سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۰/۲۰

یکشنبه: 20/10/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
-
*****
اسامی تعدادی از دانشجویان دربند دانشگاه علم و صنعت
فهرست زیر اسامی تعدادی از بازداشت‌شدگان دانشگاه علم و صنعت ایران است که در روزهای 6، 8 و 9 دی‌ماه بازداشت شده‌اند.
فهرست زیر تعدادی از اسامی بازداشت‌شدگان دانشگاه علم و صنعت ایران است که در روز عاشورا (6 دی) و در روز سه شنبه و چهارشنبه (8 و 9 دی) در پی برپایی تظاهرات گسترده برای محکومیّت کشتار مردم در روز عاشورا و آزادی کامران آسا -برادر شهید کیانوش آسا- بازداشت شده‌اند و تا کنون آزاد نگردیده‌اند.
به گزارش ادوارنیوز، گفته می‌شود تعداد بازداشت‌شدگان دانشگاه علم و صنعت محدود به این اسامی نیست و دستگاه‌های امنیتی با اعمال فشار به خانواده دانشجویان بازداشت‌شده از هرگونه اطلاع‌رسانی جلوگیری می‌کنند.
1- نیما عمرانی - ورودی 85 کارشناسی مهندسی کامپیوتر
2- مجید عسگری - ورودی 87 کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر
3- مصطفی ریسمان باف - ورودی 87 کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر
4- طهمورث صفری - ورودی 86 کارشناسی مهندسی فیزیک
5- شهاب محمّدی - ورودی 84 کارشناسی مهندسی فیزیک
6- ابراهیم نوحی - ورودی 83 کارشناسی مهندسی معماری
7- علی صدّیقی - ورودی 84 کارشناسی مهندسی مواد
8- پویا حمداللهی - دانشجوی مجازی کارشناسی ورودی 88 آی.تی
9- پویا دریایی - دانشجوی مجازی کارشناسی ورودی 88 آی.تی
10- هادی نجفی - ورودی 86 کارشناسی مهندسی راه آهن
*****
دو ترم ممنوعیت از تحصیل و تبعید: حکم صادر شده برای مسعود صالحی دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان
مسعود صالحی دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان با حکم کمیته انضباطی به ۲ ترم محرومیت از تحصیل و پس از آن تبعید محکوم شد.
در این حکم صادر شده، محل تبعید این دانشجوی رشته شیمی مشخص نشده است.
این حکم در مرحله تجدید نظر صادر شده و «قطعی و لازم الاجرا» عنوان شده است.
دو دانشجوی دیگر دانشگاه سیستان و بلوچستان در آغاز امتحانات ترم جاری با احکام ممنوعیت از تحصیل مواجه شده اند.
*****
دادگاه مديرمسئول روزنامه صداي عدالت برگزار شد
دادگاه رسيدگي به اتهامات مدير مسئول روزنامه صداي عدالت، امروز در شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران، برگزار و پس از اخذ آخرين دفاع و ختم دادرسي، اعضاي هيات منصفه مطبوعات، "مصطفي كزازي" را با اكثريت آرا مجرم دانستند.
خبرگزاری هرانا - حقوق شهروندی، اندیشه وبیان: مصطفي كزازي با اعلام اين مطلب گفت: صبح امروز شكايت مدعي‌العموم از روزنامه صداي عدالت، با حضور هيات منصفه مطبوعات، در شعبه 76 دادگاه كيفري استان به رياست قاضي مدير خراساني برگزار و آخرين دفاع نيز اخذ شد.مدير مسئول روزنامه صداي عدالت، در گفت‌وگو با ايلنا، شكايت مدعي العموم به اتهام نشر اكاذيب را چاپ مطلبي تحت عنوان «طرح دستگيري صد نفر از اصلاح‌طلبان و انتقال اعضاي جبهه مشاركت به نقطه نامعلوم» عنوان كرد و افزود: تصور مي‌كردم پرونده‌اي كه قرار است امروز مورد رسيدگي قرار گيرد مربوط به چاپ مطلبي است كه منجر به توقيف روزنامه شد اما در جلسه دادگاه متوجه شدم شكايت دادستان در رابطه با خبري است كه از سايت ابطحي برداشته شده بود.گفتني است اعضاي هيات منصفه مطبوعات پس از استماع دفاعيات مديرمسوول روزنامه صداي عدالت و ختم دادرسي وارد شور شده و كزازي را در مورد اتهام نشر مطالب خلاف واقع با اكثريت آرا مجرم دانسته و با اكثريت آرا متهم را مستحق تخفيف در مجازات ندانست.
*****
رخشان بني‌اعتماد موافق حضور فيلم‌اش در جشنواره فيلم فجر نيست
پيرو سخنان علي‌اكبر قاضي‌نظام (مدير بخش سينما و تلويزيون سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران) درباره حضور قطعي فيلم «حياط خلوت خانه خورشيد» در جشنواره فيلم فجر؛ اين بار؛‌ سعيد رشتيان (مجري طرح و يكي از تهيه‌كنندگان اين فيلم) اعلام كرد: خانم بني‌اعتماد موافق حضور اين فيلم در جشنواره فيلم فجر نيست.
سعيد رشتيان در گفت و گو با ايلنا؛ با اشاره به نحوه حضور فيلم «حياط خلوت خانه خورشيد» در جشنواره فيلم فجر گفت: پيگيري مسائل مربوط به ارسال فيلم به جشنواره فيلم فجر به مسوولان شهرداري محول شده بود اما ارسال فيلم «حياط خلوت خانه خورشيد» ساخته رخشان بني‌اعتماد به جشنواره فيلم فجر؛ به اطلاع كارگردان نرسيده بود.
رشتيان افزود: در اواسط دي‌‌ماه؛ آقاي قاضي‌نظام (مدير بخش سينما و تلويزيون سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران) درخصوص ارسال فيلم به جشنواره فجر با من تماس گرفتند. در آن مقطع مهلت ارسال فيلم به جشنواره سپري شده بود ولي من هر نوع پيگيري در اين زمينه را به خود ايشان كه سفارش‌دهنده‌ اصلي فيلم هستند، محول نمودم.
رشتيان تاكيد كرد: امسال پنج فيلم ديگر ما در بخش مسابقه فيلم مستند كوتاه و نيمه بلند جشنواره فجر شركت دارد. اگر از قبل؛ قصد ارسال اين فيلم به جشنواره را داشتيم، همانند ديگر فيلم‌هاي‌مان در موعد مقرر اين كار را انجام مي‌داديم. البته بايد موضوع اين تماس را به اطلاع خانم بني‌اعتماد و آقاي كلانتري مي‌رساندم كه متاسفانه چنين نشد. درحال حاضر خانم بني‌اعتماد موافق شركت فيلم «حياط خلوت خانه خورشيد» در جشنواره فيلم فجر امسال نيستند و اين مساله به اطلاع مسوولان سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران نيز رسيده است.
*****
ملاقات خانواده فواد شمس با وی در زندان
خانواده فواد شمس دانشجوی زندانی دانشگاه تهران موفق به ملاقات با فرزندشان در زندان شدند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر پدر فواد شمس دانشجوی رشته جغرافیای دانشگاه تهران كه چندی پیش بازداشت شده است، از ملاقات خود و همسرش با این دانشجو خبر داد.
فاتح شمس با بیان این مطلب افزود: «در ملاقات اخیر من و مادر فواد با وی، فواد از وضعیت روحی و جسمی بسیار خوبی برخوردار بود و من امیدوارم كه با توجه به پایان مرحله تحقیقات، پسرم هرچه سریعتر از زندان آزاد شود.»
لازم به یادآوری است فواد شمس دانشجوی دانشگاه تهران در روز یازدهم آذرماه به هنگام خروج از دانشگاه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود.
*****
خارج کردن دسته جمعی زندانیان عادی از زندان اوین
حداقل 400 زندانی در دو روز گذشته از زندان اوین به سایر زندانها منتقل شدند.
دست کم چهارصد تن از زندانیان عادی زندان اوین در طی روزهای اخیر به زندانهای دیگر منتقل شده اند. به دستور مسئولان مربوطه طی روزهای شنبه و یکشنبه (19 و 20 دیماه) دست کم چهارصد زندانی در دو مرحله انتقالی صد نفره و سیصد نفره به زندانهای دیگر استان تهران منتقل شدند.زندانیان منتقل شده محکومان پرونده های دیه، مهریه، نفقه و موارد مشابه بودند که همگی تحت تدابیر امنیتی به زندانهای دیگر واقع در استان تهران منتقل شدند. انتقال زندانیان در زمان تنظیم این گزارش کماکان ادامه دارد.گفته میشود در پی اظهار مقامات قضایی در خصوص آزاد نکردن معترضان وقایع اخیر و افزایش حجم شهروندان بازداشت شده، نیاز دستگاه امنیتی به محل ثابت و متمرکزی برای نگهداری و مدیریت مسئله بازداشت شدگان که هم اکنون اکثریت ساکنان زندان اوین را تشکیل می دهند، این زندان را دستخوش تغییر و تحولات مدیریتی و ساختاری کرده است، این زندان پیش تر در دهه شصت نیز به صورت خاص محل نگهداری زندانیان سیاسی بوده است.
*****
پاسخ حسین کروبی به تکذیبیه نیروی انتظامی قزوین در خصوص حادثه تروریستی جمعه شب
پس از حمله مسلحانه بامداد جمعه گذشته به مهدی کروبی در شهر قزوین که منجر به ترور نافرجام وی شد، حسین کروبی فرزند ارشد وی، نکاتی را در مورد این حمله و موضع‌گیریهای فرماندهان انتظامی محل، یادآور شد.
حسین کروبی در گفتگو با جرس، با رد سخنان فرمانده نیروی انتظامی قزوین در باره این حمله گفت: اولا کارشناسان نظامی پس از بازدید از اتومبیل آقای کروبی، شلیک گلوله به سمت شیشه جلو و عقب ماشین را تایید کردند. ثانیا تصاویر و عکس‌های این حمله هم در سایت‌های اینترنتی موجود است. به ‌نظر می‌ رسد که برخورد حرفه‌ای این بود که این فرمانده انتظامی، پیش از هر اظهار نظری، به بازدید از اتومبیل پرداخته یا این‌که حداقل عکس‌های موجود را در اینترنت می‌دید تا دقیق‌تر درباره این رویداد اعلام نظر می‌کرد.
کروبی با بیان اینکه پدرش پس از این رویداد، به‌دلیل جلوگیری از متشنج‌ شدن بیشتر اوضاع و ضربه‌خوردن آبروی نظام، سکوت پیشه‌کرده‌است، درباره اظهارنظر سریع فرمانده مذکور گفت: چنین واکنش‌های شتاب ‌زده‌ای اصلا جای تعجب ندارد و پیش از این‌هم از سوی مسئولان انتظامی صورت می‌گرفته‌است.
وی با اشاره به اظهارات پیشین فرمانده‌های انتظامی کشور و تهران بزرگ درباره وقایع رخ‌داده در ماه‌های اخیر پس از انتخابات افزود:وقتی حوادث ناگوار کهریزک یا زیرگرفتن مردم و عزاداران حسینی با ماشین پلیس در ظهر عاشورا یا 10‌ها حادثه دیگر رخ‌ داده جلوی چشم مردم، به راحتی تکذیب می‌شود، انتظاری هم نمی‌رود که نیروی انتظامی دربرابر چنین حرکت تحریک‌آمیز و مشکوکی واکنشی بهتر از این از خود نشان دهد.
*****
سایه سنگین اعتصاب بر روی بزرگترین پروژه کشور
بزرگترین پروژه دولتی کشور به دلیل پرداخت نشدن حقوق کارکنان در خطر اعتصاب عمومی و توقف فعالیت قرار گرفته است. به گزارش خبرنگار هم میهن، پروژه احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سال 86 و با هدف تولید روزانه 35 ميليون ليتر بنزين آغاز شد، اما با گذشت سه سال و در شرایطی که تنها 17 درصد پیشرفت فنی داشته در آستانه توقف قرار گرفته است.
بر پایه گزارش های رسیده شرکت های «تهران جنوب» و «بینا»، دو پیمان کار اصلی این پروژه بیش از سه ماه است که دستمزد کارکنان و مهندسان خود را پرداخت نکرده اند. همچنین به دلیل پرداخت نشدن مطالبات 10 پیمان کار خرد این پروژه، اکثر این پیمان کاران نیز برای سه تا پنج ماه است که از پرداخت حقوق مهندسین خود عاجز مانده و در شرف ورشکستگی کامل قرار گرفته اند.
تعدادی از مهندسین مشاور پروژه ستاره خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار هم میهن اظهار داشتند با توجه به پرداخت نشدن دستمزدهای معوقه، قصد دارند تا از ادامه فعالیت خودداری کنند. این متخصصین که اصرار داشتند نام آنها فاش نشود می گویند «طی چند ماه گذشته بارها تلاش کرده ایم تا از مدیران شرکت در مورد وضعیت دستمزدهای خود اطلاع کسب کنیم، با این حال نه تنها هیچ پاسخ مشخصی دریافت نکرده ایم، بلکه حتی کسی حاضر نیست تعهد دهد که این دست مزدها یک روز پرداخت خواهند شد».
پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بزرگترین پروژه دولتی کشور است که حتی از آن به عنوان بزرگترین پروژه پالایشگاهی خاور میانه نیز یاد می شود.
این پروژه قرار بود با بیش از 6 میلیارد یورو سرمایه گذاری، کشور را از واردات بنزین بی نیاز سازد. در واقع به پشتوانه ساخت همین پالایشگاه بود که محمود احمدی نژاد مدعی شد به زودی کشور در برابر تحریم های احتمالی بنزین مصون خواهد شد.
با این حال و در شرایطی که اخبار پراکنده، از افزایش روزافزون احتمال تحریم بنزین علیه ایران حکایت دارد، «محمداسماعیل کراچیان»، مدیرعامل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس روز شنبه، 12 دی ماه اعلام کرد «احداث این پالایشگاه در بندرعباس 17 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون 407 میلیون یورو تجهیزات خارجی مورد نیاز این پالایشگاه خریداری شده است».
گفتنی است 6 ماه پیش از اظهارات کراچیان و در تاریخ 10 خرداد ماه امسال، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مدعی شده بود که این پروژه بیش از 19 درصد پیشرفت داشته است. به گزارش خبرگزاری شانا، شهنازی همچنین مدعی شده بود این پالایشگاه تا سال 91 راه اندازی خواهد شد؛ امری که بدون در نظر گرفتن احتمال اعتصاب کارکنان و تنها با نگاهی ساده به سرعت پیشرفت کار دور از ذهن به نظر می رسد. بنابر پیش بینی های اولیه در زمان آغاز پروژه، سال 1390 به عنوان سال راه اندازی این پالایشگاه در نظر گرفته شده بود.
برخی گزارش ها حاکی از آن است که علت توقف پرداخت دستمزد متخصصین ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تغییر سیاست دولت برای اجرای پروژه های کلان کشوری است.
