سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۲۱

پنجشنبه: 21/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد پنجشنبه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اعتصاب غذای کاظم رضایی فعال دانشجویی شیراز/تاخیر در برگزاری دادگاه دانشجویان بازداشتی 13 آبان
دیروز چهارشنبه دادگاه 48 نفر از بازداشت شدگان تظاهرات روز 13 آبان شيراز برگزار شد.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر در این دادگاه برای همه بازداشت شدگان به غیر از دانشجویان قرار کفالت صادر شد. دادگاه دانشجویان بازداشتی به روز یکشنبه هفته بعد موکول شد. به تاخیر انداختن برگزاری دادگاه دانشجویان در حالی است که نماینده دادستان شیراز به خانواده های آنها گفته است که احتمال دارد قرار بازداشت دانشجویان تا بعد از روز 16 آذر تمدید شود.
سعید رضایی ,احمد عارف ,خیبر صفرپور ,ایوب پورفتحی ,احسان پورسلطان ,ابوالاحراری ,…از جمله دانشجویان دربند در زندان عادل آباد شیراز هستند.
بنابر اخبار موجود، کاظم رضایی دیگر دانشجوی بازداشت شده از روز دوشنبه دست به اعتصاب غذا زده و اکنون در سومین روز اعتصاب غذای خود به سر می برد. کاظم رضایی نیز ابتدا همراه دیگر دانشجویان در زندان عادل آباد به سر می برد اما بعد به بازداشتگاه اطلاعات شیراز معروف به پلاک 100 منتقل شد. از وضعیت جسمانی کاظم رضایی پس از اعتصاب غذا اطلاعی در دست نیست.
*****
نامه دانشجويان دانشگاه رازي به لاريجاني
بيش از 700 نفر از دانشجويان دانشگاه رازي با ارسال نامه يي به «علي لاريجاني» رئيس مجلس خواستار توجه و پيگيري مجلس در قبال وقايع اخير اين دانشگاه شدند.در بخشي از اين نامه آمده است؛ «پيرو حوادث اخير دانشگاه رازي و صدور احکام سنگين انضباطي (شامل محروميت از تحصيل به مدت يک يا دو نيمسال تحصيلي براي بيش از 70 تن، محروميت از کليه تسهيلات رفاهي و در بعضي از موارد جرايم نقدي) جمعي از دانشجويان اين دانشگاه ضمن محکوم کردن هر گونه خشونت و هرج ومرج طلبي و هر حرکتي که دون شأن دانشجو مي باشد و ضمن اعتقاد راسخ به اينکه هر فعاليت غيرقانوني در صورت وجود مدارک مستدل شايسته تنبيه و مجازات مي باشد، با علم به اينکه برخوردهاي صورت گرفته در اين دانشگاه خارج از دايره عدالت و انصاف مي باشد و به ناحق عده يي بي گناه محکوم گشته اند، خواستار پيگيري مجلس در اين رابطه هستيم.»
*****
یک عکس قدیمی
بازدید رضا شاه کبیر از پرسپولیس، جایی که سردمداران رژیم هرگز حتا جرات و شهامت قدم نهادن به آن قطعه خاک پاک را ندارند که هیچ، حتا بهر ترفندی متوسل می شوند تا این یادگارهای ارزشمند دوران مجد و شکوه دوران کهن سرزمین ما را نابود سازند. این عکس توسط یکی از یاران ما ( از جوان های قدیم) برایمان ارسال شده است.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
این خیابان‌ها دوباره از آن ما می‌شوند
همه‌ی ماها مکان‌ها- یا جاهایی داریم که خاطرات‌مان را نگه می‌داریم و برای یادآوری خاطرات ازشان استفاده می‌کنیم. این جاها الزامن جاهای جغرافیایی یا فیزیکی نیستند. مثلن جایی که من خاطرات کودکی ام را درش نگه می دارم کتاب الدوز و کلاغ‌های صمد بهرنگی است که لای‌اش اثر پروانه‌های خشک شده مانده. یا خانه‌ی امیرآبادشمالی با کبوترهایی که صبح‌ها نمی‌گذاشتند بخوابم،‌ جای یادآوری همه‌ی خاطرات سال‌های لیسانس‌ام است.
بوی عطر ‌j'adore دیورهمه‌ی خاطرات سیسیل را توی خودش نگه داشته. کافه‌ي دم کینو‌ دوشنبه، همه‌ي خاطرات تاجیکستان را دارد. صورت نازنین سارا ت که دارد می‌پرسد چای تازه است یا کهنه، درست کنم یا نه، خاطرات تز نوشتن‌ام، صدای خنده‌های مهزاد همه‌ی خاطرات خوب شش‌ سال دانشگاه ‌تهران را و چهارشنبه سوری مکان یادآوریِ همه‌ي خاطرات این یازده سال دوستی با ‌ دوست‌های شیرازم است. اصولن همین‌طوری‌هاست که یکی خاطرات‌اش را از خطر فراموش شدن نجات می‌دهند. همین‌طوری است که آدم گذشته‌اش را برای آینده و حال‌اش حفظ می‌کند.......اما نسخه‌ی گروهی مثل ورژن شخصی-که ظاهرن همه چیز دست خودم آدم است- نیست. یعنی مکان‌ یادآوری می‌شود رفرنس مشترک هر دو نفر یا چند نفر برای گذشته‌ی مشترک. یک قرارداد ضمنی و نانوشته وجود دارد که در آن همه‌ي گروه سر یک مکان یادآوری مشترک به توافق رسیده‌اند.
مثلن جشن چای برای ما شش نفری که آن سال جشن را راه انداختیم، بعدتر تبدیل شد به مکان یادآوری تمام حافظه‌ی گروهی سال‌های دوستی مشترک‌مان توی دانشگاه. یا این که جز خودم دست کم بیست نفر دیگر را می‌شناسم که درخت خرمالو خاطرات دو سال دوستی و فعالیت فرهنگی و غیر فرهنگی‌شان توی دو سال اول خاتمی است. محال است یکی از ماها درخت خرمالو ببیند و یادش نیافتد به بقیه‌، به یادروز حافظ و سعدی، به منیج کردن مهمان‌های خارجی، به پنج‌دری‌های خانه‌ی زینت‌الملک.......بعدش می‌رسد به اینکه جمع‌های بزرگتر و حافظه‌ی جمعی یک جامعه.
این اصطلاح مکان‌های یادآوری نه این‌که مال من باشد. پیر نورا، سر ویراستار هفت جلد کتاب به اسم les Lieux de Mémoire، انسان‌شناس و فیسلوف فرانسوی می‌گوید هر جامعه‌ای برای داشتن حافظه‌ی جمعی و به خاطر اهمیتش برای هویت‌ جمعی‌اش، اجتیاج دارد به این مکان‌های یادآوری، تا این حافظه‌ی جمعی را جایی نگه دارد. جای این حافظه‌ی جمعي برای انقلاب فرانسه مثلن می‌تواند روز چهارده ژوییه و گرفتن زندان باستی و برای انقلاب ایران لحظه‌ي پیاده شدن خمینی از هواپیما و آن عکسی که توی ذهن همه‌ی ما هست.دوباره بگویم که جا و مکان منظور الزامن یک جای جغرافیایی نیست، این مکان(ظرف؟ چطوری ترجمه‌اش می‌کنند؟) می‌تواند یک تاریخ مشخص مثل دوم خرداد باشد، یک کتاب، یک نقاشی یا یک فیلم باشد؛ اما به هر حال هر چه از نسخه شخصی‌اش به نسخه جمعی‌اش نزدیک می‌شویم بیش‌تر لازم است تا قابل لمس‌تر باشد، بدیهی است که کار سختی است بوی یک عطر بشود مکان یادآوری یک خاطره، توی حافظه‌ی یک جمعیت هفتاد میلیونی.
مکان یادآوری جغرافیایی می‌تواند آشویتس باشد برای کشوری به اسم اسراییل، یک اتفاق تاریخی مثل جنگ کوزووی قرن چهاردهم باشد برای ملیت صرب، یا یک شخصیت اسطوره‌ای مثل ژان‌دآرک، یک سرود مثل مارسیز، و یک کتاب مثل جستجوی زمان از دست رفته‌ي پروست باشد برای ملیت فرانسوی.خوب یا بد، ما برای ایجاد این مکان‌های یادآوری ملت نمونه‌ای نبوده‌ایم، نتوانسته‌ایم حافظه‌ی جمعی‌مان را نگه داریم. شاید برای این‌که مکان‌های یادآوری توی تاریخ رسمی‌مان آن‌قدر دست‌کاری شده که آخرش یادمان رفته. اگر هم مانده رفرنس حس مشترکی نیست. یک گروه ممکن است آن عکس پیاده شدن از هواپیما را عاشقانه نگاه کند و آن یکی گروه با نفرت.
از ابزارهای قوی ایجاد مکان‌های یادآوری برای هر جامعه‌ای، کتاب‌های تاریخ، رمان‌ها و فیلم‌ها هستند. و این برای حافظه‌ي جمعی‌ِ ما که جدای از کتاب‌های تاریخ و فیلم‌ها، حتی ادبیات‌مان هم نمی‌دانم چرا از ایجاد مکان یادآوری ناتوان است، خطرناک است.(سلام محمدرضا نیک‌فر، سلام رسولی) خیلی از داستان‌های معروف ایرانی هر کجایی از ایران و یا حتی هر کجای دنیا (خانه‌ی ادریسی‌ها مثلن) ممکن است اتفاق افتاده باشند.بدیهی است که ادبیات مسؤول این اتفاق نیست. ادبیات شاهدی است که یادمان می‌اندازد با چه جور جامعه‌ای طرفیم، با جامعه‌ای که به هر دلیلی، دل‌اش نخواسته محض نگه داشتن حافظه‌ی جمعی‌اش، مکان‌های یادآوری درست و درمان داشته باشد.گیرم که دلیل‌اش این باشد که خسته شده از دست‌کاری مکان‌های یادآوری‌اش، دل‌اش نمی‌خواهد یک مکان یادآوری توی خیابان کاخ داشته باشد، که ده سال بعدش اسم‌اش را بکنند خیابان فلسطین، و نسل بعدش که کتاب را می‌خواند بپرسد راستی کجا بود این خیابان؟ دل‌اش نمی‌خواهد یک سری از خاطرات‌اش را توی پرسپولیس نگه دارد که یک روزی جشن‌ دوهزار و پانصد ساله درش برگزار کنند و ده سال بعد بیل و کلنگ بردارند بروند خراب‌اش کنند. یا شاید هم اصلن دل خوشی از تاریخ‌اش ندارد که بخواهد یادش بماند، مثل خیلی‌ از ماها که یادگرفته‌ایم خاطرات بد را به راحتی فراموش کنیم.......اما ‌حواس‌تان هست که این روزها داریم مکان‌های یادآوری جدیدی درست می‌کنیم؟
اوهوم، این‌بار وضع فرق می‌کند، تاریخ را این‌بار ما می‌نویسیم. نوشته‌های ما از زیر سانسورهای کتاب‌های تاریخ حکومتی قرار نیست بگذرد. این‌بار ما تاریخ را ویکی‌پدیایی می‌نویسم. دقیق و از نگاه خودمان، بارها و بارها اسم‌ خیابان‌ها را توی نوشته‌هامان تکرار می‌کنیم، سیزده آبان سال هشتاد و هشت، ساعت ده، سر حافظ؛ این بار دیگر ممکن نیست بتوانند به این راحتی‌ها مکان‌های یادآوری‌مان را دست‌کاری کنند.
فیلم های گرفته شده با تلفن دستی و روایات و گزارشات ارسال شده به آنسوی مرزها را بخوانید. پر از جزییات‌اند از خیابان‌های تهران. این نسل بعدی داستان که نوشت، فیلم‌نامه که نوشت، تاریخ که بخواهد بنویسد، ترسی ندارد از بردن اسم خیابان‌ها. قرار نیست دیسکرت بنویسد. نمی‌ترسد ز نوشتن داستان‌هایی که اتفاق‌ افتادن‌شان فقط و فقط توی تهران دهه‌ی هشتاد ممکن است. این نسل ممکن است داستانی بنویسد که خانه‌ی قهرمان داستان‌اش فقط ممکن است توی خیابان ارم شیراز باشد.آن وقت ده سال که گذشت کم کم چندتا از این‌خیابان‌ها، از این تاریخ‌ها، را پررنگ می‌کنیم برای نگه داشتن حافظه‌ي جمعی‌مان. حافظه‌ی جمعی‌ را اگر با دقت حفظ کردیم دیگر بلایی سرمان نمی‌آید که سر پدر و مادرهامان آمد. من دلم روشن است که در این جنگ تن به تن، خیابان به خیابان را دوباره فتح خواهیم کرد و به دقت و بی سرافکندگی میم به میم حافظه‌ی جمعی‌ این روزها را نگه خواهیم داشت. این‌بار در مکان‌های یادآوری ‌ِغیر قابلِ دست‌کاری.
*****
شکایت جدید علیه رژیم درشورای امنیت

به رغم ملاقات های محرمانه و موذیانه سیاستمداران دولت آقای اوباما و ملایان، ایالات متحده روز سه‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل در تایید ادعای اسرائیل ایران را متهم كرد كه برای حزب الله لبنان به طور غیرقانونی اسلحه و مهمات فرستاده است.
به گزارش رادیو فردا اسرائیل هفته گذشته در آب‌های مدیترانه، یك كشتی به نام «فرانكوپ» را توقیف كرد و مدعی شد كه این كشتی از سوی ایران برای حزب الله لبنان اسلحه حمل می‌كرده است؛ اسرائیل می‌گوید این كشتی قرار بود در یكی از بندرهای سوریه پهلو گرفته و محموله كشتی از آنجا برای حزب الله فرستاده شود. بریتانیا، كه یكی دیگر از پنج عضو دایم شورای امنیت است، روز گذشته درباره گزارش دولت اسرائیل در مورد حمل صدها تن اسلحه از سوی ایران برای حزب الله ابراز نگرانی كرد. در واكنش به این اتهام‌ها، سفیر سوریه در سازمان ملل، اسرائیل را به دزدی دریایی متهم كرد و ادعاهایی مطرح شده را «معجون وقیحانه‌ای از دروغ» خواند.
ایران و حزب‌ الله نیز ادعاهای مطرح شده از سوی اسرائیل را رد كرده‌اند.اسرائیل هفته گذشته موضوع كشتی توقیف شده را به سازمان ملل كشاند و به طور رسمی اعتراض كرد.مقام‌های اسرائیلی می‌گویند اسلحه و مهمات این كشتی برای یك ماه جنگ چریك‌های حزب الله با اسرائیل كفایت می‌كرده است.
برپایه گزارش مقام‌های اسرائیلی این مهمات از ایران به مصر حمل شده و دوباره برای حمله به سوریه بارگیری شده است.خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش می‌دهد موضوع این كشتی توقیف شده توسط الخاندرو ولف، معاون سفیر آمریكا در سازمان ملل، در شورای امنیت و در پشت درهای بسته بررسی شده است؛ در این جلسه همچنین درباره تحولات لبنان پس از جنگ ۲۰۰۶ اسرائیل و حزب الله بحث و گفت‌وگو شد.یك دیپلمات آمریكایی كه از نشست روز سه شنبه شورای امنیت اطلاع داشت، گفت ایالات متحده اعلام كرده كه این اقدام تهران «دلیل روشنی» برای نقض قطعنامه ۱۷۴۷ علیه ایران است؛ در این قطعنامه كه در سال ۲۰۰۷ علیه ایران به دلیل ادامه غنی‌سازی اورانیوم به تصویب رسید، جمهوری اسلامی از ارسال اسلحه به دیگر كشورها منع شده است.
همچنین ایالات متحده از ایران و سوریه خواسته است كه از پشتیبانی و ارسال تجهیزات به حزب‌الله خودداری كنند چرا كه این امر مغایر با قطعنامه سال ۲۰۰۶ شورای امنیت است كه پس از آتش‌بس اسرائیل و حزب الله به تصویب رسید.از سوی دیگر فیلیپ پرهام، سفیر بریتانیا در شورای امنیت، پس از نشست این شورا گفت كه به نظر می‌رسد ایران در سال جاری برای سومین بار است كه برای حزب الله لبنان به طور غیرقانونی اسلحه فرستاده است.
*****
بیش از 110 روز بازداشت کبری زاغه‌دوست و مصطفی اسکندری، به جرم حضور در بهشت زهرا
دو تن از بازداشت‌شدگان مراسم جانباختگان حوادث پس از انتخابات كه در تاريخ 9 مردادماه در بهشت زهرا بازداشت شده بودند، همچنان با گذشت بيش از 110 روز در زندان به سر مي‌برند.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر ، كبري زاغه‌دوست و همسرش مصطفي اسكندري، روز 9 مردادماه در بهشت زهرا و در شرايطي كه قصد بازگشت به منزل را داشتند، توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده و به بند 209 زندان اوين منتقل شدند. اين زوج، در طول مدت بازداشت خود تنها چند جلسه كوتاه مورد بازجويي قرار گرفتند و با گذشت حدود 4 ماه، در شرايط بلاتكليفي نگهداري مي‌شوند.
خانواده‌هاي زاغه‌دوست و اسكندري پس از گذشت بيش از 80 روز از بازداشت آنها موفق به ملاقات با فرزندانشان شدند و اين درحالي است كه آن‌ها از حق تماس تلفني با خانواده‌هايشان محروم هستند. هم‌اكنون مصطفي اسكندري در سلول انفرادي بند 240 نگهداري مي‌شود و كبري زاغه‌دوست در بند 209 زندان اوين است. نگه‌داري طولاني مدت اين دو در‌حالي است كه آنها هيچ‌گونه فعاليت سياسي در خارج از زندان نداشته و در هيچ‌يك از راهپيمايي‌هاي اعتراضي پس از انتخابات نيز شركت نكرده‌اند.
مصطفي اسكندري، بيشتر ايام بازداشت خود را در سلول انفرادي به سر برده است. وي به مدت چند روز به بند عمومي انتقال يافت اما مجددا به سلول انفرادي منتقل شد.
خانواده اسكندري دیروز چهارشنبه 20 آبان‌ماه در ملاقات با دادستان نسبت به شرايط نامعلوم فرزندانشان اعتراض کردند.
هم‌اكنون عاطفه نبوي و كبري زاغه‌دوست از قديمي‌ترين زندانيان زن، پس از انتخابات هستند كه هم‌چنان در زندان به سر مي‌برند. عاطفه نبوي، شب 25 خرداد به همراه حدود 10 تن ديگر از دوستانش بازداشت شد و پس از 95 روز بازداشت در بند 209، در حال حاضر در بند نسوان زندان اوين نگهداري مي‌شود. دادگاه رسيدگي به اتهامات او قرار است آذرماه برگزار شود.
*****
بازداشت 7 دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک (واحد تفرش) توسط نیروهای امنیتی

به گزارش خبرنامه امیرکبیر این دانشجویان که تنها اقدام به پخش یک نشریه در داخل دانشگاه به طور مستقل کرده بودند و همچنین قصد برپایی یک تجمع دانشجویی به مناسبت 13 آبان در دانشگاه را داشتند روز دوشنبه توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اند.
در این میان 4 نفر از دانشجویان به نام های 1-حمید عظیمی 2-محمد اسعدی 3- سعید قاسمی و 4- امین عربی تماس هایی با منزل داشته اند و همچنین 2 نفر به نام های: 5-علی مطلبی و 6- کورش یکان به طور غیر منتظره ای ناپدید شده اند و از آن ها خبری در دست نیست. همچنین محسن ادبی پور مسئول تکثیر انتشارات دانشگاه نیز به دلیل انتشار این نشریه از منزل ربوده شده است. این در حالی است که مسئولین حراست دانشگاه اعلام کرده اند 8 نفر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اند.
تا امروز تعدادی دیگری از دانشجویان برای ادای توضیحات توسط مدیریت امور دانشجویی احضار شده اند که از آنها خواسته شده دانشجویان فعال در اعتراضات را نام برده و اطلاعاتی در مورد این دانشجویان به مسئولین دانشگاه ارائه دهند . این احضارها همچنان ادامه دارد. دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک واحد تفرش در حمایت از دوستان بازداشت شده خود با دردست داشتن اسامی آن ها، تجمعی اعتراضی را در روز 13 آبان برگزار کردند.
*****
چهار هزار مدرس تربيت سياسي هم به مدارس اعزام مي شوند
خبرگزاری کار ایران (ایلنا): چهار هزار مدرس تربيت سياسي به مدارس اعزام مي شوند تا در کنار انواع تربيت هاي فرهنگي موجود، دانش آموزان براي «مقابله با تهديد هاي بيگانگان» و «آگاهي دانش آموزان از فتنه هاي دشمن براي نابودي انقلاب اسلامي»، تربيت علاوه شوند. اين خبر را روز گذشته «معاون دفتر فضاسازي قرآني و گسترش نماز و عترت آموزش و پرورش» در «همايش کارشناسان امور سياسي معاونت پرورشي و تربيت بدني استان هاي کشور» اعلام کرد تا فضاي تربيتي مدارس براي سومين يا چهارمين بار طي يک ماه و نيم گذشته تحت تاثير چنين اخباري قرار بگيرد.
هفته گذشته صحبت از استقرار دائمي روحانيون در مدارس بود و پيشتر از آن هم مسوولان از طرح هايي چون حضور نيروهاي پليس در مقابل مدارس و تشکيل پايگاه هاي بسيج دانش آموزشي در مدارس ابتدايي پرده برداشته بودند، تا همه اينها نشان از نارضايتي عميق حکومتي از فضاي فرهنگي و سياسي مدارس داشته باشد.
ديروز ايلنا گزارش داد، زهرا پناهي روا معاون فرهنگي، هنري دفتر فضاسازي قرآني و گسترش نماز و عترت با اعلام اين خبر گفته است؛ «کارشناسان تربيت سياسي آموزش و پرورش فعاليت هاي فرهنگي شايسته يي را در راستاي مقابله با تهديد هايي که از طرف بيگانگان، دانش آموزان را تهديد مي کند، انجام داده اند.» او وظيفه اصلي کارشناسان تربيت سياسي آموزش و پرورش در سطح مدارس را آگاه ساختن دانش آموزان از فتنه هاي دشمن براي نابودي انقلاب اسلامي برشمرده و گفته؛ «کارشناسان تربيت سياسي آموزش و پرورش علاوه بر اين وظيفه، بايد راه درست مقابله با تهاجم فرهنگي که يک خطر جدي براي دانش آموزان است را به آنان آموزش دهند.»
بر اساس گزارش هاي ارسالي از اردوگاه شهيد باهنر تهران- محل برگزاري همايش- اين مقام مسوول در آموزش و پرورش، بدون اشاره به ساز و کارهاي قانوني و شبهاتي که درباره به کار گرفتن اين مدرسان و مبلغان در مدارس وجود دارد، ادامه داد؛ «براي انجام اين امر در گام نخست کارشناسان تربيت سياسي آموزش و پرورش بايد خود از يک آگاهي کامل در اين راستا برخوردار باشند و اين گونه همايش ها مي تواند به آنها کمک بسزايي کند. او با اشاره به اينکه يکي از اهداف اين همايش بررسي مشکلات حوزه سياسي آموزش و پرورش است، افزود؛ تبادل تجربيات و اطلاعات همکاران و هشدارهاي ضروري به همکاران با توجه به اتفاقات داخل و خارج کشور از ديگر اهداف اين همايش است.
معاون فرهنگي، هنري دفتر فضاسازي قرآني و گسترش نماز و عترت آموزش و پرورش اضافه کرد؛ معاونت پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش با توجه به مسائل روز جامعه و تهاجم فرهنگي و جنگ نرمي که آغاز شده است فعاليت هاي گسترده يي را در سطح استان ها انجام داده و سعي کرده است با برنامه هاي خاص و دقيق، آگاه سازي کامل را به دانش آموزان در سطح مدارس کشور به نحو احسن انجام دهد. پناهي روا چنين نتيجه گرفت که «در همين راستا درصدد هستيم حدود چهار هزار نفر را به عنوان مدرس تربيت سياسي در مدارس سطح کشور به کار گيريم. در همين راستا تاکنون دو هزار مدرس تربيت بدني که با شاخص هاي اين معاونت همسو هستند معرفي شدند و به زودي آغاز به کار مي کنند.»
ايلنا در آخر گزارش خود نوشت؛ «اين مسائل در حالي از سوي مسوولان آموزش و پرورش اعلام مي شود که تاکنون هدف روشن و مشخصي از اين اقدامات از سوي وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده است.» با اين حال نمي توان منکر اين شد چرا که طي روزهاي گذشته خبرهايي از سطح مدارس به گوش مي رسد که نشان از کشيده شدن دامنه نارضايتي هاي سياسي پس از انتخابات به مدارس دارد. پرده برداشتن از طرح هايي اينچنيني با توجه به بالا رفتن حساسيت هاي دولت نسبت به اين شرايط و رويکرد مورد انتظار از مديران دولتي چندان هم غيرقابل انتظار نيست.
*****

مناظره زیباکلام و انبارلویی در دانشگاه تهران
دکتر صادق ریباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و محمدکاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت به مناظره پیرامون پیامدهای انتخابات دهم ریاست جمهوری خواهند پرداخت.
این برنامه با تلاش انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ساعت 14 روز سه شنبه آینده 26 آبان ماه در تالار شیخ مرتضی انصاری دانشگاه تهران در همین دانشکده برگزار خواهد شد.همچنین پیش از آغاز مناظره تریبون دانشجویی نیز برگزار خواهد شد.
*****
شناسایی ‌٢٠ هزار و ‌١٣٠ مبتلا به ایدز در ایران

سرنگ مشترک علت ‌٨/٦٩ درصد ابتلا به ایدز
آخرین آمار مبتلایان به بیماری HIV/AIDS در کشور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد. براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تا اول مهر 88 در مجموع 20 هزار و 130 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS ( افرادی که ویروس این بیماری وارد بدنشان شده است)، در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد تاکنون 2097 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و سه هزار و 409 نفر نیز فوت کرده اند .
علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد (8/69 درصد) رابطه جنسی (5/8 درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (2/1 درصد) و انتقال از مادر به کودک (6/0 درصد) بوده است. راه انتقال در 9/19 درصد از این گروه نامشخص مانده است.
در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال 1387 گزارش شده است، اعتیاد تزیریقی 6/76 درصد، رابطه جنسی 3/13 درصد، انتقال از مادر مبتلا به کودک 8/0 درصد را تشکیل داده است، در 3/9 درصد از موارد شناسایی شده در این سال، راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است. گفتنی است، 93 درصد از مجموع مبتلایان به HIV/AIDS در کشور را مردان و هفت درصد را نیز زنان تشکیل می‌دهند.
*****
وزیر دفاع: براي خرید S300 قرارداد داریم

ایلنا: وزير دفاع و پشتيباني نيرهاي مسلح از مسلح شدن بسيجيان همه استان‌هاي مرزي خبر داد. سرتیپ احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگوي اختصاصی با خبرنگار ایلنا در خصوص مسلح شدن بسیجیان استان سیستان و بلوچستان گفت: اصولا سیاست و استراتژی امنیتی در جنوب شرق کشور مبتنی بر امنیت پایدار است که این امنیت از دل مردم و هماهنگی و مشارکت مردم تامین می‌شود.
وی افزود: اصولا مردم و بسیج به عنوان هسته مرکزی که از دل مردم شکل می‌گیرد نشان‌دهنده امنیت پایدار برای مقابله با اشرار و قاچاقچیان که امنیت مردم را نشانه گرفته‌اند، است. وزیر دفاع تصریح کرد: در واقع مسلح کردن بسیج همان مسلح کردن مردم است و این یعنی امنیت پایدار در منطقه. وحیدی بدون اشاره مستقیم به مسلح شدن بسیجی‌هاي سایر مرزهای کشور از مسلح شدن بسیجیان در سایر استان‌هاي مرزي خبر داد.
وزیر دفاع همچنین در پاسخ به این سوال ایلنا در خصوص تکلیف خرید موشک‌های S300 از روسیه گفت: در موضوع خرید S300 با روسیه قرارداد داریم و فکر نمی‌کنیم برای طرف روسی مناسب باشد که در دنیا به عنوان یک همکار نامطمئن جلوه‌گر شود. وی تاكيد كرد: اگر روسیه نیز همینطور فکر کند باید به قرارداد خود عمل کرده و تحت تاثیر فشار صهیونیست‌ها قرار نگیرد، البته ما امیدواریم هرچه سریع‌تر این موضوع حل و فصل شود.
*****
فرمانده سپاه (اوباشان بی سروپای) تهران تغییر كرد
فارس نیوز(بنگاه خبرپراکنی سپاه مزدوران): سردار حسین همدانی با حكم سرلشكر جعفری، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ شد. به گزارش فارس، سردار حسین همدانی با حكم سردار سرلشكر محمدعلی جعفری فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان فرمانده جدید سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، جانشین سردار عبدالله عراقی شد. سردار حسین همدانی از فرماندهان عالیرتبه سپاه بوده و مسئولیتهایی چون فرماندهی لشكر 27 محمد رسول الله، معاون مركز راهبردی سپاه، مشاور عالی فرمانده كل سپاه و نیز جانشینی فرمانده نیروی مقاومت بسیج را بر عهده داشته است. در سال 1387 و به دنبال تغییرات ایجاد شده در ساختار سپاه پاسداران و تشكیل سپاه‌های استانی، لشكر 27 محمد رسول‌الله و منطقه مقاومت بسیج تهران بزرگ در یكدیگر ادغام و به سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ تغییر نام یافت. تا كنون سردار عراقی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله بود كه سخنانی هم درباره حوادث بعد از انتخابات داشت.
*****
ممنوعيت برای سخنرانی حداد در دانشگاه

مسوولان دانشگاه اميركبير با قرار گرفتن نام غلامعلي حدادعادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس، در فهرست مدعوين يك سلسله جلسات فرهنگي در اين دانشگاه موافقت نكردند.يكي از تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه اميركبير درصدد برگزاري برنامه‌هايي با هدف بررسي مسائل فرهنگي اجتماعي بود و در فهرست مدعوين خود نام رئيس سابق مجلس شوراي اسلامي را نيز گنجانده بود، كه اين امر با مخالفت مسوولان اين دانشگاه مواجه شده است.مسوولان اين دانشگاه همچنين درباره دعوت از برخي چهره‌هاي دانشگاهي اصولگرا نيز چندان موافقتي ابراز نداشته‌اند.
*****
دانشگاه آکسفورد از اعطای بورس تحصيلی بنام ندا آقاسلطان دفاع کرد
پس از تجمع یکی دو روز گذشته مشتی "آبجی مچاله" در مقابل سفارت انگلستان در تهران و اعتراض به به کالج کوئینز، دانشگاه آکسفورد بريتانيا از تصميم خود برای اعطای بورس تحصيلی بنام ندا آقاسلطان دفاع کرد. مسئولان دانشگاه آکسفورد می گويند کالج کوئينز، يکی از کالج های اين دانشگاه، در چارجوب ساختار اين دانشگاه دارای استقلال در تصميم گيری است.
پل مَدن، از مسئولان کالج کوئينز نيز گفته است تاسيس اين بورس تحصيلی برای حمايت مالی از دانشجويان کارشناسی ارشد است و دانشجويان کم بضاعت ايرانی را نيز قادر می کند در اين دانشگاه تحصيل کنند. اوافزوده اهداکنندگان، خود تصميم می گيرند برای بورس تحصيلی ای که با کمک مالی آنها تاسيس می شود، چه اسمی را برگزينند. او همچنين گفته است در اينمورد، اهداکننده، يک شهروند بريتانياست که کالج بخوبی او را می شناسد.
رژیم ملایان و سفیر آنان در انگلستان، نامگذاری اين بورس را بنام ندا آقاسلطان با انگيزه سياسی خوانده وبه آن اعتراض کرده است. از سوی ديگر در تهران امروز عده ای از زنان بسيجی ازجمله زهره الهيان از اعضای کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در مقابل سفارت بريتانيا در تهران جمع شده و خواستار تحويل دکتر آرش حجازی، شاهد قتل ندا شدند. دکتر حجازی پس از خروج از ايران در گفتگو با رسانه های بين المللی و فارسی زبان مشاهدات خود را در مورد قتل ندا آقاسلطان در جريان تظاهرات پس از انتخابات در تهران بيان کرد.
*****
مطلب اساسی روزنامه اعتماد که تا چند ساعت دیگر انتشار خواهد یافت:
نارضايتي نمايندگان از نشست دولت و مجلس
نمايندگان با توهين آميز خواندن رفتار محمود احمدي نژاد و هيات همراهش در نشست اخير دولت و مجلس، استمرار اين جلسات را بي فايده دانستند.سخنان احمدي نژاد در مورد فعاليت ستادي براي زمين زدن دولت، بي توجهي دولتمردان به سخنراني هاي نمايندگان و حتي رئيس مجلس، گپ و رايزني و شوخي و خنده احمدي نژاد و معاونانش با يکديگر در زماني که مجلسيان آنها را خطاب سخنان شان قرار مي دادند و صحبت هاي دوجانبه احمدي نژاد با اسفنديار رحيم مشايي رئيس دفترش در نشست دولت و مجلس، پاسخگويي به نامه هاي جمعي از نمايندگان در نشست اخير دونفره به جاي پرداختن به موضوع نشست (بررسي آثار هدفمند کردن يارانه ها) و... از جمله گلايه هاي صاحبنظران مجلس از نحوه برخورد دولتمردان در نشست سه شنبه شب گذشته دولت و مجلس است که نمايندگان با برشمردن آنها استمرار جلسات دو قوه مقننه و مجريه را بي فايده توصيف کردند.
در همين راستا حميدرضا کاتوزيان نماينده تهران با بي فايده و آشفته خواندن نشست گذشته دولت و مجلس که سه شنبه شب گذشته در بهارستان برگزار شد، گفت؛ قرار بود در اين جلسه راجع به هدفمند کردن يارانه ها صحبت شود و به همين دليل نمايندگان کميسيون هاي اقتصادي آماده اظهارنظر در اين باره شده بودند. وي افزود؛ متاسفانه احمدي نژاد و وزرا و معاونانش آنقدر گرم گفت وگو با هم و برخي از نمايندگان ديگر بودند که متوجه اظهارنظرهاي مجلس در اين باره نشدند.کاتوزيان با بيان اينکه اين جلسه بيشتر درباره سفرهاي استاني دولت بود که نمايندگان تنها مطالبات حوزه انتخابيه خود را با وزرا و رئيس جمهور مطرح مي کردند، گفت؛ «آقاي احمدي نژاد و مشايي گويي که اينجا ميز کارشان است و تنها پاسخگوي نمايندگان بوده اند که البته در همان جلسه نيز من تذکر دادم که اين گونه مطالب را در جلسه ديگري مي توان مطرح کرد.» کاتوزيان افزود؛ «برخي از روساي کميسيون هاي اقتصادي مجلس که پيش از اين قرار بود در اين جلسه صحبت کنند نيز صحبت نکردند، چرا که دليلي براي طرح موضوعات نبود. زماني که حرفي مورد بي توجهي قرار مي گيرد و استماع نمي شود، ضرورتي براي طرح آن وجود ندارد.»
آنچه گلايه مندي مجلس از رفتار دولتمردان در نشست مشترک دوقوه را دوچندان کرده است، سخنان غيرمنتظره احمدي نژاد در مورد فعاليت ستادي عليه دولت دهم بود.احمدي نژاد که به زعم خودش دست به افشاگري زده بود، در سخناني که رنگ و بوي سياسي داشت، مدعي شد ستادي براي زمين زدن دولت دهم تشکيل شده که بنده رئيس آن را هم مي شناسم اما هنوز جزييات بيشتري از آن را نمي گويم تا زمان مناسبش. فقط بدانيد همان هايي که اخيراً در ماجراي برنج و واردات آن سنگ اندازي مي کردند اين ستاد را تشکيل داده اند. به دنبال اين سخنان احمدي نژاد بود که گلايه نمايندگان از اين نشست دوچندان شد.نمايندگان با ابراز شگفتي از سخنان افشاگرانه احمدي نژاد اعلام کردند اگرچه دولتمردان با بي توجهي به سخنان نمايندگان قصد داشتند جايگاه مجلس را تضعيف کنند اما سخنان احمدي نژاد شأن دولت را زير سوال برد.
در همين راستا سيدجلال يحيي زاده عضو فراکسيون اکثريت با اعتقاد به اينکه سخنان احمدي نژاد غيرمنتظره بود، گفت اين دست اظهارنظر و تفکر زيبنده دومين مقام کشور نيست و به اقتدار نظام ضربه مي زند. وي گفت؛ براي جلوگيري از تضعيف نظام رسانه ها نبايد اين دست اظهارنظر را انعکاس دهند چون در سطح بين الملل آثار زيانباري را خواهد داشت. يحيي زاده در پاسخ به اينکه به نظرتان انگيزه احمدي نژاد براي بيان اين دست موضوعات چيست، گفت؛ فکر مي کنم اين افراد مي خواهند ضعف ها و شکست هايشان در آينده را با اين موضوعات جبران کنند. علي اصغر يوسف نژاد عضو فراکسيون اقليت نيز با بيان اينکه اين دست افشاگري هاي احمدي نژاد قديمي شده است، گفت؛ احمدي نژاد به جاي توجه و تلاش براي حل مشکلات مردم مي خواهد با اين دست صحبت ها جلب توجه و مظلوم نمايي کند تا ضعف هايش را به گردن ديگران بيندازد.
خروج سران مجلس از نشست دو قوه
سران مجلس که تا پيش از اين از رفتارهاي توهين آميز دولتمردان به ستوه آمده بودند با شنيدن ادعاي احمدي نژاد يکي پس از ديگري نشست مشترک دو قوه را ترک کردند و با خروج از اين نشست تلويحاً به رفتار دولت اعتراض کردند. احمد توکلي، علي مطهري، الياس نادران، رضا عبداللهي، حميدرضا کاتوزيان، محمدرضا باهنر و... از جمله نمايندگاني بودند که جلسه مشترک دو قوه را ترک کردند.
صراحت لاريجاني
هرچند نحوه حضور احمدي نژاد و هيات همراهش در نشست دولت و مجلس سبب نارضايتي قريب به اتفاق نمايندگان شده بود و دولتمردان به ظاهر نشان مي دادند خيلي به نظرات و سخنان مجلس درباره لايحه هدفمند کردن يارانه ها که موضوع اصلي جلسه بود، توجهي نمي کنند اما لاريجاني در راس مجلس نيز بدون توجه به عکس العمل دولت به صراحت به نقد دولت پرداخت گو اينکه رفتار دولت به بهانه يي براي صريح تر شدن لاريجاني تبديل شده بود. وي در همين راستا تاکيد کرد؛ مجلس همدلانه و با يک فهم درست پيگير موضوع هدفمند کردن يارانه هاست، البته با اسلوبي که قانون اساسي رعايت و چارچوب نظام حفظ شود. وي افزود؛ به هر حال ممکن است دو نظر وجود داشته باشد که دو نظر کارشناسي است و من هيچ بعدي از آن را غيرکارشناسي نمي بينم. رئيس مجلس تاکيد کرد؛ اگر به اينجا رسيديم، بن بستي در نظام جمهوري اسلامي نيست.
ابراز نارضايتي مجلس از صدا و سيما
هرچند فهرست گلايه هاي نمايندگان از نشست مشترک دولت و مجلس کم نيست اما آنچه نارضايتي مجلس از اين نشست را دوچندان کرد، اقدام صدا و سيما در جانبداري از دولت بود. صدا و سيما پس از پايان نشست در گزارشي با نام «عقب نشيني مجلس» تنها سخنراني احمدي نژاد را از رسانه ملي پخش کرد و سخنراني نمايندگان، حتي لاريجاني را، در اين گزارش سانسور کرده بود. همين امر سبب شد رئيس مجلس در جلسه ديروز بهارستان در واکنش به تذکرات پي در پي نمايندگان در اعتراض به اين اقدام صدا و سيما از محسن کوهکن سخنگوي هيات رئيسه بخواهد موضوع را رسيدگي کند.
*****
ایران از قوه قضائيه برای مقاصد سياسی استفاده ميکند
نيويورک تايمزدر سرمقاله ای زير عنوان "بازيهای ستمگرانه و بی معنا" می نويسد بنظر ميرسد دولت تحت رهبری ملاها در ايران مصمم است تشنج با آمريکا و بقيه جهان را حفظ کند. اين دولت به رغم پيشنهاد پرزيدنت اوباما برای گفتگو، سد راه مذاکراتی جدی در باره برنامه اتمی خود و مسائل ديگر است. اين دولت عليه توافق خود درمورد ارسال اورانيوم غنی شده به خارج عمل ميکند، و به تهديد کردن و بدرفتاری با کسانی از اتباع خود که جرات ميکنند حرف بزنند ادامه ميدهد.
نيويورک تايمز می نويسد جديد ترين رفتار خشن و افراطی تهران متهم ساختن سه آمريکائی کوهنور به جاسوسی است که بيش از سه ماه است در توقيف بسر می برند.
نيويورک تايمز می نويسد اينکه آيا دولت ايران رسما اتهاماتی عليه اين سه عنوان کرده باشد، و يا فقط تهديد به چنين اقدامی ميکند، موضوعی است که در مورد آن پرسش هائی بوجود آمده است. ما اميدواريم چنين اقدامی انجام نگرفته باشد، و انجام نگيرد - که می تواند خروج مقامات ايران از اين وضعيت آشفته و خراب را آسان تر کند.
نيويورک تايمز می نويسد مورد کوهنوردان جديد ترين نمونه سوء استفاده دولت ايران از قوه قضائيه برای مقاصد سياسی است وتضعيف اين قوه است.
*****

واکنش وزارت خارجه به درخواست فرانسه
ایرنا(خبرگزاری رسمی ملایان): رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت امور خارجه به درخواست هاي وزير امور خارجه فرانسه در مورد «کلوتيلد ريس» تبعه اين کشور که يکي از متهمان حوادث پس از انتخابات است، واکنش نشان داد.
به گزارش ايرنا، مهمان پرست ديروز در پاسخ به سوالي در خصوص اظهارات برنار کوشنر وزير امور خارجه فرانسه مبني بر دريافت تضمين از جمهوري اسلامي ايران براي عدم بازداشت مجدد کلوتيلد ريس هنگام حضور در دادگاه مربوط به آخرين جلسه دفاع وي اظهار داشت؛ مشروط کردن حضور تبعه فرانسوي در مقابل دادگاه به دريافت تضمين از جمهوري اسلامي ايران، نقض آشکار تعهدات رسمي و مکتوب دولت فرانسه در زمينه در دسترس بودن وي در جريان روند رسيدگي قضايي است و اين امر به هيچ وجه قابل پذيرش نيست. وي افزود؛ طبعاً اصرار بر طرح درخواست هاي غير موجه توسط مسوولان سياسي فرانسوي و زير سوال بردن حاکميت قضايي جمهوري اسلامي ايران، مي تواند شرايط نامطلوبي را ايجاد کند که اعتماد مقامات قضايي ايران را به صداقت مسوولان فرانسوي در خصوص تعهدات پذيرفته شده توسط سفارت جمهوري فرانسه در تهران از بين خواهد برد.
سخنگوي وزارت خارجه تصريح کرد؛ در اين ارتباط بارها به مقامات فرانسوي و مسوولان سفارت فرانسه رسماً يادآوري شده بنا به اعلام مقامات قضايي اتهامات منتسب به کلوتيلد ريس مستند بر شواهد و مدارک روشن است. لذا وي تحت فشارهاي سياسي تبرئه نخواهد شد و کسي حق تعيين تکليف براي قاضي پرونده را ندارد. اين در حالي است که وزير خارجه فرانسه ديروز اعلام کرد کشورش براي زنداني نشدن کلوتيلد ريس پيش از صدور حکم دادگاه او از ايران ضمانت رسمي خواسته است. کلوتيلد ريس مدرس 24 ساله زبان فرانسه، روز دهم تيرماه در تهران دستگير شده بود.
*****
تغيير ساعت کار مدارس مشکل ترافيک را حل نمي کند
رئيس آموزش و پرورش شهر تهران مخالفت قطعي آموزش و پرورش با اجراي طرح تغيير ساعت آغاز به کار مدارس را به نمايندگي از مديران مدارس تهران و خانواده هاي تهراني اعلام کرد و گفت؛ با طرح تغيير ساعت آغاز به کار مدارس مشکل ترافيک تهران حل نمي شود، بلکه صرفاً صورت مساله ترافيک تهران را پاک مي کنند.
زکريا يازرلو در پاسخ به نظر آموزش و پرورش در مورد طرح تغيير ساعت کار آغاز به کار مدارس تهران، با بيان اينکه نظر آموزش و پرورش در مورد اجراي طرح تغيير ساعات کار متفاوت است و آموزش و پرورش با اجراي اين طرح موافق نيست، اجراي اين طرح را داراي تبعات بسيار و زحمات فراوان براي مردم و خانواده ها با توجه به تنظيمات صورت گرفته در اياب و ذهاب دانش آموزان دانست و گفت؛ نظرات آموزش و پرورش در اين زمينه به نحو فني و کارشناسي شده به شوراي عالي ترافيک به عنوان نظر قاطبه مديران آموزش و پرورش و شش هزار مدرسه شهر تهران ارائه شده است.
به گزارش ايسنا او تاکيد کرد؛ خوشبختانه با توجه به اين نظرات، اعضاي شوراي عالي ترافيک نيز در مورد اجراي اين طرح درنگ هاي جدي اعمال کرده اند و اميدواريم اين درنگ همچنان ادامه داشته باشد. رئيس آموزش و پرورش شهر تهران اضافه کرد؛ مواردي که در مورد فقدان آمادگي آموزش و پرورش براي اجراي طرح تغيير ساعت کار مدارس عنوان شده است، به آماده نبودن آموزش و پرورش براي اجراي اين طرح در يک زمان مشخص مربوط نمي شود، بلکه به اين مربوط مي شود که در اجراي اين طرح انبوهي از متغيرها به ويژه نظرات اولياي دانش آموزان موثر است و اساساً ما نمي توانيم تنظيمات امور خانوادگي بيش از يک ميليون دانش آموز تهراني را اين گونه انجام دهيم، زيرا چنين طرح مهمي را حداقل بايد در تابستان اعلام مي کردند تا خانواده ها خودشان را با طرح تطبيق دهند، نه اينکه اين طرح مهم و تاثير گذار را در اواخر مهر ماه اعلام کنند و در عين حال متقاضي اجراي آن در آبان ماه باشند و بعد علت اجرا نشدن طرح را نيز به اسم آمادگي نداشتن آموزش و پرورش بگذارند، لذا اين موضوع اصلاً ربطي به آموزش و پرورش ندارد. رئيس آموزش و پرورش شهر تهران، در ادامه با اشاره به پيشنهاد آموزش و پرورش براي اجراي طرح تغيير ساعت کار اظهار کرد؛ پيشنهاد ما اين است که يا در طرح تغيير ساعت کار ادارات ساعت حضور دانش آموزان در ساعت 30/7 در مدارس تغيير نکند و 45 دقيقه تا يک ساعت به تاخير نيفتد، يا اينکه کل اجراي طرح را يک سال به تاخير بيندازند تا طرح قابليت اجرايي در مدارس داشته باشد.
*****
با پلمپ«جمعيت تلاش براي جهاني شايسته»، 200 کودک کار سرگردان خيابان ها مي شوند
يکي از فعالان دفتر «جمعيت تلاش براي جهاني شايسته کودکان» تاکيد کرد؛ متاسفانه انجمن هايي که در ايران فعاليت مي کنند به هر دليلي ترس از بسته شدن و توقف فعاليت هايشان دارند. اين فعال حوزه کودکان کار ادامه داد؛ جمعيت «تلاش براي جهاني شايسته کودکان» که از سال 83 تاکنون در زمينه مشکلات و مسائل کودکان فعال بوده تاکنون دو بار براي دريافت مجوز اقدام کرده و هر دو بار تا مراحل پاياني رفته اما مسوولان امنيتي کشور از ارائه مجوز به مرکز خودداري کرده اند. او با بيان اينکه مقامات امنيتي به دلايل نامعلوم اقدام به تعطيل کردن اين مرکز کرده اند، تصريح کرد؛ اين جمعيت بيش از 200 کودک کار و بازمانده از تحصيل را تحت پوشش خدماتي همچون مددکاري، بهداشتي، درماني، آموزش ابتدايي «در حد خواندن و نوشتن و نه دادن مدرک» و رفع مشکلات خانوادگي قرار داده و در حال حاضر نگران اين کودکان هستيم چرا که پس از پلمب اين مرکز تمام کودکان پراکنده شده و وضعيت نامعلوم دارند.
او ادامه داد؛ 200 کودکي که عضو جمعيت جهاني شايسته براي کودکان هستند از سوي مسوولان و فعالان اين جمعيت به سختي جذب و ثبت نام شده اند و اغلب آنها کودکان افغاني- ايراني، فاقد شناسنامه و... هستند که از اين مرکز خدمات دريافت مي کردند. اين فعال دفتر جمعيت تلاش براي جهاني شايسته کودکان تصريح کرد؛ براي فعالان حوزه کودک که به طور داوطلبانه کار مي کنند، نژاد، مذهب و حتي رنگ پوست کودکان اهميتي ندارد بلکه مساله اصلي کار کودکان است.
*****
انتقاد از تمايل دولت کودتا به برقراري رابطه با امريکا
سه تشکل دانشجويي اصولگرا در نامه مشترکي به محمود احمدي نژاد از تمايل «زايدالوصف» دولت وي براي برقراري رابطه با امريکا انتقاد کردند.
به گزارش ايسنا جنبش عدالتخواه دانشجويي، دفتر تحکيم وحدت (طيف شيراز) و جنبش دانشجويان جهان اسلام در اين نامه سرگشاده با اشاره به آنچه شنيدن اخباري مبني بر تمايل و اشتياق زايدالوصف براي برقراري رابطه ديپلماتيک با ايالات متحده و عدم شفافيت و اطلاع رساني در اين زمينه که به مثابه نامحرم دانستن مردم قلمداد مي شود، خوانده شده، آمده است اين امر موجبات نگراني امت حزب الله را فراهم آورده است که از آن جمله مي توان به سفر متکي به کنسول گري پاکستان در واشنگتن و همچنين برخي نطق هاي حمايت جويانه از سياست هاي به اصطلاح متفاوت اوباما با اسلاف خود اشاره کرد.
اين نامه افزوده است؛ «حال سوال اينجاست که به راستي چه تفاوت جدي در سياست هاي اوباما به وجود آمده است که اين گونه برخي آقايان براي انجام مذاکرات و برقراري رابطه روزشماري مي کنند؟ آيا امريکا و باراک اوباما از خوي استکباري خود دست برداشته اند؟ آيا امريکا و باراک اوباما به حمايت هاي بي دريغ خود از اسرائیل پايان داده اند؟ آيا امريکا و باراک اوباما دست از کشتار مسلمانان در عراق، افغانستان، يمن و پاکستان برداشته اند؟ آيا امريکا ديگر کافر حربي نيست؟ آيا امريکا و دولت اوباما به تحريم هاي خود عليه ملت ايران پايان داده اند؟ آيا دولت اوباما خود را متعهد به بازگرداندن اموال ايران مي داند؟»
*****
حاشای "لابیست" رژیم در آمریکا:
اميراحمدي: با مشايي ديدار نکرده ام
پس از تکذيب ديدار اسفنديار رحيم مشايي با هوشنگ اميراحمدي از سوي دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، اميراحمدي نيز در گفت وگو با يکي از رسانه هاي خارجي گفت هيچ کجا عنوان نکرده با مشايي ديدار کرده است. وي با بيان اينکه ملاقات من محرمانه نبوده، افزود؛ من تاييد مي کنم با مقام هاي ايراني ملاقات داشته ام و نمي توانم بگويم با چه کسي، ولي مي توانم بگويم با آقاي مشايي نبوده است. بيچاره آقاي مشايي قرار است هميشه چوب ملاقات هايش را با من بخورد و من اصلاً نمي دانم چرا جريان به اين شکل درآمده است.
اميراحمدي "لابیست شناخته شده رژیم در آمریکا، در خصوص سطح گفت وگوهايش با مقام هاي ايراني و تحويل اورانيوم غني شده ايران اظهار داشت؛ اين مساله ربطي به سطح مقامات ندارد، بلکه به سياست مربوط است. اميراحمدي در خصوص اين تحليل که غرب با ارائه اين پيشنهاد قصد فريب ايران را دارد، گفت؛ منظور اين نيست که غرب مي خواهد ايران را فريب دهد تا اورانيوم کم غني شده خود را به غرب بفرستد، فريب از اينجا مطرح شده که غرب حاضر نيست تضميني براي برگشت اين اورانيوم غني تر شده بدهد. ايران نگفته من اين کار را انجام نمي دهم، بلکه گفته به من تضمين بدهيد اورانيوم غني شده با غلظت 20 درصد به کشور بازگردد.
او درباره تضمين غرب به ايران عنوان کرد؛ امريکايي ها در اين رابطه بسيار مهم هستند و فکر مي کنم در تحليل نهايي اين اتفاق مي افتد، چون غرب نمي تواند فقط از ايران چيزي بخواهد بدون اينکه تضمين برگشت آن را داده باشد. هر دو طرف بايد حوصله کنند و اصل اين روابط بر اعتمادسازي است. دليل ايران براي ارائه پيشنهاد اين بود که مي خواست اعتمادسازي کند و در مقابل از غرب هم همين را مي خواهد. دولت اوباما اگر احساس کند اين جريان مي تواند به بازگشايي رابطه ايران و امريکا منتهي شود، قبول مي کند و تضمين هاي لازم را خود امريکا مي تواند بدهد. حتي مي تواند وارد اين جريان شود و بخشي از اورانيوم کم غني شده ايران به امريکا بيايد و آنجا غني تر شود.
او درباره اين سوال که ممکن است تصور شود مذاکراتش با افرادي بوده که در پرونده اتمي ايران تاثيرگذار هستند، توضيح داد؛ پرونده اتمي ايران دست شخص رهبري است و رهبري هم اين جريان را از طريق شوراي امنيت ملي، رئيس جمهور، دبير شوراي امنيت ملي و عده يي متخصص پيش مي برد. شوراي مصلحت نظام و وزارت امور خارجه هم در اين رابطه درگيرند و مساله پيچيده يي است.ده ها نفر در اين جريان قرار دارند، حرف مي زنند و در تصميم گيري ها موثرند. چند نفر از اين افراد را من مي بينم و نمي دانم واقعاً چه نقشي دارند، ولي به نظر من اينها افرادي هستند که مي توانند از طرف يک جريان حرف بزنند.
*****
گوشه ای دیگر از اهداف محرمانه اوباما:
آمادگي امريکا براي گفت وگو با ايران
ويليام برنز معاون امور سياسي وزير خارجه امريکا گفت؛ امريکا همراه با ديگر قدرت هاي جهاني آماده گفت وگوهاي جدي با ايران براي حل شبهات موجود درباره ماهيت برنامه هسته يي اين کشور است. برنز که روز سه شنبه در «موسسه خاورميانه» در واشنگتن سخنراني مي کرد، افزود؛ اين شبهات با آشکار شدن تاسيسات غني سازي اورانيوم در نزديکي قم افزايش يافته اند. معاون وزير امور خارجه امريکا همچنين گفت؛ ما همراه با ديگر کشورهاي همکار امريکا در جامعه بين الملل آماده ايم با ايران در مسير همکاري گام برداريم، نه رويارويي و در مسير تعامل قرار بگيريم، نه دشمني. ويليام برنز با اين حال تاکيد کرد؛ ولي اين خواست ما به گزينه هايي که ايران انتخاب مي کند، بستگي دارد؛ به تمايل اين کشور در انجام تعهدات و مسووليت هايش بستگي دارد.
همچنين معاون وزير خارجه امريکا با اشاره به سي امين سالگرد اشغال سفارت اين کشور در ايران گفت؛ «براي 30 سال از آنچه ايران با آن مخالف است شنيده ايم، اکنون پرسش اين است که آينده چگونه خواهد بود.» ويليام برنز همچنين گفت؛ «در برابر خود فرصتي تاريخي داريم اما اين آخرين شانس نخواهد بود. مذاکره يي که ماه گذشته در ژنو انجام شد، آغازي سازنده بود اما تاکتيک هفته هاي اخير چندان دلگرم کننده نبوده است.» وي در خاتمه تصريح کرد؛ «همراه با ديگر کشورهاي جامعه بين الملل خواستار گفت وگو براي تنها گفت وگو کردن نيستيم.»
*****
آماده باش در مرزهاي دريايي دو کره
در پي درگيري دو کشتي نيروهاي دريايي دو کره در آب هاي مرزي که به آتش گرفتن يک گشتي کره شمالي منجر شد، ارتش کره جنوبي ديروز (چهارشنبه) براي مواجهه با هرگونه اقدام تلافي جويانه از سوي کره شمالي به حالت آماده باش درآمد. سخنگوي ستاد مشترک ارتش کره جنوبي گفت؛ تيم کائه يونگ وزير دفاع کره جنوبي به فرماندهان نيروهاي زميني، دريايي و هوايي در مناطق مرزي دستور داد عمليات تجسسي خود را افزايش دهند و نسبت به هرگونه اقدام تحريک آميز فوراً پاسخ دهند.
در شرايطي که تنها يک هفته به سفر باراک اوباما رئيس جمهور امريکا به کره جنوبي به عنوان بخشي از سفر دوره يي آسيايي اش باقي مانده، درگيري روز سه شنبه بين دو کشتي نيروهاي دريايي دو کره در مرز آبي شان در درياي زرد، تنش ها را بالا برد. روزنامه هاي چاپ سئول به نقل از منابع نظامي گزارش دادند در درگيري کوتاه بين کشتي هاي دو کره در روز سه شنبه، يک ملوان کره شمالي کشته و سه تن زخمي شده اند.
همچنين رابرت گيبس سخنگوي کاخ سفيد از کره شمالي خواست از هرگونه اقدامات بيشتر که تحريک آميز نگريسته شود، خودداري کند. اين اتفاقات در حالي است که مساله هسته يي کره شمالي همچنان يکي از مسائل مهم منطقه است. در همين راستا «باراک اوباما» در مصاحبه با شبکه تلويزيوني «ان اچ کي» ژاپن گفت؛ يک مقام ويژه امريکايي با مقامات کره شمالي درباره حل مساله هسته يي اين کشور گفت وگو خواهد کرد. اوباما يادآور شده است مذاکرات مستقيم امريکا با کره شمالي در چارچوب مذاکرات شش جانبه براي حل مساله هسته يي اين کشور انجام مي شود.
*****
به دفاع از روزنامه نگاران ایرانی برخیزید
کنفدراسیون بین المللی روزنامه نگاران (IFJ)، روز 25 آبان ( 16 نوامبر ) دوتجمع در شهرهای لندن و بروکسل در مقابل سفارت جمهوری اسلامی، در اعتراض به پایمالی حقوق صنفی و زندانی شدن اهالی رسانه و قلم و توقیف پی در پی مطبوعات و اعمال سانسوردرایران برگزار خواهد کرد.
این کنفدراسیون که یک نهاد بین المللی مدافع حقوق روزنامه نگاران و امنیت شغلی و حرفه ای آنان در جهان است و بیش از 600 هزار عضو در بیش از 123 کشور جهان دارد، همچنین در این برنامه اعتراض خود رانسبت به پلمپ دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران اعلام خواهد کرد. انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران تنها نماینده این نهاد بین المللی در ایران است و بسیاری از اعضای آن، عضو این نهاد نیز محسوب می شوند.
براساس اطلاعیه ای که در سایت رسمی این کنفدراسیون منتشر شده، این مرجع بین المللی در فراخوان خود از تمامی انجمن ها و سندیکاهای روزنامه نگاری عضو درخواست کرده است با حمایت از این حرکت اعتراضی به یاری همکاران خود در ایران بشتابند.گفتنی است که در سایت این کنفدراسیون بین المللی، فهرستی از روزنامه نگاران ایرانی که در ایام پس از انتخابات در 22 خرداد بازداشت و به زندان افتاده و همچنین روزنامه هایی که در این مدت توقیف شده اند انتشار یافته است.
در حوادث پس از کودتای انتخاباتی در ایران تعداد زیادی از روزنامه نگاران و فعالین رسانه ای بازداشت شدندو تعداد زیادی روزنامه نیز به محاق توقیف و تعطیلی رفتند. تعداد دستگیرشدگان مطبوعاتی به اندازه ای است که به گفته بسیاری از کارشناسان رسانه ای، این تعداد بازداشت و احضار با دوران پس از کودتای 28 مرداد سال 1332 قابل مقایسه است. آمار روزنامه نگاران زندانی در این دوران به مرز 40 نفر رسیده که از این نظر یکی از رکوردهای برخورد سربکوبگرانه در جهان بشمار می رود.
در کنار همه این دستگیری ها و توقیف پی در پی روزنامه ها، خانه روزنامه نگاران ایران نیز به فاصله دو ماه پس از انتخابات، توسط دادستان وقت تهران قاضی سعید مرتضوی، ملقب به قاتل مطبوعات پلمپ شد. دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران که تنها نهاد صنفی غیردولتی و مستقل حامی روزنامه نگاران در ایران است، با هزینه و توسط خود روزنامه نگاران اداره می شد.
*****
110 مدرسه استان زنجان تعطیل شد
مسئول روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استان زنجان گفت: امروز در استان زنجان 110 مدرسه به دلیل شیوع آنفلوانزای فصلی و جلوگیری از شیوع آنفلوانزای خوکی تعطیل شد. علی اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار مهر در زنجان با بیان این مطلب که در صورت ابتلا 15 درصد از دانش آموزان یک کلاس و یا مدرسه طی سه روز متوالی، مدارس تعطیل می شوند، افزود: امروز با توجه به غربالگری به عمل آمده، مربیان بهداشت تشخیص داده اند که 9 هزار و 430 دانش آموز در سطح مدارس استان مبتلا به آنفلوانزای فصلی شده اند و از این تعداد دو نفر در بیمارستان بستری شده اند. وی افزود: تاکنون پنج دانش آموز مبتلا به آنفلوانزای نوع A در استان شناسایی شده است و همچنین 12 نفر دانش آموز نیز صبح روز چهارشنبه برای مشخص شدن قطعی ابتلای آنها به آنفلوانزا به پزشک معرفی شدند.همچنین مدیر بیماریهای واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر در زنجان تعداد مبتلایان به آنفلوانزای نوع " A " در این استان را 34 نفر اعلام کرد و گفت: تعدادی از ‌مبتلایان به بیماری آنفلوانزای نوع A در این استان بهبود یافته و تعدادی نیز در مسیر بهبودی قرار دارند.
محمدرضا صایینی با یادآوری اینکه تاکنون هیچ یک از مبتلایان به این بیماری در استان زنجان فوت نکرده اند، افزود: بیشترین افراد مبتلا شده به این بیماری مربوط به شهرستان زنجان با 22 مورد و کمترین آن مربوط به شهرستان طارم با یک مورد است.وی ادامه داد: موارد قطعی ابتلا به این بیماری از شهرستانهای ایجرود و ماهنشان نیز تاکنون گزارش نشده است. صایینی، تعداد افراد مشکوک را که تاکنون مورد آزمایش قرار گرفته اند 266 نفر عنوان کرد و گفت: از تعداد موارد مثبت قطعی شده در استان سه مورد نیز مربوط به شهرستان ابهر، شش مورد شهرستان خرمدره و دو مورد مربوط به شهرستان خدابنده است. وی اجتناب از تماس نزدیک با افرادی که علائم بیماری سرماخوردگی و یا تب و سرفه دارند، شستن مکرر دستها با آب و صابون، رعایت آداب تنفس، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه یا سرفه با دستمالهای یکبار مصرف را از جمله راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری عنوان کرد.
*****
دکتر محمد شریف از ادامه تحصیل محروم شد
دکتر محمد شریف وکیل پایه 1 دادگستری طی حکمی از طرف جمشید صالحی صدقیانی، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی، محروم از تحصیل شد. بر اساس این حکم، محمد شریف با توجه به ماده 24 شورای عالی فرهنگی به علت طولانی شدن زمان تحصیل از این دانشگاه اخراج شد. این درحالی است که بسیاری از دانشجویان دوره دکتری که قبل از ایشان در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند همچنان در این دانشگاه حضور دارند . اخراج این وکیل دادگستری در حالی‌ است که وی پیش دفاع خود را نیز انجام داده و در آستانه دفاع از تز دکتری خود بود.
محمد شریف نفر 8 کنکور سراسری در گروه علوم انسانی و دانشجوی فوق لیسانس ممتاز دانشگاه شهید بهشتی در رشته حقوق و دارای تقدیر نامه از این دانشگاه است. وی 3 بار در آزمون دکترا شرکت کرد بار اول با وجود رتبه عالی در دانشگاه آزاد و 5 بار حضور در کلاس بدون هیچ‌گونه حکم کتبی وبه طور شفاهی از دانشگاه اخراج شد. بار دوم، دانشگاه شهید بهشتی از پذیرش وی خودداری کرد تا بار سوم در سال 83 دانشگاه علامه قبولی وی را تایید و مشغول تحصیل شد.
لازم به ذکر است پیش از این دکتر محمدی (پدر همسر احمد زیدآبادی) در پروژه بازنشستگی اجباری اساتید از این دانشگاه کنار گذاشته شده بود. در پی این حادثه فضای دانشگاه علامه متشنج و اساتید و دانشجویان این دانشگاه تهدید به اعتصاب و عدم حضور در کلاس‌های درس تا زمان روشن شدن موضوع کرده‌اند.
اساتید این دانشگاه نیز از نبود امنیت شغلی در فضای دانشگاهی کشور گله‌مند بوده و خواهان تغییر رویکرد دولت و شورای عالی فرهنگی در تصفیه دانشگاه‌ها از عناصر مستقل و منتقد هستند.
*****
گزارشی از وضعیت حسام ترمسی، یکی از متهمان حوادث پس از انتخابات
حسام ترمسی جوان 20 ساله ای است که به گفته خانواده‌اش تنها از روی کنجکاوی در شب 30 خرداد به سعادت آباد رفته بود تا شاهد حوادث پس از انتخابات باشد. ده روز پس از آن شب، یعنی در روز 10 تیر ماه در ساعت 2 بعد ازظهر، 4 مامور لباس شخصی که خود را از ماموران وزارت اطلاعات معرفی کردند با اظهار اینکه تنها قصد پرس وجویی 2 ساعته از حسام ترمسی در پلیس امنیت واقع در خیابان شریعتی را دارند، وی را با خود ‌بردند.
در ادامه، مراجعه خانواده ترمسی به پلیس امنیت واقع در خیابان شریعتی بی‌نتیجه ماند و بی‌خبری آنان از فرزندشان تا 20 روز ادامه یافت تا اینکه در روز بیستم طی تماسی تلفنی از جانب حسام، وی از حضور خود در زندان اوین خبر داد.
پس از گذشت چند روز از اولین تماس، وی در تماس تلفنی دیگری به خانواده‌اش اطلاع داد که با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی وی موافقت شده است که در ادامه، با مخالفت بازپرس"حیدری فرد" قرار بازداشت وی تمدید گردید. حسام ترمسی در جلسات دادگاه‌های علنی محاکمه شد و در نهایت به 28 ماه حبس تعزیری محکوم گشت. 4 ماه از این حکم برای شرکت در تجمعات و دو سال از آن به جرم سنگ پرانی اعلام شده‌ است.
به گفته خانواده‌ی این زندانی سیاسی، وی در ملاقات‌هایش در مورد نحوه بازجویی‌ها گفته است: « در 3 روز اول در طبقه منهای 4 وزارت کشور در حالی‌که دست‌هایم به صندلی بسته بود مورد ضرب و شتم قرار گرفتم و در حالی‌که چشمانم بسته بود از من می‌خواستند متنی را امضا کنم که به اصطلاح اعتراف‌نامه بود.»
نکته قابل توجه آن‌که خانواده‌‌ی وی از طریق تلویزیون از حضور او در دادگاه مطلع شدند. به گفته خانواده این زندانی، قاضی پرونده از حضور وکلای انتخابی در پرونده ترمسی جلوگیری می‌کند و وکیل تسخیری وی همچنان پرونده را در اختیار دارد.
لازم به ذکر است حسام در خانواده‌ای 6 نفره با 3 خواهر و مادر و پدری بازنشسته که دارای بیماری‌های مختلفی است با کار خود بخشی از هزینه‌های زندگی را تامین می‌کرد که درحال حاضر خانواده‌اش با بازداشت وی از این کمک خرجی محروم شده‌اند. و در شرایط نامناسب اقتصادی به سر می‌برند
همچنین مادر این متهم نسبت به وضعیت نامناسب غذایی و بهداشتی بند عمومی زندان اوین اندرزگاه 7، محل نگهداری پسرش اظهار نگرانی نمود و خواهان برطرف‌شدن مشکلات این بند شد.
*****
گزارشی از آخرین وضعیت عاطفه نبوی
دادگاه رسیدگی به اتهامات عاطفه نبوی که قرار بود 14 آذرماه در شعبه 12 دادگاه انقلاب برگزار شود، امروز در این شعبه برگزار شد. در این دادگاه که به مدت 3 ساعت به طول انجامید، نبوی با اتهام " محاربه از طریق ارتباط با سازمان مجاهدین" مورد محاکمه قرار گرفت.
عاطفه نبوی در مورد دادگاه خود می‌گوید:" به نظر می‌آمد، قاضی که می‌بایست اصل بی‌طرفی را در دادگاه رعایت کند، کاملا با موضع‌گیری به پرونده من نگاه می کرد. او چند بار در دادگاه اشاره کرد که بازجوی پرونده برای تو از 5 سال حبس تا اعدام را تقاضا کرده است. اما بعد با تمسخر می گفت که حالا ما اعدامت نمی کنیم!
"نبوی ادامه می‌دهد:" من به قاضی گفتم، نمی توانم به نتیجه این دادگاه خوشبین باشم وقتی شما این‌گونه در برابر من موضع‌گیری می‌کنید. با این‌حال، او از من پرسید که در برابر تهدیدش به صدور حکم اعدام، ترسیده ام یا نه؟. من هم در جواب گفتم که واضح است که می‌ترسم اما دیگر به این خشونت‌های کلامی شما و بازجویان، عادت کرده‌ام. که قاضی در جواب من گفت:" شوخی کردم، اعدامت نمی‌کنیم".و من از او سوال کردم:" آقای قاضی، آیا کسی تابحال در مورد حکم اعدام با شما شوخی کرده است؟
عاطفه نبوی می‌گوید:" دادگاه درحالی مرا به اتهام محاربه محاکمه می‌کرد که هیچ مدرکی دال بر اثبات این اتهام در پرونده من وجود ندارد، اما قاضی می‌گفت: جرم تو به دلیل سوابق فامیلی‌ات محرز است و ما به مدارک پرونده حکم نمی‌دهیم، بلکه نيات شما را می‌شناسیم و به نیت تو حکم می‌دهیم!
درخواست صدور حکم برائت برای موکلم را دارم
نسرین ستوده که امروز جهت دفاع از موکلش در دادگاه انقلاب حضور داشت و پیش از این نیز بارها با مراجعه به دادگاه، تقاضای تبدیل قرار موکلش را کرده بود، در مورد روند برگزاری دادگاه می‌گوید:" من دفاعیاتم را در 10 صفحه نوشتم که به همراه لایحه روز شنبه تسلیم دادگاه خواهم کرد.
ستوده می‌گوید:" در پرونده عاطفه نبوی، نکته مشخص این است که تمام بازجویی‌های وی و اساسا اتهامی که به او وارد شده، به دلیل نسبت‌های فامیلی‌اش بوده است. یعنی بیشتر سوالهای بازجویی در مورد فعالیت های عموی عاطفه در خارج از کشور بوده، ضمن اینکه عاطفه هیچ اعترافی در پرونده نداشته است." این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد:" محاکمه فرد و نسبت دادن اتهامی به او تنها بر مبنای نسبت‌های فامیلی، با اصل" شخصی بودن جرم و مجازات که در قوانین تمام کشورهای دنیا وجود دارد، در تناقض است."
به گفته نسرین ستوده، قاضی پرونده به بازداشت قبلی عاطفه نبوی اشاره کرده و اتهام سابق وی را دلیلی بر محرز بودن اتهام کنونی او دانسته، درحالی که نبوی، در مورد بازداشت گذشته‌اش، مورد محکومیت قرار گرفته است. و نمی‌توان او را به سبب فعالیت های گذشته‌اش، مجددا محکوم کرد.
نسرین ستوده می‌گوید:" تنها مورد اتهامی در پرونده موکلم که دادگاه می‌تواند آن را مبنای صدور حکم قرار دهد، شرکت در راهپیمایی 25 خرداد است که در آن راهپیمایی حدود چهارمیلیون نفر شرکت کرده‌اند، ضمن اینکه طبق اصل 27 قانون اساسی این راهپیمایی غیرقانونی نبوده است." ستوده معتقد است که بازداشت عاطفه نبوی مصداق یک بازداشت غیرقانونی است، چرا که وی به مدت حدود 5 ماه است که در زندان نگهداری می‌شود درحالی که برای وی قرار بازداشت صادر نشده و هم‌اکنون نیز با آزادی او به قید وثیقه جلوگیری می‌شود. نسرین ستوده می‌گوید:" اعتراضی را در مورد بازداشت غیرقانونی موکلم به دادگاه تسلیم کرده‌ام که امیدوارم مورد رسیدگی قرار گیرد و قاضی پرونده نیز با رعایت موازین قانونی، حکم برائت این دختر جوان را صادر کند"عاطفه نبوی 27 ساله، شب 25 خرداد ماه به همراه پسر عموی خود، ضیاءالدین نبوی از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل و دانشجوی ستاره دار، و 6 تن از دوستانش بازداشت شد. وی به مدت 95 روز در بند 209 زندان اوین نگهداری شد و هم‌اکنون در بند عمومی این زندان به سر می‌برد.
*****
پیکر احسان فتاحيان در كرمانشاه به خاک سپرده شد
صبح امروز پیکر احسان فتاحيان در قبرستان شهر كرمانشاه به خاک سپرده شد. این در حالیست که پس از اجرای حكم اعدام احسان فتاحيان فعال سياسی كُرد و انتقال جسد وی به سردخانه قبرستان سنندج به خانواده فتاحيان گفته شده بود كه با دستور دادگاه تا دور روز ديگر جنازه وی تحويل خانواده داده خواهد شد.
اما صبح امروز در تماس با پدر احسان فتاحيان با اين تعهد كه هيچ اطلاع رسانی در مورد برگزاری مراسم تشيع جنازه از سوی خانواده صورت نخواهد گرفت و مراسم خاكسپاری در حد حضور افراد نزديك خانواده برگزار خواهد شد جسد احسان فتاحيان را برای دفن در اختيار خانواده وی قرار دادند.
از آن‌جا كه احسان فتاحيان اهل شهر كرمانشاه بوده است جسد وی با درخواست خانواده برای دفن به قبرستان اين شهر منتقل و در باغ فردوس به خاك سپرده شد. مزار احسان فتاحيان بدون اين‌كه نام و مشخصات وی روی آن نوشته شده باشد در دوردست‌ترين قطعه اين قبرستان به شماره 61، رديف 4، قبر 28 واقع شده است.
بعد از ظهر فردا نيز مراسم ختم احسان فتاحيان از طرف خانواده در مسجد شهرك كارمندان كرمانشاه واقع بين ايستگاه 6 و 7 اين شهرك از ساعت 2:30 تا 4:30 برگزار خواهد شد. نهادهای اطلاعاتی و امنيتی نسبت به حضور افرادی غير از بستگان آشنايان و بروزهر گونه ناآرامی در مراسم به خانواده فتاحيان هشدار داده‌اند.
*****
سپاه در حال بلعیدن تمام سرمایه های ملی
در چندماه گذشته سپاه چند قرارداد عظیم اقتصادی از جمله خرید بیش از 50 درصد سهام مخابرات را از آن خود کرده است، در ادامه همین روند دو روز پیش حمید بهبهانی، وزير راه و ترابری گفت که قرارگاه خاتم الانبياء وابسته به سپاه پاسداران برنده يك مناقصه دو و نيم ميليارد دلارى پروژه ساخت خط ريلى پس کرانه در منطقه آزاد چابهار شده است.
خاتم الانبیا ؛ بازوی اقتصادی سپاه
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که اکنون به عنوان برنده این قرارداد دو و نیم میلیارد دلاری معرفی شده است، بیش از 800 شرکت ثبت شده در زیر مجموعه خود دارد. این قرارگاه که تاکنون بیش از 1500 پروژه بزرگ و نیمه بزرگ را در کشور به انجام رسانده است در سال 1369 به دستور آیت الله خامنه ای رهبر تازه جمهوری اسلامی و امضای رئیس جمهور وقت هاشمی رفسنجانی شکل گرفت تا سپاه پاسداران که آن روزها تحت فرماندهی محسن رضایی – که به تازگی تحصیلات مهندسی را رها و رشته اقتصاد را برگزیده بود - سهمی از سازندگی کشور و البته کسب درآمدهای ناشی از آن را در اختیار داشته باشند. از آن زمان بسیاری از پروژه های بزرگ سدسازی،آب رسانی، صدور نفت و گاز، تونل ها، بزرگ راهها و.. به سپاه پاسداران رسید. و این قرارگاه با توسعه خود زیرمجموعه های تخصصی را برای خود تعریف کرد از آن جمله :" قرب نوح"، "موسسه حرا"،"موسسه رهاب"،"موسسه ساحل"،"موسسه عمران"،"موسسه مکين" قرارگاه بازسازي نيروي زميني سپاه و..
از آب و برق به نفت و گاز
با گذشت سالیان تسلط سپاه بر اقتصاد کشور چنان شد که زمانی که دولت اصلاح طلب خاتمی برای تکمیل بخشی از فرودگاه بین المللی امام خمینی با ترکها وارد مذاکره شد به رویارویی مستقیم با دولت پرداختند چنانچه سه فروند هواپیمای نظامی سپاه بر فراز این فرودگاه مانور نظامی انجام داد و از طریق نمایندگان راستگرای راهیافته به مجلس هفتم وزیر راه دولت خاتمی را عزل کردند.در همان سالها محمود احمدی نژاد در کسوت شهردار تهران قراردادهای کلان شهرسازی را با سپاه منعقد می کرد و نتیجه آنکه به گفته سردار ذوالقدر "در فرآیندی پیچیده" محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشور شد، آن زمان هاشمی رفسنجانی در برابر این تقلب نامه ای به خدا نوشت و معین به قهر و اعتراض سکوت کرد اما مهدی کروبی نامه ای سرگشاده به رهبری نوشت و در آن از نقش سپاه و بسیج در مهندسی آرا بی پرده سخن گفت. پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد قراردادهای بزرگ بدون رعایت تشریفات مناقصه به سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد. به گونه ای که در همان سال ابتدایی دولت نهم علاوه بر حضور پررنگ سپاهیان در رده های وزارتخانه و معاونت وازرت خانه ها بیش از یکصد پروژه نصیب بازوی اقتصادی سپاه شد. قرارداد 2/2 میلیارد دلاری پروژه خط لولة انتقال گاز عسلویه به سیستان و مرز پاکستان،توسعه بخشی از میدان پارس جنوبی به مبلغ 5/2 میلیارد دلار، توسعه اسکله چابهار و چند پروزه عظیم نفتی با ارزش اعتباری بالغ بر 7 میلیارد دلار تنها بخشی از قراردادهای سپاه بود که در حوزه نفت و گاز به دست آورد و در اقع سپاه رسما علاوه بر راهسازی و انتقال آب و برق، قلب ثروت ایران یعنی نفت و گاز را نشانه گرفت.
مخابرات در چنگ سپاه
در اولین روزهای مهر ماه سال جاری بود که بمب خبری اقتصادی منشر شد که حکایت از خرید بیش از 50 درصد مخابرات ایران را می کرد یعنی قراردادی 8 میلیارد دلاری ! پیروز این میدان کنسرسیوم "توسعه اعتماد مبین" بود که از سه شرکت تشکیل شده است. شرکت های سرمایه گذاری "توسعه اعتماد" و "شهریار مهستان" که از شرکت های زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه هستند و شرکت "گسترش الکترونیک مبین ایران" که از شرکت های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است. دو شرکت از مجموع این شرکت ها در سالهای 1385 و 1386 تاسیس شده اند و سابقه چندانی ندارند و شرکت سرمایه گذاری توسعه اعتماد نیز در سال 1383 فعالیت خود را شروع کرده است. جالب آنکه رقیب کنسرسیوم اعتماد مبین، گروه "مهر اقتصاد ایرانیان" بود شرکتی سرمایه گذاری و فعال در بورس که زیر نظر بسیج فعالیت می کند. فروش سهام شرکت مخابرات بزرگترین فروش سهام در تاریخ 41 ساله سهم تهران بود و تنها ظرف نیم ساعت به انجام رسید.
بانکهای سپاه
تنها چند روز پیش از خبر انعقاد قرارداد 8 میلیارد دلاری فروش سهام مخابرات. بهمنی رئیس کل بانک مرکزی جلوی دوربین تلوزیون از تبدیل شدن "موسسه مالی و اعتباری انصار" که یکی از موسسات اقماری اقتصادی زیر نظر سپاه پاسداران است به بانک خبر داد، همچنین "موسسه مالی و اعتباری مهر" که زیر نظر بسیج فعالیت می کند در آستانه تبدیل شدن به دومین بانک سپاه است، یعنی همان راهی که صندق قرض الحسنه قوامین وابسته به نیروی انتظامی در حال طی کردن است. سپاه علاوه بر اینها از طریق بنیاد تعاون سپاه فعالیت های اقتصادی گسترده ای را انجام می دهد.
افشاگری کروبی
آنچه تاکنون گفته شد تنها شامل قراردادها و پروژه های آشکار و رسانه ای شده سپاه پاسداران است. اما در روی دیگر این سکه سپاه پاسداران بزرگترین مافیای پنهان اقتصاد کشور را در دست دارد. زمانی که مهدی کروبی ریاست مجلس اصلاحات را بر عهده داشت او از پشت تریبون ریاست مجلس در اظهاراتی از اسکله های مخفی سخن میان آورد. تا آن زمان تنها یکی دو روزنامه به صورت جسته و گریخته از 60 اسکله مخفی سخن به میان آورده بودند و کروبی برای اولین بار آن را به طور رسمی اعلام کرد. علی قنبری نماینده مجلس ششم هم یک سوم واردات کشور را از طریق این اسکله های مخفی عنوان کرد.
احمدي نژاد: حضور بچه هاي قرارگاه به آدم اطمينان مي دهد
آبان ماه سال 87 احمدی نژاد در مراسم آغاز عمليات اجرايي طرح انتقال آب از سرشاخه هاي دز به قم رود، گفت: "براي ساختن کشور نيازمند روحيه جهادي، حزب اللهي و ايماني هستيم. حضور بچه هاي قرارگاه به آدم اطمينان خاطر مي دهد که مي توان کارهاي بزرگي در کشور انجام داد ولي بعضي اظهارنظرهاي نادرست و از روي عدم اطلاع مي کنند و مي گويند حضور قرارگاه در پروژه هاي کشور راه را براي حضور ساير بخش ها تنگ مي کند؛ در صورتي که اين حرف غلط و از روي عدم اطلاع است."
*****
بیانیه جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان کرد در اعتراض به اعدام احسان فتاحیان
اعدام ، اعمال سلطه ی رژیم سلطه بر "تن" است.اعدام عریان ترین اعلان خشونت عریان سلطه بر زیرسلطه گان است.اعدام نفی تن و نفی شان انسان است.اعلان وضعیتی است که در آن هر کسی حتی عاملان سلطه و سرکوب ، در زیر تیغ گیوتین اعدام اند.اعدام حد اعلای نفی مفهوم مشترک شان بشری است. سلطه ، امروز در درنده خویانه ترین حالت دولت سرکوبگرکه با تقسیم بندی هستی شناسانه ی متافیزیکی ضد انسانی "خودی / غیر خودی" ، ُکرد بودن را به مثابه غیر خودی و دشمن معرفی می کند.که این خود در تداوم اعمال سیاستی است که با ظهور سلطه مدرن در قالب دولت مدرن حیات خود را در انگاره ی فاشیستی "دیگر ستیزی" می یابد.
احسان فتاحیان تجلی فریاد انسانی است که مبارزه برای کردستان را با مبارزه در راه ارزش های انسانی یکی می دید.سیاستی که حاکمیت مطلق باور،سال هاست در جهت آسیمیله کردن هویت ملی ُکرد در کرمانشاه وایلام اعمال میکند.وجود تفکروذهنیت خالق احسان واحسان ها، خط بطلانی است برسیاست قرون وسطایی انکاروامحاء بر ملتی که نسل های متمادی اش راه مقاومت وایستادگی را در پیش گرفته است .
اصرارحاکمیت کنونی بر سیاست سرکوب واعمال خشونت، ناشی از دستگاه ناقص فکری وفلسفی است که حیات خویش را در انکار مسئله کرد وحاملان آن می داند که حتی همکاران منطقه ای ودیرین حاکمیت های ایرانی به این مهم پی بردند که تنها راه حل مسئله کرد،قبول آن است نه اعدام ،انفال وسرکوب.
بی گمان اعدام احسان در "واپسین شعاع آفتاب شبانگاهی " نشان دهنده ی وجود اراده ای "دون کیشوت وار "است که در صدد تکراراجرای احکام ناعادلانه ی احسان های دیگری مانند : فرزاد،فرهاد،علی،شیرکو،حبیب الله،فرهاد تالش،زینب،رمضان و...می باشد.
سکوت ما دربرابر عاملان اعدام ،اراده ی آن هارا در تداوم این روند راسخ تر می کند.
لذا ما امضا کننده گان این بیانیه ضمن محکوم نمودن اعدام وپایمال کردن کرامت هر انسان، اعتراض خودرا اعلام نموده وازکلیه آزادی خواهان، نهادهای حقوق بشری داخلی وبین المللی، می خواهیم در برابر این روند، سکوت اختیار ننموده ووظیفه ی انسانی خود رابجا آورند.
لیست اسامی امضاء کنندگان بیانیه به ترتیب حروف الفبا:
1) آدیسا کریمی2) آراس محمدی3) آرام حسن4) آرام رنگین کمان5) آرام صادقی6) آرام کیانیان7) آرام ویسی8) آرش آذرپيك9) آرش صالح10) آرش فرج زاده11) آرش گلابی12) آرمان اسکندری13) آرمان اکبری14) آرمان دادخواه15) آرمان رحیمی16) آرمان زمانی17) آرمان عابدینی18) آرمان کوپال19) آرمان ميرزايی20) آرمین شریفی21) آریا حسینی22) آزاد حاج آقایی23) آزاد سنندج24) آکو محمدی25) آيت سعيدزاده26) ابراهیم کریمی27) ابراهیم مرادی28) اجلال قوامی29) احد علی بیگی30) احمد دانش31) احمد غلامی32) احمد مرادی33) ادریس عبدی34) ادریس مولودی35) اردشیر حسین پناهی36) اردشیر محمدی37) ارسلان هدایتی38) ارکان نادری39) ازاد لطف پوری40) اسامه مرادی41) اسرین عثمانی42) اسعد باقری43) اسماعیل احمدی44) اشكان مسيبيان45) افشار غلامی46) افشین بهمنی47) افشین تاجران48) افشین غلامی49) افشين قادری50) افشين كرميان نسب51) اقبال رازدار52) اقبال محمدی53) اکو کردنسب54) الله مراد جباریان55) الهام زند کریمی56) الهه محمودی57) امجد غلامی58) امید رجبی59) امید محمدی60) امید محمدیان61) امیر احمدی62) امیر غلامی63) امیر مظفری64) امین سرخابی65) امین مبارکی66) اوات پورعبداللهی67) اوات باریکیان68) اوات رضانیا69) ایوب روانگرد70) بابك خداياری71) بابك قياسی72) بارزان محمدیان73) باسط مرادی74) بختیار پیراسته75) بشیر حبیبی76) بلال صالحی77) بلال مرادويسی78) بنار شریف زاده79) بهاره علوی80) بهزاد بنفشی81) بهزاد خوشحالی82) بهزاد میرزایی83) بهمن توتونچی84) بهمن محمدی85) بهنام دبيريان86) پارسا كرمانجيان87) پرویز امیری88) پریا حیدری89) پریا کرسباچی90) پریسا زارعی91) پویا شریفی92) پیام آزاد منش93) پیام دژکام94) پیام نیلوفر95) پیمان ابراهیمی96) پیمان محمدی97) توفیق پرتوی98) توفیق سروش99) تیفور احمدی100) جبار دست باز101) جلال باقری102) جليل آزادی خواه103) جمال حسینی104) جمال یارخدا105) جمیل دست باز106) جواد عباسی107) جواد نظری108) جهانگیر عبداللهی109) چنگیز اقبالی110) چنور رحیمی111) چیمن خیاطی112) چینی کلجی113) حاتم کریمی114) حامد امیدی115) حامد پزشکیان116) حامد چاوشین117) حامد ستایش118) حامد شيرزادی119) حامد کهنه پوشی120) حبیب الله خالدیان121) حبیب الله رنجبر122) حبیب الله غفوری123) حبیب الله مفاخری124) حبیب خسروی125) حبیب قرانی126) حبیب کمانگر127) حجت رحمتی128) حسن قادرمرزی129) حسن کریمی130) حسن ناصری131) حسین خدامرادی132) حسین ساعدی133) حسین شریفی134) حسین فانی نژاد135) حشمت خسروی136) حشمت قادرمرزی137) حمزه احمدی138) حمید اردلانی139) حمید بهنیا140) حميدرضا صمدی141) حميدرضا مسيبيان142) خاتون حبیبی143) خالد رشیدی144) خالد ناصرآبادی145) خسرو الهی146) خسرو زمانی147) خلیل احمدی148) خلیل سیفی لااله149) خلیل مبارکی150) داریوش مرادی151) دانا آذری152) دانا بهرامی153) دانا جهانی154) دانا روخنده155) داوود قسیمی156) دلیر اسکندری157) دلیر بایت گل158) دلیر رازدار159) دلیر محمدی160) دلیر یوسفی161) رئوف محمدی162) راشد صلواتی163) رامیار رستمیانی164) رامیار زمانی165) رامیار شریفی166) رامین احمدی167) رامین رحمانی168) رامین محمدی169) رحمان پیمانکار170) رحمان سبزی زاده171) رحمت مرادی172) رحیم قادری173) رزگار احمدکرمانج174) رسول خلفی175) رضا جمشيدی176) رضا خالدیان177) رضا زرگر178) رضا ساعد179) رضا ساعدی180) روزابلوریان181) روشن مرادی182) ریبوار چوپان183) ریبوار خالدی184) ریبوار رحمان پور185) ریبوار کاووسی186) ریبوار مردوخی187) ریحان محمدی188) زانا دادرس189) زانا کهنه پوشی190) زانیار حسین زاده191) زانیار رحمت خواه192) زانیار طاهر زاده193) زانیار لطفی194) زانیار محمدی195) زانیار مرادی196) زانیار هژیری197) زاهد طاهر مرادی198) زاهد محمد زاده199) زبیر قادرمرزی200) زکریا یوسفی201) زیبا علیزاده202) ژيلا گل عنبر203) سارا جلیلیان204) سارا كرمانيان205) ساسان منبری206) سالار محمدی207) سامان احمد پور208) سامان جاری209) سامان حیدری210) سامان رحیمی211) سامان زند ی212) سجاد جهان فر213) سجاد شهبازی214) سجاد عباسی215) سجاد نظری216) سجادکاظمی نژاد217) سحر محمدی218) سردار محمدی219) سرکو احمدی220) سرکوت دادور221) سعدی اسدی222) سعدی سهرابی223) سعید آملی224) سعید بیکلام225) سعید ریزوندی226) سعید عابدی227) سعید کاکی228) سعید محمدی229) سلمان زند230) سلیمان عبدالله زاده231) سمکو رحیمی232) سمیرا ایوبی233) سمیه برخورداری234) سمیه علی بیگی235) سودابه فرج اللهی236) سوران حسینی237) سوران داردان238) سوران دانشور239) سوران صالحی240) سوران منصور نیا241) سوسن حسین پناهی242) سوما آقاصری243) سوما توحیدی نیا244) سهراب كريمی245) سهراب مرادی246) سیامک فتاحی247) سیامک ملامحمدی248) سیران رحیمی249) سیران زندکریمی250) سیران کوهی251) سیروان آذری252) سیروان حسینی253) سیروان خوانچه زر254) سیروس عباسی255) سینا کرم زندی256) سیوان اداک257) سیوان بهمنی258) سیوان ملایی259) شاهو محمدی260) شاهو نادری261) شروین صلواتی262) شعیب ابراهیمی263) شعیب راست خدیو264) شعیب مرادی265) شنو رحیمی266) شوبو شلاوی267) شورش خالد نژاد268) شورش خاله نژاد269) شهاب الدین شیخی270) شهاب عبدالهی271) شهاب قادرمرزی272) شهرام صادقی273) شهریار احمدی274) شهلا رضایی275) شیرکو رزاقی276) شیلان فتحی277) شیوا معلمی278) صادق سامره‌ای279) صبا یخچالی280) صباح مفیدی281) صباح نصری282) صباح یعیقوبی283) صبور باخیشی284) صلاح خدیو285) صلاح زارعی286) طاهر احمدی287) طاهر خدیو288) طاهره خرمی289) طیب محمدی290) ظاهر سارایی291) ظهیر مسعودی292) عابدین صمدی293) عادل امیدی294) عباس جلیلیان295) عباس جوهری296) عباس قادری297) عبدالله دیوبند298) عبید قادرمرزی299) عبید لطفی300) عثمان محمد پناه301) عدنان صالحی302) عدنان غفوری303) عدنان فتحی304) عدنان فتحی305) عدنان محمدی306) عرفان ابراهیمی307) عرفان ساعدپناه308) عطا میرانی309) علی ادمن310) علی امیدوار311) علی تاسه312) علی خدامرادی313) علی رضا خانی314) علی رضا رحیمی315) علی سوسنی316) علی قلنع317) علی محمد اسلام پور318) علی محمدی319) عمر کریم زاده320) عمران رستمی321) عیاد پرنون322) غلامرضا کریمی323) فاطمه اردلان324) فاطمه جوادی325) فاطمه حیسنی کرجو326) فردين الماسی327) فردین امینی328) فردین عباسی329) فردین مردوخی330) فرزاد کلبعلی331) فرشاد چناری332) فرشاد دوسی پور333) فرشاد عزیزی334) فرشاد فتحی335) فرشاد محمدیان336) فرشید رحیمی337) فرنوش درخشانی338) فرهاد احمد نژاد339) فرهاد ایزدی340) فرهاد جهان بیگی341) فرهاد حيدری گوران342) فرهاد رحمانی343) فرهاد فلاح344) فرهاد محمدی345) فرهاد هادی346) فرید فاتحی کرجو347) فريدون رازيانی348) فريدون كرمی349) فریدون میرانی350) فریده ویسی351) فواد بادفر352) فواد خرامانی353) فواد صالحیان354) فواد فلاتی355) فواد محمدی356) فواد مرادی357) قاسم احمدی358) کاروان امجدیان359) کارون فیضی360) کاظم جباری361) کامبیز فردین362) کامیار راستین363) کانی خدامرادی364) کاوه شیری365) کاوه کریمی366) کاوه مراد نژاد367) کبری قادرمرزی368) کژال احمدی369) کژال فتحی370) کلثوم فردوسی371) کمال خالق پناه372) کمال رامش جان373) کمال محمودزاده374) کیانوش امینی375) کیانوش سوری376) کیوان عزیزی377) کیوان فتحی378) کیوان قادری379) کیومرث بلده380) کیومرث فتحی381) كاوه قاسمی كرمانشاهی382) كبری كريمی383) كيوان كمانگر384) گلاله برنا385) گلاله بهرامی386) گلاله کهنه پوشی387) گلاویژ یوسف پور388) گلستان حسین پناهی389) گوران عثمان پور390) لقمان احمدی391) لقمان دشتی392) لقمان رحیمی393) لقمان کریمی394) لقمان کهنه پوشی395) لیلا کاملی396) لیلا مبارکی397) لیلا محمدی398) لیلا مرادی399) مادح حسن زاده400) مادح رستمی401) ماردین رحیم نژاد402) ماندانا طالبی403) مانی تامی404) متین کاشفی405) محسن سعیدی406) محمد احمدی407) محمد بهرامی408) محمد تورانی409) محمد رحیمی410) محمد رفیعی411) محمد زندی412) محمد شهبازی413) محمد صالح ایومن414) محمد صالحی415) محمد عبداللهی416) محمد فتحی417) محمد معروفی418) محمد یوسفی419) محمدرضا اسكندری420) محمدرضا عطايی421) محمدصدیق جوانمردی422) محمود سعيدزاده423) محمود شریفی424) محمود عبداللهی425) مختار زارعی426) مختار محمدی427) مدد جباری428) مدرک رضایی429) مراد آقایی430) مرتضی رضا علی پور431) مریم قره خانی432) مسعود خسروی433) مسعود روشنی434) مسعود فتاحی435) مسعود کریمی436) مسعود کهنه پوشی437) مسعود كرمی438) مسعود محمدی439) مسعود نعیمی440) مصطفی احمد زاده441) مصعب ابراهیمی442) مظفر فیضی443) منصور جعفر رمشتی444) منیجه پیروتی445) مهدی ابراهیم پور446) مهدی خان‌بیگی447) مهدی زارعی448) مهدی شریفی449) مهدی طبرزد450) مهدی کرمی451) مهدی محمدی452) مهرداد صيفوری453) میثم رازیانی454) میکایل منصوری455) میلاد رادمنش456) نادر قادرمرزی457) نادیا ذوالفقاری458) نادیا محمدی459) نازر مطلق460) ناصح روبوسه461) ناصح روخنده462) ناصر احمدی463) ناصر کارثی464) ناهيد محمدی465) ناهید معیزی466) نبی الله حسین آبادی467) نجات بهرامی468) نجمه دادور469) ندا نجمه الدینی470) نریمان خون دل471) نسرين محمدی گوران472) نظام رحمانی473) نوروش حیدری474) نوشين محمدی475) نوید چمنی476) نیما احمدی477) واحد ایزدی478) واحد عزیزی479) واحده محمدی480) وحید بهرامی481) وریا دوستی482) وریا عبداللهی483) وریا کرداری484) وریا کهنه پوشی485) وریا موید486) وفا رحیمی487) وهاب دوستی488) وهاب غلامی489) هاجر قادری490) هادی رحیمی491) هادی روخنده492) هادی طبرزد493) هانا زارع494) هانا نقش بندی495) هژارشادی496) هژیر باخیشی497) هژیر کاشفی498) هنسک ویسی499) هوشنگ رشیدی500) هوشیار فرزین501) هوشیار کشوری502) هیبت موید503) هیرش بشیری504) هیرش عثمانپور505) هیرو دانش506) هیمن امنیان507) هیمن امینی508) هیمن باخیشی509) هیمن راست خدیو510) هیوا پزشکیان511) هیوا تاسه512) هیوا رمانی513) هیوا محمدی514) هیوا نیلوفر515) یادگار ارجمندی516) یادگار ایرانی517) ياور غلامی518) يزدان چغاميرزايی519) يزدان معمر520) یعقوب روا521) یوسف جلالی522) یوسف شکر بیگی523) یوسف مددی524) یونس اقبالی525) یونس قربانی فر526) یونس یاریان.
*****
هیچ اطلاعی از وضعیت محمد داوری در دست نیست
محمد داوری فعال صنفی – مدنی، عضو شورای مرکزی و مسئول آموزش و اطلاع‌رسانی سازمان معلمان ایران و سردبیر سایت سحام‏نیوز، ارگان حزب اعتماد ملی است. وی یکی از شناخته شده ترین چهره‌های صنفی در نزد معلمان و فرهنگیان ایران است که در پی حمله نیروهای امنیتی به دفتر شخصی مهدی كروبی و دفتر حزب اعتماد ملی درروز هفدهم شهریورماه با حكم جلب صادره از سوی دادستانی تهران بازداشت شده‌است."
اما درحالی که نود روز از بازداشت وی می گذرد؛ هیچ اطلاع دقیقی از پرونده او و نیز وضعیت جسمی و روحی اش در دست نیست. داوری پیش از این و در جریان اعتراضات صنفی معلمان در سال ۸۵ نیز دستگیر شده بود. مادر محمد داوری در این زمینه می گوید: " پسرم اولین بار نیست بازداشت شده است ولی اینبارخیلی نگران هستم و فقط می خواهم پسرم را آزاد کنند." همچنین در پیگیری از وضعیت نامعلوم محمد داوری به ژینوس شریف رازی و مینا جعفری، وكلای وی هیچ اطلاعات دقیقی از جمله شعبه ،‌شماره پرونده و اتهام این عضو سازمان معلمان داده نشده و عملا امكان وكالت برای وكلای وی وجود ندارد.
در حالی که مادر محمد داوری تلاش می کند از طریق مجاری قانونی پاسخی درخصوص اتهامات فرزند خود بگیرد اما هیچ کس پاسخ او را نمی دهد. او در این زمینه می گوید: "تا کنون چندین بار برای پیگیری پرونده فرزندم به دادستانی تهران مراجعه کرده ام اما مسئولین دادستانی با اظهار بی اطلاعی از بازداشت محمد داوری گفته اند که شخصی با چنین مشخصاتی را بازداشت نکرده ایم." گفتنی است پس از بازداشت محمد داوری، محسنی اژه ای از در صدا و سیمای اتهاماتی را به وی نسبت داد
دستگاه قضایی در ترازوی "نقد" مردماز سوی دیگر دادستان تهران، جعفری دولت آبادی با بیان اینکه دستگاه قضایی باید در نزد افكار عمومی از وجهه‌بالایی برخوردار باشد و هر زمان كه از وجهه مناسبی برخوردار نبود باید ترسید. تصریح کرد: "عملكرد صحیح ، به موقع ، بدون تبعیض و براساس قانون از راه‌های ایجاد امنیت قضایی است. ‌‌ما نمی توانیم بگوییم افكار عمومی برای ما مهم نیست. خواه ناخواه در ترازوی نقد مردم قرار خواهیم گرفت. مطمئن باشید اگر عملكرد ها صحیح باشد ، مردم به ما ایمان خواهند آورد." واین در حالی است که مسئولین جدیدقوه قضاییه که با شعار اجرای عدالت فبول مسئولیت کرده اند از بازداشت این فعال مدنی و مطبوعاتی اظهار بی اطلاعی می کنند.
همچنین جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در نامه ای خطاب به دادستان تهران نسبت به وضعیت همسران و فرزندان دربندشان اعتراض و ابراز نگرانی کرده وبیان داشته اند: "شما در این مدت تلاش کرده اید تصویری مناسب تر نسبت به قبل از قوه قضاییه ارائه دهید. شما بسیاری از عزیزان ما را از سلول های انفرادی نجات داده اید. پس اکنون نیز آنها را از این شرایط غیرانسانی و خطرناک نجات دهید.شما فرزندان و همسران ما را سالم تحویل گرفته اید ما آنها را سالم از شما می خواهیم. شما مسئول سلامت و زندگی آنها هستید. مسئولیت خود را فراموش نکنید."
عدم پاسخگویی مسئولین قضایی، به دادخواهی یک مادر درد کشیدهمادر محمد داوری که اهل بجنورد است برای پیگیری امور فرزندش به تهران آمده است و در این باره می گوید: " من تنها آمده ام و در تهران کسی را ندارم که مرا به دادگاه ببرد. نمی دانم با چه کسی و به کجا بروم تا پسرم را آزاد کنم. من از مسئولان می خواهم که اگر آزادش نمی کنند مرا هم پیش او ببرند تا پیش پسرم بمانم ..."
این مادر درد کشیده می گوید: "پدر فرزندانم در سالهای بچگی آنها به رحمت خدا رفت و من فرزندان خود را با سختی های بسیار بزرگ کردم. در این ایام که فرزند من بازداشت شده است من نگران جان فرزندم هستم اما هیچ کس در دستگاه قضایی که باید مرجع تظلم خواهی باشد جواب من را نمی دهد. دادستان محترم تهران نشان داده است که برخلاف دادستان قبلی رویه سالمی را برگزیده است و تلاش خود را برای حل مشکلات زندانیان بکار بسته است. عاجزانه از او می خواهم نسبت به پرونده فرزند من نیز نگاه مثبت خود را بر نگیرد و تلاش کند او نیز مانند دیگر زندانیانی که اخیرا آزاد شده اند‌، آزاد شود."
مادر محمد داوری در مورد خصوصیات وفضایل اخلاقی فرزندش می گوید: "اخلاق محمد خیلی عالی است. محمد به اندازه پدرش برای برادرانش زحمت می کشید. شاید هیچ پدری برای بچه هایش از این کارها نکند اما محمد خیلی به خانواده کمک می کرد. محمد مسجد می رفت. همیشه با وضو بود. قرآن می خواند و نمازش هیچ موقع ترک نمی شد. در بسیج هم فعال بود. همه اهل محل به من می گفتند که آفرین با این که پدر ندارد اما بچه هایت را خوب تربیت کرده ای. من بچه سالمی را به جامعه تحویل داده ام اما الان نمی دانم در زندان چه بلایی به سرش آورده اند ..."
وی ادامه می‌دهد: "محمد یک خبرنگار است و وظیفه خبرنگار تهیه خبر است. کار بدی که نکرده است. من فقط از خدا می خواهم که همه را نجات دهد. اوعاشق معلمی است. عاشق فعالیت برای بچه ها. دانش آموزانش خیلی او را دوست داشتند. این قدر معلم خوبی بود که در شهرستان ما عضو شورای شهر شد. هر موقع مشکلی پیش می آمد به او مراجعه می کردند. از دانش آموزانش همیشه دفاع می کرد. در حالی که کلاس اول راهنمایی بود فرار کرد و به جبهه رفت و یک سال در خط مقدم از کشور دفاع کرد."
مادر محمد داوری می‌افزاید: "محمد من جانباز هم هست. هنوز هم ترکش ها در پایش هست. من از این که بچه ام در زندان هست خیلی ناراحتم، ولی افتخار می کنم که او به وظیفه اش عمل کرده است. من به او افتخار می کنم. بچه سالمی به جامعه تحویل دادم ولی از فعالیت او به خاطر وظیفه اش ناراحت نیستم، بالا خدا ... پایین هم خدا"
دعوت دولت مداران به دوراندیشی و پرهیز از خود محوریمادر محمد داوری با اشاره به دیدارش با آقای کروبی به نقل از وی گفت:"خودم آوردم، خودم هم تا آخرش هستم و از حق او دفاع خواهم کرد. کسی او را مجبور نکرد و من او را آوردم و وظیفه دارم تا آخر از او دفاع کنم. او به دستور من کارها را انجام داده است و مسئولیتی متوجه اش نیست. من پیگیر کار ایشان هستم."
خانواده های زندانیان سیاسی با صدور بیانیه ای بازداشت فرزندان انقلاب و یاران امام و رزمندگان و جانبازان و ایثارگران و خدمتگزاران نظام اسلامی و كشوراعتراض کرده و اعلام کرده اند: "ما همسران و فرزندان دلاورمان را آزاد می خواهیم. این خواسته بزرگی نیست. ما حداقل ها را می خواهیم و برای داشتن حقوق اولیه خود، هیچ منتی را نمی پذیریم. . در و دیوار سلول های انفرادی اوین چه در بند سپاه، چه اطلاعات یا هر نهاد دیگری كه طی این مدت اقامتگاه عزیزان ما بوده ، شاهد شكنجه هایی است كه روح و روان آنان را آزرده است و در عین حال شاهد عالی ترین صحنه های عشق بازی آنان با معبود بی شریك و ناظرعلو روح ایشان در مجال تنهایی مطلق و درك حضور خالق بی مثال و پروردگار احد و واحد و صمد و هم سخنی بی مانند با اوست و این شهادت دوگانه در تاریخ انقلاب اسلامی جاودانه می شود."
همچنین کانون صنفی معلمان با انتشار بیانیه ای نقض گسترده حقوق بشر، بازداشت ها و حبس های غیر قانونی تعداد زیادی از فعالان سیاسی و اجتماعی را محکوم نموده وخواستار آزادی هرچه سریع تر این بازداشت شدگان می باشد. در بخشی از این بیانیه ضمن دعوت دولت مداران به دور اندیشی و پرهیز از خود محوری آمده است: " به راه حق و عدالت بازگردید و شکاف عمیق ایجاد شده میان دولت و ملت را پیش از آن که بیش از این دیر شود تا حد ممکن از میان بردارید."
*****
دادگاه عدنان حسن پور برگزار شد
دادگاه عدنان حسن‌پور، روزنامه‌نگار زندانی کرد، صبح امروز در سنندج برگزار شد. به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران، صبح امروز –پنجشنبه- بیست و یک آبان ماه دادگاه عدنان حسن پور، روزنامه‌نگار کرد زندانی در شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب سنندج و به قضاوت قاضی بابایی برگزار شد. وکالت وی نیز برعهده‌ی آقای صالح نیکبخت است.
عدنان حسن پور ٢٥ ساله روزنامه‌نگار، عضو تحریریه‌ی هفته نامه‌ی "ئاسو" که به دو زبان کردی و فارسی منتشر می‌شد بود که اين هفته نامه در سال 1384 به اتهام اقدام عليه امنيت ملي و تشويش اذهان عمومي توقيف شد. وی در تاريخ ٥ بهمن ماه 1385 دستگیر شد و در تاريخ ٢٢ خرداد در دادگاهي غير علني به اتهام "اقدام عليه امنيت ملي"، " جاسوسي" و "محاربه" محاکمه و به اعدام محکوم شده بود که چندی پیش، پس از سه سال، از حکم اعدام تبرئه شد..
*****
مناقشه رئیس پلیس آگاهی و دادستان تهران بر سر اجرای حدود
رئیس پلیس آگاهی ، سردار اصغر جعفري با انتقاد از اینکه چرا قانون مجازات اسلامي كه مهمترين آن قطع يد است، اعمال و اجرا نمي‌شود، از آمادگی این نیرو برای اجرای حدود الهی خبر داد. در واکنش به این سخنان عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفت اگر دستگاه قضایی بخواهد ضعف های پلیس را مطرح کند می تواند، اما قرار نیست این حرف ها به مطبوعات کشیده شود.
در اجرای حدود الهی رافت نیست
مصباح یزدی نیز در سخنانی در جمع فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران مدعی شد:"در اجراي حدود الهي جاري رافت نيست و همان‌گونه كه نبايد از حدود الهي تجاوز شود، نبايد در اجراي آن ‌ها كوتاهي شود."این روحانی که دهه اول انقلاب را در انزوا به سر برده و از وی به عنوان پدر معنوی محمود احمدی نژاد و هوادارنش یاد می شود، می افزاید:"آزادي يكي از اين مفاهيم است كه شنونده با شنيدن آن مفهومي زيبا را در ذهن خود تصور مي‌كند و در طول تاريخ سوءاستفاده‌هاي زيادي از آن شده است".در همین حال آنچه از تفکرات مصباح یزدی بر می آید نفی جمهوری اسلامی و احیای خلافت اسلامی است. اندیشه هایی که با مخالفت و هشدارهای صریح آیت الله خمینی در دهه اول انقلاب اجازه ظهور و بروز نیافت
تئوری خشونت در میدان عمل
چند هفته بعد از این سخنان، رئیس پلیس تهران با متهم نمودن دستگاه قضایی به تساهل و کم کاری، آمادگی خود را برای اجرای حدود الهی خصوصا قطع دست و پا اعلام کرد. جعفری با بيان اينكه حدود الهي قوانيني هستند كه خداوند براي حفظ و امنيت جامعه وضع كرده است، مدعی شد: "اجرا نكردن اين حدود بزرگرترين منشاء ريشه‌كن نشدن جرائم در كشور است".وي اضافه كرد: "حدود دو سال پيش مسئولان قوه قضائيه اعلام كردند، براي اجراي حد مشكل داريم كه پليس آمادگي خود را براي فراهم كردن امكانات اجرای حد اعلام كرد. اگر حدود الهي در كشور اجرا شود بيش از 90 درصد جرائمي كه در حوزه سرقت اتفاق مي‌افتد ديگر رخ نخواهد داد و اين به نفع مردم، امنيت كشور و اعتبار جمهوري اسلامي ايران است".در طول سه دهه اخیر اجرای برخی مجازات ها از جمله سنگسار، قطع دست و پا و پرتاب متهم از کوه با انتقاد شدید مجامع بین الملی روبرو شده است. مجامع حقوق بشری معتقدند که اجرای این مجازات ها به شدت غیر انسانی است و قوه قضائیه ایران باید آنها را متوقف کند.در این باره رئیس پلیس ایران معتقد است: " ما هرچه قدر هم در اجراي قوانين و اصول شرع خودمان عقب‌نشيني كنيم باز هم مورد تائيد مجامع بين‌المللي به‌ويژه غرب قرار نمي‌گيريم. بهتر است كه ما وظايف خودمان را برابر عقل و شرع انجام دهيم و آسايش و رفاه مردم مد نظر ما باشد، نه رضايتمندي غربي‌ها."
تبلیغات رسانه ای حامیان دولتی
برای اجرای حدودپیش از این اظهارات؛ خبرگزاری شبه نظامی فارس در خبرهای متفاوتی اجرای حدود اسلامی را خواستار شده بود. فارس در خبری به نقل از رئیس دادگستري استان فارس نوشت: "اجراي احكام متعدد منطبق با حدود الهي و اجراي احكام قصاص در استان فارس از ابتداي سال با جديت بيشتر آغاز شده و طي هفته‌هاي آينده نيز ادامه خواهد داشت.فارس در خبری دیگر نیز به نقل از امام جمعه استان فارس نیز مدعی شد :" دین مي گويد در مورد اين ها بايد پيش دستي كرد و به جاي آنكه آنها زهر چشم بگيرند بايد از آنان زهر چشم گرفت. سعي كنيد اين افراد را قصاص كنيد تا ريشه شرارت خشك شده و كسي جرات تعرض به مردم و امنيت آنان را نداشته باشد. جامعه به اجراي حدود الهي و قصاص وابسته بوده و به بركات آن نياز دارد".
کشمکش میان قوه قضائیه و نیروی انتظامی
در پی انتقادات اصغر جعفری از ناتوانی قوه قضائیه در اجرای حدود اسلامی از جمله "قطع دست" سارقان ، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفت اگر دستگاه قضایی بخواهد ضعف های پلیس را مطرح کند می تواند، اما قرار نیست این حرف ها به مطبوعات کشیده شود.دادستان تهران افزود: "در مطبوعات مشاهده می کنیم که پلیس مسایلی را در حوزه قضایی مطرح می کند که موجب تضعیف هر دو نیرو می شود.امروز دستگاه قضایی با تدبیر سکوت کرده و پلیس بهتر است که شان دستگاه قضایی را حفظ کند".در همین حال اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران در پی انتشار سخنان دادستان تهران در رسانه ها تاکید کرد: "اجرای احکام از سوی دادسراها یا سازمان زندان ها صورت می گیرد و ربطی به پلیس ندارد".
اظهارات "غیر شرعی" رییس پلیس آگاهی
محسن کدیور، کارشناس امور دینی و روحانی منتقد، اظهارات رییس پلیس آگاهی ایران را "غیر قانونی" و "غیر شرعی" خواند و به شبکه خبری بی بی سی فارسی گفت: "اجرای حکم بر عهده ضابط دادگستری است".به گفته آقای کدیور، بر اساس قوانین اسلام، این سخنان "کاملا غلط" است و پلیس نمی تواند بدون حکم قاضی عامل اجرای احکام باشد و مسئولیتی در این زمینه ندارد.
*****
ارسال پارازیت های تلویزیونی کار سپاه پاسداران است
در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، فاش شد که شورای عالی امنیت ملی، وظیفه اجرائی کردن سیاست‌های امنیتی کشور را میان نهادهای انتظامی و امنیتی مختلف تقسیم کرده است. در این میان نیروهای انتظامی وظیفه کنترل ارتباطات اینترنتی و سپاه پاسداران وظیفه نصب دکل‌های ارسال‌کننده پارازیت بر روی فرستنده‌های تلویزیونی و رادیوئی را به عهده گرفته‌اند . برای مقابله با جنگ نرم به گزارش هرانا به نقل از ادوار نیوز ، روح‌الله حسینیان نماینده مجلس شورای اسلامی و مدافع سرسخت احمدی‌نژاد،روز سه شنبه،پس از جلسه علنی مجلس به خبرنگاران گفت: «موارد امنیتی چون نصب دکل‌های ارسال پارازیت، ورود دستگاه‌های متعدد امنیتی به حوادث پس از انتخابات،واگذاری نظارت بر اینترنت به نیروی انتظامی، تدابیری است که از سوی شورای عالی امنیت ملی برای مقابله با جنگ نرم دشمنان نظام اتخاذ شده است ».
نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، در ادامه توضیح داد:«نظارت بر اینترنت به نیروی انتظامی به این دلیل صورت گرفته که اینترنت یک فضای رسانه‌ای وسیع است و ابعاد مختلف امنیتی، فرهنگی و سیاسی دارد و نظارت بر آن نیازمند ورود نیروهای متعدد است .» فیلترینگ سایت‌ها به گفته حسینیان، فیلترینگ و محدود کردن سایت‌ها و وبلاگ‌ها قبلا از سوی وزارت ارشاد صورت می‌گرفت، پس از مدتی به وزارت اطلاعات سپرده شد و هم اکنون بخشی از آن به نیروی انتظامی واگذار شده است .
نماینده تهران افزود: «وظیفه سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، وزارت ارشاد و مخابرات، در مورد رسانه‌های مجازی جزء به جزَء روشن شده است. به این ترتیب که وزارت ارشاد و مخابرات مجری محسوب می‌شوند و سپاه و نیروی انتظامی ناظر و مسئول تامین امنیت هستند .» بنا به گفته روح‌الله حسینیان، شورای عالی امنیت ملی از چندی پیش مسئولیت نصب دکل‌های ارسال پارازیت را به سپاه پاسداران سپرده است . فرمانده نیروی انتظامی اخیرا اعلام کرد که این نیرو نظارت بر اینترنت را به عهده گرفته است. این سخن اعتراضاتی را برانگیخت. از جمله حمیدرضا کاتوزیان نماینده تهران در مجلس، نظارت نیروی انتظامی بر اینترنت را غیرقانونی و خارج از وظایف این نهاد دانست . پارازیت و سلامتی مردم همزمان با اظهارات حسینیان، شهاب‌الدین صدر رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خبر داد که مجلس، تحقیق درباره اثرات ارسال پارازیت بر سلامت مردم را، در دستور کار قرار داده است. پیش از این، بسیاری از کارشناسان هشدار داده بودند که ارسال پارازیت بر سلامت مردم اثر منفی می‌گذارد. به گفته شهاب‌الدین صدر، اثبات درستی یا نادرستی این ادعا نیازمند مطالعات عمیق و دقیقی است که به این زودی‌ها به نتیجه نخواهد رسید . از سوی دیگر، سردار مسعود جزایری معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح به خبرنگار اعتماد گفت که برای مبارزه با عملیات روانی «دشمن» دو ستاد جداگانه تشکیل شده است . وی درباره محل تشکیل این ستادها و وظایف مشخص آن‌ها توضیحی نداد .
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
تقديم به همه دانشجويان ستاره‌دار و همه دانشجويان زندانی
"خواستم از محرومین از تحصیل بگویم از آمار و ارقام؛ از چند برابر شدن آن‌ها در این سال‌ها و مشکلاتی که پس از محرومیت از تحصیل به آن دچار می‌شوند.اما دیدم مجال خوبی است برای صمیمانه‌تر گفتن از بچه‌های محروم از تحصیل؛ از جلسات؛ با هم بودن‌ها؛ هم‌فکری‌ها؛ از درد دل کردن‌ها و گفتن از دوستان و همکلاسی‌هایی که به قول خودمان چقدر دیر مطلب را می‌گرفتند و امروز در حال طی کردن مقطع لیسانس هستند و یاد‌آوری خاطره تقلب رساندن به هم‌کلاسی که الان مشغول کار در بخشی از دولت است و برای خود لیسانسه شده‌است! و دانشجویان سهمیه‌ای که آنقدر سر کلاس‌ها از اساتید سوال‌های صد تا یک غاز می‌کردند که استاد ادامه سوال‌ها را به بعد از کلاس موکول می‌کرد."
از سال‌های تحصیل که خاطراتش هر روز کهنه تر میشد و امید ما به برگشت به دانشگاه کمرنگ تر میگفتیم واز صمیم قلب وبا اندوه میخندیدیم! بازهم با آرزوی دوباره نشستن پشت صندلی های دانشگاه تلاش میکردیم. هر مهری که می آمد در پی مهربانی میدویدیم و دوباره امیدوار سعی در بازگشت به دانشگاه داشتیم و باز هم حرف از تعهد میشد و ما هم مجبور به پا پس كشیدن از حقمان.
مهر برای ما نامهربانی همراه داشت ؛اما این مهر نامهربانتر از همیشه آمد و رفت هر سال در پی حق تحصیل مهر را شروع میکردیم ؛حال انکه امسال از شدت مهرورزی در تلاش برای آزادی دوستانمان بودیم.تا جای مجید دری دانشجوی ادبیات که خوب شعر میگوید و زیبا مینویسد و حافظ و خیام از بر دارد کسانی بر سر کلاس حاظر شوند که به خواسته شیخ علامه ای، صدرالدین شریعتی شعر را در ادبیات متعهد و علیرضا قزوه جستجو کنند.اما فراموش نکرده ایم که همیشه جنبش ها آزادیخواه بهترین و پاکترین فرزندان خود را قربانی میکند و چه کسانی بهتر از دانشجویانی که روزی حق تحصیل را فدای آزادی کردند وروزی آزادی را برای آزادی سر بریدند.
آری میخواهم از ستاره های شبهای تار بگویم ستاره های که نه تنها پس از کودتا درخشیدند بلکه چهار سال است بر تارک سیاه دولت نهم میدرخشند و حالا روشنی شبهای اوین شده اند؛ستاره هایی که نادانان آنها را سروان و ما آنها را ستاره های روشني بخش راه آزادی مینامیم.پیمان عارف؛ضیاء نبوی؛مجید دری؛شبنم مددزاد؛پور عبدالله و....و.... وتمام ستاره های که میشناسم و نمیشناسم و میدرخشند و کسانی را که آرزوی تاریکی راه ما را دارند آزار میدهند.
این را برای تمام دانشجویان و جوانان آزادیخواه دربند میهنم مینگارم که این روزها را در شبهای اوین سر میکنن و خوب میدانم که وقتی آزادی را دوباره در آغوش بگیرند با این پرونده روشن حتما ستاره خواهند شدو همچون ما پشت درهای دانشگاه خواهند ماند. صدایم به پشت میله های سرد اوین نمیرسد اما خوب میدانم که خبر های خیزش دانشگاه ها از سوراخ های اوین هم درز کرده و تمام دانشجویان بانام و بی نشان دربند را خوشحال کرده که خانه شان آباد است و آخرین سنگر آزادی همچنان در تکاپوی آزادی است و مرحمی میشود بر درد تنهاییشان و خیالشان راحت میشود که نمیگذاریم هیچ یک از اعضای کودتاچی با آرمش به خانه ما بیایند و یکی را با شعار و دیگری را با لنگه کفش بدرقه میکنیم.
این را مینویسم تا کودتاچیان بدانند اگر دانشجویی را از تحصیل محروم میکنند و یا حق آزادی را را از وی میگیرند به امید خاموش كردن دانشگاه ها ،خیال باطلی داند.این خود بزرگترین انگیزه برای حضور فعال و خود جوش همه دانشجویان در صحن دانشگاه هاست تا خواهان بازگشت به تحصیل ویا آزادی دوستان خود شوند و با برخوردهای از این جنس تنها خشم دانشجویان را بیشتر میکنند و خود در آتشی زیر خاکستر میدمند تا در روز دانشجو شعله كشد.
دربرابر تمامی ستاره های دربند سیاسی سر فرود می آورم و استقامت و مقاومت آنها را در برابر مزدوران ستایش میکنم و میگویم اندکی صبر سحر نزدیک است.تاریخ صد ساله میهنمان شبهای از این تیره تر را تجربه کرده و با تلاش همچون شمایی همگی گذرا بوده است و این نیز بگذرد.
این سومین کودتایی است که این سرزمین و عدالت خواهانش تجربه کرده اند پس بر اساس مثل (تا سه نشه بازی نشه)رهایی نزدیک است و پس از این ایران به سرزمینی آباد بدل خواهد شد ومن که هنوز امید برگشت به دانشگاه در دلم سبز است میدانم دوباره با هم و کنار هم در خانه خواهیم بود به یاد هم دانشجویان دربند و با یاران دبستانیم و با تمام وجود"دانشجو میمیرد ذلت نمی پذیرد"را بر سر کسانی که دانشگاه را مرده میخواهند فریاد میزنم.
*****
خواسته های خانواده های زندانیان سیاسی
خانواده های زندانیان سیاسی در سومین تجمع خود که این هفته در مقابل قوه قضائیه، برگزار شد، با خطاب قرار دادن سیستم قضائیه رهایی آزادگان دربند و اجرای قانون و عدالت برای همه را خواستار شدند. این تجمع که با حضور خانواده های بازداشت شدگان غیرقانونی پس از انتخابات، شامل تعدادی از سران اصلاح طلب و فعالان سیاسی و حزبی، روزنامه نگاران و اسرای کمیل سبز انجام شد، بیش از دو ساعت به طول انجامید و پس از گفتگو با نمایندگان قوه قضائیه و درخواست ملاقات آقای صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور با ارائه نامه ای که متضمن خواسته های قانونی خانواده ها به پایان رسید. نیروی انتظامی مستقر در منطقه چند بار از تجمع کنندگان خواست تا دست نوشته ها و پلاکاردهای خود را جمع کنند و به تجمع شان خاتمه ببخشند که پاسخ گویی مقامات قضائی ، شرط انجام این درخواست از جانب خانواده ها اعلام شد و گفتند: بیش از شما خود ما از این اقدام متأسفیم که بهترین فرزندان انقلاب و ایران باید دربند باشند و خانواده های آنان علیرغم گرفتاری های معمول این روزهای سخت، هر روز تا شب پیگیری کار آنان بوده یا جواب نگیرند یا جواب سربالا بگیرند. خواسته های اعلام شده خانواده ها در نامه به قوه قضائیه به شرح ذیل است:
- آزادی فوری اسرای کمیل سبز
- آزادی فوری زنان بی گناه دربند از جمله مهندس آذر منصوری، نفیسه زارع کهن، محبوبه حقیقی، فریبا پژوه و مهدیه مینوی و دیگران
- تشکیل دادگاه صالحه آزادگان دربند به شکل علنی ( با توجه به این که نامشان در کیفرخواست های عمومی آمده است )
- اجازه انتخاب وکیل و معرفی عوامل بازدارنده از این حق قانونی
- معرفی عوامل فشار بر برخی خانواده های اسرای بعد از انتخابات
- سرعت در تشکیل دادگاه ها و آزادی فوری عزیزان دربند با تخفیف در قرار
لازم به ذکر است خانواده های زندانیان سیاسی بعد از انتخابات دهم، در بیانیه ای با اعتراض شدید به بی توجهی هایی که توسط دستگاه های مسئول نسبت به پرونده ها و وضعیت اسرا و خانواده هایشان می شود، اقدامات بعدی خود را شامل تجمع، تحصن و اعتصاب غذا و شکایت به مقام ها و مراجع بین المللی اعلام کرده بودند و در حال حاضر بخش اول اقدامات در حال اجراست. به گفته کمیته نمایندگی و پیگیری بازداشت های غیرقانونی بعد از انتخابات، تجمع بعدی در هفته آینده خواهد بود و زمان و مکان آن طی بیانیه ای به اطلاع عموم خانواده ها خواهد رسید.
دو تجمع قبلی، مقابل دادستانی تهران با وعده های این مقام قضائی برای تسریع در آزادی بویژه برای کمیلیون اسیر که به گفته دادستان حکمی توسط ایشان برای دستگیری آنان صادر نشده بوده است، بهبود شرایط بازداشت شدگان، ملاقات های مستمر و منظم و تسریع در تشکیل دادگاه ها و نیز در مقابل خانه ملت با نگارش نامه سرگشاده ای به رئیس قوه مقننه برای تشکیل جلسه ای برای رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان، برگزار شده بود.خانواده های زندانیان سیاسی ضمن محکوم کردن هرگونه ایجاد تنش و آشوب و فتنه در روند رسیدگی به پرونده ها خصوصا توسط خبرگزاری ها و رسانه های دولتی و با امید به توقف اقدامات تحریک کننده برخی دستگاه های امنیتی با ادامه دستگیری جوانان مومن وفعال در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، تا آزادی همه بازداشت شدگان اقدامات اعتراضی خود را ادامه خواهند داد.گفتنی است پس از پیگیری های انجام شده دفتر دادستانی کل کشور روز دوشنبه را برای تنظیم وقت ملاقات خانواده ها با دادستان درنظر گرفته است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