سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۱/۰۸

پنجشنبه : 8 / 11 / 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
-
سعید خسروآبادی دانشجوی دانشگاه شیراز آزاد شد
سعید خسروآبادی دانشجوی دانشگاه شیراز پس از 40 روز بازداشت آزاد شد.
این دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه شیراز که در پی مراسم 16 آذر بازداشت شده بود، اکنون با قرار وثیقه 50 میلیونی آزاد شده است.
سعید خسروآبادی در حالی از بازداشت آزاد شده است که هم‌اکنون از تحصیل محروم است.
وی در حال سپری کردن دومین ترم محرومیت از تحصیل خود است.
*****
علی معموری و حسین قابل دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد آزاد شدند
علی معموری و حسین قابل دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از زندان آزاد شدند.
حسین ماموری روز گذشته و حسین قابل نیز روز سه شنبه پس از نزدیک به یک ماه بازداشت، آزاد شده اند.
علی معموری از دانشجویان دانشگاه فردوسی در پی حملات سازمان یافته انصار و اوباش به دانشگاه های مشهد و بیت آیت الله صانعی در ماه گذشته و بازداشت دهها دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد، بازداشت شده بود.
حسین قابل نیز در مراسم عزاداری روزعاشورا در بیت آیت الله صانعی بازداشت شده بود.
*****
موج جدید احکام انضباطی برای دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران

دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در روزهای اخیر با موجی جدید از احکام انضباطی مواجه شده اند.
طی این احکام 3دانشجوی این دانشکده به یک و بعضا دو ترم محرومیت از تحصیل و 2نفر دیگر نیز به توبیخ کتبی محکوم شده اند.
علت این احکام مربوط به تجمع مهر ماه دانشجویان این دانشکده در اعتراض حضور حداد عادل در این دانشکده و انتقاد از مواضع وی پس از انتخابات بوده است.
بنا بر اخبار رسیده حداد عادل در همان روزهای نخست پس از این تجمع در نامه ای به رهبر رئیس دانشگاه خواستار برخورد با تجمع کنندگان شده بود.
*****
مهدی تاجیک و جهانگیر عبدالهی بازداشت شدند
دو دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران در روزهای اخیر توسط نهاد های امنیتی بازداشت شدند.
مهدی تاجیک، دانشجوی فوق لیسانس رشته مطالعات منطقه ای، 10روز پیش و جهانگیر عبداللهی ، دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی نیز روز سه شنبه گذشته به دلایل نامشخصی از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده اند.
عبداللهی هنگام ترک دانشگاه و در حال سوار شدن به اتوبوس های کوی دانشگاه و تاجیک در منزل خود بازداشت شده است.
*****
بلاتکلیفی و بی خبری از وضعیت سیدمجتبی هاشمی

علی رغم گذشت بیش از پنجاه روز از بازداشت سیدمجتبی هاشمی دانشجوی دانشگاه تهران، وی در بلاتکلیفی به سر می برد.
تماسهای تلفنی این دانشجوی دانشگاه تهران با خانواده اش به حداقل ممکن کاهش یافته و این امر در کنار فشارهای روانی زندان وضعیت روحی وی را تحت تاثیر قرار داده است. هاشمی به غیر از چندروز ، از ابتدای بازداشت در سلول انفرادی زندان اوین به سر برده است. تلاش های خانواده این فعال سیاسی برای اخذ وکیل برای وی نیز با مخالفت و کارشکنی نهادهای امنیتی مواجه شده است.
همچنین اخبار رسیده حکایت از برخی تهدیدها و فشارها جهت عدم انتشار اخبار وی و قطع پیگیری هاست.
قابل ذکر است پیش از این صدها دانشجوی دانشگاه تهران با امضای طوماری خواستار آزادی وی شده بودند.
سید مجتبی هاشمی دانشجوی سال آخر کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو شورایس مرکزی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی است که روز هفدهم آذر ماه بلافاصله پس از خروج از دانشگاه تهران با هجوم نیروهای امنیتی بازداشت شد.
*****
پاسخ رئیس دانشگاه علم و صنعت به مرگ یک دانشجو: کامیون نبود، کامیونت بود..!!!
رئیس دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به مرگ یک دانشجوی این دانشگاه بر اثر تصادف در صحن دانشگاه اعلام کرده است که وسیله نقلیه مورد اشاره "کامیونت بوده و کامیون نبوده است".
در حالیکه ظهر روز دوشنبه میترا رضایی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت توسط کامیون حامل مصالح ساختمانی زیر گرفته شد و جان سپرد، جبل عاملی رئیس این دانشگاه در واکنش به این موضوع به جای پاسخگویی در مورد مسئولیت خود در این موضوع در مورد نوع وسیله مورد نظر بحث کرده است.
جبل عاملی در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته است: "وسیله نقلیه ای که دانشجوی متوفی با آن برخورد کرده است کامیون نبوده بلکه کامیونت بوده است."، تا با این استدلال ممنوعیت حمل و نقل کامیون در صحن دانشگاه در طول روز را توجیه کرده باشد.
جالب توجه است که این استدلال جبل عاملی به عنوان «موشکافی» در مورد این حادثه ذکر شده است.
مرگ میترا رضائی بر اثر تصادف با وسیله نقلیه مورد اشاره جبل عاملی در حالی اتفاق اتفاده است که عبور و مرور این کامیون در هفته گذشته نیز باعث اعتراض دانشجویان شده بوده است. بنابر گزارش دانشجویان علم و صنعت، در هفته گذشته همین راننده کامیون به دلیل سرعت بالا در حال تصادف با یکی از دانشجویان بوده است که این مساله به حراست و انتظامات دانشگاه نیز منتقل شده بود.
به نظر می‌رسد «قدرت پرستی» آنچنان در وجود برخی از مسئولین نفوذ کرده است، که حتی این موارد دلخراش نیز بر وجدان آن‌ها اثر نکرده و جای پذیرش مسئولیت خود، به سرعت مسئولیت حوادث را به دیگران ارتباط می
دهند، تا در جایگاهشان خدشه ای وارد نشود.
جبل عاملی که از نزدیکان احمدی نژاد است پیش از این نیز در یکی از موارد تخلفش در محروم کردن یک دانشجو از تحصیل به صورت غیرقانونی، توسط رئیس دیوان عدالت اداری محکوم شده بود. به گزارش خبرنامه امیرکبیر با فشارهای زاهدی وزیر سابق علوم و ارتباطاتش در قوه قضائیه، حکم صادر شده بر علیه جبل عاملی لغو شد تا وی همچنان در دانشگاه علم و صنعت به اعمال خود برای دولت ادامه دهد.
از پس روز کار آمدن احمدی نژاد در سال 84، تغییرات گسترده روسای دانشگاه از اولین کارهایی بود که به سرعت انجام شد. "وابسته بودن" روسای دانشگاه و "فرمانپذیری" از نهادهای امنیتی کشور همچون وزارت اطلاعات در برخورد با دانشجویان از ویژگی و ملاک‌های روسای انتخاب شده دانشگاه بوده است.
از دیگر نکات قابل توجه مصاحبه منتشر شده با جمبل عاملی در مورد مرگ میترا رضایی، عبارتی است که در آن آمده: "وسیله نقلیه ای که این دانشجوی متوفی با آن برخورد کرده کامیونت بوده و کامیون نبوده است". بیان حادثه تصادف به این شکل برای این است که به خواننده القاء شود دانشجویی به وسیله نقلیه برخورد کرده است تا عبارت اصلی یعنی "یک وسیله نقلیه سنگین در طول روز یک دانشجو را در صحن دانشگاه زیر گرفته است"، ذکر نشود.
*****
بخشی از شکنجه های رایج در زندان های جمهوری اسلامی

دانشجو بودن را به تنهایی برای صدور احکام حبس تعزیری به مدت دو سال کافی می‌دانند
برخی اخبار حکایت از رفتارها و گفتارهای عجیبی در فرآیند بازداشت، بازجویی و محاکمه افراد دستگیرشده و زندانی دارد.
ماموران دفتر پی‌گیری وزارت اطلاعات، هنگام بازداشت دانشجویان در روز 16 آذر و فردای آن روز، هنگام پرسیدن اسم و رسم دانشجویان، وقتی کلمه دانشجو را می‌شنیده اند آن را اولین جرم می‌خوانده اند. مشابها، وقتی به عناوین دیگری نظیر دانشجوی دانشگاه تهران یا پلی تکنیک، یا دانشجوی دانشکده فنی می‌رسیده اند، آن‌ها را به عنوان جرائمی مضاعف ثبت می‌کرده اند، جرائمی که خود به تنهایی برای پی‌گیری و بازداشت کافی است.
شنیده های دیگری از وضعیت بازجویی‌های زندانیان در زندان اوین حاکی از انواع شکنجه‌های "نرم" برای واداشتن زندانیان به اعتراف و اقرار است. از جمله این شکنجه ها، ضرب و شتم زندانیان به نحوی است که جای ضرب و جرح بر بدن زندانی باقی نماند. همچنین، روش‌های شناخته شده ای نظیر بی‌خوابی و بازجویی‌های طولانی مدت (گاه تا ساعت‌ها) هنوز در بازجویی‌ها ادامه دارد. شنیده شده است در روش دیگری از شکنجه نرم، بازجو سر زندانی را به مدت طولانی، آرام آرام و "نرم نرم" به دیوار می‌کوبد، تا آن هنگام که زندانی اعترافات و اقاریر مطلوب بازجو (به اصطلاح "کارشناس پرونده") را بپذیرد. این‌ها تنها بخشی از انواع شکنجه های رایجی است که تا کنون شنیده شده است.
از مرحله صدور احکام در دادگاه و درباره قضات پرونده ها هم مطالب جالب توجهی نقل شده است، که یادآور شعار قانون سالاری و قانون مداری رایج در کشور است ("عمل به مرّ قانون"). گفته شده است که یکی از قضات شعب دادگاه، "دانشجو" بودن را به تنهایی برای صدور احکام حبس تعزیری به مدت دو سال کافی می‌داند. این احکام در صورت داشتن پسوندهایی مثل عضویت در تحکیم، مطابق میل قاضی افزایش می‌یابد. در پرونده های دیگری که بدون حضور وکیل و فقط برای ابلاغ احکام از پیش تعیین شده در دادگاه‌های صوری و نمایشی به آن‌ها رسیدگی شده است، برای مثال تعدادی از متهمین حوادث روز عاشورا (معروف به "عاشورائیان") که از افراد عادی و در حال گذر بوده اند، با چند پرسش و پاسخ ساده، و لابد بر مبنای "علم قاضی"، به دو سال حبس محکوم شده اند. در یکی از نمونه ها، قاضی پس از شنیدن این که نام متهم پیشوند سید دارد، همین را برای محکومیت حضور او در روز عاشورا کافی دانسته و حکم را صادر کرده است، و به دفاعیات متهم مبنی بر این که در حال گذر از محل واقعه به اقتضای شغلش بوده، توجهی نکرده است.
*****
دلیل بازنشسته کردن ۱۲ استادعلامه؛نامه‌حمایت از عرب‌مازار و دانشجویان بازداشتی

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در حالی هفته گذشته برخی از اساتید این دانشگاه و دانشکده اقتصاد را متهم به اخلال در امتحانات کرد که این استادان پیشکسوت تنها خواستار آزادی دکتر علی عرب مازار استاد اقتصاد این دانشگاه بودند.
به گزارش کلمه، صدرالدین شریعتی که در سال ۱۳۸۴ و بعد از روی کار آمدن دولت نهم به ریاست دانشگاه علامه طباطبایی رسید و کار خود را با اخراج دکتر حسن نمک دوست استاد ارتباطات آغاز کرد، در روند مدیریت خود در روزهای اخیر، دانشگاه را با تنش های بسیار مواجه کرده است به طوری که اعلام شده ۱۲استاد این دانشگاه در آستانه بازنشستگی قرار دارند و برخی اساتید دیگر به کمیته انظباطی فراخوانده شده اند.
شریعتی در حالی اساتید گروه توسعه دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه را متهم به حضور در یک جریان خاص سیاسی! کرد که این اساتید دلیل این عصبانیت و برخورد سیاسی رئیس دانشگاه را ناشی از نامه هشتم دی آنها به شریعتی درباره وضعیت دکتر علی عرب مازار و دانشجویان بازداشتی این دانشگاه می دانند.
متن نامه اساتید دانشکده اقتصاد که باعث متهم شدن آن ها به سیاسی کاری! شد بدین شرح است:
ریاست محترم دانشگاه علامه طباطبایی
جناب اقای دکتر شریعتی
با سلام و احترام،همچنان که مستحضرید در طول ۶ماه گذشته که فضای اغلب دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور صحنه ناآرامی هایی به شکل های مختلف بوده است،استادان و دانشجویان دانشکده اقتصاد،با حساسیت و آگاهی عمیق نسبت به مسائل جاری کشور و نیز آگاهی از حقوق شهروندی و دانشگاهی خویش همراه با اعلام مواضع و دیدگاه های خود پیرامون این مسائل اهتمام جدی خود را بر حفظ آرامش و استمرار فعالیت های علمی و آموزشی دانشگاه به کار بسته اندو امور مذکور را در فضایی نسبتا آرام پشت سر گذاشته اند.
متاسفانه در ماه های اخیر در فضای شکل گرفته محسوس و نامحسوس امنیتی و انجام برخی اقدامات نسنجیده،همچون احضارهای پیاپی و گسترده دانشجویان در حراست و کمیته انضباطی و صدور احکام بسیار سنگین برای دانشجویان و اعمال کنترل های غیر ضروری در فضای دانشکده و نیز بازداشت تعدادی از دانشجویان توسط نهادهای امنیتی(که بعضی از آنان هنوز در بازداشت به سر می برند)،به تشدید فضایی امنیتی همراه با ناامنی و اضطراب در دانشکده منجر شده است.
متاسفانه در جدیدترین اقدام از سوی نهادهای امنیتی ، بازداشت همکار عزیزمان آقای دکتر علی عرب مازار یزدی عضو محترم هیئت علمی این دانشکده در روز دوشنبه هفتم دی ماه ۱۳۸۸و در آستانه برگزاری امتحانات پایان نیمسال اول ،نگرانی و احساس ناامنی موجود را دوچندان کرده و بی اطلاعی از دلیل بازداشت و وضعیت کنونی و آینده ایشان نگرانی های بسیار جدی را در میان استادان،دانشجویان و خانواده های آنان پدید آورده است.
شخصیت علمی،متعهد،فاضل پرتلاش و مشی بسیار معتدل دکتر عرب مازار(با سابقه درخشان ایثارگری در دوران جنگ تحمیلی)در کنار پرهیز همیشگی ایشان از ورود به رویه های غیر متعارف در محیط دانشگاهی، برای همه استادان،کارکنان و دانشجویان روشن و مثال زدنی است. پرسش مهم استادان و دانشجویان این دانشکده این است که جرم ایشان که در زمان برگزاری دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری همچون بسیاری از افراد جامعه، بر اساس حقوق مسلم شهروندی و نیز ضرورت های انکار ناپذیر ملی و اسلامی در ستاد یکی از چهار نامزد رسمی ریاست جمهوری فعالیت کرده اند چیست؟ ایا چنین فعالیت هایی توسط یک استاد دانشگاه در شرایطی که فعالیت برای برگزاری پرشور انتخابات وظیفه ای همگانی،ملی،قانونی و شرعی به شمار می رود، جرم تلقی می شود ومستوجب احضارهای پیاپی به نهادهای امنیتی و بازداشت است؟

جناب آقای دکتر شریعتی
در این مقطع حساس وظیفه خود می دانیم به جنابعالی عرض کنیم که کشور و دانشگاه برای حل مسائل جاری خود نیازمند آرامش، امکان گفتگو و تبادل نظر میان مردم و حکومت است و چنین محیطی نمی تواند از طریق ایجاد فضای امنیتی ،محروم کردن دانشجویان از تحصیل و دستگیری و اخراج اساتید از دانشگاه بوجود آید.
از اینرو ما مصرانه از شما می خواهیم هرچه سریعتر در جهت آزادی همکار عزیزمان جناب آقای دکتر عرب مازار و دانشجویان بازداشتی و لغو احکام تعلیقی دانشجویان این دانشکده و بازگشت آنان به فعالیت های علمی و آموزشی گام بردارید و در ایجاد فضای انسانی و نشاط علمی در محیط دانشگاه با ما هم رای شوید.
اسامی اساتید امضا کننده:
۱-حسن طائی ۲- مصطفی شریف ۳- رضا پورطاهری ۴- عباس شاکری 5 - مهدی تکیه ۶- عبدالساده نیسی ۷- سهیلا پروین ۸- عبدالله طاهری ۹- نادر نعمت اللهی ۱۰- ابوالفضل زندی نیا ۱۱- حجت الله میرزایی ۱۲- حمیدرضا نواب پور13 - حسن رشیدی ۱۴- محمد جواد زالی ۱۵- رضا عاصی ۱۶- لطف علی بخشی 17- محمدقلی یوسفی ۱۸- علی اصغر بانویی ۱۹- محمود ختایی ۲۰- بهروز هادی زنوز 21 - علی صادقی تهرانی ۲۲- مرتضی چینی چیان ۲۳- مهدی جهرمی ۲۴-محمدولی کیانمهر 25 - محمد بامنی مقدم ۲۶- محمد ستاری فر ۲۷- حمید بهمن پور
به گزارش کلمه در پی این نامه که برای نخستین بار در رسانه ها منتشر می شود و همچنین نامه اساتید دانشکده اقتصاد به مسئولان قویه قضائیه برای آزادی همکار دربندشان ، شریعتی موضع بسیار تندی گرفت و در گفت و گو های مختلف با ادبیاتی بسیار تند و ناپسند و با نام بردن برخی از اساتید دانشکده اقتصاد آنها را عامل تحریک دانشجویان علیه نظام و مقدسات نامید!
دو سال پیش جمعی از دانشجویان این دانشگاه در نامه ای به وزیر وقت علوم خواستار برکناری شریعتی از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی شده بودند که با بی توجهی روبرو شد تا چالش ها در این دانشگاه ادامه پیدا کند.
در آن زمان دانشجویان دلیل اعتراض خود را اینگونه بیان کرده بودند:« اعلام غیرقانونی انحلال انجمن اسلامی دانشجویان، ایجاد محدودیت برای کلیه ی انجمن های مستقل دانشجویی، عدم ارائه مجوز برگزاری انتخابات شوراهای صنفی، توقیف نشریات دانشجویی و عدم ارائه مجوز به متقضیان در طول دوره مدیریت، ایجاد جو وحشت و خفقان در دانشگاه از طریق برخوردهای دون شأن نظام آموزشی عالی و دور از موازین اسلامی، برخورد فیزیکی، توهین، ضرب و شتم و فحاشی از سوی کارکنان دانشگاه و ماموران حراست و از همه غم انگیزتر و باورنکردنی تر صدور حکم محرومیت از تحصیل، در روندی کاملا غیر قانونی برای نزدیک به سی دانشجوی دانشگاه علامه که تنها گناهشان نقد مسالمت آمیز و دلسوزانه ی این رویه های غیرقانونی بوده است، تنها بخشی از مصادیق این سوءمدیریت متحیرکننده است.»
با بحران های جدیدی که رئیس دانشگاه علامه طباطبایی علیه اساتید و دانشجویان در پیش گرفته است روز گذشته عباسپور نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش خواستار پاسخگویی رئیس این دانشگاه به برخورد های اخیر شد.
*****
احضار گسترده فعالان شهر نجف آباد در آستانه 22 بهمن

در آستانه ۲۲ بهمن، موج احضارها به اداره اطلاعات شهر نجف‌آباد آغاز شده است و تا کنون در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از مردم شهر نجف‌آباد، از چهره‌های شاخص مذهبی گرفته تا جوانانی که در مراسم آیت‌الله العظمی منتظری شرکت فعالانه داشته‌اند، به اداره اطلاعات این شهر احضار و تحت فشار قرار گرفته اند.
براساس گزار ش ها از آن‌ها تعهد گرفته می‌شود که به هیچ وجه در مراسم ۲۲ بهمن حرکت مشکوکی نکرده و مراقب رفتار خود باشند.
این احضارها و بازجویی‌ها از دو سه ساعت تا گاهی یک شبانه‌روز طول می‌کشد و شامل همه افراد از روحانیون برجسته گرفته تا نوجوانان دبیرستانی نیز می‌شود و روند این اقدام، دنباله‌ دار است. به نظر می‌رسد نیروهای امنیتی شهر به ‌شدت نگران مراسم دولتی روز ۲۲ بهمن هستند و درصدد هستند که جلوی هرگونه حرکت اعتراضی را با استفاده از تهدید و ایجاد فشار روانی به تک تک افراد از قبل مسدود کنند.
*****
واشنگتن پست : تغييررژيم درايران مهمتراز توافق آمريکا با آن است
واشنگتن پست زير عنوان "چگونه اوباما می تواند مسير خطرناک ايران را عوض کند" مقاله ای از Robert Kagan کارشناس ارشد در بنياد کارنگی برای صلح بين المللی را منتشر ساخته است که ميگويد پرزيدنت اوباما از فرصتی برای کمک به امن تر ساختن چشم گير جهان در چند ماه آينده برخورداراست، که هر نسلی هرچند يک بار پيدا ميکند. اين ايمنی نه از طريق معامله ای تسليحاتی در مذاکرات با روسيه فراهم شدنی است، نه ازطريق تقويت پيمان منع گسترش واشاعه تسليحات اتمی، و نه از طريق توافقی دور از تصور با چين در مورد تغييرات جوی - هراندازه که چنين برنامه هائی ارزش داشته باشند. اين ايمنی از طريق کمک به مردم ايران در رسيدن به شکل جديدی از دولت فراهم شدنی است. با توجه به نقشی که بنيادگرايان اسلامی در تهران در پيشبرد و مشارکت در تعصبات ضد دمکراتيک، ضد آزادی و ضد غربی در سه دهه گذشته ايفا کرده اند، سرنگونی، و يا حتی اصلاحی عمده واساسی در رژيم، در رديف پس از فروپاشی شوروی، و تبعات ايدئولوژيک و ژئوپولتيک آن است.
ايرانی را مجسم کنيد که به مردم تحصيلکرده، مبتکر و با فرهنگ بالای آن اجازه شکوفائی داده ميشد و می توانست کاملا بخشی از اقتصاد و جامعه جهانی باشد. مجسم کنيد تاثيری را که يک ايران مدرن و موفق با برگزاری منظم انتخاباتی منصفانه و آزاد می تواند بر جهان اسلام و خاورميانه ای بزرگتر بگذارد. آنهائی که همواره طرفدار توافقی عمده بودند و ميگفتند اگرايران بتواند وارد نظم بين المللی شود اين امتزاج برای جهان منافعی عمده خواهد داشت درست ميگفتند.اشتباه بزرگ آنها اين بود که فکر ميکردند چنين توافقی با رهبران جاهل ومتخاصم ضد غربی ايران ممکن است.
تغيير رژيم مهمترازهرگونه معامله ای خواهد بود که دولت اوباما ممکن است با دولت کنونی ايران برسر برنامه اتمی اش به توافق برسد. حتی اگر تهران پيشنهاد سال گذشته در مورد فرستادن بخشی از اورانيوم غنی شده در سطح پائين ترش را به خارج بپذيرد، اين موافقت گامی کوچک در مسيری طولانی و نا معلوم است. امتيازی اين چنين جزئی ارزش آن را ندارد که فشار برای تغييری واقعی را کنار گذاشت.
بهمان اندازه فاجعه بار خواهد بود اگر اسرائيل به يک تغيير سياسی محتمل، با انجام حمله ای هوائی به تاسيسات اتمی ايران در سال پيش رو لطمه ای وارد کند. چنين اقدامی به تهران، در شرايطی که به شکست نزديک است قدرتی عظيم ميدهد، و اصولا برای چه؟ به اميد نامطمئن به تاخير انداختن برنامه اتمی برای يکی دو سه سال؟
تغيير رژيم در تهران بهترين سياست منع گسترش و اشاعه تسليحات اتمی است. حتی اگر دولت بعدی ايران از کنار گذاشتن برنامه تسليحات اتمی امتناع کند، نياز آن به کمک های اقتصادی غرب، و علاقه آن به ورود مجدد به صحنه اقتصاد جهانی و نظم بين المللی دست کم وادارش ميکند شتاب ديوانه وار کنونی در تکميل برنامه را ملايم کند، وبيشتر آماده مذاکرات ديپلماتيک باشد. يک دولت جديد ممکن است برنامه را برای مدتی به بايگانی بسپارد، و يا بکلی منصرف شود. کشورهائی ديگر چنين کرده اند. درهر حال ايران رها از کنترل و اداره افراطيونی با برداشت ها و تصوراتی مسبوق به هزار سال پيش، حتی با داشتن اسلحه ای اتمی نيز بسيار کمترترسناک خواهد بود.
*****
تجمع هر روز خانواده های زندانیان عاشورا مقابل اوین

هر روز تعدادی از خانواده های بازداشت شدگان عاشورای خونین مقابل دادستانی تهران ، دادگاه انقلاب و زندان اوین تجمع می کنند .
این خانواده ها که یک ماه از بازداشت عزیزان و فرزندان شان می گذرد نگران و چشم انتظارند و برخی حتی کوچکترین خبری از وضعیت بازداشت شدگان شان ندارند . آنها هر روز یا به دادستانی تهران می آیند یا دادگاه انقلاب یا زندان اوین .
یکی از مادران که دخترش در این روز بازداشت شده و هم اکنون در بند متادون زندان اوین نگهداری می شود فریاد می زند :« صدای اذان می آید بیایید همین جا نماز را اقامه کنیم تا انقدر به ما انگ بی دینی نزنند» و دیگری با گریه می گوید :« همه بازداشت شدگان زنگ زده اند اما پسر من 20 روز است که هیچ تماس تلفنی با منزل نداشته است من از نگرانی شب و روز ندارم سه بار به دادستانی تهران آمده ام تا بلکه دادم را بستانم . تماس تلفنی کوچکترین حق پسر من است. چرا به او اجازه زنگ زدن نمی دهند .»
آنها بعد از اقامه نماز مقابل دادستانی تهران و جلوی چشمان حیرت زده کسانی که در بازار شلوغ رفت و آمد می کنند نمازشان را می خوانند و راهی دادگاه انقلاب در خیابان معلم می شوند بلکه در انجا اثری از عزیزان دربندشان پیدا کنند .مقابل دادگاه انقلاب هم شلوغ است . چشمان گریان مادران وپدران نگران را هرگوشه می بینی. کسانی که ازشدت نگرانی توان به خانه رفتن را ندارند .
این زندگی این روزهای کسانی است که به عاشورایی ها مشهور شده اند مادرانی نگران که جایی جز دادستانی تهران ، دادگاه انقلاب و زندان اوین را نمی شناسند تا شاید ردی از فرزندان دربندشان بیابند آنها برای آزاد شدن عزیزان شان لحظه شماری می کنند و تجمع در مقابل نهادهای قانونی تنها کاری است که این روزها از دست شان بر می آید.
*****
واکنش آلمان به اظهارات معاون وزارت اطلاعات
هیچ دیپلمات آلمانی در روز عاشورا بازداشت نشده است

سخنگوى دولت آلمان با رد اظهارات معاون وزارت اطلاعات مبنى بر دست داشتن این كشور در ناآرامى هاى روز عاشورا ، ادعاى تهران مبنى بر دستگیرى دو دیپلمات آلمانى در این روز را تكذیب كرد.
آندریاس پشكه، سخنگوى دولت آلمان در كنفرانس خبرى خود گفت اطلاعاتى در باره بازداشت هاى روز ۲۷ دسامبر (روز عاشورا) ندارد ولى افزود كه نمى تواند دستگیرى دو دیپلمات آلمانى را تایید كند.
وى اظهار داشت: هیچ دیپلمات آلمانى در روز ۲۷ دسامبر سال گذشته وپس از آن دستگیر نشده است.
براساس گزارش سایت آینده؛ پشكه همچنین دخالت دیپلمات هاى آلمانى در اعتراض هاى مخالفان در ایران را رد كرد و گفت: اگر این اتهام ها مطرح شده باشد ما قاطعانه آنها را رد مى كنیم.
معاون وزیر اطلاعات جمهورى اسلامى ایران در نشستى كه از سوى خبرگزارى هاى داخلى ایران پوشش داده شده است، از دو نفر به عنوان «یوگى» و «اینگو» به عنوان دیپلمات هاى آلمانى نام برده است كه به گفته وى، یكى از شبكه هایى كه افراد آن در جریان اغتشاشات روز عاشورا دستگیر شدند را هدایت مى كردند.
این مقام امنیتى كه نامش فاش نشده است گفته كه نقش این دو دیپلمات در حوادث عاشورا براى جمهورى اسلامى ایران مسجل شده است.
معاون وزیر اطلاعات ایران با بیان اینكه عكس‌ها و فیلم‌ هاى ارتباط دیپلمات‌ هاى آلمانى با جوانان مرتبط با آن‌ها موجود است گفته است: دو نفر از دیپلمات‌ هاى آلمانى كه در اغتشاشات روز عاشورا حضور داشتند و توسط پلیس دستگیر شدند نیز داراى همان علائم و نشانه ‌هاى سبزى بودند كه از طریق آنها در اختیار جوانان مرتبط با این سفارتخانه - كه دستگیر شدند و در روز عاشورا نیز در صحنه حضور داشتند- قرار گرفته بود.
این در حالیست که پیش از این دادستان تهران به خبرگزاری ایسناگفته بود: تبعه آلمانی بازداشت شده در روز عاشورا كاردار اروپایی نیست بلكه یك گردشگر است.
عباس جعفری دولت‌آبادی درباره بازداشت یك تبعه آلمانی اظهار كرد: این تبعه آلمانی بازداشت شده یك گردشگر است و كاردار اروپایی نیست.
*****
احتمال کناره گیری مرتضوی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
برخی گزارش ها حاکی از آن است که احتمال کناره گیری سعید مرتضوی از ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزایش یافته است.
به نوشته سایت تابناک دادستان سابق تهران، پیشتر شرط گذاشته بوده که تنها در صورتی ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را می پذیرد که ریاست گمرک هم به وی واگذار شود.
ظاهرا محمود احمدی نژاد با این شرط موافقت کرده بوده اما انتشار گزارش مجلس که در آن از سعید مرتضوی به عنوان متهم اول در جنابات بازداشتگاه کهریزک نام برده شده بود، عملی شدن این وعده را ناممکن ساخته است.
به این ترتیب سعید مرتضوی که به دلیل نقش اساسی اش در بستن روزنامه ها به او لقب "سلاخ مطبوعات ایران" هم داده بودند، بدون کنترل بر واردات و صادرات کشور، اشتیاق خود به مبارزه در جبهه قاچاق نیز از دست داده است.
گمرکات ایران همواره محور بسیاری گمانه زنی ها و شایعات بوده و بسیاری ناظران کنترل مبادی ورودی کالا به کشور و همچنین واردات بسیاری کالاها به کشور را جزو امتیازات گروهی سیاسی-نظامی خاص دانسته اند.
آنطور که تابناک نوشته با توجه به احتمال کناره گیری مرتضوی، بحث رفتن میراحمدی، فرمانده سابق اطلاعات سپاه، به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با قاچاق نیز منتفی می نماید.
ظاهرا میر احمدی که در حال حاضر سمت جانشین حفاظت اطلاعات وزرات دفاع را بر عهده دارد، به سعید مرتضوی نزدیک بوده و قرار بوده همراه وی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برود، اما با تحولات اخیر مراسم معارفه اش به تعویق افتاده است.
*****
ضرب شتم زندانیان و اعتصاب غذا در زندان گوهردشت

اعتصاب غذای سالن جوانان زندان گوهردشت در اعتراض به یورشهای وحشیانه گارد زندانبنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، اعتصاب غذای سالن جوانان زندان گوهردشت کرج در اعتراض به حملات وحشیانه گارد زندان که در طی 2 هفته گذشته 9 بار به سلولهای آنها در بند 4 یورش برده اند و آنها را در هوای سرد زمستان آماج باتون های خود قرار داده اند می باشد.
روز سه شنبه 6 بهمن ماه از حوالی ساعت 17:00 نیروهای گارد زندان به سلولهای سالن 12 جوانان در بند 4 یورش بردند .نیروهای گارد تونلی از نیروهای خود درست کردند و زندانیان می بایست از این تونل عبور کنند هنگام عبور از تونل گاردیها از 2 طرف آماج باتونها بر سر و صورت و سایر اعضای بدنها زندانیان باریدن می گرفت در اثر ضربات وحشیانه 16 نفر از زندانیان از ناحیه سر صورت و بینی زخمی و دچار خونریزی شدند که به بهداری زندان انتقال یافتند.اسامی تعدادی از جوانان زندانی زخمی که به بهداری منتقل شدند به قرار زیر می باشد؛مجتبی اسدی،رضا مهربان،بهزاد چراغی،منوجهر بابا خانی،محمدرضا گرشاسبی و مهدی محمد جوانمردی می باشند. این یورشها و ضرب و جرح زندانیان به مدت 2 ساعت ادامه یافت.
جوانان زندانی سالن 12 بند 4 زندان گوهردشت در اعتراض به یورش گارد زندان و ضرب وجرح آنها از شب گذاشته دست به اعتصاب غذا زدند و از گرفتن غذای زندان خوداری می کنند. آنها اعلام کرده اند تا زمانی که یورشها پایان نیابد به اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد.
در طی 2 هفته گذشته گارد زندان 9 بار به سلولهای نوجوانان و جوانان زندانی یورش برده است و این یورشها معمولا بین ساعت 24:00 تا ساعت 01:00 بعد از نیمه های شب صورت می گیرد. گارد زندان زندانیان را در سرمای شدید و گاها در زیر باران به محوطه زندان می برد و به آنها دستور میدهند که لباس ها ی خود را از تنشان بیرون آورند و سپس با باتونهای خود نوجوانان و جوانان زندانی را برای مدت طولانی مورد ضرب وشتم وحشیانه قرار می دهند.از طرفی دیگر تعدادی از زندانیان سالن 10 بخاطر پیشگیری از اذیت شدن سایر هم سلولیهای خود در راه پلها مشغول کشیدن سیگار بودند که مورد یورش فردی بنام گرامی مدیر داخلی زندان قرار می گیرند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار میدهد که شما باید در سلولهای خودتان سیگار بکشید و نه بیرون از آن.
گارد زندان همچنین تلویزیونی نوجوانان و جوانان که با پول شخصی خود از فروشگاه زندان آن را خریده اند و همچنین سایر وسائل شخصی آنها را ضبط و با خود برده اند. آنها در طی روزهای گذشته با محمود مغنیان رئیس بند 4 و از سازمان دهندگان حملا خونین به زندانیان سیاسی در مورد باز پس گرفتن تلویزیون خود صحبت کرده اند.اما محمود مغنیان خطاب به نوجوانان و جوانان زندانی گفته است: که این تلویزیون مال شما نیست و باید فاکتور آن را بیاورید این در حالی است که فروشگاه زندان به کسی فاکتور نمی دهد و خود او هم این را بخوبی میداند. محمود مغنیان در ادامه صحبتش گفت:که این تلویزیون را وقف حسنینه کنید تا بگذاریم آنجا . مغنیان قصد دارد تلویزیون شخصی را به زور به وقفی تبدیل کند.
یورشهای وحشیانه گارد از بعد از اعتراضات گسترده مردم در روز عاشورا آغاز شده است و هر روز بر شدت آن افزوده می شود. این یورشها پیش از این در بند1،2 ،5 و 6 صورت گرفته بود . یورشها به فرماندهی افرادی مانند آقایی، امیری ، سمیعی نژاد و خاکی صورت می گیرد و در هر یورش نزدیک به 50 نفر از نیروهای گارد زندان شرکت دارند. این یورشها تحت نظارت کرمانی و فرجی رئیس و معاون اطلاعات زندان و محمد مغنیان صورت می گیرد و به دستور بازجویان وزارت اطلاعات و علی حاج کاظم رئیس زندان گوهردشت کرج صورت گرفته است.
بند 4 زندان گوهردشت کرج از 3 سالن تشکیل شده است که عبارتند از سالن 10 (طبقه سوم که زندانیان سیاسی و زندانیان عادی سالخورده در آن زندانی هستند و سنین بعضی از آنها تا 86 سال می رسد)،سالن 11 (طبقه اول) و سالن 12 (طبقه همکف) که مربوط به جوانان می باشد در انتهای هر سالن محلی بنام حسنیه وجود دارد که زندانیان در آن انباشته شده اند و هنگام استراحت حتی امکان جابجا شدن ندارند. چندین برابر ظرفیت سالنها زندانی در آن جای داده اند. بطور معمول حد اکثر ظرفیت هر سالن 90 نفر می باشد که در حال حاضر در سالنها بین 300 تا بیش از 500 نفر زندانی جای داده اند. بدلیل نبود جا زندانیان ناچار هستند که در کریدور بخوابند و حتی در راهروهای نزدیک سالنهای بهداشتی ناچار به استراحت هستند.عمده تراکم زندانیان در بند 4 می باشد که محل بازداشت زندانیان سیاسی است.
در روزهای اخیر حتی نمازخانه های سالنها را به سلول زندان تبدیل کرده اند و رژیمی که مدعی اسلامی بودن است نمازخانه و حسینیه ها را هم به سلولهای زندان تبدیل کرده است. زندانیان در روز 2 تکه نان دریافت می کنند از آنجایی که غذای زندان قابل خوردن نیست. آنها به خوردن نان اکتفا می کنند و بضا در سطلهای آشغال دنبال تکه نانی هستند. زندانیان هر 2 ماه یکبار حق رفتن به بهداری را دارند و اگر در فواصل زمانی این 2 ماه بیمار شوند باید صبر کنند تا نوبت آنها شود. زندانیان هر 3 ماه یک بار حق ملاقات حضوری دارند. با تراکم بیش از حد زندانی در یک نقطه در صورت وقوع حوادث غیرپیش بینی شده مانند آتش سوزی و یا بیماریها واگیر می تواند فاجعه بار باشد.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،یورشهای مستمر علیه زندانیان بی دفاع و اسیر در سلولهای خود بخصوص علیه جوانان زندانی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجعه بین المللی خواستار اقدام فوری برای رسیدگی عملی به وضعیت قرون وسطائی زندانیان سیاسی و سایر زندانیان در ایران است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پنجشنبه: 8 / 11 / 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آيت اللهي؛ هرگز استعفا نمي دهم

اعتماد: حبيب الله آيت اللهي عضو فرهنگستان هنر اعلام کرد هرگز از فرهنگستان هنر استعفا نمي دهد.اين استاد دانشگاه شاهد در متن مکتوبي به «اعتماد» نوشت؛ «روزنامه مردمسالاري در روز سه شنبه پانزدهم دي ماه جاري از قول اينجانب حبيب الله آيت اللهي استاد دانشگاه شاهد و عضو پيوسته فرهنگستان هنر مطالبي منتشر کرده است که کاملاً دروغ محض و حتي افتراست، به ويژه آنچه را که در مورد استعفاي من از فرهنگستان است. بايد تذکر دهم و بر اين تذکر اصرار مي ورزم که من از اعضاي پيوسته و آغازين فرهنگستان هنر هستم و هرگز از آنجا استعفا نخواهم کرد مگر آنکه مجمع عمومي فرهنگستان به يک تصميم گروهي برسد و اين هم بسيار بعيد به نظر مي رسد. من مدت قريب به هشت ماه (حتي پيش از انتخابات گذشته) است که با هيچ روزنامه يي و هيچ رسانه گروهي ديگر (صدا و سيما و خبرگزاري ها) مصاحبه و گفت وگو نکرده ام، هرچند که پيوسته، بارها و بارها مزاحم من شده اند. يکي دو روز پيش از آن هم خبرگزاري ايلنا از قول من مطالبي را منتشر کرده است که شايسته پيگرد قانوني است زيرا هنگامي که با من تماس تلفني گرفته شد صريحاً اعلام کردم که من هيچ گونه مصاحبه يي با هيچ رسانه يي انجام نخواهم داد. من استادي هستم که مايلم بيشتر وقت خود را به وظيفه مقدس «تعليم و تعلم» بپردازم که رسول اکرم آن را عبادت دانسته است. چون مطمئن هستم که اين دو رسانه، «تکذيبنامه» مرا منتشر نخواهند کرد و با اعتمادي که به «اعتماد» دارم از شما سردبير محترم خواهشمندم به هر نحوي که شده است مطالب اين نامه را منعکس فرماييد تا بلکه جوانان بيکاري که فکر مي کنند با شايعه سازي ها و دروغ پردازي ها مي توانند اين فضاي نسبتاً آرام گرفته را دوباره به آشوب بکشانند، متنبه گردند و با دروغ پردازي هاي خود ديگران را به زحمت و رنج نيفکنند.»
*****
توضيحات عليزاده طباطبايي درباره موکلانش

وکيل فرزند مصطفي معين با اشاره به نگراني شديد خانواده او از وضعيت اين زنداني گفت؛ « در آخرين تماسي که چند روز پيش محمد معين با خانواده اش داشته، گفته که حال عمومي اش رضايت بخش نبوده است.»به گفته محمود عليزاده طباطبايي که به خواسته خانواده محمد معين قرار است وکيل او باشد، خانواده اش نگران وضعيت فرزندشان هستند.همچنين اين وکيل دادگستري که قرار است وکالت چند نفر ديگر از کساني که به دنبال حوادث عاشورا دستگير شده اند را بر عهده بگيرد، گفت؛ قرار است وکالت شش نفر از دستگيرشدگان بعد از عاشورا را برعهده بگيرم اما وکالتنامه موکلانم، به رغم تنظيم تحويل گرفته نمي شود.موکلين او که هنوز دستگاه قضايي وکالت نامه آنها را از اين وکيل دادگستري تحويل نگرفته، دکتر علي عرب مازار، محمد معين (پسر دکتر معين)، خليجي (داماد دکتر بهشتي)، محمد فروزنده پور(رئيس دفتر مهندس موسوي)، جواد مظفر و محسن محققي( داماد مهندس بازرگان) هستند.
*****
مناظره در برج ميلاد
مناظره ها به برج ميلاد هم رسيد. سومين روز برپايي جشنواره فيلم فجر با مناظره عليرضا سجادپور و عبدالرضا کاهاني درباره فيلم «هيچ» در سينماي رسانه ها به پايان رسيد. مديرکل اداره نظارت و ارزشيابي که بحث ميان خودش و کارگردان فيلم «هيچ» را به مناظره تشبيه کرد، گفت؛ «نبودن «هيچ» در ميان فيلم هاي مسابقه به دليل عدم راي کافي هيات انتخاب است.» او در ادامه گفت؛ «براي نمايش عمومي هم اخلاق خانواده معيار اصلي است. کار پروانه اين فيلم انجام شده و موارد اصلاحي مشخص شده است.»
عبدالرضا کاهاني کارگردان «هيچ» هم با اشاره به استقبال از فيلمش در تنها نمايش آن خطاب به سجادپور گفت؛ «اگر فيلم مشکل نظارتي ندارد بايد بازتاب نمايش را مخاطبان در نظر بگيرند و قضاوت کنند. چرا فيلم در بخش مسابقه نيست و از شما مي خواهم اگر فيلم مشکل ندارد، نوروز آن را اکران کنم.» سجاد پور در جواب کاهاني گفت؛ «اکران عمومي فقط به شرط اصلاح است.»
به گزارش ايسنا کاهاني اين نمايش را آخرين حضورش در جشنواره فيلم فجر اعلام کرد و گفت؛ «تا وقتي نگاه دولتي بر جشنواره حاکم باشد، وضع همين مي شود و من در آن شرکت نمي کنم و اگر هم امسال فيلمم را دادم، به دليل مطرح بودن بحث تحريم بود و نمي خواستم به چنين شائبه يي دامن بزنم.» سجاد پور در پاسخ به سوال کاهاني درخصوص علت عدم نمايش فيلم در سينماهاي مردمي گفت؛ «چون فيلم در بخش هاي جشنواره حضور ندارد و با توجه به بحث بر انگيز شدن آن خواهش کردم در باکس ويژ ه يي قرار داده شود.»
بعد از اين صحبت، کاهاني گفت؛ «اگر مي گوييد جدول سينماهاي مردمي جاي خالي ندارد پيشنهاد مي کنم آن را در ساعت 2 بامداد نمايش دهيد.» در اين بحث که تا نزديک به ساعت يک نيمه شب ادامه داشت علي رويين تن کارگردان فيلم «زم هرير» هم حاضر بود و تقاضاي صحبت خصوصي با سجاد پور داشت.
*****
کامران دانشجو يک بازنشستگي را تاييد و 11 تا را تکذيب کرد...!!!!
با بالا گرفتن حرف و حديث ها درباره بازنشستگي استادان دانشگاه علامه، دامنه واکنش ها ديروز به شخص کامران دانشجو رسيد، تا متفاوت ترين موضع گيري ممکن را در قبال اين ماجرا، او به نام خود ثبت کند.
وزير علوم ديروز در حاشيه يک مراسم رسماً گفت؛ «خبر بازنشستگي 12 نفر کذب است، موجي از بازنشستگي استادان در کار نيست و تنها يک نفر از استادان دانشگاه علامه طباطبايي بازنشسته شده است، نه 12 نفر.»
اين در حالي است که هفته گذشته صدرالدين شريعتي رئيس دانشگاه علامه در گفت وگو با خبرگزاري هاي رسمي کشور هيچ واکنش تکذيبي نسبت به خبر بازنشسته شدن 12 استاد گروه اقتصاد اين دانشگاه نداشته و گفته بود استادان در پي اخلال در جريان امتحانات بودند و ضمن وابستگي به جريان هاي سياسي، گروه توسعه دانشکده اقتصاد را تبديل به باشگاه سياسي کرده بودند. از سوي ديگر معاون آموزشي کامران دانشجو در وزارت علوم هم در موضع گيري ديگري به دفاع از بازنشستگي ها پرداخته و بدون هيچ گونه تکذيب يا توضيحي، فقط گفته بود بازنشستگي هاي دانشگاه علامه روال طبيعي قانوني را طي کرده و مبناي سليقه يي نداشته است.
حتي در روزهاي اخير رئيس کميسيون آموزش مجلس هم رسماً به اين اتفاق واکنش نشان داد و گفت مجلس از مسوولان دانشگاه و وزارت علوم درباره موج جديد بازنشستگي ها توضيح کتبي خواسته است. با اين همه اما وزير علوم، تحقيقات و فناوري در پاسخ به دلايل بازنشستگي 12 نفر از استادان دانشگاه علامه طباطبايي تهران گفت؛ «موجي از بازنشستگي استادان در کار نيست و تنها يک نفر از استادان دانشگاه علامه طباطبايي بازنشسته شده است، نه 12 نفر.»
خبرگزاري هاي مهر و ايلنا ديروز نوشتند کامران دانشجو در حاشيه اجلاس زنان دانشمند جهان اسلام در جمع خبرنگاران گفت؛ «بازنشستگي استادان بر عهده رياست دانشگاه ها و هيات امناي دانشگاه است. دانشگاه ها افرادي را که استاديار هستند يا 30 سال سابقه خدمت داشته باشند براي به کار گرفتن افراد جوان تر مي توانند بازنشسته کنند. در موارد خاص در صورت تشخيص هيات امنا، دانشگاه ها مي توانند اعضاي هيات علمي را بازنشسته کنند و اين موضوع در حيطه اختيارات وزارت علوم نيست. بازنشستگي استادان در حوزه اختيارات دانشگاه ها و رياست دانشگاه ها است و آنها در اين زمينه مستقل عمل مي کنند.»
او ادامه داده؛ «بحث بازنشستگي 12 نفر از استادان دانشگاه علامه را نيز ما پس از تصميم گيري و از طريق مطالب نوشته شده در روزنامه ها که بعضاً کذب نيز بود، متوجه شديم.» دانشجو تاکيد کرده؛ «اين اخبار که در عرض يک هفته، 12 نفر از استادان را بازنشسته کردند، اصلاً صحت ندارد و در اين زمينه تنها يک نفر بازنشسته شده است و موج سوم، دوم و... در خصوص بازنشستگي استادان در کار نيست. تنها يک نفر از استادان که 31 سال فعاليت کرده و داراي مرتبه استادياري است، بازنشسته شده است و حکم بازنشستگي اش از 15 بهمن اجرا مي شود.»دانشجو سپس چنين صحبت هاي خود را ادامه داد؛ «اگر به يک دانشکده با رفتن يک يا دو استاد لطمه خورد اين موضوع نشان دهنده اين است که مديريت در آن دانشکده درست نبوده است.»
*****
وزير آموزش و پرورش آمار اعتياد را ارائه نمي کند
وزير آموزش و پرورش روز گذشته با انتقاد از ارائه آمار دانش آموزان معتاد توسط برخي مسوولان گفت؛ «بنده اگر آمار دانش آموزان معتاد را هم داشته باشم ارائه نمي کنم.» طي دو هفته گذشته اعلام تعداد تخميني دانش آموزان معتاد از سوي اعضاي کميسيون هاي آموزش و تحقيقات و بهداشت و درمان مجلس و ارائه نتايج تحقيقات ستاد مبارزه با مواد مخدر بر تعداد معتادان کمتر از 18 سال که بنا بر قوانين کشور بايد مشغول به تحصيل باشند، واکنش هاي تندي را از سوي مسوولان وزارت آموزش و پرورش دامن زده است. حميدرضا حاجي بابايي بلندپايه ترين مقام اين وزارتخانه، نخستين فردي بود که نسبت به ارائه اين آمارها و انتشار آنها از سوي رسانه هاي جمعي اعتراض کرد.
وي روز چهارشنبه هم در گفت وگو با مهر گفت؛ «من منکر نيستم که عده يي دانش آموز معتاد داريم اما شما بگوييد کجاي کشور معتاد وجود ندارد؟»حاجي بابايي نظر خود را به عنوان يکي از مخالفان تحصيل دانش آموزان معتاد در مدارس و در کنار ساير دانش آموزان چنين ابراز کرد؛ مگر معتاد را بايد مدرسه راه داد؟ چطور دانش آموزي که آنفلوآنزاي خوکي دارد را بايد بيرون کرد و همه هم مي گويند که نبايد به مدرسه برود اما معتاد بايد به مدرسه برود؟ معتاد را بايد به بيمارستان بفرستيم تا بهبود پيدا کند و پس از بهبودي به مدرسه بازگردد.
وزير آموزش و پرورش تاکيد کرد؛ فرد معتاد از خارج از مدرسه مبتلا شده و اين بيماري را به داخل سرايت داده و برعکس اين موضوع ممکن نيست. وزير آموزش و پرورش چند روز قبل با رد آمار دانش آموزان معتاد، عنوان کرده بود؛ «ما 14 ميليون دانش آموز معصوم و يک ميليون معلم برتر داريم که کوچک ترين سخن درباره اعتياد آنها آثار منفي را در جامعه به جا مي گذارد. اگر راست مي گوييد که 30 هزار دانش آموز معتاد داريم بگوييد چه زماني آمار گرفته ايد و اسامي آنها را هم عنوان کنيد.»
فرشته حشمتيان قائم مقام وزير آموزش و پرورش در انجمن اوليا و مربيان هم روز گذشته با تاکيد بر اينکه آمار اعتياد دانش آموزان هنوز مورد تاييد نيست، گفت؛ بايد آنقدر به فضاي سلامت روحي و جسمي دانش آموزان اطمينان داشته باشيم که موضوع اعتياد وقت ما را نگيرد. انجمن اوليا و مربيان بايد به اين نقطه برسد که موضوع اعتياد در بين دانش آموزان يک ضرورت است تا به آن بپردازد.وي در پاسخ به اينکه «آيا موضوع اعتياد در بين دانش آموزان يک ضرورت نيست تا به آن بپردازيد؟»، تصريح کرد؛ خيلي هم ضروري است منتها ابتدا بايد ببينيم آيا حضور دو هزار و 400 دانش آموز معتاد را پذيرفته ايم يا خير؟ بنده هنوز اعتياد دانش آموزان را تاييد نمي کنم.

آمار نگران کننده مصرف سيگار و مواد مخدر در بين دانش آموزان
در پي تکذيب وزير آموزش و پرورش نسبت به تعداد دانش آموزان معتاد در کشور و اينکه وي خواستار ارائه سند و ارقام دقيق درباره ادعاي مسوولان نسبت به تعداد دانش آموزان معتاد شده بود، هفته گذشته مديرکل دفتر فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر آماري درباره مصرف سيگار و مواد مخدر در بين دانش آموزان ارائه کرد. هومان نارنجيها در گفت وگو با مهر با اشاره به پژوهش هاي صورت گرفته در ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره ميزان گرايش دانش آموزان به مواد مخدر طي سال هاي گذشته گفت؛ طي تحقيقي درباره ارزيابي سريع اعتياد در کشور دريافتيم 0/7درصد جمعيت معتادان را دانش آموزان تشکيل مي دهند.
نتايج پژوهش هاي ما در سال 84 در 10 استان کشور نشان داد 19 درصد دانش آموزان حداقل يک بار سيگار و مشروبات الکلي مصرف کرده اند.نارنجيها با تاکيد بر اينکه «اصل آمار دست ما است و مسوولان بايد به همين آمار استناد کنند» با اشاره به پژوهش دکتر صديق سروستاني که طي سال 82 در سطح ملي انجام داده است، اظهار کرد؛ طي اين تحقيق مشخص شد 3/13 درصد دانش آموزان در مقطع راهنمايي و متوسطه در معرض خطر مصرف مواد مخدر قرار دارند و طي تحقيق دکتر محمدخاني در سال 1386 ، 3/1 درصد از دانش آموزان تهراني معتاد ترياک، 0/4 درصد هروئين، 3/2 درصد حشيش و 9/1 درصد قرص اکس مصرف مي کنند. همچنين نتايج پژوهش هاي دکتر محمدخاني در سال 1386 در 10 استان کشور نشان داد در کل 19 درصد دانش آموزان ما حداقل يک بار سيگار، مشروبات الکلي و مواد ديگر استفاده کرده اند. تحقيق دکتر رحيمي در سال 1386 هم نشان داد 6 تا 10 هزار دانش آموز، مصرف کننده ترياک و حشيش بوده اند.
*****
نامه اتاق بازرگانی آمریکا به کاخ سفید: تحریم بنزینی ایران به ضرر ماست

چند تشکل بازرگانی آمریکا به دولتمردان این کشور درباره عواقب اجرای طرح تحریم بنزین ایران هشدار دادند.
به گزارش رویترز، اتاق بازرگانی آمریکا و گروه های دیگر بازرگانی این کشور دیروز با نگارش نامه ای به کاخ سفید هشدار دادند برنامه های کنگره برای افزایش مجازات ها علیه ایران به شدت به منافع اقتصادی و امنیتی آمریکا آسیب می زند.اتاق بازرگانی آمریکا و گروه های بازرگانی در این کشور در نامه ای به مقامات ارشد کاخ سفید اعلام کردند که مجازات های مطرح شده در طرح تحریم بنزین ایران منجر به تحریک منازعات اقتصادی، دیپلماتیک و حقوقی با هم پیمانان آمریکا می شود و همچنین تلاش های مشترک علیه ایران را با شکست روبه رو خواهد کرد.
در این نامه که خطاب به "جیمز جونز" مشاور امنیت ملی کاخ سفید و "لورانس سمرز" تحلیلگر ارشد کاخ سفید نوشته شده، آمده است: نویسندگان نامه موافق هدف گذاری منع ایران از دست یابی به سلاح هسته ای هستند اما برخی از بندهای طرح تحریم بنزین ایران، شرکت های آمریکایی ر ا از عقد قرارداد پروژه های عادی با شرکت های مهم از سراسر جهان منع می کند حتی اگر این قراردادها هیچ تاثیری بر فعالیت های بازرگانی با ایران نداشته باشد.اتاق بازرگانی آمریکا و دیگر گروه های بازرگانی این کشور در این نامه ادامه می دهند: این بندها قسمت بسیار بزرگی از بخش های بازرگانی جهانی را در بر می گیرد و به نظر ما عواقب این اقدام به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است.
نویسندگان این نامه همچنین هشدار دادند: طرح تحریم بنزین ایران به میزان زیادی بر روند صادرات و واردات آمریکا تاثیر خواهد داشت چرا که از کار با همتایان خارجی برای کمک به حمایت از صادرات آمریکا منع خواهیم شد؛ صادراتی که هیچ ارتباطی با بخش انرژی ایران ندارد. در ادامه این نامه نیز خطاب به مقامات کاخ سفید تاکید شده است:"ما می خواهیم که این موضوع را با کنگره به دقت بررسی کنید تا بخش هایی از طرح تحریم تامین کنندگان بنزین ایران حذف شود. بخش هایی که در صورت اجرا منجر به مشکلات بزرگی خواهد شد."
گفتنی است علاوه بر اتاق بازرگانی آمریکا، تشکل های دیگری از جمله کمیته وضعیت فوق العاه بازرگانی آمریکا، شورای ملی بازرگانی خارجی و شورای بازرگانی بین المللی آمریکا نیز این نامه را امضا کرده اند. در همین حال "هاری رید" رهبر اکثریت کنگره آمریکا دیروز گفت که امیدوار است کنگره بتواند در چند هفته آینده قانونی را تصویب کند تا براساس آن بتوان شرکت های تامین کننده بنزین ایران را مجازات کرد. رید که در جمع اعضای کنگره سخن می گفت، ادامه داد: طرح تحریم بنزین ایران فشارهای جدیدی را علیه حکومت ایران اعمال خواهد کرد تا به روند منع ایران از دست یابی به سلاح هسته ای کمک شود. وی افزود: تماس هایی را با همکاران جمهوری خواه دارم تا به من در تصویب قانون تحریم تامین کنندگان بنزین ایران در چند هفته آینده کمک کنند. مجلس نمایندگان آمریکا در ماه دسامبر گذشته قانونی را از تصویب خود گذراند که براساس آن باراک اوباما می تواند مجازات هایی را علیه شرکت های تامین کننده بنزین ایران اعمال کند. این مجازات ها شامل شرکت های سهیم در تامین بیمه و نفتکش برای انتقال سوخت به ایران نیز خواهد شد.یک مقام مسئول در کابینه آمریکا نیز ماه گذشته میلادی گفت که واشنگتن اعمال مجازات های گزینش شده بیشتری علیه ایران را بررسی می کند.
به گزارشی تصویری در همین زمینه که از سوی سازمان جهانی گزارشگران بدون مرز انتشار یافته و ساعتی پیش توسط یار گرامی ما آقای دکتر بحری در یوتیوب به نمایش نهاده شده توجه فرمایید:
*****
ورود مجلس ملایان (دایناسورها) به ماجرای علی حسینی

ایسنا: فدراسيون وزنه‌برداري ايران 500 هزار دلار جريمه شد
فدراسيون بين‌المللي وزنه‌برداري اعلام كرد كه فدراسيون‌هاي وزنه‌برداري ايران و هند به دليل دوپينگ چندين وزنه‌بردار، هر كدام به صورت جداگانه 500 هزار دلار جريمه شدند.اين فدراسيون اعلام كرده كه اين جريمه به دليل مثبت شدن دوپينگ سه وزنه‌بردار ايراني و شش وزنه‌بردار هندي براي اين دو فدراسيون در نظر گرفته شده است.فدراسيون وزنه برداري ايران در حالي با اين جريمه روبرو شده است كه كل بودجه آن در سال در حدود يك ميليارد تومان است.
فدراسيون جهاني اعلام كرده است كه پرونده دوپينگ چهارمين وزنه‌بردار ايراني همچنان باز است.با استناد به اعلام فدراسيون جهاني هنوز پرونده نفر چهارم كه به احتمال زياد سعيد علي حسيني است، باز بوده و مسوولان فدراسيون وزنه برداري ايران مي‌توانند براي جلوگيري از محروميت مادام العمر وي اقدام كنند."مونيكا اونگار" مسوول حقوقي فدراسيون بين‌المللي وزنه‌بردار ي همچنين اعلام كرد كه اگر سه يا تعدادي بيشتر از وزنه‌برداران يك كشور مرتكب دوپينگ شوند، جريمه يا محروميت شامل حال فدراسيون‌ها خواهد شد.ايران در سال‌هاي 2005 هشتاد و در 2006 چهارصد هزار دلار جريمه شده بود.
هنوز فدراسيون جهاني وزنه‌بردار ‌ايران را دوپينگي نمي‌داند
در حالي كه حدود يكصد روز از نمونه‌گيري دوپينگ سعيد علي حسيني مي‌گذرد هنوز فدراسيون بين‌المللي وزنه‌برداري خبري در مورد مثبت شدن آزمايش دوپينگ او منتشر نكرده است، اين درحالي است فدراسيون ايران اعلام كرده نمونه‌ي B وي مثبت شده است!سعيد علي حسيني قهرمان و ركورددار جوانان جهان در دسته‌ي فوق سنگين و پديده وزنه‌برداري دنيا در سال 2009 روز دوم آبان‌ماه در اردوي تيم ملي وزنه‌برداري به صورت داوطلب نمونه آزمايش دوپينگ داده است كه هنوز فدراسيون بين‌المللي وزنه‌برداري به صورت رسمي چيزي در مورد مثبت شدن آزمايش دوپينگ او اعلام نكرده است.
اين در حالي است كه دو روز پيش "داراب رياحي" نايب رييس جديد فدراسيون وزنه‌برداري اعلام كرد كه هم نمونه A و هم نمونه B سعيد علي حسيني مثبت شده است. در حالي سايت فدراسيون بين‌المللي وزنه‌برداري (IWF) هنوز خبري مبني بر دوپينگي بودن علي حسيني اعلام نكرده كه در صورت مثبت شدن نمونه B هر ورزشكار نام او در ميان دوپينگي‌ها قرار خواهد گرفت.اميد است در روزهاي آينده با تلاش‌ها و مذاكره‌هاي مسوولان بلندپايه و كارشناسان ورزش كشور بتوان شائبه‌هاي به وجود آمده در مورد سعيد علي حسيني را به صورت كامل از بين برد، چرا كه علي حسيني اصلي‌ترين شانس ايران براي كسب مدال طلا در بازي‌هاي آسيايي گوانگ‌جو و بازي‌هاي المپيك لندن محسوب مي‌شود.
‌وزنه‌برداري ايران براي پاكسازي از دوپينگ مدتي تعليق شود
رييس هيات تحقيق و تفحص از سازمان تربيت بدني با اشاره به اعلام مثبت بودن تست دوپينگ تعدادي از ورزشكاران وزنه‌بردار كشورمان گفت: با توجه به تكرار اين معضل در وزنه‌برداري، ضمن احترام به تلاش‌هاي انجام گرفته مسوولان قبلي و فعلي فدراسيون پيشنهاد مي‌شود مدتي اين ورزش در بخش قهرماني را به تعليق درآورده و به سرعت و با قدرت به پاكسازي آن بپردازند.
جلال يحيي‌زاده در نطق ميان‌دستور خود در جلسه علني امروز مجلس اظهار كرد: قطعي شدن بيش از 20 مورد دوپينگ در سال اخير و افزايش تقريبا دو برابري اين پديده منحوس در سال جاري، آن هم در سالي كه طبق مصوبه‌ مجلس، كشورمان به صورت رسمي به جرگه‌ كشورهاي مبارزه كننده عليه دوپينگ پيوست به هيچ وجه قابل تحمل نيست و ضروري است با توجه به آموزه‌هاي ديني و حساسيت ملت غيور، بيش از اين ادامه اين بداخلاقي شناخته شده‌ بين‌المللي در ورزش كشور را اجازه نداده و جلوي پيدايش پهلوان‌هاي كاذب را بگيريم.رييس هيات تحقيق و تفحص از سازمان تربيت بدني، همچنين گفت: يكي از مواردي كه قطعا در تحقيق و تفحص جايگاه خاصي دارد موضوع دوپينگ است كه امسال بيش از سال‌هاي گذشته اتفاق افتاده است. اينها مسايلي است كه مجلس بايد در نظارت بهاي زيادي به آنها بدهد. ما نيز اين مورد را به طور خاص در تحقيق و تفحص دنبال كرده و خواهيم كرد.يحيي‌زاده مثبت بودن تست دوپينگ ورزشكاران وزنه‌بردار كشورمان را بسيار نگران‌كننده توصيف كرد و گفت: در اين خصوص بحث‌هايي در كميسيون داشتيم و من سه شنبه گزارشي را در اين خصوص به اعضا ارائه كردم تا كميسيون در اين خصوص اعلام موضع كند.وي با اشاره به افزايش آمار دوپينگ ورزشكاران كشورمان در سال 2009، يادآور شد: اين در حالي است كه حتي اگر يك مورد دوپينگ در ورزش كشور ما اتفاق بيفتد شرم‌آور است و به هيچ وجه قابل توجيه نيست. طبق گزارشات در سال 2009، 20 مورد دوپينگ ورزشكاران ما در رشته‌هاي مختلف به ويژه در وزنه‌برداري ثابت شد.
اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، اضافه كرد: ما معتقديم ملت، مكتب و نظام ما همواره از اين موارد، تقلب‌ها و فريب‌ها بري و بيزار است، ورزشكاران ما هم نبايد در اين دام‌ها گرفتار شوند. وظيفه‌ ما نيز اين است كه به بررسي علل و عوامل اسباب اين اقدام زشت بپردازيم و با اين عوامل برخورد شديدي كنيم تا بيش از اين شاهد تكرار دوپينگ در كشور نباشيم.يحيي‌زاده خاطرنشان كرد: به نظر ما ورزشكار دوپينگي يك ورزشكار تقلبي است و ورزش دوپينگي يك ورزش تقلبي و سراسر فريب است كه براي نظام ما بسيار شرم‌آور است. ما در ورزش اگر از هر چه بگذريم نمي‌توانيم به سادگي از مساله دوپينگ حتي در موارد نادر بگذريم.رييس هيات تحقيق و تفحص از سازمان تربيت بدني، با اشاره به اين‌كه طبق قانون تا زمان نهايي شدن گزارش تحقيق و تفحص، محتواي گزارش قابل انتشار و بيان نيست، گفت: اين موارد از جمله مسايلي است كه حساسيت دقيق، عميق و وسيعي را مي‌طلبد. ما اين حساسيت را به‌كار خواهيم برد تا ان‌شاءالله بتوانيم گزارش جامعي به افكار عمومي ارائه دهيم و شاهد از بين رفتن اين آسيب‌ها در ورزش باشيم.
از «علي‌حسيني» اعاده‌ي حيثيت مي‌كنيم
نماينده مردم اردبيل در مجلس نيز گفت: نسبت به اتفاقاتي كه براي علي‌حسيني پيش آمده واكنش نشان مي‌دهيم.جواد صبورآقچه كندي با تاكيد بر حمايت از سعيد علي حسيني قهرمان وزنه‌برداري ايران و جهان اظهار كرد: ما هم از اتفاقي كه براي وي افتاده ناراحتيم. او جانشين رضازاده و اميد آينده كشور است و گاهي چنين مسائلي در مجموعه‌هاي ورزشي پيش مي‌آيد و با توجه به توطئه‌هايي كه برعليه جمهوري اسلامي شكل مي‌گيرد، ما از اين بابت خواستار اعاده حيثيت هستيم.صبور در پاسخ به اين سوال كه آيا مجلس نمي‌خواهد براي حل مشكل علي حسيني ورود كند، تاكيد كرد: اميدوارم بتوانيم كاري كنيم، اين قضيه قانون‌گذاري نيست اما، مطمئن باشيد ما عكس‌العمل نشان مي‌دهيم. همه تلاش خود را به كار مي‌گيريم تا اين مشكل حل شود. من هم سعي مي‌كنم با سعيدلو تماس بگيريم.
از «سعيدلو» مي‌خواهم شخصا به اين قضيه ورود كند
سيدكاظم موسوي هم گفت: امثال علي حسيني‌ها سرمايه‌هاي اين كشورند و درست نيست با اتهام و شايعه و بي‌مهري آن‌ها را كنار بزنيم.نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با بيان اين‌كه علي حسيني از افتخارات ايران و اردبيل و نماد اقتدار جوان ايراني در صحنه‌هاي بين‌المللي است، اظهار كرد: واقعيت آن چيزي نيست كه حالا به صورت شايعه پراكنده شده است. نبايد اين مسائل را رسانه‌اي كرد تا مشكل علي حسيني زودتر حل شود. من خودم روز گذشته با رضازاده درخصوص علي حسيني صحبت كردم ما تمام سعي خود را به كار مي‌بريم كه مشكل علي حسيني حل شود.موسوي در پاسخ به اين سوال كه بنا بر ادعاي علي حسيني "آيان" رييس فدراسيون جهاني وزنه‌برداري به نفع خود در كار وزنه‌برداران ايراني كارشكني مي‌كند، آيا مجلس نمي‌خواهد در اين باره اقدامي انجام دهد، گفت: اين‌ها مسائل داخلي وزنه‌برداري است و خود فدراسيون بايد اين كارها را انجام دهد. ما هم پيگير مسائل خواهيم بود، اما من شخصا از آقاي سعيدلو مي‌خواهم كه به اين موضوع ورود كرده و مشكلات وزنه‌برداري را حل كند.
نماينده مردم اردبيل در ادامه تاكيد كرد: امثال علي حسيني‌ها سرمايه‌هاي اين كشورند. درست نيست با اين نحوه برخورد يك بار با اتهام يك بار با شايعه و يك بار با بي‌مهري جوانان و نخبگان اردبيلي و ايراني را كنار بزنيم.وي افزود: من قول مي‌دهم پيگير كار علي حسيني باشم، چرا كه با اين اتفاقات نه تنها به روحيه اين جوان صدمه وارد مي‌شود، بلكه جوانان ديگر كشور كه به اين ورزش پرطرفدار علاقه‌مندند و حتي خانواده‌هاي آنها دچار سرخوردگي خواهند شد. اين‌ها افرادي هستند كه پرچم ايران اسلامي را در دنيا برافراشته مي‌كنند و ما بايد پاسدار و نگهبان آن‌ها باشيم.
*****
گرگها یکدیگر را می دَرَند

واکنش دادسراي تهران به اظهارات روز گذشته احمدی نژاد
ایسنا: دادسراي تهران با صدور اطلاعيه‌اي تصريح كرد كه سياست دادستاني تهران در قبال مطبوعات، بر اقدامات پيشگيرانه تاكيد دارد.
در اين اطلاعيه با اشاره به آنچه اتهامات وارده به قوه قضائيه از سوي برخي مسئولان اجرايي خوانده شده، آمده است: سياست دادستاني تهران در مورد مطبوعات و رسانه‌ها، همكاري متقابل با اصحاب رسانه‌ براي انجام وظايف و رسالت خود و در عين حال اعمال اقدامات پيشگيرانه مطابق قانون است كه اين موضوع بارها در اظهارات دادستان تهران نيز منعكس شده است.
اين اطلاعيه افزوده است: به استناد ماده 608 قانون مجازات اسلامي، اهانت به افراد جرم محسوب مي‌شود، اما پيگيري آن مستلزم شكايت شاكي خصوصي است؛ ليكن در مورد شخصيت بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره)، مقام معظم رهبري، سران سه قوه، رييس مجلس خبرگان و برخي ديگر از مسئولان نظام، چنانچه اهانتي صورت بگيرد، جرم جنبه عمومي داشته و تعقيب آن موكول به شكايت شاكي خصوصي نيست.
اطلاعيه يادشده افزوده است: از همين رو حتي در صورتي كه مقامات ارشد مانند سران سه قوه هم راضي به تعقيب متهم در چنين مواردي نباشند، اين امر مانع از اقدام قانوني دادسرا نخواهد بود؛ زيرا اقدامات دادسرا در اينگونه پرونده‌ها صرفا در چارچوب مقررات قانوني و حسب وظايف ذاتي مقام مدعي‌العموم است، نه حمايت از اشخاص يا مقامات خاص كه به عنوان نمونه مي‌توان به چند فقره اعلام جرم دادستاني تهران عليه برخي رسانه‌ها كه به رياست محترم جمهوري اهانت كرده بودند، اشاره كرد.
اين اطلاعيه همچنين اضافه كرده است: سياست دادستاني در قبال جرايم مطبوعاتي طبق مقررات آيين دادرسي كيفري و قانون مطبوعات است و دستگاه قضايي مخالفتي با انتقاد، روشنگري و تنوير افكار عمومي ندارد و اين مهم بارها مورد تاكيد مقامات قضايي هم قرار گرفته است؛ از همين رو مبارزه با جرايم مطبوعاتي از جمله وظايف دادسراست و اجراي قانون، ديكتاتوري!‌ تلقي نمي‌شود.
اطلاعيه دادسراي عمومي و انقلاب تهران در ادامه با اشاره به برخي اظهارات صورت گرفته در خصوص نحوه اعمال قانون درباره بعضي نشريات نيز اعلام كرده است: عليرغم پاره‌اي از ادعاهاي مطرح شده در اين زمينه،‌ شيوه دادستاني تهران مطابق قانون بوده و تا كنون در مورد تمامي شكاياتي كه مربوط به سران قوا بوده، در چارچوب قوانين و صلاحيت دادسرا اقدام شده است كه به عنوان مثال، در مورد توقيف نشريه «همت» و جرايم صورت‌گرفته توسط آن، موارد ذيل براي اطلاع افكار عمومي اعلام مي‌شود:
1- اهانت به برخي روساي قوا و انتشار مطالب خلاف واقع و نشر اكاذيب.
2- انتشار نشريه بدون درج نام مديرمسئول كه اين امر حسب بنده دال ماده 7 قانون مطبوعات جرم محسوب مي‌شود.
3- انتساب مطالب نشريه به اشخاص و نويسندگاني كه وجود خارجي ندارند و استفاده از اسامي مجعول كه اين اقدام نيز خلاف نص صريح قانون مطبوعات است؛ به ويژه اين كه تبصره 7 ماده 9 قانون مطبوعات مقرر مي‌دارد: "مسئوليت مقالات و مطالبي كه در نشريه منتشر مي‌شود به عهده مدير مسئول است، ولي اين مسئوليت نافي مسئوليت نويسنده و ساير اشخاصي كه در ارتكاب جرم دخالت داشته باشند، نخواهد بود."
به عنوان نمونه يكي از اشكالات استفاده از نام مجعول اشخاص در نگارش مطالب در نشريات ايجاد سردرگمي در دادخواهي افراد از نويسندگان مطالب خواهد بود.
4- عدم توجه به دستور قضايي و عدم تمكين از آن، از ديگر موارد بروز تخلف از مقررات در موضوع توقيف نشريه همت است كه مستند به ماده 7 قانون مطبوعات و بندهاي الف و دال آن صورت گرفته است؛ زيرا در پي اعلام جرم دادستاني عليه نشريه يادشده و ابلاغ دستور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مسئولان اين وزارتخانه در جهت اجراي آن اهمال كرده‌اند؛ به نحوي كه باعث تجري متهمان در ارتكاب جرم شده و زمينه انتشار دوباره نشريه يادشده را فراهم كرد.
اين اطلاعيه افزوده است: اين در حالي است كه مطابق قوانين، اجراي دستورات مرجع قضايي براي تمامي ضابطان و مقامات اجرايي در چارچوب وظايف مقرر لازم‌الاجراست؛ اما اهمال صورت‌گرفته از ناحيه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تا بدان جا گسترش يافت كه حتي دست‌اندركاران نشريه همت در اقدامي كه به موجب بند ب ماده 33 قانون مطبوعات جرم محسوب مي‌شود، نشريه «موج انديشه» را با الگوبرداري از علامت نشريه همت و با مطالبي حاوي محتواي اهانت‌آميز به چاپ رساندند كه اين دادستاني مطابق قانون دستور توقيف آن را هم صادر كرد.
5- بازداشت متهم اين پرونده به دليل جرايم ارتكابي و نيز استنكاف از حضور در مرجع قضايي علي‌رغم ابلاغ و اطلاع از احضار صورت گرفته است.
6- درخصوص برخي اظهارنظرهاي صورت‌گرفته مبني بر نقش هيات منصفه در رسيدگي به جرايم مطبوعاتي نيز به اطلاع مي‌رساند نقش اعضاي محترم هيات منصفه در كنار دادگاه رسيدگي‌كننده، از زمان شروع محاكمه تا ختم رسيدگي است و هيات يادشده، مطابق نص صريح قانون، هيچ گونه وظيفه يا تاثيري در رسيدگي به اتهامات در مرحله دادسرا ندارد.
در ادامه اطلاعيه دادسراي عمومي و انقلاب اسلام تهران با تاكيد بر اهميت نقش و جايگاه مطبوعات و رسانه‌ها در تنوير افكار آحاد جامعه آمده است: دادستان تهران بارها بر لزوم انتقاد و روشنگري مطبوعات نسبت به مسوولان و مسائل مرتبط با امور كشور تاكيد و خود نيز با آنها همكاري مثبت داشته است.
اين اطلاعيه افزوده است: اما در عين حال استفاده از رسانه‌ها به خصوص خبرگزاري ملي كشور در جهت تخريب مقامات قضايي امري نكوهيده است و انتظار مي‌رود مديران خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها زماني كه اتهامي متوجه آن‌ها شد، به جاي تخريب دستگاه قضايي، مطابق قانون اقدام نمايند.
اطلاعيه يادشده اضافه كرده است: دادسراي تهران همچنين توصيه مي‌كند مسوولان ذي‌ربط نيز در عوض ايراد اظهاراتي كه شائبه تخريب دستگاه قضايي در آن‌ها مي‌رود، بر وضعيت مطبوعات و نابساماني‌هاي موجود در اين حوزه نظارت بيشتر بنمايند تا نيازي به دخالت دستگاه قضايي در اين زمينه نباشد.
اطلاعيه دادسراي عمومي و انقلاب تهران در پايان افزوده است: دادستاني تهران بار ديگر تاكيد مي‌كند كه به همكاري و تعامل با رسانه‌ها و مطبوعات براي روشنگري و تنوير افكار عمومي و ايفاي مسووليت آنان همچنان معتقد و پايبند است، اما بنا به تكاليف قانوني خود درخصوص صدور دستور قضايي توقيف نشريات و رسانه‌ها، صرفا در مواردي كه قانون تجويز كرده باشد، موظف به اقدام است.
*****
تكذيب اخراج يك استاد دانشگاه تهران

مهر: معاون آموزشي دانشگاه تهران گفت قطعا هيچ‌گاه عضو هيئت علمي دانشگاه به دليل شركت در ‌مراسم تشييـع يـك شخصيـت سيـاسـي يـا مناسبات سياسي اخراج نمي‌شود. ‌‌ ‌
سيد مهدي قمصري در پاسخ به اين سوال كه <آيا اخبار برخي منابع خبري درباره اخراج يكي از اساتيد با ‌سابقه اين دانشگاه به دليل حضور در مراسم تشييع يكي از شخصيت‌هاي سياسي صحت دارد يا خير؟> گفت: اخراج يك عضو هيئت علمي از دانشگاه داراي ساز و كار خاصي است و اخراج در سيستم دانشگاه به اين ‌راحتي امكان‌پذير نيست كه به دليل شركت در يك مراسم يا مناسبت رخ دهد. ‌‌ معاون آموزشي دانشگاه تهران يادآور شد: البته بازنشستگي براي اعضاي هيئت علمي كه دچار ركود ‌علمي هستند، ممكن است اتفاق بيفتد كه برخي سعي مي‌كنند اين نوع بازنشستگي‌ها را به موارد ‌ديگر ربط دهند.‌
*****
تحریم های فلج کننده در انتظار جمهوری اسلامی است
پارس دیلی نیوز: «زمان برای رژیم ایران به پایان می رسد» این هشدار آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به جمهوری اسلامی بود. تحریم های سختی در انتظار رژیم ایران است. شورای امنیت سازمان ملل در ماه فوریه درباره اعمال تحریم های «فلج کننده» علیه جمهوری اسلامی تصمیم می گیرد.
به گزارش رادیو دویچه وله،فرانسه عهده دار پیشبرد مذاکراتی است که احتمالا پیامدهای سنگینی برای رژیم ایران خواهد داشت. این بار صحبت از تحریم های «فلج کننده» در میان است. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا از وضع تحریم های «هدفمند» علیه جمهوری اسلامی حمایت کرده است.
تشدید تحریم صنایع نفت و گاز ایران و بنزین وارداتی «هدف» یاد شده است. گفته می شود در درجه‏ی اول تحریم فروش فراورده‏های نفتی، از جمله بنزین اعمال می شود. دولت ایران اعلام کرده است که ذخیره بنزین کافی برای مقابله با تحریم های احتمالی در زمینه انرژی را دارد.
حسن منصور استاد نفت و انرژی در بریتانیا می گوید غرب سعی می کند ابتدا جلوی توسعه‏ی میادین گاز و نفت ایران را بگیرد.
«ایران نیازمند سرمایه‏گذاری بسیار سنگینی در صنایع نفت و گاز است. وقتی این سرمایه‏گذاری عقب می‏افتد، سالانه در حدود ۱۰درصد از میزان استخراج کم می‏شود و منابع هم به صورت غیرقابل برگشت از بین می‏روند و ایران هم از این رهگذر بسیار ضرر می‏کند.»
تحریم‏هایی که طی سال های اخیر در قبال ایران اجرا شده، جلوی بسیاری از سرمایه‏گذاری‏های سنگین را تا حدود زیادی گرفته است. امروز ایران نیازمند نزدیک به ۴۰۰میلیارد دلار سرمایه‏گذاری در صنایع نفت و گاز است.
«اگر این سرمایه‏گذاری انجام نگیرد، هر سال ۱۰درصد از میزان تولید ایران کاهش پیدا می‏کند و در نتیجه برای پنج تا شش سال آینده، دیگر نفتی برای صادرات باقی نخواهد ماند.»
از نظر میزان تولید گاز نیز به همین ترتیب است. تولید ایران در مقابل ذخایری که دارد، بسیار ناچیز است و تا کنون نتوانسته میادین گاز جنوبی را گسترش بدهد و به مرحله‏ی تولید برساند.
ایران می تواند به متحدینی نظیر چین امید داشته باشد؟
چین تاکنون سرمایه‏گذاری چند میلیاردی انجام داده و متعهد شده که تا ۱۵میلیارد دلار سرمایه‏گذاری در میادین نفت و گاز ایران انجام دهد. همین‏طور روسیه تعهد کرده است که در توسعه‏ی میادین گازی به ایران کمک کند. حسن منصور می گوید که با این حال نه تکنولوژی چین و روسیه با کشورهای اروپای غربی و امریکا قابل مقایسه است و نه این دو توان مقاومت درازمدت در برابر تصمیم های شورای امنیت را دارند.
«اگر تحریم به جایی برسد که از طریق شورای امنیت اعمال شود، قطعا جلوی فعالیت این کشورها نیز گرفته خواهد شد. حتی اگر آن‏ها به قطعنامه‏ی تحریم رأی ممتنع بدهند و راه را برای خود باز بگذارند، عملا مورد تنبیه دولت‏های اروپایی و امریکا خواهند بود و آن وقت مساله بر سر این خواهد بود که آیا این کشورها حاضرند در برابر همکاری‏ای که با ایران دارند، این زیان‏های بزرگ را در بازارهای اروپایی و امریکایی متقبل شوند؟»
او می گوید مساله‏ی ایران برای چین و روسیه از زوایای مختلفی مطرح است و روسیه در موقعیت متفاوتی قرار دارد.
«روسیه علاقه‏مند است ایران مورد تحریم قرار بگیرد و به این ترتیب تحت چتر حمایتی روس‏ها باقی بماند تا روس‏ها علاوه بر جنبه‏های دیگر، بتوانند در مورد گاز ایران این تصمیم را بگیرند که نگذارند گاز ایران به بازار اروپا راه پیدا کند و راه آن را در صورت لزوم فقط به سوی هندوستان و پاکستان باز کنند.»
مردم حاضرند برای تضعیف دولت بهایی سنگین دهند؟
تقریبا همه کارشناسان بر این نظر توافق دارند که تحریم ها قبل از حکومت ایران، مردم این کشور را در تنگنا قرار خواهد داد. حسن منصور می گوید «سوال این است که آیا مردم آماده‏ی پرداخت چنین بهایی برای تضعیف دولتی که نمی‏خواهند، هستند یا خیر؟ ظاهرا به نظر می‏رسد که در شرایط کنونی، چنین آمادگی‏ای از طرف مردم وجود دارد و غرب نیز به این نکته توجه دارد.»
پیروز مجتهدزاده استاد ژئوپلیتیک در لندن معقتد است دولت‏های غربی نمی‌توانند از اهرم تحریم برای به زانو در‌آوردن حکومت ایران استفاده کنند، چون به گفته او تحریم زمانی تاثیر گذار است که بتواند مردم را تحریک ‏کند فشار بیشتری روی دولت خود بیاورند و چنین چیزی در کشوری امکان دارد که حد معینی از دمکراسی در ‌آن برقرار است. به نظر او در ایران دولت مطلقا به این فشارها اهمیت نمی‌دهد. او در عین حال معقتد است که کشورهای غربی بارها به ایران اولتیماتوم داده اند و بارها مهلت تعیین کرده‌اند.
«دولت آقای احمدی‏نژاد خیلی وقت است که بلوف‏های غرب؛ مجموعه‏ی اروپا و امریکا، سازمان ملل متحد و آژانس بین‏المللی انرژی هسته‏ای را خوانده است و جای تاسف دارد که غرب متوجه این وضعیت نیست و توجه نمی‏کند که نه تاکتیک تهدید جنگی و نه تاکتیک تحریم اقتصادی می‏تواند در این زمینه مؤثر باشد.»
این احتمال داده می شود که در صورتی سرسختی دولت ایران، آنگاه مرحله بعدی تحریم های «فلج کننده» برسد: تحریم خرید نفت از ایران!
ایران بارها ادعا کرده که زیان چنین تحریمی بیشتر متوجه تحریم کنندگان است. ولی حسن منصور استاد نفت و انرژی می گوید اگرچه ایران از مهمترین صادرکنندگان نفت است ولی غرب از پس این مرحله نیز برخواهد آمد.
«از حدود ۸۰ میلیون بشکه نفت در روز، حدود دو میلیون بشکه از ایران صادر می‏شود. شرکت‏ها هم به یک اندازه در آن سهیم نیستند. در نتیجه شرکت‏های امریکایی که طی سالیان گذشته دست‏شان از منابع ایران دور بوده، زیاد متضرر نخواهند بود. وقتی به مرحله‏ی تحریم برسد، دولت‏ها (زیان وارده به) شرکت‏های متضرر در جاهای را دیگر جبران می‏کنند.»
به نظر او در شرایط کنونی، کاهش حدود دو میلیون بشکه نفت در روز از میزان مصرف جهانی، برای اوپک قابل ترمیم است و یکی دو کشور عضو اوپک با افزایش تولید می‏توانند جای ایران را بگیرند. بنابراین تحمل این مرحله برای دنیای غرب، آنقدرها هم مشکل نخواهد بود.
«البته این برای ایران جای تاسف خواهد بود. چون در این صورت، زمینه‏های از دست رفته به آسانی قابل بازگشت نیستند.»
*****
بازداشت سه عضو زخمی خانواده سعید پورعزیزی مدیر مسئول روزنامه بهار
پسر سعید پورعزیزی - مدیر مسئول روزنامه توقیف شده بهار -که در تظاهرات مسالمت آمیز روز عاشورا از سوی ماموران حکومتی به شدت از ناحیه سر زخمی شده بود و توسط برخی پزشکان سبز مورد عمل جراحی قرار گرفته بود دستگیر و روانه زندان شد. ماموران حکومتی پس از مدتها پیگیری این جوان دانشجوی زخمی را به همراه مادر و خواهر شانزده ساله اش که آنان نیز در جریان تظاهرات زخمی شده بودند،با خود بردند. اکنون همسر، پسر و دختر سعید پورعزیزی در زندانند و هر سه نفر نیز مجروح می باشند.
پزشکی که به وظیفه انسانی خود عمل کرده بود نیز بازداشت شده است. از محل نگهداری سه عضو خانواده این روزنامه نگار اصلاح طلب خبری در دست نیست.
*****
طرح كاهش رابطه با انگلیس به هیات‌ رییسه مجلس رفت
براساس این طرح روابط تجاری، محدود و سیاست‌های اقتصادی به سطح كاردار تنزل پیدا می‌كند
نائب رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طرح كاهش رابطه با انگلیس پس از تجمیع نظرات كارشناسی نمایندگان،كارشناسان و مسوولین وزارت امور خارجه برای طرح در صحن علنی مجلس به هیات رئیسه ارسال شد.
اسماعیل كوثری در گفتگو با ایلنا، با بیان این مطلب كه نمایندگان مجلس به دلیل مداخله‌گری‌های انگلیس در حوادث پس از انتخابات ایران و اصرار بر این امر طرح یك فوریتی قطع رابطه تهران با لندن را در صحن علنی مجلس مطرح كرده بودند اظهار داشت: باتصویب این طرح تمامی ارتباطات سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ایران در كلیه مناسبات قطع می‌شد كه به دلیل دیدگاهی كه برخی از نمایندگان مجلس داشتند، مقرر شد تغییر مناسبات تنها در سطح كاهش رابطه باشد.
وی افزود: این طرح پس از 2جلسه كار كارشناسی در جلسه كمیسیون امنیت ملی به هیات رییسه مجلس فرستاده شده است و قطعا در نشست هفته آتی صحن علنی مطرح می‌شود.
این عضو هیات رییسه كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح كرد: با تصویب طرح كاهش مناسبات ایران و انگلیس، روابط تجاری 2كشور محدود و سیاست‌های اقتصادی به سطح كاردار تنزل پیدا می‌كند.
*****
وحشت رژیم درمانده از جنبش سبز مردمی

رژیم دجال و اشغالگر چنان از جنبش و همبستگی سبز سلحشوران میهن به خشم آمده و همچنین چنان ترسی ارکانش را بلرزه در آورده که در حرکتی مذبوحانه، حتا رنگ سبز پرچم ایران را به رنگ آبی تغییر داده است.
روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل خبرگزاری دولت غیرقانونی کودتا ، پوستری در سالن نصب شده بود که رنگ سبز پرچم ایران به آبی تغییر داده شده بود.
اگرچه که این عمل دردآور است اما همان بهتر که تکه پارچه ای که منقوش به نام و نشان منحوس و مستهجن ملایان و خدای آنان است، با رنگی دیگر که نشانه حماقت و جهالت سردمداران و اشغالگران تازی صفت است به نمایش در آید، زیرا که این حرکت نیز خود نشانه ای دیگر از نزدیک بودن فروپاشی این نظام جهل و جور و فساد و تباهی است.
*****
نگراني امريکا از وضعيت سه تبعه خود

وزارت امور خارجه امريکا در خصوص وضعيت سلامتي سه تبعه امريکايي که به اتهام ورود غيرقانوني به خاک ايران دستگير شده اند، ابراز نگراني کرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، فيليپ جي کراولي سخنگوي وزارت امور خارجه امريکا روز سه شنبه خودداري ايران از دادن اجازه ملاقات با سه تبعه امريکايي در زندان اوين به ديپلمات هاي سوئيس از ماه اکتبر تاکنون را نقض توافق هاي بين المللي خواند. کراولي گفت امريکا به اعمال فشار براي دسترسي به اين سه تبعه خود ادامه خواهد داد تا از سلامت آنها اطمينان حاصل کند.
در همين حال دو بلژيکي که سه ماه در زندان اوين حبس بودند، درباره وضع سه امريکايي محبوس در اوين نگرانند. دولت امريکا احتمال «وخيم» بودن شرايط اين سه نفر را مطرح کرده است.اين دو که ايدزبالد فاندن بوش و وينسنت بون فالر نام دارند روز سه شنبه در بيانيه يي گفتند در اوين با سه امريکايي تماس هايي داشته اند. پي جي کراولي سخنگوي وزارت امور خارجه امريکا روز سه شنبه گفت عدم موافقت ايران با ملاقات ديپلمات هاي سوئيسي با سه امريکايي نشان مي دهد اين سه تن احتمالاً در شرايط وخيمي به سر مي برند. او گفت حدود سه ماه است ديپلمات هاي سوئيسي در تهران که به عنوان حافظ منافع ايالات متحده عمل مي کنند، نتوانسته اند با سه امريکايي ملاقات کنند. وي اين اقدام را مغاير با قوانين بين المللي دانست.
*****
محکوميت جهانبخش خانجاني به شش سال حبس تعزيري
وکيل مدافع جهانبخش خانجاني از محکوميت موکلش به شش سال حبس تعزيري از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب خبر داد.
سيدمحمود عليزاده طباطبايي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب اظهار کرد؛ بر اساس حکم صادره از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب، جهانبخش خانجاني در مورد اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام به يک سال حبس تعزيري و در مورد اتهام اجتماع و تباني براي اقدام عليه امنيت به پنج سال حبس تعزيري براي حضور در اجتماع غيرقانوني و تباني عليه امنيت ملي محکوم شده است. وي يادآور شد؛ نسبت به راي صادره در فرصت قانوني اعتراض مي کنيم.
*****
کشته شدن عوامل ترور دادستان خوي
فرماندار خوي خبر داد دو نفر از اعضاي تيم عمل کننده در حادثه ترور دادستان خوي در درگيري با نيروهاي انتظامي کشته شدند.
به گزارش ايسنا ابراهيم محمدلو با اعلام اين خبر افزود؛ يک نفر نيز در اين رابطه دستگير شده است. يک مقام مسوول قضايي نيز در گفت وگو با ايسنا با تاييد اين خبر افزود؛ شب گذشته دو نفر از عوامل مرتبط با اين حادثه تروريستي کشته شدند و يک نفر نيز دستگير شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