سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۰/۲۴

پنجشنبه: 24/10/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
-
*****
سعید مرتضوی؛ پایان تاریخ مصرف یا ادامه مصونیت؟!
سعید مرتضوی نامی که گویی بنا ندارد از رسانه ها حذف شود و قرار است تا ابد بر حافظه تاریخی ملت ایران سنگینی کند. در هر محفلی نام این قاضی ولایی بر سر زبانهاست و همه از مظالمش می گویند و بی عدالتی هایش. قاضی ای که عنوان " شجاعت " را از رهبر خود کسب کرد، یکی از منفورترین چهره های تاریخ معاصر ایران زمین است و این سوال دهان به دهان می گردد: " مصونیت" او از کجا ناشی می شود و چگونه است که وی می تواند پس از این همه جنایت و بی عدالتی همچنان در برج عاج بنشیند و از منصبی به منصب دیگر برود؟
هنوز هم کسی نمی داند در سال 1365 وقتی این قاضی جوان از یزد عازم تهران بود تا برای رسیدگی به تخلف "پیشنهاد بیشرمانه" به همسر یکی از زندانیان، خود را به دادگاه انتظامی قضات معرفی کند، در قم چه اتفاقی رخ داد که سرنوشت دیگری برای این قاضی جوان رقم زد و نام او را با همه رویدادهای سیاسی ایران عجین کرد؟ چه شد که بادامچیان معاونت سیاسی قوه قضائیه او را به کار گرفت و به رغم همه تغییراتی که طی این سالها در این قوه انجام شده این قاضی جوان توانست مناصب قضا را با سرعت نجومی طی کرده و ردای گشاد دادستانی تهران را به تن کند؟ چگونه است که پس از این همه محکومیت و پرونده مفتوحه، باز هم از احمدی نژاد حکم می گیرد و با آسودگی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می رود؟
بیش از چهار ماه است که برکناری قاضی مرتضوی از منصب دادستانی گذشته است و همچنان قوه قضاییه قربانی می گیرد و کابوس همه روزنامه نگاران, فعالان سیاسی و حقوق بشر، آزادیخواهان و معترضان است. هنوز دادگاه ها احکام سنگین برای صاحبان قلم و اندیشه صادر می کنند و هر روز موج تازه ای از دستگیری و بازداشت اهل فرهنگ و فکر و استادان دانشگاه در جریان است و اقدامات مخربی که با نام مرتضوی عجین بود همچنان در قوه قضاییه جریان دارد. آیا این اقدامات نتیجه فعالیتهای غیر انسانی و غیرقانونی مرتضوی بود یا مرتضوی و سایر افرادی که اکنون به جای او ایفای نقش می کنند، تنها عروسک خیمه شب بازی هستند که هر نقشی را به او واگذار کنند بدرستی انجام می دهند و مصداق بارز "سربازانی" هسنتد که همواره برای شادی مافوق به جای کلاه،" سر" می آورند؟
سلب مصونیت قضایی
گزارش هیات ویژه تخقیق و تفحص مجلس تنها برای دو روز توانست تیتر روزنامه ها و رسانه ها را بخود اختصاص دهد. در حالی که رسانه های اصلاح طلب، اصولگرایان ناراضی از برخی عملکردها و رسانه های خارجی سعی در پر رنگ کردن نقش مرتضوی در جنایات کهریزک داشتند، صداو سیمای ضرغامی با حذف بخشهای مربوط به سعید مرتضوی اخبار مربوط به گزارش مجلس را پوشش داد و با سخنان مشایی و ترور سیاه دکتر علیمحمدی این گزارش نیز مثل خیلی گزارشهای دیگر رنگ باخت و به آرشیو سپرده شد.
تنها خانواده های داغدار هستند که با بی صبری در انتظار مجازات عاملان و آمران قتل فرزندان بیگناهشان هستند. و از این روست که صالح نیکبخت، وکیل خانواده امیر جوادی فر، از کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک در گفت و گویی اعلام می کند که موکلان او به همراه خانواده های دیگر کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک می خواهند از سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و چند قاضی دیگر که به نظر آنها در جریان حوادث بازداشتگاه کهریزک نقش داشته اند، شکایت کنند.
بعد از آن هم علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس که این روزها به یکی از سوژه های کیهان و رسانه های حامی حکومت تبدیل شده، در نامه سرگشاده ای به صادق لاریجانی،‌ رئیس قوه به انتصاب قاضی مرتضوی به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعتراض کرده و خواستار انجام اقداماتی علیه وی شده است. ولی گویی دیگر در این کشور کسی نیست که نگران این همه بی عدالتی باشد که از سوی شخص قاضی مرتضوی انجام شده است. حتی این قاضی جوان که امروز عضوی از دولت غیر قانونی دهم است نیز خیلی دل نگران نیست از اینکه متهم ردیف اول پرونده کهریزک شناخته شده است. او می داند که در سال 82 نیز یک بار دیگر کمیسیون ویژه مجلس او را متهم خواند ولی نتیجه چه شد؟ در آن زمان دولت باصطلاح در دست اصلاح طلبان بود ولی کسی نتوانست مزاحمتی برای او ایجاد کند و نه تنها مجازات و توبیخی برای او در نظر گرفته نشد، نشان شجاعت هم به او اهدا کردند.
دنبال کنندگان اخبار هنوز فراموش نکرده اند که بعد از اینکه مرتضوی " بهار مطبوعات" را خزان کرد و فتو ژورنالبست دو ملیتی را به قتل رساند مجلس ششم کمیته‌ای را مامور بررسی بر روی این پرونده کرد.
گزارش این کمیته و کمیسیون اصل 90 در صحن مجلس قرائت شد. در آن گزارش آمده بود: "قاضی مرتضوی پس از درگذشت زهرا کاظمی، خارج از حيطه‌مسووليتش و بدون اطلاع وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، مديركل رسانه‌های خارجی اين وزارت را احضار می‌كند و از وی می‌خواهد طی مصاحبه‌ای فوت کاظمی را به علت سكته مغزی اعلام كند. وی پس از مصاحبه‌مديركل مذكور چند بار با خبرگزاری تماس می‌گيرد تا خبر مصاحبه را سريعا مخابره كنند. به گفته خانواده‌زهرا كاظمی، دادستانی همچنین اصرار بر دفن سريع وی داشته است."
تخطی از حکم مولا، هرگز
اینک نیز مرتضوی خیالش راحت است. تنها دل نگرانی او " عتاب آقاست" دیگران را چه باک. با نگاهی به نامه وی به زاکانی می توان دید تنها نکته ای که در مسایل مربوط به پرونده کهریزک موجبات تکدر سعید مرتضوی را فراهم کرد نه گزارش مجلس و نه متهم اصلی بودن حداقل سه قتل بلکه اتهام تخطی از حکم رهبری بود ؛ آنجا که عاجزانه قلم به دست می گیرد و در پاسخ زاکانی می نویسد :" انتساب نافرمانی از محبوب قلوب میلیون‌ها ایرانی و مسلمان که همچون حقیر، هدیه جان و تمام هستی جهت اجابت نظر و فرمانشان کمترین کالایی است که در بضاعت دارند، گناهی نابخشودنی مرتکب شده است." وی در نامه خود نکات زیادی را مورد توجه قرار داده است ولی بنظر می آید پس از " نشان دادن سرسپردگی " کامل به مقام ولایت این مساله نیز قابل بررسی باشد که " برخی رسانه‌ها و افراد مسئله‌دار تلاش دارند با سوء استفاده از حوادث کهریزک با نیروهای فداکار و مجاهدانی که در خنثی نمودن اغتشاشات و فتنه و بلوای اجتماعی پس از انتخابات نقش کلیدی داشتند تسویه حساب کنند." با چنین سخنانی وی ماموریت خود را در جریان رویدادهای اخیر بروشنی ترسیم می کند و اقرار دارد که نقش او بعنوان یک سرباز ولایت تنها خنثی کردن حوادث پس از انتخابات بوده و دست او همچون همیشه باز بوده که با هر ترفند، حیله و مکری که می تواند این امر خطیر را عملی کند.
برای آنها که با سعید مرتضوی آشنایی دارند، تجاوز و شکنجه خیلی امر دور از ذهنی نیست. ذهن بیماری که از همان عنفوان جوانی در مسند مقدس قضا، پیشنهاد بیشرمانه می دهد ، تا اینکه از روزنامه نگاران در بند با بی حیایی کامل می خواهد که از روابط جنسی خود با دیگر همکاران اصلاح طلبشان بنویسند، فرستادن جوانان معترض به بند اراذل و اوباش و تحقیر و شکنجه آنان توسط نیروهای انتظامی " خاطی" و بقولی " زندانیان " برای او که روزنامه نگار جوان و خوش قلمی را همجوار یکی از همین " اراذل" در اوین کرده بود، کار آسانی است. حال سه اتهام قتل هم به پرونده اش اضافه شود، مگر با پرونده قتل مرحومی زهرا کاظمی چه کردند؟ کاهش روابط سیاسی با کانادا و بی آبرو شدن ایران در چشم جهانیان، جزیه ای بود که برای " مصونیت " قاضی مرتضوی پرداخته شد.
مطبوعات خزان زده
مرتضوی هنوز سی ساله نشده بود که ریاست شعبه 1410 آشنای همه روزنامه نگارن را بر عهده گرفت و رسالت عظیم خود را برای قلع و فمع روزنامه نگاران آغاز کرد. در روزهایی که مرحوم بورقانی و آزاده در بند عیسی سحر خیز شوق شکوفایی مطبوعات در سر داشتند، او آمد تا با تبر ولایت نه شاخه و تنه که ریشه همه رسانه های مستقل و متعهد را از بین ببرد. تنها به امضای او که مرکب خودکارش از جای دیگری تامین می شد 120 نشریه با بهانه های واهی توقیف شد و دهها روزنامه نگار را در بند کرد و نان صدها تن دیگر را برید.
ستمدیدگان از شعبه 1410 شکایت پیش دادگاه قضات می بردند و مرتضوی بیش از چهل مورد محکومیت می گرفت ولی او نبود که از کار برکنار می شد بلکه قضات مستقل بودند که با صندلی قضا وداع می کردند. همه امید داشتند که با برکناری عاشقان هیات موتلفه از قوه قضاییه، زیر آب مرتضوی هم زده شود غافل از آنکه او حمایتش را از جای دیگری داشت. گفته می شود که شاهرودی که عزم کرده بود " ویرانه قضاییه" را آبادانی بخشد، می خواست مطبوعات را از شر این موجود زمینی راحت کند که با عتاب " آقا" مواجه شد و اجازه نیافت تا " یک قاضی قاطع و خوب " را بعلت دهها پرونده محکومیت برکنار کند.
اما این قاضی جویای نام فقط به مطبوعات اکتفا نکرد و برای آسوده کردن حکومت از هر ندای مخالفی به مصاف جوانانی رفت که با راه اندازی وبلاگها می رفتند تا جای پای خود را در فضای بسته رسانه ای کشور باز کنند. وی با بی شرمانه ترین ترفندها در صدد اعتراف گیری از این جوانان عرصه اندیشه بر آمد و آنان را مجبور می کرد تا به اعمال منافی عفت اعتراف کنند. آوازه بدنامی اش در این پرونده های تا بدانجا بود که نتوانست تا سرانجام آن پیش رود و این پرونده ناتمام ماند.
شاید گم شدن پرونده سوالات کنکور در قبال پرونده زهرا کاظمی که هنوز سایه اش بر سر روابط خارجی ایران سنگینی می کند ، خیلی ارزش بحث کردن نداشته باشد. ولی نشان از این می دهد که در هر عمل خلافی می توان رد پایی از این قاضی ولایی یافت. حقوقدانان معتقدند پرونده سعید مرتضوی " سیاه ترین " بخش قوه قضاییه حکومت اسلامی و نشان از عمق فساد و بی عدالتی در جای جای این نهاد است. رفتن مرتضوی از یک صندلی به صندلی دیگر مشکلی را حل نخواهد کرد که خانه از پای بست ویران است. شاید این گفته شاهرودی هم برای همیشه تاریخ ماندگار شود " ویرانه ای به نام قوه قضاییه".
در مجموع هر چند عملکرد سعید مرتضوی در قوه قضاییه موجب وهن این قوه شد ولی خوش خیالی است اگر گمان کرد که او بود که چنین جنایاتی آفرید و او بود که ضربه های هولناکی به نهادهای مدنی و مطبوعات کشور وارد کرد و اهل قلم و اندیشه را نه تنها به حبس برد و شکنجه نمود بلکه به تحقیر کشید و تمسخر کرد. مرتضوی مهره ای بود که اگر منصف باشیم، نقشش را بهتر از آنچه " فیلمنامه نویس" نوشته بود و بیشتر از آنچه انتظارش بود ایفا کرد. مرتضوی چه محاکمه و محکوم بشود یا مورد الطاف مراد قرار گیرد، دیگر عمر سیاسی اش بسر آمده و مهره سوخته ای در نظام ولایی است. ولی حتما نامش با دروغ، اعمال غیر قانونی، اعمال خلاف عغت، شکنجه و تجاوز، سانسور پیش از انتشار ، تهدید و ارعاب خانواده های زندانیان ، بد رفتاری با متهمان و هزاران بدی دیگر در ناریخ به یادگار می ماند. حسن مرتضوی این بود که چهره واقعی " نظام مستبده" را بدون بزک به همگان نشان داد وشاید از این بابت حداقل ما اهل قلم و هوادران دمکراسی و آزادیخواهی باید سپاسگزارش باشیم.
*****
بیانیه دانشجویان تهران مركز: امتحانات را تحریم می كنیم
دانشجویان دانشگاه تهران مرکز با صدور بیانیه ای اعلام کردند به دلیل فشارهای وارده برا دانشجویان و دانشگاهیان، همراه با دانشجویان دیگر دانشگاه های کشور دست به اعتصاب خواهند زد.
دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در بیانیه خود ضمن اعتراض به حکم صادر شده برای سلمان سیما، اعلام کردند که امتحانات را تحریم خواهند کرد. متن بیانیه این دانشجویان به شرح زیر است:
دانشگاه و دانشجو این روزها بیشتر از گذشته و شدید تر از قبل شاهد حمله كودتاچیان است به گونه ایی كه از هیچ وحشی گری در میحط مقدس دانشگاه كوتاهی نكردند. دانشگاه آزاد مشهد را به خاك خون کشیدند دانشجویان بیشماری را در زندان ها تحت شدیدترین فشارها و شكنجه ها می گذارند تا به اعتراف های ساختگی تن در دهند. اما دریغا كه كودتاچیان چشم های خود را باز نمی كنند كه ببینند از هر گوشه این مرز و بوم فریاد "مرگ بر دیكتاتور" را جوانان این سرزمین سر می دهند و باز دریغا كه كودتاچیان تاریخ را ندیده اند ظالم تر از آنان هم در برابر موج عظیم آزادی خواهی ملت ها به زیر كشیده شده است.
حوادث عاشورا نشان داد شمارش معکوس برای پایان شب سیاه وطلوع آفتاب آزادی آغاز شده است. ما دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز برای همدردی با تمام شهدا بخصوص دانشجویان شهید و در بند، خود را آماده شروع اعتصابات دانشجویی نموده ایم.
ما دانشجویان تهران مركز به عنوان بخشی از جنبش سبز ایران و جنبش دانشجویی دراعتراض به سركوب گسترده و جنایت های بی شرمانه دولت كودتا و در بند بودن یار دبستانیمان سلمان سیما دانشجوی دانشگاه آزاد تهران مركز و دیگر دانشجویان دربند و همچنین تعلیق گسترده ی بسیاری از همكلاسی های مان در دانشگاه آزاد تهران مركز از بیست و ششم دی ماه با شروع امتحانات از دادن امتحانات خودداری می كنیم و تا به رسیدن خواسته هایمان لحظه ای از مبارزه دست نخواهیم كشید و عزم هایمان را از گذشته جزم تر كرده ایم. و همراه با دیگر دانشگاه های كشور اعتصاب خود را آغازمی كنیم.
*****
همکاری مهدیه گلرو با بازجویان، شرط آزادی همسرش
مهدیه گلرو دانشجوی محروم از تحصیل بازداشتی، در ملاقات با خانواده‌اش از شرط بازجویان مبنی بر آزادی همسرش وحید لعلی‌پور در قبال همکاری وی با بازجویان خبر داد.
به گزارش جرس، صبح امروز، خانواده گلرو پس از چهل روز موفق به ملاقات کابینی با وی شدند. بازجویان به او گفته‌اند که تنها راه آزادی همسرش، همکاری وی با ماموران است.
وحید لعلی‌پور، همسر مهدیه گلرو هیچ گونه فعالیت سیاسی و مدنی نداشته و علت بازداشت وی، تنها افزایش فشار بر گلرو است.
در این دیدار مهدیه گلرو عنوان کرد که دادگاه او را به اقدام علیه امنیت ملی از طریق ایجاد اغتشاش و آشوب، مصاحبه با رسانه‌های بیگانه و ضد انقلاب و همچنین همکاری با سازمان مجاهدین خلق، متهم کرده است. وی تمامی اتهام‌های فوق را رد کرده و کذب محض دانسته است.
لازم به ذکر است که اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق، در یک سال گذشته به تعداد زیادی از فعالان دانشجویی نسبت داده شده که هیچ پایه و اساسی ندارد.
مهدیه گلرو، در این ملاقات از افزایش چشمگیر تعداد زندانیان، پس از روز 16 آذر خبر داد که به دنبال آن وضع غذای زندانیان با مشکل بسیار مواجه شده است. وی همچنین از وضعیت بند 209 زندان اوین، ابراز نارضایتی کرده و از نبود وسایل گرمایشی کافی در بندها شکایت کرد. به گفته‌ی گلرو سرد بودن محیط بازداشت‌گاه موجب سرماخوردگی تعداد زیادی از زندانیان شده است.
این عضو شورای دفاع از حق تحصیل، یازدهم آذر ماه در ادامه برخورد با اعضای این شورا به همراه همسرش در منزل دستگیر شده و بیش از یک ماه را در سلول انفرادی به سر برد.
*****
واکنش انجمن های دانشجویی به احکام دانشجویان معترض
بی بی سی: در پی اعلام احکام قضایی برخی از دانشجویان بازداشت شده در جریان رویدادهای سیاسی اخیر در ایران، تعدادی از انجمن های دانشجویی و تشکل های جوانان با صدور بیانیه هایی از نحوه برخورد با اعتراضات دانشجویی و فعالیت های سیاسی دانشجویان انتقاد کردند.
خبرنامه دانشجویی امیرکبیر روز چهارشنبه ۲۳ دی (۱۳ ژانویه) بیانیه ای را به نقل از "جمعی از فعالین دانشجویی شمال کشور" منتشر کرده است که طی آن به صدور حکم ضیاء نبوی، دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، اعتراض شده است.
ضیاء نبوی از دانشجویان موسوم به "ستاره دار" است که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.
در بخشی از این بیانیه آمده است: "ما جمعی از یاران نزدیک سید ضیا نبوی و فعالین دانشجویی شمال کشور برای تنویر افکار عمومی شهادت می دهیم که وی شرافتمندانه در طول ۶ سال فعالیت سیاسی و دانشجویی در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل فقط برای ارزش های والای انسانی همچون آزادی، حقوق بشر و جلوگیری از اهمال حقوق دانشجویان تلاش کرد و هیچ گونه ارتباطی با سازمان مجاهدین خلق نداشت و همچون سایر دانشجویان مرزبندی های آشکاری با این گروه داشت."
'بدرفتاری با دانشجویان فرار به جلو است'
در بیانیه ای دیگر سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) به محکومیت های طولانی و شدید چند دانشجو و فعال سیاسی دیگر اعتراض و بازداشت گسترده روزنامه نگاران، دانشجویان، فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر را "نوعی فرار به جلو جهت انحراف افکارعمومی" ارزیابی کرده است.
در این بیانیه به احکام صادره برای احمد زید آبادی، دبیرکل سازمان ادوار تحکیم وحدت، عبدالله مومنی، سخنگوی این سازمان، رشید اسماعیلی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان ادوار تحکیم وحدت، و سلمان سما، از فعالان دانشجویی، اعتراض و این احکام "ناعادلانه" خوانده شده است.
احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) به تحمل ۶ سال زندان، ۵ سال تبعید به گناباد و محرومیت دائمی از فعالیت های سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.
او در سال ۱۳۷۹ هم به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "تشویش اذهان عمومی" محاکمه شد و بیش از یک سال را در زندان به سر برد.'روزه سیاسی' برای آزادی زندانیان
در بیانیه ای دیگر سایت کلمه که اخبار میرحسین موسوی را منتشر می کند، بیانیه ای منتسب به "ستاد جوانان حامی موسوی و خاتمی" منتشر کرده که طی آن اعضای این ستاد اعلام کرده اند روز پنجشنبه ۲۴ دی (۱۴ ژانویه) ضمن خواندن سوره یاسین "روزه سیاسی" خواهند گرفت.
در بخشی از این بیانیه آمده است: "جمعی از بهترین فرزندان این سرزمین، روزهای عمر خود را در سلول های انفرادی و زندان سپری می کنند، تنها به جرم اینکه عدالت و آزادی – آرمان مشترک همه ادیان و رسولان الهی- را از خاستگاهی قانونی و نفی خشونت مطالبه کرده اند."
*****
روایتی از مراسم تشییع پیکر استاد ترور شده داشگاه تهران
بیانیه خبرگزاری فارس به نقل از خانواده استاد علیمحمدی دروغ است
حضور گسترده نیروهای لباس شخصی و نظامی در مراسم تشییع جنازه استاد ترور شده دانشگاه تهران از یکسو و بازداشت عکاسان حاضر در مراسم و همچنین برخی سخنان نزدیکان استاد مسعود علی محمدی احتمال دخالت نیروهای امنیتی کشور در ترور این استاد دانشگاه را تقویت می کند.
همچنین یکی از شاهدان مراسم تشییع جنازه این فیزیکدان ترور شده کشورمان نیز می تواند شواهدی در این زمینه باشد.
این شهروند در مورد مشاهدات امروز خود به جرس گفت:
1. ما زمانی رسیدیم که پیکر استاد را برده بودند. خیابان مهر 3 را بسته بودند و خیابان های اطراف پر از نیروهای امنیتی بود. سر خیابان سهیل رسما پلیسهای موتور سوار مستقر شده بودند.
2. لحظه ای به خانه استاد رفتیم. همسر و بقیه خانواده داشتند منزل را به مقصد محل دفن استاد ترک می کردند. بسیار آشفته بودند و درست قبل از رسیدن ما یکی از بستگان نزدیک آقای دکتر عنان از کف داده بود و مرتبا تکرار می کرد که :" برادرم را کشتند. ....کیس کامپیوترش رو از خونه بردند...." . همسرش نیز آنقدر نالان بود که دیوانه شدیم.
3. جو فوق العاده امنیتی بود. حتی نمی گذاشتند لحظه ای هم جلوی منزل توقف کنیم. از بلندگوی پلیس مرتبا مردم را دعوت به ترک محل و رفتن به امامزاده می کردند.
4. از یکی از بستگان آقای دکتر پرسیدم:" شما از نزدیکان ایشون هستید؟" با نگاهی معنی دار گفت:" بله!". پرسیدم این بیانیه ای رو که دیشب خبرگزاری فارس به نقل از خانواده ایشون منتشر کرده درسته؟" جواب داد:" مطلقا. خانواده ایشان تا الان نه یک کلمه حرف زده، نه یک کلمه مطلب نوشته. ما تا به حال هیچ چیز نگفته ایم!"
5. اگر ذره ای شک در سبز بودن استاد و شهادت ایشان توسط عوامل رژیم داشتم، از برخورد نیروهای امنیتی و نگاه های معنی دار و ناله های سوزناک خانواده اش و پچ پچ همسایه ها که به ما می گفتند:" به قول امام مارا بکشید، ما بیدارتر می شویم!" تردیدم برطرف شد که کار کار خود آقایان است.

