سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۱۳

چهارشنبه: 13/8/1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد چهارشنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یاران با درود، بامدادتان گرامی باد. دقیقه ایست که نیمه شب سه شنبه را پشت سر نهاده و بامداد چهارشنبه سیزدهم آبانماه را آغاز کرده ایم. تا ساعاتی دیگر با دمیدن سپیده و آغاز جنب و جوش مردمی، قرار است این روز، روزی سرنوشت ساز برای میهن و هم میهنان گردد. امید داریم که امروز بار دیگر مشتی محکم بر پوزه های کثیف گرگهای درنده خوی تازی صفت بکوبیم و درسی از میهن پرستی و مردم سالاری به جابرین و اشغالگران میهن خود بدهیم ولو آن که، هیچ دلیل و نشانه ای هنوز نمودار نگردیده که امروز چهارشنبه سیزدهم آبانماه سال 1388 ، همان روز موعود و دلنشین برای میهن باشد اما همه ایرانیان با یکدیگر همدل و هم پیمان گشته اند که این روز را نقطه عطف خیزش آزادی سرزمین اهورایی بسازند.
دیشب (سه شنبه شب - حدود دو ساعت پیش) تهران و تمامی شهرستانها حال و هوایی دگر داشت و فریاد اعتراض و همچنین هشدار ملت به سرکوبگران و اشغالگران پرهیبت تر و شفافتر از دیگر شبها بر آسمان بلند بود. به فیلمی کوتاه از یکی از مناطق که دقایقی پیش دریافت کرده ایم توجه کنید با این توضیح و توجیه که این مشتی است نمونه خروارها:
*****
طنین الله‌اکبر هم‌وطنان شیرازی بلندتر از همیشه
گزارشها از شیراز خبر از طنین‌افکن شدن صدای الله‌اکبر در سراسر این شهر می‌دهد.
شیراز شب متفاوتی را با نوای الله‌اکبر سبزها پشت سر گذاشت. به گفته شاهدان عینی چنین استقبالی از شعار الله‌اکبر در شیراز پس از انتخابات تا امشب بی‌سابقه بوده است. گزارشگر موج سبز آزادی از مشهد نیز اعلام کرد با وجود فضای امنیتی در شهر، نوای الله‌اکبر سبزها در گوشه‌ و کنار شهر شنیده می‌شود. هم‌وطنان ایرانی در سراسر ایران از امشب با سر دادن شعارهای الله‌اکبر به استقبال ۱۳ آبان سبز رفتند.

*****
ایمیل دریافتی بسیار مهم:
آقای محسن مخملباف ممکن است خفقان بگیرید..!!!

امروز در خبرها خواندم که عده‌ای آن سوی مرزها با پیشگامی آقای محسن مخملباف، تصمیم گرفته‌اند در سالروز سیزده آبان لوحی آماده کنند و به نشانه دوستی مردم ایران و مردم آمریکا، و به نشانه عذرخواهی بابت اشغال سفارت آمریکا در تهران در سیزده آبان هزار و سیصد و پنجاه و هفت، به سفرای آمریکا در چند کشور هدیه کنند. این اقدام چندین پیام دارد که در هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توان اصول سیاست‌ورزی بخردانه را دید.
الف): اول آن‌که جنبش سبز نماینده‌ای در خارج از ایران ندارد. این گروه هم نه نمایندگی رسمی از کاندیداهای معترض دارند و نه سبزها به کسی در خارج از ایران نمایندگی داده‌اند که از جانب آن‌ها حرفی بزنند. می‌توانند از جانب خودشان به هر کسی که دل‌شان خواست لوح بدهند، ولی حق ندارند خود را نماینده جنبش سبز بدانند. این دروغ بزرگی است که کسانی خودشان را هزاران کیلومتر آن‌ طرف‌تر و در حالی که عمده سبزها اصلا نمی‌دانند این‌ها کیستند، خود را نماینده سبزها معرفی کنند.
ب) : سرنوشت این کشور همواره در داخل مرزهای آن رقم خورده است. تأثیرگذاری خارجی‌ها بر سیاست داخلی ایران در قرن بیستم، به مدد اوضاع داخلی صورت گرفته است. بر همین اساس، نه دشمنی آمریکایی‌ها منشأ همه مشکلات ماست، و نه دوستی آن‌ها همه مشکلات ما را حل می‌کند. کشورهای زیادی با آمریکا روابط دوستانه‌ای دارند و البته مشکلات‌شان هم حل نشده است. حل شدن یا نشدن مشکلات ما ده‌ها برابر آن‌چه که به رابطه ما و آمریکا بستگی دارد، به عملکردهای خودمات مربوط می‌شود. بنابراین اصلا دلیلی ندارد که ماجرای سبزها را به رابطه با آمریکا گره بزنند و از دل این ماجرا دوستی با مردم آمریکا را استنتاج کنند.
ج) : اولا عذرخواهی کردن بابت اقداماتی که یک کشور در مقطع خاصی از روابطش انجام می‌دهد، مسأله مهمی است و در عرف دیپلماتیک، به این راحتی‌ها و بدون کسب امتیاز از کسی عذرخواهی نمی‌کنند. ترک‌ها صدها هزار ارمنی را صد سال پیش کشته‌اند و هنوز بابت این کار عذرخواهی نمی‌کنند؛ ژاپنی‌ها فجایعی در جریان جنگ جهانی دوم در کره، چین و بقیه مستعمرات خود آفریدند – و البته بخت یارشان بود که به‌واسطه انفجار بمب اتمی، همه آن اقدامات را پوشاندند و مظلوم‌نمایی کردند – ولی از کسی هم عذرخواهی نکرده‌اند؛ آمریکایی‌ها بابت جنایات‌شان در ویتنام، ژاپن و سایر نقاط دنیا هنوز از کسی عذرخواهی نکرده‌اند؛ روس‌ها هم بابت فجایعی که در اروپای شرقی و افغانستان مرتکب شدند از کسی عذرخواهی نکرده‌اند؛ همین عراق از هم پاشیده هنوز بابت تجاوزی که سازمان ملل هم متجاوز بودن عراق را تأیید کرده است از ما عذرخواهی نمی‌کند. حال چه شده که یکباره باید بابت تسخیر سفارت آمریکا از ایشان عذرخواهی کنیم؟ آن هم در گرماگرم جریانی که اصلا ربطی به آمریکا ندارد.
د) : این گروه آن‌قدر ساده‌دل شده‌اند که تصور می‌کنند با رد و بدل کردن یک لوح رابطه ایران و آمریکا اصلاح می‌شود؟ اگر از همین فردا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا آغاز شود، حل مناقشات طرفین سال‌ها به‌طول خواهد انجامید. دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا بلندتر از آن است که با مبادله یک لوح در جریان موضوعی بی‌ربط به آمریکا، حل و فصل شود. این گونه رفتارها دقیقا از جنس همان کاری است که درخصوص یورگن کلینزمن انجام شد. سیاست خارجی موضوعی تخصصی است و من در این‌جا در موضع سخن گفتن درباره آن نیستم، لیکن اگر موضوع عذرخواهی در میان باشد، آمریکایی‌ها هم عذرخواهی‌های زیادی به ما بدهکار هستند. کودتای 28 مرداد، حمایت از عراق در جنگ، حمله به هواپیمای ایرانی، بارها انگشت‌نگاری توهین‌آمیز ایرانیان، و ... .سؤال دیگر این است که اگر چنین حرکاتی چه کمکی به سبزها می‌کند؟ همواره با دیدن تلویزیون‌های اپوزیسیون خارج از کشور، این عقیده که جماعت اپوزیسیون خارج از کشور هیچ درک درستی از اوضاع ایران ندارد بیشتر در من تقویت شده است. حرکت گروه اخیر در ارائه این لوح به آمریکایی‌ها را می‌توان یکی از نقاط اوج نافهمی سیاسی آن‌ها تلقی کرد.نمی‌خواهم خیلی بدبین باشم، ولی این حرکت را در سه جهت بیشتر نمی‌توان تفسیر کرد:
1. ) : عملکردی هیجانی که بیشتر از جنس حلیم و هول حلیم است.
2.) : فرصت‌طلبی و جستن راهی توسط کسانی برای سوار شدن بر موج و چهره شدن. شاید افتخار حضور در محضر نمایندگان دولت آمریکا برای دریافت این لوح، متاعی است که این جماعت به دنبال آن می‌گردند.
3.) : خیانتی است در حق سبزها که آتش نقد منتقدان علیه سبزها را شعله‌ور کنند. بهانه‌ای است که سبزها را حالا رسما به همراهی با آمریکا متهم کنند.
هرچه باشد، این کشور از بابت چنین اقدامی سودی نخواهد برد. تأمین هیچ بخشی از منافع ملی از دل این هیجان‌زدگی میسر نخواهد شد. این هم سویه دیگری از افراط است که بهره‌ای از خرد سیاسی ندارد. سبزهای خردورز، از این نابخردی‌ها بی‌گمان مبری هستند.
*****
دانشجویان مانند همیشه پیشگام در مبارزات ضد رژیم

از چند روز پیش همزمان با نزدیک شدن به روز سیزدهم آبان، روزی که شاید برای ایران و ایرانی سرنوشت ساز باشد، نسل جوان و دانشجویان سرتاسر کشور مانند همیشه ، مانند تمامی سی سال گذشته در این حرکت اجتماعی و سیاسی و اعتراضی پیشگام و پیش قدم بوده اند و تقریبن در تمامی دانشگاهها و مراکز دانشجویی جنب و جوش خاصی به چشم می خورد.
از آن جمله می توان از اعتراضات دانشجویی در دانگاههای: نوشیروانی بابل، دانشگاه کاشان، دانشگاه آزاد قزوین، دانشگاههای آزاد واحد جنوب - مرکز و شمال تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه یاسوج، دانشگاه علم و صنعت تهران، دانشگاه صنعتی شریف تهران، و دهها دانشگاه دیگر نام برد.
دانشجویان سلحشور و جامعه دانشگاهی افتخار دارند که این رسالت ملی و میهنی و تاریخی را بر خویش واجب و ضروری تلقی کنند که برای رهایی میهن از چنگال پلید و کثیف تازی صفتان ایران ستیز و ایادی و اوباشان آنان در هر عرصه و میدان و هر همایش و تظاهراتی شرکت جسته و سایر هم میهنان را برای تداوم راه سبز آزادی پایداری و دلداری دهند.
ما ظرف بخصوص 48 ساعت گذشته شاهد بسیاری همایش ها و تظاهرات در بیشتر دانشگاهها بوده ایم و با طلوع بامداد فردا، چهارشنبه سیزدهم آبانماه، این همایش ها و اعتراضات از صحن دانشگاهها به خیابانها و شاهراهها و صحنه های عمومی تهران و تمامی شهرها و استانها انتقال خواهد یافت بدون آن که باکی از این نکته داشته باشیم که دراین راه چه تعداد دستگیر یا زخمی یا کشته تقدیم ملت شریف و پاکنهاد خویش خواهیم نمود.
پیوسته جاوید باد ایران - پیروز باد مبارزات حق طلبانه و آزادیخواهانه ملت شریف ایران با پرچمداری نسل جوان و دانشجو - نابود باد رژیم جهل و جور و فساد ولایت وقیح.
*****
شعار مرگ بر خامنه ای بر دیوار های دانشگاه آزاد اراک
خبر نامه دانشگاه آزاد اراک : سه شنبه 12 آبان 88 دانشگاه آزاد اراک در بهت اعتراض خودجوش دانشجویان فرو رفت. هنوز دقایقی از شروع کلاس های وقت دوم صبح نگذشته بود که مسئولین حراست و گماشته های سپاه در دانشگاه(بسیجی ها) هراسان با ماژیک و اسپری کلاس به کلاس و از طبقه اول تا چهارم به دنبال پاک کردن شعار مرگ بر خامنه ای بودند که با ماژیک سبز و با اندازه ای بزرگ از زیر زمین دانشکده کشاورزی تا طبقه سوم در کلاس ها و راهرو ها جوی سراسر اعتراض را به دانشگاه بخشیده بود.
نکته جالب در مورد شعارنویسی این بود که تعداد دیوار هایی که روی آنها این شعار زیبا نوشته شده بود آنقدر زیاد بود که بسیجی ها ساعت ها مات و مبهوت به دنبال مکان های نوشته شده این شعار برای پاک کردن آن بودند.این حرکت اعتراضی در آستانه 13 آبان به نوعی حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد اراک از معترضین به نتایج انتصابات خرداد ماه است. خرداد ماه گذشته هم دانشجویان معترض به دولت کودتایی احمدی نژاد با اعتراض شدید و تظاهرات حمایت خود را از مهندس میرحسین موسوی و حجت الاسلام مهدی کروبی اعلام کردند و البته در آن زمان ملک حسینی رئیس بی لیاقت دانشگاه با گردن نهادن بر دستورات نیروی انتظامی درهای دانشگاه را به روی این وحوش گشود و دقایقی بعد دانشجویان را به خاک وخون کشید.
*****
نوجوانان و دانش آموزان مبارز و سلحشور مدارس دوشادوش با خواهران و برادران بزرگتر خود در دانشگاهها، دبیرستانها را کانونی برای اعتراضات و فریادهای حق طلبانه ملت ایران ساخته اند. به فیلمی در این زمینه توجه نمایید:
*****
و این هم فیلمی از اعتراضات دانشجویان دانشگاه مازندران (دانشگاه نوشیروانی بابل)

*****
شبکه پیام رسان یاهو در تهران قطع شده است
وبلاگ مردم نیوز: با توجه به ساعات باقیمانده تا بامداد 13 آبان اکنون ساعت 22:30 دقیقه به وقت تهران طبق اطلاعات به دست آمده مطلع شدیم شبکه پیام رسان یاهو (یاهو مسنجر) در تهران از کار افتاده است. بیش از این و در ارتباط با شهرهای دیگر و یا دیگر سرویس های ارتباطی اطلاعی در دست نیست. گزارشهای دیگر از سطح شهر تهران از ترافیک سنگین و بوق زدن های ممتد و زمزمه های اعتراض آمیز مردم حکایت دارد.
*****
حسن اسدی زید آبادی عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت بازداشت شد

حسن اسدی فعال دانشجویی و عضو سازمان دانش آموختگان ایران بازداشت شد.بنا به گزارش هرانا ، ساعاتی پیش مامورین وزارت اطلاعات آقای حسن اسدی فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.همچنین در اقدامی همزمان مامورین وزارت اطلاعات با یورش به منزل میلاد اسدی و علی ملیحی قصد بازداشت آن‌ها را داشتند که به دلیل عدم حضورشان در منزل موفق به این امر نشده اند.با بازداشت حسن اسدی تعداد اعضای زندانی اداور تحکیم وحدت سه نفر شدند؛ احمد زیدآبادی، عبدالله مومنی و حسن اسدی زیدآبادی.
*****
تداوم بازداشت ها در مناطق کردنشین

طی روزهای گذشته چند شهروند دیگر در مناطق مختلف کردستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
به گزارش کمیته کردستان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای گذشته در شهر مهاباد یک زن به نام "رقیه" و یک مرد به نام "محمود چیره" توسط نیروهای امنیتی به اتهام همکاری با اپوزیسیون کرد دستگیر شدند، در این رابطه لازم به ذکر است آقای چیره پدر یکی از چریکهای جان باخته اپوزسیون کرد است.
همچنین گزارش شده است روز شنبه هفته جاری، نیروهای اداره اطلاعات شهر نقده به منزل یک فعال مدنی و نویسنده به نام حسن اشعاری یورش برده و نامبرده را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کرده اند.
در گزارشی دیگر از شهر نقده آمده است که یک فعال فرهنگی این شهر به نام کاوه حسن پور که از مدتی پیش در بازداشت به سر می برد طی روزهای اخیر با قید وثیقه 50 میلیون تومانی تا زمان رسیدگی به اتهامات آزاد شده است.
*****
بازداشت دو شهروند بهايي در مشهد

دو شهروند بهایی ساکن مشهد توسط نیروهای امینتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل می شوند.
به گزارش کمیته بهاییان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حدود ساعت 8 بعد از ظهر دوشنبه مورخ 11 آبان ماه سال جاری، ماموران اداره اطلاعات شهرستان مشهد به يك جلسه مذهبي بهاييان شهر مزبورهجوم آورده و از حضار مي خواهند كه برنامه جلسه را تا انتها ادامه دهند كه در طي آن نیز اقدام به فيلمبرداري از برنامه و حاضرین مي شود .
در خاتمه ي جلسه ، ماموران به تفتيش منزل محل برگزاری جلسه مي پردازند وحكم جلب " سونيا احمدي " را اعلام میکنند، نیروهای امنیتی به دلیل عدم حضور این فرد در جلسه به منزل نامبرده مراجعه و پس از بازرسي، وي را بازداشت و به نقطه نامعلومي انتقال مي دهند. لازم به ذکر است شهروند بهايي ديگري به نام آقاي قنواتيان که در جلسه مزبور حاضر بوده دیگر بازداشت شده تاریخ مذکور شهر مشهد است.
*****
اطلاعیه روابط عمومی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوارتحکیم وحدت) در خصوص راهپیمایی روز 13 آبان
«در جشن مقاومت علیه استبداد و استکبار داخلی شرکت می‌کنیم»
دانشجویان به عنوان فرزندان برومند این آب و خاک همواره در خط مقدم مطالبه حقوق و آرمان‌های دموکراتیک و ضد ظلم و انحصار ملت ایران قرار داشته‌اند و در این راه هیچگاه از مبارزه با استبداد و برآوردن فریاد آزادی‌خواهی جامعه خود غافل نبوده‌اند؛ سیزدهم آبان‌ماه نیز یکی از فصل‌های عمده این کوشش تاریخی است. بی‌شک دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی امروز نیز که میهن و منافع ملی یکبار دیگر از پس یکصد سال دموکراسی‌خواهی، گرفتار حاکمانی بی‌کفایت، مستبد و تاییدگر جنایت شده است، به تاسی از ملت آگاه و تاریخ‌ساز خود در این روز فریاد آزادی‌خواهی این مردم ستم‌دیده را بر سر حاکمان خودشیفته‌ای که استبداد و استکبار را یکجا در حکومت خویش دارند، بلند خواهند کرد.
اعضای سازمان دانش آموختگان ایران (ادوارتحکیم وحدت) ضمن اعلام حضور خویش در جشن مقاومت علیه استبداد و استکبار داخلی به دولت کودتایی و حامیان کوچک و بزرگ‌اش توصیه می‌کند که به جای تهدید، ارعاب و پریشان‌گویی با دیدگانی گشاده نمایش اراده ملتی مظلوم که نمی‌خواهد از حق و رای خویش بگذرد را تماشا کرده و سر تعظیم فرود آورند.
روابط عمومی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)
*****
سرمقاله بسیار مهم و حساس امروز (چهارشنبه) روزنامه اعتماد که قرار است تا 5 یا 6 ساعت آینده انتشار یابد:
روز پرتنش مجلس و دولت
يک اخطار قانون اساسي نماينده اصلاح طلب، برنامه محمود احمدي نژاد را براي گرفتن اختيارات ويژه از مجلس نقش بر آب کرد. مجموعه تحت مديريت احمدي نژاد روز گذشته با رئيس خود هماهنگ کرده بود که تا وقتي مجلس به ماده 11 لايحه هدفمند کردن يارانه ها رسيد او را خبر کنند تا در مجلس حاضر شود و هنگام بررسي ماده 13 که محل واريزي منابع حاصل از اجراي حذف يارانه ها را مشخص مي کند به عنوان نماينده دولت از پيشنهاد بازگشت به نظر دولت دفاع کند زيرا در کميسيون ويژه نمايندگان صندوق را به حسابي نزد خزانه داري کل تغيير دادند و از دولت خواستند منابع را در بودجه انعکاس دهد؛اتقافي که مطلوب دولت نبود براي همين قصد داشت با يک برنامه ريزي نتيجه را به نفع خود تغيير دهد.در ابتدا کار به روال مد نظر دولت پيش رفت. احمدي نژاد به طور غيرمنتظره به مجلس آمد. وقتي نوبت ماده 13 شد هادي قوامي نماينده اصولگرا پيشنهاد بازگشت به لايحه دولت را داد اما جمشيد انصاري نماينده اصلاح طلب با استناد به اصول 52 و 53 قانون اساسي اخطار قانون اساسي داد. اين اخطار از سوي رئيس مجلس پذيرفته شد و به راي نمايندگان گذاشته شد و آنان نيز با راي بي سابقه يي آن را تاييد کردند در نتيجه پيشنهاد بازگشت به نظر دولت از دستور کار خارج شد و در ادامه نظر کميسيون عيناً تصويب شد.اين در حالي بودکه احمدي نژاد در صحن سبز ساختمان بهارستان منتظر بود در نطق خود به عنوان نماينده دولت اوضاع را به نفع خود تغيير دهد با اخطار قانون اساسي جمشيد انصاري نماينده اصلاح طلب زنجان نتوانست از مجلس امتيازي به نفع خود بگيرد. او به جاي نطق 5 دقيقه يي براي دفاع از نظر دولت در يک مناقشه 20 دقيقه يي وقت مجلس را گرفت تا گلايه خود را مطرح کند.اما ماجرا چه بود که پاي احمدي نژاد را خارج از برنامه به مجلس کشاند. جريان به محل واريز منابع مالي ناشي از اجراي طرح بازمي گردد. دولت درخواست داشت؛ در درخواست دولت آمده بود؛ «- صندوق توسط هيات امنايي مرکب از وزير امور اقتصادي و دارايي، وزير رفاه و تامين اجتماعي و معاون برنامه ريزي و راهبردي رئيس جمهور اداره مي شود.- دو عضو ناظر در هيات امناي صندوق از بين نمايندگان مجلس به انتخاب مجلس شوراي اسلامي انتخاب مي شوند. - اساسنامه صندوق شامل ارکان، اعضا، وظايف، مدت فعاليت و ساير مقررات حاکم بر اداره آن به پيشنهاد هيات امنا، به تصويب هيات وزيران مي رسد.- صندوق صرفاً داراي واحد ستادي و متمرکز بوده و شعبه يا واحد وابسته يي نخواهد داشت.- اعتبارات و کارکنان مورد نياز اداره صندوق از محل کاهش اعتبارات و کارکنان دستگاه هاي اجرايي تامين مي گردد.تبصره 1- دستگاه هاي اجرايي موضوع ماده 160 قانون برنامه چهارم و ماده 177 قانون مديريت خدمات کشوري مکلفند کليه منابع حاصل از اصلاح قيمت هاي مشمول اين قانون را به حساب شماره... صندوق که توسط خزانه افتتاح مي شود، واريز کنند.تبصره 2- صددرصد وجوه واريزي به صندوق به شرح سرفصل هاي مندرج در مواد (5)، (6) و (8) اين قانون با تصويب هيات امنا اختصاص مي يابد.تبصره 3- منابع پرداختي صندوق به اشخاص حقيقي و حقوقي غيردولتي با تشخيص هيات امنا کمک تلقي مي شود و اعتبارات اختصاص يافته صندوق به دستگاه هاي اجرايي به سرفصل اعتبارات مصوب مندرج در قوانين بودجه سنواتي آنها اضافه و مطابق قوانين و مقررات مربوطه به مصرف مي رسد.
