سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۹/۰۱

یکشنبه: 1/9/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:02 بامداد یکشنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برگزاری دادگاه بازداشت شدگان روز 13 آبان در شیراز؛ 18 دانشجوی شیراز در بازداشت
پس از سه بار به تعویق افتادن دادگاه دانشجویان دانشگاه شیراز بازداشت شده در روز 13 آبان، این دادگاه در شعبه 2 دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد.
با ارجاع پرونده 4 تن از این افراد به شعبه 14 دادسرای دادگاه انقلاب، صدور حکم نهایی در مورد بازداشت شدگان به 18 آذر ماه موکول شد. این دانشجویان تا صدور حکم نهایی باید در زندان عادل آباد شیراز در بازداشت بمانند و تا صدور حکم ممنوع الملاقات هستند.
پیشتر دادستان شیراز اعلام کرده بود این دانشجویان تا پس از 16 آذر در بازداشت خواهند بود.
بنایی، جلالی، سعید رضایی، زاهدی، ظهوریان، عارف، پورفتحی، طاهری، صفرپور و پورسلطان از جمله دانشجویانی هستند که در زندان عادل آباد در بازداشت هستند. به همراه این دانشجویان دکتر مسیح الله حقیقت جو نیز در زندان به سر می برد. دکتر حقیقت جو که دو دکترای تغذیه و گیاه پزشکی از آلمان دارد متهم شده است که در روز 13 آبان ماه با نصب 30 متر پارچه سبز روی دیوار استانداری فارس اقدام به سخنرانی علیه نظام نموده است.
علی صالح پور، کاظم رضایی، یحیی طاووسی، ندا اسکندری، خدیجه قهرمانی، نظری، شیروانی و باقری از دیگر دانشجویان دانشگاه شیراز نیز در زندان اطلاعات شیراز (پلاک 100) در بازداشت به سر می برند.
از وضعیت این دانشجویان اطلاع دقیقی در دست نیست.
*****
ادامه مقاومت دانشجویان در دانشگاه شیراز در برابر استبداد
پخش نشریه ی بدون مجوز، دعوت به تعطیلی كلاسها و اعتصاب سراسری دانشجویان
با افزایش فشارها بر دانشجویان دانشگاه شیراز توسط نهادهای امنیتی خارج از دانشگاه و نیز نهادهای امنیتی درون دانشگاه همچون كمیته انضباطی و حراست، دانشجویان در مقابل این فشارها عكس العمل نشان دادند.
با بازداشت تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه شیراز توسط اداره ی اطلاعات این شهر و نیروهای امنیتی و نیز احضار ده ها دانشجو توسط كمیته انضباطی و صدها دانشجو توسط حراست و تهدید دانشجویان توسط این نهاد، دانشجویان نیز با پخش شبنامه ها و بیانیه ها و نیز اعتصاب غذا به شرایط امنیتی این دانشگاه و افزایش فشارها اعتراض كردند.
در تازه ترین و جالب ترین اقدام، نشریه ای بدون مجوز به نام "شبنامه اعتراض" در سطح گسترده ای در میان دانشجویان پخش شده است. این نشریه با تیتر "ما بیشماریم..."، در 8 صفحه و به همراه مقالات و نیز اخبار شیراز و ایران منتشر شده است. در لوگوی این نشریه آمده است: "شبنامه اعتراض؛ نشریه ای برای بی خداها و با خداها، ماركسیست ها و لیبرال ها، چپ ها و راست ها، زنان و مردان؛ نشریه ای برای آزادی" این نشریه همچنین در اقدامی جالب در شناسنامه ی خود ریاست دانشگاه، رئیس كمیته انضباطی و مسئولین حراست را به عنوان مدیر مسئول، سردبیر و عوامل اجرایی نشریه معرفی كرده است. در سر مقاله ی این نشریه آمده است: «اگر آنها مظهر قانون اند پس این نشریه غیر قانونی است تا مكانی باشد برای سخنان بی سانسور و دردهایی كه برای بیان نیازی به مجوز نداشته باشند. این نشریه ماحصل تمام فشارهایی است كه مدیریت دانشگاه به قدرت كمیته امنیتی انضباطی، حراست و كمیته ناظر بر نشریات بر تمام دانشجویان اعمال كرد و دسترنج تمام نگاه های امنیتی، قیم مآبانه و غرض ورزانه به نوع دانشجو است. امید كه روزی تمام فكرها وعقیده ها و انسانها بی پرده سخن بگویند.»
از سوی دیگر با بازداشت تعدادی زیادی از دانشجویان در حمله ی نیروهای لباس شخصی به دانشگاه در روز 13 آبان، و عدم آزادی این دانشجویان و نیز بازداشت دانشجویان دیگر توسط اداره ی اطلاعات شیراز، دانشجویان به شدت به این روند دستگاه های امنیتی معترض اند. هم‌اکنون حداقل 18 دانشجو در شیراز در بازداشت به سر می برند.
در تازه ترین اقدام كمیته انضباطی دانشگاه شیراز با احضار 2 تن از دانشجویان دختر به نام های ندا اسكندری و خدیجه قهرمانی برای دریافت احكام خود، آنان را به نیروهای امنیتی تحویل داد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر تاكنون خبری از وضعیت این دو دانشجو در دست نیست.
دانشجویان نیز در اعتراض به همكاری حراست و كمیته انضباطی دانشگاه با نهادهای امنیتی و اداره اطلاعات، با پخش بیانیه ای در سطح دانشگاه دعوت به اعتصاب سراسری و تعطیلی كلاسها در روز یكشنبه 1 آذر نمودند.
به نظر می رسد با افزایش فشارها در دانشگاه شیراز، مقاومت دانشجویان و اعتراض آنها به عمكرد مدیریت دانشگاه افزایش یابد.
*****
سعید حبیبی به سه سال حبس تعزیری محکوم شد
بر اساس رای صادره توسط قاضي محمد مقيسه ای، رييس شعبه ي بيست و هشت دادگاه انقلاب اسلامي تهران، سعید حبیبی، دبیر سابق تشکیلات دفتر تحکیم وحدت و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، با استناد به ماده 610 قانون مجازات اسلامی، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و اجتماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت کشور به سه سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم شده است. این فعال دانشجویی چپ، روز شنبه 4 مهرماه 1388 در شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. حکم مزبور به دکتر محمد شریف، وکيل سعيد حبیبی ابلاغ و در آن براي صدور حکم به محتويات پرونده و گزارش مامورين وزارت اطلاعات استناد شده است. شرکت در اجتماع افراد مخالف نظام در خاوران، شرکت در جلسات گروه چپ مارکسیستی به مناسبت روز دانشجو، شرکت در جلسات روز دانشجوی دانشگاه علوم اجتماعی به مناسبت 16 آذر 86، راه اندازی وبلاگ دانش سرخ از جمله مواردی هستند که به عنوان مصادیق اتهام سعید حبیبی ذکر شده اند. سعید حبیبی، پیش از این در آذرماه 1386، در جریان سرکوب گسترده فعالان دانشجویی طیف چپ بازداشت و پس از 70 روز با قرار وثیقه 150 میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود.
*****

صدور احکام انضباطی اخراج و محرومیت از تحصیل برای دانشجویان دانشگاه صنعت نفت آبادان

طبق گزارشات رسیده در آغاز سال تحصیلی جدید احکام جدید محرومیت از تحصیل و اخراج از دانشگاه برای دانشجویان دانشگاه صنعت نفت آبادان صادر شده است.
در آغاز سال تحصیلی جدید با بازگشت غلامرضا راشد، رئیس دانشگاه صنعت هفت آبادان از سفر خارج از کشور جلسه کمیته انضباطی با حضور وی که با حمایت بسیج به ریاست دانشگاه منصوب شده است برگزار شد و در جلسه تجدید نظر در یک اقدام غیرقانونی از حضور نماینده رهبری که دارای مواضع به نسبت متعادل است جهت سهولت صدور احکام سنگین جلوگیری به عمل آمد.
طی این جلسه برای 6 تن از دانشجویان احکام سنگین صادر شده که به شرح زیر است:
1- مصطفی آهوخوش، از فعالین انجمن اسلامی دانشجویان، یک ترم تعلیق و محروم از استفاده از امکانات دانشگاه برای تمام دوران تحصیل
2- پیام پیکری، اخراج از دانشگاه
3- خسرو موسی وند، ممنوع از گرفتن مدرک تحصیلی
4- حجت عربی، یک ترم تعلیق از تحصیل
5- سهند بختیار پور، یک ترم تعلیق (حکم بدوی)
6- امین نیکزاده، 2 ترم تعلیق (حکم بدوی)
این احکام در حالی صادر شده که سال تحصیلی 88-87 به پایان رسیده است و با آغاز سال تحصیلی جدید این احکام که به ترم گذشته مربوط می شوند، نقض می شود.
رئیس دانشگاه همچنین در جلسه تجدید نظر هر گونه احکام سبک را پاره کرده و بر صدور اشد مجازات برای فعالین دانشجویی تأکید ورزیده است.
پیش از این در مرداد ماه گذشته در اقدامی نامعمول در های دانشگاه توسط حراست مسدود شده و هر دانشجویی که قصد خروج داشت به شدت بازرسی می شد و دانشجویان فعال پس از خروج از در اصلی با اطلاع حراست به اطلاعات دستگیر می شدند که حسین رحیمی و نیک زاده بدین صورت دستگیر شدند. در زمانی که ماموران وزارت اطلاعات متوجه شدند که دانشجویان فعال از دانشگاه بیرون نمی آیند با همکاری حراست در نیمه های شب آن ها را به دفتر حراست دانشکده فرا خواندند که در این زمان 5 نفر دیگر به نام های سجاد طاهر زاده، مصطفی منفرد، حسن کریمی، سهند بختیار پور، پیام پیکری به شکل غیرقانونی بازداشت شدند و یک نفر از فعالین به نام موسی وند توانست از دانشگاه مخفیانه خارج شود.
از سوی مسئولین علت اصلی دستگیری دانشجویان حریق عمدی خودروی بسیج اعلام شد که شبانه و ناشناس و به صورت مشکوک مشکوک آتش گرفته شده بود و این بهانه ای برای دستگیری ها شد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر همچنین با همکاری سپاه تهران در اوایل مرداد ماه پدر موسی وند در بازار تهران گرو گان گرفته شد تا موسی وند خود را معرفی کند که با دستگیری موسی وند دستگیری ها پایان یافت.
پس از روزها بازداشت، دانشجویان با قرار وثیقه و کفالت آزاد شدند.
در آن زمان علاوه بر دستگیری ها آقایان مصطفی آهوخوش و سعید شجاعی زاده نیز به اطلاعات احضار شدند.
*****
سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، روز جمعه قطعنامه‌ای تصویب کرد که در آن نسبت به نقض فزاینده‌ی حقوق اساسی مردم ایران "عمیقا ابراز نگرانی" شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، در این قطعنامه قبل از هر چیز از آزار و اذیت، ارعاب و بازداشت خودسرانه مخالفان و منتقدان، روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویس‌ها و وکلای دادگستری انتقاد شده است.
در این قطعنامه آمده است: در تظاهرات اعتراضی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن سال جاری شمار زیادی جان خود را از دست داده یا زخمی شدند.
در قطعنامه‌ کمیته‌ سوم سازمان ملل همچنین گزارش‌ها در باره‌ "اعتراف‌های اجباری، سوء استفاده از زندانیان و نیز شکنجه و تجاوز به آنها" به شدت محکوم شده است.
پیش‌نویس قطعنامه از سوی دولت کانادا ارائه شده بود که با ۷۴ رای موافق در مقابل ۴۸ رای مخالف و ۵۹ رای ممتنع به تصويب رسید.
گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی به این قطعنامه رای مثب داده است. نمایندگان کشورهای ترکیه و عراق در رای‌گیری شرکت نکردند و نمایندگان چین و روسیه رای منفی به قطعنامه دادند. سوریه، لیبی، ونزوئلا و کوبا از دیگر کشورهایی بودند که به قطعنامه رای مخالف دادند.
واکنش ایران
محمد خزایی، نماینده دائمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، قطعنامه تصویب شده علیه ایران را دارای "انگیزه‌های سیاسی" و "پر از ادعاهای ساختگی" نامید.
نماینده جمهوری اسلامی افزود: «دولت کانادا به دليل نقض حقوق ساکنان بومی خود نمی‌تواند چنين قطعنامه‌ای را تهيه و تنظيم کند.». خزایی گفت، چنین قطعنامه‌هایی به "رویارویی و تشتت" در مناسبات کشورها دامن می‌زند.
در عمر سی ساله‌ نظام جمهوری اسلامی در ایران، این بیست‌وپنجمین قطعنامه‌ای است که در محکومیت نقض حقوق شهروندان ایرانی در سازمان ملل به تصویب می‌رسد.
این قطعنامه در ماه دسامبر برای تصویب نهايی به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد شد.
*****
گزارش یکی از یاران از شیراز :
مشکلات مالی کماکان مردم را به فروش کلیه هایشان ناچار می سازد
روی در و دیوار بیمارستان های سعدی و نمازی شیراز پر است از کاغذ هایی که فروش پاره ای از تن آدم ها را فریاد می زند.
فروش دارایی که قرار است سلامتی یا مرگ کسی را رقم زند ، دارایی که به ازای پول ، فروشنده را زیر تیغ جراحی می برد؛ تیغ فروش عضوی از تن ، روی این تابلوها و دیوار ها پر است از آگهی فروش کلیه ... تکه کاغذ ها هرکدام نام و نشانی دارد ، رویشان نوشته« فروش کلیه گروه خونی ... شماره تماس ...»آنچه در روی پرده سینما می بینیم حکایت زنی که می خواهد برای پول کلیه اش را بفروشد یا مردی که به خاطر اعتیادش قصد رفتن زیر تیغ جراحی را دارد یک لحظه روی این کاغذ های سفید رنگ به نمایش در می آید ، انگار جلو تلویزیون نشسته ای یا اینکه در سالن سینما هستی...
تماس هایم با بعضی از فروشندگان
1): شماره ها را در دفترچه کوچکم یادداشت می کنم تا با آنان ، با فروشندگان صحبت کنم ، تلفنی قرار هایمان را تنظیم می کنیم و دو نفر از آنها اجازه می دهند که همدیگر را از نزدیک ببینیم.اما چند تنشان اهل شیراز نیستند ، مهدی اهل مرودشت 37 سال دارد و به خاطر بیکاری به فکر فروختن عضوی از بدنش افتاده ، صدایش از پشت تلفن به گرفتگی صدای معتادان می ماند خودش نیز این حدس را تصدیق می کند: « تفریحی (مخدر) مصرف می کنم.»
مهدی می خواهد بخشی از پولی که به وسیله فروش کلیه اش به دست می آورد را برای خرج و خورد و خوراک بردارد و با بخشی دیگر از آن یک پیکان بار مدل سال 80-79 بخرد و برای امرار معاش بارکشی کند.او آخرین قیمتی که حاضر است تکه جانش را با آن عوض کند 15 میلیون بیان می کند و از خطراتی هم که ممکن است پس از عمل او را تهدید کند هراسی ندارد ؛ می گوید:« موردی ندارد پول مهم تر است.»
2): علی نیز فروختن کلیه اش را تنها راه نجات از بحران مالی که با آن درگیر است عنوان می کند ، علی 24 ساله با لهجه ای اردکانی کلیه اش را « هر چه بیشتر بهتر» قیمت می گذارد و می افزاید:« پاره ی تنم را که بفروشم ضرر می کنم ، حالا چه بهتر که نه به گیرنده فشار مالی وارد شود و نه ما بیشتر از نقص عضو ضرر کنیم.»علی شنیده بوده که کلیه اش را 15 میلیون می خرند اما کسی کلیه را به این قیمت نخریده ، حتا تا 9 میلیون هم مشتری پیدا کرده اما نفروخته و از این بابت پشیمان است.
او به خطراتی که ممکن است پس از فروش کلیه تهدیدش کند خیلی فکر کرده ، شب های متوالی سیگاری آتش زده کنج حیاط خانه نشسته و به اینکه پس از عمل چه بر سرش خواهد آمد اندیشیده اما جز این کار برای رفع بدهکاری راه دیگری پیدا نکرده که نکرده ؛ می گوید:« این که پس از عمل چه اتفاقی افتد دیگر با خداست ، الان بخواهد ببرد می برد ، هر زمان دیگر هم بخواهد این کار را بکند برایش از آب خوردنی راحت تر است.»
« فقر، فقر، فقر» این واژه را با سوز و گداز روی زبانش مزمزه می کند و فقط در این اندیشه است که این همه اعلامیه روی در و دیوار بیمارستان ها ، این همه اعلامیه ی فروش پاره ای از تن ، فقط از همین واژه نشات می گیرد.
**
3):
بالاخره روز دیدار نزدیک با اینان که می خواهند تکه گوشتی سرنوشت ساز از تنشان را ببرند و بفروشند فرا می رسد ، توی این هوا که سوز سرما تا اعماق استخوان آدم نفوذ می کند فقط در این فکری که بخاری آبی سوزی بیابی و دستانت را با خیال راحت روی آن گرم کنی.
برای رسیدن به خانه زن کلیه فروش باید به جنوبی ترین نقطه شهر رفت یعنی محله شیخ علی چوپان ، پس از آنکه از اتوبوس پیاده می شوم ، باید کمی هم پیاده روی کنم ، در این مسیر همین بوی جوی ها لجن گرفته و کثافت های گوسپندان است که می پاشد توی هوا ، اشکالی ندارد تا دقیقه ای دیگر جایی مهمانیم و فنجانی چای در اتاقی گرم انتظارمان را می کشد. این درب همان خانه است دری زنگ زده که پیداست از بیش از 30 سال پیش مسئولیت حفظ امنیت این خانه را بر عهده گرفته ، وارد که می شوی گویا وارد دخمه ای شده ای اینجا که نامش را باید آلونک گذاشت تا خانه مانند دخمه ای است ، این اتاقک کوچک از سطح کوچه 5-4 پله پایین تر است و تنها به وسیله چراغی نفتی گرم می شود کتری کوچکی روی چراغ نفتی می جوشد و پیرزنی در جوار آن از ترس سرما پناه گرفته.
زن پیدایش می شود ، با سینی چای می آید به استکانها باید با اکراه نگریست.از سخنانش مهربانی می ترواد ؛زیاد طول نمی کشد تا سفره دلش را باز کند:« مشکلات مالی زیادی دارم ، بچه هایم با هوشند خیلی باهوشند می خواهم درسشان را ادامه دهند شوهرم به آنها بهایی نمی دهد ، بی اعتناست ...»
در حیاط خانه باز می شود و پسری 16-15 ساله وارد می شود مادرش را « ننه» صدا میزند و رشته ی کلام مادر را می درد ، پسر با این کار مادر مخالف است ، با این پوشش خلافی اش دلی از شیشه دارد آخر نمی خواهد مادر به خاطر او خودش را ناقص کند شیشه چشمانش نم می شود دیگر دل ماندن ندارد ، از خانه می زند بیرون...
مادر می خواهد برای دختر کوچکش رایانه بخرد و برای پسرش خانه ، از همه اینها گذشته دیگر صاحبخانه هم بالای سرشان نیست که مدام مامور بیاورد و از آنها بخواهد که هر چه زود تر خانه را تخلیه کنند. زیر لب می گوید:« بچه هایم لیاقتش را دارند.»
می پرسم: مادر! چه طور می خواهید با 4 میلیون و نیم خانه بخرید؟
در درونش بلوایی به پا می شود این را از چهره اش می شود خواند.آخر شنیده بوده چهل میلیون کلیه اش را می خرند.
می پرسم: اگر من به کمک یک تشکیلات نیکوکاری برایت 8 میلیون تهییه کنم قول میدی فروش کلیه را فراموش کنی؟ این هشت میلیون کارت را راه میاندازه؟
کمی فکر می کند و می گوید: قول میدم...
