سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۱/۱۰

شنبه: 10 / 11 / 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

صدور احکام بی سابقه کمیته انضباطی در اصفهان
احضار بیش از ۷۰ تن از دانشجویان دانشگاه اصفهان و احکام سنگین محرومیت از تحصیل بیش از ۲۰ دانشجوی این دانشگاه صادر شد.
خبرگزاری هرانا - حقوق دانشجویی: در پی احضار بیش از ۷۰ تن از دانشجویان دانشگاه اصفهان پس از تجمعات ۱۶ و ۱۷ آذر، احکام سنگین محرومیت از تحصیل بیش از ۲۰ دانشجوی این دانشگاه صادر شد.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر در میان احکام صادر شده، علی اجاقی و مازیار معصومی هر یک به ۳ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند. این در حالیست که مازیار معصومی سال تحصیلی گذشته نیز محروم از تحصیل بود، و در نیم سال گذشته تحصیلی نیز با اخلال مسئولین دانشگاه در فایل آموزشی از حضور وی در جلسات امتحان پایان ترم جلوگیری شد.
همزمان بیش از ۲۰ حکم سنگین محرومیت از تحصیل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به دانشجویان ابلاغ شده است.

*****

از برکتهای نظام ولایت فقیه، زنان مطلقه، اعتیاد و فساد در ایران
در حال حاضر 6 میلیون زن مطلقه در کشور ایران وجود دارد، سن اعتیاد زنان ایرانی به 25 سال رسیده است و این می‌تواند زنگ خطر جدی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور باشد.
آخرین بررسی‌ها و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سن اعتیاد زنان ایرانی به 25 سال و مردان به 22 سال رسیده است و این می‌تواند زنگ خطر جدی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور باشد.
به گزارش "فردا" کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند که ریشه بروز اغلب آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی را می‌توان در مصرف سیگار و مواد مخدر جستجو کرد. به طوری که زمینه های بروز فساد و فحشا در بین افراد معتاد به انواع موادمخدر بیشتر از سایر افرادی است که مرتکب جرم و جنایت می‌شوند. از این‌رو، می‌توان گفت که هر چقدر سن اعتیاد کاهش یابد، زمینه بروز آسیب و ناهنجاری در جامعه افزایش می‌یابد.
البته نگرانی از بابت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم کاهش سن اعتیاد در زنان به مراتب خطرناک‌تر از مردان است. زیرا، با توجه به ویژگی جنس مونث و این‌که در برابر مشکلات، کمتر تاب و توان تحمل را دارد، می‌تواند او را در گرایش به سمت ناهنجاریها و آسیب‌ها بیش از مردان سوق دهد.
محمد مسعود زاهدیان، مدیرکل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در خصوص آخرین وضعیت سن اعتیاد در کشور گفته است که "براساس آخرین تحقیقات و آمارگیری، هم اکنون میانگین سن اعتیاد در کشور به 25 سال کاهش پیدا کرده که البته باید توجه داشت که میانگین سن معتادان در کشور متفاوت است و در بعضی از مناطق حتی به زیر 20 سال نیز رسیده است."
شاید یکی از آسیبهای جدی مصرف موادمخدر و اعتیاد زنان، گسست و نابودی کانون گرم خانواده باشد. با مراجعه به پرونده های طلاق در دادگاههای خانواده ، می توان متوجه شد که اغلب طلاق ها مربوط به همسرانی است که کمتر از 5 سال زندگی مشترک داشته اند.
اگرچه اعتیاد پدر و مادر هر دو سبب متلاشی شدن فضای گرم خانواده است ولی اعتیاد مادران تاثیر بیشتری در از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده دارد این در حالی است که سن اعتیاد زنان 6 سال زودتر از مردان تخمین زده شده است. به طوری که گفته می شود فاصله زمانی اولین تجربه مصرف موادمخدر تا تزریق در زنان به طور متوسط 2 سال و در مردان 8 سال است و به این ترتیب زنان 6 سال زودتر از مردان به ورطه وابستگی شدید کشیده می شوند.
برای روشن شدن موضوع، بهتر است به آماری که جواد صادقی، رئیس مجتمع قضائی شماره دو خانواده از آمار زنان طلاق گرفته در کشور ارائه داده است، توجه کنیم.
این مقام قضائی از وجود 6 میلیون زن مطلقه در کشور خبر داده و گفته است "خانواده باید بیش از اینکه یک نهاد حقوقی باشد، کانون عشق و محبت باشد اما متاسفانه در کشور ما به علت وجود عوامل متعدد، نهاد خانواده متزلزل و آسیب پذیر شده است."
دکتر رضا مهدیزاه، آسیب شناس اجتماعی با عنوان این مطلب که آستانه تحمل زنان نسبت به مردان در مقابل موادمخدر بسیار پایین تر است، گفته است که "تحقیقات نشان داده که کودکان مادران معتاد، قبل از تولد به همان ماده ای که مادر معتاد است، اعتیاد پیدا می کنند."
نبود امکانات تربيتي، فقدان اميد به آينده، گسست خانواده ها، کاهش فضای خلاقيت در زندگي اجتماعي، کمبود امنيت اجتماعي و نبود امکانات مناسب براي گذراندن اوقات فراغت، وسعت يافتن شکاف نسلها و وابستگي اقتصادي جوانان به خانواده ها و... از جمله علل روی آوردن جوانان به موادمخدر است.
تصور اکثر افراد جامعه در مورد اعتياد اين است که مواد مخدر و سوء مصرف مواد عمدتا پديده اي مردانه است. به عبارتي اعتقاد بر اين است که زنها بسيار کمتر از مردها به اعتياد روي مي آورند، بخصوص در ايران حتي سيگار کشيدن زنان و دختران، تعجب اطرافيان را برمي انگيزد، شايد بدان علت که اعتياد با نقش آشناي همسر و مادري مهربان و دلسوز در جامعه ايراني همخواني ندارد. اما براساس برخي پژوهشها، 9/6 درصد از معتادان کشور را زنان تشکيل مي دهند. برخي گزارشها بر اين امر تاکيد دارد که در مقابل هر 100 مرد معتاد 7 زن معتاد در کشور وجود دارد.
از سوی ديگر به گفته مسئولان زندانهاي کشور در حال حاضر 50 درصد زندانيان زن در رابطه با موادمخدر و اعتياد در زندان هستند که به نقل از همين مسئولان اين آمار در سالهاي اخير افزايش نيز داشته است. در سالهاي 1377 و 1378 که آمار تفکيکي نسبت زنان در جمعيت معتادان موجود است، بيشترين ميزان از سه استان کرمان، خراسان و تهران بوده اند، به گونه اي که بيش از 50 درصد زنان مراجعه کننده به مراکز درماني سراسر کشور از اين استانها بوده اند.

*****
افزایش محدودیت ها بر عمادالدین باقی در زندان

بيش از يك ماه از بازداشت عمادالدين باقي، نويسنده و پژوهنده حقوق بشري مي گذرد اما هنوز وي در سلول انفرادي بند 240 به سر مي برد وممنوع الملاقات است.
عماد الدین باقی حتي از دسترسي به قرآن كريم هم محروم است. وي يك روز پس از عاشورا و با حكم كلي "پيشگيري از سوء استفاده از فوت آيت الله منتظري" در منزل دستگير شد و اتهام وي مصاحبه با آيت الله منتظري اعلام شده است كه از شبكه بي بي سي پخش شد. اين مصاحبه البته دو سال قبل و پيش از آغاز به كار بي بي سي انجام شده بود كه پس از درگذشت آيت الله از اين رسانه منتشر شد.
عمادالدين باقي تاكنون به صورت متناوب 4 سال در زندان بوده است كه 3 سال آن در دولت سابق و 1 سال آن در دوره رئيس دولت فعلي بوده است. در دوره اول زندان، اتهام او مطبوعاتي بوده و در دوره دوم، به علت فعاليت هاي مدني در انجمن دفاع از حقوق زندانيان كه خود پايه گذار آن بود ، زنداني شده است.
در دوره اخير در سال 86، باقي به علت نگهداري در شرايط نامناسب در زندان دچار عارضه اي شد كه در نهايت در بيمارستان بستري گرديد و باقي مانده دوره محكوميت خود را در بند عمومي گذراند. پزشكان مورد اعتماد وزارت اطلاعات نيز توصيه كرده بودند كه بودن وي در محيط بسته و استرس زا خطرناك است.
اين در حالي است كه اكنون باقي در سلول هاي انفرادي و بدون هيچ امكاناتي نگهداري مي شود. او همچنين از ديسك كمر مزمن نيز رنج مي برد. خانواده باقي گفته اند دادستان تهران هفته گذشته با باقي در زندان اوين ديدار كرده است اما با وجود پيگيري براي كسب اطلاع از وضعيت وي از طريق دادستان، اين مقام تاكنون پاسخي به خانواده نداده و صرفا به ممنوع الملاقات بودن او تا اطلاع ثانوي اشاره كرده است. آن ها معتقدند حتي اگر باقي براي انجام آن مصاحبه متهم باشد بيش از سي و پنج روز بازجويي در سلول انفرادي با شرايط جسماني او غير ضروري است. باقي كه بارها در سال هاي گذشته در دادگاه و دادسرا احضار شده و حضور به موقع داشته است مي توانسته در آزادي و يا در شرايط قانوني تري به پرسش هاي مربوطه پاسخ دهد.
خانواده باقي نگران سلامت جسماني وي بوده و خواهان رعايت حداقل حقوق قانوني او مانند تماس تلفني منظم، ملاقات وي، خروج او از سلول انفرادي و دسترسي اش به كتاب هستند. آن ها مي گويند اين خواسته هاي قانوني خود را به اطلاع دادستان تهران هم رسانده اند اما پاسخي دريافت نكرده اند

