سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۵/۱۴

چهارشنبه:14/5/1388 (زمان: 00:01 بامداد)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه:ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
نه سبزیم، نه آبی، نه سیاه ، نه بنفش، نه...
ما فقط و فقط به انسانیت و انسان بودن و مقام شامخ آزادی و دموکراسی معتقدیم.
تنها رنگ مورد پرستش و ستایش ما، پرچم سه رنگ و شیروخورشید نشان ماست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سخن روز - سردبیر وبلاگ: پویا
بامداد بر تمامی هم میهنان و یاران و همرزمان گرامی باد. آشنای همیشگی شما یعنی وبلاگ "جنبش همبستگی دانشجویان ایران" مانند همیشه از این امداد تا بامداد دگر در خدمت هم میهنان است تا با بی طرفی و بدون جهت گیری، مهم ترین گزارشات و خبرهای هر24 ساعتی را به آگاهی همگان برساند.
تیتر بالا را که از دو روز قبل در آغاز هر"پستی" جای داده و هربار تکرار می کنیم باین دلیل است که این گمان برای برخی از هم میهنان و یا حتا یاران و همرزمان خودمان پیش آمده بود که چون ما اخبار مربوط به، یا انتشار یافته توسط "موج سبز" را نیز هر از گاهی درج می کنیم بنابراین ما نیز پیرو و دنباله رو بی چون و چرای این تشکیلات سیاسی فرهنگی هستیم. اگرچه که ما بارها و بارها تاکید کرده ایم که در صورت بودن شرایطی عادلانه و وضعیتی دموکراتیک خود را موظف می دانیم که از اکثریت آحاد جامعه پیروی نموده و مرام و مشی و سیستم و ایده و نظریه ای را که این ملت سربلند و سلحشور بر آن مهر تایید میزنند، پیروی نماییم اما، نه هنوز به آن مرحله رسیده ایم زیرا که هنوز میهن تحت دیکتاتوری ملایان در منجلاب مشتی لافزن و دروغگو و شیاد گرفتار است و از سویی، علی رغم پیروی گروه کثیری از آحاد ملت ایران از این جنبش دموکراسی خواهی هنوز بر ما مشخص نیست که این گروه پیروان و طرفداران، حایز اکثریتی که بدان اشاره کردیم هستند یا خیر.
قدرمسلم آن که "جنبش سبز" به رهبری آقای مهندس میرحسین موسوی در حال حاضر از سوی گروه کثیری بعنوان آلترناتیوی برای مزدور برگزیده سیستم رمالان و روضه خوانان بیسواد یعنی احمدی نژاد هستند اما با توجه به این که اخیرا همین جناب موسوی در واکنش به یک شعار ملت در تظاهرات و همایش ها؛ یعنی شعار "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی" اظهارنظری غیر عادلانه کرده و فرموده اند که "جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر" این شک و شبهه را تقویت نموده که تمام این سروصداها ساخته و پرداخته خود ملایان برای سرپوش نهادن به تقلب بیشرمانه خویش است زیرا این فرمایش ایشان، دقیقن همان جمله معروف امام ملعونان "خمینی" دوزخ مکان است که نزدیک به سی و یک سال پیش مطرح ساخت و ما اینک طی سی سال گذشته نتایج فجیع و غیرقابل جبران یا ترمیم و اصلاح این ایده واپسگرایانه را شاهد هستیم.
وقتی کسی که خویش را قاعد و رهبر یا راهنمای اکثریت یک جامعه می داند باید پیوسته آمادگی پذیرش سایر نظرات و خواسته ها و ایده ها و مرام ها را نیز داشته باشد، ضمن اینکه بر مواضع خویش بایستد و با دلیل و مستندات منطقی به آن دیگر پیروان ایده های دگر ثابت نماید که ایده و نظریه مطرح شده از سوی او و متابعین وی برای اداره جامعه پسندیده تر و نکوتر می باشد.
زرو و روزگوئی هیچگاه مرام و منش انسانهای دموکرات نیست. نهاد و خمیره بشر طوریست که زیر بار ستم و زور نمیرود و پیوسته درمقابل آن استقامت کرده و واکنش منفی نشان میدهد مگر آن که با استدلال و دانش و فرهنگ و منطق باو نشان دهند و ثابت نمایند که در تفکر و اندیشه خویش براه خطا میرود، که البته این تفهیم و انتقال نظریه نیز نباید و نمی تواند با توسل به زور و خدعه و نیرنگ باشد یعنی همین کاری که از سی سال به اینسو، اشغالگران میهن می کنند و خود آقای میرحسین موسوی و پیروان ایشان نیز بدلیل همین زورگویی و تقلب آشکار است که به جمع مخالفین پیوسته اند وگرنه، ایشان طی سی سال گذشته همیشه از افراد مورد تایید نظام ولایت وقیح بوده اند، کما اینکه از بین تعداد انبوهی که خود را کاندیدای شرکت در رقابت های "انتصابات" رییس جمهوری کردند، فقط چهارتن مورد قبول واقع گشتند که یکی از این چهار نفر آقای موسوی هستند. بنابراین، ایشان نیز نمی توانند ادعا نمایند که برگزیده ملت هستند، زیرا ایشان نیز برگزیده و تایید شده نظام می باشند اما ایستادگی ایشان در مقابل حیله و نیرنگ و دروغ پردازی باعث گردیده که ملت حساب ایشان را از سایرین در کفه ای جداگانه قرار داده و وزن نمایند.
بهرحال اظهارنظر اخیر ایشان یعنی تکرار جمله معروف امام ملعونان، این نکته را بر ما و خیلی های دیگر روشن نموده که ایشان نیز پیرو وفادار و پابرجای سیستم ولایت وقیح هستند، منتها قول داده اند که تلاش نمایند این سیستم را کمی متعارف تر و معتدل تر نمایند که این برای ما، و نیز گروه بیشماری از آحاد ملت قابل توجیه و قبول نیست.
این ملت بپاخاسته است تا نظام جهل و ظلم و ستم را از بیخ و بن برکند و نظامی مبتنی بر بشریت و انسانیت و بدور از بربریت را جایگزین آن نماید و برای این مهم، دست به هروسیله ای میزند ولو آن که اینک به مقتضای زمان و مکان و برای قانونی جلوه دادن خاسته و خیزش خود، پشت سر آقای موسوی بایستد و مهمترین اعتراضش این باشد که "رای من کجاست؟" که اطمینان داریم این نکته را خود آقای میرحسین موسوی نیز بخوبی می دانند و بدان واقف هستند.
بهرروی، ایشان با تکرار جمله بی معنای خمینی دجال مبنی بر "جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر" درصد بالایی از محبوبیت خویش را از دست داده اند و خویشتن را بزیر سوآل برده اند و یا بهتر است بنویسیم که نقابی را که برچهره دارند کمی بکنار زده و گوشه ای از سیمای واقعی خویش را در معرض دید عامه قرار داده اند.
*****
اگرچه که "الله" اصغر هم نیست چه رسد "اکبر" اما برای ملتی که جویای آزادیست، بکار بردن شیوه های قدیمی خود رژیم سفیه، یکی از راههای نشان دادن خشم و نفرت از اشغالگران است. فیلمی از تظاهرات شبانه مردم بیدفاع در تاریکی شب بر بامهای خانه هایشان و سر دادن فریاد "الله و اکبر" (مربوط به حدود 3 ساعت پیش):

*****

مدرک دکترای رحیمی، معاون احمدی نژاد، هم جعلی است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در صورتی که کمیسیون آموزش و تحقیقات به وارد بودن سؤال بنده از وزیر علوم و تحقیقات در مورد جعلی بودن مدرک دکترای معاون پارلمانی احمدی‌نژاد رأی دهد، سؤالم به عنوان یک سؤال ملی در نوبت بررسی مجلس قرار می‌گیرد.
به گزارش ایلنا عوض حیدرپور، نماینده شهررضا در تشریح سؤالش از وزیر علوم و تحقیقات درباره بررسی مدرک تحصیلی معاون پارلمانی احمدی‌نژاد ادامه داد: بنده بنا به دلایلی به صحت مدرک دکترای آقای رحیمی ایراد و شک داشتم؛ به همین منظور در قالب سؤالی از وزیر علوم و تحقیقات خواستار بررسی این امر شده‌ام.
وی افزود: در گفت‌وگویی که بنده با وزیرعلوم داشتم، وی تأکید کرد که طبق گزارش جاسبی، مدرک دکترای حقوق آقای رحیمی جعلی است و هیچ پایه و مبنای علمی ندارد.
حیدر پور با تأکید بر اینکه بنده به مدرک فوق لیسانس وی نیز مشکوک هستم، تصریح کرد: پس از گزارش وزیر علوم درباره مدرک معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری و رأی کمیسیون به وارد بودن سؤالم، این سؤال به عنوان یک سؤال ملی در دستور کار مجلس قرار گرفت.
وی افزود: استفاده و جعل عناوین علمی برای ارتقای سمت از سوی برخی افراد، فریب دادن مردم و مسئولان است و مجلس و دولت باید با این فریبکاری‌ها برخورد جدی کنند. حیدرپور گفت: متأسفانه رحیمی با جعل مدرک دکترایش چندین سال عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد بوده و با این مدرک در سمت‌هایی چون ریاست دیوان محاسبات و استانداری کردستان حضور یافته است.
ایلنا
*****
تهدید خانواده های بازداشت شدگان
مصاحبه کنید زندانی را می بریم تلویزیون
فرشته قاضي

خانواده های فعالان سیاسی و مطبوعاتی که بعد از کودتای انتخاباتی 22 خرداد بازداشت شده اند به شدت تحت فشارند و به طور مداوم تهدید به بازداشت و برخوردهای قضایی می شوند. این تهدیدها که از روز شنبه و پس از برگزاری ناگهانی و شتابزده دادگاه تعدادی از فعالان سیاسی و مطبوعاتی، شدت گرفته است،به جایی رسیده که زندانیان را وا می دارند تا ضمن تماس با خانواده ها از آنان بخواهند سکوت اختیار کنند.این خانواده ها در گفتگو با روز ضمن تایید این فشارها،تاکید کردند که به هیچ عنوان از اطلاع رسانی درباره عزیزان در بندشان دست نخواهند کشید.
یک روز پس از برگزاری این دادگاه، با خانواده محمد علی ابطحی تماس گرفته و تهدید کرده اند "هر مصاحبه ای که بکنید بلافاصله همسرتان را به تلویزیون خواهیم آورد تا اظهارات شما را تکذیب کند."
با خانواده های چند تن دیگر از این فعالان سیاسی نیز تماس گرفته و تهدید کرده اند که "هر مصاحبه شما، پرونده همسرانتان را سنگین تر و شرایط آنان در زندان را سخت تر می کند". از سوی دیگر با خانواده دو تن از فعالان مطبوعاتی زندانی تماس گرفته و اعضای خانواده آنان را تهدید به بازداشت کرده و گفته اند که "اگر به مصاحبه درباره بازداشت شدگان ادامه دهید با شما شوخی نداریم و به راحتی شما را بازداشت خواهیم کرد."
