سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۱۵

آدینه: 15/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد آدینه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یاران و هم میهنان بامداد آدینه بر شما گرامی باد.
ساعتی پیش (حدود 11:15 دیشب پنجشنبه 14 آبان) ایمیلی دریافت کرده ایم از یاری بسیار عزیز که حکایت از آن دارد که عصر دیروز زمانی که مادر "ندا" برای زیارت مزار پاک فرزندش به بهشت زهرا مراجعه نموده، مشاهده کرده است که سنگ مدفن ندا توسط عوامل رژیم برداشته یا شکسته شده است و رویش را "گِل" گرفته اند تا قابل شناسایی و یافتن نباشد.
این یار عزیز خودش نیز این خبر را طی ایمیلی از دوست و یاری دیگر دریافت کرده که ضمن فوروارد کردن آن برای ما، مطلبی را که منبع انتشار دهنده این خبر یعنی سایت "ایران پرس نیوز" درین مورد انتشار داده در دنباله خبر دریافتی خودش ضمیمه کرده است که ما عین این ایمیل را برایتان در زیر درج می کنیم با این توضیح که، بدلیل آن که ما از اصل این مطلب بی اطلاع بوده ایم تلاش کردیم تلفنی با مادر "ندا" و یکی دیگر از اقوام او تماس بگیریم تا در مورد درستی یا اشتباه بودن این مطلب جویا شویم که شوربختانه هیچ یک از تماس های ما به نتیجه ای نرسیده باین دلیل که این تماسها تقریبن حدود نیمه شب دیشب (بین 15 تا 20 دقیقه پیش) انجام پذیرفته که اهتمالن اشخاص مورد نظر ما به بستر پناه برده اند تا خستگی و خشم و ناراحتی روزانه را به مدد خواب از تن بدر کرده و ساعاتی را در خواب بگذرانند.
ما تلاش خواهیم کرد ظرف هفت - هشت ساعت آینده و با دمیدن بامداد دوباره درین مورد با خانواده "ندا" تماس بگیریم و اصل قضیه را جویا شویم که بهر صورت، نتیجه این مطلب را برایتان درج خواهیم نمود.
متن ایمیل دریافتی ما بشرح زیر است:

This was just told by Iran Press News's Mr. Saghafi in an interview with Mr. Ghaem Maghami from Persian Radio

The IRI thugs broke Neda's thumb stone and covered it with mud after they learned Neda's mother had an interviewed with CNN. Neda's mother discovers it when she goes to visit Nedat at Behesht Zahra today. Another lady who was there starts filiming but the government thugs get all the cell phones.
http://www.youtube.com/watch?v=pYFqNl-FMd4
--
متن منتشر شده در سایت اینترنتی "ایران پرس نیوز"
سنگ قبر ندا را در بهشت زهرا شکستند

گزارش یکی از خوانندگان: امروز پنجشنبه 14 آبان 1388 ساعت بین 5 تا 6 به بهشت زهرا رفتم . تا بر سر مزار ندا آقا سلطان بروم . به قطعه 257 رفتم هر چقدر دنبال مزار او گشتم پیدا نکردم . تا اینکه متوجه داد و بیدادی شدم . متوجه شدم مادر ندا است . مادر او داد میزد سنگ قبر ندا را کاملا شکستن و نابود کردند و هیچ چیزی در آنجا نبود و روی آن را گل ریخته بودند تا کسی نتواند قبر آن را پیدا کند . به شدت گریه میکرد . مردم همه جمع شده بودند . حدود 30 تا 40 نفر مامور در آنجا بود . به سختی فیلم گرفتم اما من را گرفتن و موبایلم را شکستن .
**
و اینهم فیلم خلاصه شده و کوتاهی از مصاحبه تلفنی مادر "ندا" با شبکه "سی ان ان" آمریکا که گفته می شود بدلیل این مصاحبه مامورین و قداره بندان مزدور رژیم مقبره ندا را"گِل اندود" کرده اند تا قابل شناسایی و یافتن نباشد. توضیح این که گویا قرار است این مصاحبه یا فیلم بصورت تفصیلی و طولانی ظرف یکهفته تا ده روز آینده از "سی ان ان" پخش گردد:

*****
در کمتر از ١٥٠ روز در ایران ١٠٠ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند
گزارشگران بدون مرز بار دیگر نگرانی خود را از وضعیت آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران بازداشت شده در ایران اعلام می‌کند. فرهاد پولادی گزارشگر خبرگزاری فرانسه، نفیسه زارع کهن همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز گذشته در پی تظاهرات‌های خیابانی سی‌امین سالگرد اشغال سفارت امریکا در تهران بازداشت شدند. یکروز پیش از آن حسن اسدی زیدآبادی فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس بازداشت شده بود. در کمتر از ١٥٠ روز پس از آغاز اعتراضات خیابانی به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات ٢٢ خرداد ماه، دست‌کم ١٠٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگاردر ایران بازداشت شده اند که ٢٣ تن از آنها همچنان در زندان بسر می برند. در ایران هم اکنون ٣٢ نفر از حرفه‌کاران رسانه‌ها زندانی هستند.
گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند : " بازداشت های غیر قانونی و ربودن روزنامه‌نگاران در ایران ادامه دارد. در کمتر از ١٥٠ روز پس از آغاز اعتراضات خیابانی به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات ٢٢ خرداد ماه، دست‌کم ١٠٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگاردر ایران بازداشت شده اند. بیش از ٥٠ روزنامه نگار مجبور به ترک کشور شده اند. روزنامه نگارانی که در کشور مانده‌اند به شکل مداوم مورد تهدید و پیگرد قضایی قرار دارند. برخی از روزنامه‌نگاران محاکمه شده در " دادگاهای استالینی" به احکام سنگین محکوم شده‌اند و از حق تجدیدنظر خواهی نیز محروم هستند. این وضعیت غیر قابل تحمل است جامعه جهانی باید کمک روزنامه نگاران ایران بشتابد."
١٣ آبان فرهاد پولادی گزارشگر آژانس فرانس پرس در تهران از سوی ماموران اطلاعاتی بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است. خبرگزاری فرانسه از نادر خبرگزاری‌های فعال در ایران است. فرانس پرس اعلام کرده است که روز گذشته برای تهیه گزارش از تظاهرات مجوز داشته است. " نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی فرهاد پولادی را هنگامی که بر ترک يک موتور سوار بود متوقف کرده‌اند. به گفته راننده موتور، نيروهای امنيتی پس از ضبط موبايل فرهاد پولادی وی را با خود برده‌اند." از تاریخ ١٦ خرداد ماه وزارت ارشاد طی نامه‌ای " تهیه گزارشات از تظاهرات های غیر قانونی" را برای خبرگزاری های خارجی" ممنوع اعلام کرده است.محل نگاهداری و دلیل بازداشت این روزنامه‌نگار نامعلوم است.
نفیسه زارع کهن همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب و وبلاگ نویس
روزمره‌گی‌ها به همراه همسرش حجت شریفی یکی از فعالان دانشجویی در همین روز بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.
یک روز پیش از تظاهرات ١٣ ابان تعدادی دیگر از فعلان مدنی و روزنامه نگاران دستگیر شدند از جمله حسن اسدی زیدآبادی فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس
آوازنو از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود.
گزارشگران بدون مرز همچنین از بازداشت نگار سایه روزنامه نگار مستقل و همکار بسیاری از رسانه های آنلاین در اوائل ابان ماه مطلع شده است. همسر این روزنامه نگار پیش از این در مراسم دعای کميل که قرار بود برای آزادی سيدشهاب الدين طباطبايی عضو زندانی شورای مرکزی جبهه مشارکت برگزار شود، دستگیر شده بود.
هادی حیدری کاریکاتوریست ایرانی و همکار بسیاری از روزنامه های ایران نیز از جمله بازداشت شدگان این مراسم بود که همچنان در زندان اوین بسر می برد.
*****
از میان ایمیل های رسیده:
آقای بازجو! به جای نگرانی از سایت‌های فیلتر شده، نگران اراده‌ای باشید که در خیابان‌ها جریان یافته است

"قابل توجه رسانه‌های زنده‌ای که هنوز ته رمقی برای اطلاع‌رسانی دارند. آنها که هنوز هستند و جرات و جسارت آن را دارند که از زنده‌ترین آدم های این سرزمین خبر بگیرند و به اطلاع مردم بزرگ کشورمان برسانند."
خواهشمند است دیگر هیچ خبری از خانواده ی سربلند و سرافراز شهیدان عرب سرخی و بزرگ مرد آزاده اش کار نکنید. ما داشتیم آماده می شدیم تا به ملاقات پدر برویم. همه چیز آماده بود. دانه های سرخ انار داشت دانه می شد و پرتقال ها شسته و مهیا منتظر بودند، که "برادر سیدحسین" زنگ زد و خبر داد: "قرار ملاقات شما امروز لغو است. چرا در حضور میرحسین موسوی از قول آقای عرب سرخی گفته اید اگر او امروز کشته شود همنشین برادران شهیدش می شود؟!"
مادر خنده ای کرد و به ما گفت "عجب! ما را به خاطر کار شدن خبر حضور سبزش توسط خبرنگاران می ترسانند؟ قرار ملاقات در اختیار آنهاست، اگر می خواهند و تنها ابزارشان است، بگذار لغوش کنند. همسرم را، پدر فرزندانم را از ما گرفته اند، فکر می کنند این اهمیت کمتری از ملاقات با او دارد؟ می گویند نباید حرف زد؟ فکر می کنم آنها یک چیز بزرگ را فراموش کرده اند. پدر فرزندان من امروز به خاطر حرف زدن دربند است. ظاهرا ما نباید حرف بزنیم و دیده شویم."
رسانه های محترم! نباید به چشم آید که ما مسلمانیم و از خانواده ی شهدا و انقلاب و جنگ. باید در سکوت خود دست و پا بزنیم تا چند دقیقه ای از موهبت دیدار با پدر بهره مند شویم.
چه باک!! مگر نفس ما گر م تر از نفس فرزندان عمویمان است که سال هاست پدرشان را ندیده اند. ما همواره پیش از پدر، با او و پس از او، خدای بزرگ را داریم که او را در چشم انداز نگاه خویش گذارده ایم و او چه بزرگ وارانه حضور ما را باشکوه پذیراست. بی دغدغه، بی رنج، بی هراس! آقای بازجو! بهتر است به جای نگرانی از خبر سایت های فیلتر شده، نگران اراده ای باشید که در خیابان ها جریان یافته است.
آقای بازجو! واقعاً فکر می کنید ما نباید حرف بزنیم. به نظر شما مردم نیازی به حرف شنیدن و خط گرفتن دارند؟ امروز در خیابان نبودید؟ باید می بودید و مردم را می دیدید. شلیک هوائی بود، باتوم و گاز اشک آور بود، بوی آتش و آشغال سوخته در خیابان ها غوغا می کرد. اما هیچ کس نمی ترسید. مردم "شعار یا حسین میرحسین" می دادند و پارچه های سبز خود را تکان می دادند. من ترسیدم و شیشه ماشین را بالا کشیدم، اما هزارها جوان و پیر، مرد و زن، گروه گروه در خیابان شعار می دادند. باید بودید و می دیدید.
دیروز خیابان "طالقانی" امتدادی داشت به بلندای "مطهری"، "بهشتی"، "انقلاب" و "آزادی"، و از حلقوم همه خیابان ها فریاد اعتراض به گوش می رسید.
آقای بازجو! چه خیالی در سر دارید؟ پدر من امروز از همیشه ی زندگیش روشن تر دیده می شود. حتی روشن تر از کار بزرگ خبرنگارانی که شما را ناراحت کردند. روشن تر از خبر واقعی آنان که زینت بخش صفحه ی اول رسانه ها بود.
لا یُحِبّ اللهُ الجَهرَ بِالسّوءِ مِنَ القَولِ الّا مَن ظُلِمَ وَ کانَ اللهُ سمیعاً علیماً
"خدا دوست نمی دارد که کسی به گفتار بد (به عیب خلق) صدا بلند کند مگر آنکه ظلمی به او رسیده باشد، همانا که خدا شنوا و داناست." سوره نساء آیه 148

*****
بازداشت دو فعال سیاسی در رشت

روز گذشته ماموران نهادهای امنیتی گیلان دو تن از فعالان سیاسی در این شهر را بازداشت کردند. سید کوهزاد اسماعیلی مسئول شاخه گیلان سازمان دانش آموختگان ایران(ادوار تحکیم وحدت) پس از دو روز مراجعه مکرر ماموران اداره اطلاعات به منزل و محل کارش روز گذشته بازداشت شد.
همچنین بنا بر گزارش روزنامه اعتماد ، ولی حق شناس یکی از فعالان سیاسی ملی مذهبی در رشت نیز روز گذشته توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است. فرزند ولی حق شناس در این باره گفته:" روز گذشته سه مامور لباس شخصي با مراجعه به در منزل و تفتيش خانه، پدرم را با خود بردند، آنها اتهام پدرم را اقدام عليه امنيت ملي عنوان کردند."
*****
دستگيري علي اسداللهي، فعال دانشجويي

علي اسداللهي، فعال دانشجويي و شاعر جوان در تظاهرات روز سيزدهم آبان بازداشت شد
به گزارش هرانا ، علي اسداللهي، فعال دانشجويي و شاعر جوان در تظاهرات روز سيزدهم آبان توسط نيروهاي لباس شخصي که در بين مردم مخفي شده بودند دستگير بود. اسداللي در حالي دستگير شد که داشت با موبايلش از مردم فيلم مي گرفت.
لازم به ذکر است که علي اسداللي دانشجوي مهندسي راه آهن دانشگاه علم و صنعت ايران است که به خاطر فعاليت هاي دانشجويي در ايام قبل از انتخابات، از طرف کميته انضباطي دانشگاه حکم «دو ترم تعليق با احتساب سنوات» خورده است که در صورت اعمال اين حکم، عملا از دانشگاه اخراج خواهد شد
*****
انتقاد برادر وزیر ارشاد دولت برآمده از کودتا به توقیف مطبوعات

