سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۲۷

چهارشنبه: 27/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:05 بامدادچهارشنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در سوگواری یارانمان سوگواریم
آگاه شدیم که یاران دلیر و مبارزمان "منصوره و علیرضا" با از دست دادن پسرک یک سال و نیمه شان "آلکس" به سوگ نشسته اند.
این زوج مبارز و دلیر، هریک بنوعی در دوران نچندان طولانی زندگیشان، دردها و زخم های ناشی از بیدادگری رژیم فاسد و خون آشام ولایت وقیح را بر بدن های همچون سرو برافراشته خویش متحمل شدند و عاقبت با دلی شکسته و چشمانی گریان ناگزیر به فرار از سرزمین زادبومی خویش گشته و شرم پناهیدن به دامان بیگانگان را پذیرفتند با این امید که در دیاری غریب شاید شرنگ ناکامی هایی را که به کامشان چکانده بودند، به شیرینی و شهد یک زندگی نوین تغییر دهند.
منصوره پیش از آن که به جمع گردانندگان گروه فرهنگی ما (گروه انتشارات جنبش همبستگی) بپیوندد، در تجمعات سال 1381 دانشگاه تهران در اعتراض به بیدادگری های "رژیم ولی وقیح" همراه با چندین تن دیگر از دانشجویان گرفتار شد و بیش از 20 ماه در زندان بسر برد. همچنان که همسرش علیرضا نیز چند ماه پس از او در اعتراضات دانشگاه صنعتی شریف در همان سال 1381 اسیر گشت و حدود چهار سال از عمر پر بارش را در گوشه فراموشخانه اوین از دست داد.
در زمستان سال 1385 پس از آزادی علیرضا (به قید وثیقه ای سنگین) با توافق و همراهی وثیقه گذار، ما آنان را از طریق کوهستان به ترکیه انتقال دادیم و پس از چند ماه به همت یاری گرانقدر و با کمک های ارزنده دفتر سازمان ملل در آنکارا، این دو پرنده پروبال شکسته به آمریکا انتقال داده شدند. کمی پس از فرار از میهن، در ترکیه نهال آینده زندگیشان در بطن منصوره بارور گشت و حدود یک سال و نیم پیش این نهال در "ینگه دنیا" به بار نشست و "آلکس" کوچولوی آنان چشم بدنیا گشود تا مژده بخش روزهای شیرین تری در زندگی پر از رنج و درد این زوج زجرکشیده اما سرفراز و سلحشور گردد.
هفته پیش آگاه شدیم که فرزند یک سال و نیمه این عزیزان بسختی بیمار (تشخیص اولیه آنفلونزای نوع A بود) و در بیمارستانی بستری گردیده که در کمال تاسف چند ساعت پیش آگاه شدیم این طفل معصوم در نخستین ساعات بامداد دوشنبه 25 آبان (شانزده نوامبر) به ملکوت اعلای خداوند پرواز کرد. افسوس که روزگار را نیز با آنان سر سازگاری و همراهی نبود و ذره ای شادی و مسرت و شادکامی را از آنان دریغ ورزید.
با آن که می دانیم این گرامی یاران ما مقاوم تر از آن هستند که در برابر ناملایمات خم شوند و پیوسته چون سرو برافراشته و بلند قامت خواهند ماند، اما جای دارد با این نوشته کوتاه به آنان اعلام نماییم که در سوگ شما سوگواریم و با شما همدردی می نماییم.
"جنبش همبستگی دانشجویان ایران"

*****
معدن 1000 میلیارد تومانی"انگوران" را احمدی نژاد به 187 میلیارد تومان واگذار کرد

کمیسیون نظارت بر خصوصی سازی مجلس پشت پرده واگذاری بزرگترین معدن "روی" خاورمیانه را فاش کرد
کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای سیاستهای کلی اصل 44 مجلس با بررسی زوایای پیدا و پنهان واگذاری معدن انگوران، اعلام کرد که براساس گزارش سازمان بازرسی و دیوان محاسبات، معدن انگوران با ارش بیش از 1000 میلیارد تومان از سوی در سال 86 از سوی دولت نهم به مبلغ 187 میلیارد تومان به فروش رسانده است.
در گزارش کمیسیون ویژه مجلس که حاصل بررسی برخی از واگذاری ها در جریان خصوصی سازی شرکت ها و کارخانه ها و اموال دولتی است درباره معدن انگوران بزرگترین معدن روی در خاورمیانه آمده است:"با عنایت به اینکه مقرر گردیده بود معدن انگوران در سال 86 به فروش برسد، شرکت‌ توسعه سرب و روی انگوران «سهامی عام» تشکیل و مقرر می گردد، واگذاری معادن به این شرکت یک واحد 100 هزار تنی تولید سرب و روی در زنجان احداث گردد.پس از تصویب قانون اجرای سیاست‌های اصل 44به مجلس، مقرر می گردد که معدن انگوران در سال 87 از طریق مزایده واگذار شود که پس از حدود یک سال وزارت صنایع مزایده را اعلام و نهایتاً شرکت توسعه سرب و روی انگوران را با قیمت حدود 187 میلیارد تومان برنده مزایده اعلام می نماید."
در این گزارش تاکید شده که"پس از اعلام رسمی برنده مزایده، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات قیمت پایه مزایده (حدود 150 میلیارد تومان) را منطقی ندانسته و اعلام می نماید ارزش واقعی معدن بسیار بیشتر از این رقم و حدود 1000 میلیارد تومان است."
در گزارش کمیسیون ویژه مجلس همچنین آمده که وزیر صنایع در پاسخ به دلایل چنین اقدامی به وعده محمود احمدی نژاد در سفر استانی به زنجان اشاره کرده است.در گزارش کمیسیون در این باره آمده است"در این رابطه جلسات متعدد کارشناسی همچنین با وزیر محترم صنایع و معادن تشکیل که وزیر صنایع و معادن تنها راه حل را واگذاری بهره برداری معدن به شرکت فوق‌الذکر دانسته و اعتقاد دارند با استناد به مصوبه دولت در سفر اول استانی فعلا بهره برداری معدن به شرکت مذکور واگذار گردد و بحث فروش را به زمان دیگری بعد از بررسی گزارش سازمان بازرسی و دیوان محاسبات موکول نماید و در حال حاضر پیگیر اخذ مجوز از دولت باشند. ضمناً اطلاعات تکمیلی از کارشناسان مربوطه کمیسیون ویژه نظارت و اجرای اصل 44 خواهد رسید. در گزارش های بعدی به این مبحث خواهد پرداخت."
*****
پیام عرب سرخی از زندان اوین:
تا آخر پای اعتقاداتم ایستاده ام
فيض اله عرب سرخي، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در ملاقات با خانواده اش که روز گذشته انجام شد، ازمهندس ميرحسين موسوي به دليل ديدار با خانواده اش و پيگيري از وضعيت وي تشکر کرد.
عرب سرخی پیش از این به دلیل نقل قولی که همسرش در دیدار با مهندس موسوی از جانب وی کرده بود به مدت 2 هفته ممنوع الملاقات شده بود.
فاطمه عرب سرخي، وضعيت روحي اين عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي را بسيار عالي توصيف و گفت که پدرم در این دیدار تاکید کرد که " تا آخر پاي همه ی اعتقاداتم ايستاده ام".
فاطمه عرب سرخی در این گفتگو در مورد وضعیت جسمانی پدرش گفت: پدرم لاغر شده بود اما به نظر نمی رسید مشکل جسمی خاصی داشته باشد. وی گفت: روز قبل که قرار بود دادگاه پدرم برگزار شود به همراه خانواده به محل دادگاه رفتیم که متاسفانه علیرغم حضور قاضی و مسئولین دادگاه به دلیل عدم انتقال پدرم از زندان به محل دادگاه، دادگاه برگزار نشد ولی قاضی صلواتی نامه ای را خطاب به مسئولین اوین صادر کرد تا مقدمات ملاقات با پدرم فراهم شود که این نامه را روز گذشته تسلیم مقامات اوین کردیم.
به گفته وی، امروز از اوین با خانواده عرب سرخی تماس گرفته شد که ظهر امروز برای ملاقات به محل اوین مراجعه کنند و متاسفانه همچنان در انتخاب افراد ملاقات شونده اعمال نظر شد.
فاطمه عرب سرخی همچنین در مورد عدم تشکیل دادگاه روز دوشنبه این زندانی سیاسی گفت: پدرم به ما گفت که یکشنبه ، دادستان با وی در زندان ملاقات کرده و از عدم برگزاری این دادگاه خبر داده است.
به گفته وی، فیض الله عرب سرخی به دلیل بی خبری از ملاقات امروز روزه بود و به همین دلیل نتوانست همراه با خانواده اش در این ملاقات به صرف نهار بپردازد.
این در حالی است که عدم برگزاری دادگاه فیض الله عرب سرخی پیش از این اعلام نشده بود.
*****
نمره غیرقابل قبول دولت در اجرای اصل 44
سایت تابناک - كدخبر: ۷۳۳۷۵
امروز (دیروز سه شنبه) نخستین گزارش کمیسیون اصل 44 مجلس از اجرایی شدن این قانون از سوی دولت در صحن علنی مجلس خوانده شد.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، هرچند نباید اقدامات و عملکرد و همچنین تدوین لوایح گوناگون از سوی دولت برای اجرایی شدن بهتر اصل 44 قانون اساسی کشور ـ که مورد تأکید ویژه رهبر انقلاب و همچنین سران نظام است ـ نادیده گرفته شود، اما تحقیق و بررسی عملکرد دولت در اجرای قانون اصل 44 که از سوی کمیسیون تخصصی مجلس صورت گرفته، حکایت از نمره غیرقابل قبول دولت در اجرای این اصل مهم قانون اساسی دارد.
در نخستین گزارش کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسي، با اشاره به اقدامات دولت و کاستی‌ها و عملکرد دولت در اجرای خصوصی‌سازی و کوچک کردن دولت، پیشنهادهایی از سوی کمیسیون ویژه مجلس داده شده است.بخش اول اين گزارش به اهم مشكلات و چالش‌هاي فراروي اجراي سياست‌هاي اصل 44 اختصاص يافته است.بررسي نحوه اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي در وزارت نفت، بررسي نحوه اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي در وزارت نيرو، بررسي نحوه اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي در وزارت صنايع و معادن از ديگر بخش‌هاي اين گزارش است.اولين گزارش کميسيون ويژه نظارت و پيگيري اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 نشان مي‌دهد دولت در انجام برخي تکاليف قانوني خود نه تنها کاري صورت نداده است بلکه برخي منابع حاصل از واگذاري را نيز به خزانه واريز نکرده است.
در این گزارش جالب 35 صفحه ای این کمیسیون ویژه مجلس که توسط هادي قوامي سخنگوی این کمیسیون قرائت شد، آمده است:اگرچه اجراي بخشي از سياست‌هاي ابلاغي قبل از تصويب قانون در سال 85 آغاز شده و خصوصا واگذاري‌هاي بسياري از شركت‌هاي گروه يك و دو اين قانون در سال‌هاي 85 و 86 و نيمه اول 87 انجام شده، لكن با وجود اقدامات مثبت دولت،‌ عدم اجراي كامل و هماهنگ اين سياست‌ها و نيز تعلل و استنكاف برخي از دستگاه‌هاي اجرايي موجب شده مقام معظم رهبري در چند نوبت ضرروت تحقيق اين سياست را متذكر شوند و روح كلي حاكم بر سياست‌ها را در دو عبارت كاهش تصدي‌گري دولت در موارد غيرضروري غير اقتصادي و ايجاد زمينه‌ي حضور حقيقي بخش خصوصي در اقتصاد كشور تعريف كرده است.
وي با اشاره به اينكه اين كميسيون كار خود را از ارديبهشت‌ماه امسال آغاز كرده، گفت: پس از تشكيل كميسيون با بررسي گزارش دستگاه‌هاي اجرايي و نظارت ميداني و نيز دعوت از وزرا و مسوولان اقدامات اجرايي دولت و نهادهاي نظارتي مورد بررسي قرار گرفت.وي گفت: در اين مدت 19 جلسه كميسيون و 10 جلسه هيات رييسه و بيش از 100 ساعت كار مشاوره و كارشناسي انجام گرفته و گزارش اول اين كميسيون شامل چالش‌ها و مشكلات فرارو و بررسي عملكرد وزارتخانه‌هاي نيرو، ‌ارتباطات و فناوري اطلاعات و صنايع و معادن و نفت در خصوص واگذاري‌هاي انجام شده ارائه مي‌شود.در بخش اول كه اهم مشكلات و چالش‌هاي فراروي اجراي سياست‌هاي اصل 44 عنوان شده، در 10 رديف اين مشكلات بيان شده كه از جمله‌ي آن، آن است كه واگذاري‌ها عمدتا به صورت واگذاري سهام و مالكيت بوده و واگذاري مديريت‌ها كمتر انجام گرفته تا جايي كه بنگاه‌هايي از گروه يك (كه بايستي صد در صد سهام و مديريت آن واگذار گردد نظير شركت‌هاي خودروسازي) و برخي بنگاه‌هاي بزرگ گروه دو نيز (كه بعضا تا 80 درصد سهام آنها واگذار گرديده نظير شركت هاي فولاد، ‌مس و غيره و برخي از شركت‌هاي نفت و پتروشيمي و غيره) هنوز تحت مديريت دولت هستند و همين سبب مي‌شود كه تصدي گري دولت كاهش نيافته و وزارتخانه‌هاي مربوطه به جاي سياست‌گذاري، ترسيم خط‌مشي، تدوين راهبرد، ‌هدايت، نظارت، كنترل و انجام امور حاكميتي به رتق و فتق امور جاري اين شركت‌ها بپردازند و يا آنها را به عنوان ابزار اعمال قدرت تلقي نمايند.
در اين گزارش همچنين ظهور بخش جديدي در اقتصاد كشور كه امروزه به شركت‌هاي شبه دولتي شهرت يافته است از چالش‌هاي جدي اجراي سياست‌هاي اصل 44 عنوان شده است كه در اين گزارش آمده است: اگرچه در ماده‌ي شش قانون اصل 44 تا سقف 40 درصد سهم بازار را موسسات عمومي غيردولتي مي‌توانند مالكيت كنند و در برخي از كشورهاي دنيا صندوق‌هاي بازنشستگي و سازمان‌هاي بيمه‌اي با استفاده از نقدينگي خويش به عنوان يك فعاليت اقتصادي اقدام به خريد و فروش سهام كنند، اما بايد توجه كرد كه تا تاريخ 15 آبان ماه امسال مبلغ 541/81 ميليارد ريال از واگذاري‌هاي سهام به صورت رد ديون به اين موسسات صورت گرفته است و همچنين بخش زيادي از مبلغ 114/190 ميليارد ريال از سهام خريداري شده تا همين تاريخ توسط بخش خصوصي را، موسسات سرمايه‌گذاري و شركت‌هاي وابسته به موسسات مذكور خريداري كرده و بخش عمده‌ي ديگر آن توسط شركت‌هايي خريداري شده كه در قالب بخش خصوصي عمل كردند، ولي در واقع شبه دولتي‌اند و به نهادهاي حكومتي وابستگي دارند لذا خريداران بخش خصوصي حقيقي كمترين سهم را دارا مي‌باشند ضمن آنكه اين گونه شركت‌ها نه دولتي هستند كه حاكميت دولت و نظارت پذيري مجلس و ديگر نهادهاي نظارتي را پذيرا باشند و نه خصوصي كه قواعد رقابت‌پذيري را رعايت كنند.
بنابراين گزارش در چالش‌هاي فراروي اجراي اصل 44 آمده است كه براساس گزارش سازمان بورس، اوراق بهادار تا تاريخ 31 شهريور سهم شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، صندوق‌هاي بازنشستگي و تامين اجتماعي 1/41 درصد مالكيت سهام بورس و سهم اشخاص حقيقي 21 درصد، سهام عدالت 16 درصد، دولت و نهادهاي دولتي 5/16 درصد، بانك‌هاي دولتي و غيردولتي 2/4 درصد و تعاوني‌ها 2/1 درصد مي‌باشد.
*****
انتشار ليست ممنوع الصداها
پخش آهنگ هاي برخي از خوانندگان و نيز برخي ترانه ها به خاطر آنچه پاره يي از دلايل نامبرده مي شود در راديو ممنوع اعلام شده است. در اين فهرست برخي خوانندگان به طور کلي از اينکه صدايشان در راديو پخش شود محروم شده اند و نيز پخش برخي آهنگ ها و ترانه هاي تعدادي از خوانندگان نيز ممنوع شده است.
به گزارش ايلنا در اين فهرست نام افرادي چون شاهين آرين، فريدون آسرايي، عليرضا افتخاري، مجيد اخشابي، عليرضا افشار، محمد اصفهاني، اسماعيل زاده، شهرام اميري، احسان خواجه اميري، پاک نيا، محمد خواجه اميري، مسعود خادم، حسين زمان، کوروس سرهنگ زاده، ناصرعبداللهي، عليرضا عصار، فتحعلي اويسي، گلشن، علي لهراسبي، محمد نوري، کامبيز افضلي و... به چشم مي خورد. اين در حالي است که بنا بر اظهارنظر قرباني مدير روابط عمومي مرکز موسيقي سازمان صدا و سيما، کيومرث طهماسبي مدير اين مرکز هيچ خبري راجع به موسيقي نمي دهند و دوست ندارند با هيچ خبرنگاري صحبت کنند.
*****
صدا و سيما تكذيب كرد
اداره كل روابط عمومي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با ارسال جوابيه اي خبر ممنوع الصدا شدن تعدادي از خوانندگان را تكذيب كرد.