می پرسم از کجا مطمئن باشم؟
بسرعت بگوشه اطاق میرود. از روی تاقچه قرآن می آورد و روی آن می کوبد و می گوید: به این قرآن قسم که نمی فروشم.
(پس از تماس این یارمان با "جنبش همبستگی دانشجویان ایران"، ما بطریقی هشت میلیون تومان برای این زن ارسال کردیم که فکر فروش کلیه را فراموش کند).
**
4):
عجب! همانهایی که قرار دیدار گذاشته اند از هم دور نیستند این یکی در محله شیخ علی چوپان سکنا دارد و آن یکی در دهپیاله ، پیاده هم می شود رفت.
سعید بدهکار است ، 11 میلیون بدهکار است هرجور که شده باید قرضش را ادا کند حالا هم مقداری دانه کفتر ریخته توی یک نایلون و آورده روی پشت بام خانه برای کفترهایش بپاشد و با این پرندگان زبان بسته درد دل کند.هر چه قدر کلیه را بخرند می فروشد باید بدهی اش را صاف کند ، مقداری پول از این و آن قرض کرد تا کاری با آن راه بیاندازد ، ازدواج کند و سر و سامان گیرد اما بخت یارش نبود، ورشکست شد. می پرسم:
- چه کاره بودی؟
- کارم گفتنی نیست.
- نزول؟
- نه خدا نکند.
22 میلیون بدهکار بوده نیمی از آن را برگردانده حالا در تلاش برگردان بقیه بدهی اش است ، انجمن حمایت از بیماران کلیوی هم رفته اما با 4 میلیون و نیمی که انجمن تایین کرده کارش راه نمی افتد با 8 میلیون 80 درصد بدهی اش پاس می شود.
سعید روزی از کنار بیمارستان نمازی گذر می کرده که چشمش به اعلامیه های روی در و دیوار افتاده و چه راهی هم یافته ...
مشتی گندم برای کفترهایش می پاشد و آه کشان می گوید:« دو روز پس از عمل هم بمیرم مهم نیست ، این اهمیت دارد که بدهی ام را صاف کنم.»آخر سر هم می گوید:« دعا کن مشتری پیدا کنم این لطفی است که در حقم می توانی بکنی ...»
عجب روزگاریست چه بسا همین الان یکی دارد خودش را به دست تیغ برنده جراحی می سپارد ، و کسی هم شاید روی دیوار بیمارستانی دیگر اعلامیه ای می چسباند.
*****
نبود تعریفی واحد برای دانشجوی بومی

خبرگزاری مهر: نوع تعریف دانشجوی بومی که در راستای بهبود وضعت آموزش عالی تدوین شده مشکلات و نکات مبهمی را ایجاد کرده است به طوریکه هر یک از دانشگاهها در تعریف دانشجوی بومی و اختصاص خوابگاه به این دانشجویان دچار ابهام هستند.اختلاف در تعریف دانشجوی بومی و عدم اجماع صاحب نظران و مسئولین حوزه آموزش عالی کشور، دانشجوی بومی و حدود و مرز آن با دانشجوی غیربومی را به مسئله ای مبهم و سئوال برانگیز تبدیل کرده است.مسئله دیگر تعهد و یا عدم تعهد دانشگاهها برای ارائه خوابگاه به این دانشجویان است. دانشجویانی که از نظر وزارت علوم در دایره دانشجویان بومی قرار دارند در عمل به همان اندازه نیازمند استفاده از خوابگاه هستند که دانشجویان غیر بومی به محل اسکان نیاز دارند و این موضوع چالشی برای دانشگاهها شده است.
از طرفی جدای از اختلاف وزارت علوم و دانشگاهها در تعریف دانشجوی بومی، اتحاد نظری میان مسئولان دانشگاهی وجود ندارد.دانشجوی بومی عموما باید بر اساس مصوبات سازمان سنجش که درصدی از پذیرش بر اساس بوم دانشجویان است (بومی پذیری) تعریف شود که رئیس سازمان سنجش بر اساس آخرین مصوبه در این زمینه می گوید: تغییر بومی گزینی در 13 رشته پر طرفدار در رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی صنایع (در گروه آزمایشی ریاضی و فنی)، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی (در گروه آزمایشی علوم تجربی)، حقوق،‌ روانشناسی و حسابداری (در گروه آزمایشی علوم انسانی) در کنکور امسال صورت می گیرد.
پورعباس اضافه کرد: پذیرش بومی در این رشته ها پس از کسر سهمیه 40 درصدی ایثارگران به صورت 60 درصد گزینش بومی و 40 درصد آزاد صورت می گیرد.رئیس سازمان از افزایش ظرفیت پذیرش آزاد در مقایسه با کنکور 87 خبر داد و گفت: در کنکور 87 پذیرش آزاد 20 درصد و بومی 80 درصد بود. بومی گزینی در سال 86 نیز به صورت 30 درصد آزاد و 70 درصد بومی اعمال شد.وی افزوده بود: در صورت تکمیل نشدن ظرفیت سهمیه ایثارگران در 13 رشته مذکور، باقیمانده ظرفیت به صورت 50 درصد گزینش بومی و 50 درصد گزینش آزاد اعمال می شود.
رئیس سازمان سنجش در تشریح نحوه پذیرش داوطلبان کنکور در سایر رشته ها جز 13 رشته مذکور به مهر گفت: براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 69 و کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور، پذیرش بومی پس از کسر سهمیه ایثارگران (40 درصد) به صورت 80 درصد بومی و 20 درصد آزاد صورت می گیرد. در واقع پذیرش داوطبان در سایر رشته ها به جز این 13 رشته که اعلام شد به صورت گذشته و همانند کنکورهای قبل خواهد بود.
پورعباس ادامه داد: در پذیرش دانشجو در سایر رشته ها (غیر از 13 رشته مذکور) در صورتی که ظرفیت ایثارگران تکمیل نشود، باقیمانده ظرفیت به صورت تماما بومی برای پذیرش داوطلبان اختصاص خواهد یافت.وی درباره نحوه اطلاع رسانی بومی پذیری در دفترچه کنکور نیز گفت: مصوبات کنکور شامل سهمیه ها و شرایط و ضوابط در دفترچه شماره یک کنکور درج می شود.جزئیات روش پذیرش دانشجو در کنکور نیز به طور کامل در دفترچه شماره دو کنکور سراسری منتشر خواهد شد.پورعباس درباره اضطراب موجود در داوطلبان به دلیل اعلام نحوه پذیرش بومی در کنکور گفت: جای هیچ نگرانی وجود ندارد. داوطلبان در حال حاضر تنها به فکر درس خواندن باشند و مطمئن باشند داوطلبان قوی به هیچ عنوان متضرر نمی شوند و عدالت به طور کامل رعایت می شود. ضمن اینکه ما شاهد تغییر دیگری در کنکور امسال نخواهیم بود.
با این وصف به نظر می رسد که در این مقوله دست کم بازنگری و اتخاذ موضعی واحد نسبت به تعریف دانشجوی بومی و ارائه خوابگاه به آنها ضروری است.
گروه حوزه و دانشگاه خبرگزاری مهر در گفتگو با روسا و معاونین دانشگاههای کشور با تکیه بر مشکلات خوابگاهها در این زمینه به چگونگی وضعیت کنونی دانشجویان بومی پذیرفته شده در سال جاری پرداخته است.
36 درصد از پذیرفته شدگان دانشگاه ارومیه بومی هستند
حسن صدقی گمچه رئیس دانشگاه ارومیه گفت: از میان 3 هزار و 850 دانشجوی پذیرفته شده امسال دانشگاه ارومیه حدود یک هزار و 400 نفر متولد آذربایجان غربی هستند.وی افزود: در حال حاضر نزدیک به 23 هزار و 800 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که نیازمند خوابگاه هستند.رئیس دانشگاه ارومیه گفت: دانشگاه ارومیه در سال جاری از 7 هزار ظرفیت خوابگاه ملکی و 38 خوابگاه خودگردان تحت نظارت دانشگاه برای پاسخگویی به دانشجویان استفاده می کند.
20 درصد پذیرفته شدگان جدید دانشگاه تبریز بومی هستند
میر جلیل اکرمی-معاون آموزشی دانشگاه تبریز به خبرنگار مهر گفت: امسال چهار هزار و 750 دانشجو در این دانشگاه پذیرفته شده اند که از این تعداد حدود 20 درصد بومی هستند.وی افزود: از ورودیهای امسال دانشگاه تبریز سه هزار و 200 نفر در مقطع کارشناسی و هزار و 300 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و نزدیک به 100 نفر در مقطع دکتری پذیرفته شده اند.معاون آموزشی دانشگاه تبریز گفت: اغلب دانشجویان این دانشگاه متقاضی خوابگاه هستند و ما سالانه هفت هزار دانشجو را در خوابگاه اسکان می دهیم.وی افزود: امسال نیز بیش از 80 درصد دانشجویان ورودی جدید متقاضی خوابگاه هستند.
50 درصد پذیرفته شدگان امسال دانشگاه اصفهان بومی هستند
محمد حسین رامشت-رئیس دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امسال نزدیک به 2500 دانشجوی جدید وارد این دانشگاه شده اند که نزدیک به 50 درصد آنها بومی هستند.وی افزود: امسال متقاضیان خوابگاه دانشجویی بیشتر از سال پیش هستند چرا که تعریف کنونی دانشجوی بومی تعریف درستی نیست و طبق این تعریف دانشجویان ساکن در استان لرستان و یا شهر یاسوج جزء بومی های ما محسوب می شوند در حالی که این دانشجویان امکان رفت و آمد به دانشگاه و منزل را ندارند.رئیس دانشگاه اصفهان متقاضیان خوابگاه در میان ورودیهای جدید دانشگاه اصفهان را 1500 نفر دانست.
60 درصد دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بومی هستند
حسن تاجیک-رئیس دانشگاه خلیج فارس در گفتگو به خبرنگار مهر گفت: 60 درصد دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بومی هستند که به نظر می رسد امسال نیز این رقم تغییر چندانی نکرده باشد.وی افزود: امسال در دانشگاه خلیج فارس نزدیک به 1200 نفر ورودی داشتیم که در 22 رشته کارشناسی و 14 رشته کارشناسی ارشد پذیرفته شدند.رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: یکی از ویژگی های مشکل ساز ورودی های امسال دانشگاه خلیج فارس که پارسال هم برای دانشگاه مشکلاتی را فراهم کرده بود این است که تعداد دختران به نسبت پسران خیلی بیشتر بوده که کمبود خوابگاه دختران به شکل جدی دانشگاه با مشکل روبرو می کند.
45 درصد از پذیرفته شدگان دانشگاه سیستان و بلوچستان بومی هستند
احمد اکبری-رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان به خبرنگار مهر گفت: از میان چهار هزار دانشجوی پذیرفته شده در این دانشگاه در سال جاری نزدیک به 45 درصد بومی هستند.وی افزود: آمار دانشجویان بومی این دانشگاه طی دو سال گذشته دو برابر شده است که البته این موضوع از میزان تقاضای خوابگاه در دانشگاه سیستان و بلوچستان نکاسته است.رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: از آنجا که این دانشگاه در زاهدان واقع شده و نزدیک ترین شهرهای اطراف حداقل در فاصله های 200 یا 300 کیلومتری این دانشگاه واقع شده اند دانشجویان بومی نیز به خوابگاه نیاز دارند.وی افزود: به دلیل شرایط ویژه ای که دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان دومین دانشگاه پر جمعیت کشور دارد مسئله بومی گزینی مشکل نیاز به خوابگاه را حل نکرده و امسال بیش از 90 درصد دانشجویان متقاضی خوابگاه هستند.
60 درصد پذیرفته شدگان دانشگاه مازندران بومی هستند
قاسم علیزاده-رئیس دانشگاه مازندران به مهر گفت: حدود 60 درصد از دو هزار و 550 دانشجوی ورودی سال جاری در این دانشگاه دانشجوی بومی هستند.وی افزود: از این میان 1500 دانشجوی دختر و 700 دانشجوی پسر از دانشگاه مازندران درخواست خوابگاه کرده اند که طبق برنامه ریزیهای انجام شده متقاضیان بر اساس میزان فاصله محل اقامت دانشجویان از دانشگاه اولویت بندی خواهند شد.رئیس دانشگاه مازندران گفت: اساس را در تعریف دانشجوی بومی بر شعاع 25 الی 30 کیلومتری دانشگاه قرار داده ایم.
30 درصد ورودی های امسال دانشگاه بوعلی همدان بومی هستند
مرتضی هزاوه ای-معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی همدان گفت: امسال هزار دانشجوی ورودی در مقطع کارشناسی روزانه داشتیم که تنها 30 درصد آنها دانشجوی بومی هستند. وی افزود: امسال در دوره کارشناسی 700 نفر و در دوره کارشناسی ارشد 450 دانشجوی خوابگاهی داریم.معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی همدان گفت: 200 نفر از دانشجویان شبانه ورودی امسال نیز متقاضی دریافت خوابگاه هستند که چون دانشگاه تعهدی در این زمینه نداشته آنها را به مراکز خصوصی معرفی کرده است.
نیمی از پذیرفته شدگان دانشگاه شهید باهنر کرمان بومی هستند
منصور صاحب الزمانی-معاون دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان به خبرنگار مهر گفت: امسال در حدود یک هزار و 900 دانشجو در مقطع کارشناسی پذیرش کردیم که 53 درصد از این تعداد بومی هستند.وی افزود: امسال نزدیک به 50 درصد افزایش ظرفیت پذیرش داشتیم که البته این با خواست خود دانشگاه و هماهنگی کامل با وزارت علوم تحقیقات و فناوری صورت گرفته است.60 درصد پذیرفته شدگان دانشگاه صنعتی اصفهان بومی هستند
بهزاد رضایی-معاون آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان از پذیرش 60 درصدی داوطلبان کنکور سراسری 88 دانشگاه صنعتی اصفهان در کلیه رشته ها با اولویت بومی خبر داد.وی گفت: در سال تحصیلی جدید 1900 دانشجو در دانشگاه صنعتی اصفهان پذیرفته شده اند که از این میان 1533 نفر در مقطع روزانه و 367 نفر در دوره آموزش الکترونیکی و در رشته های فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی و علوم پایه مشغول به تحصیل می شوند.
20 درصد پذیرفته شدگان دانشگاه رازی کرمانشاه بومی هستند
محمد مهدی خدایی-رئیس دانشگاه کرمانشاه به خرنگار مهر گفت: نزدیک به 80 درصد از دو هزار و 100 دانشجوی پذیرفته شده این دانشگاه در سال جاری متقاضی خوابگاه هستند.وی افزود: شرایط استان کرمانشاه به گونه ای است که تمامی دانشجویان به جز عده ای که ساکن خود شهر کرمانشاه هستند متقاضی خوابگاه هستند زیرا امکان رفت و آمد میان دانشگاه و محل سکونت خود را ندارند و در حقیقت بومی محسوب نمی شوند.رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: علی رغم مشکلاتی که برای تعداد زیاد متقاضی خوابگاه وجود دارد سعی می کنیم پاسخگوی تعداد زیادی از دانشجویان باشیم.
60 درصد ورودیهای دختر دانشگاه شیراز خوابگاه می خواهند
محمد هادی صادقی-رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه در میان ورودیهای امسال این دانشگاه تقاضای خوابگاه بالا است به مهر گفت: بیش از 60 درصد دانشجویان دختر جدید الورود متقاضی خوابگاه هستند.وی افزود: آمار دقیقی از دانشجویان بومی دانشگاه در دست ندارم اما اگر برای سنجش میزان ورودیهای بومی آمار متقاضیان خوابگاه را ملاک قرار دهیم خواهیم دید که درصد قابل توجهی از دانشجویان بومی نیستند.رئیس دانشگاه شیراز گفت: تعداد بالای دانشجویان دختر متقاضی خوابگاه واقعا غیر قابل پیش بینی بوده و مشکلات عدیده ای را برای ما ایجاد کرده است.
80 درصد پذیرفته شدگان دانشگاه شهید چمران اهواز بومی نیستند
مرتضی زرگر شوشتری-رئیس دانشگاه اهواز گفت: این دانشگاه امسال دو هزار و 635 دانشجوی جدید الورود داشته که نزدیک به 80 درصد از آنها متقاضی دریافت خوابگاه هستند.وی افزود: تقریبا تمامی دانشجویانی که ساکن اهواز نباشند متقاضی خوابگاه هستند حتی اگر جزء دانشجویان بومی تعریف شده باشند.رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: امسال دانشگاه شهید چمران اهواز خواهان 20 درصد افزایش ظرفیت پذیرش بود که در نهایت ظرفیت ورودی های امسال تا 40 درصد افزایش پیدا کرد.وی افزود: امسال با مشکل خوابگاه روبرو هستیم به خصوص اینکه میزان ورودی و خروجی دانشگاه متناسب نیست.
به گزارش مهر، این گونه به نظر می رسد که اکثر دانشگاههای کشور به خصوص دانشگاههای استانهای جنوبی که پهنه جغرافیایی وسیع و تمرکز جمعیتی پراکنده تری دارند در میزان ارائه خدمات خوابگاهی میان دانشجویان بومی و غیر بومی تفاوت چندانی را نمی بینند.حال این سئوال اساسی پدیدار می شود که آیا وزرات علوم بر چگونگی نیاز دانشجویان بومی به خدمات خوابگاهی و مشکلات دانشگاهها در این زمینه اشراف دارد و در صورت وجود چنین اشرافی چه تمهیداتی را برای پشتیبانی از دانشگاهها و دانشجویان اندیشیده است؟
*****
آمادگی ایران برای صدور گاز به اروپا از کانال ترکمنستان

رئیس مجلس در دیدار با همتای ترکمنستانی خود آمادگی ایران را برای همکاری در بخش گاز با ترکمنستان با توجه به بازارهای اروپایی و دسترسی این کشور به آبهای گرم خلیج فارس از طریق خطوط راه‌آهن مورد تأکید قرار داد.
علی لاریجانی در دیدار با نوربردیوا آقجا تاجیونا، مجالس دو کشور را پشتوانه مهمی برای گسترش مناسبات دوستانه فی‌مابین در تمام زمینه‌ها دانست و افزود: همکاری فعالی برای اجرای پروژه‌های مهم اقتصادی - صنعتی و سیاسی می‌توانیم داشته باشیم. وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی - صنعتی و تکنولوژی ایران در عرصه‌های گوناگون به ویژه صنایع نفت و گاز، افزود: صدور خدمات فنی - مهندسی شرکت‌های ایرانی به ترکمنستان می‌تواند فصل نوینی در همکاری‌های اقتصادی، صنعتی دو کشور بگشاید.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط منطقه و اوضاع افغانستان و عراق از مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت در منطقه به عنوان موضوعات مهم همکاری منطقه‌ای دو کشور یادآور کرد و افزود: گفت‌وگوها و همکاری مجالس دو کشور می‌تواند نقش مهمی در تقویت و تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای مشترک داشته باشد.