حمید حسینی برادر محمد حسینی، وزیرارشاد دولت برآمده از کودتا،درنشست رسمی هیئت نمایندگان اتاق تهران درحضور دیگربرادرش محمود حسینی نسبت به تداوم روند توقیف نشریات و به ویژه توقیف روزنامه سرمایه از سوی وزارت ارشاد اعتراض کرد.
حمید حسینی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی وصنایع و معادن تهران که از چهره های میانه رو در پارلمان بخش خصوصی محسوب می شود، درانتقاد به توقیف روزنامه سرمایه گفت"توقیف هیچ نشریه ای صحیح نیست و بهتراست اگر روزنامه ای تخلف می کند،با متخلف برخوردشود نه این که کل روزنامه توقیف شود."
وی همچنین گفت: "هنگامی که یک روزنامه تخلفی را مرتکب می شود درست نیست که آن را تعطیل کنیم دولت می تواند با سردبیر یا خبرنگار آن نشریه برخورد کند و یا اقداماتی از این قبیل به عمل آورد."
حمید حسیتی افزود:"این مراکز نیز به هر حال بنیادهای اقتصادی هستند و افرادی از طریق آن امرار معاش می کنند ضمن این که این نشریات با حداقل کمک های دولتی به فعالیت ادامه می دهند وشایسته است با رویه یکسانی باآنها برخورد شود."
سایت آینده در همین خصوص گزارش داد که وزیر ارشاد دولت بر امده از کودتا"سه برادر دارد که هرکدام جهت گیری های خاص سیاسی دارند."
احمد حسینی برادر بزرگ خانواده حسینی اگرچه کم تراظهارنظر سیاسی می کند اما مشی اصلاح طلبی دارد. او مدیرعامل یکی ازشرکت های بزرگ بازرگانی با نام مرآت است و دردوران ریاست جمهوری محمد خاتمی دو بار موفق به دریافت عنوان صادرکننده نمونه شده است.
برادر دوم این خانواده؛ محمود حسینی که به جای تجارت،تحصیل وآموزش پیشه کرده درهیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی عضویت دارد و در رشته مدیریت تدریس می کند.او سابقه یادداشت نویسی درروزنامه های اصلاح طلب هم چون سلام،مشارکت و یاس نو را دارد و بیش ازدیگر برادرانش مشی اصلاح طلبی دارد و درحال حاضررئیس مرکزمطالعات وبررسی های اقتصادی اتاق تهران است.
حمید حسینی هم که در شرکت مرآت با برادرش شراکت دارد و درهیئت مدیره این شرکت عضو است،در چند دوره گذشته به اتفاق گروهی از مدیران و بازرگانان اصلاح طلب به هیئت نمایندگان اتاق های بازرگانی تهران وایران راه یافته که بزرگ ترین موفقیت این گروه درسال های گذشته، قطع نوار ریاست 27 ساله علینقی خاموشی چهره مطرح اصولگرایان بر اتاق ایران بود که با کمک چهره های مطرح اصلاح طلب از جمله محسن صفایی فراهانی،مسعود خوانساری ،محمد رضا بهزادیان ومحسن مهرعلیزاده به وقوع پیوست.
بنابر این گزارش حمید حسینی نیز که سابقه یاد داشت نویسی در روزنامه های توقیف شده اعتماد ملی وسرمایه را دارد، درحال حاضر عضو اتاق بازرگانی تهران است وفعالان اقتصادی او را دردسته منتقدان سیاست های اقتصادی دولت می شناسند.
*****
درگیری پلیس با خانواده‌های بازداشت‌شدگان

گزارش‌های رسیده حاکی از برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی با شماری از خانواده‌های بازداشت‌شدگان تجمع روز گذشته در برابر بازداشتگاه وزرا است.بیش از ۵۰ نفر از خانواده‌های دستگیرشدگان مراسم۱۳ آبان، از صبح دیروز (پنجشنبه 14 آبان) برای پیگیری وضعیت فرزندانشان در برابر بازداشتگاه وزرا تجمع کرده‌اند. گفته می‌شود تعدادی از دستگیرشدگان اعتراضات روز گذشته تهران، به این بازداشتگاه منتقل شده‌اند.مادر یکی از بازداشت‌شدگان گفته است: «ماموران خانواده‌ها را مورد ضرب ‌و‌ شتم و فحاشی قرار دادند و به برخی از ما گفتند که فعلا به دنبال آزادی فرزندان‌مان نباشیم.»به گفته یک شاهد عینی، خانواده‌ها با تجمع در برابر وزرا، مانع از حرکت اتوبوسی که قصد انتقال بازداشت‌شدگان به زندان اوین را داشت، شدند.کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز می‌گوید که شمار زیادی از بازداشت‌شدگان تجمع روز گذشته، به بند ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده‌اند. بنا به این گزارش، شاهدان عینی عصر روز گذشته از ورود اتوبوس‌ها و ون‌های حامل دستگیرشدگان به زندان اوین خبر داده‌اند.
*****
نجات زن متهم به قتل، از چوبه دار

رئيس كل شوراهاي حل اختلاف استان قزوين گفت: با پيگيري اعضاي شوراي حل اختلاف و همكاري ستاد ديه استان، زني كه به اتهام قتل، هشت سال در زندان به سر مي‌برد از اعدام نجات يافت.به گزارش فارس ، فريدون پروينيان بيان داشت: زن 25 ساله‌اي كه هشت سال پيش به اتهام قتل مرد صاحبخانه به زندان افتاده بود با تلاش خيران و اعضاي شوراي حل اختلاف به آغوش خانواده‌اش بازگشت. وي ادامه داد: (ر- د) زن جواني كه هنگام وقوع قتل 18 سال داشته و داراي يك فرزند دو ساله نيز بود در پي يك درگيري منجر به قتل، مردي ميانسال را كشت و پس از بازجويي‌هاي صورت گرفته به قتل اعتراف كرد. رئيس كل شوراهاي حل اختلاف استان قزوين افزود: اولياء دم كه سرسختانه با صلح و سازش مخالفت مي‌كردند بعد از تشكيل جلسات متعدد، گفتگوهاي دوستانه، بيان داستان‌هاي عبرت آموز و آيات قرآن و توصيه‌هاي ديني و اخلاقي بعد از 5/4 سال حاضر به رضايت مشروط شدند كه شرط آنها دريافت مبلغ 300 ميليون تومان بود كه با تلاش اعضاي شورا به 120ميليون تومان كاهش يافت. وي با اشاره به اينكه مبلغ مورد نظر با كمك خيران، اعضاي شوراي شهر و استاندار تأمين شد، اظهار داشت: از زماني كه شروط اولياء دم براي رضايت معلوم شد با كمك خيران شهر و اعضاي شوراي حل اختلاف جلسات زيادي در محل شورا و ستاد ديه با حضور اولياء دم و خانواده متهم تشكيل شده و در جريان اين جلسات همچنان با سرسختي و مقاومت اولياء دم مرتب جريان صلح و سازش به تزلزل مي‌افتاد. پروينيان تأكيد كرد: سرانجام با عنايت الهي بر اساس دعوت رسمي دادستاني تاكستان براي اجراي حكم، اولياء دم و خانواده متهم در محل زندان حاضر شدند و پس از 9 ساعت تلاش در نهايت اولياء دم در پاي چوبه دار اعلام رضايت كرده و متهم از اعدام رهايي يافت و به آغوش خانواده بازگشت.
*****
پرونده متخلفين کهريزک به نتيجه رسيده است

سيد ابراهيم رئيسي معاون اول قوه قضائیه، دیروز پنجشنبه در حاشيه افتتاح ساختمان جديد دادگستري لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد اظهار داشت: در زمينه پرونده متخلفين کهريزک جلساتي در کميته سه نفره برگزار شد که پس از اين جلسات همکاران ما در سازمان قضايي نيروهاي مسلح پرونده را آماده کردند و تحقيقات در اين زمينه به صورت گسترده‌اي صورت گرفته است.
به گزارش جام جم آنلاین ، وي با تاکيد بر اينکه اين پرونده در حال آماده شدن هست تا سير قضايي خود را داشته باشد تصريح کرد: همکاران ما در سازمان قضايي نيروهاي مسلح چه اين موضوع و چه مواردي را که در حاشيه اين قضايا اتفاق افتاده را پيگيري کرده و به نتيجه نيز رسيده‌اند.
معاون اول رئيس قوه قضائيه يادآور شد: هر زمان که لازم باشد حتما سازمان قضايي نيروهاي مسلح نتيجه پرونده را به اطلاع عموم خواهد رساند.
رئيسي همچنين در پاسخ به سئوال ديگري درباره‌ي شکايت نمايندگان مجلس از ميرحسن موسوي خاطرنشان کرد: اين نامه تسليم قوه قضائيه شده و در حال بررسي است.
*****
فضاحت و وقاحت خبرپراکنی در رژیم ملایان
نباید تصور کنیم که این فقط حضرت خلیفه مسلمین "سیدعلی گدا" و یا فرزنده خوانده نامشروعش "عنتری نژاد" هستند که در گفتن دروغ های محیرالعقول، گوی سبقت را از یکدیگر ربوده اند.... نخیر، تمامی مراکز و مراجع و سیستم های خبرپراکنی رژیم درین فضاحت و بیشرمی با اربابان خویش متحد و همرنگ اند.
در این میانه وقیح ترین این مراکز به ترتیب: "لجن نامه کیهان" و خبرگزاری فارس (بنگاه خبرپراکنی سپاه دجالان و دزدان و قاتلان) و صدا و سیمای ضد ملی هستند که این آخری (صدا و سیما)، غیر از نشر اکاذیب و خبرهای بی پایه و اساس و دروغین از طریق شبکه تلویزیونی و رادیویی، در نشریه خویش "جام جم آنلاین" نیز براحتی اخباری نادرست چه از وقایع یا اتفاقات داخل ایران و چه از قول منابع و شخصیت های خارجی و بین المللی درج می نماید.
به خبر زیر که "جام جم آنلاین" چند ساعت پیش به نقل از البرادعی، رئیس آژانس بین المللی اتمی انتشار داده توجه نمایید. امیدواریم که خود آقای البرادعی یا هر مرجع دیگری، توضیحی درین مورد در سطح جهانی انتشار دهد:
--
البرادعي:
مدركي دال بر دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي وجود ندارد

