سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۰۷

پنجشنبه: 7/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد پنجشنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یاران و هم میهنان بامدادتان گرامی باد.
امروز هفتم آبانماه از سوی سازمان ملل متحد و شاخه میراث های فرهنگی این تشکیلات جهانی، یعنی سازمان یونسکو بنام روز کورش کبیر خوانده شده و در تمام دنیا مراسمی برای بزرگداشت این ابرمرد تاریخ ایران و جهان برگزار خواهد گردید و این در حالی است که در سرزمین کهن آریایی ما، مشتی دزد و اوباش و گمراه و وحشیان تازی صفت برای نابود ساختن آثار این رادمرد بزرگ یعنی آرمگاه او که یکی از بزرگترین میراث های ملی و فرهنگی ایران و جهان است، با آب بندی "سدّ سیوند" تقر یبن این بنای کهن را در معرض نابودی قرار داده اند.
نوشتن و پرداختن به کورش کبیر، مطلبی است که مسلتزم ساعتها وقت و همچنین توانایی و امکانات کافی از نظر "اینترنتی" است که ما از هردو اینها محروم هستیم زیرا بدلیل تراکم مطالب و اخبار روزمره نمی توانیم زمان بسیاری صرف نگاشتن درباره کورش کبیر بنماییم و از سویی، با توجه به وضعیت وخیم اینترنت امکان پرداختن در این زمینه بصورت طولانی ما را از بقیه وظایف خود باز می دارد. بنابراین ضمن اشاره به این روز بزرگ و فراموش نشدنی و افتخار آفرین، به دو مطلب زیر اکتفا کرده و به روال همیشه به درج و انتشار اخبار روزانه می پردازیم:

روز کوروش بر همگان مبارک باد

منبع: وبلاگ حمید ایران1
---
به نام ایزد جان و خرد. ایزد یکتایی که لحظه به لحظه او را بیشتر درک میکنم.

ای مردم بابل ما همه بندگان اهورا مزدا هستیم...ما نه پیروزیم و نه شکست خورده!ما امروز در سراسر این سرزمین پهناور همگی با هم برابریم...همگی آزادیم...و همگی پاکیم.ما همگی دوستیم ما تنها یک دشمن داریم و دشمن همه ی ما اهریمن است و جز او دیگر سایه ای نیست.ما همگی نوریم...سربازان اهورامزداییم.از این لحظه من پادشاهی ام رابر این مبنادر تمام کره ی خاکی در سراسر این خاک پهناور که به فرمان من است اعلام میکنم.از این پس نام شاهنشاهی ما هخامنشی خواهد بود و این را به یاد پدر بزرگ عزیزم که بخشی از اندیشه های نیک او به من به ارث رسید به عاریه بر می دارم. ما از این لحظه اندیشه و دین هر کس را محترم خواهیم دانست.هر کس به دین خودش خواهد پرداخت هر کس نتیجه ی انتخاب خود را خواهد دید.هیچکس حق تجاوز به حقوق دیگری را ندارد از این لحظه تمام بردگان آزادند.من تمامی گناهکاران را از این لحظه بخشیدم هیچکش مغضوب من نیست هیچ بابلی از آن چه بوده نترسد این یک بخشایش عمومی است.و زنان بالشاسر که در حرمسرای بابل بوده اند از این لحظه آزادند مال و اموالی در حد بازرگانی ثروتمند به هر یک از شما داده می شود و بعد شما می توانیدبه هر جای ایران پهناور از هند تا مصر و از توران تا یونان که خواستید بروید.شوهر شما مرده و شما وارثان او هستید داشته های شخصی خودتان را بردارید و از کاخ خارج شویدتمامی خزانه ی بالشاسر در میان مردم همین شهر به مساوات تقسیم خواهد شد.میان مرد و زن پیر و جوان و کودک تمایزی نیست.هر کس در قلمروی من به لطف اهورا مزدا زندگی میکند از حقی مساوی با همه برخوردار است.تمامی تبعیدیان با هزینه حکومت هخامنشی به شهر و کشورشان باز خواهند گشت.و با هزینه ی هخامنشی شهر ها و معابدشان دوباره راه خواهد افتاد.من تا زمانی که به تمام سخنانم جامه ی عمل بپوشانم در این شهر خواهم ماند.آری زمین مقدس است...ما نیز یک به یک مقدسیم...این اهورا مزداست که ما را مقدس آفریده..و ما جهان زیبا را زیبا تر خواهیم کرد برای چنین هدفی همگان کار خواهند کرد...همه به دین و زبان خویش خواهند پرداخت و همه آزاد خواهند بود.
*****
از میان ایمیل های دریافتی
کوروش بزرگ:
"آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گام های مرا با شادمانی پذیرفتند. . . نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این سرزمین وارد آید. برده داری را برانداختم، به بدبختی آنان پایان بخشیدم..." کوروس در یونانی، سیروس یا سایرس در انگلیسی، یکی از چهره های برجسته تاریخ جهان شناخته شده است.ایرانیان او را پدر، یونانیان او را قانونگذار و یهودیان اورا مسیح نجات دهنده، می نامیدند.مادر کوروش ماندانا دختر آ‍‍‍ژی دهاک پادشاه سلسله آریایی ماد و پدرش کمبوجیه (به زبان فرانسه = کامبیز) اصیل زاده ای پارسی بود. (داریوش بزرگ -جانشین کوروش بزرگ- نیز پسر بزرگ خود را به احترام کوروش، کمبوجیه یا کامبیز نام نهاد)
کوروش بر پادشاه ماد که بر مردمان ستم میکرد و دستور قتل کوروش را نیز داده بود، پیروز شد و بدون خونریزی سرزمین ماد را تسخیر کرد. بنابراین قدرت از مادها به پارسیان منتقل شد و سلسله جدیدی که کوروش آن را به احترام پدر بزرگ خود هخامنش ، هخامنشیان نام گذاری کرد به وجود آمد .
کوروش مردی دانا و بزرگ منش و در کشورداری فردی با درایت کامل بود.کوروش یهودیان را از اسارت و بردگی بیرون آورد و به دستور او ساخت معبد مقدس آنها آغاز شد که یهودیان این کار ار معجزه ای از طرف خدا می دانند. (امروزه یکی از خیابانهای مهم پایتخت اسراییل به نام کوروش بزرگ نامگذاری شده است)
کوروش کبیر بنیاد شاهنشاهی عظیمی را گذاشت که از رود سند در شرق (هند امروز) تا دریای مدیترانه درغرب و از دریای سیاه در شمال تا صحرای عربستان و مصر در جنوب بود.
کوروش در سال پانصد و سی پیش از میلاد در جنگی که در شمال شرقی شاهنشاهی اش داشت جان به جان آفرین تسلیم کرد. پیکر پاک کوروش کبیر را به پاسارگاد، به آرامگاهی که از یک اطاقک و شش پله درست شده بود بردند.
بر روی آرامگاه او چنین نوشته شده است:
ای انسان، بدان که هر که هستی و از هر کجا که بیایی، من کوروشم، کسی هستم که شاهنشاهی را برای ایرانیان و این دولت بی کران را بنیان نهادم. فرمان دادم بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خاک سپارند تا اجزای بدنم خاک ایران را تشکیل دهند، پس، هیچ وقت به این آرامگاه و این خاکی که مرا پوشانده است رشک مبر
کوروش کبیر نه تنها به آزادی مردمان کاری نداشت بلکه حتا به دین و آیین آنها احترام میگذاشت و با اینکه یکتاپرست و زرتشتی بود خدایان دیگر جاها را از جمله مردوک خدای بابل را گرامی میداشت. کوروش در همه جا از خود سخاوت نشان میداد.گزنفون (فیلسوف و مورخ یونانی و یکی از افسران کوروش که پس از مرگ کورش با ده هزار نفر به سوی یونان باز می‌گردند. گزنفون دوست و شاگرد سقراط بود) درباره ای کوروش نوشته:
" هنوز هم زیبایی خارق العاده نیکوکاری و بخشش بی کران، دانش و دوستی بی حد و آرزوهای زیبا و بلند کوروش، موضوع داستانها و ترانه های مردمان است و هر کسی آرزو دارد در شاهنشاهی او زندگی میکرد.پندارنیک، گفتار نیک، کردار نیک کوروش در تمامی دوران ستودنیست.
در این سال که سد سیوند آبگیری شد (سدی که آبگیری آن گنجینه ای شامل چندین روستای مربوط به دوره هخامنشی را در زیر آب برد و رطوبت ناشی از آن ، آرامگاه کوروش را تهدید به نابودی می کند) بیایید کوروش را گرامی تر داریم و قدر دان آموخته هایش به جهانیان باشیم. هرچند که ایران در روز بزرگداشتش خاموش نشسته. در دلهایتان یاد آن استوره ی انسانی را زنده نگه دارید. باشد که کوروش در اذهان و دلهای ما ایرانیان تابنده و جاودان بماند. کوروش کبیر از افتخارات ما ایرانیان بوده و هست و دیگر چنین افتخار جهانی بالاتر از این نصیبمان نخواهد شد که بیست و پنج قرن قبل، در زمانه ای که توحش بر زندگی انسان ها چيرگی داشت، بيانيه ای انسان مدارانه و متمدنانه بر کتيبه ای خطاب به مردم «چهار گوشه جهان» نوشته شد که به مسایلی مهم در ارتباط با حقوق انسان می پرداخت؛ مسایلی که نه تنها در آن زمانه که قرن های قرن پس از آن و حتی امروزه نيز می تواند الهام بخش همه کسانی باشد که به انسان، و حقوق او باور دارند و این بیانیه از کشور ایران و توسط پدرمان کوروش بزرگ صادر شده است.
پدری که در زمان او (٢٥٦٨ سال پیش) تمام مردمان چه زن و چه مرد و تمام ادیان از حقوق برابر برخوردار بودند
با وجود اینکه قدرت مطلق به عنوان تنها امپراتوری موجود در دست ایرانیان بود (در آن زمان هنوز روم وجود خارجی نداشت و اروپاییان در جنگلها زندگی می کردند) و سایر اقوام مغلوب می توانستند بعنوان فرمانبردار یا برده محسوب شوند و همگی مجبور به پرستش دین ایرانیان باشند یا حتا مجبور باشند به زبان ایرانیان سخن بگویند! (دقیقا کاری که اعراب مسلمان با معرفی دین خود و نژاد خود بعنوان دین و نژاد و زبان برتر به مردمان سرزمین هایی که تصرف کردند انجام دادند).
اين بيانیه که به نام «منشور کوروش بزرگ» شناخته می شود، بر براندازی تبعيضات نژادي و ملي، آزادي انتخاب محل سکونت، براندازی برده داري، آزادي دين و مذهب و تلاش براي صلح پايدار ميان ملت ها تاکید کرده است. اين منشور، که از سوي مردمان ايران زمين و از زبان رهبر سياسی خود کورش بزرگ، پايه گذار اولين امپراتوری جهان به بشريت هديه شده، در سال 1971 از سوي سازمان ملل متحد به عنوان اولين اعلاميه حقوق بشر جهان شناخته شد و، بدينسان، این افتخار به نام ايران، به عنوان مهد نخستين اعلاميه ی حقوق بشر، در تاريخ جهانی ثبت شد.متاسفانه، آرامگاه و شهر کوروش بزرگ، که از سوی سازمان يونسکو به عنوان «مکانی مقدس» در ليست گنجينه های بشری ثبت شده، به شکل های مختلفی (عمدی و غير عمدی) در خطر ويرانی جدی قرار داده است.کميته بين المللی پاسارگاد، که سه سال است به وسيله ی گروه کثيری از فرهنگدوستان و علاقمندان به ميراث های ملی و جهانی ايران تشکيل شده، و همواره در پی جلوگیری از این رویداد هستند .به امید سر بلندی این دوستان در این امر بزرگ
*****
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده از زندان مرکزی بیرجند زندانی سیاسی یاسر مجیدی در شرایط غیر انسانی و طاقت فرسا و تحت فشارهای مستمر بازجویان وزارت اطلاعات بیش از 5 سال است که در تبعید بسر می برد.زندانی سیاسی یاسر مجیدی 30 ساله تنها زندانی سیاسی است که بیش از 5 سال است که در زندان بیرجند در تبعید بسر می برد و همچنین تنها زندانی سیاسی این زندان می باشد.او در طی این مدت در قرنطینه زندان بیرجند نگهداری می شود. زندانیان این بند دائم در حال جابجا شدن هستند و تا اینکه با یک زندانی خوی می گیرد او را به جایی دیگر منتقل می کنند هدف از نگهداری او در بند قرنطینه ایجاد فشار روحی علیه این زندانی سیاسی می باشد . او از ناراحتی حاد آسم رنج می برد و درمیان زندانیان که سیگاری هستند قرار داده شده و همچنین این بند فاقد تهویه می باشد. او بارها دچار حملۀ آسم شد و تا مرز مرگ پیش رفت. ولی از درمان موثر او تا بحال خوداری شده و بیشتر داروهای مسکن به او داده می شود . آقای مجیدی باید تحت درمان پزشک متخصص قرار گیرد و آزمایشات لازم و همچنین نوع داروی مورد نیاز تجویز شود.این منوط به موافقت بازجویان وزارت اطلاعات می باشد که تا به حال از موافقت با درمان او خوداری کرده اند.تعداد زندانیانی که در سلولها جا داده می شوند چندین برابر بیشتر از ظرفیت آن است. بطوری که زندانیان باید بصورت کتابی استراحت کنند و به خاطر کمبود اکسیژن دچار سردرد و سایر ناراحتیها شده اند.غذای زندان بیرجند به لحاظ کمی و کیفی غیر قابل مصرف می باشد و هیچگونه امکان دیگری برای زندانی وجود ندارد . غذای زندانیان فاقد گوشت قرمز و سفید و یا ماهی است و چند سالی است که زندانیان میوه و سبزیجات را به چشم ندیده اند.وقتی که زندانیان اعتراض می کنند به آنها گفته می شود تحریم است و ما بودجه نداریم. ولی بودجه های نجومی برای سرکوب مردم ایران همیشه وجود دارد.علاوه بر فشارهای غیر انسانی که علیه این زندانی وارد می شود بازجویان وزارت اطلاعات افرادی را که تحت نام انجمن نجات هستند را هر از چند گاهی سراغ این زندانی می فرستند و ضمن تهدید و اذیت وآزار این زندانی از او می خواهند که با آنها همکاری کند و علیه اعتقادات خودش برای آنها کتاب بنویسد . به او بارها گفته اند که هر گونه تغییر در شرایطش منوط به همکاری با آنها است .لازم به یادآوری است که انجمن نجات وابسته به وزارت اطلاعات است و بطور مستمر علیه زندانیان سیاسی که هوادار مجاهدین هستند فشار وارد می کنند . آنها به راحتی به زندانها تردد می کنند و قدرتی مافوق در زندانها دارند.تا به حال گزارشات متعددی از زندانیان سیاسی در این باره دریافت کرده ایم. پدر و مادر سالخورده او که دچار ناراحتی جسمی متعددی هستند و باید مسافت طولانی راه وهزینه زیاد متحمل شود تا بتوانند با فرزندشان ملاقات کنند . آنها به خاطر شرایطی که دارند هر چند ماه یک بار با او می توانند ملاقات کنند.خانواده مجیدی تا به حال با چندین وکیل صحبت کرده اند تا پیگیر وضعیت حقوقی فرزندشان باشند ولی بازجویان وزارت اطلاعات اجازه دسترسی به پرونده را به وکلایش نمی دهند. و هیچکس مسئولیت پرونده فرزندشان را بعهده نمی گیرد و جوابگوی آنها نیست و این خانواده را از جائی به جای دیگر احاله می دهند. از طرفی دیگر بازجوی وزارت اطلاعات در کرج بنام محبی که در دستگیری و اذیت و آزار خانواده ها و بازجوئی آنها در بند سپاه زندان گوهردشت نقش دارد. برخوردی غیر انسای با این خانواده دارد و آنها را مورد تهدید قرار میدهد.لازم به یاد آوری یاسر مجیدی در سن 21 سالگی و در سال 1380 در کرج به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین دستگیر شد و بیش از 8 ماه تحت شکنجه های قرون وسطائی وزارت اطلاعات قرار داشت. او به 28 سال زندان محکوم شد و پس از 3 سال زندان از زندان گوهردشت کرج به زندان بیرجند تبعید شد و از آن تاریخ تا به حال در زندان بیرجند در تبعید بسر می برد.او تنها زندانی سیاسی که که تا به حال بیش از 5 سال که در تبعید بسر می برد.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران؛تبعید زندانیان سیاسی به نقاط دور دست برای تحت فشار قرار دادن زندانی سیاسی و خانواده اش را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر سازمانهای حقوق بشری خواستار اقدامات عملی برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران است.
*****
بیانیه خانواده های زندانیان سیاسی و اسرای جنبش سبز در پایان برگزاری تجمع چهارشنبه مقابل دادستانی

خانواده های زندانیان سیاسی دیروز چهارشنبه با تجمع در مقابل دفتر دادستان تهران اعتراض خود را نسبت به رفتارهای صورت گرفته با خانواده زندانیان و همچنین زندانیان در بند دولت کودتا اعلام کردند. این خانواده ها در بیانیه ای به تشریح آخرین وضعیت و نتایج این تجمع پرداختند.
متن کامل این بیانیه منتشر شده،چنین است:
بسم الله رب المظلومين
ما خانواده‌هاي زندانيان سياسي طبق وعده خود در بيانيه دوازدهم، امروز رأس ساعت 11 صبح مقابل دادستاني تهران تجمع آرامي را آغاز كرديم در حالي كه عكس‌هاي عزيزانمان را همراه با شعار «زنداني سياسي آزاد بايد گردد»، در دست داشتيم. هدفمان اعتراض به احكام سنگين صادره در دادگاه‌هايي بود كه با عدول از موازين قانوني تشكيل شد و خواستار تبديل قرار بازداشت موقت عزيزانمان به قراري خفيف‌تر (وثيقه يا كفالت) بوديم.
نه صدا و سيماي جمهوري اسلامي صدايمان را به مردم رسانيد و نه هيچ رسانه دولتي ديگري ناقل پيام حقمان بود؛ با اعتقاد به شعار هر شهروند يك رسانه براي گرفتن هرگونه بهانه كه موجب مخدوش شدن حقانيت ما شود، در برابر تمناي رسانه‌هايي كه تاكنون صداي ما را به هم وطنانمان رسانده‌اند، سكوت كرديم تا ببينيم آيا تفاوتي در وضعيت ما و عزيزانمان حاصل مي‌شود يا خير؟
چهارماه و نيم صبر و سكوتمان را كه در تمام اين مدت تنها با شعار «الله اكبر» و «زنداني سياسي آزاد بايد گردد» شكسته بوديم، اين بار در جلوي «داد ستاني»فرياد كرديم تا آنان كه معني واژه داد را مي فهمند اگر قصد ستاندنش را ندارند، به جاي به جاي نجواي پشت پرده رسما و علنا اعلام كنند. اين بار برخلاف همه مراجعات فردي و جمعي پيشين، ما را براي شنيدن حرف‌هايمان به دفتر دادستان فراخواندند. حرف‌هايي كه بخش اندكي از آن در تنها ملاقات سه‌ساعته هفته گذشته تعداد محدودي از خانواده‌ها بيان شده بود و قول رسيدگي داده شده بود به شرط سكوت و حفظ آرامش ما خانواده‌ها. ما بناي سكوت داشتيم و پناه بردن به درگاه خالق احد و واحدمان و التجاء و استعانت به حضرتش. اما زياده خواهان زورمدار خلوتمان با محبوب را نيز نپسنديدند و با هجومي سبعانه و توهين آميز به منزل شخصي برگزار كننده مراسم، زن و مرد را دستبند زدند و شبانه همراه بردند با ادعاي داشتن حكم دادستان كه امروز دروغين بودن اين ادعا روشن شد. ما را به دفتر دادستان خواستند و تصور ما اين بود كه قرار است از همسران، مادران، پدران و فرزندان بازداشت شدگان بي گناه دلجويي شود اما دريغ از يك كلام محبت آميز و استفاده از واژگان مهرآميز.
امروز تجمع ما يك اعتراض دسته جمعي بود به همه تخلفات صورت گرفته از ابتداي بازداشت‌ها تا كنون كه عزيزانمان، جگرگوشگانمان، ياران وفادارمان، پدران و مادرانمان دربندند و بعضا در سلول انفرادي و تحت فشار بازجو يا به قول آقايان كارشناس؛ و كاش كارشناسي هم در سيستم قضايي ما وجود داشت كه درد خانواده ها را مي فهميد و به مسئولين آموزش مي داد كه بايد رعايت حال خانواده زنداني بشود. آن هم خانواده زنداني سياسي بي گناه كه به دليل ماه ها دوري و تحمل ظلمي آشكار، آستانه تحملش پايين آمده و لبريز از درد و خشم است. كاش كسي بود به آقايان آموزش مي داد كه اگر التيام بخش دل هاي دردمند نيستند، با رفتارشان و نيش كلامشان آتش درون آنان را شعله ور نكنند.
ما خانواده هاي زندانيان سياسي تا رسيدن به مقصودمان كه همانا آزادي عزيزانمان است، دست از دعا و ندبه و استغاثه به درگاه حضرت حق برنمي داريم و نداي يازهرا و يازينبمان روز به روز رساتر مي شود و در راه حق جويي مان سپاسگزار همراهي ها و هم دلي هاي مردم آگاه و مهربان سراسر كشور عزيزمان هستيم.
امروز وعده هاي دادستان محترم را مبني بر نافذ بودن حكم و دستور ايشان، آزادي قريب الوقوع تعدادي از زندانيان، ترس نداشتن از حضور وكيل تعييني در دادرسي ها و رسيدگي به شكايات وارده درباره تخلفات در اين زمينه و فراهم كردن امكان ملاقات هاي حضوري منظم تا زمان آزادي كه حق قانوني و اوليه بازداشت شدگان و خانواده هاي آنان است، پذيرفتيم و اميدواريم به يمن ولادت رضاي آل محمد(ص) با تحقق اين وعده ها رضايت خانواده ها جلب، حقوق مسلم بازداشت شدگان استيفا و منافع ملي كشور و مصالح نظام تامين گردد و نيازي به تجمع دوم خانواده ها كه بيش از گذشته نيازمند اعتماد آرامش و امنيت هستند، نباشد.
ما خانواده هاي زندانيان سياسي همچنين به حمايت از فرزندان مومن و روزه دارمان در سراسر كشور روز هشتم از ماه هشتم امسال را روزه سياسي خواهيم گرفت و در هنگام افطار باز هم براي آزادي زندانيان بي گناهمان و رهايي كشور عزيزمان از فتنه كينه توزان دعا خواهيم كرد.
من الله التوفيق و عليه التكلان
جمعي از خانواده هاي زندانيان سياسي
--


