سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۰/۳۰

چهارشنبه: 30/10/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
محاکمه یکی از اعضای گروهک ریگی دردادگاه
عباس جعفري دولت‌آبادي دادستان تهران، امروز، از محاكمه‌ يكي از اعضاي گروهك ريگي، در شعبه‌ 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي خبر داد.
خبرگزاری هرانا ـ حقوق زندانیان: دادستان تهران با اعلام خبر محاكمه‌ اظهار داشت: صبح امروز "ع.س" از عوامل گروهك ريگي با حضور وكيل مدافع در شعبه 15 دادگاه انقلاب محاكمه شد.به گزارش ایسنا، دولت‌آبادي افزود: اتهام اين فرد ارتكاب دو فقره آدم‌ربايي، چهار مورد انفجار، نگهداري 10 قبضه اسلحه‌ جنگي و به شهادت رساندن چندين مامور نيروي انتظامي است.دادستان تهران گفت: اين متهم آخرين دفاع را نيز انجام داده و به زودي حكم وي صادر خواهد شد.
*****
مرگ پرابهام یک زندانی سیاسی در زندان اوین
یک زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان اوین جانباخته است.
مرگ یک زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد صبح امروز از سوی بهدای زندان اوین تائید شد. به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، "البرز قاسمی" زندانی سیاسی متهم به محاربه از طریق عضویت در یک سازمان سیاسی که از سرطان پیشرفته معده نیز در رنج بود، در پی وخامت وضعیت جسمی که نشعت گرفته از محرومیت بلند مدت این زندانی از خدمات پزشکی و مرخصی استعلاجی بود روز گذشته به بهداری زندان اوین منتقل و صبح امروز مرگ وی تائید شد.گزارش شده است این زندانی که در بند 350 زندان اوین به همراه برادر خود "حمید قاسمی" نگهداری میشد، در روزهای اخیر حتی قادر به حرکت کردن نبوده و دچار بی اختیاری ادرار شده بود، علیرغم تلاش های زندانیان و خانواده وی، بهداری و مسئولان مربوطه در زندان اوین تا روز گذشته حاضر به ارائه خدمات درمانی به وی نشده و تنها پس از پیگیری های مستمر روز گذشته این زندانی را به بهداری زندان اوین منتقل کردند، در حالیکه بیماری وی و رسیدگی پزشکی به ایشان مستلزم حضور در مراکز تخصصی پزشکی بوده است.لازم به توضیح است، البرز و حمید قاسمی، به اتهام همکاری با یک سازمان سیاسی به محاربه متهم، در دادگاه اولیه محکوم به اعدام و در دادگاه تجدید نظر به حبس ابد محکوم شده اند، از تاریخ و جزئیات پرونده کماکان اطلاعی در دست نیست، گزارشات تکمیلی در این رابطه منتشر خواهد شد.
*****
نگاه کهنه به جنبش نو نداشته باشیم
ویدیوی جدیدی از دکتر کورش عرفانی درباره حوادث روز ایران
*****
انتشار شعری از فردوسی، یکی ازعوامل ۷ سال زندان برای یک روزنامه نگار
یکی از اتهامات بهمن احمدی امویی در حکم صادره از سوی قاضی شعبه بیست و شش دادگاه انقلاب ،انتشار شعری حماسی ازحکیم ابوالقاسم فردوسی در روز بیست و دوم خرداد ماه در سایت خردادنو اعلام شده است. به گزارش خبرنگار”کلمه” ژیلا بنی یعقوب ، همسر بهمن احمدی امویی در وبلاگ خود نوشته است : قاضی پیرعباس در این حکم که در مجموع هفت سال وچهارماه حبس تعزیری و ۳۴ ضربه شلاق برای بهمن احمدی امویی روزنامه نگار و سردبیر وب سایت خرداد نو صادر کرده است ،یکی از موارد اتهامی او را چنین ذکر کرده است : “انتشار شعری حماسی در ۲۲ /۳ /۸۸ جهت تهییج و تحریک مردم به اغتشاش تحت عنوان حال ما از زبان حکیم ابولقاسم فردوسی
بریزید خون از پی خواسته
شود روزگار مهان کاسته
همانا که آمد شما را خبر
که ما را چه آمد ز اختر به سر
” بیست و دوم خردادماه روز برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران بوده است . قاضی در حکم صادره خود انتشار این شعر را مصداق تبلیغ علیه نظام و تحریک مردم جهت اغتشاش ذکر کرده است .قاضی پیرعباس در حکم خود توضیح نداده است که دقیقا کدام واژه در شعر حکیم ابوالقاسم فردوسی به مثابه تبلیغ علیه نظام است و از کدام بخش آن تهییج مردم به اغتشاش برداشت می شود. بهمن احمدی امویی در گفت وگوی تلفنی با همسرش گفته است گرچه به یاد نمی آورد که او چنین شعری را منتشر کرده است یا کس دیگری اما احتمال داده چون روز بیست و دوم خرداد روز برگزاری انتخابات بوده ، برای تشویق مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات منتشر شده است .چرا که اساسا روز بیست و دوم خبری از اعتراض و اغتشاش نبوده است.” یکی دیگر از اتهامات بهمن احمدی امویی در همین حکم انتشار اخبار محرمانه ذکر شده است .قاضی در این باره نیز نوشته است : متهم در سایت خرداد نو اقدام به انتشاراخبار و گزارش هایی کرده که جنبه محرمانه داشته ( هشدار کارکنان وزارت کشور نسبت به دست کاری در ارای مردم )این خبری است معجول و جعلی بودن آن در پرونده اتهامی آقای … ثابت گردیده است . قاضی توضیح نداده است که یک خبر جعلی چطور می تواند جنبه محرمانه داشته باشد. به گزارش کلمه همچنین به تازگی ژیلا بنی یعقوب ، روزنامه نگار در نامه ای خطاب به قاضی پرونده با تاکید براینکه همسرش یک روزنامه نگار مستقل است ،نوشته بود : “یهمن احمدی امویی یک روزنامه نگار مستقل و منتقد است .او بنابر وطیفه حرفه ای یک روزنامه نگار نگاهی انتقادی به پدیده ها دارد .به همین دلیل نه فقط در دوره چهار ساله دولت احمدی نژاد در مقالات متعددش برنامه های اقتصادی وی را نقد کرده که او بارها عملکرد رییس جمهوری پیشین خاتمی و دولتش را نیز نقد کرده است .بهمن نویسنده کتاب اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی است که بخش هایی از آن به نقد عملکرد دولت مهندس موسوی در دوران نخست وزیری اش اختصاص دارد.” بنی یعقوب در ادامه نامه خود خبر داده بود که منتقد بودن همسرش از سوی دادگاه به عنوان دلیلی برای مجرمیت وی در نظر گرفته شده است .وی در پاسخ به این موضوع نوشته بود :”آقای قاضی ! چون روزنامه نگاری را نمی شناسید ،منتقد را مجرم می دانید.!شما واقعا منتقد بودن را دلیل مجرم بودن می گیرید؟ ایا شما می دانید که وظیفه اصلی روزنامه نگاران نظارت بر قدرت و نقد آن است .روزنامه نگار با انداختن روشنایی بر نقاط تاریک جامعه تلاش می کند به اصلاح امور کمک کند.” وی با این استدلال که مشکل ریشه ای تر از نحوه نگاه شخص قاضی پیرعباس به روزنامه نگاران و حرفه روزنامه نگاری است ،نوشته بود :”شما تقصیر زیادی ندارید که ویژگی های شغل روزنامه نگاری را نمی شناسید! سالهاست روزنامه نگاران فریاد می زنند که دادگاه روزنامه نگاران باید با حضور هیئت منصفه مطبوعاتی برگزار شود.با حضور کسانی که جنس کار روزنامه نگاری را می شناسند .انها می دانند که وظیفه حرفه ای یک روزنامه نگار نگاه نقادانه به مسائل است .آنها می دانند در دانشکده های روزنامه نگاری به دانشجویان این رشته آموخته می شود که نگاهی انتقادی به دلتمردان داشته باشند و نه متملقانه.
*****
احتمال اجرای حکم سنگسار برای یک متهم زن در تبریز
رحیم محمدی صبح دیروز بدون اطلاع اینجانب وکیل و خانواده اش اعدام شد.
محمد مصطفایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب گفت: این جوان که به همراه همسرش سال گذشته در دادگاه تبریز و به حکم پنج قاضی شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر و کیفری استان تبریز به مجازات اعدام و سنگسار محکوم شدند و با تایید دو قاضی شعبه 27 دیوانعالی کشور، حکم آنها آماده اجر بود. این حکم روز گذشته بدون اطلاع خانواده و وکیل پرونده در محل زندان برای رحیم، متهم مرد پرونده اجرا شد و قرار است به زودی کبری بابایی نیز مطابق حکم سنگسار شود.
او با انتقاد شدید از پنهانی اجرا شدن حکم اعدام یکی از متهمان پرونده (رحیم) گفت: این جوان قربانی جامعه ای شد که زمینه ناهنجاری را برای او مهیا کرد. قربانی انسانهای فرومایه ای شد که برای شهوت رانی از موقعیت نابسامان خانواده رحیم محمدی سوء استفاده کرده و به همسر وی چشم دوختند. سئوال من از ریاست قوه قضاییه این است که: اینکه می فرمایید بايد تلاش شود تا مباني حقوق اسلامي که بر پايه احترام به جايگاه رفيع انساني است براي جوامع بشري تبيين شود.
در چنین شرایطی چگونه است؟
وکیل این پرونده با طرح این سوال از ارائه نامه ای به رییس قوه قضاییه خبر داد و گفت: حالا نگرانی از آن است که در چند روز آینده حکم سنگسار کبری (همسر رحیم) و دیگر متهم پرونده هم به زودی اجرا شود.
*****
زندان و بازداشت برای اعضای شورای «دفاع از حق تحصیل»
رادیو آمریکا: یک عضو شورای دانشجویی «دفاع از حق تحصیل» می گوید حکومت به شدیدترین شکل، با اعضای این شورا برخورد کرده است.
صادق شجاعی یکی از دانشجویان محروم از تحصیل که عضو این شوراست به صدای آمریکا گفته است هرچند در دو سال اخیر شورای دانشجویی دفاع از حق تحصیل برای اعتراض به ممانعت از تحصیل دانشجویان تشکیل شده است، اما در ماه های اخیر بسیاری از اعضای آن با احکام زندان و بازداشت مواجه شده اند.
به گفته این فعال دانشجویی، در دو سال اخیر دانشجویان زیادی از سوی وزارت علوم از ادامه تحصیل منع شدند. این دسته دانشجویان به «دانشجویان ستاره دار» موسوم بودند.
همچنین در دو سال اخیر تعدادی از دانشجویان به دلیل فعالیت های سیاسی یا صنفی، از تحصیل محروم یا با احکام تعلیق از تحصیل مواجه شدند. علاوه بر این دو دسته، دانشجویان برخی اقلیت های مذهبی همچون بهاییت از تحصیل محروم بوده اند.
فعالیت شورای دانشجویی دفاع از حق تحصیل، هرچند از تابستان سال ۸۷ آغاز شد اما در زمان انتخابات اخیر شدت یافت. محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی در حاشیه مناظره های انتخاباتی در مقابل منتقدان مدعی شد که در دوره او با دانشجویان برخورد نشده است.
اعضای این شورا با دعوت از سایر دانشجویان محروم از تحصیل، نقش ویژه ای در ستاد های انتخاباتی و گفتگوی چهره به چهره با مردم در مورد وضعیت خود داشتند.به گفته آقای شجاعی، پس از انتخابات، نهادهای قضایی و امنیتی با اعضای شورای دفاع از حق تحصیل به شدت برخورد کرده اند.
از جمله این افراد می توان به «ضیاء نبوی» اشاره کرد که یک هفته بعد از انتخابات دستگیر شد. وی به پانزده سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.
همچنین «مجید دری» یکی دیگر از دانشجویان بازداشت شده در ۱۸ تیر ماه، به یازده سال زندان محکوم شده است. سروش ثابت، دیگر عضو این شوراست که به دو سال زندان محکوم شده است.
صادق شجاعی در گفت و گو با صدای آمریکا، مهدیه گلرو، پیمان عارف، شیوا نظرآهاری و سمیه رشیدی را از دیگر اعضای بازداشت شده این شورا خواند.
به گفته این فعال دانشجویی برخی چهره های سیاسی که پس از انتخابات بازداشت شده اند، در پرونده خود، متهم به همکاری با شورای
دفاع از حق تحصیل هستند.
*****
برکناری یا استعفای مشایی جدی شده است
درحالی که امروز رئیس دفتر رئیس جمهور مساله استعفای خود را شایعه خوانده بود اما برخی چهره های تاثیرگذار فراکسیون اصولگرایان مجلس نظر دیگری دارند.
یکی از این نمایندگان که با انتقادات اقتصادی خود همواره فعالیتهای دولت را رصد می کند در گفتگو با خبرآنلاین از اظهار نظر درباره اسفندیار رحیم مشایی خودداری کرد و در عین حال تصریج کرد: ما دیگر ایشان را مهره ای سوخته می دانیم.
به گزارش خبرآنلاین عضو موثر یکی از احزاب اصولگرای حامی دولت نیز که از حامیان دولت در مجلس به شمار می رود اخیرا در جمعی گفته است که «مسئله مشایی در حال جمع شدن است.»
به نظر می رسد دولت در موقعیتی مناسب که در آن سکوت خبری حکم فرماست اقدام به کنار گذاشتن مشایی خواهد کرد.
*****
اعتصاب بيش از ۱۶۰ تن از کارکنان يک شرکت در اسکله بندر عباس
گزارش ها از بندرعباس حاکيست که بيش از ۱۶۰ تن از کارکنان شرکت « پيوند امواج دريا» از روز دوشنبه در اسکله شهيد رجايی اين بندر دست از کار کشيده اند.
اعتصاب کارکنان اين شرکت در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق آنان صورت گرفته است.
در هفته های اخير، گزارش های متعددی در مورد اعتصاب ها و يا تجمع های صنفی کارگران مناطق گوناگون ايران در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق شان انتشار يافته است.
*****
حکم دادگاه تجدیدنظر درباره22 متهم حوادث بعد از انتخابات
یك مقام مسوول قضایی از صدور 6 حكم برائت، 4 حكم تعلیق و تایید 13 رای صادره از دادگاه بدوی در رابطه با بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات در دادگاه تجدیدنظر خبر داد.
این مقام قضایی در گفتگو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار كرد: پرونده 23 نفر از بازداشت‌شدگان در حوادث بعد از انتخابات در شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست زرگر رسیدگی شده است.
وی با بیان این‌كه در نتیجه این رسیدگی احكام صادره در 13 پرونده تایید شده،6 مورد تبرئه شده‌اند و 4 مورد اتهام هم تعلیق شده است، گفت: این احكام صادره از شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر قطعی و لازم‌الاجرا است.
*****
احتمال خروج کارکنان صنعت نفت به خارج از کشور
معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون کارکنان صنعت نفت کمتر از سایر کشورها حقوق دریافت می کنند، هشدار داد: در صورت عدم تامین مالی کارکنان، ممکن است بخشی از آنها به دیگر کشورها مهاجرت کنند.
به گزارش مهر، سیف الله جشن ساز در مراسم اختتامیه چهاردهمین همایش بین المللی موسسه مطالعات انرژی با بیان اینکه ایران هم اکنون از 100 سال سابقه اقتصاد متکی به منافع نفتی برخوردار است، گفت: اگر چه از نگاه تحلیلگران این خوداتکایی به درآمدهای نفتی یک نقطه ضعف برای اداره کشور باشد اما کارکنان صنعت نفت در سالهای پس از انقلاب با پشت سر گذاشتن فراز و فرودهای بسیار اما از قطع یک لحظه صادرات نفت ایران جلوگیری کرده اند.
وی با اشاره به اینکه برخی از مدیریتهای علمی ریشه بسیاری از عقب ماندگیها را در سازمانها را کمبود منابع مالی و فیزیکی نمی دانند، تصریح کرد: هم اکنون در کنار منابع فیزیکی و مادی توسعه منابع و نیروی انسانی برای توسعه یافتگی یکی از ضرورتهای اصلی است.
مدیر عامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه هم اکنون در 100 کشور در حال توسعه دنیا سهم نیروی انسانی 56 درصد است، تصریح کرد: اما نقش منابع نیروی انسانی در 63 کشور صادر کننده مواد خام تنها 36 درصد است.
وی با اشاره به پیشرفتهای قابل توجه ژاپن در 30 سال اخیر، اعلام کرد: یکی از مهمترین دلایل توسعه همه جانبه اقتصادی ژاپن توسعه منابع انسانی و استفاده کلان از ظرفیتهای نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه بوده است.
جشن ساز با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب تاکنون کارکنان صنعت نفت سه بحران اساسی، انقلاب اسلامی، هشت سال جنگ تحمیلی و بازسازی تاسیسات نفتی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، اظهار داشت: پس از پایان جنگ ظرفیت تولید نفت ایران 2.2 میلیون بشکه بودکه هم اکنون این ظرفیت به 4.5 میلیون بشکه افزایش یافته که حاکی از رشد 100 درصدی تولید نفت در ایران است.
این مقام مسئول با اشاره به حفاری 300حلقه چاه جدید و 500 حلقه چاه موجود برای افزایش ظرفیت تولید نفت پس از جنگ بیان کرد: در تمامی دوران جنگ تحمیلی و پس از آن کارکنان صنعت نفت نقش بالایی در توسعه اقتصادی ایران داشته اند.
احتمال خروج کارکنان صنعت نفت به خارج از کشور
وی یکی از مهمترین چالشهای پیش روی توسعه صنعت نفت را بررسی وضعیت حقوقی و دریافت کارکنان صنعت نفت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر صنعت نفت در دنیا یک بازار رقابتی بوده که باید با بازارهای مختلف دنیا رقابت کند و نرخ نیروی کار در این صنعت در تمامی بازارهای دنیا مشخص شده است.
جشن ساز با اشاره به اینکه اگر بازارهای خلیج فارس، دریای شمال، اروپای غربی و آمریکا را از نظر میزان دریافت حقوق کارکنان مورد بررسی قرار دهیم تبیین کرد: در هر یک از این بازارها یک تعریف مشخص از میزان حقوق و دریافتی کارکنان وجود دارد که هم اکنون میزان دریافت حقوق کارکنان صنعت نفت ایران از تمامی این بازارها کمتر است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ما در سطح صنعت نفت مدیریت و بهره برداری 20 حلقه چاه را به یک مهندس متخصص واگذار می کنیم متوسط ارزش مادی این چاهها حدود 200 میلیون دلار است، ادامه داد: اما حقوقی که ماهیانه به این مهندس تعلق می گیرد صدها برابر کمتر از ارزش کاری است که انجام می دهد.
جشن ساز در پایان خاطر نشان کرد: اگر وضعیت نظام حقوقی و دریافت کارکنان صنعت نفت به همین روال موجود ادامه یابد احتمال خروج برخی از این کارکنان به خارج از کشور وجود دارد.
*****
عزا، چه عزایی است که مرده شور هم بگریه افتاده:
دولت (غیرقانونی) نتوانسته است تورم را كنترل كند
رئيس مجلس تاكيد كرد: كشور بايد با واقع‌بيني و در چارچوب‌هاي قانون اساسي اداره ‌شود نه با تخيلات افراطي كه هدفي خاص را دنبال مي‌كنند. به گزارش ايلنا، علي لاريجاني كه به استان مركزي سفر كرده است در جلسه شوراي اداري اين استان گفت: اگر فضاي كشور آشفته شود سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي هيچ‌گاه در اقتصاد كشور صورت نخواهد گرفت.وی افزود: بعضي خواهان آن هستند كه موارد خرد را برجسته كنند و كشور را در دالاني از تشتت سياسي قرار دهند كه اين امر باعث فرار سرمايه و عدم توسعه اقتصادي كشور مي‌شود. او حوادث پس از انتخابات را نشانه تضعيف جايگاه منافع ملي و امنيت ملي ذكر كرد و گفت: جايگاه ايران در منطقه و تاثيرگذاري و نفوذي كه طي 30 سال گذشته كشورمان در منطقه ايجاد كرده بود حيرت‌آور و سمبل يك كشور صاحب دموكراسي با محوريت اسلامي بود كه اين حوادث جايگاه كشور را به لحاظ منافع ملي و امنيت ملي متزلزل كرد و باعث وسوسه دشمنان انقلاب شد. به گفته لاريجاني شاخص نرخ تورم در برنامه چهارم توسعه 9/9 درصد پيش‌بيني شده بود كه در ارزيابي عملكرد اين برنامه از سوي ديوان محاسبات در حال حاضر نرخ تورم 5/15 درصد است كه اين نشان مي‌دهد دولت نتوانسته است تورم را كنترل كند. وي همچنين از افزايش رشد نقدينگي 33 درصدي براساس شاخص‌هاي ديوان محاسبات در پي چهار سال گذشته خبر داد و گفت: اين در حالي بود كه رشد نقدينگي در برنامه چهارم 20 درصد پيش‌بيني شده بود و همين امر يكي از دلايل عمده افزايش تورم در كشور طي چهار سال گذشته بوده است. رئيس قوه مقننه به رشد سرمايه‌گذاري و رشد توليد ناخالص داخلي و سرانه داخلي نيز اشاره كرد و تاكيد كرد: اين شاخص‌ها نيز در مقايسه با برنامه چهارم هيچگونه رشدي نيافته‌اند. وي ادامه داد: رشد سرمايه‌گذاري را در برنامه چهارم 2/12 درصد و رشد توليد ناخالص داخلي 8 درصد و رشد توليد ناخالص سرانه 6/6 درصد در برنامه چهارم اعلام شده بود كه اين ارقام به ترتيب 8/4 درصد 25/6 درصد و 3/4 درصد عملكرد مورد ارزيابي قرار گرفته‌اند و نسبت به برنامه پايين‌تر از ميزان ارقام اعلام شده است و اين موضوع نشان مي‌دهد كه شاخص‌هاي اصلي كشور با رشد سرمايه فاصله زيادي دارد و برنامه چهارم بايد كالبدشكافي شود تا بتوانيم برنامه پنجم را بدون كمترين نقصي و اشكالي تدوين و به تصويب برسانيم. لاريجاني تاكيد كرد: عملكرد ضعيف دولت در اجراي برنامه چهارم نشان از عدم نظام برنامه‌ريزي و بودجه‌ريزي كشور در فضاي توهمي آن حكايت مي‌كند. وي به انضباط كاري در اصل 44 تاكيد كرد و گفت: اجراي برنامه چهارم به خوبي اين موضوع را به ما نشان داد كه بدون انضباط و تك‌عملياتي كردن شاخص‌هاي واقعي به دست نمي‌آيند.