جام جم آنلاين: مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه اواخر ماه جاري ميلادي رسما از سمت خود كناره‌گيري خواهد كرد،گفت: هيچ مدركي وجود ندارد كه نشان دهد ايران به دنبال سلاح هسته‌اي است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رويترز، «محمد البرادعي» در نشستي در «شوراي روابط خارجي» در نيويورك با بيان اينكه برنامه هسته‌اي ايران «وسيله‌اي براي رسيدن به هدف» است افزود: تهران خواستار اين است كه به عنوان يك قدرت منطقه‌اي به رسميت شناخته شود.
وي كه به مدت 12 سال مدير كلي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را در اختيار داشت و در اين مدت با انتشار بيش از 20 گزارش بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران تاكيد نمود بار ديگر تكرار كرد كه موضع آژانس اتمي اين است كه هيچ مدرك مستدلي وجود ندارد كه تهران در حال دستيابي به تسليحات اتمي است.
البرادعي تصريح كرد: ما هيچ نشانه و مدرك مستدلي نداريم كه نشان دهد ايران يك برنامه تسليحات هسته‌اي در حال پيشرفت دارد.
بر اساس گزارش رويترز البرادعي به گفت‌وگوها درباره پيش نويس قرارداد سوخت هسته‌اي ميان ايران، روسيه، آمريكا و فرانسه در وين اشاره اندكي كرد.
مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همچنين گفت كه قرار پيشنهادي سوخت هسته‌اي «فرصتي منحصر بفرد» براي ايران و آمريكا براي حركت در وراي دهه‌ها تنش و دشمني است.
وي ابراز اميدواري كرد كه تا پيش از كناره‌گيري‌اش توافقنامه‌اي در اين زمينه حاصل شود.
اين مقام سازمان ملل اشاره كرد كه ايران مي‌بايست بزودي به اين پيشنهاد پاسخ دهد زيرا مي‌تواند به اين امر كمك كند كه تهران اثبات كند برنامه‌هاي هسته‌اي صلح آميز دارد.
البرادعي تاكيد كرد: اين يك فرصت اما فرصتي زودگذر است.
مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه داد كه وي متقاعد شده بود ايراني‌ها در برهه‌اي از زمان آماده آماده توقف برنامه هسته‌اي خود شده بودند اما دولت قبلي آمريكا و سه قدرت اروپايي فرصت پايان بخشيدن به اين موضوع را با اعمال شرايطي بر ايران كه پذيرش آن غيرممكن بود، از دست دادند.
وي گفت: آنها آماده توقف مرحله تحقيق و توسعه بودند، كه مي‌توانست هيچ نگراني براي جامعه بين‌المللي به وجود نياورد.
البرادعي افزود: دولت جرج بوش تمايلي براي تعامل با ايران نداشت با اين وجود در سال‌هاي پاياني اين سياست را بشدت پيگيري نمي‌كرد.
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همچنين گفت: اگر ايران راه حل پيشنهادي براي برنامه هسته‌اي خود را بپذيرد بسياري از مشكلات پيچيده خاورميانه قابل حل است.
البرادعي در شوراي روابط خارجي آمريكا گفت: ايران مي‌تواند دري به يك خاورميانه پايدار باشد.
وي با اشاره به عراق و افغانستان به عنوان دو كشوري كه ايران مي‌تواند نقش بسيار سازنده‌اي ايفا كند گفت: در صورتيكه ما در اين زمينه موفق شويم من تصور مي‌كنم اين خيلي روشن است. اين مي‌تواند راه را بگشايد، در نهايت به دوره جديدي منتهي شود؛ يعني هنگامي كه ايران و آمريكا مي‌توانند با هم همكاري كنند.
وي ادامه داد: اين يك فرصت منحصر بفرد است كه من براي اولين بار مي‌بينم....يك اشتياق واقعي در هر دو طرف براي تعامل جدي.
البرادعي همچنين هشدار داد: در صورتي كه اسرائيل بخواهد تاسيسات هسته‌اي ايران را بمباران كند خاورميانه به گلوله‌اي آتشين تبديل خواهد شد.
وي تصريح كرد: من اين موضوع را بسيار تكرار كرده‌ام، از سال‌ها پيش تا كنون گفته‌ام كه حمله نظامي به هيچ وجه راه حل نيست. نهايتا اقدام نظامي مي‌تواند برنامه هسته‌اي ايران را براي دو سال به تعويق اندازد. شما نمي‌توانيد دانش و آگاهي را بمباران كنيد. تمام كاري كه اقدام نظامي مي‌كند اين است كه ايران را به كسب فناوري و مهارت براي تسليحات هسته‌اي ترغيب مي‌كند.
البرداعي با اشاره به گزارش‌هاي فراوان در خصوص وجود يك زرادخانه هسته‌اي اعلام نشده در اسرائيل گفت: شما نمي‌توانيد يك سامانه امنيتي داشته باشيد كه متوازن محسوب نمي‌شود.
وي تصريح كرد: تنها راه حل، خلاص شدن از شر تمام سلاح‌هاي كشتار جمعي خاورميانه از جمله سلاح‌هاي هسته‌اي است.
البرادعي تاكيد كرد: همچنين، در صورتي كه آمريكا يا روسيه خواستار عاري شدن كشورهاي كوچكتر از تسليحات هسته‌اي هستند، بايد محيطي را به وجود آورند كه در آن به نظر من تسليحات هسته‌اي به مانند برده‌داري يا نسل كشي قبيح باشد.
*****
تفسیر و نوشتاری از یک نشریه همسو با رژیم ولایت وقیح:
Ayandenews.com
چرا العالم از ماهواره های عربی حذف شد؟
در حالی كه مقامات كشورمان از فعالیت شبكه فارسی زبان انگلیسی بی بی سی همواره انتقاد كرده و آن را مصداق عینی دخالت در امور داخلی ایران می دانند، اما در سویی دیگر هیچ توجهی به نحوه عملكرد شبكه خبری عرب زبان "العالم"ندارند.
به گزارش خبرنگار "آینده"، شبكه خبری عرب زبان العالم زمانی راه‌اندازی شد كه "الجزیره" و "العربیه" بالاترین مخاطبان عرب زبان جهان را به واسطه صدها میلیون دلار در مشت خودشان داشتند، اما اصرار غیر منطقی مسئولان وقت سازمان صداوسیما بر راه‌اندازی شبكه خبری عرب زبان به راه‌اندازی این شبكه منجر شد.
با این وجود مسئولان شبكه "العالم" در طول سال‌های اخیر به رغم هزینه‌های بسیار بالا و استخدام افراد خارجی برای حضور در برابر دوربین و تولید خبر هنوز نتوانسته‌اند سطح قابل قبولی از تاثیر خبری در میان رسانه‌های عربی داشته باشند.
درجه دو ماندن شبكه "العالم" و به خصوص افت شدید برنامه‌های آن با راه‌اندازی "پرس تی وی" نه تنها برای مسئولان برون مرزی صداوسیما نكته مهمی نبود، بلكه عملكرد اشتباه مدیران آن در به كارگیری خبرها و گزارش‌هایی كه موجب ایجاد سوء تفاهم‌های مختلف در كشورهای عربی بود، ارزش این شبكه را به شدت كاهش داد.
برای نمونه در ماه‌های گذشته این شبكه با حمله بی‌منطق و غیرعقلانی به یك نویسنده عرب كه از دوستداران امام خمینی و انقلاب اسلامی است وی را به شدت دلخور كرد، به حدی كه وی در گفتگو با یكی از خبرنگاران داخلی اذعان داشت برخی اتباع كشورهای بیگانه در این شبكه در حال تسویه حساب با چهره‌های دوستدار جمهوری اسلامی در كشورهای عربی هستند!
این رفتارها و تاثیر كم حضور این شبكه در عرصه رقابت جهانی حالا با قطع پخش این شبكه از روی ماهواره‌های عرب ست و نیل ست وارد فاز جدیدی شده است.
برخی كارشناسان معتقدند مصر برای كاهش تاثیر ایران در منطقه خاورمیانه و به خصوص حمایت از سیاست‌های حماس با قطع این شبكه‌ها از روی ماهواره‌های عربی و پربیننده خاورمیانه به نوعی دست ایران را از منطقه رسانه‌ای عرب زبان دور كرد.
اما كارشناسان بی‌طرف و غیرسیاسی رسانه‌ای معتقدند اشتباهات مدیریتی و افت جایگاه این شبكه از یك رسانه بی‌طرف به رسانه‌ای برای تهییج افكار عمومی موجب شده كه صاحبان دو ماهواره عرب ست و نیل ست برای حفظ تراز و جایگاه استانداردهای حرفه‌ای خودشان و رعایت قانون در این ماهواره‌های پربیننده پخش این شبكه را قطع كنند.
در این مورد می‌توان به قطع برنامه‌های دیگر شبكه عربی "سحر 2" روی ماهواره "هات برد" اشاره كرد كه براساس قانون این ماهواره بود. ولی مسئولان برون مرزی صداوسیما آن را طرفداری از اسراییل عنوان كردند و به دلیل بی اطلاعی مردم از قوانین بین‌المللی شركت "یوتلست" و ماهواره های "هات برد" هیچ بحثی از ممنوع بودن فعالیت‌های صرف سیاسی بر ضد كشور خاص در این ماهواره به میان نیاوردند!
البته شبكه تلویزیونی سازمان منافقین هم به این دلیل بارها از سوی مسئولان فرانسوی "یوتلست" از روی ماهواره "هات برد" حذف شد و خیلی از شبكه‌های سیاسی لس آنجلسی هم به همین دلیل نتوانستند دامنه فحاشی‌ها و كاسه گدایی سیاسی خود را به ماهواره اروپایی "هات برد" بیاورند.
اما نكته جالب زمانی است كه بخش‌های خبری صداوسیما و به خصوص مسئولان شبكه العالم تاكید دارند كه قطع برنامه های این شبكه به صورت ناگهانی و بدون اعلام قبلی بوده و سعی دارند از این موضوع بازهم مظلوم نمایی تازه‌ای برای طبقه عوام بی اطلاع جامعه دست و پا كنند.
با توجه به این كه هزینه‌های آپلینك ماهواره‌ای یك شبكه براساس قوانین موجود جهانی به صورت پیش پرداخت است، سرویس‌دهنده اگر قصدی برای قطع اعتبار یك مشتری خود را داشته باشد، بی توجه به مسایل حقوقی و شكایت احتمالی طرف مقابل نخواهد بود و این خود نشان از نوع برخورد گردانندگان این دو ماهواره عربی با العالم دارد.
از طرفی در روابط متداول رسانه‌ای قطع ناگهانی پخش یك شبكه امری بسیار خاص و در شرایط ویژه است و بعید به نظر می‌رسد بدون هشدار و اخطارهای قبلی یك شركت بزرگ ماهواره‌ای اعتبار خود را صرف درگیری و ایجاد فضا علیه خودش كند.
بهتر است متولیان معاونت برون مرزی صداوسیما بیش از این‌كه به دنبال مظلوم‌نمایی و جوسازی در مورد اشتباهات و نقاط ضعف مدیریتی و عملكرد خودشان باشند، با نگاهی دوباره به فعالیت ضعیف و منافع اتباع بیگانه در این شبكه عرب زبان، ضمن به كار گرفتن اتباع ایرانی مسلط به زبان عربی بازنگری دوباره‌ای در نحوه عملكرد و وظیفه وحدت بخشی خود در میان ملل عرب منطقه خاورمیانه داشته باشند.
*****
احمدی نژاد اختیار مطلق می خواهد؛ آیا مجلس می پذیرد؟
محمود احمدی نژاد قصد دارد نیمی از بودجه کشور را بدون نظارت مجلس و هر گونه که خود صلاح بداند خرج کند. رئیس دولت دهم به بهانه "لایحه هدفمند کردن یارانه ها" قصد دارد هزاران میلیارد تومان پول یارانه ها را بدون نظارت مجلس در اختیار کامل خود داشته باشد و به تشخیص خود آن را در هر کجا که مناسب بداند خرج کند. مجلس هنوز زیر بار این خواسته احمدی نژاد نرفته است، اما نگرانی های جدی وجود دارد که با دستور رهبر جمهوری اسلامی، خواسته احمدی نژاد پذیرفته شود.
روز سه شنبه ۱۲ آبان ماه محمود احمدی نژاد سرزده به مجلس شورای اسلامی رفت و خواستار آن شد تا با ایراد یک سخنرانی از لایحه خود درباره هدفمند کردن یارانه ها دفاع کند. اصرار احمدی‌نژاد با مخالفت علی لاریجانی، رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان روبرو شد. آنچنان که سایت "تابناک" نوشته احمدی‌نژاد در واكنش به مخالفت لاریجانی گفت: "من بنا بر قانون اساسی به عنوان رئیس‌جمهور، هر وقت بخواهم می‌توانم صحبت كنم." رئیس مجلس با رد این این درخواست تصریح كرد: "بنا بر قوانین، این درخواست باید كتبا و پیش از طرح موضوع به مجلس داده شود تا در برنامه قرار گیرد." در نهایت احمدی نژاد موفق شد تا حرف های خود را بزند. او هشدار داد كه اگر مجلس پول يارانه‌ها را در بودجه سالیانه دولت وارد کند،‌ آن را اجرايي نخواهد كرد.
محمود احمدی نژاد مدعی شد که در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی نظر مثبت او را در این باره جلب کرده است، اما علی لاریجانی بلافاصله پس از آن اعلام کرد که مجلس نیز با آیت الله خامنه ای در این باره گفت و گو کرده است.احمدی نژاد با ارایه لایحه ای با عنوان هدفمند کردن یارانه ها قصد دارد یارانه ای را که دولت برای بسیاری از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از جمله بنزین و سوخت می پردازد قطع کند و یا کاهش دهد. در مقابل دولت غیرقانونی مدعی شده که می خواهد پول این یارانه ها را مستقیما به دست خانواده های کم در آمد برساند. مجلس شورای اسلامی با اصل این طرح مخالفتی ندارد اما می خواهد پول یارانه ها را طی یک حساب مشخص و شفاف در بودجه سالیانه دولت لحاظ کند تا بدین ترتیب قدرت نظارت بر نحوه خرج آن ها را داشته باشد و بتواند دولت را بازخواست کند. اما احمدی‌نژاد خواستار این است که برای اجرای این لایحه یک صندوق تشکیل شود و هزاران میلیارد تومان پول یارانه‌ها وارد این صندوق شود؛ صندوقی که تنها زیر نظر و اختیار کابینه او قرار خواهد داشت و به تشخیص خود محل هزینه‌ آن را تعیین خواهد کرد.
نیمی از بودجه جاری دولت ایران صرف هزینه یارانه ها می شود. این در حالی است که احمدی نژاد از سال ۱۳۸۴ و با تغییر شیوه بودجه نویسی، وضعیتی را به وجود آورده تا بتواند در ابهام و بدون ردگیری مبالغ بودجه را هزینه کند. با همه این ها تقریبا هر ساله گزارش تخلفات دولت در عرصه بودجه توسط دیوان محاسبات اعلام شده است. طبق آخرین گزارش دیوان محاسبات کارنامه‌ بودجه‌ سال گذشته‌ دولت نیز نشان‌دهنده‌ "بی‌انضباطی گسترده و رفتار خلاف قانون" بوده است. یکی از این تخلفات به افزایش حقوق کارکنان دولت در آستانه‌ انتخابات ریاست جمهوری اخیر بازمی‌گردد. دولت بدون رعایت قوانین بودجه، حقوق کارمندان و بازنشستگان را به صورت گزینشی در آستانه انتخابات افزایش داد و پس از انتخابات با توجیهات مختلف، افزایش حقوق‌اعمال‌شده را تعدیل کرد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که در دست گرفتن اختیار مطلق پول یارانه ها توسط احمدی نژاد، به معنای آن خواهد بود که دولت غیرقانونی هزاران میلیارد تومان پول را در جاهایی که هیچ کس نمی داند خرج می کند و یا به افرادی که خود می خواهد تحویل می دهد. این خواسته احمدی نژاد حتا صدای احمد توكلی، نماینده مشهور اصولگریان را نیر درآورده است. او در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس داشت، گفت: "نمی‌توان بودجه ۶۸ هزار میلیارد تومان را تصویب کرد و نیمی از آن را در شرایطی که مجلس به هیچ وجه در دخل و خرج آن دخیل نیست، در اختیار دولت قرار داد."
گفتنی است که احمدی نژاد در لایحه خود از مجلس خواسته بود که به او اجازه دهند تا به تشخیص خود پول یارانه ها را در میان افراد نیازمند توزیع کند. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی خواستار آن بودند که پول یارانه ها بر مبنای قرارگرفتن افراد در دهک‌های درآمدی که امری قابل کنترل و نظام مند است توزیع شود. اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه همین هفته این درخواست احمدی نژاد را پذیرفتند. براین اساس دولت به هر کس که خود تشخیص دهد که نیازمند است پول یارانه ها را خواهد داد و حتی نحوه پرداخت نقدی یا غیرنقدی یارانه‌ها نیز به تشخیص کودتاگران گذاشته شده است. با این توصیفات هم اکنون هم دست احمدی نژاد برای خرج این پول هزاران میلیارد تومانی باز است و اگر بتواند آن را از نظارت مجلس در بودجه سالانه نیز خارج کند، دیگر هیچ نگرانی بابت نحوه هزینه کردن این پول نخواهد داشت.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
سبز علوی در ستیز با جنبش سبز مردمی
فريبا داوودي مهاجر‏

