سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۷/۱۳

دوشنبه: 13 / 7 / 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد دوشنبه
یاران و هم میهنان درود بر شما و بامدادتان گرامی باد.
با پشت سر نهادن نیمه شب یکشنبه، دقیقه ایست که بامداد دوشنبه را آغاز کرده ایم. امیدواریم که مانند همه روزه با ما همگام و همراه باشید و همچنین امیدواریم بتوانیم مانند همیشه، با انتشار آخرین و جدیدترین وقایع و عکس ها و ویدیوها و خبرهای روز، که بسیاری از آنها مورد استفاده (بهتر است بگوییم سواستفاده) منابع و سایت های خارج از میهن قرار می گیرند بدون آن که منبع اولیه انتشار دهنده را نام ببرند، هنوز هم مورد تایید و پشتیبانی شما هم میهنان داخل میهن باشیم زیرا ما این کار مداوم را از روی غیرت و با شوق بسیار فقط و فقط برای شما هم میهنان داخل ایران انجام میدهیم و برایمان مهم نیست که سایت های خبری آنسوی مرزها و یا کسانی فقط با ایمیل پراکنی (بدون ذکر منبع خبر) سعی دارند که نشان دهند اشخاصی سیاسی هستند، بدون رعایت موازین اخلاقی و عرفی به کارهای ما ناخنک بزنند .
*****
آزادی قریب‌الوقوع احمد زیدآبادی و عبدالله مومنی
ادوارنیوز: دکتر احمد زیدآبادی دبیرکل و عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) به زودی با تودیع وثیقه آزاد می شوند.
مهدیه محمدی همسر احمد زیدآبادی خبر تعیین وثیقه 250 میلیونی برای آزادی همسرش را تایید کرد و از پی‌گیری روند آزادی او طی روز آینده خبر داد.
همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) امروز خبر داد، جمعی از فعالان سیاسی که در بازداشت به سر می‌برند به زودی آزاد می‌شوند.به گزارش گروه سیاسی آفتاب، بنا به اعلام ایرنا به نقل از یک منبع آگاه قضایی حدود 20 نفر از متهمان حوادث اخیر که بازجویی و تحقیقات از آنان به پایان رسیده با اخذ وثیقه‌های متناسب با عناوین اتهامی‌شان به زودی آزاد می‌شوند.بنابراین گزارش عطریانفر، ابطحی، کیان تاجبخش، شهاب طباطبایی، سعید شریعتی و عبدالله مومنی از جمله چهره‌های شناخته شده در این
جمع هستند.
*****
پس از ديدار البرادعي با مقامات ايران بيان شد
اگرچه محمود احمدي نژاد رئيس کودتاچیان در ديداري که با محمد البرادعي داشت ضمن تقدير از تلاش هاي مديرکل آژانس اعلام کرد امروزه هيچ مساله مبهمي بين ايران و آژانس باقي نمانده است اما البرادعي در کنفرانس خبري که با علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي داشت، تصريح کرد؛ «تفسير ايران در مورد تاسيسات هسته يي قم را نمي پذيريم.» البرادعي از عصر شنبه در پي آغاز دور تازه يي از مذاکرات هسته يي ميان ايران و گروه 1+5 به تهران آمد تا ضمن گفت وگو با رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، در خصوص سفر کارشناسان آژانس براي بازرسي از تاسيسات اتمي جديد در نزديکي شهر قم مذاکراتي انجام دهد. تهران دو هفته پيش وجود مرکز جديد غني سازي اورانيوم قم را به آژانس اطلاع داده بود. انتشار اين خبر با واکنش گسترده بين المللي مواجه شد.
غرب تهران را متهم به پنهانکاري در مورد فعاليت هاي هسته يي اش کرد اما ايران با رد اين اتهام تاکيد کرد چيزي براي پنهان کردن ندارد و بازرسان آژانس مي توانند از اين سايت بازديد داشته باشند.در چنين شرايطي البرادعي راهي تهران شد. اين سفر دو روز بعد از نشست ژنو صورت مي گرفت و گفته شد آقاي مديرکل در آخرين سفرش به تهران قصد پيگيري توافقات ايران با 1+5 در ژنو را دارد. اين توافقات يکي بازرسي از مرکز غني سازي قم بود و ديگري انتقال اورانيوم غني شده ضعيف ايران به روسيه و دريافت اورانيوم 20 درصد غني شده از اين کشور. با وجود اين ايران سفر البرادعي به تهران به خاطر توافقات ژنو را تکذيب کرد و گفت قرار اين سفر در جريان نشست اخير شوراي حکام ميان علي اکبر صالحي و البرادعي در وين گذاشته شده بود. به هر حال نتيجه حضور البرادعي تعيين تاريخ بازديد بازرسان آژانس از مرکز غني سازي قم بود. طبق رايزني هاي صورت گرفته بنا شده تا سوم آبان ماه اين سايت مورد بازديد بازرسان قرار بگيرد. در همين حال البرادعي تاکيد کرد ايران، روسيه، امريکا و فرانسه 27 مهرماه در وين درباره انتقال و خريد اورانيوم غني شده با يکديگر به گفت وگو خواهند نشست.
مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي اما در کنفرانس خبري که با حضور علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي و علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي برگزار شد، به گلايه از تفسير ايران درباره زمان اطلاع رساني ساخت مرکز قم پرداخت و گفت؛ ايران در مورد تاسيسات قم به قوانين قديمي آژانس استناد مي کند و اين تفسير مورد پذيرش آژانس نيست و ما در اين زمينه اختلاف نظر داريم. به گزارش ايلنا البرادعي افزود؛ در قوانين پيشين بايد کشورها شش ماه قبل از اقدام به تاسيس به آژانس خبر مي دادند که در سال 2002 اين قوانين تغيير کرد و کشورها بايد از زمان تصميم به ساخت تاسيسات هسته يي به آژانس اطلاع مي دادند و ايران هم بايد طبق قوانين جاري عمل مي کرد.
محمود احمدي نژاد روز شنبه طي سخناني مخفي کاري در مورد تاسيسات اتمي قم را رد کرده و گفته بود؛ «به خاطر احترامي که به مديرکل آژانس مي گذاريم و تاکيدي که بر قانون داريم، زودتر از زمان موعد اطلاعات لازم را به آژانس داديم.»احمدي نژاد در حاشيه اجلاس عمومي سازمان ملل نيز با تاکيد بر اينکه طبق مقررات آژانس بايد شش ماه قبل از آغاز غني سازي اطلاع مي داديم، گفت؛ ما يک سال و نيم جلوتر آژانس را مطلع کرديم.البرادعي با اشاره به اينکه سفرش به ايران براي شفاف سازي در مورد تاسيسات قم بوده است، افزود؛ توافق شد 25 اکتبر از اين تاسيسات بازديد کنيم. البرادعي گفت؛ در مورد سوخت غني شده نيز ما پيشنهاد داديم ايران سوخت را بدهد و در کشور ديگري غني سازي انجام شود. در اين راستا با چند فروشنده سوخت هم صحبت کرديم و پاسخ هاي مثبتي هم دريافت شد، فرانسه هم بر اين روند نظارت مي کند. وي اظهار کرد؛ در مسير همکاري هاي ايران و جامعه بين الملل، فضاي برخورد به فضاي گفت و گو تغيير کرده است و همان طور که اوباما اعلام کرد، گفت و گوهاي اخير شروع مناسبي بود و من تحويل سوخت غني شده را يک همکاري بسيار خوب از سوي جامعه بين الملل مي دانم و ايران هم بايد تلاش کند در مسير شفاف سازي حرکت کند. وي گفت؛ ايران اکنون که چرخه سوخت هسته يي را به طور کامل در اختيار دارد، بايد طبق مقررات عمل کند.
البرادعي در پاسخ به سوالي درباره زمان تحويل سوخت غني شده به ايران، گفت؛ ايران تا يک سال و نيم ديگر سوخت دارد و نگراني از اين بابت نيست ولي در همين راستا 19 اکتبر جلسه يي با حضور نمايندگان امريکا، روسيه و فرانسه برگزار مي شود تا جزييات فني اين روند بررسي شود. ما هم تلاش مي کنيم اين روند تسهيل شود. وي درباره اينکه آيا موافقت ايران با بازرسي از قم فراتر از تعهد اين کشور در NPT نيست، اظهار داشت؛ موافقت ايران کاملاً در چارچوب قوانين NPT صورت گرفته است و آژانس درباره هيچ کشوري استثنا قائل نيست. سفر من هم براي تعيين جزييات اين کار بوده است و البته اين سفر ارتباطي با گفت وگو هاي اخير ايران و 1+5 ندارد.
البرادعي در پاسخ به سوالي درباره اعتراضات غرب درباره تاسيسات هسته يي قم و اتهام نظامي بودن برنامه هاي ايران، گفت؛ هيچ مدرکي دال بر نظامي بودن فعاليت هاي هسته يي ايران وجود ندارد.در همين حال صالحي نيز با بيان خبر بازديد بازرسان از تاسيسات فردو در ماه جاري گفت؛ اقدامات بسيار خوبي در مورد همکاري هاي آينده با آژانس انجام شده و تصميمات خوبي در اين موضوعات گرفته شده است که به نتايج مطلوبي رسيديم و قرار بر اين است که اورانيوم 5/3 درصد بدهيم و اورانيوم 20 درصد تحويل بگيريم و اين موضوع مسير خود را طي مي کند. صالحي گفت؛ در اين خصوص جلسه يي در 19 اکتبر در وين خواهيم داشت. وي در خصوص تاسيسات هسته يي قم گفت؛ آژانس از اينکه ما اين تاسيسات را قبل از زمان مقرر اعلام کرديم از ما تشکر کرد و اقدامات بعدي در چارچوب توافقات پارلماني انجام مي شود از جمله بازرسي هاي آژانس که ما اميدواريم با توافقاتي که انجام شد، از همين ماه شروع شود. رئيس سازمان انرژي اتمي تصريح کرد؛ در ماه نوامبر که جلسه شوراي حکام آژانس برگزار مي شود، اميدواريم شاهد گزارش خوب و مثبتي در خصوص فعاليت هاي هسته يي ايران باشيم و موضوع هسته يي ايران کاملاً به حالت عادي بازگردد که البته از نظر ما عادي است. اميدواريم با اقدامات شفاف سازي ما افکار عمومي بين المللي از اين اقدامات استقبال کند.
ديدار البرادعي و احمدي نژاد
اما محمد البرادعي صبح ديروز نيز با محمود احمدي نژاد رئيس کودتاچیان ديدار و گفت وگو کرد. احمدي نژاد در ديدار مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي با اشاره به شعار تغيير رئيس جمهور امريکا اظهار داشت؛ زمان زيادي براي عملي شدن اين شعار وجود ندارد و اين به منزله از دست رفتن فرصت هاست. به گزارش ايسنا احمدي نژاد همکاري هاي جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي را موفقيت آميز و داراي نتايج رضايت بخشي دانست و با قدرداني از تلاش هاي محمد البرادعي گفت؛ در مجموع به واسطه همکاري هاي خوبي که بين ايران و آژانس انرژي اتمي برقرار است مسائل مهمي حل و فصل شد و امروز هيچ مساله مبهمي بين ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي باقي نمانده است. رئيس دولت دهم با تاکيد بر اينکه ايران همواره در تلاش بوده است آژانس بين المللي انرژي اتمي و مدير کل آن در انجام ماموريت خود موفق باشند، تصريح کرد؛ در مجموع همکاري هاي خوبي بين آژانس و ايران شکل گرفت که نتايج مفيدي دربرداشت. احمدي نژاد اظهار کرد؛ بر اين باور هستيم که اگر آژانس بين المللي انرژي اتمي قدرتمند باشد به راحتي مي تواند در انجام ماموريت هاي مختلف خود موفق باشد. از اين رو در بسياري از مواقع فراتر از قانون و تعهدات عمل کرده ايم. محمد البرادعي مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در اين ديدار با بيان اينکه همواره همکاري هاي خوبي بين تهران و آژانس برقرار بوده است، گفت؛ از طريق اين همکاري ها امروز مساله هسته يي ايران در مسير عادي قرار گرفته است. مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي خاطرنشان کرد؛ با توجه به اينکه دولت جديد امريکا به دنبال تغيير، احترام متقابل و استمرار گفت وگو با ديگر کشورها است، اميدواريم از اين فرصت استفاده شده و با اتخاذ سياستي هوشمندانه در جهت اصلاح وضع موجود حرکت شود.
*****
سعيد مرتضوي؛ مسائل کهريزک به دليل ازدحام بازداشتي ها رخ داد
سعيد مرتضوي دادستان سابق تهران اعلام کرد اعزام متهمان به کهريزک با توجه به اسناد و مدارک موجود کاملاً رسمي و قانوني بوده است و قاضي رسيدگي کننده به پرونده متهمان اغتشاشات اخير هيچ گونه تخلفي در اين باره مرتکب نشده است. وي در گفت وگو با سايت پرچم در اين خصوص افزود؛ اگر هم تخلفي رخ داده در صلاحيت دادسراي شهرستان شهرري است و ارتباطي به تهران ندارد. فقط به دليل ضرورت در آن مقطع زماني برخي از بازداشتي ها به اين زندان منتقل شدند. وي در پاسخ به اينکه چرا اجازه داديد فجايعي مانند ضرب و شتم زندانيان در کهريزک اتفاق بيفتد نيز گفت؛ بسياري از مسائل پيش آمده در کهريزک به دليل ازدحام بازداشتي ها در آن بود. ما در همان زمان با توجه به شلوغي کهريزک و بررسي هايي که کرديم، متوجه شديم نزديک به شش ماه است طرح امنيت اجتماعي انجام نشده و کسي دستگير نشده است. اما با توجه به حضور زياد زندانيان و پرس و جويي که انجام داديم، متوجه شديم ديگر شهرستان هاي استان تهران نيز بازداشتي هاي خود را به کهريزک منتقل کرده اند و همين امر سبب بروز درگيري و ضرب و شتم در برخي موارد شده است. اما هيچ کس ادعا نکرده تجاوز يا تعرضي در اين زندان به او شده است. مثلاً از جمله شکايت هاي زندانيان اين است که مسوول بند يا زندانبان در ورزش اجباري آنان را بسيار اذيت کرده است يا احياناً برخورد نامناسبي از سوي مامور زندان انجام شده است. حتي اين سه تني که در کهريزک جان باخته اند نيز در درگيري ها و اغتشاشات مجروح شده و به کهريزک برده شدند که دو تن از آنها به بيمارستان منتقل شدند و يک تن نيز در راه جان باخت. مرتضوي سپس در پاسخ به اينکه،اينکه گفته مي شود انتقال به بيمارستان دوردست بوده و به اين دليل يکي از آنها جان باخته است را قبول داريد، اظهار داشت؛ اين برمي گردد به ماموران انتقال، و به ما و قوه قضائيه ارتباطي ندارد. در ادامه مرتضوي در اين خصوص که چقدر با گزارش کميته تحقيق و تفحص مجلس همکاري کرديد، آيا صحت دارد به خاطر مقصر خواندن شما در اين گزارش شما فشار آورده ايد که اين گزارش قرائت نشود، گفت؛ مجلس کميته يي را مامور بررسي اين جريان کرده است والا تحقيق و تفحص به معني مرسوم خود در کار نبوده اما هيچ کس در اين رابطه به من مراجعه نکرده است. البته آقايان بروجردي و تجري در رابطه با وقايع اخير با ما صحبت کرده و ما همه چيز را توضيح داده ايم. اما درباره کهريزک حتي اين آقايان هم با ما صحبتي نکرده اند. من اصلاً اطلاعي از محتواي اين گزارش ندارم و در نتيجه هيچ گونه فشار و تلاشي براي قرائت نشدن آن انجام نداده ام. وي سپس گفت؛ اصل ماجرا اين گونه است که آقاي جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي ساعت حدود 30/19 دوشنبه شب مورخ 22 تيرماه از طريق تلفن سياسي با من تماس گرفتند. در زمان تماس آقاي حداد معاون امنيت دادستاني و آقاي حيدري فر داديار شعبه اول آن دادسرا نيز در دفتر من حضور داشتند. آقاي جليلي در اين مذاکره اساساً بحث تعطيلي کهريزک را مطرح نکردند و چنين امري اصلاً در تيرماه رخ نداد، بلکه ابلاغ تعطيلي کهريزک همان طور که در رسانه هاي جمعي و صدا و سيما اعلام شد در مردادماه صورت گرفت و ارتباطي با اين ابلاغ نداشت. او افزود؛ در اين تماس تلفني بدون ذکر هيچ علتي به اينجانب ابلاغ شد بازداشت شدگان حوادث 18 تير به زندان اوين منتقل شوند که اينجانب هم در کوتاه ترين زمان ممکن اجابت کردم، يعني اين ابلاغ را في المجلس به آقاي حداد معاونت امنيت محترم دادسرا ابلاغ کردم و همان لحظه با پليس امنيت تهران در حضور همکاران قضايي تماس گرفتم و مراتب انتقال فوري بازداشت شدگان از کهريزک را ابلاغ و تاکيد کردم چنانچه نياز به تدارک وسيله نقليه است، اعلام کنند تا فردا در اول وقت اين جابه جايي انجام شود. به همين خاطر صبح روز سه شنبه بحث انتقال زندانيان از کهريزک با تدارک وسيله نقليه و اسکورت انجام شد و سه شنبه 23/4/88 زندانيان مذکور در اوين پذيرش شدند.
پس با توجه به زمان تماس دبير شوراي عالي امنيت ملي و انجام بلافاصله اين جابه جايي هيچ تعللي رخ نداده است. مرتضوي افزود؛ اين بازداشتگاه مشکلي از لحاظ امکانات نداشته است. برخلاف اين سخنان چندين سرويس در انتهاي هر قسمت با تجهيزات کامل وجود داشته است. اما دليل انتقال بازداشتي هاي 18 تير به کهريزک به دليل نبود جا و اضطرار بود. حتي من به داديار مربوطه دستور داده بودم دانشجويان به اين بازداشتگاه برده نشوند. اين بازداشتگاه از حدود 10سال پيش هنگام پاکسازي منطقه خاک سفيد ايجاد و قبل از احياي دادستاني چندين نوبت نيز مجوز براي آن صادر شده بود. دادستان سابق تهران در اين خصوص که در ميان بازداشتي هاي کهريزک چند دانشجو نيز وجود داشته اند، گفت؛ اين به دليل اين بود که اين افراد در ليست معرفي خود هنگام تحويل به بازداشتگاه خود را ديپلم يا شغل آزاد معرفي کرده بودند و ما اطلاعي از دانشجو بودن آنها نداشتيم. وي همچنين گفت؛ اصلاً کهريزک از لحاظ صلاحيت قضايي در حوزه قضايي شهرري است و من دادستان شهر تهران هستم. در زمان اجراي طرح هاي امنيت اجتماعي هم براي بردن بازداشتي ها به کهريزک مجوزهاي مختلف رسمي و قانوني صادر شده بود. پس همان گونه که عرض شد کهريزک بازداشتگاه رسمي و قانوني بوده است. اين بازداشتگاه متعلق به نيروي انتظامي و مثل ساير بازداشتگاه هاي رسمي در اختيار نيروهاي نظامي و انتظامي و تحت ضوابط و مقررات بوده است.
*****
نادران در نطق ميان دستور خود در مورد مدرک رحيمي درخواست کرد:
قوه قضائيه افکار عمومي را در جريان امر قرار دهد
در اصل يکصدو سي ويکم قانون اساسي آمده است؛ «در صورت فوت، عزل، استعفا، غيبت يا بيماري بيش از دو ماه رئيس جمهور و يا در موردي که مدت رياست جمهوري پايان يافته و رئيس جمهور جديد بر اثر موانعي هنوز انتخاب نشده و يا امور ديگري از اين قبيل، معاون اول رئيس جمهور با موافقت رهبري اختيارات و مسووليت هاي وي را برعهده مي گيرد...»
شايد يکي از دلايل حساسيت هاي اجتماعي نسبت به انتصاب آقاي مشايي اين جايگاه حساس معاون اولي بوده است. آيا انتظار زيادي است در جايي که معاون اول به ضرورت با موافقت رهبري مسووليت هاي رئيس جمهور را برعهده مي گيرد، قبل از انتصاب نظر معظم له اخذ شود؟ آيا از قانون اساسي برنمي آيد که معاون رئيس جمهور علاوه بر صلاحيت هاي عمومي که بايد وزرا، معاونان رئيس جمهور و ساير مسوولان اجرايي داشته باشند از صلاحيت هاي اخلاقي و رفتاري ويژه يي برخوردار باشد؟به راستي اگر نهادهاي نظارتي و قضايي کشور به وظيفه خود عمل مي کردند کار به اينجا مي کشيد؟ بيش از يک سال پيش نسبت به اصالت مدرک دکتراي ادعايي آقاي رحيمي به رئيس مجلس تذکر دادم، جدي نگرفتند. بيش از يک ماه پيش تذکر شفاهي دادم و نامه نوشتم، باز هم پيگيري نکردند و امروز هيات رئيسه مجلس در اين مساله شريکند و بايد به افکار عمومي پاسخگو باشند. قول داده ام مساله را از طريق مراجع قانوني پيگيري کنم و بر اين عهد خود پايبندم، اما در اين روزها اتفاقاتي مي افتد که ضرورت اين هشدار علني را مضاعف مي کند.آقاي رئيس جمهور در موقع بررسي صلاحيت وزرا گفتند شما صلاحيت هاي عمومي را بررسي کنيد و کارآمدي را به من واگذار کنيد.
