سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۹/۱۴

شنبه: 14/9/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد شنبه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هم میهنان، یاران و همرزمان درود بر شما و بامدادتان گرامی باد
همانگونه که طی هفته گذشته چند بار نوشتیم و دیروز نیز تکرار کردیم، رژیم ددمنش و وحشتزده ولایت وقیح، از یکهفته پیش اعلام داشته بود که بدنبال دیروز (آدینه) امروز نیز در ایران تعطیلی خواهد بود زیرا که یکشنبه (15 آذر) نیز عیدقربان و تعطیل عمومی است.به اضافه این که از ترس جوانان برومند و دانشجویان مبارز، اعلام داشته اند پسفردا دوشنبه شانزدهم آذر اهتمالن دانشگاهها نیز تعطیل خواهند بود.
از سویی هفته پیش گزارش دادیم که طبق یک قرار و مدار مخفی (که توسط یاری عزیز فاش گردید) وزارت اطلاعات، به اداره مخابرات که اینک در اختیار سپاه پاسداران مزدور و بی نام و نشان و اوباش رژیم افتاده است، دستور داده که از بامداد امروز شنبه (یعنی از هم اکنون که ما مشغول تدوین این مطالب هستیم) سیستم اینترنتی و نیز از روز دوشنبه شانزدهم آذر سیستم تلفن های همراه (موبایل) کاملن قطع گردد که وقایع و فجایع و جنایاتی را که قصد دارند در همایش های اعتراضی ملت قهرمان و دانشجویان سلحشور و همیشه در صحنه، در روز شانزدهم آذر انجام دهند؛ مانند حوادث و جنایات و فجایع گذشته مزدوران رژیم، فجایعی که از 22 خرداد ماه سال جاری مرتب و مکرر انجام شده است، کسی نتواند از طریق ایمیل و اینترنت به دنیا انعکاس دهد و یا کسی نتواند از این فجایع شرم آور و کشتارها و ضرب و شتم ها و دستگیری های بیشرمانه بوسیله تلفن همراه فیلمی تهییه نماید و در چهارسوی گیتی پخش کند.
در مورد اول یعنی قطع شدن اینترنت که فعلن هنوز این عمل انجام نشده و همانگونه که مشاهده و مطالعه می فرمایید، ما مانند همیشه و روال معمول از دقیقه ای پس از نیمه شب آدینه و آغاز بامداد شنبه، بدون اشکالی توانسته ایم وارد سایت خویش شده و این نگارش و مطالب درپی آن را در وبلاگ خویش ثبت کرده و انتشار دهیم؛ با این توضیح که هنوز نمی دانیم تا چند ساعت آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا هنوز به اینترنت دسترسی خواهیم داشت که به کار خویش ادامه دهیم یا خیر...؟
بهرروی، تا زمانی که اینترنت قطع نگردیده و ما قادر به گشودن و ماندن سایت خویش باشیم، به وظیفه خبررسانی خویش ادامه خواهیم داد. با ما باشید.!
*****
معاون وزیر بهداشت: شانزده آذر دانشگاهها تعطیل نیست
BBC : سه روز مانده به برگزاری مراسم 16 آذر به عنوان روز دانشجو، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اعلام کرده اند که کلاس های درس دانشگاهها در روز 16 آذر تعطیل نیست. همزمان نیز سپاه تهران اعلام کرده که در روز 16 آذر به دانشجویان، گل هدیه خواهد داد. محمد علی محققی معاون آموزشی وزارت بهداشت و درمان، به خبر گزاری مهر گفته: "فعالیت های آموزشی و دانشجویی منافاتی با یکدیگر ندارند و مراسم دانشجویی در این روز مشکلی برای آموزش ایجاد نمی کند و کلیه کلاسها برقرار است."
دانشگاه آزاد اسلامی نیز اعلام کرده که "هیچ یک از واحدهای دانشگاهی، مراکز آموزشی و اساتید حق تعطیلی و یا لغو هیچکدام از کلاس های درس را ندارند." این در حالی است که هر ساله مراسم روز دانشجو در دانشگاهها برگزار می شود و امسال نیز برخی دانشجویان معترض به نتایج انتخابات اعلام کرده اند که در اعتراض به روند انتخابات و وقایع بعد از آن، در مراسم 16 آذر حاضر خواهند شد. همزمان پلیس تهران با صدور بیانیه ای اعلام کرده "پلیس پایتخت علاوه بر ممانعت از برگزاری و برپایی تجمعات غیرقانونی و غیرمجاز در این روز (روز دانشجو) با هر گونه تجمع خارج از محل های پیش بینی شده نیز به شدت برخورد قانونی می کند".
مخالفان دولت ایران و هواداران جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز"، در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه، از مناسبت ها و مراسم رسمی همچون روز قدس و روز ۱۳ آبان برای بیان اعتراضات خود استفاده کرده اند و به نظر می رسد که در حال برنامه ریزی برای تکرار این کار در روز دانشجو هستند. سرتیپ علی فضلی فرمانده سپاه سید الشهدا استان تهران به خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا، گفته "زمزمه هایی در خصوص اغتشاشات و عواملی که درصدد آشوب در روز دانشجو در دانشگاههای کشور هستند، داریم اما پیش بینی اتفاق خاصی را در این روز نمی کنیم." به گفته آقای فضلی، سپاه برآورد خاصی از روز 16 آذر ندارد "اما تدابیر لازم را برای این روز در نظر گرفته ایم." فرمانده سپاه سیدالشهداء تهران می گوید:"تدابیر ما تدابیری فرهنگی است و قصد داریم در این روز به دانشجویان در دانشگاههای سراسر کشور به خصوص استان تهران گل هدیه دهیم."
هشدار به معترضان
مقامات ایران که به رغم درخواست های مکرر، از دادن مجوز تجمع به معترضان سر باز می زنند، از مدت ها پیش نسبت به تحرکات اعتراضی در روز ۱۶ آذر هشدار داده اند. در تازه ترین این هشدارها، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و امام جمعه تهران گفته است:"در 16 آذر باید کاری کرد که شهیدان می خواهند و مبادا کاری کنید که آمریکا راضی شود."
به گفته آقای جنتی، خاطره 16 آذر را نباید فراموشی کرد چون از افتخارات دانشجویان و دانشگاهیان ما است که برای مبارزه با آمریکا به صحنه آمدند و نیروهای آمریکایی آنها را شهید کردند و "این خط همیشه باید حفظ شود چرا که مبنای جنبش دانشجویی حرکت ضد دیکتاتوری و ضد آمریکایی است." امام جمعه تهران هشدار داده که "در این مملکت اگر کسانی خیال می کنند می توانند دشمنی با آمریکا و بغضی که از آمریکا در دلهای پاک مردم مملکت است، را بیرون بکشند، اشتباه می کنند." در روز شانزده آذر سال 1332، در آستانه دیدار هیات بلند پایه به ریاست ریچاد نیکسون معاون وقت ریاست جمهوری امریکا و در جریان اعتراض جنبش دانشجوئی به حضور نظامیان در دانشگاه، نیروهای نظامی به سمت آنها آتش گشودند. در جریان تیراندازی کماندوهای حاضر در دانشگاه، مهدی شريعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ نيا کشته شدند و این روز به عنوان روز جنبش دانشجویی ایران ثبت شد.
بعد از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری و وقایع پس از آن، حکومت ایران، با مشکلاتی در برگزاری برخی مناسبت های رسمی نظیر روز قدس و 13 آبان روبه رو شده است و معترضان به نتایج انتخابات از این فرصت ها برای اعلام اعتراض خود استفاده کرده اند. در طول ماه گذشته ده ها تن از دانشجویان فعال سیاسی بازداشت یا احضار شده اند که گفته می شود این فشارها تا حدودی به منظور کاهش شدت اعتراضات احتمالی در روز دانشجو بوده است.
دانشگاه های مختلف در سراسر ایران پس از آغاز سال تحصیلی در مهرماه، به مناسبت های مختلف شاهد اعتراضات دانشجویان مخالف دولت بوده اند. حضور گسترده هواداران جنبش اعتراضی ایران در راهپیمایی روز قدس که بازتابی گسترده در رسانه ها پیدا کرد، باعث شد که نهادهای امنیتی و انتظامی ایران در روز ۱۳ آبان بار دیگر به روشی باز گردند که پس از راهپیمایی بزرگ مخالفان در روز ۳۰ خرداد در پیش گرفته بودند، به این ترتیب که می کوشیدند از طریق برخورد فیزیکی، جلوی شکل گیری هسته تجمعات را بگیرند. به کارگیری این روش در روز ۱۳ آبان باعث شد که معترضان نتوانند مانند روز قدس جمعیتی بزرگ تشکیل دهند، اما انتشار تصاویری از برخوردهای خشن مأموران پلیس با مخالفان در این روز، باعث شد که حکومت ایران مورد انتقاد شدید قرار گیرد. برخی مقامات پلیس بعدا این انتقادات را رد کردند و گفتند که این تصاویر به روز ۱۳ آبان مربوط نبوده است.
*****
پدر فواد شمس، دانشجوی بازداشتی:
هیچ اطلاعی از اینکه فرزندم کجا بازداشت است ندارم
فواد شمس فعال دانشجویی، روزنامه نگار و وبلاگنویس روز گذشته و در حال خروج از دانشکده توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده است. وی پیش از این نیز به کمیته انضباطی احضار شده بود اما تاکنون هیچ حکمی از کمیته انضباطی دریافت نکرده بود.
پدر وی در رابطه با فعالیتهای فرزندش به خبرنگار واحد دانشجویی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفت: « فواد عضو هیچ گروه و دسته و حزبی چه در داخل و خارج از کشور نبوده است و با هیچ گروهی فعالیت نمیکرده و به تنهایی فعالیت میکرده است.»
پدر فواد شمس در باره ی نحوه ی بازداشت فرزندش اظهار داشت: «فواد، روز چهارشنبه، بازداشت شد. من حدود ساعت 11 شب گذشته با موبایل ایشان تماس گرفتم ولی موبایل جواب نداد و مرتبا پیغامی با عنوان تماس با مشترک مورد نظر امکان پذیر نیست، تکرار میشد. پس از این هیچ سر نخی پیدا نکردم که فواد کجا هست، تا این که امروز صبح من به حراست دانشگاه تهران مراجعه کردم و یکی از مسئولین به من گفت که فواد توسط مامورین اطلاعات، بازداشت شده است و هم اکنون پروندهی وی در دادگاه انقلاب در جریان است. البته نحوهی بازداشت و محل بازداشت او را به من نگفتند.»
پدر فواد شمس درباره ی وضعیت کنونی و محل بازداشتفرزندش گفت: «به این دلیل که به من گفتند، به دادگاه انقلاب مراجعه کردم، ولی در دادگاه انقلاب هم هیچ پاسخی به من داده نشد و تنها یکی از کارمندان دادگاه به من گفت که روز شنبه به معاونت امنیت دادسرای انقلاب مراجعه کنم. اصلا هیچ اطلاعی از اینکه کجا بازداشت است ندارم.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا به تنهایی بازداشت شده و یا با فرد دیگره همراه بوده است اظهار داشت: «من اطلاع دقیقی ندارم، ولی تا آن جایی که مطلع شدم فواد تنها بوده است و به طور کلی به صورت انفرادی فعالیت میکرد.»
وی همچنین در مورد سابقهی بازداشت فرزندش و مراجعه به مراکز قضایی گفت: «او تاکنون بازداشت و یا احضار نشده بود، تنها به کمیته انضباطی دانشگاه تهران احضار شده بود و هنوز حکمی از جانب آن کمیته دریافت نکرده بود.»
فواد شمس تا اين لحظه هيچ تماسی با خانوادهی خود نداشته است و خانوادهی وی با پيگيری از طريق نيروهای حراست دانشگاه از بازداشت وی مطلع شدهاند. گويا اين بازداشت با اطلاع و هماهنگی نيروهای حراست دانشگاه تهران انجام شده است. فعالان حقوق بشر در ایران
*****
اولیایی‏ فر وکیل دانشجویان بازداشت شده: سیستم امنیتی وارد حریم‏ خصوصی شده است

رادیو زمانه: سه روز دیگر، شانزدهم آذر، روز دانشجو در ایران، به سنت پنج - شش سال گذشته باید برگزار شود؛ در حالی که فضای سیاسی و امنیتی در ایران مستقیما در ارتباط با نگرانی‏های فرا رسیدن این روز شکل می‏گیرد. دستگیری دانشجویان شناخته شده ادامه دارد و روزی نیست که نام‏هایی به این فهرست اضافه نشود. چهارشنبه ۱۱ آذر نیز تعدادی از دانشجویان در منزل یا محل کار خود دستگیر شدند. فرهاد شرفی، دانشجوی معماری در خرم‏آباد، فؤاد شمس، فعال دانشجویی در تهران در خانه‏ی خود و هم‏چنین مهدیه‏ گلرو که به تازگی حکم یک سال حبس تعلیقی با مهلت پنج سال را دریافت کرده بود، در خانه‏ی خود و به همراه همسرش دستگیر شدند. در باره‏ی دستگیری مهدیه‏ گلرو و همسرش، با آقای محمد اولیایی‏فر، وکیل وی گفت‏وگو می‏کنم که در عین حال وکالت تعداد قابل توجهی از دانشجویان را نیز بر عهده دارند.
آقای اولیایی‏ فر، خانم گلرو مگر اخیراً حکم یک سال حبس تعلیقی با مهلت پنج ساله دریافت نکرده بود؟
بله، روز سه‏شنبه، آخر وقت حکم یک سال حبس تعلیقی با مهلت پنج سال به ایشان ابلاغ می‏شود، اما متأسفانه روز چهارشنبه هفت صبح دستگیر می‏شود.
اساساً اتهام ایشان چه بوده است؟
خانم گلرو از دانشجویان محروم از تحصیل بوده است که به اتفاق چند دانشجوی محروم از تحصیل دیگر از دانشجویان علامه و دانشجویان ستاره‏دار، تشکلی به نام «تشکل دفاع از حق تحصیل» را تشکیل می‏دهند. این دانشجویان خیلی قانون‏مند عمل می‏کردند و اعتراضاتشان را از طریق مراجع قانونی مانند وزارت علوم و دانشگاه دنبال می‏کردند. ولی به این اعتراضات رسیدگی نمی‏شد.
