سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۶/۲۵

چهارشنبه: 25/6/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نامه سه عضو دولت موقت در مورد سرنوشت نامعلوم ۱۸.۵ میلیارد دلار سرمایه ایرانی
احمد صدر حاج سیدجوادی، عزت الله سحابی و ابراهیم یزدی، وزرای اسبق دادگستری، برنامه و بودجه و امور خارجه، با ارسال نامه ای سرگشاده به مدیر کل صندوق بین المللی پول، خواستار بازگشت 18.5 میلیارد دلار پول نقد و طلای متعلق به ایرانیان شدند که به گزارش رسانه های ترک، پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، از ایران خارج و به ترکیه انتقال یافته است.
در نامه این سه نفر که به پیوست آن اسنادی در مورد انتقال مشکوک این 18.5 میلیارد دلار و نیز هویت فرد انتقال دهنده آن به ترکیه ضمیمه شده، آمده است: "ما توجه شما را به اسناد پیوست، که در تاریخ خرداد 1388برای جنات آفای رجب طیب اردوگان در باره توقیف 5/18میلیارد دلار فرستده ایم جلب می نمائیم. به موجب این اسناد طلا و پول های نقد مصادره شده به مردم ایران تغلق دارد و باید به ایران بر گردانده شود. این اسناد حاکی ار آن است که این پول در بانک مرکزی ترکیه نگه داری می شود. بطور قطع و یقین متبع این پول می بایستی در گزارش سالانه تراز دریافت و پرداخت حساب دولت ترکیه در صندوق بین المللی پول منعکس شود. "
نوسندگان نامه تاکید کرده اند: "اگرچه اطلاعات فردی که مدعی مالکیت این پول است در اسناد پیوست منعکس است اما مالک اصلی این پول ملت ایران است. ما امید واریم در نهایت این پول به ایران بر گشت داده شود. در این میان ما انتظار داریم که منبع واقعی این پول ها در گزارشات و اسناد مربوط به اقتصاد ترکیه، که توسط صندوق بین المللی پول ارائه می شود، منعکس بشود."
حاج سیدجوادی، سحابی و یزدی، پیشتر نیز در نامه ای به مناسبت خبر خروج این 18.5 ميليارد دلار از کشور به نخست وزير ترکيه، رجب طيب اردوغان، نوشته بودند: "چنين حجم عظيمی از طلا و دلار نقد، بی ترديد نمی تواند به بخش خصوصی و اشخاص حقيقی تعلق داشته باشد و علی القاعده بايد به بانک مرکزی ايران و خزانه دولت ايران تعلق داشته باشد که برای مقاصد...[نقطه چين در متن اصلی است] و به طور غير قانونی از ايران خارج شده است." امضاکنندگان نامه سپس از نخست وزير ترکيه خواسته بودند که اين "سرمايه ملی ايرانيان به خزانه دولت ايران مسترد گردد."

سابقه موضوع
ماجرای انتقال سرمایه هنگفت 18.5 میلیارد دلاری بعد از آن رسانه ای شد که یک شبکه تلویزیونی ترک با تهیه گزارشی اعلام کرد وکیل یک تاجر ایرانی با هویت "حسن صفاریان نسب" خواستار رفع توقیف سرمایه موکل ایرانی خود از سوی دولت و گمرک ترکیه شده است.
سنول اوزل، وکیل ترک این تاجر ایرانی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "D" ترکیه اعلام کرد: "صفاریان نسب این مقدار پول و طلا را از طرق قانونی به ترکیه منتقل کرده و هفتم اکتبر ۲۰۰۸ تحویل گمرک آنکارا داده است"
این وکیل ترک با اشاره به اینکه این سرمایه هنگفت بصورت ترانزیت و زمینی به این کشور منتقل شده، گفت: "کانتینر مربوطه حاوی 7.5 میلیارد دلار پول و 11 میلیارد دلار شمش طلا بوده است." وکیل ترک در گفت و گوی خود همچنین تاکید کرد: "صفاریان نسب در آینده نزدیک برای گفت وگو با مقام های ترک به آنکارا سفر خواهد کرد."پس از انتشار این خبر در شبکه های دیگر تلویزیون ترکیه و حتی مطبوعات این کشور دورموش ییلماز، رییس بانک مرکزی ترکیه در گفت و گویی با روزنامه وطن ترکیه بدون ارایه توضیحی تنها این خبر را تکذیب کرد.
با این حال اما اصرار وکیل ترک بر ادعایش در باره توقیف این محموله وجه نقد و طلا توسط اداره گمرک ترکیه و اینکه هم اکنون این محموله در خزانه اداره گمرک آنکارا نگهداری می شود، موجب شد تا همچنان این موضوع برای رسانه های دو کشور لاینحل و محتمل باقی بماند.
تکذیب مقامات ترک درحالی صورت گرفت که در ماه های پایانی سال میلادی گذشته رجب طیب اردوغان در مراسم روز شکرگزاری درمیان مردم و هوادارانش دقیقا به مبلغ محموله کشف شده اشاره و اعلام کرده بود که "خدای ترکیه بزرگ است و در این شرایط بحران اقتصاد جهانی، خداوند 18.5 میلیارد دلار را به اقتصاد این کشور تزریق کرده است."

"پی گیری" هایی که هرگز انجام نشد
در پی انتشار خبر انتقال مشکوک این حجم سرمایه به خارج از کشور، در ایران نیز مقام های دولت احمدی نژاد تلاش زیادی را برای انکار موضوع به خرج دادند. در همین ارتباط، وزارت اطلاعات که پس از برکناری غلامحسین محسنی اژه ای تحت سرپرستی محمود احمدی نژاد اداره می شد، در 13 مرداد با صدور اطلاعیه ای خبر انتقال مبلغ 18.5 میلیارد دلار پول و طلا به کشور ترکیه را تکذیب کرد. وزارت اطلاعات تهدید کرد: "متعاقب انتشار اخباری مبنی بر خروج 18.5 میلیارد دلار وجه نقد و طلا از کشور به ترکیه، تمامی مسببین انتشار این اخبار کذب و غیر واقعی شناسایی و توضیحات لازم از آنان اخذ شده و به زودی به مرجع قضایی معرفی خواهند شد."
با این وجود اما انتشار خبرهای مختلف در رسانه های داخلی و خارجی و همچنین اصرار وکیل مدافع ترک تاجر ایرانی که گفته می شد صاحب این سرمایه هنگفت است، موجب شد تا تردیدها در این باره ادامه یافته و حتی مجلس را نیز وارد این ماجرا کند. در همین ارتباط کاظم دلخوش، نایب رییس کمسیون اقتصادی مجلس و محمدرضا خباز از دیگر اعضای این کمسیون ضمن عدم تکذیب یا تایید این خبر اعلام کردند که "با توجه به مراسم تحلیف رییس‌جمهوری، پیگیری‌های مجلس در این باره به بعد از چهارشنبه موکول می‌شود".
اما بعد از روز تحلیف، هیچ خبر دیگری از پی گیری های مجلس در این زمینه منتشر نشد.
در خبری مشابه، روزنامه سرمایه نیز به نقل از اردشير محمدي رئيس کل گمرک نوشت: "گمرک و من از اين موضوع بي‌اطلاعيم و پس از انتشار اين اخبار نسبت به تشکيل کميته‌اي جهت بررسي چگونگي خروج کانتينر مربوطه اقدام کرده‌ايم که در صورت رسيدن به نتيجه از طريق روابط عمومي گمرک به اطلاع عموم خواهيم رساند."
این در حالی بود که در خصوص نتایج بررسی این کمیته نیز، بعدها هیچ خبری منتشر نشد.
*****
حکم ضرغامی هنوز تمدید نشده
سایت دولتی تابناک - كدخبر: ۶۴۵۲۹
سایت ثانیه نیوز که در برخی رسانه ها متعلق به فرزند احمدی نژاد معرفی شده است نوشت:حکم انتصاب مهندس عزت‏الله ضرغامی حداقل تا یک‏سال آینده صادر نخواهد شد.به گزارش ثانیه‏نیوز، حکم انتصاب مهندس عزت‏الله ضرغامی به سمت ریاست سازمان صدا و سیما حداقل تا یک‏سال آینده صادر نخواهد شد.بر اساس این گزارش مهندس سید عزت ‏الله ضرغامى در سوم خرداد 1383 به سمت ریاست سازمان صدا و سیما منصوب شد که بر اساس تصریح آن، حکم پنج ساله بوده است چنانکه در آن آمده است:« دوران مسؤولیت جنابعالی پنج سال است. انتظار می رود در همه ی این مدت با تلاش مدبرانه و دلسوزانه و با بهره گیری از آنچه تاکنون شده است، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را از همه جهت به آن نقطه ای برسانید که شایسته ی جمهوری اسلامی ایران است.»بر همین اساس حدود 4 ماه است که وی بدون حکم در جایگاه ریاست سازمان صدا وسیما قرار دارد.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
نامه ۲۷ استاد دانشگاه به خامنه ای: خود را به علی تشبیه نکنید
مسیح علی نژاد
بیست و هفت تن از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه تهران طی نامه ای سرگشاده به آیت الله علی خامنه ای، سخنان اخیر وی در نماز جمعه مبنی بر مقایسه ولایت خویش با ولایت علی را زمینه ای برای قلع و قمع مخالفین و معترضین به نتیجه دروغین انتخابات ریاست جمهوری ایران دانسته و نسبت به عواقب آن هشدار داده اند.
اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه تهران طی نامه ای که نسخه ای از آن توسط یکی از اساتید امضاء کننده این نامه در اخیتار جرس قرار گرفته است، علاوه بر تاکید بر حضور معترضان در راهپیمایی روز قدس به منظور پاسخ صریح به خطبه های خامنه ای خطاب به رهبری نوشته اند: شما شبیه امام علی نیستید و مخالفین شما هم شبیه مخالفین امام علی نیستند. زیرا هر سه گروه مخالف امام علی ، بر علیه عدالتخواهی امام شمشیر کشیدند. در حالی که مخالفین شما برای احقاق حق انتخاب مردم و تعیین تکلیف رأی ربوده شدة آنها در برابر شما به اعتراض ایستادند و با مسالمت و مدنی ترین شکل ممکن به تحقیر ملت توسط کودتاگران و دزدان رأی مردم اعتراض کردند. نه باتوم داشتند و نه سلاح سرد و گرم ، در حالی که ایادی آشوبگر و اغتشاشگر شما هم باتوم داشتند و هم سلاح سرد و گرم و سبعیت. پس با چه منطقی خود را به جای امام علی می نشانید و مخالفین خود را به جای مخالفین امام علی؟ و بی شرمانه از مدارای با مخالفین دم می زنید ؟ متن کامل نامه بدین شرح است:

جناب آقای خامنه ای
خطبه های نماز جمعة اخیر (20 / 06 / 88 ) شما بیانگر این بود که شما با شبیه سازی بین حکومت امام علی (ع) و سیاست ایشان در برخورد با مخالفین و نظام ولایی خودتان ، سعی وافر داشتید که اولاً خود را به جای امام علی و مخالفین خود را به جای مخالفین امام قرار داده و قداست و پاکی را از آنِ خویش و نفرت و پلیدی را از آنِ مخالفین خود سازید. ثانیاً تلاش نمودید با شبیه سازی مخالفین خود با مخالفین امام علی ، به زعم خود زمینه را برای قلع و قمع نهایی مخالفین فراهم نمائید. همچنین با ترسیم چهرة دشمنان و دوستان خارجی نظام و نیز تکرار حضور 85 درصدی مردم در انتخابات ، سعی کردید پایگاه مستحکم مردمی نظام را به رخ مخالفان داخلی خود کشیده و داغ و درفش را به سران جنبش مردمی نشان دهید تا هم آنان و هم مردم را از ادامة حرکت جنبش سبز و حضور در راهپیمایی روز قدس باز دارید . در این رابطه نکات قابل تأملی به چشم می خورد که برای تنویر افکار عمومی و احیاناً تنبّه شما ، به تبیین آنها می پردازیم:
1- شبیه سازی بین دو پدیدة اجتماعی یا دو دورة تاریخی زمانی در صورتی امکان پذیر و منطقی خواهد بود که بین آن دو وجوه تشابهی موجود باشد . در حالی که بین نظام علوی و نظام ولایی شما نه تنها وجوه تشابهی وجود ندارد بلکه در تضاد با یکدیگرند. البته شاید تنها وجه تشابه هر دو نظام، واژة اسلامی باشد که به عنوان صفت (واقعی یا غیر واقعی) به دنبال هر دو نظام آمده است.
2- اینکه شما نه تنها علی (ع) و مشابهش نیستید بلکه در مقابل و در تضاد با آن بزرگوار هستید را از مقایسة کارنامة سی سالة شما در ایام پس از پیروزی انقلاب تا کنون با کارنامة سی سالة دوران سکوت و حکومت آن حضرت می توان به وضوح مشاهده کرد ( که البته تفصیل آن نیازمند مجال و مقال دیگری است.)
3- ظاهراً شما در مقام خطابه با مطرح کردن دیدگاههای امام در مورد ارزش حکومت و انگیزة ایشان در پذیرش حکومت ، سعی کردید خود را به ایشان تشبیه نمائید. در حالی که اولاً صرف ادعا برای اثبات این امر کافی نیست و تنها اعمال و رفتار شماست که می تواند مؤید یا نافی این امر باشد. ثانیاً شما عمداً یا سهواً نظر امام را در مورد حق حاکمیت که مختص مردم می داند و لاغیر ،فراموش کردید مطرح بفرمایید و شاید به مصلحت نظام ولایی خویش ندیدید! .آری ، فراموش کردید این سخن امام را مطرح کنید که فرمود: " ای مردم حق حاکمیت از آنِ شماست و هیچ کس جز آنکه شما او را امیر خود گردانید حقّ حکومت بر شما را ندارد." و یا آنجا که می فرماید: "رسول خدا (ص) از من پیمانی گرفت و فرمود : ای پسر ابی طالب ، ولایت امّتم حقّ توست. اگر به درستی و عافیت تو را سرپرست خود کردند و با رضایت درمورد تو به وحدت نظر رسیدند، امرشان را بر عهده گیر و بپذیر؛ اما اگر در بارة تو به اختلاف افتادند، آنان را به خواست خود واگذار ."
4- می بینیم که تضاد نگرش و عمل شما با نگرش و عمل امام علی (ع) در این است که امام حق حاکمیت را حقّ مردم می دانست و در مقاطعی که مردم نمی خواستند نه به دنبال حکومت می رفت و نه خود را بر مردم تحمیل می کرد (به عنوام مثال ، عدم شرکت امام در جریان سقیفة بنی ساعده و نـــــه گفتن به پیشنهاد عبدالرحمن بن عوف در شورای حکومتی عمر و خودداری از پذیرش حکومت پس از قتل عثمان، شواهد روشنی هستند بر این نگرش و روش امام ). در حالی که شما با حمایت از طرّاحی و اجرای کودتا و خیانت در امانت مردم ، نه تنها حقّ انتخاب و حقّ حاکمیت را از مردم سلب کردید ، بلکه چشم خود را بر حضور میلیونی و آرام مردم معترض بستید و به جای پاسخگویی آرام و منطقی به اعتراض آرام مردم ، چماقداران حکومتی خود را در ملأ عام بر سر مردم ریختید و به بهانة آشوب و اغتشاشی که ایادی خود شما بر پا کرده بودند و می کنند مردم بی گناه را یا در خیابانها به خاک و خون کشیدید و یا در بازداشتگاههای مخوف قرون وسطایی خود به مسلخ نظام ولایی خود بردید و با شکنجه های جسمی و روحی و حتی فحاشی های رکیک و تجاوز جنسی به زنان و مردان در بند و بی گناهانی که گناهی جز اعتراض به خیانت شما در امانت و باز ستادن امانتشان نداشته اند ، نه تنها حقّ انتخاب و حقّ حیات را از آنان سلب نمودید ، بلکه کرامت انسانی آنان را با پلید ترین رفتارها به ابتذال کشاندید.
5- شما که دائماً به بهانة دشمن ستیزی ، هر نوع انتقاد و مخالفت مردم را به توطئة دشمنان و بیگانگان نسبت داده و می دهید و مردم حماسه ساز قبل از انتخابات را ، به بهانة اعتراض آنان به نتیجة انتخابات و ربودن رأیشان توسط ایادی شما و ستاد کودتا ، عاملان دولتهای بیگانه و مجریان انقلاب مخملی می خوانید و پس از بازداشت های فله ای ، آنان را در اختیار بازجویان جلّاد خود (که هیچ حدّ و مرز قانونی و دینی و اخلاقی و انسانی نمی شناسند) قرار می دهید تا از طریق اعمال شکنجه های وحشتناک قرون وسطایی، توهمات اربابشان را به صورت اقاریر و اعترافات نمایشی بر زبان آنان جاری ساخته و تحویل بی دادگاههای ولایی شما دهند ، چه وجه تشابهی با امام علی دارید ؟ و اصولاً چه تشابهی بین نظام ضد دینی و ضد انسانی شما و نظام مبتنی بر حقّ و عدل امام علی است که شبیه سازی می کنید تا با عوام فریبی و به لجن کشیدن دین خدا و ولیّ او ، چند روزی بر عمر ننگین نظام ضد جمهوری و ضد اسلامی خویش بیفزایید ؟
6- به راستی این دشمنانی که دائماً از آنان سخن می گویید کیانند و چه ویژگی هایی دارند ؟ و اصولاً معیار دوست و دشمن چیست؟ اگر ظلم و غارتگری معیار شناخت بیگانگان و دشمنان است آیا ظلم آشکار و تعدی و تجاوزهای بی شمار شما و ایادیتان به مال و جان و مال و نوامیس مردم، شما را در ردیف بیگانگان و دشمنان قرار نمی دهد؟ شما که دائماً مردم را از هجوم و سلطة بیگانگان می ترسانید آیا تا کنون از خود پرسیده اید که اگر بیگانگانی نظیر آمریکا و اسرائیل بر این مملکت مسلط شوند آیا بدتر از شما با مردم رفتار می کنند؟ آیا لحظه ای اندیشیده اید که در نظر اکثریت ملت تحت ستم ، ماهیت رژیم ولایی شما از رژیم اسرائیل بدتر و خطرناکتر است ؟ چرا که اسرائیلیان زندانیان فلسطینی را شکنجه می کنند و دژخیمان شما مردم بی گناه و ملت خویش را مورد شکنجه های جسمی و روحی و جنسی قرار می دهند . آری در نظر مردم، جنایاتی که چماقداران حکومتی شما با خوابگاههای دانشجویی و دانشجویان بی گناه کردند از هیچ بیگانه ای انتظار نمی رفت.
7- در حکومت علوی ، وقتی که پیشوای مسلمین می شنود که در نقطه ای از قلمرو اسلامی، خلخالی را به ستم از پای یک زن یهودی ربوده اند ، بر خود سیلی می زند و می فرماید که اگر کسی از شنیدن این خبر و ننگ وقوع این عمل در قلمرو اسلام دق کند نباید بر او خرده گرفت. اما در حکومت ولایی شما بازجویان و دژخیمان با اختیار تامّ و خیالی آسوده از هرگونه مجازات احتمالی ، هر بلایی که مایلند بر سر زندانیان بی گناه می آورند و جان و حیثیت انسانی و ناموس آنان را مورد تجاوز قرار می دهند و پس از تجاوزات بی شرمانة جنسی آنان را به قتل می رسانند و حتی برای محو آثار جنایتشان ، قربانیان را با آتش یا اسید می سوزانند و جسد آنها را شبانه یا در بیابانها رها کرده و یا به صورت گمنام در گورهای دسته جمعی بهشت زهرا پنهان می نمایند و شما در روز روشن و در برابر دیدگان خانواده های مظلوم و داغدار خانواده های آنان و نیز یک ملت دربند و همة جهانیان ، از جایگاه نماز جمعه به تعریف و تمجید از جنایتکاران پرداخته و با افتخار از ظرفیت بالای نظام برای سرکوب فریاد حق طلبانة ملت سخن می گویید. به راستی با چه رویی از امام علی و حکومت وی سخن می گویید؟ شما نه تنها شبیه او نیستید ، بلکه به عنوان کسی که همة ویژگیهای دشمنان امام علی (ع) را در خود جمع کرده اید ( آنچه شرّان همه دارند تو تنها داری ) حق ندارید نام آن بزرگوار را بر زبان آورده و اسوة عدالت را شریک جنایتهای نظام ضد دینی خویش کنید. آیا درد انتساب شما به امامی که قربانی عدالتخواهی خود شد و حاضر نبود برای حفظ قدرت و حکومت خویش و رسیدن به پیروزی ، کوچکترین ستمی را حتی بر دشمنان قسم خوردة خود روا دارد ، از درد ضربت شمشیر مسموم ابن ملجم دردناکتر و کشنده تر نیست ؟
8- به راستی بین حکومت علوی که مبتنی بود بر صداقت و عدالت و احقاق حقّ مظلومین، و حکومت ولایی شما که بر دروغ و تقلب و خیانت در امانت مردم و تزویر و عوام فریبی و ارعاب و تهدید و سرکوب مردم بی گناه استوار شده است چه وجه تشابهی است ؟ چقدر عوام فریبی ؟ چرا حاضرید برای حفظ قالب نظام خود ، همة محتوای دینی و انسانی و اخلاقی انقلاب و اسلام را قربانی کنید؟ آیا لحظه ای اندیشیده اید که حاکمیت نظام اسلامی بی محتوای شما ، از تسلط هر حکومت بیگانه بر کشور خطرناکتر است؟ زیرا تسلط بیگانگان ممکن است مال و جان ملت را تباه کند، در حالی که حاکمیت نظامی که به هیچ حد و مرز قانونی و شرعی و اخلاقی و انسانی پای بند نیست و فقط نام دین را یدک می کشد نه تنها مال و جان و ناموس مردم ، بلکه دین و ایمان و فرهنگ جامعه را به تباهی و ابتذال می کشاند.
9- شما شبیه امام علی نیستید و مخالفین شما هم شبیه مخالفین امام علی نیستند. زیرا هر سه گروه مخالف امام علی ، بر علیه عدالتخواهی امام شمشیر کشیدند . در حالی که مخالفین شما برای احقاق حق انتخاب مردم و تعیین تکلیف رأی ربوده شدة آنها در برابر شما به اعتراض ایستادند و با مسالمت و مدنی ترین شکل ممکن به تحقیر ملت توسط کودتاگران و دزدان رأی مردم اعتراض کردند. نه باتوم داشتند و نه سلاح سرد و گرم ، در حالی که ایادی آشوبگر و اغتشاشگر شما هم باتوم داشتند و هم سلاح سرد و گرم و سبعیت . پس با چه منطقی خود را به جای امام علی می نشانید و مخالفین خود را به جای مخالفین امام علی؟ و بی شرمانه از مدارای با مخالفین دم می زنید ؟
10- بنابراین ، اگر استبداد و خودکامگی اندک توانی برای دیدن واقعیات و حقایق در شما باقی گذاشته باشد که بعید می نماید ، خواهید دید همانگونه که نظام ولایی شما هیچ شباهتی به نظام علوی ندارد و مخالفین شما نیز هیچ شباهتی با مخالفین امام علی ندارند ، روش سیاسی شما و حکومت ولایی تان هم هیچ شباهتی با روش سیاسی حکومت علوی ندارد. امام علی نه تنها هیچ کس را مجبور به بیعت نکرد ، بلکه حقوق هیچ مخالفی را از بیت المال قطع نکرد و هیچ مخالفی را قصاص قبل از جنایت نکرد . در حالی که حکومت ولایی شما نه تنها مردم را از حقّ حاکمیت محروم ساخته ، بلکه مخالفین را به گناه نکرده قصاص کرده و دست تجاوز به مال و جان و نوامیس مخالفین گشوده و پای اهانت و تحقیر بر حیثیت و کرامت انسانی ملت بزرگ ایران نهاده است.
11- ادعای پایگاه مردمی برخاسته از 40 میلیون رأی مردم و حضور 85 درصدی مردم در انتخابات نیز پوشالی است و قابل مصرف برای چماقداران و جلادان و دژخیمان حکومتی و درصد قلیلی از مردم طرفدار شما . زیرا حضور پر نشاط تودة مردم و بویژه جوانان در ایام تبلیغات انتخاباتی ، و حضور 85 درصدی مردم ( که ناشی از فعال شدن تمامی رأی های خاموش در داخل و خارج کشور بود ) ، قطعاً برای ادامة وضع موجود نبود. نسل جوان و مردم مأیوس و قهر کرده با نظام و انقلاب برای تغییر وضع موجود به صحنه آمدند نه برای تثبیت آن و تمامی شعارهای امواج خروشان مردم در ایام تبلیغات انتخاباتی بیانگر این واقعیت آشکار است . بدیهی بودن این امر به قدری بود که وقتی یک ساعت پس از اتمام انتخابات و قبل از آمدن تمامی صندوقها از شهرستانها ، ستاد کودتای وزارت کشور و برخی از خبرگزاری های وابسته به دولت ، محمود احمدی نژاد را با احراز بیش از 60 درصد آراء برندة انتخابات اعلام کردند مردم بهت زده شدند و احساس کردند کودتایی در حال شکل گیری است و وقتی نظامی شدن فضای شهر تهران از عصر روز انتخابات و حضور شما در تلویزیون و تبریک شتابزدة ایشان به احمدی نژاد ( قبل از اتمام شمارش آراء و بررسی شکایات و اعلام صحّت انتخابات توسط شورای نگهبان) را در کنار هم قرار دادند یقین کردند کودتا به رهبری شخص شما صورت گرفته است و به همین دلیل از روز 23 خرداد اعتراضات مردمی با شعار موسوی موسوی رأی مرا پس بگیر آغاز شد و مردم با حضور چند میلیونی خود در راهپیمایی روز 25 خرداد ، علیه توهینی که به شعور و حقّ انتخاب آنان شده بود فریاد اعتراض مسالمت آمیز خود را به گوش جهانیان رساندند. اما شما جاهلانه یا مغرضانه چشم خود را براین اعتراض گستردة مردمی (که یادآور حضور گستردة مردم در ایام پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 بود ) بسته اید و عوامفریبانه حضور گستردة اصلاح طلبانة مردم در انتخابات و نیز حضور معترضانه و میلیونی مردم تهران در روز 25 خرداد و پس از آن را به نفع خود و نظام ولایی رسوای خود مصادره کرده و بی شرمانه همة این واقعیات ( که نـــــــــــه ی بزرگ ملت به شما و رئیس جمهور منتصب شما بوده است ) را پایگاه مردمی نظام تلقی کرده و با تکیه بر آن به ملت اعلام جنگ می دهید و در سراب توهّم خویش ، روش سیاسی خویش را ادامة روش سیاسی امام علی می نمایید !!! زهی خیال باطل . غافل از اینکه طشت رسوایی شما از آسمان قداست بر زمین افتاده و عام و خاص ، پلیدی چهرة مستور در پس پردة قداست و امامت مسلمین جهان را بوضوح دیده اند و برملا شدن جنایات دژخیمان نظام ولایی ، حنای همة ادعاهای پوشالی شما را بی رنگ ساخته است.
12- آری ، رژیمی که وحشیانه تر از هر مهاجم بیگانه با ملت خویش رفتار می کند از هر بیگانه ای بیگانه تر است و ادعای دفاع از مظلومین فلسطینی توسط چنین نظامی، از تلخ ترین لطیفه های تاریخ است که نظام ولایی شما مبدع آن بوده است . بنابراین از این پس ملت ایران ، قدس شریف (عدالت ، آزادی و کرامت انسانی) دربند خویش را نه در سرزمین فلسطین ، که در سرزمین غصب شدة کهریزک و اوین و هزاران بازداشتگاه و زندان رسمی و غیررسمی رژیم ولایی و جای جای وطن به یغما رفته اش ، جستجو کرده و برای رهایی آن از چنگال ایادی غاصب بدتر از اسرائیلِ نظام استبداد دینی شما که تمامی سرزمین پاک ایران را همانند غزه به زندانی بزرگ تبدیل کرده ، تلاش می کند و پتک سنگین تمامی آه و ناله ها و نفرین ها و فریادهای دلخراش مادران و پدران داغدار و همسران و فرزندان به سوگ عزیزانشان نشسته و تمامی ملت ستمدیدة ایران بر سر استکبار مولود نظام ولایی شما فرود خواهد آمد.
به امید رهایی هر چه سریعتر ملت مظلوم و شجاع ایران و نیز اسلام منادی آزادی و عدالت از چنگال متحجرین و قدرت پرستان نظام استبداد دینی جمعی از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاههای تهران.
*****
اطلاعات جديد از سه ترور اخير در سنندج
سایت دولتی تابناک - كدخبر: ۶۴۵۱۴
سرويس اجتماعي ـ در پي بروز سه اقدام تروريستي ناجوانمردانه عليه مقامات محلي استان کردستان، قاضي گروسي، اطلاعاتي را در اختيار ما گذاشت.
علي‌اکبر گروسي، رئيس دادگستري استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» اظهار داشت: در پي اقدامات تروريستي که در چند روز گذشته بروز کرده، پرونده‌هاي متعدد و چندين گروه عملياتي ويژه از نيروهاي ناجا، اطلاعات و ديگر نهادهاي امنيتي و نظامي تشکيل شده و با به کار گيري قضات ويژه، مجدانه در حال پيگيري و بررسي اتفاقات اخير بوده و مسئولان ارشد استان با نظارت دقيق در حال پيگيري هستند.
وي درباره تروريست‌ها و انگيزه اين افراد براي چنين کاري گفت: اين اقدامات توسط گروهک‌هاي مسلح تجزيه‌طلب و گروهک‌هاي تندرو سلفي‌هاي افراطي صورت گرفته است.وي درباره سوابق و فعاليت‌هاي دو قاضي ترور شده اين استان افزود: قاضي مهدي کاميابي، داديار دادسراي سنندج که چندي پيش ترور شده، قاضي پروندهاي متعدد امنيتي بوده و پرونده‌هاي امنيتي، مواد مخدر، گروهک‌هاي مسلحانه و اقدامات تجزيه طلبانه را رسيدگي مي‌کرده است، ولي آقاي حسن داوطلب، داديار دومي که امروز ترور شده، پيشتر قبلا در دادسراي انقلاب بوده و از دو سال گذشته تا کنون در دادسراي عمومي اين شهر در حال خدمت صادقانه بوده است.
وي با اشاره به شهادت يکي از ائمه جمعه شهر سنندج ادامه داد: «ماموستا برهان عالي»، يکي از روحانيون اهل سنت معروف و سرشناس استان و از پايبندان و مدافعان سرسخت نظام بوده و اقدامات و فعاليت‌هاي بسيار مثبتي براي نظام و انقلاب و مردم انجام داده است.گروسي ادامه داد: اقدامات و احتياط‌هاي امنيتي خاصي را براي پيشگيري از بروز چنين اقداماتي لحاظ کرده و در جلسات متعددي که در شوراي تأمين استان برگزار شده، تدابير خاصي را به کار بسته‌ايم و به طور جدي پيگير اين رويدادها بوده و قاطعانه با مسببان اين تحرکات تروريستي برخورد خواهيم کرد.
وي درباره وضعيت عمومي دو داديار دادسراي سنندج که ترور شده‌اند، گفت: قاضي کاميابي که چند روز پيش ترور شد، اکنون در بيمارستاني در تهران بستري بوده و قاضي داوطلب که صبح امروز ترور شد، نيز حال عمومي‌اش رضايتبخش بوده و هيچ مشکلي ايشان را تهديد نمي‌کند.گروسي در پايان هشدار داد: مسببان و تروريست‌ها نمي‌توانند از چنگال قانون گريخته و به زودي ايشان را دستگير و به اشد مجازات محکوم خواهيم کرد، تا درس عبرتي باشد براي ديگر مخالفان و متجاوزان به جان و مال و امنيت مردم.گفتني است، گروسي ارتباط و برنامه‌ريزي خاصي براي ترور اين سه نفر را به يکديگر رد کرد.
*****
استتار دانشگاه تهران با برزنت!
از دانشگاه تهران خبر می‌رسد که عوامل ستاد نمازجمعه در حال نصب چادرهای برزنتی بلند به دور محوطه اصلی نمازجمعه هستند.
این چادرها به نحوی نصب شده است که محوطه اصلی نمازجمعه از بیرون مشخص نباشد.
مشخص نیست قرار است امروز و فردا در این محوطه چه کار کنند که نباید کسی آثار آن را مشاهده کند!
*****
خشم مشاور هنری احمدی نژاد از سبز شدن جشنواره های جهانی فیلم:ادامه این رویه غیر ممکن است!
در حالی که سبز شدن جشنواره های جهانی فیلم در حمایت از جنبش مردم ایران که با حضور جعفر پناهی به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره مونترال آغاز شد، با سبز شدن جشنواره فیلم ونیز بازتاب گسترده جهانی به دنبال داشته، مشاور هنری احمدی نژاد در اظهاراتی خشمگینانه جشنواره های جهانی فیلم را به «تحریم» تهدید کرد و گفت که در صورت «ادامه این رویه» مانع از حضور سینما و سینماگران ایرانی در جشنواره های جهانی خواهد شد.
به نوشته روزنامه «تهران امروز» به دنبال اهدای جایزه جشنواره ونیز به شيرين نشاط و حضور گلشيفته فراهاني و محسن نامجو،حضور پر رنگ مخملباف ها و شهرنوش پارسی پور در این جشنواره، جواد شمقدري، مشاور احمدی نژاد در امور هنري گفت «ادامه اين رويه را غيرممكن است.»
جواد شمقدري همچنین گفت که «جشنواره‌هاي جهاني بايد بدانند اگر بخواهند مكان نمايشي براي جريان‌هاي براندازانه عليه نظام باشند، تصميم تحريم شركت در جشنواره‌ها از سوي هنرمندان و مسئولان گرفته خواهد شد.»
وي مدعی شد که« اهداف سياسي جشنواره‌هاي جهاني كمتر بر كسي پوشيده است، اما با اين حال به خاطر اندك واكنش‌هاي مثبتي كه ممكن است از حضور جمهوري اسلامي ايران در اين جشنواره‌ها مدنظر باشد، تاكنون نظام براي مشاركت فيلمسازان و هنرمندان در اين جشنواره‌ها آيين نامه يا دستورالعمل خاصي ارائه و اجرا نكرده است، اين در حالي است كه حتي بعضي مسئولان هنري براي ادامه اين حضور از هيچ تلاشي در طول 30 سال گذشته فرو‌گذار نكرده‌اند.»
جواد شمقدري همچنین درباره انيميشن پرسپوليس و حواشي دوره قبلی جشنواره كن نیز گفت«پرسپوليس خارج از كشور ساخته شده و خاطرات يك ايراني است به اين نمي‌توان اعتراض كرد ولي من با نامه اي كه به سفير فرانسه نوشتم از پخش اين انيميشن در مدارس به عنوان يك واحد درسي جلوگيري كردم.»
حضور موفق حنا مخملباف در بخش سينماي بين‌المللي در جشنواره ونيز با فیلم «روزهای سبز» در جشنواره فیلم ونیز،که به روزهای قبل و بعد از انتخابات اخیر و اعتراضات مردم مي‌پردازد،یکی دیگر از مواردی است که مخالفت و خشم مشاور هنری احمدی نژاد را بر انگیخته است.
جواد شمقدري در این خصوص با اشاره به حواشي فيلم درباره الي گفت«اين فيلم تنها فيلمي بود كه جايزه آن سياسي نبود. اما جشنواره ونيز جوايز آن بي‌ارزش و صرفا سياسي بود و به كساني اهدا شد كه همراه با صهيونيسم حركت مي‌كنند.»
مشاور هنری احمدی نژاد همچنین بنياد سينمايي فارابي را متهم کرد که در این مورد مقصر است و گفت«قطع به يقين بخش بين‌الملل فارابي در اين مساله مقصر اصلي است و اميدوارم روزي افشا نشود ايشان در راستاي تهاجم فرهنگي حركت مي‌كردند چرا كه كمتر دغدغه فرهنگي دارند، وزارت ارشاد صفار هرندي هم با توجه به انتقادات فراوان يكي از نقاط ضعف فعاليت هايش همين فارابي بود.»
*****
از میان ایمیل های رسیده:
"عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد"
سخنرانی احمدی نژاد، هدیه‌ای بزرگ به سبزها
کودتاچیان صبح امروز پس از تناقض‌گویی‌ها و تعطل‏های بسیاری که نشان از درگیری‌های پشت پرده داشت، از عدم اقامه نماز توسط آیت‌الله هاشمی خبر دادند و ضمن معرفی احمد خاتمی به عنوان خطیب جمعه روز قدس، محمود احمدی‌نژاد را نیز سخنران پیش از خطبه‌ها اعلام کردند.
همه می‌دانند که اگر احمدی نژاد در روز یکشنبه بعد از کودتای انتخاباتی، جلوی زبانش را گرفته بود و مخالفان میلیونی‌اش را خس و خاشاک نمی‌نامید، شاید اعتراضات روزهای بعد تا آن حد گسترده نمی‌شد. این بار هم اما ظاهرا آنها خدمت بزرگ دیگری به معترضان روا داشته‌اند و با دست خود کاری کرده‌اند که برنامه سبزها برای حضور در راهپیمایی روز قدس، از هم‌اکنون موفق جلوه کند.
نه تنها امام جمعه شدن احمد خاتمی باعث خواهد شد که اکثر مردم پس از راهپیمایی به نمازجمعه نروند و بدین ترتیب حضور سبزها بیش از پیش متمایز شود و کار آنها نیز راحت تر شود که نیاز به همراه داشتن سجاده و جانماز ندارند، بلکه اعلام سخنرانی رئیس دولت کودتا پیش از خطبه‌ها نیز از سویی مخالفان را مصمم‏تر خواهد کرد و از سوی دیگر به آن‏ها فرصت خواهد داد که در زمان سخنرانی او، در اطراف دانشگاه تهران و در هر جایی که هستند، فریاد الله‏اکبر و مرگ بر دیکتاتور سر دهند و ثابت کنند که منتخب واقعی آن‏ها، احمدی‌نژاد نیست.
چه فرصتی از این بهتر و چه خدمتی از این برتر! واقعا جا دارد که سبزها از کودتاچیان به خاطر این اشتباهات سرنوشت‌ساز تشکر کنند!
*****
بيانيه سازمان دانش آموختگان ايران در خصوص محاکمه عبدالله مومنی:
اتهامات بی‌اساس و واهی است/ دلایل عنوان شده در دادگاه سند افتخار سازمان است
درپي برگزاري پنجمين جلسه دادگاه فعالان سياسي بازداشت شده پس از انتخابات و محاکمه عبدالله مومني رييس شوراي مرکزي و سخنگوي سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوارتحکيم وحدت)، اين سازمان با انتشار بيانيه‌اي ضمن پاسخ به اتهامات مطرح شده، آنها را بي اساس و واهي دانست.
متن کامل اين بيانيه بدين شرح است: به نام خدادادستان تهران که به روال سلف بدنام‌اش به جاي دادگستري گام در مسير اشاعه ظلم و بيداد گذارده، ‌هنوز از راه نرسيده برخلاف ادعاهايي که امروز واهي بودن آن سريعتر از آنچه مي‌پنداشتيم آشکار شده است، امضاي خود را ذيل کيفرخواستي گذاشت که گويي از نظر فقدان استدلال، وجاهت حقوقي و عقلانيت با بيانيه‌هاي سياسي که پيش از اين به عنوان کيفرخواست در چهار بيدادگاه‌ گذشته قرائت شده در رقابت است. صحنه‌آرايي مضحک و پليدي که نام آن را جلسه محاکمه «عبدالله مومني» رييس شوراي مرکزي و سخنگوي سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) گذارده‌اند با توجه به چهل روز بي خبري مطلق که همگان به ويژه خانواده وي را در هراس و بيم نسبت به جان او قرارداده بود البته از آن جهت که نويد بخش سلامت جسمي اوست موجب خشنودي‌ ست اما تنها کارکرد آن نزد افکار عمومي افزودن برگ ديگري بر کارنامه جنايات سه ماه اخير است که با شکنجه، خونريزي و تجاوز عليه ملت ايران توام شده و اکنون سياهي آن را بيش از پيش کرده است.
مطابق آنچه در برخي رسانه‌ها انتشار يافته، بايد گفت کيفرخواست صادره عليه عبدالله مومني آنچنان بي اساس تنظيم شده است که فاقد ارزش هرگونه پاسخگويي است کما آنکه به اعتقاد ما اصولا دادگاه برپا شده فاقد وجاهت قانوني مي‌باشد، با اين وجود براي آنکه ملت ايران با ابعاد ديگري از جهل و نابخردي ماموران امنيتي دولت کودتا در تنظيم اين کيفرخواست آشنا شوند نکاتي به استحضار ملت شريف ايران مي‌رسد:
1- به باور سازمان دانش آموختگان ايران متن کيفرخواست و آنچه تحت عنوان اعترافات آقاي عبدالله مومني منتشر شده در واقع سند افتخاري براي اين سازمان و مهر تاييد ديگري بر سالها مبارزه جنبش دانشجويي ايران و عبدالله مومني به عنوان يکي از چهره‌هاي برجسته اين جريان آزادي‌خواه در راه نيل به مطالبات تاريخي و احقاق حقوق ملت ايران است. از زمان تاسيس نهاد دانشگاه در ايران طي بيش از هفت دهه گذشته اين اولين بار نيست که مستبدان و کودتاگران عليه مبارزات حق طلبانه برآمده از اين نهاد صف‌آرايي مي‌کنند و البته آخرين آن نيز هم نخواهد بود اما چه بسيار مستبداني که آمده و رفته‌اند اما مدال شرف و عزت همواره بر سينه دانشجويان آزادي خواه ‌ و دموکراسي‌خواه جاي داشته است.
2- در گزارشات منتشر شده از جلسه دادگاه برخي فعاليت‌ها به عنوان جرايم آقاي عبدالله مومني ذکر شده که همگي آنها در چارچوب فعاليت‌هاي تشکيلاتي و سياست‌هاي تدوين شده اين سازمان بوده و طبعا بار مسئوليت آن متوجه سازمان دانش آموختگان ايران است نه يکي از اعضاي آن؛ در اين ميان به ويژه تاکيد کيفرخواست بر دفاع بدون خط قرمز از حقوق کليه شهروندان و اقشار مختلف و افشاي موارد نقض حقوق بشر قرار گرفته و به طور خاص اشاره به نشستي شده که در آن از حقوق به اصطلاح اراذل و اوباش حمايت شده است. البته دادستان تهران و مقامات امنيتي به خوبي آگاه‌اند که در همان جلسه که بيش از يکسال و نيم پيش برگزار شد،‌ محور اساسي گزارشي که در آن زمان کميته حقوق بشر سازمان منتشر کرد وضعيت فاجعه‌آميز و غيرانساني بازداشت‌گاه کهريزک بود و شايد اگر مسئولان ذي‌ربط همان زمان به هشدارها و اخطارهايي که در آن نشست علني مطرح شد توجه مي‌کردند، قتل‌ها و جنايات اخير در اين بازداشتگاه اتفاق نمي‌افتاد و علاوه برآنکه تعدادي از خانواده‌ها اين چنين داغدار نمي‌شدند حيثيت نظام اسلامي نيز از صدر تا ذيل اينگونه در سطح جهاني به زير سوال نمي‌رفت که چندين فرمان ملوکانه هم توان احياي آن را نداشته باشد. گرچه محاکمه عبدالله مومني به چنين دلايلي، به جاي آنکه به پاس همين هشدارها از او تقدير شود نشانگر آن است که ادعاي دغدغه‌مندي رعايت ضوابط و حقوق شهروندان از سوي برخي مسئولان عاليرتبه تا چه حد بي اساس بوده و تنها زماني حاضر به پذيرش اشتباهات خود و البته وعده مجازات فرودستان هستند که احساس کنند منافع شخصي‌شان در خطر افتاده است.بنابراين اعلام مي‌کنيم که سازمان ادوارتحکيم وحدت ارتقاي سطح دموکراسي و حقوق بشر در ايران را طي سال‌هاي گذشته سياست اصولي خود دانسته و اين همان چيزي است که سخنگوي سازمان آن را حتي در بيدادگاه کودتاچيان به روشني تکرار کرده است.
3- در بخشي از متني که نماينده دادستان عليه آقاي مومني قرائت کرده آمده است "متهم در اعترافاتش عنوان كرده نسبت به مفسدان اقتصادي بي‌تفاوت شده بوديم...". بايد گفت اگر جامعه ما بدان جا رسيده است که حتي يک شهروند عادي که هيچ جايي در حاکميت ندارد را به اين دليل محاکمه مي‌کنند، پس چه به جاست که فورا کيفرخواستي عليه مسئولاني که طي سالهاي گذشته با در دست داشتن اختيار قواي مختلف تنها به طرح لزوم مقابله با مفسدان پرداخته و هيچ اقدام عملي انجام نداده‌ و تنها موجب تشويش اذهان عمومي شده‌اند، ارائه شود.بعلاوه بايد افزود از قضا آنچه امروز موجب به گروگان گرفتن نخبگان و دلسوزان کشور توسط کودتاچيان شده مبارزه عليه ريشه‌ي واقعي و منبع تغذيه مفسدان اقتصادي است که با تجاوز به حقوق شهروندان، اعمال سانسور، عدم شفافيت مالي و خارج ساختن بنگاه‌هاي اقتصادي تحت اداره خود از نظارت نهادهاي قانوني؛ دستگاه‌هاي سياسي – اداري کشور را به فسادي مهلک کشانده که خيانت در امانت آراي مردم، تنها گوشه‌اي از آثار مفتضح آن است.
4- در قسمت ديگري از گزارش‌هاي منتشر شده از دادگاه به نقل از آقاي مومني آمده که وي "در خصوص سفر خود به آلمان براي آموزش براندازي نرم همراه با سه فعال دانشجويي ديگر توضيح داد با تعدادي از اعضاي شوراي مركزي ادوار تحكيم با هدف شركت در كلاس‌هاي آموزشي به مدت يك هفته به آلمان رفتيم كه همه هزينه آن توسط آمريكا و تحت پوشش يك نهاد حقوق بشري تامين شده بود". طرح اين ادعا در واقع نشانگر عمق جهل تهيه کنندگان اين سناريو و نشانه آشکار ديگري است از تهي بودن دست آنان از ارائه هرگونه دليلي جهت محکوميت عبدالله مومني به طوريکه با اقتدا به مشي مقتدايانشان پناه بردن به "دروغ" را ساده ترين شيوه يافته‌اند. طرح اتهام سفر آقاي مومني به آلمان به همراه تعداد ديگري از اعضاي شوراي مرکزي سازمان دانش آموختگان ايران ادعايي کاملا واهي و از اساس کذب است. اولا، چگونه ممکن است فردي که گذرنامه او توسط ماموران امنيتي به شکل غيرقانوني و در فرودگاه ضبط شده، به کشور آلمان سفر کند و مجددا به کشور بازگردد و مقامات قضايي با او برخورد نکنند؟ ثانيا، بنا به صراحت همين کيفرخواست صادر شده، عبدالله مومني طي چهارسال گذشته مکررا بازداشت و محکوم شده، ‌چگونه است که اکنون آقايان متوجه چنين جرمي شده‌اند؟ بر اين اساس به نظر مي‌رسد پرونده مختومه سه تن از فعالان سابق دانشجويي که سه سال پيش به همين اتهام واهي، با دريافت احکام مجازات ناعادلانه به دو و سه سال حبس محکوم و اکنون نيز مدتي است با پايان يافتن دوره محکوميت‌شان آزاد شده‌اند، تنها از آن جهت مجددا مطرح شده است که دستگاه‌هاي امنيتي هيچگونه دليل و سندي حتي براي انتساب اتهامات کذب خود نداشته و مجبورند به هر دستاويزي متوسل شوند.
5- يکي ديگر از اتهامات سازمان دانش آموختگان ايران که پيش از اين در کيفرخواست عمومي نيز بدان اشاره رفته و اکنون در کيفرخواست آقاي مومني نيز با تفصيل بيشتري به ويژه درخصوص عملکرد ستادهاي انتخاباتي نزديک به سازمان ادوارتحکيم وحدت به آن پرداخته شده، مساله مقايسه موضع گيري سازمان ادوارتحکيم وحدت در جريان دو انتخابات نهم و دهم رياست جمهوري است به طوريکه مطابق نظر دادستان تهران موضع عدم مشارکت در دوره پيش و مشارکت فعال در اين دو دوره به عنوان دليل اتهام پي گيري هدف براندازي نرم از سوي اين سازمان مطرح شده است. قطع نظر از اينکه طرح چنين اتهامي به يک حزب سياسي آشکارا نشانگر عيار مردمسالاري مورد ادعاي اقتدارگريان و ميزان اعتقاد آنها به انتخابات واقعي است به نحوي که هرگونه موضع گيري نيروهاي دگرانديش از سوي آنها تهديدي عليه حاکميت يکپارچه‌شان تلقي مي‌شود؛ بايد گفت دخالت عوامل دولت کودتا در مراجع قضايي از همين اشارات به خوبي نمايان است،‌ چرا که مشاهده مي‌شود چگونه اقدامات قانوني رقيبان سياسي‌ اين دولت در دوره تبليغات انتخاباتي اکنون به عنوان اسناد جرم در دادگاه‌ها مطرح شده و با ناديده گرفتن مفهوم اساسي رقابت و امکان تغيير در جريان يک انتخابات، نقد و افشاي سوءعملکردهاي يک دولت با تبليغ عليه کليت نظام يکسان گرفته مي‌شود.
6- در متن کيفرخواست صادره و همچنين اقارير منتسب به سخنگوي سازمان دانش آموختگان ايران به روشني مشاهده مي‌شود که کودتاچيان، هراسان از افشاگري‌هاي تاريخي مهدي کروبي کانديداي مورد حمايت اين سازمان در انتخابات دهم، تلاش دارند تا با طرح مطالب غيرواقعي و تفرقه انگيز فشارهاي بي فايده و رسواي خود را بر مهدي کروبي بيفزايند. سازمان دانش آموختگان ايران ضمن اعلام پشتيباني مجدد از مهدي کروبي و تلاش‌هاي ماندگار و شجاعانه او در راه مبارزه با استبداد، ظلم و استيلاي دروغ در کشور، تصريح مي‌کند حمايت اين سازمان از ايشان نه تنها پابرجاست بلکه امروز و با توجه به ايستادگي کروبي در برابر متجاوزين به جان و ناموس ايران و ايراني همراهي و همسنگري با اين قهرمان ملي موجب مباهات هر آزادي‌خواه ايراني ست.
7- ادامه سناريوي اعترافات اجباري در اولين دادگاه پس از روي کارآمدن مسئولان عاليرتبه جديد در دستگاه قضايي متاسفانه حکايت از آن دارد که اين مسئولان نيز يا با اين شيوه‌هاي غيرقانوني که به واقع آبروي قضاي اسلامي و نهاد قضاوت در ايران را بر باد داده است، موافقند يا اينکه توان اعمال قدرت در مجموعه تحت مديريت خويش را ندارند، رييس جديد قوه قضاييه پيش از آنکه حتي بخواهد مدعي ترويج عدالت باشد اگر خواهان تسلط بر وقايعي است که به نام او درحال ثبت در تاريخ است، بايستي سريعا به تحقيق از بازداشتگاه‌هاي امنيتي به ويژه بند 2الف زندان اوين پرداخته و از نزديک در جريان شکنجه‌هاي بي حد و مرزي که تيم بازجويان اين کارگاه تواب‌سازي که خود را خدايان حاکم بر سرنوشت زندانيان مي‌دانند، قرار بگيرد.
سازمان دانش آموختگان ايران (ادوارتحکيم وحدت) در پايان ضمن تاکيد بر غيرقانوني بودن دادگاه برپاشده و رد کليه مسايل واهي مطرح شده در آن و اعتراض به ادامه گروگانگيري آقايان احمد زيدآبادي دبيرکل و عبدالله مومني سخنگوي اين سازمان، حق خود را براي شکايت از دست‌اندرکاران اين نمايش به دليل نشر اکاذيب محفوظ مي‌داند و به آنان که با نقض حقوق شهروندان و تعدي از اختيارات قانوني خود مي‌کوشند با اجبار پاک‌ترين و شايسته‌ترين فرزندان اين آب و خاک تحت شکنجه‌‌هاي قرون وسطايي به اعتراف، اعتباري براي خود دست و پا کنند يادآور مي‌شود که تشت رسوايي ‌شان مدتي است به زمين افتاده و مهر بي آبرويي به دست مردم بر پيشاني آنها نقش بسته است و بدانند که گرچه به سان ديکتاتوري نورسيده در ابتداي بيراهه برقراري حکومت سرنيزه در اين کشور قرار دارند،‌ اما فرزندان دلير ايران زمين آرزوي پيمودن اين راه تا سرانجام را بر دل آنان خواهند گذارد.
سازمان دانش آموختگان ايران
(ادوار تحکيم وحدت)25 شهريورماه 1388
*****
حکم دادگاه دانشجویان دانشگاه بابل صادر شد: 33 ماه حبس تعزیری، 60 ماه حبس تعلیقی و 25 سال محرومیت از تحصیل
دادگاه شهر بابل برای 8 دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، احكام زندان و محرومیت از تحصیل صادر كرد.
برطبق حکم صادر شده توسط شعبه دادگاه شهر بابل، ایمان صدیقی، محسن برزگر، نیما نحوی، به 10 ماه حبس تعزیری و 5 سال محرومیت از تحصیل در دانشگاه نوشیروانی بابل، سیاوش سلیمی نژاد و علی تقی پور به 10 ماه حبس (كه به مدت 5 سال به حالت معلق درآمده) و 5 سال محرومیت از تحصیل در این دانشگاه، حسام باقری، حمیدرضا جهان تیغ و سعید حسین پور نیز هر یک به 10 ماه حبس تعلیقی به مدت 5 سال محکوم شدند.
محمد اسماعیل زاده دانشجوی دانشگاه پیام نور بابل و وبلاگ نویس نیز به اتهام وبلاگ نویسی و توهین به رهبری به 91 روز حبس تعزیری محكوم شد. همچنین وی به جرم اقدام علیه امنیت ملی و حضور در تجمعات پس از انتخابات به 10 ماه حبس (كه به مدت 5 سال به حالت معلق تبدیل شد) محكوم شد.
بنابراین به موجب حکم دادگاه دانشجویان این دانشگاه مجموعاً به 33 ماه حبس تعزیری و 60 ماه حبس تعلیقی و 25 سال محرومیت از تحصیل محکوم شدند.
سیدعلی مجتهد زاده وكیل دانشجویان در رابطه با احکام صادر شده گفت: "حكم این دانشجویان بسیار سنگین و ناعالانه بود و متاسفانه حكم صادره نشان می دهد كه قاضی بر مبنای اتهاماتی حكم صادر كرده است كه اصلا در جلسه دادگاه و همچنین در كیفرخواست این دانشجویان اصلا اعلام نشده بود و در نتیجه دانشجویان و وكلای آنها فرصت دفاع از خود را نداشتند. مثلا در حكم صادره نوشته شد كه ایمان صدیقی و نیما نحوی و محسن برزگر با گروهك منافقین و سرپل آن ارتباط داشتند. درحالی كه این موضوع اصلا در دادگاه اعلام نشد كه دانشجویان از خودشان دفاع كنند. همچنین دادگاه حق این را نداشت كه دانشجویان را محروم از تحصیل كند و این موضوع در حیطه اختیارات دادگاه نیست و كمیته انضباطی دانشگاه باید در این مورد تصمیم گیری می كرد. ما خیلی سعی كردیم با دادگاه و نظام سازش كنیم و حتی با رسانه های خارجی مصاحبه نكردیم تا حساسیت این دادگاه كمتر شود ولی این حكم نشان می دهد كه سازش با آنها اشتباه بود و ما مجبور هستیم روند خود را تغییر دهیم."
ایمان صدیقی یکی از دانشجویان محکوم شده نیز در رابطه با حكم صادر شده علیه خود گفته است: " این حكم واقعا ناعادلانه است. قاضی پرونده از من سوالات نامربوط پرسید و كاملا مشخص بود قاضی از قبل تصمیم خود را گرفته است. من بارها گفته ام موضع ما در قبال گروهك منافقین منفی است. به طور كلی من فكر نمی كنیم هیچ كدام از انجمن های اسلامی طیف علامه دفتر تحكیم وحدت با منافقین ارتباط داشته باشند و یا این گروه را قبول داشته باشند. از طرفی در حكم صادر نوشته شده ما اقرار كردیم كه در تجمعات پس از انتخابت شركت كردیم. این موضوع نیز بر مبنای اصل 27 قانون اساسی حق طبیعی ما بود و ما چون اصلا شركت در راهپیمایی را جرم نمی دانستیم (و نخواهیم دانست) به این موضوع اقرار كردیم. زمانه عجیبی شده است و امروز ما باید به جرم استفاده كردن از حق قانونی خود كه در قانون اساسی نیز تصریح شده است به زندان برویم."
ایمان صدیقی افزود: "من فكر می كنم نظام با این احكام خواست پیام تهدیدآمیزی به دانشجویان بفرستد كه اگر اعتراض كنند به زندان خواهند رفت، درحالی كه آنها اشتباه می كنند و این احكام فقط فضا را متشنج تر می كند و هیچ كمكی به آرام شدن دانشگاه نمی كند."
در نتیجه حکم صادره ایمان صدیقی و محسن برزگر و نیما نحوی و محمد اسماعیل زاده باید به زندان بروند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از تمامی انجمن های اسلامی عضو دفتر تحكیم وحدت خواسته است که در قبال این احکام ناعادلانه و غیرانسانی سکوت نکنند و مواضع خود را اعلام نمایند.
با وجود محاکمه دانشجویان دانشگاه بابل و صدور احکام سنگین حبس تعزیری و حبس تعلیقی و نیز محرومیت از تحصیل، هیچ برخورد و پیگیری در رابطه با مهاجمین و نیروهای انصار حزب الله که به خوابگاه دانشجویان نوشیروانی بابل حمله كرده و و خساراتی را به خوابگاه وارد کرده بودند صورت نگرفته است.
هم چنین صدور این احکام سنگین از سوی دادگاه این شهر، در حالی است که در بسیاری از دانشگاه های دیگر کشور صدها دانشجو به کمیته انضباطی فراخوانده شده اند، صدها دانشجو به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی احضار شده و دهها تن دیگر احکام سنگین انضباطی و محرومیت از تحصیل دریافت کرده اند.
بنظر می رسد موج سنگین سرکوب و فشار از سوی نهادهای امنیتی و قضائی بر دانشجویان دانشگاه های مختلف، بیش از هر چیز نشان دهنده هراس آنان از اعتراضات فراگیر و گسترده دانشجویان همزمان با بازگشائی دانشگاه ها باشد و آنان در تلاش هستند که با اعمال فشارها از طریق صدور احکام انضباطی و قضائی، دانشجویان را به سکوت و دانشگاه ها را به تعطیلی بکشانند.
*****
حمله به اینترنت در آستانه‌ی روز قدس
گزارش‌های رسیده از افزایش حملات به سایت‌های اینترنتی و افزایش محدودیت‌ها برای کاربران حکایت می کند.
بر اساس این گزارش‌ها، از صبح امروز علاوه بر تشدید حملات به وب‌سایت‌های اصلاح طلب، امکان ارتباط از طریق اکثر نرم‌افزارهای فیلترشکن شناخته شده نیز مسدود شده است.
حملات اینترنتی که از دو روز پیش و در آستانه‌ی روز قدس تشدیده شده بود، به از کار افتادن دو سایت نوروز و سحام نیوز و انجامید و در این مسیر، سایت‌های بسیاری از جمله پرشین‌بلاگ، خبرنامه امیرکبیر، مدرسه فمینیستی، کرمان نما و ... نیز فیلتر شده است.
موج سبز نیز تاکنون با وجود حملات بسیار که در مواردی به قطع کوتاه‌مدت خدمت سایت انجامیده است، آدرس دوم سایت (mowjcamp.org) نیز فیلتر شده، اما کاربرانی که با سایت تماس می گیرند، از آدرس‌های جدید باخبر می‌شوند.
*****
انحراف تونل مترو عمدی بود
ایرنا: شهردار اصفهان گفت: انحراف تونل شرقي مترو اصفهان از مسير اصلي، عمدي بود و عامل اصلي آن نيز شناسايي شد.
"سيد مرتضي سقاييان نژاد" سه شنبه شب در نشست با خبرنگاران افزود: البته اين انحراف هيچ آسيبي به پايه ها و پي هاي پل تاريخي سي و سه پل نزده است.
وي باارايه نقشه هاي مربوط به عمليات احداث تونل شرقي مترو اظهارداشت: اين انحراف ازمحل آغاز با سي و سه پل بيش از43 متر،درنقطه مياني بيش ~60undefined64~ و درفاصله انتهايي بيش از 71 متر فاصله دارد.
وي از برخي رسانه ها که نزديکي انحراف بوجود آمده با پل را بيش از اندازه واقعي منعکس کردند، انتقاد کرد و گفت:برخي مطبوعات موجب تشويش اذهان عمومي شدند ومردم را بي جهت نگران کردند.
شهردار اصفهان تصريح کرد: دستگاه حفاري تونل مترو(TBM) پس از گذاشتن از زيربسترزاينده رود ومحل سي و سه پل،در ابتداي خيابان چهارباغ بالا منحرف شد.
سقاييان نژاد با بيان اينکه دستگاه حفاري تونل مترو طبق برنامه تنظيمي و با رمز محرمانه کار مي کند، تاکيد کرد: نفوذ به برنامه آن توسط هر شخصي امکانپذير نيست و اين نشان از عمدي بودن انحراف است.
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد:کمترين فاصله تونل شرقي مترو با سي و سه پل بيش از40 متر است در حالي که سازمان ميراث فرهنگي گردشگري وصنايع دستي کشور اجاز عبور اين تونل در فاصله کمتر از 40 متر را نيز داده است.
وي با اشاره به اينکه ضوابط احداث تونل مترو تهران براي کليه کلان شهرهاي کشور نيز قابل اجرا است، افزود: تونل مترو اصفهان هم مي تواند از زير بعضي ساختمانهاي شهر عبور کند که تاکنون اينگونه نشده است.
وي تصريح کرد:اکنون کارشناسان آلماني مشاور شرکت سازنده مترو با بررسي کارشناسي هشت گزينه را براي رفع انحراف ايجاد شده ارايه کرده اند که درحال تصميم گيري براي اجراي يکي از آنها هستيم.
سقاييان نژاد،بعضي ازاين گزينه ها را درقالب شکافتن سقف بالاي سرماشين حفاري TBM و خارج کردن و انتقال آن به محل قبل از انحراف، کاهش ميزان قوس تونل از 250 به 200 و برگرداندن ماشين اعلام کرد.
شهردار اصفهان بابيان اينکه من اصفهاني الاصلم و نسبت به حفظ ابنيه تاريخي شهر بسيار حساس و دلسوز هستم،گفت: خريداري ماشين حفاري تونل TBMو بالشتک هاي مخصوص زيرريل هاي مترو در راستاي همين هدف بوده است.
بالشتک هاي ويژه درمحل عبور مترو از خيابان چهارباغ عباسي و قسمت تحتاني رودخانه زاينده رود، زير ريل هاي مترو قرارداده مي شود تا ارتعاشات لرزشي ناشي ازحرکت سريع قطار شهري را خنثي کند.
شهردار اصفهان در باره دليل عدم اطلاع رساني به موقع و مصاحبه مديرعامل جديد سازمان قطارشهري اصفهان دريکسال گذشته گفت:"اين دستور استاندار وقت اصفهان بوده است".
وي توضيح داد: سازمان قطار شهري داراي شوراي عالي به رياست استاندار و هيات مديره به رياست معاون عمراني استانداري است و شهردار يک عضو شورا و هيات مديره است براين اساس نمي توانستيم مصاحبه اي با خبرنگاران داشته باشيم.
*****
هاشمی نماز جمعه روز قدس را اقامه نخواهد کرد
همانطور که انتظار می‏رفت حامیان کودتا قدمی دیگر برای از میان بردن هویت جمهوری اسلامی و حمله به یاران آیت‏الله خمینی برداشته و در اقدامی آشکارا از سر ترس، از اقامه نماز جمعه روز قدس توسط آیت‏الله هاشمی رفسنجانی جلوگیری کردند. این حرکات نابخردانه به یقین پاسخ درخور ملت فهیم و سبزاندیش ایران را در پی خواهد داشت و حضور تاریخی مردم در راهپیمایی سبز روز قدس و عدم شرکت در نماز جمعه این روز بر رسوایی بیشتر حامیان کودتا خواهد افزود.
به گزارش موج سبز به نقل از خبرگزاری ایلنا، روابط عمومی ستاد نماز جمعه تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام كرده است که نماز جمعه روز جهانی قدس توسط سید احمد خاتمی اقامه خواهد شد و محمود احمدی‏نژاد نیز به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها معرفی شده است.
همانطور که موج سبز پیشتر هم اشاره کرده بود، روز قدس سبز، روز جنبش سبز است و حضور یا عدم حضور اکبر هاشمی رفسنجانی تنها در حضور و یا عدم حضور مردم در نماز جمعه‏ای که پس از راهپیمایی سبز روز قدس اقامه خواهد شد موثر است.
در واقع با توجه به اعلام حضور سیدمحمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در راهپیمایی سبز روز قدس و دعوت تمامی گروه‏های حامی جنبش سبز برای شرکت در این برنامه، این حرکات مذبوهانه به یقین پاسخ درخور ملت فهیم و سبزاندیش ایران را در پی خواهد داشت و حضور تاریخی مردم در راهپیمایی سبز روز قدس و عدم شرکت در نماز جمعه این روز بر رسوایی بیشتر حامیان کودتا خواهد افزود.
*****
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
خانواده های دستگیر شدگان به تجمعات اعتراضی خود در مقابل دادگاه انقلاب و زندان اوین ادامه میدهند
بنابه گزارشات رسیده ،خانواده های دستگیر شدگان در مقابل دادگاه انقلاب و زندان اوین به تجمع اعتراضی خود ادامه دادند و خواستار آزادی عزیزان خود شدند.روز چهارشنبه 25 شهريور ماه در حدود 60 نفر از خانواده بازداشت شده ها از صبح ساعت 9:20 در مقابل دادگاه انقلاب تجمع كردند و خواهان آزادي عزيزانشان بودند. وهر از چند گاهي وارد دادگاه انقلاب مي شدند و با دفتر حسن حداد وحيدري فر تماس مي گرفتند تا ببينند آيا كفالت و وثيقه براي عزيزانشان اعلام شده يا نه .تعدادي از مادران با عصبانيت به منشي دفتر حسن حداد و حيدري فر مي گفتند پس چي شد قرار بود بازداشت شده ها را قبل از ماه رمضان آزاد كنيد ماه رمضان هم تمام شد و دريغ از ملاقات چه برسد به آزادي، من يك مادرم، دروغ تحويلم ندهيد از شما مي پرسم چرا فرزندم را آزاد نمي كنيد ؟ چرا نمي گذاريد حتي او را ببينم ؟به من مادر صادقانه جواب بدهيد.صداي برخي از مادران آنقدر بالا مي رفت كه منشي دفتر حيدري فر بدون دادن پاسخي به آنها تلفن را قطع مي كرد .خانواده ها بعد از هر تماس در بيرون از دادگاه انقلاب در کنار هم مي ايستادند و با نگراني به همدیگر مي گفتند چند دادگاه ديگر بايد تشكيل شود تا آنها را آزاد كنند ؟ ولی به همدیگر همچنین می گفتند تا آزادی آخرین نفر از عزیزانمان از پیگیری آنها باز نخواهیم ایستاد و به تلاشهای خود ادامه خواهیم داد. برخوردها غیر انسانی و جوابهای منفی و سربالای دادگاه انقلاب و زندان اوین که به ما می دهند ما را مایوس و نا امید نخواهد کرد و از تلاشهای ما نخواهد کاست.همچنین تعدادی از خانواده ها در مقابل زندان اوین تجمع کردند و خواستار ملاقات با عزیزان خود و آزادی آنها شدند.تجمع خانواده ها که از صبح شروع می شود گاها تا پایان روز ادامه می یابد.تعدادی از مادران و پدران که دچار بیماریهای مختلفی هستند از جمله ناراحتی حاد عاسم و به سختی نفس می کشند ناچارا ساعتها در انتظار بمانند تا شاید بتوانند خبری از وضعیت عزیزانشان بگیرند.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،ادامه بازداشت دستگیر شدگان و عدم پاسخگویی به خانواده های آنها را محکوم می کند و کمیسر عالی حقوق بشر خواستار اقدامات عملی برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران است.
*****
طی 30 سال گذشته حاصل شد
735 میلیارد دلار درآمد نفت ایران
سرمایه، رضا غیبی: بررسی درآمد حاصل از فروش نفت خام نشان می دهد متوسط درآمد سالانه دوره دولت احمدی نژاد 5/2 برابر متوسط درآمد سالانه دوره خاتمی، 2/4 برابر دوره هاشمی، 8/4 برابر دوره موسوی و پنج برابر دوره 9 ساله پهلوی بوده است. متوسط درآمد حاصل از فروش نفت خام ایران در چهار سال گذشته44/64 میلیارد دلار بوده که این رقم در دوره هشت ساله اصلاحات 71/25 میلیارد دلار، در دوره هشت ساله سازندگی 44/15 میلیارد دلار، در دوره بعد از انقلاب سال 57 و هشت سال نخست وزیری موسوی 27/13 میلیارد دلار و در 9 سال پایانی حکومت محمدرضا پهلوی 76/12 میلیارد دلار بوده است. پس از وقایع سال 57 و تصمیم دولت موقت برای کاهش تولید نفت خام، تولید نفت با بیش از 50 درصد کاهش به 3/2 میلیون بشکه در روز رسید. با کاهش تولید نفت خام درآمد حاصل از صادرات نفت نیز کاهش پیدا کرد.
پس از کاهش تولید نفت خام در سال های اول انقلاب، سطح تولید هیچ گاه به شش میلیون بشکه در روز نرسید و به آن دوران بازنگشت ولی با افزایش بهای نفت خام درآمد حاصل از صادرات نفت افزایش پیدا کرد. درآمد حاصل از صادرات نفت خام بعد از انقلاب 57 و تا پایان دوره نخست وزیری میرحسین موسوی146 میلیارد دلار بوده است. در هشت سال ریاست جمهوری هاشمی و دوران سازندگی درآمد حاصل از فروش نفت خام کشور به 5/123 میلیارد دلار رسید. با افزایش نسبی تولید نفت و بهای آن درآمد حاصل از صادرات نفت در دوره اصلاحات و ریاست جمهوری خاتمی رشد قابل توجهی داشت و در هشت سال 84- 77 بالغ بر 7/205 میلیارد دلار شد. درآمد دولت نهم 35 درصد کل درآمد 30 سال اخیردرآمد حاصل از فروش نفت خام در دولت نهم بالغ بر 258 میلیارد دلار بوده که 35 درصد کل درآمد 735 میلیارد دلاری بعد از وقایع سال 57 را شامل می شود. همچنین این میزان درآمد دولت نهم، 30 درصد کل درآمد حاصل از فروش نفت در 40 سال گذشته را شامل می شود. اگر درآمد نفت را به تفکیک دولت های موسوی، هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی نژاد مورد توجه قرار دهیم تا مشخص شود در دوره زمامداری هر دولت دقیقاً چقدر نفت فروخته شده است می توان دریافت در دولت موسوی درآمد نفت معادل 72/102 میلیارد دلار، در دولت هاشمی رفسنجانی 6/123 میلیارد دلار، در دولت خاتمی 176 میلیارد دلار و در دولت احمدی نژاد نیز 270 میلیارد دلار فروش نفت رخ داده است.