آيا اجازه داريم در مورد صلاحيت عمومي معاونان ايشان اظهارنظر کنيم؟ آيا اتهامي که صلاحيت استخدامي يک کارمند را مخدوش مي کند و مجازات هايي مثل زندان در پي دارد قابل رسيدگي نيست؟ آيا دروغگويي، سوءاستفاده از عنوان مجعول و تطميع جرم نيست؟
قبلاً ايشان مدعي بود که مثل آقاي کردان دکتراي افتخاري دارد، اما بعدها پا را از اين فراتر گذاشته و مدعي شده است که «مدرک تحصيلي دکترا» دارد. به اين سند توجه کنيد. اين مربوط به 20/3/87 است که پس از آن به رئيس مجلس تذکر دادم. به رغم پيگيري هايي که کرده ام ايشان با وجود چنين ادعاهايي نه به دانشگاه آزاد، نه به ديوان محاسبات و نه به نهاد رياست جمهوري يک سند مبني بر داشتن مدرک دکترا ارائه نکرده است. آيا اين از حقوق ملت، نظام و نهادهاي نظارتي و قضايي نيست که به اين استفاده معنوي از عنوان مدرک تحصيلي دکترا رسيدگي کنند؟
تذکر ديگري که در اين رابطه داده بودم صحبت هاي ايشان در مرکز يکي از استان هاي کشور بود که چون به احمدي نژاد راي بالايي داده ايد، اعتبارات عمراني شما را زياد کرده ايم. امروز در همان شهرستان بنرهايي بزرگ و البته بدون امضا نصب مي شود و انتصاب ايشان را تبريک مي گويد؛ امري که در هيچ دوره يي سابقه نداشته است. به رغم تلاش هاي ايشان و مقامات عالي کشور و برخلاف سنت گذشته که به رئيس ديوان ملاقات هاي ساليانه مي دادند، در طول چهار سال رياست ايشان بر ديوان محاسبات، حتي اجازه يک ملاقات با رهبري پيدا نکردند. آيا اين براي آقاي رئيس جمهور جاي تامل باقي نگذاشت؟ آقاي رئيس جمهور در موقع راي اعتماد به آقاي کردان در جلسه با نمايندگان فرمودند مخالفت انجام شده نسبت به فرد ديگري غير از آقاي کردان بوده است.آيا جا نداشت امروز نظر معظم له را به ويژه در مورد اين انتصاب جويا مي شدند؟
در پايان از آقاي رئيس جمهور انتظار دارم فوراً هيات صالحه يي را براي رسيدگي به اتهامات ايشان که خيلي فراتر از آنچه مي رود که بيان شده است و اسناد آن آماده تقديم است، تشکيل و تصميم مقتضي اتخاذ کنند.از هيات رئيسه مجلس، کميسيون هاي آموزش و برنامه و بودجه و اصل نود مي خواهم به استناد تبصره شش ماده 33 آيين نامه داخلي گزارش خود را تقديم صحن علني مجلس کنند. از قوه قضائيه و مجتمع رسيدگي به تخلفات کارکنان دولت مي خواهم در مورد صلاحيت عمومي ايشان و اتهامات انتسابي رسيدگي و افکار عمومي را در جريان امر قرار دهند.بديهي است اگر اين تلاش ها به نتيجه نرسد به فضل الهي به وظيفه نمايندگي خود در مجلس شوراي اسلامي عمل خواهم کرد.
اعتراض حاميان احمدي نژاد به نطق نادران
در جلسه علني ديروز مجلس و در پايان نطق پنج دقيقه يي نادران، چهره ارشد فراکسيون اصولگرايان و جمعي از حاميان احمدي نژاد با سر دادن شعار مرگ بر منافق و تذکرات آيين نامه يي به سخنان وي اعتراض کردند و براي دقايقي نظم جلسه علني را بر هم زدند، البته اين بار اعضاي فراکسيون انقلاب در حمايت از سياست هاي احمدي نژاد تنها نبودند چرا که نمايندگان استان کردستان نيز از حمله نادران به محمدرضا رحيمي که پيشتر استاندار کردستان بوده است، ابراز نارضايتي کردند.در همين راستا اقبال محمدي به نمايندگي از مجمع نمايندگان استان کردستان طي تذکر آيين نامه يي به حمايت از استاندار و نماينده سابق کردستان در مجلس پرداخت و خطاب به محمدرضا باهنر که رياست جلسه را بر عهده داشت، گفت ؛انتصاب رحيمي به عنوان معاون اول احمدي نژاد موجب رضايت و تحسين مردم کردستان و مناطق غرب کشور شد.
نماينده مريوان با استناد به اصل 131 قانون اساسي و با اشاره به نطق الياس نادران تاکيد کرد؛ در کجاي اصل 131 قانون اساسي اشاره يي به داشتن مدرک تحصيلي براي پست معاونت اولي رياست جمهوري وجود دارد؟ با اين وجود نمايندگان کرد، فراکسيون و نمايندگان اهل سنت طي مکاتبات و جلسات مختلف با آقاي احمدي نژاد بارها اين موضوع را درخواست کردند.به دنبال تذکر محمدي، فرهاد تجري از نمايندگان حامي احمدي نژاد در مجلس نيز طي تذکري خطاب به باهنر گفت؛ مدت هاست که صحبت هايي همچون جعل عنوان و مدرک در محافل شنيده مي شود؛ از آنجا که اين موارد در محاکم قضايي و کميسيون اصل 90 مجلس قابل پيگيري است بيان اين مطلب قبل از اثبات و طرح آن در صحن علني مجلس و بيانش در بين افکار عمومي تنها منجر به وارد شدن ضربه يي به جايگاه مديران ارشد کشور و اعتبار مجلس مي شود؛ انتظار مي رود از تريبون مجلس صحبت هاي اثبات نشده بيان نشود.
البته حمايت حاميان احمدي نژاد از معاون اولي رحيمي به تذکرات آنها ختم نشد بلکه دقايقي پس از فروکش کردن التهاب جلسه علني نامه يي را جهت قرائت در صحن بهارستان مهيا کردند که ذيل آن امضاي 200 نماينده براي قدرداني از احمدي نژاد به خاطر انتصاب رحيمي درج شده بود.
*****
واکنش ها به تغييرات در هيات منصفه مطبوعات
هيات منصفه تشکيل شده کاملاً طرفدار دولت است
دو منتقد دولت از ترکيب هيات منصفه مطبوعات حذف شدند. در حالي دو روز پيش انتخاب اعضاي هيات منصفه برگزار شد و 21 عضو جديد آن برگزيده شدند که خبري از حضور فاطمه کروبي و دعاگو دو عضو منتقد اعضاي هيات منصفه در اين ترکيب نبود تا به اين ترتيب شائبه سياسي کاري در انتخاب اعضاي هيات منصفه رنگ واقعيت به خود بگيرد.
هرچند ناصر سراج در هيات نظارت بر مطبوعات علت کنار گذاشته شدن اين دو نفر را سياسي نمي داند اما با چنين رويکردي که در ترکيب اعضاي هيات منصفه ايجاد شده اين موضوع را در اذهان تداعي کرده که ترکيب هيات منصفه در حال خالي شدن از حضور گرايش ها و سليقه هاي مختلف سياسي است و به گونه يي به سمت يکدست شدن و دولتي شدن پيش مي رود.
از سوي ديگر آنچه حائز اهميت است حذف فاطمه کروبي از ترکيب هيات منصفه فعلي مطبوعات است چرا که برخي تحليلگران حذف فاطمه کروبي در اين مقطع از ترکيب هيات منصفه مطبوعات را به نوعي در راستاي نامه نگاري ها و انتقادات همسرش مهدي کروبي (دبيرکل حزب اعتماد ملي) نسبت به اتفاقات صورت گرفته در حوادث پس از انتخابات مي دانند چرا که فاطمه کروبي از آغاز تشکيل هيات منصفه در اين هيات حضور داشته است. اينچنين است که وقايع بعد از انتخابات دامن هيات منصفه مطبوعات را نيز گرفت. هرچند موضوع حذف منتقدان از ترکيب اعضاي هيات منصفه دغدغه ها و نگراني هاي جديدي را براي مطبوعات اصلاح طلب ايجاد مي کند اما اين نگراني ها تازگي ندارد چرا که طي سال هاي اخير تعداد زيادي از مطبوعات اصلاح طلب به محاق توقيف رفتند. اين درحالي است که اين رويه فقط براي مطبوعات اصلاح طلب وجود داشته است و اصلاح طلبان همواره از نبود رويه ثابت و يکسان در برخورد با مطبوعات انتقاد داشته اند.اما اين رويکرد و نگاه جديد به اعضاي هيات منصفه با واکنش نمايندگان مجلس روبه رو شده به گونه يي که مصطفي کواکبيان از حذف افراد معتدل و اصلاح طلب مطبوعات در ترکيب هيات منصفه انتقاد و تاکيد کرد آقايان مي خواهند ترکيب يکدست باشد تا هر کاري خواستند انجام دهند.
همچنين مصطفي کواکبيان در پايان جلسه روز گذشته مجلس در اخطار قانون اساسي مبتني بر اصل 168 قانون اساسي گفت؛ اخبار منتشرشده روز گذشته درباره تشکيل هيات منصفه مطبوعات در دور جديد حاکي از انتخابات يک سويه است.
وي با بيان اينکه افرادي چون عسگراولادي عضو هيات منصفه هستند، تصريح کرد؛ هيات منصفه تشکيل شده کاملاً طرفدار دولت است و اگرچه مدعي نيستيم اصلاح طلب ها بايد به اين هيات راه مي يافتند اما حذف افرادي چون مسيح مهاجري نشان دهنده يکدست بودن اين هيات است.کواکبيان خاطرنشان کرد؛ مفهوم هيات منصفه اين است که نهادي از افکار عمومي کل جامعه باشد. بالاخره مطبوعات در دادگاه مشکل پيدا مي کنند و نبود افرادي حتي در حد يک نفر از طيف فکري غيرمشترک با اکثريت قابل توجه است.محمدرضا باهنر که رياست جلسه ديروز مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به اين تذکر گفت؛ قانون اين اختيار را به وزيران ارشاد و دادگستري اعطا کرده است و آنها مي توانند از اين حق استفاده کنند.
هر چند باهنر ماده قانوني را که وزيران ارشاد و دادگستري را محق به حذف چهره هاي منتقد از ترکيب هيات منصفه مي کرد، اعلام نکرد اما ناصر سراج علت کنار گذاشتن فاطمه کروبي و دعاگو از جلسات هيات منصفه جديد مطبوعات را حضور کمتر آنان در دادگاه اعلام کرد.
*****
تشکيل ستاد بررسي جنگ نرم در ستاد کل نيروهاي مسلح
رئيس ستاد تبليغات دفاعي کشور از تشکيل ستاد بررسي ابعاد «جنگ نرم» توسط ستاد کل نيروهاي مسلح و همچنين برگزاري سلسله هم انديشي هاي «جنگ نرم» خبر داد. به گزارش ايلنا سيدمسعود جزايري در حاشيه برگزاري نشست کميته علمي ستاد تبليغات دفاعي کشور گفت؛ دشمنان ايران اسلامي، پس از سال ها ناتواني در عرصه جنگ سخت عليه ملت مسلمان و دلير ايران، به جنگ نرم روي آورده اند تا بلکه از اين طريق بتوانند به اهداف شوم خود دست يابند. وي نخبگان را در اولويت اول جامعه مخاطبان دشمن در جنگ نرم دانست و يادآورشد؛ آنها تلاش دارند با ايجاد تشکيک در مباني و آرمان هاي انقلاب، شعارهاي به ظاهر جذاب خود را جايگزين شعور، انديشه و باور جامعه نخبگي کشور کنند. معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستادکل نيروهاي مسلح، تشکيل ستاد بررسي ابعاد جنگ نرم توسط اين معاونت را فرصت مناسبي براي تبادل دانش و تجارب استادان و فرهيختگان کشور در اين حوزه دانست و افزود؛ برگزاري سلسله هم انديشي هاي «جنگ نرم» تا پايان سال جاري نيز موجب خواهد شد آخرين دستاوردهاي علمي و عملي انديشمندان داخلي در حوزه جنگ نرم تبادل شود.
*****
رادان؛ طرح امنيت اجتماعي را ادامه مي دهيم
چهار روز پس از اينکه فرمانده نيروي انتظامي اعلام کرد هفت تا 10 نفر از افراد اين نيرو در ماجراي کهريزک بازداشت شده اند جانشين او در ميان خبرنگاران رسانه ها حاضر شد و با همان لبخند هميشگي گفت؛ در مقابل پرسنل ناجا و يگان ويژه سر تعظيم پايين مي آورم.
رادان که پس از ترور ناموفق او توسط یاران ما در گروه اعدام های انقلابی (که به کشته شدن سه تن از دلیرترین افراد سازمان ما منجر گردید)، ماه ها بود در ميان خبرنگاران مطبوعات حاضر نشده و به کمتر از تلويزيون رضايت نداده بود پس از اينکه ماموران ستاد ناجا زنان خبرنگار را به پوشيدن اجباري چادر وادار کردند خبرنگاران را در نشستي مطبوعاتي به حضور پذيرفت و مختصري درباره مسائل پس از انتخابات سخن گفت. به گزارش ايلنا، جانشين فرمانده نيروي انتظامي در پاسخ به پرسش او مبني بر اينکه در موضوع کهريزک هفت نفر از پرسنل ناجا بازداشت شدند يا 10 نفر، گفت؛ در اين رابطه 10 نفر مورد بازجويي و سوال قرار گرفتند و براي هشت نفر از پرسنل ناجا قرار بازداشت صادر شده است. رادان افزود؛ صميمانه و خالصانه از پرسنل نيروي انتظامي در غائله هايي که پس از انتخابات پيش آمد تشکر مي کنم. احساسم اين است که موضوع تلاش نيروهاي پليس فراموش شده است. وي افزود؛ همان طور که مقام معظم رهبري گفتند نبايد موضوع کهريزک و کوي دانشگاه به مساله اصلي تبديل شود. من صميمانه از پرسنل نيروي انتظامي به ويژه در تهران و يگان ويژه کمال تشکر را دارم و سر تعظيم در مقابل شان پايين مي آورم.
احمدرضا رادان در رابطه با شايعه نقش خود در بازداشتگاه کهريزک نيز پاسخي نداد و گفت؛ اقدام دومي که در انقلاب هاي رنگين صورت مي گيرد اين است که در صورت موفق نشدن، تلاش مي کنند نيروهاي اثرگذار را از صحنه خارج کنند؛ ضربه هايي هم وارد شد که هدف، خارج کردن اين نيروها است تا اگر غائله يي پيش آمد نتوانند کارايي لازم را داشته باشند. او با تاکيد بر اينکه در ولايت پذيري نيروي انتظامي شکي نيست، اضافه کرد؛ اما در گوشه کوچکي از ماموريت ها اشتباهاتي رخ داده که بايد تلاش کنيم به حداقل برسد. موضوع کهريزک يکي از اشتباهاتي بود که چند نفر از پرسنل انجام دادند که نيروي انتظامي نيز دارد پيگيري مي کند و اين افراد در دستگاه قضايي نيز به وضعيت شان رسيدگي مي شود.
رادان ادامه داد؛ مجدداً ضمن تشکر از تلاش پرسنل ناجا، اين اطمينان را به همه مي دهيم که هرجا غائله يي باشد نيروي انتظامي موثر و کارساز خواهد بود. جانشين فرمانده ناجا به سوالي درباره دليل متوقف شدن گشت هاي ارشاد پاسخ داد و گفت؛ معمولاً بحث ما با بحث امنيت اجتماعي گره خورده که طبيعي است و خوشحال هم هستيم.
طرح امنيت اجتماعي با اولويت هر استاني در حال اجراست و اجرا مي شود. جانشين سردار احمدي مقدم با بيان اينکه در استان هاي مختلف موضوع امنيت اجتماعي متفاوت است، گفت؛ شايد در يکي از استان ها اساساً احتياجي به برخورد با بدپوششي وجود نداشته باشد يا در استاني ديگر برخورد با اراذل و اوباش موضوعيت چنداني نداشته باشد. رادان ادامه داد؛ بحث ديگر اولويت ها است و بعد از انتخابات طبيعي بود که اولويت نيروي انتظامي چيز ديگري باشد. متاسفانه در ايام بعد از انتخابات برخي از موضوعات تحت الشعاع قرار گرفت و حتي برخورد با سرقت هم به مشکل برخورد که مردم هم نگران و معترض بودند.
*****
حضور ميرحسين موسوي در کارگاه آواز شجريان
گروه فرهنگي؛ ميرحسين موسوي عصر ديروز در سومين سالگرد آغاز کارگاه آموزشي آواز محمدرضا شجريان حضور يافت. ميرحسين در ديدار کوتاه خود با شجريان در محيط کارگاه، از برگزاري چنين کارگاهي توسط او قدرداني کرد. ميرحسين موسوي گفت؛ «تشکيل اين کارگاه آموزشي در پيشرفت هنر موسيقي کشور بسيار موثر است. باعث خرسندي است که در اين کارگاه از چهارگوشه ايران هنرجو هايي حضور دارند که شيوه هاي آوازي را فرا مي گيرند.» ميرحسين موسوي ادامه داد؛ «هنر ايران در آينده يي نزديک شاهد ظهور خواننده هايي صاحب سبک برآمده از اين کارگاه خواهد بود.» در مقابل محمدرضا شجريان هم که به تازگي از تور کنسرت هاي اروپايي خود به تهران بازگشته است، از حضور ميرحسين در کارگاه تشکر کرد. او گفت؛ «فرهنگستان هنر با ايجاد چنين فضايي باعث تشکيل چنين کارگاهي شده است.» شجريان در وقايع پس از انتخابات در همراهي با مردم حضور داشت.
*****
کيارستمي رئيس هيات داوران جشنواره فيلم مراکش
عباس کيارستمي کارگردان سينماي ايران به عنوان رئيس هيات داوران جشنواره بين المللي فيلم مراکش منصوب شد. برگزارکنندگان نهمين جشنواره فيلم مراکش اعلام کردند؛ «عباس کيارستمي» فيلمساز سرشناس برنده نخل طلاي کن رياست هيات داوران اين رويداد سينمايي را برعهده خواهد داشت. کيارستمي به تازگي ساخت جديدترين فيلم بلند خود با نام «رونوشت برابر اصل» با نقش آفريني ژوليت بينوش را در ايتاليا به پايان رسانده است.به گزارش ايسنا اين کارگردان اخيراً فيلم «شيرين» را براي حضور در جوايز سينمايي «آسيا پاسيفيک» سال 2009 معرفي کرده است.
*****
«عاشيق لار» را جمهوري آذربايجان ثبت جهاني کرد
مديرعامل خانه موسيقي؛ مسوولان به فکر ثبت موسيقي نواحي باشند
پس از آنکه «رقص سماع» را ترکيه در يونسکو به ثبت جهاني رساند امسال نيز جمهوري آذربايجان موسيقي «عاشيق لار» را به نام خود در يونسکو و به عنوان ميراث ناملموس جهاني ثبت کرد.
اين اتفاق در حالي افتاد که ايران نيز با تلاش هاي خانه موسيقي به عنوان نهاد غيردولتي توانست رديف موسيقي سازي و آوازي ايران را در ميراث ناملموس جهاني يونسکو ثبت کند. از سوي ديگر موسيقي «عاشيق لار» هم در کشور آذربايجان و هم در استان هاي شمال غرب کشور رواج دارد و از اين رو مي توانست به عنوان ميراث مشترک هر دو کشور به ثبت برسد که چنين نشد.
محمد سرير مديرعامل خانه موسيقي در اين باره چنين توضيح مي دهد؛ «توجه به اين گونه موسيقايي و دفاع از ثبت آن به عنوان يک پرونده مشترک از سوي ايران و جمهوري آذربايجان وظيفه متوليان موسيقي کشور همچون وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان ملي يونسکو و سازمان ميراث فرهنگي است که بايد براي معرفي انحصاري پرونده موسيقي «عاشيق لار» از سوي جمهوري آذربايجان اعتراض مي کردند.»
مديرعامل خانه موسيقي همچنين اظهار اميدواري کرد مسوولان متولي موسيقي از اين پس به فکر ثبت موسيقي نواحي و مقامي کشور باشند.محمد سرير که به نمايندگي از خانه موسيقي مسووليت پيگيري پرونده رديف هاي موسيقي ايراني را براي ثبت در فهرست ميراث معنوي يونسکو برعهده داشت، در اين باره گفت؛ «از آنجا که موسيقي در کشور ما هنوز به عنوان اولويت و هنر جامع شناخته و معرفي نمي شود پس وظيفه ما در شروع اين مسير نشان دادن اهميت موسيقي به عنوان بخشي اثر گذار از هويت ملي کشور بود.» او ادامه داد؛ «براي شروع کار تلاش کرديم پرونده رديف هاي موسيقي ايران را در جهت معرفي توانايي اين حوزه به ثبت برسانيم تا به مسوولان ثابت کنيم موسيقي حلقه پيوند دهنده يي ميان جوامع مختلف است. لذا ثبت پرونده هايي همچون موسيقي «عاشيق لار» در اولويت هاي بعدي ما محسوب مي شود.»
