سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۹/۰۲

دوشنبه: 2/9/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:02 بامداد دوشنبه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تجمع اعتراضی در دانشگاه خواجه نصیر به خشونت کشیده شد
در پی برگزاری تجمع اعتراضی نسبت به بازداشت علی پرویز و سهیل محمدی در دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیر، نیروهای لباس شخصی و اعضای بسیج دانشگاه به دانشجویان معترض حمله ور شده و فضای دانشگاه را به تشنج کشاندند.
پس از اعلام برگزاری تجمع اعتراضی از سوی دانشجویان خواجه نصیر در روز یکشنبه 1 آذر، از صبح دیروز نیروهای لباس شخصی که با هماهنگی بسیج دانشگاه خواجه نصیر از بیرون دانشگاه به صورت سازماندهی شده آورده شده بودند، محوطه دانشکده را اشغال کردند. آنها تلاش کردند تا با نصب پرچمهای حزب الله در سر در دانشکده مانع برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان شوند. آنها هم چنین با فحاشی نسبت به میرحسین موسوی و کروبی سعی در تحریک احساسات دانشجویان معترض داشتند.
هم چنین از ابتدای روز حراست دانشگاه از ورود دانشجویان سایر دانشکده ها که برای شرکت در تجمع به دانشکده عمران رفته بودند، جلوگیری می نمود. هنگامی که تعداد دانشجویان پشت درهای دانشکده به بیش از 500 نفر رسید، نیروهای یگان ویژه و انتظامی در محل حضور یافته و دانشجویان را از جلوی دانشکده متفرق کردند. سپس نیروهای یگان ویژه و گارد ضدشورش کنترل در ورودی را به دست گرفته و مانع ورود دانشجویان به دانشگاه شدند. دانشجویان سایر دانشکده ها که با ممانعت نیروی انتظامی و یگان ویژه رو به رو شده بودند به دانشکده مکانیک این دانشگاه رفته و تجمع خود را در آن دانشکده برگزار نمودند. دانشجویان با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی علی پرویز و سهیل محمدی شده و اعمال سیاستهای سرکوبگرانه دولت کودتا را در دانشگاه محکوم نمودند.
از سوی دیگر دانشجویان دانشکده عمران با وجود فشارهای بسیج دانشگاه و نیروهای لباس شخصی تجمع خود را آغاز کردند. در این زمان نیروهای لباس شخصی و اعضای بسیج به دانشجویان حمله ور شده و با درگیری با دانشجویان مانع ادامه تجمع آنان شدند.
به گفته دانشجویان یکی از اعضای بسیج دانشگاه ورودی 86 به نام "اخوان" که به عنوان مسئول تحلیل و تاکتیک بسیج دانشجویی شناخته می شود، هدایت نیروهای سرکوبگر را بر عهده داشته و دانشجویان معترض را تهدید به بازداشتهای گسترده و سرکوب فضای دانشگاه نموده است.
لازم به ذکر است که علی پرویز دانشجوی بازداشتی این دانشگاه تا کنون تنها یکبار با خانواده خود تماس گرفته و هیچ اطلاعی از وضعیت پرونده وی در دست نیست و نگرانی های جدی در مورد وضعیت سلامت وی وجود دارد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر برای سهیل محمدی دیگر دانشجوی بازداشتی نیز قرار وثیقه 150 میلیون تومانی تعیین شده است که با اعتراض وی به مبلغ وثیقه رو به رو شده است.
اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می شود.

*****
راهکارهایی که به چاه منتهی می گردد
با نزدیک شدن به روز شانزدهم آذر - روز دانشجو - سیل پیامها و ایمیل های حاوی انواع و اقسام راهکارها از سوی هم میهنان مقیم خارج بسوی مراکز علمی و فرهنگی و دانشجویی و همچنین سایت های دانشجویی سرازیر گشته است.
این ایمیل ها نه تنها برای سایت ما، بلکه برای دانشگاه امیرکبیر هم، برای دانشگاه صنعتی شریف هم، برای دانشگاه علامه هم، برای مجموعه دانشگاههای آزاد هم، برای دانشگاه شیراز و اصفهان و کرمانشاه و زاهدان و بابل و یزد و کرمان و اهواز و .... و .... و .... ارسال می گردد.
یکی می نویسد تنها نجات دهنده میهن شاهزاده رضا پهلوی است بنابراین در همایش شانزده آذر عکس های او را بالا ببرید و از او حمایت کنید و برای او شعار دهید. دیگری می نویسد تنها راه رهایی میهن آویختن بدامان (آلوده) کمونیسم است بنابراین شعارهای انقلابی سر دهید، یکی می نویسد .... یکی می نویسد ... یکی می نویسد ... !!!!
آقایان... برادران و خواهران، هم میهنان گرامی، چرا در دنیای آزاد نشسته اید و با این گونه پیامها و ایمیل ها تلاش دارید دانشجویان را از مسیر خویش منحرف نموده و به راهی بکشانید که در ذهن و ضمیر شماست و شمایان آرزوی تحقق آن را دارید؟
ما اهانت و بی احترامی به هیچ کسی نمی کنیم. ما نمی گوییم شما دلسوز میهن و هموطن نیستید. هستید، زیرا اگر غیر از این بود وقت خویش را به ایمیل پراکنی و ارسال پیام تلف نمی کردید. اینها خود نشانه بارز میهن پرستی و دلواپسی شما برای سرنوشت سرزمین زادبومی همگی ما است.
این را خوب می دانیم و خوب میدانید... اما آنچه را که نمی دانید، یا می دانید و خود را بقول معروف به "کوچه علی چپ" میزنید این نکته است که در شرایط فعلی میهن، اینگونه پیامها و ایمیل ها بجز آن که سلحشوران جان برکف داخل ایران را به زیر سوآل برده و به رژیم خون آشام و درحال فرو پاشی و عوامل جنایتکار آنان این فرصت را بدهد تا با تکیه بر همین پیامها و ایمیل ها، کوشندگان داخل میهن را عوامل و مزدور خارجیان معرفی نماید، هیچ نتیجه ای دیگر ندارد.
آقایان و بانوان گرامی، پیام هایی که برای ما و سایر برادران و خواهران دانشجوی ما ارسال می نمایید، راهکارهایی است که ما را با سر به چاه تهمت و افترای بیجای رژیم اشغالگر سرازیر خواهد ساخت. شما را به خدا، به شرافت، به میهن و به آزادی و آزادگی سوگند میدهیم که دست از این کار بردارید. این کار شما ناخواسته و ندانسته تیشه به ریشه نهالی میزند که همچون پیچک درحال رویش است و میرود تا کاخ ظلم و ستم را در بازوان توانای خود در فشار قرار داده و ویران سازد.
*****
از میان ایمیل های رسیده:
سالگرد فروهرها را جلو گیری کردید! با 16 آذر و... چه خواهید کرد؟
آرش صبحی

بازهم رژیم منفور و به هراس افتاده ولایت مطلقه فقیه از برگزاری سالگرد دشنه آجین شدن پروانه وداریوش فروهرکه دریک پروژه گسترده باعنوان قتلهای زنجیره ای، در پائیز1377 (اول آذرماه) ازسوی عناصر اطلاعاتی – امنیتی،، وبطورقطع با همکاری نزدیک وتنگاتنگ آدمکشان بسیج وسپاه رژیم اسلامی وبا فتوای فقهای رژیم درنیمه های شب تکه تکه شدند، جلوگیری نمود.
همه دیده ها ومشاهدات عینی حکایت ازآن داشت که رژیم ولایت مطلقه چون گذشته حتی از برگزاری یک مراسم سالگرد، آنهم دریک فضای محدود وبسته، با تمام قدرت نمائی های ابلهانه و مذبوحانه ای و وحشیانه ای که درتجمعات اعتراضی مردم ازخود بنمایش گذاشته ونتیجه عکس آنرا بخوبی دریافته است، بیش از گذشته دروحشتی غیرقابل تصوربسرمیبرد تا جائیکه امروز(دیروز) اول آذرماه که مصادف بود با سالگردکشته شدن فروهرها با لشکرکشی عجیب وغریب وبا گماردن نیروی های ویژه شورش و نیروهای انتظامی برسرهرکوچه و خیابانی که متصل ومنتهی به خیابان هدایت میشد، ضمن مسدود نمودن بعضی مسیرها ویکطرفه کردن بعضی دیگراز مجاری تردد، هرحرکتی را تحت کنترل داشتند.
رژیم ضمن قراردادن نرده برسرکوچه مراد زاده ومسدود کردن آن، با ایجاد یک دیواربوسیله توقف اتومبیلهای بظاهر شخصی که تماما جزو اتومبیلهای اطلاعات و پلیس بودند، هرنوع تردد به داخل کوچه وحتی دیدن داخل کوچه را غیرممکن کرده بود تا حتی رهگذران وبی خبران درنیابند که آن ترافیک سنگین وازدحام مردم در گروههای چند نفره ودرحال تردد برای چیست.آری رژیم ولایت مطلقه فقیه تا آنجا بوحشت افتاده است که با چنین تمهیدات احمقانه ای ازبرگزاری سالگردقتل عام این عزیزان بدین سان وقیحانه جلوگیری میکند.اما سردمداران خبیث وضد ایرانی نظام فاسد اسلامی باید دریابند اگرامروزتوانستند با نرده گذاری و لشکرکشی ومسدود کردن کوچه ها وخیابانها،، پرستو وآرش فروهررا درچنین روزی بصورت ظاهر قرنطینه نمایند، برای روز 16 آذر که موج خروشان میلیونها ایرانی چون سیل بخیابانهای تهران سرازیر خواهندشد، چه خواهند کرد؟
رژیم نباید تردید داشته باشد که ملت ایران، خصوصا شهروندان تهرانی در روز 16 آذر با قرارگرفتن درکنار فرزندان دانشجوی خود ضمن گرامیداشت این روز و مبارزات خستگی ناپذیر دانشجویان، با سردادن شعارهای کوبنده سیلی محکم خودشان را بر صورت تمامی سردمداران این نظام غیر انسانی خواهند نواخت تا پرستو وآرش هم دریابند که هیچوقت تنها نبوده ونیستند. آنها باید درروز 16 آذر دریابند که خون پروانه وداریوش فروهر بهمراه تمامی جانباختگان راه آزادی همواره دررگ این ملت بعنوان کالبدی 70 میلیونی جریان دارد وتا سرنگونی دیکتاتوری ومحو استبداد حاکم از عصیان وغلیان باز نخواهد ایستاد.
*****
یک نفر از قافله دزدان و جنایتکاران به درک واصل شد

ایرنا: علي کردان وزير اسبق کشور به علت بيماري ريوي کليوي ، کبد، مغز و همچنين ابتلا به آنفلوآنزاي نوع A ساعت 18 و 30 دقيقه امروز در بيمارستان دانشوري تهران درگذشت. علي کردان متولد اول آبان 1337 هجري شمسي در يکي از روستاهاي شهرستان ساري است. مهمترين مسئوليت هاي کردان پس از پيروزي انقلاب اسلامي بدين شرح است:
*1- پاسدار کميته انقلاب اسلامي استان مازندران و از موسسين سپاه استان - *2- عضو شوراي فرماندهي سپاه استان مازندران - * 3- مسئول اطلاعات و تحقيقات سپاه پاسداران مازندران- * 4- داديار و جانشين دادستان ساري - * 5- جانشين دادستان آمل در غائله ششم بهمن سال 60 - * 6- دادستان شهرهاي هشت پر، آستارا و خلخال به امر شهيد قدوسي - * 7- فرماندار علي آباد کتول در استان گلستان - * 8- فرماندار گنبد کاووس - * 9- مسئوليت در ستاد اجرايي فرمان امام - * 10- مسئوليت در نهاد رياست جمهوري - * 11- مسئوليت در شوراي عالي دفاع و پيگيري مسائل مربوط به جنگ در استان ها - * 12- معاون اداري و مالي سازمان مسکن - * 13- معاون و قائم مقام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور - * 14- قائم مقام سازمان ايرانگردي و جهانگردي - * 15- معاون اداري و مالي سازمان صدا و سيما - * 16- معاون امور مجلس و استان هاي صداو سيما - * 17- معاون وزير کار و امور اجتماعي - * 18- رييس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور - * 19- قائم مقام وزير نفت - * 20- وزير کشور
سمت هاي جنبي و عضويت در مجامع و شوراها و کميته ها وي به اين شرح است:
1- مجمع مشورتي حقوقي شوراي نگهبان
2- عضو کميته حقوقي مجمع تشخيص مصلحت نظام
3- عضو شوراي عالي آموزش و پرورش
4- عضو هيات نظارت بر صدا و سيما
5- عضو هيات تطبيق مصوبات مجلس با دولت در دوره ششم و هفتم
6- رييس کميته کاهش تقاضاي مواد مخدر کشور
علي کردان اواسط آبان‌ماه گذشته در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرگزاري جمهوري اسلامي، از جريان شناسي نيروهاي انقلاب و مخالفان گرفته تا انتخابات نهم و دهم و حوادث پس از آن، به تفصيل سخن گفته بود.
*****
بی خبری مطلق از وضعیت دانشجویان لیبرال

در پیگیری‌های پی‌درپی خانواده‌ها در دادگاه انقلاب هیچ جوابی به خانواده‌ی دانشجویان لیبرال بازداشتی داده نمی‌شود و مسئولین بازپرسی ویژه امنیت دادسرای انقلاب نیز از پاسخ گویی سر باز می‌زنند. در این مراجعه‌ها در دادگاه انقلاب تنها جوابی که به خانواده‌ها داده می‌شود، عدم ارجاع پرونده به دادسرا است. لازم به ذکر است مامورینی که برای تفتیش منزل این دانشجویان آمده بودند با حکم قضایی از شعبه 3 بازپرسی ویژه امنیت به منزل دانشجویان را مورد تفتیش قرار دادند.با این حال در پیگیری خانواده‌ها در زندان اوین نیز، مسئولین زندان از نبودن نام این افراد در لیست زندانیان خبر می‌دهند. با توجه به شرایط کنونی و جو حاکم بر جامعه و هم چنین فشارهای گوناگون بر افراد بازداشت شده، نگرانی‌های بسیاری نسبت به بازداشت این دانشجویان وجود دارد.سورنا هاشمی، مهرداد بزرگ، علیرضا موسوی، فرزان رئوفی، احسان دولت شاهی، البرز زاهدی و سینا شکوهی، پنج شنبه هفته گذشته بازداشت شدند. این دانشجویان از اعضای دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران هستند.