*****
آنفلوانزا مدارس کاشان را تعطیل کرد
معاون استاندار و فرماندار کاشان از تعطیلی مدارس ابتدایی، راهنمایی و مهدهای کودک این شهرستان به منظور جلوگیری از خطر شیوع گسترده بیماری آنفلوآنزای از نوع A در بین دانش‌آموزان خبر داد.
به گزارش فارس، حسینعلی حاجی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اتخاذ این تصمیم و بررسی‌های لازم در جلسه شورای سلامت و آموزش و پرورش کاشان در فرمانداری ویژه این شهرستان گفت: این مدارس شامل 150 مدرسه ابتدایی و 85 مدرسه راهنمایی این شهرستان که حدود 30 هزار دانش‌آموز در آنها مشغول به تحصیل هستند، از هفتم آبان ماه جاری تا 15 همین ماه تعطیل است.وی افزود: بر اساس گزارش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تا امروز 84 نفر مشکوک به آنفلوآنزا در این شهرستان شناسایی که از این تعداد بیماری 12 نفر ثابت شده و یک نفر هم از این بیماران که پیرزن 78 ساله بوده فوت شده است.به گفته وی بنا بر اعلام این معاونت در حال حاضر علاوه بر دو اورژانس مرکزی کاشان اورژانس بیمارستان‌های نقوی و متینی این شهرستان هم که برای سرویس‌دهی به افراد آسیب‌دیده ناشی از حوادث و بیمار‌ی‌های چشم، گوش، حلق و بینی بوده برای درمان سرپایی بیماران مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا به صورت شبانه‌روزی فعال شده ‌است.فرماندار کاشان تاکید کرد: والدین به طور جدی از خروج فرزندان خود از منزل جلوگیری کرده و دانش‌آموزان با استفاده بهینه از این فرصت با مرور درس و تکالی خود از آمدن به کوچه و خیابان و ارتباط با محیط‌های شلوغ خودداری کنند تا از نقل و انتقال گسترده و شیوع این بیماری به دیگران جلوگیری شود و همه شهروندان به سلامت این مرحله را پشت سر بگذارند.
*****
زمینه چینی مسئولین دانشگاه تهران برای اجرای طرح لباس متحدالشکل دانشجویان

از ابتدای هفته جاری در تمام دانشکده های دانشگاه تهران پوسترهایی در باره ضوابط و مقررات پوشش در بعضی از دانشگاه های دنیا نصب شده است ! در این پوسترها در باب مقرراتی که دانشجویان باید از نظر پوشش و نوع لباس یا مو در دانشگاه رعایت کنند مطالبی آورده شده است.به گزارش خبرگزاری هرانا، در پایان صفحه با گذاشتن علامت سوال بر روی دانشگاه تهران قصد دارد این پیام را منتقل کند؛ حال که اینچنین است و اجرای لباس متحد الشکل امری غیر متعارف در بین دانشگاه های دنیا نیست پس تکلیف دانشگاه تهران چه می شود؟تهیه کنندگان این پوستر خود را جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران معرفی کرده اند ولی دانشجویان مطمئن هستند این کار از سوی بسیج دانشجویی و به درخواست مسئولین حکومتی دانشگاه صورت گرفته و قصد زمینه سازی برای اجرای سیاست های سخت گیرانه در باب نوع پوشش در دانشگاه را دارند.لازم به ذکر است که مسئله نوع پوشش در دانشگاه و لباس متحدالشکل دانشجویان چندین سال است که از سوی مسئولین حکومتی دانشگاه تهران مطرح می شود ولی هر بار با مخالفت صریح و جدی دانشجویان ناکام می ماند.
*****
ملاقات کروبي با روزنامه نگاران
از پرداخت هزينه ها باکي ندارم
مهدي کروبي ميزبان جمعي از روزنامه نگاران بود تا شنونده دغدغه هاي آنها باشد و در عين حال از دل نگراني هاي خود نيز بگويد. اين ديدار چند روز پس از حمله به مهدي کروبي در نمايشگاه مطبوعات توسط نيروهاي لباس شخصي صورت گرفت. در اين مراسم که خبرنگاران ميهمان مهدي کروبي بودند، خبرنگاران از شجاعت و صراحت لهجه مهدي کروبي تمجيد کردند.

پس از پايان صحبت هاي روزنامه نگاران مهدي کروبي اظهار داشت؛ «من هر سال به نمايشگاه مطبوعات رفته ام اما امسال به علت توقيف رو به تزايد نشريات و نيز بازداشت روزنامه نگاران براي رفتن به نمايشگاه انگيزه مضاعفي داشتم. من از اتفاق رخ داده در نمايشگاه رنجيده نشدم و تنها متاسف شدم از بروز برخي رفتارهاي نسنجيده و نامعقول و اتفاقاً خيلي خوب شد که به نمايشگاه رفتم تا ماهيت واقعي برخي افراد روشن شود.»کروبي در ادامه ادعاي مسوولان نمايشگاه را که در مصاحبه با برخي خبرگزاري ها گفته اند نسبت به جو نامساعد نمايشگاه به محافظان کروبي اخطار داده بودند تکذيب کرد و گفت؛ «من کاملاً بي خبر به نمايشگاه رفتم و اينکه برخي مي گويند به رغم اخطارها کروبي قصد ماجراجويي داشته، کذب محض است. با اين همه تعجب مي کنم و از دوستان مي پرسم آيا براي بازديد از نمايشگاه مطبوعات بايد اجازه بگيرم؟ تعجب مي کنم که چرا بزرگان و عاقل ترها مانع چنين رفتارهاي ناسنجيده يي نمي شوند.»
رئيس مجلس ششم در ادامه ابراز اميدواري کرد حاکميت چنين طرز فکري بر کشور طولاني نشود و روزنامه نگاران حاضر در جمع را به بردباري و تحمل و نيز حفظ تعادل توصيه کرد و گفت؛ «ما نبايد از ميدان به در برويم.»کروبي در بخش ديگري از صحبت هاي خود از فشار سنگين بر مطبوعات در ماه هاي اخير گلايه کرد و در پاسخ به برخي از روزنامه نگاران که از او راه اندازي يک روزنامه تازه را خواستار شده بودند، گفت؛ «هر روزنامه يي که توقيف مي شود داغ دلم تازه مي شود. با اين همه در پي آن هستم که يک روزنامه يا نشريه يي تازه منتشر کنم و نمي خواهم به هيچ عنوان از ميدان به در روم. خيلي متاسف مي شوم وقتي مي بينم عده يي روزنامه نگار باانگيزه بيکار مي شوند و نيروهايشان هدر مي رود. در روايات هم آمده است فرد غريب، فردي عالم و صاحب انديشه است که علم و دانش او در غربت باشد و اکنون هم روزنامه نگاران حرفه يي و واقعي ما غريب افتاده اند.»
در ادامه کروبي مشکل اصلي در راه اندازي شبکه ماهواره يي صبا را نيز مشکلات مالي عنوان کرد. فصل الخطاب پايان اين ديدار سخنان کروبي بود. وي تصريح کرد؛ «خاطرجمع باشيد اوضاع اين گونه باقي نمي ماند و دولت ناگزير است اوضاع را تغيير دهد و فضا را باز کند. در عين حال مطمئن باشيد بنده به عنوان يک روحاني آنچه را که وظيفه خود مي دانم انجام مي دهم و از هزينه دادن باکي ندارم و براي هر هزينه يي آماده هستم.»
*****