مديرعامل خانه موسيقي حرف هاي خود را چنين پي گرفت؛ «تا در آينده نزديک با نگاهي کارشناسي و تخصصي ميراث هاي موسيقي ايران و نواحي شناخته شود تا امکان ثبت پرونده هايي همچون موسيقي خطه خراسان يا موسيقي ترکمن ها به صورت مستقل و فراملي فراهم شود.»
به گزارش ايسنا در سال هاي گذشته پرونده موسيقي عاشيق لار در ايران براي ثبت در بخش شاهکارهاي فرهنگ شفاهي يونسکو آماده شده بود. از سوي ديگر براساس کنوانسيون ميراث ناملموس يونسکو مي توان پرونده ها را به صورت چندمليتي ثبت کرد، درست مانند اتفاقي که براي پرونده نوروز افتاد. نوروز به صورت يک پرونده چندمليتي با همکاري ايران، جمهوري آذربايجان، هند، قزاقستان، ازبکستان، پاکستان و ترکيه که اين آيين در آنها جشن گرفته مي شود، هشتم مهرماه در يونسکو ثبت شد.
*****
حضور آخرين فيلم بهمن قبادي در دو جشنواره
فيلم «کسي از گربه هاي ايراني خبر نداره» بهمن قبادي که جايزه نوعي نگاه جشنواره کن را از آن خود کرد، در جشنواره بين المللي فيلم هامبورگ به نمايش درآمد. همچنين اين فيلم تنها فيلم ايراني است که در بخش رقابتي جشنواره خاورميانه ابوظبي شرکت مي کند. اين جشنواره از 16 مهرماه آغاز مي شود و به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت. فيلم «کسي از گربه هاي ايراني خبر نداره» در روزهاي 23 و24 مهر به نمايش درمي آيد. کمپاني وايلد بانچ پخش کننده جهاني اين فيلم اعلام کرده اين فيلم به زودي در کشور آلمان و ديگر کشورهاي اروپايي به نمايش درخواهد آمد.
*****

روزنامه ایران: خبر دستگیری میرحسین به نقل از همسرش چند روز دیگر sms می‌شود!
روزنامه ایران در مطلبی با عنوان "جدیدترین طراحی خطرناک افراطیون برای دانشگاه‌ با SMS " نوشت:حامیان جنبش موسوم به سبز و طرفداران موسوی قصد دارند در جدیدترین پروژه خود با ارسال اس‌ام‌اس‌های کذب در وسعت بسیار زیاد، موجبات ایجاد تشنج‌های شدید در دانشگاه‌ها و بخصوص خوابگاه‌های دانشجویی را فراهم آورند.
این روزنامه افزود: بر این اساس، این افراد قصد دارند در روزهای آتی با ارسال اس ام اسی با مضمون «زهرا رهنورد: موسوی در چند روز آینده دستگیر می‌شود» موجبات تحرکات افراطی در دانشگاه و بخصوص خوابگاه‌های دانشجویی و بویژه کوی دانشگاه تهران را فراهم آورند. این گروه همچنین در نظر دارد، پس از اس‌ام‌اس مذکور، به فاصله چند روز، اس‌ام‌اس دیگری با عنوان «موسوی دستگیر شد» را در حجم وسیع ارسال کند و از سوی دیگر گروهی که منتظر ارسال این اس‌ام‌اس و سپس سامان دادن تحرکات خطرناک در سطح خوابگاه‌های دانشجویی هستند، اقدامات خود را آغاز کنند.
*****

حراج آثار باستانی متعلق به ایرانیان در موزه لندن
*****
از میان ایمیل های دریافتی شب گذشته (یکشنبه شب)
نقش «ناموس» در اغتشاشات اخیر!
یکی از ارگان‏های اینترنتی حامی دولت کودتا شعارهای پیشنهادی علیه دو کاندیدای دیگر انتخابات اخیر را منتشر کرده است.
«در مقابل فتنه‌گران(!) چه شعارهایی بدهیم» عنوان بخشی است که در این سایت به جمع‌آوری شعارها می‌پردازد. در این سایت آمده: «فعلاً برای مبارزه با برخی تجمع‌ها که در مهرماه سال جاری کلید خورده است، این شعارها را به دوستان انقلابی‌مان پیشنهاد می‌کنیم.» آنچه درپی می‌خوانید، برخی از این شعارهاست.
- تا خون در رگ ماست، احمدی در دل ماست!
شرح: دوست داشتن خوب است. اما قافیه هم در شعار مهم است. من نمی‌دانم چرا برخی‌ها اساساً با قافیه مشکل دارند. «رگ» با «دل» ارتباط دارد ولی هم‌قافیه نیستند. اگر بنا بود فقط ارتباط مهم باشد، آوردن لفظ «سرخرگ آئورت»‌ ارتباط بیشتری با دل داشت. لذا باید گفته می‌شد: «تا خون در سرخرگ آئورت ماست، احمدی در دل ماست.»
- موسوی آسه برو، آسه بیا، احمدی برگشت.
شرح: استفاده از ضرب‌المثل‌ها و یا ابیات مشهور در شعار اساساً کار جالب و مفیدی است ولی آدم باید دقت کند که چه چیزی را از ضرب‌المثل برمی‌دارد و چه چیزی جایش می‌گذارد.
- هرکی که ناموس داره، احمدی رو دوس داره.
شرح: این دوستان بناست آشوب‌ها را با شعارهایشان بخوابانند. انصافاً اگر کسی به موسوی رأی داده باشد، یعنی از همان 13 میلیون نفر باشد و پشت پنجره خانه‌اش همچین شعاری بدهند، چه‌کار می‌کند؟ از رئیس جمهور باید اطاعت کرد ولی واقعاً دوست نداشتن رئیس‌جمهور به ناموس آدم ضربه می‌زند؟
- جومونگ ایران زمین، احمدی نازنین
شرح: خوب است که در شعارها از مشهورات استفاده شود. ولی بد نیست به زندگی شخصیتی که رئیس‌جمهور نازنین را جایش می‌گذاریم هم یک نیم‌نگاهی بیندازیم. بحث شباهت‌هاست. این آقای جومونگ در نسخه اصلی سریال از بعضی‌ جهات معلوم‌الحال است. خوش‌تیپی تنها که ملاک نیست. شاید بهتر بود می‌گفتند: «رستم ایران‌زمین، احمدی نازنین» هم وجوه مشابهت بیشتری بود هم از جهت ملیت‌گرایی قوت داشت.
- موسوی حیاکن، جمعیت را نیگا کن
شرح: اولاً باید می‌گفتند جمعیت را نیگا کن و بعد حیا کن. ثانیاً پیشنهاد می‌شود این شعار به صورت دسته‌جمعی استفاده شود.
- موسوی موسوی سرت سلامت، دروغی که گفتی گندش دراومد!
شرح: به نظر من این شعار بهترین شعار تاریخ است. هم از جهت اینکه به دشمن هم سر سلامتی می‌گویند، هم از جهت وزن و قافیه که با معنا کاملاً همخوانی دارد.
- موسوی، موسوی! رأی منو پس بده. بدون شرح!
نکات آخر:
1- چرا همه عصبانی هستند؟
2 - چرا هیچ‌کس این همه گل و گلاب و بلبل را نمی‌بیند؟
‌3 - چرا مردم نمی‌دانند لادن اتفاقی نیست؟ (سهراب سپهری)
4 - قطعاً با این شعارها همه چیز آرام می‌شود.
موفق باشید. من یکی که عمراً از خونه بیرون نمی‌یام!
*****
انتصاب حسین طائب به معاونت اطلاعات کل سپاه
درحالی که خبرگزاری ها از برکناری حسین طائب از فرماندهی بسیج و جایگزینی محمدرضا نقدی به جای وی به حکم آیت الله خامنه ای خبر داده بودند، برخی منابع خبری اعلام کردند که او معاون اطلاعات کل سپاه شده است.
خبرگزاری مهر در این باره نوشت:" حجت الاسلام طائب معاون فرمانده کل و فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج به عنوان معاونت جدید اطلاعات سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی منصوب شد."
این خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در خبر خود اعلام نکرده است که حکم پست جدید حسین طائب توسط چه مقامی صادر شده است.
برکناری حسین طائب از فرماندهی بسیج و اعلام انتصاب او به عنوان معاونت اطلاعات کل سپاه پاسداران درحالی است که وی به عنوان فرمانده بسیج نقش پررنگی در سرکوب مردم در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و بازداشت برخی از فعالان سیاسی را ایفا کره بود.
*****
شکنجه گر ناجا در سمت فرماندهی کل بسیج
ماموریت "حفاظت از رژیم" به محمدرضا نقدی سپرده شد
محمد رضا نقدی طی حکمی از سوی علی خامنه ای، به فرماندهی بسیج منصوب شد. در حکم نقدی آمده است:
"بنا به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و نظر به تعهد و شایستگی و تجارب ارزنده جنابعالی شما را به سمت رئیس سازمان بسیج مستضعفین منصوب می کنم. همت و تلاش را بر ایجاد زمینه های لازم برای حضور قویتر و سازمان یافته تر مردم بویژه جوانان عزیز در صحنه های مورد نیاز انقلاب اسلامی قرار دهید و انتظارات گفته شده را برحرکت علمی و نو از جمله در بسیج اقشار، برآورده سازید."
"تعهد، شایستگی و تجارب" سردار نقدی چیست؟
نام سردار نقدی در روزهای پرالتهاب پس از دوم خرداد 76 بر زبانها جاری شد. زمانی که او در قامت جدی ترین مخالف "خاتمی" خود را به جامعه معرفی کرد. نقدی که در روزهای پرالتهاب پس از دوم خرداد سال 1376 مسوولیت حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی را برعهده داشت، شخصا با نظارت و کنترل بر آنچه در بازداشتگاه وصال می گذرد، رهبری برخورد با عواملی که از نگاه او و همفکرانش به پیروزی خاتمی منجر شده بود را برعهده گرفت. شکنجه و آزار و اذیت شهردار تهران که در راستای دستگیری و محاکمه غلامحسین کرباسچی در بازداشتگاه وصال رخ داد، نقدی را به اوج شهرت رساند.اعتراض قبه، معاون کرباسچی در شهرداری تهران، به شکنجه شدید جسمی و روحی در دادگاهی که از سیمای جمهوری اسلامی به طور زنده پخش می شد، اولین نورافکن را به آنچه در بازداشتگاه وصال گذشته بود تاباند. بعد از سخنان قبه تعداد دیگری از شهرداران مناطق مختلف تهران، خاطرات تکان دهنده ای از نوع شکنجه یی که در وصال متحمل شده اند، از طریق مطبوعات منتشر کردند، تا بیش از پیش نام سردار نقدی و تعهداتش به مقام رهبری(..!!!) بر زبانها جاری شود.نقدی با شکایت شهرداران تهران و پیگیری نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی در دادگاه نظامی محاکمه و به سه ماه حبس محکوم شد ولی نه تنها این حکم اجرا نشد بلکه چند ماه بعد با وجود اینکه او از سمت اش در نیروی انتظامی برکنار شده بود به مشاورت نظامی "سیدعلی گدا" رسید تا روشن شود که او در ایفای وظایف شغلی و مطابق دستور مقام مافوق عمل کرده است. تهدید به "اجرای حکم خدا" علیه "توهین کنندگان به مقدسات" توسط نقدی در صبحگاه مشترک نیروی انتظامی که توسط روزنامه صبح امروز منتشر و بازتاب گسترده ای در جامعه داشت، نشان داد که نقدی با وجود محاکمه و محکوم شدن در دادگاه نظامی باز با حمایت مقام های ارشد نظامی، وظیفه مقابله با "خاتمی" را برعهده دارد. اگرچه در سالهای آخر دوران "خاتمی" کمتر نامی از نقدی در میان بود ولی همواره نام او بعنوان آمر اصلی حمله به تجمعات و برنامه های اصلاح طلبان مطرح بود. نقدی، ذوالنور، پورمحمدی، محسنی اژه ای و ذوالقدر از جمله فرماندهان نظامی، امنیتی و قضایی بودند که در نقش سرکوب کنندگان جنبش اصلاحات، تعهد و شایستگی خود را به مقام رهبری(..!!!) نشان داده و در این راه تجارب کافی کسب کرده اند.
با تصاحب کرسی ریاست جمهوری توسط محمود احمدی نژاد در سال 1384، نقدی به ریاست ستاد مبارزه به قاچاق ارز و کالا منصوب شد. اما این بار نقدی برای مبارزه با قاچاقچیان کالا که کنترل اسکله ها را در اختیار داشتند به این سمت منصوب نشد، بلکه همانگونه که مهدی کروبی در مجلس ششم افشاء کرد، اسکله هایی که برای قاچاق کالا و ارز مورد استفاده قرار می گرفتند در اختیار سپاه بودند و نیاز به حفاظت داشتند نه مبارزه. بنابراین منصوب کردن نقدی به ریاست این ستاد تضمین کننده فعالیت اقتصادی غیر قانونی سپاه در واردات کالا و قاچاق آن بود.
انتصاب نقدی به فرماندهی در روزهای بحرانی
ناظران سیاسی بر این باورند که بحرانی بودن شرایط داخلی کشور، از عمده ترین دلایل انتصاب نقدی به فرماندهی بسیج بوده است، چراکه از نگاه رهبران کودتا، امنیت کشور در این شرایط وابسته به قاطعیت عوامل سرکوب و داشتن تجربه لازم برای مقابله با هرگونه اعتراض داخلی است. اثبات بی رحمی و قاطعیت "نقدی" در جریان بازداشت و شکنجه شهرداران تهران و شکنجه دانشجویان بازداشت شده بعد از حادثه کوی دانشگاه تهران، دلیل محکمی برای واگذاری بسیج به این فرمانده نظامی تلقی شده که دارای سابقه محکومیت در دادگاه است.
حضرت "سیدعلی گدا" ماموریت جدید نقدی را تلاش برای سازماندهی و بسیج بیشتر اقشار مردم در زمانهایی که انقلاب اسلامی به آن نیاز دارد، تعریف کرده است. به عقیده ناظران، پیام روشن این ماموریت، احساس خطر برای حیات رژیم ملایان و نگرانی مسوولان ارشد نظام از حوادث آینده است.
*****
از میان ایمیل های دریافتی
شیخ کدام مصلحت؟
مسيح علي نژاد
--
آقای هاشمی!
یک مشق ساده برای نسل من بنویسید.

آقای هاشمی!
حاشیه رفتن و به روی خود نیاوردن، در زیر آتشفشان نشستن و خلق و خوی خونسرد به خود گرفتن، در اوج خشم، خم به ابرو نیاوردن و خلاصه رندانه و سیاست مدارانه گوشه ردا و قبا از معرکه کنار کشیدن کار هرکه باشد کار نسل من نیست. پس همانند همه آن بارهایی که به گاه انتخابات، چهره و چشم به روی نسل من می گشودید و گوش می کردید به هر آنچه فارغ از پیچ و خم های سیاست بر زبان جماعت ساده وصادق جوان جاری می شد، اینبار نیز گوش کنید! من به رغم تحلیل همکاران دیگرم باور ندارم که گریه آن روز شما برای نسل نشسته به گرد میز انتخابات ریاست جمهوری نهم، نمایشی بود. دشواری درد و رنجی که به نسل من رفته است آنقدر سنگین و سهمگین هست که اگر هر مدیر مجمع و هر خبره مجلسی تنها یک دم در چشم های یکی از ما نگاه کند و چشم هایش از شرم و درد خیس وسرخ نشود باید به وجدان و قلب نداشته او تردید کرد. برای همین به اشک های شما در برابر همان جوانی که از فراموش شدن ناله می کند، باید دوباره نگاه کرد تا دریافت که آن اشک نشسته بر گونه پیر به میدان کارزار آمده، نمی تواند واقعی نباشد آنگاه که شوق جوانان پیرشده را در چشم های نگران شان می بیند که چه مشتقانه برای دیده شدن و انکار نشدن و وجود داشتن و ساختن فردایی دگرگونه به او که سالها مرد سوال برانگیز سیاست ایران بوده است پناه آورده بودند. حتما می دانستی که این نسل نشسته در خانه انتخاباتی شما، اشک که سهل است، پایش برسد جان هم کف دست می گیرند و بی هراس به خیابان می آیند؟ کدام بغض در برابر این همه صداقت یک نسل، توان مقاومت دارد؟ پس دوربین ها هم اگر نبودند، من هنوز باور دارم که همان چند جوان محدود و دست چین شده که به حلقه بزرگان راه یافته بودند، خود کافی بودند که اشک شما را برای تمام رنج های حقارتی که در تمان این سالها کشیده ایم، جاری سازند.

مرد معما و معمم میدان سیاست!
مسولیت شما و مجلس شورا و خبرگان و وظایف بزرگان دیگر این نظام را ما ابتدا در کتاب های تعلیمات مدنی دوره ابتدایی مان خوانده ایم. سوالات سخت برگه های امتحانی سال های کودکی، کابوس مان بود و به هر طریقی بود، پاسخ دادیم و گذراندیم آن روزها را اما باور کنید سوالهای سخت تری بی جواب مانده است در این نسال ها و انگار نمی گذرد این روزهای عذاب آور. همه آن نکته هایی که ما از کودکی به عنوان شرح وظایف مجالس بزرگان مان مشق کردیم، ظاهرا پرغلط بوده که حالا داریم جریمه اش را می نویسیم. ورنه مگر می شود سالها هی از پی هم بگذرند و ما مدام و مکرر بر دفترچه های دبستان و دبیرسان و دانشگاه و دفتر و دستک روزنامه و حالا دیوارهای شهر شرح وظایف راهبران و مدیران و نمایندگان و سیاستمداران مان را بنویسیم و عاقبت هم کسی پیدا نشود این مشق های ما را تحویل بگیرد؟ خطی معوج هم اگر بر موج مشق های اعتراضی نسل ما کشیده می شد قانع بودیم، غافل از آنکه مجلس شورا و خبرگان و منادیان مجمع تشخیص مصلحت نظام این روزها سخت مشغول نوشتن سرمشق های جدید برای جریمه های بعدی شده اند و هیچ کس به روی خودش نمی آورد که آنچه پرغلط است نه مشق های ماست و نه شیوه های نگارش ما بلکه وظایف شما و بزرگان دیگر نظام به زمین مانده و برای همین است که دست نوشته های ما در مورد وظایف بزرگان ما بیهوده و بی معنی دیده می شوند و ما مدام خط می خوریم و مدام کتک می خوریم و مدام زندانی می شویم و به تازگی به معلمان سخت گیر ما اجازه کشتن ما را هم داده اند و مدام شلیک می شویم و مدام شکنجه می شوم و مدام کشته می شویم.

آقای هاشمی!
همتی کن و بگذر از این دانش آموز جا مانده و تارانده از مدرسه، نخواه دوباره همه آن شرح وظایفی که از نوجوانی، مثل ماشین در مغزمان می چرخاندیم و تکرار می کردیم را تند و تند بازگو کنم اینجا. از من نخواه اصول صریح همان قانون اساسی نیم بند مان را دوباره برایتان مشق کنم در این سطور. بگذار اینبار من از شما بخواهم یک مشق ساده برای نسل من بنویسید. راه دوری نمی رود اگر دست به قلم و کاغذ ببرید و یک نامه به نام جوانانی که این روزها چشم به پیران شهر دوخته اند بنویسید و بگوئید مردود واقعی تعلیمات مدنی مائیم یا شما؟ به نسل من بگویید؛ کجای کار ما اشتباه بوده و چرا همکلاسی های من این روزها به نوبت کشته می شوند؟ ایراد از مدرسه و مدرس است یا ما درس آموز خوبی نبودیم که تنبیه و تادیب دارد از ما قربانی می گیرد و ما زیر و دست و پای کسانی که خود را معلم نام نهاده اند، هر روز داریم له می شویم؟ یک نگاه ساده، درست همانند همان نگاهی که به میز مصاحبه انتخاباتی تان با جوانان انداخته بودید بیاندازید. خالی شده. ما را یکی یکی یا از شهر فراری داده اند و در غربت نشانده اند، یا در بهشت زهرا زیر خروارها خاک مسکن داده اند و یا وقتی اوین کفاف مان را نداد، کهریزک برایمان ساخته اند. دور میز شما دیگر کسی نیست و حالا بالای همان مشق هایی که ما فقط از روی قانون اساسی برایتان می نوشتیم هم به جای مهر تشویق و ترغیب، مهر تهدید و تشویش اذهان عمومی زده اند و فتوای زندان و تبعید و مرگ برایمان صادر کردند.

شیخ مصلحت اندیش!
کدام مطلحت بالاتر از مصلحت نسل بی پناه ما بود که به خاطرش مهر سکوت بر لب زدید و صندلی نشست پایانی مجلس خبرگان را ترک کردید و حتی یک کلام از رنجی که ما می بریم نگفته اید؟ بی شک بزرگتر از ما و از حلقه همراهان دیروز خودتان به شما بسیار گفته اند که "فرصت تاریخی" از دست داده اید و "نشست شکست" آفریده اید و قافیه را به قیامت باخته اید و چه و چه، من اینها را نمی گویم و تنها یک پرسش ساده از شما دارم و با آنکه می دانم در قاموس بزرگان، جواب سوال برای جوان یک لا قبا فرستادن، غریب است و دور از ذهن اما باز هم می پرسم شاید در خلوت اتاقی که نشسته اید و بی شک کلمات نسل مرا هم گاهی مرور می کنید تنها دقایقی به این پرسش ساده هم فکر کنید.
