سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۰۶

چهارشنبه: 6/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد چهارشنبه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دیروز سه شنبه، خبر مربوط به همایش اعتراضی دانشجویان دانشگاه آزاد "جنوب تهران" را همراه با فیلم مربوطه انتشار دادیم و اینک عکس های مربوط به همان گردهمایی اعتراضی را برایتان انتشار میدهیم:

*****
نماینده هتاک تهران در مجلس، با فلفل سبز و شیشه آب معدنی در اهواز بدرقه شد
حمید رسایی كه عصر دیروز قصد سخنرانی در دانشگاه شهید چمران اهواز را داشت، با تجمع دانشجویان و شعارهای حق‌طلبانه آنها نتوانست سخنرانی كند و تنها به شعارهای آنها پاسخ هایی داد. این نماینده حامی دولت کودتا پس از برخی شعارها گفت: "هدف از این نشست، نشان دادن چهره دیكتاتور است(!) باید بدانیم چه كسانی به فكر خفه كردن دیگرانند. هیچ برادر و خواهر مسلمانی فریب نفاق را نمی خورد(!) ما به تبادل فكر و نظر اعتقاد داریم و برای نظر مخالف نیز احترام قائلیم(!)" در این هنگام دانشجویان شعار "دروغگو، دروغگو" سردادند که در ادامه رسایی گفت: "ما در این جلسه به شما دانشجویان اجازه نظر دادن و گفتگوی متقابل را می‌دهیم و این یعنی اینكه ما به دیكتاتور اعتقاد نداریم(!)"
این سخنان با واکنش دانشجویان مواجه شد که فریاد زدند: "بی عرضه به تهران برگرد" رسایی در پاسخ گفت: "رسایی اگر بی عرضه بود، 40 میلیون سیلی به شما نمی‌زدند(!)" دانشجویان شعار دادند: "دروغ گو، دروغ گو، 63 درصدت كو؟" رسایی گفت: "دروغگو كسی است كه به اسم دانشجو وارد دانشگاه می‌شود و گردن كلفتی می‌كند و دیكتاتوری می‌كند. دانشجو اهل بحث و منطق و گفتگو است."
وی در واكنش به شعار «یا حسین میرحسین» گفت: "هیچ وقت امام حسین(ع) مورد حمایت یزید نبوده است. یا حسینی كه رادیو آمریكا تبلیغ كند از اسرائیل بدتر است." پس از این سخنان مشاجره و درگیری میان دانشجویان و نیروهای سازمان‌یافته بسیجی رخ داد و رسایی در واكنش به شعارهای دانشجویان گفت: "ما رای تقلبی نمی دزدیم. رای شما مال خودتان، ما رای آمریكایی نمی دزدیم." دانشجویان سپس شعار دادند "مرگ بر روسیه" که رسایی گفت: "ما به روسیه رای ندادیم." با بالاگرفتن تشنج در برنامه دانشجویان به سوی رسایی فلفل سبز و قوطی آب پرتاب کردند كه وی فلفل و آب را خورد(!)
سپس یکی از دانشجویان معترض با صدای بلند گفت: "این اعتراضات دانشجویان تقصیر شماست، 40 میلیون به شما سیلی زدند نه به ما جوانان." که صحبت‌ها فحاشی نیروهای بسیجی را در پی داشت که باعث تشنج بیشتر در برنامه شد. در ادامه یك دانشجوی دیگر فریاد زد: "گفتگو با قاتل حرامه" که رسایی با حالتی حاضرجواب گفت: "اگر حرام بود چرا حرف زدید، این یعنی نفاق كه به چیزی معتقدید و به گونه‌ای دیگر عمل كنید."
در حالی که نیروهای بسیجی شعار می‌دادند "مرگ بر منافق" دانشجویان فریاد کشیدند: "توپ، تانك، بسیجی، دیگر اثر ندارد" که رسایی بازخود را ملزم به پاسخ دید و گفت: "موسوی خود را بسیجی معرفی كرد ولی اسرائیل از او حمایت كرد، بسیجی آمریكایی و بسیجی اسرائیلی اثر ندارد. منتظر الزیدی در عراق لنگه كفش پرتاب كرد مهم نیست كه چه كسی چه چیز را پرتاب كند. مهم اینه كه با چه تفكری پرتاب كنه اگر تفكر شما با پرتاب فلفل و شیشه آب به سوی ماست ما افتخار می كنیم. حسین آمریكایی یادگار یزیده دانشجویان اگر به شما فحش دادند عصبی نشوید و با آنها دوست بمانید و به آنها بخندید."
دانشجویان سپس شعار دادند "دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد". در حالی که اوضاع برای دقایقی آرامتر شده بود یكی از دانشجویان سبز پوش گفت: "سه نكته رابیان می‌كنم. آزادی بیان باید در همه جا باشد و نه هرجا كه شما می خواهید و اجازه دادید نباشد و محدود به این سالن نباشد و دموكراسی چیزی نیست كه هر جا خواستید همانجا آن را اعمال كنید. دوم اینكه چه شد كه موسوی بعد از این همه خدمت به امام حالا بیگانه و دیكتاتور معرفی می‌شود."
رسایی پاسخ داد: "دموكراسی یعنی تفكری به تفكر دیگر اجازه بیان دهد" که این جمله واکنش دوباره دانشجویان را در پی داشت که شعار می‌دادند: "شكنجه، اعتراف دیگر اثر ندارد" رسایی سپس بدون رد شکنجه و بدرفتاری با بازداشت شدگان و در حالی که گویی چنین رفتارهایی عادی و اخلاقی است گفت: "حجاریان و ابطحی و عطریانفر اگر بر اثر شكنجه اعتراف كردند كه لیاقت رهبری ندارند(!) چون طاقت ندارند(!) همانگونه كه شریعتی و شهید سعیدی در برابر شكنجه ها صبور بودند و حرف نزدند، از كجا معلوم زمانی كه می‌گفتند تقلب، زیر فشار و شكنجه نبودند و آن حرفها دروغ نبود. دانشجوی مسلمان و متعهد نه سرو صدا می كنه و نه بی ادبی بلكه همواره به دنبال حقیقت است و با منطق و ادب پیش می رود و به محیط دانشگاه احترام می گذارد."
با وجود برنامه‌ریزی چندین روزه برای این مراسم و در اختیار داشتن اكثر صندلی‌ها توسط نیروهای سازمان‌دهی شده بسیجی، همایش «جنگ نرم» كه قرار بود در این دانشگاه برگزار شود به دلیل اعتراضات گسترده دانشجویان ناتمام مانده و برگزار نشد.
*****
فیلم هایی از همایش های اعتراضی دانشجویان در دانشگاه خواجه نصیر،
و نیز دانشکده صنعتی چمران دانشگاه اهواز
**

*****
اوباما: در مورد افغانستان عجله نخواهم کرد
باراک اوباما رئيس جمهور امريکا پس از کشته شدن 14 سرباز امريکايي در افغانستان گفت در مورد افغانستان و سياست اعزام سرباز بيشتر به آن کشور عجله نخواهد کرد. اوباما از يک سو تحت فشار کساني است که مي گويند او فردي ترسو و فاقد قدرت تصميم گيري به موقع است و اين سياست سربازان امريکايي در افغانستان را به کشتن مي دهد و از سوي ديگر تحت فشار افرادي است که افغانستان را براي سربازان امريکايي باتلاقي همانند ويتنام مي دانند و از او مي خواهند هرچه سريع تر به اشغال آن کشور پايان دهد. اوباما در يک مرکز نظامي در فلوريدا تاکيد کرد در نظر ندارد در مورد يک تصميم درست و موثر در رابطه با جنگ هشت ساله افغانستان تعجيل کند و ترجيح مي دهد همچنان به بررسي هاي خود در اين زمينه تا زمان اخذ يک تصميم درست و مطمئن ادامه دهد. رئيس جمهور امريکا در پايگاه دريايي جکسون ويل گفت؛ من تا زماني که مطلقاً ضرورت نداشته باشد جان شما را به خطر نخواهم انداخت.
اوباما با اشاره به خطراتي که ممکن است در اجراي اين گونه ماموريت ها براي افراد ارتش اين کشور پيش بيايد از برخورد دو بالگرد در مرزهاي افغانستان که منجر به کشته شدن شماري از نيروهاي امريکايي شد، ياد کرد و گفت؛ 14 امريکايي جان خود را از دست دادند و ما دعايمان را نثار اين خدمتگزاران و خانواده هاي آنها مي کنيم. اوباما که ورودش مورد استقبال پرشوري از سوي افراد نيروي دريايي اين کشور قرار گرفته بود در دنباله سخنان خود ادامه داد؛ اين افراد داوطلبانه جان خود را به خطر انداختند تا نگذارند بار ديگر سرزمين افغانستان مامن نيروهاي القاعده و ياران افراط گرايشان شود. هفته پيش سخنگوي کاخ سفيد در گفت وگو با خبرنگاران گفته بود اوباما يقيناً تا قبل از برگزاري انتخابات دوباره افغانستان که قرار است روز هفت نوامبر انجام شود تصميم نهايي خود را در رابطه با افزايش نيرو در افغانستان به اطلاع عموم خواهد رساند.
به گزارش کاخ سفيد اوباما قبل از اين ديدار بار ديگر با سران امنيتي و نظامي کشور ديدار و گفت وگوهايي طولاني در پشت درهاي بسته داشت که از محتواي اين گفت وگوها اطلاعي در دست نيست. با توجه به اينکه اين ششمين ديدار از سلسله ديدارهايي است که اوباما در دو هفته گذشته با مقامات امنيتي و نظامي اين کشور بر سر مساله افغانستان داشته است، ترديدي نيست که به سر انجام رساندن اين جنگ به بن بست رسيده هشت ساله براي او وزنه بزرگ و بااهميتي محسوب مي شود.
از طرف ديگر «ديويد پترائوس» فرمانده نيروهاي مسلح امريکا در ديدار با رئيس جمهور تاجيکستان در دوشنبه گفت تعداد نظاميان کشورش در افغانستان در سال جاري ميلادي بيش از 50 درصد افزايش خواهد يافت. وي ضمن اعلام اين خبر گفت؛ نيروهاي ناتو و ائتلاف بين المللي نيز تقريباً در حدود شش تا هفت هزار نفر افزايش مي يابد. پترائوس اذعان کرد؛ ناتو و امريکا هنوز اين افزايش را کافي نمي دانند و در حال بررسي طرح افزايش نيروهاي نظامي و اعزام تعداد بيشتر متخصصان غيرنظامي به افغانستان و همچنين تخصيص منابع مالي بيشتر براي تامين اين نيروها هستند. اما در اين ميان جان کري سناتور برجسته دموکرات و رئيس کميته روابط خارجي سنا و فرد منتخب کاخ سفيد در گفت وگو هاي فشرده هفته گذشته با حامد کرزي، نظري متفاوت دارد و مي گويد؛ طرح جنگي که از رئيس جمهور مي خواهد متعهد به اعزام هزاران سرباز کمکي به افغانستان شود، بيش از حد بلندپروازانه است. وي ضمن تحسين ژنرال استنلي مک کريستال فرمانده نيروهاي امريکايي در افغانستان در عين حال گفت؛ طرح وي (مک کريستال) مبني بر افزايش نيرو در افغانستان بيش از حد سريع و خارج از حدود است.
براساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، کري گفت؛ تحت شرايط درست و مناسب اگر ما مطمئن باشيم تلاش هاي ارتش حفظ و تقويت خواهد شد، آنگاه من از رئيس جمهور در تصميم گيري درباره اعزام سربازان کمکي براي حفظ ابتکار عمل حمايت خواهم کرد. در خبر ديگر بنا بر گزارش واشنگتن پست، «متيو هو» کاپيتان سابق نيروي دريايي و مقام ارشد وزارت خارجه امريکا در اعتراض به جنگ هشت ساله افغانستان و با ابراز نااميدي از مداخله گري هاي بيش از حد واشنگتن از سمت خود استعفا داد.
*****
توقیف "قایق ایرانی حامل سلاح" توسط یمن
بی بی سی: مقامات محلی در یمن می‌گویند که یک قایق حامل سلاح‌های ایرانی را در دریای سرخ شناسایی و توقیف کرده‌اند.
به گفته این مقامات، قایق توقیف شده بار سلاح خود را برای شورشیان یمنی حمل می‌کرده است.
یکی از مقامات محلی یمن به خبرگزاری فرانسه گفت که خدمه ایرانی کشتی دستگیر و بار قایق هم که عمدتا گلوله توپ ضد تانک بوده در نزدیکی جزیره میدی ضبط شده است.
العالم، تلویزیون عربی زبان وابسته به دولت ایران به نقل از "منابع آگاه" این خبر را تکذیب کرده است.
دولت مرکزی یمن هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است، اما مقامات این کشور در گذشته بارها ایران را به حمایت از شورشیان متهم کرده اند؛ اتهامی که مقامات ایران آنرا تکذیب می کنند.
شبکه تلویزیونی العالم این خبر را دروغپردازی رسانه ها توصیف کرده است.
هفته گذشته علی عبدالله صالح رییس جمهور یمن، مدعی شد که گروهی از شورشیان دستگیر شده اعتراف کرده اند که از برخی شخصیت‌های جمهوری اسلامی پول دریافت کرده اند، هر چند او تاکید کرد که حکومت ایران را به دست داشتن در این قضیه متهم نمی کند.
نیروهای سعودی
خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مقامات محلی یمن گزارش داده که بر اساس تحقیقات اولیه ۵ نفر از ایرانی هایی که در روز دوشنبه دستگیر شدند، قصد داشتند سلاح های همراه خود را به شورشیان تحویل دهند و ایرانی های زخمی را همراه خود ببرند.
شورشیان حوثی که شیعه زیدی هستند خواهان خودختاری بیشتر و نقش بیشتر مذهب شان در جامعه یمن هستند.
آنها معتقدند که جامعه شیعیان یمن مورد تبعیض قرار دارد و عربستان سعودی را متهم می کنند که از دولت یمن حمایت می کند.
شورشیان حوثی هفته پیش گفتند که در مرز عربستان سعودی، با نیروهای این کشور در گیر شدند.
در مقابل دولت یمن می گوید شیعیان حوثی که جمعیت غالب در شمال یمن هستند، قصد سرنگون کردن دولت و اعمال اصول و آداب شیعه زیدی را در این کشور دارند.
روز سه شنبه دادگاهی در صنعا ۴ نفر از شورشیان حوثی را که در جریان درگیری با نیروهای دولتی در سال ۲۰۰۸ دستگیر شده بودند، به اعدام محکوم کرد.
پیش‌تر ۱۲ نفر دیگر از این شورشیان هم در ارتباط با این درگیری ها محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند.
شورشیان حوثی از سال ۲۰۰۴ در شمال یمن با دولت این کشور درگیر هستند.
عملیات نظامی تازه ای که دولت یمن در ماه اوت سال ۲۰۰۹ علیه شورشیان آغاز کرد، موج جدیدی از درگیری ها را به راه انداخته است.
سازمان های امدادرسان می گویند ده ها هزار نفر بر اثر این درگیری ها آواره شده اند.
*****
انتقاد آمریکا از برخورد ایران با اقلیت‌های مذهبی
وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در مورد آزادی‌های مذهبی در جهان، از برخوردهای دولت ایران با اقلیت های مذهبی این کشور انتقاد کرده است.
در این گزارش که روز چهارشنبه ۴ آبان (۲۶ اکتبر) انتشار یافته، دولت ایران متهم شده است که علیه اقلیت های مذهبی، به ویژه بهائی ها، دراویش، مسیحیان پیرو کلیسای انجیلی و یهودیان "فضای تهدیدآمیز" ایجاد می کند.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که زندانی کردن، آزار، ارعاب و تبعیض مبتنی بر عقاید مذهبی در ایران در طول زمان تهیه این گزارش ادامه داشته است.
در این گزارش، حوادثی که بین اول ژوئیه ۲۰۰۸ (۱۱ تیر ۱۳۸۷) تا ۳۰ ژوئن ۲۰۰۹ (۹ تیر ۱۳۸۸) اتفاق افتاده، بررسی شده است.
وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود آورده است که رسانه های تحت کنترل دولت ایران در این مدت بر شدت تبلیغات منفی خود علیه اقلیت های مذهبی، به ویژه بهائی ها افزوده اند.
در این گزارش همچنین به خبرهای مربوط به دستگیری های خودسرانه، بازداشت های طولانی، اخراج از دانشگاه و مصادره اموال بهائی ها اشاره شده است.
تردیدهای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در مورد حادثه کشتار یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم (هولوکاست) و آنچه "تبلیغات تند ضد یهودی" توسط او خوانده شده، از جمله موارد دیگر مورد اشاره گزارش وزارت امور خارجه آمریکا است.
در این گزارش همچنین آمده است که دراویش با سرکوب فزاینده از طریق دستگیری و بازداشت خودسرانه، ضبط اموال و انتشار افترا در روزنامه ها و توسط روحانیون در مراسم مواجه بوده اند.
وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود با اشاره به اعمال سختگیرانه ممنوعیت تبلیغ مذهبی توسط گروه های مسیحی در ایران آورده است که دولت این کشور بعضی از کلیساها را بسته و عده ای از تغییر دین دادگان را بازداشت کرده است.
گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در مورد آزادی های مذهبی در جهان، وضعیت این آزادی ها را در ۱۹۸ کشور و منطقه مورد بررسی قرار داده است.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هنگام معرفی این گزارش گفت: "امیدواریم انتشار این گزارش جنبش های آزادی مذهبی را در سراسر جهان تقویت و گفت و گو میان دولت ها و جوامع را بر سر چگونگی همزیستی جوامع مذهبی و محافظت از حق افراد برای ایمان داشتن، یا ایمان نداشتن ترویج کند".
*****
احمدي نژاد: حقايق دخالت بيگانگان در انتخابات را مي گويم
محمود احمدي نژاد با بيان اينکه پرونده انتخابات از نظر من بسته شده است، يک بار ديگر بر دخالت بيگانگان در حوادث پس از انتخابات تاکيد کرد و گفت؛ دخالت بيگانگان مساله يي حتمي است. برخي کشورهاي غربي مثل انگليس و فرانسه از طريق اظهارنظرهاي رسمي و افزايش حجم تبليغات رسانه يي سعي کردند کارها را به سمت و سويي که مي خواهند سوق دهند و اقدامات بي بي سي هم مثال اين مساله مي تواند باشد. برخي از سفارتخانه ها در تهران هم نسبت به استقبال از مجروحان در درگيري ها اعلام آمادگي کردند مثل ايتاليا که اين مساله چيز عجيبي بود. البته تنها اين سفارت نبود، دو سفارت ديگر هم بودند که مواضع خودشان را اعلام نکردند. در عين حال کارمندان برخي سفارتخانه ها را توقيف کرديم در حالي که قصد تحريک تظاهرکنندگان را داشتند و ما توانستيم از روابط آنان با برخي از عناصر هم اطمينان پيدا کنيم. اين پرونده يي است که به طور کلي جزئيات آن مشخص نشده است. با وجود اينکه برخي اطلاعات منتشر شده اما زمان براي پرده برداشتن از حقايق و روند دخالت هاي انجام شده مناسب نبود که به زودي در فرصت بعدي اعلام خواهد شد. وي همچنين تصريح کرد؛ مشغله هايي براي آينده دارم که به من اجازه نمي دهد به پشت سرم نگاه کنم. وي سپس درباره غني سازي اورانيوم ايران و خريد اورانيوم غني شده از خارج گفت؛ ما پيشنهاداتي از سوي تعدادي از کشورها براي همکاري مشترک در اين باره داريم که طي هفته آينده در اين مورد تصميم گيري خواهيم کرد.
*****
زمزمه‌هایی که فریاد شدند
سعید قاسمی نژاد
برخی از زعمای جناح راست همچون احمد توکلی و نیز برادران لاریجانی در ادبیات سیاسی ایران به "عقلای جناح راست" معروف و مشهور شده‌اند.
این عقلا در حوادث اخیر و در پاره‌ای موارد به انتقادات ملایمی از نحوه‌ی برخورد با مردم و فعالان سیاسی پرداختند. اما در عین حال در نامه‌ها و سخنانی به انتقاد از شعارهای روز قدس پرداختند و آن را خطرناک تلقی کردند. البته در سخنان این آقایان به طور دقیق بیان نشده است که چرا این شعارها نکوهیده و خطرناک است و مثلا شعار مرگ بر آمریکا این ویژگی‌ها را ندارد. آیا این مسئله که مردم ایران روسیه را به خاطر سالها و قرنها تجاوز و تعدی و جدا کردن بخش‌های بزرگی از ایران و تحمیل عهدنامه‌های ننگین و... دشمن خود بدانند، گناهی کبیره و نابخشودنی است؟ و یا اینکه مردم از مسئولان خود بخواهند به جای غزه و لبنان به کشور و مردم خود بیاندیشند، جرم بزرگی است که سزاوار ملامت و سرزنش است؟ اگر می‌گویید با آرمان‌های امام در تضاد است پس چرا این آرمان‌ها به صورت گزینشی مطرح و اعمال می‌شود؟ مگر آیت‌الله خمینی نگفت اگر از صدام هم بگذریم از فهد و آل‌سعود نمی گذریم؟ پس چرا کسانی که نشستن در کنار آل‌سعود را افتخار بزرگی در دیپلماسی ایران می‌دانند سرزنش نمی‌کنید؟
شعارهایی که در روز قدس امسال از سوی مردم در تهران و شهرهای دیگر ایران طنین‌انداز شدند، شعارهایی خلق‌الساعه و محصول دسیسه‌ی دشمنان و خارجیان نبود. این شعارها همان زمزمه‌هایی بودند که سالها در محافل خصوصی و خانوادگی و در اتوبوس و تاکسی و... شنیده بودیم و در روز قدس به فریاد تبدیل شده بودند. کدام ایرانی را سراغ دارید که این زمزمه‌ها را قبل از روز قدس و حتی قبل از انتخابات منجر به کودتای بیست و دوم خرداد نشنیده باشد؟! حکایت "چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است" و داستان ویرانه‌های آباد شده لبنان بعد از گذشت یکسال از جنگ حزب‌الله و اسراییل و در چادر نشستن مردم بم بعد از گذشت سالها از زلزله‌ در آن شهر را همه می‌دانند و این واقعیت‌های عریان برای رویت، نیازی به تلاش "دشمن" ندارند.
شعار "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" و نیز شعار "مرگ بر روسیه" از یک آگاهی سیاسی بزرگ در بدنه اجتماع ایرانی حکایت دارد و تصویری از یک هیجان کور و زودگذر نمی‌تواند باشد. این آگاهی سیاسی از پس یک غفلت تاریخی بزرگ نمایان شده است که دهه‌ها بر فضای عمومی و حتی روشنفکری ایران حاکم بوده است. غفلتی که آرمان و حماسه را بر جایگاه عقلانیت سیاسی نشاند و منافع ملی ایران را قربانی توهمات ایدئولوژیک خود کرد. توهمِ "دفاع از آرمان فلسطین" در روزگار محاصره‌ی ایران، توسط دولت‌های عربی منطقه، و در زمانه‌ای که هیچ نشانه‌ای از بروز واکنش‌های مشابه از جانب طرف مقابل دیده نمی‌شود، دردی است که با تظاهر به گره خوردن این آرمان با منافع ملی ایران هم درمان نمی‌شود.
حاکمیت کمونیسم روسی و اندیشه‌ی چپ در ایران، ثمره‌ای جز این نداشت که انیشه "انترناسیونالیسم" را رنگ‌آرایی کند و در قالب "امت‌ِ واحده" به بازار عرضه کند تا روشنفکران و توده‌ها را در توهمِ کشفِ حقیقت غرق کند و در زمانه‌ای که ناسیونالیسمز عرب، معتقد به عبور راه قدس از تهران بود، چفیه‌ی عربی را بر پرچمِ ملی، ترجیح دهند. پس شعار مرگ بر روسیه هم شعاری آگاهانه است چرا که در آن سرزمین، شعارِ جهان‌وطنی تولید و صادر می‌شد و توده‌های ما را به خود مشغول می‌ساخت، اما در همان زمان حکامِ آن سرزمین، به نیابت از تزار، در اندیشه‌ی آبهای گرم خلیج‌فارس بودند.
زمانِ القای مفاهیمِ ذهنی با تکیه بر تبلیغاتِ دامنه‌دار و در بوق و کرنا کردن شعارها گذشته است. آن آرمانهای دیروز جای خود را به خواسته‌های امروز داده است. این را می‌دانیم که بسیاری از افراد، با این ایده‌ها زیسته‌اند و بزرگ شده‌اند و در رگ و خونشان آمیخته است. اما این را هم نمی‌توان نادیده گرفت که واقعیت، بی‌رحم است و خود را در هر حال آشکار می‌سازد.
*****
خیال‌بافی برادر احمدی‌نژاد، برای زمینه‌سازی مذاکرات:
"اوباما «خاضعانه» به سوی ايران دست دراز كرده است"
داوود احمدی‌نژاد، برادر رئيس دولت کودتا طی سخنانی خیال‌بافانه و برای زمینه‌چینی، توجیه و ایجاد آمادگی ذهنی در میان حامیان کودتا برای ادامه مذاکرات با آمریکا اظهار داشت:"اوباما خاضعانه به سوي ايران دست دراز كرده و خواستار رابطه با ايران است."!
به گزارش خبرگزاری ایلنا از كاشان، داوود احمدینژاد شب گذشته به مناسبت برنامه سالروز خاكسپاری «غیر قانونی» شهدای گمنام در دانشگاه علوم پزشكی كاشان با اشاره به حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: "دشمن در پی نقشه شوم خود به میدان آمد و قصد ضربه زدن به انقلاب را داشت اما چون این ملت پشت سر مقام معظم رهبری قرار گرفته بود از ملت ایران تو دهنی خورد و كیلومترها به عقب رانده شد و در اجرای نقشه‌های شومش نیز كاملا مایوس گردید."
وی که مانند دیگر حامیان دولت کودتا بقای خود را در دمیدن بر شیپور «دشمن‌بینی» می‌داند علت اصلی ناكامی «دشمن» دراتفاقات اخیر را پیروی مردم از راه امام دانست و افزود: "رهبری همانند امام خمینی و امام نیز چون امام حسین (ع) رفتار می‌كرد و تنها خصوصیاتی كه این عزیزان داشتند در این بود كه خودشان را نمی‌دیدند بلكه فقط خدا را می‌دیدند" و سپس اقتدارگرایان را نیز در این صف اضافه نمود و بدون اشاره به ضربات مهلکی که کودتای انتخاباتی و شخص محمود احمدی‌نژاد به جمهوری اسلامی وارد کرده است ادعا کرد: "ما نیز چون خود را ندیدیم و خدا را دیدیم(!) خدا چنین كفایت و لیاقتی(!) را به ما داد كه تا امروز توانسته‌ایم انقلاب اسلامی ایران كه انقلاب ارزش‌هاست را حفط نماییم."(!)