*****
صدور احکام سنگین تبعید و محرومیت از تحصیل برای ۱۸ دانشجو معترض دانشگاه آزاد دزفول
۱۸ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد دزفول به دلیل شرکت در تجمعات ۱۳آبان، ۱۶ آذر و ۲۵ آذر با احکام سنگین یک نیمسال محرومیت، دو نیمسال محرومیت، تبعید به واحدی در منطقه و تبعید به واحدی خارج از منطقه روبرو شدند.
اکثر این دانشجویان به جز محکومیت از سوی کمیته انضباطی دانشگاه از سوی نهادهای امنیتی نیز مورد بازخواست و بازجویی قرار گرفته اند و حتی برخی در روز ۱۶ آذر از سوی همین نهادها برای جلوگیری از شکل گیری تجمع احضار شده بودند.
برخی از این احکام انضباطی در غیاب دانشجویان صادر شده و از دانشجویان برای دفاع از خود دعوت بعمل نیامده است. بنابر گزارش ها کمیته انضباطی بدون حضور دانشجویان تشکیل جلسه داده و این آرا را صادر نموده و جالبتر آنکه این احکام از ترس اعتراض سایر دانشجویان در تعطیلات قبل از امتحانات و در حالی که کلیه دانشجویان بسر می برند در مورخ 10/10/88 ابلاغ گردیده است تا منجر به تحصن دانشجویان نشود.
دانشجویان دانشگاه آزاد دزفول در بیانیه هایی خواستار لغو این احکام شده و اعلام کرده اند در صورت عدم لغو این احکام در محوطه دانشگاه تحصن کرد.
اسامی برخی از این دانشجویان که با احکام انضباطی مختلف روبرو شده اند با ذکر احکام بشرح زیر است:
۱- امید آزادی - تبعید به واحدی خارج از منطقه
۲- حسین رحیمی - محرومیت از تحصیل به مدت دو نیمسال
۳- جمشید جمشیدی - محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال
۴- رضا پریدار - تبعید به واحدی در داخل منطقه
۵- میترا پریدار - محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال
۶- غفور فرخیان - تبعید به واحدی در داخل منطقه
۷- حسین ناهیدی - محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال
۸- حسین بیاتی - محرومیت از تحصیل به مدت دو نیمسال
۹- دارا صباحی- تبعید به واحدی در داخل منطقه
۱۰- حسن بقایی - محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال
۱۱- رضا دیناروند - تبعید به واحدی خارج از منطقه
۱۲- نگین علیزاده شیرازی - محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال
۱۳- سعیده محقق - محرومیت از تحصیل به مدت دو نیمسال
۱۴- محمدرضا جعفری- تبعید به واحدی در داخل منطقه
*****
شاهپور كاظمی، برادر زهرا رهنورد آزادشد
شاهپور كاظمی ،برادر زهرا رهنورد كه دوهفته گذشته را دربند ۲۰۹ زندان اوین به سر برده بود،شب گذشته آزاد شد.
او كه در موج تازه بازداشت های پس از عاشورا دوباره بازداشت و روانه زندان شد ،در دو هفته گذشته یك بار از اوین با مادرش تماس تلفنی داشت . به گفته خانواده كاظمی بازداشت دوباره او غیرقانونی و بدون ارائه هیچ دلیل موجهی انجام شده بود. كاظمی در تماس خود از دلیل بازداشت دوباره خود اظهار بی اطلاعی كرده و فقط گفته بود در سلول عمومی است.
به گزارش كلمه ، مادر كاظمی خانم احترام السادات نواب صفوی و همچنین همسر و فرزندان وی در این مدت به شدت نگران وضع جسمی وروحی این مهندس ۶۲ ساله بودند.
شاهپور كاظمی ، برادر خانم رهنورد موسس و رئیس كارخانه منابع تغذیه الكترونیك و تولید كننده نمونه در عرصه مخابرات و صاحب برند الكترونیك و دانش تخصصی مخابراتی و از جمله پیش كسوتان زبده در عرصه الكترونیك كشور است .وی در زمان جنگ ایران و عراق خدمات مخابراتی و الكترونیكی به صنایع جنگی ایران ارائه می‌داده‌ است.
شاهپور كاظمی ، پیش از این و در پی دستگیری های پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به مدت پنج ماه در بازداشت بسر برد و در دادگاه بدوی به یك سال حبس تعزیری محكوم شد.
*****
صدور احکام سنگین و بی سابقه انضباطی برای دانشجویان دانشگاه علم و صنعت

پس از حوادث و درگیری های روز سه شنبه ۸ دی ماه دانشگاه علم و صنعت ایران و گسیل سازماندهی شده لباس شخصی ها به این دانشگاه و ضرب و شتم دانشجویان، کمیته انضباطی دانشگاه اقدام به احضار ده ها دانشجوی این دانشگاه کرد.
این کمیته با تماس با منزل دانشجویان از آن ها برای دریافت نامه احضار به کمیته دعوت کرده و از فردای آن روز (چهارشنبه ۹ دی) جلسات دفاع دانشجویان تشکیل شد و در پی آن احکام سنگین و بی سابقه برای دانشجویان این دانشگاه صادر گردید.
بعد از احضار ده ها دانشجوی این دانشگاه تا کنون برای حداقل ۱۳ دانشجوی دانشگاه علم و صنعت حکم ۲ ترم تعلیق با احتساب سنوات (برای همه ی آن ها) صادر شده است.
لازم به ذکر است این احکام ۲ ترم تعلیق با احتساب سنوات برای ترم جاری و نیمسال دوم ۸۹-۸۸ است که طبق قانون این کمیته نمی تواند بعد از گذشت دو سوم از ترم با صدور حکم دانشجویان را از تحصیل در آن ترم محروم نمایند.
نکته جالب در این احضارها و احکام بی سابقه این است که اکثر این دانشجویان از فعالین این دانشگاه نبوده و دانشجویان عادی و ورودی های جدید اکثریت آن ها را تشکیل می دادند.
این احکام بی سابقه در پی برپایی تظاهرات گسترده ی دانشجویی در دانشگاه علم و صنعت در ۱۶ آذر ماه است که در آن بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر از دانشجویان شرکت داشتند.
لازم به ذکر است یکشنبه ۲۰ دی، ۵۶ تن از اساتید دانشگاه علم و صنعت در
نامه ای سرگشاده خطاب به ریاست این دانشگاه نسبت به احضارهای گسترده ی دانشجویان و صدور احکام بی سابقه و سنگین برای دانشجویان و همچنین ورود افراد غیردانشگاهی به این دانشگاه در هشتم دی ماه اعتراض کرده و خواستار آن شدند که همه دانشجویان علی الخصوص دانشجویانی که حکم کمیته انضباطی دریافت کرده اند بتوانند در فضایی آرام و بدون تشویش بر سر امتحانات خود حاضر شوند.
*****
دستگیری تعدادی از عکاسان خبری در مراسم تشییع استاد علی محمدی
حضور گسترده نیروهای لباس شخصی در مراسم امروز
در جریان تشییع پیکر"مسعود علی محمدی" استاد ترور شده دانشگاه تهران که ساعتی پیش برگزار شد، دست کم سه تن از عکاسان خبری دستگیر شده اند.
به گزارش خبرنگار جرس، در این مراسم که با حضور بسیار گسترده نیروهای لباس شخصی، امنیتی و بسیجی برگزار شد دست کم سه تن از عکاسان خبری که برای آژانس های خبری خارجی کار می کردند بازداشت شده اند.
این عکاسان همگی از عکاسان خانم بوده اند و توسط پلیس زنان بازداشت شدند.
هنوز مشخص نیست که علت این بازداشت ها چه بوده است و چرا تنها عکاسان زن بازداشت شده اند.
*****
فایل صوتی صحبتهای استاد شهید و بیانیه دانشجویان دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

دانشجویان دانشکده ی فیزیک دانشگاه تهران با صدور بیانیه ای شهادت استاد مسعود علی محمدی را تسلیت گفته و تاکید کردند:برائت‌جویی استاد علی‌محمدی از گروه‌های سیاسی متنفذ حکومت در روزهای اخیر، شک و شبهه‌‌های زیادی را در رابطه با ترور مشکوک ایشان در میان جامعه دانشگاهی پدید آورده است.‌ به گزارش کلمه متن این بیانیه به همراه فایل صوتی سخنرانی این استاد شهید به شرح زیر است: هوالباقیشهادت استاد بزرگوار، مسعود علی‌محمدی، در جریان ترور روز ۲۲ دی‌ماه از سوی دانشجویان ایشان به شدت محکوم می‌شود. جای تاسف است در زمانی که دوستان و شاگردان دکتر علی‌محمدی در شوک خبر ترور ایشان به سر می‌برند، خبرگزاری‌های وابسته به جناح‌های مختلف، شروع به شایعه‌پراکنی در رابطه با ابعاد ترور ایشان کردند. خبر ترور دکتر علی‌محمدی در اولین ساعات صبح روز سه‌شنبه ۲۲/۱۰/۸۸ از سوی دانشگاه مادر، با مضمون تصادف دکتر علی‌محمدی با یک دستگاه خودروی سواری به دانشکده فیزیک اعلام شد. ساعاتی بعد خبر ترور ایشان بدون ذکر جزئیات دهان به دهان منتشر و پس از پخش این خبر، به دانشکده اعلام شد که بمبی در یک دستگاه موتور سیکلت در کنار خودروی شخصی ایشان منفجر شده است. خبری که ساعاتی بعد از سوی رسانه‌ها و سایت‌های خبری هم به همین شکل انتشار یافت. هرچند که همسر دکتر علی‌محمدی در صحبت با شاهدان عینی واقعه، اعلام کردند که موتور سیکلت مذکور از سه روز قبل جلو منزل ایشان پارک شده بود. جهت‌گیری‌های سیاسی ایشان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. دکتر علی‌محمدی در سخنرانی ۱۵ دی‌ماه سال جاری، به دنبال ارائه راه‌کارهایی آماری و علمی برای حل بحران‌های کنونی جامعه بودند که فایل صوتی این سخنرانی در بین دانشجویان دانشکده فیزیک دانشگاه تهران موجود است. این سخنرانی همگام با دیگر فعالیت‌های ایشان در ماه‌های اخیر بود. چنان‌چه در روز ۲۵ خرداد، مشوق دانشجویان برای شرکت در راهپیمایی سکوت اعتراض‌آمیز به نتایج انتخابات بودند. او از معدود اساتیدی بود که در اعتراض به حمله لباس شخصی‌ها به خوابگاه کوی دانشگاه در بامداد ۲۵ خرداد ماه سال جاری که منجر به کشته شدن تعدادی از همکلاسی‌های ما شد، عکس‌العمل نشان داد و با حضور در دفتر ریاست دانشگاه خواستار رسیدگی سریع به این موضوع شد. برائت‌جویی استاد علی‌محمدی از گروه‌های سیاسی متنفذ حکومت در روزهای اخیر، شک و شبهه‌‌های زیادی را در رابطه با ترور مشکوک ایشان در میان جامعه دانشگاهی پدید آورده است.‌ آن‌چه مسلم است نظرات و دیدگاه‌های سیاسی ایشان شفاف و واضح است و سخنرانی‌های ایشان در وقایع پس از انتخابات، تاییدی بر این امر است. ما دانشجویان این استاد فقید وظیفه خود می‌دانیم که با اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف، پی‌گیر حقیقت این فاجعه باشیم. این درسی است که در کلاس‌های آن استاد بزرگ آموخته‌ایم و برای ادای دین به او، خواسته‌ها و راه او را ادامه می‌دهیم. در این میان هر خبری که به دروغ در رسانه‌ها و افواه منتشر شود، با مدرک از سوی دانشجویان مرحوم علی‌محمدی محکوم خواهد شد.
(اینجا کلیک کنید: فایل صوتی) سخنرانی ۱۵ دی‌ماه استاد شهید علی محمدی که راه‌کارهایی آماری و علمی برای حل بحران‌های کنونی جامعه پیشنهاد کرده بود.
*****
پلمپ چاپخانه و محلهای فروش پوسترهای تیم تراکتورسازی تبریز
ساوالان سسی: چاپخانه و محلهای توزیع و فروش پوسترهای تبلیغاتی تیم تراکتورسازی تبریز توسط ماموران اداره اماکن نیروی انتظامی پلمپ شد.
ماموران اداره اماکن نیروی انتطامی تبریز روز دوشنبه ۲۱ دی ۸۸ با مراجعه به لیتوگرافی و چاپخانه های عافیت و نگار و مغازه صوتی تصویری آذربایجان اقدام به پلمپ این اماکن نمودند.
پلمپ این اماکن بدنبال چاپ و انتشار پوستری با شعارهای ملی در حمایت از تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در شهرهای مختلف آذربایجان صورت می گیرد.
ماموران همچنین روز شنبه ۱۹ دی ۸۸ با مراجعه به مغازه صوتی تصویری آذربایجان، داود شیری صاحب مغازه را بازداشت و اقدام به تفتیش مغازه او و ضبط کیس کامپیوتر و پوسترهای تیم تراکتورسازی تبریز نموده اند.شیری پس از یک روز بازداشت به قید ضمانت از بازداشت آزاد شده است.
پلمپ مراکز چاپ و انتشار پوسترهای تیم تراکتورسازی تبریز و آزار و اذیت صاحبان آنها در حالی صورت می پذیرد که این پوسترها پس از کسب مجوز نشر از اداره ارشاد و باشگاه تراکتورسازی انتشار یافته بود.
مسابقات تیم تراکتورسازی تبریزدر ماههای اخیر به صحنه طرح مطالبات ملی و زبانی آذربایجانیها تبدیل گشته است و ماموران امنیتی سعی در محدود کردن بروز احساسات ملی آذربایجانیها پس از مسابقات این تیم را داشته اند.
*****
تحریم امتحانات ادامه دارد:
۹۰۰۰ نمره صفر در کارنامه پلی تکنیکی ها
روز آنلاین: در حالی که بر اثر سیاست های دولت احمدی نژاد در طول چند سال گذشته، تشکل ها و فعالان دانشجویی عملا امکان فعالیت در دانشگاه ها راندارند، اعتراضات خودجوش دانشجویی روز به روز در حال گسترش است؛
آخرین نمونه،تحریم امتحانات پایان ترم در تعدادی از دانشگاه ها در اعتراض به برخوردهای امنیتی ـ قضایی با دانشجویان است.دانشجویان می گویند:اگر قرارست همکلاس های ما در زندان به سر ببرند،ما هم ترجیح می دهیم در امتحانات شرکت نکنیم. شنبه هفته گذشته و همزمان با اولین روز برگزاری امتحانات در دانشگاه پلی تکنیک تهران اعلام شد: "دانشجویان دانشکده های مختلف این دانشگاه در اعتراض به بازداشت تعداد دیگری از دانشجویان این دانشگاه، در جلسات امتحان حاضر نشدند و کلیه امتحانات دانشکده های مختلف این دانشگاه تعطیل شد". این روند حدود یک هفته ادامه پیدا کرد و بخش عمده ای از دانشجویان دانشکده های مختلف، علیرغم تهدید معاون وزیر علوم باز هم حاضر نشدند در سر جلسات امتحانات حاضر شوند. یکی از دانشجویان دانشکده مکانیک دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک) در مصاحبه با «روز» آخرین وضعیت این حرکت اعتراضی دانشجویان را تشریح کرده است.او که دانشجوی رشته مهندسی مکانیک است،انگیزه اصلی دانشجویانی مانند خود را که سر جلسات امتحان حاضر نشده اند،اینگونه بیان می کند: "بخش عمده ای از دانشجویانی که در این حرکت اعتراضی شرکت کرده اند به هیچ وجه سیاسی نبوده و سابقه فعالیت سیاسی هم ندارند، اما وقتی شرایط جامعه اینگونه است و تعدادی از همکلاسی های ما در دانشکده های مختلف امکان حضور در امتحانات را ندارند و در زندان به سر می برند ما هم تصمیم گرفته ایم در امتحانات شرکت نکنیم". این دانشجو در مورد تعداد امتحانات برگزار نشده در این دانشگاه می گوید: "هفته اول (هفته گذشته) تقریبا در تمام دانشکده ها این جو وجود داشت که امتحانات باید لغو شود، البته امتحانات برگزار می شد و چند نفری هم شرکت می کردند اما عمده دانشجویان حاضر نمی شدند". وی در مورد ادامه این حرکت اعتراضی می گوید: "ایده ای که از ابتدا در میان دانشجویان مطرح شده بود، تحریم هفته اول امتحانات بود از این جهت ما در هفته دوم امتحانات شرکت کردیم اما در برخی دانشکده ها، بخصوص دانشکده عمران هنوز تعداد زیادی از دانشجویان امتحانات را تحریم کرده اند". این دانشجوی دانشگاه امیر کبیر در مورد عملی شدن تهدید مقامات وزارت علوم مبنی بر درج نمره صفر در کارنامه دانشجویان نیز می گوید: "اینگونه حرکات اعتراضی تا جایی که ما می دانیم در دانشگاه ها بی سابقه نیست؛ معمولا هم امتحانات تکرار می شود، اما در این مورد با کمال تعجب چند روزی است که مشاهده می کنیم در سیستم رایانه ای دانشگاه برای تمامی دانشجویانی که در امتحانات حاضر نشده اند نمره صفر گذاشته اند". وی با بی سابقه توصیف کردن این اقدام می گوید: "درج نمره در این سیستم معمولا در اختیار اساتید است،اما ما وقتی به اساتید مراجعه کردیم آنها هم ابراز شگفتی کردند و پس از پی گیری متوجه شدند که بدون اطلاع آنها به پورتابل اساتید وارد شده و برای دانشجویانی که غیبت داشته اند نمره صفر وارد کرده اند. البته هنوز مشخص نشده که این اقدام از سوی وزارت علوم بوده یا مسئولان دانشگاه، اما چنین حرکتی به شدت موجب نارضایتی اساتید شده است، چرا که آنها پیش از این به دانشجویان وعده همکاری داده بودند. حتی در مواردی هم که امتحان کتبی تنها دو نمره از مجموع بیست نمره را داشته، در این مورد هم برای دانشجویان نمره صفر وارد شده است". این دانشجوی دانشگاه امیرکبیر در ادامه توضیح می دهد: "برای برخی از دانشجویان در یک درس و برای برخی دیگر در دو تا سه درس نمره صفر وارد کرده اند، آمار دقیقی نداریم اما بر اساس مجموعه اطلاعات و شنیده ها حدود 9000 نمره صفر وارد کرده اند که ممکن است سهم هر دانشجو یک صفر یا بیشتر باشد". وی همچنین می افزاید: "در رابطه با مساله تحریم امتحانات، چند تن از دانشجویان را به وزارت اطلاعات خواسته و از آنها بازجویی کرده اند و چند دانشجوی دیگر را هم حراست دانشگاه احضار کرده است، در حالی که شرکت یا عدم شرکت در امتحان پایان ترم حق بدیهی هر دانشجویی است".
*****
فاطمه گودرزي هم داوري فيلم فجررا نپذيرفت
فاطمه گودرزي بازيگر سينما و تلويزيون داوري جشنواره فيلم فجر را نپذيرفت. اين خبر در حالي منتشر مي شود که اصغر فرهادي و عزت الله انتظامي هم چندي پيش از پذيرش مسووليت داوري جشنواره فجر خودداري کردند.
عزت الله انتظامي به دليل بيماري از پذيرش داوري خودداري کرد و اصغر فرهادي که الان براي حضور در جشنواره کاستاريکا در صربستان به سر مي برد دليلي را براي عدم پذيرش داوري ذکر نکرد. فاطمه گودرزي هم روز گذشته به اين دو سينماگر پيوست.
او در گفت وگو با ايرنا درباره نپذيرفتن داوري جشنواره گفت؛ «مسوولان جشنواره فيلم فجر درباره داوري در اين رويداد سينمايي با من صحبت کردند. متاسفانه به دليل مسافرت نمي توانم اين مهم را بپذيرم اما اميدوارم داوري هاي خوبي در اين دوره از جشنواره داشته باشيم.»
خبرگزاري هاي مختلف گزينه هاي مختلفي را درباره هيات داوران احتمالي بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر مطرح کرده اند. ابوالقاسم طالبي، محسن علي اکبري، فرهاد توحيدي و سيروس الوند نام هايي است که مطرح شده اما در اين ميان تنها ابوالقاسم طالبي از پذيرش مسووليت داوري سخن گفته است و اين موضوع را تاييد کرده است.
*****
سهام پالايشگاه تهران با شش ماه تاخير واگذار مي شود
مديرعامل پالايشگاه تهران گفت؛ به دليل زمانبر شدن بررسي ها و فراهم سازي مقدمات، واگذاري سهام اين پالايشگاه با شش ماه تاخير محقق خواهد شد.شاهرخ خسرواني در گفت وگو با فارس در خصوص اهداف و اولويت هاي پروژه يي پالايشگاه تهران اظهار داشت؛ واحد هاي تصفيه نفت سبک و واحد ايزومريزاسيون از مهم ترين پروژه هايي هستند که پالايشگاه تهران متولي اجراي آنهاست که در صورت راه اندازي با ظرفيت 18 هزار بشکه در روز فعاليت خواهند کرد.وي تصريح کرد؛ با اجراي اين طرح قادر خواهيم بود ضمن بهره وري از نفتاي سبک در جهت ارتقاي کيفيت و درجه اکتان بنزين توليدي پالايشگاه، حجم بنزين توليدي پالايشگاه تهران را به ميزان 5/1 ميليون ليتر در روز افزايش دهيم زيرا فرآورده هاي بنزين توليدشده در اين واحد عاري از هرگونه ترکيبات حلقوي و آراماتيک است که اين مساله در مباحث زيست محيطي به شدت مورد اهميت قرار دارد. وي گفت؛ بر اساس برآوردها و برنامه ريزي هاي صورت گرفته پروژه افزايش ظرفيت توليد بنزين پالايشگاه تهران با پيشرفت فيزيکي 72 درصدي، در نيمه دوم سال آتي به بهره برداري خواهد رسيد. مديرعامل پالايشگاه تهران با اشاره به اين موضوع که طبق اصل 44 قانون اساسي، مسوولان اجرايي مکلف به فراهم سازي مقدمات واگذاري سهام پالايشگاه ها به بخش خصوصي هستند، خاطرنشان کرد؛ سعي کرده ايم با ورود به اين عرصه مقدمات واگذاري 70 درصد از سهام پالايشگاه تهران در تعامل با کارشناسان بورسي در بورس را فراهم کنيم که بعد از بررسي ها و مشاوره هاي فراوان زماني حدود شش ماه را جهت نهايي کردن برنامه ها و فراهم آوردن زيرساخت هاي واگذاري تعريف کرده ايم که البته تاکيد بر حرکت در مسير برنامه ريزي شده است اما اينکه در مسير واگذاري چگونه عمل و با چه مشکلاتي مواجه شويم هنوز قابل پيش بيني نيست.خسرواني ضمن تاکيد بر اين موضوع که 30 درصد از سهام پالايشگاه تهران به سهام عدالت تخصيص يافته است، تصريح کرد؛ بر اساس تکاليف تبيين شده در قالب اصل 44 قانون اساسي، پالايشگاه تهران مکلف به واگذاري سهام خود در بورس تا ماه پاياني سال جاري بود اما از آنجا که مقدمات واگذاري پالايشگاه تهران در بورس با تاخير مواجه شده است، امکان اينکه بتوانيم سهام اين پالايشگاه را تا پايان سال جاري در بورس عرضه کنيم بسيار بعيد به نظر مي رسد. وي با اشاره به اين موضوع که تسريع در روند واگذاري تا به اين مرحله در اختيار پالايشگاه تهران نبوده است، گفت؛ از آنجا که مبناي واگذاري منابع دولتي نيازمند انجام مطالعات و بررسي هاي کارشناسي است، به دليل عدم حصول نتايج لازم به رغم تمام تلاش هاي صورت گرفته، از ابتداي دي ماه جاري مقدمات عقد قرارداد با بانک کارگزار «بانک ملت» فراهم شده و با گذر از اين مرحله سعي خواهيم کرد در ادامه مسير ضمن برنامه ريزي جامع و اجرايي، مقدمات واگذاري مناسب توام با مطالعات کارشناسي دقيق طي شش ماه آتي را فراهم کنيم.
*****
کناره گیری سردبیر روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد
سید مجتبی واحدی سردبیر روزنامه آفتاب یزد، اعلام کرده که دیگر با این روزنامه اصلاح طلب همکاری نخواهد کرد.
واحدی در سرمقاله امروز( پنج شنبه) آفتاب یزد با اشاره به آنچه که «فشارهایی که همیشه از جانب افراطی ها علیه وی و روزنامه اش وجود داشته» می‌خواند و با بیان اینکه «شرایط هیچ گاه مانند هفته های اخیر نبوده است»، دلیل قطع همکاری‌اش با این روزنامه را جلوگیری از توقیف و تعطیل شدن روزنامه اعلام کرده است.
در بخشی از سرمقاله این روزنامه آمده است:.. هيچ‌گاه شرايط، مانند هفته‌هاي اخير نبوده است. اينجانب از مدتي قبل براي پيگيري برخي امور شخصي از جمله تحصيل، در خارج از كشور اقامت داشته‌ام و با استفاده از فن‌آوري‌هاي پيشرفته، ارتباط لحظه به لحظه با روزنامه را حفظ كرده‌ام و لذا قاعدتا بسياري از مخاطبان، از غيبت اين دوست خود بي‌اطلاع مانده‌اند. در اين مدت، منش نگارنده و نحوه چرخيدن قلم او بر روي كاغذ، هيچ تغييري نسبت به 9 سال قبل از آن نداشت. در اين ماهها، معيار اصلي براي من، رضايت خالق و منافع بندگانش و در مرحله بعد، التزام به ضوابطي بود كه در زمان اقامت در ايران نيز به آنها پايبندي داشتم؛ اگر چه برخي از آنها را قابل تامل مي‌دانستم .همين پـايـبـنـدي و الـتـزام و نـظـارت دقـيـق بـر هـمـه اجـزاي روزنـامـه بـاعـث شـد در فـضـايـي كه دهها روزنامه در كشور با مشكل مواجه شدند، آفتاب يزد بدون هر گونه رانت دولتي يا وابستگي به هر يك از احزاب و گروهها بصورت مستمر انتشار يافت. ‌ ‌
‌اقامت اينجانب در خارج از كشور اگر چه ممكن است از چشم مخاطبان مهربان آفتاب يزد مخفي مانده باشد اما قطعا تشكيلات رسمي كشور از آن بي‌اطلاع نبودند و يقين دارم در اين مدت، مندرجات روزنامه <به ويژه سرمقاله‌ها> را با حساسيت‌ بيشتر رصد مي‌كرده‌اند. لذا اقدام اخير معاون جديدالورود وزارت ارشاد، بسيار سوال‌برانگيز است. وي در يك گفتگوي يك طرفه تلويزيوني، اتهاماتي را متوجه اينجانب نمود كه يقين دارم هدف اصلي يا نتيجه آن، تحت فشار قرار دادن روزنامه مي‌باشد . البته ظاهرا در دولت جديد، اين يك رويه‌ است كه عده‌اي، خود را در مقام مدعي‌العموم، قاضي و مجري حُكم قرار دهند و با استفاده يك طرفه از تريبون‌هايي كه امانت ملت مي‌باشد به اتهام افكني بپردازند.همچنين هرگاه رئيس دفتر رئيس جمهور <دُرافشاني> جديدي مي‌نمايد كه تمام نيروهاي متدين را به واكنش وا مي‌دارد، عده‌اي ماموريت مي‌يابند سوژه جديدي درست كنند تا اذهان را منحرف نمايند.
‌آقاي معاون، مدعي شده است كه <سردبير روزنامه در لندن اقامت دارد و لحظه به لحظه، آن چه رسانه‌هاي غرب، بي‌بي‌سي، صداي آمريكا و ديگر رسانه‌هاي صهيونيستي منعكس مي‌كنند، همان را در روزنامه خود بازتاب مي‌دهد... ما تحليل‌هاي بي‌بي‌سي را هر روز در اين روزنامه مي‌بينيم... > آقاي معاون، در اين بخش از اظهارات خود، مستقيما از آفتاب يزد نام نبرد، اما سوال و جواب‌هاي بعدي با مدير مسئول، براي همگان آشكار ساخت كه مقصود، كدام روزنامه است و سردبير مورد نظر چه كسي !؟
واحدی می‌نویسد:«...لابد مسئولان دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي و اعضاي هيئت نظارت بر مطبوعات هم براي دفاع ازعملكرد خود، تدبيري خواهند انديشيد.»
واحدی در ادامه، سخنان رامین را به معنای «غفلت و بي‌تفاوتي همه دستگاه‌هاي قضايي، امنيتي و اطلاعاتي كشور نسبت به انتشار چند ماهه يك روزنامه تحت‌تاثير محافل صهيونيستي» می‌داند.
اما از آنجا كه اينجانب مايل نيستم دريچه‌اي از <اطلاع رساني مشروع و قانوني> در كشور مسدود و دهها جوان ايراني، شغل خود را از دست بدهند از امروز عليرغم ميل باطني، همكاري خود با آفتاب يزد را قطع و <بدرود> خود را با <سپاس بي‌كران> به كساني تقديم مي‌كنم كه تقريبا يك پنجم از عمر خود را به طور شبانه‌روز در خدمت آنها بوده‌ام.
همچنين از برخي نهادهاي رسمي كشور كه بر خلاف تعدادي از مديران كم تحمل دولتي، رويه انتقادي آفتاب يزد به ويژه ستون سرمقاله را تحمل‌كرده‌اند سپاسگزاري مي‌نمايم و آنها را به بررسي سوابق آقازاده بيست و چند ساله‌اي توصيه مي‌كنم كه با استفاده از رانت‌ پدر، هم اكنون مديريت يكي از شركت‌هاي بزرگ ايراني در آلمان را به عهده دارد و لابد به بركت همين مديريت، شرايط اقامت دائم خود و خانواده در آن کشور و... را آماده مي‌سازد!
مچنين نهادهاي ديگر كشور را دعوت مي‌كنم دفاع جانانه آفتاب يزد در 9 سال گذشته از مرزهاي جغرافيايي و عقيدتي كشور را با پيشنهاد مشكوك يكي از پرمدعاترين افراد براي تغيير نام خليج فارس مقايسه نمايند، شايد ريشه بعضي از دشمني‌ها آشكار گردد. مراجعه به شجره‌نامه افراد نيز در كشف ريشه‌ برخي اتهام‌افكني‌هاي خصمانه، مفيد خواهد بود. ‌اگر عمري بود و تريبوني، در اين موارد بيشتر سخن خواهم گفت. تا آن روز، بدرود!‌
*****
ایران در آستانه‌ی انقلاب، اما با ترس از انقلاب
به نظر تیموتی اش، استاد تاریخ، ایران در آستانه‌ی انقلاب است. او اما تأکید می‌کند که نمی‌توان پیش‌بیینی کرد که سرانجام چه می‌شود. «سیر حوادث بستگی به بازی متقابل میان رفتار پیش‌بینی‌ناپذیر توده‌ها و تصمیمات رژیم دارد.»
پتر متسگر (Peter Metzger)، گزارشگر شبکه‌ی یک تلویزیون آلمان (ARD) در تهران است. هفته‌نامه‌ی آلمانی فوکوس (Focus) با او مصاحبه‌ای کرده درباره‌ی آنچه او این روزها در ایران تجربه می‌کند.
متسگر می‌گوید که تعقیب می‌شود. اطلاعاتی‌ها مدتهاست او را زیر نظر دارند. تلفنش را هم کنترل می‌کنند. او شرح می‌دهد که به عنوان خبرنگار اجازه ندارد از اعتراض‌ها گزارش و تصویر تهیه کند. روزنامه‌نگاران خارجی را هم دستگیر می‌کنند، چنان که نزدیک بوده خودش را هم دستگیر کنند.