تغييرات جديد در حلقه استانداران
تک تک ياران احمدي نژاد کليد استانداري ها را تحويل گرفتند تا حلقه ياران معتمد وي تکميل شود. تغيير استانداران در سراسر کشور همزمان با خانه تکاني گسترده در ساختمان فاطمي صورت گرفت. «صولت مرتضوي» که روزگاري استاندار خراسان جنوبي بود، به معاونت سياسي رسيد و عبداللهي نيز سمت معاونت امنيتي را به خود اختصاص داد.
اما تغييرات سياسي ترين وزارتخانه کشور به تغييرات فاطمي خلاصه نشد گواينکه پس از روي کار آمدن مجدد احمدي نژاد تغييرات گسترده در استانداري ها در اولويت قرار گرفت؛ به ترتيبي که کارگروهي براي تعيين استانداران تشکيل شد که محوريت آن را احمدي نژاد بر عهده داشت و علي کردان، رحيم مشايي و محصولي اعضاي اصلي آن را تشکيل مي دادند، البته علي کردان عضويت خود را در اين کارگروه تکذيب کرد و بسياري از حاميان دولت تشکيل اين کارگروه را که به معناي نقض استقلال وزير کشور بود را برنتافتند و ترجيح دادند آن را نشنيده بگيرند. هرچند چنين موضوعي از سوي حاميان دولت مورد قبول واقع نشد اما بسياري از کارشناسان سياسي وجود اين کارگروه را مورد تاييد قرار دادند و حتي آن را «شرط» وزارت «نجار» عنوان کردند که نبايد در انتصاب استانداران دخالتي کند.اما پيش بيني زلزله سياسي در مراکز استان ها زودتر از آنچه تصور مي شد به وقوع پيوست. گرچه وزير کشور همواره بر ثبات مديريتي در وزارت کشور تاکيد و هرگونه تغييري را در ساختار سياسي کشور انکار مي کرد اما با انتصاب ذاکراصفهاني به سمت استانداري اصفهان و محمدحسين موسي پور به سمت استانداري قم در آغازين روزهاي کاري وزارت کشور اين ثبات مديريتي بار ديگر نقض شد. با اين وجود «نجار» روحيه خود را حفظ کرد و تغييرات استانداري را امري بديهي عنوان کرد بنابراين استارت تغيير استانداران در اولويت کابينه احمدي نژاد قرار گرفت و اين تغييرات از اول آبان به اوج خود رسيد.
تعيين سه استاندار اصفهان، قم و آذربايجان غربي مهم ترين رويکرد عنوان شد و زماني که محمدحسين موسي پور متولد کرمان در سال 1339، مجبور شد از معاونت پارلماني وزارت کشور به استانداري قم نقل مکان کند، کسي تصور نمي کرد اين تغييرات با انتصاب موسي پور و ذاکراصفهاني به سمت استانداري اصفهان شروع شود و با انتصاب وحيد جلال زاده به سمت استانداري آذربايجان غربي به اوج خود برسد. البته شنيده ها از آن حکايت مي کند که تغيير 12 استاندار در دستور کار حاميان احمدي نژاد قرار گرفته است همچنان که استاندار ايلام به عنوان معاون وزير مسکن و استاندار سمنان به عنوان معاون وزير کشور منصوب شده اند و استاندار هرمزگان نيز به عنوان مديرعامل راه آهن کشور مشغول فعاليت شده است.
آن طور که جهان گزارش داده است اکثر تغييرات استاني، به نيمه غربي و جنوبي کشور مربوط مي شود به گونه يي که احتمال تغيير استانداران سه استان آذري نشين، کرمانشاه، کردستان، قزوين، ايلام، به علاوه استان هاي هرمزگان، بوشهر و کرمان قوت گرفته است. از استان هاي شمالي هم استان مازندران شاهد تغيير استاندار خواهد بود.استاندار لرستان نيز به دليل وضعيت نامناسب جسماني جاي خود را به يک مدير تازه نفس مي دهد. صابري استاندار فعلي لرستان حدود هشت ماه قبل بازنشسته شده است و در ايام اخير نيز از وضعيت نامناسب جسماني برخوردار است. از درويشوند معاون سردار نجار در وزارت دفاع و شاهرخي فرمانده سپاه استان به عنوان گزينه هاي استانداري لرستان نام برده مي شود. البته به نقل از يک مقام آگاه در وزارت کشور آقاي پيريايي نيز که اين روزها براي استانداري تهران مطرح است و همچنين آقاي برات لو معاون فعلي استانداري تهران از گزينه هاي مجمع نمايندگان استان براي استانداري لرستان نيز هستند.عيسي فرهادي معاون سياسي خراسان جنوبي براي چهارمحال و بختياري در نظر گرفته شده است.براي استان مازندران که بيشترين تغيير در استانداران را به خود اختصاص داده، مهندس جواد قناعت معاون سياسي و امنيتي استان به عنوان جايگزين مهندس کريمي به طور جدي مطرح است.براي استاندار آذربايجان رئوف نژاد استاندار فعلي زنجان و عباس زاده مشکيني گزينه هاي مورد توافق براي اين پست هستند.مجتبي علايي معاون سابق سازمان بهزيستي و معاون فعلي خدمات مديريت دفتر احمدي نژاد براي استانداري کهکيلويه و بويراحمد، جلال رحيمي رئيس فعلي مجلس ايثارگران و برادر معاون اول احمدي نژاد براي همدان، فرهاد زيويار معاون اسبق مرکز بررسي هاي استراتژيک رياست جمهوري و مديرکل فعلي سياسي- امنيتي رياست جمهوري براي کرمانشاه در نظر گرفته شدند.همچنين غلامحسين زارعي فرماندار فعلي دشتستان و از مسوولان اصلي ستاد احمدي نژاد در استان بوشهر به عنوان گزينه اصلي براي استانداري ايلام ياد مي شود. پيشتر منابع آگاه از انتصاب او به عنوان استاندار هرمزگان خبر داده بودند. البته زارعي نيز هنوز يکي از گزينه هاي استان ايلام است.البته رفتن تمدن از استانداري تهران قطعي شده است، ولي به گفته مقام آگاه وزارت کشور پيريايي همچنان به عنوان گزينه اصلي مطرح است و پس از او از طاهايي استاندار فعلي قزوين و يکي از بانوان به عنوان گزينه هاي بعدي نام برده مي شود. بسياري از سردار وحدتي فرماندار سابق بيرجند، سردار احمدي فرمانده سابق سپاه انصارالرضا(ع) استان و دکتر مجيدي به عنوان گزينه هاي استانداري خراسان جنوبي نام مي برناين تغييرات در حالي صورت مي گيرد که در دوران چهارساله دولت نهم نيز شاهد تغييرات زيادي در استانداران بوديم به گونه يي که در زمان پورمحمدي وزارت کشور با 38 تغيير شاهد بيشترين جابه جايي استانداران و در زمان کردان با شش تغيير شاهد کمترين جابه جايي بوده است. اما پيش بيني هاي صورت گرفته در مورد تغيير استانداري آذربايجان غربي نيز محقق شد به گونه يي که وحيد جلال زاده که روزگاري مسووليت کميته اطلاع رساني هيات مرکزي نظارت شوراي نگهبان در انتخابات هفتم و مديرکل روابط عمومي شوراي نگهبان را بر عهده داشت و بعد به حلقه ياران نزديک احمدي نژاد نزديک شد و توانست در مقام مشاورت رياست سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، معاون ارتباطات و اطلاع رساني رئيس جمهور، جانشين معاون سياسي دفتر رئيس جمهور، مشاور رئيس دفتر و مديرکل امور بين الملل قرار گيرد در نهايت از پاستور به استانداري اروميه نقل مکان کرد.
«نجار» از وحيد جلا ل زاده که روزگاري پيش از انتصاب به سمت مديرکل امور بين الملل دفتر رياست جمهوري از گزينه هاي مطرح براي رياست «ايرنا» به شمار مي رفت، به عنوان جوان ترين استاندار (متولد 1347) ياد کرد و به اين ترتيب وحيد جلال زاده جانشين رحيم قرباني شد تا گمانه زني ها به واقعيت تبديل شود، البته تغيير ساير استانداران در دستور کار احمدي نژاد قرار گرفته است و هنوز معلوم نيست تکميل حلقه ياران معتمد احمدي نژاد تا چه زماني تداوم خواهد يافت و آيا «نجار» که از ساختمان «دبستان» به ساختمان «فاطمي» نقل مکان کرده است، به اين جابه جايي ها کمک خواهد کرد يا اينکه مقاومتي از وي صورت خواهد گرفت که اين مساله شايد شرايطي را فراهم کند که نجار نيز به سرنوشت ساير وزراي مغضوب احمدي نژاد دچار و ناچار شود به زودي چمدان خود را ببندد.
*****
هشدار سازمان هواشناسي
سازمان هواشناسي کشور در اخطاريه ويژه يي نسبت به آب گرفتگي معابر و بروز سيلاب در حداقل 9 استان کشور تا روز شنبه هشدار داد.
به گزارش ايسنا بر اين اساس طي روزهاي پنجشنبه تا شنبه به طور متناوب در استان هاي کردستان، کرمانشاه، ايلام، لرستان، همدان، مرکزي، چهارمحال و بختياري و جنوب استان هاي آذربايجان شرقي و غربي به سبب تشديد بارش همراه با رعد و برق و وزش باد، آب گرفتگي معابر عمومي و سيلابي شدن رودخانه هاي منطقه پيش بيني شده است.
سازمان هواشناسي کشور همچنين اعلام کرد؛ طي سه روز آينده نيمه غربي کشور متاثر از فعاليت سامانه بارشي است که مرکز آن اکنون در روي درياي مديترانه قرار گرفته است. بر اين اساس در اين مدت در استان هاي واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل غربي درياي خزر و دامنه هاي زاگرس مرکزي و جنوبي بارش باران با رعد و برق و وزش باد پيش بيني مي شود و تا پايان روز جمعه در شرق درياي خزر و شمال شرق کشور دماي هوا افزايش مي يابد.
سازمان هواشناسي کشور به اين ترتيب آسمان استان تهران را در روز پنجشنبه نيمه ابري تا ابري در بعضي ساعات با رگبار و رعد و برق و در روز جمعه نيز نيمه ابري تا ابري در بعضي ساعات با بارش باران پيش بيني کرد که حداقل و حداکثر دماي تهران در اين روز بدون تغيير نسبت به روز چهارشنبه به 11 و 19 درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد. بر اساس پيش بيني هاي 72ساعته سازمان هواشناسي کشور آسمان اکثر مناطق استان تهران در روز پنجشنبه باراني، جمعه با رگبار باران و روز شنبه نيز همراه با بارش باران پيش بيني شده است.
*****
همدستي عربستان و کويت براي برداشت از ميدان گازي آرش ايران
به رغم مخالفت ايران با هرگونه فعاليت در ميدان گازي آرش قبل از تعيين تکليف آن، عربستان و کويت به زودي فعاليت هاي اکتشافي خود در اين ميدان را توسعه مي دهند.
به گزارش فارس، پايگاه اينترنتي انرژي اينتليجنس طي گزارشي از توسعه فعاليت هاي اکتشافي عربستان و کويت در ميدان گازي آرش خبر داد. بر اساس اين گزارش کويت و عربستان در حال توسعه دامنه فعاليت هاي اکتشافي خود در اين ميدان فراساحلي هستند که ميان سه کشور ايران، عربستان و کويت مشترک است.
اين گزارش نوشت؛ شرکت عمليات مشترک خفجي که با سرمايه گذاري مشترک آرامکوي عربستان و شرکت نفت خليج کويت تاسيس شده به زودي حفاري هاي جديدي را در ميدان فراساحلي الدوره آغاز خواهد کرد. ميدان گازي آرش در عربستان و کويت الدوره ناميده مي شود. اين ميدان 13 تريليون فوت مکعب ذخيره گازي دارد. دو کشور عربستان و کويت بر سر بهره برداري مساوي از ذخاير گازي اين ميدان به توافق رسيده اند اما ايران و کويت از سال 2000 که در اين زمينه وارد مذاکره شده اند نتوانسته اند در مورد حقوق خود در اين ميدان با يکديگر به توافق برسند. ميدان گازي آرش در سال 1962 کشف شد. ايران هرگونه فعاليت کويت و عربستان در اين ميدان قبل از حصول توافق ميان سه طرف را غيرقانوني مي داند و به شدت با آن مخالف است.
*****
استقبال خونين طالبان از هيلاري کلينتون
ساعاتي پس از ورود هيلاري کلينتون، وزير امور خارجه امريکا، به پاکستان ديروز انفجار خودرويي بمبگذاري شده در پيشاور مرکز ايالت سرحد پاکستان، باعث کشته شدن 100 نفر (تا زمان تنظيم اين خبر) و زخمي شدن بيش از 200 نفر شد.
بنا بر گزارش شبکه خبري الجزيره انگليسي، اين انفجار در «پيپل مندي» از بازارهاي شلوغ پيشاور رخ داده است. بر اساس اين گزارش، بيش از 30 مغازه در اين انفجار به طور کامل تخريب شده است. شدت اين انفجار به حدي بود که ستوني از دود غليظ آسمان اين شهر را فراگرفت. اين آتش سوزي علاوه بر تلفات جاني سبب ويران شدن چندين ساختمان شد و مراکز مسکوني و تجاري را در آتش سوزاند. بنا به گفته مقامات بيمارستاني اکثر افراد کشته شده در اين حادثه زنان و کودکان بوده اند. اين مقامات اظهار داشتند با توجه به افزايش تعداد کشته شدگان و افراد زخمي، کمبود خون به شدت احساس مي شود. مقامات دولتي و همچنين سازمان امداد و نجات منطقه نيز در جمع خبرنگاران اعلام کردند شمار کشته و مجروح شدگان انفجار پيشاور افزايش خواهد يافت زيرا هنوز تعدادي از افراد در زير آوار به جا مانده مدفون شده اند و تلاش براي بيرون کشيدن زنده يا مرده افراد همچنان ادامه دارد.
به نظر مي رسد اين انفجار پاسخ قاطعي به عمليات نظامي ارتش در وزيرستان جنوبي باشد زيرا محل انتخاب شده براي اين اتفاق يکي از شلوغ ترين مکان هاي شهر پيشاور بوده و تعداد افراد کشته شده نيز زياد خواهد بود. صاحب زدا عالي يکي از مقامات دولتي پيشاور اعتقاد دارد مقابله با چنين اتفاقاتي در اين شهر بسيار دشوار است زيرا نيروهاي آتش نشاني بسيار کمي در پيشاور وجود دارند و علاوه بر آن امکان تردد سريع وسايط نقليه امدادي در کوچه ها و بازارهاي باريک و شلوغ اين شهر کاري بس دشوار و زمانبر است. مقامات دولتي پاکستان نيز به اين مطلب اذعان دارند که پيشاور براي مقابله با چنين حملاتي به طرز مناسبي تجهيز نشده است. اين شهر به دليل نزديکي اش به مناطق قبايلي پاکستان، طي يک سال گذشته بارها مورد هدف طالبان قرار گرفته است. انفجار ديروز دقيقاً در مکاني اتفاق افتاد که اوايل همين ماه (اکتبر) بر اثر انفجاري مهيب 48 نفر کشته شدند. مقامات دولتي احتمال مي دهند خودرو انفجاري ديروز حامل 300 پوند مواد منفجره بوده است. در واکنش به اين اقدام «آصف علي زرداري» رئيس جمهور و «يوسف رضا گيلاني» نخست وزير پاکستان در بيانيه هايي جداگانه حمله انتحاري به بازار «پيپل مندي» در شهر «پيشاور» را محکوم کردند. در اين بيانيه ها آمده است؛ حمله به شهروندان پيشاور تاسف برانگيز است و مسوولان دولتي بايد هرچه سريع تر شبکه تروريست ها و عاملان اين حمله را دستگير کنند. آنها افزودند؛ دولت پاکستان خواستار محو کامل تروريسم است و عوامل اين حملات تروريستي را در اسرع وقت به کيفر خواهد رساند.
همچنين «الطاف حسين» رهبر جنبش ملي متحده، «شهباز شريف» سروزير ايالت پنجاب و «اميرحيدرخان هوتي» وزير ايالت سرحد ضمن ابراز تاسف و همدردي با خانواده هاي قربانيان، اين حمله تروريستي را محکوم کردند.«رحمان ملک» وزير کشور پاکستان نيز در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد؛ سرويس هاي اطلاعاتي پاکستان به وزارت کشور گزارش داده اند احتمال دارد پس از تهديد طالبان عمليات تروريستي در شهرهاي مختلف اين کشور رخ دهد.
اما موضوع ديگري که اين حادثه را تحت الشعاع خود قرار مي دهد سفر هيلاري کلينتون، وزير امور خارجه امريکا، به پاکستان است. اين اقدام مي تواند نشان دهنده اين موضوع باشد که با ورود کلينتون به خاک اين کشور، هر محل امنيتي ممکن است مورد تهديد و خشونت طالبان قرار بگيرد. وزير امور خارجه امريکا پس از ديدار با همتاي پاکستاني اش، در يک کنفرانس خبري ضمن محکوم کردن چنين حملاتي تاکيد کرد واشنگتن، اسلام آباد را در مبارزه با گروه هاي شبه نظامي تنها نخواهد گذاشت. وي ضمن خوشحالي از سفر دوباره به پاکستان و ديدار با وزير امور خارجه پاکستان تصريح کرد؛ مردم پاکستان و امريکا با چالش هاي مشابهي روبه رو هستند. اين مقطع زماني بسيار حساس و تعيين کننده است. مقامات دو کشور خواهان آغاز فصل جديدي در شراکت ميان واشنگتن - اسلام آباد هستند. ما خواهان روابطي محکم مبتني بر احترام و اعتماد متقابل هستيم.
وزير امور خارجه امريکا در ادامه اين کنفرانس خبري تصريح کرد؛ شراکت ميان پاکستان و امريکا شراکت محدودي نيست. شاه محمود قريشي وزير امور خارجه پاکستان نيز در اين کنفرانس خبري ضمن محکوم کردن انفجار ديروز گفت؛ تغييري که ما در سياست مان در قبال مبارزه با تروريسم و افراطي گري اعمال کرده ايم، مورد استقبال مجامع بين المللي قرار گرفته است. قريشي ادامه داد؛ ما همچنين خواستار نقشه راه سازنده در روابط ميان امريکا و پاکستان هستيم. آنچه در اين راستا لازم است، ايجاد رابطه يي بر اساس اعتماد و احترام متقابل، اهداف مشترک و منافع دوجانبه است.
*****
فرمانده سپاه ؛ شعله هاي آتش خاموش نشده است
سپاه نيوز گزارش داده محمدعلي جعفري در جمع طلاب و سپاهيان آذربايجان غربي اظهار داشت؛ بايد بدانيم حفظ نظام جمهوري اسلامي ايران به چه معنايي است و دشمنان داخلي نظام با حمايت دشمنان خارجي چه اهدافي را دنبال مي کنند. وي افزود؛ هيچ فردي جرات بيان اينکه نظام جمهوري اسلامي بايد از بين برود را ندارد و کسي به خود جرات نمي دهد اصل نظام و شکل آن را مورد تحريم قرار دهد و از بين ببرد. وي با اشاره به حوادث و فتنه هاي اخير گفت؛ خطر بزرگي را پشت سر گذاشته ايم و با حضور و آگاهي مردم در صحنه و هدايت حکيمانه رهبر اين فتنه سرکوب شد ولي نمي توانيم بگوييم فتنه ها کاملاً سرکوب شده و شعله هاي آتش آن خاموش شده است.
*****
آخرين وضعيت ميرحسين در تربيت مدرس
رئيس دانشگاه تربيت مدرس گفت؛ ميرحسين موسوي در حال حاضر از طرف دانشگاه در جاي ديگري به صورت تمام وقت مامور است و لذا حضور وي در دانشگاه حداقلي است.
فرهاد دانشجو در گفت وگو با مهر گفت؛ ميرحسين موسوي از همان ابتداي امر، براي تدريس در اين دانشگاه چندان کلاس برنداشته و بيشتر به عنوان استاد مشاور در پايان نامه هاي دانشجويان عمل کرده است. وي افزود؛ در حال حاضر نيز مشکلي براي حضور و ادامه فعاليت وي در دانشگاه تربيت مدرس وجود ندارد اما به طور کلي نسبت به قبل کمتر در دانشگاه حضور دارند.
*****
ايران آماده حل وقايع اخير يمن
وزير دفاع با تاکيد بر آمادگي ايران براي حل وقايع اخير يمن اظهار داشت؛ ايران با کمال حسن نيت گام هايي در اين رابطه برداشته و ما معتقديم راه حل نظامي اين واقعه را علاج نمي کند. به گزارش فارس سردار احمد وحيدي در خصوص ادعاي اخير برخي مقامات يمني مبني بر دخالت هاي جمهوري اسلامي ايران در حوادث داخلي اين کشور، با تاکيد بر اينکه ايران هيچ گونه دخالتي در حوادث يمن نداشته و اين گونه اظهارات نيز کمکي به حل مسائل نمي کند، گفت؛ ايران همواره براي استقرار امنيت و ثبات در منطقه تلاش کرده و مي کند. وزير دفاع خاطرنشان کرد؛ ايران در خصوص حل اين موضوع نيز آماده است با حسن نيت گام هايي برداشته و ما معتقديم بي ترديد راه حل نظامي اين واقعه را علاج نمي کند.
*****
جريمه گازي ترکيه قانوني است
وزير نفت با تاکيد بر اينکه هيچ تفاهمنامه يي در صنعت نفت معطل باقي نخواهد ماند، پيش بيني کرد تفاهمنامه جديد گازي ايران و ترکيه تا چهار ماه آينده اجرايي شود. به گزارش مهر سيدمسعود ميرکاظمي صبح ديروز در حاشيه امضاي تفاهمنامه گازي ايران و ترکيه در تهران در جمع خبرنگاران درباره آخرين مذاکرات گازي انجام شده بين دو کشور گفت؛ هدف از برگزاري اين نشست دوجانبه بررسي روند چگونگي اجرايي کردن تفاهمنامه هاي قبلي بود که يکي از اين موارد انتقال گاز طبيعي ايران از طريق ترکيه به اروپا و تحويل آن به مشتري هاي اروپايي است.وي با تاکيد بر اينکه ترکيه علاقه مند به سرمايه گذاري در صنعت پتروشيمي ايران است، تصريح کرد؛ در اين دوره از مذاکرات ظرفيت هاي گازي دو کشور تشريح شد و براي قطعي شدن سرمايه گذاري ها طرف ترکيه يي در بخش پتروشيمي بايد ظرف مدت کوتاهي قيمت فروش خوراک گازي در مجلس شوراي اسلامي تعيين شود.
وزير نفت با اشاره به اينکه هم اکنون تعيين تکليف قيمت فروش گاز در مجلس در حال نهايي شدن است، بيان کرد؛ تعيين نرخ فروش خوراک گازي مي تواند منجر به توسعه سرمايه گذاري هاي شرکت هاي خارجي و به ويژه ترکيه در بخش هاي پتروشيمي شود.جريمه گازي «قانوني و طبيعي» است.
ميرکاظمي در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر شکايت گازي ايران از ترکيه با تاکيد بر اينکه بر اساس توافقنامه هاي قبلي امضاشده گازي ميان دو کشور وجود اين مسائل در اين قراردادها امري «طبيعي و قانوني» است، اظهار داشت؛ در زمستان سال گذشته با وجود بحران هاي شديد کمبود گاز، خط لوله گاز صادراتي ايران به ترکيه گاز نداشت و حتي برخي از استان هاي شمالي کشور نيز با کمبود شديد گاز مواجه بودند.وي افزود؛ از اين رو ايران نتوانست آن موقع گاز مورد نياز ترکيه را تامين کند و از نظر قراردادي وضعيت کاملاً روشن است.
وزير نفت با تاکيد بر اينکه اگر ما به تعهد خود عمل نکنيم بايد جريمه آن را بپردازيم، بيان کرد؛ همچنين اگر طرف ترکيه يي نيز مطابق قرارداد به تعهدات خود عمل نکند بايد جرائم آن را بپردازد.ميرکاظمي با اشاره به اينکه در شرايط فعلي که رکود اقتصادي کشورهاي اروپايي را دربر گرفته اينکه ترکيه نيز کمتر از مقدار توافق شده گاز برداشت کند بايد هزينه آن را پرداخت کند، گفت؛ اين موضوع يعني همان پرداخت جريمه موضوع پيچيده يي نبوده و حاشيه هم ندارد و کاملاً قانوني است.
*****
پس از 50 سال فعاليت توليد کارخانه فيبر بابلسر متوقف شد
کارخانه فيبر بابلسر که يکي از واحدهاي توليدي فيبر در کشور است پس از50 سال فعاليت به بهانه عدم فروش محصولات و مشکلات نقدينگي خط توليد خود را متوقف کرد. به گزارش ايلنا، اين شرکت که با سرمايه گذاري 100 درصدي شرکت سرمايه گذاري سازمان تامين اجتماعي (شستا) فعاليت مي کند طي چند روز گذشته با اخراج 45 نفر از کارگران قراردادي خود درصدد است فعاليت خود را با 35 نفر از کارگران رسمي در روزهاي آينده آغاز کند.
ايلنا خبر داده هدف از اين کار تعطيلي تدريجي شرکت است زيرا اين واحد در يکي از نقاط مرغوب شهر بابلسر واقع است. در چند ماه اخير علاوه بر توقف توليد کارخانه فيبر بابلسر، کارخانه هاي کاغذ سازي مازندران و دستمال کاغذي حرير نيز در آستانه تعطيلي قرار گرفته اند تا به اين ترتيب مهم ترين کارخانه هاي شمال کشور در احتضار قرار گيرند.نساجي مازندران، زغال سنگ البرز مرکزي و کارخانه چاي لاهيجان از ديگر مراکز مهم صنعتي شمال ايران بوده اند که در سال هاي گذشته تخريب و تعطيل شده اند.
تعطيلي واحدهاي بزرگ توليدي کشور در حالي رو به افزايش است که صنايع بدون استراتژي مشخصي به حيات خود ادامه مي دهند. وزارت صنايع و معادن هنوز استراتژي صنعتي خود را اعلام نکرده است و سرمايه گذاران نمي دانند بايد بر اساس کدام استراتژي در ايران به سرمايه گذاري اقدام کنند. نخستين سند استراتژي صنعتي کشور در دولت اصلاحات توسط دکتر نيلي و همکارانش تدوين شد که با روي کار آمدن دولت نهم اين سند هنوز که هنوز است در انبارهاي خيابان سميه خاک مي خورد. بر اساس گزارش هاي رسيده علاوه بر کارخانه هاي گفته شده، کارخانه هايي نظير تراکتورسازي تبريز، سايپاديزل، ايران خودرو ديزل و زامياد نيز در بحراني ترين وضعيت توليدي خود به سر مي برند.
*****
شش نفر دیگر، بر اثر آنفلوآنزاي نوع A فوت کردند
تعداد مبتلايان به آنفلوآنزاي نوعA در کشور به يک هزار و 638 نفر رسيده است و در مجموع تاکنون 22 نفر بر اثر اين بيماري در کشور فوت کرده اند. رئيس مرکز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت آخرين وضعيت بيماري آنفلوآنزاي نوع A در کشور را اعلام کرد.
به گزارش ايلنا، محمدمهدي گويا با اعلام اين مطلب گفت؛ در حال حاضر تعداد 449 هزار نفر در جهان به بيماري آنفلوآنزاي نوع A مبتلا شده و تعداد پنج هزار نفر نيز بر اثر اين بيماري جان باخته اند و در منطقه مديترانه شرقي که شامل 22 کشور و 550 ميليون نفر جمعيت است تاکنون 17هزار و 150 نفر به اين بيماري مبتلا شده و 111 نفر نيز فوت شده اند.
وي افزود؛ در کشور ما نيز طي هفته گذشته با ابتلاي 444 مورد جديد به بيماري آنفلوآنزاي نوع A)H1N1)، تعداد مبتلايان به اين بيماري در کشور به يک هزار و 638 نفر رسيده است.بنابر اين گزارش علاوه بر 16 مورد فوت قبلي در هفته گذشته شش مورد جديد فوت نيز گزارش شده است که در مجموع تاکنون 22 نفر بر اثر اين بيماري در کشور فوت کرده اند. گويا در ادامه ضمن تاکيد بر ضرورت رعايت نکات بهداشتي در پيشگيري از ابتلا به اين بيماري، يادآور شد افراد در صورت مبتلا شدن تا بهبودي کامل (به مدت يک هفته) در منزل استراحت کنند.
از سوي ديگر مديرعامل سازمان پايانه ها و پارک سوارهاي شهر تهران گفت؛ در راستاي جلوگيري از شيوع آنفلوآنزاي خوکي تمهيدات و اقدامات گسترده يي در پايانه هاي شهر تهران صورت گرفته است.
به گزارش مهر، ولي آذروش با بيان اين مطلب اظهار کرد؛ روزانه هزاران نفر به پايانه هاي شهر تهران وارد يا از آن خارج مي شوند و با توجه به اينکه در مراکز پرجمعيت زمينه انتقال بيماري آنفلوآنزاي نوع A بيشتر است به تمام پايانه ها تاکيد شده است به رعايت اصول بهداشتي نهايت توجه را داشته باشند. اين مقام مسوول ادامه داد؛ در اين راستا غرفه هاي مواد غذايي بايد کاملاً اصول بهداشتي را رعايت کرده و سرويس هاي بهداشتي پايانه ها نيز به طور مرتب نظافت و ضدعفوني شوند و شوينده هاي مورد نياز در تمام سرويس وجود داشته باشد.
*****
تعطيلي دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور
مسوولان دانشگاه پيام نور اعلام کردند، به دليل پاره يي از ملاحظات اين دانشگاه تصميم گرفته دوره هاي فراگير اين دانشگاه را عجالتاً از سازوکار پذيرفتن دانشجو حذف کند.
خبرگزاري مهر روز گذشته در خبري به نقل از مدير روابط عمومي اين دانشگاه نوشت؛ دانشگاه پيام نور با توجه به تبليغات گسترده موسسات غيرمجاز دوره هاي فراگير در سطح کشور و متضرر شدن بسياري از داوطلبان ورود به اين دوره ها تصميم گرفته است ضمن تغيير در اين دوره ها، ثبت نام آبان ماه امسال دوره هاي فراگير پيام نور را لغو کند. اين تصميم در شرايطي اتخاذ شده است که با توجه به زياد شدن تعداد موسسات فراگير امکان نظارت کم شده.
به نظر مي رسيد مسوولان دانشگاه پيام نور و وزارت علوم تدبيري براي اين دوره ها بينديشند، در عين حال که برخي نارضايتي ها از نحوه برگزاري آزمون و چگونگي اعلام نتايج، نشان از لزوم بازنگري مسوولان در سازوکار اين دوره ها داشت. چنان که چندي پيش تعدادي از داوطلبان اين دوره ها با حضور در محل روزنامه، نسبت به نحوه آزمون سراسري اين دوره ها اظهار نارضايتي کردند. اين دانشجويان در گفت وگو با خبرنگار اعتماد با انتقاد از عدم پاسخگويي مسوولان اين دانشگاه درباره نحوه اعلام نتايج آزمون دوره هاي فراگير اعلام کردند، با توجه به اينکه آزمون اين دوره ها رقابتي نبوده است، اما عده يي از داوطلبان به رغم آنکه گمان مي کردند عملکرد مطلوبي در آزمون داشته اند، مقابل نام شان عنوان مردودي درج شده بود.
اين دانشجويان معترض درباره نحوه پيگيري شان هم اعلام کردند که نه سازمان سنجش، نه وزارت علوم و نه دانشگاه پيام نور در خصوص اين اعتراض ها قبول مسووليت نکرده اند. به گفته اين داوطلبان معترض سازمان سنجش با بيان اينکه اعتراض ها را به دانشگاه پيام نور فرستاده تا خود آنها بررسي کنند، کار دانشجويان را به خود دانشگاه حواله کرده است. دانشگاه پيام نور هم اعلام کرده چون برگزاري آزمون بر عهده آن دانشگاه نبوده، دانشجويان بايد کار خود را از طريق وزارت علوم و سازمان سنجش پيگيري کنند. وزارت علوم هم در پاسخ به مراجعه برخي از اين دانشجويان به آنها گفته ستاد مرکزي هيچ مسووليتي در قبال آنچه دانشجويان مي گويند ندارد. پيگيري اين دسته از داوطلبان که کارشان به نامه نگاري براي دفتر محمود احمدي نژاد و علي لاريجاني هم رسيده، تاکنون بي نتيجه مانده و معترضان پاسخي به اعتراضات شان نگرفته اند.
البته اينها گفته هايي است که دانشجويان گفته اند، وگرنه بايد گفت هيچ مقام مسوولي تاکنون در اين باره اظهارنظر نکرده است، مگر آنکه خط ربطي- ولو کمرنگ- ميان اين اعتراض ها و خبر حذف دوره هاي فراگير در ميان بوده باشد که محمدرضا ابراهيمي مدير روابط عمومي دانشگاه پيام نور را بر آن داشته تا بگويد؛ «بر اساس بررسي هاي به عمل آمده در دانشگاه پيام نور قرار بر اين شد که در بخش فراگير اين دانشگاه يک تجديد نظر اساسي انجام شود.» ابراهيمي گفته است؛ «بر اين اساس در اسرع وقت کميته يي ويژه براي تعيين نحوه و چگونگي تغيير شکل و فرم دوره هاي فراگير تشکيل شده که نتيجه بررسي ها و مذاکرات خود را ظرف دو هفته آينده به مخاطبان اعلام خواهد کرد.» او ادامه داده است؛ «تمامي بررسي هاي انجام شده اعم از کارهاي کميته حقوقي و روابط عمومي و مراجعه کنندگاني که فريب خورده بودند در اين تغيير شکل لحاظ مي شود.
از طرف ديگر براي جلوگيري از سوءاستفاده بيشتر و جوابگويي به دانشجويان از آخر آبان ماه کلاس هاي حضوري پيام نور توسط خود دانشگاه با استادان برجسته برگزار خواهد شد.» به گفته اين مقام مسوول در دانشگاه پيام نور، پرونده موسسه سروش ديتا (يکي از موسساتي که در صدا و سيما تبليغ مي کرد) در حال بررسي است و عجالتاً با مساعدت صورت گرفته توسط صدا و سيما، تبليغات اين موسسه غيرمجاز نيز ديگر پخش نخواهد شد.
پيش از اين داوطلبان پس از ثبت نام و گذراندن دوره مقدماتي در موسسات مجاز، در آزمون غيررقابتي شرکت مي کردند و در صورت کسب حد نصاب لازم دانشجوي دانشگاه پيام نور مي شدند.
*****
رسانه هاي منتقد به نشست خبري معاون گردشگري دعوت نشدند
نخستين نشست خبري رضا موسوي معاونت جديد گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بدون حضور رسانه هاي منتقد برگزار شد.
به گزارش CHN ، موسوي مدير پيشين روابط عمومي و معاون فعلي گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در حالي براي اولين بار در نشستي خبري رودرروي رسانه ها قرار گرفت که عواملي پنهان مانع از رسانه هاي منتقد در اين نشست خبري شدند. در اين نشست خبري طيفي از رسانه هاي تخصصي و فعال در حوزه گردشگري غايب بودند که از جمله آنها مي توان به خبرگزاري هاي مهر، CHN، شهر و روزنامه هاي اعتماد، حيات نو و سرمايه اشاره کرد.
محسني سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين باره گفت؛ بر اساس سياست هاي سازمان برخي رسانه ها را دعوت نمي کنيم. تعداد ديگري از رسانه ها نيز به دليل محدوديت فضاي نشست و اولويت هاي سازمان دعوت نشدند. سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پاسخ به اين سوال که خبرگزاري CHN در کدام گروه رسانه هاي دعوت نشده جاي مي گيرد، اظهار داشت؛ CHN در ليست دعوت بوده و دعوتنامه هم توسط پست الکترونيکي ارسال شده اما ممکن است به دليل اختلالات اينترنتي نرسيده باشد.
*****
چند خبر گوتاه از دنیای "قلم" و نویسندگان
نمي توانم به تو فکر نکنم سيما
عيساي مسيح رسيد و گفت؛ نخستين سنگ را کسي پرتاب کند که خود شرمسار گناهي نباشد.
«حقيقت قضيه گاليله» را امه ريشارت در سال 2007 نوشته و دکتر محمد مجلسي به همت دنياي نو منتشر کرده. ماجراي گاليله آنقدر تکرار شده که شايد نيازي نباشد بگوييم که بود و چه کرد. فقط ظاهراً هنوز حقيقت قضيه نه بر ما که بر ديگران هم گشوده نشده. براي همين است که قرن ها بعد از درگذشت گاليله که سخن خود را «زير پا گذاشت» درباره اش مي نويسند.
از اول کساني که جان بر سر سخن گذاشتند، سقراط بود که با خونسردي و متانت به تمام اتهام ها پاسخ گفت و آنها را به سوي خود متهم کنندگان بازگرداند. سقراط اعلام کرد که از مرگ هيچ باکي ندارد، اما مرگ وي لکه ننگيني بر چهره آتن بر جاي خواهد گذاشت. اول سنگ بر پاي او آمد که مي انديشيد. شوکران سهم او بود. سهمي تلخ و مرگبار که به نامش ثبت شد و وارد فرهنگ سياسي و اجتماعي شد.
«شوکران شيرين» مجموعه يي از داستان هاي طنز جهان است که با همکاري دوستان گرد آورده ام، از عبدالله کوثري، مژده دقيقي، صفدر تقي زاده گرفته تا مهدي غبرايي، محمد حسن سجودي و مهسا ملک مرزبان. از دست ندهيد که بايد منتظر نوبت چاپ پنجمش باشيد. انتشارات مرواريد باني خير ماجراست. حالا که بحث گاليله و سقراط داغ شده «اعترافات يک عکاس» هم توي کيف دوربينش است، لابد دو روز ديگر کتاب اعترافات يک گرافيست و بعد هم اعترافات يک کاريکاتوريست منتشر مي شود.
موضوع اين رمان عشق يکسره عکاسي است به يک زن. عکاس با دوربين مي افتد دنبال زن و زن مي شود يک سوژه عکاسي. يک شيئي. انتشارات روشنگران و مطالعات زنان هم ناشرش. اما نويسنده اش بنفشه حجازي است که بيست و چند کتاب دارد. اسم يکي شان هم «من اعتراف مي کنم» است.
مجموعه داستان «نمي توانم به تو فکر نکنم سيما» نوشته محمد حسيني سرانجام به همت نشر ثالث منتشر شد. مثل خيلي از سرانجام هاي ديگر. داستان نمي توانم به تو فکر نکنم سيما نخستين داستان مجموعه است. اين تک داستان و داستان هاي ديگر نه از اتفاق که از سر شعور نويسنده، تنه به برخي از وقايع اخير مي زند و ذهن مخاطبش را درگير مي کند. هرچند داستان است و لايه هاي نهان دارد. در داستان سيما به سيمايي اشاره مي شود که رفته است و خوراک تبليغاتي شده. در براي بعد حکايت ديدار سه دانشجوي شهرستاني با يک شاعر است که نامش برده نمي شود. اما هر اشاره يي بلافاصله ذهن آموخته را به يک جا سوق مي دهد. هزاران هزار دهکده و زن هست، اما اينجا وقتي گفته مي شود دهکده، فقط يک نام به ذهن مي رسد و زن يک زن که با آينه و درخت و خاطره و خنجر تداعي مي شود. محمد حسيني پيشتر «آبي تر از گناه» را نوشته بود که برنده جايزه گلشيري و مهرگان شد.
«قصه هاي پريوار و داستان هاي واقعي» کامران محمدي به همت انتشارات ققنوس منتشر شد: اين روز دوازدهمي است که بيکار شده ام. حسابش کامل دستم است. درست 12 روز پيش بود که مدير داخلي شرکت، آن نامه را دستم داد. حالا 12 روز گذشته است. يادم نمي رود، هيچ وقت. توي ذهنم پيچيد؛ «حالا به پري چه مي گويي؟» گفتم؛ «پري دست هايت چرا اين طور شده؟» پري دست هايش را پشتش پنهان کرد. دست هاي پري پوست پوست شده بود. قايق، زير ترمه، روي سنگ، تنها سه روز، اگر شبي از شب هاي زمستان سربازي و شال چهل و پنجم از جمله داستان هاي مجموعه است.
مجموعه داستان «سلام آقاي ونسان» را رضا خاکي نژاد نوشته و نشر چشمه منتشر کرده. «نوک چاقو را که فرو کرد، پوست هندوانه مثل بغضي کهنه ترقي کرد و ترکيد. تخمه هاي سياه، انگار چشم هايي جادو شده که هنوز به روشنايي خو نکرده اند، براق و لزج، از گوشت زبر و قرمز هندوانه فاصله گرفتند.» جداً هوس نکرديد بخوريد، البته به قول همشهري هاي ما کسي که در زمستان هندوانه بخورد، زانويش از سرما مي لرزد. کدام هندوانه را خوردي آقاي ونسان که نقاشي به اين خوبي مي کشيدي و گوش خودت را بريدي، رضا خاکي نژاد از روزنامه نگارهاي قديمي است که عرصه داستان را هم آزموده است.
*****
سرقت میلیاردها تومان پول و اطلاعات محرمانه
سایت آینده نیوز در تهران: شنیده‌های خبرنگار ما، از اختلاس میلیاردی كارمند یكی از مؤسسات مالی‌اعتباری مشهور وابسته به یك نهاد حكایت دارد.
بنابراین گزارش، كارمند مذكور كه در شعبه‌ای در شمال‌غرب تهران فعالیت می‌كرده، حدود هشت میلیارد تومان از حساب این مؤسسه خارج كرده و متواری شده است.
از میزان دقیق این اختلاس خبری در دست نیست، اما ارقامی بین 3 میلیارد تا 14 میلیارد تومان در این‌باره ذكر شده است.
با توجه به این كه حقوق مسئولان و مقامات این نهاد هم از طریق همین مؤسسه پرداخت می‌شده، گفته می‌شود فرد مذكور لیستی از حقوق دریافتی شماری از این مسئولان نیز به عنوان یك عامل فشار با خود برده است.
با وجود فعالیت شدید دستگاه‌های تجسس و امنیتی برای یافتن این مجرم، ظواهر حاكی از خارج شدن این فرد از كشور دارد.
*****
علی مطهری: قضات استقلال ندارند و گاهی از شورای عالی امنیت ملی دستور می گیرند
علی مطهری رئیس غیرقانونی دولت کودتا را «آغازگر» حوادث پس از انتخابات معرفی می‌کند و می‌گوید که «او [محمود احمدی‌نژاد] ناخودآگاه در تحریک معترضان پس از انتخابات نیز نقش داشت.» از زمان آغاز اعتراض به نتیجه انتخابات اخیر در ایران چند هزار نفر بازداشت شده‌اند که صدها نفر از آنها از جمله بیش از ۲۰ روزنامه‌نگار هم‌چنان در زندان به سر می‌برند. در حالی که عده‌ای از بازداشتی‌های اخیر ایران در زندان جان سپرده و عده‌ای هم اتهام شکنجه و تجاوز را به مقامات انتظامی و امنیتی ایران وارد کرده‌اند، صدها نفر هم در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به پای میز محاکمه کشانده شده و سه تن از آنها هم حکم اعدام گرفته‌اند.
این نماینده تهران همچنین می‌گوید که «باید به اتهامات فرماندهان نظامی و انتظامی که دستور برخورد خشن با مردم را دادند نیز رسیدگی شود، چرا که نیاز به این برخوردها نبود.» آقای مطهری پیشتر نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس سابق قوه قضائیه به‌شدت از «رفتارهای غیرانسانی و غیرقانونی با بازداشت‌شدگان معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در زندان‌ها» انتقاد کرده بود. علی مطهری همچنین به این دلیل میرحسین موسوی، رقیب اصلی آقای احمدی‌نژاد در انتخابات، را شایسته دادگاهی شدن می‌داند که «بدون ارائه مستندات مدعی تقلب» در انتخابات شد.
آقای مطهری «تشویق مردم به حضور در خیابان‌ها و صدور بیانیه‌های تحریک‌آمیز» را از جمله دیگر اتهامات آقای موسوی دانسته است. این نماینده اصول‌گرا اما مستقل تهران ضمن آن که آزادی هر چه سریع‌تر «زندانی‌های سیاسی فعلی» را خواستار شده، به اعتماد می‌گوید که قضات دادگاه موسوم به کودتای مخملی «استقلال کافی ندارند و گاهی از شورای عالی امنیت ملی دستور می‌گیرند». علی مطهری همچنین از «شکایت علیه میرحسین موسوی توسط عده‌ای از نمایندگان» اظهار بی‌اطلاعی کرده است. این در حالی است که حمید رسایی، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده بود که یک‌صد تن از نمایندگان با ارسال نامه‌ای به دادستان کل کشور از میرحسین موسوی شکایت کرده‌اند. دادستان تهران نیز روز دوشنبه این خبر را تکذیب کرد.
*****
اژه‌ای شکایت ۱۰۰ نماینده از موسوی را تائید کرد
رادیو زمانه: غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور می‌گوید که متن شکایت حدود ۱۰۰ نماینده مجلس از میرحسین موسوی، تحویل وی شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای اژه‌ای امروز دوشنبه گفت که دو تن از نمایندگان مجلس، ۲۹ مهرماه شکایت‌نامه‌ای از میرحسین موسی تحویل وی داده‌اند که حدود ۱۰۰ امضا دارد. آقای اژه‌ای نامی از این دو نماینده مجلس نبرده است.
هفته گذشته، حمید رسائی نماینده محافظه‌کار مجلس و نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، از تسلیم شکایت ۱۰۰ نماینده علیه موسوی به قوه قضائیه خبر داده بود.
نام این نمایندگان، تاکنون در هیچ‌یک از رسانه‌ها منتشر نشده است.
چهار آبان ماه نیز عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گفته بود که دادستانی تهران شکایتی علیه میرحسین موسوی دریافت نکرده است.
این در حالی است محسنی اژه‌ای گفته که رسیدگی به شکایت از موسوی، به طور مستقیم در حوزه وظایف و اختیاران دادستان کل کشور نیست، اما دادستانی، «مطالبی را تنظیم و برای رسیدگی به مراجع ذیربط قضایی» ارسال خواهد کرد.
به گفته او، در مطلب ارائه شده توسط نمایندگان، برخی اتهامات علیه میرحسین موسوی مطرح شده و به عنوان «شریک و مباشر»، نمایندگان خواستار تحت تعقیب قرار گرفتن وی شده‌اند.
دادستان کل کشور افزوده که نمایندگان، درخواست خود را به مواد ۶۱۰ و ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی که در خصوص بر هم زدن امنیت و نظم اجتماعی و تبلیغ علیه نظام اسلامی است، مستند کرده‌اند.
محافظه‌کاران نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که علیه موسوی شکایتی تنظیم کرده‌اند و از مقام‌های قضایی، خواستار محاکمه وی و مهدی کروبی دیگر نامزد معترض به نتیجه انتخابات، شده‌اند.
طرح شکایت از سوی ۱۰۰ نماینده مجلس علیه آقای موسوی در شرایطی تائید می‌شود که حبیب‌الله عسگراولادی، دبیر‌کل «جبهه پیروان خط امام و رهبری»، از «هتک حیثیت» موسوی و کروبی توسط «افراطیون خشن» انتقاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای عسگراولادی گفته که «در شرایط فعلی کشور، افراطی‌ها می‌گویند باید افرادی مانند موسوی و کروبی را محاکمه و اعدام کرد، این افراط است، این مسئله، دشمن‌تراشی افراطی‌ها را نشان می‌دهد.»
به گفته این فعال سیاسی محافظه‌کار، افراطی‌ها «هر روز می‌خواهند یک آیت‌الله منتظری و بنی‌صدر برای نظام درست کنند و توجهی به وضعیت کشور نمی‌کنند.»
عسگر اولادی در عین حال میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به «خارج شدن» از دایره انقلاب متهم کرد و راه بازگشت آنها را «صحبت صمیمانه» و پرهیز از «لجن‌مال» کردن آنها دانست.
آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز امروز چهارشنبه با حمله غیرمستقیم به این دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات، آنها را متهم کرد که «بدون دلیل و استدلال»، انتخابات اخیر را «دروغ» دانسته و «جرمی بزرگ» مرتکب شده‌اند.
*****
ملاقات و نشست دوباره کروبی و موسوی
سایت کلمه: مهدی کروبی روز گذشته به دیدار میرحسین موسوی رفت تا با حضور در دفترکار او به رایزنی در خصوص فضای حاکم بر کشور، عملکرد دستگاههای اجرایی و برخی حوادث پس از انتخابات بپردازد. در این دیدار، مهدی کروبی و میرحسین موسوی به مشورت در باب اقدامات آتی خود و تحلیل فضای آینده کشور پرداختند. همچنین در این نشست مقرر شد که این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری گذشته، به تقویت راههای ارتباطی خود به رغم برخی محدودیت ها بپردازند.
مهدی کروبی در ابتدای این دیدار به حوادثی که در نمایشگاه مطبوعات اتفاق افتاده اشاره کرد و ضمن اظهار تاسف از برخوردهای ناشایستی که به هنگام بازدید او و علیرضا بهشتی از نمایشگاه از سوی اقلیتی سازمان یافته صورت گرفته، گفت:«تاسف می خورم که در نمایشگاه مطبوعات که باید محل تعاطی فکر و اندیشه باشد به برکت توقیف مطبوعات نه تنها فضایی بی روح حاکم شده است که علاوه بر ان عده ای چنین نادانانه برخورد می کنند و مشخص نیست که با این رفتارها می خواهند کشور را به کجا ببرند.»
میرحسین موسوی نیز ضمن اشاره به فیلم هایی که از نمایشگاه و صحنه های یادشده، دیده است اعلام کرد که« به رغم توقیف مطبوعات، جمعیت مشتاق کثیری را دیدم که در نمایشگاه حضور داشتند و از شما و جنبش سبز حمایت می کردند. و این گویا موجب ناراحتی اقلیتی است که درنتیجه دست به چنین اقداماتی می زنند».
در ادامه این نشست، مهدی کروبی ضمن اشاره به دوران نخست وزیری موسوی و حرکت او با مردم گفت:«شما به خوبی از کارهایی که من کرده ام مطلع هستید. من به واسطه مسئولیت هایی که در کمیته امداد و بنیاد شهید و مجلس داشته ام، همیشه با مردم در ارتباط بوده و هستم.می بینم که وضعیت مردم بسیار خراب است. فقر و فساد و فحشا و کلاه برداری بسیار زیاد شده است و اینها نتیجه عملکرد بد و نادرست دستگاههای اجرایی و عدم برنامه ریزی است.»
مهدی کروبی در ادامه ضمن مقایسه گذشته و حال گفت:«متاسفانه آلودگی های اقتصادی برخی از مسئولان یکی از دلایل اصلی در گسترش فساد در جامعه است. من به یاد دارم که زمانی انقدر سلامت اقتصادی حاکم بود که یک مسئول دولت هزینه مداوای یک عضو خانواده اش در بیمارستان را نداشت و به ما در بیمارستان بنیاد شهید مراجعه می کرد اما امروز متاسفانه شرایط دیگری حاکم است. دغدغه من این است که این نسل جدید که اوضاع فعلی را می بیند گمان نکند که از اول انقلاب شرایط بر همین منوال بوده است .این نسل باید بداند که چنین الودگی های گسترده اقتصادی امری جدید و بدیع است.»
مهدی کروبی با اشاره به این دغدغه خود گفت:« حساسیت من وقتی بیشتر می شود که می شنوم که می گویند این دولت، گفتمان امام و انقلاب را زنده کرده است. با این کار آبروی امام و انقلاب را هم می برند. مردم و خصوصا نسل جدید باید بفهمند که ما فرزندان امام مخالف این رویه ای هستیم که امروز بر کشور حاکم شده است.»
مهدی کروبی همچنین گفت که « امروز مبالغه هایی در مورد برخی افراد و مکان ها می شود که موجب شک و تردید مذهبی در برخی افراد و نسل جدید می تواند بشود. مثلا می شنوم نام مسجد جمکران را در کنار و هم شان مسجدالحرام و مسجدالاقصی به عنوان مکان های مقدس می آورند و این اقدامات تنها باعث می شود که اعتماد مردم به اعتقادات قبلی شان هم سست شود. واقعا نمی دانم که برخی اقایان چه انگیزه ای دارند برای اینکه همه چیز را به هم بریزند و مردم را به همه چیز از دین گرفته تا تاریخ گذشته شان بی اعتقاد کنند.»
در ادامه این دیدار میرحسین موسوی نیز ضمن اشاره به مشکلات جاری در اداره کشور گفت:« دردها مشترک است و من نیز بر این مشکلاتی که شما اشاره کردید و بسیاری مشکلات دیگر واقفم. به عنوان مثال گفتگویی که در زمینه هسته ای در ژنو صورت گرفته است واقعا مورد حیرت است قول و قرارهایی که در ژنو داده شده اگر اجرا شود برباد دادن همه زحمات هزاران دانشمند در کشور است و اگر اجرا نشود زمینه اجماعی را برای تحریم گسترده علیه ایران ایجاد خواهد کرد و اینها نتیجه ماجرا جویی و عبور از اصول و منافع ملی در سیاست خارجی ما است و جالب آنجاست که به فرزندان انقلابی و خدوم کشور تهمت ارتباط و تمایل به غرب و شرق می زنند و خود بصورت آشکار و مکرر در مقابل آمریکا کرنش می کنند . باید بسیاری از مسائل برای مردم بازگو شود تا انها بدانند که در کشور و مدیریت اجرایی چه می گذرد. من زمانی که در نخست وزیری بودم نیز تاکید بسیاری داشتم که نیروهای نظامی نباید وارد مسائل اقتصادی بشوند.»
میرحسین موسوی در ادامه این دیدار با اشاره به مدیریت سوء در کشور و برخی اتفاقات در عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی گفت:« دو گمانه را می توان مطرح کرد. یا برخی آقایان ماموریت دارند که کشور و نظام را متلاشی کنند و از بین ببرند، یا اینکه فقط به فکر امروزشان هستند و کاری را صرفا انجام میدهند که امروزشان بگذرد و به فردا برسد. که به گمانم همین گمانه دوم به واقعیت نزدیک تر است. آقایان فقط به امروز فکر می کنند و نتیجه آینده رفتارهای امروزشان برایشان اهمیتی ندارد. وگرنه تن دادن به چنین ریسک هایی در زمینه سیاست داخلی و سیاست خارجی، با هیچ منطقی قابل قبول و دفاع نیست.»
موسوی در ادامه با اشاره به محکمه هایی که برگزار می شود و بازداشت هایی که صورت می گیرد و اعترافاتی که پخش می شود نیز گفت:«برخی فکر می کنند که با چنین حربه هایی می توانند وضعیت را به وضع سابق برگردانند. اما سودای محال دارند و نمی فهمند که با هیچ حربه ای حتی با تهدید و بازداشت و محاکمه و اعتراف گیری هم نمی توان جامعه امروز را به جامعه یک سال قبل برگرداند.»
موسوی اضافه کرد :” آزادی زندانیان سیاسی یک خواست ملی است که میتواند به بهتر شدن اوضاع کمک کند .”
گفتنی است که در پایان این دیدار مهدی کروبی و میرحسین موسوی به رایزنی درخصوص تقویت ارتباط خود با یکدیگر و افزایش رابطه خود با مردم به رغم بسته بودن بسیاری از کانالهای اطلاع رسانی و ارتباطی پرداختند.
*****
محرومیت از تحصیل برای دانش‌جوی دانش‌گاه علامه
شاهین نقاشیان دانشجوی ترم 7 رشته‌ی علوم سیاسی دانش‌گاه علامه طباطبایی به از طرف کمیته‌ی انضباطی دانش‌گاه به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده است.
به گزارش کمیته حق تحصیل مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری شاهین نقاشیان با شرکت در تجمع اعتراضی دانش‌جویان و سخن‌رانی در اعتراض به دیکتاتوری مسئولین دانش‌گاه و هم‌چنین دفاع از استاد اخرج شده ي دانش‌کده؛ دکتر مهیار داشاب، بلافاصله به کمیته‌ی انضباطی احضار و با موارد اتهامی هم‌چون؛ «ایجاد بلوا و آشوب با هماهنگی قبلی در دانش‌گاه»، «ایجاد اخلال و وقفه در برنامه و نظم دانشگاه» و عدم رعایت مقررات روبه‌رو می‌شود.
نقاشیان با توجه به این اتهامات به خاطر عدم رعایت مقررات به منع از تحصیل به مدت یک نیم‌سال و ممنوع الورود شدن به دانش‌گاه محکوم میشود.
مسئولین دانش‌گاه با خطاب قرار دادن وی به عنوان «عنصر اصلی همه‌ی آشوب‌ها» به نقاشیان می‌گویند «تحصیلات تکمیلی را در خواب هم نخواهی دید.»
پیش از این در خرداد ماه 78 وی پس از شرکت در تجمعات اعتراض‌آمیز دانش‌جویی یک ترم از تحصیل محروم شده بود. شاهین نقاشیان در طی دوران تحصیل خود بارها به کمیته‌ی انضباطی احضار و از طرف مسئولین دانش‌گاه مورد تهدید قرار گرفته بود.
در روزها اخیر چندین تن از دانش‌جویان دانش‌گاه علامه با محرومیت از تحصیل مواجه شده‌اند، امری که در طول دو سال اخیر بسیاری از دانش‌جویان این دانش‌گاه با آن روبه‌رو شده‌اند.
*****
بازداشت سیامن غیاثی دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه
سیامن غیاثی دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه روز گذشته بازداشت شده است.
طبق نوشته کرمانشاه پست غیاثی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده است. وی اخیراً نیز از سوی کمیته انضباطی دانشگاه رازی کرمانشاه به دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده است.
بنابر همین گزارش، قنبری و کواکبیان دو تن از نمایندگان مجلس با ابراز تأسف از بازداشت سیامن غیاثی اعلام کرده‌اند که وضعیت این دانشجوی بازداشت شده را پیگیری خواهند کرد.
*****
اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به دولت کودتا
با وجود تلاش گسترده برای سرکوب اعتراضات دانشجویی، دانشگاه های مختلف همچنان صحنه اعتراض دانشجویان به دولت کودتا است. با وجود فشارهای شدید وارد شده بر فعالین دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در چند ماه اخیر و تلاش های گسترده برای حاکم کردن فضای امنیتی بر دانشگاه، اعتراض دانشجویان این دانشگاه به دولت کودتا و جنایات صورت گرفته در حوادث پس از انتخابات همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر در جشن میلاد امام رضا که روز سه شنبه در آمفی تئاتر دانشگاه نوشیروانی برگزار شد، دانشجویان در اعتراض به دولت کودتا و همراهی با جنبش سبز شعار "یا حسین میر حسین" سر دادند. گفتنی است مشابه این حرکت توسط دانشجویان دیگر دانشگاه ها نیز انجام شده است. دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین روز سه شنبه 28 مهر ماه با نمادهای سبز در دانشگاه حاضر شدند و به مناسبت تولد حضرت رقیه جشنی را برگزار کردند. لینک فیلم های این مراسم:



*****
اعتراض دانشجویان دانشگاه تربیت معلم به کودتاچیان
با وجود تلاش برای سرکوب اعتراضات دانشجویان دانشگاه تربیت معلم و اعمال فشارهای گوناگون بر فعالین دانشجویی این دانشگاه، حرکت های اعتراضی دانشجویان همچنان ادامه دارد.
هفته گذشته دانشجویان دانشگاه تربیت معلم در حرکتی هماهنگ اقدام به شعار نویسی در سراسر دانشگاه کردند. از جمله شعارهایی که با رنگ سبز بر دیوارهای دانشگاه تربیت معلم نوشته شده بود می توان به "مرگ بر ديكتاتور"، "ما بيشماريم"، "ما پيروزيم" و "وعده ي ما 13آبان" اشاره کرد.
در پی این اقدام دانشجویان، حراست دانشگاه به سرعت اقدام به پوشاندن شعار نویسی ها بوسیله اسپری کرد، اما شعار نویسی دانشجویان همچنان ادامه پیدا کرد.
در روزهای اخیر دانشگاه های مختلف عرصه اعتراض دانشجویان به دولت کودتا به روش های مختلف بوده است.
در این هفته دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر اقدام به سر دادن شعارهای اعتراضی در داخل سلف غذاخوری کردند.
همچنین دانشگاه آزاد تهران مرکز برای چندمین هفته متوالی شاهد تجمع اعتراضی دانشجویان بود.
در دانشگاه چمران اهواز هم سخنرانی رسایی (نماینده مجلس حامی دولت) با اعتراض شدید دانشجویان و درگیری لفظی رسایی با دانشجویان معترض همراه بود.
*****
انجمن اسلامى مدرسان دانشگاه‌ها، براى راهپيمايى در روز 13 آبان درخواست مجوز کرد
انجمن اسلامى مدرسين دانشگاه‌ها براى برگزارى راهپيمايى در روز 13 آبان از استاندارى تهران درخواست مجوز کرده است. على‌محمد حاضری، دبيرکل اين انجمن در گفت‌وگو با حيات‌نو ضمن تاييد اين مطلب گفت: "پيش‌بينى مى‌شود بعضى تشکل‌هاى اصلاح‌طلب نيز در‌خواست‌‌هايى در اين زمينه بدهند."
پیش از این نیز بسیارى از تشکل‌ها درخواست مجوز براى راهپیمایى براى مناسبت‌هاى مختلف کرده بودند که وزارت کشور با این درخواست‌ها مخالفت کرد. راهپیمایى و مراسم 13 آبان همه ساله با مشارکت دانش‌آموزان و دانشجویان برگزار مى‌شود و شوراى هماهنگى تبلیغات اسلامى به عنوان متولى رسمى آن عهده دار مراسم بوده است.
در سال‌هاى دهه 70 انجمن‌هاى اسلامى دانشجویان دانشگاه‌هاى سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت) مراسمى را جداگانه برگزار مى‌کردند. چنانچه دستگاه‌هاى سیاسى و انتظامى به درخواست تشکل‌هاى سیاسى پاسخ مثبت بدهند و مجوزهاى لازم براى برگزارى یک مراسم مستقل را صادر کنند در آن صورت ممکن است علاوه بر مراسم رسمى 13 آبان مراسم دیگرى نیز همچون آنچه که در دهه 70 برگزار مى‌شد امکان تشکیل بیابد.
*****
مجوز صدور احکام سنگین برای زندانیان سیاسی توسط خامنه ای صادر شد
موج سبز:
سیزده آبان در راه است و کودتاگران و حامیان آن‌ها به شدت از این واقعه بیمناکند.این بیم نه فقط در اخبار و رفتارهای تند و خشونت‌بار حامیان کودتا در نمایشگاه مطبوعات و حمله به مجلس دعای کمیل خانواده‌های اسرای در بند، که در سخنان رهبری، فرماندهان سپاه، ائمه جمعه و مانورهای نظامی و انتظامی در روزهای اخیر نیز بروز و ظهور چشم‌گیری داشته است. حامیان دولت کودتا فهمیده‌اند که روزهای سخت و تاریخ‌سازی در پیش است و حداقل به زبان تهدید خود را برای یک سرکوب گسترده دیگر آماده می‌کنند.
این سرکوب‌ها این بار هم چون حوادث بعد از انتخابات نیاز به مجوزی شرعی و قانونی داشت که ظاهرا این بار هم این وظیفه همچون چون دفعه قبل در سخنرانی دیروز خامنه ای انجام گرفت. در حالی که ده‌ها تن از فعالان و نخبگان سیاسی و مطبوعاتی کشور همچنان اسیر دست کودتاگران هستند و در حالی‌که بازداشت‌های انفرادی‌ طولانی‌مدت و فشار برای گرفتن اعتراف‌های دروغین همچنان ادامه دارد، خامنه ای در سخنان دیروز خود بار دیگر مجوز برخورد خشونت بار و صدور احکام سنگین زندان برای اسرای جنبش سبز را تایید کرد.
وی طی سخنانی که در میان جمعی دست‌چین شده با عنوان به اصطلاح «نخبگان علمی-فرهنگی» سخن می‌گفت با صحه گذاشتن دوباره بر انتخابات مغلوط و مخدوش دهم و تایید کودتای سرخ بر علیه رای سبز ملت ایران، به وضوح دست قضات و بازجویان را برای تحت فشار قرار دادن فعالان سیاسی دربند برای طریق صدور احکام غیرعادلانه، بازجویی‌ها و انفرادی‌های غیر انسانی و فشارهای روحی و جسمی بازتر کرد. متاسفانه انتظار می‌رود که پس از این سخنان که بی‌شباهت به سخنرانی رهبری در نماز جمعه معروف وی نیست، این بار به جای مردم کوچه و خیابان، فعالان سیاسی، اجتماعی و مطبوعاتی دربند هدف قرار داده شوند.
در این سخنرانی، خامنه ای با سرزنش رهبران جنبش سبز به دلیل ایستادگی آن‌ها بر مواضع اصلاح‌طلبانه خود، از تداوم حرکت جنبش سبز مردم ایران ابراز ناخرسندی کرد و این جریان عدالت‌خواه و مردمی را بار دیگر ساخته و پرداخته دست خارجی‌ها دانست. وی در بخش مهمی از سخنان خود، رهبر ضمن تایید چندباره کودتای صورت گرفته علیه رای و جان مردم، انتقاد به این روند و زیر سوال بردن انتخابات مخدوش دهم را جرم خواند و ضمن نکوهش انتقادات سبز مردم و فعالان سیاسی به تقلب گسترده در انتخابات دهم، اعتراض علیه نتیجه انتخابات را بزرگترین جرم ممکن خواند. در واقع این سخن رهبری چراغ سبزی برای صدور احکام سنگین زندان و مجوزی تلویحی به بازجویان، برای تحت فشار گذاشتن بیش از پیش اسرای جنبش سبز خواهد بود.
در این سخنرانی که تنها چند روز قبل از راهپیمایی سیزدهم آبان و در حالی‌که مردم سبزاندیش ایران خود را برای یک حضور عظیم و گسترده دیگر آماده می‌کنند، رهبری ضمن اشاره‌ای به سخنرانی معروف خود از تریبون نمازجمعه، تلویحا تکرار حوادث بعد از انتخابات که با صدور مجوز وی صورت گرفته بود را در یادها زنده کرد. سخنرانی دیروز که بسیاری از نخبگان دانشگاهی و رتبه‌های نخست کنکور و برندگان المپیاد به بهانه‌های مختلف از حضور در آن سر باز زده بودند، تعداد معدودی از برگزیدگان المپیاد و کنکور سراسری حضور داشتند و کمتر از ۱۰ نفر از آنان در این مراسم صحبت کردند.
تنها سه روز پیش از ایراد این سخنان، مانور ویژه نیروی انتظامی در اصفهان صورت گرفته بود. مانوری که در آن صحنه‌های درگیری، مشابه صحنه‌های درگیر شدن سرکوبگران با معترضین به نتایج انتخابات گرته‌برداری شده بود و در آن «مضروبان» یا به زبان عوامل نیروی انتظامی، «اغتشاشگران» با لباس سبز در عکس‌های منتشره برجسته شده بودند. در واقع باید گفت که این مانور بیش از آنکه به دلیل ایجاد امنیت خاطر برای مردم کشور انجام شده باشد، به نیت ارعاب و تهدید مردم در روزهای منتهی به ۱۳ آبان صورت گرفته است.
اما در این میان آنچه بیش از هر موضوع دیگری حائز اهمیت است، این نکته است که تمامی این واکنش‌ها به دلیل حضور قریب‌الوقوع گسترده مردم سبزاندیش در مراسم روز سیزدهم آبان است. حامیان کودتا بار دیگر از حضور متحد و یکپارچه مردم، بازتاب وسیع خبری آن و در واقع سبزشدن ۱۳ آبان دچار هراس و ترس شده‌اند و تنها راه منصرف ساختن مردم از حضور در این عرصه را ترویج و تزریق گفتمان خشونت و امنیتی ساختن فضای جامعه می‌دانند.
این امر البته به حربه‌ای کهنه و نخ‌نما بدل شده است و حنایی اقتدارگریان دیگر نزد ملت رنگی ندارد. کودتاگران دیر یا زود خواهند فهمید که تمامی واکنش‌های مرعوبانه آنها نتیجه‌ای جز مشروعیت‌دادن بیش از پیش به حضور سبز مردم ندارد و راهی جز به رسمیت شناختن حق و حقوق سبز ملت ایران پیش رویشان قرار ندارد. آنچه هدف محرض و مشخص جنبش سبز در این مرحله است، رخنه گام به گام در دل قدرت نامشروع دولت کودتا از طریق سازو کارهای صلح‌آمیز و مبتنی بر آرامش است.
حضور قانونمند و گسترده مردم سبزاندیش ایران در روز ۱۳ آبان آب سردی خواهد بود بر آتشی که حامیان کودتا مجددا در تلاش برای افروختن آن هستند. این حضور ملی به معنای اعتراضی وسیع و گسترده در سطح کشور به فجایع رخ داده و به خصوص احکام ناعادلانه‌ای خواهد بود که با سخنان دیروز رهبری، احتمالا در روزهای آتی برای فعالان سیاسی و مطبوعاتی دربند صادر خواهد شد.
باید دوباره کمر همت بست و با حضوری دیگر صدای اعتراض سبز ملت ایران را به گوش تمام زورمدارانی که با نادیده گرفتن ملت«سرنوشتی جز سقوط ندارند» رساند.
*****
ایران و ادامه مانع‌تراشی
گاردین: جولیان بورگر