*****
ساسان آقایی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا ـ واحد زندانیان: به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساسان آقای روزنامه‌نگار و وبلاگ نویسی که در طول ماه‌های گذشته بارها از طرف ماموران امنیتی تهدید و احضار شده بود، ظهر دیروز (یکشنبه) بازداشت شد. ماموران اطلاعات پس از تفتیش خانه وسائل شخصی و کیس کامپیوتر وی را نیز همراه خود بردند.ساسان آقایی ماه گذشته به دفتر پیگیری در چهارراه ولی‌عصر احضار شده بود و پس از حضور در آن‌جا مورد بازجویی قرار گرفته بود. از محل نگه‌داری و وضعیت وی و هم‌چنین اتهامات این روزنامه‌نگار تا این لحظه خبری در دست نیست.
*****
بلاتکلیفی خانواده فریبا پژوه از وضعیت نامشخص فرزندشان

خانواده‌ی فریبا پژوه دیروز(یکشنبه) طبق وعده‌ی قبلی ساعت‌ها در دادگاه انقلاب منتظر بودند که فریبا پژوه را به دادگاه بیاورند. اما این اتفاق نیافتاده است.
خانواده‌ی پژوه در این رابطه گفته‌اند: «بنابر گفته‌ی بازپرس پرونده، از ساعت 10 صبح امروز به دادگاه رفتیم. بازپرس گفت هر چند از اوین به ما گفته‌اند مامور اعزام ندارند، ولی من خودم پیگیری می‌کنم، شما بمانید. ساعت 11 هم مجددا گفت بمانید 13 هم همین را گفت و بالاخره ساعت به 15:30 رسید و پایان ساعت اداری، فریبا را نیاوردند.» این مساله‌ در حالی اتفاق می‌افتد که در مورد استقلال قوه‌ی قضاییه این‌ روزها بحث‌های جدی مطرح است و بازجویان زندان اوین بارها و به طرق مختلف از دستور قضات و بازپرسان و حتا دادستان تهران خودداری می‌کنند.هم‌چنین دیروز کلیه ملاقات‌های بند 209 لغو شده بود و هم دادستان تهران و بسیاری دیگر از مقامات قضایی و حتی نمایندگان مجلس به اوین رفته بودند.
خانواده‌ی پژوه می‌گویند: «نمی دانیم چه کردند و چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت؟ حتا نگرانیم که چرا این لغو ملاقات و این بازدید‌ها همزمان صورت گرفته است؟ آیا اتفاق خاصی در اوین افتاده است یا صرفا برای تسریع در بررسی پرونده‌هااست؟ ما به شدت نگران وضعیت فریبا بعد از 93 روز زندانی بودن هستیم به ویژه که از نظر روحی وضعیت مناسبی ندارد.»
فریبا پژوه روزنامه‌نگار زندانی پس از 93 روز و آذر منصوری معاون سياسي دبيركل جبهه مشاركت بعد از یک ماه بازداشت در سلولی 9 متری با 3 نفر دیگر نگه‌داری می‌شوند. فریبا پژوه روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس از 31 مرداد 1388 بازداشت و به سلول‌های انفرادی زندان اوین منتقل شد. وی مدت 30 روز را در سلول انفرادی تحت فشارهای گوناگون به سر برد. با گذشت سه ماه از بازداشت وی مسئولان قضایی وضعیت پرونده‌ی وی را مشخص نمی‌کنند.
*****
تراژدی و کمدی
"حسام "
"هگل در جایی گفته همه شخصیتهای جهان دوبار به صحنه می آیند. او فراموش کرده است که بگوید بار اول بصورت تراژدی و بار دوم بصورت کمدی"(کارل مارکس)
**
برخوردهای قهر آمیز با جنبش مدنی مردم ایران در چند وقت اخیر و حوادث بعد از انتخابات سناریوی جدیدی بود که می بایست ابعاد مختلف آن شکافته شود.اقتدار گرایان در این مدت دائما بر طبل خشونت کوفته اند و از مرتبطان با غرب و عوامل نفوذی و نفوذ آنان در میان خودی ها سخن به میان آورده اند.البته اینها بهانه هایی کافی از دید آنان برای سرکوب و برخورد خشن است . تا آنجا تند می روند که اعتراضات پیاپی هم به وقایع و برخوردهای رویداده سبب جلوگیری از حوادث شوم و خوفناک و خوابهایی که آقایان دیده بودند نمی شود.
به قول مارکس راست های رادیکال در دوره بحران انقلابی با ترس و لرز از ارواح گذشته مدد می جویند ؛ نامهایشان را به عاریت می گیرند و شعارها و لباسهایشان را ، تا در این ظواهر آراسته و در خور احترام و با این زبان عاریتی بر صحنه جدید تاریخ ظاهر شوند.
تراژدی :اگر ظهور هیتلر را سویه تراژیک این قرائت مارکس از هگل در نظر بگیریم و به واکاوی رفتار او بعد از به آتش کشیدن مجلس ملی آلمان بنشینیم تا بلکه بخش اول این یادداشت را کمی بیشتر جا بیاندازیم. هیتلر بعد از این اتفاق به گوبلز و گورینگ می گوید :"خدا کند کار کمونیستها باشد." و بعد از آن در سخنرانی دیگر می گوید:"حالا به آنها نشان خواهیم داد . هر کس بخواهد سد راه ما بشود نابود خواهد شد . مردم آلمان خیلی حوصله به خرج داده اند.تمام رهبران کمونیست را باید تیر باران کرد.همین امشب نمایندگان کمونیست را باید به دار آویخت.تمام هواخواهان کمونیست را باید به زندان انداخت".سخنان کارشناسان که آتش سوزی پارلمان ربطی به کمونیستها ندارد هیچ تغییری در هیتلر و تصمیم او ایجاد نکرد. هیتلر و گوبلز شبانه به دفتر یکی از روزنامه ها رفتند و متنی تهیه کردند که در ان چپها به توطئه چینی به منظور در دست گرفتن قدرت با استفاده از وحشت عمومی متهم شده بودند.
دیکتاتور ها در طول تاریخ همیشه به دنبال محدود کردن و به انقیاد در آوردن آزادی اند،اما هیتلر که استثنایی در این بین است به دنبال اضمحلال آزادی و حقوق مدنی شهروندان بود.
کمدی:پارادایم اقتدار گرایی نوظهور که 30 سال است در ایرا ن افسار قدرت را در اختیار دارد ، فاقد هر گونه منطق اولیه برای شکل گیری گفتمان در بین پارادایمهای موجود دیگر در جامعه است.
این پارادایم را من پارادایم نئو اصولگرایی نام می گذارم. نئو اصولگرایان به گسست مفهومی بین دیگر پارادایمها واقف اند، از همین رو به گفتگو با آنان نمی نشینند.حتی اگر آن پارادایمی از جنس و نزدیک به خودشان باشد.پارادایم نئو اصولگرایی رقابت پراتیک بین پارادایمها را نمی پذیرد و برای بسط آنچه که به آن می اندیشد و اعتقاد دارد، چاره ایی جز خشونت طلبی و تفکر صفر و یکی و حذفی ندارد.لازمه این نوع رویکرد آنست که جامعه ملتهب باشد.
سرنوشت محتوم این پارادایم شکست است حتی اگر همه اجزا و عناصر قدرت و ثروت را دراختیار داشته باشد.در غایت کار در مقابل حرکت جنبش مردم خلع سلاح خواهد شد.این پارادایم که محمود احمدی نژاد را در صدر خود می بیند،حداقل می بایست در ظاهر به قواعد و چارچوبهای بیطرفانه بازی احترام بگذارد.قواعد بازی نباید به نابرابری حقوقی و قضایی منتهی شود.او نباید قانون را آنچنان که خود می خواهد تفسیر کند.
محروم کردن مخالفین و منتقدین از داشتن روزنامه و رسانه و در اختیار نگذاشتن رسانه ملی که با بودجه بیت المال اداره می شود با هر نوع نگاه و تفکری که داشته باشیم نه با جمهوریت جور در می آید و نه با اسلام. در چنین فضایی که به خواست اقتدار گرایان شکل گرفته میتوان دید که حقه بازی و شیادی و کلاهبرداری بشدت افزایش یافته، در این مورد به اخبار تجاوزهایی که در یک هفته اخیر اتفاق افتاده توجه کنید. نهادهای قدرت به هر نحوی می خواهند دامنه قدرت خود را افزایش دهند و شرط لازم برای آن نگه داشتن جامعه در یک فضای ملتهب است .
در حوزه مدیریت از آنجا که تفکر احمدی نژاد بر تغییر مدیریت است ، دست به همه کاری می زند تا فکر خود را عملی کند.اصلا اهمیت ندارد که رویکردش با ابلاغیه اصل 44 در تناقض باشد . او فقط به انحصار می اندیشد که ناچارا تعمیم ناکار آمدی مدیریت دولتی به حوزه هایی که در اختیارش نیست را هم به دنبال دارد.
در مورد برخوردهای اخیری که با دانشجویان شده است: به راستی دانشجویی که سالها با هزینه های دولت به دانشگاه رسیده را محروم از تحصیل کردن نشانگر چه تفکری است؟ بهتر نیست که یک شعبه از دانشگاه در اوین هم راه بیاندازیم تا حداقل دانشجویان با تمام شدن محکومیتشان مستقیم وارد بازار کار و تولید شوند...!
روزگار غریبیست نازنین
*****
همزمان با اتهامات سپاه به ناجا
اتهامات جدید ناجا به پزشک کهریزک

سامناک آقایی
در حالی که هر روز اطلاعات تازه ای در خصوص مرگ دکتر رامین پوراندرجانی، شاهد مهم جنایات کهریزک، منتشر می شود، متهمان اصلی این جنایات به بیان ادعاهای شتابزده در خصوص مرگ مشکوک این پزشک جوان ادامه می دهند.
روز گذشته اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی تهران، در جمع خبرنگاران با اصرار برخودکشی رامین پوراندر جانی، از فشارهایی که متوجه این پزشک جوان شده بود صحبت به میان آورد و گفت: اتهامی که به پزشک کهریزک وارد بوده این بود که وی در رسیدگی به بیمار خوب عمل نکرده است.
به نوشته ایلنا، فرمانده نیروی انتظامی در گفتگو با خبرنگاران برای دومین بار طی مصاحبه های اخیر خود، به احضار به دادسرا و تهدید پزشک کهریزک اذعان کرد. فرمانده نیروی انتظامی در ادامه اما پاسخ به هر گونه سوال در مورد پرونده مرگ پزشک کهریزک را بر عهده قوه قضائیه گذاشت و گفت: در این خصوص همه چیز در اختیار قاضی پرونده می باشد و نتایج پزشکی قانونی نیز باید اعلام شود که این نتیجه نیز زمان می برد. این اظهارات در شرایطی منتشر می شود طی روزهای اخیر اطلاعات جدیدی از سوی خانواده این پزشک قربانی و دیگر منابع مطلع در اختیار افکار عمومی قرار گرفته که نشان می دهد که شاهد مهم جنایات کهریزک بعد از افشای بخشی از این جنایات برای کمیته حقیق یاب مجلس، بویژه در مورد محسن روح الامینی، از سوی اسماعیل احمدی مقدم و احمدرضا رادان جانشین وی تحت فشار قرار گرفته بود. قابل ذکر است که خانواده و نزدیکان مرحوم پور اندرجانی و همچنین دکتر پزشکیان، وزیر بهداشت دولت اصلاحات و نماینده فعلی مردم تبریز در مجلس، فرضیه خودکشی وی را رد کرده اند و از سوی دیگر، با توجه به اظهارات ضد و نقیض مسئولان جنایات کهریزک، فرضیه قتل در سطح افکار عمومی قوت گرفته است. در حال حاضر به گفته مسئولان رسیدگی به حوادث بعد از انتخابات، پرونده کهریزک یک صد شاکی و هشت متهم دارد.
تلاش برای مختومه کردن یک پرونده دیگر
همزمان با تلاش فرماندهان نیروی انتظامی در انکار مسوولیت خود در جنایات کهریزک، برخی از فرماندهای نظامی نیز سعی در انکار مسوولیت خود در حمله صبحگاه 25 خردادماه به کوی دانشگاه تهران و انداختن مسوولیت آن به گردن ناجا دارند. درتازه ترین مورد از این نوع اظهارات، روز گذشته فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران گفت: درماجرای حمله به کوی دانشگاه سپاه و بسیج هیچ مسئولیتی نداشتند.
به نوشته پارلمان نیوز سردار همدانی در این خصوص مدعی شد: طبیعی است با عناصری که خودسر و بدون مجوز نیروی انتظامی و بسیج وارد عمل شدند حتما برخورد می شود که البته این موضوع خواست و مطالبه مردم است. این فرمانده سپاهی با اظهار بی اطلاعی از حمله به کوی دانشگاه سه روز بعد از برگزاری انتخابات، گفت: این حادثه در زمانی اتفاق افتاده که مسئولیت امر با نیروی انتظامی بود. در حمله 25 خردادماه نیروهای بسیج به خوابگاه داشنگاه تهران، دست کم صد دانشجو زخمی شدند که اغلب بازداشت شدگان به یک زندان امنیتی در طبیقه چهارم زیرزمین وزارت کشور انتقال داده شده و در آن جا مورد شکنجه قرار گرفتند. اگر چه بعد از حوادث انتخابات کمیته ای در مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به این حادثه تشکیل شد، اما تاکنون این کمیته هیچ گزارشی را در خصوص رسیدگی های خود منتشر نکرده است. این در حالی است که تشکل های دانشجویی آمر اصلی حمله به کوی دانشگاه را حسین طائب فرمانده بسیج تهران می دانند.