تبصره 4- هيات امناي صندوق مکلف است گزارش عملکرد سالانه را به هيات وزيران جهت ارسال به مجلس شوراي اسلامي ارائه نمايد. تبصره 5 - صندوق هدفمندسازي يارانه ها جزء اشخاص مشمول ماده (2) قانون ماليات هاي مستقيم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحيه هاي بعدي آن محسوب خواهد شد. تبصره 6 - کمک نقدي و غيرنقدي ناشي از اجراي اين قانون به اشخاص حقيقي و حقوقي از پرداخت ماليات بر درآمد موضوع قانون ماليات هاي مستقيم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحيه هاي بعدي آن معاف است.» اما در کميسيون ويژه دولت مکلف شد تمام منابع حاصل از اجراي اين قانون را به حساب خاصي به نام هدفمندسازي يارانه ها نزد خزانه داري کل واريز کند و صد درصد وجوه واريزي در قالب قوانين بودجه سنواتي براي موارد پيش بيني شده در مواد 5 ، 6 و 8 اين قانون اختصاص خواهد يافت. قبل از آنکه اين ماده از تصويب مجلس بگذرد هادي قوامي نماينده اصولگراي اسفراين پيشنهاد بازگشت به لايحه دولت را داد اما جمشيد انصاري نماينده اصلاح طلب زنجان در اخطار قانون اساسي اين پيشنهاد را داراي محلي از اعراب ندانست. انصاري با استناد به اصل 53 گفت؛ براساس اين اصل کليه دريافت هاي دولت بايد در حساب هاي خزانه داري متمرکز شود، لذا ايجاد صندوقي خارج از خزانه دولت با اين اصل قانون اساسي مغايرت دارد. علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي با وارد دانستن اين اخطار از نمايندگان خواست راي خود را در مورد اين اخطار اصل 53 قانون اساسي اعلام کنند که نمايندگان هم با 174 راي موافق و 19 راي مخالف اخطار فوق را وارد دانستند. در ادامه مجلس با تاييد نظر کميسيون مصوب کرد دولت بايد تمام منابع حاصل از اجراي اين قانون را در خزانه داري کل و در بودجه سنواتي کشور وارد کند. اتصال منابع ناشي از هدفمند کردن يارانه ها به مذاق دولت خوش نيامد. احمدي نژاد قصد داشت جلوي اين تدبير را بگيرد. او هنگام ورود غيرمنتظره خود با غلامرضا مصباحي مقدم و کاظم دلخوش دو عضو کميسيون ويژه گفت وگويي داشته که بر اساس گزارش ايلنا چندان دوستانه به نظر نيامده. براي سخنراني نيز با مخالفت لاريجاني روبه رو شد. خبرگزاري ايلنا اين گونه ورود احمدي نژاد را روايت کرده؛ پس از آنکه محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور با رفتن به جايگاه هيات رئيسه به رايزني با لاريجاني پرداخت و ظاهراً خواستار اجازه وقت براي محمود احمدي نژاد شد اين درخواست با مخالفت لاريجاني روبه رو شد. لاريجاني خطاب به احمدي نژاد گفت؛ آقاي احمدي نژاد اگر مي خواهيد صحبت کنيد تنها مي توانيد از پنج دقيقه وقت نماينده دولت براي صحبت در مورد همين ماده استفاده کنيد. در اين هنگام محمود احمدي نژاد گفت؛ طبق قانون اساسي من مي توانم صحبت کنم. رئيس مجلس نيز در پاسخ به وي گفت؛ طبق آيين نامه مجلس شما بايد براي صحبت کردن از قبل به هيات رئيسه مجلس اطلاع مي داديد که اين کار را نکرديد. اين لفاظي دو طرف رايزني هاي افرادي همچون رحيمي، نديمي، باهنر و ميرتاج الديني را به دنبال داشت. آنها دور لاريجاني حلقه زدند و سرانجام لاريجاني را راضي به صحبت کردن بدون اطلاع احمدي نژاد کردند. اين اتفاق پس از تصويب ماده 15 افتاد يعني زماني که نمايندگان از ماده 13 عبور کردند.
لايحه را به بودجه بند نکنيد
احمدي نژاد که از اخطار قانون اساسي و رد نظر دولت عصباني بود سخنان خود را اين گونه شروع کرد؛ گفتند براي هدفمند کردن يارانه ها لايحه بده و حالا که لايحه داديم، مي گويند بايد به بودجه سالانه متصل شود. ما با دست بسته نمي توانيم چنين بار سنگيني را به دوش بکشيم. محمود احمدي نژاد گفت؛ اين لايحه مهم ترين لايحه اقتصادي در 30 سال اخير است و کار بزرگي بايد در کشور انجام شود چرا که با اجراي لايحه هدفمند کردن يارانه ها، تقريباً همه روابط و مناسبات اقتصادي کشور دگرگون مي شود. او با بيان اينکه ما در اجراي لايحه هدفمند کردن يارانه ها به دنبال حذف يارانه ها نيستيم، اظهار کرد؛ من مذاکرات نمايندگان را گوش دادم و در جريان کارها هستم اما برخي دوستان از موضعي صحبت مي کردند که انگار بنا است يارانه ها حذف شود. در حالي که هرگز قرار نيست يارانه يي حذف شود و قرار است يارانه ها به درستي توزيع شود. احمدي نژاد با بيان اينکه امروز بدترين شکل توزيع يارانه ها را در کشور داريم، گفت؛ يارانه دارو به صنف دارو داده مي شود و بعداً به مردمي که بايد يارانه را دريافت کنند، مي گوييم در صف بايستيد تا حق خود را بگيريد يا يارانه شير را به صنف شير مي دهيم و به مردمي که نياز دارند مي گوييم در صف هاي يک کيلومتري بايستيد تا بخشي از يارانه خود را دريافت کنيد يا يارانه نان را به صنف نان، آرد و کارخانجات مي دهيم و به مردم مي گوييم در صف ها بايستيد تا ناني گيرتان بيايد. وي افزود؛ اين شکل توزيع يارانه ها بدترين نوع توزيع يارانه در کشور است؛ چرا که هيچ هدفي را در کشور دنبال نمي کند و در بخش انرژي نيز اين شکل بد توزيع يارانه وجود دارد و مثلاً يارانه ها را پخش مي کنيم و مي گوييم هر کسي که بيشتر به دست آورد و در جيبش گذاشت، يارانه نوش جانش باشد يا مثلاً يارانه کود شيميايي را به دست توزيع کننده مي دهيم بعد به مردم کشاورز مي گوييم تلاش کنيد تا بخشي از اين يارانه نصيب تان شود. وي ادامه داد؛ هميشه بايد مردم بدوند تا آن حقي که برايشان است را به دست آورند و ما بايد اين روش غلط را تغيير دهيم و اين يک کار بزرگ است و مديريت توليد، بهره وري و همه اينها اسير سيستم توزيع يارانه است و اين روش غلط بايد زير و رو شود و اين يک کار بزرگ است. احمدي نژاد با بيان اينکه در هدفمند کردن يارانه ها بايد به چند نکته توجه کنيد، گفت؛ اين کار بايد فراگير و در کل کشور انجام شود و بايد همه ملاحظات در آن ديده شود و اگر در يک مساله وارد شويم و در گوشه يي ديگر و مساله يي ديگر عقب بمانيم اين فاصله دوباره مناسبات را بر هم مي زند و تقاضاها به يک بخش منتقل مي شود و روابط ناسالم دوباره شکل مي گيرد و بايد همه کشور را هماهنگ با هم پيش ببريم. وي افزود؛ بايد مردم را در اجراي اين کار شراکت بدهيم يعني خود مردم در اجراي طرح وارد شوند. مشارکت و احساس مسووليت کنند.
به گفته احمدي نژاد بايد اکثريت قاطع مردم با اين طرح همراه باشند و اگر يک عده کمي از مردم تحت مديريت و پوشش قرار گيرند و اکثر مردم خارج از دايره اين طرح بمانند طرح موفق نمي شود. احمدي نژاد همچنين گفت؛ در مديريت اين طرح نيازمند ثبات هستيم و يکي از مشکلات اصلي سرمايه گذاري در کشور ما عدم وجود ثبات شرايط در بازار و مقررات اقتصادي است و کسي که مي خواهد سرمايه گذاري کند بايد بداند تا 10 سال آينده کشور چه وضعيتي دارد و دولت نيز وقتي مي خواهد با يک سرمايه دار گفت وگو کند، بايد به او بگويد چه تصويري در برابرشان قرار دارد. وي تاکيد کرد؛ اجراي اين طرح نيازمند انعطاف است و اجراي طرح هدفمند کردن يارانه ها با ساختن يک مدرسه يا يک سد تفاوت دارد اما در اين طرح تصميمي گرفته مي شود که اگر قرار باشد، ظرف شش ماه الي يک سال تغيير کند، همه کشور به هم مي ريزد. رئيس جمهور با اشاره به جلسات مجلس براي بررسي طرح هدفمند کردن يارانه ها گفت؛ مجلس چند هفته وقت گذاشت و زحمت کشيد و اين طرح را با پيشنهادات خوبي که مطرح شد، بررسي کرد. احمدي نژاد با بيان اينکه يک نکته کليدي در اين طرح وجود دارد، گفت؛ اختيارات دولت در اين لايحه نکته مهمي است، چرا که ما با اجراي اين طرح همه مناسبات اقتصادي و زندگي مردم را سيال مي کنيم و دولت بايد بتواند اين موضوع را به نفع مردم مديريت کند. وي افزود؛ با اينکه دولت هاي قبل اختيارات مطلقي براي اجراي اين طرح داشتند زير بار اين مسووليت سنگين نرفتند، چطور اين دولت با بي اختياري مطلق مي تواند زير بار اين کار عظيم برود و برخي دوستان گفتند اين طرح را در بودجه ساليانه ببريم و اگر بنا بود اين لايحه به بودجه ساليانه برود، ديگر قانون مجزايي نياز نداشتيم، چرا که هر مساله يي مي تواند به بودجه ساليانه برود و مگر در حال حاضر قانون حمل ونقل عمومي در بودجه ساليانه قرار ندارد و شما مصلحت ديگري ديديد و به گونه ديگري تصميم گرفتيد و برنامه هايي که ما داشتيم متوقف شد. وي ادامه داد؛ دولت نمي تواند در هدفمند کردن يارانه ها در بازه زماني يک ساله تصميم گيري کند و مثلاً کسي که مي خواهد يک کارخانه بسازد پنج سال مقدمات ساختش طول مي کشد و هفت الي 10 سال براي بازپرداخت زمان نياز دارد و زماني که با وزير صنايع صحبت مي کند و امکانات مي خواهد تا کارخانه را راه اندازي کند، وزير صنايع تنها امسال را تضمين مي کند و بايد منتظر بماند و ببيند در لايحه بودجه چه تصميمي گرفته مي شود و آيا مي توان اين گونه در کشور سرمايه گذاري کرد؟ احمدي نژاد گفت؛ ممکن است با اجراي اين طرح در بخش هايي از بازار نابساماني به وجود آيد و دولت بايد اين انعطاف را داشته باشد که بلافاصله وارد شود و اين نابساماني را مديريت کند و اگر انعطافي وجود نداشته باشد و اختياري در دست دولت نباشد زماني که بازار به هم مي ريزد دولت مي گويد يا بايد لايحه را به مجلس ببرم يا منتظر بماند که چه مي شود و اين گونه مسائل امکان پذير نيست. وي با بيان اينکه کار سنگيني در حال اجرا است، گفت؛ شما يک کار سنگين و گسترده را انجام مي دهيد و اگر در آخر آن را به بودجه ساليانه ببنديد، اين کار امکان پذير نيست و مردم را ما روي لبه تيغ مي بريم ولي دولت ابزاري در دستش ندارد که مردم را حمايت کند. او با اشاره به اجراي طرح هايي از اين دست در ساير کشورها گفت؛ در کشورهايي که طرحي اينچنيني اجرا شده است، به طور مستقل بوده و به بودجه ساليانه متصل نشده و برخي گفتند اجراي آن به طور مستقل خلاف قانون اساسي است و مثلاً ما در حال حاضر حساب ذخيره ارزي داريم؛ مگر اين حساب در بودجه ساليانه وارد مي شود بلکه يک هيات امنايي دارد که حساب وارد و از طرف ديگر هزينه مي شود.
دولت به دنبال فشار بر مردم نيست
احمدي نژاد گفت؛ برخي دوستان مي گويند شايد دولت هر کاري که دلش خواست کرد و آيا اعتماد دوستان به دولت چنين چيزي است؟ و مثلاً دولت اين گونه است که کارها را به هم مي ريزد و آيا مصوبه مجلس هفتم در سهميه بندي بنزين را فراموش کرده ايم که يک خط نوشته شد که بايد بنزين سهميه بندي شود اما ما متوجه بوديم چه بار سنگيني بر دوش دولت است؛ دولت با کمترين تنش و با اينکه خودش روش ديگري را پيشنهاد کرده بود و روش دوستان را قبول نداشت و معتقد بود با کارت سوخت و به صورت پلکاني مي توان مساله را حل کرد تا هم سهميه بندي نشود و هم مردم به مشکل برنخورند اما اصرار شد که بايد سهميه بندي اجرا شود و ما هم اجرا کرديم. و مگر دولت مي خواهد به مردم فشار بيايد يا کشور به هم بريزد و دولت خواهان سرمايه گذاري و توليد و آرامش مردم است. وي افزود؛ اگر شما اجازه بدهيد و دولت اين طرح را اجرا کند من اعلام مي کنم اگر به درستي طرح هدفمند کردن يارانه ها اجرا شود و دولت اجازه و انعطاف داشته باشد وضع مردم بهتر مي شود چرا که در حال حاضر ما سوءاستفاده و اسراف داريم و اگر اين دو را با هم جمع کنيم وضع مردم بهتر مي شود و اين استدلالي منطقي است. او با بيان اينکه از گذشته در ذهن برخي حذف يارانه ها بود، گفت؛ اين ذهنيت يعني حذف يارانه ها وجود داشته است و اين ذهنيت هنوز وجود دارد و خيال مي کنند با هدفمند کردن يارانه ها وضعيت مردم بدتر مي شود در حالي که با اجراي اين طرح وضعيت مردم نيز بهتر مي شود چرا که حداقل 20 الي 30 درصدي که در حال هدر رفتن است، و برخي از آن سوء استفاده مي کنند احيا مي شود و به زندگي مردم برمي گردد. احمدي نژاد گفت؛ ما نمي گوييم صندوق اما بايد يک حسابي باشد تا دولت بتواند نسبت به آن تصميم بگيرد و اگر ما هر سال معطل قانون بودجه ساليانه بشويم، دولت با قوانين ثابت مي تواند برنامه ريزي درازمدتي داشته باشد و با کاري که هر سال زير و رو مي شود دولت چگونه مي تواند برنامه ريزي ساليانه داشته باشد و اين امر امکان پذير نيست. وي خطاب به نمايندگان گفت؛ اگر اين لايحه به بودجه ساليانه بند شود، تمام زحمات شما در اين مدت هدر مي رود و بودن يا نبودن اين لايحه هيچ فرقي نمي کند و من با کمال اخلاص و البته با عرض معذرت مي گويم بنده که تصميم گرفتم اين کار را انجام دهم و دو سال است همه جور فشاري را تحمل کرده ايم و برخي افراد هر چه فحش و ناسزا بود و دل شان خواست به ما گفتند اما ما صبر کرديم و گفتيم که ما زير بار اين مسووليت مي رويم اما به شما مي گويم اگر اين لايحه به بودجه ساليانه متصل شود دولت زير بار اين مسووليت نمي رود. او گفت؛ ما در دولت بحث کرديم و تصميم گرفتيم و اين تصميم را من به رئيس مجلس مي دهم و اگر اين لايحه در بودجه ساليانه برود، ما لايحه را پس مي گيريم و اجراي اين طرح با اين کار امکان پذير نيست.
اعتراض به احمدي نژاد
اين سخنان احمدي نژاد با اعتراض شديد نمايندگان روبه رو شد. اعتراض ها به حدي بود که شبکه خبر که به طور زنده جلسه علني مجلس و سخنان احمدي نژاد را پوشش داده بود به دنبال اعتراضات پخش آن را قطع کرد.
واکنش احمدي نژاد
احمدي نژاد خطاب به نمايندگاني که در اعتراض به پس گرفتن لايحه هدفمند کردن يارانه ها با فريادهاي خود سخناني را بيان مي کردند، گفت؛ مگر شما مي خواهيد با اجراي اين طرح مردم را به مشکل بيندازيد؟ و من تصور مي کنم شما آقاي عباسپور بايد نکاتي را در اين جلسه رعايت کنيد و آن آقاياني که در انتهاي جلسه نشسته اند، من تصور مي کنم شما هميشه مي توانيد در اين جلسه صحبت کنيد و شما آقاي عباسپور هميشه مي توانيد صحبت کنيد. وي با بيان اينکه دولت اختياراتي دارد، گفت؛ من به دوست مان گفتم اختيار دولت در اين لايحه کجا قرار دارد و اين بار سنگين را بر دوش دولت قرار داده ايد اما دولت براي قرار گرفتن زير اين بار کجا قرار دارد و اين حرف، حرف منطقي است که دولت مي خواهد زير بار سنگين هزاران تني براي اصلاح اقتصاد برود اما چه چيزي در دست دارد. آن اختيارات را به من بگوييد تا من طبق آن عمل کنم. ما مگر مي خواهيم کشور را به هم بريزيم؟ ما مي خواهيم وضعيت مردم را بهتر کنيم. او گفت؛ بنده دوست، برادر و دلسوز شما هستم و مي دانيد که بنده در متن اجراي کشور هستم و اين من هستم که با اصرار ايستاده ام تا اين لايحه اجرا شود. شما برويد و قانون برنامه دوم، سوم و چهارم را مشاهده کنيد و ببينيد دولت ها براي اجراي اين طرح، اختيارات مطلق داشتند يعني به دولت گفته شده بود برويد اين کار را انجام دهيد و خود دولت تشخيص مي داد چه کاري انجام دهد و به آنها نگفته بودند که براي اين کار قانون بنويس يا آن را به بودجه ساليانه بياور و ما خواستيم همان قانون برنامه را اجرا کنيم ولي دوستان با اصرار از ما لايحه خواستند و حالا که لايحه را به مجلس آورده ايم اين لايحه را به بودجه ساليانه متصل کردند و معناي اين کار اين است که اين لايحه به درد نمي خورد و ما بايد مردم را داخل فضايي ببريم که سال به سال براي آنها تصميم گيري شود. احمدي نژاد با اشاره به وظايف خود به عنوان رئيس قوه مجريه گفت؛ من از زحمات شما تشکر مي کنم، اما وظيفه من اين است که اگر در جايي خطري را ديدم، اعلام کنم، چرا که ما نمي توانيم به مردم خيانت کنيم و به مردم دروغ بگوييم و اگر اين لايحه در بودجه ساليانه برود، قابل اجرا نيست و اين طرح زمين مي خورد و من بعيد مي دانم کسي در مجلس به دنبال زمين خوردن اين طرح باشد. وي افزود؛ کساني در بيرون مجلس هستند که دوست دارند اين طرح بزرگ زمين بخورد تا فهرست اتهامات و تهمت هاي خود را عليه دولت تکميل کنند. او خطاب به نمايندگان گفت؛ ما با يکديگر جلو آمده ايم و از نمايندگان تقاضا داريم اين گره کوچک را با همان تدبيري که خود مي دانيد، باز کنيد و من حتي به مقام معظم رهبري گفتم اگر اين لايحه به بودجه ساليانه متصل شود، قابل اجرا نيست و از ايشان خواستم ما را کمک کنند چرا که با اين روش قابل اجرا نيست و اين حرف را دولتي مي زند که خود داوطلب اجراي آن شده و سنگين ترين بارها را در چهار سال گذشته و در دولت دهم برداشته است. احمدي نژاد گفت؛ نمايندگان مقايسه يي بين اين دولت و دولت هاي قبلي داشته باشند و ببينند چه اختياراتي به آنها داده شده بود. اما آنها حاضر به انجام اين کار نشدند و ما در حال حاضر چگونه مي توانيم. به قول عزيزي دست مان بسته و وزنه هاي سنگيني به ما آويخته شده و ما را به دريا مي اندازند و مي گويند حالا با اين وضعيت از ته دريا مرواريد صيد کن و بياور و اين امر امکان پذير نيست. وي در پايان اظهار کرد؛ من از همه دوستان خواهش مي کنم براي اجراي اين طرح عجله نکنند چرا که بالاخره 20 سال اين طرح اجرا نشده و اجازه دهيد اين لايحه تا مدتي پخته شود و اين مدتي که زحمت کشيده ايد يک هفته ديگر به آن اضافه کنيد و کميسيون تخصصي بررسي لايحه يک سال است که وقت گذاشته و باز هم وقت بگذارد تا راهي آسان و امکان پذير فراهم شود و مردم به بستري وارد شوند که تا 10 الي 15 سال شرايط را بدانند و مردم با همان شرايط تصميم بگيرند و کشاورزي، توليد و صنعت ما اصلاح شود و باز هم به شما مي گويم اگر اين لايحه به بودجه ساليانه برود همان مردمي که شما دلسوزي آنها را مي کنيد، صدمه خواهند ديد.