داوود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با سرپوش گذاشتن بر بحران‌هایی که بخش اعظم آن از سخنان و عملکرد اشتباه و ناعادلانه مسولین بلند پایه نظام ناشی شده است «نقش رهبری را به عنوان یك منافع حیاتی درمقابل دشمنان» ذكر كرد و افزود: "رهبری تنها كسی است كه باعث شده در جامعه تفرقه از بین برود و انسجام بوجود آورد و ارزش این ملت را نیز در دنیا تا حدی افزایش داده است(!) كه با استقامتی كه ملت از خود نشان داد توانست به رغم تلاش سران كشورهای غربی دربین ملت‌های خود، اما آنها رای و آرمان‌های این ملت سرافراز را تایید نموده‌اند."(!)
دبیر كمیته به اصطلاح پدافند غیرعامل در بخش دیگری از سخنانش گفت: "امروز ملت ایران با اخلاق‌، معرفت‌، حجاب و ولایت‌پذیری بزرگترین حماسه را خلق كرده است و اگر این ولایت‌پذیری و استقامت تداوم داشته باشد این عزت و افتخار و سربلندی همچنان كه تاكنون وجود داشته است در آینده نیز تداوم خواهد داشت."
احمدینژاد در پایان طی جملاتی خیال‌بافانه و برای زمینه‌چینی، توجیه و ایجاد آمادگی ذهنی در میان حامیان کودتا برای ادامه مذاکرات با آمریکا ادعا کرد: "ملت ایران در برابر دنیا بهای زیادی پیدا كرده است و باید قدر این بها را داشته باشیم تا حدی كه اوباما خاضعانه به سوی ایران دست دراز كرده و خواستار رابطه با ایران است كه همه اینها در نتیجه آگاهی دادن رهبری به ملت ایران درمقابل توطئه‌های دشمنان بوده است."
*****
ششم آبان؛ تجمع خانواده های زندانیان سیاسی

رادیو زمانه: خانواده‌های زندانیان سیاسی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در اعتراض به ادامه بازداشت بستگان خود، ششم آبان ماه تجمعی مسالمت‌آمیز برگزار خواهند کرد.
این خانواده‌ها در بیانیه خود آورده‌اند که هدف از برگزاری این تجمع، اتمام حجت برای آزادی عزیزانشان است. آنها در عین حال هشدار داده‌اند که چنانچه مسئولان، تظاهر به ندیدن ما و نشنیدن پیاممان کنند، در مرحله بعدی دست به تحصن خواهیم زد.
خانواده زندانیان سیاسی همچنین افزوده‌اند چنانچه با تجمع و اعتصاب به نتیجه‌ای نرسند، در مرحله بعدی اعتصاب غذای دسته جمعی ترتیب خواهند داد تا آنانکه قدرت؛ چشم و گوش شان را بسته است، شاید به خود آیند.
این خانواده‌ها ۲۸ خرداد ماه نیز طی نامه‌ای از علمای قم خواسته‌ بودند صدای تظلم‌خواهی مردم را پاسخ دهند و به دادشان برسند.
در این بیانیه جدید ‌آنها آمده که آنها همزمان با این اقدامات، به نهادهای حقوق بشری و کیفری بین‌المللی شکایت خواهند برد.
این خانواده‌ها در عین حال اعلام کرده‌اند که تا تمکین زورگویان بی‌مروت و انصاف به رهایی آزادگان دربندمان، از پای نخواهیم نشست.
خانواده زندانیان سیاسی در بیانیه خود آورده‌اند که: "ما از دادخواهی که طبق قانون اساسی و شرع حق شهروندان است، مایوس شده‌ایم."
آنها نوشته‌اند که از پیگیری‌های قضایی و صدور بیانیه و دیدار با مراجع تقلید شیعه نتیجه‌ای نگرفته‌اند و اعلام می‌کنند که «با تمام توان و قوا برای هر رنج و سختی در اقدامات بعدی» خود را آماده کرده‌اند.
خانواده زندانیان سیاسی اعلام کرده‌اند که تحت "انواع فشار‌ها" قرار دارند و بازداشت تعدادی از بستگان زندانیان در مراسم دعای کمیل پنجشنبه گذشته را رفتاری "سیاه" می‌دانند که هدف آن، "ادامه فشارها و شکنجه روحی و روانی بر اسرای اصلاحات" است.
بیانیه این خانواده‌ها یک روز پس از آنکه فرهاد تجری عضو کمیته ویژه پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات، از احتمال آزادی "متهمانی" که دادگاه آنها برگزار شده خبر داد، منتشر می‌شود.
در جریان حوادث پس از انتخابات ایران، بیش از چهار هزار نفر دستگیر شدند که دادگاه حدود ۱۰۰ تن از آنها تاکنون برگزار شده است.
برخی اعضای حزب مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب، حزب کارگزاران ایران اسلامی و مجمع روحانیون مبارز از مهمترین چهره‌های دادگاهی شده حوادث اخیر در ایران هستند.
سعید حجاریان عضو مشارکت و جواد امام عضو سازمان مجاهدین از جمله افرادی به شمار می‌روند که پس از برگزاری دادگاه‌شان، با قید وثیقه از زندان آزاد شده‌اند.
جبهه مشارکت ایران اسلامی تنها جریان سیاسی است که ۲۰ عضو آن طی چهار ماه گذشته بازداشت شده‌اند. برخی از اعضای این جبهه سیاسی آزاد شده‌اند، اما چهره‌های شاخص آن همچنان در زندان به سر می‌برند.
محسن میردامادی، عبد‌الله رمضان‌زاده و محسن صفایی فراهانی از جمله اعضای زندانی جبهه مشارکت هستند. از اعضای بلند‌پایه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب کارگزاران نیز تعدادی دستگیر و زندانی شده‌اند. تاکنون پنج جلسه محاکمه گروهی تعدادی از بازداشت‌شدگان برگزار شده که با اعتراض‌هایی نیز همراه بوده است.
*****

پاسخ نهايي آماده ارائه به آژانس هسته يي است
ايران پذيرفت اما با اصلاحات...!!
همزمان با اتمام بازرسي هاي چهارکارشناس آژانس بين المللي انرژي اتمي از سايت هسته يي فردو که در نزديکي قم قرار دارد، برخي منابع از احتمال ارائه پاسخ تهران به پيش نويس مذاکرات وين تا فردا خبر دادند. شبکه تلويزيوني العالم نيز به نقل از يک مقام ايراني آگاه گزارش داد ايران خواستار اصلاحاتي در پيش نويس توافق وين است. به گزارش ايرنا اين مقام آگاه تصريح کرده تهران با چارچوب کلي اين پيش نويس موافقت خواهد کرد اما خواستار انجام اصلاحات مهمي در آن است.ايران از چهارشنبه گذشته که متن پيش نويس پيشنهاد آژانس در خصوص نحوه خريد سوخت رآکتور تهران را دريافت کرد، در حال بررسي دقيق ابعاد مختلف موافقتنامه مذکور است که براساس آن در ازاي ارسال تمام اورانيوم هايي که تاکنون غني سازي کرده، مي تواند اورانيوم غني شده 20 درصد دريافت کند. سه کشور طرف معامله ايران يعني امريکا، روسيه و فرانسه موافقت رسمي خود را درباره پيشنهاد البرادعي اعلام کرده اند و منتظر پاسخ تهران هستند. در همين حين هياتي از بازرسان آژانس راهي ايران شدند تا از مرکز جديد غني سازي که در نزديکي تهران قرار دارد، ديدار کنند. اعلام ديرهنگام اين مرکز از سوي مقامات ايران به آژانس با واکنش منفي مقامات غربي و همچنين مديرکل آژانس مواجه شد. از اين رو در همان نشست ژنو و وين پس از مذاکراتي که برگزار شد ايران پذيرفت بازرسان آژانس از مرکز جديد هسته يي بازديدي داشته باشند. حضور اين چهار بازرس در تهران که مورد توجه زيادي قرار گرفته است براي سه روز برنامه ريزي شده بود که ديروز به پايان رسيد و آنان تهران را بامداد سه شنبه ترک کردند.همزمان با اتمام اين بازرسي ها از سايت فردو سخنگوي وزارت خارجه امريکا اعلام کرد گزارش آژانس از بازرسي فردو را هرچه باشد، مي پذيرد.به گزارش فارس يان کلي سخنگوي وزارت خارجه ايالات متحده با بيان اينکه گزارشي از اين بازرسي توسط آژانس تهيه شده، افزود؛ متن گزارش شامل هرگونه اطلاعاتي که باشد قابل احترام است.به گزارش فارس، «يان کلي» در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر آنکه چه نتيجه يي از بازرسي سايت هسته يي «فردو» به دست آمد، اعلام کرد؛ من فکر مي کنم گزارش هايي که از اين بازرسي تهيه شده است شامل هرگونه اطلاعاتي که باشد، قابل احترام است. خبرنگاران از کلي درباره اطلاع داشتن وي از متن اين گزارش سوال کردند و وي در پاسخ به آنها اعلام کرد اين گزارش ديروز آماده شده است و هنوز ما را از آن آگاه نکرده اند. سخنگوي وزارت امور خارجه امريکا همچنين تصريح کرد مکالمه تلفني ميان مديران سياسي شش کشور بزرگ جهان صورت گرفته است و «ويليام برنز» معاون وزير امور خارجه امريکا نيز به عنوان نماينده امريکا در اين مکالمه شرکت داشت.
به گفته وي اين مديران درباره اهميت همبستگي گروه 1«5 در رويکرد آنها درباره برنامه هسته يي ايران بحث و مذاکره کردند و همچنين درباره نحوه تدارک دور دوم نشست ژنو گفت وگوهايي انجام دادند اما به طور کلي مساله برگزاري دور دوم نشست موضوع مورد بحث «خاوير سولانا» رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا و مقامات ايراني است اما هنوز تصميمي در اين باره اتخاذ نشده است. وي در پاسخ به اين سوال که امريکا اعلام کرده است اگر ايران به طور کامل با توافقنامه اورانيوم غني شده با درصد غناي پايين موافقت نکند، نشست ديگري برگزار نخواهد شد، اعلام کرد گمان نمي کنم برگزاري دور دوم نشست ژنو ارتباطي به اين موضوع داشته باشد. توافق در آن زمينه در دور اول نشست ژنو که چند هفته پيش برگزار شد، از اهميت ويژه يي برخوردار است اما من فکر نمي کنم ارتباطي ميان دور بعدي نشست با اين توافقنامه وجود داشته باشد. همچنين بي بي سي گزارش داد مذاکره تلفني اعضاي گروه 1«5 با يکديگر به موضوع نياز به اتحاد گروه با هم در اتخاذ رويکردي يکسان نسبت به مساله اتمي ايران اختصاص يافته بود. اعضاي 1«5 متشکل از امريکا، انگليس، فرانسه، آلمان، روسيه و چين است که خاوير سولانا در تلاش است نشست ديگري بين اين گروه و ايران برگزار کند. گروه 1«5 بعد از 18 ماه، اولين ديدار خود را با تهران نهم مهرماه در ژنو انجام داد. همزمان با رايزني تلفني 1«5 با يکديگر، وزيران خارجه اتحاديه اروپا نيز نشستي را درخصوص موضوع هسته يي ايران برگزار کردند. 27 وزير مفاد و مسائل مطرح شده در مذاکرات ژنو را که نهم مهر انجام شد، مورد بررسي قرار دادند. اما در حالي که يک هفته از برگزاري نشست وين مي گذرد و پيش نويس متن توافق ارسال سوخت هسته يي به تهران هفت روزي است که در اختيار پايتخت چهار کشور ايران، امريکا، روسيه و فرانسه قرار گرفته، کميسيون امنيت ملي مجلس ايران از آن بي خبر است. حسن سبحاني نيا نايب رئيس اين کميسيون با اعلام اين مطلب تصريح کرد؛ کميسيون امنيت ملي از جزييات متن پيش نويس موافقتنامه تامين سوخت رآکتور تهران بي اطلاع است.در همين حال رئيس کميسيون امنيت ملي گفت؛ بخشي از سوخت 5/3 درصد غني شده را تحويل کشورهاي طرف توافق بدهيم و وقتي سوخت 20 درصد غني شده را تحويل گرفتيم، 5/3 درصد بعدي را تحويل دهيم، يعني به اين صورت نباشد که همه سوخت خود را يکجا تحويل دهيم. گفتني است؛ بروجردي پيش از اين در گفت وگو با العالم گفته بود، علاقه منديم سوخت 20 درصد غني شده را بخريم، نه اينکه سوخت خودمان را تحويل دهيم.
*****
گرگها یکدیگر را می دَرَند:
وقايع اخير را پيش بيني کرده بودم
وزير کشور مقرب محمود احمدي نژاد که با راي عدم اعتماد مجلس هشتم از حضور در ساختمان فاطمي بازمانده بود و در نهايت محمود احمدي نژاد با حکم مشاورت از وي دلجويي کرد با حضور در غرفه فارس استيضاح خود را استيضاحي سياسي عنوان کرد.
به گزارش فارس علي کردان که به اتهام جعل مدرک با انتقاد شديد اصولگرايان مواجه شد، اصولگرايان ساکن بهارستان را نشانه گرفت و آنان را به بي عدالتي متهم کرد. البته نوک پيکان حملات علي کردان اين بار بيشتر به سمت احمد توکلي «زوم» شد زيرا احمد توکلي که مديريت سايت الف را برعهده دارد شامگاه روزي که احمدي نژاد کردان را به عنوان وزير کشور معرفي کرد و از زحمات سيدمهدي هاشمي تقدير و مدرک تحصيلي علي کردان را مخدوش اعلام کرد و در نهايت مدرک تحصيلي وي جعلي اعلام شد و همين موجب شد وي در مصاحبه يي از احمد توکلي انتقاد کند. وي راي عدم اعتماد مجلس را راي سياسي مطرح کرد و گفت؛ فردي که استيضاح بنده را امضا کرد رسماً به آکسفورد 30 ميليون تومان پول داده و مدرک دکترا دريافت کرده است البته اين فرد ارتباطش با گروهک منافقين همچنان باقي است. اين را بزرگان مجلس مي دانند.
وزير کشور اسبق با تاکيد بر سياسي بودن استيضاح خود گفت؛ من از بزرگان مجلس و افراد استيضاح کننده چند سوال دارم البته رئيس مجلس نيز مي تواند مخاطب من باشد. کسي که رسماً به آکسفورد پول داده و مدرک دکترا گرفته و با گروهک منافقين ارتباط دارد نبايد مشمول مجازات شود. از کسي که رهبري استيضاح من را بر عهده داشت و جزء امضاکنندگان آن بوده، خواسته شود پايان نامه فوق ليسانس خود را ارائه کند. در اين حالت مشخص مي شود که اين پايان نامه متعلق به وي نيست بلکه رونوشتي از کتاب يکي از بزرگان کشور بوده است که به عنوان پايان نامه وي ارائه شده است. فوق ليسانس فردي را که در استيضاح من نقش موثري داشت، مطالبه کنند تا مشخص شود فوق ليسانس وي مورد تاييد وزارت علوم است يا خير؟ وي گفت؛ مجلس شوراي اسلامي اگر در پايگاه عدل و عدالت قرار گرفته است مدارک نمايندگان را مطالبه کند يا زماني که نماينده يي که وارد مجلس مي شود مدرکش را ارائه کند. کردان همچنين سوال ديگر خود را از رئيس مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان مردم اين گونه طرح کرد که چرا در برابر بيوت بزرگان حوزه هاي علميه شلوغ شده است تا مدارک برخي از نمايندگان مورد تاييد قرارگيرد؟ وي در ادامه گفت؛ آيا استفاده از حق ايثارگري در يک موضوع خاص علمي يک بار بايد صورت گيرد يا چند نوبت مي توان از آن استفاده کرد؟ وي در پاسخ به سوالي مبني بر ادعاي پذيرفتن معاونت پارلماني رياست جمهوري گفت؛ برخي رسانه ها به صورت نادرست تنها من را به عنوان کانديداي اين پست معرفي مي کردند اما من از جناب آقاي رئيس جمهور براي پذيرش مسووليت عذرخواهي کردم. کردان در مورد ارتباط با رحيم مشايي اظهار داشت؛ ما بيش از 27 يا 28 سال است يکديگر را مي شناسيم و با هم ارتباط داريم اما در برخي از موارد با يکديگر اختلاف نظر هم داريم چون ارتباط ما نه يک ارتباط حزبي است نه تشکيلاتي و نه يک ارتباط منفعتي بلکه يک ارتباط رفاقتي و دوستي است و بين ما اين ارتباط برقرار است. کردان با بيان اينکه طرح وحدت ملي که اخيراً مطرح شده است، نمي تواند طرح مناسبي باشد، گفت؛ طرح وحدت ملي در کشورهايي اجرايي مي شود که حاکميت آن کشورها توانايي برطرف کردن اختلافات جاري را نداشته باشند. همچنين علي کردان با بيان اينکه تمام وقايع امسال را پيش بيني کرده بود، اظهار داشت؛ سال گذشته در مورخ 27 مهر در همايش ائمه جمعه سخنراني و تمام وقايع يک سال اخير تا يک سال و نيم آينده را پيش بيني کردم. وي درباره انتقاد طيف وسيعي از اصولگرايان نسبت به خود گفت؛ اگر دوستان، رئيس جمهور را قبول دارند بايد به نظر ايشان احترام بگذارند.
*****
حضور سه ميليون دانش آموز بسيجي(..!!؟) در راهپيمايي سراسري
رئيس سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان گفت؛ در خصوص تجمع عده يي فريب خورده در روز 13 آبان که قصد دارند از اين فضاها و ايام الله سوءاستفاده کنند و جنگ رواني دشمن نيز در اين رابطه مدتي است شروع شده، تدابيري انديشيده شده است. به گزارش ايلنا، روز گذشته نشستي مطبوعاتي با حضور سردار محمدصالح جوکار رئيس سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان به منظور تشريح برنامه هاي آن سازمان در هفته بسيج سال جاري برگزار شد. رئيس سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان که از توضيح بيشتر در خصوص اين تدابير خودداري کرد، گفت؛ در اين روز حتماً مشت گره کرده ما به سمت استکبار خواهد بود اما دشمن سعي دارد در عرصه هاي ارزشي ما که نماد مقابله با استکبار است انحراف ايجاد کند که مردم با هوشياري و بصيرت آنها را خنثي خواهند کرد. وي افزود؛ دانش آموزان امروز مي توانند با هر جرياني که بخواهد عليه انقلاب آنها توطئه کند مقابله کنند . در آن روز همگي مشت ها و شعارها در عرصه عملي به سمت امريکايي جنايتکار خواهد بود بنابراين همين باعث مي شود دشمن نتواند کاري از پيش ببرد. سردار جوکار با اشاره به هشتم آبان ماه که سالروز شهادت حسين فهميده و روز تشکيل بسيج دانش آموزي است، گفت؛ ريشه تفکر بسيج دانش آموزي در ايثار و فداکاري هاي دانش آموزان ما در هشت سال دفاع مقدس است که نماد آن نيز شهيد فهميده است. به گزارش آفتاب وي اضافه کرد؛ «ما تاکنون در مدارس راهنمايي و متوسطه واحدهاي مقاومت داشتيم و امسال در شش هزار مدرسه ابتدايي نيز واحدهاي مقاومت دانش آموزي را تشکيل خواهيم داد. اين واحدها وظيفه ترويج فرهنگ بسيجي را خواهند داشت و مسووليت اين امر بر عهده معلمان بسيجي گذاشته شده است.» رئيس سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان کل کشور همچنين با اشاره به اينکه اين سازمان چهار ماموريت اصلي را در دستور کار خود دارد، اظهار کرد؛ «اولين ماموريت سازمان تشکيل و اداره بخشي از بسيج ده ها ميليوني با جذب نيرو از ميان دانش آموزان و فرهنگيان است. امروز 30 درصد از فرهنگيان و معلمان و 60 درصد از دانش آموزان در دوره متوسطه و راهنمايي به عضويت اين سازمان درآمده اند.» سردار جوکار افزود؛ در آخرين روز از هفته بسيج (13 آبان) حضور سازمان يافته سه ميليون دانش آموز در يک راهپيمايي سراسري انجام مي شود.
*****
سياست، اقتصاد ايران را دچار رکود کرد
مشاور محمود احمدي نژاد در بخش نفت و انرژي از حاکم شدن رکود بزرگ بر بخش هاي مختلف اقتصادي کشور به دليل سايه مسائل سياسي بر اقتصاد کشور خبر داد. سيدکاظم وزيري هامانه اولين وزير نفت در دولت نهم و مشاور نفت و انرژي محمود احمدي نژاد در گفت وگو با فارس تاکيد کرد؛ مسائل سياسي سايه افکنده بر اقتصاد کشور در چهار سال گذشته موجب برهم زدن معادلات در افزايش سرمايه گذاري ها در بخش انرژي کشور شد.
کاظم وزيري هامانه که پس از کنار رفتن از سمت وزارت نفت مشاور محمود احمدي نژاد شد و تاکنون نيز اين سمت را عهده دار است در اين گفت وگو درباره گردش سالانه نفت در اقتصاد کشور اظهار کرد؛ سالانه حدود 200 ميليارد دلار گردش مالي صنعت نفت است که عدد بزرگي به شمار مي رود و پتانسيل عظيمي ايجاد کرده که مي توانست در جهت توسعه کشور به کار رود. وي افزود؛ البته اگر مسائل سياسي اعمال نمي شد، اين گردش مالي مي توانست بسياري از کارها را انجام دهد.
وزير اسبق نفت گفت؛ شرکت هاي نفتي پيش از اين براي گرفتن وام و اعتبار در دنيا از بانک مرکزي نيز قوي تر و داراي اعتبار بيشتري بودند و تعامل آنها با موسسات مالي جهان راحت تر از بانک مرکزي بود، اما مسائل سياسي که پيش آمد معادلات را به هم زد و در حال حاضر نمي توان به راحتي منابع خارجي و اعتبار به دست آورد. وزيري هامانه افزود؛ با توجه به اينکه مسائل سياسي سايه افکنده، شرکت هاي نفتي نيز نمي توانند به راحتي وام خارجي دريافت کنند. او در اين گفت وگو صريحاً تاکيد کرد؛ تنها صنعت نفت نيست که به واسطه مسائل سياسي دچار رکود مي شود بلکه ساير بخش هاي صنعتي و اقتصادي در کشور نيز به دليل به هم ريخته شدن معادلات بر اثر فعل و انفعال هاي سياسي گرفتار رکودند و از پتانسيل حداکثري خود استفاده نکردند.
عسلويه کارگاه بزرگ راکد شده
هامانه در اين گفت وگو به وضعيت عسلويه نيز اشاره کرد؛ مکاني که از آن به عنوان تمدن صنعتي کشور ياد مي شد اما در چهار ساله گذشته به دليل ادامه نيافتن سرمايه گذاري ها تبديل به يک کارگاه بزرگ دچار رکود شده است. او در اين باره گفت؛ عسلويه به عنوان کارگاه بزرگ ملي در صنعت گاز بود که بعد از پيدايش مشکلات سياسي آن مجموعه نيز مانند ساير مجموعه ها دچار رکود شد. وي افزود؛ عسلويه شامل دو بخش توسعه گازي و بخش احداث پتروشيمي است که در بخش گازي 10 فاز در حال بهره برداري است که برخي به صورت 100 درصد تمام نشده اما به هرحال 10 فاز در مرحله بهره برداري قرار دارد. او ادامه داد؛ براي کل اين پروژه، 28 فاز طراحي شده که توسعه پيدا کند و براي اين هدف هم به تکنولوژي جديد و سرمايه نياز است.
وي افزود؛ بخش دوم (طرح هاي پتروشيمي) نيز نياز به تامين اعتبار دارد که در حال حاضر اين کار به سختي انجام مي شود. او با اشاره به اينکه بخش پتروشيمي در چهار سال گذشته همواره گرفتار کمبود اعتبار بوده، گفت؛ بسياري از طرح هاي ديگر در بخش پتروشيمي نيز چنين وضعيتي دارند در حالي که صنعت پتروشيمي از اعتبارات دولتي استفاده نمي کند و همه آنچه در آن سرمايه گذاري شده، وام و از بانک هاي خارجي تهيه شده است، اما در حال حاضر با محدوديت ايجادشده دچار رکود و رخوت شده است.
وزيري هامانه افزود؛ با تغييرات قيمت نفت خام و خوراک پالايشگاه ها تعادل قيمت انرژي در دنيا تغيير پيدا کرد، صنعت پتروشيمي در بازپرداخت وام هاي خود دچار مشکل شد و دولت بايد همت کند از ذخيره ارزي و اعتبارات در اختيار در جهت تکميل طرح هاي نيمه تمام استفاده کند. وي با تاکيد براينکه هرچه سريع تر طرح هاي پتروشيمي بايد به ثمر برسد، گفت؛ با تکميل فازهاي عسلويه هم گاز کشور تامين مي شود، هم از ميعانات گازي جهت توليد مواد پتروشيمي استفاده خواهد شد و هم طولاني شدن زمان اجراي طرح ها سرمايه کشور را هدر مي دهد که در جهت اصلاح الگوي مصرف طرح هاي نيمه تمام بايد سريع تر به اتمام برسد.
*****
رفقای کامران دانشجو، به وزارت علوم فراخوانده شدند
سرانجام اخبار نخستين انتصاب هاي وزير جديد در وزارت علوم ديروز منتشر شد و خبرگزاري ها گزارش دادند، تعدادي از ياران نزديک دانشجو از دانشگاه هاي علم و صنعت و دانشگاه تربيت مدرس به وزارت علوم فراخوانده شدند تا وزير را در ايفاي ماموريت هاي خود در دولت دهم ياري کنند.غلامرضا خواجه سروي، حسين نادري منش، حسن زياري و عباس طائب، چهار نفري بودند که ديروز رسماً به عنوان مسوولان جديد معاونت هاي فرهنگي و آموزشي، دانشگاه پيام نور و سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران معرفي شدند. به اين ترتيب با احتساب عليرضا کريميان که چندي پيش به عنوان مديرکل جديد روابط عمومي وزارتخانه معرفي شده بود، مجموعه تغييرات مديران وزارت علوم،تا کنون به پنج نفر رسيد که احتمالن اين تعداد در روزهاي آينده بيشتر از اين هم خواهد شد.
بر اساس گزارش هاي خبري که ديروز به نقل از دفتر وزير منتشر شد، غلامرضا خواجه سروي رسماً به عنوان معاون جديد فرهنگي وزير معرفي شد تا جانشين محمدباقر خرمشاد در وزارت علوم دولت دهم باشد. غلامرضا خواجه سروي در دولت نهم در جايگاه قائم مقام معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و مديرکل دفتر برنامه ريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي وزارت علوم قرار داشت. خواجه سروي معاون جديد فرهنگي و اجتماعي وزير علوم، کارشناسي ارشد علوم سياسي و معارف اسلامي دانشگاه امام صادق را اخذ کرده است. خواجه سروي البته تنها انتصاب در داخل مجموعه وزارت علوم بود و بقيه حکم ها به نام افرادي صادر شد که حداقل در دولت قبلي مسووليتي در داخل وزارتخانه نداشتند. نادري منش که پيش از اين معاون آموزشي دانشگاه تربيت مدرس بوده، براي ايفاي نقشي مشابه در وزارت علوم منصوب شد.