او می‌گوید که با وجود این می‌داند در تهران چه می‌گذرد:
«در شهر می‌گردم، سوار تاکسی و اتوبوس می‌شوم. به درهای ورودی دانشگاه‌ها و دگر مکان‌های خاص نظر می‌افکنم تا دریابم جو چگونه است و مردم چه روحیه‌ای دارند. فکر می‌کنم امتیازی که دارم این است که سی سال پیش هم اینجا بودم، آن موقع که رژیم شاه سرنگون شد. اکنون به نظرم می‌آید که برخی از حوادث امروز را واقعا پیشتر به چشم دیده‌ام.»
خبر نگار فوکوس، از پتر متسگر می‌پرسد: «آیا اکنون کودتایی درخواهد گرفت، باز انقلاب خواهد شد؟» گزارشگر شبکه‌ی یک تلویزیون آلمان در تهران پاسخ می‌دهد:
«به این سرعت اتفاق نخواهد افتاد. در اینجا حاکمان هنوز رشته‌ی امور را نسبتا خوب در دست دارند. اما دلیل عمده این است که ایرانیان دیگر خواهان انقلاب و ترور در کشورشان نیستند. از انقلاب سی سال پیش چیزی تقریبا به کلی متفاوت حاصل شده است.امروزه دیگر روحانیون همه‌کاره نیستند. در کابینه فقط یک ملا وجود دارد. بقیه، اعضای سپاه پاسداران هستند.»

بحران ایرانی
ایران در آستانه‌ی انقلاب است، اما مردم از انقلاب می‌ترسند. بسیاری از ناطران همین ارزیابی را از اوضاع ایران دارند.
تیموتی گارتُن اش (Timothy Garton Ash)، استاد تاریخ در دانشگاه آکسفورد در مقاله‌ای که برای هفته‌نامه "اشپیگل" نوشته، وضعیت را در ایران همچون آستانه‌ی انقلاب می‌بیند، اما تأکید می‌کند که نمی‌توان پیش‌بیینی کرد که از این وضعیت چه درخواهد آمد. «سیر حوادث بستگی به بازی متقابل میان رفتار پیش‌بینی‌ناپذیر توده‌ها و تصمیمات رژیم تهران دارد. تصمیمات را گروهی کوچک پشت درهای بسته می‌گیرند. یک چیز اما مسلم است: این یک بحران ایرانی است، ایرانی‌ها خود آن را پدید آورده‌اند و ایرانی‌ها بایستی خودشان برای آن چاره‌ای بیابند.»