گویا همان زمان تحصن و اعتصاب غذایی می‏کنند و دستگیری اول ایشان در آن ارتباط بوده است؟
بله، این دانشجویان اعتراضاتشان را خیلی قانونی ابراز می‏کردند ولی هیچ توجهی به آن نمی‏شد. در نهایت این دانشجویان در آذر ۸۷ تحصن کردند. تحصن‏شان چهار روز ادامه داشت و خواهان رسیدگی از سوی رئیس دانشگاه می‏شوند. به خواسته‏های این دانشجویان در این تحصن نیز رسیدگی نمی‏شود. خانم گلرو به اتفاق چند دانشجوی دیگر بازداشت می‏شوند و هفت روز در بازداشت می‏مانند که با التزام به قول شرف، آزاد می‏شوند. معاون امنیت وقت، آقای حداد قول می‏دهد به امور این دانشجویان رسیدگی کند و کارشان را درست کند. ولی هیچ کاری پیش نمی‏رود.
برای دانشجویان دیگر چه اتفاقی می‏افتد؟
از این دانشجویان، آقای فیض‏‏الله زاده دو سال حکم تعلیقی دریافت می‏کند. آقای پیمان عارف هم که در زندان است و آقای حسام سلامت از دانشجویان ستاره‏دار به خاطر بحث در نشست قانونی‏ای که رئیس دانشگاه برگزار کرده بوده است، چهار سال حبس گرفته است. حکم خانم گلرو نیز روز سه‏شنبه ۱۰ آذر ماه به ایشان ابلاغ می‏شود که شامل یک سال محکومیت به مدت پنج سال است. به این معنا که اگر در مدت این پنج سال جرمی مرتکب شود، این یک سال هم به آن اضافه می‏شود. ولی متأسفانه در ظرف کم‏تر از ۲۴ ساعت و در ساعت هفت صبح چهارشنبه یازدهم آذرماه، مأموران امنیتی به منزل ایشان مراجعه و ضمن تفتیش منزل و همراه بردن کیس کامپیوتر و وسایل دیگر، خانم گلرو را همراه با همسرش دستگیر می‏کنند. در حال حاضر، طی تماس کوچکی که همسرش داشته است، در بند ۲۰۹ زندان اوین هستند.
این بار به چه اتهامی دستگیر شده‏اند؟
فعلاً به من که وکیل خانم گلرو هستم، هیچ اتهامی را در مورد بازداشت ایشان ذکر نکرده‏اند. ولی تصور می‏کنم بازداشت دانشجویان، چه دانشجویان محروم از تحصیل و چه دانشجویانی که در حال تحصیل هستند. بیشتر به خاطر کنترل جو در روز ۱۶ آذر است. حکمی که ابلاغ شده، مربوط به فعالیت‏های گذشته‏ی خانم گلرو بوده است. ولی این بازداشت‏ و بازداشت‏های دیگر در راستای اقداماتی بوده که مأمورین امنیتی جهت جلوگیری از برگزاری بزرگ‏داشت روز دانشجو صورت می‏دهند. چون امکان دارد در گرامی‏داشت چنین روزی دانشجویان تجمع کنند یا مردم هم به آنان بپیوندند، هدف‏‏شان مقداری کنترل این‏گونه تجمعات است. بنابراین محکومیتی که شعبه‏ی ۱۲ برای خانم گلرو صادر کرده با این بازداشت، دو امر متفاوت است.
همسر ایشان نیز در ارتباط با پیش‏گیری مسائل مربوط به روز ۱۶ آذر دستگیر شده است؟
خیر، همسر خانم گلرو اساساً هیچ‏گونه فعالیتی نداشته است و امکان دارد که زودتر آزاد شود. تماس یکی دو دقیقه‏ای را نیز همسر ایشان گرفته است. من اصلاً نمی‏دانم چرا همسر خانم گلرو را بازداشت کرده‏اند. برای من هم جای سؤال است و پیش‏بینی می‏کنم که شاید به زودی آزاد شود. ولی می‏توانم بگویم که خانم گلرو دست‏کم تا چندین روز پس از ۱۶ آذر در زندان اوین، بند ۲۰۹ تحت تحقیقات قرار خواهد گرفت و امکان آزادی ایشان به این فوریت وجود ندارد.
شما پی‏گیری پرونده‏ی ایشان را آغاز کرده‏اید؟ یا خواهید کرد؟
پی‏گیری پرونده را آغاز کرده‏ایم. ساعت و روز بازداشت و محل نگاه‏داری را متوجه شده‏ایم و حال باید ببینیم حکم بازداشت توسط چه مرجعی و به چه اتهامی صادر شده است. با توجه به این که روز پنجشنبه دادگستری تعطیل بوده، سعی می‏کنیم روز شنبه که هم‏زمان با محاکمه‏ی خانم شبنم مددزاده نیز هست، این مسأله را پی‏گیری کنیم.
به شبنم مددزاده اشاره کردید؛ شما موکلین دیگری نیز از دانشجویان دارید. ممکن است در مورد وضعیت آنان توضیحی بدهید؟
بله، محاکمه‏ی آقای مجید دُری روز سوم آذر انجام شده و منتظر حکم ایشان هستیم. برای آقای حسام سلامت چهار سال حکم صادر شده است. حکم آقای سلامت در مرحله‏ی تجدید‏نظر است. آقای سلامت دانشجوی دکترا در رشته‏ی جامعه‏شناسی بوده که کوچک‏ترین جرمی را مرتکب نشده است و این حکم سنگین برای ایشان خیلی باور نکردنی است. آقای ناصر صدیقی که در همین آذرماه محاکمه خواهد شد، آقای سینا شکوهی از دانشجویان لیبرال که ایشان هم دستگیر شده است. آقای سلمان سیما یکی دیگر از موکلین‏‏ من است که ایشان هم دستگیر شده است. آقای پیمان عارف نیز دوران محکومیت خود را می‏گذراند و در ارتباط با پرونده‏ی جدیدی که در دوران انتخابات برای ایشان باز شد، شش ماه در حبس بود. در حال حاضر هم علی‏رغم این که برای ایشان وثیقه گذاشته‏ایم، این شش ماه از نظر آن‏ها آزاد است ولی دارد یک سال و نیم حبس را بنا به حکم قبلی می‏کشد. این حکم به خاطر اعلام حمایت آقای عارف از آقای آقاجری که آن زمان استاد ایشان بود، صادر شده بود.
مسأله‏ی ازدواج آقای پیمان عارف در زندان چگونه بوده است؟
بیش از دو ماه است که به آقای عارف به عنوان یک زندانی، اجازه‏ی مرخصی نمی‏دهند. به این خاطر روز یکشنبه‏ی گذشته ایشان تلفنی به آقای کروبی وکالت داد که ایشان را عقد کند. شهود‏ها در زندان نیز آقای عبدالله مؤمنی و احمد زیدآبادی بودند. آقای کروبی و آقای ابطحی و همین‏طور همسر ایشان نیز حضور داشتند. عقد تلفنی انجام شد و در واقع، عروسی‏ای که داماد در زندان و عروس خانم هم در مجلس عقد بوده، خطبه‏ی عقد هم وکالتاً از سوی داماد زندانی جاری می‏شود. آقای اولیایی‏فر، شما سال‏هاست که وکالت دانشجویان را بر عهده دارید. شرایط فعلی چه ویژگی‏هایی دارد؟ این ایام را چگونه می‏بینید؟ این همه دستگیری‏ها، احضارها؟ فکر می‏کنم دستگاه امنیت ایران روی سطح کلان کار نمی‏کند و به دیگران سپرده است، اما روی بحث خرد، مردم عادی و دانشجویان، دارد بیش از حد وارد حریم‏های خصوصی می‏شود. روزانه شاهد دستگیری‏هایی چندین دانشجو چه در تهران و چه در جاهای دیگر هستیم. مساله دارد در حدی لوث می‏شود که اگر دانشجو حرفی بزند، تلفنی بزند و یا کوچک‏ترین کاری بکند، درجا دستگیر می‏‏‏شود. این‏گونه برخورد سیستم امنیتی کشوری نمی‏تواند حافظ منافع کشور باشد. سیستم امنیتی در همه‏ی دنیا وجود دارد، اما در سطح کلان و به خاطر این که به آن کشور ضربه نخورد. اما الان در ایران ما شاهد هستیم که سیستم امنیتی و اطلاعاتی ما خیلی خرد کار می‏کند و افرادی را که کوچک‏ترین فعالیتی می‏کنند، دستگیر می‏کند. به هرحال جو مناسبی حاکم نیست و من واقعاً به این روند نقد دارم.
با توجه به ویژگی این دوران، شما با همکارانتان در مورد مسائل کاری خودتان و این پرونده‏ها، گفت‏وگوهای جمعی نیز داید؟
بله، بین همکاران ارتباط تنگاتنگ وجود دارد و مبادله‏ی اخبار می‏شود. در موقعیت کنونی هرکدام از ما با پرونده‏های عدیده‏ای که هریک از آن‏ها ۲۰۰ تا ۳۰۰ صفحه حجم دارد، روبرو هستیم. مطالعه‏ی این پرونده‏ها و نوشتن لایحه روی هرکدام زمان‏بر است و بر این اساس سعی می‏کنیم از هم‏دیگر کمک بگیریم. یا آن‏ها ما را دعوت به همکاری می‏کنند و یا برعکس ما از آن‏ها طلب کمک می‏کنیم.
آیا با همکاران وکیل‏تان در کشورهای دیگر نیز که با پرونده‏های جوانان سروکار دارند، تماس‏های مشترک می‏گیرید؟ به عنوان یک کار تطبیقی؟
بله، چنین تعاملی نیز وجود دارد. البته نه به شدتی که با همکاران وکیل در داخل ایران تعامل داریم. آن‏ها نمی‏توانند در ایران وکالت داشته باشند، اما می‏توانیم با آن‏ها صحبت کنیم، مسائل را از نقطه‏نظر اطلاع‏رسانی و یا احیاناً پی‏گیری‏هایی که آنان از نقطه‏نظر بین‏المللی می‏توانند انجام بدهند، با آن‏‏ها در میان بگذاریم.
*****

مراسم سالگرد محمد مختاری و محمدجعفر پوینده برگزار شد
یازدهمین سالگرد محمد مختاری و محمد‌جعفر پوینده، دو نویسنده‌ی برجسته‌ی عضو کانون نویسندگان ایران امروز در امام‌زاده طاهر کرج برگزار شد.
بر اساس گزارش‌های رسیده پیش از شروع مراسم سالگرد، نیروهای امنیتی و انتظامی محل برگزاری مراسم در امام‌زاده طاهر کرج را بسته بودند و مانع از برگزاری مراسم می‌شدند. مأمورین که تعدادشان نسبت به سال‌های پیش بسیار پرشمارتر بوده است، خانواده‌های مختاری و پوینده را تهدید کرده‌اند که اجازه‌ی برگزاری مراسم را ندارند و اگر محل را ترک نکنند نیروهای امنیتی آن‌ها را متفرق کرده و از قبرستان بیرون می­کنند. این برخورد مأمورین با اعتراض مریم حسین‌زاده، همسر محمد مختاری و سیاوش مختاری روبه رو شد و پس از بحث کوتاهی بین نماینده‌ی نیروی انتظامی و خانواده‌ی مختاری، این نماینده از دخالت نیروهای امنیتی و ضد شورش در مراسم جلوگیری کرده و در طول مدتی که نیروهای امنیتی با وی تماس می­گرفتند با مداخله‌ی آن نیروها مخالفت می­کرده است. با این حال اجازه‌ی برگزاری مراسم و ایراد سخنرانی و شعرخوانی به خانواده‌ها داده نشد. همچنین مأمورین با گرفتن فیلم و عکس از شرکت‌کنندگان سعی می‌کردند تا فضای رعب و وحشت به وجود بیاورند که در سال‌های گذشته نظیر چنین برخوردهایی مشاهده نمی‌شده است. روز قبل نیز برخی از مسولین در تماس با خانواده‌ها از آن‌ها خواسته بودند که مراسم را برگزار نکنند و از آمدن به امام‌زاده طاهر کرج خودداری نمایند، اما با این حال خانواده‌ها و دانشجویان و نویسندگان جوان و اعضای کانون نویسندگان ایران مثل هر سال برای گرامی‌داشت یاد محمد مختاری و محمد جعفر پوینده به امام زاده طاهر رفتند. پس از ممانعت از برگزاری مراسم، اعضای کانون نویسندگان به منزل علی اشرف درویشیان رفتند و در حضور خانواده‌های مختاری و پوینده مراسم را در آنجا برگزار کردند و به سخنرانی و شعرخوانی پرداختند. در طی این‌ سال‌ها تاکنون به خانواده‌های مختاری و پوینده اجازه‌ی برگزاری مراسم شایسته‌ای برای گرامی‌داشت یاد محمد مختاری و محمدجعفر پوینده داده نشده است و در دو سال اخیر از جمع شدن خانواده‌ها و دوستان مختاری و پوینده بر مزار آن‌ها نیز جلوگیری به عمل آمده‌است.
*****

سردار فضلی: سپاه در روز 16 آذر گل هديه مي‌دهد!!!!
به گزارش ايرنا، فرمانده سپاه سيدالشهدا استان تهران در خصوص آنچه "تحرکات اغتشاشگران " در دانشگاه‌ها در روز دانشجو ناميد گفت: تدابير ما تدابيري فرهنگي است و قصد داريم در اين روز به دانشجويان در دانشگاه‌هاي سراسر کشور به‌خصوص استان تهران گل هديه دهيم.
سرتيپ علي فضلي ادامه داد: وظيفه سپاه مقابله با جنگ نرم است و برنامه داريم تا دانشجويان را به مناطق عملياتي با کاروان‌هاي راهيان نور فرستاده تا با رشادت‌هاي رزمندگان دفاع مقدس آشنايي پيدا کنند.
وي ادامه داد: البته زمزمه‌هايي در خصوص اغتشاشات و عواملي که در صدد آشوب در روز دانشجو در دانشگاه‌هاي کشور هستند، داريم اما پيش‌بيني اتفاق خاصي را در اين روز نمي‌کنيم.
فرمانده سپاه سيدالشهدا استان تهران گفت: برآورد خاصي از روز 16 آذر و بحث‌هايي که در جريان است نداريم اما تدابير لازم را براي اين روز در نظر گرفته‌ايم.