بر اساس احکام صادره، حسن زياري، که پيش از اين مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران و معاون سابق بهبهاني وزير راه - يکي ديگر از علم و صنعتي هاي دولت- بوده است، به عنوان رئيس جديد دانشگاه پيام نور منصوب شد. (علي احمدي و سيدمحمد حسيني -دو رئيس آخر دانشگاه پيام نور - پس از تجربه مدتي کوتاه رياست در اين دانشگاه به مقام وزيري دولت محمود احمدي نژاد رسيدند.) زياري در دومين دوره شوراي شهر تهران هم رئيس کميسيون عمران شوراي پايتخت بود. او عضو هيات علمي گروه عمران دانشگاه علم و صنعت بوده و هست.دانشجو حکمي ديگر هم به نام دکتر عباس طائب منتشر کرد تا قرعه مسووليت سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران در دولت دهم به نام او بيفتد. با اينکه نام رئيس جديد اين سازمان مشابه حسين طائب از مسوولان ارشد سپاه پاسداران است، اما هيچ يک از سايت هاي خبري ديروز درباره نسبت احتمالي خانوادگي اين دو چيزي ننوشتند و به اين بسنده کردند که عباس طائب داراي درجه دکترا در رشته مهندسي شيمي و استاد دانشگاه علم و صنعت بوده و پيش از اين مسووليت هايي چون معاونت وزير علوم، رياست دانشگاه علم و صنعت و رياست هيات مديره و مديرعامل شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي را بر عهده داشته است. پيش از اين عليرضا کريميان، مديرکل روابط عمومي استانداري تهران در دوره زمامداري کامران دانشجو در اين اداره، به عنوان مشاور وزير و مديرکل روابط عمومي وزارت علوم منصوب شده بود. با اين حال با توجه به استعفاي دو معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم و اصرار آنها بر استعفاي خود، احتمالاً در روزهاي آينده تعداد ديگري از افراد مورد اعتماد وزير علوم عهده دار سمت هاي ارشد در اين وزارتخانه خواهند شد.
*****
300 ميليارد تومان يک صفر اضافه داشت
باز هم انتشار يک خبر عجيب و غريب به نقل از "عنتری نژاد" واکنش هایی را به دنبال داشت. اين بار نوبت بحث اختصاص اعتبار 300 ميلياردي به دانشگاه علم و صنعت بود که البته رئيس اين دانشگاه گفت مقصود 30 ميليارد بوده که البته قولي هم براي اختصاص آن داده نشده است.
مهر ديروز گزارش داد وقتي محمود احمدي نژاد در نشست اخير خود با 150 عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت ايران ميزان بودجه مورد نياز براي انجام پروژه هاي مدنظر آنها را 30 ميليارد تومان تخمين زد، در ذهن برخي متبادر شد که او مي خواهد اين بودجه را يک شبه و طي جلسه يي چندساعته به علم و صنعت اختصاص دهد، اما اظهارات رئيس دانشگاه علم و صنعت ايران حاکي از اين است که وی فقط برآورد خود از بودجه مورد نياز براي پروژه هاي مطرح شده در جلسه را عنوان کرده و خبري از 30 ميليارد نيست.
درج گزارش هايي در برخي سايت هاي خبري که انتقاد مي کردند چرا رئيس دولت يک شبه و در جلسه يي دوساعته «300 ميليارد تومان» به پروژه هاي تحقيقاتي دانشگاه علم و صنعت ايران اعطا کرده است، مسوولان اين دانشگاه را به واکنش واداشت. در اطلاعيه يي که پايگاه اطلاع رساني دانشگاه علم و صنعت منتشر کرده، به نقل از جبل عاملي رئيس اين دانشگاه آمده است؛ «همان گونه که مسوولان اين سايت ها اين روزها موضوع آشتي ملي را تبليغ مي کنند، از تنش آفريني در فضاي آرام دانشگاه ها پرهيز کرده و کار مديريت دانشگاه ها را به نخبگان دانشگاهي بسپارند.»
با اين وجود او به اين اطلاعيه بسنده نکرد و ديروز در گفت وگويي ماجراي ديدار علم و صنعتي ها با احمدي نژاد را شرح داد؛ «در جلسه يي که 150 استاد دانشگاه علم و صنعت ايران با ایشان (عنتری نژاد) داشتند تعدادي از استادان به طرح يکسري پروژه هاي تحقيقاتي در سطح ملي و فرادانشگاهي پرداختند. اين پروژه ها در حوزه حمل و نقل ريلي، نانوفناوري، مواد پيشرفته، الکترونيک و... و حوزه هايي بود که استادان احساس مي کردند مي تواند براي کشور مفيد باشد.»
جبل عاملي ادامه داد؛ «استادان از رئيس جمهور خواستار شدند اين پروژه هاي تحقيقاتي در کشور فعال شوند. ایشان نيز در آغاز صحبت هايشان معاون علمي و فناوري رياست جمهوري و وزرايي که در جلسه حاضر بودند را مورد خطاب قرار داده تا از اين پروژه ها حمايت شود و بعد نيز اشاره کردند که به نظر مي رسد اين پروژه ها به 30 ميليارد تومان بودجه نياز داشته باشند.» او اضافه کرد؛ «احتمالاً احمدي نژاد بر اساس يک محاسبه سرانگشتي رقم 30 ميليارد تومان را مطرح کردند اما در اين جلسه اصلاً بحث بر سر رقم نبود بلکه بحث بر سر اين بود که اين پروژه هاي فراملي مي توانند براي کشور مفيد باشند. موردي نهايي نشد زيرا نهايي شدن اعتبار براي يک پروژه بايد در بودجه لحاظ شود و تشريفات خاص خود را دارد.» رئيس دانشگاه علم و صنعت البته تاکيد کرد؛ «ديدار اعضاي هيات علمي دانشگاه علم و صنعت با رئيس جمهوري از رسانه ملي منعکس شده است.»
*****
ايران در رتبه دهم تخريب محيط زيست در دنيا قرار دارد
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان محيط زيست گفت؛ ايران رتبه دهم تخريب محيط زيست در دنيا را دارد.
به گزارش مهر، محمدجواد محمدي زاده افزود؛ متاسفانه در عصر کنوني با تخريب محيط زيست و چالش هاي زياد و مختلفي مواجه هستيم که اين امر موجب سنگين تر شدن وظايف اين سازمان در خصوص نگهداري از اين ميراث به بهترين نحو شده است. وي ضمن توجه به قرار داشتن ايران در رتبه 10 تخريب محيط زيست در دنيا گفت؛ در حفاظت از محيط زيست بايد از مدل هاي کارآمد و مطابق با دين بهره گيري کنيم تا با اجرايي کردن اين مدل ها در مقابله با استکبار جهاني و کشورهاي استعمارگر فاصله را حذف کنيم و ايران را به ظهور برسانيم. محمدي زاده ضمن توجه به پيشرفت علم و فناوري جمعيت را به فزوني خواند و ادامه داد؛ تا 100 سال آينده در کشور شاهد وجود حتي يک درخت نخواهيم بود و اين عامل مي تواند زنگ خطر تلقي شود تا از محيط زيست خوب نگهداري کنيم.
*****
يک ميليون دانش آموز تجديد يا مردود شدند
986 هزار و 294 دانش آموز در کليه پايه هاي تحصيلي در سال 87- 86 تجديد يا مردود شده اند. به گزارش مهر، بر اساس تحقيقي که در دفتر آمار سال تحصيلي 87- 86 وزارت آموزش و پرورش در سال تحصيلي گذشته انجام شده است، 709 هزار و 854 دانش آموز در پايه هاي تحصيلي اول ابتدايي تا اول متوسطه در امتحانات خردادماه تجديد شده اند. بيشترين آمار تجديدي ها با 572 هزار و 123 دانش آموز مربوط به دوره راهنمايي و پس از آن با 89 هزار و 158 هزار دانش آموز مربوط به دوره متوسطه و در آخر نيز با 48 هزار و 573 دانش آموز مربوط به ابتدايي است. همچنين 276 هزار و 440 دانش آموز در سال گذشته مردود شده اند که باز هم بيشترين آنها با 150 هزار و 140 دانش آموز مربوط به دوره راهنمايي و پس از آن 77 هزار و 295 دانش آموز ابتدايي و 49 هزار و پنج دانش آموز متوسطه قرار دارند. بيشترين آمار مردودي ها مربوط در دوره ابتدايي در پايه اول با 31 هزار و 103 دانش آموز و در دوره راهنمايي پايه اول با 76 هزار و 669 دانش آموز است.
*****
نظامیان مسلط در ایران و ترکیه

حدود چهار ماه قبل رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه با ریيس ستاد مشترک ارتش ترکيه در باره گزارش هاي منتشره در مورد طرح محرمانه ارتش براي اقدام عليه حزب حاکم ديدار کرد. طبق برخي گزارش ها، ارتش درصدد به اجرا در آوردن طرحي براي بي ثبات کردن حزب عدالت و توسعه بود. ارتش ترکيه اين مساله را رد کرد و گفت که با هر سربازي که به دموکراسي احترام نگذارد، برخورد خواهد کرد.
اردوغان هم از مقام هاي قضايي عمومي و نظامي خواست تا در باره اين گزارش ها تحقيق کنند. او گفت: "اگر اين اتهامات، نادرست است، به معناي آن است که کسي مي خواهد نهادهاي دولتي را رو در روي هم قرار دهد اما اگر اين اتهامات واقعي است، در آن صورت نگران کننده است". سابقه اما نشان می دهد که ارتش ترکیه در دفاع از ساحت سکولاریسم در این جمهوری اهل تعارف نیست آن چنان که بیش از ده سال قبل تحت فشار، نجم الدین اربکانِ اسلامگرا را از قدرت به زیر کشید.درست در همان روزها و برای دو ماه بعد از آن هم، کنترل امنیت تهران به "سپاه" سپرده شده بود تا اعتراض های بعد از انتخابات بحث برانگیز خرداد ماه را به نفع دولت احمدی نژاد مهار کند. سپاه به رغم توصیه صریح بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی، سال هاست به دلیل آن چه "حفظ ارزش های انقلاب" خوانده می شود وارد منازعات سیاسی شده و بارها قدرت خود را به رخ اصلاح طلبان کشیده. یکی از حامیان جدی محمود احمدی نژاد در هر دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری، نیروهای تحت امر فرماندهی سپاه در بسیج بوده اند. چنین حمایت هایی در طول هشت سال ریاست جمهوری خاتمی نه تنها رخ نداد بلکه گاه تقابل سپاه و دولت آن چنان جدی شد که همگان از آن باخبر شدند.با سفر اردوغان به تهران، اینک دو رییس دولت دو کشور همسایه در حالی کنار هم خواهند نشست که یکی را نیروهای نظامی در خفا آزار می دهند و دیگری را نیروهای نظامی به شکل‌های مختلف، در خفا و آشکار، حمایت می کنند.
مرزهای ایران و ترکیه در منطقه پرمناقشه‌ای مثل خاورمیانه، چهار قرن است که مرزهای صلح است، ولی در دو سوی این مرز، همچنان "پوتین ها" حرف آخر را می زنند.
*****
از میان ایمیل های رسیده
شنبه شب تلفن همراهم را نگاه کردم و شماره ای نا آشنا بر روی صفحه آن بود به شماره ای که افتاده بود زنگ زدم. یک آقای جوانی بود که تا صدای من را شنید. گفت آقای مصطفایی شما هستید. خدا را شکر . من مدتها بود که به دنبال تلفن شما می گشتم و قرار بود به کانون وکلا بروم و تلفن شما را دریافت کنم ولی بر حسب اتفاق در یکی از سایتها تلفن شما را پیدا کردم. من می خواستم شما را ببینم.
دیشب قرار گذاشتم. این جوان که چهره ای بسیار نورانی و دلنشین داشت کیسه ای را که به همراه آورده بود به من داد و گفت من چند روز گذشته ماشینی داشتم و آن را فروختم و مقداری نیز پول نقد در بانک دشتم وقتی شنیدم که شما در حال جمع کردن پول برای کمک به این نوجوانان هستید. تمام پولی را که داشتم به مبلغ ده میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان را آوردم.
او نیم ساعتی در دفتر من بود و با هم صحبت کردیم وقتی گفت که من مدتهاست که فعالیتهای شما را پیگیری می کنم و هر بار که اتفاقی برای این نوجوانان می افتد نمی توانم به راحتی روزگار بگذرانم. هر روز غصه این نوجوانان را می خورم و آرزو می کنم که همه آنها نجات یابند.
این مرد بزرگ از ماجرای بهنود گفت و گفت که چند روز پشت سر هم به خاطر بهنود گریه کردم و اشک ریختم. به پدرم ماجرا را گفتم و ایشان نیز مبلغ دو میلیون تومان پول داد. گفت اگر بتوانم باز هم کمک می کنم.
او من را مات و مبهوت کرده بود. نتوانستم در مقابل جملاتی که به کار می برد. حرفی بزنم. فقط حرفهای او را می شنیدم و به خود می گفتم که این مرد کاری می کند که حتی من هم نمی توانم انجام دهم. او احساس خیلی عجیبی داشت. احساسی که حتی من هم نداشته و بعید می دانم بتوانم داشته باشم. من از این مرد بزرگ و تمام کسانی که برای حفظ حقوق بشر تلاش می کنند سپاسگزارم.
امروز صبح به بانک رفتم و حسابم را چک کردم. حدودسی میلیون تومان (30.000.000) در حسابی که برای نجات جان نوجوانان اختصاص دادم با پولی که این بزرگوار پرداخت کردند واریز شده و امیدوارم این مبلغ به میزانی رسد تا بتوانیم جان افراد را از مرگ نجات دهیم. من مجددا فراخوان را در ذیل درج می نمایم.
در حال حاضر چندین نفر از موکلینم که در کمتر از 18 سال مرتکب جرم شده بودند در انتظار اجرای حکم قصاص نفس هستند آنان نیاز شدید به جمع آوری مبلغی به عنوان دیه دارند که با پرداخت دیه می توان از اولیاءدم رضایت گرفت. اما ذکر نام موکلینم به دلیل ایجاد حساسیت برای خانواده اولیاءدم ممکن نبوده و پس از جمع آوری دیه و اخذ رضایت اعلام خواهد شد.
به همین منظور و اینکه در راستای اخذ رضایت از اولیاءدم، نیاز به وجوهی به صورت نقد است تا بتوان در لحظه گذشت از قصاص به اولیاءدم پرداخت نمود ناچار شدم حسابی به همین منظور افتتاح نمایم تا صرفا صندوقی باشد برای حمایت از کودکان و نجات جان افرادی که در کمتر از 18 سال مرتکب جرم شده اند. ناچار بودنم به این علت است که هیچ انجمن یا نهادی که مورد اطمینانم باشد نیافتم.
وجوه اهدایی خود را به حساب سیبای بانک ملی ایران شعبه میدان سید جمال الدین اسدآبادی تحت شماره 0205327104006 واریز و به دیگر دوستانتان اعلام کنید. شماره کارت سیبا نیز ۶۰۳۷۹۹۱۰۴۳۴۲۹۷۳۱ می باشد که می توانید کارت به کارت نمایید اگر در خارج از کشور اقامت دارید می توانید به صورت گروهی توسط یک شخص مورد اطمینان مبادرت به جمع آوری دیه کرده، و از طریق صرافیها به حساب فوق الذکر واریز کنید.
در صورتی که مبلغی حدود دویست میلیون تومان جمع آوری شود می توان به زودی سه یا چهار نفر از نوجوانان را از مرگ نجات داد.
صمیمانه از اطمینانی که به حقیر می نمایید سپاسگذارم. بدیهی است مبالغ جمع آوری شده و مبالغ پرداختی به اولیاءدم مقتولین در آخر هر ماه محاسبه و در وبلاگ شخصی ام
www.moheg.blogfa.com
منتشر و به نظر گرامیتان خواهد رسید.
با تشکر فراوان
محمد مصطفایی وکیل بسیاری از نوجوانان در معرض اعدام
09121212590
5-88602503 دفتر حقوقی حامیان
*****
ششم آبان ماه؛ روزی برای زندانیان سیاسی
خانواده های زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه ای اعلام نمودند که روز ششم آبان ماه در اعتراض به شرایط بستگان زندانیشان تجمع اعتراضی برگزار خواهند نمود. خانواده های زندانیان از عملکردهای غیرقانونی و فشارهای شدید مراجع قضایی و امنیتی بر خود و بازداشت شدگان شکایت دارند و اعلام کرده اند در اعتراض به این شرایط تجمع اعتراضی را روز 6 آبان برگزار خواهند نمود.
دستگیری های گسترده و فشار بر زندانیان
در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری که منجر به اعتراض صدها هزار نفر در سراسر کشور و خصوصا تهران شد، بیش از چهار هزار نفر دستگیر شدند که دادگاه حدود ۱۰۰ تن از آنها به صورت جمعی برگزار شده است. برخی اعضای حزب مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب، حزب کارگزاران ایران ، جریانات ملی و مذهبی، ادوار تحکیم و مجمع روحانیون مبارز از مهمترین چهره‌های دادگاهی شده حوادث اخیر هستند. در همین حال برخی از زندانیان سیاسی بر اثر فشارهای درون زندان، بیماریهای قبلی و نا مناسب بودن شرایط راهی بیمارستان شدند. در همین حال همچنان بسیاری از این بازداشت شدگان در شرایط بسیار سخت و دسترسی محدود به اطلاعات و اخبار قرار دارند.عبدالله مومنی از جمله زندانیانی است که روزهای متوالی را در سلول انفرادی کوچکی موسوم به قبر سپری کرد و خبرهایی از تلاش نافرجام برای خودکشی وی نیز منتشر شد. همچنین جبهه مشارکت ایران تنها جریان سیاسی است که بیش از۲۰ عضو آن طی چهار ماه گذشته بازداشت شده‌اند. محسن میردامادی، دبیر کل، عبد‌الله رمضان‌زاده، قائم مقام و محسن صفایی فراهانی، سعید شریعتی، شهاب طباطبایی و آذر منصوری از جمله اعضای زندانی جبهه مشارکت هستند. از اعضای بلند‌پایه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی افرادی همچون بهزاد نبوی، تاجزاده و عرب سرخی و ازحزب کارگزاران نیز تعدادی چون عطریانفر، آقایی و خانجانی دستگیر و زندانی شده‌اند.
نامه سرگشاده خطاب به صادق لاریجانی
در اوایل مهرماه همسران شماری از زندانیان سیاسی در نامه ای سرگشاده به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ضمن بر شمردن نقض قوانین جاری در کشور و اعمال فشار بر زندانیان در سلول های انفرادی،خطاب به وی نوشتند: "انتظار داریم پس از گذشت یک ماه از قرار گرفتن در مقام قاضی القضاتی به ما بفرمایید که چرا هیچ مرجع رسمی و قانونی نمی تواند سوال ساده ما را که عزیزانمان به چه جرمی حدود صد روز حبس انفرادی در شرایطی سخت و طاقت فرسا را متحمل می شوند، پاسخ دهد".خانواده زندانیان سیاسی در این نامه تصریح نمودند: "اگر مردم را محرم نمی دانید لااقل این حق را برای ما که عزیزترین هایمان دربندند قائل شوید که از موانعی که شما و همکاران پرهیزگار و باتقوایتان در قوه مستقل قضائیه برای استقرار و حاکمیت قانون و عمل به مرّ قانون با آن مواجهید مطلع شویم. باشد که با انتقال آن به مراجع و بزرگان و دلسوزان نظام، چاره اندیشی شود و هرچه زودتر غائله ای که دنیاطلبان تاریک دل آفریده اند ختم به خیر شود و بیش از این کینه و نفرت در دل مظلومان کاشته نشود که دود ظلم ظالمین عاقبت به چشم خود آنان خواهد رفت."با این حال نامه این خانواده ها همچون نامه های احزاب اصلاح طلب، ادوار تحکیم و خانواده زندانیان کرد بدون پاسخ ماند و تغییری در وضعیت زندانیان سیاسی نیز ایجاد نشد. در همین حال رئیس قوه قضائیه نسبت به برخورد قاطع با عوامل "آشوب های پس از انتخابات" تاکید کرد.
افزایش دامنه فشارها به خانواده زندانیان
پس از صدور نهمین بیانیه اعتراضی توسط خانواده های زندانیان سیاسی و پس از صدور حکم 5 سال حبس برای شهاب الدین طباطبایی ، تارنمای "موج سبز" گزارش نمود جمعی از جوانان و فعالان سیاسی غروب 5 شنبه 30 مهر ماه در کنار خانواده‌وی با خواندن دعای کمیل برای آزادی او دعا خواهند کرد.اما در این شرایط اکثریت شرکت کنندگان در این مراسم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. در میان آنان اسامی بسیاری از همسران و بستگان زندانیان سیاسی به چشم می خورد.فخر السادات محتشمی پور ، همسر مصطفی تاج زاده در گفتگو با تارنمای "پارلمان نیوز" در این مورد تصریح کرد: "متاسفانه بی‌حرمتی زیادی نسبت به حاضران و بخصوص همسران آقایان میردامادی و رمضان‌زاده انجام شده و جای تاسف بسیار است که شاهدیم در یک مراسم دعا مردم عادی، فعالان سیاسی، همسران شهدا و جانبازان و ایثارگران و حتی معلمان قرآن همانند خانم زهرا مجردی و فریده ماشینی که از پژوهگشران قرآنی هستند را بدین صورت دستگیر می‌کنند، در مدت حضور ماموران در خانه با توجه به پیش‌بینی جمعیت کمی که آن‌ها داشتند در فاصله اضافه شدن ون‌های دیگر به ون پیش‌بینی شده حتی اجازه دستشویی رفتن نیز به حاضران داده نشد و بعد همگی با دستبند به ون‌ها منتقل شدند".همچنین پس از این اتفاق خانواده های گروهی از زندانیان سیاسی عصر شنبه 2 آبان در محل برگزاری نمایشگاه مطبوعات حاضر شدند. آن ها در حالی که عکس همسران و بستگان دربندشان را دست داشتند پس از گردهمایی در جلو سالن جشنواره، به همراه گروهی از مردم به بازدید از غرفه های رسانه های اصلاح طلب پرداختند.به گزارش سایت های خبری پیش از حرکت خانواده های زندانیان سیاسی به درون سالن جشنواره، گروهی از مردم با سر دادن شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و همسرایی سرود «یار دبستانی» حمایت خود را از آن ها ابراز کردند.
تجمع ساعت 11 صبح امروز در مقابل دادستانی تهران
خانواده های زندانیان سیاسی ساعت 11 امروز (چهارشنبه) در مقابل دادستانی تهران در خیابان پانزده خرداد تجمع می کنند.
به گزارش موج سبز آزادی، خانواده های زندانیان سیاسی پیش از این با صدور بیانیه ای اعلام کرده بودند که در اعتراض به طولانی شدن مدت بازداشت عزیزانشان و روند کند رسیدگی به پرونده های آنها، همچنین بحرانی تر کردن فضا توسط دولت کودتا که یکی از پیامدهای آن دستگیری گسترده زنان و مردان مومن و متدین در مراسم دعای کمیل برای آزادی زندانیان سیاسی بود، تجمع اعتراض آمیز برگزار خواهند کرد.
خانواده های زندانیان سیاسی در بیانیه خود اعلام کردند که تجمع اعتراض آمیز اولین اقدام آنها در راستای رساندن پیام خود به گوش مسئولان است و در صورتی که توجهی به خواسته های آنها نشود، تحصن، اعتصاب غذای دسته جمعی و شکایت به نهادها و مراجع قانونی و حقوق بشری بین الملی از دیگر اقدامات آنها خواهد بود.
*****
در آستانه ۱۳ آبان؛ صف آرایی ها جدی تر می شود
بلافاصله پس از آنکه راهیپمایی صدها هزار نفره هواداران جنبش سبز در روزایران(موسوم به روزقدس) چهره و رنگ این راهپیمایی حکومتی را تغییر داد، زمزمه ها از 13 آبان برای میعاد بعدی معترضین حکایت کرد. از همین رو شهروندان عادی وطراحان دست به کار شدند و دهها پوستر، کلیپ ، شعار و فراخوان برای این روز تدارک دیدند. ابتدا عده ای می گفتند که در اقدامی ابتکاری سبزها در مقابل سفارت روسیه "مهمترین حامی خارجی" دولت محمود احمدی نژاد گردهم آیند. عده ای هم با یکسری استدلال می گفتند که باید در همان مسیرهای اعلام شده از سوی حاکمیت حضور یابیم تا هم جلوی نمایش های آنها گرفته شود هم اینکه یکبار دیگر قدرت و توان سبزها به رخ آنها کشیده شود. گرچه بعدها مشخص شد که سخن گروه دوم از حمایت بیشتری برخوردار است و قرار است سبزها در مقابل سفارت سابق آمریکا حاضر شوند.
مهره های آمریکا و اسرائیل مجوز بگیرند!
اما به موازات گسترش تبلیغات حامیان جنبش سبز برای حضور در راهپیمایی 13 آبان، جناح حامی دولت نیز به این موضوع واکنش نشان داد. احمد جنتی 25 روز مانده به 13 آبان در نماز جمعه تهران با اعلام نگرانی از حضور سبزها گفت:" عده ای که مهره های دست استکبار هستند برای روز 13 آبان مانند روز قدس نقشه هایی در سر دارند که باید بدانند نقشه شان خنثی می شود." وی افزوده بود :" عده اى که مهره دست دیگران هستند مى خواهند در این روز ماهیت آمریکایى و اسرائیلى خود را نشان دهند."
روح الله حسینیان، از نزدیکان سعید امامی و رئیس فراکسیون "انقلاب اسلامی" در مجلس نیز روز ٢٩ مهر به خبرگزاری ایرنا نگرانی خود از فرا رسیدن 13 آبان پنهان نکرد و گفت: "برای راهپیمایی روز قدس هم تمام رادیوهای خارجی و ضد انقلاب و رسانه های داخلی همسو با این جریان تلاش خود را به کار بردند، اما نتوانستند بیش از چند هزار نفر را جمع کنند و این افراد در مقابل سیل جمعیت حزب اللهی به حساب نیامدند". از سوی دیگر احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی نیز روز دوم آبان خطاب به معترضین گفت که اگر قصد تجمع دارید "مجوزهای لازم" را بگیرید.