*****
مادران عزادار مراسم خود را با شعار مرگ بر دیکتاتور برگزار کردند

شنبه 30 آبان (چند ساعت پیش) مادران عزادار همچون هفته های گذشته در پارک لاله با وجود حضور نیروهای انتظامی و لباس شخصی تجمع اعتراضی خود را شکل دادند.از ساعت 17 مادران در میدان آب نمای پارک لاله به صورت پراکنده نشسته بودند تا بقیه مادران به جمع آنها بپوندند. دائما ماموران سرکوبگر نیروی انتظامی به دور میدان با اتومبیل حرکت می کردند. درست از ساعت 17:07مامور نیروی انتظامی به همراه 3 لباس شخصی به سمت مادران آمدند و با فریاد به آنها گفتند: بروید بیرون اما مادران همچنان ایستادند از سمت دیگری نیز 4 مامور نیروی انتظامی به سمت مادران آمدند تا مانع حرکت آنها به دور میدان آب نما شوند.ایستادگی مادران وصف ناپذیر بود تا جایی که ماموران با بی سیم اعلام کردند این پدر سوخته ها متفرق نمی شوند نیرو بیاورید و با زدن سوت نیروهای لباس شخصی خود را که پراکنده بودند به سمت میدان آب نما کشاندند تا جلوی حرکت مادران را بگیرند وبرای جلوگیری از حرکت مادران به دور میدان آب نما به سربازان دستور می دادند کیف آنها را بگیرید و بفرستیدشان بیرون.حتی اجازه نشستن به خانمها رانمی دادند بیش از 100 نفر از مادران و دختران جوان از سمت میدان آب نما به درب بلوار کشاورز در حالی که دستها را به نشانه پیروزی بالا گرفته بودند و تصاویر تعدادی از شهدارا در دست داشتند و سرود ای ایران و یار دبستانی را می خواندند و شعار مرگ بر دیکتاتور و الله اکبر را سر می داند حرکت کردند.نیروهای سرکوبگر ولی فقیه در پشت مادران حرکت می کردند و دو لباس شخصی دائما از جمعیت عکس و فیلم می گرفتند. یک پسر جوان مادران را همراهی می کرد که نیروهای لباس شخصی قصد داشتند او را بازداشت کنند ولی مادران جلو آمدند و با سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور پسر جوان را آزاد کردند.هنگامی که مادران به بلوار کشاورزسمت خیابان رسیدند ایستادند. 1 دقیقه اعلام سکوت برای جانباختگان راه آزادی مردم ایران نمودند و برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی 5 بار الله اکبر سر دادند که دوباره ماموران سعی داشتند با داد و فریاد مادران را متفرق کنند. اما مادران در حالیکه دستها را به نشانه پیروزی بالا گرفته بودند با خواندن سرود ای ایران و یار دبستانی و سر دادن شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد تا خیابان وصال به حرکت اعتراضی خود ادامه دادند در طول مسیر نیروهای لباس شخصی و انتظامی پشت سر مادران حرکت می کردند و مردم نیز با زدن بوق مادران را همراهی می کردند.مادران ساعت 17:45 به حرکت اعتراضی خود پایان دادن. در حین راهپیمائی مادران عزادار برای گرامیداشت روز 16 آذر فراخوان شرکت در آن را می دادند.

*****

در پي گزارشات ديوان محاسبات تشکيل مي شود
کميته ويژه رسيدگي به تخلفات دولت در مجلس
اعتماد: با حجيم شدن پرونده تخلفات مالي دستگاه هاي اجرايي در ديوان محاسبات، کميته ويژه رسيدگي به تخلفات دولت در مجلس تشکيل مي شود.
هر چند مساله تخلفات قانوني دولت به ويژه در مباحث مالي به داستاني بي سرانجام و البته کليشه يي تبديل شده است که هرازچندگاهي موجي از انتقادات کارشناسان و صاحب نظران به ويژه نمايندگان را ايجاد مي کند و بدون حصول نتيجه يا ايجاد تغييري در رويه کاري دستگاه هاي اجرايي فرومي نشيند و بي اعتنايي به نقدهاي اقتصاديون از سوي ديگر به اهرمي تبديل شده که عزم نمايندگان را براي قانونمند کردن فعاليت هاي دولت جزم کرده است. توجه نمايندگان به تخلفات دولت دهم در حالي صورت مي گيرد که اگرچه کمتر از چهار ماه از تحويل دولت دهم به احمدي نژاد سپري مي شود اما تخلفات کابينه در گزارش اخير ديوان محاسبات فهرستي بلندبالا دارد تا جايي که رئيس ديوان را وادار به انتشار محرمانه آن در کميسيون هاي تخصصي مجلس کرده است. مصداق اين امر تصميم عبدالرضا رحماني فضلي رئيس ديوان محاسبات براي برگزاري جلسات مستمر و جداگانه با کميسيون هاي تخصصي مجلس است“ که با هدف بررسي روند فعاليت هاي دستگاه هاي اجرايي و تخلفات قانوني آنها انجام مي گيرد.
به دنبال نشست خصوصي رئيس ديوان محاسبات با اعضاي کميسيون انرژي مجلس درباره عدم واريز بخشي از درآمد حاصل از فروش محصولات نفتي به حساب خزانه مجلس به سمت تشکيل کميته ويژه رسيدگي به اين موضوعات سوق داده شد. عماد حسيني مخبر کميسيون انرژي با اعلام اين خبر گفت؛ کميته مشترکي از اعضاي کميسيون انرژي، مسوولان وزارت نفت و نيرو و ديوان محاسبات براي رسيدگي به تخلفات دولت تشکيل خواهد شد. به گزارش پارلمان نيوز وي تاکيد کرد؛ قرار شد با تشکيل جلسات مشترکي بين کميسيون و بخش هاي مربوط به اين مسائل رسيدگي شود.
حسيني همچنين تصريح کرد از ديگر مسائلي که در جلسات مشترک کميته ويژه مجلس با مسوولان وزارت نفت، نيرو و ديوان محاسبات مطرح خواهد شد ابهاماتي است که درباره يک ميليارد دلار درباره عملکرد مالي دولت در بخش نفت در سال هاي 86 و 87 مطرح است. اعضاي کميسيون انرژي در حالي پس از استماع گزارش محرمانه رحماني فضلي تصميم به تشکيل کميته ويژه براي رسيدگي به تخلفات مالي گرفته اند که رئيس ديوان محاسبات قرار است به زودي در نشست محرمانه يي با اعضاي کميسيون فرهنگي درباره اجراي قانون بودجه ساليانه و قانون برنامه چهارم گزارش دهد. سه شنبه گذشته نمايندگان با ابراز نگراني از اين موضوعات به تشکيل کميته تحقيق و تفحص از اهداف برنامه چهارم راي دادند و بنا به گفته علي اکبر اوليا عضو کميسيون عمران اين کميته هفته آينده فعال خواهد شد. اوليا با اعتقاد به عدم تحقق 50 درصد از اهداف برنامه چهارم توسعه گفت؛ در حالي که درآمد دولت در چهار سال گذشته افزايش يافته است اما حداقل منابع به پروژه ها تزريق شده است. نماينده يزد با اشاره به اينکه در ابتداي اجراي برنامه چهارم توسعه، احمدي نژاد نقدهايي به برنامه داشت، يادآور شد؛ احمدي نژاد گفته بود برنامه چهارم کوتاه است و دولت تا دو برابر توان تحقق اهداف را دارد. به اعتقاد اوليا همه اينها حرف بود و فرضيات برنامه براي کاهش تورم و بيکاري هيچ کدام محقق نشده است. مجلس در حالي درصدد تحقيق و تفحص از عملکرد دولت در اجراي برنامه چهارم توسعه است که کميسيون اصل 44 در راستاي شناسايي ايرادات و ضعف هاي دولت در اجراي سياست هاي اين اصل در حال تهيه گزارش است. حميدرضا فولادگر رئيس اين کميسيون تاکيد کرد؛ با توجه به انحرافاتي که در اجراي اين اصل ديده شده کميسيون در نظر دارد در جلساتي با دولت و مجمع تشخيص مصلحت نظام راهکارهاي اصلاح اين نقص را بررسي کند.
اقدامات فوق در حالي براي قانونمند کردن دولت صورت مي گيرد که منتقدان احمدي نژاد در مجلس معتقدند مجلس از تمامي ظرفيت هايش براي جلوگيري از تخلفات قانوني دولت استفاده نکرده است. چنانچه حميدرضا کاتوزيان رئيس کميسيون انرژي با اشاره به مکاتباتي که رئيس مجلس تاکنون با احمدي نژاد و ديوان محاسبات داشته است، ادامه داد؛ اما متاسفانه حجم برخوردهاي مجلس با تخلفات دولت، بيش از اين نبوده و از آنجا که حجم تخلفات دولت بيشتر شده است، مجلس بايد تحرک بيشتري از خود نشان دهد. رئيس کميسيون انرژي با اشاره به اينکه کميسيون از تخلفات دولت در زمينه هاي مرتبط با عملکرد اين کميسيون، از جمله واردات بنزين اطلاع دارد، خاطرنشان کرد؛ به همين دليل هم گزارشي در اين زمينه ارائه داديم و از عدم اجراي مصوبات مجلس در واردات بي رويه بنزين پرده برداشتيم. وي اين رفتار دولت را در نتيجه ملاحظات و مصلحت انديشي هاي مجلس دانست که به دليل شرايط سياسي و داخلي کشور از همه ظرفيت هاي خود براي مقابله با تخلفات قانوني دولت استفاده نکرده است. به گفته وي چنانچه مجلس بر مواضع خود ايستادگي نکرده و برخوردهاي لازم را صورت ندهد، آثار سوء انحرافات دولت از قوانين مصوب، در کوتاه مدت و درازمدت بروز خواهد يافت.
*****
ماموريت هيات رئيسه به کميسيون قضايي
سخنگوي کميسيون قضايي و حقوقي گفت؛ هيات پنج نفره کميسيون قضايي و حقوقي با هدف نظارت وارد پرونده هاي قيامدشت و لواسان شده و پس از بررسي هاي لازم گزارشي را به هيات رئيسه مجلس ارائه مي کند. امين حسين رحيمي ادامه داد؛ کميسيون ها مي توانند در موارد مهم و حساس در مواجهه با تخلفات سوء مديريت و موارد مهم از مسوولان ذي ربط براي بررسي اين موضوع دعوت به عمل آورده و گزارشي را به هيات رئيسه ارائه کنند. نماينده ملاير در ادامه توضيح داد؛ در همه کميسيون ها براي بررسي اين موارد هيات پنج نفره يي تشکيل مي شود تا گزارش مربوطه را به اطلاع اعضاي کميسيون و هيات رئيسه مجلس برساند.
*****
حفاظت قرارگاه خاتم الانبيا از نيروگاه هاي هسته يي کشور
فرمانده قرارگاه هوايي خاتم الانبيا اعلام کرد حفاظت از آسمان مناطق هسته يي کشور با اين قرارگاه است. امير احمد ميقاني همچنين روز گذشته در يک نشست خبري اعلام کرد رزمايش پدافند هوايي «مدافعان آسمان ولايت 2» از امروز به مدت پنج روز در منطقه گسترده يي از نيمه غربي کشور آغاز مي شود. ميقاني در ادامه در پاسخ به پرسش يکي از خبرنگاران درباره مساله تاخير در تحويل موشک هاي اس- 300 از سوي روسيه به ايران اظهار کرد؛ در برخي موارد که مصالح ملي ما ايجاب کند، تعاملاتي با برخي کشورها نظير روسيه داريم. قرار بود چند ماه قبل روسيه براي تحويل اس- 300 ها به ايران اقدام کند ولي به نظر مي رسد تحت تاثير القائات صهيونيست ها و مستکبران قرار گرفته و تحويل اين سامانه به ايران با تاخير همراه شده است. ميقاني در پاسخ به پرسش يکي از خبرنگاران درباره حفاظت از مناطق هسته يي کشور اظهار کرد؛ ماموريت قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا حفاظت از قلمرو هوايي کشور است. با توجه به تهديدات مختلف به ويژه در سال هاي اخير در رابطه با مناطق حساس و حياتي کشور، اين قرارگاه ماموريت حفاظت از چنين مناطقي را بر عهده دارد. وي تصريح کرد؛ مناطق هسته يي کشور جزء نقاط حساس و حياتي محسوب مي شود که حفاظت از آسمان آن را بر عهده داريم.
*****
تاکيد دوباره روسيه بر پايبندي مسکو به تعهداتش؛
تاخير روسيه تکرار ترکمانچاي است
تعلل روسيه در راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر تا آنجا سابقه اين همسايه شمالي را مخدوش ساخته که روز گذشته عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي اين اقدام مسکو را تکرار دوباره ترکمانچاي خواند.
از هفته گذشته که وزير انرژي روسيه با پا گذاشتن روي قول و قرارهاي خود درخصوص افتتاح نيروگاه بوشهر اعلام کرد اين نيروگاه امسال راه اندازي نخواهد شد به رغم اميدواري هاي دولت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اما با نگراني درخصوص عملکرد کرملين دچار ترديد شده اند. در اين راستا قرار است بعد از تعطيلات مجلس مسوولان وزارت خارجه و رئيس سازمان انرژي اتمي و همچنين دبير شوراي عالي امنيت براي پاره يي توضيحات فراخوانده شوند.
با اين توضيحات عبدالله کعبي عضو کميسيون انرژي مجلس اعلام کرد؛ تاخير چندباره در راه اندازي نيروگاه بوشهر تکرار دوباره ترکمانچاي است. نماينده آبادان در مجلس در گفت وگو با ايلنا تاکيد کرد؛ بي شک هر مشکل فني در اين چند سال قابل رفع بوده است و چنين بهانه يي به هيچ وجه قابل قبول نخواهد بود. به اعتقاد وي روسيه در حال حاضر تنها منافع خود را سبک و سنگين مي کند و به شکل پنهاني معاملاتي را انجام مي دهد. اما در اين بين به هيچ وجه به فکر منافع ما و خسارات وارده به ايران نيست. کعبي به قرارداد فروش سوخت از روسيه به ايران اشاره کرد و با روشن خواندن ابعاد اين قرارداد، گفت؛ ايران تا آنجايي که توانسته شفاف عمل کرده است اما مشکل آنجا است که روسيه با ما هماهنگ نيست.
يک نماينده ديگر مجلس نيز با زير سوال بردن اظهارات علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي مبني بر راه اندازي نيروگاه بوشهر تا چند ماه ديگر اظهار داشت؛ مشخص نيست رئيس سازمان انرژي اتمي با اتکا به چه دلايلي چنين ادعايي مي کند.
سيروس سازدار عضو فراکسيون خط امام، در گفت وگو با ايلنا افزود؛ کميسيون انرژي در ارديبهشت ماه بازديدي از اين نيروگاه داشت و اکثريت اعضاي اين کميسيون بر اين امر توافق داشتند که اين نيروگاه تا پايان امسال هم راه اندازي نخواهد شد.وي خاطرنشان کرد؛ برخلاف وعده هاي سازمان انرژي اتمي ايران پيش بيني ها درست از آب درآمد و همين حرف از دهان مسوولان روسيه شنيده شد. سازدار از تناقض مواضع ايران و روسيه درباره زمان راه اندازي اين نيروگاه ياد کرد و گفت؛ متاسفانه اطلاعات دقيقي در اين باره به مجلس ارائه نشده است.با اين همه وزارت انرژي روسيه طي چند روز اخير چندين بار اعلام کرد مسکو بر تعهدات خود پايبند است تا به اين وسيله خيال مقامات تهران را تا حدودي آسوده کند.
در همين راستا روز گذشته «سرگئي شماتکو» در گفت وگويي تلفني با سيدمحمدرضا سجادي سفير ايران در مسکو اعلام کرد کشورش به ادامه همکاري با ايران متعهد است. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري «نووستي» سرگئي شماتکو وزير انرژي فدراسيون روسيه اعلام کرد؛ روسيه به ادامه همکاري با ايران پايبند بوده و همکاري هاي متقابل ميان دو کشور با قوت ادامه خواهد يافت. به گزارش نووستي از دفتر مطبوعاتي سفارت جمهوري اسلامي ايران در مسکو شماتکو در اين تماس تلفني افزود؛ اظهارات وي در ارتباط با راه اندازي نيروگاه هسته يي بوشهر از سوي رسانه هاي خبري تحريف و مبالغه شده است. وزير انرژي روسيه در اين مذاکره تلفني مساله راه اندازي نيروگاه بوشهر را يک مشکل فني اعلام کرد و افزود؛ همکاران ما در نيروگاه بوشهر آن را کاملاً درک مي کنند. وزير انرژي روسيه در اين تماس تلفني افزود؛ همکاري ها ميان دو کشور با قوت و جديت پيگيري خواهد شد. وزير انرژي روسيه گفت در سفر قريب الوقوعش به تهران روند مثبت توسعه و تقويت همکاري هاي مشترک ميان دو کشور بررسي مي شود. وي اظهار اميدواري کرد، مناسبات ميان روسيه و ايران هرچه بيشتر گسترش يابد.در همين رابطه رئيس «اتم استروي اکسپورت» در ديدار با احمد فياض بخش بر راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر طبق جدول زماني تعيين شده تاکيد کرد.
*****
درخواست از دانمارک براي دستگيري عمر البشير
سازمان عفو بين الملل از دولت دانمارک خواست رئيس جمهور سودان را دستگير کند. سازمان عفو بين الملل پس از دريافت اطلاعاتي مبني بر اينکه دولت دانمارک قصد دارد از عمر البشير رئيس جمهور سودان براي مشارکت در کنفرانس مربوط به تغييرات آب و هوايي در کپنهاگ که قرار است در ماه دسامبر برگزار شود دعوت کند، از دولت دانمارک خواست عمر البشير را دستگير کند. کريستوفر کيت هال، يکي از مشاوران حقوقي بلندپايه سازمان عفو بين الملل اظهار داشت؛ از آنجا که دانمارک جزء کشورهايي است که پيمان رم را درخصوص تشکيل دادگاه بين المللي براي دستگيري افراد مظنون و تحت پيگرد اين دادگاه امضا کرده است، چنانچه عمر البشير را که حکم توقيفش توسط اين دادگاه صادر شده دستگير نکند بايد در قبال اين موضع گيري توضيح دهد.
*****
جنگل ابر با اين روند تا دو سال ديگر از ميان مي رود
يک کارشناس حوزه گردشگري گفت؛ ثبت و حفاظت فيزيکي از آثار طبيعي مانند جنگل ابر، چاره مشکل نيست و بايد روي فکر و آموزش مردم کار شود.هومن نجفي در گفت وگو با ايسنا درباره وضعيت جنگل ابر، اظهار کرد؛ حدود هفت هشت سال پيش که گردشگران زيادي به اين جنگل نمي رفتند، روستايي هاي آن منطقه مي خواستند جاده نزديک آنها آسفالت شود. ما در گفت وگو با آنها مطرح مي کرديم که آسفالت کردن اين جاده سبب پيشرفت شان نمي شود. آن زمان، عده يي موافق و برخي مخالف جاده سازي بودند. وي با اشاره به اينکه جنگل ابر جزء مناطق نمونه گردشگري است، بيان کرد؛ صدور بي رويه مجوز براي مناطق نمونه گردشگري به مسابقه يي تبديل شده است و متاسفانه هنوز در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي اين اقدام، تعريف مشخصي وجود ندارد و کارشناسان اين سازمان نمي دانند اين مناطق واقعاً چه خصوصياتي بايد داشته باشند. اين فعال طبيعت گردي ادامه داد؛ جنگل ابر منطقه فوق العاده زيبايي است که وقتي حضور جمعيت در آن زياد مي شود، متاسفانه جلوي اين هجوم را نمي توان گرفت. البته در يکي دو سال اخير، پارکينگي در ورودي جنگل ساخته شده که کار خوبي است. وي گفت؛ متاسفانه اين جاده در جنگل ابر ساخته خواهد شد و بورس زمين فروشي هم در اين منطقه راه مي افتد و مافياي زمين خواري هم ايجاد مي شود. در نهايت نيز حيات وحش و گياهي و طبيعت بکر اين جنگل از ميان مي رود و ديگر از قرق هاي چراي دام خبري نخواهد بود و دامداري اين منطقه نابود مي شود. با اين روند تا دو سال ديگر جنگل ابر از ميان مي رود. نجفي اظهار داشت؛ زماني پيشنهادهايي براي استفاده از جوانان محلي به عنوان راهنماي تور و بهره برداري درست از اين منطقه مطرح شد، اما چون نگرشي در اين باره وجود نداشت، اکنون اين اتفاق ها افتاده و در آن، ساخت وساز مي شود و قطعاً جنگل ابر مانند کلاردشت و روستاي زيارت خواهد شد.