فشارهای شدید بر عبدالله مومنی
روز گذشته عبدالله مومنی، فعال دانشجویی سرشناس ایرانی را مجبور کردند با خانواده اش تماس بگیرد و از آنان بخواهد هیچ گونه مصاحبه و اطلاع رسانی در باره وضعیتش نکنند. در این تماس تلفنی مومنی با لحنی به شدت عصبی و صدایی لرزان از همسرش خواسته است «به جای مصاحبه درباره پرونده و وضعیت من، به بچه داری بپرداز!»
همسر مومنی روز دوشنبه خبر از تماس تلفنی این فعال سرشناس دانشجویی داده و گفته بود: صدای او به قدری ضعیف و بریده بود که در کلام اول او را نشناختم واو در جملات کوتاه و بریده بریده خود تصریح کرد که در زندان انفرادی و زیر فشار شدید بازجویی است. فاطمه ادینه وند با بیان اینکه "این اولین بار نیست که عبدالله مومنی بازداشت و زندان انفرادی را تجربه می کند اما لحن صدای او و نحوه صحبتهایش نشان می داد که شدیدا تحت فشار قرار دارد"، نسبت به زیر فشار بودن فعالان سیاسی برای اعتراف ساختگی هشدار داده و گفته بود: "من در پایان تماس تلفنی به عبدالله تاکید کردم که مبادا از قرص هایی که به اقای ابطحی دادند و او را مجبور به اعتراف ساختگی کرده‌اند بخورد."این مصاحبه چنان بازجو ها را به هراس انداخت که این زندانی را که بیش از 50 روز است در انفرادی و در شرایط ایزوله کامل و تحت شدید ترین فشارهای روحی و جسمی قرار دارد مجبور کردند با همسرش تماس گرفته و با عصبانیت از او بخواهد هیچ گونه مصاحبه و پیگیری در باره پرونده و وضعیت او انجام ندهد.
اعترافات از ارزش زندانیان کم نمی کند
نمایش نخ نمای دادگاه روز شنبه خانواده های بازداشت شدگان را نگران کرده، اما از سوی دیگر تمام این خانواده ها معتقدند این گونه به اصطلاح "اعترافات و نمایش های مضحک،" به هیچ وجه "از ارزش والای" همسران و فرزندانشان کم نمی کند. آنان در گفتگو با روز تاکید کرده اند که "اگر آقایان واقعا هنر تغییر عقاید افراد را دارند چرا تاکنون حاضر به مناظره با همسران ما نشده اند"
همسر عیسی سحرخیز، با بیان اینکه "کسی این گونه اعترافات را قبول نمی کند" به روز گفت: "همه مردم میدانند که اینها چقدر تحت فشار هستند. هر چقدر هم آقای ابطحی را بیاورند تلویزیون و بگوید که اذیت نشده ام و تحت فشار نیستم کسی باور نمی کند؛ مردم شعور دارند و همین 18 کیلویی که آقای ابطحی کم کرده را می بینند."وی می افزاید: " اگر چنین مساله ای برای آقای سحرخیز هم پیش بیاید کسی باور نمی کند. همه میدانند که تحت فشار و شکنجه این صحبت ها گفته می شود و هیچ چیزی از ارزش های آنان کم نمی کند."وی یادآور می شود که "وقتی هیچ خبری از آقای سحرخیز نداریم، نشانگر این است که هنوز مقاومت می کند و برای همین به من ملاقات نمی دهند."همسر سحرخیز که روز شنبه به دادگاه انقلاب مراجعه کرد تا خبری از این روزنامه نگار سرشناس بگیرد، می گوید: "پیش آقای دوستدار رفتم اما هیچ خبری به من نداد. من گفتم اگر آقای سحرخیز سالم است چرا اجازه ملاقات نمی دهید و چرا با ما تماس نمی گیرد که گفت ایشان یک بار تماس گرفته است."
به گفته خانم سحرخیز، همسرش تاکنون فقط یکبار با منزل تماس گرفته است و خانواده این روزنامه نگار از وضعیت او کاملا بی خبر هستند.وی می افزاید: "من به بیماری آقای سحرخیز اشاره و ابراز نگرانی کردم اما آقای دوستدار گفت که ما دکتر داریم. پرسیدم چرا نمی گذارید وکالتنامه را امضا کند که باز جواب داد ما خود پی گیر هستیم."
خانم سحرخیز همچنین درباره دادگاه پرسیده که دوستدار به او گفته است: "دادگاه آقای سحرخیز جدا از دادگاه روز شنبه است و سحرخیز جزو این دادگاه نیست."
لیلاز از دادگاه شنبه بی خبر است
سعید لیلاز، روزنامه نگار سرشناس ایرانی 50 روز است در زندان انفرادی به سر می برد و بازجویی او هنوز تمام نشده است. همسر لیلاز خبر از ممنوع الملاقات بودن همسرش، به گفته مسئولان زندان اوین می دهد و به روز می گوید: روز دوشنبه همسرم زنگ زد و گفت که همچنان در انفرادی است و هنوز بازجویی اش تمام نشده و همین ما را به شدت نگران کرده است که طی این 50 روز چه اعتراف و اقراری از او میخواهند بگیرند. او می افزاید: آقای لیلازیک نظریه پرداز و مفسر سیاسی و اقتصادی است و همیشه نظراتش را شفاف و با صراحت عنوان کرده و وابستگی تشکیلاتی و چیز پنهانی نداشته که بخواهند اسراری از او بیرون بکشند.
همسر لیلاز با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی همسرش می گوید:"چیزهایی که پای تلفن می گوید مثل بقیه افراد دربند که زنگ میزنند کلیشه ای است. فقط می گویند حالمان خوب است و غذا خوب است و رفتار بازجویان خوب است و... اما هیچ یک از این حرفهای کلیشه ای دلالت نمی کند بر اینکه در شرایط جسمانی و روحی خوبی باشند."
وی می افزاید: "آقای لیلاز که زنگ زد روحیه اش بد نبود و بیشتر دلواپس خانواده بود که من به او اطمینان دادم و سعی کردم روحیه دهم که دلواپس ما نباشد. از او پرسیدم که تو هم مجبور شده ای که تن به شوی اعتراف بدهی و شما رادادگاه می برند که به یکباره پرسید کدام دادگاه ؟ من به دادگاه ابطحی و عطریان فر اشاره کردم و آقای لیلاز که شوکه شده بود پرسید: کدام دادگاه؟مگر کسی اعترافی کرده؟ من تازه متوجه شدم که آقای لیلاز از دادگاه روز شنبه و اعترافات خبری نداشته و اینقدر ایزوله هست که جز بازجوها با کسی در ارتباط نیست."
خانم لیلاز در عین حال درباره اعترافات تلویزیونی و دادگاه شنبه می گوید: "این بازیها و نمایش ها سابقه طولانی در ایران دارد و نخ نما شده و مردم دنیا به هیچ عنوان چنین نمایش هایی را نمی پذیرند."
وی حضور در پشت دوربین را شکنجه ای مضاعف برای بازداشت شدگان می داند و می گوید: "اگر آقای لیلاز هم مجبور به چنبن چیزی شود نه من و نه هیچ کس دیگر ایشان را سرزنش نخواهیم کرد. رفتار مردم واقعا آدم را امیدوار می کند و ما از این بابت نگرانی نداریم."
اعترافات پشیزی ارزش ندارد
همسر احمد زیدآبادی نیز که روز دوشنبه تلفنی با این روزنامه نگار و فعال سیاسی سرشناس به صورت تلفنی صحبت کرده،خبر از ممنوع الملاقات بودن او می دهد و به روز می گوید: "این نوع به اصطلاح اعترافات، پشیزی ارزش ندارد و ما فقط از این ناراحت هستیم که احمد شدیدا تحت فشار است."وی می افزاید: "این اعترافات هیچ اهمیتی ندارد؛ اگر این آقایان می توانستند و سواد برخورد با امثال زیدآبادی را داشتند بیرون از زندان پای میز مناظره می نشستند. این هنر نیست که افراد را هفته ها در انفرادی و تحت فشارهای شدید روحی قرار بدهند و بعد بگویند که افکارشان عوض شده است."
مهدیه محمدی روز دوشنبه بعد از تماس تلفنی همسرش اعلام کرده بود: "صدای همسرم نسبت به تماس قبلی در روز چهارشنبه، كمی بهتر به نظر می‌رسید و او گفت كه احساساتش رقیق‌تر از قبل است."
همسر زیدآبادی افزوده بود:" با توجه به سابقه حضور همسرم در انفرادی به او گفتم كه شما قبلا در انفرادی بودید و تحمل خوبی داشتید اما ایشان گفت كه این دفعه خیلی فرق می‌كند. "خانم محمدی تاکید کرده بود: " فردی كه در كنار همسرم بود به او اجازه نداد تا در مورد دادگاه روز شنبه و زندانیان دیگر صحبتی كند. همسرم به من گفت بازداشت مانند مرگ ناگهانی است و دنیا برای انسان بی‌ارزش می‌شود." تماس دیروز زیدآبادی با همسرش، سومین تماس او با خانواده‌ پس از دستگیری بوده است.
کنفرانس خبری خانواده های بازداشت شدگان
در عین حال و در حالیکه فشارها بر خانواده ها روز به روز بیشتر می شود جمعی از خانواده های بازداشت شدگان روز گذشته در محل انجمن دفاع از حقوق زندانیان در یک کنفرانس مطبوعاتی آخرین وضعیت فرزندان و همسرانشان را تشریح کردند. خانواده‌های مصطفی تاج‌زاده، بهزاد نبوی، صفایی فراهانی، سعید شریعتی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، ژیلا بنی‌یعقوب و تعداد دیگری از بازداشت‌شدگان در این جلسه اعلام کردند که علیرغم تهدیدها و فشارها می‌خواهند صدایشان را به گوش همه برسانند.
در این کنفرانس خبری خانواده های جهانبخش خانجانی، فیض الله عرب سرخی، هنگامه شهیدی و شیوا نظرآهاری هم که روز دوشنبه به زندان اوین مراجعه کرده بودند، خبر از ممنوع الملاقات بودن عزیزانشان دادند.
همسر مجید نیری، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز که پیش از این دوبار سکته قلبی کرده بود خبر داده که این فعال سیاسی در تماسی که روز دهم مرداد با همسرش داشته از وضعیت نامناسب جسمی‌اش گفته است.
در حالی که بر اساس گزارش ها یک روز پس از دیدار کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان از بند ۲۰۹ زندان اوین، کاظم جلالی سخنگوی این کمیته از ادامه حضور در کمیته مذکور استعفا داده است، سعید مرتضوی دادستان تهران در دیدار با اعضای کمیسیون قضایی و امنیت ملی مجلس اعلام کرده که نسبت به پیگیری مجازات آسیب‌زنندگان در مسائل اخیر جدی است و مطابق دستور رهبری در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری به این مساله عمل خواهد كرد.