نقش خارج
تأکیدی که مورخ انگلیسی بر ایرانی بودن بحران ایران می‌کند، به خاطر این است که نقش خارج در تأثیرگذاری بر آن را محدود می‌بیند. او البته مخالف آن است که اروپا و آمریکا دست روی دست بگذارند. به نظر تیموتی گارتُن اش، کاری که غرب می‌تواند بکند، کمک رسانه‌ای به مردم ایران است: «از ما، برای این که مستقیما از تحول سیاسی در ایران پشتیبانی کنیم، کار چندانی برنمی‌آید. کاری که می‌توانیم کنیم این است که رسانه‌ها را باز نگه داریم، از جمله اینترنت را، تلویزیون‌های ماهواره‌ای را و شبکه‌ی تلفن همراه را. ایرانیان به کانال‌های تبادل اطلاعات نیاز مبرم دارند، تا متقابلا یک دیگر را در جریان تحول امور در کشورشان بگذارند.»
تیموتی گارتُن اش، در ادامه می‌افزاید، مردم ایران از طریق رسانه‌ها دنبال خبرهایی در این مورد نیز می‌گردند که غرب چه رفتاری دارد. به نظر او مردمی که برای آزادی زندگی خود را به خطر می‌افکنند، از این‌که می‌بینند غرب تنها به مسئله‌ی اتمی علاقه‌مند است، ناخرسند اند.
از امسال مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، دیپلمات بریتانیایی خانم کاترین اشتون (Catherine Ash) است. مقاله‌ی استاد آکسفورد به مناسبت آغاز کار اشتون نوشته شده است. تیموتی گارتُن اش از خانم اشتون انتظار دارد که سیاستی را در برابر رژیم ایران پیش گیرد، که کمتر ملاحظه‌کارانه باشد: «خانم اشتون، پا پیش بگذارید. به نام اروپا با شکنجه‌گران درگیر شوید.»
*****
اخراج 9 نفر از نماینده های کارگران کیان تایر
حکم اخراج 9 نفر از نمایندگان کارگران کیان تایر، خشم کارگران کیان تایر را بر انگیخت. بطوری که این کارگران پس از شنیدن خبر اخراج 9 نفر از نماینده های خود و جلوگیری از ورود آنها به کارخانه، کار خود را ترک و با توجه به ساعات پایانی کار به محل ترمینال سرویسهای کارخانه آمده و با جلوگیری از حرکت سرویسها دست به تجمع زدند و پس از سخنرانی یکی از نماینده ها، اعلام کردند چنانچه فردا این نماینده ها بر سر کارهای خود بازنگردند دست به اعتصاب زده و اقدام به تجمع اعتراضی در مقابل بخشداری چهار دانگه خواهند کرد.
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، پس از اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران کیان تایر در روز نهم دیماه که در اعتراض به عدم پرداخت 5 ماه دستمزد معوقه سال گذشته و عدم پرداخت بموقع دستمزد ماهیانه و... صورت گرفت مدیریت کارخانه ناچار شد روز بعد یعنی دهم دیماه 50 درصد از دستمزد ماهیانه این کارگران را پرداخت کند و پرداخت 50 درصد باقی مانده دستمزد ماهیانه آنان را به روز دوشنبه مورخه 14/10/88 موکول نماید اما از روز شنبه مورخه 12/10/88 مدیریت کارخانه را ترک و تا امروز 20 دی ماه کارخانه و کارگران را به حال خود رها کرد.
بدنبال این وضعیت صبح امروز بیستم دی ماه نماینده های کارگران برای طرح مشکل خود به سازمان حمایت از صنایع رفتند و حدود ساعت 14 که به کارخانه باز گشتند متوجه شدند تعدادی از اعضای هیئت مدیره به کارخانه آمده اند و حکم اخراج 9 نماینده را که به سازمان حمایت از صنایع رفته بودند صادر کرده و این حکم را بدست نگهبانی داده اند تا ضمن ابلاغ آن به نماینده ها از ورود آنان به کارخانه جلوگیری شود.
گفتنی است که این 9 نماینده جهت شکایت و اعتراض به اخراج شان به وزارت کار مراجعه خواهند کرد و چنانچه همانجا حکم بازگشت به کار آنان صادر نشود کارگران کیان تایر با دست کشیدن از کار در مقابل بخشداری چهاردانگه دست به تجمع اعتراضی خواهند زد.
لازم به یاد آوری است این 9 کارگر که حکم اخراج شان صادر شده است سال گذشته و بدنبال اعتراضات کارگران کیان تایر، با برگزاری یک مجمع عمومی بزرگ از سوی کارگران به نمایندگی آنان انتخاب شدند.
*****
تائید حکم سنگسار دو شهروند
حکم سنگسار دو متهم یک پرونده به اتهام زنای محصنه در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی تایید شد.
به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه 12 دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی حکم سنگسار برای دو متهم به زنای محصنه را تائید کرده است.
"ولی جانفشانی" و متهم زن پرونده (هویت نامعلوم) پیش تر از سوی دادسرای عمومی شهر ارومیه به اتهام زنای محصنه به سنگسار محکوم شده بودند که این حکم چهارشنبه هفته گذشته مورخ 16 دیماه در شعبه 12 دادگاه تجدید نظر استان تائید شد. هم اکنون هر دو متهم در زندان مرکزی ارومیه به سر می برند. لازم به ذکر است علاوه بر پروسه مبهم قضایی این حکم در حالی صادر می شود که متهمان فاقد وکیل مدافع منتخب و امکان دفاع از خود بوده اند.
صدور احکام سنگسار در ایران یکی از موارد برجسته اعتراضی مدافعان حقوق بشر محسوب می شود که علاوه بر موضوع سلب حیات بسیاری آن را نوعی شکنجه مرگ آور می خوانند.
*****
درخواست مطهري براي لغو مصونيت مرتضوي
علي مطهري نماينده تهران در مجلس به آيت الله صادق لاريجاني رئيس قوه قضائيه نامه سرگشاده نوشت. وي در نامه خود به انتصاب قاضي مرتضوي به عنوان رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعتراض کرده است. به گزارش ايلنا، در اين نامه خطاب به آيت الله صادق لاريجاني آمده است؛ «همان گونه که استحضار داريد آقاي سعيد مرتضوي قاضي دادگستري و دادستان سابق عمومي و انقلاب تهران به موجب گزارش هيات تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي دوره هفتم از قوه قضائيه در خردادماه سال 1387 و همچنين گزارش اخير کميته حقيقت ياب مجلس شوراي اسلامي، متهم به ارتکاب جرائمي گرديده است که طبق قانون بايد در يک مرجع قضايي ذي صلاح و خارج از نوبت رسيدگي شود. با توجه به اينکه نامبرده با حفظ سمت قضايي خود متاسفانه از سوي رياست محترم جمهوري، علي رغم اطلاع از اتهامات ايشان به عنوان رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب گرديده است و رسيدگي به اتهامات منتسب به مشاراليه مندرج در دو گزارش فوق الذکر مستلزم تعليق ايشان از سمت قضايي و لغو مصونيت قضايي وي مي باشد، مستدعي است دستور فرماييد اقدامات لازم قانوني در اين باره به دقت و سرعت معمول گردد و نتيجه به هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي اعلام شود. ضمناً در گزارش کميته حقيقت ياب مجلس شوراي اسلامي آمده بود که غير از بازداشتگاه تعطيل شده کهريزک، بازداشتگاه هاي ديگري نيز وجود دارد که خارج از نظارت و مديريت سازمان زندان هاست.
*****
احمدی‌نژاد: تا سه سال دیگر ایران فقیر و بیکار نخواهد داشت
شورای نگهبان لایحه جنجالی هدفمند کردن یارانه‌ها را تایید کرد. زمان اجرای این لایحه پس از ابلاغ آن به دولت اعلام خواهد کرد. محمود احمدی‌نژاد می‌گوید با اجرای این طرح ظرف سه سال آینده فقر و بیکاری در کشور وجود نخواهد داشت.
لایحه‌ی هدفمند کردن یارانه‌ها در جلسه‌ی روز چهار‌شنبه (۲۳ دی‌ماه) شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: «شورای نگهبان با توجه به اصلاحات انجام گرفته درمورد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی، این لایحه را مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص نداد».
به این ترتیب لایحه‌ای که از سوی کارشناسان و نیز مقام‌های دولت احمدی‌نژاد، «بزرگترین جراحی اقتصاد ایران» نام گرفته، در آستانه‌ی اجرا قرار گرفت. مشاور پارلمانی احمدی‌نژاد می‌گوید، زمان اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها پس از ابلاغ آن از سوی لاریجانی به احمدی‌نژاد، اعلام خواهد شد.
با اجرای لایحه‌ی هدفمند کردن یارانه‌ها، کمک‌های دولتی - یارانه‌ها - به بخش بزرگی از کالاهای اساسی مصرفی از بین خواهد رفت. در درجه‌ی نخست این حذف شامل حامل‌های انرژی، مثل نفت، گاز، بنزین و برق خواهد شد. کارشناسان می‌گویند حذف یارانه حامل‌های انرژی، به رشد شدید تورم در ایران منجر خواهد شد.
تضمین احمدی‌نژاد
احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در اهواز گفت: «ایران کشور ثروتمندی است که اگر عدالت اجرا شود حتی یک نفر فقیر و بیکار در آن پیدا نخواهد شد». او افزود: «دولت دارای دو برنامه برای اجرای عدالت است که یکی از آنها هدفمند کردن یارانه‌ها و دیگری برنامه پنجم توسعه است.»
به گزارش خبرگزاری مهر، احمدی‌نژاد، هدفمند کردن یارانه‌ها را گام بلندی در جهت اجرای عدالت به شمار آورد و افزود: «من به نمایندگان در مجلس نیز گفتم اگر این طرح بدون مانع و مشکل و در یک سازوکار روان اجرا شود به شما تضمین می‌دهم ظرف سه سال آینده یک بیکار و یک فقیر در کشور پیدا نشود».
بررسی لایحه‌ی هدفمند کردن یارانه‌ها هفته‌ی گذشته در مجلس به پایان رسید و مجلس با تصویب ایجاد نهادی به نام «سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها» به اختلاف خود با دولت پایان داد.
افزایش قیمت انرژی تا ۴ برابر
هنوز روشن نیست که اجرای این لایحه از چه مقطع زمانی آغاز خواهد شد. کارشناسان می‌گویند با اجرای این لایحه، ظرف کمتر از یک‌سال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از یارانه‌ی بنزین، گاز، برق، آب و نان حذف می‌شود. وبسایت «آینده» در گزارشی در این باره نوشته است: با حذف این یارانه‌ها قیمت بنزین دست‌کم ۳ برابر، گاز ۵ برابر، برق ۴ برابر و آب و نان نیز ۳ برابر می‌شوند.
دولت برای جبران این افزایش قیمت‌ها تصمیم دارد سرانه به طور متوسط ده هزار تومان به ۵ دهک پایین جامعه پرداخت کند.
هزینه ماهانه هر خانوار ایرانی - براساس گزارش بانک مرکزی - به طور متوسط هشتصدهزار تومان است که حتی اگر حذف یارانه‌های غیرنقدی با تورم پیش‌بینی شده توسط دولت، تنها ۳۰ درصد افزایش یابد، هزینه خانوار ماهیانه ۲۴۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. دولت در مقابل برای یک خانواده چهار نفره ماهیانه ۴۰ هزار تومان پرداخت خواهد کرد که این به معنای وجود کسری ۲۰۰ هزار تومان در ماه برای یک خانواده خواهد بود.
بنابر برخی پیش‌بینی‌ها تورم ناشی از اجرای می‌تواند لایحه‌ی حذف یارانه‌ها تا ۶۰ درصد برسد. به نوشته «آینده»، حذف یارانه‌های نقدی ممکن است به یک شوک تورمی و فشار شدید به ویژه
در اقشار محروم جامعه منجر می‌شود که احتمال بروز «نارضایتی‌های گسترده اجتماعی یا جنبش گرسنگان» را جدی می‌کند.
*****
پرونده 7 نفر دیگر از متهمان حوادث اخیر به دادگاه ارسال شد
پرونده هفت نفر دیگر از متهمان حوادث اخیر با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، پرونده متهمان یاد شده در پی رسیدگی و تکمیل تحقیقات به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است.
اسامی این متهمان عبارتند از عیسی سحرخیز، محمدرضا رجبی، داوود سلیمانی، آذر منصوری، مهدی محمودیان، هادی عرب قبادی و امیرعلی آقایاری.
محاکمه این متهمان با حضور وکلای آنان و نماینده مدعی العموم در دادگاه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
*****
کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مسوول تصميم گيري درباره طرح قطع رابطه با انگلستان شد
اعتماد: توجه نمايندگان مجلس به توصيه هاي منوچهر متکي وزير خارجه باعث شد طرحي که به موجب آن رابطه ايران و انگليس قطع مي شود، متوقف بماند. روز گذشته نمايندگان در حالي راهي پارلمان شدند که روز قبلش برخي نماينده ها از عدم اعلام وصول طرحي گلايه مي کردند که موضوعش بعد از انتخابات رياست جمهوري دهم بارها مطرح و بعد فراموش شده است. قطع رابطه تهران با لندن و تعطيلي سفارت انگليس پيشنهادي بود که اگرچه مقامات ارشد وزارت خارجه کشورمان با متهم کردن لندن به دست داشتن در ناآرامي هاي پس از انتخابات به آن در سخنان شان اشاره داشتند اما فراتر از اين نوع اظهارات نرفته بودند تا اينکه تعدادي از نمايندگان مجلس خودشان دست به کار شده و طرحي را تقديم هيات رئيسه مجلس کردند تا به اين طريق بتوانند به گفته خود مقامات انگليس را تنبيه کنند. اما سرانجام اين طرح که با قيد يک فوريت تقديم هيات رئيسه شده بود با تذکر يک عضو کميسيون امنيت ملي قبل از آغاز بررسي متوقف شد، به اين شکل که به دستور علي لاريجاني رئيس مجلس طرح مذکور براي بررسي بيشتر به کميسيون امنيت ملي واگذار شد. بنابراين کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مسوول تصميم گيري درباره اين طرح شد. اين اتفاق در حالي افتاد که منوچهر متکي وزير خارجه روز سه شنبه با حضور در مجمع روحانيون مجلس در خصوص قطع رابطه با انگلستان که خواسته تعدادي از نمايندگان بود، تاکيد کرد براي تصميم گيري در اين خصوص بايد دقت بيشتري شود. طرح مذکور هفته گذشته و با امضاي 38 نماينده مجلس به هيات رئيسه ارائه شده بود. اين توصيه متکي اما در ابتدا چندان مورد توجه نماينده ها قرار نگرفت و ديروز ابطحي نماينده خميني شهر به عنوان يکي از طراحان در دفاع از فوريت اين طرح با اشاره به ترور انجام شده اخير ريشه اين اقدام را در سياست انگلستان دانست و گفت؛ انجمن پادشاهي ايران در کشور انگلستان به رسميت شناخته شده و اگر ما قاطعانه موضع گيري نکنيم اينها قدم به قدم جلو مي آيند. وي افزود؛ اين اهانت ها و هتک حرمت ها يک سرش ريشه در همين سفارت انگلستان دارد و تا اين سفارت باز است ملت ما لحظه يي آرامش نخواهد داشت. به گزارش مهر ابطحي با بيان اينکه ما طراحان نظر کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس را گرفته ايم، گفت؛ اين مطالبه اصلي ملت ما است. هر جا که شعار مرگ بر امريکا مطرح است، شعار مرگ بر انگلستان نيز شنيده مي شود و اين به خاطر عمق شناخت ملت ما از اين دولت است. نماينده خميني شهر ادامه داد؛ اگر ما وکيل مردم هستيم مطالبه جدي مردم همين قطع رابطه است. وي گفت؛ با راي مثبت شما نمايندگان به فوريت اين طرح امروز يک جشن بزرگ در کشور گرفته خواهد شد.
علي لاريجاني از کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خواست ضمن پيگيري موضوع کاهش روابط با انگليس از طريق وزارت امور خارجه مساله را از طريق شوراي عالي امنيت ملي نيز پيگيري کند. به گزارش ايلنا رئيس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در جلسه علني مجلس گفت؛ دولت انگليس چه در گذشته، چه امروز رفتارهايي در قبال ايران داشته که بحق نه از سر احساسات بلکه از سر تعقل وضعيت دولت انگليس، وضعيت ننگيني است. رئيس قوه مقننه با تاييد اظهارات نمايندگان متذکر راجع به رابطه با انگليس اظهار داشت؛ بايد مراجع اصلي کشور در اين زمينه تامل جدي داشته باشند و روي روابط خود دقت لازم را داشته باشند. طرحي که اکنون در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در رابطه با کاهش روابط مطرح است کار درستي است زيرا اين وظيفه کميسيون امنيت ملي است که در رابطه با کشوري که آنقدر سابقه مستمري نسبت به ايران داشته، امروز هم در مناقشات اخير نقش ايفا کرده است، موضوع را رصد کنند و در مورد سطح روابط هم تصميم گيري کنند. وي از پيگيري موضوع کاهش روابط با انگليس در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تشکر کرد و افزود؛ اکنون که کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با توجه به همه ابعاد و با جديت در مورد سطح روابط با انگليس در حال فعاليت است، بگذاريد اين کار را به سامان برساند. رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد؛ مجلس از اينکه حقوق ملت ايران در برابر چنين قدرت ستمگري دفاع شود، حمايت مي کند. وي پيگيري موضوع رابطه با انگليس در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي را شيوه معقولي دانست و از رئيس اين کميسيون خواست مساله را با جديت پيگيري کند.
*****
بیخبری از وضعیت کاوه امین الهی دانشجوی دانشگاه امیرکبیر در زندان اوین
امین الهی دانشجوی رشته مهندسی پزشکی در روز ۱۶ دی‌ ماه در منزل خود دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است. از علت بازداشت و وضعیت کنونی وی هیچ گونه اطلاعی در دست نیست.علیرغم مراجعه مکرر خانواده این دانشجویان، هیچ گونه پاسخی نسبت به وضعیت سلامت و دلیل بازداشت این دانشجو ارائه نشده است.حجم بازداشت دانشجویان در روز عاشورا و در روزهای پس از آن به حدی گسترده بوده است که اسامی بسیاری از دانشجویان بازداشت شده تاکنون منتشر نشده است.
*****
آمریکا: به تشدید تحریم ایران نزدیک می‌شویم
ویلیام کنارد، نماینده ایالات متحده در اتحادیه اروپا می‌گوید ایران باید در انتظار افزایش تحریم‌ها بر سر مناقشه هسته‌ای خود باشد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویلیام کنارد، در کنفرانسی خبری در بروکسل اعلام کرد که در شش ماه آینده، درباره تلاش‌های ما برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران، اخبار بیشتری منتشر خواهد شد.
باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده از هنگام به قدرت رسیدن در آمریکا اعلام کرده بود که بدنبال برقراری رابطه «سازنده» با ایران است.
کنارد افزود: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که باید پیشنهادات جدی را مطرح کنیم تا به نتیجه برسیم. اما این پیشنهادها برای همیشه مطرح نخواهند بود.»
وی در ادامه اظهار داشت که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم وضعیت «وخیم‌تر» از این شود.
پس از پایان سال ۲۰۰۹ میلادی و اتمام ضرب‌الاجل ایالات متحده برای ایران به منظور پاسخ به پیشنهاد مبادله سوخت آژانس انرژی اتمی، مقام‌های آمریکایی بر افزایش تحریم ایران تاکید کرده‌اند.
ایران و غرب بر سر نحوه تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران اختلاف نظر دارند.
تهران برای تامین سوخت این نیروگاه باید ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد به غرب بدهد تا بتواند اورانیوم با غنای نزدیک به ۲۰ درصد تحویل بگیرد.
این در حالی است که وزارت خارجه ایران از اعلام آمادگی تهران برای تبادل سوخت در برزیل، ترکیه، ژاپن و جزیره کیش خبر داده است.
ایران با بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.
شورای امنیت تاکنون، سه دوره تحریم علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است.
تهران، نگرانی‌های کشورهای غربی مبنی بر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده و فعالیت‌های اتمی خود را صلح‌آمیز معرفی کرده است.
*****
هزاران نفر بر اثر وقوع زلزله کشته شده اند

بی بی سی: بیم آن می رود که ده ها هزار نفر در زلزله هائیتی که بخش های گسترده ای از پورتو پرنس، پایتخت را ویران کرده است، کشته شده باشند. جامعه بین المللی برای کمک وارد عمل شده است.یک مقام سازمان ملل متحد می گوید حداقل ده ها هزار منزل مسکونی در پایتخت هائیتی ویران شده است.این زمین لرزه هزاران واحد مسکونی و نیز کاخ ریاست جمهوری، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد، بیمارستان ها و مدارس را ویران کرده است.رنه پروال، رئیس جمهوری هائیتی، میزان خرابی ها را "غیر قابل تصور" دانسته و تعداد قربانیان آن را هزاران نفر برآورد کرده است.او در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان آمریکا تخمین زد که حدود صد هزار نفر کشته شده باشند.رئیس جهوری هائیتی در گفتگو با روزنامه "میامی هرالد" گفت که خود او از میان اجساد کشته شدگان عبور کرده است و صدای ناله کسانی که در ساختمان پارلمان این کشور زیر آوار گرفتار شده اند را شنیده است.رنه پروال، همچنین از تخریب بسیاری از مدارس و بیمارستان ها خبر داد و گفت که در بسیاری از مدارس اجساد دانش آموزان مدفون شده است.از سوی دیگر، وضعیت هدی انابی، نماینده ارشد سازمان ملل متحد در هائیتی و حدود صد تن از کارکنان این سازمان روشن نیست.برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، می گوید که کسی در دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد جان سالم بدر نبرده است، اما بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، این خبر یا احتمال مرگ هدی انابی که یک دیپلمات با سابقه اهل تونس است را تایید نمی کند.نماینده سازمان ملل متحد هنوز مفقود الاثر استگزارش ها همچنین حاکی از کشته شدن اسقف اعظم کلیسای کاتولیک شهر پورت او پرینس است.برزیل نیز می گوید که ۱۱ تن از سربازانش در هائیتی که عضو نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد بودند کشته شده اند.سازمان ملل متحد حدود نه هزار حافظ صلح در هائیتی دارد.دولت چین نیز می گوید که هشت تن از نظامیان چینی عضو این نیرو زیر آوار مانده اند و از وضعیت ده نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.سازمان صلیب سرخ اعلام کرده است این زلزله بر زندگی ٣ میلیون نفر از مردم هائیتی به نوعی تاثیر گذاشته است.آمریکا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، استرالیا و شمار دیگری از کشورهای جهان آمادگی خود را برای ارسال کمک های فوری به هائیتی اعلام داشته اند و دولت برزیل گفته است که به عنوان مرکزی برای هماهنگی این کمک ها عمل خواهد کرد.به گزارش مرکز مراقبت های زمین شناسی ایالات متحده، این زلزله روز سه شنبه در ساعت چهار و پنجاه و سه دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی (نه و پنجاه و سه دقیقه شب به وقت گرینویچ) به بزرگی هفت درجه در مقیاس ریشتر بخش هایی از کشور هائیتی را لرزاند و در پی آن، دو پس لرزه شدید نیز در این منطقه روی داد.کانون این زمین لرزه در نقطه ای واقع در حدود پانزده کیلومتری جنوب غرب پایتخت هائیئی گزارش شده و نماینده ایالات متحده در این کشور با توجه به میزان تلفات و دامنه خسارات، آن را واقعه ای "فاجعه بار" توصیف کرده است.در پی وقوع این زمین لرزه، ارتباط تلفنی با هائیتی دستخوش اختلال شده و به همین دلیل، دریافت گزارش های دست اول از شرایط در نقاط مختلف این کشور دشوار بوده است.مقامات اردنی نیز از کشته شدن سه تن و زخمی شدن بیست و یک تن از صلحبانان اعزامی این کشور به هائیتی خبر داده اند و گزارش های دیگر از مفقود شدن دویست نفر از میهمانان هتل مونتانا، که بیشتر مورد استفاده بازدید کنندگان خارجی است، حکایت دارد.سرزمین بحران زدهکشور هائیتی بخش غربی جزیره هیسپانیولا واقع در دریای کارائیب را اشغال می کند و با کشور دومینیکن، در بخش شرقی این جزیره، همسایه است.شبه جزیره هیسپانیولا از جمله نخستین مناطقی در "دنیای جدید" بود که توسط کاشفان اروپایی کشف شد و از قرن ۱۷ به بعد، ورود استعمارگران اروپایی و بردگان به این سرزمین آغاز شد و آن را به یک مستعمره متعلق به فرانسه تبدیل کرد.تاریخ هائیتی با خشونت و نا آرامی همراه بوده است و شورش بردگان علیه اربابان سفیدپوست در اواخر قرن هجدهم سرانجام به پیروزی بردگان و اعلام استقلال این سرزمین منجر شد هرچند این واقعه به بحران های سیاسی در این سرزمین پایان نداد.هایئیتی از سال ۱۹۱۵ تا سال ۱۹٣۴ در اشغال ارتش آمریکا بود و پس از خروج آمریکاییان توسط دولت های ضعیف و عمدتا دست نشانده آمریکا اداره می شد.در سال ۱۹۵۷، پزشکی به نام فرانسوا دووالیه - موسوم به پاپا دوک - به ریاست جمهوری هائیتی انتخاب شد که در سال ۱۹۶۴، خود را رئیس جمهوری مادام العمر اعلام داشت و تا زمان مرگ در سال ۱۹۷۱، در راس یک نظام دیکتاتوری بر این کشور حکومت کرد.پا مرگ پاپا دوک، پسرش ژان کلود دووالیه جانشین او شد و سیاست استبداد داخلی و انزوای بین المللی را تا وقوع شورش های عمومی سال ۱۹٨۶، و سقوط از قدرت ادامه داد.سرنگونی حکومت دووالیه یک دوره هرج و مرج سیاسی را در پی آورد که با انتخاب ژان برتران آریستید به ریاست جمهوری در سال ۱۹۹۰ نیز خاتمه نیافت.در سال ۱۹۹۱، رای عدم اعتماد پارلمان هائیتی به کابینه و تلاش آقای آریستید برای حکومت فردی به یک بحران سیاسی و سرانجام، کودتای نظامی و فرار وی از کشور منجر شد.ژان برتران آریستید در سال ۱۹۹۴ به کشور بازگشت و بار دیگر سمت ریاست جمهوری را در دست گرفت و تا سال ۱۹۹۶ در این سمت ماند اما به خاطر ممنوعیت قانون اساسی، امکان انتخاب مجدد او نبود.وی بار دیگر در سال ۲۰۰۱ مقام ریاست جمهوری را در دست گرفت اما به دلیل شورش های سال ۲۰۰۴، توسط نیروهای آمریکایی از کشور خارج شد و این مقام به رنه پروال، از نزدیکان او محول شد و سازمان ملل به منظور حفظ امنیت داخلی، یک نیروی پاسدار صلح را در این کشور مستقر کرد.جمهوری هائیتی حدود ۹ میلیون جمعیت دارد که بیش از نود درصد آنان از نژاد سیاه و بقیه سفید پوست و یا از نژاد مختلط و اکثرا مسیحی پیروی کلیسای کاتولیک هستند و زبان رسمی این کشور فرانسه و گویش بومی فرانسوی است.از نظر اقتصادی، هائیتی یکی از فقیرترین کشورهای جهان محسوب می شود و براساس تخمین های سازمان ملل، بیش از هشتاد درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر قرار دارند.
*****
برژینسکی: دستیابی ایران به بمب اتم پایان جهان نخواهد بود
" لیندسی گراهام " سناتور جمهوریخواه در مجلس سنای آمریکا ، روز گذشته در سخنانی دست یابی ایران به سلاح هسته ای را موجب به راه افتادن یک مسابقه تسلیحاتی بزرگ و خطرناک در خاورمیانه دانست.گراهام در جمع هزار نفری مستمعان در مرکز بروکس دانشگاه " کلمسون " آمریکا با اشاره به برنامه هسته ای ایران گفت : " اگر ایران شیعه به سلاح هسته ای دسترسی یابد ، در آن صورت دیگر کشورهای همسایه سنی ایران اجازه نخواهند داد که ایران شیعه تنها کشور هسته ای منطقه باشد و این امر به یک مسابقه تسلیحاتی خطرناک و یک جنگ آخر زمان خواهد انجامید ".این سناتور آمریکایی با اظهارات مداخله آمیز در امور داخلی ایران , ضمن دفاع از حل غیر نظامی بحران اتمی ایران گفت که مردم ایران باید با تداوم اعتراضات خود ، حکومت این کشور را تغییر دهند ".
گراهام ضمن " کابوس " خواندن احتمال حمله نظامی اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران گفت :" در صورتی که راه های دیپلماتیک در حل بحران اتمی ایران کارگر نباشد باید به ناچار از راه نظامی ایران را از دست یابی به سلاح هسته ای بازداشت ".وی افزود : " در صورتی که هیچ راه دیگری برای بازداشتن ایران نباشد باید حتی به قیمت جنگ جلوی ایران را بگیریم و این مساله ای است که من به پرزیدنت اوباما هم گفته ام ". گراهام از سال 2002 عضو سنای آمریکا است و عضو 6 کمیته این مجلس قانونگذاری آمریکا است که کمیته نیروهای مسلح یکی از آنها است .
با وجود اظهارات گراهام در این زمینه ، " زبیگنیو برژینسکی " مشاور امنیت ملی دولت جیمی کارتر و استاد سیاست خارجی آمریکا در دانشگاه " جان هاپکینز " ، شب گذشته درباره فعالیت های هسته ای ایران گفت که دستیابی ایران به سلاح هسته ای پایان جهان نخواهد بود .برژینسکی با اشاره به اینکه حمله نظامی به ایران مصیبت بار تر از دست یابی این کشور به سلاح هسته ای است ، افزود : " اگر ایالات متحده برای بازداشتن ایران از کسب سلاح هسته ای به این کشور حمله کند ، پیامدهای چنین حمله ای برای تمامی طرف های درگیر غیر قابل پیش بینی خواهد بود ".وی افزود :" حمله به ایران چاره ساز نیست و این کشور را بیشتر متحد کرده و احتمال موفقیت فرایند دیپلماسی و مذاکره را به صفر می رساند ... اگر ایالات متحده فکر می کند با یک ایران مسلح به سلاح هسته ای روبرو است ، باید همان رفتاری را با تهران داشته باشد که با کشورهایی چون چین مائو و شوروی استالین در پیش گرفت و آن راه قطع روابط و ایزوله کردن این کشور است ".ایران بارها اعلام کرده است که هدفی جز استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ندارد ، با این حال غرب و اسراییل تهران را متهم به تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای می کنند .
*****
دستور توقيف نشريه همت صادر شد

ایرنا: به دستور شعبه نهم بازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب تهران دستور توقيف نشريه همت صادر شد.اتهام افترا و نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي موضوع بند 8 و 11 از ماده 6 و بند دال از ماده 7 قانون مطبوعات از دلايل توقيف نشريه مذکور مي باشد.اين گزارش حاکيست ، در پي بررسي تخلفات مذکور بازپرس شعبه نهم بر اساس تبصره 2 ماده 5 قانون مطبوعات دستور توقيف نشريه همت را صادر و مراتب را جهت اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ابلاغ کرد.
*****
وقوع زلزله در استان هرمزگان

ایرنا: زلزله اي به بزرگي سه و8 دهم در مقياس امواج دروني (ريشتر) حوالي فارغان در استان هرمزگان را لرزاند.اين زمين لرزه در تاريخ 23 دي ماه ساعت 19 و 22 دقيقه و 31 ثانيه به وقوع پيوست.اين زمين لرزه با مشخصات عرض شمالي:09/28 طول شرقي :33/56 ثبت شده است.
*****
اعدام جانباخته راه آزادی، مجید کاووسی فر
در تاریخ یازدهم مرداد 1384 ، قاضی «حسن احمدی مقدس»، رئيس مجتمع قضائي ارشاد تهران به دست دو جوان عاصی به نامهای مجید و حسین کاووسی فر به ضرب گلوله بی امان به هلاکت می رسد. ضاربین بعد از ترور این فرد، به کشور امارت می گریزند که در آنجا دستگیر و به ایران استرداد داده می شوند. بیدادگاههای جمهوری اسلامی بعد از یک محاکمه نمایشی آنها را محکوم به اعدام و هر دوی آنها در ملا عام به دار آویخته می شوند . قاضی حسن احمدی مقدس علاوه بر صدور احکام ناعادلانه در خصوص نویسندگان معترض، یکی از دست اندرکاران کشتار زندانیان سیاسی در سال 1367 بود.