تذکر نمايندگان
پس از سخنان احمدي نژاد احمد توکلي نسبت به سخنراني احمدي نژاد تذکر داد اما لاريجاني در پاسخ اين تذکر را وارد ندانست. او گفت؛ همان طور که آقاي رئيس جمهور گفتند موضوع هدفمند شدن يارانه ها موضوع مهمي است که در کشور بايد انجام شود و طبعاً قواي مختلف بايد با هم هماهنگي داشته و انعطاف لازم براي اينکه اين کار صورت بگيرد، وجود داشته باشد. علي لاريجاني با اشاره به جلسات مختلف کميسيون ويژه مجلس در بررسي لايحه هدفمند کردن يارانه ها با دولت افزود؛ در اين جلسات تلاش شده است اين نگاه ها به هم نزديک شود و نمايندگان مجلس ملاحظاتي دارند، از همين منظر که به مردم فشار وارد نشود و طرح خوب اجرا شود لذا اصلاحات را با هماهنگي دولت انجام داده اند. حتي يک بار دکتر حسيني نيز به جلسات آمدند و دو سه نکته در مورد دهک ها داشتند و من وساطت کردم و با کميسيون صحبت کردم. دوستان نيز لطف کرده اين مساله را حل کردند و در حالي که قبلاً دو دهک ديده شده بود به پنج دهک رسيد. وي ادامه داد؛ جلساتي را بر اساس صحبتي که آقاي رئيس جمهور با مقام معظم رهبري داشتند، تشکيل داديم. آقاي آقامحمدي نيز به کميسيون ويژه تشريف آوردند و در اين جلسات نگراني هايي که آقاي رئيس جمهور گفتند، مطرح شد. به عنوان مثال اينکه اگر سقف درآمدها در بودجه ساليانه بيايد ممکن است دستخوش تغييرات شود، مطرح بود. ما اين دغدغه را درست مي دانيم. ممکن است اين موضوع رخ دهد. رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين با بيان اينکه در اين رابطه چند نکته مطرح شد، ادامه داد؛ در مورد دهک ها نظر دولت را تامين کرديم. اصل اينکه گروه هدف پنج دهک باشد را برداشتيم و گفتيم همه خانوارها بر حسب درآمدشان گروه هدف باشند تا نظر دولت تامين شود. همچنين در ماده هشت که 50 درصد وجوه چگونه پرداخت شود، آن را در اختيار دولت قرار داديم که بر اساس صلاحديد شرايط کشور اين کار را صورت دهد. وي افزود؛ همچنين در ماده 9 که 30 درصد است و مربوط به کمک به بخش هايي که احتمال دارد در صنعت، کشاورزي و خدمات آسيب ببينند، آن را در اختيار دولت گذاشتيم که آيين نامه آن را خود دولت تصويب کند. لاريجاني در ادامه با تاکيد بر اينکه در اين برنامه ها ضيقي گرفته نشد، تصريح کرد؛ اين نگراني که مطرح کردند مبني بر اينکه اگر اين موضوع در بودجه لحاظ شود، ممکن است دستخوش تغييرات شود، حق است اما ما براي آن چند راه حل در نظر گرفتيم، از جمله آنکه اين موضوع مربوط به جداول نيست، بلکه مربوط به رديف هاست يعني کل هزينه هايي که دولت هر ساله مي خواهد انجام بدهد در سه يا چهار رديف مثل بودجه دستگاه هاي مختلف و شرکت ها و موسسات بزرگ صورت مي گيرد. بنابراين ريز نمي شود که بگوييم دست دولت بسته مي شود. به گفته رئيس مجلس شوراي اسلامي، نگراني ديگر موجود آن است که ممکن است اين موضوع هر ساله دستخوش تغيير شود. در اين خصوص بايد گفت ما توافق کرده ايم که اين امر در برنامه پنج ساله قرار گيرد و مجلس آن را در برنامه پنج ساله تصويب کند. در اين صورت تغيير آن مستلزم دوسوم آرا خواهد بود. وي افزود؛ ما اين نگراني را در چارچوب آيين نامه مجلس لحاظ کرديم و گفتيم اگر بخواهيم تغييرات لحظه يي وجود نداشته باشد، آن را در قالب برنامه پنج ساله ظهور دهيم تا اين دغدغه آقاي رئيس جمهور و دوستان شان مرتفع شود. علاوه بر آن کميسيون پيشنهاد ديگري هم مطرح کرد که اگر ذيل يک طرح يا لايحه يي معترض اين لايحه يا قانون شود، بايد حتماً نام آن برده شود. بنابراين يک سختي ديگر در اينجا صورت گرفت. لاريجاني در ادامه گفت؛ برداشت ما اين است که با اين تمهيدات و اين توافق مجلس براي دولت اطمينان ايجاد کرده که قصد فشار وارد کردن يا اينکه بخواهد هر سال از اين بودجه صرف امور ديگر کند را ندارد چون همان طور که گفته شد اين موضوع، موضوع مهمي است و همه بايد در اين راستا کمک کنند. رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه آنچه به ذهن مي رسيده و تدبير عملياتي لازم براي رفع نگراني ها انجام شده، يادآور شد؛ در عين حال بر اساس صحبت هاي آقاي رئيس جمهور اگر نمايندگان راه حل ديگري دارند ما اشکالي وارد نمي کنيم. وي با اشاره به راي 170 نفر از نمايندگان به اخطاري مبني بر مغاير قانون اساسي بودن تشکيل صندوق هدفمندسازي يارانه ها اين اشکال قانون اساسي را وارد دانست و افزود؛ تا انتهاي لايحه وقت هست که راه حل ديگري براي اين کار پيدا کنيم. لذا از همه نمايندگان تقاضا مي کنيم بر اساس صحبت هاي رئيس جمهور اگر راه حل قانوني براي اين امر پيدا کردند، آن را مطرح کنند.لاريجاني تاکيد کرد؛ ما اين دغدغه که اين پروژه نبايد دستخوش تغييرات لحظه يي شود را قبول داريم و فکر مي کنيم تمهيدات ما اين مشکل را حل کرده است.
اما حتماً بايد چارچوب قانون اساسي را براي آن در نظر بگيريم. رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان از گزارش ارائه شده توسط رئيس جمهور تشکر کرد و خواهان دقت نمايندگان درباره ملاحظات مطرح شده توسط رئيس جمهور و ارائه راه حل توسط آنها به ويژه رئيس و اعضاي کميسيون ويژه شد.
سخنراني دوم احمدي نژاد
فضاي سنگين مجلس، احمدي نژاد را وادار کرد بار ديگر از لاريجاني درخواست وقت کند. در نطق دوم او کمي تعديل شده تر سخن گفت. او در بخش دوم سخنان خود در صحن علني مجلس شوراي اسلامي ضمن تشکر از لاريجاني که بر نگراني وي صحه گذاشت، گفت؛ در موضوع حساب ذخيره ارزي نيز که مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفت و روند قانوني خود را طي کرد، نگراني وجود نداشت و در اين کار هم بهتر است در يک حسابي باشد که جاري باشد. وي با بيان اينکه کاري که راه حل ساده دارد، چرا بايد آن را بپيچانيم، افزود؛ براي قانون حمل ونقل قرار بود دو رديف متمرکز شهري و برون شهري بياوريم تا بتوانيم آن را مديريت کنيم؛ ما دو رديف آورديم که دستخوش تغييرات اساسي شد و مديريت از دست دولت خارج شد. وي خطاب به نمايندگان مجلس ادامه داد؛ شما هم معترضيد، چرا که هيچ کدام از حمل و نقل شهرهاي ما در سه سال به سامان نرسيد چرا که نتوانستيم مديريت کنيم، سوال کنيم و فقط ما مکلف بوديم پولي را به کسي بدهيم و آن هدفي که شما مدنظر داريد محقق نخواهد شد. وي تصريح کرد؛ امسال در قانون بودجه هدفمند کردن يارانه ها را آورده بوديم و در قانون بودجه 88 با توافق و تفاهم يکديگر اين موضوع وجود داشت اما دستخوش تغييرات اساسي شد. احمدي نژاد تاکيد کرد؛ شما زحمت کشيديد و 99 درصد راه را آمده ايم و اين يک گره کوچک است، نمايندگان مجلس انتخاب شوند و نظارت کنند و ما هم دست آنها را مي بوسيم اما بگذاريد اين کار در يک روال درست به پيش برود و مردم يک آرامش پيدا کنند و ما به سرمايه گذاران، اقتصاديون، کشاورزان و متن مردم بگوييم از الان تا 10 سال ديگر ما اين مقدار به شما خدمات مي دهيم، بيمه مي کنيم و غيره.
*****
نخستین نتیجه مخرب ملاخور شدن مخابرات توسط سپاه مزدوران:
جراحي بزرگ، تيم بزرگ
«مشترک گرامي، با توجه به تغيير شرايط ارائه خدمات تلفن بين الملل در کشور، تا اطلاع ثانوي نرخ هر دقيقه مکالمه با کليه مقاصد 24 تومان افزايش مي يابد. لطفاً تلفن خود را در حالت تن قرار داده و کد عبور خود را وارد نماييد.»
حتماً اگر از آن دسته از هموطناني هستيد که از کارت هاي تلفن بين الملل يکي از اين شرکت هاي کارتي استفاده مي کنيد پس از ملاخور شدن مخابرات توسط سپاه اوباشان؛ در ابتداي هر تماسي اين پيام مودبانه اما عصباني کننده را که معني خودماني آن دو برابر شدن نرخ بعضي از مکالمات تلفني است، شنيده ايد.خود من بار اول فکر کردم اشتباهي در کار است و اين توضيحات مربوط به تلفني که من مي خواهم بزنم، نيست. نگاهي به کارت تلفن کردم، ديدم نه، همان کارتي است که قبلاً هم بوده و استفاده کرده ام.فکر کردم؛ «پس اين طور؟، ضرر ميلياردي قطع پيامک ها و تلفن ها را من بايد بدهم،» به شماره تلفني که روي کارت بود زنگ زدم بلکه توضيحي بخواهم. از آن طرف خط صداي ضبط شده دخترخانمي گفت؛ «به سامانه تلفني شرکت هاي... و... خوش آمديد. لطفاً تلفن داخلي مورد نظر خود را وارد نماييد. در غير اين صورت براي تماس با بخش اينترنت و تلفن بين الملل کليد يک، بخش وب و خدمات هاستينگ کليد دو...» و همين طور گفت تا رسيد به کليد پنج. بعد هم گفت که براي تماس با اپراتور کليد صفر را فشار دهيد. و من هم همين آخري، يعني کليد صفر را فشار دادم تا بلکه اپراتور به جاي مناسبي وصلم کند. اما نه، اين بار هم باز صداي ضبط شده دختر جوان ديگري بود که مي گفت؛ «شما در حال تماس با اولين اپراتور آزاد هستيد. لطفاً منتظر بمانيد. از شکيبايي شما متشکريم.» و يک موزيک ترکي استانبولي يا يوناني پخش شد و همين طور 20 ثانيه يي گذشت. باز همان صدا، همان حرف ها را به من يادآوري کرد که در حال تماس با اولين اپراتور آزاد هستم و منتظر بمانم و از شکيبايي من هم متشکر است. و اين جريان بارها تکرار شد تا اينکه خسته شدم و قطع کردم.
اين، خلاصه و مدلي است کوچک و حقير از حال و هوايي که ما در آن به سر مي بريم. شايد چنين قياسي مسخره به نظر بيايد، ولي چه قبول کنيم يا نکنيم، واقعيت دارد. اتفاقي مي افتد، تو گيج مي شوي و درصدد برمي آيي که توضيح بخواهي، اما با ادب و نزاکت هر چه تمام تر خسته ات مي کنند و پاسخي درخور نمي دهند. نتيجه اينکه از خير پيگيري قضيه هم مي گذري و به عبارتي، تسليم مي شوي. به همين سادگي، و حالا در چنين فضايي مه آلود دراندشت دارد اتفاقي واقعاً بزرگ مي افتد؛ اتفاقي که من منکر لزوم رسيدگي و ساماندهي به آن نيستم اما نگران نحوه کار و صلاحيت هايي هستم که براي انجام آن بايد باشد و متاسفانه هيچ تضميني نيست که باشد. اتفاقي که از آن به عنوان «جراحي بزرگ اقتصاد کشور» ياد مي کنند.
اين تيتر بزرگ و دهن پرکن «جراحي بزرگ» را براي لايحه يي به کار مي برند که هم اکنون در دستور کار مجلس است، يعني همان لايحه هدفمند کردن يارانه ها. بسيار خب، قبول.جراحي کنيد، تکه تکه کنيد، پاره کنيد، بدوزيد، هر کاري مي خواهيد روي اين اقتصاد مادرمرده، آن هم با جراحي بزرگ تان بکنيد، اما سواي شور و جسارت و قاطعيتي که در انجام اين کار داريد نگراني هايي هست که متاسفانه حضرات عنايتي به آنها نداريد و بهاي لازم را به آنها نمي دهيد. هر جراحي بزرگي محتاج به يک تيم بزرگ و ورزيده است، آيا چنين تيمي هست؟ ظاهراً از تهور و شجاعتي که رئيس دولت در اجراي اين لايحه از خود نشان مي دهد و از حمايتي که نمايندگان همسو با دولت و طرفداران اين لايحه از آن مي کنند گويا برايشان محرز است که همه چيز بر وفق مراد است و چنين تيم مجربي براي جراحي اقتصاد بيمار ايران وجود دارد.اما در هر جراحي، يک طرف قضيه هم بيمار و اطرافيان بيمار هستند که بايد قانع شوند و تن به اين جراحي بدهند. هنوز هيچ نشده، قيمت ها يا شروع به دويدن کرده اند يا مثل بليت هواپيما و موارد ديگري که احتياج به مجوز دارند دورخيز کرده اند که بيشتر بپرند و از بقيه عقب نمانند. اما درآمد مردم چي؟ آيا اين پرداخت ها و دهک ها که آقاي فرزين نماينده دولت در مجلس از آنها دم مي زند کفاف کارزار و سونامي بي رحمانه يي را که در راه است، مي دهد؟ مردم هنوز در کوران و کم و کيف قضيه نيستند. از بحث هايي که اين طرف و آن طرف مي شود و از اعتراض و انتقادهايي که از لابه لاي همين مذاکرات مجلس به گوش مي رسد به وضوح مشهود است که قضيه سنگين تر و مهم تر از آن است که با قيام و قعود نمايندگان و آراي کم و حداقلي آنها به بعضي از بندهاي لايحه، کار به سرانجامي که خيريتي در آن باشد، برسد.
همين دو روز پيش يکي از نمايندگان- آقاي عليرضا محجوب- صحبت از رفراندوم و همه پرسي کرد. مساله اين است که رفراندوم هم ساخت و کار خودش را مي خواهد و در هر شرايط و هر جامعه يي جواب نمي دهد. رفراندوم تضارب آرا و عقايد مي خواهد، بحث و اقناع مي خواهد، وضوح و روشني مي خواهد و سرانجام تصميم گيري مستقل و بدون فشار آحاد ملت را مي خواهد. اگر مي توانيم اين مقدمات را فراهم کنيم، که البته در شرايط فعلي من شک دارم، بسم الله، در هر حال اينها را گفتم که بگويم و هشدار دهم که در هر جراحي خصوصاً اگر آن جراحي بزرگ هم باشد، احتمال مرگ نيز هست اما جامعه ما تحمل چنين مرگي را دارد؟ من فکر نمي کنم.
*****
کره شمالي برنامه اتمي خود را تکميل مي کند
در پي تهديد کره شمالي مبني بر اينکه اگر واشنگتن گفت وگوهاي دوجانبه را با کره شمالي آغاز نکند اين کشور برنامه اتمي خود را تعقيب خواهد کرد، روز گذشته خبرگزاري رسمي مرکزي کره شمالي گزارش داد اين کشور بازفرآوري ميله هاي سوخت مصرف شده را براي توليد سوخت بيشتر مورد استفاده در تسليحات هسته يي تکميل کرده است.
براساس گزارش خبرگزاي فرانسه، کره شمالي اوايل ماه سپتامبر اعلام کرد؛ در حال تبديل پلوتونيوم به دست آمده از مرحله بازفرآوري به تسليحات است. اعلام اين موضوع از سوي کره شمالي که اين کشور هشت هزار ميله سوخت هسته يي را بازفرآوري کرده و پلوتونيوم کافي براي تقويت ذخاير اتمي خود استخراج کرده است، باعث شده کارشناسان اين اقدام پيونگ يانگ را تلاشي آشکار براي فشارآوردن به امريکا در تن دادن به مذاکرات دوجانبه توصيف کنند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، بازفرآوري ميله هاي سوخت هسته يي، پلوتونيوم کافي را براي استفاده در تسليحات هسته يي در اختيار پيونگ يانگ قرار مي دهد. گفته مي شود پيونگ يانگ پلوتونيوم کافي براي ساخت چندين تسليحات هسته يي را در اختيار دارد. کره شمالي پيشتر اين موضوع را درخواست کرده بود که امريکا با اين کشور وارد مذاکره دو جانبه شود، اما امريکا اعلام کرد در صورتي با کره شمالي وارد مذاکره دوجانبه مي شود که اين کشور در مذاکرات شش جانبه حضور يابد. وزارت خارجه کره شمالي نيز پيشتر هشدار داده بود اگر امريکا از پذيرش مذاکرات دوجانبه امتناع کند، کره شمالي راه خود را خواهد رفت. پيونگ يانگ مدت هاست اعلام کرده بازدارندگي هسته يي را فقط براي دفاع از خود در مقابل سياست هاي خصمانه امريکا در اختيار مي گيرد، اما امريکا بارها اعلام کرده هيچ قصدي براي حمله به کره شمالي ندارد. خبرگزاري رسمي کره شمالي ديروز اعلام کرد؛ پيونگ يانگ در راستاي اتخاذ تدابير لازم براي تقويت بازدارندگي خود براي مقابله با تهديدات فزآينده هسته يي و تحريکات نظامي قواي دشمن گام بر مي دارد. در اين گزارش به موفقيت هاي چشمگير توليد پلوتونيوم براي استفاده در تسليحات هسته يي با هدف تقويت بازدارندگي هسته يي کره شمالي اشاره شده است.
*****
دادگاه نبوي و شهيدي اين هفته برگزار مي شود
دادستان تهران از آزادي يکي از متهمان حوادث بعد از انتخابات خبر داد. به گزارش ايلنا،دولت آبادي در خصوص برگزاري دادگاه هاي برخي از چهره هاي سرشناس سياسي که به صورت غيرعلني برگزار شد، نيز گفت؛ اصل بر علني بودن دادگاه هاست. در اين امر هم در قانون اساسي و هم در قانون آيين دادرسي کيفري آمده است مگر اينکه قاضي تشخيص به غيرعلني بودن جلسه دادگاه دهد. در اين موارد که اخيراً پرونده هايشان رسيدگي شده قاضي پرونده تشخيص به غيرعلني بودن دادگاه داده است. وي در پاسخ به اين پرسش که پرونده چه اشخاصي به صورت غيرعلني برگزار شده است، اظهار داشت؛ دادگاه بهزاد نبوي و هنگامه شهيدي يک جلسه اش برگزار شده و جلسه بعدي آن هم در همين هفته خواهد بود. دادگاه آقاي ابطحي نيز در اين هفته برگزار خواهد شد. وي در پاسخ به اين پرسش که آيا دادگاه تاج زاده در اين هفته برگزار خواهد شد، گفت؛ بعيد مي دانم که اين هفته برگزار شود. دادستان تهران در پاسخ به اين پرسش که چند پرونده همچنان در دادسرا باقي مانده است، گفت؛ به صورت تخميني 20 پرونده ديگر که مربوط به زندانيان است همچنان باقي مانده است.
*****
اعتراض به لغو پروانه روزنامه ها بدون برگزاري دادگاه
عضو فراکسيون خط امام در واکنش به لغو پروانه روزنامه ها بدون دادگاهي شدن و ارسال به دادگاه اعتراض کرد. به گزارش ايلنا مصطفي کواکبيان نماينده سمنان در جلسه علني ديروز با استناد به اصل 24 قانون اساسي مبني بر «آزادي مطبوعات در بيان مطالب مگر آنکه مخل به مباني اسلام و قانون اساسي» گفت؛ ما واقعاً در قانون مطبوعات اين موضوع را نداريم که اگر روزنامه يي تغيير جهت داد به جاي مطالب اقتصادي، سياسي نوشت، بايد لغو پروانه شود.