پس از تشکیل انواع و اقسام تشکیلات موازی برای مقابله و برخورد با جنبش اجتماعی مردم ایران، جنبش سبز علوی اعلام موجودیت کرد.
تشکیلاتی نا شناخته و خلق الساعه که یک شبه در برخی خبرگزاری های وابسته به دولت ظاهر شد تا انتقام خود را از جنبش سبزبا زدن نعل وارونه پس بگیرد. تو گویی جنبش سبز ایران تنها رنگ است و حاوی هیچ پیام، ارزش، هویت و پویش اجتماعی نیست و هیچ پیام، اندیشه و خرد جمعی در آن جمع نگردیده است.
بانیان جنبش سبز علوی در خیال خام تصور می کردند تا تنها با ساختن یک اسم و چند خبر می توانند در مقابل یک حرکت عظیم مردمی که دارای عقبه و سابقه و چشم انداز است یک حرکت موازی ایجاد کنند و پویش عظیم اجتماعی ملت ایران را تحت الشعاع قرار دهند و با پوشیدن یک لباس یا سربند سبز مطالبات اقشار مختلف اجتماعی را که در مسیر سال ها مبارزه و فعالیت به وجود امده است استهاله کنند و از میان ببرند.
جنبشی که به سبزی معنا داد، قابلیت هویت بخشی به هر ارزشی را که در طول 30 تاراج شده است، نیز دارد. از نظر حاملان این جنبش، امروز سبزبرای ملت ایران نه نشانه علوی است ونه نشانه اموی و نه صفوی که نشانه ازادی و دموکراسی خواهی است .سبز نقطه پایان به دروغ گویی و ریا کاری است. سبز نشانه احترام به حقوق انسان ها است و نشانه پایان دشمنی با دنیا و دوستی با همه انسان ها، فارغ از اینکه سنی هستند یا شیعه. مسلمان هستند یا بهایی. دیندار هستند یا بی دین و جدا از همه خط کشی هایی که سالها در خانه و مدرسه و تلویزیون و دانشگاه به ما اموزش دادند..سبز نشانه احترام به حریم خصوصی انسان ها و احترام به سبک زندگی ای است که بر گزید ه اند.
بانیان سبز علوی که در آستانه 13 آبان اعلام موجودیت کردند بر سر باتوم های خود سبز می پیچند و آن را بر سر جوانان این مرز و بوم می کوبند و برای فرار از عذاب با هاله ای از دین آن را تزیین می کنند. شعار اسلام می دهند و اسلام را قربانی قدرت طلبی خود می کنند. خود را قدسی جلوه می دهند و اسلام را تاراج می کنند. سبزی جنبش را بعد از رای مردم می دزدند و همه سبز اندیشان را راهی زندان ها و شکنجه گاههای رژیم می کنند. و برای خود خیال بافی می کنند که ملت رشد یافته ایران، بازی و حیله های رنگ و وارنگ آنها را در نیافته و فریب دغل کاری آنها را می خورد.
آنچه امروز حاکمان ایران باید برای بقای خود درک کنند خواست و مطالبات ملت ایران است. ملتی که بر خاسته تا قیم نداشته باشد، تا حاکم بر سرنوشت خویش باشد وبه خیابان آمده تا در مقابل هیچ قدرت طلبی کرنش نکند.
ملت ایران می خواهد که فرمانبردار نباشد. میخواهد محترم شمرده شود و از همه مواهب آزادی که در اصول حقوق بشر بر آن تصریح شده بهره مند شود.
*****
خشونت ها گسترده تر می شود و مردم با انگیزه تر
درماندگی رژیم اشغالگر از مقابله واقعی با ملت بپاخاسته موجب گردیده که مزدوران وحشی و هار رژیم بر خشونت بیفزایند و نمایش جدیدی از جنایات بیشمار خویش را(که صد البته با دستور سردمداران رژیم می باشد) در معرض دید جهانیان گذاشته و بی اعتبارتر از گذشته شوند. هرچند که اعتبار بی پایه و اساس آنان در خارج از مرزهای خونین سرزمین آزاده و سربلند ما، همیشه مورد سوآل بوده و ازین پس نیز خواهد بود اما کم نیستند قدرتمداران و آقایان و اربابان جهان که با بستن چشم بروی این وحشیگری ها هنوز تلاش دارند که فقط با گفتار و نصیحت و گهگاهی نشان دادن چنگ و دندان، در نهایت رژیم را برپا نگاهدارند که این خواسته ملت ایران نیست.
فریادهای شبانه؛ هم خشم هم مسرت
یکی از دانشجویان دانشگاه شریف که در یکی از خوابگاههای این دانشگاه در طرشت ساکن است، در خصوص فریادهای شبانگاهی دانشجویان این دانشگاه به ما می گوید:" از زمانی که دانشگاهها باز شدند بچه ها با انگیزه و پرشور به دانشگاه قدم گذاشتند و در همن یکی دو روز اول تجمعی بزرگ در صحن دانشگاه شکل گرفت که به مثابه یک اعلام حضور و هماهنگی بود. شیها نیز علی رغم تهدیدها دانشجویان خصوصا کسانی که ساکن خوبگاه هستند اقدام به دادن شعار و تکبیر گفتن می کردند. این دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه می افزاید:"از این ببعد، پس از تظاهرات بزرگی که 13 آبان در تهران با حضور گسترده مردم و دانشجویان صورت گرفت از دو جهت فریادهای شبانگاهی بیشتر شدند. اول به دلیل مسرت از حضور و ایستادگی مردم و دوم در اعتراض به رفتارهای به شدت غیرانسانی و بی رحمانه نیروهای نظامی در برخورد با مردم و حتی زنان و دختران. این موارد کلا به دانشجویان یک توان و انگیزه دو چندان برای ادامه مبارزه داد."
خشونت بی سابقه علیه زنان
از تظاهرات گسترده مردم در تظاهرات روز سیزدهم آبان دهها فیلم و صدها عکس منتشر شده است. در بسیاری از این فیلم ها ماموران گارد ویژه و انتظامی برخوردهای بسیار بی رحمانه و خشنی با مردم دارند. از شکافته شدن سر مردی بر اثر اصابت باتوم تا شلیک مستقیم گاز اشک آور به مهدی کروبی که در نهایت به سر یکی از محافظانش اصابت و منجر به شکافته شدن سر او شد تا حمله نیروهای گارد به پارکینگ خانه های مردم و بیرون آوردن مردمی که پناه گرفته بودند. اما اغراق نیست اگر که گفته شود شدت این برخوردها نسبت به زنان بیش از مردان بوده است. صحنه هایی چون باتوم زدن به صورت یک دختر جوان و کتک زدن دختری تنها توسط ماموران پلیس بارها و بارها در بین کاربران اینترنت دیده شد. هانیه نام مستعار یکی از خبرنگاران مستقر در تهران است که در رابطه با این حجم از خشونت های بی سابقه نسبت به زنان ما می گوید:"از سه چهار سال پیش انقلابی در سطح زنان و دختران به وجود آمد . یک جنبش برابرخواهی و حق خواهی که موجب شد زنان چندین تجمع برگزار کنند. اما در تظاهرات این چندماهه نقش زنان و دختران بسیار پررنگ و چشمگیر بود نقشی که شاید حتی قابل قیاس یا انقلاب 57 نباشد. گرچه در آن زمان هم تعداد زنان و دختران در اعتراضات خیابانی زیاد بود اما تصور نمی کنم تا این اندازه بود. این مسئله برای حاکمان جمهوری اسلامی قابل هضم نیست و هرگز تصور نمی کردند که زنان به نیروی قدرتمندی تبدیل شوند که به معنای واقعی کلمه دوشادوش و حتی جلوتر از مردها در اعتراضات شرکت و ایستادگی کنند. فراموش نکنیم یکی از نمادهای مبارزه و شهیدان حوادث اخیر هم "ندا آقا سلطان" دختر جوان و بی گناه ایرانی است."
مرزهایی که شکست
یکی از تفاوتهای عمده و اندکی غیر منتظره تظاهرات سیزده آبان امسال با همه راهپیمایی ها و اعتراضات خیابانی گذشته، شعارهای مردم علیه بالاترین مقام جمهوری اسلامی بود. شعارهایی که بسیاری از آنها تا کنون شنیده نشده بود و محصول ابتکار لحظه ای جمعی ازشرکت کنندگان در تظاهرات دیروز بود."معاویه حیا کن، سلطنت رو رها کن"، "مرگ بر اصل ولایت فقیه"، "نه جنتی نه احمدی، لعنت به بیت رهبری"، "رهبر ما جوعلقه، ولایتش معلقه"، "ننگ ما، ننگ ما، رهبر صد رنگ ما"، "محمود جنایت می کنه رهبر حمایت می کنه"،"رهبری، رهبری، ننگ به نیرنگ تو، خون جوانان ما می چکه از چنگ تو"، "آسیدعلی پینوشه، ایران شیلی نمیشه "از جمله این شعارها بود.همچنین انتشار تصویری ویدئویی که مردم معترض را در حالی نشان می داد که تصویری بزرگی از خامنه ای را پاره و سپس از روی آن رژه می روند، با استقبال بسیار وسیعی در فضای اینترنت و سایتهای اشتراکی رو به رو شد. علی که یک وبلاگ نویس است و شرحی کامل از اتفاقات دیروز را در سایت خود منعکس کرده است در این خصوص می گوید:"در روز شنبه خونین تهران یعنی فردای سخنرانی خامنه ای در 31 خرداد، من شعارهای زیادی علیه خامنه ای شنیده بودم یا پس از آن روز در چندین تظاهرات در مورد "مجتبی" فرزند خامنه ای شعارهایی داده می شد. اما هرگز و در هیچ تظاهراتی که من در تهران دیده و شنیده ام مردم تا این اندازه مثل 13 آبان علیه خود او شعار نداده بودند."
دانشگاهها آماده 16 آذر می شوند
الف. م دانشجوی دانشگاه تهران است که خود شاهد اعتراضات امروز این دانشگاه بود. او در گفتگو با ما می گوید: "عده بسیار زیادی از دانشجویان که قرار بود با هم از دانشگاه خارج شوند و اعتراض خود را نسبت به دولت کودتا اعلام کنند به علت حضور گسترده نیروهای سرکوب گر در مقابل درهای خروجی دانشگاه موفق به خروج نشدند و در پشت درها اقدام به شعار دادن کردند." وی در ادامه می افزاید:" تجمع دانشجویان از ساعت 10 صبح شکل گرفت و تا ساعت 4 عصر ادامه یافت. در بیرون از دانشگاه عده ای از لباس شخصی ها از دانشجویان فیلمبرداری می کردند. حتی در ساختمان روبروی دانشگاه یک دوربین حرفه ای نصب کرده بودند و اقدام به فیلم برداری از دانشجیان می کردند که دانشجویان نیز در پاسخ شعارهایی چون "مزدور چقدر گرفتی، دوربین رو دست گرفتی" سر دادند."وی در خصوص شعارهای دانشجویان نیز می گوید:"بیشترین حجم شعارها را شعارهایی بر علیه دیکتاتوری و شعارهایی تند نسبت به خامنه ای را تشکیل می داد،که عدم واکنش نیروهای گارد ویژه به شعارهای دانشجویان در نوع خود بسیار جالب بود. علاوه بر این نیز شعارهایی چون "پول نفت گم شده، خرج بسیجی شده"، "حسین حسین شعارشه، تجاوز افتخارشه"، "سفارت روسیه، لانه جاسوسیه"ستاره دانشجو، مدال افتخاره"، "دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد" و شعارهایی نیز در حمایت از موسوی، کروبی، خاتمی، صانعی و منتظری داده شد. حوالی ساعت 2 بعد از ظهر نیز 2 اتوبوس متعلق به شهرداری را مقابل در دانشگاه مستقر کردند تا مردمی که در خیابانها بودند نتوانند دانشجویان را ببینند"او در ادامه تاکید می کند که" روز سیزده آبان در واقع یک تمرین برای دانشجوها بود تا در روز دانشجو قدرت و خشم خود را به نمایش بگذارند."
از امروز همه در تدارک فردا خواهند بود، روز دانشجو، 16 آذری که از لابه لای برگهای تقویم و تاریخ از راه می رسد.
*****
توضیحی درباره نخستین مطلب "پست" امروز:
همانگونه که در نخستین مطلب "پست" امروز نوشته ایم، ما حدود 15 دقیقه پیش از نیمه شب تلاش کردیم با دو تن از خانواده "ندا"ی زنده یاد تماس تلفنی بگیریم تا از خبر انتشار یافته در سایت اینترنتی "ایران پرس نیوز" اطمینان حاصل کنیم که شاید بدلیل دیروقت بودن نتیجه ای از تماس هایمان نگرفتیم و ترجیح دادیم تا بامداد صبر و تحمل پیشه نماییم و سپس تلاشی دوباره برای تماس تلفنی انجام دهیم.
نیمساعت پیش (حدود ساعت 8 بامداد) دوباره به شماره تلفن های مادر و خواهر "ندا" زنگ زدیم که باز هم نتیجه ای حاصل نشد زیرا خطوط مربوطه به اپراتور (پیام گیر) وصل می شود.
در این فاصله، حدود 2 ساعت پیش (و یا شاید بیشتر از 2ساعت) همان سایت اینترنتی ایران پرس نیوز نواری صوتی انتشار داده که در آن صدای شیون و ناله خانمی (اهتمالن مادر ندا) و گروهی که تلاش دارند با او همدردی نمایند شنیده می شود. به رغم شباهت این صدا، با صدای مادر "ندا" اما هنوز نمی توانیم بطور صد در صد واقعی بودن این نوار صوتی را تایید یا تکذیب نماییم بخصوص که درین فاصله شش یا هفت ساعتی که از نخستین انتشار خبر توسط ایران پرس نیوز می گذرد هنوز هیچ منبع خبری چه در داخل ایران و چه خارج از ایران چنین خبری را نه انتشار داده اند و نه تایید کرده اند.
ما در زیر با انتشار این کلیپ، از خانواده "ندا"ی زنده یاد و قهرمان ملی میهن تقاضا داریم با ارسال ایمیلی ما را از حقیقت مطلب آگاه سازند. همچنین، از کسانی که بیش از ما در زمینه تشخیص صدای واقعی (با صدای ساختگی) مهارت و تخصص دارند تقاضا می کنیم با گوش فرا دادن باین کلیپ صوتی، با ارسال نظریات خویش بصورت ایمیل، ما را درین مورد یاری دهند:
*****
از میان ایمیل های رسیده:
یکی از حامیان گرانقدر و یاران بسیار عزیز و گرامی ما، شیرزنی اصیل و پارسی نژاد که مقیم آمریکا هستند پیام پرمهر زیر را همراه با خبری مهم برایمان ارسال کرده اند:
دلاوران ایران زمین با درود و خسته نباشید - این فایل متن لایحه شماره ۸۸۸ کنگره آمریکا می‌باشد که دیروز به وسیله یکی‌ از نمایندگان تگزاس خانم کی‌ گرنجر به کنگره ارائه شد. این متن را ترجمه کرده و جهت اطلاع شما میفرستم.
به امید آزادی ایران. از همهٔ کوشش‌های شبانه روزی شما برای آزادی ایران سپاس دارم.
"پری"
--
لایحه محکومیت رژیم توسط کنگره آمریکا
بانو کی‌ گرنجر نماینده کنگره آمریکا‌ از تگزاس در ۴ نوامبر ۲۰۰۹ لایحه‌ای در مورد نقض حقوق بشر در ایران به کنگره عرضه کرد. متن این لایحه بیان می‌کند که مجلس نمایندگان:
۱. پشتیبانی‌ مداوم و فرا خواندن تمرکز مجدد از جنبش سبز در ایران را اعلام می‌کند و تمایل ایرانیان برای پیگیری آزادی، حقوق بشر، و اصول اساسی‌ دموکراسی را با اشتیاق پذیرا می‌باشد.
