سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۴/۰۷

یکشنبه: 7/4/1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ایران: ظاهر آرام، اعماق توفانی
دويچه وله : در فاصله روزهای جمعه پنجم تا یکشنبه هفتم تیر ماه، چند گزارش مهم از شدت یافتن سرکوب، تشدید بحران بین‌المللی و تلاش‌های پنهان و آشکار برای پیشگیری از سربرکشیدن تنش‌های تازه حکایت داشت. عدم روادید آمریکا برای معاون احمدی‌نژادروز جمعه (۵ تیر ماه) محمد خرازی سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که دولت آمریکا از صدور روادید برای پرویز داوودی معاون اول احمدی‌نژاد و هیئت همراه وی خودداری کرده است. داوودی تصمیم داشت در نشست مالی سازمان ملل متحد شرکت کند. این نشست در روزهای جمعه تا یکشنبه با شرکت نمایندگان بیش از ۱۴۰ کشور در نیویورک برپا شد.
بزرگترین تظاهرات ایرانیان و روابط تیره تهران و لندنروزهای شنبه و یکشنبه، در برلین، کلن، فرانکفورت و چند شهر دیگر آلمان و اروپا هزاران نفر دست به تظاهرات و راه‌پیمائی زدند و خواستار ابطال انتخابات شدند. "مرگ بر دیکتاتور" یکی از شعارهای اصلی تظاهرکنندگان بود. در فرانکفورت و کلن، گروهی از سیاستمداران احزاب مختلف، دوشادوش ایرانیان در تظاهرات شرکت کردند و طی سخنرانی‌هائی همبستگی خود را با مردم ایران اعلام کردند.در ایران، دستگیری کارمندان ایرانی سفارت انگلستان در صدر خبرهای تازه قرار داشت. پایگاه اینترنتی نشریه "ولت" آلمان منتشر در این مورد نوشت: «در ایران ظاهرا هشت کارمند ایرانی سفارت انگلستان به اتهام دخالت در اعتراضات اخیر علیه نتیجه انتخابات دستگیر شده‌اند». اما یک سخنگوی وزارت خارجه انگلستان در لندن گفت:« براساس اطلاعات ما، تعداد دستگیرشدگان نه یا ده نفر است. ما مشغول تحقیق پیرامون تعداد دقیق آن‌ها هستیم.»بعد از ظهر روز یکشنبه (۷ تیر ماه) دیوید میلیباند وزیر خارجه انگلستان اقدام جمهوری اسلامی را "ایجاد فشار و وحشت" خواند و خواستار آزادی فوری کارمندان سفارت شد.در پی ناآرامی‌های اخیر، مناسبات ایران و انگلستان به شدت تیره شده است. هفته گذشته، ابتدا جمهوری اسلامی ایران دو دیپلمات انگلیسی را اخراج کرد و چند روز بعد، دولت انگلستان در واکنشی مشابه، از دو دیپلمات ایرانی خواست که خاک این کشور را ترک کنند.