تهدید سپاه و نامه محرمانه
اما واکنش جناح حامی دولت به همین میزان نماند. سپاه پاسداران چون همیشه واکنش تندی از خود نشان داد و علی فضلی فرمانده سپاه تهران معترضین را "کانون فتنه" نامید و گفت:" كانون فتنه اعلام كرده كه در روز 13 آبان شیطنت هایي را خواهد داشت در این زمینه نیز باید هوشیار باشیم و غفلت نكنیم." او همچنین تصریح کرد که :" اگر مراقب نباشیم در آینده مشكلات جدي تري را خواهیم داشت." این در حالیست که بخش فرهنگی دولت نیز به شیوه خاص خود وارد عمل شد. معاونت مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال نامه ای که با مهر "خیلی محرمانه" و "فوری" برای مدیران رسانه ها ارسال شده، تاکید کرد: "نظر به اینکه احتمال تحرک گروه های مخالف نظام در آستانه روز 13 آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و منحرف نمودن افکار عمومی از مراسم روز ملی مبارزه با استکبار جهانی وجود دارد ...خواهشمند است از درج هرگونه خبر، عکس و مطلبی که موجب ایجاد تنش در جامعه و بر هم زننده نظم عمومی است جدا خودداری به عمل آید."
دعوت تلویحی کروبی از مردم
انتشار پیام ویدئویی مهدی کروبی و آن بخش از سخنان او که گفته بود " از این پس همچنان در مجامع عمومی مانند راهپیمایی 22 بهمن، عزاداری محرم و گردهمایی هایی از این قبیل مراسم حضور خواهم یافت،" در فضای اینترنت با استقبال و واکنش های فراوانی رو به رو شد. بسیاری از کاربران اینترنت و هواداران جنبش سبز بر این اعتقادند که شیخ اصلاحات در واقع به صورت تلویحی از مردم برای حضور در راهپیمایی روز 13 آبان دعوت به عمل آورده است و خبرحضور خود در این راهپیمایی را نیز اعلام کرده است.
*****
دانشجویان دانشگاه شیراز روز ۱۳ آبان کلاس درس را تحریم خواهند کرد
جمعی از دانشجویان دانشگاه شیراز در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن را در اختیار سایت موج سبز آزادی قرار دادند اعلام کرده‌اند که روز سیزدهم آبان در کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد و به صفوف سبز راهپیمایی خواهند پیوست.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
*
پس از اینکه انتخابات دهمین دورۀ ریاست جمهوری بدل به کودتای سنگدلانه‌ای شد تا رسوائیان، مسند قدرت رها نکنند و تخت زعامت بر سینۀ غرقه به خون ندای مردم ایران زمین بنا کنند بر دانشجو و جنبش دانشجویی ایران خزان نحسی گذشت، خزانی گُل سوز و سبزینه ستیز، قلم شکن و اندیشه کُش.
کودتاچیان دانشگاه را پادگان می‌خواهند و همین است که بر هر اندک شرری در هر دانشگاهی خاکستر وهن می‌پاشند و آتش به خرمن دانش و دانشجو می‌افکنند. حکایت آنچه در این چند ماه بر دانشجو گذشت نه حکایتی است سهل که در این مقال اندک گفتنی باشد، که قصۀ این غصه چنان صعب است که سنگ از شنیدن حدیث آن آب خواهد شد. اما عهد بر آن شد که دانشجویان دست در دست مردم شریف ایران ایام شادکامی و مراسم رسمی خود را که دیری است به تصرف غوغائیان و کودتاچیان در آمده است دوباره به دست خود بگیرند و در آن ایام صدای اعتراض خود را به گوش آدمیان و عالمیان برسانند. گیرم که خون آشام کودتا این حوادث را هم بی آنکه بوی خون از آن بلند کنند رها نکرده و نمی‌کنند. از جملۀ این ایام است سالروز 13 آبان.
ما، دانشجویان سبز دانشگاه شیراز در اعتراض به دولت کودتا و حوادث خون بار پس از انتخابات، روز 13 آبان از حضور در کلاس‌های درس خودداری خواهیم کرد و همراه با اکثریت مردم شریف ایران در راه پیمایی روز 13 آبان صدای اعتراض برخواهیم افراشت و همچنین از خواهران و برادران ایمانی خود در سراسر دانشگاه ها و مدارس کشور دعوت به عمل می آوریم همصدا با مردم شریف ایران با عدم حضور خود در مدارس و دانشگاه ها، علم اعتراض برافرازند.
*****
کاهش سهمیه بنزین همه وسایل نقلیه
سرمایه: رئیس ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور از ارائه پیشنهاد کارشناسی کاهش سهمیه های بنزین همه وسایل نقلیه تا 80 لیتر،به کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهوری خبر داد و گفت: «سهمیه بندی و توزیع بنزین لیتری 100 تومان تا پایان سال ادامه می یابد.» محمد رویانیان در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: «احتمال دارد سهمیه خودروهای سواری شخصی در دوره زمستان با 20 درصد کاهش از 100 لیتر به 80 لیتر در ماه کاهش یابد.» وی افزود: «همچنین پیشنهاد شده است سهمیه های هر نوع وسیله نقلیه عمومی از 10 تا 20 درصد کاهش یابد.» رویانیان با بیان اینکه درباره همه این پیشنهادهای کارشناسی شده در جلسه هفته آینده کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهوری تصمیم گیری می شود، گفت: «تصمیم اتخاذ شده در بخش خودروهای عمومی بلافاصله و در بخش خودروهای شخصی از دوره زمستان اجرایی می شود.» رویانیان همچنین از ارائه پیشنهاد ثابت ماندن سهمیه موتورسیکلت ها خبر داد.
رویانیان گفت: «در شارژ کارت سوخت 4/2 میلیارد لیتر ذخیره سازی صورت می گرفت که در حال حاضر این رقم به 5/1 میلیارد لیتر رسیده و از طرف دیگر فروش بنزین آزاد بیش از دو برابر شده که نشان دهنده آن است که براساس برنامه ریزی های مدیریتی و نرم افزاری صورت گرفته، امسال توانستیم هم مصرف را کاهش داده، هم ذخیره را بیشتر مصرف کرده و هم بنزین قیمت آزاد را بیشتر بفروشیم و هم صنعت خود را مکلف کنیم که به سمت تولید خودروهای کم مصرف حرکت کند.» رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور درباره نرخ بنزین آزاد هم گفت: «در این باره پیشنهاد کارشناسی ما ثابت ماندن نرخ بنزین آزاد یعنی همان لیتری 400 تومان است.» وی در خصوص پیشنهادات مطرح شده برای قیمت بنزین نیز گفت: «ما در حال کارشناسی هستیم چون به تازگی تکلیف لایحه هدفمند کردن یارانه ها روشن شده است و به موازات آن جلسات کارشناسی قیمت گذاری را شروع کرده ایم، در حال حاضر نمی توانیم عددی را اعلام کنیم.» رویانیان گفت: «قیمت 600 تومان بنزین مصوبه طرح هدفمند کردن یارانه ها در طول پنج سال اجرا می شود.»
بازگشت به قانون پس از 9ماه
بر اساس قانون بودجه سال 88 دولت موظف بود بنزین تولید داخل را به نرخ یارانه ای (100 تومان) و بنزین وارداتی را به قیمت تمام شده عرضه کند. در صورت اجرای قانون بودجه سال 88، سهمیه بنزین خودروها تا 80 لیتر در ماه کاهش پیدا می کرد. اما با توجه به در پیش بودن انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، دولت با نادیده گرفتن قانون اقدام به عرضه یارانه ای بنزین وارداتی کرد. اما امروز پس از گذشت هفت ماه از سال رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از ارائه پیشنهاد کاهش سهمیه زمستانی خودروها (پیشنهاد تمکین به قانون ) به کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهوری خبر می دهد.لازم به ذکر است زمانی که در ایام انتخابات اکبر ترکان که آن زمان معاونت برنامه ریزی وزارت نفت را بر عهده داشت از انحراف شدید برنامه توزیع سهمیه بنزین در کشور خبر داد. برخی نهادها بلافاصله به صورت قاطعانه این مساله را تکذیب کردند. رویانیان مسوول ستاد تبصره 13 و نماینده تام الاختیار احمدی نژاد در توزیع بنزین در آن زمان اعلام کرده بود: «مدعیان اختصاص 50 لیتر بنزین قصد تشویش اذهان عمومی را دارند.» و سخنرانی مبسوطی در مورد اینکه با عرضه سهمیه ماهانه 100 لیتر بنزین هیچ تخلفی از بودجه کشور نیز صورت نخواهد گرفت، کرده بود.پنج ماه بعد از این اظهار نظر، رویانیان از ارائه لایحه متمم برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی و سایر منابع به مجلس برای جبران کسری بودجه ناشی از عرضه سهمیه 100 لیتری به خودرو ها خبر داد و کماکان مدعی شد هیچ تخلفی صورت نگرفته ولی باید سه میلیارد دلار برای تداوم روند فعلی سهمیه بندی بنزین مازاد بر مصوبه بودجه اختصاص یابد.این در حالی است که بر اساس بند الحاقی 31 بند الف قانون بودجه سال جاری دولت موظف بود در سال جاری برای عرضه بنزین بیشتر از تولید داخلی به هیچ وجه از یارانه استفاده نکند که با احتساب این امر و با در نظر گرفتن حدود 15میلیارد لیتر تولید بنزین در داخل کشور و در با نظر گرفتن اینکه براساس تغییر و سوآپ داخلی وزارت نفت یعنی استفاده بدهکار از بنزین وارداتی و تعهد به جایگزینی آن با بنزین تولید داخلی یا به عبارتی پیش خور کردن بنزین تولید داخل تا پایان مهرماه بیش از 12 میلیارد لیتر از این تولیدات بنزین مصرف شده و برای پنج ماه باقیمانده سال نیز با روند میانگین مصرف عمومی کشور یعنی روزانه 89/66 میلیون لیتر به 9/8 میلیارد لیتر بنزین دیگر نیاز است که از این مقدار سه میلیارد لیتر آن در داخل کشور تولید خواهد شد و بیش از 9/5 میلیارد لیتر آن نیز باید از خارج وارد شود.با نرخ پایه بنزین تحویلی در خلیج فارس و قیمت های هفته اول آبان ماه مطابق آمار معاونت بین الملل وزارت نفت این میزان واردات بنزین دو میلیارد و 950 میلیون دلار هزینه خواهد داشت که باید از طرق متفاوت با مصوبه بودجه سال 1388 تامین شود.
تحریم و افزایش مصرف چالش های جدید
در حالی که واردات بنزین با کسری بودجه سه میلیارد دلاری مواجه است، تصویب تحریم بنزین ایران در سنای آمریکا و افزایش مصرف داخلی بنزین به نگرانی ها دامن زده است. تحریم فروش بنزین به ایران، آزاد سازی قیمت حامل های انرژی، کاهش سهمیه ها و نبود بودجه واردات بنزین به جدی ترین چالش های دولت بدل شده که با توجه به حساسیت این موضوع در سطح جامعه هرگونه نارسایی در این زمینه با عکس العمل مردم روبه رو خواهد شد. این در حالی است که اگر دولت احمدی نژاد فارغ از ملاحظات سیاسی، قانون را اجرا می کرد و با کاهش سهمیه ها و عرضه بنزین وارداتی با قیمت تمام شده زمینه اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها را نیز فراهم می ساخت، امروز با چنین مشکلاتی روبه رو نبود.افزایش مصرف بنزین همواره یکی از دغدغه های دولت ها بوده و در این مقطع این افزایش می تواند اثرات منفی تری نسبت به گذشته داشته باشد. آمارهای مصرف بنزین در مهرماه نشان می دهد مصرف بنزین و گازوئیل در این ماه نسبت به شهریور و همچنین مهر سال گذشته افزایش یافته است. براین اساس گزارش میزان مصرف بنزین کشور در مهرماه به روزانه معادل 1/69 میلیون لیتر (معادل دو میلیارد و73 میلیون لیتر) رسید که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته افزایش 5/2 درصدی را نشان می دهد که در نوع خود جالب توجه است. این آمار بیانگر این است که مصرف بنزین در مهرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود 50 میلیون و 700 هزار لیتر افزایش داشته است. همچنین میانگین مصرف روزانه بنزین در شهریورماه 62 میلیون لیتر بوده که بیانگر افزایش مصرف 151 میلیون لیتری بنزین در مهرماه بوده است. شاید بتوان این افزایش مصرف بنزین را به بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نسبت داد. البته با توجه به کاهش 322 میلیون لیتری مصرف شهریورماه نسبت به مرداد و همچنین ثبات سهمیه بنزین در فصل پاییز، این افزایش مصرف کمی منطقی به نظر می رسد چرا که مردم چشم انتظار آخرین تصمیم گیری ها در خصوص مصرف سهمیه خود بودند.
قاچاق سوخت انکارناشدنی
از طرفی قاچاق سوخت نیز موضوعی است که اظهار نظرهای متفاوتی درباره آن می شود ولی نکته قابل توجه وجود شبکه گسترده قاچاق سوخت است که از سوی مسوولان نیز تایید شده است. در مورد میزان قاچاق سوخت نظرات متفاوتی وجود دارد و ارقام اعلام شده در اظهارنظرهای مسوولان از 12 تا 45 میلیون لیتر در روز متغیر است. در خصوص نحوه قاچاق سوخت از کشور شیوه های مختلفی به کار گرفته می شود که علاوه بر اشکال سنتی آن مثل حمل با باک اضافی اتوبوس ها و کامیون ها، حمل با قاطر، سواری و وانت بار، انتقال از طریق لنج و لوله کشی به عمق آب ها یا انتقال از طریق رودخانه ها در گالن های پلاستیکی و... از طریق عددسازی و تخلف در جایگاه ها نیز محتمل است. گفته می شود برخی از جایگاه داران به بنزین، گازوئیل اضافه می کنند یا کنتور بنزین را دستکاری می کنند. همچنین برخی از مسوولان بر این باورند که احتمال عددسازی در میزان خرید واقعی و میزان خرید فاکتور شده از خارج از کشور دور از ذهن نیست. در همین رابطه حمیدرضا تقی زاده دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان قاچاق سوخت در کشور را قابل توجه دانسته اما میزان آن را از رقم 40 میلیون لیتر اعلام شده توسط برخی مسوولان کمتر می داند و رقم آن را معادل روزانه 10 تا 12 میلیون لیتر اعلام کرده است.
*****
بيانيه‌ شعبه‌ كرمانشاه سازمان ادوار تحكيم وحدت در اعتراض به صدور احكام سنگين برای فعالان دانشجويی دانشگاه رازی
ادوارنیوز: شعبه‌ كرمانشاه سازمان ادوار تحكيم وحدت در اعتراض به صدور احكام سنگين برای فعالان دانشجويی دانشگاه رازی بیانیه ای صادر کرد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
هم‌زمان با بازگشايی دانشگاه رازی كرمانشاه در پی اعتراضات دانشجويی پس از اعلام نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری كه منجر به تعطيلی كلاس‌ها و تعويق امتحانات پايان ترم شد، با احضار گسترده فعالان دانشجويی اين دانشگاه به كميته‌ی انضباطی و متعاقباً صدور احكام سنگين برای آنان مواجه بوديم. كميته‌ی انضباطی دانشگاه رازی كرمانشاه در اقدامی بی‌سابقه طی چند مرحله، با احضار ده‌ها تن از دانشجويان ضمن مطرح نمودن اتهاماتی نظير "اخلال در نظم و تخريب اموال عمومی دانشگاه" به واسطه‌ی برگزاری تحصن در اعتراض به دفن شهدا در محوطه‌ی آموزشی دانشگاه، شرکت در جلسات انتخاباتی آقایان موسوی و کروبی و سر دادن شعارهای تحریک آمیز، برگزاری تجمع در اعتراض به نتيجه‌ی انتخابات در محوطه‌ی خوابگاه‌ها، اقدام به صدور احكام تعليق در تحصيل، محروميت از خدمات رفاهی، جريمه نقدی و توقيف مدرك پايان تحصيلات برای تعداد زيادی از اين فعالان دانشجويی كرده است.
با وجود رد اتهام عنوان شده از سوی فعالان دانشجويی احضار شده به كميته‌ی انضباطی و انجام دفاعيات و تأكيد بر قانونی بود فعاليت‌های انتخاباتی و مسالمت آميز بودن تجمعات اعتراضی دانشجويان، متأسفانه بسياری از اين احكام در مرحله‌ی تجديد نظر نيز مورد تائيد قرار گرفته و از آغاز ترم جديد تحصيلی در مورد بيش از 80 دانشجو به اجرا گذاشته شده است. دانشجويان محكوم شده تا كنون به اشكال مختلف از قبيل نامه‌ نگاری به رئيس دانشگاه رازی، نمايندگان كرمانشاه در مجلس و امام جمعه كرمانشاه خواهان رسيدگی به وضعيت خود و لغو احكام صادر عليه خود شده‌اند و اعلام كرده‌اند هيچ عمل غيرقانونی مرتكب نشده‌اند كه بخواهند بابتش چنين تاوان سنگينی را بپردازند.
همچنين بسياری از استادن دانشگاه رازی و انجمن اسلامی استادان اين دانشگاه نيز طی نامه‌هايی جداگانه خواستار تجديدنظر در اين احكام سنگين شده‌اند. شعبه كرمانشاه سازمان دانش‌آموختگان ايران به عنوان حزبی كه اكثريت اعضاء آن را فعالان سابق دانشجويی در دانشگاه رازی تشكيل می‌دهند و طی مدت فعاليت خود در كرمانشاه همواره بر ايجاد و حفظ ارتباط با دانشگاه و فعالان دانشجويی تأكيد داشته است ضمن آن‌كه صدور چنين احكام سنگينی برای اين تعداد كثير از دانشجويان را در كل تاريخ اين دانشگاه بی‌سابقه و در رابطه با فعالان دانشجويی دانشگاه‌های ديگر كم‌نظير می‌داند و نسبت به اين اقدام كميته‌ی انضباطی دانشگاه رازی شديداً معترض است. دانشجويان محكوم شده چه در زمان انتخابات و چه پس از آن از حق خود به عنوان يك شهروند و يك دانشجو در انجام فعاليت‌های انتخاباتی ‌به نفع يك كانديدا و پس از آن در اعتراض به تقلب صورت گرفته در انتخابات به صورت قانونی و در شكلی مسالمت آميز استفاده نموده و اين نمی‌تواند مستمسكی برای انتساب اتهام "اخلال در نظم" و محكوم نمودن آن‌ها به محروميت از تحصيل باشد.
سازمان ادوار تحكيم وحدت شعبه كرمانشاه از آن‌جا كه در زمان تبليغات انتخابات با اين فعالان دانشجويی هم‌گام بوده، اينك نيز با پشتيبانی از اين دانشجويان مورد ظلم واقع شده خود را با آنان همراه می‌داند. اين سازمان اقدام كميته‌ی انضباطی دانشگاه رازی را ناشی از برخورد سليقه‌ای مسئولان آن و به قصد انتقام‌جويی از دانشجويان منتقد و معترض می‌داند. از اين رو خواهان مداخله‌ی مستقيم رياست دانشگاه رازی برای پايان بخشيدن به اين وضعيت و تلاش در جهت لغو احكام صادر شده برای دانشجويان و جبران خسارت تحصيلی از آنان می‌باشد.
*****
اردوغان؛ حاضر نيستيم به جز ايران با هيچ کشوري مذاکره کنيم(....!!!؟)
ورود شبانه اردوغان به تهران، بعد از بازگشت از پاکستان و در دوراني که شبکه هاي خبري و رسانه ها در تب و تاب درخواست و پاسخ هاي ايران به کشورهاي غربي هستند، مجموعاً فضايي را ايجاد کرد که دومين سفر اردوغان به تهران با حاشيه هايي همراه باشد؛ حاشيه هايي که با انتشار خبر مذاکرات و موضوعات مطرح شده در آنها، حمايت اردوغان از برنامه هسته يي ايران و... به کلي زير سوال رفتند، اردوغان نخست وزير مسلمان کشور ترکيه که اخيراً نيز مواضع سختي را عليه اسرائيل اتخاذ کرده است، از حضور اسرائيل در رزمايشي جلوگيري کرده است و... از پاکستان به تهران آمد، با هياتي بلندپايه متشکل از وزراي خارجه، انرژي و بازرگاني، 18 نماينده پارلمان، حدود 100 نفر از نمايندگان بخش خصوصي تا به ديدارهاي خصوصي و غيرخصوصي با مقامات ارشد ايراني بپردازد. اردوغان و مقامات ايراني در حالي دور هم نشسته اند که غرب منتظر دريافت پاسخ از ايران است. در حالي که برخي خبرگزاري ها در کشور محور اين گفت وگو ها را بيشتر مسائل اقتصادي ارزيابي مي کردند اما پيش از اين اظهار نظرهاي اردوغان مبني بر تمايلش براي مذاکره در خصوص مساله هسته يي مطرح شده بود. البته اردوغان تاکيد کرده بود نقش او «واسطه بين ايران و غرب» نخواهد بود. ترکيه همواره در بين کشورهاي همسايه ايران، مواضعي را همسو با مواضع جمهوري اسلامي ايران اتخاذ کرده است. در برابر تحريم ها تا آنجا که مي شده ترکيه از خود مقاومت نشان داده است و به نظر مي رسد موضعي مشابه ايران در برابر اسرائيل دارد. ترکيه که خود نيز درصدد دستيابي به انرژي هسته يي است، همواره از حق ايران براي برخورداري از فناوري صلح آميز هسته يي دفاع کرده است.
همچنين تمايل ترک ها به سرمايه گذاري در حوزه هاي نفتي ايران نيز مورد توجه است و نبايد فراموش کرد که ترکيه مي تواند واسطه انتقال گاز ايران به اروپا باشد.اما برخي محافل خبري نيز در کنار تمامي اين گمانه زني ها، به اظهار نظرهاي برخي مقامات اروپايي و ارتباط آن با سفر اردوغان به تهران مي پردازند.
از طرف ديگر ادامه برنامه سفرهاي آقاي اردوغان که قرار بود پس از پاکستان و ايران به امريکا سفر کند (سفري که به خاطر حضور در جشن ملي اين کشور لغو شد) نيز دستمايه اين تحليل ها شده بود. رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در جريان سفرش به ايران، ديروز با محمود احمدي نژاد ديدارکرد. محمود احمدي نژاد پس از اين ديدار گفت؛ ايران و ترکيه دو ملت برادر و داراي منافع و تهديدات مشترک هستند که اگر با هم باشند مي توانند بر همه تهديدات غلبه کرده و از فرصت ها به نفع ملت هاي خود استفاده کنند. در اين ديدار محمود احمدي نژاد پس از قدرداني از موضع نخست وزير ترکيه در قبال رژيم صهيونيستي گفت؛ بدون ترديد اگر عدالت نباشد مسائل و مشکلات حل نخواهد شد، وقتي يک رژيم غيرقانوني سلاح هاي اتمي دارد، نمي توان از حق ديگران براي داشتن انرژي صلح آميز هسته يي ممانعت کرد.
رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه نيز در اين ديدار خواستار گسترش و تحکيم هر چه بيشتر روابط و مناسبات دوجانبه و منطقه يي ايران و ترکيه شد و اظهار داشت؛ ترکيه مصمم است روابط برادرانه خود را با ايران هر چه بيشتر گسترش دهد.
نخست وزير ترکيه همچنين با حمايت از حق مسلم ایران در زمينه انرژي صلح آميز هسته يي تصريح کرد؛ کساني که مدعي خلع سلاح هسته يي در جهان هستند بايد خلع سلاح را ابتدا از کشور خودشان شروع کنند. وي همچنين با حمايت از حضور ايران در اجلاس نابوکو گفت؛ معتقدم نابوکو دير يا زود به اهميت حضور جمهوري اسلامي ايران پي خواهد برد و ما نيز در نشست ها ضرورت اين نياز را به اعضا منتقل مي کنيم.
در اوايل تابستان نخست وزيران بلغارستان، روماني، مجارستان و اتريش به همراه آقاي اردوغان در اجلاسي موسوم به نابوکو، توافقنامه يي را در آنکارا امضا کرده بودند که با همکاري آنها خط لوله يي ساخته مي شود که گاز درياي خزر و خاورميانه را به اروپا منتقل مي کند. در اين ديدار از ايران که از کشورهاي حاشيه درياي خزر است دعوت به عمل نيامده بود. پيش از مذاکره اردوغان و احمدي نژاد، مذاکرات مشترک مقامات ايراني و ترکيه يي با حضور معاون اول احمدي نژاد و نخست وزير ترکيه صبح ديروز برگزار شده بود. محمدرضا رحيمي و رجب طيب اردوغان قبل از مذاکرات علني خود، به طور خصوصي با هم گفت وگو کرده بودند.
رحيمي در اين ديدار با اشاره به اينکه احمدي نژاد و دولت ايران اعتقاد دارند در گسترش با روابط کشور دوست و برادر ترکيه هيچ محدوديتي وجود ندارد، خاطرنشان کرد؛ ايران و ترکيه دو کشور دوست و همسايه هستند و اسلام قلوب دو ملت را به عنوان برادر به هم گره زده است.
رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه نيز در اين ديدار با تبريک انتصاب رحيمي و آرزوي موفقيت براي وي اظهار داشت؛ ايران و ترکيه بايد در کنار هم مواضع مشترک خود را در موضوعات منطقه يي و بين المللي مستحکم کنند و براي گسترش روابط دوجانبه نيز رفت و آمدها بايد افزايش داد. وي با بيان اينکه مواضع مشترک دو کشور استکبارستيزي و عدم تفاهم با ظالمان و زورگويان است، خاطرنشان کرد؛ ما به عنوان دوست در همه محافل بين المللي از حقوق ملت ايران دفاع مي کنيم و حاضر نيستيم غير از اين با هيچ کشوري مذاکره کنيم.
گفتني است نيروهاي نظامي و سياسي ايران در کنار ترکيه، مواضع مشترکي را نسبت به جدايي طلبان کرد مستقر در شمال عراق و جنوب ترکيه (موسوم به پ پ ک) ناظر بر محکوميت اقدامات اين گروهک و لزوم برخورد با آن اتخاذ کرده اند.
رجب طيب اردوغان پيش از سفر به ايران در ضيافت شامي که يوسف رضا گيلاني نخست وزير پاکستان به افتخار وي ترتيب داده بود، با تاکيد بر اينکه هم پاکستان و هم ترکيه روزهاي سختي را پشت سر مي گذارند، خواستار توسعه روابط نظامي و سياسي دو کشور شده بود. پس از پاکستان اردوغان به تهران آمد و مورد استقبال منوچهر متکي وزير خارجه، غضنفري وزير بازرگاني، ميرکاظمي وزير نفت، آقامحمدي معاون اقتصادي معاون اول احمدي نژاد، اسدالله بادامچيان نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، محمدزاده رئيس دفتر معاون اول احمدي نژاد و تعدادي ديگر از مسوولان قرار گرفت. ترکيه در سال هاي اخير به تکاپو افتاده تا به يکي از قدرت هاي اقتصادي منطقه تبديل شود. همچنين اخيراً اين کشور براي ايفاي نقش در منطقه تلاش مي کند که يکي از آنها ميانجيگري بين عراق و سوريه باشد.