۲. ایجاد ارتباطات مستحکم تر جامعه بین الملل و مردم ایران برای جاری بودن اطلاعات بدون اخلال از طریق رسانه‌ها، اینترنت، و ارتباطات راه دور را تشویق می‌کند تا از این طریق مردم ایران از پشتیبانی‌ بین المللی آگاهی‌ داشته باشند، و:
۳. سرکوب بیرحمانه مردم ایران را از طریق سانسور، زندان، و ادامه عمل‌های خشونت آمیز از سوی نظام و شبه نظامیان طرفدار نظام بر علیه شهروندان ایرانی‌ که پیگیر آزادیهای اولیه هستند را محکوم می‌کند.
*****
محمد ستاری‌فر در حین رفتن به خیاطی به عنوان اغتشاشگر دستگیر شد!
دکتر محمد ستاری‌فر، دیروز در حال رفتن به خیاطی توسط نیروهای کودتاگر لباس‌شخصی با برخوردی به شدت زننده و سخیف به جرم اغتشاش‌گری به مدت سه ساعت بازداشت شد.
محمد ستاری فر را که روز سیزده آبان در حال رفتن به مغازه خیاطی‌ بود، کودتاگران در ملاعام طی برخوردی خشن و وحشیانه، دستبند زدند، بر سرش کلاه کشیدند و با توهین‌های لفظی مکرر او را به مدت سه ساعت در بازداشت نگاه داشتند.
ستاری‌فر که خواستار توضیح بیشتر در مورد نحوه برخورد وحشیانه این افراد خودسر شده بود با این پاسخ که به جرم سازماندهی اغتشاشات بازداشت شده‌ است، مواجه شد. پروسه متقاعد کردن ماموران لباس‌شخصی در باب اینکه ایشان با خیاط خود قرار داشتند و خیاطی رفتن اصولا ربطی به اغتشاشگری ندارد سه ساعت به طول انجامید و بعد از توهین‌های لفظی مکرر، کلاه سیاه را از سر وی خارج و آزادش کردند.
ستاری‌فر سال‌ها معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بوده است. این اقتصاددان پرتجربه هم‌اکنون استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی است.
*****
تکذیب یک خبر نادرست
درمورد خبری که یک فرد شوربختانه نادان برای یکی از سایت های خارج از مرزها در مورد ویران ساختن سنگ مزار "ندا" ارسال نموده و در پی آن نیز نواری صوتی برای همان سایت ارسال کرده بود، عاقبت عده ای از کسانی که این خبر را در وبلاگ ما خوانده بودند با مراجعه به گورستان بهشت زهرا و مشاهده مزار مقدس و مطهر قهرمان ملی سرزمین ما "ندای" همیشه جاویدان مشاهده کردند که این خبر از اصل نادرست و تحریف شده بوده به این معنا که گویا شخص یا اشخاصی درواقع با لگد مال کردن گلهایی که همه روزه بر این مکان مقدس توسط اقشار مختلف قرار داده می شود، و نیز پاشیدن گل و لای بروی سنگ گور کاری غیر اخلاقی و نامردمی انجام دادند اما شکستن و سپس گل گرفتن گور بطوری که قابل تشخیص نباشد و نتوان آن را پیدا نمود، گزارشی بسیار دردناک و سرتاپا دروغ بوده که توسط فردی بی مسئولیت برای این سایت ارسال شده بود.
گزارش همین یاران و هم میهنان اشعار میدارد که عمل ناجوانمردانه کسانی که اقدام به پایمال کردن و پراکندن ُگلهای گور نموده بودند، توسط خانواده و دوستداران "ندا"ی زنده یاد بلافاصله ترمیم گردیده و دوباره این مزار که روزانه زیارتگه هزاران نفر از ملت دلسوخته و دردمند است هم اینک غرق در گل و تمیز و آراسته می باشد.
در مورد فایل صوتی ارسالی برای سایت مربوطه و انتشار آن توسط آنان نیز، بسیاری از پیام های رسیده برای ما حاکی از آن است که این فایل صوتی مونتاژی است از شیون و زاری مادر ندا در روز حضور این مادر دل سوخته بر مزار فرزندش (حدود سه و اندی ماه پیش) که قسمت ها و قطعاتی توسط گروهی نامردمی به آن شیون و زاریها (با تقلید صدای این مادر دلسوخته) بدان اضافه گشته و چنین فایل صوتی بیشرمانه ای ساخته گردید.
ما ضمن محکوم کردن این عمل ننگین، به کسانی که بدین وسیله با احساس و عواطف خانواده ای دلشکسته و نیز، میلیونها ایرانی بازی کرده و مایه خشم و عصیان اقشار ملت می گردند هشدار میدهیم که این کار، عملی کثیف و پلید بوده است که عاملین آن اگر شناخته شوند بسختی توسط مردم گوشمالی داده خواهند شد.
*****
فرمانده انتظامی : آمار دقيقی از دستگيرشدگان در دست نيست
ایلنا: رييس‌پليس امنيت عمومي تهران بزرگ گفت، چند نفر در جريان تجمعات 13 آبان دستگير شدند. به گفته، هنوز آمار دقيقي از تعداد دستگيرشدگان در دست نيست.
پاسدار عليپور گفت: چند نفر در روز 13 آبان دستگير شدند كه اين افراد با اغتشاش اقدام به تخريب اموال عمومي كرده بودند.
وي افزود: هنوز آمار دقيقي از تعداد دستگيرشدگان ندارم اما تعدادي در خيابان‌هاي تهران دستگير شده‌اند.
*****
فعالان حقوق بشر و دموکراسی در ایران
بازداشت دستکم 400 نفر در تهران
به گزارش هرانا به نقل از واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز 13 آبان لغایت 15 آبان برای 400 تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات مردمی 13 آبان ماه که به صورت دسته ای از پایگاهها و بازداشتگاههای موقت شهر تهران در طی این محدوده زمانی به زندان اوین انتقال یافته اند، کارتکس زندان (ثبت مشخصات) صادر شده است.
این افراد عمدتاً به بندهای 240 و قرنطینه اندرزگاه 7 زندان اوین منتقل شده اند.
لازم به ذکر است برخی گزارشات دریافتی تعداد بازداشت شدگان منتقل شده به اوین را بیش از این تعداد اعلام کرده اند این در حالی است که مسئولان انتظامی و قضائی تلاش زیادی در جزئی نشان دادن تعداد بازداشت شدگان اعتراضات روز 13 آبان ماه داشته اند.
*****
انتقال دهها تن از زنان بازداشت‌ شده به بندهای امنیتی اوین
30 تن از زنان بازداشت‌شده در تجمع‌هاي اعتراضي روز 13 آبان، به بند متادون زندان اوين انتقال يافته‌اند.
به گزارش هرانا در جريان تظاهرات گسترده مردم تهران، شمار زيادي از افراد شركت‌كننده در اين تجمع دستگير شده و به زندان اوين منتقل شدند. طبق اخبار رسيده بازداشت‌شدگان براساس نهاد بازداشت كننده و نوع اتهام به بندهاي مختلف زندان اوين انتقال يافته‌اند. تعدادي از اين افراد نيز روز گذشته به بندهاي امنيتي منتقل شدند.
بند متادون،كه پيش از اين براي زندانيان معتاد استفاده مي‌شده است، در جريان اعتراضات گسترده مردمي در تهران پس از انتخابات، به محل نگهداري بازداشت‌شدگان اعتراض‌هاي خياباني مبدل شده است. اين سالن، بصورت يك سوئيت در بند زنان زندان اوين واقع شده است و زندانيان نگه‌داري شده در اين بند با ديگر زندانيان هيچ‌گونه ارتباطي نداشته و در حالت قرنطينه به سر مي‌برند.
پيش‌تر نيز تعدادي از فعالان سياسي بازداشت‌شده، مدتي را در اين بند نگهداري شدند.
*****
از میان ایمیل های دریافتی
رهبرا ، شکایتی دارم
رهبر عزیز گرانقدر با شما و مشاوران شما سخنی داشتم که هر چند گفتنش شاید آب به آسیاب دشمن خواهد ریخت ولی هر چقدر خواستم که ننویسم و نگویم تاب نیاوردم و شاید گفتنش جلوگیری از رفتن به مسیری باشد که در انتخاب آن اشتباه کرده ایم . امیدوارم این شکایت و افسردگی مرا بعنوان یکی از میلیونها بسیجی و فدائیان راه ولایت که لحظه ای در جهت حفظ این نظام مقدس از راه ولایت و پشتیبانی از ولایت فقیه غافل نشده بپذیرید و چاره ای برای برون رفت از این وضعیت بحرانی هر چه زودتر بیندیشید . روز شنبه نهم آبانماه جلسه ای در پایگاه بسیج به دعوت فرمانده پایگاه داشتیم که در آن جلسه ، راهکارها و روشهای مسالمت آمیز برخورد با اغتشاشگران مراسم 13 آبان از سوی فرمانده پایگاه قرائت شد . و در پایان جلسه یک ساعت ونیمه از سوی فرمانده به هر یک از اعضای فعال بسیج پایگاه مبلغ چهارصد هزار تومان بصورت چک پول نقدا پرداخت شد که رسید آن نیز گرفته شد که پرداخت این مبلغ در پایان چنین جلسات بی سابقه بود . و مهمتر از آن فرمانده پایگاه اعلام کرد که پس از گذر از 13 آبان به ازای دستگیری هر یک از اغتشاشگران و همچنین ارائه مدارکی مستند بر اغتشاشگری افراد مذکور که میتوان با همراه داشتن چند شاهد بین خود و یا دوربین فیلمبرداری . عکسبرداری این مستندات را در هنگام اغتشاشگری و دادن شعارهای ضد انقلاب تهیه کرد . مبلغ دویست و پنجاه هزار تومان تشویقی برای هر یک اغتشاشگر دریافت خواهید کرد .
از فرمانده پایگاه پرسیدم که این مبالغ از کجا تامین میشود . ایشان با اینکه نخواستند فاش کنند ولی بدلیل پافشاری من فرمودند از نمایندگی بیت رهبری در سپاه . حال با این تفاسیر از رهبرم سوالی دارم . رهبر من . اگر منبع این تشویقی ها شما یا اطرافیان شما هستید آیا فکر نمیکنید مشاوران و اطرافیان شما در این امربه شدت دچار اشتباه شده اند . آیا این حرکت هر چند که خیر خواهانه است ولی توقع تعدادی از بسیجیها را در مقابل کاری که بیشتر و فقط به خاطر حفظ آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و پیشرفت آن است انجام میدهند بالا نخواهد برد ؟ و آیا این حرکت کوچک کردن رسالت و حرکتی که ما بسیجیها برای سربلندی ایران اسلامی انتخاب کرده ایم و اکنون در خیابانهای تهران و شهرهای مختلف با دشمنان آن دست به گریبان هستیم نخواهد بود ؟ آیا این نرخ گزاری عملی شایسته است ؟ آیا در جبهه های جنگ حق علیه باطل ما برای پول و مادیات از جان خود گذشتیم و به خط مقدم جبهه ها هجوم بردیم ؟ آیا آن زمان سخن از پول و مادیات بود ؟ ای کاش مشاوران رهبرم قبل از این حرکت که به نظر من نسنجیده صورت گرفته تاملی میکردند تا اینگونه شاهد فیلمهایی که در 13 آبان در صدر خبرهای جهان قرار گرفته نباشیم .
اینچنین که من دریافته ام این مبالغ تشویقی نیز به یگانهای ویژه نیروی انتظامی و بعضی از ارگانهای دیگر ارائه شده که اینچنین تعداد دستگیریها و درگیری و خشونت در 13 آبان در نقاط مختلف تهران را بالا برد . من خود شاهد بودم که برای افزایش تعداد دستگیریها در 13 آبان فرمانده بسیج یکی از مناطق تهران با همکاری تعدادی از پرسنل یگان ویژه نیروی انتظامی پارکینگ منزل خود را تبدیل به یک بازداشتگاه موقت کرده بود که در عصر 13 آبان بیش از 2 مینی بوس افراد دستگیر شده اعم از زن و مرد به بازداشتگاه سپاه انتقال دادند . آیا این یک نوع افراط و تفریط نیست ؟ ایا نباید فکری برای صورت مسئله کرد ؟ تا کی اینچنین رفتار کنیم ؟
رهبرم . شاید نباید این اطلاعات را در اینجا میدادم . شاید هم از کرده خود پشیمان شوم . اما نمیدانم شکایت خود را از مشاوران شما به کجا برم ؟ چگونه میتوانستم حرف دل خود را به شما بازگویم . رهبرا چاره ای اندیشه کنید که دیگر اینچنین نشود . خواهش میکنم . استدعا دارم که مادیات را در راه حفظ نظام وارد این وظیفه مقدس نکنید .
به خدا قسم که وقتی که فیلمهایی را از اهانت و بی حرمتی فریبخوردگان به محضر شما و آقا امام زمان ( عج ) دیده ام من و خانواده ام اشک از چشمانمان جاری شد . چرا باید به اینجا برسیم که در داخل کشور شاهد اینچنین رویدادهایی باشیم که حتی در کشورهای مسلمان و حتی غربی جرات چنین کاری را به خود نمیدهند ؟ آیا این نتیجه همان افراط و تفریط در برخوردی نیست که در روزهای اخیر علیه تعدادی از مردم فریبخورده به کار بسته ایم ؟ ای کاش مشاوران شما راهی مسالمت آمیز را برای برون رفت از این فاجعه توصیه کنند نه اینچنین با پول حرمت بسیج و بسیجی و هر آنکه در برابر این نظام وظیفه ای را دارد بشکنند . ای کاش مشاوران و خود عزیز گرانقدر شما راهی را برای برون رفت از این برهه زمانی را پیشنهاد کنید که در آن طلیعه و روشنایی “وحدت” و “همبستگی” بین مردم دیده شود و نه تشویق برای رویارویی .
به امید وحدت و یکپارچگی مردم ایران اسلامی در دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی
سرباز کوچک شما و فرزند شهید مصطفی مهدوی نیا
رضا مهدوی نیا
*****
نگرانی حزب مشارکت از وضعیت وخیم اقتصادی کشور
نوروز: انتشار گزارش نماگرهای اقتصادی سه ماهه چهارم سال 87 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان ارزیابی عملکرد اقتصادی کشور را در این سال برای اهل نظر فراهم آورده است.آمار و ارقام منتشره حاکی از وضعیت ناگوار اداره اقتصاد ایران توسط دولت نهم و حامیانش در حاکمیت است. این گزارش نشان می دهد که اقتصاد ایران به رغم برخورداری از درآمد 8/81 میلیارد دلاری حاصل از صادرات نفت و گاز، 7/18 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و واردات 5/68 میلیارد دلاری، نرخ رشد اقتصادی اش در شش ماهه اول سال 87 برابر 8/2 درصد ( یکی از پایین ترین نرخ های رشد در دهه اخیر) بوده است و به احتمال قوی در کل این سال نیز همین حدود خواهد بود . نرخ تورم در سال 87 برابر 4/25 درصد و نرخ بیکاری4/10 درصد اعلام شده است که حاکی از دامنگیر شدن وضعیت « رکود تورمی » در اقتصاد ایران است ، و هرچند جای ارقام مربوط به تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به تفکیک بخش خصوصی و دولتی در این گزارش خالی است اما نرخ رشد کل سرمایه گذاری در شش ماهه اول سال 87 رقم 9 درصد را نشان می دهد که عدم تناسب آن را با ظرفیت و توانمندی های اقتصاد ایران و پاسخگویی به نیازهای موجود جامعه به لحاظ اشتغال و تولید و درآمد روشن است .
