سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۷/۱۸

شنبه: 18 / 7 / 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد شنبه هجدهم مهرماه
------------------------
یاران و هم میهنان بامداد روز شنبه بر همه شما گرامی باد و آرزو داریم که با استراحت و خوابی خوش، در ساعات آینده که بیدار خواهید شد مطابق معمول نخستین کارتان مراجعه به "وبلاگ" متعلق به خودتان باشد که ما با جدیت و کوشش بسیار به انتشار آن همت می گماریم.
چند روز پیش با شناسایی محل مخفی جدیدی که از چند ماه قبل (بعد از کشف و انهدام محل مخفی ما در کوی گیشا) پانزده تن از یاران مبارز ما بصورت 24 ساعته در آنجا گرد آمده و به کار خبررسانی به هم میهنان مشغول بودند؛ و پس از دستگیری آن پانزده یار عزیز (که هنوز از سرنوشت و محل نگهداری آنان بی اطلاعیم) به خانه یکی از یاران و همرزمان دیگر خویش کوچ کرده ایم که کماکان به وظیفه مقدس و ملی و میهنی خویش یعنی آگاهی و خبررسانی به شما هم میهنان گرامی ادامه دهیم.
ما، در این محل جدید بر خلاف محل آخرینی که شناسایی و اینک دیگر در اختیارمان نیست ، از امکانات کمتری برخورداریم زیرا تعداد کامپیوترهایی که در این مکان مخفی جدید در اختیار داریم فقط چهار دستگاه است (در محل قبلی 15 کامپیوتر در اختیار داشتیم) و همچنین اینجا فقط دو خط اینترنتی در اختیار داریم (در محل قبلی چهار خط اینترنتی در اختیارمان بود) که با این توضیحات، پیش از آغاز نوشتن و سپس انتشار "پست" امروز ابتدا می خواهیم از شما یاران و هم میهنان گرامی تقاضایی بنماییم.
با توجه به محدودیت های شرح داده شده فوق، تقاضای عاجزانه داریم که از ارسال ایمیل هایی که فقط بعنوان تشویق و تایید ماست و یا پیام هایی که حاوی مطلبی فوری و ضروری نیست خودداری نمایید زیرا که بدلیل کمبود امکانات و نفرات در این محل جدید، اگر بار فشار و ترافیک پیام های الکترونیکی در ایمیل آدرس های ما زیاد شود، "سرویس دهنده" مربوطه که اینک فقط "جی میل" است (ما حساب کاربری در "یاهو" را مسدود کرده ایم) بدلیل محدود بودن ظرفیت "میل باکس" بسیاری ازین پیام ها و ایمیل ها را یا برایتان بازپس خواهد فرستاد و یا بصورت اتوماتیک حذف خواهد نمود. به اضافه این که خود ما نیز بدلیل کاهش یافتن امکانات از لحاظ وسایل و ابزار کار و نیز افرادی که مشغول به تدوین و انتشار خبرهای روز هستند، فرصت کافی برای گشودن ایمیل ها و پیام های شما عزیزان را نداریم و ناگزیر می شویم بسیاری از این پیام ها را ناخوانده "پاک" کنیم که این عمل برخلاف روش و خواسته قلبی ماست. بنابراین از هم میهنان و یاران و همرزمان بسیار عزیز و گرامی تقاضا داریم تا زمانی که امکانات و وسایل و خطوط اینترنتی خود را نتوانسته ایم گسترش داده و از افراد و یاران بیشتری در محل جدید خویش بهره بگیریم با ما یاری و همکاری نمایند و این شانس و فرصت را بدهند که بجای مسدود شدن یا انباشته شدن "هوم پیج - میل باکس" سازمان با پیام های تشویقی، فقط پیام های بسیار ضروری و حاوی اخبار جدید را دریافت نماییم. سپاسگزاریم.
*****
بزرگترین سرقت "عنتری نژاد" ماست مالی شد
با آن که کوس رسوایی مفقود شدن یک میلیارد دلار از سرمایه ملی ایران در کابینه قبلی (کابینه نهم دولت کودتاگر) گوش عالم و آدم را کر کره و توجه تمامی مردم، حتا اعضای مجلس فرمایشی شورای فسیل های بی خاصیت (مجلس شورای اسلامی) را به خود جلب نموده بود و پیش از انتصابات دوره جدید ریاست قوه اجراییه بصورت جدی در این نهاد مسخره (مجلس) مطرح گردیده بود، اینک ماهها پس از آن تاریخ، کودتاگران و مجلس فرمایشی و نهادهای گوش بفرمان "سیدعلی گدای" جنایتکار و خلاصه بقول معروف "ابر و باد و مه و خورشید و فلک" بکار گرفته شدند تا این دزدی و رسوایی آشکار را نادیده انگاشته و بدان رنگ و بو و معنای تهمت و دروغ و یا اشتباه بدهند.
حسین بازجوی بی شرافت، در "لجن نامه کیهان" در این مورد با شرح و تفصیلات قلم فرسایی و "فضله"پراکنی کرده است که ما این نوشتار شرم آور را در زیر برایتان درج می نماییم با این توضیح که این مطلب از شماره 19483 روزی نامه کیهان که قرار است تا 5 یا 6 ساعت آینده انتشار یافته و توزیع گردد، برایتان درج می گردد.

با بررسي دقيق ديوان محاسبات پرونده «يك ميليارد دلار» مختومه شد

سرويس سياسي- با فرو نشستن گرد و غبار انتخابات رياست جمهوري و پايان غوغاسالاري فرصت طلبان(...!!!)، دادستان ديوان محاسبات با تأكيد بر شفافيت در حساب هاي مالي دولت نهم اعلام كرد كه پرونده موسوم به يك ميليارد دلار پس از بررسي دقيق در دادسرا مختومه شد.
شايعه گم شدن يك ميليارد دلار كه ماه ها پيش در آستانه انتخابات رياست جمهوري و با قرائت گزارش تفريغ بودجه در مجلس كه با اصرار سؤال برانگيز لاريجاني آغاز شد، بهانه اي براي فرصت طلبان پديد آورد تا انواع و اقسام اتهامات را نثار دولت نهم نمايند. همان روزها رئيس جمهور بارها با تأكيد بر شفافيت در حساب هاي مالي دولت، براي حساب رسي دقيق دستگاه هاي اجرايي و پاسخگويي به سؤالات مطروحه اعلام آمادگي كرد اما جنجال طلبان با سوء استفاده از سكوت برخي مسئولان مجلس و ديوان محاسبات، آتش پرحجمي را با هدف تخريب رقيب انتخاباتي روانه اردوگاه مقابل كردند ولي اينك پس از آن همه تهمت و افترا، دادستان ديوان محاسبات با اعلام بررسي دقيق در حساب هاي مالي بانك مركزي و شركت نفت بر عدم مغايرت در حساب هاي مذكور تأكيد كرد و گفت: اين پرونده در دادسرا مختومه شده است.

اصغر عربيان در حاشيه همايش حسابرسي عملكرد، پاسخگويي و ارتقاي بهره وري در گفت وگو با ايرنا افزود: گزارش تفريغ بودجه ديوان محاسبات كشور كه در مجلس قرائت مي شود تنها شأن اعلامي دارد.

اقدام برخي رسانه ها غلط بود

وي كه درباره جنجال مربوط به ادعاي مفقود شدن يك ميليارد دلار در بخش نفت سخن مي گفت، تصريح كرد: طرح قضيه به اين شكل از سوي برخي رسانه ها، اشخاص يا محافل ناصحيح بود. مگر مي شود در حوزه هاي مالي وجهي مفقود شود؟!دادستان ديوان محاسبات كشور درباره گزارش تفريغ بودجه ديوان محاسبات كه سال گذشته در مجلس قرائت شد، اظهار داشت: آنچه در گزارش تفريغ ديوان محاسبات اعلام شد يك ميليارد و 58 ميليون دلار اختلاف در صورت هاي مالي بانك مركزي بود كه بررسي دقيق صورت گرفت و رفع مغايرت آن از بانك مركزي هم اعلام شد.عربيان در مورد ارتباط اين موضوع با شركت نفت خاطرنشان كرد: فروش مازاد بر قيمت پايه نفتي در قانون بودجه بايد به حساب ذخيره ارزي واريز شود.وي گفت: در محاسبات انجام شده يك ميليارد و 58 ميليون دلار اختلاف اعلام شده بود و به همين دليل پرونده مطروحه در اين دادسرا در ارتباط با اين موضوع بررسي و در نهايت رفع مغايرت شد. اين مقام ارشد ديوان محاسبات افزود: آنچه در گزارش تفريغ اعلام مي شود به عنوان تخلفات قطعي نيست. پس از قرائت گزارش تفريغ و اعلام آن در مراجع، دادسراي ديوان محاسبات اين گزارش را مورد بررسي دقيق قرار مي دهد اگر تخلفي صورت نگرفته باشد، در رسيدگي بعدي با ارائه اسناد لازم از سوي دستگاههاي اجرايي رفع واخواهي و رفع مغايرت شده و پرونده مختومه مي شود. در خصوص موضوع اختلاف در يك ميليارد و 58 مليون دلار هم حسابرس ديوان محاسبات انحراف اعلام كرده بود كه با رسيدگي بعدي رفع واخواهي شد.گزارش

تفريغ در مجلس شأن اعلامي دارد

عربيان با تأكيد بر اينكه گزارش تفريغ ديوان محاسبات يك رسيدگي مقطعي است گفت: گزارش تفريغ بودجه رسيدگي مقطعي براي اعلام نتيجه عملكردي دستگاههاي دريافت كننده بودجه و درآمد است كه به مجلس شوراي اسلامي اعلام مي شود.وي در پاسخ اشكال وارده به ديوان محاسبات كه قبل از بررسي دقيق، تخلف را به مجلس اعلام مي كند اظهار داشت: شأن هيئت عمومي ديوان محاسبات به عنوان بالاترين مرجع ديوان تأييد گزارش حسابرسان و اعلام آن در كوتاه ترين زمان ممكن به مجلس شوراي اسلامي است تا در تصويب قانون بودجه اين گزارش را مورد بهره برداري قرار دهند. لذا اين گزارش، شأن اعلامي دارد و امكان بررسي دقيق مدارك از سوي هيئت عمومي ديوان نيست و همچنين امكان اينكه متخلفين احتمالي به دفاع از خود بپردازند وجود ندارد.

دادستان ديوان محاسبات افزود: اگر قرار بر رسيدگي كامل مثل دادسرا و هيئت هاي مستشاري باشد تا پس از آن گزارش تفريغ اعلام شود ممكن است نتيجه رسيدگي ها چند سال به طول انجامد كه اين نقض غرض قانونگذار است.وي راهكار حل اين مشكل را آگاهي دادن به مخاطب دانست و گفت: بايد به مخاطبان گزارش تفريغ، آگاهي داده شود كه لزوماً هر آنچه در گزارش اعلام مي شود تخلف قطعي نيست. حتي بخش عمده اي از واخواهي هايي كه از سوي حسابرس صورت مي گيرد و در گزارش تفريغ اعلام مي شود ناشي از عدم پاسخگويي مديران است كه يا به موقع امكان پاسخگويي براي آنها نبوده يا در پاره اي از موارد به دليل تعلل بوده كه در هر حال به عنوان عدم امكان اظهارنظر تأييد هزينه كرد از دستگاه بودجه در گزارش تفريغ به مجلس اعلام مي شود.

چرا ديوان زودتر اعلام نكرد؟

وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه چرا ديوان محاسبات اين موضوعات را زودتر اعلام نكرد به طوري كه موجب سوء استفاده برخي گروهها در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري شد، تصريح كرد: سوء استفاده هايي كه از اين قضايا و از پرونده مطروحه به عمل آمده غير اخلاقي بود زيرا در زمان انتخابات پرونده هنوز در حال رسيدگي بود و با دقت بسيار زياد مورد رسيدگي قرار گرفت چون لازم بود صورت هاي مالي شركت نفت ايران راجع به مقدار فروش و ارز دريافتي از سوي بانك مركزي و همچنين نحوه حسابداري آنها مورد بررسي دقيق دادسراي ديوان محاسبات قرار بگيرد زمان زيادي صرف شد و موارد متعدد ديگري هم از انحراف در اين گزارش اعلام شده بود كه در حال رسيدگي است.دادستان ديوان محاسبات كشور خاطرنشان كرد: پرونده هاي متعددي از همه دستگاهها در حال رسيدگي است. اين رسيدگي ها هرگز به معناي وقوع تخلف قطعي دستگاهها نيست. تخلف وقتي قطعي است كه گزارش واصله منتهي به صدور دادخواست و رأي قطعي از هيئت هاي مستشاري و محكمه تجديدنظر باشد وگرنه قبل از طي اين فرآيند اعلام قطعي بودن تخلف اجحاف به اصحاب پرونده خواهد بود.وي با بيان اينكه رسيدگي ها در ديوان شكلي است اظهار داشت: اين اشكالي است كه وجود دارد. در رسيدگي شكلي كوچكترين مغايرت در صورت هاي مالي و يا عدم رعايت زمان دقيق هزينه كرد بودجه از سوي بخش هاي حسابرسي ديوان مورد واخواهي قرار مي گيرد. اگر ادله ابزاري از سوي دستگاههاي اجرايي براي بخش فني قانع كننده نباشد و آن ها قادر به ارايه اسناد در زمان مقرر نباشند پرونده براي پيگيري به دادسراي ديوان واصل مي شود كه اينجا ابتداي رسيدگي شبه قضايي است.

ادعاي روزنامه اعتماد ملي صحت نداشت

دادستان ديوان محاسبات كشور در خصوص خبر روزنامه اعتماد ملي مبني بر اينكه كشور در سال هاي 84 تا 87 حدود 279 ميليارد دلار درآمد از محل فروش نفت و گاز به دست آورده است در حالي كه اين رقم از سوي وزارت نفت نزديك به 256 ميليارد دلار اعلام شده است اظهار داشت: اين موضوع تاكنون به دادسراي ديوان ارسال نشده است آنچه شنيديم از رسانه ها بوده رئيس ديوان محاسبات هم در مصاحبه خود وجود چنين مغايرتي را تأييد نكرده است.اغلب پرونده ها مختومه مي شودعربيان با بيان اينكه توصيه مي كنم از موضوعات مطروحه در ديوان كه به شكل فني و تخصصي مطرح مي شود استفاده هاي غير فني نكنند خاطرنشان كرد: ما هرگاه در رسيدگي ها به اشتباه خود پي ببريم در هر مرحله اي با شهامت آن را اعلام خواهيم كرد.وي گفت: از مجموع گزارشات واصله به دادسرا، در نهايت براي كمتر از 25 درصد از آنها آراي قطعي از محكمه ديوان كه در يك فرآيند رسيدگي حقوقي و شبه قضايي صورت مي گيرد، خروجي داريم و بقيه به دليل رفع مغايرت يا عدم احراز تخلف مختومه مي شوند.

*****
ایران، درچنگال روس ها...!!!

میهن سرفراز ما به دوران ننگین "قاجاریه" رجعت داده شده و اینک روسیه، فرمانروا و فرمانده بلامنازع و مطلق حاکمین اشغالگر سرزمین ما محسوب می گردد.کالاهای بنجل روسی، حمایت های دولتمردان کشور روسیه از رژیم رسوای ملایان و دولت کودتاگر عنتری نژاد، جانبداری و حمایت های بیدریغ روسیه در جوامع بین المللی از رژیم و جلوگیری از اعمال فشار و تنبیه و هشدار و محدودیت و غیره و غیره و غیره... جملگی نشانگر آن است که ما به دوران سیاه و ذلت بار "یکصد و پنجاه" ساله دودمان قاجاریه رجعت داده شده ایم و در تمامی شئونات و زمینه ها، این روسیه است که حرف آخر را به ملایان و عوامل آنان دیکته می کند و در واقع گرداننده اصلی اما پشت پرده ایران است. ما اخیرا گزارشی انتشار داده بودیم درباره آنتن ها و سیستم های پارازیت و رادار و جاسوسی که از سوی نهادهای رژیم در تهران نصب گردیده که این دستگاهها برای ایجاد اخلال برای آن گروه از کسانی که با استفاده از آنتن های بشقابی (دیش) تلویزیون های خارج از کشور را تماشا می کنند و همچنین کنترل کاربران اینترنتی و تلفن موبایل می باشد. بنا بر تفسیر یک متخصص بی طرف و آگاه، پارازیت و تشعشعاتی که این دستگاهها درمنتشر می سازند باعث مرگ پرندگان و نیز شیوع انواع مختلف بیماری "سرطان" برای انسان ها می گردد. حتا سقوط چند هواپیما در تهران و حومه (آخرین نمونه اش حدود دو هفته پیش در حوالی کهریزک) بر اثر امواج مغناطیسی بوده است که این دکل ها و سیستم های رادار انتشار میدهند و اینک پس از بررسی های لازم، از بسیاری از منابع آگاه به این حقیقت غیرقابل انکار دسترسی پیدا کرده ایم که این دستگاههای انسان و حیوان و پرنده کش نیز، ساخت روسیه می باشد.