*****
القاعده مسووليت انفجارهاي بغداد را به عهده گرفت
گروه موسوم به دولت اسلامي عراق از گروه هاي وابسته به تشکيلات القاعده در بيانيه يي مسووليت حملات تروريستي روز يکشنبه در عراق را که به کشته و زخمي شدن نزديک به 800 عراقي منجر شده است، برعهده گرفت. اين گروه در بيانيه يي که در يک سايت اينترنتي ويژه گروه هاي افراطي منتشر شد، اعلام کرد عمليات تروريستي در نزديکي وزارت دادگستري و شوراي استانداري بغداد را انجام داده است. اين در حالي است که نيروهاي امنيتي عراق در پي انفجارهاي مذکور در بغداد به حالت آماده باش درآمده اند.
محمد العسگري سخنگوي وزارت دفاع عراق نيز در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه اظهار داشت؛ بر اساس تحقيقات به عمل آمده هويت عاملان حمله تروريستي روز يکشنبه در نزديکي وزارت کشور و شوراي استانداري عراق در بغداد کشف شده است. وي عنوان کرد؛ عاملان اين جنايت از عناصر تشکيلات القاعده و حزب بعث منحل شده عراق هستند و مواد منفجره را از يکي از کشورهاي همجوار عراق وارد کرده اند. محمد العسگري اظهار داشت؛ نيروهاي امنيتي عراق در تلاش جهت دستگيري کساني هستند که به عنوان عاملان اين انفجارها شناسايي شده اند. العسگري همچنين عنوان کرد؛ مواد منفجره يي که در حمله روز يکشنبه استفاده شده مشابه همان موادي است که در حمله چهارشنبه خونين در 19 آگوست استفاده شده بود.
کمال الساعدي يکي از نمايندگان شيعه عراق نيز گفت؛ شکي نيست که تشکيلات القاعده يا حزب بعث مسوول اين حملات تروريستي هستند. اين در حالي است که هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق نيز با رد اتهام سوريه به دست داشتن در ترورهاي اخير از جامعه بين الملل خواست فرستاده ويژه بين المللي را جهت ارزيابي حجم مداخله جويي هاي خارجي در عراق به اين کشور اعزام کند. وي عنوان کرد؛ خشونت هاي خونين روز يکشنبه در عراق ثابت کرد اين کشور براي دفاع از خود در قبال حملات تروريستي نيازمند کمک هاي جامعه بين الملل است. اين اظهارات در حالي بيان مي شود که رئيس پارلمان عراق از دستيابي رهبران عراقي به يک ساختار توافقي درخصوص قانون انتخابات اين کشور خبر مي دهد.
اياد سامرايي رئيس پارلمان عراق در کنفرانس مطبوعاتي پس از ديدار با جلال طالباني رئيس جمهور و نوري المالکي نخست وزير اين کشور اظهار داشت؛ رهبران عراقي توانستند پس از مدت ها اختلاف نظر بين احزاب سياسي درخصوص قانون انتخابات عراق به يک راهکار توافقي در اين خصوص دست يابند.
*****
لايحه هدفمند کردن يارانه ها جرم خيز است
حسن سبحاني نماينده مجلس در ادوار گذشته در نامه يي به رئيس قوه قضائيه با بر شمردن آثار منفي لايحه هدفمند کردن يارانه از منظر اجتماعي پيش بيني کرد اين لايحه سبب بروز جرم خيزي شود. او در نامه خود به آملي لاريجاني هشدار داد؛ اجراي لايحه هدفمند کردن يارانه ها اقتصاد ايران را به رکودي بسيار عميق تر از آنچه هست فرو مي برد و ميل به سرمايه گذاري را به خاطر تورم ناشي از، هم فشار هزينه و هم فشار تقاضا، به کاهشي اساسي تهديد مي کند و هزينه هاي دولت را به ضرورت جبران کاهش ارزش دريافتي هاي کارکنان و همچنين هزينه هاي عمراني آنقدر افزايش مي دهد که قطع وابستگي هزينه هاي جاري به درآمدهاي نفتي همچنان جزء روياها و آرزوهاي ملت ايران باقي خواهد ماند و در عين حال به جهت حقوق بگير دولت شدن بيش از نيمي از مردم ايران، از طريق دريافت يارانه نقدي مستقيم، فقر و وابستگي به نظام بوروکراتيک کشور حتي به ايجاد طبقات نيازمند مطالبه کننده يي مي انجامد که آثار زيانبار وجودي آن بر صاحبان تفکر و تامل مستور نيست.
او در بخش ديگري از نامه خود نوشت؛ کساني در زمان ها و مکان هاي مختلف کره ارض بوده اند که استمرار حاکميت خود را در فقير بودن هرچه بيشتر مردم و نيازمند نگه داشتن آنان به تحف و هدايا و پرداختي هاي دولتي جست وجو کرده اند. او ادامه داد؛ پرسش اين است که آيا آنها اقداماتي جز اتخاذ سياست هايي مي کرده اند که نتيجه آنها، سلب هر نوع فرصت و امکان رشد و سرمايه گذاري و روي پاي خود ايستادن و مفتخر به سربلندي در قبال ديگران و اطاعت و بندگي در قبال خداوند باشد؟
سبحاني در بخش پاياني نامه خود تاکيد کرد؛ اينجانب از هم اکنون صحنه هاي محاکمه انسان هاي شريف بسياري را مي بينم که متاثر از اجراي اين قانون گرفتار پيامدهاي رکود، تورم، بيکاري، ازهم پاشيدگي خانواده ها، عدم امکان و فرصت رسيدگي به تربيت فرزندان، سوء رفتارهاي فردي و اجتماعي و... شده و بعضاً در هيئت «مجرمان» تن به قضاوت هايي داده اند که بر آن است آنان را تاديب و از وقوع جرم هاي بعدي پيشگيري نمايد و قضات محترمي را مي بينيم که هرچند در محضر داد گاه، مجرمان متاثر از آثار منحوس تورم و بيکاري و فقر را محاکمه مي نمايند، ليکن در باطن، قضاوت خويش را ناظر بر محاکمه تصميم گيرندگان اجرايي و تقنيني قانون «هدفمند کردن يارانه ها» مي يابند که امروز در فضاي يکدست دولت و مجلس به پشتوانه سکوت بسيار معني دار رسانه ملي توام با خودسانسوري اقتصاددانان در بررسي و نقد آن، با تلقي «جراحي» بزرگ به پيش مي تازند. اما افسوس که حکم دادگاه در تعيين مصاديق مقصر، انعطاف پذير نيست و بر همين اساس از حضرتعالي براي جلوگيري از وقوع چنين خطري که حتي احتمال کم تحقق آن هم مي تواند با عنايت به قلمرو نفوذ آن و به خصوص شرايط «سرمايه اجتماعي» کشور که شرط لازم تحقق ظفرمند چنين اقداماتي است، آسيب رسان و خطير باشد استمداد مي طلبم و اميدوارم با تحقق پيشگيري اينچنيني، دفاع نظام مند قوه قضائيه از حقوق فردي و اجتماعي، هر نوع تضعيف و رخوت در ارکان نظام سياسي را از موضوعيت تهي کند.
چهار پيش شرط حذف يارانه
فرشاد مومني اقتصاددان و استاد دانشگاه نيز در گفت وگويي با ايلنا گفت؛ هزينه هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و حتي امنيتي حذف يارانه ها موجب شده بانک جهاني نيز روي اين موضوع حساس شود و داشتن چهار شرط لازم را براي اجراي اين بسته ضروري ارزيابي کند. استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي در قله قرار داشتن عملکرد نظام اقتصاد ملي، پايين بودن تورم، رکود و بيکاري، کارآمدي نظام تامين اجتماعي و داشتن محبوب ترين دولت را از شرايط چهارگانه بانک جهاني براي اجراي بسته تعديل ساختاري برشمرد. اقتصاددانان مستقل هرچه به زمان اجراي لايحه هدفمند کردن يارانه ها نزديک تر مي شويم، هشدارهاي جدي تري نسبت به عواقب خطرناک اين طرح در عرصه اجتماعي مي دهند.
*****
3 سال حبس تعزیزی برای ایمان سهراب پور
خبرگزاری حکومتی فارس: وكيل مدافع یکی از متهمان حوادث پس از انتخابات از صدور حكم قضائي درباره موكل خود خبر داد.
عليرضا جعفريان وكيل مدافع ايمان سهراب‌پور از متهمان حوادث پس از انتخابات گفت: دادگاه حكم سه سال حبس قطعي براي موكل بنده صادر كرده است.
وكيل مدافع سهراب‌پور تصريح كرد: طبق قانون 20 روز براي اعتراض نسبت به حكم صادره وقت داريم كه در خصوص حكم صادره اعتراض هم خواهيم كرد.
وي در ادامه افزود: اقدام عليه امنيت كشور از طريق اجتماع و تباني به قصد برهم زدن امنيت عمومي، فعاليت تبليغي عليه نظام اسلامي از طريق شركت در تجمعات غيرقانوني، ايجاد شبهه جعل در نتيجه انتخابات، سلب اعتماد عمومي نسبت به حاكميت و مراجع رسمي كشور، اخلال در نظم عمومي از طريق بلوا و آشوب و حركات غيرمتعارف، ايجاد ترس و وحشت در جامعه، پخش سي دي و اعلاميه تحريك‌آميز بين تجمع‌كنندگان و اغتشاشگران از جمله اتهامات سهراب‌پور است.
وي كه وكالت هدايت آقايي از ديگر متهمان اين پرونده را نیز بر عهده دارد با اشاره به حكم وي خاطر نشان كرد: دادگاه تنها در خصوص اتهاماتي مانند اقدام عليه امنيت كشور، تبليغ عليه نظام و اخلال در نظم عمومي و تحريك و تشويق مردم به شورش حكم صادر كرده لذا در خصوص باقيمانده اتهامات آقايي در آينده تصميم‌گيري خواهد كرد.
*****
زیدآبادی در تماس تلفنی با همسرش:‌ همچنان در انفرادی هستم
ادوارنیوز: احمد زیدآبادی دبیرکل سازمان دانش آموختگان پس از 45 روز بی‌خبری مطلق صبح امروز موفق به برقراری تماس کوتاه تلفنی با همسرش شد.
به گفته خانم مهدیه محمدی، در این مکالمه تلفنی که کمتر از دو دقیقه به طول انجامیده، احمد زیدآبادی وضعیت جسمانی خود را خوب توصیف کرده اما تاکید کرده است که همچنان پس از قریب به 4ماه و نیم در انفرادی به سر می‌برد. وی همچنین اظهار کرده است که به او وعده داده شده هفته آینده با خانواده‌اش ملاقات کند.
خانم محمدی در رابطه با آخرین وضعیت همسرش به تناقضات موجود در اظهارات دادستان و بازجوی پرونده اشاره کرد و گفت:‌ "درحالی که آقای دادستان بارها در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که همه زندانیان را از انفرادی خارج کرده‌اند همسر من اکنون حدود نزدیک به چهار ماه و نیم است که در انفرادی به سر می‌برد".
وی افزود:‌ "از سوی دیگر امروز بار دیگر از دفتر دادستانی به من گفتند که می‌توانم همین امروز با همسرم ملاقات کنم که این مساله بار دیگر با مخالفت بازجو روبرو شد".
مهدیه محمدی ادامه داد: "همچنین در تناقض دیگری یک روز پس از اظهارات دادستان مبنی بر اینکه پرونده آقای زیدآبادی در مرحله تحقیقات مقدماتی است، امروز آقای حیدری فرد دادیار دادستانی تهران به وکیل پرونده آقای زیدآبادی اعلام کرده که پرونده ایشان به دادگاه ارسال شده و منتظر ارجاع به یکی از سعب دادگاه می‌باشد".
*****
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده ده ها تن از خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل دادستانی تهران با در دست داشتن پلاکارد دست به تجمع اعتراضی زدند.از ساعت 11:00 ده ها تن از خانواده زندانیان سیاسی در مقابل دادستانی تهران دست به تجمع اعتراضی زدند و لحظه به لحظه بر تعداد خانواده افزوده می شود.خانواده های زندانیان سیاسی در اعتراض به ادامه بازداشت و بلاتکلیفی بودن و همچنین ادامه یافتن بازداشتها دست به این تجمع اعتراضی زدند.خانواده های زندانیان سیاسی در بیانیه خود تاکید کردند که در صورت ادامه یافتن بازداشت عزیزانشان اقدام به تحصن و حتی اعتصاب غذا خواهند زد.خانواده های زندانیان سیاسی با در دست داشتن پلاکاردهای که بر روی آنها نوشته شده است: دادگاه فرمایشی ملغا باید گردد/ زندانی سیاسی آزاد باید گردد و همچنین اسامی عزیزانشان که خواهان آزادی آنها هستند به اعتراضات خود ادامه میدهندهمچنین تعداد از فعالین زنان وخبرنگاران به حمایت از خانواده ها به جمع آنها پیوستند که از جملۀ آنها خانم ژیلا بنی یعقوب و مهسا امرآبادی می باشند. تعداد زیادی از مردم رهگذار به آنها پیوستند و همچنین تعداد زیادی از مردم در گوشه ای دیگر تجمع کرده اند.نیروهای سرکوبگر ولی فقیه به دادستانی گسیل شده اند و چند ماشین از نیروی انتظامی در حال گشت زدن هستند و همچنین تعداد زیادی موتور سوار لباس شخصی در حا دور زدن هستند.
*****
بیانیه عفو بین الملل در خصوص وضعیت نگران کننده دکتر محمد ملکی
عفو بین الملل می گوید، مقامات ایرانی باید پژوهشگر 76 ساله ای را که 41 روز است، ظاهرا به خاطر انتقاد مسالمت آمیز از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بدون ارتباط با بیرون در بازداشت مانده است، آزاد کنند.
این سازمان همچنین نگرانی شدید خود را در باره وضعیت سلامتی دکتر محمد ملکی ابراز کرد و گفت از این نگران است که جان او در خطر باشد زیرا دکتر ملکی از بیماری های جدی رنج می برد. محمد ملکی، رئیس سابق دانشگاه تهران، از زمان دستگیری در آگوست بدون تفهیم اتهام در زندان اوین تهران در بازداشت بوده است. حکم بازداشت موقت او در روز 22 اکتبر تمدید شد، گرچه او امکان اعتراض به آن را نیافت و دلیلی نیز برای تمدید آن ارائه نشد.
مامورانی که دکتر محمد ملکی را دستگیر کردند به همسر او قدسی میر معز گفتند که از او به خاطر دامن زدن به ناآرامی ها و به ادعای آنها ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران، یکی از گروه های ممنوعه مخالف، تحقیق می شود.
بسیاری از دستگیرشدگان پس از انتخابات با اتهام های مشابهی از سوی مقامات روبرو بوده اند. خانواده دکتر ملکی تاکید کرده اند که او به هیچ حزب سیاسی وابسته نیست و در انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز 22 خرداد رای نداده است.
او از روش برگزاری انتخابات انتقاد کرده، اما علنا در باره هیچ یک از چهار نامزد انتخاباتی اظهار نظری نکرده بود.
عفو بین الملل می گوید که او را یک زندانی وجدانی می داند که صرفا به خاطر ابراز مسالمت آمیز نظریاتش در بازداشت به سر می برد.
دکتر محمد ملکی پیش از بازداشت به خاطر سرطان پروستات تحت مداوای منظم قرار داشت ولی در بازداشت این مداوا از او دریغ شده است.
همسر او، قدسی میرمعز، در مصاحبه ای با یک ایستگاه رادیویی آلمانی در روز 23 اکتبر ابراز نگرانی کرد که وضع سلامتی او ممکن است به وخامت گراییده باشد.
خانواده و وکیل او یک بار در روز 14 سپتامبر اجازه ملاقات با او را یافتند. قدسی میرمعز بعدا گفت: «من متوجه شدم ضعیت جسمی دکتر رو به وخامت گذاشته و دست ها و پاهایش به طور مداوم می لرزد و توان اینکه خودش را سرپا نگهدارد ندارد.» او همچنین گفت که دکتر ملکی شکایت کرده که «به شدت درد دارد و از نوسان شدید قلب و افت فشار و سوزش ادرار رنج می برد.»
عفو بین الملل از مقامات ایرانی خواسته است که فورا هرگونه مراقبت پزشکی لازم، از جمله در صورت لزوم مراقبت های پزشکی در خارج از زندان را در اختیار دکتر ملکی بگذارند.
این سازمان ضمنا از مقامات خواسته که به فوریت در باره وضعیت سلامتی دکتر ملکی توضیح دهند و فورا به خانواده و وکیلش اجازه ملاقات های منظم با او را بدهند.
*****
فیلترینگ صد در صد قانونی شد ...!!!
خبرگزاری حکومتی مهر: معاون مبارزه با جرائم رایانه ای پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه پس از هشت سال قانون جرائم رایانه ای تصویب شد، گفت: طبق قانون دادستان کل کشور موظف شده است لیستهایی را تهیه و از کانالهایی که لازم است ابلاغ کند تا این محتوا فیلتر یا مسدود شوند.
سرهنگ مهرداد امیدی سه شنبه شب در اولین گردهمایی فعالان حوزه میزبانی وب، ثبت دامنه و مراکز داده ها با بیان اینکه تدوین قانون جرائم رایانه ای از سال 80 آغاز شد، گفت: این قانون پس از هشت سال در مرداد ماه سال جاری تصویب شد. این قانون بایدها و نبایدهایی را اعمال کرده است که شامل افراد حقیقی و حقوقی می شود.
وی ادامه داد: این قانون طبق مواد 21، 23 و 32 برای اشخاصی که خدمات وب را در قالب خدمات میزبانی و دسترسی ارائه می کنند پیش بینی هایی را در نظر گرفته است. ماده 21 قانون جرائم رایانه ای صراحتا به بحث محتوا اشاره دارد. پیش از این در این مورد ساز و کار قانونی وجود نداشت ولی در این قانون دیده شده است. بر این اساس دادستان کل کشور موظف شده است لیستهایی را تهیه و از کانالهایی که لازم است ابلاغ کند که این محتوا فیلتر یا دسترسی به آن محدود یا مسدود شود.
*****
در بند امنیتی زندان اوین چه می گذرد؟
گفتگو با برخی زندانیان آزاد شده
زندان اوین از روز 22 خرداد تا کنون پذیرای بسیاری از فعالان سیاسی ، مطبوعاتی، مدنی و مردمی بوده که در اعتراض به کودتای انتخاباتی بازداشت شده اند.اکثر قریب به اتفاق این بازداشت شده ها در بندهای امنیتی زندان اوین نگهداری می شوند، هر چند تعدادی از این زندانیان آزاد شده اند اما خیل عظیمی هنوز در این بندهای 2 الف سپاه، 209 و 240 زندان اوین که سه بند امنیتی این زندان هستند به سر می برند. "روز" در گفتگو با برخی از کسانی که از این بندها آزاد شده اند و همچنین مصاحبه با علی اکبر موسوی خوئینی ها نماینده مجلس ششم، که در زمان مسوولیت خود از زندان های مختلف کشور بازرسی کرده، به بررسی وضعیت سه بند امنیتی فوق پرداخته است.
شکنجه های طاقت فرسا در بند 2 الف سپاه
بند 2 الف سپاه یکی از مخوف ترین بازداشتگاههای جمهوری اسلامی است. بندی که بعد از پی گیری های نمایندگان مجلس ششم و بستن بازداشتگاه عشرت آباد سپاه ایجاد شده است. اکثر زندانیان سیاسی و مطبوعاتی که بعد از انتخابات 22 خرداد بازداشت شده اند در این بند زندانی هستند. یکی از این زندانیان که به تازگی از این بند آزاد شده است، در گفتگو با "روز" از عد م نظارت بر این بند و نوع بازجویی ها و شکنجه های رایج در این بند سخن گفته است. این مصاحبه شونده با بیان اینکه در بند 2 الف سپاه ، هیچ زندانی اسم ندارد و فقط با کد شناخته می شود می گوید: بازجویی ها در این بند واقعا قرون وسطایی است به طوریکه بازجو ها نه آموزش بازجویی دیده اند و نه اصول بازجویی را می شناسند و هیچ اطلاعاتی هم از بازداشت شدگان ندارند و سعی می کنند با اعمال فشارهای غیرقانونی از خود زندانی اطلاعات بگیرند.
وی مبنای اطلاعات بازجویان بند 2 الف سپاه را تحقیقات محلی درباره افراد بازداشت شده ذکر کرده و می افزاید: در مورد همه ما به محل زندگی مان مراجعه کرده و سوالاتی پرسیده بودند و بر مبنای همین اطلاعات ، اقد ام به بازجویی میکردند. وی تصریح می کند: در بند 2 الف سپاه، همه بازداشت شدگان را به چشم دشمن نظام نگاه می کنند و واقعا تصورشان این است که همه ما دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی هستیم. این مصاحبه شونده درباره نوع بازجویی ها می گوید: یکباره نصف شب ها داخل سلول می ریزند و با کتک و لگد بیدارمان کرده و به اتاق بازجویی می بردند / به شدت مورد ضرب و شتم قرار میدهند، با کابل میزنند و فحش های رکیک میدهند و فحاشی می کنند و بیشتر تکیه شان در بازجویی ها بر مسائل اخلاقی است و اعترافاتی که می گیرند را تهدید می کنند که ایت اعترافات غیر اخلاقی را بر روی اینترنت می گذاریم و پخش می کنیم و خانواده ات را از هم می پاشیم. یا اینکه خانواده ات را می کشیم و یا بازداشت می کنیم و همین جا می آوریم.
وی می افزاید: آلبوم های عکس خانوادگی و فیلم های خانواد گی را ضبط کرده اند و تماشا م یکنند و به یکباره وسط بازجویی عکسی یا تیکه ای از فیلم خانوده گی را نشان میدهند و در مورد آن توضیحات میخواهند. در کل به شدت با شخصیت و روح و روان افراد بازی می کنند. او با اشاره به وضعیت غیر قابل تجمل بهداشتی این بند می گوید: پتوها به شدت بوی ادرار میدهند و از سوی دیگر قوطی هایی که برای آب خوردن داده اند به شدت آلوده و توسط زندانیان قبلی استفاده شده است و من تعجب نمی کنم وقتی می شنوم که آقای میردامادی دچار عفونت مری شده یا آقای نبوی دچار عفونتی دیگر شده است چون اکثر زندانیان در این بند مشکلات پوستی و عفونت های مختلف دچار شده اند. این مصاحبه شونده با شااره به عدم وجود نور در این بند می گوید: حتی هواخوری نیز که می برند هیچ گونه نوری وجود ندارد و فضا طوری است که نمی توانی تشخیص دهی که چه موقع از شبانه روز است.
وی با بیان اینکه بند 2 الف سپاه در داخل زندان اوین به سیاهچال سری معروف است می گوید: در این بند مثل بند 209 در داخل سلول ها زنگی وجود ندارد که موقع دستشویی آن را بزنیم بلکه یک کاغذی را باید از زیر سلول بیرون بگذاریم که در اکثر موارد زندانبانان این کاغذ ها را نمی بینند و من بارها ناچار شدم در همان سلول رفع حاجت کنم. از سوی دیگر هیچ یک از زندانبانان اجازه حرف زدن با زندانیان و حتی یک سلام هم ندارند و غیر از بازجو با هیچ کسی نمی توانیم حرف بزنیم. و زا سوی دیگر موقع دستشویی بردن به شدت تحقیر مان میکردند و مجبورمان میکردند چهار دست و پا و مثل حیوان ها راه برویم و همزمان با پوتین به شدت بر سر و رویمان میزدند. او وضعیت غذای بند 2 الف را وحشتناک و غیر قابل خوردن توصیف کرده و می گوید: ظهرها فقط برنج خالی میدهند که بدان رب زده اند و در تمام طول بازداشت در این بند به هبچ عنوان گوشت نیم دهند و اینقدر غذاها غیر قابل تحمل است که اکثر زندانیان ناچار از روزه اجباری یا اعتصاب غذای اجباری می شوند.
قرص های روانگردان
وی به قرص هایی اشاره می کند که در بند 2 الف به اجبار به زندانیان خورانده می شود. این قرص ها به گفته او معمولا قبل از بازجویی ها خورانده می شود. این مصاحبه شونده توضیح میدهد: بعد از مصرف این قرص ها که حالت روانگرادن دارند، متوجه نمی شدیم که در بازویی ها چه چیزی گفته یا نوشته ایم و به شدت شاد و شنگول بودیم و به مرور دچار فراموشی های حاد می شدیم. این زندانی که هنوز آثار شکنجه ها بر روح و روان و جسم او آشکار است ادامه میدهد: یک اتاقی دارند که باید از روی سیم آهنین که خاردار هم هست رد شوی و بدان برسی و یک طرف این اتاق دیواری وجود ندارد ساعت ها ما را در این اتاق نگه داشته و وانمود میکردند که میخواهند ما را پایین پرت کنند که این قضیه به شدت خود مرا آزار داد. وی در پایان می گوید: یک بازپرس از دایره اقتصادی مبارزه با قاچاق در این بند مستقر کرده اند که این بازپرس احکام بازداشت و تفتیش و ... را بر مبنای دستورات فرماندهان سپاه صادر می کند.
مسولان قضایی اجازه ورود به بند 2 الف را ندارند
بند 2 الف سپاه به گفته علی اکبر موسوی خوئینی، نماینده مجلس ششم که آن زمان پی گیر مسائل مربوط به بازداشتگاهها بوده در اصل همان بازداشتگاه موسوم به 59 سپاه است که قبلا در پادگان ولیعصر (عشرت آباد) واقع بود و با پی گیریهای مجلس ششم تعطیل شده است. موسوی خوئینی در این زمنیه به "روز" می گوید: بعد از پی گیریهای فراوانی که کردیم آن موقع به ما اطلاع دادند که این بازداشتگاه تعطیل و به داخل زندان اوین منتقل می شود که همین بند 2 الف است که این روزها اخبار ناخوشایند زیادی نسبت بدان می شنویم. این نماینده سابق مجلس، بند 2 الف را قوطی دربسته ای میداند که از عشرت آباد به زندان اوین منتقل شده است بدون اینکه اجازه بازدید داخل این قوطی به کسی داده شود.
وی با بیان اینکه هیات های بازدید مجالس بعدی هم امکان بازدید از این بند را نداشته اند می گوید: گویا دست اندرکاران نظامی ، هزینه عدم اجازه بازدید را به بازدید نمایندگان از این بند ترجیح می دهند. موسوی خوئینی با اشاره به برکناری برخی از مسولان سابق زندان اوین و همچنین پرونده سازی برای برخی از نمایندگان، اشاره می کند که این مسولان و نمایندگان به دلیل پافشاری بر بازدید از بند 2 الف ، چنین سرنوشتی داشته اند.