*****
تجمع اعتراضی امروز دانشگاه خواجه نصیر:
در آستانه فرا رسیدن شانزدهم آذر، دانشجویان دلیر و مبارز دانشگاه خواجه نصیر کماکان برای آزادی یاران خویش در اعتصاب بسر میبرند و به رغم دخالت ها و تهدیدهای نیروهای انتظامی و حراست دانشگاه و یا دانشجو نماهای بسیجی، روزی نیست که درین دانشکده تجمعی اعتراضی صورت نگیرد. به فیلمی درین مورد توجه نمایید:

*****
کوی دانشگاه تهران در آتش - قسمت 4
چهارمین فیلم از سری فیلم های حمله به کوی دانشگاه، در حوادث چندماهه اخیر قبل و بعد از کودتای "عنتری نژاد" و جنایتکاران سپاه و بسیج و لباس شخصی ها بدستور اربابشان "سیدعلی گدای" ملعون و تبهکار:

*****
مذاکرات ژنو اشتباه استراتژيک بود
سایت دیپلماسی ایران: سيدمحمد صدر معاون سابق وزارت خارجه ضمن انتقاد از مذاکرات ژنو تاکيد کرد اگر توافقنامه ژنو انجام شود منافع ملي واقعي ايران خدشه دار مي شود و اگر انجام نشود به قبل از مذاکرات بازنمي گرديم بلکه به شرايط بدتري بازمي گرديم. وي در گفت وگو با سايت ديپلماسي ايران همچنين گفت مذاکرات ژنو دستاوردهاي 30ساله ايران را تقديم غربي ها کرد. سيدمحمد صدر در اين مصاحبه در پاسخ به پرسشي در مورد پخش مستند هسته يي از صدا و سيما گفت؛ صدا و سيما که به آن رسانه ملي گفته مي شود، رسانه يي است که تمام ملت ايران را پوشش مي دهد، هم آحاد ملت و هم افکار و احزاب مختلف را دربر مي گيرد و به هيچ وجه نبايد يکجانبه گرايي کند. به طور مثال نبايد جانب يکسري افراد خاص يا حتي دولت را داشته باشد. وي با بيان اينکه صدا و سيما وظيفه اش اين است که صداي مردم را به گوش دولت برساند، افزود؛ البته از طرفي هم حرف هاي دولت را به اطلاع مردم برساند اما متاسفانه اين گونه عمل نمي کند. يکي از اين موارد هم پخش برنامه مستند هسته يي بود. صدا و سيما متوجه نيست بحث هسته يي، بحث فرد يا دولت يا رئيس دولت نيست. برنامه هسته يي ايران پروسه يي است که در جمهوري اسلامي حداقل 30 سال سابقه دارد و هر فردي يکسري اقدامات انجام داده است تا اين برنامه به نقطه کنوني رسيده است. يک اصل کلي وجود دارد و آن اين است که انسان هاي ضعيف اثبات خود را در نفي ديگران مي بينند. برنامه هسته يي سمبل اين قضيه است. از روزي که دولت نهم بر سر کار آمد، دولت هاي قبلي را زير سوال برد؛ که اين دولت ها سازشکار بودند. آن مستندي هم که تهيه شد قصد داشت همين مساله را اثبات کند. اين مستند در واقع دنباله همان خط اوليه آقاي احمدي نژاد است که مي گويد دولت هاي قبلي سازش کار بوده اند و کارکرد هاي آنها را - مخصوصاً دولت آقاي خاتمي را- زير سوال مي برد. معاون سابق وزارت خارجه اظهار داشت همين دولت ناگهان از مذاکرات ژنو سر درمي آورد. طي 30 سال گذشته جمهوري اسلامي چنين مذاکرات ضعيفي را انجام نداده بود. اين درست ادامه همان روند است يعني مشخص است که اين افراد در گذشته در خود احساس ضعف مي کردند و براي پوشاندن ضعف خود به دولت هاي گذشته حمله مي کردند. دقيقاً هم اين مذاکرات نشان مي دهد آنها در ديپلماسي، مذاکرات و پيگيري منافع جمهوري اسلامي ايران ضعيف هستند. وي در ادامه تصريح کرد؛ تحليل هاي من اگر بر مبناي واقعيت نباشد آن را بيان نمي کنم. من به عنوان يک ناظر بي طرف چنين مساله يي را بيان مي کنم. يک نفر آمده و سعي مي کند تمام گذشته را زير سوال ببرد و از طرفي ديگر مذاکرات بسيار ضعيفي در ژنو برگزار مي شود که به هيچ وجه در جهت منافع ملي ايران نيست. در واقع مذاکرات ژنو همه دستاوردهاي اتمي جمهوري اسلامي ايران را که در عرض 30 سال گذشته به دست آمده بود تقديم غربي ها مي کرد.
صدر گفت؛ اينکه ما ناگهان 1600 کيلوگرم اورانيوم5/3 درصد غني شده يي را که نتيجه سال ها تلاش است تحويل بدهيم که براي رآکتور هسته يي اتمي تهران سوخت بگيريم چيزي شبيه کار قذافي است. در صورتي که بحث رآکتور اتمي تهران اصلاً ربطي به موضوع غني سازي اورانيوم ندارد. اين رآکتور در گذشته به سوخت نياز داشت و اين سوخت از آرژانتين بدون هيچ مشکلي خريداري شد. اگر اين دولت، دولتي بود که اعتبار بين المللي داشت، مي توانست مانند گذشته دوباره سوخت خريداري کند. اينکه در حال حاضر اين دو مساله را به هم ربط داده اند بزرگ ترين اشتباه استراتژيک در قضيه اتمي ايران بود. سيدمحمد صدر افزود؛ آقاي احمدي نژاد خودش مطرح کرد که ما اورانيوم 20 درصد غني شده را که نياز داريم يا خريداري مي کنيم يا اورانيوم 5/3 درصد خود را مي دهيم. پيشنهاد آقاي البرادعي هم در اين چارچوب بود... نتيجه ببينيد که چه شده است؛ آقاي احمدي نژاد به آنها قول داده و قبول کرده است 1200 کيلو اورانيوم 5/3 درصد بدهد به روسيه تا روسيه آن را به 20 درصد تبديل کند و بعد فرانسوي ها آن را به ميله هاي سوخت تبديل کنند. اين مساله يي بوده که آقاي احمدي نژاد بر اساس آن توافق کرده ولي حالا آقاي احمدي نژاد فهميده اشتباه بزرگي مرتکب شده است. صدر سپس تاکيد کرد اين توافق اگر انجام شود منافع ملي و اتمي ايران خدشه دار مي شود. اگر انجام نشود به قبل از مذاکرات بازنمي گرديم بلکه به شرايط بدتري بازمي گرديم. فشارهاي بين المللي بسيار افزايش پيدا خواهد کرد چرا که غربي ها مي گويند ببينيد ايران اصلاً به تعهداتي که مي دهد پايبند نيست بنابراين به هيچ وجه قابل اعتماد نيست و وارد فاز تحريم هاي بيشتر مي شوند. معاون سابق وزارت خارجه اظهار داشت؛ غني سازي در زمان آقاي خاتمي شروع شد با يک تعداد محدودي از سانتريفوژها. آقاي احمدي نژاد بر سر سفره يي نشست که نتيجه هفت، هشت سال کار آقاي خاتمي -که باز يک مقداري از آن هم مربوط به گذشته بود- بود. آقاي احمدي نژاد فقط تعداد سانتريفوژها را افزايش داد وگرنه غني سازي در زمان آقاي خاتمي شروع شد. محمد صدر در ادامه ضمن انتقاد از رفتار احمدي نژاد در قبال امريکا گفت؛ عين قضيه هسته يي در مورد امريکا هم صدق مي کند. آقاي احمدي نژاد از همان ابتدا شعار ضدغرب داد و آنها را آدمکش هاي بزرگ معرفي کرد؛ در ابتدا براي جرج بوش نامه يي نوشت تا بوش را هدايت کند، بعد به دنبال رابطه با جرج بوش رفت که به اندازه خود اسرائيل، اسرائيلي است. وي سپس افزود؛ مذاکره در روابط و سياست خارجي با دولت هايي که آنها را به رسميت مي شناسيم هيچ اشکالي ندارد، اما مساله مهم اين است که براي مذاکره بايد جنبه هاي مختلف را در نظر گرفت. يکي از اين موارد تاريخ روابط است. ما بايد تاريخ روابط ايران و امريکا را در نظر بگيريم و بدانيم امريکا در ايران چه کارهايي انجام داده و چگونه بوده است و تا مطمئن نشويم که امريکايي ها قصد ندارند اشتباهات خود را دوباره تکرار کنند، برقراري مجدد رابطه با امريکا معنا ندارد. بنابراين بايد اين اطمينان حاصل شود. اين اطمينان در مذاکره به وجود مي آيد. رابطه ايران و امريکا اولاً بايد از موضع قدرت و عزت باشد، نه از موضع التماس که آقاي احمدي نژاد متاسفانه مي خواهد انجام دهد. در عين حال بر مبناي منافع مشترک و احترام متقابل باشد. دليل تاکيد من روي موضع قدرت و عزت سابقه تاريخي است؛ روزي که امريکايي ها در ايران حاکم بودند.
فرانسه سابقه سلطه در ايران ندارد
صدر سپس با اشاره به تصميم ايران براي حذف فرانسه از مذاکرات ژنو با بيان اينکه متاسفانه اين هم يکي از سياست هاي غلط است، افزود؛ امتيازي که فرانسه نسبت به امريکا دارد اين است که فرانسه در ايران هيچ گونه سابقه تاريخي سلطه نداشته است يعني خطر سلطه از سوي فرانسه نسبت به ايران هيچ گاه وجود نداشته است. آقاي سلطانيه سياستي را پي مي گيرد که از طريق دولت آقاي احمدي نژاد به او ابلاغ مي شود. همان دليلي که براي فرانسه گفتم؛ عدم شناخت از ديپلماسي. بارها و بارها در گذشته گفته شده است نبايد تا اين اندازه به روسيه تکيه کرد - البته من رابطه با روسيه را نفي نمي کنم چرا که کشور بزرگي است- اما اين اندازه اعتماد جايز نيست. باور دولت اين بود که روسيه از حق وتوي خود براي صدور قطعنامه ها در شوراي امنيت سازمان ملل در مقابل ايران استفاده خواهد کرد در حالي که روسيه آزمون خود را پس داده بود و مي دانستيم روسيه تا يک جايي با ايران هم قدم مي شود و در اين مدت از کارت ايران استفاده مي کند تا مشکلاتي را که با امريکا دارد حل کند. زماني که مشکلاتش حل شود، تنها کاري که مي کند اين است که قطعنامه را يک يا دو درصد ضعيف مي کند و نه تنها وتو نمي کند بلکه به آن راي هم مي دهد و بعد هم تصويب مي شود. معاون سابق وزارت خارجه همچنين تصريح کرد؛ آقاي احمدي نژاد که تا اين اندازه سياست دولت هاي قبلي را در رابطه با انرژي هسته يي زير سوال برد، سياستي را اتخاذ کرد که نتيجه سياست اتمي ايشان اين جمله است که «احمدي نژاد کار را به جايي رسانده است که يا بايد امتياز بدهد يا تحريم هاي بيشتري را بپذيرد و چه بسا هر دو». اين نتيجه سياست هاي جنجالي و تبليغاتي بوده که برنامه هسته يي ايران را در چنين شرايطي قرار داده است. صدر در مورد استراتژي امريکا در قبال ايران نيز گفت؛ وقايع پس از انتخابات براي اوباما مشکل ايجاد کرد. اگرچه او تصميم گرفت به روند خود ادامه دهد اما فشارهايي در اين ارتباط آغاز شد که در ارتباط با برخورد با مردم ايران و مسائل حقوق بشر بود. اين پيامي هم که آقاي اوباما داده است نشان مي دهد هنوز دنبال فکر قبلي است، اما مسائلي از جمله مذاکرات هسته يي، انتخابات، اقدامات محمود احمدي نژاد و دستگيري هاي اخير مشکلاتي را در اين زمينه ايجاد کرده است.
فلسطين مشکل اصلي ايران و امريکا
وي سپس برنامه هسته يي ايران را يکي از مشکلات ايران و امريکا توصيف کرد و در عين حال گفت؛ اما اصل قضيه برقراري روابط ايران و امريکا و مشکل اصلي ايران با امريکا مشکل فلسطين است. اگر امريکا بحث انرژي هسته يي را مي کند، به خاطر امنيت اسرائيل است و اگر بحث تروريسم را مي کند به خاطر حماس و حزب الله است. همه اين مسائل به همديگر ربط دارند؛ مساله اسرائيل، تروريسم، انرژي هسته يي و حقوق بشر و بعد مسائل ديگر. اگر ما تصور کنيم با برقراري رابطه با امريکا همه مسائل مان حل مي شود، اشتباه است زيرا بسياري از اين مسائل همان قدر که براي امريکا حياتي و استراتژيک است براي جمهوري اسلامي ايران هم حياتي و استراتژيک به حساب مي آيد.
*****
تصميم گورباچف براي بازگشت
آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي سابق با انتقاد از سياست هاي کرملين تصريح کرد قصد دارد به عرصه فعاليت هاي سياسي بازگردد. ميخائيل گورباچف، آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي، تصريح کرد فساد مالي و وابستگي بيش از حد روسيه به صادرات نفت تاثير بحران اقتصادي جهاني به اين کشور را تشديد کرده است. وي از ديميتري مدودوف رئيس جمهور و ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه خواست اقتصاد روسيه را بازسازي کنند، هزينه هاي دولتي را کاهش دهند و آزادي هاي سياسي را در روسيه افزايش دهند. براساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، گورباچف در کنفرانسي در بنياد خيريه اش گفت؛ ما انتظارات پدرمآبانه از حمايت هاي دولتي داريم. بهاي نفت اندکي افزايش يافته است و ما مي گوييم زندگي به حالت عادي بازگشته است. آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي سابق تصريح کرد نگراني هايش در مورد روسيه باعث شده است وي به فکر بازگشت به فعاليت هاي سياسي بيفتد. گورباچف تصريح کرد؛ انگيزه يي در من وجود دارد تا به فکر تاسيس يک قواي سياسي بيفتم. آشکارا تاسيس اين قواي سياسي را يک ضرورت مي دانم و ما بايد روند آن را آغاز کنيم.
*****
بانک هاي چيني اعتبارات اسنادي بازرگانان ايراني را باز نمي کنند
پس از اينکه کالاهاي بي کيفيت چيني توليد داخلي را زمين گير کرده و واحدهاي توليدي را در آستانه ورشکستگي قرار داده دولت دهم خواستار جلوگيري از ورود اين کالاها به کشور شده است. معاون وزير بازرگاني که به نمايندگي از دولت دهم در مراسم افتتاح نخستين دفتر تجاري ايران در شانگهاي چين حضور يافته بود از مسوولان دولتي چين خواست براي رفع مسائل بانکي و کيفيت کالاهاي صادراتي به ايران اقدام کنند.گلايه تجار ايراني از عدم گشايش اعتبارات اسنادي بانک هاي چيني مشکل تجار ايراني و مانع تراشي بانک هاي چيني نيز از موضوعات مطرح شده در اين مراسم بود. بانک هاي چيني با شدت گرفتن فشار هاي اقتصادي عليه ايران، مانع از گشايش اسناد اعتباري تجار ايراني شدند و بسياري از بازرگانان ايراني نيز به دليل مشکلات بانکي نتوانستند به کار خود در اين کشور ادامه دهند.بابک افقهي ضمن گلايه از وجود برخي مشکلات بانکي و عدم گشايش اسناد اعتباري از سوي بانک هاي چيني گفت؛ در حالي که حجم روابط ايران و چين بالغ بر 30 ميليارد دلار است اما تجار و بازرگانان ايراني هنوز از عدم گشايش اعتبارات اسنادي گلايه مند هستند.
انتقاد از واردات کالاهاي بي کيفيت
افقهي همچنين از اينکه برخي از افراد سودجو با صادرات کالاهاي بي کيفيت چيني به ايران مشکلات عديده يي را براي فضاي کسب و کار و بازار مصرف داخلي کشورمان ايجاد کرده اند، انتقاد کرد و با اعلام جديت دولت در برخورد با اين عوامل سودجو و جلوگيري از واردات اين نوع کالاها بر ضرورت کار جدي مشترک دو دولت با تعيين ساز و کارهاي مشخص براي جلوگيري از اقدام اين افراد تاکيد کرد. او گفت؛ افکار عمومي در ايران به شدت تحت تاثير ورود کالاهاي بي کيفيت چين به ايران قرار گرفته است که بايد از ورود کالاهاي بي کيفيت ساخت چين به ايران جلوگيري کرد. او در ادامه به روابط دو کشور اشاره کرد و افزود؛ جاي يک هم انديشي و همگرايي جامع در قاره آسيا خالي است و ايران و چين مي توانند کانون اين تمرکز و همگرايي باشند. افقهي با بيان اينکه چين در سياست خارجي ايران از اولويت و جايگاه ويژه و راهبردي برخوردار است، خاطرنشان کرد؛ چين مي تواند با الحاق به کريدور شمال- جنوب بخش عمده يي از کالاهاي صادراتي خود به مقصد آسياي ميانه و قفقاز و خاورميانه را از طريق ايران ترانزيت کند. رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران، همکاري ايران و چين در حوزه هاي فناوري و خدمات به ويژه خدمات فني و مهندسي را کم دانست و گفت؛ با توجه به ظرفيت هاي موجود در اين حوزه، دو کشور مي توانند در زمينه صدور خدمات فني و مهندسي به کشورهاي ثالث با يکديگر همکاري کنند.
*****
نگهبان يک شرکت زني را به قتل رساند
نگهبان يک شرکت خصوصي زني را با ضربات چاقو به قتل رساند و جسدش را داخل چاه آب انداخت. ساعت 12 ظهر پنجشنبه هفته گذشته مردي با ماموران نيروي انتظامي تماس گرفت و خبر داد نگهبان شرکتش يک زن را به قتل رسانده است. ماموران پس از دريافت اين گزارش به شرکت مورد نظر در يافت آباد رفتند و تحقيقات خود را آغاز کردند. متهم در بازجويي ها ادعا کرد مقتول يک زن خياباني بود و او از چندي قبل زن جوان را به دفتر شرکت برده و به او پناه داده بود تا وي دست از کارهاي گذشته خود بردارد اما اين کار فايده يي نداشت. با اين وجود بازپرس روشن مسوول رسيدگي به اين پرونده گفت؛ هنوز مشخص نيست چرا اين زن و مرد با يکديگر درگير شدند زيرا در اين درگيري خود نگهبان شرکت نيز به شدت زخمي شده است.
*****
پيرمرد در آتش خشم طلبکار سوخت
مردي که به دنبال يک دعواي مالي در بروجرد به آتش کشيده شده بود در تهران جان سپرد و تحقيق پليس براي دستگيري متهم آغاز شد. بازپرس محمد حسين شاملو بازپرس کشيک دادسراي امور جنايي پايتخت روز جمعه به دنبال تماس تلفني پليس در جريان مرگ دلخراش مرد 73 ساله يي به نام «عزت الله» قرار گرفت که به شدت سوخته بود. اين مقام قضايي به همراه افسران اداره 10پليس آگاهي به بيمارستان رفت و رسيدگي به ماجرا را در دستور کار خود قرار داد.
بررسي هاي مقدماتي برملا کرد «عزت الله» ساکن بجنورد بود و به دنبال تسويه حساب مالي، قرباني آتش افروزي طلبکار خود شد. با افشاي اين موضوع، بازپرس «شاملو» دستور داد جنازه به پزشکي قانوني فرستاده شود. اين در حالي است که تجسس پليس براي دستگيري متهم ادامه دارد.