به گزارش ايلنا در اين جوابيه آمده است :
آن خبرگزاري به نقل ازخبرنگار خود در روز سه شنبه 26 آبان ماه متاسفانه اقدام به انتشار مطلبي كذب و سراسر دروغ كرد كه تحت عنوان "پخش صداي برخي افراد و برخي آهنگ ها در راديو ممنوع شد " در خروجي آن رسانه قرار گرفت و بلافاصله در سطح وسيعي در ديگر رسانه ها منعكس شد .
خبرگزاري در حالي اقدام به انتشار اين شايعه نمود كه فهرست بلند بالايي را نيزاز اسامي هنرمنداني كه هم اكنون آثارشان از شبكه هاي مختلف سازمان صدا و سيما پخش مي شود ، با عنوان محروم شدگان از رسانه ملي عنوان كرد . اين در حالي است كه چنين خبري از اساس كذب است و قطعا فهرستي براي محروميت خوانندگان در راديو وجود ندارد .
گفتني است اين جوابيه در حالي از سوي روابط عمومي سازمان صدا وسيما ارسال شده كه در تماس خبرنگار ايلنا با مديران مركز موسيقي وسرود سازمان صدا وسيما براي پيگيري جزييات خبر ، مديران مركز حاضر به پاسخگويي نبودند و اعلام كردند كه " ايشان در رابطه با موسيقي صحبت نمي كنند " و دليل اين مطلب را صحبتهاي اخير رييس سازمان صدا و سيما درباره مقوله موسيقي دانستند .
*****
مخالفان مرگ بر روسیه،حالا چه می‌گویند؟"

یك كارشناس مسائل بین‌الملل گفت: كسانی كه در برابر شعار مرگ بر روسیه موضع‌گیری می‌كردند، اكنون چه توجیهی برای رفتارهای روسیه در قبال منافع ملی ایران دارند.
مهدی مطهر‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: البته روسیه تغییر رفتار نداده است‏‌، بلكه رفتار خود را در مسیر رسیدن به اهداف ملی در صحنه عمل سیاسی مدیریت می‌كند.وی افزود: واكنش‌هایی اجتماعی به رفتار روسیه برآمده از استنادهای تاریخی و فهم موجود در خمیرمایه اجتماع است و نگرانی درباره رفتار نهایی روسیه، تنها در سطح توده‌ها قابل مشاهده نیست، بلكه در میان نخبگان اجتماعی و برخی مدیران نظام هم این نگرانی مشهود است.
این استاد دانشگاه با تاكید بر اینكه در ساحت سیاست، باید بین نیت، رفتار و عمل تمایز قائل شد و به تبیین این مفاهیم پرداخت، گفت:‌ فارغ از اینكه انگیزه روس‌ها‏‌ چیست، باید گفت كه مخرج مشترك این نیات، دستیابی به منافع تعریف شده توسط هیات حاكمه این كشور است.وی با اشاره به اینكه در روسیه یك نظام دموكراتیك حاكم نیست، اظهار داشت: در مواضع پوتین و مدودوف در قبال ایران، شاهد تفاوت‌هایی هستیم كه جمع‌بندی این اظهارات، سیاست خارجی روس‌ها را به سوی حصول توافقات بزرگ از غرب و بهره‌برداری از منافع اقتصادی با ایران واداشته است.
مطهر‌نیا درباره نوع واكنش ایران به رفتار اخیر روس‌ها، گفت: مسئله اساسی، داستان روس‌ها و بازی آنها نیست، بلكه داستان ما و دلخوش كردن به بازی روس‌هاست كه مسئله‌ساز شده است.وی افزود: مدیران سیاسی باید توضیح دهند كه آیا مجموع بدرفتاری و ضرباتی كه در طول دهه‌های گذشته توسط روسیه بر تن منافع ملی وارد آمده است، از برخی كشورهای دیگر كمتر بوده كه برخی اینچنین به روس‌ها اعتماد كرده‌اند.این استاد دانشگاه با تاكید بر اینكه ایران در حال حاضر بیش از اینكه نوع رابطه‌اش با دیگران را مشخص كند، باید استراتژی خویش در سیاست خارجی را روشن و منسجم سازد، گفت: منافع ملی اگر به رویكردهای ایدئولوژیك اولویت نداشته باشند، اولیت دارند و باید از رهگذر حصول منافع ملی، به مصالح دینی هم دست پیدا كنیم.
وی در پاسخ به اینكه علیرغم موضع‌گیری‌های تند كنونی، چرا در صورتی كه روسیه كوچكترین نرمش نشان دهد، به یكباره شاهد چرخش عظیم مواضع رسمی در برابر روسیه هستیم، گفت: چنین چرخش‌هایی ناشی از دو مولفه خوش‌بینی مفرط و یا نبود منافع تعریف‌شده است كه سبب اعوجاج شدید در موضع‌گیری‌ها می شود.
مطهر‌نیا ادامه داد: در وضعیت كنونی با توجه به چالش‌های منطقه‌ای و ظهور قدرت‌های منطقه‌ای مانند تركیه و همچنین احتمال مواجهه با وضعیت‌های دشوارتر در عرصه بین‌الملل، دستگاه سیاست خارجی باید سازوكاری مناسب و متناسب با واقعیت‌ها و ظرفیت‌های موجود را تدارك ببیند تا حصول منافع ملی ممكن شود.وی اظهار داشت: در حوزه نظری ممكن است كه گفته شود هدف، وسیله را توجیه نمی‌كند ولی باید به این واقعیت اذعان داشت كه بازیگران بزرگ و موفق در عرصه بین‌الملل، ابزارها و استلزامات مناسب را برای دستیابی به اهداف خویش تعریف می‌كنند.
این كارشناس مسائل بین‌الملل تاكید كرد: در دهه چهارم انقلاب، ضرورت دارد كه سیاست خارجی ایران دارای یك استراتژی مشخص شود و در چارچوب‌ این استراتژی، به بازتعریف رفتارهای سیاست خارجی توام با شناخت عمیق از بافت موقعیتی نظام بین‌‌الملل بپردازیم.
*****
دیدار اعضای سازمان دانش آموختگان با خانواده حسن اسدی

جمعي از اعضاي شوراي مركزي سازمان دانش آموختگان روز گذشته با حضور در منزل حسن اسدی دبیر بازداشت شده کمیته حقوق بشر سازمان با خانواده وی ديدار و گفتگو كردند.
در اين ديدار خانم خلفی همسر حسن اسدی با تشريح آخرين وضعيت حسن اسدی گفت: در روز گذشته با همسر خود دیدار کابینی در زندان اوین داشته که ایشان از وضعیت نامناسب سلول انفرادیش خود گله داشته است و گفته در اینجا حتی نهج‌البلاغه هم در اختیارشان قرار نمی‌دهند.اعضای سازمان دانش آموختگان نيز دراين ديدار با اشاره به تلاش های حسن اسدی در سازمان دانش آموختگان و کمیته بازداشت های خودسرانه، ابراز اميدواری كردند حسن اسدی و ساير بازداشت شدگان در اسرع وقت آزاد شده و به نزد خانواده خود بازگردند.
*****
دعوت فرزندان داريوش و پروانه فروهر، برای شرکت مردم در مراسم یادبود

فرزندان داريوش و پروانه فروهر با صدور اطلاعيه‌‌ای ضمن اعلام برگزاری مراسم بزرگداشت برای عزیزان از دست رفته‌شان از مردم برای شركت در اين مراسم دعوت كردند. متن اطلاعيه به شرح زير است:
--
ياد آر
در بزرگداشت داريوش و پروانه فروهر در يازدهمين سالگرد به‌خون خفتنشان ما را تنها نگذاريد
پرستو فروهر - آرش فروهر
مكان: خيابان سعدی جنوبی- خيابان هدايت - كوچه شهيد مرادزاده - پلاك 18زمان: يكشنبه يكم آذرماه - 3 تا 5 بعد از ظهر
*****
ادعای برادعی در آخرین گزارش:
كاهش 15درصدی تولید اورانیم ایران و توقف تولید سانتریفیوژ

محمد البرادعی، مدیر كل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه تا پایان ماه جاری، ‌ریاست این سازمان را ترك می‌كند، در آخرین گزارش خود راجع به پرونده هسته‌ای ایران، از كاهش 15 درصدی سانتریفیوژهای فعال ایران خبر داده است.
به گزارش آسوشیتدپرس در گزارش تازه برادعی كه بخش‌هایی از آن منتشر شده است، اعلام شده كه تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران از حدود 4600 دستگاه در ماه سپتامبر به 3936 هزار دستگاه در ماه نوامبر كاهش یافته است. جالب آن كه تعداد كل سانتریفیوژها كه در گزارش قبلی(12 اوت) 8308 عدد گزارش شده بود، در گزارش اخیر نیز همین میزان اعلام شده و نشان می‌دهد كه طی 3 ماه اخیر هیچ سانتریفیوِژی به سامانه غنی‌سازی نطنز افزوده نشده است.
همچنین در این گزارش قید شده چهار هزار سانتریفیوژ دیگر در نطنز بدون تزریق گاز و در خلأ در حال فعالیت می‌باشند.
بر اساس گزارش مذكور، مجموع اورانیم غنی‌شده ایران حدود 1763 كیلوگرم است و میزان تولید اورانیم ایران از ماه ژوئن تا نوامبر حدود 100 كیلوگرم بوده است.
این در حالی است كه اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده طی سه روز گذشته در ملاقات‌های جداگانه‌ای با رؤسای جمهوری روسیه و چین موافقت این كشورها را برای تحت فشار قرار دادن ایران جهت تحویل 1200 كیلوگرم از 1700 كیلوگرم اورانیم موجودی خود، به دست آورده است.
در صورت تحقق این اقدام و با توجه به كاهش 15 درصدی تعداد سانتریفیوژهای ایران، ‌عملاً بخش عمده برگ برنده جمهوری اسلامی در مذاكرات هسته‌ای از دست ایران خارج خواهد شد.
*****
روایت ایرنا از پروژه ندا
کد مطلب : 35176
خبر گزاری دولتی ایرنا در گزارشی با عنوان "پشت پرده پروژه‌اي با نام مستعار ندا آقاسلطان" به بررسی این موضوع پرداخته است، گزارش ایرنا به این شرح است:ندا آقاسلطان دختر جواني که هيچگونه فعاليت و سابقه سياسي و رسانه‌اي نداشت طعمه اي شد براي گرگ‌هاي زخم خورده داخلي و خارجي که سه دهه است به دنبال نقض استقلال و جمهوريت ايران اسلامي هستند. ندا آقاسلطان متولد بهمن 1361 در تهران و دومين فرزند خانواده بود. وي در رشته فلسفه اسلامي در دانشگاه آزاد تهران تحصيل کرده بود و تصميم داشت در صنعت توريسم فعاليت کند به همين دليل در کلاس‌هاي خصوصي زبان ترکي شرکت مي‌کرد و قصد داشت به عنوان راهنماي تورهاي مسافرتي مشغول به کار شود. به گفته پناهي استاد موسيقي آقاسلطان، وي فعال سياسي نبود.
نقش مبهم يک نفر
آرش حجازي متولد 1349 نويسنده، مترجم، پزشک، و ناشر ايراني است. وي پزشکي است که در هنگام شليک گلوله به ندا آقاسلطان در فاصله نزديکي از او قرار داشت و براساس آنچه در تصاوير ثبت شده سعي کرد ندا را نجات دهد. اين در حالي بود که وزارت اطلاعات پس از آغاز درگيري‌ها و پيش از مرگ ندا آقا‌سلطان از احتمال حضور نيروهاي بيگانه براي دامن زدن به آشوب‌ها و اغتشاشات خياباني خبر داده بود. اينکه چرا وي 2 روز پس از آغاز اغتشاشات به ايران آمد؛ در صحنه قتل دختري که فورا در تمامي رسانه‌هاي ضدايراني منعکس شد، نقش بسيار پررنگي داشت و نهايتا يک روز پس از اين ماجرا به انگلستان برگشته و به تشريح ماجراي قتل آقاسلطان، آن گونه که مطلوب رسانه‌هاي ضدايراني است، مي‌پردازد و بعد اعلام مي‌کند که به دليل فاش ساختن جزئيات اين داستان و احساس خطر شديد، قادر به بازگشت به ايران نخواهد بود. اين اقدام وي موجب شده گروهي از زنان ايراني با برپايي تظاهراتي در برابر سفارت بريتانيا در تهران خواستار استرداد وي به ايران شوند.
نامزد ندا آقاسلطان: ندا از درگيري‌ها دور بود
کاسپين ماکان نامزد ندا آقاسلطان نيز در اين رابطه توضيح داد: وقتي که اين اتفاق افتاد، ندا از درگيري‌ها دور بود، يعني در خيابان‌هاي فرعي نزديک اميرآباد بود. حدود يک ساعتي با استاد موسيقي‌اش در ماشين پشت ترافيک نشسته بود، از گرما و خستگي کلافه گشته بود و از ماشين پياده شد که در اين هنگام مورد اصابت گلوله قرار گرفت. چند دقيقه بيشتر طول نکشيد، بيمارستان شريعتي نزديک بود، حاضران سعي مي‌کنند ندا را با اتومبيل به اورژانس ببرند اما قبل از انتقال به بيمارستان وي فوت مي‌کند. نامزد آقاسلطان نيز در جريان اين ماجرا دستگير شد و بعد از گذشت حدود 2 ماه با وثيقه آزاد شد که او نيز از مرز زميني به خارج از کشور رفته است.
بازتاب خبر قتل ندا آقاسلطان
تصاوير و عکس‌هاي ندا آقا سلطان بلافاصله در سايت‌ها و رسانه‌هاي خبري مختلف در سراسر جهان به عنوان نمادي از کشته شدگان درگيري‌هاي پس از انتخابات رياست جمهوري در ايران منتشر شد. مجله تايم تصوير وي را به عنوان يکي از ده نماد اعتراضي برتر دنيا انتخاب کرد. براي چندين روز شبکه‌هاي تلويزيوني عمده آمريکا و بيگانه به طور دائم تصاوير ويديويي لحظه فوت ندا آقاسلطان را پخش کردند. بيگانگان و غرب‌زدگاني که از اين موضوع عليه نظام جمهوري اسلامي ايران استفاده کرده‌اند و همچنان نيز به اين کار ادامه مي‌دهند هنگامي که مشاهده کردند در روز 13 آبان ماه روز تسخير لانه جاسوسي آمريکا با وجود تبليغات گسترده از سوي سران اغتشاش و بيگانگان،استقبالي از اين موضوع نکردند دست به اقدامات جديدي از جمله تاسيس بورس تحصيلي با نام ندا آقا سلطان در دانشگاه آکسفورد زدند.
بورس تحصيلي ندا آقاسلطان !
در اکتبر سال 2009، کالج کوئينز، از کالج هاي تشکيل دهنده دانشگاه آکسفورد در بريتانيا به منظور يادبود ندا آقاسلطان، دوره بورس تحصيلي ندا آقاسلطان براي دوره‌هاي کارشناسي ارشد و دکتراي رشته فلسفه را تاسيس کرد. اين اقدام با اعتراض شديد سفارت ايران در لندن مواجه شد و اين بورسيه را موجب خدشه‌دار شدن شأن علمي اين دانشگاه، دور افتادن از اهداف آکادميک و به خدمت مطامع سياسي درآمدن خواند. همچنين در اقدامي ديگر اخيرا شبکه خبري سي‌ان‌ان در تماسي که با خانواده ندا آقاسلطان برقرار کرد از آنان خواست براي ساخت مستندي درباره زندگي دخترشان با اين شبکه همکاري کنند. بر همين اساس، اين شبکه خبري براي نشان دادن حسن‌نيت به خانواده آقاسلطان به آنان پيشنهاد داده با دريافت 150 هزار دلار عکس‌ها، خاطرات و فيلم‌هاي مختلف مربوط به مرحومه ندا آقاسلطان را در اختيار سي‌ان‌ان قرار دهند. سي‌ان‌ان قصد دارد با جمع‌آوري اين عکس‌ها و نيز اطلاعات بيشتر درباره ندا آقاسلطان دست به ساخت مستندي از اين واقعه دردناک زده و با وارونه کردن واقعيت، حملات بيشتري را متوجه جمهوري اسلامي کند.
اوباما دايه مهربان‌تر از مادر
حادثه‌اي که رخ داد جز سياه‌نمايي عليه نظام چيزي در بر نداشته پس انجام اين فعل خواسته مسوولان نظام نبوده است. نتيجه‌اي که مي‌توان حاصل کرد اين است که کساني اين طرح را پياده کردند که بهره آن را بردند. اوباما که بر خلاف رويه معمول برنده صلح نوبل شد و همه حتي نزديکانش را نيز در بهت و تعجب فرو برد يکي از عزاداران مرگ دختر ايراني بيگناه شد و برايش اشک ريخت، غربيان معرکه گرفتند و شبکه بي بي سي پخش برنامه‌هاي معمول خود را متوقف کرد و هر دقيقه با نشان دادن لحظه فوت ندا مرثيه‌سرايي مي‌کرد. هر بيننده بي‌طرفي که اين فيلم را ببيند درمي‌يابد که کار خود اغتشاشگران است. حتي از خودروي پارک شده‌ آنها در کوچه خلوت نيز عکس گرفته‌ بودند. ندا در يک کوچه خلوت ‌حضور داشت و اگر هم قرار بر اقدامي بود دستگير مي‌شد. حادثه‌اي که رخ داد همه را متاثر کرد اما دستاويزي براي بيگانگان و دشمنان قسم خورده نظام جمهوري اسلامي ايران شد.