از سوی دیگر، مسئولان نیروی انتظامی از عدم شرکت خود در این حمله خبر داده اند و این در حالی است که سپاه، دیروز مسئولیت این حمله را با نیروی انتظامی دانسته است.
*****
اعتصاب دانشجویان دانشگاه آزاد تهران جنوب و احضار تعدادی از دانشجویان

به دنبال اعتصاب صنفی دانشجويان دانشکده علوم انسانی واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد، چند دانشجوی این دانشکده به کمیته انضباطی و حراست این دانشگاه احضار شدند.
دانشجویان به دنبال اعتصاب هفته گذشته خود و در اعتراض به احضار دانشجويان روز یکشنبه این هفته نیز کلاس‌های بعد از ظهر خود را تعطیل کردند. یکشنبه صبح یکی از دانشجویان به مدت 45 دقیقه در کمیته انضباطی و از سوی ماموران حراست مورد بازجویی قرار گرفت.
دانشجویان با تعطیل‌کردن کلاس‌های بعد‌از‌ظهر خواستار حضور دکتر اسفندیار، رییس واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد، در دانشکده‌شان شده‌اند. یکی از دانشجویان این دانشکده گفت: "اعترضات دانشجویی در اين دانشکده با تعطیل کردن کلاس‌های درس و اعتصاب دانشجویان ادامه خواهد داشت."
*****
افزایش خودسرانه قیمت‌ها و ناکارآیی دستگاه‌های نظارتی دولت
طی سالهای گذشته وضعیت زندگی افراد جامعه و عملکرد دولت در توجه به شاخص های اقتصادی و اجتماعی از مباحث جنجال برانگیز بین کارشناسان و مسئولین دولتی و محافل مختلف بوده است.
بر اساس نظرسنجی ها از شهروندان تهران در خصوص تورم و گرانی و عملکرد دولت در مواجهه با این معضل آمده است: "نزدیک به 90 درصد پاسخگویان به این نظرسنجی تورم و گرانی را مهم ترین مشکل عموم مردم دانسته و پس از آن 83 درصد مشکل مسکن، 78 درصد بیکاری و 72 درصد از درآمد پایین به عنوان سایر مشکلات عمده خود و جامعه نام برده اند."
تشدید شکاف طبقاتی
ازسوی دیگر افزایش خودسرانه قیمت‌ها و ناکارآیی دستگاه‌های نظارتی دولت در تشدید این معضل اقتصادی در جامعه تاثیرداشته است. بنا به نظر استادان اقتصاد، در شرایطی که کشور از نرخ تورم بالایی رنج می برد، اجرای شوک درمانی موجب تشدید بی ثباتی اقتصادی، افزایش ناامنی در بازار سرمایه و افزایش تمایل به خروج دارایی ها از کشور خواهد شد و دولت سعی دارد ناکارآمدی سیاستهای خود و هزینه سوء نظارت و مدیریت خود را توجیه کند.
محمد مدد رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه حدود 70 درصد از خانوارهای ایرانی زیر 450 هزار تومان درآمد دارند اظهار داشت: " اگر جمعیت ایران را حدود 70 میلیون نفر در نظر بگیریم جمعیت خوشه اول 29 میلیون نفرکه میانگین درآمد خانوارهایش کمتر از 350 هزار تومان، خوشه دوم شامل 20 میلیون نفربا میانگین درآمد 350 تا 450 هزار تومان وخوشه سوم با21 میلیون نفر درآمدی کمتر از 450 هزار تومان دارند."
رئیس مرکز آمار ایران چندی پیش اعلام کرده بود فقط به هفت دهک اول (خوشه اول و دوم) یارانه پرداخت خواهد شد و پرداخت‌های غیر نقدی به تمام دهک‌ها صورت خواهد گرفت.
گزارش بانک "جهانی"
در گزارش بانک جهانی که درباره اختلاف طبقاتی در ایران منتشر شده نیز این چنین آمده است: "نزدیک به نیمی از کل مصرف و درآمد ایران به دو دهک بالای درآمدی این کشور که طبقه ثروتمند را شامل می شود تعلق دارد. دهک اول بالای درآمدی ایران که10 درصد جمعیت ثروتمند ایران را شامل می شود بیش از 7/33 درصد کل درآمد و مصرف را به خود اختصاص می دهد این در حالی است که اولین دهک پایین درآمدی ایران که شامل 10 درصد فقیرترین مردم کشور می شود تنها 2 درصد مصرف را به خود اختصاص داده اند."
در ادامه این گزارش تصریح شده است: "دو دهک پایین درآمدی ایران که شامل جمعیت 20 درصدی اقشار فقیر جامعه می شود تنها 8/5 درصد درآمد و مصرف را کسب می کنند، اما دهک های سوم و چهارم درآمدی ایران که در وضعیت بهتری نسبت به دهک های اول و دوم قرار دارند 4/9 درصد کل درآمد و مصرف را در کشور به خود اختصاص می دهند. دهک های پنجم و ششم درآمدی که قشر متوسط جامعه را شامل می شوند 1/14 درصد کل درآمد و مصرف را کسب می کنند. دهک های هفتم و هشتم درآمدی ایران نیز که بالاتر از قشر متوسط جامعه قرار دارند 5/21 درصد کل مصرف و درآمد را در ایران به خود اختصاص داده اند."بنا به همین گزارش فضاي کسب و کار در ايران در سال 2004 داراي رتبه 108 بوده و همه ساله اين رتبه کاهش يافته و در سال 2008 به 138 رسيده است. از طرف ديگر ميزان فساد و سلامت اقتصادي در بين 180 کشور جهان در سال 2004 رتبه 87 را داشته و در حال حاضر به 141 رسيده است.
عملکرد حاکمین در جهت تامین منافع سرمایه داران
بنابراین دهک های پایین جامعه سال به سال بدهکارتر و دهک های بالا بر ثروت خود افزوده و فاصله طبقاتی ناشی از این توزیع درآمد تشدید می یابد که خواه ناخواه به موازات آن منجر به مشکلات اجتماعی خواهد شد.
قابل ذکر است که احمدی‌نژاد همیشه مدعی بوده که دولت (غیرقانونی) او دولتی عدالت مدار و مهرورز است و این در حالی است که عملکرد دولت برخلاف شعارهایش، باعث رشد نرخ تورم و در جهت تامین منافع سرمایه داران بوده است.
در همین رابطه اخیرا احمد علم‌الهدي در خطبه‌هاي نماز جمعه مشهد گفت : "مشكلات اقتصادي كشور تبديل به باتلاقي شده است كه طرح‎هاي دولت‌ها و دستگاه‌هاي مختلف در حكم تكان خوردن فرد گرفتار در باتلاق است كه باعث فرو رفتن بيشتر او مي‌گردد.
ريشه مشكلات اقتصادي
مسئله اقتصاد خانواده‌هاست و تا اين معضل حل نشود كلاف سردرگم مشكلات اقتصادي از دست و پاي كشور باز نخواهد شد." همچنین شریعتمداری وزیر بازرگانی دولت محمد خاتمی در مقاله ای با عنوان، ”بررسی وضعیت توزیع درآمد در سی سالگی انقلاب اسلامی“با برشمردن دوره های مختلف جمهوری اسلامی به مساله شکاف طبقاتی با توزیع ناعادلانه درآمدها اشاره کرده و عملکرد احمدی نژاد را در افزایش فاصله طبقاتی به نقد کشیده و اظهار داشته است: "اگر به نظر دلسوزان نظام در ضرورت دقت در رشد متناسب نقدینگی در سال های اخیر کمی توجه می شد و در نتیجه نرخ تورم روند کاهنده خود را ادامه می داد، در کنار اعمال برخی از سیاست های مکمل و مورد نیاز قطعا روند کاهش یابنده ضریب جینی (این شاخص که به نام مبتکر آن جینی شهرت دارد، معیار محاسبه و تشخیص نحوه توزیع درآمدها است، ضریب جینی بین صفر و یک تعریف می گردد و هر چه به یک نزدیک تر شود، نشانگر وخیم تر شدن توزیع درآمدها و هر چه به صفر نزدیک شود نشانگر تعادل بهتر و بیشتر در توزیع درآمدها می باشد) که در سال 1383به 3996 %رسیده بود... حفظ شود، اما روند مجموعا رشد یافته ضریب جینی در مقایسه با سال های 1383 و 1386، متاسفانه به عددی بالاتر از 4% رشد یافته و در سال 1386 با جهشی 4 درصدی به عدد 4045% رسیده است."گفتنی است بنا به نظر کارشناسان اقتصادی یکی ازعوامل گرانی و تورم، افزایش نقدینگی و پول در گردش، تزریق درآمدهای نفتی به اقتصاد کشوربوده وهرگونه تصویب شتاب‌زده و بدون پشتوانه نظری و کارشناسانه درخصوص نقدی‌کردن یارانه‌ها را عامل تشدید تورم و رشد سرسام‌آور قیمت‌ها ارزیابی کرده اند.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
چه سرفراز است محبوبه
فريبا داوودي مهاجر‏
محبوبه حقیقی خبرنگار نشریه چلچراغ در زندان است . او را به جرم شرکت در دعای کمیل بازداشت کردند و دوستانش مدت هاست که از او بی خبرند . محبوبه نه به سیاست کار داشت و نه به سیاستمداران. او یک روزنامه نگار بود که مانند هر جوان مسوول دیگری دردمند درد های جامعه بود و نمی دانست که مسوول بودن جرم است.
او می خواست همه خوشبخت زندگی کنند و شاد باشند اما باز هم نمی دانست که این آرزو هم جرم تلقی می شود و خوشبختی تنها از آن عده ای خاص است. او برای همه هموطنانش رفاه می خواست .از فقر ، نا بسامانی ، رنج برای مردمش بیزار بود . رنج مردم او را رنجیده می کرد و گاه مدتها بیمار این مصیبت ها می شد و نمی دانست رنجیدگی هم جرم است. حتی اگر در خلوتت باشد و گاه در قلمت تراوش کند. او واقعا نمی دانست شرکت در دعای کمیل جرم است. قرار نبود باشد. قرار بود هر چه اجازه بخواهد در سایه حکومت اسلامی لااقل دعا بدون مجوز باشد. اما نمی دانست روزی فرا خواهد رسید که تنها دعا هم باید برای سلامتی بزرگان و از ما بهتران باشد و اختصاصی و انحصاری. نمی دانست دعا برای بزرگان نه تنها مجوز نمی خواهد که منبع ثروت و پول و رابطه برای کسب قدرت هم می تواند باشد.
چه غریبند این بچه های ما در این زندان ها و انفرادی ها و باز جوییها . چه غریبند وقتی بازجو پشت درهای بسته و اتاق های بازجویی هزار دروغ تحویلشان می دهد و هزار نیرنگ میکند تا انها را له کند و لذت ببرد و چه آزاده اند بچه های ما که در برابر همه حقارت وعقده های بازجو مغرورند و سر فراز.
امروز محبوبه و محبوبه ها در زندان اسیرند. به جرم نوشتن و فکر کردن واندیشیدن و نمی دانستند که روزگاری همه اینها جرم که هیچ کفر است و توهین به اسلام اقایان. چرا که اسلام آقایان سراسر کفر است و بدعت. بدعتی که حفظ آقایان را از نماز هم بالاتر می شمرد و واجبتر.
اما محبوبه حتی اگر می دانست که ارزو هم دراین مملکت جرم است باز آرزو می کرد.
باز تخیل می کرد باز درباره آرزهایش می نوشت باز انها را نقاشی می کرد و دهها شعر برای ارزوهایش می سرود و آنها را بر دروازه شهر اویزان میکرد و برای آرزوهایش زندان را به جان می خرید .
نسلی که امروز در خیابان ها فریاد می کشد نسلی است که سال ها ایران را در خیالش سبز پرورانده است و سبزی را برای همه می خواهد. امروز به خیابان ها امده تا نقشی از آرزوهایش بر دیوار شهر بکشد .
منعی نیست در مسلک نسل جوان همه می توانند رنگی از خود بر دیوار ها بکشند. هر رنگی که بخواهند . ایران متعلق به همه ایرانیان است.
*****
نمایش اموال به سرقت رفته فعالان در تلویزیون!
هفته گذشته، شبکه دو تلویزیون ایران در برنامه "بیست و سی" شبکه دو، قدام به پخش برنامه ای در مورد جنبش زنان در ایران کرد و در آن فعالیت های این جنبش و اساسا فمینیسم را به عنوان عواملی ضد خانواده مورد انتقاد قرارداد.
دراین برنامه تلویزیونی، که چهارشنبه شب پخش شد، تصاویری از یکی از تجمع های زنان پخش شد که در آن شعارهای برابری جنسیتی سر داده می شد. همچنین بخش دیگری از تصاویر پخش شده درباره یک کارگاه آموزشی بود که در آن یکی از فعالان زن برای حاضران درباره فعالیت هایشان توضیح می داد. پس از پخش این تصاویر ، مجری برنامه به تفصیل خواسته های زنان را در جهت کامیابی کشورهای غربی و در تضعیف نظام خانواده ارزیابی می کرد.