*****
اعلام همبستگی دانشجویان دانشگاه کنتاکی با دانشجویان ایرانی
دانشجویان مسلمان دانشگاه کنتاکی با صدور پیامی ضمن اعلام حمایت با دانشجویان ایرانی اعلام داشتند که حکومت جور دوام نخواهد داشت.
در این پیام آمده است: ما دانشجويان بين المللی مسلمان دانشگاه ايالتی موری کنتاکی پشتيبانی همه جانبه خود را از حرکت آزاديخواهانه دانشگاهيان ايران اعلام و هر گونه دستگيری و شکنجه توسط رژيم ايران که به نام اسلام و قران مي شود را محکوم مي کنیم.
دستگيری و کشتن به جرم آزادی بر خلاف آموزه های قران و سنت رسول خدا ست. چگونه ممکن است برای باقی ماندن بر قدرت و امارت، يک دولت دست به کشتار مردم خود بزند؟چگونه ممکن است به نام اسلام و قران ساده ترين حق انسانی يعنی آزادی، فکر و رأی پايمال شود؟رسول خدا و جانشينانش به رأی و شورای مردم احترام ميگذاشتند. امروز ميزان در همه جا رأی مردم است و حکومت جور دوام نخواهد داشت .
ما دانشجويان دانشگاه موری کنتاکی ضمن همدردی با مردم ايران پشتيبانی همه جانبه خود را از دانشگاهيان و تمامی اقشار مردم ايران اعلام و حکومت زور و ستم را در هر کجا که باشد محکوم مي نماييم.
*****
با صدور احكام انضباطي، به اساتيد پيشنهاد مي‌شود درخواست بازنشستگي كنند
مهدي ايران‌منش معاون وزير و رئيس مركز هيات‌هاي امنايي و هيات‌هاي مميزه وزارت علوم در نشست خبري خود با اشاره به بحث بازنشستگي 12 استاد دانشگاه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي گفت: بر اساس قانون يك استاد با 30 سال سابقه و بيش از 65 سال سن بايد بازنشسته شود كه در اين مورد تبصره‌اي وجود دارد كه اگر اين استاد در 30 سال خدمت خود فعاليت‌هاي پژوهشي داشته باشد و از مرتبه‌هاي مربي و استاديار به استاد ارتقا يابد دانشگاه مي‌تواند بيش از سن بازنشستگي هم از آن استاد استفاده كند.
معاون وزير و رئيس مركز هيات‌هاي امنايي و هيات‌هاي مميزه وزارت علوم گفت: برخي از اساتيد به دليل احكامي كه از سوي هيات‌هاي انضباطي در دانشگاه‌ها با مشكل مواجه مي‌شوند، كه معمولا در اين موارد در دانشگاه‌ها به اساتيد پيشنهاد مي‌شود كه براي حفظ شان خود اقدام به بازنشستگي كنند.وي افزود: تا آنجايي كه بنده اطلاع دارم اساتيد دانشگاه علامه از مرز 30 سال گذشته بودند و حتي يكي از اساتيد هم 31 سال تدريس كرد بدون آنكه ارتقايي بر مرتبه علمي خود داشته باشد.
وي در پاسخ به خبرنگار ايلنا كه برخي اساتيد به دليل مسائل سياسي بازنشسته شده‌اند و اين موضوع را رئيس دانشگاه علامه طباطبايي نيز تائيد كرده است، گفت: بعيد مي‌دانم كه مسائل سياسي در كار باشد و اگر اين چنين هم باشد و كسي كمتر از 30 سال خدمت كند و از طرف دانشگاه بازنشسته شود، ما با آنها برخورد مي‌كنيم در غير اين صورت اگر كسي بيش از 30 سال خدمت كرده است دانشگاه حق قانوني بازنشستگي او را دارد.وي با اشاره به اينكه برخي از اساتيد نيز به دليل احكامي كه از سوي هيات‌هاي انضباطي در دانشگاه‌ها با مشكل مواجه مي‌شوند، گفت: معمولا در اين موارد در دانشگاه‌ها به اساتيد پيشنهاد مي‌شود كه براي حفظ شان خود اقدام به بازنشستگي كنند كه راهكارهاي مختلفي در اين زمينه وجود دارد كه بازخريد و مسائلي از اين قبيل نيز از مصاديق آن است.
وي تاكيد كرد:‌در غير اين صورت به غير از احكام صادره از سوي دادگاه‌هاي ذي‌صلاح هيچ‌كس حق اخراج اساتيد دانشگاه‌ها و حتي كارمندان را ندارد.در حالیکه حجت الاسلام صدرالدین شریعتی رئیس انتصابی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به پرسشی پیرامون بازنشستگی زودهنگام و ممنوعیت تدریس 12استاد صاحب نام آن دانشگاه متذکر شد «برخی استادان عملكرد سیاسی داشته و قصد اختلال در امتحانات را داشته‌اند و تمام اعضای این گروه در یك جریان خاص سیاسی حركت می كردند و به دنبال اختلال در امتحانات بودند.»همچنین چندی پیش نیزدر پی اخراج و برکناری چند تن از اساتید دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی از دانشگاه، 10 نفر از نمایندگان مجلس در تذکری مکتوب به احمدی‌نژاد خواستار توقف اخراج سیاسی اساتید از دانشگاه‌ها شدند. این نمایندگان در تذکری به رئیس جمهور از وی خواستند تا دستور توقف اخراج سیاسی اساتید فرهیخته و نمونه را صادر کند و مانع خانه‌نشینی یا خروج از کشور آنان شود.
*****
تلاش برای اعدام علنی ۵ متهم حوادث عاشورا قبل از ۲۲بهمن
تلاشهایی برای اجرای علنی حکم ۵ تن از متهمان حوادث عاشورا که توسط قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده اند، در جریان است.
سایت آینده گزارش داده است که احکام اولین گروه از متهمان حوادث عاشورا که شامل ۵ نفر می‌باشد، از سوی قاضی صلواتی ، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شده و این ۵ نفر به اشد مجازات محکوم شده‌اند.
براساس این گزارش در بین این ۵ نفر علاوه بر ۳ نفری که بخشی از محاکمات آنها از صداوسیما در زمینه رفتن به اردوگاه اشرف و فیلمبرداری از اعتراضات پخش شد، دو مرد و زن بالای ۵۰ سال هم حضور دارند.
گویا فرزند این زن و شوهر در اردوگاه اشرف اقامت داشته و برادران مرد نیز در ابتدای انقلاب به دلیل عضویت در گروه تروریستی مجاهدین خلق اعدام شده‌اند.
گفته می‌شود تلاشهایی در جریان است تا اجرای اعدام این ۵ نفر قبل از ۲۲ بهمن در سطح شهر تهران ، به ویژه مسیر خیابان انقلاب و آزادی انجام شود که موافقت یا مخالفت با این امر بر عهده رییس قوه قضائیه است.
لازم به ذکر است محاکمه گروه دوم متهمان حوادث عاشورا که شامل ۱۴ تن است، از امروز در همین شعبه آغاز شده و پیش بینی می‌شود برای اکثر این افراد هم حکم اشد مجازات صادر شود.
*****
مراسم گرامی داشت تولد اشکان سهرابی
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،مراسم گرامیداشت تولد جانباخته راه آزادی اشکان سهرابی با حضور خانواده و مادران عزادار و تعداد زیادی از مردم بر روی آرامگاه وی در بهشت زهرا برگزارگردید.
روز شنبه 10 بهمن از ساعت 14:00 به مناسبت تولد شهید راه آزادی مردم ایران اشکان سهرابی مراسمی بر آرامگاه وی از سوی خانواده اش و با حضور مادران عزادار و تعداد زیادی از مردم برگزار گردید. آنها با حضور بر روی آرامگاهش و قرار دادن گلهای رز قرمز وسفید و بر افروختن شمع نسبت به این جانباخته ادای احترام می کردند.
خانواده سهرابی کیکی به مناسبت تولد اشکان تهیه دیده بودند که بر بالای آن نوشته شده تولدت مبارک و در قسمت دیگری از کیک نوشته شده است "اشکان برای همیشه زنده ای"
مادران عزادار علاوه بر قرار دادن گل و روشن کردن شمع شعر و نوشته هایی را برای گرامیداشت این جاباخته آزادی قرائت کردند.
حضور مردم و جوانان در مراسم چشمگیر بود آنها با قرار دادن گل و روشن کردن شمع و ادای احترام یاد و خاطره این جانباخته راه آزادی را گرامی میداشتند. تا لحظه انتشار این خبر همچنان بر تعداد مردم که برای گرامی داشت تولد اشکانمی آیند افزوده می شود.
نیروهای سرکوبگر که ابتدا فقط لباس شخصی ها در میان جمعیت حضور داشتند با افزایش یافتن تعداد جمعیت 2 خودروی نیروی انتظامی را بسوی آرامگاه اشکان اعزام و در آنجا مستقر کردند. نیروهای سرکوبگر پدر شهید اشکان را تحت فشار قرار داده اند که مراسم نباید به اعتراض علیه قاتلین او تبدیل شود.آنها بطور مرتب در کنار پدر اشکان قرار دارند و او را تهدید می کردند.
*****
در دادگاه امروز هم فیس بوک و بالاترین عامل اغتشاشات معرفی شدند!!!
در دادگاه امروز نیز فیس بوک و بالاترین به عنوان عوامل اصلی اغتشاشات ! معرفی شدند.
سایت تندروی رجا نیوز، حامی دولت محمود احمدی نژاد گزارشی را از دادگاه نمایشی امروز منتشر کرده است که صحبت های متهمین و دادستان نشان دهنده نمایشی بودن و سطحی بودن این دادگاه است.
متن این گزاش بدین شرح است: ازنماينده دادستان تهران در ادامه جلسه امروز دادگاه متهمان اشوب هاي روز عاشوراي حسيني كيفرخواست متهم پرونده اول تعدادي از متهمان اشوبهاي روز عاشورا را قرائت كرد و اين متهم به دفاع از خود پرداخت.
بعد از نمايش فيلمي از آشوب‌هاي روز عاشورا قاضي صلواتي خطاب به نماينده دادستان گفت كيفرخواست متهم پرونده اول قرائت شود كه آقاي فراهانياظهار داشت:در اين پرونده متهم پرونده اول فرزند هوشنگ ‏20 ساله اصل دزفول ساكن تهران زعفرانيه شغل دانشجوي مهندسي عمران مجرد شيعه تابعيت ايران داراي سوء سابقه و بازداشت موقت مي باشد كه ‏
1‏- اجتماع و تباني براي ارتكاب جرايم عليه امنيت كشور
2- توهين به مقام معظم رهبري از طريق ارسال ايميل به دادگاه كيفري لاهه و بكار بردن عناوين و مطالب مهم نسبت به معظم له و انعكاس در فضاي اينترنت به شرح مندرج در پرونده متهم ‏
3‏- فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران از طريق فعاليت گسترده و قابل توجه در جهت طرح براندازي و جنگ نرم در مقابله با نظام از جمله ارتباط و فعاليت گسترده با سايت بالاترين دعوت مردم براي شركت در اغتشاشات روز عاشورا و آشوب هاي خياباني تحريك و تهييج مردم براي مقابله با نظام از طريق همكاري وسيع با خبرگزاري هاي مخالف نظام خصوصاً بي‌بي‌سي و سي‌ان‌ان و صداي امريكا با ارسال ايميل گزارش فيلم و عكس اغتشاشات بعد از انتخابات شركت فيزيكي فعال در تجمعات غيرقانوني و اغتشاشات مورخه هاي 25، 26، 28 و 30‏ خرداد روز قدس، ‏13‏ آبان، ‏16‏ آذر، تاسوعا و عاشورا يعني پنجم و ششم دي ماه و نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي به انحاء مختلف به شرح مستندات جمع آوري شده مشتمل بر ‏240 صفحه با عنايت به :
1‏- گزارش وزارت اطلاعات، ‏
2- مدارك و مستندات پرونده شامل متن پيامك ها و ايميل هاي دريافتي و ارسالي متهم به شرح صفحات مندرج در پرونده ‏
3‏- نتيجه تحقيقات وزارت اطلاعات به شرح صفحات مندرج در پرونده متهم ‏
4-‏ اقارير و اعترافات صريح و مقرون به واقع متهم به شرح صفحات مندرج در پرونده متهم ‏
5-‏ ساير قراين مندرج و منعكس در پرونده از جمله بزهكاري و مجرميت متهم كه محرز است .
با توجه به قرار مجرميت متهم در تاريخ ‏.71188‏ در شعبه دوم بازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب تهران و مستندتا به مواد كيفرخواست ‏4661.514‏ و ‏47‏ قانون مجازات اسلامي تقاضاي محاكمه و مجازات مي گردد پس از قرائت كيفرخواست متهم پرونده اول قاضي صلواتي از متهم خواست تا خودش را به طور كامل معرفي و دفاع كند.
متهم پس از معرفي خود گفت: من در تجمعات غيرقانوني ‏25‏ ‏26‏ و ‏28‏ خرداد شركت كردم و در اغتشاشات ‏3.‏ تير ‏18‏ تير ‏16‏ اذر و ظهر عاشورا حضور داشتم كه در ظهر عاشورا در مقابل پارك لاله در خيابان كارگر شمالي حضور داشتم و شعار مي دادم.
متهم پرونده اول با بيان اينكه اقدام به ارسال يك سري ايميل كردم گفت: خبرهايي را به رسانه هايي چون سي ان ان الجزيره دويچه وله بي بي سي فارسي و صداي امريكا ارسال كردم.
و پيرامون شركت در اغتشاشات روز ‏13‏ ابان ‏16‏ اذر و ظهر عاشورا و همينطور روز فوت ايت الله منتظري از خودم اس ام اس ارسال كردم وي افزود درباره روز عاشورا چيزي حدود ‏100 اس ام اس از خودم ارسال كردم.
متهم پرونده اول با بيان اينكه در فيس بوك عضو بودم گفت: اگر خبري از دوستي به دوست ديگر نقل مي شد يا از كسي به من نقل مي شد اين خبرها را دريافت و در مجموع اخبار و اطلاعاتي را كه مطلع مي شدم به ديگران اطلاع مي دادم.
وي افزود: خبرهاي سايت هايي به مثل بالاترين را خيلي دنبال مي كردم و اين خبرها كاملا ذهنيت مرا خيلي پر كرده بود و تمام خبرها را باور مي كردم و فكر مي كردم همه اين حرفها حقيقت دارد.
ويگفت: عضو خبرنامه اشخاصي چون محسن سازگارا بودم زيرا فكر مي كردم اين شخص كه خودش قبلا در نظام بوده و اكنون از نظام جدا شده قطعا نظام مشكل دارد و با توجه به موقعيت ايشان در نظام و اينكه از نظام خارج شده من حرفهايش را باور مي كردم.
متهم پرونده اول افزود: فكر مي كردم ما در نتيجه انتخابات و نظام اكثريت هستيم و اينكه در اغتشاشات به ما ظلم مي شود و نظام و دولت سعي مي كنند صداي مخالفان را به هر نحوي كه شده خفه و انها را سركوب كند و اين چيزي بود كه دائما از طريق رسانه ها و سايت ها به ما القا مي شد متهم پرونده اول گفت درباره نامه توهين اميزي كه برضد مقام معظم رهبري به دادگاه لاهه ارسال كردم بايد بگويم اين نامه در سايت بالاترين نوشته و تبليع شده بود و من جزو امضاكنندگان اين نامه بودم.
وي افزود: به دوستان خودم هم پيشنهاد كردم اين نامه را امضا كنند وي افزود درباره شب و ظهر عاشورا مي خواهم شرح كاملي از انچه اتفاق افتاد و انچه كه من انجام دادم و تصوري كه از نوع اعتراض داشتم بيان كنم.
متهم پرونده اول اضافه كرد: چند روز قبل از ان با دو نفر از فاميل خود قرار گذاشته بوديم كه در اعتراض ظهر عاشورا شركت كنيم من و دو نفر از دوستانم پيامك تبليغي مبني بر اينكه به چه نحوي در مراسم عاشورا شركت كنيم ارسال كرديم.
من در سايت بالاترين خواندم كه شب عاشورا اقاي خاتمي در حسينيه جماران سخنراني خواهد كرد و اين موضوع را به دوستم كه ان شب در نياوران حضور داشت اطلاع دادم و گفتم قرار است در نياوران آقاي خاتمي سخنراني كند و در سايت نوشته شده جمعيت زيادي قرار است در اين حسينيه حضور يابند .
وي گفت دوست من هم بعد از چند ساعت دوباره تماس گرفت و گفت اينجا تجمع شده است و دارند اعتراض مي كنند و شعار مي دهند و از من دعوت كرد بيايم در شب تاسوعا در ان تجمع در نياوران شركت كنم و من هم بدون اطلاع خانواده اين اقدام را انجام دادم.
متهم پرونده اول درباره شركت در اغتشاشات روز عاشورا افزود ان روز بدون اطلاع خانواده بيرون رفتم درحالي كه قرار بود با خانواده بروم به سراغ دوستانم رفتم و به همراه انان مسير را به سمت پايين شهر و نقاط مركزي كج كرديم و ماشين را در كوچه همدان منتهي به كارگرشمالي مقابل پارك لاله پارك كردم و پياده شديم و ديديم انجا جمعيتي به صورت پراكنده حضور پيدا كرده اند و در مقابل نيروهاي امنيتي و گارد ويژه بودند و خيابان كارگر از تقاطع بلوار كشاورز بسته بودند.
متهم پرونده اول گفت ما چند بار مسير خيابان همدان تا تقاطع خيابان كشاورز را طي كرديم در انجا گرچه به نظر مي امد اتش سوزي شده است و عده اي در حال اعتراض هستند ولي شدت اعتراضات در ان ناحيه چون در حواشي بود و قسمت هاي اصلي اغتشاشات نبود به ان شدت نبود.
وي افزود عده اي شعارهايي مي دادند از جمله مرگ بر ديكتاتور و شعارهايي عليه نظام كه خود من هم شعار دادم يكي مرگ بر ديكتاتور و يكي شعار عزاعزاست امروز روز عزاست امروز ملت سبز ايران صاحب عزاست امروز متهم پرونده اول اضافه كرد دوستان خود را مشاهده كردم و ديدم دارند از صحنه اي كه در خيابان كارگرشمالي و روبروي پارك لاله اتفاق مي افتد فيلمبرداري مي كنند و از انجا بود كه سعي كردم با دو نفر از فاميل خود تماس بگيرم و ببينم كجا هستند تا به انها بپيوندم دوبار تماس گرفتم كه صدايشان واضح نبود اما حدس زدم كه مي گويند در خيابان آزادي هستيم با دوستانم به ماشين برگشتيم و سوار ماشين شديم و به سمت ميدان ازادي حركت كرديم.
از تجمع در انجا خبري نبود و خيابان به سمت ميدان انقلاب و امام حسين توسط نيروهاي امنيتي بسته بود از انجا به بعد هرچه سعي كردم با فاميل هاي خود تماس بگيرم اين امكان فراهم نشد.
در ادامه سومين جلسه محاكمه تعدادي از متهمان اشوب هاي روز عاشورا متهم پرونده اول در ادامه سخنانش گفت اعتقادم اين است كه در ان روز اتفاقي كه افتاد مغاير با تصور من بود و خود من تصور مي كردم اگر قرار بر اعتراض باشد در همان عزاداري انجام مي شود انهم نه با شعاردادن هلهله كردن يا توهين به اعتقادات و مقدسات فكر مي كردم اگر قرار بر اعتراض باشد در همان ميادين امام حسين انقلاب يا در مسير ان به اين شكل با ربان سبز اعلام كنم كه هنوز به راي خود و نظام اعتراض دارم كه چرا از راي گيري كه در ان تقلب شده است حمايت و معترضان را سركوب مي كند.
وي افزود در رابطه با سه اغتشاش اخير يعني ‏13‏ ابان ‏16‏ اذر و ظهر عاشورا به اين علت اس ام اس ارسال كردم كه از قبل در سايت هاي بالاترين و برخي خواص نظام مانند كانديداها نيز در اين باره اعتراض داشتند اين متهم افزود در روز ‏16‏ اذر هم در ساعت ‏7‏ يا ‏8‏ شب با همان دوستم و يكي از فاميل ها در خيابان انقلاب حضور يافتم منتها در ان روز وقتي حضور يافتم تقريبا اغتشاش پايان يافته بود و ما هم در خودرو بوديم اما چندبار اقدام به بوق زدن كرديم.
وي اضافه كرد در ‏18‏ تير با خانواده ام بودم كه يكباره گرفتار تظاهرات شدم و از قبل براي حضور در تظاهرات پيش بيني نكرده بودم اما همراهي كردم خواهرم نيز فيلمي از صحنه گرفت و من ان را به رسانه هاي خارجي مانند دويچه وله سي ان ان صداي امريكا و بي بي سي فارسي ارسال كردم وي گفت در شبكه هاي اجتماعي مانند فيس بوك فعاليت مي كردم و اگر خبري از دوستي به دوست ديگر منتقل مي شد اين خبر در صحنه فيس بوك من هم مي امد و ان را مي ديدم.
اين متهم افزود از اين طريق از اخبار اطلاعات فيلم ها و همه وقايع اغتشاشات اگاه مي شدم و از طريق سرويس ريدرگوگل مي توانستم اخبار سايت هايي مانند بالاترين ايران پرس نيوز جنبش راه سبز جرس خبرگزاري نهضت ازادي ايران و حتي خبرگزاري هاي داخلي مانند قلم كلمه و خبر ان لاين مي توانستند همه خبرها را بخوانم و با اگاهي از زمان برگزاري اغتشاشات در ان شركت كنم هم من و هم خانواده ام خواننده اين خبرها بوديم.
وي ادامه داد درباره روز عاشورا بازهم بايد بگويم تصور من اين نبود وقتي براي اين روز تبليع مي كنم كاري كرده باشم در نهايت به توهين به اعتقادات و كارهاي زشتي ختم مي شود كه همه در فيلم ها ديدند در ادامه فراهاني نماينده دادستان با قطع سخنان متهم پرونده اول و كسب اجازه از قاضي صلواتي گفت باتوجه به اينكه تعداد متهمان حدود ‏16‏ نفر است و دفاعيات وي طولاني شده و در گنجايش اين جلسه نيست اگر اجازه بفرماييد دفاعيات تكميلي خود را در جلسه بعد ارائه دهد و در همين حد براي اين جلسه اكتفا شود.
وي با كسب اجازه از رئيس دادگاه افزود نكته اي كه خطاب به اين متهم و ديگر متهمان دارم اين است كه متهمان به ويژه وي ضمن اينكه اذعان دارند از يك مرحله ديگر به عنوان تقابل با نظام جلو امدند و دائما با سايت ها و رسانه هاي بيگانه در ارتباط بودند و خط مي گرفتند به نوعي اقرار مي كنند بر اساس انگيزه و هدفي كه داشته اند موضوع را پي مي گرفتند نماينده دادستان گفت اينكه در دفاعيات خود مي گويند روز عاشورا رفتيم ببينيم چه خبر است و فكر مي كنيم كار ما در حد يك اعتراض است.
متهم پرونده اول در ادامه گفت من پشيمان هستم و اينكه چه شد تا ابراز پشيماني كنم مي خواهم بگويم اولا اينكه تعدادي از دوستان من بعد از واقعه عاشورا از شهرستان امدند و من درباره نتيجه انتخابات با انها صحبت كردم اولا اين افراد به من گفتند اين نتيجه انتخاباتي كه در شهرستان ها صورت گرفته به اين صورت نيست و كانديدايي كه من فكر مي كردم بايد راي مي اوردند در شهرستان ها به اين صورت نيست.
وي افزود حتي خواهرهاي من در شهرستان ها كه طرح پزشكي خود را طي مي كنند انها نيز به واسطه حضور خود در شهرستان ها به اين نتيجه رسيده بودند و حتي به من نيز اين موضوع را گفتند كه در انتخابات انچه كه ما فكر مي كرديم و اينكه در انتخابات تقلب صورت گرفته و همين موضوع مبناي اطلاعات و اغتشاشات شده و باعث اقدامات زشتي كه ما انجام داديم شده نيست و اين نكته را متوجه ام كرد كه كارهاي من كوركورانه و همه اقدامات غلط بود و اينكه بدون تحقيق و بررسي فقط با شنيدن حرف هايي كه دوست داشتم بشنوم ان هم از رسانه هاي خارجي و با القائات دشمنان انقلاب بلافاصله نتيجه انتخابات را محكوم كردم و نظام و همه دستگاهها را متوجه اين محكوميت خود كردم.
اين متهم پرونده اول در ادامه گفت منتها ان زمان ديگر كار از كار گذشته بود و مدتي بعد از ان دستگير شدم هنوز اين مسئله در فكر و ذهن من بود كه در زندانها اعمالي مثل تجاوز شكنجه و اعتراف هاي زوري و قرص خوراندن به برخي از متهمان و چيزي از اين دست صورت مي گيرد و هيچ كدام از حرف هايي را كه گفته مي شد باور نمي كردم بنابراين همين ها تصورات مبناي خيلي از اغتشاشاتي بود كه من در انها شركت كردم يعني وظيفه خود مي دانستم كه بايد در اين اغتشاشات شركت كنم چرا كه در رسانه و خبرگزاري هايي كه قبولشان داشتم و فكر مي كردم كه حرف هاي درست و واقعيت را مي زنند اين موضوع تقلب در انتخابات واقعيت دارد.
اين متهم اضافه كرد اما وقتي كه خودم توسط نيروهاي امنيتي دستگير شدم با واقعيتي ديگر غير از نتيجه انتخابات مواجه شدم و ان اينكه برخورد نيروهاي امنيتي به هيچ وجه به ان صورتي كه در اين رسانه هاي خارجي و اخبار كانال هاي ماهواره اي ذكر مي شد نيست و برخوردها كاملا مودبانه محترمانه بود.
وي افزود واقعيت بعدي كه با ان مواجه شدم درباره زندان بود و اينكه زندانها و زنداني كه من دربند بودم هيچ گونه شكنجه و تجاوز صورت نگرفت وپرسنل به نحو احسن وبه خوبي با من رفتار و برخورد كردند و امكانات من در زندان كاملا عالي بود و من از هيچ نظر هيچ مشكلي نداشتم و اين واقعيت سومي بود كه من به ان رسيدم
اين متهم افزود واقعيت چهارم دررابطه با نوع اعترافاتي بود كه من فكر مي كردم فكر مي كردم اعترافات همه با زور و اجبار و جزو گفته هاي خود اشخاص نيست و بازجوها به زور از متهمان اعتراف مي گيرند اما وقتي كه انجا بودم خيلي راحت نظرات عقايد و طرز فكر خودم را بيان كردم و اينكه از چه كساني خط مي گرفتم با چه كساني همكاري مي كردم مي گفتم و مورد سرزنش هيچ كس هم واقع نشدم.
وي افزود واقعيت پنجم در مورد قضات و دستگاه قضايي بود و فكر مي كردم دستگاه قضايي بدون اينكه حرف هاي من را بشنود و بداند اتهامات من چيست با من برخورد خواهد كرد و حتي مرا به سنگين ترين مجازات ها محكوم خواهند كرد اما باز هم با واقعيت ديگري روبرو شدم و با پرونده من بسيار همكاري شد و دستگاه قضايي سعي كرد به بهترين نحو و در سريعترين زمان ممكن رسيدگي كند.
در ادامه قاضي صلواتي از متهم پرسيد شما با چه انگيزه و هدفي در فتنه روز عاشورا شركت كرديد و در ان چه نقشي داشتيد نقش خودتان را بيان كنيد متهم پاسخ داد انگيزه و هدف من همانطور كه فرمودند براندازي نظام بود چون نظام را در انتخاباتي كه صورت گرفت متهم مي دانستم و با اين ديد و بدبيني كه اساسا در خانواده ما نسبت به نظام و مسئولان ان وجود دارد فكر مي كردم كه همواره در نظام افرادي وجود دارند كه به خاطر مقام و ثروت مي خواهند به خواسته هاي خود برسند و همين كه حرف هاي برخي خواص گذشته مانند محسن سازگارا كه خودشان جزئي از نظام و عناصر اصلي انقلاب بودند و اكنون از اين انقلاب جدا شده و به خارج از نظام رفتند اين تصور و بدبيني در ما تقويت شد كه حتما ريگي به كفش نظام است كه اين اتفاق افتاده در نتيجه از هيچ اقدامي از جمله شركت و ارسال اس م س در جهت تبليع عليه نظام و اقدام عليه ان و اينكه حرف خود را به كرسي بنشانيم فروگذاري نكرديم.
همچنين قاضي صلواتي در ادامه از متهم پرسيد در تخريب و اتش سوزي ها و درگيري با ماموران چه نقشي داشتيد كه وي پاسخ داد من در اين قسمتها در حواشي اين امر بودم و در تخريب و اتش سوزي ها و صحنه هايي كه نشان داده شد نقشي نداشتم كه قاضي صلواتي دوباره پرسيد شما گفتيد كه به قصد مقابله با نظام در ظهر عاشورا بيرون امديد چطور نقشي نداشتيد متهم پاسخ داد من با شعار دادن و حضور خود اين اقدام را كردم اما كاري نكردم كه جايي را اتش بزنم چون مبنايي كه بخواهم نظام را دچار اخلال كنم در اين نمي دانستم كه جايي را اتش بزنم بلكه در اين مي دانستم كه با هر وسيله يعني اس م س پيامك و گسترده كردن تجمع و تحريك افرادي كه در تجمع شركت كرده بودند بيايم و چهره نظام را در وجهه جهاني نظامي ظالم نشان دهم كه بايد براندازي شود اما اينكه بخواهم سطل اشغال اتش بزنم يا اينكه بخواهم سنگ پرت كنم و يا با نيروهاي امنيتي درگير بشوم من اين كارها را نكردم و قصد من اينها نبود و نمي دانستم نيروي نظامي و امنيتي چه فكري مي كند و از طرفي چه كساني درانجا حضور دارند و مي خواستم حرف خودم را بزنم و بگويم من اين گونه فكر مي كنم اما نه با سنگ زدن و اتش سوزي و هيچكدام ازاين كارها را نكردم اما اقرار مي كنم كه اس م س زدم تحريك كردم كه افراد در تجمعات شركت كنند و در روز عاشورا نيز حواشي ان شركت كردم و دو بار شعار دادم و اقرار مي كنم دوستان من نيز با من بودند و در اين اغتشاشات فيلمبرداري كردند.
*****
سردار نائینی : درک درستی از فضای مجازی نداشتیم
مسئول كمیته بسیج و سپاه ستاد برگزاری دهه فجرگفت: با توجه به شرایط خاص كشور، راهپیمایی 22 بهمن امسال با شكوهی دوبرابر سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.
به گزارش فارس، سردار علی محمد نائینی مسئول كمیته بسیج و سپاه ستاد برگزاری دهه فجر امسال در نشست خبری گفت: برآورد ما این است كه امسال مردم دو برابر سال‌های گذشته در راهپیمایی شركت كنند.
نائینی با اشاره به تجمع باشكوه عاشورائیان در 9 دی آن را میثاق دوباره امت و امام دانست و گفت: مردم در امروز یك بار دیگر مواضع انقلابی خود را در برابر فتنه‌گران داخلی و خارجی اعلام كردند و در 22 بهمن نیز نشان خواهند داد كه هر چه تهدیدات سنگین‌تر و پیچیده‌تر باشد حضور مردم آگاهانه‌تر، هوشیارتر و بیشتر خواهد بود.
مسئول كمیته بسیج وسپاه ستاد برگزاری دهه فجر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه متاسفانه ما در استفاده از فضای مجازی و اینترنت با وجود تمام تلاش و سرمایه‌گذاری دشمن منفعل بوده‌ایم تصریح كرد: نیروهایی كه در دهه جنگ نرم دارند باید آماده شوند و بسیج را شناسایی ظرفیت‌های جامعه و سازماندهی آنها این حركت را شروع خواهد كرد و امیدواریم در سال آینده فضای مجازی در اختیار جریان حزب‌الله قرا گیرند.
وی با بیان اینكه بسترهای لازم برای این حركت فراهم شده كه البته كافی نیست، گفت: ما درك درستی از فضای مجازی نداشتیم و شرایط را برای حضور نیروهای حزب‌اللهی فراهم نكردیم ولی می توانیم با سازماندهی این ظرفیت‌ها، شبكه‌های عظیم اجتماعی برای پیشبرد اهداف انقلاب تشكیل دهیم.
*****
احکام 16 دستگیر شده حوادث عاشورای خونین تهران اعلام شد
اتهام 5 نفر محاربه عنوان شده است
اتهامات 16 تن ازدستگیر شدگان عاشورای خونین تهران در سومين دادگاه رسيدگي به اين پرونده ها قرائت شد.به گزارش ايرنا اتهامات متهمان سومين دادگاه رسيدگي به 16 نفر از دستگیرشدگان روز عاشورا درشعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي تهران به شرح زير قرائت شد.
متهم شماره يک - اجتماع و تباني به جرايم برعليه امنيت کشور، توهين به مقامات ارشد نظام و فعاليت هاي تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي در جهت طرح براندازي.
متهم شماره دو- اجتماع و تباني جهت ارتکاب جرم ، فعاليت تبليغي عليه نظام و عضويت در دفتر تحکيم وحدت طيف علامه.
متهم شماره سه - برخورداري از گرايشات کمونيستي موسوم به چپ نوانديش ، اقدام عليه امنيت کشور، فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي و مصاحبه با راديو هاي بيگانه.
شماره چهار - فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي و وابستگي فرقه ضاله بهاييت.
متهم شماره پنج-محاربه، ارتباط و هواداري از گروهک منافقين.
متهم شماره شش - محاربه و افساد في الارض و فعاليت تبليغي عليه نظام .
متهم شماره هفت - محاربه از طريق ارتباط و هواداري با گروهک منافقين و فعاليت تبليعي عليه نظام جمهوري اسلامي.
متهم شماره هشت: محاربه و افساد في الارض
متهم شماره 9 :محاربه و افساد في الارض
متهم شماره 10 :اجتماع و تباني عليه امنيت کشور، فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي ،توهين به مقامات ارشد نظام و تمرد به مامورين انتظامي.
متهم شماره 11 : اجتماع و تباني، اقدام عليه امنيت کشور و تخريب اموال عمومي.
متهم شماره 12- اجتماع و تباني و ارتکاب به جرم ، فعاليت تبليغي در اغتشاشات روز عاشورا عليه امنيت ملي.
متهم شماره 13: اجتماع و تباني براي ارتکاب جرم ،فعاليت تبليغي و شرکت در تجمعات غير قانوني .
متهم شماره 14- اجتماع و تباني به قصد ارتکاب جرم .
متهم شماره 15- جرايم و ارتکاب به جرم عليه امنيت کشور ،فعاليت تبليغي عليه نظام از طريق شرکت د ر تجمعات غير قانوني .
متهم شماره 16-اجتماع و تباني عليه امنيت کشور ، تمرد به مامورين انتظامي و توهين به مقامات ارشد نظام .
*****
سايت هوادار احمدی نژاد : تعداد دستگيرشدگان روز عاشورا به 630 نفر می رسد
سايت هوادار احمدی نژاد و متعلق به زاکانی ( نماينده مجلس) نوشت : در جریان اعتراضات عاشورا تعدادی از اعضای گروه منافقین و عناصر بهائیت در بین بازداشت شدگان حضور داشتند.
به گزارش جهان، در میان افراد بازداشت شده که تعداد آنها حدوداً به 630 نفر می رسد، اعضای بهائیت، گروه منافقین (مجاهدين) و جمعی از سلطنت طلبان حضوردارند.
همچنین تعداد 115 نفر از این افراد کمتر از 30 سال و مابقی آنها بالای 30 سال سن دارند. در میان بازداشت شدگان، تعدادی از ساکنین سایر شهرستانها نیز حضور دارند.
*****
سپاه پاسداران تهدید کرد: در بیست و دوم بهمن به شدت برخورد می کنیم
اجازه نمی دهیم سبزها خودی نشان بدهند
فرمانده سپاه محمد رسول الله گفت : ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم چیزی به عنوان موج سبز خودی نشان بدهد.
به گزارش ایسنا سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) در یک نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های این سپاه برای دهه فجر برگزار شده بود، سخن می‌گفت، با بیان این که « ما نمایندگان مردم هستیم» اظهار کرد: مردم ما در روز نهم دی اتمام حجت کردند و خواستار ختم غائله بودند.
وی تاکید کرد: ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم چیزی به عنوان موج سبز خودی نشان بدهد؛ البته همه مردم ما موج سبز هستند ولی اجازه نمی‌دهیم موج سبزی که رنگ و بوی بیگانه داشته باشد، خودی نشان دهد.
روز 22 بهمن روز اعتراض نیست
فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ در ادامه گفت: ما مطمئن هستیم کسانی که تا پیش از 9 دی متوجه نبودند و تشخیص نمی‌دادند و فکر می‌کردند می‌شود حرکتی انجام داد، در روز 9 دی متوجه شده‌اند روز 22 بهمن روز اعتراض نیست، بلکه روز یکپارچگی است و اگر هم بخشی از جامعه ما اعتراضی داشته‌ که به حق هم هست که اعتراضی به برخی رفتارهای دولتمردان داشته باشند، مطمئنیم روز 22 بهمن چنین کاری نخواهند کرد.
همدانی با بیان این که روز 22 بهمن روز ملی ماست، تصریح کرد: هر صدا، رنگ و حرکتی که غیر از صدای ملت ایران و انقلاب اسلامی باشد، باید از صف مردم ما بیرون رانده شود و قطعا چنین حرکتی را هم شاهد نخواهیم بود و اگر هم عده قلیلی باشند که حرکتی انجام دهند، به شدت برخورد خواهیم کرد.
صلاح ندانستیم اسامی شهدای بسیج را اعلام کنیم
وی با اشاره به درگیری‌ها و حوادث پس از انتخابات گفت: در حوادث اخیر برادرانی از بسیج شهید شدند که ما برای آنها مراسم ختم، بزرگداشت و چهلم گرفتیم و ظرف 24 ساعت به بنیاد شهید معرفی شدند، پرونده مربوط به جانبازان نیز تکمیل شده است، ولی صلاح ندانستیم اسامی این برادران را اعلام کنیم.
*****
آزادی سعید خسرو آبادی دانشجوی دانشگاه شیراز
سعید خسروآبادی دانشجوي دانشگاه شیراز پس از گذشت بیش از یک ماه بازداشت با قرار وثيقه 50 میليون تومانی آزاد شد.
به گزارش جرس، خسروآبادی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی است که به مدت یک ترم توسط کميته انضباطی دانشگاه شیراز از تحصیل محروم شد. او در حالی به اداره اطلاعات شیراز احضار شد که در حال گذراندن محرومیت از تحصیل خود در شهرستان بود.
لازم به ذکر است کاظم رضایی ديگر دانشجوی دانشگاه شیراز نزدیک به 90 روز است که در بازداشت اداره اطلاعات به سر می برد و ازوضعیت پرونده وی هیچ خبری در دست نیست.
*****
كليه وزيران موظف به داشتن "مشاوران بسيجي" شدند
رجا نيوز : در جلسه هفته گذشته ستاد عالي پشتيباني اردوهاي هجرت بنا به پيشنهاد معاون اول احمدی نژاد مقرر شد، پس از بررسي كارشناسي، كليه وزيران و معاون اول احمدی نژاد فردي واجد شرايط را به عنوان "مشاور بسيجي" منصوب كنند، تا زمينه همكاري بسيج را در تمام عرصه‌هاي كاري همگان با مديران عالي كشور فراهم آورند.
به گزارش رجانيوز، در ابتداي اين جلسه، رحيمي معاون اول احمدی نژاد توضيحاتي را درخصوص جايگاه و رسالت بسيج و نقش سازنده عملكرد اردوهاي هجرت بيان و نسبت به تشكيل جلسات مستمر ستاد تأكيد كرد.
در ادامه، سپس با ارائه گزارش سازمان بسيج سازندگي از اردوهاي هجرت درخصوص برنامه‌هاي آتي به تفصيل بحث و تبادل‌نظر شد.
در اين جلسه همچنين مقرر شد سازمان بسيج مستضعفين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با هماهنگي كليه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، براي كمك به دولت و محروميت زدايي كشور كارهاي عملياتي خود را به نحوي برنامه‌ريزي و تدوين كنند كه مبناي اجرايي آن از ابتداي سال 1389 باشد.
سازمان بسيج مستضعفين سپاه پاسداران موظف شد با اتخاذ تدابير مطالعاتي و عملياتي در جهت فراگير شدن فرهنگ بسيج و نهضت علمي با هماهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري طرح اجرايي ارائه كند.
همچنين مقرر شد سازمان بسيج سازندگي كشور در بخش روستا با مشاركت دفتر مناطق محروم رياست جمهوري برنامه‌اي مطابق آيين‌نامه اجرايي همكاري در سازندگي جنوب استان كرمان و خوزستان را تدوين كرده تا پس از تصويب كليه فصول توسط ستاد عالي براي اجرا از ابتداي سال 89 ابلاغ گردد.
وزارت بهداشت نيز مكلف شد در زمينه همكاري و بهره‌مندي هرچه بيشتر از توان اجرايي بسيج، طرح‌هاي عملياتي براي ارتقا سطح بهداشت و درمان كشور ارائه كند.
بنا به دستور و تأكيد معاون اول احمدی نژاد مقرر شد در جلسات شوراي عالي اشتغال براي كمك به شناسايي و ايجاد اشتغال بسيجيان كشور، فرمانده بسيج در جلسات مذكور شركت كند.
*****
دادگاه 16 تن”متهمان” عاشورای خونین تهران به اتهام محاربه و مفسد فی الارض آغاز شد