*****

تداوم بازداشت علی پیرحسینلو علی‌رغم دریافت وثیقه
خانواده علي پيرحسينلو به اعتماد خبر دادند که با وجود توديع وثيقه 100 ميليون توماني براي آزادي اين فعال مطبوعاتي، هنوز آزادي وي ميسر نشده است.
پيرحسينلو 27 شهريور گذشته به همراه «فاطمه ستوده» همسرش بازداشت شده و علی‌رغم دریافت وثیقه صدمیلیون تومانی و نیز آزادی همسرش هنوز از آزادی پیرحسینلو خبری نیست. او همچنین در طی یک ماه گذشته به غیر از یک بار هیچ گونه تماس یا ملاقاتی نداشته است.

*****

رئیس سازمان بازرسی هشدار داد
مطالبات معوق دوبرابر سرمایه بانک ها
ایسنا: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: «فکر نکنیم با یکی، دو حرکت می توانیم مشکلات را حل کنیم. براساس آمارها بیش از 38 هزار میلیارد تومان معوقه وجود دارد در حالی که سرمایه فعلی بانک های ما کمتر از 20 هزار میلیارد تومان است.» رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه «سیستم بانکی باید جدی تر معوقات خود را تعقیب و ادارات حقوقی خود را فعال تر کند»، افزود: «البته رئیس قوه قضائیه دستور دادند دادگاه های ما نسبت به پیگیری پرونده های معوقه سریع تر و جدی تر عمل کنند و خوشبختانه دادستان کل کشور در این جهت مسوول شدند. گزارش های ما آماده است و اگر محاکم بخواهند ارائه می دهیم. امیدواریم بتوانیم به شعب خاصی که در این رابطه اختصاص یافته کمک کنیم تا به این پرونده ها سریع تر رسیدگی کنند.»
به گزارش «ایسنا» وی تصریح کرد: «البته می دانیم افزایش دارایی ها به افزایش نقدینگی منجر می شود که این خود خطر بزرگی برای اقتصاد به شمار می رود، البته کارشناسان راه حل هایی را داده اند که این راه حل ها کمک می کند تا موجب افزایش نقدینگی و مخاطرات ناشی از آن نشود.» پورمحمدی گفت: «در همین جا از مجلس تقاضا داریم نسبت به تصویب لایحه پیشنهادی دولت برای پرداخت دیون دولت به بانک ها اهتمام کند زیرا این نیاز جدی بانک های ماست و بانک ها اکنون در شرایط مطلوبی به سر نمی برند و نیاز به این کمک دارند.» رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جدیدترین اظهارنظر خود ابعاد تازه ای را از وضعیت بانک ها آشکار کرد.

بنا بر اظهارات مصطفی پورمحمدی کل سرمایه بانک ها در حال حاضر کمتر از 20 هزار میلیارد تومان است در حالی که رئیس کل بانک مرکزی آخرین رقم مطالبات معوق شبکه بانکی را حدود 4/38 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. با نظری به این آمار مشخص می شود که مطالبات معوق شبکه بانکی دو برابر سرمایه اولیه یک بانک است.سرمایه کل شبکه بانکی در سال های گذشته مشخص نیست. این رقم تنها در ترازنامه بانک ها آورده می شود اما بسیاری از بانک ها از سال 85 تاکنون از ارائه ترازنامه بانک بر تارنمای خود خودداری کرده اند اما آنچه که توجه به آن ضروری به نظر می رسد تصمیمات اتخاذ شده در کمیته «بال 2» در خصوص نرخ کفایت سرمایه بانک هاست. این کمیته در آخرین نشست خود نرخ کفایت سرمایه بانک ها را از 8 به 12 درصد افزایش داد. تصمیم اخیر در حالی به تصویب این کمیته رسید که اکثر بانک های ایران موفق به رعایت نرخ کفایت سرمایه هشت درصدی نشده بودند حتی نرخ کفایت سرمایه بسیاری از بانک ها تاکنون هم به نرخ هشت درصد نرسیده است.

مدیرعامل بانک صادرات که در حال حاضر دومین بانک از نظر داشتن شعب است دستیابی به نرخ کفایت سرمایه هشت درصدی را تا پایان سال 88 امکان پذیر دانسته است. سرمایه پایه بانک رفاه نیز در سال جاری حدود 5/89 میلیارد تومان اعلام شده و دیگر بانک های دولتی نیز از چنین وضعیتی برخوردارند.صاحبنظران بانکی معتقدند هرچه تسهیلات پرداختی بانک ها افزایش و هرچه تعداد تسهیلات بدون پشتوانه قوی (دارای ریسک بالا) چون زمین کاهش یابد به همان اندازه نسبت کفایت سرمایه با کاهش مواجه می شود. بنابراین شبکه بانکی به ویژه بانک های دولتی که هنوز نتوانسته اند نرخ کفایت سرمایه هشت درصدی را احراز کنند با پرداخت تسهیلات به میزان 30هزار میلیارد تومان بیش از منابع و 60 هزار میلیارد تومان بیش از استاندارد 80 درصدی در سال 87 در وضعیتی به مراتب بدتر از قبل قرار دارند یعنی در حال حاضر نرخ کفایت سرمایه بانک ها نه تنها هشت درصد نیست بلکه کمتر از درصد فعلی نیز پیش بینی می شود. سهم مطالبات معوق به کل تسهیلات 10 درصد بیش از استانداردهامقایسه سهم مطالبات معوق با کل تسهیلات از دیگر مواردی بود که پورمحمدی در همایش سراسری مدیران ستادی و شعب بانک توسعه صادرات ایران مطرح کرد.

او با اشاره به گزارش این سازمان درباره معوقات که اردیبهشت ماه سال جاری برای رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی ارسال شده است، تصریح کرد: «آنچه ما تهیه کرده ایم به استناد گزارش مجموع بانک ها این است که سهم مطالبات معوق بانک های دولتی به استثنای یک بانک دولتی، از کل تسهیلات پرداختی در سال های 83 ، 84 ، 85 و 86 به ترتیب3 / 10 ، 3 / 14 ، 3/ 15 و 3 / 15 است؛ در حالی که میانگین جهانی قابل قبول، بین 3 تا 5 درصد است.» پورمحمدی با حضور در همایش سراسری مدیران ستادی و شعب بانک توسعه صادرات ایران نبود مدیریت موثر بر اقلام دارایی، نبود سیستم هدف گذاری تعهدات بانک ها و پایین بودن نرخ خسارت تاخیر را از عوامل موثر درون سسیستمی با نک ها بر معوقات برشمرد و ادامه داد: «شفاف نبودن بخشنامه در مورد بخشودگی جرایم و کندی رسیدگی در محاکم قضایی نیز از جمله عوامل موثر برون سیستمی بانک ها بر معوقات به شمار می رود که ان شاءالله دستگاه قضایی همت کند هنگامی که بانک ها شکایت می کنند به شکایات معوقات زودتر رسیدگی کند.»

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به گزارش تهیه شده از سوی این سازمان در رابطه با معوقات خاطرنشان کرد: «موارد 150 میلیارد تومانی و 60 میلیارد تومانی نمونه هایی از معوقات بخش غیردولتی است و موارد 880 میلیارد تومانی، 353 میلیارد تومانی، 171 میلیارد تومانی و 97 میلیارد تومانی نیز نمونه هایی از معوقه های بخش دولتی به بانک هاست.»در این هنگام پورمحمدی به حضور خبرنگاران در نشست اشاره کرد و با خنده گفت: «اگر در این جلسه خبرنگاران حضور نداشتند شاید موارد بیشتری از گزارش را می توانستیم ارائه دهیم.»وی تصریح کرد: «برخی متخصصان بانکی بر ضرورت افزایش سرمایه بانک ها معتقد هستند و این فرمول دارد؛ نخست اینکه این افزایش باید دلاری و صرفاً با هدف سرمایه گذاری خارجی و مصارف صرف صنعتی تولیدی باشد؛ یعنی پول در اختیار بانک ها باشد ولی مصرف را نیز برای بانک ها مشخص کنیم.»

پورمحمدی در ادامه دولت را خطاب قرار داد و گفت: «درخواست جدی ما این است که دولت بانک ها را با نگاه حرفه ای مدیریت کند زیرا تکالیف غیرحرفه ای نظام بانکی را مختل خواهد کرد و بسیاری از تکالیف بر اساس اطلاعات واقعی نیست؛ حوزه بانکی و مالی نیازمند دقت و نگاه کارشناسی است.»وی از مجلس نیز خواست نسبت به بانک ها توجه بیشتری داشته باشد و افزود: «یک موضوع بحث افزایش سرمایه و دیگری برخی مقررات در این رابطه است. البته با سیستم بانکی هم سخن بسیار داریم؛ سیستم بانکی ما در مقایسه با نظامات بانکی دنیا فاصله زیادی دارد و یک نمونه آن در رابطه با هزینه تمام شده خدمات است.»هزینه تمام شده خدمات بانکی چهار برابر سایر کشورهاوی خطاب به دست اندرکاران امور بانکی نیز گفت: «شما در ارائه خدمات بسیار گران فروش هستید. هزینه تمام شده خدمات بانکی ما حدوداً چهار برابر هزینه خدماتی است که در سایر نقاط دنیا به مشتریان داده می شود. قبول داریم که مقداری از معوقات دولتی است، می گویند زورمان نمی رسد که این سوال مطرح می شود که آیا زورتان به بخش خصوصی هم نمی رسد؟ این موضوع تبدیل به فرهنگ می شود که نسبت به معوقات بی توجه باشیم.»پورمحمدی با بیان اینکه نظارت دارای دو حوزه اساسی است، تصریح کرد: «نظارت درون سیستمی یکی از موارد پیگیری های ماست و خواهش مان نیز این است چون این نظارت هزینه و تبعات کمتری دارد و پذیرش آن از سوی شما بیشتر است و این کار جدی تر دنبال شود.»

*****

بدون کشتن حتا یک نفر از اغتشاشگران از نظام دفاع کردیم ...!!!
ایلنا: رئیس پلیس تهران گفت: «این برای نیروی انتظامی افتخار است که حتی در یک سرباز نیروی انتظامی هم شک و تردید برای دفاع از نظام و انقلاب به وجود نیامد و ما توانستیم مقتدرانه از نظام دفاع کنیم، بدون اینکه حتی یک نفر از آشوبگران را بکشیم.» عزیزالله رجب زاده در مراسم غبارروبی از مزار شهدای نیروی انتظامی اظهار کرد: «در فتنه های اخیر پس از انتخابات در تهران، همرزمان ما با حجم و گستردگی که توسط فتنه گران برپاشده بود، با درایت و مدیریت برخورد کردند و جایی که لازم بود با خویشتنداری عمل کردند و جایی که لازم بود با برخورد و قدرت نقشه آشوبگران را ناکام گذاشتند .»

فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: «چندین روز تجمعات خیابانی در قالب فتنه و انقلاب مخملی باعث نشد ذره ای در اراده همرزمان ما شک و تردید به وجود آید.» او با بیان اینکه «تا به امروز هم محکم ایستاده ایم»، گفت: «این قول را به خانواده معظم شهدا می دهم که امکان ندارد برای یک لحظه برای دفاع از آرمان های شهدا و خونی که دادند، تردید داشته باشیم. مطمئناً خواسته شهدا همین است و خود را مکلف به پاسداری از خون آنها می دانیم.» رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه «پوزه همه بدخواهان را به خاک خواهیم مالید»، تصریح کرد: «یک جان ناقابل داریم که فدای شهدا و نظام و رهبری می کنیم.»

*****

حمله سفینه ای به کره ماه

آژانس فضايي آمريکا (ناسا) با هدف يافتن شواهدي از وجود آب يا يخ در زير سطح کره ماه آن را با دو وسيله فضايي هدف قرار داد و سفينه فضايي خود را به سطح کره ماه کوبيد.
ابتدا، قسمت فوقاني يک راکت به وزن 2 هزار و 200 کيلو گرم با سرعتي تقريبا دو برابر سرعت گلوله به داخل حفره اي در قطب جنوبي کره ماه کوبيده شده و ذرات و خرده هاي موجود در داخل اين حفره بر فراز سطح ماه پخش شد. اين ذرات و خرده ها که وزن آن نزديک به 350 تن است تا ارتفاع 10 کيلومتري پخش شده است.
شدت برخورد اين راکت با سطح ماه تا حدي است که سبب شد حفره ديگري به پهناي 20 متر و عمق تقريبي 4 متر ايجاد شود.
سفينه LCROSS پس از اصابت اين راكت و بررسي غبارهاي ناشي از آن با دستگاه هاي علمي خود و فرستادن يافته هاي علمي‌اش به کره زمين خود به سطح کره ماه برخورد کرد. كاوشگر LCROSS پنج دوربين و چهار وسيله براي جمع آوري آب داشت. سفينه هايي هم که به دور کره زمين مي گردند، از جمله تلسکوپ فضايي هابل، نيز براي مشاهده و ثبت اين برنامه آماده شده بودند.
نتيجه اين آزمايش ها به زودي معلوم خواهد شد. خاک کره ماه از هر صحرايي در کره زمين خشک تر است ولي چندين سفينه فضايي که در مدار کره ماه مي چرخند، نشانه هايي از امکان وجود آب به صورت منجمد، به دست داده اند. وجود آب در کره ماه براي کشفيات آينده بشر يک منبع حياتي است.
جاناتان آمورس، خبرنگار بي بي سي در امور علمي مي گويد چنانچه وجود آب منجمد در قطب هاي کره ماه ثابت شود، فضانوردان قادر خواهند بود از اين آب نوشيده و براي سوخت راکت از آن استفاده کنند. در اين صورت حتي فرضيه انتقال اين آب از کره ماه به کره زمين نيز مطرح خواهد بود.
چنانچه نشانه اي از وجود آب در کره ماه به دست نيايد، در آن صورت ناسا، ممکن است در برنامه هاي کنوني خود براي ايجاد پايگاه هايي در کره ماه تجديد نظر کند. هزينه اجراي برنامه کنوني 70 ميليون دلار تمام شده است. وجود آب منجمد در حفره هايي در قطب هاي کره ماه قبلا توسط دانشمندان امري مسلم شناخته شده بود ولي هرگز تاييد نشده بود.
ناسا اعلام كرد: اين دو سفينه فضايي به قطب جنوب ماه برخورد كرند. وسايل و ابزار موجود در اين سفينه‌ها برخورد يك راكت بزرگ خالي به سطح ماه را تاييد كرده و تصاويري از سطح ماه چهار دقيقه پس از اولين برخورد ارسال شده است.
«گري هائوتالوما»، سخنگوي آژانس هوافضاي آمريكا در عين حال گفت: بسياري از مردم پيش از طلوع خورشيد از خواب برخاسته و خود را براي ديدن بقاياي «گريفيث آبزروتيوري» در آسمان لس آنجلس ‌آماده كرده بودند اما در كامل تعجب به جز خودشان چيزي ديگري نيافتند.
يك استاد دانشگاه هم اين نمايش بي نقص را «مايوس كننده» خواند و گفت: اميدوار بودم پس از برخاستن از خواب شاهد يك نور يا يك تشعشع قوي باشم.
اولين و قوي ترين برخورد تصور مي شد به قدرت و عظمت انفجار 5/1 تن TNT‌باشد كه اين امر صورت نگرفت. دومين برخورد هم تنها يك سوم قدرت اولي را داشت.

*****

افزایش فشار بر یکی از اعضای جوان بازداشتی برای اعتراف علیه عمادالدین باقی
مهدی محودیان، عضو جبهه مشارکت و انجمن دفاع از حقوق زندانیان که در تاریخ 26 شهریور ماه بازداشت شد، در ملاقات با مادر خود خبر داد که در زندان برای اعتراف علیه عمادالدین باقی تحت فشار شدید قرار گرفته است. محمودیان به اتهام گفتگو با رسانه های مختلف در مورد اعلام نام و شمار کشتگان و پافشاری بر دفن غیرقانونی آنها در بخش‌های مختلف بهشت زهرا، بازداشت شده است.

محمودیان پس از امتناع از اقرار علیه باقی به حال خود رها شده و مدتی است بازجویی نمی‌شود. احتمالا این وضعیت بلاتکلیف نیز نوعی اعمال فشار برای اعتراف گرفتن از او است. محمودیان در دیدار با مادرش از روزه سیاسی خود و برخی دیگر از زندانیان خبر داده است. از اظهارات محمودیان می توان نتیجه گرفت که وی در سلول انفرادی نیست. این فعال سیاسی و حقوق بشری در این ملاقات از خونریزی‌های پیاپی بینی‌اش نیز گلایه کرده است. مهدی محمودیان پیش از بازداشت به دلیل خونریزی بینی تحت نظر پزشک بوده است. بنا به گفته مادر محمودیان، چند روز پیش از دستگیری پلاتین پای او اندکی حرکت کرده بود و نیاز به عمل جراحی داشت،‌ که متاسفانه با بازداشت او این جراحی ممکن نشد.

