سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۱/۰۶

سه شنبه: 6 / 11 / 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
-
*****
کن لوچ جشنواره فيلم فجر را تحريم کرد
در حالی که برگزاری بيست و هشتمين دوره جشنواره فيلم فجر در سايه ابهام ها و ترديدهای ناشی از نارضايتی تعداد زيادی از سينماگران ايرانی و تحريم جهانی آن از سوی فيلمسازان خارجی در تهران ادامه دارد، کن لوچ کارگردان نامدار و چپ گرای انگليسی و تعداد ديگری از سينماگران سرشناس جهانی، اعلام کرده اند که از شرکت در جشنواره فيلم فجر امسال معذورند.
به گزارش بی بی سی، در حالی که نسخه پيش شماره جشنواره فيلم فجر با تصويری از کن لوچ و اريک کانتونا فوتباليست مشهور و بازيگر فيلم در جستجوی اريک کن لوچ به بهانه نمايش فيلم لوچ در جشنواره فيلم فجر امسال، منتشر شد، اين فيلمساز سرشناس با ارسال نامه ای به مقامات فرهنگی ايران اعلام کرد که از شرکت در جشنواره انصراف داده و حاضر نيست فيلمش را در اين جشنواره به نمايش درآورد.
به گزارش روزنامه ايندپندنت، انصراف کن لوچ از حضور در جشنواره فيلم فجر به دليل اعتراض او "به سرکوب نيروهای مخالف دولت که شامل شکنجه، تجاوز در زندان، کشتار بی شمار و نمايش های تلويزيونی دادگاه های اصلاح طلبان به سبک استالينی" بوده است. بر اساس گزارش ايندپندنت، مسئولان جشنواره فيلم فجر، امسال زمان برگزاری اين جشنواره را تغيير داده و طوری برنامه ريزی کرده اند که پيش از روز 22 بهمن خاتمه يابد تا مهمانان خارجی جشنواره شاهد اعتراضات و راه پيمايی های احتمالی مخالفان دولت در روز 22 بهمن به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی نباشند.
فيلم کن لوچ که در چندين فستيوال جهانی فيلم از جمله در فستيوال فيلم کن سال گذشته به نمايش درآمد، مثل اغلب آثار کن لوچ، نقدی عليه مناسبات اجتماعی و اقتصادی در جامعه امروز بريتانياست که به زبان طنز و هجو بيان شده است.شخصيت اصلی آن که يک مرد پستچی ميان سال است، در زندگی حرفه ای و خانوادگی اش با بحران مواجه می شود اما به کمک اريک کانتونا، قهرمان فوتبال ايده آل خود که در خيال او حضور دارد، موفق می شود بر اين بحران ها غلبه کند.
از سوی ديگر علاوه بر کن لوچ، فيلمسازان برجسته و سرشناس ديگری چون تئو آنگلوپولوس، فيلمساز برجشته يونانی و خالق آثاری چون سفر به سيترا، چشم اندازی در مه و گام معلق لک لک، فيليپ لوره، فيلمساز فرانسوی و اليا سليمان سينماگر فلسطينی نيز در اقدام مشابهی از حضور در جشنواره فيلم فجر امسال انصراف دادند.آنگلو پولوس قرار بود با آخرين ساخته خود يعنی غبار زمان که برونو گانز و ويلم دفو در آن بازی می کنند، در جشنواره امسال فجر شرکت کند.
بسياری از فيلم های آنگلوپولوس از جمله سفر به سيترا، گام معلق لک لک و دشت گريان در دوره های قبل جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمدند و خود او نيز از مهمانان اين جشنواره بوده است.همين طور اليا سليمان، سينماگر نامدار فلسطينی نيز پيش از اين مهمان جشنواره فيلم فجر بوده و قرار بود امسال با آخرين ساخته خود يعنی زمانی که باقی می ماند که فيلمی اتوبيوگرافيک و طنزآميز در باره سرزمين مادری او و تاريخ دردبار سرزمين فلسطين در طی شصت سال است، در جشنواره حضور داشته باشد.در اين فيلم که سليمان خود نقش اصلی را بازی می کند، پس از سال ها به سرزمین مادری اش در ناصریه بازمی گردد و در این سفر، خاطرات تلخ و شیرین گذشته و کودکی اش در نظرش مجسم می شود.
اعتراض به شرايط سياسی ايران
به گزارش ايندپندنت، تحريم جشنواره فيلم فجر از سوی سينماگران نامدار بين المللی در پاسخ به درخواست گروهی از فيلمسازان ايرانی صورت گرفته است که چندی قبل با انتشار نامه بدون امضايی در اينترنت، از سينماگران جهانی خواستند که در اعتراض به شرايط سياسی ايران، دعوت جشنواره فيلم فجر را نپذيرند و آن را تحريم کنند.
در اين بيانيه از زبان فيلمسازان ايرانی خطاب به همتاهای بين المللی آنها نوشته شده بود:
"همکاران عزیز؛ هر چند مشتاق پذیرایی از شما در کشورمان هستیم، اما اعلام می­کنیم اکنون پذیرش دعوت دولت ایران از سوی شما و حضور در جشنواره­ی فجر، حمایت از برگزارکنندگان و تایید دولتی است که مردمش عزادار کشته­شدگان سرکوب­ها و چشم­انتظار زندانیان و گم­شدگان خود هستند. حضور شما در جشنواره­ی فجر امسال، نادیده گرفتن مبارزات حق­طلبانه­ی مردم مظلوم ایران خواهد بود. ما سینماگران ایران آرزو می­کنیم در آینده­ای نه چندان دور، میزبان شما در جشنواره­ای مورد قبول ملت ایران باشیم."
الیا سلیمانکن لوچ در گفتگو با ايندپندنت، هدف خود از تحريم جشنواره فجر را چنين تشريح کرده است:
"اين درخواست سينماگران ايرانی بود که خواسته اند از آنها حمايت شود. رژيم های سرکوبگر زيادی وجود دارند که نمی توانيد آنها را به طور فردی تحريم کنيد اما وقتی مردم کشوری خود می گويند: نياييد چرا که با آمدن خود بر اعمال خشونت آميز رژيم مهر تاييد می گذاريد، بايد درنگ و تامل کنيد."
به گفته کن لوچ، اين تحريم به معنی اتخاذ يک موضع ضد ايرانی طرفدار غرب نيست بلکه تنها در اعتراض به سرکوب خشونت آميز مخالفان حکومت ايران است.
تئو آنگلوپولوس نيز در توضيح اقدام خود به ايندپندنت گفته است: " آزادی بيان تنها شکل گفتمانی مربوط به آينده يک ملت است. اگر من در اين جشنواره شرکت کنم، به معنی ادله ای فرهنگی برای رژيم خواهد بود."فيليپ لوره، کارگردان فرانسوی و سازنده فيلم خوشامد نيز در مورد تصميم خود به ايندپندنت گفت:
"اين رژيمی است که فرهنگ و آزادی مردمان خود را می کشد. جامعه هنری ايران رنج می کشد. در کشوری که هنرمندان رنج می کشند، يعنی همه رنج می کشند. ما اين را می دانيم، همه اين را می دانند."در نامه کن لوچ خطاب به مقامات ايران که در روزنامه ايندپندنت منتشر شده، آمده است: "ما خواهان بيرون کشيدن فيلم خود؛ در جستجوی اريک از جشنواره فيلم تهران هستيم. ما آگاهيم که حکومت های بسياری از جمله حکومت ما، مرتکب اعمال خشونت آميز شده و قوانين بين المللی را نقض کرده و حقوق بشر را ناديده گرفتند."او نوشته است: "به هر حال اين تحريم، از طرف فيلمسازان و هنرمندان ايرانی که در اعتراض به خشونت عليه مخالفان رژيم و موارد بسيار سوءاستفاده از حقوق بشر که توسط سازمان های محترمی چون عفو بين الملل، ثبت شده، فراخوان داده شد. ما از اين تحريم پشتيبانی می کنيم همچنان که ما از تحريم رويدادهای فرهنگی که به وسيله دولت اسرائيل حمايت شود، پشتيبانی می کنيم. از بابت مشکلاتی که اين تصميم برای برگزارکنندگان فستيوال ايجاد خواهد کرد، متاسفيم."
*****
نامه سرگشاده صدها دانشگاهی به صادق لاریجانی : مجید توکلی را آزاد کنید
صدها تن از دانشگاهیان ایرانی در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه از او خواستند تا مجید توکلی دانشجوی دربند دانشگاه پلی تکنیک را آزاد کنند.
در این نامه آمده است : برخوردهای ناصواب با دانشجویان هنگامی تاسف بارتر است که در روز دانشجو، سالگرد گرامیداشت خاطره اعتراض دانشجویان به خودکامگی شاه و سیاست های حامیان خارجی اش و حمله نظامیان به دانشگاه تهران، روی دهد .امسال در کمال ناباوری شاهد حوادث تلخی نظیر آنچه از سال ۱۳۳۲ نقل شده است بودیم؛ نیروهایی از خارج دانشگاه وارد دانشگاه ها شدند، دانشجویان را به جرم اعتراض و انتقاد، مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند و فضای امنیتی توام با رعب و وحشت را بر دانشگاه ها حاکم نمودند. علاوه بر آن، در شانزده آذر و همچنین در روزهای قبل و بعد از آن، تعداد زیادی از فعالان دانشجویی سراسر کشور دستگیر شدند.
امضا کنندگان نامه در ادامه می نویسند: مجید توکلی تنها نمونه ای از صدها فعال دانشجویی بازداشت شده در هفته های اخیر است. تحقیر و تهدید مجید توکلی، به مثابه تحقیر همه دانشجویان و تهدید دانشگاه به عنوان خانه دانشجویان است. در حالی که انتظار می رود امکان تبادل نظر و نقد، بیش از هر جا در محیط دانشگاه ها فراهم باشد، متاسفانه مشاهده می شود که علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد کرسی های آزاد انديشي و فضای مباحثه در دانشگاه ها، انتقاد از عملکرد برخی مسئولان تبعات سنگینی به دنبال دارد. دانشگاه محیطی است که باید امنیت گفتگو و انتقاد در آن تضمین شود. سرکوب صدای انتقاد، نه تنها شعله اعتراض را در ذهن جوانان خاموش نمی کند بلکه با تغییر شکل از انتقاد به سمت خشونت، باعث ایجاد التهاب در فضای دانشگاه و نهایتا جامعه می گردد. در مقابل، حفظ فضای مناسب بحث و گفتگو در دانشگاه ها به شکوفایی فضای دانشگاه کمک نموده و استعداد جوانان را در جهت رشد امور و اصلاح کشور به کار خواهد گرفت.
ما امضاکنندگان این نامه، بخشی از جامعه دانشگاهی داخل و خارج از کشور، نگرانی شدید خود را از وضعیت فعالان دانشجویی ابراز می نماییم و از جنابعالی تقاضا داریم که با درایت و مصلحت اندیشی خود زمینه بازگرداندن آرامش را به فضای دانشگاه ها ایجاد نمایید و اسباب آزادی هر چه سریع تر مجید توکلی و سایر دانشجویان در بند را فراهم آورید.
-----
برای شرکت درین اعتراض و امضا به این صفحه مراجعه کنید.
*****
ایلنا : از کیهان شکایت می کنیم
خبر كيهان از منبع ديگري استخراج شده است
خبرگزاری کار ایران - ایلنا - در خبری که امروز منتشر کرد نسبت به درج خبری در روزنامه کیهان واکنش نشان داد و اعلام کرد که از این روزنامه شکایت خواهد کرد.
ایلنا نوشت: روزنامه كيهان در شماره امروز خود در ستون اخبار ويژه در خبري تحت عنوان ”ناشي‌گري ايلنا برنامه اراذل و اوباش را لو داد“ با انتشار يك "دروغ" بزرگ تلاش كرده تا تنها خبرگزاري مستقل را متهم به اتهامات واهي کند. اين روزنامه كه بنا به رويه جاري خود بدون سند و مدرك متقن در متهم‌سازي ديگران يد طولايي دارد حتي به خود اجازه نداده تا با يك جست‌وجوي ساده اينترنتي منبع خبر را مشخص كرده و آنگاه تحليل‌هاي ”كيهاني“ خود را منتشر كند.
”ايلنا“ ضمن ابراز تاسف از رويه غيرحرفه‌اي همكاران روزنامه‌نگار در كيهان حق خود را در پيگيري قضايي موضوع محفوظ داشته است و اظهار امیدورای کرده است که تا دشمنان اين مرز و بوم و مخالفان توسعه و آزادگي را به سزاي اعمالشان برساند.
*****
پرونده سعید لیلاز به دادگاه تجدید نظر ارسال شد
وكیل مدافع سعید لیلاز از ارسال پرونده موكلش به شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر خبر داد.
علیزاده طباطبایی در گفتگو با ایسنا با بیان این مطلب، اظهار داشت: پس از ابلاغ رای دادگاه بدوی و نهایی كردن لایحه تجدیدنظرخواهی، درخواست خود را به شعبه 26 دادگاه انقلاب تقدیم كردیم.
وی ادامه داد: اكنون پرونده موكل برای رسیدگی به شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.
اتهامات سعید لیلاز در پرونده تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت، اخلال در نظم و توهین به مسوولان مطرح شده است كه دادگاه بدوی وی را در مجموع به 9 سال حبس و 74 ضربه شلاق محكوم كرده است.
*****
انتقال مسعود باستانی به زندان رجایی شهر
مسعود باستانی روزنامه نگار و فعال سیاسی كه از تاریخ 14 تیرماه بازداشت شده بود و در زندان اوین بسر می برد شب گذشته به زندان رجایی شهر منتقل شد.
به گزارش جرس، انتقال این روزنامه نگار از زندان اوین به زندان رجایی شهر در حالی صورت می گیرد که زندان رجایی شهر مرکز نگهداری زندانیان پر خطر محسوب می شود.
به نظر می رسد انتقال روزنامه نگاران و فعالان سیاسی به مراکز اینچنینی و نگهداری آنها در شرایط سخت تر تنها در راستای فشار آوردن به خانواده زندانیان سیاسی برای سکوت و عدم اعتراض آنها نسبت به رفتارهای غیر قانونی است.
همچین مهسا امرآبادی همسر این روزنامه نگار با تایید این خبر و در گفتگو با سایت کلمه، گفت: مسعود صبح روز سه شنبه در تماسی از انتقال خود به زندان رجایی شهر خبر داد.
امرآبادی ضمن اعتراض شدید به این انتقال ادامه داد: روحیه مسعود بسیار بد بود و خیلی ضعیف صحبت می کرد. مسعود یک روزنامه نگار است نمی دانیم دلیل واقعی انتقال او به زندان رجایی شهر که زندانی بسیار بد با شرایط بسیار نامناسب است را نمی دانیم. در این زندان زندانیانی با جرایمی از قبیل قتل و دزدی و جرایمی از این دست نگه داری می شود و این برای خانواده مسعود بسیار نگران کننده است.
وی افزود: به مسعود حکمی را نشان داده اند که در آن دستور آقای صلواتی برای انتقال او به رجایی شهر بود و دلیل آن برگزاری کلاس های روزنامه نگاری برای زندانیان بند ۳۵۰ اوین عنوان شده بود. در حالی که مسعود به هیچ عنوان آموزش روزنامه نگاری نداده است و این موضوع به شدت تکذیب می شود.
امرآبادی گفت: ما به شدت اعتراض داریم و به شدت نگران وضعیت سلامتی مسعود هستیم. چرا که او تنها یک روزنامه نگار است و طبق اصل تفکیک زندان ها، جای مسعود در رجایی شهر نیست.نمی دانم واقعا دلیل این همه فشار بر مسعود چیست. من بسیار نگران وضعیت او هستم و از مسئولین خواهش می کنم او را به همان اوین برگردانند.
*****
بوئینگ ایران‌ایر در فرودگاه بمبئی دچار حادثه شد
تین نیوز: منابع هواپیمایی هند اعلام کردند، لاستیک یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 ایران ایر در فرودگاه بمبئی ترکید، اما خوشبختانه خلبان توانست بدون حادثه ای هواپیما را در این فرودگاه به زمین بنشاند. خبرهای دریافتی از بمئی حاکی است که تمامی 117 سرنشین هواپیمای تهران-بمبئی به شماره پرواز 180 سالم هستند.
در ساعت 8 صبح به وقت محلی خلبان این هواپیما بعد از فرود آمدن و به هنگام حرکت به سمت ترمینال مسافران از وقوع این حادثه خبر داد. بلافاصله این هواپیما به سمت محل دیگری هدایت شد و مسافران از آن پیاده شدند.
بر اساس این گزارش هنوز علت ترکیدن لاستیک های این هواپیما مشخص نشده و شیئی که احتمالا باعث این مشکل شده باشد در باند فرود یافت نشد. یک فروند هواپیما توپولوف با 150سرنشین پریروز در فرودگاه مشهد به هنگام فرود از ناحیه انتهایی دچار حریق شد که 42تن از مسافران آن آسیب دیدند. افزایش تعداد سوانح هواپیمایی در ماه های اخیر در صنعت هوایی ایران موجب نگران مسوولان و مردم شده است و به نظر می رسد با این روند هواپیمایی هر روز مشتریان خود را بیش از پیش از دست بدهد. سوانح هوایی پرنده های ایرانی علت و علل متعددی دارد که در جای نیاز به بررسی دارد، اما آنچه از نگاه مسافران و مردم مهم است، امنیت هوایی است که مسوولان امر باید به هر قیمت ممکن این مقوله را جاری ساخته و به افکار عمومی اطمینان بدهند.
*****
«دو عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر به محاربه متهم شدند»
راديو فردا : کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران اعلام کرده که کوهيار گودرزی، روزنامه نگار ، و مهرداد رحیمی دو نفر از اعضای بازداشت شده این کمیته به «محاربه» متهم شده اند.
کميته گزارشگران حقوق بشر، از فشار بر اعضای بازداشت شده اين کميته برای پذيرفتن اتهامات و همکاری با بازجوهای پرونده گزارش داده است.
به گزارش این گروه، اتهامات آقای گودرزی محاربه، تبليغ عليه نظام و حضور در تجمع های غيرقانونی عنوان شده است.
پيش از اين نيز دادستان تهران طی ديدار با خانواده نظرآهاری کميته گزارشگران حقوق بشر را وابسته به منافقين (سازمان مجاهدين) خوانده بود. همچنين مهرداد رحيمی در ملاقات با خانواده اش به تلاش بازجويان پرونده برای تفهيم اتهام محاربه اشاره کرد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران چند روز گذشته، آقای گودرزی با سر شکسته و پانسمان شده مشاهده شده است اما از علت شکستگی سر او اطلاعی در دسترس نيست. اين فعال حقوق بشر، نسبت به هم بند بودن با فردی که به اتهام عضويت در القاعده بازداشت شده است اعتراض نموده اما تاکنون به اعتراض وی رسيدگی نشده است. اين درحالی است که در آيين نامه اجرايی سازمان زندان ها، اصل تفکيک جرايم به عنوان يک اصل اساسی مورد تاکيد قرار گرفته است.
بر اساس قوانین جزایی اسلام برای «محاربه» حکم اعدام در نظر گرفته شده است.
آخرین جلسه رسیدگی به اتهام‌های پنج تن از بازداشت‌شدگان تظاهرات روز عاشورا که به «محاربه» و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران متهم شده‌اند، روز شنبه در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد و حکم دادگاه نیز «به زودی» اعلام خواهد شد.
این در حالی است که مخالفان دولت در ایران و حامیان حقوق بشر می‌گویند، که این «اعتراف‌ها» که تحت فشار و شکنجه و به دنبال بازداشت‌های طولانی و بدون دسترسی متهمان به وکیل گرفته می‌شود، قابل استناد نیست.
سازمان عفو بین‌الملل‌ و سازمان دیده بان حقوق بشر به عنوان دو نهاد عمده حامی حقوق بشر در جهان، با انتشار بیانیه‌هایی نسبت به احتمال صدور حکم اعدام برای شماری از بازداشت‌شدگان رویدادهای روز عاشورا در ایران ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های ایران خواسته‌اند به حقوق بازداشت‌شدگان و معترضان احترام بگذارند.
سازمان «دیده بان حقوق بشر» چند روز پیش در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در جهان در سال ۲۰۰۹ اعلام کرده بود، به دنبال حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد، دولت ایران به گسترده ترین سرکوب در یک دهه اخیر دست زده است.
*****
ایران بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان
گزارشگران بدون مرز در گزارشی رژیم ملایان را به جنایت علیه بشریت محکوم کرده و اظهار داشته که ایران بزرگترین زندان روزنامه نگاران و خبرنگاران در جهان است. به فیلمی در مورد این گزارش که توسط یار گرامی ما آقای دکتر بحری در یوتیوب به نمایش نهاده شده توجه نمایید:

*****
خلبان روسی متخلف در ایران مجازات نمی شود
رییس سازمان هواپیمایی كشوری اعلام كرد: باتوجه به اینكه خلبان شركت هواپیمایی تابان كه روز گذشته درفرودگاه مشهد دچار سانحه شد، روسی است و گواهینامه‌اش را از سازمان هواپیمایی روسیه اخذ كرده، از نظر اقدامات انضباطی و تنبیهی تابع قوانین سازمان هواپیمایی روسیه است و نمی‌توانیم اقدامات قانونی براساس مقررات كشورمان را علیه این خلبان به‌كار گیریم.
رضا نخجوانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه هواپیمای توپولوف 154 شركت هواپیمایی تابان كه روز گذشته در مشهد دچار سانحه شد با خدمه روسی پرواز می‌كرده است، گفت: با توجه به اینكه خلبان این هواپیما خارجی بوده و با هواپیمای ثبت خارجی پرواز كرده، از نظر اقدامات انضباطی و تنبیهی تابع قوانین سازمان هواپیمایی روسیه است و ما در بررسی سانحه ذی‌مدخل هستیم و سانحه را بررسی خواهیم كرد كه البته روس‌ها می‌توانند در بررسی سانحه همكاری داشته باشند و در این زمینه به‌ آنها اطلاع رسانی شده است.
گفتنی است که در سال 1340 لایحه ای از سوی دولت منصور به مجلس ارائه شد که در آن شهروندان آمریکایی ساکن در ایران از حق کاپیتولاسیون برخوردارند و بر مبنای آن دادگاه‌های ایران حق توقیف یا بازداشت کارمندان نظامی، مستخدمین غیرنظامی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا و خویشاوندان نزدیک ایشان را از دست دادند.
خمینی در چهارم آبان ۱۳۴۰ سخنرانی در قم ترتیب داد و در آن کاپیتولاسیون را برای ایران ننگ دانست. این سخنرانی با این جملات آغاز شد: «... عزت ماپایکوب شد، عظمت ایران از بین رفت‌، عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند. قانونی رابه مجلس بردند که در آن ما را ملحق کردند به پیمان وین‌... که تمام مستشاران نظامی آمریکا با خانواده‌هایشان‌، با کارمندهای فنی‌شان باکارمندان اداری‌شان‌، باخدمه‌شان‌... از هر جنایتی که در ایران بکنند، مصون هستند. آقا من اعلام خطر می‌کنم‌، ای ارتش ایران من اعلام خطر می‌کنم‌، ای سیاسیون ایران من اعلام خطر می‌کنم‌... والله گناهکار است کسی که فریاد نکند. ای سران اسلام به داد اسلام برسید. ای علمای نجف به داد اسلام برسید. ای علمای قم به داد اسلام برسید...»
*****
اگر موسوی و کروبی هم از شعارهایشان دست بردارند مردم به آنها اعتراض می کنند
بخش وسیعی از مردم الان منتقدند
رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفتگویی تفصیلی با روزنامه اعتماد دیدگاهها و نقطه نظرات خود را با این روزنامه اصلاح طلب بیان کرد. منتجب نیا در این مصاحبه از جمله تاکید کرد: حتی اگر کروبی و موسوی بگویند از اعتراض دست برداشته‌اند، مردم شعارهایشان را علیه آنها می‌گویند.
وی گفت: چرا صورت مساله را پاک می کنیم؟ چرا قضیه به این مهمی را به دو سه نفر مربوط می دانیم؟ من تاکید می کنم انتقاد را باید با پاسخ قانع کننده رفع کرد. شانتاژ تبلیغاتی پاسخی قانع کننده نیست. این مردم عقل دارند و آگاهند. نمی توان با تحریف واقعیات، مردم را قانع کرد. معتقدم این جریانی که راه افتاده به هیچ وجه ارتباطی با این سه نفر(کروبی ، موسوی و خاتمی‌) ندارد. یعنی اگر این آقایان رسماً هم اعلام کنند ما از انتقاد و اعتراض دست برداشته ایم مردم شعارهایشان را علیه آنها شروع خواهند کرد. این یک جریان مردمی است. من نمی گویم همه مردم بلکه بخش وسیعی از مردم الان منتقدند.
قائم مقام حزب اعتماد ملی تاکید کرد: تاکید می کنم این سه نفر باید جریان انتقاد را هدایت کنند تا به عصیان و... منجر نشود. بنده معتقدم مسوولان نظام باید از این سه چهار نفر استقبال هم بکنند. حتی باید به این افراد و شخصیت ها ماموریت داده شود تا جریان مردم را کنترل کنند که انتقاد به اعتراض و اعتراض به خشونت و... کشیده نشود و این جمعیت میلیونی تبدیل به یک جریان خارج از نظام نشود.
وی با اشاره به پلمپ دفتر حزب اعتماد ملی نیز گفت: قضیه آقای کروبی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری یک قضیه مستقلی بوده و هست. ایشان ادعا می کنند حق شان ضایع شده و پای ادعای خودشان هم ایستاده اند اما آیا از نظر حقوقی و قانونی و عرف سیاسی اگر دبیرکل یک حزب از نظر مسوولان قضایی متهم شود، جوازی وجود دارد برای اینکه یک حزب قانونی را به دلیل اتهام دبیرکل تحت فشار قرار دهند و دفتر آن را پلمب کنند؟ اینها با بستن دفتر حزب تنها و تنها تعداد ناراضی هایی را که می توانستند رضایتمندشان کنند، افزایش داده اند و حتی راضی هایی را که اعتراضی هم نداشتند نیز معترض کرده اند. به هر حال یک جمعیت نزدیک به دو میلیونی در کشور خود را متعلق به حزب اعتماد ملی می دانند.
منتجب نیا افزود: ما به دادستانی گفته ایم اجازه بدهند اثاثیه حزب را به یک انبار منتقل کنیم و ساختمان را به مالکش تحویل بدهیم اما اجازه نداده اند. قول هایی هم در این زمینه به ما داده شده و عده یی گفته اند می خواهیم اجازه این کار را بدهیم اما ظاهراً عده دیگری گفته اند ممکن است اینها بروند و جای دیگری فعالیت حزبی کنند
وی تاکید کرد: آنها با همین استراتژی در تلاشند وانمود کنند این حزب قانونی از هم متلاشی شده، حال آنکه در حزب ما در حال حاضر به دلیل وضع موجود اصلاً فعالیتی نیست که انشعابی باشد. خب ممکن است در یکی دو استان اعضا با یکدیگر اختلافاتی هم داشته باشند اما دلیل انشعاب و ریزش نیست.
*****
باهنر: کروبی و موسوی سران فتنه و مجرمند
سایت حکومتی جوان آنلاین وابسته به سپاه پاسداران: محمد رضا باهنر معتقد است سران فتنه یعنی کروبی و موسوی مجرمند و اگر بخواهند به آغوش نظام بازگردند اولا باید توبه کنند دوم اینکه همه تلاش خود را برای جبران گذشته انجام دهند.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به صحبت های خبرنگار ایرنا در خصوص این که برخی سیاسیون عبارت سران فتنه را قبول ندارند خاطرنشان کرد: بصیرت که مورد تاکید مقام معظم رهبری است عناصری مانند دوست شناسی و دشمن شناسی ،وظیفه شناسی و زمان شناسی را شامل می شود و بنده در عین حال که عده ای را قطعا جزو سران فتنه می دانم و تصور می کنم این افراد با فعالیت های خود هزینه های سنگینی را به نظام وارد کردند اما علی رغم فاصله آنها با نظام هنوز راه بازگشت برای آنها بسته نیست و سران فتنه یعنی کروبی و موسوی مجرمند و اگر بخواهند به آغوش نظام بازگردند اولا باید توبه کنند دوم اینکه همه تلاش خود را برای جبران گذشته انجام دهند.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین به فرزندان هاشمی رفسنجانی توصیه کرد که از راه ناصواب خود بازگردند.
وی با بیان این که در صورت اثبات متهم بودن فرزندان هاشمی و خصوصا مهدی هاشمی رفسنجانی امکان ندارد قوه قضائیه نتواند آنها را احضار کند تصریح کرد: این افراد چه به صورت قانونی و چه غیرقانونی از کشور خارج شده باشند اگر بنا به دستور قوه قضائیه به کشور مراجعت نکنند متهم هستند و قوه قضائیه در این مورد نباید از هیچ فردی ترسی داشته و از حیطه عدالت خارج شود.
*****
"بازداشت خبرنگار VOA در باغی اطراف تهران"
جهان نیوز : يكي از عوامل مرتبط با ضد انقلاب كه در شبكه صداي آمريكا نيز فعاليت مي‌كرد و در همان حال از همكاران اپوزيسيون ضد انقلاب نيز بود به دنبال دستگيري ديگر همدستان خود در هفته‌هاي گذشته، مدتي پيش به همراه خانواده خود متواري شد.
بر اساس اين گزارش، تحقيقات براي يافتن فرد مذكور ادامه داشت تا اينكه هفته گذشته با تلاش ماموين امنيتي محل اختفاي وي شناسايي شده و شخص مذكور به همراه همسر و دخترش در يكي از باغ‌هاي اطراف دشت لوئين دز نزديكي تهران بازداشت شدند.
گفته مي شود وي قصد داشت مدتي در اين باغ زندگي كند تا در فرصت مناسب با فراهم كردن مدارك لازم، به خارج از كشور عزيمت نمايد.
*****
دستگیری فرزند علی لاریجانی در حوادث عاشورای خونین تهران
فرزند علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم در جریان حوادث عاشورای خونین تهران توسط نیروهای انتظامی بازداشت شد.
فرزند علی لاریجانی به مدت 24 ساعت بازداشت بوده است و پس از آنکه هویت وی برای نیروهای نظامی محرز شد وی را آزاد کردند. گفته می شود که وی در جریان راهپیمایی روز قدس نیز دستگیر شده بود.
گفتنی است در جریان حوادث عاشورا جمعی از مردم تهران به بی سابقه ترین شکل به شهادت رسیدند که زیر گرفتن معترضین توسط خودروهای نیروی انتظامی، انداختن مردم از روی پل از آن جمله است.
در این روز بنا به گفته پلیس 8 نفر به جان باختند اما تعداد واقعی بیش از 38 نفر می باشند.
سید علی موسوی خواهر زاده میرحسین موسوی نیز از جمله شهدای این روز است که به ضرب تیر مستقیم به شهادت رسید.
همچنین در این روز صدها تن از شرکت کنندگان در عزاداری امام حسین دستگیر و روانه زندان شدند. حامیان احمدی نژاد تقاضای حکم محاربه برای این افراد را داشتند.
فرزندان بسیاری از اصولگرایان از حامیان جنبش سبز هستند و ادامه و گسترش حرکت سبزها هر روز منجر به ایجاد شکاف بیشتر در خانواده ها ی حامیان احمدی نژاد می شود. پیش از این دخترکلهر که با ساختن فیلمی به آلمان رفته بود با اعلام حمایت از سبزها به دولت این کشور پناهنده شد. همچنین اخبار غیررسمی حاکی است که طی بازداشتهای صورت گرفته فرزندان تعدادی از نمایندگان مجلس نیز بوده اند.
شهید محسن روح الامینی فرزند دکتر روح الامینی از اصولگرایان نیز که در جریان راهپیمایی پس از انتخابات 22 خرداد دستگیر شد و روانه کهریزک شد که بر اثر شدت شکنجه به شهادت رسید.
*****
دیدار با خانواده زندانی سیاسی حشمت الله طبرزدی
خبرگزاری جبهه متحد دانشجویی- روزدو شنبه 5 بهمن شماری ازاعضای شورایمرکزی جبهه دمکراتیک ایران درمنزل حشمت اله طبرزدی با خانواده این زندانیسیاسی دیدارکردند. دراین نشست خانم محبوبه علی نقیان همسر مهندس طبرزدیبا گذشت قریب به یک ماه ازبازداشت وی از بی خبری نسبت به وضعیت او وعدمامکان تماس تلفنی با خانواده ابراز نگرانی کرد. وی همچنین اعلامکرداولیایی فر وکیل طبرزدی تاکنون موفق به ملاقات با او نشده و تنهااطلاع یافت که نخستین قراربازداشت موقت وی دو ماهه بوده و از7 دی تاتاریخ 7 اسفند صادر شده است.
دراین دیداربایاد آوری سوابق زندانی و بازداشت طبرزدی و استقامت اودرادامه راه براین نکته تاکید شد که چنانچه برخی اصلاح طلبان حکومتی نیزاقدام به مماشات وگذشت ازخواست های ملت نمایند مردم رشد یافته ایران باتوسل به رهبری جمعی راه خود را که دستیابی به دمکراسی سکولار می باشدادامه خواهند داد.و این مهم در ایامی نظیر 22 بهمن و حضور سبز ملت به اثبات خواهد رسید.
*****
تهدیدات سران اروپایی درباره تحریم ایران
وزیر امور اروپایى فرانسه از همتایان اروپایى خود خواست تا زمینه تحریم هاى جدید علیه جمهورى اسلامى ایران را فراهم كنند و آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان، نیز تهدید كرد: اگر ایران در باره برنامه اتمى خود با جامعه جهانى همكارى نكند خطر اعمال تحریم علیه این كشور افزایش مى یابد.
به گزارش رادیو فردا پیر للوش، وزیر امور اروپایى فرانسه، روز دوشنبه ابراز امیدوارى كرد كه در صورت رد راه حل هاى ارائه شده براى حل برنامه هسته اى ایران، كشورهاى اروپایى با همكارى یكدیگر تلاش كنند تا زمینه اعمال تحریم هاى بیشتر علیه تهران را فراهم نمایند.
وى گفت: ما شش سال است كه در حال مذاكره هستیم، ولى تمام پیشنهادهاى غرب رد شده است. اكنون اگر ما بخواهیم منتظر پاسخ ایران بمانیم آنها دست به غنى سازى اورانیوم در سطح ۲۰ درصد خواهند زد. للوش چنین گزینه اى را گامى به سوى نظامى گرى دانست.
مركل: سپرى شدن زمان براى ایران
در همین حال، آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان، در گردهمایى سالانه سفراى این كشور، هشدار داد كه زمان براى تهران در حال سپرى شدن است و اگر ایران با تحقیقات در باره فعالیت هاى اتمى خود موافقت نكند با افزایش خطر تشدید تحریم ها روبرو مى شود. مركل گفت: اگر ایران با تحریم بیشتر روبرو شود این یك تراژدى براى مردم این كشور خواهد بود.
در واكنشى دیگر به برنامه اتمى ایران، وزیر امور خارجه ایتالیا در یك كنفرانس خبرى مشترك با هیلارى كلینتون، همتاى آمریكایى خود، خواستار اعطاى نقش بیشترى به كشورهاى عربى براى دخالت در برنامه هسته اى ایران شد. فرانكو فراتینى اظهار داشت: «این موضوع یك نگرانى براى همه ما، دمكراسى هاى غربى، ایالات متحده آمریكا، اروپا و حتى كشورهاى عربى است.»
وى افزود: «ما توافق كامل داریم كه مشورت هاى خود را با دولت هاى منطقه (خاورمیانه) گسترش دهیم كه علاقمند به گفت و گو در باره دنبال كردن استراتژى دو گانه – تحریم و تشویق – هستند. این استراتژى نیازمند اتحاد جامعه جهانى است.»
هیلارى كلینتون نیز در این نشست خبرى با اشاره به مذاكرات خود با همتاى ایتالیایى اش در باره ایران گفت: «ما در باره ایران به تبادل نظر پرداختیم و توافق داریم كه ایران باید به طور كامل نگرانى هاى جامعه بین المللى در باره فعالیت هاى اتمى اش را رفع كند و به سركوب و آزار و اذیت شهروندانش پایان دهد.» وزیر امور خارجه آمریكا بار دیگر تاكید كرد كه ایران مى تواند بین ادامه انزوا یا عمل به تعهدات بین المللى خود یكى را انتخاب كند.
*****
از کوزه همان برون تراود که در اوست ...!
پس از انتشار خبری از سوی بنگاه خبرپراکنی دجالان (فارس) مبنی بر این که شیخ کروبی "احمدی نژاد" را به رسمیت شناخته، به رغم تکذیب این خبر از سوی فرزند برومند ایشان و همچنین سخنگوی آقای کروبی، گزارشی تصویری از سوی گزارشگران بدون مرز برای یار گرامی ما آقای دکتر بحری ارسال گردید که حکایت از آن دارد که حضرت شیخ کروبی درواقع در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه این مطلب را تایید کرده است. آقای دکتر بحری فیلم مربوطه را در یوتیوب به نمایش نهاده اند:

*****
فرمایشات آفت الله " تمساح یزدی" در همایش استادان بسیجی
ایسنا: آیت الله مصباح گفت: امروز کشور از کمبود فرهنگ اسلامی رنج می‌برد و هر کسی که انکار کند، باید چشمانش را باز کند و دانشگاه‌ها و صحنه‌های مختلف جامعه و خیابان‌ها و شهرهای مهم را ببیند.
آیت‌الله مصباح ‌یزدی این اظهارات را دردیدار استادان بسیجی دانشگاه‌های سراسر کشور در قم اظهارکرد. مهم ترین بخش های سخنان وی رادر ادامه می توانید بخوانید.
1) هدف از انقلاب اسلامی ایران، ایجاد تحولی اساسی، جامع و فراگیر در مدیریت کشور است که در سایه آن در همه اقشار جامعه تحول مطلوبی انجام می‌شود.
2) این انقلاب فقط با هدف تغییر رژیم و تحول سیاسی یا اقتصادی و اجتماعی کشور صورت نگرفت، بلکه یک انقلاب فرهنگی و هدفش تحول در فکر و اندیشه افراد بود تا منشاء تحول در سایر ابعاد زندگی شود و از آنجا که محور همه این تحولات، اسلام است، «انقلاب اسلامی» نامیده شد.
3) حقیقت این است که اسلام، اصل این تحول است و هدف اصلی، تحقق مبانی اسلام در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه بوده است .
4) با پیروزی انقلاب ، مخالفت همه‌جانبه دشمنان اسلام پیش‌بینی می‌شد و می‌دانستیم آنان نمی‌توانند انقلاب را تحمل کنند، ولی اقدامی برای تجهیز نظامی و مبارزه با آنها نداشتیم تا اینکه جهان استکباری غرب توسط عراق به ایران حمله کرد و ما را برآن داشت تا به تجهیزات نظامی و پیشرفت، در عرصه تکنولوژی و صنعت دفاعی دست یابیم و به راستی جنگ موهبتی الهی بود تا ایران اسلامی در این عرصه توانمند شود.
5) برای رسیدن به هدف، علاوه بر دانستن، انگیزه نیز لازم است و این انگیزه وقتی با فشار بیرونی همراه می‌شود، تقویت می‌شود؛ به عنوان مثال تحریم‌های اقتصادی انگیزه مقاومت و خودکفایی را در میان جوانان ایرانی تقویت کرد تا امروز به پیشرفت‌هایی برسیم که باورکردنی نیست.
6) بعد از سی سال، انگیزه برای ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه کافی نبوده و حتی برخی به این باور نرسیده‌اند که باید حرکت و تحولی اساسی در فرهنگ و تمدن اسلامی داشته باشیم.
7) امام راحل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی تاکید داشتند و حتی بازگشایی دانشگاه‌ها به آغاز کار این ستاد منوط بود تا از ابتدای انقلاب، تحول عظیم فرهنگی شروع شود و نقطه آغاز آن دانشگاه‌های کشور باشد؛ ولی از آنجا که بسیاری به این مهم باور نداشتند این کارعقب افتاد.
8) به این ترتیب تحولی در فرهنگ جامعه به ویژه در دانشگاه‌ها اتفاق نیفتاد و همان مطالب و محتوای قبل تدریس و تحصیل می‌شد و فقط برخی افراد تیزبین و دوراندیش نظام می‌فهمیدند عدم تحول فرهنگی در جامعه چه شکلاتی را در آینده برای کشور رقم خواهد زد. در این میان مقام معظم رهبری بارها از دوران ریاست‌جمهوری تا کنون بر خطر تهاجم و ناتوی فرهنگی تاکید کرده‌اند.
9) با بروز حوادث اخیر، شوک جدی به جامعه وارد شد و کار به جایی رسید که ضروری‌ترین و مقدس ترین مقدسات مردم مورد اهانت قرار گرفت که نشانه سقوط فرهنگی جامعه است. به یاد نداریم قبل از انقلاب، کسی به امام حسین(ع) جسارت و یا جرات کرده باشد عکس یکی از مراجع را پاره کند، چه رسد به امام(ره)، اما در جمهوری اسلامی این توهین‌ها صورت گرفت.
10) این اقدامات هیچ تناسبی با جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب ندارد و اگر کسی بگوید در برخی از این عرصه‌ها به جای ترقی تنزل کرده‌ایم درست گفته است و اکنون همه می‌دانند در این زمینه کمبودهای جدی داریم و پس‌رفت فرهنگی داشته ایم.
11) در بُعد فرهنگی پیشرفت لازم را نکردیم و دنیا نیز در سقوط فرهنگی چهارنعل می‌تازد. این تکنولوژی‌ها و ماهواره و اینترنت در اختیار دشمنان است و یکی از عوامل سرعت سقوط جوامع بشری، همین تکنولوژی است.
12) برخی می گویند فرهنگ مسئله‌ای شخصی است و زندگی اجتماعی دراین عصر همین الزامات را دارد و باید جوانان را آزاد گذاشت به جوانی بپردازند؛ در حالی که در جمهوری اسلام فکر باید جهت‌دار و مطابق برنامه‌ریزی صحیح باشد و دستگاهها و دولت اسلامی در این عرصه نقش اساسی دارند؛ زیرا دولت اسلامی با دولت سکولار متفاوت است و اصلی‌ترین وظیفه آن حفظ اسلام و اجرای احکام اسلام است نه تامین صرف اقتصاد و شکم مردم، چون مردم برای شکم‌شان انقلاب نکردند، بلکه برای اجرای احکام الهی و پیاده شدن اسلام در کشور انقلاب کردند .
13) ما موظفیم در جهت تحول مطلوب فرهنگی قدم برداریم و در این مسیر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم که راه طولانی پیش ‌رو داریم و در غیر این صورت هرگز به هدف نخواهیم رسید. مقوله فرهنگ، زمان‌بر و بسیار دیرپاست، البته درآخر به مقصد خواهد رسید، اگر مسیرش درست باشد .
14) امروز باورها و فرهنگ‌های جوانان مورد هجمه دشمنان قرار گرفته و دانشگاه هدف اصلی آنهاست و برای مقابله با این هجمه‌ها باید به تربیت استادان متعهد و متدین و خوب بپردازیم. در این راستا نباید تنبلی کرد و باید عالمانه و محققانه حرکت کرد و با شناسایی هجمه‌ها و مرزهای اعتقادی و باورهای جوانان را تقویت کنیم و در عرصه جهاد فرهنگی باید بدانیم دشمن از چه راه‌هایی نفوذ می‌کند.
15) این انقلاب از بین‌رفتنی نیست ولی باید گروهی مختصص و با تجربه برنامه‌ریزی کنند؛ چون جنگ، جنگ است و شوخی‌بردار نیست و دشمن ما 200 سال تجربه استعمار و تمام ابزار مادی را در اختیار دارد؛ لذا باید طرح و نقشه برای دفاع و حتی حمله ریخت و آنچه در توان داریم به کار بگیریم و خدا کمبودها را جبران می‌کند. باید در جنگ فرهنگی وقت بگذاریم و ایثار و از خود گذشتگی داشته باشیم و با جدیت به میدان بیاییم.
16) باید بینش خود را تقویت و خطر را کاملا درک کنیم و این که رهبری فرمود« فتنه آینده عمیق‌تر است» بی‌حساب نیست، باید خود را آماده کنیم؛ فتنه‌ای است که اساس دین ما را مورد حمله قرار خواهد داد که باید هوشیارباشیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سه شنبه: 6 / 11 / 1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دو گزارش پیاپی:
1 - گزارشی از گزارشگران بدون مرز درباره اوضاع بد اقتصادی و ورشکستگی رژیم
2 - گزارش مدافعین حقوق بشر در ایران درباره وقایع و جنایات بیشرمانه بازداشتگاه کهریزک
*****
دانشگاه علامه‌طباطبائي بايد در مورد بازنشستگي ‌اساتيد گزارش دهد
ایلنا (بنگاه خبرپراکنی دولتی دانشجویی): به دنبال بازنشستگی تامل برانگیز چند تن از اساتید برجسته دانشگاه علامه طباطبایی، علی عباسپور اصفهانی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: قانون در مورد بازنشستگی اساتید باید اصلاح شود و ما نیز در مجلس پیگیر این مسئله هستیم و دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز ملزم به ارائه گزارش كتبی در این زمینه به مجلس شده است.
به گزارش ایلنا علي عباسپور‌تهراني درگفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری، با اشاره به اينكه شخصا با بازنشستگي اساتيد موافق نيستيم گفت: دكتر قريب و حسابي هم تا آخرين لحظات عمرشان در دانشگاه تدريس و دانشجويان از وجود آنها بهره‌مند مي‌شدند. اما اين قانوني كه در زمان آقاي زاهدي تصويب شد كه اساتيد اگر به سن 70 سالگي برسند بايد بازنشسته شود، اصلا منطقي نيست و اگر استادي از نظر جسمي سالم باشم و استاد ارزنده‌ باشد چه اشكالي دارد كه بعد از 70 سالگي هم تدريس كند.
وي با بيان اينكه بازنشستگي اساتيد از دغدغه‌هاي مجلس است و در اولين روزهاي معرفي دانشجو هم اين دغدغه نمايندگان به دانشجو انتقال يافت، اظهار كرد: زمان آقاي دانشجو در مجلس برنامه‌هاي خود را ارائه داد، احساس كرديم كه با ما هم‌فكر است و اميدواريم با همكاري وي بتوانيم قانوني را كه به موجب آن اساتيد بالاي 70 سال سن بازنشسته شوند را اصلاح كنيم.
وی با بیان اینكه بازنشستگی اساتید از دغدغه‌های مجلس است و در اولین روزهای معرفی دانشجو هم این دغدغه نمایندگان به دانشجو انتقال یافت، اظهار كرد: زمان آقای دانشجو در مجلس برنامه‌های خود را ارائه داد، احساس كردیم كه با ما هم‌فكر است و امیدواریم با همكاری وی بتوانیم قانونی را كه به موجب آن اساتید بالای 70 سال سن بازنشسته شوند را اصلاح كنیم.
عباسپور با تاكید بر اینكه كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیگیر وضعیت 13 استاد بازنشسته این دانشگاه است گفت:‌ در این زمینه با رئیس دانشگاه علامه‌طباطبایی تهران صحبت‌هایی شده است و دانشگاه علامه هم ملزم به ارائه گزارش كتبی در مورد بازنشستگی اساتید اقتصاد دانشگاه علامه شده است.
وی در پایان موضع‌گیری شفاف خود را در این زمینه به بعد از ارائه گزارش مكتوب دانشگاه علامه موكول كرد.
چندی پیش جمعی از استادان اقتصاد دانشگاه علامه، بازنشست شدند. بر اساس گزارش اعتماد، حمیدرضا برادران شرکا معاون رئیس جمهور سابق کشور، محمد ستاری فر رئیس سازمان منحل شده مدیریت و برنامه ریزی، علی صادق تهرانی، بهروز هادی زنوز، محمود ختایی، صادق بختیاری، رضا عاصی و دکتر جهرمی از اعضای هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه به تازگی بازنشسته شده اند.
گفتنی است به جز ستاری فر مابقی این استادان به جز بازنشستگی ممنوع التدریس نیز شده اند.
همچنین بنا بر اخبار واصله حقوق دکتر طائی و دکتر شریف آزاده رئیس گروه کشاورزی دانشگاه علامه نیز قطع شده است. در این میان تنها «علی عرب مازار» معاون کمیته برنامه ریزی ستاد میرحسین موسوی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه بازداشت شده است و مابقی استادان با بازنشستگی روبه رو شده اند.
در خبری دیگر «گروه توسعه» دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه نیز رسماً منحل شد.
*****
تداوم بازداشت سه دانشجوی دانشگاه شریف/ برگزاری دادگاه وصدور قرار بازداشت موقت برای فرهاد فرنود
مهدی اللهیاری، فرهاد فرنود و محمد کلاری سه دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف هستند که از 16 آذرماه در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برند. تنها یک جلسه دادگاه برای فرهاد فرنود برگزار شده و قاضی برای وی قرار بازداشت موقت صادر نموده است.
از وضعیت دو دانشجوی دیگر، محمد کلاری و مهدی اللهیاری خبری در دسترس نیست. فرهاد فرنود، دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف، روز شانزدهم آذر پس از تجمع روز دانشجو توسط مأموران امنیتی بازداشت شد و به بند امنیتی 209 انتقال یافت.
مهدی اللهیاری، از دانشجویان طیف چپ و فارغ التحصیل مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف نیز در روز 16 آذر در خیابان 16 آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. مهدی کلاری دانشجوی مهندسی شیمی این دانشگاه که در همین روز توسط مأموران دفتر پیگیری وزارت اطلاعات به دفتر حراست دانشگاه احضار و مجبور به امضای تعهد شده بود، دیگر دانشجویی است که در زندان اوین نگهداری می‌شود.
*****
بیانیه دیده بان حقوق بشر
سرکوب خونین معترضین محکوم است
در حالی که جمهوری اسلامی همچنان فشارهای امنیتی بر منتقدین و تظاهرکنندگان را افزایش می دهد، دیده بان حقوق بشر دیروز با انتشار بیانیه ای،ضمن انتقاد شدید از "سرکوب خونین معترضین" و "هدف گیری سازمان یافته و بی رحمانه تظاهرکنندگان توسط نیروهای نظامی و شبه نظامی حامی محمود احمدی نژاد" ، دادگاه های منتقدین پس از انتخابات را "مبتذل ترین سوء استفاده از روند قضائی" خواند.
دیده بان حقوق بشر در این بیانیه، آنچه را که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران رخ داده،یک "بحران تمام عیار" حقوق بشری نامیده وضمن اعتراض به سرکوب شهروندان معترض، انگشت اتهام را به سوی سپاه، شبه نظامیان بسیج و نیروی انتظامی گرفته و آنها را نهاد هایی نامیده است که "خودسرانه" و "بدون مبنای قانونی" بازداشت هزاران تن از شرکت کنندگان در تظاهرات جنبش سبز و همچنین فعالین مدنی و دانشجویان راترتیب داده اند. این نهاد بین المللی تاکید کرده که وضعیت در ایران به یک "فاجعه" حقوق بشری مبدل شده است.
گفتنی است حجم عظیم بازداشت های نیروهای معترض به تقلب در انتخابات و گزینش محمود احمدی نژاد به اندازه ای است که بسیاری از فعالین مدنی قادر نیستند رقم درستی از افرادی که در زندان های جمهوری اسلامی محبوس شده اند ارائه دهند.
در گزارش این سازمان بین المللی از برخورد دولت دهم با مردم معترض، به عنوان تلاشی آشکار برای "ارعاب منتقدین" و "اختناق دگراندیشان" یاد شده است. لازم به یادآوری است اندکی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری تعداد بسیار زیادی از سران احزاب اصلاح طلب و روزنامه نگاران بازداشت شدند و تحت فشار شدید برای اعتراف در دادگاه هایی که "نمایشی" خوانده شده اند، قرار گرفتند و با احکام بسیار سنگین تعزیری روبرو شدند.