*****

زنانی که هنوز در چهاردیواری تنگ زندان اوین بسر می برند
مدرسه فمینیستی:
13 تن از زنانی که خبر زندانی شدن شان به نحوی به رسانه ها و سایت های خبری رسیده، امروز در زندان اوین به سر می برند: عاطفه نبوی، شبنم مددزاده، فریبا پژوه، مهرنوش اعتمادی، آذر منصوری، کبرا زاغه دوست و زهرا جباری، مهدیه گلرو، نفیسه زارع کهن، عذراسادات قاضی میرسعید، منیره ربیعی و همچنین ندا اسکندری و خدیجه قهرمانی (دو دانشجوی دانشگاه شیراز) .
محبوبه حقیقی و نگار سایه، دو زن دیگری هستند که پس از ماه ها از زندان آزاد شدند. همچنین در طی روزهای اخیر، هنگامه شهیدی روزنامه نگار که طی حوادث پس از انتخابات ماه ها بازداشت بود اما اکنون در بیرون از زندان بسر می برد، به شش سال و سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شده است. و وکیل روشنك سياسي، مسئول کانون زنان حزب کارگزاران سازندگی از صدور راي برائت براي موكلش از سوي شعبه 26 دادگاه انقلاب خبر داد. همچنین سیما دیدار و همسرش علیرضا فرشی از فعالان مدنی آذربایجان در تبریز از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.
عاطفه نبوی پس از نزدیک به 5 ماه بازداشت به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد
عاطفه نبوي، فعال دانشجويي كه در جريان اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوري در شام‌گاه 25 خردادماه بازداشت شده بود، از سوي شعبه 12 دادگاه انقلاب به رياست قاضي قمي به تحمل 4 سال حبس تعزيري محكوم شد. به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، عاطفه نبوي هفته گذشته در شعبه 12 دادگاه انقلاب به اتهامات "ارتباط با سازمان مجاهدين" و "شركت در تظاهرات غيرقانوني 25 خردادماه" مورد محاكمه قرار گرفت. در حكم صادره از سوي دادگاه، وي از اتهام ارتباط با سازمان مجاهدين، تبرئه شده است. اما به اتهام " اخلال در نظام عمومي" و " اجتماع و تباني عليه نظام از طريق شركت در تظاهرات غيرقانوني" مورد محكوميت قرار گرفته است. نسرين ستوده وكيل اين فعال دانشجويي در خصوص حكم سنگين صادره عليه موكلش مي‌گويد:" اين حكم نمونه يك حكم غيرعادلانه است. اين‌كه خانم نبوي به دليل سوابق سياسي خانوادگي و فاميلي به چنين مجازات سنگيني محكوم بشوند، با هيچ منطق حقوقي سازگار نيست." ستوده مي‌گويد:"محور بازجويي‌ها و سوال‌هاي مطرح شده در جلسه دادگاه نيز، بر خلاف همه قواعد حقوقي، سوابق خانوادگي و فاميلي عاطفه نبوي بوده و اصل شخصي بودن جرم و مجازات به هيچ وجه مورد توجه قاضي قرار نگرفته است." ستوده اضافه مي‌كند:" من اميدوارم با توجه به ناعادلانه بودن اين حكم، در دادگاه تجديدنظر به استدلال‌هاي حقوقي اين پرونده توجه شود و حكم بر برائت خانم نبوي صادر شود. زيرا كه هيچ منطقي نمي‌پذيرد كه جامعه‌اي، روشنفكران خودش را به دليل شركت در يك راهپيمايي سكوت با شعار" راي من كجاست" به 4 سال حبس تعزيري محكوم كند. عاطفه نبوي پس از بازداشت به بند 209 زندان اوين منتقل شد و به مدت 95 روز در اين بند به سر برد، وي سپس به قرنطينه متادون و بند عمومي انتقال يافت. صدور حكم سنگين 4 سال حبس تعزيري براي اين زنداني سياسي در شرايطي صورت مي‌گيرد كه دادگاه‌هاي ايران در سال‌هاي گذشته تا حد امكان از صدور احكام سنگين حبس تعزيري عليه فعالان زن خودداري كرده بودند. حکم زندان برای عاطفه نبوی واکنش های بسیاری را برانگیخت. از جمله کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران به قوه قضائيه اعتراض کرد و گفت که مقامات قضايی بايد نحوه بازداشت، دادرسی و حکم عاطفه نبوی، زن ۲۸ ساله ای را که بخاطر شرکت در تجمع مسالمت آميز در اعتراض به نتيجه انتخابات در خرداد ماه به ۴ سال زندان محکوم شده، مجددا بررسی کنند. همچنین تعدادی از فعالان مدنی کمپینی با نام «من عاطفه ام»، برای آزادی عاطفه نبوی به راه انداخته اند که آدرس سایت این کمپین را در لینک زیر می توانید مشاهده کنید:
شبنم مددزاده: زندانی که نزدیک به 10 ماه است در زندان بسر می برد
شبنم مددزاده، نایب دبیر دفتر تحکیم وحدت در روز اول اسفند ماه سال گذشته، بازداشت شد. او بیش از 9 ماه است در بازداشت موقت بسر می برد. شبنم مددزاده، نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت در روز یکم اسفند ماه 1387، توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. وی پس از گذراندن بیش از 70 روز در سلول انفرادی، به بند عمومی 209 زندان اوین منتقل شد. با گذشت نزدیک به هشت ماه که از بازداشت موقت شبنم مددزاده سپری شده و به رغم صدور قرار وثیقه، اما دستگاه امنیتی با آزادی وی همچنان مخالفت کرده است. شبنم طی روزهای اخیر همراه با تعداد دیگری از زندانیان دیگر به قرنطینه نسوان زندان اوین موسوم به بند متادون انتقال یافته است. گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، دانشجوی زندانی شبنم مددزاده از ناراحتی حاد تپش قلب رنج می‌برد. علی‌رغم گذشت بیست روز از ناراحتی قلبی او و شدت یافتن آن از درمان وی به دلایل واهی خودداری می‌کنند. عدم درمان باعث شده که جان او در معرض خطر جدی قرار دهد. دانشجوی زندانی شبنم مددزاده از بیست روز پیش دچار تپش قلبی شده است و حال جسمی او بسیار نگران‌کننده است.او بسیار جوان است و همچنین خود و خانواده‌اش سابقۀ قبلی این نوع بیماری را نداشته‌اند. زندانی سیاسی شبنم مددزاده تا به حال چندین بار به خاطر شدت یافتن ناراحتی قلبیش به بهداری زندان اوین مراجعه کرده است ولی به او گفته شده است دستگاه نوار قلب آنها خراب است و نمی‌توانند برایش کاری انجام دهند. یکی از پاسداران زن شاغل در بهداری زندان بنام غفاری خطاب به خانم مددزاده می گوید: ما شما را اینجا نیاوردیم که نجات بدهیم ،شماها را اینجا آوردیم که زجر کشتان کنیم. شبنم مددزاده در نامه خود که از زندان نوشته، گفته است: «آری بارانهای پاییزی شروع به باریدن کرده اند و زمین با گام های بلند به استقبال پاییز و روز اول ماه مهر می رود. مهرماه آغاز می شود و من اکنون بی انتخاب واحد ،بدون حذف و اضافه و حتی بدون ثبت نام وارد دانشگاه دیگر شدم:" بند متادون" که هیچ نسبتی با من و رشته ام ندارد و یا کوچکترین شباهتی به دانشگاه زیبایم. اما دل، ناشکیب قدم زدن بر سنگ فرش کهن دانشگاه و آرام گرفتن در سایه بید کهنسال دانشکده ریاضی است.»
نزدیک به 4 ماه از زندانی شدن فریبا پژوه می گذرد
فریبا پژوه روز اول ماه رمضان یعنی ٣۱ مرداد نزدیک افطار در منزل‌ پدری‌اش توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شد و مدت یک ماه را در سلول انفرادی گذراند. براساس آخرین گزارش از رادیو بین المللی فرانسه، گروهی از روزنامه نگاران در اروپا وبلاگی را برای درخواست آزادی فريبا پژوه، روز نامه نگار ايرانی، که بيش از صد روز است که در زندان اوين بسر ميبرد، بوجود آورده اند. در اين وبلاگ طوماری برای امضاء گذاشته شده و از همگان خواسته شده است که با امضاء آن آزادی او را سرعت بخشند. در زير برگردان فارسی متن اين طور را می خوانيد: "فريبا پژوه روزنامه نگار ايرانی در بيست و دوم اوت ٢٠٠٩ در منزلش در تهران دستگير شد. او تقريباًٌ از چهار ماه پيش در زندان اوين به سر می برد، بی آنکه اتهامات وی به او تفهيم شده باشند. خانوادۀ فريبا پژوه که موفق به ملاقات وی در زندان شده اند، می گويند که ضعف جسمانی او شديد شده است. فريبا پژوه کاری جز انجام وظيفۀ حرفه اش که همان اطلاع رسانی است، نکرده است. ما، روزنامه نگاران رسانه ها در اروپا گردهم آمده ايم تا آزادی فوری و بدون قيد و شرط فريبا پژوه را خواستار شويم."
مهرنوش اعتمادی در 2 آذرماه در منزل شخصی خود بازداشت شد
مهرنوش اعتمادي، دوم آذرماه در منزل شخصی خود بازداشت شد. ماموران امنیتی با تفتیش منزل این فعال کمپین یک میلیون امضا، شماری از کتاب‌ها، جزوه‌های آموزشی و کیس کامپیوتر وی را توقیف کردند. شعبه 11 دادگاه انقلاب اصفهان، پس از تفهیم اتهام مهرنوش اعتمادی در روز سوم آذرماه، قرار بازداشت او را تمدید کرد. به گفته خانواده این فعال حقوق زنان، باوجود ارائه سند جهت وثيقه تعيين شده از سوي دادگاه اصفهان هنوز وی در بند است و مقامات قضایی از پذیرفتن وثیقه خودداری می کنند. مهرنوش اعتمادی از نخستین اعضای کمپین یک میلیون امضا است. وی همچنین در رابطه با مبارزه با خشونت علیه زنان فعالیت می‌کند. وی پیش از بازداشت بارها به صورت تلفنی احضار و تهدید شده بود.
آذر منصوری نزدیک به سه ماه است که در زندان بسر می برد
آذر منصوری قائم‏مقام دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی در روز 31 شهریور ماه بازداشت شد. مهندس آذرمنصوری که در شهرستان ورامین زندگی می کند، درحالی که از منزل خواهر خود باز می گشت در خیابان از سوی ماموران متوقف و بازداشت شد. ماموران پس از تفتیش خانه معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت، هارد کامپیوتر و برخی دیگر از وسایل او را ضبط و با خود بردند. آدر منصوری بعد از گذراندن 50 روز در سلول انفرادی به بند عمومی منتقل شد. معاون سیاسی جبهه مشارکت اندکی پیش از بازداشت با انتشار نامه ای اعتراف گونه، در اعتراض به فشارهایی که به زندانیان و بازداشت شدگان وارد می شود، مکنونات قلبی خود را برای ثبت در اذهان عمومی منتشر کرده بود تا در صورت بازداشت و مجبور شدن به بیان سخنانی دیگر، از قبل اعتقادات خود را بیان کرده باشد.
بی خبری از وضعیت نفیسه زارع کهن در زندان پس از گذشت نزدیک به یک ماه
با گذشت ۲۷ روز از بازداشت نفیسه زارع کهن، روزنامه نگار و عضو سابق شورای سیاستگذاری سازمان ادوار تحکیم وحدت، خانواده وی در بی خبری مطلق از وضعیت او قرار دارند. به نقل از سایت های خبری، نفیسه زارع کهن که همراه همسرش حجت شریفی در روز ۱۳ آبان دستگیر شده است، تاکنون با خانواده خود تماس تلفنی یا ملاقات نداشته است. اخبار غیررسمی مبنی بر آنست که این فرزند شهید در زندان تحت فشار قرار دارد. گفتنی است، همسر دربند وی نیز در تماس های تلفنی، از وضعیت نفیسه زارع کهن ابراز بی اطلاعی کرده است. پدر نفیسه زارع کهن در جریان جنگ و براثر مجروحیت شیمیایی به شهادت رسیده است.
کبری زاغه دوست و همسرش بیش از 4 ماه است در زندان بسر می برند
کبری زاغه دوست و همسرش اشکان اسکندری دو تن از بازداشت‌شدگان مراسم شهداي حوادث پس از انتخابات هستند كه در تاريخ 9 مردادماه در بهشت زهرا بازداشت شده اند. كبري زاغه‌دوست و همسرش مصطفي اسكندري، روز 9 مردادماه در بهشت زهرا و در شرايطي كه قصد بازگشت به منزل را داشتند، توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده و به بند 209 زندان اوين منتقل شدند. اين زوج، در طول مدت بازداشت خود تنها چند جلسه كوتاه مورد بازجويي قرار گرفتند و با گذشت حدود 4 ماه، در شرايط بلاتكليفي نگهداري مي‌شوند.
زهرا جباری از 27 شهریور ماه در زندان اوین بسر می برد
زهرا جباری یکی دیگر از زنان بازداشتی است که در زندان اوین بسر می برد. زهرا جباری در راهپیمایی روز قدس بازداشت شد. زمانی که نیروهای امنیتی او را بازداشت می کردند، ناخن یکی از انگشتان پایش شکست. او را از همان روزهای اول به سلول انفرادی بند 209 منتقل کردند. براساس گزارش ها زهرا جباری از 27 شهریورماه تاکنون در زندان بسر می برد.