*****
احمدی مقدم: المپیادهای علمی، محلی برای صید نخبگان است
بی بی سی: اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران گفت: "المپیادها، کنفرانس‌ها و مجامع علمی، تورهایی برای صید سرمایه‌های علمی کشورهای در حال توسعه هستند."
رئیس پلیس ایران روز سه شنبه ۲۹ دی (۱۹ ژانویه) در حاشیه هفتمین جشنواره علمی نظم و امنیت به خبرگزاری فارس گفت: " باید شرایط دنیای امروز و تحولات آن را درک کنیم امروزه مانند قرون وسطی زور بازو عامل اصلی قدرت نیست و قدرت اصلی علم و دانش است."
آقای احمدی مقدم گفت: "در دنیای امروز اگر تولید کننده دانش نباشیم، مجبوریم وارد کننده علم شویم. استعمار نوین دیگر مانند گذشته لشگرکشی‌ها و غارت منابع صورت نمی‌گیرد بلکه در قالب سلطه علمی است".
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران نیز طی ماه های گذشته تاکید کرده است که آموزش بسیاری از رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها باعث بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود.
همچنین محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران آبان ماه گذشته، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این کشور را در حوزه علوم انسانی برای اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد.
"پاکسازی محیط های علمی و فرهنگی از افکار مادی" و "نفی مظاهر غربزدگی" از جمله اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران است. بنای آموزش علوم انسانی بر مبنای نظری جمهوری اسلامی و ارتقای آموزش و پژوهش در علوم انسانی و انطباق آن با ارکان و نهادهای این نظام از جمله اهداف تصویب آئین نامه این شورای تخصصی ذکر شده است.
*****
ولایتی و رضایی در رو به فردا
علی اکبر ولایتی و محسن رضایی در برنامه "رو به فردا " پنجشنبه شب در خصوص "دخالت‌های خارجی"! به بحث می‌پردازند.
به گزارش فارس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل در برنامه رو به فردا به بحث خواهند پرداخت.
پیش از این در برخی اخبار آمده بود که قرار است روح الله حسینیان و حسین مرعشی در این برنامه حضور داشته باشند.
*****
برگزاری دادگاه جهانبخش و نادر بخت آور از فعالین آذربایجانی در تبریز
ساولان سسی: جلسه رسیدگی به اتهامات جهانبخش و نادر بخت آور از فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز روز سه شنبه ۲۹ دی ۸۸ در شعبه ۱۱ جزائی تبریز به ریاست قاضی محمدی برگزار شد.
این فعالین پس از پایان مراسم سخنرانی میرحسین موسوی در ورزشگاه باغشمال تبریز در ۴ خرداد ۸۸ توسط نیروهای امنیتی دستگیر و پس از ۹ روز بازداشت موقت به قید وثیقه آزاد شده بودند.
اتهام این افراد اخلال در نظم عمومی از طریق سردادن شعارهایی با محوریت تحصیل به زبان مادری و خواستهای ملی و زبانی آذربایجانیها و اعتراض به جوک گویی نژادپرستانه محمد خاتمی بوده است.
دادگاه جهانبخش و نادر بخت آور به صورت غیر علنی برگزار شده و نقی محمودی وکیل دادگستری در تبریز وکالت این افراد را بر عهده داشته است.این فعالین در دوران بازداشت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و از حق ملاقات با وکیل و خانواده محروم بوده اند.
جلسه رسیدگی به اتهامات علی ایمانی(دانشجوی دانشگاه تبریز) دیگر متهم این پرونده نیز روز چهارشنبه ۳۰ دی ۸۸ برگزار خواهد شد.
شایان ذکر است بدنبال انتشار فیلمی در اینترنت که محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران (که از موسوي حمايت كرده است) را در حال بازگویی جوکی در مورد آذربايجاني‌ها نشان می‌دهد شهرها و دانشگاههای آذربایجان به صحنه اعتراضات آذربایجانیها تبدیل شد. در جریان این اعتراضات و همزمان با سخنرانی میرحسین موسوی در تبریز ماموران امنیتی با حمله به عده ای از حاضرین که شعار سر می دادند، آنها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و عده زیادی را بازداشت کرده بودند.
*****
گوشه‌ای از جنايات تکان‌دهنده لباس‌شخصی‌ها در عاشورای تهران
يکی از شاهدان عينی حوادث روز عاشورا، گوشه هايی از جنايات لباس شخصی ها در اين روز در تهران را تشريح کرد.
به گزارش سایت آینده، اين گفتگو که به دليل ملتهب بودن شرايط جامعه با سه هفته تاخير منتشر می شود، حاوی نکات تکان دهنده ای از جنايات انجام شده در روز عاشورا توسط نيروهای لباس شخصی است که به مجروح شدن تعداد زيادی از هموطنان بر اثر اصابت گلوله و سلاحهای سرد و کشته شدن تعداد ديگری از شهروندان انجاميد که بنابر آمار رسمی ۸ نفر و بنابر ادعای معترضان بيش از ۳۰ نفر می باشند.
اگرچه اقداماتی نظير هتک حرمت مقدسات، آتش زدن تعدادی خودرو و مغازه و درگيری با ماموران انتظامی به هيچ وجه پذيرفتنی نبوده و زمينه ساز التهابات وخشونتهای بعدی است، اما بايد به اين نکته توجه داشت که اغلب قربانيان، نقشی در اين گونه اقدامات نداشته‌اند و اگر گروهی جوان پرشور و کم شعور به صرف اهانت به رهبر خود را مجاز به هرگونه اقدام بدون مجوز قانونی بدانند، زيانی چندين بار سنگين تر از اقدامات متخلفان گروه نخست به اسلام و نظام وارد می‌شود. زيرا به اسم اسلام، نظام و رهبری به جنايت می پردازند.
به نظر می رسد شناسايی لباس شخصی های مسلح به سلاحهای گرم که براساس تصاوير موجود بر روی اينترنت به سادگی امکان پذير است، از اقداماتی است که انجام آن برای جلوگيری از تداوم خشونتها و انتقام گيريهای خودسرانه ضروری است.
يک شاهد عينی به خبرنگار "آينده" گفت: شامگاه عاشورا حدود ساعت ۲۱و۳۰ از خيابان ميرداماد که وارد خيابان شريعتی شدم، حدود ۲۰ نفر از لباس شخصی ها را مشاهده کردم که کنترل ميدان را در دست گرفته بودند.
وی افزود: تعدادی از ماموران راهنمايی و رانندگی نيز با هدايت خودروها به ساير مسيرها از ازدحام در اين منطقه جلوگيری می کرد.
با وجود آن که در خيابانهای اطراف شعارهای معترضين شنيده می شد، اما در اين منطقه به دليل حضور لباس شخصی های موتورسوار که مجهز به باتوم بوده و تعدادی از آنها صورتهای خود را با پارچه مشکی پوشانده بودند، حتی صدای بوق هم شنيده نمی شد.
در پشت چراغ قرمز ميرداماد- شريعتی يک صدای بوق کوتاه برخاست، يکی از لباس شخصی ها که تصور می کرد اين صدا از خودرو پيکان کرم رنگی برخاسته، به راننده گفت که بايستد تا پلاک خودرو وی را بکند، اما راننده پيکان که جوان لاغراندامی بود و با توجه به فرسودگی خودرو مسافرکش به نظر می‌رسيد، به اين درخواست توجه نکرد و به حرکت ادامه داد.
اما چند متر جلوتر که اين خودرو پشت ترافيک خيابان شريعتی متوقف شد، حدود ده لباس شخصی با عجله خود را به اين جوان رساندند، ابتدا شيشه های پيکان را خرد کردند و سپس راننده را بيرون کشيده و او را که پس از اصابت باتوم به سرش بيهوش شده بود، کف خيابان انداخته و با تمام قدرت به جان اين جوان افتادند.
چند ثانيه بعد که ما از کنار آنها رد شديم، بدن اين جوان در حالی که لباس شخصی های کم سن و سال پاهای وی را گرفته بودند، وسر وی آويزان شده بود، در حال انتقال از صحنه جنايت بود.
*****
بی اطلاعی از وضعیت فروغ میرزایی
خانواده فروغ میرزایی، یکی از وكلای بازداشت شده روزهای پس از عاشورا، نسبت به 16 روز بی خبری مطلق از وی ابراز نگرانی كردند.
برادر فروغ میرزایی در این خصوص گفته است: "خواهرم در 16 روز گذشته هیچ تماسی با ما نداشته و این فاصله زمانی ما را نسبت به سلامت و وضعیت نگهداری وی به شدت نگران كرده است".
حسین میرزایی با بیان اینكه "در حال حاضر مهم ترین چیز برای ما اطمینان از سلامت خواهرم است" افزوده: "تلاش های ما و وكلایمان برای كسب اطلاع و ملاقات با خواهرم تاكنون بدون نتیجه بوده و بازپرس پرونده از ممنوع الملاقات بودن وی و همسرش خبر داده است".
وی افزوده: "از زمان دستگیری خواهرم روزی نبوده كه مادرم برای دقایقی از پای تلفن منزل دور شود در این انتظار كه صدای او را بشنود و شبی نبودر ادامه گفت: "آنچه بیشتر ما را ناراحت می كند این است كه خواهرم با پذیرش وكالت متهمان سیاسی و دانشجویی همواره از حقوق قانونی و انسانی آنها دفاع می كرد اما اكنون خودش محروم از این حقوق قانونی است. شاید خواهرم تاوان دفاع قانونی از متهمان سیاسی و دانشجویی را می پردازد".
برادر وكیل بازداشت شده در ادامه گفته است: "برداشت ما پس از دو هفته كه هر روزمان صرف مراجعه به دوایر مختلف دستگاه قضایی شد این است كه قوه قضاییه در ارتباط با پرونده های سیاسی چند هفته اخیر به حاشیه رانده شده و روند بازداشت افراد و تحقیق از متهمین از سوی نیروهای خارج از این قوه كنترل می شود".
به گفته حسین میرزایی "فشار تندروها پس از حوادث عاشورا، مقاومت چند ماهه دستگاه قضایی برای عبور از آیین دادرسی و حقوق شهروندی را شكسته و باعث عقب نشینی آن در برابر تندروها شده است".
برادر فروغ میرزایی با بیان اینكه استقلال قوه قضاییه تنها تضمین رسیدگی عادلانه به اتهامات است، گفته: "نگران آن هستیم كه عده ای بی گناه قربانی تندروی های افرادی بیرون از دستگاه قضایی شوند".
بی خبری از مصطفی دهقان و محمدرضا احمدی
در حالیكه 16 روز از بازداشت مصطفی دهقان، روزنامه نگار، می‌گذرد، هیچ خبری از محل بازداشت، وضعیت عمومی و همچنین علت بازداشت او در اختیار نیست. این روزنامه نگار كه در شامگاه 11 دی ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد، تنها یك بار در روز 14 دی ماه با خانواده خود تماس تلفنی داشته و پس از آن موفق به برقراری ارتباط با خانواده خود نشده است.
دهقان طی تماس كوتاه خود، صرفاً از بازداشتش خبر داده اما در مورد علت بازداشت خود اظهار بی اطلاعی کرده است. وكیل وی نیز علی رغم مراجعات متعدد به دادسرای انقلاب و زندان اوین هنوز نتوانسته وكالت نامه این روزنامه نگار زندانی را در پرونده وی به ثبت برساند.
همچنین محمدرضا احمدی، از فعالان سابق انجمن اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز كه از روز جمعه 11 دیماه بازداشت شده به مكان نامعلومی منتقل شده و خانواده وی نیز از محل نگاه داری او اطلاعی ندارند. علی رغم سپری شدن 16 روز از بازداشت این فعال سابق دانشجویی، وی هنوز تماسی با خانواده خود نداشته و این موضوع نگرانی‌ها در رابطه با وضعیتش را تشدید كرده است.
*****
کیهان عاملان ترور استاد دانشگاه تهران را معرفی کرد!
روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده ولی فقیه منتشر می شود، در مقاله ای موسوی وکروبی وخاتمی را سران فتنه و مسبب ترورهای سیاه معرفی کرد.