اهل تعارف و تملق هم نیست نسل من و بی رودربایستی به شما بارها گفته است که محبوب نیستید و از شما بغض ها به دل دارند این جماعت اما حتما دیده اید که برای همین جماعت رنج دیده، پای درد مشترک و حفظ کلیت کشور که به میان می آید برای پشت کردن به کوتوله ها و کوتاه قدهای سیاست، قدر بزرگ منشی ها را می داند و به آسانی به تصحیح بر می آید و مشی و منش گذشته دوباره مرور می کند و آنگاه دست برای همراهی به سمت کسی دراز می کند که گدا پروری را برای سرزمین غنی مادری مان نسخه پیچ نمی کند. همین جماعت به تمامی شعارهای پیش از این اش که دلی از شما شکسته بود چنان پشت می کند که به گمانم در خیال و خاطر خودتان تان هم نمی گنجید این همه هنرمندی نسل من برای دوباره ساختن و دوباره پیوند خوردن. آقای هاشمی، نسل من که با هیچ کس عهد اخوت ابدی نبسته خوب می داند برای ابدی نشدن عمر دروغ و قانون شکنی، سراغ چه کسی باید برود. برای همین است که اگر در یک جمعه هشدار دریافت می کند که به خیابان نیاید و اگر آمد مسولیت خون اش با دیگران است، به آسانی چشم بر زندگی دلچسب خود می بندد و شب، شوخی و جدی وصیت نامه می نویسد و فردا یک جایی گوشه یکی از همان خیابان های شهر آرام بر زمین می خوابد و می میرد تا شاید پایان زندگی او آغاز آزادی برادران و خواهران حقارت کشیده اش در تمام این سالها باشد. همین نسل جنازه بی جان عزیزش را هنوز به خاک نسپرده، برای جمعه دیگر برنامه می چیند و صدای شان را حتما شنیده ای که چه ملتمسانه دست یاری به سمت شما دراز کرده بودند تا شاید کلامی بگویید که داغ عزیزان از دست رفته، بیش از این جوانان شهر را پیر نکند. برای همین آمدند و پای نماز اعتراض تان ایستادند و نیازشان را فریاد زدند. این ها را برای سوختن دل شما نمی گویم چون می دانم دیدن جسدهای ما بر سنگفرش های شهر پیش از این نامه و شکوایه، دل تان را سوزانده است و بی شک اشک ها جاری ساخته است. اینها را می گویم تا بدانید که این نسل نه از مشق های مکرری که خط می خورد و دور انداخته می شود می ترسد و نه از جریمه های بی نهایت اش جا می ماند و از نفس می افتد اما یک سوال دارد که هرچه کنکاش می کند پاسخی برایش نمی یابد؟

کهنه کار سیاست ایران!
کار ما از صبوری کردن گذشته اما تردید مکن که شکیبا تر از نسل ما حتی در حلقه یاران انقلابی دیروز خودتان نمی یابید. پس پیشاپیش بدانید که ما از شما حتی شتاب برای براندازی و فتوای عزل هم نمی خواهیم. اگر چه به اقتضای سن مان متهمیم به رفتارهای خام و شتاب آلود اما یادتان باشد ما حتی با شیوه کارپرداز و عضو هیات رئیسه مجلس اصولگرا بیگانه ایم که برای تاختن به بزرگان، ریش سفید شده اش را به حنا آراسته بود آنگاه که در برابر دوربین صدا و سیما به کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می تاخت تا شاید شکل و شمایل و صدایش مقتدر و جوان به نظر آید. در قاموس ما رنگ سرخ بر موی سپید آن چهره نظامی هم بیگانه است که در جشن بزرگان و مراسم ریاست جمهوری احمدی نژاد چهره به جوانی می آراید تا مبادا موی سپید از اقتدار نظامی اش بکاهد. اینها را گفته ام تا بدانید به همان اندازه که آنها سپیدی موی پنهان می کنند تا در میدان مبارزه، جوان و مقتدر به نظر آیند ما می بالیم به موهای سپید شده مان که زیر فشارهای صاحب همین تفکر به پیری زودرس گرفتار شده ایم و بی شک به پختگی زودرس نیز. براین اساس شک نکنید که ما از شما افراط و انقلاب و شتاب نمی خواستیم. پیر و صبور به نظاره نشسته بودیم تا ببینیم تنها یکی از همه آن هزاران رنجی که در روزهای انتخابات بر ما رفته بود را از زبان یک ملت بی تریبون بیان می کنید. غائب بودن شما در نشست پایانی مجلس خبرگان و مراسم آغاز به کار رئیس دولت ایران پاسخ دوگانه و نا روشنی است که نمی شود به آن بالید.

جناب رئیس!
ریاست شما بر مجلس و مجمع، بی شک شانه های شما را سنگین تر می کند اما این روزها مسولیت همه وظایف به زمین مانده شما روی شانه های نسل ما مانده است انگار. نسل من امروز دهان به پهنای همه دردهای عالم گشوده است تا گوشی شنوا بیابد اما به پهنای همه پنبه زارهای عالم انگار در حوالی ما ناشنوایی، نهادینه شده و جز به گاه مدح و ثنا نیز پنبه از گوش برون نمی کنند. شما اما خوب گوش کنید و صدا و تقاضای جوانان پیرشده اما صبور خانه را بشنوید و سپس اگر به مصلحت دیدید نامه ای برای نسل ما بنویسید و به این پرسش ساده ما جواب دهید: نویسنده کتاب امیرکبیر و ایران، چگونه قرار است پای ایران کبیر بایستد؟
*****
اطلاعیه انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران
واکنش به بازداشت احمد احمدیان و عزت تربتی
انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با صدور اطلاعیه ای نسبت به بازداشت احمد احمدیان و عزت تربتی واکنش نشان داد.
در اطلاعیه این تشکل آمده است: "احمد عزیز و عزت عزیز رادمردی شما خاری شده بود که بیدادگری زورگویانِ به ظاهر مجری قانون و در واقع قانون شکن را به سخره گرفته بود و اینک به پاسداشت آزادی خواهی در پشت دیوارهای بلند اوین گرفتار آمده اید ، می دانیم که می ایستید که امید و آرزو را نمی توان به بند کشید و می دانید که تنهایتان نخواهیم گذاشت.
مدت ها بود در انتظار نوبت خویش بودیم ، تا قصه ی تلخی که قریب 5 ماه است بر مردمان این سرزمین رفته و حتی پیش از بازگشایی دانشگاه به دانشجویان رسیده به خانه ما نیز برسد و اینک یاران دبستانیمان احمد احمدیان و عزت تربتی گرفتار آمده اند."
این تشکل دانشجویی خاطرنشان کرده است: "جمعه 10 مهر 1387 در پی دستگیری 17 تن از اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی دفتر تحکیم تعدادی از اعضای این تشکل نیز دستگیر شدند که خوشبختانه دستگیر کنندگان خود به اشتباه خود پی بردند و همه ی دستگیر شدگان منهای دو تن از اعضای این تشکل را آزاد نمودند ، متاسفانه با خبر شدیم که یاران دبستانی ما به زندان اوین و بند 209 منتقل شده اند در حالی که هنوز از اتهام آنها خبری در دست نیست و هنوز تفهیم اتهام نشده اند."
در ادامه بیانیه تصریح شده: "اخراج بیش از 300 دانشجو از کوی کافی نبود؟ به خیال خود با زدن و بستن ، امنیتی کردن و محروم کردن و اخراج کردن فضا را مطلوب خویش کرده و صدای اعتراض دانشگاه را در نطفه خفه کرده اید؟ زهی خیال باطل که آب در هاون کوبیده اید."
دانشجویان به مسوولان حکومتی هشدار داده اند: "مسیری که در پیش گرفته اید جز به ویرانیتان منتهی نخواهد شد و ما هشدار می دهیم که این دستگیری ها و اقداماتِ دیگر جز ملتهب تر کردن بیشتر فضای دانشگاه برای شما نتیجه ای در بر نخواهد داشت، پس به حساب خود رسیدگی کنید پیش از آنکه به حساب شما رسیدگی کنند."
بیانیه سپس تاکید دارد: "انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه مانند همیشه بر پایبندی خود بر قانون تاکید می ورزد و اعلام می کند که این مجموعه و اعضای آن هیچگاه از مسیر آزادی خواهی و ظلم ستیزی خویش دور نخواهند شد. "
انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در پایان آورده است: "ما اعتراض شدید خود را به بازداشت غیر قانونی اعضای خود اعلام می کنیم و از متولیان امر می خواهیم تا در این روزگار سخت به خود آیید و با آزاد سازی همه ی دانشجویان و حق خواهانِ دربند از جمله اعضای این تشکل به مسیر عدل و انصاف، حق و قانون بیایید."
*****
آقای احمدی‌نژاد! آیندگان از شما می‌پرسند چرا به هر قیمتی ماندی؟
پیرو اظهارات اخیر احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی با شبکه بلومبرگ و تصریح اینکه اکثر کشته های حوادث پس از انتخابات هواداران دولت بودند و از جمله پدر محسن روح الامینی یکی از دوستان وی است، عبدالحسین روح الامینی پدر محسن روح الامینی با تاکید بر اینکه قصد مصاحبه و پاسخ دادن به احمدی نژاد را ندارم، گفت: «جواب احمدی نژاد را ششم خرداد دادم.»
به گزارش آینده نیوز، روح الامینی ششم خرداد ماه در مصاحبه ای خطاب به احمدی نژاد گفته بود: «برادر احمدی نژاد، آیندگان می پرسند چرا به هر قیمتی ماندی؟ »
دبیرکل حزب توسعه و عدالت گفته بود: «به برادرمان احمدی نژاد توصیه می کنیم از رقابت ها کنار برود و برای ماندگار شدن گفتمان اصولگرایی صحنه را به سردار دیگری از اصولگرایان که ظرفیت مدیریتی بیشتری دارد بسپارد.»
عبدالحسین روح الامینی افزود: «رئیس دولت نهم به رغم برخورداری از همه این فرصت های تاریخی، نصیحت مشفقانه دوستان خود را گوش نکرد و با رفتار و موضع گیری های خود موجب پراکندگی و ایجاد نقار و کدورت بین خانواده بزرگ اصولگرایان شد.»
*****
در آستانه قرائت كميته ويژه مجلس صورت گرفت:
تلاش مرتضوي براي دور شدن از جايگاه متهم اصلي
در آستانه قرائت گزارش کمیته ویژه مجلس برای بررسی حوادث اخیر، سعيد مرتضوي روز گذشته در گفتگو با وبسايت خبري تازه تاسيس پرچم - از سايتهاي حامي دولت احمدي نژاد – در خصوص فعاليت كميته تحقيق و تفحص مجلس هشتم به صراحت فرمايشي بودن اين كميته را نمايان مي‌كند و مي‌گويد:" مجلس کمیته ای را مامور بررسی این جریان کرده است و الا تحقیق و تفحص به معنی مرسوم خود در کار نبوده اما هیچ کس در این رابطه به من مراجعه نکرده است. البته آقایان بروجردی و تجری در رابطه با وقایع اخیر با ما صحبت کرده و ما همه چیز را توضیح داده ایم، اما درباره کهریزک حتی این آقایان هم با ما صحبتی نکرده اند."
سعيد مرتضوي در بخش هايي از اين مصاحبه با رد خبرهاي منتشره در مورد اعمال فشار او براي عدم قرائت گزارش كميته تحقيق و تفحص مجلس و همچنين تعطيلي ديرهنگام بازداشتگاه كهريزك مي‌گويد:" من اصلا اطلاعی از محتوای این گزارش ندارم و در نتیجه هیچ گونه فشار و تلاشی برای قرائت نشدن آن انجام نداده ام.... در تماس تلفنی دبير شوراي عالي امنيت ملي بدون ذکر هیچ علتی به اینجانب ابلاغ شد که بازداشت شدگان حوادث 18 تیر به زندان اوین منتقل شوند که این جانب هم در کوتاه ترین زمان ممکن اجابت کردم . یعنی این ابلاغ را فی المجلس به آقای حداد معاونت امنیت محترم دادسرا ابلاغ كردم."
دادستان سابق تهران همچنين موضوع شكنجه و نبود امكانات اوليه در بازداشتگاه كهريزك را رد كرد و با بيان اينكه " این بازداشتگاه مشکلی از لحاظ امکانات نداشته است، بر خلاف این سخنان چندین سرویس (بهداشتي) در انتهای هر قسمت با تجهیزات کامل وجود داشته است،" اظهار داشت:" هیچ کس ادعا نکرده که تجاوز و یا تعرضی در این زندان به او شده است. مثلا از جمله شکایت های زندانیان اینست که مثلا مسئول بند یا زندان بان در ورزش اجباری آنان را بسیار اذیت کرده است. یا احیانا برخورد نامناسبی از سوی مامور زندان انجام شده است. حتی این سه تنی که در کهریزک جان باخته اند نیز در درگیری ها و اغتشاشات مجروح شده و به کهریزک برده شدند که دو تن از آنها به بیمارستان منتقل و یک تن نیز در راه جان باخت."
مرتضوي در اين مصاحبه نگفته است كه اگر امكانات اين بازداشتگاه و برخورد ماموران مناسب بوده است، پس به چه انگيزه اي آيت الله خامنه اي دستور تعطيلي آنرا به علت اينكه "استانداردهای لازم برای حفظ حقوق متهمین را نداشت" صادر كرده است؟ و چرا در ديدار با گروههايي از دانشجويان (بسیجیان دانشجونما) در روز چهارم شهريور حوادث رخ داده شده در بازداشتگاه كهريزك را "فاجعه" خواند؟ و يا اينكه علت بازداشت چند تن از اعضاي نيروي انتظامي شاغل در اين بازداشتگاه چيست؟
متهم کردن مرتضوی به تمرد از رهبرسه ماه پس از آنكه مهدي كروبي در نامه‌اي به هاشمي رفسنجاني پرده از شكنجه‌هاي روا داشته شده نسبت به محبوسان بازداشتگاه كهريزك برداشت، دادستان سابق تهران قفل از سكوت خود برداشته و سخناني را در اين خصوص اظهار داشت. اما علت تكاپوي مرتضوي چيست؟
دو روز پيش سايت اصولگراي جهان نيوز طي مطلبي به طور تلويحي سعيد مرتضوي را متهم اصلي جنايات كهريزك معرفي كرد و تاكيد كرد كه دادستان پيشين تهران اين روزها در تلاش براي كتمان واقعيت است. اين سايت كه زير نظر عليرضا زاكاني از چهرهاي شاخص فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم اداره مي‌شود، در گزارش خود روايتي از نافرماني سعيد مرتضوي از فرمان رهبري ارائه مي‌دهد و مي نويسد:" در آستانه اعلام گزارش هیات ویژه مجلس درباره زندان کهریزک خبرهای رسیده حاکی است،اعزام به بازداشتگاه کهریزک بنا به ابلاغیه کتبی رئیس وقت قوه‌قضائیه با اختیار یک مقام قضایی انجام می‌شده و هیچ فرد دیگری چنین اجازه‌ای برای اعزام به کهریزک نداشته است. در اولین روز بازداشت زندانیان سیاسی در بازداشتگاه کهریزک (روز شنبه) پس از اطلاع مقام رهبری از این اقدام به مسؤولان ذی‌ربط دستور داده می‌شود که زندانیان را به مکان دیگری اعزام کنند و بازداشتگاه کهریزک تعطیل شود".
جهان نيوز در ادامه مي‌نويسد:"متاسفانه این دستور، با بی‌توجهی قاضی فوق‌الذکر تا روز دوشنبه بدون اقدام باقی می‌ماند و این فرد در توجیه نافرمانی خود اعلام می‌کند جایی برای زندانی کردن افراد نداریم. مقام معظم رهبری این بار با دستور به رئیس شورایعالی امنیت ملی دوباره تاکید می‌کند که حتی اگر جایی برای زندانی کردن این افراد نیست،‌با هر جرمی که کردند موقتاً آزاد شوند. اما در کمال تعجب بار دیگر این دستور نادیده گرفته شده و این مقام قضایی سابق پس از وخیم‌شدن حال چند نفر از بازداشت‌شدگان نهایتا در روز سه‌شنبه اقدام به اعزام این افراد به زندان اوین می‌کند که متاسفانه 3 نفر از زندانیان به نام‌های امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و محسن روح‌الامینی پس از ممانعت زندان اوین در قبول آنها به دلیل وضعیت وخیم جسمانی، در بیمارستان جان می‌سپارند."
برخي از كارشناسان بر اين اعتقادند كه گفته هاي سعيد مرتضوي در مورد فجايع بازداشتگاه كهريزك آنهم سه ماه پس از تعطيلي اين بازداشتگاه و در آستانه قرائت گزارش كميته ويژه مجلس را تنها مي‌توان به پاي نگراني از افشاي نقش او در جنايت هاي رخ داده در اين بازداشتگاه نوشت.
مرتضوي در گفتگو با سايت پرچم تلويحا به مطلب سايت جهان نيوز واكنش نشان داده است. آنجا كه خبرنگار خطاب به معاون دادستان كل كشور مي گويد: " شما از فرمان رهبری تمرد کرده و به دلیل تاخیر در انجام دستورات ایشان فجایع کهریزک رخ داده است." و او در مقام پاسخ مي‌گويد:" آقای جلیلی در این مذاکره (بيست و دوم تيرماه) اساسا بحث تعطیلی کهریزک را مطرح نکردند و چنین امری اصلا در تیرماه رخ نداد. بلکه ابلاغ تعطیلی کهریزک همان طور که در رسانه های جمعی و صدا و سیما اعلام شد در مرداد ماه صورت گرفت و ارتباطی با این ابلاغ نداشت."
*****
جزئیات کشف 5/5 تن اشیای عتیقه قاچاق از دیپلمات آرژانتینی
سخنگوی گمرک ایران با تشریح جزئیات کامل چگونگی کشف 5/5 تن اشیای عتیقه قاچاق از یک دیپلمات آرژانتینی گفت: «بیش از 90 درصد کالای مکشوفه در این پرونده خلاف اظهارنامه بوده است.» به گزارش «مهر»، محمد بهبودآهنی دیروز در رونمایی اشیای عتیقه کشف شده گمرک جنوب تهران که قرار بود به صورت قاچاق از کشور خارج شود، گفت: «این اشیای عتیقه به حجم پنج هزار و 800 کیلوگرم (بیش از 5/5 تن) قرار بود توسط یک دیپلمات آرژانتینی از طریق گمرک جنوب کشور به کشور آرژانتین قاچاق شود.»
سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد ارزش این کالاها گفت: «کالاهایی که به هویت تاریخی، فرهنگی و ملی یک کشور باز می گردد، از لحاظ مادی قابل ارزشگذاری نیست، زیرا ارزش آنها بسیار بالا است.» وی تصریح کرد: «کالاهای مکشوفه از طریق دیپلمات آرژانتینی با نام «سباستین زاوالا» که ماموریتش در ایران به اتمام رسیده بود و قصد خروج از کشور را داشت، تحت عنوان لوازم منزل و شخصی وی به گمرک اظهارشده که بر اساس کنوانسیون، کالای دیپلماتیک از شمول کنترل ها در تمام دنیا مستثنی است.»
آهنی اضافه کرد: «اما این امر بدین معنا نیست که گمرک به محض اینکه احساس کند، مشکلی وجود دارد یا خبری به گمرک ارسال شود و کالایی مشکوک باشد، اقدامی در این خصوص انجام ندهد و محموله مورد نظر را کنترل نکند.» بیش از 90 درصد کالای مکشوفه خلاف اظهارنامهبه گفته آهنی کالای مکشوفه در تاریخ22 اردیبهشت ماه جاری تحویل گمرک شده و در تاریخ 24 اردیبهشت ماه نیز اظهار شده است که بیش از 90 درصد کالای مکشوفه خلاف اظهارنامه بوده و دلیل طولانی شدن زمان اعلام این کشف نیز به پیگیری ها و قطعی شدن نتایج باز می گردد. وی با بیان اینکه این کالا به دلیل اینکه خلاف اظهارنامه بوده، از نظر گمرک قاچاق محسوب می شود، بیان کرد: «از لحاظ میراث فرهنگی نیز این موضوع غارت فرهنگی و ملی است و در طول تاریخ کشور اینگونه قاچاق به طرق مختلف و با همکاری برخی از افراد داخلی اتفاق افتاده که این مورد نیز از این قاعده مستثنی نیست.» سخنگوی گمرک با اشاره به تنوع کالاهای مکشوفه، اظهارداشت: «سکه ها، اسکناس ها، تمبرها، ظروف عتیقه، کتیبه ها، کتاب ها، پوست حیوانات و غیره از جمله این کالاها بودند که از طریق کارشناسان مربوطه هر بخش مورد ارزیابی قرار می گیرد.» گنجینه ای بسیار نفیس و ارزشمندآهنی این مجموعه را گنجینه ای بسیار نفیس و ارزشمند توصیف کرد و افزود: «کالاهای مکشوفه قابل خرید و فروش نیست، کمااینکه از کارشناسان میراث فرهنگی برای تعیین ارزش اقلام فرهنگی و عتیقه جات دعوت به عمل آمده است.»