اینک باید از مسئولان اجرایی پرسید که چرا اقتصاد ایران در سال چهارم اوج درآمد نفتی اش و به رغم برخورداری از حدود 300 میلیارد دلار در این چهار سال به چنین وضعیت وخیم و اسف باری گرفتار آمده است؟ پاسخ در یک کلام اداره کشور با بدترین سیاست های اقتصادی و اجتماعی در عرصه داخلی و سیاست تهاجمی و ماجراجویانه در عرصه خارجی است. جالب آن که در ایام مبارزات انتخاباتی رئیس دولت نهم در برابر انتقاداتی که متوجه نتایج عملکرد اقتصادی چهار ساله دولتش بود با استناد به نمودارها و ارقامی خود ساخته تلاش می کرد که تصویری موفق از عملکرد اقتصادی کشور به نمایش گذارد و در این مسیر حتی منتقدان خود را به نادرست گویی و سیاه نمایی متهم می کرد اما انتشار گزارش اخیر نماگرهای اقتصادی سال 87 به خوبی اثباتگر این مدعاست که رئیس دولت نهم حتی به گزارش های بانک مرکزی تحت ریاستش نیز وقعی ننهاده و حق با منتقدان بوده است.
وضعیت اقتصاد ایران در سال جاری و تحت تاثیر شرایط انتخاباتی و وقایع پس از اعلام نتیجه انتخابات ، تشدید تحریم‌های اقتصادی بین المللی و ادامه سیاست‌های اقتصادی غیر علمی - کارشناسی و متناقض و نادرست روزبه‌روز بدتر شده و بر عمق و دامنه شرایط « رکود تورمی » افزوده شده است. به گونه ای که شاهد توقف یا افت فعالیت بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی و افزایش بیکاری در جامعه هستیم و تلاش بانک مرکزی برای کنترل و مهار نرخ رشد نقدینگی و تورم نیز بر این رکود دامن زده است . و البته حاصل این تلاش و به قیمت تعمیق رکود مهار نرخ شتابان تورم از 4/25 درصد در پایان اسفند ماه 87 به 5/18 درصد در پایان شهریور سال جاری بوده است . رئیس دولت نهم در مبارزات انتخاباتی بر روی بهبود اوضاع اقتصادی کشور به ویژه برای طبقات فقیر و متوسط وعده و مانور بسیار داد اما به نظر می رسد که با ادامه روند جاری وضعیت اقتصادی کشور بدتر از بد شده و چشم انداز امیدوارکننده‌ای پیش رو نباشد . پاره‌ای از این دلایل عبارتند از:
1) خصوصی سازی: پیگیری و اجرای سیاست « خصوصی سازی » ،که می توانست اقتصاد ایران را وارد عصر جدیدی کند و انقلابی اقتصادی را رقم زند ، به عنوان فرصتی بزرگ از میانه سال 85 در اختیار دولت نهم قرار گرفت اما در اجرا توسط این دولت به « شبه دولتی سازی » (ذیل توزیع سهام عدالت) و در ادامه، واگذاری پروژه‌های عمرانی و اخیراً فروش بنگاههای بزرگ اقتصادی در همه بخش‌ها به نهادهای خاص به «نظامی سازی» اقتصاد ایران تحویل و تبدیل شده است که نه تنها کارآمدی اقتصادی را در پی نخواهد داشت بلکه به عدم شفافیت و فساد و ناکارآمدی بیشتر در عرصه اقتصاد و سیاست ایران دامن زده و قطعا شکست سیاست «خصوصی سازی» را در پی خواهد داشت. ظاهرا فهم دولت از اجرای سیاست « خصوصی سازی » هموار کردن زمینه و بستری است که امکان نفوذ و مداخله نیروهای نظامی و امنیتی را از طریق « نظامی سازی » اقتصاد تا « خصوصی ترین » زوایای زندگی شهروندان فراهم می آورد و نه تنها امکان فعالیت و رقابت را از فعالان بخش خصوصی در اقتصاد از بین می برد بلکه وضعیت بگونه ای رقم می خورد که از این پس در سیاست نیز نظامیان حرف اول و آخر را خواهند زد ! شرح و بسط این موضوع خود بیاینه جداگانه ای را می طلبد که امیدواریم در آینده بدان پرداخته و در باره خطرات و زیان های ناشی از « نظامی سازی » اقتصاد انذار و هشدارهای لازم را بدهیم .
2) هدفمند کردن یارانه‌ها : جناح حاکم اقتدار گرا، که پس از در اختیار گرفتن مجلس هفتم و دولت نهم با شعار « ثبیت قیمت‌ها » قانون برنامه چهارم توسعه را به چالش کشیده و سیاستهای اصلاح اقتصادی دولت خاتمی را زیر سؤال برد ، با گذشت زمان و در مواجهه با واقعیت‌های اقتصادی کشور در میانه راه با تبلیغات فراوان به ارائه طرح « هدفمند کردن یارانه‌ها » ،که محتوای اصلی‌اش « آزاد سازی قیمت حاملهای انرژی » است ، پرداخت اما بدلایل شرایط محیطی و در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری تصویب لایحه دولت در این باره تا مهر ماه سال جاری در مجلس به تأخیر افتاد و هم اکنون با قانون شدن این طرح به نظر می‌رسد که جناح حاکم در پی اجرای آن باشد. با توجه به مجموع شرایط کنونی محیطی و محاطی ایران می‌توان گفت اجرای این طرح ،که در شرایط مطلوب می‌توانست راهگشای اقتصاد ایران بسوی افق‌های تازه باشد، به لحاظ زمان، مجریان و بستر اجرایی در بدترین شرایط ممکن قرار دارد و قطعاً اجرای آن توسط این مجریان می‌تواند پیامدهای غیر قابل پیش بینی اجتماعی و اقتصادی در برداشته و وضعیت اقتصاد ایران را رو به ویرانی و فروپاشی ببرد.
3) تحریم‌های اقتصادی : سیاست خارجی تهاجمی و ماجراجویانه دولت نهم و مسیری که این دولت در ارتباط با پرونده هسته‌ای در پیش گرفت منجر به تشدید تحریم‌های اقتصادی بین المللی در چهار سال گذشته شده و بتدریج اثرات مخرب و پر هزینه خود در اداره اقتصاد ایران بر جای نهاده است. افزایش هزینه‌های واردات و گریز سرمایه‌گذاران خارجی و قطع ارتباطات پولی و بانکی وضعیت بسیار سختی را برای فعالان اقتصادی رقم زده است که هزینه های مترتب براین وضعیت بر دوش اقتصاد و مردم ایران به ویژه طبقات فقیر و متوسط سرشکن و زندگی آنها را در گذر زمان گرانتر و سخت تر می‌کند . نمود آشکار چنین رخدادی را می‌توان در نرخ سرمایه‌گذاری پایین و دو رقمی بودن نرخهای تورم و بیکاری در کشور مشاهده کرد.
4) برنامه پنجم توسعه : دولت نهم از زمان روی کار آمدن به تلویح یا تصریح عدم باور واعتقاد خود به قانون برنامه چهارم توسعه و برنامه‌ریزی را اعلام کرد و با انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آنرا اثبات کرد ، و عملاً کشور را در دام سیاست‌های غیر علمی - کارشناسی و اشتباه اقتصادی و اجتماعی گرفتار ساخت که نتایج ناشی از عملکرد اقتصادی چهار سال گذشته خود بهترین دلیل و شاهد بر این مدعاست . اما همین دولت در برابر هر گونه نقد و انتقادی به این عملکرد و اینکه دولت فاقد هرگونه برنامه و استراتژی و قطب نمای اقتصادی است ، ادعا می‌کرد و وعده می‌داد که در پی تدوین برنامه‌ای بر مبنای « الگوی اسلامی - ایرانی» است. سال جاری سال پایانی اجرای قانون برنامه چهارم توسعه است ، و به رغم اینکه دولت نهم در اجرا این برنامه را به فراموشی سپرد اما به لحاظ شکلی می بایست تاکنون لایحه برنامه پنجم توسعه از مسیر دولت گذشته و در مجلس به تصویب می‌رسید ولی در عمل هنوز هیچ خبری از تدوین و ارائه این برنامه نیست. البته در شرایط انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رخداد چنین وضعیتی تعجب آور نیست و اینکه کشور را می‌شود از نگاه جناح حاکم بدون برنامه همچون چهار سال گذشته اداره کرد نیز چندان جای تعجبی ندارد اما اینکه مسیر اداره کشور به چه سمت و سویی می‌رود؟ و آینده اقتصاد ایران چه می‌شود؟ و تکلیف سند چشم‌انداز توسعه بیست ساله کشور و دستیابی به اهداف کمی و کیفی پیش بینی شده در آن چه می‌شود؟ خدا داند!
جدای از آنچه آمد، شرایط عمومی کشور پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری، وضعیت بی‌ثبات سیاسی و اجتماعی در عرصه داخلی و مخاطره آمیز در عرصه خارجی را رقم زده است بگونه‌ای که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی هرگونه تمایلی به سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی و تولیدی ایران را از دست داده‌اند، و این در حالی است که خارج کردن اقتصاد ایران از وضعیت «رکود تورمی» تنها در سایه سرمایه‌گذاری بالا امکان‌پذیر است . در شرایطی که اقتصاد ایران نیاز شدید به سرمایه‌گذاری دارد و باید علائم مثبتی را برای جذب و جلب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ارسال دارد عملاً تمام علائمی که فرستاده می‌شود منفی و فراری دهنده است. در وضعیتی که امنیت از فعالان سیاسی و اجتماعی سلب و بسیاری از آنها را برخلاف موازین قانونی و تنها بدلیل فعالیتهای سیاسی و انتخاباتی بازداشت و روانه سلول‌های انفرادی و ... کرده‌اند، و غالب این افراد در سالهای پس از انقلاب وزیر و وکیل و در مسئولیتهای دولتی مشغول بکار بوده‌اند، تکلیف دیگر افرادی که می‌خواهند در عرصه‌ اقتصادی فعال باشند، روشن است! این شرایط از فقدان امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در ایران حکایت می‌کند و هیچگونه جا و جاذبه ای برای جلب سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذار داخلی و خارجی باقی نمی‌گذارد.
جبهه مشارکت در ارزیابی خود از شرایط کنونی اقتصاد ایران، با نگاه به روند طی شده طی چهار سال مسئولیت دولت نهم و با استناد به آمار منتشره توسط بانک مرکزی، وضعیت اقتصادی کشور را بسیار وخیم و بد و نگران کننده می‌داند و نتیجه تداوم سیاستهای اقتصادی جاری را جز توسعه و تعمیق وضعیت «رکود تورمی» نمی‌داند که آثار زیانبارش بیش از پیش دامن همه شهروندان ایرانی به ویژه طبقات فقیر و متوسط را در برخواهد گرفت و زندگی را برای آنها تلخ و سخت تر خواهد کرد. راه برون رفت از این شرایط سخت و دشوار تنها در سایه تغییرات اساسی در عرصه کلان اقتصاد و سیاست کشور و بازگشت به میزان بودن رای ملت در اداره امور و اعتماد سازی دوباره ممکن است.
*****
رییس پلیس مواد مخدر کشور: امسال 160 نفر از حجاج ایرانی بخاطر حمل مواد مخدر در عربستان زندانی شده اند
رئیس پلیس مواد مخدر کشور با اشاره ممنوع الخروج شدن حجاج و زوار حامل مواد مخدر در کشور گفت:" در سال جاری 160 نفر از زائرین ایرانی در این ارتباط در کشور عربستان دستگیر شدند که مقامات قضایی این کشور هر کدام از این افراد را به 7 تا 15 سال زندان محکوم کرده اند."
حمید رضا حسین آبادی با اعلام این خبر به خبرگزاری مهر گفت:" یکی از اقدامات پلیس در سال جاری برخورد شدید با حجاج و زوار حامل مواد مخدر است که در صورت مشاهده شدیدترین برخوردها با این افراد اعمال می شود."
حسین آبادی خاطرنشان کرد:" اگر در مبادی خروجی کشور زوار خاطی شناسایی و از سفر محروم شوند به این ترتیب شاهد دستگیری اتباع ایرانی توسط دولت عربستان نیستیم زیرا در مواردی شاهد بوده ایم به خاطر یک فرد حامل مواد مخدر، کاروانهای حجاج را با مشکل مواجه کرده اند و دولت عربستان برخورد ناپسندی با حجاج حامل مواد مخدر دارد."
حسین آبادی عنوان کرد:" طی امسال 160 نفر از اتباع ایرانی که به حج عمره مشرف شده‌ بودند، بنا به دلیل همراه داشتن مواد مخدر توسط پلیس عربستان دستگیر و به زندان‌های این کشور معرفی شدند."
همچنین رئیس پلیس فرودگاههای کشور نیز روز ششم آبان ماه در همین باره گفته بود:"از حمل هر گونه مواد قاچاق بخصوص مواد مخدر در فرودگاهها جلوگیری و با عاملان آن به شدت برخورد خواهد شد. "
نبی الله حیدری تصریح کرده بود که مسافران ایرانی در مسافرت های خارج از کشور بویژه سفر معنوی و فریضه الهی حج به عنوان سفیران جمهوری اسلامی ایران به دقت مورد توجه هستند و ضمن اینکه پلیس فرودگاههای کشور به شدت و با دقت همه حرکات مشکوک را زیر نظر دارد از سوی پلیس عربستان نیز با جدیت و شدت با این موضوع برخورد می شود.
گفتنی است در سفر حج تمتع امسال، 61 هزار نفر از حجاج به مکه مکرمه مشرف می شوند. سال گذشته شش کیلو و 474 گرم تریاک و شیره تریاک از 327 نفر از حجاج تمتع کشف شد که 89 نفر آنان زن بودند.
در سفر حج عمره امسال نیز که 761 هزار و 687 نفر به عربستان عزیمت کردند 13 کیلو و 284 گرم انواع مواد مخدر از هزار و 116 زائر کشف شد که 272 نفر آنان زن بودند.
سال گذشته به رغم تلاش پلیس فرودگاههای کشور پلیس، عربستان حمل کنندگان مواد مخدر که تعداد آنان 160 نفر بود به هفت تا 15 سال زندان محکوم کرد.
امسال نیز 16 میلیون و 700 هزار نفر از فرودگاههای کشور با 135 هزار و 780 پرواز مسافرت کردند که در این مدت 10 میلیارد ریال کالای قاچاق از مسافران کشف و ضبط شد.
*****
گاردین: آزمایش کلاهک های اتمی توسط رژیم تهران
به گزارش رادیو فرانسه، روزنامۀ انگلیسی گاردین در شمارۀ امروز خود نوشت که بر اساس شواهدی که آژانس بین المللی انرژی اتمی به آنها دست یافته، جمهوری اسلامی به آزمایش های پیشرفتۀ کلاهک های اتمی دست زده است.
روزنامۀ گاردین با استناد به اسناد منتشر نشدۀ آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرده است که در این زمینه دانشمندان جمهوری اسلامی اقدام به آزمایش ترکیبات انفجاری قوّی کرده اند.