بر پایه این گزارش ها، به دلیل شرایط ویژه کشور، دولت از سرمایه گذاری در زیرساخت های کلان اقتصادی که تضمین کننده دورنمای کشور است منصرف شده و قصد دارد معدود سرمایه گذاری های خود را بر روی پروژه هایی که بازدهی سریع و کوتاه مدت دارند متمرکز کند. در همین راستا خبرگزاری ایسنا در تاریخ اول مهر از تشکیل جلسه ای در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی خبر داد. به گزارش ایسنا مسوولان پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتی درصد هستند كه بيشتر توجه خود را به طرح‌هاي بهينه‌سازي و توسعه ظرفيت پالايشگاه‌هاي موجود معطوف كنند. هرچند برخی کارشناسان نفتی مدعی هستند آنچه از جانب مسوولین به عنوان طرح های «بهینه سازی» معرفی می شود، غالبا طرح های «تغییر کاربری» است؛ به این معنا که دولت برای جبران کمبود شدید بنزین تصمیم گرفته است تا از پالایشگاه های موجود خود بخواهد تمامی تمرکز خود را بر روی تولید بنزین بگذازند و تولید دیگر فرآورده های نفتی را متوقف کرده و یا دست کم کاهش دهند.
*****
نگرانى دو نهاد حقوق بشری نسبت به «محارب» نامیدن معترضان در ایران
دو سازمان عمده حامى حقوق بشر در جهان با انتشار بیانیه‌هایى نسبت به احتمال صدور حکم اعدام براى شمارى از بازداشت شدگان رویدادهاى روز عاشورا در ایران ابراز نگرانى کرده و از مقام‌هاى ایرانى خواسته‌اند، به حقوق بازداشت‌شدگان و معترضان احترام بگذارند. سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه با انتشار بیانیه‌اى در باره اوضاع ایران با اشاره به اینکه دست کم پنج تن از بازداشت‌شدگان در جریان تظاهرات روز عاشورا به اتهام «محاربه» محاکمه مى‌شوند، نسبت به صدور حکم اعدام براى این افراد ابراز نگرانى کرده است.
به گزارش رادیو فردا، در این بیانیه همچنین آمده است، مقام‌هاى ایرانى مى‌گویند، «آشوبگرى و به آتش کشیدن اموال عمومى» به منزله «محاربه» است، و این اتهام در ایران معمولاً علیه کسانى به کار مى‌رود که با نظام مى‌جنگند.
به نوشته عفو بین‌الملل عباس جعفرى دولت‌آبادى دادستان تهران تأیید کرده است که پنج نفر از بازداشت‌شدگان که به «محاربه» متهم شده‌اند، از اعضاى سازمان مجاهدین خلق ایران هستند.
در این میان سازمان مجاهدین خلق هم به سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است، که پنج تن از اعضاى آن از زمان اعتراض‌ها در روز عاشورا در ایران بازداشت شده‌اند.
در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است، این پنج تن عبارتند از على مهرنیا ۷۰ ساله، پرویز ورمزیارى ۵۴ ساله، مجید رضایى، علیرضا نبوى و على معصومى.
به گفته حسیبه حاج صحراوى، معاون خاورمیانه و آفریقاى شمالى عفو بین‌الملل، معترضان بازداشت شده در ایران به دلیل «ارتکاب جنایاتى» که بر اساس قوانین بین‌الملل مجازات مرگ براى آن در نظر گرفته شده است، متهم نشده‌اند.
وى افزوده است: «حتى اگر آنها چنین جرایمى را هم مرتکب شده باشند، نباید به مجازات مرگ محکوم شوند».
حسیبه حاج صحراوى همچنین گفته است: «مقام‌هاى ایرانى باید اطمینان دهند که در ارتباط با جرایم مربوط به تظاهرات شامل پرتاب سنگ و آتش زدن به طور منصفانه و با دقت و نیز بر اساس معیارهاى بین‌المللى عمل کرده و از صدور مجازات مرگ خوددارى ‌کنند».
به نوشته عفو بین‌الملل برخى از نشانه‌ها حاکى از آن است که مقام‌هاى ایرانى در نظر دارند از مجازات اعدام به عنوان ابزارى براى جلوگیرى از برگزارى تظاهرات استفاده کنند.
عفو بین‌الملل همچنین با اشاره به طرح پیشنهادى ۳۶ تن از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى در زمینه کاستن از زمان اجراى حکم محارب به پنج روز ابراز نگرانى کرده است که چنین اقدامى حق «دفاع موثر» از متهمان را سلب کند.
عفو بین‌الملل در بیانیه خود همچنین به ادعاهاى مقام‌هاى جمهورى اسلامى ایران در مورد «دست داشتن گروه‌هاى مختلف اپوزیسیون و به ویژه بهایى‌ها در سازماندهى ناآرامى‌هاى روز عاشورا» اشاره کرده و نوشته است: « دست کم سیزده تن از بهایى‌ها از زمان آغاز اعتراض‌ها در ایران بازداشت شده‌‌اند، این در حالى است که جامعه بهایى مشارکت در این گونه رویدادها را تکذیب کرده است».
سازمان عفو بین‌الملل در ادامه بیانیه خود با اشاره به محاکمه هفت تن دیگر از رهبران جامعه بهاییان ایران به اتهام جاسوسى از بیست بهایى بازداشت شده با عنوان «زندانیان عقیدتى» یاد کرده و خواستار آزادى فورى آنها شده است.
معاون برنامه خاورمیانه و آفریقاى شمالى عفو بین‌الملل همچنین گفته است: «ایرانى‌ها باید بتوانند آزادانه در تظاهرات مسالمت‌آمیز شرکت کرده و نظر خود را در باره دولت و نیز نقض حقوق بشر بیان کنند بدون آن که با خشونت، بازداشت‌هاى خودسرانه، محاکمه‌هاى غیر عادلانه یا خطر اعدام روبه‌رو شوند».
وى همچنین افزوده است: «مقام‌هاى ایرانى به جاى آن که اجازه برگزارى تظاهرات را بدهند، هر کسى را که نظر دیگرى دارد از خود طرد کرده و به دنبال یافتن مقصر براى ناآرامى‌ها مى‌گردند».
بیانیه دیده‌بان حقوق بشر
سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز روز جمعه با انتشار بیانیه‌اى با اشاره به متهم شدن معترضان به نتایج انتخابات در ایران به «محاربه» اعلام کرده است، اعضاى دو گروه فعال در تظاهرات مسالمت آمیز پس از انتخابات خرداد ماه در ایران به ارتکاب جرایمى متهم شده‌اند که براى آن مجازات مرگ در نظر گرفته شده است.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر مى‌افزاید، مقام‌هاى ایرانى اعضاى گروه دانشجویان لیبرال و انجمن دانش‌آموختگان را به «محاربه» متهم کرده و کسانى را که با کمیته گزارشگران حقوق بشر همکارى مى‌کردند نیز بازداشت کرده و آنها را به عضویت در گروه‌هاى مخالف مسلح متهم کرده‌اند.
در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به بازداشت احسان دولتشاه، مهرداد بزرگ و سینا شکوهى از اعضاى این گروه و متهم شدن آنها به محاربه و عضویت در سازمان مجاهدین خلق، به نقل از سعید قاسمى‌نژاد، یکى از سخنگویان این گروه آورده است که اعتراف‌هاى پخش شده از بازداشت‌شدگان از تلویزیون دولتى ایران تحت فشارهاى شدید فیزیکى در زندان گرفته شده است.
همچنین یکى از اعضاى کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران به سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته است که بازجویان در زندان اوین اعضاى بازداشت شده این کمیته را به مجازات‌هاى مشابه تهدید کرده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه خود همچنین به بازداشت شیوا نظرآهارى، کوهیار گودرزى و سعید حائرى از اعضاى کمیته گزارشگران حقوق بشر همزمان با برگزارى مراسم خاکسپارى آیت‌الله منتظرى اشاره کرده و افزوده است، پریسا کاکایى و مهرداد رحیمى دو تن دیگر از اعضاى این کمیته چند روز بعد بازداشت شده‌اند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بخش دیگرى از بیانیه خود با اشاره به این که در قوانین حقوقى ایران اتهام «محاربه» در مورد کسانى به کار مى‌رود که عضو گروه‌هایى هستند که براى «براندازى نظام جمهورى اسلامى» تلاش کرده یا از این گروه‌ها حمایت مى‌کنند، افزوده است، شمارى از روحانیان عالى‌رتبه هوادار دولت در ایران از جمله آیت‌الله یوسف طباطبایى‌نژاد، امام جمعه اصفهان، معترضان به نتایج انتخابات را به شورش و براندازى و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق متهم کرده‌اند.
جو استورک، معاون مدیر امور خاور میانه سازمان دیده بان حقوق بشر از مقام‌هاى ایرانى خواسته‌ است، « حقوق و امنیت شهروندان ایرانى را براى برگزارى تجمعات آرام» تضمین کنند.
وى افزوده است: « به جاى این کار مقام‌هاى ایرانى در صدد فراهم کردن مقدمات صدور اشد مجازات(براى معترضان) هستند».
معاون مدیر امور خاور میانه سازمان دیده‌بان حقوق همچنین گفته است: «تظاهرات مسالمت‌آمیز باید آزاد باشد، نه این که بازداشت‌شدگان در زندان با مجازات شدید روبه‌رو شوند. اگر دستگاه‌هاى دولتى مدارک مستندى در باره دست داشتن افراد در خشونت‌ها در اختیار دارند، باید تلاش کنند در جریان محاکمات علنى و منصفانه آن را ثابت کنند».
*****
عشرت آباد، کهریزکی دیگر؟
گزارش هائی که از کهریزک توسط منابع شخصی و یا مدافعان حقوق بشر منتشر شده است، از وضعیت دشواری حکایت دارد که دستگیر شدگان حوادث اخیر در زندانها با آن روبرو هستند. در این میان از زندانی در پادگان عشرت آباد نام برده می شود که زندانیان آن بدون رعایت موازین قانونی در شرایطی غیر انسانی، نگهداری می شوند.
دکتر بهرام بیگدلی، فعال حقوق بشر و عضو جمعیت دفاع از زندانیان سیاسی در ایران در شهر کلن آلمان، دسترسی به آمار صحیح از زندانیان سیاسی را بدلیل شرایط موجود ایران، ناممکن می داند و یادآوری می کند، درحالیکه ناظران بین المللی اجازۀ ورود به زندانهای ایران را ندارند، نمی توان رقم دقیقی از بازداشت شدگان ارائه داد. وی می افزاید، خود جمهوری اسلامی ایران از600 نفر اسم می برد و در مقابل آن رقم 2000 آورده می شود که فاصله زیادی را از آمار رسمی نشان می دهد.
این فعال حقوق بشری، با استناد به سخنان دکتر خلیل بهرامیان وکیل دادگستری در ایران می گوید، قوه قضائیه در ایران وجود خارجی ندارد. قاضیانی هستند که مأمورند تا آنچه را که وزارت اطلاعات می گوید اجرا کنند و به اتهامات رنگ قانونی بدهند و حکم صادر کنند.
دکتر بهرام بیگدلی معتقد است که هدف مسئولان امنیتی کشور، همچون سالهای 60 ، ایجاد ترس و وحشت در میان مبارزان است و چنانکه در سالهای 60 با اعدام های جمعی این هدف را دنبال کردند، اینک با کهریزک چنین می کننند. به نظر اواز آنجا که جناح های مختلف جمهوری اسلامی ایران پاسخگوی اعمال خود نیستند، امکان دارد هرگونه برخورد غیر قانونی در زندان صورت بگیرد و عشرت آباد نیز کهریزکی دیگر بشود و چنانچه سخنان روح الله حسینیان و دیگران نشان می دهد تنها راهی که آنها در اینگونه موارد می شناسند، کارهائی است که پشتوانه قانونی ندارد.
دکتر بهرام بیگدلی اگرچه به بی اعتنائی جمهوری اسلامی ایران به نامه های سازمان های حقوق بشری بین المللی اشاره می کند، ولی با این حال تنها راه مقابله با این برخوردهای غیر قانونی را اعمال فشار جهانی می داند و بر نلاش سازمانها و نهاد های مدافع حقوق بشر در افشای موارد نقض حقوق بشر در ایران تأکید می کند.
*****
گزارشی از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در بلوچستان
هویت 6 تن از زندانیان سیاسی بلوچستان که به حکم اعدام مواجه شده اند توسط کمیته بلوچستان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام شد.
هویت تعدادی از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در منطقه بلوچستان در پی می آید.به گزارش کمیته بلوچستان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از آمار و هویت دهها زندانی سیاسی بلوچ در منطقه جنوب شرقی ایران اطلاع دقیقی در دست نیست. این منطقه به دلیل فضای امنیتی و خلاء نهادهای مدنی منجمله مناطقی است که از ضعف دیده بانی و فعالیت مدافعان حقوق بشر به صورت نگران کننده ای در رنج است.تعداد دقیق زندانیان سیاسی محکوم به اعدام یا در معرض حکم اعدام در این منطقه از کشور بنا به شرایط فوق، مشخص نیست اما به گواه آمارها و مدعیات منابع دولتی، تعداد زیادی از شهروندان با اتهامی سیاسی-امنیتی در این منطقه به مرگ محکوم شده اند.
- عبدالرحمان ناروئی فرزند خالقداد
- عابد گهرام زهی
- عبدالحمید ریگی فرزند آزاد ریگی
- عبدالجلیل ریگی فرزند جان محمد
- ناصر شه بخش
- محمود ریگی فرزند نظر
هویت احراز شده شش زندانی سیاسی بلوچ محکوم به اعدام است، اکثر افراد مورد اشاره در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر زاهدان نگهداری می شوند و از حقوق اولیه همچون تماس با خانواده، در اختیار داشتن وکیل و برگزاری یک دادگاه عادلانه محروم بوده اند.زندانیان سیاسی بلوچستان در سایه بی اطلاعی جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر شرایط نگران کننده ای را سپری می کنند.
*****
یک دیپلمات سابق: پنج دیپلمات ایرانی در چهار کشور اروپائی تقاضای پناهندگی کرده اند
علی اکبر امیدمهر، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی که به عنوان سفیر در کشورهای هند، پاکستان و افغانستان خدمت کرده است شب گذشته در مصاحبه ای با صدای امریکا اعلام کرد که علاوه بردیپلمات جمهوری اسلامی در نروژ، عده زیاد دیگری از دیپلماتهای ایرانی در کشورهای مختلف نیز طی چند ماه گذشته خدمت به جمهوری اسلامی را ترک و به کشورهای محل کار خود پناهنده گردیده اند.
به گفته دکتر امیدمهر طی تنها دو هفته گذشته پنج نفر از دیپلماتهای جمهوری اسلامی از کشورهای محل اقامت خود تقاضای پناهندگی کرده اند. این پنج نفر علاوه بر محمد رضا حیدری، کنسول ایران در نروژ، که پناهندگی وی از طریق مطبوعات نیز اعلام گردیده است، شامل دو دیپلمات ایرانی در آلمان، یک دیپلمات در فرانسه و یک دیپلمات در انگلستان میباشد که به همراه خانواده های خود تقاضای پناهندگی کرده اند.
امیدمهر توضیح‌ میدهد که دلیل اینکه پناهندگی این افراد هنوز در مطبوعات منعکس نگردیده است این است که در کشورهای اروپائی مثل آلمان و غیره از لحاظ قانونی دولت مجاز به اعلام عمومی اطلاعات مربوط به پناهندگی افراد، از قبیل نام و ملیت آنان نمیباشد، و این حق برای خود پناهنده ها محفوظ است. وی اضافه میکند که دیپلماتهای فوق به دلیل آنکه هنوز در پی تدارک و تثبیت امنیت خود و خانواده خود میباشند از اعلام اخبار مربوط به پناهندگی خود خود داری کرده اند.
امیدمهر همچنین اضافه میکند که در طی ماههائی که از آغاز جنبش سبز آزادی طلبی مردم میگذرد کلا بیست و هفت نفر از دیپلماتهای جمهوری اسلامی خدمت را ترک و به کشورهای غربی پناهنده شده اند.