وی خاطرنشان کرد: «پیگیری های لازم از این پس توسط مسوولان عالیه کشور، وزارت امور خارجه و دستگاه های امنیتی صورت خواهد گرفت.» آهنی خاطرنشان کرد: «برای اولین بار است که چنین محموله قاچاقی از طریق خبررسانی دستگاه های امنیتی که به گمرک صورت گرفت، در گمرک جنوب کشور کشف شده، این در حالی است که سیستم خبرگیری گمرک نیز فعال است.»
این کشف بی سابقه است
همچنین غلامرضا ملکی مدیرکل گمرک جنوب تهران نیز با اشاره به حجم بالای کالای مکشوفه به میزان بیش از 5/5 تن گفت: «با حضور نماینده وزارت امور خارجه و نماینده آرژانتین تعدادی از بسته ها باز و مغایرت این کالاها با کالای اظهار شده، مشخص شد. در ادامه با برگزاری جلسات دیگری، تعدادی دیگر از بسته ها باز و کالاهای قاچاق کشف شد.» وی دلیل طولانی شدن روند اعلام اخبار مربوطه را اتمام کارهای مربوطه توسط وزارت اطلاعات عنوان کرد و افزود: «با کسب اخباری در مورد اینکه این کالا لوازم منزل و شخصی نیست، این موضوع مورد پیگیری قرار گرفت و با توجه به اینکه گمرک نمی تواند مستقیماً کالاهای مربوط به افراد دیپلمات را مستقیماً مورد بازبینی قرار دهد از دستگاه های مربوطه دعوت به عمل آمد.»
وی گفت: «تاکنون چنین حجم عظیمی از کالا و محصولات فرهنگی را که بخواهند از کشور به صورت قاچاق خارج کنند، وجود نداشته و این اولین محموله با این حجم وسیع است که قصد خارج کردن آن را از کشور داشتند.» وی با اشاره به تنوع کالاهای کشف شده گفت: «درهای چوبی، کتب خطی، قرآن های خطی و کتاب های عبری و تمبرهای چاپ شده و نمونه اسکناس ها و نقشه های کشورهای همسایه در این کالاها به چشم می خورد.»
فهرست برخی از عتیقه های کشف شده
آثار کشف شده ای که دیروز در محل گمرک جنوب تهران به نمایش درآمد، تمام کالاهای کشف شده نبود و تنها بخشی از آنها را در بر می گیرد که برخی از آنها از جمله اسکناس ها و تابلوها مربوط به کشورهای همجوار از جمله افغانستان و برخی نیز مربوط به کشورهای آفریقایی بود. قرآن خطی با قطع رحلی، کتابچه خطبه دلایل خیرات، جنگ روایت حدیث و قواعد موعظه متعلق به قرن 13 هجری قمری، در چوبی دو لنگه منبت کاری شده و جعبه چوبی (جعبه تحریر و جواهرات) متعلق به دوران صفویه، تابلوی عقدنامه با نقاشی حاشیه متعلق به سال 1206 هجری قمری، کتاب های خطی اقلیت های مذهبی قرن 19 میلادی، سکه های نقره مربوط به دوران ساسانی، سکه های نقره مربوط به دوران اشکانی (پارت)، سکه های قرون اولیه اسلامی (قرن دو تا شش هجری قمری)، سکه طلای قرون اولیه اسلامی مربوط به دوران سلجوقی، آرشیو تمبر ایران، مرقع هندی با نقاشی متعلق به قرن 19 میلادی، رساله شمسیه، جعبه ترازو با سنگ وزنه، سنگ کتیبه دار و... از جمله اشیای کشف شده در گمرک جنوب تهران بوده است.
*****
برخی مدیران نفتی از امضای قرارداد بی اطلاع هستند
عدم انتشار رسمی قرارداد با چین درباره میدان آزادگان

در پی انتشار اخباری مبنی بر واگذاری 70درصد از سهم شرکت نیکو به شرکت «سی ان پی سی» چین، هنوز قرارداد یاد شده به طور رسمی منتشر نشده و برخی از مدیران از امضای چنین قراردادی ابراز بی اطلاعی کردند. مدیر عامل شرکت پتروایران نیز از امضای آن ابراز بی اطلاعی کرده و می گوید: «در صورت امضای چنین قراردادی ،شرکت ملی نفت باید پس از تصویب آن را به شرکت نیکو ابلاغ کند که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.» در همین رابطه یکی از مدیران شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) نیز با ابراز بی اطلاعی به «سرمایه» می گوید: «هنوز قراردادی به طور رسمی منتشر نشده و اطلاعات ما هم در حد شنیده ها است و امضای چنین قراردادی در شرایط کنونی بعید به نظر می رسد.»
بر اساس این گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی وابسته به وزارت نفت دوشنبه 6 مهر از امضای قرارداد مشارکت شرکت CNPCI چین در توسعه میدان آزادگان جنوبی و انتقال 70 درصد از سهام شرکت نیکو به آن شرکت پس از شش ماه مذاکره، خبر داد. طبق این قرارداد از 90 درصد سهم نیکو 70 درصد به شرکت CNPCI چین منتقل و این شرکت به همراه نیکو (20 درصد) و اینپکس از ژاپن (10 درصد) سهامداران اصلی پروژه اصلی آزادگان جنوبی خواهند بود.براساس این قرارداد، تامین مالی 20 درصد سهم نیکو نیز به عهده شرکت CNPCI چین خواهد بود.
یکی از مدیران متن: چنین قراردادی امضا نشده استیکی از مدیران شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) که به عنوان نماینده شرکت نفت، کارفرمای این پروژه است، با تاکید بر این که چنین قراردادی با چین امضا نشده است، تصریح کرد: «البته کارهای مقدماتی انجام شده، ولی شرایط مانند زمانی که قرارداد امضا شده و اجرایی باشد، نیست.» به گفته او: «زمانی این مذاکرات سندیت پیدا خواهد کرد که قرارداد نهایی بین شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت چین امضا شود و در این زمینه اگر قراردادی بخواهد در سوئیس امضا شود، باید حداقل یکی از مدیران شرکت های مربوطه حضور داشته باشند. این در حالی است که پس از ماه رمضان، آنان حتی یک سفر خارجی هم نداشته اند.» مجری آزادگان: ابلاغیه ای دریافت نکرده ایماین درحالی است که مدیران شرکت پتروایران به عنوان اپراتور میدان آزادگان که به نیابت از شرکت نیکو در این میدان فعالیت می کنند، نظر دیگری دارند.
به گزارش ایسنا در این رابطه ناصرالدین افتخار، مجری طرح توسعه میدان آزادگان درباره قرارداد امضا شده بین شرکت نیکو و یک شرکت چینی مبنی بر انتقال 70 درصد از سهام نیکو به این شرکت گفته است: «تفاهمنامه اولیه این توافق ماه ها قبل بین دو شرکت نهایی شده بود که به نظر می رسد هم اکنون به قرارداد تبدیل شده است.» تمایل هند برای حضور در پروژهدر پی امضای قرارداد جدید ایران و چین برای توسعه میدان آزادگان جنوبی، رسانه های هندی به انتقاد از مقامات نفتی این کشور برای از دست دادن این پروژه پرداختند.
*****
به زودی؛ اجرای دوباره طرح مقابله با بدحجابی
جانشین فرمانده «ناجا» از اجرای دوباره طرح مبارزه با بدپوششی در راستای ادامه طرح های انضباط اجتماعی و اخلاقی از سوی نیروی انتظامی خبر داد. سردار رادان درخصوص طرح امنیت اجتماعی و موضوع گشت های ارشاد اظهار داشت: «متاسفانه در ایام بعد از انتخابات به واسطه برخی از موضوعات بخشی از برنامه های پلیس در حاشیه قرار گرفت اما در عین حال موضوع امنیت اجتماعی مورد توجه پلیس بود به طوری که دره فرحزاد در قالب این طرح طی چند روز گذشته پاک سازی کامل شد. یکی دیگر از مقوله های امنیت اجتماعی که مربوط به طرح های مقابله با بدپوششی و اراذل و اوباش است در آینده نزدیک مجدداً اجرا خواهد شد.»
وی تاکید کرد: «در بحث بدپوششی تاکید کردیم تنها به ظاهر افراد در معابر عمومی توجه نشود بلکه مکان های تولید و عرضه این لباس ها مورد توجه قرار گیرد و پلیس سعی کرد با فرهنگ سازی، موضوع امنیت اجتماعی را اجرایی کند.»وی که پس از مدت ها و با گذشت نزدیک به سه ماه از حوادث بعد از انتخابات در بین خبرنگاران حاضر شده بود در نشستی مطبوعاتی خبر دستگیری هشت تن از ماموران ناجا را که در اتفاقات بازداشتگاه کهریزک نقش داشتند و هفته پیش نیز از سوی فرمانده ناجا عنوان شده بود، تکرار و از همکاران خود برای تلاش در ختم غائله پس از انتخابات تشکر کرد و گفت: «باید از تلاش پرسنل نیروی انتظامی در غائله هایی که پیش آمد تشکر کنم چون احساس می کنم در این موضوع تلاش این افراد مقداری فراموش شد و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند نباید موضوع کهریزک و کوی دانشگاه جزء موضوعات اصلی قرار گیرد.»
بسیج و «ناجا»در مسیر ولایت پذیری
رادان در این نشست که در آستانه هفته «ناجا» برگزار شد با اشاره به شعار «انضباط، امنیت و سرمایه اجتماعی» در این هفته تصریح کرد: «در هفته ناجا 160 برنامه در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و انتظامی در حوزه پلیس های تخصصی برگزار خواهد شد.» وی درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده کهریزک عنوان کرد: «در این باره 10 تن از پرسنل نیروی انتظامی مورد بازجویی قرار گرفته که از این تعداد هشت تن بازداشت شده اند.»وی ادامه داد: « معمولاً انقلاب های مخملی و رنگین در نظر دارند بتوانند نیروهای اثرگذار را از صحنه خارج کنند به طوری که شاهد بودیم که چه اقداماتی در این رابطه درباره بسیج و نیروی انتظامی انجام شد. اعلام می کنم پرسنل بسیج و نیروی انتظامی در راستای تنها یک شعار مبنی بر اینکه در اصل ولایت پذیری شکی نیست، قدم برمی دارند.»
وی افزود: «در قسمت کوچکی از ماموریت ما اشتباهاتی رخ داد که البته این اشتباهات نیز باید برطرف شود. هرچند شاید نتوانیم ادعا کنیم میزان این اشتباهات به صفر برسد. موضوع کهریزک هم یکی از همان اشتباهاتی بود که بعضی از کارکنان نیروی انتظامی انجام دادند که باید به این موضوع هم رسیدگی شود.»سلفی ها،تروریست های کردستانوی در خصوص حوادث کردستان نیز اظهار کرد: «گروهی که خود را سلفی معرفی می کردند با هدف برخورد و ایجاد رعب و وحشت دست به ترورهایی که شاید این اقدامات هم هدفمند نبود، زدند به طوری که چهار اقدام تروریستی در کردستان انجام شد که دو نفر از افرادی که مورد ترور قرار گرفتند قاضی و دو تن دیگر روحانی بودند که آخرین مورد نیز مربوط به ماموستا محمد شیخ الاسلام نماینده خبرگان رهبری بود که در این حادثه به شهادت رسید.»
وی با اشاره به اینکه این گروه تروریستی پیش از آن عملیات تروریستی را در مقرهای نیروی انتظامی در کردستان انجام داده بودند، گفت: «در آن زمان تعدادی از اعضای این گروه تروریستی دستگیر شدند و برخی از اعضای گروه هم در اشرافیت ماموران اطلاعات قرار گرفتند.»وی اظهار داشت: «طی یک عملیات مشترک با نیروی انتظامی در منطقه غفور سنندج دو تن از اعضای این گروه تروریستی در دم کشته شدند و یک تن دیگر پس از زخمی شدن در بیمارستان به هلاکت رسید. همچنین یک تن دیگر نیز در این عملیات توسط ماموران دستگیر شد.»به گفته رادان، در مجموع بالغ بر 20 تن از اعضای این گروه تروریستی که پیش از آن شناسایی شده بودند در دو مرحله دستگیر شدند و اعضای دیگر نیز همچنان در اشرافیت اطلاعاتی قرار دارند.
نصب 400 دوربین در پایتخت
جانشین فرمانده نیروی انتظامی درباره نصب دوربین های مدار بسته در پایتخت گفت: «پلیس به دنبال آن است که بتواند احساس آرامش و امنیت را با حضور غیرفیزیکی خود در جامعه نهادینه کند که در این رابطه نصب دوربین می تواند تاثیرگذار باشد. اگر مجرمی آگاه باشد که تحت کنترل است، دیگر جرمی را مرتکب نخواهد شد. همچنین در صورت وقوع جرم کشف آن توسط پلیس آسان تر است.»
به گفته رادان، 400 دوربین مداربسته در این راستا در پایتخت در نظر گرفته شده که تاکنون 200 دوربین نصب شده و پلیس به دنبال نصب مابقی دوربین هاست. وی افزود: «این دوربین ها کارایی سه مرحله ای دارد به طوری که در یک مرحله به کلانتری ها و در مرحله دیگر به سرکلانتری ها و در مرحله سوم به مراکز فرماندهی و کنترل وصل می شود.» وی در ادامه پیگیری موضوعات ترافیکی را از جمله برنامه های پلیس طی شش ماه آینده عنوان کرد و افزود: «در حال حاضر مسیر تهران - مشهد به عنوان پایلوت تحت پوشش دوربین های هوشمند قرار گرفته که این موضوع در کاهش حوادث جاده ای بسیار تاثیرگذار بوده است.»
رادان با بیان اینکه «موضوع ترافیک یک موضوع چندوجهی است»، افزود: «برای حل مشکلات ترافیکی در پایتخت باید به سمت استفاده از وسایل عمومی حرکت کرد، البته تعداد وسایل عمومی نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا استفاده از حمل ونقل عمومی برای مردم زحمتی نداشته باشد.»
*****
ادامه اعتراض دانشجویان شیراز
خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه شیراز درباره پرونده دانشجویان متخلف در حوادث پس از انتخابات در این دانشگاه گفت: حداقل 20 پرونده در این زمینه در کمیته انضباطی دانشگاه شیراز در حال بررسی است.
محمد هادی صادقی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: حدود 10 یا 15 نفر دانشجوی دانشگاه شیراز باعث ایجاد اخلال و بی نظمی هایی در خوابگاههای دانشگاه شده اند که لازم است هر چه زودتر با آنها برخورد شود.
رئیس دانشگاه شیراز اضافه کرد: در حال حاضر 20 تا 30 پرونده در کمیته انضباطی دانشگاه شیراز به خاطر اتفاقات پس از انتخابات در حال بررسی است که البته بیشتر آنها ناشی از منابعی خارج از محیط دانشگاه است.
وی درباره الله اکبر گفتن های شبانه در دانشگاه شیراز نیز به مهر گفت: برخی که قصد اخلال در دانشگاه را دارند شبها در حد چند دقیقه الله اکبر می گویند و ایجاد اخلال می کنند.
*****
مدعیان دروغین نائب امام زمان در آمل دستگیر شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مـعاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: ایـن مـدعیان زن و شوهری بودند که خود را نائب امام زمان معرفی و از مردم کلاهبرداری می کردند. سرهنگ قاسمی با هشدار به عوامل سودجو که از احساسات اعتقادی مردم سوء استفاده می کنند به مردم توصیه کرد هرگز به چنین افرادی اعتماد نکنند و هـرگـونـه مـوارد مشکوکی به مرکز فوریت‌های پلیس 110 اطلاع دهند.
*****
رئیس مرکز تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور: بیش از یک سوم ایرانی ها امنیت غذایی ندارند
بررسی نتایج یک تحقیق که وضعیت تغذیه و سلامت کشور را مورد بررسی قرار داده است، نشان می دهد بیش از یک سوم جمعیت کشور از امنیت غذایی بی بهره اند. دکتر درستی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در این باره گفت: «نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد گروه هایی از مردم غذای مناسب و کافی در اختیار ندارند و این یعنی موادی که برای سلامت تغذیه ضرورت دارد با خوردن غذا به بدن افراد نرسیده است.» وی افزود: «به احتمال زیاد مهم ترین علت این مساله پایین بودن سطح اقتصادی برخی از افراد جامعه است. بر اساس این مطالعه عموماً کارمندان رده پایین، کارگران و بیکاران در گروه افرادی قرار گرفته اند که از فقر غذایی رنج می برند.»
دکتر درستی، پایین بودن سواد تغذیه ای در کشور را از دیگر عوامل سوءتغذیه نام برد و تصریح کرد: «گاهی اوقات ضعف سواد تغذیه ای در افراد باعث می شود هزینه های گزاف برای مصرف موادی شود که از نظر علم تغذیه جزء مواد کم ارزش یا بی ارزش قلمداد می شوند که این مساله نیز می تواند به ناامنیتی تغذیه ای در کشور کمک کند.»
*****
تنها سه روز پس از مذاکرات ژنو
آمریکا خواهان اقدامات تنبیهی علیه ایران
سایت آینده نیوز: تنها 3 روز پس از مذاكرات ژنو، ایالات متحده بانك‌هاى ایرانى را به «پولشویى و تامین مالى تروریسم» متهم كرد و از همه كشورهاى جهان خواست در تحریم بانكى ایران مشاركت جویند.
به گزارش خبرگزارى فرانسه، تیموتى گایتنر، وزیر خزانه دارى آمریكا كه روز یكشنبه در نشست صندوق بین المللى پول در شهر استانبول تركیه سخن مى‌گفت، از جامعه جهانى خواست، تحریم‌هاى وضع شده علیه نهادهاى مالى ایران را به مورد اجرا بگذارند.
وزیر خزانه‌دارى آمریكا همچنین در بخش دیگرى از سخنان خود از همه كشورهاى جهان خواست، یكى از قطعنامه‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل متحد را كه از كشورهاى عضو مى‌خواهد، بر مبادلات خود با بانك‌هاى ایرانى «نظارت بیشترى» به عمل آورند، به مورد اجرا بگذارند.
روزنامه آمریكایى واشینگتن پست چند روز پیش گزارش داد وزارت خزانه‌دارى آمریكا تاكنون توانسته است بیش از ۸۰ بانك جهان را قانع كند، تا معاملات و روابط خود را با طرف هاى ایرانى قطع كنند.
در سال ۲۰۰۵ یك بانك هلندى به خاطر معامله با ایران و لیبى برخلاف تحریم‌هاى موجود ۸۰ میلیون دلار جریمه شد و در سال جارى نیز بانك لویدز به خاطر انتقال پنهانى پول ایران و سودان به سیستم بانكى آمریكا ۳۵۰ میلیون دلار جریمه پرداخت.
در این میان برخى گزارش‌ها حاكى از آن است كه كنگره آمریكا نیز آماده تشدید تحریم‌هاى ایران در صورت بى‌نتیجه بودن گفت و گوها در باره برنامه اتمى این كشور است.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، سناتور دموكرات، كریستوفر داد، رئیس كمیته بانكدارى سنا، به همراه برخى دیگر از سناتورها در حال كار بر روى طرحى است كه به برپایه آن اگر تلاش‌هاى دیپلماتیك كنونى درباره برنامه اتمى ایران شكست بخورد، جمهورى اسلامى با مجازات‌هاى شدیدى روبرو خواهد شد.
از جمله این مجازات‌هاى احتمالى مى‌توان به جلوگیرى از فروش بنزین و تجهیزات مرتبط با صنعت نفت و گاز به ایران است.
گزارش‌ها در باره آمادگى كنگره آمریكا براى تشدید مجازات‌هاى ایران در حالى منتشر شده است كه باراك اوباما، رئیس‌ جمهور ایالات متحده، گفت‌وگوهاى روز پنجشنبه گروه ۵+۱ با ایران را «آغازى سازنده» توصیف كرد، اما تأكید كرد كه ایران باید گفته‌هاى خود را در عمل نشان دهد.
از سوى دیگر همزمان با گفت‌وگوهاى كشورهاى گروه پنج به علاوه یك با ایران در ژنو، مجلس نمایندگان آمریكا قانونى را به تصویب رساند كه به موجب آن فروشندگان بنزین به ایران با تحریم‌هاى ایالات متحده روبه‌رو خواهند شد.
ایران در این گفت‌وگوها موافقت خود را با بازرسى تاسیسات غنى‌سازى قم كه به تازگى علنى شده، اعلام كرده است.
رئیس جمهورى آمریكا گفته است كه دولت و كنگره این كشور به طور مشترك بر روى طرح‌هایى كار مى‌كنند تا در صورت لزوم بخش انرژى، مالى و مخابرات ایران را هدف تحریم قرار دهند.
دولت ایالات متحده امیدوار است بتواند یك اجماع جهانى كه چین و روسیه را نیز در برگیرد، علیه ایران شكل دهد.