دوباره نوبت تصمیم گیری در مذاکرات هسته‌ای ایران است. گزارش‌های واصله از تهران می‌گوید که دولت به دنبال تغییرات "مهم" و "اساسی" در توافقی است که اصول آن در ژنو مورد توافق قرار گرفت و هفته گذشته در وین در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای وارد جزئیات شده است.
تلویزیون دولتی ایران به زبان عربی (العالم) و به زبان انگلیسی (پرس‌تی‌وی) هر دو این خبر را گزارش دادند و پرس تی‌وی وارد جزئیات آن شد. این تلویزیون می‌گوید، ایران 1200 کیلوگرم اورانیوم را که پیشتر مورد توافق قرار گرفته بود یکجا به خارج نمی‌فرستد. و"تغییرات جزئی دیگری در توافق ها"
این تغییرات می‌تواند موجب به هم خوردن قرارداد شود. اهمیت اصلی تافق های کل نکته این قرارداد از نقطه نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و غرب این است که موقتا سه چهارم اندوخته اورانیوم غنی‌شده با درجه پایین ایران را خارج کنند وتا آن کشوربرای مدت حداقل چند ماه "مقدار قابل ملاحظه ای" مواد برای ساختن بمب در اختیار نداشته باشد.
این موضوع تنش‌ها را خنثی می‌کند و تحریم‌ها و اقدام نظامی اسرائیل را به کنار می‌نهد. وقتی اورانیوم به شکل سوخت اتمی که 20 درصد غنی‌شده برای استفاده در راکتور تهران به ایران بازگردد، غنی‌سازی بیشتر آن تا درجه مناسب برای استفاده در سلاح هسته ای دشوار خواهد بود.
نام تنها مقامی که در گزارش‌های واصله از تهران آمده است، علاالدین بروجردی، رئیس کمسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ایران است. به گزارش خبرگزاری کار ایران بروجردی گفت: "ایران می‌تواند مقدار مورد قرار را در محموله‌های جداگانه‌ای بفرستد تا منبع سوختی کشور تضمین شود... ایران تنها می‌تواند بخشی از اندوخته خود را بفرستد... و بعد وقتی سوخت 20 درصد غنی‌شده خود را دریافت کرد محموله بعدی را می‌فرستد... به این معنی که تمام منبع خود را یکباره نمی‌فرستد."
مجلس ایران سیاستگذاری هسته‌ای نمی‌کند اما این با دیگر صداهایی که از تهران به گوش می‌رسد همخوانی دارد. دولت ایران قرار بود به قرارداد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تا جمعه پیش پاسخ رسمی دهد اما تقاضای چند روز مهلت اضافی کرد. حالا به ما گفته شده است که باید تا آخر هفته صبر کنیم.
یک دیپلمات اروپایی امشب گفت: "آنها توانایی تصمیم‌گیری ندارند، حدس ما این است که در تهران نبرد بزرگی در جریان است و هیچکس قدرت زدن حرفی را ندارد."
در این حال تهران همچنین موضوع دیگری رانیز که قرار است در ژنو در آخر ماه مطرح شود، یعنی مذاکره پیرامون غنی‌سازی اورانیوم ایران، نفی می کند: ایران اکنون می‌گوید درباره هر چیزی مذاکره می‌کند به جز برنامه هسته‌ای.
خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز گفت، این مهلت نیز احتمالا نادیده گرفته می‌شود. وی به خبرنگاران گفت: "پایان ماه لزوما آخرین روزهای ماه نیست؛ می‌تواند روزهای اول ماه نوامبرهم باشد!"
پس از پیگیری از دفتر سولانا معلوم شد وی واقعا این حرف را گفته است که خود شاهد دیگری است از اینکه این بازی با قواعدایرانی ها به پیش می‌رود.
*****
صدور حکم زندان برای کارمند سفارت انگلستان
خبرگزاری حکومتی فارس: وكيل مدافع حسين رسام از صدور حكم براي موكل خود از سوي دادگاه خبر داد.
عبدالصمد خرمشاهي وكيل مدافع حسين رسام در خصوص صدور حكم موكل خود گفت: در مورد رسام دادگاه حكم صادر كرده ولي هنوز به بنده به عنوان وكيل مدافع وي ابلاغ نشده است لذا تا زماني كه رسما حكم صادره از سوي دادگاه ابلاغ نشود نمي‌توانم در خصوص اين حكم اظهار نظرم كنم.
وي افزود: البته در مورد حكم صادره در خصوص رسام با بنده به صورت شفاهي صحبت شده است.
وكيل مدافع رسام تصريح كرد: مشخص نيست كه چه زماني اين حكم به بنده ابلاغ خواهد شد ولي معمولا حكم پس از صدور به وكيل مدافع متهم ابلاغ مي‌شود ولي اين حكم هنوز به بنده ابلاغ نشده است.
خرمشاهي در خصوص خروج رسام از كشور نيز اظهار داشت: رسام اخيرا از زندان آزاد شده بود و تا هفته‌هاي اخير خبر داشتم كه در ايران حضور دارد ولي در حال حاضر به طور دقيق نمي‌دانم كه آيا در كشور حضور دارد يا خير.
وي در ادامه با اشاره به آزادي رسام از زندان تاكيد كرد: رسام با تبديل قرار بازداشت به وثيقه از زندان آزاد شده بود كه در اين تبديل قرار هيچ‌گونه منعي براي خروج از كشور هم نداشت.
اين در حالي است كه برخي رسانه‌‌هاي خارجي از صدور حكم 4 سال حبس براي حسين رسام از سوي دادگاه خبر داده‌اند.
*****
فعالان حقوق بشر در ایران
گزارش هایی از زندان رجایی شهر
دو تن از پرسنل زندان رجایی شهر کرج به دلیل رابطه نامشروع با زنان زندانی به زندانی دیگر منتقل شدند.
به گزارش هرانا به نقل از واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پزشکیاری به نام "واشقانی فراهانی" کارمند بهداری زندان رجایی شهر کرج که از مدتی پیش اقدام به برقراری رابطه نامشروع با چند زن زندانی این زندان کرده بود و از فرصت معاینه و انتقال زندانیان زن به بهداری برای مقاصد خود بهره می جست پس از غافلگیری توسط چند زندانی و گزارش موضوع مورد برخورد قرار گرفت و به زندان قزلحصار کرج بعنوان تغییر محل خدمت منتقل شد. همچنین در این رابطه یک مهندس با هویت نامشخص نیز مورد برخورد و تغییر محل خدمت قرار گرفت.
لازم به ذکر است برخورد با این دو کارمند خاطی از حداقل مجازاتهای تعیین شده برای چنین جرائمی نیز بسیار کمتر است.
زندان رجایی شهر کرج که در طبقه بندی سازمان زندانها برای زندانیان خطرناک و خشن در نظر گرفته شده است محل نگهداری دست کم شصت زندانی عقیدتی بعنوان تبعیدگاه است، گزارشات و مستندات بسیاری در خصوص موضوع خشونت و تجاوز در این زندان تاکنون منتشر شده است. رئیس سابق حفاظت این زندان به نام خادم پس از علنی شدن روابط نامشروعش با یک زن زندانی ناچار به ازدواج با وی شد و سپس برای ادامه خدمت به قزلحضار منتقل شد و اکنون نیز منفصل از خدمت اعلام شده است.
همینطور حاج محمد شکاری، رئیس پیشین زندان رجایی شهر کرج به دلیل تزانزیت دختران ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس با همکاری دادستان سابق کرج بازداشت و محکوم به زندان شد، این زندانی و رئیس سابق زندان رجایی شهر هم اکنون بعنوان رئیس بسیج این زندان در رجایی شهر کرج به سر می برد.
گزارش دیگری حاکی از آن است که رئیس بازرسی زندان رجایی شهر کرج در هنگام ورود دو زندانی عقیدتی از سایر زندانیان خواست تا آنان را مورد تجاوز جنسی قرار دهند.
به گزارش هرانا به نقل از واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو تن از شهروندان بازداشت شده در وقایع اخیر با هویت محفوظ که گفتگوهای آنان از صدا و سیما نیز پخش شده است پس از تبعید از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج در اوایل هفته جاری، حسب نظر واحدهای حفاظت و بازرسی این زندان به بند 1 زندان رجایی شهر که اخیراً شاهد درگیریهای مرگبار و یک شورش بوده است منتقل شدند.
رضا ترابی مسئول بازرسی این زندان در اقدامی که ارتباطی با وظایف وی ندارد، این دو زندانی را شخصاً به این بند منتقل کرده و در حضور تعدادی از زندانیان بصورت علنی و صریح خواستار تجاوز جنسی تا حد ممکن! به این دو زندانی شده است.
در حال حاضر این دو زندانی کماکان در بند 1 این زندان که محدودیت تماس با خارج زندان را نیز داراست به سر می برند، گزارشاتی از مسائل روی داده در این بند دریافت شده است که در صورت تائید بعنوان گزارشات تکمیلی از وضعیت این دو زندانی و اقدام غیرانسانی و غیرقانونی مسئولان زندان منتشر خواهد شد.
لازم به یادآوری است مورخ 3 آبان ماه واحد زندانیان، گزارشی تحت عنوان "یک زندانی با دستور یکی از مسئولان زندان مورد تجاوز جنسی قرار گرفت" منتشر کرد که در آن شرح تجاوز به یک زندانی به نام "عبدالله همتی" به دستور یکی از مسئولان زندان کرج ذکر شده بود، گزارش شده است پس از انتشار این مهم و واکنش افکار عمومی نسبت به موضوع مطرحه، مسئولان مربوطه زندانی مذکور را در مقابل دوربین فیلمبرداری قرار داده و تحت فشار گفتگویی ویدئویی از وی تحت عنوان عدم صحت این گزارش ضبط کرده اند. این در حالی است که بحران مسائل جنسی در زندان رجایی شهر در سطح ریاست آن بارها در نشریات رسمی نیز منتشر شده است.
*****
دانشگاه آنلاین علوم انسانی دایر می شود
شيرين کريمي