وی با بیان اینکه حتی مسولان قضایی کشور هم اجازه بازدید از این بند را ندارند می گوید: ما میدانیم که حتی قاضی مرتضوی نیز اجازه ورود به این بند را نداشت و این جزیره در داخل زندان اوین همچنان بدون نظارت باقی مانده است و به کار خود ادامه میدهد و هر از چند گاهی نیز اخبار ناگواری از این بازداشتگاه منتشر می شود اما متاسفانه مسولان حکومتی ما تا فاجعه ای رخ ندهد غده ای ایجاد نشود حاضر به پذیرش هشدارها نیستند و چشمان خود را بر واقعیات می بندند و تا بدانجا پیش میروند که فاجعه ای همچون کهریزک رخ دهد و بعد از آن هم اقدام به فرافکنی می کنند که چرا آبروی نظام را می برید و ...حاضر به پذیرش و پی گیری فجایع نیز نمی شوند.
وی با اشاره به اخبار نگران کننده درباره نوع بازجویی ها، شکنجه ها و وضعیت بهداشتی این بازداشتگاه می گوید: در مجلس ششم، یکبار یکی از دانشجویان که سپاه قصد بازداشت او را داشت به ما مراجعه کرد و از ما خواست به عنوان نماینده مجلس از وزارت اطلاعات بخواهیم او را بازداشت کند تا دست سپاه نیفتد و این طنز بسیار تلخ روزگار ماست. این نماینده سابق مجلس می افزاید: بسیاری از کسانی که سالها پیش در بازداشتگاه سپاه بود ه اند هنوز دچار تیک های عصبی هستند و نتوانسته اند به حالت عادی خود بازگردند.
بند 209 اوین...
بند 209 زندان اوین ، متعلق به وزارت اطلاعات است و اکثر زندانیان سیاسی و مطبوعاتی طی سالهای گذشته در این بند زندانی بوده اند. ژیلا بنی یعقوب ، روزنامه نگار و شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر به تازگی از بند 209 زندان اوین آزاد شده اند. هر دوی آنها از نقض حقوق زندانیان در بند 209 که بازداشتگاه وزارت اطلاعات در داخل زندان اوین است، سخن می گویند.
شیوا نظرآهاری در گفتگو با "روز" از بازجویی با چشم بند، نشاندن متهم رو به دیوار، بازجویی در نیمه شب، پرسیدن سوالهای خارج از موضوع اتهام، ضرب و شتم زندانی و تحقیر زندانیان با تنبیه هایی همچون بشین و پاشو، کلاغ پر رفتن و پس گردنی های متوالی ، به عنوان مصداق بارز شکنجه و تحقیر بازداشت شدگان نام می برد. شکنجه هایی که در بند 209 زندان اوین همواره اعمال می شود. او سپس به شرایط خود در این بند اشاره کرده و می گوید: یک یاز بارز ترین مشکلات در 209 ، مساله دستشویی است که از آن برای اعمال فشار استفاده می کنند و در شبانه روز ما 4 بار و مردان 3 بار اجازه دستشویی رفتن داریم که که متاسفانه تایم این دستشویی رفتن هم از سوی زندانبان تعیین می شود. یعنی ممکن است در تایمی نیازی به دستشویی نداشته باشی اما مجبور هستی بروی و در تایمی دیگر نیاز شدید داری اما ممانعت به عمل می اورند.
این فعال حقوق بشر از ساعات 6 صبح ، 12 ظهر، 5 بعد از ظهر و 11 شب به عنوان ساعاتی که اجازه دستشویی رفتن به زندانیان میدهند یاد می کند. خانم نظرآهاری با اشاره برخوردهای سلیقه ای زندانبانان می گوید: در برخی شیفت ها این مشکل چند برابر می شد به طور مثال یکی از زندانبانان به شدت به مساله دستشویی رفتن ما حساسیت داشت و می گفت که برای تفریح به دستشویی می روید! و همین مسائل باعث می شد برخی اززندانیان ظروف یکبار مصرف را در داخل سلول برای رفع حاجت خود در مواقع بسیار اضطراری به کار برند.
مساله دستشویی که خانم نظرآهاری بدان اشاره می کند چنان در بند 209 حاد بود که محمد علی دادخواه، حقوقدان برجسته ایرانی که سه روز اجازه دستشویی رفتن را به او نداده بودند دچار مشکلات عدیده ای شده و بعد از آزادی ناچار از جراحی شد. خانم نظرآهاری سپس به مساله آب این بند اشاره کرده و می گیود: به گفته خود زندانبانان، آب مصرفی از آب شرب شهری نبوده و از آب چاه است و همین مساله موجب بروز مشکلات روده ای بسیاری در زندانیان شد. وی از ظروف یکبار مصرف و استفاده چند باره از این ظروف یاد کرده و می گوید: ما مجبور بودیم از ظروف یکبار مصرف به کرات استفاده کنیم و همین مساله نیز از نظر بهداشتی مشکلات زیادی ایجاد میکرد.
بر اساس قوانین بند 209 هر زندانی حق دارد سه بار در هفته از حمام اسفاده کند. این درحالیست که به گفته خانم نظرآهاری، چنین اجازه ای به زندانیان داده نمی شود و از سوی دیگر زندانیان از حق قانونی خود که هواخوری است نیز در اکثر موارد محروم هستند. این فعال حقوق بشر می افزاید: در بند عمومی ، زندانیان لباس های عادی خود را به تن دارند اما در بند 209 یک دست لباس زندان به زندانی می پوشانند و هر چقدر هم که مدت بازداشت در این بند طولانی باشد اما فقط همین یکدست لباس در اختیار زندانیان است و مجبور هستند شسته و باز به تن کنند. در بند 209 از وسایل خنک کننده در تابستان و گرمازا در زمستان خبری نیست و به یک پتو و لباس زندان هر زندانی ناچار است سر کند. دریچه هایی در سلولهای 209 تعبیه شده و لوله هایی کار گذاشته شده که گرمای سلولها را تامین کنند اما در عمل این لوله ها گرمای چندانی ایجاد نمی کنند.
وی که در اوج گرمای تابستان در بند 209 بوده می گوید: در سلولهای چند نفری که برای هر کسی فقط نیم متر فضا میرسد این وضعیت بدتر است و اصلا فضای نفس کشیدن هم نمی ماند. به گفته او در هر سلولی 5 الی 6 نفر نگهداری می شوند که به اصطلاح به این سلول ها، بند عمومی 209 گفته می شود. اما در بند مردان حتی 7 نفر نیز در یک سلول نگهداری می شوند. خانم نظرآهاری غذای بند 209 را بهتر از سایر بندها توصیف می کند اما در عین حال می گوید: در ماه رمضان و در کل 30 روز فقط دو نوع غذا به ما دادند که این مساله باعث شد خیلی از ما دست به اعتصاب غذا بزنیم اما هیچ تغییری حاصل نشد.
این زندانی سیاسی که چند روزی نیز در بند قرنطینه زندان اوین زندانی بوده است درباره این بند می گوید: بند قرنطینه حالت سوئیت دارد که آشپزخانه، حمام و دستشویی در داخل آن تعبیه شده و ما جز موقع سرو غذا، زندانبان را نمی دیدیم و با سایر زندانیان هم ارتباطی نداشتیم. وی با اشاره به بوی شدید فاضلاب و چاه در این بند می گوید: محدودیتی در ظاهر برای حمام وجود نداشت اما در عمل فقط هفته ای یکبار آب حمام گرم بود و فقط یکبار در هفته امکان حمام جود داشت. خانم نظرآهاری همچنین از کمبود پتو و سرمای شدید بند قرنطینه انتقاد کرده و می افزاید: زندانیان معتقدند که بند 209 بهتر از بند قرنطینه و بند عمومی است چون در این بندها تفکیک جرایم نیست و همه نوع مجرم و بزهکاری در کنار زندانیان سیاسی قرار می گیرند.
بازداشتگاهی موقت اما طولانی مدت
ژیلا بنی یعقوب نیزبا اشاره به قانون هفته ای سه روز هواخوری در بند 209 به "روز" می گوید: عملا این قانون نادیده گرفته می شود و زندانبان ها روزهایی که کارشان زیاد است هواخوری را به راحتی حذف می کنند. این روزنامه نگار با شاره به عدم امکان هواخوری می افزاید: در سلول های کوچک 209 عملا خبری از آفتاب نیست و هواخوری که حذف می شود زندانیان دچار رخوت و افسردگی شدید می شوند و از سوی دیگر دریچه های کوچک سلول ها را نیز می بندند و کوچکترین جریان هوایی در سلول ها وجود ندارد و گاهی اوقات نفس کشیدن به شدت سخت می شود.
به گفته او از این دریچه ها به عنوان عامل فشار استفاده می کنند و وقتی صدای زندانی بلند می شود به عنوان تنبیه اجازه باز کردن دریچه ها را نمی دهند. وی می افزاید: متاسفانه کتاب و روزنامه به هیچ عنوان در اختیار زندانیان قرار نمی گیرد و حداقل امکانات رفاهی به راحتی از زندانیان سلب می شود خانواده های زندانیان حتی برای تحویل لباس گرم نیز با مشکل مواجه هستند. خانم بنی یعقوب از نگهداری طولانی مدت در بند 209 به عنوان سخت ترین مسله یاد کرده و می گوید: 209، بازداشتگاهی موقت است اما سه ، چهارماه و حتی در مواردی من دیده ام که کسانی 16 یا 17 ماه در این بند بازداشت هستند و اجازه هیچ گونه ارتباطی با سایر زندانیان را نیز ندارند و این امر از نظرروحی و جسمی به شدت آزار دهنده است.
عدم حاکمیت قانون در 209 و 240
علی اکبر موسوی خوئینی ، وضعیت بند 209 را در مقایسه با بند الف سپاه قابل تحمل تر توصیف می کند اما در عین حال می گوید که در این بند نیز قانون اعمال نمی شود. او می افزاید: نگهداری طولانی مدت افراد در بازداشتگاهی که به صورت موقت است آثار روحی ، روانی و جسمی جبران ناپذیری را ایجاد می کند. او سپس به تغییرات و اصلاحاتی اشاره می کند که بعد از پی گیریهای هیات تحقیق و تفحص مجلس ششم در این بازداشتگاه و همچنین بازداشتگاه 240 اعمال شده اما آن را ناکافی دانسته و می گوید: متاسفانه عدم حاکمیت قانون و بازجویی ها غیر قانونی همچنان در این بند وجود دارد. این نماینده سابق مجلس با اشاره به بند 240 اوین می گوید: این بند متعلق به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی است و قسمت هایی از آن توسط واحد های دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد به طور مثال برخی از روحانیون را به این بند منتقل کرده بودند.
نقض حقوق زندانیان و سابقه ای سی ساله
نقض حقوق زندانیان در جمهوری اسلامی، سابقه ای سی ساله دارد و همواره یکی از چالش برانگیز ترین مسائل ازآغاز شکل گیری جمهوری اسلامی تا کنون بوده است. هرچند در قانون اساسی و قوانین موضوعه ایران، حقوقی برای متهم یا مجرم ، تعریف شده اما تجربه و روند سی ساله نشان داده است که تا فاجعه ای در بازداشتگاهی رخ ندهد، هیچ مقام مسولی خود را ملزم به رعایت حقوق زندانیان نمیداند.
بعد از رخ دادن فجایعی چون کهریزک و افشای این گونه فجایع نیز، نه مسولی حاضر است که مسولیت این فجایع را بر عهده بگیرد و نه به طور شفاف و عملی با عاملان این فجایع برخورد می شود. بلکه با کمی سر و صدای مطبوعاتی و چند مصاحبه درباره پی گیری موضوع ، در اینگونه موارد تلاش شده است که قضیه شامل مرور زمان شده و به فراموشی سپرده شود. نوع بازجویی ها، وارد شدن به حریم شخصی و خانوادگی افراد، چشم بند و دستبند، فحاشی و توهین به زندانی، بازجویی های غیر اخلاقی، شکنجه های روحی و جسمی و ... نمونه کوچکی از نقض حقوق زندانیان در جمهوری اسلامی است.
پیش از فجایع بازداشتگاه کهریزک، زهرا بنی یعقوب و زهرا کاظمی شاید معروف ترین قربانیان شیوه های بازجویی زندان های جمهوری اسلامی باشند که پیش از اتمام تحقیقات مقدماتی پرونده آنها و در حالیکه در بازداشت موقت به سر می بردند کشته شدند و هنوز هم هیچ مسولی مسولیت این قضایا را برعهده نگرفته است. وجود بازداشتگاههای غیر قانونی بر این بی قانونی افزوده استو هر نهاد اطلاعاتی بازداشتگاههای خاص خود را دارد. بازداشتگاههایی که زیر نظر هیچ نهادی نیست و هر چند با پی گیری های گروه هیات تحقیق و تفحص مجلس ششم برخی از این بازداشتگاههای غیر قانونی تعطیل شدند اما بازداشتگاه‌ پلیس آگاهی تهران (شاپور)، بازداشتگاه سازمان حفاظت اطلاعات ارتش، بازداشتگاه اماکن، بازداشتگاه‌های حفاظت اطلاعات وزارت دفاع موسوم به 64، بازداشتگاه حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی، بازداشتگاه حفاظت اطلاعات سپاه، بازداشتگاه اطلاعات سپاه، بند 209 وزارت اطلاعات در زندان اوین، بازداشتگاه آگاهی در شهرری، بازداشتگاه ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرری،بازداشتگاه کلانتری 160 خزانه، بازداشتگاه آگاهی ورامین، بازداشتگاه آگاهی شهریار، بازداشتگاه مبارزه با مواد مخدر شهریار و بازداشتگاه دادسرای ناحیه 7 دادگاه انقلاب نمونه هایی از بازداشتگاههای غیرقانونی هستند که به نوشته روزنامه خبر "وضعیت مدیریتی آنها با ابهام مواجه است". این بازداشتگاهها خارج از نظارت سازمان زندان ها و در برخی مواقع مخفی هستند.
*****
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
خانواده های زندانیان سیاسی در محاصره نیروهای سرکوبگر قرار دارند
بنابه گزارشات رسیده تعداد زیادی ازخانواده های زندانیان سیاسی فعالین زنان و مردم در مقابل دادستانی تهران با در دست داشتن پلاکارد همچنان به تجمع اعتراضات خود ادامه می دهند و خواهان آزادی عزیزان خود هستندتجمع اعتراضی خانواده که از ساعت 11:00 شروع شده است هچنان ادامه دارد در این تجمع علاوه بر خانواده های زندانیان سیاسی،فعالین زنان و مردم شرکت دارند . خانواده های زندنیان سیاسی با در دست داشتن پلاکارد ها و دست نوشتها که بر روی آنها نوشته شده است: زندانی سیاسی آزاد باید گردد / دادگاه فرمایشی ملغا باید گردد و همچنین اسامی عزیزانشان که خواستار آزادی آنها هستند است.
حوالی ساعت 11:00 تعدادی از اعضای خانواده ها به نمایندگی از سایر خانواده به درون دادستانی رفتند و خواستار صحبت با دادستان در مورد آزادی عزیزانشان شدند. به آنها گفته شد که از هر خانواده یک نفر باید حاضر باشد که دادستان برای هر کدام جوابی داره ! ولی وقتی از هر خانواده عضوی برای صحبت با دادستان مراجعه کردند دادستانی حرف خود را عوض کرد و گفت دادستان اینجا نیست . تعدادی از اعضای خانواده همچنان در درون دادستانی بسر می برند و اعلام کرده تا آزادی عزیزانشان به تجمعات اعتراضی خود ادامه خواهند داد.
نیروهای سکوبگر ولی فقیه برای ایجاد درگیری تعداد از افراد لباس شخصی خود را وارد جمعت کردند و با پیش کشیدن بحثهای انحراف سعی در تحریک خانواده ها و ایجاد درگیری داشتند که با بایکوت کامل خانواده ها مواجه شدند. طرح آنها به شکست انجامید و آنها آنجا را ترک کردند.پس از آن برای ممانعت از پیوستن بیشتر مردم به تجمع اعتراضی خانواده های زندانیان سیاسی نیرهای اطلاعاتی خانواده ها را به محاصرۀ خود در آوردند.تعدادی از ماشینهای نیروی انتظامی در محل در حال گشت زدن هستند.
*****
دادستان تهران از محمد اولیایی فرد، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری شکایت کرد
به گزارش هرانا به نقل از واحد اندیشه و بیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در برگ احضاریه ی این وکیل و فعال حقوق بشر، برخلاف نص صریح قانون، هیچ اتهامی ذکر نشده است و تنها وی را موظف می کند تا به خاطر شکایت دادستان تهران، "جعفری دولت آبادی"، سه روز پس از رویت، خود را به شعبه یک دادیاری دادسرای کارکنان دولت معرفی کند.
لازم به ذکر است این شکایت در حالی صورت می گیرد که اولیایی فرد وکیل تعدادی از فعالین مدنی و سیاسی است.و در حال حاضر نیز پرونده دیگری از این حقوقدان در دادسرای کارکنان دولت با اتهام " توهین و افترا به مامورین وزارت اطلاعات" مفتوح است.
به نظر می رسد این احضار در راستای تداوم فشار بر وکلای فعال حقوق بشر باشد که پس از انتخابات دور دهم ریاست جمهوری افزایش یافته است.
*****
افسردگی در جوانان و روی آوردن به داروهای خطرناک
روزنامه خراسان: دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران نسبت به افزایش سوء مصرف داروی ترامادول بین جوانان کشور هشدار داد و گفت: خطر مصرف این دارو به دلیل اثرات نشاط آور و ضد افسردگی آن نگران کننده است. دکتر شاهین شادنیا در گفت وگو با مهر اظهار داشت: قرص ترامادول که داروی ضد درد محسوب می شود متاسفانه به عنوان داروی جایگزین مورد سوء مصرف برخی جوانان 20 تا 30 ساله کشور قرار گرفته است.این در حالی است که گزارش ها نشان می دهد که شایع ترین علت بروز مسمومیت ها در جهان، مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی است.شادنیا با تاکید بر این که تهیه ترامادول از داروخانه ها بدون نسخه پزشک ممنوع است افزود: سوء مصرف ترامادول به عنوان یکی از شایع ترین ترکیبات بین جوانان می تواند زنگ خطری برای مسئولان امر باشد.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش مسمومان بیمارستان لقمان الدوله گفت: چون ترامادول یک دارو است در نتیجه مصرف آن بین جوانان برای خیلی از خانواده ها هیچ واکنش و مقابله ای ندارد. ضمن این که تهیه ماده مخدر دشواری های خودش را دارد اما این دارو به آسانی تهیه می شود.شادنیا درخصوص نحوه دسترسی به ترامادول بدون تجویز پزشک در داروخانه ها اظهارداشت: البته این دارو در مکان هایی غیر از داروخانه ها نیز وجود دارد اما داروخانه ها نیز موظف اند دارو را برای مصرف 24 ساعت بیمار بدون نسخه در اختیار او قرار بدهند که برخی جوانان از این موضوع سوءاستفاده و دارو را تهیه می کنند.بر اساس گزارش های وزارت بهداشت؛ بیشترین علت مسمومیت های تعمدی در بزرگسالان ناشی از مصرف داروهایی است که بر روی سیستم عصبی افراد تاثیرگذار است.دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران گفت: ترامادول علاوه بر اثرات مخدر ناشی از مصرف برخی داروها یک خاصیت دیگر دارد و آن خاصیت نشاط آور و ضد افسردگی این قرص است که سایر داروها این خاصیت را ندارند.داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج، بالاترین میزان مصرف را در بین بزرگسالان کشور دارند.شادنیا با عنوان این مطلب که مصرف بیش از اندازه ترامادول منجر به بروز تشنج و در نتیجه آسیب مغزی می شود گفت: مصرف روزانه بیش از 200 میلی گرم از این قرص می تواند برای فرد خطرناک و آسیب زا باشد. ضمن این که برخی افراد که سابقه مصرف این دارو را ندارند نیز با کمتر از این مقدار هم دچار مشکل می شوند.
*****
آیا خامنه ای عاقبت از بستر برخاست..؟
خبرگزاری دولتی ایرنا: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در ديدار عده ای از نخبگان علمي –فرهنگي کشور زير سئوال بردن اصل انتخابات را بزرگترين جرم خواندند و با انتقاد از بي توجهي برخي به اين جرم افزودند: همان فرداي انتخابات عده اي بدون دليل و استدلال، آن انتخابات عظيم را دروغ خواندند آيا اين جرم کمي است. خامنه اي، پس از سخنان شماري از نخبگان جوان گفت : جوانان نخبه و تحصيلکرده اي که فرزانگي را با تعهد و احساس مسئوليت همراه کرده اند حقيقتاً اميد اصلي کشور و عامل اساسي تحقق آينده درخشان ايران محسوب مي شوند.
ایشان خاطرنشان کردند: واقعيت اين است که نظام اسلامي درگذر از حوادث پرفراز و نشيب سي سال اخير از جمله حوادث سياسي اخير، و به علت مقاومت در مقابل هجوم بي سابقه، همه جانبه و مستمر قدرتهاي امنيتي – سياسي – رسانه اي و تبليغاتي جهان، از نوعي مصونيت برخوردار و به مجموعه اي مستحکم و ضدضربه تبديل شده است.
مقام رهبری توطئه هاي دشمنان ملت ايران را واقعيتي انکارناپذير خواندند و يادآور شدند البته ممکن است کسي که در داخل، محور و هم جهت با اين توطئه ها قرار گرفته، خودش متوجه اين ماجرا نباشد اما اين مسئله، واقعيات را عوض نمي کند.ايشان، جنجال سازي و لفاظي را باعث پيچيده تر شدن مشکلات دانستند و با اشاره به برخي مسائل قبل و بعد از انتخابات افزودند: آزادانديشي واقعي با اقداماتي مانند ايجاد کرسي هاي آزادِ «فکري – سياسي» و معرفتي در دانشگاهها و بحث منطقي دانشجويان براي درک حق و حقيقت محقق مي شود.وی بحث منطقي، جوگير نشدن و بي توجهي به تشويق ها يا تعريضهاي دشمنان، شنيدن سخنان مختلف، آزادانه فکر کردن و برگزيدن بهترين سخنان را مبناي پيشرفت حقيقي و عناصر آزادي واقعي دانستند و تأکيد کردند: اگر غير از اين شد بايد منتظر حوادث و آشفتگي ها بود همانگونه که جنجال قبل از انتخابات به جنجال بعد از انتخابات منجر شد بخصوص وقتي که دست بيگانه هم در مسائل دخالت کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای انصاف در انتقاد را ضروري دانستند و افزودند: البته اگر صدا و سيما مي توانست واقعيات و پيشرفتهاي کشور را بطور کامل، بدرستي و با هنرمندي منعکس کند، اميد نسل جوان به آينده و خشنودي و سرافرازي مردم، به مراتب بيش از وضع فعلي بود اما بهرحال در انتقاد از هر مسئله و دستگاهي بايد انصاف را هم در نظر گرفت.
حضرت آيت الله خامنه اي، اصلي – فرعي نکردن مسائل را از جمله عوامل غيرمنصفانه عمل کردن برخي مطبوعات خواندند و افزودند: البته مسائل فرعي نيز کم اهميت نيست اما در حوادث پس از انتخابات، اصل انتخابات و حضور پرعظمت و نصاب شکن مردم، مسئله اصلي و بقيه مسائل فرع بود اما عده اي با بي انصافي بگونه اي ديگر عمل کردند.
ایشان زير سئوال بردن اصل انتخابات را بزرگترين جرم خواندند و با انتقاد از بي توجهي برخي به اين جرم افزودند: همان فرداي انتخابات عده اي بدون دليل و استدلال، آن انتخابات عظيم را دروغ خواندند آيا اين جرم کمي است.
ایشان در ادامه فرمودند دشمن هم از اين بي انصافي حداکثر استفاده را کرد و در داخل هم عده اي که از اول با نظام اسلامي موافق نبوده اند با توجه به صحنه گرداني و ميدانداري برخي از عناصر خود نظام، فرصت را مغتنم شمردند و آن حوادث پيش آمد.
خامنه ای با اعلام برخي مسائل پشت صحنه، به دادن پيغام به عناصرصحنه گردان در اولين ساعات پس از انتخابات اشاره کردند و افزودند: در همان ساعات اول به آنها پيغام خصوصي دادم که شما در حال شروع برخي مسائل هستيد اما ديگران از آن ها سوءاستفاده مي کنند و شما نمي توانيد ماجرا را کنترل کنيد و همانطور هم شد. در حاليکه کساني که وارد عرصه سياست مي شوند بايد مثل شطرنج بازِ ماهر، حرکات و تغييرات بعدي عرصه را نيز محاسبه و پيش بيني کنند.
ایشان با اشاره به سخنانشان در نماز جمعه پس از انتخابات افزودند: ابتدا پيغام خصوصي و نصيحت لازم داده شد اما وقتي انسان ناچار مي شود برخي مسائل را علناً نيز ابراز مي کند.
ايشان با اشاره به مخالفت و خط زدن شعار مرگ بر اسرائيل و مرگ بر امريکا در برخي حوادث اخير سئوال کردند: معناي واقعي اين مسائل چيست؟
آیت الله خامنه اي همچنين مواجهه کردن مجموعه اي از مردم با نظام و کشور را آنهم در حاليکه اين مجموعه، صادقانه و بدون سوءنيت وارد ميدان انتخابات شده بودند، خلافي بزرگ دانستند.ايشان درباره انتقاد از رهبري نيز خاطرنشان کردند: البته انتقادها هم اکنون نيز بيان مي شود و بنده هم آنها را دريافت مي کنم.
مقام رهبری، در بخش ديگري از سخنان خود پيشرفتهاي کنوني کشور را برآيند برنامه ريزيهاي گذشته و تلاشهاي جاري برشمردند و افزودند: بينش سياسي و رسوخ مفاهيم و مباني ديني در عمق انديشه هاي جوانان نشان مي دهد که نسل جوان امروز را نمي توان متوقف کرد و اين حقيقت ناب ضامن استمرار پيشرفت کشور است.
*****
همزمان با افزایش تعداد مبتلایان، به وقوع پیوست؛مرگ 6 بیمار جدید مبتلا به آنفولانزای خوکی
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت از ابتلای 444 مورد جدید به بیماری آنفلوانزای نوع A و مرگ 6 بیمار جدید طی هفته گذشته در اثر این بیماری در کشور خبر داد.
دکتر محمد مهدی گویا با اعلام این مطلب گفت: به این ترتیب تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور به 1638 نفر رسیده است.
به گفته وی در منطقه مدیترانه شرقی که شامل 22 کشور و 550 میلیون نفر جمعیت است تاکنون 17150 نفر به این بیماری مبتلا شده و 111 نفر نیز فوت شده‌اند.
گویا افزود: ضمناً علاوه بر 16 مورد فوت قبلی طی هفته گذشته 6 مورد جدید فوت نیز گزارش شده است که در مجموع تاکنون 22 نفر بر اثر این بیماری در کشور فوت کرده‌اند.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری یادآور شد: افراد در صورت مبتلا شدن تا بهبودی کامل (به مدت یک هفته) در منزل استراحت نمایند.