مجید کاووسی فر هنگام اعدام با دست بسته و از راه دور با برادر زاده ی خود خداحفظی کرد و تا آخرین لحظه ی زندگی لبخند بر لب داشت. خبرگزارهای جهان اعلام کردند که عکس اعدام مجید و حسین کاووسی فر بعنوان عکس دهه شناخته شده است.
سعيد مرتضوی بخاطر داشتن رابطه نزديک با جانشين خود، «حسن احمدی مقدس» کينه بسياری نسبت به مجید کاووسی فر داشت و برای همين شخصا در مراسم اعدام شرکت کرد و عکسهایی که آنزمان از اعدام مجید در سايتها منتشر شد لبخند سعيد مرتضوی را هنگام به دار آويختن وی نشان ميداد.
*****
متكی: لیست سیاه وزارت اطلاعات برای وزارت خارجه ممنوع نیست
در حالی كه وزارت اطلاعات هر گونه ارتباط افراد حقیقی یا حقوقی را با ۶۰ موسسه و سازمان خارجی كه بخش عمده آن آمریكایی هستند ممنوع اعلام كرده، وزیر خارجه ارتباط با افكار عمومی، رسانه‌ها، موسسه‌های مطالعاتی و تشكل‌های غیردولتی آمریكایی را جزء «مرزهای ممنوعه» این وزارتخانه نمی داند.به گزارش آینده، احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۶ به به دعوت رئیس وقت شورای روابط خارجی آمریكا، ریچارد هاس، به سخنرانی پرداخت و وزیر خارجه نیز علاوه برحضور در این شورا در سال 2007 ،در مهرماه گذشته نیز با خانم باربارا اسلاوین، عضو شورای روابط خارجی آمریكا، مصاحبه كرده است كه فایل صوتی و متن آن در وب‌سایت این سازمان موجود است.
منوچهر متكی،در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه امام صادق درباره سفر خود به آمریكا و مصاحبه‌ای كه انجام داده گفت: «در سفری كه به واشنگتن و دفتر حافظ منافع رفتم هیچ ملاقاتی با هیچ آمریكایی نداشتم. در نیویورك خبرنگاری با من مصاحبه كرد كه این خبرنگار می‌تواند خبرنگار هر جایی باشد، سی ان ان، موسسه مطالعاتی و یا روزنامه. بنابراین بحث ملاقات با شورای روابط خارجی آمریكا نبوده است.»
منوچهر متكی افزود : «البته ارتباط با افكار عمومی آمریكا و رسانه‌های آمریكا یا موسسه‌های مطالعاتی آمریكا و تشكل‌های غیردولتی آمریكا را جزء مرزهای ممنوعه كار خود نمی‌دانیم و آنها را در راستای دیپلماسی فعال با هدف تاثیرگذاری بر افكار عمومی ملت آمریكا می‌دانیم.»
وزیر خارجه تصریح كرد: «من با شورای روابط خارجی در این سفر ملاقاتی نداشتم، اما ملاقات با شورای روابط خارجی را و سخنرانی برای آنها و پاسخ به سئوال‌شان و نقد سیاست‌های آمریكا را جزء حوزه‌های كاری دیپلماسی عمومی وزارت خارجه می‌دانیم.»
معاون خارجی وزارت اطلاعات در روز چهاردهم دی‌ماه ضمن برشمردن ۶۰ سازمان و موسسه ممنوعه خارجی اعلام كرده بود كه «هرگونه ارتباط با این موسسات و بنیادهای جریان جنگ نرم غیرقانونی و ممنوع می‌باشد.»
بنیاد سوروس، مركز وودرو ویلسون، خانه آزادی (فریدم هاوس)، بنیاد فورد،‌ موسسه هوور دانشگاه استانفورد، دانشگاه یل، دیده‌بان حقوق بشر و شورای روابط خارجی آمریكا از جمله موسسات ممنوعه مورد نظر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هستند.
*****
بيانيه خانواده استاد ترور شده دانشگاه تهران

همسر و فرزندان استاد شهيد علي محمدي با صدور بيانيه‌اي تاكيد كردند: خون شهيد عزيز ما يكبار ديگر پرده از چهره كريه و ضد انساني دشمنان اين مملكت برداشت و نشان داد حقوق بشر و مبارزه با تروريسم، تنها حربه‌اي براي منزوي كردن كشورهاي مستقل و آزاده است.
در بيانيه همسر و فرزندان دكتر مسعود علي محمدي استاد فيزيك دانشگاه تهران كه ديروز در حادثه تروريستي در قيطريه به شهادت رسيد، شهادت اين همسر فداكار، پدر مهربان و افتخار جامعه علمي كشور، انسان متعهد، مومن و ولايي كه زندگي خود را وقف علم و پيشرفت كشور كرده بود، به مسئولان و دلسوزان نظام اسلامي و ملت ايران و به خصوص جامعه علمي و دانشگاهي تسليت گفته شده است.به گزارش خبرگزاری فارس، در اين بيانيه كه نسخه‌اي از آن در اختيار اين خبرگزاري قرار گرفته، تصريح شده "شهيد علي محمدي ديروز با جهاد علمي و امروز با خون پاك و مطهرش دو پيام به بازماندگان و همكاران خود داد؛ يكي آنكه پيشرفت و توسعه كشور نيازمند تلاش بي وقفه و مجاهدت علمي در عرصه‌هايي است كه دشمن سعي دارد آنها را در انحصار خود قرار دهد و ديگر آنكه دشمنان سربلندي و پيشرفت ايران عزيز، مدعيان به اصطلاح حقوق بشر و مبارزه با تروريسم و قدرت‌هاي زورگو و ظالم براي جلوگيري از استقلال ملت‌ها همچنان نخبه‌كشي و هدف قرار دادن دانشمندان و نوادر كشورها را در برنامه‌هاي خود دارند.
خانواده استاد فقيد فيزيك دانشگاه تهران با تاكيد بر اينكه خون شهيد عزيزمان يكبار ديگر پرده از چهره كريه و ضد انساني دشمنان اين مملكت برداشته و نشان داد حقوق بشر و مبارزه با تروريسم فقط حربه‌اي براي منزوي كردن كشورهاي مستقل و آزاده است، در ادامه بيانيه خود تصريح كرد: آن شهيد با تلاش علمي خود شاگردان بسياري را تربيت كرد كه قطعا راه علمي او را ادامه خواهند داد و ما به چنين همسر و پدر مهربان و فداكار و مومن و جامعه علمي كشور و ملت ايران به وجود چنين استاد فرهيخته و مبرز و چنين فرزندان بزرگ و برنايي افتخار مي‌كنيم.در اين بيانيه تاكيد شده است: شهيد علي محمدي با درس و بحث و كرسي خود، دانشگاه تهران را به مدرسه عشق به دين و ميهن و مستعد ساختن ايراني آباد و مستقل تبديل كرده بود و فوران خون اين استاد مظلوم و مبرز، عزم شاگردان و دانشجويان و نخبگان علمي كشور را براي رساندن ايران به قله‌هاي علم و فناوري جزم‌تر و نقشه‌هاي شوم دشمنان را نقش بر آب خواهد كرد.همسر و فرزندان شهيد علي محمدي در پايان بيانيه خود خاطر نشان كردند: اگر چه دشمنان كشور تلاش مي‌ كنند با تحريف حقايق و با فتنه گري، خون اين عزيز سفر كرده را نيز پايمال كنند اما ملت ايران و دانشجويان و اساتيد و جامعه علمي كشور هوشيارتر از آن هستند كه فريب تبليغات شوم آنان را بخورند.
*****
فیلتر شدن سایت دراویش برای چهارمین بار
سایت مجذوبان نور پایگاه خبری دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی برای چهارمین بار ظهر دیروز فیلتر شد.
مسئولان این سایت در مطلبی در ای خصوص نوشتند: جماعتی قانون شکن، انحصار طلب و تمامیت خواه ، با تحمیل سیاست بایکوت خبری و ممانعت از انتشار اخباردراویش ، سالهاست سعی بر آن دارند که با پنهان نمودن ظلمهایی که بر ملت شریف ایران و خصوصا دگر اندیشان و اقلیتهای مذهبی و دینی روا میدارند، به اصطلاح خود افکار عمومی را کنترل نمایند. سایت مجذوبان نور که از سوی جمعی از وکلا و حقوقدانان دراویش گنابادی تاسیس شده است با الهام از تعالیم عرفانی مکتب تصوف ،در طی سه سال فعالیت خود همواره بر اجرای قوانین عادلانه و احقاق حقوق ملت ، تاکید و اصرار داشته است ودر راه روشنگری و آگاهی مردم مصمم تر از پیش به راه خود ادامه خواهد داد.
گفتنی است آدرس جدید این سایت از این قرار است:
http://www.majzob.biz/
*****
دیپلمات پناهنده، برادر مجری مشهور تلویزیون

طی این سالها هر چند کمابیش شاهد خروج تعداد زیادی از هموطنانمان بودیم، ولی موج دوم پس از انتخابات پر مناقشه 22 خرداد امسال به وقوع پیوست. هیچ کس را گمان بر این نبود که جدال دو گروه انقلابی که اشتراکات و سوابق فراوانی با یکدیگر داشتند، کار را به جایی برساند که نظامیان با گلوله های آتشین به خیابان ها بیایند، عده ای را روانه گورستان کنند و هزاران تن را نیز دربند کنند. این چنین شد که در 7 ماه گذشته روزی نبود که در صحفات روزنامه های دنیا خبری از تقاضای پناهندگی لااقل یک ایرانی نباشد.
حتی غیبت ها و بی خبری های چد روزه فردی شناخته شده کافی بود تا رسانه ها به گمانه زنی در خصوص احتمال پناهنده شدن آن فرد بپردازند. آخرین نمونه آن مرتضی حیدری چهره آشنای بخش خبر تلوزیون بود. دو ماه غیبت او را خبر بیست و سی هم نتوانست توجیه کنید و بگوید که برای ثبت نام در دانشگاهی در خارج از کشور به سر می برد؛ اما ظهور او در تلویزیون پایانی بود بر این گمانه.
دیپلماتهایی که پناهنده می شوند
هنوز نام مرتضی حیدری و خبر پناهنده شدنش کاملا از ذهن ها خارج نشده بود که نام یک "حیدری" دیگر بر زبان رسانه ها افتاد. این بار تلویزیون نروژ بود که خبر سازی را آغاز و اعلام کرد که محمد رضا حیدری کنسول ایران در اسلو، ضمن استعفا از سمت خود، تقاضای پناهندگی کرده است.
شبكه تلویزیونی نروژ مدعی شد كه حیدری در اعتراض به وقایع داخل ایران چنین اقدامی كرده است و سخنگوی كمیته نروژی – ایرانی حمایت از مردم ایران نیز تاکید کرد كه محمد رضا حیدری، كنسول سفارت جمهوری اسلامی در اسلو، در اعتراض به «كشتار» معترضان در ایران از سمت خود استعفا كرده است.
اما رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه این خبر را شایعه خواند و تکذیب کرد و در نشست خبری با خبرنگاران گفت: آقای حیدری کارمند بخش کنسولی است و ماموریتش در نروژ تمام شده و به صورت طبیعی مدتی طول می کشد که جابجایی انجام شود. مهمانپرست اضافه کرد: ایشان مشکلی در رابطه با وضعیت تحصیلی فرزندش دارد و تمایل دارد مدت بیشتری برای حل مشکل دانشگاه فرزندش در نروژ بماند.
تکذیبی بر یک تکذیبیه
سخنان مهمانپرست را اما کسی چندان جدی نگرفت چرا که خود حیدری در تلویزیون "ان آر کی" نروژ ظاهر شد و از دولت این کشور خواستار کمک شد.
از سوی دیگر رحمان ساكی، سخنگوی كمیته نروژی – ایرانی حمایت از مردم ایران در باره چگونگی استعفای كنسول سفارت ایران در نروژ توضیحاتی داد تا شاید اگر وزارت امور خارجه از این موضوع بی خبر است، چندان در بی خبری نماند. او گفت: به دنبال جستجوی راهی بودیم كه بتوانیم با آقای حیدری مستقیم حرف بزنیم و این قضیه را روشن كنیم. ما از طریق فردی كه قبلا ارتباطاتی با افرادی از سفارت داشت تحقیق كردیم كه آیا آقای حیدری استعفاء كرده یا فرد دیگری است؛ كه از این طریق مطمئن شدیم آقای حیدری است.بعد من به طور مستقیم با خود وی تماس گرفتم. آقای حیدری دلیل استعفاء را مخالفت با كشتاری اعلام كرد كه طی ماه های اخیر انجام شده است.
دیپلمات پناهنده برادر مجری تلوزیون است؟
پس از انتشار خبر پناهده شدن یک کارمند عالی رتبه وزارت خارجه، آنهم در اعتراض به رفتار دولت به شهروندان کشورش، خبرهای بیشتری هم منتشر شد مثل این خبر که آمار واقعی پناهنده شدن دیپلمات ها 7 نفر است و نه تنها آقای حیدری. اما برخی رسانه ها نیز آماری بسیار بیشتری را اعلام کردند. در این میان اما خبری منتشر نشد که محمدرضا حیدری برادر مرتضی حیدری مجری شناخته شده تلویزیون است؛ همانکه شایع شده بود تقاضای پناهندگی کرده است، حال برادرش چنین تقاضایی کرده است. منابع موثق ضمن تایید این خبر منتشر نشده، بدنبال علت غیبت دو ماهه مجری تلویزیون و ارتباط آن با پناهندگی برادرش هستند.
سبز بودن یا نبودن؟
برخی می گویند محمد رضا حیدری سبز است. می گویند بسیاری از دیپلماتهای ایرانی سبز هستند و حامی جریان اصلاحات. برای همین یک به یک استعفا می دهند و می روند کنار مردم. نمی خواهند نامشان در تاریخ ثبت شود که در مواجهه خونین دولت و مردم در برابر مردم عزاداربی تفاوت ایستاده اند.
برخی دیگر این مضون را قبول ندارند و مثال می آورند از بسیاری از افرادی که همچنان در اردوگاه اصولگرایی نشسته اند و علیرغم اینکه نمی توانند اقدامات دولت و سرکوب های خشن را تایید کنند، ولی به مسئولیت شان ادامه می دهند.
این در حالیست که کارکنان وزارتخارجه که تعلق خاطری به جنبش سبز دارند و از نزدیک حیدری دیپلمات را می شناسند، در سبز بودن او تردید دارند و اخبار منتشره در مورد وی را ناشی از فرصت طلبی و سوار شدن بر موج در راستای تسریع امر پناهندگی وی می دانندوی عنوان کرده اند.
*****
نامه ژیلا بنی یعقوب به قاضی پرونده همسر دربندش
ژیلا بنی یعقوب، همسر بهمن احمدی امویی روزنامه نگاری که از تاریخ 30 خرداد ماه تاکنون در بازداشت به سر می برد و از سوی قاضی شعبه 26 دادگاه انقلاب محکوم به 7سال حبس تعزیری و 34 ضربه شلاق شده است، در نامه ای خطاب به قاضی پرونده نسبت به حکم صادره برای همسرش اعتراض کرده و آن را ناشی از عدم شناخت قاضی از شغل روزنامه نگاری دانسته است.
متن یادداشت بنی یعقوب به نقل از وبلاگ شخصی این روزنامه نگار که او نیز به مدت دو ماه در بند بود، بدین شرح است:
آقای قاضی پیرعباس! شما منتقد بودن را دلیل مجرم بودن بهمن دانسته اید!
آقای قاضی پیرعباس!
چند روز پیش همسرم، بهمن (احمدی امویی ) خبر حکمی را که شما برایش صادر کرده بودید، تلفنی از زندان به من داد: "هفت سال و چهارماه حبس تعزیری و 34 ضربه شلاق برای یک روزنامه نگار!"
راستش این روزها شنیدن صدور چنین احکامی از سوی شما و همکارانتان آنقدر عادی شده است که اگر حکمی جز این می دادید ،شگفت زده می شدیم.
عجیب تر اینکه چند هفته قبل از برگزاری دادگاه بهمن، یک دختر جوان که نسبت نزدیکی با او دارد، به من تلفن زد و گفت شنیده است که دادگاه انقلاب به چند نفر از متهم ها حکم برائت داده است. صدایش خیلی نگران بود و گفت :"می ترسم که بهمن هم حکم برائت بگیرد."پرسیدم :"خب این که نگرانی ندارد"
سرم فریاد زد :"چطور متوجه نیستی که اگر تبرئه بشود آبروی بهمن و همه خانواده می رود؟ وقتی همه زندانی های سیاسی حکم های سنگین می گیرند اگر بهمن تبرئه شود و یا حتی حکم سبک بگیرد، یعنی با بازجوهایش همکاری کرده است، یعنی آن چنان که تا به حال فکر می کردیم بهمن مقاوم و مصمم نبوده است.ن می دانی اگر بهمن حکم سبک بگیرد چقدر در دانشگاه ضایع می شوم . وقتی سعید لیلاز و احمد زید ابادی و عبدالله مومنی چنین احکام سنگینی گرفته اند، هرکس حکم نگیرد ضایع می شود."
کشور عحیبی داریم آقای قاضی! که حکم برائت در آن موجب سرمشاری خواهد بود. همسر یکی از زندانی ها نیز که در انتظار صدور حکم شما بود، به شوهرش گفته بود :"وای به حالت! اگر کمتر از شش سال حکم حبس بگیری."
آقای قاضی! وعده انقلابی که پدران ما در سال 57 کردند، این نبود که زندان های طولانی در نظام برآمده از آن موجب افتخار باشد و حکم برائت موجب سرافکندگی.
مجبورم همین جا بگویم یکی از تهدیدهای برخی از بازجوها در زندان برای برخی از زندانی ها این بود: "گر بخواهیم تو را خراب کنیم برایت حکم برائت می گیریم." راستی چه شده است که حتی برخی از بازجوها هم حکم برائت را موجب شرمساری می دانند.
آقای قاضی! من برای شما نامه می نویسم که بگویم حتی یک لحطه از حکمی که به بهمن داده اید تعجب نکردم اما از یک دلیل شما برای مجرم دانستن بهمن شوکه شده ام.
شما می دانید که خانم غیرت، وکیل دلسور بهمن یکی از محورهای دفاعش را از او این قرار داده بود: "موکلم یک روزنامه نگار مستقل و منتقد است. او بنابر وظیفه حرفه ای یک روزنامه نگار نگاهی انتقادی به پدیده ها دارد. به همین دلیل نه فقط در دوره چهار ساله دولت احمدی نژاد در مقالات متعددش برنامه های اقتصادی وی را نقد کرده که او بارها عملکرد رییس جمهور پیشین خاتمی و دولتش را نیز نقد کرده است. بهمن نویسنده کتاب اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی است که بخش هایی از آن به نقد عملکرد دولت مهندس موسوی در دوران نخست وزیری اش اختصاص دارد."
با خبر شدم شما برای محکومیت بهمن همین دفاعیات وکیل مدافعش را مورد استناد قرار داده و نوشته اید: همین که به همه دولت ها انتقاد می کرده نشان می دهد که مغرض است [و لابد مجرم!] (نقل به مضمون )
آقای قاضی پیرعباس!
شما واقعا منتقد بودن را دلیل مجرم بودن می گیرید؟ ایا شما می دانید که وظیفه اصلی روزنامه نگاران نظارت بر قدرت و نقد آن است. روزنامه نگار با انداختن روشنایی بر نقاط تاریک جامعه تلاش می کند به اصلاح امور کمک کند. این یک اصل پذیرفته شده و بدیهی در جهان امروز است که اگر جامعه ای به اصل مترقى نقد پاي بند نباشد و نقدهاى ديگران را برنتابد، جامعه پویایی نخواهد بود. حتما شما هم بارها جملاتی با این مضمون را شنیده اید که اگر برنتابيدن نقد ديگران تبديل به فرهنگ یک جامعه شده باشد، آن جامعه مسیری جر تحجر و پسرفت را طی نخواهد کرد.
من نمی خواهم شما را محکوم کنم، حتی نمی خواهم که شما را متهم به بی عدالتی کنم. سالهاست که آموخته ام انسان ها را به راحتی محکوم نکنم، حتی اگر این انسان قاضی پرونده همسرم باشد که حکم سنگین داده است. من می دانم اشکال ریشه ای تر از نحوه نگاه شخص شما به روزنامه نگاران و حرفه روزنامه نگاری است. شما تقصیر زیادی ندارید که ویژگی های شغل روزنامه نگاری را نمی شناسید! سالهاست روزنامه نگاران فریاد می زنند که دادگاه روزنامه نگاران باید با حضور هیئت منصفه مطبوعاتی برگزار شود. با حضور کسانی که جنس کار روزنامه نگاری را می شناسند. انها می دانند که وظیفه حرفه ای یک روزنامه نگار نگاه نقادانه به مسائل است. آنها می دانند در دانشکده های روزنامه نگاری به دانشجویان این رشته آموخته می شود که نگاهی انتقادی به دلتمردان داشته باشند و نه متملقانه.
شاید بگویید اتهام بهمن مطبوعاتی نبود! واقعا نبود آقای قاضی؟ تمام مستنداتی که شما برای محکومیت بهمن به کار برده اید به وظایف حرفه ای بهمن باز می گردد. شما او را به تبانی برعلیه امنیت ملی محکوم کرده اید. تنها دلیل این اتهام سردبیری سایت خرداد نو بوده است. آیا سردبیری یک وب سایت چیزی جز فعالیت مطبوعاتی است؟ تبلیغ علیه نظام، تبانی و توهین به رییس جمهور همه و همه اسامی مختلفی است که این روزها باز پرس های دادگاه انقلاب برای فعالیت های روزنامه نگاری بهمن و سایر روزنامه نگاران زندانی به کار گرفته اند. جز این است؟
آقای قاضی! می دانم اگر صفحه های طولانی را در وصف نقادی و جامعه نقدپذیر سیاه کنم، فایده ای نخواهد داشت چرا که احتمالا خواهید گفت این ها سوغات غرب است.
اما شنیده ام یک انسان کاملا مذهبی هستید. بنابراین در ستایش نقادی جمله معروفی از پیامیر گرامی اسلام را به یاد شما می آورم :"به چهره چاپلوسان و متملقان خاک بپاشید."
به همین دلیل به جای دلیل آوردن از اندیشمندان جهان در ضرورت نقد و نقدپذیری جوامع بخش هایی از جملات یکی از دوستان حوزوی شما را به یادتان می آورم که در وصف نقادی های آقای مصطفی خمینی فرزند رهبر فقید انقلاب نگاشته است:"ستونهای علم با پیچک نقد جاذبه و طراوت می گیرد، قلب دانش با خون نقد می تپد ساحلهای ناشناخته بحث با کشتی نقد فتح می شود و قانون ظهور اندیشه های برتر در حکومت نقد سامان می پذیرد: مصطفی خمینی همه را نقد می کرد، همه زمینه ها را نقد می کرد و همیشه نقد می کرد. چرا که می دانست نقد، گوهر ذهن بشر است. نقد حد و مرز نمی شناسد(به نقل از سایت اطلاع رسانی حوزه نت )
آقای قاضی !اگر منتقد بودن یک روزنامه نگار برای شما نشانه غرض ورزی است در دنیای روزنامه نگاری نشانه استقلال و حرفه ای بودن یک روزنامه نگار است. یعنی روزنامه نگاری که رها از همه وابستگی های سیاسی و جناحی سعی می کند وظیفه حرفه ای اش را انجام بدهد. چرا که اویک روزنامه نگار است، یک روزنامه نگار مستقل.
*****
افشاگری وكیل قربانی بازداشتگاه مخوف كهریزك
صدور قرار مجرمیت برای یك مقام عالی رتبه ناجا