کیهان سپس با اشاره به یکی از مقالات دکترحسین بشریه که در زمان دولت اصلاحات نوشته شده است:بشیریه در دستورالعملی توصیه کرد که در صورت شکست اصلاح طلبی، باید به سوی ایجاد «بحران سلطه» (فلج کردن سیستم عصبی حاکمیت) رفت و در همین نقطه، باب نظریه پردازی برای ترورهای سیاه را گشود.
کیهان با این استدلال افزود:از این رو، بر مسئولان قضایی ما فرض است که مثلث سران فتنه (خاتمی، موسوی، کروبی) را به عنوان «مسببان» ترورهای سیاه تحت تعقیب کیفری قرار دهد.
این روزنامه تروردکتر علی محمدی را همچنین متوجه مثلث جاسوسی CIA، موساد و MI6 دانست.
*****
فساد مسئول دولتی در شرکت بیمه
رد پای یک مسئول در باند فسادبیمه ای کرج دیده می شود . به گزارش جهان یک چهره جنجالی و مسئو ل که دارای اتهامات متعدد فساد مالی و سیاسی است و در حال حاضر دارای مسئولیت است، متهم به همکاری و شراکت با یک باند فساد مالی در بیمه شهرستان کرج است. در همین راستا نقش و تخلف رئیس این شرکت بیمه در شهرستان کرج بررسی و جرم وی محرز و دستگیر شده است.فعالیت این جریان فساد به این نحو بوده است که پرونده های مختومه را یکبار دیگر به جریان می انداختند و دوباره برای آنها حکم صادر کرده و پول آنرا خودشان برداشت می کردند و با همین شگرد بیش از 7 میلیارد تومان اختلاس کردند. گفته می شود پرونده این فرد مسوول نیز در همین جریان در نهادهای نظارتی در حال رسیدگی است.این مقام مسوول دارای تخلفات سیاسی و مالی دیگری نیز می باشد که پس از رسیدگی دادگاه و صدور حکم ،نام وی افشا می شود. گفتنی است مردان احمدی نژاد طی دو دوره دولت وی همواره از میان مساله دارترین افراد انتخاب شده اند.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
پژاک مسولیتی را به عهده نگرفته است
انتساب ترور دادستان شهرستان خوی به حزب حیات آزاد کردستان(پژاک) در حالی منتشر شده که این گروه سیاسی تا این لحظه در هیچ یک از رسانه های رسمی ونیمه رسمی خود مسئولیت انجام این ترور را به عهده نگرفته است.
خبرگزاری مهر، وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی دیروز به نقل از مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری آذربایجان غربی با انتساب این ترور به حزب حیات آزاد کردستان، نوشت: "متاسفانه گروهک تروریستی و معاند پژاک مسئولیت شهادت و ترور دادستان عمومی انقلاب شهرستان خوی را برعهده گرفت".
عبدالرحمان حاجی احمدی، رهبر حزب آزاد کردستان (پژاک)در ارتباط با این ترور، ضمن اعلام بی خبری ازعوامل انجام دهنده آن، کفت: "بنده هیچ اطلاعی در رابطه با عوامل دخیل در انجام این ترور ندارم".
وی در مورد اتهاماتی که از سوی رسانه های دولتی در ارتباط با ترور دادستان خوی توسط پژاک مطرح شده، نیز گفت: "عصر امروز به طور رسمی موضع خود را در قبال این ترور بیان خواهیم کرد".
قوت گرفتن انتساب این ترور به حزب حیات آزاد کردستان تا آنجا پیش رفت که تلویزیون بی بی سی فارسی شامگاه شب گذشته اعلام کرد این حزب طی اطلاعیه ای به طور رسمی مسولیت ترور حاجی قلی زاده را بعهده گرفته است.انتشار این خبر پس از آن بود که سایت خبری "روژهه لات" نزدیک به حزب حیات آزاد کردستان(پژاک) با انتشار خبری ترور آقای حاجی‌قلیزاده از سوی افرادی ناشناس راتائید کرده بود.در بخشی از این خبر که با عنوان "انتقام یکی از قاتلان فصیح یاسمنی" منتشر شد، آمده بود: "بنا به گزارشهایی که از شهرستان خوی به دستمان رسیده است ولی حاجی قلیزاده فرمانده سپاه عاشورا و یکی از عاملان قتل فصیح یاسمنی به سزای جنایتهایش رسید".
اما این رسانه نزدیک به پژاک، مطلبی در مورد ترور دادستان خوی توسط پژاک ننوشته و تنها با اشاره به به سوابق قضایی وی اعلام کرده بود که "قلی زاده توسط افراد ناشناس ترور شده است".
قلی زاده قاضی پرونده فصیح یاسمنی
در پی اعلام خبر ترور ولی حاجی قلیزاده، دادستان خوی، برخی از منابع خبری اعلام کردند او مسئول مستقیم پرونده فصیح یاسمنی، فعال سیاسی کرد بوده و صدور حکم و اجرای آن نیز توسط وی انجام شده است.خبرگزاری فارس در همین زمینه اعلام کرده است: "اسلام جباری ‌مرادلو معاون دادستان خوی ظهر امروز (سه شنبه) در گفتگو با خبرنگاران در زمینه جدیدترین پرونده مهم امنیتی كه مرحوم ولی حاجی‌قلیزاده مسئولیت آن را بر عهده داشت، اظهار داشت: پرونده مهم ضدانقلاب فصیح یاسمنی با اسم مستعار (دارا) از عناصر اصلی پژاك، پس از بررسی و صدور حكم از سوی ایشان و تایید حكم مذكور در دادگاه تجدید نظر، منجر به صدور حكم اعدام شد و این حكم در تاریخ 16 دی ماه اجرا شد".
گفتنی است فصیح یاسمنی، فعال کرد 27 ساله ایرانی صبح روز چهارشنبه، 16 دی ماه به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب سیاسی کرد با حکم صادره از سوی دادگستری شهرستان خوی به دار آویخته شد.
چراغ سبز برای امریکا و اسرائیل
ترور ولی حاجی قلی زاده دادستان شهرستان خوی واکنش برخی از مقامات حکومتی و قضایی ایران از جمله حوزه قوه قضائیه، فرماندار، امام جماعت و نماینده مجلس و معاون دادستان شهرستان خوی را بر انگیخت.
نماینده شهرستان سلماس در مجلس شورای اسلامی این ترور را "چراغ سبزی از سوی دشمنان به امریکا و اسرائیل" خواند.علی اکبر آقایی در گفتگو با خبرگزاری فارس در ارومیه اعلام کرد: "دشمنان به دنبال فرصت‌هایی هستند تا بتوانند به نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند و با این حركت‌ها می‌خواهند استكبار را خوشحال كرده و به آمریكا و اسرائیل چراغ سبز بدهند".
این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به آنچه از آن به عنوان "اقدامات دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی در 30 سال گذشته" یاد کرد، این ترور را به "عوامل وابسته به دشمنان قسم خورده" منتسب کرد وگفت: "با توجه به تحركات داخلی مشكوك و عوامل وابسته به دشمنان قسم‌خورده خارج از كشور دادستان خوی نیز به دست این گروه‌ها ترور شده باشد".
از سوی دیگر حوزه ریاست ریاست قوه قضائیه با صدور اطلاعیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور حاجی قلی زاده اعلام کرد: "بار دیگر در یک توطئه از قبل برنامه‌ریزی شده یکی از قضات تلاشگر دادگستری به دست عوامل استکبار جهانی به شرف شهادت نائل آمد و در راه انجام وظیفه و اجرای عدالت و امنیت قربانی توطئه مزدوران بیگانه شد".
در ادامه واکنش شخصیتها و نهادهای حکومتی به ترور حاجی قلی زاده، ابراهیم محمد لو، فرماندار شهرستان خوی نیز با اشاره به اعلام عزای عمومی و اشاره به دست داشتن "وابستگان به بیگانگان" در این ترور، خبر داد که: "كمیته ویژه امنیتی به‌منظور پیگیری علل ترور دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان تشكیل شده است و نتایج بررسی‌ها به‌زودی در اختیار عموم قرار می‌گیرد."
ولی حاجی قلیزاده، دادستان شهرستان خوی شامگاه دوشنبه در مقابل در منزل خود به ضرب گلوله توسط فرد یا افرادی ناشناس کشته شد.ترور دادستان خوی، سومین حادثه تروریستی روزهای گذشته پس از ترور دکتر علی‌محمدی استاد دانشگاه تهران و بمب‌گذاری در شهر مشهد بوده‌است.
*****
استاد دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران؛
مطالبه اصلي جريان معترض، به رسميت شناخته شدن است
استاد دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران معتقد است اتفاقي که در ايران در طول شش ماه گذشته صورت گرفته است، يک واقعيت اجتماعي و فرهنگي با ابعاد سياسي است. برخلاف تصوري که به واسطه بسياري مطرح مي شود، اين پديده يکباره ظهور نکرده است که يکباره هم خاموش شود. اين واقعيت و پديده به خودي خود ايجاد نشده است که با حرکت هاي تند و پرخاشگرانه نيز به اتمام برسد. تقي آزادارمکي در گفت وگو با «خبرآنلاين» در خصوص راه هاي مواجهه با اعتراضات اظهار داشت؛ براي مديريت اين جريان نيازمند به شناسايي گذشته اين نوع حوادث در ايران هستيم.
حوادثي که در ايران بروز کرده و مي کنند به دليل دشمنانه دانستن آنها در متن اجتماعي باقي مانده و به دليل اينکه بخشي از خاطره جمعي مردم به طور عام يا خاطره جمعي گروه يا گروه هاي اجتماعي خاصي مي شود، در شرايط مناسب بروز مي کند. وي افزود؛ تاکنون آموخته شده است که حوادث را به صورت بحراني جلوه دهند و برخوردهاي تند به پايان آن مي انجامد. حوادث به وقوع پيوسته را هميشه نمي توان به عنوان امري اتفاقي و توطئه يي تصور کرد که راه حل سامان دادن به آن نيز در برخوردهاي تند متمرکز باشد. اين تصور تا حدود زيادي مي تواند در مقابله با حوادثي که ناشي از سيل و زلزله و ديگر بلاياي طبيعي است کارساز باشد ولي در برخورد با حوادث اجتماعي اين مدل ممکن نيست.
رئيس دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در دوران خاتمی در پاسخ به سوالي در خصوص چرايي حرکت هماهنگ اجتماعي جامعه و نيروهاي مشارکت کننده در آن خاطرنشان کرد؛ اينکه چه نيروهايي سازنده اين حوادث هستند شناسايي آن خيلي سخت نيست. نياز به تامل و مطالعه بسيار زيادي نداريم. اگر کمي به اطراف مان نگاه کنيم از آن اطلاع خواهيم يافت. در پيرامون ما چه مي گذرد؟ اصلي ترين نقدهاي جاري در جامعه چيست؟ چه کساني منتقد هستند؟ ايجاد حوادث ربطي به عمل هيچ فرد و گروه و سازمان و رهبري ندارد. جامعه يي که شرايط بروز حوادث بزرگ را دارد بالاخره به شکلي حادثه ساز خواهد شد. همه اينها بهانه است. وقتي اکثريت حيات و انرژي و نيروهاي جامعه در سطح پنهان جامعه ساماندهي غيرسازماندهي شده است، آن وقت است که هر نوع حادثه و شرايطي مي تواند به بروز انرژي هاي ذخيره شده بينجامد.
وي مطالبه اصلي طبقه متوسط را که ديدگاهي انتقادي نيز دارد، به رسميت شناختن ذکر کرد؛ «مطالبه اصلي اين جريان به رسميت شناختن است. اگر اين جريان به رسميت شناخته شود، دچار ميرايي سياسي مي شود. در صورت عدم به رسميت شناختن اين جريان، توقعات و انتظارات اجتماعي و فرهنگي، ابعاد سياسي در سطح ملي و منطقه يي و جهاني يافته و امکان ورود افراد و گروه ها و سازماني متکثر و معارض به عنوان رهبري آن مي رود. البته عده يي سعي دارند اين اتفاق و حادثه را به بيرون از ايران و گروه هاي منحرف از قبيل همجنس بازان و... مرتبط کنند. اين کاري است سياسي و بي حاصل. مدعيان معترض نسبت به اين جريان با توطئه دانستن آن حادثه به جهاني شدن آن کمک مي کنند. اين نتيجه يي بود که مي توانست در زماني دير به دست آيد که با مداخله گري ناشيانه بعضي از گروه هاي افراطي خيلي زود حاصل شده است. اما ابعاد سياسي اين جريان نيز قابل اعتنا است.»
*****
بازنشستگي جمعي از استادان اقتصاد دانشگاه علامه