مقامات جمهوری اسلامی از اظهار نظر در مورد گزارش روزنامۀ گاردین خودداری کرده اند.
به نوشتۀ گاردین وجود ترکیبات انفجاری که دانشمندان جمهوری اسلامی به آزمایش گذاشته اند چنان حساس است که قدرت های شناخـته شدۀ اتمی نظیر آمریکا آن را مخفی نگاه داشته اند.
گاردین تصریح کرده است که فن شناسی به کارگرفته شده در آزمایش این ترکیبات ساختن کلاهک های کوچکتر و ساده تر را میّسر می سازد که نصب شان نیز بر روی موشک های حامل آسان تر است.
در سپتامبر گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به یک سند طبقه بندی شده نوشته بود که از نظر کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، رژیم تهران از این پس توانایی ساختن کلاهک های اتمی و همچنین توسعۀ موشک های حامل این کلاهک ها را داراست.
*****
انتقال اعضای بازداشت شده سازمان ادوار تحکیم به بند 209
محمد صادقی عضو بازداشت‌شده شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت، چهارشنبه شب در تماسی با منزل از نگه‌داری خود در سلول انفرادی بند 209 زندان اوین خبر داد. وی که شب 12 آبان ماه با ورود نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شده بود، در این تماس تلفنی شرایط خود را مناسب توصیف کرد. همچنین خبرهای رسیده حاکی از این است که حسن اسدی زیدآبادی و حجت شریفی دیگر اعضای بازداشت‌شده سازمان دانش‌آموختگان ایران نیز در بند 209 به سر می‌برند.به گزارش هرانا به نقل از کمیته گزارشگران ، سازمان دانش‌آموختگان، از جمله تشکل‌هایی است که در جریان بازداشت‌های گسترده فعالان سیاسی پس از انتخابات، شماری از اعضایش بازداشت و روانه زندان شدند. احمد زیدآبادی دبیر کل این سازمان، پس از گذشت بیش از 4 ماه از بازداشتش، هفته گذشته بند 350 زندان اوین انتقال یافت. وی پیش از آن در سلول انفرادی نگهداری می‌شده است. دادگاه رسیدگی به اتهامات زیدآبادی قرار است، روز یکشنبه در شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شود.عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز، که در تاریخ 30 خردادماه بازداشت شده بود، همچنان در وضعیت بلاتکلیفی در بند 209 نگهداری می‌شود.
*****
فريب لبخندهای اوباما را نمی خوریم
واحد مرکزی خبر (صدا و سیمای رژیم) علاء الدين بروجردي رييس کميسيون امنيت و سياست خارجي مجلس شورای اسلامی امروز در سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران گفت : موضع آمريکا با وجود لبخندهاي باراک اوباما و شگردهاي سياسي که در مذاکرات ژنو و وين به کار گرفته شد همان سياست سابق آمريکاست و سياست راهبردي اين کشور تغييري نکرده است. نماينده مجلس شوراي اسلامي افزود: جورج بوش ديروز تهديد مي کرد امروز اوباما درخواست مذاکره مي دهد اما کنگره تحت تسلط دموکرات ها بودجه 55 ميليون دلاري را که معادل 55 ميليارد تومان است ضد نظام جمهوري اسلامي تصويب و اوباما هم اين مصوبه را تاييد کرده است. اين چه معنايي دارد آيا جز اين است که سياست آمريکا در قبال نظام ما تغيير نکرده است. بروجردي تاکيد کرد: مسئولان ما هوشمندتر از آن هستند که فريب لبخندها را بخورند؛ امروز نظام با رهنمودهاي مقام معظم رهبري در مقابل توطئه هاي آمريکا ايستاده است. وي ادامه داد: آنچه باعث تاسف است اين است که افرادي درون کشور و به خصوص آنان که زماني مسئوليتي داشتند با نا آگاهي از نيات آمريکا فريب خوردند.
*****
اوباما دروغگو است/در باره اتم معامله نمی کنیم
ایرنا: احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران با تاكيد براينكه هيچكس درباره حقوق هسته‌اي معامله نمي‌كند گفت: اگر غربي‌ها بخواهند بازي در بياورند و سوخت راكتور تحقيقاتي تهران را تحويل ندهند، دانشمندان هسته‌اي خودمان اين سوخت را نيز تامين خواهند كرد.
آيت الله سيد احمد خاتمي در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته تهران افزود: آنچه جمهوري اسلامي در عرصه انرژي هسته‌اي موفقيت داشته با سرانگشت تدبير و هدايت‌هاي مقام معظم رهبري بوده است.
وي اظهار داشت : اگر در كشور يك نفر در راه منافع ملت جان بدهد آن يك نفر آيت الله‌العظمي خامنه‌اي مقام معظم رهبري است. وقتي چنين رهبري هوشيار و بيدار در كشور داريم، مطمئن باشيد كه نه تنها در عرصه هسته‌اي بلكه در عرصه‌هاي ديگر نيز از حقوق حقه خود كوتاه نخواهيم آمد .
آيت الله خاتمي افزود: آنها دائما مي‌گويند جمهوری اسلامی بايد اعتمادسازي كنيد اين درحالي است كه ما به شما اعتماد نداريم.
وي ‪ خطاب به كشورهاي غربي گفت : شما تخصص در حق خوري و غارتگري داريد، ‪ حال ما با چه تضميني اورانيوم غني 3.5‬ درصد را به شما بدهيم و شما اورانيوم غني‌سازي 20 درصد را به ايران بازگردانيد.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: شما چه كسي را مي‌خواهيد فريب دهيد، ملت ايران هوشيار است و گول فريب‌هاي شما را نمي‌خورد.
امام جمعه موقت تهران در بخش ديگري از سخنان خود ، قصه سازش ناپذيري جمهوری اسلامی با آمريكا را نه از سر لجاجت و تعصب و احساسات بلكه براساس موضعي كاملا خردورزانه ارزيابي كرد.
وي به بيانيه اخير اوباما اشاره كرد و گفت : وي به دروغ مي‌گويد كه ما در حوادث ايران دخالت نمي‌كنيم، دروغي به اين بزرگي، به صراحت شما در حوادث پس از انتخابات دخالت داشتيد و رسانه‌هاي شما تحريك كردند.
امام جمعه موقت تهران همچنين به مصوبه هفته گذشته كنگره آمريكا عليه جمهوری اسلامی اشاره و تاكيد كرد كه در اين مصوبه بيش از ‪ ۵۰‬ميليون دلار براي جنگ نرم عليه نظام منظور شده است.
آيت الله خاتمي ‪ گفت : تا وقتي اين خوي استكباري در آمريكا وجود دارد ، آنها بايد بدانند جمهوری اسلامی هيچگاه زير بار مذاكره شيطاني نخواهد رفت.
فريب لبخندهای اوباما را نمی خوریم
علاء الدين بروجردي رييس کميسيون امنيت و سياست خارجي مجلس شورای اسلامی امروز در سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران گفت : موضع آمريکا با وجود لبخندهاي باراک اوباما و شگردهاي سياسي که در مذاکرات ژنو و وين به کار گرفته شد همان سياست سابق آمريکاست و سياست راهبردي اين کشور تغييري نکرده است.
نماينده مجلس شوراي اسلامي افزود: جورج بوش ديروز تهديد مي کرد امروز اوباما درخواست مذاکره مي دهد اما کنگره تحت تسلط دموکرات ها بودجه 55 ميليون دلاري را که معادل 55 ميليارد تومان است ضد نظام جمهوري اسلامي تصويب و اوباما هم اين مصوبه را تاييد کرده است. اين چه معنايي دارد آيا جز اين است که سياست آمريکا در قبال نظام ما تغيير نکرده است.
بروجردي تاکيد کرد: مسئولان ما هوشمندتر از آن هستند که فريب لبخندها را بخورند؛ امروز نظام با رهنمودهاي مقام معظم رهبري در مقابل توطئه هاي آمريکا ايستاده است.
وي ادامه داد: آنچه باعث تاسف است اين است که افرادي درون کشور و به خصوص آنان که زماني مسئوليتي داشتند با نا آگاهي از نيات آمريکا فريب خوردند.
*****
فرمانده ناجا تهران: تجمع‌كنندگان غیرقانونی در مراسم روز 13 آبان به 4هزار نفر هم نرسید!!!!
فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام كرد: پلیس روز 13 آبان به آشوبگران فرصت عرض اندام نداد و تعدادی از آنان را دستگیر كرد.سردار عزیزالله رجب‌زاده در گفت‌وگو با فارس گفت: علیرغم تبلیغات و هیاهو چند ماهه‌ شبكه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی، تعداد تجمع‌كنندگان غیرقانونی در مراسم روز 13 آبان به 4هزار نفر هم نرسید.فرمانده پلیس تهران اعلم كرد: آشوبگران به چند سطل زباله و چند موتورسیكلت خساراتی وارد كردند، خسارات وارده به اماكن عمومی قابل توجه نبود.سردار رجب‌زاده افزود: پلیس برای مقابله با هرگونه تجمع غیرقانونی آمادگی كامل و 100 درصد دارد و اجازه و فرصت تجمع و سوء استفاده به قانون‌شكنان را نخواهد داد.وی اظهار داشت: مراسم روز 13 آبان تحت كنترل پلیس بود و آشوبگرانی كه قصد هرج و مرج و انحراف در مراسم را داشتند، توسط پلیس دستگیر شدند.فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: هنوز از تعداد دستگیر شدگان آماری به دست نیامده و پس از جمع‌بندی این آمار منتشر خواهد شد.
*****
قتل كارمند محلي سفارت ايران در افغانستان
فارس: يك كارمند محلي سركنسولگري ايران درشهر مزار شريف درشمال افغانستان به قتل رسيد‏.‏
newsparsa نوشت؛ سفارت ايران در كابل با محكوم كردن قتل كارمند خود، از دولت افغانستان خواست عاملان اين اقدام را شناسايي و مجازات كند‏.‏در اطلاعيه سفارت ايران، به نام اين كارمند، زمان و چگونگي قتل وي اشاره اي نشده است‏.‏
اما يك منبع محلي، از اين كارمند با نام ياسين دانش ياد كرده است‏.‏
به گفته اين منبع محلي، وي روز دهم آبان از شهر مزار شريف ربوده شده بود و روز گذشته سه شنبه، جسدش در ‏60‏ كيلومتري اين شهر پيدا شده است‏.‏
دانش از اهالي ولسوالي (شهرستان شولگر ولايت بلخ) بوده و طي پنج سال گذشته، در بخش كنسولي سفارت ايران كار مي كرده است‏.‏
منابع محلي گفته اند كه قتل وي، بدليل خصومت هاي چندين ساله محلي روي داده است،مقام هاي رسمي دولت افغانستان تاكنون در اين خصوص اظهار نظري نكرده‌اند‏.‏
در ‏17‏ مرداد ‏1377‏ و همزمان با تصرف شهر مزار شريف از سوي طالبان نيز محمود صارمي خبرنگار خبرگزاري ايرنا همراه با ‏9‏ ديپلمات و كارمند كنسولگري ايران در مزار شريف کشته شدند.‏
باوجود تلاش هاي دولت ايران براي تحقيقات در خصوص شهادت آنها و نيز مجازات عاملان آن، تاكنون اين تلاش ها نتيجه بخش نبوده است‏.‏
*****
موج جدید بازداشت های دانشجویا ن و دانش آموختگان
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت در حالی که مقامات ایرانی دهها تن از مردم را در جریان تظاهرات عمومی و اعتراض به دولت در روز ۱۳ آبان بازداشت کرده اند، همچنان موج دستگیری فعالان بویژه اعضای سازمان دانش آموختگان ادامه دارد.
ارون رودز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد بازداشت های جدید گفت :”در حالیکه مقامات ایرانی تعداد بیشتری از دانشجویان فعال اجتماعی، دانش آموختگان و سایر اقشار را بازداشت می کنند، تعداد شهروندان بازداشت شده ای که ممکن است با دادگاه های ناعادلانه و حتی احکام مرگ روبرو شوند آنهم بخاطر خواسته های حقوق بشری خود که در سطح بین المللی حفاظت شده است، بیشتر می شود.”ارون روزد تاکید کرد که “این مسئولیت اعضای جامعه ین المللی است که در روابط مجددا برقرار شده با همتایان ایرانی خود، این تجاوز به حقوق بشر مردم را مطرح کنند، در غیر این صورت، مردم ایران را برای دستیابی به موفقیت های بی ثبات سیاسی معامله می کنند.”کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد در حالی که رقم دقیق بازداشت شدگان روز ۱۳ آبان در دسترس نیست، اما امروز بیش از ۵۰ نفر از اعضای خانواده های بازداشت شدگان در مقابل بازداشتگاه وزرا در تهران تجمع کردند تا مانع انتقال بازداشت شدگان به زندان اوین شوند. تعداد بیشتری از بازداشت شدگان طبق گزارش ها در زندان اوین مستقر شده اند. تجمع های مشابهی در شهرهای دیگر ایران نیز گزارش شده است.به گزارشی ۲۰ دانشجوی دانشگاه شیراز و ۱۰ نفر در مشهد در جریان تظاهرات روز ۱۳ آبان ماه بازداشت شدند. فرهاد پولادی؛ خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز از بازداشت شدگان روز ۱۳ آبان در تهران است.همانطور که کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران قبلا گزارش داده بود، مقامات ایرانی بعنوان اقدامی پیشگیرانه علیه معترضین، در روز ۱۲ آبان ماه تعدادی از فعالان را بازداشت کردند. حسن اسدی زیدآبادی؛ مسئول حقوق بشر در سازمان دانش آموختگان ادوار، از جمله این بازداشتی ها میباشد که در دو روز گذشته، مقامات قضایی هیچ اطلاعاتی در مورد او به همسرش نداده اند. همچنین کوهزاد اسماعیلی؛ مسئول شاخه گیلان سازمان دانش اموختگان ادوار از جمله بازداشتی های قبل از ۱۳ آبان ماه است.در روز ۱۲ آبان ماه، نیروهای امنیتی محمد صادقی عضو شورای مرکزی سازمان دانش اموختگان ادوار را نیز بازداشت کردند. حجت شریفی، عضو سابق شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت و همسر روزنامه نگار او ؛ نفیسه زارع نیز در ۱۳ آبان ماه در منزل خود بازداشت شدند.نیروهای امنیتی برای جلوگیری از حضور دانشجویان در تظاهرات روز ۱۳ آبان ماه، به خانه های تعدادی از دانشجویان حمله برده و موفق به بازداشت تعدادی از جمله علی پرویز و سهیل محمودی شدند. این دانشجویان دامشگاه خواجه نصیرطوسی در روز ۱۲ آبان ماه در منزل خود بازداشت شده و همه وسایل شخصی آنها تفتیش و مصادره شده است. محل نگهداری این دانشجویان نامعلوم است. در هفته گذشته، دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر طوسی به حضور صفار هرندی؛ وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دانشگاه معترض شده بودند. بر اساس اطلاعات واصله، محمد هاشمی؛ دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت دانشجویان، در روز ۱۳ آبان در منزل خود بازداشت شد و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد.کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از دولت ایران می خواهد که به طرح بازداشت های خودسرانه پایان داده و بعنوان عضو میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی، طابق با الزامات پیمان نامه ای خود همه کسانی را که فقط بخاطرعقیده و فعالیت های مسالمت آمیز بازداشت شده اند، را فورا آزاد کند.