*****
استعفاي دبيران شوراي صنفي در اعتراض به وزارت علوم
وزارت علوم از استعفاي اعضاي شوراهاي صنفي استقبال کرد
جمعي از دبيران شوراهاي صنفي دانشگاه هاي کشور در اعتراض به نحوه مواجهه وزارت علوم با برخي خواسته هاي صنفي شان استعفا کردند تا خيال وزارت علوم از ادامه «بحث هاي پيراموني» که در آخرين نشست سراسري شوراهاي صنفي به راه افتاده بود، راحت و آسوده شود.
يکي از مسوولان وزارت علوم با ابراز خرسندي از اين اقدام دانشجويان اعلام کرد دبيران شوراهاي صنفي دانشجويان دانشگاه هاي تبريز، تربيت دبير شهيد رجايي بيرجند، صنعتي سهند تبريز، صنعتي اروميه، تربيت معلم سبزوار، تربيت معلم آذربايجان، علوم کشاورزي و منابع طبيعي گرگان و ملاير استعفا کرده اند و هيات مرکزي نظارت بر شوراهاي صنفي نيز از اين اقدام استقبال کرده و با استعفاي اين دانشجويان اعلام موافقت کرده است. حسن مسلمي نائيني قائم مقام معاون دانشجويي به عنوان منبع خبري استعفاي دانشجويان، ديروز به مهر گفت؛ استعفاي دبيران شوراي صنفي اين 9 دانشگاه در پي بحث هاي پيراموني گردهمايي سراسري شوراهاي صنفي دانشجويان در اروميه بوده است.مسلمي پيش از اين از اخلال در نشست اخير شوراهاي صنفي دانشجويان (سيزدهمين گردهمايي سراسري دبيران شوراهاي صنفي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي کشور) که در اروميه برگزار شده بود انتقاد کرده بود. سيزدهمين گردهمايي سراسري دبيران شوراهاي صنفي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي کشور که 16 مهرماه با حضور نمايندگان صنفي نزديک به 50 دانشگاه کشور در دانشگاه اروميه گشايش يافته بود همزمان با حضور مسوولان معاونت دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري شکل ديگري به خود گرفت به طوري که وقتي برخي دبيران شوراهاي صنفي از پاسخ مسوولان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درباره «مجوز اتحاديه شوراهاي صنفي دانشجويان» قانع نشدند جلسه را ترک کردند.
مسلمي نائيني فرداي روز نشست، ترک جلسه از سوي دانشجويان را بي احترامي به معاون وزير علوم خوانده و گفته بود؛ «برخوردي که در نشست شوراهاي صنفي مشاهده شد واقعاً کار نادرستي بود. دانشجو بايد بداند که وقتي از پاسخ يک استاد اقناع نمي شود چگونه بايد رفتار کند. نه تنها به دکتر ملاباشي بي احترامي شد بلکه به ما هم بي احترامي شد.»
قائم مقام معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درباره استعفاي دبيران شوراهاي صنفي 9 دانشگاه کشور گفت؛ «هيات مرکزي نظارت بر شوراهاي صنفي موافق استعفاي اين افراد بود زيرا آنها در نشست اخير اين شوراها مشکلاتي را ايجاد کرده بودند و حال که خودشان خواستند از شوراي صنفي بروند با استعفاي آنها موافقت شد.» اين در حالي است که پيش تر مقامات وزارت علوم در مصاحبه هاي جداگانه يي، با سياسي خواندن اقدامات شوراهاي صنفي، خواستار پالايش اين شوراها از برخي عناصر شده بودند.
*****
18 درصد عشاير تحصيل نمي کنند
دفتر آموزش و پرورش عشاير کشور که بيش از 163 هزار نفر را تحت پوشش خود دارد، به گفته مديرکل آموزش و پرورش عشاير کشور هنوز از دريافت رديف مستقل بودجه يي جا مانده است. به گزارش ايسنا، دکتر لطف الله عباسي مديرکل آموزش و پرورش عشاير کشور که از سال 1378 تاکنون مديريت اين دفتر را بر عهده داشته به سطح تحصيلي عشاير کشور اشاره و اظهار کرد؛ 63 درصد از مجموع عشاير شش سال به بالاي کشور باسواد هستند و طبق آخرين آمار جمع آوري شده در سال تحصيلي گذشته، 163 هزار و 181 دانش آموز عشايري وجود دارد که از اين ميان، 44 درصد يعني 71 هزار نفر دختر هستند. اما با احتساب دوره سني شش تا 24 سال يعني دوره يي که عشاير به طور متمرکز به کسب تحصيل مي پردازند، آمار 63 درصدي باسوادي عشاير به 82 درصد مي رسد. بر اين اساس، 18 درصد از جمعيت شش تا 24 ساله عشاير يعني 36 هزار نفر از حدود 200 هزار نفر از عشاير تحت پوشش تحصيل نيستند.
*****
جمعيت تلاش براي جهان شايسته کودکان پلمب شد
جمعيت «تلاش براي جهان شايسته کودکان» از چهار سال پيش در شهرري آغاز به کرد و طي اين سال ها، فعاليت خود را در حوزه هاي آموزش، مددکاري، بهداشت و... براي کودکان بازمانده از تحصيل و کودکاني که امکان تحصيل در ديگر مدارس را ندارند، گسترش داد و هم اکنون حدود 200 کودک را تحت پوشش دارد. سال گذشته اين جمعيت در تلاش براي گرفتن مجوز از سازمان بهزيستي با مشکل روبه رو شد و در نهايت صبح روز دوشنبه 4/8/88 مسوولان با در پلمب شده انجمن همراه با اعلاني مبني بر ممانعت کار از طرف پليس امنيت نيروي انتظامي مواجه شدند. پس از مراجعت مکرر مدير و اعضاي هيات مديره هنوز هيچ گونه پاسخي از طرف پليس داده نشده و پيگيري را بي فايده خوانده اند. به گفته پليس امنيت اعضاي جمعيت و کودکان محصل براي بازگشايي و ادامه تحصيل بايد منتظر تماس آنها بمانند.
*****
همه گيري آنفلوآنزاي فصلي و نوع A در کشور ادامه دارد
معاون سلامت وزارت بهداشت گفت؛ هم اکنون 80 درصد ابتلا و انتقال آنفلوآنزاي نوع A درون کشوري شده است به همين دليل ضدعفوني کردن مرتب اماکن عمومي براي پيشگيري از اين بيماري ضروري است. به گزارش ايلنا، حسن امامي رضوي با هشدار نسبت به همه گير شدن آنفلوآنزاي نوع A در روزهاي آينده در سطح کشور ادامه داد؛ نبايد از اخبار کاهش اين بيماري در برخي مناطق کشور خوشحال شويم چراکه اين همه گيري مطمئناً ادامه مي يابد. در عين حال آنفلوآنزاي فصلي همچنان بي صدا در حال گسترش بوده و داراي قدرت مرگ و ميري به مراتب بيشتر از آنفلوآنزاي نوع «A» است، به نحوي که در سال گذشته 30 هزار تن در کشور قرباني بر جا گذاشت. لزوم تزريق واکسن آنفلوآنزاي فصلي براي گروه هاي پرخطر(سالمندان، زنان باردار و کودکان) و بيماران اگر چه مورد تاکيد و توصيه مسوولان بهداشتي کشور است اما به گفته رئيس انجمن داروسازان ايران اين واکسن در حال حاضر در داروخانه هاي شهر تهران ناياب شده است. دکتر مژدهي آذر با بيان اينکه موارد منع مصرف براي واکسن آنفلوآنزاي فصلي وجود دارد، افزود؛ سرماخوردگي، تب و عوارض ناشي از آن، ابتلا به ديابت و بيماري خاص از آن جمله است. تزريق واکسن آنفلوآنزاي فصلي فقط با نظر پزشک توصيه مي شود.
*****
بزرگداشت پرويز مشکاتيان در تالار وحدت
سيامک آقايي، سالار عقيلي و پدرام خاورزميني به ياد پرويز مشکاتيان طي دو شب در تالار وحدت کنسرت مي دهند. در بخش نخست از اين برنامه، سيامک آقايي به تکنوازي سنتور مي پردازد. در بخش دوم هم «سالار عقيلي» و «پدرام خاورزميني» نوازنده تنبک- براي اجراي تصنيف ها، آقايي را همراهي خواهند کرد.
آقايي درباره اين همکاري سه نفره مي گويد؛«به ياد دارم که استاد مشکاتيان اشاره مي کردند کيفيت گروه نوازي ها پايين آمده است و اينکه تعداد زيادي نوازنده روي صحنه مي روند تا سطح پايين سليقه مخاطبان را تامين کنند.» آقايي در ادامه مي گويد؛ «استادان ما پيش از همه، تکنوازان خوبي بوده اند که بعد مي توانستند اين توانايي را هنگام گروه نوازي هم به کار بگيرند. اما مدت هاست که يکي از اصول موسيقي ما يعني تکنوازي و توانايي هاي فردي به فراموشي سپرده شده. مي بينيم استادان با گروه هاي حداقل پنج نفري يا گروه هاي بزرگ روي صحنه مي روند، اما در اين اجرا هاي کوچک نوازنده نمي تواند خود را پشت گروه يا خواننده پنهان کند، همان طور که خواننده هم ديگر نمي تواند چنين کند.» بخش دوم اين برنامه در دستگاه «نوا» و با اشعاري از حافظ اجرا خواهد شد.
او درباره دلايل برگزاري اين کنسرت مي گويد؛ «با تشويق هاي زنده ياد مشکاتيان ابتدا قرار بود اين برنامه در ارديبهشت ماه و با فرم ديگري برگزار شود که امکان آن فراهم نشد و تصميم گرفتيم در مردادماه اين برنامه را برگزار کنيم که آن زمان هم شرايط جامعه براي برگزاري کنسرت مناسب نبود.» اين نوازنده در ادامه اشاره مي کند؛ «شايد عده يي اعتقاد داشته باشند که همين روز ها هم شرايط براي برگزاري برنامه فراهم نيست، اما در نظر داشته باشيد که در اين صورت آيندگان خواهند گفت در فلان سال، بزرگي همچون مشکاتيان درگذشت اما از اهالي موسيقي کسي کاري نکرد و يادي از او نشد. من فکر مي کنم در چنين شرايطي بايد به سلوک خود يعني «پرويز مشکاتيان» نگاه کنيم. ايشان تعدادي از بهترين کار هايشان را در بحبوحه انقلاب و در شرايط خاص دهه60 ساختند و اجرا کردند. در آن زمان شرايط توليد به مراتب سخت تر از حالا بود، اما آن نسل از هنرمندان در مقابل شرايط سکوت نکردند و تعدادي از بهترين آثار تاريخ موسيقي ما را خلق کردند. چه بخواهيم و چه نخواهيم بسياري از آثار بزرگ در واکنش به زمانه تلخ و روز گار دشوار خلق شده اند. به خاطر همين فکر مي کنم خانه نشيني و قهر کردن فايده يي ندارد.»
به گزارش ايسنا گروه «گوشه» در روز هاي 21 و 22 آبان ماه جاري ساعت 30/18 در تالار وحدت کنسرت مي دهند و بليت هاي اين برنامه در مراکزي همچون ققنوس، بتهوون، سياه و سفيد و دارينوش به فروش مي رسد.
*****
همبستگی حزب لیبرال هلند با مردم ایران در آستانه 13 آبان
بامداد خبر- حزب لیبرال هلند در بیانیه ای حمایت خود را از جنبش دموکراسی خواهانه مردم ایران اعلام کرد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
حزب لیبرال هلند تحولات شگرف اخیر در صحنه سیاست ایران را به دقت پیگیر است. راهپیمایی اعتراض آمیز چهارشنبهء پیشِ رو دیگربار مهر تاییدیست برای ملتی که به پا خاسته و حرکتش خیال توقف ندارد. ما باورداریم این جنبش لاجرم به ایرانی دیگرمنتهی خواهد شد که در آن حقوق شهروندی، حق آزاد انتخاب و حقوق بشر نهادینه شده است. ما در این خصوص در ژوئن پیش دولت هلند را فرا خواستیم که در چهارچوب اتحادیه اروپا فشارهای بیشتری را بر ایران اعمال کند. این تقاضای فشار ما نه تنها بدلیل برنامه اتمی ایران که نگرانی از آن روزافزون است، بلکه در واقع بیشتر به اموری چون نقض مستمر حقوق بشر، آدم ربایی های بیشمار، زندانهای مملو از دستگیرشدگان اعتراضات مسالمت جویانه و اعدامهایی که در این میان انجام گرفته، مرتبط بوده است.
ما براین نظریم - بدلایلی که در بالا ذکرشد - تحریم حکومت غیرمنتخب احمدی نژاد می باید تشدید شود. ناممکن شدن سفر کارگزاران رژیم ج.ا. و تحریمهای اقتصادی می تواند از موارد آن باشد.ما همراه با حزب سبزها(GL) و کارگرهلند (PvdA)، مدافع طرح گسترش فن آوری ضد فیلترینگ هستیم و همچنین از طرح قانونی حمایت می کنیم که شرکتهای غربی فعال فن آوری ارتباطات که از فروش تجهیزات کمک به سانسور در ایران خودداری می کنند، پشتیبانی شوند.
(طرح گوفا، Global Online Freedom Act)
حکومت ج.ا. در این میان توسط بعضی از شرکتها [ی غربی] به تجهیزات فیلترکردن اینترنت دست یافته است، اما [متاسفانه] تحریمها و یا قوانینی که آزادی ارتباطات اینترنتی را تضمین کند هنوز باید در انتظار تدوین و تصویب باشند. و صد البته شهروند ایرانی که بانگ آزادیخواهیش در این برهه گسترش وانعکاسی درخور را می طلبد، سزاوار این انتظار نیست. این حقیقت که هم اکنون شهروندان ایرانی با نوشتن بر اسکناسهای پول برای راهپیمایی های خود اطلاع رسانی می کنند، بسیار قابل تعمق است. از اینرو رهبر حزب لیبرال هلند، مارک روته و رهبر فراکسیون این حزب در پارلمان اروپا، هانس فان بالن، قاطعانه از طرح پروکسی هلند iProxyIranجانبداری می کنند. ما حمایت خودمان را نسبت به شهروندان آزادیخواه و مسالمت جوی ایرانی از همه راههای ممکن تداوم خواهیم بخشید.
حزب لیبرال هلند (VVD)
هان تن بروکه ، نمایندهء پارلمان هلند فراکسیون حزب لیبرال هلند در پارلمان اروپا خواهان بکارگیری طرح گوفا (Global Online Freedom (Act - بر اساس مدل آمریکایی آن- در این اتحادیه می باشد. در این طرح شرکتهای اینترنتی اروپا ملزم خواهند شد که سرورهای خود را تمامن درغرب مستقر کنند بنحوی که امکان استفادهء دولتهای تمامیت خواه برای ردیابی مخالفین از بین برود. به علاوه گوفا مشتمل بر بندهاییست که در آن چگونگی تعامل شرکتهای اینترنتی با دولتهای تمامیت خواه پیش ینی شده است. به گفته"گزارشگران بدون مرز" در حال حاضر در دنیا دستکم 64 نفربه دلیل فعالیت در فضای مجازی(اینترنت) زندانی هستند.
*****
از توقیف فله ای مطبوعات تا آزادی مطلق احمدی نژادی!
در سالهای گذشته امتیاز بیشتر نشریات و روزنامه های مستقل از سوی دادگاه مطبوعات به خصوص از سوی سعید مرتضوی دادستان معزول تهران لغو می شدند. اما در چهار سال گذشته و با شروع کار محمود احمدی نژاد این کار از قوه قضائیه به هیات نظارت بر مطبوعات منتقل شده و این هیات امتیاز نشریات را لغو می کند.
روزنامه سرمایه آخرین روزنامه از سلسله روزنامه های مستقل است که به محاق توقیف رفت. این نشریه مهمترین روزنامه تخصصی اقتصادی در کشور محسوب می شد که مشی انتقادی و کاملا علمی داشت. به گفته یک روزنامه نگار اقتصادی به نظر می رسد با افزایش بحران اقتصادی و نا کارآمدی دولت در این زمینه ، دولت نیازی به شنیدن صدای منتقدان مستقل احساس نمی کند و نظرات آنها را به عنوان "صدای مزاحم" قلمداد می کنند.
احمدی نژاد و آزادی مطلق
محمود احمدی نژاد دو سال پیش در سفر به الجزایر در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد وضعیت حقوق بشر و آزادی بیان در ایران مدعی شد: "این مردم هستند كه حكومت را تعیین می‌كنند و در ایران آزادی تقریبا مطلق است، اما به عكس آنها می‌گویند در ایران مشكل حقوق بشر وجود دارد". این سخنان در شرایطی ایراد شد که یک ماه پس از آن روزنامه هم‌میهن توقیف و در آستانه روز خبرنگار، روزنامه‌شرق در شماره 924 خود بار دیگر به دستور هیات نظارت بر مطبوعات از ادامه انتشار باز ماند. دو سال پس از آن سخنان، احمدی نژاد در مناظره با میرحسین موسوی مدعی شد که در طول مدت چهار سال گذشته صداهای منتقد را تحمل کرده است. در همان حال سایت های خبری بخشی از اسناد مربوط به برخورد دولت با رسانه های منتقد را در قالب گزارشی ویژه منتشر کردند.
روزنامه شرق : روزنامه شرق، برای اولین بار در دولت نهم در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ و بار دوم در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ به دستور هیأت نظارت بر مطبوعات توقیف شد.
روزنامه هم میهن : روزنامه هم‌میهن که در سال 85 رفع توقیف شده بود، در 12 تیر ماه 86 پس از ‏چند شماره انتشاره مجدد از سوی دادستان حامی دولت به بهانه نقص در مراحل محاکمه غلامحسین کرباسچی‎ ‎مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن، باردیگر توقیف شد.
هفته نامه شهروند امروز : هفته نامه شهروندامروز فعالیت خود را از تیر۱۳۸۶ آغاز کرد و پس از انتشار هفتادمین شماره در ۱۵ آبان ۱۳۸۷ توقیف شد. هیأت نظارت بر مطبوعات «غیر واقعی جلوه دادن برخی اقدامات دولت» را دلیل توقیف اعلام کرد.
روزنامه تهران امروز : مسئول روزنامه تهران امروز، به اتهام چاپ مطالب و تصاویر اهانت آمیز نسبت به رئیس جمهور و نشر اكاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و ایراد افترا، در تیرماه سال 87 با شكایت مدعی العموم به دادسرای كاركنان دولت احضار شد، و این روزنامه توقیف شد.
روزنامه کارگزاران : روزنامه کارگزاران در ۱۱ دی ۱۳۸۷ به دلیل چاپ بیانیه دفتر تحکیم وحدت پیرامون حوادث غزه ، توسط وزارت ارشاد و دادستانی تهران (سعید مرتضوی) توقیف شد.
روزنامه یاس نو : روزنامه یاس نو به مدیریت محمد نعیمی پور و نزدیک به جبهه مشارکت ایران اسلامی در جریان انتخابات جنجالی مجلس هفتم و رد صلاحیت گسترده توسط شورای نگهبان و تحصن نمایندگان مجلس توقیف موقت شد. توقیف موقت روزنامه چندین سال ادامه یافت و نهایتا دادگاه این روزنامه را به پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد. جبهه مشارکت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم اقدام به انتشار مجدد روزنامه کرد که به بهانه اعاده روند دادرسی توسط سعید مرتضوی، تنها پس از انتشار یک شماره توقیف شد و معاون وزارت ارشاد دستور توقف انتشار آنرا صادر کرد و ماموران وزارت ارشاد با مراجعه به چاپخانه زینک‌های شماره بعدی روزنامه را باز کرده و بردند. هیات نظارت قبلا رویه‌مشابهی را در توقیف روزنامه‌هم میهن بکار برده بود.
هفته نامه ها و ماهنامه های قومی و محلی : هفته‌نامه "صدای ارومیه" نیز اول مرداد 86 به اتهام "دامان‎ ‎زدن به مسائل قومی و خدشه وارد کردن به وحدت ‏ملی" پس از 9 سال انتشار توقیف شد. امتیاز روزنامه "ندای آذرآبادگان" نیز پس از برگزاری دادگاه مدیر مسئول ‏آن ابولفضل وصالی لغو امتیاز شد.‏ هیات نظارت بر مطبوعات همچنین امتیاز هفته نامه "ایران مهرگ" را راساً لغو کرد. ماهنامه اجتماعی، سیاسی، ‏اقتصادی و فرهنگی "دیلماج" به مدیر مسئولی علیرضا صراف که به زبان های‎ ‎ترکی و فارسی در تبریز منتشر ‏می شد نیز در ‏سوم مهر ماه 1386توقیف شد.‏
سایت بازتاب و خبرگزاری ایلنا: پایگاه اطلاع‌رسانی بازتاب وابسته به محسن رضایی، در بهمن ماه سال 85 به خاطر انتشار مقالات انتقادی نسبت به محمود احمدی‌نژاد، فیلتر شد. این چهارمین بار بود که نهادهای دولتی ایران اقدام به مسدود کردن این سایت کرده‌بودند. هشت ماه پس از فیلترینگ سایت بازتاب، به دنبال شكایات رسیده و از جمله شكایت نهاد ریاست جمهوری، پرونده ای برای این سایت در دادسرای كاركنان دولت تشكیل و شعبه اول این دادسرا مأمور رسیدگی به این پرونده شد. بازپرس شعبه اول دادسرای كاركنان دولت نیز پس از بررسی این پرونده، دستور پلمب ساختمان سایت بازتاب را صادر كرد و بر این اساس ساختمان بازتاب اواخر شهریور 86 از سوی مأموران پلمب شد. در همین سال خبرگزاری کار ایران تحت فشارهای شدید دولت پس از فیلتر شدن مجبور شد به طور داوطلبانه از ادامه فعالیت خودداری کند.