*****
برادر فروغ ميرزايی: عميقاً نگران وضعيت خواهرم هستيم
ادوار نیوز: برادر فروغ ميرزايي وكيل دادگستري كه جمعه شب يازدهم دي ماه به همراه همسرش، روزبه كريمي روزنامه نگار، بازداشت شد و بنا به اطلاع در زندان اوين به سر مي برد گفت: "خواهرم بعد از تماس تلفني كه يك روز پس از بازداشت با ما گرفت در هفت روز گذشته هيچ تماسي با خانواده نداشته و ما عميقاً نگران وضعيت و شرايط نگهداري وي هستيم در حالی که ملاقات و تماس با خواهرم حق قانونی ماست". حسين ميرزايي با بيان اينكه علي رغم مراجعات مكرر، مراجع ذيربط هنوز اطلاع دقيقي در خصوص دليل بازداشت و اتهام وي ارايه نكرده اند، گفت: "خواهر اينجانب وكيل دادگستري است و در سال هاي اخير وكالت قانوني پرونده هاي تعدادي از فعالان دانشجويي و اجتماعي و نيز شهروندان عادي را به عهده داشته است. فعاليت هاي وي در اين راستا همواره قانوني و شفاف بوده و از اين رو بازداشت وي براي ما شگفتي آور است". برادر فروغ ميرزايي با اشاره به چگونگي بازداشت خواهر و همسر خواهرش مي گويد: "توجه خواهرم به رفتار قانوني آنقدر بوده كه در موقعيت پر استرس بازداشت با مشاهده حكم قديمي تفتيش منزل، به ماموران تذكر مي دهد و ماموران پس از دقايقي با حكمي جديد كه احتمالا به صورت آماده در خودرو داشته اند مجددا جهت تفتيش و بازداشت آنان مراجعه مي كنند". حسين ميرزايي با بيان اينكه بازداشت يك وكيل اگر در ارتباط با فعاليت هاي شغلي و حرفه اي اش باشد موجبات خدشه به ركن مهم دفاع را فراهم مي كند گفت: "قصد دارم در نامه اي به رييس قوه قضاييه خواستار صيانت وي از شأن وكالت و جايگاه وكيلان شوم چرا كه امر دفاع يكي از اركان مهم دستگاه قضايي كشور است و رييس قوه بايد از خدشه دار شدن اين مقوله قانوني، انساني و اخلاقي ممانعت كند". وي افزود: "همچنين از همكاران وي در كانون وكلا مي خواهم نسبت به اين موضوع حساس باشند و در قبال اموري كه شأن و جايگاه وكلا را مخدوش مي كند موضع گيري كنند". برادر فروغ ميرزايي با انتقاد از بازداشت وي به همراه همسر روزنامه نگارش گفت: "متاسفانه در ماه هاي اخير بدعت بازداشت خانوادگي در حال تبديل شدن به يك رويه و سنت است و مسوولان امر بايد از ادامه اين گونه رفتارها كه مورد تاييد هيچ شرع، عرف و قانوني نيست ممانعت بعمل بياورند". وي با اشاره با فعاليت هاي همسر خواهرش به عنوان يك روزنامه نگار نیز گفت: "روزبه كريمي روزنامه نگار شناخته شده حوزه فرهنگ و انديشه و يك فعال فرهنگي است". حسين ميرزايي در پاسخ به اينكه آيا ارتباطي بين بازداشت خواهرش و همسر او با وقايع پس از روز عاشورا مي بيند گفت: "اگرچه اين دو 5 روز پس از وقايع روز عاشورا بازداشت شده اند اما دلايلي در اختيار داريم كه نشان مي دهد ارتباطي بين بازداشت آنها و وقايع روز عاشورا وجود نداشته است". برادر وكيل بازداشت شده خانم فروغ ميرزايي در پايان اظهار اميدواري كرد با درايت مسوولان دلسوز امكان كسب اطلاع از وضعيت خواهر و همسر خواهرش، ملاقات با آن دو و در نهايت زمينه آزادي هر چه زودتر آنها فراهم گردد.
*****
احضار و بازجویی ۲ ساعته از سردار رجب زاده، فرمانده انتظامی تهران
پس از کشته شدن دست کم ۷تن از هموطنان در روز عاشورا، یک نماینده حامی دولت از احضار فرمانده انتظامی تهران به دستگاه قضایی خبر داد.
به گزارش فارس عبدالحسین ناصری سخنگوی کمیسیون سیاست داخلی و شوراها که در واکنش به استعفای روح‌الله حسینیان رئیس کمیسیون متبوعش از نمایندگی تهران در مجلس هشتم با اظهار داشت: آقای حسینیان موارد مختلفی را در استعفانامه اش ذکر کرده، ولی مهم‌ترین فراز آن برخورد با حافظان نظم و امنیت (ناجا و بسیج) به جای برخورد قاطع با آشوب‌گران است.
وی افزود: اعتراض آقای حسینیان به نحوه برخورد دستگاه قضائی با نیروهای انتظامی دغدغه و مواد اعتراض بسیاری از نمایندگان ملت است و کمیسیون سیاست داخلی مجلس هم وزیر دادگستری را برای پاسخگویی در این زمینه به مجلس فراخواند و از عملکرد ناجا هم برای برخورد با آشوب‌گران تقدیر کردیم.
حسینیان از طراحان اصلی طرح اجرای حکم محارب در ۵ روز است.
وی ادامه داد: اگر خواهان آرامش هستیم باید جلوی اغتشاشات را بگیریم و حافظان امنیت را تقویت کنیم اما متاسفانه در روز عاشورا که عده‌ای آشوب‌گر در تهران با حرمت شکنی عزاداری سید و سالار شهیدان دست به اغتشاش زدند، دستگاه قضائی سردار رجب‌ زاده فرمانده انتظامی تهران بزرگ که باید نیروهای میدانی خود را در برخورد با هنجارشکنان ساماندهی می کرد، احضار و دو ساعت و نیم معطل کند که باید شخصی که این کار را کرده، پاسخگو باشد.
*****
گزارش کمیته ویژه مجلس؛ مرتضوی متهم شماره یک حوادث بازداشتگاه کهریزک معرفی شد
170 نفر را در سالنی 70 متری به مدت چهار روز نگهداری کردند.
گزارش كميته ويژه پيگيري حوادث پس از انتخابات امروز در صحن مجلس قرائت شد. و در آن سعید مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول معرفی شد.
به گزارش ايلنا، براساس اصلاحيه صورت گرفته در دستور كار اين هفته مجلس ، قرائت گزارش كميته ويژه پيگيري حوادث پس از انتخابات در دستور كار روز يكشنبه قرار گرفته بود.اين گزارش در 7 بند تنظيم شده است.
كاظم جلالي نماينده مردم شاهرود و سخنگوي كميته ويژه مجلس در خصوص گزارش حوادث پس از انتخابات گفت: پس از حوادث انتخابات رياست جمهوري با تدبير رياست محترم مجلس شوراي اسلامي كميته‌اي جهت پيگيري مسائل مربوط به بازداشت‌شدگان و التهابات پيش آمده تشكيل شد، اين كميته متشكل از جمعي از اعضاي كميسيون‌هاي امنيت ملي ، قضايي ، بهداشت و درمان و آموزش و تحقيقات بوده است .
در فراز نخست اين گزارش شايان ذكر است كه قبل از تشكيل اين كميته در روز 24 خردادماه يعني دو روز پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري به مناسبت حوادث به وجود آمده در كوي دانشگاه تهران از جانب رياست محترم مجلس شوراي اسلامي كميته‌اي با مسووليت جناب آقاي ابوترابي نايب رييس مجلس شوراي اسلامي تشكيل شد. لذا ارائه گزارش در خصوص حوادث خوابگاه دانشجويان بر عهده آن كميته مي‌باشد و اين كميته ورود در بررسي مسائل مربوطه به كوي نداشته است.
كميته بررسي مسائل مربوط به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري رسما در تاريخ پنجم مردادماه تشكيل شد، اولين جلسه رسمي كميته در روز دوشنبه ششم مردادماه تشكيل و ضمن بررسي جوانب مختلف حوادث به وجود آمده تقسيم كار شد و مقرر گرديد كميته جلسه‌اي با دادستان وقت عمومي و انقلاب تهران تشكيل دهد. اين جلسه در بعدازظهر همان روز تشكيل شد و قاضي مرتضوي در اين جلسه گزارشي از روند دستگيري‌ها و بازداشتي‌ها ارائه داد، وي گفت هم اينك حدود 390 نفر بازداشت هستند كه از اين تعداد حدود 250 نفر بازداشتي‌هاي ميداني صحنه اغتشاشات و 50 نفر بازداشيت‌هاي غيرميداني هستند.
از وي در خصوص كشته شدن سه تن از افراد بازداشت شده آقايان روح‌الاميني، ‌كامراني و جوادي فر پرسيده شد . وي دليل اين مساله را بنا بر بررسي‌هاي انجام شده از سوي پزشكي قانوني مننژيت دانست و متذكر شد كه با سرعت در بازداشتگاه‌ها عمليات واكسيناسيون مننژيت در حال انجام مي‌باشد.
هيات از وي پرسيد به چه دليل دستگيرشدگان روز 18 تيرماه به بازداشتگاه كهريزك منتقل شدند، ايشان ضمن مناسب و استاندارد دانستن اين بازداشتگاه مساله فقدان ظرفيت زندان اوين را اصلي‌ترين دليل جهت انتقال اين بازداشت‌شدگان به كهريزك دانست. در اين جلسه هيات، از دادستان وقت تهران خواست اولا كساني كه داراي اتهام سنگيني نيستند هرچه سريعتر آزاد شوند، ثانيا تكليف همه بازداشت‌شدگان براساس قواعد حقوقي هرچه سريعتر تعيين شود ،‌ثالثا اطلاع رساني به خانواده‌ها با سرعت انجام پذيرد تا التهابات ناشي از نگراني آنان كاهش يابد ، رابعا براساس گزارشات رسيده تخلفاتي از ناحيه برخي از ضابطين خصوصا در كهريزك وجود دارد ،لذا هر چه سريعتر مسير برخورد با آنان هموار شود.
هيات روز سه‌شنبه هفتم مردادماه به زندان اوين عزيمت كرد و طي ديدار پنج ساعته با همه زندانيان دستگير شده ميداني اغتشاشات ديدار و سخنان آنان را استماع كرد، در وهله نخست هيات به ديدار حدود 60 تن از بازداشت‌شدگان منتقل شده از كهريزك به اوين رفت و به شكل مفصلي سخنان آنان را شنيد . آنان مجموعه آزارهاي انجام شده را به اطلاع هيات رساندند كه اهم آن آزارها عبارت بود از زنداني شدن 147 نفر در يك مساحت كم ، عدم وجود تهويه ، فقدان آب و غذاي مناسب ، شنيدن فحش‌هاي ركيك ، كلاغ‌پر رفتن همراه با ضرب و شتم ، ‌همجواري با اراذل و اوباش و تحقير شدن.
پس از استماع سخنان آنان در جمع ساير بازداشت‌شدگان نيز حضور يافته و آنان نيز از روند دستگيري ، بازداشت و انتقال به اوين نقطه‌نظرات خود را با هيات در ميان گذاشتند. مجموعه سخنان آنان نيز اظهار نارضايتي از روند دستگيري و برخوردهاي نامناسب در بازداشتگاه‌ها بود . ليكن هيچ گونه شكايتي از زندان اوين و ماموران و مسوولان آن نداشتند.
پس از ديدار با زندانيان هيات جلسه‌اي نيز با مسوولان زندان اوين و قاضي حداد معاونت وقت امنيت دادستاني تهران داشت در آن جلسه مسوولان اوين اذعان داشتند كه انتقال بازداشت‌شدگان هجدهم تير به بهانه فقدان جا و ظرفيت در زندان اوين مطلب صحيحي نيست . زندان اوين كاملا آمادگي پذيرش آن بازداشت‌شدگان را داشته است. در همين روز با همكاري دادستان وقت تهران مقرر شد كه حدود 140 تن از بازداشت‌شدگان كه داراي اتهامات سنگيني نبودند، آزاد شوند كه اين مساله طي روزهاي سه‌شنبه هفتم و چهارشنبه هشتم مردادماه محقق شد.
در روز چهارشنبه هشتم مردادماه جمعي از اعضاي هيات از بند 209 زندان اوين بازديد كردند در اين بازديد امكان تماس مستقيم با زندانيان فراهم نشد و صرفا از بندها و سلول‌ها و امكانات موجود و همچنين سلول‌هاي مربوط به بازجويي‌ها بازديد به عمل آمد. در روز شنبه دهم مرداد جمعي از اعضاي هيات با قائم مقام وزارت اطلاعات كه در فقدان وزير در اصل مسووليت وزارتخانه‌ را عهده‌دار بودند جلسه داشته و پس از اين جلسه با حضور مجدد در بند 209 زندان اوين هيات با دو تن از زندانيان آقايان قوچاني و چوبينه در خصوص وضعيت زندان و نوع تعامل ماموران و ضابطين گفت‌وگوي مفصلي نمود.بيشترين نگراني آنان در خصوص بلاتكليفي‌شان در زندان بود.
پس از آن اين هيات از بند 240 زندان اوين بازديد كرد و پس از آن به شكل رندوم با دو تن از زندانيان آقايان امام و آقايي گفت‌وگو كرد. در اين گفت‌وگو آنان از وضعيت زندان، ماموران، بازجويان و ضابطين شكايتي نداشتند اما بيان كردند كه به دليل آن‌كه زنداني نظامي هستند كه خود را متعلق و فدايي آن مي‌دانند شكوه دارند و اين موضوع را عذابي روحي شديد براي خود مي‌دانستند.
هيات در تاريخ 21 مرداد ماه مجددا از زندان اوين بازديد به عمل آورد و با حضور در بندهاي مختلف با بازداشت شدگان گفت‌وگو كردند. در نهايت جمعي از اعضاي هيات از بند 2 الف بازديد و با آقايان ابطحي، عطريانفر و تاج‌زاده نيز گفت‌وگو كردند. شايان ذكر است كه با عنايت به نگراني شديد آقاي تاج‌زاده از سلامتي وي تا جايي كه حتي شايعاتي مبني بر كشته شدن او منتشر شده بود، هيات اصرار به ملاقات با تاج‌زاده داشت.خانم الهيان نيز از بند مربوط به نسوان بازديدي به عمل آورد كه در اين رابطه گزارشي مبسوط تهيه و به مراجع ذيربط ارسال كردند.
خانم الهيان متذكر شدند كه خانم‌هاي حاضر در بند نسوان شكايتي از وضعيت زندان اوين نداشتند و بيشتر از زنداني بودن خود شاكي بودند.اين هيات روز دوشنبه 19 مرداد ماه در پي تقاضاي اعضاي كميته منصوب از ناحيه دو تن از كانديداها كه پيگير مسايل بازداشت شدگان پس از انتخابات بودند با تقاضاي قبلي جهت ملاقات با هيات در مجلس حضور يافته و با كميته ملاقات كردند، در اين ملاقات آنها ضمن تشريح دريافت‌هاي خود و گزارشات رسيده به آنان، مدعي شدند كه 69 نفر در حوادث اخير كشته شده‌اند، اين هيات از آنان خواست ليست حاوي اسامي و مشخصات اين افراد را ارايه دهند، آنان نيز ليستي را متشكل از نام و فاميل ارايه كردند، پس از آن از آنها خواسته شد مشخصات بيشتري كه قابل پيگيري باشد را ارايه دهند و آنان نيز پذيرفتند وليكن تا زمان تدوين اين گزارش جز همان ورقه حاوي نام و فاميل افراد اطلاعات تكميلي واصل نشده است.