*****
مراسم سالروز قتل داریوش و پروانه فروهر امروز برگزار می شود
11 سال می گذرد و هر سال زنده تر و جاوید تر شده اید. چهره تان با لبخند در ذهن ما نقش بسته. هر چه بیشتر فکر می کنیم و سعی می کنیم به گذشته ها بازگردیم، جز لبخند نمی یابیم. چهره تان سیمای آن پیروز بر همه پلیدی های تاریخ است. کشتند اما باختند.
آن دم که انسانیت را باخته بودند شاید نمی پنداشتند که بعد از سال هایی چند همه چیز را ببازند. آبرویی برایشان نمانده. مگر می شود دست به اسلحه برد، مگر می شود ترور را پیشه کرد، مگر می شود که خشونت طلب بود و بقایی یافت.
داریوش و پروانه اش که یادشان جاودانه شد. ولی با خودشان جاودانه های بسیار ساختند جاودانه هایی که امروز بیش از همیشه دوستشان می داریم. ایران، آزادی و ایرانی.‬
امروز 1 آذر ماه مصادف است با سالروز به قتل رسیدن داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری. قتل هایی که بعدها با قتل عده ای دیگر از روشنفکران دگراندیش، به قتل های زنجیره ای معروف شدند. محمد مختاری، محمد جعفر پوینده، مجید شریف و پیروز دوانی از جمله افراد سرشناسی بودند که در پروژه ای سازمان یافته توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسیدند.
به همین مناسبت امروز مراسم بزرگ داشت فروهرها به دعوت فرزند ایشان و نیز عده ای از فعالین سیاسی برگزارخواهد شد. پرستو فروهر روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ها از برگزاری این مراسم در روز یکشنبه و در منزل پدریش خبر داد. این در حالی است که در خبر ها آمده بود که شورای تامین استان تهران با برگزاری چنین مراسمی مخالفت کرده است. با این وجود، پرستو فروهر اعلام کرد که این مراسم تحت هر شرایطی برگزار خواهد شد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر زمان و مکان اعلام شده برای مراسم بزرگداشت یاد پروانه و داریوش فروهر عبارتست از: مکان: خیابان سعدی جنوبی- خیابان هدایت - کوچه شهید مرادزاده - پلاک ۱۸ زمان: یکشنبه یکم آذرماه - ۳ تا ۵ بعد از ظهر
قتل های زنجیره ای
اواخر آبان ماه سال 1377 بیانه ای بر روی برخی سایت ها قرار گرفت که در آن ضمن طرح اسامی 35 نفر از چهره های سرشناس منتقد حکومت تاکید شده بود که "این افراد به زودی کشته خواهند شد و به سزای عمل خویش خواهند رسید"
اما دو هفته بعد دو تن از این اسامی، داریوش و پروانه فروهر، به طرز وحشیانه ای با ضربات کارد در منزل شخصیشان به قتل رسیدند.
به گفته برخی منابع این سری از قتل های سیاسی با صدور فتوی توسط روحانیون بلندپایه از جمله قربانعلی دری نجف‌آبادی وزیر وقت اطلاعات، توسط پرسنل وزارت اطلاعات و به دستور سعید امامی، معاون امنیتی این وزارتخانه در زمان تصدی علی فلاحیان وزیر اطلاعات دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی و دری نجف آبادی (اولین وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی)، مصطفی موسوی (کاظمی) معاون وقت وزارت اطلاعات و مهرداد عالیخانی صورت گرفت.
وزارت اطلاعات طی اطلاعیه بی‌سابقه‌ای عوامل قتل‌ها را خودسر نامید. محمد خاتمی رئیس جمهور وقت تیمی خارج از وزارت اطلاعات و بدون حضور وزیر وقت را مسئول رسیدگی به پرونده کرد. این تیم پس از یک ماه تحقیق دست‌داشتن مقامات بلند پایه وزارت اطلاعات در قتل‌ها را اعلام و عوامل را دستگیر نمود. دری نجف‌آبادی وزیر وقت اطلاعات بلافاصله توسط خاتمی برکنار و یونسی جایگزین وی شد. جلسات دادگاه متهمین قتل های زنجیره ای پس از توقیف مطبوعات در بهار ۷۹، دستگیر و زندانی کردن روزنامه نگاران پیگیر موضوع، اکبر گنجی و عمادالدین باقی، بدون حضور هیات منصفه و در حالیکه خانواده مقتولان در اعتراض به نحوه رسیدگی در جلسات دادگاه حضور نیافتند، با محکوم کردن عوامل وزارت اطلاعات به چند سال زندان بسته شد.
در مجموع در جریان این سلسله از قتل ها نزدیک به هشتاد نفر از نویسندگان، شعرا، روشنفکران و شهروندان عادی توسط عوامل وزارت اطلاعات در طول چهار سال به قتل رسیدند. اما قتل نویسندگان و فعالین سرشناسی چون فروهرها و مختاری و پوینده، محمد خاتمی رئیس جمهور وقت را ناچار به دخالت مستقیم در این پرونده کرد که جنجال رسانه ای و رسوایی بزرگی را برای حاکمیت در خارج و داخل ایران در پی داشت.
اما اکنون و با گذشت نزدیک به ده سال از این ماجرا بسیاری از مسئولین بلند پایه امنیتی آن زمان که به جهت صدور فرمان قتل ها در مظان اتهام بودند، پست های کلیدی حکومتی را مجددا در دست گرفته اند.
*****
اعتراض 169 فارغ التحصیل دانشگاه شریف به بازداشت حجت شریفی
هموطنان عزیز،
در چند ماه گذشته، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شاهد اعتراضات مسالمت آمیز جمع کثیری از ایرانیان بودیم که خواستار پاسخ‌گویی مسوولان به سوالات خود از سلامت انتخابات بودند. متاسفانه حاکمیت، با استفاده از نیروهای گوناگونِ امنیتی، نظامی و لباس شخصیِ وابسته به جریان‌های تندرو، به جای پاسخ‌گویی به این سوالات، امکانات و نیروی خود را به کار بسته تا به هر نحو ممکن صدای این اعتراضات مردمی را خاموش سازد. در این راه گاه جمعیتِ عظیمِ پرسش‌گران را خس و خاشاک و اندک خوانده‌اند و گاه آنان را به وابستگی به دشمنی خیالی متهم ساخته‌اند. از سوی دیگر سعی کرده‌اند با جرم شمردنِ سوال، دستگیری تعداد زیادی از خوش‌نام‌ترین فعالان سیاسی، مطبوعاتی و فرهنگی کشور و عده بیشتری از مردم بی‌گناه، برگزاری دادگاه‌های نمایشی و ایجاد رعب و ناامنی جلوی طرح این سوالات را بگیرند. اسف‌بارتر از این‌ها خشونت عریانی است که نسبت به مردم بی‌گناه کوچه و خیابان و بازداشت‌شدگان بی‌پناه روا داشته شده است.
متاسفانه حاکمیت و نیروهای امنیتیِ وابسته به آن، به جای اصلاحِ رویه هنوز هم در پیِ دشمن خیالی، به دستگیری و آزار فعالان سیاسی و فرهنگی و به خصوص فعالان دانشجویی می‌پردازند. در تازه‌ترینِ این برخوردها، دوست عزیزمان حجت‌الله شریفی و همسرش نفیسه زارع‌کهن و جمع دیگری از فعالان دانشجویی توسط عوامل نامعلومِ امنیتی دستگیر شده و به مکانِ نامعلومی منتقل گشته‌اند. دردناک است که در شرایطی که باز هم شاهد برخوردهای خشونت‌آمیز با اجتماعات مردمی ۱۳ آبان بوده‌ایم، سخن گفتن از نقضِ حقوقِ دست‌رسی بازداشت‌شدگان به وکیل و تفهیمِ اتهام در کمتر از ۲۴ ساعت (مصرح در اصول ۳۲ و ۳۵ قانون اساسی)، بلامحل می‌نماید.
ما به عنوانِ جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف که فصل مشترکمان دوستی و آشنایی با حجت‌الله شریفی می‌باشد، ضمن شهادت به وطن‌دوستی و خیرخواهیِ او و همسرش، اعتراض شدیدِ خود را به بازداشتِ‌ غیرِ قانونی این هم‌دانشگاهیِ عزیزمان و سایر فعالانِ دانشجویی اعلام کرده، خواهان آزادی سریع و بی‌قید و شرط ایشان و سایر زندانیان سیاسی می‌باشیم.
تذکر می‌دهیم که سرکوب، دستگیری و برخوردهایِ خشونت‌بار نه تنها صدایِ اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی را خاموش نخواهد کرد، بلکه بر دامنه این اعتراضات افزوده، برای حاکمیت آبرو و مشروعیتی بر جای نمی‌گذارد.
امضا کنندگان:
*۱. آرش آبادپور، دکترا از دانشگاه منیتوبا، ورودی ۱۳۷۵ ۱۳۸۲ دانشگاه صنعتی شریف - *۲. آرشام حاتم بیکی، فوق لیسانس ، مدیر فن آوریهای پیشرفته ، ورودی ۱۳۷۶ دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف - *۳. آرش محمدی نصر، کارشناسی ارشد سازه ، شریف، مهندس ارشد سازه استرالیا، ورودی ۱۳۷۴ عمران دانشگاه صنعتی شریف - *4. آرش هاشمی، دانشجوی دانشگاه مک‌گیل، کانادا، ورودی ۷۹ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف - *۵. آزاده تاج پور، کارشناسی ارشد -CSULA، دانشجو - دانشگاه کلرمانت، ورودی ۷۶ فیزیک دانشگاه صنعتی شریف - *۶. ابوالفضل طاهری، دانشجو، ورودی ۸۵ علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف - *۷. ابوذر شیرزاد، کارشناسی ارشد، کارشناس مالی و سرمایه گذاری، ورودی ۱۳۷۷ فیزیک دانشگاه صنعتی شریف - *۸ . احسان ابراهیمی، دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه شیکاگو، طلای المپیاد ریاضی کشوری سال ۱۳۷۵، ورودی ۱۳۷۶ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۹. احمد طالبی، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران، ورودی ۷۵ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۱۰. احمد محصل، کارشناسی، دانشگاه شریف، دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شریف، ورودی ۸۷ اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف - *۱۱. اختای ایلغمی، دکتری دانشگاه مریلند، ورودی ۱۳۷۵ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۱۲. اشرف آسيدباقر، فوق ليسانس - کينگز کالج لندن، -، ورودی ۱۳۵۸ فيزيک دانشگاه صنعتی شریف - *۱۳. افرا علیشاهی، دکترا، علوم کامپیوتر، دانشگاه تورنتو، محقق، دانشگاه سارلند، آلمان، ورودی ۱۳۶۹ مهندسی‌ نرم افزار دانشگاه صنعتی شریف - *۱۴. امیر امین زاده، دانشجوی دکترا - دانشگاه کالیفرنیا سانتاباربارا، دانشجوی دکترا، ورودی ۷۸ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۱۵. امیر حسام صلواتی ، فوق لیسانس مخابرات سیستم- دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف ، دانشجو، رتبه ۱ کنکور سراسری (رشته ریاضی فیزیک) سال ۸۱ ، ورودی ۸۱ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۱۶. امیر رضایی، کارشناسی مکانیک دانشگاه سمنان، شرکت تیغه های فولادی- نماینده مدیریت - *۱۷. امین ذکایی آشتیانی، فوق لیسانس - سوربن ، ورودی ۷۹ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف - *۱۸. ایرج اکبری، فوق لیسانس - شریف، مدیر پروژه، ورودی ۷۴ صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۱۹. بابک فرزاد، دکترا علوم کامپیوتر - دانشگاه تورنتو، استادیار دانشگاه براک - کانادا،طلا المپیاد کشوری کامپیوتر ۱۳۷۳ و ۱۳۷۲، برنز المپیاد کامپیوتر جهانی ۱۳۷۴، ورودی ۷۴ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۲۰. بابک لطفعلی ، فوق لیسانس- کوینز، دانشجو- دانشگاه مکگیل، ورودی ۷۸ صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۲۱. بشیر سجاد، دانشگاه واترلو کانادا، دانشجوی دکتری، مدال طلای کشوری و برنز جهانی المپیاد کامپیوتر - قهرمانی جهان، روباتهای فوتبالیست با تیم شریف، ورودی ۱۳۷۶ کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۲۲. بورگان نظامی نرج آباد، دکتری اقتصاد دانشگاه تگزاس آستین، استادیار اقتصاد دانشگاه رایس، مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری ۱۳۷۵، ورودی ۱۳۷۶ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۲۳. بهداد اسفهبد، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، دانشگاه تورنتو، مهندس نرم‌افزار، تورنتو، کانادا، مدال طلا و نقره، المپیاد جهانی کامپیوتر، ورودی ۱۳۷۹ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۲۴. بهشاد معماری، دکتری مخابرات، دانشگاه لنکستر، طراح ارشد شرکت ارتباطات اچ-دابلیو، ورودی ۷۴ برق دانشگاه صنعتی شریف - *۲۵. بهمن دارالشفایی، مهندسی صنایع دانشگاه شریف، ورودی ۷۷ صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۲۶. بهمن غلامی، کارشناسی شریف، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه کبک، ورودی ۸۱ برق دانشگاه صنعتی شریف - *۲۷. پروانه نامی، لیسانس، ورودی ۱۳۶۵ دانشگاه صنعتی شریف - *۲۸. پریسا باباعلی، دکترا ریاضی - دانشگاه صنعتی استیونز ، استادیار مهمان - دانشگاه شهر نیویورک ، ورودی ۷۶ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف - *۲۹. پوژن ضیایی، فوق ليسانس - دانشگاه صنعتی مونيخ، دانشجوی دکترا، موسسه تحقيقاتی فورتيس، ورودی ۷۸ مهندس کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۳۰. پیمان رزّاقی، دکتر - دانشگاه تورنتو، دانشجوی فوق دکتری - دانشگاه تورنتو - کانادا، ورودی ۱۳۷۷ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۳۱. تارا جاویدی، دکترا دانشگاه میشیگان، استادیار دانشکده مهندسی‌ برق و کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا سندیگو، رتبه اول کنکور سراسری- ریاضی، ورودی ۱۳۷۱ مهندسی‌ برق دانشگاه صنعتی شریف - *۳۲. جواد هادی، کارشناسی ارشد، مهندس، ورودی ۱۳۷۲ کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۳۳. حامد قدوسی، مدرسه عالی فاینانس وین، دانش‌جوی دکترا، رتبه یک منطقه دو، کنکور سال ۷۴، ورودی ۷۴ صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۳۴. حسن فغانی، دانشجو دکتری، دانشگاه واشینگتن، رشته اقتصاد، ورودی ۱۳۷۹ صنایع-اقتصاد(فوق) دانشگاه صنعتی شریف - *۳۵. حسین مسرت مشهدی، دانشجو دکتری کامپیوتر، دانشگاه سیمون فرزر کانادا، مدال طلا کشوری المپیاد کامپیوتر ۱۳۷۳، ورودی ۷۴ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۳۶. حسین نمازی، دکتری ریاضی، استادیار دانشگاه تگزاس آستین، ورودی ۱۳۷۴ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف - *۳۷. حسین نوریان، دانشجو مدیریت، دانشگاه مک مستر کانادا، ورودی ۷۴ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۳۸. حمید اکبری، دانشجوی دکتری مدیریت.دانشگاه یورک ، دانشجو-استاد پاره وقت_دانشکده مدیریت شولیک، ورودی ۷۴ صنایع-مدیریت دانشگاه صنعتی شریف - *۳۹. حمید رضا راهنمایی، کارشناسی، برق-قدرت، ورودی ۷۲ برق-قدرت دانشگاه صنعتی شریف - *۴۰. حمید رضا کبدانی، فوق لیسانس (برونل ، انگلستان) ، دانشجوی دکترا، دانشگاه اشتوتگارت، آلمان، ورودی ۱۳۷۱ کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۴۱. حمیدرضا مهدیزاده، کارشناسی ارشد - دانشگاه تهران، دانشجوی دکترا - انستیتوی تکنولوژی ایلینوی، ورودی ۷۸ مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف - *۴۲. حمید ساروخانی، کارشناسی ارشد - صنعتی شریف، کارشناس ابزر دقیق - امارات متحده عربی، ورودی ۷۰ برق دانشگاه صنعتی شریف - *۴۳. حمید سپهر، مدیر فنی، لندن، انگلیس، ورودی ۱۳۷۱ مهندسی‌ برق دانشگاه صنعتی شریف - *۴۴. خسرو صبازده، فوق لیسانس ریخته گری از پلیتکنیک باکو، اریکسون در استکهلم، ورودی ۱۳۵۱ مهندسی شیمی‌ دانشگاه صنعتی شریف - *۴۵. داریوش دانش، کارشناسی ارشد دانشگاه لامار، مهندس مکانیک، ورودی مهندسی شریف دانشگاه صنعتی شریف - *۴۶. راضیه زاهدی، کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه شریف، دانشجو دکتری ، ورودی ۸۳ علوم اقتصادی دانشگاه صنعتی شریف - *۴۷. رامین رسولی، کارشناسی ارشد، دانشجو، کانادا، ورودی ۶۸ مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف - *۴۸. رامین فرجاد، لیسانس شریف، مهندس، ورودی ۶۴ برق دانشگاه صنعتی شریف - *۴۹. روبیل احمدی، فوق لیسانس دانشگاه تورنتو ، مهندس ارشد طراحی سیناپسیس، ورودی ۷۴ دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف - *۵۰. روح اله شهیدی پور، کارشناسی ارشد مدیریت MBA از دانشگاه صنعتی شریف، مدیرعامل شرکت دانش پژوهان نوآور، ورودی ۷۶,۸۰ مهندسی شیمی-مدیریت MBA دانشگاه صنعتی شریف - *۵۱. رویا کریمیان، فوق لیسانس از دانشگاه کرنل، ورودی ۷۵ ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۵۲. سالم دریساوی، دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه ایلی نوی، مهندس نرم افزار آی بی‌ ام، رتبه سوم کنکور ریاضی ، ورودی ۱۳۷۴ مهندسی نرم افزار دانشگاه صنعتی شریف - *۵۳. سعید افخمی ، دکترا، معاون شرکت پی‌آرتی، ورودی ۱۳۶۳ برق دانشگاه صنعتی شریف - *۵۴. سعیده معصومی، کارشناسی برق-شریف، طراح سیستم-شرکت پویا، ورودی ۱۳۷۴ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۵۵. سهیلا روفی، دانشجو ونکوور کانادا، ورودی ۷۶ مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف - *۵۶. سیاوش پا‌سالار، دکترا دانشگاه مینسوتا، محقق دانشگاه تگزاس هوستن، ورودی ۷۰,۷۷ مهندسی‌ صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۵۷. سید علیرضا رضوی مجومرد، دکترا از دانشگاه مینه سوتا، ورودی ۱۳۷۳ برق دانشگاه صنعتی شریف - *۵۸. سید مرتضی عمادی، دکتری دانشگاه نورث وسترن شیکاگو، دانشجو، مدال نقره المپیاد ریاضی کشوری، ورودی ۷۶ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۵۹. شادان کیوان، فوق لیسانس، بازنشسته، ورودی ۱۳۴۷ مکانیک دانشگاه صنعتی شریف - *۶۰. شروین تقوی نژاد، دانشجوی دکترا، دانشگاه کالیفرنیا، ارواین، دانشجو، ورودی ۷۷ مکانیک دانشگاه صنعتی شریف - *۶۱. شهاب تشرفی، دانشجودکتری دانشگاه سایمون فریزر کانادا، ورودی ۸۴ کارشناسی ارشد نرم افزار - مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۶۲. شهرام خزایی، فوق لیسانس، ورودی ۷۷ م. برق دانشگاه صنعتی شریف - *۶۳. شهروز تکیار، دکترای مهندسی برق - دانشگاه مینه سوتا، ورودی ۷۴ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۶۴. شهریار مختاری شرقی، دکترای