ادامه روند توقیف مطبوعات و بازداشت روزنامه نگاران
پس از برگزاری انتخابابت روند برخورد با رسانه ، نشریات و روزنامه نگاران منتقد و مستقل شتاب بیشتری گرفت. همچنین در اقدامی کم سابقه دادستان معزول تهران ، سعید مرتضوی با استقرار نماینده در چاپخانه نشریات منتقد پیش از چاپ مطالب آنها را بررسی و نسبت به حذف ، تغییر محتوا و عدم انتشار تصمیم گیری می نمود.تنها در چهار ماه پس از انتخابات با وجود سانسور شدید و دستگیری ده ها تن از روزنامه نگاران و در برخی موارد به شکل گروهی در دفاتر کارشان صورت می گرفت روزنامه های سراسری کلمه سبز ، اعتماد ملی ، آرمان ، تحلیل روز ، فرهنگ آشتی و سرمایه توقیف شدند.
گرچه پیش از این توقیف مطبوعات توسط قوه قضائیه صورت می گرفت اما در این چهار سال و پس از دولت اصلاحات، وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات نیز به کمک قوه قضائیه آمد تا بار تعطیلی مطبوعات تنها بر دوش قوه قضائیه نباشد.هیات نظارت بر مطبوعات، از 7 عضو تشکیل شده است که اعضای آن عبارتند از: یكی از قضات به انتخاب رئیس قوه قضائیه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام الاختیار وی، یكی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس، یكی از اساتید دانشگاه به انتخاب وزیر فرهنگ و آموزش عالی، یكی از مدیران مسئول مطبوعات به انتخاب آنان، یكی از اساتید حوزه علمیه به انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم و یكی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب آن شورا.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
گم شدن مرز واقعیت و خیال
تارا نیازی

آیا تاثیرات بازجویی، سلول انفرادی و شکنجه محدود به همین هایی است که در رسانه ها و مصاحبه ها و تصاویر می خوانیم و می بینیم؟ چندی پیش تحقیق مشترکی با یک دوست انجام دادم در خصوص آثار روحی و روانی شکنجه که با عنوان "شکنجه، چرایی و چگونگی" در یک سایت مخفی و زیر زمینی دانشجویی و همچنین یکی از ماهنامه های مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به چاپ رسید. در این تحقیق سعی شده بود که از تجربیات افرادی که زندانهای جمهوری اسلامی را تجربه کرده اند و نیز از نظرات کارشناسی روانکاوان و روانشناسانی که با این گروه از آسیب دیدگان سر و کار داشته اند، بهره گرفته شود. اگرچه مقاله در برگیرنده تمامی ابعاد روحی و روانی ناشی از فشار بازجویی و شکنجه و انفرادی نبود، اما اینک با گذشت زمان و مشاهده و بررسی نزدیک زندگی روزمره این افراد، بر آنم تا در حد بضاعت برخی از تأثیرات ناگفته و ابعاد ناپیدای شکنجه، بازجویی و سلول انفرادی را بر زندگی روزمره قربانیان آن حتی پس از گذشت سالیان، مورد بررسی قرار دهم.
آنچه در ادامه می خوانید نظرات کارشناسی یک متخصص، روانشناس یا جامعه شناس نیست،بلکه بیان تجربه ای است از آنچه که از فاصله ای نزدیک شاهدش بودم و لمس اش کردم.
تصاویری که از اعمال خشونت بر زندانیان و زخمها و صدمات ناشی از شکنجه های قرون وسطایی و غیر انسانی بر جسم آنها دیده ایم به قدری تلخ و تکان دهنده است که شاید تا همیشه تصویرش در کنجی از ذهنهامان نقش ببندد. از کابوس و ترس و اضطراب و افسردگی دوران پس از زندان و دیگر عواقب رو حی و جسمی این اعمال خشونتها،از دکتر "رویان جونز" روانکاو ایرانی مقیم ویرجینیا پرسیدم. نظر دکتر جونز بر اینست که برخی از این آثار و عواقب با روان درمانی و دارو در طول زمان قابل درمان است، اما برخی از این آثار مثل کابوسهای شبانه برای همیشه با فرد می ماند و تنها می توان فرد را آموزش داد که چگونه با آن سر کند و کنار بیاید.
اما آنچه که تلخ تر و تکان دهنده تر از آثار زخم بر بدن قربانی شکنجه، یا کابوسهای شبانه اوست، گم شدن مرز واقعیت و خیال در ذهن فرد شکنجه شده است. مطابق تعریف کارشناسان این مقوله اگر زندان انفرادی را در دسته شکنجه های سفید (شکنجه ای که بر روح و روان اثر می گذارد و تأثیرش بر جسم قابل مشاهده و اندازه گیری نیست) قرار دهیم، شکسته شدن مرز واقعیتها و خیالها شاید فاجعه بار ترین تأثیر این نوع شکنجه باشد.
یکی از زندانیان سیاسی که به مدت هفده ماه در سلول انفرادی به سر برده در این باره چنین می گوید: "در انفرادی در بی خبری مطلق به سر می بردم، چیزی وجود نداشت که زمان را با سرگرم شدن به آن بگذرانم، زمان انگار ایستاده بود و نمی گذشت. پس از چند روز راهی پیدا کردم برای گذراندن زمان. چشمانم را می بستم و زندگی ام را از ابتدا، از همانجایی که قادر بودم به خاطر بیاورم، مرور می کردم. سعی می کردم با تمرکز حتی جزئیات پیش پا افتاده را هم به یاد بیاورم. روز به روز، لحظه به لحظه، حتی رویدادهایی که مدتها بود به آنها فکر نکرده بودم به یادم می آمد و گاهی از به یاد آوردن آنها شگفت زده می شدم. بار اول گذشته ام را همانگونه که اتفاق افتاده بود، مرور کردم. درست مثل دیدن یک فیلم سینمایی. روش جالبی بود. سنگینی گذشت زمان را کمتر احساس می کردم. اما زندگی گذشته ام با همه جزئیات قابل یادآوری اش بارها مرور شد اما دوران انفرادی من تمام نشد. تصمیم گرفتم بار دوم اینگونه گذشته ام را مرور کنم: هر کجا و در هر مقطعی از زندگی ام که بیش از یک گزینه برای انتخاب داشتم و آن گزینه را انتخاب کردم و مسیر زندگی ام اینگونه شد، حالا در ذهنم گزینه یا راه دیگر را انتخاب می کردم و بقیه ماجرا را در خیالاتم بر اساس انتخاب آن راه دیگر تصویر سازی می کردم. در تصویرهایی از زندگی خیالی ام بر حسب انتخاب یک گزینۀ دیگر سوای آنچه که در آن مقطع انتخاب کرده بودم، می دیدم که کل سرنوشتم تغییر کرد و به گونه ای دیگر شد. کم کم این بازی و خیالپردازی به نظرم جالب آمد و شاید صدها نوع زندگی و سرنوشت، با توجه به انتخاب راهها و گزینه های گوناگون موجود در آن مقطع، برای خودم تصویر سازی کردم. روزها می خوابیدم و در سکوت و آرامش شب بیدار می ماندم و تخیل می کردم که اگر مثلا در آن زمان فلان کار را نمی کردم و به جایش فلان کار را می کردم، چه می شد؟ و یک زندگینامه متفاوت خلق می کردم، تصویری واقعی و با جزئیات. مدتی که گذشت آرام آرام ترس عجیبی به جانم افتاد، چون دیگر گاهی فراموش می کردم که کدامیک از زندگینامه هایی که در ذهنم تصویر سازی شده متعلق به من است و کدامیک از آنها خیالی است! به عبارت دیگر گاهی گذشته ام را میان آنچه که حقیقتا اتفاق افتاده بود و آنچه خودم ساخته بودم، گم می کردم، گیج می شدم و نمی دانستم سرگذشت واقعی من کدام است؟"
اما گم شدن مرز میان خیال و واقعیت تنها منحصر به دوران انفرادی نیست، این عارضه گاه تا مدتها و گاه تا آخر عمر با فردی که این تجربه را از سر گذرانده، باقی می ماند. در مشاهداتم از برخورد نزدیک با این قبیل افراد می دیدم که گاها از سوی دیگران متهم به دروغگویی می شوند، چرا که مثلا اتفاقی که چندی پیش رخ داده و کسانی هم از چند و چون رخ دادن آن آگاهند، از طرف این فرد به گونه ای دیگر تعریف می شد، گونه ای که با واقعیت آن رویداد شاید حتی تفاوتهای اساسی داشت. اما حقیقت این است که این مورد به خصوص را نمی توان به حساب دروغگویی گذارد، چرا که "دروغ، دگرگونی آگاهانه واقعیت است" اما این عارضه که من نامش را "گم شدن مرز واقعیت و خیال" می گذارم، دگرگونی ناخودآگاه واقعیت است که البته با اسکیزوفرنیا (شیزوفرنی / روان گسیختگی) تفاوت دارد.
"اسکیزوفرنیا نوعی اختلال روانی است که فرد قابلیت تمیز دادن بین افکار، ایده ها و تصورات خودش با واقعیت را ندارد. اسکیزوفرنی اختلال فکر و خُلق ناآرام است. این اختلال به صورت دشواری در حفظ تمرکز و تشکیل مفاهیم آشکار می گردد. این اختلال می تواند به برداشت ها و عقاید غلط، به مشکلات عظیم در درک واقعیت و به مشکلات مشابه در زبان و ابراز هیجان بینجامد. از جمله عوارض این بیماری این است که فرد ممکن است صداهایی را بشنود یا تصاویری ببیند که واقعیت ندارند. این صداها ممکن است صداهای آشنا، دوستانه یا انتقادی باشند. این صداها ممکن است رفتار یا افکار فرد شنونده را بررسی کنند و یا ممکن است به او بگویند چه باید بکند. ممکن است فرد فکر کند که افراد دیگر می توانند فکر او را خوانده و یا افکار او را کنترل کنند و گاهی نیز بیمار فکر می کند که دیگران در حال طراحی نقشه برای صدمه زدن به او هستند."
اما آنچه که حاصل مشاهدات نزدیک من است از فردی که تجربه سلول انفرادی طولانی مدت را از سر گذرانده، اینست که به مجرد رخ دادن رویدادی ( اغلب رویدادهای مهم و نه روزمره ) چندین حالت از آن رویداد به موازات اتفاق واقعی در ذهن فرد ساخته می شود و از میان آن چند حالت تخیل شده، حالتی که به تمایلات و خلق و خوی شخص نزدیکتر است، پر رنگ تر و واقعی تر جلوه می کند و شخص این نسخه از تخیل خویش را آنقدر با خود مرور می کند تا جاییکه نسخه های دیگر به تدریج در ذهنش کم رنگ شده یا محو می شوند. بررسی اینکه آیا این قلب ناآگاهانه واقعیت حاصل یک اختلال مغزی است یا یک اختلال رفتاری؟ قطعا بر عهده متخصصین این حوزه است اما در ادامه به بررسی واکنشهای فرد در مواجهه با عکس العمل اطرافیان هنگام بروز این اختلال خواهم پرداخت:
خشم: هنگامیکه به شخص یادآوری می شود که واقعیت رخداده آن چیزی نیست که در خاطر او ثبت و ضبط شده و اساسا متفاوت با کدهای موجود در ذهن اوست، خشم نخستین واکنش فرد است.
ترس: این ترس به دلیل تداعی ناخودآگاه دوران بازجویی می تواند باشد، همان شرطی شدن، زمانی که پس از هر جمله "اینکه می گویی حقیقت ندارد" یک تنبیه یا تهدید آمده است.
انزوا: اما مهمترین پیامد این پروسه، انزوای فرد یا دوری گزیدن از اشخاصی است که حقیقت ماجرا را به وی گوشزد می کنند و پناه بردن او به کسانی که هر آنچه را که اوبیان می کند بعنوان واقعیت بپذیرند.
*****
بازداشت مسوول شاخه گيلان سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت)
کوهزاد اسماعيلی، مسوول شاخه گيلان سازمان دانش آموختگان ايران(ادوار تحکيم وحدت) ساعت ۳ بامداد امروز چهارشنبه خود را به بازداشتگاه اداره کل اطلاعات استان گيلان معرفی کرد. اين مساله بعد از آن اتفاق افتاد که در دو روز گذشته، ماموران امنيتی با مراجعه به محل کار اسماعيلی، اين دفتر را تفتيش کرده و وسايل آن از جمله کيس های کامپيوتر، قراردادها و دسته چک ها را توقيف کرده و به همراه خود بردند. همچنين گفته می شود ماموران امنيتی در تماس با مادر کوهزاد اسماعيلی به تهديد وی پرداختند تا پسر خود را به اداره اطلاعات معرفی کند.

گفتنی است که کوهزاد اسماعيلی پيش از اين و در جريان سفر اول محمود احمدی نژاد به استان گيلان توسط اداره کل اطلاعات استان گيلان بازداشت شد و به اتهام نشر اکاذيب به ۴ماه حبس تعزيری محکوم شد. هنوز از دلايل احضار و بازداشت وی خبری در دست نيست.
*****
محدوديتهاي ترافيکي مراسم 13 آبان
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ محدوديتهاي ترافيکي مراسم سيزده آبان را در روز چهارشنبه اعلام کرد و از مردم خواست با ماموران راهنمايي و رانندگي همكاري كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر ، سرهنگ هادي هاشمي روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بيان اين که مراسم سيزده آبان همچون سالهاي گذشته در خيابان طالقاني و مقابل لانه جاسوسي آمريکا برگزار مي شود از شهروندان خواست از ترددهاي غيرضرور خودداري و با مأموران راهنمايي و رانندگي همکاري کنند.
وي افزود: محدوده ممنوعيت تردد از ميدان انقلاب تا تقاطع شريعتي، از مسير شرق از خيابان شريعتي حد فاصل انقلاب تا خيابان شهيد مطهري، از شمال از خيابان شهيد مطهري، ميدان هفتم تير و خيابان کريمخان زند و مسير غرب خيابان کارگر از بلوار کشاورز تا ميدان انقلاب خواهد بود.
سرهنگ هاشمي گفت: از ساعت 24 امشب تردد وسائط نقليه سنگين در خيابان طالقاني ممنوع است و از ساعت 6 فردا تردد همه وسائط نقليه از خيابان طالقاني، تقاطع سپهبد قرني تا خيابان شهيد مفتح ممنوع است.
رئيس پليس راهور تهران بزرگ گفت: براي عزيمت دانش آموزان تهران به اين مراسم اتوبوسهايي در نظر گرفته شده است که بايد در مسيرها و پارکينگهاي در نظر گرفته شده توقف کنند.
وي با بيان اين که دانش آموزان پسر از سمت خيابان حافظ و سپهبد قرني تا لانه جاسوسي تجمع مي کنند افزود: اتوبوسهاي حامل اين دانش آموزان در خيابان طالقاني از خيابان قدس تا سپهبد قرني، خيابان نريمان، طول خيابان سپهبد قرني از ميدان فردوسي تا خيابان کريمخان زند، خيابان کريمخان از خيابان شهيد عضدي تا ميدان وليعصر (هر دو ضلع شمالي و جنوبي) و بلوار کشاورز از ميدان وليعصر تا کارگر (هر دو ضلع شرقي و غربي) مي توانند توقف کنند.
سرهنگ هاشمي خيابان حجاب از بلوار کشاورز تا فاطمي در هر دو ضلع شرقي و غربي، خيابان وصال حدفاصل خيابان بزرگمهر تا بلوار کشاورز در هر دو ضلع، خيابان سنايي، خيابان قائم مقام فراهاني، خيابان ايرانشهر حدفاصل سميه تا انقلاب و خيابان موسوي حد فاصل سميه تا انقلاب را از ديگر قسمت هاي پارک اتوبوسهاي حامل دانش آموزان پسر اعلام کرد.
وي با بيان اين که خيابان طالقاني از سمت شريعتي و مفتح و نيز ميدان هفتم تير تا خيابان مفتح جنوبي تا لانه جاسوسي محل تجمع دانش آموزان دختر است گفت: اتوبوسهاي حامل اين دانش آموزان مي توانند در پارکينگ کبکانيان واقع در خيابان مفتح روبروي ورزشگاه شيرودي، خيابان مفتح از سميه تا انقلاب و خيابان طالقاني از مفتح به سمت شريعتي توقف کنند.
رئيس پليس راهور تهران بزرگ گفت: اتوبوسهاي شرکت واحد که در خيابان طالقاني از شرق به غرب حرکت مي کنند مي توانند از ساعت 6 از خيابان مفتح به سمت جنوب ادامه مسير دهند و از خيابان سميه به سمت غرب حرکت کنند.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
Where is my Vote
آرش نعیمیان
بی شک شعار "رای من کو؟" یا همان "ور ایز مای وت"، شعار اصلی جنبش سبز است. شعاری که چنان به جا و دقیق بود که مردم را از هر قشر و هر باوری در بر گرفت. در داخل و خارج فریاد زده شد و چه بسا کسانی که اصلا در انتخابات شرکت نکرده بودند هم این شعار را حرف دل خود یافتند. رژیم پاسخ این سوال تک جمله‌ای را با زندان و تجاوز و کشتار داد. آن چنان بی رحمانه پرده‌ها را درید که دیگر پی گیری یک برگ رای در درجات بعدی اهمیت قرار گرفت. باید هوشیار بود که فراموشی این خواسته‌ی اولیه از دو سو، خطری جدی بهش مار می آید.
یک این که کم کم گمان می‌رود اگر رژیم مثلا تجاوز نکرده بود، همه چیز سر جای خودش بود. یا اگر کهریزکی پیش نیامده بود اوضاع چنین وخیم نمی‌نمود. حال آنکه این صرف طرح چنین شعار با سخاوتیست که پایه‌های استبداد را تا حدی لرزانده که افسار گسیخته خون بریزد. شعاری که لزوم وجود چند صدایی، انتخابات آزاد، حقوق اقوام و اقلیت‌ها و احترام به قانون و قانون مندی را در خود مستتر دارد.
کلید این جنبش با رای دادن زده شد. موج سبز پیش از تقلب خروشید. چه بسیار ایرانیانی که این بار، برای نخستین مرتبه در تاریخ جمهوری اسلامی پای صندوق رای رفتند و مهر انتخابات دهم را بر صفحه‌ی سفید شناسنامه‌هاشان دیدند. در پاریس، به گفته‌ی سفیر جمهوری اسلامی، تا ساعت ۱۱ صبح، یعنی تنها سه ساعت پس از آغاز رای گیری، رکورد مشارکت در تاریخ دیپلماتیک ایران و فرانسه زده شد. اگر آمار غریب رای دهندگان نمی‌بود، مدعیان رسمی آرای دزدی شده هرگز چنین خروشان خیابان‌ها را فتح نمی‌کردند. اگر آن ایرانی شناسنامه خود را کماکان سفید نگه می‌داشت، چنین به غیرتش بر نمی‌خورد که خورد. نباید گذاشت لحظه‌ای شعار "رای من کو؟" از صحنه‌ی مقاومت حذف شود. چطور می‌توان برای چنین خواسته‌ی پر مغزی تاریخ مصرفی مشخص تعیین کرد. این خواسته‌ایست که تا نیل به دموکراسی کامل و آزادی انتخابات از زبان‌ها نخواهد افتاد.
همیشه در تاریخ مبارزه‌مان با استبداد، از مفاهیمی انتزاعی سخن ‌گفتیم و خواسته‌های عظیم و کلی‌مان را فریاد ‌کردیم. این هرگز به این معنا نیست که "آزادی"، "استقلال"، "برابری" و چنین آرمان‌هایی لحظه‌ای از درجه نخست اهمیت نزول می‌کنند. بی درنگ همچنان همین راه را رهرویم. اما زمانی که با چنین اهدافی سر و کار داریم، چون ذات در انتزاع دارند، به راحتی توسط گروهی تغییر شکل می‌یابند. مگر در انقلاب ۵۷ مردم همین‌ها را نمی‌خواستند؟ کلک خوردند. مگر همین امروز احمدی نژاد با وقاحت نمی‌گوید ایران آزادترین کشور جهان است؟ مشکل این است. من و تو و انقلاب اسلامی و احمدی نژاد برای آزادی تعاریف متناقضی داریم. بی شک آن روح اصلی و بی غش این نعمت است که ما را صدها سال به دنبال خود کشانده و تا آخر هم می‌کشاند، ولی همان طور که تاریخ نشانمان داده، کسانی با ابزار قدرت، کار را سخت و سخت تر می‌کنند. چنین است که آزادی و دموکراسی یک شبه حاصل نمی‌شود.
خطر دوم از یاد بردن شعار«رای من کو؟»، هدر دادن فرصت بی بدیلی است که در بزنگاه تاریخ در خانه‌ی ایران را زده. این بار مردم در درجه نخست سراغ رای شان را می‌گیرند. باز تاکید می‌کنم این به معنای این نیست که آزادی بد است. آزادی مفهوم است و رای برگه‌ای کاغذ. مردم دنبال کاغذ می‌گردند. کاغذهایی شماره دار و امضا شده. برگه‌هایی با اثر انگشتان‌شان. اشیائی که خود به چشم خود در روز ۲۲ خرداد دیده‌اند و با دستان خود لمس کرده‌اند، با قلم خود بر آن نوشته‌اند و با امید فراوان به صندوق سپرده‌اند. این را چطور می‌شود دور زد؟ به هیچ طریقی نمی‌توان از پس این خواسته برآمد و از جواب این سوال طفره رفت. باور کنید اگر حاشا و دروغ چاره ساز این مشکل بود، حاکمان دروغگوی ایران تا کنون علاجش کرده بودند. عجز چهارماهه‌ی رژیم با آن دبدبه و کبکبه و بسیج و بنیاد شهید و بنیاد مستضعفان و کمیته امداد و مساجد و صدا و سیما و آموزش و پرورش از آنجاست که این سوال را مردم به درستی طرح کردند. رژیم اما حتی از بازشماری آرا سرباز زد. شهروندان را سرکوب و به جان و مال و ناموس‌شان دست درازی کرد. غافل از این که کشتار و تجاوز و زندان هم نمی‌تواند علامت سوال مقابل این جمله‌ی بین المللی را بردارد.