*****

عضو شورای شهر تبریز بازداشت شد!
علاالدین نورمحمدزاده، منتخب سه دوره مردم تبریز در شورای شهر، عضو فعلی و رییس سابق شورای شهر تبریز، از هفته گذشته توسط اداره اطلاعات تبریز دستگیر شده و هنوز در بازداشت به سر می‏برد.
به گزارش سایت جوان فردا، هفته گذشته ماموران اداره اطلاعات تبریز با حکم "یحیی میرزا محمدی" دادستان عمومی و انقلاب تبریز به دفتر محل کار "نورمحمدزاده" مراجعه کرده و پس از بازرسی آنجا، وی را بازداشت کرده و کامپیوتر و سایر مدارک موجود را با خود بردند. چندی بعد ادعا شد که وی به اتهام «زمین خواری» دستگیر شده و به صورت بازداشت موقت در زندان تبریز به سر می برد. منابع آگاه با رد این ادعا «اتهام زمین خواری» نورمحمدزاده را امری کاملا دروغین دانسته و دلیل بازداشت وی را حمایت او از میرحسین موسوی در جریان انتخابات ریاست جمهوری می‏دانند.

همینطور روز چهارشنبه گذشته اداره اطلاعات تبریز مدعی شده است، سندی مبنی بر کمک 50 ملیون تومانی از طرف نورمحمدزاده به ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی به دست آورده اند که با بررسی‏های به عمل آمده مشخص شد این ادعا کذب محض است که البته در حالی که مسولین ستاد میرحسین موسوی در تبریز نیز چنین ادعایی را رد کرده‏اند حتی بر فرض وقوع چنین کمکی هم وی جرمی مرتکب نشده است.

علاالدین نورمحمدزاده هم اکنون نماینده مردم تبریز در شورای این شهر و رییس هیئت مدیره «شرکت تعاونی مسکن جماران» است که از سال‏ها پیش در زمینه ساخت مسکن و واگذاری آن به اعضای تعاونی که عمدتا از خانواده‏های فاقد مسکن هستند فعالیت می‏کند. این شرکت تعاونی با سرمایه سپرده‏های اعضای آن برپا شده و به هیچ نهاد و سازمانی وابسته نیست.

از سال‏ها پیش برخی از مقامات دولتی در تبریز قصد برکناری و حذف نورمحمدزاده را داشته‏اند که پس از بارها احضار و پرونده سازی به دلیل سابقه جبهه و شهرت وی و عدم وجود مدرکی دال بر خلاف‏ کاری او راه به جایی نبرده‏اند. ولی انتخابات ریاست جمهوری و حمایت او از میرحسین موسوی بر خشم مقامات محلی افزوده و بهانه‏ای شده است تا با امنیتی جلوه دادن پرونده نورمحمدزاده او را بازداشت کنند و به رسم معمول خود در مراحل بعدی برای وی «جرم تراشی» کنند.

*****

از میان ایمیل های دریافتی:

سخنان سردار جعفری نشانه‌ای از عقب نشینی کودتاگران در برابر سبزها
در حالیکه در برخی سایت ها و محافل اینترنتی مانند بالاترین پیشنهادهایی در مورد تبدیل روز سیزده آبان به یک روز سبز مطرح شده است، به نظر می آید کودتاچیان خود زودتر از همه به این پیشنهادها واکنش داده اند.
اسماعیل احمدی مقدم که پیش از این قبل از روز قدس و قبل از شهرآورد تهران، احتمال تحرک سبزها را در این روزها منتفی دانسته بود، اکنون با تکرار همان صحبت های گذشته در مورد روز سیزده آبان گفت "فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی بیفتد و ما نباید خیلی نگران باشیم. روز قدس هم گفتم اتفاقی نخواهد افتاد که اتفاقی هم نیفتاد،نباید خیلی نگران باشیم".

این تاکتیک انکار روز قدس، اولین بار توسط خامنه ای در نماز عید فطر پس از جمعه (که تنها پیروان ایشان آن روز را به نماز عید ایستادند) به‌کار گرفته شد و به عنوان راهبرد کودتاچیان در مواجهه با حرکت عظیم و سبز مردم کشور در آن روز تبیین گردید. اکنون فرمانده نیروی انتظامی تهران با بیان اینکه "روز قدس هم گفتم اتفاقی نخواهد افتاد و اتفاقی هم نیفتاد" و تشبیه ضمنی آن موقعیت به موقعیت کنونی، به وضوح نگرانی خود را از موقعیت کنونی و نزدیکی روز 13 آبان بیان داشته است. برخی تحلیلگران می گویند با توجه به اینکه روزهای 13 آبان و 16 آذر روزهایی متعلق به قشر دانشجو و دانش‌آموز کشور هستند و هر کدام ریشه در مبارزات دانشجویی و دانش آموزی با استبداد دارند، نگرانی اصلی مقامات تبدیل شدن اعتراضات دانشجویی کنونی در بدنه دانشگاه ها به حرکتی بسیار بزرگتر است که خود می تواند آغاز دوره جدیدی از اعتراضات گسترده دانشجویی یا دانش‌آموزی باشد.

اسماعیل احمد مقدم در ادامه صحبت‌های خود با خبرنگاران اعترافات دیگری هم کرده است که به نوعی تحلیل‌های مهمی در ارتباط با نتایج حرکت مردم در روز قدس سبز و حرکت های احتمالی در روزهای آینده می‌دهد. وی ادعا کرد که "ما با جنبش سبز یا جنبش دیگری اگر در چارچوب قانون باشد مشکلی نداریم و حتی اگر غیرقانونی باشد تا مرز آشوب تحمل می‌کنیم اما اگر به آشوب و اغتششاش کشیده شود نیروی انتظامی برخورد می‌کند. اما تصورم این است که روز 13 آبان حادثه خاصی نخواهیم داشت.". این جمله خود بیانگر اینست که حرکت روز قدس جنبش سبز توانسته است این جنبش را به عنوان یک نیروی قانونی و در عین حال منتقد وضعیت کنونی به حاکمیت بقبولاند و آنان را وادار به اعتراف به این حضور بکند. اما سوالی که سردار جواب نداده اند اینست که چه کسی خواهان اغتشاش است و چه افرادی تلاش داشتند در روز قدس حرکت سبز و صلح‌آمیز مردم را به خشونت بکشند ؟

آیا بسیجیان و لباس شخصی ها نبودند که با اسپری و گاز اشک آور به زنان و مردان حمله کردند ؟ آیا سپاه نبود که قبل از روز قدس بیانیه ای تهدید آمیز علیه حضور سبز مردم در روز قدس منتشر کرد ؟ آیا نیروهای یگان ویژه نبودند که صحنه‌های ضرب و شتم فلسطینیان توسط نیروهای رژیم اشعالگر را در جلوی چشم مردم کشور خودشان زنده کردند ؟ اگر این وحشیگری های طرفداران دولت کودتا در روز سیزده آبان تکرار شود، آیا سردار فرمانده نیروی انتظامی باز سکوت خواهند کرد ؟ احمدی مقدم که در طی همین مصاحبه به تخلفات و خشونت های نیروی انتظامی اشاره کرده و آنها را به ماموران"خودسر" نسبت داده است، اعتراف کرده که "مهم‌ترین چیزی که هنوز به آن نیازمندیم و فاصله زیادی با آن داریم اصلاح رفتار ماموران است مگر می‌شود از راه غیرقانونی قانون ونظم را برقرار کرد؟" و وعده داده که "رفتار پلیس هم در ظاهر و هم در باطن باید درست شود،و سیستم‌های نظارتی را هم باید تقویت کنیم و با مامور خودسر برخورد شدید شود و از سوی دیگر انبوه ماموران خدوم را هم تشویق کنیم. نباید این طور باشد که هر جا می‌رویم سئوال کنند که آن گوشه اتفاقی افتاده است.".

سوال بسیاری از مردم اینست که آیا این "رفتار نادرست" تا روز سیزده آبان اصلاح خواهد شد یا نیروهای تحت امر ایشان همچنان فرصت می خواهند تا تصمیم به اصلاح رفتار خود با حرکات قانونی مردم بگیرند ؟همچنین سوالی که کودتاچان و نظامیان حامی آنها باید پاسخ دهند اینست که زمانی که سردار احمدی مقدم به صراحت به نتیجه وحشیگری های نیروهای یگان ویژه اعتراف کرده اند که "یگان های ویژه دیگر اثر خود را از دست داده اند"، آیا مناسب نیست قبل از اینکه مابقی ارکان نظامی کشور مانند سپاه و بسیج نیز اثر خود را از دست بدهند، کمی در رفتار خود تامل کنند ؟

*****

خشم بی‌پرده کیهان از ابراز همبستگی یکی از رهبران صلح جهان با جنبش سبز ایران
حسین بازجوی مفلس و بدبخت در حمله‌ای بی‌سابقه به دالایی‌لاما، یکی از محبوب‌ترین رهبران معنوی جهان نوشت:
«راديو فردا» گزارش داده است كه «دالايي لاما»، رهبر معنوي! و در تبعيد بودائيان تبت كه سال 1986 برنده «جايزه صلح نوبل» شد، با «جنبش سبز ايران» ابراز همبستگي كرد. وي هفته گذشته در حاشيه «كنفرانس صلح كانادا» به درخواست يك مانكن ايراني مقيم آمريكا به نام «نازنين افشين جم» يك «تراكت سبز» در دست گرفت كه روي آن نوشته شده بود: «آزادي براي ايران». عكس «دالايي لاما» و «افشين جم» به سرعت در رسانه هاي موسوم به «اصلاح طلب» منتشر شد؛ چنانكه آن را نشانه انعكاس صداي حاميان سبز اصلاحات در جهان دانستند. آيا اين حاميان «جنبش سبز» به راستي شخصيت هايي «معنوي» و «صلح طلب» هستند؟!
«دالايي لاما» كيست؟ او كه نام اصلي اش «تنزين گياتسو» است، در سال 1937 به عنوان كسي كه روح بودا در او حلول كرده، معرفي شد! از همان سن و بر پايه خرافات رايج بوديسم، بر تخت سلطنت موروثي تبتي ها تكيه زد و در پانزده سالگي هم به عنوان رهبر تشريفاتي دولت تبت برگزيده شد. «دالايي لاما» در بيست و چهار سالگي، به تحريك غرب و براي تثبيت حكومت خودمختارش، تبتي ها را به شورش عليه حكمراني چيني ها فراخواند، اما در حالي كه هزاران تبتي در نبرد با سربازان چيني جان مي دادند، از ترس جانش، به هند گريخت و از دولت دهلي، تقاضاي پناهندگي سياسي كرد. در سال هاي 1380 تا 1386، چهار ديدار محرمانه «دالايي لاما» با رئيس جمهور آمريكا در كاخ سفيد فاش شده است؛ سلسله ملاقات هايي كه براي پيشبرد كودتاهاي مخملي در جهان انجام مي گشت كه نمونه آن، كودتاي نافرجام در برمه (موسوم به انقلاب زعفراني) است. «دالايي لاما» در پاييز 1386، از دست جرج دبليو بوش، بالاترين نشان ايالات متحده را دريافت كرد. در مراسم اهداء اين نشان عالي، رئيس جمهور جنگ طلب آمريكا وي را «نماد جهاني صلح و بردباري» خواند، اما بوديست هاي واقعي او را «گزينه معنوي سازمان جاسوسي سيا در انقلاب هاي مخملي» مي دانند. در ايران، براي نخستين بار در 6 تيرماه 1385، روزنامه «اعتماد ملي» با هدف تبليغ «معنويت سكولار» و «عرفان هاي آمريكايي» گفتگوي تبليغاتي مفصلي را از «دالايي لاما» منتشر كرد. روزنامه «كيهان» در 2 بهمن 1386 با انتشار عكس ها و اسنادي فاش كرد كه لاما با «كارل گرشمن»، رئيس «بنياد اعانه ملي براي دموكراسي» و از رهبران «سازمان جاسوسي سيا»، نشست هاي منظمي را براي پيشبرد كودتاهاي مخملي برگزار مي كند و «رامين جهانبگلو» نيز نقش يك «منبع اطلاعاتي» را براي آنان دارد ...

لجن نامه کیهان و حسین بازجوی مفلس و بی آبرو، تا به حال مدعی شناخت عمیق خود از بودیسم و تشخیص بودایی‌های واقعی از غیرواقعی نشده بود که آن هم اتفاق افتاد..!!!

*****

قرائت گزارش کميته ويژه در جلسه غيرعلني مجلس
پس از به تعويق افتادن قرائت گزارش کميته ويژه مجلس درخصوص حوادث پس از انتخابات، فرهاد تجري از احتمال قرائت آن در جلسه غيرعلني خبر داد.اين گزارش قرار بود روز چهارشنبه هفته پيش در جلسه علني مجلس قرائت شود اما خوانده نشد و نمايندگان دليل به تعويق افتادن آن را درخواست قوه قضائيه براي لحاظ نظر کميته سه نفره قوه قضائيه درخصوص حوادث اخير اعلام و قرائت آن را به آينده موکول کردند. بر همين اساس فرهاد تجري عضو کميته ويژه بررسي وضعيت بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات روز گذشته در گفت وگو با ايلن در پاسخ به اينکه گزارش اين کميته به چه شکلي قرائت خواهد شد، تصريح کرد؛ اينکه قرائت اين گزارش علني يا غيرعلني باشد، بسته به نظر رئيس مجلس است. به عبارت ديگر آقاي لاريجاني بايد تشخيص بدهند که قرائت اين گزارش به صورت علني به مصلحت است يا نه. وي در ادامه در پاسخ به سوالي که به احتمال افشاي اسامي متهمان کهريزک در گزارش کميته ويژه مجلس اشاره داشت، با بيان اينکه در زشت بودن حوادث صورت گرفته در کهريزک و تخلفات آن شکي نيست، افزود؛ اما آوردن اسم افراد بدون اثبات حقوقي و قضايي جرم آنها، صحيح نيست چراکه ما در اين مواقع بايد قانونمندي را نهادينه کنيم.تجري در عين حال گفت؛ البته اگر گزارش کميته ويژه به صورت محرمانه قرائت شود و قرار نباشد در سطح رسانه ها اين گزارش بازتاب پيدا کند و تنها افراد خاصي به اين گزارش دست پيدا کنند ممکن است اسامي متخلفان پرونده کهريزک را در گزارش بياوريم. به عبارت ديگر اگر قرائت گزارش کميته به صورت غيرعلني باشد، اسامي متهمان پرونده کهريزک را در آن خواهيم آورد.وي در پاسخ به سوالي مبني بر آخرين وضعيت چهره هاي سياسي بازداشتي همچون ميردامادي، قوچاني، شريعتي و عطريانفر گفت؛ نظر مقامات قضايي در رابطه با بازداشت شدگان حوادث اخير اين است که هرچه سريع تر اين موضوع جمع شود چراکه انرژي کشور به جاي پيشرفت و توسعه به دنبال تنش هاي داخلي و درگيري هاي سياسي رفته است. تلاش بر اين است که هرچه سريع تر اين غائله خوابانده شود.نماينده قصرشيرين در مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد؛ چهره هاي سياسي که در حال حاضر در بازداشت به سر مي برند در اولين فرصت پس از تکميل روند پرونده ها آزاد خواهند شد.نايب رئيس کميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي همچنين با اشاره به برخي اظهارات مبني بر اعمال فشار بر کميته ويژه مجلس به منظور تاخير در قرائت گزارش اين کميته يا ملغي شدن آن خاطرنشان کرد؛ اين تحليل ها هيچ پايه و اساسي ندارد چراکه تاخير در قرائت گزارش کميته به علت آن بود که هر روز فاز جديدي از مسائل باز مي شد و موضوعات جديدي در رابطه با وضعيت بازداشت شدگان پيدا مي شد. به همين منظور کميته براي پيگيري هاي بيشتر قرائت گزارش را به تعويق انداخت.وي افزود؛ چنانچه مجلس بخواهد از نهادهاي ديگر تاثير بپذيرد، ديگر فايده يي ندارد.تجري در عين حال از احتمال صورت گرفتن هماهنگي هاي کميته ويژه مجلس با کميته سه نفره قوه قضائيه در چند روز اول هفته آتي خبر داد و گفت؛ پس از دستيابي به جمع بندي هاي کامل در اين ديدار، گزارش نهايي کميته ويژه را به مجلس ارائه خواهيم داد.

حادثه کهريزک عدم قاطعيت قوه قضائيه

در تحولي ديگر پرويز سروري عضو کميسيون امنيت ملي مجلس حادثه کهريزک را عدم قاطعيت قوه قضائيه دانست. وي گفت اشتباه اول قوه قضائيه در برخورد با اراذل و اوباش بود و اشتباه دوم دستور قاضي براي انتقال افرادي که هيچ شباهتي به اراذل و اوباش نداشتند و حتي جنس، رفتار و جرم آنها هم فرق داشته به زندان کهريزک و در کنار اراذل و اوباش خطرناک بود.