در همان روز هيات جلسه‌اي را به تقاضاي جمعي از خانواده‌هاي زندانيان از جمله خانم و خواهر تاج‌زاده، خانم ميردامادي و خانم تاجرنيا به آنها داشت و نقطه نظرات آنها را نيز استماع كرد، هيات هم چنين با برخي از بازداشت شدگان پس از آزادي نيز تماس گرفت و مجددا در شرايط جديد از آنان خواست چنانچه داراي اطلاعاتي هستند كه در زمان بازداشت نتوانسته و يا نخواستند بيان نمايند را با كميته در ميان گذارند.
پس از انتشار نامه آقاي كروبي مبني بر آزار جنسي برخي از زندانيان، كميته با ايشان نيز جلسه مفصلي داشته و سخنان وي را استماع كردند، هيات هم چنين ضمن ديدار با رييس قوه قضاييه، آيت‌الله آملي لاريجاني در آغازين روزهاي انتساب ايشان ضمن ارايه گزارشي از مجموعه دريافت‌هاي خويش، خواهان تسريع در روند بررسي پرونده‌ها و تعيين تكليف باقي مانده زندانيان شد.
كميته طي جلسه‌اي با هيات سه نفره منصوب از جانب رييس قوه قضاييه يعني آقايان رييسي، محسني اژه‌اي و خلفي ضمن ارايه گزارش خود از نتايج اقدامات آنان نيز مطلع شد. اين كميته هم چنين طي جلسه‌اي با رييس سازمان قضايي نيروهاي مسلح در رابطه با مسايل مربوط به برخورد جدي با متخلفين به خصوص در بازداشتگاه كهريزك گفت‌وگو نمود و خواستار برخورد جدي و عادلانه با آنها شد.
هم چنين اين هيات متذكر شد كه در نظام عادلانه اسلامي بايد بدون توجه به عناوين، با مقصرين اصلي برخورد شود و افكار عمومي بايد جديت در برخورد را ببينند.از آنجا كه به طور همزمان با تشكيل اين كميته، هياتي متشكل از نمايندگان قواي سه گانه به دستور مقام معظم رهبري در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي جهت بررسي مسايل مربوط به حوادث پس از انتخابات تشكيل شده بود و دو تن از اعضاي اين هيات آقايان سروري و دهقان نمايندگان تهران و طرقبه جزو هيات بودند لذا كميته از طريق آقاي سروري كه عضو مشترك هر دو كميته بود اطلاعات لازم را تبادل نمودند.
طي اين ايام كميته با هدف دفاع از حقوق شهروندي امكان تماس و ارتباط با بسياري از شهروندان را جهت ارايه هر گونه شكايت يا نقطه نظري چه از طريق تماس تلفني و يا حضوري فراهم كرده است.
در خصوص بازداشتگاه كهريزك بايد اذعان نمود كه از ابتدا اين بازداشتگاه با كارويژه نگهداري اراذل و اوباش و فروشندگان كلان مواد مخدر تشكيل شده بود. متاسفانه به مرور زمان ساير زندانيان نيز به دستور مقامات قضايي به آن زندان راه مي‌يابند. در خصوص اين بازداشتگاه آقاي دربين، رييس دفتر ويژه رياست وقت قوه‌ قضاييه در تاريخ 86/11/17 طي نامه‌اي محرمانه خطاب به آقايان يساقي، رييس سازمان زندان‌ها و مرتضوي دادستان وقت عمومي و انقلاب تهران مي‌نويسد: در خصوص بازداشتگاه كهريزك موسوم به 210 رياست قوه قضاييه مقرر فرموده‌اند لازم است بازداشتگاه كهريزك با نظارت مستقيم سازمان زندان‌ها براي متهمين دادسراي تهران باشد و هيچ متهمي از حوزه‌هاي ديگر بدون هماهنگي با دادستان تهران به اين بازداشتگاه اعزام نشود.
از اين نامه رونوشتي جهت آقايان آوايي، رييس كل دادگستري استان تهران جهت اقدامات لازم و سردار سرتيپ احمدي‌مقدم فرماندهي نيروي انتظامي جهت استحضار ارسال مي‌شود. نتيجه آنكه اولا كهريزك يك بازداشتگاه رسمي بوده و همه مسوولان قضايي از بالاترين رده از آن مطلع و حتي بازديدهايي نيز داشته‌اند. لذا اينكه برخي مسوولان قضايي طي مصاحبه‌هايي از خود سلب مسووليت نموده‌اند به هيچوجه قابل پذيرش نيست و امروز بيش از همه دستگاه قضايي بايد پاسخگوي ضعف‌ها و خلل‌هاي اين بازداشتگاه باشد. ثانيا اصلي‌ترين دليل ايجاد بازداشتگاه كهريزك تاديب اراذل و اوباش خطرناك و هتك‌كنندگان به نواميس مردم، متجاوزين به عنف و فروشندگان بزرگ مواد مخدر و مجرمين خطرناك بوده؛ لذا فارغ از بحث اغتشاشات پس از انتخابات انتقال برخي مجرمين با جرم‌هاي ديگر به اين بازداشتگاه فاقد توجيه است و در اين خصوص نيز دستگاه قضا بايد پاسخگو باشد.
در همين راستا در تاريخ 88/1/30 فرماندهي انتظامي تهران بزرگ طي نامه‌اي خطاب به دادستان وقت عمومي و انقلاب تهران متذكر مي‌شود كه در حال حاضر دادسراهاي نواحي مختلف تهران بسياري از متهمان كه ميزان كشفيات مواد مخدر آنها فقط چند گرم مي‌باشد را به زندان كهريزك معرفي مي‌كنند و عملا زندان مذكور محل نگهداري متهمين انواع جرايم شده است. از آنجايي كه برابر تدبير زندان كهريزك جهت نگهداري متهمين اراذل و اوباش و مواد مخدرفروشان ساماندهي گرديده است مستدعي است مراتب را به كليه دادسراهاي تهران ابلاغ فرماييد و چنانچه صلاح بدانيد از اعزام متهمين غيرمربوط خودداري شود.
همچنين فرماندهي انتظامي تهران بزرگ در تاريخ 88/2/5 طي نامه‌اي خطاب به جانشين ناجا متذكر مي‌شود كه عطف به هامش نامه شماره‌ 1116 / 07 / 204 / 2 / 1726 مورخ 87/12/21 پليس آگاهي ناجا در اجراي امريه‌ حضرت‌عالي نامه‌اي به دادستان عمومي و انقلاب تهران جناب آقاي مرتضوي تنظيم مبني بر اينكه كهريزك برابر تدابير قبلي محل نگهداري اراذل و اوباش، مواد فروشان و مجرمين خطرناك بوده، ليكن دادسراها هم‌اكنون بي‌رويه هر نوع متهم را اعزام مي‌نمايند؛ لذا ابلاغ فرماييد كه مانند قبل فقط متهمين مذكور اعزام گردند.
ثالثا با توجه به آنچه گذشت اعزام 147 تن از بازداشت‌شدگان اغتشاشات روز 18 تير ماه به چنين بازداشتگاهي به هيچوجه قابل پذيرش نيست. بر اساس بررسي‌هاي به عمل آمده در روز 19 تير ماه به دستور دادستان وقت تهران اين جمع از بازداشت‌شدگان به كهريزك اعزام مي‌شوند. اگر چه اعزام اين افراد به كهريزك حتي در صورت فقدان ظرفيت زندان اوين هم قابل توجيه نيست، لكن مسوولان زندان اوين در جلسه‌ كميته با آنان اذعان داشتند كه زندان اوين ظرفيت پذيرش آن بازداشت‌شدگان را داشته است.
ضمن آنكه مسوولان بازداشتگاه كهريزك با اين عنوان كه ظرفيت پذيرش اين تعداد از بازداشت‌شدگان را ندارند در هنگام نخست از پذيرش آنان سر باز زده و بازداشت‌شدگان ساعتي نيز در بيرون از بازداشتگاه معطل بوده اما به دليل اصرار مقام قضايي دستور دهنده، مجبور به پذيرش مي‌شوند و لذا بازداشت‌شدگان را در سالن كوچك قرنطينه به مساحت 70 متر جا مي‌دهند و طي چهار روز حضور اين تعداد از بازداشت‌شدگان در شرايط بسيار سخت و بد آب و هوا در گرماي تابستان بدون وجود تهويه و امكانات بهداشتي، غذايي و آشاميدني و همچنين ضرب و شتم و توهين و تحقير توسط ماموران نگهداري آنان در جوار 30 نفر از اراذل و اوباش پرخطر همه و همه موجب شد كه دل رهبر معظم انقلاب از آن به درد آيد.
مقام معظم رهبري پس از دريافت اولين گزارشات از ضرب و شتم و رفتارهاي غيرانساني در بازداشتگاه كهريزك به سرعت دستور انتقال زندانيان به مكان مناسب، تعطيلي زندان كهريزك، بررسي دقيق و همه‌جانبه مسائل به وجود آمده و نهايتا برخورد با عوامل و مسببان اين حوادث را صادر فرمودند و در پي اين دستور كميته‌اي نيز متشكل از نمايندگان سه قوه در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي تشكيل شده است. تاكنون مقام معظم رهبري دستورات بسياري را براي پيگيري و به نتيجه رساندن اين مساله با عنايت به گزارشات كميته تشكيل شده در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي صادر فرموده‌اند كه عملا مسير را جهت به ثمر رساندن كار براي مسوولان فراهم آورده است.كميته‌ مجلس بر آن است كه در مساله مربوط به بازداشتگاه كهريزك عملا دو ظلم بزرگ انجام شده است.
الف – ظلم آشكار بر بازداشت‌شدگان 18 تير ماه كه بايد از آنان دلجويي درخوري شود.
ب – ظلم بزرگ‌تر بر نظام جمهوري اسلامي رفته و عملا آبروي يك نظام برآمده از خون شهيدان به بازي گرفته شده و موجب وهن نظام اسلامي در منظر جهانيان شده است و بايد دستگاه قضايي با ريشه‌يابي دقيق و برخورد جدي با همه عوامل اين حادثه تلخ اعم از قضايي، اداري و انتظامي و بدون رعايت هر گونه ملاحظه‌اي و با تقدم دلسوزي تام نسبت به آبروي نظام جمهوري اسلامي اين مساله را به نتيجه برساند و افكار عمومي را از اقدامات خود مطلع و با عوامل اصلي بدون توجه به عناوين آنان برخورد نمايد.
در خصوص كشته شدن سه تن از بازداشت‌شدگان آنچه تاكنون قابل توجه است اينكه آنان با توجه به عوامل متعدد از جمله كمبود مكان، ضعف امور بهداشتي، تغذيه نامناسب، گرما، فقدان كولر و … و در نتيجه ضرب و شتم و بي‌توجهي ماموران و مسوولان بازداشتگاه به وضعيت جسمي آنان بوده و اساسا طرح مساله‌اي با عنوان مننژيت رد شده است.
مرحوم جوادي‌فر يكي از دستگيرشدگان 18 تير در بين راه انتقال از كهريزك به اوين جان خود را از دست داده است. ايشان در زمان دستگيري مورد ضرب و شتم قرار گرفته و قبل از انتقال به كهريزك مداوا گرديده ولي با اين حال نامبرده از لحاظ جسمي ضعيف شده بود و توان مقاومت در برابر صدمات جسمي و روحي بازداشتگاه كهريزك را نداشته است و در چهار روز حضور در كهريزك يك بار به پزشك وظيفه‌ زندان مراجعه كرده كه مداواي خاصي نسبت به ايشان انجام نمي‌پذيرد. به هر حال ايشان با حالت وخيم سوار اتوبوس مي‌شود و در همان آغاز حركت اتوبوس‌ها نامبرده وضعيت بحراني پيدا نموده و در بيرون از اتوبوس جان مي‌دهد.
همچنين مرحوم روح‌الاميني در مسير انتقال از كهريزك به اوين وضعيت وخيمي داشته كه هر چه بازداشت‌شدگان به ماموران محافظ در اين خصوص متذكر شده‌اند آنان بدون توجه از اين مساله گذشتند. انتقال از كهريزك به اوين با اتوبوس‌هاي نامناسب و با ازدحام بسيار زندانيان آن هم در اوج گرما در ساعت 10 صبح تا دو بعدازظهر انجام شد و در اوين نيز علي‌رغم وخيم بودن وضعيت مرحوم روح‌الاميني از ساعت 14 الي 17 در نوبت قرنطينه بوده و در ساعت 17 پزشك وي را جهت مداوا به بيمارستان اعزام نمود.
مرحوم محمد كامراني نيز پس از دستگيري بدون بازجويي به زندان كهريزك منتقل مي‌شود و در آنجا نيز همچون ساير زندانيان مورد ضرب و شتم و تحقير قرار مي‌گيرد و وي نيز تحمل صدمات وارده را نداشته و پس از بازگشت به زندان اوين به بيمارستان لقمان منتقل مي‌شود و در بيمارستان نيز رسيدگي لازم صورت نمي‌گيرد و وضعيت بحراني نامبرده پس از 30 ساعت از انتقال به بيمارستان به خانواده وي اطلاع داده مي‌شود. آنها همان شب فرزند خود را به بيمارستان مهر منتقل نموده، اما انتقال ايشان ثمره‌اي نداشته و وي در بيمارستان مهر جان خود را از دست مي‌دهد.
كميته تاكيد مي‌كند كه بررسي همه‌جانبه دلايل كشته شدن اين سه جوان بازداشت‌شده بر عهده دستگاه قضايي است و مسوولان قضايي بايد در اين خصوص با دقت و سرعت بررسي نموده و به خانواده محترم آنان و افكار عمومي پاسخگو باشند.
در خصوص طرح مساله آزار جنسي برخي بازداشت‌شدگان كميته بررسي‌هاي جامعي انجام داده است. پس از طرح نامه آقاي كروبي و انعكاس رسانه‌اي آن هيات با وي ملاقات كرده و خواستار ارايه اسناد و مدارك و شواهد شد. وي در آن ديدار در پاسخ سوال كميته مبني بر اينكه چند نفر به شخص شما مراجعه و مدعي آزار جنسي شده‌اند پاسخ داد كه چهار نفر مراجعه مستقيم داشته‌اند. سوال ديگر كميته از وي اين بود كه آيا براي شما وقوع آزار جنسي بر روي اين چهار نفر قطعي است؟ وي با برآشفتگي منكر قطعيت شد و قائل بود كه به اين دليل نامه‌اي به رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال نموده تا بررسي نمايند و در صورت وقوع با اين مساله برخورد جدي شود و در صورت عدم وقوع رفع شبهه شود.
آقاي كروبي از ارائه هر گونه سند و مدركي به كميته استنكاف ورزيد و اعلام كرد در صورت تعيين هياتي از جانب شخص رييس قوه‌ قضاييه حاضر است اسناد و مدارك خود را ارايه نمايد. اين خواسته آقاي كروبي از طريق كميته با رياست مجلس شوراي اسلامي جناب آقاي دكتر لاريجاني در ميان گذاشته شد و نهايتا رياست قوه قضاييه با تعيين سه نفر نماينده از طرف خود آنان را مسوول بررسي همه‌جانبه موضوع نمود كه گزارش كار اين كميته به اطلاع همگان رسيد.