ارزیابی درآمد نفت و کاهش ارزش دلار در 40 سال گذشتهکارشناسان، در ارتباط با قدرت خرید دلار یا قدرت برابری دلار در برابر سبد کالاها، معتقدند ارزش برابری دلار در مقابل کالا، حداقل به میزان سه تا چهار برابر تضعیف شده است. به عنوان مثال در سال های 1352 تا 1357 که نرخ دلار معادل هفت تومان بوده، قیمت گوشت قرمز کیلویی 3 تا 4 تومان و قیمت یک پاکت سیگار وینستون سه تومان بوده و با یک دلار یا هفت تومان امکان خرید دو کیلو گوشت یا دو پاکت سیگار وینستون فراهم می شد. این در حالی است که برای خرید یک کیلو گوشت به قیمت 10 هزار تومان باید 10 دلار یا برای خرید دو پاکت سیگار باید چهار دلار پرداخت شود. به عبارت دیگر ارزش دلار در برابر خرید کالا یا قدرت برابری آن چهار تا 10 برابر در مورد گوشت و سیگار خارجی تضعیف شده است. برخی کارشناسان معتقدند اگر سیاست دولت مبنی بر حفظ ارزش ریال اجرا نمی شد نرخ دلار باید به 2500 تومان می رسید و در آن صورت قیمت یک کیلو گوشت چهار دلار ارزشیابی می شد.در هر صورت کاهش ارزش دلار در برابر سبد کالاها قطعی و حتمی است و براین اساس، باید میزان درآمد نفت سال های قبل از انقلاب را با دلار پرقدرت ارزیابی کرد و بر مبنای همین مثال های ساده ارزش115 میلیارد دلاری درآمد 9 ساله قبل از انقلاب معادل حدود 450 تا 500 میلیارد دلار فعلی است.
به همین ترتیب باید در مورد ارزش دلار در سال های اول انقلاب با شرایط فعلی به ارزیابی ارزش دلار در برابر سبد کالا توجه شود زیرا دلار به تدریج و طی 40 سال گذشته ارزش خود را از دست داده و بعد از پایان حاکمیت سیستم بر تن وودز (پایه طلا) ارزش دلار به طور مستمر کاهش داشته و شاید از همین رو است که اعضای اوپک معتقدند باید نفت را بر پایه ارزهای دیگری بفروشند.
*****
روزنامه شرق؛ حکایت غم انگیز نسلی امیدوار
BBC : داستان روزنامه "شرق" حکایت غم انگیز نسلی از روزنامه نگاران امیدوار ایرانی است که اینک شش سال پس از انتشار نخستین شماره این روزنامه هر یک جایی دور از یار و دیار و تحریریه این روزنامه دارند.
در روزی که سومین توقیف این روزنامه از سوی قوه قضائیه ایران رفع شده است، جمعی از مدیران آن در حبس به سر می برند، گروهی از روزنامه نگاران و خبرنگاران آن از ایران هجرت کرده اند و از آنها که در کشورشان مانده اند و به زندان نیفتاده اند، جمعی یا ترک حرفه و کار کرده اند یا دیگر جایی برای فعالیت ندارند و گروهی اندک هم در سکوت و سکون روزگار می گذرانند.
روزنامه شرق که نخستین شماره آن در دوم شهریور ۱۳۸۲ و با طراحی نام آن توسط "حسن کریم زاده" و خطاطی "محمد احصایی" هنرمند نامدار ایرانی منتشر شد، در شرایطی حیات خود را آغاز کرد که پس از شکست طرح های اصلاح طلبانه محمد خاتمی در اواخر دوران ریاست جمهوری اش، فضای امیدوارانه چندانی در میان نخبگان ایرانی وجود نداشت.
این روزنامه با گرد هم آوردن روزنامه نگاران جوانی که معدل سنی آنها کمتر از ۳۰ سال بود، پای گروهی از پژوهشگران و صاحبفکران ایرانی را که در حاشیه بودند به عرصه عمومی باز کرد و در کنار به نقد کشیدن جریان اصلاح طلبی در ایران به سرعت به یکی از پرتیراژترین روزنامه های خصوصی تاریخ مطبوعات ایران بدل شد. شماره نخست روزنامه شرق، به طرح دلایل ارسال پارازیت بر روی شبکه های ماهواره ای مخالف دولت ایران اختصاص داشت که گفته می شد از طریق کشور کوبا ارسال می شد. تیتر اول اولین شماره روزنامه شرق با کاریکاتوری از فیدل کاسترو که دود سیگار برگش به شکل پارازیت های ماهواره ای درآمده بود، با طراحی افشین سبوکی منتشر شد و برای معدود دفعات تا آن زمان، کاریکاتور را در شش ستون به صفحه اول یک روزنامه جدی راه داد که در نوع خود اقدامی خلاقانه و جسارت آمیز بود.
مهمانی منتقدان و حذف شدگان
طرح انتشار روزنامه شرق، پس از آن شکل گرفت که در جریان انتخابات دوم شورای شهر و روستا در ایران، آبادگران (به عنوان هسته اولیه اصولگرایی) که یک جریان سیاسی نوظهور در ایران بود، در تهران به پیروزی رسید و متعاقب آن محمود احمدی نژاد را به عنوان شهردار تهران برگزید. حضور آقای احمدی نژاد در شهرداری تهران که مدیر روزنامه پرتیراژ همشهری هم محسوب می شد، باعث شد تا به مدیریت محمد عطریانفر در این روزنامه که به بیش از ۱۰ سال می رسید خاتمه داده شود.
با خاتمه کار محمد عطریانفر در روزنامه همشهری، این بار ایده انتشار یک روزنامه خصوصی با نگاه به تجربه روزنامه دولتی همشهری هدف مدیران سابق این روزنامه شد و با پیوستن مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه تازه مجوز گرفته شرق به مجموعه مدیران و روزنامه نگاران اخراجی از همشهری، چند ماه پس از خروج از همشهری، شرق به روی دکه های مطبوعاتی رفت.
روزنامه شرق در ابتدای انتشار با نگاه به تجربه موفق همشهری به عنوان یک نهاد غیر دولتی و یادآوری تجریه روزنامه جامعه به عنوان یک تجربه موفق روزنامه نگاری اما ناکام سیاسی، پایه گذاری شد به شکلی که پس از توقیف فله مطبوعات ایرانی، قاضی سعید مرتضوی که دستور توقیف ده ها نشریه را صادر کرده بود، در جمعی خصوصی از شرق به عنوان روزنامه ای یاد کرد که "آمده و با سیاست اعتدالی می خواهد بماند."
شرق با انتشار یک هفته نامه رایگان برای کودکان در صدد احیای طرح انتشار روزنامه برای کودکان برآمد و سپس ضمائم رایگان دیگری همچون "سیاست نامه"، "کتاب خانه"، "دانش نامه" و سال نامه منتشر کرد. هرچند شرق در پی انتشار مستقل هریک از تولیدات تازه مطبوعاتی اش بود اما تا گرفتن مجوز انتشار، این نشریات را به طور رایگان و همراه با روزنامه خود منتشر می کرد تا تمرینی برای ساختن یک نهاد خصوصی مطبوعاتی باشد. این روزنامه در جریان صدمین سالگرد انقلاب مشروطه در ایران هم همایشی با حضور متفکران ایرانی برگزار کرد که قرار بود مقالات آن به صورت کتابی مستقل منتشر شود که توقیف روزنامه و پراکنده شدن کارمندان، مانع آن شد.
با اینکه به گفته منتقدان، روزنامه شرق توانسته به خوبی خط قرمزهای سیاسی و اجتماعی و مذهبی را در ایران رعایت کند، اما در جریان انتخابات مجلس هفتم توقیف این روزنامه به مدیران و روزنامه نگاران آن نشان داد فعالیت های مطبوعاتی هنوز به ثبات و قوام کافی نرسیده و تضمینی برای دوام و بقای آن نیست. شرق برای اولین بار به مدت یک روز همراه با روزنامه "یاس نو" به دلیل انتشار خبر نامه اعتراضی نمایندگان مجلس ششم پس از رد صلاحیت گسترده آنها و همچنین پوشش سخنان وکیل زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی - کانادایی که در زندان اوین کشته شد، توقیف شد.
پس از ارسال نامه‌ای از سوی مدیران روزنامه به سعید مرتضوی و عذر خواهی از او ، شرق توانست فعالیت خود را از سرگیرد اما یک سال و نیم پس از آن بار دیگر به علت چاپ یک کاریکاتور توقیف شد. این کارتون، تصویری از بازی یک خر و اسب در شطرنج را نشان می داد که دور سر یکی از آنها هاله ای از نور بود. این کارتون صفحه آخر روزنامه شرق که "قاعده دیگر بازی" نام داشت از سوی مسئولان قضایی به محمود احمدی نژاد نسبت داده شد و روزنامه را برای مدتی طولانی به توقیف کشاند. روزنامه حدود سه ماه بعد رفع توقیف شد اما مدیران، سردبیر و جمع کثیری از روزنامه نگاران آن پراکنده شده بودند و در جایی دیگر مشغول بودند. شرق باز هم پس از این و با گروه دیگری منتشر شد اما باز هم به دلیل مصاحبه با نویسنده ای همجنس گرا در میانه تابستان سال ۱۳۸۶ توقیف شد تا امروز که دو سال از آن می گذرد. وکیل مدافع روزنامه می گوید شرق دوباره منتشر خواهد شد اما مهدی رحمانیان مدیر مسئول آن از این همه تلاش دوباره برای انتشار و توقیف های بی امان دلسرد به نظر می رسد و شرایط سیاسی و اجتماعی ایران هم پس از انتخابات ریاست جمهوری دگرگون شده است.
روزنامه شرق که با شعار "روزنامه بخش خصوصی" می خواست یکی از اولین نهادهای مطبوعاتی خصوصی در ایران پس از انقلاب باشد، در انجام طرح خود ناکام ماند و خود بخشی از تاریخ پردرد و رنج رسانه های ایرانی شد. در روزی که خبر از رفع توقیف این روزنامه رسیده، محمد قوچانی سردبیر آن در زندان به سر می برد و محمد عطریانفر مدیر شورای سیاست گذاری اش همچون احمد زید آبادی، دبیر گروه تاریخ روزنامه در حبس است، روزنامه نگارانش در گوشه و کنار جهان پراکنده شده اند و شرق رفع توقیف شده، همچون ماهی قرمزی از تنگ آب بیرون است. به قول یکی از نویسندگان سابق این روزنامه، اگر رمقی برای انتشار مجددش هم باشد، دیگر جمع کردن همه امیدوارانی که ۶ سال پیش با هدفی مشترک آن را تاسیس کردند، با گذر زمان اگر نه محال، بلکه بسیار دشوار به نظر می رسد.
*****
خسارت 10 رقمی به کوی دانشگاه
معاون دانشجويي دانشگاه تهران با باعلام بر آورد نهايي خسارت وارده بر کوی دانشگاه تهران گفت: خسارت بيش از 85 نفر از دانشجویان ساکن کوی دانشگاه پرداخت شده است.
سید مهدی قمصری با بيان اينكه خسارت بيش از 85 نفر از دانشجویان ساکن کوی دانشگاه پرداخت شده است، در مورد ميزان اين خسارت ها گفت: به طور دقيق هنوز مشخص نشده است، چون موارد خسارت ها بسبار پراكنده بوده است اطلاعت دقيق هنوز آماده نشده است اما در جمع رقمي در حدود 40 ميليون تومان از محل بودجه دانشگته پرداخت شده است.
وي بر آورد نهايي خسارت کوی دانشگاه را حدود یک میلیارد و 300 میلیون برشمرد و افزود: اميدواريم در روند پرداخت اين خسارت ها مشكلي پيش نيايد و ساير سازمان ها نيز دانشگاه را در روند پرداخت اين خسارت ها دانشگاه را ياري كنند چراكه پرداخت همه اين خسارت از توان دانشگاه خارج است.
وي كه به تازگي با حفظ سمت معاون آموزشي دانشگاه تهران نيز شده است ، در مورد تقويم آموزشي دانشگاه در سال تحصيلي جديد گفت: روند آموزشي دانشگاه تهران با سال گذشته تفاوتي ندارد و طيق روال اعلام شده سال تحصيلي را شروع مي‌كنيم.
*****
افزایش سالانه تعداد دانشجویان با بودجه دانشگاهها هماهنگ نیست
رئیس دانشگاه سمنان گفت: بودجه ای که به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تخصیص داده می شود با حجمی که طی سالهای اخیر به جمعیت دانشجویی اضافه شده هماهنگی ندارد.
علی خیرالدین در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امسال به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد ظرفیتی را ایجاد کرده اند که برنامه ریزیهای ما را با مشکل روبرو کرده است. وی افزود: امسال برای مقطع کارشناسی ارشد 470 نفر تقاضا کردیم که متاسفانه وزارت علوم 540 دانشجو را به این دانشگاه اختصاص داده است. رئیس دانشگاه سمنان گفت: اگر هماهنگی بیشتری بین وزارت علوم و دانشگاهها به وجود بیاید مشکلات تا حدی کاهش پیدا خواهد کرد. وی افزود: بودجه دانشگاهها هر سال بر اساس شاخص تعیین شده بر اساس درصدی مشخص افزایش می یابد در حالی که لازم است میزان افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو نیز در تعیین بودجه دانشگاهها لحاظ شود. خیرالدین گفت: هر چند که بودجه وزارت علوم در این چند سال افزایش یافته اما این افزایش جوابگوی جمعیت دانشجویی که به آموزش عالی کشور اضافه شده نخواهد بود. وی افزود: دانشگاه سمنان در سال 84 تنها 54 رشته تحصیلی ارائه می کرد که این رقم امسال به 130 رشته رسیده و تعداد دانشجویان دکتری ما از 200 نفر در سال 84 به 1600 دانشجو در سال تحصیلی جدید افزایش یافته است. رئیس دانشگاه سمنان گفت: ورودیهای مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان در سال 84 تنها 117 نفر بوده ولی اکنون ورودیهای این مقطع در سال 1388 به 540 نفر رسیده است.
*****
یکی از نوه های آیت الله منتظری آزاد شد
یکی از نوه های آیت الله منتظری که روز گذشته بازداشت شده بود، شامگاه سه شنبه با قید وثیقه آزاد شد. به گفته احمد منتظری ، فرزندانش به دلیل شرکت در تجمع در مقابل منزل آیت الله صانعی در شب قدر به حکم دادسرای وِیژه روحانیت بازداشت شده اند.
وی همچنین گفت، هیچکدام از پسرانش روحانی نیستند و نمی داند چرا دادسرای ویژه روحانیت حکم بازداشت آنها راصادر کرده است. به گفته آقای منتظری مقام های قضایی قم در مراجعه احمد منتظری به او گفته اند دو فرزند دیگرش بزودی آزاد می شوند.
برپایه برخی گزارش ها، در تجمع مقابل منزل آیت الله صانعی هشت نفر دستگیر شدند که دو نفر از آنها تاکنون آزاد شدند. احمد منتظری می گوید با اشاره به نص صریح قانون اساسی برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز حق مردم است و نیازی به کسب مجوز ندارد.
*****
سردار جزایری: فراکسیون اقلیت، دخالت نظامیان در سیاست را اثبات کند
خبرگزاری ایلنا: معاون رييس ستاد کل نيروهای مسلح در واکنش به بيانيه فراکسيون خط امام مجلس، در اعتراض به سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: فراکسيون اقليت مجلس، دخالت نظاميان در سياست را اثبات کند.
به گزارش ايلنا سردار سرتيپ پاسدار سيدمسعود جزايری در پی انتشار بيانيه فراکسيون خط امام مجلس، در اعتراض به سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به اين سخنان ايراد کرده و گفت: در پی افشای برخی سطوح کودتای رنگين توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، متاسفانه شاهد موضع‌گيری‌های ناصواب از سوی برخی گروه‌ها و جريانات سياسی هستيم. وی ادامه داد: اين افراد بعضا تلاش دارند با فرافکنی، اجرای وظيفه و ماموريت حفاظت و حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن که بر اساس اصل ۱۵۰قانون اساسی بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌باشد را به معنای دخالت اين نهاد مقدس در انتخابات رياست جمهوری، القاء نمايند که مصداق افتراء و جعل اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی و اقدامی غيرقانونی به شمار می‌آيد.
معاون ستاد کل نيرو‌های کشور همچنين اظهار داشت: همان‌گونه که در ايام انتخابات دهم رياست جمهوری بيان شد نيروهای مسلح به هيچ وجه وارد اين‌گونه جوسازی‌ها، جنجال‌آفرينی‌ها و غوغاسالاری‌های بعضی گروه‌ها و جريانات سياسی نخواهند شد. وی ادامه داد: ضمن آنکه وقايع پس از انتخابات و به خصوص آشکار شدن پيوند نامقدسی که ميان عده‌ای در داخل با عوامل بيگانه و دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی برقرار شد و افشای اين مساله برای افکار عمومی، تا حدودی ما را از پاسخ‌ گويی به شبهه ‌افکنان بی ‌نياز می‌کند، ليکن اين مساله رافع انجام وظيفه‌ دستگاه‌های ذيربط امر قضا با کسانی که به شکل علنی نيروهای مسلح را به دخالت در انتخابات متهم می‌کنند، نمی ‌باشد.
سردار جزايری افزود: در قسمتی از بيانيه منسوب به فراکسيون به اصطلاح خط امام مجلس شورای اسلامی که در ۱۷ شهريور سال جاری انتشار يافت، آمده است که اعتبار و صحت اعترافات (عوامل اغتشاشات) و همچنين قانونی بودن دادگاه زندانيان از سوی گروه‌های مختلف در داخل و خارج از کشور مردود اعلام شده است. وی تصريح کرد: جای تاسف است که اين آقايان با تکرار ادعاهای بيگانگان و دشمنان انقلاب اسلامی، نهادهای درون حاکميت را مورد تاخت و تاز قرار می‌دهند. معاون رييس ستاد کل نيروهای مسلح در پايان تاکيد کرد: آنچه در اين بيانيه شرايط کشور را در حالت بحرانی نشان داده است، کذب محض است و بايد گفت با وجود فتنه بزرگی که اخيرا کشور با آن مواجه بود، امروز شرايط کشور کاملا عادی و همچنان حرکت رو به جلوی نظام مقدس و مستحکم جمهوری اسلامی ايران با سرعت و شتاب روزافزون تا تحقق کامل آرمان‌های متعالی امام عظيم ‌الشان راحل و خلف صالح حاضر آن عزيز تداوم خواهد يافت.
*****
روسيه: تحريم هاى تازه عليه ايران از دستور کار خارج نشده است
رادیو فردا: دميترى مدوديف، رييس جمهور روسيه، روز سه شنبه اعلام كرد كه امكان اعمال تحريم هاى تازه عليه ايران بر سر برنامه هسته اي این کشور از دستور كار خارج نشده است. آقاى مدودف اشاره كرد كه اين تنها غرب نيست كه از برنامه اتمى ايران نگرانى دارد، ولى ابراز عقيده كرد: هنگامى كه قرار است جامعه بين الملل درباره اعمال تحريم ها عليه تهران بحث كند بايد در اين زمينه به صورت دقيق گام بردارد.
به گزارش خبرگزاری های رویترز و فرانس پرس، رييس جمهور روسيه در جمع گروهى از كارشناسان روسى در مسكو خاطر نشان كرد: «در كل، تحريم ها خيلى موثر نيست ولى گاهى اوقات مجبور هستيد كه دست به اين كار بزنيد.»
روسيه همراه با چين كه در گروه پنج به علاوه يك در باره چگونگى برخورد با برنامه اتمى جمهورى اسلامى ايران تصميم گيرى مى كنند از مخالفان اعمال تحريم هاى شديد عليه تهران است ولى در سه سال گذشته به سه قطعنامه تحريمى شوراى امنيت سازمان ملل متحد در اين زمينه راى منفى نداده است.
هنوز مشخص نيست كه در صورت امتناع ايران از پاسخ مثبت به خواست گروه پنج به علاوه يك براى تعليق فعاليت هاى غنى سازى اورانيوم و مذاكره بر سر فعاليت هاى هسته اى خود، اين كشور با چه تحريم هاى احتمالى روبرو خواهد شد.
برخى گزارش ها حاكى است كه كشورهاى غربى خواستار تحريم صدور بنزين و ساير فرآورده هاى نفتى به ايران هستند ولى سرگئى لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، هفته گذشته اعلام كرد: شوراى امنيت از تحريم هاى نفتى عليه ايران حمايت نخواهد كرد.
آقاى لاروف با بيان اينكه «به كار گيرى تحريم ها عليه ايران براى وادار كردن اين كشور به همكارى بوده است»، افزود: «برخى از تحريم هاى مورد بحث از جمله تحريم هاى نفتى، نمى تواند به عنوان ابزارى براى وادار كردن ايران به همكارى استفاده شود و فكر نمى كنم كه در شوراى امنيت مورد حمايت قرار گيرد.»
«در كل، تحريم ها خيلى موثر نيست ولى گاهى اوقات مجبور هستيد كه دست به اين كار بزنيد.»
محمود احمدى نژاد، رييس دولت دهم، نيز گفته است كه تحريم صدور بنزين به ايران غير ممكن است. ايران و نمايندگان كشورهاى آمريكا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان – گروه پنج به علاوه يك- قرار است روز اول اكتبر گفت و گوهاى مقدماتى خود را براى آغاز مذاكرات اصلى در باره برنامه اتمى تهران آغاز كنند. تصميم به انجام اين مذاكرات پس از آن گرفته شد كه جمهورى اسلامى ايران بسته اى حاوى پيشنهادهاى خود براى حل «چالش هاى جهانى» به اين گروه ارائه كرد. در حالى كه آمريكا گفته است كه پيشنهادهاى ايران «پاسخ مناسب» به نگرانى هاى واشينگتن در باره برنامه اتمى تهران نيست ولى در مقابل، روسيه بخش هایی از بسته ايران را قابل كار دانسته است.
آقاى لاوروف در اين زمينه گفت: «نكته مهم اين است كه ايران براى يك مذاكره جامع در باره وضعيتى چون ايفاى نقش مثبت در عراق، افغانستان و منطقه آماده است.» جمهورى اسلامى ايران مى گويد كه پرونده هسته ايش مختومه شده است و حاضر نيست در اين زمينه به جز با آژانس بين المللى انرژى اتمى با هيچ قدرت ديگرى مذاكره كند. كشورهاى غربى نگران هستند ايران در پوشش فعاليت هاى هسته اى خود كه آن را صلح آميز مى داند به دنبال ساخت سلاح اتمى باشد ولى ايران اين ادعا را رد مى كند.
گروه پنج به علاوه يك بسته اى حاوى مشوق هاى اقتصادى و سياسى به ايران ارائه كرده و از تهران خواسته تا با پذيرش آن به فعاليت غنى سازى اورانيوم پايان دهد.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
روز مباهله میان مردم و حکومت
در این 3 ماهی که از شورش حکومت بر علیه مردم مظلوم ایران گذشت، تنها پناه این مردم الله اکبر و یاد خدا و پناه بردن به خدا بود. حکومت ظالم حتی همین آخرین پناه مردم ستمدیده را نیز تحمل نکرد و مصطفی غنیان در حین الله اکبر گفتن با گلوله ای که بفرمان خامنه ای شلیک شده بود، در آغوش پدرش، روی بام منزل در خون خود غلطید. هزاران الله اکبر گو تهدید شدند و خانه هایشان مورد حمله قرار گرفت تا الله اکبر را خاموش کنند.
اکنون داریم به آخر ماه رمضان که ماه میهمانی خدا است نزدیک می شویم و مردم ایران، چه روزه گیران و چه آنهایی که روزه نگرفتند، در این ماه بنا به وعده خداوند، میهمان او بودند و بر سر سفره رحمانی نشسته بودند. ماه رمضان مقطعی در سال است که در پایان آن، در واپسین روزهای رمضان، مسلمانان در پاک ترین و خالص ترین حال خود در طول سال هستند.
بیائید در پایان این ماه، در انتهای ضیافت الهی، در ماهی که خداوند وعده داده که شیاطین را در بند کرده و درهای رحمتش را بر روی بندگانش بگشاید، داد خود را از خدا بستانیم و به راه حلی که خداوند ابداع کننده آن بوده پناه ببریم و روز قدس را به روز مباهله تبدیل نمائیم.
آیه ۶۱ سوره آل عمران: "به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت می‌کنیم شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت می‌نماییم شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت می‌کنیم شما نیز از نفوس خود را، آنگاه مباهله می‌کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار می‌دهیم."
بیائید روز قدس را همه روزه بگیریم و با وضو از خانه هایمان بیرون برویم، به امر خدا، فرزندان و زنان و نفوسمان را، همۀ اهل خانه امان را برداریم و به خیابانها بیائیم و به نیت مباهله، دسته جمعی دست به آسمان برداشته و از خدا بخواهیم لعنت خود را بر دروغگویان قرار دهد.
ما همه جوانهایمان که بغض گلویشان را گرفته، همه چشمهایی که 3 ماه است از گریه خشک نشده، همه آنهایی که باطوم خورده اند، همه آنهایی که هتک حرمت شدند، همه شهیدان پرپرمان، همه مادران جگرسوخته و پدران قد خمیده ای که فرزند از دست داده اند، همه فرزندانی که شبها بامید دیدن دوباره پدر زندانی اشان سر در دامن مادر گریسته اند، همه آنهایی که عزیزانشان در اسارت هستند، همه آنهایی که رایشان را به امانت به صندوقچه رهبر سپردند و امانتشان را امانت داری نکردند، همه آنهایی که در کوی دانشگاه سر و صورتشان خونین و بدنشان پاره پاره شد، همه آن‌هایی که برای دفاع از حقشان، با سکوت به خیابانها آمده و به گلوله بسته شدند و همه آن‌هایی که دلشان شکسته و از خدا شاکی هستند و همه آن‌هایی که می‌خواهند سربلند و آزاد زندگی کنند را برای مباهله و نفرین کردن دروغگویان با خود به زیر آسمان شهر بیاوریم.
از "رهبر" نیز بخواهیم تا خودش و همه آن‌هایی که به او ایمان دارند، همه شکنجه گران اوین و کهریزک را با کابل هایشان، همه تک تیراندازان را با تفنگهای خونینشان، همه باطوم بدستان را با باطومهای سیاهشان، همه آن‌هایی که در لبیک به ولایت فقیه، اسیران زندانی را مورد هتک حرمت قرار دادند، همه امام جمعه هایی که مردم را ابن ملجم و منافق نامیدند، همه مزدوران صدا و سیما را که بخاطر پول، حقایق را وارونه و بر علیه مظلوم، به پای بوسی ظالم رفتند، همه کیهانیانی که رکیک ترین دشنامها را نثار ملت کردند، محصولی میلیاردر چپاولگری که آرای مردم را دزدید و آرای تا نخورده دزدان را بجای آن‌ها قرار داد، ملعونی که مردم را خس و خاشاک نامید و حمله به کوی دانشگاه و جنایات کهریزک را کار عوامل دشمن دانست، طائب را، جنتی و احمد خاتمی و علم الهدی و شجونی و اژه ای و نیری و خلفی را، سرداران پروژه های میلیاردی بهمراه دفترچه های پس انداز فربه اشان در بانکهای اروپایی را، همه شاعرنماها و مداحان و متملقان و مجیزگویان بت بزرگ را، مصباح یزدی که رهبر را منصوب خدا و رأی مردم را بی‌ارزش می‌داند را، همه دروغگویانی که به مصلحت نظام دیدند تا نتیجه انتخابات را تغییر دهند، آن کذاب شیطان صفتی که در شب احیاء، میرحسین را لعنت فرستاد، بهمراه شاهدش که پای حوض شراب اصلاح طلبان بوده، بازجویان و قاضیانی که لیست ابلاغی از مافوق را باسارت گرفته و مأموریت دارند تا کرامت انسانی این سرافرازان را پایمال کنند، ربایندگان عاطفه امام روزه دار را، باسارت برندگان بهشتی و الویری در شب احیاء را، تعطیل کنندگان مراسم شبهای احیاء را، تهدید‌کننده مردم به داغ و شمشیر در نماز جمعه را، و همه آن‌هایی که به مستجاب بودن نفرینشان ایمان دارد را همراه بیاورد.
ما همه ملت ایران، همه می آئیم، حتی شیرخوارانمان را هم می آوریم و در واپسین روزهای ماه رمضان، همه با هم، دستهایمان را بسوی آسمان گشوده و با چشمانی گریان و قلبی شکسته و آهی سوزان، لعنت و نفرین خود را بر دروغگویان می فرستیم و از خدا می‌خواهیم که او هم لعنت خود را بر دروغگویان بفرستد.
امام حسین از یزید و سپاهش امان خواست تا نمازش را بخواند، ملت ایران از شما امان می‌خواهد که به شمشیر بدستان ولایت فقیه دستور دهید اجازه دهند تا ما نفرین دسته‌جمعی خود را بجا آوریم، هنگامی که دستهایمان در آسمان دست یاری خدا را می جوید به ما حمله نکنند، نفرین که تمام شد، این حرمله شما و گلوی اصغر ما.
*****
واکنش خانواده شهید به انکار قتل وی در تلویزیون
رسا معصومی

