سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۰/۱۶

چهارشنبه: 16/ 10 /1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:04 بامداد چهارشنبه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سناریوی جدیدی از رژیم بی آبروی ملایان
با انتشار فیلمی مستند، نقش بیگانگان در «قتل های رسانه‌ای» افشا شد ....!!!!
جزئیات تازه از قتل ندا ندا آقا سلطان و قتل وی در جریان حوادث پس از انتخابات، سوژه‌ای برای حامیان داخلی موسوی و رسانه‌های خارجی حامی وی شد تا وی را به عنوان‌نماد مظلوم‌ نمایی خود قرار داده و با انتشار غیر قابل برآورد آن در تمام رسانه‌های دنیا، اقدام به پیگیری اهداف خود کردند. این روز‌ها زوایای مختلفی از دروغ‌پردازی‌های سران جریان موسوم به سبز، از‌حوادث پس از انتخابات تاکنون آشکار شده و همین موضوع نه‌تنها موجب بی‌اعتباری‌آنها که باعث خشم ملت نسبت به آنها و درخواست برخورد شدید دستگاه قضا با این هتاکان و دروغگویان شده است. این روزها که عامل اصلی حوادث انتخابات یعنی موسوی، خود به دروغ بودن محرک اصلی آشوب‌ها ـ یعنی ادعای تقلب ـ معترف شده و پروژه‌های مضحکی چون سعیده‌پور‌آقایی، ترانه موسوی، عاطفه امام و در راس آنها پروژه خنده‌دار «۷۲ تن» تشت رسوایی این جماعت شده؛ افشای پشت پرده قتل ندا‌آقا سلطان می‌تواند اوج نفاق و شیطان صفتی هدایت‌کنندگان آشوب‌های پس از انتخابات در تهران را هویدا کند.
طی چند هفته اخیر فیلمی جدید و ارزیابی شده از صحنه معروف قتل ندا آقا سلطان در فضای سایبر منتشر شده که بررسی آن نشان می‌دهد، قتل ندا آقا سلطان، بسیار مشکوک و یک پروژه طراحی شده از سوی عوامل سرویس‌های امنیتی انگلیس و آمریکا بوده است. تناقضات این فیلم و نیز اظهارات آرش حجازی به عنوان فرد حاضر در صحنه و متهم اصلی قتل ندا آقاسلطان از یک سناریوی از قبل طراحی شده برای این موضوع خبر می‌دهد. براساس تحلیل و بررسی‌های تهیه‌کنندگان این فیلم مستند، آقا سلطان در این صحنه کشته نشده و در جای دیگری به قتل رسیده است. انتشار این فیلم جدید از قتل ندا آقاسلطان که بر فرضیه قوی صحنه‌سازی بودن این ماجرا صحه می‌گذارد، ابعاد فاجعه‌باری از تلاش سرویس‌های اطلاعاتی غرب و همراهان داخلی آنها در حوادث اخیر را آشکار می‌کند. در این مستند، گفته می‌شود که ندا آقاسلطان با همکاری عوامل بیگانه در لحظه فیلمبرداری از صحنه ساختگی قتل خود، با دستگاه یا کیسه‌ای مخصوص، خون را روی صورت خود جاری می‌کند. همچنین تناقض‌های آشکار عکس معروف ندا آقا سلطان با فیلم پخش شده از وی نشان از زوایای پنهان این توطئه دارد.
بر اساس بررسی‌های صورت گرفته روی این فیلم، ندا آقا سلطان در این سناریو، خود همکاری می‌کرده و پس از اینکه همراه با آرش حجازی وارد خودرو برای انتقال به بیمارستان شده، توسط یکی از همراهان کشته می‌شود. گفتنی است، از همان روزی که فیلم با کیفیت بالای قتل ندا آقاسلطان برای اولین بار از CNN پخش و پیگیری آن به بی‌بی‌سی فارسی سپرده شد، با توجه به شواهد موجود، از جمله کیفیت فیلمبرداری، فاصله فیلمبرداری از محل درگیری، خلوت بودن خیابان، اسلحه به کار برده شده، زاویه اصابت گلوله و اصابت گلوله از فاصله نزدیک(بر اساس گزارش پزشکی قانونی)، فرار آرش حجازی به انگلیس در روز بعد از قتل، ارتباطات حجازی در انگلیس و شواهد دیگر، این فرضیه مطرح شد که آقاسلطان با طراحی سرویس‌های جاسوسی انگلیس و آمریکا وعاملیت بخشی از هواداران موسوی به قتل رسیده است.