اما كميته مجلس شوراي اسلامي نيز در اين خصوص اقدامات جدي و بررسي‌هاي همه‌جانبه به عمل آورد تا جايي كه از طريقي به اطلاع هيات رسيد كه فردي كه مورد آزار جنسي قرار گرفته آماده است ماجرا را براي هيات بيان كند. رياست مجلس شوراي اسلامي به محض اطلاع از چنين مساله‌اي دستور دادند با تمهيداتي به دفتر خودشان دعوت و هيات با وي گفت‌وگو نمايند. اين جلسه با حضور رييس دفتر رياست مجلس و حتي دو تن از نمايندگان غير عضو كميته، آقايان كاتوزيان و مطهري تشكيل شد و كاملا براي همه حضار در جلسه آشكار شد كه مادر آن جوان بر اثر كثرت شايعات دچار نوعي توهم شده و هيچگونه آزار جنسي متوجه آن فرد نشده و خود وي نيز قائل بود كه مادرش درگير يك توهم ذهني است.
همچنين اعضاي كميته بررسي‌هاي ديگري داشته و هيات دبيرخانه شوراي عالي نيز در اين خصوص به تفصيل بررسي كرده و نتايج هر سه كميته مجلس، قوه‌ قضاييه و دبيرخانه شوراي عالي دقيقا منطبق بر هم بوده و آن اينكه اعلام مي‌شود ضمن بررسي‌هاي همه‌جانبه انجام شده به هيچ موردي از آزار جنسي نرسيده و آن را قويا تكذيب مي‌نماييم.
به گزارش ايسنا، ادامه گزارش كميسيون ويژه مجلس كه توسط كاظم جلالي قرائت شد به شرح ذيل است:
در بررسي‌هاي به عمل آمده از زندان اوين طي بازديدهاي هيات از بندهاي مختلف چه زندانيان ميداني اغتشاشات و چه زندانيان غيرميداني هيچ گونه شواهدي دال بر شكنجه و آزارهاي جسمي ديده نشده است، اما همان‌گونه كه در همه ملاقات‌ها با مسوولان قضايي از جانب هيات‌ تبيين شد ضروري است در خصوص زندانيان باقي‌مانده هرچه سريع‌تر تعيين تكليف شود و آنان در روند دادرسي از همه حقوق خود مبتني بر قانون برخوردار باشند.كميته ضمن دفاع از كليت نيروي انتظامي و قدرشناسي از زحمات پرسنل پرتلاش نيرو در صيانت از امنيت شهروندان گزارش‌هايي از برخوردهاي نامناسب برخي از افراد نيروي انتظامي دريافت نموده است. در اين خصوص لازم است سيستم‌هاي نظارت و بازرسي در اين نيرو تقويت شود و از رفتارهاي غيرمسوولانه جلوگيري شود. هم‌چنين لازم است نيروي انتظامي از ابزارهاي مناسب جهت برخورد با اغتشاشات برخوردار شود كه سبب كاهش خسارت‌هاي جاني و مالي گردد كه در اين خصوص نياز است دولت و مجلس تمهيداتي را جهت تامين بودجه و تقويت نيروي انتظامي بينديشند.
كميته تاكيد مي‌كند تمامي بازداشتگاه‌ها بايد زيرنظر سازمان زندان‌ها اداره شود و اين سازمان موظف است در تمامي زمينه‌ها پاسخگوي شرايط زندان‌ها باشد، لذا دراين خصوص مديريت دستگاه‌ قضايي ضمن بررسي همه جانبه بايد دستورات قاطعي صادر نمايد. لذا كميته يادآور مي‌شود كه هنوز هم برخي ديگر از بازداشتگاه‌ها وجود دارد كه هرچه سريع‌تر بايد نسبت به نظارت بر آن‌ها و استانداردسازي آنها اقدام شود.كميته قائل است متاسفانه عدم اطلاع‌رساني به موقع به خانواده‌ها در خصوص دستگيري‌ها موجب سردرگمي، گسترش شايعات و ناامني رواني جامعه شده بود، لذا لازم است اطلاع‌رساني به خانواده زندانيان توسط نيروي انتظامي، ‌امنيتي و قضايي در اسرع وقت صورت پذيرد. هم‌چنين دستگيري افراد بايد در ساعات مناسب كه موجب سلب امنيت رواني خانواده‌ها نشود صورت پذيرد.
كميته معتقد است يكي از نكات مهم براي پيشگيري چنين حوادثي اتخاذ ساز‌وكارهاي واقع‌بينانه و طراحي روندهايي است كه موجب تكرار چنين وقايعي نشود و به عنوان پيشنهاد مشخص بايد زيرنظر بالاترين مقامات دستگاه‌هاي ذي‌ربط به شكل نوبه‌اي و مرتب از بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها بازديد به عمل آمده و اشكالات گوشزد شود.
هم‌چنين لازم است ضوابطي يكسان براي همه زندان‌ها تدوين شود چنانچه امور نيازمند قانون‌گذاري باشد، بي‌ترديد مجلس شوراي اسلامي آمادگي همكاري كامل را دارد.
كلام آخر آن‌كه كميته مجلس شوراي اسلامي با هدف دفاع از حقوق مردم ضمن بررسي همه جانبه حوادث پس از انتخابات وقت خود را صرفا به تهيه و ارائه يك گزارش سپري ننمود، بلكه از نخستين روز ماموريت يافتن از ناحيه رياست محترم مجلس شوراي اسلامي با جلسات مستمر و ملاقات با مسوولين، بازداشت‌شدگان و خانواده‌هاي آنان به اصلاح مسير پرداخت و در اين خصوص برخي از اعضاي كميته دهها ساعت وقت جهت پيگيري امور مربوط به پاسخگويي به مردم و خانواده‌ها صرف نمودند، و از طرف ديگري در حالي كه استراتژي اطلاع‌رساني دقيقي جهت ارائه اطلاعات دقيق و شفاف و به موقع براي مردم عزيزمان وجود نداشت اين كميته تلاش كرد تا حدودي اين خلا را نيز جبران نمايد.
اما در فراز آخر اين گزارش بايد بر اين دو نكته تاكيد نمود كه ماموريت اين كميته بررسي از نوع معلول بود. بدان مفهوم كه حوادثي پس از انتخابات اتفاق افتاد و اين كميته در خصوص بدرفتاري‌ها و كژي‌هاي پديد آمده در ذيل اين حوادث در راستاي وظايف نمايندگي و به عنوان دفاع از حقوق شهروندي وارد عمل شده است و طبيعتا دستورات، بيانات و تاكيدات مقام معظم رهبري مسير اين پيگيري‌ها را هموار و انگيزه اين كميته را در استمرار جدي اقدامات خود مضاعف نمود اما آنچه بايد مورد توجه قرار گيرد آن است كه از علل اصلي پديد آمدن اين حوادث نبايد غافل ماند و از جمله القاي يك دروغ بزرگ به نام تقلب در انتخابات رياست جمهوري و رفتارهاي غيرقانوني كه سبب ايجاد اين حوادث شد و اگر همگان براساس چارچوب‌هاي قانوني مسير خود را طي مي‌نمودند و اگر دو كانديداي رياست جمهوري دست به قانون‌شكني، تحريك احساسات و عواطف مردم نمي‌پرداختند امروز شاهد اين گونه حوادث تلخ نبوديم كه سبب هتك حرمت نظام مقدس جمهوري اسلامي و تضييع فرصت گران‌سنگ حضور 40 ميليوني مردم در پاي صندوق‌هاي راي شود. بي‌ترديد آنان بايد پاسخگو باشند و دستگاه قضايي در خصوص اين گونه رفتارهاي مجرمانه نبايد بي‌اعتنا باشد.
*****
گزارش مجلس از حوادث پس از انتخابات قرائت شد
گزارش كميته ويژه پيگيري حوادث پس از انتخابات امروز در صحن مجلس قرائت شد.
به گزارش ایلنا، براساس اصلاحيه صورت گرفته در دستور كار اين هفته مجلس ، قرائت گزارش كميته ويژه پيگيري حوادث پس از انتخابات در دستور كار روز يكشنبه قرار گرفت.
در حال حاضر اين گزارش توسط كاظم جلالي در حال قرائت است و زواياي حوادث بعد از انتخابات در اين گزارش تشريح شده است.
كاظم جلالي نماينده مردم شاهرود و سخنگوي كميته ويژه مجلس در خصوص گزارش حوادث پس از انتخابات گفت: بايد تكليف بازداشت‌شدگان براساس تكاليف قانوني هرچه سريع‌تر مشخص شود و اطلاع‌رساني به موقع به خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان ارائه شود.
به گفته وي براساس گزارش‌هاي رسيده تخلفات ضابطاني كه در بازداشتگاه كهريزك مسئوليت داشتند محرز شده است.
سخنگوي كميته ويژه تحقيق و تفحص حوادث بعد از انتخابات در خصوص بازديد از زندان اوين گفت: در بررسي‌هاي به عمل آمده در زندان اوين تعداد 147 نفر از زندانيان از عدم رسيدگي به زنداينان، فقدان آب و غذا، تحت فشار بودن، وجود مساحت كم زندانيان در قرنطينه و همجوار شدن با ارازل و اوباش را از گله‌مندي‌هاي زندانيان بازداشت ‌شده در زندان اوين ذكر كرد.
وي همچنين با بيان اينكه در طي جلسه‌اي كه با مسوولان زندان اوين داشته‌ايم اعلام كردند كه زندان اوين ظرفيت لازم را براي حضور زندانيان ديگر دارد و اين آمادگي را دارد كه زندانيان بيشتري را در خود جاي دهد.
به گفته جلالي كميته ويژه در روزهاي هشتم مرداد و دهم مرداد از بند 209 زندان اوين بازديد به عمل آوردند ولي امكان بازديد مستقيم از زندانيان وجود نداشت و اين امكان فراهم نشد همچنين در دهم مردادماه كميته ويژه با قائم‌مقام وزارت اطلاعات در فقدان وزير جلسه داشته و با حضور مجدد در بند 209 از آقاي قوچاني بازديد به عمل آمد و از وي در خصوص تعامل ضابطين با وي سوال شد كه ايشان نحوه تعامل را مثبت ارزيابي كرد ولي نگراني عمده آنان بلاتكليفي‌اي بود كه در زندان به سر مي‌برند.
مشروح گزارش کمیته مجلس تا دقایقی دیگر منتشر خواهد شد
*****
دادستان تهران اظهارات علاءالدین بروجردی را درمورد دستگیری یک کاردار تکذیب کرد
دادستان تهران گفت: تبعه آلمانی بازداشت شده در روز عاشورا کاردار اروپایی نیست بلکه یک گردشگر است.
عباس جعفری دولت‌آبادی در گفتگو با ایسنا درباره بازداشت یک تبعه آلمانی اظهار کرد: این تبعه آلمانی بازداشت شده یک گردشگر است و کاردار اروپایی نیست.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده سه کوهنورد بازداشت شده، گفت: این پرونده در دادسرا در حال انجام تحقیقات است و به محض تکمیل تحقیقات به دادگاه ارسال می‌شود.
جعفری دولت آبادی اعلام کرد که یک تبعه آلمانی که در بازداشت بسر می‌برد، به زودی آزاد خواهد شد.
علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم دیروز گفته بود کاردار یکی از کشورهای اروپایی در ناآرامی های عاشورا بازداشت شده است.
*****
حمایت چین از سرکوب مخالفان احمدی‌نژاد
دویچه وله: چین در ماه ژانویه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد. این کشور مخالف تحریم ایران است و به نوعی حتی از سرکوب معترضان ‎حکومت این کشور هم حمایت می‌کند. فعالان سیاسی چینی در مقابل، شهامت معترضان ایرانی را می‌ستایند.
دولت چین با تصویب تحریم‌های تازه علیه دولت ایران مخالف است. این کشور که در ماه ژانویه ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، معتقد است برای حل مناقشه اتمی ایران و غرب از طریق راه‌های دیپلماتیک هنوز فضای کافی وجود دارد. نماینده چین در سازمان ملل، زانگ سه‌سویی، با اشاره به مذاکرات نمایندگان کشورهای موسوم به گروه ۵+۱ با ایران در هفته‌های آتی می‌گوید که در مورد ایران بایستی "زمان و صبر بیشتری" به کار برد.
چین نیز مانند روسیه تصویب تحریم‌های سنگین‌تر علیه دولت ایران را رد می‌کند. پکن برخلاف دولت‌های غربی بر این باور است که برنامه اتمی دولت ایران اهداف صلح‌دوستانه‌ای را دنبال می‌کند. اودو اشتاین‌باخ کارشناس آلمانی مسائل ایران می‌گوید:« جامعه بین‌الملل در پی وحشتناک جلوه دادن برنامه اتمی ایران است، درحالیکه که در چین، چنین استباطی وجود ندارد.»
تفاهم متقابل دو حکومت‌ چین و ایران
البته چین هم مخالف دست‌یابی ‎دولت ایران به سلاح‌های هسته‌ای است. این کشور تاکنون در ‎تصویب سه قطعنامه علیه ایران سهیم بوده است. این قطع‌نامه‌ها تحریم سازمان‌ها و افرادی را که به نوعی با برنامه ساخت سلاح‌های هسته‌ای در ارتباط هستند ممکن می‌کنند. ‎
چین اما با تحریم‌های سنگین ‌اقتصادی علیه ایران مخالف است. ایران نه تنها بازار پررونقی برای محصولات چینی است، که یکی از صادر کنندگان عمده نفت خام این کشور هم به شمار می‌آيد. جمهوری خلق چین ۱۵ درصد نفت‌وگاز مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند.
اودو اشتیان‌باخ کارشناس آلمانی مسائل ایراناز آن گذشته وجود یک سیاست مهم و مشترک، درک دو حکومت ایران و چین از یکدیگر را عمیق‌‌تر می‌کند: این دو کشور با ‎هرگونه اظهار نظر در امور داخلی خود، بخصوص از سوی کشورهای غربی مخالف هستند. یک اپوزیسیون قدرتمند در ایران، برای دولت چین یک فاجعه است. رهبران این کشور هم ‎مانند رهبران حکومت ایران هیچ مخالفی را تحمل نمی‌کنند.
اودو اشتاین‌باخ می‌گوید: «ما حتی می‌توانیم بگوییم که رهبران چین موافق نحوه برخورد دولت ایران با تظاهرکنندگان هستند. سیستم حکومتی در پکن مانند گذشته، برای سرکوب هر گونه مخالفتی آماده است.»
پشتیبانی نظامی چین برای سرکوب‌های خیابانی
اپوزیسیون ایران با ارائه شواهدی ادعا می‌کند که چین، دولت ایران را در سرکوب مخالفان خود پشتیبانی می‌کند. در اثبات این مدعا به خودروهای ضدشورشی اشاره می‌شود که از قرار معلوم دولت چین به ایران فروخته است.
پایگاه‌های اطلاع‌رسانی حامیان جنبش سبز حتی تصاویری را منتشر کرده‌اند که ظاهرأ واردات این خودروهای مجهز ضد شورش از چین به ایران را نشان می‌‌دهد. در گزارش این پایگاه‌های اینترنتی، اشاره شده است که این خودروها در کارخانه‌ای چینی تولید شده‌اند.
این خودروها به آب‌پاش‌ها ویژه مجهز هستند و می‌توان به کمک آنها با گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان حمله کرد. ماموران دولتی ایران تصاویر منتشر شده در اینترنت را غیرواقعی می‌نامند و می‌گویند چنین تصاویر دست‌‌کاری شده‌‌ای ساخته‌ و پرداخته کشورهای غربی هستند که می‌خواهند دولت ایران را در جهان بدنام کنند.