یکی از فعالان زن که در دو سال گذشته چندین بار با احضار وزارت اطلاعات و دادسرای انقلاب مواجه شده، با اشاره به این برنامه می گوید: همه این اقدامات علیه جنبش زنان و فعالان کمپین به خاطر قدرت تاثیرگذاری این جنبش است. در واقع حضور زنان در جنبش سبز حکومت و دولت کودتا را به وحشت انداخته و آنها تلاش دارند که از این مسیر، یعنی برنامه سازی های رسوای تلویزیونی نشان دهند که مساله فمینیسم یک مساله غربی است و فعالان زن از خارج از کشور خط می گیرند. اساسا کمپین را گروه غیر قانونی یا به قول روزنامه کیهان "گروهک غیر قانونی و انحرافی" می نامند.
وی ادامه می دهد: مساله اصلی، جدا کردن جنبش زنان از جنبش اعتراضی مردم یعنی جنبش سبز است. تمام دغدغه کودتاگران همین است. آنها قدرت بسیج کردن زنان را دیده و دچار وحشت شده اند. می خواهند خط ها را جدا کنند. روشهای مختلفی را هم تست می کنند. یک روز با بازداشت و احضار و زندانی کردن، و روز دیگر ایجاد رعب و وحشت و انواع تهدیدها... و حالا هم نوبت به سوء استفاده از تلویزیون دولتی رسیده تا انواع تهمت ها و دروغ ها را علیه زنان معترض انتشار دهند ... البته معلوم نیست پس جمعیت میلیونی وسط خیابان چه می گویند و چرا به حرف خود آنها که نه ربطی به خارج دارد و نه چیز غیر قابل درکی است کسی گوش نمی دهد؟
یکی دیگر از فعالان زن که در کمپین یک میلیون امضا فعالیت می کند، با اشاره به یکی از شعارهایی که در این برنامه روی آن تاکید شده بود می گوید : آنها بخشی از اعتراض فعالان زن را پخش می کردند که مربوط به یک تجمع اعتراضی و اگر اشتباه نکنم مربوط به هشت مارس یکی از سالهای اخیربود و شعار می دادند: "ما زنیم، انسانیم، شهروند این دیاریم، اما حقی نداریم". خب شما از هر زاویه این شعار را تجزیه تحلیل کنید، هر عقل سلیمی - حتا اگر فعال جنبش زنان هم نباشد- متوجه می شود پشت این شعار چیزی نیست غیر از نیت برابری خواهانه. آیا غیر از این است که زنان برای به دست آوردن حقوق انسانی شان تلاش می کنند تا شان از دست رفته خود را باز بیابند؟ کجای این شعار و کدام چهره از آنچه تلویزیون نشان داد ، خلاف شئون خانواده بود که بلافاصله بعد از نمایشی از تجمع زنان و یک کارگاه آموزشی، تحلیل گوینده در مورد ضد خانواده بودن خواسته های جنبش فمینیستی پخش شد؟
یک عضو دیگر جنبش زنان به کل این برنامه با خوش بینی نگاه می کند و می گوید: زمان این حرفها گذشته است. من به شخصه از صدا و سیما تشکر می کنم که این برنامه را پخش کرد. برنامه سازی علیه فعالان جنبش زنان و اهداف این جنبش هم محدود به برنامه بیست و سی نبوده، برنامه های دیگری نیز در همین هفته گذشته از این سازمان پخش شده است. اما هر کس و هر گروهی که صدا و سیما اینچنین به نقد و بررسی اش بپردازد به معنی مهم بودن و تاثیرگذار بودن آن شخص یا گروه است.
وی تاکید می کند: تعجب من این است که آیا آنها هنوز باور دارند که این برنامه ها را مردم می پذیرند و باور می کنند؟ آیا از تاثیر عکس چنین برنامه سازی هایی خبردار نیستند؟ در این صورت باید گفت من اگر جای رئیس این سازمان بودم، مدیر مرکز پژوهش های صدا و سیما را به خاطر این همه بی خبر بودن از تاثیرات پیامهای این رسانه اخراج می کردم!
وی همچنین ادامه می دهد: یکی از تصاویری که صدا و سیما پخش کرد تصویر یک کارگاه (ورک شاپ) است . این فیلم، یکی از اموال به سرقت رفته از خانه های دستگیر شدگان زن بعد از تفتییش منازلشان است. سوال این است که فیلم به سرقت رفته در صدا و سیما چه می کند؟! خوب شد که ما هم دانستیم که اموال گم شده ماان را بعد از بازجویی ها و تفتیش منازل کجا باید بیابیم!
*****
ودیعه‌های مردم جهیزیه به حجله بردن مخابرات شده است؟

به گزارش «آینده»، با وجود آن‌كه وزیر اسبق ارتباطات، ‌ارزش شركت مخابرات ایران را حداقل سه برابر قیمت فروخته شده یعنی بیش از 50 هزار میلیارد تومان اعلام كرده، رئیس شورای رقابت واگذاری این شركت به كنسرسیوم توسعه اعتماد مبین كه مرتبط با بنیاد تعاون سپاه می‌باشد را تداوم انحصار دولتی دانسته و مجلس شورای اسلامی بر اساس گزارش سازمان بازرسی كل كشور حذف رقیب این كنسرسیوم از معامله را تخلف دانسته و عملاً صحت آن‌را زیرسؤال برده است، گردانندگان پشت‌صحنه همچنان بر انجام این واگذاری تأكید می‌كنند، اما در این میان تكلیف چندین هزار میلیارد تومان ودیعه‌های مردم در ابهام قرار دارد. شركت مخابرات ایران كه هم‌اكنون حدود 33 میلیون مشترك تلفن همراه دارد، به جز خطوط اعتباری، از سایر مشتركان مبالغی بین 120 تا 550 هزار تومان به عنوان ودیعه دریافت كرده است كه در صورت درنظر گرفتن مبلغ متوسط 300 هزار تومان برای حدود 17 میلیون نفر، جمع ودیعه‌های تلفن همراه به حدود 6 هزار میلیارد تومان می‌رسد كه با احتساب حداقل چهارهزار میلیارد تومان ودیعه‌های تلفن ثابت، مجموع ودیعه‌های شركت مخبرات از مرز ده هزار میلیارد تومان می‌گذرد.
سرنوشت این مبلغ هنگفت در حالی روشن نیست كه در مقطعی اعلام شده بود معادل ودیعه هر فرد از سوی شركت مخابرات، به وی سهام قابل خرید و فروش اعطا می‌شود كه در صورت عملی شدن این وعده، با توجه به آن‌كه هم‌اكنون بیش از 50 درصد از سهام شركت مخابرات تنها به قیمت 8 هزار میلیارد تومان به فروش رسیده است، حتی اگر كل سهام باقی‌مانده نیز به صاحبان ودیعه واگذار شود، شركت مخابرات با كمبود سهام مواجه می‌شود.این در حالی است كه بخشی از سهام شركت مخابرات نیز پیش از این به صورت سهام عدالت و طلب‌های صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی، به آن‌ها واگذار شده است.
در این شرایط و با توجه به آن‌كه در صورت تقاضای فرد برای پس گرفتن ودیعه، شركت‌ها موظف به پرداخت آن هستند، به نظر می‌رسد دستگاه قضایی باید شركت مخابرات را ملزم به بازپرداخت پول متقاضیان پس گرفتن ودیعه‌های خود نماید.قیمت‌گذاری پایین‌تر از حد واقعی شركت مخابرات اگرچه منافع سرشاری را عاید خریدار بدون رقیب آن كرده، اما بحران بازپرداخت ودیعه را نیز برای این تشكیلات نوپا به ارث گذارده است.
*****
اظهارات پیلن درباره برنامه هسته ای ایران :
روسیه باید بفهمد ما ابرقدرت جهانیم / اوباما فعلا مشغول تعظیم به دیگران است !
سارا پیلن فرماندار سابق آلاسکا و نامزد معاونت مک کین ( کاندیدای شکست خورده جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2008 آمریکا ) در مصاحبه ای با شبکه "فاکس نیوز " به انتقاد از سیاست های داخلی و خارجی اوباما پرداخت .
پیلن که از او به عنوان نامزد احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 آمریکا نام برده می شود ، در این مصاحبه با انتقاد از سیاست های اوباما ، این سیاست ها را باعث تضعیف امنیت ملی و موقعیت رهبری جهانی آمریکا دانست .پیلن که اخیرا با نگارش کتابی درباره وقایع روی داده بر او در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا ، برای فروش بیشتر کتابش از این شهر به آن شهر و از این استودیو به آن استودیو می رود ، در این مصاحبه اوباما را متهم کرد که چیزی از سیاست خارجی نمی داند و فقط بلد است جلوی دیگران " تعظیم " کند .
پیلن در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر رییس جمهور آمریکا بود برای ممانعت از دست یابی ایران به سلاح هسته ای چه می کرد ؟ گفت : برای پاسخ به این سوال بهتر است از تحریم هایی صحبت کنیم که باید الان علیه ایران اعمال شده بود و نشده است ، بهتر است از تحریم هایی حرف بزنیم که در این یک سال (دوره ریاست جمهوری اوباما ) باید به روی ایران اعمال می شد، بهتر است از تحریم فروش بنزین به ایران حرف بزنیم .
فاکس نیوز : آیا منظور شما محاصره دریایی ایران است ؟
پیلن : ما باید در نهایت روی چنین چیزهایی بحث کرده و با متحدانمان در این باره صحبت کنیم . ما باید در این زمینه به ویژه با فرانسه و بریتانیا و دیگر متحدانمان همکاری نزدیکی داشته باشیم .
فاکس نیوز: اما آنها الان هم آماده همکاری با ما هستند .
پیلن : آماده همکاری در چه چیزی ؟
فاکس نیوز: متحدان اروپایی ما آماده هستند که درتشدید تحریم های ایران با ما همکاری کنند . آیا شما می دانید که مشکلات ما از جانب دیگر کشورهایی است که آماده نیستند در این تحریم ها با ما همکاری کنند ؟
پیلن : بله ، ما باید روسیه را نیز مجاب به همکاری کنیم .
فاکس نیوز: خوب روسیه حاضر به همکاری بیشتر در زمینه تحریم ها نیست . مثلا پوتین در برابر در خواست ما می گوید : " خوب شما دست روسیه را برای نفوذ در اروپای شرقی باز بگذارید ( تا روسیه با شما همکاری کند ) " و شما که رییس جمهوری آمریکا هستید به روسیه می گویید..چه گفتید ؟
پیلن : خوب ما باید آشکارا این پیام را به آنها بدهیم که ما تنها ابرقدرت جهان هستیم و...
فاکس نیوز: از چه راهی می خواهید این پیام را ارسال کنید ؟
پیلن : از طریق همکاری با دیگر متحدان مان . آن وقت دیگر پوتین ...
فاکس نیوز: خوب اگر پوتین به این پیام ها اهمیتی ندهد ، چه ؟
پیلن : پوتین مجبور است که به ما توجه کند .
فاکس نیوز: چرا ؟
پیلن : چون روسیه به روابط با متحدان نزدیک ما هم نیاز دارد . ما باید حمایت خود را از تک تک متحدانمان نشان دهیم .
در اینجای مصاحبه ، پیلن پای اسراییل را به میان می کشد و مجری شبکه فاکس نیوز با ظرافت سوالهای خود را به احتمال حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران و واکنش احتمالی پیلن ( در صورت رییس جمهور بودن ) به این اقدام اسراییل جویا می شود .
مجری می پرسد : اگر نتانیاهو به شما بگوید که شما توانایی بازداشتن ایران از مسیر کسب سلاح هسته ای را ندارید و من می خواهم با حمله نظامی ، تاسیسات هسته ای ایران را نابود کنم شما چه می کنید ؟
پیلن : هر راه حل نظامی باید آخرین گزینه ممکن باشد .
فاکس نیوز: بسیار خوب . پس شما به نتانیاهو جواب رد می دهید . درسته ؟
پیلن : هر کس جای من باشد این کار را می کند .
فاکس نیوز: اما توجیه نتانیاهو این است که شما ( آمریکا و اروپا) توانایی بازداشتن ایران از کسب سلاح هسته ای را ندارید ؟
پیلن : به همین دلیل است که ما نباید اجازه دهیم کار به اینجایی بکشد که شما دارید می گویید .
فاکس نیوز: اما فرض کنید که ما به چنین نقطه ای رسیده ایم ؟
پیلن : نه ، ما هنوز به چنین نقطه ای نرسیده ایم . هنوز امید ( برای حل و فصل مسالمت آمیز) وجود دارد . کاری که ما باید بکنیم این است که نشان دهیم که آمریکا قادر است با اعمال فشار ، متحدان و رقبا را به همکاری در این زمینه مجاب کند .
فاکس نیوز: اما اوباما هم می گوید که او همین کار را می کند .
پیلن : اوباما فعلا در حال تعظیم به دیگر رهبران جهان است ! و من فکر می کنم که هر رییس جمهوری در کشور ما ...
فاکس نیوز: آیا منظور شما تعظیم اوباما به امپراتور ژاپن است ؟
پیلن : دقیقا منظورم همان است و پیش از آنهم چندی قبل، به پادشاه عربستان و شاید در آینده به ملایان ایران.
فاکس نیوز: آیا شما فکر می کنید اوباما در عرصه جهانی ضعیف ظاهر شده ؟
پیلن : من معتقدم رویکرد دیپلماتیک اوباما آن چیزی نیست که تاریخ به ما نشان می دهد . تاریخ را بخوانید ! ببینید پرزیدنت ریگان ( 1980- 1988) چگونه عمل کرد .
فاکس نیوز: اما ریگان الگوی عمل پرزیدنت بوش بود و بوش دقیقا همان الگوی ریگان را پیاده کرد و در نتیجه دیدید که جهان در اثر یکجانبه گرایی آمریکا در برابر ما موضع گرفت . او القاعده را زمین گیر کرد اما در نهایت نیروهای آمریکایی را نیز در عراق زمین گیر کرد و انتقادات جامعه جهانی را علیه ما برانگیخت ؟
پیلن : پرزیدنت بوش و سیاست های او در فاصله سال های پس از 11 سپتامبر خانه ما را امن نگهداشت و از تکرار 11 سپتامبری دیگر در خاک آمریکا جلوگیری کرد .