منیره ربیعی از 15 مهرماه در زندان بسر می برد
کمیته گزارشگران حقوق بشر- منیره ربیعی، مهندس شیمی که در تاریخ 15 مهرماه حسب احضاریه‌ای که از سوی دادگاه انقلاب برای وی احضار شده بود، به دادگاه مراجعه کرده و به دلایلی نامعلوم بازداشت شده بود، با گذشت حدود دوماه از زمان بازداشتش همچنان در زندان به سر می‌برد. وی حدود دو هفته پیش از بند 209 زندان اوین به بند عمومی نسوان منتقل شده و هم‌اکنون در این بند به سر می‌برد. خانواده وی در تشریح وضعیت او می‌گویند: " منیره در ششمین روز بازداشتش با خانه تماس گرفت و از نگهداریش در بند 209 خبر داد. و بعد از 20 روز ما توانستیم با او ملاقات داشته باشیم." به گفته مادر این زن 32 ساله، پیگیری‌های مکرر او در دادگاه انقلاب و دادستانی تاکنون بی‌نتیجه بوده است و دادستان به آنها اعلام کرده که اصلا به ‌آزادی دخترشان فکر نکنند. مادر منیره می‌گوید:" در ملاقاتی که خانواده‌های زندانیان سیاسی با دادستان داشتند، من هم برای صحبت در مورد وضعیت فرزندم مراجعه کردم اما همین که نام او را‌ آوردم و از اتهامش گفتم، آقای دولت‌آبادی اشاره کرد که ساکت باشم و ادامه ندهم. ایشان حتی اجازه نداد، من وضعیت دخترم را توضیح دهم." مادر منیره ادامه می‌دهد:" به دخترم، اتهام " ارتباط با سازمان مجاهدین خلق"، تفهیم شده است. در حالی که او اصلا فعالیت سیاسی نداشته است. با این وجود، دادگاه انقلاب و دادستان می‌گویند او با دایی خود که در شهر اشرف است ارتباط تلفنی داشته است." مادر منیره ربیعی اضافه می‌کند:" من به دادستان گفتم. اگر ارتباط داشتن با آنها جرم است. من که خواهر ایشان هستم باید بازداشت شوم. چرا دخترم را دستگیر کرده‌اید؟ .او فقط به خاطر نسبت فامیلی‌اش با دایی‌اش حرف زده و هیچ ارتباط ، دیگری ندارد، اما آقای دادستان گفت که ما حق نداریم حتی با آنها ارتباط تلفنی داشته باشیم چون جرم است." پرونده منیره ربیعی که پیش‌تر در شعبه 2 بازپرسی ویژه امنیت تحت رسیدگی قرار داشته است. هم‌اکنون در شعبه 3 به ریاست بازپرس بیگی در جریان است. منیژه محمدی وکیل وی می‌گوید:" منیره با اخطاری که از شعبه سوم امنیت برایش ارسال شد، به آنجا مراجعه کرد و بازداشت شد. تفهیم اتهام ایشان در رابطه با سازمان مجاهدین بوده است. در حال حاضر هم برای او کیفرخواست صادر شده و در حال حاضر، پرونده زیر نظر دادیار اظهارنظر هست و احتمالا به شعبه دادگاه ارسال خواهد شد. منیژه محمدی در مورد تبدیل قرار موکلش می‌گوید:" آقای بیگی بازپرس پرونده گفته‌اند، به محض اینکه پرونده به شعبه ارسال شود، به احتمال زیاد تبدیل قرار برای او صورت می‌گیرد." اتهام " ارتباط با سازمان مجاهدین" هم‌اکنون رایج‌ترین عنوان اتهامی است که در مورد بازداشت‌شدگان سیاسی به کار برده می‌شود.
ندا اسکندری و خدیجه قهرمانی، دو دانشجوی دختر دانشگاه شیراز در روز 26 آبان ماه بازداشت شدند
ندا اسکندری، دانشجوی رشته علوم سیاسی و خدیجه قهرمانی، دانشجوی رشته کشاورزی دانشگاه شیراز که به کمیته انضباطی برای پیگیری احکام صادره خود مراجعه کرده بودند، توسط ماموران وزات اطلاعات بازداشت شدند. ندا اسکندری و خدیجه قهرمانی به ترتیب دو ترم محرومیت از تحصیل و محرومیت از امکانات رفاهی توسط کمیته انضباطی دانشگاه شیراز محکوم شده بودند. همکاری مسئولین دانشگاه شیراز و ماموران وزارت اطلاعات از نکات قابل توجه بازداشت این دانشجویان است. از وضعیت و محل نگهداری این 2 دانشجوی بازداشت شده اطلاعی در دست نیست. لازم به یادآوری است در روز 13 آبان و پس از اعتراض‌های دانشجویان دانشگاه شیراز موج جدیدی از بازداشت و احضار دانشجویان شیراز آغاز شده است.
مهدیه گلرو و همسرش بازداشت شدند
خبرگزاری هرانا ـ واحد دانشجویی- مهدیه گلرو از فعالین دانشجویی و همکاران مجموعه که در روزهای اخیر به یک سال حبس تعلیقی به مدت 5 سال محکوم شده بود، صبح امروز با هجوم تعداد زیادی از ماموران امنیتی به منزل، به همراه همسرش وحید لعلی‌پور بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. به گزارش واحد دانشجویی مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران، ماموران امنیتی که در حدود 10 نفر بودند ساعت 7 صبح به منزل مهدیه گلرو و همسرش یورش بده و تا ساعت 9 صبح آن‌جا را تفتیش کرده و کامپیوتر شخصی، لپ‌تاپ، عکس‌های دیواری غیر سیاسی، کتاب‌ها، سی‌دی‌ها و حتا عکس‌های خانوادگی این دو را به همراه دیگر وسائل شخصی با خود برده‌اند. ماموران بعد از دو ساعت تفتیش منزل، گلرو و لعلی‌پور را دست‌بند زده و به زندان اوین منتقل کرده‌اند. وحید لعلی‌پور هم‌اکنون در قرنطینه‌ی زندان اوین است اما از محل نگه‌داری مهدیه‌ گلرو خبری در دست نیست. مهدیه گلرو به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق مقالات که باعث سیاه‌نمایی شده، مصاحبه با رسانه‌های بیگانه و نشر اکاذیب به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. این بازداشت در حالی صورت می‌گیرد که قاضی پرونده‌ی وی گفته بود «امیدوارم در جریان روزهای آینده و خیلی سریع حکم‌ات اجرا نشود.» مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، همچنین در سال گذشته پس از تحصن 4 روزه در اعتراض به محرومیت از تحصیل، در دانشگاه علامه بازداشت شد به زندان اوین منتقل شده بود.
عذراسادات قاضی میرسعید، از 30 خرداد در بازداشت بسر می برد
کمیته گزارشگران حقوق بشر- عذراسادات قاضی میرسعید که در تاريخ 30 خردادماه در حوالي ميدان انقلاب بازداشت شد. و پس از انتقال به بند 2- الف زندان اوین جهت اعترافات دروغین به شدت تحت فشارهای جسمی و روحی قرار گرفت، از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب، از اتهامات وارده تبرئه شده و ظرف روزهای آینده از زندان‌آزاد خواهد شد. در كيفرخواست اوليه دادگاه‌هاي علني در مورد اين زنداني سياسي آمده بود:" متهمه در سال 83 در بمب‌گذاری تهران مشارکت داشته و در انتخابات اخیر اقدام به توزیع اعلامیه به نفع گروهک تروریستی منافقین و جمع آوری و ارائه اخبار و اطلاعات به این گروهک کرده است. سوابق سیاسی و حزبی متهمه از جمله اقرار وی به عضویت در سازمان منافقین در سال 1379 و فعالیت‌های وسیع متهمه در جهت اهداف سازمان مورد اشاره محرز است. " با اين وجود، خانواده وي، تمامي اين موارد را تكذيب کرده‌اند و گفته‌اند كه دخترشان برخلاف ادعاي مطرح شده هيچ‌گونه سابقه كيفري و يا بازداشت نداشته است. اتهام او در كيفرخواست، "محاربه و افساد فی الارض از طریق تلاش و فعالیت موثر در راستای پیشبرد اهداف گروهک تروریستی منافقین و همکاری با این سازمان"، عنوان شده بود. در قسمتي از اين كيفرخواست از قول او آمده است:" "در سال 1379 جذب سازمان منافقین شدم و در اولین اقدام جدی در سال 1383 وارد فاز نظامی شدم. در این سال برای بمب‌گذاری در یک مکان حساس در شهر تهران مشارکت پیدا کردم و سپس فعالیت‌های خود را در توزیع اعلامیه و جمع‌آوری و ارائه اخبار واطلاعات به سازمان منافقین گسترش دادم تا اینکه در صحنه تجمعات و اغتشاشات پس از انتخابات به صورت فعالانه‌ای شرکت کردم. مأموران انتظامی زمانی اقدام به دستگیری‌ام کردند که در حال پرتاب کوکتل مولوتف به یکی از مراکز دولتی در تهران بودم. " عذرا قاضي ميرسعيد، اين گفته‌ها را به شدت رد کرده و درگفتگویی با کمیته گزارشگران حقوق بشر، ‌آنها را به دليل شكنجه‌هاي شديد در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات سپاه دانسته بود. وي مي‌گويد:" تنها جرم من اين است كه در روز 30 خردادماه در محل درگيري و تجمع بودم و به اين خاطر بيش از 6 ماه است كه در زندان به سر مي‌برم."
*****

شاخه دانشجویی جبهه مشارکت آذربایجان شرقی نسبت به برخوردهای امنیتی با دانشجویان هشدار داد
شاخه دانشجویی جبهه مشارکت ایران اسلامی منطقه آذربایجان شرقی به مناسبت سالروز 16 آذر، بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش نوروز، در این بیانیه آمده است:
در آستانه 16 آذرماه، روز دانشجو قرار گرفته ایم. سالروز اعتراض گسترده دانشجویان به کودتای ننگین 28 مرداد که البته همراه بود با حمله وحشیانه عمال رژیم ستمشاهی به دانشگاه و به خاک و خون کشیده شدن این صحن مقدس. اما امروز با گذشت بیش از نیم قرن از آن حادثه، دانشگاه و دانشجو هم چنان مظهر استکبارستیزی و استبداد ستیزی است و البته هم چنان محل کین دشمنان علم و دانش و مخالفان استقلال و آزادی.به دنبال اعلام نتایج دور از ذهن و باور نکردنی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و آغاز اعتراضات مدنی و مسالمت آمیز ملت ایران نسبت به این نتایج، دانشجویان نیز دوشادوش و پیشاپیش مردم ایران و در راستای دفاع از جمهوریت نظام وارد عرصه گشتند و به مدنی ترین شکل ممکن به صیانت از این دستاورد ارزشمند انقلاب اسلامی ایران پرداختند. اما اقتدارگرایان و خشونت طلبان که رفتار قانونی و مسالمت آمیز معترضان بر خشم آنها افزوده بود، همچون گذشته حاکمیت قانون را برنتافته، کوشیدند تا با ایجاد فضای نظامی و امنیتی به جای اقناع افکار عمومی به مقابله با آن بپردازند.
در این میان دانشگاه به عنوان محکم ترین سنگر دفاع از آزادی و مردمسالاری، بیش از سایرین مورد هجوم تمامیت خواهان و انحصارطلبان قرار گرفت. نگاهی به برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان و دانشگاهیان، از عزمی جدی حکایت دارد که انتقام از دانشگاه را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است و از هیچ کوششی برای به حاشیه راندن دانشجویان دریغ نمی کند.
اما دانشگاه های منطقه نیز از خشم اقتدارگرایان بی نصیب نمانده اند. احضار ده ها تن از دانشجویان دانشگاه تبریز به کمیته انضباطی و متعاقب آن حکم دو ترم تعلیق برای هشت نفر از دانشجویان این دانشگاه در جریان حوادث پس از انتخابات، از جمله سنگین ترین احکام انضباطی سالیان اخیر این دانشگاه بوده است. افزون بر این، برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان در حوادث 13 آبان ماه که به دستگیری جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد انجامید و نیز احضار مجدد تنی چند از دانشجویان دانشگاه تبریز به کمیته انضباطی، پرده دیگری بود از ادامه تلاش ها برای منفعل ساختن دانشجویان و ایجاد فضای رعب و وحشت در دانشگاه ها. اقداماتی که بی شک جز مصمم کردن هرچه بیشتر دانشجویان در دفاع از حقوق قانونی خود نتیجه ای در بر نخواهد داشت.
در آستانه روز دانشجو اما، زمزمه هایی به گوش می رسد از عزم جدی حاکمیت برای به خشونت کشاندن جنبش سبز و مسالمت آمیز ملت ایران. حاکمان به درستی دریافته اند که تا زمانی که جنبش بر مطالبات بر حق و قانونی خود پای فشارد و از هر گونه تندی و خشونت پرهیز نماید، توان مقابله با خیل عظیم ملت ایران را نخواهند داشت. از همین روست که می کوشند با تحریک افکار عمومی و رادیکالیزه کردن فضای جامعه، لوازم سرکوب گسترده تر را فراهم آورند. در این میان نقش دانشجویان به عنوان چشم بینا و گوش شنوای جامعه، به ویژه با توجه به نزدیک بودن شانزدهم آذر، بیش از پیش نمایان می گردد.
طبیعی است که در شرایط فعلی، تکیه بر مطالبات حداقلی و پافشاری بر خواست اصلی جنبش سبز که همانا بازگشت بدون قید و شرط به قانون اساسی و اجرای بی تنازل آن است - و بارها از سوی رهبران جنبش سبز آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی بر آن تاکید شده است - می تواند گره گشا باشد.
طرح شعارهای افراطی و ساختارشکنانه و حرکت در مسیرهای فراقانونی و غیرمسالمت آمیز، جز آن که بهانه سرکوب به دست مخالفان اصلاحات می دهد، نتیجه ای در بر نخواهد داشت و تنها دست یابی به هدف اصلی جنبش سبز را که تمکین همه به قانون اساسی است، دشوارتر خواهد نمود.
شاخه دانشجویی جبهه مشارکت ایران اسلامی منطقه آذربایجان شرقی، ضمن محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان، به مسئولان و نهادهای ذی ربط هشدار می دهد که اقداماتی از این دست جز ملتهب کردن هرچه بیشتر دانشگاه ها و افزودن بر مشکلات فعلی، و نیز سوق دادن افراد تندرو به زیرزمینی کردن فعالیت های دانشجویی نتیجه ای در بر نخواهد داشت و تنها با رفع فضای فوق امنیتی به وجود آمده در دانشگاه ها بالاخص در دانشگاه تبریز و فراهم نمودن امکان بیان تمامی نظرات و دیدگاه هاست که می توان به بازگشت آرامش دوباره به صحن دانشگاه امیدوار بود.