خون بیشتری ریخته شده است
این نهاد حقوق بشری که در نیویورک واقع است به اذعان مقامات رسمی جمهوری اسلامی نسبت به کشتن دست کم "سی تن" از شهروندان حامی جنبش سبز هم اشاره دارد اما حجم خون های ریخته شده را فراتر از ادعاهای مسئولین می داند: "گفته می شود شمار قربانیان خشونت حکومت علیه شهروندان ایران به مراتب بیش از اینها بوده است."
کمیته مستقلی که از سوی موسوی و کروبی برای سرشماری کشته شدگان جنبش سبز تشکیل شده بود در ماه شهریور نام و مشخصات دقیق هفتاد و دو تن از کشته شدگان را منتشر و تاکید کرد احتمال افزایش این آمار وجود دارد.
در آخرین مورد از مقابله ماموران نظامی و شبه نظامی با حامیان کاندیداهای معترض که در روز عاشورا رخ داد، حداقل هفت تن از ناراضیان در تهران کشته شدند که یکی از آنان خواهرزاده میرحسین موسوی،بود که در مقابل در منزلش هدف گلوله قرار گرفت.
در همین ارتباط جو استورک معاون دیده بان حقوق بشر در امور خاورمیانه در توضیح علل این سرکوب خونین، هدف گیری "سازمان یافته" و "بی رحمانه" تظاهرکنندگان و منتقدان دولت را تلاشی برای خاموش کردن صدای معترضان نامیده است.

انتقاد از شکنجه و تجاوز
گزارش این نهاد معتبر حقوق بشری اما تنها به کشتار مردم توسط حکومت منحصر نمی شود و به "شکنجه" و "تجاوز جنسی" که بازداشت شدگان حوادث اخیر با آن مواجه شده بودند نیزاشاره دارد. این نهاد حقوق بشری با استناد به گزارش کمیته تحقیق پارلمان، از سعید مرتضوی دادستان سابق تهران به عنوان مسئول مستقیم فجایعی که در بازداشت گاه هایی همچون کهریزک رخ داده، نام برده است.
نخستین بار این مهدی کروبی بود که در ماه مرداد افشاگری های گسترده ای در خصوص تجاوز و شکنجه شدید بازداشت شدگان در برخی از بازداشت گاه های جمهوری اسلامی کرد؛ رخدادی که خشم شدید مسئولان جمهوری اسلامی را به همراه داشت.بعد از آن کمیته ویژه ای در مجلس شورای اسلامی،بعد از مدت ها تعلل،سعید مرتضوی،دادستان سابق تهران را به عنوان مسئول حوادث کهریزک معرفی کرداماهنوز اقدامی قضایی علیه وی به عمل نیامده و او همزمانریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و همچنین معاونت دادستان کل کشور را عهده دار است. این مسئله باعث شد تا ده روز پیش دیده بان حقوق بشر بیانیه دیگری منتشر کند و از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بخواهد ضمن برکناری مرتضوی از پست های دولتی و قضائی، راه را برای رسیدگی به اتهامات وی هموار کنند.

دادگاه های نمایشی : سو استفاده قضائی
دیده بان حقوق بشر در ادامه انتقاد های شدید خود در خصوص زیر پاگذاشته شدن "فجیع" حقوق بشر در جمهوری اسلامی، به اعترافات تلویزیونی بازداشت شدگان هم اشاره کرده است. آقای استورک محاکمه "نمایشی" صدها تن از دگراندیشان را از جمله "مبتذل ترین" سوء استفاده از روند پیگیری قضائی توصیف کرده که "ممکن است به خاطر کسی خطور کند."

رفتار با زندانیان : جنایت علیه بشریت
سازمان گزارشگران بدون مرز نیز 4 شنبه گذشته در گزارش سالانه خود ضمن محکوم کردن
"تشدید دستگیری و ادامه بازداشت‌های خودسرانه و غیر قانونی روزنامه نگاران در ایران" از "جامعه جهانی" خواست تا سکوت خود در قبال ایران را بشکند.
در حالی که بسیاری از روزنامه نگاران و سران برجسته احزاب اصلاح طلب به همراه اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم و بسیاری دیگر از فعالین دانشجویی و زنان در زندان به سر می برند، گزارشگران بدون مرز شرایط وخیم این افراد در زندان ها را پر رنگ و رفتار جمهوری اسلامی با زندانیان را مصداق "جنایت علیه بشریت" لقب داد : "نگاهداری زندانیان در شرایط دشوار و انفرادی‌‌های دراز مدت و در زندان‌های مخفی، پایمال کردن حقوق اولیه و بینادین آن هاست. این نوع زندانی کردن مخفیانه شکلی از ناپدید کردن اجباری و نقض حقوق بین‌المللی است که می تواند از مصادیق جنایت علیه بشریت بشمار آید."
*****
وضعیت وخیم دانشجویان دربند ُکرد
در حالی که هنوز 13 نفر از دانشجویان دستگیر شده ُکرد در روز دانشجو و روزهای قبل آن در زندان بسر می برند، برخی از نزدیکان و خانواده های آنها از وضعیت جسمی و روحی وخیم فرزندانشان خبر داده اند. در همین راستا برخی از سایت های محلی نیز خبر از وضعیت ناگوار ادریس مولودی، دانشجوی در بند ُکرد نوشته است.
پایگاه خبری تحلیلی روانیوز به نقل از خانواده مولودی با اشاره به ابتلای او به بیماری پریشان خوابی گزارش هایی در مورد وضعیت وخیم دانشجویان کرد در زندان اوین منتشر کرده است.
این منبع خبری درگزارش خود با اشاره به هم بند بودن ادریس مولودی و فرزاد کلبعلی، خبر داده است که برخی از دانشجویان بازداشتی هم اکنون در زندان اوین در یک بند نگهداری میشوند.
روانیوز به نقل از خانواده ی ادریس مولودی نوشته است که او "به خاطر وضعیت وخیم روحی و شرایط بد زندان با پایین آمدن شدید وزن روبرو شده است".
این درحالیست که این خانواده پیش تر از ابتلای فرزندشان به بیماری پریشان خوابی و شرایط نامساعد وی در زندان اوین ابراز نگرانی کرده بودند.
ادریس مولودی دانشجوی ُکرد در 25 آبان ماه گذشته در ارتباط با تجمع اعتراضی دانشجویان کرد در اعتراض به اعدام احسان فتاحیان فعال سیاسی کرد به همراه 6 نفر دیگر از دانشجویان کرد از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند.
این پایگاه خبری در گزارش خود به وضعیت نامساعد 13 دانشجوی دیگر دربند کرد از جمله فرزاد کلبعلی اشاره کرده است.
این گزارش در پایان با اشاره به یورش مامورین امنیتی و حراستی دانشگاه تهران به اتاق فرزاد کلبعلی در کوی دانشگاه طی هفته های گذشته و مصادره وسایل شخصی وی، وضعیت نامبرده را نیز نگران کننده گزارش کرده است.