در حال حاضر تعداد 449 هزار نفر در جهان به بیماری آنفلوانزای نوع A مبتلا شده و تعداد 5000 نفر نیز بر اثر این بیماری جان‌ باخته‌اند.
*****
شاخه جوانان جبهه مشارکت بازداشت اعضای جوان این حزب در مراسم دعای کمیل را محکوم کرد
شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور دومین بیانیه خود در یک هفته اخیر به حکم سید شهاب الدین طباطبایی و حمله به دعای کمیل و بازداشت جوانان عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی اعتراض کرده است.
متن کامل این بیانیه به نقل از سایت نوروز به شرح زیر است:
به نام خدا
"اَلمُلکُ یَبقی مَعَ الکُفر وَ لَا یَبقی مَعَ الظُلم"
یک طرف اسلحه و زور و قدرت و تبلیغات و ثروت و همه امکانات کشور، در مقابل جوانانی اصلاح طلب و فعال در انتخاباتی قانونی، بدون هیچگونه امکانات و قدرت و ابزاری جز فکر و اندیشه. هراس کدام طرف با عقل حساب گر مطابق است؟عجیب است وحشت این همه زور و قدرت و سلاح، از این همه صلح و دوستی و آرامش و متانت، و راستی و قناعت.چه زیبا به نمایش در آمده پیروزی صلح و دوستی بر نفاق و دورویی، چه زیبا به نمایش در آمده پیروزی جوانانی مومن که تنها ابزارشان اندیشه، ایمان، امید، طراوت و خلاقیتشان است بر گروهی که همه امکانات کشور را غاصبانه در اختیار گرفته اند.
آری چه زیبا نشان دادیم که نقطه قوت ما جوانان تنها با هم بودنمان و ایمانمان به درستی مسیری است که می پیماییم . نشان دادیم که داشته هایمان دلگرمی مردمانیست که حمایتمان می کنند.همه دوران کودکیمان یادمان دادند که در سختی ها و مرارت ها به خدا پناه بریم، یادمان دادند دور هم جمع شویم و دعا بخوانیم و دعا کنیم کسانی را که در سختی و رنج هستند و همه مظلومان را، یادمان دادند که نفرین کنیم ظالمان و بدخواهان را، که ما در مسلک صلح و دوستیمان این دعا را با دعا بر هدایت گمراهان و غافلان و ظالمان جایگزین کردیم، یادمان دادند دعای کمیل را پنجشنبه ها بخوانیم و خدا را خطاب کنیم که "اِلَهی وَ رَبّی مَن لِی غَیرُکَ اَسئَلَهُ کَشفَ ضُرّی وَالنَّظَرَ فی اَمری، اَنتَ اَکرَمُ مِن اَن تُضَیِّعَ مَن رَبّیتَهُ اَوتُبَعِّدَ مَن اَدنَیتَهُ اَو تُشَرِّدَ مَن اَدنَیتَهُ اَو تُسَلِّمَ اِلَی البَلاءِ مَن کَفَیتَهُ وَ رَحِمتَهُ""ای معبود من و ای پروردگار من! جز تو که را دارم که رفع گرفتاریم کند و توجه در کارم را از او درخواست کنم، تو بزرگتر از آنی که کسی را که خود پرورده ای تضییع کنی یا کسی را که خود نزدیکش کرده ای از نظر دور داری، یا کسی را که خود سرپرستی اش کرده ای و به لطف پرورده ای تسلیم بلا و گرفتاری کنی."اما چه بگوییم که امروز در نظامی که اینها آموزه های رسمیش بوده است، به مراسم دعای کمیل هجوم می آورند و دستبند و چشمبند بر دست ها و چشم ها می زنند و به بازداشت می برند، که خدا بند فهم بر ادراکشان زده است! عجیب است وحشت این همه زور قدرت و سلاح، از این همه صلح و دوستی و آرامش و متانت، و راستی و قناعت.
مردم عزیز ایران! در شامگاه پنجشنبه به مراسم دعایی که جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی و جمعی از دوستان سید شهاب الدین طباطبایی و خانواده او در طلب آزادی او از خدا برگزار کردند، هجوم بردند و با بی درایتی و ناشی گری در اوج دعا دستبند به دستها زدند و این جمع محدود دعا خوان را به بازداشت بردند. آری، از هر جمع کوچکی هراسانند!در تعجبیم از این همه ترس از جوانان بی سلاح ِ پیام آور صلح و دوستی و وحدت.دوستان جوان مان در شاخه جوانان مشارکت که در این مراسم بازداشت و پس از دفتر پیگیری به زندان اوین منتقل شدند عبارتند از: سعید نورمحمدی، عطا طهرانچی، اسماعیل صحابه، محبوبه حقیقی، محمدرضا خوربک، هادی حیدری،محمد شکوهی، مهدیه مینوی، اشکان مجللی، داور میر،حامد وره چهر، سعید قریشی، و سایر دوستان از جمله امید میراب زاده، ایمان میراب زاده، ابراهیم شیرکوند سعید نورمحمدی را که پس از تحمل 62 روز زندان به جرم فعالیت در ستاد انتخاباتی رئیس جمهور منتخب میرحسین موسوی آزاد شده بود این بار به جرم شرکت در مراسم دعا و روزه برای دوست و برادرش در بند کرده اند!می دانیم از ایمان ما می ترسند، از متانتمان در برابر توهین هایشان، از شهامتمان در برابر تهدیدهایشان، از با هم بودنمان و از علمشان به غلط بودن شیوه هایشان. گفتیم که این جوانان تنها نمادی از خیل جوانان هوشیار و آگاه ایرانند، با دربند کردنشان شور تغییر و پیشرفت و توسعه در ایران را نمی توانند از بین ببرند اما غافلند و تیشه به اندک مشروعیت باقی مانده شان می زنند!
روزی که جوانان را در خیابان ها کشتند و دیدیم که حضور مردم پرشورتر و خشمگین تر و بیدارتر شد، کلام امام عزیزمان را به چشم دیدیم و به گوش جان شنیدیم که "بکشید ما را ملت ما بیدارتر می شود" و امروز که خیل جوانان ما را در بند می کنند و جوانان هوشیارتر و بیدار تر می شوند، می گوییم: "بگیرید ما را جوانان ما آگاه تر می شوند!"این گونه برخوردهای عجولانه و غیرقانونی و غیر شرعی که واکنش اعتراضی برخی از مراجع عظام حق طلب را نیز در پی داشته است از ته مانده های اعتبار حامیان دولت کودتا در بین اندک حامیانشان خواهد کاست.به گونه ای رفتار می کنند که هر آنچه در سال های پیش باعث فخرشان بوده اینک عامل ترس و وحشت و دلهره شان شده است، مراسم دعا و احیا، مراسم افطاری، روز قدس، روز 13 آبان، روز 16 آذر، تاسوعا و عاشورای حسینی، روز 12 و 22 بهمن و ...، درهای ادراکشان بسته است وگرنه حضور مردم جز عامل افزودن بر استحکام و استقلال و اقتدار ایران در جهان نیست.عجیب است وحشت این همه زور قدرت و سلاح، از این همه صلح و دوستی و آرامش و متانت، و راستی و قناعت.ما از خداوند بزرگ در خواست آزادی سریعتر تمامی زندانیان سیاسی و افزایش صبر و استقامت و بردباری برای خانواده این عزیزان و نیز رسوایی هر چه سریعتر عاملان کوته فکر این جریانات را داریم.
ما به تلاش خود در این مسیر مصرانه ادامه می دهیم و نیز اعلام می داریم که در صورت ادامه این وضع علاوه بر نهادهای ملی مدافع حقوق بشر، از تمام سازمان های مدافع حقوق بشر در دنیا خواهان توجه و رسیدگی به موارد متعدد نفی حقوق بشر در ایران خواهیم شد.
*****
"پایداری" داوود سلیمانی علی رغم ضرب و شتم و"فشارهای" شدید
دکتر سلیمانی یکی از سرسخت ترین منتقدان دولت احمدی نژاد بود که در نقد عملکرد دولت احمدی نژاد گفته بود: "دولت به وعده‌هایی كه پس از شروع كار به مردم داد، عمل نكرد، از جمله كنترل گرانی و آوردن نفت به سر سفره‌های مردم."دکتر فریبرز رییس دانا با تبریک به خانواده سلیمانی به دلیل روحیه بالای وی گفت ما شکی نداریم که آقای سلیمانی و همفکرانشان به خاطر تلاش برای ازادی و دموکراسی و برقراری یک نظام قانونی و انسانی به عرصه وارد شده اند و حساب آنها از کسانی که به قصد قدرت طلبی و تمامیت خواهی عمل می کنند جدا است.
علی‌محمد حاضری، دبیركل انجمن اسلامی اساتید دانشگاه‌ها در مورد پیگیری وضعیت آقای سلیمانی اظهار داشت: "در نتیجه رایزنی‌های صورت گرفته با ابوترابی، وی از سوی مجلس شورای اسلامی در خصوص تعیین تكلیف داوود سلیمانی به دادستانی تهران رفته و دادستانی نیز اعلام كرده است كه یكشنبه جواب قطعی را درباره آزادی وی می‌دهد". و این در حالی است که بعد از گذشت چند روز هنوز هیچ خبری از وضعیت ایشان در دست نیست.لازم به ذکر است که در سال هفتاد و هشت در زمانی که حمله‌وحشیانه و سازمان‌یافته‌ لباس‌شخصی‌ها به کوی دانشگاه تهران، آقای سلیمانی معاون دانشجویی دانشگاه تهران از آن با عنوان "تسویه سیاسی" نام برده بود و نقش مؤثرو فراموش نشدنی او در افشای اعمال خشونت آمیز لباس‌شخصی‌ها در حمله به کوی دانشگاه بر هیچکس پوشیده نیست.
برگزاری"تجمع آرام" و تحصن در صورت تداوم عدم پاسخگویی مسئولین
بنا به گزارش های رسیده داوود سلیمانی با وجود ضرب و شتم و بطول انجامیدن بازجویی‌ها و رساندن آنها به اتفاقات کوی دانشگاه در ده سال گذشته، روحیه خود را از دست نداده و بازجویان نیز از اعتراف گرفتن از آقای سلیمانی و وادار کردن وی به پذیرش مسائل غیر واقعی، ناکام مانده‌اند.
در همین رابطه همسر داوود سلیمانی تصریح کرد: آقای سلیمانی را بخاطر حوادث کوی دانشگاه تهران در سال هفتاد وهشت یعنی ده سال قبل تحت بازجویی و فشار قرار داده اند، در حالی که ایشان پیش از این به همین دلیل متهم و تبرئه شده بوده است.سوده سلیمانی، دختر این فعال سیاسی در پیگیری پرونده پدرش از رفتار بد و تحقیرآمیز مسئولین ابراز تاسف کرد و گفت:" از وضعيت پرونده پدر اطلاعي نداريم و نسبت به وخامت وضعيت جسماني وی نگرانیم." خواهر آقای سلیمانی نیز گفت: "در دیدار با اقای سلیمانی ایشان به ما تاکید کرد که زیر بار تهمت ها و اتهامات زده شده به ایشان مبنی بر ساماندهی اغتشاش و آشوب در کشور نرفته است. او در زندان انفرادی با قرائت قران و دعا ایستادگی می کند."خانواده های فعالان سیاسی اصلاح طلب دربند طی نامه ای خطاب به مراجع عظام با بیان اینکه پاداش سي سال خدمت صادقانه این عزیزان جز بند و حصر و محروم شدن از حقوقي شرعي و انساني شان نبوده است اظهار داشتند: "بيش از چهارماه است كه زنان و دختران مؤمنه و متدين مسير خانه تا زندان، زندان تا دادسرا و دادسرا تا دادگاه را در تمناي رسيدن به حق طي مي كنند و اميدشان به عدالت علوي است كه بايد در محكمه هاي كشور اسلامي مان زبانزد جهانيان باشد اما مع الاسف شامگاه نااميد و رنجور و افسرده به خانه تهي از عزيزانشان بازمي گردند." نویسندگان این نامه در ادامه آورده اند: "لذا ما بيش از اين سكوت و نظاره گري را كه خلاف آموزه هاي ديني ماست كه گناه نظلام بيش از ظلم است، جايز ندانسته به طور دسته جمعي پاي در ميدان عمل خواهيم گذاشت. تجمع آرام براي رساندن پيام حقمان اتمام حجت ديگري است با مسئوليني كه از حق عدول كرده از بيت المال مسلمين ارتزاق كردند وحقوق آنان را نپرداختند. گام بعدي ما تحصن است در مكاني ايمن كه جانمان از حمله و هجوم آنان كه حقوق مي گيرند تا امنيت را به خانه هاي ما بياورند، مصون بماند و پس از آن براساس تصميم جمعي دست به اعتصاب غذا خواهيم زد. بي شك مسئوليت هرگونه مشكلي كه براي سلامت جسم و روح و روان ما، فرزندانمان و كليه بستگانمان كه در اين راه همراهي مان مي كنند، پيش آيد، بر عهده مسئولين نظام است." گفتنی است خانواده های زندانیان سیاسی پیش از این نیز دیدارهایی با مراجع در خصوص ظلمهایی که بر آنان و عزیزانشان رفته داشته اند. آنها همچنین در راستای همین اقدمات جهت رهایی عزیزان دربندشان طی بیانیه ای اعلام کردند که روز چهارشنبه ششم آبان ماه تجمع مسالمت آمیز برگزار خواهند کرد.
علی مزروعی با بیان اینکه حزب مشارکت با بیش از سی عضو بازداشت شده رکورددار بازداشت فعالان سیاسی است، می گوید: "من تا امروز هم نمی دانم با استناد به چه قانونی افراد را بازداشت و دفتر حزب را پلمب کرده اند و تاکنون هیچ فرد یا نهادی پاسخگو نبوده است. جبهه مشارکت یک جریان فکری و سیاسی جاری و زنده در جامعه ماست و توقف و تعطیلی و حتی انحلال آن باعث از بین رفتن این جریان نمی شود و اتفاقاً این به نفع حاکمیت است که بگذارد این جریان فکری و سیاسی در قالبی تعریف شده و شناسنامه دار ادامه پیدا کند و قطعاً فعالیت در قالب حزب فواید بسیار برای نظام و کشور دارد.
جریان اصلاحات توانسته نیروی بالقوه اصلاح طلبی درون جامعه را به قدرتی بالفعل در ایام انتخابات و وقایع پس از آن تبدیل کند و عملاً توازن قوا را به نفع جریان اصلاح طلبی برهم زند." عضو شورای مرکزی حزب مشارکت با تاکید بر اینکه تنها راه برون رفت از شرایط کنونی کشور، اجرای کامل قانون اساسی است، افزود: " متاسفانه باید اذعان کرد قانون به طور کلی و قانون اساسی به طور خاص در کشور ما مظلوم واقع شده و معنای خود را از دست داده است، چراکه می خواهند از همه ظرفیت های قانونی برای اعمال اراده و قدرت خود استفاده کنند و در این مسیر تمام اصول قانون اساسی را که به نحوی متضمن حقوق ملت و شهروندی است به بوته فراموشی سپرده و حتی در مواردی که لازم می داند خلاف آن عمل می کند."
عضو ارشد بزرگترین حزب اصلاح طلب ایران در ادامه با پیروی از" راهبرد اصلاحات" درهمه عرصه ها در کشور تصریح کرد: "ما در چارچوب همین نظام خواستار اصلاحات و به طور خاص بازگشت به شعارها و اهداف اصیل انقلاب اسلامی و اجرای کامل قانون اساسی هستیم و به تعبیری ما جمهوری اسلامی، خواه به معنای صدر انقلاب و قرائت امام خمینی هستیم که در یک کلام به میزان بودن رای ملت در اداره کشور خلاصه می شود. ما راه گذار به مردمسالاری و دموکراسی را در گرو پیروی از" راهبرد اصلاحات" در عرصه عمل اجتماعی و سیاسی می دانیم و اینکه این راهبرد در عمل بر شیوه های مسالمت آمیز و قانونی در رفتار سیاسی متکی است و دستیابی به هدف را تدریجی و زمانبر و با جلب نظر و پشتیبانی مردمی در طی مسیر می داند."
*****
گزارشی در باره قتلهای ناموسی و همسرکشی
دادستان عمومي و انقلاب تهران خواستار تشديد مجازات عاملان قتل‌هاي ناموسي و حذف يا اصلاح ماده 630 قانون مجازات اسلامي شد.
به گزارش هرانا به نقل از ايرنا، عباس جعفري دولت‌آبادي، ديروز در پنجمين هم‌انديشي تدابير حقوقي كاهش خشونت كه در محل سازمان دفاع از قربانيان خشونت برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: راه‌حل پايان يا كاهش قتل‌هاي ناموسي در كشور الزاماً قضايي نيست، بلكه بيشتر ريشه فرهنگي دارد. با اين وجود دستگاه قضايي مي‌تواند تغييراتي در قوانين ايجاد كند. هرچند نمي‌توانيم اين موضوع را توجيه كنيم كه دستگاه قضايي در اين زمينه وظيفه‌اي ندارد. ما بايد علما را وارد اين حوزه كنيم، مطبوعات و رسانه‌ها نيز بدون جوسازي وارد شوند، جامعه‌شناسان و روانشناسان نيز بايد در اين خصوص نقش مهم خود را ايفا كنند.وي با تأكيد بر سرمايه‌گذاري در حوزه فرهنگي كشور براي از بين بردن قتل‌هاي ناموسي، خواستار تشديد مجازات عاملان اين قبيل قتل‌ها شد و اظهار كرد: در صورت رضايت اولياي دم، اگر قاضي خيلي شجاع باشد، حداكثر 10 سال حبس براي قاتل تعيين مي‌شود. البته نبايد فراموش كرد كه قتل‌هاي ناموسي ويژه ايران نيست، بلكه در كشورهايي مانند هند، آلمان و تركيه نيز شاهد چنين مواردي هستيم.
دادستان تهران در ادامه گفت: در مواردي از جمله ماده 630 قانون مجازات اسلامي انگيزه ناموسي از علل توجيه‌كننده جرم به شمار آمده كه حذف يا اصلاح اين ماده ضروري است. البته صرف‌نظر از قصاص به عنوان مجازات اصلي جرم قتل عمد، لازم است در مواردي كه به هر دليل قصاص اجرا نمي‌شود، در تعيين مجازات‌هاي تعزيري، تشديد مجازات قتل‌هاي مبتني بر جنسيت مد‌نظر قرار گيرد.
جعفري دولت آبادي به انواع قتل‌ها از جمله قتل‌هاي ناموسي، قتل‌هاي ناشي از اختلالات شخصيتي و همسرکشي اشاره کرد و گفت: قتل در زمره مهمترين جرايم خشن است که در آن هم نفرت وجود دارد و هم موجب جريحه دار شدن جامعه و خانواده مي‌شود. دادستان تهران که پيش از اين سه سال رئيس کل دادگستري استان خوزستان بوده، اضافه کرد: قتل‌هاي ناموسي در چند استان مطرح است واين قتل‌ها ناشي از سوءظن‌هاي اثبات نشده‌اي است و در اين جوامع همين که مردان سوءظن نسبت به خواهر،‌همسر، دختر و يا ساير نزديکان خود بيابند براي ارتکاب آنها به قتل کافيست و نياز به اثبات و شهود ندارد.
وي اضافه کرد: در قتل‌هاي ناموسي قاتل خود را برخلاف ساير قتل‌ها به صورت محترمانه معرفي مي‌کند و اولياي دم نيز درخواست تعقيب قاتل را ندارند. معمولاً کسب رضايت اولياي دم نيز چند ماه بيشتر طول نمي‌کشد.دادستان تهران با تأکيد بر اين که در قتل‌هاي ناموسي قاتل خود را بحق مي‌داند گفت: متأسفانه سياست قضايي ما در حوزه قتل‌هاي ناموسي بشدت متفاوت و حتي متناقض است و بستگي به ديدگاه قاضي دارد که بسياري از موارد در کشاکش رسيدگي قاتل آزاد مي‌شود و يا اين که در کميسيون‌هاي عفو مورد عفو قرار مي‌گيرد.وي تصريح کرد: زماني که در خوزستان فعاليت مي‌کردم به هيچ قاتل ناموسي عفو نمي‌دادم اما متأسفانه فرهنگ و ديدگاهي وجود داشت که حتي برخي اوقات خود قضات زنگ مي‌زدند و خواستار عفو قاتل مي‌شدند.
جعفري دولت آبادي تصريح کرد: اين قتل‌ها ريشه تفکراتي دارند و قاتل فکر مي‌کند با عمل خود جامعه را از گناه عاري مي‌سازد و تا زماني که اين فرهنگ نسبت به زنان تغيير نکند قتل‌هاي ناموسي ادامه دارد. اين مقام قضايي، پليس و دستگاه قضايي را در برخورد با قتل‌هاي ناموسي ناتوان دانست و گفت: علت اين ناتواني آن است که انگيزه قتل‌هاي ناموسي به مسائل فرهنگي برمي‌گردد.وي بر سرمايه‌گذاري در حوزه فرهنگي کشور براي از بين بردن قتل‌هاي ناموسي تأکيد کرد و گفت: آنجا که سنت‌ها پررنگ است اين قتل‌ها نيز بيشتر است.
دادستان عمومي و انقلاب تهران اظهار داشت: در پي کاهش قتل‌هاي مبتني بر جنسيت هستيم تا اجازه ندهيم در حکومت ديني چنين اتفاقاتي بيفتد.دادستان تهران ضمن اشاره به آمار قتل‌هاي سه سال اخير تهران گفت: در سال 1385 از 202 فقره قتل، 56 نفر از مقتولان زن و در سال 1386 از 149 فقره قتل 35 نفر از قربانيان زن بوده‌اند.در سال 1387 از 103 فقره قتل، 46 قرباني زن و در شش ماهه اول سال 88 نيز از 103 فقره قتل، 28 قرباني زن بوده‌اند.پس در مجموع اگر بخواهيم ميانگين سه ساله آمار قتل‌هاي تهران را بيان کنيم، در‌مي‌يابيم از مجموع 627 فقره قتل، 462 مورد - 74 درصد مردان - و 165 مورد - 26 درصد - قربانيان را زنان تشکيل داده‌اند.دادستان تهران كه درباره قتل مبتني بر جنسيت سخن مي‌گفت، درباره «همسر کشي» از سوي مردان نيز گفت: زنان قرباني در وقوع اين گونه قتل‌ها بي‌تأثير نيستند، زيرا معمولاً اين قتل‌ها در خانواده‌هايي رخ مي‌دهد که به شيوه‌هاي حل اختلاف به‌صورت مسالمت‌آميز تن نمي‌دهند.در اين دسته از قتل‌ها، مردسالاري شديدي در مردان ديده مي‌شود و فساد اخلاقي از جمله انگيزه‌هاي قاتل است. در اين قتل‌ها برخلاف قتل‌هاي ناموسي، قاتل به فساد اخلاقي همسرش، سوء ظن ندارد بلکه ايمان دارد.دادستان تهران اعتياد و الکل را نيز از ديگر انگيزه‌هاي «همسرکشي» بيان کرد و گفت: در اين قتل‌ها، مرد از همسرش مي‌خواهد به دليل اعتياد و الکلي بودن وي، تن به خفت و خواري دهد که سرنوشتش همچون همسرش شود و اگر مقاومت کند، کشته مي‌شود.جعفري دولت‌ آبادي، خشم‌هاي آني و ناگهاني مردان را از ديگر علل وقوع همسرکشي بيان کرد.وي همچنين مشکلات اقتصادي را نيز در وقوع همسرکشي مؤثر دانست و تصريح كرد: اين مسئله قابل توجيه نيست.
دادستان تهران درباره قتل‌هاي ناشي از اختلالات شخصيتي نيز گفت: در اين موارد، قاتل به دليل اختلالات شخصيتي همچون نفرت از زنان، دست به اين گونه قتل‌ها مي‌زند.وي بر ضرورت اصلاح برخي قوانين و مقررات تأکيد کرد اما در عين حال خواستار سرمايه‌گذاري فرهنگي در کشور براي کاهش قتل‌هاي مبتني بر جنسيت شد.
*****
تاج زاده از زندان حسین شریعتمداری را به مناظره فراخواند
سیدمصطفی تاج زاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی در آخرین ملاقات حضوری با خانواده اش به حسین شریعتمداری پیغام داد که اگر ذره ای اعتماد به نفس دارد به مناظره با او پاسخ مثبت دهد و وی از همین سلول انفرادی به مناظره با خود خواد پرداخت.
سيد مصطفي تاجزاده روز گذشته در ملاقات با خانواده خود از ايشان خواست هيچگونه شکايتي از هيچ يک از اتهام زنندگان به ايشان توسط وکلايشان نشود.
به گفته فخرالسادات محتشمي پور همسر سيد مصطفي تاجزاده در ملاقات روز گذشته با ايشان پس از اين که برگه امضاء شده و تأييد شده وکالتنامه توسط زندان به ما داده شد آقاي تاجزاده از من خواست که هيچ شکايتي از طرف ايشان از کساني که طي مدت زنداني بودنشان انواع تهمت و افترا و بدگويي و پرونده سازي عليه وي را داشته اند نشود.
تاجزاده گفت: من هيچگونه شکايت شخصي ندارم و همه را به دادگاه عدل الهي واگذار مي کنم. شکايت من تنها از کساني است که حق مردم را پايمال کرده و مي کنند که پس از بيرون آمدن از زندان خودم پي گيري خواهم کرد.
وي همچنين براي حسين شريعتمداري که آتش افروزي هايش طي ساليان بر هيچ منصفي پوشيده نيست پيغام داد که اگر در خود اعتماد به نقس لازم را مي بيند براي مناظره اي زود هنگام در هر محل و ساعت و شرايطي که خود پيشنهاد دهد، آماده کند و اينجانب حاضرم از همين سلول و من از همين سلول انفرادي مستقيم به محل مناظر بيايم و بدون اين که نياز به تهيه و جمع آوري سند و مدرکي داشته باشم ثابت کنم که چه کسي طي اين سي سال بيشترين خدمت را به آمريکا و اسرائيل کرده است.
همسر تاجزاده اولين مواجهه آقاي تاجزاده را با برادرش که درست در زمان دستگيري ايشان تنها دخترش را از دست داده بود، بسيار تلخ و دردناک توصيف کرد و گفت ايشان تنها چيزي که از مرتضوي خواسته بوده دريافت خبري از وضعيت برادرزاده بيمارش بوده است که به علت عدم پاسخگويي او به قول خودشان چند شب متوالي نماز شب اول قبر براي او خوانده است.
محتشمي پور گفت: اي کاش همه ما براي محکم کردن مباني اعتقادي خود تلاش کنيم و حق بودن موت و قيامت و حشر را آن به آن گواهي دهيم که در اين صورت حق مردم را ضايع نخواهيم کرد.