همچنین از دانشجویان عزیز می خواهیم که در مقطع حساس کنونی، از هرگونه اقدام ساختارشکنانه و رادیکال پرهیز نموده و مطالبات بر حق خود را تنها از طرق قانونی و مسالمت آمیز و با حفظ اصول و چارچوب های قانون اساسی پیگیری نمایند که بی شک اجرای تمامی اصول قانون اساسی، محوری ترین خواست جنبش سبز ملت ایران است.
*****
تصویری از امیر اسلامیان دانشجوی به قتل رسیده دانشگاه یاسوج

یک هفته از قتل مشکوک امیر اسلامیان دانشجوی کرد دانشگاه یاسوج و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در همدان می گذر اما هنوز از انگیزه قتل او خبری در دست نیست.
خبر کشته شدن این جوان دانشجو را دو روز پیش برای اولین بارسایت جرس منتشر کرد. اما تاکنون عکسی از وی منتشر نشده بود.
به گزارش جرس اسلامیان که از دانشجویان دانشگاه دولتی یاسوج بوده از طرف مسئولان این دانشگاه به دلیل شرکت در فعالیت های صنفی و سیاسی همواره مورد فشار و احضار به کمیته انضباطی قرار می گرفت.
امیر اسلامیان در ترم بهمن 86 بخاطر برگزاری همایش بزرگداشت شهدای واقعه حلبچه از جانب مسئولان دانشگاه به دلیل نوع صحبتها و افشاگری هایش پیرامون نحوه کشتار مردم توسط برخی از مسوولان آن دوره مورد برخورد شدید و نامناسب قرار می‎گیرد و توسط کمیته انضباطی دانشگاه یاسوج ابتدا به دو ترم محرومیت از تحصیل و در نهایت به دانشگاه همدان تبعید شد.
اسلامیان بعد از این اقدام برای ادامه تحصیل به دانشگاه همدان می‎رود و در آنجا نیز بعد از یک ترم تحصیل به دلیل گزارش دانشگاه یاسوج پذیرفته نمی‎شود و دوباره به دانشگاه یاسوج بر می گردد که در تابستان 87 از آنجا بصورت قطعی اخراج می شود.
نامبرده که پس از عدم پذیرش از سوی دانشگاه همدان و اخراج از دانشگاه یاسوج از ترس دستگیری بخاطر شرکت فعال در فعالیتهای انتخاباتی ستاد مهدی کروبی در همدان ، از سوی نیروهای امنیتی خود را مخفی کرده بود بعد از چند روز به طرزی مشکوک به قتل رسید.
جسد این جوان چند روز پیش در حوالی روستای محل سکونت خود روستای “چراخ‎وال” واقع در شهرستان بوکان پیدا شد.
*****
تریبون آزاد دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به مناسب روز دانشجو

روز دوشنبه 16 آذر به مناسبت روز دانشجو تریبون آزادی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهند کرد.
انجمن اسلامی دانشکده علوم اداری و اقتصاد فردوسی به مناسبت روز دوشنبه برگزار کننده تریبون آزاد در محل تالار پردیس کانون های فرهنگی دانشگاه از ساعت 12 الی 13 خواهد بود.این انجمن از تمامی دانشجویان مشهد دعوت کرده است تا در این مراسم شرکت کنند.
*****
گفتگوی تلفنی علی آقا سلطان، پدر جانباخته راه آزادی میهن "نـدا" درباره شعبده بازی روز گذشته عوامل بیشرف و بی آبروی رژیم ولایت وقیح:
*****
برادر بی قراره ... ویدیوی جدید یار و حامی و یاور گرامی ما جناب دکتر بحری به مناسبت روز شانزدهم آذرماه:

*****
احمدی‌نژاد: سند داریم آمریکا می‌خواهد جلوی ظهور امام زمان را بگیرد...!!!!!
محمود احمدی‌نژاد در اصفهان گفت: سند داریم که آمریکا می‌خواهد جلوی ظهور امام زمان را بگیرد.
به گزارش خبرآنلاین، احمدی نژاد در این سفر از برنامه‌ریزی‌های شرق و غرب برای نابودی ایران سخن گفت و افزود: ریگان و وزیر امور خارجه وقت آمریکا از بی‌شعوران عالمند.
او که این سخنان را در دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران استان اصفهان مطرح می‌کرد‏، به وقایع پس از انتخابات اخیر و نقش رسانه‌های بیگانه اشاره کرد و گفت: در همین انتخابات بلندگوهای دشمن و صدها بلندگوی رنگارنگ از یک نقطه هدایت می‌شد و به گونه‌ای جوسازی می‌کردند که گویی ملت ایران ضعیف شده و نوبت به امتیازگیری آنها رسیده است. اما فرزند کوچک شما در اوج نظام استکباری حضور یافت و فریاد زد: شما کور خوانده‌اید و ملت ایران شما را بر جای خود خواهد نشاند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه به گفته تحلیل‌گران سیاسی غرب، جنگ هشت ساله می‌توانست بیست حکومت را ساقط کند، ‌اظهار داشت: آنها در همین حوادث اخیر گفتند به گونه‌ای برنامه‌ریزی و مدیریت کرده‌ایم که قادر است صدها حکومت را ساقط کند.
وی با بیان اینکه دشمنی این مستکبرین با حق و حقانیت امامت و ولایت است، خاطر نشان کرد: کسی که در صراط مستقیم حرکت می‌کند همواره پیروز است و شکست به او راه ندارد.
رئیس جمهور به حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق اشاره کرد و گفت: درست است که این مستکبران، به دنبال نفت و ثروت این کشور هستند، اما در زیر همه اینها یک استدلال برای خود دارند و بر اساس آن عمل می‌کنند. البته آن را در خبرها افشا نمی‌کنند. ما اسناد آن را به دست آوردیم که آنها معتقدند یکی از خاندان پیامبر اکرم در این نقطه ظهور کرده و ریشه همه ظالمان عالم را خواهد خشکاند. آنها همه این نقشه‌ها را کشیده‌اند که جلوی ظهور حضرت را بگیرند و می‌دانند ملت ایران زمینه‌ساز این حادثه بوده و یاران این حکومت خواهد بود.
رئیس‌جمهور افزود: شرق و غرب ما در آتش در جنوب‌مان ناوهای دشمن و در شمال ایران شاهد تبلیغات دشمن هستیم و ایران مانند گلستان در وسط آتش است. آنها برنامه‌ریزی کرده‌اند که ایران را نابود کنند. در حالی که همه سیاست‌گذاران و تحلیل‌گران برنده واقعی خاورمیانه را ایران می‌دانند.آمریکا در افغانستان مثل چهارپا گیرکرده است .
وی همچنین به حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در افغانستان مانند آن چهارپا در گل مانده‌اند و به جای آنکه زودتر خود را نجات داده و از‌ آنجا بیرون بیایند مجددالشگرکشی می‌کنند. اگر 50 سال دیگر هم در افغانستان بمانند باز باید با نکبت و ذلت از خاک آنان خارج شوند. چرا که این تجربه تاریخ است. حتی در سفر اخیر به نیویورک به آنها اعلام کرده‌ام که آیا در کشورتان فرد عاقلی پیدا نمی‌شود که این مسائل را به شما بگوید.
رئیس‌جمهورغیرقانونی با بیان اینکه 30 سال پیش سران غربی هجوم آورده و می‌خواستند ایران را از جغرافیا محو کنند، گفت: ریگان و وزیر امور خارجه وقت آمریکا که هر دو از بی‌شعوران عالم هستند اعلام کرده‌اند که می‌خواهیم نام ایران را از جغرافیا محو کنیم. باید به آنها بگوییم اولا خاورمیانه مهم‌ترین منطقه عالم است و قدرتی که بخواهد سری در سرها بیرون آورد باید به این منطقه بیاید. برخی‌ها خود را ابرقدرت می‌دانستند اما در حال حاضر کسی برای آنها تره هم خورد نمی‌کند.
دماغ آمریکا پرباد است
احمدی‌نژاد با اعتقاد بر اینکه مهم‌ترین منطقه جهان خاورمیانه بوده و مهم‌ترین کشور این منطقه ایران است، ادامه داد: پس می‌توان مهم‌ترین کشور جهان را ایران دانست. آنها خود بهتر می‌دانند که در منطقه خاورمیانه به ایران احتیاج دارند. اما چون دماغشان پر باد بوده و مستکبران این حقیقت را نمی‌خواهند بپذیرند. آنها بدون ملت ایران در جهان هیچ‌کاره هستند و با این هارت و پورت‌های الکی نمی‌خواهند خود را از تب و تاب بیندازند.
هفت جد و آباد اسرائیل هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند
رئیس‌جمهور افزود: می‌گویند رژیم صهیونیستی با ایران وارد جنگ خواهد شد. رژیم صهیونیستی که سهل است، هفت جد و آباد آنها با متعهدانشان هم جمع شوند هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.
وی با اشاره به نفوذ آمریکایی‌ها قبل از انقلاب در ایران، گفت: بعد از انقلاب به چنان عزت‌مندی رسیده‌ایم که هر کشوری که به دنبال سری در سرها آوردن است به ملت ایران نیازمند است. دلیل آن ایمان به امامت و اعتقاد به غدیر و جاری شدن غدیر در زندگی ملت است.
*****
مهرنوش اعتمادی تحت فشار است
مهرنوش اعتمادی در دیدار پنج دقیقه ای که روز گذشته با خانواده اش داشت، از «تحت فشار» بودن خود خبر داده است. مهرنوش اعتمادي، فعال کمپین یک میلیون امضا در اصفهان دوم آذرماه در منزل شخصی خود بازداشت شد. ماموران امنیتی با تفتیش منزل وی شماری از کتاب‌ها، جزوه‌های آموزشی و کیس کامپیوترش را توقیف کردند. مینا جعفری، وکیل مهرنوش اعتمادی که روز گذشته برای دیدار با موکلش به اصفهان رفته بود که با ممانعت مقامات قضایی اصفهان، موفق به دیدار موکل خود نشد.
به گفته مینا جعفری، بازپرس پرونده این فعال حقوق زنان با نپذیرفتن وثیقه تهیه شده برای وی، گفته است که برای «ادامه تحقیقات» به مهرنوش نیاز دارند. با گذشت ده روز از بازداشت مهرنوش اعتمادی و باوجود ارائه سند جهت وثيقه تعيين شده از سوي دادگاه اصفهان مقامات قضایی از پذیرفتن وثیقه خودداری می کنند. بازپرس پرونده در واکنش به اعتراض وکیل پرونده مبنی بر غیرقانونی بودن نپذیرفتن وثیقه صادر شده برای زندانی، گفته است که قرار وثیقه را به قرار بازداشت تبدیل خواهد کرد. اتهام این فعال حقوق زنان، "عضویت در کمپین یک میلیون امضا" اعلام شده است.
از وضعیت پرونده مهرنوش اعتمادی و شرایط بازداشتش اطلاعی در دست نیست. مهرنوش اعتمادی از نخستین فعالان کمپین یک میلیون امضا است. وی همچنین در رابطه با مبارزه با خشونت علیه زنان فعالیت می‌کند. وی پیش از بازداشت بارها به صورت تلفنی احضار و تهدید شده بود. طی سه سال گذشته، از آغاز به کار کمپین در 5 شهریور 1385 تا کنون 50 نفر از فعالان کمپین یک میلیون امضا بازداشت شده اند.4 نفر بدون بازداشت به دادگاه فراخوانده شده اند و بیش از 15 نفر احضار و مورد بازجویی قرار گرفته اند. چهار سال و شش ماه حبس تعلیقی مجموعه احکامی است که تا کنون برای فعالان کمپین صادر شده و تعدادی از پرونده ها نیز در انتظار تشکیل دادگاه یا صدور حکم هستند.
فعالان کمپین در سه سال گذشته در مجموع 273 روز در بازداشتگاه های وزرا، گیشا، بند 209 ، بند عمومی زندان اوین و بازداشتگاه اصفهان به سر برده اند. آزادی اغلب اعضای کمپین به قید کفالت و وثیقه بوده است، 461 میلیون تومان قرار کفالت و قرار وثیقه 230 میلیون تومانی بهای آزادی موقت فعالان کمپین تا زمان تشکیل دادگاه و صدور حکم است. طی این مدت، اتهام اصلی فعالان کمپین اقدام علیه امنیت از طریق عضویت در کمپین یا جمع آوری امضا عنوان شده است. و تاکنون 6 تن از فعالان کمپین که همین اتهامات را داشتند از اتهام تبرئه شده اند. ولی مشاهده می کنیم که همچنان فعالان کمپین بازداشت می شوند.
*****
واشنگتن تايمز: تشديد موج دستگيری ها دانشجويان را قاطع تر ساخته است
واشنگتن تايمز زير عنوان «ايران تعداد قابل توجهی از فعالان دانشجوئی را توقيف کرده است» می نويسد مقامات ايران در تلاش برای جلوگيری از وقوع آنچه که چندين نفر از جوانان ميگويند تظاهراتی عظيم در روز دوشنبه در محوطه های دانشگاهی در سراسر کشور خواهد بود تعداد قابل توجهی از فعالان دانشجوئی را توقيف کرده اند.
واشنگتن تايمز می نويسد تظاهرات مورد انتظار، پيگيری الگوی استفاده از تعطيلات رسمی برای ابراز مخالفت و اعتراض به نتايج انتخابات دوازدهم ژوئن (۲۱خرداد) است، که به محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری شاغل، يک پيروزی عاری از شفافيت ميدهد.
واشنگتن تايمز می نويسد در ماههای پس از انتخابات، تظاهرکنندگان هدفهای خود را گسترده تر ساخته، و به آيت الله علی خامنه ای، رهبر ارشد، و نيز به پاسداران انقلاب و نيروهای بسيج تعميم داده اند، که کنترل فزاينده ای را بر نظام سياسی ايران اعمال ميکنند.
واشنگتن تايمز نظر منوچهر حسن زاده، دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد را نقل ميکند که ميگويد دانشجويان برای روز دوشنبه آماده ميشوند، و با همتايان خود در ديگر دانشگاههای سراسر کشور در تماس اند.
واشنگتن تايمزمی نويسد هادی قائمی، يک سخنگوی کمپين بين المللی برای حقوق بشر در ايران ميگويد دست کم نود دانشجو در سه هفته گذشته بازداشت شده اند. ميلاد اسدی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، سازمان اصلی دانشجوئی ايران، از جمله افرادی است که روز سه شنبه در خانه اش دستگير شد.