*****
رأی دادگاه حوادث بعد از انتخابات اعلام شد:
5 نفر اعدام - 81 نفر زندان 6 ماه تا 15 سال
عصرایران: دادگستری کل استان تهران باهدف اطلاع رسانی به ملت شریف وبزرگوار ایران اسلامی از روند نتایج رسیدگی به پرونده های اتهامی تشکیل شده در دادسرای عمومی وانقلاب تهران اطلاعیه ای صادر کرد .به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان تهران در ارتباط با حوادث تاسف بار پس از برگزاری انتخابات شکوهمند و به یادماندنی دهمین دوره ریاست جمهوری که خود نقطه عطفی درحیات پویای این ملت به شمار می رود ،پرونده هایی تشکیل شد که به منظور جلوگیری از ترویج شایعات بی اساس و غیر واقعی از چگونگی صدور و مفاد احکام و آرای قضایی درباره آنها توضیحاتی به این شرح اعلام می شود..
الف): تعداد قابل توجهی از متهمان که از سوی ضابطان دادگستری بازداشت و به دادسرای عمومی و انقلاب تهران معرفی شده بودند ، بلافاصله پس از تشکیل پرونده و ارجاع به شعب دادسرا و انجام تحقیقات لازم با صدور قرار منع تعقیب ازاد شده اند.
ب): اتهامات برخی از متهمان که رسیدگی به انها در دادسرا ، منتهی به صدور قرار نهایی مجرمیت و کیفر خواست شده و به دادگاه ارسال شده است عبارتند از:
1- اقدام بر ضد امنیت کشور ، موضوع مواد 498 و 512 قانون مجازات اسلامی
2- اجتماع وتبانی برای ارتکاب جرایم بر ضد امنیت کشور ، موضوع ماده 610 قانون مجازات اسلامی
3- تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ، موضوع ماده 500 قانون مجازات اسلامی
4- اخلال در نظم عمومی واسایش و ارامش عمومی ، موضوع ماده 618 قانون مجازات اسلامی
5- تخریب و تحریق اموال دولتی ، عمومی و مردم ، موضوع مواد 676 و 687 قانون مجازات اسلامی
6- شرکت و یا معاونت در ضرب وشتم مردم و ماموران ، موضوع ماده 607 قانون مجازات اسلامی
7- محاربه و افساد فی الارض ،‌موضوع ماده 186 و 187 قانون مجازات اسلامی
ج): با وصول پرونده اتهامی هر یک از متهمان که در دادسرا منتهی به صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست شده بود و ارجاع ان به شعب مختلف دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، دادگاه رسیدگی کننده با حضور متهمان و وکلای مدافع انان و نماینده دادستان ، مبادرت به تشکیل جلسات رسیدگی کرده ، به اتهامات انتسابی رسیدگی و پس از استماع دفاعیات متهمان و وکلای مدافع انان ، به صدور رای اقدام کرده است که تاکنون تعداد 89 نفر ازمتهمان محاکمه و برحسب مورد به مجازات اعدام برای 5 نفر که متهم به وابستگی وعضویت در گروهک های ضد انقلاب ، تروریستی و معاند بوده اند و حبس برای 81 نفر از شش ماه تا 15 سال محکوم شده اند .ضمنا اجرای حکم مجازات حبس مقرر برای سه محکوم دیگرتعلیق شده است هم چنین سه متهم دیگر نیز از اتهامات انتسابی برائت حاصل کرده اند.
د): احکام صادره در بند (ج) این اطلاعیه غیر قطعی و برابر مقررات قانونی جاری قابل تجدید نظر است که تعدادی از محکومان و یا وکلای انان به احکام صادره اعتراض و درخواست تجدید نظر کرده و پرونده انان به مرجع تجدید نظر ارسال شد که برخی از این پرونده ها منتهی به صدور رای قطعی شده است و بقیه در جریان رسیدگی تجدید نظر قرار دارند .
ه): در پایان تصریح می کند که از ذکر نام ونام خانوادگی و سایر مشخصات هویتی محکومان به استناد تبصره ذیل ماده 188 قانون ایین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در ا مور کیفری خودداری می شود .یاد‌آور می شود مفاد احکام صادره پس از قطعیت با ذکر مشخصات کامل محکومان متعاقبا اعلام خواهد شد .
*****
وقتي خودي ها، غيرخودي مي شوند
فارس هم غيرخودي شد. جهان گزارش داده اين خبرگزاري حامي دولت که براي دولتمردان نهم سنگ تمام گذاشته است، جديداً از سوي نهاد رياست جمهوري بايکوت شد. حتي به خبرنگاران اين خبرگزاري اجازه حضور در برنامه هاي عمومي نهاد رياست جمهوري و سفرهاي دولتمردان براي پوشش خبري داده نمي شود. ظاهراً علت اين امر درج مطلبي در انتقاد از سازمان ميراث فرهنگي بود.
*****
آقاي مديرعامل فاميل مشايي درآمد
«آرش کوشا» مديرعامل باشگاه سايپا نسبت فاميلي خود با اسفنديار رحيم مشايي را تاييد کرد. ماجرا از اين قرار است که فردوسي پور در برنامه 90 دوشنبه شب در تماس تلفني با کوشا پرسيد؛ «سابقه شما چي بوده؟ قبلاً کجا کار کرديد؟» مدير جوان سايپا هم گفت؛ «سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي.» دوباره مجري برنامه 90 پرسيد؛ «سابقه ورزشي هم داريد، قبل از ميراث کجا بوديد؟» و آرش کوشا جواب داد؛ «سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري تهران.» عادل دوباره گفت؛ «آقاي کوشا شما با آقاي رحيم مشايي نسبتي داريد، شايعاتي شده که دايي شما هستند؟» مدير سايپا جواب داد؛ «خب ممکن است هر کسي با هر کسي نسبت داشته باشد.»
*****
توهين بي سابقه به خبرنگاران
گفته مي شود پس از درج پيام هاي مردمي در هفته نامه صبح زاهدان که در پي نظرسنجي از عملکرد يکي از سازمان هاي استان چاپ شده بود، مديرکل سازمان مذکور طي جلسه يي به انتقادات مطرح شده پاسخ گفت.
وي تمام کارمندان را فراخواند و از انتقادات درج شده، خود را تبرئه کرد. در اين نشست که با حضور بيش از 50 نفر از کارکنان آن سازمان تشکيل شد، طي اهانتي بي سابقه خبرنگاران را به سگ تشبيه کرد و گفت؛ «برخي از خبرنگاران مثل سگ هايي هستند که اگر به طرف شان سنگ پرتاب کني، بيشتر گاز گرفته و حمله ور مي شوند.»
وي ادامه داد؛ «اينها مثل مگس هايي هستند که مي گردند و روي کثافت مي نشينند.چون به نشريات رپرتاژ نمي دهيم، عليه ما مي نويسند. اگر در سفره شان ناني بگذاريم، ساکت مي شوند.»
*****
افشای جزئیات قرارداد گازی ایران و ترکیه
در آستانه سفر هفته گذشته احمدی نژاد به کشور ترکیه نقل قول‌های متفاوت و متناقضی درباره قرارداد گازی دو کشور در رسانه‌ها منتشر شد تا جایی که در برخی از تحلیل‌ها قرارداد مبهم کنونی با قراردادهای پیش از ملی‌شدن صنعت نفت مقایسه شده‌بود.
به گزارش سرویس بین‌الملل «فردا»،‌ با توجه به چالش برانگیز بودن اخبار نسبت داده شده از طرف ترکیه، با پیگیری‌های مداوم، زوایای دقیق‌تری از این قرارداد آشکار شد.
کارشناس نفتی ترک که از نزدیک پیگیر مسائل قراردادهای بخش انرژی کشورش است، می‌گوید:" طبق این قرارداد شرکت جدیدی میان شرکت‌های دولتی ایران و ترکیه با نسبت سهم 50-50 تشکیل می‌شود. ترکیه مجوز برداشت و بازاریابی 50 درصد از گاز تولیدی از این حوزه گازی را خواهد داشت که تا رسیدن به بهره‌وری مدتی طول خواهد کشید. با توجه به برآورد 35 میلیارد متر مکعبی ذخایر قابل برداشت گازی در سال، 17.5 میلیارد متر مکعب آن سهم ترکیه می‌شود."
این استاد دانشگاه درباره روش استفاده از این حجم گاز پیش‌بینی می‌کند: "ممکن است که ترکیه این گاز را برای مصارف داخلی خود استفاده کند، زیرا قرارداد گاز 8میلیارد مترمکعبی این کشور با روسیه در سال 2011 به اتمام خواهد رسید. بسیاری از مقامات رسمی ترکیه اعتقاد دارند که این قرارد تمدید نخواهد شد. از طرفی دیگر با توجه به حکم هفته گذاشته دادگاه،‌ پیشنهاد احداث نیروگاه هسته‌ای Atomstroyexport منتفی شده‌است. در نتیجه ترکیه برای تامین برق خود از سال 2015 به بعد نیازمند به گاز بیشتری خواهد بود."
این منبع آگاه که تمایل به فاش شدن نامش نداشت در پایان نقش تعیین کننده در نحوه استفاده از این گاز را روابط با روسیه در حوزه انرژی و همچنین برخورد اتحادیه اروپا با احتمال استفاده از گاز ایران در پروژه ناباکو، دانست.اين اخبار درحالي منتشر شده است كه پيش از اين روابط عمومي وزارت نفت كشورمان طي جوابيه اي به رسانه هايي كه خبر «بازاريابي 50 درصد گاز استخراجي مندرج در قرارداد توسط طرف ترك» را انعكاس داده بودند اعلام كرده بود طرف قرار داد ايران يعني ترك ها گاز دريافتي را صرفا براي مصارف خانگي استفاده خواهد كرد و حق انتقال آن به خارج از مرز تركيه را ندارد.
تركها مختار در استفاده داخلي يا انتقال به خارج
یکی از مدیران نفتی ارشد ایرانی که در فازهای مختلف پارس جنوبی مسئولیت داشته‌است، در این زمینه به "فردا" می‌گوید:"‌ آمار 35 میلیار متر مکعب گاز در سال که در گفته کارشناس ترک آمده‌است با تخمین تولید 3 فاز پارس جنوبی که موضوع قرارداد ایران و ترکیه است همخوانی دارد. "
وی می‌افزاید:"‌ با توجه به اینکه واگذاری مالکیت بر ذخایر نفتی به کشور دیگر خلاف قانون اساسی است،‌ تمام قراردهای فازهای مختلف به صورت بیع متقابل بسته شده‌است. به این معنا که شرکت‌های سرمایه‌گذار در پایان کار بر اساس هزینه صورت گرفته جهت اکتشاف و استخراج، این اجازه را دارند که با فروش درصدی از محصولات پروژه در زمان معین –طبق مفاد قرارداد- هزینه خود را جبران کنند."
این مدیر درباره استفاده از واژه بحث‌انگیز "بازاریابی" که به صورت مبهمی در اخبار به نقل از نخست‌وزیر و وزیر انرژی ترکیه بکار رفته‌بود توضیح می‌دهد:"‌ برداشتی که در این زمینه شده‌است کاملاً غلط است. شرکت سرمایه‌گذار مجاز است که بر اساس قیمت روز از محصولات پروژه برداشت کند که به آن اصطلاح Lifting اطلاق می‌شود. شرکت فوق این اجازه را دارد که در صورت داشتن مشتری، آن گاز یا نفت را به کشور دیگری به قیمت دلخواه خود بفروشد."
وی گفت شرط معین شده برای حفاظت از بازار فروش انرژی ایران در این قراردادها این است که شرکت سرمایه‌گذار حق معامله با مشتریان جاری ایران را ندارد.در کشور ما جذب سرمایه گذاری خارجی به دو صورت امکان پذیر است یا از طریق مشارکت در تولید (Production Shearing) و یا با استفاده از شیوه بیع متقابل (Buy Back)، که درمورد روش اول برخی معتقدند با توجه به اصول قانون اساسی امکان جذب سرمایه گذاری از این طریق نیست، بنابراین تنها راهکار موجود، روش بیع متقابل بود.اساس «بای بک» این است که شرکت خارجی با سرمایه خودش ریسک کند و کار اکتشاف و بهره برداری را انجام بدهد و از محل درآمد طرح یا پروژه پولش را برداشت کند.
*****
قاضي تخلف کننده پرونده قيامدشت مواخذه شد...!!!!
در حالي که فاجعه تعرض به دو زن جوان در قيامدشت و لواسان ابعاد گسترده يي يافته و علاوه بر مقامات دستگاه قضايي واکنش مجلسيان را نيز برانگيخته است قوه قضائيه روز گذشته تخلف قاضي رسيدگي کننده به پرونده قيامدشت را تاييد کرد و از مواخذه او خبر داد.
بحث بر سر اين پرونده زماني آغاز شد که روزنامه ها از وقوع فاجعه يي در حاشيه تهران گزارش دادند زني جوان در خيابان خاوران براي رفتن به خانه اش در انتظار تاکسي بود که سرنشينان يک خودروي پرايد با تهديد چاقو او را سوار خودرو کردند و به جاده يي خاکي در حوالي قيامدشت بردند و مورد تعرض قرار دادند. در همين اثنا دو مرد که مدعي بودند مامور پليس هستند و بعدها معلوم شد جعل عنوان کرده اند نيز به متجاوزان پيوستند تا اينکه سرانجام خودروي گشت نيروي انتظامي سر رسيد و متهمان را دستگير کرد.
پس از چاپ اين خبر در جرايد رئيس قوه قضائيه از ضرورت برخورد قاطع با متجاوزان خبر داد اما ماجرا به همين جا ختم نشد و بعد از آن گزارشي به دست رسيد که از جنايت تکان دهنده ديگري حکايت داشت. اين بار سه مرد به زور وارد خانه يي در لواسان شده و به زني متاهل در حضور شوهر و فرزندانش تجاوز کرده بودند.
اين اخبار با بازتابي گسترده همراه شد. در اين بين قوه قضائيه همچنان از مجازات عاملان اين فجايع نويد مي داد و نمايندگان مجلس نيز نسبت به اين موضوع حساس شده بودند اما سردار روزبهاني در نشستي مطبوعاتي اعلام کرد اصل موضوع قيامدشت با آنچه مطرح شده است فرق دارد. با اين وجود دستگاه قضايي اخبار فاجعه را نه تنها مورد تاييد قرار داد بلکه اعلام کرد قاضي اين پرونده نيز دچار تخلف شده است. طبق قانون، دادسراهاي عمومي و انقلاب و دادگاه هاي عمومي مجاز به تحقيق درباره جرم تجاوز به عنف نيستند و بايد پس از تشکيل پرونده و صدور قرار تامين براي متهمان، پرونده را به دادگاه هاي کيفري استان ارجاع بدهند. در شرايطي که قانون، قرار تامين مناسب براي متهمان به تجاوز را بازداشت تشخيص داده است، قاضي اول اين پرونده پس از تحويل گرفتن متهمان آنها را به بازداشتگاه معرفي نکرد و آنان آزاد شدند.
روابط عمومي قوه قضائيه ديروز اعلام کرد اين موضوع در اولين ساعات اداري روز سه شنبه طي جلسه يي با حضور آيت الله لاريجاني، رئيس کل دادگستري استان تهران، قضات دادگاه کيفري استان و قضات بخش مربوطه بررسي شد و به دليل اينکه در مراحل رسيدگي به پرونده قرار تامين مناسب صادر نشده و يکي از قضات از قوانين آيين دادرسي کيفري در اين خصوص تخلف کرده بود، اين قاضي مورد مواخذه قرار گرفت.رئيس قوه قضائيه در اين جلسه با پراهميت و خطير دانستن قضاوت در همه موضوعات خصوصاً در موضوعاتي چون تجاوز به عنف و آدم ربايي، بر لزوم قاطعيت و سرعت و دقت در رسيدگي به اين قبيل پرونده ها تاکيد کرد و خواستار نظارت بيشتر رئيس کل دادگستري تهران بر نحوه رسيدگي به اين گونه پرونده ها که احساسات و عواطف مردم را جريحه دار مي کند، شد. برخورد با يکي از قضات پرونده قيامدشت به دليل عدم صدور قرار تامين مناسب در حالي صورت گرفته است.
*****
برای حادثه کهريزک پرونده تشکيل شده است...!!!!
دادستان تهران با انتقاد از اينکه سرعت عمل رسيدگي به جرائم مهم کم است، از قانونگذار خواست در اين خصوص تجديدنظر کند و گفت؛ فکر مي کنم در جرائم خشن از قبيل قتل هاي شنيع و تجاوز به عنف ورود مقنن ضروري است تا اين بخش را به دادسراها بدهند و دادستان نسبت به اين موضوع ورود کند. به گزارش ايسنا عباس جعفري دولت آبادي در مراسم توديع و معارفه سرپرست قديم و جديد دادسراي ناحيه 16 تهران مجازات بازدارنده در کنار سرعت عمل براي مبارزه با جرائم خشن را موثر خواند و در مورد پرونده قيامدشت گفت؛ در اين پرونده مطبوعات به وظايف شان عمل کرده اند که از آنها تشکر مي کنم اما حادثه لواسانات دردناک تر بود و افرادي در قالب کارگر، به خانه فردي رفته و جنايات شنيعي را مرتکب شده اند. هر دو پرونده به دادگاه کيفري استان ارجاع شده است. وي گفت؛ در مورد حادثه ديگري که مطبوعات از منبع آگاه خبري را درج کرده بودند، مطبوعات بايد بدانند اخبار قضايي را نبايد با منبع آگاه قيد کنند و بايد زمان حادثه را دقيق بنويسند و اخلاق حرفه يي را رعايت کنند. اين اطمينان را مي دهيم که دستگاه قضايي به محض اينکه مطبوعات اطلاع رساني کردند، متهمان شان را دستگير کردند و يک نفر باقي مانده است که دستگيري وي نيز در دستور کار است.