دور جديد بازنشستگي استادان دانشگاه اين مرتبه گريبان استادان اقتصادي را گرفت. بر اين اساس ديروز حميدرضا برادران شرکا معاون رئيس جمهور سابق کشور، محمد ستاري فر رئيس سازمان منحل شده مديريت و برنامه ريزي، علي صادق تهراني، بهروز هادي زنوز، محمود ختايي، صادق بختياري، رضا عاصي و دکتر جهرمي از اعضاي هيات علمي دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه به تازگي بازنشسته شده اند. گفتني است به جز ستاري فر مابقي اين استادان به جز بازنشستگي ممنوع التدريس نيز شده اند.
همچنين بنا بر اخبار واصله حقوق دکتر طائي و دکتر شريف آزاده رئيس گروه کشاورزي دانشگاه علامه نيز قطع شده است. در اين ميان تنها «علي عرب مازار» معاون کميته برنامه ريزي ستاد ميرحسين موسوي و عضو هيات علمي دانشگاه علامه بازداشت شده است و مابقي استادان با بازنشستگي روبه رو شده اند. در خبري ديگر «گروه توسعه» دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه نيز ديروز رسماً منحل شد.
*****
رايس؛ امريکا هرگز تنها قدرت کره زمين نبوده است
کاندوليزا رايس که بين سال هاي 2005 تا 2009 به عنوان وزير امور خارجه امريکا مشغول به کار بود، با اشاره به برخي گزارش هاي رسانه يي مبني بر قدرت رو به کاهش امريکا به عنوان يک ابرقدرت جهاني اظهار داشت؛ اين نظريه ها درست نيست و امريکا هرگز تنها قدرت کره زمين نبوده است.
به گزارش ايسنا وي در گفت وگو با پايگاه اينترنتي دي سايت آلمان گفت؛ ما بايد به طور مرتب و پياپي با ديگر قدرت ها همکاري و فعاليت داشته باشيم. رايس افزود؛ به شوروي سابق در دوران «دوقطبي بودن» فکر کنيد. ما اجازه نداريم و نبايد اشتباه احمقانه يي همچون شوروي سابق انجام دهيم. وي گفت؛ اينکه از برعهده گرفتن مسووليت در برابر بقيه جهان سر باز زنيم و اينکه نتوانيم بودجه خود را منظم کرده و قرض ها و بدهي هاي خود را کاهش دهيم، بخشي از اشتباهات ماست.
رايس گفت؛ در دهه هاي 50 و 60 شوروي سابق حرف اول را مي زد. بعد از آن اروپا و ژاپن به عنوان قدرت هاي برتر مطرح شدند، اکنون نيز چين و هند اين نقش را عهده دار شده اند. وزير امور خارجه سابق امريکا در پاسخ به اين سوال که آيا هند و چين مي توانند امريکا را کنار بزنند يا نه، گفت؛ فکر نمي کنم اين طور باشد چرا که قدرت و ميزان تاثيرگذاري تنها با اقتصاد ارتباط ندارد، بلکه علاوه بر اين با قدرت نظامي، وزنه هاي ديپلماتيک يا درخشش فرهنگي نيز در رابطه است. رايس افزود؛ چين حتي اگر به پيشرفت هاي چشمگيري برسد، همچون سابق کشور فقيري است و اقتصاد سنتي اين کشور مبتني بر توليد جمعي است. رايس که استاد دانشگاه استنفورد نيز هست، در پاسخ به اين سوال که آيا چين نيز مي تواند استنفوردي براي خود تاسيس کند، گفت؛ چيني ها تلاش مي کنند چنين کاري را انجام دهند، اما سوالي که مطرح است اين است که آيا چين قادر به ايجاد شرايط براي تاسيس استنفورد هست يا نه. وي همچنين درخصوص اين مساله که موج جديد ادبيات افول امريکا به علت نارضايتي هايي بود که از دوران بوش به جا ماند، گفت؛ اگر فرض کنيم موج جديد ادبيات افول امريکا به علت اقدامات بوش و به علت آن است که سياست وي بيشتر مبتني بر خشونت بود تا سياست جمعي در حالي که اوباما عکس اين سياست را اتخاذ کرده است، اگر اين گونه باشد، بايد بگوييم چنين مشکلي طي دو يا سه سال از بين نخواهد رفت، اما بر عکس اين موضوع نيز صادق است.
*****
ناوهاي غربي بهترين هدف ما در خليج فارس هستند
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت؛ در صورت اقدام غربي ها عليه ايران، ناوهايشان در خليج فارس بهترين اهداف عملياتي ما هستند.
به گزارش فارس وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در نوزدهمين همايش بين المللي خليج فارس که ديروز برگزار شد، اظهار داشت؛ منطقه خليج فارس به دليل موقعيت حساس همواره مورد توجه بوده و محل تلاقي منافع قدرت هاي مختلف بوده است و اين باعث شده ساختار نسبتاً پيچيده يي در اين منطقه ايجاد شود و اصولاً ماهيت منطقه يي خليج فارس چهره يي حياتي داشته باشد و اين مسائل بسيار زيادي براي مردم منطقه ايجاد کرده است. وحيدي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بحث نظامي گري در منطقه گفت؛ ما با تلاش براي رشد نظامي گري در منطقه مواجهيم که در اين خصوص بحث فروش تسليحات را شاهد هستيم. از سال 2007 حجم عظيمي سلاح از خارج از منطقه به حوزه خليج فارس وارد شد و اين تلاش براي اين است که منطقه به مکاني براي ذخيره سلاح تبديل شود.
وي ادامه داد؛ نزديک به 60 درصد صادرات سلاح به اين منطقه بوده است و در کنار اين تلاش شده پيچيده ترين و پيشرفته ترين سلاح هاي جنگي وارد کشورهاي منطقه شود و طبيعي است که بلافاصله بعد از ورود سلاح به بعضي از کشورهاي منطقه، ديگر کشورها هم به دنبال سلاح بروند و اين مي تواند چالش ها را به تقابل نظامي تبديل کند. وحيدي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت؛ مساله بعدي حضور ناوها و کشتي هاي جنگي در خليج فارس است. بيش از 90 شناور جنگي اعم از زير دريايي، ناو هواپيمابر و ناو هليکوپتربر در خليج فارس حضور دارد و اين يک محيط نظامي را در خليج فارس ايجاد کرده است. حال سوال اينجاست که دليل حضور اين همه ناو چيست و چه هدفي را دنبال مي کند؟ در زماني که صدام وجود داشت، گفته مي شد که اين کشتي ها براي مقابله با او در خليج فارس آمده اند اما امروز براي چه اين همه ناو حضور دارند؟ آيا عليه ايران است؟ البته خود غربي ها مي دانند وجود اين ناوها بهترين اهداف عملياتي براي ايران است؛ اگر بخواهند عليه ما اقدام کنند. وي افزود؛ شواهدي مبني بر حضور امريکا در مسائل يمن وجود دارد و نشان مي دهد آنها نمي خواهند از دخالت در کشورهاي منطقه دست بردارند و اين مسائل نشان مي دهد غرب مي خواهد در منطقه نظامي گري رشد ويژه يي داشته باشد.
بودجه نظامي ايران کمتر از کشورهاي منطقه
وي در ادامه تصريح کرد؛ غربي ها براي اينکه مديريت منطقه را به دست بگيرند، پديده ايران هراسي را مطرح کرده اند و با ايجاد اين طرح که توان دفاعي و رزمي ايران مغاير با امنيت منطقه است، بخشي از موضوعات رشد نظامي گري را دنبال مي کنند و اين در حالي است که اگر سرانه بودجه نظامي ايران را با تک تک کشورهاي منطقه مقايسه کنيم، مي بينيم بودجه ايران بسيار کمتر از آنها است. در ايران نزديک به سه درصد توليد ناخالص داخلي در حوزه هاي نظامي و دفاعي صرف مي شود. وحيدي در ادامه اظهار داشت؛ براساس همه مقايسه هاي بودجه يي، اصولاً هزينه هاي تخصيص داده ايران به بخش دفاعي به مراتب کمتر از ديگر کشورهاي منطقه است و اين در حالي است که تنها کشوري که بيشتر از همه تهديد مي شود، ايران است و مسوولان غربي به راحتي حرف از عمليات نظامي عليه ايران مي زند. وزير دفاع افزود؛ البته ممکن است آنها بگويند ايران با پيشرفت تکنولوژي سلاح هايش را خودش مي سازد و از خارج تامين نمي کند که اين حرف درستي است ولي ما اعلام کرديم حاضريم آنچه را در بخش تکنولوژي و تسليحات داريم به کشورهاي منطقه هم بدهيم و سلاح هاي توليد داخل خودمان را در اختيار آنها بگذاريم و اينها همه در راستاي تامين امنيت منطقه است. سلاح هاي ما فقط براي بازدارندگي در مقابل قدرت هايي است که فکر مي کنند مي توانند به ايران حمله کنند.
آماده امضاي پيمان امنيت دسته جمعي هستيم
وي در بخش ديگري از سخنانش خاطرنشان کرد؛ ما در دکترين دفاعي خود اعلام کرديم دکترين ما مبني بر بازدارندگي است درست برخلاف دکترين پيشدستانه امريکا که يک دکترين تهاجمي و تجاوزگرانه است و دکترين ما پيامي جز صلح با کشورهاي منطقه ندارد و ما بارها اعلام کرديم هيچ يک از کشورهاي منطقه را براي خود تهديد نمي دانيم و آماده امضاي پيمان امنيت دسته جمعي هستيم و براي مشارکت در تامين امنيت منطقه با کشورهاي منطقه مذاکره مي کنيم. وحيدي با بيان اينکه در کنار کشور ما انواع گروه هاي تروريستي حضور دارد، گفت؛ منطقي اين است که ايران با قدرت نظامي خود عليه اين گروه هاي تروريستي در کشورهاي همسايه عمل کنند و شما هيچ کشوري را نمي شناسيد که از طرف کشورهاي ديگر ضربه بخورد و با اينکه توان عملياتي در آن کشورها را دارد خويشتنداري کند و هيچ اقدامي در آن کشورها انجام ندهد.
به دنبال کنار گذاشتن درگيري نظامي هستيم
وي سپس با بيان اينکه ايران به دنبال کنار گذاشتن درگيري هاي نظامي است، گفت؛ هر جا که مشکلي بوده ايران اعلام کرده آن مشکل با مذاکره حل شود و اين الگوي رفتاري ايران است و ايران به دنبال اين است که منطقه به محلي براي توسعه تبديل شود. وي ادامه داد؛ خليج فارس منطقه يي است که منافع مشترک فراوان براي کشورهاي منطقه دارد و بايد روابط بين اين کشورها توسعه يابد و نبايد اجازه داد ناامني ها از خارج به اين منطقه تزريق شود و اميدوارم رهبران سياسي منطقه اين موضوع را بپذيرند تا به سمت منطقه يي پر از صلح و امنيت حرکت کنيم. وحيدي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به صادرات سلاح در منطقه گفت؛ صادرات سلاح به عنوان فقدان امنيت در منطقه انجام مي شود و ما هيچ نگراني از استفاده آن سلاح ها عليه خود نداريم، بلکه نگراني ما از استفاده اين سلاح ها بين ديگر کشورهاي منطقه است و اين باعث افزايش بحران مي شود. وحيدي در ادامه در مورد موضوع لبنان و فلسطين اظهار داشت؛ موضع ايران هميشه يک موضع ثابت و روشن بوده است و هميشه حمايت هاي خود را از مردم فلسطين و لبنان خواهد داشت و حمايت هاي معنوي ايران کفايت مي کند زيرا ما اعتقاد داريم نيروهاي رزمنده لبناني و فلسطيني نيازي به سرباز و سلاح ندارند و با اعتقاد و ايمان خود بر رژيم صهيونيستي پيروز مي شوند.
همچنين احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در حاشيه نوزدهمين همايش بين المللي خليج فارس در جمع خبرنگاران در خصوص رونمايي از ماهواره ملي طلوع در دهه فجر گفت؛ در حال حاضر چند تيم در حال ساخت اين ماهواره هستند و اين موضوع در سطح کشور فراگير شده و اين کار در دانشگاه هاي ما انجام مي شود و تيم ماهواره اميد هم محصول جديد خود را ارائه مي دهد. به گزارش فارس وحيدي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر احتمال حمله امريکا به پايگاه هاي هسته يي ايران گفت؛ اظهارات متناقضي در اين خصوص مطرح شده و ايران هم اعلام کرده است به دليل همين تهديدهايي که صورت گرفته بود سايت فردو را که به لحاظ استحکامات ايمني در وضعيت بهتري است تاسيس کرديم و فکر نمي کنيم اين بي عقلي را انجام دهند و بخواهند به ايران حمله کنند. وحيدي در خصوص دخالت ايران در حل بحران يمن تصريح کرد؛ وزارت خارجه اعلام کرده است مي تواند در بحث يمن ميانجيگري کند و هر موقع پاسخ مثبتي از طرفين دريافت کرديم ايران مي تواند وارد موضوع شود.
وزير دفاع در پايان درباره مبارزات ايران با گروه پ ک ک تصريح کرد؛ به هر حال ما با کشورهاي منطقه در زمينه همکاري هاي امنيتي و مقابله با جريانات تروريسم تماس هايي داريم و در جاهايي که لازم باشد همکاري هاي لازم بين دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي برقرار است. به هر حال تروريسم يک مشکل مشترک است که همه بايد به صورت مشترک به آن بپردازند و آن را نفي کنند.
*****
فولاد ساخت ايران گران مي شود
مديران عامل دو کارخانه ذوب آهن و فولاد مبارکه اعلام کردند با اجرايي شدن لايحه هدفمند کردن يارانه ها قيمت تمام شده فولاد خام افزايش پيدا خواهد کرد. خبرگزاري فارس که با اين مديران به گفت وگو نشسته، به نقل از مديرعامل فولاد مبارکه آورده است؛ «هدفمند کردن يارانه ها در سال اول هزينه توليد فولاد را در اين کارخانه 10 تا 12 درصد افزايش مي دهد. مهم ترين تغييرات قيمتي با اجراي طرح هدفمند شدن يارانه ها در صنعت فولاد در مورد گاز و برق صورت مي گيرد که با توجه به سهم شش درصدي اين دو حامل انرژي در هزينه تمام شده توليدات فولاد مبارکه پيش بيني مي شود با اجراي طرح هدفمند شدن يارانه ها طي سال اول، قيمت تمام شده محصولات اين کارخانه حدود شش درصد به طور مستقيم افزايش يابد. هزينه نيروي انساني، تامين قطعات يدکي، مواد اوليه و حمل و نقل نيز طي سال آينده چهار درصد افزايش خواهد يافت و به اين ترتيب قيمت تمام شده توليد محصول در شرکت فولاد مبارکه بين 10 تا 12درصد رشد خواهد داشت.»
وي با بيان اينکه افزايش قيمت تمام شده روي سود شرکت فولاد مبارکه تاثيرگذار خواهد بود، افزوده است؛ «پيش بيني مي شود سود شرکت در سال آينده حدود 30 درصد کاهش يابد که البته اين موضوع با فرض ثابت بودن قيمت محصول در بازار اتفاق مي افتد زيرا سود شرکت، تابع قيمت فروش محصولات است. البته جدولي توسط وزارت صنايع در مورد صنايع برخوردار از قيمت ترجيحي انرژي تهيه شده که به نظر من اين برنامه ها موقتي است زيرا انرژي ارزانقيمت در درازمدت در اختيار واحدهاي توليدي قرار نخواهد گرفت. به همين دليل صنايع بايد نسبت به کاهش قيمت تمام شده توليدات خود اقدام کنند.»
در همين رابطه مديرعامل ذوب آهن نيز گفت؛ «اجراي قانون هدفمند شدن يارانه ها قيمت تمام شده توليدات اين کارخانه را سه تا چهار درصد به طور غيرمستقيم افزايش مي دهد. حکم الله بابايي اظهار داشت: انرژي مورد نياز براي ذوب در کارخانه ذوب آهن از طريق زغال سنگ و کک تامين مي شود که با قيمت جهاني خريداري مي شوند. به همين دليل آزادسازي قيمت حامل هاي انرژي تاثير مستقيمي بر قيمت تمام شده محصولات اين شرکت نمي گذارد. تاثير طرح هدفمند شدن يارانه ها بر واحدهاي ديگر فولادي که با استفاده از برق و گاز فعال هستند بيشتر از تاثيري خواهد بود که اين طرح بر توليدات ذوب آهن دارد. هدفمند شدن يارانه ها فقط روي هزينه نيروي انساني، مواد اوليه و حمل و نقل مورد نياز ذوب آهن تاثيرگذار است که اثر غيرمستقيم محسوب مي شود.
*****
با احداث سد کابريگ در شرق استان هرمزگان
بيش از 700 هکتار از جنگل هاي کهور ايراني زير آب مي روند
در حالي که احداث سد کابريگ روي رودخانه کابريگ در شرق استان هرمزگان با مخالفت کارشناسان محيط زيست روبه رو شده است، مديرعامل آب منطقه يي هرمزگان از پيشرفت پنج درصدي اين پروژه خبر داد. معزي نيا هدف ساخت اين سد مخزني را کنترل سيلاب و تامين کمبود آب شرب بندرعباس عنوان کرد. اما احداث اين سد با مخالفت سازمان جنگل ها روبه رو شده است. با ساخت اين سد بيش از 700 هکتار جنگل کهور ايراني که يکي از مهم ترين گونه هاي اندميک ايران است به همراه باغ هاي بسياري به زير آب خواهد رفت.
اما خسارت ساخت اين سد تنها به اين 700 هکتار محدود نمي شود. به دليل مسدود شدن آب رودخانه کابريگ، جريان آب شيرين و سيلاب هاي فصلي که ضامن بقاي جنگل هاي مانگروي پايين دست سد هستند، متوقف شده و در نهايت اين جنگل ها هم از بين مي رود. نکته مهم در ساخت اين سد رد شدن ساخت اين سد توسط مشاور ارزيابي پروژه بوده است. اما مشخص نيست که چرا وزارت نيرو همچنان اصرار به ساخت سدي دارد که از هم اکنون ضررهاي آن کاملاً مشخص است.
مديرکل امور منابع جنگلي سازمان جنگل ها و مراتع کشور نيز در واکنش به اين اقدام غيرقانوني وزارت نيرو گفت؛ سال ها گذشته تا امروز چنين جنگلي از يک گونه کمياب و ارزشمند، خاص ناحيه رويشي خليج عماني در جنوب ايران شکل گرفته است که اگر تخريب شود با هيچ پول و اعتباري نمي توان حتي يک هکتار آن را ايجاد کرد. پيمان يوسفي آذر با اشاره به اتفاقي که در مورد سد کارون 3 و 4 افتاد، گفت؛ اين اتفاق در منطقه کابريگ در حال تکرار است. اين در حالي است که وزارت نيرو ميلياردها تومان صرف ساخت سد مي کند اما نه در مرحله شروع و نه در مرحله اجرا هرگز از سازمان جنگل ها و مراتع و محيط زيست استعلام نمي کند. او همچنين بر اين نکته تاکيد کرد که سازمان جنگل ها و مراتع مخالف ساخت اين سد تحت هر شرايطي است. از سوي ديگر مديرکل سازمان جنگل ها و مراتع استان هرمزگان با بيان اينکه ما مخالف سد سازي نيستيم، گفت؛ حرف ما اين است که چرا در جريان عمليات عمراني تنها بخشي نگري حاکم است. درست است که مردم به آب نياز دارند اما در مطالعات زيست محيطي ساخت سد کابريگ رد شده است.
الياس پرورش در پاسخ به موضع سازمان جنگل ها گفت؛ مطالعات زيست محيطي اين سد، توسط شرکت مهندسين مشاور لار صورت گرفته است. حتي مشاور هم به دليل آسيب هاي فراوان به طبيعت ساخت اين سد را رد کرده است اما وزارت نيرو همچنان اصرار بر ساخت اين سد دارد. او در پاسخ به اينکه در حال حاضر وضعيت ساخت اين سد چگونه است، گفت؛ با وجود تمامي مخالفت هاي صورت گرفته حدود يک ماه پيش جاده دسترسي به منطقه براي ساخت سد در کابريگ توسط وزارت نيرو به بهره برداري رسيد. يوسفي آذر در ادامه اين گفت وگو با اشاره به اينکه امروز بايد فراتر عمل کنيم به وزارتخانه يي به نام «مديريت سرزمين» اشاره کرد و گفت؛ امروز براي اداره صحيح منابع کشور نيازمند وزارت «مديريت سرزمين» يا «آمايش سرزمين» هستيم. وظيفه اين وزارتخانه تدوين سند آمايش سرزمين و برنامه ريزي براي زمين و حوضه هاي آبريز است. اين وزارتخانه در کشورهاي توسعه يافته مانند کانادا و استراليا وجود دارد که اگر در ايران هم وجود داشت امروز شاهد اين همه بخشي نگري در امور نبوديم.
يوسفي با اشاره به اينکه وزارت مديريت سرزمين، برنامه آمايش سرزمين و کاربري اراضي را تعيين مي کند، تاکيد کرد؛ آن وقت اين اسناد در مجلس به تصويب رسانده مي شود و هيچ کس نمي تواند آن را تغيير دهد. او با تاکيد بر اينکه هر کسي قدرت بيشتري دارد، طرح ها و برنامه هاي خود را اجرا مي کند، گفت؛ يک بار ما با کمک رسانه ها، جلوي احداث جاده در جنگل ابر را مي گيريم اما معلوم نيست مدتي ديگر چه اتفاقي خواهد افتاد و آيا اين جاده احداث خواهد شد يا خير. تا زماني که ما چنين وزارتخانه يي نداشته باشيم، برنامه هاي ما هدف خاصي را دنبال نخواهد کرد و اصطلاحاً دور خودمان مي چرخيم. مديرکل امور منابع جنگلي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور تصريح کرد؛ ما بايد براي اراضي کشور و کاربري آنها برنامه مشخصي داشته باشيم. براي احداث سد، کارخانه و جاده در کشور بايد برنامه مشخص، تدوين و آماده شود و اين وزارتخانه خطوط کلي حرکت هاي توسعه يي و حفظ منابع طبيعي کشور را مشخص کند و جلو ببرد. روز گذشته رئيس دولت دهم عنوان کرد هر کسي درختي را قطع کند در نهايت بازنده آن مسابقه خود اوست. حال بايد ديد موضع دولت در برابر اين اقدام غيرقانوني وزارت نيرو چه خواهد بود. آيا باز هم به بهانه طرح هاي غيرکارشناسانه طبيعت قرباني خواهد شد يا اين بار حفظ طبيعت براي مسوولان دولتي در اولويت بالاتري قرار خواهد گرفت؟
*****
76 درصد کودکان کار و خيابان از خانه فرار کرده اند
طبق اظهارات مديرکل بهزيستي استان تهران در هشت ماهه ابتداي امسال 892 کودک کار و خيابان به مراکز بهزيستي ارجاع شده اند که بنا بر دلايلي همچون طرد از خانه، طلاق و اعتياد والدين، فوت يک يا هر دو والد، بيکاري والدين، غيبت يک يا هر دو والد، مشکلات اقتصادي خانوار، کودک آزاري جسمي و جنسي، فرار از منزل و ساير مشکلات خانوادگي در خيابان زندگي و کار مي کردند. ظاهر رستمي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به جزييات اين آمار افزود؛ 14 درصد از مجموع اين کودکان از خانه طرد شده و والدين 11 درصد از اين کودکان معتاد بودند.
به گفته وي در عين حال مشکلاتي نظير طلاق والدين با يک درصد و فوت والدين با هفت درصد در بين اين کودکان ديده مي شود. مديرکل بهزيستي استان تهران ادامه داد؛ همچنين بيکاري والدين با يک درصد، غيبت يک يا هر دو والد با 12 درصد و ساير مشکلات خانوادگي با 33 درصد نيز در ميان آمارهاي استخراج شده است. رستمي در مورد آزارهاي وارده بر اين کودکان که از ديگر دلايل حضور آنها در خيابان به شمار مي رود، نيز گفت؛ 9 درصد از کودکان ياد شده مورد آزارهاي جسمي و چهار درصد مورد آزارهاي جنسي قرار گرفته اند. به گفته وي 76 درصد از مجموع 892 کودک کار و خياباني که به مراکز بهزيستي ارجاع شده بودند، از منزل فرار کرده بودند و 13 درصد کودکان نيز در خيابان زندگي مي کردند.
*****
علی پرویز دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیر به سه سال حبس تعزیری محکوم شد