واشنگتن تايمزمی نويسد آقای قائمی ميگويد دولت، فعالان سرشناس را بازداشت کرده است با اينحال ما تظاهراتی بزرگ را پيش بينی ميکنيم.
واشنگتن تايمز می نويسد يک دانشجوی دانشگاه آزاد تهران، که خواسته است فقط با نام اول احمد از او ياد شود، ميگويد وی هفته گذشته برای نگاه داشتن پلاکاردی توقيف شد که روی آن نوشته شده بود آزاد زندگی کن يا بمير.
واشنگتن تايمز می نويسد دولت سعی کرده است با استقرار اعضای گروه شبه نظامی بسيج در محوطه های دانشگاهی معترضين را دلسرد کند.
واشنگتن تايمز می نويسد يک فعال سياسی دانشگاهی ديگر نيز، که از بيم تلافی جوئی دولت خواسته است با نام اول افشين معرفی شود، ميگويد برای خاموش ساختن جنبش دانشجوئی سرکوب شديدی عليه دانشجويان اعمال ميشود اما دانشجويان با تشديد فشارها قاطع تر ميشوند.
واشنگتن تايمز می نويسد فائزه، که در دانشگاه آزاد اسلامی تهران دوره فوق ليسانس جامعه شناسی را می گذراند ميگويد اعتراض ها قوت ميگيرد.
واشنگتن تايمز می نويسد يک استاد علوم سياسی در دانشگاه شيراز، که خواسته است فقط با نام اول نازنين از او ياد شود، ميگويد دانشجويان تا حدوی نيز به اظهارات اخير آيت الله خامنه ای واکنش نشان ميدهند که رشته های تحصيلی راجع به فلسفه و ادبيات غرب را مورد انتقاد قرار داد و خواستار احيای روحيه ای انقلابی عليه دشمنان خارجی شد، که وی آنها را متهم کرده است به جنگ نرم عليه جمهوری اسلامی برخاسته اند. نازنين ميگويد دانشجويان فکر ميکنند اين اظهارات بهانه ای برای يک انقلاب فرهنگی ديگر، نظير اوايل دهه هشتاد است.
*****
در اعتراض به نقض آزادی‌هاي مدنی توسط چاوز:
دانشجويان دموكراسی‌خواه ونزوئلايی خواستار ديدار با نمايندگان حقوق بشری شدند
ایلنا: شماری از دانشجویان هوادار دموکراسی در ونزوئلا در اعتراض به نقض آزادي‌های مدنی، سیاسی و اجتماعی توسط رئیس‌جمهوری این كشور، خواستار ملاقات با نمایندگان حقوق بشر سازمان كشورهای آمریکایی شدند.
به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، شماری از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ونزوئلا در اعتراض به نقض حقوق بشر توسط دولت این كشور اعتصاب غذا کرده و اینک در آستانه سومین هفته آن هستند.
این دانشجویان توسط لباس شخصی‌های سرخ‌پوش هوادار «هوگو چاوز»، رئیس‌جمهوری ونزوئلا تحت فشار هستند تا به اعتراض‌های خود پایان دهند چرا كه مقام‌های دولتی نگران هستند كه دامنه این اعتراض‌ها به خیابان‌های پایتخت بکشد.
دانشجویان تاكید مي‌كنند كه دولت چاوز اجازه ندارد به بهانه پشتیبانی از طبقات فقیر و کمک‌های مالی به مردم محروم، حقوق شهروندی را امتیازی متعلق به طبقات مرفه جامعه معرفی و به محدود کردن آزادی‌های سیاسی‌ـ‌ اجتماعی در جامعه اقدام کند چرا كه قانون اساسی کشور، تحت هیچ انگیزه‌ای از جمله جنگ یا حوادث طبیعی به دولت‌های حاکم، اجازه اعمال استبداد نمي‌دهد.
به همین دلیل دانشجویان خواستار دیدار با نمایندگان حقوق بشر سازمان قاره آمریکا و «خوزه میگل اینسولزا»، دبیرکل این سازمان شده‌اند.
در همین حال گزارش‌ها حاكی است كه شماری لباس شخصی سرخ‌پوش هوادار چاوز که خود را نیروهای بولیواری مي‌نامند، با کوکتل مولوتف به دفتر دانشگاه مرکزی شهر«میریدای» حمله كردند.
این گروه دلیل اقدام خود را حمایت مدیریت دانشگاه از اعتصاب غذای دانشجویان اعلام كرده است.
*****
تلاش برای تخلیه موقت خوابگاههای دانشجويی
حكومت ديكتاتوري و غیرقانونی در استان کردستان و بخصوص شهر سنندج مرکز استان که مهمترین مراکز دانشگاهی را دارد همه تلاش خود را در روزهای اخیر معطوف به اجبار غیر مستقیم دانشجویان برای ترک خوابگاه ها و بازگشت به شهر و دیار خودشان کرده است. این تلاشها از تهدید و ارعاب گرفته تا بهانه تعمیر و نقاشی و حتی قطع آب و گاز را شامل می شود.
یک مجتمع بزرگ خوابگاهی در کوی شالمان سنندج که هزاران دانشجوی دختر را در خود جای داده از روز پنجشنبه و در سرمای سخت و سوزآور منطقه باقطعی گاز مواجه شده و دانشجویان بدون کمترین امکانات گرمایی روز جمعه در سرما سپری کرده اند. مسوولان خوابگاه به نقل ازمسوولان شرکت گاز سنندج ادعا می کنند که خط تامین کننده گاز خوابگاهها بخاطر بار ترافیکی زیاد در هفته گذشته دچار اخلال شده و به همین دلیل گاز این خوابگاهها قطع شده است. آنان مدعی هستند که روند یافتن اشکال فنی و تعمیر و رفع نقص حداقل سه تا چهار روز وقت نیاز دازد و این مدت را دانشجویان باید سرمای منطقه را تحمل کنند در حالیکه مسوولان خوابگاه تلاش می کنند دانشجویان را ترغیب به بازگشت به شهر و دیار خود بکنند .
از سوی دیگر خوابگاههای سایر دانشگاهها نیز در روزهای اخیر و در آستانه 16 آذر با مشکلاتی از این دست مواجه شده اند که از جمله آن می توان به خوابگاه دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه کردستان اشاره کرد.نکته جالب در این است که 90 درصد از خوابگاههای سنندج توسط بخش خصوصی راه اندازی و اداره می شود و این افراد نیز بخاطر استمرار حمایتهای مالی دانشگاهها و نهادهای امنیتی با هزاران ترفند حاضر به خوش خدمتی برای تامین منافع و حفظ موقعیت خود از طریق اجبار غیر مستقیم دانشجویان برای ترک خوابگاهها در آستانه 16 آذر تلاش می کنند.
به رغم همه این تلاشها فعالیتهای دانشجویی در درون دانشگاههای استان بخصوص دانشگاه کردستان تداوم دارد که در قالب شعار نویسی نمود پیدا می کند. این در حالیست که احضار مکرر دانشجویان فعال سیاسی دانشگاههای کردستان و آزاد تداوم داشته و در برخی از موارد نیز دانشگاهها اقدام به احضار والدین دانشجویان و اخذ تعهد کتبی از آنان مبنی بر جلوگیری از شرکت فرزندشان از برنامه های 16 آذر می نمایند.
در کنار تدابیر امنیتی درون دانشگاهی اقدامات امنیتی شدیدتری نیز در اطراف دانشگاهها و خوابگاهها در سنندج به اجرا در آمده که شامل استقرار نیروهای یگان ویژه ؛ گشت های مکرر و استقرار محاصره گونه دانشگاهها و تشدید کنترل و نظارت شدید بر هر گونه رفت و آمد در دانشگاهها و خوابگاهها می باشد.
*****
شورای صنفی دانشگاه زنجان: به برنامه نمایشی بسیج در ۱۶ آذر اعتراض خواهیم کرد
شورای صنفی دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه زنجان نسبت به عدم مجوز برای برنامه بزرگداشت این تشکل اعتراض کرد.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر مسئولین دانشگاه زنجان در حالی مانع از برگزاری مراسم توسط شورای صنفی دانشجویان شده‌اند که همزمان به بسیج این دانشگاه برای برگزاری مراسم در روز 16 آذر مجوز صادر کرده اند.
شورای صنفی دانشگاه زنجان پیرامون مدیریت دانشگاه زنجان و مراسم 16 آذر در این دانشگاه متن و بیانیه آمده کرده است که در ذیل می آید:
دانشگاه زنجان، فضای تک بعدی، نگاه حذفی و سلبی مسئولین و فشار بر فعالین دانشجویی
اتفاقاتی که اخیرا در دانشگاه زنجان می گذرد بسیار منحصر به فرد است. دکتر متفکر آزاد که از اسفند سال گذشته پس از دکتر نداف اسکویی به ریاست دانشگاه زنجان برگزیده شد، تاکنون و پس از گذشت 8 ماه هیچ گونه تعاملی با تشکل ها نداشت و تمام درخواست ها برای برگزاری جلسات با تشکل ها را رد می کرد. اما هفته گذشته اطلاعیه ای مبنی بر برگزاری مراسم پرسش و پاسخ با رییس دانشگاه بر در و دیوار دانشگاه پیدا شد. مراسمی که مجری آن بسیج دانشجویی (!) بود.
از آن جا که برگزاری مراسم پرسش و پاسخ مساله ای صنفی است، مجری آن همواره شورای صنفی بوده؛ اما این که چرا این بار بسیج مجری آن بود بسیار معنادار بود. این در حالی است که بسیج که تشکیلاتی نظامی، غیردموکراتیک و غیردانشجویی است در تمام حوزه ها اعم از دانشجویی و فرهنگی و سیاسی و صنفی و ... حق دخالت دارد اما وقتی شورای صنفی به نقد وزیر علوم و نمایندگانش درباره مسایل صنفی می پردازد، برچسب سیاسی می خورد و صحبت از پالایش اعضای این نهاد دانشجویی می شود.
پس از پلمب دفتر انجمن اسلامی دانشگاه زنجان، به نظر می رسد که هم اکنون مسئولین دانشگاه می خواهند تنها نهاد باقیمانده واقعا دانشجویی را نیز کنار بزنند و فضای دانشگاه را کاملا تک بعدی و بسته تر از همیشه نمایند. از این رو شورای صنفی در روز سه شنبه 3 آذر با صدور بیانیه ای اعتراض خود به این مساله را اعلام نموده و از تمامی دانشجویان درخواست کرد تا برای دفاع از رای خود به نمایندگانشان و برای اعتراض به توهین مسئولین به شعور دانشجو، در جلسه حضور نیابند. این بیانیه که با حمایت هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان در نشریه طلوع اندیشه (پر تیراژ ترین نشریه دانشگاه) در همان روز همراه شد، موثر واقع گردید و موجب شد تعداد افراد حاضر در جلسه بیش از 100 نفر از 8000 دانشجوی دانشگاه زنجان نباشد!
این مساله مسئولین دانشگاه را وادار به واکنش کرد تا بر خلاف عرف همه ساله و بر خلاف قول اکید خود مبنی بر برگزاری مراسم 16 آذر توسط شورای صنفی، حق برگزاری مستقل این مراسم را نیز از شورای صنفی دریغ کنند. از این رو در تاریخ 10/3/88 شورای صنفی دانشکده فنی با صدور بیانیه ای دیگر این اقدام را محکوم کرده و باز هم از تمام تشکل ها، کانون ها و دانشجویان درخواست کرد تا برای حمایت از شورای صنفی در مراسم نمایشی و فرمایشی 16 آذر که مجری آن معاونت فرهنگی دانشگاه خواهد بود حضور نیافته و اعتراض خود را در این روز اعلام نمایند. متن کامل بیانیه به شرح زیر است:
بسم رب الشهدا و الصدیقین
تو که در فکر منی مرگ مرا سر نرسان
انتظار همه را نیز به آخر نرسان!!!
همانگونه که مستحضرید شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه زنجان چندیست که گرد و غبار کم تحرکی یا بی تحرکی گرفته که این بخاطر مشکلات داخلی شورا می باشد.
شورای صنفی دانشکده فنی و مهندسی با تآکید بر اجرای انتخابات از ترم گذشته در نظر داشته تا با ورود افراد جدید با نظریه های جدید، این کم تحرکی را از بین ببرد. حال آنکه هر بار برگزاری انتخابات به بهانه های واهی منتفی شده است. در آخرین تلاش های این شورا مقرر گردید تا پس از برگزاری مراسم 16 آذر توسط شورای صنفی مرکزی دانشگاه، انتخابات این شورا انجام شود.
مطلعید، تغییر و تحولی در سطح خوابگاه های داخل دانشگاه به دستور ریاست دانشگاه صورت گرفته که این بسیار عالی و نیکو بود اما دخیل نکردن و مورد شور ندادن شورای صنفی در این امر مورد بحث بود چرا که شاید مصرف این بودجه در قسمت دیگر خوابگاه مفید تر بود.
از همان موقع بود که زنگ خطر سناریویی منحوس برای شورای صنفی دانشکده فنی به صدا درآمد که باعث شد تا به صورت جدی تر بر لزوم انتخابات تآکید ورزد. زمان می گذشت و وحشت این کابوس در ما بیشتر و بیشتر مستولی می گشت . برگزاری جلسات در مورد خوابگاه ها بدون حضور نماینده شورای صنفی، برگزاری تنها 2 جلسه شورای دانشجویی از شروع ترم، برگزاری تنها 1 جلسه با ریاست دانشگاه در مدت 9 ماه حضور ایشان در دانشگاه و...
تا آنکه در هفته تای اخیر سناریو پردازان این خواب منحوس را وارد مرحله جدیدی نمودند!
برگزاری مراسمی تحت عنوان "تبیین ابعاد واقعه 16 آذر" و برگزاری مراسم کذایی پرسش و پاسخ با هیئت رئیسه دانشگاه ما را بر آن داشت تا در هفته گذشته با صدور بیانیه ای شما دانشجدیان را آگاه سازیم.
و حال قسمت نهایی این سناریو:
سالیان سال بود که شورای صنفی دانشگاه، با تمام فراز و نشیب هایی که داشت برگزاری مراسم 16 آذر را به دوش می کشید.