دادستان تهران در مورد حادثه قيامدشت نيز گفت؛ يک خانم افغان سوار خودرويي مي شود و يک فرد شرور وي را مورد تجاوز قرار مي دهد و پرونده اش به چند مرجع مي رود، سرانجام متهم بازداشت مي شود و پس از مدتي آزاد شده و اقدام به اين عمل شنيع مي کند. وي گفت؛ با شنيدن اين خبرها آرام نبودم و به لحاظ حساسيت قضيه پيگيري هاي زيادي کردم و رئيس قوه قضائيه نيز گفت تا زماني که متهمان آن دستگير نشوند از دفتر کارش خارج نمي شود. دادستان تهران در ادامه افزود؛ در حادثه قتل کهريزک پرونده تشکيل شده که در اين زمينه شب گذشته اطلاع رساني کرديم. همچنين به گزارش ايسنا عباس جعفري دولت آبادي در حاشيه مراسم توديع و معارفه سرپرست دادسراي ناحيه 16 تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره جلسه دادگاه کلوتيلدريس تبعه فرانسوي بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات اظهار کرد؛ جلسه دادگاه قرار بود امروز با حضور نماينده دادستان و وکيل وي برگزار شود و اينکه جلسه آخر باشد تصميمش با دادگاه است. دولت آبادي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه اخبار منتشرشده از رسانه هاي خارجي مبني بر صدور حکم اعدام براي «ر.خ» يکي از متهمان بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات صحت دارد، گفت؛ اطلاع دقيقي از اين موضوع ندارم. وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا بازداشت شدگان مراسم دعاي کميل و 13 آبان ممنوع الملاقات هستند، گفت؛ شايد تعبير بازداشت شده دعاي کميل جالب نباشد، عده يي در جلسه يي حضور داشتند که بازداشت شده اند و اکثر اين بازداشت شدگان و بازداشت شدگان 13 آبان آزاد شده اند و در مورد بقيه نيز اطلاع رساني شد و تحقيقات در مورد بقيه ادامه دارد و به محض تکميل تحقيقات اطلاع رساني مي شود اما سياست دادستاني تکميل تحقيقات و آزادي اشخاصي است که نيازي به ادامه بازداشت آنها نيست و بعد از آزادي ها در مورد تعداد دستگير شدگان 13 آبان اطلاع رساني مي کنيم. دادستان تهران در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه شکايت محمدرضا شجريان از صدا و سيما در دادسراي کارکنان دولت به کجا رسيده است، افزود؛ از اين موضوع بي اطلاع هستم. جعفري دولت آبادي درباره برخي شنيده ها مبني بر احضار شجريان گفت؛ اين موضوع را از شما مي شنوم.
تعليق يک قاضي در ارتباط با پرونده کهريزک..؟
در خبري ديگر رئيس کل دادگستري تهران اعلام کرد تاکنون يکي از قضات دادسرا در ارتباط با پرونده کهريزک تعليق شده و در رابطه تعليق دو قاضي ديگر به ما اعلامي نشده است. عليرضا آوايي در گفت وگو با ايسنا با تاکيد بر اينکه پرونده قيامدشت در دادگاه کيفري استان تهران تعيين شعبه شده است، افزود؛ از اين شعب خواسته شده با قيد فوريت به خاطر حساسيتي که در جامعه وجود دارد، با سرعت و دقت فوق العاده به اين پرونده رسيدگي شود. وي در خصوص انتقاد تعدادي از نمايندگان مجلس مبني بر برخورد دوگانه با متهمان بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات گفت؛ اگر مقصود از اين گفته ها احياناً برخي از چهره هاي سياسي اين قضايا است که تعداد کثيري از آنها مدت زيادي در بازداشت و محاکمه هستند و مرتب تحت فشار خانواده هاي آنها هستيم که چرا آنها را آزاد نمي کنيد و ما از چند طرف در فشار هستيم.آوايي افزود؛ تعداد قابل توجهي از چهره هاي سياسي تاکنون بازداشت هستند يا پرونده آنها به دادگاه رفته و در حال رسيدگي است يا در حال ارسال به دادگاه است. خودشان نيز بيش از سه ماه يا سه ماه و نيم در بازداشت به سر مي برند. اين صحبت بيشتر عاطفي است تا داراي مبناي حقوقي باشد.
*****
نگراني از وجود نيترات در آب تهران
رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران گفت؛ وقتي معاون وزير نيرو به مردم پيشنهاد مي دهد از آب هاي معدني استفاده کنند، نشان دهنده اين است که آب شرب تهران بهداشتي نيست.
معصومه ابتکار روز گذشته در جلسه علني شوراي شهر تهران در جريان ارائه گزارش در مورد وضعيت شبکه آبرساني تهران تاکيد کرد؛ در حال حاضر مشکلات بي شماري از جهت وجود نيترات در آب و برداشت از آب هاي زيرزميني وجود دارد. وي با اشاره به اينکه اخيراً معاون وزير نيرو از مردم خواسته از آب معدني در روز استفاده کنند، افزود؛ اين اظهارنظر معاون وزير مبهم است چراکه اگر آب شرب تهران سالم است، چرا بايد چنين توصيه يي به شهروندان شود؟
رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران با اشاره به بازديد از آزمايشگاه هاي شرکت فاضلاب يادآور شد؛ در اين بازديد وعده دادند آزمايشگاه ها را به دستگاه و پارامترهاي جديد و استاندارد مجهز کنند چراکه خيلي از نگراني هاي فعلي با تجهيز آزمايشگاه ها برطرف مي شود. او ادامه داد؛ اگر قرار است برداشت از آب هاي زيرزميني استمرار داشته باشد، بايد براي آن فکري شود چراکه بقاياي نيترات در آب تا زماني که شبکه فاضلاب تهران و کشور تکميل نشده، ادامه دارد.
به گفته ابتکار نمي توان با پارامترهايي که متعلق به دو يا سه دهه قبل بوده، سلامت آب را تضمين کرد. به گزارش ايلنا معصومه آباد عضو کميسيون اجتماعي- فرهنگي شوراي شهر نيز تاکيد کرد؛ در حال حاضر ناهنجاري هاي جنيني به دليل وجود نيترات در آب يکي از عوامل اثبات شده در مادران باردار است.همچنين شوراي شهر تهران پيشنهاد تامين اعتبار 766 ميليارد توماني براي تامين بودجه مورد نياز شرکت آب و فاضلاب در سال 1389 جهت ارائه خدمات آبرساني به شهروندان تهراني را به دولت و مجلس ارائه کرد.
رسول خادم رئيس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در اين مورد گفت؛ در اين طرح پيشنهاد تامين اعتبار سه هزار و 513 ميليارد توماني به دولت ارائه شده است. او با اشاره به اينکه سال گذشته نيز پيشنهاد تامين اعتبار 160 ميليارد توماني به دولت و مجلس براي بخش آب و فاضلاب ارائه شده بود، گفت؛ از اين مقدار تنها 16 ميليارد تومان به اين بخش اختصاص يافته است و هم اکنون بيش از 140 ميليارد تومان از برنامه در نظر گرفته شده در سال اول عقب هستيم. مديرعامل سازمان آب و فاضلاب استان تهران هم گفت؛ کيفيت آب استان تهران با حساسيت بسياري کنترل مي شود. در قاره آسيا مردم از 81 درصد آب شرب و 48 درصد فاضلاب استفاده مي کنند در حالي که در تهران 98 درصد از آب شرب و حدود 20درصد از آب فاضلاب برخوردارند و سرانه استفاده از آب مصرفي براي هر نفر 380 متر مکعب است.
*****
اتمام حجت رئيس اداره سياسي سپاه با احمدي نژاد درباره مشايي
سردار يدالله جواني رئيس اداره سياسي سپاه در سرمقاله آخرين شماره هفته نامه صبح صادق با انتقاد از سخنان اخير مشايي نوشت؛ از آغاز فعاليت دولت نهم و در ادامه آن در دولت دهم، مشايي يکي از مساله سازترين افراد دولتي براي احمدي نژاد بوده و در اين مدت بيشترين انتقادات به رئيس جمهور محترم در مورد مشايي، از سوي حاميان دلسوز دولت (نه از سوي منتقدان دولت) انجام گرفته است. آخرين واکنش برخي از نيروهاي اصولگرا به سخنان مشايي در مورد درک و فهم انسان ها از خدا و اينکه خداوند نمي تواند محور وحدت ميان انسان ها باشد، بسيار قابل تامل است. هرچند مشايي گفته سخنانش به درستي منعکس نشده و برداشت هاي ناصواب به خاطر انعکاس ناصحيح صحبت هايش بوده، لکن سي دي سخنراني ايشان گوياي اين واقعيت است که به اظهارات مشايي اشکالات اساسي و مبنايي وارد است و به هيچ عنوان نمي توان آن را توجيه کرد. در پايان اين نوشتار آمده است؛ به نظر مي رسد اگر به روح پيام رهبري توجه بيشتري مي شد، پس از لغو حکم انتصاب معاون اولي، حکم رئيس دفتر رياست جمهوري براي مشايي صادر نمي شد.
*****
احساس ندامت نمي کنم
جيمي کارتر رئيس جمهوري اسبق امريکا و عامل اسارت میهن ما بدست ملایان و ویرانی ایران، گفت به نوع برخورد خود نسبت به اشغال سفارت امريکا در تهران احساس ندامت نمي کند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس جيمي کارتر طي سفري به تايلند درباره تاثير بحران گروگانگيري بر سرنوشت سياسي اش گفت؛ «من در اين باره ترديدي ندارم که اين مساله عامل اصلي در شکست انتخاباتي من بود. البته اگر من گروگان ها را نجات مي دادم و اگر آنها اصلاً به گروگان گرفته نمي شدند، من دوباره به عنوان رئيس جمهور انتخاب مي شدم.» جيمي کارتر با دفاع از سياست خود در اين باره اظهار داشت، برخلاف نظر مشاورانش که خواستار حمله به ايران بودند، وي به اين دليل که در جريان چنين حمله يي ممکن بود هزاران نفر کشته شوند، از انجام آن خودداري کرده است. به گفته رئيس جمهور پيشين امريکا هر چند حمله نظامي به عنوان يکي از راه حل هاي بحران گروگانگيري مد نظر قرار داشته است، با اين حال وي راه حل مذاکره را به منظور بازگرداندن گروگان ها به امريکا برگزيده بود.
جيمي کارتر در اين باره گفت؛ «مشاوران اصلي من بر حمله به ايران تاکيد مي کردند.من مي توانستم با سلاح هايي که در اختيار داشتم ايران را ويران کنم اما احساس مي کردم ممکن است در اين ماجرا گروگان ها هم کشته شوند و من نمي خواستم بيست هزار ايراني را بکشم. براي همين به ايران حمله نکردم.» در روز سيزدهم آبان 1358 برابر با چهارم نوامبر سال 1979 جمعي از دانشجويان ايراني که خود را "دانشجویان پیرو خط امام" می نامیدند، کارکنان سفارت امريکا در تهران را به گروگان گرفتند و به اين ترتيب 52 امريکايي به مدت 444 روز در ايران گروگان بودند و در روز بيستم ژانويه 1981 و دقايقي پس از سوگند رونالد ريگان به عنوان رئيس جمهور جديد امريکا آزاد شدند.
*****
کاهش 46 درصدي صادرات نفتي
وقتي سال قبل مسوولان دولتي در برابر اين پرسش قرار مي گرفتند که تاثير بحران جهاني بر اقتصاد ايران چيست، پاسخ مي دادند ايران جزيره ثبات و آرامش است. بحران نه تنها براي ما تهديد نيست بلکه فرصت است. آنها آمار مي دادند که در بخش هاي مختلف اقتصادي شاخص ها ميل به صعود کرده و اوضاع بهتر از اين نمي شود. از آن روزها قريب به يک سال گذشته است. آمارهاي رسمي نرم نرمک در حال انتشار است و نشان مي دهد بحران جهاني چه بر سر اين جزيره آرامش و ثبات آورده.
کاهش صادرات
اولين جايي که بحران جهاني عوارض خود را نشان مي دهد بخش صادرات است؛ بخشي که محل اصلي تامين کننده ارز و منابع مورد نياز کشور است. گزارش بانک مرکزي از موازنه پرداخت ها در سه ماهه ابتدايي سال جاري نشان مي دهد صادرات کالا در سه ماهه ابتدايي سال 17 ميليارد و 972 ميليون دلار بوده است. اين آمار وقتي معنا مي يابد که با آمار مشابه دوره قبل مقايسه شود يعني سه ماهه ابتدايي سال 87. در اين سال صادرات کالا 29 ميليارد و 752 دلار بوده است. با اين حساب در سه ماهه ابتدايي سال جاري صادرات کالا در مقايسه با دوره قبل 40 درصد کاهش داشته است؛ کاهشي که وقتي در زير بخش ها بررسي مي شود تامل بيشتري مي طلبد.
رشد منفي 46 درصدي صادرات نفت
اولين بخشي که پيش بيني مي شد از بحران جهاني تاثير بگيرد بخش نفت بود. آمار بانک مرکزي در اين باره حاکي از آن است که در سه ماه اول سال ارزش صادراتي نفت و گاز ايران 13 ميليارد و 835 ميليون دلار بوده. اين در حالي است که در دوره مشابه سال قبل ايران از اين محل توانسته 25 ميليارد و 393 ميليون دلار درآمد کسب کند. در واقع مقايسه اين دو آمار نشان مي دهد صادرات نفت ايران در سه ماهه ابتدايي سال 46 درصد کاهش داشته است.
بي نصيب نماندن صادرات غيرنفتي
ظاهراً در تاثير پذيري از بحران جهاني اقتصاد صادرات غيرنفتي نيز بي نصيب نمانده است. ايران در سال گذشته سه ماه ابتدايي سال را با چهار ميليارد و 359 ميليون دلار صادرات غيرنفتي آغاز کرد اما در سال جاري اين رقم به چهار ميليارد و 137 ميليون دلار رسيده که نشان از کاهش پنج درصدي صادرات غيرنفتي دارد.
وضعيت واردات
در حالي که ارزش صادراتي کشور نصف شده است اما ارزش واردات به استناد آمار بانک مرکزي تنها 9 درصد کاهش يافته است، ارزش وارداتي کشور در سه ماه ابتدايي سال 13 ميليارد و 863 ميليون دلار بوده است. اگر ارزش صادراتي از واردات کم شود تراز تجاري چهار ميليارد دلار مثبت است اما اگر نفت از ترکيب صادراتي کشور خارج شود تراز تجاري کشور 9 ميليارد و 726 ميليون دلار منفي مي شود. چنين وضعيتي برآمده از آمارهاي بانک مرکزي است بنابراين بايد پرسيد در چنين شرايطي معناي جزيره ثبات چيست؟
*****
قطار درون شهري تهران شعله ور شد
ايسکانيوز؛ آتش گرفتن ناگهاني سقف قسمتي از يک دستگاه قطار درون شهري در تهران بزرگ، وحشت به جان ده ها مسافر انداخت. به گزارش ايسکانيوز، ساعت 50/18 دیروز تلفن هاي مرکز فوريت هاي اورژانس (115) و ستاد فرماندهي آتش نشاني تهران بزرگ (125) همزمان به صدا درآمد و خبر رسيد سقف يک اتاقک (واگن) قطار درون شهري شعله ور شده است.
يکي از شاهدان اين ماجرا گفت؛ درهاي قطار قفل شده بود و مسافران وحشت زده به سختي تلاش مي کردند از واگن خارج شوند.همچنين کمک رسانان که به سرعت به ايستگاه مترو «حسن آباد» رفته بودند با مهار آتش به ايمن سازي محيط پرداختند. در آن بين، شماري از مسافران که بر اثر دود گرفتگي، دچار تنگي نفس شده بودند، سرپايي تحت درمان قرار گرفتند و آسيب جدي نديدند. شواهد نشان مي دهد آتش سوزي بر اثر نقص فني قطار شکل گرفته بود.در همين رابطه مدير عامل شرکت بهره برداري مترو تهران گفت؛ داغ شدن بيش از اندازه مقاومت هاي سقف واگن بر اثر ترمز، علت اصلي بروز اين رخداد بود.«ربيعي» اضافه کرد؛ اين گونه رخدادها، طبيعي است و معمولاً در قطارهاي نسل اولي بر اثر فرسودگي قطعه ها شکل مي گيرد. البته هيچ آتشي در کار نبوده و اين دود بود که به صورت شعله ديده مي شد.
*****
خواب تلخ بانوي خوش صدا
نيکو خردمند بازيگر و صداپيشه پيشکسوت سينما درگذشت. او که پس از عارضه سکته قلبي مدتي در بيمارستان بستري بود روز گذشته دار فاني را وداع گفت. خردمند متولد 1311 فعاليت هنري اش را از سال 1337 با گويندگي در راديو آغاز کرد و از سال 1339 نيز در عرصه دوبله مشغول به کار بود.
بهزاد فراهاني با يادآوري خاطرات زنده ياد نيکو خردمند در دهه 40 او را بانوي بزرگ صدا توصيف کرد و گفت؛ «دوران همکاري من با زنده ياد خردمند به دهه هاي 40 و 50 برمي گردد که در يک برنامه راديويي با يکديگر کار مي کرديم. اين برنامه روزهاي جمعه ساعت شش بعدازظهر پخش مي شد و هميشه شنوندگان خاص خودش را داشت چون برنامه يي ويژه بود. او بانوي بزرگ صدا بود و صدايش مشابهي ندارد. شايد ُتن صداي برخي همچون او باشد، اما آنها دانش نيکو خردمند را ندارند.»