وضعیت خطرناک دستگیر‌شدگان خبر دستگیری مجروحان زدوخوردهای اخیر در بیمارستان‌ها را "روت یوتنر" از مسئولان عفو بین‌الملل در مصاحبه‌ای با پایگاه اینترنتی نشریه آلمانی "دی سایت" اعلام کرد. او گفت: «نیروهای امنیتی، ردپای مجروحان را تا بیمارستان‌ها دنبال می‌کنند و آن‌ها را در آنجا به اسارت در می‌آورند. دستگیرشدگان به زندان‌های مخفی انتقال می‌یابند. وضعیت زندان‌ها بسیار بد است. تا ماه مارس امسال، دست کم دو زندانی سیاسی در زندان‌های ایران جان خود را از دست داده‌اند.»در حالی که منابع رسمی در ایران تعداد بازداشت‌شدگان درگیری‌های دو هفته اخیر را ۴۵۰ نفر اعلام کرده، نماینده‌ی سازمان عفو بین‌الملل در مصاحبه خود گفت: «ما، بر اساس اطلاعاتی که از منابع گوناگون کسب کرده‌ایم، تعداد دستگیرشدگان را بیش از ۲ هزار نفر برآورد می‌کنیم.»ولت آنلاین به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد که حتی پزشکان بیمارستان‌ها حق ندارند مشخصات خانوادگی مجروحان و دلیل مجروح شدن آن‌ها را ثبت کنند. براساس همین گزارش، ناامنی بیمارستان‌ها سبب شده است که بسیاری از مجروحان از ترس دستگیری به بیمارستان مراجعه نکنند.تحرکات پشت‌پرده مراجع تقلیددر شرایطی که اعتراضات خیابانی در نتیجه سرکوب شدید و بی‌رحمانه معترضان ظرف چند روز اخیر محدود شده است، گزارش‌های مختلف از تشدید تحرکات پشت پرده برای حل بحران حکایت دارند. از جمله، خبرگزاری کار ایران و روزنامه اعتماد خبردادند که آیت‌الله شبیری زنجانی و آیت‌الله صافی گلپایگانی، برای بررسی حوادث اخیر دیداری محرمانه داشته‌اند. همین دو منبع نوشتند که روحانیون بلندپایه قم در صدد یافتن راهکارهائی برای حل مسائل هستند. در آخرین روزهای هفته گذشته، برخی از اعضای شورای نگهبان با آیت‌الله موسوی اردبیلی، صافی گلپایگانی و جوادی آملی دیدار کردند. موسوی اردبیلی در این دیدار اعلام کرد که خشونت علیه معترضان به نظام آسیب رسانده و برای جلوگیری از ریختن مردم به خیابان‌ها، باید محلی برای بیان اعتراضات در نظر گرفته شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراسم سوگواری شهید کیانوش آسا در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد
خبرنامه امیرکبیر: همانطور که پیش تر اعلام شده بود مراسم سوگواری شهید کیانوش آسا دانشجوی کارشناسی ارشد رشته شیمی، از شهدای دانشجوی اخیر ایران، امروز از ساعت ۱۲ در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.
با وجود تهدیدهای فراوان و تماسهای مکرر وزارت اطلاعات و حراست دانشگاه با فعالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت و خانواده هایشان، مراسم یاد بود شهید کیانوش آسا و راهپیماییی اعتراضی در دانشگاه علم و صنعت با استقبال گسترده دانشجویان دانشگاه نیمه تعطیل علم و صنعت برگزار شد.
دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ابتدا در برابر دانشکده شیمی تحصیل شهید کیانوش آسا حضور یافتند سپس با راهپیمایی به سمت مسجد دانشگاه رفته و پس از تکرار شعارهای “الله اکبر”، “برادر شهیدم حقتو پس می گیرم”، “حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست”، “دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد”، “عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، دانشجوی ایرانی صاحب عزاست امروز”، “مرگ بر دیکتاتور”، “کشتی جوانان وطن الله اکبر، کردی هزاران در کفن الله اکبر”، و با قرائت آیاتی از قرآن به سوگواری در روبروی مسجد دانشگاه پرداختند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر این مراسم امروز در حالی توسط دانشجویان برگزار شد که مدیریت دانشگاه قصد برگزاری مراسمی نمایشی در داخل مسجد دانشگاه داشت، که دانشجویان به تحریم این برنامه پرداخته و بیرون از مسجد به سوگواری پرداختند.
دانشجویان پس از شعار دادن در مقابل مسجد، در صحن دانشگاه به راهپیمایی کرده و در مقابل درب اصبلی دانشگاه حضور یافته و شعارهایی در آنجا سر دادند.
در پایان نیز دانشجویان با ادامه راهپیمایی در صحن علنی دانشگاه مجددا به سمت دانشکده شیمی رفتند و در آنجا بیانیه های گروه های مختلف دانشجویی قرائت شد. دوستان و همدانشکده ای های شهید آسا اعلام نمودند که تا پایان هفته هر روز از ساعت ۸ تا ۱۷ به مانند دو روز گذشته در برابر دانشکده شیمی به تحصن نشسته و با روشن کردن شمع در کنار عکس شهید آسا و پخش قرآن به سوگواری و زنده نگه داشتن نام و یاد شهید گلگون کفنشان خواهند پرداخت.