*****

منشور کورش بزرگ به ايران فرستاده نمی شود

امتناع موزه بريتانيا از وام دادن منشور کورش بر روابط ايران و بريتانيا اثر گذاشته است
گاردين: اين استوانه در حدود سال 530 قبل از ميلاد به دستور کورش کبير و پس از فتح بابل و آزاد ساختن مردم آن از ظلم و استبداد ساخته شده است. و به عنوان اولين منشور حقوق بشر شناخته می شود چرا که مطابق نوشته ی به خط ميخی آن دستور ی صادر شده که همه کس بايد در انجام مراسم و ايين های فرهنگ و دين خود آزاد باشد.
روابط مغشوش بريتانيا با ايران بر اثر اختلافی که در مورد يک اثر تاريخی ماقبل اسلام که گفته می شود نخستين منشور حقوق بشر جهان است به وخامت بيشتری کشيده شده است.
موزه بريتانيا تصميم گرفته است موافقت خود با وام دادن استوانه ی کورش به ايران را به دليل اغتشاشات سياسی که انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در ماه جون و اعتراض های نسبت به آن پيش آمده لغو کند. مقامات ايرانی در واکنش به اين تصميم تهديد کرده اند که اگر در تحويل استوانه 2500 ساله تاخيری پيش آيد روابط خود با موزه بريتانيا را قطع خواهند کرد. اين منشور را پادشاه ايران کورش بزرگ به منظور برقرار کردن تساهل مذهبی صادر کرده است. محققان ايرانی اعقتاد دارند که نگرانی موزه بريتانيا در وام دادن اين استوانه به ايران به جا است. چرا که تاريخ نويسان ضد يهودی ايران مدتی است که در مورد اين که کورش پدر ملت ايران است ترديدهايي ايجاد کرده اند. هفته گذشته حميد بقايي، معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگی و توريسم دربازديدی که از موزه تهران به عمل آورد گفت: «موزه بريتانيا حوادث سياسی پس از انتخابات در ايران را بهانه ای قرار داده تا استوانه را به موزه ملی ايران وام ندهد. »
او همچنين اضافه کرد که: «اگر موزه بريتانيا به بهانه تراشی خود برای وام ندادن اين شئی تاريخی به موزه ملی ادامه دهد ما متاسفانه به همکاری های خود با آن ها که شامل تحقيقات و اکتشافات باستانشناختی می شود خاتمه خواهيم داد.»
مدير موزه بريتانيا نيل مک گرگور، در گذشته موافقت کرده بود که در مقابل تعداد زيادی از اشيای ايرانی اين منشور را نه اينچی را وام بدهد اين اشيا مهم ترين اجزای نمايشگاهی در مورد دوران پادشاهی شاه عباس هستند که قرار بوده است برای از ميان برداشتن تصوير ايران به عنوان يک ملت متخاصم در لندن برگزار شود.
اين استوانه در حدود سال 530 قبل از ميلاد به دستور کورش کبير و پس از فتح بابل و آزاد ساختن مردم آن از ظلم و استبداد ساخته شده است. و به عنوان اولين منشور حقوق بشر شناخته می شود چرا که مطابق نوشته ی به خط ميخی آن دستوری صادر شده که همه کس بايد در انجام مراسم و ايين های فرهنگ و دين خود آزاد باشد. يهوديان پر جمعيت ساکن ايران حضور خود در آن کشور را به اين حادثه نسبت می دهند.
هانا بولتون رييس مطبوعات و روابط عمومی موزه بريتانيا کوشيده است تا اختلاف پيش آمده را جزيي جلوه دهد و می گويد: «ما در مورد وام دادن هر شئی بايد دقت کنيم که اين کار در زمان مناسبی انجام شود. ما همچنان متعهد وام دادن استوانه ی کورش به ايران هستيم و علاقمنديم که بتوانيم به تعهدات خود عمل کنيم اما در حال حاضر تعيين زمانی برای اين کار ممکن نيست. و ما وضعيت داخلی ايران را به دقت زير نظر داريم.
او معتقد است که تهديد بقايي برای قطع روابط مستقيما خطاب به موزه بريتانيا نبوده است و اضافه می کند که ما با همکاران خود در ايران دارای روابط گسترده ای هستيم و اميدواريم که اين روابط ادامه پيدا کند.
شاپور سورن پهلو، مدير برنامه های کانون پژوهش های ايران باستان که محل آن در لندن است احتياطی را که موزه بريتانيا نشان داده است تقدير کرده و می گويد: «رژيم کنونی ايران با ايران قبل از اسلام دشمنی دارد و به خصوص در دوران حکومت احمدی نژاد تخريب مناطق باستانی به صورت چشم گيری افزايش يافته است. در نتيجه من نسبت به اين که چرا آن ها خواستار وام گرفتن اين استوانه اند مشکوک هستم. و حدس می زنم که قصد دارند که آن را نابود کنند. آن ها از محبوبيتی که امروز کورش به دست آورده است ناراحت هستند و اگر اين استوانه به ايران فرستاده شود چه کسی می تواند سلامت آن را تضمين کند.

*****
صادرکنندگان جديد بنزين به ايران

چين، روسيه و مالزي شکاف ناشي از عدم صادرات بنزين از سوي شرکت ريلاينس هند و بريتيش پتروليوم را جبران کرده اند. رويترز در اين گزارش با اشاره به اينکه ايران چهارمين توليدکننده بزرگ نفت جهان به شمار مي رود ولي 40 درصد بنزين مورد نياز خود را از طريق واردات تامين مي کند، افزود؛ مقام هاي ايران طي روزهاي اخير هرگونه تهديد اقتصاد ايران از سوي تحريم بنزين را رد کرده اند. اين گزارش افزود؛ بر اساس اعلام منابع آگاه شرکت هايي که سوخت مورد نياز ايران را طي ماه هاي گذشته فراهم کرده اند شامل رويال داچ شل انگليس، توستاي توتال فرانسه، ويتول، گلنکور، ليتاسکوي لاک اويل روسيه و شرکت دولتي ژوهاي ژنرانگ چين هستند.

*****

بازجویی کتبی از دانشجویان دانشگاه گیلان توسط نیروهای خارج از دانشگاه
در راستای سرکوب و فشارهای شدید بر دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور، موج سنگین برخوردهای انضباطی به دانشگاه گیلان رسید.
دانشگاه گیلان که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری از جمله صحنه های اعتراضی دانشجوئی بوده اینک با آغاز سال تحصیلی جدید شاهد برخوردهای انضباطی گسترده با دانشجویان است.68 دانشجوی این دانشگاه به کمیته انضباطی احضار و برای عده ی قابل توجهی از این دانشجویان احکام سنگین تعلیق از یک یا دو ترم صادر شده است. نکته ی دیگر قابل توجه در صدور احکام انضباطی، تعیین جریمه های دو یا سه میلیون تومانی برای دانشجویان این دانشگاه است.هم چنین به گفته دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی، دانشجویان به شکلی نامتعارف و غیرقانونی در یكی از كلاسهای دانشگاه و توسط نیروهای امنیتی ناشناس، که از خارج از دانشگاه به این منظور به دانشگاه آمده بودند، مورد بازجویی (مكتوب) و تهدید واقع شدند.بازجویی از دانشجویان توسط نیروهای امنیتی خارج از دانشگاه در حالی است که به موجب آئین نامه های انضباطی، کمیته انضباطی تنها مسئول رسیدگی به این امر می باشد.لازم به ذکر است که دانشجویان دانشگاه گیلان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دست به اعتراضات گسترده ای زده و در یک اقدام اعتراضی در جلسات امتحانات خود حضور نیافتند.موج برخورد با دانشجویان که پس از انتخابات به شکلی غیرمتعارف شدت گرفته است، هم چنان ادامه دارد. تاکنون بیش از هزار دانشجوی دانشگاه های کشور از ادامه تحصیل و یا داشتن امکانات رفاهی مانند خوابگاه ها محروم شده اند.

*****

خاموشی مسئولا‌ن در ارائه آمار مربوط به كودكان كار
روزنامه آفتاب یزد: كودكاني كه هرگز كودكي نكرده‌اند ‌برخي كودكان روزانه 12-10 ساعت در محيط‌هاي كار مرطوب و نامناسب، كارگري مـي‌كـنـنـد. خـصـومـت بـا ‌ديـگـران، ‌انـتـقـام‌گـيـري، پرخاشگري و ساير احساس‌هاي منفي در اثر حس‌هاي تبعيض به وجود آمده در اين ‌كودكان به اوج خود مي‌رسد.13 سال بيشتر ندارد اما تمام خواسته ها وآمالش مثل يك پسر بالاي 25سال است. ‌تمام انگيزه اش شاد كردن خواهر 3ساله خود با خريدن يك عروسك بوده يا شايد هم براي فرار از ‌شكنجه هاي ناپدري، روز و شب به فكر كسب درآمد است. ‌ وقتي كار مي‌كند چهره خشن به خود مي گيرد ‌اما به محض اينكه لحظه فراغ‌از كار مي رسد ، شايد هنگام خواب ، بالش خوابش پـــــــر از اشـــــــك حـــســــــرت روزگــــــار ‌بــــــاشــــــد. ‌به گزارش ايلنا، باز هم يك سال از روز جهاني كودك سال گذشته، سپري شد و روز جهاني كودك ديگري ‌آغاز شد. شايد پدر و مادر كودكي كه هميشه در پنبه بزرگ شده و اجازه نداده‌اند كه قند در دلش آب شود، اين ‌روز را براي كودكشان جشن بگيرند و هديه گران قيمتي را به او تقديم كنند، اما نمي‌توان تا اين حد خوش بين بود چرا كه كودكان بسياري هستنـد كـه حتـي نمـي‌تـواننـد بـرنـامه‌هاي‌ ويژه تلويزيوني اين روز را ‌مشاهده كنند و اين روز را نيز مانند روزهاي ديگر به سختي به صبح مي‌رسانند. ‌كودكان كار در روز جهاني كودك هم از حال و روز خود غافلند و حتي ‌نمي‌دانند مطالبي كه طي سال به كودكان مانند خودشان اختصاص پيدا مي‌كند در چه زمينه‌اي است. ‌سعيد مدني آسيب‌شناس اجتماعي تاكيد مي‌كند: وزارت كار كه متولي اصلي ‌نظارت بر كار كودكان است نه تنها هيچ گزارش مستندي از وضعيت كودكان ندارد، بلكه بازرسان اين ‌وزارتخانه، تنها براي نظارت بر وضعيت گروه‌‌هاي بزرگسال‌ متمركز شده‌اند و بر شرايط كار كودكان نظارتي ‌ندارند به طوري كه كارفرمايان نيز مسائل و شرايط كودكان را از اين بازرسان مخفي نگاه مي‌دارند. ‌وي با بيان اينكه سازمان‌هاي حمايتي مي‌توانند زمينه‌هاي لازم را براي ورود اين كودكان به آموزش فراهم كنند ‌ادامه مي‌دهد: چنانچه در برخي از مناطق محروم، مدارس مناسبي براي ادامه تحصيل كودكان وجود ندارد و يا ‌در مناطق شهري كشور ساعات كار كودكان، اجازه تحصيل به آنها نمي‌دهد، بايد شرايطي فراهم شود كه ‌كودكان بعد از ساعت كار بتوانند ادامه تحصيل بدهند اما در حال حاضر از اين منظر با كاستي‌هاي زيادي ‌روبرو هستيم. ‌آنچه كه مهم جلوه مي‌كند، دستپاچه شدن مسئولان به هنگام دادن آمارهاي مربوط به كودكان كار بوده كه سـعـي ‌مـي‌كـنـنـد ايـن آمـار را از طريق آخرين سـرشمـاري مـربـوط بـه سال 85 مطرح كنند.‌يك عضو كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان ايران نيز مي‌گويد: اينكه در ايران هيچ آمار ‌مشخصي در اين ارتباط وجود ندارد خودش به تنهايي معضل جديدي است و اگر آماري در اين زمينه ارائه ‌مي‌شود ناقص بوده و قابل استناد نيست، شايد به دليل قابل اطمينان نبودن آمارهاست كه كمتر مسئولي براي ارائه ‌آمار لب به اظهارنظر مي‌گشايد. ‌وي ادامه مي‌دهد: مطابق با آخرين آمارها بيش از سه ميليون كودك بازمانده از تحصيل و ترك تحصيل كــــرده ‌وجــــود دارد كــــه بـــه دلـيـــل فـشـــارهـــاي اقتصادي موجود ، راهي جز اشتغال ندارند. ‌كار در كوره‌پزخانه‌هاي جنوب تهران، زباله‌گردي، كار در كارخانه‌هاي ذوب شيشه و ... از جمله ‌كارهاي دشـوار بـراي كـودكـان اسـت كـه عـضو كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان ايران را مجبور به اظهارنظر در ‌مورد آنها مي‌كند؛ "ايران اگرچه مقابله‌نامه منع كارهاي دشوار براي كودكان را پذيرفته اما در اين زمينه ‌اقدامي انجام نمي‌دهد." ‌اين عضو كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان ادامه مي‌دهد: اين كودكان، كودكي ندارند و كودكي نكردن آنها در آينده گريبانشان را مي‌گيرد و پدر و مادر خوبي براي كودكان خود نخواهند بود چرا كه از نعمت كودكي كردن محروم شده‌اند. ‌همه افراد جامعه وقتي اين كودكان را مشاهده مي‌كنند نگاه موقتي از سر دلسوزي به آنها مي‌اندازند و از ‌كنارشان به سادگي عبور مي‌كنند اما آزارهاي عاطفي و رواني وارد آمده بر روي اين كودكان، قصه ‌پرغصه‌اي دارد. ‌ به دليل سرگرم نشدن اين كودكان به بازي و ‌نشاط، بسياري از احساس‌هاي مـنـفـي در آنـها شكل مي‌گيرد و خصومت با ديــگـــران،‌انـتـقــام‌گـيــري، ‌پــرخــاشـگــري و ســايــر احساس‌هاي منفي در اثر حس‌هاي تبعيض به وجود آمده در اين كودكان به اوج خود ‌مي‌رسد و اگر اين خشم‌ها كنترل نشود، منجر به ايجاد رفتارهاي منفي در آنها مي‌شود. ‌
*****

عفو بین الملل خواستار لغو حکم اعدام محمدرضا علی زمانی شد
سازمان عفو بین الملل از مقامات ایران خواست که حُکم اعدام محمدرضا علی زمانی از دستگیرشدگان تظاهرات اعتراضی ایران را لغو کنند. عفو بین الملل در بیانیه ای که به همین مناسبت منتشر کرده ابراز نگرانی نموده که صدور حُکم اعدام برای محمدرضا علی زمانی زمینه ساز احکام مشابه برای دیگرانی باشد که در جریان تظاهرات اعتراضی اخیر به نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری دستگیر و اتهام های مشابه ای علیه شان از سوی مراجع قضایی ایران اعلام شده است. محمدرضا علی زمانی به "محاربه با خدا، توهین به ارزش های مذهبی، تبلیغ علیه نظام و شرکت در تظاهرات خیابانی به منظور اقدام علیه امنیت ملی" محکوم شده است. دولت فرانسه نیز پنجشنبه گذشته خواستار لغو حُکم اعدام محمدرضا علی زمانی شد و همزمان پشتیبانی اخلاقی خود را از تظاهرات مسالمت آمیز مردم ایران در دفاع از حقوق اساسی خود اعلام کرد.

*****

بیش از 16 هزار نفر قربانی آلودگی هوای تهران
وضعیت هوای تهران نگران‌ کننده است. علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «فردا»، با انتقاد از افزایش آلودگی هوا در شهر تهران گفت: سال‌هاست وقتی آلودگی هوا به اوج می‌رسد مسئولین می‌گویند باید کاری کرد اما بعد از گذر از وضعیت بحرانی همه چیز فراموش می‌شود.
وی در ادامه افزود: در دوره‌های مختلف وزارت بهداشت از ابتدا تا کنون، شاهد هیچ‌ تغییر چشمگیری در کاهش آلودگی، کاهش تلفات و یا بالا بردن سطح سلامت شهروندان نبودیم.
مرندی در خصوص آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در سطح شهر تهران گفت:هیچ آماری که بتوان برای کارهای علمی و تخصصی استفاده کرد از سوی وزارت بهداشت ارائه نشده و ما این را سهل انگاری وزارت بهداشت عنوان می‌کنیم. اینکه چرا تاکنون وزارت بهداشت برای جمع‌آوری و اعلام آمارهای قربانبان الودگی هوا اقدامی نکرده برای ما هم سوال است و البته پاسخی نیز دریافت نکرده ایم.
در همین زمینه انوشیروان محسنی بندپی نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارتباط معنی دار آلودگی هوا با میزان مرگ و میر گفت: طبق آمار موجود، میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را این طور عنوان کرد: طبق آمار ارائه شده از سوی مراکز علمی در سال 1387 میزان فوت 1400نفردر ماه و 16000 نفر در سال بوده است. همچنین سال گذشته با 4 هزار مرگ زود هنگام مواجه بودیم.