بر اساس گزارش ایلنا وی همچنین گفته است: مجموعه تلاش‌های قوای مقننه و قضاییه در راستای آن است كه اگر احیانا برخورد غیرقانونی با بازداشت‌شدگان اخیر چه در بازداشتگاه كهریزك و چه از سوی نیروی انتظامی صورت گرفته است، مورد بررسی قرار گرفته و از آسیب‌دیدگان دلجویی شود. دادستان تهران در پاسخ به سوال برخی از نمایندگان در مورد روح‌الامینی و کامرانی که در دوران بازداشت کشته‌شده‌اند، گفته: "نام این فرد را به خاطر ندارم، اما گویا یك نفر از مضروب‌شدگان در تجمعات و اغتشاشات اخیر بوده كه به بینی و پای وی آسیب وارد شده است. وضعیت این فرد پس از بستری شدن در یكی از بیمارستان‌ها، به خانواده وی اطلاع داده می‌‌شود و آنها او را به یك بیمارستان خصوصی دیگر منتقل می‌‌كنند اما این فرد در بیمارستان فوت می‌‌كند".
مرتضوی در پاسخ به بقیه سوالات نمایندگان مجلس در مورد علت مرگ این دو نفر و اینکه آیا بر اثر ضربه به جمجمه بوده یا ابتلا به مننژیت، گفته: "بنده در جزئیات این مسائل قرار ندارم و بیش از این نمی‌‌توانم توضیح بدهم."
*****
بیانیه اعتراضی تشکل‌های دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی درباره بازداشت و پرونده‌سازی برای جمعی از دانشجویان این دانشکده
هفت تشکل دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای نسبت به ادامه بازداشت و احتمال پرونده‌سازی برای سه دانشجوی سابق و فعلی این دانشکده: سمیه توحیدلو، حسام سلامت و محمدرضا جلایی‌پور ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی سریع‌تر آنها و دیگر دستگیرشدگان شدند. کامل این بیانیه به شرح زیر است:
در پنجاه روز اخیر مردم ما شاهد اتفاقات بدیعی بوده اند که در طول تاریخ این کشور کم نظیر است. به واقع دهمین انتخابات ریاست جمهوری و پیامدهای آن فراتر از یک انتخابات ساده و معمولی، تاثیراتی بسیار عمیق بر ساختارهای سیاسی و دسته‌بندی‌های اجتماعی ما به جای گذاشت.
در این انتخابات از یک سو جریان حاکم با هدف تثبیت وضع موجود و از سوی دیگر اراده‌ی عمومی مردم با رویکرد تغییر این وضع پا به میدان رقابت گذاشتند. نتیجه اعلام شده از شمارش آرای مردم وقتی در کنار اقدامات پیش و اندکی پس از برگزاری انتخابات قرار گرفت، موجی از بی اعتمادی را در میان بخش‌های وسیعی از جامعه پدید آورد که موجب اعتراض آنان به این نتیجه شد. واکنش جریان حاکم به این موضوع اما واکنشی نامتناسب بود. شروع دستگیری وسیع فعالان سیاسی از ساعتی پس اعلام نتایج، تهدید و تحدید رسانه‌های غیر دولتی، حمله به خوابگاه‌های دانشجویی در تهران و تعدادی دیگر از شهرستان‌ها، سرکوب گسترده راهپیمایی‌های مسالمت آمیز مردم معترضی که همگی در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی عمل می‌کردند، اقداماتی است که نمی‌تواند به راحتی به عنوان یک واکنش طبیعی به اعتراضات مردمی توجیه شود.
در میان افراد دستگیرشده جمع زیادی از جوانان و دانشجویان و از جمله سه تن از دانشجویان ممتاز فعلی و سابق این دانشکده خانم‌ها و آقایان سمیه توحیدلو(دانشجوی دوره دکترای جامعه شناسی)، حسام سلامت(دانشجوی دوره کارشناسی ارشد جامعه شناسی) و محمدرضا جلایی پور(دانشجوی دوره دکترای جامعه شناسی) نیز حضور دارند که مایه نگرانی ماست.
متاسفانه جریان حاکم در این مدت با هدف توجیه حرکت کودتاگونه خود و به پیروی ازنظریه‌ی کلاسیکی که هر گونه اشکال خشونت را ناشی از ضعف قدرت و یا ترس توهم‌گونه می‌داند، با زیر سوال بردن کوشش‌های شرافتمندانه منتقدین سیاسی و اجتماعی اقدام به ایراد اتهامات سنگین و بی‌پایه نموده است. اتهاماتی که در اخیرترین اقدام این جریان در کیفرخواست ارائه شده در دادگاهی که از سوی حقوقدانان مستقل با اشکالات عدیده ای مواجه شده، بیش از هر چیز حول دو محور تلاش برای براندازی نرم و برپایی انقلاب رنگی و نیز ارتباط با اعضای گروه منافقین دسته بندی شده است.
به باور ما که جملگی دانشجوی علوم اجتماعی هستیم و بر پایه نوع تحصیلات مان که ارتباط وثیقی با مقوله تحولات سیاسی و انقلاب از هر نوع آن دارد، انقلاب رنگی در جایی ممکن است که مخالفان، توان بالایی برای سازماندهی نیروهایشان داشته باشند، امکانات پشتیبانی از این نیروها فراهم باشد، رسانه‌های وسیع نیز ارتباط مستمر میان این نیروها را فراهم نمایند و در مقابل نیز گروه حاکم به هر دلیل توانایی خود را برای سرکوب از دست داده و امکان بسیج توده ای نیز نداشته باشد. به علاوه اینها چنین انقلابی باید از شکاف‌های فعال و نیرومندی چون شکاف قومیتی یا شکاف نسلی انرژی بگیرد. چنین شرایطی به هیچ عنوان در کشور ما وجود نداشت و این مطلب پس از اتفاقات کشورهای شوروی سابق، بارها و بارها به طرق مختلف از سوی اساتید ما مورد تاکید قرار گرفته است. مرتبط دانستن اراده‌ی عمومی مردم معترض به عناوینی چون انقلاب‌های رنگی، تنها می‌تواند از اذهانی تراوش کند که علوم انسانی را محصول نفس اماره می‌دانند و به دنبال استحاله‌ی این علوم و راه انداختن انقلاب فرهنگی دیگری هستند.
چگونه باور کنیم جریانی که مورد حمایت جمع وسیعی از نخبگان و عالمان و دانشمندان علوم انسانی بوده و از آنها مشاوره گرفته است، می‌توانسته دچار چنین خطای فاحشی شود؟ اتهام تلاش برای براندازی نرم به فعالان انتخاباتی، از نظر ما صرفا تمسک به یک افترا برای توجیه اقدامات سرکوب گرانه و حذفی است و ریشه ای در واقعیت ندارد.
اتهام دیگری که به جمع زیادی از نخبگان دستگیر شده وارد شده، اتهام عضویت یا همکاری با اعضای گروه منافقین است. متاسفانه پرونده سازان به این موضوع توجه نکرده اند که با ایراد این اتهام در واقع در حال زنده کردن گروهی هستند که با بی توجهی مردم ایران و سقوط حامی بزرگ آن اندک اندک به یک مرده سیاسی بدل شده است. اساسا در باور ما نمی گنجد گروهی که تمام توانش به برگزاری تجمع‌های چند نفره در خارج کشور و برخی حرکتهای ایذایی در داخل محدود شده، بتواند هدایت حرکتهای مردمی را در دست گرفته و جمعی از نخبگان و از جمله دانشجویان برجسته را به استخدام خود درآورد. کسانی که چنین اتهامی را در پرونده فعالان سیاسی و دانشجویی گنجانده اند اگرچه نمی توانند از این طریق این عزیزان را بدنام و طرد نمایند اما با کمال تاسف در مسیر تجدید حیات این گروه ورشکسته که اینک حتی از عراق نیز رانده شده، قدم می‌زنند.
از سوی دیگر این دادگاه پراشکال در حالی برگزار شده و در شرایطی جمعی از سرآمدان این جامعه که تا پیش از این انتخابات در حلقه ی همین سیستم معنا و حیات اجتماعی پیدا می‌کردند را به اتهامات واهی محاکمه می‌کند، که ما در پنجاه روز گذشته شاهد تعرض به منازل مردم و خوابگاه‌های دانشجویی بوده ایم، سرکوب معترضین را به غیر قابل توجیه ترین شکل در خیابان‌های شهر تجربه کرده ایم، کشته شدن کسانی را دیده ایم که تنها جرمشان اعتراض به نتیجه اعلام شده برای انتخابات بود و به تواتر شنیده ایم از بازداشت‌های خودسرانه، نقض قانون در جریان دستگیری، شکنجه دستگیرشدگان تا حد مرگ و اخذ اعتراف زیر فشار. انتخاباتی که می‌توانست موجب آشتی میان آرای خاموش طبقه‌ی متوسط با حاکمیت شود، به سادگی از طریق اقداماتی نسنجیده تبدیل به جنگی میان شادی و خشونت شد.
دستگاه عدلیه اگر داعیه بی طرفی و برقراری قسط را دارد، پیش از هر چیز باید به این مسائل رسیدگی کند. این دستگاه باید چند و چون رسیدگی به مسائلی را که در جریان دستگیری‌ها و برخورد با مردم صورت گرفته مشخص کند و بپذیرد که هیچ اقرار و اعترافی پیش از آنکه مشخص شود این اظهارات در چه شرایطی و تحت تاثیر چه عواملی بیان می‌شود قابل قبول نیست. همچنین باید پذیرفته شود که متهمین از کلیه حقوق مصرح در قانون و از جمله دسترسی آزاد به وکیل بهره مند گردند.
به هر روی ما در کنار مردم سرافراز ایران، مراجع و علمای آزاداندیش حوزه‌های علمیه، شخصیت‌های برجسته علمی و دانشگاهی، استوانه‌های انقلاب و خدمتگزاران واقعی ملت نگرانی عمیق خود را از وضعیت موجود و شکاف‌های پدید آمده در جامعه و میان مردم و حکومت ابراز داشته و نسبت به عواقب جبران ناپذیر آن هشدار می‌دهیم. ما خواستار آزادی هرچه سریعتر و توام با احترام کلیه دستگیرشدگان حوادث اخیر و از جمله دوستان هم دانشکده ای مان هستیم و حکومت را موظف به جبران خسارتهای وارد بر مردم و دلجویی از آنها می‌دانیم و معتقدیم برون رفت از وضعیت موجود جز با جبران خطاهایی که در این مدت صورت گرفته ممکن نیست.
نهادها و تشکل‌های دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی:
انجمن اسلامی دانشجویان شورای صنفی دانشجویان
جامعه فرهنگی کانون تئاتر
کانون موسیقی انجمن علمی دانشجویی جامعه شناسی
کمیته حمایت از حقوق دانشجویان احضارشده به کمیته انضباطی
*****
خودتنفیذی و بازی باخت – باخت
فريبا داوودي مهاجر‏
سید علی خامنه ای طی مراسم تنفیذی که در حسینیه امام خمینی برگزار شد دولت کودتا را تایید و تیر خلاص جمهوری اسلامی را شلیک کرد و بدین ترتیب به شکاف فزاینده میان خویش و دیگر کارگزاران قدیمی نظام دامن زد.