همچنین تعدادی از دانشجویان و از جمله دوستان کیانوش اعلام نمودند در اعتراض به شهادت مظلومانه شهید کیانوش آسا و به خصوص بی مسئولیتی حاکمان در قبال اینگونه جنایت تا اطلاع ثانوی در جلسات امتحان حاضر نخواهند شد. پیشتر نیز تعدادی از امتحانات دانشکده مهندسی شیمی به دلیل عدم حضور دانشجویان لغو شد. لازم به ذکر است در پی اعتراضات هفته های پیش، برنامه امتحانی دو هفته اول در دانشگاه علم و صنعت لغو و به تاریخ بعد از ۲۰ تیر موکول شده بود.
دانشجویان امروز به نشان سوگواری پیراهن مشکی و همچنین دستبندهای سیاه بر دست داشتند.
همچنین قرار است در شب های آتی مراسم سوگواری برای شهید آسا در صحن عمومی دانشگاه و خوابگاه ها ادامه داشته باشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تظاهرات را باید به بازار کشاند
وبلاگ سهرابستان
بازار تهران نقش عظیمی در اقتصاد تهران و کل کشور داشته و تقریباً مهمترین ساختار اقتصادی یکپارچه پایتخت می باشد. تراکم شعب بانکها در بازار بسیار شدید بوده و بیشترین گردش پول در همین شعب بازار است، بانکها بطرز عجیبی به این گردش بالای نقدینگی شعب بازارشان وابسته هستند.
تظاهرات خیابانی فقط برای اعلام موجودیت است ولی آنچه سرنوشت جنبش سبز را روشن می کند موفقیت در اعتصابات عمومی است. اعتصابات سراسری علاوه بر خسارات سنگین مالی که به حکومت وارد می کند باعث گسترش نارضایتی در کشور می گردد.
اگر بنا به اعتصابات باشد، مطمئن باشید که بازار آخرین جایی خواهد بود که شاید به اعتصابات بپیوندد. گردش پول در بازار میلیاردی است و طرفنظر کردن از چنین مبالغی برای بازاریان بسیار سخت است. در خلال انقلاب 57 نیز کشاندن تظاهرات به بازار باعث تعطیلی آن شد و بنام اعتصاب بازاریان ثبت شد. بازاریان بسیار پولدار و بهمین نسبت بسیار محافظه کار بوده و دلیلی نمی بینند که ریسکی را بپذیرند. بمحض بروز سروصدا و تظاهرات آنها ترجیح می دهند بازار را تعطیل و راهی منزل یا باغ کرج و یا ویلای شمال شوند. چند روزی را هم احتیاطاً صبر می کنند تا اوضاع کاملاً عادی شود.
بازار تهران روزانه هزاران مراجعه کننده از سراسر ایران دارند و هر خبری در بازار شود بلافاصله توسط این شاهدان عینی به شهرستانها منتقل می شود و صدای جنبش سبز بسرعت در شهرستانها هم شنیده می شود.
بازار تهران در کنار بازار سایر شهرها بزگترین تامین کننده مالی روحانیت می باشد و بهمین دلیل روابط بسیار صمیمانه ای هم با آنها دارند. هر مسجدی بکمک چند حامی مالی بازاری اداره می شود و حوزه های علمیه و مدارس دینی نیز وابسته به وجوهات شرعی بازاریان هستند. اگر بازار تعطیل و درآمد بازاریان تهدید شود آنها بیشترین فشار را به روحانیت خواهند آورد که اوضاع را جمع و جور کند. توجه داشته باشید که بازار تابع ایدئولوژی خاصی نبوده و دارای گرایش سیاسی خاصی نیست، ماهیت بازار بر مبنای گردش پول و سرمایه و تحصیل سود و منفعت است، آنها اگر می خواستند کار سیاسی کنند که در بازار نبودند، بازار فقط جای پول درآوردن است. حتی اگر درصدی از بازاریان هم قلباً مایل به تعطیلی بازار و اعتصاب باشند، که در حال حاضر تعدادشان کم نیست، از ترس تعقیب سیاسی حکومت جرات اینکار را ندارند و منتظر بهانه ای هستند که بستن بازار را بر گردن آن انداخته و خود را مبرا نشان دهند. باید برای کسب این بهانه به بازاریان کمک کرد.