تماس تلفنی فرزاد کلبعلی با حضور آقایان
خبر وضعیت نامساعد فرزاد کلبعلی در بند 209 در شرایطی منتشر شده که به گزارش برخی منابع خبری او پس از 17 روز بازداشت، در یک تماس تلفنی از خانواده اش خواسته است از مصاحبه با رسانه ها خودداری کنند.
به گزارش خبر نامه امیر کبیر علی رغم پی گیری های مکرر خانواده کلبعلی هنوز موفق به ملاقات با وی نشده اند.امیر کبیر در ادامه با اشاره به تنها تماس تلفنی این دانشجوی کرد با خانوده اش افزوده است: "چند روز پیش فرزاد در تماسی کوتاه از بند 209 زندان اوین با اعلام محل نگهداری خود از خانواده اش خواسته بود که با رسانه ها مصاحبه نکنند. با توجه به اینکه تماسهای تلفنی متهمان با خانواده هایشان در بازداشتگاه 209 با حضور بازجو صورت می گیرد گمان می رود که فرزاد تحت فشار و با اصرار بازجوها این خواسته را مطرح نموده است".
پیش تر نیز وب سایت مجموعه فعالان حقوق بشر ایران با اشاره به ورود نیروهای امنیتی به کوی و بازرسی اتاق دکتر فرزاد کلبعلی در بعد از ظهر روز چهارشنبه مورخ ۲۳ دی ۸۸، اعلام کرده بود: ماموران اداره اطلاعات با همکاری حراست کوی دانشگاه تهران وارد کوی شده و اتاق دکتر فرزاد کلبعلی راکه در روز ۱۶ آذر بازداشت شده است، بازرسی کردند.
گفتنی است فرزاد کلبعلی دانشجوی ترم آخر دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه تهران و حایز رتبه اول در این رشته و در حال نوشتن تز دکتری است. او همزمان با تحصیل در مقطع دکترا در چند موسسه علمی و دانشگاه از جمله دانشکده خبر مشغول کار و تدریس بود که به علت تفاوت در نوع نگرش و دیدگاه از این مراکز اخراج شده بود.
کلبعلی عصر روز 16 آذر امسال، به هنگام خروج از در شرقی دانشگاه توسط مامورین اطلاعات ربوده شد و هنوز از وضعیت نگهداری و اتهامات انتسابی به او هیچ خبری در دست نیست.

13 دانشجوی کرد در بند
خبر نامه امیر کبیر هفته گذشته خبر آزادی 3 تن از دستگیر شدگان مراسم 25 آبان ماه گذشته با قید وثیقه و تعهد را منتشر کرد اما هنوز 13 دانشجوی کرد زندانی دیگر در بلاتکلیفی در زندان بسر می بردند.
فرزاد کلبعلی دانشجوی، سروه ویسی، آمانج حیدری، پخشان عزیزی، لیلا محمدی، احمد اسماعیلی، هژار یوسفی و عبدالله عارفی، ادریس مولودی، علیرضا مرادی، امجد کردنژاد از جمله دانشجویانی هستند که در روزهای قبل و بعد مراسم 16 آذر امسال به عناوین گوناگون دستگیر شده اند.
گفتنی است دستگیری 6 نفر از دانشجویان بازداشتی کرد در ارتباط با تجمع اعتراضی آنها در دانشگاه تهران به اجرای حکم احسان فتاحیان در 25 آبان ماه گذشته صورت گرفته است.
*****
از میان ایمیل های دریافتی
زهرا رهنورد در مصاحبه با روز:
سازش نمی کنیم؛ به رسمیت نمی شناسیم
بیانیه شماره 17 میرحسین موسوی از سوی برخی گروهها و شخصیت های سیاسی نشانه به رسمیت شناختن دولت محمود احمدی نژاد ارزیابی شد و برخی تا بدانجا پیش رفتند که سخن از سازش پشت پرده رهبران جنبش سبز با حکومت به میان آوردند. امری که زهرا رهنورد در مصاحبه با "روز" آن رابه شدت رد و به صراحت اعلام کرد: "نه دولت احمدی نژاد را به رسمیت می شناسیم و نه سازش می کنیم بلکه صادقانه پی گیر حقوق و مطالبات مردم هستیم."
با خانم رهنورد در شرایطی مصاحبه کرده ایم که از یک سو فشارها بر میرحسین موسوی، با بازداشت مشاوران و نزدیکان اوافزایش یافته و از سوی دیگر شایعاتی مبنی بر سازش پشت پرده و به رسمیت شناختن دولت احمدی نژاد از سوی او و سایر رهبران جنبش سبز، پخش شده است. اما خانم رهنورد با وجود همه این فشارها و تهدیدها تصریح می کند: "سینه مان را سپر کرده ایم و آماده برای هرگونه تیر و حمله و تروری هستیم."
مصاحبه با زهرا رهنورد، استاد دانشگاه، نویسنده و همسر میرحسین موسوی را در پی می آید.
خانم رهنورد بعد از انتشار بیانیه هفدهم آقای موسوی، برخی اینگونه برداشت کرده اند که آقای موسوی، دولت محمود احمدی نژاد را به رسمیت شناخته است. چنین برداشتی درست است؟
برداشت شخصی من از بیانیه، این نیست، چون بندهای دیگر همین بیانیه تاکید دارد که تقلبی در کار بوده و انتخابات سالم نبوده است؛ وقتی در بیانیه بر این موضوع تاکید می شود، چگونه چنین برداشتی می شود؟ من فکر میکنم و برداشت من این است که از متن همین بیانیه به وضوح می توان فهمید که آقای موسوی، دولت برآمده از تقلب را به رسمیت نمی شناسد.

ولی اکنون شایعات زیادی درباره سازش پشت پرده آقایان موسوی و کروبی و خاتمی مطرح است و امروز نیز برخی اخبار به نقل از آقای کروبی در مورد به رسمیت شناختن دولت احمدی نژاد منتشر شده است. برخی بیانیه آقای موسوی و سخنان امروز آقای کروبی را به سازش های پشت پرده تعبیر میکنند.
به هیچ وجه چنین چیزی نیست و سازشی در کار نیست. من در آن بیانیه نه تنها هیچ گونه سازشی نمی بینم بلکه آن بیانیه کف خواسته ها و آرمان های مردم است و حداقلی از خواسته های مردم و حکومت می تواند به راحتی این خواسته ها را عملی کند.

ولی حکومت این خواسته را نمی پذیرد یعنی تاکنون نپذیرفته؛ شما فکر میکنید به این خواسته ها تن خواهند داد؟
من نمی توانم آینده را پیش بینی کنم که چه اتفاقی خواهد افتاد و چه خواهد شد، فقط امیدوارم هر اتفاقی که می افتد به نفع ملت ایران باشد و به سربلندی ملت ایران ختم شود.میخواهم بر این نکته تاکید کنم که نه دولت احمدی نژاد را به رسمیت می شناسیم و نه پشت پرده سازش می کنیم.

با بازداشت های گسترده ای که موج دوم آن بعد از روز عاشورا آغاز شد، به نظر میرسد فضا بسته تر از سابق شده و از طرف دیگر شامل کسانی شده که به انقلاب خدمات زیادی کرده اند. به نظرتان این بازداشت ها تاثیری در حرکت مردمی خواهد داشت؟
این بازداشت ها کار بسیار غلط و اشتباهی است که متاسفانه همچنان هم ادامه دارد. بازداشت کسانی که حرفهای آزادیخواهانه میزنند و از حقوق مردم سخن می گویند هیچ محمل قانونی ندارد. باید توجه داشت که آرمان های آزادیخواهانه، دموکراسی طلبی، قانون گرایی و مردمسالاری دینی، پایه های خواسته های مردم است که "رای" نیز در درون همان قرار میگیرد؛ دستگیری ها که چه مردم عادی و چه شخصیت های سیاسی و مطبوعاتی و... را در بر می گیرد، محمل درست و قانونی ندارد. بازداشت شخصی مثل دکتر بهشتی که سمبل همه حق طلبی ها و اندیشمندی های جنبش و یک دلسوز دانشگاهی است چه فایده ای برای آقایان دارد؟ منظورم فقط شخص دکتر بهشتی نیست بلکه او را به عنوان سمبلی از عزیزان دربند می گویم که به خاطر آرمان های بلند و انسانی شان بازداشت شده اند. من همچنین می خواهم مساله زنان را به طور اخص مطرح و تاکید کنم که بازداشت شیرزنان فهیم و آگاه ایرانی، ضربه بزرگی به حیثیت جمهوری اسلامی میزند. زنانی که باید دراجتماع و دانشگاهها مشغول کار باشند اکنون در کنج زندان ها هستند و این موضوع سرافکندگی عظیمی در سطح ایران و جهان برای جمهوری اسلامی به دنبال دارد.

آیا این بازداشت ها و بگیر و ببندها تاثیری در حرکت مردم و جنبش سبز خواهد داشت؟
این دستگیری ها هیچ گونه تاثیری در خواست و حرکت مردم ندارد؛ مردم به شدت آگاه هستند و با شعور بالای سیاسی، مطالبات خود را پی گیری میکنند. اکنون این مردم هستند که پیشروی روشنفکران هستند، حتی روشنفکران ما به دنبال مردم حرکت می کنند.

خانم رهنورد تعداد زیادی از نزدیکان شما و همسرتان بازداشت شده اند؛برادرتان دوبار بازداشت شده و خواهرزاده آقای موسوی نیز به شهادت رسیده اند. این مسائل چه تاثیری در زندگی شخصی و خانوادگی شما داشته است؟
ما با جنبش سبز نفس می کشیم و زندگی می کنیم؛ خود من همیشه از سوی جریان های محافظه کار و واپس گرا سرکوب شده ام اما اندیشه هایم را مطرح کرده ام. متاسفانه فشارهایشان بر زنان آزادیخواه و من متمرکز شده و با اهانت ها و حاشیه سازی هایی که تازگی نیز ندارد و از سالها قبل جریان داشته، سعی در سرکوب ما داشته اند، اما اکنون دیگر حیا را خورده و آبرو را تف کرده اند. زمانی کتاب هایم را اجازه انتشار نمیدادند و کاری کردند که من زندگی کاری و اجتماعی ام را فقط در دانشگاه گذاشتم اما فشارها ادامه داشت. حالا شدید تر شده؛ هدف آنها این است که من وجود نداشته باشم، نفس نکشم و نباشم. حتی زندگی عاشقانه ما را نیز بر نمی تابند و سعی کردند حاشیه ها به وجود آورند اما همگان میدانند ما چه نوع زندگی ای داریم و این فشارها و تهدیدها، هیچ تاثیری در روند زندگی و فعالیت ها و آرمان های ما ندارد.

بیشتر میخواهم بدانم چه فضایی بر خانواده و فامیل و نزدیکان شما که این همه هزینه داده و میدهند حاکم است؟ آیا این هزینه ها تاثیری در رابطه آنها با آقای موسوی داشته است؟
این هزینه ها به خاطر آقای موسوی نیست بلکه به خاطر جنبش سبز است؛ ما فرد گرا نیستیم و فردگرایی نداریم و خانواده و فامیل ما نیز جدا از مردمی که هزینه میدهند نیستند. برادر من یک شخصیت کاملا علمی و متخصص است و هیچ نوع فعالیت سیاسی ندارد اما همچون سایر مردم هزینه میدهد. ما سینه مان را سپر کرده ایم و آماده برای هرگونه تیر و حمله و تروری هستیم.

خانم رهنورد خود شما نیز تاکنون سه بار مورد حمله قرار گرفته اید؛ گفته می شد افرادی که به شما حمله کردند از "خواهران بسیجی" بودند. ممکن است توضیح دهید اصل قضیه چه بود؟
من نمی توانم با اطمینان بگویم که بسیجی بوده اند اما می گویم که ماموریت داشته اندو از یک روز قبل از 16 آذر تا 18 آذر من در ناامنی شدید قرار داشتم. به طور مداوم تعقیب ام میکردند و یک بار سرم ریختند و بارها با حرفهای بسیار زشتی اهانت کردند. یکبار که حراست دانشگاه مرا به ماشین منتقل کرد تا از محل دور شوم، یک موتورسوار دستش را داخل ماشین کرد و گاز فلفل زد که به شدت حالم بد شد و مدتی مریض بودم و خونریزی کلیه داشتم. روزهای دیگر نیز حراست دانشگاه مراقبت میکرد. آن 4 روز تا 18 آذر یا توهین میکردند و یا حمله فیزیکی میکردند و هیچ گونه امنیتی نداشتم اما بعد از 18 آذر دست برداشتند و فعلا که خبری نیست.

شما نمی ترسید از اینکه یکباره حادثه ای برایتان به وجود آورند؟ آیا پیش بینی چنین حوادثی را کرده اید؟
آزادیخواهی و سلحشوری جزو آرمان های من در زندگی بوده و به خاطر همین از مرگ هم هیچ هراسی ندارم. قبلا گفتم سینه مان را سپر کرده ایم و من به شخصه آماده هرگونه تیر و حمله و تروری هستم.
*****
به خانواده مریم ضیا اجازه ملاقات نمی دهند
خانواده مریم ضیا، فعال حقوق کودک این هفته هم موفق به ملاقات با وی نشدند.
به گزارش تا آزادی زندانیان سبز، مریم ضیا که از ۱۱ دی ماه در بازداشت به سر می برد، تا کنون با خانواده خود ملاقات نداشته است و پیگیری های خانواده او نیز تا کنون نتیجه نداشته است. مریم ضیا از زمان دستگیری تنها یک بار با خانواده خود تماس داشته است و به گفته خانواده اش، از روحیه خوبی برخوردار بوده است. به نظر می رسد فشارها بر این فعال حقوق کودکان به این دلیل باشد که اعتراف به کارهای نکرده کند. گفتنی است خانواده ضیا به دادستان تهران هم مراجعه و درخواست اجازه ملاقات کرده اند اما پاسخی که مسئولین دادستانی تهران داده اند این بوده که دو یا سه هفته بعد جواب می دهیم. مریم ضیا دو فرزند دارد که هم اکنون نزد مادرش نگهداری می‌شوند، آنها تاکنون چندین بار به دادگاه انقلاب مراجعه کرده اند اما هیچ خبری از مریم به دست نیاورده اند بی خبری از مریم نیز آنها را بسیار نگران کرده است. او تنها فعالیتش در حوزه حمایت از حقوق کودکان بوده و با انجمن حمایت از حقوق کودکان همکاری می کرده است، او در منزلش دستگیر و اسناد و مدارک و کامپیوتر شخصی‌اش نیز مصادره شد.
*****
دولت فعلی، دولت مستقر کشور است
آنچه کروبی گفت؛ آنچه فارس نوشت
مهدی کروبی دیروز طی یک مصاحبه جمعی اعلام کرد "دولت فعلی، دولت مستقر در کشور است و وظیفه دارد کارهای مردم را انجام داده و پاسخگو باشد". این سخن در خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی به این صورت چاپ شد: "بنده اشكالات خود را همچنان وارد میدانم اما رئیس جمهور را نیز به رسمیت می شناسم".
خبرگزاری فارس البته مدعی شد که مهدی کروبی در پاسخ به سئوال خبرنگاراین خبرگزاری این جمله را گفته است؛ اما همین کافی بود تا واکنش سریع محافل خبری و سیاسی ایران را در پی داشته باشد؛واکنشی که در سایت های اینترنتی بسیار منفی بود؛ اما ساعتی بعد سید مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی با ارائه توضیحاتی به نقل از مهدی کروبی اعلام کرد: "پس از اتمام کنگره در حال خروج بودم که تعدادی از خبرنگاران، سئوالاتی از من پرسیدند و من در پاسخ به انها گفتم که پس از تنفیذ، دولت فعلی، دولت مستقر کشور است و وظیفه دارد کارهای مردم را انجام دهد و پاسخگو باشد".
به گفته آقای واحدی، دبیر کل حزب اعتماد ملی در توضیح این سخنان خود گفته است: "در همان مصاحبه بر این نکته تاکید کردم که تقلب های گسترده درانتخابات صورت گرفته و من برهمه مواضع انتخاباتی خود و اعتراضات خود ایستادگی کرده و می کنم و بیدی هم نیستم که با تهدیدها و فحاشی ها و هتاکی ها عقب نشینی کنم اما مردم مسائل روزمره ای دارند که دولت مستقر باید آنها را حل کند و دولت فعلی پس از تنفیذ، دولت مستقر کشور است و باید پاسخگوی مشکلات مردم باشد".
مهدی کروبی با تاکید بر اینکه "حرف من همان حرف ملت است که رای ما کجاست" گفته است: "همین امروز در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی، گفتم مطمئن باشید دولت احمدی نژاد چهار سال نخواهد ماند."