دزدی رای خیانتی است که با خونریزی برابری می‌کند. ننگی است که گذر تاریخ هم نمی‌شویدش. زخمی است که تداوم کودتا نمک اش می‌پاشد و انگیزه‌ایست که از لا به لای باتوم و میله‌ی زندان و ابر اسپری فلفل انگشتان پیروزی اش را با دستبندی سبز بیرون می‌آورد. حقیقتی است که روز قدس و ۱۳ آبان و عاشورا و هر مجال قانونی رژیم را سبز سبز می‌کند.
امروز چه سان جشن‌ها و مناسبت ها به کام حکام تلخ است. امروز چقدر سبز برایشان سیاه است.
و خواهد بود و خواهد ماند تا جواب ما را پس بدهند.
"رای من کو؟"
*****
فریاد سرود یار دبستانی من و مرگ بر دیکتاتور در حیاط برخی مدارس تهران در اولین ساعات صبح
صدای فریاد مرگ بر دیکتاتور و سرود یار دبستانی من از مدارس گوشه و کنار تهران شنیده می‌شود.
دانش‌آموزان مدارس برخی مناطق ایران صبح خود را با سر دادن سرود یار دبستانی من و شعار مرگ بر دیکتاتور آغاز کردند و خود را برای حضور در راهپیمایی امروز اماده می‌کنند. بسیاری از دانش‌آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان امروز با دست‌بند سبز در مدرسه حاضر شده‌اند و به صفوف راهپیمایی خواهند پیوست.
*****
شیخ مهدی کروبی به جمع راهپیمایان پیوست
شیخ مهدی کروبی، به جمع راهپیمایان در میدان هفت تیر پیوست.
مهدی کروبی لحظاتی پیش در میدان هفتم تیر از ماشین پیاده شد و به در مسیر میدان هفت تیر با سیل راهپیمایان در حرکت است. راهپیمایان با شعارهای کروبی-کروبی حمایتت می‌کنیم از رهبر غیور خود استقبال کردند. جمعیت سبزها لحظه به لحظه در حال افزایش است.
*****
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
میدان 7 تیر و خیابانهای منتهی به آن در محاصرۀ نیروهای سرکوبگربنابه گزارشات رسیده مردم بسوی میدان 7 تیر و خیابانهای مرکزی تهران در حال حرکت هستند انبوهی از نیروهای سرکوبگر در خیابانهای مرکزی تهران مستقر شده اند و همچنین ایستگاهای مترو را بسته اند.از صبح امروز چهارشنبه 13 آبان مردم بصورت گروه های چندنفره بسوی میدان 7 تیر در حرکت هستند و در حال حاضر چند هزار نفر در میدان و خیابانهای اطراف آن جمع شده اند و لحظه به لحظه بر تعداد آنها افزوده می شود.از طرفی دیگر برای ممانعت از رسیده مردم به سوی میدان 7 تیر و میادین مرکزی شهر ایستگاههای مترو مسدود شده است . ازجمله ایستگاههای که بسته شده اند عبارتند از ایستگاه فردوسی،دروازه دولت،طالقانی و 7 تیر می باشند.نیروهای سرکوبگر ولی فقیه ،موتورسوارهای گارد ویژه،نیروی انتظامی ،سپاه پاسداران ،بسیج و لباس شخصیها در خیابانهای مرکزی تهران و بخصوص میدان 7 تیر مستقر شده اند. در حال حاضر در حدود 100 موتور سوار گارد ویژه که بصورت 2 نفره هستند در میدان 7 تیر مستقر شده اند ،همچنین خودروهای نیروی انتظامی بصورت ردیفی در میدان 7 تیر و خیابانهای منتهی به آن چیده شده است. نفرات پیاده نیروی انتظامی بصورت ردیفی مسقر هستند، و بسیجها و لباس شخصیها بصورت سواره و پیاده در حال حرکت هستند .عملا مناطق مرکزی تهران را بصورت حکومت نظامی اعلام نشده در آمده است.
*****
درگیری و دستگیری عده‌ای از راهپیمایان در نقاطع میدان فردوسی و خیابان‌های اطراف
لحظاتی پیش عده‌ای از راهپیمایان که در میدان فردوسی به صفوف راهپیمایی پیوسته بودند بازداشت شدند. میدان فردوسی از ساعتی پیش بسته شده است و سرکوبگران از گاز اشک‌اور و باتوم برای متفرق کردن جمعیت استفاده می‌کنند.
همچین بر اساس گزارش‌های شاهدان عینی، درگیری‌ها در میدان هفت تیر ادامه دارد و نیروهای ضد شورش از تیر هوایی برای متفرق کردن جمعیت استفاده کرده است. عده‌ای از راهپیمایان که به خیابان‌های فرعی در میدان هفت تیر پناه برده‌ بودند به شدت مورد ضرب و شتم چماقداران قرار گرفتند و عده‌ای نیز به ون‌های مخصوص هدایت شدند. شاهدان عینی توصیه‌ کرده‌اند که راهپیمایان از ورود به خیابان‌های فرعی خودداری کنند. همچنین بر اساس آخرین گزارشات مسیر منتهی به سفارت سابق آمریکا و همچنین خیابان‌های منتهی به سفارت روسیه توسط نیروهای کودتاگر بسته شده است. گفتنی است که دانشجویان دانشگاه شریف نیز که از سمت دانشگاه خود به سمت محل راهپیمایی حرکت کرده بودند به جمع راهپیمایان پیوستند.
*****
ضرب و شتم مردم توسط کودتاگران در میدان هفت و تیر و حوالی دانشگاه تهران
گزارش‌های واصله حاکی از ضرب و شتم شدید مردم در حوالی دانشگاه تهران و میدان هفت و تیر به دست نیروهای کودتاچی دارد.
شاهدان عینی می‌گویند راهپیمایانی که از سمت دانشگاه تهران به سمت میدان هفت تیر در حرکتند به شدت مورد سرکوب پلیس‌های ضدشورش قرار گرفته‌اند. کودتاچیان با گاز اشک‌اور و باتوم به ضرب و شتم مردم مشغولند. گزارش‌های تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.
*****
خروج دانشجویان از دانشگاه تهران با شعار مرگ بر دیکتاتور
خروج دانشجویان از دانشگاه تهران با شعار مرگ بر دیکتاتور به سمت محل راهپیمایی
دانشجویان دانشگاه تهران لحظاتی پیش حرکت خود از درب دانشگاه به سمت محل راهپیمایی را آغاز کردند.
دقایقی پیش خیل دانشجویان دانشگاه تهران با شعار مرگ بر دیکتاتور دانشگاه را به سمت محل راهپیمایی ترک کردند.
به گفته شاهدان عینی، درگیری‌های مختصری در گوشه‌ و کنار حرکت دانشجویان دیده شد.
*****
سیستم تلفن همراه در تهران دچار اختلال شد
سیستم تلفن همراه در تهران از ساعتی پیش دچار اختلال شد.
از ساعتی پیش امکان برقراری تماس با تلفن همراه در مسیرهای راهپیمایی دچار اختلال شده است. راهپیمایان امکان برقراری تماس تلفنی در مسیرهای راهپیمایی را ندارند. درگیری‌ها در مسیر خیابان هفت تیر به سمت مفتح همچنان ادامه دارد.
*****
تعطيلی چند ایستگاه متروی تهران
ايلنا: ايستگاه‌هاي متروي «هفت تير»، «طالقاني»، «دروازه دولت» و «فردوسي» امروز چهارشنبه تا پايان مراسم راهپيمايي 13آبان بسته است.
از ساعات اوليه صبح امروز در همه ايستگاه‌هاي متروي تهران اعلام مي‌شود كه قطارهاي مترو در ايستگاه‌هاي ‌«هفت‌تير»، «طالقاني»، «دروازه دولت» و «فردوسي» به دستور مقامات مسوول، توقف ندارد و اين شرايط تا پايان مراسم 13 آبان ادامه دارد.
تعدادي از شهروندان كه بي‌اطلاع از تعطيلي ايستگاه‌هاي مذكور با درهاي بسته مواجه شده بودند از نبود اطلاع‌رساني به موقع در اين باره انتقاد كردند.
*****
دگیریهای خونین و شدید بین مردم و نیروهای سرکوبگر
بنابه گزارشات رسیده یورشهای وحشیانه علیه مردم بی دفاع در میدان 7 تیر و سایر نقاط تهران ادامه دارد و تا به حال منجر به زخمی شدن دهها نفر شده است و تعداد زیادی دستگیر شده اند. مردم در میدان 7 تیر قسمت شمالی را بطور کامل در دست گرفته اند و قسمت جنوبی آن در اشغال نیروهای سربکوبگر است. یورشهای وحشیانه و بی سابق نیروهای سرکوبگور به مردم باعث شده که تعداد زیادی از مردم زخمی شوند . نیروهای سرکوبگر ولی فقیه با باتون به سر و صورت مردم بی دفاع می زنندو علیرغم اینکه چهرۀ مردم غرق خون است حاضر به ترک محل اعتراضات نیستند و به اعتراضات خود ادامه می دهند. توصیف صحنه های مقاومت و ایستادگی غیر ممکن است.
مردم وقتی آماج حملات نیروهای ولی فقیه قرار می گیرند شعار خامنه ای قاتله ولایتش باطله را سر می دهند. درگیریها تمامی نقاط مرکزی تهران را فرا گرفته است . دهها نفر زخمی و مصدوم شده اند و صدها نفر دستگیر شده اند.همچنین در موارد متعددی صدای تیراندازی به گوش می رسد. و به صورت گسترده اقدام به پرتاب گاز اشک آور زده است. منازل بر روی مردم باز است و هنگام یورش نیروهای سرکوبگر به آنجا پناه می برند به دستور نیروهای سرکوبگر اکثر مغازه ها تعطیل شده است مردم به هیچ وجه و به هیچ بهایی حاضر به متفرق شدن نیستند.درگیرها در میدان 7 تیر بسیار شدید می باشد . همچنین در خیابانها کریمخان زند،مفتح،طالقانی ،میدان انقلاب،میدان ولی عصر و سایر نقاط درگیریها ادامه دارد.
*****
حضور گسترده سبزها در میدان انقلاب و امیرآباد
تعداد دانشجویان در دانشگاه تهران و راهپیمایان در خیابان‌های اطراف دانشگاه به سمت درب اصلی دانشگاه همچنان رو به افزایش است.
دانشجویان در دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف که همگی توسط یگان‌های ویژه امنیتی محاصره شده است شعارهای مرگ بر دیکتاتور سر داده‌اند. همچنین گزارش‌های رسیده از خیابان امیرآباد( کارگر شمالی) نیز حاکی از حضور گسترده سبزهاست. راهپیمایان در خیابان کارگر شمالی شعار تا احمدی‌نژاده هر روز همین‌ بساطه، و مرگ بر دیکتاتور را تکرار می‌کنند. نیروهای ضدشورش در خیابان‌های کارگر شمالی و میدان انقلاب و نیز در خیابان‌های منتهی به دانشگاه به ضرب و شتم راهپیمایان و پرتاب گاز اشک‌آور برای متفرق کردن مردم مشغولند.
*****
جمعیت راهپیمایان سبز در شیراز لحظه به لحظه در حال افزایش است
گزارش‌های شاهدان عینی از شیراز حاکی از افزایش لحظه به لحظه جمعیت راهپیمایان سبز در این شهر است.
هم‌وطنان شیرازی با سر دادن شعارهای مرگ بر دیکتاتور و یا حسین میرحسین، به سمت فلکه دانشجوی این شهر حرکت کرده‌اند. در میدان دانشجو هر لحظه بر جمعیت راهپیمایان افزوده می‌شود. گفتنی است نیروهای ضدشورش تا به این لحظه برای متفرق کردن راهپیمایان شیرازی از گاز اشک‌اور استفاده کرده‌اند. همچنین اخبار رسیده از استان مرکزی حاکی از حضور گسترده راهپیمایان در صفوف راهپیمایی و سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور است.
*****
خیابان‌های منتهی به سفارت روسیه بسته شده
میدان فردوسی از ساعتی پیش بسته شده است و سرکوبگران از گاز اشک‌اور و باتوم برای متفرق کردن جمعیت استفاده می‌کنند.عده‌ای از راهپیمایان که به خیابان‌های فرعی در میدان هفت تیر پناه برده‌ بودند به شدت مورد ضرب و شتم چماقداران قرار گرفتند و عده‌ای نیز به ون‌های مخصوص هدایت شدند. شاهدان عینی توصیه‌ کرده‌اند که راهپیمایان از ورود به خیابان‌های فرعی خودداری کنند. همچنین بر اساس آخرین گزارشات واصله به موج سبز آزادی، مسیر منتهی به سفارت سابق آمریکا و همچنین خیابان‌های منتهی به سفارت روسیه توسط نیروهای کودتاگر بسته شده است. گفتنی است که دانشجویان دانشگاه شریف نیز که از سمت دانشگاه خود به سمت محل راهپیمایی حرکت کرده بودند به جمع راهپیمایان پیوستند.
*****
سیزدهم آبان ۸۸ برای همیشه بر جریده تاریخ به نام «روز سبز دانش‌اموز» حک شد
امروز بار دیگر موج سبز ملت ایران همزمان با روز بزرگداشت مقام دانش‌آموز خروشان شد. بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از ساعات اولیه امروز، راهپیمایان سبزپوش به خیابان‌های تهران و شهرستان‌ها آمدند تا یک بار دیگر با آرمان‌های شهدای جنبش سبز و زندانیان سیاسی دربند تجدیدمیثاق کنند.
امروز بار دیگر کودتاگران ثابت کردند که برای فرو نشاندن موج گسترده راهپیمایان سبز از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند. در محدوده میدان هفت تیر و دانشگاه تهران و هم‌چنین خیابان ولی‌عصر نیروهای ضدشورش تیراندازی کردند و بارها صدای تیراندازی توسط شاهدان عینی در راهپیمایی شنیده شد.
نیروهای لباس شخصی بارها به سوی مردم و دانشجویان با باتوم و چماق حمله‌ور شدند و برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک‌اور استفاده کردند. اما تنها چند دقیقه کافی بود تا دوباه موج سبز از خیابان‌های فرعی به سمت خیابان‌ اصلی سرازیر می‌شدند. همچنین در محدوده خیابان کارگر شمالی- امیرآباد- نیروهای لباس شخصی به سمت مردم حمله کردند. در حدود ساعت ۱۱ صبح شیخ مهدی کروبی به صفوف راهپیمایی مردم پیوست و با شعار کروبی کروبی حمایتت می‌کنیم مورد استقبال قرار گرفت. پس از دقایقی همراهی با مردم، رهبر شجاع جنبش مورد ضرب و شتم نیروهای کودتاگر قرار گرفت و صحنه راهپیمایی را ترک کرد.
در محدوده خیابان‌های مفتح، پل کریم خان، مقابل درب اصلی دانشگاه تهران و نیز خیابان ولی‌عصر تا همین لحظه درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. مردم با شعارهایی نظیر تا احمدی‌نژاده، هر روز همین بساطه و مرگ بر دیکتاتور در مسیر راهپیمایی روان بودند. در لحظاتی که به سمت مردم گاز اشک‌آور شلیک می‌شد هم با سر دادن شعار نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم یکدیگر را به حضور تشویق می‌کردند. گزارش ها از مسیر راهپیمایی از خشونت عریان نیروهای لباس‌شخصی برای متفرق کردن مردم حکایت دارد. لباس‌شخصی‌ها مثل همیشه برای سرکوب مردم از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده کردند. تعدادی از هم‌وطنانمان نیز در جریان راهپیمایی امروز بازداشت شده‌اند. هنوز از آمار بازداشت‌شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست.
گفتنی است اکثر خیابان‌های منتهی به سفارت آمریکا و روسیه و همچنین میدان فردوسی تهران مسدود شده است و جمع زیادی از نیروهای بسیجی از ساعت‌ها پیش با اونیفورم‌های مخصوص در مقابل سفارت حضور یافته اند. حداد عادل نیز در مراسم امروز به سخنرانی ۴۰ دقیقه ای پرداخت که در هنگام پخش این گزارش از رادیو، صدای مرگ بر دیکتاتور به وضوح شنیده می‌شد.
از حدود ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه صبح امروز نیز سیستم تلفن همراه در مسیرهای راهپیمایی اعلام شده در تهران دچار اختلال شده بود. اما مردم همچنان با موبایل‌های خود از صحنه‌های راهپیمایی فیلم و عکس تهیه می‌کردند که برخی از این گزارش‌ها تا به این لحظه در سایت منتشر شده است و گزارش‌های دریافتی تا ساعات آتی نیز از همین پایگاه خبری منتشر خواهد شد.
مردم تنها در تهران به صحنه راهپیمایی نیامد. در شهرستان‌ها نیز گزارش‌ها حاکی از آن است که سبزها با پوشش و مچ‌بند سبز در صحنه راهپیمایی حاضر شدند گزارش‌های رسیده از شیرازخبر از حضور گسترده جمعیت سبزپوش در حرم حضرت شاهچراغ و تجمع در فلکه دانشجوی این شهر و سردادن شعارهای مرگ بر دیکتاتور و یاحسین میرحسین می‌دهند. گزارش‌های از اراک نیز خبر از حضور گسترده راهپیمایان سبزپوش و سر دادن شعارمرگ بر دیکتاتور می‌دهد. از تبریز هم خبر می‌رسد که در آغازین دقایق شروع راهپیمایی در این شهر، نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه به شکل وحشیانه ای به مردم حمله کردند.
در این حمله بازداشت شدگان به صورت فله‌ای به هتل تبریز در نزدیکی فلکه دانشگاه منتقل شدند، نیروهای لباس شخصی به شدت از گاز فلفل استفاده کردند به طوری که در اطراف میدان فلکه دانشگاه تبریز نفس کشدین به سختی ممکن است. همچنان درگیرهای پراکنده در تبریز ادامه دارد. هنوز از تعداد مجروحان و دستگیر شدگان شهرستان‌ها آمار دقیقی در دست نیست.
دانشگاه‌های سراسر کشور هم صحنه حضور باشکوه دانشجویان سبز بود. بر اساس اخبار دریافتی از کرمان، دانشجویان ازساعت 9 صبح راهپیمایی را آغاز کردند و تا ساعت 12 ظهر اجتماع سبز دانشجویان در مقابل تالار وحدت این دانشگاه ادامه داشت این تجمع با شعار هایی همچون موسوی کروبی حمایتت می‌کنیم، و دولت کودتا استعفا استعفا ادامه یافت.
سبزهای تهرانی و شهرستانی با در دست داشتن پلاکاردها و شعارهایی در حمایت از رهبران جنبش سبز تا به این لحظه از روز سیزده آبانی فراموش نشدنی و متفاوت را رقم زده‌اند و این حماسه سبز همچنان ادامه دارد.
*****
اختلال در سرویسهای پست الکترونیک و پیام رسان
امکان استفاده از برخی از سرویس های عمومی و رایگان پست الکترونیک و پیام رسان در برخی از سرویس دهندگان اینترنت (ISP) و سرویس دهندگان اینترنت پرسرعت (ADSL) تهران با اختلالاتی مواجه شده است.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از صبح امروز و تا زمان مخابره این خبر استفاده از سرویس های عمومی ایمیل نظیر یاهو، Gmail و همچنین اتصال به سرویس های پیام رسان مرسوم نظیر یاهو مسنجر و Gtalk در برخی از سرویس دهندگان اینترنت تهران با اختلالات شدیدی مواجه است.
درحال حاضر در بخش پشتیبانی مشترکین وب سایت یکی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت ADSL این پیام درج شده است: "در حال حاضر افت سرعت شدید در مشاهده ایمیل ها و مسنجرها از سمت مخابرات وجود دارد و زمانی برای رفع آن اعلام نشده است".
*****
اعتراضات دانشجویان در دانشگاه تهران
مطابق دعوت قبلی دانشجویان سبزاندیش دانشگاه تهران، تجمع در ساعت ۹:۳۰ صبح با تعطیلی کلیه کلاس‌های درس و با حمایت بسیاری از اساتید آغاز شد. در ابتدا جمعیت دانشجویان معترض به حدود ۲۰۰۰ نفر می‌رسید که تا ساعت ۱۰ به مرور بر این تعداد افزوده شد و جمعیت معترضین به بیش از ۳۰۰۰ نفر افزایش یافت که در میان جمعیت دانشجویان گروه‌های مختلف قومی، عقیدتی و سیاسی دیده می‌شدند.
دانشجویان، اساتید و کارکنان حامی جنبش سبز پس از تجمع در مقابل مسجد دانشگاه و سردادن بانگ الله‌اکبر و شعار به سمت درب خیابان قدس دانشگاه در ابتدای خیابان طالقانی حرکت کردند تا دانشگاه را به قصد حضور در مراسم ضداستبدادی و ضداستکباری در مقابل سفارت سابق آمریکا ترک کنند، اما با ممانعت پلیس ضدشورش مواجه شدند.
بعد از این جمعیت به قصد خروج از در اصلی دانشگاه به سمت سر در اصلی حرکت کرد؛ با این حال، از این لحظه حضور نظامیان و طرفداران حاکمیت کودتا در اطراف دانشگاه پررنگ‌تر شد و دانشگاه به محاصره کامل آنها در آمد، تا حدی که خروج از دانشگاه با محدودیت کامل مواجه شد. دانشجویان با سردادن شعارهایی در حمایت از رهبران جنبش ضدخشونت سبز بر پایداری خود در راه سبز امید تاکید کردند و به سوی در خیابان قدس بازگشتند؛ اما نهایتا تجمع اصلی در پشت سردر اصلی دانشگاه تهران شکل گرفت.