*****
گزارش نیویورک تایمز از 13 آبان:
«از یک طرف فریاد می‌زنند مرگ بر آمریکا، از طرف دیگر با آن‌ها معامله می‌کنند»
"رابرت اف. ورث از بیروت، لبنان – جنبش تحت سرکوب‌ معترضان در ایران روز چهارشنبه سعی کرد دوباره خود را نشان دهد. ده‌ها هزار نفر از معترضان شجاعت خود را علی‌رغم حمله‌ی پلیس و توده‌های گاز اشک‌آور در اطراف یک تظاهرات اصلی ضدآمریکایی دولتی نشان دادند."
اعتراضات - در تهران و چند شهر دیگر - بزرگ‌ترین نمایش خیابانی مخالفان در قریب دو ماه اخیر بود، و در سی‌امین سال‌‌گرد اشغال سفارت ایالات متحده در سال 1979 برگزار شد، روزی با اهمیت نمادین هم برای ایران و هم برای ایالات متحده. با این که نیروهای پرشمار پلیس بسیاری از آنان را عقب می‌راندند و متفرق می‌کردند، معترضان شجاعانه توانستند به رغم سیلی از هشدارهای شدید از طرف تمام سطوح حاکمیت محافظه‌کار ایران دولت را علناً به چالش بکشند.
این روز شاهد اعتراضات و خشونت‌های پراکنده در مرکز تهران بود، و حتا برخی مسئولان دولتی نیر با اکراه پذیرفتند که مخالفان - برای اولین بار - تظاهرات ضدآمریکایی سالانه را مختل کرده‌اند. خبرگزاری رسمی ایرنا بعد از ظهر گزارش داد که «اغتشاش‌گران»، بسیاری‌شان با نمادهای سبز اپوزیسیون، جلوی دفترش در خیابان ولی عصر جمع شده‌اند و فریاد «مرگ بر دیکتاتور» و سایر شعارهای ضددولتی سر داده‌اند.
معترضان علناً پیام رسمی ضدآمریکایی این روز را نادیده گرفتند. حدود هزار نفر، که بسیاری‌شان لباس‌ها و اشیائی به رنگ سبز روشن به عنوان نماد مخالفان داشتند، بیرون سفارت روسیه در تهران جمع شده و شعار ‌می‌دادند: «سفارت روسیه، لانه‌ی جاسوسیه.» در ایران سفارت آمریکا ده‌ها سال «لانه‌ی جاسوسی» خوانده شده. اما بسیاری از حامیان اپوزیسیون، از پذیرش سریع پیروزی مسأله‌دار محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن ایران توسط روسیه عصبانی شده‌اند.
در همین حال، موضوع جدیدی که روز چهارشنبه مطرح شد اعلام نارضایتی تظاهرکننده‌گان نسبت به سیاست رئیس‌جمهور اوباما در زمینه‌ی مذاکره با دولت ایران بود. به گفته‌ی شاهدان، صدای بسیاری شنیده می‌شد که شعار می‌دادند: «اوباما، اوباما - یا با اونا یا با ما»رئیس‌جمهور اوباما به نوبه‌ی خود بیانیه‌ای به مناسبت سی‌امین سال‌گرد اشغال سفارت صادر کرده، و درخواستش را برای کنار گذاشتن بی‌اعتمادی میان دو کشور تکرار نموده، و ضمن ابراز هم‌دردی با جنبش مخالفان در ایران، اشاره کرده که زمان برای برنامه‌ی مورد حمایت سازمان ملل متحد به منظور رفع رویارویی بر سر بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران اندک است.
این بیانیه در توصیف مردم ایران گفته است: «دنیا هم‌چنان شاهد فریاد پرقدرت آنان برای عدالت و پی‌گیری شجاعانه‌شان برای حقوق بشر است. وقت آن است که دولت ایران تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد بر گذشته تمرکز کند، یا این که گشودن پنجره را به سوی فرصت‌های بزرگ‌تر، کام‌یابی، و عدالت برای مردمش برخواهد گزید.»
روز سه‌شنبه، رهبر ایران آیت‌الله خامنه‌ای در سخن‌رانی غضب‌ناکی ایالات متحده را متهم به تحمیل شرائط معامله‌ی هسته‌ای کرد، و اظهار نمود که آقای اوباما تفاوتی با پیشینیانش ندارد.
گزارش‌ها حکایت از بازداشت ده‌ها نفر و جراحت بسیاری در اعتراضات تهران و شهرستان‌ها در روز چهارشنبه دارد. به نقل از رادیو فردا، روحانی اصلاح‌طلب مهدی کروبی، که به صریح‌ترین منتفد دولت تبدیل شده، از شلیک گلوله‌ی گاز اشک‌آور به سمتش ضمن راه‌پیمایی با معترضان در تهران به سختی در امان ماند. بر اساس این گزارش، دو تن از محافظان وی به دفاع از او برخاسته‌اند و به سبب جراحات‌شان بستری شده‌اند.
رادیو فردا خبر داده که میرحسین موسوی، رهبر اپوزیسیون که رقیب اصلی آقای احمدی‌نژاد در انتخابات بود، توسط نیروهای امنیتی موتورسوار که جلوی دفتر او در فرهنگستان هنر حاضر شدند از شرکت در تظاهرات بازداشته شده است. در مجموع، به نظر می‌رسد که پلیس برخورد خشن‌تری نسبت به ماه سپتامبر داشته، که حامیان اپوزیسیون با تعداد بالاتری بیرون آمدند و یک تظاهرات حکومتی دیگر به نام روز قدس را عملاً تصاحب کردند.
به گفته‌ی شاهدان، نیروهای پلیس و شبه‌نظامیان بسیج از صبح زود در روز چهارشنبه در خیابان‌های مرکزی تهران صف کشیده بودند، و مأموران در مترو افرادی را که بازوبند، دست‌بند، یا شال سبز داشته‌اند جدا نموده و نمادهاشان را پاره می‌کرده‌اند. همچنین شرکت در تظاهرات احتمالاً به علت وقوع در روز کاری، بر خلاف روز قدس، محدودتر بوده.
یک مرد جوان که شعارهای ضددولتی در میدان ولی عصر را رهبری می‌کرده وقایع این روز را این‌طور جمع‌بندی می‌کند: «یک روز وقتی بیرون می‌آییم روز ماست، ولی روز دیگر سرکوب‌مان می‌کنند. امروز نتوانستیم حرف‌مان را به کرسی بنشانیم، اما همین که آن‌ها را به خیابان‌ها کشاندیم کافی بود.»
با این حال، این روز برای اپوزیسیون نیروبخش بود، که از وقتی انتخابات ماه ژوئن آغازگر بدترین ناآرامی داخلی از زمان انقلاب اسلامی 1979 شده سعی کرده انرژی خود را حفظ کند. در ماه‌های اخیر مأموران به سرکوب بی‌رحمانه‌ی جنبش از طریق ترکیبی از دست‌گیری، دادگاه‌های نمایشی و ارعاب پرداخته‌اند. بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب هنوز در زندان‌اند، و در حالی که بعضی از بازداشت‌شده‌گان آزاد شده‌اند، حکومت هر هفته به دست‌گیری بیش‌تر ادامه می‌دهد.
اعتراضات در تهران از میدان هفت تیر آغاز شد، که جمعیت از اواسط صبح در حال شکل گرفتن و سر دادن «مرگ بر دیکتاتور» و سایر شعارهای ضددولتی بود. بسیاری از آنان با پیش‌بینی برای گاز اشک‌آور ماسک جراحی زده بودند. هم‌چنان که بر تعدادشان افزوده می‌شد، پلیس ضدشورش و اعضای شبه‌نظامی بسیج گاز اشک‌آور شلیک کردند و متناوباً به میان جمعیت برای ضرب‌وشتم یا دست‌گیری یورش می‌بردند.
در حرکت در جهت غرب به سمت میدان ولی عصر، که صحنه‌ی بسیاری از اعتراضات پیشین بوده، یک تظاهرات نامنظم شروع شد. تظاهرات رسمی دولتی در یک مسیر موازی در جنوب انجام شد، و گروهی از پلیس و شبه‌نظامیان از رسیدن معترضان به آن مانع می‌شدند. تا بعد از ظهر، ظاهراً هر دو راه‌پیمایی پایان یافت.
در پی هفته‌ای که ظاهراً آقای احمدی‌نژاد در حمایت از به نتیجه رساندن یک معامله‌ی هسته‌ای با غرب تنها بوده، به نظر می‌رسد که بسیاری از معترضان به خوبی از آسیب‌پذیری دولت آگاه بوده‌اند. یک زن میان‌سال در حال راه‌پیمایی با دو دخترش می‌گوید: «آن‌ها باید قید این ‹مرگ بر، مرگ بر› را بزنند - مرگ بر چی؟ از یک طرف فریاد می‌زنند ‹مرگ بر آمریکا› و از طرف دیگر می‌روند و با آن‌ها معامله می‌کنند.»
سال‌گرد اشغال سفارت یادآور ناآرامی عظیم‌تری در روابط با غرب است. این روز مدت‌ها نمادی برای انقلابی‌های ایران بوده، ولی نفوذ آقای اوباما آمریکاستیزی انفعالی حکومت را بغرنج کرده است. یکی از رساترین صداهای اصلاح‌طلب، آیت‌الله‌العظمی حسین‌علی منتظری، روز سه‌شنبه با اعلام این که اشغال سفارت در سال 1979 «کار درستی نبوده» بسیاری از هم‌فکرانش را شگفت‌زده کرد.
خود آقای احمدی‌نژاد با این استدلال که ایران تکبر غرب را مهار کرده می‌گوید معامله‌ی هسته‌ای پیشنهادی را باید پذیرفت، که طی آن اورانیوم ایران برای فرآوری به خارج ارسال خواهد شد و نهایتاً به صورت میله‌های سوختی برای رآکتوری که ایزوتوپ‌های پزشکی تولید می‌کند بازخواهد گشت.
اما رقبای سیاسی‌اش، چه محافظه‌کار و چه اصلاح‌طلب، از این فرصت برای تحقیر او استفاده نموده و به این طرح هسته‌ای به عنوان تسلیم در برابر غرب حمله کرده‌اند - همان کاری که او در سال‌ها گذشته کرده بود. با ابراز علائم ناخرسندی رهبران غرب از تعلل ایران، وضعیت این طرح نامشخص مانده است.
*****
اعلام زمان دادگاه تاجرنیا و زیدآبادی
دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه تعداد بازداشت شدگان روز 13آبان هنوز مشخص نیست، گفت: تعدادی از بازداشت شدگان اغتشاشات روز چهارشنبه آزاد شدند و مابقی آنها به زودی تعیین تکلیف می شوند.
دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه تعداد بازداشت شدگان روز 13آبان هنوز مشخص نیست، گفت: تعدادی از بازداشت شدگان اغتشاشات روز چهارشنبه آزاد شدند و مابقی آنها به زودی تعیین تکلیف می شوند.به گزارش هرانا به نقل از مهر ، دکتر عباس جعفری دولت آبادی با اعلام این خبر افزود: تعداد دقیق افرادی که آزاد شده اند را متعاقباً اعلام خواهیم کرد.این مقام ارشد در قوه قضائیه درباره دادگاه بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات اظهار کرد: فردا 16 آبان ماه دادگاه علی تاجرنیا ، ‌سعید شریعتی و ابراهیم امینی به صورت جداگانه برگزار می شود. همچنین روز یکشنبه 17 آبان نیز اولین جلسه محاکمه احمد زیدآبادی برگزار خواهد شد.دادستان عمومی و انقلاب تهران افزود: در ادامه دادگاه زیدآبادی، جلسه محاکمه بهزاد نبوی نیز برگزار می شود و روز دوشنبه 18 آبان اولین جلسه محاکمه محمد عطریانفر برگزار می شود.جعفری دولت آبادی با اشاره به آزادی تعدادی از متهمان حوادث انتخابات از جمله محمد قوچانی و سعید حجاریان گفت: دادگاه این افراد پس از متهمان زندانی برگزار می شود و هم اکنون اولویت ما متهمان داخل زندان و رسیدگی هر چه سریعتر به وضعیت آنها است.
*****
محکوميت دراويش اصفهان به حبس تعليقی، شلاق و جزای نقدی
جمعی از دراويش سلسله نعمت اللهی گنابادی ساکن اصفهان با شکايت مأمورين يگان امداد نيروی انتظامی اين شهرستان ، از سوی شعبه ۱۰۹ دادگاه جزايی به تحمل يکصد روز حبس تعليقی و تحمل ۲۰ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی محکوم شدند.
جمعی از دراويش سلسله نعمت اللهی گنابادی ساکن اصفهان با شکايت مأمورين يگان امداد نيروی انتظامی اين شهرستان ، از سوی شعبه ۱۰۹ دادگاه جزايی به تحمل يکصد روز حبس تعليقی و تحمل ۲۰ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی محکوم شدند.
به گزارش هرانا به نقلاز سايت مجذوبان نور ؛ اين دراويش به اتهام اخلال در نظم عمومی از طريق تجمع در تکيه درويش ناصرعلی تخت فولاد اصفهان در مورخه اول اسفندماه ۸۷ و تمرد در قبال مأمورين انتظامی ، تحت پيگرد قضايی قرار گرفته و نهايتاً به حبس و شلاق و پرداخت جزای نقدی محکوم شدند.
براساس اين گزارش ؛ تکيه درويش ناصرعلی در تخت فولاد اصفهان شامگاه سی ام بهمن ماه ۸۷ مورد تعرض مأمورين قرار گرفت و حسينيه دراويش در کنار اين مقبره به زير تيغهای بولدوزر رفت و تخريب شد . پس از آن عده زيادی از دراويش در اعتراض به تخريب حسينيه ، در اين محل گرد آمدند و اقدام به برگزاری مجالس عبادی خود نمودند که اين اجتماع قانونی نيز با دخالت مأمورين امنيتی و انتظامی به خشونت کشيده شد.
اين گزارش در ادامه می افزايد ؛ تخريب حسينيه دراويش در اصفهان ، سومين اقدام افراطيون مذهبی در تخريب اماکن عبادی دراويش گنابادی در سالهای اخير به شمار می رود که نگرانی و اعتراضات گسترده نهادها و شخصيتهای داخلی و بين المللی از جمله کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد را در پی داشت.جمعيت زيادی از دراويش و پيروان سلسله نعمت اللهی گنابادی نيز در يک اقدام اعتراضی ، روز سوم اسفندماه را برای حضور مقابل مجلس شورای اسلامی برگزيدند تا فرياد مظلوميت خود را به گوش هیأت حاکمه ايران برسانند ولی اين تجمع نيز با يورش لباس شخصيها مواجه و منجر به دستگيری و زندانی شدن دراويش شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