طرح این فرضیه توسط رسانه‌های انقلابی و شواهد ارائه شده برای آن در روزهای پس از پخش فیلم در CNN و بی بی سی فارسی، خشم رسانه‌های بیگانه و همراهان داخلی آنها را برانگیخت به طوری که پس از آن به ورطه تناقض‌گویی و ‌فحاشی افتادند. جزئیات این قتل شیطانی در ابتدای صحنه فیلم معروف ندا آقا سلطان، آرش حجازی به همراه مربی موسیقی ندا آقاسلطان، وی را روی زمین نشانده و دراز می‌کنند. نخستین موضوعی که بسیار جلب توجه می‌کند، حجم خون فراوانی است که روی زمین و زیرپای ندا آقا سلطان ریخته شده است و این در حالی است که این حجم انبوه خون تناسبی با خون ریخته شده بر گلوی ندا آقا سلطان و دستان این ۲ نفر که به ادعای خود می‌خواستند مانع خونریزی شوند، ‌ندارد. مورد قابل توجه دیگر رفتار عادی اطرافیان است. در همان ابتدای فیلم به خوبی مشخص است که عابران اندک خیابان در حال رفت و آمد عادی خود هستند. ولی این آرش حجازی و مربی موسیقی ندا هستند که هیجان زده شده‌اند. اگر شلیکی صورت گرفته بود، چرا عابران رفت و آمد عادی خود را داشتند. در این فیلم به وضوح مشخص است که آرش حجازی در لحظه‌ای که ندا را روی زمین دراز می‌کند به دوربین نگاه می‌کند و در واقع کاملا مشهود است که وی به دنبال آن است که ببیند آیا دوربین صحنه را تعقیب می‌کند و در واقع کلیت صحنه را در نظر می‌گیرد. پس از دراز کردن ندا روی زمین، برای جلب توجه مردم، آرش حجازی فریاد می‌زند[ندا] تیر خورده! قطعاً این موضوع هم برای جلب توجه مردم اطراف که در حال رفت و آمد عادی خود هستند، است و هم اینکه در حال گفتن دیالوگ مربوط به این فیلم هستند. دوربین بلافاصله پس از تصویربرداری از پایین بدن ندا ـ برای به تصویر کشیدن خونی که روی زمین ریخته شده ـ به بالای بدن وی می‌رود. در این لحظه به نظر می‌رسد که ندا به دوربین نگاه می‌کند و بلافاصله نگاه خود را از دوربین برمی‌گرداند.
در این هنگام مربی ندا فریاد می‌زند که «ندا بمون، ندا نرو، ندا مقاومت کن»، این دیالوگ قطعا غلظت احساسی این فیلم را افزایش می‌دهد. آرش حجازی نیز به همراه مربی ندا، دست بر گلوی وی گذاشته‌اند و به اصطلاح می‌خواهند مانع خونریزی شوند. در ادامه فیلم، خون از دهان و بینی ندا خارج می‌شود و فردی که بالای سر ندا ایستاده داد می‌زند که «مُرد آقا، مُرد». در ادامه همین شخص دوباره فریاد می‌زند «مُرد» و اقدام به فریاد زدن و داد کشیدن می‌کند! این فرد همچنین با به زبان راندن برخی الفاظ رکیک ـ مخاطب وی مسوولانند ـ سعی بر آن دارد که واکنش خود به دیدن این صحنه دلخراش را با این الفاظ رکیک انجام دهد تا به نوعی حس قضاوت این صحنه را در بینندگان به وجود آورد.