ریاضی، دانشگاه کلمبیا، دانشیار دانشگاه لانگ ایلند، مدال برنز المبیاد ریاضی، آلمان ۱۹۸۹، ورودی ۱۳۶۸ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف - *۶۵. صابر باقری نژاد، مهندس نرم-افزار شرکت یوتوب، مدال طلای المپیاد ریاضی ۱۳۷۴، ورودی ۱۳۷۵ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۶۶. عارف قراخانی، مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف، دانشجو مدیریت، ورودی ۸۷ مدیریت دانشگاه صنعتی شریف - *۶۷. عاطفه یوسفی امین، علوم نانویی مولکولی دانشگاه جیکوبز برمن، دانشجوی دکترا در آلمان، ورودی ۸۰ فیزیک دانشگاه صنعتی شریف - *۶۸. عباس محصل افشار، دکتری دانشگاه مریلند، محقق در دانشگاه مریلند، ورودی ۷۷ مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف - *۶۹. عبدالرضا حیدری، دکتری برق واترلو-کانادا، دانشمند ارشد و مدیر، ورودی ۷۲ برق دانشگاه صنعتی شریف - *۷۰. علی اشتری ، دکترا دانشگاه مانیتوبا، پسا دکتری دانشگاه مانیتوبا، ورودی ۷۶ دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف - *۷۱. علی اصغر رنجبر، لیسانس، مدیر پروژه، ورودی ۱۳۵۱ مکانیک دانشگاه صنعتی شریف - *۷۲. علی امینی ، دکتری مهندسی برق ، ورودی ۷۴ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۷۳. علی‌ تاجر ، دانشجو دکتری، دانشگاه کلمبیا ، ورودی ۱۳۷۶ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۷۴. علی رجایی، دکترا دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، مهندس، ورودی ۱۳۶۶ دانشگاه صنعتی شریف - *۷۵. عليرضا ريحانی، كارشناسي ارشد، ورودی ۷۶ مكانيك دانشگاه صنعتی شریف - *۷۶. علیرضا رییسی، دانشجوی دانشگاه ایلتی پنسیلوانیا، ورودی ۷۴ عمران دانشگاه صنعتی شریف - *۷۷. علیرضا شعبانی، دکترای مهندسی برق، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، پسا دکترا، دانشگاه پرینستون، مدال نقره المپیاد کشوری فیزیک، ورودی ۷۷ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۷۸. علیرضا صادقی، کارشناسی ارشد ، دانشجوی دکتری - آلمان، ورودی ۷۱ فیزیک دانشگاه صنعتی شریف - *۷۹. علیرضا صالحی گلسفیدی، دکترا ریاضی دانشگاه ییل، استادیار دانشگاه ‍پرینستون، مدال نقره المپیاد جهانی ریاضی، ورودی ۱۳۷۵ ریاضی محض دانشگاه صنعتی شریف - *۸۰. علی‌ شوریده ، دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه مینه سوتا ، دانشجو، مدال نقره المپیاد جهانی ریاضی ۱۳۷۸، ۱۳۷۹ ، ورودی ۱۳۷۹ مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف - *۸۱. علی صدیقیان، دکترا تحقیق در عملیات - دانشگاه کلمبیا، استادیار دانشگاه شهر نیویورک، ورودی ۷۶ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۸۲. علی صدیقی، دکترا- دانشگاه تگزاس ای اند ام، دانشگاه تگزاس ای اند ام، ورودی ۷۴ مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف - *۸۳. علی مقتدری، دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد- دانشگاه ویسکانسین میلواکی، ورودی ۷۹ مهندسی مواد دانشگاه صنعتی شریف - *۸۴. علی نقیبی، کارشناسی ارشد، دانشجوی دکتری، ورودی ۱۳۷۲ مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف - *۸۵. علی وکیل، دانشجوی دکتری دانشگاه بریتیش کلمبیا، ورودی ۱۳۸۳ مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف - *۸۶. علی وکیلی ، دانشجوی دکتری، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا ، مدال برنز المپیاد جهانی فیزیک، ۲۰۰۱ ، ورودی ۱۳۸۰ دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف - *۸۷. فائزه راعی، کاندیدای دکتری اقتصاد، کارشناس اقتصادی صندوق جهانی پول ، رتبه سوم کنکور سراسری دانشگاه سال ۷۷، ورودی ۷۷ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف - *۸۸. فرزانه سرافراز، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر داشنگاه صنعتی امیرکبیر، دانشجوی دکتری علوم کامپیوتر دانشگاه منچستر، ورودی ۷۸ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف - *۸۹. فرهاد مردانی، دانشجو دانشگاه مونت رویال کانادا، ورودی ۷۰ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۹۰. فریدون هرمزدیاری، دانشجو دکترا-دانشگاه سیمون فریزر، محقق، ورودی ۱۳۷۸ مهندسی‌ کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۹۱. فواد قادری، دانشگاه کاردیف انگلستان، دانشجو دکتری برق و کامپیوتر، ورودی ۷۳ دانشگاه صنعتی شریف - *۹۲. فیروز عافیت‌طلب، کارشناسی ارشد از دانشگاه یوسی‌ال‌ای، مدیر صنعتی، ورودی ۱۳۴۶ شیمی دانشگاه صنعتی شریف - *۹۳. کوثر یوسفی، دانشگاه تگزاس/آستین، دانشجو دکترا، ورودی ۱۳۸۰ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۹۴. کیا دلیلی، دکتری ریاضی دانشگاه راتگرز، محقق فوق دکتری‍ دانشگاه ایالتی میسوری، مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی ۱۳۷۳، ورودی ۱۳۷۴ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف - *۹۵. کیارش امیری، دانشگاه رایس، دانشجوی دکترا، ورودی ۸۰ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۹۶. گلناز تاج الدین ، دانشجوی دکترای مدیریت. دانشگاه یورک ، ورودی ۷۴ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۹۷. گلنوش بلورانی، کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست - دانشگاه کنکوردیا، مهندس مشاور - کانادا، ورودی ۷۶ مهندسی مواد دانشگاه صنعتی شریف - *۹۸. لیلا هرمزی، دکترای فیزیک دانشگاه ایالتی‌ فلوریدا، محقق پسادکتری دانشگاه مریلند، ورودی ۷۵ فیزیک دانشگاه صنعتی شریف - *۹۹. لیلا یوسفی ، دکترا دانشگاه واترلو، پسا دکترا دانشگاه واترلو، ورودی ۱۳۷۵ دانشگاه صنعتی شریف - *۱۰۰. مازیار صالحی، کارشناسی ارشد مهندسی سیستمهای اقتصادی-اجتماعی، موسسه عالی پژوهش در برناه ریزی و توسعه، کارشناس برق بخش خصوصی، ورودی ۶۵ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۱۰۱. متين باقرپور، دکترا تربيت مدرس، استاد دانشگاه علم و فرهنگ، ورودی ۷۴ برق دانشگاه صنعتی شریف - *۱۰۲. مجتبی عبدی، کارشناسی -شریف، ورودی ۷۵ کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۱۰۳. مجید سعیدی، فوق لیسانس، دانشگاه کلگری، کانادا، دانشجوی دکتری مهندسی نفت، کانادا، ورودی ۷۷ مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف - *۱۰۴. مجيد فراهاني، دانشجودكتري مديريت پروژه و ساخت، ورودی ۷۱ مهندسي صنايع دانشگاه صنعتی شریف - *۱۰۵. محسن دادفرنیا، دکتری - دانشگاه ایلینوی، محقق دانشگاه ایلینوی، ورودی ۱۳۷۱ مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف - *۱۰۶. محسن عمادی، فوق لیسانس فرهنگ دیجیتال، دانشگاه یواسکلا فنلاند، شاعر، مترجم و محقق، شاعر مهمان خانه شاعران جهان، سخنران کنگره جهانی مولانا در ترکیه، شاعر مهمان کنگره بین المللی کاتالونیا و کنگره جهانی شعر اسپانیا، ورودی ۷۴ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۱۰۷. محسن قفقازی، دکتری دانشگاه بریتیش کلمبیا، ورودی ۱۳۸۱ مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف - *۱۰۸. محسن نوروزي ، کارشناسی ارشد صنايع - مديريت سيستم و بهره وري دانشگاه علم و صنعت ، كارشناس وزارت راه و ترابري، ورودی ۶۹ مهندسي عمران دانشگاه صنعتی شریف - *۱۰۹. محسن وثوقی فر، کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، مدیر آموزشی - پترو پژوهش، ورودی ۷۵ فرآیند های نفت دانشگاه صنعتی شریف - *۱۱۰. محمد جواهری، دکترای ریاضی، دانشیار مهمان ترینیتی کالج، مدال نقره المپیاد جهانی‌ ریاضی سال ۱۹۹۵، ورودی ۷۴ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف - *۱۱۱. محمد حافظی، دکتری فیزیک هاروارد، محقق موسسه مشترک کوانتم، نقره المپیاد جهانی فیزیک ۱۳۷۷، ورودی ۷۷ فیزیک دانشگاه صنعتی شریف - *۱۱۲. محمد حسین رحمتی، دانشجوی دکترا دانشگاه تگزاس، دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه تگزاس، برنز المپیاد فیزیک کشوری، ورودی ۱۳۸۰ مکانیک دانشگاه صنعتی شریف - *۱۱۳. محمد رفیعی فنود، فوق لیسانس، دانشجو، ورودی ۸۰ فیزیک دانشگاه صنعتی شریف - *۱۱۴. محمد صدیقی، دکتری فیزیک دانشگاه راتگرز نیوجرسی، محقق در دانشگاه سینسیناتی، برنز المپیاد بین المللی فیزیک ۱۹۹۷، ورودی ۷۶ فیزیک دانشگاه صنعتی شریف - *۱۱۵. محمد مهدیان، دکترا از دانشگاه ام.آی.تی، محقق ارشد، مرکز تحقیقاتی یاهو، مدال طلا و نقره ی المپیاد جهانی ریاضی و کامپیوتر، ورودی ۱۳۷۲ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۱۱۶. محمود طاهرزاده، دکتری برق دانشگاه واترلو، محقق پسادکتری، دانشگاه پرینستون، مدال طلا کشوری المپیاد ریاضی ۱۳۷۳، ورودی ۷۴ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۱۱۷. مرتضي احمدي، ورودی ۷۱ مهندسي كامپيوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۱۱۸. مرضیه بخشی، کارشناسی، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشجو، دانشگاه سایمون فریزر ، مرحله اول المپیاد کامپیوتر و ریاضی، ورودی ۸۴ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۱۱۹. مریم خلیلی یادگاری، وردی ۷۴ رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف - *۱۲۰. مریم سعیدی، دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه مینه سوتا ، دانشجو، طلای کشوری المپیاد ریاضی ۱۳۷۸، ورودی ۱۳۷۹ مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف - *۱۲۱. مریم قاسمی ، فوق لیسانس، دانشگاه شریف، دانشجو، دانشگاه بوستون، ورودی ۷۹ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۱۲۲. مزدک اسکویی، دانشجوی دکتری دانشگاه جورج واشینگتن، مدال برنز المپیاد شیمی، ورودی ۷۸ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۱۲۳. مسلم کاظمی، دانشجو دکتری، دانشگاه سایمون فریزر کانادا، رشته علوم مهندسی، عضو تیم روبوکاپ شریف و قهرمان روبوکاپ سال‌های ۱۳۷۸، ۱۳۷۹، ۱۳۸۰، ورودی ۷۵ مهندسی‌ رایانه دانشگاه صنعتی شریف - *۱۲۴. مصطفی بشکار، دکترا اقتصاد، دانشگاه وندربیلت، دانشگاه ییل، ورودی ۱۳۸۰ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۱۲۵. منوچهر فره وشی، دکتری، ورودی ۵۰ مکانیک دانشگاه صنعتی شریف - *۱۲۶. مهدخت گنج دانش، دانشجو، ورودی ۷۷ ریاضی کاربردی دانشگاه صنعتی شریف - *۱۲۷. مهدی اعتماد، کارشناسی ریاضی ،دانشگاه شریف، ورودی ۷۹ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف - *۱۲۸. مهدی روحانی، فوق لیسانس - شریف، دانشجوی دکترای مواد دانشگاه ان یو اس، رتبه ۴ کنکور ارشد، ورودی ۸۴ مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف - *۱۲۹. مهدي شوريده يزدي، ليسانس مهندسي كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف، سرپرست واحد تحليل و طراحي شركت محور ماشين، ورودی ۷۳ مهندسي كامپيوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۱۳۰. مهدی قاسمیان امیری، مدیریت، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه شمال، ورودی ۷۳ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۱۳۱. مهدی مجبوری، دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، ورودی ۷۶ مکانیک دانشگاه صنعتی شریف - *۱۳۲. مهدی مرادی، کارشناسی ارشد، ورودی ۷۳ دانشگاه صنعتی شریف - *۱۳۳. مهدی همتی، کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف، دانشجو دکتری مهندسی صنایع ، ورودی ۷۷ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۱۳۴. مهران رفیعی، فوق لیسانس، دانشگاه صنعتی کویینزلند، کارشناس داده پردازی، استرالیا، ورودی ۱۳۵۰ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۱۳۵. مهناز فلاح، دانشجو كارشناسي ارشد دانشگاه علم و صنعت، دبير منطقه ۱۷، ورودی ۷۴ رياضي دانشگاه صنعتی شریف - *۱۳۶. ناصر براتي، ورودی ۷۶ مهندسي صنايع دانشگاه صنعتی شریف - *۱۳۷. ندا زارع، ورودی ۱۳۷۷ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف - *۱۳۸. نرگس سرداری، لیسانس، دانشگاه شریف، دانشجو، دانشگاه چالمرز، ورودی ۱۳۸۳ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۱۳۹. نوید غفارزادگان، دانشجوی دکتری مدیریت عمومی، دانشگاه ایالتی نیویورک، ورودی ۱۳۷۵ مکانیک دانشگاه صنعتی شریف - *۱۴۰. نیلوفر فضل اللهی، لیسانس دانشگاه شریف، دانشجوی دکتری، برنده مدال نقره المپیاد فیزیک دانش آموزی کشوری، ورودی ۱۳۷۹ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - *۱۴۱. وحید هاشمیان، دکترا، دانشگاه واترلو کانادا، منخصص تکنولوژی اطلاعات، ورودی ۱۳۷۵ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف - *۱۴۲. هژیر رحمانداد، دکترا،‌ام.آی.تی، استادیار دانشگاه ویرجینیا تک، مدال طلای المپیاد شیمی، ورودی ۱۳۷۵ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف - *۱۴۳. یاسر کراچیان، دکترای فیزیک از دانشگاه تورنتو ، کارشناس انتقال تکنولوژی در دانشگاه ویلفرد لوریه کانادا، ورودی ۷۴ فیزیک دانشگاه صنعتی شریف
امضا کنندگان حامی:
*144. اعظم نیرومند راد، دکترا از دانشگاه ایالتی میشیگان، استاد بازنشسته، دانشگاه جرج تاون، برنده ی جایزه ی ماری کوری - * ۱۴۵. بابک خرّم، لیسانس، کارمند - *۱۴۶. پرستو دوكوهكی - *۱۴۷. حسن رحمانی، لیسانس جامعه شناسی دانشگاه تهران - *۱۴۸. رضا پولادیان، دکترا، دانشجوی دانشگاه یو بی سی - *۱۴۹. رضا دونی، فوق لیسانس ، مهندس - *۱۵۰. رضا گلستانی، دکتری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، دانشجوی دکترای پزشکی هسته ای دانشگاه گرونینگن - *۱۵۱. روجا نجفی، فوق لیسانس تاریخ هنر و نقد - بروکلین کالج - مرکز تحصیلات عالی نیویورک، دانشجو - دکترا تاریخ هنر - دانشگاه تگزاس در آستین - *۱۵۲. زهرا موسوي، دانشجو کارشناسی، دانشگاه علامه - *۱۵۳. سارا میری، لیسانس فیزیک - دانشجوی دانشگاه آزاد تهران مرکز - *۱۵۴. سعیدرضا گنجی زاده زواره، دکترای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی‌ اصفهان‌، اپیدمیولوژی, دانشگاه بریتیش کلمبیا، پژوهشگر،‌ رزیدنت داخلی‌، دانشگاه بریتیش کلمبیا - *ا۱۵۵. سوسن مرواریدی، دکترا، محقق دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس - *۱۵۶. شکوفه امین، كارشناس ارشد حقوق، وكيل - *۱۵۷. علی اسکرچی، دکترا، استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا - *۱۵۸. علی توکلی، فوق لیسانس، دانشجو - *۱۵۹. فرانک فرزاد، فوق لیسانس مدیریت سیستمها از دانشگاه تورنتوی کانادا، کارشناس نرم افزار شرکت مدیکالیس در واترلو - *۱۶۰. فرهنگ گنج دانش، کارشناسی حقوق دانشگاه شهید بهشتی - *۱۶۱. کورش محمد خانی، کارشناسی ارشد، دانشجوی دکتری سوربن - *۱۶۲. لیلا زاهدی، دکترا دانشگاه علوم پزشکی سمنان، پزشک - *۱۶۳. مازیار صیرفی، کارشناسی علوم سیاسی و اقتصاد - دانشگاه بریتیش کلمبیا، دا نشجو - *۱۶۴. مجيد اصغري، ليسانس، كارمند - *۱۶۵. نادر برزو، کارشناسی ارشد، دانشگاه واشنگتن آمریکا، مهندس - *۱۶۶. نرگس معمارصادقی، دکترای کامپیوتر، دانشگاه مریلند، آمریکا - *۱۶۷. نعیمه مدیر، کارشناسی _پلی تکنیک تهران، مهندس برق _شرکت طراحی و تولید بسامد آزما - *۱۶۸. نگین جهانگیری، دانشجو دکتری مهندسی مواد دانشگاه ایلینوی در شیکاگو - *۱۶۹. هادی کحال زاده، کارشناس ارشد اقتصاد انرژی دانشگاه آزاد تهران، کارشناس اقتصاد
*****
کاهش سهمیه بنزین از امروز به اجرا در آمد
ایرنا: معاون صنايع و انرژي ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت از کاهش سهميه بنزين خودروها از بامداد امروز يکشنبه خبر داد.
به گزارش ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت، "علي ربيعي" افزود: در آذر ماه امسال براي خودروهاي بنزيني آموزشگاه‌هاي رانندگي 300 ليتر، خودروهاي دو گانه ‌سوز آموزشگاه‌هاي رانندگي 200 ليتر، خودرو بنزيني آژانس 300 ليتر، دوگانه ‌سوز آژانس 200 ليتر، تاکسي بنزيني 500 ليتر و دو گانه سوز CNG-LPG معادل200 ليتر، خطي بين شهري بنزيني 750 و دوگانه سوز 500 ليتر، مسافربر شخصي بنزيني 300 و مسافربر شخصي دو گانه ‌سوز 200ليتر، وانت نوع يک بنزيني200 و وانت نوع يک دو گانه ‌سوز100 ليتر، وانت نوع 2 بنزيني400 و وانت نوع 2 دو گانه ‌سوز200 ليتر، کاميونت بنزيني400 و کاميونت دو گانه ‌سوز200 ليتر، دستگاههاي عمومي بنزيني 100 ليتر و دستگاههاي عمومي دو گانه ‌سوز 100ليتر سهميه تعيين شده است.
ربيعي گفت:‌ در اين مدت سهميه تاکسي بنزيني 150 ليتر، مسافربر شخصي بنزيني 250 ليتر و آژانسهاي بنزيني و دو گانه ‌سوز هر کدام 100 ليتر نسبت به دوره قبلي کاهش يافته است.
وي با تاکيد بر اينکه سهميه سوخت تاکسي هاي بنزين سوز متناسب با گروه‌بندي شهري که توسط کارگروهي متشکل از نمايندگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت و وزارتخانه‌هاي نفت و کشور تعيين مي‌شود، افزود: سهميه بنزين اين گروه حداکثر 500 ليتر در ماه خواهد بود.