فاکس نیوز: شکی وجود ندارد .
پیلن : و من معتقدم که ما باید از سیاست هایی که پرزیدنت بوش اعمال کرد درس بگیریم و من می خواهم پرزیدنت اوباما اعتراف کند که سیاست های بوش در این زمینه موفق بوده است .
فاکس نیوز: او هر گز چنین کاری را نخواهد کرد .
پیلن : ببینید ، آنچه که من می خواهم ببینم این است که ما نباید سیاست های خودمان را به 10 سپتامبر 2001 ( قبل از حملات یازدهم سپتامبر) بر گردانیم و باید به سیاست های پس از 12 سپتامبر ( بعد از 11 سپتامبر) توجه نشان دهیم ( اشاره به اینکه سیاست های اوباما موضوع 11 سپتامبر و ترجیحات امنیت ملی آمریکا را در نظر نمی گیرد )
فاکس نیوز: و این همان چیزی است که شما ( اگر رییس جمهور شوید ) انجام می دهید ؟
پیلن : بله من چنین خواهم کرد .
*****
سلطانيه؛ غني سازي بيش از پنج درصد ممنوع نيست
علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي با اعلام آمادگي ايران براي مذاکره بيشتر درباره تامين سوخت مورد نياز رآکتور تحقيقاتي تهران، هشدار داد در صورتي که کشورهاي غربي سوخت مورد نياز اين رآکتور را تامين نکنند، ايران به غني سازي اورانيوم تا حد مورد نياز اقدام خواهد کرد.
سلطانيه در عين حال تصريح کرد؛ هيچ سندي مبني بر ممنوعيت غني سازي بيش از پنج درصد وجود ندارد. براساس پيشنهاد وين که حدود يک ماه پيش و در جريان گفت وگوي وين به ايران ارائه شد، قرار بود ايران اورانيوم هاي 5/3 درصد غني شده خود را تا پايان امسال به روسيه ارسال کند و در مقابل مقدار کمتري اورانيوم با غناي 20 درصد براي مصرف در رآکتور اميرآباد دريافت کند.در همين باره باراک اوباما رئيس جمهور امريکا طي سخنراني هفتگي خود اعلام کرد امريکا، چين و روسيه در تدوين موضعي واحد در رابطه با ايران به پيشرفت هايي دست يافته اند.
*****
تجري: دستگاه قضايي به دنبال تعيين تکليف بازداشت شدگان است
عضو کميته ويژه بررسي وضعيت بازداشت شدگان حوادث اخير از احتمال قرائت گزارش اين کميته در هفته آتي مجلس خبر داد. فرهاد تجري نماينده قصرشيرين در گفت و گو با ايلنا، با اشاره به اينکه قرار بر اين بود که اين گزارش هفته گذشته در صحن علني مجلس قرائت شود، ادامه داد؛ اما بنا به دلايلي اين گزارش قرائت نشده است. نايب رئيس کميسيون حقوقي و قضايي در پاسخ به سوالي که بر آخرين وضعيت بازداشت شدگان حوادث اخير اشاره داشت، خاطرنشان کرد؛ دستگاه هاي قضايي به خوبي کار خود را انجام مي دهند.
بنا بر تاکيد رئيس قوه قضائيه، در حال حاضر دستگاه قضايي عزم خود را جزم کرده تا تکليف بازداشت شدگان حوادث اخير را مشخص کند. در اين روند افرادي که جرم کمتري داشته اند يا مراحل بازجويي شان به پايان رسيده است، مي توانند بسته به صلاحديد قاضي با قرار وثيقه آزاد شوند. وي در واکنش به برگزاري غيرعلني دادگاه هاي متهمان حوادث اخير تصريح کرد؛ تشخيص علني يا غيرعلني برگزار شدن دادگاه ها با قاضي است. البته ما پيش از اين نسبت به رسانه يي شدن دادگاه ها و ذکر نام متهمان و انتصاب اتهامات اثبات نشده به آنان و چاپ اين مطالب در نشريات اعتراض داشتيم.
*****
روزنامه خبر از فردا منتشر نمي شود
گفته مي شود روزنامه خبر،امروز آخرين شماره خود را منتشر کرده است.مسوولان اين روزنامه به اين نتيجه رسيده اند که همچنان فعاليت سايت«خبر آنلاين»را که داراي مخاطبان زيادي است ادامه داده و فعلاً انتشار روزنامه را متوقف کنند.
*****
تخلفات مورد بررسي نهايي قرار نگرفته
پارلمان نیوز: عضو هيات رئيسه کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينکه گزارش ديوان محاسبات نشان دهنده انحراف دولت از قانون و موارد متعددي از تخلفات بوده، اظهار داشت؛ متاسفانه هنوز اين تخلفات مورد بررسي نهايي قرار نگرفته است چراکه مسوولان و سخنگويان دولت اعلام کردند اسنادي را ارائه مي دهند که شايد در کاهش تخلفات دولت تاثير داشته باشد اما هنوز اين پاسخ ها ارائه نشده است. سيروس برنا نماينده بروجن در واکنش به سخنان اخير رئيس مجلس که به پيگيري تخلفات دولت از کانال مراجع قضايي اشاره داشت، گفت؛ مصوبات مجلس گسترده است. مهم ترين ابزار نظارتي مجلس به لحاظ اجرايي، ديوان محاسبات است و گزارش اين ديوان نيز نشان دهنده انحراف از قانون و موارد متعددي از تخلفات بوده است. وي با اشاره به تخلفات گزارش داده شده توسط ديوان محاسبات تصريح کرد؛ از آنجا که هنوز اسناد مربوطه از سوي دولت به ديوان محاسبات ارائه نشده يا در حال ارائه شدن است، شايد با بررسي اين توضيحات، کم و کيف گزارش ديوان محاسبات تحت الشعاع قرار گيرد.
*****
بازنشستگي81 استاد دانشگاه تهران
معاون دانشگاه تهران ضمن تشريح روند بازنشستگي در دانشگاه تهران در سال 88 از بازنشستگي 81 عضو هيات علمي اين دانشگاه طي سال گذشته خبر داد.وي گفت؛ آن دسته از اعضاي هيات علمي بازنشسته که توانايي تدريس دارند، مي توانند تا 10 واحد در دانشگاه تدريس داشته باشند.
*****
رضايي؛ وحدت ملي کارکرد خود را از دست داده است
افتتاح سايت منصورون توسط محسن رضايي بهانه يي شد تا محسن رضايي رقيب اصولگراي احمدي نژاد در ماراتن دهم بار ديگر براي وي خط و نشان بکشد.
به گزارش تابناک، محسن رضايي که روزگاري در منصورون عضو بود روز گذشته در مراسم افتتاحيه آرمان ايران سايت خبري و تحليلي منصورون حاضر شد تا اين سايت را رونمايي کند اما حضور در اين مراسم موجب شد بار ديگر محسن رضايي از افراطيوني که منافع و مصالح کشور را با خطر مواجه کرده اند لب به شکوه بگشايد.
اما انتخاب نام منصورون يادآور حضور محسن رضايي در سازمان مجاهدين انقلاب است زيرا گروه منصورون يکي از هفت گروه تشکيل دهنده سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي است. گروه منصورون در سال 1354 از اتحاد چند هسته مبارزاتي در اهواز، خرمشهر و دزفول ايجاد شد. غلامحسين صفاتي دزفولي نقش محوري در اين سازمان داشت و محسن رضايي، محمدباقر ذوالقدر و علي شمخاني از اعضاي اين گروه بودند. وي تصريح کرد؛ من بيشتر از يک سال همه انرژي خود را صرف راهبرد وحدت در کشور کردم اما الان ديگر به نظرم مي رسد اين موضوع (وحدت) به عنوان يک راهبرد کارکرد خود را از دست داده است، گرچه وحدت بايد هميشه در راس اهداف ما قرار داشته باشد ولي شرايط امروز کشور اقتضا مي کند به راهبردهاي ديگر نيز بينديشيم.
محسن رضايي با اشاره به سفر خود به ترکيه و مشاهده سرعت حرکت رو به جلو آن کشور در زمينه هاي اقتصادي، تلاش همه کشورها براي حل بحران هاي جاري اقتصادي را برشمرد و گفت؛ همه بايد بپذيريم وضعيت فعلي کشور ما آنچنان مناسب نيست و بايد هر چه سريع تر راه برون رفت از شرايط بد فعلي را پيدا کنيم.وي گفت؛ امروز کشور ما با بحران اجتماعي، فرهنگي و اخلاقي مواجه است و ما نمي توانيم تماشاچي حوادث در کشور باشيم.
*****
فرمانده بسيج از تغيير ساختار اين تشکل خبر داد
فرمانده بسيج (چاقو کشان و قداره بندان رسمی رژیم) با بيان اينکه نيمي از قربانيان بعد از انتخابات رسماً بسيجي بودند از تغيير ساختار بسيج در آينده خبر داد.
محمدرضا نقدي در آستانه پنجم آذر سالروز تاسيس بسيج در گفت وگويي مشروح با خبرگزاري مهر به پرسش هايي در باب فعاليت هاي اين نيرو و عملکرد آن در وقايع پس از انتخابات پاسخ داد و در عين حال به تشريح تغييرات ساختاري در بسيج پرداخت.سردار نقدي در اين مصاحبه افزود؛ در نهايت آسيب شناسي ها اقتضا کرد در سازمان بسيج تغيير ساختار صورت گيرد و بخش نظامي و حجم بالاي فعاليت هاي نظامي به نيروي زميني سپاه محول شود و بسيج با شناسايي عزيزاني که علاقه مند به حضور در عرصه هاي نظامي هستند آنان را به نيروي زميني سپاه احاله دهد.
فرمانده بسيج در ادامه درباره حضور بسيج در خاموش کردن جريانات بعد از انتخابات رياست جمهوري گفت؛ حضور بسيج در عرصه هاي کمک به نيروي انتظامي بنا به درخواست آنان و مقامات امنيتي انجام مي شود اما ما اين حضور را مانع بروز يک اتفاق تلخ ديگر مي دانيم که در صورت عدم حضور رخ مي داد. وي با اشاره به وقايع مسجد لولاگر تهران گفت؛ واکنش طبيعي مردم کوچه و بازار نسبت به آتش زدن مسجد چه مي تواند باشد و اگر مردم احساس نکنند يک نيروي سازمان يافته حضور دارد قطعاً واکنش مردم نسبت به اين نوع اقدامات غيرقابل پيش بيني خواهد بود. وي در عين حال اضافه کرد مي توان آزمايش کرد و يک بار به مردم گفت که اين بار نيروي سازمان يافته بسيج حضور ندارد در اين صورت ببينيم چه اتفاقي مي افتد و قطعاً همه مردم التماس خواهند کرد که همان بسيج سازمان يافته را به صحنه بياوريد.وي برخي اخبار را مبني بر اينکه بسيج قصد انتشار روزنامه دارد رد کرد و گفت؛ اين موضوع را نشنيده ام.
*****
تهديد روسيه به حمله پيشدستانه اتمي عليه متجاوزان
دبير شوراي امنيت روسيه اعلام کرد طرح دکترين جديد نظامي اين کشور با توجه به تهديدات نظامي جديد در جهان، احتمال بروز مناقشات نظامي با تکيه بر قدرت هسته يي روسيه و امکان استفاده از آن براي مقابله با متجاوزان تکميل شده است.
به گزارش روزنامه «راسيسکايا گازيه تا»، «نيکلا پاتروشيف» دبير شوراي امنيت روسيه در توضيح علت تغيير مداوم در دکترين نظامي روسيه اظهار داشت در جهان تهديدات نظامي تازه يي پيدا شده است که روسيه در برابر آنها به طور کامل بيمه نشده است، بنابراين نياز به تجديد نظر در اين سند، امري ضروري بود. پاتروشيف در مصاحبه با خبرنگار اين روزنامه يادآور شد در تاريخ روسيه معاصر اين سومين طرح براي دکترين نظامي اين کشور است. نخستين طرح دکترين نظامي روسيه در سال 1993 به تصويب رسيد که در آن امکان بروز هر نوع مناقشه نظامي منتفي دانسته شده بود. در طرح دوم دکترين نظامي روسيه که در سال 2000 به تصويب رسيد، اين دکترين صرفاً جنبه تدافعي داشت.
اين مقام بلندپايه روس گفت؛ «در سند جديد دکترين نظامي روسيه، تهديدات نظامي جديد جهاني همچون مبارزه بر سر سوخت، انرژي و ساير منابع طبيعي با استفاده از نيروهاي مسلح، گسترش ناتو، گسترش سلاح کشتار جمعي، از جمله سلاح هاي هسته يي و تروريسم بين المللي مورد توجه قرار گرفته اند.» طبق گفته هاي پاتروشيف، در دکترين نظامي بر اين مساله تاکيد شده است که مهم ترين وظيفه روسيه جلوگيري و قدرت بازدارندگي در مقابل بروز هر نوع مناقشه نظامي است. در اين سند همچنين آمده است روسيه استفاده از نيروهاي نظامي به منظور پاسخگويي به اقدامات تجاوزکارانه در قبال خود يا متحدان خويش و همچنين با هدف حفظ يا احياي صلح بر اساس تصميمات شوراي امنيت سازمان ملل متحد و ساير ساختارهاي امنيت بين المللي را قانوني مي داند.
