سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۶/۲۷

آدینه: 27/6/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*****
مرگ بر ملایان دزد و آدم کش - مرگ بر مزدوران بی شرافت رژیم تازی صفت و بی هویت - مرگ بر "عنتری نژاد" - مرگ بر "سیدعلی گدای"یکدست و بی شرف.نابود باد اسلام و رژیم اسلامی، نه تنها در میهن ما که در سراسر گیتی.
در عین حال که ما مطابق معمول به نوشتن و ذخیره کردن مطالب خویش در وبلاگ بودیم، همزمان هشت نفر از یاران ما که متخصصین امور اینترنتی هستند تلاش دارند که سایت و وبلاگ "مفقود" شده ما را برای یاران و همی میهنان داخل و خارج از کشور راه اندازی نموده و اشکالاتی را که مامورین و مزدوران رژیم برای دهها سایت و وبلاگ مانند ما ایجاد کرده بودند، برای ما بر طرف سازند و عاقبت پس از بیش از 10 ساعت تلاش اینک که ساعت حدود 9:20 شب است با رفع تمام اشکالات ما دوباره بقول معروف روی "ایر" هستیم و هم میهنان می توانند سایت مورد علاق خویش را بازدید نمایند.
از قدیم گفته اند زمستان می گذرد و رو سیاهی به ذغال می ماند.
*****
قدرت نمایی میلیونی جنبش سبز کودتاگران را شوکه کرد
بهار یکتا:
امروز مردم به رغم تهدید روزهای گذشته سپاه و نیروهای انتظامی مبنی بر حمل نمادهای رنگی مردم تا آنجا که امکان داشت سبز آمده بودند، بانوان کشورمان این بار نیز حضور موثر خود را نشان دادند و با روسری ها و مانتوهای سبز در کنار سایر آحاد مردم خود شعار آزادی ایران می دادند. شاهدان عینی که خود جز تظاهر کنندگان بودند از کثرت جمعیت و شور و هیجان آنان می گفتند وقتی همه با همه شعار" نه لبنان، نه غزه، جانم فدای ایران" سر می دادند. این تظاهر کننده می گوید:" حتی در زمانی که نیروهای بسیج مردم سبز را جدا می کردند و گروههای آنان را به هم می زدند، باز هم صدای فریاد آنان رسا و گویا بود."
شاهد دیگری که تظاهرات خود را ازپل حافظ شروع کرده بود به گزارشگر "جرس" گفت:" شدت جمعیت به گونه ای بود که حتی می توان آن را بیش از روز 25 خرداد ارزیابی کرد. وی می گوید: تمام خیابانهای منتهی به میدان هفت تیر، کریمخان زند، ولی عصر مملو از جمعیتی بود که با حمل نمادهای سبز خود شعارهایی در حمایت از جنبش سبز سر می دادند. در حالی که نیروهای ضد شورش سعی در متفرق کردن مردم داشتند، مردم هم صدا با هم فریاد می زدند " نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم".
در همین حال امروز بار دیگر صدای ممتد بوق ماشینها در ابراز مخالفت خود با دولت کودتا در خیابانهای تهران به گوش می رسید.
بنا بر اخبار رسیده میدان 7 تیر از خیلی قبل به اشغال نیروهای انتظامی و موتور سواران لباس شخصی در آمده بود تا نگذارند جمعیت به صورت منسجم در این نقطه شکل گیرد. تنها گروهی که حق داشت در این میدان مستقر باشد چندین وانت پر از پرچم های اشرافته قرمز و ایران وفلسطین وبلندگوهایی بود که معدودی از لباس شخصی ها شعارهای آن را تکرار می کردند و اغلب شعارها بدون پاسخ از سوی همین عده معدود توسط بلندگو تکرار می شد.
گروههایی که به جمعیت تظاهر کننده می پیوست به صورت شبکه های متفاوت و به یکباره وارد جمع تظاهرکننده می شد و با پلاکاردها و نشان های منحصر به فرد خود، شعارهای مورد علاقه خود را سر می داد. نیروهای انتظامی چندین بار سعی کردند با ایجاد دیوارهای انسانی، راه را بر تظاهر کنندگان ببندند و آنها را مجبور به تغییر مسیر کند که فشار جمعیت مانع از موفقیت آنان می شد .
در میدان ولی عصر راه بندان مصنوعی ستاد رسمی و دولتی روز قدس هم مانع راهپیمایان نشد . برخی از طرفداران و ماموران لباس شخصی این ستاد سعی کردند با ورود به داخل شبکه های به هم پیوسته ، تابلوها و پلاکاردهای خود را علم کنند که با هوشیاری جمعیت و به دلیل قرار داشتن در اقلیت محض ، خیلی سریع با رها کردن تصاویر و تالبلوهای خود زیر دست و پا از صحنه خارج شدند.
نیروهای انتظامی در مواردی اقدام به بازداشت برخی از تظاهرکنندگان کردند و در چند مورد و در حد فاصل خیابان حجاب و فلسطین اقدام به شلیک گاز اشک آور در میان مردمی کردند که زن و مرد و پیر و جوان در آن حضور داشتند و به همین دلیل برخی از سالمندان روزه دار و کودکان دچار مشکل تنفسی شدند.جمعیتی که توسط اتوبوسهای متعدد که در سراسر بلوار کشاورز پارک شده بود ، در این نقطه سازماندهی شده بود ، با سر دادن شعارهای تحریک کننده سعی داشتند تا کار را به درگیری بکشانند و در برخی از موارد موفق شدند و نیروی انتظامی هم به بهانه حمایت از آنان اقدام به برخوردهای محدود با تظاهرکنندگان و معترضان سبز کرد.
بر روی تمامی اتوبوس های پارک شده در بلوار کشاورز با اسپری های سبز رنگ شعارهای جنبش سبز نوشته شده بود و اتوبوس ها به رسانه ای مناسب برای معترضانی که در صف های عقب تر حرکت می کردند ، تبدیل شده بود.
پس از خاتمه نماز جمعه سیلی از جمعیت در حالی که شعار می دادند" دولت کودتا، استعفا استعفا" به سمت خیابان کارگر شمالی و میدان ونک حرکت کردند. همچنین گروههای از جوانان در دسته های چند ده نفره به خواندن شعر " یار دبستانی" پرداختند.
خشونت لباس شخصی ها و نیروهای امنیتی در تهران
سیدمحمد خاتمی رییس دولت اصلاحات در تظاهرات روز قدس مورد حمله گروه های فشار قرار گرفت. در حالی‌که حضور سیدمحمد خاتمی با استقبال بسیار گسترده مردم روبرو شده بود لباس شخصی ها به سرکردگی ابوالفضل شریعتمداری، فرزند حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان با اطلاع قبلی از مسیر عبور خاتمی ناگهان به او حمله کردند. آنان در لحظات ابتدایی عمامه خاتمی را بر زمین انداختند و یکی از آنه با چاقو به رییس جمهور سابق حمله کرد. با توجه به جمعیت انبود مردم، بلافاصله مردم در برابر مهاجمان ایستادند و جواب این تعرض را به شدت دادند که با دخالت پلیس ضد شورش، طرفین از هم جدا شدند. این در حالی است که خبرهای دیگر، حکایت از حمله گروه فشار به ماشین حامل میرحسین موسوی دارد.
خبر ایرنا که ساعتی پیش منتشر شد از حمله لباس شخصی ها به خاتمی و ماشین حامل موسوی به عنوان نیروهای مردمی یاد کرد که موسوی را منافق لقب داد ه اند .
به گزارش خبرنامه امیرکبیر در بلوار کشاورز تقاطع خیابان آمیراباد، نیروهای بسیجی با در دست داشتن پرچم های زرد حزب الله لبنان سعی داشتند به میان مردم هجوم بیاورند اما با مقاومت مردم روبرو شدند و مردم نیز در مقابل شعار "مرگ بر اسرائیل از بلند گوهای آنان شعار "مرگ بر روسیه" و "مرگ بر چین" و در مقابل شعار "ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند" شعار می دادند "ما اهل کوفه نیستیم پشت یزید بایستیم" سر می دادند. نیروهای بسیجی که از این اقدام مردم بسیار عصبانی شده بودند در چند مورد با چوب پرچم های خود به جوانان معترض حمله ور شدند.
این خبرنامه می افزاید: "به محض ورود جمعیت معترض به خیابان فاطمی، نیروهای گارد ضد شورش و نیز نیروهای بسیجی با در دست داشتن چوب، با یورش به جمعیت مردم تعداد زیادی را زخمی کرده و تعدادی را نیز بازداشت نمودند. صحنه ضرب و شتم معترضان و مردمی که هم چنان فریادهای مرگ بر دیکتاتور در زیر باتوم سر می دادند و یا مردمی که از بیم یورش وحشیانه نیروهای گارد و نیروهای امنیتی و بسیجی به زیر ماشین هائی که در اطراف خیابان پارک شده بود، پناه میبردند، صحنه های بسیار تکان دهنده ای را در این خیابان رقم زد. همچنین برای لحظاتی طولانی جو خیابان فاطمی بسیار متشنج بود و نیروهای گارد ضد شورش که پیش تر پارکینگ های طبقاتی خیابان فاطمی مخفی شده بودند با یورش یکباره در خیابان موجی از وحشت را ایجاد کردند."
خشونت هواداران دولت، در خبرگزاری های خارجی هم بازتاب گسترده داشت. خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدی عینی گزارشی از حمله به معترضان توسط نیروهای امنیتی داده است و گفته می شود تاکنون دهها تن دستگیر شده اند. این خبرگزاری همچنین از درگیری میان "طرفداران محمود احمدی نژاد و معترضان" خبر داده و گزارش هایی پراکنده از شلیک گاز اشک آور در میدان ولیعصر و بلوار کشاورز در تهران منتشر شده است.
خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده که دهها هزار تظاهرکنندۀ معترض در خیابان های تهران در دفاع از میرحسین موسوی شعار می دهند و نیروهای امنیتی بشدت با آنها برخورد می کنند. خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش کرده است که میان پلیس ضد شورش و تظاهرکنندگان طرفدار میرحسین موسوی در خیابان های تهران درگیری روی داده است. این خبرگزاری همچنین گزارش داده است که میان طرفداران میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد در خیابان های اطراف دانشگاه تهران نیز درگیری روی داده است. شاهدان عینی گفته اند که طرفداران محمود احمدی نژاد به شدت طرفداران میرحسین موسوی را در خیابان ولی عصر مورد ضرب و شتم قرار می دهند که در نتیجه آن شماری از طرفداران میرحسین موسوی زخمی شده اند.
به گزارش شاهدان میدان انقلاب و خیابانهای اطراف دانشگاه بسته بود و اجازه ورود مردم به دانشگاه را نمی دادند.
شعارهای روز قدس
روز جمعه شعارهای ابتکاری بسیار از سوی راهپیمایان جنبش سبز فریاد شد که برخی از آنها در تجمعات اعتراضی گذشته سابقه داشتند و برخی برای اولین بار سر داده می شدند. شعارها عبارت بودند از:
رای ما گم شده ایران فلسطین شده
کروبی دستگیر بشه ایران فلسطین می شه
دروغگو دروغگو 62 درصدت کو
دروغگو دروغگورهبرت کو
کروبی زنده باد موسوی پاینده باد
درود بر منتظری
درود بر صانعی
ننگ ما ننگ ما صدا وسیمای ما
نترسید نترسید ما همه با هم هستیم
منتظری زنده باد صانعی پاینده باد مرگ بر دیکتاتور
اعتراف، شکنجه دیگر اثر ندارد
استعفا، استعفا ، دولت کودتا
یا حسین، میرحسین
یا حجت بن الحسن ریشه ظلم رو بکن
ما اهل کوفه نیستیم پول بگیریم بایستیم
احمدی خیانت می کنه، رهبر حمایت می کنه
گزارش صدا و سیمای دولتی
از اولین ساعات بامداد امروز، شبکه خبر اقدام به گزارش روز قدس از تهران و سایر شهرهای ایران پرداخت. مساله قابل توجه اینکه به رغم اینکه مراسم زنده بود ولی صدای آن در دسترس نبود و آهنگهایی در مورد فلسطین پخش می شد.
از آنجا که سیمای کودتا امروز در پخش صحنه های افتخارآفرین مردم ایران محدودیت فراوان داشت بسیاری از صحنه ها بنظر می رسید که مربوط به سالهای پیش است. همچنین بیشتر تصاویر منحصر بود به فضاهای بسته که با حداقل پلاکارد و پوستر، درجایی هم که پلاکاردی نمایش داده می شد نارنجی و زرد بود! برای چند چند لحظه ای دوربین سیما بر نوار سبز گسترده ای که در جمعیت بود زوم شد که یادآور تجمعات سبز پیش ازانتخابات و حضور سبز مردم در 25 خرداد بود که بلافاصله جهت دروبین تغییر کرد!
مساله قابل توجه دوربین سیما در خیابان انقلاب بر روی گروهی زوم بود که تابلویی با شعار بزرگ مرک بر اسرائیل و مرگ بر امریکا روی آن نوشته شده بود. تا لحظه مخابره خبر دهها بار این صحنه پخش شد. در جایی که خبرنگار صدای تهران تلاش داشت وانمود کند که مردم شعارهایی در مرگ بر صهیونیست سر می دهند، وقتی میکروفون صدای تهران صدای مردم را پخش کرد، تنها صدای تعداد انگشت شماری شنیده می شد.مسلله قابل توجه اینکه در لحظه‌ای که خبرنگار شبکه دوم صدا و سیما با احمدی نژاد در میان جمعیت تظاهرکنندگان روز قدس مصاحبه می‌کرد صدای شعار جمعیت که فریاد می زدند “احمدی استعفا استعفا” بلند بود. همچنین در زمانی که احمدی نژاد به حوالی خیابان انقلاب آمد، مردم فریاد می زدند:" دروغگو، دروغگو، 62 درصدت کو". سایر شهرهای کشور
همچنین گزارشهای رسیده از سایر شهرهای ایران حاکی است که مردم با حضور سبز خود بار دیگر در روز قدس روز مبارزه با ظلم و استکبار ، خواسته های قانونی و برحق خود را اعلام کردند. مساله قابل توجه هماهنگی شعارهای سبز مردم در شهرهای مختلف کشوراست. گزارشهای رسیده از شیراز، مشهد، اصفهان نشان از درگیری نیروهای انتظامی و لباس شخصی با مردم تظاهر کننده است. در این شهرها هم تاکنون تعدادی از مردم دستگیر شده اند. گفته می شود که حتی این درگیری ها در مشهد به حرم حضرت امام رضا (ع) هم کشیده شده است و هر کس با نماد سبز در راهپیمایی مشهد حضور داشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت می‌شد. در تبریز هم صدای تیراندازی شنیده شده است.
"هواداران حکومت به صورت سازماندهی شده با پرچم ها و پلاکاردها از مردم متمایز بودند. نیروهای امنیتی اعم از پلیس، نیروهای ضد شورش ،بسیج و نیروهای لباس شخصی به تعداد زیاد به صورت دسته های بیست سی تایی همه جا بودند. و مانورهایی برای رعب و وحشت انجام میدادند به طوری که عده ای از هواداران مردمی خود را نیز به وحشت انداخته بودند. به محض شکل گیری تجمعی 50 یا 100 نفره و یا بیشتر نیروهای بسیج و لباس شخصی به سمت مردم حمله ور شده و با چوب و باتوم به زن و مرد رحم نمی کردند. در همان ابتدا که ما رسیدیم جمعیت معترض روی ایوان وسیع ساختمان جهان نما تجمع کردند و شعارهای الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور سر دادند. ناگهان نیروهای لباس شخصی به طرز وحشیانه ای به مردم حمله ور شدند که صحنه دلخراشی رقم خورد. به مرور جمعیت به سمت چهارباغ عباسی حرکت کرد ولی ماموران مرتب با موتور و یا پیاده به مردم حمله می کردند و فقط جلوی چشم ما چند مورد ضرب و شتم شدید منجر به جرح رخ داد. هنگام برگشت در ترافیک بوجود آمده مردم با بوق ماشین ها اعتراض می کردند.برخی از جوانان هم از پنجره ماشین ها بیرون آمده بودند و دستشان را به علامت پیروزی گرفته بودند."
خبرهای رسیده از قم حاکی از حضور گسترده روحانیون در این راهپیمایی دارد، در همین حال خبر می رسد که امروز در راه پیمائی روز قدس، حامد، ناصر و هاجر منتظری از نوه های آیت الله العظمی منتظری و مرضیه الهی نیا همسر حامد منتظری و سارا عزیزی همسر ناصر، دستگیر شدند. دختر آیت الله ربانی ، لعیادوست محمدی و محمد حسین ربانی نوه دیگر ایشان هم دستگیر شدند.
سخنان احمدی نژاد
محمود احمدی نژاد در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه به مناسبت روز قدس بار دیگر با انکار قتل عام یهودیان توسط آلمان نازی گفت:" این دروغ به منظور تشکیل دولت اسرائیل ساخته شد. " رئیس غاصب دولت دهم گفت : قتل عام یهودیان یا هولوکاست دروغی بی اساس و افسانه است و تنها بهانۀ تشکیل دولت اسرائیل بوده است. محمود احمدی نژاد اسرائیل را یک "شجره خبیثه" نامید و گفت مبارزه با این رژیم وظیفه ای ملی و مذهبی است. او در جای دیگری از سخنانش اضافه کرد که با خروج اسرائیلی ها از این کشور، آرامش نیز به دنیا بازمی گردد.
سید احمد خاتمی خطیب امروز نماز جمعه تهران
خطيب جمعه تهران با بيان اينکه راه حل مشکل فلسطين فقط و فقط طرح نظام جمهوری اسلامی ایران است اظهار داشت که فلسطينيان بايد پاي صندوق هاي راي بيايند و نظام سياسي خود را تعیین کنند. به گزارش جرس وی با اشاره به سخنان هفته پیش رهبری آزادی مذاهب در ایران را نشانگر دگر اندیشی دانست و بار دیگر تاکید کرد که با مخالفان با قاطعیت و اقتدار برخورد می شود. وی مخالفت در چارچوب قانون اساسی را جایز دانست ولی نگفت که این قانون توسط چه کسی تفسیر می شود که مردم از حق اولیه خود که برگزاری تجمعات است محروم هستند. وی همچنین تریبون نماز جمعه را تریبون وحدت از نوع ولایی دانست که از این تریبون خطیب جمعه وظیفه روشنگری مردم را دارد.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
حاکمیت دروغ در ایران در روز قدس سقوط کرد
مسیح علی نژاد:
امروز اولین روز قدس در ایران است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ناگهان از پخش مستقیم راهپیمایی مردم باز ایستاد. امروز اولین روز قدس در جمهوری اسلامی ایران است که حاکمیت بر خلاف سالهای گذشته به جای تشویق مردم به حضور در راهپیمایی، آن ها را ترغیب به خانه نشینی و تهدید به برخورد کرده است.
امروز اولین روز قدس در جمهوری اسلامی ایران است که رییس دولت به هنگام سخنرانی از تریبون نماز جمعه، شعار « دروغگو برو گمشو» را می شنود و بلندگوهای پر قدرت کارگزاری شده در دانشگاه تهران هم نمی تواند صدای مردم را تحت اشعاع قرار دهد. امروز اولین روز قدس در ایران است که شب قبل از برگزاری مراسم همه مشوقان جوانی که تبلیغ به حضور در راهپیمایی کرده بودند را به بند و حبس کردند. امروز اولین روز قدس در ایران است که ، عمامه یک روحانی (سید محمد خاتمی ) توسط دوست داران دولت به زمین افتاد.
امروز اولین روز قدس در ایران است که سید علی خامنه ای در مقام رهبر ایران، از حضور میلیونی مردم در خیابان ها اصلا خوشحال نیست چون پیش از این مردم را هشدار داده بود که شعارهای انحرافی ندهند و امروز با شنیدن شعارهای نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران ، به وضوح می بیند که فصل اطاعت از او رویایی بیش نیست. امروز اولین روز قدس در ایران است که شیخ مهدی کروبی در کسوت رییس سابق مجلس ایران و میرحسین موسوی در مقام نخست وزیر سابق ایران و سید حسن خمینی از خانواده بنیانگذار انقلاب اسلامی، مردم را برای یک اعتراض علیه شکنجه و شهادت مردم توسط نیروهای امنیتی تحت نظارت برخی دیگر از مسولان جمهوری اسلامی دعوت کرده اند.
امروز اولین روز قدس در ایران است که بسیاری از چهره های شاخص یک نظام بر علیه بخش های دیگری از نظام به خیابان آمده اند. اگر همه روسای جمهور و نخست وزیر و روسای مجلس سابق یکی از کشورهای غربی ماننند انگلیس، فرانسه آمریکا بر علیه دولت و حاکمیت این کشور در خیابان شعار می دادند، دولت ایران و رهبری ایران چه واکنشی نشان می داد؟ به راستی اگر این همه اتفاق یک جا و با هم در یکی از کشورهای غربی رخ می داد، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چه می کرد و حالا چه می کند؟ آیا صدا و سیمای تحت نظارت رهبری در آن صورت خبر از سقوط دولت و حاکمیت آن کشور نمی داد؟
امروز در ایران نیز چنین شد. و مردم خودشان گزارش می دهند : حاکمیت دروغ در ایران سقوط کرد. بی اغراق شعارها و جمعیت بی هراسی که بر علیه کودتا گران و دیکتاتور مسلکان به خیابان آمده اند و فریاد می زنند:« ایران شده فلسطین، مردم چرا نشستین» صدا و سیما را ناگزیر به قطع پخش زنده گزارش های خیابانی خود کرده اند، همه گواه سقوط دولت و حاکمیت فعلی ایران است که با سکوت صدا وسیما هم انکار شدنی نیست.
*****
علامه امین، مجتهد لبنانی در مصاحبه با جرس: حوادث اخیر ایران، ولایت فقیه را از آسمان به زمین کشاند
محمد جواد اکبرین:
علامه امین در حوزه علمیه نجف به اجتهاد رسیده و پس از شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر و تهدید دولت صدام به ایران رفته و مدت کوتاهی در حوزه علمیه قم تدریس کرده و سپس به لبنان بازگشته است. شیعیان صور و جبل عامل او را فقیهی متفاوت از تفکر سیاسی و ایدئولوژی "حزب الله" می شناسند؛ اگرچه برخی از روحانیون حزب الله از جمله شهید سید عباس موسوی رهبر پیشین مقاومت، روزگاری از شاگردان او بوده اند. نگاه انتقادی این فقیه لبنانی به جایگاه فقهی و سیاسی ولایت فقیه در مقالات مختلفی منتشر شده است.
گفت و گو با علامه، در آستانه روز قدس و پس از نامه آیت الله منتظری خطاب به "علمای بلاد اسلامی"بسیار مغتنم بود، زیرا او یکی از مخاطبان نامه ایست که از عالمان دین میخواهد: "در‏ ‏امور مهمه اى كه به حيثيت و آبروى دين و مذهب و تأمين حقوق اقشار‏ ‏عظيمى از مردم و نيز ديندارى و حفظ اعتقادات مذهبى جوانان مربوط‏ ‏است سكوت نکنند به نحوى كه بين مردم چنين تلقى شود كه خداى ناكرده‏ ‏مراجع و روحانيت موافق و مويدند".
آیت الله سید علی امین می گوید: "مشکل از آنجا آغاز شد که حکومت ایران چنان درباره ولایت فقیه سخن گفت که انگار حکمی آسمانی و غیر قابل تردید است در حالی که این نظریه یکی از آرای موجود است که البته موافق چندانی ندارد تا آنجا که علامه محمد جواد مغنیه در نجف میگفت کسی که قائل به ولایت فقیه به این شکل باشد یا جاهل است و یا قصد بدعت در دین را دارد".
بدعت همان واژه ایست که آیت الله منتظری در پیامش به عالمان دین به کار برده و توضیح داده است که "كارهاى خلاف شرعى كه‏ ‏خلاف اهداف اوليه انقلاب هم مى‎باشد و به نام دين و مذهب انجام‏ ‏مى‎گيرد از مصاديق بارز بدعت است . بدعت منحصر به تشريع و وارد‏ ‏كردن رسمى حكم غير دينى در دين نيست ، بلكه شامل هر كار خلاف‏ ‏شرعى كه به نام شرع و مذهب انجام گردد نيز خواهد بود.
فقیه لبنانی معتقد است که "از اول هم نظریه ولایت فقیه این نبود که ولایت شخصی در میان باشد و سخن درباره ی نیابت از معصوم بود و حوادث اخیر در ایران نتیجه یک انحراف و رفتار غیر عادلانه حکومتی است که خود را الهی خوانده و باب هر انتقادی را به روی خود بسته است".
علامه امین عذرخواهی آیت الله منتظری از مردم و صدای بلند اعتراض فرزندان انقلاب و دوستان آیت الله خمینی به ولی فقیه" را نشانه آن میداند که این نظریه آزمون خود را پس داده است و تصریح می کند که این نظریه در آزمون اجرا مردود شده است.
او می گوید:"گمان نمی کنم که مشکلات کنونی ایران [به راحتی] حل شود زیرا حکومت تصمیم گرفته است مردم را سرکوب کند و نمیداند که سرکوب مردم، مشکل را حل نخواهد کرد بلکه شکاف میان آنها و مردم را عمیق تر خواهد کرد".
علامه تعجب می کند که "چرا جمهوری اسلامی تمام تلاش سالهای پس از پیروزی انقلاب برای نشان دادن چهره ای مقتدر از خود به دنیا را پس از انتخابات اخیر بر باد داده است؟" و گلایه می کند که"ما لبنانیها هم از گسترده شدن دامنه ی اختیارات ولی فقیه ایران به لبنان و سایر کشورها بسیار آسیب دیدیم اما حزب الله هیچ انتقادی را به دخالت ولی فقیه در امور داخلی لبنان نپذیرفت و نتیجه ی دخالت های او بدون آگاهی اش از مصالح مردم لبنان باعث شد عزت شیعه در لبنان که میراث امام موسی صدر بود ضربه بخورد و شیعیان تابعی از خارج معرفی شوند".
با اینهمه علامه امین، فصل جدید حیات سیاسی در ایران را چنین تعریف می کند: "حوادث اخیر ولایت فقیه را از آسمان به زمین کشاند و مردم ایران هم به دنیا نشان دادند که رهبری را غیر قابل انتقاد نمی دانند و با بلند کردن صدای اعتراض شان گفتند که این نوع حکومت ربطی به شیعه ندارد".
*****
محدودیت شدید و قطع اینترنت در ایران از بیش از هشت ساعت پیش
طبق خبرهای رسیده از نقاط مختلف کشور، از ساعاتی پیش؛ بیش ترخطوط ارتباطی اینترنتی از داخل ایران به خارج یا دچار محدودیتهای فراوان شده و یا قطع گردیده است.
این امر نه تنها جلوگیری از اطلاع رسانی صحیح می باشد بلکه نشان می دهد که ظاهرا اتفاقات نا خوشایندی برای جنبش سبز مردم در پیش است که اطلاع رسانی آن به صلاح دولت کودتا نمی باشد و از این روست که اقدام به این امر نموده اند.
ما خود نیز آگاه هستیم که از یک ساعت پیش از نیمروز، سایت یا وبلاگ ما برای یاران و هم میهنان داخل ایران قابل دسترسی نیست اما از چگونگی بازدید آن در خارج اطلاع صحیحی نداریم.
طبق تماسی های تلفنی مکرری که با یار و همراه و حامی خویش دکتر بحری داشتیم ایشان به ما گفته اند که ورود به سایت غیرممکن گردیده و هربار که تلاش کرده اند وارد سایت شوند فقط پیامی ظاهر می شود که نوشته:
"این سایت شخصی است و برای ورود به آن مشخصات و ایمیل شخصی خود را وارد کنید تا وارد این وبلاگ شوید"
این مطلب در عین حال که برایمان خوشایند نیست؛ اما از سویی امیدوار کننده نیز هست زیرا بدان معناست که رژیم نتوانسته مانند دفعات پیش سایت و وبلاگ ما را بکلی محو و نابود نماید زیرا که ما از دیواره یا حفاظ "رادار گریز" برخورداریم که "هکرهای" بدبخت و سایر اوباشان رژیم در دوایر و نهادهای مخصوص نتوانسته اند به سایت ما وارد شوند اما با استفاده از ابزارها و وسایل تکنولوژی پیشرفته ای که در اختیار دارند، فقط ورود به سایت را غیر ممکن سازند و با جایگزین کردن پیام نقل شده در فوق، تلاش دارند به ایمیل آدرس و مشخصات مراجعین به سایت ما را شناسایی کنند.
ما تمام تلاش خویش را بکار می بریم که این اشکال را برطرف نموده و دوباره ورود به سایت و وبلاگ را برای همگان ممکن بسازیم. اینک ساعتهاست که یاران متخصص ما مشغول رفع این اشکال هستند.
*****
دومین گزارش تصویری CNN از قیام شورآفرین و غرور برانگیز امروز. گزارش نخستین را همراه با سایر لینک ها در مطالب دیگر انتشار داده ایم:
*****
جنبش سبز ایران بار دیگر ندای مقاومت سر داد
مردم سبزپوش تهران و شهرستان‌ها
پلاکاردهای زيادی در حمايت از جنبش سبز و موسوی در دست داشتند.برخی از شعارهايی که روی پلاکاردها ديده می شد عبارتند از:
مجرمان شما، قهرمانان ما هستندروز قدس / روز فرياد آزادی تجاوز بد است / چه در کهريزک چه در فلسطين تفتيش عقايد ممنوع است
همچنین تکه‌های از تصنیف زیبایی که استاد شجریان به جنبش سبز مردم ایران هدیه کرده بود نیز بر پلاکاردهای حدفاصل پل کریم‌خان تا خیابان هفت تیر نمایان بود:
تفنگت را زمين بگذار که من بيزارم از ديدار اين خونبار
مردم راه خود را به سمت میدان انقلاب با شعارهایی نظیر بسيجی واقعی / همت بود و باکری، منتظری زنده باد / کروبی پاينده باد، دروغگو ! اين شصت و سه درصد که می گند کو؟، حجاريان زنده باد / موسوی پاينده باد فلسطين را رها کن / فکری به حال ما کن ، کروبی بت شکن / بت بزرگ رو بشکن و نه غزه / نه لبنان / فقط فلات ايران ادامه دادند. از ساعت ۱۲ این جماعت سبزپوش تمام میدان کشاورز را قبضه کردند و به سمت دانشگاه تهران حرکت نمودند. شعارهایی نظیر مردم چرا نشستيد / ايران شده فلسطين، کهريزک / اعتراف / ديگر اثر ندارد ، يا حسين / ميرحسين و زندانی سياسی آزاد بايد گردد در این مسیر به گوش می‌خورد.
**
همان‌طور که انتظار می‌رفت، موج سبز ملت ایران روز قدس را هم با شکوه هر چه تمام‌تر سبز نمود و بار دیگر صدای رسا و آشنایی از حلقوم جنبش سبز و عدالتخواه ایران بلند شد تا نشان دهد بعد از سرکوب‌ها، شکنجه‌ها، خشونت‌ها و تجاوزها، ملت ایران هنوز برای استیفای حق خود ایستاده است. بنا به اخبار رسیده به موج سبز آزادی، تهران از ساعات اولیه صبح امروز شاهد نوای الله ‌اکبر مردمی بود که در هر کوی و برزن، ندای مرگ بر استکبار و الله اکبر سر داده بودند.
میدان هفت ‌تیر که قرار بود میزبان حضور یکی از رهبران جنبش سبز ایران، مهدی کروبی، باشد نیز از ساعات اولیه صبح امروز جمعیت بی سابقه‌ای را به خود دید. مهدی کروبی با شجاعت هر چه تمام‌تر و علی‌رغم تهدیدهای پی در پی نیروهای امنیتی در میان مردم حضور یافت و در با سیل عظیم و خروشان موج سبز همراه شد. تظاهرات کنندگان میدان فردوسی به محض حضور مهدی کروبی در میان جمعیت شعار کروبی با غیرت، صدای خشم ملت را سر دادند.
شعارهایی نظیر، یا حسین میرحسین، مرگ بر روسیه، نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران و یا حجه‌ابن الحسن، ریشه ظلم رو بکن و ما اهل کوفه نیستیم، پول بگیریم بایستیم، از جمله شعارهایی بود که مکررا شنیده می‌شد. همچنین تظاهرات کنندگان در پاسخ به شعار کسانی که با بلندگو قصد تغییر و انحراف شعارها را داشتند با قاطعیت برخورد کردند و پاسخ مرگ بر اسرائیلشان را با مرگ بر روسیه دادند و با این کار نیروهایی که برای سر دادن شعارهای غیرمردمی بسیج شده بودند را به طور کامل مستاصل کردند.
به گزارش خبرنگار موج سبز آزادی از دانشگاه تهران، ابوالفضل شریعتمداری، فرزند حسین شریعتمداری، نیز با چماقی در دست و به همراه گروهی از نیروهای لباس شخصی در صحن دانشگاه تهران حاضر شده است. همچنین در هم‌اکنون، مسیر خیابان ولیعصر تا تقاطع میرداماد توسط نیروهای امنیتی به همراه چماق‌داران مسدود شده و موج سبز مردم در میدان ونک تجمع کرده است.
سیدمحمد خاتمی نیز در جمع تظاهرات‌کنندگان سبزپوش در مسیر خیابان حجاب به سمت فلسطین حاضر شد. در حالی‌که حضور سیدمحمد خاتمی با استقبال بسیار گسترده مردم روبرو شده بود «گروهک فشار» به رهبری ابوالفضل شریعتمداری، «آقازاده» حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه تندروی کیهان با اطلاع قبلی از مسیر عبور خاتمی ناگهان به او حمله کردند، در لحظات ابتدایی آنها عمامه فرزند فاضل و باتقوای امام راحل را بر زمین انداختند و قصد ضرب و شتم رئیس دولت اصلاحات را داشتند.
با توجه به جمعیت انبود مردم، بلافاصله مردم در برابر این گروهک تندرو ایستادند و جواب این تعرض را به خوبی به آنها دادند. هچنین پلیس ضدشورش با حضور به موقع مانع از ادامه تحرکات غیراخلاقی و ضد انسانی این گروهک شد. بعد از این حمله، خاتمی مجبور به ترک راهپمایی روز قدس شد.بر طبق آخرین اخبار رسیده به موج سبز آزادی در راهپیمایی امروز، حامد، ناصر و هاجر منتظری از نوه‌های آیت‌الله العظمی منتظری و مرضیه الهی نیا همسر حامد منتظری و سارا عزیزی همسر ناصر منتظری، دستگیر شدند. دختر آیت الله ربانی ، لعیا ربانی و دخترش زهرا دوست محمدی و محمد حسین ربانی نوه دیگر ایشان هم جز دستگیرشدگان امروز بوده‌اند.
موج سبز روز قدس در اصفهان
همچنین موج سبز ملت ایران در روز قدس در شهرستان‌ها هم حماسه آفرید. در اصفهان، تظاهرات از میدان انقلاب آغاز و به سمت چهارباغ عباسی ادامه پیدا کرد. از ساعات اولیه صبح تا حدود ساعت ۱۲ جمعیتی نزدیک به ده هزار نفر به سمت چهارباغ روان بودند که در اواسط راه با هجوم نیروهای لباس شخصی روبرو شدند. از خیابان‌های سپه و میدان امام هم در مورد حمله گارد ضدشورش و پرتاب گاز ضد فلفل به سمت مردم خبرهایی به موج سبز آزادی رسیده است.
گفتنی است تماس‌های تلفنی از ساعت ۱۲ ظهر در اصفهان و بعد از فراگیر شدن موج سبز مردم در خیابان های منتهی به میدان امام دچار اختلال شد. نیروهای بسیجی و لباس شخصی در هیأت‌های بیست و سی نفره در اکثر نقاط شهر حضور داشتند و با سرداده شدن شعار از سوی مردم با چوب و باتوم به آن‌ها حمله می‌کردند. به گفته یک شاهد عینی، حمله ناگهانی یکی از نیروهای لباس شخصی به یکی از معترضین و ضرب و شتم او باعث آسیب شدید وی و وخامت حالش شد که توسط مردم به بیمارستان منتقل گردید. همچنین میدان نقش جهان از ساعات اولیه صبح توسط تعداد کمی از بسیج‌شدگان حکومت برای حضور در مراسم امروز و سوء استفاده خبری از آنان حضور داشتند که البته نسبت به حضور چشمگیر سبزها در میدان امام کاملا نامحسوس بود.
موج سبز روز قدس در تبریز:
همچنین از تبریز خبر می‌رسد که نیروهای بسیجی و لباس شخصی، راهپیمایی آرام سبزها را به خشونت کشیده‌اند. مردم غیور تبریز از ساعات نخستین بامداد امروز در میدان آبرسان تجمع کردند و بعد از رسیدن به چهارراه منصور توسط نیروهای بسیجی مورد حمله قرار گرفتند. در این راهپیمایی نیز صدای الله‌اکبر مردم در همه جا به گوش می‌رسید و شعارهایی نظیر روسیه در چه فکریه، ایران پر از موسویه، کروبی می رزمد و مرگ بر روسیه به گوش می‌خورد. تعدادی از هم‌وطنان تبریزی بعد از درگیری با باتوم به دستان زخمی و دستگیر شدند.
موج سبز آزادی در گرگان
در گرگان نیز حضور سبزها در تظاهرات پررنگ بوده است. به گفته یک شاهد عینی درگیری میان تظاهرات کنندگان و بسیجیان از ساعت ده و نیم بامداد امروز آغاز شد و پس از ساعت ۱۱ بالا گرفت. نیروی انتظامی در حالی‌که مردم زیر مشت و لگد گرفته شده بودند، تنها نظاره‌گر بود اما با این حال جمعیت معترض با سر دادن شعارهایی نظیر نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران، ایران شده فلسطین، مردم چرا نشستید و مرگ بر روسیه از هم‌وطنان مضروب خود حمایت کردند.
موج سبز روز قدس در شیراز:
موج سبز در شیراز نیز خروشان شد. مردمِ شيراز ساعت 9 تا 9:30 صبح برایِ همراهی و حمايت از جنبش سبز در فلکه‌یِ نمازی قرار گذاشته بودند. پليس از ساعت حدودِ 8 آماده باش کامل داشت. ساعت حدودِ 10 مردم کم کم به طرفِ فلکه ستاد(امام حسين) و چهار راهِ پارامونت حرکت کردند. در خيابانِ حدِ فاصلِ پارامونت و ستاد( خيابان مشير فاطمی) بسيجيان و مردم با هم ترکيب شدند.لباس شخصی ها بسيار حساب شده عمل می کردند،ابتدا شناسايی می کردند چه کسانی شعار می دهند و بعد يکباره به يک نفر حمله می کردند و با کمک ديگر لباس شخصی ها، فرد را جدا کرده ، سوار موتور و به سرعت آن جا را ترک می کردند.
سبزها با حضور در خیابان‌های شیراز، به سر دادن شعار علیه کودتاگران و نیز شعارهایی در حمایت از آیت‌الله دستغیب پرداختند که البته با ضرب و شتم نیروهای انتظامی همراه بود. حال تعدادی از مجروحین در درگیری‌های امروز شیراز وخیم گزارش شده است. در میان راهپیمایان شیرازی، تعداد زیادی از جماعت سبزپوش حضور داشتند که از شهرها و روستاهای اطراف برای پیوستن به موج سبز مردم به مرکز استان فارس آمده بودند. طبق آخرین گزارش‌های دریافتی، ده‌ها تن در درگیری‌های امروز شیراز زخمی و بازداشت شده‌اند. گزارش‌های شاهدان عینی از درگیری‌های متفرقه در شهر حکایت می‌کند.
موج سبز روز قدس در مشهد:
جمعیت سبزها در مشهد نیز مورد ضرب و شتم و حمله گاز اشک آور قرار گرفته از فلکه آب تا ابتدای حرم در تسخیر سبزهاست و شعار مرگ بر این سلطنت مطلقه سر می دهند. جمعيتي ازمردم درتقي آباد به سمت دانشگاه حركت مي‌كردند كه نيروهاي انتظامي به جمعيت يورش برده و تعداد زيادي را دستگير كردند . جمعيت به حركت خود ادامه ميدهد و شعار مي دهند. تقاطع آزادي و توحيد، نیروهای لباس‌شخصی برای ایجاد تشنج به سمت مردم نارنجك پرتاب کردند، اما سبزها بعد از 5 ثانيه دوياره متحد شدند : مرگ بر روسيه!
موج سبز روز قدس در کرمانشاه:
مسير راهپيمایی روز قدس در این شهر مملو از حضور ماموران انتظامی، گارد ويژه و لباس شخصی و نيروهای بسيجی بود. اين نيروها يك زنجيره دور تظاهر كنندگان حكومتی تشكيل داده بودند و عملا اجازه هيچ تحركی خارج از برنامه را به هيچ كس نمی‌دادند. با مشاهده اين وضعيت جمعيتی از مردم معترض به صورت پراكنده در جهت مخالف حركت راهپيمايان حكومتی شروع به حركت در مسير خيابان دبيراعظم كردند كه از همان ابتدای امر اول دستگيری 5 نفر و توقيف تعدادی از گوشی تلفن‌ همراه عابرينی كه در حال فیلمبرداری بودند و نیز پراكنده كردن مردم با زور باتوم و فحش عملا جمعيت متفرق شدند.
*****
ايرنا:اغتشاشگران 500 نفر بودند كه سيگار هم مي كشيدند...!!!!!!!!!
امواج خروشان صدها هزار نفر از مردم روزه‌دار تهران که يک صدا عليه رژيم صهيونيستي شعار مي دادند، تفرقه افکناني را به تغيير مسير واداشت.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، مقارن ساعت 13 امروز (جمعه) حدود 500 نفر از تفرقه‌افکنان که قصد ايجاد اخلال در صفوف به‌هم فشرده ملت را در بلوار کشاورز تهران داشتند، با مواجهه با جمعيت گسترده و با نشاط مردم روزه‌دار تهران مجبور به تغيير مسير شدند و از با حرکت به سمت ميدان فاطمي، طول خيابان ولي عصر(عج) را به سمت بالا به حرکت افتادند.
گزارش خبرنگار ما حاکي است تعدادي از اين افراد که اغلب با لباس و نمادهاي سبز حاضر شده اند، به روزه خواري و استعمال دخانيات در ملأ عام پرداختند.
همچنين عده اي از افراد که صورت هاي خود را با پارچه هاي سبز رنگ پوشانده اند،‌ با کف زدن شعارهايي مانند "نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران" سرمي دهند.
عده اي نيز شاخه سبز درخت،‌ بادکنک ، مچ بند و پرچم هاي سبز دردست و کفش هاي سبز رنگ نيز به پا کرده اند.
نيروي انتظامي و جمعيت پرشور مردم روزه‌دار هيچ برخوردي با اين افراد نکردند و گويا همين برخورد نيز باعث عصبانيت اغتشاشگران شد و پس از ناکام ماندن در ايجاد درگيري، مجبور شدند مسير خود را تغيير دهند.
تفرقه افکنان در عبور از مقابل خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز شعارهايي عليه ايرنا سر دادند.
*****
نامه استادان به سازمان ملل برای آزادی دکتر محمد ملکی
رادیو دویچه وله
۵۵ تن از استادان دانشگاهها و نویسندگان خارج از کشور در نامه‌هایی به مقامات سازمان ملل، خواستار رسیدگی به وضعیت دکتر محمد ملکی، رئیس سابق دانشگاه تهران شدند که در زندان است. مصاحبه در این مورد با یکی از مبتکران این اقدام.
هفته‌ی گذشته خانم قدسی میرمعز، همسر دکتر محمد ملکی، نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب، از وخامت حال او در زندان خبر داد. دکتر ملکی در ۳۱ مرداد ماه توسط ۵ تن از مأموران امنیتی در خانه‌اش در تهران دستگیر شد. مأموران ضمن بازرسی، به فیلم‌برداری خانه پرداختند و نزدیک به ۸۰ جلد کتاب، دست‌نوشته‌ها، تلفن همراه، کامپیوتر و لپ‌تاپ وی را با خود بردند. عفو بین‌‌الملل در ادامه می‌نویسد، بر اساس گزارش‌های موجود، ملکی را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کرده‌اند که در کنترل وزارت اطلاعات است. پس از انتشار خبر دستگیری و بیماری دکتر ملکی، گروهی از نویسندگان و استادان دانشگاه‌های خارج کشور، دست به نوشتن نامه به دبیرکل سازمان ملل و کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان زدند. آنان در این نامه خواستار رسیدگی به وضعیت محمد ملکی و اقدام برای آزادی وی از زندان شدند. دویچه وله به این مناسبت از پرفسور بهرام سلطانی، استاد رشته مدیریت در دانشگاه سوربن، دعوت به مصاحبه در این زمینه کرد.
*****
دستگیری 5 نفر در کرمانشاه در روز قدس
مردم کرمانشاه تلاش نمودند که در روز قدس شرکت کنند ولی ماموران اجازه شكل گيري تجمع به معترضان ندادند.
به گزارش کردانه ، مسير راهپيمايی روز قدس در كرمانشاه پر بود از ماموران انتظامی، گارد ويژه، لباس شخصی و نيروهای بسيجی به تعداد خيلی زياد و باورنکردنی. اين نيروها يك زنجيره دور تظاهر كنندگان حكومتی تشكيل داده بودند و عملا اجازه هيچ تحركی خارج از برنامه های مشخص خود را به هيچ كس نمی‌ دادند با مشاهده اين وضعيت تعدادی ازمردم معترض خودجوش به صورت پراكنده در جهت مخالف حركت راهپيمايان حكومتی شروع به حركت در مسير خيابان دبيراعظم كردند که با یورش نیروها امنیتی موجه شدند که 5 نفر از آنها ا دستگيرشدند و تعداد از گوشی های تلفن‌ همراه معترضان كه داشتن فيلم می‌ گرفتند توقیف نمودند. نیروهای سرگوب گر با زور باتوم و فحش مردم را متفرق کردند.
*****
اکونومیست: دولت متزلزل در ایران
هفته نامه اکونومیست چاپ لندن در مقاله ای در شماره 19 سپتامبر این نشریه به بررسی شرایط سیاسی ایران و موقعیت دولت این کشور پرداخته است. این مطلب با عنوان "دولت متزلزل ایران - هنوز ماجرا تمام نشده" چاپ شده و در آن آمده است که محمود احمدی نژاد و دولت او با گذشت سه ماه از پیروزی بحث برانگیز آقای احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ایران هنوز نتوانسته اند بر اوضاع کشور مسلط شوند. در این مقاله آمده است که با وجود سرکوب خشونت آمیز اعتراضات خیابانی، حبس منتقدان، اجرای محاکمات نمایشی و تشدید سانسور، پایه های این دولت بنیادگرا و برخوردار از حمایت نظامیان که با یک رشته چالش های توانفرسا، از جمله یک درگیری دیپلماتیک بر سر سیاست هسته ای مواجه است، همچنان متزلزل است. اکونومیست می نویسد که درست است که این دولت از لحاظ فیزیکی، زمام امور جمهوری اسلامی را در دست دارد و اگرچه با چرخش روز افزون به سوی یک رژیم نظامیگرا، همراه با اقدامات بی پرده برای تسلط بر مجلس و رسانه های دولتی و برخورداری از حمایت ضمنی آیت الله خامنه ای، در تقلاست تا عزم خود برای تسلط بر کشور را به هر بهای ممکن اثبات کند، اما مخالفت با این دولت از میان نرفته، دو نامزد معترض انتخابات همچنان بر تقلب در انتخابات تاکید می ورزند و برخی شخصیت های متنفذ از جمله تعدادی از رهبران برجسته مذهبی، به اعتراضات خود نسبت به تعرض دولت به حقوق بشر مردم ایران ادامه می دهند. این هفته نامه به اظهارات اخیر آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه، اشاره می کند که در نامه سرگشاده ای از وضعیت موجود ابراز شرمساری کرده و از سایر روحانیون خواسته است تا به منظور حفظ حیثیت اسلام، مخالفت خود را با اقدامات دولت ابراز دارند و البته، در اقدامی تلافی جویانه، پلیس شهر قم سه نوه آیت الله منتظری را همراه با تنی چند از منسوبان شماری دیگر از روحانیون منتقد بازداشت کرد. به نوشته اکونومیست، بسیاری از شهروندان عادی ایران، از جمله کسانی که از محافظه کاران حمایت می کرده اند، ادعای احمدی نژاد در مورد خنثی کردن یک توطئه خارجی را به سخره می گیرند و در عوض، اتهامات تجاوز جنسی، قتل و توهین به مخالفان را به گناه اولیه رژیم، یعنی تقلب گسترده در انتخابات ماه ژوئن، می افزایند. اکونومیست می افزاید که برخی از ناظران می گویند که شدت خشونتی که رژیم علیه معترضان به کار گرفته نشانه قدرت آن نیست بلکه از استیصال دولت حکایت دارد و با توجه به اینکه خبررسانی از طریق اینترنت و ماهواره هنوز هم از تهاجم حکومت تاحدودی مصون مانده است، همچنان امکان بروز ناآرامی پس از خاتمه ماه رمضان و آغاز سال تحصیلی وجود دارد. به نوشته این هفته نامه، نخستین آزمون در این زمینه روز 18 سپتامبر و روز جهانی قدس در ایران فرا می رسد که رهبران مخالفان که پیشاپیش نمادهای اسلامی ماانند رنگ سبز و شعار الله اکبر را برای اهداف خود به کار گرفته اند، از مردم خواسته اند به طور گسترده در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند و گفته اند که خود نیز در این راهپیمایی حضور خواهند داشت و انتظار می رود که امسال به جای شعار مرگ بر اسرائیل توسط جمعیت محدود طرفدار دولت، شعارهای مخالفان به جای اعتراض به سرکوبگران صهیونیستی چند هزار کیلومتر دورتر، حاکی از خشم آنان علیه حکام خود باشد. اکونومیست می نویسد با توجه به این نگرانی هاست که دولت اخیرا تعدادی از مراسم عمومی معمول را لغو کرده است اما به علت اهمیت روز قدس، امکان لغو آن را نداشته وهر چند به جای اکبر هاشمی رفسنجانی، یک روحانی افراطی امامت نماز جمعه را برعهده خواهد داشت و شک نیست که رسانه های دولتی در صدد بر خواهند آمد تا جمعیت حضار در راهپیمایی را هواداران دولت قلمداد کنند اما نمی توان اطمینان داشت که این اقدام به نتیجه برسد همانطور که در یکی از مراسم نماز جمعه در ماه ژوئیه، شعار دولتی مرگ بر آمریکا به شعار مرگ بر روسیه تبدیل و در رسانه های جهانی منعکس شد. این هفته نامه می افزاید که چنین تحولاتی برای محمود احمدی نژاد که در نظر دارد برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل هفته آینده به نیویورک سفر کند زیانبار خواهد بود و اگرچه ممکن است او از ابراز آن قبیل نظرات تندی خودداری ورزد که باعث خروج نمایندگان شماری از کشورها از یکی گردهمایی های سازمان ملل در ژنو در سال گذشته شد، اما انزوای بین المللی جمهوری اسلامی دراجلاس شورای امنیت در روز 24 سپتامبر، که به ریاست باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برگزار می شود، در منظر همگان قرار خواهد گرفت. اکونومیست در ادامه این مقاله، ضمن یادآوری مساله برنامه های هسته ای ایران، می نویسد که دیپلمات های آمریکایی در نظر دارند پیش نویس قطعنامه جدیدی علیه ایران را به شکلی تدوین کنند که حمایت روسیه و چین را از وضع تحریم های جدیدی علیه جمهوری اسلامی به دست آورند. این هفته در عین حال می نویسد که در حال حاضر، آمریکا نسبت به گذشته نرمش بیشتری نسبت به ایران نشان می دهد قدرت های جهانی با اعلام آمادگی برای مذاکره با جمهوری اسلامی، در نظر دارند با حفظ آبروی این کشور، مساله هسته ای را حل و فصل کنند اما اگر آقای احمدی نژاد، همانگونه با افکار عمومی جهان برخورد کند که با رای هموطنان خود برخورد کرد، این مداراگری دیپلماتیک ممکن است برای همیشه دوام نداشته باشد.
*****
باز هم لینک فیلم های رسیده تا این لحظه:
*****
گروهک فشار در برنامه‌ای از قبل تعیین شده به سوی سیدمحمد خاتمی حمله ور شدند
پارلمان نیوز: به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، از ساعتی پیش رئیس جمهور همیشه محبوب کشورمان، سید محمد خاتمی در میان هزاران نفر از مردم حامی جنبش سبز در مسیر خیابان حجاب به سمت میدان فلسطین حاضر شد.
در حالی‌که حضور سیدمحمد خاتمی با استقبال بسیار گسترده مردم روبرو شده بود «گروهک فشار» به رهبری ابوالفضل شریعتمداری، «آقازاده» حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه تندروی کیهان با اطلاع قبلی از مسیر عبور خاتمی ناگهان به او حمله کردند، در لحظات ابتدایی آنها عمامه فرزند فاضل و باتقوای امام راحل را بر زمین انداختند و قصد ضرب و شتم رئیس دولت اصلاحات را داشتند.
با توجه به جمعیت انبوه مردم، بلافاصله مردم در برابر این گروهک تندرو ایستادند و جواب این تعرض را به خوبی به آنها دادند.
هچنین پلیس ضدشورش با حضور به موقع مانع از ادامه تحرکات غیراخلاقی و ضد انسانی این گروهک شد.
بعد از این حمله، خاتمی مجبور به ترک راهپمایی روز قدس شد.
نکته جالب آنکه مردم حامی جنبش سبز در پاسخ به بلندگوها که مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا را سر می‌دادند یکصدا و با صدایی بسیار بلند شعار مرگ بر روسیه را سر می‌دادند.
گفتنی است از ساعت 9 صبح امروز حضور نیروهای پلیس در خیابان‌های منتهی به میدان انقلاب بسیار چشمگیر بود و تا این لحظه این نیروها توانسته‌اند مانع از اخلال عده‌ای «گروهکی» در راهپمیایی امروز شوند.
چهارراه حجاب نیز از ساعت 10صبح امروز در تسخیر موج سبز قرار دارد اما برخی نیروهای حاضر در محل این موج را به سمت خیابان کریمخان هدایت می‌کند و مانع از ادامه مسیر آنها به سمت دانشگاه تهران می‌شود.
خبرهای رسیده از راهپمایی امروز تهران حاکی از آن است که مهدی کروبی نیز در میان استقبال پرشور مردم و در میان حلقه‌ای که مردم برای جلوگیری از هرگونه تعرضی به دور او زده‌اند از میدان هفت‌تیر به سمت دانشگاه تهران در حال حرکت است.
*****
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
یورش نیروهای ولی فقیه به مردم با باتون و گاز اشگ آوربنابه گزارشات رسیده از میدان انقلاب ، تمامی مسیرها منهتی به میدان انقلاب مملو از جمعیت است مردم بطور مستمر شعار می دهند.در حال حاضر تمامی خیابانهای منتهی به میدان انقلاب مملو از جمعیت است مسیرهایی مانند خیابان آزادی به انقلاب،میدان فردوسی به انقلاب ، بلوار کشاورز و سایر خیابانها به انقلاب می باشد. تجمع گسترده مردم در میدان انقلاب است .مردم قصد حرکت بسوی دانشگا تهران را دارند ولی نیروهای سرکوبگر مسیر را بسته اند و به مردم اجازه نمی دهند که بسوی دانشگاه تهران حرکت کنند. تعداد تظاهرکنندگان صدها هزار نفر تحمین زده می شوند.هزاران نفر از مردم در حال دادن شعارهای مختلف هستند که از جملۀ آنها ؛ مرگ بر دیکتاتور/ شکنجه ،تجاوز دیگر اثر ندارد / نه غزه،نه لبنان ،جانم فدای ایران/ زندانی سیاسی آزادی باید گردد/ مرگ بر روسیه/ مرگ بر چین / توپ ،تانک ،بسیجی دیگر اثر ندارد/ پول نفت چی شده خرج بسیجی شده و شعارهای متعدد دیگر.نیرهای سرکوبگر ولی فقیه در میدان انقلاب بصورت گسترده در مقابل مردم صف کشیده اند. گارد ویژه با باتون بسوی مردم حمله می کند و تا به حال در طی یورشهای وحشیانه به مردم در میدان انقلاب حداقل 30 نفر مورد اثابت باتونهای آنها قرار گرفتند. نیروهای سرکوبگر ولی فقیه همچنین به سوی مردم گاز اشگ آور شلیک می کنند. تعداد زیادی از نیروهای انتظامی و لباس شخصیها در این نقاط حضور دارند. مردم در مقابل یورشهای وحشیانه آنها مقاومت می کنند.همچنین تعدادی از هلی کوپترها نیروهای سرکوبگر بر فراز نقاط مرکزی تهران در حال گشت زدند هستند.
****
طوفان آغاز شده:
تهران؛ همه فریاد می زنند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران
سایت رویداد در تهران: راهپيمايان با در دست داشتن پرچمهاي سبز رنگ و در خيابان انقلاب به سمت ميدان فردوسي در حرکت هستند. درحد فاصل میدان هفت تیر تا ولی عصر مردم شعار میدهند: نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، یا حسین میرحسین ، کروبی با غیرت صدای خشم ملت. ده ها هزار سبزپوش خیابان کریم خان را تسخیر کرده اند. انتهای جمعیت قابل مشاهده نیست. همه فریاد می زنند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران.
از آنجایی که انتشار تمام خبرهای امروز مستلزم نفراتی بسیار بیشتر از آن است که ما اینک در اختیار داریم، از این لحظه تلاش می کنیم که ضمن انتشار مهمترین رویدادها؛لینک فیلم های مربوط به موج انسانی را که در تهران (و شهرستانها) براه افتاده و به دستمان میرسد جایگزین نوشته ها کرده و بتدریج انتشار دهیم:
*****
«بن‌بست دوسویه» حکومت ایران در روز قدس
رادیو زمانه: چند ساعت مانده به راه‌پیمایی روز قدس که در آخرین جمعه‌ی ماه رمضان در ایران برگزار می‌شود، رهبران جمهوری اسلامی نگران آن هستند که راه‌پیمایی روز قدس امسال به تظاهرات مخالفان دولت تبدیل شود.
در عین حال میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و طرف‌داران آنان، ضمن فراخوان مردم به این راه‌پیمایی، گفته‌اند در راه‌پیمایی فردا شرکت خواهند کرد.
در این باره با آقای دکتر قاسم شعله سعدی، استاد دانشگاه و وکیل دادگستری در تهران، گفت و گویی انجام داده‌ام.
وضعیت در سطح شهر تهران و در میان مردم را چگونه می‌بینید؟
به سادگی می‌توان التهابی را که وجود دارد، در میان مردم احساس کرد. واقعیت این است که اگر روز قدس برای محکوم کردن تجاوز، اشغال‌گری و نقض حقوق انسانی ابداع شده است، زمین و زمان نمی‌شناسد. اگر مردم فلسطین استحقاق حمایت دارند، مردم ایران در این حمایت برای احقاق حقوقشان اولی هستند.
اصولاً چون پیام روز قدس مخالفت با حق‌کشی است، هر آزاده‌ای در هر جای دنیا و از جمله در ایران می‌تواند از این فرصت برای ابراز مخالفت مسالمت‌آمیزش نسبت به حق‌کشی‌ها و تخلفات استفاده کند.
بخصوص که امروز بعد از گذشت حدود سه ماه از انتخابات، هنوز پرونده‌ی انتخابات مطابق میل بسیاری از مردمان مختومه نشده است و علی‌رغم تلاش دولت برای مختومه اعلام کردن پرونده‌ی انتخابات، این اتفاق نمی‌افتد.
اتفاقاً در دو سه ماه گذشته، جنبش سبز ایران با استفاده از ظرفیت‌های طبیعی‌ای که وجود داشته و عمدتاً هم مناسبت‌های مذهبی بوده است، تلاش کرده که صدای اعتراض خود را به گوش جهانیان برساند.
در مقابل، حکومت نیز تا حدی که می‌توانسته برنامه‌ها را تعطیل کند و فضا را کاملاً مسدود کند، استفاده کرده است. تا جایی که حتی مراسم شب‌های قدر را که طی ۳۰ سال گذشته برگزار می‌شد و از ۲۰ سال پیش، هر سال در حرم آقای خمینی برپا شده است، تعطیل کردند. حتی جلسات معمولی تشکل‌‌ها و احزاب سیاسی را تعطیل می‌کنند تا مردم دور هم جمع نشوند.
اما نماز و راه‌پیمایی روز قدس را نمی‌توانند تعطیل کنند؛ چون اثر منفی برای خودشان بر جای خواهد گذاشت.
لذا پیش‌بینی می‌شود با توجه به این که رهبران جنبش، آقایان موسوی، کروبی و خاتمی و حتی مراجعی مانند آیت‌الله صانعی اعلام کرده‌اند که حضور پیدا می‌کنند یا فراخوان داده‌اند، به نظر می‌رسد استقبال مردم گسترده باشد.
به نظر شما نگرانی حکومت از راه‌پیمایی روز جمعه بیشتر از چه جنبه‌ای است؟
حکومت از شعاری می‌ترسد که ظاهراً قرار است بیان شود؛ شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران.» اگر این شعار در مراسم فردا، به زبان‌ها آورده شود، شکستی بسیار جدی برای حکومت است.
به همین دلیل، حکومت از ابزارهایی که دارد، استفاده کرده است تا جلوی این کار را بگیرد. از جمله صحبت‌های آقای خامنه‌ای در نماز جمعه‌ی هفته‌ی پیش که به نوعی هشدار داد و از جمله گفت: روز قدس باید فقط به فلسطین اختصاص داشته باشد و مسائل دیگر نباید مطرح شود.
فکر می‌کنید حضور مردم تا چه حد گسترده باشد؟ و این حضور چه فرصتی برای آن‌ها پیش می‌آورد؟
البته جمعه می‌شود قضاوت کرد؛ اما به نظرم حضور مردم گسترده خواهد بود. البته توصیه‌ی من این است که مردم باید مانند گذشته، به مدنی‌ترین و مسالمت‌آمیزترین شکل ممکن در مراسم شرکت کنند و هیچ بهانه‌‌ای دست حکومت ندهند.
فقط حضورشان به معنای ابراز مخالفت آن‌ها با روندهای اتفاق افتاده در ماه‌های گذشته، اعتراض به حوادثی که بعد از انتخابات و در جریان بازداشت‌ها رخ داده و فجایعی که در زندان‌ها گذشته است، خواهد بود.
اصل قضیه، حضور آن‌ها است و صرف این حضور می‌تواند نماد این مخالفت و اعتراض باشد. منتها حکومت هم حساسیت جدی دارد.
آیا حکومت در این چند روز نگرانی‌اش را از راه‌پیمایی فردا نشان داده است؟
بله؛ تمام تلاش خود را نیز کرده است. از جمله این که انتظار می‌رفت آقای رفسنجانی امامت فردا را بر عهده بگیرد؛ اما مانع ایشان شدند و قرار است آقای احمد خاتمی، از روحانیون بسیار تندرو که در جریان حوادث بعد از انتخابات، از همین تریبون نماز جمعه گفت که قوه‌ی قضاییه باید با متهمین یا بخشی از آنان با بی‌رحمی تمام برخورد کند، امامت نماز جمعه‌ی این هفته را داشته باشد.
اما حضور امثال احمد خاتمی و احمدی‌نژاد نه تنها مشکلی را برای دولت حل نمی‌کند، بلکه می‌تواند مشکل را پیچیده‌تر کند. زیرا اگر مواضع تحریک‌آمیز اتخاذ شود که منجر به درگیری شود، این درگیری می‌تواند بر مشکلات بیفزاید. به خصوص اگر منجر به خون‌ریزی شود.
حکومت فعلاً از زیر بار درگیری‌ها و برخوردهای خشونت‌آمیز بعد از انتخابات با معترضین نتوانسته بلند شود و مواضع مختلف ضد و نقیض اتخاذ می‌کند.
رییس ستاد نیروهای مسلح نامه‌ی سرگشاده‌ای خطاب به امام زمان، می‌نویسد و می‌گوید: «ما اصلاً کسی را نکشته‌ایم.» از سوی دیگر، یکی دیگر از فرماندهان سپاه می‌گوید که ۲۹ نفر کشته شده‌اند که ۲۰ تای آن‌ها بسیجی بوده‌اند. مقام دیگری نیز می‌گوید تعداد کشته‌‌شده‌ها ۳۶ نفر است.
یعنی نوعی سردرگمی در اینان هست که اگر بخواهند دوباره رودرروی مردم بایستند و خون‌ریزی کنند، اوضاع پیچیده‌تر، بدتر و به ضرر حکومت خواهد شد.
اگر هم هیچ اتفاقی نیفتد و اجازه بدهند مردم با مسالمت کامل، حضور سبزشان را به نمایش بگذارند، باز هم شکستی برای حکومت تلقی می‌شود.
با توجه به این که سال تحصیلی نیز هفته‌ی آینده آغاز خواهد شد، وصل شدن این حرکت به آغاز سال تحصیلی و گشایش دانشگاه‌ها و مدارس، می‌تواند زمینه‌های التهابات بعدی را فراهم کند.
حکومت در بن‌بستی دوسره گیر کرده است؛ اگر اجازه بدهد حضور مردم به صورت مسالمت‌آمیز تحقق پیدا کند، نوعی شکست برای او است. از سوی دیگر اگر از این کار جلوگیری کند و اقدامات تحریک‌آمیزی به عمل بیاید که منجر به درگیری با مردم بشود، باز هم برای حکومت مضر است. لذا در هر دو حالت، حکومت متضرر خواهد شد.
منتها به نظر من اگر حکومت تلاش کند که حضور مردم به صورت مسالمت‌آمیز تحقق پیدا کند، ضرر کم‌تری متوجهش خواهد بود.
*****
فاطمه دردکشان بازداشت شد
فاطمه دردکشان 28 ساله، فرزند محمود دردکشان از فعالین و مبارزین سیاسی قبل و بعد از اتقلاب که شاگرد آیت‏الله منتظری و مسئول کمیته مهندسین ستاد انتخاباتی موسوی در قم نیز بوده‏است، عصر دیروز در منزل شخصی خود بازداشت شد.
این دستگیری با حکم دادگاه ویژه روحانیت صورت گرفته است. ماموران بعد از تفتیش و به هم ریختن منزل شخصی این فعال سیاسی، کامپیوتر و سی‏دی‏ها را نیز با خود برده‌اند.
*****
سایت "پارلمان نیوز" فیلتر شد
سایت پارلمان نیوز، ارگان اینترنتی فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی(خط امام) امروز مسدود شد.
گفتنی است این سایت قبلا با دامنه دات کام فعالیت می کرد که مشمول فیلترینگ قرار گرفت و چندی بود با دامنه IR. مشغول فعالیت بود.
بیانیه فراکسیون خط امام(ره) در اعتراض به فیلتر شدن «پارلمان‌نیوز»
در پی فیلتر شدن ارگان رسمی فراکسیون خط امام(ره) مجلس شورای اسلامی، این فراکسیون در بیانیه‌ای ضمن اعتراض به این اقدام به انتقاد از تنگ‌نظران و کسانی که خود را عقل برتر می‌دانند پرداخت و از روسای قوه قضائیه و مقننه خواست تا تکلیف خود را در برابر این افراد مشخص کنند. به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، کامل این بیانیه بدین شرح است: در روزهایی که همه گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف با سلایق گوناگون حول محور به یادگار مانده از امام راحل(ره) یعنی روز قدس گرد آمده و ندای وحدت سر می‌دهند، متاسفانه پایگاه خبری«پارلمان‌نیوز» که با حرکت بر مدار اعتدال و منطق سعی در انعکاس اخبار، دیدگاه‌ها و نظرات صاحب‌نظران و نمایندگان مجلس البته نه با قرائت و مشی حاکم دارد، فیلتر و فضای اطلاع‌رسانی کشور تنگ‌تر از گذشته شد. هر چند هنوز هیچ مرجع رسمی مسئولیت این توقیف را بر عهده نگرفته است، اما بدیهی است تنگ‌ نظرانی که خود را قیم مردم و عقل برتر می‌دانند و هر روز بر طبل تفرقه می‌کوبند نقش بسزایی در این اتفاق نامبارک رسانه‌ای، چه مستقیم و غیرمستقیم دارند. انتظار از ریاست محترم جدید قوه قضاییه، رییس محترم مجلس شورای اسلامی و خصوصا وزیر تازه بر مسند نشسته ارشاد که ادعای تضارب آراء و دوری از افراط و حرکت بر مدار قانون را دارند، این است که در آغاز راه خود با حل مشکل پدید آمده برای این پایگاه خبری تکلیف خود را با افرادی که با افکار تند خود حتی اجازه طرح دیدگاه‌های نمایندگان مجلس را که به حکم قانون در بیان عقاید و آراء خود آزاد هستند و بواسطه بیان دیدگاه‌ها و آرایشان در مقام نمایندگی نمی‌توانند تحت تعقیب قرار گیرند روشن کنند. امیدواریم کسانی که در پی حل مشکلات جهانی و نیز قدس عزیز هستند، بتوانند از پس حل مشکلات داخلی از جمله در عرصه اطلاع رسانی برآیند و ابتدا وحدت میان نیروهای انقلاب و نظام برقرار سازند و اجازه دهند افکار و سلایق مختلف آزادی بیان داشته باشند.
*****
صادق لاریجانی، موسوی و کروبی را تهدید کرد
رييس جديد قوه قضاييه با تهديد مخالفان و معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى اعلام كرد كه دستگاه قضايى در مقابل اقدام هاى غير قانونى و ادعاهاى كذب خواهد ايستاد.
به گزارش رویداد، آيت الله صادق لاريجانى مى‌گويد تمام كسانى كه به گفته وى در «اغتشاشات اخير» به سمت قانون شكنى و زير سوال بردن اصل نظام رفتند «در هر جايگاهى كه هستند بدانند دستگاه قضايى ساكت نمى‌ماند و حسب مقررات نسبت به آنان تصميم‌گيرى خواهند كرد.»وى از فرد يا گروه خاصى نام نبرد ولى به آنچه كه طرح «ادعاهاى كذب» از سوى افراد خواند اشاره كرد و گفت: «دستگاه قضايى به تمام كسانى كه در مسير اشاعه كذب و حتى اظهار كذب با هدف تشويش افكار عمومى و بالاتر از آن هتك حرمت نظام حركت مى‌كنند اعلام مى‌كند كه در مقابل اين اقدامات غير قانونى و ادعاهاى كذب خواهد ايستاد.»به نظر مى‌رسد اشاره رييس قوه قضاييه به اظهارات و بيانيه هاى دو ماه اخير مهدى كروبى، نامزد معترض انتخابات رياست جمهورى، باشد كه گفته است اسنادى در اختيار دارد كه نشان مى دهد به برخى از دختران و پسران بازداشت شده پس از اعتراض ها به نتيجه انتخابات تجاوز شده است.آقاى كروبى اظهارات تعدادى از اين افراد را منتشر كرده است و مى گويد كه در جلسه هاى مختلف با كميته پيگيرى حوادث پس از انتخابات مجلس شوراى اسلامى و هسئت سه نفره قوه قضاييه اسناد اين تجاوزها را به آنها ارائه كرده است.هیئت سه نفره منصوب رییس قوه قضاييه اين اسناد را «بى اعتبار» دانسته و از رييس اين دستگاه خواسته است تا با عوامل انتشار اين اخبار برخورد قضايى صورت گيرد.در روزهاى اخير اصولگرايان تندرو خواستار برخورد با مهدى كروبى شده و اخبار زيادى در سايت هاى نزديك به اصلاح طلبان منتشر شده است كه مى گويند آقاى كروبى و مير حسين موسوى در خطر دستگيرى هستند.
از نظام طلبكار شده اند
آيت الله لاريجانى در بخش ديگرى از سخنان خود رهبران معترضان به نتيجه انتخابات را به طلبكارى از نظام جمهورى اسلامى متهم كرده و گفته است: «همان افراد كه با كشاندن مردم به خيابان‌ها و اغتشاش و انجام امور غير قانونى قصد رسيدن به اهداف خود را داشتند اكنون طلبكار شده ‌اند و نظام جمهورى اسلامى را كه در ازاى اقدامات غير قانونى اين عده دچار هزينه شده است بدهكار جلوه مى ‌دهند.»وى با بيان اينكه «بناى نظام برخورد با تخلف است» مدعى شد كه اگر مامورى خلاف كرده است قطعا با او نيز مقابله خواهد شد.میر حسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض انتخابات، در بیانیه های مختلف اعلام کرده اند که در انتخابات تقلب های گسترده ای صورت گرفته و دولت بر آمده از این انتخابات را به رسمیت نمی شناسد.در جريان اعتراض ها به نتيجه انتخابات بيش از چهار هزار نفر از معترضان بازداشت شده و مرگ حداقل ۳۶ نفر به صورت رسمى تاييد شده است. با اين حال مخالفان با انتشار ليستى مى گويند كه در تيراندازى نيروهاى انتظامى و امنيتى به سوى تظاهر كنندگان حداقل ۷۲ نفر كشته شده اند.برخى از اين افراد در بازداشتگاه كهريزك كشته شده اند كه مقام هاى قضايى ايران مى گويد پرونده تعدادى از ماموران اين بازداشتگاه نيروى انتظامى در دست رسيدگى است. با اين حال هيچ خبرى از چگونگى روند برخورد قضايى با اين افراد منتشر نشده است.قوه قضاييه جمهورى اسلامى ايران در سه ماه گذشته پنج دور محاكمه فعالان سياسى، مدنى و معترضان را برگزار كرده است و از راديو و تلويزيون دولتى ايران نيز آنچه كه «اعترافات متهمان انقلاب مخملى» خوانده شده است نيز پخش شد.آيت لاريجانى در باره علت عدم افشاى نام متهمان در جلسه پنجم دادگاه كه مورد انتقاد برخى اصولگرايان تندرو قرار گرفته، گفته است: «اين مساله نص صريح قانون است و قوه قضاييه موظف است مطابق قانون عمل كند و كسانى كه مى‌ خواهند در خصوص تصميمات و اقدامات قوه قضاييه اظهار نظر كنند نيز موظفند مطابق قانون و كاملا مستند صحبت كنند.»عدم انتشار اسامى متهمان اين جلسه دادگاه در حالى صورت گرفت كه در چهار جلسه قبلى قوه قضاييه هيچ منعى براى خبرنگاران و صدا و سيما براى پوشش اظهارات و اسامى آنها ايجاد نكرده بود.
*****
اطلاعیه شورای دفاع از حق تحصیل برای جمع آوری اسامی دانشجویان ستاره دار سال 88
با توجه به تعداد زیاد دانشجویان محروم از تحصیل و عدم شناسایی همه دانشجویان ستاره دار ، شورای دفاع از حق تحصیل از همه دانشجویانی که در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد از حق تحصیل محروم شده اند، دعوت میکند تا اسامی و شماره تماس خود را به آدرس defa.az.tahsil@gmail.com ایمیل نمایند. این شورا از دانشجویان ستاره دار در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری درخواست دارد که جهت رسیدگی حقوقی و حصول اطمینان از محرومیت از تحصیل این دانشجویان ، مدارک مربوط به فایل کارنامه و فایل نتیجه نهایی که کزینه « مردود » در آن درج شده ( صفحه مربوط به این دوفایل هم اکنون در سایت سازمان سنجش موجود است ) به همراه اطلاعات کافی در مورد ظرفیت کامل رشته و گرایش های مربوط را نیز به ضمیمه اسم و شماره تماس برای آدرس این شورا ایمیل کنند.
همچنین این شورا از دانشجویانی که در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد از تحصیل محروم شده اند درخواست دارد اطلاعات کامل شامل نام ، نام خانوادگی ، نام پدر و شماره داوطلبی و کد رسیدگی مرکز آزمون دانشگاه ازاد را به ادرس این شورا ایمیل نمایند. شورای دفاع از حق تحصیل
*****
دنیای ترم اولی‌ها
دویچه وله:
رویای بسیاری از قبول شدگان کنکور، حضور در محیطی است که آزادی بیشتری در ابراز عقیده و هویت به آنها می‌دهد. اما ترم اولی‌های امسال، دانشگاه را در شرایط محدود ناشی از مسائل انتخابات و زمزمه‌ی انقلاب فرهنگی آغاز می‌کنند.
بیش از نیم میلیون دانشجوی جدید درسال ۸۸ وارد دانشگاه‌ها می‌شوند. بیشتر آنان، دانش‌آموزان دیروز و ۱۸ ساله‌هایی هستند که برای اولین بار نیز پای صندوق‌های رای رفته‌اند. آنها در حالی ترم اول را آغاز می‌کنند که فضای اجتماعی و سیاسی جامعه پس از انتخابات، ملتهب و آبستن حادثه است و مسئولان هم از احتمال تنش در دانشگاه‌ها حرف می‌زنند.
گفتگوی مستقیم دویچه‌وله با چند دانشجوی ترم اولی نشان می‌دهد که آنها از شرایط اجتماعی و سیاسی متاثرند، اما نگرانی‌ها یا تصورات‌شان از فضای آموزشی جدید شبیه هم نیست.
رضا: من فقط به سطح علمی بالاتر دانشگاه فکر می‌کنم. نمی‌خواهم وارد هیچ فعالیتی شوم، چون در سطح اجتماع هرگونه اعتراض اجتماعی را دارند سرکوب می‌کنند. من شدت رفتارها را دیده‌ام و می‌دانم که توان‌اش را ندارم.
مونا: فضای دانشگاه با مدرسه خیلی فرق دارد. من دارم ثانیه شماری می‌کنم که دانشگاه‌ها باز شوند تا بتوانم در تشکل یا انجمنی فعالیت کنم، نشریه چاپ کنیم، کوهنوردی برویم.
کیان: خوشحالی من از دانشجو شدن این است که می‌توانم در دانشگاه با انتخاب واحد کمتر، برای خودم وقت بیشتری داشته باشم. فکر می‌کنم در دانشگاه می‌توانم دوستان تازه‌ای پیدا کنم.
سروناز: من هیجان دارم و کمی می‌ترسم. تجربه نشستن سرکلاس درس با پسرها را ندارم و چون زود جوگیر می‌شوم، نگرانم که وارد هر بحث سیاسی بشوم.
شیده: ما در دبیرستان خیلی محدودیت داشتیم و مثلا اجازه پوشیدن شلوار جین را نمی‌دادند. حداقل خوشحالی من این است که می‌توانم راحت‌تر لباس بپوشم.
هدیه: فکر می‌کردم در دانشگاه آزادتر از مدرسه هستیم. اما همین الان که برای ثبت نام در سایت وزارت علوم بودم، دیدم دستورالعملی نوشته‌اند که حق طرفداری از هیج جریانی را ندارید. سی دی حق ندارید بیاورید، کتاب فلان حق ندارید به همدیگر بدهید.
شیرزاد عبداللهی، کارشناس آموزشی عقیده دارد که ترم‌ اولی‌ها عموما در جستجوی هویت و افق تازه‌‌ هستند. او مهم‌ترین ویژگی تازه واردها را جستجوی استقلال و فاصله گرفتن از دوران دانش‌آموزی می‌داند. شیرزاد عبداللهی چکیده‌‌‌‌ و شاخص این ویژگی‌ها را در سرفصل‌های زیر خلاصه می‌کند:
سربلندی و افتخار
عمده‌ترین وجه ترم اولی‌ها این است که هم خودشان و هم خانواده‌هایشان از پیروزی در کنکور سربلند هستند. بخصوص ده پانزده درصدی که در رشته‌های بالا مانند پزشکی و مهندسی و حقوق پذیرفته می‌شوند، از این که رقابت سنگین و پرزحمتی را پشت سر گذاشته‌اند، خیلی خوشحالند.
ترم اولی‌ها، دانش‌آموزان چند ماه پیش هستند که تحت کنترل خانواده قرار داشتند. ورود آنها به دانشگاه یعنی بزرگ‌ شدن و مستقل شدن. بیشتر آنها با فراغت از ماه‌های سخت آمادگی برای کنکور، به دنبال تفریحات جوانی می‌روند. در عین حال به دلیل ورود به اجتماع، مسائل بیشتری را مشاهده می‌کنند و در نتیجه افق دیدشان وسیع‌تر می‌شود. البته این الزاما به معنای آن نیست که سیاسی می‌شوند.

سرخوردگی و دلزدگی
گروهی هستند که تصورشان از دانشگاه بالاتر از واقعیت‌های موجود است. در نتیجه ناامید می‌شوند. عده‌ای هم هستند که پس از فشار شدید کنکور و درس‌‌های فشرده سال‌های آخر دبیرستان، ناگهان احساس پوچی می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که ریاضت‌هایی که کشیدند، ارزش چندانی نداشت. این عده آرزو می‌کنند که ایکاش از دوران نوجوانی خود بیشتر لذت برده بودند. برای همین است که در ترم اول و دوم، عده‌ای ترک تحصیل می‌کنند.

کنجکاوی و استقلال
بچه‌ها وقتی وارد دانشگاه می‌شوند هویت جدیدی پیدا می‌کنند که با هویت دانش آموزی فرق دارد. مهم‌ترین بخش این هویت، استقلال است. این‌که خودشان فکر می‌کنند و خودشان تصمیم می‌گیرند. ورود به دانشگاه برای این بچه‌ها، افق‌های جدیدی را باز می‌کند. آنها مثلا در رشته‌های ورزشی و بخصوص کوهنوردی فعال می‌شوند. انگیزه‌های جدید پیدا می‌کنند. با جنس مخالف می‌توانند درس بخوانند و مناسبات سالم داشته باشند. خانواده‌های ایرانی هم برای فرزند دانشجوی خود آزادی بیشتری قائل هستند. در نتیجه دانشجو شدن، یعنی تجربه دنیایی تازه.

تفاوت نسل‌ها
اساسا دانشجویان کنونی برخلاف دانشجویان یکی دو نسل جلوتر، دید یک‌جانبه‌ای نسبت به زندگی دانشجویی ندارند. در دهه پنجاه، دغدغه اول و آخر دانشجویان، مسائل سیاسی بود و اگر کسی اهل آن نبود، طرد می‌شد. آن‌کس هم که سیاسی می‌شد، جنبه های دیگر زندگی را بد می‌دانست، اما دانشجویان الان واقع‌بین تر هستند. هم می‌خواهند درس بخوانند، هم می‌خواهند زندگی کنند و لذت ببرند و هم احیانا فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی کنند. رفتار و نگاه دانشجویان نسل کنونی، حاد نیست.

هم پیوندی تدریجی با محیط
ترم اولی‌ها بیشتر کنجکاو هستند و ماه‌های اولیه را به سنجش اوضاع می‌گذرانند. فعالان سیاسی و اجتماعی، معمولا دانشجویان سال بالاتر هستند. امسال البته شرایط فرق می‌کند. حوادث بعد از انتخابات بوده، تعدادی زیادی دانشجو دستگیر شده‌اند، به کوی دانشگاه حمله شده، وزیر علوم عوض شده، صحبت از تغییر محتوای دروس دانشگاه هست، حرف انقلاب فرهنگی هست و اتهام‌هایی به دانشگاه وارد شده که همه‌، نگران کننده هستند. فضا کاملا متفاوت‌تر از سال‌های قبل است.
با این‌همه، تجربه نشان می‌دهد که دانشجویان سال اول بیشتر دنبال این هستند که خستگی کنکور را در کنند و از فضای درس خواندن صرف بیرون بیایند. کمی ورزش و تفریح و گردش و اوقات فراغت بیشتری داشته باشند. همین باعث می‌شود خیلی دنبال فعالیت‌های اجتماعی نروند. اگر هم بروند، بیشتر دنباله رو دانشجویان سال‌های بالاتر خواهند بود.
*****
بازنگري در سرفصل هاي علوم انساني در کوتاه ترين زمان
ايلنا؛ رئيس پژوهشکده اقتصاد پژوهشگاه علوم انساني با تاکيد بر اينکه بومي شدن متون علوم انساني در بازنگري سرفصل ها بايد مورد توجه قرار گيرد، گفت؛ بازنگري در سرفصل هاي علوم انساني بايد در فواصل زماني کوتاهي صورت گيرد. سيدحسين ميرجليلي با بيان اين مطلب افزود؛ اخيراً شوراي عالي انقلاب فرهنگي طي مصوبه يي خواستار بازنگري در سرفصل هاي علوم انساني شد. اگرچه اين بازنگري بايد بسيار قبل تر صورت مي گرفت، اما همين تصميم نيز اگر به درستي اجرايي شود، مي تواند نقش مهمي در تحول علوم انساني در کشور ايفا کند. وي با اشاره به اينکه در اين بازنگري بايد بومي شدن متون، نگرش کاربردي و رفع موانع توسعه علمي نيز مورد توجه قرار گيرد، گفت؛ ناکافي بودن مطالب متناسب با وضعيت و مقتضيات جامعه ايراني يکي از دلايلي است که موجب مي شود کارايي فارغ التحصيلان دانشگاهي در کشور در سطح مطلوبي قرار نداشته باشد. به طور کلي انديشيدن بر اساس الگوهاي غيربومي و ارائه توصيه کارشناسي بر اساس نظريات غيربومي، از دلايل ايجاد وضعيت متعارض در حوزه هاي فرهنگ و علوم انساني است. عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي يکي از دلايل بومي نشدن نهادهاي علمي وارداتي را منفک بودن نهادهاي آموزشي و پژوهشي از يکديگر دانست و تصريح کرد؛ حتي وزارت علوم، دانشگاه ها را نهادي آموزشي و پژوهشگاه ها را نهادي پژوهشي مي داند، در حالي که پژوهشگران حاصل نظام آموزشي هستند. در عين حال نظام آموزشي از نتيجه نظام پژوهشي يعني اکتشاف علمي تغذيه مي کند و به عبارت ديگر، حيات نظام آموزشي به پويايي نظام پژوهشي وابسته است. وي ادامه داد؛ نظام آموزشي در کشور ما، گسسته است، يعني دستاوردهاي علمي استفاده شده در نظام آموزشي ما در جاي ديگر توليد شده است. علاوه بر مصرف کنندگي، پيامد ديگر اين مساله آن است که چون ما خودمان توليدکننده اين علوم نبوده ايم، نظريه هاي آن را خوب نمي شناسيم و در کاربرد، بدون توجه به فروض و زمينه هاي مطرح شدن آنها، براي مشکلات کشور نسخه مي دهيم، بدون آنکه در نظريه يا الگو، به تناسب وضعيت و اقتضائات بومي، تغيير کافي ايجاد کنيم. وي افزود؛ تحول در علوم انساني و توسعه آن منوط به عنايت بيشتر به عالمان علوم انساني است. رسيدگي به وضعيت معيشتي و ارتقاي جايگاه عالمان اين علوم در ميان عالمان رشته هاي مختلف و تصميم گيران کشور، در نوآوري علمي نقش بسزايي دارد. ميرجليلي گفت؛ با توجه به اين موارد، لازم است در بازنگري سرفصل هاي علوم انساني که وظيفه آن به پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي محول شده است، بومي کردن متون و نگرش محصول گرا و کاربردي نيز مورد توجه قرار گيرد.
*****
نماينده ولی فقیه در سپاه از سران اصلاح طلب خواست به خارج فرارکنند
مجتبی ذوالنور جانشین نماینده رهبرجمهوری اسلامی درسپاه پاسدارن امروز پنجشنبه 17 – 9 – 2009 ازسران اصلاح طلب خواست تا به خارج از کشورفرارکنند.
به گزارش شبکه تلوزیونی العربیه ذوالنور با اشاره به اینکه بازداشت سران جناح اصلاح طلب آنان را تبدیل به قهرمان خواهد کرد ازموسوی کروبی ومحمد خاتمی خواست تا از ايران فرارکنند.
علیا عزالدین گزارشگر العربیه با اشاره به سخنان آیت الله صادق لاريجاني رئيس قوه قضاييه ايران مبنی بر برخورد با " عاملان نشر اکاذيب وشک وتردید علیه نظام " گفت : لاریجانی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ميرحسين موسوی ومهدی کروبی را مورد خطاب قرار داده است.
در اين گزارش تلویزیونی که با پخش تصاويری از قربانيان شکنجه همراه بود ، آمده است برغم این که استادان دانشگاهها و پزشکان از رئيس قوه قضاييه خواسته اند بازداشتها و اقدامات غيرقانوني متوقف شود، نیروهای امنیتی حسين نورانی نژاد رئيس کميته اطلاع رساني جبهه مشارکت وهمچنین مهدی میردامادی فرزند محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت را بازداشت کردند.
درهمین حال اصلاح طلبان تاکيد کردند که با اعلام مرگ رامين آقازاده در زندان کهریزک تعداد قربانيان این بازداشتگاه به 4 نفررسید.
ازسوی دیگر مريم صبری يکی از بازداشت شدگان سابق کهریزک نیز اعلام کرد که درمدت دو هفته ای که در زندان بوده مورد تجاوز قرار گرفته است.
*****
آقايان روابط عمومي ها ما «خبرنگار» هستيم
بنفشه سام گيس؛
روز گذشته خبرگزاري ايلنا با ارسال يک خبر، شگفتي ديگري را در ميان خبرنگاران فعال در رسانه هاي اصلاح طلب دامن زد. ايلنا با ارسال اين خبر، از نخستين نشست خبري سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر داد که در اين نشست و با تصميم روابط عمومي اين وزارتخانه، فقط سه خبرنگار از رسانه هاي حامي دولت حضور داشتند.
خبرنگار ايلنا با انتقاد از اينکه بسياري از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش پيش از اين بارها و بارها از روابط عمومي وزارتخانه متبوع درخواست کرده بودند که با توجه به نزديک شدن آغاز سال تحصيلي جديد، نشستي مطبوعاتي براي بالاترين مقام مسوول آموزش و پرورش ترتيب دهد تا خبرنگاران بتوانند پرسش هاي متعدد خود در زمينه برنامه هاي وزارت آموزش و پرورش براي سال تحصيلي جديد را مطرح کنند تاکيد کرد که روز دوشنبه هم آن تعداد از خبرنگاراني که از برگزاري نشست براي سرپرست وزارتخانه و دعوت نشدن به اين نشست مطلع شده بودند به مدير روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش اعتراض کرده اند اما احمد مرادي، مديرکل روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به واکنش چند خبرنگار مبني بر اينکه «چرا روابط عمومي وزارتخانه خبرنگاران را «دور» زده است»، گفته است؛ «ما هيچ کس را دور نزده ايم.»و جالب تر اينکه کارشناسان روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش با اظهار بي اطلاعي از برگزاري نشست خبري سرپرست آموزش و پرورش در پاسخ به تماس هاي تلفني خبرنگار ايلنا براي پيگيري دعوت نشدن خبرنگاران ساير رسانه ها به اين نشست، تنها با ارسال پيامکي اعلام کردند «ببخشيد خواب بودم امري بود؟»البته برخورد روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش با خبرنگاران رسانه هاي اصلاح طلب، «اولين» نبوده و خبرنگاران اين رسانه ها طي چهار سال گذشته از اين گونه برخوردها آن هم از سوي مديران روابط عمومي که معمولاً بر تحصيلات تئوريک و عالي خود در علوم ارتباطات و روزنامه نگاري و... بسيار مفتخرند، تجربه فراوان دارند.
اما ممانعت از تهيه خبر، ممانعت از انجام وظايف يک خبرنگار، ممانعت از پرسش و پاسخ دادن به سوال هاي شهروندان جامعه، جز آنکه «خساست سياسي» ناميده شود، چه لقب ديگري را مي طلبد؟ مديران روابط عمومي و روساي بالاي دست آنها که فعاليت سياسي را با انجام وظايف واقعي خود اشتباه گرفته اند، خوب مي دانند تا چه حد به حضور خبرنگار نيازمندند تا «موفقيت هاي چشمگيرشان» را به دنيا اعلام کنند و اگر خبرنگار به تحريم خبري اعتراض مي کند، نه از سر نيازمندي است که او بنا بر آموخته هاي خود ، مانند يک پزشک موظف به خدمت به همنوعان خود است و ظاهراً، «دولتي ها» با اين وظيفه به کل بيگانه اند و نفعي ديگر در جايي ديگر جست وجو مي کنند...
آقايان، حتي اگر به نشست هاي خبري هم دعوت نشويم ، خبرهايمان را از منابعي که به فکرتان هم نمي رسد تامين مي کنيم. ما «خبرنگار» هستيم.
*****
برنامه‏ریزی برای دستگیری کروبی و موسوی، پس از راهپیمایی روز قدس
به گفته یک منبع آگاه، نیروهای امنیتی بر اساس زمینه‏چینی‏های صورت گرفته قصد دارند پس از برگزاری راهپیمایی روز قدس میرحسین موسوی و مهدی کروبی را دستگیر کنند.
این منبع آگاه در ادامه به پایگاه خبری نوروز گفت: الزام دستگاه‏های دولتی به دادن مرخصی به کارکنان خود در روزهای شنبه و دوشنبه این هفته برای خالی‏شدن شهر و مساعد کردن زمینه برای انجام این دستگیری‏ها ارزیابی می‏شود.
وی همچنین احتمال داد که با توجه به زمینه‏چینی‏های صورت گرفته و برای ایجاد بهانه‏ای برای این دستگیری‏ها، درگیری‏های از پیش برنامه‏ریزی شده‏ای نیز در روز قدس ایجاد خواهد شد تا بعدا به جنبش سبز مردم نسبت داده شوند.
*****
رسوایی برنج ؛ تازه یادشان افتاده که مردم آرسنیک و سرب می خورند!
روز گذشته اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران اعلام کرد که 13 نوع برنج خارجی که هم اکنون بر سر سفره های مردم است، غیراستاندارد، مسموم و غیرقابل مصرف تشخیص داده شده اند. این در حالی است که برخی از این برنج ها از مدت های پیش در بازار ایران به فروش می رسند و حتی انواعی از آن مانند برنج محسن، رکورددار تبلیغات تلویزیونی هم بوده اند به گونه ای که حتی کودکان خردسال نیز با این "برند" آشنا هستند.
حال این سوال مطرح است که چرا ابتدا این برنج ها وارد کشور می شوند، در شبکه توزیع قرار می گیرند، از تریبون های رسمی مانند صدا و سیما تبلیغ می شوند و پس از آنکه میلیون ها نفر از این محصولات خریداری کردند و خود و خانواده هایشان از جمله کودکان معصوم از این برنج های آلوده خوردند، آقایان تازه به یادشان می افتد که ای داد بیداد! این برنج ها مسموم هستند و از جمله آلوده به ماده سمی آرسنیک و سرب اند؟! در این باره نکات زیر متبادر به ذهن است:
1- مسوولان وزارت کشاورزی، بازرگانی و استاندارد و ... در خواب تشریف داشته اند و نمی دانسته اند که چنین برنج هایی از مبادی رسمی کشور وارد شده و به سفره های مردم راه پیدا کرده اند.آنها اکنون از خواب زمستانی بیدار شده و ناگهان دیده اند که ای دل غافل! میلیون ها ایرانی در حال تزریق تدریجی آرسنیک و سرب به خود هستند. بنابراین، به فکر چاره افتاده اند که جلوی ضرر را از هر کجا بگیری منفعت است!
2- مسوولان مرتبط با واردات مواد غذایی به کشور و کنترل کیفی آنها، رسماً و بی تعارف ، "بی کفایت و بی عرضه" هستند که این حجم انبوه از برنج های آلوده و غیرقابل مصرف وارد کشور می شود و در بوق و کرنا برایش تبلیغات رسمی می شود ولی آقایان کک شان هم نمی گزد؛ شاید آنها هم قائل به این نظریه باشند که آنچه در این مملکت زیاد داریم، "آدم" است و چه اشکالی دارد تعدادی از آنها بر اثر عوارض ناشی از این برنج ها، سرطان بگیرند و بمیرند!سالانه 5-24 هزار نفر در جاده های کشور کشته می شوند و آب از آب تکان نمی خورد؛ این چند نفر قربانی برنج های خارجی هم رویش!
3- اگر این برنج ها واقعا آلوده هستند و مسوولان تا همین دیروز درباره اش ساکت بودن، لابد ریگی به کفش شان هست والا چه دلیلی وجود داشته است که این همه مدت لام تا کام حرف نزنند و بناگهان این برنج ها را غیرقابل مصرف و غیراستاندارد معرفی کنند؟ همان برنج های قدبلندی که تا دیروز در تبلیغات رسمی، در سفره های ایرانی سربلند بودند به قول آن تیزر تلویزیونی "کارشان را خوب انجام می دادند" و یک و نیم سانت هم قد می کشیدند! و جالب اینجاست که چقدر هم روی سالم بودن شان تاکید می شد که این ها لکه های سیاه ندارند و چه و چه!
4- آیا مردم حق ندارند شک کنند که وارد کنندگان این برنج ها چون برخی حق و حقوق ها را نداده اند، دچار غضب شده اند؟البته کسی را متهم نمی کنیم ولی سوابق درخشانی در این باره در اذهان مردم وجود ندارد. چند سال پیش، چای های خارجی مانند چای احمد را هم مشمول چنین اتهاماتی کردند که" آی مردم! این چای ها غیربهداشی است و ... " و بعد از ان بوق و کرناها هم طبیعتاً مردم انتظار داشتند از عرضه چای های مذکور جلوگیری شود اما پس از مدتی غائله ختم به خیر شد و بدون آنکه صدایی از مسوولان بلند شود، همان چای های خارجی که غیربهداشتی نامیده می شدند دوباره بر ویترین فروشگاه ها نشستند و روز ار نو روزی از نو و کسی هم متوجه نشد که آن پشت پرده چه اتفاقاتی افتاد که ورق برگشت!
اما اشخاص حقوقی که باید پاسخگو باشند:
1- گمرک ایراناین برنج ها بر پشت اسب و قاطر و از پشت کوه های قاچاق وارد کشور نشده اند بکله از مبادی رسمی آمده اند. اگر کسی بخواهد وسیله ای کوچک وارد کشور کند و آن وسیله دفترچه راهنما داشته باشد که در آن دفترچه راهنما، یک سری عکس وجود داشته باشد، گمرک جنس را متوقف می کند تا صاحب کالا درباره آن عکس ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب مجوز کند. سوال اینجاست که وقتی برای چنین چیزهای کوچکی چنان سختگیری های بزرگی می شود، چگونه میلیون ها تن برنج وارد می شود بدون آنکه استانداردهای لازم را به گمرک ارائه کرده باشد؟
2- وزارت بازرگانی مسوول تهیه و توزیع اقلام اساسی در کشور، وزارت بازرگانی است و مسوولان این وزارتخانه باید پاسخگوی این حجم انبوه از واردات باشند که متاسفانه سالم و استاندارد هم نیستند.
3- وزارت کشاورزینظارت بر ورود محصولات کشاورزی و کیفیت آنها با این وزارتخانه هم هست. این وزارتخانه همچنین به عنوان حافظ منافع کشاورزان ایرانی نیز کوتاهی کرده است و در حالی که انبارها، آکنده از برنج های تولید کشاورزان ایرانی است، برنج های نامرغوب هندی و پاکستانی در بازار کشور رژه می روند.
4- صدا و سیماصدا و سیمایی که مدعی است کالاهای غیراستاندارد را تبلیغ نمی کند، چه شده است که وقتی پای ارقام میلیونی به میان می آید، بی خیال استاندارد و سلامت مردم می شود و اجازه می دهد سموم خارجی، به نام برنج دانه درشت، بر سر آنتن ها قد بکشد؟
5- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتیهمین که این موسسه بعد از مدت های مدیدی گزارش غیراستاندارد بودن برنج ها را داده است، نشانگر آن است که تاکنون در این عرصه کوتاهی داشته است.
6- ... .می خواستم این نوشته ها با سخنی در باب که چه کسی خسارت های وارد شده به مردم در خصوص این موضوع را جبران خواهد کرد که از آن منصرف شدم زیرا به خود گفتم: مرد حسابی! تا حالا کدام خسارت وارد شده به مردم را جبران کرده اند که این دومی باشد؟!
*****
مادران سه آمریکایی بازداشت شده در ایران خواهان آزادی فرزندانشان شده اند
مادران سه آمریکایی که در ایران یازداشت شده اند، از محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی، درخواست کرده اند وقتی برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به آمریکا می آید، فرزندان آنها را نیز با خود همراه بیاورد.
سه مادر این درخواست را روز پنجشنبه در نامه ای که از طریق هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد برای احمدی نژاد فرستادند مطرح ساختند و گفتند برای آنها چیزی خوشحال کننده تر از این نخواهد بود که فرزندانشان را در آغوش بگیرند و سپاس و قدردانی خود از مهربانی مردم ایران را شخصاً به رییس جمهوری ابراز دارند.
سه آمریکایی در اواخر ژوئیه پس از آغاز کوهنوردی در منطقه کردستان عراق بازداشت شدند، آنها ظاهرا به اشتباه از مرز وارد ایران شدند.
ماه پیش، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، از مقامات ایران خواست سه کوهنورد و تمام آمریکاییان دیگری را که بازداشت شده اند آزاد کند.
*****
در آستانه روز قدس؛ سپاه راهپیمایان را تهدید به "برخورد قاطع" کرد
ساعاتی مانده به آغاز راهپيمايي روز قدس، سپاه پاسداران با صدور بيانيه‌اي به كساني كه در این روز "قصد رخنه و ايجاد انحراف و تفرقه بين صفوف يكپارچه مردم دارند" هشدار داد، و این در حالی است که شب جمعه، صدای الله اکبر اعتراضی مردم بر پشت بام ها در تهران بلندتر از همیشه بود.
سپاه پاسدارن در بخشي از اين بيانيه‌ با بيان اينكه "برخي اخبار و گزارشات دريافتي حكايت از برنامه‌ريزي شبكه‌‌هاي بيگانه بويژه سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي در ايجاد اختلال و انحراف در حركت توفنده و يكپارچه شما مردم عزيز و آگاه عليه رژيم اشغالگر قدس دارد" تاكيد كرده است: "دشمنان انقلاب و نظام و شكست‌خوردگان عرصه انتخابات اخير در تلاش هستند براي انتقام از مردمي كه با خلق حماسه 22 خرداد و حضور بي نظير 85 درصدي خود،فصل نويني در روند پيشرفت و تعالي كشور گشوده‌اند، باحركات خاص و شعارهاي انحرافي و استفاده از نماد‌هاي فريبنده رنگين و عمل كردن به نسخه رسانه‌هاي بيگانه و صهيونيستي در صفوف متحد مردم اخلال ايجاد كرده و شعارهاي واحد و كوبنده ملت عليه اشغالگران سرزمين فلسطين را به شعارهاي انحرافي و مورد رضايت آمريكايي‌ها و صهيونيست‌ها مبدل سازند. "
در پايان اين بيانيه سپاه پاسداران آمده:" به اشخاص و جريان‌هايي كه در صدد ريختن آب به آسياب دشمن صهيونيستي هستند هشدار مي‌دهيم چنانچه قصد هرگونه اخلال و بي‌نظمي در راهپيمايي با شكوه روز قدس را داشته باشند با برخورد قاطع فرزندان شجاع و غيور ملت مواجه خواهند شد."
واکنش به فراخون اصلاح طلبان
آنچه موجب شده است تا سپاه پاسداران چنين بيانيه‌اي را صادر كند، اعلام آمادگي و فراخوان معترضين به نتيجه انتخابات رياست جمهوري دهم و حوادث پس از آن براي حضور گسترده در اين راهپيمايي و نمايش دوباره اعتراضات است. در روزهاي اخير همچنين خبرهايي در خصوص حضور محمد خاتمي، ميرحسين موسوي مهدي كروبي به عنوان رهبران جنبش سبز نيز منتشر شده بود، پيشتر نيز كروبي یکی از سرسخت ترين چهره های مخالف، به حکومت هشدار داده بود که "قدرت مردم" را در روز قدس خواهند دید. به گفته او مردم در این روز نشان خواهند داد که "از چه فکر از اندیشه ای حمایت می کنند." مجمع روحانيون مبارز هم در بيانيه‌اي تاكيد كرده بود كه :" روز قدس، روز اعتراض به مظلومیت انسان در روزگار ما و محکومیت بیداد است."
امروز همچنين خبرگزاري رسمي دولت- ايرنا- در يادداشتي با عنوان "روز قدس روز افشاي چهره منافقان" دعوت به حضور معترضين در راهپيمايي روز قدس را "القائات شيطاني و تفرقه افكنانه" توصيف كرد. ایرنا نوشت كه "عاشقان اسلام راستين" نواهند گذاشت كه با چنين توطئه‌هايي پرچم به اهتزاز درآمده قدس بر زمين بيفتد.
اما به جز بيانيه‌ تهديد آميز سپاه اقدامات عملي نيز براي اين روز ويژه در نظر گرفته شده است. حذف اكبر هاشمي رفسنجاني از خطيب نماز روز قدس به خواست آيت الله خامنه‌اي، برگزاري جلسات توجيهي براي اعضاي بسيج در پايگاههاي شهر تهران، برنامه ريزي براي آوردن اعضاي بسيج شهرستانها به تهران، هشدار رهبر جمهوري اسلامي مبني بر جلوگيري و برخورد با كساني كه قصد "تفرقه" در راهپيمايي روز قدس دارند، اعلام تعطيلي يكشنبه و دادن مرخصي به كارمندان در روز شنبه به قصد خالي كردن پايتخت... از جمله تمهیداتی بوده كه به عقيده صاحب نظران از سوي جناح اقتدار گرا براي ممانعت و يا كمرنگ كردن حضور پايتخت نشينان در اين راهپيمايي اتخاذ شده است.
شب گذشته در حركتي كه حكايت از آمادگي بيشتر مردم براي شركت در راهپيمايي روز قدس داشت مردم نقاط مختلف شهر با فريادهای الله اكبر به استقبال اين روز رفتند. گزارش های رسیده از مناطق مختلف تهران حاکی است شدت و گستردگی این شعارها بر پشت بام ها، بیشتر از گذشته بوده است.
همچنين ده ها هزار ايميل براي پیشنهاد چگونگي حضور و نوع شعارها و نیز ارائه توصيه‌هايي براي مقابله با نيروهاي نظامي و لباس شخصي در بين كاربران اينترنت و حتي به صورت شب نامه در بين مردم توزيع شده است، توصيه‌هايي كه بيشتر مبتني بر تجربيات شخصي معترضين در ايام اعتراضات خياباني بوده است.
اما اين آمادگي ها نافي نگراني‌ها نيست، بسياري با توجه به خط و نشان كشيدن سپاه پاسداران و رسانه‌هاي جناح اقتدار طلب و... بيم از حركات خشونت آميز تر در اين راهپيمايي را دارند. تعرض به رهبران جنبش سبز نيز از ديگر دغدغه‌هاي راهپيمايي فرداست . با توجه به حمله مهدي كروبي در نماز جمعه 26 تیر تهران به امامت هاشمي و حتي تعرض به محمد خاتمي در راهپيمايي 22 بهمن سال گذشته ، عده‌اي بر اين باورند كه در راهپيمايي فردا گروههايي از پيش تعيين شده مامور تعرض به رهبران سبز هستند.
در سوي ديگر ماجرا عده‌اي معتقدند حضور گسترده مردم موجب ناكامي حاميان كودتا خواهد شد و در آستانه بازگشايي دانشگاهها مردم حركت جنبش سبز را به جنبش دانشجويي گره خواهد زد.
*****
علی پیرحسینلو و فاطمه ستوده بازداشت شدند
علی پیرحسینلو و فاطمه ستوده، زوج فعال در ستاد موسوی، ساعاتی پیش در منزل شخصی خود بازداشت شدند.
به گزارش خبرنگار رویداد ساعت 7 پس از نیمروز پنجشنبه، 6 نفر که خود را ماموران وزارت اطلاعات معرفی نموده اند با حکم بازداشت و تفتیش منزل، نزدیک سه ساعت خانه و وسائل این زن و شوهر را جست و جو کردند.
پس از آن نیز علی پیرحسينلو به جرم اقدام علیه امنیت ملی و همسرش، فاطمه ستوده، را هم به اتهام معاونت در این جرم بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند.
*****
مصاحبه با رییس کمیته تشکیلات جبهه مشارکت: حزب هنوز زنده است
آیدا قجر
در آستانه‌ی روز قدس و نگرانی حکومت از سازمان‌دهی سبزها در راه‌پیمایی این روز دو تن دیگر از اعضای جوان جبهه‌ی مشارکت ایران اسلامی بازداشت شدند. تنها یک روز پس از بازداشت حسین نورانی نژاد روزنامه نگار اصلاح طلب، مهدی میردادمادی فرزد دکتر محسن میردامادی دبیر کل در بند حزب مشارکت در نخستین ساعات بامداد روز پنج شنبه در منزلش بازداشت شد. همزمان با این بازداشت‌ها با رئیس کمیته‌ی تشکیلات این حزب در تهران به گفت‌و‌گو نشسته ایم تا تاثیر این فشارها را بر سایر نیروهای این حزب را از زبان او بشنویم.
شاهین نوربخش در پاسخ به پرسش‌های جرس می‌گوید: "علی‌رغم اصراری که آقایان دارند تا راهپیمایی‌ها و اعتراضات مردم را به حزب مرتبط کنند این اعتراضات ارتباطی به حزب نداشته و ندارد و آنها متوجه نیستند که مردم به صورت خودجوش از رایشان حمایت می‌کنند و آنها نمی‌توانند مردم را به این شکل تا آخر سرکوب کنند با این حال جبهه‌ی مشارکت خیلی خوب توانست خودش را حفظ کند و الان هم هنوز زنده است،‌ فعال است و همچنان به فعالیتش ادامه می‌دهد."
وی تاکید دارد: "ستاد کودتا تصور می‌کرد که با دستگیری شورای مرکزی می‌تواند حزب را به تعطیلی بکشاند و ما نگذاشتیم و نباید اجازه بدهیم که ذهنیت آنها تایید بشود".
نوربخش معتقد است: "معاونت سیاسی حزب خیلی موثر عمل کرد،‌ سطوح مختلف حزب در شهرستان‌ها منطقی و فعال با قضیه برخورد کردند و علی‌رغم آن که کار رسانه‌ای نشده اما برای حفظ مجموعه فعالیت‌های مهمی انجام داده‌اند".
وی برخوردهای اخیر با تشکل های منتقد را تصمیمی فراتر از دولت کنونی می‌داند و می‌گوید: " این اتفاقی که افتاده فراتر از دولت است عزم جدی‌تری در سطوح بالای نظام وجود دارد و ما نمی‌دانیم حتی شخص احمدی‌نژاد تا لحظه‌ی آخر خبر داشت که قرار است چنین معجزه‌ای به نفعش صورت بگیرد یا نه".
او و دوستانش هنوز خسته نشده‌اند: "من و امثال من به عضویت در جبهه‌ی مشارکت افتخار کرده و می‌کنیم و معتقدیم راه ما ادامه‌ی جریان انقلاب و آرمان‌های امام است و این آقایان هستند که مسیر را به بیراهه کشیده‌اند و کشور را در پرتگاه خطرناکی قرار داده‌اند".
وی مهمترین مشکل کنونی را انحراف نظام می‌داند؛ انحرافی که جبهه‌ی مشارکت تاوان ایستادگی در مقابل آنرا پس می‌دهد: "ما الان با دو نظام مواجهیم؛ یک نظامی که امثال رمضانزاده،‌ حجاریان،‌ صفائی فراهانی به خاطرش انقلاب کردند و دیگرانی که به خاطرش شیمیایی و جانباز شدند، نظامی که آرمان مردم و هدف امام بود. ما خود را نماینده‌ی واقعی این نظام می‌دانیم نه نظامی که تنها اسمش جمهوری اسلامی است اما بدون حمایت و مشروعیت مردم هرچه می‌خواهد می‌کند، در نتیجه‌ی انتخابات دست می‌برد،‌ تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن سرکوب می‌کند و فاجعه‌هایی مثل کهریزک را به‌ بار می‌آورد و تئوریسین‌هایش معتقدند که برگزیده‌ی خداوندند و نیازی به رای مردم ندارند ما تا زنده‌ایم مقابل چنین نظامی می‌ایستیم."
نوربخش یادآور می شود: "یکی از مقامات عالی نظام در دوره‌ی ریاست‌جمهوری آقای خاتمی سخنرانی کرد و گفت زندان رفتن در جمهوری اسلامی ننگ است غافل از آن که نه تنها این زندان رفتن‌ها افتخار شده بلکه دستگیری کسی مثل سعید حجاریان با آن پیشینه و این وضعیت جسمی، ننگ حاکمیت شده است."
وی می گوید: "حکومت می‌تواند نیروها را زندانی کند و به قدری فشار بیاورد که اعتراف کنند و از گذشته‌ی خود اعلام برائت کنند و حتی می‌تواند حزب را تعطیل کند اما اینها مهم نیست،‌ مهم این است که تا زمانیکه حتی یک نفر از ما زنده‌ایم و نفس می‌کشیم و فعالیت می‌کنیم آنها نمی‌توانند سر راحت به بالین بگذارند. معتقدیم راه ما ادامه‌ی جریان انقلاب و آرمان‌های امام است و این آقایان هستند که مسیر را به بیراهه کشیده‌اند و کشور را در پرتگاه خطرناکی قرار داده‌اند."
با این که حاکمیت عرصه را بر اصلاح‌طلبان همچنان تنگ‌تر می‌کند بازهم فعالیت ما قطعا مسالمت‌آمیز خواهد بود زیرا بدیلی برای آن نداریم تجربه‌ی تاریخی ما در ایران و کشورهای دیگر هم نشان می‌دهد که دموکراسی و اصلاحات دموکراتیک یک جنبه‌ی خیلی مهم اجتماعی دارد که باید نهادینه شود و با حرکات کور و خشونت‌آمیز بحران‌های غیرقابل جبرانی بوجود می‌آورد و ما را از رسیدن به هدف دور می‌کند"
شاهین نوربخش در پایان به خبرنگار جرس می‌گوید: "امیدوارم آقایان از این افتضاح دست بردارند و قبل از هرچیز اسرای ما را که جزء خدوم‌ترین و عزیزترین نیروهای این انقلاب هستند را آزاد کنند و بیش از این موجبات آبروریزی جمهوری اسلامی را در دنیا فراهم نکنند و کمی هم تاریخ بخوانند بلکه متوجه بشوند حکومت به زور و بدون اتکا به رای مردم پایدار نیست".
*****
سید مهدی موسوی‏نژاد، بازداشت شد.
ساعاتی پیش نیروهای امنیتی به منزل سید مهدی موسوی‏نژاد رفته و پس از تفتیش منزل وی، او را بازداشت کردند.
موسوی‏نژاد، 27 ساله، طلبه حوزه علمیه قم و برادر همسر سیدمحمدعلی ابطحی، معاون پیشین رئیس‏جمهور ایران است. ابطحی نیز بعد از حدود سه ماه هنوز در بازداشت به سر می‏برد.
*****
متهم و وکلای مدافع
یدالله اسلامی

پوشیده نیست که نقش وکیلان مدافع در روشنگری های حقوقی وکاستن از آسیب های متهم در دعاوی حقوقی ودادگاه ها نقشی برجسته وکلیدی است .وکلای مدافع با تکیه بر مبانی قانونی واستدلات حقوقی وآوردن دلیل وشاهد تلاش می کنند که دربرابر دادگاه بی گناهی موکل خودرا به اثبات رسانیده ویا از شدت اتهاما ت وارد شده بکاهندونشان دهند کیفر خواست صادره با واقعیات هم خوانی ندارد .تلاش وکلای مدافع این است که با دقت وبردباری ویافتن مواد قانونی از متهمی که وکالت وی را برعهده گرفته اند با تمام توانایی وزبردستی دفاع کنند .وبا یافتن موارد نقص پرونده وبا استفاده از مفر های قانونی راهی برای نجات ورهایی متهم پیدا کنند .ویا تخفیف مجازات را مورد توجه قرار دهند . به دلیل آزادی عمل بیشتری که وکلا نسبت به متهم دارند در محاکم قضایی نقش آنها برجسته واثر گذار است.
رخدادهای پس از انتخابات وبگیر وبه بندها وپرشدن زندان ها وتشکیل دادگاه ها به شکلی که همگان را به شگفتی واداشته وگزارش شکنجه ها وتجاوزها که اسباب حیرت شده است این را هم سبب شده است که دامنه تردید همه عرصه های زندگی مردم را در برگیرد .این تردیدها به حوزه باورها واعتقادات مردم نیز راه یافته است .به دلیل اینکه برخی از این رفتارها با استفاده ابزاری از دین توجیه شده است وبرخی از مدعیان دینداری به دفاع ناشیانه از این اقدامات دست زده اند.ویا برخی از صاحب منصبان به دفاع ازاین رفتارها پرداخته ویا به توجیه های نا مناسب دست زده اند دین را در جایگاه متهم قرار داده اند .این پیام خوشایندی برای مردم ودینداران واقعی نیست .این اتهام در بخشی از افکار عمومی درحال رشد وافزایش است .توجیه رفتارها زشت با استناد به برخی از مبانی دینی اثرات این آسیب بزرگ را افزاینده کرده است .درکنار رشد افزاینده تردیدها وپرسش ها پاسخ همه گیر ودرستی به این تردیدها داده نمی شود .اگرچه آقایان منتظری وصانعی وکروبی وخاتمی وطاهری ودستغیب وبیات وبرخی دیگر از بزرگان دینی به میدان دفاع از حقوق مردم گام گذاشته ورفتارها واقدامات نامناسبی را که با مردم شده است محکوم کرده اند وسعی کرده اند که نشان دهند که دین از این گونه رفتارها به دور بوده ورفتارهای زننده با مردم را برخلاف احکام شرع اعلام کرده اند . ولی همه متولیان وبزرگان دین به شکل تمام عیار وارد میدان دفاع از دین وباورهای دینی مردم نشده وعملکرد آنها به گونه ای نبوده است که مردم بتوانند فاصله این رفتارها را با رفتارهای دینی به روشنی درک کنند.ضمن اینکه بیانات واقدامات آقایان کروبی وخاتمی هم بیشتر درحوزه سیاسی مورد توجه بوده است تا از جایگاه دینی ورهبران دینی .ولی انبوه بزرگان رهبران دینی حداقل در این باره پیام روشنی از خود به جای نگذاشته اند.
پیامد این رخدادها وکنش ها سبب می شود که دین گریزی رواج یافته وباورهای مردم دستخوش آسیب شود.اگر افکار عمومی را دادگاه ودین را به دلیل بدرفتاری برخی از مدعیان دینداری ونسبت دادن برخی رفتارها وانجام پاره ای از اقدامات به نام دین در جایگاه متهم به حساب آوریم.آنگاه نیاز به وکلای زبردست برای دفاع از متهمی که ناخواسته در این جایگاه قرار گرفته است بیش از پیش بایسته می نماید .این وکلای مدافع بزرگان ورهبران برجسته دینی هستند که باید با استدلال ودلایل محکمه پسند از دین اتهام زدائی کرده وگوهر دین را از این گونه رفتارها واقدامات مبرا نشان دهند .این وظیفه ومسؤلیتی بزرگ ومهم است. مسؤلیت فوری وامروزی .اگر این دفاع به هنگام صورت نگیرد معلوم نیست که در آینده این امکان برای بزرگان دین فراهم آید.این فرصت اندک وبه سرعت در حال ازدست رفتن است وقابل تکرارهم نیست .وکلای مدافع دین با زبردستی وچیرگی پای درمیدان دفاع از متهم در دادگاه افکار عمومی نگذاشته اند .واین شرایط نامناسبی را برای آینده دین ودین باوری رقم می زند .اینها نکته هایی است که در بطن جامعه وجود دارد.پرسش های بی پاسخ فراوانی دربین اقشار مختلف اجتماعی وجود دارد که بی پاسخ گذاشتن آنها پیامد خوبی ندارد .این نکته را ناگفته نگذارم که به دلیل رواج پدیده انکار خیلی ها سعی می کنند این موضوع را نادیده گرفته وآن را کم اهمیت جلوه دهند ووجود آن را هم رد کنند ولی این هم چیزی از اهمیت موضوع کم نمی کند وآسیب های وارده را کاهش نمی دهد.بلکه این خودرا به بی خبری زدن به گسترش آسیب وناهنجاری ها دامن می زند .کو چکترین واکنش ها واظهارات این وکلای مدافع از دیده تیز بین مردم دور نمانده ونخواهد ماند . بازتاب وسیع کوچکترین واکنش بزرگان دینی نشان ازحساسیت بالای افکار همگانی وبه ویژه نسل جوان دارد .این انتظار گسترده رسالت بزرگان دین را چنان سنگین کرده است که نمی توان آن را نادیده گرفت ویا با خوشبینی پیامدهای آن را کم اهمیت بر آورد کرد .
*****
سازمان دانش آموختگان ايران:
روز قدس؛ با مردم در نفي خشونت و استبداد همنوا خواهیم شد
روابط عمومی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی (ادوارتحکيم وحدت) اطلاعيه‏ای درخصوص شرکت در راهپيمايی روز قدس به شرح زیر صادر کرد:
صلح، کرامت انسان و آزادی در طول قرن‌ها در زمره آرمان‌های ایرانیان بوده‌اند و ملت ایران طی سال‌ها روز قدس را نمادی از نفی خشونت، اعتراض به اشغالگری و نقض حقوق انسان‌ها در هر گوشه از جهان می‏داند.
اما اکنون که شهروندان ایرانی طی سه ماه گذشته شاهد گسترش خشونت، تجاوز و تعدی به حقوق و کرامت انسان‌ها و نقض حق تعیین سرنوشت خود بوده‌اند، این روز بدل به فرصتی برای تبلور اراده ملی در نفی هر نوع استبداد و خودکامگی شده است.
اعضای سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) در این روز در سراسر کشور به موج‌های خروشان ملت پیوسته و با آن‏ها همنوا خواهند شد.
روابط عمومی سازمان دانش اموختگان ایران اسلامی (ادوارتحکیم وحدت)
*****
با آن که ساعاتی پیش ویدیو کلیپی را که یار گرامی ما آقای دکتر بحری به مناسبت امروز (آدینه 27 شهریور) ساخته و در یوتیوب به نمایش نهاده اند، بعنوان آخرین مطلب "پست" دیروز انتشار دادیم اما لازم دیدیم که آن را بعنوان یکی از اولین مطالب "پست" امروز هم دوباره تکرار کرده و به نمایش بگذاریم.
کلیپی زیبا بنام: " آدینه 27 شهریور روز رهایی میهن - Liberty "

*****
زمان: 00:04 بامداد آدینه
یاران و هم میهنان بسیار عزیز بامداد بر شما گرامی باد. دقایقی است که پنجشنبه پر التهاب را پشت سر نهاده و آدینه سرنوشت ساز را آغاز کرده ایم.
زیر پوست شب، خلجانی در شور و در غوغاست و این شب تاریک (تیره و تار همچون قلبهای پلید اشغالگران میهن عزیزمان) حکایت از قصه ای ناگفته و وقایعی غیرقابل پیش بینی دارد. زمان و زمانه آبستن حوادثی است که ظرف ساعات آینده به وقوع خواهد پیوست ، وقایعی که می تواند مسیر تاریخ سرزمین کهن آریایی ما را تغییر داده و جانوران وحشی و درنده ای را که از یکسو حدود سی و یک سال است در نهایت بیشرمی به چپاول و غارت مرز و بوم ما مشغولند و از سویی دیگر به کشتار و زجر و شکنجه ملتی آزاده مشغولند، راهی زباله دان تاریخ نماید.
نامرد چرکین و شپشو و بی سواد و بی هویتی که داعیه نمایندگی خدای آسمانی بر زمین را دارد و از تبار فرزندان نامشروع و حرامزاده تازیانی است که هزارو چهارصد سال پیش به میهن ما یورش آوردند و طی دو قرن ویرانی و خشونت و رزالت، با تجاوزات بیشرمانه به شیرزنان ایرانزمین مشتی طفل حرامزاده تحویل اجتماع ما دادند که خود را "سید" می نامند و ادعا دارند که از تیره فرزندان و نوادگان پیامبری هستند که خود آن پیامبر، جز دروغگویی و زناکاری و غارت و چپاول و دنائت هنر دیگری نداشت، بعنوان رهبر این قوم "چنگیز و مغول" بیشترین خطا و گناه را در مورد تمامی این فجایع و حوادث در پرونده ننگین زندگی نکبت بارش به ثبت رسانده است.
باید منتظر ماند و دید که این شب تیره و آبستن حوادث، طی 10-12 ساعت آینده چه خواهد زایید؟ آیا سرنوشت ملتی اسیر غارتگران را از این هم که هست بدتر خواهد کرد و یا آن که برعکس، تاریخ تکرار خواهد شد و این مردک شیاد و سیاهدل نیز چون "صدام حسین" به دنبال زیرزمینی برای مخفی شدن به هر دری خواهد زد و مزدوران و نوکران دستمال یزدی بدست او، در جستجوی طویله هایی برای مخفی ساختن خویش خواهند پرداخت...
از قدیم گفته اند: "شب دراز است و قلندر بیدار..!"
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