آرش حجازی در بی‌بی‌سی فارسی
آرش حجازی پس از خروج از کشور در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی فارسی در توضیح این اتفاق می‌گوید: «سر و صدا را در خیابان شنیدم و تصمیم گرفتم بیرون بیایم و ببینم که چه خبره. خیابان خسروی را تا انتها رفتم و رسیدم به خیابان کارگر تا اینکه رسیدم به جایی که مردم جمع شده بودند و ۵۰‌متر پایین‌تر پلیس ضد‌شورش با موتورهاشون ایستاده بودند و مردم را عقب می‌راندند. در یک لحظه گاز اشک‌‌آور بین مردم پرتاب شد و مردم وحشت کردند. در همان زمان پلیس به سمت مردم حرکت کرد با موتور و مردم در خیابان خسروی دویدند. ندا هم در میان اون مردم بود (چطوری ندا را می‌شناخت؟!) و می‌دیدمش و مرتب در تمام این مدت ما ایشون رو می‌دیدیم. ما همین‌طور دور شدیم تا به تقاطع خیابان خسروی و خیابان صالحی رسیدیم، جایی که مردم پراکنده شدن دیگه و چند نفری ایستاده بودند که ببینن چیکار باید بکنن که در اون لحظه ما صدای تیری رو شنیدیم. من از دوستی که کنارم ایستاده بود پرسیدم که این چی بود؟ گلوله بود؟ و اون گفت که نه. می‌گن که گلوله‌های پلاستیکی دارن. منتها در همان لحظه من برگشتم و دیدم خون از سینه خانم ندا که در یک متری من ایستاده بود داره فواره می‌زنه! من به طرف ایشون رفتم و به کمک فردی که فکر می‌کردم پدرشونه و بعدا شنیدم که معلم موسیقیشونه، روی زمین خواباندیم و سعی کردم که با فشار دستم جریان خون رو متوقف کنم ولی گلوله به آئورت ایشون خورده بود و ریه ایشون رو پاره کرده بود. گلوله از جلو وارد شده بود به سینه ایشون. متأسفانه نتوانستم کاری برای ایشون بکنم. متأسفانه هر چه فشار به سینه ایشون آوردم وقتی که آئورت ایشون پاره شده بود، خون در مدت ٣۰ثانیه، ۴۰ ثانیه از بدن خالی شد».
حجازی این گمانه که ممکن است شلیک از سوی نیروی انتظامی نباشد را رد کرد و گفت: مردم نه سلاح سرد حمل می‌کردند و نه سلاح گرم. تنها سلاحشون صداشون بود که اون هم چند روز قبل از این اتفاق، مردم در سکوت راهپیمایی می‌کردند و هیچ‌کس جلوی ایشون نبود. مردم کنار ایشون راهپیمایی می‌کردند. موقعی که صدای گلوله شنیده می‌شد و گلوله از جلو اومد. کوچه خالی بود موقعی که گلوله اومد.
نکات عجیب در صحبت‌های آرش حجازی
۱- آرش حجازی در توضیح خود از حوادث قبل از صحنه به اصطلاح تیر خوردن ندا، چندبار ندا آقاسلطان را دیده است: «ندا هم در میان اون مردم بود. و می‌دیدیمش و مرتب در تمام این مدت ما ایشون رو می‌دیدیم». آرش حجازی سابقه آشنایی با ندا آقاسلطان نداشته و مدعی‌ شده در صحنه قتل وی را دیده است، با این حال وی چگونه توانسته در میان جمعیت حاضر در خیابان خسروی و کارگر ندا را از دیگران تشخیص دهد؟! به عبارت دیگر آرش حجازی در خیابان‌های خسروی و کارگر آیا به دنبال شخص خاصی میان جمعیت بوده که پس از مشاهده به اصطلاح تیر خوردن ندا در خیابان، وی را به یاد می‌آورد؟ قطعا هر فردی که قصد خاصی نداشته باشد، وقتی اجتماعی را می‌بیند، روی فرد خاصی تمرکز نمی‌کند. ولی چگونه حجازی ندا را قبل از آنکه حادثه رخ دهد در خیابان‌های اطراف به یاد می‌آورد؟ مگر آنکه پروژه‌ای از قبل طراحی شده باشد که اجزای آن به خوبی همدیگر را بشناسند و در حال هماهنگی برای انجام آن باشند.