علی پرویز در روز ۱۲ آبان ماه در منزل پدری دستگیر و به اوین منتقل شد. آخرین دادگاه این دانشجو هفته گذشته پایان یافت و این حکم دو روز پیش به وی ابلاغ شد. از جمله اتهامات علی پرویز تهیه و توزیع فیلم و عکس از اعتراضات دانشجویی بالاخص تجمع دانشجویان خواجه نصیر در اعتراض به حضور صفار هرندی در دانشکده برق این دانشگاه در تاریخ ۱۰ آبان ذکر شده است. از دیگر اتهامات وی اقدام علیه امنیت ملی و تبانی برای تجمع در روز ۱۳ آبان اعلام شده است.
گفتنی است دادگاه سهیل محمدی دیگر دانشجوی بازداشتی در ۱۲ آبان امروز برگزار شد که نتیجه آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
عباس قادری نیز که در روز ۱۶ آذر پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، پس از ۴۲ روز بازداشت در زندان اوین، روز گذشته با قرار کفالت آزاد شد.
از دیگر دانشجویان بازداشتی خواجه نصیر همچنان خبری جدید در دست نیست.
هم اکنون ۱۲ تن از دانشجویان خواجه نصیر در بازداشت به سر می برند.

*****
اعلام عدم تعهد بانک مرکزی درمورد کاهش نرخ تورم
ایران درآستانه زلزله اقتصادی
اعلام خوشه‌های درآمدی خانوارهای ایرانی که با هدف اجرایی شدن لایحه هدفمند سازی یارانه ها از سوی رئیس سازمان آمار ایران ارائه شد، موجی از نگرانی و اعتراض را در میان محافل اقتصادی و مردم عادی ایجاد کرده است.بر این اساس برغم تبلیغات گسترده دولتی 14 میلیون نفراز لیست دریافت یارانه حذف شده اند؛آن هم در حالیکه رشد نرخ تورم به گونه ای است که بانک مرکزی در قبال کنترل آن اعلام "عدم تعهد" کرده است.
محمد مدد، رئيس مركز آمار ایران، دو شب قبل در برنامه گفت و گوی زنده خبری شبکه دو حاضر شد و گزارشی را قرائت کرد که طی آن دو خوشه درآمدی خانوارهای ایرانی با جمعیت بیش از 47 میلیون نفر برای دریافت و نیز یک خوشه با جمعیت 14 میلیون برای عدم دریافت یارانه تعیین شده است.این گزارش بلافاصله با واکنش محافل و صاحبنظران اقتصادی مواجه شد به حدی که نمایندگان عضو کمیته تحول اقتصادی را وادار کرد برای جلوگیری از افزایش نگرانی ها، از "قطعی نبودن آمارها" سخن بگویند.
حذف 14 میلیون نفر از دریافت یارانهمحمد مدد، رئیس مرکز آمار ایران در این برنامه با اشاره به اینکه دولت در سال نخست اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها تصمیم گرفته است جمعیت کشور را به سه خوشه تقسیم بندی کند، اظهار داشت :"در خوشه نخست که دهک اول تا چهارم را شامل می شود، حدود 30 میلیون نفر، در خوشه دوم دهکهای پنجم تا هفتم جامعه با 17 میلیون و 600 هزار نفر و در خوشه سوم دهکهای هشتم تا دهم با 14 میلیون نفر قرار گرفته اند و ‌یارانه ها فقط به خوشه اول و دوم پرداخت می شود". رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه درآمد خانواده شش نفری در خوشه یک، کمتر از 473 هزار تومان است، افزود: "خانوار شش نفره ای که درآمدش بین 473 هزار تومان تا 788 هزار تومان است در خوشه دو قرار می گیرد و خانوار شش نفره ای که بیش از 788 هزار تومان درآمد داشته باشد در خوشه سه قرار می گیرد".مدد تصریح کرد: "در خوشه یک، درآمد سرانه هر نفر 788 هزار و 381 ریال و در خوشه دو درآمد سرانه هر نفر یک میلیون و 303 هزار و سه ریال است".
نهایی نیست
گفته های مدد، آنچنان باعث افزایش نگرانی ها درباره وضعیت اقتصادی کشور شد که بلافاصله سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی دولت را وادار کرد تا بگوید: "تکلیف نهایی خوشه‌های درآمدی در این کارگروه مشخص نشده است".به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضا فرزین گفت: "آمار و ارقام اعلام شده براساس هزینه ـ درآمد خانوارها و سئوالات پرسشنامه های فرم اطلاعات اقتصادی خانوارها تنظیم شده که مربوط به نیمه اول سال 87 است و هنوز آمار اعلام شده در کارگروه اصلی مصوب نشده است".
محاسبه غیر واقعی خط فقر
پس از انتشار آمار سرانه درآمدی خانوارها و نرخ اعلام شده به عنوان خط فقر از سوی دولت که معادل 500 هزار تومان برای یک خانوار چهار نفره است، کارشناسان مستقل اقتصادی، تفاوت این رقم با ارقام واقعی را مقدمه بروز آشفتگی و بحران اقتصادی دانستند.این در حالیست که در هفته گذشته چند تن از نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی کار، خط فقر را در سال جاری معادل 700 هزار تومان برآورد کرده بودند؛رقمی که از سوی مقامات اقتصادی دولت و بانک مرکزی هم تکذیب نشده است. کارشناسان اقتصادی هم می گویند بر این اساس دو خوشه اول و دوم درآمدی اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، زیر خط فقر زندگی می کنند.در همین زمینه، سایت خبری راه سبز در گزارشی نوشته است: "درآمد روزانه حدود 30 میلیون نفر کمتر از 2 هزارو 600 تومان است و درآمد روزانه 17 میلیون نفر دیگر روزانه کمتر از 4 هزارو 300 تومان است. می توان این گونه نتیجه گرفت که 47 میلیون و 600 هزار ایرانی روزانه کمتر از 4 هزارو 300 تومان درآمد دارند. در این میان 17 میلیون نفر حداکثر حق هزینه کرد 2هزار و 600 تومان را دارند.اعلام این آمار در شرایطی است که بانک مرکزی ایران در سال 85 و در آخرین آمار اعلامی در خصوص خط فقر، خط فقر مطلق یک خانوار 4 نفره شهری را در ماه حدود 300 هزار تومان اعلام کرد. اگر تازه ترین خط فقر برآورد شده از سوی کارشناسان مستقل مبنی بر 780 هزار تومان برای خانورهای 5 نفره در سال 87 را کنار بگذاریم(که از سوی بانک مرکزی تایید ضمنی شده است) باز هم اعلام مرکز آمار اعتراف تکان دهنده ای است به رشد جمعیت فقرا در جامعه ایران.چرا که خانوار 6نفره با درآمد ماهیانه 788 هزار تومان به معنای درآمد ماهیانه 130 هزار تومان برای هر فرد است. این درآمد برای خانوار 4 نفره معادل 520 هزار تومان در ماه خواهد شد".
هفته نامه دولتی و کم غذايي مزمن
در این شرایط دولت درحالی به تقسیم بندی جمعیت بر اساس سرانه درآمدی اقدام کرده که یکشنبه گذشته، هفته نامه "برنامه" ارگان معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي دولت (سازمان مديريت و برنامه ريزي) گزارشي منتشر کرده که روشن مي‌کند بر مبناي دو هزار کالري (خط فقر مطلق يا بقا) 400 هزار نفر به جمعيت فقير کشور در سال هاي 84 تا 86 اضافه شده است. بنا بر اطلاعات اين گزارش وضعيت تغذيه و مصرف خانوارهاي ايراني به گونه يي است که در 20 درصد خانوارها کم غذايي مزمن وجود دارد و 15 درصد کودکان دچار سوءتغذيه هستند. جالب اینکه گزارش هفته نامه برنامه، درست در آستانه آغاز مراحل اجرایی لایحه هدفمند کردن یارانه ها منتشر شده است و بر ضرورت ادامه پرداخت یارانه از سوی دولت تاکید دارد.
عیدی کارگران، نشانه خط فقر
در خبری دیگر، دولت روز گذشته میزان عیدی کارگران را اعلام کرد که رقم آن بر اساس حداقل حقوق کارگری، یعنی 263 هزار تومان اعلام شده بود.فارس با اعلام این رقم به نقل از یک مقام دولتی نوشته است: "حداقل حقوق كارگران در سال جاري در حالي 263 هزار و 520 تومان تعيين شده بود كه بر اين اساس امسال كارگران حداقل 527 هزار و 40 تومان عيدي مي گيرند".گفتنی است نرخ خط فقر بر اساس میزان حداقل دستمزد کارگری نیز قابل محاسبه است و این رقم بیانگر زندگی کارگری در زیر خط مطلق فقر است.گزارش مرکز آمار ایران در باره سرانه درآمدی خانوار در حالی اعلام می شود که رقمی معادل 15 درصد اختلاف میان ادعای بانک مرکزی درباره نرخ تورم و گزارش های غیر دولتی وجود دارد.
عدم تعهد دولت به کاهش نرخ تورم
از سوی دیگر بنا بر گزارشی که خبرگزاری ایلنا، خبرگزاری مستقل کارگری ایران، آنرا منتشر کرده، نرخ واقعی تورم در سال جاری بالای 25 درصد بوده و بر همین اساس تعیین دهک های اقتصادی از سوی مرکز آمار ایران با در نظر گرفتن سیر نزولی تورم به زیر یک رقم محاسبه شده است. این محاسبه درحالی صورت گرفته است که دیروز، رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه با خبرگزاری فارس به صراحت از عدم توانایی دولت در تک رقمی کردن نرخ تورم تا پایان سال خبر داد و عامل آن را نیز لایحه هدفمند سازی یارانه ها عنوان کرد.محمود بهمني با بيان اينكه بانك مركزي با توجه به شرايط سال گذشته، نرخ تورم تك رقمي را هدف قرار داده بود، گفت: "زماني كه سال گذشته گفتم تورم را به تك‌رقمي خواهيم رساند، با در نظر گرفتن شرايط و با مكانيزم موجود بود". وی با تاكيد براينكه "آزاد‌سازي قيمت‌ها به طور حتم باعث يك افزايش قيمت مقطعي در اقتصاد خواهد شد"، اظهار داشت: "با هدفمندسازي يارانه‌ها و تورم حاصل از آن ما ديگر نمي‌توانيم معجزه كنيم و در عين حال بنده نگفته بودم كه هر اتفاقي بيفتد باز هم تورم را تك‌رقمي خواهيم كرد".گفتنی است سخنان این مقام دولتی و اذعان به ناتوانی کنترل تورم پس از اجرای لایحه هدفمند سازی یارانه ها، پس از گزارش مرکز آمارایران شوک جدیدی را در محافل اقتصادی به وجود آورده به حدی که صحبت های اقتصادی تهران، دیروز مانند پیشگویی در مورد یک زلزله بود؛زلزله ای که اگر چه هنوز میزان قدرت آن به دقت تعیین نشده، اما در مورد احتمال وقوع آن توافق است.
*****
واجبی هم بر تو واجب شد همی ...!
این عنوان ویدیوکلیپ بسیار زیبا و پر معنایی است که یار و همرزم گرامی ما آقای دکتر بحری ساعتی پیش در یوتیوب به نمایش نهاده اند:

*****
مجید توکلی به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد
مجید توکلی به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.
مجید توکلی عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از فعالیت سیاسی و نیز ۵ سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد.
موارد اتهامی عنوان شده و احکام صادره مربوط به آنها از قرار زیر است:
- اجتماع و تبانی علیه نظام منجر به صدور حکم ۵ سال حبس تعزیری
- تبلیغ علیه نظام منجر به صدور یک سال حبس تعزیری
- توهین به رهبری منجر به صدور دو سال حبس تعزیری
- توهین به ریاست جمهوری منجر به ۶ ماه حبس تعزیری
همچنین وی به مدت ۵ سال از هرگونه فعالیت سیاسی و نیز از حق خروج از کشور محروم گشته است.
گفتنی است مجید توکلی پیش از این دو بار بازداشت شده بود که بار اول مدت یک سال و هفت ماه را در زندان گذرانده بود و در بار دوم ۳ ماه را در انفرادی تحت بازجویی قرار داشت.
مجید توکلی امسال در مراسم ۱۶ آذر و پس از ایراد سخنرانی شجاعانه اش در دانشگاه امیرکبیر بازداشت شد.
اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.
*****
لقمه چرب ایران در گلوی چین
نشست روز شنبه کشورهای 5+1 درباره برنامه ای هسته ای ایران، در حالی در نیویورک بدون نتیجه به اتمام رسید که چین، یکی از اعضای این گروه، پیش از تشکیل این اجلاس، اساسا این جلسه را جدی نگرفته و با فرستادن یک دیپلمات دون پایه، عملا مخالفت خود را با تصمیم دیگر کشورهای عضو این گروه مبنی بر دور جدید تحریم هاعلیه ایران، اعلام کرده بود.
اجلاس روز شنبه در واقع دومین اجلاس در سطح وزرای خارجه کشورهای 5+1 بود که بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد.
اما در این نوع اجلاس ها همیشه شاهد بودیم که روسیه و چین موافق دیپلماسی با ایران بودند و در مقابل دیگر اعضا مقاومت می کردند.در این میان روسیه همواره یکی به نعل و یکی به پاشنه می کوبید و تصمیمش هیچ گاه به طور شفاف مشخص نبود، اما بعد از گذشت مدتی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مواضع روسیه نسبت به برنامه های اتمی ایران، چرخش قابل ملاحظه ای نمود وشفاف تر شد و به عبارت دیگربه سمت غرب تمایل پیدا کرد.
این تغییر رفتار روسیه نسبت به ایران در بعد از انتخابات، در ماجراهای عدم فروش موشک های اس 300 و به تاخیر انداختن راه اندازی نیروگاه بوشهربه عیان مشاهده شد.
بدون تردید در این میان نقش امریکا در انصرف از استقرار سیستم دفاعی موشکی در لهستان و چک و بده بستانهایی که دو کشور انجام دادند، در دوری روسیه از ایران و نزدیکی اش با غرب بسیار با اهمیت بود؛ اما دراین میان نکته دیگری نیز قابل توجه است که باعث شد روسیه در حمایت از دولت ایران تجدید نظر کند و آن چیزی نبود جز اعتراضهای خیابانی مردمی نسبت به سیاست روس در ایران.
بدون شک نقش مردم در به چالش کشیدن سیاست خارجی ایران و شعارهایی که علیه روسیه در اعتراض های خیابانی خود سردادند، در تجدید نظر روسیه در مواضع خود نسبت به پرونده هسته ای ایران تاثیر گذار بود و باعث شدمسئولان سیاست خارجی روسیه با آینده نگری بیشتری به منافع خود در ایران نگاه کنند.
با نگاهی تاریخی به این مسئله مشخص میشود که روسیه از زمان کاترین کبیر و سزارها به ایران چشم طمع داشته و هرگز حاضر نبوده از دولتی که نفسش در مقابل اعتراضات مردمی به شمارش افتاده، حمایت کند و منافع بلند مدت خود را قربانی رژیمی کندکه سرنوشت آن نامعلوم است. بنابراین می توان گفت روسیه برای اینکه جای پایی برای برگشت به ایران داشته باشد، روابط خود را با رژیم فعلی ایران که در حال ریزش است کمتر کرد تا بتوانددرآینده نزدیک با دولت جدیدی که در ایران به سر کارخواهد آمد، همکاری کند.
اما چرا تاکنون چین مانند روسیه، به این باور نرسیده و همچنان با دولتی در ایران کار می کند که بودن یا نبودنش در هاله ای از ابهام است و هنوز نیز در اجلاس های بین المللی از روش مذاکره و دیپلماسی با ایران سخن میگوید؟
بدون شک منافع اقتصادی و تامین نفت این کشور، از سوی ایران و بازار 70 میلیونی ایران، آن هم برای کالاهای غیر استاندارد چینی، مهمترین دلایل حمایت این کشور از دولت فعلی ایران است.در همین رابطه نیز کارشناسان خارجی چین اعلام کرده اند: "تغيير رژيم در ايران، اصلا به نفع چين نيست و هرگزنیز چین، خبرهای جنبش مردمی را در رسانه های خود منتشر نمی کند".
کارشناسان چینی معتقدند، براي چين امنيت و ثبات منطقه خليج فارس مهم است؛ چرا كه امنيت و ثبات در اين منطقه، قيمت نفت را پايين نگه مي داردو براي چين، همین مسله اهمیت دارد.
از طرف دیگرهمگن بودن ساختار، رفتار و فرهنگ سیاسی چین با رژیم فعلی ایران خود دلیلی بر این است که این دو رژیم با هم اختلاف سلیقه سیاسی ندارند و از نقض حقوق بشر و عدم توسعه سیاسی در کشورشان هیچ نگران نیستند.
اما با تمام این موارد، نقش مردم در سیاست خارجی کشورها را نیز نمیتوان نادیده گرفت؛هر چند که هر دو کشور در حرف نشان می دهند به مردم اهمیتی نمی دهند، اما در پنهان رفتار مردم را تحلیل می کنند و به آن بسیارهم اهمیت میدهند؛چرا که دولتها همواره به افکار عمومی دنیا و افکار عمومی کشوری که با آن کار همکاری می کنند توجه دارند و آن را در تنظیم روابط، کاهش و افزایش آن دخالت می دهند.
بر این اساس بودکه در دولت آقای خاتمی، برخی از مسئولان سیاست خارجی، در جلساتی که با رسانه ها برگزار می کردند، از رسانه ها برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی کشورهایی که قصد همکاری با آنها را داشتند، یاری می گرفتند.
مسولان سیاست خارجی آن زمان می گفتند حتی برخی مسئولان کشورها نیزدر مذاکرات و تنظیم قراردادهای خود با ایران، برخی مقاله های روزنامه های کشورشان را روی میز مذاکره می گذارند تا در چانه زنی های اقتصادی و سیاسی از آن به عنوان اهرم فشار استفاده نمایند.
حال با توجه به اهمیت افکار عمومی در تنظیم معادلات بین المللی، به نظر می رسد اگر این بار هم مردم ایران در مناسبت های مختلف و در اعتراض های خیابانی خود، از سیاست چین در مقابل ایران انتقاد کنند و بر علیه آن شعار سردهند، و یا حتی از خرید کالاهای چینی خودداری کنند، شاید چین هم مانند روسیه از همکاری با این رژیم دلسرد شده و به منافع بلند مدت خود بیندیشد.
بدون شک، مردم ایران هرگز نخواهند پذیرفت که دولت چین هم ماشینهای ضد شورش برای سرکوب جنبش آزادی خواهی مردمی به ایران بفروشد و هم براساس خرید نفت ارزان از ایران، اقتصادش را شکوفا کند و از طرف دیگر بر تجار ایرانی هم فشار مضاعف وارد کند تا ضمانت های بانکی خود نزد بانک های چینی را، دو برابر کنند تا به آنها اجازه خرید کالاهای چینی داده شود.
*****
شمارش معکوس برای افشای نیمه پنهان کیهان

جرس: جعل خبر، وارونه نمایی، آدرس های غلط، دروغ، تهمت ، افترا، نشر اکاذیب، هتک آبرو، اشاعه فحشا، تنها گوشه ای از جرایم کیهان است که هر روز بجای حفظ حرمت قلم و تقدس کلمه ، از آن بعنوان شمشیری بران برای قلع و قمع هر کس که از آنان نیست بهره می جوید.
نماینده ولی وقیح با استفاده از مصونیت "بیت آقا" و " حاشیه امنی" که دارد، هر بار که به دادگاه می رود با اراده ای مصمصم تر و قلمی " خشن تر"و "هتاک تر" به مصاف دیگرانی می رود که با او نیستند.
دیروز وقتی فرزند شهید بهشتی بعنوان شاکی پرونده حسین شریعتمداری در شعبه امنیت دادگاه با پیژامه حضور یافت و متهم اصلی در گوشه ای دیگر از این " سیستم قضایی " دادگاهش تجدید وقت شد، " عدالت ولایی " همه تلخی خودش را به کام مردم بار دیگر نشان داد و قلم را بی نیاز از نگارش کرد.
فرزند رئیس اولین قوه قضاییه جمهوری اسلامی، استادی پاک طینت که ادب و اخلاق از چهره، قلم و کلامش می بارد، از کلاس درس تحویل اوین می شود و بدون تفهیم اتهام هفته ها در حبس می ماند تا در کنارش هتاکی چون شریعتمداری با فراغ بال به اشاعه منکر و اقدام علیه منافع و امنیت ملی قلم بزند و روزنامه ای که از بیت المال اتزاق می کند و نام رهبری را یدک می کشد، که باید محلی باشد برای گسترش " آشتی ملی" ، " همیاری"، " اتحاد" و " همدلی" به کانونی برای " آشوب" ، " فتنه" ، " براندازی" ،" هتک حرمت" و " برادرکشی " تبدیل شود.
دکتر علیرضا بهشتی از سوی کیهان به رابطه با سیا متهم می شود بی هیچ مدرکی، دوبار دستگیر می شود، به اوین می رود، از همه حقوق شهروندی محروم می شود، فقط چون از کاندیدایی حمایت کرد و سخنی گفت که کیهان را خوش نیامد و حسین شریعتمداری با فراغ بال در مقابل دوربین می نشنید " از فردا" می گوید و آبروی اهل فکر و اندیشه را در مقابل میلیونها بیننده می برد و آنها را پناهنده و فراری می خواند بی آنکه هیچکس جلو دارش شود. این چه مصونیتی است که او دارد که به هر که می خواهد می تازد و چنین پرده می درد؟
حکم تعطیلی کیهان !
قوه قضاییه پیشانی هر نظام سیاسی است. برای بررسی عملکرد هر سیستم سیاسی در دنیا کافی است سری به زندانهای آن بزنید تا میزان پایبندی حاکمان به قانون و حقوق بشر مشخص شود. سالهاست از طرح شکایات شاکیان متعدد از روزنامه کیهان گذشته است. ولی کیهان همچنان می تازد و کسی جلودارش نیست . وقتی قاضی شعبه نهم دادسرای کارکنان دولت در اواخر مرداد سال جاری دستور توقیف روزنامه کیهان را به دلیل عدم حضور حسین شریعتمداری، مدیر مسئول این روزنامه در دادگاه، صادر کرد، سوسویی از امید در دلهایی رخ نمود که شاید ..... ولی چند ساعتی نگذشت که این حکم توسط دادستان وقت سعید مرتضوی دوست و یار شریعتمداری ملغی اعلام شد.
سرانجام نوزده مهرماه فرارسید و جلسه رسیدگی به اتهامات مطبوعاتی حسین شریعتمداری، مدیر‌مسئول روزنامه کیهان که قبلاً قرار بود 8 شهریور در شعبه 1083 دادگاه عمومی استان تهران به تصدی قاضی حسینیان برگزار شود اما با تقاضای استمهال سرپرست اداره حقوقی مؤسسه کیهان و نمایندگان حقوقی این روزنامه، وقت رسیدگی تجدید شد ، با حضور نماینده ولی فقیه برگزار شد. 26 پرونده و 30 شاکی. اما رييس شعبه ‌١٠٨٣ دادگاه عمومي تهران يادآور شد كه از جلسه‌ گذشته تا كنون تعدادي از شكات، رضايت خود را اعلام كرده‌اند. تعدادی از شاکیان خصوصی و دولتی پا پس کشیدند و ماندند افرادی که نه برای احقاق حق خود که برای دفاع از " انسانیت" و " حریم انسانها" پیگیر شکایات خود بودند.
همه دروغ می گویند جز من!!
در این جلسه صالح نيكبخت به وكالت از محسن كديور در جايگاه حاضر شد و گفت كه به وكالت از موكلش، عليه حسين شريعتمداري، مديرمسوول روزنامه كيهان به اتهام افترا، نشر اكاذيب، توهين و هجو اعلام جرم و تقاضاي تعقيب كيفري وی را کرد. این وکیل اظهار امیدواری کرد که دادگاه و هيات منصفه براي هميشه به چنين بي‌حرمتي‌هایی پايان دهد. نيكبخت در این دادگاه بر این نکته اساسی انگشت گذاشت که "از نظر روزنامه‌ كيهان همه كس دروغ مي‌گويد الا خودش. "
از نظر حسین شریعتمداری کمترین مخالفتی با نقطه نظرات وی که معمولا در همه چیز هم اظهار نظر می کند - از سیاست نا اقتصاد، از هنر تا جامعه شناسی، از تاریخ تا فقه- همدستی با ‏غرب است. او در پیدا کردن رابطه‌ محافل و افراد و شخصیت‌های سیاسی، ‌فرهنگی،‌ حقوق بشری با ‏دستگاههای اطلاعاتی جاسوسی و امنیتی صهیونیستی و غربی تخصص ویژه دارد. از منظر وی هر صدایی که با صدای او همخوانی نداشته باشد حتما با دستگاه امنیتی در ‏چهارچوب پروژه تغییر نظام و انقلاب مخملی هماهنگ شده است و مستوجب محکومیت پیش از دادگاه است.
فرقی ندارد شما چه کسی باشی. زن یا مرد. شهری یا روستایی. دانشجو یا بی سواد. هر که می خواهی باش. گمنام یا با بیش از سی سال خدمت به انقلاب اسلامی یا عالمی با اجتهاد . اگر قرار باشد " نیمه پنهانت " آشکار شود باید بشود. در طرفه العینی " مرجع" تقلید می تواند در صفحات کیهان چندین درجه انتزال مقام بیابد و به " شیخ" تبدیل شود. ضد نظام بودن ، صهیونیست بودن و ضد ولایت فقیه بودن ، جاسوس بودن ، مرتد بودن و .... هم نقل کلام همه روزه این جریده است. برای همین است که در میان شاکیان فقط چهره های سیاسی و فعال مطبوعاتی مشاهده نمی شوند،افرادی نیز یافت می شوند که بی خبر از این بازی های پشت پرده همه زندگی خود را بخاطر خبری کذب در کیهان باخته اند.
در دادگاهی که برگزار شد شاکیان خصوصی هم هر یک درد های خود را گفتند که از این بی حرمتی کیهان چه ها کشیده اند و افتراهای این روزنامه چه کانونهایی را متلاشی کرده و چه انسانهایی را به حقوق بگیران کمیته امداد تبدیل کرده است. هر چند مدیر مسئول فرصت نکرد تا از خود دفاع کند ولی همه دفاعیه خود را در تیتر فردای روزنامه آورد : " تعدادي از شاكيان پناهنده و فراري هستند !!" و در روزهای بعد هم بنا به عادت مالوف به ادامه هتاکی ها و بی حرمتی ها با خیالی آسوده پرداخت. کسی چه می داند شاید او هم مثل " قاضی مرتضوی" تنها یک " مهره بی اراده" است. یکی در دستگاه قضا امر رهبر" اجابت می کرد" و دیگری در عرصه رسانه، حریم مخالفان رهبر را می درد.
خودسرها زیر علم کیهان هستند
کواکبیان در مناظره با حسین شریعتمداری به این نکته به ظرافت اشاره کرد" خودسرها زیر علم کیهان هستند". همانهایی که خود سر نامیده می شوند و هر اجتماعی را با سبعانه ترین اقدامات بهم می ریزند، به دانشجویان در خوابگاه حمله می کنند، اندیشمندان و اهل قلم را شبانه از خانه می ربایند، به بیت علما حمله ور می شوند، بذر نفاق، دروغ، کینه و نفرت در همه جا می پاشند، دفتر امامان جمعه را آتش می افروزند... سریال اعترافات ساختگی می سازند. همه و همه یک شبکه وسیع خبری و اطلاع رسانی دارند که کیهان می نامندش. حتی گاهی پیش از اینکه اتفاقی بیفتتد، شاخکهای امنیتی کیهان آن را پیش بینی می کند و دقیقا اتفاقات همانگونه که از قبل تعیین شده تجلی می یابد!! و بیننده می ماند از این همه هماهنگی و سازماندهی.
آگاهان می گویند که او صدای محافل موازی ‏اطلاعاتی و امنیتی است که با شمشیر قلم پرده دری می کند. برای آنها که خواننده کیهان هستند و اخبار روز را پیگیری می کنند خیلی دشوار نیست که صحنه گردانی بسیاری از ‏سناریوهای سرکوب دگراندیشان و مخالفین نظام و آشوبها و اغتشاشات را در لابلای سطور گزارشها و تحلیلهای این روزنامه بیابند.
و برای آنها که حافظه یاریشان نمی کند حمله به محمد خاتمی در میان هزاران نفر از مردم حامی جنبش سبز توسط خودسرها به رهبری ابوالفضل شریعتمداری، فرزند حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان را یاد آور می شود که با اطلاع قبلی از مسیر عبور خاتمی ناگهان به او حمله کردند.
این حسین کیست ؟ !
حسین شریعتمداری، روزنامه‌نگار و مدیر مسئول روزنامه کیهان که در قریب به دو دهه است سکان آشوب و ناامنی در کشور در دست گرفته و هر از گاهی با غائله ای بسراغ شخصیتهای سیاسی، مذهبی و فرهنگی می رود، فا یننشال تایمز او را بعنوان " تأثیرگذارترین تفسیرگر ایرانی" معرفی کرده است. او بیشترین و عمیق ترین تاثیرات را بر شکل گیری تاریخ بیست سال گذشته جمهوری اسلامی و شکل گیری و جهت دهی گروههای سیاسی داشته است. اگر کسی مغضوب این جریده شود، چاره ای جز حذف او نمی ماند. این پروسه می تواند سالها بطول بینجامد ولی حتما نتیجه می دهد. دهها فعال سیاسی،اجتماعی، فرهنگی و اندیشمند همه شاهد این مدعاست که اگر کیهان با کسی" در افتد"، حتما آن فرد یا گروه" بر می افتد" و دیگر مجالی برای فعالیت سیاسی و پژوهشی او باقی نمی ماند.
حسین شریعتمداری به گفته خودش افتخار آن را دارد که در دیدار با " عناصر گروهکی بریده از انقلاب و مردم " آنها را به آغوش ملت و انقلاب بازگرداند که برای همگان معنای آن مشخص است. پروژه تواب سازی، بعد از اتهامات واهی و اعترافات ساختگی، بعد هم تواب کردن آنها و اخیرا اگر مثل اصلاح طلبان دراین روزها اصرار بر " گناه نکرده" خود داشته باشند، " محارب سازی"، سیاستی است که از سوی کیهان انجام می شود.
شهروند رسمی امریکا با سابقه مشخص و وابستگی علنی حق دارد ستون صفحه آخر کیهان را بخود اختصاص دهد، افراد با سابقه مسایل اخلاقی پشیتاز فرهنگ و هنر در این جریده می شوند؛ به گفته کیهان " افراد بازمانده سلطنت " و " بریدگان از گروهکهای محارب " و هر کسی که آنطور که کیهان بخواهد قلم می چرخانند، " محبوب" اند و از اقربا و کسی که تنها ذره ای " دگراندیش" باشد و نعل به نعل همچون آنان نیاندیشد و باور نداشته باشد، مستوجب حذف، هتک و حرب است ولو نماز شب خوان باشد و عارف.
مایه هراس مردان !!
روزنامه نیویورک تایمز، چاپ آمریکا در گزارشی به قلم مایکل اسلکمن، گزارشگر خود در تهران درباره حسین شریعتمداری، می نویسد:" او که دندان هایش را در شکنجه پلیس مخفی زمان شاه از دست داد، امروز مایه هراس بسیاری از مردان کشورش است. " این روزنامه نگار شریعتمداری را صدای تندروهای ایران می داند که نه فقط تندرو که افراطی و آشتی ناپذیرند. ولی باید به این نوشته این نکته را افزود که نه تنها " مردان" که " زنان" نیز از تیغ بران شمشیر شریعتمداری مصون نیستند. با مروری بر آخرین شاکیان وی می توان نام زنانی را دید که جرم آنان نیز کم از مردان نیست !!
کارشناسان می گویند در حالی که براحتی روزنامه های فراوانی نه در دادگاه بلکه بدستور معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد یکی پس از دیگری طعم تلخ توقیف را می چشند و روزنامه نگاران به جرم روشنگری راهی شکنجه گاه می شوند و یا هجران از وطن را به جان می خرند، چگونه است نشریه ای سالهاست پرونده اش در شعب قوه قضاییه خاک می خورد؟ کسانی که هنوز دادگاه کرباسچی ، سعید حجاریان، بهزاد نبوی، .......را بخاطر دارند، می پرسند چگونه است که برخی پرونده ها خارج از نوبت به جرم " خدمتگزاری" و " صداقت" و " اعتقاد به ارزشهای انقلاب" با سنگین ترین محکومیت ها برگزار می شود و عده ای چون " عضو محترم شورای نگهبان" و " نماینده رهبری در کیهان" در " دژ مستحکم نشسته اند و کسی را پاسخگو نیستند؟
اینک با توجه به برخی قرینه ها همچون سکوت و کوتاه آمدن تعدادی از برهم زنندگان حرفه ای آرامش و امنیت عمومی، گزارش کمیته تحقیق و تفحص ، برگزاری مناظره ها ، با تلطیف اندکی در فضای سیاسی کشور روبه رو شده ایم. برخی از تحلیل گران بر این باورند که اگر " قاضی مرتضوی" به سزای عملکرد خود در فاجعه کهریزک برسد، شاید نفر بعدی " حسین شریعتمداری " باشد که بجرم " تشویش اذهان عمومی"، " برهم زدن امنیت ملی " ،"دروغ"، " افترا" و " اشاعه اکاذیب" و فراهم کردن بستری برای " اغتشاش های خیابانی" ، " حمله به کوی دانشگاه" ، " حمله به بیت علما" و آتش زدن کتابفروشی ها و ............. و" حمایت از اراذل و اوباش" و " خودسرها " و " نفوذی ها " و .... محاکمه و به سزای اعمالش می رسد.