*****
تهران همکاري کند
به رغم اظهارنظر سخنگوي وزارت خارجه امريکا در مورد مواضع مشترک روسيه و امريکا، دايره مطبوعات وزارت خارجه روسيه روز گذشته در بيانيه يي تاکيد کرد نتيجه گيري هاي زودهنگام درباره ماهيت واقعي مرکز جديد غني سازي اورانيوم در حال احداث در نزديکي قم به نفع ارزيابي عيني از اوضاع نخواهد بود. به گزارش ايسنا در بيانيه دايره مطبوعات و اطلاع رساني وزارت امور خارجه روسيه آمده است؛ ما اجراي توافقات تهران درخصوص همکاري هاي بيشتر اين کشور با آژانس بين المللي انرژي اتمي با هدف روشن کردن شرايط احداث اين مرکز که در جريان ديدار خاوير سولانا رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا و سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و با حضور مديران سياسي گروه 1«5 انجام گرفت را بررسي خواهيم کرد. به گزارش خبرگزاري نووستي، در ادامه اين بيانيه آمده است؛ مسکو اميدوار است تهران همکاري کامل و شفافيت لازم را در تعامل خود با آژانس بين المللي انرژي اتمي چه در اين مورد و چه در موارد ديگر به عمل آورد. در اين بيانيه همچنين گفته شد در حال حاضر بايد بر جمع آوري و تحليل اطلاعات توسط نيروهاي آژانس بين المللي انرژي اتمي متمرکز و منتظر جمع بندي هاي کارشناسانه اين سازمان معتبر شد.

*****

بازداشت یک نویسنده و فعال مدنی در کردستان
تغییر برای برابری : علی محمودی فعال اجتماعی و نویسنده و عضو انجمن ادبی مریوان بازداشت شده است.
بر اساس گزارش ها علی محمودی ساعت دوازده ظهر روز پنجم مهرماه در میدان سرباز شهر مریوان توسط مامورین اداره اطلاعات این شهر دستگیر شده و سپس با یورش همزمان ماموران به منزل و مغازه ی او تمام وسایل شخصی از جمله مدارک، کامپیوتر، کتاب ها و دستنوشته های وی ضبط می شود. در این تفتیش که به مدت ده ساعت به طول انجامیده وسایل مربوط به همسر او، پروین ذبیحی که از فعالین حقوق زنان و کودکان در کردستان و عضو کمپین یک میلیون امضا است نیز ضبط شده است.
خانواده ی علی محمودی تاکنون موفق به کسب هیچ گونه خبری از وضعیت او نشده و در نگرانی واضطراب به سر می برند. به گفته ی خانواده ی این فعال مدنی اتهام او اقدام علیه امنیت ملی از طریق هواداری احزاب غیرقانونی عنوان شده است.

*****

بازگشت دانشجویان پس از پایان محرومیت منوط به مجوز وزارت علوم است
رئیس دانشگاه شیراز گفت: دانشجویانی که مدت زمان محرومیت از تحصیل آنها پایان یافته است تنها با اجازه وزارت علوم مجوز ورود به دانشگاه را دریافت خواهند کرد.
محمد هادی صادقی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص دانشجویانی که دوران محرومیت آنها به پایان رسیده اما از ورودشان به دانشگاه ممانعت می شود گفت: هر جریانی باید روند قانونی خود را طی کند که در همین راستا دانشجویانی که دوران محرومیت از تحصیل آنها به سر آمده است به وزارت علوم ارجاع داده می شوند.
وی افزود: تا زمانی که پرونده این دانشجویان در وزارت علوم بررسی نشده و مجوز آنها به دانشگاه ابلاغ نشده است از ورود آنها به دانشگاه جلوگیری می شود.
رئیس دانشگاه شیراز گفت: دانشجویانی که به این مشکل برخورد کرده اند باید به وزارت علوم مراجعه کنند و مشکل خود را از طریق این وزارتخانه پیگیری کنند و دانشگاه در این زمینه کاری نمی تواند برای آنها انجام دهد.
وی افزود: پس از اخذ مجوز از وزارت علوم و انجام هماهنگیهای لازم با دانشگاه در این زمینه ورود این دانشجویان به دانشگاه بلامانع است.

*****

جایزه صلح نوبل باید به ندا آقا سلطان میرسید
روزنامه واشنگتن پست در مطلبی در شماره روز شنبه خود نوشت، کمیته نوبل امسال تصمیم گرفت جایزه صلح نوبل را به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بدهد. این تصمیم کمیته نوبل در حالی اتخاذ شده است که جایگزین بسیار بهتری برای جایزه صلح نوبل وجود داشت. امسال صدها هزارتن از مردم ایران برای دفاع از حق رای و آزادی بیان به خیابانها ریختند. هزاران نفر به زندان افتادند و صدها تن از آنها کشته شدند که در این بین صحنه های کشته شدن دختر جوانی به نام ندا آقا سلطان در سطح جهان پخش شد.
این روزنامه نوشت، اهدای جایزه صلح نوبل به ندا، با توجه به اینکه او به سمبل مبارزه برای دموکراسی در ایران تبدیل شده است باعث شجاعت بخشیدن به ایرانیان و پیشرفت دموکراسی در آن کشور میشود. کمک به پیشرفت دموکراسی در ایران از یک سو آزاد کردن یک جامعه بزرگ است و از دیگر سو شانس پیشرفت صلح در جهان را افزایش میدهد زیرا همان رژيمی که ندا را در خیابان به قتل رساند، امروزه جامعه جهانی را با تهدیدهای اتمی به وحشت انداخته است.
واشنگتن پست نوشت، هرچند آقای اوباما در سخنرانی خود این جایزه را با دختری شریک شد که بصورت مسالمت آمیز در خیابان برای حقوق خود راهپیمایی میکرد ولی با گلوله مواجه شد اما نگفتن نام ندا و همچنین کشور ایران در این سخنرانی نشانه تمایل پرزیدنت اوباما به ادامه گفتگو با رژیم تهران میباشد که به معنای "دیپلماسی و گفتگو بین ملتها" در یک دست و "دفاع از حقوق بشر" در دست دیگر است. کمیته نوبل اگر جایزه را به ندا آقاسلطان میداد میتوانست شر گزینش بین این دو موضوع را از سر آقای اوباما کم کند.

*****

توقف اجرای حکم اعدام اکرم مهدوی
اجرای حکم اعدام اکرم مهدوی بعد از تلاش‌های بسیار با رضایت یکی از اولیای دم متوقف شد.
به گزارش هرانا به نقل از واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ، مینا جعفری وکیل اکرم مهدوی در این زمینه به مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران می‌گوید « خوشبختانه از صحبت‌هاي زيادي كه با خانواده مرحوم يوسفي، ‌مقتول پرونده اكرم مهدوي شد، يكي از اولياي دم ( از فرزندان مرحوم) پس از حضور در دفترخانه اسناد رسمي، رضايت خود را اعلام داشته و اين امر سبب توقف و به تعويق افتادن اجراي حكم اعدام اكرم مهدوي شد.»
وی در مورد ادامه‌ی روند این پرونده به مجموعه می‌گوید: «براساس ماده 264 قانون مجازات اسلامي در صورتي كه هر يك از اولياي دم رضايت بدهد، اعدام صرفا پس از پرداخت سهم افرادي كه قاتل را عفو كرده‌اند، به قاتل امكان پذير است. به همين دليل مقرر شد كه روز 2 شنبه، ‌ساير اوليا ي دم در اجراي احكام دادسراي جنايي حاضر شده و مبلغي كه تعيين مي شود را به حساب دادگستري واريز نمايند و در صورت عدم تامين مبلغ تعييني ، اكرم در زندان باقي مي‌ماند.»
اجرای حکم اکرم مهدی در روز جهانی مبارزه برای اعدام در حالی متوقف می‌شود که دو نوجوان به نام‌های بهنود شجاعی و صفر انگوتی در آستانه‌ی اعدام به سر می‌برند.

*****

واکنش ها به صدور حکم اعدام برای يکی از متهمان حوادث پس از انتخابات
سازمان عفو بین الملل و فرانسه روز جمعه صدور حکم اعدام محمدرضا علی زمانی، يکی از متهمان حوادث پس از انتخابات در ايران را محکوم کرده اند.
در حالی که تاکنون هیچ منبع رسمی صدور حکم اعدام برای محمدرضا علی زمانی را تایید یا تکذیب نکرده است، سازمان عفو بین الملل می گوید: محمدرضا علی زمانی نخستین فردی است که در رابطه با حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به اعدام محکوم می شود.
سازمان عفو بین الملل ابراز نگرانی کرده است که اجرای حکم محمدرضا علی زمانی می تواند زمینه ساز اعدام سایر متهمان شود.
در همین زمینه وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای تعلام کرده است: «اعلام چنين حکمی چهره رژيم ايران را تيره‌تر از پيش می‌کند.»
پيشتر سایت موج سبز آزادی یکی از سایت های نزدیک به اصلاح طلبان، نوشته بود که او روز دوشنبه ۱۳ مهرماه از بند ۲۰۹ زندان اوين به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی منتقل شده و حکم اعدام وی ابلاغ شد‌ه است.
محمدرضا علی زمانی از جمله متهمانی بود که روز شنبه ۱۷ مرداد ماه، در دومين محاکمه دسته‌‌جمعی معترضان به نتايج انتخابات متهمان، شرکت داده شده بود.
به نوشته این سایت، «محمدرضا علی زمانی، عضو انجمن پادشاهی ايران که در جلسه دوم محاکمه عوامل دخيل در اعتراضات مردمی پس از انتخابات رياست جمهوری، اعترافات مفصلی از وی اخذ گرديد و سخنان وی در دادگاه انقلاب با پخش تلويزيونی نيز مواجه شده بود، روز دوشنبه ۱۳ مهرماه از بند ۲۰۹ زندان اوين به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی منتقل شده و حکم اعدام به وی ابلاغ شد.»
در همین حال کميته گزارشگران حقوق بشر، هيچ يک از متهمانی که در جلسات دوم و سوم دادگاه های علنی، مورد محاکمه قرار گرفتند، امکان دسترسی به وکلای انتخابی را نداشتند و با وکلای تسخيری مورد تأييد دادگاه انقلاب، در اين محاکمات حضور يافته بودند.
به گفته مقامات قضایی ایران در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات چهار هزار نفر بازداشت شدند. بیش از صد نفر از این افراد تاکنون محاکمه شده اند.

*****

اعلامیه فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
10 اکتبر (امروز 18 مهرماه) روز جهانی علیه اعدام ،روزی که جهان متمدن و آگاه علیه گرفتن جان انسانها به هر بهانه ای به اعتراض بر می خیزد و علیه شیوه های قرون وسطائی و دوران جهل بر می شورد. شیوه های مختلف گرفتن جان انسانها، که ابزاری است در دست حکومت های دیکتاتور علیه ،مخالفان سیاسی ،مذهبی و قومیتی و یا حتی علیه قربانیان اجتماعی خود بکار برده می شود. حکومتهای خود کامه اعدام مخالفین سیاسی ،مذهبی،قومیتی و قربانیان اجتماعی خود را با عنواین مختلف مانند ؛تجزیه طلب،تروریست، ملحد،منافق،محارب،مفسد ،اشرار و غیره به اعمال ضد بشری خود مشروعیت می بخشد.در طی 30 ساله گذاشته در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم در ایران هزاران نفر باعناوین مختلف اعدام شدند. کودکان،زنان باردار،زخمی شدگان بر برانکارد،جوانان و زنان و مردان سالخورده در دادگاههای چند دقیقه ای بدون داشتن وکیل و حق دفاع از خود اعدام شدند.جنایت علیه دختران بسا هولناکتر بود قبل از اعدام مورد تجاوز قرار می گرفتند تا به بهشت که گویا آنان کلید داران آن هستند راه نیابند.اعدام مخالفین سیاسی خود که گاها به دهها نفر در روز می رسید ادامه دادن.تا اینکه در سال 1367 اعدام زنان و مردان آزادیخواه ابعاد گسترده ای بخود گرفت و تنها در چند هفته هزاران زندانی سیاسی بی دفاع اعدام شدند. آنها در مقابل کمسیون مرگ قرار می گرفتند و در معرض چند سئوال قرار داده می شدند و اگر پاسخها دلخواه کمسیون مرگ نبود حکم اعدام آنها صادر می گردید. در این سالها سعی می شد که اعدام ها در خفا صورت گیرد و نهایت تلاش خود را بکار می بردند تا مردم و جهانیان از آن قتل عام ها آگاهی نیابند. در طی ریاست جمهوری احمدی نژاد رئیس جمهور ولی فقیه اعدام های گروهی ابعاد تازه ای بخود گرفت. اعدام های گروهی با اعلام قبلی و با پخش کردن فیلمهای آن از تلویزیون و انتشار تصاویر آن در روزنامه صورت می گرفت. اعدام های قربانیان اجتماعی خود که اکثرا جوانان بودند بصورت هفتگی و گاها چند بار در هفته تکرار می شد و اخبار اعدام ها را به عمد در رسانه ها اعلام می کردند.هدف از این اعدامها ایجاد رعب و وحشت در بین مردم است.موج اعدامها، اعدام کودکان را در بر گرفته و تا به حال بنابه گزارشات روزنامه های دولتی ده ها کودک قربانیان اجتماعی این رژیم اعدام شدند. و در حال حاضر بیش از 100 کودک در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برند.در حالی روز جهانی علیه اعدام را گرامی میداریم که 2 جوان بنام های بهنود شجاعی و صفر انگوتی که در سنین کودکی مرتکب جرم شده اند و همچنین خانم اکرم مهدوی در آستانه اعدام قرار دارند.رژیم ولی فقیه به هیچ قانون و قاعده ای پابند نیست نه به قوانین بین المللی ونه به مناسبتهای جهانی آن (روز جهانی علیه اعدام و یا روز جهانی نقض حقوق بشرو... ) این رژیم در ستیز با جهان و مناسبتهای آن، در این روزها به اعمال غیر انسانی خود شدت می بخشد. و نه به قوانین مذهبی که مدعی پیروی از آن است . اعتراضات کنندگان اخیر در زندان بسر می برند و در دادگاههای فرمایشی مورد محاکمه قرار گرفته اند و خطر جدی اعدام جان آنها را تهدید می کند . در آستانه این روز چندین هموطن خوزستانی ما محکوم به اعدام شده اند و صدها زندانی در زندانهای مختلف ایران در انتظار اعدام بسر می برند.متاسفانه سکوت و بی عملی جامعه جهانی در مقابل جنایتهای که لاینقطع علیه مردم ایران صورت می گیرد باعث شده که آنان مرزهای جدیدی از جنایت علیه بشریت را طی کنند که تاریخ کمتر به خود دیده . لذا در این روز برای گرفتن ابزار رعب و وحشت اعدام از دست رژیم ولی فقیه و پایان دادن به این همه درد و رنج و محنت مردم ایران لغو حکم اعدام در ایران را بعنوان خواسته ملی قرار دهیم و با متشکل شدن و در کنار هم قرار گرفتن این صدا را رساتر کنیم و تا رسیدن به خواسته های خود از تلاش و کوشش باز نیستیم.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، روز جهانی علیه اعدام را گرامی میدارد و از عموم هموطنان می خواهد که در این را راستا برای لغو حکم اعدام تلاش نمایند و از مراجعه بین المللی خواستار اقدامات عملی و فوری برای پایان دادن به اعدامهای گسترده و مستمر در ایران است.