همسر تاجزاده همچنين گفت ايشان با اطمينان خاطر از قانوني بودن همه فعاليت هاي سي ساله اش، خدمتگزاري مردم را براي خود افتخار دانست و از من خواست اگر صلاح مي دانم با رسانه هاي خارجي مصاحبه نکنم و من هم به ايشان گفتم که او در داخل زندان از فضاي اختناق خبري حاکم بر رسانه هاي داخلي بي اطلاع است و نمي داند که ما ايرانيان مسلمان همچنان در کشور اسلاميمان از جريان سالم ارتباطات به دور هستيم و رسانه ملي همچنان ميلي مي کند و خبرگزاري ها و مطبوعات دولتي با استفاده از بودجه بيت المال فقط تريبون يک جناح و سليقه خاص هستند و اتفاقاً با تحريکاتي که مي کنند بيش از همه آب به آسياب دشمنان ايران و اسلام و انقلاب مي ريزند.
محتشمي پور وضعيت روحي همسرش را عالي ارزيابي کرد و گفت ايشان آمادگي کامل براي حضور در دادگاه و دفاع از خود دارد ولي متأسفانه هنوز با وجود ارجاع پرونده به دادگاه (شعبه 15) پرونده در اختيار وکلاي ايشان قرار نگرفته و ملاقاتي هم با موکل خود نداشته اند.
*****
اعتراض به فشارها بر فعالین دانشجویی آذربایجان در این دانشگاه
دو تشکل دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز در اعتراض به محرومیت فعالین دانشجویی آذربایجان و فشار بر تشکلهای دانشجویی در این دانشگاه بیانیه مشترکی صادر کردند. تشکلهای دانشجویی آرمان دانشجو و کانون وحدت اسلامی دانشجویان در این بیانیه ضمن اشاره به فعالیتهای چهار تن از دانشجویان این دانشگاه در راستای احقاق حقوق پایمال شده آذربایجان، برخورد با دانشجویان در فاصله زمانی تابستان و اعمال فشار و ایجاد فضای تهدید و ارعاب بر تشکل ها در دانشگاه را محکوم کرده وخواستار رفع محرومیت فعالین دانشجویی از ادامه تحصیل شده اند.متن بیانیه بدین شرح است : متاسفانه طبق روال هر تابستان، امسال نیز دولت مهرورز(!!!) در فاصله پایان ترم بهار تا آغاز ترم مهر تسویه حساب خود را با دانشجویان منتقد به مرحله اجرا گذاشت به طوریکه امسال جریانات انتخابات ریاست جمهوری و تسویه حساب با معترضین به نتایج انتخابات نیز به آن اضافه شده بود. این در حالی است که دانشجویان دانشگاه آزاد نیز شدیدا مورد حمله قرار گرفته اند تا جایی که چهار تن از اعضای اسبق شورای مرکزی تشکل دانشجویی هویت طلب آرمان دانشجو دانشگاه آزاد تبریز که در راستای احقاق حقوق پایمال شده آذربایجان قعالیت می کند نیز به شرح زیر از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد محروم گشته اند: يونس زارعيون ( دبير سابق تشكل و رئيس هئيت موسس تشكل آرمان )،مهندس وحيد شيخ بگلو (عضو سابق شورای مركزی تشكل آرمان )،مهندس بهنام تركانپور (عضو سابق شورای مركزی تشكل آرمان) و مهندس نويد محمدی ( دبیر سیاسی و عضو سابق شورای مركزی تشكل آرمان ) همگی از ادامه تحصيل محروم شده اند. يونس زارعيون دانشجوی ترم آخر رشته علوم سياسی در مقطع كارشناسي ارشد قبل از آنكه موفق به ارائه پايان نامه خود شود، طی تماسی از طرف معاون آموزشی دانشگاه از صدور نامه ای محرمانه از طرف اداره اطلاعات مبنی بر جلوگيری از ادامه تحصيل ايشان مطلع گرديده است. مهندس بهنام تركانپور دانشجوی ترم دوم مديريت صنعتی در مقطع كارشناسی ارشد با شرايطی مشابه از ادامه تحصيل محروم گشته است. مهندس وحيد شيخ بگلو نيز كه در رشته اقتصاد در مقطع كارشناسی ارشد در حال تحصيل بود در فاصله زمانی دفاع از پايان نامه خود از ادامه تحصيل محروم شده است ،مهندس نويد محمدی نیز كه در رشته مهندسی کامپیوتر مقطع كارشناسی ارشد از آزمون ورودی قبول شده بود، با ارسال نامه ای محرمانه به دانشگاه آزاد تبریز از ثبت نام ايشان جلوگيری بعمل آمد. در این راستا، تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تبریز نیز بی نصیب از این تهدیدها نبوده است به طوری که ابتدا مسئولین دانشگاه خواستار دیدار دو نفر از نیروهای امنیتی- اطلاعاتی با اعضای تشکل ها شدند که با امتناع تشکل ها از حضور در این جلسه ی خارج از ضوابط و چهارچوب قانونی، دست به اقدام غیرقانونی دیگری زده و موجبات حضور غیر قانونی این اشخاص را به عنوان مسئولین حراست مرکزی !! در جلسه ی هیئت نظارت بر تشکل های دانشجویی که اساسا با حضور رئیس دانشگاه، نماینده ی نهاد رهبری و نماینده ی دکتر جاسبی تشکیل می شود فراهم آوردند. از این رو تشکل های دانشجویی آرمان و کانون وحدت اسلامی دانشگاه آزاد تبریز اعتراض شدید خود را نسبت به محرومیت از تحصیل دانشجویان، از هر خط فکری و اعمال فشار های غیر قانونی و ایجاد فضای تهدید و ارعاب بر تشکل ها اعلام می دارد و خواستار رفع محرومیت و محدودیت از فعالین دانشجویی است. همچنین روند در پیش گرفته شده از جانب دانشگاه در قبال تشکل ها را مغایر با اصل تعامل دانسته و معتقد به دامن گرفتن فضای بی اعتمادی بین دانشگاه و دانشجو در صورت ادامه روند در پیش گرفته شده توسط دانشگاه است.
تشکل آرمان دانشجو
تشکل کانون وحدت اسلامی دانشجویان
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
جنبش سبز و دانشجویان دانشگاه آزاد
رشید اسماعیلی

"به احترام همۀ دانشجویان دانشگاه آزاد که در گمنامی مبارزه می کنند و آگاهانه و شجاعانه هزینه می دهند."
دانشگاه آزادی بودن سخت است، باید دانشگاه آزادی باشی تا معنای این کلام را بفهمی، شاید بگویید خب در این کشور اصلا "دانشجو" بودن سخت است، آری دانشجو بودن سخت است اما اصرار دارم بگویم "دانشجوی دانشگاه آزاد بودن سخت‌تر است" چرا که دانشجویان دانشگاه آزاد همواره مظلوم‌تر بوده اند: نخبگانشان مظلوم‌ترند، فعالین دانشجویی‌شان مظلوم ترند و حتی زندانیان سیاسی‌شان هم، مظلوم‌ترند.
دانشجوی دانشگاه آزاد که باشی برای دیده شدن و جدی گرفته شدن باید خیلی بیشتر از دیگران تلاش کنی و نهایتا هم کمتر از دیگران پاداش بگیری، حتی اگر حقت بیشتر از این باشد. تبعیض در اشتغال و کسب مناصب علمی و دانشگاهی تنها بخشی از تبعیضی است که دانشجویان دانشگاه آزاد باید تحمل کنند [البته این قاعده مثل هر جای دیگر از نظام ولایی- سپاهی شامل حال نور چشمی ها نمی شود]. با این حال دانشجویان دانشگاه آزاد چه در جشنواره‌های علمی و چه در آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری و حتی آزمونهای مربوط به تخصص در رشته های علوم پزشکی بارها شایستگی و سختکوشی خود را به عنوان بخشی ارزشمند از سرمایه علمی کشور ثابت کرده‌اند.
این اما تازه فصلی از قصه پر غصه دانشگاه آزاد است؛ فضای سیاسی و فرهنگی دانشگاههای آزاد همواره و همیشه به مراتب بسته تر و سنگین تر از دانشگاههای دولتی بوده و هست، دانشجویان دانشگاه آزاد حتی در دوره اصلاحات (1376-1384) که جریان دانشجویی در دانشگاههای دولتی دوران شکوفایی خود را پشت سر می‌گذاشت با خفقان شدیدی دست و پنجه نرم می کردند. بهای کوچکترین اعتراض صنفی در دانشگاه آزاد، همیشه فشار و محرومیت بوده است.
با همه این احوال طی چند سال اخیر و همزمان با افزایش فشارها بر همه مراکز آموزش عالی، حاکمیت پادگانی ناباورانه شاهد اوجگیری جنبش دانشجویی در دانشگاه آزاد بوده است، فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد طی 4 سال اخیر نه تنها دوشادوش فعالین دانشجویی تحکیمی، لیبرال و چپ در دانشگاههای دولتی مبارزه کرده و هزینه داده اند بلکه بی اغراق می توان ادعا کرد مبارزات دانشجویان دانشگاههای دولتی بدون کمک، همیاری و ایفای نقش دانشجویان دانشگاه آزاد نمی توانست از رونق لازم بهره مند شود، آنها متواضعانه در تجمعات شرکت می کردند، در خبررسانی و سازماندهی و پرداخت هزینه شریک می شدند و در عین حال هرگز آنگونه که باید و شاید "قدر" نمی دیدند.
ریشه این تبعیض ناخودآگاه شاید به همان نگاه کلی جامعه به مقوله‌ی "دانشگاه آزادی بودن" باز گردد! دانشگاه آزادی یعنی فحش، گویی دانشگاه آزادی بودن یعنی جذام داشتن، یعنی از حلقۀ نیکنامی بیرون شدن. [و این همه بلا ممکن است و می تواند تنها به خاطر پاسخ یکی ـ دو پرسش تستی را بالا و پایین زدن سر تو یا هر کس دیگری هم بیاید!]
اینگونه است که اگر 30 دانشجوی دانشگاه آزاد حکم محرومیت از تحصیل بگیرند به اندازه یک ترم تعلیق یک دانشجو در دانشگاههایی نظیر پلی تکنیک، علامه و تهران بازتاب خبری نمی یابد و تاسف بر نمی انگیزد! اما به رغم این اعمال تبعیض ناخواسته و ناخودآگاه، دانشجویان دانشگاه آزاد از اولین روز آغاز سال تحصیلی در صف اول مبارزه با کودتاچیان بوده اند، حال که آنها اینگونه خالصانه و صادقانه برای دموکراسی و حقوق بشر مبارزه می کنند خوب است که اصحاب رسانه ها، گردانندگان سایت های اصلاح طلب، تحولخواه و نزدیک به جنبش سبز و گروهها و فعالین حقوق بشر نیز این مرزبندی ناخواسته ذهنی بین دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری را بشکنند و دست یاری دانشجویان دانشگاه آزاد را به گرمی بفشارند و آنها را تنها نگذارند. آنها واقعیت حضور خویش را به اثبات رسانده اند، آنها نشان داده اند که نیرویی جدی و غیر قابل انکار در جنبش دانشجویی هستند، نیرویی که هم توان و سازماندهی لازم را دارد و هم از شجاعت و آمادگی زیادی برای پرداخت هزینه برخوردار است و در عین حال می تواند در مبارزات جنبش سبز علیه دولت کودتا بسیار موثر و مفید باشد.
در مورد مشکلات سیاسی، امنیتی، مدیریتی و آموزشی دانشگاه آزاد بسیار می توان نوشت و گفت اما خبر صدور احکام محرومیت از تحصیل برای تعداد زیادی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد که بسیاری شان را می شناسم و به صداقت و شجاعت شان باور دارم تنها بهانه ای شد برای نگارش این چند سطر برای ادای دین به این کوشندگان راه دموکراسی و حقوق بشر و توجه دادن دیگران به تلاش صادقانه و بی مزد و منت این دوستان. خواستم برایشان بنویسم آنها باعث شدند تا من و امثال من به دانشگاه آزادی بودن خود افتخار کنیم، خواستم برایشان بنویسم ما را در کنار خودشان بدانند، و خواستم به دیگران بگویم آنها را فراموش نکنید و تنها نگذارید.
*****
فرمانده سپاه: حفظ نظام واجب تر از نماز است
سایت فرارو- کد مطلب : 34106
فرمانده كل سپاه گفت: معارضان مباني نظام از ترس جرات مخالفت آشكار با مباني نظام را ندارند چراكه از سوي مردم طرد مي‌شوند و به اهداف خود نمي‌رسند. محمدعلي جعفري ظهر امروز در جمع طلاب و سپاهيان آذربايجان غربي در مصلاي امام خميني اروميه با بيان اينكه حفظ نظام جمهوري اسلامي ايران از اداي نماز واجب‌تر است، اظهار داشت: بايد بدانيم حفظ نظام جمهوري اسلامي ايران به چه معنايي است و دشمنان داخلي نظام با حمايت دشمنان خارجي چه اهدافي را دنبال مي‌كنند. وي افزود: هيچ فردي جرات بيان اينكه نظام جمهوري اسلامي بايد از بين برود را ندارد و كسي به خود جرات نمي‌دهد اصل نظام جمهوري اسلامي و شكل نظام را مورد تحريم قرار دهد و از بين ببرد.
فرمانده كل سپاه پاسداران گفت: تمام قدرت‌هاي آمريكا هشت سال است كه در كشورهاي اطراف ايران مستقر شده‌اند تا نظام را از بين ببرند ولي حتي جرات ندارند ايران را تهديد كنند. جعفري با بيان اينكه محتواي نظام به اصول و مباني، مسائل نرم‌افزاري نظام است، افزود: ظلم‌ستيزي، ‌ايستادگي در برابر زورگويي دشمنان و طرفداري از حق محتواي اصلي نظام است كه متاسفانه تعدادي از عناصر داخلي كه در مقاطعي همراه نظام بودند به دلايل مختلف با دشمنان قسم خورده نظام همراه و هم مسير شدند تا محتواي جمهوري اسلامي را از بين ببرند.
وي گفت: اين افراد شعار ظلم‌ستيزي نظام را زير سئوال مي‌برند و در شعارهاي انتخاباتي و مبارزات انتخاباتي خود اين مسائل را بيان مي‌كنند به طوري كه در روز قدس باقي مانده و پسماندهاي آنها سعي داشتند نظام را زير سئوال ببرند. فرمانده كل سپاه پاسداران تصريح كرد: حكومت ديني و نظام با همان محتوايي كه امام ترسيم كرده بود در هيچ مقطع زماني مخالفان با هم متحد نشده بودند. جعفري افزود: هر طيفي و گروهي از معارضان و مخالفان محتواي امروزي نظام هر كدام به يك خاطر با اين راه و مسير با اصول و مباني نظام مخالفند اما نكته اساسي و پيچيدگي كار اينجاست كه جرات مخالفت آشكار با مباني نظام را ندارند چراكه از سوي مردم طرد مي‌شوند و به اهداف خود نمي‌رسند.
وي اظهار كرد: دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران از پديده شومي به نام نفاق استفاده مي‌كنند و اعتقادات واقعي خود را بيان نمي‌كنند. فرمانده كل سپاه پاسداران ‌با اشاره به اينكه در طول تاريخ سه مقطع زماني داريم، گفت: اسلام حكومت واقعي و مبتني به اصول اسلامي است و به خاطر در راس قرار گرفتن ولايت‌فقيه قابل مقايسه با زمان امامت امام علي (ع) و پيامبر اكرم (ص) است. جعفري افزود: نظام جمهوري اسلامي ايران نظام مقدس الهي است كه با اين همه مجاهدت و ايثار به دست آمده است اما بايد بدانيم امروز ما چه تكليفي در برابر آن داريم اگر تصور كنيم نظام برپا شده و مردم نيز پشتوانه نظام هستند و اين نظام با صلابت و جهت‌گيري اوليه خود مي‌تواند به راه خود ادامه دهد و خطراتي آن را تهديد نمي‌كند اشتباه فكر كرده‌ايم.
وي با اشاره به حوادث و فتنه‌هاي اخير خطر بزرگي را پشت سر گذاشته‌ايم و با حضور و آگاهي مردم در صحنه و هدايت حكيمانه رهبر اين فتنه سركوب شد ولي نمي‌توانيم بگوييم فتنه‌ها كاملا سركوب شده و شعله‌هاي آتش اين فتنه خاموش شده است. فرمانده كل سپاه پاسداران اظهار كرد: حفظ نظام از پيچيدگي بسيار زيادي برخوردار است و در هر منطقه‌اي از كشور حفظ نظام معناي خاصي دارد. جعفري با اعلام اينكه استان آذربايجان غربي از امنيت بالايي برخوردار است، گفت: با توجه به تهديدات خاصي كه اين استان با آنها مواجه است آذربايجان غربي مقتدر و پا برجا از نظام حمايت مي‌كند. وي اضافه كرد: عده‌اي با ايجاد تهديد امنيتي، اقتصادي و فرهنگي نداي تفرقه‌افكنانه بين اقوام و مذاهب سر داده‌اند كه در صورت عدم مقابله با اين تهديدات نظام جمهوري اسلامي صدمه مي‌بيند.
سردار جعفري افزود: امروز وضعيت امنيتي اين استان به مراتب بهتر از ديگر استان‌ها است و تلاش براي توسعه زيرساخت‌ها و تلاش فرهنگي در آذربايجان غربي بيشتر است. فرمانده كل سپاه پاسداران توسعه حوزه‌هاي علميه را ضروري اعلام كرد و گفت: سپاه طرح‌هاي مختلفي به تدبير رهبر در زمينه مسائل فرهنگي،‌آسايشي و معيشتي مردم دنبال مي‌كند.
*****
داستان عبدالمالک ریگی و جندالله به زبان ساده
سایت تابناک: عبدالمالک ریگی به زعم سرویس‌های امنیتی آمریکا و عربستان، چند عملیات نظامی موفقیت‌آمیز در بین سال‌های 2002 و 2003 در استان سیستان و بلوچستان انجام می‌دهد تا قابلیت‌های نظامی خود را به رخ دولت ایران بکشد. از این زمان به بعد، عبدالمالک ریگی نام امیر می‌گیرد و «العربیه»، دستگاه اطلاع‌رسانی عربستان سعودی به کمک او می‌آید و همه فعالیت‌های نظامی او را با نام «جنبش جندالله» تحت پوشش قرار می‌دهد.
سرویس بین‌الملل «تابناک» ـ پیش از آن که آمریکا به افغانستان حمله کند، اوضاع محیطی این کشور را به خوبی بررسی می‌کند. این دوران دوره‌ای است که دولت بوش، ایران را «محور شرارت» می‌نامد. پاکستان به دلیل مجاورت قبایل حامی طالبان در مرز مشترک افغانستان و پاکستان دارای شرایط خاص است. آمریکا عملیات اطلاعاتی و حملات نظامی در منطقه وزیرستان را در دستور کار ابتدایی خود قرار می‌دهد؛ جایی که بیشتر گمانه‌زنی‌ها بر آن است که بن لادن و ایمن الظواهری و ملا عمر در آن پنهان شده باشند.
اما شرایط ایران به گونه‌ای دیگر است. ایران مخالف سیاست‌های اشغالگرانه آمریکا در افغانستان است، ولی رابطه‌ای با طالبان نیز ندارد، حال آن که این باعث نمی‌شود تا ایران از ضربه‌های امنیتی در امان بماند. استقرار نیروهای آمریکایی در افغانستان، فرصت مناسبی است تا ایران درس‌های مورد نظر آمریکا در قبال حمایت از مقاومت فلسطین و لبنان را حس کند. برای همین، بهترین منطقه‌ای که می‌توان این پروژه را پیاده کرد، استان سیستان و بلوچستان است که سال‌های سال، میدان تاخت و تاز گروه‌های مافیایی مواد مخدر است. از آغاز کار، سازمان اطلاعات آمریکا «سیا» به دنبال کاندیدا در این منطقه می‌گردد؛ کاندیداهایی که دارای ویژگی منحصر به فرد برای اجرای عملیات امنیتی و نظامی در ایران باشند. حلقه وصل سیا با ایران، سازمانی جز سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی نیست و این امر سه دلیل دارد؛ نخست این که این سازمان نقشی انکار ناپذیر در ظهور القاعده و طالبان در پاکستان و افغانستان داشته است. دوم آن که این سازمان برای نابودی القاعده با سیا همکاری می‌کند. سوم، این سازمان همچنان ارتباط خود را با برخی از لایه‌های القاعده و طالبان نگه داشته تا امکان عملیات نظامی علیه مصالح سعودی در درون و بیرون را به حداقل برساند. از همه مهمتر، روابط بسیار عمیق و بی نظیر بین سازمان اطلاعاتی عربستان با سازمان اطلاعاتی پاکستان وجود دارد.
این عمق روابط به عهد اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی و راه‌اندازی القاعده و طالبان در پاکستان باز می‌گردد. از سوی دیگر، عربستان برای حفظ مصالح خود در درون سرزمین‌هایش، ناچار است تا با حفظ روابط عمیق با سازمان اطلاعات پاکستان و برخی از عناصر کلیدی آن، حرکات القاعده را در پاکستان و ورود و خروج‌های آن را تحت کنترل بگیرد.
همین امر باعث شده است تا بسیاری از نیروهای امنیتی پاکستان به دور از چشم رهبران سیاسی و دولتی این کشور، گماشته و جیره‌خوار دولت عربستان بشوند. دایره یا همان اداره کل ایران در سازمان اطلاعاتی سعودی که تحولات منطقه بلوچستان ایران را با دقت هرچه تمام‌تر پیگیری و چگونگی کمک‌های مالی و جاری کردن بودجه‌های تخصیص یافته عربستان سعودی به این منطقه را تسهیل می‌کند؛ عبدالمالک ریگی را که در یکی از مدارس دینی پاکستان آغاز به تحصیل کرده بود، شناسایی می‌کند. وی که پیش از رهسپار شدن به پاکستان سوابق مجرمانه داشته است، ویژگی‌های لازم برای اجرای برنامه‌های امنیتی در ایران را دارا بود؛ اما چرا باید سه سازمان اطلاعاتی بر یک نقطه متمرکز شده و همکاری کنند.
در این زمینه، سازمان سیا و سازمان اطلاعاتی پاکستان و سازمان اطلاعاتی عربستان برای پیگیری پرونده مشترک طالبان و القاعده با هم همکاری‌های رسمی دارند. کمیته مشترکی در این باره بین آن‌ها وجود دارد که دست‌کم حدود شش سال است که همواره و فراگیر اقدامات امنیتی علیه اهدافی مشخص را راهبری می‌کنند.
اما دو سازمان سیا و سازمان اطلاعاتی عربستان، علاوه بر القاعده و طالبان، مشترکاتی دیگر نیز دارند که به مسائل خاورمیانه بازمی‌گردد. این دو سازمان با استفاده از عناصری پاکستانی، اقدامات امنیتی علیه ایران در مرزهای شرقی را سازماندهی می‌کنند که مصداق بارز یکی از آن‌ها چند سالی است که در کشورمان دهان باز کرده و آن همین جماعت ریگی یا جندالله است.
جوان سابقه‌دار و مجرمی که به دنبال چشم باز کردن به دلارهای سعودی، راه خانه و کاشانه خود را گم کرد و به جنایتکاری درجه یک تبدیل شد، از درون خاک پاکستان حلقه‌های ارتباطی و امنیتی خود را کامل نموده و در قالب حضور در یک مدرسه دینی در پاکستان ندای نجات اهل سنت و بلوچ‌های ایرانی را سر می‌دهد؛ مدرسه‌ای که لایه‌های ارتباطی بین سعودی و القاعده - طالبان را تشکیل می‌دهد، اما چاشنی این کار چیزی جز پول‌های عربستان و حمایت‌های نظامی و تأمین سلاح توسط لایه‌های امنیتی پاکستانی که خود گمارده‌های سعودی در سرویس امنیتی پاکستان هستند، نیست.
عبدالمالک ریگی به زعم سرویس‌های امنیتی آمریکا و عربستان، چند عملیات نظامی موفقیت آمیز در بین سال‌های 2002 و 2003 در استان سیستان و بلوچستان انجام می‌دهد تا قابلیت‌های نظامی خود را به رخ دولت ایران بکشد. از این زمان به بعد عبدالمالک ریگی نام امیر می‌گیرد و دستگاه اطلاع‌رسانی عربستان سعودی «العربیه» به کمک او می‌آید و همه فعالیت‌های نظامی او را با نام «جنبش جندالله» تحت پوشش قرار می‌دهد.
در همین زمان، این مجموعه را جنبشی برای رهایی اهل سنت در سیستان و بلوچستان نام گذاری می‌کنند. در همین راستا و در یک اقدام سبک و نمایشی، پس از انتقال عبدالمالک ریگی از یکی از شهرهای پاکستان به نقاط کوهستانی نزدیک مرزهای ایران، «العربیه» در یک برنامه نمایشی، زندگی و حضور عبدالمالک ریگی و نیروهای مسلح او را در آن سوی مرزهای ایران به نمایش درمی‌آورد؛ این کار نمایشی که با همکاری سازمان اطلاعاتی عربستان و تلویزیون العربیه و نیروهای امنیتی پاکستانی وابسته به عربستان انجام گرفت، آن قدر نمایشی بود که هیچ بیننده‌ای دیگر تردیدی به خود راه نمی‌دهد که جماعت ریگی مورد حمایت عربستان سعودی و دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و برخی نیروهای امنیتی پاکستانی است.
اما یکی از نکات قابل توجه پس از عملیات انتحاری در منطقه سرباز، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان است که مدعی شده که عبدالمالک ریگی در پاکستان نیست. این ادعای وی می‌تواند درست باشد و آن دلایلی روشن دارد. نخست این که ریگی بین پاکستان و عربستان در رفت‌وآمد است و در همین راستا وی امکان نقل انتقال بین پاکستان ـ امارات ـ عمان و عربستان را دارد و ممکن است که در آن زمان وی در پاکستان نبوده است. دوم آن که وی با کمک سعودی‌ها و برخی از سرویس‌های امنیتی پاکستانی از پاسپورتی به نامی غیر از نام اصلی‌اش استفاده می‌کند و ممکن است وی در پاکستان بوده، اما نامی از او در جایی ثبت نشده، به ویژه آن که وی برای رفت‌وآمد بین کشورهای نامبرده، نیاز به پاسپورتی جعلی اما شبه‌رسمی در پاکستان دارد. از همین روی، اقامتش در پاکستان از نگاه مقامات سیاسی و دولتی مخفی می‌ماند.
سوم آن که وی امکان رفت‌وآمد بین پاکستان و افغانستان را دارد و این امر از نگاه سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا پنهانی نیست. چهارم آن که با توجه به وضعیت ناآرام امنیتی در پاکستان و تسلط نداشتن کامل این کشور بر مرزهای جنوبی و شمالی‌اش، امکان رفت‌وآمد ریگی بین پاکستان و افغانستان به آسانی انجام می‌گیرد و وی حتی می‌تواند از یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به راحتی به پاکستان رفت و آمد کند... و این همه باعث شد تا گروه جندالله شکل بگیرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