تاریخ پر از درسهای سازنده است. خیلی ها که خود عامل " حذف" بودند، بعدها به دادگاه آمدند و محاکمه و محکوم شدند.
*****
پخش مناظره هاي سياسي تلويزيون؛ يك گام به پيش دو گام به پس

خوشبيني ها به سياست جديد تلويزيون جمهوري اسلامي در پخش مناظره هاي سياسي دوام چنداني نداشت.مسئولان برنامه تلويزيوني "رو به فردا" در يك عقب نشيني آشكار اعلام كردند كه از اين پس اين برنامه را فقط در روزهاي پنجشنبه روي آنتن خواهند برد.
آنها قرار بود مناظره هاي سياسي را به مدت سه روز در هفته اجرا كنند اما پس از اظهارات "مصطفي كواكبيان" و "جواد اطاعت" به نمايندگي از جناح اصلاح طلب در اين برنامه،فشار محافظه كاران بالا گرفت و اينك "وحید یامین پور" مجري مناظره ها،دليل كاهش پخش اين برنامه را طاقت فرسا بودن كارهاي پيش تهيه آن عنوان كرده است.
عقب نشيني تلويزيون دولتي ايران از بازتاب دادن صداي منتقدان اتفافي غير منتظره نبود.اصلاح طلبان هيچ گاه فرصت كافي و برابر براي انتقال پيام هاي خود از دريچه صدا و سيما نداشته اند، اما در معدود زمانهايي كه سخنانشان شنيده شده پژواكي وسيع ميان افكار عمومي يافته است.در مناظره هاي برنامه رو به فردا نيز هر چند تلويزيون جمهوري اسلامي با جانبداري آشكار از جناح حامي حكومت نمايندگان اصلي اين جريان را مقابل چهره هاي كمتر مطرح جناح اصلاح طلب قرار داده است اما تاثير سخنان همين چهره هاي كمتر مطرح نيز بسياري را به ياد اين ضرب المثل قديمي انداخته كه "شتر خوابیده شم بلندتر از خر ایستاده است"!
و سرانجام؛پذيرش بحران
ايده برگزاري مناظره هاي تلويزيوني با هدف ريشه يابي اعتراض هاي انتخابات رياست جمهوري نخستين بار به صورت علني از سوي آيت الله هاشمي رفسنجاني رييس مجلس خبرگان رهبري مطرح شد.او اين پيشنهاد را در خطبه هاي نماز جمعه بيان كرد و توسط هزاران نمازگزار حامي جنبش سبز تشويق شد.هاشمي پس از ابراز اين سخنان امكان حضور دوباره در تريبون نمازجمعه را پيدا نكرد چرا كه تصميم گيران اصلي جمهوري اسلامي با برقراري هرگونه ديالوگ در آن زمان مخالف بودند. براي ماه هاي متمادي حكومت منكر وجود هر گونه بحراني در كشور بود و آيت الله خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي نيز در ماه هاي اخير بارها خواهان آن شده بود كه بحث انتخابات يك موضوع پايان يافته تلقي شود.با اين حال برخي رفتارهاي حكومت در هفته هاي اخير نشان از پذيرش بحران توسط آنان دارد.
مناظره به مثابه سوپاپ اطمينان
برگزاري مناظره هاي تلويزيوني را مي توان اصلي ترين جلوه پذيرش بحران توسط حكومت دانست.درباره اين كه چرا مقام هاي عالي رتبه نظام جمهوري اسلامي حاضر به گفت وگويي هرچند حداقلي با مخالفان شده اند تحليل هاي متفاوتي منتشر شده است.برخي از ناظران مي گويند كه تجمع ده ها هزار نفري هواداران جنبش سبز در روز عاشورا به حكومت ثابت كرد كه حتي با كاربرد خشونت عريان قادر به خانه نشين كردن معترضان نخواهد بود.اين راهپيمايي گرچه به خشن ترين شيوه ها توسط پليس سركوب شد اما به شكاف درون نيروهاي حامي حكومت نيز دامن زد.بيانيه هفدهم "ميرحسين موسوي" در پيامد حوادث عاشورا كه حاوي راهكارهايي براي خروج حكومت از بحران بود نيز اين شكاف را عميق تر كرد.محافظه كاران ميانه رويي مانند "محسن رضايي" دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خواهان توجه حكومت به مطالبات مطرح در بيانيه موسوي شدند و از مقام هاي عالي رتبه خواستند كه به صداي معترضان گوش فرا دهند.
پيشنهادها و توصيه هايي از اين دست در ابتدا با حملات لفظي شديدي از سوي تندروهاي حامي حكومت روبرو شد اما زماني كه كارناوال سازماندهي شده طرفداران آقای خامنه اي در روز نهم دي به خيابان ها آمدند استراتژيست هاي اين جناح با نمايشي از اعتماد به نفس فرصت را براي شنيدن صداي مخالفان هرچند به صورت حداقلي فراهم ديدند.
مقام هاي حكومتي مدعي اند كه در روز نهم دي قدرت خود را به رخ مخالفان كشيده اند و اكنون مي توانند از موضع قدرت روبروي نمايندگان جناح معترض بنشينند.با اين حال مخالفان، اعتماد به نفس دولت را كاذب و پوشالي مي دانند و مناظره هاي كنوني تلويزيون را نيز يادآور فعاليت هاي احزاب دولت ساخته رژيم پهلوي مانند "ايران نوين" و "مردم" ارزيابي مي كنند كه در بحبوحه حركت هاي اعتراضي مردم با طرح انتقادهاي نه چندان جدي از رژيم به فكر ايجاد سوپاپ اطميناني براي حفظ وضع موجود بودند.
در جستجوي اعتماد از دست رفته
سوپاپ اطميناني كه جمهوري اسلامي در قالب پخش مناظره هاي تلويزيوني ايجاد كرده حاوي ايرادهاي ساختاري است.
مجري اين مناظره ها يعني "وحيد يامين پور" فارغ از التحصيل دانشگاه امام صادق و نويسنده يكي از تندرو ترين پايگاه اينترتني حامي حكومت (رجانيوز) است. جانبداري هاي او در حمايت از ميهمانان حامي حكومت چنان صريح و آشكار است كه مخاطبان عادي نيز به راحتي بدان پي مي برند.
اختلاف سطح ميهماناني كه به مناظره نيز دعوت مي شوند نيز در نوع خود قابل توجه است.متوليان اين برنامه ژنرال هاي جناح محافظه كار يعني كساني مانند"حسين شريعتمداري"،"مهدي كلهر"،"وحيد جليلي"و ...را روبروي چهره هايي از اصولگرايان معتدل و اصلاح طلبان متوسط قرار داده و مناظره اي با سطوح نامتوازن را به اجرا گذاشته اند.اما همین چند مناظره پحش شده حکایت از برتری اصلاح طلبان متوسط بر ژنرالهای محافظه کار دارد. مردم می گویند اگر چهره های اصلی اصلاح طلب امکان مناظره می یافتند چه می شد؟ بی خود نیست آکه آنها را زندان کرده اند و با شاگردانشان مناظره گذاشته اند
ميان برنامه هايي هم كه لابلاي اظهارات ميهمانان مناظره ها تا اين مدت پخش شده سوگيري هاي حكومتي شديدي داشته است.استفاده پياپي از اظهارات آقای خامنه اي درباره بصيرت نخبگان روي تصاويري از سريال امام علي كه در آن معاويه و عمروعاص مشغول توطئه عليه حكومت هستند حاوي اين پيام آشكار است كه از نگاه صدا و سيما مخالفان آقای خامنه اي فتنه گراني توطئه انديش هستند.
مشخص نيست كه رويه مناظره ها در هتفه هاي آينده تا چه حد متفاوت از گذشته خواهد بود.مجري اين برنامه گفته كه در دور جديد آيتم هاي جديدي مانند مصاحبه هاي مردمي و خلاصه اي از مهم ترين اخبار هفته به برنامه اضافه خواهد شد.
ناظران معتقدند كه هدف از گنجاندن آيتم هاي جديد كم كردن زمان ابراز نظر براي مخالفان دولت و امكان تقطيع سخنان آنان از طريق پخش اين ميان برنامه هاست.در اين حال ليستي از ميهمانان هفته هاي آينده مناظره هاي تلويزيوني توسط برخي پايگاه هاي حامي حكومت اعلام شده كه نشان مي دهد رويه گذشته مسولان تلويزيون در دعوت از چهره هاي شاخص محافظه كار و چهره هاي كمتر شناخته شده از جناح اصلاح طلب همچنان برقرار است.اصلاح طلبان مي گويند تا زماني كه رهبران جنبش سبز امكان حضور در رسانه ملي و سخن گفتن رودر رو با مردم را پيدا نكنند شركت افراد رده پايين مخالف دولت نمي تواند اعتماد از بين رفته ميليونها ايراني را نسبت به حكومت بازسازي كند.
*****
ادعای جدید نیروهای انتظامی در شناسایی تجمع کنندگان روز عاشورا

پایگاه اطلاع رسانی پلیس در حالی خبر بازداشت 40 نفر را منتشر می کند که خبرهایی مبنی بر منتشر کردن عکس های این افراد در نشریه امین جامعه که متعلق به نیروی انتظامی است و پخش آن در میان مردم در مساجد برگزاری مسابقه ای برای شناسایی این افراد، پیش ازین به گوش رسید.
پس از آنکه دو روز پیش سردار رجب زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ از شناسایی تک تک افرادی که در حوادث روز عاشورا حضور داشتند خبر داد، امروز یک مقام آگاه خبر داده است که بیش از 40 نفر از تجمع‌کنندگان روز عاشورا با همکاری مردم شناسایی و دستگیر شدند.
به گزارش ایلنا پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: به‌دنبال انتشار تصاویر آشوبگران روز عاشورای حسینی در پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس و ویژه‌نامه نشریه امین جامعه، بیش از 40 نفر از عناصر فتنه‌گر با همکاری مردم شریف و بیدار ایران اسلامی شناسایی و دستگیر شدند. متهمان برای سیر مراحل تحقیق و بازجویی در اختیار نیروی انتظامی قرار دارند.
پایگاه اطلاع رسانی پلیس در حالی این خبر را منتشر می کند که خبرهایی مبنی بر منتشر کردن عکس های این افراد در نشریه امین جامعه که متعلق به نیروی انتظامی است و پخش آن در میان مردم در مساجد برگزاری مسابقه ای برای شناسایی این افراد، به گوش می رسد.
پس از آنکه پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران از ارسال پرونده 16 متهم حوادث عاشوا به دادگاه خبر داد و هرچند اینطور به نظر می رسید که باید دیگر منتظر بسته شدن پرونده اظهار نظرهای پلیس در مورد تجمعات عاشورا باشیم، اما همچنان مسئولان نیروی انتظامی در این مورد خبرهای جدیدی می دهند. درجدیدترین اظهارنظر در این مورد سردار رجب‌زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ که نیروی انتظامی از زخمی شدنش در حوادث روز عاشورا خبر داده بودند، با تاکید بر این که تمام افرادی که در اغتشاشات روز عاشورا شرکت کردند، از سوی پلیس دستگیر خواهند شد، از انتشار تصاویر یک سری دیگر از افرادی که در این اغتشاشات شرکت کرده بودند در آینده‌ای نزدیک خبر داده است. سردار رجب زاده درحالی این سخنان را به زبان می آورد که چند روز پیش هم سردار احمدی مقدم از «چک کردن» تمامی ایمیل ها و پیام های کوتاه خبر داد.
آگاهان مسایل امنیتی معتقدند این اخبار صرفا در جهت ترساندن مردم برای شرکت در مراسم بعدی منتشر می شود ودر شهری به پهنای تهران با جمعیتی بالغ بر دوازه میلیون چنین چیزی ممکن نیست. هر چه میزان انتشار این اخبار بیشتر باشد ناشی از سردرگمی ماموران انتظامی است که تلاش دارند برای کنترل بیشتر از ابزارهای روانی ارعاب استفاده کنند.
*****
بازداشت سمیه عالمی و همسرش، پیمان چالاکی در ساوه