دبير شوراي امنيت روسيه همچنين تاکيد کرد؛ «بر اساس دکترين جديد نظامي، روسيه به عنوان يک قدرت هسته يي در جهان اين امکان را دارد که براي مقابله با دشمنان بالقوه خويش و ممانعت از اقدامات متجاوزانه آنها، از قدرت بازدارندگي هسته يي خويش استفاده کند.» پاتروشيف در ادامه افزود؛ «در اين سند امکان استفاده از سلاح هاي هسته يي با توجه به اوضاع و مقاصد دشمنان احتمالي مورد توجه قرار گرفته و در شرايطي که امنيت ملي روسيه در معرض خطر قرار داشته باشد، وارد کردن حملات هسته يي به طرف متجاوز، از جمله حملات پيشگيرانه غيرممکن دانسته نشده است.» وي با اشاره به اينکه البته دکترين جديد نظامي روسيه تهديدي براي ساير کشورها محسوب نمي شود، در عين حال يادآور شد روسيه خواستار جهان بدون سلاح هسته يي است، ولي براي اين منظور لازم است نه تنها روسيه و امريکا از سلاح هاي هسته يي چشم پوشي کنند، بلکه ساير کشورهاي عضو «باشگاه هسته يي» هم از اين الگو پيروي کنند. اين اخبار در حالي بيان مي شود که فرمانده نيروهاي دفاعي استوني اعلام کرد اگر روسيه از فرانسه ناو جنگي آبي - خاکي خريداري کند، بايد تدابيري براي تضمين امنيت ملي اين کشور اتخاذ شود.
آنتس لانئوتس در مصاحبه تلويزيوني گفت اگر فرانسه در نهايت اين ناو را بفروشد، ما بايد اتخاذ تدابير امنيتي را در صورت استقرار اين ناو در درياي بالتيک مد نظر بگيريم. روسيه درصدد خريد ناو فرانسوي ميسترال به ارزش 400 تا 500 ميليون يورو برابر با 600 تا 750 ميليون دلار است. اين ناو از توانايي حمل و نقل 16 فروند هليکوپتر، چهار قايق نجات، 70 دستگاه خودروي نظامي از جمله 13 دستگاه تانک و همچنين 450 نيروي نظامي برخوردار است.
*****
پنج سال حبس مجازات متهم به قتل بخشوده شده
پسر نوجواني که با رضايت اولياي دم از قصاص رهايي يافته بود به لحاظ جنبه عمومي جرم به پنج سال حبس محکوم شد. به گزارش خبرنگار ما اين نوجوان که امير نام دارد سه سال قبل در يک درگيري کودکانه جواني به نام جليل را به قتل رساند. وي در بازجويي ها به قتل اعتراف کرد اما گفت به خاطر مصرف مشروب در حالت عادي نبوده و به عمد مرتکب قتل نشده است. امير همين ادعا را در جلسه محاکمه نيز مطرح کرد اما از آنجايي که پزشکي قانوني گفته بود ميزان الکل در خون او به اندازه يي نبوده که رافع مسووليت باشد، امير به درخواست اولياي دم مقتول به قصاص محکوم شد.
اين متهم سه سال تلاش کرد تا توانست بالاخره اولياي دم را به دريافت ديه راضي کند و سرانجام خانواده مقتول با دريافت ديه نسبت به قصاص گذشت کردند. امير که روز گذشته به لحاظ جنبه عمومي جرم پاي ميز محاکمه رفت يک بار ديگر از اتفاقي که افتاده بود ابراز پشيماني کرد و گفت؛ ياد گرفته ام چطور خشمم را کنترل کنم و ديگر مانند سال هاي نوجواني از خود بيخود نمي شوم. بعد از پايان جلسه محاکمه هيات قضات شعبه 74 براي صدور راي دادگاه وارد شور شدند و متهم را به پنج سال حبس محکوم کردند.
از آنجايي که متهم دو سال و هشت ماه در زندان بود مابقي حبس از سوي هيات قضات به حالت تعليق درآمد و اين نوجوان آزاد شد.
*****
غيرقانوني بودن سهميه کنکور به زوج ها
رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در واکنش به اظهارات رئيس سازمان ملي جوانان درباره اختصاص سهميه 20درصدي به زوج هاي دانشجو گفت؛ تعيين سهميه براي قشري خاص در کنکور سراسري وظيفه دولت نيست و حتماً مصوبه مجلس را مي خواهد. دکتر علي عباسپور تهراني فرد در گفت وگو با مهر با بيان اين مطلب افزود؛ به غير از سهميه بندي مناطق در کنکورهاي سراسري که بايد مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را داشته باشد ايجاد هرگونه سهميه و اختصاص بخشي از ورودي دانشگاه ها به قشر خاصي از جامعه نياز به مصوبه مجلس و قانون شدن دارد. وي ادامه داد؛ تعيين سهميه براي قشري خاص در کنکور سراسري وظيفه دولت نيست و حتماً مصوبه مجلس را مي خواهد. رئيس کميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد؛ البته دولت مي تواند نظر خود را در اين زمينه اعلام کند و آن را به صورت لايحه در دولت تصويب کند و سپس به مجلس ارائه کند تا تصويب آن در مجلس بررسي شود.
*****
ضرورت افزايش فعاليت هاي پيشگيري از اعتياد در مدارس پسرانه
مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت؛ 94 درصد معتادان را مردان و تنها شش درصد آنان را زنان تشکيل مي دهند.
به گزارش ايسنا دکتر نارنجي ها در جمع خبرنگاران افزود؛ پسران در اين زمينه بيشتر از دختران در معرض خطر هستند که بايد فعاليت هاي پيشگيري در مدارس پسرانه 9 برابر شود. وي درباره اعتياد دانش آموزان گفت؛ در اين خصوص آمار نگران کننده يي وجود ندارد و دانش آموزان در حال تحصيل کمتر از افرادي که ترک تحصيل کرده يا اخراج شده اند به دامان اعتياد کشيده مي شوند. اين مسوول با بيان اينکه يک ميليون و 200 هزار معتاد شناخته شده در کشور وجود دارد، گفت؛ اين آمار با آمار پژوهشي متفاوت است و در اين زمينه آمار کاملاً درستي در دست نيست.
*****
بهزيستي مسوول برخورد با کارفرمايان کودکان کار نيست
مديرکل امور آسيب ديدگان اجتماعي بهزيستي گفت؛ با توجه به قوانين وزارت کار، سازمان بهزيستي تحت هيچ شرايطي مسووليتي در قبال برخورد با متخلفان مربوط به کودکان ندارد. سيدحسن موسوي چلک در گفت وگو با ايلنا با بيان اينکه مسووليت کودکان کار با سازمان بهزيستي نيست، تاکيد کرد؛ طبق موارد اعمال شده در قانون، کودکان 15 تا 18 سال به کارگران نوجوان اطلاق شده و کار اين دسته از کودکان پذيرفته شده است و قوانين کار شامل اين کودکان مي شود. او افزود؛ طبق ماده 713 قانون مجازات اسلامي هرکس فرد صغير يا غيررشيدي را به کار تکدي گري وادار کند مجرم محسوب مي شود که بر اساس اين قانون مسوول برخورد با مجرمان اينچنيني که حقوق کودکان را ضايع مي کنند سازمان بهزيستي نيست. موسوي چلک ادامه داد؛ در قانون حمايت از کودکان و نوجوانان که در سال 81 به تصويب مجلس رسيد، هر گونه استثمار و بهره کشي از کودکان کار ممنوع بوده و در عين حال باز هم مسوول برخورد با متخلفان در اين ارتباط بهزيستي نيست.
*****
اموردانشجويي فقط خوابگاه نيست
رئيس دانشگاه تهران با بيان اينکه امور دانشجويي فقط خوابگاه، نخود، لوبيا و امکانات رفاهي و سلف سرويس نيست، پيشنهاد داد براي ارتقاي فعاليت هاي فرهنگي و دانشجويي در دانشگاه، منشور مدون فعاليت هاي فرهنگي دانشجويي تدوين شود.
به گزارش ايسنا دکتر فرهاد رهبر گفت؛ اين ارگان طراحي شد تا همواره در صحنه حاضر و از کيان انقلاب دفاع کند. در اين مسير بسيج در ابتداي انقلاب در عرصه هاي نظامي خود را نشان داد که اميدواريم امروز نيز بسيج بتواند در عرصه هاي مختلف نقش آفريني کند. وي معاونت دانشجويي و فرهنگي را معاونت دانشجويي کل دانشگاه تهران عنوان کرد و گفت؛ اين معاونت علاوه بر پرداختن به امور دانشجويي بايد در امور فرهنگي نيز سياستگذاري کند و با ايجاد يک روابط فرهنگي منسجم با تهاجم فرهنگي که در کل جامعه طراحي شده، مقابله کند. وي با اشاره به جمله «دانشگاه ها کارخانه انسان سازي هستند»، تصريح کرد؛ دانشگاه تهران به عنوان مهد علم و دانش و ايمان بايد در عرصه هاي فرهنگي خط مقدمي خود را ايفا کند که در اين زمينه بايد ملاحظه شود دانشگاه تهران چه برنامه هايي دارد تا بتواند در اصلاح امور جامعه نقش آفريني کند. وي با تاکيد بر اينکه امور دانشجويي فقط خوابگاه، نخود، لوبيا و امکانات رفاهي و سلف سرويس نيست، گفت؛ مهم تر از اين امور، امور مربوط به معنويت دانشجويان است. دانشجويان نبايد در دانشگاه احساس تنهايي کنند بلکه بايد حس کنند در خانواده يي زندگي مي کنند که همه اعضاي آن به يکديگر کمک مي کنند.
*****
به گزارش موج سبز:
قتل وحشیانه فرزند شهید سید مجتبی هاشمی (فرمانده جنگ‌های نامنظم) وهمسرش
در آستانه سالگر قتل های زنجیره ای، به گزارش سایت اصولگرای پرچم، سید روح الله هاشمی فرزند شهید سید مجتبی هاشمی که مدیریت موسسه فرهنگی شهید هاشمی را به عهده داشته و به تازگی نیز صاحب فرزندی شده بود بعد از ظهر دیروز(یکشنبه یکم آذر) در حالی که در منزل و در کنار خانواده خود به سر می برد به طرز فجیعی کشته شد. در این جنایت اسفناک سر سید روح الله هاشمی و همسرش از تن آنان جدا شده است.هنوز از عاملان این حادثه اطلاعی به دست نیامده است.گفتنی است که از سرنوشت نوزاد چندماهه سیدروح الله هاشمی خبری در دست نیست.
*****
پیام دانشجویان ایرانی برای اتحادیه دانشجویان اروپا
روز شنبه سی ام آبانماه برابر با 21 نوامبر نشستی از سوی اتحادیه دانشجویان اروپا به مناسبت روز دانشجو، با عنوان "دموکراسی و نقش دانشجویان برای توسعه دموکراسی" تشکیل شد.
بهاره هدایت عضو دفتر تحکیم وحدت و سخنگوی اتحادیه دانشجویان ایران، پیام زیر را از سوی تمام تشکل های دانشجویی ایرانی برای این نشست ارسال کرد.
*****
خبرنگار نيوزويک؛ شکنجه های وحشیانه در زندانهاى رژيم
خبرنگار هفته نامه نيوزويک كه بمدت بیش از سه ماه در زندانهاى جمهوری اسلامی در حبس بوده در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان، گوشه ای از مشاهدات خود در مورد شكنجه هاى وحشيانه در سیاهچالهای رژیم را افشا کرد.
گزارش سی ان ان: "همه ترا فراموش كرده اند"، اينها كلماتى بود كه مازيار بهارى خبرنگار نيوزويک هر روز از بازجوهاى خود طى چند ماهى كه در زندان انفرادى بسر مى برد، مى شنيد. مازيار يک خبرنگار و فيلمساز است. او بهمراه صدها تن ديگر در جريان تظاهرات پس از انتخابات ماه ژوئن در ايران دستگير شد.
مازیار بهاری پس از تشريح نحوه دستگيرى خود گفت: بازجو هر روز به من مى گفت ترا اعدام خواهيم كرد. يک روز ساعت چهار صبح بعد از نماز صبح بيدار مى شوى و حلقه دار را در برابر خودت خواهى ديد. من هم حتما سعى مى كنم كه آن روز اين ‌جا باشم تا خودم صندلى را از زير پايت بكشم. اين لحظه آخر زندگی تو خواهد بود.
خبرنگار هفته نامه نيوزويک افزود : من طى سه ماه هر روز با تهديد اعدام زندگى مى كردم. بازجو مى خواست مرا بترساند و زير فشار شديد روحى قرارم دهد تا مجبور به اعتراف به چيزى كه خودشان مى خواستند، شوم. مرا شكنجه هاى جسمى هم دادند، ولى شكنجه هاى روحى بسيار مؤثرتر بود.
مجری سی ان ان: شكنجه هاى جسمی چى بودند؟
مازیار بهاری: لگد زدن، مشت زدن، سيلى زدن و ضرب و شتم با كمربند. آنها در زندان اول آدم را تحقير مى كنند. مى خواهند آنقدر آدم را تحقير كنند تا اتهامى كه به تو مى زنند را بپذيری. سلول انفرادى بدترین بخش زندان است. وقتى در انفرادى هستيد، احساس مى كنيد كه ديوارها دارند به هم نزديک مى شوند و اتاق دارد كوچک مى شود، گويا كه در قبر هستيد. بعد از چند هفته كه مرا تهديد به اعدام كردند، با خودم گفتم اگر هم مرا اعدام كنند، چه فرقى مى كند، ديگر آخر كار رسيده است. بعضى وقتها هم فكر مى كردم كه اعدام شدن از ماندن در سلول انفرادى خيلى راحت تر است. چون مى ديدم برخى افراد در رژيم جمهورى اسلامى سه چهار سال در انفرادى بسر برده اند.