همواره به خود می بالیدیم که تنها تشکلی که مسئول برگزاری این مراسم بود ما بودیم.همواره به خود می بالیدیم که روز دانشجو را به پاس آرائی که ما را منتخب کرد به صاحبان اصلی آن بر می گردانیمهمواره به خود می بالیدیم که...
اما امسال با اینکه ریز برنامه ی مراسم 16 آذر توسط نمایندگان شما از مدت ها قبل به مسئولین دانشگاه ارائه گردید ولی در روزهای اخیر در کمال ناباوری جواب "رد شدن" آن به دست ما رسید! "و امروز آنقدر شفافیم که قاتل درونمان پیداست"
دانشجویان آگاه و فهیم دانشگاه زنجان، بدانید:
که اعضای شورای صنفی دانشکده فنی و مهندسی با تعصب به آرائی که ما را مفتخر به نام مقدس "نماینده دانشجو" کرد، با تعصب به این تشکل، با تعصب به خانه دانشجو و با توجه به بی نتیجه ماندن سعی ها و تلاش هایمان اعلام می داریم که:
نگذارید تنها نهاد دموکراتتان به دست فراموشی سپرده شود
نگذارید تنها نهاد دموکراتتان با انتخاباتی فرمایشی به دست نابخردان بیفتد
تن بی روح شورای صنفی را در آغوش گیرید که آخرین تپش های قلبش را بشنوید...
با آخرین نفس این شورا و با تمام توان می گوییم:
گرگ ها خوب بدانند که در این ایل غریب
گر پدر مرد تفنگ پدری هست هنوز
گر چه مردان قبیله همگی کشته شدند
توی گهواره چوبی پسری هست هنوز...
کاش کسی این مارها را عصا کند...
والسلام
شورای صنفی دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه زنجان
*****
سران ایرانی شرکتهای هرمی خارج از کشور دستگیر می شوند
خبرگزاری هرانا: مدیر بخش مبارزه با شرکتهای هرمی وزارت اطلاعات گفت‌: در آینده ای نزدیک برخی سران ایرانی این شرکتها را که در خارج از کشور سکونت دارند دستگیر خواهیم کرد و ‌تا چند ماه آینده به طور قطع هیچ شرکت هرمی در ایران نخواهیم داشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی تقوی با اشاره به اینکه وزارت اطلاعات ازابتدای امسال برنامه ریزیهای جدی برای مقابله با سران این شرکتها داشته است افزود: ‌در آینده ای نزدیک خبرهای خوبی از دستگیری برخی سران این شرکتها خواهیم داشت. وی گفت: ‌تا کنون چندین شرکت هرمی شناسایی شده و برخورد قاطع دستگاه قضایی با صاحبان این شرکتها باعث شده است شاهد کاهش شدید فعالیت این شرکتها باشیم. تقوی با اشاره به این که هم اکنون در این شرکتها آخرین روشهای کلاهبرداری به کار بسته می شود افزود: ‌معمولا بسیاری از جوانانی که تجربه کار اقتصادی ندارند در دام این شرکتها می افتند و متاسفانه آن قدر تحت فشار روانی قرار می گیرند که خانواده و فامیل خود را هم جذب این شرکتها می کنند که به همین دلیل شاهد ضربات شدید اقتصادی به برخی خانواده ها بوده ایم. مدیر بخش مبارزه با شرکتهای هرمی وزارت اطلاعات گفت‌: بیشتر سران این شرکتها افراد خارجی هستند اما در آینده ای نزدیک برخی سران ایرانی این شرکتها را که در خارج از کشور سکونت دارند دستگیر خواهیم کرد.
*****
اخذ تعهد از دانشجویان دانشگاه آزاد کرمان برای عدم شرکت در مراسم ۱۶ آذر
کمیته انضباطی دانشگاه آزاد کرمان از 26 دانشجوی این دانشگاه برای عدم شرکت در مراسم های روز دانشجو تعهد گرفته است.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر این دانشجویان جزو دانشجویان فعال در مراسم روز 13 آبان هستند که به کمیته انضباطی احضار و از آنان تعهد کتبی اخذ شده است.
این احضار به خواست آقای عربی رئیس حراست دانشگاه آزاد کرمان انجام شده است.
همچنین بنابرگزارش دیگری 4 نفر از دانشجویان در کرمان به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شده اند.
*****
مرگ دو زندانی در اوین و ضرب و شتم یک زندانی سیاسی در رجایی شهر
صاحب قلی رجبی زندانی محبوس در زندان اوین به دلیل شدت بیماری و عدم رسیدگی پزشکی در زندان جان سپرد.
خبرگزاری هرانا _ حقوق زندانیان: به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک زندانی محبوس در بند 7 سالن 6 زندان اوین به نام صاحب قلی رجبی که به مدت دو ماه از بیماری ها مختلف رنج می برد به دلیل عدم توجه مسئولین زندان ساعاتی پیش در روز شنبه 14 آذر ماه جان خود را از دست داد.
لازم به ذکر است که هفته گذشته نیز یک زندانی دیگر به دلیل نامعلوم در بند 8 زندان اوین جان خود را از دست داده است.
در گزارشی دیگر از زندان رجایی شهر زندانی سیاسی ناصح یوسفی محبوس در بند 6 ، توسط پاسداران بند مذکور به شدت ضرب و شتم شده است ، از رسیدگی پزشکی به این زندانی اطلاعی در دست نیست.
*****
جلیلی: رهبر ایران، مقدمات مقابله با یک حمله نظامی را فراهم کرده است
فلسطینی‌هایی که در مذاکرات ديروز سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دمشق شرکت داشتند به خبرگزاری آلمان گفته‌اند: جلیلی در این دیدار توضیحات کاملی در مورد پرونده هسته‌ای ایران داده و افزوده: «رهبر جمهوری اسلامی ایران همه مقدمات لازم برای مقابله با یک حمله نظامی را تدارک دیده است». به گفته این منابع فلسطینی، جلیلی گفته است: «ایران کوچک‌ترین توجهی به انتقادات بین‌المللی علیه خود قصد دارد برنامه هسته‌ای خود را دنبال کرده و از گروه‌های فلسطینی نیز در همین راستا حمایت کند و آمادگی کامل جنگی دارد».
دمشق برای نخستین بار فاش ساخت که در جریان مذاکرات با پاریس، ایده‌های محدودی را برای تبادل اورانیوم غنی‌شده با ایران مطرح کرده که نگرانی‌های ایران را نیز شامل شده تا بدین ترتیب گفتگوها میان ایران و غرب با موفقیت توأم شده و راه بر افزایش مجازات‌های ایران بسته شود.
بشار اسد رییس‌جمهور سوریه پس از خاتمه دیدارش با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ضمن دفاع از حق ایران در دستیابی به فن‌آوری هسته‌ای، بر ادامه همکاری‌ها در سطح عالی میان سوریه و ایران تاکید کرد.
رییس‌جمهور سوریه دستیابی و استفاده از فن‌آوری هسته‌ای صلح‌آمیز را حق ایران و تمامی کشورهایی دانست که پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرده‌اند.
سعید جلیلی نیز پس از این دیدار گفت که آنچه ایران انجام می‌دهد، تنها در دفاع از خودش نیست؛ بلکه دفاع از تمامی کشورهایی است که خواهان به کارگیری فن‌آوری هسته‌ای صلح‌آمیز هستند.
این سخنان در حالی ایراد شد که مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب عملا به بن‌بست رسیده است. ایران با پیشنهادهای ارائه شده از طرف غرب مخالفت کرده و نخستین واکنش غرب به این تصمیم ایران، صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و محکومیت ایران با اکثریت قاطع آراء بود؛ امری که بلافاصله واکنش محمود احمدی‌نژاد را در پی داشته و شرایط را دشوارتر کرد. احمدی‌نژاد در پاسخ به قطعنامه آژانس هسته‌ای، از تصمیم ایران برای تاسیس ده سایت جدید هسته‌ای خبر داد.
ارزيابي كارشناسان سياسي از سفر جليلي
اما سفر سعید جلیلی در این شرایط به سوریه را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟ جلیلی که پیش از این مذاکره‌کننده ارشد ایران در پرونده هسته‌ای بود، به خوبی از زوایای این پرونده مطلع است و اکنون نیز به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی به دمشق سفر نکرده است.
سوریه که پس از ترور رفیق حریری نخست‌وزیر سابق لبنان،‌ متهم به دست داشتن در این ترور شده و با تحریم بین‌المللی گسترده مواجه شد؛ عملا نزدیک به چهار سال در انزوا بود. با این حال اکنون مدتی‌ست که روابط سوریه با غرب به خصوص فرانسه بسیار مثبت شده است. فرانسه به رهبری سارکوزی در تصمیمی که با مخالفت آمریکا همراه بود، سیاست درهای باز را در قبال سوریه به کار برد و در مقابل از سوریه خواست تا در مسائل داخلی لبنان دخالت نکند.
این سیاست چندی بعد جواب داده و تبدیل به نخستین فرصت دمشق برای شکستن انزوای بین‌المللی شد. در ادامه این سیاست‌ها، غرب در صدد جذب سوریه به سمت خود برآمد و آمریکا وعده داد تا سفیر خود را بار دیگر به دمشق بازگرداند.
غرب در مقابل سیاست‌های باز خود از سوریه خواستار کم شدن رابطه دمشق با تهران و توقف حمایت‌های سوریه از سازمان‌هایی مانند حماس و حزب‌الله شد.
در ادامه این روند دمشق قدم به مذاکره غیرمستقیم با تل‌آویو نیز نهاد و این بار ترکیه بود که به نمایندگی از غرب نقش میانجی را بین سوریه و اسراییل ایفا کرد؛ هر چند این مذاکرات با حمله اسراییل به نوار غزه متوقف شد. اکنون و با افزایش اقتدار سوریه، اسد بار دیگر قصد دارد تا مذاکره غیرمستقیم با اسراییل را شروع کند.
سفر چهره‌ای مثل سعید جلیلی به دمشق در این شرایط بحرانی برای ایران به خصوص پس از قطعنامه آژانس هسته‌ای و سپس اقدام سوریه در فاش کردن این موضوع که ابتکارعملی را برای باز شدن گره کور پرونده هسته‌ای ایران به فرانسه پیشنهاد کرده؛ این باور را تقویت می‌کند که ایران قصد دارد از سوریه به عنوان میانجی با غرب استفاده کند.
ولید المعلم وزیر خارجه سوریه پس از دیدار با سعید جلیلی گفت:‌ «بشار اسد در سفر ماه گذشته خود به پاریس، مذاکرات مفصلی با نیکلا سارکوزی داشت که پرونده هسته‌ای ایران در راس این مذاکرات قرار داشت. سوریه قصد ندارد وارد میانجیگری مستقیم شود؛ ولی اسد پیشنهاد کرد حال که ایران با غنی‌سازی 20 درصد موافقت کرده است، تبادل تدریجی میان اورانیوم با درصد غنی‌شده پایین با اورانیوم غنی‌شده با درصد بالا انجام شود و در عین حال مذاکرات تا زمان دستیابی به توافق ادامه یابد».
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز گفت: «این معادله بسیار مناسب است. ایران اعلام کرده که برای استفاده صلح‌آمیز نیاز به اورانیوم با 20 درصد غنی‌سازی نیاز دارد. بدین ترتیب ایران مشتری است و هر کشوری که این اورانیوم را در اختیار ایران قرار دهد، فروشنده است. این یک مبادله تجاری است و ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد».
جلیلی در این سفر همچنین با احمد جبریل دبیر جبهه خلق برای آزادی فلسطین و خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در دمشق دیدار کرد.
اهدافي كه اعلام نمي شود اما افشا مي شود
هر چند خبرگزاری جمهوری اسلامی، سفر جلیلی به دمشق و دیدار او با مسئولان فلسطینی را امری روتین و برای اطلاع از وضعیت مقاومت فلسطین و اعلام مجدد حمایت ایران از این جنبش‌ها اعلام کرد؛ ولی نگاهی به سفر مسئولان مقاومت لبنان به دمشق برای دیدار با جلیلی، باعث نتیجه‌گیری‌های دیگری می‌شود. در حالی که جلیلی در دمشق بسر می‌برد، مسئولان حزب‌الله و جنبش امل لبنان نیز برای ملاقات با او به سوریه رفتند.
این در حالی است که همزمان با افزایش اختلافات بر سر پرونده هسته‌ای، ضرباهنگ تهدیدات اسراییل علیه ایران نیز تندتر شده است.
مسئولان اسراییلی از ابتدا با مذاکره با ایران مخالف بوده و خواستار تحریم گسترده ایران به عنوان قدم اول و سپس در صورت ادامه بحران، حمله نظامی به ایران بودند.
اکنون رهبران اسراییلی ضمن حمایت از قطعنامه آژانس هسته‌ای به غرب می‌گویند که مذاکره با ایران از ابتدا نیز امری اشتباه بوده و مقابله با بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران جز از طریق اعمال زور حاصل نخواهد شد.
جلیلی در این سفر و با دیدار با مسئولان جنبش‌های مقاومت در واقع این پیام را به اسراییل رساند که اگر تل‌آویو در صدد هرگونه حمله نظامی به ایران برآید، تهران نیز قادر خواهد بود گروه‌های مقاومت وابسته به خود را فعال کند.
دیدارهای جلیلی با مسئولان مقاومت فلسطینی و لبنانی یادآور دیدارهای فشرده علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در سال 1385 و تنها چند روز قبل از شروع جنگ میان اسراییل و لبنان است.
فلسطینی‌هایی که در مذاکره با جلیلی در دمشق شرکت داشتند به خبرگزاری آلمان گفته‌اند، جلیلی در این دیدار توضیحات کاملی در مورد پرونده هسته‌ای ایران داده و افزوده: «رهبر جمهوری اسلامی ایران همه مقدمات لازم برای مقابله با یک حمله نظامی را تدارک دیده است».
به گفته این منابع فلسطینی، جلیلی گفته است: «ایران کوچک‌ترین توجهی به انتقادات بین‌المللی علیه خود قصد دارد برنامه هسته‌ای خود را دنبال کرده و از گروه‌های فلسطینی نیز در همین راستا حمایت کند و آمادگی کامل جنگی دارد».