به دنبال سخنان آیت الله خامنه ای در مورد لزوم بازنگری در آموزش علوم انسانی در کشور، ایرانیان مقیم خارج در صدد راه اندازی یک دانشگاه آنلاین علوم انسانی هستند. دکتر مهران براتی، از فعالین ایرانی مقیم خارج در مورد زمان و نحوه عملکرد این دانشگاه با روز سخن گفته است.
آقای براتی می گوید: "بعد از آنکه آقای خامنه ای اعلام کرد تدریس علوم انسانی در کشور دانشگاهیان و جوانان را گمراه می کند، عده ای از همکاران دانشگاهی به این فکر افتادند که یک دانشگاه آنلاین علوم انسانی عرضه بکنند که بتواند با کمک اساتید و دانشگاه های کشورهای مختلف، هم مانع از توقف آموزش علوم انسانی در کشور شود و هم مدرک معتبری ارائه کند که در دانشگاه های جهان دارای اعتبار باشد."
وی ادامه می دهد: "این اساتید در حال تهیه طرح جامعی هستند که برای دیگر اساتید علوم انسانی در کانادا و آمریکا و کشورهای اروپایی ارسال خواهد شد.پس از آن طرح مزبور به دانشگاه های مختلفی که می توانند مدرک تحصیلی بدهند، فرستاده خواهد شدتا ازاین نظر نیز تکمیل شود. تدریس در این دانشگاه به 4 زبان فارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی خواهد بود."
به گفته آقای براتی این دانشگاه مخصوص جوانان داخل کشور خواهد بود و شهریه آن نیز به گونه ای در نظر گرفته می شود که دانشجویان از عهده پرداخت آن برآیند. او در این ارتباط می گوید: "این دانشگاه در درجه اول مخصوص کسانی است که در داخل کشور هستند و امکان تحصیل درخارج از کشوررا ندارند. شهریه این دانشگاه هم به دلیل آنکه در راستای بحث همراهی تمدن هاست و احتمال زیادی می رود که از سوی اتحادیه اروپا نیز مورد پشتیبانی قرار گیرد، به حداقل خواهد رسید."
همه دروس این دانشگاه، به صورت آنلاین تدریس خواهد شد، اما ترتیبی در نظر گرفته شده که اساتید بتوانند به کشورهای نزدیک ایران بروند و به صورت حضوری از دانشجویان امتحان به عمل آورند. این دانشگاه که اعتبار بین المللی خواهد داشت، در مرحله اول برای دوره های لیسانس و فوق لیسانس ثبت نام می کند.
آن طور که مهران براتی می گوید نظریات دینی نیز در مجموعه دروس این دانشگاه جای دارد و زودترین وقت آغاز کار آن، سال آینده میلادی خواهد بود. او در پایان تاکید می کند: "اگر آقایان در حذف علوم انسانی گام عملی بردارند، این دانشگاه هر چه زودتردایر خواهد شد. ما جوانان کشورمان را در این عرصه تنها نخواهیم گذاشت."
مهران براتی، پزشک، زيست شناس و دارای درجه دکترا در اقتصاد سياسی و از بنیانگذاران "اتحاد جمهوريخواهان ایران" است.
*****
روسيه موشک «اس-300» به رژیم تحویل نخواهد داد
خبرگزاری حکومتی فارس: به گزارش روزنامه روسی «گازيه تا»، "سرگئي ايوانف " معاون نخست وزير روسيه اعلام كرد اين كشور مجموعه موشكهاي تدافعي «اس-300» را به ايران تحويل نمي‌دهد.
ايوانف روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران گفت: «تحويل اين مجموعه موشكها كه مخصوصا تدافعي بوده و نه سيستم موشكي، در حال حاضر مطرح نيست.»
سرويس فدرال همكاري‌هاي نظامي-فني روسيه در تاريخ 22 اكتبر (30 مهر ماه) اعلام كرده بود كه اين كشور به همكاريهاي خود با جمهوري اسلامي ايران كه دقيقا مطابق با قوانين موجود و تعهدات بين المللي روسيه است، ادامه خواهد داد.
اين ارگان نظامي روسيه در خصوص تحويل موشك‌هاي «اس-300» به ايران يادآور شده بود كه نمي‌تواند در خصوص طرح‌هاي مشخص خود در زمينه همكاري‌هاي نظامي و يا تعهدات برعهده گرفته تفسيري ارائه دهد، چرا كه در اين صورت ديگر شريكي قابل اطمينان براي طرف مقابل به شمار نيامده و امكان استفاده از اين موقعيت بوجود آمده را براي رقباي بالقوه خويش فراهم مي كند.
پيش از اين مقامات روسي اعلام كرده بود كه فعلا عجله اي براي آغاز تحويل مجموعه موشكهاي «اس-300» به ايران نخواهند كرد، چرا كه اين مسئله ممكن است مانع از آغاز گفتگوها با دولت جديد آمريكا شود.
بر اساس اين گزارش در ماه فوريه سال 2009 "مصطفي نجار " وزير دفاع سابق ايران در سفر خود به مسكو پنهان نكرده بود كه تاكيد اصلي وي در اين سفر، تحويل اين موشك‌ها به جمهوري اسلامي است.
قرارداد مربوط به فروش مجموعه موشك‌هاي تدافعي «اس-300» روسيه به ايران در دسامبر سال 2005 بين دو كشور امضاء شده است.