متهمان به بمب گذاری و ترور سازمان یافته اعتراف کرده اند!
دادگاه رسیدگی به اتهامات 16 نفر از متهمان اغتشاشات روز عاشورا صبح امروز در دادگستری تهران به ریاست قاضی صلواتی رییس شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران آغاز شد.
به گزارش ایسنا در بخشی از متن کیفرخواست آمده است : متهمین در اقاریر خود اعتراف کردند ضمن جاسوسی و جمع آوری اطلاعات، در تمامی تجمعات ضد انقلابی ، آشوب ها و اغتشاشات حضور فعال داشته و برای اقداماتی از قبیل بمب گذاری، ترور و انتساب آن به نظام، نصب تراکتهای تبلیغاتی، شعار نویسی، تخریب و به آتش کشیدن اموال اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف ایجاد نارضایتی در بین مردم و کسبه به صورت سازمان یافته ماموریت داشته اند و در همین رابطه فیلم های صحنه های درگیری، آشوب و اغتشاشاتی را که خود به وجود آورده بودند در اختیار عناصر و سرپل های نفاق در خارج از کشور و عوامل اطلاعاتی دشمن و شبکه های معاند خارجی قرار داده اند.
متن کامل سخنان ددستان و کیفر خواست بدین شرح است: اتهامات متهمان این پرونده ها که همگی آنان در زمان حاضر در بازداشت بسر می برند، در 5 مورد محاربه و افساد فی الارض و در سایر موارد اجتماع و تبانی علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام و قصد بر هم زدن امنیت کشور از طریق تحریک افراد به شورش و آشوب است.
این کیفر خواست ها با استناد به گزارش مأمورین، اقاریر صریح متهمان و تحقیقات تکمیلی در مورد متهمان یاد شده و سوابق آنان صادر شده است.
نماینده مدعی العموم در ابتدای این جلسه در مقدمه کیفرخواست های دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص متهمان یاد شده گفت:
پیروزی انقلاب اسلامی به­ عنوان یک حرکت و رسالت الهی، پایان بخش سلطه ی نظام استعماری غرب در جمهوری اسلامی ایران و طلیعه حیات سیاسی ملتی آزاده و سرفراز، سرآغاز دشمنی­ها و اقدامات خصمانه­ای بود که با هدف براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی دنبال می­شد.
دشمنان قسم خورده که طی 30 سال عمر با برکت جمهوری اسلامی از اقدامات براندازانه خود ازطریق عملیات تروریستی، درگیریهای مسلحانه خیابانی، جنگ تحمیلی و تحریم­های گسترده در همه زمینه ها طرفی نبسته بودند، به زعم خود انتخابات دهم ریاست جمهوری و فضای غبار آلود ناشی از انحرافات فاحش برخی احزاب و سیاسیون و همچنین زمینه تردید به وجود آمده از سکوت برخی خواص و افراد عافیت طلب را فرصتی برای پیگیری اهداف سوء خود علیه مردم و جمهوری اسلامی ایران تلقی کردند.
آنها با بکارگیری تمامی ظرفیت ها و امکانات خود ازجمله بسیج رسانه­ها و شبکه های ماهواره­ای از طریق تلاش برای تداوم فضای تردید و ناامیدی در کشور، اهداف خود را در قالب تئوری ها و چهارچوب های جنگ نرم دنبال کردند.
برای مثال "موسسه بروکینگز" بعنوان یکی از موسسات پژوهشی وابسته به دستگاههای اطلاعاتی آمریکا چند ماه قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری گزارشی با عنوان «راهکارهای آمریکا درقبال انتخابات دهم ریاست جمهوری» دراختیار دستگاه­های اطلاعاتی- امنیتی این کشور قرار می­دهد.
در این گزارش «طرح براندازی نرم» به­عنوان بهترین و مناسب ترین راهکار آمریکا برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است که این مسیر کمترین هزینه­ها را به دنبال دارد.
هدف اصلی این طرح براندازی نظام اسلامی ایران و ایجاد حکومتی است که بیشترین همراهی را با منافع آمریکا داشته باشد.
در این طرح مهم­ترین مشکلات آمریکا در راستای براندازی نرم عبارتند از:
1 – نظام اسلامی ایران به علت پشتوانه­های قوی مردمی و پشت سر گذاشتن همه بحرانها از جمله جنگ، انزوای بین­المللی، بی­ثباتی و حملات تروریستی ، همچنان بسیار مستحکم است.
2 - حمایت آمریکا از جریانات برانداز داخلی، موجبات نفرت بیشتر مردم ایران از آمریکا را فراهم می­سازد.
3 - جمهوری اسلامی به لحاظ مبانی دینی و مشروعیت مردمی قادر است که طرح ها و اقدامات براندازانه داخلی و خارجی را به خوبی خنثی کند.
در همین رابطه سازماندهی آشوب ها و اغتشاشات و بهره برداری از آنها خصوصا در روز عاشورا از جمله طرح ها و اقداماتی بود که در دستور کار دشمنان انقلاب قرار گرفت که در این راستا حضور طیف های مختلف از جمله جریانات سکولار، گروهک­های ضد انقلاب ، سلطنت­طلب ها، منافقین و فرقه ضاله بهائیت و عده ای فریب خورده در روز عاشورا از نکات بارزی است که اهداف آشکار و پنهان دشمنان و گروهک­های ضد انقلابی برای ضربه زدن به نظام را نشان می­دهد.
بنابراین جای تعجب نیست نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس پس از اغتشاشات روز عاشورا، ضمن تحسین اقدام اغتشاشگران ، بر لزوم بکارگیری بیشتر آمریکا از فضای مجازی برای براندازی ج.ا.ا سخن گفته و به این ترتیب نقش بیگانگان بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی را در اغتشاشات برملا کرد.
از همین رو دشمنان انقلاب اسلامی که قبل و پس از انتخابات تمامی امکانات و توانایی های خود را برای ایجاد تزلزل در اسلامیت و اصل ولایت فقیه بسیج کرده بودند، تلاش کردند ضربه اساسی را به زعم خود در روز عاشورا بر نظام وارد سازند که با حضور به موقع ملت بزرگوار ایران، این توطئه خنثی گردید.
نگاهی به واکنش های دشمنان انقلاب اسلامی پس از اغتشاشات روز عاشورا نشان می دهد که آنها در صدد بودند از طرق ذیل به اهداف شوم خود برسند که به فضل الهی در این زمینه ناکام ماندند.
این اهداف عبارت بودند از :
- حمایت از ساختار شکنی در روز عاشورا توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی، کشورهای اروپایی، سازمانها و نهادهای وابسته به آنها.
- القای ناتوانی نظام در برخورد با اقدامات براندازانه اغتشاشگران.
- افزایش مخالفت­ها و القای سقوط نظام پس از عاشورا.
- تشدید اقدامات ساختارشکنانه علیه نظام اسلامی.
- تحریک مردم به حضور در آشوب ها و اغتشاشات.
دشمنان برای رسیدن به اهداف یاد شده تلاش کردند با حضور منافقین، سلطنت­طلب­ها و سایر گروهک ها به صورت سازمان یافته و افراد فریب خورده و ناآگاه در آشوب ها و اغتشاشات روز عاشورا ، به مقدسات اسلامی تعرض نمایند.
بعلاوه تعداد قابل توجهی از گروه های منحرف که از طریق سیستم مجازی با یکدیگر ارتباطات محفلی داشتند ، به همراه عناصر فرقه ضاله بهائیت که برای فتنه انگیزی در روز عاشورا مستقیماً به سران فرقه در اسرائیل وصل و توسط آنها هدایت می­شدند ، در دسته جات 3 الی 4 نفره، قبل از اغتشاشات روز عاشورا با استقرار در مکانهای خاص و تهیه پلاکاردها و بنرهای اهانت­آمیز علیه نظام و مقدسات اسلامی، در صدد بودند تا به خیال باطل خود کار نظام اسلامی را در این روز یکسره نمایند.
از همین رو درحالی که عزاداران حسینی در روز عاشورا در تکیه­ها و مساجد مشغول سوگواری بودند، عوامل گروهک های منافقین، سلطنت طلب ها ، فرقه ضاله بهائیت و سایر گروهک های ضد انقلابی و غیرقانونی، با هلهله و سوت و کف، ضمن اهانت به مقدسات، ضرب و شتم، هتک حرمت و توهین به عزاداران حسینی و مامورین انتظامی، با قصد مقابله با نظام ، مرتکب جرایم مهمی مانند محاربه و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور شدند و حتی از انجام جرایم بر ضد عفت و اخلاق عمومی و احتراق ، تخریب و اتلاف اموال عمومی و خصوصی به قصد مقابله با نظام اسلامی دریغ ننمودند.
در این زمینه علاوه بر عوامل سایر گروهک های ضد انقلابی، منافقین دستگیر شده در روز عاشورا نیز اعتراف کرده اند که برای ایجاد ناامنی، آشوب و اغتشاش، تجمعات و تظاهرات غیرقانونی ، به بهانه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن، به کرات در مقراین گروهک ملحد و محارب در عراق و سایر کشورهای اروپایی آموزش ترور و آشوب دیده اند.
آنها همچنین در اقاریر خود اعتراف کردند ضمن جاسوسی و جمع آوری اطلاعات، در تمامی تجمعات ضد انقلابی ، آشوب ها و اغتشاشات حضور فعال داشته و برای اقداماتی از قبیل بمب گذاری، ترور و انتساب آن به نظام، نصب تراکتهای تبلیغاتی، شعار نویسی، تخریب و به آتش کشیدن اموال اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف ایجاد نارضایتی در بین مردم و کسبه به صورت سازمان یافته ماموریت داشته اند و در همین رابطه فیلم های صحنه های درگیری، آشوب و اغتشاشاتی را که خود به وجود آورده بودند در اختیار عناصر و سرپل های نفاق در خارج از کشور و عوامل اطلاعاتی دشمن و شبکه های معاند خارجی قرار داده اند.
لذا با استناد به کیفرخواست های صادره که مستند به تحقیقات و بررسی های بعمل آمده، گزارش مامورین ، اقاریر متهمان و محتویات پرونده ها و ارتکاب اعمال مجرمانه متهمان در روز عاشورا است، از ریاست محترم دادگاه تقاضای مجازات درباره آنان می شود.
این گزارش حاکیست نماینده مدعی العموم در ادامه، کیفرخواست هر یک از متهمان را که حاوی اتهامات آنان است، بطور جداگانه قرائت خواهد کرد.
*****
افزایش ۳۱ درصدی بودجه نیروهای نظامی در سال 89
بودجه نیروهای نظامی در بودجه سال ۸۹، حدود ۳۱ درصد افزایش داشته و بودجه نیروهای انتظامی تقریبا ثابت مانده است.
به گزارش خبرگزاری آفتاب، بر اساس بندهایی از بودجه ۱۳۸۹ که توسط دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است مجموع بودجه نهادهای نظامی از ۱۱ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۸به ۱۴ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۹ افزایش یافته است. بر اساس این بودجه، بودجه پیشنهادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ۴ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۸ با ۲۰ درصد افزایش معادل ۹۷۵ میلیارد تومان به ۵ هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان در سال ۸۹ افزایش یافته است.
بیشترین افزایش بودجه نصیب وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شده و بودجه این نهاد با حدود ۵۰ درصد افزایش از ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۸۸ به حدود ۶ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در سال ۸۹ افزایش یافته است. بودجه ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از ۱۸۰۰ میلیارد تومان به ۲ هزار و ۲۱۳ میلیارد تومان افزایش یافته است
نکته مهم در این میان ثابت بودن و عدم افزایش بودجه نیروی انتظامی کشور است که به رغم افزایش ۳۰ درصدی بودجه نهاد های نظامی، افزایشی نداشته است. از سوی دیگر بودجه پیشنهادی سازمان انرژی اتمی برای سال ۸۹ حدود ۳۷۷ میلیارد تومان است که از بودجه ۲۷۲ میلیارد تومانی وزارت صنایع و معادن هم بیشتر است.
*****
وضعيت فعلی جوانان كشور "زرد" است
ایسنا: مديركل امور فرهنگي سازمان ملي جوانان تاكيد كرد: داشتن روابط غيرمتعارف و نادرست در زمان قبل از ازدواج در بروز بيش از 60 درصد طلاق‌هاي كشور در سال‌هاي اخير نقش مستقيم داشته است.
مجيد اميدي با اشاره به پژوهش‌هاي سازمان ملي جوانان در زمينه‌ ميزان وجود ارتباطات غيرمتعارف قبل از ازدواج از ارائه آمار در اين زمينه خودداري كرد و افزود: اعلام اين آمار ممكن است، باعث سودجويي برخي افراد مغرض تخريب و تشويش اذهان عمومي شود.
وي ادامه داد: وظيفه سازمان اين است كه اطلاعات حاصل شده در اين زمينه را براي چاره‌انديشي در اختيار مراكز تخصصي و نهادهاي تصميم‌ساز قرار دهد ، تا آنان از بروز چنين مسايلي جلوگيري كنند.
اميدي با بيان اين كه اسلام ارتباطات عاقلانه، آگاهانه و زير نظر خانواده‌ قبل از ازدواج به نيت انتخاب همسر را بر اساس چارچوب‌هاي ديني پذيرفته و توصيه كرده است، گفت: روابط قبل از ازدواج در صورتي كه با مطامع خاص و يا به قصد بهره‌كشي شهواني شكل بگيرد،‌ قطعا سبب بروز برخي آسيب‌ها پس از ازدواج مي‌شود.
وي با اشاره به الگوبرداري از نسخه‌هايي كه در چارچوب و قالب هويتي ما نمي‌گنجد به رواج ازدواج‌هاي اينترنتي ميان جوانان در سال‌هاي اخير اشاره كرد و خاطر نشان كرد: هر چند اين امر تنها در دو درصد از طلاق‌هاي واقع شده در سال گذشته نقش داشته است، اما اين مساله مي‌تواند زنگ خطري از آغاز يك روند باشد.
مدير كل امور فرهنگي سازمان ملي جوانان با اشاره به فضاي باز ارتباطي و هجوم تحريك‌هاي متفاوتي كه جوان در جامعه با آن روبروست بر لزوم حمايت از جوانان تاكيد و اضافه كرد: حمايت خانواده‌ و ارتباطات صميمي ميان اعضاي خانواده‌ مي‌تواند جوان را در برابر اين همجمه‌ها بيمه كند.
مدير كل امور فرهنگي سازمان ملي جوانان در ادامه مهم‌ترين دليل رشد طلاق در كشور را وجود خطاهاي شناختي در انتخاب همسر عنوان كرد و افزود: نبود آموزش مهارت انتخاب به جوانان سبب شده است، آنان صرفا سرمايه‌گذاري‌هاي عاطفي، خيال‌پردازي‌ها و آرمان‌ها را در انتخاب خود دخيل كنند .
وي با اشاره به نقش رصدگري سازمان ملي جوانان، وضعيت فعلي جوانان در كشور را زرد اعلام كرد و افزود: قله جمعيتي ايران 24 سال و ميانه جمعيتي 28 سال است و اين ارقام نشان دهنده نيازهايي ويژه‌اي است كه در صورت بي‌توجهي به اين نيازها، بروز آسيب‌ها و چالش‌هاي لاينحل در آينده قطعي خواهد بود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شنبه: 10 / 11 / 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مهرداد رحیمی تحت فشار شدید برای انجام مصاحبه تلوزیونی
خبرگزاری هرانا - حقوق زندانیان: مهرداد رحیمی قائم مقام کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در بیست و هفتمین روز اسارتش ظهر دیروز با خانواده اش دیدار نمود. مهرداد در این دیدار که به صورت کابینی انجام شد اظهار داشت در هفته گذشته تحت فشار شدید بازجویانش برای انجام مصاحبه تلویزیونی قرار گرفته است و تأکید نمود که به هیچ وجهی زیر بار این خواسته غیر قانونی بازجویان نرفته و نمی رود.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، خانواده مهرداد رحیمی که به شدت از برخوردهای غیر قانونی بازجویان پرونده با فرزندشان متأثر و متأسف بودند اظهار داشتند که تمام مساعی لازمه را در جهت احقاق حق مهرداد و جلوگیری از برخوردهای غیر قانونی بازجویان با او را به کار خواهند بست و دراین باره به نامه ای اشاره نمودند که اوائل هفته آینده از سوی پدر و مادر مهرداد خطاب به دادستان تهران آقای جعفری دولت آبادی در اعتراض به شیوه های غیر قانونی بازجویان مهرداد به خصوص مورد اخیر فشار برای انجام مصاحبه تلویزیونی٬ نگاشته خواهد شد.
گفتنی است مهرداد رحیمی از روحیه خوبی برخوردار بوده و در این دیدار برای دومین بار تأکید نموده بازداشت خود را غیر قانونی می داند و تمامی فعالیتهای خود را در چارچوب قانون اساسی دانسته و از انجام آن ها دفاع می کند.
سعید حائری ظهر دیروز در سی و نهمین روز اسارتش برای دومین بار با خانواده اش دیدار نمود. به گفته خانواده سعید این دیدار به صورت کابینی بوده و طی آن سعید که از روحیه خوبی برخوردار بوده اظهار داشت که به مدت سه هفته است که مورد بازجوئی قرار نگرفته و تاکنون تفهیم اتهام نیز نشده است٬ سعید که از این وضعیت بلاتکلفی خود در زندان اظهار گلایه می نمود خانواده و به خصوص مادرش را دعوت به صبر نمود و اظهار داشت که نگهداری او در زندان تا کنون نیز بلاوجه و بدون دلائل قانونی بوده و نسبت به آزادی قریب الوقوع خود ابراز امیدواری نمود. سعید درباره محل نگهداری خود اظهار داشت که به همراه سه زندانی دیگر در سلولی در بند ۲۴۰ زندان اوین به سر می برد.
سعید حائری روز 29 آذر ماه در اتوبوس حامل جمعی از فعالان اجتماعی و خانواده های زندانیان سیاسی که برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم آیت الله منتظری عازم قم بود در میدان انقلاب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و مهرداد رحیمی روز 12 دی ماه پس از احضار به وزارت اطلاعات و تهدیدهای تلفنی متعدد, پس حضور در آنجا بازداشت شد.
*****
وضعیت نامناسب رشید اسماعیلی در زندان اصفهان
رشید اسماعیلی عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان با گذشت بیش از 40 روز از بازداشت همچنان در زندان اصفهان و در وضعیت نامناسبی به سر می برد.
رشید اسماعیلی در پی احضار به اداره اطلاعات اصفهان در سوم دی ماه گذشته بازداشت و به زندان اصفهان منتقل شد ، اتهامات وی توهین به مقام رهبری ، و اقدام علیه امنیت ملی است. اما از سوی دیگر با این که نزدیک به 40 روز باز بازداشت وی می گذرد مقامات قضایی تا کنون جواب درستی به خانواده وی نداده اند.
عسل اخوان فعال دانشجویی و از نزدیکان رشید با اشاره به دیدار خانواده اسماعیلی با فرزندشان به ادوارنیوز گفت: در آخرین دیداری که خانواده رشید با وی داشتند وضعیت روحی وی را بسیار مناسب ارزیابی کردند و وضعیت جسمی او هم ظاهرا خوب بوده است. اما با وجود گذشت بیش از 40 روز هنوز خبری از آزادی وی حتی به صورت موقت با قرار کفالت یا وثیقه نیست و مسئولین پاسخگو نیستند که دلیل طولانی شدن بازداشت وی بر چه اساس است.از طرف دیگر با وجود اینکه مدتی طولانی از بازداشت رشید می گذرد هنوز بازجویی های ادامه دارد و این خودش جای سوال دارد که بعد از 40 روز ، ماموران امنیتی در مورد چه موضوعاتی می توانند بازجویی کنند.
اخوان ادامه داد: وضعیت روحی و جسمی رشید در این دیدار خوب بوده است، مانند همیشه قوی ، امیدوار و مصمم بوده ، اما به هرحال رشید تحت مراقبت پزشک بوده و دارو مصرف می کرده است ، پس شرایط زندان برایش خطرناک است.از طرف دیگر این بازداشت بلند مدت هیچ دلیل منطقی نمی تواند داشته باشد و جواب ندادن هر روز مسئولین، قضیه بازداشت بلند مدت را بیش از پیش غیرقانونی می کند.
رشید اسماعیلی، روزنامه نگار، فعال دانشجویی و فعال حقوق بشر ، از دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه علامه است که در دوره کارشناسی ارشد حقوق بشر با فشار وزارت اطلاعات محروم از تحصیل شده است.
*****
65 هزار مدرسه سيستم گرمايشي ندارند
رئيس کميته آموزش و پرورش کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينکه از ميان يکصد هزار مدرسه موجود در کشور، 65 هزار مدرسه فاقد سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي هستند، گفت؛ از مبلغ پيشنهادي يک هزار ميليارد ريالي که در بخش تامين سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي مدارس کشور در نظر گرفته شده، مبلغ 200 ميليارد ريال تصويب شده است.
به گزارش ايلنا علي کريمي فيروزجايي همچنين از افزايش بودجه سال 89 آموزش و پرورش به 11 هزار و 500 ميليارد تومان خبر داد و گفت؛ در بودجه امسال يک هزار ميليارد تومان براي مقاوم سازي مدارس لحاظ شده بود که به دليل مشکل قانوني و عدم انجام مقاوم سازي مدارس اين بودجه حذف شد. کريمي فيروزجايي ادامه داد؛ هفت هزار مدرسه در کشور نيمه کاره است، همچنين درصدد طرح دوفوريتي هستيم تا بودجه يک هزار ميليارد توماني مقاوم سازي مدارس را تا برنامه پنجم توسعه تمديد کنيم.
مهندس سيدمحمد غرضي رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور نيز گفت؛ از 85 هزار مدرسه ساخته شده در کشور 52 هزار مدرسه بايد بازسازي و نوسازي شود. غرضي با اشاره به عمر کوتاه ساختمان هاي کشور افزود؛ طي سال هاي 62 تا 64 براي مدرسه سازي پول پرداخت کرديم، حال مي بينيم از 510 مدرسه ساخته شده در کرج 170 مدرسه پي ندارد و فقط آجرها چيده شده است.
*****
اجرای حکم اعدام دو تن از زندانیان برای جلوگیری از اعتراضات دوره ای مردم انجام شد
یک وکیل دادگستری در گفتگو با مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفت:مرتبط کردن اعدام های اخیر به ماجرای عاشورا برای ایجاد جو خاص در بین مردم است.
محمد حسین آقاسی،وکیل پایه یک دادگستری گفت:هر دو اعدام شدگان به تظاهرکنندگان روز عاشورا نسبت داده شده اند،این در حالی است که این افراد دو ماه پیش از جریان انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده بودند و هیچ ارتباطی به معترضان در انتخابات ندارند.
وی ادامه داد:آنانکه تحت تاثیر عوامل موسوم به انجمن پادشاهی تصمیم به ساخت بمب و انفجار در برخی مراکز گوناگون داشتند بدون آنکه موفق به انجام این کار شوند دستگیر و سرانجام در محاکمه ای بدون حضور وکلای خود و با وکلای انتخابی دادگاه (تسخیری) محکومیت یافته و بدون ابلاغ حکم صادره به کسانی که از ناحیه آنها برای وکالت انتخاب شده اند ،حکم مذکور به اجرا در آمد.
وکیل شجریان و چند چهره شاخص دیگر در جریانات پس از انتخابات افزود: این اعدام ها و وصل کردن اعدام شدگان به حوادث انتخابات به ویژه عاشورا برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم است.
وکیل متهم ردیف اول دادگاه ویژه پس از انتخابات تاکید کرد:برخی از افراد با انتشاراخبار کذب در میان مردم قصد دارند که جلوی اعتراضات مردم را به صورت دوره ای بگیرند.