در صورت بروز تظاهرات در بازار بلافاصله ترافیک گسترده ای در مرکز شهر بوجود می آید که در صورت ادامه، سراسر شهر را در بر گرفته و مانع جدی برای جابجایی نیروهی گارد می شود. در خود بازار نیروی گارد فقط می تواند تعداد محدودی را وارد نماید و بدلیل عدم امکان پشتیبانی نیروی موتوریزه (موتور و خودروهای مختلف)، نیروی گارد احساس ترس داشته و همچنین بدلیل پیچیدگی بازار و شباهت زیاد قسمتهای مختلف بازار با یکدیگر و وسعت گسترده بازار، امکان گم شدن و متفرق گردیدن نیروهای گارد زیاد بوده و بهمین دلیل فقط در دهانه های بازار عملیات خواهد نمود و وارد عمق بازار نمی شوند. نیروی پیاده گارد به هیچ وجه از نیروی موتوریزه فاصله زیاد نمی گیرد.
برای تظاهرکنندگان نیز بازار پوشش خوبی دارد زیرا روزانه دهها هزار نفر برای خرید راهی بازار شده و حضور در آنجا بر خلاف حضور در خیابانها و میادینی که از قبل برای راهپیمائی اعلام شده بخودی خود دلیل جرم و دستگیری نمی باشد و لذا پس از اتمام تظاهرات، مردم می توانند بسلامتی از بازار خارج و راهی منازل خود شوند.
روز شنبه 30 خرداد عامل اصلی موفقیت گارد در جلوگیری از بهم پیوستن دسته های چند هزار نفری تظاهرکنندگان و بوجود آمدن جمعیت عظیمی که دیگر امکان سرکوب آن وجود نداشته باشد، استفاده از هلیکوپتر و فرماندهی هوایی بود. فرماندهان گارد دائماً آخرین وضعیت دسته های تظاهرکنندگان را مشاهده و متناسب با جمعیت، اقدام به جابجایی نیرو می کردند. در بازار بدلیل سرپوشیده بودن معابر و نبود دید هوایی، گارد از این امکان ویژه نیز محروم می گردد.
حتی هفته ای یکبار تظاهرات هم موجب تعطیلی دائمی بازار و توقف گردش خون در پیکر اقتصادی حکومت گردیده و اثرات جانبی مخربی خواهد داشت، همچنین افرادی و نهادهایی که بازار حمایت مالی آنها را بر عهده دارد و در راس آنها روحانیت، تحت فشار بازاریان اقدام به فشار بر حکومت از داخل نموده و باعث کوتاه آمدن و عقب نشینی تدریجی حکومت خواهند شد.
تعطیلی بازار زمینه ساز بروز اعتصابات در سایر صنوف و ادارات خواهد بود. اعتصابات است که با اثرات عظیم سیاسی و اجتماعی و اقتصادی خود هر رژیمی را بزانو در می آورد. حکومت ابزار و سلاحی برای سرکوب اعتصابات ندارد. اعتصابات شکافها و اختلافات داخلی حکومت را تشدید کرده و باعث خواهد شد که جنبش سبز به فردایی روشن که ایران عزیزمان شب را سپری و روز فرحبخش شادکامی و کامیابی خود را شروع کرده است دست یابد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"اندی" همراه با Bon Jovi از انقلاب ایرانیان می خواند:


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دستگیری مادران معترض به بازداشت‌ها
بیش از ۲۰ نفر از زنانی که روز گذشته، ششم تیرماه در اعتراض به بازداشت‌های اخیر و خشونت‌های اعمال شده علیه معترضان، در پارک لاله تهران گرد هم آمده بودند، از سوی نیروی انتظامی دستگیر شدند.
تارنمای «تغییر برای برابری»، از انتقال تعدادی از دستگیرشدگان به بازداشتگاه شاپور خبر داده‌است.بنا به گزارش‌های رسیده نیروی انتظامی روز گذشته با ممانعت از ورود زنان سیاه‌پوش به پارک لاله، معترضان را مورد ضرب و شتم قرار داد.
یک شاهد عینی گفته‌است که تعدادی از زنان میانسال، در سکوت بر نیمکت‌های پارک نشسته بودند و تعدادی از آن‌ها شمع‌هایی با روبان سیاه در دست داشتند.