«چین برای ایران»
مخالفان دولت ایران معتقدند که چین تجهیزات سرکوب مردم را در اختیار نیروهای انتظامی قرار داده استهمبستگی فعالان سیاسی در چین با معترضان ایرانی روز به روز بیشتر می‌شود. فعالان دمکراسی‌خواه چینی در اقدامی با نام „China4Iran“ "چین برای ایران" که در شبکه‌ی اجتماعی "تویتر" راه‌اندازی شده همبستگی خود را با تظاهرکنندگان ایرانی اعلام کردند. تا کنون بیش از هزار خبر کوتاه در این سایت ثبت شده است‎ که در آنها کاربران چینی از جمله شهامت معترضان ایرانی را مورد ستایش قرار دادند.‎
یکی از پیشگامان راه‌اندازی این سایت که نخواست نامش فاش شود به دویچه‌وله گفت:«ما از ماه یونی (تیرماه) وضعیت ایران را به دقت دنبال می‌کنیم، چون به نظر ما وضعیت مردم این کشور هم مانند وضعیت ما در چین است. اما آنچه آنها در پیش گرفتند، بسیار شجاعانه است. آنها با شهامت، خواست خود را علیه حکومت به نمایش می‌گذارند و خواستار دولتی هستند که نماینده تمام اقشار جامعه باشد. این همان‌چیزی است که ما هم در چین می‌خواهیم.»
در کنفرانس خبری سه‌شنبه ۵ ژانویه سخنگوی وزارت امور خارجه چین، جیانگ یو تأکید کرد که دولت چین امیدوار است جامعه ایران مناسب و با ثبات بماند. ادو اشتاین‌باخ کارشناس امور ایران معتقد است، در ماه ژانویه که دولت چین ریاست شورای امنیت‌سازمان ملل را بر عهده دارد، مذاکره در مورد برنامه اتمی ایران بی‌تردید در اولویت نخواهد بود. وی اشاره می‌کند: «دولت تهران هم الویت دیگری دارد. آن‌هم اینکه: تکلیف مخالفان درون کشور را روشن کند.»
*****
پروژه جدید اعترافات تلویزیونی این بار با عنوان “فتنه در عاشورا” کلید خورد
مسئولان امنیتی با همکاری صداوسیما در حال ضبط دور تازه ای از اعترافات برای پخش در تلویزیون هستند که این بار با موضوع عاشورای تهران است.
از دو روز پیش گروه های فیلمبرداری و تدوین برای ضبط دور تازه اعترافات از سوی صدا و سیما راهی اوین شده اند.‬ اولین روز فیلمبرداری این تیم به ضبط اعترافات چند تن از شهروندان بهایی که اعتراف می کردند با دستور هیات مرکزی جامعه بهاییان در تظاهرات روز عاشورا شرکت کرده بودند، انجام شده است.
همچنین طبق برنامه ریزی های انجام شده این تیم، در روزهای آتی اعترافات چند نفر به عنوان نیروها و اعضای سازمان مجاهدین خلق در تظاهرات عاشورا ضبط خواهد شد.
همچنین اطلاعاتی به دست آمده حاکی از آن است که مسوولان امنیتی بجز این دو موضوع به گروه فیلمبرداری اعلام کرده اند که موضوع دو بخش دیگر اعترافات نیز تا آخر هفته آینده برای ضبط، نهایی خواهد شد. هنوز از مشخصات کسانی که باید در دیگر بخشهای سناریوی فیلمسازان "فتنه در عاشورا" در مقابل دوربین اعتراف به فعالیتهای براندازانه کنند اطلاعی در دست نیست. اما احتمال داده می شود یکی از این گروه ها خبرنگاران روزنامه ها و سایتهای اینترنتی و دیگری فعالین تشکل های جامعه مدنی باشند.
*****
آغاز تحصن دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه: تا آزادی تمامی همکلاسی ها تحصن ادامه دارد
از روز گذشته شنبه ۱۹ دی ماه همزمان با آغاز امتحانات سراسری در اکثر دانشگاه ها، دانشجویان دانشگاه رازی هم صدا با دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و سایر دانشگاه ها تحصن خود را در اعتراض به آنچه که آن را بازداشت های خودسرانه می دانستند آغاز کردند.
دانشجویان با تحصن در صحن سالن امتحانات دانشکده فنی مهندسی اعلام کردند که تا آزادی تمامی همکلاسی هایشان هر روز دست به تحصن خواهند زد و در صورت عدم آزادی هرچه سریعتر آنان کلیه امتحانات را از روز دوشنبه به نشانه اولین تاریخ امتحان دانشجویان بازداشتی تحریم خواهند کرد.
مسوولین دانشگاه رازی کرمانشاه که خاطره به تعویق افتادن امتحانات را در تابستان گذشته دارند به دانشجویان گفتند که ترم تحصیلی افراد بازداشتی را حذف کرده و در سنوات آنان لحاظ نخواهد شد که با مخالفت دانشجویان همراه گردید.
همزمان انجمن اسلامی اساتید دانشگاه رازی با تشکیل جلسه ای خواستار بررسی هرچه سریعتر وضعیت دانشجویان بازداشتی شد.
این در حالی است که مدیریت حراست دانشگاه رازی کرمانشاه در پاسخ به اعتراض یکی از استادان نسبت به بازداشت دانشجویان، منکر بازداشت دانشجویی از دانشگاه رازی کرمانشاه شده است.
*****
اخباری از زندانیان سیاسی در زندان سقز
دو معلم و پنج فعال کُرد به نام‌های محمدصالح شکری، محمد منیری، علی امینی، احمد احمدپور، کاوه غفاری، بختیار خوشنام و عباد شیخی که ماه گذشته بازداشت شده بودند، پس از 20 روز نگهداری در بازداشتگاه اداره اطلاعات سقز به زندان مرکزی این شهر منتقل شدند.
به گزارش دیده بان حقوق بشر کردستان, دو معلم و پنج فعال کُرد به نام‌های محمدصالح شکری، محمد منیری، علی امینی، احمد احمدپور، کاوه غفاری، بختیار خوشنام و عباد شیخی که ماه گذشته بازداشت شده بودند، پس از 20 روز نگهداری در بازداشتگاه اداره اطلاعات سقز به زندان مرکزی این شهر منتقل شدند. نام‌بردگان در حال حاضر ممنوع الملاقات هستند.جمال عزیزی که از 7 ماه پیش در بازداشت به سر می‌برد، از سوی شعبه‌‌ی اول دادگاه انقلاب سقز به اتهام ارتباط با احزاب اپوزیسیون کُردی به یک سال حبس که 6 ماه از آن به صورت تعلیقی است محکوم شد.حکم 2 سال حبس تعزیری سعید راد که پس از بازداشت وی در مهر ماه سال جاری به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" صادر شده بود، در دادگاه تجدیدنظر به یک سال کاهش یافت.همچین هیوا توحیدی با گذراندن دوران محکومیت یک ساله‌ی خود و هیمن آذری و خالد عزیری با دریافت حکم برائت در دادگاه تجدیدنظر از زندان آزاد شدند.
*****
آزادی یک دانشجوی دیگر دانشگاه آزاد مشهد
محمد تقی جهانبخش با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد شد.
محمد تقی جهانبخش از اعضای حزب اعتماد ملی مشهد و عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی آزاد مشهد که در جریان تجمعات دانشجویی این دانشگاه و حمله انصار حزب الله بازداشت شده بود دیروز با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد شد. گفتنی است پیش از این و در پی برگزاری مراسم اعتراضی سوم شهدای عاشورا در دانشگاه آزاد مشهد نیروهای لباس شخصی دانشجویان را وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار داده و تعداد بسیاری ازاین دانشجویان معترض نیز توسط نهاد های امنیتی بازداشت شده بودند.
*****
افزایش فشارها بر دانشجویان دانشگاه مازندران و تهدید این دانشجویان مبنی بر عدم شرکت در امتحانات
بیش از 30 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران طی هفته ی گذشته به اتهام برگزاری و شرکت در تجمعات 16 آذر و یادبود آیت الله منتظری به کمیته ی انضباطی این دانشگاه احضار شدند. احضار بیش از 17 نفر از این دانشجویان به اتهام برگزاری و شرکت در تجمع 30 آذر و تجمع یادبود آیت الله منتظری صورت گرفته است. اسامی برخی از این احضار شدگان بدین شرح است: کبریا طاهری، سیاوش امجدی، سیاوش رضائیان، سودابه سعیدی، حسن طاهری، شهاب مدنی و خانم شورمستی. از سوی دیگر بیش از 13 نفر از دانشجویان این دانشگاه از جمله احسان قره خانی و فاطمه محمد پور به اتهام برگزاری و شرکت در تجمع 16 آذر در این دانشگاه به این کمیته احضار شده اند. فشارها بر دانشجویان دانشگاه مازندران از تجمع 13 آبان این دانشگاه آغاز شد که در آن دانشجویان این دانشگاه تصویر بزرگ محمود احمدی نژاد را پاره کرده و پایین آوردند. این اقدام دانشجویان دانشگاه مازندران که با واکنش مسئولین وزارت علوم و مسئولین امنیتی مواجه شده بود آغازگر فشارهای بسیاری بر این دانشجویان شد. پس از آن بود که با تغییر رییس حراست این دانشگاه و آمدن فردی امنیتی به نام «آقایی» مثلث امنیتی های حراست این دانشگاه که مسئول سرکوب دانشجویان بودند تکمیل شده است. اکنون نیز آقایی در کنار مولایی و جلودار ابزار سرکوب مسئولین امنیتی در دانشگاه مازندران شده اند. بر اساس گزارش های ارائه شده از سوی دانشجویان، فردی نیز به نام «رضایی» که اخیرا دانشجویان این دانشگاه را در اتاق حراست مرکزی مورد تهدید و بازجویی قرار می دهد و خود را مشاور رییس دانشگاه معرفی می کند کسی جز رییس اداره اطلاعات شهرستان بابلسر نیست که سازمان مرکزی دانشگاه مازندران عرصه جولان دهی او شده است. نام حقیقی این فرد نزد خبرنامه امیرکبیر محفوظ است و به سازمان های دفاع از حقوق بشر و دانشجویان ارسال شده است. بنا بر گفته فعالین دانشجویی دانشگاه مازندران پس از برگزاری تجمع 13 آبان در این دانشگاه تاکنون بیش از چهل دانشجو به حراست کل احضار و 4 دانشجو نیز به اداره ی اطلاعات شهرستان احضار شده اند. پس از آنکه بازداشت علیرضا کیانی یکی از دانشجویان این دانشگاه در خردادماه منجر به اعتراضات گسترده دانشجویان شد، اداره اطلاعات شهر مازندران با نغییر رویه دانشجویان را بازداشت نمی‌کند، بلکه دانشجویان را با تهدید و ارعاب در طول چند روز متوالی به اداره ی اطلاعات یا حراست مرکزی دانشگاه فرا خوانده و مورد بازجویی و تحقیر قرار می دهد. بنا بر این گزارش تاکنون سیاوش رضاییان، رضا عرب، بهنام فرازمند، اشکان ذهابیان، سودابه سعیدی، روجا رضایی و چند تن دیگر از دانشجویان دانشگاه مازندران مورد احضار قرار گرفته اند. در واکنش به این فشارها که پس از تجمع و مراسم یادبود آیت الله منتظری دو چندان شده است، گروهای دانشجویی مختلف با صدور بیانیه ها، شبنامه هاو... و ارسال پیامک به دوستان خود سعی در ایجاد کمپین تحریم امتحانات در این دانشگاه را دارند. امتحانات دانشگاه مازندران در تاریخ 26 دی آغاز می شود.
*****
تب تحریم به جای تب امتحان
رادیو آلمان: تحریم امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها در واکنش به حمله نیروهای فشار گسترش می‌یابد. دانشجویان دانشگاه‌های هنربه جمع تحریمی‌ها پیوستند و موج اعتراض‌ها به دانشگاه‌های تبریز، خواجه‌نصیر، شریف، شهید بهشتی و رازی کرمان نیز رسید.
جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های هنر، بیانیه‌ای در اعتراض به رویدادهای دانشگاه مشهد نوشته‌‌ و خواستار رسیدگی به شرایط دانشجویان بازداشتی شده‌اند. آنها در این بیانیه تاکید کرده‌اند که تا روشن نشدن وضعیت دستگیرشدگان، از شرکت در امتحانان نیمه اول سال ۸۸ خودداری می‌کنند. دانشگاه پلی‌تکنیک بیشترین میزان امتحانات لغو شده را در این میان دارد. خبرنامه امیرکبیر از بایکوت ۶۲ امتحان پایان ترم این دانشگاه توسط دانشجویان معترض گزارش داده است. تنها در روز چهارشنبه ۱۶ دیماه، ۲۰ امتحان پلی‌تکنیک برگزار نشد. این بالاترین تعداد لغو امتحان در روزهای گذشته بود. مسئولان حراست و کمیته انضباطی پلی‌تکنیک کوشیده‌اند با احضار و تهدید دانشجویان، مانع ادامه و گسترش اعتراض‌ها شوند. برخی دانشجویان احضار شده، به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات ارجاع داده شده‌اند. به نوشته خبرنامه امیرکبیر، فشار حراست بر دانشجویان موجب مقاومت و استقبال بیشتر آنان در تحریم امتحانات شده است. دانشجویان پلی‌تکنیک در واکنش به فشارهای امنیتی و آموزشی، برق خوابگاه این دانشگاه را قطع کردند. ساکنان خوابگاه شهید نجات‌اللهی که متعلق به دانشجویان ورودی سال ۸۷ است، پس از قطع برق این خوابگاه درساعت ۱۰ شب، شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند و خواستار آزادی دانشجویان زندانی شدند. . دستور ثبت نمره صفر برای دانشجویان معترض توسط دکتر رهابی، رییس پلی‌تکنیک، اعتراض بسیاری از استادان دانشگاه را نیز برانگیخته است. کمپین حمایت از اساتید دانشکده فنی انتشار نامه ۸۸ استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران به رهبر جمهوری اسلامی پیرامون برخوردهای خشن و فراقانونی با دانشگاهیان، دانشجویان و فرهیختگان، با استقبال محافل دانشجویی روبرو شده است. گروهی از دانش‌آموختگان و دانشجویان، وبلاگی برای جمع‌آوری امضا و حمایت از خواست‌های این اساتید به راه انداخته‌اند. هدف این کمپین، این است که دفاع از دانشجویان و دانشگاهیان و مصونیت دانشگاه در برابر تهاجم و حضور نیروهای غیردانشگاهی، به خواستی عمومی تبدیل شود. آخرین خبرها از دانشجویان بازداشتی ناصح فریدی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه و به ۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. حکم سلمان سیما، عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان دانش‌آموختگان از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، ۶ سال حبس تعزیزی اعلام شد. دادگاه مجید توکلی نیز روز ۱۳ دیماه بدون حضور وکیل تشکیل شد. به نقل از خبرنامه امیرکبیر، توکلی در تماس با خانواده خود، برگزاری دادگاه را تایید کرده و از قصد فیلمبرداری از سیر دادگاه خود خبر داده است. مجید توکلی در این تماس گفته که روند دادگاه به دلیل بحث لفظی وی با قاضی، خوب پیش نرفته و در نتیجه فیلم، پخش نشده است.