با ممانعت پلیس از خروج دانشجویان به تدریج فضای شعارها تندتر شد و اکثر شعارها بر علیه رهبری شکل گرفت که در این میان شعارهای چون معاویه حیا کن/ سلطنت‌و رها کن؛ خامنه‌ای قاتله/ ولایتش باطله؛ مرگ بر دیکتاتور/ چه رهبر چه دکتر؛ مرگ بر ستمگر/ چه شاه باشه چه رهبر؛ شنیده می‌شد.
دانشجویان با ابراز نارضایتی از کرنش‌های مکرر حاکمیت کودتا در برابر دولت‌های خارجی و اعتراض به حبس دانشجویان پیرو خط امام به یاد حماسه مبارزه آنها با استبداد و استکبار شعارهای: «نه دولت کودتا/ نه منت آمریکا» و «سفارت روسیه/ لانه جاسوسیه» سر دادند.
برخی از معترضین سپس به انداختن سکه‌های پول خرد به سوی نیروهای گارد ویژه اقدام کردند و آنها را مزدوران حاکمیت کودتا خواندند. با وجود دوربین‌های متعددی که در ساختمان‌های مشرف به دانشگاه و خیابان‌های اطراف کار گذاشته شده بود اما تجمع تا پس از ساعت ۳ بعد از ظهر هم چنان ادامه داشت.
حدود ساعت ۳ بعد از ظهر به طور کلی از ورود همه افراد حتی دانشجویان دانشگاه تهران به داخل محوطه جلوگیری شد و فضای مقابل دانشگاه تهران در خیابان انقلاب با چیدن اتوبوس‌ها به کلی مسدود گردید. همچنین از عبور و مرور عابرین و خودروها در خیابان انقلاب و پیاده‌روهای منتهی به دانشگاه تهران توسط نیروهای گارد ویژه جلوگیری می‌شد.
*****
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده نیروهای سرکوبگر ولی فقیه علی خامنه ای بسوی مردم بی دفاع یورش بردند و آنها را آماج ضربات باتون خود قرار دادند.حوالی ساعت ساعت 10:00 نیروهای سرکوبگر گارد ویژه و پاسداران ولی فقیه بسوی مردم بی دفاع یورش بردند و آنها را آماج باتونهای خود کردند. نیروهای سرکوبگر وحشیانه به زنان و مردان مسن و جوانان یورش می برند ولی مردم علیرغم یورشهای وحشیانه آنها به راهپیمائی خود ادامه میدهند وشعار مرگ بر دیکتاتور سر می دهند. در حال حاضر تمامی مسیرهای منتهی به میدان 7 تیر را مسدود کرده اند و خیابانها به اشغال سپاه پاسداران و گارد ویژه ،نیروی انتظامی در آمده است.در مسیر کریم خان زند- ه میدان 7 تیر 7 نفر از جوانان توسط نیروهای لباس شخصی پس از ضرب و شتم وحشیانه دستگیر و به نقطۀ نامعلومی منتقل شدند.علیرغم سرکوب شدید لحظه به لحظه بر تعداد مردم افزوده می شود و به اعتراضات خود ادامه میدهند.نیروهای سرموبگر ولی فقیه،سپاه پاسداران،گارد ویژه،نیروی انتظامی،بسیج و لباس شخصیهای بر نیروهای خود افزوده اند.
*****
گزارش ایرنا از تجمع مردم مقابل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از تجمع مردم که آنها را اغتشاشگر خواند، در مقابل ساختمان این خبرگزاری خبر داد و اعلام کرد که "مرگ بر دیکتاتور" و "یاحسین، میرحسین" شعار تجمع کنندگان است.
ساختمان خبرگزرای جمهوری اسلامی در تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان دکتر بهشتی واقع شده است.
در خبر ایرنا آمده است: "حدود 200 نفر از اغتشاشگران، از دقایقی پیش در مقابل ساختمان ایرنا تجمع کرده اند.اغتشاشگران که نشان ها سبز به همراه دارند خبرگزاري جمهوري اسلامي را با سازمان صدا و سيما اشتباه گرفته و شعار مي دهند: ننگ ما ، صدا و سيماي ما و درغگو، دروغگو. اين جمع آشوب طلب همچنين سطل هاي زباله اطراف اين محل را به آتش کشيدن. دختران و پسرهاي شرکت کننده در اين تجمع با حرکات موزون به طرح شعارهايي عليه روسيه پرداختند."
*****
درگیریهای خونین بین مردم و نیروهای سرکوبگر
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده یورش وحشیانه علیه مردم بی دفاع در میدان 7 تیر و سایر نقاط تهران ادامه دارد و تا به حال منجر به زخمی شدن دهها نفر شده است و تعداد زیادی دستگیر شده اند. مردم در میدان 7 تیر قسمت شمالی را بطور کامل در دست گرفته اند و قسمت جنوبی آن در اشغال نیروهای سربکوبگر است. یورشهای وحشیانه و بی سابق نیروهای سرکوبگور به مردم باعث شده که تعداد زیادی از مردم زخمی شوند . نیروهای ولی فقیه با باتون به سر و صورت مردم بی دفاع می زنندو علیرغم اینکه چهرۀ مردم غرق خون است حاضر به ترک محل اعتراضات نیستند و به اعتراضات خود ادامه می دهند. توصیف صحنه های مقاومت و ایستادگی غیر ممکن است.مردم وقتی آماج حملات نیروهای ولی فقیه قرار می گیرند شعار خامنه ای قاتله ولایتش باطله را سر می دهند. درگیریها تمامی نقاط مرکزی تهران را فرا گرفته است . دهها نفر زخمی و مصدوم شده اند و صدها نفر دستگیر شده اند.همچنین در موارد متعددی صدای تیراندازی به گوش می رسد. و به صورت گسترده اقدام به پرتاب گاز اشک آور زده است. منازل بر روی مردم باز است و هنگام یورش نیروهای سرکوبگر به آنجا پناه می برند به دستور نیروهای سرکوبگر اکثر مغازه ها تعطیل شده است مردم به هیچ وجه و به هیچ بهایی حاضر به متفرق شدن نیستند.درگیرها در میدان 7 تیر بسیار شدید می باشد . همچنین در خیابانها کریمخان زند،مفتح،طالقانی ،میدان انقلاب،میدان ولی عصر و سایر نقاط درگیریها ادامه دارد.
*****
ضرب و شتم شدید دکتر حبیب‏الله پیمان
دکتر حبیب‏الله پیمان و همسرش در راهپیمایی 13 آبان توسط اراذل و اوباش حامی کودتا مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند.
به گزارش موج سبز آزادی به نقل از شاهدان عینی، اراذل و اوباش حامی کودتا دکتر پیمان وهمسرش را با باتوم به شدت مورد ضرب شتم قرار دادند به نحوی که که سر وی شکست، عینکش خرد شده و صورت او پر از خون شد.
دکتر پیمان، عضو کمیته رهبری "شورای فعالان ملی مذهبی" و از اعضای مؤسس "جنبش مسلمانان مبارز" است.
*****
محمد هاشمی،عضو شورای مرکزی دفتر تحکم وحدت، در منزلش بازداشت شد
محمد هاشمی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت امروز 13 آبان در ادامه یورش ماموران امنیتی به منازل فعالان دانشجویی،در منزلش بازداشت شد.
خبرها از اعمال خشونت ماموران در حین بازداشت محمد هاشمی حکایت دارد.ماموران شب گذشته نیز در حین یورش به منزل محمد هاشمی در منزل وی را شکسته و به تفتیش پرداخته بودند اما به دلیل عدم حضو این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نتواسته بودند او را بازداشت کنند.
آن ها ظهر چهارشنبه 13 آبان باردیگر به منزل این فعال دانشجویی هجوم برده و محمد هاشمی را بازداشت کردند.
*****
تظاهرات ضد حكومتى در رشت و قزوين
بنا به گزارشهای دریافتی، شمار زیادی از جوانان در رشت امروز از ساعت 11 صبح در مركز شهر تجمع كرده و به سمت دانشكده علوم راهپيمايى کردند. ماموران سرکوبگر به تظاهركنندگان حمله كردند و آنان را پراكنده ساختند اما تظاهركنندگان مجددا در ميدان شهردارى تجمع كردند و با مزدوران رژیم درگير شدند.
در دانشگاه آزاد قزوین نیز دانشجويان تظاهرات كرده و شعارهاى ضدحكومتى سردادند.
در شهر اصفهان نیز تظاهركنندکان در چهارباغ تجمع كرده و شعار مرگ بر ديكتاتور سر دادند. ماموران خيابانهاى منتهى به دانشگاه اصفهان و ساير خيابانها را بسته اند تا مانع پيوستن تظاهركنندگان به يكديگر شوند.
*****
کاظمیان: اقتدارگرایان واردبازی باخت _ باخت شده اند
محمدرضاسرداری: در شرایطی که روزنامه نگاران و فعالان سیاسی در ایران یکی از سخت ترین شرایط خود را سپری می کنند مرتضی کاظمیان روزنامه نگار و فعال ملی مذهبی از تبار خراسان قلم را بر زمین نگذاشته است. با اینکه وی نیز تجربه سخت زندان جمهوری اسلامی را در دوره اصلاحات به سوابق سیاسی خویش پیوست کرده است ولی امروز شاهد بازداشت کسانی است که وی و همفکرانش را مخالف قانونی نظام جمهوری اسلامی خطاب می کردند. با کاظمیان بدون هیچ مرزی به تحلیل شرایط و بررسی اقدامات حاکمیت در زمینه بازداشت فعالان سیاسی به گفت و گو نشستیم.
1.ارزیابی شما از بازداشتهای صورت گرفته پس از انتخابات چیست؟بازداشت‌های پس از انتخابات، بخشی از پروژه‌کلان برای تداوم و تثبیت حضور یک جریان فکری، سیاسی، امنیتی و اقتصادی در حکومت بود. به‌بیان دیگر، اگر با این مفروض هم‌عقیده باشیم که اعلام بس معنادار و غریب نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، ناشی از عزم راسخ «طبقه جدید» حاضر در بلوک قدرت برای بقاء در حکومت، و منتفع و برخوردار شدن از منافع گوناگون آن (اقتصادی، اطلاعاتی، امنیتی و ایدئولوژیک) بود، این‌چنین، بازداشت گسترده‌فعالان سیاسی و مطبوعاتی، و نیز سرکوب خشن اعتراض‌های مدنی شهروندان معترض به نتایج رسمی، بدیهی و حتی قابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسد. به یک نکته‌مهم نیز باید توجه کرد: بازداشت‌ها عمدتا" دو گروه را دربرمی‌گرفت و شامل می‌شد؛ نخست، شخصیت‌های اصلی دو تشکیلات محوری حامی میرحسین موسوی که ذیل اصلاح‌طلبان پیشرو قابل تحلیل‌اند، یعنی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب (شخصیت‌های مشهوری چون آقایان سعید حجاریان، محسن میردامادی، عبدالله رمضان‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، محسن امین‌زاده، بهزاد نبوی، فیض‌الله عرب‌سرخی، و ...) ،و نیز برخی فعالان سیاسی و انتخاباتی که روابط تشکیلاتی قابل‌توجه و موثری داشتند (مانند آقایان محمد توسلی، مسئول دفتر سیاسی نهضت آزادی؛ احمد زیدآبادی، دبیرکل ادوار تحکیم؛ عبدالله مومنی، دبیر و سخنگوی ادوار؛ عماد بهاور، مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی و از اعضای مرکزی پویش موج سوم؛ محمدرضا جلایی‌پور، عضو ارشد پویش دعوت از خاتمی، و بعدتر، حمایت از موسوی؛ حمزه غالبی، مسئول سازمان جوانان ستاد موسوی؛ و ....)دیگر، فعالان رسانه‌ای و روزنامه‌نگارانی که یا در هنگام انتخابات (در ستادهای انتخاباتی دو نامزد اصلاح‌طلب) فعال و موثر عمل کرده بودند، یا تحلیل‌های بی‌پروا و گزارش‌های مستقل و شفافی از تحولات پس از 22خرداد منتشر کرده بودند، و یا آن‌که اساسا سوژه‌های مناسبی برای تکمیل «پازل توطئه» محسوب می‌شدند (در این حوزه، می‌توان به نام‌هایی چون محمدعلی ابطحی، محمد عطریان‌فر، عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، بهمن احمدی امویی، ژیلا بنی‌یعقوب، هنگامه شهیدی، مسعود باستانی و ... اشاره کرد.)گفتنی است، از منظر «تئوری توطئه» و طرفداران تز «کودتای مخملی»، بازداشت این طیف از فعالان سیاسی و مطبوعاتی، می‌توانست موجب فروکش کردن اعتراضات قابل‌توجه شود. به تعبیری دیگر، طراحان و سیاست‌گذاران سرکوب‌ها و بازداشت‌ها، تصور می‌کردند _و می‌کنند_ که مطالبات و جوهر اعتراض شهروندان، با این قبیل برخوردها، متوقف و مسکوت می‌شود یا دست‌کم، دچار نزول محسوسی می‌گردد.
2.به اعتقاد شما بازداشتهای اخیر توانسته انتظار حاکمیت را بر آورده سازد؟پاسخ من، بدون شک، منفی است؛ چرا که اساسا" از زاویه‌ای متفاوت با «آقایان» به موضوع می‌نگرم. بازداشت‌ها و سرکوب‌ها، نه تنها موجب فروکش کردن اعتراض‌ها نشد (چنان که در راهپیمایی روز قدس، به‌گونه‌ای بس مشهود، قابل ملاحظه بود) بلکه اقتدارگرایان را وارد یک بازی «باخت_باخت» کرد؛ به‌این معنا که طراحان این پروژه یا باید به تداوم این بازداشت‌ها رضایت دهد و شخصیت‌های اصلاح‌طلب را همچنان در حبس و بند نگاه دارد، که این، موجب تقویت انگیزه‌های اعتراض و تحریک همچنان معترضان خواهد شد؛ و یا آن‌که به‌تدریج، زندانیان خویش را آزاد سازد؛ اتفاقی که پرسش‌های متعددی را درپی خواهد داشت (از این دست که اساسا" پس چه نیازی به بازداشت ایشان بود، و چرا آنان را هفته‌ها در سلول‌های انفرادی، و شرایط سخت، تحت فشار قرار دادند، و ...)برگزاری چند جلسه محاکمه، و اظهارات برخی متهمان نیز، قطعا" فاقد تاثیری معنادار بر لایه‌های اجتماعی معترض به نتایج انتخابات بود، و فقط بر بیزاری و خشم ایشان (عمدتا طبقه متوسط مدرن) از رویکردها و اقدامات سرکوبگرانه‌تمامیت‌خواهان، و شکاف ملت با حکومت، افزود.
3.هدف حاکمیت از استمرار بازداشت‌های اخیر را در چه می بینید؟متاسفانه طراحان و آمران این پروژه، همچنان بر گام زدن در راهی که طراحی کرده‌اند، و دیدگاهی که تئوریزه‌اش نموده‌اند، اصرار دارند. تیم سیاسی_ امنیتی هادی سرکوب‌ها و بازداشت‌ها، بر این گمان است که با بسط اختناق و افزایش فشارها بر جامعه مدنی، یا سطوحی از آن، می‌تواند اعتراض‌ها و خشم از تمامیت‌خواهی را خاتمه دهد یا حداقل، به‌شکلی محسوس، کاهش دهد، و آنگاه به حکومت‌ورزی بی‌دغدغه و برخورداری از منافع مترتب بر آن، دست یازد. این‌چنین، اینجا و آنجا، هنوز برخی روزنامه‌نگاران یا فعالان سیاسی، احضار و تهدید یا بازداشت می‌شوند، و این برخوردها حتی دامن برخی از فرزندان و بستگان بازداشت‌شدگان را گرفته است (چنان‌که در نمونه‌بازداشت فله‌ای دعای کمیل شاهد بودیم.)نگاهی ساده‌انگارانه خواهد بود اگر «آقایان»، نتیجه‌ی منطقی این بازداشت‌ها را کاهش دامنه و عمق اعتراض‌ها ارزیابی کرده باشند. چرا که آنچه در متن جامعه مدنی ایران جاری و فعال است، خواست مدنی و قانونی و مشروع شهروندان برای «حاکمیت اراده‌ملت» است. بخش قابل توجهی از شهروندان نه تنها از سوء‌مدیریت و بی‌کفایتی مدیران ارشد نظام، به تنگ آمده‌اند بلکه گزارش‌های غیرواقعی و دیدگاه‌های خرافی و رفتار و ادبیات ایشان را در جهان مدرن و این روزگار، توهین به شعور و هویت فرهنگی و پیشینه‌تاریخی و عقایدشان ارزیابی می‌کنند. مستقل از اینها، این بخش بسیار مهم از جامعه، اعتقاد راسخ دارند که نتایج رسمی اعلام شده در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، با آنچه ایشان «دیده» و «وجدان کرده‌اند» در فاصله‌ای فاحش است. بر این جمله، باید برخوردهای خشن و غیرقانونی و غیرانسانی با معترضان را در ماه‌های اخیر، افزود. اینک، مشروعیت اخلاقی صاحبان قدرت، مورد سئوال و نقد اساسی قرار گرفته است؛ چرا که بی‌گناهانی چون ندا و سهراب و محسن و دیگران، جان باخته‌اند.4.روند موجود را بازی «باخت_باخت» برای اقتدارگرایان توصیف کردید؛ پس راه خروج از این وضع چیست؟بله، ادامه‌ روند موجود (بازداشت و سرکوب و ارعاب) به معنای بازی باخت_باخت است، اما چنان‌چه از زاویه‌تداوم این سرکوب‌ها و پروژه‌های تمامیت‌خواهان به آن نگاه کنیم. ولی اگر منافع باندی و گروهی ومصالح «طبقه جدید» مسلط در حکومت، به حاشیه رود و به‌طور کامل، ذیل «منافع ملی» تعریف شود، در این‌صورت آزادی بازداشت‌‌شدگان و خاتمه دادن به سرکوب و ارعاب و تهدید و حبس و بند، «باخت» ارزیابی نخواهد شد. یعنی چنان‌چه این نگاه در درون حکومت بسط یاید و مسلط شود که آنچه منافع ایرانیان را تامین می‌کند، تحقق و تعمیق دموکراسی به‌مثابه‌یک پروسه، گسترش آزادی‌های مدنی و سیاسی، و تامین امنیت برای صاحبان عقاید مخالف است، در آن صورت بازی نه تنها «باخت» محسوب نخواهد شد، بلکه برای تمام ایرانیان (از جمله جریان مزبور) «برد» خواهد بود. اما با کمال تاسف باید اذعان کرد که نشانه‌ای بارز از این عقلانیت و این نوع نگاه، در جریان اقتدارگرا مشاهده نمی‌شود. متاسفانه جریان راست میانه (یا محافظه‌کاران عمل‌گرا) بیش از پیش به حاشیه رانده شده‌اند و بازی و زمام امور، در اختیار راست افراطی و لایه‌های رادیکال اقتدارگرایان است. اینان، تمکین به دموکراسی و لوازم و پیش‌نیازهای آن (از جمله آزادی و امنیت فعالیت احزاب، مطبوعات و رسانه‌ها، سندیکاها و ... و گردش نخبگان و چرخش قدرت) را موجب تضعیف موقعیت خود در ساخت قدرت، و تضعیف منافع و رانت‌های مترتب بر آن، ارزیابی می‌کنند، و این‌گونه، می‌کوشند به هر شکل ممکن، و با دست یازیدن به هر ابزاری (حتی سرکوب غیرانسانی و غیرقانونی) بقای خویش در حکومت را تداوم بخشند. رویکرد و سیاستی که به‌گونه‌ای خطرناک، استقلال و منافع ملی ایرانیان و توسعه‌ایران را تهدید می‌کند، و البته، تجربه‌های مکرر تاریخی، و واقعیت‌های اجتماعی ایران امروز، خلاف باورها و نتایج مورد نظر تمامیت‌خواهان را گواهی می‌دهد؛ چنان‌که رسول اسلام نیز فرموده است: «الملک یبقی مع الکفر، و لایبقی مع الظلم.»
*****
انعکاس پررنگ حضور مردم معترض در رسانه های جهانی
حضور گسترده هواداران جنبش سبز در راهپیمایی امروز و برخورد خشونت آمیز نیروهای پلیس با مردم انعکاس وسیعی در رسانه های جهانی داشت. که در این گزارش تنها به ذکر گوشه ای از این خبرها می پردازیم
بی بی سی انگلیسی: پلیس بر روی مردم آتش گشود
نسخه انگلیسی وب سایت خبری بی بی سی در گزاری از برخورد پلیس با معترضان در خیابانهای تهران خبر داد. دربخشی از این گزارش آمده است که خبرهای تایید نشده حکایت ازآتش گشودن نیروهای پلیس به سمت مردم دارد.
العربیه: برخورد با کروبی
شبکه خبری عرب زبان العربیه نیز در گزارشی از حوادث امروز تهران از حضور کروبی و برخورد با وی خبر داد و چنین خبر داد:"مهدی کروبی از نامزدهای معترض در میان شرکت کنندگان در تظاهرات در اطراف میدان هفت تیر مشاهده شد و منابع مطلع به العربیه گفته اند که وی توسط هوادران دولت مورد ضرب وشتم قرارگرفت." گزارشگر العربیه همچنین می نویسد:"در ۱۰۰ متری ميدان هفت تير يگان ويژه و نيروهای ضد شورش مقابل او ايستادند و مانع از حرکت وی شدند. همزمان درگيری بين آنها و مردم رخ داد. در اين هنگام چند گاز اشک آور به سوی کروبی پرتاب شد. يکی از گازهای اشک آور به سر محافظ کروبی خورد و سر وی شکافت و به بيمارستان منتقل شد وکروبی نیز بر اثر استشمام گاز اشک آور به زمين افتاد. منابع مطلع همچنین گفتند که نیروهای بسیج با محاصره منزل میرحسین موسوی دیگرنامزد معترض به انتخابات علیه او شعار سر دادند و مانع مشارکت او در تظاهرات امروز شدند.