*****




حذف کانال تلویزیونی ماهواره ای عربی زبان ایران،«العالم» از ماهواره معروف «عرب ست»
صدای آمریکا : العالم، کانال تلویزیونی عربی زبان ماهواره ای ایران، برای دومین بار ظرف سه ماه از ماهواره معروف «عرب ست»، که عربستان سعودی اداره می کند، بیرون کشیده شده است. این اقدام در حالی صورت می گیرد که مناسبات بین تهران و ریاض تیره شده است.
بنا به گزارش ادوارد یرانسیان، خبرنگار صدای آمریکا در قاهره، شبکه العالم به تصمیم مسئولان ماهواره عرب ست اعتراض کرده است و آن را ناعادلانه و خودسرانه می نامد. العالم گفت چندین ایستگاه تلویزیونی لبنانی و فلسطینی با ارتباط های نزدیک با ایران نیز به این اقدام اعتراض کردند. جوامع شیعه عرب در لبنان، عربستان سعودی، و چندین کشور خلیج فارس مانند کویت و بحرین، تماشاگران عمده العالم هستند.
عربستان سعودی اخیرا شکایت کرد که العالم اطلاعات نادرستی درباره مناقشه مرزی بین شورشیان شیعه زیدی و ارتش عربستان سعودی پخش می کند. تلویزیون العالم هواپیماهای عربستان سعودی را به بمباران هدف های غیر نظامی متهم کرد. تلویزیون همچنین گزارش داد که ارتش های اردن و کویت در جنگ شرکت دارند. هر دو کشور این ادعا را تکذیب کردند.
العالم تابستان پیش خبری پخش کرد که در آن ادعا می شد ولیعهد عربستان سعودی قصد داشت ملک عبدالله پادشاه را سرنگون کند.
مقامات عربستان این ادعا را تکذیب کردند. العالم بعدا سخنان تند آیت الله خامنه ای علیه عربستان سعودی در جریان مراسم حج را پخش کرد.
رضا معینی، عضو سازمان گزارشگران بدون مرز در پاریس، می گوید به گمان او تصمیم بیرون آوردن العالم از عرب ست، واکنشی به اقدام ایران در پارازیت انداختن بر روی ایستگاه های دیگر است: «او می گوید ایران در سالهای اخیر روی تعدادی از ایستگاه های ماهواره ای، از جمله صدای آمریکا و بی بی سی پارازیت انداخته است. معینی می گوید این یک مساله علت و معلول است، اما راه حل خوبی برای کسانی که در آن درگیر هستند نیست. آزادی بیان باید برای همه حفظ شود.»
مدیر روابط عمومی تلویزیون العالم حاضر نشد با صدای آمریکا درباره تصمیم مسئولان «عرب ست» اظهار نظر کند.
تصمیم ناگهانی به خارج کردن العالم از فهرست جدول ایستگاه های تلویزیونی عرب ست در پی جلسه وزیر اطلاعات عرب در قاهره گرفته شد. آنها از تلویزیون ایران بدلیل پوشش جهت گیرانه و تحریف شده وقایع جهان عرب به شدت انتقاد کردند.
رضا معینی می گوید دولت ایران نمی خواهد مردم برخی از ایستگاه های تلویزیونی را تماشا کنند و برای بازداشتن آنها از چنین کاری از هیچ اقدامی فروگذاری نمی کند.معینی می گوید: «تماشای تلویزیون صدای آمریکا در ایران تقریبا غیر ممکن است، حتی هرچند ایرانیان سعی دارند علیرغم پارازیت اندازی سپاه پاسداران آنرا تماشا کنند.»
*****
اتحادیه اروپا اعدام دو تن از «متهمان حوادث پس از انتخابات» ایران را شدیداً محکوم کرد

رادیو فردا: اتحادیه اروپا اعدام دو نفر را در ارتباط با رویدادهاى «پس از انتخابات ریاست جمهورى» در ایران «شدیداً» محکوم کرده و نسبت به اجراى احکام اعدام براى سایر «محکومان محاکمه‌هاى جمعى» عمیقاً ابراز نگرانى کرده است. به گزارش خبرگزارى فرانسه، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا روز جمعه با انتشار بیانیه‌اى با اشاره به اعدام دو نفر در ارتباط با اعتراض‌ها به نتایج «انتخابات ریاست جمهورى» در ایران اعلام کرد: « اتحادیه اروپا اعدام این دو نفر را شدیداً محکوم کرده و نگرانى عمیق خود را نسبت به صدور حکم اعدام براى افراد در محاکمه‌هاى جمعى اعلام مى‌کند».
دادستانى تهران روز پنجشنبه اعلام کرد، آرش رحمانى‌پور و محمدرضا على‌زمانى، دو نفر از کسانى که در جریان محاکمه‌هاى دسته‌جمعى پس از انتخابات به جرم شرکت در «کودتاى مخملى» محاکمه شده بودند، سحرگاه پنج‌شنبه اعدام شده‌اند.
در اطلاعیه دادستانى تهران در این باره همچنین با اشاره به این که «احکام ۹ نفر دیگر از محکومان اغتشاشات ماه‌هاى اخیر نیز در مرحله تجدیدنظرخواهى است»، آمده است:«در صورت قطعیت احکام صادره طبق مقررات نسبت به اجراى حکم اقدام خواهد شد».
خانم اشتون، نماینده عالى سیاست خارجى اتحادیه اروپا در بخش دیگرى از بیانیه خود با تاکید بر «مخالفت اتحادیه اروپا با مجازات اعدام تحت هر شرایطى» از مقام‌هاى جمهورى اسلامى ایران خواسته است، احکام اعدام صادر شده براى معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى را لغو کنند.
در حالی که مقامات قضایی ایران می گویند آرش رحمانى‌پور و محمدرضا على‌زمانى در ارتباط با «اغتشاشات اخیر» اعدام شده اند، وکلای این متهمان می گویند آنها پیش از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده بودند.
پیشتر نیز ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و سازمان عفو بین‌الملل اعدام‌ دو نفر را در ارتباط با اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران به شدت محکوم کرده بودند.
بیل برتن، معاون مطبوعاتى کاخ سفید در این باره گفته است: « ما این اعدام ها را مرحله تازه اى از حضیض جمهورى اسلامى در سرکوب بیرحمانه مخالفان صلح‌جو تلقى مى‌کنیم. کشتار و به قتل رساندن زندانیان سیاسى که در پى حقوق جهان‌شمول خود هستند، هیچگونه احترام و مشروعیتى براى جمهورى اسلامى به همراه نخواهد داشت».
وى افزوده است:« این گونه اعمال تنها باعث انزواى بیشتر دولت ایران در میان ایرانیان و جهانیان خواهد شد».
همچنین فیلیپ کرولى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمریکا نیز با محکوم کردن «سرکوب‌هاى بى‌رحمانه» در ایران گفته است: «مشخص نیست که این افراد اصلاً ارتباطى با رویدادهاى پس از انتخابات داشته باشند».
از سوى دیگر دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز با تاکید بر این که «این اعدام‌ها با انگیزه سیاسى و با هدف ساکت کردن مخالفان انجام شده است»، از مقام‌هاى جمهورى اسلامى ایران خواسته است، به تعهدات خود در زمینه رعایت حقوق بشر عمل کنند..
همچنین سازمان عفو بین الملل نیز با محکوم کردن اعدام آرش رحمانى‌پور و محمدرضا على‌زمانى، محاکمه و اعدام آنها را «غیر منصفانه» و «ناعادلانه» خوانده و اعلام کرده است، مقام‌هاى جمهورى اسلامى از قوه قضاییه به عنوان «ابزارى براى سرکوب» استفاده مى‌کنند.
در حالى که موج محکومیت اعدام‌ها در ایران همچنان اعدام دارد، روز جمعه احمد جنتى، دبیر شوراى نگهبان و امام جمعه موقت تهران خواستار اعدام‌هاى بیشتر شده و خطاب به رییس قوه قضاییه گفته است: « بیایید براى رضاى خدا همین طور که دو نفر را صریح اعدام کردید، دست شما درد نکند، مردانه بایستید».
در حالى که هنوز نخستین ماه سال جدید میلادى به پایان نرسیده است، شمار اعدام‌شدگان در این سال در ایران دست‌کم به ۱۲ نفر رسیده است. در سال گذشته میلادى حداقل ۲۷۰ نفر در ایران اعدام شده بودند.
جمهورى اسلامى ایران در کنار جمهور خلق چین بیشترین میزان اعدام را در جهان به خود اختصاص داده است.