بار دیگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کشته شدن یکی دیگر از قربانیان بحران انتخاباتی ایران را از اساس انکار کرد و بار دیگر این انکار تبدیل به یک رسوایی جدید برای رسانه تحت نظارت رهبری شد.احمد کارگر نجاتی یکی از قربانیان وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران است که صدا و سیما کوشید با قصه سازی دیگری مرگ وی را انکار کند. اما این اقدام صدا و سیما، نیشی بر زخم التیام نیافته خانواده نجاتی شد و آنان را مجبور به واکنشی تلخ ساخت.
پس از آنکه در برنامه ۲۰:۳۰ صدا و سیما، خبری مبنی بر دروغ بودن مرگ احمد منتشر شد، خانواده احمد، طی نامه ای جزئیات مرگ این عضو از دست رفته خانواده را یادآور شدند و تاکید کردند که احمد در درگیری های انتخاباتی دستگیر شده است. به گفته آنها احمد پس از آزادی خود گفته بود که با باتوم توی سرش می زدند و سپس به دلیل مشکل کلیوی به بیمارستان منتقل شده و در تاریخ هفده مرداد جنازه اش را به خانواده تحویل داده اند.
نامه سرگشاده خانواده احمد، در واقع تایید خبری بود که "جرس" دو روز پبش از آن و در پی انکار قتل او توسط رسانه های دولتی، به نقل از یک منبع آگاه در مورد واقعیت داشتن مرگ نامبرده به چاپ رسانده بود.اقدام صدا و سیما در انکار مرگ کسانی که در درگیری های انتخاباتی قربانی شده اند موضوع جدیدی نیست و حداقل در چندین مورد تکرار شده و سپس به رسوایی انجامیده است. این در حالی است که صدا و سیما تنها به انتشار ادعاهایی که مرگ مردم معمولی در روزهای بحرانی انتخابات ریاست جمهوری ایران را تکذیب می کند مبادرت می کند و در مقابل تکذیبه اعضای خانواده کشته شدگان و یا کسانی که پیگری وضعیت قربانیان هستند را هرگز انعکاس نمی دهد.
مرگ کودک ۱۲ ساله در بهشت زهرا
اولین مرگی که اخبار آن در رسانه و ها سایت ها منتشر و سپس توسط صدا و سمیا تکذیب شد، مرگ علیرضا، کودک دوازده ساله ای بود که خبرش ابتدا توسط یکی دو سایت خبری انعکاس یافت. علیرضا در بهشت زهرا با باتومی که نیروهای نظامی یا لباس شخصی ها بر سرش زده بودند کشته شده بود. این خبر توسط نماینده های مجلس نیز مطرح و پیگری شد اما ناگهان صدا و سیما و خبرنگارانش وارد میدان شدند تا با دعوت از "خانواده علیرضا"، به انکار قتل وی بپردازند.
خانواده علیرضا در برابر دوربین های صدا و سیما نشستند و گفتند که فرزند آنها در یک تصادف معمولی جان باخته است و فوت کودک شان هیچ ارتباطی با بحران انتخاباتی اخیر و درگیری های خیابانی پس از آن ندارد.
این در حالی بود که به فاصله کوتاهی، منابع خبری اصلاح طلب اطلاعاتی را منتشر کردند که نشان می دادند که ماجرای کشته شدن "علیرضا توسلی" در بهشت زهرا بر اصر ضربات وارده با باتوم به سرش صحت دارد.
این منابع تاکید داشتند که صحت این ماجرا به تایید کمیته تحقیق تعیین شده از سوی دو چهره شاخص اصلاح طلب نیز رسیده و جسد این نوجوان در اراک به خاک سپرده شده است.
سناریو سازی بر سر قتل ترانه موسوی
دومین باری که صدا و سیما جمهوری اسلامی خانواده ای دیگر را در برابر دوربین ها نشاند تا از آنها نیز بخواهد مرگ فرزندشان را تکذیب کنند، بر سر ماجرای مرگ دختر جوانی به نام ترانه موسوی بود.دوستان این دختر جوان پس از مراسم یادبود شهید بهشتی در مسجد قبا به ستاد پیگیری وضعیت زندانیان گزارش ناپدید شدن او و سپس پیدا شدن جسد سوخته وی را داده بودند. این بار خانواده ظاهر شده در برابر دوربین های صدا سیما به مرگ ترانه موسوی می خندیدند و می گفتند که ترانه آنها زنده است و در کانادا به سر می برد.
مهدی کروبی پس از این برنامه تلویزیونی، دست به یک افشاگری بزرگ زد و اعلام کرد حسن طائب فرمانده بسیج به کمک صدا و سیما ، خانواده یکی از مسوولین که فرزندی به نام ترانه موسوی داشتند را وادار کرده تا در برابر دوربین های صدا و سیما بگویند دخترشان زنده است، در حالی که ترانه واقعی کسی بود که خانواده اش "جرات حرف زدن در مورد فرزندشان را نداشتند".
صدا و سیما در تلاش خود برای تکذیب شهادت ترانه، بسیار غیر حرفه ای عمل کرد. تا جایی که بعد ها روزنامه جام جم رسانه رسمی خود سازمان هم با انتشار نامه یکی از بستگان ترانه موسوی کانادایی، در واقع اظهارات کروبی را تایید کرد. وی از کروبی گله داشت که چرا با برملا ساختن پشت پرده داستان تلویزیون در مورد "ترانه موسی" ساکن کانادا نقض وعده کرده و از او خواست تا برای مصلحت نظام دست از اافشاگری بردارد.
*****
فشار برای اقامه نشدن نماز روز قدس توسط هاشمی
سپیده عبدی
در حالی که از 25 سال پیش همواره اکبر هاشمی رفسنجانی امام جمعه روز های قدس در تهران بوده است، دیروز خبرگزاری های ایرنا و فارس در خبری جنجال برانگیز نوشتند که "در روز جهاني قدس، نماز جمعه تهران به امامت آيت‌الله سيد احمد خاتمي امام جمعه موقت اقامه مي‌شود."
این دو خبرگزاری همچنین به نقل از مسعود مرادي رییس ستاد نماز جمعه تهران اعلام کردند که در این روز محمود احمدي نژاد، سخنران پيش از خطبه‌ها خواهد بود.
اما ساعاتی از اعلام این خبر نگذشته بود که مسعود مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار "تابناک"، با تکذیب آنچه از قول وی منتشر شده بود – و تابناک تاکید داشت فایل صوتی آن را در اختبار دارد - گفت که "تا ساعاتی دیگر"خطیب نماز روز قدس معرفی خواهد شد. این اتفاق، البته تا آخرین ساعات روز سه شنبه به وقوع نپیوست و در میان تحلیل گران این گمانه زنی را تقویت کرد که در پشت پرده، کشمکشی بر سر اقامه یا عدم اقامه نماز روز قدس توسط هاشمی رفسنجانی در جریان است.
این در حالی بود که همزمان محسن هاشمی ، رییس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی، به خبرگزاری ایلنا گفت: "تا اين لحظه به دفتر آيت‌الله هاشمی رفسنجانی اطلاع داده نشده است که نماز جمعه اين هفته تهران را ايشان اقامه نخواهد کرد".
مصاحبه ساختگی "فارس"
ماجرای امام جمعه روز قدس وقتی جنجالی تر شد که دروغ بودن یک خبر منتشر شده توسط خبرگزاری فارس به نقل از رضا تقوی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به اثبات رسید. چند روز قبل خبرگزاری فارس با انتشار گفت‌وگویی با سیدرضا تقوی به نقل از وی از تغییر امام جمعه روز قدس و جایگزینی سید احمد خاتمی به‌جای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خبر داد و علت این امر را انصراف آیت‌الله هاشمی برای "جلوگیری از هر گونه سوء استفاده‌های سیاسی و غیر قابل قبول از جایگاه نماز جمعه" اعلام کرد.
به دنبال انتشار این گفت‌وگو روزنامه سرمایه با درج گزارشی در صفحه اول خود به نقل از هاشمی رفسنجانی نوشت: "از اقامه نماز جمعه روز قدس منصرف نشده ام." از سوی دیگر سیداحمد خاتمی هم در گفت وگویی با خبرگزاری مهر، خبر امامت خود در نماز جمعه روز قدس تهران را تکذیب و تصریح کرد: "اینکه برخی از سایت ها از بنده به عنوان خطیب جمعه این هفته نماز جمعه تهران نام برده اند درست نیست. چرا که این امر توسط دفتر رهبر معظم انقلاب مشخص می شود و هنوز هم معلوم نیست که چه کسی نماز جمعه این هفته را اقامه می کند."
سایت اصلاح طلب "موج سبز" با یادآوری مجموعه اخبار فوق یادآوری کرد: "نکته مهم در این رابطه آن است که تمامی این مباحث از گفت‌وگوی تقوی با خبرگزاری فارس شروع شد. گفت‌وگویی که اساسا وجود خارجی نداشته است." این سایت به نقل از یک مقام مطلع افزود: "ماجرا از این قرار است که به دنبال انتشار سخنان تازه منسوب به تقوی در خبرگزاری فارس که از تغییر امام جمعه «روز قدس» خبر می‌داد سیدرضا تقوی که از انتشار چنین خبری به نقل از خود متعجب شده بود در تماسی با مدیران این خبرگزاری ضمن تکذیب انجام چنین گفت‌وگویی با محوریت «روز قدس» خواستار حذف آن از روی خروجی می‌شود.خبرگزاری فارس هم ... بدون بی سر و صدا درخواست رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را اجابت کرده و مصاحبه مزبور را از روی خروجی خود حذف کرد."
با مقایسه متن گفت‌وگوی اخیر منسوب به تقوی که پس از جوسازی درباره تغییر خطی جمعه روز قدس از روی خروجی خبرگزاری فارس حذف شد با مصاحبه‌ای که 35 روز قبل درباره تغییر خطیب جمعه تهران در خبرگزاری مهر منتشر شد، مشخص می‌شود که مصاحبه اخیر که به نام "انصراف هاشمی رفسنجانی از اقامه نماز روز قدس" منتشر شد، همان مصاحبه‌ی یک ماه قبل خبرگزاری‌های ایسنا و مهر است که این بار پس از یک ماه در خبرگزاری فارس منتشر شده است!
حساسیت بر روز اقامه نماز جمعه توسط هاشمی رفسنجانی از 26 تیر ماه سال جاری شدت گرفت که با حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی در مراسم نماز، این مراسم به عرصه اعتراضات صدها هزار معترض به دولت احمدی نژاد و حامیانش تبدبل شد.
این حساسیت ها، در هفته ای که گذشت با فراخوان کروبی برای "نشان دادن قدرت" خود به حاکمان با شرکت در مراسم روز قدس و هشدار متقابل آیت الله خامنه ای علیه
استفاده از این مراسم برای "تفرقه افکنی" به اوج رسید.
*****
آزادی ها و دستگیری ها و محاکمات تازه
همزمان با آزادی جواد امام، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پس از 90 روز، دکتر فیاض زاهد، استاد دانشگاه و عضو حزب اعتماد ملی دیرو بازداشت شد. همچنین در حالیکه از محمد داوری، سربیر سایت سحام نیوز، بعد از دستگیری هیچ خبری نیست، محمد رضا نسب عبدالهی، روزنامه نگار با شکایت استاندار فارس به دادگاه انقلاب احضار وبه اتهام افشای خبر وجود 4 صندوق رای در کتابخانه مرکزی شیراز، محاکمه شد.
فیاض زاهد، روزنامه نگار و عضو حزب اعتماد ملی روز گذشته پس از خروج از دادسرای کارکنان دولت، بازداشت شد. این روزنامه نگار، پیش از این دبیر سرویس سیاسی روزنامه اعتماد و عضو شورای سردبیری روزنامه اعتماد ملی بوده و استاد تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی است. فیاض زاهد که روز گذشته به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در تجمعات غیر قانونی به دادسرا احضار شده بود، در راه بازگشت به منزل در خیابان بازداشت شد. همزمان جواد امام، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در تهران با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی و پس از 90 روز زندان، آزاد شد. جواد امام در حالی آزاد شده است که هفته گذشته دختر 18 ساله او توسط نیروهای امنیتی به طرز وحشیانه ای ربوده شده و تحت بازجویی های غیر اخلاقی قرار گرفته بود. عاطفه امام را سپس در بیابان های اطراف بهشت زهرا رها کرده بودند.
بی خبری از سردبیر سایت سحام نیوز
از سوی دیگر محمد داوری از زمان بازداشت تاکنون هیچ تماسی با خانواده اش نداشته است و خانواده این روزنامه نگار هیچ اطلاعی از وضعیت او و نهاد بازداشت کننده او ندارند. یکی از نزدیکان آقای داوری اعلام کرده است که طبق گفته مسئولین ذی صلاح وی به اوین منتقل شده است ولی تاکنون از بندی که وی در آن نگهداری می شود و مرجع بازداشت کننده اطلاعی در دست نیست. محمد داوری، سه شنبه هفته گذشته در حالی که دفتر مهدی کروبی در حال بازرسی و پلمپ بود بازداشت شد. داوری همچنین عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران است و پیش از این در جریان اعتراضات صنفی معلمان در سال 85 نیز دستگیر شده بود.
محاکمه در شیراز
محمد رضا نسب عبدالهی، روزنامه نگار مقیم شیراز هم با شکایت استاندار فارس به دادگاه انقلاب احضار و محاکمه شد. این روزنامه نگار عضو انجمن صنفی روزنامه نگاران، پیش از این از پيدا شدن چهار صندوق رای در ساختمان در حال احداث کتابخانه مرکزي شيراز که شواهد جدیدی از تخلفات گسترده انتخاباتی را بر ملا میکرد، خبرداده بود. نسب عبدالهی ضمن انتشار عکس های صندوق های رای پيدا شده در ساختمان در حال احداث کتابخانه مرکزي شیراز در وبلاگش نوشته بود که استاندار فارس پس از مواجه شدن خبرنگاران با این صندوق ها، آنها را جزو اسناد ملی اعلام کرده و از آن ها خواسته بود که به این موضوع در رسانه ها اشاره ای نکنند. این روزنامه نگار به پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی روزنامه نگاران گفته است که استانداری فارس به دلیل انتشار خبر کشف چهار صندوق رای در وبلاگم، به اتهام "تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب" از من شکایت کرده بود. وی توضیح داده است که روز 22 شهریور در دادسرای انقلاب شیراز محاکمه شده است. به گفته نسب عبدالهی، دراین دادگاه كه به ریاست موسوي‌تبار، سرپرست دادسراي انقلاب شيراز برگزارشد تا پایان رسیدگی به پرونده و صدور حکم، برای او قرار کفالت پنجاه میلیون تومانی صادر شده است. این روزنامه نگار در سال 2005 نیزبه اتهام تبلیغ علیه نظام شش ماه زندانی شده بود. پس از افشای کشف 4 صندوق رای در کتابخانه نیمه ساز شیراز، خبرگزاری دولتی ایرنا، با انتشار مصاحبه های پياپي با استاندار فارس، فرماندار شيراز و رييس مرکز اسناد ملی استان فارس اقدام به انتشار توضيحات متناقضي در خصوص اين صندوق ها کرده بود.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
قسمتان می‌دهیم سکوت نکنید
بارها احادیثی با این مضامین را شنیده‌ایم که اگر مسلمانی صدای مظلومی را بشنود که در خواست یاری دارد و او را اجابت نکند، مسلمان نیست.
تا چند ماه قبل، این چنین احادیثی برای مردم غزه و فلسطین و لبنان و سایر مظلومان عالم به کار می‌رفت و بارها مراجع تقلید در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها بیانیه پشت بیانیه صادر می‌کردند. باید پرسید آیا خون مردم فلسطین از خون ملت ما سرخ تر است؟
آیا از خود پرسیده‌اید - و یقینا پرسیده‌اید - که "فبای ذنب قتلت"؟ به کدامین گناه جوانان این ملت به خاک و خون کشیده شده‌اند؟ آیا این همه لاله‌های پرپر شده، به خلخال یک زن یهودی نرسیده است که سکوت شما را در هم بشکند؟ اگر به تشخیص حق و باطل رسیده‌اید، دیگر سکوت چرا؟ اگر انسانی قدرت تشخیص حق و باطل را داشته باشد و سکوت کند، گویی یک انسان آگاه را به نفع ظلم قربانی کرده است.
نوای هل من ناصر ینصرنی را نمی‌شنوید؟ این ندا از جانب کربلا نیست، این بار اتفاقا از ایران خودمان است. حسین این بار خود را در لباس ملت ایران نمایانده است. مگر نه اینکه هر روز عاشورا و هر زمین کربلاست؟ اگر می‌خواهید و می‌خواهیم که تا ابد نفرین شده نمانیم، باید ندای حسین را لبیک بگوییم. شما بهتر از من می‌دانید که سزای سکوت در مقابل بیداد چیست. بهتر از من می‌دانید که به فرموده‌ی مولا علی، اگر نهی از منکر از جامعه ای رخت بر بندد، اشرار بر آن جامعه مسلط می‌شوند و دیگر دعا و زاری به درگاه حق بی‌اثر خواهد بود.
ما خاطرات نیکی از پشتیبانی مراجع از ملت و ایستادگی‌شان در مقابل ظلم داریم. نگذارید تباهی جای آن را بگیرد. قدمی به سوی ملت بیایید تا شاهد با سر دویدن ملت به سوی خود باشید.
*****
دعوت آیت الله صانعی از مردم برای شرکت در مراسم روز قدس
آیت الله صانعی با صدور بیانیه ای ضمن دعوت مردم برای شرکت گسترده در مراسم روز قدس با نقل گفته ای از آیت الله خمینی اعلام کرد« روز قدس یک روز جهانی است، روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد؛ روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است.»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید شیعه متن کامل بیانیه ایشان به شرح زیر است:
*
باسمه تعالي فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَالْحَمْدُ للهِِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
ملت شريف و بزرگ ايران اسلامي،
روز قدس بر حسب مبنا و منطق امام امت (سلام الله عليه) روز تعيين سرنوشت ملت هاي مستضعف و روز مقابله مستضعفان با مستکبران است. «روز قدس يک روز جهاني است. روزي نيست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد؛ روز مقابله مستضعفين با مستکبرين است».
اين جانب با محکوم نمودن اشغال و تجاوز در قدس شريف، از عموم ملت فهيم و هوشمند ايران مي خواهم که با حضور باشکوه در راهپيمايي اين روز-که پاسخي به نداي بنيانگذار جمهوري اسلامي است- ضمن پيمان با آرمان هاي مردم مظلوم فلسطين، پشتوانه معنوي محکمي در جهت نفي هرگونه ظلم و ستم و استضعاف ملت ها در هرکجاي عالم ايجاد نمايند، و بايد اطمينان داشت که خداوند در کمين ستمکاران و ظالمان است؛ «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ».
حوزه علميه قم
يوسف صانعي
*****
با اعلام حضور اصلاح طلبان در مراسم قدس
وحشت از حضور گسترده مردم
بهرام رفیعی