خبرنگار نيوزويک افزود: دوبار به سرم زد كه خودكشى كنم. اين عينكى كه الان دارم را در زندان هم داشتم. دو سه بار به اين عينک نگاه كردم و با خود گفتم، شيشه عينک را بشكنم و با آن رگ دستم را بزنم. بعد به اين فكر كردم كه چقدر طول مى كشد تا همه خون از بدنم خارج شود و بميرم. به اين فكر مى كردم، ولى دوباره گفتم، نه اين كار را نخواهم كرد، چرا كار آنها را سهل كنم. اگر مى خواهند مرا بكشند، بگذار خودشان بكشند. من جلاد آنها براى خودم نخواهم شد. آنوقت به خانواده ام فكر مى كردم، به همسرم، كودكم و مادر و خانواده و دوستانم فكر مى كردم.
*****
احضار دانشجویان دانشگاه شهرکرد به کمیته انضباطی و دادگاه انقلاب
با نزدیک شدن به روز 16 آذر برخوردهای انضباطی و امنیتی با دانشجویان دانشگاه شهرکرد شدت یافته است. پس از تجمع روز 13 آبان دانشجویان شهرکرد در اعتراض به نصب دوربین های مداربسته در محیط دانشگاه و اعمال تفکیک جنسیتی در سرویس های رفت و آمد دانشجویان، موج تهدید و احضار دانشجویان به راه افتاده است. در همین راستا اخیرا 10 نفر از فعالین دانشجویی این دانشگاه به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شده اند. بیش از 23 نفر از دانشجويان نیز به اتهام شرکت در تحصن روز 13 آبان به کمیته انضباطی احضار شده اند.
همچنین 5 دانشجو پیش از تحصن 13 آبان به اتهام تبليغ برگزاري تجمعات اعتراضي به كميته انظباطي دانشگاه احضار شده بودند. در همان روزها دبیر انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه به دادگاه انقلاب احضار شده بود.
*****
احتمال لغو حکم اعدام دو زندانی سیاسی کرد
خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: حکم اعدام شیرکو معارفی و حبیب الله لطیفی ملغی اعلام شد و پرونده آنان جهت دادرسی مجدد به یکی از شعب دیوان عالی کشور ارسال شده است.
طی دیدار و نامه نگاری های جلال طالبانی رئیس جمهورعراق با مسئولان جمهوری اسلامی و دیداری غیر رسمی وی با رئیس قوه قضائیه دستورعفو و بخشودگی در خصوص حکم اعدام حبیب الله لطیفی و شیرکو معارفی صادر شد.
یک منبع مطلع در دفتر اتحادیه میهنی کردستان عراق به خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان گفت پیشتر نیز رئیس جمهور عراق در خصوص لغو احکام فعالان کرد با مسئولان نظام از جمله آیت الله لاریجانی صحبت کرده بود که این بار نیز رئیس جمهور عراق در یک دیدار غیر رسمی با رئیس دستگاه قضایی در خصوص وضعیت حبیب اله لطیفی و شیرکو معارفی با آیت الله لاریجانی به گفتگو پرداخت که نتیجه این گفتگو ها عفو این دو متهم و لغو حکم اعدام آنها بوده است.
لازم به یادآوری است که تا لحظه تنظیم این خبر هیچگونه خبری از سوی دستگاه قضایی در این خصوص منتشر نشده است.
*****
بی خبری از وضعیت دانشجویان بازداشتی کرد بعد از تجمع اعتراضی به حکم اعدام احسان فتاحیان در دانشگاه تهران
به دنبال تجمع اعتراضی دانشجویان کرد که در تاریخ 25 /8 /88 در مقابل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد هفت نفر از دانشجویان در بیرون از دانشگاه توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند و هنوز از موارد اتهامی و محل نگهداری آنان خبری در دست نیست. اسامی دانشجویان بازداشت شده عبارت اند از:
1- احمد اسماعیلی دانشجوی حسابرسی دانشگاه امور اقتصادی
2- آمانج رحیمی دانشجوی مدیریت بیمه دانشگاه امور اقتصادی
3- عبدالله عارفی دانشجوی دانشگاه علامه
4- پخشان عزیزی دانشجوی مددکاری اجتماعی دانشگاه علمی کاربردی
5- لیلا محمدی دانشجوی تربیت بدنی دانشگاه الزهرا6
6- سروه ویسی دانشجوی تربیت بدنی دانشگاه الزهرا
7- هژار یوسفی دانشجوی مهندسی کشاورزی دانشگاه علمی کاربردی
لازم به ذکر است بعد از بازداشت این دانشجویان سیزده نفر از نمایندگان مجلس با ارسال نامه ی به رئیس مجلس ، وزیر علوم و معاونت امور مجلس ناجا خواستار مشخص نمودن محل بازداشت و آزادی هرچه سریعتر این دانشجویان شدند.
*****
دادگاه سردبیر سحام نیوز برگزار شد
ایلنا: روز گذشته به اتهامات محمد داوری سردبیر سایت سحام نیوز در شعبه 26 دادگاه انقلاب رسیدگی شد. مینا جعفری با اعلام این مطلب افزود: از سوی قاضی پیر عباسی اتهاماتی چون فعالیت تبلیغی علیه نظام،اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و اخلال در نظم عمومی به موکلم تفهیم و درادامه جلسه به همراه دیگر همکارم خانم ژینوس شریف به دفاع از موکل پرداخته و نسبت به اتهامات ایراداتی را مطرح کردیم. وکیل سردبیر سایت سحام نیوز ادامه داد: سپس داوری به دفاع از خود پرداخت و در انتهای جلسه رییس شعبه 26 آخرین دفاع از موکلم را اخذ کرد. جعفری اظهارداشت: قاضی رسیدگی کننده به پرونده پس از استماع دفاعیات وکلای پرونده و اظهارات خود متهم تصمیم گرفت بعد از انجام یکسری تحقیقات ،‌رای خود را در وقت مقتضی صادرکند. وی همچنین از صدور قرار وثیقه 2میلیارد ریالی برای موکلش خبرداد و گفت‌: در روز دوم بازداشت ، توسط بازپرس پرونده قرار وثیقه 2 میلیارد ریالی صادر می‌شود اما ‌به دليل اینكه موکل نتوانسته بود در این مدت با خانواده تماس بگیرد، امكان توديع وثيقه براي ايشان مهيا نشده بود و وي هم‌اينك نیز در سلول‌هاي 4نفره بند 209 در بازداشت به سر مي‌برد.
*****
ایران آماده رویارویی با حملات هوایی می شود
خبرگزاری «ریا نووستی» : "آندره تریخوف" خبرنگار روزنامه روسی "نیزاویسیمایا گازیتا" در مقاله ای که در شماره روز دوشنبه این روزنامه به چاپ رسید، می نویسد: در ایران رزمایش گسترده پنج روزه نیروهای مسلح کشور آغاز شد. در این رزمایش علاوه بر ارتش، یگان های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز شرکت می کنند. هدف از رزمایش "مدافعان آسمان ولایت 2"، ارتقای سطح آماده باش نیروهای پدافندی ایران در برابر حملات احتمالی، از جمله حمله به تاسیسات هسته ای کشور است. کارشناسان "نیزاویسیمایا گازیتا" معتقدند که احتمال جنگ در منطقه اکنون بالاتر از سال گذشته است.
وی ادامه می دهد: برخی ناظرین معتقدند که در این رزمایش ایرانیان قصد داشتند سیستم های روسی ضدهوایی اس-300 را به نمایش بگذارند، اما همانطور که به کرات تهران اعلام کرد، مسکو در عرضه آنها 6 ماه تاخیر کرده است. در ضمن، روز شنبه، "احمد میقانی" فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا نیز از این مسئله بی توجه نگذشت و گفت: "ما فکر می‌کنیم این کار تحت تاثیر فشار صهیونیست‌ها قرار گرفته و امیدواریم کشور روسیه با توجه به منافع مشترکی که ما با دارد، هر چه سریع‌تر این سامانه‌ها را تحویل دهد چرا که اس-300 یک سامانه تدافعی است و امیدواریم روس‌ها تحت تاثیر فشار لابی‌های صهیونیستی قرار نگیرند."
مولف می نویسد: اسرائیل و آمریکا مخالف تحقق معامله موشکی روسیه و ایران هستند و نگرانند که ایران به کمک اس-300 " توان دفاعی از تاسیسات هسته ای خود، از جمله از کارخانه اصلی غنی سازی اورانیوم در نطنز را بطور قابل توجهی افزایش دهد"، این مطلب را روزنامه اسرائیلی Jerusalem Postنوشت. این روزنامه خاطر نشان می کند که امسال ایران اصلاحاتی در نیروهای مسلح خود انجام داد تا کارآیی پدافندها را بالا ببرد. اما "تزوی ماگن" کارمند ارشد علمی داتشگاه تل آویو در مصاحبه ای با "نیزاویسیمایا گازیتا" گفت که در حال حاضر گذر از پدافندهای ایران برای آمریکایی ها و احتمالاً برای اسرائیلی ها مشکل ساز نیست. وی معتقد است که عرضه سیستم های اس-300 روسی به ایران می تواند توان پدافندی ایران را بالا ببرد، اما آن را بطور کلی تغییر نمی دهد. به اعتقاد ماگن، در صورت تحقق این قرارداد، برای کسی که بخواهد به ایران حمله کند، انجام این کار آن بدون تلفات دشوار خواهد شد. به گفته وی، سیستم های روسی اس-300 نمی توانند در توازن نیروها در منطقه تغییری کلی ایجاد کنند.
تریخوف ادامه می دهد: ماگن رزمایش کنونی در ایران را اقدامی سیاسی از سوی تهران نامید. به گفته وی، مانورهایی که در ماه سپتامبر سال جاری در این کشور انجام شدند نیز، بمنظور "نشان دادن توانایی ایران در زمینه برخی از انواع تسلیحات بودند" و معتقد است که "این هشداری از سوی ایرانیان بود که کاری به آنها نداشته باشند و آنان را تهدید نکنند". در عین حال، رزمایشی که روز یکشنبه آغاز شد، پیش زمینه سیاسی نیز دارد: تهران بالواقع از پذیرش پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی که خارج سازی بخش بیشتر اورانیوم غنای پایین ایران برای غنی سازی تکمیلی آن در روسیه و بازگرداندن آن به ایران به شکل سوخت هسته ای را در نظر دارد، امتناع کرد. این کارشناس می گوید: "پاسخ رد داده شد. ایرانی ها باید نشان دهند که قصد دارند از خود دفاع و سرسختانه بر موضع خود ایستادگی کنند".
مولف می نویسد: روز 20 نوامبر در بروکسل دیدار دیگری بین معاونین وزرای خارجه و مدیران سیاسی 1+5 میانجیگران حل مسئله هسته ای ایران (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا) انجام شد. از سوی روسیه در آن "سرگی ریابکوف" معاون وزیر خارجه کشور حضور داشت. دیپلمات های شش کشور خاطر نشان نمودند که تهران به پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی "پاسخ مثبت نداد". "روبرت کوپر" نماینده "خاویر سولانا" گفت: "ایران وارد دیالوگ فشرده نشد و با انجام دیدار جدید موافقت نکرد".
تریخوف در پایان نوشت: دیپلمات ها باید باری دیگری دیدار کنند تا درباره گام های آتی به گفتگو بپردازند. تزوی ماگن معتقد است که ایران قصد ندارد کار را به وضعیت بحرانی بکشاند و کوتاه خواهد آمد، "اما باید آماده هرچیزی باشیم". این کارشناس معتقد است که اکنون جنگ در منطقه بیش از سال گذشته محتمل است. در عین حال وی خاطر نشان کرد که پایان سال جاری میلادی، پایان مهلتی است که واشنگتن آن را مهلت نهایی برای دریافت پاسخ مثبت از ایرانیان نامیده است، و این امکان وجود دارد که خط قرمزی که پس از آن درگیری مسلحانه ناگزیر خواهد شد، پدیدار نشود. بعقیده ماگن، ارزیابی از توسعه پتانسیل هسته ای ایران اهمیتی تعیین کننده خواهد داشت.
*****
دادگاه ناصح فریدی، فعال دانشجویی برگزار شد
روز یکشنبه اول آذرماه، دادگاه ناصح فریدی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران و سخنگوی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی برگزار شد و وی با اتهام محاربه از طریق ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و همچنین بر هم زدن نظم عمومی و اقدام بر علیه امنیت ملی مواجه گشت. دادگاه این فعال دانشجویی در حالی برگزار شد که وکیل وی محمد اولیایی‌فرد در دادگاه حاضر نشده بود. ناصح فریدی در روز 24 خرداد ماه دستگیر شده و پس از تحمل 78 روز بازداشت در بند 209 با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. این فعال دانشجویی در جریان انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، عضو شورای سیاست‌گذاری ستاد شهروند آزاد (مطالبه محوران حامی برنامه‌های مهدی کروبی) بود. در بخشی از کیفرخواست اولین دادگاه موسوم به رسیدگی به اتهامات عوامل دخیل در حوادث پس از انتخابات، در مورد ناصح فريدي آمده است: "ناصح فریدی فرزند محمد، از طريق تلفن و اينترنت با گروهك منافقين وصل مي‌شود و سپس با شركت فعال در تجمعات دانشجويي و صنفي، اقدام به تهيه و ارسال عكس و فيلم و اخبار به گروهك نفاق مي‌كند. متهم مزبور همچنين ماموريت داشته است اخبار و اطلاعات زندانيان گروهك نفاق را پيگيري و اين اطلاعات را به خانواده‌هاي آنان و گروهك منافقين ارسال نمايد. وي با حضور در اغتشاشات و تشويق دانشجويان به حضور در تجمعات غيرقانوني، اطلاعات اين تجمعات و آشوب‌ها را براي منافقين ارسال مي‌كرده است. متهم ضمن ارتباط‌گيري با خانواده زندانيان و مصاحبه با آنان، نوارهاي مصاحبه را براي سيماي آزادي، صداي آمريكا، راديو فردا و... ارسال كرده است. وي هم‌چنين خانواده شبنم مددزاده از اعضاي گروهك را به سرپل منافقين وصل نموده است. متهم مزبور در ستاد انتخاباتي آقاي كروبي حضور داشته است." با توجه به اتهامات وارد شده به اين فعال دانشجويي و عدم حضور وكيل در جلسه دادگاه در جهت دفاع موثر از وي، و همچنين ايراد اتهامات سنگين در متن كيفرخواست صادره از سوي دادستان، نگراني در مورد صدور حكم نامتعارف براي ناصح فريدي وجود دارد. در جريان بازداشت‌هاي گسترده فعالان سياسي و مدني، پس از انتخابات رياست جمهوري، نيروهاي امنيتي به بسياري از بازداشت‌شدگان، اتهام " ارتباط با سازمان مجاهدين خلق" را وارد كردند.