*****
پيش بيني هواشناسي پس از بارش نخستين برف زمستاني در تهران
هوا گرم مي شود، اما بارندگي ادامه دارد
علي رنجي پور؛ در ادامه کاهش نسبي دماي هوا در روزها و شب هاي اخير، ديروز بالاخره بخش هايي از تهران - با کمي تساهل در تعريف «سفيدپوشي»- هم سفيدپوش شد و در نقاط شمالي پايتخت براي چند ساعتي برف باريد. «برف» ديروز البته چيزي جز بارش پراکنده و جسته و گريخته دانه هاي برف، در طرف هاي شرقي و غربي شمال شهر نبود؛ اما با توجه به وضع آب و هوايي که از اول زمستان تا به حال در تهران گزارش شده، اتفاقي که براي دو، سه ساعتي در بعدازظهر جمعه 9 بهمن ماه پيش آمد، اتفاق ساده يي به چشم شهروندان نيامد.
به هر حال در زمستان گرم 88، همين بارش پراکنده مهم ترين واقعه جوي تا به امروز بوده و احتمالاً تا پايان زمستان خواهد بود. چنان که خبر رسيد سير کاهش دماي هوا، متوقف شده و در روزهاي آينده هوا دوباره گرم مي شود.ديروز سازمان هواشناسي هم آن طور که «ايسنا» گزارش داد، اعلام کرد دماي هوا براي روزهاي آينده افزايش مي يابد، اما بارندگي ها عجالتاً ادامه خواهد داشت و باز هم در نيمه شمالي ايران، از جمله تهران از روز يکشنبه برف (البته فقط در نقاط مرتفع) و باران خواهد باريد. آن طور که ديروز نقشه هاي پيش يابي نشان مي دادند در روز شنبه براي نوار شمالي کشور بارش باران و برف پراکنده، وزش باد و در اکثر نقاط افزايش نسبي دما رخ خواهد داد.
در روزهاي يکشنبه و دوشنبه نيز با گذر جريانات تراز مياني جو از غرب کشور ابتدا در روز يکشنبه شمال غرب، غرب و جنوب غرب و در روز دوشنبه علاوه بر مناطق غربي به تدريج دامنه هاي البرز، استان هاي واقع در مرکز و سپس مناطق شرقي کشور تحت تاثير اين جريان قرار مي گيرد که به اين ترتيب براي اين مناطق افزايش ابر، بارش باران و در مناطق سردسير و مرتفع بارش برف، وزش باد و کاهش نسبي دما پيش بيني مي شود.
*****
نیروی انتظامی؛ تهدیدهای تازه در کنار اعتراف به شکست

دویچه وله: فرمانده نیروی انتظامی اعتراف می‌کند، رفتار نیروهای تحت فرماندهی‌اش در روزهای اول پس از انتخابات «پرهزینه و کم نتیجه» بوده است. او همزمان معترضان را تهدید کرد، دوران مدارا به پایان رسیده است.
سخنان فرماندهان ارشد نیروهای انتظامی در دو روز گذشته، از سویی اعتراف به شکست و ناکارآمدی بخشی از تدبیرهای این نیرو در ماه‌های گذشته است، از سوی دیگر حاوی هشدارها و تهدیدهایی در مورد روز ۲۲ بهمن. فرمانده نیروی انتظامی، اسماعیل احمدی‌مقدم، می‌گوید اکنون «آنچه مطرح است حفظ نظام است» و در این راه دیگر جای مدارا وجود ندارد.
برخوردهای نیروی انتظامی، «پرهزینه و کم نتیجه»
اسماعیل احمدی‌مقدم روز پنجشنبه (۸ بهمن‌ماه)، در همایش امامان جماعت استان تهران ضمن بررسی حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری برخی از رفتار نیروهای تحت فرمانش را اشتباه و پرهزینه خواند. به گزارش خبرگزاری دولتی برنانیوز، احمدی‌مقدم «برخورد انتظامی در روزهای اول ناآرامی‌های پس از انتخابات را پرهزینه و کم نتیجه ارزیابی کرد». فرمانده ناجا در مورد بردن تعدادی از بازداشت شدگان ناآرامی‌های پس از اعلام نتایج انتخابات به کهریزک گفت که «از ابتدا، بردن این بازداشت شدگان به کهریزک اشتباه بود». او در مورد مسئولیت "رفتار پرهزینه" نیروی انتظامی سخنی نگفت اما حوادث کهریزیک را "اشتباه چند مامور" خواند که به اعتقاد او با جوسازی رسانه‌ای بزرگ‌نمایی شد.
فرمانده ناجا: کروبی "قدرت طلب"، موسوی "فریب خورده"
کمیته‌ی ویژه‌ی مجلس شورای اسلامی که تحقیق در مورد وضعیت بازداشتگاه کهریزک را بر عهده داشت در گزارشی وجود شکنجه و کشته شدن لااقل سه نفر در این ارتباط را تایید کرده است. مهدی کروبی با ارائه اسنادی به قوه قضاییه و مجلس مواردی از تخلف‌های صورت گرفته در این بازداشتگاه را افشا و از تجاوز به تعدادی از بازداشت‌شدگان خبر داده بود. فرمانده ناجا بدون نام بردن از مهدی کروبی، با اشاره‌ای آشکار، او را از افرادی معرفی می‌کند که «طالب قدرت هستند و از هیچ ابزاری برای رسیدن به آن فروگذار نمی‌کنند». احمدی‌مقدم گفت «نماد این دسته می‌تواند آن کسی باشد که بدون در نظر گرفتن آبروی نظام مطالبی که به اثبات نرسیده بود را در مورد کهریزک و "عاطفه امام" و "ندا آقا سلطان" مطرح کرد». احمدی‌مقدم در مورد میرحسین موسوی، دیگر نامزد معترض به نتایج اعلام شده‌ی انتخابات، گفته است «این احتمال وجود دارد که آقای موسوی فریب خورده باشد که اگر ایشان آن را بپذیرند باید از مردم عذرخواهی کند و مردم نیز خواهند پذیرفت». همزمان با این سخنان مهدی کروبی در گفتگو با سحام نیوز گفت «اشکال من و مردم معترض در مشروعیت این قدرت همچنان به قوت خود باقی است و هنوز هم معتقدم حق مردم در تعیین سرنوشتشان در انتخابات دهم نادیده گرفته شده است.» زهرا رهنورد، همسر میر حسین موسوی نیز در گفتگو با سایت روز، ضمن اشاره به بیانیه‌ی هفدهم همسرش گفته است «از متن همین بیانیه به وضوح می‌توان فهمید که آقای موسوی دولت برآمده از تقلب را به رسمیت نمی‌شناسد.»
تهدید و دعوت به تبعیت از رهبری
فرماندهان نیروی انتظامی معتقدند اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات توطئه‌‌ای است که از سوی رسانه‌های بیگانه دامن زده شده و هدف آن براندازی نظام است. رییس ستاد کل نیروهای مسلح، حسن فیروزآبادی، هفتم بهمن‌ماه گفت «دشمنان انقلاب از خارج و داخل به هدایت این فضا پرداختند.» تبعیت از رهبر جمهوری اسلامی و اعلام صریح آن خواسته‌ای‌ست که فرماندهان نظامی بیش از هر چیز بر آن تاکید دارند. حسن فیروزابادی با اشاره به این که «همه باید به سخن رهبری گوش بدهند و به هدایت رهبری حرکت کنند»، می‌گوید «فرصت زیادی هم نیست». او از خواصی که به زعم او اشتباه کرده‌اند می‌خواهد تا ۲۲ بهمن مواضع خود را «کاملا روشن و غیر دو پهلو» اصلاح و بیان کنند. فرمانده نیروی انتظامی نیز روز پنجشنبه گفت، «عده‌ای از نخبگان، مخالف نظام و همراه با دشمن هستند». احمدی‌مقدم افزود، اکنون که حقایق روشن شده «دیگر جایی برای مدارا وجود ندارد».
نگرانی از «احتمال ترور رهبران جنبش سبز»
برخی از گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب اظهارات تهدید‌آمیز فرماندهان نظامی را گواهی بر نگرانی‌های حکومت از حرکت‌های اعتراضی در سالروز انقلاب، ۲۲ بهمن، ارزیابی می‌کنند. در همین حال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، هشتم بهمن، با صدور اعلامیه‌ای «نسبت به احتمال ادامه خط ترور هشدار می‌دهد». در این اطلاعیه به سخنان بادامچیان، قائم مقام حزب موئتلفه، اشاره شده که اخیرا از «احتمال ترور رهبران جنبش سبز در آینده» سخن گفته بود. سازمان مجاهدین در اطلاعیه‌ی خود با ذکر نمونه‌هایی چون ترور خواهرزاده میرحسین موسوی و مسعود علی‌محمدی، استاد دانشگاه، نوشت: «شواهد و قرائن بسیاری حاکی از آن است که نه این اقدام یک ترور کور بوده و نه احتمالاً با این ترور پرونده ترورها بسته خواهد شد.» این بیانیه می‌افزاید: «پیش از آقای بادامچیان و در جریان تبلیغات انتخاباتی، آقای شریعتمداری مدیر مسئول و نماینده ولی فقیه در مؤسسه کیهان با اشاره به ترور خانم بی‌نظیر بوتو، از احتمال ترور آقای خاتمی در آینده خبر داده بود.» سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی معتقد است اینگونه سخنان، از جانب کسانی که «متحد حاکمیت» هستند و«با محافل اطلاعاتی و امنیتی ارتباطی نزدیک» دارند، نمی‌تواند بی‌دلیل بیان شده باشد. این سازمان که اغلب رهبرانش پس از انتخابات بازداشت شده‌اند در پایان اطلاعیه‌ی خود اینگونه اظهارات را «حاکی از احتمال ادامه خط ترور ارزیابی کرده» و مسئولان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی را مسئول شناسایی عاملان ترورهای اخیر و ارائه گزارش شفاف در این زمینه دانسته است.
*****
سرايت ترس معلمان زن از رياضي به دانش آموزان دختر
نتايج يک تحقيق جديد نشان داده است دانش آموزان دختر اغلب تحت تاثير اضطراب زنان معلم نسبت به دروس رياضي هستند و معلمان زني که از اين درس مضطرب مي شوند اضطراب خود را به دانش آموزان دختر کوچک تر در کلاس هاي درس منتقل مي کنند.
به گزارش ايسنا، محققان دريافته اند دختران کوچک ترس از درس رياضي را اغلب از اولين معلمان خود ياد مي گيرند. مطالعات نشان مي دهد هرچند در سال هاي اخير زنان به دستاوردهاي قابل ملاحظه يي در اين رشته تحصيلي دست يافته اند اما هنوز در برخي از حوزه هاي رياضياتي دنباله رو مردان هستند و سوال در مورد دليل اين امر بحث هايي را برانگيخته است.
هم اکنون بر اساس پژوهشي که روي کلاس اولي ها و دومي ها صورت گرفته معلوم شد چه فاکتوري مي تواند بخشي از اين سوال را پاسخ بدهد. محققان مي گويند معلمان زن در مدارس ابتدايي که نسبت به مهارت هاي خود در دروس رياضي نگران هستند مي توانند اين نگراني را حين تدريس به دانش آموزان دختر خردسال منتقل کنند. سيان ال بيلوک استاديار روانشناسي دانشگاه شيکاگو در اين زمينه خاطرنشان کرد؛ دانش آموزان خردسال تمايل دارند از افراد بزرگسال با جنسيت مشابه خود الگوبرداري کنند و داشتن معلم زني که از رياضي بترسد اين باور کليشه يي را به دختران القا مي کند که پسرها در درس رياضي قوي تر از دخترها هستند.
*****
اجرای حکم منع از تحصیل ۵ نفر از دانشجویان دانشگاه سراسری اراک

احکام انضباطی منع از تحصیل ۵ نفر از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه سراسری اراک به آنان ابلاغ و اجرا شد. این ۵ دانشجو در مجموع به ۸ ترم اخراج از تحصیل محکوم شده اند.
پیش از این ۹ نفر از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک به کمیته احضار و به ۱۵ ترم منع از تحصیل محکوم شده بودند که پس از بررسی در کمیته انضباطی احکام نهایی به شرح زیر برای ۵ تن از دانشجویان صادر شد:

امید اخواص: ۲ ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات
امیر معدنچی: ۲ ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات
مریم عباسی: ۲ ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات
امیر ناظمی: ۱ ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات
امیر خیرخواهان: ۱ ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات

علاوه بر آن، حکم منع از تحصیل نیما درخشی برای مدت ۱ ترم به حالت تعلیق درآمده و برای دیگر دانشجویان احضار شده اخطارهای کتبی صادر شده است.
این احکام فوق صادر شده برای دانشجویان دانشگاه اراک که اکثریت آنان از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه نیز بوده اند، در پی چند نوبت تجمعات دانشجویان در واکنش به سخنرانی های توهین آمیز افرادی چون حمید رسایی در دانشگاه به دعوت بسیج و خصوصاً به اتهام سازماندهی تجمع دانشجویان در اعتراض به دیوار کشی و تفکیک جنسیتی بوفه دانشکده صادر شده است.
همچنین ۵ دانشجوی ذکر شده که احکام در مورد آنها تایید شده است، با تهدید از سوی کمیته انضباطی در مورد ورود به دانشگاه در ترم جدید و همچنین توهین از طریق اتهامات اخلاقی بی اساس مواجه شده اند.
قابل توجه است صدور این احکام از سوی کمیته انضباطی تا پایان امتحانات دانشگاه اراک برای پیشگیری از تجمعات و اعتراض های احتمالی دانشجویان به تعویق افتاده است.
*****
مشکلي براي صدور اس-300 به ايران نيست
يک مقام عالي رتبه روس تاکيد کرد مانعي براي همکاري هاي فني- نظامي مسکو و تهران وجود ندارد، چراکه در اين زمينه تحريم هايي از سوي سازمان ملل وضع نشده است. به گزارش ايسنا، آناتولي ايسايکين مديرعامل شرکت «روس آبارون اکسپورت» روز پنجشنبه در کنفرانسي مطبوعاتي در خبرگزاري نووستي در پاسخ به سوالي در خصوص دورنماي همکاري هاي فني- نظامي دو کشور گفت؛ از آنجايي که ايران تحت تحريم هاي سازمان ملل متحد قرار ندارد، هيچ مانعي براي ادامه همکاري هاي فني- نظامي در جهاتي که روسيه و ايران به آن تمايل دارند، وجود ندارد.
وي افزود؛ ايران هيچ گاه تعهداتي را که در خصوص کليه قراردادهاي نظامي بر عهده گرفته بود زير پا نگذاشته است. ايسايکين علاوه بر آن گفت شرکتش مشکلي براي صدور سيستم هاي پدافند موشکي «اس-300» به ايران نمي بيند. مديرعامل شرکت روس آبارون اکسپورت اين سيستم ها را دفاعي و نه تهاجمي دانست و گفت؛ از من اغلب در خصوص صدور «اس-300» به ايران پرسيده مي شود.
*****
خسارت نقص خودروهای ایرانی؛ 3 هزار کشته و 30 هزار زخمی