بدون شک پس از این تنفیذ، آرایش نیروهای سیاسی و میزان وابستگی آنها برای عمل جمعی تغییر خواهد کرد و چه بسا با مرزهای مشخص تری از گذشته خود را نشان دهد؛برخی ابهامات درباره مواضع سیاسی آنها هم تا حدی روشن، و مردم تکلیف خود را در برابر بازیگران سیاسی بیش از گذشته درک خواهند کرد.
به نظر میرسد اگر چه مردم با حمایت از موسوی و باز پس گرفتن رای خود به میدان آمده اند اما عمق و شدت شعارهای چند روز گذشته نشان می دهد مطالبات آنها با زاویه زیادی از شعار های روز اول پیش می رود. به گونه ای که موسوی در عکس العمل به شعار جمهوری ایرانی بر جمهوری اسلامی تاکید کرده که در مطلب دیگری به آن خواهم پرداخت.
اما به هر حال وقایع نشان می دهد که اگر حادثه غیر مترقبه ای روی ندهد پس از مراسم تنفیذ و تحلیف، میر حسین موسوی، خاتمی و کروبی و البته هاشمی رفسنجانی درک خواهند کرد که نوک پیکان هواداران احمدی نژاد و البته آقای خامنه ای آنها را نشانه رفته است و انها سال هاست که کمین نشسته و در صدد گرفتن انتقام از آقایان هستند و برای مقابله با آنها گریزی از تحقق یک حکومت دموکراتیک نیست و زمان بازی های سیاسی برای فرار از موج، به سر آمده است و باید خودشان را به موج بسپارند و شنا گر ماهری نیز باشند.
در این میان نمی توان منکر شد که سید علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به دنبال انتصاب احمدی نژاد بخشی از لایه های مختلف هواداران نظام را از دست خواهد داد و به واسطه این معامله خطر ناک با مشکل عمیقی روبرو خواهد شد که معلوم نیست تنها با اتکا به بخشی از نیرو های نظامی آن را حل نماید. به همین دلیل است که در صورت فرو پاشی جمهوری اسلامی باید شخص خامنه ای را برای اتخاد سیاست های غلط مورد سوال قرار داد.چرا که نتیجه چنین سیاست هایی قطعا باخت – باخت خواهد بود، بخصوص که پس از این تنفیذ سرنوشت رهبری بیش از بیش با احمدی نژاد گره خورده و هر ضعف و کاستی رییس جمهور منتصب مستقیما به حساب رهبری نیز نوشته میشود و رهبر در آینده نمی تواند دامن خود را از آلودگی های دوره احمدی نژاد مبرا سازد.
آنچه در مراسم تنفیذ دارای اهمیت بود، صرفنظر از عدم حضور شخصیت های سیاسی پر نفوذ در جمهوری اسلامی ایران، صحبت هایی بود که علی خامنه ای مطرح کرد.بخصوص در قسمتی که ایشان خواص را مردود اعلام نمود و گفت با مسجد ضرار و تقلید از امام نمی توان مردم را فریب داد و بدین ترتیب چراغ سبزی به مخالفان آقای موسوی و خاتمی و هاشمی نشان داد.
اما باید گفت آنچه در این میان دارای اهمیت است ایجاد مانع در برابر دولت کودتاست و کلید این ماجرا هم در دست مردمی است که نه تنها رای شان دزدیده شده است بلکه آقایان کودتا چی با رای آنها برای خود کسب وجاهت می کنند. مردم می بایست که سنگر عرصه عمومی و کوچه و خیابان را رها نکنند. باید بمانند تا ثابت کنند محمود احمدی نژاد را نمی خواهند و پای انتخابات آزاد ایستاده اند؛ که هر عقب نشینی به منزله خود زنی سیاسی تلقی می شود .
*****
احمدی نژاد با هلی کوپتر به مجلس برده شد
اکثریت نمایندگان فراکسیون خط امام در مراسم تحلیف شرکت نکردند
در حالی که تا بیست دقیقه دیگر مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود که حضور نیروهای امنیتی و نظامی در اطراف مجلس چشمگیر است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، تمامی خیابان‌های منتهی به بهارستان بسته شده و بیش از پنج هزار نفر از نیروهای نظامی و امنیتی در این خیابان‌ها حضور دارند.
همچنین ایستگاه متروی بهارستان نیز به خاطر برگزاری این مراسم تعطیل موقت شده است.
در محوطه بیرونی بهارستان نیز سگ‌های بمب‌یاب مشغول امن‌سازی منطقه هستند.
از سوی دیگر امروز ورود خبرنگاران با دقت فراوان چک می‌شد و از خبرنگاران به غیر از کارت خبرنگاری، کارت ملی نیز خواسته می‌شد.
ده‌ها خبرنگار از ساعت 7 و 30 دقیقه در مجلس حاضر شده‌اندو اکثر نمایندگان نیز به صحن آمده‌اند تا در مراسم تحلیف که ساعت9صبح امروز برگزار می‌شود حاضر باشند.
ورود با بالگرد(هلی کوپتر)
ساعت هشت و پنجاه دقیقه امروز محمود احمدی‌نژاد با یک دستگاه بالگرد وارد محوطه مجلس شد.
به گزارش «پارلمان‌نیوز»، در حالی‌که قرار بود مراسم تحلیف ساعت9صبح آغاز شود، مهمانان و نمایندگان همچنان در حال ورود به مجلس هستند.
تا این لحظه افرادی همچون علی کردان، سرلشگر فیروز آبادی، پرویز داوودی، صادق محصولی، سردارنجار- که بر خلاف معمول با کت و شلوار است-آیت الله تسخیری، مهدی چمران و..... برای شرکت در این مراسم وارد مجلس شده‌اند.
اکثریت قریب به اتفاق اعضای فراکسیون خط امام(ره)مجلس در مراسم تحلیف شرکت نکردند
در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد که صبح امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اکثریت قریب به اتفاق اعضای فراکسیون خط امام(ره)مجلس در این مراسم شرکت نکردند.
از 70 نماینده عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس در مراسم تحلیف، تنها 13 نفر شرکت کردند.
عده‌ای از افراد حاضر از فراکسیون در این مراسم نیز با آغاز سخنان احمدی‌نژاد صحن علنی مجلس را ترک کردند.
*****
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
میدان بهارستان و تعدادی از خیابانهای اطراف در اشغال نیروههای سرکوبگربنابه گزارشات رسیده از میدان بهارستان ، از صبح امروز مردم از نقاط مختلف بسوی میدان بهارستان در حال حرکت هستند نیروهای سرکوبگر از خیابان ناصر خسرو تا میدان بهارستان را در اشغال خود دارند.از صبح امروز مردم تهران از نقاط مختلف بسوی میدان بهرستان در حرکت هستند و در حال حاضر تعداد زیادی از مردم در آنجا حضور دارند و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شود. مردم خود را برای یک اعتراض گسترده آماده می کنند. نیروهای سرکوبگر از توقف مردم جلوگیری می کنند و در صورت اعتراض با باتون به آنها حمله می کنند.همچنین از صبح امروز برای جلوگیری از حضور مردم در میدان بهارستان ایستگاه مترو ملت – بهارستان را مسدود کردند و مترو در آنجا توقف نمی کند . همچنین در مسیرهای خطوط اتوبوس رانی در نقاط مختلف تهران که به میدان بهارستان ختم می شود را مختل کرده اند و مسیر اتوبوسها انقلاب-بهارستان و آزادی – بهارستان را متوقف کرده اند.نیروهای سرکوبگر؛ گارد ویژه،سپاه پاسداران ،نیروهای انتظامی ،بسیج و لباس شخصیها بصورت انبوهی در خیابانها و میدان بهارستان حضور دارند . میدان بهارستان در اشغال نیروهای سرکوبگر تحت امر ولی فقیه علی خامنه ای می باشد . نیروهای سرکوبگر همچنین در خیابان ناصرخسرو تا میدان بهارستان مستقر شده اند. آنها با انواع خودروهای خود که مملو از نیروهاست و همچنین نیروی گارد ویژه موتور سوار آماده یورش به مردم هستند.همچنین 2 ماشین آتش نشانی در ضلع شرقی و ضلع شمالی مستقر شده اند.
*****
گزارش یکی از یاران ما از تظاهرات
با آن که مراسم تحلبیف درون مجلس تقریبا نیمه خالی در حال انجام است، مردم غیور وخستگی ناپذیر تهران در جای جای میدان بهارستان وخیابانهای اطراف با خروش و فریادهای خود مجلس اسلامی ومجموعه نظام اسلامی را بلرزه درآورده. ماموان ومزدوران رژیم همه خیابانهای منتهی به میدان بهارستان رااز صبح زود قرق کرده بودند تا شاید از حضورمردم برای بی آبرو کردن این مراسم جلوگیری نمایند، ولی مردم با حضورجانانه خودشان بار دیگر آب پاکی را به دست رژیم اسلامی ریختند که واقعا توپ – تانک – بسیجی و... دیگر اثر ندارد وهیچ نیروئی را یارای مقابله با سیل طوفنده وویرانگر مردم عصیان زده ایران نیست. هم اکنون که ساعت یازده و20 دقیقه صبح روز 14 مرداد88 است مردم با حضوردرخیابانهای سرچشمه وری و چراغ برق وناصرخسرو وبازار وتمامی خیابانهای آن منطقه چنان فضائی را بوجود آوردند که نمایندگان حاضر درجلسه ورئیس جمهور وتمامی نمایندگان خارجی حاضر درجلسه بر بی آبروئی این مراسم وبی آبروئی کل نظام اسلامی را با گوشت وپوست واستخواتنشان لمس نمودند. از ساعت 10 به بعد بازار مملو از جمعیت معترض بود که هرلحظه بر حجم وتعداد ودامنه آن افزوده میشود. در واقع شرایط بکلی از دست رژیم خارج شده ومردم تسلط و صلابت ونیروی خودرابرخ رژیم کشیده اند. بازار وخیابانهای اطراف انباشته از جمعیت مردم است وهنوزهم بر تعداد آنها افزوده میشود. با توجه باینکه مراسم صبح بوده وبسیاری از مردم در این ساعات سر کار هستند باید شرایطی را بوجود بیاید که ادامه این مراسم در بعد از ظهر امروز در گسترده ترین شکل ممکن برگزار شود. ماموران بریده ولباس شخصی ها وبسیجی ها ونیروهای سرکوبگر اقدام بدست گیری های کور میکنند. آنچه شخصا شاهد آن بوده وهستم اینکه تهران در التهاب کامل و عصیانی بی سابقه بسر میبرد و آمادگی انفجار را داراست. حدود ساعت 10 وخرده ای بود که کلانتری بازاربا یک هجوم درحالت تسخیرمردم قرارگرفت ومیتوانست کلانتری بطور کامل درتسخیر مردم قراربگیرد. همه چیز برای یک قیام درهم کوبنده وویرانگر مردمی مهیاست. دنیا باید به حمایت معنوی از مردم ایران برخیزد. ایران – تهران آبستن حوادث بی نظیر و ویرانگریست. رژیم وماموران آن بشدت عصبی و بریده بنظر میرسند. تاب مقاوت دربرابرنیروی عظیم مردمی را نخواهد آورد که نمونه آن در حرکت وواکنش امروز مردم ونیروها بچشم میخورد. برای بعد از ظهر امروز باید این غلین وخروش را ادامه داد تا نفس نیروها هرچه بیشتر به شمارش بیفتد.