نیكبخت وكیل قربانی بازداشتگاه كهریزك در گفتگو با ویژه نامه اعتماد به افشاگری درباره این پرونده پرداخته است:
بنده به عنوان سخنگوی انجمن دفاع از حقوق زندانیان و وكیل پدر مرحوم امیر جوادی فر، اولین فرد كشته شده در بازداشتگاه كهریزك با صراحت می گویم با توجه به اطلاعاتی كه در همان آغاز از وضعیت كهریزك به انجمن رسیده بود، متوجه شده بودیم حوادث غیرعادی در آنجا صورت می گیرد.
از سال ۸۶ هم گزارش های مشابهی درخصوص رفتارهای غیرعادی و نامناسب برخی با افرادی كه به عنوان اراذل و اوباش در این زندان نگهداری می شدند توسط خانواده های آنها به انجمن رسیده بود. در حوادث جاری هم اطلاعاتی به ما رسید اما چون اطلاعات تلفنی به ما منتقل می شد و اسناد و مداركی نداشتیم، طبعاً نمی توانستیم این حوادث را به طور مشخص و از كانال قانونی مطرح و منعكس كنیم ولی تا آنجا كه اطلاع دارم، ریاست هیات مدیره انجمن این وضعیت را به مقامات قضایی منعكس كردند.
- یعنی تصور شما این بود كه با منتفی شدن طرح ارتقای امنیت اجتماعی این بازداشتگاه هم تعطیل شده است؟
خود مقامات قضایی اعلام كردند بازداشتگاه كهریزك تعطیل شده است. قائم مقام دادگستری استان تهران آن زمان رسماً اعلام كرد بازداشتگاه تعطیل شده است. البته در گزارش كمیته ویژه اشاره شده كه این بازداشتگاه تعطیل نشده است .
تقریباً فكر می كردیم تعطیل شده است، زیرا مطابق قانون مقرر شده است همه زندان ها و بازداشتگاه های كشور زیر نظر سازمان زندان ها باشند و اقدامات تامینی و تربیتی وابسته به قوه قضائیه را زیر نظر این سازمان اعمال كنند. ما نمی دانستیم بازداشتگاهی وجود دارد كه فقط آقای مرتضوی و برخی مقامات انتظامی از آن خبر دارند. به هر صورت گزارش فعلی كمیته مسائل مختلفی را روشن كرده است كه نشان می دهد اولاً ادعای دادستان وقت مبنی بر اینكه سه نفر از بازداشت شدگان كهریزك به علت بیماری مننژیت فوت كرده اند و در بازداشتگاه ها عملیات واكسیناسیون مننژیت صورت می گرفته كذب محض بوده است.
البته این خلاف گویی ها و تناقضات تنها محدود به این مورد نمی شود. براساس گزارش كمیته ویژه مجلس این ادعا كه انتقال افراد بازداشتی به كهریزك به علت نبودن ظرفیت لازم در زندان اوین بوده است نیز تكذیب شده است. علاوه بر این دادستان وقت تهران كه در مصاحبه های مختلف از خود سلب مسوولیت كرده و از زیر بار مسوولیت شانه خالی كرده خلاف گفته است و مكاتبات فرماندهی نیروی انتظامی كه در گزارش كمیته ویژه هم منعكس شده است كذب بودن این ادعاها را ثابت كرده است. وانگهی تمامی این زندانی ها در ساعات بین چهار تا پنج بعدازظهر روز ۱۹ تیر از محل پلیس پیشگیری و آگاهی تهران به دستور دادستان وقت تهران به بازداشتگاه كهریزك انتقال یافته اند.
حدوداً ۱۴۷ نفر از آنها به این بازداشتگاه منتقل شده اند
در قرار بازپرسی شعبه اول دادسرای نظامی تهران برای آمرین و مباشرین قتل و حتی یكی از مقامات عالی رتبه نیروی انتظامی كه اخبار كذب منتشر كرده بود قرار مجرمیت صادر شده است ولی از آنجا كه دادسرا نمی توانست نسبت به مقامات قضایی اتخاذ تصمیم كند و تا زمانی كه قاضی در دادسرای انتظامی قضات تحت تعقیب انتظامی قرار نگیرد و از مقام خود معلق نشود، نمی توان او را تحت تعقیب كیفری قرار داد به همین جهت دادسرای نظامی نمی توانست به تبع اقدامات مباشرین قتل و شكنجه زندانیان و رفتارهای تحقیرآمیز كه در گزارش هم به آن اشاره شده و البته جزییات آن ذكر نشده است تصمیمی اتخاذ كند.
خانواده های زندانیان براساس همین گزارش كه در چندین جا دادستان وقت تهران را مسوول و مقصر معرفی كرده است ابتدا در دادسرای انتظامی قضات علیه نامبرده جهت تعلیق وی شكایت خواهند كرد به تبع آن در دادسرای ویژه كاركنان دولت نیز علیه وی و هر كس دیگر كه در این راستا مسوولیت داشته باشد اعلام جرم خواهند كرد.
حوادث بازداشتگاه كهریزك در فاصله ساعت پنج بعد از ظهر روز جمعه ۱۹ تیرماه تا ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه ۲۳ مرداد اتفاق افتاده است. این جرائم كه شامل توهین، تحقیر، سوءاستفاده از مقام و موقعیت شغلی و… می شود همگی از مصداق های جرائم عمومی هستند. با وجود اینكه تعدادی از بازداشت شدگان به علت دلجویی نیروی انتظامی یا جبران آن از شكایت خود منصرف شده اند ولی هنوز عده زیادی شاكی وجود دارد. حتی اگر شاكی هم وجود نداشته باشد به دلیل عمومی بودن جرم ها دادستانی تهران باید به عنوان مدعی العموم از عاملان این جنایت در هر رده و مقامی در نیروی انتظامی و قوه قضائیه شكایت می كرد. بنابراین این موضوع جنبه خصوصی ندارد و تنها درخواست قصاص برای عاملین آن مطرح نیست بلكه طبق قانون، دادسرا باید این مساله را به عنوان یك جرم عمومی تعقیب كند.
مسوول بازداشتگاه كهریزك هم یكی از افراد مسوول در حوادث پیش آمده هستند. از طرف دیگر در جرائم مربوط به نیروهای مسلح نباید تنها آمر و مامور را تحت تعقیب قرار دهند بلكه باید تمام كسانی كه از موضوع مطلع بوده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از وقوع جرم و جنایت به عمل نیاورده اند تحت تعقیب قرار بگیرند.
بنده نمی توانم نظر قضایی بدهم ولی بر این اعتقاد هستم كه با توجه به اینكه از ابتدا یعنی از همان سال ۸۶ كه طرح ارتقای امنیت اجتماعی مطرح بود حول مساله بازداشتگاه كهریزك حرف و حدیث فراوان به وجود آمد و در همان موقع هیات های قضایی منتخب دادگستری استان تهران از این محل بازدید كرده بودند، مقامات انتظامی و قضایی كه از وجود چنین بازداشتگاهی مطلع بودند باید نظارت كامل بر این بازداشتگاه به عمل می آوردند تا حوادثی كه در گزارش آمده است به وجود نمی آمد.
از اردیبهشت ماه سال ۸۲ كه قانون موسوم به احیای دادسراها در تهران اجرا شد حوادث متعددی در زندان های كشور اتفاق افتاد كه در اغلب موارد انگشت اتهام متوجه یك مقام خاص بود ولی همیشه آن مقام به نوعی از زیر بار اتهام شانه خالی می كرد.
گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح، گزارش درستی است و بازپرس پرونده اقدامات بسیار خوبی در آن مورد انجام داد. حتی بسیاری از مقامات عالی رتبه نیروهای مسلح هم احضار شده بودند و از آنها هم تحقیق به عمل آمده بود و در نهایت چون آن مقام های عالی رتبه در فاصله روزهای ۱۸ تا ۲۳ تیر، آمد و رفتی به این محل نداشته اند و گزارشی در آن مورد ثبت نشده بود آن افراد از نظر قضایی تبرئه شده اند. فارغ از اینكه آیا این گزارش با همین شكل و صورت كه در قرار مجرمیت آمده است مورد قبول من هست یا خیر، با توجه به اینكه این قرار مجرمیت به تایید دادسرای سازمان قضایی استان تهران رسیده است دیگر نمی توان در مورد آن مساله یی را مطرح كرد و من نمی خواهم راجع به آن صحبتی كنم زیرا ممكن است حرف و حدیث های بعدی به وجود آید. اما اینكه در این گزارش به ریشه مساله توجه شده است، می خواهد بر این مساله تاكید كند كه اگر دستور اعزام بازداشت شدگان توسط دادستان وقت تهران به كهریزك صورت نمی گرفت چنین حوادثی به وجود نمی آمد.
آقای مرتضوی دادستان وقت تهران، در ملاقاتی كه با نمایندگان داشتند گفته اند در حوادث بعد از ۲۲ خرداد ۳۹۰ نفر بازداشت شده اند كه از میان آنها ۲۵۰ نفر بازداشت شدگان میدانی هستند كه در خیابان ها و درگیری ها دستگیر شده اند. البته در این گزارش عنوان شده ۵۰ نفر بازداشت شدگان غیرمیدانی هستند در حالی كه بازداشت های غیرمیدانی خیلی بیشتر از این تعداد بود. تنها ۴۳ نفر روزنامه نگار در آن زمان دستگیر شدند. تعداد زیادی از دانشجویان و سیاسیون هم در كنار روزنامه نگاران جزء بازداشت شدگان غیرمیدانی بودند.
من كه وكالت بعضی سیاسیون مشهور را داشتم، وقتی پرونده آنها را مطالعه كردم متوجه شدم حكم بازداشت مشخصی در مورد این افراد وجود ندارد و بازداشت آنها براساس یك حكم كلی كه چهار روز قبل از انتخابات ۲۲ خرداد توسط دادستان وقت صادر شده صورت گرفته است. از طرف دیگر وقتی پرونده را مطالعه كردم، دیدم افرادی كه در محل كار خود دستگیر شده بودند در كیفرخواست صادره برای آنها آمده است كه ما آنها را حین درگیری و دامن زدن به اغتشاش دستگیر كرده ایم.
قبل از وقوع جرم حكم بازداشت كسی صادر شده هر چند قانونی نیست ولی به هر حال این مساله اتفاق افتاده است و باید آقای مرتضوی به عنوان كسی كه حكم را صادر كرده است جواب بدهد.
*****
افزایش ناباروری به دلیل پارازیت

کارشناسان با اعلام وجود امواج الکترومغناطیس دکل های BTS و پارازیت، افزایش پدیده جهش زایی ژنتیکی و ناباروری در شهروندان را محتمل می دانند.دکتر محمد رضا رزاقی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزایش رو به تزاید شمار مبتلایان به ناباروری در کشور، قرار گیری در معرض تابش انواع امواج را از علل ناباروری در جامعه بر شمرد. او گفت:" این امواج از امواج ساده رادیویی تا امواج تلفن همراه و پارازیت‌های ماهواره‌ای را شامل می‌شود."رزاقی با بیان اینکه با قرارگیری دختران و پسران جوان در معرض این امواج، سلولهای بلاست ( تولید مثلی ) تحت تاثیر قرار گرفته و سبب از بین رفتن عملکرد جنسی و قدرت باروری آنان می‌شود، افزود:" البته افزایش سن ازدواج در کشور یا حتی ازدواج در سنین مناسب ولی تاخیر در زمان بارداری و نیز استفاده از روشهای پیشگیری موثر در بروز ناباروری همگی از علل افزایش بروز ناباروری در جامعه ایرانی است."
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نوع تغذیه، شیوه زندگی را از دیگر عوامل موثر در بروز ناباروری برشمرد و یادآور شد:" هم اکنون غذاهای مصرفی ما اعم از گیاهی و حیوانی همگی پرورشی هستند ( یا از طریق هورمون رشد و یا با استفاده از کودهای شیمیایی ) که آثار سوء این غذاها در سیستم باروری و تولید مثلی ثابت شده است.
"پارازیت ها و سلامت انسان ها
دکتر محققی رئیس مرکز تحقیقات سرطان در گفت و گو با خبرآنلاین در مورد مضرات امواج تلفن همراه، امواج ساده رادیویی و پارازیت‌های ماهواره‌ای را شامل می‌شود. او می گوید:" اصولاً آنتن های تلفن همراه و دکل های مخابراتی و نیز تشعشعات ناشی از دکل های برق فشارقوی هر یک به نوبه خود اثر گذاری خفیف تا شدیدی روی افراد دارند و سبب ساز ناباروری شدید در افراد می شود. به عنوان نمونه در مورد دکل های برق فشار قوی طیف های مختلف امواج الکترومغناطیسی، میدان های مغناطیسی ایجاد می کنند و افرادی که در حوزه این میدان ها قرار می گیرند تحت تاثیر آثار سوء این امواج واقع می شوند. تاثیر این امواج روی کودکان می تواند باعث بروز برخی از انواع سرطان ها شود. در افراد بالغ نیز موضوع در مواردی باعث بروز مخاطرات و بیماری ها در سیستم های عصبی، قلب و عروق و دستگاه گوارش می شود و در مواردی نیز باعث ایجاد سرطان خون در این افراد شده است."
علی گورانی کارشناس و مسوول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در این زمینه می گوید:" اکثر آنتن های تلفن همراه BTS که از سوی اپراتورهای تلفن همراه در کشور نصب شده اند و پارازیت های ارسالی، مجوز ایمنی وزارت بهداشت را ندارند."حسن اصیلیان معاون سابق محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست معتقد است:" منبع انتشار امواج الکترومغناطیس به طور عمده دکل های BTS و پارازیت ها هستند. بنابراین با توجه به عوارض و تاثیرات سوء خونی و مغزی و افزایش میزان ناباروری باید از نصب این دکل ها و ارسال پارازیت جلوگیری کرد."معاون سابق محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست می افزاید:" طی تحقیقی که در دانشگاه تربیت مدرس انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم، افراد در معرض تشعشعات دکل های تلفن همراه و پارازیت ها مبتلا به اختلال ناباروری پیشرفته هستند."
مصرف کود شیمیایی و بدن انسان
در بسیاری از نقاط جهان برای استفاده از کودهای شیمیایی در صنعت کشاورزی استانداردهای دقیق و روشنی طراحی شده است. عناصر تشکیل‌دهنده این نوع کودها به دقت اندازه‌ گیری می‌شود تا از ورود مقادیر غیرمجاز این عناصر به محصولات و به تبع آن بدن انسان جلوگیری شود. در ایران استانداردی درباره کود شیمیایی تعریف نشده است. به همین دلیل کودهای شیمیایی نازل بدون کنترل کیفیت در مزارع استفاده می شود و در محصولات رسوب می کند.دکتر محمد جعفر ملکوتی، خاک شناس و استاد دانشگاه تربیت مدرس، می‌گوید:" متأسفانه در کشور ما میزان مصرف کود در بخش کشاورزی بسیار بالا و سالانه حدود ٥/٤ میلیون تن است که ٨٧ درصد آن را کودهای اوره - فسفره تشکیل می‌دهد؛ استفاده زیاد از این کودها به دلیل داشتن کادمیوم و نیترات، باعث سرطان‌زایی و رشد شدید ناباروری به خصوص در مردان و تولد کودکان ناقص الخلقه می شود."

*****
در این مملکت از نام مرده ها هم سواستفاده می کنند:
دولت کودتا و ستاد میرحسین رقابتی سخت در راستای ادعای میراث خواری در مورد استاد زنده یاد دکتر علیمحمدی را شروع کرده اند و هریک، آن زنده یاد را وابسته به خود قلمداد می کنند. در این راستا به مقاله زیر از سوی هواداران آقای موسوی توجه نمایید:
علی رغم خبرهای جهت دار رسانه های دولتی به ویژه خبرگزاری فارس که سعی دارد "مسعود علی محمدی" استاد ترور شده را از جمله حامیان دولت نشان دهد، اما شواهد تازه، سبز بودن این استاد دانشگاه را بیشتر اثبات کرده است.
علاوه بر آنکه روز گذشته سند حمایت این استاد دانشگاه تهران از میرحسین موسوی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد، امروز نیز خبرنگار جرس موفق شد تا به سند دیگری دست پیدا کند.
بر طبق این سند مسعود علی محمدی استادی بود که در واکنش به حمله نیروی انتظامی و لباس شخصی ها به کوی دانشگاه در شب 24 خرداد، نامه ای را خطاب به فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران نوشت و امضاهای اساتید دیگر را نیز خود وی جمع آوری کرد.
*****
گرگها یکدیگر را می دَرَند:
حباب دروغ در صدا و سیما تَرَک برداشت
شب گذشته سیمای جمهوری اسلامی، بعد از ماه‌ها جوسازی و انعکاس حرف‌های یکطرفه و به‌دور از حقیقت، صدای یکی از اصلاح‌طلبان را به گوش ملت رساند تا مردمی که دسترسی به روزنامه و اینترنت ندارند بیش از پیش متوجه حقیقت ماجراهای چندماهه اخیر شوند و مبنای پرونده‌سازی‌های جعلی «دروغ‌گزاری‌»ها و «دروغ»‌نامه‌ها بر ملت عیان شود و حباب دروغین ایجاد شده علیه چهره‌های دلسوز نظام و انقلاب تَرَک بردارد.

این مناظره تلویزیونی خود گویای دریدگی و وقاحت تمامی دست اندرکاران رژیم، اعم از پیروان خط امام و یا مدعیان اصلاح طلبی محسوب می شود، تمام آنانی که تلاش دارند میراث خواران خوان یغمایی باشند که رژیم منحوس برایشان گسترده است و از همین رو است که ما عنوان کرده ایم: گرگها یکدیگر را می دَرَند.
در ابتدای مناظره تلویزیونی شب گذشته مصطفی کوابیان، دبیرکل حزب و مدیرمسئول روزنامه مردمسالاری و عضو فراکسیون خط امام مجلس با حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در برنامه «رو به فردا»، این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری حماسه ۹ دی را روز اتمام حجت خواندند اظهار داشت:«همه باید فرمایشات ایشان را فصل الخطاب قرار دهیم و از افراط گری‌ها پرهیز کنیم، ضمن آنکه به نظر بنده این روز را نباید منتسب به طرفداران یک جناح کرد چرا که از هر دو جناح در راهپمایی ۹دی ماه حضور داشتند.»