وزیر خزانه دارى آمریكا در بخش دیگرى از سخنان خود در استانبول از همه كشورها خواسته است، بر روابط میان نهادهاى مالى خود و نهادهاى مالى ایران از جمله بانك‌هاى صادرات و ملى ایران نظارت بیشترى داشته باشند.
ایالات متحده آمریكا در سال‌هاى اخیر تحریم‌ها علیه شركت‌ها و بانك‌هاى ایرانى را با هدف بازداشتن ایران از دنبال كردن برنامه اتمى اش تشدید كرده است.
*****
سیاست خارجی آلمان با جمهوری اسلامی سر سازش ندارد
رادیو آلمان: روابط تجاری و اقتصادی ایران و آلمان رو به کاهش است، زیرا دولت آلمان به سیاست‌های تحریمی علیه جمهوری اسلامی پای‌بند است. شرکت‌های آلمانی دریافته‌اند که نمی‌توانند به حمایت برلین از پروژه‌های اقتصادی با ایران امید ببندند.
"خانه آلمان" یا دفتر نمایندگی اقتصادی آلمان در ایران در یکی از خیابان‌های فرعی "میدان آفریقا" در شمال تهران قرار گرفته است. "اتاق بازرگانی آلمان و ایران" که در سال‌های نه چندان دور، یکی از موفق‌ترین نمایندگی‌های آلمان در منطقۀ خاورنزدیک و میانه به شمار می‌رفت، امروزه دچار رکود شده است.
سیاست خارجی آلمان با جمهوری اسلامی سر سازش ندارد. دولت آلمان که زمانی از گسترش هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی و تجاری با ایران دم می‌زد، امروزه به روابطی هرچه محدودتر تمایل دارد. به دنبال وخیم شدن روابط ایران و غرب و تشدید تحریم‌ها به خاطر مناقشه هسته‌ای، دولت آلمان فدرال تمایل چندانی به عقد قراردادهای تازه و گسترش روابط نشان نمی‌دهد.
تردید و دودلی بنگاه‌های آلمانی
از چندی پیش محافل بازرگانی و دفاتر اقتصادی آلمان دریافته‌اند که در رابطه با ایران از سوی دوایر اقتصادی و گمرکی زیر فشار قرار دارند و نمی‌توانند از دولت انتظار حمایت داشته باشند. در ماه‌های اخیر چند برنامه و سفر که برای تدارک همکاری‌های اقتصادی در نظر گرفته شده بود، لغو شده است. حجم مبادلات در نیمه‌ی اول سال جاری بیش از ۱۰ درصد پایین‌تر از سال گذشته است.
سیاست سرسختانه‌ی دولت فدرال در مناقشه‌ی هسته‌ای، شرکت‌های آلمانی را در معامله با ایران به تردید افکنده است. به گفته فلیکس نویگارت، متخصص اتاق بازرگانی آلمان در برلین، شرکت‌های آلمانی در معامله با ایران چشم‌انداز روشنی در برابر خود نمی‌بینند.
به گفته آقای نویگارت، حدود صد شرکت آلمانی در ایران حضور دارند. حدود هزار شرکت آلمانی با افراد و بنگاه‌های ایرانی همکاری می‌کنند. ایران پس از امارات متحده عربی و عربستان سعودی، سومین شریک تجاری آلمان در خاورمیانه و نزدیک است. در سال ۲۰۰۸ حجم صادرات کالایی آلمان به ایران حدود ۴ میلیارد یورو بود. اما صادرات در سال جاری نسبت به سال گذشته به میزان ۲۲ درصد کاهش داشته است.
کاهش ضمانت‌های رسمیآلمان یکی از کشورهایی است که قصد دارد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را به مسیری صلح‌آمیز هدایت کند. به همین خاطر از میزان ضمانت‌های مالی دولت آلمان برای حمایت از صادرات، موسوم به هرمس، مدام کاسته می‌شود. حجم ضمانت مالی دولتی برای صادرات به ایران در سال ۲۰۰۴ بیش از دو میلیارد یورو بود، اما در سال گذشته به حدود ۱۰۰ میلیون یورو سقوط کرد.
افزون بر این "ادارۀ کنترل اقتصاد و صادرات" با شدت بیشتری بر معاملات با ایران نظارت می‌کند. کالاهایی که هم کاربرد مدنی و هم کاربرد نظامی دارند، با دقت بیشتری کنترل می‌شوند. مؤسسه‌های مالی و گمرکی از دادن پروانه‌ی صدور کالا به ایران خودداری می‌کنند.
*****
سخنی با یاران دبستانی/ نامه پیمان عارف از زندان اوین
سی روزی هست که از پی 75 روز انفرادی به بند هشت اوین منتقل شده ام تا در هواخوری زندان چشمانم در آن دور دست ها به خوابگاه شهید بهشتی بیفتد و ذهن خاطره جویم به سالهای نه چندان دور باز گردد و راه دانشکده علوم سیاسی و اقتصادی وآنگاه دانشکده حقوق در پیش گیرد و شب زنده داری های خوابگاهی و بحث های بی پایان نظری –سیاسی در اتاق مجید به یاد آرد! به یاد آوردنی که قطره اشکی از سر حسرت ودرد بر دیدگان می نشاند ولب به زمزمه آن شعر نیما می گشاید که گر چه میگویند میگریند در ساحل دور یا نزدیک سوگواران در میان سوگواران ! بگذریم. حدیث تاریخ معاصر ایرانمان آکنده است از کودتاها و سرکوبها و استبدادهای صغیر و کبیر و آنگاه قربانی گرفتن های این کودتاها و زندان کردنها و بر سر دار نمودن کوشندگان راه آزادی و مخالفان سرکوبهای کودتایی. یک ماه و چند روز پیش اما،عصر گاهی دل گرفته وخفه در گوشه انفرادی به گاه روز 2 مرداد از پی تماشای فیلمهایی از اعترافات و محکمه هایی که دادگاهشان مینامیدند(!) در لب تاپ آقای بازجو، در فکری عمیق و غصه ای ژرف و رنجی بی پایان از پرسش "آخر چرا و به کدامین گناه؟" فرو رفته بودم و دنبال جواب برای سوال آخر چرا میگشتم ،زمان زمانه کودتا بود و سالگرد کودتا نیز هم! به دنبال پاسخ ذهنم پر کشیده به سوی تمام سالهای محنت انگیز تاریخ تجددخواهی و آزادی خواهی ایرانیان در دو صده اخیر. قدم به تبریز سر افراز گذاشت و عباس میرزا را دید در دهه 1820 میلادی که جامه خویش دریده و جامه ژنرال گاردن فرانسوی به مشت گرفته، می پرسد ای اجنبی بگو به من که چه اتفاقی افتاده است، که دیگرشما فاتحان تاریخید و ما مغلوبان تاریخ! ذهن خسته سرکی دیگر میکشد و این بار راه محله امیر خیز در نخستین دهه قرن 20 در پیش میگیرد و از زبان احمد کسروی و شاید هم حاج اسماعیل امیر خیزی به یاد می آورد که "همه جا دراستبداد می سوخت و در میان این آتش تنها یک شهر مانده بود به نام تبریز ودر این شهر نیز یک محله باقی مانده بود به نام امیر خیز ودر این محله یک خانه باقی مانده بود به نام خانه ستار!" سرکی دیگر در تاریخ کتابی از دوست ارجمندم رحیم رئیس نیا که حاوی برخی سر مقاله های سید جعفر پیشه وری است به نام" آخرین سنگر آزادی"به یاد می آورد. تا عنوان ارجمند کتابی که نشر شیرازه حدود 12 سال پیش منتشرش ساخت جرقه ای از امید در کعبه حزن واندوه ام بنشاند. آری در میان تمامی کودتاها و استبدادها و کابینه های سیاه صد روزه و چهار ساله که هشت ساله شده، نیز جایی هست که از آن به "آخرین سنگر آزادی " می توان یاد کرد. جایی که روزی در امیر خیز تبریز رقم خورد و روزی در خیابان کاج تهران نزد خانه مصدق بزرگ و باری دیگر نیز در بهارستان . دیگر این ذهن خسته نیست و امیدوارانه می پوید تاریخ و میجوید راه را. جرقه ای دیگر شمع کوچک امید را می افروزد و چراغی شعله ور میسازد .آخر این خاک سالهاست دیگر سنگری ثابت برای آزادی دارد به نام دانشگاه. سنگری که در فرو ریختن تمامی سنگرهای آزادی به سان آخرین سنگر آزادی می ایستد و استبداد و مستبدین در هم می شکند. لبخند بر لبانم مینشیند وبه امید اول مهر با خیالی آرام و دلی قرص و امیدوار به خواب میروم. وامروزبه زمان موعود رسیده ایم و در این چند روز دانشگاه نشان داده است دلگرمی شب 29 مردادم در آن گوشه انفرادی به هیچ روی عبث نبوده است.در این چند روز شنیده ام و در معدود روزنامه هایی که از در برقی اوین امکان ورود میابند خوانده ام که "دانشگاه زنده است هنوز" یاران دبستانی ،همراهان عزیز، تاریخ و فرزندانمان مارا نخواهند بخشید اگر امروز در تیره ترین دقایق شب هنگام وطن آخرین سنگر آزادی را رها کنیم و ایران عزیز به مستبدین بسپاریم. خود نیز خویش را نخواهیم بخشید اگر نتوانیم زنده بودن دانشگاه را برای آنانی که مرده اش میخواهند و گورستان ساختنش به رخ کشیم. امید من امروز از پشت دیوارهای بلند و سیم خواردار بر سر کرده اوین به شما و تنها به شماست. بایستید که سحر نزدیک است.
پیمان عارف
سالن 10 بند 8 زندان اوین
*****
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
اسامی تعدادی از دستگیر شدگان ورزشگاه آزادی و تجمع اعتراضی خانواده های آنها
بنابه گزارشات رسیده ،دهها نفر از خانواده های دستگیر شدگان ورزشگاه آزادی و همچنین دستگیرشدگان27 شهریور در مقابل زندان اوین و دادگاه انقلاب تجمع کردند و خواهان آزادی فرزندان و بستگان خود شدند.روز دوشنبه 13 مهرماه بیش از 80 نفر از خانواده بازداشت شده ها در سالن ملاقات زندان اوين تجمع كردند و خواستار ملاقات با عزيزان خود بودند.در بين اين خانواده ها ، خانواده بازداشت شده هاي روز جمعه در ورزشگاه آزادي نيز حضور داشتند. به آنها اطلاع داده شد فرزندان و بستگانشان که روز جمعه در ورزشگاه آزادی و پیرامون آن بازداشت شدند به زندان اوين منتقل شده اند.اما هنوز هيچ گونه خبري از وضعيت و شرایط و علت بازداشت آنها به خانواده ها داده نشد و نام برخي از آنها هنوز به تاييد دادگاه انقلاب نرسيده است.تعدادی از جوانان هنگام خروج از ورزشگاه آزادی و سر دادن شعار علیه رژیم با یورش مامورین سرکوبگر مواجه شدند و آماج باتونهای نیروهای سرکوبگر ولی فقیه قرار گرفتند که تعدادی مجروح شدند از جملۀ آن آقایی با نام ا.م از ناحیه سر و زانو مورد اصابت باتون قرار گرفت که باعث زخمی شدن و خونریزی در ناحیه سر وی شد و زانوهای وی در اثر ضربات باتون متورم شده است. امروز به اكثر خانواده بازداشت شده هاي روز جمعه 27 شهريور براي اولين بار اجازه ملاقات كابيني داده شد .بیشتر خانواده ها بعد از بازگشت از ملاقات از ضعف جسمي و شرایط سخت عزيزانشان شكايت مي كردند و اينكه هنوز تكليف و وضعيت آنها روشن نشده است.به برخي وعده آزادي داده اند و به برخي دیگر گفته اند تا زمان تشكيل دادگاه در اينجا آب خنك خواهيد خورد.اما به خانواده هايي كه عزيزانشان روز جمعه در ورزشگاه آزادي بازداشت شده اند اجازه ملاقات داده نشد و زماني كه خانواده ها از اين وضعيت شكايت و اعتراض مي كردند كه مگر عزيزان آنها جنايت كرده اند كه نبايد ملاقات داشته باشند به آنها گفته شد در اينجا هيچ چيز دست ما نيست به دادگاه انقلاب مراجعه كنيد.تعدادي ديگر از اعضا خانواده بازداشت شده ها هم براي روشن شدن وضعيت عزيزانشان به دادگاه انقلاب مراجعه كردند .كه تعداد انها به دهها نفر مي رسد .ديروز زماني كه خانواده ها با دفتر حداد و حيدري فر تماس می گرفتند به آنها گفته شد براي آزادي عزیزانشان وثيقه يا سند تهيه كنند .خانواده ها طی ديروز و امروز با تمام مشكلات وثيقه را تهيه كرده و تمام كارهاي اداري آن را انجام داده بودند. اما در پايان كار منشی دفتر حداد و حيدري فر به آنها گفتند پرونده هنوز تمكيل نشده بعدا به شما خبر مي دهيم. خانواده ها با عصبانيت هر چه تمام تر برمي گشتند و احمدي نژاد و خامنه اي را لعن و نفرين مي كردند.لیست اسامي عده اي از بازداشت شده هاي روز جمعه 10 مهرماه در درون و پیرامون ورزشگاه آزادی برای ارسال به سازمانهای حقوق بشری و اطلاع عموم انتشار می یابد.1-محمد حسين كرمي 28 ساله شغل ازاد2-ساسان شاه حسيني 32 ساله فوق ديپلم رياضي3- عليرضا علي آقايي 27 ساله ليسانس برق4- جواد بيات 35 ساله و متاهل شغل آزاد5- امير سخايي 24 ساله دانشجوي عمران دانشگاه آزاد واحد تهران مركز6- سعيد برزگر پور 17 ساله محصل7- فردين منوچهري آذر29 ساله ديپلم شغل آزاد8- طاها جمشيدي 22 ساله دانشجوي جغرافي9- كيهان حسيني بيجاري 30 ساله ليسانس كامپيوتر10- حسن رشيدي 26 ساله ليسانس زبان انگليسي و كارمند بخش خصوصي11- مهدي علي آبادي 27 ساله شغل آزاد12- ابراهيم بيات اسكويي 32 ساله و متاهل شغل آزاد13- كريم اسماعيلي 29 ساله شغل آزاد14- علي مصطفي پور 20 ساله دانشجوي مديريت صنعتي15- علي نورايي 25 ساله ديپلم16- بهروز بهرامي 28 ساله فوق ديپلم الكترونيك17-محمد مهدي صالحي 30 ساله شغل آزاد ليسانس تربيت بدني18-امير گرشاسبي 30 ساله ليسانس نرم افزار
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، یورشهای وحشیانه به اعتراض کنندگان ،مورد ضرب و جرح قرار دادن آنها ،بازداشت و در بی اطلاعی قرار دادن خانواده های آنها را محکوم می کند و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در مقابل جنایتهای روزانه که بدستور و توسط ولی فقیه صورت می گیرد سکوت پیشه نکنند و با ارجاع پرونده این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد به جنایتها علیه بشریت این رژیم رسیدگی نمایند.
*****
6 زن مدافع تغییر در بازداشتگاه اوین
مدرسه فمینیستی: وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری، و اعتراض مسالمت آمیز میلیونها زن و مرد ایرانی نسبت به نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور، شهروندان بسیاری را که خواهان احقاق حقوق شهروندی و خوانده شدن رای خود بودند به زندان محکوم کرد. در میان زندانیان، شماری از زنان و دختران معترض نیز حضور داشته و برخی از آنان همچنان در زندان به سر می برند. از میان زنانی که روانه زندان شدند: برخی از آن ها را به واسطه فعالیت های اجتماعی پیشین شان می شناختیم و برخی از آن ها را به واسطه حضور پر نشاط شان در صحنه اعتراض های اخیر.
شش زن مدافع تغییر، در زندان
شش تن از زنانی که خبر زندانی شدن شان به نحوی به رسانه ها و سایت های خبری رسیده، امروز در زندان اوین به سر می برند: آذر منصوری، هنگامه شهیدی، فریبا پژوه، عاطفه نبوی، کبرا زاغه دوست که در وقایع پس از انتخابات بازداشت شده اند و شبنم مددزاده که از مدتها پیش از وقایع انتخابات در زندان اوین به سر می برد. این شش زن جوان و مدافع تغییر همگی شان بلاتکلیف و در «بازداشت موقت» هستند.
آذر منصوری از جمله ی زنان فعال و مدافع تغییر است که در روز سی و یکم شهریور ماه 1388 بازداشت و روانه زندان شد. آذر منصوری قائم‏مقام دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی است که همچون بسیاری دیگر از اعضای ارشد این حزب راهی زندان شده است. به گزارش وب سایت نوروز : این عضو ارشد حزب مشارکت در سلول انفردای و در بند 209 زندان اوین نگهداری می شود. مهندس آذر منصوری معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت پس از ده روز، سه شنبه شب با منزل خود تماس گرفت. به گزارش نوروز، این عضو حزب مشارکت در این تماس تلفنی با مادر و خواهر خود صحبت کرد و از سلامت خود خبر داد. به گفته خانواده منصوری حال عمومی او خوب به نظر می رسیده است. مهندس آذرمنصوری که در شهرستان ورامین زندگی می کند هفته گذشته، درحالی که از منزل خواهر خود باز می گشت در خیابان از سوی ماموران متوقف و بازداشت شد. ماموران پس از تفتیش خانه معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت، هارد کامپیوتر و برخی دیگر از وسایل او را ضبط و با خود بردند.
فریبا پژوه روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس در نخستین روز ماه رمضان، لحظاتی قبل از افطار در منزل‌ پدری‌اش توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شد. مامورین ابتدا منزل پدری و بعد منزل خودش را بازرسی می‌کنند بعد از صورت جلسه کامپیوتر و وسائل شخصی وی را با خود می‌برند. از آن زمان تا کنون این روزنامه‌نگار سه تماس کوتاه در تاریخ یکم، دهم و شانزدهم شهریور با خانواده‌ی خود داشته است. پدر فریبا پژوه سرهنگ بازنشسته‌ی نیروی هوایی بسیار نگران فرزندش است. وی در مورد آخرین وضعیت پرونده‌ی دخترش می گوید: «امروز بیستمین روزی بود که فریبا در انفرادی به سر برد، انفرادی یعنی مصداق کامل شکنجه روانی، یعنی نقض حقوق بشر. نمی‌دانید که چه‌قدر دل‌ام خون است. روز سه شنبه با اینکه خودم در شرایط جسمانی مناسبی نیستم، بدون این‌که به کسی چیزی بگویم به داد سرای انقلاب، نزد باز پرس پرونده‌اش رفتم تا خواهش کنم هر طور که می‌تواند فرزندم را از انفرادی نجات دهد. اما توفیقی به دست نیاوردم...» فریبا پژوه خبرنگار سابق روزنامه اعتمادل ملی و خبرگزاری ایلنا و عضو کنفدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران هم‌اکنون در بند 209 زندان اوین و در سلول انفرادی است. فریبا پژوه نویسنده‌ی وبلاگ «پس از باران» است که در آن دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل مختلف می‌نوشته است. خانواده فریبا پژوه به شدت از این‌که فرزندشان در سلول انفرادی است نگران هستند. علت این نگرانی زیاد را آقای پژوه پدر فریبا (که مدت 68 ماه در دوران جنگ در جبهه ها خدمت کرده) چنین ابراز می کند:« فریبا سال گذشته 3 ماه تحت درمان دارویی برای بیماری افسرده‌گی بوده است، البته این بیماری در جامعه ما به خصوص در زنان بسیار شایع است. ولی تداوم بازداشت در انفرادی می‌تواند برای وضعیت روحی وی بسیار نگران کننده باشد. تحمل این‌که فریبا انفرادی باشد برای‌مان بسیار سخت است. من سرهنگ باز نشسته نیروی هوایی هستم که مدت 68 ماه هم با صداقت در جبهه جنگ دوران دفاع مقدس انجام وظیفه کرده‌ام. یادم می آید که با شروع جنگ مدت‌ها فریبا را ندیده بودم به طوری که او مرا نمی شناخت و به پدر بزرگش می گفت بابا. حالا تحمل این دوری برایم بسیار سخت است. ای خدا مهربان دریاب بنده‌گان بی‌پناهت را...
هنگامه شهيدي، روزنامه نگار، عضو حزب اعتماد ملي و عضو ستاد انتخاباتي مهدی كروبي از تاريخ 9 تير ماه 1388 دستگیر شده و تا کنون در زندان اوین در بازداشت موقت است!
وضعیت روحی و جسمی هنگامه شهیدی، روزنامه نگار بازداشتی، در زندان اوین مناسب نیست. بنابر اخبار رسیده به واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران، هنگامه شهیدی که چندی پس از برگزاری انتخابات در ایران، بازداشت شد با وضعیت بد جسمی در زندان روبه‌رو است به طوری‌که روزانه تعداد زیادی قرص و دارو به عنوان آرام‌بخش برای او تجویز شده است، اما با این وجود حتا از خواب راحت در شب نیز برخوردار نیست. این عضو حزب اعتماد ملي و دانش‌جوي دكتراي حقوق بشر در دانش‌گاه SOAS که در طول دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز مشاور امور بانوان ستاد انتخاباتي مهدی كروبي بوده، در طول چند ماه حبس خود، در هفته تنها سه بار و آن هم به مدت بیست دقیقه برای هواخوری اجازه دارد، که این امر موجب ناراحتی‌های ناشی از کمبود آفتاب برای وی نیز شده است.