تقلب و دخالت در رأی
حسین کروبی نیز به وب‌سایت سحام‌نیوز، به نقل از پدرش گفت که او همچنان اعتقاد دارد در انتخابات، تقلب روی داده و در شمارش آراء کاملا دخالت شده است.
به گفته حسین کروبی، پدرش افزوده "چون آیت‌الله علی خامنه‌ای، حکم احمدی‌نژاد را تنفیذ کرده است، وی را به عنوان رئیس دولت نظام به رسمیت می‌شناسد."
وی همچنین در گفت و گو با بی بی سی، در پاسخ به این سئوال که چرا این موضع آقای کروبی چند ماه پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد اعلام می شود، گفت: "شاید به این دلیل بوده است که در ۸-۷ ماه گذشته ایشان منتظر بودند که حاکمیت به اعتراضات مردم توجه کند و به خواسته های آنها تن بدهد، اما اکنون که حاکمیت اصرار دارد که به خواسته مردم تن ندهد، ایشان می خواهند راه برون رفتی ایجاد کنند."
پسر مهدی کروبی در پاسخ به این سئوال که آیا این موضع گیری نوعی عقب نشینی نیست؟ گفت: "صحبت های آقای کروبی همان صحبت هایی است که در بیانیه هفدهم آقای موسوی هم به نوعی به آن اشاره شده است. این عقب نشینی نیست، بلکه جستجوی راه برون رفت از وضعیتی است که دولت ایجاد کرده و کشور را به سمت پرتگاه می برد".
حسین کروبی همچنین اظهار امیدواری کرد که "موضع گیری تازه آقای کروبی باعث شود مجلس نظارت جدی خود را بر کار دولت اعمال کند و در مواردی که به گفته او دولت بر خلاف منافع کشور حرکت می کند، از دولت بازخواست شود".

می خواستند ماست مالی کنند
نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد، ساعتی پیش تر در کنگره حزب مردمسالاری، در واکنش به اظهارات ابوترابی، نایب رئیس مجلس به صراحت گفته بود که "مسئله امروز انتخابات نیست، مسئله کشته شدن جوانان زیر شکنجه است".
ابوترابی از مهدی کروبی انتقاد کرده بود که چرا حکمیت کمیته شورای نگهبان را نپذیرفته است؛ همین باعث شد تا دبیر کل حزب اعتماد ملی بدون وقت تعیین شده پشت تریبون رود و خطاب به او بگوید: "حکمیت را نپذیرفتم چون می خواستند ماست مالی کنند."
کروبی در ادامه به تقلب در انتخابات اشاره کردهو گفت "موارد زیادی وجود دارد که آدم هایی شهادت داده اند در صندوقی ناظر بوده اند و ما در آن مثلاً 90 تا 100 تا رأی داشتیم اما بعداً اعلام کردند صفر یا یک".
وی همچنین به دیدارش با خانواده شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: "این بنده های خدا به آیت الله مظاهری هم مراجعه کرده اند اما گفته من هم می ترسم من را بگیرند."
کروبی همچنین خطاب به ابوترابی گفت: "برادر من اصلاً مسئله انتخابات نیست.مسئله این است که در این کشور در کهریزک 4 نفر جوان کشته شدند. در زمان شاه ما زندان بودیم و مبارزه می کردیم اگر چریک را که براندازی اش قطعی بود می گرفتند و شکنجه هم که می کردند بعد می بردند بهداری درمانش می کردند. اما الان آنقدر شکنجه می کنند که طرف زیر شکنجه می میرد. اینها مسئله اصلی است."
کروبی همچنین در ادامه به موارد دیگری از وقایع بعد از انتخابات اشاره کرد و گفت: "برادر من شما آدم های خوبی هستید شما چشمتان را باز کنید و ببینید چه اتفاقی دارد می افتد و با مردم چه می کنند؟ ما از مردم نخواسته ایم بیایند خیابان و اعتراض کنند. این تصمیم خودشان هست و باید این واقعیت را درک کرد که این تصمیم، تصمیم مردم هست نه من مهدی کروبی."

کروبی، محکم و استوار
یک روز پیش تر نیز روابط عمومی حزب اعتماد ملی با انتشار بیانیه ای در پاسخ به روزنامه کیهان اعلام کرده بود که "آقای کروبی محکم و استوار ایستاده و برای تمامی سخنان خود سند دارد."
روزنامه کیهان با اشاره به سخنان مهدی کروبی مبنی بر بسته شدن راههای رایزنی درباره زندانیان نوشته بود: "ظاهراً وی ۸-۷ ماه خواب بوده و تازه بیدار شده و فهمیده چه خبط بزرگی کرده است."
روابط عمومی حزب اعتماد ملی در پاسخ نوشت: "آن کسانی خواب هستندکه سالهاست حقوق مردم را نادیده می گیرند و نمی فهمند که بازداشت فرزندان این انقلاب مانند علیرضا بهشتی و آوردن آنها با لباس زندانی و دمپایی، در دادگاه انقلاب و زیر عکس شهید بزرگوار آیت الله بهشتی چه معنایی می دهد. آن کسانی خوابند که نمی دانند چه اتفاقی افتاده است تا بعد از ۲۷ سال در ختم شهید بهشتی نیروهای ضد شورش با باتوم و سپر باید مستقرباشند و این مراسم تحت شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار شود. آن کسانی خوابند و هنوز بیدار نشده اند که جمعیت ۳ میلیونی مردم را در ۲۵ خرداد ندیدند و سکوت با معنای آنها را نشنیدند. آن کسانی خوابند که به رغم کشتار در بازداشتگاه کهریزک که ننگی برای این انقلاب شد، عامل اصلی آن را در کنار خود می نشانند و از او تقدیر می کنند و در مصونیت آهنی قرار می دهند.آیا می خواهید بدانید که دیگر چه کسانی خوابند و چه زمانی وقت بیداری آنهاست؟ انتخابات آزاد برگزار کنید یا اجازه برگزار یک تجمع آزاد و امن به هواداران آقایان کروبی و موسوی بدهید تا بیبند مردم چگونه بیدارتان می کنند. پس لازم است بدانید که آقای کروبی محکم و استوار ایستاده و برای تمامی سخنان خود سند دارد."
*****
رایزن ایران در ژاپن از سمت خود استعفا داد
ابولفضل اسلامی، رایزن پیشین سفارت ایران در ژاپن با انتشار نامه‌ای اعلام کرد که «از خشونت‌های صورت گرفته علیه مردم بیزار شده» و به همین دلیل استعفا می‌دهد.
سایت ندای سبز آزادی به نقل از رادیو کوچه گزارش داد که پیش از این نیز چندین تن از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه ایران در اروپا نیز استعفای خود را اعلام کرده بودند، اما این برای نخستین بار است که در منطقه آسیای شرقی چنین رویدادی رخ می‌دهد .
این رایزن پیشین جمهوری اسلامی هم‌چنین در نامه‌ای از کارمندان وزارت امور خارجه رژیم خواسته که با مردم همگام باشند.
*****
مولوی عبدالحمید: وضعیت اشتغال اهل سنت در زمان شاه بهتر از جمهوری اسلامی بود
میزان نیوز: مولوی عبدالحمیدامام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن سخنانی با اشاره به اینکه "وضعیت اشتغال اهل سنت در پستهای مدیریتی در زمان شاه بهتر از جمهوری اسلامی بود" خواستار تجدید نظر در برخی سیاستهای تبعیض آمیز و احقاق حقوق ملی و مذهبی اهل سنت شد.
به گزارش میزان، مولوی عبدالحمید که در جلسه فارغ التحصیلی بانوان طلبه در موسسه دامن سخن می گفت، افزود: خواسته اهل سنت که ما بر آن مصر هستیم این است که حقوق قانونی ما به ما داده شود. جامعه ما همواره مورد تبعیض قرار گرفته و جایگاه لازم و شایسته به آن داده نشده است و اهل سنت کشور درطول این سی سال در مدیریت کلان کشور جایگاهی نداشته و در مدیریتهای منطقه ای هم سهم بسیار جزئی داشته اند.امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به لزوم آزادی بیان در کشور گفت: ما نسبت به نظام جمهوری اسلامی دلسوزبوده و خیرخواه مسئولین و شیعه و سنی هستیم و از روی دلسوزی نصیحت می کنیم که جلوی آزادیها گرفته نشود. در کشور ما هر اندازه که قلم، روزنامه، نشریات و... از آزادی برخوردار باشند - البته تا زمانی که از چهار چوب اسلام و قانون اساسی تجاوز نکنند - این آزادی باعث رشد و بالندگی کشور خواهد شد.در نظام جمهوری اسلامی باید حس انتقاد پذیری باشد و به جای سرکوبی منتقدان و خفه کردن اعتراضات باید به آنها جوابگو باشیم و از راه گفتمان و مذاکره به مشکلات رسیدگی شود.
مدیریت دارالعلوم زاهدان با اشاره به اصالت ایرانی اهل سنت، خاطر نشان کرد: اهل سنت ایران کاملاً ایرانی هستند و در مورد ایرانی الاصل بودن، هیچکس از آنها بالاتر نیست. همین اهل سنت برای پاسداری از ایران، خود را در مرزها به کشتن داده اند و درمقابل تجاوز بیگانگان و انگلیسها به این کشور ایستادگی کرده و از خاک میهن دفاع کرده اند، لذا باید آنهایی که صلاحیت دارند در اداره کشور به کار گرفته شوند.
وی افزود: ما باید آینده خود و فرزندانمان را در جمهوری اسلامی، درخشان و روشن ببینیم. نباید این احساس در ما باشد که نخبگان ما با وجود داشتن صلاحیت، فقط به خاطر اعتقاداتشان استخدام نمی شوند.
مولوی عبدالحمید ادامه داد: ما می خواهیم که از ما در نیروهای مسلح هم کار بگیرند چنان که در رژیم گذشته، اهل سنت دارای مسئولیتهای بزرگ در نیروهای مسلح بودند، حالا چرا در نظام اسلامی اینگونه نباشد تا ما از میهن خودمان دفاع کنیم؟ ما دلسوز و خیرخواه میهن هستیم و خواهان این هستیم که مسئولین محترم در مورد برادران اهل سنت خود تجدید نظر کنند و مشکلات جامعه اهل سنت را حل نمایند. اگر جاده های ما با طلا و نقره فرش شود مشکل ما حل نمی شود بلکه رفع تبعیضات راه حل مشکلات ما است.
مولوی عبدالحمید افزود: بزرگترین دغدغه اهل سنت، آزادی مذهبی است. ما باید بطور آزادانه بتوانیم در هر جای کشور احکام دین را به فرزندان اهل سنت تعلیم بدهیم. نمازهای پنجگانه، جمعه و عیدین را به طور آزادانه برگزار کنیم. حوزه های ما باید استقلال خود را حفظ کنند. هیچ نهاد و ارگانی نباید در امور مساجد و مدارس دینی ما دخالت داشته باشند و در کل آزادی مذهبی ما نباید به مخاطره بیفتد. اینها همه حقوق قانونی ما است و ما از حقوق قانونی خود هرگز نمی گذریم. ما به غیر از چند نماینده مجلس، دیگر کسی را در تهران نداریم که از کانال خودمان با مسئولین کشوری در ارتباط باشند. ما معتقدیم زمانی مشکلات مناطق سنی نشین حل می شود که ما در مرکز افرادی داشته باشیم که مشکلات را مستقیماً به مسئولین منتقل کننند تا از آنجا به مسایل رسیدگی شود، زیرا اختیارات مسئولین محلی محدود است.
*****
وزارت علوم ژورنال لباس‌هاي ايراني اسلامي برای دانشجویان دختر منتشر مي‌كند
مدير گروه مطالعات زنان دفتر برنامه‌ريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، از انتشار ژورنال لباس‌هاي دانشجويي با توجه به فرهنگ ايراني - اسلامي خبر داد .
به گزارش دفتر برنامه‌ريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، دکتر "سمانه جوادي" اظهار داشت: معاونت فرهنگي اجتماعي وزارت علوم در راستاي دفاع از هويت ايراني‌ ـ اسلامي دانشجويان و با اهدافي چون؛ اهتمام جدي جهت ايجاد فضاي سالم فرهنگي در محيط دانشگاهها و تشويق جوانان به حضور در عرصه‌ انديشه و خلاقيت و نوآوري در ارائه‌ طرح‌هاي مد و لباس ايراني ‌ـ اسلامي و ايجاد زمينه ارتقاي فرهنگي براساس مباني اخلاقي و عقايد اسلامي، از چند سال گذشته اجراي طرح «ارائه مدل‌هاي لباس دانشجويي مطابق با هنر ايراني ‌ـ اسلامي» در دانشگاهها را با همکاري اساتيد و صاحبنظران شناخته شده در عرصه فرهنگ و هنر و جامعه شناسي و... در جهاد دانشگاهي در دستور کار خود قرار داد که در حال حاضر اين مدل‌ها، طراحي و آماده انتشار شده است.
جوادي افزود: در اين راستا، گروه مطالعات زنان معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، پيشنهادها، طرح‌ها و مدل‌هاي لباس دانشجويي را که منطبق با موازين علمي و فرهنگي دانشگاههاي کشور باشد را از سوي اساتيد، دانشجويان و فعالان فرهنگي هنرمندانه و خلاقانه براي انتشار در ژورنال‌هاي بعدي (لباس دانشجويي) مي‌پذيرد. وي ادامه داد: اميدواريم که با هماهنگي و همکاري دستگاههاي مرتبط در وزارت بازرگاني و ساير نهادهاي مربوط، مکان‌ها و امکاناتي براي دوخت و آماده‌سازي اين مدل‌ها با قيمت مناسب براي دوستداران و استقبال کنندگان از اين مدل‌ها مهيا شود.
مدير گروه مطالعات زنان دفتر برنامه‌ريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي وزارت علوم، با اشاره به اينکه، فرهنگ و هنر ايراني سرشار از نوآوري‌ها و بدايع زيبا و جذاب و هنرمندانه در زمينه‌هاي مختلف بخصوص در زمينه پوشاک است، تصريح کرد: اين هنر هنگامي که با هنر و ارزش‌هاي اسلامي گره مي‌خورد، براي ما ايرانيان هويت عميقي با نام هويت ايراني ‌ـ اسلامي ايجاد مي‌کند. جوادي در پايان سخنان خود به معضل پوشش و آسيب‌هاي رواني، اجتماعي و فرهنگي متأثر از آن اشاره کرد و گفت: جوانان فعال و نخبه ما که وارد دانشگاه مي‌شوند، از طرفي با محيطي علمي روبرو هستند که شرايط خاصي دارد و از طرفي حس زيبايي ‌دوستي و تنوع ‌طلبي، آنها را به سمت استفاده از مدل‌هاي خاصي در دانشگاه مي‌کند که ممکن است به فرهنگ علمي و اجتماعي دانشگاه لطمه وارد کند .
*****
دانشجوی دانشگاه علم و صنعت در صحن دانشگاه در تصادف با کامیون جان سپرد
ظهر روز گذشته میترا رضایی دانشجوی دانشگاه علم و صنعت در صحن دانشگاه توسط کامیون زیر گرفته شده و کشته شد.
میترا رضایی دانشجوی ورودی 88 کارشناسی ارشد دانشکده کامیپوتر دانشگاه علم وصنعت در حوالی ساعت 2 ظهر روز گذشته توسط کامیون حامل مصالح ساختمانی زیر گرفته شد و جان سپرد.
این دانشجو که از شهر خوی برای تحصیل در تهران حضور داشته است، پس از تصادف برای مدت 10 دقیقه تا رسیدن آمبولانس، در صحن دانشگاه بر روی زمین و در حال خونریزی بوده و سپس جان سپرده است.
به گفته دانشجویان، راننده ای جوان کامیون مصالح ساختمانی در حالي كه دنده عقب در حال حرکت بوده است این دانشجو را زیر گرفته و از روی شکم و سینه وی رد شده است. نیروهای حراست دانشگاه پس از این حادثه این راننده را از صحنه دور کرده اند.
به گفته دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، پس از این حادثه حراست دانشگاه با دستپاچگی سریعا اقدام به متفرق کردن دانشجویان و شاهدين کرده و با پهن کردن یونولیتی سفید رنگی خون های بر زمین رو پوشانده است. سپس با کمک باغبان های دانشگاه محل خون های روی زمين را سريعا شسته و با دانشجويان و اساتيد و ساير شاهدين در صحنه برخوردی زننده داشته اند.
این تصادف در حالی اتفاق افتاده است که عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین در دانشگاه‌ها تا پیش از ساعت 10 شب ممنوع است.
بنابر گزارش دانشجویان عبور و مرور این کامیون در هفته گذشته نیز باعث اعتراض دانشجویان شده بوده است. در هفته گذشته همین راننده کامیون به دلیل سرعت بالا در حال تصادف با یکی از دانشجویان بوده است که این موضوع منجر به اعتراض این دانشجو شده و مساله به حراست و انتظامات دانشگاه نیز منتقل شده بود.
ناظر پروژه های عمرانی در دانشگاه‌ مدیریت دانشگاه است اما از آنجایی که جان دانشجویان در سیستم فاسد و باندی حکومت ایران ارزان است، بعید به نظر می‌رسد که با رئیس ارزشی رئیس دانشگاه علم و صنعت برخوردی شود.
*****
همکاری انتظامات و اعضای جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی در حمله به دانشگاه آزاد مشهد
همکاری انتظامات و اعضای جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی با لباس شخصی ها و انصار در حمله به دانشگاه آزاد مشهد و بازداشت دانشجویان دانشگاههای مشهد
برخی از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه های مشهد طی ماههای اخیر، گفته اند که با كمك مستقیم انتظامات و چند عضو جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، تشکل حامی دولت کودتا، با حمایت لباس شخصی های و اراذل و اوباش انصار بازداشت و ضرب و شتم شده اند.
یكی از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در این باره گفت: "در مقابل در اصلی این دانشگاه مهدی بادپا از اعضای جامعه اسلامی به دانشجویان حمله می كرده و با كمك چند لباس شخصی آن ها را بازداشت می كرده است."
همچنین طبق گزارشات رسیده از دانشگاه آزاد مشهد، مرتضی خواجی عضو جامعه اسلامی این دانشگاه و پسر معاون آموزشی دانشگاه فردوسی كه علیرغم چندین ترم مشروطی و اخراج آموزشی همچنان با رانت پدرش و به صورت غیرقانونی به تحصیل ادامه می دهد، گروهی از انصار مشهد را در حمله خونین نهم دی به دانشگاه آزاد مشهد رهبری می كرده و در بازداشت و مضروب کردن دانشجویان معترض این دانشگاه نقش مستقیم داشته است.
طبق گفته شاهدین فردی به نام محمدخانی از انتظامات دانشگاه فردوسی مشهد نیز در بیرون بردن یكی از دانشجویان این دانشگاه و تحویل وی به لباس شخصی ها نقش داشته است.
دانشجویان دانشگاه فردوسی ابراز امیدواری كرده اند، مسئولین جدید این دانشگاه رویه سابق را دنبال نكنند و با برخورد با كارمندان خاطی، جلوگیری از ورود و نمایش قدرت اوباش و بسیجیان از بیرون دانشگاه، تجدید نظر در احكام انضباطی صادر شده و آزادی سه دانشجوی دربند این دانشگاه، افتخار برزگریان، حسین قابل و علی معموی، فضایی امن برای تحصیل و فعالیت های فرهمنگی و اجتماعی دانشجویان فراهم نمایند.
گفتنی است دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در فراخوان هایی اعلام کرده اند تا آزادی همه دانشجویان زندانی دانشگاه های مشهد، خصوصا سه دانشجوی دربند این دانشگاه، افتخار برزگریان، حسین قابل و علی معموی و همچنین محاکمه مهاجمان به دانشگاه های آزاد، فردوسی و خیام مشهد، به اعتراضاتشان در صحن این دانشگاه ادامه خواهند داد.
*****
دانشجویان: شما هم به زودی صدای ملت ایران را خواهید شنید!
حمید تکاپو