روزنامه ملیت ترکیه : درگیری های امروز در تهران
بخش آنلاین روزنامه ملیت ترکیه هم در گزارشی از برخوردهای نیروهای پلیس با هاداران جنبش سبز خبر داد. این روزنامه چاپ ترکیه در خبری فوری از تهران از برخورد شدید نیروهای پلیس با هواداران میرحسین موسوی و کروبی خبر داد.
گاردین: دستگیری 5 نفر از هواداران جنبش سبز در تهران
پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین از دستگیری 5 تن از هواداران جنبش سبز خبر داد. این پایگاه اینترنتی ساعتی پیش دستگیری 5 تن از هواداران جنبش سبز در جریان راهپیمایی امروز و در خیابانهای تهران را تایید کرد. در گزارش این وبسایت همچنین آمده است که حضور نیروهای امنیتی در مقابل سقارت خانه های آمریکا و روسیه بسیار گسترده است
*****
بازداشت 3 تن از اعضای سازمان دانش آموختگان ایران تائید شد
سازمان دانش آموختگان ایران اعلام کرد که از عصر سه شنبه تاکنون بازداشتحسن اسدی زید آبادی،محمد صادقی و کوهزاد اسماعیلی، سه تن از اعضای شورای این سازمان تایید شده است.حسن اسدی زیدآبادی دبیر کمیته حقوق بشر این سازمان و محمد صادقی عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم حدود ساعت ۷ عصر روز سه شنبه بازداشت شدند.بنا به این گزارش این افراد در هجوم نیروهای امنیتی به منازلشان و به صورت جدا از هم بازداشت شده اند.
سازمان دانش آموختگان(ادوار تحکیم وحدت) همچنین تاکید کرد که"علی رغم گذشت بیش از چهار ماه از بازداشت دکتر احمد زیدآبادی دبیرکل و عبدالله مومنی سخنگوی ادوار تحکیم وحدت در سلول انفرادی، هنوز اتهام این دو فعال سیاسی مشخص نشده است."
سيدکوهزاد اسماعيلی، مسوول شاخه گيلان سازمان دانش آموختگان ايران(ادوار تحکيم وحدت) نیز از طرف اداره کل اطلاعات استان دستگیر گردیده است.
همچنین یورش نیروهای امنیتی به منازل تعداد دیگری از اعضای سازمان مورد تایید میباشد که اطلاعات تکمیلی در این باره متعاقبا اعلام خواهد شد.
*****
مجموعه گزارشات تصویری درباره حوادث امروز:
چون نمایش تمام فیلم ها امکان پذیر نیست ما فقط لینک فیلم هایی را که تا کنون از حدود ساعت 9:30 بامداد تا این لحظه (حدود ساعت 7 پس از نیمروز)بدست ما رسیده در یک مجموعه برایتان درج می کنیم با این توضیح که هنوز فیلم های بسیاری، بخصوص از شهرستانها در راه است که بتدریج ظرف همین امروز یا پست بعدی (دقایقی پس از نیمه شب) انتشار خواهیم داد:
--
*****
امنيتي شدن فضاي شهر تهران به خاطر حفظ جان مردم است
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي معتقد است امنيتي شدن فضاي شهر تهران به خاطر حفظ جان مردم است.
به گزارش ایلنا ، پرويز سروري در حاشيه مراسم راهپيمايي 13 آبان در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در خصوص امنيتي شدن فضاي امروز شهر تهران گفت: يكي از وظايف دستگاه‌هاي امنيتي، تامين امنيت براي جامعه است. عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي،ادامه داد: به دليل اقداماتي كه در جهت بر هم زدن امنيت جامعه شده بود، طبيعتا براي حفظ جان مردم در مسير راهپيمايي، دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي وظيفه دارند كه با برپايي امنيت، آسيبي به مردم نرسد. نماينده مردم تهران حضور مامورين امنيتي در زماني كه برخي قصد بر هم زدن امنيت را داشته باشند، را به نوعي تامين امنيت عنوان كرد و افزود: با حضور مامورين امنيتي، اقداماتي كه در جهت برهم زدن امنيت و آسيب زدن به مردم باشد، برطرف مي‌شود. عضو كميته پيگيري بازداشت‌شدگان بعد از انتخابات، درباره پرونده كهريزك نيز گفت: پرونده متهمان كهريزك در حال پيگيري است و مراحل قضايي آن در حال طي شدن است. سروري همچنين در خصوص آخرين وضعيت حادثه تروريستي اخير سيستان و بلوچستان، اظهار داشت: در ديدار با مقامات پاكستاني، آنها وعده‌هايي را مطرح كردند و ما منتظر عملي شدن وعده‌هاي آنان هستيم. وي با بيان اينكه دولت پاكستان بايد عاملان اين حادثه تروريستي را تحويل جمهوري اسلامي ايران دهد،تاكيد كرد:در صورت عملي نشدن وعده‌هاي پاكستان، ما اقدامات بعدي خود را قاطعانه بيشتري خواهيم كرد.
*****
دانشگاه آزاد اهواز تعطيل شد‌
به دليل برخي از تشنج‌هاي عصر امروز ميان دانشجويان موسوم به طيف سبز و تشكل‌هاي ارزشي دانشگاه آزاد اهواز، اين دانشگاه در اقدامي دور از انتظار به صورت غير منتظره تعطيل شد.
به گزارش هرانا، دانشگاه آزاد اهواز كه از عصر امروز صحنه مشاجرات و درگيري‌هاي دانشجويان موسوم به طيف سبز و تشكل‌هاي ارزشي بوده است در اقدامي دور از انتظار و غير منتظره كلاس‌هاي درس اين دانشگاه تعطيل شد.وجه تعجب‌آور اين موضوع آن است كه دانشجويان تشكل‌هاي سياسي اين دانشگاه در اقدامي آرام با قرائت بيانيه روز 13 آبان به تجمع خود پايان داده بودند و برخي نيز در كلاس‌هاي درس حاضر شده بودند كه با حضور برخي از اعضاي واحد اداري اين دانشگاه به اساتيد اعلام شد كه دانشگاه تعطيل است و كلاس‌هاي خود را بايد تعطيل كنند.
اين درحاليست كه معاونت آموزشي دانشگاه آزاد اهواز تعطيلي اين دانشگاه را تكذيب مي‌كند و ادعا مي‌كند كه اساتيد از حضور در كلاس‌ها خودداري كرده‌اند.در حال حاضر دانشجويان دانشگاه آزاد اهواز در حال خروج از دانشگاه هستند و اين امر موجب شده است تا در درب خروجي اين دانشگاه تجمع 2 هزار نفري تشكيل شود كه به دليل محدوديت وسائل نقيله تجمع دانشجويان در درب خروجي موجب ترافيك شديد و بند آمدن خيابان شده است.گفتني است اين تشنجات در دانشگاه آزاد اهواز از عصر امروز با تجمع غيرقانوني و بدون مجوز دانشجويان طيف موسوم به سبز آغاز شد كه با اين روند دانشجويان تشكل‌هاي سياسي اين دانشگاه نيز تجمع خود را آغاز كردند و پلاكادرها و تراكت‌هاي خود را نصب كردند.گفتني است در بهترين شرايط دانشجويان طيف سبز100 نفر و در برخي شرايط نيز به 30 نفر مي‌رسيدند.
*****
از شایعه دستگیری تا ادعای عملیات انتحاری علیه کروبی !!
خبرپراکنی دولتی البرز- كد خبر: ۱۱۹۶۶
درحالیکه برخی محافل غیررسمی وابسته به آشوبگران خبر از دستگیری مهدی کروبی درجریان راهپیمایی 13آبان میدهند این خبر ازسوی نزدیکان وی تکذیب شد.
به گزارش خبرنگار البرز یکی ازنزدیکان کروبی باتکدیب این خبر گفت : کروبی امروز قصد حرکت به سمت لانه جاسوسی از میدان هفت تیر را داشت که دربین راه ازادامه راهپیمایی وی ممانعت بعمل میآید.
کروبی که درمیان جمعی از آشوبگران حامی وی درحال ادامه مسیر هفتم تیر به سمت لانه جاسوسی آمریکا بود با شلیک گاز اشک آور بسمت خود مواجه میشود ولی هیچ گزارشی مبنی بر آسیب احتمالی به وی بدست نیامده است .
این درحالیست که برخی محافل غیر رسمی وابسته به آشوبگران درحال انتشار خبری با این مضمون هستند که "کروبی مورد اصابت گاز اشک آور قرار گرفته و ماموران بلافاصله با انتشار گاز اقدام به دستگیری وی و انتقالش از مسیر حرکت به سمت لانه جاسوسی نموده اند.".
نواندیش از پایگاههای نزدیک به کروبی درخبری به ممانعت از حرکت کروبی به سمت لانه جاسوسی خبر داده و آورده است : دو تن از محافظان کروبی درجریان ممانعت از حرکت او دچار حادثه شده اند.
گفته میشود حال یکی از محافظان کروبی وخیم بوده وهمین امر موجب شد تا او را به بیمارستان منتقل نمایند.
ازسوی دیگر فرزند کروبی در مصاحبه با رادیو فردا وابسته به سازمان سیا مدعی شد" شورای امنیت ملی به پدرم اعلام خطر کرده است .
وی دربیان این مدعای خود می افزاید: به پدرم اعلام شد که قرار است برعلیه شما عملیات انتحاری انجام شود!.
فارس نیز در خبری به نقل از فعالان سیاسی آورده است : اطرافيان كروبي تلاش دارند با تحريك وي به هر ترتيب كه شده زمينه بازداشت او را فراهم آورند تا با مظلوم نمايي حقايق اصلي وقايع بعد از انتخابات به حاشيه رود.
درادامه این خبر فعالان مذکور خواستار محاکمه برخی عوامل آشوبهای خیابانی ازجمله مهدی کروبی میشوند.
درهمین راستا جهان نيوز اقدام به نظر سنجي از مخاطبان خود در خصوص موافق يا مخالف بودن با محاكمه كروبي میکند.
این پایگاه خبری تاكيد مي كند، به جهت فضاي خاص سايبر و نوع و طيف مخاطبان فعال در آن و حتي مراجعه كنندگان به جهان نيوز اين نظرسنجي را نمي توان موضوعي علمي و بدون اشكال دانست اما از اين جهت كه هر مخاطب با رايانه خود صرفا يك بار مي توانست در نظر سنجي شركت كند و و نيز تنوع مراجعه كنندگان به سلايق و علايق سياسي نتايج اين نظر سنجي قابل تامل و توجه است .
نتايج نظرسنجي جهان به شرح زير است:
55 درصد از شركت كنندگان به گزينه موافقت با محاكمه كروبي راي مثبت دادند. پ
41درصدنيز مخالفت خود را با محاكمه كروبي اعلام كردند.
4 درصد نيز نظري در رابطه با اين موضوع نداشتند.
*****
اسامی بسیار معدود و محدودی از بازداشت‌شدگان مراسم 13 آبان
از حدود 15 ساعت پیش تا این لحظه (حدود ساعت 22 شب) سیزدهم آبان جمع کثیری از فعالان سیاسی پیش از، و یا در حین راهپیمایی بازداشت شدند. در میان بازداشت‌شدگانی که بازداشت آن‌ها تا به این لحظه تایید شده است اسامی زیر به چشم می‌خورد:
۱- محمد هاشمی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم ۲- نفیسه زاع کهن روزنامه‌نگار ۳- حجت شریفی عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت۴- وحیده مولوی- عضو گروه میدان زنان ۵- علی مشمولی- عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان ۶- علی ملیحی- عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت ۷- محمد صادقی- عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت ۸- حسن اسدی زیدآبادی- عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت
*****
گزارش تکمیلی درباره اعتراضات امروز:
حملات نیروهای ضدشورش، لباس شخصی و بسیج به راهپیمایان
راهپیمایی امروز در سراسر ایران یک بار دیگر صحنه حضور گسترده سبزهای معترض به کودتای ۲۲ خرداد بود. صحنه تظاهرات امروز در اکثر شهرهای ایران صحنه خشونتی تمام‌عیار بود. خشونتی بی‌پرده و عریان که مثل همیشه نیروهای لباس شخصی موسوم به چماقداران، بسیجیان مسلح به سلاح گرم و پلیس ضدشورش بازیگران اصلی آن بودند و مردم بی‌پناهی که جرمشان شرکت در راهپیمایی بود هم قربانیان بی‌گناه آن. یاران ما از تهران و شهرهای مختلف ایران خبر از تیراندازی هوایی و استفاده بی‌رویه از گازهای فلفل و اشک آور توسط نیروهای پلیس ضدشورش برای متفرق ساختن جمعیت دادند. این در حالی است که بنا بر گزارش‌های منتشر شده، شیخ مهدی کروبی و دو تن از محافظانش در مراسم امروز مورد ضرب و شتم شدید و هدف گلوله نیروهای موسوم به بسیجی قرار گرفتند. حال یکی از محافظان مهدی کروبی وخیم است و وی را به بیمارستان منتقل نموده‌اند. همچنین نیروهای سرکوبگر در مقابل فرهنگستان هنر اجازه ندادند که ماشین حامل میرحسین موسوی به سمت محل راهپیمایی حرکت کند و به ضرب و شتم و ایجاد رعب میان مردم از طریق شلیک گاز اشک آور پرداختند.
بر اساس گزارش ‌های رسیده، علاوه بر مجروح شدن تعدادی از هم‌وطنانمان بر اثر اصابت باتوم و شلیک گاز اشک‌اور، چندتن از راهپیمایان مراسم امروز به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند و عده‌ای نیز دستگیر شده‌اند. در میان دستگیرشدگان نام فعالان سیاسی‌ای چون محمد هاشمی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم، نفیسه زاع کهن روزنامه‌نگار، حجت شریفی عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت، وحیده مولوی- عضو گروه میدان زنان، علی مشمولی- عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان، علی ملیحی- عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت، حمد صادقی، عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت و حسن اسدی زیدآبادی- عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت به چشم می‌خورد. عده‌ای از راهپیمایان نیز با ون از سطح خیابان‌ها جمع‌اوری و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.گزارش‌های رسیده از شهر نیشابور در استان خراسان رضوی نیز خبر از حضور گسترده سبزپوشان در خیابان‌های شهر و تلاش مردم برای فراری دادن معترضان از دست ماموران دولت کودتا حکایت می‌کند. در این شهر دو دختر که تحت تعقیب نیروهای کودتاچی بوده‌اند توسط مردم فراری داده شده‌اند و این جریان حاشیه‌های جالبی داشته‌ است. همچنین فرهنگیان و معلمان شجاع ساکن شهر نیشابور در مراسم امروز حضوری گسترده داشته اند و نقش مهمی در رهاندن مردم از دست نیروهای سرکوبگر ایفا کرده‌اند. این معلمان از کارت‌های فرهنگی خود برای ضمانت بازداشت شدگان استفاده می‌کردند.
همچنین گزارشات رسیده از رشت خبر از حضور گسترده ساکنان سبزپوش شمال کشور در راهپیمایی روز ۱۳ آبان و به خشونت کشیده شدن آن توسط ماموران دولت کودتا می‌دهد. امروز صبح طبق خبررساني هاي قبلي هوادران جنبش سبز در رشت متشکل از تعداد زيادي از جوانان از سمت ميدان توشيبا به سمت ميدان فرهنگ در حركت بودند كه بعد از طي نيمي از مسير مورد حمله‌ي وحشيانه‌ي تعدادي لباس شخصي و موتورسوار قرار گرفتند. اما جوانان سبز با تغيير مسير به سمت دانشگاه علوم پايه گيلان و منظريه حركت كردند. تعداد زيادي از دانشجويان براي ورود به داخل محوطه‌ي دانشگاه تلاش مي‌كردند كه نيروي انتظامي و لباس شخصي ها مانع ورود دانشجويان به دانشگاه شدند. دانشجويان به همراه مردم در مقابل دانشگاه به شعارهاي مرگ بر ديكتاتور، مرگ بر روسيه و دولت بي چشم و رو حق مسلمت كو پرداختند. همچنین در ميدان شهرداري رشت هم كه مسير رسمي راهپيمايان بود هم درگيري هاي حاشيه اي زيادي شكل گرفت. اين در حالي بود كه قهرماني استاندار گيلان به همراه آيت الله قرباني نماينده‌ي ولي فقيه و بيژن نوباوه نماينده تهران كه به عنوان سخنران اصلي در رشت حضور پيدا كرده بود در جايگاه ويژه حضور داشتند. در حالي كه دانش‌آموزان و بسيجي ها به تكرار شعارهايي كه از بلندگو اعلام مي شد مي‌پرداختند ناگهان تعدادي جوان دختر و پسر در پاسخ به وزير شعار رشت که شعارهای دولتی سر می داد، فریاد بر آورند:مرگ بر روسيه و آرام آرام تعداد صداها افزايش يافت. طوري كه همه را شوكه كرد. لباس شخصي ها ابتدا با تعجب به اين صحنه نگاه مي كردند اما ناگهان به خود آمده و باتوم‌هاي خود را بر سر و صورت معترضان فرود آوردند. نيروي انتظامي هم طبق معمول ماههاي اخيربعد از حمله ي بسيجي ها وارد عمل شد و به جاي كمك به مردم، تعدادي از معترضان را دستگير كرد. در مورد تعداد دستگير شدگان شهر رشت هنوز اطلاعي در دست نيست اما مشاهدات شاهدان عيني در رشت از دستگيري حدود 15 نفر در حمله‌ي لباس شخصي ها درميدان شهرداري رشت حكايت دارد. هنوز مشخص نيست كه اين افراد به كجا منتقل شده اند.
در مشهد نیز خبر از حركت خودجوش اعتراضي دانشجويان دانشگاه فردوسی مشهد بدستمانرسیده است که ابتدا از جلوي دانشكده مهندسي آغاز و در ادامه به دانشكده مهندسي، رياضي، علوم‌ اداري و در ادامه به دانشكده دندانپزشكي و در مقطعي به خارج از دانشگاه و به ميدان آزادي كشيده شد. حول و حوش ساعت يك بعد از ظهر مسير وكيل آباد به ميدان آزادي - علي الخصوص روبروي دانشگاه فردوسي - شاهد ترافيك بسيار سنگيني بود. روبروي درب دانشگاه حضور نيروهاي يگان ويژه ديده مي‌شد. همزمان با آغاز اعتراض دانشجويان مستقل دانشگاه، بسيجيان به كمك مسئولين دانشگاه و با استفاده از امكان بلندگو شروع به اختلال كردند كه با واكنش دانشجويان با شعار بسيجي حيا كن دانشگاه رو رها كن روبرو شدند. دانشجويان سبز دانشگاه فردوسی كه لحظه به لحظه به تعدادشان افزوده مي‌شد و با فيلم‌برداري نيروهاي حراست مواجه روبرو شدند، شعار دوربينتو خاموش كن، حرفاي ما رو گوش كن سر دادند. همچنين شعارهاي ننگ ما صدا وسيماي ما و دروغ گو63 درصدت كو شنيده مي شد.همچنین گزارش شاهدان عینی از مشهد حاکی از آن است که برخي دانشجويان نوشته‌هايي مثل استقلال آزادي جمهوري ايراني در دست داشتند، آنها ضمن گفتن مرگ بر روسيه شعار دادند: سفارت روسيه لانه ي جاسوسيه به مسیر خود ادامه می‌دادند. گفته مي شود دانشجويان ساكن خوابگاه خود را آماده‌ي تظاهرات شبانه در صحن دانشگاه كرده اند.
دانشگاه‌ علامه طباطبایی نیز صحنه حضور دانشجویان سبزپوش بود. امروز در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی واقع در خیابان عباس آباد تقاطع با بخارست ، نزدیک به 200 نفر از دانشجویان در مقابل درب جنوبی دانشکده تجمع کردند و شعارهایی علیه دولت کودتا سر می‌دادند که از بیرون نیز با حمایت مردم در خیابان عباس آباد مواجه شدند. نزدیک به 2000 نفر از مردم در بیرون از دانشکده در خیابان عباس آباد تجمع کردند . بعد از نزدیک به 30 دقیقه از تجمع دانشجویان، نیروهای سپاه ( با لباس رسمی سپاه ) با شکاندن درب دانشکده به داخل دانشکده وارد شدند و چندین تن از دختران و پسران دانشجو را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند، که این اتفاقات باعث شکسته شدن سر یکی از دانشجویان گردید . همچنین چند گلوله ی گاز اشک آور به داخل دانشکده شلیک شد و 3 تن از دانشجویان مورد اصابت تیرهای رنگی قرار گرفتند. نیروهایی که به حریم دانشکده تجاوز کردند حتی با دانشجویان بسیج دانشکده که برای آرام کردن اوضاع به سوی نیروهای سپاه رفتند نیز برخورد فیزیکی نمودند. بعد از این اتفاق کلیه کلاس های دانشکده تعطیل شد .
همچنین هزاران دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین ( باراجین) به مناسبت روز 13 آبان داخل دانشگاه اقدام به برگزای تجمع اعتراضی بسیار پر شوری کردند. در حین این تجمع دانشجویان شعارهایی در حمایت از جنبش سبز سر دادند
.
*****
-
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