بی بی سی: پلیس راه ایران اعلام کرد در یک سال گذشته سه هزار نفر در نتیجه نقص فنی خودروها کشته و 30 هزار نفر به همین دلیل مجروح شده اند. علیرضا اسماعیلی، فرمانده پلیس راه ایران در گفتگو با ایرنا، با اشاره به این نکته که به روز کردن صنعت خودرو سازی در کاهش تلفات ناشی از نقص فنی خودورها تاثیر زیادی دارد، گفت متاسفانه در ایران صنعت خودرو دولتی است و همین دولتی بودن انگیزه رقابت سازندگان خودور را کم می کند.
آقای اسماعیلی همچنین گفت، کاهش میزان کشته های ناشی از تصادفات در ایران از سال85 تا کنون در نتیجه فشارهایی بوده که از ناحیه پلیس اعمال شده است. او گفت تصادفات هم اکنون در ایران به مرحله تثبیت رسیده و هشدار داد که اگر پشتیبانی لازم از سوی مقامات و دستگاههای مربوط صورت نگیرد میزان کشته های ناشی از تصادفات به شدت رشد خواهد کرد.
بر اساس آخرین آمار رسمی در سال گذشته خورشیدی 23 هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی جان باخته و 280 هزار نفر مجروح شده اند. با نگاهی مقایسه ای بر آمارهای منتشر شده پیرامون تلفات انسانی تصادفات رانندگی در ایران و آمار تلفات غیرنظامی جنگ در عراق و افغانستان، می توان متوجه این واقعیت شد که جاده های ایران به تنهایی بیشتر از جنگ های جاری در همسایه های غربی و شرقی این کشور قربانی می گیرند.
مسعود مهاجر کارشناس امور حمل و نقل در این باره به بی بی سی فارسی گفت که معتقد است نیروی انتظامی و وزارت راه و ترابری در جلوگیری از تصادفات تنها مانده اند. آقای مهاجر با تاکید بر نقش موثر خطاهای انسانی در تصادفات گفت با وجود اینکه پلیس سطح آزمون رانندگی را بالا برده، مردم همچنان با فرهنگ رانندگی نا آشنا هستند. این کارشناس امور حمل و نقل به بی بی سی گفت، آموزش و پرورش و آموزش عالی هم باید در ارتقا سطح این فرهنگ کمک کنند و مردم را از کودکی با فرهنگ رانندگی آشنا کنند.
مسعود مهاجر به بی بی سی فارسی گفت صنعت خودرو سازی ایران در حال حاضر با 10 سال پیش تفاوت های عمده ای دارد و پیشرفت فراوان کرده است اما هنوز هم به میزان 40 درصد با استانداردهای روز جهان فاصله دارد. او با انتقاد از اینکه خودروهای فرسوده هنوز هم در خیابان ها و جاده های ایران تردد می کنند گفت در هر حال با امکانات موجود اگر فشار زیاد به این صنعت وارد شود عواقب خوبی نخواهد داشت. به گفته آقای مهاجر برخی فشارها ممکن است باعث تعطیلی خطوط تولید شود و این تعطیلی افراد بسیاری را بیکار و متضرر خواهد کرد. اواخر سال 2009 میلادی پلیس حدود دو هفته پیش شماره گذاری برخی خودروها نظیر پژو 405، روا و یک مدل از خودروی ال 90 را به دلیل نداشتن ترمز ضد قفل (ای بی اس) متوقف کرده بود. اما تصمیم پلیس با اعتراض خودروسازان مواجه شد و وزارت صنایع برای حل این مشکل، نشستی را با حضور خودروسازان و پلیس برگزار کرد و به گفته پلیس، سه طرف در زمینه ایمنی خودروها به توافق رسیدند. حدود 4 سال پیش هم شرکت ايران خودرو، بزرگترين توليد کننده خودرو در ايران، در يک اقدام بی سابقه ۶۹ هزار دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ را به علت نقص فنی جمع آوری کرده بود.
اين اقدام در پی بروز ايرادهای فنی منجر به آتش سوزی در چند دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ صورت گرفت. ایران خودرو هم اعلام کرده بود که شرکت ايران خودرو يکی از قطعه های جانبی موتور پژو ۴۰۵ که از سوی شرکت های ژاپنی تامين شده، در دراز مدت دچار مشکل می شود و اين شرکت نمی توانسته در مراحل توليد و کنترل کيفيت ايراد آن را تشخيص دهد. از سوی دیگر نیز با وجود گذشت بیشتر از شش سال از زمانی که اجرای طرح های جمع اوری خودروهای فرسوده در ایران گذشته، تنها 600 هزار خودروی فرسوده جمع آوری شده و هنوز هم خودروهایی با عمر بسیار زیاد را می توان در حال تردد در خیابان ها دید.
*****
همسر کاظمیان: انتظار انفعال و سکوت از ما نداشته باشید
جرس: بازداشت در نیمه های شب،بی خبری از عزیزان، تحقیر خانواده ها، عدم پاسخگویی نهادهای مسئول و...وجه مشترک گفته خانواده تمام زندانیان پس از انتخابات است.در گفتگویی که با فهیمه ملتی،همسر مرتضی کاظمیان داشتیم هم این نکات تکرار می شود. او سخنان خود را با این جملات به پایان می برد: از مسئولین قضایی انتظار دارم که ما خانواده های زندانیان سیاسی را در بی خبری نگذارند و به ما پاسخ بگویند. در غیر این صورت انتظار انفعال و سکوت از ما نداشته باشند. متن کامل گفتگوی جرس را با فهیمه ملتی در ادامه مطالعه کنید:
چند وقت است که از آقای کاظمیان بی خبر هستید؟
دقیقا یک ماه است که مرتضی دستگیر شده و به جز یک بار که با من و یک بار هم با مادرش تماس داشته، دیگر هیچ خبری از او ندارم. نمیدانم کجاست، در سلامت به سر می برد یا نه؟ نمی دانم در کدام بند و کدام زندان نگهداری می شود؟ این بی خبری نه تنها انصاف نیست بلکه حتی قانونی هم نیست.
تا حالا جایی هم مراجعه کردید؟
بله، اما جوابی دریافت نکرده ام. بارها هم خود من و هم وکیل مرتضی، خانم نسرین ستوده، به دادگاه انقلاب و دادسرای اوین مراجعه کردیم ولی هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم. در دادگاه انقلاب می گویند به اوین بروید و در اوین می گویند به دادگاه انقلاب مراجعه کنید. پنجشنبه هفته پیش رفتم پذیرش بند 209 برای اینکه بتوانم اگر همسرم آنجاست قرار ملاقاتی بگیرم و یا حداقل وسایلی برایش ببرم، مسئول پذیرش، کارت من را پرت کرد و اصلا سرش را بلند نکرد به من نگاه کند. این خیلی آزار دهنده است. اصلا اگر همسر من قاتل هم بود نباید با خانواده اش این طور برخورد کنند.
آیا می دانید همسر شما به چه اتهامی دستگیر شده است؟
خیر. اصلا چیزی به ما نگفته اند، حتی وقتی ساعت 1 نیمه شب آمدند و مرتضی را با خود بردند و خانه ما را تفتیش کردند، حکم را فقط به خود او نشان دادند و من اجازه پیدا نکردم که حکم را ببینم. حتی به سختی اجازه می دادند که در باره امور خانه مثل اجاره و قبض های برق و ... با من صحبت کند. همسر من هیچ جرمی مرتکب نشده است. او سالها کار روزنامه نگاری کرده است و همواره در چارچوب قانون اساسی عمل کرده است. نوشته ها و مقالاتش موجوداست، هیچ مقاله و نوشته تحریک آمیزی از او نمی توانید پیدا کنند.
توانسته اید با مقامات قوه قضائیه دیدار کنید و مشکلات خودتان را مطرح کنید، کاری که قبلا خانواده های زندانیان در دوره آقای شاهرودی می کردند؟
نخیر. ولی آنها حتما باید در جریان باشند که به چه طریقی افراد را دستگیر می کنند. دستگاه قضایی که خود مسئول اجرای عدالت و ضابط قانون است، باید خودش هم قانون را اجرا کند. به عنوان نمونه نیازی نبود که ساعت یک نیمه شب بریزند به خانه فردی که امکان فرار نداشته. هر ساعتی از روز می توانستند او را دستگیر کنند. آیا نیازی بود که اسباب رعب و وحشت برای خانواده ایجاد کنند، خانه را تفتیش کنند و هرچه صلاح می دانند با خود ببرند؟ آیا این کارها قانونی است؟ آیا این صحیح است که متهمی را با خود ببرند و سپس به دنبال مدرک جرم در منزل او بگردند؟ باید در نظر بگیرند که این فردی که به نظر آنها متهم است و هنوز اتهامش به اثبات نرسیده است، خانواده دارد، بچه دارد، باید ملاحظه این چیز ها را بکنند. من یک ماه است که سکوت کردم و تمام اقدامات قانونی را برای احقاق حقوق خودم و فرزند 4 ساله ام به انجام رساندم. هرچه از توانم بر می آمد انجام دادم ولی متاسفانه فریاد رسی نیافتم. من در مقابل پسرم احساس مسئولیت می کنم که دائم از من سراغ پدرش را می گیرد و نمی توانم برای او توضیح دهم که چه اتفاقی افتاده است. البه فرزند من به پدرش افتخار می کند.
تماس تلفنی قبلی آقای کاظمیان کی بوده است و در این تماس چیزی به شما گفته اند؟
تماس تلفنی ایشان همان اوایل دستگیری بود. از خلال صحبتهایش فهمیدیم که در سلول انفرادی است و فقط به کتاب قرآن دسترسی دارد. اما اینکه در کدام زندان، نمی دانم. هم این بی خبری آزار دهنده است و هم رفتاری که در دادگاه و یا دادسرا با ما به عنوان خانواده زندانیان می شود، که به گمان بنده کمی تحقیر آمیزاست. مثلا در قسمت پذیرش ملاقات اوین، یک نفر مسئول است که از ساعت حدود 10 تا 12 برای پاسخگویی به دو صف طویل زنان و مردان می آید. به دو سه نفر از مردها جواب می دهد و بعد به دو یا سه نفر از خانم ها جواب می دهد. می توانند دو نفر را برای این کار بگذراند. ما خانواده های این زندانیان هستیم. آنها در حبس هستند و خانواده آنها نیز به این علت که مبادا از حق ملاقات محروم شوند هیچ اعتراضی نمی کنند.
انتظار شما از دستگاه قضایی چیست؟
به نظر من دستگاهی که خود ضابط اجرای عدالت و قانون است، خود باید در درجه اول قانون را رعایت کند. اینکه ضابطین قضایی این اجازه را دارند که نیمه شب به خانه شهروندان این کشور بیایند و فردی از خانواده را دستگیر کنند که البته لازم به ذکر است که این فرد صرفا یک روزنامه نگار است نه یک تبهکار حرفه ای، اینها همه بر اساس قوانین مصوب خود این کشور غیر قانونی است. از طرف دیگر باید از مسئولین قضایی پرسید چگونه است که عده ای در این کشور از چنان امنیتی برخورداند که هر تهمت و ناسزایی را به شهروندان این کشور نسبت می دهند بدون این که در برابر مرجعی پاسخگو باشند که از جمله این افراد می توان به آقای رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اشاره کرد که اخیرا روزنامه نگاران در بند را دزد و اوباش خطاب کرده است.که البته ایشان باید بدانند که این افراد جزو شریف ترین و سالم ترین انسانهایی هستند که در این کشور زندگی کرده اند و هموار نان قلم شان را و چوب حقیقت طلبی شان را خورده اند. به اندک دستمزدی که از این طریق کسب می کردند بسنده کرده اند و هرگز هم به جهت خطراتی که در این راه وجود داشت نه خود و نه خانواده اشان از امنیت مالی و جانی برخوردار نبوده اند.
بنابر این آقای رامین اگر دلیلی برای اثبات مدعای خود دارند ارائه کنند در غیر این صورت به لحاظ اخلاقی ایشان وظیفه دارند در محضر این مردم از این افراد و خانواده هایشان غذر خواهی کنند. البته این تهمت ها صرفا به این جا ختم نمی شود. ما هر روز شاهد هستیم که در رسانه های حامی دولت به برخی شهروندان توهین می شود و کسی هم مورد بازخواست قرار نمی گیرد. از جمله روزنامه کیهان، خبرگزاری فارس، رجا نیوز و برخی دیگر. انتظار ما ازدستگاه قضایی این است که اگر قرار است که یک نشریه صرفا به خاطر درج خبر درگذشت یک فقیه باید تعطیل شود حداقل با کسانی که با حیثیت و آبروی افراد، بدون ارائه هیچ مدرکی بازی می کنند نیز برخورد شود. و به عنوان حرف آخر از مسئولین قضایی انتظار دارم که ما خانواده های زندانیان سیاسی را در بی خبری نگذارند و به ما پاسخ بگویند. در غیر این صورت انتظار انفعال و سکوت از ما نداشته باشند.
*****
واکنش به تصويب لايحه تحريم ايران در سناي امريکا
اعتماد: سخنگوي وزارت امور خارجه به تصويب لايحه تحريم بنزين ايران در سناي امريکا واکنش نشان داد و آن را ادامه سياست هاي اشتباه دولت هاي قبلي امريکا توصيف کرد. رامين مهمانپرست همچنين هشدار داد چنانچه دولت امريکا هرگونه مصوبات مجلس را براي فشار به مردم ايران به مرحله اجرا بگذارد، مردم ايران حاضر به دست کشيدن از حقوق اساسي خود نخواهند بود. به اين ترتيب وزراي خارجه پنج کشور امريکا، آلمان، فرانسه، ايتاليا و انگليس روز پنجشنبه در حالي به رايزني با يکديگر درباره احتمال تصويب قطعنامه يي تازه براي تحريم بيشتر ايران پرداختند که سناي امريکا نيز در حال تصويب لايحه يي بود که به باراک اوباما اجازه مي دهد تحريم هايي را عليه تامين کنندگان بنزين ايران اعمال کند.
اين لايحه که سناتورهاي امريکايي بدون توجه به هشدار بازرگانان و نهادهاي اقتصادي بخش خصوصي آن را تصويب کردند، شرکت هايي را که براي ايران بنزين صادر مي کنند يا به گسترش قابليت پالايش نفت در ايران کمک مي کنند به وسيله اقداماتي از قبيل خودداري از دادن وام يا هرگونه کمکي از جانب موسسات مالي امريکايي به آنها تنبيه مي کند.
به گزارش ايسنا به نقل از رويترز مجلس نمايندگان امريکا نيز لايحه يي مشابه لايحه سنا را تصويب کرده است.
با وجود اين پيش از اينکه اين لايحه به يک قانون تبديل شود، اختلافاتي که بين دو لايحه سنا و مجلس نمايندگان وجود دارد بايد برطرف شود. طبق اين لايحه، منع گسترده يي عليه واردات مستقيم از ايران به امريکا و صادرات از امريکا به ايران به جز غذا و دارو اعمال مي شود، از دولت امريکا خواسته مي شود دارايي هاي برخي مقامات ايراني اعمال شود، به دولت هاي محلي و ايالتي و مديران دارايي هاي خصوصي اجازه داده مي شود به راحتي سرمايه گذاري خود را از شرکت هاي انرژي که با ايران همکاري دارند، خارج کنند و علاوه بر آن کنترل صادراتي را تحکيم مي بخشد تا جلوي صادرات فناوري حساس به ايران را از طريق بازارهاي سياه غيرقانوني و ساير کشورها بگيرد. اين اقدام سنا در حالي صورت مي گيرد که گروه هاي تجاري امريکايي به کاخ سفيد هشدار دادند طرح هاي کنگره براي گسترش تحريم هاي امريکا عليه ايران ممکن است منافع اقتصادي و امنيتي امريکا را به شکل قابل توجهي تحليل ببرد.
در همين حال به گزارش ايسنا باراک اوباما رئيس جمهوري امريکا در نخستين نطق خود در سال جديدي ميلادي به موضوع برنامه هسته يي ايران اشاره کرد و گفت؛ تهران با عواقب روزافزوني به خاطر فعاليت هاي اتمي اش روبه رو است. اين اظهارات در حالي مطرح مي شود که بسياري بر اين باورند که تحريم ها عليه ايران کارآمدي ندارد و چين نيز با توجه به اين موضوع مخالف اعمال تحريم ها است. تلاش غرب براي تحريم هرچه بيشتر ايران به آن خاطر صورت مي گيرد که ايران حاضر نشده اورانيوم غني شده با غلظت پايين خود را طي يک مرحله و قبل از دريافت اورانيوم غني شده 20 درصد مبادله کند.
تهران مي گويد اصل مبادله را قبول دارد اما بايد در چند مرحله صورت بگيرد. ايران اخيراً پاسخ رسمي خود را به اين پيشنهاد غرب اعلام کرد و در عين حال بر پيشنهاد خود تاکيد داشت که ظاهراً با مخالفت 1«5 مواجه شده است. بحث در اين زمينه باعث شد وزراي خارجه امريکا، آلمان، فرانسه، انگليس و ايتاليا که براي شرکت در کنفرانس افغانستان راهي لندن شده بودند به بررسي وضعيت پرونده هسته يي ايران بپردازند.
اعمال دقيق تحريم هايي که تاکنون عليه ايران تصويب شده، بخشي از رايزني هاي وزيران خارجه اين پنج کشور صنعتي در لندن بود. در همين راستا هيلاري کلينتون و سرگئي لاوروف وزيران خارجه امريکا و روسيه نيز با يکديگر ديدار کردند. در اين ديدار لاوروف از اينکه ايران پيشنهاد جامعه جهاني را براي صدور اورانيوم کم غلظت خود به روسيه رد کرده است، ابراز تاسف کرد. وي تاکيد کرد روسيه نمي تواند براي هميشه منتظر اقدام جمهوري اسلامي ايران بماند.
همچنين وزير امور خارجه امريکا مدعي شد ايران چاره يي به جز متوسل شدن به اعمال اقدامات تنبيهي عليه برنامه هسته يي تهران براي 5+1 باقي نگذاشته است.
به گزارش ايسنا، هيلاري کلينتون روز پنجشنبه گفت؛ هدف تلاش هاي ما براي اعمال فشار بر ايران تنبيه مردم ايران نيست. هدف از اين تلاش ها تغيير رويکردي است که دولت ايران در زمينه برنامه هسته يي اش اتخاذ کرده است. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، انتظار مي رود چين بزرگ ترين مانع براي اعمال دور چهارم تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران باشد.
تحريم ها عليه ايران يکي از موضوعات اصلي ديدار کلينتون با يانگ جيه چي وزير امور خارجه چين در لندن بود. کلينتون همچنين ديدار با مقامات چيني را سازنده خواند، اما به جزييات آن اشاره يي نکرد. يک مقام عالي رتبه امريکايي در اين باره گفت چين هيچ قولي نداد، اما برخلاف کاري که مقامات چيني در گذشته مي کردند، تحريم هاي جديد را منتفي ندانست.
از سوي ديگر مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح کرد گفت وگو درباره پيش نويس توافقنامه يي در زمينه اورانيوم غني سازي شده بين ايران و کشورهاي جهاني به رغم رد شرايط آن توسط تهران ادامه دارد.
به گزارش ايسنا، يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز جمعه گفت؛ اين پيشنهاد روي ميز است و مذاکرات ادامه دارد. به گزارش رويترز آمانو که براي شرکت در نشست اقتصاد جهاني به سوئيس سفر کرده است، به جزييات اين مذاکرات اشاره يي نکرد.
*****
گزارش خانواده ها از وضعيت چند زنداني

خانواده عليرضا بهشتي، حسن رسولي و سعيد نورمحمدي نسبت به بي خبري از وضعيت اين بازداشت شدگان ماه هاي اخير ابراز نگراني کردند.
به گزارش سايت خبري کلمه خانواده شهيد بهشتي اعلام داشتند؛ «تقاضاي خانواده براي تحت الحفظ بستري شدن ايشان در يک بيمارستان خارج از زندان و با تقبل همه هزينه ها از طرف خانواده تاکنون از طرف مقامات ذي ربط بي جواب مانده است.»آنها گفتند پس از حمله قلبي، دکتر بهشتي تنها توسط پزشک عمومي بهداري زندان اوين و نه متخصص مورد معاينه قرار گرفت.
به گفته خانواده عليرضا بهشتي، به رغم تمام تلاش هاي انجام شده، وکيل وي هنوز موفق به ملاقات با او نشده است.همچنين خانواده حسن رسولي قائم مقام بنياد باران به «امروز» گفتند وي مبتلا به بيماري قلبي و کليوي است و احتياج به درمان مستمر تحت نظر پزشکان متخصص دارد. آنها نيز خبر دادند وکيل وي هنوز موفق به ملاقات با رسولي براي گرفتن امضاي وکالتنامه نشده است.
از سوي ديگر خانواده مسعود نورمحمدي برادر سعيد نورمحمدي به «کلمه» گفتند خبري از وضعيت وي ندارند. آنها عنوان کردند سعيد نورمحمدي روز پنجشنبه با خانواده خود تماس داشته و گفته است اخيراً بازجويي جديدي نداشته و هيچ صحبتي در مورد دستگيري مسعود با وي نشده است. «فهيمه ملتي» همسر مرتضي کاظميان نيز از بي خبري نسبت به وضعيت وي گلايه کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شنبه: 10/11/1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فشار به چین برای همکاری با جامعه جهانی برای تشدید تحریم جمهوری اسلامی
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه گفت: چين، برای تشخیص و پذیرش تهديد آمیز بودن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، و همچنین پیوستن به خواست جامعه جهانی برای تشدید تحريم ها عليه جمهوری اسلامی، زير فشارهای زيادی قرار خواهد گرفت.
به گزارش رادیو فردا،هيلاری کلينتون در پاريس گفت:«چين تحت فشار بسيار زيادی قرار خواهد گرفت تا متوجه پيامدهای خطر دستيابی رژیم ايران به سلاح هسته ای برای ثبات خليج (فارس) بشود، منطقه ای که آنها بخش مهمی از نفت مورد نياز خود را از آنجا تامین می کنند.»
به گفته وزير امور خارجه آمريکا می گويد در حالی چين تحت فشار قرار خواهد گرفت که واشينگتن و ديگر قدرت های جهانی از «رويکرد تعامل (با جمهوری اسلامی) را ، به دليل اين که نتيجه ملموسی در بر نداشته است، فاصله گرفته و به دنبال رويکرد فشار و تحريم خواهند بود».
چين به عنوان يکی از اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد، روابط نزديکی با جمهوری اسلامی دارد و با تشديد تحريم ها عليه تهران مخالف است و از رويکرد ديپلماتيک در قبال جمهوری اسلامی حمايت می کند.
هيلاری کلينتون با اشاره به اين که چين نگران است که روابط مهم اقتصاديش با جمهوری اسلامی به مخاطره بيفتد، از پکن خواسته است تا به پيامدهای دراز مدت ايران هسته ای برای صلح منطقه فکر کند.
هيلاری کلينتون که پس از نشست لندن در باره افغانستان به پاريس سفر کرده است، با نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه ديدار و گفت و گو کرده است.
هيلاری کلينتون در همین زمینه روز پنجشنبه گفته بود که رويکرد هسته ای جمهوری اسلامی، راهی به جز اعمال فشارهای بيشتر بر آنها (جمهوری اسلامی) برای قدرت‌های جهانی باقی نمی‌گذارد.
وزير امور خارجه آمريکا اضافه کرده بود: «رويکرد رژیم ايران برای ما راهی جز همکاری با شرکای بين المللی برای فشار بيشتر بر اين کشور باقی نمی گذارد تا از طريق اين کشور وادار شود سياست رد تلاش های ديپلماتيک را مورد بازنگری قرار دهد.»
شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحریمی از جمهوری اسلامی خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. رژیم ایران با سرپیچی از این خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.
هشدار روسیه
همزمان با اظهارات هيلاری کلينتون درباره تغيير رويکرد قدرت های جهانی در قبال رژیم ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه به جمهوری اسلامی هشدار داده است که توسعه غنی سازی اورانيوم به تشديد نگرانی درباره برنامه هسته ای اين کشور منجر خواهد شد.
هشدار مسکو در ارتباط با اظهارات اخير محمود احمدی نژاد درباره اقدام رژیم ايران برای غنی سازی اورانيوم با عيار ۲۰ درصد است.
آندره نسترنکوه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه، در پاسخ به پرسشی درباره اظهارت احمدی نژاد، گفت: چنين اقدامی نقض تعهدات بين المللی جمهوری اسلامی است.
آندره نسترنکوه اضافه کرد: «تصميم يک جانبه برای غنی سازی اورانيوم در عيار بالاتر نقض قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل و تصميمات آژانس بين المللی انرژی اتمی است و نگرانی های موجود درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را عميق تر می کند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با تاکید بر حق ایران در داشتن انرژی هسته ای گفت: «نگرانی های جدی» درباره اهداف برنامه هسته ای رژیم ایران وجود دارد.
آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين به همراه آلمان، کشورهای گروه ۱+۵، می کوشند تا از طريق مذاکره رژیم ایران را ترغيب کنند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.
آژانس بين المللی انرژی اتمی سال گذشته ميلادی به جمهوری اسلامی پيشنهاد کرده بود تا اورانيوم غنی شده با عيار پايين خود را با صدور به روسيه و فرانسه، به ميله های سوختی مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران تبديل کند.
رژیم ايران هر چند در آغاز از اين پيشنهاد استقبال کرد، اما در نهايت با رد اين در خواست پيشنهاد تازه ای را مطرح کرد. جمهوری اسلامی اعلام کرده که فقط حاضر است اورانيوم غنی شده خود را به طور همزمان در خاک ایران با ميله های سوختی مبادله کند.
در همين زمينه، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز چهارشنبه با بيان اين که از واکنش رژیم ايران در زمينه مبادله اورانيوم غنی‌شده با سوخت هسته‌ای «دلسرد» شده است، گفت: نمی‌توان برای حل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی «تا ابد» منتظر ماند.
آقای لاوروف پس از ديدار با هيلاری کلينتون، همتای آمريکايی خود، در سخنانی در باره تلاش‌ها برای حل مسئله هسته‌ای رژیم ايران اظهار داشت: «روشن است که نمی‌توان تا ابد صبر کرد.»
از سوی ديگر روز سه‌شنبه خبرگزاری ايسنا اعلام کرده بود، سفر سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی به روسيه که قرار بود، روز پنج‌شنبه آغاز شود، به تعويق افتاده است. با اين حال سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی تعويق اين سفر را بی ارتباط با اظهارات تازه وزير امور خارجه روسيه ارزيابی کرده است.
*****
نشست ترکیه و مسایل مربوط به ایران