صدا و سیما هتک حرمت‌های صورت گرفته توسط خودسرها را منعکس نمی‌کند
وی با اشاره به هتک حرمت عاشورا گفت:«مردم ما در طول تاریخ نشان داده اند که هیچ گاه دربرابر ارزش ها کوتاه نمی آیند و تحمل نمی کنند که عده ای روز عاشورا به مقدسات توهین کنند.»
کواکبیان دلیل ادامه جریانات پس از انتخابات را افراط گری طرف های مختلف دانست و افزود:«هم جریانهای افراطی و هم جریان آن طرف مرز نمی خواهند این ماجرا تمام شود و جریانات خودسر کارهایی می کنند که به گفته رهبر معظم انقلاب کمک به دشمن است.»
دبیرکل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد:«باید به همه بخشهای قانون اساسی از جمله فصل حقوق ملت عمل شود. مثلا می گوییم راهپیمایی مجوز قانونی می خواهد. این باید برای همه باشد. اصل وجود هیات منصفه برای دادگاهها را هم داریم. «حمله به بیوت آیت الله صدوقی در یزد ، آیت الله دستغیب در شیراز و آیت الله زرندی در کرمانشاه و بیت حضرت امام در جماران هم محکوم است اما صدا و سیما هیچ کدام از اینها را نمی گوید.»

ماجرای فرمول شریعتمداری
شریعتمداری مدیر مسئول کیهان نیز در این مناظره حرکت مردمی را در ۹ دی پاسخی به ۷ ماه اهانتهای جریان سازمان یافته درونی و بیرونی به مقدسات دانست و گفت:«در روز عاشورا ماجرای این اهانتها به حضرت ابا عبدالله و قرآن رسید و طبیعی بود که مردم به خشم آمده دیگر نمی توانستند تحمل کنند و در روز ۹ دی به دشمنان بیرونی و دنباله های داخلی شان نشان دادند که پای ارزشهای انقلاب ایستاده اند.»
وی با بیان اینکه ماجرای اخیر به هیچ عنوان جناحی نیست افزود:«این مساله، تقابل یک جریان و فتنه سازمان یافته با مبانی و اصول انقلاب اسلامی است.»
مدیرمسوول روزنامه کیهان مقایسه بین برخی اتفاقات مورد اشاره مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری با فتنه را پس از انتخابات نادرست دانست و گفت:«آن اتفاقات هم خطا بوده اما مقایسه این دو هم خطاست زیرا ، کسانی دقیقا با دنباله روی از یک فرمول شناخته شده بیگانه در مملکت آشوب کردند و برای تضعیف نظام اسلامی گام برداشتند که حمله به مردم، آتش زدن مساجد، پاره کردن عکس حضرت امام و توهین به ابا عبدالله الحسین از جمله کارهای آنان بود.»
شریعتمداری افزود:«اینها به نفع آمریکا و اسرائیل شعار دادند و جرایم بزرگی است که باید طبق قانون به آنها رسیدگی شود.»
به گفته وی ، در جبهه حق هم ممکن است کسانی باشند که آدم خوبی نباشند اما این دلیل نمی شود که بگوییم این جبهه ناحق است، اول باید این مرز مشخص شود.

بازجویی نکنید؛ بارها گفته‌ایم این شعارها انحرافی است
شریعتمداری که در ماه‌های اخیر تنها به جوسازی علیه سران اصلاح‌طلب مشغول بوده و موضع‌گیری‌های متعدد خاتمی و موسوی در مورد شعارهای انحرافی را فراموش کرده که بخواند و به ذهن بسپارد، افزود:«آقای کواکبیان اشاره کردند من سخنگوی کسی نیستم اما شما زیر تابلوی جریان خاصی هستید و چرا در مقابل شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران موضع نگرفتید؟»
کواکبیان با بیان اینکه مثل اینکه آقای شریعتمداری قصد دارند من را بازجویی کنند، پاسخ داد:«من در جاهای مختلف گفتم که آن شعار و نیز شعار جمهوری ایرانی و امثال اینها شعارهای انحرافی است و بارها در روزنامه مان هم موضع گیری کردیم اما آقایان از روز اول خواستند که جریان معترض در انتخابات را با جریان اغتشاشات یکی کنند.»


بیش از دو میلونی ایرانی را شما گفتید وابسته به آمریکا و اسرائیل هستند
عضو فراکسیون خط امام مجلس با اشاره به حماسه بی نظیر ۲۲ خرداد اضافه کرد:«اگر از اول می آمدند همه آنها را یکی نمی کردند به اینجا نمی رسید.»
به گفته وی ، روز ۲۵ خرداد بیش از ۲میلیون نفر از میدان انقلاب تا میدان آزادی بدون دادن شعار راهپیمایی کردند اما گفتیم همه وابسته به آمریکا و اسرائیل و فتنه است.
مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری گفت:«آن کسی هم که می گوید نه غزه نه لبنان، به خاطر لج بازی با امثال آقا حسین شریعتمدار است و حساب اینها با مثلا انجمن پادشاهی که می‌گوید ما ترور کردیم ، جداست.»
وی تصریح کرد:«اگر کسانی می‌روند بی بی سی را می بینند. این زنگ خطر است زیرا ما آنها را به اینجا کشاندیم و اگر صدا و سیما و مطبوعات ما دقیق عمل می کردند به اینجا نمی رسید.»

نیروهای خودسر زیر علم کیهان هستند
کواکبیان سپس به سانسور کامل اخبار اقدامات خودسرانه در ماه‌های اخیر در روزنامه کیهان، حسین شریعتمداری را از عوامل رهبری این نیروها دانست و گفت که نیروهای خودسر همه زیر علم و بیرق کیهان هستند.
وی همچنین با اشاره به جوسازی‌های صورت گرفته کیهان و رسانه‌های وابسته علیه شرکت‌کنندگان در راهپمایی روز قدس گفت:« شما می‌گوئید که اینها با کفس آمدند نماز جمعه خواندند، من هم می‌گویم اتفاقا مشکل از همه ماست که با وجود این همه دستگاه‌ها و نهادهای تبلیغاتی عریض و طویل بعد از ۳۰سال جوان ما بلد نیست چگونه نماز جمعه بخواند، آقای شریعتمداری کمی هم به این ور قضایا نگاه کنید و همه را متهم نکنید و خود و دوستانتان را مبرا.»
حسین شریعتمداری با بیان اینکه مدیریت فتنه فرمول خود را قبل از انتخابات اعلام کرده بود، گفت:«عده‌ای هم در داخل راه افتادند و فرمول این مدیریت را به دقت دنبال کردند.»
وی ادامه داد:«روزی که آقای خاتمی کاندیداتوری اش را اعلام کرد من در یادداشتی نوشتم که او کاندیدای اصلی نیست و نامزد اصلی، موسوی است زیرا مدیریت فتنه فرمولش را از قبل اعلام کرده بود.»
مدیرمسئول روزنامه کیهان بار دیگر بر ادعای دروغ خود مبنی بر ملاقات خاتمی با جرج سوروس صهیونیست اشاره کرد و افزود:«زمانی که اصلاح طلبان آمدند و کمیته صیانت از آرا تشکیل دادند ما اعلام کردیم که اینها از پیروزی در انتخابات نا امیدند و بنا دارند که اعلام نمایند در انتخابات تقلب شده است. همچنین نوشتیم که این جریان نیاز به یک نماد رنگین دارد. »
مدیرمسئول کیهان خاطرنشان کرد:«وقتی که آقای خاتمی وسط ماجرا اعلام کرد که بهتر است رفراندوم شود، من گفتم این حرف خاتمی، پیشنهادات مایکل لدین نومحافظه کار آمریکایی است.»
این کارشناس رسانه یادآور شد:«شعار نه غزه نه لبنان دقیقا دو روز قبل از روز قدس توسط سایت وزارت خارجه اسرائیل پیشنهاد شد.»
وی افزود:«جسارت به منزل آقای صدوقی بد است که باید با آن هم طبق قانون برخورد شود اما باید دو کفه را دید. هر کس باید زیر تابلوی خودش باشد. نمی شود که از یک طرف برای فلسطین دل بسوزانیم و از طرفی علیه آن شعار دهیم.»
شریعتمداری تصریح کرد:«شعار روز ۱۶ آذر پیشنهاد سایت گویاآنلاین بود که رسما برای سازمان سیا آگهی استخدام چاپ می کند. اگر کسی جرمی مرتکب شده، باید مجازاتش را ببیند. عده ای می گویند ما با وحدت مخالفیم. وحدت اصلی بین مردم است. کسانی که شعارهای ساختارشکنانه دادند، افراد درون نظام نیستند.»

شریعتمداری: راهپمایی ۲۵خرداد مسالمت آمیز نبود
شریعتمداری با اشاره به سخنان کواکبیان مبنی بر مسالمت آمیز بودن راهپیمایی ۲۵ خرداد گفت:«آیا حمله برای خلع سلاح کردن مرکز بسیج مسالمت آمیز است؟ آیا شعار توپ ، تانک، بسیجی دیگر اثر ندارد، آتش زدن مسجد، مغازه ها، موتور سیکلت نیروی انتظامی و کشتن مادر و فرزندش در خیابان در همان روز مسالمت آمیز بود؟»
وی خطاب به مدیر مسوول روزنامه مردم سالاری تصریح کرد:«شما می گویید توده های مردم، چه کسی آنها را به خیابان آورد؟ مگر صبح روز انتخابات آقایان رسما نگفتند که ما پیروزیم؟ مگر آن خانم نگفت اگر غیر از این شد، مردم به خیابان بریزند؟ پس از قبل تدارک دیده بودند.»

کواکبیان: استغفرالله که کیهان بشوم
شریعتمداری سپس با تکرار ادعاهای خود مبنی بر اینکه من سند قطعی دارم که سران فتنه با برنامه‌های خارجی‌ها تا اینجا جلو رفته‌اند، از مواضع اصولی کواکبیان و سران اصلاح‌طلب ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت امیدوارم که این‌ مواقع را در روزنامه‌ شما پیدا کنم یا حداقل از فردا شاهد این مواضع در روزنامه شما باشم.
کواکبیان پاسخ داد:«استغفرالله که من کیهان بشوم.»
شریعتمداری هم گفت من نمی‌گویم که کیهان بشوید ولی آرزو می‌کنم که خدا این توفیق را به شما بدهد.

انقلاب مخملی را شریعتمداری به راه انداخت
کواکبیان در این مناظره با اشاره به اینکه من دولت دهم را قانونی می‌دانم، گفت:« بعد از فرمایشات رهبری من انتخابات را تمام شده دانستم، اگر بخواهید راجع به انتخابات و وقایع قبل از آن صحبت کنیم که می‌بایست یک برنامه جداگانه بگذارید چون این برنامه رو به فردا است، در آن برنامه من خواهم گفت که انقلاب مخملی را همین آقای شریعتمداری به راه انداخت.»
وی گفت:«اینکه ایشان و دوستانشان اصرار دارند که این برنامه‌ها سازماندهی شده از سوی خارجی‌هاست را قبول ندارم اینکه صبح به صبح این افراد از سفارت‌خانه‌ها دستور می‌گرفتند را قبول ندارم نه من که مقام معظم رهبری هم این را قبول ندارند، ایشان در یکی از سخنرانی‌هایشان تاکید کردند که وابستگی این افراد احراز نشده است.»


چرا شریعتمداری علم‌غیب خود را در اختیار اعضای شورای نگهبان نگذاشت؟
کواکبیان با اشاره به تاکیدات مکرر شریعتمداری مبنی بر آمریکایی بودن موسوی، خاتمی و کروبی گفت:« من می‌گویم این علم غیبی که ایشان داشتند چرا به فقها و حقوقدانان شورای محترم نگهبان از قبل نگفتند که لااقل مردم به اعتبار تائید آن‌ها نیایند به این‌ها رای بدهند؛ مردم باور نمی‌کنند که فردی که یک هفته قبل توسط شورای نگهبان تائید شده ناگهان عامل آمریکا از آب دربیاید.»

مگر راهپیمایی آقای احمدی‌نژاد و دوستانشان در میدان ولیعصر قانونی بود؟
وی ادامه داد:« ایشان می‌فرمایند راهپمایی مردم غیرقانونی بود؛ سلمنا،مگر آقای احمدی‌نژاد و دوستانشان میدان ولیعصر جشن پیروزی گرفتند مجوز از جایی گرفته بودند، هنوز که شورای نگهبان طبق قانون پنج روز وقت داشت که شکایات را بررسی کند، هنوز که ایشان تائید نشده بود، چرا ایشان جسن پیروزی برگزار کرد بعد هم در آن جسن آن صحبت‌ها وآن هیجانات را که نمی‌خواهم اینجا به آن بپردازم.»
کواکبیان تصریح کرد:«پس افرادی که در آن راهپمایی شرکت کردند هم غیرقانونی بوده چرا که قبل از راهپمایی۲۵خرداد بود، شما می‌فرمائید از قبل گفتند، این دوره آقای شریعتمداری جانب احتیاط را داشت، آن دوره شب قبلش گفت که احمدی‌نژاد پیروز شد، هنوز نتیجه را شورای نگهبان نگفته بود هنوزم هم دوستان پیام تبریک نداده بود ایشان گفتند.»

چرا خبرگزاری دولت در حال برگزاری انتخابات اعلام کرد که احمدی‌نژاد با ۶۳درصد پیروز شد؟
این عضو فراکسیون خط امام مجلس ادامه داد:«من به خبرگزاری فارس کاری ندارم اما چرا ساعت ۹ شب روز رای‌گیری خبرگزاری رسمی وابسته به دولت، خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت آقای احمدی‌نژاد با ۶۳درصد پیروز شد، بنده از قبل گفتم با وجود سیستم نظارتی و وجود فردی مانند رهبر انقلاب تقلب صورت نمی‌گیرد، اما بپذیریم وقتی در مصلی آقای احمدی‌نژاد نرسید به سخنرانی برود جای ایشان آقای الهام که آن زمان حقوقدان شورای نگهبان رفت سخنرانی کرد، ما به یک نفر ناظر در روستای فلان می‌گوئیم تو اگر وابسته به فلان ستاد هستی حق نداری سر صندوق بیایی، اما عضو حقوقدان شورای نگهبان برود به جای کاندیدا سخنرانی کند؟»
وی تاکید کرد:« برای انتخابات بعدی اگر قرار هست برگزار شود باید وزارت کشور یک لایحه‌ای بیاورد یا ما طرحی بیاوریم که این کارها جلویش گرفته شود.»

چرا حرف صهیونیست‌ها برای شما حجت است؟
کواکبیان سپس در پاسخ به ادعای شریعتمداری مبنی بر دیدار خاتمی با سورس گفت:«وقتی خود آقای خاتمی می‌گوید من چنین ملاقاتی نکردم به عنوان یکفردی که هشت‌سال رئیس‌جمهور بوده نمی‌پذیریم اما از آن صهیونیستی که می‌گوید این ملاقات انجام شده می‌پذریم؟»

بزرگترین خطر برای نظام سکوت نخبگان است
دبیرکل حزب مردمسالاری یادآور شد:«من معتقدم دستی در کار است، تمام روسای جمهور قبلی یا وابسته به آمریکا هستند یا سران فتنه هستند و هیچ‌کس نمی‌ماند، آقای هاشمی که آنطور فرزدانش که اینطور، آقای خاتمی که موساده حتی آقای شریعتمداری به محسن رضایی که کاندیدای ریاست جمهوری و خودش را سرباز ولایت می‌داند آمده خیرخواهانه پیشنهادی داده دیدید که چیزهای علیه ایشان که نتوشتند.»
وی تصریح کرد:« اینها کاری می‌کنند که هیچ‌کسی هیچ حرفی نزند و الله بزرگترین خطر برای نظام سکوت نخبگان است، شما فکر نکنید که اگر کسی حرف نزند و فقط شریعتمداری عزیز در کیهان بفرمایند با در صدا و سیما مطرح بفرمایند الحمدالله همه امور خوب است اشتباه است، ما می‌خواهیم این نظام بماند با تمام وجود هم طرفدار نظام و رهبری و قانون اساسی هستیم.
عضو فراکسیون خط امام مجلس افزود:« من قسم خوردم به این قانون اساسی و نمی‌توانم قسمم را بشکنم و واقعیت را می‌گویم.»
کواکبیان در پاسخ به تاکیدات شریعتمداری مبنی بر ضرورت مرزبندی افراد با دشمنان نظام گفت:«من منکر جریان سازمان یافته ضدانقلاب نیستم. عملکرد اینها با ذات انقلاب اسلامی مخالف است. اینها فرصت گیر آوردند که عقده‌های خود را خالی کنند اما معتقدم که می شد تدبیر کرد و نباید جو را امنیتی می کردیم و اینها را نباید با مردم عادی یکی بدانیم .»

شریعتمداری: در انتخابات تقلب شده
حسین شریعتمداری در ادامه این برنامه سپس تاکید کرد که به نظر او تقلب شده؛ او سپس با ذکر مثال‌هایی آرای مهندس موسوی را تقلبی دانست و گفت که موسوی با شعارهای قبل از انتخابات، مردم را فریب داد تا به او رای بدهند و نزدیک به یازده میلیون رای او تقلبی است.

کواکبیان همچنین در بخش دیگری از این مناظره با انقتاد از روند برنامه تاکید کرد که اگر قرار نیست این برنامه به نتیجه‌ای برسد و قرار است حوادث قبل و بعد از انتخابات مورد بررسی قرار گیرد که به گونه‌ای دیگر صحبت کند وگرنه که باید برای حل این مشکلات راه حل ارائه داد.
این نماینده مجلس افزود:« من به عنوان عصو کمیسیون امنیت ملی با تمام وجود می‌فهمم که در این هفت ماه چقدر به منافع ملی ضربه زده، اقتصاد و صنعت و کشاورزی مردم همه اینها تحت الشعاع این حرف‌ها است.»


اگر موسوی تقلب کرده؛ توزیع سهام عدالت در روزهای منتهی به انتخابات چیست؟
وی تاکید کرد:« ایشان می‌گویند موسوی تقلب کرده من نمی‌خواهم موضوع را باز کنم، خدا شاهد است دوشنبه قبل از رای گیری رفتم منوجان ساعت هشت و نیم شب سخنرانی من تمام شده ساعت ۹ که داشتم می‌رفتم دو برابر جمعیت جایی جمع بودند گفتم اینها کی هستند گفتند اینها آمدند سهام عدالت بگیرند، خوب نمی‌شد شش ماه قبل و بعدش بدهید؟ اگر قرار باشد این حرف‌ها را مطرح کنیم که ما خیلی حرف داریم.»
کواکبیان گفت:« آقای شریعتمداری می‌گوید که مدرک و سند دارد که آقای خاتمی با جورج سوروس دیدار کرده، من می‌گویم بر فرض که سند دارد، چطور آقای جلیلی برود با آمریکایی‌ها چند جلسه ملاقات کند حتما دارد منافع ملی را حفظ می‌کند؟ اما اگر خاتمی برود ملاقات کند دارد به نظام ضربه می‌زند؟ ما در عراق نشستیم با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم، آنجا منافع ملی حفظ می‌شود اما اگر ایشان مدعی می‌شود که کسی که هشت سال رئیس جمهور این نظام و مردم بوده ملاقاتی کرده شائبه این نباید بیاید که دارد بر خلاف منافع ملی حرکت می‌کند.»
وی تاکید کرد:« نباید در گذشته ماند و بگوئیم که هزار نفر را دستگیر کنیم قضیه تمام می‌شود، بخدا این مشکل اینطور حل نمی‌شود اگر این هزار نفری که یکی از سایت‌های اصولگرا گفته دستگیر شوند مشکل حل نمی‌شود.»

آقای شریعتمداری در قیامت باید جواب بدهید!
این عضو فراکسیون خط امام مجلس افزود:« آقای شریعتمداری شما باید واقعا در قیامت جواب بدهید، شما به عنوان نماینده رهبری در کیهان هستید، آقا می‌گوید استراتژی ما و سیاست ما جذب حداکثری و دفع حداقلی است، واقعا روش ما دفع حداکثری و جذب حداقلی است، با روش کیهان که دیگر کسی برای نظام باقی نماند، از دم همه یا وابسته به اسرائیل هستند یا آمریکا هستند.»
وی اظهار داشت:« رهبری فرمودند مر قانون باید اجرا شوند، اما بالاخره عده‌ای هم بازداشت شدند، یک عده‌ای هم به زندان رفتند، اینطور نمی‌شود که بیائید بگوئید من به عنوان یک فعال سیاسی و دانشگاهی دلم نسوزد که چند استاد دانشگاه را گرفتند، ما همه جانبه باید نگاه کنیم.»
دبیرکل حزب مردمسالاری در پاسخ به پرسش مجری که «فیصله دادن ماجرا را در کجا می‌بینید؟» گفت:«معتقدم در یک طرح جامع، حساب و وظیفه چهار بخش مردم، حاکمیت، نخبگان‌ و آن طرف آبی ها را از هم مجزا کنیم. باید همه کمک کنیم، بیانیه‌های آنچنانی صادر نشود و با “اقناع” و “اعتدال، اعتدال، اعتدال” و پرهیز از افراطی‌گری چه از این ور چه از آن ور و به طور خلاصه فرمیش مقام رهبری مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی را اجرا نماییم.»

شریعتمداری: چرا مهاجرانی پناهنده شده؟
شریعتمداری مدیر مسوول کیهان نیز با بیان این مطلب که ادامه برخی اتفاقات پس از فرمایشات رهبری در نماز جمعه ۲۹ خرداد قابل درک نیست این پرسش را مطرح کرد که چگونه می توان رفتار برخی نخبگان را در این مدت تعبیر کرد و چرا این افراد اغتشاشگران را محکوم نکردند بلکه با بیانیه‌های خود از آنان دفاع نیز کردند.
وی با اشاره به برخی اقدامات اهانت‌کنندگان به مقدسات افزود:«اصل ماجرا این است که میزان، حال فعلی افراد است. مگر نتانیاهو از شما (سران فتنه)‌ به عنوان بزرگترین سرمایه داخل ایران یاد نکرد؟‌ و مگر اوباما و وزیر خارجه اش از شما حمایت نکرد؟»
شریعتمداری خطاب به کواکبیان گفت:‌«شما می فرمایید که بشدت با دخالت بیگانگان مخالفم. آقایانی مانند مهاجرانی و رمضانپور و کدیور را که ما معرفی می‌کردیم الان پناهنده شده اند. معتقدم جریانی که برخی اعضای اصلی‌اش هر از چندی به خارج پناهنده می شوند،‌ حداقل باید به فکر باشند.»
وی با تاکید بر اینکه همه مردم در یک طرف ماجرا هستند افزود:«یک عده قلیلی هستند که تکلیف شان مشخص است و به گفته مقام معظم رهبری مر قانون باید در موردشان اجرا شود و آنان برای اینکه خودشان را نجات بدهند، دیگران را جلو می‌اندازند.»