درحالی که رسانه های دولتی و وابسته به نهادهای حکومتی از ابتدای هفته جاری سعی کردند با خبرهای جعلی در مورد خطیب نماز جمعه و نوشتن مقالات و گزارش های متعدد، برخلاف گذشته از حضور گسترده مردم درنماز جمعه این هفته تهران و راهپیمایی روز قدس جلوگیری کنند، اعلام حضور میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی، مهدی کروبی و آیت الله هاشمی رفسنجانی در این مراسم، بر آشفتگی آنان افزوده است.
درهمین ارتباط روز گذشته دفتر میرحسین موسوی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که وی در تظاهرات روز قدس "در کنار مردم" خواهد بود و مانند سالهای گذشته در تظاهرات روز قدس شرکت می کند.
دفتر سید محمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات نیز با دعوت مردم برای شرکت در تظاهرات روز قدس اعلام کرد: "همه بايد اين روز را بزرگ بداريم و آقاي خاتمي نيز مانند سنوات گذشته در راهپيمايي مردم شريف تهران در روز قدس شركت خواهند كرد."
پیش از این هم مهدی کروبی در دیدار با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از مردم دعوت کرده بود تا هرچه باشکوه تر در مراسم روز قدس شرکت کنند.
کروبی ضمن اعلام خبر حضور خود در این مراسم در آخرین جمعه ماه رمضان گفته بود: "روز قدس از میراث دوران امام است که طبق معمول هر سال سران اصلاحات در آن شرکت خواهد داشت."
اما اعلام حضور دو کاندیدای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و همچنین محمد خاتمی در مراسم روز قدس، امسال به این دلیل از حساسیت ویژه ای برخوردار است که مردم می توانند با حضور در مراسمی مانند نماز جمعه که نیاز به مجوز ندارد و نمی تواند موجب برخورد نیروهای نظامی و امنیتی شود، اعتراض خود را به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اعلام کنند.
طلوع فجر صادق بعد از تیره ترین زمان شب
درهمین حال آیت الله هاشمی رفسنجانی که تا پیش از این همیشه خطیب نماز جمعه روز قدس در تهران بوده، در اطلاعیه ای مردم را به حضور در این مراسم فرا خوانده است. اطلاعیه ای که بسیاری آن را معنی دار و حاوی پیامی از جانب رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواندند.
هاشمی رفسنجانی در اطلاعیه خود با دعوت از مردم برای شرکت در تظاهرات روز قدس خطاب به ملت ایران نوشت: "انشاءالله حضور غیورانه شما در راهپیمایی روز قدس در سراسر کشور های اسلامی و غیر اسلامی و در روستاها و شهرهای ایران عزیز، بیدارباشی جاودانه به غفلت زدگان باشد که فکر می کنند گذشت زمان، غبار فراموشی بر آرمان فلسطین نشانده است و شما نیز مطمئن باشید که فجر صادق همیشه بعد از تیره ترین زمان شب طلوع می نماید."
شاید اگر آنچه که در چند ماه اخیر بر کشور گذشته نبود، این فراخوان هاشمی رفسنجانی یک اطلاعیه معمولی تلقی می شد اما خطبه های او در نماز جمعه 26 تیرماه و درخواست او برای آزادی بازداشت شدگان، انتقادش از عملکرد شورای نگهبان در تایید انتخابات و همچنین جلوگیری از حضور او در نماز جمعه های بعدی تهران همه موجب شده است تا بسیاری با رمز گشایی از اطلاعیه رییس مجلس خبرگان رهبری در پی حضور در مراسم روز قدس باشند.
در کنار فراخوان هاشمی رفسنجانی، مجمع روحانیون مبارز، از تشکل های شناخته شده اصلاح طلبان نیز با انتشار اطلاعیه ای از مردم خواست در نماز جمعه این هفته تهران و مراسم روز قدس حضور گسترده داشته باشند.
این تشکل اصلاح طلب در اطلاعیه خود از مردم خواست در راهپیمایی روز قدس به عنوان "روز اعتراض به مظلومیت انسان در روزگار ما و محکومیت بیداد، اشغال و حق کشی" شرکت کنند.
مجمع روحانیون مبارز در اطلاعیه خود همچنین تاکید کرد که "روز قدس میراث حضرت امام خمینی و تأکید بر پیمان مردم بزرگوارمان در دفاع از آزادی، مقاومت و کرامت انسان است."
تدابیر برای جلوگیری از حضور مردم
همه این اعلام حضور چهره های اصلاح طلب در تظاهرات روز قدس و دعوت از مردم برای شرکت در این مراسم در حالی است که از جمعه گذشته و پس از اعلام نگرانی آیت الله خامنه ای از تبدیل تظاهرات روز قدس به یک راهپیمایی و تجمع گسترده اعتراض آمیز، چهره ها و رسانه های جناح حاکم بر کشور سعی کردند از حضور گسترده مردم در این مراسم با ترفندهای مختلف جلوگیری کنند.
درهمین ارتباط برخی از فرماندهان نظامی و از جمله اسماعیل احمدی مقدم با این ادعا که«روز قدس متعلق به فلسطین است و نباید از هدف اصلی آن خارج و به اهداف سیاسی آلوده شود» از حضور گسترده مردم در مراسم روز قدس ابراز نگرانی کرد.
فرمانده نیروی انتظامی در عین حال با انتقاد از دعوت مهدی کروبی از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس مدعی شد: "کسانی که تلاش می‌کنند روز قدس را از هدف اصلی آن منحرف کنند، ماهیت خودشان را برای مردم افشا می‌کنند."
همچنین رمضان شريف، رئيس ستاد انتفاضه و قدس نیز درهمین باره با اشاره به تدابیر نظامی و امنیتی برای مراسم روز قدس گفت: "به رغم تلاش هايي که اخيراً بخصوص در فضاي سايبري و بعضاً سايت ها نسبت به شايعه پراکني و ايجاد حاشيه هايي براي اين راهپيمايي عظيم صورت مي گيرد، همه مردم و نخبگان به فلسفه وجودي نامگذاري اين روز با عنوان روز قدس اهتمام جدي خواهند داشت و اجازه نمي دهند شعارها و حرکت هاي تفرقه انگيز و نامتناسب به وجود بيايد."
وی افزود:« بديهي است اين گونه اقدامات در راستاي دشمني هاي اسرائيل و امريکا با نظام ارزيابي مي شود."
این سردار سپاه همچنین در مورد "تدابير امنيتي و انتظامي براي مراسم روز قدس" تاکید کرد :"علي القاعده دستگاه هاي امنيتي و انتظامي براي راهپيمايي مذکور تدابيري را خواهند داشت"
نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران
در کنار این موضع گیری ها از ابتدای هفته جاری کیهان، روزنامه تحت نظر رهبری نیز با نوشتن مقاله و خبرهای مختلف سعی کرد مردم را از حضور گسترده در نماز جمعه این هفته و تظاهرات رو قدس منصرف کند.
نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان در مقاله ی روز یکشنبه خود با اشاره به یکی از جملات میرحسین موسوی در نطق انتخاباتی اش مبنی بر اینکه "ما وقتي مي توانيم از آرمان فلسطين دفاع كنيم كه خودمان قوي باشيم" در وهله اول با حمله به اصلاح طلبان و شخص موسوی آنها را کسانی معرفی کرد که می کوشند برای آمریکا و اسراییل پیام دوستی بفرستند.
حسین شریعتمداری در مقاله اش همچنین نوشت: "تمامي كساني كه روز قدس با شعار و نشانه هاي تفرقه انگيز در صحنه حاضر مي شوند، چه بدانند و چه ندانند و چه بخواهند و چه نخواهند، مزدور اسرائيل هستند."
نماینده رهبری در روزنامه کیهان در پایان خط و نشان کشیدن برای مردم آنها را تهدید کرد که : "در اين ميان، آنها كه دانسته آمده اند، در جنايات وحشيانه اسرائيل سهيم مي باشند و آنان كه به فريب آمده اند، اگرچه، جرم كمتري دارند ولي مقابله با آنها ضرورتي اجتناب ناپذير است."
این البته همه ی تلاش کیهان نبود چرا که این روزنامه در روز دوشنبه نیز شعاری راکه در برخی وبسایت ها منتشر شده است با این مضمون که "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" را ساخته وزارت خارجه اسراییل معرفی کرد تا بدین وسیله جرمی برای مردمی که در این مراسم شرکت خواهند کرد، تعریف کرده باشد.
اما از دیگر تلاش های رسانه های دولتی و حکومتی در باره مقدمه چینی برای عدم حضور مردم می توان به خبرهای متفاوت در مورد انصراف هاشمی رفسنجانی از امامت جماعت روز قدس اشاره کرد.
این رسانه ها و در صدر آنها خبرگزاری رسمی دولت ایرنا، از ابتدای هفته جاری تا کنون چندین بار خبر انصراف هاشمی رفسنجانی، حضور احمد خاتمی و محمود احمدی نژاد در خطبه های نماز جمعه این هفته را منتشر کرده اند.
این درحالی است که تمام این اخبار چه از جانب دفتر هاشمی رفسنجانی و چه از سوی رییس ستاد اقامه نماز جمعه تهران تکذیب شده است.
در تازه ترین این تلاش ها روز گذشته این خبرگزاری و همچنین صدا و سیما اعلام کردند که امام جمعه این هفته تهران احمد خاتمی و سخنران پیش از خطبه ها محمود احمدی نژاد خواهد بود، که در این باره حجت الاسلام مسعود مرادی رییس ستاد اقامه نماز با تکذیب چند باره این موضوع اعلام کرد که خطیب نماز جمعه امروز چهارشنبه اعلام می شود.
روزقدس یا روزترس
اینک درحالی که تنها سه روزبه راهپیمایی روزقدس باقی مانده است، شهرچهره دیگری به خود گرفته است. هرروزصبح تعداد زیادی ازافراد را می توان مشاهده کرد که جلوی باجه های روزنامه فروشی توقف می کنند، نگاهی به تیترهای اصلی مطبوعات می اندازند و بحث را به شرکت درراهپیمایی روزقدس دراعتراض به دولت کودتا می کشانند.
در روز ها وشبهای گذشته در نقاط مختلف کشور پخش شب نامه هایی به منظور رسانی برای گردهمایی روزقدس رایج شده است؛ برخی نیز مسیر راهپیمایی ها را همراه با شعارهایی علیه دولت کودتا برروی اسکناس ها نوشته اند. میزان این اسکناس ها که هرروز به تعداد آن افزوده می شود، به حدی است که بخشنامه ای ازبانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شده که درصورت برخورد با چنین مواردی اقدام به ضبط اسکناس ها کنند. ازسوی دیگرمأموران امنیتی درچند روزگذشته به تجهیزوآماده سازی خود به صورت گسترده درنقاط مختلف تهران و سایر شهرهای کشور پرداخته اند. درمسیرمیدان انقلاب تا میدان آزادی که اصلی ترین مسیرراهپیمایی ست، پایگاه مقداد درچند روزگذشته به مرکزی برای تمرکزنیروهای سرکوبگرتبدیل شده است. پس ازآنکه جنبش سبزایران فراخوانی عمومی را برای حضورمردم درراهپیمایی اعلام کرد، سرداررمضان شریف رئیس ستاد مرکزی انتفاضه وقدس صبح یکشنبه درجمع خبرنگاران حاضرشد وضمن ارائه توضیحاتی درباره برگزاری مراسم روزقدس ازتدابیرامنیتی و انتظامی برای راهپیمایی روزقدس خبرداد. سرداررمضان شریف گفت: "به رغم تلاش هایی که اخیراً به خصوص درفضای سایبری و بعضاً سایت ها نسبت به شایعه پراکنی و ایجاد حاشیه هایی برای این راهپیمایی عظیم صورت می گیرد، همه مردم و نخبگان به فلسفه وجودی نامگذاری این روز با عنوان روزقدس اهتمام جدی خواهند داشت واجازه نمی دهند شعارها و حرکت های تفرقه انگیزو نامتناسب به وجود بیاید."
راهپیمایی روز قدس از ساعت 10 صبح جمعه 27/6/88 به صورت همزمان درسراسرکشور برگزار می شود. مسیرهای هفت گانه راهپیمایی "روزقدس" در تهران به شرح زیراعلام شده است:
مسیر شماره 1: مسجد امام حسین (ع) میدان امام حسین، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 2: مسجد جامع ابوذر، میدان ابوذر، خیابان ابوذر، خیابان شهید برادران حسنی (قلعه مرغی)، خیابان قزوین، خیابان کارگر، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 3: مسجد دارالسلام، میدان منیریه، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 4: مسجد امام زمان (عج)، خیابان آزادی، تقاطع خیابان بهبودی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 5: مسجد حضرت ابوالفضل (ع)، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 6: مسجد نور، میدان جهاد، خیابان دکتر فاطمی، خیابان فلسطین، بلوار کشاورز، دانشگاه تهران
مسیر شماره 7: مسجد الجواد (ع)، میدان هفتم تیر، خیابان کریم خان، میدان ولی عصر (عج)، بلوار کشاورز، دانشگاه تهران
*****
بلاتکلیفی یک فعال دانشجویی، 209 روز در 209
در ادامه‌ی کارشکنی‌های دادکاه انقلاب تهران و نهادهای امنیتی، جلسه‌ی محاکمه‌ی شبنم مددزاده، نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت که قرار بود صبح دیروز برگزار شود، به زمان نامعلومی موکول شد.
به گزارش موج سبز آزادی، شبنم مددزاده که دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم و نایب دبیر هیئت رئیسه‌ی شورای تهران دفتر تحکیم وحدت است، از یکم اسفند ماه 87 با قرار بازداشت موقت و با وجود گذشت 209 روز از بازداشت کماکان در بند امنیتی 209 زندان اوین به سر می‌برد.
قاضی مقیسه‌ای و مدیر دفتر شعبه‌ی 28 داددگاه انقلاب تهران بنا بر روال گذشته با جواب‌هایی غیر منطقی، دلیل برگزار نشدن جلسه را علاوه بر حضور به هم نرساندن نماینده‌ی دادستان، کمبود نیرو عنوان کردند! این در حالی است که پیش از این نیز دادگاه شبنم مددزاده در تیر ماه به دلایل واهی برگزار نشده بود.
لازم به ذکر است نماینده‌ی دادستانی که قرار بوده در جلسه‌ی دادگاه شرکت کند، علی اکبر حیدری فر دادیار شعبه یک امنیت دادگاه انقلاب تهران است که کیفرخواست مددزاده نیز توسط همین شخص تنظیم شده است.
حیدری فر از متهمان رده اول پرونده‌ی کهریزک به شمار می‌رود که پس از افشاگری‌هایی که در مورد بازداشتگاه کهریزک صورت گرفت، به مدت دو هفته در دادگاه انقلاب و شعبه 1 دادیاری دیده نشد. او ظاهرا به جرم معاونت در شکنجه‌های کهریزک برکنار و اخراج شده بود، اما چند روزی بیشتر نگذشت که به کار خود بازگشت!
*****
باشگاه ابومسلم مشهد کلانتری شد
در اوضاع آشفته این روزهای کشور، فوتبال همچنان جایگاه ویژه ای دارد. جنگ میلیارد تومانی سرداران سپاه برای تصاحب باشگاه ابومسلم خراسان و ادعاهای مصطفی بنی اسد، قاسمی، ناصر شفق و... هنوز به نتیجه نرسیده بود که این باشگاه توسط نیروی انتظامی مشهد تصرف شد. اما این خبر وقتی کامل شد که خبرگزاری فارس، وابسته به دولت احمدی نِژاد دیروز عنوان کرد که ساختمان باشگاه ابومسلم به كلانتري تغيير نام داد!
در این خبر آمده است: "ماموران نيروي انتظامي خراسان رضوي كه ديروز اقدام به تصرف ساختمان باشگاه ابومسلم باعنوان مالكيت كرده بود، صبح امروز تابلوي سركلانتري فرماندهي انتظامي را به ‌جاي تابلو باشگاه نصب كردند."
گفتنی است که باشگاه ابومسلم بعد از انقلاب به نیروی انتظامی تعلق گرفت و به دنبال اعلام منع ورزش قهرمانی در نیروهای انتظامی توسط دولت احمدی نِژاد، باشگاه قدیمی و ریشه دار پاس به شهرداری همدان هدیه شد و باشگاه ابومسلم به سرداران سپاه.
خبرگزاری فارس در خبر دیروز خود نوشت که سردار مصطفی بنی اسد، رییس هیات مدیره این باشگاه تلفن همراهش را خاموش کرده، اما يك منبع آگاه در اين باشگاه در مورد وی گفته است: "ما نيز از وجود وي بي‌خبريم اما گويا او هم اكنون براي يافتن اسپانسر، در تهران به ‌سر مي‌برد."
این مقام آگاه، که خبرگزاری فارس نوشته است "او نمی خواست نامش فاش شود"همچنین گفته: "ماموران نيروی انتظامی به ما اجازه نمی ‌دهند تا به داخل باشگاه رفته و وسايل خود را خارج كنيم."روز دوشنبه مصطفي بنی ‌اسد، رئيس هیات مديره باشگاه ابومسلم تاکید کرده بود: "تا امروز از نيروی انتظامي مهلت گرفته‌ام تا نسبت به روشن شدن وضعيت اين باشگاه با مسئولان نيروی انتظامي مذاكره كنم."
*****
چاپ دوم: "سروده های در غربت – دفتر دوم"
در حالی که حدود یکهفته از چاپ نخستِ هدیه گرانبهای یار و حامی گرامی ما دکتر بحری، یعنی "سروده های در غربت – دفتر دوم" در تیراژ 35000 نسخه می گذرد؛ تمامی این سی و پنجهزار نسخه توسط یاران و همرزمان ما در تشکیلاتِ "جنبش همبستگی دانشجویان ایران" خریداری و یا رزرو شده است تا جایی که ناگزیر شده ایم در تدارک چاپ دوم این مجموعه نفیس باشیم.
در زیر یکی از سروده های این دیوان ارزشمند را با نام "غم تنهایی" برایتان انتشار میدهیم. دکتر بحری در توضیح این سروده نوشته اند:
"بیاد بود همسرناکامم شهره که در سن 36 سالگی بدست دژخیمان رژیم پلید اعدام شد"
*
غم تنهایی
تضمینی از غزل زیبای حافظ (ای پادشه خوبان)