*****
آزادی یاشار دارالشفاء و علی مشمولی دانشجویان دانشگاه های تهران و اصفهان
یاشار دارالشفاء، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و دبیر سابق تشکل اصلاح طلب دانشگاه قزوین روز گذشته آزاد شد.
یاشار دارالشفاء در روز 13 آبان بازداشت شده و اکنون پس از 20 روز بازداشت آزاد شده است.
وی در این مدت در بند 240 زندان اوین در حبس بوده است.
همچینن علی مشمولی از فعالین دانشجویی دانشگاه اصفهان آزاد شد.
علی مشمولی نیز در روز 13 آبان و در جریان تظاهرات اعتراضی مردم بازداشت شده بود.
وی با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد شده است.
*****
بیست دانشجوی معترض به صفار هرندی احضار شدند
خبرهای رسیده از دانشگاه گیلان حاکی است که حدود ۲۰ نفر از دانشجویان معترض به سخنرانی ۱۷ آبان صفارهرندی به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده اند. این در حالی است که همزمان، کمیته انضباطی دانشگاه گیلان مشغول تشکیل پرونده برای دانشجویانی است که در راهپیمایی روز ۱۳ آبان بازداشت شده اند.
به گزارش سایت کلمه به نقل از«جوان فردا»، حضور اخیر محمدحسین صفارهرندی در دانشگاه گیلان و اعتراض دانشجویان به وی، از جمله اخباری بود در سطح رسانه های اینترنتی بازتاب وسیعی داشت. میزان اعتراضات دانشجویان به صفار به حدی بود که او به جای سخنرانی مشغول پاسخ گویی به اعتراضات دانشجویان شد و بعد از آن هم سخنرانی وی نیمه تمام ماند.این اعتراضات در دانشگاه گیلان البته بی سابقه نبود و حدود یک ماه پیش از حضور صفارهرندی در همین دانشگاه گیلان، دانشجویان در اعتراض به سخنرانی نظام الدین موسوی، سردبیرروزنامه جوان (نزدیک به اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به وی یک جلد قانون اساسی هدیه داده بودند. گرچه هنوز احکام صادره برای دانشجویان معترض به صفار هرندی به طور رسمی اعلام نشده است، اما یکی از مسوولان دانشگاه خطاب به یکی از معترضان گفته است:” بلایی به سرتان می آوریم که دیگر کسی هوس اعتراض نکند.”همزمان، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان – یکی از تشکل های حامی محمود احمدی نژاد و بانی مراسم سخنرانی صفار هرندی در دانشگاه گیلان – با صدور بیانیه شدیداللحنی، از مسوولان دانشگاه خواسته است تا با معترضان برخورد کند. در بخشی از بیانیه تشکل فوق خطاب به دانشجویان منتقد آمده است:” ما هم از عملکرد و افراط گری مسئولین دانشگاه معترضیم که از سر خیر خواهی به شماها مهلت بیش از حد دادند تا اصلاح گردید که نه تنها اصلاح نشدید بلکه دیگران را هم با خود به این ورطه کشانده و غرق ساختید، دیگر مهلت شما پایان یافته و زمان فرو پاشیتان فرا رسیده… ما این قول را به دانشجویان که حقوقشان ضایع شده می دهیم که همه ی این افراد خاطی و بر هم زننده ی نظم، شناسایی شده و به دست قانون سپرده خواهند شد تا دیگر شاهد چنین بی حرمتی به فضای مقدس دانشگاه و دانشجو نباشیم.”به عقیده فعالان دانشجویی، لحن تهدید آمیز این بیانیه حکایت از در پیش بودن برخوردهای بیشتر با دانشجویان معترض به سخنرانی صفار هرندی دارد. نگرانی اصلی دانشجویان از این است که برخوردها، از خارج از دانشگاه مدیریت شده و صدور احکام نیز از سوی برخی نهادهای امنیتی خارج از دانشگاه صورت گیرد. این دانشجویان برای اثبات سخنان خود، به نحوه بازجویی از دانشجویان در ابتدای سال اشاره می کنند که توسط یکی از نهادهای امنیتی در کلاس های درس انجام گرفته بود.همزمان با این تحولات، گفته می شود مسوولان دانشگاه از انتشار یکی از نشریات دانشجویی دانشگاه گیلان به نام "زیته" جلوگیری کرده اند.
*****
احضار مهدی عربشاهی دبیر دفتر تحکیم وحدت به دادگاه
مهدی عربشاهی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در آستانه سالروز 16 آذر روز دانشجو به دادگاه احضار شد.
به گفته این فعال دانشجویی صبح امروز احضاریه ای از سوی شعبه 1053 دادگاه عمومی جزایی مجتمع قضایی عدالت تهران به منزل وی فرستاده شده است. به گزارش خبرنامه امیرکبیر در این احضاریه علت احضار گزارش علیه وی به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق تجمع غیرقانونی اعلام شده است.
این در حالی است که هفته گذشته عباس حکیم زاده دبیر سیاسی این اتحادیه دانشجویی نیز با حضور ماموران امنیتی در منزل مسکونی وی بازداشت شده و به زندان اوین منتقل گردید.
به نظر می رسد در آستانه 16 آذر با توجه به هراس شدید حاکمیت از اعتراضات دانشجویی، دور جدیدی از سرکوب فعالان دانشجویی در پیش است.
*****
احمد زید آبادی به 6 سال زندان، 5 سال تبعید و محرومیت مادام العمر از فعالیت های اجتماعی و سیاسی محکوم شد
احمد زیدآبادی روزنامه نگار و دبیرکل ادوار تحکیم وحدت، به 5 سال زندان در تبعید محکوم شد. یکی از وکلای آقای زید آبادی در تماسی تلفنی، با تایید این خبر اظهار داشت: "درحالی که 12مهرماه گذشته برای آقای زید آبادی قرار وثیقه ی250 میلیون تومانی صادر شده بود ، اما در حالی که خانواده اش وثیقه را تامین و به دادگاه تودیع کرده بودند، به دستور دادستان از آزادی ایشان ممانعت به عمل آمد و در واقع در تمام این مدت بازداشت زیدآبادی غیر قانونی بوده است." صبح امروز ابا انتقال زید آبادی به دادگاه، در حالی که حکم 5 سال حبس با تبعید در گناباد را به وی اعلام کرده اند. مبلغ قرار وثیقه را نیز تشدید کرده و از 250 میلیون تومان به 350 میلیون تغییر داده اند. با این اقدام دادگاه خانواده ی زیدآبادی ناگزیرند به تلاش برای تامین وثیقه ی جدید تعیین شده بپردازند. وکلای آقای زید آبادی ضمن اعتراض به این حکم امیدوارند که با تامین وثیقه ی جدید، حد اقل به طور موقت آقای زید آبادی از زندان آزاد شود.
*****
روزنامه همشهری توقیف شد و سپس تکذیب شد
روزنامه همشهری به دلیل درج یک آگهی گردشگری با عکس مربوط به بهائیت، از امروز به مدت یک هفته توقیف شد.
خبرگزاری هرانا - حقوق اصناف: روزنامه همشهری با اعلام هیات نظارت بر مطبوعات از امروز به مدت یک هفته توقیف شد.
به گزارش ایلنا، این دستور توقیف به دلیل درج یک آگهی گردشگری است که در تصویر مندرج آگهی یاد شده عکس یکی از مراکز مربوط به بهائیت به چاپ رسیده است.
مدیرمسوول روزنامه همشهری در تلاش است تا حکم یاد شده را از امروز به آخر هفته انتقال دهد.
تکذیب خبر :
در حالی که برخی رسانه ها از توقیف موقت روزنامه همشهری با حکم هیئت نظارت بر مطبوعات خبر داده اند ، این موضوع رسما تکذیب شد. دکتر علی اصغر محکی مدیر مسئول روزنامه همشهری در پاسخی کوتاه به سوال خبرنگار مهر در این زمینه گفت: شایعات منتشر شده توسط برخی رسانه های رسمی و مجازی مبنی بر توقیف موقت یا جلوگیری از انتشار همشهری به هیچ وجه صحت ندارد.وی با تاکید بر اینکه "همشهری همچنان میهمان مخاطبان فرهیخته خود خواهد بود" افزود: این گونه مطالب منتشره که فاقد پایه و اساس است ، آرامش فضای سیاسی و اجتماعی و اعتماد عمومی به دستگاههای نظارتی کشور را مخدوش می کند.محکی یادآور شد که مرجع اصلی اعلام چنین اخباری صرفا مجاری قضایی و یا هیئت محترم نظارت بر مطبوعات است و تعجیل در انتشار چنین اخباری به اعتبار رسانه ها نیز لطمه خواهد زد.یادآور می شود ساعتی پیش برخی رسانه ها خبر داده بودند که در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات ، روزنامه همشهری به مدت یک هفته توقیف شده است .در عین حال ، دو عضو هیئت نظارت بر مطبوعات نیز در گفتگو با مهر توقیف موقت همشهری را تکذیب کردند.
*****
بازداشت اعضای انجمن اسلامی دانشگاه ایلام
اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ایلام بازداشت شدند.
آرش خاندل و مراد باصره از فعالین دانشجویی دانشگاه ایلام و برخی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه ایلام امروز بازداشت شدند.
موج گسترده بازداشت دانشجویان به دلیل هراس حاکمیت بی ثبات از اعتراضات دانشجویی صورت می گیرد.
تنها در پنج شنبه گذشته 28 آبان ماه، 18 دانشجو در نقاط مختلف ایران بازداشت شدند.
عباس حکیم زاده دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت، مهرداد بزرگ، سورنا هاشمی، علیرضا موسوی، فرزان رئوفی، احسان دولتشاه، سینا شکوهی و البرز زاهدی از دانشجویان لیبرال، حمید قهوه چیان، احمد میرطاهری، علیرضا زرگر، امیرکاظم پور و یاسر معصومی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و رسول عالی نژاد و بهروز فریدی دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز بازداشت شدند.
بازداشت های گسترده دانشجویان در آستانه 16 آذر روز استبدادستیزی نشان دهنده نگرانی استبداد ایران از اعتراضات دانشجویی به ویژه پس از وقایع پس از انتخابات است.
در حالیکه دیکتاتوری ایران اینچنین دست به احضار، تهدید، بازداشت گسترده دانشجویان و صدور انواع احکام قضایی و انضباطی برای دانشجویان دست می زند، مسئولین مختلف کشور در مصاحبه های خود مدعی "آزادی" و "مردمسالاری" در ایران می شوند.
*****
اظهارات معاون دادستان تهران درباره قتل فجیع سيدمرتضی هاشمی و همسرش
به دنبال قتل فجيع فرزند شهيد هاشمي و همسرش در غرب تهران، سرپرست دادسرای امورجنایی تهران گفت که درحال حاضراحتمال می دهیم انتقام جویی یا اختلافات اقتصادی منجر به این جنایت شده باشد. با این حال فخرالدین جعفرزاده با اشاره به بازداشت یک مظنون در این خصوص گفت که اظهار نظر قطعی دراین مورد پس از تحقیقات بیشتر ممکن است.
فخرالدين جعفرزاده سرپرست دادسراي امور جنايي تهران گفت که" ساعات ابتدايي شب گذشته ماموران كلانتري 140 باغ فيض طي تماسي با قاضي هنرمند بازپرس ويژه‌ي قتل تهران از به قتل رسيدن يك زوج در داخل منزلشان واقع در خيابان آيت‌الله كاشاني، پشت شهرداري منطقه‌ي پنج خبر دادند كه بلافاصله بازپرس جنايي در راس اكيپي تخصصي از عوامل بررسي صحنه‌ي جرم در محل حادثه حضور يافت و تحقيقات خود را آغاز كرد."
وي افزود"در بررسي‌هاي ابتدايي مشخص شد كه آتنا ملكي 26 ساله و سيدمرتضي هاشمي 30 ساله فرزند شهيد سيدمجتبي هاشمي با ضربات متعدد چاقو و قطع عناصر حياتي گردن به قتل رسيده است."
معاون دادستان تهران با بيان اينكه خواهر سيدمرتضي هاشمي با مراجعه به منزل آنها و بسته بودن درب مشكوك شده و پس از حضور در خانه با جسد اين زوج روبه‌رو شده است، خاطر نشان كرد"در حال حاضر يك مظنون در رابطه با اين جنايت بازداشت شده و تحقيقات در شعبه‌ي چهارم بازپرسي دادسراي امور جنايي ادامه دارد."
جعفرزاده همچنين در خصوص فرضيه‌هاي احتمالي از انگيزه‌ي عامل جنايت به خبرگزاری ايسنا، گفت: "فعلا احتمال مي‌دهيم كه انتقامجويي يا اختلافاتي در باب مبادلات اقتصادي انگيزه‌ي وقوع اين جنايت شده باشد؛ اما اظهارنظر قطعي در اين خصوص منوط به انجام تحقيقات بيشتر است."

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