*****
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده از میدان بهارستان ؛ لحظاتی پیش حرکت اعتراضی مردم از سپه سالار و خیابان جمهوری بسوی میدان بهارستان با شعار مرگ بر دیکتاتور آغاز گردید.لحظاتی پیش تعداد زیادی از مردم به هم پیوستن و تظاهرات خود را از از دو مسیر بسوی میدان بهارستان آغاز کردند . تعداد زیادی از مردم در خیابان سپه سالار به هم پیوستند و با سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور بسوی میدان بهارستان در حال حرکت هستند. همچنین همزمان در خیابان جمهوری مردم به هم پیوستند و تظاهرات گسترده خود را آغاز کردند. مردم با شعار مرگ بر دیکتاتور در حال حرکت بسوی میدان بهارستان هستند.اعتراضات در خیابانهای دیگر در حال شکل گرفتن است و آنها هم بسوی میدان بهارستان در حال حرکت هستند. نیروهای سرکوبگر با یورشهای وحشیانه قصد متفرق کردن مردم را دارند ولی مردم به حرکت خود ادامه میدهند و متفرق نمی شوند و در مقابل یورشهای آنها مقاومت سر سختانه ای نشان میدهند . انبوهی از نیروهای سرکوبگر در منطقه حضور دارند و همچنان بر نیروهای خود می افزایند.نیروهای سرکوبگر گارد ویژه و لباس شخصیها وحشیانه با باتون به مردم حمله ور می شوند . نیروهای سرکوبگر تمامی کوچه و خیابانهای که بسوی بهارستان منتهی می شد را با ماشینهای خود بسته بودند و تمامی اقدامات را بکار برده بودند تا از هر حرکتی جلوگیری کنند.حوالی ساعت 11:05 دقیقه 3 نفر از جوانان در میدان بهارستان توسط نیروهای سرکوبگر دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شدند.همچنین نیروهای سرکوبگر خانمی را که شعار مرگ بر احمدی نژاد سر می داد در میدان بهارستان دستگیر کردند که با مقابله مردم مواجه شدند و نیروهای سرکوبگر را وادار به آزادی او کردند و آنها را وادار به فرار کردند.
*****
شعار مرگ بر دیکتاتور در مترو تهران
*****
مجموعه ای از چند فیلم کوتاه خبری از تظاهرات امروز مردم و نیز حضور فعل مزدوران رژیم در میدان بهارستان و خیابانهای اطراف آن:
*****
روز تحلیف - تجمع‌های اعتراضی در بهارستان و منطقه بازار
به‌رغم تدابیر شدید امنیتی، مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد، با تجمع اعتراضی رو به افزایش در بهارستان، بسته شدن مغازه‌های نزدیک، پخش گاز اشک‌آور و دستگیری‌ها همراه شد. از بازار تهران نیز، ناآرامی‌هایی گزارش شده است.
به گزارش شاهدان عینی، احمدی‌نژاد به خاطر رعایت مسائل امنیتی با یک چرخبال در صحن بهارستان بر زمین نشست. خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که نیروهای امنیتی از دیروز تدابیر امنیتی شدیدی را برای جلوگیری از تظاهرات معترضان در میدان بهارستان تدارک دیده بودند. خبرگزاری فرانسه از استقرار دست کم هزار نظامی و بسیجی در این میدان خبر داد. احمدی‌نژاد در شرایطی از پیشبرد فرهنگ و هنر و ایجاد زمینه مشارکت زنان سخن گفت که در ۴۰ روز گذشته تعداد زیادی از فرهنگ ورزان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق زنان به زندان افتاده‌اند و خانواده‌های بیشتر آنان از سرنوشتشان بی‌خبر مانده‌اند.
تحلیف در شرایط غیرعادی
خبرگزاری‌های خارجی، به موازات مراسم تحلیف، به شرایط ویژه‌ای که این مراسم در آن برگزار شد پرداختند. خبرگزاری آلمان نوشت: «دهها هزار نفر علیه نتیجه انتخابات ایران دست به تظاهرات زدند، عده‌ای کشته و عده‌ای دستگیر یا مجروح شدند، تنها چیزی که رژیم نتوانست مانع از آن شود، سیل عکس‌ها در اینترنت بود. اما هیچکدام از این‌ها، کمک نکرد. محمد احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران باقی می‌ماند. او امروز سوگند یاد کرد». خبرگزاری آلمان ضمنا گزارش داد که معترضان، امروز در برابر بهارستان شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند. خبرگزاری رویترز از تجمع صدها معترض در برابر بهارستان خبر داد و نوشت: «صدها نفر در اعتراض به تحلیف احمدی‌نژاد در برابر ساختمان مجلس گردهم آمدند. شاهدان عینی از دست کم یک بازداشت می‌گویند». خبرگزاری فرانسه نیز، در نخستین ساعات بامداد به وقت آلمان، پس از گزارش مراسم تحلیف و نقل برخی از گفته‌های احمدی‌نژاد، از درگیری میان نیروهای انتظامی و بسیج با تظاهرکنندگان خبر داد و نوشت: «پلیس و بسیجی‌های وفادار به دولت می‌کوشند صدها نفر را که در برابر مجلس تجمع کرده‌اند، متفرق سازند. شاهدان عینی از سردادن شعارهائی علیه احمدی‌نژاد گزارش می‌دهند. پلیس از گاز اشک‌‌آور استفاده کرده است. مغازه‌های نزدیک به مجلس همه بسته‌اند».
دستگیری هاله سحابی
حدود نیمروز به وقت تهران خبر رسید که هاله سحابی دختر مهندس عزت‌الله سحابی و از مادران صلح، در برابر بهارستان به وسیله لباس‌شخصی‌ها دستگیر شده و به وسیله یک پژوی یشمی رنگ به محلی نامعلوم انتقال یافته است. هاله سحابی ۵۴ ساله و مبتلا به بیماری قند است.شاهدان عینی از دستگیری چند نفر دیگر نیز در بهارستان خبر دادند.حدود ظهر به وقت تهران خبر رسید که بر تعداد جمعیت حاضر در میدان بهارستان و بازار تهران دم به دم افزوده شده است. یک شاهد عینی گفت که تعداد معترضان در میدان بهارستان به حدود ۵۰ هزار نفر رسیده و همچنان رو به افزایش است. تا ساعت ۱۱ پیش از ظهر امروز متروها در ایستگاه بهارستان و ملت توقف نکردند. مسئولان نخست اعلام کردند که مترو دچار نقص فنی شده است، اما جعفر ربیعی مدیرعامل متروی تهران، در تماس با ایسنا این موضوع را رد کرد و گفت عدم توقف متروها، به دستور مقامات مسئول صورت گرفته است. مدیرعامل متروی تهران خبر داد که توقف و حرکت متروها در دو ایستگاه یاد شده، از ساعت یازده به حالت عادی بازگشته است.
*****
سوگند دروغ رئیس دولت کودتای سرخ
سوگند دروغ رئیس دولت کودتا در مجلس، حضور دهها هزار نفر در میدان بهارستان، حضور هزاران پلیس ضد شورش و سرکوب مردم در خیابان‌ها، تعطیلی چند ایستگاه مترو و ترافیک گسترده در سطح شهر، تحریم شجاعانه جلسه از سوی اکثر اعضای فراکسیون اقلیت و همزمان حضور شرم‌آور تعدادی از آنها در صحن مجلس، تحقیر نمایندگان و به عقب راندن آنها برای جانشین کردن مسئولان و نزدیکان بیت رهبری، تکرار تهدیدها و توهین‌های همیشگی از زبان احمدی‌نژاد و نصیحت‌های منفعلانه رؤسای قوای مقننه و قضاییه؛ اینها خلاصه نمایشی بود که امروز به نام تحلیف در بهارستان انجام شد.
اما امروز خانه‌ی ملت نه در بهارستان، بلکه در چند کیلومتر دورتر بود؛ در میدان امام خمینی، جلوی بازار تهران، میدان شهدا و نقاط دیگری که مردم در آنجا علیه دولت کودتا شعار می‌دانند. حضور گسترده مردم، صبح امروز نمایش تحلیف را به حاشیه برد و نشان داد که از میان 24 میلیون حامی ادعایی کودتاچیان، در عمل چیزی جز چند هزار نیروی بسیجی و گروهی نیروهای حقوق‌بگیر انتظامی و امنیتی، کسی باقی نمانده است.
از ساعات ابتدایی صبح امروز، تهران شرایط ملتهبی داشت. علاوه بر حضور گسترده نیروهای سرکوب در اطراف بهارستان، ترافیک قفل در اتوبان مدرس، میدان هفت تیر، خیابان سعدی، خیابان جمهوری و خیابان پیروزی نیز نشانه‌ی آشکار دیگری از وجود التهاب و واکنش منفی مردم تهران به نمایش تحلیف و سوگند دروغین احمدی‌نژاد بود.
دقایقی پیش مراسم نمایشی تحلیف رئیس دولت کودتا تمام شد، اما ظاهرا اتفاقات اصلی امروز تازه آغاز شده است.
ساعت 9 صبح امروز هزاران نفر از مردم در میدان بهارستان حضور یافته‌اند که بدون هیچ شعار و تحرکی، تنها به دور میدان حرکت می‌کنند. «ایجاد حلقه تجمع گرداگرد بهارستان» و قدم زدن در کنار میدان بدون متفرق شدن و با پرهیز از هرگونه درگیری، از ایده‌های ضد تحلیف بود که دیروز در اعلامیه های مختلف بین مردم مطرح شده بود.
اولین گزارش‌های دریافتی از شاهدان عینی حاکی است غیر از تجمعاتی که در سبزه میدان و بازار تهران، میدان امام خمینی، میدان شهدا و خیابان جمهوری ایجاد شده، هزاران تن هم از حدود ساعت 9 صبح امکان حضور در میدان بهارستان را پیدا کردند که البته همزمان با سوگند احمدی‌نژاد، به سمت جنوب بهارستان و خیابان ری پراکنده شدند. تعداد افراد حاضر در محوطه اصلی میدان بهارستان در ساعت ابتدایی، بالغ بر ده هزار نفر گزارش شده است.
در همین حال سایت پارلمان نیوز، متعلق به فراکسیون اصلاح طلب مجلس، خبر داد که از 70 نماینده عضو فراکسیون خط امام (اقلیت) مجلس، تنها 13 نفر در مراسم تحلیف شرکت کردند و عده‌ای از افراد حاضر از این فراکسیون در این جلسه نیز با آغاز سخنان احمدی‌نژاد، صحن علنی مجلس را ترک کردند.