*****

تعیین وقت دادگاه محمد پورعبدالله، دانشجوی زندانی
جلسه رسیدگی به اتهامات محمد پورعبدالله، دانشجوی آزادی‌خواه و برابری‌طلب که از 24 بهمن ماه 1387 در زندان به سر می‌برد، روز دوشنبه 20 مهر ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار خواهد شد.
محمد پورعبدالله متولد 1363 در تهران و دانشجوی ورودی رشته مهندسی شیمی دانشگاه تهران است. وی از سال 1384 در چند نشریه دانشجویی مشغول به فعالیت گردید. در تاریخ 24 دی ماه سال 1386 در پی دستگیری‌های گسترده‌ی دانشجویان طیف چپ در ایران، به همراه تعدادی دیگر توسط پلیس امنیت بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شد. در پرونده متشکله علیه وی، اتهاماتی چون اقدام علیه امنیت ملی، برگزاری تجمعات غیر قانونی، همکاری با گروه‌های معاند نظام، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تفهیم شده است.
علی‌رغم تعیین وقت رسیدگی به پرونده توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب در شهریور و آذر سال 87، جلسه دادگاه به دلیل عدم حضور نماینده دادستان برگزار نشد،تا اینکه شش روز قبل از جلسه محاکمه وی در روز 24 بهمن ماه 87 مجددآ دستگیر و به بازداشتگاه زندان اوین منتقل شد.
این دانشجوی زندانی، در روزهای آغازین سال 1388 به زندان قزل‌حصار منتقل شد و پس از مدتی مجدداً از زندان قزل حصار به بند 209 زندان اوین انتقال یافت. این انتقال، پس از آن صورت گرفت که وی، در جلسه بازپرسی خود در دادگاه، حاضر به پذیرش اتهامات وارده نشد. مسئولان دادگاه انقلاب به خانواده وی گفتند: "از آنجایی که پورعبدالله، برگه‌ی اتهامات خود را امضا ننموده، مجدداً به سلول انفرادی انتقال می یابد، تا دوباره مورد بازجویی قرار گیرد."
محمد مصطفایی، وکیل محمد پورعبدالله می‌گوید: به هر حال این جوان دانشجو و وبلاگ نویس به ناروا هم اکنون در کنار زندانیانی غیر سیاسی با قرار بازداشت موقت محبوس است. با مطالعه پرونده متوجه شدم در کنار ایراداتی که در جمع آوری دلایل وجود دارد، بازپرس رسیدگی کننده به پرونده تخلفاتی نیز مرتکب شده است که در جای خود نیاز به پیگیری دارد.
گفتنی است، محمد پورعبدالله در زمان بازداشت در بند 209، از حق ملاقات و تماس تلفنی محروم و خانواده وی از شرایط او بی اطلاع بودند.

*****

پارازیت‌هایی كه قلب سلامت را نشانه رفته‌اند
نزديک به دو هفته است که بحث پازاريت‌های ماهواره‌‌ای درمحافل خبری جايگاه ويژه‌ای را برای خود باز کرده و عدم پاسخ‌گويی شفاف از سوی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه موجب شده تا شايعه واقعی بودن اين موضوع همچنان بر قوت خود باقی بماند. البته اين موضوع که به دنبال نصب چندين دستگاه جديد فرستنده با هدف ايجاد اختلال در شبکه ماهواره‌ای ازسوی وزارت ارتباطاتمطرح و همزمان نيز اختلالات ماهواره‌ای در برخی شبکه‌های ماهواره‌ای شدت يافت موجب شد تا اين بحث همچنان در کانون توجه قرار گيرد هرچند که ارگان‌های مربوطه وجود اين دستگاه‌ها را تکذيب می‌کنند اما شواهد نشان می‌دهد که ايجاد اختلال در شبکه‌های ماهواره‌ای اگر چه موضوعی سابقه‌دار است و به عنوان يک توانمندی درعرصه جنگ الکترونيک محسوب می‌شود اما آنچه اخيراً درباره گسترش دامنه اين تکنولوژی در شهرها و مناطق مسکونی منشر شده، باعث حساسيت‌هايی در جامعه شده است. به نحوی که اکنون گروه بزرگی از پزشکان و کارشناسان با نگرانی از سلامت شهروندان سخن می‌گويند. سلامتی که به نظر می‌رسد در جنگ ماهواره‌ای آنچنان مورد توجه مسئولين دولتی قرار ندارد. موضوع پارازيت البته از زمان انتخابات رياست جمهوری و نحوه عملکرد گروهی از رسانه‌های برون مرزی تشديد شده است و با مختل شدن دوباره تصوير برخی از اين شبکه‌ها بار ديگر بحث اختلال و پارازيت در شبکه‌های ماهواره‌ای بر سر زبان‌ها افتاده است تا جايی که اين روزها يک بار ديگر برخی از کارشناسان رسانه‌ای از اجرای توافقنامه‌هايی بين ايران و برخی کشورهايی که از حيث جغرافيايی به آمريکا نزديک هستند(مثل کوبا، ونزوئلا و نيکاراگوئه) برای توليد پارازيت ماهواره‌ای سخن می‌گويند.
هرچند که موضوع پارازيت ماهواره‌ای همواره موضوع چالش برانگيز ميان نهادهای مختلف بوده است وهر از چندگاهی با تشديد اين پارازيت‌ها بر سر زبان‌ها می‌افتد اما اين بار بحث زيان‌دهی اين پارازيت‌ها بر سلامت انسان‌ها همانند انچه پيش از اين درباره نصب دکل‌های BTS تلفن همراه صحبت می‌شد درباره اين پارازيت‌ها گفته می‌شود به گونه‌ای که يکی از مسئولان وزارت ارتباطات خود بر زيان‌ده بودن اين امواج اذعان داشته و حتی از ۴ برابر بودن زيان اين امواج نسبت به زيان امواج تلفن همراه و امواج مايکروويو سخن گفته است.
اين موضوع حتی موجب شد تا برخی از نمايندگان نسبت به آثار سوء سايت‌های پارازيت ماهواره‌ای که اخيرا در هفت نقطه تهران نصب شده بر باروری زنان و مردان هشدار بدهند.
به گفته نمايندگان امواج توليد شده به وسيله اين تجهيزات می‌تواند بر تخمک‌گذاری زنان و روند توليد اسپرم در دستگاه‌های تناسلی مردان اثر بگذارد.
هر چند که برخی از نمايندگان حتی از نصب اين دکل‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند اما برخی ديگر از برگزاری جلسه‌ای با حضور رييس جمهور و برخی مقامات ارشد خبر داده‌اند تا اين موضوع رسيدگی شود.
تحقيقات پزشکی در نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد که امواج الکترومغناطيس که به طور عمده به دنبال نصب دکل‌های BTS در مناطق مسکونی و همچنين جديدا از طرف دکل‌های پارازيت انداز ماهواره‌ای منتشر می‌شود، باعث بروز مشکلات خونی و مغزی برای ساکنانی که در نزديکترين ميدان مغناطيسی تاثيرگذار اين امواج زندگی می‌کنند، می شود. همچنين تحقيقات زيادی در جهان انجام شده که اثرات خطرناک امواج مختلف راديوئی يا راداری و الکترومغناطيس بر سلامت انسان را اثبات می‌کند.
گرچه مسئولين وزارت ارتباطات کشور ايران مدعی هستند که پارازيت‌های ماهواره‌ای مانند تشعشعات آنتن های BTS تلفن همراه ( موبايل) هيچ خطری را برای انسان‌ها ايجاد نمی‌کند و نبايد واهمه‌ای از ارسال آنها داشت اما نتيجه تحقيقات نشان می‌دهد که اين امواج بر سلامتی افرادی که در نزدکترين فاصله از اين امواج قرار دارند تاثيرات بسيار زيانباری دارد.
ميزان اثر گذاری امواج مغناطيسی که برای اخلال و يا ارسال سيگنال‌های صوتی و تصويری و يا پارازيت‌های متقابل در فضا منتشر می‌شوند، به دو عامل شدت امواج و ميزان در معرض بودن انسان بستگی دارد.
دانشمندان می گويند آنتن‌های BTS تلفن همراه و از آن بدتر پارازيت‌های ماهواره‌ای تشعشعات الکترومغناطيسی از خود ساطع می‌کنند که قرار گرفتن در معرض اين امواج در درازمدت مشکلات مختلفی از جمله سردرد، سرگيجه، مشکلات و تحريکات عصبی و… را برای فرد ايجاد خواهد کرد.
تحقيقات نشان داده است که کروموزم‌های Y که جنسيت نر دارند به علت حساسيت بالا و در صورت تداوم امواج می‌توانند به شدت تخريب شوند. با اين حال اختلالات جنسيتی و خونی و مغزی از اثرات اثبات شده اين امواج برای انسان‌هائی است که در معرض جدی قرار دارند.
لازم به ذکر است بيشتر آنتن‌های تلفن همراه BTS که از سوی اپراتورهای تلفن همراه در کشور ايران نصب شده‌ است مجوز ايمنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ايران را ندارند و اصولا در رابطه با دکل‌های ارسال پارازيت‌های ماهواره‌ای کسی لزوم مشاوره با وزارت بهداشت ايران را احساس نکرده است.
مشخص شده است هر تشعشی در درازمدت اثراتی را بر سلول‌های مغزی و سيستم عصبی فرد بر جای می‌گذارد و بايد بررسی کرد که پارازيت‌های ماهواره‌ای چه خطراتی را بر سلامت انسان‌ها برجای خواهند گذاشت.
محققين می‌گويند که اين امواج نه تنها روی انسان بلکه روی ساير موجودات نيز تاثيرات سوء ايجاد می‌کنند به طوری که برخورد اين امواج با انسان و ساير موجودات باعث بروز اختلالات خونی اعم از موتاسيون (جهش‌های خونی) می‌شود که در نهايت از عوامل بروز سرطان است.
سيستمی که در ايران از طريق آن به توليد و ارسال امواج پارازيت دست می‌زد احتمالا از گروه ”Terrestrial Interference” است و امواج توليد شده از آن با عنوان امواج زمينی راديويی يا مايکرو ويو شناخته می‌شوند. اين امواج همانند سيگنال از يک برج راديويی فرستاده شده و بر روی سيگنال‌های اصلی ماهواره سوار می‌شوند و باعث می‌شوند که تصاوير ماهواره به صورت شطرنجی ديده شوند.
برای آنکه به توان در کانال‌های ماهواره‌ای اختلال ايجاد کرد بايد امواجی با فرکانس‌های مايکروويو در محدوده ۳ مگاهرتز تا ۳۰۰ گيگا هرتز برسد و همچنين بايد آنتنی به طور صحيح مقابل ماهواره قرار گيرد تا امواج به طور موازی، با آن برخورد و در کانون جمع شود. در کانون نيز بايد عنصری باشد که بتواند سيگنال‌های چند گيگا هرتز را به فرکانس‌های VHF يا ْUHF تبديل کند. اين عنصر همان LNB است که با دارا بودن کمترين نويز می‌تواند سيگنال ضعيفی را که در فاصله ۷۲ هزار کيلومتر رفت و برگشت داشته، به فرکانس قابل نمايش تبديل کند. مشخصاً توان اين پارازيت اندازها بايد بيشتر از امواج ارسال شده باشد در اين راستا اسيلاتورهايی در پهنای باند مايکروويو استفاده شده که تمامی کانال‌های ماهواره‌ای را دچار اختلال کند.
امواج الکترومغناطيس در قسمت‌های عضلانی بدن نسبت به بافت‌های چربی، عمق نفوذ کمتر و جذب بيشتری دارند، لذا امواج مايکروويو بر روی بافت‌های عضلانی بيشترين تاثير را دارد و اين امواج پس از نفوذ نوعی اثر گرمايی در بدن توليد می کنند.
دانشمندان تاکيد می‌کنند که شدت امواج الکترونيکی که دستگاه‌های ارسال پارازيت ماهواره‌ای پخش می شوند، از حد معمول بسيار بالاتر و برای انسان خطرناک است. لازم به ذکر است هر چه اين امواج مدت بيشتری با بدن برخورد داشته باشد، خطرناک‌تر خواهند بود. از طرفی زمان برخورد اين امواج هم آثار خاص خود را به دنبال دارد. مثلاً برخورد امواج به بدن در زمان خواب، احتمال ابتلا به سرطان را افزايش می‌دهد.
جالب است که بدانيد اين کار هزينه‌های بسيار زيادی دارد و تکنولوژی خاصی را می‌طلبد، ارسال اين پارازيت‌های ماهواره‌ای در شهر تهران در ساعت‌هايی از شبانه روز قطع می‌شود که فقط به دليل اختلالات در فعاليت ATM مورد استفاده در عابر بانک‌های بانکی است و علت اينکه اين کار ۲۴ ساعته انجام نمی‌شود. به عبارتی قطعی پارازيت‌ها نيز از عاملی جز سلامتی انسان ها تبعيت می‌کند.
در سال ۱۹۹۴ “ريچارد آلبنز” محقق امواج بر بدن گزارش داد که در مورد اساس سيستم‌های نيروی هوايی، که پالس‌های الکترومغناطيسی با موج کوتاه، از نوع ساتع شونده ممکن است باعث ايجاد آسيب‌های مکانيکی از طريق آنچه که پيش ماده و لازمه تشعشع ناميده می‌شود، شود. در طی يک دوره معين او چنين نتيجه‌گيری کرد که انفجارهای ثانويه راديويی در داخل بافت‌های زنده زمانی‌که به وسيله پالس‌های رادار ضربه می‌خورند، اتفاق می افتد. پيش ماده تشعشع يکی ديگر از منابه بالقوه و ثانويه هست، که باعث آسيب بافت زنده می‌شود، که در استانداردهای پرتودهی ناديده گرفته شده است.
گرچه پيش‌بينی می شود ميزان امواج ساطع شده از بعضی آنتن‌های BTS موبايل و ارسال کننده‌های پارازيت ماهواره‌ای در مناطق پرجمعيت شهر تهران بيشتر از حد استاندارد بين‌المللی است و می‌تواند باعث ايجاد عوارض و آثار سوء شود اما کشور ايران برخلاف بسياری از کشورهای جهان فاقد موسسه‌ای مستقل برای سنجش ميزان انرژی ساطع شده از آنتن های BTS است. اين مساله می‌تواند بدون شک به باور کارشناسان سلامتی انسان را در خطر قرار دهد اتفاقی که حتی وزارت بهداشت نيز در مقابل ان موضع مشخصی ندارد. با اين اوصاف آيا اين جنگ ماهواره‌ای ارزش به خطر افتادن جان شهروندان ايرانی را دارد؟

*****

برادر دبیر شورای‏عالی امنیت ملی هم ابراز وجود کرد!
وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که پس از اخراج از ماهنامه سوره تشکیلاتی به اسم "دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی" را راه انداخته و با انتشار مجله‏ای به نام "راه" سعی در ارائه رهنمود و راهتمایی کردن مردم دارد اخیرا در جلسه هفتگی انصار حزب‏الله هم شرکت کرده و به ابراز وجود پرداخته است.
به گزارش موج سبز آزادی وی درپی سخنانی طولانی و خیال‏بافی و پرداختن به توهمات خود اظهار داشت: "چه بسیار نخبگانى که ما از اینها انتظارها داشتیم و پاى جلسات اینها نشسته بودیم، براى ما انقلاب را تبیین کرده بودند، و براى ما فتنه را تشریح کرده بودند ولى خودشان در این فتنه سوارى دادند، آن هم چه سوارى دادنى! به شیمون‏پرز، نتانیاهو سوارى دادند و گفتند آقاى آمریکا، انگلیس، اسراییل! بیا که خوب شترى گیرت آمده است."
وحید جلیلی که به نظر جلسه را برای ادامه سخنان توهین‏آمیزش مهیا می‏دید برای اینکه پروژه ابراز وجود خود را کامل کرده باشد گفت: "اخیرا آقاى سید حسن مصطفوى، مشهور به خمینى(!) با خانواده متهمین و مجرمین آشوبها جلسه مى‏گذارد. یک نفر در دانشگاه تهران به من گفت آقاى سید حسن خمینى هم طرفدار فلانى است، گفتم منظورت از خمینى همان امامى نیست که آمد و 2500 سال سلطنت و ولیعهدى را در این کشور سرنگون کرد و افتخارش این بود که من نظام سلطنتى را برانداختم، حال اسم او را شما مى‏خواهید در این جامعه ابزار ولیعهدى کنید؟ مگر آقاى سید حسین خمینى امروز بزرگ خاندان خمینى نیست؟ 20 سال هم از «سید حسن» بزرگتر است، پسر مرحوم آقا مصطفى هم است، چرا ایشان نباید علمدار خانواده خمینى باشد؟ چون همان اوایل انقلاب هم سیدحسین که امام اینقدر به او علاقه داشت و تنها پسر آقا مصطفى بود، یک مقدار که خواست از خط ولایت خارج شود، امام آنچنان سرجایش نشاند که سى سال است از گوشه خانه‏اش تکان نخورده است."
وی که وقاحت و بی شرمی را به نهایت رسانده بود سپس به خرج کردن از بنیان‏گذار انقلاب پرداخت و اظهار داشت: "مى‏خواهید امام با آن قاطعیت را شما آبرویش را خرج خروج بر اکثریت(!) ملت بکنید."
این نویسنده افراطی که بر طبل توهم اکثریت می‏کوبید درادامه ادعا کرد: "این نتیجه توهماتى است که در بعضى از آقایان شکل گرفته است. هر کسى تا موقعى که به آرمان و خط مشى امام وفادار بود، ما مخلص او هستیم. باید امروز این آقایان را دعوت کرد که سر جاى خودشان بنشینند. باید اکثریت ملت را به اینها نشان داد و از اشتباه محاسبه درآورد."
البته نشان دادن اکثریت ملت از 2 خرداد 76 در حال رخ دادن است ولی هنوز باعث درآمدن افراد خودشیفته‏ای چون وحید جلیلی از "اشتباه محاسباتی" نشده است.