گزارش جدیدی از سازمان جهانی گزارشگران بدون مرز درباره نشست ترکیه و حمایت دوباره نماینده چین از رژیم ملایان:
*****
افزايش 415 درصدي مواد مخدر صنعتي در کشور
جام جم آنلاين: رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا اعلام کرد: ميزان کشفيات مواد مخدر صنعتي در کشور از ابتداي سالجاري تاکنون نسبت به سال گذشته 415 درصد افزايش داشته است.به گزارش مهر در زاهدان، سردار حميدرضا حسين آبادي، رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي کشور، کشف 800 کيلوگرم مواد مخدر صنعتي شيشه را از ديگر فعاليت هاي پليس مواد مخدر عنوان کرد و افزود: ميزان کشفيات مواد مخدر صنعتي در کشور از ابتداي سالجاري تاکنون نسبت به سال گذشته 415 درصد افزايش داشته است .
وي همچنين گفت: با انسداد مرز در سيستان و بلوچستان روند ورود کاروانهاي قاچاق مواد مخدر به سمت مناطق ساحلي جنوب کشور سوق داده شده است .
فرمانده مرزباني استان سيستان و بلوچستان نيز اعلام کرد: از آغاز اجراي طرح انسداد مرزها تاکنون 580 کيلومتر از مرزهاي مشترک استان با کشورهاي پاکستان و افغانستان بوسيله احداث ديوار بتوني و کانال مسدود شده است .
*****
ن
امه دو مادر نگران به رییس قوه قضائیه رژیم
امروز: شنبه 30 روز از بازداشت فروغ میرزایی و همسرش روزبه كريمي مي گذرد.
مادران اين دو اسیر در بند نامه سرگشاده اي را به رييس قوه قضاييه نوشته اند که مشروح آن در ذیل می آید:
--
جناب آقاي آيت اله صادق لاريجاني آملي
رياست محترم قوه قضائيه
با سلام و احترام
هنوز زمان چنداني از فرمايشات حضرتعالي در مراسم معارفهتان به عنوان «رئيس قوه قضائيه» در ضرورت حفظ و رعايت حقوق شهروندي نگذشته است، هنوز غروب بر آن صبحي كه از تلاش مجدانه در تحقق راستين حقوق الناس در كسوت قضا دم زديد نگذشته است و هنوز گرد نسيان و فراموشي بر حافظهايي كه از شما «كوتاه كردن دست متجاوزين به امنيت و آسايش مردم» را به ياد دارد ننشسته است. اين ياد و خاطره از شما از يك سو و بي لطفي ديگر دست اندركاران امر قضا از سوي ديگر باعث شد تا مستقيماً مزاحم شما شويم، شايد راه نجات دو مادر رنجوري كه چشمشان به اميد بازگشت و ديدار عزيزانشان بر در زندان اوين سوسو ميزند در دستان شما باشد.
جناب آقاي آيت اله
غروب شنبه 12 ديماه بود، آن زمان كه خود را براي نماز مغرب و عشاء آماده ميكرديم كه زنگ تلفن خانه‌مان به صدا در آمد. آن سو صداي لرزان «فروغ» مان بود كه ما را از بازداشت ناگهاني خود و «روزبه» مان خبر ميداد. تماس اگرچه كوتاه بود اما، غم و اندوه آن به اندازهي تمامي روزهاي بازداشت فرزندانمان، ما را مبهوت و رنجور كرده است. سراسيمه خود را از شهرستان به تهران رسانديم تا منزلي را ببينيم كه تا ديروز مأمن فرزندانمان بود و از آن روز محنت كدهاي كه به دست ماموران و به دستور يكي از قضات زير مجموعه دستگاه شما در جستجوي آلات و ادوات جرم به هم زدن «امنيت و آسايش» بدل به ويرانهايي شده بود. از آشپزخانه تا كمد لباسهاي شخصي، همه و همه را گشته بودند. نگشته بودند آوار كرده بودند.
جناب رئيس از فرداي همان روز در جستجوي خبري از فرزندانمان به تمام تهران سر زديم. از دادگاه انقلابي كه ما را به زندان اوين حواله ميداد و از زندان اويني كه ما را به پليس امنيت گسيل ميداشت و پليسي كه پاسخ اين همه جستجو را در دادگاه انقلاب ميدانست! رفت و آمدهاي مكرر و البته بي نتيجهايي كه اينك ما را مطمئن ساخته است كه حتي ماموران شما در مشايعت زندانيان اين همه راه را در تمامي مدت زمامداري شما نپيمودهاند. حال اگر فرزندان شما را اين گونه بازداشت ميكردند و پس از 30 روز خبري از آن ها نميشنيديد، چه ميكرديد؟ آيا بازهم مدعي بوديد كه قوه قضا دست اندركار رعايت قانون و به جا آوردن عدالت است؟
جناب آقاي آيت اله لاريجاني
مگر ميشود از رعايت قانون دم زد و دادگاه انقلاب به عنوان يكي از ازكان قوه تحت امر شما پس از گذشت يك ماه از بازداشت فرزندانمان مدعي باشد كه هنوز پروندهايي براي آنها تشكيل نشده است؟ مگر ميشود متهم را بدون پرونده اتهامي در بازداشت نگاه داشت؟! مگر قانون كه قوه قضائيه براي اجراي آن تشكيل شده تاكيد نكرده است كه بايد ظرف 24 ساعت دليل اتهام به متهم تفهيم شود؟ مگر ميشود از رعايت حقوق شهروندي دم زد، آن زمان كه ماموران شب هنگام و با تمسك به راه و روشهايي كه به كار دستگيري مجرمان حرفهايي ميخورد به درب منزلي مراجعه تا زن و شوهري را بازداشت كنند كه يكيشان روزنامه نگار و ديگري وكيل دادگستري است؟ مگر ميشود داد رعايت حقوق الناس داشت و به مدت يك ماه اجازهي ملاقات مادري خسته دل و رنجور را با فرزندان دربندشان نداد؟ مگر ميشود از رعايت امنيت و آسايش مردم سخن راند آن زمان كه با بازداشت ناگهاني و بدون دليل فرزندانشان همه آسايش و آرامششان گرفته ميشود؟
اينك پس از تمامي پيگيريها و مراجعات مكرر به نهادهاي گوناگون به خوبي يافته ايم كه مس‍‍وولي را نميتوان براي پاسخگويي حتي به اين سوال كوتاه كه « حال فرزندانمان چه طور است» پيدا كرد. چگونه و بر اساس كدام رويه شرعي، قانوني و اخلاقي رنج 30 روز بي خبري مطلق مادراني از دختر و پسرشان را بر ما روا ميداريد؟ لابد ديده ايد كه دل مادر چگونه در هواي شنيدن خبري از فرزند گم گمشتهاش پرپر ميزند. براي نظامي كه با انقلابي مردمي بنا شده است نازيبنده آن است كه مادراني خسته و دل شكسته رنج و آه دل خويش را به خداي خويش حوالت دهند.
اكنون نيز به شما متوسل شديم تا مگر آزادي فرزنداني كه سرمايهي تمامي عمرمان هستند را از شما طلب كنيم. اين آخرين راه حل دنيوي ماست، دل مادراني كه چشم انتظار ديدار دوباره عزيزانشان هستند، رنجورتر نكنيد.
مادران فروغ ميرزايي و روزبه كريمي
*****
وخامت حال مهدیه گلرو در زندان

وضعیت دیگر زندانیان سیاسی نیز نگران کننده است
خانواده مهدیه گلرو صبح روز گذشته موفق به ملاقات کابینی با او شدند. به گزارش "گزارشگران وفعالان حقق بشر" -رهانا- گلرو در این دیدار به خانواده خود گفته است که بیش از ده روز است به عفونت شدید روده مبتلا شده است اما به خاطر نبود دارو و بی‌توجهی مسئولان زندان، بیماری وی روز‌به‌روز وخیم‌تر می‌شود.
وی در این دیدار ضمن تاکید به وضعیت بسیار بد بند ۲۰۹، گفته است: “تعداد زندانیان در بازداشتگاه اوین بعد از عاشورا به قدری زیاد شده که دارو، به ویژه آنتی‌بیوتیک بسیار کم پیدا می‌شود و حتی غذا که کیفیت پایینی هم دارد، به اندازه کافی به زندانیان داده نمی‌شود.”
وی همچنین از سرمای زندان در پی خرابی وسایل گرمایشی خبر داد و گفت: “زندانیان بسیاری به آنفولانزا و سرماخوردگی دچار شده‌اند که به خاطر نبود دارو و تغذیه مناسب، بهبود پیدا نمی‌کنند.”
خانواده گلرو همچنین از کاهش شدید وزن مهدیه، و بی‌حالی و ناتوانی وی در زمان دیدار خبر دادند.
گلرو که بیش از ۶۰ روز پیش به همراه همسرش بازداشت شده بود، همچنین از ارسال نامه‌ای به بازجویش خبر داد که در آن از عدم تعهد بازجو به قول‌اش شکایت داشته است. وی در این‌باره به خانواده‌اش گفت: “بازجو قول داده بود، وحید را به زودی آزاد کند، در حالی که وی همچنان پس از دو ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.”
مهدیه گلرو در مورد انتصاب اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق، به خانواده‌اش گفت: “این اتهام را به هیچ عنوان نپذیرفته و آن را در تعارض کامل با افکار و اندیشه‌های خود می‌دانم.”
همچنین خانواده گلرو خبر دادند که در هفته گذشته به همراه وکیل برای اعلام وکالت به شعبه ۱۲ بازپرسی دادگاه انقلاب مراجعه کرده‌اند، اما بازپرس پذیرش وکالت نامه را منوط به نظر دادستان تهران دانسته است و اعلام کرده که اجازه انجام هیچ کاری را بدون نظر دادستان ندارد.
مهدیه گلرو، عضو شورای دفاع از حق تحصیل است که در حال حاضر اغلب اعضای آن از جمله، مجید دری، ضیا نبوی، شیوا نظرآهاری، پیمان عارف و سعید جلالی‌فر در زندان هستند.
*****
مسعود باستانی در قلعه باستیل!
مسعود باستانی از زندان اوین به مخوف‌ترین زندان جمهوری اسلامی منتقل شد.
مخوف ترین زندان جمهوری اسلامی در انتهای شهری است که در 40کیلومتری تهران قرار دارد. در حاشیه اما دور از چشم. به گزارش کانون زنان ایرانی، این گونه است که مدیریت داخلی این زندان به عهده خلاف کاران با سابقه و مجرمین بسیار خطرناک است که نظام قضایی ایران به هر دلیل نخواسته اینها در زندان معروفش یعنی اوین باشند.
مسعود یک روزنامه نگار است و امروز در آنجا. طبق آنچه همسرش به خبرگزاری‌ها گفته یک روز قبل، در زندان به او حکمی را نشان می‌دهند که قاضی صلواتی دستور داده مسعود به رجایی شهر منتقل شود. علت این کار، آموزش روزنامه نگاری در زندان بوده که مسعود چند هفته ای آن را شروع کرده است.
دیدار با وکیل در دادگاه تجدید نظر
مسعود باستانی در روز 14تیرماه وقتی برای پیگیری بازداشت همسرش مهسا امرآبادی به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود بازداشت شد. علت بازداشت او فعالیت وی در سایت خبری جمهوریت بود که در زمان انتخابات ریاست جمهوری در ایران یکی از منابع معتبر خبری بود و افشاگری‌های گسترده‌ای علیه دولت احمدی‌نژاد انجام داد.
باستانی از سردبیران این سایت بود. او پس از گذراندن ماه‌ها زندان انفرادی در تاریخ سوم شهریور ماه در دادگاه گروهی که علیه اصلاح طلبان برگزار شده بود دیده شد. درست یک روز پس از آزادی همسرش مهسا امرآبادی. او در این دادگاه به تبانی برای اغتشاش و تبلیغ علیه نظام متهم شد. مسعود تا آن تاریخ وکیلش را ندیده بود، در آن جلسه هم از دیدار وکیلش که اولیه‌ترین حقوق یک متهم است محروم شد.
اولین دیدار باستانی با وکیلش در دادگاه تجدیدنظر بود که وکیلش در آنجا توانست برای اولین بار پرونده مسعود را مطالعه کند. این روند غیرقانونی نهایت به این ختم شد که باستانی در تاریخ 28مهرماه به شش سال حبس تعزیری محکوم شود. حکمی کم نظیر برای روزنامه نگاران. پس از آن هم به بند 350 اوین. تا اینکه هفته پیش دوباره به بند امنیتی 240 منتقل و از آنجا به رجایی شهر منتقل شد.
زندانی شدن در اراک و حکم شلاق
باستانی، روزنامه نگاری را از زمان دانشجویی در شهرستان اراک با نشریه ندای اصلاحات شروع کرد که بعد از چندی سردبیر همین نشریه شد. فعالیت‌های اصلاح طلبانه وی در پیگیری حقوق دانشجویان و کارگران موجب شد که در سال 84 به 6ماه حبس در زندان اراک محکوم شود. به اتهام تبلیغ علیه نظام. باستانی برای اولین بار در بین این نسل روزنامه نگاران به تحمل شلاق محکوم شد. گویا اولین ها در سرنوشت این روزنامه نگار ثبت شده چنانچه او اولین روزنامه نگاری است که پایش به رجایی شهر بازشده است.
در طول این سالها او هماره در کنار روزنامه نگاری، دیده بانی حقوق بشری را نیز انجام داده است. بسیاری به یاد دارند وقتی اکبر گنجی از پس اعتصاب غذایش در تابستان 84 در بیمارستان میلاد بستری بود مسعود برای پوشش اخبار گنجی چه تلاش هایی کرد که در نهایت هم در بیمارستنان میلاد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. همینطور پیگیری های وی در جریان برخورد با فعالین کارگری و سندیکای کارگری شرکت واحد و دستگیری اصانلو و مددی از خاطره ها نرفته است. این فعالیت ها باعث شد مسعود بارها توسط نهادهای امنیتی احضار و مورد بازخواست قرار گیرد که در نهایت در تیرماه 88 به دستگیریش منجر شد.
گزارش‌گر در رجایی شهر
از زندان رجایی شهر تاکنون خبر و سخن چندانی جز روایت های تلخ و ناهنجار بیرون نیامده است. هر از گاهی خبری از شورش و اعتصاب زندانی‌های این زندان شنیده می‌شود. رعایت حقوق زندانی در این زندان زیر استانداردهای خود جمهوری اسلامی به نسبت دیگر زندان‌ها است. مدیریت داخلی زندان به دست خلاف‌کاران سنگین حکم یا اعدامی‌ها است. در واقع تقسیم کار نانوشته‌ای میان محکومین خطرناک و مسئولین زندان برقرار است. آنها در مدیریت زندان یاور هستند و مسوولین هم در بستن چشم به روی جنایت‌های این‌ها مشغول!
باستانی اولین روزنامه‌نگاری است که به رجایی شهر رفته است و تیزبینی او و ثبت این روایت‌ها بی شک این قلعه باستیل ایران را روزی به همگان معرفی می‌کند و پرده بر می‌افتد. مسعود باستانی آرام نمی‌نشیند. او هم خوب می‌بیند هم خوب به حافظه می‌سپارد و هم خوب می‌نویسد. از هم اکنون منتظر گزارش‌های او از رجایی شهر هستیم.
*****
تشدید فشارها بر عبدالله مومنی و شهاب طباطبایی

در روزهای اخیر و به دنبال انتقال مسعود باستانی روزنامه نگار جوان به زندان رجایی شهر و محصور ساختن وی در سلولی با حضور 5 قاتل سابقه دار اقدامات ایذایی دیگری نیز علیه سایر جوانان آزادیخواه در زندان اوین صورت گرفته است.
عبدالله مومنی سخنگوی سازمان ادوار تحکیم و از فعالین سابق دانشجویی که در جریان بازداشتهای بعد از انتخابات بازداشت شده بود و پس از مدتها زندان انفرادی و فشارهای روانی سرانجام به شش سال حبس محکوم شده بود در روزهای اخیر مجدداً به بند 209 اوین انتقال یافته است.
همچنین سید شهاب الدین طباطبایی رئیس شاخه جوانان جبهه مشارکت و ستاد88 جوانان در انتخابات نیز که ماه هاست در زندان به سر می برد در روزهای اخیر به کرات از بند 209 به 240 و بالعکس انتقال یافته است
در جریان این نقل و انتقالات کلیه لوازم شخصی و البسه ایشان توسط مسوولان زندان توقیف شده و این دو زندانی در حال حاضر در سرمای سلولهای اوین محبوس هستند.
توقیف لوازم شخصی زندانی که با هزینه شخصی آنها و پس از پایان بازجویی ها و انتقال آنها به بند عمومی توسط خانواده تهیه و پس از گذر از سیستم بوروکراسی و کارشکنی های مسوولان سرانجام در اختیار زندانیان قرار گرفته بود نمایانگر دور جدیدی از اقدامات ایذایی برای محروم نمودن جوانان فعال سیاسی از ابتدایی ترین حقوق در سیستم قضایی است.
این اقدامات در حالی صورت می گیرد که روز پنجشنبه مسوولان زندان اوین حتی با حکم رسمی دادستانی از ملاقات حضوری زندانیان ممانعت نمودند و صراحتا اعلام نمودند که تنها نهاد تصمیم گیرنده در مورد ملاقات زندانیان بازجویان هستند.
*****
پاسخ دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به دروغگویی های رئیس این دانشگاه

در پی مصاحبه جالب توجه جبل عاملی رئیس دانشگاه علم و صنعت در مورد مرگ میترا رضایی دانشجوی این دانشگاه، دانشجویان علم و صنعت جوابیه ای خطاب به وی را خبرنامه امیرکبیر ارسال کرده اند که متن این جوابیه در ادامه آمده است:
2 روز قبل آقای جبل عاملی رییس دانشگاه علم وصنعت در مصاحبه با خبرگزاری وابسته مهر، به جای عذرخواهی ازفاجعه رخ داده در دانشگاه تحت مدیریتش، دروغ های شاخداری را بهمراه مغلطه حرفه ای تحویل افکار عمومی داد. در همین رابطه دانشجویان و شاهدان عینی این ماجرای تاسف برانگیز، موارد دیگری از ابعاد این مسئله را آشکار کردند.
دکتر جبل عاملی در "موشکافی" عجیب وغریبی گفته اند "وسیله نقلیه ای که دانشجوی متوفی با آن برخورد کرده است، کامیون نبوده بلکه کامیونت بوده است." و "کامیونت ها از قوانین مرتبط با تردد کامیون ها تبعیت نمی کنند." این مغلطه از همان دست مواردی است که آقای دکتر از معاونت حقوقیشان یاد گرفته اند و پیش از این دانشجویان خبر از آن داده بودند. در همین رابطه با بررسی قوانین مربوطه مشخص شد بارکش ها، اعم از کامیون وکامیونت وتریلر زمانی که بارشان مصالح ساختمانی و نخاله باشد از یک قانون تبعیت میکنند اما در مواردی که بار مواد غذایی باشد، کامیونت ها مجاز به حمل بار در روز هستند.
در مورد دیگر ایشان گفته اند: "حادثه در کنار کارگاه اتفاق افتاده و در خیابان دانشگاه نبوده است." این دروغ شاخداریست که بار جرایم ایشان را سنگین تر میکند. تمامی شاهدان وعکسهای موجود خبر از این می دهند که مکانی که آن مرحومه در آنجا زیر کامیون رفت دقیقا وسط خیابان اصلی دانشگاه بوده است. شاید به همین دلیل بود که حراست دانشگاه از نزدیک شدن دانشجویان به مکان حادثه واحیانا عکسبرداری به شدت واهمه داشت و خون آن مرحومه نیز بلافاصله شسته شد وهیچ کروکی کشیده نشد. اما در صورت نیاز شاهدان عینی حاضر به شهادت در این مورد می باشند. همچنین محل افتادن جنازه نزدیک به 20 متر با درب کارگاه فاصله داشته واصولا یکی از اتهامات این است که چرا اجازه داده شده درب کارگاه نزدیک پررفت وآمدترین نقطه دانشگاه باشد.
با این اوصاف سوالات اساسی باقی می ماند که ایشان باید جوابگوی آنها باشند:
یک راننده کامیونت یا هر خودروی دیگری بدون گواهینامه چگونه روزهای متوالی در دانشگاه به تردد میپرداخته است؟ با توجه به اینکه بارکش های حمل مصالح ساختمانی از قوانین خاصی تبعیت میکنند از جمله اینکه راننده حداقل سنش میبایست 23 سال باشد، آیا انتظامات دانشگاه از روی چهره این فرد هم نمیتوانست بی گواهینامه بودن وی را تشخیص دهد؟
چرا درب کارگاه ساختمانی در فاصله نزدیکی با پررفت وآمدترین نقطه دانشگاه قرار داشته ومدیران به این مسئله هیچ توجهی نکرده اند؟
با توجه به اینکه گزارش تخلف راننده خاطی دو روز پیش از ماجرا به مسئولین داده شده بود به چه دلیلی این شخص باز هم توانست به تردد غیرمجازش ادامه دهد؟
این ماشین کامیونت بود اما کدام علم وصنعتی هست که کامیون های واقعی را در طول روز در حال تردد ندیده باشد؟
گزارش رفت وآمد با سرعت بالای ماشین رییس انتظامات وموتورهای حراست وخودروهای سنگین که بارها تا آستانه تصادف پیش رفته بودند بارها به مسئولین مربوطه ارائه شده است. چرا هیچ پیگیری درباره نحوه تردد خودروها صورت نگرفت؟
چرا رییس دانشگاه یک عذرخواهی خشک وخالی از دانشجویان علم وصنعت وخانواده مقتول انجام نداده است؟
چرا زمانی که پدر آن مرحومه به تهران آمد ویکی از نزدیکان ایشان هم که دانشجوی علم وصنعت است به استقبال وی رفت، مسئولین حراست که دیدند آن دو به ترکی با هم صحبت میکنند دستپاچه شدند وشخص ترک زبانی را تمام وقت کنار آنها گذاشتند تا نکند آن دانشجو حقایق را به پدر مقتول بگوید؟
البته برای ما انتظار رسیدن حق به حقدار در این کشور را نداریم لیکن بد نیست افکار عمومی از حقایق مطلع باشند.
*****
امام جمعه ارومیه : جنازه اعدام شدگان را در خیابانها بچرخانید!
غلامرضا حسني امام جمعه سفیه و بیشعور ارومیه ، در خطبه هاي نمازجمعه ابن شهر گفت: تمنا و خواهش ملت اين است که فرامين رهبر معظم انقلاب اسلامي را به سمع ملت ايران برسانند و چشم فتنه را از بيخ و بن برکنند.
وی با اشاره به اعدام دو نفر و محکوميت 11 نفر ديگر گفت: بايد براي جلوگيري از آشوبها، جنازه هاي اعدام شده ها در خيابانهاي تهران در مقابل ديد عموم قرار بگيرد.
وي افزود: اين زباني که به جاي جمهوري اسلامي، جمهوري ايراني مي گويد بايد کنده شود و قلوب داغدار خانواده هاي شهدا و دلسوزان انقلاب با اعدام آنهايي که به عاشوراي حسيني اهانت کردند، درمان مي يابد.امام جمعه اروميه گفت: ايران براي فتنه گران جا ندارد بايد اينها بروند اگر اين افراد بمانند نماز مقدس جمعه را آلوده مي کنند، اينها افرادي هستند که در نماز جمعه تهران رقصيدند، اينها در ايران ماندني نيستند
*****
امام جمعه زاهدان : اعدام ها امنیت و همدلی نمی آورد