با این حال گزارش یاران ما حاکی است در تصاویر پخش زنده، حضور مصطفی کواکبیان و محمدرضا خباز، دو نماینده ظاهرا اصلاح‌طلبی که در مراسم تنفیذ در روز نکبت نیز شرکت کرده بودند، مشهود بود.
بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده، در ساعتی که این گزارش در حال انتشار است، تجمعات گسترده‌ای در اطراف بهارستان به وقوع پیوسته و فضای نظامی و امنیتی حاکم بر این مناطق در حال شکسته شدن است.
گزارش‌های تازه‌تر، از حضور بسیار پرتعداد مردم در محوطه چهارراه گلوبندک تا سبزه میدان و از آنجا تا تقاطع خیابان ناصرخسرو و تعطیلی تعدادی از مغازه‌ها و حجره‌ها در بازار تهران خبر می‌دهد. هنوز گزارشی از تجمعات شهرستان‌ها به دست ما نرسیده است.
گزارش دیگری از دستگیری تعدادی از شهروندان و انتقال آنها به خودروهای ون سفید که برای جمع‌آوری و انتقال بازداشت شدگان در محل حاضر شده، حکایت می‌کند. این گزارش حاکی است در یک مورد، ماموران لباس شخصی چند زن را با ضرب و شتم شدید، از سر انداختن حجاب و کشیدن موی سر آنها بازداشت و به خودروهای مخصوص منتقل کرده‌اند.
آخرین گزارش‌های رسیده نیز نشان می‌دهد که مردم در بهارستان برای تجمع در ده میدان بزرگ تهران در ساعت 6 بعدازشهر قرار می‌گذاشتند و می‌گفتند که قرار است در شهرستان‌ها نیز مردم در همین ساعت در میدان اصلی شهر جمع شوند.
*****
ممانعت از حضور خبرنگاران اصلاح طلب در نمایش تحلیف
بر اساس جدیدترین گزارش رسیده حراست مجلس صبح امروز در اقدامي عجيب با كارشكني در صدور كارت، مانع ورود برخي خبرنگاران براي پوشش مراسم تحليف شده است.
بر اساس این گزارش، با وجود آن كه از روزهاي قبل اداره اخبار مجلس اسامي خبرنگاران را براي هماهنگی حضور آنها دريافت كرده بود، حراست مجلس به شكل گزينشي اقدام به صدور كارت براي خبرنگاران كرد. بر اين اساس دو نفر از خبرنگاران خارجي و چهار نفر از خبرنگاران اصلاح طلب اجازه حضور به مجلس را نيافتند. سجاد سالك و سميه قشقايي خبرنگاران اصلاح طلب و مهدي حسني و ميلاد پيامي دو عكاس روزنامه هاي اصلاح طلب با ممانعت حراست مجلس مواجه شده و اجازه ورود به پارلمان را نيافتند. اين در حالي است كه مهدي حسني يك روز قبل دوربينش را براي چك و بررسي به مسئولان امنيتي داده بود و در آن هنگام اعلام شد كه وي مشكلي براي ورود به مجلس ندارد.
این گزارش حاکی است در همين حال يكي از مسئولان اداره كل اخبار و رسانه هاي مجلس اعلام كرد اسامي تمام خبرنگاران براي صدور كارت در اختيار حراست مجلس قرار گرفته، اما حراست مجلس تشخيص داده كه تعدادي از خبرنگاران صلاحيت حضور در مجلس را ندارند.
*****
واقعا چند نماینده جلسه‌ی امروز را تحریم کردند؟
با آنکه سایت پارلمان نیوز متعلق به فراکسیون اقلیت از عدم حضور حدود 57 نماینده اصلاح طلب در مراسم نمایشی تحلیف رئیس دولت کودتا خبر داده، تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد که دست‌کم سه نماینده اقلیت به نامهای «مصطفی کواکبیان» دبیرکل حزب مردمسالاری و نماینده سمنان، «محمدرضا خباز» عضو حزب اعتماد ملی و نماینده کاشمر و «علی‌اکبر اولیا» نماینده یزد در مجلس تحلیف کودتاچیان حاضر شده‌اند.
در تصاویر پخش زنده مجلس امروز، حضور مصطفی کواکبیان، محمدرضا خباز و علی‌اکبر اولیا، مشهود بود. این سه نماینده ظاهرا اصلاح‌طلب دو روز قبل، در روز نکبت و در مراسم تنفیذ رئیس دولت کودتا، اولین قدم را در راه جدایی از ملت برداشتند و اکنون با حضور و سکوت در مراسم تحلیف، بر جدایی خود از وکلای خود مهر تایید گذاشتند.
همچنین خبرگزاری ایرنا نیز نام قدرت‌الله علیخانی، سید حسین هاشمی، علی اصغریوسف نژاد، امیر طاهرخانی را به فهرست سیاه مذکور افزوده است.
جام جم آنلاین نیز نام این نمایندگان اصلاح طلب را به لیست شرکت کنندگان افزوده است: پيمان فروزش، محمد مهدي پورفاطمي، شهرياري، لاهوتي، محسني بندپي، داود محمدجاني، نريمان، پشنگ، اميني، مقيمي، نصيري و دستغيب.
بدین ترتیب اگر حضور این افراد در جلسه نمایشی تحلیف صحیح باشد، حداقل 19 نفر از اقلیت مجلس در این جلسه شرکت داشته‌اند.
با این حال سایت پارلمان نیوز، متعلق به فراکسیون اصلاح طلب مجلس، ادعا کرده که که از 70 نماینده عضو فراکسیون خط امام (اقلیت) مجلس، تنها 13 نفر (طبق خبر ابتدایی) یا 17 نفر (طبق خبر اصلاح شده) در مراسم تحلیف شرکت کردند و عده‌ای از افراد حاضر از این فراکسیون در این جلسه نیز با آغاز سخنان احمدی‌نژاد، صحن علنی مجلس را ترک کردند.
این در حالی است که علی لاریجانی در آغاز جلسه امروز، تعداد نمایندگان را 242 تن ذکر کرد که با این حساب تعداد کل نمایندگان از 300 تن فراتر می‌رود!
به‌رغم همه این موارد، تعداد صندلی‌های خالی مجلس نیز با وجود حضور افراد ی غیر از نمایندگان، بسیار زیاد به نظر می‌رسید.
از این رو، جا دارد منابع نزدیک به نمایندگان اقلیت، توضیحات دقیق‌تری درباره چگونگی حضور آنها در جلسه تحلیف ارائه دهند.
*****
وکیل نبوی، تاج زاده و میردامادی:
دادگاه فردا غیرقانونی است؛ در آن شرکت نمی‌کنم
وکیل تاج زاده، میردامادی و بهزاد نبوی تاکید کرد: به دلیل فراهم نبودن مقدمات قانونی دادرسی و به درخواست خانواده های موکلان خود، فردا در جلسه دادگاه حضور نخواهم یافت.
هوشنگ بابایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت پرونده های تاج زاده، نبوی و میردامادی، گفت: پس از درخواست رسمی خانواده های این متهمان برای پذیرش وکالت، وکالت نامه خود را به دادستان تهران ارائه کردم.
وی افزود: در همین راستا، صبح امروز به شعبه 15 دادگاه انقلاب مراجعه کردم، اما قاضی صلواتی در شعبه حضور نداشت. زمانی که از رئیس دفتر شعبه، محل دادگاه و نام افرادی را که قرار است فردا محاکمه شوند جویا شدم، به من اعلام کرد چنانچه وکالت شما در پرونده ثبت شده باشد باید برای جلسه فردا از شما دعوت شود.
پوربابایی با تاکید بر اینکه ابلاغیه ای برای شرکت در جلسه دادگاه فردا برای وی ارسال نشده است، خاطر نشان کرد: با این توصیف روند رسیدگی به این پرونده قانونی نیست.
وی افزود: با توجه به اینکه از مقدمات قانونی دادرسی، ملاقات با موکلان در زندان، مطالعه پرونده و فرصت لازم جهت دفاع از موکلان است و هیچ کدام از این موارد رعایت نشده است، در جلسه فردا حضور نخواهم یافت.
وی افزود: خانواده های این متهمان نیز طی درخواستی رسمی از اینجانب خواسته اند تا رعایت کامل قانون در فرایند دادرسی، از حضور در جلسه دادگاه موکلان خودداری کنم.
*****
وقوع دستگیری‌های متعدد در اطراف بهارستان
گزارش‌های رسیده حاکی از وقوع دستگیری‌هایی در میدان بهارستان و اطراف آن در تجمعات صبح امروز است.
بر اساس این گزارش‌ها، بیشتر دستگیرشدگان زنان و دختران هستند و زن‌های پلیس و گشت ارشاد نیز برای این منظور حضور گسترده‌‌ای در اطراف بهارستان دارند.
یکی از گزارش‌ها از دستگیری خانمی که در یک تاکسی نشسته بوده و برای چند لحظه از سرکوب‌ها انتقاد می‌کند، حکایت می‌کند.
گزارش دیگری حاکی از بازرسی تک‌تک جوانانی است که کوله‌پشتی به همراه دارند.
گزارش دیگری هم از انتقال شهروندان دستگیر شده به خودروهای ون سفید که برای جمع‌آوری و انتقال بازداشت شدگان در محل حاضر شده، خبر می‌دهد.
این گزارش حاکی است در یک مورد، ماموران لباس شخصی چند زن را با ضرب و شتم شدید، از سر انداختن حجاب و کشیدن موی سر آنها بازداشت و به خودروهای مخصوص منتقل کرده‌اند.
*****
بررسی مرگ عليرضا توسلی 12 ساله در اعتراضات پس از انتخابات
بررسي علت مرگ عليرضا 12 ساله كه پنج‌شنبه گذشته در بهشت‌زهرا به خاطر ضربه به سرش كشته شد در دستور كار مجلس قرار گرفت. حميدرضا كاتوزيان، عضو كميته حقيقت‌ياب مجلس با تاكيد بر اينكه مجلس به‌طور قطع علت و چگونگي كشته شدن عليرضا را بررسی مي‌كند گفت: متاسفانه بنده و همكارانم تاكنون از اين حادثه مطلع نبوديم چراكه در اين خصوص به من و همكارانم اطلاع‌رساني نمي‌شود.
به گزارش «اعتمادملی» وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر دلجويي از آسيب‌ديدگان ناآرامي‌هاي اخير گفت: ما به عنوان وكلاي مردم وظيفه رسيدگي به اين امور را داريم بنابراين از خانواده‌هايي كه در جريان ناآرامي‌هاي اخير آسيب ديده‌اند خواهشمنديم اين اتفاقات را به نمايندگان منعكس كنند چراكه ما در جريان همه حوادث نيستيم. كاتوزيان تصريح كرد: مردم از طريق تلفن‌هاي مجلس شوراي اسلامي و ايميل‌هاي نمايندگان كه در سايت مركز پژوهش‌ها قيد شده است مي‌توانند اخبار و نگراني‌هايشان را به ما منتقل كنند تا مجلس بر حسب وظيفه به آنها رسيدگي كند.