نيکو خردمند کار بازي در سينما را از سال 1369 با فيلم «پرده آخر» به کارگرداني واروژ کريم مسيحي آغاز کرد که اولين نقش آفريني او در سينما سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش دوم زن در نهمين جشنواره فيلم فجر را برايش به ارمغان آورد. داريوش ارجمند که در فيلم «پرده آخر» با او همبازي بوده است، مي گويد؛« بازي خردمند در «پرده آخر» فراموش نشدني است. ايشان در اولين حضور سينمايي خود در فيلم «پرده آخر» با من همبازي بودند. البته من مرحوم خردمند را به واسطه صدا و چهره پيش از اين همکاري مي شناختم. جامعه هنري يکي از صداهاي ماندگار خود را از دست داد.»
نيکو خردمند سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش دوم زن در دوازدهمين جشنواره فيلم فجر را براي فيلم «بازيچه» دريافت کرد و براي فيلم «غزال» نيز نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش دوم زن در چهاردهمين جشنواره فيلم فجر شد. او در سال هاي اخير در فيلم هاي «پرونده هاوانا»، «کافه ستاره» و «چند مي گيري گريه کني» بازي کرد. اما آخرين حضور او روي پرده سينما در آخرين ساخته بهمن فرمان آرا «خاک آشنا» است.
به گزارش ايسنا فرمان آرا درباره حضور او يادداشتي به شرح زير نوشته است:
« آشنايي من با نيکو خردمند از سر دوبله فيلم «شازده احتجاب» 36 سال پيش شروع شد. او بي نهايت زيبا بود، شوخ و رند. اما وقتي وارد اتاق دوبله مي شد و جاي شخصيتي بايد صحبت مي کرد، آنچنان در آن نقش حل مي شد که گويي نقش فخري را خودش دارد بازي مي کند. به همين دليل نيز وقتي خيلي دير در زندگي حرفه يي اش در جلوي دوربين در نقشي ظاهر مي شد باز هم همان اتفاق مي افتاد و نيکو در بازيگري هم درجه يک بود. در فيلم «خاک آشنا» من نقش خانم سالاري را بر اساس شخصيت خانم معصومه سيحون نوشته بودم. کسي را جز نيکو خردمند براي اين نقش در نظر نداشتم و او با اينکه بيمار بود، با قلبي که ديگر مثل سابق نمي تپيد تا قلب کردستان نيز با ما آمد و در حرارت 42 درجه جلوي دوربين رفت. در واقع علتي که من اسم اين شخصيت را خانم سالاري گذاشتم، اين بود که هم خانم سيحون و هم نيکو خردمند جزء سالارزنان اين مرز و بوم هستند. مهم ترين صحنه بازي نيکو در فيلم «خاک آشنا» را ماموران قيچي به دست از فيلم من درآوردند و اين باعث اندوه فراوان من شد. بعد که شنيدم در جشن خانه سينما براي بزرگداشت نيکو خردمند همان سکانس سانسوري را کامل نشان داده بودند، بي نهايت خوشحال شدم که مردم بازي او را مي ديدند. مثل نيکو خردمند ديگر نخواهم ديد و به خاطر رفاقتش، حرفه يي بودنش و آن زيبايي خارق العاده و مهم تر از همه خانم بودنش هرگز فراموش اش نخواهم کرد. يادش را گرامي مي دارم و بدون هيچ رودربايستي در خلوت به يادش گريه خواهم کرد.»
مراسم تشييع پيکر مرحوم نيکو خردمند بازيگر و صداپيشه سينماي ايران صبح روز پنجشنبه 28 آبان ماه مقابل خانه سينما برگزار مي شود. اين مراسم ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 28 آبان با حضور هنرمندان از مقابل خانه سينما آغاز و پيکر آن مرحوم براي خاکسپاري به قطعه هنرمندان بهشت زهرا منتقل مي شود.
*****
آريوبرزن و خواهرش يوتاب
بسياري از ايرانيان تحصيلکرده و شايد تمامي اهالي ارجان و بهبهان با نام آريوبرزن سردار رشيد و دليري که با 40 سوار و حدود يک هزار نيروي پياده در برابر سپاهيان اسکندر مقدوني ايستاد و بسياري از آنان را به هلاکت رساند آشنايند. آريوبرزن قصد داشت پيش از اسکندر خود را به تخت جمشيد يا پرسپوليس پايتخت آن زمان ايران برساند و آن را پيش از رسيدن سپاه مقدوني اشغال و مستحکم کند، ولي بر اثر خيانت يک چوپان که راه کوهستان را به مقدونيان نشان داد به محاصره افتاد و خود و سپاهيانش در دربند پارس يا تنگ تکاب در کهگيلويه کشته شدند. اما شايد کمتر کسي نام «يوتاب» خواهر آريوبرزن را بداند.
اين شيرزن قهرمان تا آخرين لحظه زندگي در کنار برادرش جلوي سپاه اسکندر ايستاد و قهرمانانه جنگيد. مي گويند اين شيرزن دست کمي از برادرش آريوبرزن نداشت و سپاهيان مقدوني در عجب بودند که اين زن چگونه مي جنگد و برخي از آنان را مي کشد. اگر سفري به کهگيلويه و بويراحمد کرديد مي توانيد به دربندپارس يا تنگ تکاب برويد تا از معبر تاريخي محل دفاع قهرمانان شجاع ايران زمين يعني آريوبرزن و خواهرش يوتاب در برابر سپاهيان بي شمار اسکندر ديدن کنيد.
*****
مرگ مشکوک پزشک کهریزک همچنان در صدر اخبار
آن چنان که گفته می شود جسد دکتر پوراندرجانی در تاريخ ۱۹ آبان ماه در خوابگاه بهداری نیروی انتظامی پیدا شده بود. گویا رامین چندین ساعت پیش از فوت و در حالی که نوبت انجام وظیفه او به پایان رسیده بود به خوابگاه باز می گردد تا استراحت کند. اولین مطلبی که درباره این پزشک بازداشتگاه کهریزک منتشر شد از سوی پایگاه خبری نوروز وابسته به حزب مشارکت بود که خبر از خودکشی او می داد. مشخص نیست این پایگاه بر اساس چه منبعی ادعای خودکشی دکتر پوراندرجانی را منتشر می کند، اما برخی تحلیلگران معتقدند که شایعه خودکشی این پزشک از سوی نهادهای امنیتی تهیه شده و آنان امید داشته اند بدین ترتیب با سنجش واکنش افکار عمومی، پرونده این موضوع را ببندند.
این در حالی است که بنا به ادعای بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ (محل خدمت دکتر پوراندرجانی)جسد دکتر پوراندرجانی بلافاصله پس از کشف معاینه شده و علت مرگ ایست قلبی هنگام خواب بیان شده است. همچنین گفته شده که بلافاصله پس از این موضوع مراتب با دستور بازپرس ويژه قتل، جسد نامبرده به پزشكي قانوني انتقال يافته است. سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز در خبری اعلام کرد که جنازه دکتر پوراندرجانی برای روشن شدن علت دقیق مرگ در اختيار شورای انتظامی پزشکی قانونی کشور قرار گرفته است.درباره این که در پزشکی قانونی چه اقداماتی صورت گرفته است نیز ابهامات جدی وجود دارد. اطلاعیه روابط عمومی دادسرای عمومی وانقلاب تهران حکایت از آن دارد که جسد دکتر پوراندرجانی کالبدشکافی شده و نتایج بررسی ها و آزمایشات اولیه کالبد شکافی در پزشکی قانونی حاکیست که فوت وی بر اثر مسمومیت نبوده است. مطابق این اطلاعیه پزشکی قانونی در مورد آزمایش های سم شناسی و آسیب شناسی متعاقبا اظهار نظر خواهد کرد. این در حالی است که رسانه های مختلف به نقل از خانواده این پزشک گفته اند که علیرغم درخواست آنها برای کالبدشکافی جسد رامین به آنان چنین اجازه ای داده نشده است.
پدر پوراندرجانی در گفت و گو با رادیو فردا همچنین اعلام کرد که به رغم معاينه جسد توسط پزشکی قانونی در تهران، گواهی فوت در اختيار او قرار داده نشده است. به هر حال هم اکنون این جسد به خاک سپرده شده است. ابهامات وقتی افزوده می شود که بر خلاف عرف معمول خاکسپاری، که معمولا تغسیل و تکفین در محل دفن(تبریز) صورت می‌گیرد، مراحل تغسیل و تکفین مرحوم پوراندرجانی در تهران و در غیاب خانواده‌اش انجام می‌شود و سپس جنازه تحت تدابیر شدید امنیتی برای دفن به تبریز منتقل می‌شود.ادعای مرگ رامین پوراندرجانی در اثر سکته قلبی، پس از شایعه مشکوک خودکشی او، در حالی مطرح می شود که به گفته مراجع مختلف پزشکی چنین اتفاقی برای یک جوان ۲۶ ساله تقریبا غیر ممکن است. آن هم کسی که سابقه بیماری قلبی نداشته، از توانایی بدنی بالایی برخوردار بوده، دخانیات مصرف نمی کرده و شخصیت آرام و بدون استرسی نیز داشته است. دکتر مسعود پزشکیان، وزیر سابق بهداشت در دولت خاتمی که هم اکنون نماینده مجلس است در این باره تاکید کرده که به عقیده او سكته قلبی با سن و سال رامین پوراندرجانی جوردر نمی‌آید.
مسعود پزشکیان، همچنین گفت اعضای کمیسیون بهداشت مجلس از پزشکی قانونی خواسته اند علت مرگ این پزشک ۲۶ ساله را اعلام کند. مجید نصیرپور، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز این مرگ را مشکوک خوانده است. علی مطهری هم از کمیته ویژه مجلس برای بررسی حوادث بعد از انتخابات خواسته علت مرگ این پزشک را نیز بررسی کند.نکته جالب اما این جاست که مواردی از مرگ های مشکوک در جمهوری اسلامی که علت آن ها سکته قلبی اعلام شده است وجود دارند. نمونه آن مرگ آیت الله حسن لاهوتی اشکوری است که در سال ۱۳۶۰ تنها چند روز پس از بازداشت در زندان اوین با حکم اسدالله لاجوردی درگذشت. علت مرگ او در آن زمان سکته قلبی اعلام شد اما یک سال پیش فائزه هاشمی، عروس آیت الله لاهوتی پرده از قتل او برداشت و اعلام کرد که که گزارش پزشكي قانوني نشان دهنده وجود سم استريكنين در معده ايشان بوده است. جالب آن که در پرونده آیت الله لاهوتی نیز همچون نمونه پرونده دکتر پوراندرجانی در ابتدا شایعه خودکشی او مطرح شد.نمونه جالب دیگر فوت سید احمد خمینی فرزند رهبر فقید جمهوری اسلامی در سن ۴۹ سالگی است. دلیل مرگ او نیز سکته قلبی اعلام شد اما سال ها بعد عمادالدین باقی شواهدی ارایه کرد که نشان می داد سیداحمد خمینی توسط باند سعید امامی در وزارت اطلاعات به قتل رسیده است. حتی سیدحسن خمینی فرزند احمد نیز اعلام کرد که محمد نیازی رئيس وقت سازمان قضايی نيروهای مسلح و مسئول پيگيری پرونده قتل های زنجيره ای به او گفته است که پدرش توسط محفل سعید امامی به قتل رسیده است.
مواردی دیگر از مرگ های مشکوک روشنفکران که علت آن ها سکته قلبی اعلام شده نیز در پرونده قتل های زنجیره ای وجود دارد. از جمله مرگ مجید شریف و غفار حسینی که هر دو مترجم و نویسنده بودند در اثر سکته قلبی اعلام شد حال آن که بعدا فاش شد که آنان در لیست قتل های زنجیره ای جای داشته اند.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
آقای بازجو،لطفا بخوانید !
پریسا کاکایی
یک هفته گذشت از آن روز که آقایی که خود را سید می نامید پشت میز نشسته بود و شما که خود را ابراهیمی معرفی کردید روی صندلی سمت راست من. سید با آن نگاه دور و بی حوصله اش انگار می خواست فاصله ی این طرف و آن طرف میز را مدام یادآوری کند. شما اما سعی داشتید با احترام بگویید ما از یک خاکیم و یک وطن. یادتان هست؟ گفتید ما هم وطنیم و من پاسخ دادم خوب است اگر همدیگر را مقابل هم نبینیم. من و شما هر دو دوره های روان شناسی را گذرانده ایم. من رشته تحصیلی ام بوده و شما هم اقتضای شغل تان. هر دو خوب می دانیم چرا شما پشت میز ننشستید و چقدر ماهرانه ابتدا از روش یخ شکنی استفاده کردید. سید از شما کم تجربه تر است و احتمالا به همین دلیل مسوولیت با شما بود. درست می گویم؟
ابتدای سخن با برابری شروع شد و اعتراض شما که چرا وقتی "بهترین بچه هایی که سال ها در جبهه نیز بودند در سیستان و بلوچستان آن گونه ترور می شوند" ما فعالان اجتماعی که دم از حقوق بشر می زنیم یک بیانیه در حمایت از آن ها نمی دهیم. چرا به بمب گذاری شیراز اعتراض نمی کنیم و بعد هم افرادی را مانند آرش نام بردید که "چیزهایی از آن ها می دانید که ما نمی دانیم" . از شرکت در بمب گذاری ها گفتید و اتهام های دیگر. گفتید حکم اعدامشان بر همین اساس است و البته مطمئن هستید که در تجدید نظر خواهد شکست.
من اما از حامد گفتم و بیماری اش. از اعدام و شکنجه و حقوق بشر. از برابری و اینکه برایم فرقی نمی کند چه انسانی در چه جایگاهی در معرض نقض حقوق بشر قرار بگیرد، مهم حقی ست که از یک انسان ضایع می شود. مهم دردی ست که بر یک انسان می رود.
یک هفته گذشت از آن سوال و جواب ها و نوشتن ها. از لحن دوستانه و تهدیدهای غیرمستقیم و کلام آخر سید که من را عاقل تر از بقیه می دانست و آن حس عجیب که مدیر و ناظم آن دبیرستان لعنتی را به یادم می آورد. آیدا در اتاق کناری منتظر بود و زهره آن طرف تر. خدیجه و مریم هم بیرون و من با انگشتی جوهری از مقابل آن ها رد شدم.
آری، آقای ابراهیمی یک هفته گذشت از آن روز. و همین نزدیکی ها احسان فتاحیان، نوشت: "واپسین شعاع آفتاب شبانگاهی، نشان دهنده ی راهی ست که خواهان در نوشتن آنم، خش خش برگ ها زیر قدم هایم، میگوید: بگذار تا فرو افتی، آنگاه راه آزادی را باز خواهی یافت." او در صبحدمی بر دار آویخته شد. شاید بگویید کومله بود. شاید بگویید تجزیه طلب بود. شاید بگویید کرد بود و تجزیه طلب بود. و من باز می گویم: او کرد بود. کومله بود. انسان بود. انسانی که ندیدمش اما به قول استادی، شاید هر چند هزار سال، زنی بتواند چنین فرزندی را به دنیا هدیه دهد. و این همان نقطه ی فریاد من است. فریادی به بلندای تاریخی که در آن چشم کور کردن و عقیم کردن و داغ و دروش و شلاق افتخارش بوده و حال سرهای بر دار و تیرهای نشسته بر سینه، مدال افتخاری دیگر. اینجاست که حتی اشک هم نمی ریزم و تنها به نقطه ای خیره می شوم و می گویم آقای ابراهیمی، وقتی از کشته شدن عزیزانتان در سیستان و بلوچستان می گویید می توانم درد را حس کنم ولی آیا می توانید ثانیه ای درد مادر احسان را تصور کنید؟ راستی هیچ وقت از خودتان پرسیده اید وقتی عزیز کسی را به این راحتی و بی هیچ قدرت دفاعی می کشید چقدر کشته شدن را ساده می کنید؟
آقای ابراهیمی! خشونت دامنه ی عجیبی دارد. همیشه کسی برای کشتن دلیلی دارد و آن کس که کشته می شود، دلیل بعدی ست.
دشمن، آن دورترها که شما می گویید نیست. دشمن همین جاست. نشسته در قلب هایمان و کفتاروار پرواز می کند گاه بر سر آنان که از شما می کشندشان و گاه بر سر از شما که آنان می کشندشان.
می بینید؟ ما حتی در صندلی های کنار هم نیز با هم فاصله داریم زیرا آنچه شما را آنجا قرار می دهد قدرت است و آنچه من را، قربانیان قدرت شما.
*****
دانشگاه ها برای 16 آذر آماده می شوند
سامناک آقایی
با وجودی که به دنبال دستگیری گسترده دانشجویان بعد از سیزده آبان در تهران، اصفهان شیراز و... ، از سرنوشت و مکان نگهداری ده ها تن از دانشجویان بازداشت شده هنوز اطلاعی در دست نیست، اعتراضات و تجمعات دانشجویان علیه دولت احمدی نژاد گسترش بی سابقه ای پیدا کرده است. همزمان با این اعتراضات، حضور برخی از چهره های حامی دولت کودتا، نظیر صفار هرندی و حمید رسایی در برخی دانشگاه ها و سخنرانی آنان علیه جنبش سبز نیز خشم دانشجویان معترض به دولت را برانگیخته است.
در همین حال با نزدیک شدن شانزده آذر، گروه ها و تشکل های دانشجویی به طرق مختلف و با انتشار بیانیه ها و فراخوان های گسترده و انتشار ده ها تراکت تبلیغی ویژه شانزده آذر و ویدئوهای تجمعات اعتراضی اخیر خود بر روی شبکه های مختلف اینترنتی، ازآمادگی برای برگزاری هر چه با شکوه تر شانزده آذر خبر داده اند.
در همین راستاگزارش های متعدد منابع دانشجویی و خبری حاکی از آن است که دانشگاه های تهران، شیراز و قزوین طی سه روز گذشته با وجود آنکه جو کاملا امنیتی بوده، همچنان صحنه اعتراض دانشجویان بوده است.