*****
از میان ایمیل های رسیده:
ترس از جمهوری ایرانی چرا؟
شهاب‌الدين شيخي
"ایران سرزمین اهواراییان است". "ایران بیشترین خدمات را به اسلام در میان دیگر کشورهای مسلمان داشته است". "ایران مادر همه ی تمدن های بشری و یا در هر تمدنی نشانی از تمدن و فرهنگ ایرانی می توان یافت". "ما صاحب یکی از غنی ترین فرهنگ ها و تاریخ ها هستیم". اختلاف این تاریخ گاه به 3 هزار سال و گاه به 9 هزار سال می رسد. "مردم ایران یکی از با استعداد ترین مردمان جهان هستند و در طول این سالیان نیز نشان داده اند هر گاه فضای آزاد رشد علمی داشته باشند همیشه یکی از بزرگترین و معروف ترین دانشمندان جهان در رشته های مختلف ایرانی بوده است". "ایران ام القرای جهان اسلام است". "مردم ایران همیشه خداپرست و دین دار بوده اند". این نوع جملات و انواع و اقسام دیگری از این دست جمله ها بارها و بارها از دهان هر ایرانی از حاکمان زور گوی اش گرفته تا مردم کوچه و بازار و رانندگان تاکسی و دیگر اقشار مردم این سرزمین شنیده می شود.
این خود شیفتگی فرهنگی و این به قول مردم شناسان "خودمرکز پنداری قومی"، نه تنها شامل حال ایرانیان بلکه شامل حال بسیاری از دیگر مردمان جهان نیز می شود. حتا مردمانی که تحت بدترین تبعیض های قومی و نژادی قرار گرفته اند. مردم شناسان به عنوان مثال به یکی از افسانه های سرخ پوستان در مورد خلقت خودشان اشاره می کنند که سرخ پوستان را زیبا ترین آفریده ی خداوند می دانند. سرخ پوستان در مورد افسانه ی آفرینش بر این باورند: خداوند ابتدا که آدم را از گل آفرید و آن را در کوره گذاشت که بپزد آن قدر عجله کرد که نتیجه ی کار خود را ببیند، هنوز کامل پخت نشده بود، آن را بیرون کشید درحالی که پختش ناقص بود و آدم خلق شده سفید از کار در آمد. دومین آدم را در کوره گذاشت و این بار برای اینکه نتیجه ی کارش بهتر در بیاید عجله نکرد و سر فرصت و زمانی که پخت آدم در کوره کامل شد آن را بیرون کشید و نتیجه ی کار یک آدم قرمز شده ی بسیار زیبا از کار در آمد و سومی را نیز در کوره گذاشت اما به حدی مبهوت تماشای آدم قرمز رنگ کامل پخته شده بود که یادش رفت سومی را به موقع در بیاورد و هنگامی که آن سومی را بیرون کشید، آدمک سوخته بود. از آدم اول سفید پوست ها را خلق کرد و از آدم دوم سرخ پوستان و از آدم سوم سیاه پوستان.
داشتن چنین افسانه ها و گاه چنین توهماتی امر نکوهیده ای نیست. اما نکوهیده آن است که تمام تلاش فرهنگی سیاسی، اجتماعی و علمی مان را صرف اثبات چنین افسانه هایی بکنیم و شب و روز در چنین خواب غفلتی خوش آرمیده باشیم و بدان امید باشیم که روزی خود این افسانه ها و یا حتا برخی از آن ها که واقعیت تاریخی دور دست بوده اند خود به خود و ناگاه سر از خواب بر آرند و ما به خودی خود تبدیل به همان مردمان در همان اعصار طلایی شویم.
این همه که تا این جا گفته شد برای واکنش نشان دادن به واکنش عده ای از فعالان سیاسی از جمله چناب مهندس موسوی کاندیدای معترض به نتایج انتخابات و یکی از سران فعلی این جنبش مردمی و یا دکتر پیمان و به ویژه دکتر مهاجرانی عزیز است. ظاهرا شعار "استقلال آزادی، جمهوری ایرانی" به مذاق این دوستان خوش نیامده است و نسبت به آن واکنش منفی نشان داده اند. ضمن آنکه من خود به شخصه هیچ علاقه ای به این شعار ندارم. اولین دلیل ام هم این است که از شعارهایی که حاوی یک مفهوم بی معنای کلی است هیچ خوشم نمی آید و آن را مولد هیچ نوع حرکت بنیادین و نتیجه بخشی نمی دانم. دقیقا من هم مشکلم با همان قسمت "جمهوری ایرانی" آن است. زیرا که من نمی دانم این ایرانیت به کدام معنا است. ما و روشنفکران جامعه مان وسیاسیون و قدرت مندان و قدرت پرستان این جامعه همیشه در تنگنای چنین کلیت های موهوم و مبهمی راه مان به عناد بایکدیگر رسیده است. تمام مشکل جامعه ی ایران، جامعه ای که از ملیت های مختلف و زبان های مختلف و ادیان و مذاهب گوناگون تشکیل شده، این است که هرگز تعریف روشنی از ایرانی بودن ارائه نداده ایم که دربرگیرنده ی همه ی این تفاوت ها بوده باشد بلکه تمام تلاش حاکمان، زدودن تفاوت ها و اجبار در برجسته نمودن تشابه ها بوده است. در فرصتی دیگر به تفصیل به ایراداتم به چنین شعاری می پردازم، اما اکنون دوست دارم به واکنش مخالفت آمیز دوستان مذکور به این شعار بپردازم.
با همه ی عدم جذابیتی که این شعار برای من دارد اما به شعار و خواسته ی عمومی مردم احترام می گذارم. این شعار چون هزاران شعار دیگر نه از سوی کسی طراحی شد و نه به دستور کسی سرداده شد. شعاری بود از جنس همین مردم و از جنس خواسته های شان. مردم ایران با تیز هوشی کامل در ابتدای جنبش به شعارهای درون حاکمیتی پرداختند. اتفاقا شعارهایی که در ظاهر از اجزای ذاتی این نظام بود. شعاری همچون "الله و اکبر"، "یا حسین" و... این گونه شعارهای درون حاکمیتی که ادعای مذهبی بودن آن هم از جنس شیعه ی آن را دارد، بدون شک باید موجب خوشحالی این نظام می شد، اما نه تنها چنین اتفاقی نیافتاد بلکه کسانی که در پشت بام ها الله و اکبر می گفتند در صورت شناسایی پانصد هزار تومان جریمه هم می شدند.اما سیر برخوردهای حاکمیت با حرکت آرام و مدنی مردم و به ویژه به نام اسلام، شیوه های اعتراضی مردم را نیز تغییر داد. شعار "جمهوری ایرانی" دقیقا کپی همان شعاری است که در سال 57 اوج گرفت و به عنوان یگانه شعار مورد تایید برای تغییر حکومت شناخته شد. "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی". اما چرا قسمت انتهایی این شعار که ناظر به "اسلامی" بودن نوع جمهوری است به "ایرانی" بودن تغییر یافته است؟ روشن و آشکار است آنچه در سی سال گذشته به نام اسلام بر مردم رفته است و آنچه که در این مدت و به ویژه در توجیه نتایج اعلام شده برای انتخابات دهم ریاست جمهوری به نام اسلام گفته شد، باعث آن شده که مردم از تاکید بر اسلامی بودن به این تعریفی که تا کنون ارائه شده روی گردانند و در واقع چون معادل بهتری برای خواسته ی انقلابی 30 سال پیش خود نیافته اند همان شعار را تکرار می نمایند منتها بدون تاکید بر وجهه ی اسلامی بودن آن. از دید من این شعار بیش از آنکه تهاجمی باشد وجهه ای دفاعی دارد. باید به یاد بیاورید که در این مدت، بیش از تمام 30 سال گذشته بر عدم مشروعیت حکومت توسط رای مردم از سوی حاکمان پای فشرده شده است.بارها اعلام شد که رای مردم تنها تزیینی بیش نیست بر مشروعیتی که آن ها به ادعای خود از خداوند می گیرند.
جامعه شناسان، محتوای عرفی یک جامعه را مجموعه باورها، عقاید، فرهنگ، آداب و رسوم و مذاهب و ادیان موجود در آن جامعه می دانند. دکتر سروش هم در مورد "جامعه ی دینی" به درستی تاکید کرده است که "جامعه اسلامی یک است، است، نه یک باید". از سوی دیگر بارها همین آقای میر حسین موسوی کاندیدای محبوب ریاست جمهوری دور دهم، تاکید کرده است که ما یک کشور اسلامی هستیم و جوانان و مردمان این جامعه علاقه مند به اسلام و ریشه های پاک عترت و طهارت و اهل بیت هستند.حتا رنگ سبزی را نیز که انتخاب کرده بودند مربوط به حضرت زهرا و اهل بیت دانسته اند و علاقه ی جوانان به این رنگ راهم در همین راستا ارزیابی کرده اند. اکنون سوال من این جاست که اگر شما قبول دارید که جامعه ی ایرانی یک جامعه ی اسلامی است؛ اگر معتقدید که حکومت بر گرفته از آراء و خواست مردم است؛ اگر بر این باور هستید که مردم ایران اکثریت شان مسلمان اند؛ چرا از شعار "جمهوری ایرانی" می ترسید؟ اگر قرار است نوع حکومت در ایران جمهوری باشد و مبتنی بر آراء و خواسته های همین مردم، قاعدتا ریشه های قوانین و فرهنگ حاکم سیاسی نیز بر گرفته از عرف عمومی همین مردم خواهد بود که به احتمال فراوان غلظت اسلامی بودن و شیعی بودن آن بسیار بالا خواهد بود. اگر قانون، برگرفته از عرف موجود جوامع است، بنابراین سوال این است که چرا از ایرانیت این جمهوری می ترسید؟ نکند در ذهن شما "ایرانیت" تباین و اختلافی بنیادین با "اسلامیت" دارد؟ اگر چنین است، که از دید من نیست، که حقیقتا باید بساط بسیار از مبانی فکری را که ما و شما بر آن نرد تفکر و اندیشه و تحلیل می بازیم بر چینینم و پی کار دیگر برویم. اگر چنین نیست، نمی دانم این ترس و واهمه از شعاری که تنها می خواهد بگوید این مدل از حکومت را که با چنین شعاری سر کار آمده نمی خواهم. در ضمن عقلانی تر نیز می نماید که مردمی که بعد از 30 سال حاضر شده از جان و آزادی و حیثیت اش مایه بگذارد و در این راه خون بدهد در عین اینکه از هر نوع خشونتی می پرهیزد، شعارش را با سی سال پیش خود تغییر دهد.
از سوی دیگر از مدافعان سر سخت اسلامیزاسیون هر وضعی باید این سوال را پرسید مگر نه اینکه در حکومت داری نیز باید به همان سنت حکومت اسلامی تاسی نمود؟باید به یاد آورد پیامبر اسلام نیز در طول 23 سال سعی در تغییر ذائقه ی عرفی مردم داشت و نه در روز اول اعلام بعثت اش بر همه ی امور عرفی آن جامعه بشورد. طوری که حتا شراب خواری به طور تدریجی از جامعه ی اسلامی برچیده شد.نامه ی علی ابن ابی طالب به مالک اشتر، به هنگام فرمانداری مصر نیز که در آن به مالک متذکر شد "ای مالک مبادا که بر روسم و عدات مردم خرده بگیری، تنها آن امور و رسومی از فرهنگ مردم را که در تضاد کامل با اسلام است سعی در تغییرش داشته باش و به بقیه ی سنن مردم احترام بگذار"(نقل به مضمون). با توجه به همه ی این موارد من نمی دانم این واهمه ی شما از چیست.
اما صادقانه بگویم که بیش از هر چیز از موضع گیری آقای مهاجرانی سخت در تعجبم، که چگونه شخصی چون مهاجرانی که به تبلیغ تساهل و رواداری مشغول بوده و هست در مقابل دو شعار "نه غزه نه لبنان جان ام فدای ایران" و "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی" چنین سخت و صعب موضع گرفته است و این شعار را و طرفداران این شعار را به قیصرانی چاقو به دست تشبیه کرده است که می خواهند خون به پا کنند و انتقام خون فرمان های شان را بگیرند؟ آقای مهاجرانی چگونه شما و دیگرانی چون شما به خودتان اجازه می دهید که همه ی کسانی را که کوچکترین تفاوت دیدگاهی، آن هم تنها در یک شعار ساده با شما داشته باشند به خشونت طلبی و چاقو کشی متهم نمایید. آقای مهاجرانی اگر می بینید هنوز دعوای افرادی چون من و دوستان دیگر روزنامه نگارم بر سر امثال شما گرامیان، با منتقدان تان بر سر این است که آن ها می گویند همه ی شماها از یک قماشید و ما با تمام توان در فکر تعریف تفاوت های نگاه شما و با دیگر گروه حاکمان 30 ساله ی جمهوری اسلامی هستیم، لطفا تلاش ما را ناکام نگذارید. اگر شما نیز این مردم را تنها به توسل به همین شعار به چاقو کشان و قیصر های ضامن کشیده تشبیه نمایید راستی فرق تان با همین گروه حاکم که دقیقا به خاطر همین شعارها مردم را به باد انتقاد گرفته است و آن ها را از دایره خودی می رانند چیست؟ من سوال ام ابتدا از جناب میر حسین موسوی بود که لطف کنید و دقت کنید که معترض اولیه به این شعار چه کسی بود؟ احمد خاتمی. دومین معترض بزرگ اش جنتی و سومین اش لاریجانی؛ اکنون چگونه می توان پذیرفت که میر حسین موسوی چهارمین معترض به این شعار باشد؟
من نیز انتظار شعارها و برنامه های رادیکال از میر حسین موسوی ندارم. به انتظار تایید چنین شعارهایی نیز از سوی کسانی چون آقایان مهاجرانی و میر حسین نیستم. اما حداقل اش این است که انتظار نفی خواسته های حقیقی و خود جوش همین مردم را نیز ندارم و هرگز نیز نمی پذیرم به محض احساس تفاوت در دیدگاه خودتان با دیگران، آن ها را به دایره ی خشونت ورزان برانید و دایره ی تساهل و مدارا را، که همین مردمی که بیش از 4ماه است در خیابان ها به سر می برند به من و شما و میر حسین آموختند، حلقه ی تنگی بپندارید که تنها شرط آن این است که باید شعارش جمهوری اسلامی و جانم فدای غزه باشد.
نکته ی دیگری که به نظرم باید جناب مهاجرانی عزیز مورد توجه قرار دهند این است که اولا این جنبش، جنبشی نیست همانند اصلاح طلبی دهه ی 70 که بخواهیم برای آن رهبر و مسئول و رئیس و مرئوس، آن هم از جنس حکومتی اش بسازیم. این نوع جنبش یگانه ترین و ناب ترین شکل "جنبش مردمی" است که در خیابان توسط "مردم" یعنی همان گروه موهومی که همیشه از آن ها صحبت به میان می آید و هرگز از آن ها سراغی گرفته نمی شود، پدید آمده است. صادقانه بگویم آقای مهاجرانی اگر تنها 4بار در خیابان کنار این مردم بودید می دانستید که نمی توان به فکر مصادره به مطلوب کردن این جنبش بود. همان طور که مصادره به مطلوب کردن این جنبش از سوی سلطنت طلب و مارکسیست و..امکان پذیر نیست. مطمئن باشید هر گروهی در فکر رهبری کردن و نسخه پیچیدن برای این مردم باشد به سرنوشت همان آقایی دچار می شود که پشت بلندگو گلوی خود را پاره می کند و می گوید مرگ بر آمریکا و مردم در جواب اش شعار دیگری تکرار می کنند.
همچنین آقای مهاجرانی عزیز! جنبش فعلی مردم ایران جنبش اصلاح طلبی نیست. حقیقتا از بزرگمرد و آدم باهوشی چون شما در عجبم که چگونه هنوز از اصلاح طلبی سخن به میان می آورید؛ جنبش اصلاح طلبی همان زمانی که حجاریان اعلام کرد اصلاحات مرد، حقیقتا مرد و دیگر شعار زنده باد اصلاحات نیز کاری نکرد. انتخابات دهم ریاست جمهوری در واقع حکم تیر خلاصی را برای این جسد از کار و افتاده و زخم خورده به نام اصلاحات داشت. جنبش سبز مردم ایران "جنبش تغییر"است. اما نه از جنس تغییرات ناگهانی و سریع که مردم ایران با هوشمندی از تکرار آن جلو گیری می کنند. مردم صبوری به خرج خواهند داد برای به بار نشستن این جنبش اما نه از جنس صبوری برای اصلاحات و پروسه ای 12یا15 ساله.خواسته های مردم ایران نه تنها در چارچوب این قانون اساسی امکان برآورده شدن ندارد بلکه اگر شما همین قانون اساسی را بدون هیچ تغییری، قبول دارید باید عرض کنم دولت احمدی نژاد طبق این قانون، دولتی قانونی است. انتخابات توسط وزارت کشور انجام گرفته است. نهاد مافوقی که باید این انتخابات را تایید کند شورای نگهبان است و بالاترین مقامی نیز که می تواند به این حکم نفوذ ببخشد مقام رهبری است که این حکم را تنفیذ نموده اند. بنابراین طبق این قانون و همین سیستم دولت فعلی دولتی قانونی است. وانگهی اگر مردم ایران باز هم حاضر بودند تن به اصلاح طلبی بدهند به جای اینکه به خیابان بیایند و رای و خواسته شان را با خون جوانان و عزیزان شان پی گیری کنند، می رفتند در خانه های شان می نشستند و تا چهار سال دیگر صبر می کردند و به فکر کاندیدا شدن کاندیدای دیگری از اصلاح طلبان بودند، تا یک بار دیگر در انتخاباتی دیگر وی را به پیروزی برسانند. مردم به میر حسین موسوی و مهدی کروبی اعتماد کرده اند زیرا تا کنون همراه مردم بوده اند و به پشتیبانی از خواسته های مردم پرداخته اند گمان نبرید که اگر آن ها به خواسته های مردم پشت کنند مردم هم چنان منتظر آنان خواهند ماند. اتفاقا آقای مهاجرانی اگر نگران این هستید که نکند رهبری جنبش از مرکزیت فعلی خارج شود باید به میر حسین موسوی پیشنهاد می دادید اگر نمی خواهند با مردم هم داستان شوند حداقل با جنتی و احمد خاتمی و لاریجانی هم موضع نشوند. من هم مناسب تر می دانم اوضاع بر همین منوال پیش برود.
یک بار دیگر به مجموعه گزاره هایی که در اول مقاله ذکر کردم دقت کنید. اگر ایران چنین سرزمینی است؛ چرا از شعار جمهوری ایرانی واهمه داشته باشیم؟ راستی یک لحظه فکر کرده ایم که مخالفت یا واهمه از کلمه ی "ایران" در پسوند یک شعار چه معنایی دارد؟

*****
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران در راه است
كميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريكا تحريمهاى جديدى را عليه رژيم تهران تصويب كرده است. این کمیته پیش نویس طرحی را تصویب کرد كه به موجب آن حلقه محاصره اقتصادى رژیم تهران تنگ تر مى شود. تامين كنندگان اصلى بنزين براى رژيم تهران ممكن است از این پس با تحريمای سختى از طرف آمريكا مواجه شوند.
به موجب این پیش نویس که شب گذشته به تایید کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان رسید، رئیس جمهور آمریکا، قدرت این را خواهد داشت تا شرکتها به ویژه شرکتهای خارجی را که اقدام به صادرات بنزین و یا دیگر محصولات نفتی پالایش شده به رژیم تهران می کنند، با اقدامات تنبیهی روبرو کند.
پیش از این سنای آمریکا پیش نویس طرحی را تصویب کرده بود که به موجب آن شرکتهای غیر آمریکایی که اقدام به صادرات بنزین به رژیم تهران به ارزش بیش از یک میلیون دلار می کردند با اقدامات تنبیهی آمریکا روبرو می شدند، اما گویا این پیش نویس جدید علاوه بر شرکتهای خارجی، شرکتهای آمریکایی طرف قرارداد با رژیم تهران را نیز مد نظر قرار داده است.
هاوارد برمن، نماينده دموكرات و رئيس كميته روابط خارجى مجلس نمايندگان آمريكا گفت اميدوار است حداكثر تلاشها براى جلوگیری از دستیابی رژیم تهران به سلاح اتمی به عمل آيد. و افزود ما زمان بسيار كمى براى از دست دادن داريم.
گرى اكرمن، یک نماينده دیگر دموكرات نیز گفت اگر جنگ نمى خواهيد، بايد از سخت ترين تحريمای ممکن علیه رژیم تهران حمايت كنيد.

*****
حسینیه ، دو دانشجو یک همراه آنان را کشت
روزنامه ابتکار: دو تن از دانشجويان دکتري و کارشناسي دانشکده زيست شناسي دانشگاه تهران و يک تن از کادر خدماتي اين دانشکده به علت گازگرفتگي در حين سفر علمي در منطقه دماوند جان خود را از دست دادند. اين حادثه در حالي رخ داد که دانشجويان جهت تهيه برداشت هاي شبانه از جانوران صحرايي به منطقه دماوند سفر کرده و شب را در يک حسينيه گذرانده بودند که متاسفانه به علت عدم ايمني بخاري و نشت گاز، سه تن جان خود را از دست مي دهند. در پي اين حادثه جمعي از دانشجويان دانشکده زيست شناسي دانشگاه تهران صبح ديروز با حضور در پرديس علوم دانشگاه تهران، با ابراز تاسف نسبت به اين حادثه، خواستار ايجاد امکانات لازم در رابطه با انجام تحقيقات ميداني و آزمايشگاهي در سفرهاي مسافرتي و همچنين ايمني آزمايشگاه ها به منظور جلوگيري از حوادث ناشي از کار با مواد شيميايي و ايمني شدند و نسبت به حوادث ناشي از اين کمبودها اعتراض کردند. در اين رابطه مهدي قلي مسئول روابط عمومي پرديس دانشگاه تهران با اظهار تاسف به وقوع اين سانحه به خبرنگار ايسنا گفت: اين دانشجويان پس از انجام تحقيقات علمي خود جهت استراحت به مسجد منطقه (پس از هماهنگي با سريدار حسينيه) مراجعه مي کنند که بر اساس اعلام پزشکي قانوني و کلانتري منطقه، به علت نبود کلاهک بخاري دچار گازگرفتگي مي شوند. وي با اشاره به اعتراض دانشجويان، گفت: خواسته دانشجويان ايجاد امکانات لازم در رابطه با تحقيقات ميداني و آزمايشگاهي به منظور جلوگيري از حوادث ناشي از کار با مواد شيميايي و ايمني دانشجويان در سفرهاي جاده اي با وسايل نقليه است. وي افزود: همچنين تامين و محيا کردن استراحتگاه يا مهمانسرا براي دانشجويان جهت تحقيقات ميداني از ديگر مطالبات دانشجويان اين دانشکده به شمار مي آيد. وي با بيان اينکه خانواده هاي متوفيان از طريق پزشکي قانوني شکايتي از حسينيه منطقه به مراجع قضايي اعلام کرده اند، اظهارکرد: همچنين در اين رابطه دانشگاه تهران پيگيري هاي لازم را در دست اقدام دارد.
*****
می خواهند "گرگ" را محافظ "بره" نمایند
حمید بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی، از انعقاد تفاهمنامه ای با نیروی مقاومت بسیج به منظور حفاظت از آثار تاریخی خبر داد و گفت: «محافظت از 27 هزار اثر ثبت شده در کشور به 80 هزار نفر نیرو احتیاج دارد که امری امکان پذیر نیست به همین جهت از همراهی ویژه بسیج در راستای حفاظت از آثار تاریخی استفاده خواهیم کرد.» کارشناسان میراث فرهنگی با حمایت از حضور نیروی بسیج در مقابله با قاچاق میراث فرهنگی و حفاری غیرمجاز، خواستار ارائه آموزش های مختلف به یگان میراث فرهنگی، تجهیز آن و استفاده از ظرفیت های مردمی برای حفاظت از آثار تاریخی شدند.سیدمحمد بهشتی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی کشور می گوید: «محافظت از آثار و محوطه های باستانی با استقرار نیروها در درون و بیرون آثار تاریخی انجام می گیرد. در نوع دوم که وجه عمومی حفاظت فیزیکی، یعنی مقابله با قاچاق، حفاری غیرمجاز و... است، حضور نیروهای انتظامی و امنیتی بسیار مفید و سودمند است.»او می افزاید: «در سال های ابتدای انقلاب دستگاه ها و نهادهای مختلف مانند وزارت نفت، سازمان محیط زیست و... گارد ویژه ای برای حفظ و نگهداری مناطق و ساختمان های خود داشتند. در سال های میانی انقلاب موضوع ادغام نیروهای امنیتی و انتظامی در شهربانی مطرح و اجرا شد و ضربه هولناکی به محیط زیست، میراث فرهنگی و... کشور خورد، دلیل هم کاملاً روشن است؛ نیروی انتظامی اولویت کارش کنترل و مقابله با جرم و جنایت است و برای حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و محیط زیست آموزش ندیده است. این موضوع و ضربه های متعدد سبب شد در برنامه پنج ساله چهارم کشور دولت موظف شود یگان ویژه میراث فرهنگی تاسیس کند.»رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی کشور معتقد است: «اکنون می بینیم نه تنها به این موضوع- تشکیل یگان ویژه میراث فرهنگی- آنچنان که باید اهمیت داده نشده و از تجربیات کشورهایی مانند ایتالیا که پلیس میراث فرهنگی دارند استفاده نشده بلکه از نیرویی غیرتخصصی که هیچ گونه آموزشی ندیده و اهلیت این کار را ندارد استفاده خواهد شد.»حسن ظهوری روزنامه نویس میراث فرهنگی با بیان اینکه «استفاده از نیروهای مردمی در حفاظت از آثار باستانی عالی است»، می گوید: «در مناطقی از کشور مانند تپه ای در نزدیکی قمرود به دلیل وجود باستان شناسی متبحر که آگاهی های مختلف به مردم داده این اتفاق افتاده و ساکنان آن منطقه همچون جانشان از این تپه باستانی حفاظت می کنند.»او ورود بسیج به مقوله حفاظت از آثار باستانی را به دلیل ناآگاهی این نیرو به کاری تخصصی نادرست می داند: «ماهیت بسیج مقابله با تهدیدات و دفع حملات است و ورودش به مقوله ای تخصصی مانند حفاظت از آثار تاریخی نتیجه ای جز هدر رفتن زمان، امکانات، منابع مالی و ادامه تخریب آثار باستانی نخواهد داشت.»این روزنامه نویس میراث فرهنگی معتقد است: «به جای صرف هزینه و زمان برای ورود بسیج به این مقوله می توان مردم را آموزش داد تا با استفاده از آنها آثار تاریخی را حفاظت و از مشارکتشان استفاده کرد.»محمد رضا کارگر رئیس سابق موزه ملی ایران با اشاره به اینکه «هنگامی که از حفاظت صحبت می کنیم آن را لایه بندی می کنیم»، می گوید: «یکی از لایه های حفاظت، حفاظت نظامی است. اگر از نیروهای بسیج در این لایه از حفاظت استفاده شود، نتیجه بسیار خوبی خواهیم گرفت. اما باید توجه داشت این لایه مکمل لایه های مهم دیگر است، یعنی دخالت مردم در حفاظت از میراث فرهنگی باید رکن باشد.»رئیس سابق موزه ملی ایران می افزاید: «اگر سطح آگاهی مردم را ارتقا دهیم و به مردم و ساکنان بومی بگوییم آثار باستانی، تاریخ پدرانتان و هویت جامعه است و سبب ساز رشد گردشگری، اقتصاد و... می شود، آنگاه خواهیم دید که مردم همانند مساجد محلشان از آثار باستانی حفاظت خواهند کرد.»کارگر به موضوع عدم آگاهی بسیاری از مدیران کشور به حفاظت از آثار باستانی اشاره می کند و می گوید: «سال ها پیش سازمان میراث فرهنگی به این نتیجه رسید که بسیاری از قضات کشور نگاه درستی به آثار تاریخی و حفاظت از آن ندارند. سازمان میراث کلاس هایی برای آگاهی قضات برگزار و نتایج بسیار مناسب و در خوری کسب کرد.» حمید رضا حسینی روزنامه نویس میراث فرهنگی معتقد است: «یگان ویژه ای که برای حفاظت از میراث فرهنگی تشکیل شده با هماهنگی ستاد نیروهای مسلح از نیروهای آن استفاده می کند که کافی نیست.»او می افزاید: «در این سال ها سازمان میراث فرهنگی باید فعالیت هایی انجام می داد که از آنها غفلت کرده و از نیروهای یگان در جاهایی غیرلازم همانند نگهبانی از ساختمان های سازمان و فروش بلیت استفاده می کند و برای جبران کمبود نیرو به بسیج روی آورده اند که سبب موازی کاری و پیدایش اختلافات خواهد شد.»این روزنامه نگار میراث فرهنگی با اشاره به اساسنامه سازمان میراث فرهنگی معتقد است: «اگر مدیران سازمان میراث فرهنگی به بخشی از اساسنامه آن سازمان که تاکید بر ایجاد انجمن های میراث فرهنگی، حضور و آموزش مردم و استفاده از آنها در فعالیت های مختلف دارد توجه و آن را اجرا می کردند، دیگر نیازی به امضای تفاهمنامه با نیروی غیرتخصصی مقاومت بسیج و صرف هزینه و زمان بسیار برای آگاهی بخشی به آنان نبود.»
*****
افزایش تا 71 درصدی قیمت گوشت قرمز
سرمایه : طی یک سال گذشته، قیمت گوشت قرمز 46 تا 71 درصد افزایش یافت. به گزارش خبرنگار ما، قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در خرده فروشی های سطح شهر در ابتدای آبان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل87/46 درصد افزایش یافته است. براساس اعلام بانک مرکزی، در ابتدای آبان ماه سال گذشته متوسط قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در بازار آزاد تهران، 9030 تومان بود که این نرخ در ابتدای ماه جاری به متوسط قیمت هر کیلو 13263 تومان رسیده است. همچنین قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در مقایسه با مدت مشابه ماه گذشته 5/0 درصد رشد داشته است.
بنابراین گزارش، متوسط قیمت گوشت گاو و گوساله طی دوره مورد بررسی از هر کیلو 8654 تومان به کیلویی 10236 تومان رسیده که بر این اساس 28/18 درصد رشد یافته است. بررسی قیمت گوشت گاو و گوساله در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل نیز نشان دهنده افزایش چهار درصدی قیمت ها در بازار این ماده پروتئینی است.