پنج‌شنبه گذشته عليرضا همراه پدرش براي شركت در مراسم چهلم برخی از جان‌باختگان ناآرامی‌هاي پس از انتخابات به بهشت‌زهرا رفته بود، در هنگام بازگشت عليرضا از پدرش جدا مي‌شود. بنا به گزارش سايت‌های خبري وی بر اثر اصابت باتوم به سرش دچار خونريزی مغزی شده و كشته می شود. خانواده عليرضا پس از 4 روز از مرگ وي دوشنبه شب جسدش را از پزشكی قانونی تحويل گرفتند.
روزنامه اعتماد ملی
*****
گزارش یکی از یاران جنبش همبستگی دانشجویان از صحنه های تظاهرات امروز
حکومت نظامی با ده‌ها هزار نيروی رسمی و لباس شخصی
روز تحليف - خيابان انقلاب تهران - نقاطع پل چوبی
درحالي كه مراسم تحليف محمود احمدي نژاد در مجلس برگزار شد، تقريبا حكومت نظامي در خارج از مجلس و مركز شهر تهران حكمفرما ست و كسي اجازه تردد و ايستادن به شعاع يك كيلومتر از ساختمان مجلس را ندارد. تمامي مغازه‌ها و پاساژ‌هاي مركز تهران به فرمان نيروهاي امنيتي بسته شد و پياده‌روهاي خيابان جمهوري حد فاصل ميدان بهارستان تا چهارراه استامبول به شدت در كنترل چماقداران قرار دارد.در روز تحليف محمود احمدي‌نژاد هزاران نيروي امنيتي و بسيج در اطرف مجلس شوراي اسلامي و ميدان بهارستان حضور دارند تا مانع تجمع معترضان به نتيجه انتخابات شوند.
ده‌ها هزار نيروي امنيتي از ميدان امام حسين تا ميدان انقلاب و از ميدان جمهوري تا ميدان بهارستان و همچنين از ميدان خراسان تا ميدان ارگ و نيز ميدان امام خميني حضور دارند كه بيشتر نيروهاي بسيجي بوده و آرايش نظامي زنجيره‌اي به فاصله حدود دو متر از يكديگر تشكيل داده اند.تمامي خيابان‌هاي منتهي به ميدان بهارستان از چهار سو توسط ماشين‌هاي جرثقيل راهنمايي و رانندگي بسته شده و تردد خودروها در اين مناطق وجود ندارد. ترافيك سنگيني از اين بابت در خيابان سعدي و خيابان انقلاب تهران ايجاد شده و تنها موتورسيكلت‌هاي متعلق به چماقداران بسيجي حق تردد در مناطق مركزي شهر تهران را دارند. ميزان تشديد تدابير امنيتي به حدي شدت دارد كه امكان تجمع بيش از دو نفر نيست. تعداد زيادي در ساعات اوليه صبح توسط نيروهاي بسيج و امنيتي دستگير شدند. به واقع هر كس در ميدان بهارستان ايستاده بود دستگري شد. اما در اواسط روز با بيشتر شدن تعداد تجمع‌كنندگان نيروهاي بسيجي اقدام به پرتاب گاز اشك‌آور و ضرب و شتم شديد مردم كردند. همه ساختمان‌هاي مشرف به ميدان بهارستان در اشغال ماموران لباس شخصي بود و با دوربين فعاليت حاضران در ميدان و ساختمان‌هاي روبرو را زير نظر داشتند. ايستگاه هاي مترو "بهارستان" و "ملت" نيز از ابتداي ساعت كار مترو بسته شد و به مسافران حاضر ايستگاه‌ها اعلام شد كه قطار در دو ايستگاه مذكور توقف نخواهد كرد. عابران و حاضران در ميدان بهارستان و خيابان‌هاي اطراف از مشاهده ده‌ها هزار نيروي امنيتي و لباس شخصي ضمن ابراز شگفتي آن را نسبت به تجمعات قبلي بي‌سابقه عنوان كردند. تعداد نيروهاي بسيج به حدي زياد بود كه مي توانستند به راحتي مسافران به سمت ميدان بهارستان را مورد پرسش و گزينش قرار دهند. نيروهاي امنيتي در چهارراه‌هاي مخبرالدوله و پل چوبي و همچنين ابتداي بيمارستان شفا واقع در ضلع شرقي مجلس شوراي اسلامي مانع از ورود تعداد زيادي از جوانان به ميدان بهارستان ‌شدند و تنها به مردان و زناني اجازه ورود مي‌دادند كه مطمئن مي‌شدند از براي كار اداري و يا روزانه است. در چند مورد به در مدتي كوتاه گروهي كه با زحمت خود را به ميدان بهارستان رسانده بودند، شروع به سر دادن شعار و بانگ الله اكبر كردند كه به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. نيروهاي بسيجي به هيچ كس فرصت نداده و حتي كودكان، مردان و زنان سالخورده را نيز با باتوم مي‌زدند.بر اثر شدت يورش نيروهاي لباس شخصي و چماقدار به مردم تعداد زيادي مجروح شدند. ده‌ها تن دستگير و توسط خودروهاي "ون" پلاك شخصي متعلق به نيروهاي امنيتي به مكان نامعلومي منتقل شدند. عده‌اي از دختران و پسران جوان كه با گوشي‌هاي همراه خود سعي در تصويربرداري داشتند، سريعا توسط ماموران شناسايي و مورد ضرب و شتم قرار گرفته و ضمن توقيف موبايل‌هايشان دستگير شدند.بيشترين و پررنگ‌ترين حضور نيروي انتظامي و گارد ضد شورش در داخل محوطه حياط مجلس و اطراف نرده‌هاي ساختمان مجلس بود. اما هزاران نفر از نيروهاي بسيج با جليقه‌هاي متحد الشكل در خيابان‌هاي اطراف به ترتيب زنجيره‌ انساني در كنار يكديگر و با تجهيزات كامل كنترل شهر را در دست داشتند.نيروهاي لباس شخصي و چماقدار نيز با موتور سيكلت‌هاي خود اقدام به شناسايي جوانان و دستگيري‌ مي‌كردند. تا این لحظه (کمی پس از ساعت 12 نیمروز) صدها نفر توسط مامورین رسمی و لباس شخصی ها دستگیر و به نقاط نامعلوم انتقال داده شده اند.
*****
احمدی‌نژاد و واکنش منفی رسانه‌های اروپائی
دويچه وله : برگزاری مراسم تحلیف احمدی‌نژاد در میان تظاهرات معترضان به تقلب‌های انتخاباتی، با واکنش منفی بسیاری از رسانه‌های اروپائی روبرو شد. این رسانه‌ها، از شکاف در حاکمیت و سقوط نفوذ آیت‌الله خامنه‌ای نوشتند.روزنامه محافظه‌کار نروژی Aftenposten در تفسیری با عنوان "رژیم ایران در عمق بحران" در واکنش به تحلیف احمدی‌نژاد نوشت: «نه برخورد خشونت آمیز در خیابان‌ها و نه پوشش تلویزیونی مراسم، توانست این را پنهان کند که رژیم ایران در عمق بحران قرار دارد و به سختی می‌تواند از اعتماد مردم بهره‌مند شود».

چیزی که رژیم به زودی درک می‌کند
روزنامه نروژی با اشاره به ادامه تظاهرات اعتراضی پس از ادای سوگند احمدی‌نژاد اوضاع ایران را چنین تفسیر کرد: «رژیم، بار دیگر تظاهرات اعتراضی را با خشونت تمام سرکوب می‌کند. حتی اگر مسئولان ابزار قدرت خود را تا بالاترین حد ممکن به کار بگیرند، ناآرامی‌ها پایان نخواهد یافت. شاید پلیس و گاردهای انقلاب بتوانند این اعتراضات را برای کوتاه مدت سرکوب کنند، اما مشکل اصلی رژیم، که در آینده نزدیک آن را درک خواهد کرد، حل نمی‌شود».

اشتباه بزرگ رهبران ایران
روزنامه فرانسوی "لامونتان" رادیکالیزه شدن ایران را حاصل سیاست نادرست جورج بوش دانست و نوشت: «آمریکائی‌ها با اهانت‌های مکرر خود به استقرار سیاستمدارانی کمک کردند که سوار بر امواج تحقیر شده‌اند. رهبران ایران نیز، با کارت اوباما که برای آنان یک فرصت تاریخی بود، بد بازی کردند. آن‌ها می‌توانستند دست اوباما را، که برای یک سیاست نوین به سمتشان دراز شده بود، بفشارند و صلح را به جای جنگ برگزینند. اما دوگانگی قدرت سیاسی و مذهبی مانع این امر شد.

لیبراسیون: بازی پیچیده
روزنامه لیبراسیون چاپ پاریس بازی حاکمان ایران را پیچیده دانست و با اشاره به شکاف ایجاد شده در حاکمیت توضیح داد: «هنگامی که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر مذهبی تقلب‌های انتخاباتی را نادیده گرفت و فرد مورد حمایت خود را تایید کرد، پایه‌های مذهبی رژیم با آزماشی سخت روبرو شد. در نهایت، رهبر مذهبی باید تجسم قدرت الهی باشد که فراجناحی است. اما او با موضع‌گیری خود، بخشی از روحانیت به جبهه مخالفان خود سوق داد».
لیبراسیون در گزارش دیگری از احمدی‌نژاد به عنوان یک دیکتاتور نام ‌برد و نوشت: «دیکتاتور ایرانی با تهدید و خشونت هم نتوانست جامعه پیچیده و مدرن ۷۱ میلیونی ایران را، که از اینترنت، تلفن‌همراه، ماهواره و تویتر استفاده می‌کند، وادار به سکوت کند. باید در زمینه پیش‌گوئی پایان رژیم ملاها و پاسداران انقلاب محتاط بود. این رژیم هنوز از پشتیبانی نظامیان و پلیس برخوردار است، اما قدرت احمدی نژاد به شدت تضعیف شده است».

مقاومت موسوی و ادامه تظاهرات
روزنامه هلندی "فولکس‌کرانت" ضمن اشاره به پایداری مهندس میرحسین موسوی برای تجدید انتخابات، درباره ادای سوگند احمدی‌نژاد می‌نویسد: «یک ناظر سطحی می‌تواند بر این نظر باشد که رژیم ایران یکپارچه از دومین دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد پشتیبانی می‌کند و اعتراضات خیابانی شلیک‌های ضمن عقب‌نشینی هستند. هیچ چیز بیش از این دور از حقیقت نیست. قابل توجه است که موسوی، رقیب احمدی‌نژاد، که خود از جمهوری اسلامی برخاسته، نمی‌ترسد و همچنان تجدید انتخابات را می‌طلبد. جالب‌تر این که به رغم فشارهای روانی معترضان و حضور دستگاه سرکوب، تظاهرات اعتراضی همچنان ادامه دارد».