وقت طرب و شادی سر شد ز غمش ما را
پیمانه لبالب کن ای ساقی بزم آرا
امشب دو سه جرعه می، درمان بکند دردم
از درد و پریشانی، پژمرده رخ زردم
تنهایی و رسوایی آتش بزند برجان
کو صبر و شکیبایی، لبخند و رخ جانان
(ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی)
(دل بی تو بجان آمد، وقت است که باز آیی)

رفتی و غم رفتن افسرد دل سردم
خوناب غمت ریزد در ساغر دل هر دم
حیران و پریشانم در آرزوی رویت
افکنده مرا در غم آن حلقه گیسویت
با یاد تو ام زنده، می بینی و می دانی
خود رنج و عذابم را بر چهره تو می خوانی
(مشتاقی و مهجوری دور از تو چنانم کرد)
(کز دست بخواهد رفت پایاب شکیبایی)

در گلشن این دوران تو باغ و گلم بودی
هنگام ز غم مردن، آرام دلم بودی
هر لحظه به هرسویی مشتاق نظر کردم
هر رهگذر و کویی بیتاب گذر کردم
هر لاله وحشی را با یاد رخت دیدم
گلبرگ لب لعلت، پوییدم و بوییدم
(دایم گل این بستان شاداب نمی ماند)
(دریاب ضعیفان را در وقت توانایی)

با هر که سخن گفتم، حرف تو میان آمد
هرجا که نظر کردم روی تو نشان آمد
در کعبه و بتخانه، محراب تو بودی، تو
هر لحظه دل ما را بیتاب نمودی تو
اندوه غم عشقت افسرد دل سردم
چشمان شرر خیزت، آتش بزند هردم
(دیشب گله زلفت با باد همی کردم)
(گفتا غلطی بگذر، زین فکرت سودایی)

در فصل بهار و گل روی تو صفا دارد
در دیر خراب آباد عشق تو بها دارد
در مجمع عطاران، عطر گل رویت را
ارزان نفروشندش، آن نافه بویت را
جانا تو بگو با ما مقصود ز رویا چیست
غیر از تو دگر ما را منظور بدنیا کیست
(ساقی چمن و گل را بی روی تو رنگی نیست)
(شمشاد خرامان کن تا باغ بیارایی)

آرام دل و جانی، هم دردی و درمانی
هنگام مناجاتم ، تو آیت یزدانی
ما را چه غم از دنیا، آنگه که تو با مایی
وانگه که نباشی تو، امید چه فردایی
مفکن تو چنین زارم در اندوه و بیزاری
برکش به سرم دستی، دست کرم و یاری
(ای درد تو ام درمان در بستر بیماری)
(وی یاد تو ام مونس در گوشه تنهایی)

ما را ز ازل غم شد همخانه و هم منزل
هرلحظه پر از خون شد از دوری تو این دل
تا چند کنم پنهان راز دل رسوا را
تا کی خطر اندازم این جان شکیبا را
تنها و پریشانم در وقت شکیبایی
قسمت چه بُوَد ما را زین غصه و شیدایی
(در دایره قسمت ما نقطه پرگاریم)
(لطف آنچه تو اندیشی، حکم آنچه تو فرمایی)

هر لحظه خیال تو بیتاب کند ما را
از پرده برون ریزد راز دل رسوا را
پر کن قدحی جانا تا مست شود حالم
بنگر شب و روزم را، با یاد تو می نالم
هشیاری و بیداری برمن چه روا باشد
مستم کن و خوابم کن، مستی ام دوا باشد
(زین دایره مینا خونین جگرم، می دِه)
(تا حل کنم این مشکل در ساغر مینایی)

گر حال دلم پرسی یک لحظه طبیبانه
از بستر غم خیزم رندانه و مستانه
تو شاهد و مشهودی، تو معبد و معبودی
غیر از تو کجا باشد هم مقصد و مقصودی
یارب تو که می دانی ما را َنبُوَد رایی
جز فکر رخ یارم در عالم تنهایی
(حافظ شب هجران شد، بوی خوش وصل آمد)
(شادیت مبارک باد ای عاشق شیدایی)
*****
چراغ سبز سپاه برای مذاکره با آمریکا؟
در حالی که خبر پیشنهاد اوباما برای فروش ۲۰ فروند هواپیمای بویینگ به ایران توسط وزارت خارجه آمریکا تکذیب شده و از آن به عنوان "شایعه ای دروغین" نام برده شده است، اما برخی تحلیلگران سیاسی انتشار این خبر را در نوع خود به معنای علامتی از سوی دولت محمود احمدی نژاد می دانند که به معنای آمادگی برای مذاکره با امریکا است.
خبر فروش ۲۰ فروند هواپیمای بوئینگ توسط خبرگزاری نیمه دولتی فارس منتشر شد.
خبرگزاری فارس که وابسته به محافل امنیتی حکومت ایران و به خصوص سپاه پاسداران است، این خبر را به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرد. این منبع آگاه ادعا کرده بود که رئيس جمهور آمريكا براي جلب نظر ايران به انجام مذاكره، معادل دو میلیارد و پانصد هزار دلار بوئينگ و قطعات هواپيما به ايران تحويل مي دهد. هزينه اين هواپيماها از محل اموال بلوكه شده ايران تامين شده است. به گفته خبرگزاری فارس ميزان اموال بلوكه شده ايران در آمريكا با احتساب سود آن حداقل ۴۰ ميليارد دلار است. این در حالی است که ارزش دارايي هاي اوليه بلوكه شده ايران در آمريكا به حدود ۱۸ ميليارد دلار مي رسد كه شامل اموال ديپلماتيك، وجوه نقدي، خريدها و تجهيزات نظامي (مانند هاپیماهای نظامی اف ۱۴) و کالاهای غير نظامي مي شود كه پس از تسخیر سفارت آمریکا در ایران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ مسدود و توقيف شد. آمریکا به دلیل تحریم هایی که طی سی سال گذشته علیه ایران در نظر گرفته است از فروش هواپیماهای نظامی یا مسافربری از جمله هواپیماهای ساخت شرکت بوئینگ یا قطعات آن ها به ایران جلوگیری کرده است.
نکته جالب در اظهارات مقام آگاه خبرگزاری فارس این بود که به ادعای او پيام رئيس جمهوري آمريكا به ايران براي تحويل اين هواپيماها بعد از قطعي شدن انتخاب محمود احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهوری به ايران فرستاده شده است. به عبارت دیگر خبرگزاری فارس با درج این خبر نشان می داد که دولت آمریکا محمود احمدی نژاد را به عنوان رییس جمهور مشروع و قانونی ایران به رسمیت شناخته است. خبرگزاری فارس، پیش از این نیز با تحریف سخنان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا، به نقل از او اعلام کرده بود که آمریکا محمود احمدی نژاد را رییس جمهور منتخب مردم ایران می داند.
تناقض دیگری که در خبر خبرگزاری فارس دیده می شود قیمت اعلام شده درباره این هواپیماها است. خبرگزاری فارس از قول مقام آگاه اعلام کرد که "تمامی این هواپیماها نو و تولید سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ میلادی است و قیمت آن ها حداقل ۷۵ ميليون دلار و حداكثر ۱۲۰ ميليون دلار است". این در حالی است که قیمت آخرین مدل های هواپیمای بوئینگ در خوشبینانه ترین حالت چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار اعلام شده است. با این حساب ارزش ۲۰ فروند هواپیما چیزی بین ۴ تا ۶ میلیارد دلار می شود.
خبرگزاری فارس به فاصله کوتاهی پس از درج این خبر گفت و گویی کوتاه با حميد بهبهاني، وزیر راه را منتشر کرد. وزیر راه دولت اجمدی نژاد ضمن اعلام بی اطلاعی از این پیشنهاد گفت: در صورت صحت اين خبر، اين اقدام از سوي سياستمداران دولت آمريكا صرفنظر از سياستها عملي بشردوستانه است. بهبهانی همچنین خبر داد که بررسی این موضوع در دستور کار جلسه هیات دولت در عصر روز یکشنبه ۲۲ شهریور قرار دارد. یک روز پس از جلسه هیات دولت اما سخنگوي وزارت خارجه ایران اعلام کرد که هيچ مقام و منبع رسمي آمريكايي در خصوص فروش هواپيما به ايران مطلبي نگفته است. سخنگوی وزارت خارجه البته درباره این که آیا مقامات و منابع غیررسمی آمریکا چنین پیشنهادی را مطرح کرده اند یا نه سخنی نگفت. در همان زمان سایت خبری تابناک ادعا کرد که تاکنون شماری از این هواپیماها به ایران فرستاده شده است. تابناک منبع خبری خود را سایت خبری اسرائیلی "نشنال نیوز"، اعلام کرد و خبر داد که تا کنون بخشی از این تعداد بوئینگ با واسطهگری ونزوئلا به ایران فرستاده شده است. این در حالی است که در سایت خبری "نشنال نیوز" تنها یک خبر کوتاه درمورد پیشنهاد فروش بویینگ به ایران وجود دارد که آن نیز به نقل از خبرگزاری فارس ذکر شده است.
آشکارترین نشانه از علاقه حکومت ایران به برقراری ارتباط با آمریکا در مراسم معارفه وزیر جدید دفاع بروز کرد. در این مراسم سرلشکر سيد حسن فيروز آبادي، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح طی اظهاراتی بی سابقه گفت: به نظر مي رسد در دوره آقاي اوباما يک نگاه واقع بينانه تر به مسائل وجود دارد و دو پيام آقاي اوباما (به رهبر ایران) طي شش ماه اخير مي تواند نشانه همين نگاه واقع بينانه باشد. در حالی که این بخش از اظهارات فیروز آبادی در اخبار برخی خبرگزاری های نیمه مستقل منتشر نشده بود، اما خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی که مستقیما زیرنظر دولت احمدی نژاد اداره می شود آن را به عنوان صفحه اول سایت خود تبدیل کرده بود. پیش از این مقامات عالیرتبه سپاه در ایران همواره با هرگونه ارتباط و گفت و گو با آمریکا مخالفت می کردند.
آخرین نشانه ها از احتمال آغاز مذاکره میان ایران و آمریکا را هوشنگ امیراحمدی، رییس شورای ایرانیان و آمریکاییان در گفت و گویی با رادیو زمانه آشکار کرد. امیراحمدی که به عنوان یک واسطه گر (لابی من) در روابط ایران و آمریکا مشهور است، در دوران دولت نهم به ایران سفر کرده و حتی با شخص احمدی نژاد نیز دیدار کرده بود. او خبر داد که "رابطه (ایران و آمریکا) الآن خیلی فعال شده. حرف‏ها هم زیاد است و دارند در عمل هم به نتایجی می‏رسند. طبق خبرهایی که من دارم؛ اینبار، این جریان بهتر پیش می‏رود. فکر می‏کنم، اتفاقاتی بیفتد و نتایجی گرفته شود." امیراحمدی افزود: "الآن چند پیشنهاد هست که همه‏ آن‏ها را کم یا زیاد قبول کرده‏اند. احتمالاً ایران و آمریکا، حتما مذاکره‏ مستقیم می‏کنند. آمریکا حاضر است فعلاً سر مسائل غنی‏سازی بیشتر سکوت کند، حاضر است وسایل یدکی هواپیماها (بوئینگ) را بفرستد و قرار است سه آمریکایی که در ایران هستند، در همین دو هفته‏ی آینده آزاد شوند. به هرحال خبر خیلی زیاد است".
*****
دامنه فیلترینگ به سایت های استانی رسید
عرفان محمدی
پایگاه خبری "کرمان نما" وابسته به اصلاح طلبان استان کرمان صبح روز سه شنبه فیلتر شد.
این سایت خبری با اعلام این خبر تصریح کرده است که پیش از این به دلیل انتشار بیانیه ستاد 88 از سوی یک نهاد نظامی خاص مورد تهدید قرار گرفته است.
معمولا و در ادبیات رسانه ای "نهاد نظامی خاص" به سپاه پاسداران اطلاق می شود.
شنیده شده دلیل فیلتر شدن سایت کرمان نما انتشار نامه مجمع نمایندگان ادوار به هاشمی رفسنجانی درباره برخی مسائل اخیر و لزوم پاسخگویی قدرت بوده که برای اولین بار در این سایت انتشار یافته است.
سایت کرمان نما که متعلق به شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان کرمان است، در حالی فیلتر شده است که فیلتر سایت های استانی تا کنون کمتر سابقه داشته و پیش از این تنها سایت های معدودی از قبیل "تبریز نیوز" و "یولداش" فیلتر شده بودند.
در همین حال گزارش شده است که سایت "پرشین بلاگ" که اولین سرویس دهنده وبلاگ فارسی در ایران بوده است امروز فیلتر شده است.
همچنین سایت خبرنامه امیر کبیر امروز برای یازدهمین بار فیلتر شد.
*****
واکنش حامیان دولت به نامه کروبی: قوه قضاییه برخورد قاطع کند
فرهاد یزدانی
خلاصه ای از نامه روز گذشته کروبی: "کاش زنده نبودم و نمی دیدم که روزی در جمهوری اسلامی شهروندی نزدم بیاید و شکوه کند که در ساختمانی بی نام و نشان، توسط افرادی بی نام و نشان تر، هر عمل قبیح و غیر معمولی بر او صورت گرفته است، از لخت و عریان کردن افراد و نشاندن آنها در مقابل یکدیگر تا فحاشی های وقیحانه و ادرار کردن در صورت آنها و رها کردن چشم و دست بسته دختران و پسران در بیابان" این بخشی از نامه‌ای بود كه مهدی كروبی روز گذشته خطاب به ملت ایران نگاشت كه البته بخش عمده ای از آن به گزارش هیئت سه نفره قوه قضائیه نیز در آن پاسخ داده بود.
كروبی كه گویا درهای امید را به روی پیدا كردن حقایق و احقاق حقوق آسیب دیدگان و شهدای پس از انتخابات بسته دیده و اراده‌ای جز سرپوش گذاشتن بیشتر و ادامه بازی با حیثیت، جان و ناموس مردم در میان مسئولان ندیده بود، در این نامه تاكید كرد كه این پایانی بر نامه‌نگاری های اوست . او نوشت: "می گویم تا در تاریخ بماند که چگونه عده ای در این مملکت چادر حیا را دریدند و غیرت دین و کشور را جریحه دار کردند."
جلال الدین فارسی دادگاه را مكلف به برخود با كروبی كرد
اما پاسخ به گفته‌های او چه بود؟ روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران گرچه تیتر اصلی صحفه اول خود را به مهدی هاشمی فرزند اكبرهاشمی رفسنجانی اختصاص داد و با استناد به گفته‌های مطرح شده در دادگاه نمایشی پنجم ، از "پرده ای دیگر" از نقش فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آشوب های پس از انتخابات سخن به میان آورد اما از چهار تیتر اصلی خود سه تیتر را هم برای حمله به شیخ اصلاحات كنار گذاشت.
این روزنامه دراین دو تیتر با عنوان " عقب نشینی یاران کروبی از سوء استفاده سیاسی در روز قدس " و "حزب اعتماد ملی در آستانه انحلال " علاوه بر آنكه در صدد القای تنهایی كروبی و گریز یاران او از گردش را به خاطر "تندری‌های" كروبی بود، به این نكته اذعان می کرد كه سپاه پاسداران تا چه اندازه از حضور مردم در روز قدس نگران و از دعوت كروبی برای حضور مردم تا چه اندازه عصبانی است.
روزنامه جوان همچنین برای شنیدن انتقاد علیه کروبی پای صحبت جلال الدین فارسی نشست، محافظه کاریکه که پس از قتل عمد "بهمن رضاخانی" با تفنگ کاری خود در سال 71 (که در واکنش به اعتراض نامبرده به شکار غیرقانونی فارسی انجام شده بود)، اگرچه موفق شده بود به لطف دوستان خود در دستگاه قضایی از حکم "قصاص" رهایی یابد، ولی برای مدت ها در عرصه سیاسی آفتابی نمی شد. جلال الدین فارسی از قضا گله مند بود که چرا دستگاه قضایی وظیفه خود را در قبال کروبی انجام نمی دهد :" من در تعجبم که چرا دستگاه قضایی از همان ابتدا با کسانی که تهمت تقلب در انتخابات را به نظام زدند برخورد نکرد تا امروز کار را به اینجا نکشانند که تهمت‌های بزرگ اخلاقی به نظام وارد کنند. از این رو، دستگاه قضایی مکلف است با کروبی برخورد کند. "
كروبی را خلع لباس كنید
لجن نامه كیهان كه زیر نظر حسین بازجوی ملعون، نماینده ولی وقیح اداره می‌شود نیز بدون آنكه به نامه‌ اخیر كروبی اشاره ای داشته باشد به نقل از "كارشناسانی" چون جعفر شجونی خواستار محاكمه و برخورد با رفتارهای "زشت" و "بچگانه" كروبی شد و نوشت: "انقلاب اسلامی از آمریكا، انگلیس، اسرائیل، عراق و بسیاری از دشمنی ها نترسید، حالا بیاید از امثال كروبی و مهدی هاشمی بترسد؟"
این عضو شورای مركزی جامعه روحانیت مبارز، که در اوایل انقلاب به خاطر تصرف غیرقانونی اموال عتیقه کاخ های مصادره ای اعضای خاندان پهلوی در کرج پرونده دار شد و سال های طولانی از عرصه سیاسی کشور کناره گرفت، در ادامه تا آنجا پیش رفت كه از لزوم خلع لباس شیخ اصلاحات از سوی دادگاه ویژه روحانیت سخن گفت. وی حتی از برخی اقدامات در این خصوص پرده برداشت: "بنده خودم مدعی هستم و حدود دو ماه پیش با دادگاه ویژه تماس گرفتم و از مجمع روحانیون و اعضای آن همچون مجید انصاری و موسوی خوئینی ها شكایت كردم و در این كار هم جدی هستم."
لجن نامه كیهان در شماره امروز خود همچنین از زبان میرتاج الدینی، هاشمی نماینده سپیدان، واعظ موسوی عضو خبرگان رهبری و همچنین عبدالنبی نمازی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه پی‌گیر دستگیری و محاكمه مهدی كروبی شده است.
رسالت دیگر روزنامه اصولگرا نیز با سه تیتر به استقبال كروبی رفت و در آنها "كروبی را فردی غیر متعادل"خواند كه "باید بداند انقلاب و اسلام صاحب دارد " و تاکید کرد: "باید با او برخورد قاطع صورت گیرد."
صحفه 6 روزنامه ایران نیز تنها یك تیتر داشت و آن اینكه همه از سادگی كروبی برای اقدامات ساختار شكنانه استفاده می كنند، گرچه همین روزنامه تیتر صحفه اول خود را به دادگاه پنجم اختصاص داد، و با این عبارت: "افشاگری علیه مهدی هاشمی، موسوی و كروبی".
اصلاح‌طلبان در محاق سانسور
اما روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد كه صاحب امتیاز آن از اعضای شورای مركزی حزب اعتماد ملی است گویا نتوانسته است كه نامه مهدی كروبی را منتشر كند و ترجیح داده است تا خبر ملاقات او را با علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم در بهارستان نقل كند. آفتاب یزد دیگر روزنامه اصلاح طلب نیز در میان 17 خبر سیاسی خود هیچ خبری را به نامه كروبی اختصاص نداد. حیات نو نیز چیزی افزون تر از اعتماد و آفتاب یزد ندارد.
به نظر می‌رسد هر چه رسانه‌های اصلاح طلب در تنگنا و سانسور قرار دارند خصوصا با درنظر گرفتن مصوبه ایر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر منع خبررسانی در خصوص كروبی و میرحسین اما دست رسانه های حامی كودتا برای وارد كردن اتهام و دروغ گویی كاملا گشاده است.
اما در فراسوی مرزها، نامه اخیر کروبی واکنش های بسیاری را به همراه داشت. در یکی از واکنش ها، روزنامه نیویورك تایمز در مطلبی به نامه اخیر مهدی كروبی اشاره كرد و آنها را نشانه ای از ناتوانی كودتاگران در فرونشاندن اعتراضات تعبیر كرد. این روزنامه نوشت: " تنها چند روز پس از رد اتهامات تجاوز جنسی در زندانهای ایران توسط هیات تحقیق، مهدی کروبی یکی از رهبران اوپوزیسیون با انتشار بیانیه ای در روز دوشنبه جزییات جدیدی از اتهام سوء استفاده جنسی در زندانها را ارائه داد."
نیویرک تایمز افزود: "آیت الله منتظری یکی دیگر از رهبران برجسته مخالف دولت نیز روز دوشنبه طی بیانیه ای خواستار حمایت رو حانیون از مخالفین و محکوم کردن جنایاتی شد که به نام دین صورت می گیرد . این دوبیانیه و گزارشهای منتشر شده در اینترنت در باره تظاهرات روز جمعه آینده در تهران و دیگر شهرهای بزرگ نشانگر ناتوانی دولت در فرونشاندن حرکت مخالفین است".
*****
از میان ایمیل های رسیده:
هرگاه سختی به اوج می‏رسد، نزدیکترین زمان به گشایش است
آری اینک سختی‏ها دارد به اوج می‏رسد، تهدیدات دارد شکل عملی به خود می‏گیرد و سخنان و تهمت‏هایی که روزگاری احمدی‏نژاد نثار اصلاح‏طلبان می‏کرد، اینک از زبان بالاترین شخصیت نظام شنیده می‏شود.
انگار دارند انتقام می‏گیرند. انگار برای اینکه در قدرت بمانند حاضرند همه را فدا کنند. انگار در قدرت بودن آنچنان لذت‏بخش است که حاضرند بگویند همه مناققند به جز ما. اما گشایش نزدیک است. این کلام مولایمان علی(ع) است. اما باید تدبیر داشت، باید با حضوری سبز در راهپیمایی روز جهانی قدس یکبار دیگر عزت و عظمت جنبش سبز را به همه نشان دهیم. باید یکبار دیگر نشان دهیم که به "راه سبز امید" به عنوان راه نجات بخش کشور ایمان داریم.
آری گشایش و فرج نزدیک است اگر ما بخواهیم. اگر ما بهانه به‏دست کودتاگران ندهیم. ما با شرکت در راهپیمایی سبز روز قدس، عزم خود را برای رهایی ایران از دست کودتاگران به نمایش می‏گذاریم. آری ما در روز قدس که متعلق به همه مظلومان جهان است، مظلومیت ایران را فریاد می زنیم.
ما در روز قدس فریاد بر می‏آوریم که ایران برای ایرانی است. فریاد بر می‏آوریم بر علیه هر چه ظلم است، بر علیه هر چه ستم است. ما فریاد بر می‏آوریم که از حکومتی که تجاوز و وحشیگری را ارج می‏نهد بیزاریم، در هر کجا می‏خواهد باشد، چه در فلسطین چه در ایران.
ما فریاد بر می‏آوریم از حکومتی که در آن متجاوزان به حقوق انسان‏ها آزادند و به پاس این تجاوزها پست و مقام می‏گیرند و مدافعان و پیگیری کنندگان کار مظلومان در زندانند بیزاریم. ما در روز قدس یکبار دیگر نشان می‏دهیم که ایرانی، یعنی آزاداندیشی، ایرانی یعنی احترام به حقوق یکدیگر، نه نفی حقوق اولیه انسان‏ها.
در روز قدس یکبار دیگر از محبوبیت خاتمی، شجاعت کروبی و اصالت موسوی دفاع می‏کنیم. در روز قدس ما یکبار دیگر با شیخ، میر و سیدمان پیمان می‏بنیدم و به کودتاگران می‏فهمانیم که ما به "راه سبز امید" ایمان داریم.
آری سحر نزدیک است.
*****
انتقاد جليلي از استقرار زيردريايي هاي هسته يي قدرت ها در خليج فارس
دبير شوراي عالي امنيت رژیم، خواستار عزم جدي براي برخورد با همه اشکال ناامني دريانوردي اعم از لشگرکشي هاي دريايي قدرت هاي بزرگ و نيز راهزني هاي دريايي شد. به گزارش ايلنا، سعيد جليلي در ديدار با دبير کل سازمان جهاني دريانوردي، حضور ناوهاي بيگانه در منطقه را راهزني مدرن خواند و افزود؛ برخي با مقاصد سياسي و با هدف فشار بر کشورها، حقوق ملت هاي اين منطقه و آرامش و سلامت محيط زيست را در معرض خطر جدي قرار داده اند.
جليلي با يادآوري تلاش هاي رژیم ملایان براي تامين آرامش، ثبات و استقرار مناطق ناامن در همسايگي خود و منطقه خليج فارس، از قدرت هايي که از هزاران کيلومتر دورتر با ناوها و زيردريايي هاي هسته يي خود به منطقه استراتژيک و حياتي خليج فارس لشگرکشي دريايي کرده اند، انتقاد کرد. در اين ديدار آفتيموس ميتروپلوس، معاون دبيرکل سازمان ملل و دبير کل سازمان جهاني دريانوردي به حضور مقتدرانه ايران براي تامين ثبات و امنيت تجارت دريايي اشاره و با تشکر از همکاري تنگاتنگ ايران و سازمان دريانوردي بين المللي از تلاش هاي ايران براي تامين امنيت دريانوردي در مناطق بحراني همچون خليج عدن و سواحل سومالي قدرداني کرد.
*****
تکذيب فروش هواپيماي بوئينگ
سرانجام وزارت امور خارجه امريکا روز گذشته خبر فروش هواپيماهاي بوئينگ به ايران را تکذيب کرد. از هفته گذشته که فروش 20 فروند هواپيماي پيشرفته بوئينگ و قطعات آن در خبرگزاري ها منتشر شد تهران تلاش کرد صحت و سقم اين خبر را به مقامات امريکا واگذار کند، چنان که حسن قشقاوي سخنگوي وزارت خارجه به رغم اصرار خبرگزاري هاي منتسب به اصولگرايان در تاييد اين خبر گفت هنوز منابع امريکايي سخني در اين باره عنوان نکرده اند. به هر حال روز گذشته وزارت خارجه امريکا در گفت وگو با بي بي سي خبر فروش 20 فروند هواپيماي مسافربري بوئينگ به ايران با هدف متقاعد کردن ايران به مذاکره را تکذيب کرد.
*****
مشکل مدرک تحصيلي من نيست
محمدرضا رحيمي توضيح در مورد مدرک تحصيلي خود را به آينده موکول کرد. به گزارش فارس معاون اول احمدي نژاد در مورد مدرک تحصيلي خود گفت؛ بايد اين موضوع را از همان نمايندگاني پرسيد که قرار است در شروع کار مجلس در اين خصوص بحث هايي را مطرح کنند و مدارک تحصيلي بنده هيچ اشکالي ندارد و خود آنها يک مقدمه يي را فراهم مي کنند و بر اساس آن مقدمه نيز تصميماتي را درخصوص افراد مي گيرند و حرف هايي را مطرح مي کنند که داراي اهميتي نيست. فردي که 30 سال در دستگاه هاي مختلف داراي تجربه و خدمت است در حال حاضر از او ديگر درخصوص مدرک تحصيلي و اينکه چند کلاس سواد دارد سوال نمي شود و مدارک تحصيلي بنده نيز هيچ مشکلي ندارد. معاون اول رئيس جمهور در ادامه گفت؛ بنده در مقام پاسخگويي به اين افراد نيستم و در وقت خودش به آنها پاسخ خواهم داد. وي افزود؛ اين افراد مشکل شان مدرک تحصيلي من نيست و مشکل آنها با دولت بر سر چيز ديگري است.
*****
دانشگاه نبايد در هيچ حالتي تعطيل شود
يک عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاکيد کرد کلاس هاي دانشگاه در هيچ حالتي نبايد تعطيل شود.کبکانيان معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم در نشست اعضاي هيات علمي دانشگاه اميرکبير با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت؛ «تاکنون استادان دانشگاه ها يک سنت نانوشته در بين خود داشتند مبني بر اينکه تمامي همکاران با وجود اختلاف سليقه خطوط قرمز را با هم حفظ کنند.» به گزارش فارس وي افزود؛ «در سال هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي حتي زماني که اختلاف نظرها به اوج خود مي رسيد خط قرمزهايي وجود داشت که اولين آنها برگزاري کلاس هاي دانشگاه بود که تمامي استادان تاکيد داشتند در بدترين شرايط نيز کلاس ها تعطيل نشود، حتي زماني که اعتراضي داشتيم آن را بيان مي کرديم اما نبايد کلاس ها را تعطيل کرد.»
*****
در پي تشکيل دادگاه و تبليغات رسانه يي صورت گرفت
واکنش به اتهامات عليه موسوي و مهدي هاشمي
ادعاهاي مطرح شده در دادگاه هاي فعالان سياسي اصلاح طلب تاکنون واکنش هاي متفاوتي را در پي داشته است. در دادگاه هاي قبلي نيز موضوعاتي طرح شد که جوابيه هاي اشخاص حقيقي و حقوقي را در تکذيب اظهارات بازداشت شدگان در پي داشت. دادگاه روز دوشنبه نيز از اين قاعده مستثني نبود و درحالي که روزنامه ارگان دولت در شماره سه شنبه خود با تيتر نخست «افشاگري عليه مهدي هاشمي ، کروبي و موسوي» جلسه دادگاه را پوشش داد، روز گذشته مطالب مطرح شده عليه مهندس موسوي و مهدي هاشمي با توضيحات آنها همراه شد.رئيس ستاد مهندس ميرحسين موسوي در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري از جمله اين چهره ها بود که نسبت به طرح مطالب افراد در جلسات دادگاه هاي اخير اعتراض کرد و در مورد آنها توضيحاتي را ارائه کرد. بهزاديان نژاد در گفت وگو با کلمه- سايت خبري مهندس موسوي- توضيح داد؛ «ادعا شده بود که کسي مسوول کميته آي تي ستاد بوده است در حالي که در ستاد انتخاباتي مهندس موسوي اساساً کميته يي به نام آي تي وجود نداشت. البته اگر چنين کميته يي وجود هم مي داشت و کسي مسووليت آن را به عهده مي گرفت، عمل خلاف قانوني صورت نگرفته بود. بهزاديان در ادامه سخنان خود به نمونه ديگري اشاره کرد و گفت؛ «اساساً در ستاد آقاي موسوي جز به عوامل خدمات و حفاظت ساختمان به هيچ شخص ديگري هيچ گونه دستمزدي از سوي ستاد پرداخت نمي شد و افراد شاغل در اين ستادها صرفاً بر اساس علاقه شخصي و به صورت داوطلبانه همکاري مي کردند.»وي در پاسخ به سوالي در مورد اعتبار سايت ها و صفحات خبري که به نام مهندس موسوي در اينترنت وجود دارد، توضيح داد؛ «تعدادي از علاقه مندان به آقاي موسوي به صورت خودجوش اقدام به ايجاد صفحات خبري و شبکه هاي مجازي کرده اند که تا اندازه يي که مطالب اين صفحات با مواضع اعلام شده از سوي ايشان در بيانيه هايشان و نيز سايت کلمه مطابقت دارد، مورد سپاسگزاري ايشان است، منتها به جز سايت کلمه و در صورت راه اندازي سايت قلم، ساير پايگاه هاي اطلاع رساني جنبه رسمي ندارند.»مدتي است محافل و رسانه هاي تندرو هجمه وسيعي را عليه آيت الله هاشمي رفسنجاني و خانواده او تدارک ديده اند و از همين رو در خصوص مهدي هاشمي نيز مسائلي مطرح مي شود. او روز گذشته بيانيه يي خطاب به ملت ايران و مسوولان محترم صادر کرد.در بخش هايي از اين بيانيه آمده است؛ «مدتي است که برخي شخصيت ها و به تبع آن تيم تبليغاتي آنها در رسانه هاي ديداري، شنيداري و گفتاري، رسالت خويش را در بدنام کردن ديگران و توهين و تهمت به مخالفان سياسي مي دانند و در يک ميدان يکطرفه تمام آنچه را که مي خواهند، به ديگران نسبت مي دهند و علاوه بر انتشار همزمان در خبرگزاري ها و روزنامه ها، مانند سريال هاي تلويزيوني از عمومي ترين رسانه کشور پخش و در شبکه هاي ديگر تکرار مي کنند. اين گونه اعمال بر اساس قوانين جاري کشور جرم محسوب مي گردد. مطالبي که در اين ايام بدون طرح و اثبات نزد مراجع قضايي تحت عنوان اقارير و اعتراف ايراد مي گردد و به بهانه هاي مختلف به نمايش درمي آيد به دستاويزي براي هتک حرمت مکرر از سوي عده يي مشخص بدل گشته است.» وي که براي سفري کاري از سوي دانشگاه آزاد در لبنان به سر مي برد، به جوسازي ها در اين باره هم پاسخ داد؛ «اکنون که در انجام ماموريت بررسي وضع دانشگاه هاي آزاد اسلامي خارج از کشور، در کشور دوست لبنان با مذاکره با مقامات مسوول، مشغول آماده سازي زمينه تاسيس يک دانشگاه جامع براي جوانان مسلمان لبنان و منطقه هستيم، به وضوح مي بينيم که شانتاژها بار ديگر اوج گرفته که طبيعتاً در انجام ماموريت بي اثر نيست. اين روزها شاهديم که صدا و سيما و برخي رسانه هاي جريان حاکم، اقدام به انتشار مطالبي مي کنند که تا قبل از اثبات صحت و سقم آنان، در حکم اکاذيب بوده و منتشرکننده آن دست کم، ناشر اکاذيب و معاون در افترا، به جهت انتشار غيرقانوني آنها خواهد بود. مهدي هاشمي ادامه داده است؛ به دنبال طرح مجرمانه اکاذيب و اتهامات بي شمار در رسانه ملي نسبت به اينجانب رسماً درخواست شد که بر اساس قانون، وقت مقتضي براي پاسخگويي در اختيار قرار گيرد که از سوي مسوولان صدا و سيما مسکوت ماند و ترتيب اثري داده نشد و حتي متعاقباً در کمال تعجب اين تخلفات مکرر شد. وظيفه خويش مي دانم که از جهت فردي، براي دفاع از خويش و خانواده و از جهت اجتماعي براي کم کردن نگراني هاي مردم صبور، مومن و انقلابي ايران اقدام و اعلام کنم که آماده پاسخگويي به همه موارد اتهامي در صدا و سيما، حتي با حضور مسوولان افترازننده هستم.
*****
راهپیمایی روز قدس با حضور موسوی، کروبی، خاتمی و هاشمی
سینا حسینی