*****
روستاهاي آذربايجان غربي در معرض ريزش کوه
معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي گفت: هم اکنون 50 روستاي استان در معرض ريزش کوه و رانش زمين قرار دارند که بايداقدامات لازم براي جابجايي آنها انجام شود.به گزارش مهر در اروميه، محمدباقر دارياني عصر شنبه در دوازدهمين جلسه شوراي فني استانداري آذربايجان غربي با بيان اينکه در اين زمينه 620 واحد مسکوني در شهرستان ماکو در خطر ريزش کوه قرار دارند، افزود: براي جابجايي اين واحدها 31ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته است.وي از اختصاص 160 ميليارد ريال اعتبار از محل اعتبارات خشکسالي در جهت توسعه روستاهاي استان خبر داد و گفت: در اين راستا در حال حاضر 440 پروژه پيشگيري و بازسازي روستايي با اعتبار 270 ميليارد ريال در سطح روستاهاي استان در حال اجراست.معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي با بيان اينکه 41 درصد از خانوارهاي روستايي استان تحت پوشش طرح هادي روستايي قرار دگرفته اند،بيان داشت: هم اکنون يک هزار و 100 دهياري در استان فعال است.دارياني با اشاره به اينکه هم اکنون در 71 درصد از روستاهاي آذربايجان غربي طرح هادي تهيه شده و در حال اجراست، بيان داشت: از ابتداي اجراي طرح هادي در استان 37هزار واحد مسکوني در استان مقاوم سازي شده و هفته آينده دو هزار واحد از اين طرح ها با حضور وزير کشور آماده بهره برداري مي شود.وي با ارزيابي مناسب از وضعيت برق و گازرساني به روستاهاي آذربايجان غربي، افزود: هم اکنون 97 درصد از روستاهاي استان زير پوشش شبکه مخابرات قراردارند و 15 درصد از روستاهاي بالاي 15خانوار برق دار شده است.معاون امور عمراني استاندارآذربايجان غربي با تاکيد بر توجه به آب شرب روستايي خاطرنشان کرد: در سالهاي گذشته آب شرب روستاها در وضعيت مناسبي قرار نداشت ولي در سه سال اخير با افزايش چشمگير اعتبارات بخش آب روستايي، 93 درصد از روستاهاي آذربايجان غربي برخوردار از نعمت آب شرب هستند و ميزان تحت پوشش روستاها به 74 درصد رسيده است.دارياني با اشاره به اينکه ميزان اعتبار تخصيصي براي اجراي طرح هادي در سالجاري سه برابر شده است، اظهار داشت: با تخصيص شش درصد از بودجه عمراني به طرح هادي، در سالجاري 190 ميليارد ريال براي اجراي اين طرح تخصيص يافته است.عصر شنبه اعضاي شوراي فني از روستاهاي قره حسنلو، روستاي انهر و روستاي توريستي بند اروميه بازديد و از نزديک با مشکلات طرح هادي، آب شرب و خدمات زيرساختي روستاها آشنا شدند.همچنين در اين بازديد دهياران روستاهاي مذکور به تشريح کامل مشکلات اهالي روستا پرداختند که معاون امور عمراني استاندار دستورات لازم در جهت رفع مشکلات را صادر کرد.
*****
گزارش کميته حقيقت‌ياب درباره حادثه کوی دانشگاه به مجلس ارائه نشده است
ایلنا: يک عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی از عدم ارائه گزارش کميته حقيقت‌ياب مجلس در رابطه با حوادث کوی دانشگاه و مشخص نشدن زوايای اين حادثه انتقاد کرد. سعدالله نصيری در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا اظهار داشت: تاکنون گزارش کميته حقيقت‌ياب که پس از حوادث انتخابات به دستور علی لاريجانی تشکيل شده بود به مجلس ارائه داده نشده است. وی با يادآوری تاکيدات ويژه خامنه ای برای روشن شدن زوايای اين حادثه تاکيد کرد: محيط دانشگاه نيازمند آرامش است و مسوولين نظام جمهوری اسلامی بايد در ايجاد آرامش، بصيرت و درايت لازم را به خرج دهند. عضو فراکسيون خط امام مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: لازم است هرچه سريع‌تر برای ايجاد آرامش در کشورگزارش کميته حقيقت‌ياب مجلس به هيات‌رئيسه ارائه شود تا زوايای مختلف حادثه حمله به کوی دانشگاه، متهمين و ديگر عوامل شناسايی شوند.

*****
دستگیری یکی از دختران شاهدعینی فجایع عاشورای تهران توسط حفاظت سپاه
حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران از طریق شنود تلفن توانسته است برخی از شاهدان عینی فجایع عاشورای تهران و از جمله زیر گرفتن مردم بی دفاع توسط خودروی نیروی انتظامی را دستگیر کنند.
به گزارش جرس، گرچه فرمانده نیروی انتظامی صحنه زیر گرفتن مردم توسط خودروهای این ارگان نظامی را علی رغم انتشار وسیع تصاویر آن تکذیب کرد. اما برخی از این شاهدان عینی در تماس با رسانه ها مشاهدات خود را از آنچه در روز عاشورا دیده بودند تشریح کردند.موضوعی که منجر به شناسایی این افراد توسط حفاظت سپاه و دستگیری برخی از شاهدان عینی شد.
در یکی از این موارد دخترجوانی که به حکم ندای وجدانشان و با صداقت آنچه را دیده در گفتگو با بی بی سی بازگو کرده بود اکنون به اتهام "نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی" در زندان اوین به سر می برد و خانواده آنها که از شناخته شده ترین خانواده های مذهبی تهران هستند به شدت تحت فشارند تا در این باره مصاحبه ای انجام ندهند.
خبرنگاران جرس به نقل اززندانیان بند زندان زنان اوین از شرائط دشوار این پیروان دختران آزاده میهنمان خبر می دهند.
*****
شش نفر صبح امروز (دیروز شنبه) در اصفهان اعدام شدند
خبرگزاری هرانا- حقوق زندانیان: بنا به گزارشهای رسیده صبح امروز شش نفر در اصفهان بدار آویخته شدند.خبرگزاری حکومتی ایسنا از قول دادستان اصفهان نوشت:" پنج نفر از اين محكومان اعضاي يك باند قاچاق سازمان يافته بودند كه در سطح گسترده و با حجم بالا مواد مخدر را به صورت مسلحانه قاچاق مي‌كردند. محمدرضا حبيبي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، درباره روش اعضاي اين باند در حمل و توزيع مواد مخدر، اظهار كرد: اعضاي اين باند با جعل انواع كارت و احكام ماموريت دستگاه قضايي، نيروي انتظامي و سپاه و سوء استفاده غيرمجاز از لباس و نشان‌ها در درجات مختلف و نصب پلاك‌هاي جعلي متعلق به سپاه و نيروي انتظامي اقدام به قاچاق مواد مخدر مي‌كردند. دادستان اصفهان، با اشاره به اين‌كه اعضاي اين باند با افرادي در سيستان و بلوچستان در ارتباط بودند، افزود: اعضاي اين باند با جعل برگ ماموريت، پلاك و نشان سپاه و نيروي انتظامي ، مواد مخدر را در سطح كشور از جمله اصفهان توزيع مي‌كردند. حبيبي افزود: از اعضاي اين باند بيش از يك تن انواع مواد مخدر كشف شده بود كه دو نفر از آنها در زمان دستگيري خودرويي را به همراه دو سرنشين خانم و كودك سرقت كردند اما در تعقيب و گريزها بازداشت شدند. وي درباره يك نفر ديگر از اين محكومان به اعدام، گفت: اين فرد دو فقره سابقه قبلي در قاچاق مواد مخدر داشت كه با صدور احكامي تحمل حبس كرده بود كه در آخرين پرونده با ۳۸ كيلوگرم ترياك دستگير شده بود. "در این گزارش نام و سن این افراد ذکر نشده است .
*****
آخرین وضعیت هفت عضو دربند گزارشگران حقوق بشر در گفتگو با نیلوفر گلکار عضو کمیته
رادیو فردا: کمیته گزارشگران حقوق بشر تشکلی است، که در راستای «اطلاع‌رسانی بهتر در زمینه حقوق بشر» تشکیل شده است. در وب سایت این کمیته آمده است که «این کمیته ضمن بیان اعتقاد و التزام خود به منشور جهانی حقوق بشر خواستار اجرای آن در تمامی زوایای زندگی مردم ایران است.»
با این که اعضای این کمیته خود را تشکلی مستقل و فاقد ماهیت سیاسی می‌دانند اما از ده عضو این سایت اکنون هفت نفر در بازداشت به سر می‌برند.
در گفت‌وگویی با نیلوفر گلکار از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر -ساکن کانادا- از وی در مورد آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان پرسیده‌ایم:
نیلوفر گلکار: اکنون هفت نفر از اعضای ما بازداشت شده‌اند و آخرين آنها پريسا کاکايی و مهرداد رحيمی بودند که روز پنجشنبه بازداشت شدند. پريسا شب بعد از آن تماس می‌گيرد و می گويد به بند ۲۰۹ منتقل شده، اما از وضعيت آقای رحيمی هنوز خبری در دست نيست.
کميته گزارشگران حقوق بشر در ايران چند عضو داشته که در حال حاضر هفت نفر از آنها در بازداشت به سر می‌برند؟
حدود ۱۰ عضو دارد که هفت نفر از آنها در بازداشت هستند. آقايان سعيد کلانکی و سعيد جلالی فر ۱۰ آذر بازداشت شده و بند عمومی زندان اوين منتقل شده‌اند، خانم شيوا نظرآهاری، کوهيار گودرزی و سعيد حائری نيز بازداشت شده‌اند که شيوا هفته پيش دست به اعتصاب غذای خشک زد و حالش بد شد و او را به بهداری منتقل کردند، ولی از وضعيت کوهيار گودرزی و سعيد حائری اصلاً خبری نداريم.
خانم گلکار! آيا اين افراد تفهيم اتهام شده‌اند و مشخص است به چه جرمی بازداشت شده‌اند؟
اتهام مشخصی به ما اعلام نشده، ولی تا آن جايی که می‌دانيم آنها به خاطر سايت اينترنتی کميته تحت فشار هستند، چون يک سايت حقوق بشری است و موارد نقض حقوق بشر در ايران از طريق اين سايت منتقل می‌شود. خواست بازجو هم اين بوده که سايت تعطيل شود.
آيا سايت را مسدود کرده‌ايد يا همچنان به کار خود ادامه می‌دهد؟
اين سايت همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، چون وظيفه سايت اطلاع‌رسانی است به خصوص در اين شرايط که سرکوبی و بازداشت‌ها بسيار گسترده است و از داخل زندان خبری در دست نيست. بنابراين سايت بايد به حيات خود ادامه دهد تا بتوانيم اخبار داخل زندان و موارد نقض حقوق بشر را حتی اندکی منتشر کنيم، شايد نظارتی بر اين مسايل اعمال شود.
افرادی بازداشت شده و تحت فشار هستند که [بگویند] به گروه‌های خارج از کشور متصل هستند و امروز در مورد «اعدام پنج روزه محاربان» لوايحی به مجلس ارائه شده، بنابراين ممکن است اتفاقات ناگواری در آينده رخ دهد و وجود چنين سايت‌هايی برای اطلاع‌رسانی واقعاً ضروری است.
خانم گلکار! آيا همچنان از اعضای کميته گزارشگران حقوق بشر فردی در ايران کار می‌کند يا تمام سيستم به خارج از ايران منتقل شده است؟
اعضای باقيمانده داخل ايران هستند. آقای سعيد حبيبی و حسام ميثاقی هم احضار شده و در خطر بازداشت قرار دارند.
يکی از کارهای مشخصی که سايت از ابتدا روی آن تمرکز کرد بخش اخبار داخل زندان بود و مواردی که حقوق زندانيان نقض شده و اتفاقاتی که آنجا رخ می‌دهد. اين مسئله تأثير زيادی بر شرايط زندانيان در جهت بهبود وضعيت آنها می‌گذارد، به همين دليل يکی از دلايل اصلی سرکوب سايت همين مسئله است.
*****
شش روزنامه تذكر کتبی گرفتند
مديرمسئول شش رونامه از جمله "اعتماد" و جمهوری اسلامی تذکر کتبی گرفتند.
به گزارش ايلنا ،پيرو درج مطلبي در صفحات 1و4مورخ 15/10/88 روزنامه جمهوري اسلامي تحت عنوان«نظر مراجع در مورد تقليد از آيت‏الله صانعي» كه متعاقباً اصل مطلب از سوي دفاتر اين مراجع تكذيب شد، به اين موضوع از سوي اداره كل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي به استناد بندهاي 4و11 ماده 6 قانون مطبوعات كه هر نوع «تفرقه افكني»، «شايعه سازي، تحريف و پخش مطالب خلاف» واقع را ممنوع مي شمارد، از سوي مدير كل‌امور مطبوعات‌داخلي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني تذكر داده شد. در اين تذكر، اقدام روزنامه جمهوري اسلامي در انتشار خبر مذكور باتوجه به منبع غيرموثق خبر،آن هم با جعل اظهارنظر مراجع تقليد براي مقابله با اظهارنظر رسمي جامعه مدرسين حوزه علميه قم، يك حركت خلاف اخلاق و ضدرسالت مطبوعاتي ارزيابي شده، ليكن به خاطر توضيحات روز بعد روزنامه جمهوري اسلامي، صرفا مراقبت بيشتر آن روزنامه براي انتشار اخبار صحيح، درخواست شده است. همچنين اين اداره كل به روزنامه هاي فرهنگ آشتي، دنياي اقتصاد، اعتماد و بهار كه در شماره هاي مورخ 15/10/88 و نيز روزنامه روزان كه در شماره مورخ 16/10/88 خود به نقل از كلام يا بيانيه ديگران به پخش شايعات و مطالب خلاف واقع مبادرت ورزيده و عليه جامعه مدرسين كه از منظر امام خميني«ستون محكم انقلاب در حوزه هاي علميه» معرفي شده، به مقابله پرداخته و به پخش مطالب خلاف واقع اقدام نموده اند، به استناد بند11 ماده6 قانون مطبوعات تذكر داد. لازم به يادآوري است كه در تمام اين موارد به استناد تبصره 7 ماده 9 قانون مطبوعات«مسئوليت مقالات و مطالبي كه درنشريه منتشر مي شود به عهده مدير مسئول است، ولي اين مسئوليت، نافي مسئوليت نويسنده(گوينده) وساير اشخاصي كه در ارتكاب جرم دخالت داشته باشند،نخواهد بود».
*****
عدم قبول مسئولیت دستگاه امنیتی در خصوص بازداشت علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی
علیرغم وجود شهود و مستندات، وزارت اطلاعات از تائید بازداشت علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی سر باز می زند. به گزارش واحد دانشجویی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سورنا هاشمي و عليرضا فيروزي، دو فعال دانشجويي دانشگاه زنجان مورخ 12 ديماه پس از خروج از منزل به گواه شاهدان عینی توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل شدند. به دليل استفاده نيروهاي امنيتي از ايميل و تلفن هاي اين افراد و در عين حال ايجاد شبهه در بازداشت آنان، خانواده اين فعالان دانشجويي بیش از یک هفته در بی خبری از وضعیت آنان به سر برده اند اما با پیدا شدن شهود و مستنداتی که ثابت می کند این فعالان دانشجویی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند، خانواده های آنان به نهادهای امنیتی و قضایی مربوطه مراجعات روزمره ای را آغاز کرده اما علیرغم این مهم، نهادهای مربوطه از تائید بازداشت این افراد و پاسخگویی در قبال سرنوشت آنان سر باز می زنند. این در حالی است که گزارشات غیررسمی اما نگران کننده و متعددی در باب ضرب و شتم شدید و مداوم این فعالان دانشجویی در بازداشتگاه دریافت شده است. لازم به یادآوری است، سورنا هاشمی از فعالان دانشجویی دانشگاه زنجان است که در پی اقدام به افشای فساد یکی از مسئولان دانشگاه از تحصیل محروم شد و در وقایع اخیر نیز برای دومین بار مدتی را در زندان به سر برده بود، علیرضا فیروزی نیز وبلاگ نویس، روزنامه نگار و از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران است که علاوه بر محرومیت از تحصیل به خاطر اقدام به افشای فساد یکی از مسئولان دانشگاه زنجان، مدتی را نیز در مناسبت روز جهانی کارگر در زندان اوین به سر برده بود.