عاطفه نبوی، در تاریخ 25 خرداد ماه 1388، به همراه پسرعموی خود ضیاء الدین نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل، و تعداد دیگری از دوستانش بازداشت، و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.
عاطفه نبوی از روز شنبه هفته گذشته از بند 209 به قرنطینه زندان اوین معروف به بند متادون، منتقل شده و هم اکنون با وجود گذشت 105 روز از بازداشت وی، همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد. به گفته نسرین ستوده، وکیل عاطفه، پرونده او به شعبه 12 دادگاه انقلاب ارجاع داده شده و قاضی این شعبه نیز به مدت 3 هفته به مرخصی رفته است. عاطفه نبوی، در مدت بازداشت خود چندین بار مورد بازجویی قرار گرفته و از آنجا که با شورای دفاع از حق تحصیل نیز همکاری هایی داشته به " ارتباط با سازمان مجاهدین خلق" متهم شده است. اما با وجود فشارهای شدید وارده، نبوی این اتهام را نپذیرفته و آن را بی پایه و اساس دانسته است. وی در سال 84 نیز، به مدت سه هفته در بند 209 زندانی بوده است. خانواده عاطفه از شرایط بد زندان و بلاتکلیفی دخترشان به شدت نگران هستند. بیش از 105 روز که از زندانی شدن دخترشان سپری شده و با مراجعه مکرر به دادگاه؛ هنوز پاسخ روشنی دریافت نکرده اند. گفتنی است که در مهرماه امسال نامه ای که عاطفه نبوی در بند 209 نوشته توسط «کمیته گزارشگران حقوق بشر» انتشار یافته و در اختیار عموم قرار گرفته است.
شبنم مددزاده، نایب دبیر دفتر تحکیم وحدت در روز اول اسفند ماه سال گذشته، بازداشت شد.
او بیش از 7 ماه است در بازداشت موقت بسر می برد. شبنم مددزاده، نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت در روز یکم اسفند ماه 1387، توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. وی پس از گذراندن بیش از 70 روز در سلول انفرادی، به بند عمومی 209 زندان اوین منتقل شد. با گذشت نزدیک به هشت ماه که از بازداشت موقت شبنم مددزاده سپری شده و به رغم صدور قرار وثیقه، اما دستگاه امنیتی با آزادی وی همچنان مخالفت کرده است. شبنم طی روزهای اخیر همراه با تعداد دیگری از زندانیان دیگر به قرنطینه نسوان زندان اوین موسوم به بند متادون انتقال یافته است. لازم به ذکر است که نامه ای که توسط این دانشجوی زندانی از قرنطینه زندان اوین نگارش یافته، به وسیله «کمیته گزارشگران حقوق بشر» در وب سایت این کمیته منتشر و در اختیار عموم قرار گرفته است.
کبری زاغه دوست و همسرش اشکان اسکندری، که در جریان مراسم چهلم شهدای حوادث پس از انتخابات توسط ماموران وزارت اطلاعات در بهشت زهرا بازداشت شدند، با وجود گذشت دو ماه همچنان در بند 209 و در شرایط بلاتکلیفی به سر می برند. گفته می شود، اشکان اسکندری پس از بازداشت و به محض ورود به بند 209، شعارهایی علیه محمود احمدی نژاد سر داد که موجب ضرب و شتم شدید وی از سوی مأموران و نگهبانان بازداشتگاه شد. وی همچنین از زمان بازداشت تاکنون در سلول انفرادی نگهداری می شود و با وجود وضعیت نامناسب روحی و روانی، از انتقال او به بند عمومی جلوگیری می شود. طبق اخبار رسیده، وی در چندین نوبت به شدت از سوی بازجویان و نگهبانان بند مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، به طوریکه در اثر شدت جراحات وارده، وی روز گذشته از بند 209 به بیمارستان طالقانی تهران انتقال یافت و مورد مداوا قرار گرفت. اخبار رسیده حاکی است، اشکان اسکندری به صورت مستمر و هر روزه، با فریاد و گریه، خواهان انتقالش به سلول های عمومی می شود، با این حال تاکنون، درخواست های متعدد او و همسرش مورد بی توجهی قرار گرفته است. شمار بازداشت شدگان ماههای گذشته در تهران به صورتی است که هم اکنون بندهای امنیتی زندان اوین از جمله بند 209، 240 و بند 2 -الف با کمبود مکان برای نگهداری زندانیان مواجه شده اند. بسیاری از افرادی که در جریان تجمعات و اعتراضات بازداشت شده اند، طی این مدت به بندهای عمومی زندان اوین انتقال یافتند. اکثریت افراد بازداشت شده در تجمعات، پس از سپری کردن چند هفته در زندان با قرار وثیقه آزاد شده اند، با این وجود، ادامه نگهداری کبری زاغه دوست و اشکان اسکندری با توجه به عدم وابستگی حزبی و سیاسی آنان، موجبات تعجب و اعتراض خانواده شده است.
*****
تست نیروگاه اتمی بوشهر تا چند روز دیگر آغاز می شود
مسکو، 13 مهر، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "علی اکبر صالحی" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه در مصاحبه ای با شبکه دوم تلویزیون ایران اظهار داشت که تست نیروگاه اتمی بوشهر تحت فشار 250 اتمسفر چند روز دیگر آغاز می شود.
صالحی گفت: "تست (نیروگاه اتمی بوشهر) تحت فشار 250 اتمسفر که می بایست مدتی قبل انجام می شد و بنا به دلایل امنیتی به تعویق افتاده بود، چند روز دیگر آغاز می شود".
قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه 1995 در تهران امضا شده بود. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی-آبی "و.و.اِ.ار-1000" و سوخت هسته ای برای آن را به ایران عرضه نموده و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.
حجم کل قرارداد حدود 1 میلیارد دلار ارزیابی می شود که از این میان قیمت رآکتور حدود 850 میلیون دلار است. پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی "اتم استروی اکسپورت" است. در ماه فوریه 1998 فدراسیون روسیه و ایران توافق نمودند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه بطور کل ساخت آن را تکمیل کند. این پروژه می بایست 8 جولای 1999 تکمیل می شد، اما تاریخ بهره برداری از آن چندین بار به تعویق افتاد.
روز 28 ژانویه 2009 "اتم استروی اکسپورت" از پایان عرضه سوخت هسته ای برای اولین نیروگاه اتمی ایران خبر داد. سوخت هسته ای، طبق مقررات، شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه به آن عرضه شد. در ماه ژوئن در آکتور نیروگاه اتمی بوشهر سوخت مجازی بارگذاری شد و اکنون کارهای تنظیمی برای راه اندازی نزدیک به پایان هستند.
*****
بیانیه کانون صنفی معلمان به مناسبت روزجهانی معلم
کانون صنفی معلمان ایران در پیامی خطاب به معلمان و مردم، روز جهانی معلم را تبریک گفت. در بخشی از این پیام ضمن انتقاد به سیاست های وزارت آموزش وپرورش، آمده است: «طرح ساماندهی نیروی انسانی به عنوان صرفه جویی در حالی از سال گذشته تاکنون به اجرا درآمد که مجلس شرط اجرای آن را اصلاح این طرح دانست. دولت با ادغام دو یا سه مدرسه دولتی جمعیت کلاس درس را از حد استاندارد 20 تا 25 نفر به 35 تا 40 نفر رسانده است. طرح خصوصی سازی مدارس نیز به عنوان صرفه جویی و به اصطلاح سپردن کار مردم به مردم مطرح و اجرا می شود. در حالی که آموزش بین الملل طبق تحقیقات علمی و گسترده ای خصوصی شدن مدارس را به این دلیل مردود اعلام کرده که نه تنها موجب اختلاف طبقاتی در جامعه خواهد شد بلکه به دلیل تبدیل دانش به کالای مادی، کیفیت آموزش و تربیت را به خطر خواهد انداخت. از آن جایی که وظیفه معلم و آموزش ایجاد تغییر مثبت در زندگی دانش آموز است آیا با این طرح ها ما شاهد تغییرات منفی در دانش آموزان و سپس جامعه نخواهیم بود ؟ تا کی باید آموزش و پرورش محل آزمون و خطای سیاستمداران باشد.» در بخش دیگری از این پیام ضمن انتقاد از سوء مدیریت در این وزارتخانه، آمده است: «در سال های اخیر نه تنها سوءمدیریت ها درمان نشد بلکه بدنه ادارات با نیروهای مازاد فربه تر گشت. مساله بیمه - صندوق ذخیره فرهنگیان - بیمه های تکمیلی - انتخاب مدیران اصلح -رسیدگی به حقوق معلمان مدارس استثنایی و عدم تامین معیشت، معلمان بازنشسته و صدها مساله دیگر همچنان بی پاسخ مانده است،، تا زمانی که معلمان کشور را به عمد، از حقوق صنفی شان محروم نمایند، وضع جامعه کمابیش همین خواهد بود.»
در پایان این پیام، پیشنهادهایی برای زنده نگه داشتن روز جهانی معلم، به شرح زیر ارائه شده است: «1- روز دوشنبه13 مهرماه 88 مصادف با 5 اکتبر، روز جهانی معلم را به یکدیگر تبریک بگوییم و با بردن گل و شیرینی به مدرسه این روز را گرامی بداریم. 2 - به هر شکل ممکن نظیر جلسه شورای معلمان یا زمان زنگ های تفریح در دفتر مدرسه این روز را ارج نهیم.»
روز پنجم اکتبر سال (1966 میلادی) بنا به توصیه یونسکو و سازمان جهانی کار در رابطه با وضعیت معلمان، به اتفاق آرا توسط همه کشورهای جهان به تصویب رسید. این اولین سند بین المللی ای بود که در آن، اهمیت بنیادین داشتن معلمانی با کیفیت عالی و نظام های با ثبات آموزش عمومی، توسط دولت ها به رسمیت شناخته شد. اهمیت این توصیه ها به قدری است که سال 1994، در چهل وچهارمین اجلاس وزرای آموزش وپرورش جهان روز 5 اکتبر به عنوان سالروز تصویب آن به نام روز جهانی معلم نامگذاری شد.
در این اجلاس محمد علی نجفی وزیر سابق آموزش وپرورش نیز شرکت داشت و مصوبات مذکور مورد تایید ایرانقرار گرفت. هرسال در چنین روزی یونسکو و سازمان های وابسته به سازمان ملل پیام هایی به روسای کشورها و خانواده ها می فرستند که احترام به معلم و قدردانی از او و ایجاد شرایط مناسب کار، در سرلوحه آن قرار دارد.
*****
فعالان حقوق بشر و دموکراسی در ایران
بر اساس گزارشهای رسیده به آژانس خبری موکریان ، سه زندانی سیاسی کرد از زندان سنندج به زندانهای کرمانشاه ،همدان و خرم آباد تبعید شدند.
این زندانیان عبارتند از :
1. جواد علیزاده فعال دانشجویی که سال گذشته به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم شده بود و بیش از هفت ماه از ایام محکومیت خود را سپری نموده به زندان کرمانشاه تبعید گردید.
2. کاوه جوانمرد خبرنگار و همکار سابق هفته نامه کرفتو که به اتهام اقدام علیه امنیت در دو پرونده جداگانه به سه سال زندان محکوم شده بود و حدود 2 ماه به اتمام محکومیتش مانده به زندان همدان تبعید شد.
3. فردین مرادی فعال کرد که به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام به سه سال حبس محکوم شده بود و حدود 2 سال از ایام محکومیتش را گذرانده ، به زندان خرم آباد تبعید گردید.
در خبری دیگر نیز امیر سورسوری زندانی کرد که به اتهام همکاری با اپوزیسیون به سه سال زندان محکوم شده بود ، تحت عنوان پروژه ، در خارج از بند زندان سنندج مشغول به کار بوده که به داخل بند منتقل گردیده است.
*****
فروش قیر قطع شد / نکته‌ای درباره مقاومت منفی کارگران و کارمندان
از چند روز پیش فروش قیر در بسیاری پالایشگاه‌های کشور متوقف شده است. مدیران فروش پالایشگاه‌ها علت این موضوع را خرابی پالایشگاه عنوان می‌کنند، اما خراب‌شدن همزمان چند پالایشگاه‌ (!) نشان می‌دهد که اخبار پراکنده‌ای که در خصوص بی‌علاقگی پرسنل کارگری و اداری برای همکاری کردن با دولت کودتا به گوش می‌رسید صحت دارد.
به گزارش موج سبز آزادی همزمان اخباری نیز در خصوص بحران جدی توزیع بنزین در بندرعباس به گوش می‌رسد. به این ترتیب باید گفت شاید نخستین عرصه‌ای که در آن عدم مشروعیت دولت کودتا به نتایج اجرایی جزیی منجر شده حوزه نفت است. فعالان سیاسی پیش از این نیز به بدنه کودتاگران و دولت برآمده از آن هشدار داده بود که دولتی که با عدم مشروعیت سکان اداره کشور را به دست بگیرد با بحران‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای روبه‌روست که گردش کار آن را مختل خواهد کرد. اکنون رفتاری که کارگران و کارمندان صنعت نفت نشان داده‌اند و باعث این مشکلات شده و البته با اعتصابات کارگری متفاوت است و بیشتر ناشی از نوعی مقاومت ناشی از نارضایتی است.
هر چند موج سبز تا کنون پیشنهادی مبنی بر مقاومت و بدفرمانی در امور اداری و صنعتی کشور ارايه نداده است (و احتمالا هرگز ارایه نخواهد داد) با این حال دوستانه به «متولیان امور» عرض می‌کنیم که هر چه قدر بیشتر تلاش کنند موضوع نارضایتی عمیق نخبگان و طبقه متوسط از وضع جاری کشور را انکار کنند و روی خودشان نیاورند، بیشتر کشور عزیزمان را گرفتار بحران خواهند کرد.
ما فعالان سبز البته باید توجه کنیم که کودتاچیان همزمان با نابودی خویش، خانه و کاشانه ما را نابود نکنند.
*****
ناپدیدشدن دانشمندان هسته ای ایران در عربستان
واحد مرکزی خبر (صدا و سیمای رژیم): سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با تایید ناپدید شدن یک دانشمند ایرانی در عربستان گفت : مسئولیت سرنوشت شهرام امینی با عربستان است .حسن قشقاوی در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه روزنامه الشرق الاوسط سخنان منوچهر متکی (وزیر خارجه رژیم) را تحریف کرده گفت: در این روزنامه آمده که افراد نام برده شده از سوی آقای متکی دانشمندان هسته ای هستند در حالی که در گزارش آقای متکی اشاره به شغل افراد نشده بود. قشقاوی افزود: به عنوان مثال آقای اردبیلی یک تاجر جوانی است که در گرجستان به تجارت مشغول بود و بر اساس قرارداد استرداد از گرجی ها به آمریکایی ها تحویل داده شده بود و خانم دادستان هم به ازای این خوش خدمتی و در فرایندی سیاسی بعد از یک ماه وزیر امور خارجه گرجستان شد. بنابراین می توان گفت چه ربطی به موضوع هسته ای دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مورد ناپدید شدن آقای شهرام امینی واضح است که وی برای عمره مفرده به عربستان رفته بود و حضورش در عربستان ثبت شده است در حالیکه هم اکنون سرنوشتش مشخص نیست. قشقاوی افزود: همچنین پی گیری سرنوشت آقای امینی یکی دو هفته قبل در دیدار خانواده وی با قائم مقام وزارت خارجه خواسته شده است.
*****
افزایش محکومیت یک فعال حقوق بشر به ده سال زندان
خبرگزاری هرانا : حکم 5 سال زندان جعفر اقدامی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی سابق پس از اعتراض به ده سال زندان افزایش یافت. به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ، پرونده جعفر اقدامی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی سابق که از 8 شهریورماه سال 87 در حین عزیمت به گورستان خاوران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود و در تاریخ 17 اردیبهشت ماه سال جاری در یک رویه پرابهام قضایی به 5 سال زندان محکوم شده بود پس از اعتراض به حکم و ایراد نقص از سوی دادگاه تجدیدنظر به شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ای برای بررسی مجدد ارجاع داده شد.نامبرده در ابتدای هفته جاری به شعبه مذکور جهت برگزاری دادگاه منتقل شد و در یک دادرسی چند دقیقه ای حکم ایشان از سوی دادگاه به ده سال حبس تعزیری افزایش یافت.آقای اقدامی عنوان می دارد که دادگاه اساساً مستندی در خصوص اتهامات اخیر ایشان در دست نداشته و قاضی مقیسه ای به بازگشایی پرونده سابق ایشان که متحمل شش سال زندان به اتهام ارتباط با گروههای معاند نظام پیش تر شده بودند پرداخته است.لازم به ذکر است شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ای در طی ماههای اخیر نقش زیادی در پرونده های سیاسی-امنیتی ایفا نموده و در این راستا اقدام به صدور دهها سال زندان برای فعالان سیاسی و مدنی نموده است.
*****
محرومیت صدها دانشجو از ورود به خوابگاه دانشگاه تهران
چندی پیش در خبرنامه امیرکبیر نامه ی محرمانه ای منتشر شد که به موجب آن دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی دانشگاه تا زمان رسیدگی به موارد تخلف خود و دریافت حکم از ورود به محوطه خوابگاه های دانشگاه تهران منع خواهند شد.
مطابق با اخبار رسیده، در پی ابلاغ این دستور به خوابگاه های دانشگاه تهران، موج گسترده محرومیت دانشجویان از خوابگاه آغاز شده است.
به گفته ی دانشجویان، آنها لیست محرمانه و چند صد نفره اسامی دانشجویانی را مشاهده کرده اند که بدلیل شرکت در اعتراضات پس از انتخابات در داخل کوی و یا خارج از آن، به کمیته انضباطی احضار و طبق حکم صادره به خوابگاه ممنوع الورود خواهند بود.
هم چنین بنا بر اظهارات دانشجویان، مدیریت دانشگاه تهران از بیم اعتراضات دانشجوئی به این سرکوب گسترده و به منظور جلوگیری از واکنش دانشجویان، اقدام به احضار مرحله ای دانشجویان نموده است. بگونه ای که در مرحله اول احضار های کمیته انضباطی، دانشجویان ساکن ساختمان های شماره 1 و 3 خوابگاه دخترانه ی فاطمیه کوی و چند ساختمان خوابگاه پسران احضاریه ی کمیته انضباطی و نیز ابلاغیه ی محرومیت از خوابگاه خود را دریافت کرده اند و در مراحل بعدی احضاریه های دانشجویان ساکن ساختمان های دیگر خوابگاه ها نیز به آنان ابلاغ خواهد شد.
دانشجویانی که به این ترتیب احضار شده و به کمیته انضباطی مراجعه کرده اند با بازجوئی های عجیب ماموران حراست دانشگاه و ماموران ناشناس روبرو شده اند. به گونه ای که بنا به گفته ی دانشجویان آنان برای ارائه اسامی دیگر تمامی دانشجویان معترض در دوره پس از انتخابات تحت فشار قرار داده شده اند و حتی برای تخفیف حکم از دانشجویان خواسته شده که اسامی دیگر دانشجویان معترض و فعال در اعتراضات پس از انتخابات را در اختیار این نهاد قرار دهند.
هم چنین به گفته ی دانشجویان در پرسش و پاسخ های دانشجویان در کمیته انضباطی، از آنان خواسته شده که اسامی اساتیدی که در کلاس های خود لحن منتقدانه داشته و دانشجویان را تشویق به اعتراض می نمایند، در اختیار این کمیته قرار دهند.
بنا به اظهارات دانشجویان، طی هفته های اخیر، فشارهای گسترده مدیریت دانشگاه بر دانشجویان مبنی بر معرفی دانشجویان معترض برای تخفیف حکم، جو روانی بسیار مخربی را بوجود آورده است و هم چنین محرومیت از خوابگاه برای دانشجویان بویژه دانشجویان دختر مشکلات بسیار عدیده ای را در میان دانشجویان ایجاد کرده است.
گفتنی است علاوه بر آنکه بسیاری از دانشجویان دانشگاه تهران بدلیل شرکت در اعتراضات کوی دانشگاه هم اکنون در معرض احکام سنگین کمیته انضباطی و محرومیت از تحصیل قرار دارند، هفته ی گذشته نیز در پی درخواست حداد عادل تعداد دیگری از دانشجویان معترض به کمیته انضباطی احضار شده و در معرض تهدیدهای فراوانی قرار گرفته اند.
*****
گزارش فعالان حقوق بشر و دموکراسی در ایران
صدور هفت حکم اعدام برای فعالان سیاسی در اهواز
به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه انقلاب اهواز برای هفت فعال سیاسی این شهر حکم اعدام و برای دو تن دیگر حبس تعزیری صادر کرد
خبرگزاری هرانا: دادگاه انقلاب اهواز روز چهارشنبه مورخ 8\7\1388 دو تن از فعالان سیاسی عرب اهواز را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی برعلیه نظام به تحمل حبس تعزیری محکوم کرد.
در این دادگاه، متهم اول آقای "سید مرتضی موسوی" به سه سال ونیم و متهم دوم آقای "عدنان بیانات" به دوسال حبس تعزیری محکوم شدند.