آقای شریعتمداری برای پناهنگی خبرنگاران فارس چه پاسخی دارید؟
کواکبیان با انتقاد از رواج بی‌اخلاقی در عرصه سیاسی و رسانه‌ای کشور گفت:« یکی از بی‌اخلاقی‌ها همینجاست، ایشان می‌گوید عطال الله مهاجرانی اینطوری است رمضان‌پور آنطوری است، آن‌ها که اینجا نیستند که از خودشان دفاع کنند، اگر بحث پناهنگی است پس این همه خبرنگار فارس را که رفته‌اند پناه شده‌اند چه می‌گوئید؟»
وی تاکید کرد:«آقای شریعتمداری هر چی می‌گوییم می‌گوید نه احمدی‌نژاد به من ربط دارد نه خبر ایرنا نه پناهندگی خبرنگاران فارس؛ نه یک کلمه از کوی سبحان می‌گوید نه یک یک کلمه از کوی دانشگاه نه از کهریزک، می‌گوید اینها که مهم نیست آن تخلف کوچک بوده و تمام!»

لویی جرگه ایرانی تشکیل شود
کواکبیان در پایان این مناظره به ارائه راه حلی برای پایان دادن به حوادث بعد از انتخابات پرداخت.
او گفت:« من تعبیری داشتم که همه طرفها بیاییم دور هم بنشینیم و یک لویه جرگه ایرانی تشکیل دهیم؛ بیانیه هم کردیم، خدمت آیت‌الله مهدوی کنی که استاد بنده هم بودند رسیدم و این را مطرح کردم، گفتیم مجلس بیاید وسط میدان ما هم پادویی می‌کنیم تمام اطراف بحث به شرطی که نگوئیم این‌ها آمریکایی هستند، دستور گرفتند باید اعدام شوند، مراجع معظم تقلید، کاندیداهای ریاست‌جمهوری؛ اصحاب رسانه، نخبگان حوزوری و دانشگاهی، خبرگان ملت، نمایندگان و هرکسی که نخبگی دارد و می‌تواند موثر باشد زیر یک سقف بنشینیم دو روز و همه حرف‌ها را روی میز بریزیم و بگوئیم این اصول ماست و هر کس که تخطی کرد همه او را محکوم کنیم و محور هم قانون اساسی باشد.»
این عضو فراکسیون خط امام مجلس یادآور شد:« بالاخره در این بیانیه هفدهم هم دولت پذیرفته شده است؛ باید همه اصول قانون اساسی عمل کنیم، به وزارت کشور گفتم چرا شما مجوز نمی‌دهید؟ باید اجتماعات، دادگاه‌ها،‌ مناظره‌ها، بحث مجلس و ‌دولت و همه چیز بر اساس قانون باشد که اگر بخواهم بی‌قانونی‌ها را بگویم خیلی می‌شود، ایشان که دم از ولایت می‌زند واقعا خدا شاهد است اصولگراهایی می‌شناسم که می‌گویند اگر می‌دانستیم قرار است فلانی رئیس دفتر فلانی باشد ما رای نمی‌دادیم که اخیرا به حضرت نوح هم گیر می‌‌دهد، من می‌گویم این حرف‌ها را بگذاریم کنار محور قانون اساسی و رهبری باشد و بعد از آن هر کسی تخطی کرد بیاوریمش پای میز.»
مدیر مسوئل کیهان در واکنش به پیشنهاد کواکبیان مبنی بر تشکیل لویه جرگه گفت:«به نظر من، این، بازگشت به قهقرا و شیخوخیت و برای افغانستان است. مگر الان قانون نداریم؟ پیشنهاد من اجرای خود قانون است . در این نظام باید همه به قانون اقتدا و به آن تن دهند.»
*****
حرفهای شریعتمداری (حسین بازجوی بدنام) كه دیگر نباید شنیده شود


در رابطه با مسائل پس از انتخابات دهم نحوه عملكرد كیهان و هم پیمانانش از همان ابتدا در راستای پروژه دشمن تراشی و حذف جریان اصلاحات قابل طبقه بندی است.
در برنامه شب گذشته "رو به فردا"،حسين شريعتمداري با مصطفی كواكبيان به مناظره پرداخت.شريعتمداري برخلاف تبحرش در مناظره هاي نگارشي كه پس از سالها قلم زدن در "لجن نامه كيهان" حاصل شده در مناظره چهره به چهره و شفاهي نتوانست آنچنان موفق ظاهر شود.در شبي كه كواكبيان نماينده اصلاح طلب مجلس هم فراتر از انتظار ظاهر شده بود،امتيازي ديگر به امتيازات منتقدان دولت و معترضان به نتيجه انتخابات در شبهاي داغ رسانه ملي افزوده شد.از دفاع واكنشي مصطفي كواكبيان در برابر تندروي هاي شريعتمداري در آمريكايي و انگليسي قلمداد كردن موسوي،كروبي و خاتمي و تشبيه اصلاح طلبان به موشي در انبار گندم كه بگذريم،براي كساني كه هر روز كيهان را از ديد انتقادي خوانده و مورد بررسي قرار مي دهند صحبتها و تهمت پراكني هاي حسين شريعتمداري بسيار تكراري بود.از اتهام نخ نما شده و تكذيب شده اي چون ملاقات محرنامه سوروس با سيد محمد خاتمي گرفته تا ادعاي پيش بيني شكل گيري انقلاب مخملين در فضاي پيش از انتخابات و اشاره به تحريك حاميان موسوي توسط همسر رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در روز راي گيري!اما آنچه در اين ميان و با بررسي سابقه كيهان و سردبيرش در سالهاي گذشته غير قابل تغيير به نظر مي رسد،تفكر جزم انديشانه و تك خطي جرياني است كه به شهادت يكي از اعضاي فعالش "روح الله حسينيان" از سالها قبل با اصلاحات به عنوان جرياني انحرافي مبارزه كرده است.در رابطه با مسائل پس از انتخابات هم نحوه عملكرد كيهان و هم پيمانانش از همان ابتدا در راستاي پروژه دشمن تراشي و حذف جريان اصلاحات قابل طبقه بندي است.از اين رو همانگونه كه علي مطهري هم در نامه اش به سردبير كيهان به درستي اشاره كرده بود اين گروه ازافراد "آنقدر از وحدت وحشت دارند كه جن از بسم الله" و اساسا" ديگر نبايد حتي حرف هاي اين جريان افراطي و رهبرانش را شنيد و به قصد تاثيرگذاري با اين جماعت گفتگو كرد.جماعتي كه مصداق بارز مثل "نرود ميخ آهنين در سنگ" بوده و هستند!

*****
بر کناری یکی از نزدیکان میرحسین موسوی و جایگزینی یکی از یاران سعید مرتضوی در دادستانی کل کشور
صالح نقره کار ، از مدیریت روابط عمومی دادستانی کل کشور برکنار و سید ابوالحسن پورحسینی به جای وی منصوب شد.
به گزارش ایسنا ، صالح نقره کار مدیر روابط عمومی دادستانی کل که پنج سال در این سمت بوده و از نزدیکان مهندس موسوی است برکنار و سید ابوالحسن پور حسینی مدیر روابط عمومی پیشین سعید مرتضوی جایگزین وی شد.
*****
پیام تسلیت شاگردان دکتر علیمحمدی، مقیم خارج از کشور

شاگردان استاد شهید دکتر علیمحمدی، محصل در خارج از کشور با صدور بیانیه‌ای این ترور را محکوم کردند. در این بیانیه آمده است:

به نام خدا
بیش از یک نیمسال است که هر روز در غربت و دور از وطن شاهد اخباری رنج‌آور، یکی‌ از دیگری ناگوارتر، از ضرب و شتم و بازداشت دوستان دانشگاهی‌مان گرفته تا ریختن خون استاد فرهیخته‌مان هستیم. خبر ترور ناجوانمردانه استاد روشنفکر و متعهدمان جناب آقای دکتر مسعود علیمحمدی ما را نیز در موجی از غم و اندوه فرو برد. علاوه بر خباثت، دنائت و جهالت عاملان این عمل شوُم و غیرانسانی‌ که بر هیچکس پوشیده نیست، بدون تردید شرایط متشنج کنونی کشور که منجر به وارد آمدن چنین ضایعه عظیمی‌ به جامعه علمی‌ کشور شده است در عملی‌ شدن این نقشه پلید بی‌تاثیر نبوده است.
جای بسی‌ تأسف و حسرت که سرانجامِ عمری پژوهش و تدریس، آن هم در شاخه‌ای از علم چون فیزیک تئوری که در مرز‌های دانش بشری و مستلزم سالیان دراز تلاش و جدیت و مسلماً استعداد ذاتی است، در کشور ما چنین دردناک است. البته که فهم عمق این فاجعه برای کوته‌فکران، مغرضان و طمع‌ورزان بسیار دشوار و ناممکن است.
ضمن عرض تسلیت به بازماندگان این استاد فقید و آزاده بدین وسیله مراتب تأثر شدید و همدردی صمیمانه خود را با جامعه علمی‌ داخل کشور به ویژه اساتید و همدرسانمان در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران ابراز نموده و مصرانه خواستار پیگیری و مجازات مسببان این عمل وقیح و غیرانسانی‌ هستیم و در راه احقاق حق از هیچ کمک و حمایتی از دانشجویان غیور داخل کشور دریغ نخواهیم کرد؛ خون ما از خون استاد ما رنگین تر نیست.
جمعی از شاگردان شهید دکتر علیمحمدی، محصل در دوره دکتری فیزیک خارج از کشور
(دانش آموختگان دوره لیسانس و فوق لیسانس دانشکده فیزیک دانشگاه تهران)
*****
مقدمه چینی برای یک رخداد بزرگ
سپاه مالک مخازن نفتی میشود؟
به گزارش "خبرآنلاین" میر کاظمی وزیر نفت "در جلسه غیر علنی مجلس برای یاری طلبیدن از مجلسیان شرکت کرد." حسینی، نماینده تبریز درتوصیف کلیات این جلسه گفته است: "سه سناریو برای سرمایه گذاری در صنعت نفت مورد بحث قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه میر کاظمی از مجلسیان یاری طلبیده تا جذب 25 میلیارد دلار سرمایه لازم برای توسعه نفت را تسهیل کنند، افزود: مقرر شده مفاد جلسه محرمانه بماند."[اعتماد]
اگر چه جزییات این جلسه منتشر نشده، اما بعد از این جلسه، این سئوال در میان کارشناسان نفتی مطرح شده که: تسهیلاتی که وزیر نفت از قانونگذاران کشور انتظار دارد، برای انجام پروژه های نفتی است؟ پاسخ کارشناسان به این سئوال منفی است زیرا، به گزارش خبرگزاری مهر، درست یک هفته پیش از آن با پرداخت 2 میلیارد دلار برای توسعه فاز 15و16 پارس جنوبی به قرارگاه خاتم موافقت شده بود.پس وزیر نفت در چه زمینه ای "یاری" مجلسیان را طلبید که از این پرداخت ها هم، بیشتر و مهم تر است؟
در جست وجوی پاسخ این سئوال، باید به عقب برگشت. میانه مهر ماه امسال کنفرانسی با عنوان "نظام حقوقی قراردادهای نفتی" در کشور برگزار شد که محور سخنان مطرح شده در آن بیشتر بر لزوم "تغییر قالب" متمرکزبود. هم سخنان، جشن ساز مدیرعامل شرکت نفت (شانا14مهر) که به تغییر نظام حقوقی در نفت، یعنی ورود به حساس ترین بخش حقوقی اقتصاد ایران نظر داشت[چرا که مالکیت مخازن نفتی درایران دولتی وحکومتی ترین مالکیت اقتصادی ایران است و هم سخنان رییس قرار گاه خاتم ـ مشهور به سردار نفتی ـ که از ناتوانی "قالبهای قدیم" سخن گفت.
به گزارش نفت نیوز، قاسمی، روز سه شنبه14مهر در دومین کنفرانس نظام حقوقی قراردادهای نفتی، "نبود مدیریت، منابع مالی، فناوری و نظام قراردادی حقوقی" را از جمله علل تاخیرها در اجرای پروژه‌ها برشمرد و گفت: "65 درصد از اشکالات مدیریتی به سیستم مدیریتی کارفرما و به لحاظ دولتی بودن آن برمی‌گردد."
به گفته وی "پروژه‌های کشور مشکل منابع مالی ندارد، بلکه تزریق نامناسب اعتبار به پروژه‌ها آنها را با تاخیر مواجه کرده به طوری که به طور تقریبی برای پروژه‌ها از زمان شروع تا اتمام آنها 2/2 برابر بیشتر هزینه می‌شود».
سردار رستم قاسمی همچنین گفته بود: "در زمینه قوانین و مقررات و نظام حقوقی، کشور با مشکلات اساسی روبه رو است و اگرچه برای رفع این مشکلات فعالیت‌های بسیاری صورت گرفته است، اما هنوز نتوانسته‌ایم به وضعیت مطلوب دست یابیم."
قاسمی با بیان اینکه "صنعت نفت در پنج سال آینده سالیانه 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد" تصریح کرده بود: "انتقال دانش فناوری، بازنگری در روش‌های سرمایه‌گذاری و بهینه‌سازی هزینه‌های مالی و ارتقای دانش مدیریت از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود."
قالب قدیمی؛ قالب جدید
قالب قرار داد نفتی با عنوان "بیع متقابل" شناخته میشود، قالبی که بر اساس آن، اصلاح طلبان در دوران زمامداری خودبه گفته میر معزی، مدیرعامل وقت شرکت نفت، 30میلیارد دلار سرمایه از شرکت های بزرگ اروپایی وارد صنعت نفت کشور کردند.اما در دوران اصلاح طلبان، هفته ای نبود که در نماز های جمعه، نفتی ها وتیم زنگنه مورد حمله قرار نگیرند که "چرا شرکت صهیونیستی شل" را وارد ایران کرده اند و یا "چرا توسعه میدان دارخوین به شرکت انی ایتالیا واگذار شده است".
بررسی روزنامه های آن دوره نشان می دهد که در واقع "بیع متقابل"، اسم رمز "فساد نفتی" در ستون سرمقالات کیهان بود. زیرا در آن دوره وابستگان جناح راست، به ویژه چهره های پشت پرده نظامی آن، حضورشرکت های نفتی اروپایی مانند شل، توتال واستات اویل، انی وگاز پروم در ایران برایشان قابل تحمل نبودـ این امتیازی بود که به نفع اصلاح طلبان تمام می شد ـ و به همین دلیل به طور کلی از "فساد نفتی" دم میزدند وترجیع بند فساد نفتی در آن روزگار هم "بیع متقابل" بود.
یک کارشناس نفتی در این مورد با اشاره به مقالات آن دوره نشریاتی مانند کیهان، می گوید: "مخالفت با بیع متقابل شامل دسته وگروهی در داخل صنعت نفت هم میشد که نام شان "بچه های جنوب" بود. بچه های جنوب کسانی بودند که درشرکت مناطق نفت خیز جنوب حضور داشتند؛ شرکتی اقماری از شرکتهای نفتی که بزرگترین تولید کننده نفت ایران با حدود 3میلیون بشکه نفت در روز است. "بچه های جنوب" معتقد بودند ایران تاریخچه ای صد ساله در نفت دارد وبا این سابقه نباید عرصه نفت ایران، ایوان شرکتهای خارجی بشود.از این رو آنها با هر نوع همکاری با شرکتهای اروپایی مخالف بودند وچون «بای بک» این فرصت را برای خارجی ها فراهم میکرد این نوع قرار داد را استعماری میدانستند."
وی می افزاید: "منوچهر نوذری وزیر قبلی نفت، سیف الله جشن ساز مدیرعامل کنونی شرکت نفت، حیدر بهمنی مدیر عامل شرکت ملی حفاری، شکرالله زاده نماینده مجلس، علیرضا بهشتیان مدیر عامل پتروایران، از چهره های شناخته شده جریان جنوب بودند."
او ادامه می دهد: "بچه های جنوب در سالهای اصلاحات برای مقابله با زنگنه، به یار گیری سیاسی پرداختند وبه کیهان ومحافظه کاران نزدیک شدند؛ تا اینکه در مجلس هفتم توانستند نظر احمد توکلی را به خود جلب کنند. آنها به این ترتیب جلوی تغییر قالب قراردادهای نفتی دربرنامه چهارم راگرفتند ومواد3و4 برنامه چهارم توسعه حذف شد. در دولت نهم، مزد این نزدیکی حاصل آمد و تیم جنوب در نفت به قدرت رسید.حالا وقت آن بود که خود وفکرشان را به منصه ظهور برسانند."
در راستای اجرای همین سیاست در دوران دولت اول احمدی نژاد بود که در نمادی ترین اتفاق، شرکت "اینپکس" ژاپن حضور خود را در بزرگترین پروژه نفتی ایران، یعنی آزادگان به 10 درصد رساند تا مدعیان داخلی، بتوانند این میدان را به سقف تولید 300هزار بشکه در روز برسانند؛ تعهدی که شرکت ژاپنی قبلا داده بود اما جنوبی ها نتوانسته بودند آن را اجرایی کنند. پروژه ای که با شکست رو به رو شد تا جایی که در حال حاضر به گزارش "شانا" میدان نفتی آزادگان روزی 30 هزار بشکه نفت تولید میکند.از همین روبود که "بچه های جنوب" برای جلب خارجی ها دست به تغییرات وتجدید نظر در "بیع متقابل" زدند؛ هر چند اتفاقی رخ نداد وشرکتی برای سرمایه گذاری به ایران نیامد.به این ترتیب "نسل دوم بای بک" مطرح شد.
دیگرازشعارخودکفایی خبری نیست
چنین است که در دوره وزارت مسعود میر کاظمی، که روزی رییس دانشگاه امام حسین سپاه بود، دیگر حمایت از داخلی ها وشعارهای خودکفایی مطرح نیست.اینک سرمایه وتکنولوژی برای توسعه صنعت نفت وگاز حیاتی شده است.به همین دلیل برای درانداختن رسمی نو، بحث "تغییر قالب قرار دادهای نفتی" مطرح شده تا سالانه 25تا 30میلیارد دلار از این راه جذب صنعت نفت شود.سردار رستم قاسمی هم بر اساس آنچه در "سمینار تغییر قالب" گفت، این تغییر را ضروری می داند.بی جهت نیست که در مجلس هم از همان رقمی صحبت می رود که پیش از این گفته شده: نیاز سالانه به 25میلیارد دلار؛ و تازه در حالیکه طبق نظر کارشناسان رقم 25 میلیارد دلار برای حفظ وضع موجود در تولید نفت و گاز است واگر ایران قصد توسعه دارد ـ که باید داشته باشد ـ نیاز سالانه اش50 میلیارد دلار است.
حال در شرایطی که مالکیت مخازن نفت، حتی در تجدید نظر اصل 44 هم مورد بحث قرار نگرفته، "سه سناریویی" که در جلسه غیرعلنی مجلس پیشنهاد شده، کدام هاست؟
همین کارشناس نفتی به روز می گوید: "بر اساس طرحی که میر کاظمی به مجلس ارائه کرده، قالبهای قراردادی موجود به کلی تغییر می کند. شایع است که بر اساس این طرح یک نهادغیر دولتی به نمایندگی از حکومت، متولی میادین نفتی میشود".
برنامه نویسان چهارم قصد داشتند این مسئولیت را به صورت تمام وکمال به شرکت ملی نفت بدهند، اما این طرح با مخالفت مجلس هفتم روبه رو شد. ولی اینک شایعات حکایت از آن دارد که قرار است سپاه و قرارگاه خاتم در یک میدان کوچک این نمایندگی را دارا شوند تا مراحل بعدی این تجربه توسعه یابد.
به گفته این کارشناس "گمان طراحان این است که سپاه با کسب مالکیت میدان نفتی میتواند با شرکتهای خارجی(اکثرا شرقی ها) به شرط آوردن سرمایه شریک شود. این همان قالب قرار دادهای مشارکت در تولید است که در زمان شاه اجرا میشد ولی در 30 سال گذشته دولتمردان جمهوری اسلامی آن را استعماری دانستند، ولی امروز توسط سپاه مجاز اعلام شده است."
عملی مجاز که در جلسه غیرعلنی مجلس هم مطرح وآماده سازی نمایندگان برای پذیرش آن، آغاز شده است. بی حهت نیست که سردار قاسمی یكی از اهداف استراتژیك قرارگاه خاتم را چنین جمع بندی می کند: "امروز ما شاهد آغاز مرحله سوم یا استراتژی جدید قرارگاه هستیم. بر اساس وضعیت جامعه و اجرای اصل 44 و فضای اقتصادی كشور تعریف جدیدی برای قرارگاه صورت گرفته كه در آن رقابت با شركتهای بزرگ خارجی در طرحهای بزرگ عمرانی از مهمترین اهداف به شمار می رود."
"حضور در پروژه های سنگین، به دلایل بحث های امنیتی و همچنین قادر نبودن بخش خصوصی برای حضور در این پروژه ها" از دیگر برنامه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است كه سردار قاسمی به آن اشاره كرده است.به گفته قاسمی "اكنون بیش از 10 هزار مهندس و دكتر در زمینه های مختلف آماده رقابت با كشورهای خارجی هستند كه به عنوان مثال می توان به فازهای 15 و 16 پارس جنوبی اشاره كرد؛ فازهایی كه تماما توسط نیروهای داخلی ساخته شده است". این نیروها ظاهرا باید خود را برای دراختیار گرفتن مجموعه مخازن نفتی آماده کنند.
_________________________________________________