ادامه بازداشت ها در تهران
در دانشگاه پلی تکنیک تهران، با دستگیری چهار دانشجوی دیگر شمار دانشجویان بازداشت شده این دانشگاه توسط نیروهای امنیتی را به یازده تن افزایش پیدا داد. به نوشته خبرنامه امیر کبیر مشخص شده سه تن از چهار دانشجوی بازداشت شده این دانشگاه به نام های محسن پریزاد، سیاوش بیگ مدیان و ایزد جابری، توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده اند. مسعود مرادی، دیگر فعال دانشجویی نیز بعد از احضار از سوی وزارت اطلاعات ناپدید شده است و از سرنوشت وی خبری در دست نیست.
دانشگاه آزاد
بازداشت دانشجویان معترض تهرانی در سه روز گذشته به دانشگاه آزاد هم رسید. سلمان سیما فعال دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکز و عضو کمیته سیاسی سازمان دانش آموختگان نیز یک هفته بعد ازتهدید و احضار، با یورش نیروهای امنتی به منزل شخصی اش دستگیر و روانه زندان شد. با دستگیری این عضو سازمان دانش آموختگان، شمار اعضای این سازمان دانشگاهی بعد از سیزده آبان به هشت تن رسید. پیش از این علاوه بر دستگیری احمد زید آبادی دبیرکل و عبدالله مومنی سخنگوی همین سازمان که هم اکنون بیش از پنج ماه است در بازداشت بسر می برند، در روز سیزده آبان، شش تن از اعضای مرکزی این سازمان دستگیر شده بودند.
گفتنی ست که روز شنبه دادگاه انقلاب تهران عبدالله مومنی سخنگوی این سازمان را به هشت سال حبس قطعی محکوم کرد که این حکم با واکنش اعتراضی گروه های دانشجویی و نهادهای حقوق بشری روبرو شد. دادگاه اعلام کرده است که این حکم به دلیل شرکت وی در اعتراضات بعد از انتخابات بوده است. در همین ارتباط روز گذشته مهندس علی اکبر موسوی خوئینی، دبیرکل سابق سازمان دانش آموختگان، طی سخنانی به مناسبت روز بین المللی دانشجو در واشنگتن، دستگیری اعضای سازمان دانش آموختگان، ممانعت از آزادی احمد زیدآبادی و صدور هشت سال حبس برای عبدالله مومنی را انتقام گیری دولت کودتا از سازمان دانش آموختگان ایران به دلیل فعالیت قانونی و تاثیر گذار این سازمان در انتخابات اخیر دانست.
شیراز: شانزده آذر
گزارش ها از وضعیت دانشگاه شیراز حاکی از آن است که جو امنیتی تحمیل شده بر این دانشگاه به دنبال پیوستن دانشجویان به مردم در راهپیمایی سیزده آبان، تشدید شده است. منابع دانشجویی خبر می دهند به رغم آنکه تمامی رفت آمدها و تحرکات دانشجویان برای ادامه برگزاری تجمعات و اعتراضات مسالمت جویانه زیر نظر مسئولان و بسیج دانشجویی است، اما دانشجویان همچنان بر ادامه اعتراضات خود تاکید دارند و خود را برای برگزاری مراسم شانزه آذر آماده می کنند. روز شنبه حراست دانشگاه شیراز با احضار دست کم صد تن از دانشجویان معترض که در تجمعات و اعتراضات اخیر شرکت کرده بودند، با این عنوان که "نمی خواهند در شانزده آذر هیچ صدایی بلند شد" تهدید کردن چنانچه دانشجویان اقدام به برگزاری هرگونه تجمع اعتراضی و یا مراسمی در شانزده آذر بکنند با برخورد شدید حراست دانشگاه و کمیته انصباطی روبرو خواهند شد.
همزمان با این تهدید ها، کمیته انضباطی این دانشگاه ده ها دانشجوی شرکت کننده در راهپیمایی سیزده آبان را احضار کرد. دانشجویان احضار شده روز یک شنبه هنگام مراجعه به کمیته انضباطی مورد حمله و ضرب وشتم نیروهای لباس شخصی و بسیجی قرار گرفتند. از سوی دیگر هنوز از سرنوشت و وضعیت دست کم بیست تن از دانشجویان بازداشت شده بعد از سیزده آبان که گفته می شود بیشتر آنان توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده اند خبری در دست نیست.
دانشگاه قزوین: اعتراض
دانشگاه بین المللی قزوین که دانشجویان آن از بعد از سیزده آبان با برگزاری چندین تجمع اعتراضی علیه دولت کودتا به موج اعتراضات دانشجویی سراسر کشور پیوسته اند، روز دوشنبه به دنبال حضور حمید رسایی نماینده تهران در مجلس و از حامیان تندروی احمدی نژاد در این دانشگاه، شاهد اعتراض کم سابقه دانشجویان بود.
این حامی دولت کودتا که پیش از این نیز در دیگر دانشگاه های قزوین با اعتراض دانشجویان روبرو شده بود، این بار در سالن آمفی تئاتر دانشگاه بین المللی قزوین مورد خطاب صدها دانشجوی معترض قرار گرفت و با شنیدن شعارهای دانشجویان مجبور به ترک سالن محل سخنرانی شد. دانشجویان معترض نیز با شعارهایی چون "مرگ بر دیکتاور"، "مرگ بر دروغگو"، "برو گم شو قاتل" و "وکیل ضد ملت خجالت خجالت" حمید رسایی را بدرقه کردند.
گفتنی ست اعتراض دانشجویان به حضور این حامی احمدی نژاد، در میان تدابیر شدید امنیتی با خواندن سرود یار دبستانی در حمایت از یکی از دانشجویان بازداشت شده این دانشگاه به نام یاشار دارالشفاء و سر دادن شعارهایی در حمایت از جنبش سبز و میرحسین و موسوی و مهدی کروبی ادامه یافت.
سخنرانی های دولتی
به دنبال گسترش اعتراضات دانشجویی و حمایت دانشجویان از جنبش سبز و رهبران آن، حامیان کودتا طی هفته های اخیر با برگزاری نشست ها و ترتیب دادن سخنرانی هایی برای برخی از چهره های همراه دولت از جمله صادق لاریجانی، صفار هرندی و حمید رسایی، سعی کرده اند فضای اعتراضی دانشگاه ها را آرام کنند، اماتمامی این نشست ها و سخنرانی ها با اعتراض دانشجویان روبرو شده و بسیاری از سخنرانی ها نیمه تمام پایان یافته است. قابل ذکر است که شمار کثیری از فعالان دانشجویی و دانشجویان معترض به حضور این چهره ها در دانشگاه های تهران و گیلان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. به عنوان نمونه دو دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر تهران به نام های علی پرویز و سهیل محمدی که به دلیل اعتراض به حضور صفار هرندی در این دانشگاه و هتاکی وی علیه جنبش سبز و رهبران جنبش سبز دستگیر شده اند هم اکنون پانزده روز است که دربازداشت وزارت اطلاعات و در وضعیتی نامشخص بسر می برند.
*****
"صفار هرندی" باز هم ناگزیر به فرار شد
برای چندمین بار طی دو هفته اخیر، دیروز (سه شنبه) رژیم یکی از عوامل و مزدوران خویش، یعنی صفار هرندی را برای آرام سازی جوّ ُپرهیجان دانشگاهها به دانشکده ای فرستاد و برای چندمین بار، دانشجویان با شعارهای کوبنده و "هو"کردن این قاتل بی آبرو، او را ناگزیر به ترک دانشگاه کردند.
این بار نوبت دانشگاه تربیت معلم کرج بود که با اعتراضات شدید خویش یاوه گویی های صفار هرندی را ناتمام نهاده و او را مجبور به فرار از صحنه تشنج بار آمفی تآتر نمایند. به دوفیلم پیاپی درین مورد توجه نمایید:

*****
نامه پرستو سرمدی به همسر دربندش حسین نورانی‌نژاد
یوسف می‌خوانم تا بیایی و سرزمینمان سبز شود
بي‌خود نبود كه به خواب عزيزي آمده بودي و گفته بودي سوره يوسف را بخوانيم تا بيايي. آمده بودي با همان چشمان سبز ونگاه معصوم و لبخند هميشگي و گفته بودي اگر هر شب يوسف را بخوانيم مي آيي؛ انگار از قبل مي دانستي قرار است ديدارت را از من دريغ كنند ؛ همان سهم چند دقيقه در هفته كه به آن راضي شده بودم.
مي گويند براي آنكه رخصت ديدار بيابم نبايد بنويسم؛ نبايد بنويسم كه بيشتر از دو ماه است تو را تنهاي تنها در يك چهار ديواري كوچك بي آسماني انداخته اند تا لابد دلسوزي براي اين مملكت براي هفت پشتت بس شود، همان اتاق كوچك كه شنيده ام مثل قبر مي ماند؛ با وسعتي به اندازه يك قدم و سقفي كه انگار روي دل آدم سنگيني مي كند تا ارتباطت با دنيا تنها به حضور بازجويي متصل شود، همان بازجو كه تو را با چشم بسته روبه ديوار مي نشاند و مدام سوالهاي تكراري مي پرسد و دوست ندارد بنويسم كه بي شك توان نگاه كردن به چشمانت را ندارد. و ما هنوز بعد از اين همه مدت نفهميده ايم كه به كدامين گناه چنين ظلمي را بر تو روا مي دارند؟
نبايد بنويسم كه زينب دختر مهدي محموديان ازغم نديدن پدرش هر شب تب مي كند و هنوز بعد از دو ماه حتي نتوانسته صداي پدر را بشنود. چه خوش گمان بود كه تصور مي كرد ورودش به سال اول مدرسه را دست در دست پدر جشن مي گيرد؛ مي گويند دختر معصوم عكس پدر را رو به خورشيد مي گيرد و دعا مي كند. به دوستانش گفته پدرم به مسافرت رفته اما ميدانم يك رازي هست كه بزرگترها به من نمي گويند؛ يادته به مهدي قول داده بودي در نبودنش هواي زينب را داشته باشي؛ بدقولي كردي عزيز.
نبايد از فرنيك برايت بنويسم؛ دختر حنيف بالاخره به دنيا آمد، بدون نوازشهاي آرام بخش پدري كه خانه به دوش است تا سنگيني ظلمي كه بر عمه ها و عموها شده را گردن گيرد، دختري كه دنيا در بدو ورودش فرش قرمزي برايش پهن نكرد، نيستي تا به او بگويي انقدر گريه نكن دنيا كه قرار نيست براي هميشته دخترها را از پدرانشان جدا كند، روزهاي سبز با هم بودن هم مي آيد. نيستي تا به زينب و فرنيك بگويي براي اين روزهاي تنهايي پدرانشان را مقصر ندانند، آنها تنها به خاطر لبخندي بر لب هاي شما رفته اند، كاري كه پدر بزرگ‌هايتان هم برايش تلاش كردند اما نتوانستند.
ديگر براي فخري محتشمي نبايد بنويسم كه دخترانت را كجا مي جويي؟ او كه پس از پنج ماه عدالتي براي همسرآزاده اش نيافته و كو به كوي به دنبال دختران فيروزه ايش مي گردد كه گويي در اين سرزمين گم شده اند.نبايد بنويسم از همسر عبالله مومني كه سرنوشتش با تنهايي گره خورد يا از جوانان هم حزبيت در مشاركت كه مثل ستاره هايي يكي يكي به بند كشيده مي شوند.
و از همه مهمتر جنبش سبزي كه با همه فشارها به پيش مي رود و مردم سبز انديشي كه ايمان و استواريشان هميشه چند قدم جلوتر از خشونت دشمنانشان حركت مي كند و از اينكه من و هم نسلانم هرگز هر چقدر هم نامردمي ها افزايش يابد آرمانهاي سبز و ميرحسين مان را رها نخواهيم كرد.اين ها را نبايد بنويسم اصلا از خيرشان بگذر، از خودت بگو؛ مي گويند صداي قران خواندنت هر غروب بر سلولها و راه روهاي بند 209 طنين انداز است. صوت زيبايي داري مي دانم؛ مي گويند روحيه فوق العاده ات بعد از دوماه انفرادي كشيدن همه را متعجب كرده؛ مي گويند زير بار حرفهاي نامربوط زندانبانها نمي روي و درخواستي از آنها نمي كني حتي براي تماس با من . به همين اندك خبرهايي كه از تو مي رسد دل خوشم و به همان آخرين تصويري كه از خطوط چهره ات در ذهنم دارم همان آخرين ديدار كه گفتي تار مويم را كه بر لباست مانده بود نگاه داشته اي و به جاي من با او سخن مي گويي.
به خواب عزيزي آمده بودي و گفته بودي يوسف بخوانيم تا بيايي، سوره يوسف را چند بار خواندم چه شباهت قريبي دارد با تو و ديگر آزادگان در بند، او كه بي گناه و به حكم هوسي به بند افتاد؛ آنقدر صبوري ومقاومت كرد تا زندانبان رسوا شد وبعد آرمانهاي سبزش را براي سرزمينش محقق كرد؛ بي شك سرنوشت تو و ديگر آزادگان در بند هم چنين است؛ پس من ديگر از نديدنت هم گله اي نمي كنم تا باد بوي پيراهنت را با خود بياورد.
*****
تداوم بازداشت غیرقانونی یک دانشجوی کارشناسی ارشد علی‌رغم تعیین قرار وثیقه
یاشار دارالشفاء دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی و رفاه اجتماعی دانشگاه تهران با گذشت حدود دو هفته از بازداشتش همچنان در بند 240 زندان اوین به سر می برد.
این فعال دانشجویی و دبیر سابق تشکل اصلاح طلب دانشگاه قزوین روز 13 آبان در تهران بازداشت شده و در زندان اوین نگهداری می شود. لازم به توضیح است که با وجود تعیین وثیقه در همان روزهای اول دستگیری ، از آزادی این فعال دانشجویی خودداری شده است.
یاشار دارالشفاء در طول این مدت یک بار با مادر و برادر خود ملاقات کابینی داشته است. خانواده او حال جسمی و روحی او را در این دیدار خوب توصیف کرده اند و گفته اند که او در یک سلول چهار نفره در بند 240 اوین است.
*****
فیلم کوتاهی از نوشتن شعار بر دیوار کلاس در دانشگاه صنعتی شریف:
*****
بیانیه مجموعه اعتصاب کنندگان زندان سنندج
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی: طی بیانیه ای که ۶۰ نفر از اعتصاب کنندگان زندان سنندج صادر کرده اند, زندانیان در روز هفتم اعتصاب غذا در اعتراض به اعدام احسان فتاحیان, اعلام میکنند که اعتصاب غذا را متوقف میکنند.
در بیانیه ای که دیروز (سه شنبه) صادر شده است, آمده است :
علی رغم اعتصاب سراسری فعالین سیاسی و مدنی ُکرد در زندان های کردستان و ایران و فشارهای سازمان های مدافع حقوق بشر داخل و خارج از کشور, جمهوری اسلامی بر ادامه ی جنایت های ُکردستیزانه ی خود پافشاری کرد و احسان فتاحیان فعال سیاسی ۲۷ ساله ی ُکرد را در انبار زندان سنندج و با حضور مقامات امنیتی, انتظامی و قضایی به دار آویخت.
ما ۶۰ نفر از فعالین سیاسی و مدنی زندان سنندج رسما برگه اعتصاب امضا کرده و به رئیس زندان تحویل دادیم, اما دستگاه قضایی با اجرای حکم,این تنها راه اعتراض بندشدگان را نیز تحمل نکرد و اقدام به پرونده سازی جدید برای هر ۶۰ نفر کرد.
ما از یاری آزادیخواهان و انسان دوستان در داخل و خارج از زندان ها و در داخل و خارج از کشور سپاسگذاریم و امیدواریم این جنبش همه گیر محکومیت اعدام و دفاع از فعالین محکوم به اعدام کورد, به قوت خود ادامه ی فعالیت دهد تا دیگر شاهد به وقوع پیوستن جنایاتی از دست نباشیم.
ما اعدام احسان را شدیدا محکوم میکنیم و این مسئله را جنایتی آشکار علیه ملت کورد میدانیم.
همچنین نشر اکاذیب صدا و سیمای ایران را محکوم میکنیم و اعلام میکنیم :
احسان فتاحیان نه تنها کسی را نکشته, بلکه فریاد آزادیخواهانه و عدالت طلبانه ی ملت ماست و نشر چنین اکاذیبی نه تنها خدشه ای به چهره ی این قهرمان ملی وارد نمی سازد بلکه چهره ی واقعی جنایتکاران خونخوار را آشکارتر میسازد. احسان آنچنان باورمند به اهداف انسانیش بود که با گامهای قاطعانه اش و با لبخند بر لبان و کف زنان به پایه ی چوبه ی دار رفت و روبه جلادانش کرد و گفت : '' خوشحالم که اعدامم میکنید " , و خود صندلی اعدام را به عقب راند و خود را به آغوش رهایی سپرد.
احسان شهید و قهرمان ملی ماست و هر دم با ما و در دلهای ماست.