افزایش قیمت گوشت قرمز در میادین میوه و تره بار
از سوی دیگر، طی دوره مورد بررسی در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز قیمت گوشت قرمز افزایش یافته است. گوشت گاو و گوساله بی استخوان در میادین میوه و تره بار شهرداری که در ابتدای آبان ماه سال قبل به قیمت هر کیلو7400 تا 8830 تومان به فروش می رسید در اول ماه جاری به قیمت هر کیلو8480 تا 8970 تومان رسید.براساس این گزارش، طی این مدت قیمت هر کیلو گوشت گاو و گوساله در این مراکز فروش 59/14 درصد افزایش یافته است. همچنین هر کیلو گوشت گوسفند که در حال حاضر در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران کیلویی 12640 تا 13270 تومان قیمت دارد، در ابتدای آبان ماه سال قبل در این مراکز، به قیمت کیلویی 7400 تا 8830 تومان به فروش می رسید که این امر نشان دهنده افزایش 81/70 درصدی قیمت گوشت گوسفند در این مراکز است. ثبات یک ماهه قیمت گوشت گوسفند در حالی که فعالان بازار از افزایش قیمت گوشت در هفته های اخیر خبر می دهند، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بر ثبات قیمت در بازار گوشت گوسفند تاکید کرد و در این رابطه به «سرمایه» اظهار داشت: «در حال حاضر بازار گوشت گوسفند در ثبات قیمت به سر می برد و هیچ تغییری نسبت به گذشته نداشته و قیمت همان قیمت ماه رمضان است.» کاظم صمدی با اشاره به قیمت 12 هزار تومانی هر کیلو لاشه گوسفند، گفت: «در حال حاضر قیمت پوست از 3000 تومان به هفت تا 9000 تومان افزایش یافته و به دلیل فروش کم، عرضه دام از کشتارگاه نیز پایین آمده است.»وی همچنین افزود: «در حال حاضر قیمت گوشت گوسفند در بازار ثابت است اما قیمت گوسفند زنده و به تبع آن اجزای گوسفندی افزایش یافته است.»صمدی تصریح کرد: «وجود میادین متعدد دام و کشتار دام توسط کشتارگاه ها و قصابی های بدون مجوز موجب نوسان و افزایش قیمت گوشت در چرخه تولید تا مصرف می شود ضمن اینکه هشت تا 10 درصد نیز سود فروشندگان گوشت در واحد های فروش محاسبه می شود.»وی در مورد قیمت گوشت گوسفند گفت: «در حال حاضر قیمت بارکرد گوشت گوسفند بین 10500 تا 11 هزار تومان است که با در نظر گرفتن سود و هزینه های دیگر هر کیلو گوشت گوسفند با قیمتی حدود 13 تا 14500 تومان به دست مصرف کننده می رسد.»وی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر قیمت ران گوسفند در واحد های فروش سطح شهر بین 14 تا 15 هزار تومان و هر دست جگر تا 10 هزار تومان قیمت دارد.» صمدی همچنین در مورد صادرات و قاچاق گوشت اظهار کرد: «اگر جلوی قاچاق گرفته شود و صادرات گوشت به طور معقول انجام گیرد قطعاً در ثبات قیمت ها در این بازار تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.» رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در مورد وضعیت بازار پیش بینی کرد: «نزدیک شدن به اعیاد قربان و غدیر و همچنین ایام محرم در افزایش قیمت گوشت تاثیر خواهد گذاشت.» وی تاکید کرد: «با توجه به اینکه خرید چندانی از طرف مشتریان صورت نمی گیرد، احتمال اینکه قیمت گوشت گوسفند طی روزهای آینده افزایش یابد بسیار کم است.»
گوشت گوساله کیلویی هشت تا 11 هزار تومان
براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران، گوشت گاو و گوساله در ابتدای ماه جاری با افزایش نرخی حدود 1/4 درصد در مقایسه با ابتدای مهرماه روبه رو شده است. براساس این گزارش قیمت گوشت گاو و گوساله بی استخوان در قصابی های شهر به حدود 10300 تومان در هر کیلو رسیده است. از سوی دیگر به دلیل قطع توزیع گوشت گاو منجمد، در برخی از قصابی ها به دلیل نداشتن سردخانه و فریزر مناسب، این ماده پروتئینی در قصابی های تهران با افزایش نرخ روبه رو شده و هر کیلو از این گوشت به قیمت بیش از شش هزار تومان عرضه می شود در حالی که نرخ اعلام شده برای گوشت یخ زده جهت توزیع 5200 تومان اعلام شده بود. براساس گزارش خبرنگار ما در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت مرغوب گاو و گوساله در قصابی های شهر بین هشت تا 11 هزار تومان است. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی در این مورد اظهار کرد: «به دلیل اینکه واحدها مجبور به تامین گوشت یخ زده از طریق واسطه ها و دلالان هستند، قیمت آن با افزایش در بازار های مصرف روبه رو شده است.» علی خندان رو جوان تاکید کرد: «از سه ماه پیش تاکنون قیمت گوشت گوساله در فروشگاه های تحت پوشش اتحادیه هیچ افزایشی نیافته است.» وی با بیان اینکه «چند هفته ای است گوشت یخ زده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام توزیع نشده است»، تصریح کرد: «در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت گاو یخ زده در سطح شهر با قیمتی حدود 6100 تومان به فروش می رسد.» وی خاطرنشان کرد: « قیمت گوشت گوساله در زمان کشتار که چند ماهی است بی تغییر مانده، 6800 تومان و گوشت گوساله عرضه شده در بازار بین 10 هزار و 200 تا 10 هزار و 500 تومان است.» وی با اشاره به اینکه «در حال حاضر گوشت به میزان کافی برای عرضه در تهران وجود دارد»، اظهار کرد: «در تعاونی این اتحادیه نیز گوشت گوساله خوب با قیمت 10 هزار و 500 تومان در اختیار شهروندان قرار می گیرد.»رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی در مورد وضعیت بازار افزود: «در حال حاضر به دلیل نرخ بالای گوشت قرمز و قدرت خرید پایین مردم فروش با کسادی همراه و رکود در بازار حاکم است.»
قیمت گوشت قرمز پایین می آید
در حالی که از ابتدای سال جاری، قیمت گوشت روند افزایشی به خود گرفته و در ماه رمضان هم به رغم توزیع گوشت های منجمد وارداتی افزایش یافت، هم اکنون با نزدیک شدن قیمت ها به 16 هزار تومان این نگرانی وجود دارد که مبادا این قیمت برای ماه های آینده تثبیت شود اما مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام چندی پیش نوید آرامش بازار گوشت را داده و گفت: «هم اکنون بازار گوشت گوساله و گوسفند به تعادل در عرضه و تقاضا رسیده است.»صدرالله دولت از پایین آمدن و تثبیت نرخ گوشت گوسفندی نیز خبر داد و افزود: «تا زمانی که قیمت گوشت به تعادل نرسد، عرضه گوشت ادامه خواهد داشت، بدین ترتیب مردم هیچ نگرانی بابت رشد قیمت ها نداشته باشند.»وی تاکید کرد: «در نیمه دوم سال جاری قیمت گوشت به ثبات می رسد.»
*****
تاکید بر ادامه فعالیتهای اتمی و سیاست وقت کشی
احمدی نژاد امروز طی سخنانی در مشهد بر ادامه فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی و سیاست وقت کشی برای رسیدن به بمب اتمی تاکید کرد گفت: "ما امروز به نقطه ای بسیار مهم رسیده ایم ، یادتان هست چند سال پیش کجا بودیم؟ فریاد می زدند، قطعنامه صادر می کردند ، جنگ روانی به راه می انداختند ، تحریم می کردند و می گفتند باید فعالیت های هسته ای را به طور کامل تعطیل کنید. اما امروز در کجا هستیم؟ امروز در پی همکاری های هسته ای با ملت ایران هستند، یک روز می گفتند به طور مطلق نباید داشته باشیم ،‌امروز می گویند بیایید همکاری کنیم. وضع ایران در انرژی هسته ای به طور کامل تثبیت شده است و امروز فعالیت های هسته ای ایران برای همه کشورها و ملت ها امری عادی ، قطعی و حق مسلم ملت ایران تلقی می شود. روزی می گفتند بیایید فقط درباره موضوع هسته ای مذاکره کنید و ما خودداری می کردیم ، امروز می گویند بیایید برای بسط همکاری ها در سطح بین المللی و حل مسائل جهانی گفتگو کنیم و راه حل بیابیم؛ ببینید از کجا آمده ایم تا کجا. آنها نمی خواستند عزت ، اقتدار و عظمت ملت ایران به کرسی بنشیند ، اما امروز به فضل الهی ، بزرگی و عظمت ملت ایران در جهان تثبیت شده است؛ علت چیست؟ چرا به اینجا رسیده ایم؟ علت نخست، ایستادگی و استواری رهبری عزیز انقلاب در برابر قدرت های زورگوی جهانی بود. آن موقع می گفتند تعطیل کنید اما امروز برای همکاری و مشارکت با ما در تبادل سوخت، توسعه فناوری ساخت نیروگاه و ساخت رآکتورهای اتمی اعلام آمادگی کرده و از موضع تقابل به موضع تعامل و همکاری رسیده اند. اکنون در نقطه حساسی هستیم که مقدمه جهش بعدی ملت ایران در عرصه جهانی و علمی است. به آنها می خواهم بگویم شما چند سال مقابله با ملت ایران را تجربه کردید ، قطعنامه دادید، تحریم ، تهدید به حمله نظامی و سروصدا کردید و نتیجه اش را دیدید ، امروز می گویید می خواهید رفتارتان را عوض کنید ، بسیار خوب، ما استقبال می کنیم.هر دستی که صادقانه به سمت ما دراز شود می فشاریم اما اگر کسی در پی توطئه ، طراحی و بی صداقتی باشد پاسخ ملت ما به او همان پاسخ قاطعی است که به آقای بوش و اذناب او داد. در این فاصله همه آنها ضرر کردند اما ملت ایران ضرر نکرد؛ آنها دچار مشکل شدند ملت ایران ایستاد و به فضل الهی بر مشکلات اصلی غلبه کرد. دنیا بداند و بعضی افراد در گوشه وکنار نیز در داخل کشور بدانند این دولت تا زمانی که به دست ملت سر کار است به اندازه سر سوزنی نیز از حقوق قطعی ملت ایران عقب نشینی نخواهد کرد."

*****
دفتر حمایت از کودکان خیابانی مهروموم شد
مردمک : دفتر کار «جمعیت تلاش برای جهانی شایسته کودکان» که در زمینه مسایل کودکان کار و خیابان در تهران فعالیت می‌کند، روز چهارشنبه توسط افراد ناشناس مهر و موم شد.
این سازمان غیردولتی (ان.جی.او) از سال ۱۳۸۳ تاکنون در زمینه مشکلات و مسائل کودکان فعال بوده است.
نام این سازمان غیردولتی برگرفته از شعار صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، است که روز جهانی کودک در سال ۸۶ را با شعار «جهانی شایسته کودکان، جهانی بدون خشونت» برگزار کرد.
سال گذشته هم دفتر «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» توسط پلیس امنیت مهر و موم و پس از مدتی بازگشایی شد.
در سال‌های گذشته فشار بر سازمان‌های غیردولتی در ایران افزایش یافته است و مقام‌های امنیتی به دلایل نامعلوم، مراکز غیردولتی فعال در زمینه مسائل اجتماعی و کودکان را تعطیل کرده‌اند.
جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان با انتشار بیانیه‌ای، خواهان فک پلمب و رفع موانع و مشکلات بر سر راه فعالیت این سازمان غیردولتی شده است.

آمار هشدار می‌دهد
تعطیلی دفتر جمعیت تلاش برای جهانی شایسته کودکان توسط افراد ناشناس در شرایطی اعلام شد که نقش سازمان‌های مسئول برای رسیدگی به کودکان کار با افزایش آمار جمیعت آنها در کشور، هنوز روشن نیست.
فعالان حقوق کودکان در ماه مهر۸۷ اعلام کردند که نزدیک به يک ميليون و ۸۰۰ هزار کودک کار در ایران وجود دارد.
با روی کار آمدن دولت دهم، هنوز روشن نیست که کدام یک از سازمان‌های رفاه و تامین اجتماعی، بهزیستی، شهرداری یا فعالان حقوق کودکان مسئول رسیدگی به کودکان کار و شناسایی آنها هستند.

*****
فرماندار کاشان مدارس این شهر را تا بعد از 13 آبان تعطیل کرد!
قبلن معاون استاندار و فرماندار کاشان از تعطیلی مدارس ابتدایی، راهنمایی این شهرستان به منظور جلوگیری از خطر شیوع گسترده بیماری آنفلوآنزای از نوع A در بین دانش‌آموزان خبر داده بود اما اینک اعلام کرده 235 مدرسه، دو روز پس از مراسم راهپیمایی 13 آبان بازگشایی می شوند! و فرماندار کاشان نیز به دانش آموزان توصیه کرده که از آمدن به کوچه و خیابان شلوغ خودداری کنند.!
به گزارش بازوی رسانه ای کودتا (فارس) ، حسینعلی حاجی در جمع خبرنگاران با اشاره به اتخاذ این تصمیم گفت: این مدارس شامل 150 مدرسه ابتدایی و 85 مدرسه راهنمایی این شهرستان که حدود 30 هزار دانش‌آموز در آنها مشغول به تحصیل هستند، از هفتم آبان ماه جاری تا 15 همین ماه تعطیل است.
فرماندار کاشان تاکید کرد: والدین به طور جدی از خروج فرزندان خود از منزل جلوگیری کرده و دانش‌آموزان با استفاده بهینه از این فرصت با مرور درس و تکالیف خود از آمدن به کوچه و خیابان و ارتباط با محیط‌های شلوغ خودداری کنند تا از نقل و انتقال گسترده و شیوع این بیماری به دیگران جلوگیری شود و همه شهروندان به سلامت این مرحله را پشت سر بگذارند.

*****
تغییرات امنیتی و اطلاعاتی در سپاه
پس از تشکیل"سازمان اطلاعات سپاه پاسداران" و انتصاب حسین طائب فرمانده بسیج که از او به عنوان یکی از عوامل سرکوب اعتراضات مردمی در ماه های اخیر نامبرده می شود به عنوان رئیس این سازمان،غلامحسین رمضانی نیز از فرماندهی حفاظت اطلاعات سپاه به سمت بالاتری ارتقا یافت و به عنوان"معاون حفاظت و امنیت" سپاه پاسداران منصوب شد.
خبرها از آن حکایت دارد که حسین نجات معاون حفاظت و امنیت سپاه و فرمانده"سپاه ولی امر" نیز از معانت حفاظت و امنیت سپاه به عنوان معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی منصوب می شود.
حسین طائب و غلامحسین رمضانی بخشی از درس طلبگی خود را نزد آیت الله خامنه ای آموخته و از شاگردان "سیدعلی گدا"به شمار می روند.
غلامحسین رمضانی پیشتر سمت هایی چون فرماندهی حفاظت،فرماندهی اطلاعات و فرماندهی حفاظت و اطلاعات نیروی انتظامی را بر عهده داشته است.
سازمان دیده بان حقوق بشر ماه گذشته در نامه ای به صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه از وی خواست تا دستور"برقرار یک کمیته مستقل وبی طرف حقیقت یاب برای شناسایی افرادی که درجریان سرکوب تظاهرکنندگان بعد از انتخابات نقش آمر را داشتند از جمله مشخص شدن نقش حسین طائب فرمانده نیروی مقاومت بسیج، سرداراسماعیل احمدی مقدم فرمانده پلیس، حجت الاسلام غلامحسین رمضانی فرمانده حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران وسعید مرتضوی دادستان تهران"را صادر کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