*****

از میان ایمیل های رسیده:

استعمار فرهنگي يا زوال فرهنگی، مساله كدام است؟
اين روزها واژه استعمار فرهنگی را فراوان شنيده‏ايد، استعمار فرهنگی فرهنگ يك كشور را هدف قرار داده و فرهنگ يك كشور را به نفع خود تغيير می‏دهد. استعمار فرهنگی استعمار فيزيكی و مرزها نيست بلكه استعمار نگرش‏ها، رفتارها يا به عبارت ديگر استعمار و اشتغال ذهن‏هاست. در چند روز اخير بسيار صحبت از استعمار فرهنگی به ميان آمده است. اما آيا مشكل ايران استعمار فرهنگی است؟ آيا پرداختن به استعمار فرهنگی علل و عوامل آن دليلی برای غفلت از زوال فرهنگی نيست؟
در چند ساله اخیر زوال فرهنگی در كشور روند رو به رشدی داشته است. قبح تهمت زدن و انگ زدن از بین رفته است. كسانیكه تهمت می زنند بر صدر می نشینند و جایگاه شاكی و متشاكی عوض شده است. زوال فرهنگی ما را به جایی رسانده كه از گفتگوی تمدن ها به جنگ تمدن ها بپردازیم و هر روز صحبت از حذف كشوری به عمل آید. زوال فرهنگی یعنی امپراطوری جعل و دروغ. زوال فرهنگی یعنی مربی اخلاق مدار ورزش صحبت از گنده باقلالی به میان بیاورد و كارگردان ارزشی برای خنداندن مزدم و بیشتر شدن صفرهای فروش فیلمش سخیف ترین واژه های كوچه بازار را در سینما مطرح نماید.
زوال فرهنگی دیگر ساخته و پرداخته دشنمان نیست بلكه آیینه تمام نمای رفتار و نگرش حاكمان است. زوال فرهنگی ابزاری است برای حكومت حاكمانی كه لایق حكومت نیستند. ابزاری است برای تسخیر یك كشور آنچنان كه در استعمار فرهنگی نیز هدف جكومت بر كشور دیگری است با ابزار فرهنگ، در زوال فرهنگی نیز همین داستان ساری و جاری است. ابزار اما متفاوت است در استعمار فرهنگی ابزار رسانه ها هستند سینما و محصولات فرهنگی بیگانه است اما در زوال فرهنگی ابزار سانسور است تحمیق مردم است عوام فریبی است و رفتار حاكمان.
زوال فرهنگی ابزاری است در جهت تحكیم استبداد در جهت استیلای بیش از پیش خودكامگی. مشكل امروزه ایران نه استعمار فرهنگی بلكه زوال فرهنگی است. مشكل اكنون رواج یافتن جعل و دروغ است، تظاهر و ریاست و تهمت زدن است . مشكل امروز ایران كمرنگ شدن اعتماد مردم است نه استعمار فرهنگی.
آیا پرداختن به استعمار فرهنگی برای غفلت آگاهانه از زوال فرهنگی است؟ آیا نیاز ساختار قدرت باعث شده تا زوال فرهنگی ابزاری برای حكومت گردد؟
آیا پرداختن به استعمار فرهنگی بخشی از روش درمان یونانی است؟

*****

حدادعادل، جلسه دفاعیه دانشجوی خود را خارج از محوطه دانشگاه تهران برگزار کرد
حداد عادل که چندی پیش با شعارهای "مرگ بر دیکتاتور" و "وکیل ضد ملت، خجالت خجالت" دانشجویان دانشگاه تهران رو به رو شده بود با وجود جو امنیتی که در رزوهای اخیر در دانشگاه تهران ایجاد شده است جلسه دفاعیه‏ای که وی استاد مشاور آن بود را از ترس تجمع و اعتراض مجدد دانشجویان به خارج از محوطه اصلی دانشگاه تهران منتقل کرد.
بنا بر گزارش‏های رسیده، در اطلاعیه های مربوط به این دفاعیه نیز که در دانشکده نصب شده بود نام استاد مشاور قید نشده بود.
این دفاعیه روز چهارشنبه 15 مهرماه ساعت 14در یکی از ساختمان های متعلق به دانشگاه تهران در خیابان وصال شیرازی برگزار شد و استاد راهنمای این پایان نامه نیز دکتر داوری اردکانی و استاد داور نیز دکتر مصباحیان بود.

*****

هراس کودتاگران از ادامه «سفرهای استانی» احمدی‌نژاد
این روزها اعضای دولت کودتا از واکنش‌های مردمی به سفرهای استانی احمدی‌نژاد هراسانند. از انتخابات 22 خرداد تاکنون رییس دولت کودتا «سفرهای استانی» خود را تعطیل کرده است. با وجود آنکه مشاوران و معاونان احمدی‌نژاد در یک ماه گذشته بارها خبر از شروع این سفر‌ها در ماه مهر داده بودند، هنوز خبری از برنامه حضور احمدی‌نژاد در بیرون از پایتخت منتشر نشده‌ است.
پس از کودتای 22 خرداد، احمدی‌نژاد و همراهانش تنها یک‌بار به مشهد سفر کردند. این سفر پر حاشیه همراه بود با استقبال بسیار سرد مردم از رییس دولت کودتا و سخنرانی احمدی‌نژاد در صحن تقریبا خالی آستان قدس رضوی و حضور سبزها در حاشیه این مراسم.
از آن زمان به بعد، احمدی‌نژاد سفرهای استانی خود را به حالت تعلیق در آورده است. مهمترین سفر دیگری که رییس دولت کودتا داشت، سفر به نیویورک بود. در نیویورک سبزها با حضور گسترده خود سفر احمدی‌نژاد را از نظری خبری تحت‌الشعاع قرار دادند.
اکنون کودتاگران در حال برنامه‌ریزی برای دور سوم سفرهای استانی هستند. احسان صالحی از نزدیکان دولت کودتا در این‌باره امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری وابسته به کودتای فارس از کمرنگ شدن «دیدارهای مردمی رییس‌جمهور» ابراز نگرانی کرد و گفت: در این سفرها دیدارهای مردمی رئیس جمهور نباید كمرنگ شود.
صالحی که یکی از تملق‌گویان رسانه‌ای دولت کودتا است به رای «25 میلیونی» احمدی‌نژاد اشاره کرد و از رویای کودتاگران پرده برداشت: علاقه مردم به سفرهای استانی در انتخابات مشخص شد چراكه مردم با رای نزدیك به 25 میلیون این را نشان دادند و این موضوع مربوط به همه شهرها و شهرستانها بود كه مردم این سفرها را با تمام وجود حس كرده بودند؛ مردم منتظر آغاز مجدد این سفرها‌ هستند.
در همین حال پیمان فروزش، نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم و نماینده زاهدان در گفت‌وگو با ایرنا گفت «سفرهای استانی» باید «نرم‌افزاری» باشد. وی در توضیح پیشنهاد خود در واقع به عدم حضور فیزیکی دولت اشاره کرد و افزود: انتظار بر این است كه دردور سوم سفرها به صورت فیزیكی نباشد و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و بر طبق گفته‌های خودشان سفرها به صورت نرم افزاری خواهد بود.
همچنین، هاشمی‌ثمره، از طراحان کودتای 22 خرداد و دستیار ارشد رییس دولت کودتا، چهارشنبه هفته گذشته در گفت‌وگو با فارس از نداشتن برنامه و مشخص نبودن چگونگی انجام سفرهای استانی خبر داده بود. او در گفت‌وگو با این رسانه گفت: «ساماندهی جدیدی برای سفرهای استانی دولت پیش‌بینی شده است.» وی اضافه کرد: «هنوز مقصد اولین سفر دور سوم مشخص نشده است.»
این در حالیست که هاشمی‌ثمره، 13 شهریور ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته بود: سفرهای استانی رئیس جمهور و هیئت دولت از اول مهرماه آغاز می شود.
به نظر می‌رسد ترس همراهان احمدی‌نژاد از واکنش‌های مردمی به سفر رییس‌دولت کودتا باعث شده است که این سفرها به تعویق افتاده و زمان و مقصد آن از پیش اعلام نشود.

*****

حسین بازجوی مفلس بالاخره به دادگاه می‌رود
حسین شریعتمداری، مدیرمسئول لجن نامه کیهان و از مریدان رییس دولت کودتا بالاخره قرار است فردا در شعبه 1083 دادگاه عمومی استان تهران حاضر شود تا به شکایات متعدد از این روزنامه از جمله شکایت محسن کدیور، صالح نیکبخت‌واحدی و روزنامه‌های توقیف‌شده جامعه، نشاط، توس و عصرآزادگان پاسخ دهد.
پیش از این چندین بار دادگاه مطبوعات حسین شریعتمداری را به دادگاه احضار کرده بود اما وی از حضور در دادگاه سرباز زده بود. به همین خاطر در 29 مردادماه شعبه نهم دادسرای کارکنان دولت پس از دو بار احضار نامبرده به دادگاه و عدم حضور او، حکم توقیف روزنامه کیهان را صادر کرد.
این حکم بلافاصله از سوی دادستان وقت تهران، سعید مرتضوی لغو شد و کیهان از توقیف گریخت. این درحالیست که روزنامه‌های اصلاح‌طلب معمولا بدون هیچ‌رسیدگی قضایی به سادگی از سوی مرتضوی توقیف شده و سال‌ها در توقیف می‌مانند.
همچنین شریعتمداری قرار بود هشتم شهریور ماه در دادگاه دیگری که برای رسیدگی به شکایات این روزنامه تشکیل شده بود حاضر شود، اما بازهم از حضور در دادگاه سر باز زد. در این تاریخ اعلام شد که به خاطر تقاضای استمهال سرپرست اداره حقوقی موسسه کیهان و نمایندگی حقوقی این روزنامه، وقت رسیدگی تجدید شده است.
از جمله کسانی که از روزنامه کیهان شکایت کرده‌اند می‌توان به محمدرضا شجریان، موسسه نشر آثار خمینی، سید علیرضا بهشتی و سید محمد خاتمی اشاره کرد.
با این وجود در لیستی که از شاکیان روزنامه کیهان جهت رسیدگی در جلسه فردا (یکشنبه) منتشر شده است نام افراد یاد شده به چشم نمی‌خورد.
لیست شاکیان روزنامه کیهان به نقل از خبرگزاری فارس عبارت است از:
مدعی‌العموم و نماینده معاون وقت رئیس كل دادگستری استان تهران، محمد‌رضا رضاپور مدیر‌عامل گروه قطعات فولادی ایران و بیش از 40 نفر از شاکیان دیگر شامل وزارت اطلاعات،وزارت علوم تحقیقات و فناوری،غلامرضا ضریفیان معاون پشتیبانی و حقوقی امور مجلس،شمس‌الدین ایسایی مدیر‌كل دفتر امور حقوقی وزارت كشور،احمد حاج محمد اسماعیل نوری مدیر دفتر ارزیابی بازرسی و پاسخگویی به شكایات استانداری گلستان،شورای اسلامی شهر تهران احمد حكیمی‌پور،حجت‌الاسلام محسن كدیور،سلیمی مدیر‌كل حراست شهرداری تهران،دانشگاه تهران و بعضی از دانشجویان حادثه دیده در فاجعه كوی دانشگاه تهران‌،سرپرست مدیریت حقوقی دانشگاه تهران،انجمن اسلامی دانشجویان دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران،سید محمد شهرتاش رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران،كیومرث عزتی‌پور سرپرست دفتر حقوقی دانشگاه پیام نور،نعمت‌الله شاه ولی‌نژاد‌ وكیل دعاوی وزارت نفت،علی اكبر ماهرخ‌زاد رئیس امور حقوقی شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی،‌رضاپور مدیر گروه قطعات فولادی ایران،شیخ عبدالرسول كشمیری مدیر عامل شركت سپا فیلم،احمد میمنی مدیر شیلات استان یز‌د،عزیزالله رضائیان اداره كل حفاظت محیط زیست مازندران،محمد‌باقر قاسمی‌فرد شبكه‌ بهداشت و درمان الیگودرز،بانك رفاه كارگران،شورا‌یاران اسلامی شهرك قلعه حسن‌خان گرگان،شورای اسلامی شهر پارس‌آباد مغان استان اردبیل،اتحادیه اسلامی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی،بیژن اسماعیل‌زاده دبیر‌كل حزب پاك ایران،روزنامه‌های جامعه، نشاط، طوس، عصر آزادگان و لطیف صفری مدیر‌مسئول روزنامه نشاط،مهدی اسدی واقف و متولی موقوفه فدكیه ،رضا علیجانی،بشارت رفیعی خبرنگار ندای هرمزگان و خبرگزاری جمهوری اسلامی در حاجی‌آباد‌،داوود رستمی‌وند،قاسم اموری،علی‌اصغر تقی ‌زنجانی،فرهاد اكبری زاهد،حسین تلخابی،بتول تلخابی،مجتبی زوله،خسرو فلاحیان،زهره سماواتی،امیر فرشاد ابراهیمیو صالح نیكبخت واحدی وكیل كدیور
مشخص نیست خبرگزاری فارس نام این افراد را حذف کرده یا دادگاه شکایت آنها را از روزنامه کیهان لحاظ نکرده است.
با توجه به ترکیب کاملا یک‌طرفه هیات‌منصفه دادگاه مطبوعات و نفوذ شریعتمداری در دستگاه قضایی بعید است که حتی در صورت حضور وی در دادگاه، عدالت در مورد این روزنامه رعایت شود.

*****

کودتای رسانه‌ای دولت در برابر انقلاب رسانه‌ای ملت
این جمله معروف را تقریبا همه کسانی که دستی در رسانه و سر و سری با اصلاح‌طلبی دارند شنیده‌اند که حاکمیت و به طور خاص عناصر کودتاگر، به شدت از رسانه به هر معنای کلمه می‌ترسند. آن‌ها از هیچ‌چیز به اندازه رسانه‌ای شدن جنایاتی که در سه ماه اخیر صورت گرفت ضربه نخوردند. شاید اگر روزنامه‌ها، موبایل‌های دوربین‌دار مردم عادی، سایت‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای وجود نمی‌داشتند، هیچ یک از کشتارها و سرکوب‌های صورت گرفته تا به این حد گریبان دولت کودتا و عناصر سرکوبگرش را نمی‌گرفت. همین ترس عمیق و شدید از رسانه بود که کودتاگران عصبانی را به ناگزیر از حذف، سانسور بی‌سابقه، توقیف و فیلتر کردن روزنامه‌ها و سایت‌ها و پارازیت فرستادن بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای نمود. این خفقان گسترده رسانه‌ای البته هیچ کمکی به توجیه هیچ چیز کمکی نکرد و با اینکه صدا و سیمای به ظاهر ملی عملا ابتدا تبدیل به ابزار توجیه سرکوب و پس از آن خود به یکی از ابزارهای سرکوب بدل شده بود، اما باز هم موج گسترده‌ای از بی‌اعتمادی و نفرت در شریان جامعه دوید که همه از صدقه سر همان رسانه‌های شکسته بسته اصلاح طلب بود.

آنچه در چهارماه اخیر صورت گرفت نه فقط کودتا علیه جان، آبرو و رای یک ملت که یک کودتای رسانه‌ای گسترده نیز بود. تقریبا هیچ یک از رسانه‌های اصلاح‌طلب از تیغ سانسور و سرکوب کودتاگران در امان نماندند. آن‌ها هنوز هم به دنبال بستن پنجره‌های بازند و تمام توان خود را در این راه به کار بسته‌اند. آنچه می‌خوانید گزارشی است از تلاش‌های همه‌جانبه دولت کودتا و عوامل نظامی سپاه برای به محاق فرستادن رسانه‌های اصلاح طلب چند روز قبل و ماه‌های بعد از کودتای ۲۲ خرداد:
محمود احمدی‌نژاد پس از اینکه بر علیه رای و عقیده بیش از ۲۰ میلیون ایرانی کودتا کرد و با شکستن قانون و سرکوب و کشتار بر صندلی ریاست جهوری تکیه زد،
در اولین نشست خبری(کلیک کنید) پس از کودتا و نیز در مصاحبه اخیر(کلیک کنید) خود با شبکه آمریکایی سی-بی-اس، در پاسخ به اعتراض خبرنگاران رسانه‌ها به سرکوب اعتراض‌های مردمی به نتایج آن انتخابات، ناباورانه ایران را «آزادترین کشور دنیا» خواند. این قضاوت مضحک انتقاد و اعتراض تحلیلگران سیاسی و اجتماعی را به دنبال داشت. منتقدان این قضاوت، از جمله به وضع مطبوعات و رسانه‌ها به‌خصوص پس از انتخابات اشاره می‌کنند که حتی قابل‌مقایسه با دوران جنگ هشت‌ساله ایران و عراق نیز نیست. در ابتدا به نظر می‌رسید که فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران در ماه‌های باقی‌مانده به انتخابات خرداد ۸۸، در حال پیدا کردن تنوع و آزادی نسبی‌ است که تا اندازه‌ای یادآور فضای مشابهی در ماه‌های مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 بود. اما این روزنه فقط برای چند روز ایجاد شد و دوباره بسته شد. برای مثال روزنامه «یاس نو»، ارگان مطبوعاتی نزدیک به «جبهه مشارکت ایران اسلامی» دوباره منتشر شد و در عرض چند روز بدون هیچ گونه حکمی و صرفا به دستور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد توقیف شد؛ روزنامه‌های «کلمه سبز» و «اندیشه نو» توانستند بار حمایت رسانه‌ای از میرحسین موسوی، یکی از دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری را به دوش بکشند. اما آن دو نیز ازتیغ سانسور و توقیف در امان نماندند(کلیک کنید) و در عمرشان به چند ماه بیشتر قد نداد .روزنامه «اعتماد ملی» هم توانست همچنان در حمایت از مهدی کروبی، دبیرکل حزب متبوع این روزنامه و دیگر نامزد اصلاح‌طلب انتخابات خردادماه، روشن‌تر و صریح‌تر از پیش به انتقاد از دولت نهم و دست‌گذاشتن بر نقاط ضعف و خطاهای این دولت بپردازد.