این احکام در حالی صادر میشوند که دادگاه انقلاب 7 نفر دیگر از اعراب اهواز را به اسامی ذیل، به اتهام ترور یک روحانی شیعی به اعدام محکوم نموده است.
1- "علی ساعدی" فرزند قاسم 25 ساله که بیش از 15 ماه را به شکل بازداشت در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات اهواز به سر برده است.
2- "ولید نیسی" (مهاوی) فرزند سعید 23 ساله که وی نیز بیش از 15 ماه را به شکل بازداشت در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات اهواز به سر برده است.
3- "ماجد فرادی پور" (سواری) فرزند حمید 26 ساله بیش از 11 ماه را به شکل بازداشت در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات اهواز به سر برده است.
4- "دعیر مهاوی" فرزند عبدالکریم 50 ساله بیش از 15 ماه را به شکل بازداشت در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات اهواز به سر برده است.
5- "ماهر مهاوی" فرزند دعیر 21 ساله بیش از 8 ماه را به شکل بازداشت در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات اهواز به سر برده است.
6- "احمد ساعدی" فرزند حسین 28 ساله بیش از 9 ماه را به شکل بازداشت در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات اهواز به سر برده است.
7- "یوسف لفته پور" (طرفی) بیش از 11 ماه را به شکل بازداشت در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات اهواز به سر برده است.
از روند دادرسی این افراد اطلاعی در دست نیست اما گفته میشود تمامی این افراد اتهام وارد شده مبنی بر ترور فرد مزبور را رد نموده و خود را از هر گونه فعالیت مسلحانه مبرا دانسته اند.
لازم به توضیح است بسیاری از سنی مذهبان اهوازی، روحانی مقتول آقای "هشام صیمری" را به توهین به مقدسات اهل سنت متهم می کنند، وی در سال 1386 توسط عوامل ناشناس در اهواز به قتل رسید.
*****
سومین اعتراض گسترده دانشجوئی به حضور مقامات دولت کودتا در دانشگاه
محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه رو گذشته در نشستی به دعوت بسیج دانشجوئی دانشگاه صنعتی شریف در این دانشگاه حاضر شد.
وی طی سخنانش دولت کودتا را دولت موسوی دانسته و ابراز داشت که دولت کودتا اکنون شکست خورده است. در پی این اظهارات، دانشجویان حاضر در سال جابربن حیان با سر دادن شعارهای اعتراضی نظیر "مرگ بر دیکتاتور"، "دولت کودتا استعفا استعفا" روبرو شد.
این اعتراضات محمد جواد لاریجانی با اعتراضات گسترده و فریاد های اعتراض آمیز دانشجویان حاضر روبرو شدوی هم چنین مانند دیگر مقامات دولت کودتا، عاملان فاجعه کهریزک را به زندانبانان تقلیل داد و گفت: « در جريان حوادث پس از انتخابات ۲۰ نفر از مامورين امنيت شهيد شدند و کسانی نيز دستگير و قربانی توطئه‌های ديگری بودند البته آنها فرزندان ما بودند و در اين رابطه تخلف مسئولين و زندانبانان خيلی جدی است ولی متاسفانه برخی موضوع کهريزک را علم کردند تا خيانت بزرگ عليه نظام را در پشت آن پنهان کنند و سرپوش گذارند. آنها همان‌هايی بودند که يک‌طرفه خود را رئيس‌جمهور اعلام کردند.»
او هم چنین در ادامه با اظهارات شدیدالحنی رهبران معترض را مورد خطاب قرار داده و گفت: "آنها در ادبيات خود حرف‌های تند زدند و به دولت تهمت‌های خيانت، آدم‌کشی، دزدی و دروغ نسبت دادند و ادبيات لمپن به‌کار بردند."
گفتنی است این سومین حضور مقامات دولت کودتا در دانشگاه است که با اعتراضات شدید و گسترده دانشجویان روبرو می شود.
*****
ادامه برخوردهای غیر انسانی و فشار بر منصور اسالو
بنابه گزارشات رسیده از بند 1 زندان گوهردشت کرج، منصور اسالو رئيس هيئت مديره‏ی سنديکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه علیرغم اینکه تا به حال پزشکی قانونی 3 بار عدم تحمل حبس او را تایید کرده است ولی همچنان در بند 1 زندان گوهردشت معروف به "بند آخر خطی‏ها" در شرایط بسیار ناگواری بسر می‏برد.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، منصور اسالو مدتی پیش به پزشکی قانونی برای معاینات پزشکی منتقل گردید و برای سومین بار عدم تحمل حبس او به خاطر وضعیت حاد جسمی اش مورد تایید قرار گرفت. اما 3 بار تایید پزشک قانونی نه تنها باعث آزادی او نشده است بلکه اورا به بند 1 معروف به بند آخر خطیها که با شرایط غیر انسانی است منتقل شده است و تحت فشارهای غیر انسانی قرار دارد. اسالو از زمان انتقال به این بند تا به حال از ملاقات حضوری با خانواده اش محروم است و ملاقات‏ها بصورت کابینی صورت می گیرد.
از طرفی دیگر فرزند منصور اسالو، پویش اسالو که در جریان دستگیری‏های گسترده قیام مردم ایران دستگیر شده بود و بیش از17 روز را در بازداشت بسر برده بود در طی این مدت تحت شکنجه‏هایی قرار گرفته است که علیرغم گذشت مدت زمانی نسبتا طولانی هنوز از آثار شکنجه ها رنج می برد و همچنان تحت درمان پزشکی قرار دارد. شکایتهای این خانواده بخاطر بازداشت غیر قانونی و شکنجه های غیر انسانی همچنان بدون رسیدگی باقی مانده است. عروس منصور اسالو نیز هنگام تردد به محل کارش مورد یورش مامورین قرار گرفته که با کشیدن سلاح کمری او را تهدید کرده و قصد ربودن وی را داشتند و از این طریق یک فضای ترور و وحشت را بر این خانواده حاکم کرده اند و امنیت این خانواده را کاملا سلب کرده اند.
منصور اسالو در تاریخ 11 شهریور از بند 4 به بند 1 معروف به بند آخر خطی‏ها که دارای شرایط بسیار ناگواری است منتقل شده و از آن زمان تا به حال در آنجا بسر می برد. این درحالی است که آقای اسالو بیش از دو سوم مدت محکومیت خود را تحمل کرده و طبق قوانین باید آزاد شود. اسالو از ناراحتی های متعدد جسمی رنج می برد و نگه داشتن او در بند 1 سلامت وی را در معرض خطر جدی قرار داده است.
*****
بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید
انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت آغاز سال تحصیلی و نیز بازگشای دانشگاه ها بیانیه ای صادر کرده است. به گزارش خبرنامه امیرکبیر در این بیانیه اشاره شده است که بسته شدن هر چه بیشتر فضای دانشگاه ها و نیز افزایش برخوردهای امنیتی منجر به رادیکال تر شدن اعتراضات خواهد شد. متن این بیانیه به این شرح است:، "دانشگاه سنگر آزادي است و دانشجو سرباز هميشه جاويد آزادي"
چند سالي است كه «مهر» با «مهرورزي» عجين شده است. گفتمان مهرورزانه ی اقتدارگرايان در سال هاي اخير در انتهاي تابستان و در تقارن با «مهر» نمودي دوچندان مي يابد. امسال نيز چنين است. پس از گذراندن تابستاني ملتهب و فاجعه بار كه در پي بهاري پر اميد و نشاط آمد، اينك بر آستانه ی پاييز ايستاده ايم. فلاحت پيشگان اقتدارگرايي آن چه در بهار كاشته بودند در تابستان برداشت نمودند. خيابان هاي ميهن عزيزمان به سان مزارعي شدند كه پس از نظاره ی رقص خوشه هاي سبز و شاداب در بهار، در تابستان یک یک آنان را به دست داس هاي بي رحم مي سپارند و از آن همه شور و شرر، جز ساقه هايي خشک و بريده شده باقي نمي ماند. آري، اين است حسب حال جوانان و پيران سرزمين مان در روزهايي كه گذشت؛ چه سبزها كه قرمز شدند و چه سفيدها كه سياه! و چه نيازي به توضيح واضحات، كه هر ايراني آزاده خود بهتر مي داند.
یک نكته ازین معني گفتيم و همين باشد انتخابات خرداد 88 با تمام ناراستی ها و شائبه ها در امر برگزاري و بر خلاف خواست تمامیت خواهان، تبديل به گامي ديگر در راستاي جنبش يكصد ساله ي عدالت جویی و دموكراسي خواهي مردم ايران شد و بی شک چه هزينه ها كه در اين راه داده ايم و چه هزينه ها كه هم چنان بايستي بدهيم.
دانشگاه نيز هم چون هميشه از مردم جدا نبوده و نخواهد بود: از روزهاي پيش از انتخابات كه فضاي نشاط و شور انتخاباتي از دانشگاه ها آغازيدن گرفت و پس از آن كه با وجود تعطيلي دانشگاه ها، دانشجويان به آغوش مردم معترض در خيابان ها شتافتند و در كنار آن ها شعار آزادي خواهي سر دادند. در اين بين بسياري از آنان نيز در تمامي دانشگاه هاي كشورمان از تهران و زنجان و بابل گرفته تا شيراز و... و خصوصا دانشگاه هاي فردوسي و علوم پزشكي مشهد، سر از بازداشتگاه هاي نيروهاي امنيتي و انتظامي به درآورده و تعداد زيادي نيز به دادگاه هاي انقلاب كشيده شدند تا تاوان ابراز عقيده و پايمردي بر آرمان خويش را پس دهند. البته بی شک كميته هاي انضباطي دانشگاهها نيز بيكار ننشسته و آماده به فرمان منتظر بوده اند تا ماشين حكم سازي خويش را به راه اندازند.
آري، اين چنين است همكلاسي! آن زمان كه تو در كلاس درس نشسته اي، بيدادگران در حال طرح نقشه اي جديد براي متهم كردنت، به راه انداختن بیدادگاهی نو برای محکوم ساختنت و ساخت زنداني جديد براي اسير نمودنت هستند. غافل از اين که نهال دموكراسي، عدالت طلبي و آزادي خواهي، كهنه درخت استبداد، زور و اختناق را از پاي در خواهد آورد؛ كه اين بشارت الهي است.
انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده علوم اداري و اقتصادي در آغاز سال تحصيلي جديد ضمن خوشامد گويي به يكايك دانشجويان عزيز و اساتيد گرامي، سال پیش رو را سالي پر بيم و اميد تصوير مي نمايد. اميد اين كه حاكمان با احترام به خواست جنبش سبز مردم، صداي آنان را شنيده و به خواسته هاي منطقي و قانوني ايشان گوش فرادهند و نواي دموكراسي، آزادي، امنيت و رفاه در جامعه به گوش رسد و مسئولان دانشگاه نيز در تقويت مجدد مصونيت فضاي دانشگاه از برخوردهاي امنيتي و انتظامي و ايجاد فضاي باز نقادي و تحليل بكوشند؛ و بيم آن كه حاكمان پنبه ي غرور و عينك توطئه بيني را بر گوش و چشم بفشارند و موجبات عميق تر و راديكال تر شدن خواسته ها و اعتراضات را فراهم آورند و مسئولان دانشگاه نيز با بستن بيش از پيش فضاي نقادي و تحليل منطقي و افزايش برخوردهاي امنيتي و انتظامي، دم به دم بر این آتش زير خاكستر بدمند. انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده علوم اداري هم چون هميشه پايداري خود را بر آرمان هاي مقدس خويش در دموكراسي طلبي، عدالت جويي، آزادي خواهي، نقادي و ديده باني جامعه ی مدني، روشنگري و آگاهي بخشي، کوشش در ايجاد فضاي تساهل و تسامح و مدارا مداري در تمامي ساحت هاي سياسي، اجتماعي، مذهبي، فرهنگي و.... اعلام نموده و تلاش در جهت رسيدن به ايراني سرشار از دموکراسی، آزادي، امنيت، آباداني، رفاه و شادماني را ادامه خواهد داد.
به اميد ايراني پاک، آباد و آزاد
*****
ابعاد تازه ای از نقش سپاه در حوادث اخیر فاش شد
گزارش مجعول سردار عراقی از رویدادهای پس از انتخابات
سردار سرتيپ پاسدار عبدالله عراقی در دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ايرنا) در رابطه با اعتراضات گسترده به تخلفات در جریان انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، نکات تازه‌ای را فاش کرد و گفت که در مقابله با "اغتشاشات"، تمام مسئولیت با نیروهای سپاه و بسیج بوده است.آگاهان سیاسی معتقدند اعلام این خبر بنوعی حکایت از این دارد که فرماندهان سپاه معتقدند تهران از خرداد ماه در شرایط بحرانی و جنگ بسر می برده و سرداران با استقرار در خیابانهای شهر حکومت نظامی اعلام نشده ای را برقرار کرده بودند. این در حالی است که سیاسیون طرفدار احمدی نژاد همچنان معتقدند کشور در شرایط کاملا عادی بسر می برده است . در واقع فرمانده هان سپاه با چنین ااظهاراتی در صدد توجیه اعمال خشونت بار خود طی سه ماهه گذشته هستند. وی برای اولین بار به نقش گسترده سپاه و بسیج در این عملیات پرداخت و خاطرنشان کرد: " بعد از اینکه نیروی انتظامی اعلام کرد، احتیاج به کمک بسیجیان برای کنترل اغتشاشات دارد، نیروهای بسیجی وارد عرصه شدند، که این اعلام نیاز در روز ‪ ۲۳‬خرداد ماه اتفاق افتاد و بخشی از نیروهای بسیجی به کمک آنها رفتند، اما از ‪ ۲۵‬خردادماه تمام مسئولیت برعهده سپاه و نیروهای بسیجی گذاشته شد که تا ‪ ۲۵‬مرداد ماه ادامه داشت." عراقی پیش از این در تیرماه گفته بود: "سپاه محمد رسول‌الله" که بازوی اجرایی بسیج در شهر تهران است، از روز ۳۰ خرداد وارد عمل شده و از ساعت دو ونیم بعد از ظهر همان روز در تهران مستقر شد." وی همچنین تاکید کرده بود که طبق مصوبۀ شورای عالی امنیت ملی، سپاه و بسیج در روز ۳۰ خرداد وارد عمل شدند. در حالی که اینک او ۲۵ خرداد را شروع عملیات سپاه و بسیج می داند.
مردم خودشان را کشتند نه بسیجیان
فرمانده سپاه درمورد حادثه مسجد لولاگر که بسیجی های مستقر در آن به سوی معترضان تیراندازی کردند، پرداخت و مدعی شد که معترضان به سوی نیروهای بسیج تیراندازی کرده اند. وی افزود: " یک تیر از بسیجیان شلیک نشد، ولی در دنیا گفتند که بسیجیان مردم را کشتند، اما داخل خودشان افرادی بودند که به مردم شلیک کردند و به نام بسیجی، نیروی انتظامی و بچه های وزارت اطلاعات تمام می کردند." وی همچنین مدعی شد: " بسیجی‌های داخل مسجد لولاگر بیش از دوساعت در حال کتک خوردن از اغتشاشگران بودند و حتی این پایگاه را آتش زدند." ادعای عراقی در حالی عنوان می شود که بر اساس شواهد و فیلم های موجود، بسیجیان و نیروهای لباس شخصی از پشت بام مسجد لولاگر به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی می کردند. همچنین کمیته پیگیری های موسوی و کروبی اعلام کرده اند که چند نفر از شهروندان تهرانی به ضرب گلوله در مقابل مسجد لولاگر کشته شده‌اند.البته این سردار سپاه اعتقاد دارد که بیشتر افراد ذکر شده در فهرست ۷۲ نفره کشته‌شدگان کمیته میرحسین موسوی و کروبی زنده‌اند و در داخل یا خارج کشور به زندگی ادامه می‌دهند. در گزارش کمیته آمده است که بیشتر این افراد در روزهای 25 و 30 خرداد ماه بر اثر گلوله مستقیم به قلب یا سر کشته شده اند.
من دستور تیر دادم
سرتیپ عراقی در مورد تیراندازی در پایگاه بسیج ۱۱۷ عاشورا واقع در خیایان محمد علی جناح گفت: " بیش از ‪ ۱۰‬هزار نفر به این حوزه حمله کردند و بسیجیان درها را بستند و ماشین سپاه را پشت آن گذاشتند اما این اغتشاگران شروع به سنگ پراکنی کردند و حتی بسیجیان را با تیر زدند، که یکی از افراد ما از ناحیه پا مجروح شده است." وی مسئولیت دستور تیراندازی به مردم را می پذیرد ، آنجا که می گوید :" به بسیجی‌ها گفتم چند تا تیر مشقی بزنید تا شاید این افراد بترسند و از آنجا دور شوند، اما این افراد زمانی که فهمیدند این تیرها مشقی است، به هم می‌گفتند نترسید تیرها مشقی است و به پایگاه حمله کنید." وی با اظهار نگرانی از اینکه اسلحه خانه به دست " اغتشاشگران" بیفتد، ادامه داد:" «یکی از اغتشاشگران از دکل مخابرات بالا آمد تا به اسلحه خانه حمله کند، اما بر اساس قوانین نظامی کشور هر کسی که به یک پایگاه نظامی برای تسخیر و غارت سلاح‌های آن حمله کند، باید به او شلیک کرد.
اغتشاشگران سازمان یافته
این فرمانده سپاه، جنبش اعتراضی اخیر را "جمعيتی اغتشاشگر" و " سازمان‌يافته " خواند که " در فضای مجازی با هم در ارتباط بودند و کم کم حرکات آرام خیابانی را تبدیل به اغتشاشات یعنی آتش زدن بانک‌ها، ادارات دولتی، اماکن عمومی، بیت المال و حمله به پایگاه‌های بسیج کردند."
پیش از این نیز عراقی فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران گفته بود که حدود ۳۰۰ هزار نفر در تشکلی موسوم به "سازمان رای" در ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران حضور داشتند و جریانات خیابانی بعد از انتخابات را به راه انداختند.
سردار عراقی نسبت به بالا گرفتن فضای تنش‌آلود در دانشگاه‌های کشور هشدار داده، می‌گوید: " مخالفان حاکمیت قصد دارند «اغتشاشات را همزمان با بازگشايی دانشگاه‌ها به اين فضای فرهنگی برده و اذهان عمومی را منحرف کنند و اغتشاشات را ادامه دهند."
وی همچنین از نقش جدید سپاه خبر داد که " سپاه پاسداران بر اساس قانون اساسی مقابله با جنگ نرم در داخل و خارج از کشور را آغاز کرده است. " وی معتقد است : " اگر پایه‌ی فرهنگی را تا کنون محکم می‌کردیم، عده‌ای با حرف‌های دروغین به خیابان‌ها نمی‌ریختند."
عبدالله عراقی در این گفت و گو در حالی تعداد کشته شدگان را ۲۴ نفر خواند که پیش تر اعلام کرده بود: " 36 نفر در خشونت های پس از انتخابات 22 خرداد کشته شدند که سه مورد آنها در بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران بوده است. " وی اینک مدعی شد ۱۲ نفر از کشته شدگان بسیجی بوده‌اند.
گفتنی است سرتیپ عبدالله عراقی، فرمانده لشکر محمد رسول الله چندی پیش در اعتراض به پدر یکی از کشته شدگان حوادث اخیر که خود از افراد سپاه و جانباز بود، به صورت وی سیلی زد و از او خواست که پیگیر پرونده قتل فرزندش نشود و رضایت دهد. چرا که عراقی معتقد است که قاتل، فرزند پیغمبر است!! فیلم این گفت و گو در یوتیوب موجود است.
کارشناسان معتقدند که نقش سپاه پاسداران در رویدادهای قبل و پس از انتخابات بسیار گسترده تر از حضور خیابانی و کشتار مردم بی پناه است. این نهاد نقش اصلی در بازداشت، بازجویی و شکنجه فعالان سیاسی و روزنامه نگاران را نیز سالهاست که عهده دار است. انتقال برخی از زندانیان اخیر به کاخ فیروزه و بستری شدن تنی چند از بازداشت شدگان به بیمارستان بقیه الله تنها گوشه ای از نقش وسیع سرداران در ادامه بحران کشور است . این روزها نیز با راه انداختن " جنگ نرم" و خرید سهام شرکتهای دولتی، این نهاد می رود تا تمامی مراکز فرهنگی و اقتصادی کشور را نیز در زیر قدرت خود بگیرد.
از آنجا که حضور سرداران در عرصه سیاست، مخالفت دلسوزان نظام را به همراه داشته است، این نهاد تلاش دارد تا با علم کردن دشمنان فرضی داخلی و خارجی، همچنان به ایفای نقش در رویدادهای کشور بپردازد. اخیرا نیز فرمانده سپاه حوادث پس از انتخابات را " فتنه " ای بزرگتر از " جنگ تحمیلی " خواند. اینک افکار عمومی با این سوال اساسی روبه رواست که فرماندهان کی به پادگانهای خود بازمی گردند؟ آیا سرداران که اینک کرسی هایی را در کابینه و مجلس به خود اختصاص داده اند، خواهند توانست عرصه فرهنگ و سیاست را به دست براداران بدون یونیفورم خود بسپارند، یا همچنان حضور مستقیم آنان در صحنه حادثه می آفریند؟
*****
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