پیمان چالاکی فعال سیاسی-کارگری و دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ساوه به همراه همسرش سمیه عالمی پسند از اعضای سابق جبهه مشارکت، منطقه تهران و دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تهران سما و دختر خردسالشان در منزلشان واقع در شهرستان ساوه توسط عوامل وزارت اطلاعات بازداشت و به تهران منتقل گردیدند.
بنا بر گزارش های دریافتی نیروهای امنیتی طی تماسی با یکی از دوستان این زوج زندانی و احضار ایشان به اداره اطلاعات ساوه، مانا چالاکی دختر خردسال این زوج را از پدر و مادرش جدا نموده و تحویل دوست خانوادگی شان داد.
این زوج فعال سیاسی توسط نیروهای وزارت اطلاعات به تهران منتقل شده اما از محل نگهداری ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.
گفتنی است شیوه بازداشت پیمان و همسرش به خصوص نگهداری چند ساعته دختر خردسالشان مانا در بند اطلاعات به همراه والدینش و سپس جدا نمودنش از آنها موجب تأسف و تأثر شدید دوستان و خانواده این زوج فعال سیاسی دربند گردید.
*****
رئيس كميسيون صنعت اتاق ايران : ركود تورمي شديدي خواهيم داشت

در نشست كميسيون صنعت اتاق ايران، سياست‌هاي پولي و مالي سال 1389، تعيين نرخ بهره و وضعيت بازار مسكن كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
بهروز صادقي رئيس كميسيون صنعت اتاق ايران با بيان شرايط و موقعيت واحدهاي توليدي – صنعتي سؤالاتی را مطرح و تصريح كرد: پيش از هر چيز لازم است در مورد كليت این سؤال‌ها بحث و تبادل نظر شود.
وي این موضوع را که سياست‌هاي پولي و مالي بانك مركزي در سال آينده انبساطي باشد يا انقباضي؟ چگونگي تعريف نرخ بهره با توجه به اجرا شدن قانون هدفمندكردن يارانه‌ها؟ و اينكه چه حمايت‌هايی در بخش مسكن به عنوان يكي از عوامل رشد اقتصادي در نظر گرفته خواهد شد؟ به عنوان سؤالات کلیدی برشمرد و خواستار بحث درباره آن‌ها شد.
وي عنوان كرد: بايد در فضاي اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها، سياست‌هاي بانك مركزي در جهت حمايت از واحدهاي صنعتی واقعي به ويژه در بخش خصوصي شكل گيرد.
وي همچنين پيشنهاد داد تا براي يك سال ديگر اجراي برنامه چهارم تمديد شود و اجراي برنامه پنجم به مدت يك سال به تعويق بيافتد.
رئيس كميسيون صنعت اتاق ايران با جمع‌بندي نظرات اعضاي اين كميسيون اعلام كرد: به نظر مي‌رسد با توجه به تورمي كه از سال گذشته ايجاد شده و اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، سال آينده ركود تورمي شديدي خواهيم داشت.
بهروز صادقي موارد زير را به عنوان ديدگاه‌ها و مصوبات كميسيون بيان کرد:
1- سازوكارهاي مالي كشور از حالت دستوري خارج و تصميمات پولي و مالي با توجه به فضاي شوراي پول و اعتبار اخذ شود تا بيش از پيش شاهد استقلال بانك مركزي باشيم.
2- با نظارت گسترده، جلوگيري از انحراف تسهيلات از واحدهاي توليدي به واحدهاي غيرتوليدي صورت گيرد.
3- سهم صنعت از كل تسهيلات بانكي افزايش يابد و سهم بخش خصوصي مشخص شود.
4- بر خلاف اين ادعا كه بهره بانكي بايد متناسب با تورم باشد، كميسيون معتقد است با توجه به تورم موجود و تورمي كه به دليل اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها ايجاد مي‌شود نظام بانكي مكلف به انعقاد قرارداد واحد با مشتریان بوده و نرخ بهره طبق برنامه چهارم تك رقمي شود.
5- با توجه به اهميت رونق بازار مسكن و ضمن حمايت از توليد مسكن توجه ويژه‌اي به اعطاي تسهيلات در اين بخش شود تا ضمن ايجاد انگيزه، شاهد شكوفايي اقتصاد باشيم.
6- معوقات بزرگترين سدي است كه مانع فعاليت واحدهاي توليدي مي‌شود. لازم است با راه اندازي "ساز و كار خريد دين" راه كاري مناسب براي برون رفت واحدهاي توليدي از شكل معوقات تعريف شود تا به این ترتیب شاهد بهبود شرايط واحدهاي توليدي باشيم.
همچنين در ادامه مقرر شد كه كارگروهي تشكيل و برنامه پنجم با سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري مقايسه شود و سپس ديدگاه‌هاي كلي كميسيون در اين رابطه اعلام شود.
*****
بازداشت احسان هوشمند، پژوهشگر و روزنامه‌نگار کرد

احسان هوشمند، پژوهشگر و روزنامه‌نگار کرد صبح امروز در منزل خود توسط پليس امنيت تهران دستگير شد. به گزارش نوروز، پليس اسناد مطالعات و پژوهش‌هاي وي را به همراه برده است. علت بازداشت این پژوهشگر کرد مشخص نیست و ماموران پلیس امنیت نیز در هنگام بازداشت وی دلیل آن را ذکر نکردند. هوشمند 40 ساله يكي از پژوهشگران توانمند و صاحب‌نظر در حوزة مطالعات قوم‌شناسي است كه مقالات بسياري از وي در نشريه‌هاي كشور به چاپ رسيده است.
*****
ديدار فعالان سياسی و دانشجويی تبريز با خانواده پيمان عارف، دانشجوی ستاره دار و فعال سياسی در بند
جمعي از فعالان دانشجويي و سياسي تبريز به ديدار خانواده ي پيمان عارف رفتند.
در اين مراسم ضمن اعلام همبستگي فعالان سياسي و دانشجويي با خانواده پيمان عارف،از خانواده عارف به دلیل صبر و ایستادگی شان تقدیر کردند.
در ابتدای این مراسم دكتر فرزدي، استاد دانشگاه تبريز و عضو شوراي مركزي نهضت آزادي با ابراز تاسف از بازداشت پيمان عارف، آن را هزینه احساس مسئولیت و تلاش برای بهبودی وضع موجود دانست، وی افزود: زجر و اندوهی که امروز بر خانواده فعالين سياسي زندانی تحمیل می شود بخشي از زجر و اندوه ماست و ما از هیچ تلاشی برای آزادي پيمان دریغ نخواهیم کرد.
در ادامه حسن ارك از فعالين هويت طلب آذربايجان با تاکید بر زاويه ي فكري با پيمان عارف از عمق دوستي و صميميت چندين ساله شان ياد كرد و افزود: حضور ما فعالين آذربايجاني در اين جا حاوي اين پيام است كه بايد بر حقوق شهروندي و حق آزادي بيان احترام گذاشت و دفاع از حقوق زندانيان سياسي و عقيدتي را تكليفي انساني و اخلاقي دانست و اشاره كرد كه" دونیادا قارانلیقلار اگر بیرلشه باهم/بیر خیرداجا شمعین ایشیقین سوندره بیلمز!"
در ادامه موسي ساكت دبير سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي شعبه ي آذربايجان شرقي ضمن اشاره به فعاليت هاي اين سازمان در پيگيري حقوق بازداشت شدگان و زندانيان حوادث بعد از انتخابات گفت: ديدار با خانواده هاي زندانيان سياسي آذربايجان كه به ابتكار سازمان ادوار تحكيم وحدت و همراهي همه ي تشكل ها و فعالين سياسي فارغ از گرايش هاي فكري صورت مي گيرد فرصت مناسبي است هم در جهت دفاع از حقوق شهروندي و پاسداري از كرامت انساني و هم ايجاد آرامش و اعلام همبستگي با آزاد مردان دربند.
در ادامه این مراسم پدر پيمان عارف ضمن تشكر از اعلام همبستگي فعالان سياسي و دانشجويي تبريز گفت: هرچند از بازداشت و زنداني بودن فرزندمان عميقا ناراحت هستم اما به پيمان افتخار می کنم، حسن بزرگ فرزند من این است که در راه اندیشه و آرمانش دستگیرشده است و نه مسئله ی دیگر.
آقاي عارف سپس به بیان روند پی گیری پرونده پيمان عارف پرداخت و گفت: بنده هر ماه يكبار و مادر پيمان هر هر هفته براي ملاقات به تهران مي رود. در پی اطلاع پيمان از مرگ مادر بزرگش نيز فشار های روانی و تالمات روحی زيادي را متحمل مي شود.
در اين ديدار صمیمی نماينده هاي از تشكل هاي نهضت آزادي ايران شاخه ي آذربايجان شرقي، فعالين هويت طلب آذربايجاني،فعالان ملي مذهبي،سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي شعبه ي آذربايجان شرقي، انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريز و علوم پزشكي، جمعي از فعالان دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي تبريز حضور داشتند.
پیمان عارف روزنامه نگار و دانشجوی ستاره دار کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران که دورۀ خدمت سربازی خود را می گذراند روز چهارشنبه 27 تيرماه در رشت توسط حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی گیلان و با نیابت قضائی دادسرای نظامی تهران دستگیر شده و در حال حاضر در زیر زمین بند ۳۵۰ اوین به همراه حدود ۱۰۰ تن دیگر از زندانیان سیاسی که عموما از فعالین سیاسی و روز نامه نگاران دستگیر شده در ایام پس از انتخابات می باشند ، نگهداری می شو د.
ظاهراً اتهام وی وبلاگ نویسی و مصاحبه با رادیوهای خارجی اعلام شده است اخيرا سمیرا جمشیدی - همسر پیمان عارف- و از اعضاي كميته ي زنان جبهه ي ملي با نگارش نامه ي سرگشاده به کمیسیون اصل نود مجلس به شرايط خفقان امنيتي در زندان و موارد متعدد غيرقانوني در سير پرونده ي همسرش اعتراض داشت.
در انتهاي مراسم پدر پيمان به خواندن اشعاري پرداختند كه جمع حاضر تحت تاثير قرار گرفت.
*****
واکنش مدیر مسؤول تهران امروز به حمله شبانه و تخریب تابلوهای روزنامه

تخريب و پاره كردن تابلوهاي تبليغاتي روزنامه «تهران‌امروز» در خوش‌بينانه‌ترين حالت اقدام جاهلانه اشخاصي است كه بازيچه اغراض سوء برخي از اشخاص و جريان‌هاي خاص قرار گرفته‌اند.
دكتر رسول بابايي، مدير مسؤول روزنامه «تهران‌امروز» كه با خبرنگار سايت عصر ايران درباره چگونگي و علت تخريب تابلوهاي تبليغاتي اين روزنامه گفت‌و‌گو مي‌كرد با بيان اين مطلب افزود: حدس قوي‌تر اين است كه جرياني نمي‌خواهد وحدت در عين تكثر در جريان اصولگرايي را بربتابد و به‌علت آنكه تماميت‌خواه است، مي‌خواهد مانع از تكثر صدا و رسانه‌هاي مواضع اصولگرايي معتدل شود.
مدير مسؤول روزنامه «تهران‌امروز» در پاسخ به اين پرسش كه به‌طور مشخص چه كساني را مسؤول تخريب تابلوهاي تبليغاتي «تهران‌امروز» مي‌دانيد، گفت: اين عمل زشت و ناپسند شبانه صورت پذيرفته و هنوز عاملان آن براي ما ناشناخته مانده‌اند اما «تهران‌امروز» شكايتي را تنظيم كرده كه در آن درخواست شناسايي عامل يا عاملان اين عمل مخرب و مجازات و جبران خسارات را كرده‌ايم.وي در پايان تاكيد كرد: نام افراد چندان مهم نيست، رويكردي مخرب كه مي‌خواهد همه‌چيز را در يد خود بگيرد و هيچ رقيبي را تحمل نمي‌كند، بايد شناسايي، تحليل و به افكار عمومي معرفي شود. قطعا پشت اين عمل تخريبي، اهداف ناپسندي وجود دارد و ما بايد بكوشيم با روشن كردن اذهان عمومي اين رويكرد را در عرصه فرهنگي به چالش بكشيم.
شب گذشته ، افراد ناشناسی با جمله به بنرهای تبلیغی روزنامه تهران امروز در سطح شهر تهران ، اقدام به پاره کردن آنها و نوشتن مطالبی علیه این روزنامه کردند.این اقدام ، پس از آن صورت گرفت که یک نشریه که در قم منتشر می شود نوشت که لوگوی "تهران امروز" تصویر زنی است که می رقصد.این تفسیر عجیب که در چند روز گذشته در فضای رسانه ای به یک طنز تبدیل شده بود ، گویا از سوی عده ای که دوست دارند حتی فارسی نستعلیق را به شکل های خاص ببینند ، جدی تلقی شده است!
*****
مرکل: بدون شورای امنیت هم ایران را تحریم می کنیم

آلمان به ایران هشدار داد ممکن است با مجازات های جدیدی روبه رو شود.به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در برلین گفت اگر ایران موضع خود را در مذاکرات هسته ای تغییر ندهد با مجازات های جدیدی روبه رو خواهد شد حتی اگر در سازمان ملل متحد نیز توافقی برای اقدام علیه ایران صورت نگیرد. وی اضافه کرد: آلمان توضیح داد اگر پاسخ و واکنش ایران تغییر نکند برای اعمال مجازات های گسترده ای علیه تهران فعالیت می کنیم.مرکل ادامه داد: ترجیح می دهیم مجازات ها علیه ایران از طریق توافق در شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام شود و مسوولان نیز تلاش می کنیم تا در چند هفته آینده به این هدف برسیم.
آلمان با دیگر کشورهایی که برای رسیدن به همین هدف تلاش می کنند، همراهی می کند.نخست وزیر اسرائیل نیز در این کنفرانس خبری مشترک تاکید کرد که زمان اعمال مجازات های شدید علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای این کشور فرارسیده است.نتانیاهو ادامه داد: اگر مجازات ها را اعمال نکنیم، مجازات های شدیدی را علیه این ستمگری ایرانی اعمال نکنیم پس چه زمانی آنها را اعمال کنیم؟پاسخ این است که هم اکنون.نخست وزیر اسرائیل همچنین در دیدار با صدراعظم آلمان خواستار دریافت زیردریایی های پیشرفته شده که توانایی حمل کلاهک های هسته ای است.بنابر این گزارش اسرائیل خواستار خرید شش فروند زیردریایی هسته ای است . این زیردریایی ها از نوع دلفین هستند و با انرژی گازوئیل کار می کنند. اسرائیل هم اکنون سه فروند از این نوع از زیردریایی ها در اختیار دارد.فضای عملیاتی این زیردریایی ها 4500 کیلومتر است و توانایی شلیک موشک های کروز را دارند.پیش از این منابع آلمانی گزارش کرده بودند که اسرائیل قصد دارد زیردریایی های پیشرفته خود را در به طور دائمی در خلیج فارس مستقر کند.
یک دیپلمات شرکت کننده در نشست اخیر1+5 در نیویورک گفت که از وجود تهدید (از سوی ایران) مطمئن هستیم و فشارهای بیشتری علیه تهران اعمال می شود که حتما تاثیراتی را بر نظام ایران خواهد داشت.نتانیاهو پیش از سفر به آلمان در جمع اعضای کابینه خود گفته بود که اسرائیل اهمیت بسیاری برای روابط تاریخی با آلمان قائل است و این کشور تاثیر بسیار مهمی در امنیت اسرائیل دارد.رویترز در این باره نوشت: اسرائیل که بسیاری آن را تنها قدرت هسته ای خاورمیانه می دانند فعالیت های هسته ای ایران را تهدیدی علیه موجودیت این رژیم توصیف می کند. اسرائیل تاکنون استفاده از زور را برای توقف برنامه هسته ای ایران در صورت ناکامی تلاش های دیپلماتیک و مجازات های اقتصادی بعید ندانسته است.
یک مقام اسرائیلی نیز به خبرنگاران در برلین اعلام کرد: گفته ایم که زمان گسترش مجازات ها علیه ایران رسیده است.وی افزود: اسرائیل معتقد است که در نهایت امروز هر چه فشارها علیه ایران افزایش یابد احتمال موفقیت تلاش های دیپلماتیک نیز بیشتر می شود.آلمان به همراه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد گروه 1+5 را تشکیل می دهد که برای مقابله با روند هسته ای ایران تشکیل شده است.پیش از این اعضای 1+5 در شهر نیویورک نشستی را برای تهیه پیش نویس قطعنامه جدیدی در شورای امنیت برای اعمال مجازات های برگزار کرده بودند اما با مشارکت سرد چین، این نشست بی نتیجه ماند.در حالی که نشست اخیر 1+5 نمایندگان اعضا در سطح مدیران سیاسی برگزار شده بود چین در سطح یک دیپلمات ساده مشارکت کرده بود.
_______________________________________