ربيعي با اشاره به اينکه بر اساس اين مصوبه، قيمت هر ليتر بنزين سهميه‌اي معمولي 100 تومان و سوپر 150 تومان تعيين شده است، گفت : قيمت هر ليتر بنزين آزاد معمولي 400 تومان و سوپر 540 تومان تعيين شده است.
به گفته اين مقام مسوول ، همچنين ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور از کاهش ماهانه 20 ليتري سهميه بنزين خودروهاي شخصي در فصل زمستان خبر داد.
معاون صنايع و انرژي ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت، سهميه بنزين خودروهاي شخصي از دي ماه سالجاري و در راستاي اجراي مصوبه مجلس 80 ليتر در ماه در نظر گرفته شده است.
*****
احضار بیش از 50 دانشجوی دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد
بیش از 50 نفراز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد به دلیل آنچه که از سوی مسوولین حضور در تجمع 13 آبان خوانده شده، به کمیته انظباطی فراخوانده شدند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در روزهای گذشته، همچنان شاهد احضارهای پی در پی دانشجویان به کمیته انظباطی بوده است.
پس از ناآرامی ها و اعتراض های پیاپی دانشجویان که از روز 13 آبان آغاز و با نصب دوربین های مداربسته در فضای دانشگاه و دانشکده ها، همچنین اجرای طرح جداسازی جنسیتی سرویس های رفت و آمد و نیز تشدید فضای امنیتی در این دانشگاه تا روزهای گذشته نیز ادامه یافت، کمیته انظباطی دانشگاه آزاد نجف آباد بیش از 50 تن از چهره های شناخته شده و فعال دانشجویی را به دلیل حضور در تجمع اعتراضی 13 آبان، فراخواند.
این اتفاق درحالی رخ می دهد که پیش از این، خبرگزاری فارس تعداد تجمع کنندگان در مراسم 13 آبان در این دانشگاه را در حدود 30 تا 40 نفر گزارش کرده بود.
*****
استقبال گسترده دانشجویان از ششمين جلسه بحث آزاد انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه بوعلی سينا
ششمين جلسه ي بحث آزاد دانشجويي انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد. این جلسه با محوريت حوادث پس از انتخابات، اتفاقات 13 آبان، تحليل و بررسي جنبش سبز و تماميت خواهي نظام حاكم در ايران برگزار شد. به رغم ممانعت مسئولین دانشگاه از ورود عده ای از فعالین دانشجویی به خوابگاه محل برگزاری برنامه، این جلسه با استقبال گسترده دانشجویان روبرو شد. برگزاري اين جلسه در حالي بود كه دانشجويان وابسته به انجمن مستقل دانشگاه، بسيج و نبروهای حراست، چندين مرتبه سعي در اخلال در برگزاري و به تشنج کشاندن جلسه را داشتند كه با اعتراض دانشجویان ناکام ماندند. همچنین دانشجويان حاضر در جلسه به حضور بسيج به عنوان يك نيروي نظامي در دانشگاه اعتراض كردند.
*****
دو برابر شدن استفاده از دیش های ماهواره ای
روزنامه خراسان: خبر افزایش ۲ برابری مخاطبان ماهواره در کشور طی یک سال گذشته به نقل از قائم مقام صدا و سیما در عین مهم بودن تاسف بار نیز بود. هر چند که پس از آن دفتر «علی دارابی»، این خبر را نادرست خواند و تصریح کرد: «افزایش ۲ برابری مخاطبان ماهواره، مربوط به ۱۰ سال اخیر و درصد آن، ۳۰ درصد بوده است.»
افزایش ۳۰ یا ۴۰ درصدی مخاطبان ماهواره طی ۱۰ یا یک سال، فارغ از جزئیات آ ن بیانگر یک واقعیت است و آن این که گرایش مردم در کلان شهرها و شهرستان ها و هر نقطه ای که بتوان از آنتن ماهواره استفاده کرد افزایش یافته است.
در گفت وگوهایی که با شهروندان در این باره انجام می دهیم، شاید عام ترین و کوتاه ترین پاسخ، بدون سیاسی کردن موضوع، این است که در شرایطی که شاید بیش از گذشته نیاز به سرگرمی و برنامه های شاد و آموزنده داریم، به برنامه های ماهواره روی آورده ایم.
هم چنین وقتی از عده ای از شهروندان سوال شد که علت استفاده از وسایل دریافت امواج ماهواره چیست؟ پاسخ روشن و صریح آنان هم این بود که همان ضرورت هایی که تاکنون باعث شده است ما از موبایل در ارتباطات استفاده کنیم؛ یعنی همان طور که ضرورت استفاده از موبایل در زندگی احساس می شود و همه مردم در سطوح مختلف از این ابزار برای انتقال پیام استفاده می کنند، همین دلایل ما را به سمت بهره گیری از ابزارهای ارتباطی مثل ماهواره و اینترنت سوق می دهد.
برخی دیگر از شهروندان هم در بیان علت استفاده از ماهواره می گویند: هم چنان که کامپیوتر به عنوان ابزار ضروری برای تسهیل در انجام امور کاری به شکل گسترده در سازمان ها و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد و در جهان توسعه یافته، بی سواد به کسی اتلاق می شود که نتواند از ابزاری به نام کامپیوتر استفاده کند، بهره گیری از اینترنت و ماهواره با همین منطق قابل توجیه است.
یک کارشناس ارشد رشته ارتباطات در پاسخ این سوال که علت رویکرد مردم به استفاده از دیش های ماهواره ای چیست؟ می گوید: علت روشن است ولی مهم آن است که مسئولان پیام و بازخورد این فرآیند را درک کنند و از خود بپرسند چرا باید کار به این جا بکشد.
*****
ورود شربت ترياک از زمستان امسال به چرخه دارويى كشور
روزنامه ابرار: مديركل امور درمان و بازپرورى ستاد مبارزه با مواد مخدر از اجرايى شدن درمان با شربت ترياك از زمستان و ورود اين دارو به چرخه دارويى و درمان اعتياد كشور خبر داد.سعيد صفاتيان در پاسخ به روند طرح پايلوت درمان با شربت جايگزين ترياك كه به شربت ترياك معروف شده و با نام علمى «اپى تينگ» شناخته مى شود، اعلام كرد: در آخرين جلسه كميته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر كه با حضور وزير بهداشت و درمان با محوريت بررسى پروتكل درمانى درمان اعتياد با شربت ترياك و برنامه ريزى و تعيين روند آغاز چرخه توزيع آن برگزار شد، يافته هاى مراحل پايلوت طرح كه با محوريت مركز ملى مطالعات اعتياد كشور انجام شد، مورد بررسى قرار گرفت و مقرر شد كه زمينه هاى اجرايى اين طرح درمانى حداكثر تا يك ماه آينده آماده شود.وى افزود: پس از اين جلسه رسمى با وزير بهداشت، كميته فنى درمان با شربت ترياك جلسه ديگرى در ستاد مبارزه با مواد مخدر تشكيل داد كه با مذاكرات انجام شده در اين جلسه نيز، مقرر شد كه تا دو هفته آينده، تدوين پروتكل درمانى درمان معتادان با شربت ترياك توسط مجرى طرح تحقيقاتى تكميل شود.به گزارش ايسنا، مديركل امور درمان و بازپرورى ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اين كه محورهايى چون سطح پوشش درمان با شربت ترياك و گروه هايى از معتادان كه در دايره درمان با اين شربت قرار خواهند گرفت، در پروتكل درمان با شربت ترياك مشخص خواهد شد، اعلام كرد: بر اين اساس، از زمستان، درمان با شربت ترياك از صورت پايلوت خارج مى شود و به مرحله اجرايى ورود پيدا مى كند.
*****
صدور حکم 48 ماه زندان تعزیری و شلاق برای دانشجویان دانشگاه مازندران
دادگاه عمومی بابلسر 8 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران را به اتهام اخلال در نظم دانشگاه، در مجموع به 48 ماه حبس تعزیری و هرکدام از آنها را به 15 ضربه شلاق محکوم کرد.
میلاد حسینی کشتان، علی نظری، سیاوش صفوی، علی دنیاری، مازیار یزدانی نیا، شوانه مریخی، علی عباسی، و رحمان یعقوبی دانشجویان دانشگاه مازندران که به اتهام اخلال در نظم دانشگاه به دلیل تجمع در دانشگاه در تاریخ 26 خرداد، در خرداد و تیر ماه گذشته در بازداشت بودند، هر کدام به شش ماه حبس تعزیری و 15 ضربه شلاق محکوم شدند.
این دادگاه به ریاست قاضی رضانیا رییس این شعبه برگزار شد
در دادنامه ی صادره برای این دانشجویان مصادیق اتهامات این دانشجویان را «اغتشاش در دانشگاه»، «پاره کردن بنر مصور به تصویر آقای احمدی نژاد»، «جلوگیری از برگزاری امتحانات»، و «ایجاد بی نظمی» در دانشگاه ذکر شده و «با انطباق با ماده ی 618 قانون مجازات اسلامی هر یک از متهمین به شش ماه حبس تعزیری و 15 ضربه شلاق» محکوم شدند.
این رای در حالی صادر می شود که دانشجویان با رد این اتهام و اعتراض به ضرب و شتمشان توسط اداره ی اطلاعات بابل، «اخلال در نظم» را جرم اراذل و اوباش نیروهای بسیجی و لباس شخصی دانستند.
تاکنون از این پرونده ی علیرضا کیانی تبرئه شده است که پرونده ی دیگری در دادگاه بابل به اتهام «اقدام علیه نظام»، «ارتباط با بیگانگان» و «انتشار مقالات در سایت های ضد انقلاب» دارد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر تاکنون جلسه ی رسیدگی به اتهامات اشکان ذهابیان برگزار نشده و رای دادگاه رضا عرب هنوز اعلام نشده است.
*****
تحصن دانشجویان دانشکده‌ برق و کامپیوتر دانشگاه تهران
بامدادخبر: نزدیک به چهارصد نفر از دانشجویان دانشکده‌ی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران واقع در امیرآباد، در اعتراض به بازداشت هم‌کلاسی‌شان، مهرداد بزرگ دست به تجمع سکوت زده‌اند.
دانشجویان که تصاویری از مهرداد بزرگ را در دست دارند، از شرکت در کلاس‌‌های درس خودداری کرده‌اند و خواهان آزادی او و دیگر دانشجویان بازداشت‌شده هستند.
بنا بر این گزارش، علیرغم اعلام تجمع سکوت، شعارهایی چون "دانشجوی زندانی آزاد باید گردد" و "الله‌اکبر" از میان جمعیت به گوش می‌رسد و همچنان بر تعداد دانشجویان متحصن اضافه می‌گردد.
بنابر آخرین خبر دریافتی از دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران، دانشجویان معترض با راهپیمایی در محوطه‌ی پردیس امیرآباد و توقف در مقابل دانشکده‌های مکانیک و معدن با خواندن "یار دبستانی" و "دانشجو، دانشجو، حمایت حمایت"، خواهان همراهی سایر دانشجویان شدند و پس از آن به مقابل سلف سرویس دانشکده رفته و در آنجا شروع به سر دادن شعار کردند و پس از ان اعلام شد که تا آزادی دانشجویان زندانی، این حرکت اعتراضی در روزهای آینده با تحصن و اعتصاب غدا ادامه خواهد یافت.
گفتنی است، مهرداد بزرگ به همراه شش عضو دیگر گروه دانشجویان و دانش‌آموهتگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، روز پنج‌شنبه در هنگام خروج از یک جلسه‌ی کتابخوانی بازداشت گردید. این دانشجویان همان شب به همراه ماموران امنیتی به منازلشان برده شدند و پس از تفتیش منزل و وسایل شخصی، آنان را به مکانی نامعلوم انتقال داده‌اند.
*****
انتقال یک جوان ۲۲ساله، به میان زندانیان خطرناک
گزارش‌های رسیده به سایت تغییر، حاکی از وضعیت نابهنجار و فوق‌العاده نگران‌کننده، برای یکی از فعالین ستاد انتخاباتی آقای کروبی است که پس از انتخابات و پیش‌ از آغاز اعتراضات مردمی، دستگیر شده‌است.
«صالح دلدم»، جوان ۲۲ساله‌، لاغر اندام و نحیفی‌ست که از بیماری قلبی هم رنج می‌برد.
او که در دوران تبلیغات انتخاباتی، در ستاد آقای کروبی فعالیت می‌کرد، دو روز پس از انتخابات و پیش‌از آغاز اعتراضات مدنی مردم به تقلب گسترده در انتخابات، دستگیر شد.
اسکندر دلدم، پدر صالح دلدم، در گفتگو با خبرنگار تغییر اعلام کرد که پسرش در روز ۲۴خرداد، توسط عده‌ای از افرادی که حامل سلاح گرم بوده و هیچ حکم قانونی نداشته‌اند، دستگیر شد.
وی سپس مدعی شد که این افراد پسرش را به سلول انفرادی متعلق به سپاه، در زندان اوین منتقل کردند.
آقای اسکندر دلدم، در پاسخ به‌این سوال که چرا پیش‌از این خبری از وضعیت این زندانی گزارش نشده‌بود، گفت: «دادستان تهران، من را از هرگونه مصاحبه منع کرده‌بود. اما حالا که با گذشت چندماه، هیچ تغییری در این وضعیت مشاهده نکردم و حتی ایشان از دادن ۵دقیقه وقت ملاقات برای توضیح وضعیت پسرم به وی، امتناع می‌کند، مجبور به اعلام این وضعیت برای افکار عمومی شدم.»
سه ماه پیش، بازپرس شعبه ۲، باقرار وثیقه ۵۰ میلیونی، دستور آزادی موقت صالح دلدم را صادر کرد. اما دادستانی در یک حرکت غیرقانونی، از آزادی این جوان که از بیماری قلبی رنج می‌برد، امتناع می‌ورزد.
آقای اسکندر دلدم، ضمن اظهار نگرانی از ۴ ماه ممنوع‌الملاقات بودن پسرش و سرانجام انتقال غیرقانونی وی به جمع زندانیان خطرناک زندان قزل‌حصار، می‌گوید: «این رفتار در حالی صورت می‌گیرد که تنها جرم پسرم، شرکت در انتخابات و تشویق مردم به رای دادن به یکی از نامزدهای تایید صلاحیت شده نظام صورت گرفته‌است.»
آقای دلدم، یکی از جرایم پسرش را که بازجو به او نسبت داده، همکاری نکردن با ستاد احمدی‌نژاد و رفتن به ستاد انتخاباتی رقیب وی اعلام کرد!
هنوز معلوم نیست که چندنفر دیگر مانند صالح دلدم به‌طور گم‌نام و به‌جرم شرکت در فعالیت‌های قانونی و مدنی در دوران انتخابات، در زندان‌ها به‌سر می‌برند.
*****
درگیری نیروهای مسلح با مردم در محل نمایشگاه بین المللی تهران
نيروهاي نظامي از صبح امروز با تجمع در مقابل درب جنوبي نمايشگاه بين‌المللي به بهانه تغيير مديرعامل اين نمايشگاه اجازه ورود به بازديدكنندگان از نمايشگاه تله كام را نمي‌دهند.که این امر موجب بروز درگیری هایی شده است.
اين درگيري كه از ساعت 9.30 صبح امروز با حضور نيروهاي مسلح در مقابل درب جنوبي نمايشگاه بين‌المللي آغاز شده است، بين بازديدكنندگان از نمايشگاه تله‌كام و نيروهاي نظامي ايجاد شد.
به گزارش خبرگزاری کار ایران –ایلنا - اين نيروها اجازه ورود به هيچ يك از ماشين‌ها و حتي برخي از غرفه‌داران نمايشگاه تله‌كام نمي‌دهند و علت اين امر را تغيير مديرعامل اين نمايشگاه عنوان كرده‌اند و رسما يكي از نيروهاي نظامي عنوان كرده است كه تا زمان مشخص نشدن تكليف مديرعامل نمايشگاه به هيچ يك از بازديدكنندگان اجازه ورود به نمايشگاه داده نمي‌شود.
هم اكنون ماشين‌هاي نمايشگاه در مقابل درب جنوبي منتظر اجازه نيروهاي امنيتي براي ورود به نمايشگاه هستند. و درگيري بين بازديدكنندگان و نيروهاي امنيتي و مسلح ادامه دارد.
وزارت بازرگانی و سازمان بازنشستگي نيروهاي مسلح "ساتا" مشترکا ادعای مدیریت شرکت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي ايران را دارند.
*****
نامه زندانی محکوم به اعدام به رئیس قوه قضائیه رژیم
خبرگزاری هرانا - زندانی سیاسی حامد روحی نژاد در پی ارسال نامه ای از زندان به رئیس قوه قضائیه و دادستان تهران ضمن اعتراض به حکم صادره توسط دادگاه انقلاب خواهان تجدید نظر در رابطه با این حکم غیر عادلانه شد ، نامبرده همچنین در شش بند مشکلات جسمی و بیماری هایی که از آن رنج می برد را نیز به صورت خلاصه اشاره نموده است ، لازم به ذکر است که وی صبح امروز به بند 350 زندان اوین منتقل شد.
متن نامه حامد روحی نژاد به ریاست قوه قضائیه و دادستانی تهران بدین شرح است:
تقاضای رسیدگی حکم صادره و صدور دستورات مقتضی جهت رسیدگی وضعیت بیماری ام اس
احتراما به استحضار آن مقام عالی می رساند که اینجانب حامد روحی نژاد فرزند محمد رضا به شماره پرونده 88/85/515 که در شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده‌ام اتهام وارده به خود را رد نموده و آن را کذب محض دانسته و هرگونه ارتباط و عضویت با گروهی به نام انجمن پادشاهی را اتهام غیرواقعی و منتسب می‌دانم و اساسا تا قبل از این حتا نام این انجمن را نشنیده بودم چه رسد به عضویت در آن. ضمن اعتراض به حکم صادره با توجه به بیماری و وضعیت جسمانی تقاضای تجدید نظر در حکم صادره و رسیدگی به وضعیت بیماری‌ام را دارم. لازم به توضیح است که وضعیت بیماری‌ام از زمان بازداشت به شدت پیشرفت نموده و عوارض ذیل را به وجود آورده است.
1- تار شدن چشمان بدون این‌که چشم راستم به هیچ عنوان قابلیت تشخیص اشیائ و افراد پیرامونم را داشته باشد که بدون مساعدت در چشم چپم که آن نیز به شدت تار شده است توانایی دیدن را ندارم هر چند تصاویری را که می بینم نیز با چندین بار تمرکز و توجه می‌توانم ببینم، با پرش تصاویری که در حال مشاهده آن هستم توانایی دیدن را از من سلب کرده است.
2- دست و پای راستم کم حس شده و این موضوع رو به پیشرفت است.
3- سیستم ایمنی و اعصاب بدنم دچار اختلال شده و با کوچکترین سرما، لرزش شدیدی می گیرم و در دمای معمولی، دمای بدنم معمولا بسیار بالا است.
4- هنگام راه رفتن تعادل ندارم و نیز سرگیجه ، سر درد و چشم درد شدیدی دارم.
5- با توجه به شرایط زندان کوچکترین استرس، تشویش روان و خستگی که حاصل شود به طور موقت تقریبا تمام قدرت بینائی‌ام را از دست می‌دهم.
6- همچنین به دلیل ابتلا به کم خونی دائما کرخت، سست و بی حال هستم و به خصوص صبح‌ها هنگام برخواستن از خواب، تکان دادن بدنم به سختی صورت می‌گیرد.
لذا در خواست رسیدگی به وضعیت خواص بنده را در اسرع وقت تقاضا دارم. لازم به ذکر است قریب به 7 سال است که به بیماری ام اس مبتلا هستم.
رونوشت به :
1- آقای لاریجانی ، رئیس قوه قضائیه
2- جعفری دولت آبادی ، دادستان تهران
از آنجایی که اکثرا نامه‌های زندانیان به دست مسئولین مربوطه نمی‌رسد تصمیم بر انتشار آن به صورت سرگشاده را گرفتم.