(جرس): علیرغم اینکه چندی پیش عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانه ها خاطرنشان کرده بود "بر اساس پیگیریهای ما به نظر می رسد در حال حاضر هیچ دانشجوی بازداشتی که به دلیل حوادث پس از انتخابات دستگیر شده باشد، وجود ندارد"، اکنون صدها دانشجو در بازداشت به سر می برند و نزدیک به هزار دانشجو مشمول صدور احکام حبس، تعلیق، تبعید، محرومیت از حقوق اولیه، شلاق و جریمه از سوی کمیته های انضباطی و مراجع قضائی هستند.
مجید توکلی بنا بر رای صادره از سوی قاضی صلواتی (رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران)، پنج سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام، یک سال حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام، ۲ سال حبس به اتهام توهین به رهبری و ۶ ماه حبس به اتهام توهین به رئیس جمهور اعلام شده است. این عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نه از سخنرانی ۱۶ آذر امسال و تبعات آن، بلکه از دو سال پیش که در جریان نشریات جعلی دانشجویی همراه با احمد قصابان و احسان منصوری ۱۵ ماه را در حبس سپری کرد و سال گذشته در مراسم سالگرد مرحوم مهندس بازرگان نیز دستگیر و سه ماه در بازداشت به سر برد، از نمادهای مقاومت جنبش دانشجویی نام گرفته بود.
حمایت از مجید توکلی
توکلی، بعد از سخنرانی پر شور و انتقادیش در مراسم ۱۶ آذر و روز دانشجوی امسال، هنگام خروج از دانشگاه توسط سرنشینان یک خودروی ون سفید بدون پلاک و یک پژو پلاک دولتی، همراه با ضرب و شتم دستگیر شد. اما خبرگزاری فارس، فردای آنروز با انتشار عکسی از مجید توکلی اعلام کرد "لیدر اصلی اغتشاشات دانشگاه امیرکبیر که قصد داشت با لباس زنانه از دانشگاه بگریزد، دستگیر شد." نکته قابل ذکر این بود که تصاویر و فیلم های منتشره از توکلی در مراسم روز دانشجو و لحظات سخنرانی وی، بدون ریش بود؛ ولی عکس هایی که فارس، ایرنا و حامیان دولت باحجاب از وی منتشر کردند، با ریشی نتراشیده بود. لحظاتی بعد از این عمل غیرحرفه ای، فعالان جنبش سبز دست به واکنش زده و حجاب پوشاندن بر توکلی را "در بازداشتگاه و تحت زور" اعلام کرده و آنرا در جهت تحقیر وی و جنبش دانستند. آنها خاطرنشان کردند کسی که قصد فرار با لباس زنانه داشته، حتما ریش های خود را می زده تا طبیعی جلوه کند و این بار اول نیست که اقتدارگرایان سعی در تخریب و تحقیر مخالفین را دارند. واکنش هزاران مرد که با پوشیدن لباس زنانه و انتشار آن اعلام کردند "ما مجید توکلی هستیم"، رسانه ها و محافل جهان را به خود معطوف کرد.
اکنون با گذشت حدود یک ماه و نیم از این ماجرا و سپری شدن بیش از ۷ ماه از کودتای انتخاباتی که به سرکوب خونین مردم معترض و بازداشتهای چندین هزار نفری طی مقاطع مختلف در این ۷ ماه انجامیده، بازداشتگاههای کشور مملو از هزاران دانشجو ست که برای آزادی و احقاق حقوق شهروندی سکوت اختیار نکرده و احکام زندان، تعلیق از تحصیل، ستاره دار* شدن تبعید، اخراج و شلاق را نیز به جان خریده اند.
بازداشتهای گسترده بعد از عاشورای خونین
بعد از عاشورای خونین ایران و همزمان با آغاز مجدد موج سرکوب و دستگیری مردم و فعالان سیاسی، دانشجوئی، مدنی و روزنامه نگاران کشور، صدها دانشجو نیز، طی ماه اخیر به شمار بازداشت شدگان ماههای قبلی اضافه شدند.
هم اکنون ۱۲ تن از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران که از روز دانشجو بازداشت شده اند، کماکان در بازداشت به سر می برند و از وضعیت آنان خبری دقیق در دست نمی باشد.
دو هفته پیش نیز محمدرضا احمدی فعال سابق انجمن اسلامی دانشگاه چمران (جندی شاپور) اهواز نیز توسط گروهی لباس شخصی بازداشت شد .
کمی پیشتر میلاد ویسی دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه آزاد بندرانزلی و از فعالین ستاد مهندس موسوی در رشت و محمدامین ولیان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه دامغان و یکی از دوستانش –که نامش اعلام نشده- مقابل درب دانشگاه بازداشت شدند.
در ادامه سرکوب های بعد از عاشورا، محمد مرادی فعال دانشجوئی دانشگاه رازی کرمانشاه و مرتضی سیمیاری دبیر اجتماعی دفتر تحکیم از دانشگاه سیستان- بلوچستان نیز بازداشت شدند. در حال حاضر مهدی عربشاهی، بهاره هدایت، میلاد اسدی و سمیاری از اعضای شورای مرکزی دفترتحکیم به همراه چندین عضو شورای عمومی آن تشکل،در بازداشت به سر می برند.
همزمان خبرنامه امیرکبیر از بازداشت علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی از فعالین دانشجوئی دانشگاه زنجان خبر داد که سال گذشته از افشا کنندگان فساد اخلاقی معاون آن دانشگاه بوده و در همان رابطه ماهها در بازداشتگاه به سر برده بودند. این دو در جریان اعتراضات بعد از انتخابات نیز بازداشت و موقتا آزاد شدند. اکنون رسانه های دانشجویی از ربایش آنها ابراز نگرانی کرده اند.
در جریان اعتراضات دانشجویان مشهد به سرکوبهای خونین عاشورا، حداقل ۲۱۰ دانشجوی دانشگاه فردوسی، خیام و سجاد مشهد بازداشت شدند. لازم به ذکر است هنگام برگزاری مراسم سوم شهدای عاشورا در دانشگاه آزاد مشهد، شبه نظامیان بسیج وارد صحن دانشگاه شده و ضمن حمله به دانشجویان، بیش از ۷۰ تن را بازداشت و گروهی را نیز زخمی نمودند. در آن حادثه ۸ دانشجو به بیمارستان منتقل شدند و یکی از اساتید و یک دختر دانشجو نیز با ضربه چاقو لباس شخصی ها بشدت از ناحیه گردن و سر آسیب دیدند.
دانشگاه علم و صنعت نیز، صحنه حملات لباس شخصی ها به دانشجویان و ربایش و بازداشت حداقل ۲۰ دانشجوی آن دانشگاه بود.
همزمان تعدادی از دانشجویان دانشگاههای علوم - تحقیقات تهران و رازی کرمانشاه نیز دستگیر و نفیسه اصغری دانشجوی فوق لیسانس مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف نیز، بعد از احضار تلفنی به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شد و همزمان کمیته گزارشگران حقوق بشر، از بازداشت نیلوفر هاشمی آذر، دانشجوی معماری دانشگاه تهران در روز عاشورا خبر داد.
از زمان درگذشت مرحوم آیت الله منتظری تا عاشورای خونین و حوادث بعد از آن نیز، هفت تن از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر بازداشت و یا ربوده شدند و همزمان رشید اسماعیلی فعال دانشجوئی ستاره دار و عضو ادوار تحکیم وحدت، در جریان مراسم سوگواری آیت الله منتظری در اصفهان بازداشت گردید.
در ادامه موج بازداشت دانشجویان دهها دانشجوی دانشگاه شیراز بازداشت شدند که هم اکنون راضیه جعفری، سعید آگنجی، سعید لطفی و سعید خسروآبادی، که بعد از برگزاری تجمع ۱۶ آذر دانشگاه شیراز دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شده بودند، کماکان در بازداشت به سر می برند.
احسان بداغی، عضو ادوار تحکیم و از امضا کنندگان نامه مردم سیرجان خطاب به رئیس دستگاه قضائی که خواستار آزادی حسن اسدی زید آبادی و دکتر احمد زید آبادی شده بودند نیز، کماکان دو ماه است در بازداشت به سر می برد.
روز دانشجوی امسال؛ روز ملی «مبارزه با کودتا»
در مراسم روز دانشجوی امسال که توسط دانشجویان کشور روز ملی «مبارزه با کودتا» نامگذاری شد و در مسیر اعتراضات به کودتا و نتایج ریاست جمهوری قرار گرفت، دانشجویان در بیش از ۵۰ دانشگاه کشور دست به تجمعات اعتراضی زدند که منجر به بازداشت حدودا ۳۰۰ تن از دانشجویان تهران، پیام نور، شریف، قزوین، کرمانشاه، خواجه نصیر، امیرکبیر، شیراز، ایلام، علامه، آزاد، نجف آباد و بابل شد .
بعد از مراسم روز دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد که با موضوع «انتخابات و تاثیر آن بر رفتار مردم» برگزار شد، ۷۰ نفر از دانشجویان دستگیر شدند که گزارشهای تکمیلی از ادامه بازداشت ۱۳ نفر از آنها خبر می دهد. در تجمع روز دانشجوی دانشگاه آزاد کرمانشاه نیز، گروهی از دانشجویان پس از اتمام مراسم نیروهای امنیتی دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شدند. مونا شایان دانشجوی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز، از بازداشت شدگان روز دانشجو بود تا تعداد دانشجویان بازداشتی آن دانشگاه به عدد ۱۱ برسد. همان زمان و در موج دستگیری های بعد از روز دانشجو، پنج دانشجوی دانشگاه همدان به نامهای رامین غیور، فرید زندی، وحید امیری، فائق شکوری، کیان مظفری و رضا جعفری بازداشت شدند .
دیاکو قصلانی دانشجوی کرد رشته مهندسی شیمی دیگر دانشجوی بازداشتی دانشگاه شریف در 16 آذر بود.....
در همین رابطه امین رجب پور نیکنا دانشجوی دانشگاه گیلان و میثم حسنی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر نیز بازداشت شدند تا تعداد دانشجویان بازداشتی آن دانشگاه در روز دانشجو به ۶ نفر برسد. همزمان فرهاد فرنود دانشجوی عمران دانشگاه صنعتی شریف و عضو انجمن اسلامی آن دانشگاه نیز بازداشت شد تا علاوه بر وی، مهدی کلاری، حامد ترک‌زاده، محسن زارع و مهدی الله یاری از آن دانشگاه به زندان اوین منتقل شوند. کمیته گزارشگران همان روز از دستگیری فرزام معینی از فعالین دانشجوئی دانشگاه بین المللی قزوین در محوطه دانشگاه خبر داد.
از موارد دیگر می توان به بازداشت علیرضا مرادی، سجاد مرادی، امجد کردنژاد، ناصراحمدی و عباس کاکایی، پنج دانشجوی کرد دانشگاه تهران، ادریس مولودی دانشجوی کرد دانشگاه علامه، دکتر فرزاد کلبعلی دانشجوی کرد دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران، سهراب کریمی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه آزاد و همچنین مختار ارکان دانشجوی کرد و ترم آخر رشته فیزیک دانشگاه آزاد ایلام نیز اشاره کرد.
همزمان بعد از مراسمی که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، کامران برادر کیانوش آسا، دانشجوی نخبه دانشگاه علم و صنعت تهران و شهید وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز، هنگام خروج از دانشگاه به همراه دانشجوئی دیگر (بیژن رضائی) بازداشت شد.
در همین راستا، ۲۰ دانشجوی دانشگاه آزاد نجف‌آباد استان اصفهان و یک دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز بازداشت شدند.
در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو، مهدیه گلرو، وحید لعلی پور، یاشار امینی، میلاد فدائی، فواد شمس و محمد یوسف رشیدی، فعالان دانشجوئی دانشگاههای علامه، پلی تکنیک، آزاد و تهران نیز دستگیر و روانه بازداشتگاه شده بودند. رشیدی دو سال قبل و بعد از اعتراض علیه حضور احمدی نژاد در دانشگاه که پلاکارد "رئیس جمهور فاشیست، پلی تکنیک جای تو نیست" را در دست گرفته بود، از تحصیل معلق شده بود.
در اواسط آذر، تعدادی از دانشجویان لیبرال دانشگاه‌های ایران بنامهای مهرداد بزرگ، علیرضا موسوی، احسان دولتشاه، فرزان رئوفی، سینا شکوهی و البرز زاهدی بعد از نشستی مطالعاتی بازدشت شدند.
همزمان با سفر اخیر احمدی نژاد به اهواز نیز، سجاد پیرفلک، از فعالان دانشجوئی دانشگاه چمران بازداشت شده و تا کنون اطلاعی از وی در دست نیست.
قبل از ۱۶ آذر و در جریان دو مراسم ۱۳ آبان و روز قدس نیز بالغ بر یکصد دانشجوی معترض در سراسر کشور بازداشت و به خیل عظیم بازداشت شدگان به حوادث بعد از انتخابات پیوستند.
صدور احکام فلّه ای و دانشگاههایی در قامت زندان
بعد از سرکوب های خونین و دستگیری های گسترده در ماههای اخیر، تعدادی از دانشجویانِ بازداشت شده، با قرار وثیقه، اخذ تعهد، قرار کفیل یا التزام و بصورت موقت آزاد شدند تا دادگاه انقلاب و کمیته های انضباطی، شمشیر دموکلس خود را بالای سر دانشگاه نگاه دارند.
همزمان با صدور حکم برای مجید توکلی، دادگاه انقلاب علی پرویز دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر را نیز به سه سال حبس محکوم کرد و همزمان ده تن از دانشجویان دانشگاه قزوین بدین ترتیب مشمول صدور احکام سنگین انضباطی شدند: فرزام معینی اخراج از دانشگاه و محرومیت از شركت در آزمون های ورودی دانشگاهها به مدت ۵ سال، حامد هنرخواه اخراج از دانشگاه، سیدروح الله ترابی اخراج از دانشگاه، فرشید آذرنیوش، اخراج از دانشگاه، سعید سكاكیان و فرهاد كیاشمشكی ۴ ترم تعلیق، سید دانیال كرانیان و محمدرضا آقایاری ۳ ترم تعلیق، كاظمی و پیام حیدرقزوینی ۲ ترم تعلیق .