انسداد در مسیر گفتگوها پیرامون پرونده هسته‌ای در کنار تهدیدات روزافزون اسراییل و ناامیدی غرب از ادامه مذاکره با ایران که در قطعنامه آژانس هسته‌ای خود را نشان داد، تصویری برای مرحله آینده در منطقه ایجاد می‌کند که با توجه به خشونت به کار رفته از طرف دولت ایران علیه شهروندان معترض خود به نتیجه انتخابات، تصویر خوشایندی نیست.
*****
خودكشی فرزند شهید هاشمی پس ازقتل برادر
قاضی جنایی تهران پس از اعتراف عامل قتل سیدمرتضی هاشمی و همسرش روز گذشته ابعاد تازه‌ای از این پرونده را فاش كرد و مشخص شد عامل قتل زوج جوان پس از جنایت اقدام به خودكشی كرده بود.
بهروز هنرمند بازپرس ویژه قتل تهران در گفتگوی با جام ‌جم آنلاین درخصوص آخرین پیگیری‌های مربوط به قتل سید مرتضی هاشمی و همسرش گفت: پس از وقوع این جنایت در غرب تهران، بررسی و تحقیقات اولیه در محل جنایت حاكی از آن بود كه عامل جنایت فردی آشنا با مقتولان بوده است به‌طوری كه در بررسی‌های اولیه و تحقیق از همسایه‌ها آنها بیان كردند، صدای فریادهای كمك‌خواهی زن جوان را از آپارتمان محل سكونتش شنیده‌اند و در تمام این مدت یك جفت كفش قهوه‌ای پشت در آپارتمان قرار داشت و پس از چند ساعت صاحب این كفش كه جوان قد بلندی بود سراسیمه از خانه خارج و با خودروی مقتول (سید مرتضی) محل را ترك كرد.
بازپرس شعبه 4 دادسرای جنایی اضافه كرد: در بررسی صحنه جنایت‌ها معلوم شد برادر مقتول به نام روح‌الله در خانه حضور داشته است و در تماس بستگان با زن مقتول (آتنا) وی بیان كرده كه روح‌الله در خانه آنها به ‌سر می‌برد.
همچنین ارائه تحقیقات مشخص كرد، عامل جنایت ابتدا آتنا را به قتل رسانده و پس از آن با غافلگیر كردن سیدمرتضی كه در حمام بود او را نیز به قتل رسانده و سپس با سرقت لباس‌های سید مرتضی و زیورآلات همسرش محل را ترك كرده است. بازپرس جنایی گفت: پس از تحقیقات اولیه سرنخ‌های لازم به دست آمد و ابتدا شریك مقتول دستگیر شد اما در ادامه و با پیگیری‌های بعدی نقش برادر مقتول در این 2 جنایت پررنگ‌تر شد و دستور قضایی برای دستگیری و بازرسی از خانه وی صادر شد.
با دستگیری متهم از سوی ماموران پلیس آگاهی در بازرسی از خانه متهم لباس‌های به‌ سرقت‌ رفته مقتول و زیورآلات آنها به همراه مقادیری اسناد و مدارك كشف شد اما متهم از همان ابتدا بیان می‌كرد نقشی در قتل برادرش نداشته است اما با پیدا شدن یك غلاف چاقو و آثار باقی ‌مانده خون در این غلاف تحقیقات وارد مرحله تازه‌ای شد.
بازپرس ویژه قتل تهران خاطرنشان كرد: پس از دستگیری متهم مشخص شد وی ساعتی پس از جنایت با خوردن 70 قرص اقدام به خودكشی كرده كه پس از انتقال به بیمارستان از مرگ حتمی نجات پیدا كرده است.
با آغاز تحقیقات از متهم در شعبه 10 پلیس آگاهی تهران وی اظهارنظرهای متفاوتی را بیان كرد و سرانجام بعدازظهر روز چهارشنبه گذشته به قتل برادرش و همسر او اعتراف كرد. هنرمند تصریح كرد: از همان ابتدای وقوع این دو جنایت مقادیر قابل توجهی اسناد و مدارك جمع‌آوری شده است كه جای هیچ شك و شبهه‌ای درخصوص نقش وی در جنایت باقی ‌نمی‌ماند.
وی افزود: از نگاه قضایی متهم صددرصد قاتل است و اعترافات او تنها به تكمیل پرونده كمك می‌كند و قرار است پس از جمع‌بندی اعترافات متهم، دستور بازسازی صحنه قتل زوج جوان صادر شود.
وی افزود: پس ازوقوع این دو جنایت اظهارنظرهای متفاوتی در ارتباط با این دو جنایت مطرح شد كه سعی می‌كردند به آن رنگ ‌و بوی سیاسی دهند. اما از همان ابتدا و پس از بازرسی دقیق صحنه جنایت و برگزاری چندین جلسه با قاضی جعفرزاده، معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران این جنایت خانوادگی تشخیص داده شد و پس از پیگیری‌های دقیق و جمع آوری اسناد و مدارك، برادر مقتول به عنوان عامل دو جنایت بازداشت و به قتل زوج جوان اعتراف كرد.
*****
بهزاد نبوی به زندان اوين بازگشت
به گزارش پایگاه خبری امروز، بهزاد نبوی پس از پایان 10 روز مرخصی امروز به شعبه 15 دادگاه انقلاب مراجعه كرد و با توجه به عدم حضور قاضی صلواتی، رئیس شعبه مربوط، كه در مرخصی به سر می برد، به رئیس دادگاههای انقلاب تهران مراجعه كرد.
در این ملاقات، به نبوی اعلام شده است كه وی در دوره مرخصی، رعایت مسائل لازم را نكرده و از جمله؛ با افرادی غیر از اعضای فامیل خود دیدار كرده و طی این دیدارها به غیر از احوال پرسی، مسائل دیگری را نیز بیان كرده است. به این ترتیب از نبوی خواسته می شود تا خود را به زندان اوین معرفی كند. مقارن ساعت 10 صبح اوین، بهزاد نبوی به محل زندان اوین مراجعه كرده و مسئولان زندان وی را تحویل گرفته و به بند 2- الف هدایت كردند.
این در حالی است كه نبوی در دوره مرخصی 10 روزه خود، روز دوشنبه قبل، یك عمل جراحی دیگر را انجام داده و هنوز "سُند" بیمارستان به وی وصل است. همچنین بنابر پرونده پزشكی نبوی، نوسانات شدید ضربان قلب وی همچنان ادامه دارد و تغییری در وضعیت قلبش كه باعث شده بود تا دو ماه قبل، پزشكان معالج و همچنین "پزشكی قانونی"، اكیداً با انتقال وی به زندان مخالفت كنند، همچنان پابرجاست. از این رو با انتقال نبوی به زندان، نگرانی شدیدی نسبت به سلامتی وی ایجاد شده است.
لازم به یادآوری است 10 روز قبل، پس از ابلاغ حكم دادگاه بدوی نبوی، از وی خواسته شد تا در قبال آزادی از زندان، تعهد دهد كه فعالیت سیاسی خود را متوقف كند كه این درخواست غیرقانونی با مخالفت نبوی مواجه شده بود.
در طول دوره مرخصی 10 روزه نبوی، بسیاری از مراجع تقلید، فعالان سیاسی و سایر اقشار مختلف مردم ضمن ملاقات حضوری و تماس تلفنی، از نبوی قدردانی و دلجویی كردند.
*****
بیانیه دانشجویان شیراز به مناسبت ۱۶ آذر: سرکوب و بازداشت و شکنجه و زندان مانعی برای پیشرفت جنبش دانشجویی نبوده و نخواهد بود
دانشجویان دانشگاه شیراز با انتشار بیانیه ای به مناسبت 16 آذر ضمن اشاره به سرکوب و بازداشت گسترده دانشجویان شیراز طی 1 ماه اخیر اعلام کردند «سرکوب و بازداشت و شکنجه و زندان و انفرادی و تعلیق نه تنها مانعی برای پیشرفت جنبش دانشجویی نبوده و نخواهد بود، بلکه به مثابه نیروی محرکه ی جنبش، گامهای آزادیخواهان را استوارتر و عقیده آنها را سختتر گردانیده و خواهد گردانید.»
دانشجویان دانشگاه شیراز در بیانیه خود ضمن اعتراض نسبت به عملکرد حراست و کمیته انضباطی دانشگاه نوشته‌اند «کمیته انضباطی به جای برقراری نظم، خود نماد کامل بی نظمی و انضباطی گشته و برای تحویل دانشجویان به سرویسهای امنیتی و اطلاعاتی در کمال وقاحت به حربه دروغ متوسل می شود.» متن کامل بیانیه دانشجویان دانشگاه شیراز به شرح زیر است:
*
به نام آزادی
هر شب ستاره ای به زمین می کشند و باز
این آسمان غم زده غرق ستاره هاست
دانشجویان آگاه و بیدار در حالی به استقبال 16 آذر می رویم که دیو استبداد نومیدانه آخرین حربه های خود را برای مقابله با جنبش سبز به کار می برد. کوتاچیان و آمران سرکوب هراسان از فرا رسیدن این روز اهورایی همچنان وفادار به نظریه النصربالرعب، با تلاشی سخت تر از جان کندن به بازداشت، احضار، تعلیق و ممنوعیت از تحصیل گسترده ی دانشجویان دست زده اند، تا با ایجاد خفقان و وحشت مانع از هرگونه تجمع اعتراضی در روزی که ماهیت ضداستبدادی دارد، شوند.
نتیجه مهرورزی دولت مهرپرور با فرزندان این مرز و بوم چنان است که صدها دانشجو باید ازپشت دیوارهای انفرادی، میله های زندان و موج شدید احکام سنگین تعلیق و ممنوعیت از تحصیلی در انتظار روزی را که به نامشان نامگذاری شده است، باشند.
شگفتا که با وجود تمام جفاهایی که بر دانشگاه و دانشجو روا داشته اند، هراسان فروکش نکرده و حس سرکوبشان ارضا نشده و مایوسانه و مستاصل دست به تعطیلی نابهنگام سراسری می زنند. البته که آمران سرکوب باید هم هراسان از فرارسیدن این روز بزرگ همچنان دور تسلسل باطل خود را تکرار کنند، چرا که در سالهای خاکستری وقتی روزهای خوشی چون قدس و 13 آبان را داشتند،16 آذر روز سیاهشان بود و روز اعتراض و تجمع و راهپیمایی چه رسد به حالا که قدس و 13 آبان هم برایشان سیاه شده!
در دانشگاه شیراز اما نوچگان استبداد، به مثابه کاسه ای داغتر از آش، گوی سبقت از هممسلکانشان ربوده و نشان داده اند که اظهار سر سپردگی به استبداد و برای به دست آوردن پست و مقام سر از پا نمی شناسند.
نتیجه ارادت این خردباختگان تیره دل چنان بوده که می بینیم دانشگاه شیراز سهم عمده ای از بازداشتها و سرکوبهای دانشجویی کشور (بیش از یک سوم) را در یک ماه اخیر به خود اختصاص داده است. حراست دانشگاه بجای حراست و صیانت از حریم دانشگاه و دانشجو عملا تبدیل به نوچه سرکوبگران شده و دانشگاه را جولانگاه قداره کشان و سرکوبگران نموده است. کمیته انضباطی به جای برقراری نظم، خود نماد کامل بی نظمی و انضباطی گشته و برای تحویل دانشجویان به سرویسهای امنیتی و اطلاعاتی در کمال وقاحت به حربه دروغ متوسل می شود. تا بدین گونه هم در اظهار بندگی و سرسپردگی استبداد سنگ تمام گذاشته باشد و هم در رهروی اربابان دروغ و ریا همت تام داشته باشد.
اما زهی خیال باطل و تصور محال، که سرکوب و بازداشت و شکنجه و زندان و انفرادی و تعلیق نه تنها مانعی برای پیشرفت جنبش دانشجویی نبوده و نخواهد بود، بلکه به مثابه نیروی محرکه ی جنبش، گامهای آزادیخواهان را استوارتر و عقیده آنها را سختتر گردانیده و خواهد گردانید و با افزودن جوانه های جدید به این درخت پربار خوای زونی تقدیس کنندگان خشونت و تحریف کنندگان حقیقت را آشکارتر خواهد نمود.
کودتاچیان اگر کوردل نبودند، تاکنون در می یافتند که تجمعات سبز هیچ رهبر و راهبری ندارد و هر ایرانی خود رهبری است که مسیر دموکراسی و آزادی را یافته است و پس از صد سال مبارزه و جان فدای آزادی کردن دیگر ایرانیان آموخته اند که چگونه بر سر استبداد فریاد برآرند.
این 16 آذر دیگر تنها روز دانشجو نیست، بلکه یکی دیگر از روزهای سبز تاریخ ایران خواهد شد،که باطن کریه حقیقت پوشان و خدیعت فروشان را عیانتر خواهد کرد. این جنبش تنها در دانشگاهها نخواهد بود بلکه خیابانها نیز میزبان مردمی خواهند بود که در حمایت از جنبش دانشجویی بپا خواسته اند تا فریاد آزادی را بر سر استبداد فرود آورند.
هان ای برادر من: ایران این سرزمین زخم خورده از استبداد و استعمار داخلی و خارجی گرفتار اهریمنی دیگر شده است، حال این ما هستیم که باید چون اسلاف شهیدمان از این سرزمین پارسیان دربرابر دروغ و استبداد دفاع کنیم. اکنون نوبت هنر کردن و بل خطرکردن است. این مرز و بوم محتاج دلیران و خطرپذیرانیست که می خواهند، به پاس دندانهای دوخته، و روانهای سوخته، خونهای به ناحق ریخته شده، اندیشه های دربند، قلمهای خفته و سخنهای ناگفته فرزندان میهن در این روز خواهند آمد تا به فریاد برآرند که:
گر مایه ی زندگی بندگیست
دو صدبار مردن به از زندگیست
بسوزد در آتش گرت جان و تن
به زین زندگی کردن و زیستن
چنین روزیست کف نومید امیدبخش "ان الباطل کان زهوقا" در آسمان میهنمان طنین انداز خواهد شد.
باشد که دوستان دربندمان را پاس داشته و اهداف والایشان را بستاییم و دنبال کنیم.
سکوت تو یه فاجعه است برای هم صدای تو
شکسته در گلو چرا طنین نعره های تو
*****

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