سایت کلمه، که از روز دوشنبه مجددا فیلتر شده و امکان دسترسی به آن در ایران از بین رفته است، تصریح کرد: «در پی تماس‌ها و سوال‌های انجام گرفته در مورد تظاهرات روز قدس امسال، دفتر مهندس موسوی با اعلام این که روز قدس یادگار گرانقدر امام خمینی و روز مستضعفان و اسلام است، اعلام کرد که وی همراه با سایر مردم در تظاهرات روز قدس شرکت خواهد داشت.»
خیرگزاری ایلنا نیز به نقل از «يك مقام مسئول در دفتر سيد محمد خاتمی» اعلام کرد: «رئيس جمهور سابق كشورمان همگام با مردم روزه‌دار تهران در راهپيمايی روز قدس شركت خواهد كرد.»
روز قدس، آخرین جمعه ماه رمضان هر سال است که در پی پیروزی انقلاب، نامگذاری آن برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین و به پیشنهاد آیت الله منتظری صورت گرفت؛ مرجع تقلیدی که این روزها، به خاطر مخالفت با رهبر جمهوری اسلامی و رییس جمهور منتخب وی مورد هجوم شدید نهادها و رسانه های حکومتی قرار گرفته و سه تن از نوه های وی دستگیر شده اند.
اعلام حضور میرحسین موسوی در راهپیمایی روز قدس، پس از آن صورت می گیرد که هاشمی رفسنجانی و مهدی کروبی نیز در بیانیه هایی جداگانه از مردم برای حضور در این مناسبت دعوت کرده اند و خبرهای غیر رسمی از تصمیم سید محمد خاتمی برای حضور در این مراسم حکایت دارند. این در حالی است که در مقابل، رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های شدیداللحن نماز جمعه هفته پیش نسبت به استفاده «تفرقه افکنانه» از راهپیمایی مذکور هشدار داده است.
یک روز پیش از اعلام آمادگی میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی در بیانیه ای به مناسبت روز قدس، بدون اشاره به اختلافات داخلی کشور تاکید کرد که «فجر صادق همیشه بعد از تیره ترین زمان شب طلوع می کند» و مردم ایران و کشورهای اسلامی و غیر اسلامی را به شرکت در راهپیمایی این روز فراخواند.
پیش از آن، مهدی کروبی در بیانی صریح تر با هشدار به محافظه کاران که «در روز قدس قدرت مردم را خواهند دید» از هواداران اصلاحات خواست در راهپيمايی روز قدس شرکت کنند.
کروبی با توصیه به مردم برای هوشیاری و پرهیز از سر دادن شعارهای انحرافی، تاکید کرد «اکنون زمان شفاف گويی، ايستادگی، اعلام موضع و برونرفت از انفعال است.» وی از سرانِ اصلاح طلبان خواست در چنین شرایط حساسی در کنار مردم بمانند.
در پی فراخوان کروبی، موجی از اعلام همبستگی با پیشنهاد وی در سطح شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها صورت گرفته که با نزدیک شدن به روز قدس رو به افزایش گذاشته است. به گزارش خبرنگار «جرس» از تهران، در روزهای گذشته اطلاعیه هایی نیز با مضمون دعوت از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس در برخی مناطق مرکزی تهران توزیع شده است.
*****
ویژه نامه بیست و پنجم شهریور ماه
امروز بیست و پنجم شهریور، یعنی سالگرد به سلطنت رسیدن شاهنشاه فقید محمدرضا پهلوی می باشد. شصت و هشت سال پیش در چنین روزی در بحبوحه پایان جنگ دوم جهانی و در حالی که متحدین آن جنگِ جان و جهانسوز عاقبت به پیروزی رسیده و سپس برای نشستی برای تصمیم گیری درباره آینده جهان، سران سه کشور قدرتمند و فاتح یعنی چرچیل و استالین و روزولت در نشستی معروف به "نشست تهران" گرد هم آمدند تصمیم براین گرفتند که رضاشاه کبیر باید از ایران تبعید گردد.
آن روز قدرتمندان شاید نقشه های شومی برای ایران و ایرانی در سرهای خویش می پروردند اما ایستادگی ملت و میهن پرستانی چون فروغی و تنی چند از زمامداران دوران رضاشاه؛ این پنبه را از گوش قلدران بیرون کشید که ایران قابل تجزیه است و می تواند در چنگالهای پلید سردمداران فاتح جهان بازیچه ای قرار گیرد و سپس، با حمایت و رای قاطع ملت این قلدران ناگزیر گردیدند که به سلطنت ولیعهد رضاشاه، یعنی شاهنشاه فقید محمدرضا شاه پهلوی گردن نهند و در روز بیست و پنجم شهریور، در حالی که بنا به گفته شاهدان و مورخین آن زمان اتومبیل حامل محمدرضا شاه چند صد متر بر دوش ملت حمل میشد در مقابل مجلس شورای ملی بر زمین نهاده شد و ایشان با ورود به خانه ملت سوگند وفاداری به ملک و میهن یاد کرده و بعنوان دومین شاه از سلسله پهلوی به قدرت رسیدند.
اگرچه که سلطنت سی و هفت ساله شاهنشاه فقید با فراز و نشیب های بسیاری همراه و روبرو بود اما از آن دوران می توان بعنوان یکی از دوره های پیشرفت غیرقابل تصور میهن بسوی تمدن و پیشرفت یاد کرد.
با آن که بیش از 70% ما جوانان ایرانزمین، و بخصوص بیش از سی و چند هزار نفر یاران و همرزمان ما در "جنبش همبستگی دانشجویان ایران" فرزندان، زاده شدگان و یا پرورش یافتگان دوران پس از آشوب ملایان (و یا بقول خود این پلیدان گرگ صفت - انقلاب اسلامی) هستیم و با آن که در طی سی و یک سال گذشته این پلیدان تازی صفت با تحریف تاریخ و نشر کتب درسی و بخصوص کتابهای درسی تاریخ سرزمین کهنسال ما، سیستم سلطنتی را بطور اعم؛ و دوران سلسله پهلوی را بطور اخص، صفحات سیاه و تاریک تاریخ چند هزار ساله ایران به نسل جوان معرفی کرده اند اما از آنجایی که پدران و مادران، و برادران و خواهران بزرگتر ما؛ یعنی آنانی که آن دوران عظمت و شکوه را دیده و در آن زیسته اند، برای ما مکرر و مکرر از مجد و شکوه دوران پیش از شورش ملایان گفته و حکایت نموده اند، بر این باوریم که اگرچه سیستمی موروثی با قاموس کلی سیاسی جهان چندان تبیین و هماهنگی ندارد زیرا که هرگاه کسی برای دراز مدت در راس زمامداری سرزمینی پا برجا بماند حتا اگر خودش نخواهد، اطرافیانش از او "بت" می سازند زیرا که با ساختن "بت"هاست که می توان زمامداری را از صحنه های رویارویی با ملت و آگاهی از خواسته ها و دردهای جامعه دور نگاهداشت و باین طریق به خواسته های نامشروع و شخصی خویش رسید اما، ما با واگذاری قضاوت این مطلب به تاریخ؛ این بزرگترین محکمه و قاضی عادلی که همیشه تمام واقعیات را در دل خویش محفوظ نگاه می دارد، و بدون جهت گیری به نفع هر گروه و مرام و دسته ای، ضمن تبریک روز بیست و پنجم شهریور ماه به هم میهنانی که هنوز با خاطرات خوش آن ایام دور (که ما از دیدن و یا لمس کردنش محروم بوده ایم) بعنوان هدیه ای برای هم میهنان، آخرین سخنرانی فرزند شاهنشاه فقید را که هفته گذشته از طریق ایمیل از گرامی یار خویش دکتر بحری دریافت کرده بودیم و به عمد آن را برای امروز حفظ نمودیم انتشار میدهیم. از آنجایی که اطمینان داریم شاهزاده رضا پهلوی بطور قطع و یقین نوار و یا فیلمی انتشار خواهند داد بنابراین در ساعات آینده (زیرا اینک حدود یک بامداد چهارشنبه 25 شهریور ماه است) چنانچه پیام یا هر خبری درین زمینه برایمان ارسال گردد بلافاصله انتشار خواهیم داد.
بروی لینک زیر کلیک نمایید تا پیام شاهزاده رضا پهلوی خطاب به ملایان تازی صفت را بشنوید:

***
ترانه زیبای "ای پادشه خوبان" با صدای زنده یاد هایده


*****
چهارشنبه 25 شهریوز (زمان: 00:01 بامداد)
یاران و هم میهنان بامدادتان گرامی باد. دیروز شیوه انتشار مطالب و اخبار وبلاگ خویش را تغییر دادیم بصورتی که هربار شما به سایت مورد علاقه خود مراجعه می کنید، آخرین مطلب انتشار یافته را در بالای صفحه مشاهده می نمایید و این شیوه با اقبال اکثریت هم میهنان روبرو گردیده و تا همین چند دقیقه پیش، یعنی پایان روز سه شنبه 24 شهریور و آغاز بامداد 25 شهیور، سیلی از پیامها و ایمیل از سرتاسر میهن و نیز خارج از میهن دریافت کردیم که این طریقه منطقی تر و پسندیده تر است؛ بنابراین ما به همین روش کار خویش را در آغاز نخستین دقایق بامداد چهارشنبه دنبال می کنیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