فقط یک ذره آزادی
روزنامه "کوریر" چاپ وین، با اشاره به این نکته که تایید شتاب‌زده پیروزی احمدی‌نژاد زمینه ساز اصلی بحران فعلی ایران بود، از تظاهرکنندگان ایرانی به عنوان "تشنگان دموکراسی" یاد می‌کند و نتیجه می‌گیرد: «آنچه ناراضیان می‌خواهند، فقط اندکی آزادی بیشتر شخصی است تا نیمه تحصیل‌کرده جمعیت کشور، در مهاجرت درونی و بیرونی گم نشود». به نظر مفسر کوریر، این چیزی است که رژیم مجبور است برای حفظ خود به زودی به آن تن بدهد.

اعتراض به حضور نماینده اتحادیه اروپا
روزنامه آلمانی اوسنابروکر تسایتونگ به موضوع شرکت نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف احمدی‌نژاد پرداخت و اظهارات سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون احزاب خلق پارلمان اروپا را چنین نقل کرد: «ما در هفته‌های گذشته به عنوان اتحادیه اروپا همواره خواستار بازشماری آرای مردم ایران و تجدید انتخابات شدیم و سرکوب تظاهرات و دستگیری‌ها را به شدت محکوم کردیم. به این دلیل، اجازه نداریم به عنوان یک اروپائی با شرکت در مراسم تحلیف به انتخاب احمدی‌نژاد وجاهت قانونی ببخشیم».
*****
فیلمی کوتاه از تجمعات مردم ساعاتی پس از نیمروز و حمله اوباشان به گروه معترضین

*****
فرود اضطراری یک هواپیمای مسافربری کشور
سایت دولتی تابناک - كدخبر: ۵۸۴۴۳ - زمان: ۱۸:۱۳
سرويس اجتماعي «تابناك» ـ هواپيماي مسير هوايي ماهشهر به تهران، پس از برخاستن از زمين دچار نقص فني شده و مجبور به فرود اضطراري در فرودگاه مبدأ شد.به گزارش خبرنگار «تابناك»، پرواز شماره 1028 هواپيمايي كيش اير، پس از يك ساعت تأخير از زمين بلند شد كه پس از حدود ده دقيقه پرواز، دچار نقص فني و مجبور به فرود اضطراري در فرودگاه ماهشهر شد.بنا بر اين گزارش، نقص فني و بازگشت اين هواپيما به ماهشهر، موجي از نگراني را در دل مسافران پرواز به وجود آورده بود.اين هواپيما كه طبق زمان‌بندي بايد ساعت 15و12 پرواز مي‌كرد، با يك ساعت تأخير در ساعت 25و13 از زمين بلند شد؛ ولي پس از اندكي پرواز به دليل نقص فني در چرخ‌هاي هواپيما، به فرودگاه مبدأ بازگشت.اين هواپيما كه به گفته برخی فوكر 100 و به گفتی برخی مسافران دیگر 83-Boing MD بوده ، به علت بسته نشدن چرخ‌هاي هواپيما و احتمال اين‌كه پس از جمع شدن چرخ‌ها، مجددا براي فرود در تهران باز نشوند، از ادامه مسير معذور شده و مسافران نگران را در ماهشهر پياده كرد.گفتني است، تعمير اين هواپيما در ماهشهر امكان‌پذير نبوده و در نهايت پرواز لغو شده و مسافران از سفر به تهران باز ماندند.شايان ذكر است، بسياري از مسافران براي اين‌كه بتوانند به تهران سفر كنند، به شهرهاي همجوار مراجعت كرده‌اند.
*****
لو رفتن استاد جعلی دردانشگاه همدان
سایت دولتی تابناک - كدخبر: ۵۸۴۷۴-زمان: ۱۹:۱۸
روزنامه اعتمادملی از فردی خبر داد که با مدرک قلابی در دانشگاه تدریس کرده است.اعتماد ملی نوشت:یکی از اعضای هیات علمی‌دانشگاهی در استان سمنان به یکی دیگر از همکاران خود اطلاع می‌دهد که فردی همنام وی و در رشته وی در دانشگاهی در استان همدان تدریس می‌کند. پس از اصرار استاد مذکور تحریک می‌شود که قضیه را پیگیری کند‌ و معلوم می‌شود که‌ این فرد قبلا در مغازه فتوکپی کار می‌کرده و هنگامی ‌که استاد مذکور مدرک خود را به او می‌دهد تا کپی بگیرد وی آن را اسکن کرده و سپس با تغییر عکس یک مدرک جعلی اما با همان نام تهیه کرده و خود را با ‌این نام و مدرک معرفی کرده و در استان همدان به عضویت هیات علمی‌ در می‌آید و یک ترم هم تدریس کرده و خود را آماده تدریس ترم دوم می‌کند که قضیه لو می‌رود.
*****
بهارستان: خون، بغض، فریاد
این یادداشت یکی از خوانندگان گمنام "موج سبز" است که در آن تجربه شخصی خود را از روز تحلیف یک کودتاچی به رشته تحریر درآورده است:
روز تحلیف رئیس کودتاست. امروز نوبت به میدان بهارستان رسیده تا میزبان خون و بغض و فریاد باشد.چون همیشه زنان بیش از مردان حضور یافته‌اند. این حضور پرشور زنان و دختران از طرف استقبال کنندگانشان بی‌جواب نمانده. امروز خواهران پلیس نیز حضور یافته‌اند تا در پذیرایی گرم از هم وطنانشان اجری برده باشند. پله‌های ایستگاه مترو را یکی یکی بالا می‌آیم، بغض مسافران تبدیل به فریاد شده، یا حسین، میرحسین.پایان راه پله‌ها به تونل انسانی نیروهای امنیتی اتصال یافته، لبخند تلخ بر لبانمان می‌نشیند، یاد دوران کودکی و تونل وحشت می‌افتم.ناگاه فریاد جایش را به سکوت می‌دهد. اما امید در پس تلخ‌خند حاضران دیده می‌شود.وقتی که نگاه ناخواسته عابران به چشم بسیجی‌ها، زدن ماسک بر صورت، تنها بودن یک جوان و ... هر یک دلیلی باشد برای دستگیر شدن، ترس به سراغ‌مان می‌آید.برای آنکه به خود روحیه دهم به سمت یکی از بسیجی‌ها می‌روم و می‌گویم، چه خبر شده؟ می‌توان به سمت بهارستان رفت؟می‌گوید خبری نیست!، می‌شود رفت.می‌روم، جمعیت نیز ...نگاه می‌کنم، تعدادشان از تعداد عابران بیشتر است .. هر از گاهی دستی از پشت، دست یک رهگذر را می‌گیرد و می‌برد... بهت حاصل این استقبال ناخواسته است. گاهی زنان مانع بردن جوانان می‌شوند.انگار همه مادران، مادران صلح شده‌اند.یک دختر محجبه را کشان کشان، در حالی که بر سر و صورتش می‌زنند، با خود می‌برند.تا به حال اینچنین نسبت به یک محجبه احساس ترحم نداشته‌ام. به یاد حرف دوستی می‌افتم که چند روز پیش با دیدن اعترافات ابطحی در وبلاگش نوشته بود: امروز برای اولین بار توانستم یک آخوند را دوست داشته باشم.یکی از آن خواهران پلیس یک جوان را با خود می‌برد، مردم معترض می‌شوند. شرافت و انسانیتش را به حراج می‌گذارد و می‌گوید: منافق گرفته‌ام...دیگر کسی شعار نمی‌دهد، مردم به یکدیگر لبخند تحویل می‌دهند، گویی لبخند، رمز نشان دادن "معترض بودن" شده. چرا که تنها بر چهره آنانی می‌نشیند که شجاعتشان را با حضور در قربانگاه جانیان نشان می‌دهند.
*****
خبری از میان ایمیل های رسیده امرو بدست ما:
وبلاگ مادران عزادار راه‌اندازی شد
مادران سوگواری که فرزندان دلیرشان را در حوادث پس از انتخابات از دست داده‌اند، در وبلاگی گرد هم آمده و دل‌مویه‌های خود را می‌نویسند.
در این وبلاگ که به نام «مادران عزادار» نامیده شده، مصاحبه‌ها، گفتگوها، برنامه‌های پیش‌رو و نیز روایت مادران عزادار از نحوه شهادت عزیزانشان منتشر می‌شود. علاقمندان می‌توانند برای دنبال کردن مباحث این وبلاگ به آدرس زیر رجوع کنند:
http://www.mournfulmothers.blogfa.com/
*****
دومین جلسه "مضحکه" دادگاه به تعویق افتاد
سران کودتا با مشاهده اعتراضات گسترده مردمی در روز تحلیف و از خوف سرایت این اعتراضات به محل نمایش تلویزیونی موسوم به دادگاه اصلح طلبان، دومین جلسه این دادگاه نمایشی را به روز شنبه موکول کردند.
در اطلاعیه‌ای که به این منظور صادر شده، ادعا شده که به دنبال درخواست استمهال وکلای بازداشت شدگان حوادث اخیر، قاضی صلواتی رییس شعبه 15 دادگاه انقلاب دومین جلسه را به روز شنبه موکول کرده است.
پیش از این قرار بود صبح فردا (پنجشنبه) دومین جلسه رسیدگی به اتهامات بازداشت شدگان حوادث اخیر برگزار شود و خانواده بازداشت شدگان و دیگر فعالان جنبش سبز اعلام کرده بودند که جلوی دادگاه تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.
*****
مهدی یزدانی خرم بازداشت شد
دقایقی پیش(چهارشنبه شب ساعت 21:45) مهدی یزدانی خرم دبیر سرویس ادب و هنر روزنامه اعتماملی ُبازداشت شد.
به گزارش سحام نیوز مهدی یزدانی خرم مقابل نشر چشمه در نزدیکی دفتر روزنامه اعتمادملی توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شد. وی سومین عضو روزنامه اعتمادملی است که در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده است.
*****
باز هم دو دوزه بازی آمریکا
سخنگوی کاخ سفيد اظهارات خود درباره احمدی نژاد را تصحيح کرد
رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد امروز چهارشنبه اظهارات روز گذشته خود درباره اینکه محمود احمدی نژاد را «رييس جمهور منتخب» معرفی کرده بود تصحيح کرد.
گيبس در کنفرانس خبری دیروز سه شنبه، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره به رسميت شناختن محمود احمدی نژاد به عنوان رييس جمهور مشروع ايران، گفته بود: او رييس جمهور منتخب است.
اين در حالی است رابرت گيبس امروز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: بگذاريد آنچه را که ديروز گفتم کمی تصحيح بکنم. وی اضافه کرد: محمود احمدی نژاد مراسم تحليف را انجام داده و اين يک واقعيت است. ولی اين برعهده مردم ايران است که درباره منصفانه بودن انتخابات رياست جمهوری در کشورشان قضاوت کنند.
رابرت گيبس تصريح کرد: واضح است که ايرانی ها درباره منصفانه بودن اين انتخابات پرسش هايی دارند، پس تصمیم گیری در این باره را به آنها واگذار کنیم.
*****
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