مولوي عبدالحميد ؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌هاي نماز جمعه زاهدان در مسجد مكي اين شهر گفت : پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1357 با قيام و به خواست مردم ايران بود و مانند بسياري از كشورهاي ديگر با كودتاي نظامي اين انقلاب پيروز نشد. و امروز نيز استمرار و بقاي آن به خواست و اراده مردم بستگي دارد.
وي گفت : من آنچه را كه به خير و صلاح ملت و مسئولان و دلسوزانه مي‌دانم بيان مي‌كنم و نبايد سخنان من مورد سوءتعبير قرار گرفته و مغرضانه تعبير شوند. همه ما مسئوليتهايي داريم كه نبايد از زيربار آنها شانه خالي كنيم.
مولوي عبدالحميد گفت : تدبير رهبر فقيد و بنيانگذار انقلاب اسلامي كه توانست همه اقشار جامعه و تفكرات و سليقه‌هاي مختلف و اقوام و مذاهب را حول يك هدف مشترك و يك پيام واحد گردهم آورد و وحدت كلمه و اتحاد مردم موجب پيروزي ملت در برابر يكي از بزرگترين قدرتهاي حكومتي شد. اينك نيز همان اتحاد و وحدت كلمه براي بقاي جمهوري اسلامي لازم است.
وي افزود : جمهوري اسلامي كه به جاي نظام پادشاهي در ايران مستقر شد با راي و انتخاب مردم استقرار يافت و نه با قدرت سلاح و خشونت. هيچ سيستم حكومتي در دنيا با قدرت اسلحه حفظ نشده است بلكه آنچه موجب بقاي حكومتهاست ، گسترش عدالت و حفظ مردم در صحنه است. انقلاب اسلامي نيز با زور اسلحه پيروز نشده است بلكه حضور مردم در صحنه و خواست آنان بوده كه انقلاب را پيروز كرده است امروز نيز خواست مردم و رضايتمندي آنان موجب بقاي نظام است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت : متاسفانه ما دسترسي مستقيم به مسئولان نظام نداريم و اگر مي‌داشتيم من بطور مستقيم اين مسايل را با آنان مطرح مي‌كردم كه بايد آنان چاره‌اي براي بدست‌آوردن و جلب رضايت مردم بيانديشند. نظام نمي‌تواند با يك جناح اصولگرا يا اصلاح‌طلب حفظ شود زيرا در اين كشور گروهها و تفكرات و اقوام و مذاهب مختلفي زندگي مي‌كنند كه بايد همه آنان در قدرت شريك باشند و تنها راه جلب رضايت مردم و ضامن بقاي نظام در شرايط فعلي مي‌تواند تشكيل يك دولت فراگير متشكل از گروههاي مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب و اقوام و مذاهب با سعه صدر باشد.
مولوي عبدالحميد گفت : در بسياري از ممالك شرق و غرب دنيا زمانيكه يك سياست جواب نمي‌دهد آنرا تغيير مي‌دهند . در كشور ما نيز بسياري از سياستها جواب نداده و اعتراضات و مسايلي كه در كشور بوجود آمده است حكايت از مطالباتي دارند كه بي‌پاسخ مانده است. اين اعتراضات بايد شنيده شوند و سياستهاي نادرستي كه موجب آن شده‌اند تغيير يابند.
وي افزود : آنچه قابل تغيير نيست قرآن و احاديث پيامبر است . اما قانون وحي منزل نيست كه قابل تغيير نباشد. بلكه بايد به نحوي قوانين و سياستها را تنظيم و اصلاح كرد كه رضايت همه مردم جلب شود. با كوچكترين انتقاد و سخني نگوييم كه اسلام و نظام در خطر هستند. اسلام و نظام زماني در خطر هستند كه دايره و حلقه براي مردم در آن روزبروز تنگ‌تر شود. اگر اعتراضات به حق پذيرفته شوند و اعتراضات ناحق نيز پاسخ قانع‌كننده‌اي دريافت كنند مشكلات بهتر حل خواهند شد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت : وقتي ما سخني را از سر خيرخواهي و دلسوزي بيان مي‌كنيم و يا از حق و حقوقمان سخن مي‌گوييم اين به معناي زياده‌خواهي نيست . ما مي‌گوييم اگر نظام به اعتراضات و انتقادات اقوام و اهل سنت و اقشار ديگر مردم ايران گوش فرا دهد استمرار آن تضمين مي‌شود و اگر سعه صدر و تحمل وجود نداشته باشد مردم احساس مي‌كنند كه نظام اسلامي نمي‌تواند مشكلات را حل كند.
مولوي عبدالحميد افزود : آنچه موجب نجات و علاج كشور مي‌شود اين است كه هيچكس نبايد خود را بالاتر از انتقاد بداند . در اسلام همه انسانها مسئول هستند و خط قرمزي براي انتقاد سازنده نبايد وجود داشته باشد. بطور معمول دوستان و مشاوران انتقادات را صريح و روشن بيان نمي‌كنند. مشكلي كه شاه داشت نيز همين بود كه دوستان و مشاوران وي اعتراضات و انتقادات مردم را به او نمي‌گفتند و او زماني صداي اعتراضات را شنيد كه ديگر خيلي دير شده بود.
وي گفت : هيچكس نبايد از انتقاد فرار كرده و از آن دوري كند . جمهوريت نظام به معناي حق حاكميت مردم است و اسلاميت آن اين حق و آزادي را بيشتر مي‌كند نه اينكه آنرا محدود نمايد. بنيانگذار انقلاب اسلامي و رهبر انقلاب بارها براين نكته تاكيد كرده‌اند كه مردم ولي نعمت نظام هستند. پس بگذاريم مردم انتقاد كنند. و همه بايد پاسخگو باشند حتي در بسياري از كشورهاي غيراسلامي مردم براحتي از عاليترين مقامات كشور و روساي جمهور انتقاد مي‌كنند . اگر فضاي انتقاد سازنده در كشور وجود داشته باشد تخريب و انفجار فريادهاي مردم بوجود نمي‌آيد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت : پيامبر و خلفاي راشدين از انتقاد استقبال مي‌كردند . حتي يك نفر يهودي حضرت علي را به نزد قاضي منتسب و منتخب وي برد و از وي طلب حق كرد. حضرت علي با وجود آنكه خليفه بود در دادگاه حاضر شد و به دليل اينكه شهادت فرزند براي پدر پذيرفته نشد حكم دادگاه عليه وي و به نفع فرد يهودي صادر شد و حضرت علي با وجوديكه مي‌دانست حق با خودش است حكم دادگاه را پذيرفت . چنين عدالتي موجب مشرف شدن فرد يهودي به اسلام شد و در روايتي ديگر از حضرت عمر خليفه دوم مسلمانان فردي از ميان مردم برمي‌خيزد و شمشيرش را درآورده رو به حضرت عمر مي‌گويد اگر از مسير سنت پيامبر تخطي كردي با اين شمشير تو را به راه راست بازمي‌گردانيم و خليفه خداوند را بخاطر وجود چنين افرادي در جامعه سپاس مي‌گويد. بنابراين نبايد شرايطي فراهم شود كه مردم نتوانند حرف و ديدگاه خود را آزادانه بيان كنند و به مسئولان دسترسي نداشته باشند. زيرا فلسفه حكومت گرفتن حق مظلوم از ظالم و برقراري انصاف و مساوات است.
مولوي عبدالحميد در ادامه با اشاره به افزايش آمار اعدامها در كشور گفت : مسئله اعدامها در كشور ما موجب نگراني مردم شده است. كشور ما از معدود كشورهايي است كه آمار اعدام در آن زياد است. بويژه آمار اعدامها در استان سيستان و بلوچستان از همه استانهاي كشور بيشتر است. در حاليكه اسلام فقط در مورد قتل اجازه قصاص قاتل را آنهم در صورت عدم رضايت اولياي دم داده است و در موارد ديگر راههاي بهتري مانند زندان و ... وجود دارد. اعدام نمي‌تواند مشكلات جامعه را حل كند بلكه بر ميزان مشكلات مي‌افزايد. ( تكبير مردم ) بايد توجه داشته باشيم كه در طول دوران پيامبر و خلفاي راشدين بويژه حضرت علي تعداد اعدامها بسيار معدود و انگشت‌شمار بوده‌اند.
وي افزود : ما در ميان مردم مي‌بينيم كه اين اعدامها آثار مثبتي نداشته‌اند و درخواست خيرخواهانه و دلسوزانه ما اين است كه براي اين مسئله چاره‌جويي شود زيرا اعدام نمي‌تواند امنيت و همگرايي و همدلي رابيشتر كند . (تكبير مردم )
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت : مطلب ديگري كه موجب نگراني مردم شده است اعتراف گرفتن با اعمال فشار و شكنجه است كه چنين پديده‌اي را نه اسلام و دين قبول دارد و نه قانون اساسي ( تكبير مردم ) . ما مي‌گوييم بايد قانون اجرا شود و مسئولان نيز مجري قانون باشند.
مولوي عبدالحميد در بخش پاياني سخنان خود به مشكلات مرزي و معيشتي مردم استان سيستان و بلوچستان اشاره كرد و گفت : اين استان كشاورزي و دامداري و صنعت قابل توجهي ندارد و مردم از طريق مرزها امرار معيشت مي‌كردند. با بسته شدن مرزها مشكلات مردم چند برابر شده است و نرخ بيكاري نيز افزايش يافته است تا آنجائيكه برخي از مردم حتي قدرت خريد نان را ندارند.و هر چه ميزان فقر بيشتر باشد فساد و ناامني در جامعه بيشتر خواهد شد. و مسئولان بايد با درايت و تدبير مرزها را باز كنند تا مردم زندگي راحتي داشته باشند
*****
صفحه نخست "لجن نامه کیهان" امروز شنبه 10 بهمن 1388، که قرار است تا چند ساعت دیگر انتشار یافته و توزیع گردد

سیرک نماز جمعه و یاوه گویی های شیخ نادان "احمد جنتی" به حکایت روزی نامه حسین بازجوی ملعون و بدبخت:
آيت الله جنتي در خطبه هاي جمعه تهران تبيين كردند ترحم به مفسدين في الارض ، پايمال كردن حق مردم است
امام جمعه موقت تهران با بيان اين كه امام(ره) «اسلام مدير» را به دنيا معرفي كرد، گفت: «امام اسلام مدير را معرفي كرد كه نه تنها يك مملكت، بلكه دنيا را مي تواند اداره كند كه در گذشته نيمي از دنيا را اداره كرده و در آينده هم همه دنيا را اداره خواهد كرد.»
آيت الله جنتي در آغاز خطبه دوم نمازجمعه تهران با تبريك به مناسبت دهه فجر گفت: «دهه فجر عيدي بود كه خداوند به مردم داد و به آنها عزت و افتخار داد. پس دهه فجر، دهه شكر است.»جنتي تصريح كرد: «امام بزرگوار را خداوند مبعوث كرد و ايشان تفسير كردند كه علما وارث پيغمبرانند؛ چرا كه داراي صفاتي چون تواضع، ضدظلم، خداترس، محروم نواز، سرسخت در مقابل دشمن و... بودند.»
وي با بيان اين كه امام(ره) اسلام را زنده كرد، افزود: «امام كاري كرد كه در دنيا بي سابقه و باور نكردني بود و در شرايطي كه اسلام افيون ملت ها شناخته مي شد و خود مسلمانان باور كرده بودند كه اسلام باعث عقب ماندگي است و حتي بچه مسلمان ها خجالت مي كشيدند كه بگويند مسلمان هستند و... امام(ره) آمد و اسلام را معني كرد.»
امام جمعه موقت تهران بيان كرد: «امام(ره) اسلامي را معرفي كرد كه اسلام قرآن، پيغمبر، علي و حسين اسلام ضدظلم، علم پرور و عالم پرور و حامي مستضعفين، دشمن مستكبرين و اسلام قانون است كه ذلت را نمي پذيرد.» وي با بيان اين كه امام(ره) هيهات مناالذله را زنده كرد، افزود: «طرز تفكر غلطي حاكم شده بود كه يا بايد در قطب شرق و يا در قطب غرب بود؛ امام(ره) شعار نه شرقي، نه غربي را مطرح كردند كه از شعارهاي سازنده امام(ره) و زيربنايي و اساسي بود.»دبير شوراي نگهبان تصريح كرد: «امام(ره) اسلام مدير را كه قدرت اداره كشور را دارد معرفي كرد كه نه تنها يك مملكت، بلكه دنيا را مي تواند اداره كند كه در گذشته نيمي از دنيا را اداره كرد و در آينده هم همه دنيا را اداره خواهد كرد.»
جنتي با اشاره به اين كه امام(ره) انسان ها را تربيت كرد، گفت: «امام(ره) ابتدا اسلام را معرفي كرد و بعد انسان ها را زنده كرد. همان انسان ها كه در سراشيب سقوط قرار گرفته بودند را يك مرتبه از منجلاب بالا كشيد و فطرت اسلامي و الهي شان را زنده كرد و در بين آنها عاشق شهادت و جهاد در راه خدا پيدا شد؛ در حالي كه اسم شهدا تنها در زيارت نامه ها ديده مي شد.»وي اظهار كرد: «امام(ره) به انسان ها اعتماد به نفس داد كه اگر بخواهيد مي توانيد خود را نجات دهيد و بهترين روي زمين باشيد و در هر زمينه اي توفق پيدا كنيد. بنابراين امام(ره) تاكيد به توانستن مردم كرد و مردم را به صحنه كشيد.»
جنتي در ادامه گفت: امام(ره) به مردم فهماند كه شما مردم، مدير و صاحب مملكت هستيد و سرنوشت تان به دست خودتان است كه اين موضوع تا آن زمان سابقه نداشت و جزو آرزوهاي مملكت بود، امام اين را عملي كرد و گفت «مردم ولي امور هستند»، مردم نيز فهميدند كار به دست خودشان است و نماينده و رئيس جمهور را خودشان بايد انتخاب كنند.دبير شوراي نگهبان اضافه كرد: وقتي مردم به صحنه آمدند، فهميدند دشمن با مردم طرف است و مردم هم با دشمن طرف هستند و اين وضع سي سال ادامه يافت و الگوي امام براي دنيا مطرح شد، اما متاسفانه حكومت ها نخواستند اين الگو را كه صاحب مملكت مردم هستند و بايد متصدي امور باشند و سرنوشت خود را تعيين كنند، درك كنند. وي در ادامه با اشاره به اينكه كشورهايي مثل لبنان و فلسطين الگوي امام را گرفتند، افزود: افغانستان نيز در مقطعي كه شوروي آنها را اشغال كرده بود (در مبارزات) الگو و پيام امام را گرفتند، اما ديگران اين پيام بزرگ را نگرفتند.
وي در عين حال گفت: اين پيام هنوز و تا حضور حضرت مهدي(عج) ادامه دارد و همه چيز را عوض كرده است. خطيب نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره به اين كه مطابق تاريخ، هميشه كساني كه در راس قدرت قرار گرفته اند به دنبال زندگي اشرافي و... بوده اند، گفت: مردم نيز اشرافيت آنها را پذيرفته بودند اما امام(ره) وضع را تغيير داد؛ چنان كه شاهد بوديم كسي كه بالاترين قدرت در دنيا بود، يعني قدرت حاكم بر دل هاي مردم بود و وقتي اشاره مي كرد جانها كف دست بود، اين چنين در خانه اي فقيرانه در سطح زندگي متوسط مايل به فقير زندگي مي كرد.
وي ادامه داد: وضع به كلي عوض و معلوم شد مي شود و بايد كسي بر مردم حكومت كند كه ساده زيست و متواضع باشد و خود را بزرگتر و ارباب مردم نداند و پول مردم را براي مردم خرج كند؛ اين امري تازه بود و همه دنيا را مبهوت كرد و هر كسي كه آمد در مقابل عظمت امام متواضع شد.جنتي در ادامه با بيان اينكه امام توطئه ها را خنثي كرد، تصريح كرد: سي سال است كه كار به دست مردم است و توطئه ها توسط مردم خنثي مي شود و هر فتنه اي كه مي شود، با پشتيباني مردم خنثي مي شود؛ همان طور كه 18 تير 78 در 23 تير با حركت مردم تمام شد و جريان عاشورا كه بسيار حساب شده و هماهنگ و به قصد براندازي بود توسط مردم در 9 دي خاموش شد؛ اينها كاري است كه امام كرد؛ پس امام هنوز زنده است و فرمان مي دهد و مردم براي رعايت سياست هاي او كار مي كنند.
امام جمعه موقت تهران در ادامه با تأكيد بر اينكه دهه فجر، دهه شكر و قدرداني است، گفت: بايد حقايق را براي نسل موجود و نسل آينده تبيين كرد تا همه بدانند امام چه كرده است.وي افزود: توصيه مي كنم براي نسل جوان روشن شود؛ چرا كه آن ها نمي دانند چه بوده و چه شده، فيلم سازان قدرتمند مي توانند از گذشته، حال و افق آينده فيلم براي آگاهي بخشي به آيندگان بسازند و مسئولان نيز بايد تا جايي كه توان دارند به مردم خدمت كنند كه اين مردم واجب الخدمت هستند.
دبير شوراي نگهبان همچنين با بيان اينكه در وضع فعلي، مردم، قوه قضائيه، اطلاعات، مسئولان امنيتي و... هر كدام يك وظيفه دارند، افزود: قوه قضائيه مسئوليت سنگينش رسيدگي به وضع آشوبگران است. وي خطاب به آيت الله لاريجاني گفت: اي برادر كه شما را مي شناسم و مي دانم با دل پاك مسئوليت قبول كرده ايد و قصد خدمت داشته ايد، در حالي كه علاقه شديد به درس خواندن داشتيد و حاضر نبوديد از كار درسي تان كاسته شود، به هر حال شما آمديد و روحيه ضد ظلم، انقلابي و ولايي داريد، پس بياييد براي رضاي خدا همين طور كه دو نفر را صريح اعدام كرديد، دست شما درد نكند، مردانه بايستيد. وي با اشاره به اين مطلب كه هر جا سستي و ضعف داشته ايم، ضربه خورده ايم، افزود: 18 تير ضعف نشان داديم، بايد پرسيد دستگاه قضايي چند نفر را اعدام كرد كه عاشورا به وجود آمد، مي گويم اگر ضعف نشان دهيد آينده بدتري در انتظار شماست.
امام جمعه موقت تهران در ادامه با قرائت چند آيه آخر سوره مباركه احزاب گفت: با قرآن با شما حرف مي زنم، خدا به پيامبر مي فرمايد مطابق سنتي كه در اسلام و از گذشته وجود داشته، سه گروه يعني منافقين، افراد بيمار دل و شايعه سازان اگر دست برندارند، به تو دستور مي دهم به آن ها حمله كن و آنها را سخت بكش. البته قانون بايد رعايت شود اما قرآن نيز بايد رعايت گردد و اسلام، انقلاب و ولايت فقيه حفظ شود.وي با بيان اينكه خدا رحم نكند به كساني كه به مفسدان في الارض رحم مي كنند، گفت: جاي رأفت نيست و جاي غلظت است، همان طور كه در زمان پيامبر، پيمان شكنان را كشتند، ما نه مي توانيم افراط در مجازات داشته باشيم و نه تفريط در مجازات. جنتي در ادامه به حماسه مردم آمل در 6 بهمن اشاره كرد و افزود: همان طور كه مقام معظم رهبري نيز فرمودند دشمن بداند سنگر را مردم فتح مي كنند؛ پس مردم هميشه بايد در صحنه باشند.
وي در پايان به زلزله هائيتي اشاره كرد و گفت: مي بينيم آمريكايي ها از هر مناسبتي استفاده مي كنند، حتي اگر خون مردم ريخته و خانه هايشان ويران شود به جاي رساندن غذا و دارو حضور نظامي پيدا مي كنند؛ پس اگر ما با آمريكا دشمن هستيم به خاطر اين وضع آمريكاست.
به گزارش ايسنا آيت الله جنتي در خطبه اول نماز جمعه اين هفته تهران به پيمان و عهدنامه اي كه پيامبر(ص) با مسلمين و برخي مشركين زمان امضا كردند اشاره كرد و گفت: «اگر كسي بدعتي در دنيا گذاشت و خواست با افكار مردم بازي كند ما در مقابل آن مي ايستيم و نمي توانيم وجودش را تحمل كنيم؛ چرا كه براي حفظ سلامت فكري مردم بايد در مقابل بدعت گذاران مقاومت كرد و به آنها نمي توان آزادي داد و اين نكته بايد سرمشق قرار گيرد.»
امام جمعه موقت تهران با بيان اين كه در اين عهدنامه، پيامبر نژادپرستي يهود را شكست، افزود: «پيامبر حقوق شهروندي يهوديان را به رسميت شناخت و همچنين يك سنت قبيله اي كه مطابق آن اگر فردي از يك قبيله به فردي از قبيله ديگر تعدي مي كرد، افراد قبيله از او حمايت مي كردند را شكست؛ چرا كه معتقد بود نبايد عصبيت قبيله اي داشت و هر كس ظلم مي كند بايد مجازات شود و امتيازات او نبايد باعث تبعيض شود و حتي اگر رئيس قبيله اي ظلمي كرد بايد با او برخورد شود.»وي در ادامه با اشاره به اين كه سه قبيله، حاضر به امضاي اين عهدنامه نشدند، تصريح كرد: «سه قبيله اي كه عهدنامه را امضا نكرده بودند پيشنهاد پيمان عدم تعرض را به پيغمبر دادند و پيامبر با اين شرط كه به دشمنان ما كمك نكنيد و متعرض به اصحاب ما نشويد پذيرفتند، اما وقتي آنها عهد خود را نقض كردند، در نشستي مشورتي تصميم گرفته شد كه آنها را بكشند. پيامبر نيز فرمودند كه رضايت خداوند نيز در اين است.»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