هم‌زمان که روزنامه «اعتماد» هم به حمایت رسانه‌ای از دو نامزد اصلاح‌طلب می‌پرداخت، روزنامه‌های «خبر» و «فرهیختگان» هم با تحریریه و رویکردی تازه به صف اول دکه‌های مطبوعاتی پیوستند. به این ترتیب در کنار دفاع تمام‌سنگ روزنامه‌های «ایران» و «کیهان» که با بودجه دولتی و عمومی منتشر می‌شوند و دفاع کژدار و مریض روزنامه‌های «جام‌جم» و «رسالت» از نامزدی محمود احمدی‌نژاد، جلوه‌ای از رقابت انتخاباتی بین محمود احمدی‌نژاد و رقبای اصلاح‌طلب‌اش روی دکه‌های مطبوعاتی و وب‌سایت‌های اینترنتی نیز بروز پیدا کرد.اما این جبهه‌آرایی مطبوعاتی به مذاق حاکمیت خوش نیامد و پس از کودتای ناشیانه‌ای که در عرض چند ساعت و پشت درهای بسته وزارت کشور با بازیگردانی کامران دانشجو، وزیر متقلب علوم دولت کودتا و چندی دیگر از حامیان نزدیک رئیس دولت کودتا صورت گرفت، از فردای رای‌گیری، تیغ سانسور شاهرگ اصلی جریان اصلاح طلب، یعنی روزنامه‌ها را نشانه رفت و حاضر نشد آن‌ها را حتی در همان حدّ مهارشده و کم‌جان ِ روزهای پیش از انتخابات تحمل کند.از ظهر روز رای‌گیری مصادف با بیست و دوم خرداد ۸۸، صدور دستورالعمل‌ها و تماس‌های تلفنی عتاب‌آمیز به سردبیران روزنامه‌های منتقد دولت آغاز شد. برای صفحه اول این روزنامه‌ها در دفتر دادستان وقت تهران – سعید مرتضوی - تصمیم گرفته می‌شد که چه کلمه‌هایی در تیترهای اصلی نباشد و چه عکس‌هایی بر صفحه اول روزنامه‌ها نیاید. طبق قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران، نظارت پیش از انتشار بر نشریات ممنوع است اما روزنامه‌های منتقد دولت در روزهای پس از کودتای ۲۲ خرداد، بیش از همه نگران نظر معاون دادستان وقت تهران در چاپخانه بودند که می‌توانست به گردش قلمی، جلوی انتشار شماره آن روز را بگیرد.این‌‌گونه بود که خوانندگان روزنامه‌هایی مانند اعتماد ملی، اعتماد، و خبر با کادرهای سفید و جای خالی تیتر و روتیتر و سوتیتر در صفحه اول و دیگر صفحات این روزنامه‌ها کم کم خو گرفتند و ظرف چندروز چشم‌شان به رد پای سانسور در روزنامه‌ها عادت کرد. تکه‌های سفیدی که بعضا در میان نوشته‌ها و یادداشت‌های صفحات روزنامه‌ها دیده می‌شد، کم کم به گویاترین تبدیل شدند و همه خوانندگان کم کم توانستند آن‌ها را بخوانند. همه فهمیدند که این سفیدی‌های تکه تکه در جای جای روزنامه‌ها ناشی از سانسور همه‌جانبه و نشانه‌ای از حذف اجباری بخشی از یک مطلب یا حتی تمامی آن از سوی دادستانی وقت تهران است؛ .البته سانسورچیان ناظر بر مطبوعات خیلی زود به این ترفند و پیامی که این کادرهای سفید برای مخاطبان داشت پی بردند. این شد که ترجیح دادند حتی ردپای ننگین حذف و سانسور را هم دیگر دیگر از صفحات روزنامه‌ها پاک کنند و در عوض مطالبی با قلم درشت منتشر کنند که نشان می‌داد مطلبی دیگر از آن صفحه حذف شده و در عوض مطلب کناری آن‌قدر بزرگ چاپ شده که جای خالی مطلب حذف‌شده را پر کند. کار تیغ‌ها و قیچی‌ها البته به همین‌جا ختم نشد. روزنامه اعتماد ملی پس از افشاگری‌های شجاعانه مهدی کروبی، باز هم با حکم شخص مرتضوی، توقیف شد تا شاید گوش و چشم مردم، کم‌تر از اخبار افشاگرانه مربوط به جنایت‌هایی که در کهریزک و با حکم مستقیم مرتضوی صورت گرفته بود، باخبر شود، غافل از اینکه مردم پیش و بیش از این‌ها از طریق رسانه‌های سایبر و شبکه‌های ماهواره دیده و شنیده بودند و این سانسورها و حذف‌ها دیگر چندان آبروی رفته حاکمیت را باز نمی گرداند. آن‌چه بر روی صفحه‌های روزنامه‌ها رفت هم کم از آن‌چه بر خود روزنامه‌نگاران رفت، نداشت. شماری از روزنامه‌نگاران که جایگاه دوتن از آنان، سردبیری دو روزنامه اعتماد ملی و فرهیختگان بود، بازداشت شدند و در بیدادگاه‌های نمایشی کودتاچیان در نقش تماشاچی جلوی دوربین آورده شدند.

سانسورها و توقیف‌های پی‌در‌پی، دبيرخانه انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران را بر آن داشت که در آخرین روزهای تصدی محمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضاییه ایران در نامه‌ای سرگشاده به او، از رفتاری که در دوره تصدی او بر دستگاه قضا و به‌خصوص در روزهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری با مطبوعات و رسانه‌ها شد گلایه کنند.این دبیرخانه خطاب به هاشمی شاهرودی به او یادآوری کردند(کلیک کنید): بر پایه اصل یکصدو پنجاه و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «قوه قضاییه قوه‏ ای است مستقل كه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به‏ عدالت و عهده دار وظایفي چون: رسیدگی و صدور حكم در مورد تظلمات تعدیات شكایات احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع و نظارت بر حسن اجرای قوانین است».در این نامه همچنین تاکید شد: در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران همچنين ممنوعيت تعرض به حيثيت، جان و مال، مسكن و شغل افراد (اصل22)، ممنوعيت تجسس و سانسور اصل 25، ممنوعيت تفتيش عقايد اصل 23، ممنوعيت اضرار (اصل 23) و ممنوعيت دستگيري و مجازات غير قانوني (اصول34 و 36) تصريح شده است و ضمانت اجراي اين چنين اصولي عملا در اختيار دستگاه‌هاي قضايي است كه بر اساس قوانين جزايي، متجاوزين به حقوق افراد را مجازات و حقوق تضييع شده آنها را احقاق مي‌كند.از سوي ديگر در اصول قانون اساسي، به خصوص اصل 24 بر آزادي بيان و انديشه تاكيد شده و آزادي‌ها به اندازه‌اي براي قانونگذار محترم شمرده شده كه در اصل نهم تاكيد شده است: هيچ مقامي حق ندارد ... آزادي‌هاي مشروع را، هرچند با وضع قوانين و مقررات سلب كند.این نهاد صنفي روزنامه نگاران ايرانی در ادامه نامه‌اش به بازداشت شماری از روزنامه‌نگاران در روزهای پس از انتخابات اعتراض کرد».

اما همان‌طور که انتظارش نیز می‌رفت، محمود هاشمی شاهرودی صندلی خود را به صادق لاریجانی آملی تحویل داد و به هیچ‌یک از این درخواست‌ها و اعتراض‌ها کوچکترین اشاره‌ای نکرد. در هفته نخست مهرماه، انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با انتشار بیانیه ای(کلیک کنید)، نسبت به وضعیت روزنامه نگاران ابراز نگرانی کرد. این انجمن در این بیانیه نسبت به «ادامه‌ بازداشت و تهدید روزنامه‌نگاران و اعمال فشارهای گوناگون بر مطبوعات منتقد» اعتراض کرد. در این بیانیه به احضارها و تهدیدهای مستقیم و غیر مستقیم اهالی مطبوعات توسط نهادهای امنیتی اشاره و از مسئولان خواسته شده از اعمال این گونه فشارها پرهیز و همه روزنامه نگاران و صاحب نظران بازداشت شده را بدون قید و شرط آزاد کنند.انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با ابراز نگرانی و اعتراض به «احضار، حبس و تهدید» روزنامه‌نگاران در ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که به این وضعیت «تاسف‌بار» پایان دهند. انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با اشاره به نام‌های عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی و احمد زیدآبادی، اعضای شورای مرکزی این انجمن، و آقایان بهمن احمدی امویی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، مسعود باستانی، فیاض زاهد، رضا نوربخش، علی پیرحسینلو، محسن آزموده، مهدی محمودیان، حسین نورانی‌نژاد، مسعود لواسانی و خانم‌ها هنگامه شهیدی و فریبا پژوه، به روزنامه‌نگارانی اشاره کرد که «برخی یک‌صد روز است در سلول انفرادی و شرایط سخت و دشوار و بدون دسترسی به کتاب و مطبوعات، به‌سر می‌برند» و فشارهای روحی و روانی و جسمی وارد شده بر این روزنامه‌نگاران، نه در چارچوب قانون قابل توجیه است و نه با اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق‌نامه‌های بین‌المللی مشابه، نسبتی دارد.پنج روز بعد از این بیانیه، در میانه مهرماه خبر رسید که هیات نظارت بر مطبوعات ایران امتیاز دو روزنامه فرهنگ آشتی و آرمان را لغو کرده است. بر اساس گزارش ها، این هیات امتیاز روزنامه فرهنگ آشتی را به اتهام نقض ماده هشت قانون مطبوعات لغو کرده است. بر اساس این ماده، واگذاری امتیاز نشریه به دیگران ممنوع است، مگر اینکه این امر به تصویب هیات نظارت بر مطبوعات برسد. فرهنگ آشتی حدود سه ماه بود که انتشار دوره جدید خود را آغاز کرده بود. در همین حال حسین عبدالهی، سردبیر روزنامه آرمان، به بی بی سی گفت که خبر تعطیلی روزنامه «پیش از تشکیل جلسه هیات نظارت به آن ها رسیده است» .پس از این توقیف‌ها بود که سخنگوی فراکسیون نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی (فراکسیون خط امام) با انتقاد از «حذف افراد معتدل از ترکیب هیات منصفه مطبوعات» گفت: روزگار خوشی در انتظار مطبوعات نیست. داریوش قنبری به پارلمان‌نیوز گفت(کلیک کنید): با تغییر ترکیبی که در هیات منصفه مطبوعات صورت گرفته بحث آزادی مطبوعات متفاوت‌تر از گذشته می‌شود و آن حداقل‌های موجود برای رسانه‌ها هم محدودتر می‌شود. مطمئنا برخورد با مطبوعات بیشتر از گذشته خواهد شد و به راحتی از این پس رسانه‌ها را توقیف خواهند کرد.این نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم به حذف محسن دعاگو، امام‌جمعه شمیرانات، و فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، نامزد معترض انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، از اعضای هیئت منصفه دادگاه مطبوعات نیز اشاره و تاکید کرد: آستانه تحمل پایین آمده و از این پس با توجه به اینکه ترکیب هیات منصفه از چهره‌های افراطی است در بستن نشریات منتقد درنگ نخواهند کرد.در کنار سانسور شدید روزنامه‌ها، فیلترینگ پایگاه‏های اینترنتی اصلاح طلب نیز در اولویت کار کودتاگران قرار گرفت و بعد از قطع شبکه اس‌ام‌اس(کلیک کنید)، از ساعت ۳ بامداد ۲۲ خرداد، نوبت به آن‏ها رسید. از ساعت ۸ صبح روز رای‌گیری پایگاه‏های اینترنتی اصلاح‌طلبان که قبل از این هم پیوسته فیلتر گردیده بود، یک به یک از دسترس خوانندگان که برای دنبال کردن آخرین اخبار مربوط به روز رای گیری به آن‏ها مراجعه می‌کردند، خارج شد(کلیک کنید). فیلترینگ از سایت کلمه و قلم آغاز شد و به موج سوم و نوروز و سایر پایگاه‌های رسمی اصلاح‌طلبان رسید. در آخرین ساعات روز رای‌گیری استودیو موج سوم که محل پخش اینترنتی برنامه‌های تلویزیونی مخصوص انتخابات بود توسط نیروهای لباس‌شخصی مسلح مورد هجوم واقع شد و همزمان پخش اینترنتی قلم تی وی از پایگاه اینترنتی قلم نیوز نیز مورد حمله و فیلترینگ قرار گرفت(کلیک کنید) و به این ترتیب تنها دو رسانه‌ تصویری اصلاح‌طلبان نیز مشمول حذف و سانسور و سرکوب شد.

در روزهای پس از کودتا نیز همین جریان ادامه داشت و کلیه وبسایت‌های حامی موسوی و کروبی از فیلترینگ در امان نماندند(کلیک کنید). علاوه بر سایت‌‌های خبررسانی احزاب سیاسی، سایت‌هایی که بار خبررسانی در آن ایام را به دوش می‌کشیدند مانند تویتر و فیس‌بوک و فرندفید نیز یکی پس از دیگری فیلتر شدند. در این میان اکثریت مردم که برای در جریان قرار گرفتن اخبار به شبکه‌های ماهواره‌ای پناه برده بودند با امواج پارازیت مواجه شدند. پارازیت‌هایی که خرج سنگینی بر دست برادران سپاه گذاشت تا مردم را از جریان دقیق و صحیح اطلاع‌رسانی محروم کنند و اخبار دروغ بیست‌و‌سی را به خوردشان بدهند.

اما این برادران و همکارانشان در قوه مجریه و قضائیه اصل هوشیاری و بصیرت مردم را از یاد برده بودند و فن‌آوری‌ای به نام موبایل دوربین‌دار را فراموش کرده‌ بودند. آنچه در جریان درگیری‌های خیابانی پس از کودتا رخ داد شاید به گویاترین وجه تنها از دریچه دوربین‌های تیره و تار موبایل‌های شهروندان تهرانی و شهرستانی قابل مشاهده بود. شهروندان عادی به رسانه‌های موثری بدل شدند که هیچ یک از نیروهای سرکوبگر حتی فکرش را هم نمی‌کردند که یک فیلم‌برداری ناشیانه از صحنه دلخراش مرگ شهید ندا آقاسلطان(کلیک کنید)، توسط یک شهروند عادی ناشناس که سررشته‌ای در فیلمبرداری و کارگردانی ندارد، تمام جهان را به لرزه درآورد. هیچ یک از پلیس‌های ضدشورشی که با اونیفورم نیروی انتظامی به تخریب اموال عمومی و ارعاب مردم و ضرب و شتم صهیونیست‌وار(کلیک کنید)، آنان در خیابان‌های اصلی و فرعی و حیاط خانه‌ها مشغول بودند(کلیک کنید)، هیچ گاه فکرش را نمی‌کردند که ممکن است دوربین کوچکی از پنجره خانه همسایه جنایت‌های آنان را ثبت کند و به ضرب و زور فیلترشکن در مقابل دیدگان میلیون‌ها انسان در سراسر جهان قرار دهد. هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که وقتی میرحسین موسوی در شعار انتخاباتی‌اش گفت به جای چسباندن پوسترهای تبلیغاتی به در و دیوار هر شهروند یک رسانه باشد این حرف تا این حد از سوی هوادارانش جدی قلمداد شود و در لحظات نفس‌گیر قتل و کشتار هم این وظیفه خطیر را از یاد نبرند. امروز اگرچه روزنامه‌ها به محاق توقیف و سانسور رفته‌اند، پارازیت‌های سپاه سلامت هم‌وطنانمان را به خطر انداخته، پایگاه‏های اینترنتی و وبلاگ‌ها فیلتر شده‌اند و صداو سیما به وظائف وطن‌فروشانه خود مشغول است، اما یک چیز خواب آرام را از چشم کودتاگران گرفته است و آن تحقق یافتن شعار هر شهروند یک رسانه است.

*****

-

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