اعدام احسان, احسان را به پایان نرساند. مرگ او اشارتی بود به زندگی هایی نو. ما همگی احسانیم. همچنانکه خود او گفت : " اگر به گمان زورورزان و حاکمان, مرگ من موجب حذف مسئله ای به نام مسئله کردستان خواهد شد باید گفت زهی خیال باطل . نه مردن من و نه هزاران چون من مرهمی بر این درد بی درمان نخواهد بود و چه بسا آتش آنرا شعله ورتر خواهد نمود. بی گمان "هر مرگ اشارتی است به حیاتی دیگر"
اسامی تعدادی از زندانیانی که در زندان سنندج دست به اعتصاب زده بودند:
جبریل خسروی - انور حسین پناهی - بهمن سعیدی - سیوان رحیمی - سیروان محمدی - هوشیار احمدی - حبیب الله لطیفی - ساسان بابایی - دیاکو قبادی - رحمت هورامی نژاد - مختار همیلی - بهروز رحیمی - شاهرخ بی باک - ارسلان اولیایی - لطف الله لطف الله پور - ولی رستمی - عدنان حسن پور - هیوا بوتیمار - طه احمدی - احمد امینی - حسین حمزه - شجاع ساعد بنفش - رضا هاشمی - سعید سنگر - جهاندار محمدی - جمال دبیری - ابراهیم رحمانی - کاوه پروزی - ملک احمدی - پویا قوامی
*****
احضار به کمیته انضباطی، تهدید و ارعاب دانشجویان معترض دانشگاه کرمان
پس از برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه کرمان در روز 13 آبان، مسئولین دانشگاه اقدام به برخورد انضباطی و تهدید و ارعاب غیرقانونی دانشجویان و خانواده های آن ها نموده اند.
نیروهای درون و بیرون دانشگاه در تماس های تلفنی با ده ها فعال دانشجویی دانشگاه کرمان و خانواده های آن ها این دانشجویان را تهدید به اخراج از دانشگاه نموده اند. همچنین تا کنون نزدیک به 20 دانشجو به کمیته انضباطی احضار شده و به اتهاماتی نظیر" ایجاد بلوا و آشوب در محیط دانشگاه" "عدم رعایت شئون دانشجویی" "بر هم زدن نظم دانشگاه" و "اقدام علیه نظام" متهم شده اند.
*****
کمبود بودجه ی 8 میلیاردی و خرید ساختمان دومیلیاردی برای دانشجویان بسیجی دانشگاه شیراز
در حالی که دانشجویان دانشگاه شیراز مخصوصا دانشجویان دختر این دانشگاه از کمبود خوابگاه رنج می برند، مسئولین این دانشگاه در اقدامی کم سابقه با خرید یک ساختمان در یکی از مناطق گران قیمت شیراز، این ساختمان را در اختیار دانشجویان بسیجی قرار دادند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که در آغاز سال تحصیلی دانشجویان جدیدالورود برای اسکان در خوابگاه با مشکلات زیادی روبرو بوده و همین امر موجب بروز اعتراضاتی از سوی دانشجویان دختر و خانواده هایشان شد.
در نتیجه این اعتراضات دانشگاه برای رفع مشکل خوابگاه ها، دانشجویان را مجبور کرد در اتاق های 2 نفره، 4 نفره ساکن شوند، با این توجیه که دانشگاه برای خرید خوابگاه جدید با کمبود بودجه مواجه است.
اما اکنون مسئولین دانشگاه شیراز در اقدامی نادر با خرید ساختمانی در خیابان ارم شیراز، دفتر اندیشه های مطهری را در این ساختمان راه اندازی کرده و مسئولیت آن را به دانشجویان طیف بسیج واگذار کردند. خرید این ساختمان که قیمت آن بالغ بر 2 میلیارد تومان تخمین زده می شود در حالی است که صادقی، رئیس دانشگاه شیراز، از کمبود بودجه ی 8 میلیارد تومانی این دانشگاه در سال تحصیلی جاری سخن می گوید.
*****
ثبت نام مشروط به امضای تعهد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی از تعدادی از دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی ارشد در سال جدید تحصیلی تعهد گرفته و آن ها را به صورت مشروط ثبت نام نموده است.
دانشگاه علامه طباطبایی طی حکمی که در هفته دوم آبان ماه سال جاری از سوی وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور به این دانشگاه ابلاغ شد، از سی تن از دانشجویان پذیرفته شده درمقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه در سال جاری تعهدی بدین شرح گرفت:
"اینجانب با آگاهی از اینکه از سوی هیات مرکزی گزینش دانشجو به صورت قبول با اخذ تعهد پذیرفته شده ام، متعهد می گردم که موازین اعتقادی، اخلاقی و سیاسی را در چارچوب قانون، بویژه مقررات انضباطی دانشگاه رعایت نموده و در صورت بروز هرگونه حرکتی خلاف این تعهد، مسئولین مربوطه مجازند پذیرش اینجانب را لغو و از ادامه ی تحصیل اینجانب ممانعت نمایند".
این در حالی است که این تعهد بعد از زمان ثبت نام رسمی و قانونی این دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبایی، از آن ها گرفته شده است و به دانشجویان مشمول این تعهد هشدار داده شده بود که ظرف مدت یک هفته از ابلاغ این حکم موظفند این تهعدنامه را پذیرفته و امضا نمایند در غیر این صورت ثبت نام آن ها در دانشگاه کان لم یکن تلقی خواهد شد و مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.
*****
سومين سه شنبه سبز علم و صنعت
جمعی از دانشجويان علم وصنعت دیروز سه شنبه 26/8/88 در اعتراض به بازداشت دو هفته‌ای پويا شريفی، بار ديگر دست به اعتصاب غذا زدند. اين اقدام اعتراضی نیز مانند اعتصاب غذای هفته گذشته با استقبال گسترده دانشجويان روبرو شد. به طوری که به تجمع پانصد نفر از دانشجویان انجامید. پویا شریفی دانشجوی کارشناسی در دانشگاه علم و صنعت و کارشناسی ارشد دانشگاه امیر کبیر است که 12 آبان با یورش ماموران امنیتی به منزلش بازداشت شده و تاکنون در سلول انفرادی بند 209 اوین زندانی است.
اگرچه این بار حضور نیروهای امنیتی گسترده‌تر بود و تعدادی از ماموران حراست اقدام به گرفتن فیلم از دانشجویان می‌کردند، اما تعدد این ماموران نتوانست جلودار دانشجویان باشد و دانشجویان پس از چیدن ظروف غذا تا ساختمان ریاست، دور صف ظرف‌ها جمع شده و شعارهایی در حمایت از شریفی و در اعتراض به فضای امنیتی دانشگاه و جامعه سردادند.
دانشجویان با شعارهایی از قبیل‌: الله‌کبر، شریفی شریفی حمایتت می‌کنیم، کیانوش عزیزم راهت ادامه دارد، مرگ بر دیکتاتور، سپاهی بی‌غیرت تشنه خون ملت، دولت زور نمی‌خوایم بسیج مزدور نمی‌خوایم، نصرمن الله و فتح قریب مرگ بر این دولت مردم فریب، اشک تمساح نمی‌خوایم دولت مصباح نمی خوایم، نه بسیج نه سپاه نه جنتی نه مصباح، جنتی لعنتی تو دشمن ملتی، ما بچه‌های جنگیم بجنگ تا بجنگیم، می‌‌جنگم می‌میرم حقمو پس می‌گیرم، دانشجوی زندانی آزاد باید گردد، زندانی سیاسی آزاد باید گردد، نه شرقی نه غربی دولت سبز ملی، کروبی بت شکن بت بزرگ رو بشکن، یا حسین میرحسین، روحانی واقعی منتظری صانعی و... انزجار خود را از رفتارهای وحشیانه کودتاچیان اعلام داشته و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر و بی‌قید و شرط "یاردبستانی"شان شدند.
درپایان دانشجویان "سرودهای یاردبستانی" و "محمود خائن آواره گردی‌" را زمزمه کرده و ظرف‌های غذا را جمع کردند در کمال آرامش و بدون هیچ درگیری‌ مراسم به پایان رسید.
*****
علت کسر بنزین از کارت سوخت مردم
عصرایران - پیگیری های خبرنگار ما درباره کسر بنزین از کارت سوخت شهروندان به بهانه هایی مانند زود یا دیر برداشتن کارت سوخت در هنگام سوختگیری، یک مقام مطلع از احتمال یک برنامه ریزی هدفمند در این رابطه خبر داد.
به گزارش خبرنگار عصرایران این منبع مطلع که اصرار داشت نامش ذکر نشود در خصوص موضوع کسر سه لیتر بنزین به بهانه های گوناگون گفت: دولت رفته رفته متوجه شده که امکان واردات بنزین مانند سال های قبل را ندارد و به همین دلیل در دادن بنزین ماهیانه مردم با مشکل مواجه شده و بر همین اساس نیز بنزین زمستان ماهانه 20 لیتر کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: دولت همچنین با بدهکاری شدید بنزین به مردم مواجه است به نحوی که اگر همین امروز مردم سهمیه های ماه های قبل بنزین خود که در کارت سوختشان ذخیره کرده اند را طلب کنند دولت 2میلیارد لیتر بنزین بدهکار خواهد شد؛ بنابراین ، یکی از راهکارها برای تعدیل این بدهی و سوق دادن مردم به سمت کاهش مصرف ، کسر 3 لیتر3لیتر از کارت سوخت ها به این بهانه که "کارت یا نازل را زود برداشتید یا دیر گذاشتید" است.
گفتنی است در روزهای اخیر تبلیغاتی از صداوسیما پخش می شد که بر اساس آن در صورتی که مردم هنگام سوختگیری دستورالعمل مربوطه را رعایت نکنند 3لیتر بنزین از کارت آنان کسر می شود.کمیسیون انرژی مجلس ، این کار را غیرقانونی دانسته است.
عصرایران این موضوع را از محور های مختلف پیگیری کرده و نمایندگان مجلس نیز در حال پیگیری آن از مراجع دولتی هستند و جالب اینجاست که مقامات شرکت پالایش و پخش نیز از این موضوع ابراز بی اطلاعی کرده اند!
روزانه 65 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود.
*****
شكسته شدن ركورد دستگاه قضائی در بازداشتگاه كهریزك
نوروز: یكی از بازپرس‌های قوه قضائیه با صدور بیش از هفت‌صد حكم بازداشت در یك روز، ركورد صدور حكم تاریخ قضایی ایران را شكسته است.
قاضی ح.ف، بازپرس حوزه قضایی تهران در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات تنها در یك روز بیش از 700 حكم بازداشت را برای افراد مختلف صادر كرده است.
در صورتی‌كه این بازپرس محترم تنها 10 دقیقه صرف رویت متهم و صدور قرار بازداشت می‌كرده است و دو شیفت قضایی در روز را هم به فعالیت می‌پرداخته، برای صدور این تعداد حكم بازداشت، حداقل ده روز نیاز بوده است.
با این وصف به نظر می‌رسد بازپرس مذكور كه هم‌اكنون به دلیل تخلفات صورت گرفته در بازداشتگاه كهریزك تحت پیگرد قضایی است، عملاً اقدام به صدور احكام سفید امضا نموده است.
*****
علی بهزادیان نژاد به شش سال حبس محکوم شد
سید علی اصغر حسینی ،وکیل علی بهزادیان‌نژاد، از محکوم شدن موکلش به شش سال حبس تعزیری خبر داد.
سیدعلی اصغرحسینی به پارلمان‌نیوز گفت:" بر اساس حکم صادره توسط دادگاه، موکل بنده آقای علی بهزادیان‌نژاد به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است."
وی افزود:" در کیفرخواست قرائت شده توسط دادستانی دو جرم بر هم زدن نظام عمومی و تبلیغ علیه نظام به موکل بنده نسبت داده شد و در کمال تعجب در حکم صادر شده موکل اتهام تبانی برای برهم زدن امنیت کشور که در کیفرخواست نیز نیامده بود نیز متوجه موکل بنده شده است و به این جرم به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد و به اتهام تبلیغ علیه نظام یکسال حبس تغزیری محکوم شد."
وکیل بهزادیان‌نژاد تاکید کرد:"صد در صد به حکم صادر شده اعتراض دارم، معتقدم قاضی صلواتی قاضی دانشمندی است اما احکام صادر شده متناسب با اتهام‌های نسبت داده شده نیست و قطعا به این حکم اعتراض خواهیم کرد."
وی با اشاره به آزادی موکلش با سپردن وثیقه 300میلیون تومانی یادآور شد:" در تنها دادگاهی که دادستانی تقاضای اعمال رافت اسلامی در حق متهمان شد دادگاه پنجم بود که دادگاه موکل بنده هم بود اما در حکم هیچ‌کدام از متهمان تا جایی که بنده اطلاع دارم تخفیفی داده نشد و در خصوص موکل بنده در مورد اتهام تبانی برای برهم زدن امنیت کشور در حالی که بر طبق قانون مجازت یک تا پنج سال حبس است حداکثر مجازات یعنی پنج سال حبس و در جرم تبلیغ علیه نظام که بر طبق قانونی سه ماه تا یکسال حبس است حداکثر مجازات یعنی یکسال در نظر گرفته شده است."
حسینی خاطر نشان کرد:" اصولا دادگاه تجدیدنظر یا متهم را تبرئه می‌کند و یا تخفیفات بیشتری در حق مجرم اعمال می‌کند و شاید یکی از دلایلی که در آرای صادر شده حداکثر مجازات درنظر گرفته شده، باز بودن قاضی دادگاه تجدیدنظر برای تخفیف یا تبرئه متهمان است."
*****
نوروزی به حبس و شلاق تعزیری محكوم شد
ايلنا : وكیل كامبیز نوروزی از محكومیت موكل خود به دو سال حبس تعزیری و 76 ضربه شلاق تعزیری از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب خبرداد.
سیدمحمود علیزداه طباطبایی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام از طریق شركت در راه‌پیمایی روز 25 خردادماه، اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی به موكلم تفهیم شد.
وی با بیان اینكه این حكم سه روز پیش به وی ابلاغ شده است، ادامه داد:طبق قانون تا بیست روز پس از ابلاغ ،می‌توان به حكم صادره درمراجع تجدید نظرخواهی اعتراض كرد كه در اولین فرصت به این حكم صادره اعتراض خواهم كرد.
گفتنی است كامبیز نوروزی دبیر كمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و فعال رسانه‌ای در تاریخ هفتم تیرماه درمقابل مسجد قبا بازداشت و حدود دوهفته در بازداشت به سر برد.
علیزداه طباطبایی كه وكالت فرامز عبدالله‌نژاد را نیز برعهده دارد از تایید حكم موكل خود درشعبه 54 دادگاه تجدید نظر خبردادوگفت:موكلم به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی از سوی دادگاه بودی به 28 ماه حبس محكوم شده بود كه این حكم عیننا به تایید شعبه 54 دادگاه انقلاب رسید.
*****
اتهامات سنگین برای مهدیه گلرو در پی برگزاری دادگاه
دادگاه مهدیه گلرو روز سه شنبه در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی قمی به صورت غیر علنی برگزار شد.
خبرگزاری هرانا : دادگاه رسیده‌گی به اتهامات مهدیه گلرو فعال دانشجویی و از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران دیروز سه شنبه در شعبه 15 به ریاست قاضی قمی برگزار شد.در این دادگاه که مهدیه گلرو به همراه وکیل خود محمد اولیایی‌فر حضور داشت، وی با اتهاماتی هم‌چون؛ تبانی و تجمع با هدف بر هم زدن نظم داخلی‬، اقدام علیه امنیت ملی از طریق حضور در تجمعات غیر قانونی، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب از طریق رسانه های بی‌گانه روبه‌رو شد که اولیایی‌فر و گلرو به دفاع پرداختند.حکم دادگاه 10 روز دیگر صادر خواهد شد.مهدیه گلرو از اعضای شورای حق تحصیل و دانش‌جوی محروم از تحصیل است که از اوایل شروع به کار دولت نهم به 6 ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده است. وی به همراه دیگر محرومین از تحصیل دانش‌گاه علامه طباطبایی، سال گذشته پس از تحصن 4 روزه برای بازگشت به دانش‌گاه بازداشت و به اوین منتقل شده بود.هم‌اکنون مجید دری، پیمان عارف و ضیا‌الدین نبوی از دیگر اعضای شورای حق تحصیل در زندان اوین هستند
*****
متکی: ‌اورانیوم غنی شده را به خارج ارسال نمی‌ كنيم
ایسنا: وزیر خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به پيشنهاد آژانس براي معاوضه سوخت رآكتور تهران گفت مطمئنا ايران سوخت 5/3 درصدي‌ را از كشور خارج نمي‌كند.
منوچهر متکی در ارتباط با موضوع سوخت رآكتور تهران گفت:« ايران رويه‌ بسيار روشني در گفت‌وگو با طرف‌هاي خارجي دارد. به ويژه در مذاكرات حساس و موضوعي مانند انرژي هسته‌يي اين مساله مورد توجه قرار مي‌گيرد. ما معمولا موضوعي در دستور كار تعريف مي‌كنيم و قبل از انجام مذاكره در روند تصميم‌سازي در مورد آن بحث مي‌كنيم و مواضع‌مان را نسبت به آن موضوع مشخص مي‌كنيم. ما اين كار را در مذاكرات خارجي انجام مي‌دهيم.»
متكي گفت:« وقتي تيم ما به وين رفت، در شرايطي بوديم كه به آژانس اعلام كرده بوديم سوخت مي‌خواهيم. آژانس به آمريكا و روسيه اين درخواست را منعكس كرد. اين دو كشور به آژانس اعلام كردند آماده‌اند سوخت ايران را تامين كنند. زماني كه آنها اعلام آمادگي كردند آژانس گفت مناسب است كه در اين مورد مذاكره صورت گيرد. ما اين موضوع را بررسي كرديم و تيمي را براي بحث درباره اين مساله تعريف كرديم. اين تيم به وين سفر كرد و آنجا آنها بسته‌اي كه مد نظرشان بود را به هيات ايراني ارائه دادند، نه به صورت مكتوب، بلكه كليت آن را مطرح كردند.»
وي گفت:« آنها اعلام كردند حاضرند سوخت 5/3 درصد ايران را بگيرند، ببرند، غني‌سازي كنند به 20 درصد برسانند و برگردانند. بنابراين ايران كه 116 كيلو سوخت 20 درصد نياز دارد، در ازاي آن بايد 1160 كيلو يعني 10 برابر آن سوخت 5/3 درصد را بدهد كه در تغليظ 116 كيلو مي‌شود. يعني در افزايش غلظت غني‌سازي به 20 درصد اين به 116 كيلو تقليل پيدا مي‌كند.»