*****
نقدی: كفن پوشان میخواستند كار را تمام كنند، ما آرامشان كرديم
محمدرضا نقدي رييس سازمان بسيج مستضعفين در جمع اعضاي شوراي بسيج اجتماعي با اشاره به برخي حرمت‌شكني‌ها در عاشوراي حسيني خاطرنشان كرد: در اين روزهاي پس از حادثه عاشورا دسته‌هاي مختلف مردم با ما تماس گرفتند، حتي از شهرهاي خيلي دور جوانان تماس مي‌گرفتند و اجازه مي‌خواستند كفن‌پوش به صحنه بيايند و كار را تمام كنند. ما آنها را آرام كرديم و قول داديم كه دولت و دستگاه قضايي ان‌شاء‌ا... به زودي وظيفه‌شان را انجام خواهند داد و نيازي به حضور آنان نيست.
به گزارش فارس، وي تصريح كرد: اگر در 15 خرداد 42 در دفاع از ولايت چند هزار نفر از مردم ورامين كفن‌پوش به ميدان آمدند و اگر در 19 دي 56 چند صد نفر از طلاب در قم براي دفاع از حريم ولايت به ميدان آمدند، در حوادث اخير اگر اجازه داده مي شد دهها هزار طلبه و ميليونها نفر از ملت كفن‌پوش به ميدان مي‌آمدند.
رييس سازمان بسيج مستضعفين گفت: فعلا همه مردم منتظر اقدام و انجام وظيفه دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي دولت و مراجع قضايي قوه قضاييه هستند و اگر مردم احساس كنند اين دستگاهها در انجام وظيفه ضعيف عمل مي‌كنند تكليف خودشان را عمل خواهند كرد.
نقدي افزود: مردم به برخورد ضعيف دستگاههاي امنيتي و قضايي با فتنه‌گران انتقاد دارند و پس از وعده‌اي كه داده شده اقدامات آنان را زير نظر دارند.
وي خاطر نشان كرد: طوفان حضور مردم در 22 بهمن امسال جلوه جديدي از قدرت ملت را به نمايش خواهد گذاشت و آمريكا و تفاله‌هايش را در هم خواهد كوبيد و ملت ايران 22 بهمن امسال دنيا را شگفت‌زده خواهد كرد.
*****
پنج حکم اخراج و ۲۵ حکم تعليق از تحصيل برای دانشجویان دانشگاه قزوين
پنج دانشجوی دانشگاه بين‌المللی امام خمينی قزوين، به جرم آنچه که ”شرکت در اغتشاشات“ خوانده شده از دانشگاه اخراج شده و تا پنج سال حق شرکت در هيچ کنکوری را ندارند.
پنج دانشجوی دانشگاه بين‌المللی امام خمينی قزوين، به جرم آنچه که ”شرکت در اغتشاشات“ خوانده شده از دانشگاه اخراج شده و تا پنج سال حق شرکت در هيچ کنکوری را ندارند، همچنين ۲۵ دانشجوی ديگر اين دانشگاه نيز احکام بين سه تا چهار ترم محروميت از تحصیل، با احتساب در سنوات، دريافت کرده‌اند.به گزارش گویا، تعداد ديگری از دانشجويان دانشگاه بين‌الملل نيز به‌تازگی به کميته انضباطی دانشگاه احضار شده‌اند که با توجه به شرايط تحصيليشان، در صورت صدور احکام سنگين تعليق، احتمال اخراجشان بالا است.ليست کامل دانشجويانی که حکم گرفته‌اند با جزئيات حکم و دانشجويان احضار شده به کميته انضباطی به‌زودی اعلام می‌شود.
*****
مهدی كروبی به ديدار خانواده عماالدين باقی رفت
مهدي كروبي امشب (چند ساعت پیش) به ديدار خانواده عمادالدين باقي رفت. پس از حادثه تروريستي شب گذشته در قزوين كه در آن نيروهاي خودسر قصد ترور كروبي را داشتند؛وي امشب بدون همراهي تيم حفاظت خود جهت ديدار و دلجويي از خانواده عماد الدين باقي به منزل وي رفت. به گزارش خبرنگار سحام نيوز در اين ديدار كه فرزندان كروبي وي را در غياب محافظينش همراهي ميكردند، ايشان از آقاي باقي به عنوان قرباني دفاع از حقوق بشر ياد كرد و از برخورد نيروهاي امنيتي هنگام بازداشت آقاي باقي ابراز تاسف كرد. در ديدار امشب كه محمد قوچاني، همسر و سه فرزند عماد الدين باقي حضور داشتند، مهدي كروبي حادثه تروريستي ديشب را اقدامي جاهلانه ناميد و گفت اين نوع اقدامات نه تنها در اراده وي خللي ايجاد نميكند بلكه عزمش را در احقاق حقوق معطل مانده مردم جدي تر ميكند و به گردانندگان جريان تماميت خواه اعلام نمود كه تا آخرين قطره خون ازاين راه و هدف مقدس برنخواهد گشت. لازم به توضيح است در پي وقايع ديشب و عدم اقدام جدي تيم حفاظت مهدي كروبي در حفاظت جان وي؛ كروبي محافظانش را مرخص نمود. وي در توضيح اين اقدام به خبرنگار ما گفت: محافظيني كه رسالتشان حفظ جان افراد است و در هنگام وقوع چنين حوادثي اختيار لازم در دفاع و حفاظت ندارند، عملاً كارايي موثري نخواند داشت.
*****
حمید بقایی :شايد بتوان گفت سفر ماركوپلو جنبه جاسوسي داشته
به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی سفر ماركوپولو سياسي بوده و هدف او اين بوده كه غرب را در برابر شرق مطرح كند و شايد بتوان گفت سفر ماركوپلو جنبه جاسوسي داشته و هدف او جمع‌آوري اطلاعات براي غربي‌ها بوده است زيرا جاده ابريشم براي آنها بسيار مهم بوده و از طريق آن استفاده‌هاي اقتصادي زيادي داشتند.
به گزارش ایلنا، حميد بقايي در همايش بين‌المللي راه ابريشم با بيان اينكه بايد به جاده ابريشم به عنوان يكي از محورهاي مهم گردشگري در ايران نگاه كرد، گفت: جاده ابريشم تاكنون در حوزه ميراث فرهنگي از نگاه گردشگري به طور جدي بررسي نشده بود تا اينكه از حدود دو سال پيش سازمان ميراث فرهنگي به طور جد به بررسي توانمندي‌هاي جاده ابريشم در حوزه گردشگري پرداخت.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت:‌ تركيه، چين، ازبكستان و افغانستان تبليغات مناسبي در رابطه با جاده ابريشم انجام مي‌دهند تا بتوانند از جاذبه‌هاي گردشگري اين جاده در كشور خود استفاده كنند. اما ايران تاكنون استفاده مناسبي از جاذبه‌هاي گردشگري مسير جاده ابريشم در كشور خود انجام نداده است در حالي كه اين جاده مي‌تواند جاذبه فراواني براي توريست‌هاي خارجي كه به ايران مي‌آيند داشته باشد.
بقايي گفت: سفر ماركوپولو سياسي بوده و هدف او اين بوده كه غرب را در برابر شرق مطرح كند و شايد بتوان گفت سفر ماركوپلو جنبه جاسوسي داشته و هدف او جمع‌آوري اطلاعات براي غربي‌ها بوده است زيرا جاده ابريشم براي آنها بسيار مهم بوده و از طريق آن استفاده‌هاي اقتصادي زيادي داشتند.رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: اگر ايران بخواهد در زمينه گردشگري فرهنگي موفق عمل كند بايد به جاده ابريشم توجه ويژه داشته باشد.او گفت: بخش اصلي مسير جاده ابريشم در مسير مشهد مقدس كه حرم حضرت امام رضا در آن وجود دارد، است و اين موضوع حتي مي‌تواند باعث رونق و گسترش بيشتر گردشگري مذهبي درايران شود.او گفت: كشورهاي منطقه اهميت جاده ابريشم را به خوبي درك كرده است اما متاسفانه ايران تاكنون در اين زمينه كوتاهي كرده است.بقايي گفت:‌ از جاده ابريشم بود كه دين اسلام به آسياي ميانه و حتي به غرب چين انتقال پيدا كرد و از اين طريق تمدن ايراني به اروپا راه يافت.
*****
یورش نیروهای امنیتی - انتظامی به مادران عزادار ودستگیری تعداد از آنها
ازحوالی ساعت 16:45 ماداران عزادار در حال جمع شدن کنار میدان آب نمای پارک لاله بودند که با یورش نیروهای لباس شخصیها و نیروی انتظامی مواجه شدند در این یورش تعدادی از مادران دستگیر شدند. شاهدان عینی شاهد دستگیری حداقل 3 تن از مادران عزادار بودند. مادران عزادار دستگیر شده به نقاط نامعلومی منتقل شدند.به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی مادران در مقابل اعمال غیر قانونی و دستگیر شدن توسط نیروهای امنیتی - انتظامی مقاومت می کردند و به اعمال آنها اعتراض می کردند که این کار غیر قانونی و غیر انسانی است. ولی نیروهای امنیتی - انتظامی با عربده کشی و توهین مادران را در یکی از ون های نیروی انتظامی قرار دادند. آنها همچنین هنگام دستگیری و انتقال مادران به خودروهای ون از آنها عکس و فیلم می گرفتند.نیروهای لباس شخصی و نیروی انتظامی که پیش از تجمع مادران در پارک لاله مستقر شده بودند.تعدادی از آنها با تعدادی ون در کنار میدان آب نما مستقر شده بودند و لباس شخصیها در تمامی نقاط پارک و حتی بیرون پارک بصورت پیاده و موتور سوار در حال گشت زنی بودند.آنها زنان و دختران عابر را هم مورد سئوال جواب و برخورد قرار می دادند.
*****
«توقف فروش بنزین به ایران از سوى یک شرکت سوئیسى»
یک روزنامه آمریکایى از توقف ارسال بنزین به ایران از سوى یک شرکت سوئیسى همزمان با بالا گرفتن احتمال تشدید تحریم‌هاى بین‌المللى علیه جمهورى اسلامى خبر داده است.
روزنامه وال‌استریت‌جورنال روز شنبه در سایت اینترنتى خود به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده است، شرکت سوئیسى «گلینکور اینترنشنال» که یکى از بزرگترین تأمین‌کنندگان بنزین جمهورى اسلامى به شمار مى‌آمد، از دو تا سه ماه پیش صادرات بنزین به ایران را متوقف کرده است. بر اساس این گزارش هر چند مقام‌هاى این شرکت از هر گونه اظهار نظر در این باره خوددارى کرده‌اند، با این حال اقدام شرکت سوییسی مى‌تواند، ایران را در تأمین بنزین مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو سازد. ایران از سال‌ها پیش نیازمند واردات بنزین از کشورهاى دیگر است و حدود ۴۰ درصد نیاز خود به این فرآورده نفتى را از محل واردات تامین مى‌کند. به نوشته وال‌استریت‌جورنال این وابستگى به واردات بنزین مى‌تواند، یکى از اهداف تشدید احتمالی تحریم‌هاى ایران در ارتباط با برنامه هسته‌اى این کشور باشد. بر اساس این گزارش هر روز که مى‌گذرد، بانک‌هاى بین‌المللى در گشودن اعتبارهاى اسنادى به منظور صادرات بنزین به ایران با تردید بیشترى عمل مى‌کنند. وال‌استریت‌جورنال مى‌افزاید، همین تردید بانک‌هاى بین‌المللى یکى از دلایل تصمیم شرکت «گلینکور اینترنشنال» براى توقف صادرات بنزین به ایران بوده است. در ادامه این گزارش آمده است، توقف صادرات بنزین به ایران از سوى این شرکت سوئیسى همچنین مى‌تواند، این شرکت را براى ورود به بازار بورس یارى دهد. چندى پیش مجلس نمایندگان آمریکا قانونى را تصویب کرده است که به موجب آن شرکت‌هایى که مبادلاتى به ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار در بخش نفت و گاز با ایران دارند، از انجام فعالیت در بازار ایالات متحده آمریکا منع مى‌شوند. انتظار مى‌رود، قانون یاد شده در اوایل سال جارى میلادى به تصویب سناى آمریکا نیز برسد. ساموئل سیزوک، یک کارشناس مسایل خاورمیانه در این باره به وال‌استریت‌جورنال گفته است، تصمیم شرکت سوییسى «گلینکور اینترنشنال» مى‌تواند، سایر صادر کنندگان بنزین به ایران را نیز به انجام اقدام مشابه ترغیب نماید. غول نفتى «بریتیش پترولیوم» از ماه‌ها پیش صادرات بنزین و سایر فرآورده‌هاى نفتى به ایران را متوقف کرده است، با این حال ایران نیاز خود به بنزین را از طریق عرضه‌کنندگان دیگرى مانند شرکت‌هاى چینى تأمین مى‌کند.
وال‌استریت‌جورنال در پایان افزوده است، چین خلأ موجود در بازار بنزین ایران را پر مى‌کند.
*****
زمان: 00:04 بامداد یکشنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اعتراض جهانی به دبیرکل سازمان ملل

همانگونه که چند ساعت پیش در آخرین مطلب "پست" دیروز (شنبه) نوشتیم و نشان دادیم، یکی از یاران گرامی ما آقای دکتر ایراندوست، سخنگو و مسوول و مدیر امور بین المللی جنبش همبستگی دانشجویان ایران از یکهفته پیش دست به ابتکار بسیار بجایی زدند که عبارت است از اعتراض به سکوت بیشرمانه و بهت برانگیز آقای بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و در این راستا توماری (پتیشن) به دو زبان پارسی و انگلیسی انتشار دادند که درین اعتراضیه از آقای بان کی مون خواسته شده بدلیل کوتاهی در انجام وظایف یک فرد مسوول بین المللی و سکوت ابهام آمیز در قبال اعمال وحشیانه و کشتارها و سایر جنایات سران و سردمداران رژیم اسلامی، بهتر است از پست و مقام خویش کناره گیری نموده و استعفا بدهند که ما نیز به سهم خود هفته گذشته، زمانی که تارنمای ما برای چندمین بار طی مدتی کوتاه "هک" شده بود این تومار را از طریق یکی از بولتن های خبری خویش انتشار داده بودیم.
لازم به یادآوری است که امضای این اعتراضیه یک مسوولیت و وظیفه ملی و میهنی برای تمام ایرانیان سرتاسر گیتی محسوب می گردد.
در همین راستا یار دیگر ما آقای دکتر بحری این "پتیشن" را در قالب ویدیویی بسیار زیبا ساخته و در یوتیوب به نمایش نهادند که در زیر، ضمن تماشای این ویدیو به نشانی اینترنتی "تومار" نیز دسترسی پیدا نموده و آن را امضا نمایید:

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