روز عاشورا هم 9 دانشجوی شریف بازداشت شدند از جمله خانم اصغری
حسن ترلانی دانشجوی محکوم به زندان و تبعید، برای اجرای حکم به کرمان تبعید شد و فرشاد عزیزی فعال دانشجوئی مشهد از دانشگاه اخراج گردید و پریسا رهنما دانشجوی دانشگاه خبر به کمیته انضباطی احضار شد.
در پی اعتراضات گسترده ای که بعد از عاشورا در دانشگاههای مشهد رخ داد نیز، کمیته انضباطی دانشگاه آزاد مشهد احکام قطعی برای گروه اول از دانشجویان آن دانشگاه را صادر کرد.
صدور این احکام پس از احضار ۸۰ دانشجو به حراست و کمیته انضباطی دانشگاه صورت گرفت : امیر بهراد متین راد، کریم اسلامی مقدم، علی زارع پیشه وری، بابک هاشمی، حسین رضاییان، مجتبی عشقی، احمد کیوانی، رامین رییسی، حانیه فداییان، شهناز هاشمی، فرید آسمان دره، صدرا میردامادی، عادل طائی نیا و عطایی فر، به یک تا دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم شدند. در این میان فرشاد عزیزی عضو انجمن اسلامی آن دانشگاه و از اعضای مرکزی ستاد مهندس موسوی در استان خراسان نیز، از دانشگاه اخراج شد.
شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران نیز، مجید دُرّی فعال دانشجوئی ستاره دار و عضو شورای دفاع از حق تحصیل دانشجوئی را به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد و علی شجاعی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه هرمزگان و رئیس ستاد دانشجوئی مهدی کروبی در استان هرمزگان به ۴ سال حبس محکوم شد.
کمیته انضباطی دانشگاه علم و صنعت تاکنون برای حداقل ۱۳ دانشجوی آن دانشگاه حکم ۲ ترم تعلیق با احتساب سنوات صادر کرده است.
بعد از مراسم روز دانشجو،۳۵ دانشجوی دانشگاه هنر تهران نیز به کمیته انضباطی احضار شدند و همزمان ۱۸ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد دزفول به دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی ۱۳ آبان، ۱۶ آذر و ۲۵ آذر با احکام سنگین انضباطی محرومیت از تحصیل و تبعید روبرو شدند و در پی حوادث و اعتراضات خونین شهر نجف آباد در رابطه با درگذشت آیت الله منتظری نیز، کمیته انضباطی دانشگاه آزاد نجف آباد حدود صد حکم سنگین انضباطی صادر کرد. این کمیته برای ۲۶ دانشجو حکم تعلیق برای یک ترم، برای ۳۴ تن حکم توبیخ کتبی و درج در پرونده، ۸ نفر حکم تعلیق برای دو ترم متوالی و ۳۲ حکم مبنی بر محدودیت انتخاب واحد برای ترم آینده صادر نمود.
دادگاه انقلاب برای یاشار قاجار دبیر سابق انجمن دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک نیز، حکم زندان تعلیقی، جریمه و شلاق صادر کرد و سکینه فرسنگی و مسعود صالحی ۲ فعال دانشجوئی دانشگاه سیستان و بلوچستان، مشمول حکم محرومیت از تحصیل و تبعید شدند.
کمیته انضباطی دانشگاههای کرمان و آزاد کرج نیز، ۲۰۰ دانشجو را احضار کرد و برای ۶۵ تن از آنان حکم یک ترم محرومیت از تحصیل صادر کرد و بیش از یکصد نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، بدلیل برگزاری و شرکت در تجمعات دانشجوئی، به کمیته انضباطی احضار شدند.
در همین رابطه اواخر آذر ماه ۸۴ تن از دانشجویان شیراز و اصفهان مشمول حکم تعلیق، اخراج و جریمه نقدی شدند و دادگاه انقلاب شیراز نیز سیدحامد کاووسی و محمد تابع محمدی را به ترتیب به ۳ و ۴ سال زندان محکوم کرد. همزمان ۱۱ دانشجوی دانشگاه آزاد شهرری به کمیته انضباطی احضار شدند.
احکام جزای نقدی، حبس‌های کوتاه‌مدت و تعلیقی برای ۴۵ تن از دانشجویان فعال در مراسم ۱۳ آبان امسال صادر شد و رسانه های خبری از برخوردهای سنگین انضباطی با دانشجویان فعال در تجمعات اخیر دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان خبر دادند و به صدور احکام تعلیق برای ۳۰ تن و اخراج ۹ دانشجوی دیگر اشاره کردند.
با احضار ۱۳ تن از دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین به کمیته انضباطی، تعداد دانشجویان احضار شده آن دانشگاه به ۴۰ تن رسید و همزمان ملیکا امین توکلی،محمدرضا آقایاری و حامد هنرخواه،سه دانشجوی عضو تشکل "اصلاح طلب" آن دانشگاه به مراجع امنیتی احضار شدند.
بر اساس احکام صادره از سوی دادگاه انقلاب، پنج فعال دانشجوئی دانشگاههای تهران و همدان نیز به حبس محکوم و ۵۰ دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی به کمیته انضباطی احضار شدند که برای ۱۵ تن از آنان حکم محرومیت از خوابگاه و امکانات رفاهی صادر گردید.
در اوایل آذر ماه ۲۰ دانشجوی دانشگاه تبریز احضار و برای تعدادی از آنان حکم محرومیت از تحصیل صادر شد و همزمان مسعود خیراتی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به سه سال حبس تعلیقی محکوم شد.
غلامرضا انصاری رئیس کل دادگستری اصفهان نیز، دو هفته پیش از ارسال پرونده ۱۸ دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان که در تجمعات پس از انتخابات بازداشت شده بودند، به دادگاه تجدیدنظر خبر داد و احکام آنها را جزای نقدی و حبس اعلام کرد و همزمان یاشار امینی به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.
برای هشت تن از ۲۳ فعال دانشجوئی دانشگاه شهرکرد که حکم احضار دریافت کرده بودند نیز، احکام سنگین انضباطی دو تا چهار ترم تعلیق از تحصیل صادر شد .
طی روزهای اخیر، جواد علیخانی دانشجوی رشته دامپزشکی و فعال دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با حکم کمیته انضباطی به تبعید از آن دانشگاه و عابد توانچه از فعالان دانشجویی طیف چپ به یک سال حبس تعزیری محكوم شد.
سرانجام اینکه شامگاه دیروز اتهام کوهیار گودرزی دانشجوی دانشگاه شریف و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و مهرداد رحیمی عضو دیگر آن کمیته، محاربه و تبلیغ علیه نظام عنوان شد.
اتهامات واهی وارده بر دانشجویان بازداشتی طی ماههای اخیر، محاربه، ارتباط با سازمان مجاهدین و اتهاماتی از این قبیل بوده که دانشجویان و وکلای آنها این پروژه های اتهام زنی را در راستای "ارعاب" و "ایجاد خفقان" در دانشگاههای کشور ارزیابی کرده اند.
شما هم به زودی صدای ملت ایران را خواهید شنید
بعد از واقعه عاشورا، تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاههای شهر مشهد، پلی تکنیک و علم و صنعت تهران و همچنین دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، در اعتراض به سرکوب و بازداشت دانشجویان متحصن و معترض آن دانشگاهها، اعلام کردند که تا زمان آزادی همکلاسی های خود و توقف سرکوب دانشگاه، سر کلاسها و امتحانات حضور نخواهند یافت. این مسئله منتهی به ثبت نمره های صفر در کارنامه و هشدارهای مقامات دولت کودتا به دانشجویان شده است.
به فاصله چهار روز، ۵۶ تن از استادان دانشگاه علم و صنعت نیز، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به ریاست دانشگاه، از دانشجویان آن دانشگاه حمایت کردند.
پیش تر از این، ۸۸ تن از اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران نامه ای سرگشاده به آیت الله خامنه ای نوشته و خواستار جلوگیری از هرگونه "برخورد خشن و فراقانونی" با دانشگاهیان و دانشجویان کشور شدند.
در اعتراض به احکام صادره و ادامه بازداشت دانشجویان کشور، تشکل های متعددی از جمله دفتر تحکیم وحدت، شعبه گیلان سازمان ادوار، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه بین المللی قزوین و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر واکنش نشان داده و انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک طی بیاینه ای شدیداللحن، به حاکمان کشور هشدار داده است که "شما نیز به زودی صدای ملت ایران را خواهید شنید."
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