به گفته وی مادرانی که فرزندانشان در اعتراضات اخیر بازداشت یا ناپدید شده‌اند، با در دست داشتن عکس آن‌ها در برنامه شرکت کرده بودند.
بنا به این گزارش نیروی انتظامی حضور پررنگی در پارک لاله داشت و ماشین‌های پلیس، نیروی گارد و زنان پلیس برای ممانعت از تجمع مادران در این پارک مستقر شده بودند.
جمعی از زنان ایران هفته گذشته در بیانیه‌ای که با عنوان «مادران عزادار» منتشر شد، اعلام کرده‌ بودند: «تا آزادی کلیه زندانیانی که برای اعتراض به تقلب‌های انتخاباتی دستگیر شده‌اند و پایان دادن به خشونت‌ها، و مجازات قاتلان فرزندان‌مان، هر هفته ساعت ۷ بعدازظهر در حوالی محل شهادت ندای عزیزمان با سکوت به سوگ می‌نشینیم.»
ندا آقاسلطان، در راهپیمایی شنبه ۳۰ خرداد به ضرب گلوله کشته شد. تصویر ویدئویی که از لحظه مرگ این زن جوان گرفته شده در بسیاری از شبکه‌های خبری جهان به نمایش درآمده‌است.طی پانزده روز اخیر، بیش از ۱۱۰۰ نفر از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، فعالان حقوق بشر و شهروندان معترض به نتایج انتخابات بازداشت شده‌اند.
گزارشگران بدون مرز اعلام کرده که گزارش‌های متعددی از شکنجه بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر ایران دریافت کرده‌است.
آمار رسمی، شمار کشته‌شدگان درگیری‌های اخیر را ۱۷ نفر اعلام کرده‌است. گزارش‌های تأئیدنشده تعداد جان‌باختگان پانزده روز اخیر را «تا ۱۵۰ نفر» ذکر کرده‌اند.
«مادران عزادار» اعلام کرده‌اند برای پایان دادن به خشونت‌ها و مجازات قاتلان فرزندان‌شان، هر هفته ساعت ۷ بعدازظهر در سکوت به سوگ می‌نشینند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تجمع اعتراضی امروز مردم در مقابل مسجد قبا در خیابان شریعتی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مسدود شدن فعالیت یک "سرور" در آمریکا
سرور سایت های "خبری" دولتی ایران به دستور اف بی آیinsideofiran.com امروز 28 ژوئن (یکشنبه7 تیرماه 1388 ) مسدود شد. درپی حوادث اخیر و سرکوب اعتراضات مردمی که پس از انتخابات ریاست جمهوری در کشور روی داد، دولت آمریکا در اقدامی شایسته و بجا، یکی از سرورهای سایت های ایرانی را که بیش از 80 سایت با موضوعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خبری که با هدف لجن پراکنی و نفاق افکنی میان مردم فعالیت می کردند را بدون هشدار قبلی و با دستور اف بی آی از دسترس خارج کرد.دلیل اعلام شده برای مسدود کردن این سایت ها، انتشار تصاویری از معترضین هفته اخیر است که در این سایت ها به نام آشوبگر و اغتشاشگر از آن ها نام برده شده، و از مردم خواسته شده بود انها را شناسایی کنند.شماری از سایت هایی که از دسترس خارج شده اند : مذهب نیوز، مرجعیت ثقلین، فردا نیوز، عصر ایران، آینده نیوز، پارسینه، شفاف، سایه نیوز، بورس نیوز، بولتن، همصدا، شیعه نیوز، پرس تی وی بیروت، کازرون نما، لاهیگ، پول نیوز، جرس نیوز، کمیاب نیوز، رویداد، آرم نیوز ، بوشهر نیوز، آگاهی ، ایبنانیوز، سوتیتر، پیمانه، البرز، ایونا، سیبنا ، بشری نیوز، سایت شخصی دکتر محسن رضایی و دهها سایت دیگر. پس از گذشت چند روز از این اقدام، برخی از سایت های مذکور با تغییر سرور مجددا فعالیت خود را آغاز کرده اند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شغال بیشه مازندران را
نگیرد جز سگ مازندرانی
انتقاد "اوباشان قدیمی:هادی غفاری" از "سیدعلی گدا"


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست: