سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۵/۱۳

سه شنبه: 13/5/1388 (زمان 00:10 بامداد)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه:ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
نه سبزیم، نه آبی، نه سیاه ، نه بنفش، نه...

ما فقط و فقط به انسانیت و انسان بودن و مقام شامخ آزادی و دموکراسی معتقدیم.
تنها رنگ مورد پرستش و ستایش ما، پرچم سه رنگ و شیروخورشید نشان ماست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یاران و هم میهنان عزیز بامدادتان گرامی باد. باز هم روز و شبی را پشت سرنهادیم و بامدادی دیگر را آغاز می کنیم.
دیروز و دیشب یکی از سیاهترین صفحات تاریک و شرم آلود تاریخ پرافتخار میهن ما رقم خورد و اگرچه که جز ننگ و رسوایی و پستی در این صفحه نوشته نشد اما، این صفحه نیز مانند سایر صفحات سی ساله اخیر تاریخ میهن نوشته شده و باقی بماند تا در آینده، فرزندان ما و شما آگاه شوند که مشتی غارتگر تازی صفت، چه بر سر ما و سرزمین ما آوردند و چگونه با دغلبازی و ریا و فریب، که خود نشانگر و رسوا کننده دین مبین این "دین فروشان" بی آبروست، تلاش کردند که چند صباحی دیگر بر ایرانزمین یعنی مهد کورش ها و داریوش ها به حیات ننگین خویش ادامه دهند، اگر چه که این دوران دیگر چندان دوامی نخواهد یافت و غروب این روزهای ننگین و طلوع صبح روشن و پاک فرداهای امیدبخش و بدور از اشغال گرگهای درنده نزدیک شده است.
همانگونه که در "پست" دیروز نوشتیم، بار دیگر "سیدعلی گدا" با فشار نیروهای سرکوبگری که خودش عامل قدرت بخشیدن به آنان بود، ناگزیر شد که میهن ستیز بی هویت و بی آبرویی چون احمدی نژاد را در قدرت حفظ نماید تا خودش در راس این هرم ننگین باقی بماند.
اگرچه که؛ چه در طول نمایش شرم آور "تنفیذ" و چه پس از آن تا پاسی از نیمه شب گذشته (تا حدود یک ساعت پیش) ملت به عصیان و فغان رسیده از اینهمه بی عدالتی و پستی و رذالت، این روز و شب را، هم بر خلیفه مسلمین و هم بر نوکر آستانش کوفت و سیاه کردند که ما در حد توان خویش با چند فیلم مستند خبری و با نوشته هایی کوتاه یا طولانی، خیزش و حضور همیشگی ملت سلحشور در اعتراض باین سیاهکاری را انعکاس دادیم و آنچه که بر نوشته های "پست" دیروز می توانیم اضافه نماییم این است که طبق گزارش یاران و همرزمان ما که در تمامی نقاط پرآشوب دیروز و دیشب حضوری فعال داشتند، در این همایش های غرورآفرین دیروز، بیش از پنجاه نفر دیگر دستگیر و راهی زندانها و بازداشتگاههای آشکار و نهان رژیم گشتند و همچنین صدها نفر دیگر مضروب و مجروح گشتند که اینها فقط آمار تهران است و هنوز آمار دقیقی از سایر شهرها و استانها دریافت نکرده ایم... اما اینها آغاز راهی سخت و ناهموار است که ملت در آن گام نهاده و تا رسیدن به پایان این راه و رهایی میهن از ننگ رژیم پلید ملایان از پای نخواهد نشست.
فیلمی از "سی . ان . ان" از اتفاقات ایروز تهران

*****
فرمانده سپاه بالای مجلس، فرمانده ارتش پایین مجلس
آرایش جدید نیروهای نظامی پس از کودتا
عکس‌های جلسه نمایشی تنفیذ که در سایت رسمی رهبر منتشر شده، نشان می‌دهد که فرمانده سپاه در بالای مجلس و بین روحانیان نزدیک به رهبر نشسته است، اما فرمانده ارتش چندین متر آن‌طرف‌تر و در کنار عموم حاضران جا پیدا کرده است. با توجه به اینکه در فیلم‌ها مشخص است که دفتر رهبری حتی محل نشستن میهمانان مجلس را هم مشخص می کند، آیا باید تفاوت محل نشستن فرماندهان سپاه و ارتش را به معنای شرایط جدید در موقعیت نیروهای نظامی پس از وقوع کودتای انتخاباتی دانست؟
*****
بگفته اعتراضی یکی از یاران همکار، این دیگر عادت بدی شده که هر بامداد "پست" جدید را با عکسی از صفحه نخست "روزی"نامه یا لجن نامه کیهان آغاز کنیم. اگرچه که یار عزیز ما حق دارد اما، می خواهیم به رژیم و نماینده مفلس اش در کیهان نشان دهیم که ساعتها پیش از آن که توزیع و پخش لجن نامه اش را در تهران و سایر نقاط ایران آغاز کند؛ از آن و نوشتارهای بی سروته و پرت و پلا گویی هایش آگاهیم... می خواهیم به حسین بازجوی بدبخت پیام دهیم که:
این میهن از کسان به شما ناکسان رسید
نوبت ز ناکسان شما نیز، بگذرد...!

*****

فیلم زیر را بدقت تماشا کنید.. اینها گفته من و شما نیست، این گفته های یک شخصیت روحانی و معتقد به اسلام ناب محمدی است:

*****
سه روایت شخصی از اعتراضات دیروز
مشاهدات شخصی گاهی به مراتب گویاتر از گزارش‌های رسمی هستند، چون با واقعیت‌های مشهود و جزئیاتی سر و کار دارند که کمتر به چشم کسی می‌آید. این سه روایت شخصی را از اتفاقات عصر دیروز تهران بخوانید:
روایت نخست
ساعت 6:30 بعد از ظهر، خیابان ولی عصر، محدوده ونک به پایین، جولانگاه نیرو های متنوع نظامی، موتور سوار و پیاده و سوار برماشین های سیاه نظامی بود که بر سر عابرینی می ریختند که اگر لحظه ای توقف می کردند قربانی آنها می شدند. لباس شخصی ها با کلاه های یکدست نظامی و ماسک های گاز اشک آور و مسلح به باتوم سوار بر موتور و پیاده از لابلای مردم در پیاده رو ها ویراژ می دادند و به ضرب عابرین می پرداختند. بعضی با دوربین فیلم برداری از مردم پیاده که بدون کلمه ای فقط راه می رفتند فیلم برداری می کردند.
خیابان پر از خودروهای سیاه نظامی بود که سربازان با کلاه های کج و کیف های سربازی پر و مسلح بر آن سوار بودند. خیابان بند آمده بود و ماشین ها حرکت نمی کردند. خانمی که از توانیر می آمد به عابرین گفت جلو نرین گاز می زنن. تسبیح سبزی از زیر چادرش پیدا بود. مردم پیاده در خیابان ولی عصر حرکت می کردند. هر چه جلو می رفتی بر تعداد لباس شخصی ها و گارد ویژه افزوده می شد.
در حوالی بیمارستان دی تعداد زیادی از نیرو های مجهز به باتوم و کلاه های یکدست نظامی و لباس های سبز نفتی بر سر مردمی که سر کوچه ای ایستاده و نگاه می کردند ریختند و بر سر و پشت و کمرشان کوفتند. کنار یکی از دکان های خیابان کناری نو جوانی با ته ریش حزب اللهی ته مانده گاز اشک آور دست گرفته بود. گفت مردم کنار پله ها ایستاده بودند که تیر خورد وسط پله ها ، کسی طوریش نشد ولی همه از آنجا دور شدند. گفت گاز زده اند طرف مردم ساکن کوچه های منتهی به ولی عصر که کنار درب خانه هاشان ایستاده بودند.
مردم سر کوچه ها ایستاده بودندو حرف می زدند. خانمی برای جوان ها دل می سوزاند. خانمی پهلویش را گرفته بود و نفرین می کرد. گفت: با همسر و خواهرم در خیابان راه می رفتیم که دیدیم از جلو و عقب مامور می آید در فرعی پیچیدیم که دور شویم، بر سرمان ریختند و کتمان زدند. مغازه دار ها جلوی مغازه ایستاده بودند و بحث می کردند.
روایت دوم
ساعت 17:50، مدرسه ی راهنمایی دکتر افشار4 تا ماشین خاکی مخصوص زندانی، 6 تا ماشین سفید تویوتا. داخل مدرسه پر از نیروهای لباس شخصی و دو تا مینی بوس هم بیرون.
ساعت 18:05، ونک حدود 17 تا ماشین از مدل های مختلف، دور میدان حدود 20 تا موتورسوار با کلی نیرو به سمت ولیعصر در طول مسیر پر از نیروهای گارد ویژه، موتورهای لباس شخصی و موتورهای نینجا.که هر گروه که می آمدند از 20 تا 100 موتور یکجا بودند. ملت آرام و فقط با علامت V حرکت می کردند. ماشین ها بوق می زدند.
ساعت حدود 19:15 ایستگاه اتوبوس آبشار. یک لباس شخصی با باطوم به زنی میانسال حمله کرد و زن در مقابل با کیف از خود دفاع می کرد. موتورهای بیشتری آمدند و بعد ماشین استیشن سفید آمد و زن را داخل ماشین هل دادند ولی مردی ناگهان از میان جمعیت رفت جلو و زن را از آن تو بیرون کشید. دعوا بین مردم و موتوری ها. همان اولی بدجوری آن مرد را زد طوری که سرش شکافت. آن موقع نتوانستند مرد را ببرند ولی نمی دانم بعد چه بر سرش آمد چون همانطوری که مرد می رفت بالا بعضی از موتوری ها تعقیبش می کردند. در این صحنه یکی از لباس شخصی ها با کلت تیراندازی می کرد، دو تا تیر هوایی و یکی مستقیم. موتوری ها به مردم اسپری فلفل هم زدند.
19:40 سر عباس آباد، جلو و داخل بیمارستان ارتش پر از نیرو و از هر ارگانی بود. حرکت مردم به سمت پائین. دم مخابرات مردم شعار "الله اکبر" و "یا حسین میرحسین" می دادند.
روایت سوم
« تهران / بعد از تنفيذ رئيس جمهور بيست و چهار مليوني» (نقل از وبلاگ تیغ ماهی)
ساعت پنج ، رو به روي اسكان . تا ساعت پنج و نيم كه همه برسند صبر مي كنيم . ميدان ونك در محاصرهء نيروهاي نظامي ست . اما زياد نيستند . همه نگرانيم مردم امروز خانه بمانند . با اين همه از نگاه هاي همديگر و لبخندي كه به هم مي زنيم مي شود فهميد تمام اين مردمي كه ميدان ونك را هي بالا و پايين مي روند ، آمده اند تا خانه نمانند . تعدادمان كمي زياد مي شود و ونك را مي رويم پايين . زن ها خيلي بيشترند . بعد تاكسي مي گيريم به سمت سر مطهري . آن جا عده اي نشسته اند كنار پياده روها . تازه دست هامان را برده ايم بالا كه دو تا ماشين پليس سر مي رسند و ما را كه تعدامان كم است پراكنده مي كنند . پياده وليعصر را مي آييم پايين . سر نمي دانم كدام خيابان است كه تعدامان بيشتر مي شود و شروع مي كنيم به شعار دادن كه يك بسيجيه با موبايلش فيلم مي گيرد ازمان . يكي از دخترها شالش را مي بندد دور سرش و مي رود سمت بسيجيه . ديگران همراهي اش مي كنند . بسيجيه دستش مي رود به كيف كمريش و بقيه مي كشند عقب . نمي دانند چي توي كيفش دارد . بعد گاردي ها حمله مي كنند با موتور هاشان و تير هوايي مي زنند . همان وقت هاست كه ماشين كروبي رد مي شود . شعارها اوج مي گيرد «الله اكبر» بي اعتنا به موتور هاي گاردي . مردم مي روند توي خيابان به سمت ماشين كروبي . كروبي پياده مي شود و ماشينش را عوض مي كند و از كوچه ها مي رود . اما شروع مي شود بعد از آن . خيلي مردي آقاي كروبي ! دم شما گرم. خيلي هم گرم .
مردم شعار مي دهند و با آمدن نيروهاي گاردي پراكنده مي شوند و دوباره شروع مي كنند . چند تا كوچه بالاتر ، دوباره همان بسيجيه فيلم مي گيرد . اين بار زن ها عصباني تر از قبل ، حمله مي كنند سمتش ، دستش مي رود توي كيف و اسپري را در مي آورد . مردم شعار مي دهند « خائن ، خائن » مي دوند سمتش . دختره دوباره شالش را بسته دور سرش و مي رود سمت بسيجيه . مي شود ترس را توي چشم هاش ديد . عقب عقب مي رود و فرار مي كند و موبايلش را پرت مي كند از ترس . موبايلش را بر مي دارند و مي شكنند .
ماشين ها بوق مي زنند و مردم شعار مي دهند « ابطحي دوست داريم » ...
كم كم بسيجي ها كه گه گيجه گرفته اند و هي بالا پايين مي روند خيابان را ، با هر صداي الله اكبري كه مي شنوند ، مي گيرند خيابان وليعصر را . شروع مي كنند به زدن مردم . بد تر از گاردي ها و بي رحمانه تر .
با تاريكي هوا مردم پياده كمتر مي شوند و هي سواره ها و بوق هاشان بيشتر و بيشتر . مي آييم كه بالا سمت ونك ، بوي گاز مي آيد . تا ساعت نه و چهل و پنج دقيقه كه بيرونيم ، خيابان ها شلوغ است . گاهي صداي الله اكبري از دور تر به گوش مي رسد كه دست بسيجي ها مي رود به بيسيم شان و مي دوند سمت صدا .
جمع شدن توي ميدان هاي اصلي بدترين كار است . زود تار و مار مي كنند مردم را . اين را از تلفن دوستانم توي ميدان ونك كه گريه مي كنند و نگران دستگيري ما هستند مي فهميم . گويا خيلي كتك زدند و دستگير كرده اند مردم را .
تمام خيابان وليعصر مردم ايستاده اند و شعار مي دهند و با ديدن گاردي ها فرار مي كنند و دوباره بالا تر يا پايين تر عده اي ديگر شروع مي كنند . گاردي ها هي مي روند بالا و بر مي گردند .
هر چه هوا تاريك تر مي شود ، تعداد شان بيشتر مي شود . حكومت نظامي مي شود تمام وليعصر در محاصرهء نيروهاي گاردي و بسيجي هاي موتور سوار باتوم به دست . حكومت نظامي ، آن هم بعد از تنفيذ رئيس جمهور بيست و چهار مليوني .
گفتيد چند مليون آقاي احمدي نژاد ؟ سي مليون ؟ باشد . شما راست مي گويي ...

*****

فیلمی از حضور مادر "ندا" بر مزار فرزند جانباخته. این توضیح لازم است که رژیم دد صفت از حضور این مادر دلسوخته در مراسم پنجشنبه گذشته ممانعت کرده و اجازه نداده بود در مراسم چهلمین روز فرزندش شرکت کند و اینک این مادر پس از چند روز بر خاکی سرد که پیکر فرزندش را درآغوش خویش جای داده حضور یافته است.

*****

مردم: شکنجه، اعتراف، دیگر اثر ندارد
جلال کیهان منش‏

درست چند ساعت پس از برگزاری مراسم تنفیذ محمود احمدی نژاد، مردم تهران و چند شهر دیگر به خیابان ها ریختند تااعتراض خود را به انتصاب وی و همچنین مواضع آیت الله خامنه ای اعلام کنند. این در حالی بود که در بیشتر خیابان ها، به فاصله هر چند متر ماموران امنیتی و نظامی ایستاده و در میانه خیابان ها هم لباس شخصی مشغول مانوروحشت بودند؛ مردم اما بلند تر از هرروز فریاد می زدند: مرگ بر دیکتاتور.
در حالی که هیچ برنامه از قبل تعیین شده ای وجود نداشت، عصر دیروز مردم با حضور در خیابان ها نسبت به تنفیذ حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد برای چهار سال دیگر توسط رهبر حکومت اسلامی اعتراض کردند. بعد از این مراسم که بسیاری از چهره های رسمی حکومتی نیز در آن حضور نداشتند، خیابان های اصلی شهرهای کشور، به ویژه تهران، به اشغال نیروهای امنیتی ـ نظامی درآمد. با این حال از حدود ساعت 6 عصر، مردم دسته دسته در امتداد خیابان ولی عصربه راه افتادند. ماموران پلیس در میدان ولی عصر تلاش کردند با پرتاب گاز اشک آور و شلیک تیر هوایی مردم را متفرق کنند، اما این برخورد موثر واقع نشد چرا که هم مردم عصبانی به نظر می رسیدند و هم نیروهای پلیس خسته. گفته می شود به همین علت حدود 700 نفر از اعضای پلیس و لشکر 10 سپاه تهران تقاضای انتقال به واحد دیگری را کرده اند.
در میدان ونک نیز وضعیت مشابهی حاکم بود؛ ماموران پلیس چند بار از مردم خواستند خیابان ها را ترک کنند تا "آنها نیز بتوانند به خانواده خود برسند". یکی از مامورین از فرط عصبانیت کلاه کاسکت خود را به زمین کوبید و با فریاد گفت: "بابا به خدا ما هم خانواده داریم. استراحت می خوایم".
او که لباس چرمی ـ فلزی سیاه رنگ ضد ضربه پوشیده بود به حدی عصبانی بود که دو تن از همقطارانش او را کشان کشان به درون یک خودروی "ون" بردند.
اما در دیگر نقاط تهران هم وضع به همین صورت بود ودرگیری های گسترده ای در میدان ونک، ولیعصر، میرداماد، تخت طاووس و خیابان ولی عصر روی داد، اما کانون تجمع و درگیری بیشتر در محدوده میدان ونک تا خیابان جام جم [محل صدا و سیمای جمهوری اسلامی] بود. این درگیری ها باعث شد تا خیابان ولی عصر تقریبا مسدود شود و بوی دود و گاز اشک آور حتی در میدان ولی عصر هم حس شود.
اما ماموران امنیتی بیشتر در میدان انقلاب و خیابان انقلاب تا چهار راه ولی عصر و در میدان هفتم تیر و خیابان های اطراف تجمع کرده بودند. آنها در میدان ولی عصر علاوه بر حضور در پیاده رو ها در محوطه در دست احداث خط سوم مترو نیز تجمع کرده بودند تا در صورت لزوم وارد عمل شوند. در اطراف میدان ولی عصر نیز تعداد زیادی خودروی پلیس پارک شده بود. چنین وضعیتی در بلوار کشاورز تا خیابان کارگر نیز حکمفرما بود.
در میدان ولی عصر، که مرکز آموزشگاه های خصوصی و فروشگاه پوشاک است، پلیس با حضور در تمام مغازه ها و آموزشگاه ها امکان پناه دادن به کسانی که مامورین امنیتی قصد بازداشت آنها را داشتند، می گرفت. دکه های سیگار فروشی این میدان هم به طور کلی جمع شده بود تا مردم نتوانند از آنها سیگار بخرند. بیشتر این سیگارها برای بهبود سوزش ناشی از استنشاق گاز اشک آورمورد استفاده قرار می گرفت. همچنین دیروز تمام سطل های آشغال در طول خیابان ولی عصر از سر انقلاب تا پارک وی جمع شده بودند تا تجمع کنندگان از آنها برای آتش زدن استفاده نکنند. پیش از این و در روز های گذشته مردم پس از شلیک گاز اشک آور اقدام به آتش زدن لاستیک اتومبیل و یا سطل های اشغال می کردند تا سوزش ناشی از شلیک گاز اشگ آور را خنثی کنند.
ماموران در مقابل صدا و سیمای جمهوری اسلامی تجمع بیشتری داشتند تا مانع ورود احتمالی مردم به داخل ساختمان صدا وسیما شوند. با این حال مردم در برابر ساختمان صدا و سیما بیش از نقاط دیگر متمرکز شده و یکصدا شعار می دادند: "مرگ بر دیکتاتور". "شکنجه، اعتراف، دیگر اثر ندارد."
ورود نیروهای تازه نفس
تجمع دیروز تا پاسی از شب ادامه داشت و حضور ماموران نیز هر لحظه بیشتر می شد. از اواخر وقت دیروز به علت تعدد مراکز اعتراضی، ماموران "بسیج ادارات" هم دوباره وارد عمل شدند. این ماموران که همگی لباس شخصی با جلیقه بسیجی پوشیده بودند، با چماق به مردم حمله می کردند و آنان را مورد ضرب و شتم قرار می دادند اما با هجوم دستجمعی مردم می گریختند و در پناه ماموران رسمی ماوا می گرفتند.
از تعداد بازداشتی ها و مجروحین دیروز اطلاع دقیقی در دست نیست، اما به گفته شاهدان تعداد زیادی بازداشت و زخمی شده اند.
تجمع دیروز در حالی برگزار شد که اعتراض بزرگ و سراسری مردم ایران روز چهارشنبه و همزمان با تحلیف احمدی نژاد در مجلس، در میدان بهارستان برگزار خواهد شد. این تجمع به دعوت حامیان موسوی و کروبی برگزار می شود.
تجمع بعدی نیز روز پنج شنبه همزمان با برگزاری جلسه دوم دادگاه عطریانفر و ابطحی در مقابل دادگاه انقلاب در تقاطع شریعتی- معلم برگزار خواهد شد.

*****

ماجرای حذف عکس کردان از سایت "سیدعلی گدا"
کردان متقلب در مراسم تنفیذ و حذف عکس او از سایت رهبر

دیشب (دوشنبه شب 12 مرداد) دیروقت، عکسی در سایت "سیدعلی گدا" از عوضعلی‌ کردان، وزیر جاعل و متلقب کشور برای ساعاتی به نمایش در آمد. یکی از کاربران اینترنتی این عکس را بر روی سایت بالاترین فرستاد و در مقایسه‌ای میان وی و محمدرضا جلایی‌پور یکی از دانشجویان ممتاز آکسفورد که ۴۸ روز است در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد، نوشت: «کسی که با دروغ و دغل و تقلب و نیرنگ نمایندگان مجلس را فریب داده نه تنها در زندان نیست بلکه از او به عنوان میهمان عالی‌رتبه پذیرایی می‌شود و دانش آموز رتبه اول کنکور و المپیاد و دانشجوی ممتاز و مومن دانشگاه آکسفورد در زندان انفردای است. هزار آفرین بر این «عدالت» ولایت. اصولگراها جمع کنید این بساط نیرنگ «اصولگرایی» را».
این لینک در سایت بالاترین در عرض ۱۰ دقیقه و با ۷۱۹۷ کلیک، داغ شد. اما هنوز ساعتی نگذشته، سایت رهبر در کمال ناباوری این عکس را از میان عکس‌های مراسم تنفیذ پاک کرد و بدین‌سان این لینک را از کار انداخت و کاربران بعد از کلیک بر روی لینک با سایت رهبر مواجه شدند!.
عنوان لینک مربوطه به شرح زیر است:
عکس دردناک: کردان در مراسم تنفیذ و جلایی پور در انفرادی (سرنوشت دو دانشجوی آکسفورد!) ـ۷۱۹۷ کلیک

*****

چند پیام، از میان ایمیل های رسیده:

کنفرانس مطبوعاتی خانواده زندانیان سیاسی حوادث اخیر برگزار می شود
كنفرانس مطبوعاتي خانواده هاي زندانيان سياسي كه در جريان وقايع پس از انتخابات 22 خرداد بازداشت شده اند، امروز سه شنبه 13 مرداد، ساعت 10صبح در محل دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانيان برگزار مي شود.
از تمامي روزنامه نگاران و خبرنگاران رسانه هاي خبري جهت حضور در اين نشست دعوت به عمل مي آيد.آدرس: ميدان فاطمي، ميدان گلها، خ كاج جنوبي، خ فكوري، پلاك 8، طبقه سوم
لطفا در اطلاع رساني برگزاري اين نشست ياري كنيد

**

بیانیه شماره ١ کمیته هماهنگی خبررسانی جنبش سبز
ساعت و محل تجمعات اعتراضی 14 مرداد


خبرگزاری سبز ایران"، پایگاه مرکزی "کمیته هماهنگی خبررسانی جنبش سبز" که برای ایجاد هماهنگی خبری و با حضور جمعی از فعالین در داخل و خارج کشور تشکیل شده، دیروز با صدور اولین اطلاعیه خود، ساعت و محل گردهمایی های روز 14 مرداد، همزمان باتحلیف محموداحمدی نژاد را اعلام کرد.
این کمیته که بیانیه های آن درسایت وروزنامه "سبز" منتشر می شود، در بیانیه خود خطاب به "ایرانیان، رهروان جنبش سبز" نوشته است: "کودتاچیان برای تحلیف رئیس دولت کودتا ـ محمود احمدی نژاد- روزچهارشنبه ١٤ مرداد را انتخاب کرده اند که مصادف است با سالگردانقلاب مشروطیت. کودتاچیان می خواهند سمتی را که با کودتابدست آورده و برای حفظش خون پاک جوانان ایران رابر زمین ریخته اند در روز انقلاب آزادی تطهیر کنند. پاسخ ایرانیان و رهروان جنبش سبز به این ترفند جدید رئیس جمهور غیر قانونی یک « نه» دیگر است. "
در ادامه این بیانیه، جمع بندبرنامه های متعددی که برای روز چهارشنبه از سراسر ایران به " کمیته هماهنگی" رسیده، به صورت زیر به همگان پیشنهاد شده است:
١٤ مرداد ١٣٨٨
محل تجمع
تهران: میدان بهارستان
شهرستانها: درمقابل بازار اصلی شهر
ساعت: ٩ صبح
در صورت اشغال مناطق یاد شده، تجمع در میادین اصلی شهرها و محلات مختلف برپا خواهد شد.

**

بچه ها چرا غمگینید؟!
مهدی محمودیان

بچه ها چرا یک گوشه نشسته اید؟ چرا غمگینید؟ مگر چه شده است؟
آهان، حتما به یاد نداها هستید؟ به یاد سهراب ها هستید؟ به یاد اشکان ها و محمدها غمگینید؟
نکند به یاد عزیزان در بندتان اینگونه زانوی غم بغل کرده اید؟
نکند به یاد خنده های شهاب عزیز، یا توجیه های تاج زاده برای شرکت در انتخابات و یا یاد سعید شریعتی دلتان را غمگین کرده است؟
نمی دانم شاید برای کوه رفتن با صفایی فراهانی دلتان تنگ شده است یا برای شیرکوند عزیز و یا برای خدایاری مهربان دلتان تنگ شده است؟
بچه ها، می دانید که دوستان و عزیزانمان برای چه هدفی در سیاه چالهای تاریک اندیشان، گرفتارند؟ بچه ها یادتان است همه تلاشهایمان برای چه بود؟یادتان هست دردمان این بود که چرا نمی توانیم دمکراسی را برای مردم ترجمه کنیم؟یادتان هست غصه می خوردیم و رنج می کشیدیم از اینکه مردم چرا برای آزادی فریاد نمی کشند؟یادتان هست غصه می خوردیم چرا مردم برای گران شدن روغن نباتی فریاد می کشند و برای آزادی نه؟یادتان هست........
بچه ها یادتان هست هدفمان چه بود؟ یادتان هست می خواستیم دمکراسی، حقوق بشر و.... را در جامعه گسترش دهیم؟بچه ها یادتان است، هدفمان رسیدن به ایرانی بود که دغدغه مردمش آزادی باشد و دمکراسی و خواسته شان حقوق بشر؟ یادتان هست؟
بچه ها اگر هدفمان این ها بوده است که بوده، پس چرا نشسته اید و زانوی غم بغل کرده اید؟ بچه ها چرا نشسته اید؟ چرا جشن نمی گیرید؟ چرا سکوت کرده اید؟
این روزها روز جشن و شادی است
گوش کنید! خوب گوش کنید؟ می شنوید؟
"یا مرگ یا آزادی"، برادر شهیدم رای تو پس می گیرم".
خوب گوش کنید:"زندانی سیاسی آزاد باید گردد"
نه!! خوب گوش کن!
این صدای چند صد نفر دانشجو نیست. این صدای چند نفر جوان که از روی سیری فریاد می زنند نیست. این صدای میلیون ها ایرانی است که فریاد می زنند.

آنجا را ببین او شجریان است ، آن طرف مجید مجیدی است و آن طرف، بازیکنان تیم ملی هستند، ببین زن و مرد و پیر و جوان، بقال، قصاب، پزشک، نانوا، مهندس. خوب نگاه کن همه آمده اند.
آری این صدای میلیون ها ایرانی است که فریاد می زنند:"زندانی سیاسی آزاد باید گردد."
بچه ها باور کنید ما به هدفمان رسیده ایم.
بچه ها باور کنید امروز حقوق بشر و دمکراسی فقط خواست ما نیست.
خوب ببینید آنجا خانه نانوا است، آنجا خانه قصاب است، آنجا خانه خیاط است، گوش کنید:"یا مرگ یا آزادی"
بچه ها بخدا ما پیروز شدیم. این صدای الله اکبر از حلقوم خونی ندا می آید. این صداها از سینه های سوراخ سوراخ شهیدانمان بیرون می آید، گوش کنید "یا مرگ یا آزادی"
بچه ها دیدید نداها و سهراب ها را، حالا نوبت ماست.
بچه ها ما باید دوباره پیشقدم باشیم. مردم آمده اند و با خونشان آهنگ زیبای "یا مرگ یا آزادی" را سروده اند. نوبت ماست این بار برای تحقق دمکراسی و حقوق بشر در ایران قدمی بزرگ تر برداریم.
بچه ها باید خود را برای روز پیروزی نهایی آماده کنیم.

شب هرچه سیاه تر باشد سحر دلپذیرتر است.

*****

همزمان با گسترش اعتراضات در کشور
تغییر گسترده مسئولین امنیتی و نظامی
بهرام رفیعی
درحالی که نگاه و توجه بیشتر احزاب و گروه های سیاسی به اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری و بازداشت های گسترده معترضان، فعالان سیاسی و روزنامه نگاران معطوف شده، در پس زمینه این اتفاقات تغییرات گسترده ای در سطح مدیران و فرماندهان امنیتی، نظامی و انتظامی کشور درحال انجام است.
در همین ارتباط برخی از نمایندگان مجلس روز گذشته خبردادند که یک هفته پس از دستور برکناری غلامحسین محسنی اژه ای از وزارت اطلاعات توسط محمود احمدی نژاد، رییس دولت نهم دوتن از مدیران ارشد و با سابقه این وزارتخانه را نیز برکنار کرده است.
روزنامه اعتماد هم به نقل از رییس کمسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، ضمن تایید این خبر اعلام کرد که: "معاون ویژه وزارت اطلاعات و معاون ضد جاسوسی این وزارتخانه پس از دو دهه فعالیت از کار خود برکنار شده اند."
بنا به گفته علاالدین بروجردی "اعضای کمسیون امنیت ملی از اخبار رسانه ها از برکناری حاج حبیب الله از معاونت ویژه و خزایی از معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات مطلع شده اند و درباره برکناری این دو مدیر ارشد مسایل امنیتی کشور هیچ مشورتی با مجلس صورت نگرفته است."
نایب رییس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با تایید اینکه دستور برکناری این مدیران از سوی محمود احمدی نژاد صادر شده، گفته است: "محمود احمدی نژاد چند روز پیش با انتقاد از محسنی اژه یی، گفته بود از دو معاونش راضی نیست و دو سال است که وزیر اطلاعات با اخراج آنها مخالفت می کند، اما هیچ کس تصور نمی کرد این دو معاون، حاج حبیب الله و خزایی باشند."
حسن سبحانی نیا همچنین گفته: "این دو سمت هم در وزارت اطلاعات با نظر مقام رهبری طی دو دهه گذشته انتخاب می شدند و برکناری آنها به دستور احمدی نژاد و بدون مشورت با مقامات ارشد نظام همگان را متعجب کرده است."
پیش از طرح انتقاد نمایندگان مجلس در مورد تغییرات در وزارت اطلاعات و خواسته آنان مبنی بر اینکه محمود احمدی نژاد باید در این باره توضیح بدهد، قربانعلی دری نجف آبادی وزیر اسبق اطلاعات و دادستان کنونی کشور نسبت به تغییرات در این وزارت خانه هشدار داده بود.
دادستان کل کشور در نامه خود با ابراز نگرانی نوشته بود: "نقش و جایگاه کلیدی وزارت اطلاعات در تأمین امنیت پایدار در سطح کشور و ارائه خدمات اطلاعاتی-امنیتی به کل نظام ایجاب می‌کند که نگاهی فراگیر و کلان به این حوزه معطوف شده و مسئولان امر خصوصاً در عزل و نصب‌ها و انتظارات خود، ملاحظات ملی و فرا‌قوه‌ای را مدنظر قرار دهند."
بنا بر گزارش ها حاج حبیب الله معاون ویژه وزارت اطلاعات و همچنین خزایی معاون ضد جاسوسی این وزارت خانه هرکدام بیش از 20 سال سابقه حضور در پست ها و مدیریت های مختلف این وزارتخانه را داشته اند.
برکناری فرماندهان و مقامات ارشد ارتش
برکناری وزیر اطلاعات و برخی از مدیران ارشد این وزارتخانه در حالی انجام شده که پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تغییرات گسترده ای نیز در سطوح بالای ارتش صورت گرفته است.
آیت الله خامنه ای در اولین گام پس از حوادث بعد از انتخابات، طی حکمی در تاریخ 30 تیرماه نماینده خود در ارتش و رییس عقیدتی سیاسی این نهاد نظامی را تغییر داد و محمد علی آل هاشم را به جای محمود علوی به عنوان نماینده ولی فقیه در ارتش و رییس عقیدتی سیاسی منصوب کرد.
هرچند بنا برگفته محمد محمدی گلپایگانی درمراسم تودیع نماینده قبلی و معارفه نماینده جدید رهبری در ارتش "این تغییر به دلیل آغاز نمایندگی محمود علوی در مجلس خبرگان رهبری صورت گرفت" اما انتقادات رییس دفتر آیت الله خامنه ای از محمود علوی در این جلسه حکایت از نارضایتی رهبر از نماینده قبلی اش در ارتش داشت.
محمد محمدی گلپایگانی در این مراسم گفته بود: "ارتش باید تلاش بیشتری برای کسب رضایت آیت الله علی خامنه ای انجام دهد...کارهای انجام شده در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بسیار ارزشمند است اما هنوز هم کافی نیست."
درهمین حال محمد علی آل هاشم، نماینده جدید آیت الله خامنه ای همزمان با آغاز به کار در ارتش با تاکید بر اینکه قصد دارد "روحیه ایثار، شهادت و ایجاد بصیرت سیاسی كاركنان" ارتش را افزایش دهد اعلام کرد: "در ارتش فقط یك خط و جناح وجود دارد و آن خط و جناح فقط مسیر ولایت و رهبری است. ارتش باید در خدمت رهبری باشد".
درست چند روز پس از تغییر نماینده آیت الله خامنه ای در سازمان سیاسی ـ عقیدتی ارتش، دوتن از فرماندهان ارشد ارتش کشور نیز از کار خود برکنار شدند تا تغییر نماینده رهبر سرآغازی برای تغییر فرماندهان این نهاد نظامی و گامی در جهت جلب رضایت بیشتر وی از ارتش باشد.
درهمین ارتباط دو روز پس از این تغییر، بنا بر حکم فرمانده نیروی زمینی ارتش، سرتیپ محمد کاظم بیضاوی فرمانده ارتش در جنوب کشور و همچنین سرتیپ دوم حسینعلی مصوری فرمانده ارتش در غرب کشور از مقام خود برکنار شدند.
سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش در احکامی که پس از برکناری این دو فرمانده ارشد ارتش صادر کرد ابتدا سرتیپ دوم علی مهرابی از زیر دستان فرمانده سابق ارتش جنوب در لشکر 92 زرهی خوزستان را به جای وی منصوب کرد و سپس سرتیپ دوم منوچهر کاظمی را به فرماندهی ارشد ارتش غرب کشور به کار گمارد.
تغییر فرماندهان نیروی انتظامی
از سوی دیگر پیش از این تغییرات، برخی از فرماندهان نیروی انتظامی کشور در استانهای زنجان، قزوین، چهارمحال و بختیاری و مازندران از مقام خود برکنار شده بودند.
اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی همزمان با گسترش اعتراضات به نتیجه انتخابات در کشور، طی احکام مختلفی از میانه ی تیرماه فرماندهان این استانها را برکنار و اشخاص جدیدی را بجای آنها منصوب کرد.
او ابتدا سردار غلامحسین آقاگلزاده را از سمت خود برکنار و بجای او محسن حسن‌خانی را به عنوان فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان منصوب کرد. سپس در حکم مشابهی سردار هدایتی را از سمت فرماندهی نیروی انتظامی قزوین برکنار و سرهنگ پاسدار "مسعود جعفری نسب" را به جای او منصوب کرد که این برکناری واکنش های فراوانی در این استان در پی داشت.
پس از آن، فرمانده نیروی انتظامی کشور و باجناق محمود احمدی نژاد در احکامی که در روزهای ابتدایی مهرماه صادر کرد به ترتیب سرهنگ پاسدار عبدالرضا آقاخانی را به عنوان فرمانده جدید انتظامی استان چهارمحال و بختیاری منصوب و در آخرین تغییر سردار توکلی را از سمت فرماندهی انتظامی استان مازندران برکنار و سرهنگ پاسدار مسکنی را به عنوان فرمانده جدید انتظامی این استان معرفی کرد.
این تغییرات در حالی انجام و در برخی موارد با واکنش مقامات و نمایندگان این استانها مواجه شده که فرمانده نیروی انتظامی پاسخی قانع کننده در این باره ارایه نکرده و تنها آنرا امری عادی خوانده و گفته است: "به طور طبیعی هر مسئولیتی یك دوره‌ای دارد یك زمانی آغاز می‌شود و یك زمانی به پایان می‌رسد."

*****

جدیدترین ویدیوکلیپ یار گرامی و همرزم ارزشمندمان آقای دکتر بحری که ساعتی پیش در یوتیوب به نمایش گذاشته شده:


*****

پخش زنده برنامه؛ اخراج سردبير برنامه صبحگاهی
روزنامه اعتماد: اخراج سردبير برنامه صبحگاهي راديو جوان؛ در ميان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري، برخورد غير حرفه يي و متداول يک درجه دار نظامي با گزارشگر برنامه زنده راديويي واکنش هاي متفاوتي به همراه داشت. به گزارش خبرنگار آينده، احمدي مدير شبکه راديويي جوان در اقدامي عجيب نرگس فتحي سردبير برنامه صبحگاهي «يک صبح، يک سلام» را به خاطر پخش زنده گفت وگوي هانيه جوادي منش گزارشگر سطح شهر اين برنامه با يک سرهنگ نظامي اخراج کرده است. سرهنگ مورد اشاره پس از برخورد غير حرفه يي کلامي با گزارشگر مزبور، حتي زماني که جوادي منش وي را تا ماشين صدا و سيما هدايت کرده و آنجا کارت خود را به وي نشان مي دهد، قدرت شناسايي کارت خدمت گزارشگر راديو را نداشته و با درخواست حکم ماموريت براي گزارش سطح شهر از وي شروع به بهانه گيري مي کند، که البته در پايان گزارش با انصراف از بازداشت او همراه شد و وي حتي حاضر به پاسخگويي در مورد برخورد خودش به اين گزارشگر نشد.

*****

فشار شدید بازجویی بر سخنگوی سازمان دانش آموختگان
ادوارنیوز: عبد الله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان در زندان اوین زیر فشار شدید بازجویی قرار دارد.
فاطمه ادینه وند همسر عبدالله مومنی با اعلام این خبر گفت: همسرم عصر دیروز با منزل تماس تلفنی گرفت و صدای او به قدری ضعیف و بریده بود که در کلام اول او را نشناختم. او در جملات کوتاه و بریده بریده خود تصریح کرد که در زندان انفرادی و زیر فشار شدید بازجویی استفاطمه ادینه وند با ابراز نگرانی شدید نسبت به سلامت همسرش گفت: این اولین بار نیست که عبدالله مومنی بازداشت و زندان انفرادی را تجربه می کند اما لحن صدای او نحوه صحبتهایش نشان می داد که شدیدا تحت فشار قرار دارد.ادینه وند همچنین نسبت به زیر فشر بودن فعالان سیاسی برای اعتراف ساختگی هشدار داد و گفت:من در پایان تماس تلفنی به عبدالله تاکید کردم که مبادا از فرص هایی که به اقای ابطحی دادند و او را مجبور به اعتراف ساختگی کرده اند بخورد!همچنین حمد زيدآبادي دبیرکل سازمان دانش آموختگان نيز حوالي ظهر ديروز با همسرش تماس گرفت. مهديه محمدي به اعتمادملي گفت: صداي همسرم نسبت به تماس قبلي كه در روز چهارشنبه صورت گرفته بود، كمي بهتر به نظر مي‌رسيد و او گفت كه احساساتش رقيق‌تر از قبل است. همسر زيدآبادي ادامه داد: براي كاستن از نگراني‌هاي همسرم به او گفتم كه ما از تحت فشار بودن شما مطلع هستيم و ديگر لازم نيست كه به خانه و خانواده فكر كند زيرا شرايط ما خوب است.محمدي افزود: با توجه به سابقه حضور همسرم در انفرادي به او گفتم كه شما قبلا در انفرادي بوديد و تحمل خوبي داشتيد اما ايشان گفت كه اين دفعه خيلي فرق مي‌كند. محمدي تصريح كرد: فردي كه در كنار همسرم بود به او اجازه نداد تا در مورد دادگاه روز شنبه و زندانيان ديگر صحبتي كند.همسرم به من گفت بازداشت مانند مرگ ناگهاني است و دنيا براي انسان بي‌ارزش مي‌شود. تماس ديروز زيدآبادي با همسرش، سومين تماس او با خانواده‌اش بوده است.

*****

متن سوگندنامه "عنتری نژاد"در مراسم تحليف فردا

خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس): رئيس جمهور فردا صبح با انجام رسمي مراسم تحليف در محل مجلس شوراي اسلامي سوگند ياد مي‌كند.
متن سو"گندنامه" رئيس جمهور در مراسم فردا به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم

"من بعنوان رئيس جمهور در پيشگاه قرآن كريم و در برابر ملت ايران به خداوند قادر متعال سوگند ياد مي كنم كه پاسدار مذهب رسمي و نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي كشور باشم و همه استعداد و صلاحيت خويش(...!!!!) را در راه ايفاي مسئوليت هايي كه بر عهده گرفته ام بكار گيرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي كشور ، ترويج دين و اخلاق ، پشتيباني از حق و گسترش عدالت سازم(...؟!!!) و از هرگونه خودكامگي بپرهيزم(...!؟؟؟) و از آزادي و حرمت اشخاص و حقوقي كه قانون اساسي براي ملت شناخته است ، حمايت كنم. " (تف به ریش هرچی آدم دریده و پررو).

*****

دهها دانشجوی در سیاهچالهای رژیم
خبرنامه امیرکبیر: در هفته های گذشته بارها مسئولین وزارت علوم و مسئولین نظامی کشور ادعا کرده اند هیچ دانشجویی در بازداشت به سر نمی برد و همه کسانی که در حوادث یک ماه و نیم گذشته در حیطه دانشگاه بازداشت شدند، آزاد گشتند.
اما مرور اسامی بازداشت شدگان نشان می دهد که تعدادی از دانشجویان در تهران و شهرستان همچنان در زندان هستند.مجید دری، ضیاء نبوی، علیرضا خوشبخت، زهرا توحیدی، شیوا نظر آهاری، حسام سلامت و پیمان عارف دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیلی هستند که در زندان اوین نگهداری می شوند. در متن کیفرخواست دادگاه روز شنبه نیز اتهاماتی واهی به این اشخاص نسبت داده شده بود که هیچ مدرک، پایه و اساسی برای اثبات آن وجود ندارد.در عین حال عزت تربتی از دانشجویان پردیس ابوریحان دانشگاه تهران که ترم گذشته به کمیته انضباطی احضار و از تحصیل محروم شده بود، در حمله وحشیانه اوباش لباس شخصی به همراهی نیروهای انتظامی در کوی دانشگاه تهران بازداشت شد و در حال حاضر نیز در بند قرنطینه زندان اوین زندانی است.سمیه توحیدلو دانشجوی دکترا جامعه شناسی دانشگاه تهران و محمد رضا جلایی پور دانشجوی دکترا جامعه شناسی دانشگاه آکسفورد از دیگر بازداشت شدگان هستند که صرفا به دلیل همکاری در ستاد میرحسین موسوی بیش از 40 روز است که در زندان اوین به سر می برند. همچنین علیرضا عاشوری یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه تهران نیز به دلیل فعالیت های انتخاباتی، پس کودتای انتخاباتی کشور بازداشت شد.آدرین جلالی دیگر دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه تهران نیز با حمله نیروهای امنیتی به منزلش در 24 خرداد بازداشت شد.محمد پور عبدالله از دانشجویان طیف چپ دانشگاه تهران نیز از تاریخ 24 بهمن ماه سال 87 بازداشت شده و پس از یک ماه انفرادی به زندان قزل حصارمنتقل شد. برای او بارها وقت دادگاه تعیین شد اما تاکنون تشکیل نشده و در 20 مهر 88 وقت جدیدی برای دادگاه او تعیین شده است.شبنم مددزاده از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم کرج و از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه از اول اسفند 87 بازداشت شده و در اوین نگهداری می شود. برای وی قرار وثیقه 50 میلیون تومانی صادر شد اما نیروهای امنیتی از آزاد کردن او خودداری کردند. پرونده مددزاده به شعبه 28 دادگاه انقلاب فرستاده شده است و دادگاه وی که قرار بود در تاریخ 22 تیرماه تشکیل شود، برگزار نشد.امیر حسین استیری فعال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و از اعضای ستاد میرحسین موسوی نیز از اواخر خرداد بازداشت شده است.در دانشگاه تبریز نیز احسان نجفی، آیدین خواجه ای و فراز زهتاب برای دومین بار در 18 تیرماه امسال بازداشت شدند. این دانشجویان در تابستان 87 یک بار دستگیر شده و در پاییز 87 پس از گذراندی بیش از 100 روز حبس آزاد شده بودند.از دانشگاه صنعت نفت اهواز نیز طی هفته های پس از انتخابات بیش از 10 دانشجو به دلیل اعتراض به نتایج انتخابات بازداشت شدند. اکثر این دانشجویان به درخواست سپاه پاسداران بازداشت شده اند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر سجاد طاهرزاده، سهند بختیارپور، مصطفی منفرد، مهدی کریمی، حسین رحیمی، امین نیک زاده، سعید شجاعی زاده، خسرو موسی وند و مصطفی آهوخٌش از جمله دانشجویان بازداشت شده دانشگاه صنعت نفت اهواز هستند که برخی از آنان آزاد شدند.محمد صیادی دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه همدان نیز که پس از انتخابات 22 خرداد بازداش شد، جهت اجرای حکم حبس دو ساله خود به زندان الوند شهر همدان منتقل شده. حکم او در دادگاه تجدید نظر دو یال حبس تعزیری و چهار سال و نیم سال حبس تعلیقی بوده است.محمد صیادی دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه همدان که پس از انتخابات 22 خرداد همراه سیاوش حاتم ، مهدی مسافر، حجت بختیاری، پویا شریفیان و رضاجعفریان از اعضای انجمن اسلامی همدان بازداشت شده بود، جهت اجرای حکم حبس دو ساله به زندان الوند شهر همدان منتقل شد. حکم او در دادگاه تجدید نظر دو سال حبس تعزیری و چهار سال و نیم سال حبس تعلیقی اعلام شده است.ناصح فریدی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم کرج و از فعالین ستاد انتخاباتی مهدی کروبی نیز با طرح اتهاماتی واهی از تاریخ 24 خرداد بازداشت شده و در زندان اوین نگهداری می شود.

*****

گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
تجمعات اعتراضی خانواده های دستگیر شدگان مقابل کلانتری 148 ،آگاهی شاپور،زندان اوین و دادگاه انقلاببنابه گزارشات رسیده خانواده های دستگیرشدگان قیام که تعدادی از عزیزان آنها روز گذشته دستگیر شده اند از صبح امروز در مقابل کلانتری 148،آگاهی شاپور ،زندان اوین و دادگاه انقلاب به تجمع اعتراضی خود ادامه دادند و خواستار ملاقات با عزیزانش و آزادی فوری آنها شدند .در اعتراضات ديروز 12 مرداد بيشتر بازداشت شده ها توسط نيروي انتظامي دستگير و بين كلانتري ها پخش شده اند .ديشب تعدادي از دستگير شده ها با خانواده خود تماس گرفته اند و خبر دستگيري خود و اينكه در كلانتري هستند را به خانواده خود اطلاع داده اند.امروز تعدادي از خانواده ها به نيروي انتظامي و كلانتري 148 مراجعه كردند كه به دادگاه انقلاب پاس داده شدند.خانواده ها با توجه به سابقه نيروي انتظامي و آگاهي شاپور و كلانتري ها درشکنجه های وحشیانه که تا به حال منجر به مرگ تعدادی از جوانان دستگیر شده است باعث نگرانی شدید آنها شده است.دستور قضائی انتقال دستگیر شدگان و شکنجۀ آنها توسط سعید مرضوی و حسن زارع دهنوی معروف به حسن حداد از جنایتکاران علیه بشریت که اختیارات ویژه ای را از خامنه ای دارند صادر شده است.دستگیرشدگان در این محلها تحت شکنجه های وحشیانه قرار می گیرند که در مواردی منجر به جان باختن تعدادی از آنها شده است . این طرح توسط سعید مرتضوی که معروف به طرح آماده سازی قبل از انتقال به بازداشتگاههای وزارت اطلاعات است..روز سه شنبه 13 مرداد ماه در حدود 90-80 نفر از خانواده بازداشت شده ها در بيرون و داخل دادگاه انقلاب تجمع كردند .از ساعت 08:00 صبح خانواده ها به دادگاه انقلاب مراجعه مي كنند و منتظر مي مانند تا ليست اسامي افرادي كه با قيد كفالت و وثيقه آزاد مي شوند اعلام شودو دعا مي كنند كه اسم عزيز آنها نيز در ليست باشد .در بين صحبتهاي خانواده ها ضرب و شتم و شكنجه جسمي و روحي بازداشت شده ها در هنگام بازداشت توسط نروهاي گارد و كلانتري و آگاهي شاپور شنيده مي شود كه از افرادي كه آزاد شده اند شنيده اند.حدود ساعت 10:00 صبح در اثر شدت گرفتن اعتراضات خانواده ها دادگاه انقلاب را ناچار به اعلام ليستي كه حاوي 24 اسم براي گذاشتن كفالت و وثيقه بود می کند.خانواده هايي كه مدت طولاني است از عزيز خود خبر ندارند و يا براي مدت زيادي است كه در بازداشت است با خشم به دادگاه انقلاب مراجعه مي كنند .و خواستار ملاقات با حداد هستند و هر چه تلفن داخلي دفتر حداد را مي گيرند كسي پاسخگو نيست و اين عدم پاسخگويي باعث خشم خانواده ها شده ومي گويند حداد انقدر ترسو است كه حتي جرأت ندارد با تلفن به ما جواب بدهد كه چه بلايي سر فرزندان ما آورده است دو ماه است ازفرزندانمان خبر نداريم .كه توسط نيروهاي حراست به بيرون دادگاه برده مي شوند اما در بيرون دادگاه نيز خانواده ها دست از اعتراض بر نمي دارند.و با خشم فرياد مي زنند كه به جاي جواب دادن، ما را بيرون مي كنند با ما كه اينگونه رفتار مي كنيد پس با بچه هاي ما چه مي كنيد.همچنین تعدادی از خانواده تا ساعت 11:00 که تخمین زده می شود در حدود 40 نفر می باشند به زندان اوين مراجعه كردند و در آنجا به تجمع اعتراضی خود ادامه می دهند.آنها نسبت به عدم پاسخگویی از وضعیت و شرایط عزیزانش و آزادی آنها خشمگین هستند وخواستار ملاقات با فرزندان و آزادی فوری آنها هستند.لیست جدیدی از اسامی دستگیر شدگان قیام مردم ایران جهت ارسال به سازمانهای حقوق بشری و اطلاع عموم انتشار می یابد.1- محمد علي حسيني 20 ساله ديپلم دوشنبه 12 مرداد در ونك بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص2- نيما استخري 27 ساله شغل آزاد دوشنبه12 مرداد در ولي عصر بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص3- حامد سعيدي 28 ساله ليسانس موسيقي دوشنبه 12 مزداد بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص4- بابك قادر پور 25 ساله فوق ديپلم برق دوشنبه 12 مرداد بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص5- احسان عليمرداني 26 ساله شغل آزاد دوشنبه 12 مرداد در ونك بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص
6- محمد حسام كاشفي 26 ساله ليسانس علوم اجتماعي پنجشنبه 8 مرداد در حوالي مصلي بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص7- بهرام كلانتري 19 ساله محصل پنجشنبه 8 مرداد در هفت تير بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص8- علي امراللهي 20 ساله دانشجوي نرم افزار دوشنبه 8 مرداد در ونك بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص9- محمد مهدي بروجردي 19 ساله پنجشنبه 8 مرداد در فاطمي بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص10- سياوش محمد زاده 31 ساله ليسانس حسابداري پنجشنبه 8 مرداد در استگاه مفتح مورد ضرب و شتم توسط نيروهاي گارد قرار گرفته و بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص11- احمد نجفي بكايي پنجشنبه 8 مرداد بازداشت و به اوين منتقل شده12- ابراهيم كماني 29 ساله جمعه 26 مرداد در انقلاب بازداشت و به اوين منتقل شده13- آرمان چاوشي 22 ساله فوق ديپلم عمران جمعه 26 مرداد در ولي عصر بازداشت و به اوين منتقل شده14- فرهاد كريمي تبريزي 23 ساله دانشجوي حسابداري جمعه 26 تير در انقلاب بازداشت و در اين مدت هيچ گونه اطلاعي از وي نيست
15- حامد صديقي 30 ساله پنجشنبه 18 تير در امير آباد بازداشت و به كلانتري 148 منتقل سپس به اوين منتقل شده16- نويد موسوي 28 ساله ليسانس معماري پنجشنبه 18 تير در انقلاب بازداشت و به اوين منتقل شده17- نادر خاني پور 24 ساله دانشجوي عمران پنجشنبه 18 تير در امير آباد بازداشت و به اوين منتقل شده
18- نريمان صالحي نسب 26 ساله ليسانس مديريت شنبه 30 خرداد بازداشت و به اوين منتقل شده
19- مهدي شاكري دوشنبه 25 خرداد در اعتراضات آرام انقلاب شركت كرده و نام وي از طرف زندان اوين تاييد شده اما در اين مدت هيچ گونه تماسي با خانواده خود نگرفته است
یورش خونین نیروهای سرکوبگر گارد ویژه،سپاه پاسداران،بسیج،لباس شخصی (مامورین وزارت اطلاعات) علیه مردم بی دفاع ایران که تقریبا روزانه از آنها قربانی می گیرد ویا اینکه زخمی ودستگیر ودر شکنجه گاههای قرون وسطائی ولی فقیه علی خامنه ای به قتل میرسند ،اوج سرکوب خونین پس از سخنرانی علی خامنه ای ولی فقیه در 29 خرداد ماه علیه مردم آغاز شد که تا به حال منجر به جانباختن صدها نفر و هزاران زخمی و دستگیر که همچنان ادامه دارد.علی خامنه ای به دلیل صدور فرمان علنی سرکوب خونین مردم مرتکب جنایت علیه بشریت شده است و او می بایست مورد پیگرد بین المللی قرار گیرد و مجازات شود.فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران، ادامه یافتن سرکوب خونین مردم ایران را محکوم می کند و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت که بطور سیستماتیک و مستمر در ایران ادامه دارد خواستار اقدامات فوری برای پایان داد به این جنایتها است و تحت پیگرد بین المللی قرار دادآمرین و عاملین جنایت علیه بشریت در ایران است.

*****

یاوه گویی های وزیر علوم رژیم:

دانشجونماها کوکتل مولوتف می‌زدند
خبرگزاری مهر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشجویی که در حوادث اخیر مرتکب اشتباه شده است باید پای خطایش بایستد گفت: با دانشجویان خاطی در حوادث اخیر برخورد می شود.
محمد مهدی زاهدی در رابطه با افزایش روند احضار دانشجویان در ماه اخیر به کمیته انضباطی اظهار داشت: این حرف را قبول ندارم. باید با دانشجویان خاطی برخورد شود و کسی که خطا کرده است باید پای خطای خودش بایستد اما واقعا توصیه ما این بوده است که این تذکر بیشتر ارشادی باشد.
وی ادامه داد: خیلی از این جوانان متاسفانه در حوادث اخیر مسائل پشت صحنه را نمی دانستند و تحت تاثیر احساسات قرار گرفتند و مرتکب خطا شدند.
وزیر علوم افزود: عده ای تحت عنوان دانشجو که ان شاء الله دانشجو نبوده باشند وجود داشتند که کوکتل مولوتف زدند. با آن دانشجو که البته نمی توان گفت دانشجو بوده است باید طور دیگری رفتار شود اما کسی که نا آگاهانه خطا کرده است باید با مهربانی ارشاد شود و اگر ارشاد نشد با آن برخورد شود.
وی در رابطه با اظهارات رئیس کمیسیون آموزش مجلس مبنی بر عملکرد ضعیف وزارت علوم در حوادث اخیر گفت: این اظهار نظر آقای عباسپور است.
زاهدی در رابطه با روند پیگیری اساتید بازداشت شده دانشگاهها نیز به مهر گفت: وزارت علوم هم دغدغه استاد و دانشجو را دارد و هم دغدغه نظام و انقلاب. مطمئن باشید آنچه را که وظیفه ما بوده انجام داده و پیگیری خواهیم کرد.
وی در رابطه با نمره ای که به دوران چهار ساله وزارت خودش می دهد به مهر گفت: برنامه ما را ببینید بعد خودتان نمره بدهید، مطمئن باشید وزارت علوم در بین تمام وزارتخانه ها نمره بسیار بالایی می گیرد.
زاهدی درباره تخلفات کنکور امسال نیز گفت: امسال کنکور هیچ تقلبی نداشت.

*****

در کهریزک بازداشتگاه جدیدی ساخته میشود

بی بی سی : نیروی انتظامی اعلام کرده تا یک ماه دیگر در محل بازداشتگاه کهریزک که به دستور آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران تعطیل شده، یک بازداشتگاه جدید می سازد.سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران گفته است: "نیروی انتظامی در حال ساخت یک بازداشتگاه استاندارد در محل بازداشتگاه کهریزک است که تا یک ماه دیگر آماده بهره برداری می شود و تحت نظارت سازمان زندان ها اداره خواهد شد."این بازداشتگاه یک هفته پیش به دستور آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران به دلیل "غیر استاندارد بودن" تعطیل شد اما در آن زمان نام این محل فاش نشد.بازداشتگاه کهریزک که در جنوب تهران واقع است، در جریان اعتراضات اخیر به عنوان یکی از محل های احتمالی نگهداری و بازجویی از بازداشتی های وقایع بعد از انتخابات در خبرها انعکاس یافت.به گفته خانواده برخی از قربانیان اعتراضات اخیر در ایران، فرزندان آنان پس از دستگیری به کهریزک انتقال یافته بودند. برخی می گویند کشته شدن چند نفر از بازداشت شدگان، باعث شد تا دستور تعطیلی آن صادر شود.به گفته آقای احمدی مقدم، "بازداشتگاه کهریزک متعلق به نیروی انتظامی است و این بازداشتگاه موقت و فوری برای نگهداری مجرمان خطرناک و اراذل و اوباش دستگیر شده در طرح امنیت اجتماعی ساخته شده بود."در مورد این بازداشتگاه و ماموران خدمت در آن اطلاعات دقیقی در دست نیست اما دستور آیت الله خامنه ای این گزارش ها را تایید می کرد که این محل فاقد امکانات معمول برای نگهداری زندانیان بوده است.اما فرمانده نیروی انتظامی می گوید:"پس از دستگیری های روز 18 تیر ماه تعدادی افراد بازداشتی در بازداشتگاه کهریزک بیش از حد مجاز افزایش یافت و همین مسئله باعث به وجود آمدن شرایطی نامناسب در این بازداشتگاه شده بود و علت تعطیلی بازداشتگاه هم همین موضوع است."در این مدت گزارشهایی مبنی بر حضور سرتیپ احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی در بازداشتگاه کهریزک و نقش وی در زمینه بدرفتاری با بازداشتی های این بازداشتگاه، منتشر شده است ولی آقای احمدی مقدم می گوید: "شایعات این چنینی علیه سردار رادان واقعیت ندارد و شان ایشان اجازه نمی دهد که در بازداشتگاه حضور یافته و اقداماتی این چنینی انجام دهد."فرمانده نیروی انتظامی می گوید: "تمام بازداشت شدگان بازداشتگاه کهریزیک به زندان اوین منتقل شده اند."

*****

پیامی از میان ایمیل های دریافتی امروز:

14 مرداد ماه می آئیم تا بگوئیم نه به حکومت جهل و جنایت
آرش صبحی
مردم ایران و شهروندان تهرانی فردا 14 مرداد با حضور در میدان بهارستان بار دیگر قدرت لایزال و میلیونی و طوفنده خود را بنمایش خواهند گذاشت تا جهانیان را متوجه این مهم بنمایند که احمدی نژاد بجز برای انهدام ایران و ایرانی و ویرانی وغارت ثروتهای این ملک و ملت و ساخت سلاح اتمی و تهدیدات جهانی برای ماندن سوگند نخواهد خورد، و ملت ایران نیز با غریو شعارهای کوبنده خودشان فریاد خواهند زد که حکومت سرکوبگر و حقه باز و سارقی که رای مردم را بسرقت برده، و برای آن سوگند نیز میخورد راهرگز نپذیرفته و هیچگاه نخواهد پذیرفت.
ملت ایران با حضور در خیابانها و میدان بهارستان فریاد خواهند زد که ما از ظلم و جور این حکومت خسته شده ایم و فرصت نخواهیم داد که حکومتی جابر و ایران فروش خون جوانان ما را در خیابانها و در مکانهائی چون طویله کهریزک و دیگر زندانهای بی نام و نشان بر زمین بریزد و ماندنش را نیز جشن بگیرد.
ملت ایران با حضوری گسترده و دشمن شکن در میدان بهارستان و خیابانهای تهران و شهرستانها فریاد خواهند زد که قیام ما تا دستیابی به یک حکومت ملی و مردمی که همه اجزای آن منبعث از رای ملت و شالوده و زیربنای آن منبعث از فرهنگ نیاکانی و پربار ایرانی نباشد، از پای نخواهیم نشست و در هر مناسبت و با هرانگیزه ای در ابعاد میلیونی در خیابانها حضور خواهیم داشت.
حضور هرایرانی در میدان بهارستان میتواند زنگ خطری باشد برای بیداری لشکریان ولایت مطلقه فقیه تا بتوانند از دو راهی مورد شک خارج و یکی را انتخاب نمایند. حضور انبوه و گسترده مردم میتواند موجبات ریزش هرچه بیشتر نیروهای وفادار به حوزه قدرت نظام حاکم را بگونه ای رقم بزند که حضرت فقیه دریابد که چقدر تنها و بی کس مانده و در نهایت هیچ راهی بجز نوشیدن جام بلورین زهر را در پیش چشمان خود نبیند.
حضور پیدا کنیم تا حکومتیان ظالم و ضدبشر بیش از پیش دریابند آنچه که ملت ایران طالب و خواستار آن میباشد همانا محو و کان لم یکن شدن کلیت حاکمیتی است که مردم برای تحقق آن نه دقیقه شماری، که ثانیه شماری میکنند و طی روزها و هفته های گذشته نشان داده اند که تا حصول چنین نتیجه ای از پای نخواهند نشست.

*****

خبری که از روی سایت ایلنا حذف شد:

گزارش مرتضوی به نمایندگان و افشای شکستگی جمجمه‌ی محسن روح‌الامینی
خبرگزاری ایلنا دقایقی پیش (حدود ساعت 4 پس از نیمروز) خبر مربوط به حضور مرتضوی در جمع گروهی از نمایندگان مجلس و اظهارات امیدوار رضایی، برادر محسن رضایی، در خصوص شکستگی جمجمه شهید محسن روح‌الامینی را از سایت خود حذف کرد. به نظر می‌رسد علت حذف، همین اظهارات باشد؛ چرا که مرتضوی و مقامات دیگر پیش از این ادعا کرده بودند روح‌الامینی به علت مننژیت فوت کرده است. متن خبر حذف شده از سایت ایلنا:
سعيد مرتضوي با حضور در جلسه كميسيون حقوقي و قضايي مجلس گزارشي از روند رسيدگي به مجموعه مسائل مطرح شده در مورد كودتاي مخملي به نمايندگان عضو اين كميسيون و اعضاي كميته ويژه بررسي وضعيت بازداشت‌شدگان اخير ارائه داد.
محمد كرمي‌راد عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با اشاره به اينكه در گزارش مرتضوي نسبت به وضعيت متهمان اين پرونده نيز توضيحاتي ارائه شد، ادامه داد: در اين گزارش در مورد افرادي هم كه ناآگاهانه به خيابان‌ها آمده بودند، افرادي كه نسبت به عملكرد خلاف قانونشان توجيه شده و با قرار وثيقه آزاد شده‌اند، حضور سازمان‌يافته عناصر منافق و حضور اين افراد در ستادها، آشوب‌ها و اغتشاشات اخير، مطالبي مستند عنوان شد. به گفته وي مرتضوي در مورد طراحان فتنه‌هاي اخير، عوامل برنامه‌ريز و محركين اصلي توضيحات مفصلي به نمايندگان مجلس داده است.
كرمي راد همچنين از گزارش دادستان تهران در مورد سه نفر از كشته‌شدگان حوادث اخير، خبر داد: وي در پاسخ به اينكه منظور از اين كشته‌شدگان علاوه بر روح‌الاميني و كامراني چه كس ديگري است؟، افزود: نام اين فرد را به خاطر ندارم. اما گويا يك نفر از مضروب‌شدگان در تجمعات و اغتشاشات اخير بوده است كه به بيني و پاي وي آسيب وارد شده است. وضعيت اين فرد پس از بستري شدن در يكي از بيمارستان‌ها، به خانواده وي اطلاع داده مي‌شود و آنها او را به يك بيمارستان خصوصي ديگر منتقل مي‌كنند اما اين فرد در بيمارستان فوت مي‌كند.
عضو كميته ويژه مجلس در پاسخ به اينكه آيا پرونده پزشكي روح‌الاميني و كامراني كه نمايندگان مجلس از دادستان تهران خواسته بودند، آن را در اختيار نمايندگان قرار دهد، به مجلس ارائه شده و مورد بررسي نمايندگان قرار گرفته است يا نه؟، گفت: گويا آقاي اميدوار رضايي به عنوان پزشكي كه عضو كميته ويژه مجلس نيز هست، پرونده پزشكي اين افراد را بررسي كرده و متوجه شكستگي جمجمه شده است.
كرمي‌راد در پاسخ به اينكه اين شكستگي جمجمه در جسد روح‌الاميني ديده شده يا ديگر كشته‌شدگان حوادث اخير؟، گفت: مطمئن نيستم اما تصور مي‌كنم، در مورد شخص روح‌الاميني بوده است.
وي در مورد اينكه دادستان تهران پيش از اين اعلام كرده بود اين افراد به دليل ابتلا به بيماري مننژيت در زندان درگذشته‌اند، گفت: بنده در جزئيات اين مسائل قرار ندارم و بيش از اين نمي‌توانم توضيح بدهم.
نماينده كرمانشاه با اشاره به سخنان صبح امروز مرتضوي در جلسه كميسيون حقوقي و قضايي مجلس، ادامه داد: دادستان تهران اعلام كرد كه نسبت به پيگيري مجازات آسيب‌زنندگان در مسائل اخير جدي است و مطابق دستور رهبري در مراسم تنفيذ رياست‌جمهوري به اين مساله عمل خواهد كرد.
به گفته وي، مجموعه تلاش‌هاي قواي مقننه و قضاييه در راستاي آن است كه اگر احيانا برخورد غيرقانوني با بازداشت‌شدگان اخير چه در بازداشتگاه كهريزك و چه از سوي نيروي انتظامي صورت گرفته است، مورد بررسي قرار گرفته و از آسيب‌ديدگان دلجويي شود.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از تقسيم كار اعضاي كميته ويژه بررسي وضعيت بازداشت‌شدگان اخير، خبر داد و افزود: قرار بر اين است كه ملاقات‌هايي با آيت‌الله شاهرودي و دادستان تهران داشته باشيم. همچنين از بازداشتگاه‌ها و بند زندانيان سياسي اوين بازديد كنيم. علاوه بر اين برخي نمايندگان مسوول دلجويي از آسيب‌ديدگان اخير شده و برخي نيز اخبار كذب منتشره در سايت‌هاي داخلي و خارجي در مورد حوادث اخير را پيگيري خواهند كرد.

*****

گزارش فعالان حقوق بشر در ایران
خبرگزاری هرانا : حکم دادگاه بدوی دانشجویان دانشگاه زنجان، 4 ماه پس از پایان دادرسی به متهمان ابلاغ شد. بر اساس این حکم بهرام واحدی، سورنا هاشمی، آرش رایجی، پیام شکیبا و محمد حسن جنیدی هر کدام به تشویش اذهان عمومی و تحریک به تجمع غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور به یک سال زندان محکوم شده اند. علیرضا فیروزی دیگر دانشجوی دانشگاه زنجان نیز به اتهام تشویش اذهان عمومی ،تحریک به تجمع غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور و همینطور اقدام علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی به یک سال و چهار ماه زندان محکوم شده است.
لازم به ذکر است دانشجویان فوق پس از تلاش برای ممانعت از اقدام غیراخلاقی معاون دانشگاه زنجان در خصوص یکی از دانشجویان دختر به اتهامات مورد اشاره متهم شدند و در این رابطه بهرام واحدی، سورنا هاشمی هر کدام بیش از یک ماه و آرش رایجی و پیام شکیبا بیش از 2 ماه و حسن جنیدی بیش از 3 ماه در تابستان سال گذشته بازداشت بودند و همین طور علیرضا فیروزی بعد از اولین جلسه دادگاه، با اعلام اتهامات جدید به وی در رابطه با وبلاگ شخصی او، 15 روز را در سال جاری در زندان زنجان سپری کرده است.
همچنین گفتنی است، محمدعلی دادخواه، وکیل دو تن از متهمان پرونده دانشگاه زنجان، سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی، بعد از انتخابات خرداد ماه سال جاری بازداشت و به بند امنیتی زندان اوین منتقل شده است.

*****

صدور احکام قطعی فرزاد حسن زاده و محمد زراعتی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
دادگاه انقلاب مشهد احکام قطعی فرزاد حسن زاده و محمد زراعتی از دانشجویان طیف چپ آزادی خواه و برابری طلب دانشگاه فردوسی مشهد را صادر نمود.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر شعبه ششم دادگاه انقلاب این دو فعال دانشجویی را به اتهام اقدام علیه امنیت داخلی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری که به مدت 5 سال به حالت تعلیق درآمده است محکوم نمود.
در جریان تجدید نظر خواهی نیز با دستگیری وکیل این دانشجو (جناب آقای دکتر محمدعلی دادخواه) و به طبع آن عدم تسلیم لایحه دفاعیه، احکام اولیه تایید شد. پس از آن با تلاش بسیار وثیقه ی سنگین 330 میلیون تومانی فرزاد حسن زاده آزاد گردید.
شایان ذکر است که این دو فعال دانشجویی در جریان دستگیری های گسترده اداره اطلاعات مشهد، تابستان سال گذشته دستگیر و بعد از تحمل 53 روز بازداشت به قید وثیقه های سنگین آزاد شدند و پس از آزادی از سوی دانشگاه نیز از تحصیل محروم و حکم اخراجشان صادر گردید.

*****

بیانیه دفتر تحکیم وحدت در خصوص چهاردهم مرداد ماه سالگرد فرمان انقلاب مشروطیت
در آستانه چهاردهم مرداد ماه سالگرد فرمان انقلاب مشروطیت، دفتر تحکیم وحدت با انتشار بیانیه ای محاکمه غیرقانونی با ادعای بی پشتوانه انقلاب مخملی را محکوم نموده و نگرانی خود را از وضعیت بازداشت شدگان و نیز نحوه اعتراف گیری ها اعلام داشت. به گزارش خبرنامه امیرکبیر متن بیانیه دفتر تحکیم وحدت به شرح زیر است:

**
کودتا و دادگاه های قرون وسطایی تنها دستاورد انقلاب مشروطه
بعد از گذر بیش از یک قرن از اغاز مبارزات دموکراتیک در ایران دستاوردهای جنبش مشروطه و در پس ان نهضت ملی شدن صنعت نفت و نیز انقلاب اسلامی با بن بستی جدی روبرو گردیده است. جنبش مشروطه منجربه تحول خواست های اساسی نیروهای محرکه اجتماعی گردید.این جنبش درآغازِ کار با خواست های کاملاً سنتی و ریشه دارو به منظور اعتراض به افزایش حقوق گمرکی برپا می شود و آنگاه، در سیر حوادث و مشی وقایع، پا به مرحله گذار می گذارد و به ابتکار روشنفکران در«عدالتخانه» تبلور می یابد و سرانجام با یک تعبیر انقلابی از این واژه به معنای مجلس شورای عدالت و مجلس شورای ملی به جای نظام دیرین «دیوان خانه عدلیه» به خواست اصلی جنبش تبدیل می شود.
اعتراض های جمعی در ایران غالباً هنگامی پدید می آمد که دستگاه حکومت و طبقه حاکم به حقوق اولیه مردم و یا گروه خاصی که که آنرا حق مسلم و گرانبهای خود می دانستند تجاوز می کرد و بدین ترتیب آنان را از بخشی از حقوق سنتی خویش محروم می ساخت. این گونه قیام ها در ایران و جوامع دیگر امری متداول بوده است.
این قیام در انقلاب مشروطه با بروز شکاف های عمیق در دستگاه حاکمه و تشدید روزافزون اختلاف های داخلی شعار تازه ای را شکل داد. بدین گونه، از همان آغاز کار در مرحله نخست شعار محوری شورش از خواست اقتصادی به خواست سیاسی- اقتصادی تحوّل پیدا کرد.
عدالتخانه یعنی جایی که در آن به «عدل» و «مساوات» با همه رفتار شود.. در این دوره است که به بسط مفهوم «عدالتخانه» می پردازند و آنرا از «دادگاه صالحه عادله» در هر شهری به مفهومی بسیار نزدیک به سلطنت مشروطه ارتقاء می دهد. و در مرحله سوم خواست های انقلابی از سلطنت استبدادی به سلطنت مشروطه تحول یافت.
این پروسه گامی موثر در خواسته های ناب دموکراسی خواهانه در ایران بوده است. تا پیش از نهضت مشروطیت، در دوران استبداد قاجار هیچ زمینه ای برای پیدایی و تشکّل احزاب سیاسی وجود نداشت. نیروی متشکل سیاسی غیر روحانی که بتواند نقش اپوزیسیون دولت و در معنای عام آن حکومت را به عهده بگیرد، در میان نبود. چنین نقشی عملاً به عهده روحانیون بود. تقسیم قدرت اجتماعی دوسو داشت، یا در حیطه اقتدار دین بود، یا در حیطه اقتدار سلطنت که در معنای عام از آن به "دولت" تعبیر می شد. به همین جهت از شاه و صدراعظم و وزرایش به رؤسای دولت و از مراجع و مجتهدان به رؤسای "ملّت" تعبیر می شد. انقلاب مشروطه گامی موثر در توسعه نیروی محرکه و نقش افرینی مردم در ثبت وقایع بود.
قانون اساسی مشروطه راهکاری در برابر انسداد دولت قانونی در مقابل دولت قانونمند بوده است دستاورد انقلاب مشروطه در قالب ازادی های مدنی و نیز حضور برای نقش افرینی زنان با گذر بیش از یک قرن دچار اسیب های فراوان گردیده است که اخرین نمونه ان کودتای سازماندهی شده 22 خرداد بود که منجر به تحقیر اعتماد ملت ایران و در پس ان خشونت گرایی شد که اتش ان مردم مان را داغدار نموده است.
مجموعه این ناکامی ها درعرصه های اقتصادی ، سیاسی ، نظامی و اجتماعی موجب می گردد که، آزاد اندیشان و فعالان سیاسی برای برون رفت از نظام استبدادی تغییر وضع موجود و استقرار قانون کوشش نمایند. فرایندی که زمینه ساز جنبش سبز مردم ایران برای نیل به آزادی و عدالت گردیده است.
چهاردهم مرداد یاداور تمامی تلاش ها برای ازادی خواهی ،عدالت طلبی و صلح خواهی ملت ایران است که امسال با تحلیف فردی همراه خواهد بود که ایران به او بی اعتماد است و نا کار امدی خود را در چهار سال گذشته نشان داده است. و قاعدتا ایران را به سوی سقوط هدایت خواهد نمود.
کودتای 22 خرداد در حذف سرمایه های کشور نشان داد تنها استعداد کنونی ایران محمود احمدی نژاد است که در حال حاضر عامل گسترش اقتصاد مصرف محور ،فقر و فساد است که انقدر کشور را به فساد کشانیده است که از خود حرف راست گفتن و از مردم حرف راست شنیدن را سلب کرده است.و نهایتا مافیای نظامی و اقتصادی با گسترش فساد از طریق توزیع پول های نامشخص و افزودن بر حجم دروغ پردازی و ریا و تقلب در انتخابات او را برای بار دوم رییس جمهور کرده است.
مشروطه امال و ارزو های ملت ایران بود در حالی که بعد یک قرن ارزوی تاسیس عدالت خانه با افسوس برگزاری محاکمات قرون وسطایی همراه است محاکمات منتشر شده از سوی حاکمیت میلیتاریست ان قدر مضحک بود که هر فردی می توانست پرواز روح سعید امامی و محفلی ها را برفراز این دادگاه احساس کند .با وجود اعترافات ساختگی و غیر قابل پذیرش انچه که از برگزاری این دادگاه استنباط می شود ایجاد توجیهات بی ثمر برای تحمیل اقای احمدی نژاد به ملت از یک سو و نیز اولین هشدار ها برای از میدان خارج کردن اپوزسیون رسمی و قانونی از چرخه رقابت می باشد.
در استانه سالگردفرمان مشروطه دفتر تحکیم وحدت بار دیگر برگزاری محاکمات غیرقانونی با ادعای بی پشتوانه انقلاب مخملی را محکوم نموده ونگرانی خود را از وضعیت بازداشت شدگان و نیز نحوه اعتراف گیری ها ابراز داشته و بار دیگر پشتیبانی قاطع خود را از جنبش سبز ایران اعلام میدارد.

*****

دیده بان حقوق بشر :

دادگاه نمایشی نمایانگربازداشت خودسرانه است
اعترافات تمرین شده، اتهامات کلی، اما بدون هیچ اتهام مشخص

دیده بان حقوق بشر امروز گزارش داد که تصمیم ایران برای نمایش محاکمه بیش از صد تن از مخالفان انتخابات اخیرریاست جمهوری که با پخش اعترافات دو تن از رهبران اصلاح طلب کامل شد طبیعت بازداشت خودسرانه این افراد را بیش از پیش برجسته می سازد. جلسه دادگاه روز اول اگوست 2009 بدون اینکه اطلاعی به خانواده های متهمان ویا وکلای آنها داده بشود برگزار شد وقرار است در ششم اگوست، یک روز پس از مراسم تحلیف محموداحمدی نژادبرای دور دوم ریاست جمهوری اش، از سرگرفته شود.
درجلسه دادگاه روز اول اگوست، عبدالرضا محبتی معاون دادستان دادگاه عمومی وانقلاب تهران کیفرخواست بلندی را خواند ودر آن متهمان را به تلاش برای انجام یک "کودتای مخملی" متهم کرد بدون اینکه هیچ یک از آنها را به نقض مشخص یکی از قوانین ایران متهم کند. در این کیفرخواست که متن کاملا آن هنوز توسط مقامات ایرانی منتشر نشده است، از بسیاری از منتقدان دولت همچون شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، که تا این زمان دستگیر نشده، نام برده شده است.
جواستورک معاون بخش خاورمیانه وشمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر دراین زمینه گفت: "آن چیزی که به عنوان کیفرخواست توسط دادستان خوانده شده نشان می دهد که اتهامات مطرح شده کاملا سیاسی هستند. از آنجاییکه کاملا روشن است که مقامات ایرانی نمی توانند اعمال مجرمانه مشخصی را پیداکنند تا این افراد را به وسیله آن متهم کنند، آنها باید فورا و بدون هیچ قیدو شرطی برای آزادی همه آنان اقدام کنند."
بیشترافرادی که درجلسه دادگاه حضور داشتند تظاهرکنندگان معمولی بودند اما حداقل هفت تن از رهبران اصلاح طلب در جمع آنان دیده می شد. دو تن از آنها به نام های سیدمحمدابطحی معاون سابق ریاست جمهوری و محمدعطریان فر روزنامه نگار و یکی از مسئولین سابق وزارت کشور بیاناتی را مطرح نموده و "اعتراف" کردند که اصلاح طلبان پیش از انتخابات ریاست جمهوری برای اعتراضات بعد از انتخابات تصمیم گرفته بودند ودیگر انکه هیچ پایه ای برای ایراد اتهام تقلب در انتخابات وجود ندارد.
فهمیه موسوی نژاد همسر ابطحی به دیده بان حقوق بشر گفت که توسط رسانه های دولتی از خبر محاکمه مطلع شده است. او گفت که در تاریخ 30 جولای موفق شده بود همسر خود را ملاقات کند:" ما با یکدیگر دراتاقی نشستیم که یک دوربین ازما فیلمبرداری می کرد و اگر اندکی از موضوعات شخصی منحرف می شویم توسط سه نفری که آنجا حضور داشتند موردسرزنش قرار می گرفتیم. ابطحی بسیار ضعیف و ناسالم بود و بدنش درتمام مدتی که آنجا بودیم لرزش خاصی داشت. او بیش از 18 کیلوگرم (36 پاوند) وزن کم کرده بود. من از اینکه درچنین وضعیتی او را به جلسه دادگاه آورده بودند شگفت زده شدم."
درمصاحبه ای که دربرنامه تلویزیونی "20:30" در روز دوم اگوست پخش شد، مصاحبه گرتلویزیون دولتی ایران از عطریان فر پرسید که چراافکارش درمورد انتخابات به شکل رادیکالی عوض شده است؟ او پاسخ داد: "تنها این خداست که می تواند قلب یک نفر را تغییر دهد. وقتی یک نفر درشرایطی است که ممکن است روز بعد از آن زنده نباشد آن موقع می تواند تحول را تجربه کند."
مازیار بهای خبرنگار هفته نامه نیوزویک که "اعترافات" وی پیش از این در تاریخ سی ام ژوئن پخش شده بود نامش درمیان افرادی بود که در کیفرخواست مطرح شده بود اما روز شنبه وی صحبت نکرد.
درکیفرخواست همچنین از اعترافات اشخاصی همچون مصطفی تاج زاده معاون سابق وزیرکشور، عبدالله رمضان زاده سخنگوی سابق دولت، بهزاد نبوی ومحسن صفایی فراهانی از نمایندگان مجلس ششم نیز سخن به میان آمده بود. کیفرخواست یک پاراگراف کامل را به محقق ایرانی کانادایی کیان تاجبخش اختصاص داده بود که پیش از این برای دادن اعترافات اجباری درمدت زمانی که بین ماه می تا سپتامبر 2007 بازداشت شده بود تحت فشار قرارگرفته بود. او درسپتامبر 2007 با سپردن وثیقه آزاد شد و بار دیگر در تاریخ 9 جولای 2009 دستگیر شد.
استورک در این زمینه گفت: " کاملا روشن است که رهبران ایران از این محاکمه مضحک نه تنها برای مجازات آنانی که دربازداشت هستند استفاده می کنند بلکه تلاش می کنند تا هرکسی را که علیه بی عدالتی صحبت می کند مورد ارعاب وتهدید قرار دهند. هیچ چیز دیگری جز این نمایش محاکمه و اعترافات تلویزیونی نمی تواند به این اندازه نشان دهنده تمایلات اقتدارگرایانه کسانی که ایران را رهبری می کنند باشد."
سعیدمرتضوی دادستان تهران روز دوم اگوست به کسانی که مشروعیت دادگاه را زیرسوال می برند ویا کیفرخواست را مورد انتقاد قرار می دهند هشدار داد که این کار آنها می تواند باعث تحت تعقیب قراردادن آنها بشود.
یکی از وکلای متهمان یاد شده گفت که هیچ یک از وکلا نتوانسته پیش از برگزاری دادگاه کیفرخواستی را که توسط معاون دادستان خوانده شد ببینند. تنها برخی رسانه های دولتی به دادگاه اول اگوست دسترسی داشتند. خانواده های متهمین به دیده بان حقوق بشر گفتند که آنها توسط رسانه های دولتی از ماجرای برگزاری محاکمه باخبرشده اند. همسریکی از متهمان یاد شده به دیده بان حقوق بشر گفت: "وقتی خبر برگزاری محاکمه را از خبرگزاری فارس شنیدم سریعا خود را به دادگاه رساندم. وارد ساختما دادگاه انقلاب شدم اما همه راه های دسترسی به سالن دادگاه مسدود شده بود."
همسران سه تن از متهمانی که نام آنها در کیفرخواست مطرح شده بود به دیده بان حقوق بشر گفتند که مقامات امنیتی با آنها تماس گرفته اند و گفته اند که اگر آنها در مورد حضور همسرانشان در دادگاه مطلبی را با رسانه ها مطرح کنند وضعیت سخت تری درانتظارآنها درزندان خواهد بود و به علاوه آنهارا بار دیگر جلوی تلویزیون خواهند آورد تا حرف های همسرانشان را تکذیب کنند.
آنچه در دادگاه مطرح شد براساس اعترافات کسی بود که "جاسوس" خوانده شد ولی نامی از وی به میان نیامد. وی برای "کودتای مخملی" شش بخش درنظر گرفته بود- جنبش زنان، اقلیت های قومی، گروهای حقوق بشری، جنبش کارگری، سازمان غیردولتی و دانشجویان. این کیفرخواست درمیان نام هایی که دربخش جنبش زنان مطرح کرد از شادی صدر که درتهران وکیل حقوق بشر است نام برد که در تاریخ 15 جولای دستگیر ومتعاقبا آزاد شد. دراین بخش از کیفرخواست نام های زیادی از افراد موسوم به حامیان خارجی و ازجمله دیده بان حقوق بشر نیز مطرح شده است.
دیده بان حقوق بشرنگرانی خود را از جلسه بعدی دادگاه که قراراست اعترافات دیگری را به معرض نمایش بگذارد ابراز می کند. درتاریخ سوم اگوست خبرگزاری فارس گزارش داد که اعترافات هفت تن از اصلاح طلبان به تلویزیون دولتی ایران برای نمایش ارائه شده است. زینب حجاریان دخترسعید حجاریان یکی از اصلاح طلبان برجسته که از تاریخ 14 ژوئن دستگیر شده است به دیده بان حقوق بشر گفت که مقامات با خانواده وی تماس گرفته وگفته اند که پدرش نیزدرجلسه دادگاه پنج شنبه حضور خواهد داشت.

*****
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