متكي ادامه داد:« بنابراين گفته شد كه نياز شما به 116 كيلو سوخت است و اين 116 كيلو برابر است با 1200 كيلو و موضوع 1200 كيلو نيز از اين جا مطرح شد.»
وي افزود:« هيات ايراني در وين از اين اختيارات برخوردار نبود كه اين تصميم را همان جا نهايي كند. حتي رييس سازمان انرژي اتمي نيز در اين هيات حضور نداشت و كارشناس او حضور داشت، بنابراين بسيار روشن است كه ابتدايي‌ترين پاسخ به چنين درخواست و پيشنهادي، اين است كه اين پيشنهاد در تهران بررسي و پاسخ آن اعلام مي‌شود.»
متكي گفت:« آنها اعلام كردند ما تا جمعه منتظر پاسخ شما هستيم. اين پيشنهاد در تهران بررسي شد و به آژانس پاسخ خود را اعلام كرديم. اين كه در رسانه‌ها گفته مي‌شود ايران هنوز پاسخ خود را نداده است و آنها منتظر پاسخ هستند همان جنگ رواني است كه بايد متوجه آن بود. در واقع آنها مي‌خواهند بگويند پاسخي كه ما مي‌خواهيم را بگوييد.»
وي گفت: « بنابراين ما اين موضوع را بررسي كرديم. ملاحظاتي نسبت به آن داريم و اولين ملاحظه اين است كه ما خود را محصور در اين پيشنهاد نمي‌كنيم. گزينه اول اين است كه سوخت 20 درصد غني شده را خودمان توليد كنيم. گزينه دوم اين است كه خودمان بخريم و موضوع مطرح شده، گزينه سوم است و به همين دليل ما آن را بررسي مي‌كنيم. آنها چون روي گزينه سوم تاكيد داشتند ما خواستيم امكاني براي آنها در بررسي اين گزينه باز كنيم. ايران قطعا بايد اين گزينه را از ابعاد مختلف فني و اقتصادي بررسي كند كه بررسي نيز كرده است، ما حتما سوخت 5/3 درصدي‌مان را از كشور خارج نمي‌كنيم. مفهوم اين حرف اين است كه مبادله همزمان سوخت را قابل بررسي مي‌دانيم آن هم در داخل ايران.»
متكي افزود:« اين تبليغات كه از سوي غربي‌ها مي‌شود مطابق با واقعيت نيست و رسانه‌ها داخلي در اين زمينه بايد هشيار باشند.»
وي گفت:« ما اعلام كرده‌ايم كميته فني نشست وين دوباره تشكيل شود و ما ملاحظات‌مان را در آن نشست خواهيم گفت. هنوز اين نشست تشكيل نشده است.»
وزير امور خارجه گفت:«‌ ديپلماسي صفر يا 100 نيست؛ بنابراين اظهارات خانم كلينتون كه گفته است ايران فقط بايد همين پيشنهاد را بپذيرد، حرفي غيرديپلماتيك است.»
*****
مشکل، اختلاف ماههای شمسی و میلادی است.!!!
ایرنا: سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به نقل از رييس سازمان انرژي اتمي ايران اعلام کرد که طي ماه هاي آِينده سوخت گذاري در قلب راکتور نيروگاه اتمي بوشهر انجام خواهد شد. کاظم جلالي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران به جلسه صبح امروز اين کميسيون با مسوولان سازمان انرژي اتمي ايران اشاره کرد و گفت: به گفته علي اکبر صالحي طبق توافقي که با روسها انجام شده اين نيروگاه در ماه هاي آتي راه اندازي خواهد شد و در حال حاضر مراحل پاياني خود را مي گذراند. وي اظهارات دو مقام روس در خصوص تحويل سامانه اس 300 و تاخير در راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر را علت برگزاري اين جلسه برشمرد و گفت: چنين اظهاراتي از سوي مقامات روس موجب ايجاد برخي التهابات در افکار عمومي شده بود .
وي گفت: صالحي در جلسه صبح امروز گزارش کاملي از توافقات صورت گرفته با روسها، وضعيت کنوني اين نيروگاه و آخرين هماهنگي هاي صورت گرفته به کميسيون امنيت ملي ارائه کرد. جلالي در عين حال گفت که به دليل اختلافاتي که بين ماه هاي شمسي و ميلادي وجود دارد، زمان دقيقي براي راه اندازي نيروگاه بوشهر اعلام نمي شود. جلالي با انتقاد از التهاب آفريني خبري روسها گفت: برخي کشورها که به روابط ايران و روسيه حساسيت دارند با طرح اين مسائل شانتاژ خبري مي کنند ضمن اينکه انتشار چنين اخباري موجب ايجاد التهاب در افکار عمومي داخلي کشور مي شود . سخنگوي کميسيون امنيت ملي تصريح کرد: درجلسه صبح امروز از رييس سازمان انرژي اتمي خواسته شد تا با جديت پيگير موضوع باشد زيرا چهارده سال از انعقاد قرار داد نيروگاه بوشهر با روسها مي گذرد و با توجه به اينکه اين نيروگاه به نماد همکاري ايران و روسيه تبديل شده اميدواريم هر چه زودتر به بهره برداري برسد. جلالي در باره تعلل روسها در تحويل سامانه موشکي اف 300 نيز گفت که اين کميسيون پيگير موضوع است و از دستگاه ديپلماسي موضوع را پيگيري مي کند و بعد از تعطيلات مجلس به جد پيگير موضوع خواهد بود.
*****
يكي از آسيب‌های جدی دستگاه قضایی دخالت ضابطين در تصميمات قضات است
رييس كل دادگستري استان تهران گفت:" ضدانقلاب و برانداز فرض كردن افراد موجب آسيب رسيدن به امنيت ملي شده و دشمنان ما را شادمان و دوستانمان را منزوي خواهد كرد."
سيد عليرضا آوايي در بازديد از دادگاه انقلاب ، طي سخناني به آفاتي كه مي‌تواند همكاران و تشكيلات قضايي را در معرض آسيب قرار دهد، اشاره كرد و افزود:" يكي از اين آسيب‌ها دخالت ضابطين در تصميمات همكاران قضايي است، زيرا هويت و اعتبار و ارزش و كارآيي تشكيلات قضايي به استقلال آن است و چنانچه اين استقلال با هر توجيهي مخدوش شود اميد مردم به دستگاه عدالت آسيب جدي خواهد ديد."
به گزارش ایلنا وي ادامه داد:" به نظر من كساني كه كشور و نظام و مردم را دوست دارند بايد تلاش نمايند تا هر روز تشكيلات قضايي مقتدرتر و مستقل‌تر شود."
آوايي بي‌اعتنايي قضات به گزارشات كارشناسي ضابطيان را آفت ديگر عنوان كرد و گفت: "شرع و عقل و تجربه بشري استفاده از نظر كارشناسي و خبره را تجويز و تاييد مي‌كنند و استقلال قضات هيچ منافاتي با استفاده از نظر كارشناسان مسائل امنيتي ندارد بلكه باعث مي‌شود تا تصميمات قضايي از جامعيت بهره‌مند شد و مقيد واقع شوند."
وي اظهار داشت: "شدت عمل غيراصولي در تصميمات قضايي آسيب بعدي است، زيرا همچنان كه قاطعيت قضات در برخورد با مسائل مهم مانند پرونده‌هاي تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه و آدم‌ربايي و شرارت و اقدام عليه امنيت كشور مفيد است و درمان دردهاي اجتماعي است چنانچه اين قاطعيت توام با اقدامات خلاف قانون بشود و از مسير عدل و حق منحرف گردد خود باعث درد و توليد مشكلات جديد خواهد شد، لذا قاطعيت قانوني امري است معقول و مطلوب و شدت عمل افراطي امري است مذموم و مشكل‌ساز."
رئيس كل دادگستري آسيب بعدي را ساده‌انديشي و عدم حساسيت و درك صحيح از اوضاع و احوال شرايط كشور اعلام كرد و افزود: "چراكه اين امر قضات را در تصميمات مهم به بيراهه برده و براي كشور بحران خواهد آفريد."
آوايي از ديگر آفت‌ها و آسيب‌ها را بدبيني افراطي و توهم‌گونه نسبت به جامعه و اينكه همه افراد و جريانات را دشمن و ضدانقلاب و برانداز فرض كنيم عنوان كرد و گفت: "زيرا اين ديد، امنيت و آسايش و برادري و تعامل را در جامعه به شدت در معرض آسيب قرار داده و به امنيت ملي ما آسيب وارد خواهد ساخت و دشمنان ما را شادمان و دوستانمان را منزوي خواهد كرد لذا واقع‌بيني و تعادل و اعتدال چاره درد است كه نه گرفتار سادگي و غفلت و خوش‌بيني افراطي شويم نه مبتلي به بدبيني پرهزينه و دردسر ساز."
رئيس كل دادگستري تصريح كرد: "خطر بعدي كه ممكن است ما را گرفتار سازد اين است كه در تصميمات خود دل به تشويق‌ها و تقديرها ببنديم و يا ترس از گله‌ها را بدل راه دهيم. اينها مي‌تواند ناخودآگاه ما را از مسير عدالت دور كند و ملكه تقوا و عدالت را كه مقوم شخصيت قاضي با شرف و وجدان است در معرض آسيب قرار دهد، لذا بايد تمرين كنيم تا در تصميمات خود فقط به رضاي خدا بينديشيم و با اقناع وجدان و تكيه بر شرف اعتقادي و قضايي خود قلم بزنيم و الا در دنيا و آخرت ضايع شده و گرفتار حبط عمل خواهيم گرديد. "
*****
تداوم بازداشت مهدی داووديان، از فعالين دانشجويی دانشگاه مازندران
مهدی داودیان از فعالین دانشجویی دانشگاه مازندران روز 12 آبان با یورش نیروهای امنیتی به خانه او را دستگیر شده است و در حالی که بیش از 14 روز از بازداشت وی می‌گذرد هنوز علت دستگیری و محل نگهداری او مشخص نیست.
خانواده او موفق به ملاقات با فرزندشان نشده‌اند و باوجود مراجعات مکرر به دادستانی و اداره اطلاعات شهرستان بابل تنها با توهین و تهدید ماموران امنیتی روبرو شده‌اند.
*****
اوباما: مطمئن نیستیم پاسخی دریافت كنیم
آینده نیوز: وزارت امور خارجه آمریكا در مورد احتمال ارائه پاسخی رسمی از سوی ایران به پیشنهاد ارسال اورانیوم غنی شده به خارج از این كشور برای تبدیل به سوخت هسته ای ابراز تردید كرده است.
به گزارش بی بی سی یان كلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا روز سه شنبه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) گفت: "امیدواریم ایران به این پیشنهاد رسما پاسخ دهد، اما با توجه به این كه تاكنون پاسخ نداده است و به طور كلی از الزاماتی كه در توافق آژانس آمده پیروی نمی كند، راستش خیلی مطمئن نیستیم كه پاسخی رسمی دریافت كنیم".
او گفت هنوز نمی توان اعلام كرد كه ایران این پیشنهاد را رد كرده، چون هنوز رسما این كار را نكرده است، اما افزود: "فكر می كنم كه به تدریج بر میزان ناامیدی اضافه می شود".
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا هم با تأكید بر اینكه "فرصت ایران بسیار كوتاه است"، می گوید: "روشن است كه داریم مجبور می شویم با توجه به عدم دریافت پاسخ رسمی از ایران، موضوع را بررسی كنیم".
*****
توضیح خانواده ملکی درباره خبر انتقال دکتر محمد ملکی به بند عمومی
خانواده دکتر ملکی درباره خبر انتقال وی به بند عمومی توضیحاتی به شرح زیر منتشر کرده‌اند:
خبری بر روی سایتهای خبری با عنوان «انتقال دکتر محمد ملکی به بند 350 زندان اوین» قرار گرفت. لازم به توضیح است که از ابتدای بازداشت دکتر محمد ملکی، خبررسانی درباره وضعیت ایشان تنها توسط اعلام رسمی خانواده و یا در مصاحبه های همسر ایشان انجام میگرفت و این مطلب در توضیحی پیشتر نیز اعلام شده بود.
در پی تماس تلفنی امروز دکتر ملکی از زندان، خانواده اطلاع پیدا کرد که ایشان را به بند عمومی منتقل کرده اند اما درباره بندی که ایشان در آن هستند، صحبتی نشد. تا قبل از این نوشته، خانواده در این ارتباط خبری رسما منتشر نکرده بود و مشخص نیست که خبر فوق چگونه و توسط چه منبعی بر روی برخی سایتها قرار گرفته است.
همچنین در بخش دیگری از خبر انتشاریافته آمده بود که: «دبیر شورای همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران در اولین ماه بازداشت خود هر روز به مدت 5 الی 6 ساعت تحت بازجویی قرار داشته و بازجویی‌های وی با توهین و هتاکی همراه بوده است.»
گذشته از اینکه عنوانی که برای دکتر محمد ملکی ذکر شده نامتعارف میباشد، اما درباره نحوه بازجویی دکتر ملکی ادعایی در این خبر است که هرگز خانواده چنین ادعایی را مطرح نکرده است. اگر چه خانواده همواره به ذات دستگیری ایشان و انجام بازجویی، در شرایطی که دکتر ملکی از بیماریهای متعدد رنج میبرد، معترض بوده، اما هرگز خبری در تایید یا رد توهین و هتاکی درحین بازجویی نداشته است.
بدین وسیله ضمن قدردانی از تمامی سایتهای خبررسانی که در این مدت یاریگر خانواده های زندانیان سیاسی بوده اند، خانواده ملکی اعلام میکند که تنها خبر انتقال دکتر ملکی به بخش عمومی را تایید کرده و ادعاهای دیگر در محتوای خبر فوق توسط خانواده تایید نمیشود.لازم به تاکید مجدد است که بر طبق روال قبلی، هرگونه خبری درباره وضعیت دکتر محمد ملکی تنها از طریق خانواده ملکی و یا در مصاحبه همسر و یا فرزندان ایشان اعلام میگردد.
*****
محكوميت مجتبی بيات به دو سال حبس تعزيری
مجتبی بيات فعال سابق جنبش دانشجويی با حكم قطعی شعبه 25 دادگاه انقلاب به دو سال حبس تعزيرِی و پرداخت 300 هزار تومان جزای نقدی محكوم شد.
در حكم صادره، حبس تعزيری به دو ميليون تومان جزای نقدی تبديل شده است. این فعال سابق انجمن‌های اسلامی و عضو پیشین شورای مركزی دفتر تحكیم وحدت پیش از این در تابستان 1386 به همراه شماری دیگر از فعالین دانشجویی به مدت یك ماه در بازداشت به سر می برده است.
بر طبق احضاریه ای كه در تاریخ 23/ 8/ 1388 به دست بیات رسیده است وی می بایست ظرف مدت هفتاد و دو ساعت خود را جهت اجرای حكم صادره به شعبه ششم دادگاه انقلاب معرفی نماید.
*****
خودسانسوري اقتصاددانان به تصويب خام طرح هدفمندي يارانه ها منجر شد
یک کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس از نقش خودسانسوری اقتصاددانان در ماجرای تصویب حذف یارانه ها که دولت بر آمده از کودتا آن را"هدفمند کردن یارانه ها» می خواند،خبر داد.
حسن سبحانی گفت:اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها به شكل كنوني بسياري از اقشار جامعه گرفتار پيامدهاي ركود تورم بيكاري سو رفتارهاي فردي و اجتماعي مي شود. نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي و كارشناس اقتصادی در خصوص نوشتن نامه سرگشاده به دستگاه قضايي در رابطه با طرح هدفمند كردن يارانه ها گفت که:اين نامه هشداري براي مسئولان است كه بايد آن را جدي گرفت و فكر مي كنم كه بازتاب خوبي داشته و موثر واقع شود. حسن سبحاني با ارسال نامه اي به رئيس قوه قضائيه ضمن هشدار نسبت به تبعات اجتماعي لايحه هدفمند كردن يارانه ها از وي براي پيشگيري متناسب دستگاه قضايي كشور در خصوص پيامدهاي ناشي از اجراي اين طرح استمداد طلبيد. اين عضو هيئت علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران گفت : هيچ يك از پيش فرض هاي لايحه هدفمند كردن يارانه ها محقق نخواهد شد چرا كه افراد زيادي در جامعه هستند كه در مواجهه با اين قانون گرفتار پيامدهاي ركود تورم بيكاري سو رفتارهاي فردي و اجتماعي و از هم پاشيدگي خانواده ها خواهند شد. وي افزود : سكوت معني دار رسانه ملي توام با خودسانسوري اقتصاد دانان در بررسي و نقد اين طرح به تصويب سريع آن در مجلس انجاميد. نماينده دامغان در دوره ششم و هفتم مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد : بايد متوليان اين طرح براي تعريف جامعه هدف دهك هاي جمعيتي را از دهك هاي هزينه اي منفك كنند. اين دهكها از تقسيم كل هزينه هاي كشور بر دهكهاي جمعيتي مشخص مي شود. سبحاني ادامه داد : براين مبنا ممكن است در دهك اول تعداد زيادي از افراد (در حدود 15 تا 17 ميليون ) قرار گيرند اما در دهك هاي بالا شايد يك ميليون هم نباشد. به اعتقاد وي انتخاب جامعه هدف كار پيچيده اي است و تعيين آن بسيار مشكل است و كساني كه قوانين را تصويب و اجرا مي كنند بايد اين موضوع را تعريف كنند.
*****
-
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