*****
انتقال سعید متین پور فعال حقوق بشر و روزنامه نگار آذربایجانی به بند ۳۵۰ زندان اوین
سعید متین پور فعال حقوق بشر و روزنامه نگار آذربایجانی که در حال گذراندن دوران محکومیت هشت ساله حبس در زندان اوین می باشد به بند ۳۵۰ زندان اوین تهران منتقل شد.
مسئولین زندان اوین روز چهارشنبه ۲۰ آبان ٨٨ متین پور را از اندرزگاه ۷ بند مالی به بند ۳۵۰ زندان اوین که مخصوص زندانیان سیاسی است منتقل کرده اند. خانواده این زندانی می گویند روز شنبه ٣۰ آبان ٨٨ و پس از انتقال متین پور به بند ۳۵۰ مسئولین زندان اوین علیرغم دستور کتبی دادگاه اجازه ملاقات خانواده با وی را نداده اند. به گفته خانواده این فعال حقوق بشر آذربایجانی تماسهای تلفنی متین پور با منزل پس انتقال به این بند محدود شده.
*****
نتیجه‌ معکوس سیاست دفع الوقت رژیم تهران
سایت دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما روز پنج‌شنبه بار دیگر تهدید کرد که در صورتی که ایران به پیشنهاد یک توافق هسته‌‌ای پاسخ ندهد با عواقب آن روبه‌رو خواهد شد. مقامات امریکایی و اروپایی بارها در مورد ایران به رایزنی‌های دو یا چند جانبه دست زده‌اند، در قالب گروه 1+5، شورای حکام آژانس یا از زبان مدیر کل آژانس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سازمان ملل و شورای امنیت بارها شاهد اظهارات تند یا نرم غرب برای به همکاری کشیدن ایران در موضوع هسته‌ای بوده‌ایم. سکوت یا بی توجهی ایران در مقابل این اقدامات و اظهارات چه معنایی می‌تواند داشته باشد و به کجا ختم خواهد شد؟
اساسا یکی از ابزارهای راهبردی ایران در مناسبات بین المللی خود در سال‌های اخیر، سیاست دفع الوقت و خرید زمان بوده است.ایران همیشه به نوعی با دیر جواب دادن یا کش دادن مذاکرات تلاش داشته امتیاز بگیرد یا مذاکرات را دچار فرسایش کند.
این سیاست اگر به عنوان سیاستی مقطعی و موردی اتخاذ و عملی شود، سیاستی است که بسیاری از کشورها نیز ممکن است مورد استفاده قرار دهند اما وقتی به عنوان ابزاری دائمی از سوی دستگاه دیپلماسی ایران به کار گرفته می‌شود و به اندازه‌ای ادامه پیدا می‌کند که دیگران دست ایران را می‌خوانند و آماده مقابله با آن می‌شوند؛ دیگر برای منافع ملی کشور خطرناک می‌شود.
به نظر می‌رسد که سیاست دفع الوقت اگرچه در برخی زمینه‌ها ممکن است تاثیر مثبت داشته باشد اما در دراز مدت ایران نمی‌تواند بر روی آن سرمایه گذاری کند.
اگر این سیاست تبدیل به یک رویه شود عکس عمل خواهد کرد و بر خلاف منافع ملی ایران خواهد بود همچنین دولت تهران را به دولتی عهدشکن که به پیمان‌های خود پایبند نیست معروف می‌کند.
ایران باید هوشمندی داشته باشد و بداند سیاست دفع الوقت سیاستی با کاربرد مقطعی است نه سیاست دائمی که پیشاپیش دست ایران را در قمار دیپلماتیک باز و رو نشان می‌دهد.
زمانی که سیاست خرید زمان مقطعی و موردی به کار گرفته می‌شود، از سوی طرف‌های مقابل مذاکره غیر قابل پیش بینی است اما زمانی که بیش از حد لزوم مورد استفاده قرار می‌گیرد و ایران مرتب و منظم در قبال جامعه جهانی دفع الوقت می‌کند و سیاست اتلاف زمان را در پیش می‌گیرد، نتیجه این خواهد شد که اعتماد جامعه بین المللی به ایرن سلب یا کم می‌شود.
بر این اساس زبان دفاع متحدان ایران در آرایش سیاسی بین المللی نیز بسته می‌شود، سلب اعتماد از ایران در دراز مدت کشور را برای استفاده از گزینه‌های متنوع و بهتر در تامین منافع ملی با محدودیت مواجه می‌کند.
در مقابل، غرب یا جامعه جهانی مجال بیشتری برای اجماع بین المللی در اتخاذ یا اعمال تحریم و تحرکات سنگین علیه ایران پیدا می‌کند.
در دوران اوباما بر خلاف دوره پیش از وی، امریکا تلاش دارد به جامعه جهانی نشان دهد که همه گزینه‌ها و راه‌ها را در مقابل ایران امتحان کرده است و این تهران است که سر سازگاری ندارد.
*****
جشن تولد رمضان زاده با حضور روزنامه نگاران
جمعی از روزنامه نگاران شب گذشته در جمع خانواده عبدالله رمضان زاده حاضر شدند تا 47 سالگی تولد او را در غیاب سخنگوی دولت خاتمی که این روزها در بند است گرامی دارند.
در این جشن تولد مادر عبدالله رمضان زاده با تشکر از حضور روزنامه نگاران آرزوی آزادی فرزند خویش ودیگر زندانیان سیاسی را کرد. همچنین نصرت رمضان زاده برادر عبدالله در گزارشی از آخرین وضعیت برادرش در جمع بیان داشت که ملاقات های خانوادگی این پنج شنبه هم صورت گرفت ولی در این هفته برخلاف گذشته نشانه های ضعف بدنی ونا خوشی را در صورت عبدالله ما دیدیم در مقابل اصرار ما چیزی نگفت اما آشکاربود وضعیت جسمی اش مساعد نیست .
در این مراسم همچنین روزنامه نگاران با برشمردن صفات ویژه دکتر رمضان زاده چه در مقام استاندار کردستان(طی سالهای 80 تا84) که سطح رفاه وزندگی را دراین استان برخلاف گذشته ارتقا بخشید ومیل وامید به زندگی را بالا برد چه در مقام سخنگویی تاکید داشتند.یکی از حاضرین در توضیح این خصوصیات گفت : پاسخگو کردن نهاد قدرت و داشتن سخنگو برای دولت ودیگر نهادها از اقادامات رمضان زاده بود که به صورت یک موج همه گیر دیگر نهادهای حاکمیتی را نیز در برگرفت. همچنین این خبرنگار شفافیت وشجاعت از ویژگی های بارز عبدالله رمضان زاده بر شمرده شد.
یکی دیگر ازخبرنگاران حاضر در این جمع نیز گفت : رمضان زاده بین خود وخبرنگاران هیچ فاصله ای احساس نمی کرد وخود را از خانواده آنها می دانست چه در زمان سخنگویی دولت وچه زمانی که خارج از دولت بود برای گفت گو و مصاحبه آماده بود و به جرات میتوان گفت همیشه حرفی برای گفتن داشت ضمن اینکه کمتر سعی می کرد افکار عمومی را در ابهام قرار دهد و در بیان آنچه می دید اهل پرده پوشی نبود واین شجاعت وقدرت بیان برای بسیاری که او را دربند کرده اند خوشایند نبود واز همین رو همواره دنبال فرصت برای برخورد با وی بودند.
گفتنی است عبدالله رمضان زاه از روز 23 خرداد در زندان است و در زمان دستگیری در خیابان سرباز تهران علیرغم حضور فرزندش مورد ضرب وشتم ماموران قرار میگرد به طوریکه سرش می شکند وصورتش نیز زخمی میشود.همچنین به صورت پسرش نیز گاز فلفل زده می شود.
*****
گزارشی از فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، انبوهی از نیروهای سرکوبگر در خیابان هدایت مستقر شده اند و تعدادی از آنها در حال گشت زدن می باشند. و لی تعداد زیادی از مردم در خیابان هدایت حضور دارند و برای مراسم گرامیداشت آماده می شوند.از ساعت 15:00 زمانی که از قبل اعلام شده بود مراسم گرامیداشت زنده یادان داریوش و پروانه فروهر برگزار خواهد شد. کوچه ورود به منزل زنده یاد فروهرها را بسته اند و به مردم اجازه نمی دهند برای گرامیداشت به آنجا بروند. در حال حاضر تعداد زیادی از مردم در خیابان هدایت حضور دارند و در حال آماده شدن برای برگزاری مراسم گرامیداشت می باشند و هر لحظه بر تعداد آنها در خیابان هدایت افزوده می شود.آقای خسرو سیف و تعدادی از فعالین دانشجوئی ،فعالین زنان و سایر اقشار جامعه در آنجا حضور دارند.نیروهای سرکوبگر ولی فقیه نیروی انتظامی ، تعداد زیادی از لباس شخصیها (اعضای سپاه پاسداران) ،بسیج و همچنین افرادی که ملبس به لباس مشکی (فدائیان ولایت) که در سرکوب خونین قیام مردم شرکت داشتند در خیابان هدایت در حال گشت زدن هستند . آنها تعدادی خودرو که مخصوص دستگیری است را در آنجا مستقر کرده اند. اقدامات امنیتی حتی به خیابانهای اطراف گسترش یافته است.
*****
شجریان نامزد عنوان بهترین خواننده‌ جهان
به‌ تازگی "رادیوی عمومی ملی" آمریکا مشهور به NPR " National Public Radio" که برای شنوندگان داخل آمریکا پخش شود، یک نظرسنجی‌ را بر روی سایت اینترنتی خود قرار داده و از کاربران خواسته پنج خواننده‌ برتر تاریخ موسیقی جهان را از دید خود برگزینند.
طبق گفته‌ NPR نتایج این نظرسنجی عمومی که در ژانویه‌ سال ۲۰۱۰ (دی‌ماه ۸۸) اعلام می‌شود. در اوایل ماه اکتبر، NPR از کاربران خود خواسته بود تا نام خوانندگان محبوب خود را برای تشکیل فهرست اولیه‌ی بهترین خوانندگان دنیا به این سایت بفرستند که بیش از ۳۰۰۰ کامنت، ۳۵۰۰ ایمیل، ۱۲۰۰ پست فیس‌بوک و صدها تگ توییتر در همین ارتباط فرستاده شد و فهرست نهایی از میان نظرات مردم شکل گرفت.
اما آنچه بر جذابیت این نظرسنجی نزد ما ایرانیان می‌افزاید، حضور محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران در میان نامزدهای این نظرسنجی‌ است. تا زمان نگارش این مطلب، نام ۱۲۶ خواننده در صفحه‌ی رأی‌گیری سایت NPR دیده می‌شد که علاوه بر محمدرضا شجریان، نام‌های آشنایی چون باب دیلن، لئونارد کوهن، الویس پرسلی، فرانک سیناترا، ادی پیاف، عالیم قاسم‌اف، نصرت فاتح‌علی‌خان و بسیاری دیگر نیز به چشم می‌خورد. نکته‌ی جالب آنکه برای معرفی محمدرضا شجریان در صفحه‌ی اصلی نظرسنجی به عبارت Mohammad Reza اکتفا شده؛ اما پس از کلیک بر روی عکس استاد، نام کامل نمایش داده می‌شود. همچنین قطعه‌ای کوتاه از آواز استاد به‌عنوان نمونه قرار داده شده است.
کاربران به هنگام شرکت در این نظرسنجی می‌توانند لیست ۱۲۶نفره را بر اساس حروف الفبا، یا سال تولد و یا به‌صورت تصادفی مرتب کرده و سپس پنج خواننده‌ی محبوب خود را با کلیک بر روی عبارت My Top 5 انتخاب کنند.
اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان صدای محمدرضا شجریان هستید، می توانید با مراجعه به لینک پائین این مطلب در نظرسنجی شرکت کنید.
*****
عبدالله عراقی از فرماندهان سرکوب و کشتار مردم تهران به جانشینی فرماندهی نیروی زمینی سپاه ارتقاء یافت
سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی که در یک سال اخیر فرماندهی سپاه ویژه تهران را بر عهده داشت و از فرماندهان سرکوب اعتراضات مردمی در تهران طی هفته های پس از انتخابات بود با ارتقاء سمت به عنوان جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه منصوب شد.
مراسم معارفه عبدالله عراقي به عنوان جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه روز شنبه با حضور سلامی قائم مقام فرمانده کل سپاه و پاکپور فرمانده نیروی زمینی برگزار شد.
عبدالله عراقی پیشتر گفته بود که"از ۲۵ خردادماه تمام مسئوليت برعهده سپاه و نيروهای بسيجی گذاشته شد که تا ۲۵ مردادماه ادامه داشت."
وی همچنین مسئولیت صدور فرماند نخستين شليک مستقيم به سوی مردم در پايان راهپيمايی مسالمت آميز معترضان به نتايج اعلام شده انتخابات در روز دوشنبه ۲۵ خرداد از پايگاه ۱۱۷ مقداد در میدان آزادی به سوی مردم را پذيرفت و ۱۲ مهرماه سالجاری گفت"يکی از اغتشاشگران از دکل مخابرات بالا آمد تا به اسلحه خانه حمله کند، اما بر اساس قوانين نظامی کشور هر کس به يک پايگاه نظامی برای تسخير و غارت سلاح‌های آن حمله کند بايد به او شليک کرد.بسيجيان از من پرسيدند چه کار کنيم من گفتم که از اين مکان نبايد اسلحه خارج شود،چون اگر اين اسلحه‌ها به دست اين افراد می‌افتاد جنگ خيابانی شديدی آغاز می‌شد و معلوم نبود که چه اتفاقی خواهد افتاد.هرچه اخطار کرديم که اين افراد عقب بروند، گوش نکردند، تا اينکه فردی که قصد داشت از دکل مخابرات وارد اسلحه خانه شود را با تير زدند و افتاد،و رسانه‌های بيگانه نيز آمدند آن لحظه‌ای که تيراندازی می شود را به خورد مردم جهان دادند."
عبدالله عراقی در تیرماه نیز اعلام کرد که"۴ نفر شامل دو مرد و دو زن در جريان تيراندازی پايگاه مقداد کشته شده اند" و گفت که" ۲ نفر از کشته شدگان برثر شليک بسيجيان مستقر در اين پايگاه برای حفاظت از انبار اسلحه آن کشته شده اند و يک مادر و دختر نيز براثر شليک افراد خودسر در همان جا کشته شده اند."
وی یک سال پیش درحالی که هنوز 6 ماه به انتخابات باقی بود طی اظهاراتی در مراسم معارفه فرمانده جديد بسيج ادارات گفته بود"امروز دولت، دولت کريمه است و مجموع وزرا از رزمندگان اسلام هستند ولی در دوره دوم خرداد هر روز يکی از اين‌ها می‌خواستند يکی از اين وزارتخانه‌ها را تعطيل کنند و استعفای دسته جمعی بدهند."
سرتیپ پاسدار عراقی در اين اظهارات ضمن توصيه به فرماندهان بسيج برای حفظ آمادگی برای جلوگيری از بازگشت اصلاح طلبان تاکيد کرده بود که"بايد وزرا، دولت و‌ آقای احمدی ‌نژاد را حمايت کنيم؛ چراکه مقام معظم رهبری هم از اين دولت حمايت کرده‌اند و ما هم موظفيم پشت سر حضرت آقا حرکت کنيم تا اين دولت حزب اللهی موفق شود."
در فیلم زیر نیز عبدالله عراقی در حضور آيت الله موحدی کرمانی نماينده سابق ولی فقيه درسپاه به دنبال مشاجره با يک عضو دیگر سپاه که عبدالله عراقی را به اعمال فشار،تهديد و استفاده از امکانات سپاه برای حمايت از قاتل پسرش متهم می کرد،وی را مورد ضرب و شتم قرار می دهد.
*****
محمدعلی ابطحی آزاد شد
دادستان عمومي و انقلاب تهران اعلام کرد که،محمد علي ابطحي معاون رئیس جمهور در دولت خاتمی بعدازظهر امروز-يکشنبه- آزاد شد.
عباس جعفري دولت آبادي در گفت وگو با ايرنا گفت: با انجام محاکمه ، صدور راي ، توديع وثيقه 700 ميليون توماني و به دستور رييس شعبه 15دادگاه انقلاب محمد علی ابطحی به طور موقت آزاد شد.
محمد علی ابطحی از چهره های شناخته شده اصلاح طلب است که در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی معاون پارلمانی و ریاست دفتر او را بر عهده داشت. ابطحی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از مهدی کروبی حمایت کرد اما با اعلام نتایج انتخابات و آغاز اعتراضات در بامداد 26 خرداد بازداشت و تاکنون در زندان به سر می برد.
*****
افشاگری زاکانی: سعید مرتضی به راحتی دروغ می گوید
انتقال متهمان به کهریزک تنها با دستور مرتضوي ممكن بود
علیرضا زاکانی عضو كميته 6 نفره مجلس در انتخابات رياست جمهوري از به جزئیات دیگری از پرونده بازداشتگاه مخوف کهریزک پرداخت و سعید مرتضوی دادستان پیشین تهران را به دروغگویی متهم کرد.
زاكاني شب گذشته در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه امام صادق و در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان در خصوص ماجراهاي كهريزك يادآور شد: بازداشتگاه كهريزك اساسا براي اراذل و اوباشي ساخته شده بود كه امكان نگهداري آنها در زندان‌هاي عادي وجود نداشت.
عضو اصولگرای مجلس هشتم در ادامه افزود: بنابر گفته‌هاي هاشمي شاهرودي انتقال متهمان به اين بازداشتگاه تنها با دستور مرتضوي ممكن بود و اظهاراتي كه اخيرا وي در اين خصوص داشته را بايد فرار به جلو دانست.
وی با بيان اينكه بعد از انتخابات تعدادي از دستگير شدگان را به بازداشتگاه كهريزك منتقل كرده بودند افزود: در اين خصوص نامه‌اي به رهبري رسيد كه ايشان فورا دستور رسيدگي داده و اعلام كردند كه اين افراد را از بازداشتگاه كهريزك برگردانيد، البته جالب است كه 2 سال قبل نيز گروهي از بازداشتگاه كهريزك بازديد كرده و در گزارش خود اعلام كرده بودند كه اوضاع اين بازداشتگاه مساعد نيست و در آن برخوردهاي بدي با زندانيان صورت مي‌گيرد و آنها را كتك مي‌زند كه مقام معظم رهبري نيز 4 بار در اين مورد دستور داده بودند كه حق زدن زندانيان را ندارند.
علیرضا زاکانی وي در ادامه با بيان اينكه اكنون 3 سال و نيم است با دادستان تهران {مرتضوی} نيز دعوا داريم، يادآور شد: ايشان دوست و همكار من در هيئت منصفه مطبوعات بودند اما در مجلس هفتم مشاهده كردم كه به راحتي دروغ مي‌گويد و تهمت مي‌زند و من از همان زمان مي‌دانستم كه وي به نظام ضربه خواهد زد هر چند كه بسياري اعتقاد داشتند كه كارهاي خوبي هم انجام داده است.
اين نماينده مجلس در ادامه به گزارشي كه 2 سال قبل از بازداشتگاه كهريزك تنظيم شده بود ‌اشاره كرد و يادآور شد: در آن گزارش به اوضاع بد بازداشتگاه و وضعيت نامناسب تغذيه اشاره شده بود، اما بعد از آن نامه‌اي با 4 امضا به مجلس رسيد كه يكي از اين امضاها مربوط به مرتضوي بود كه اين گزارش را دروغ مي‌دانست.
عضو فراكسيون اصولگرايان در ادامه خاطرنشان كرد: اكنون مشكل ما اين است كه مشايي تلاش كرده تا مرتضوي را به دولت ببرد و شاهديم كه همه چيز در حضور مشايي، رحيمي و مرتضوي با هم همخواني دارند.
*****

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