۲- حجازی مدعی می‌شود، تیر به «آئورت» ندا آقاسلطان برخورد کرد. در حالی که اگر تیر به «آئورت» وی اصابت می‌کرد، حادثه دیده اصطلاحا دچار «confuse» (گیج‌شدگی) می‌شد. ولی در تصویر مشاهده می‌شود که ندا آقاسلطان عملا یکی از دست‌هایش را تکان می‌دهد و به‌نظر می‌رسد در چند نوبت به دوربینی که با کیفیت بالا تصویر می‌گرفت، نگاه می‌کند. از سوی دیگر اگر آنگونه که حجازی مدعی شده تیر به آئورت ندا اصابت و خون فوران کرده، چرا روی لباس‌های وی آثار خون دیده نمی‌شود و فقط این جلوی پای نداست که حجم فراوانی خون دیده می‌شود! از سوی دیگر اگر گلوله به آئورت ندا برخورد کرده، قطعا خون فوران می‌کند، ولی چرا میزان خونی که دست‌های حجازی و مربی موسیقی به آن آغشته است هیچگونه تناسبی با آن حجم خون فوران شده ندارد؟
٣- این ادعا با یافته‌های پزشکی مطابقت ندارد که «آئورت» پاره ‌شود و ۱۵ ثانیه بعد مصدوم آنچنان هوشیار باشد و به صدای اطرافیان عمل کند. همچنین این موضوع غیرقابل پذیرش است که همزمان با این رفتار بیماری که گلوله به آئورت وی اصابت کرده، خون از بینی مصدوم خارج شود. خروج این میزان خون از بینی، مستلزم آن است که خون وارد ریه و مجاری تنفسی شود و آن را اشباع کند و از راه دهان و بینی خارج شود. در چنین وضعی مصدوم نمی‌تواند بلافاصله قبل از خروج این حجم خون، هوشیار باشد!
اما اصل ماجرا!
شبکه خبری بی‌بی‌سی که عهده‌دار پروژه رسانه‌ای (قتل رسانه‌ای) ماجرای قتل ندا آقاسلطان بوده در این‌باره چندین بار اقدام به پخش صحنه‌هایی از حضور ندا آقاسلطان در تجمعات می‌کند! جالب‌تر آنکه در یکی از این تصاویر، ندا آقاسلطان در وسط کادر و اصطلاحا در نقطه «طلایی» دوربین قرار می‌گیرد. در همین تصویر ندا به عقب برگشته، دوربین را نگاه می‌کند! و سپس به همراه مربی موسیقی خود به سمت راست حرکت می‌کند! جالب آنکه دوربین نیز در حالی که جمعیت حاضر در کادر، فراوانند، اقدام به تعقیب ندا آقاسلطان می‌کند! چرا؟ در میان این همه سوژه چرا دوربین بر ندا آقاسلطان و مربی وی زوم کرده و آنها را تعقیب می‌کند؟! بدون شک به علت ازدحام جمعیت، مکان برای انجام سناریو مناسب نبوده است. اما در تصویرمعروف، فضایی که صحنه قتل ندا در آن اتفاق افتاده، هیچگونه درگیری یا ازدحام جمعیتی را نشان نمی‌دهد. به عبارت دیگر اتفاق خاص و عجیبی در آن اطراف رخ نداده است. بنابراین این موضوع نشان‌دهنده آن است که آشوب‌ها به مکان فیلمبرداری شده سرایت نکرده است! اما آنها مدعی هستند که ندا آقا سلطان در این مکان مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد! جالب آنکه پس از آنکه آرش حجازی و مربی موسیقی ندا، وی را روی زمین می‌خوابانند، اطراف تصویر حرکت عادی مردم را حکایت می‌کند! آیا اگر در آن اطراف صدای شلیک گلوله می‌آمد، حرکت مردم اینگونه عادی بود؟! با نگاهی به فیلم سوال دیگری که پیش می‌آید این‌است که چرا ندا پس از اصابت گلوله فرضی، نقش بر زمین نشده و توسط حجازی و استاد خود روی زمین خوابانده می‌شود. در حالی که اگر در آن صحنه گلوله‌ای به آئورت او خورده بود قطعا باید خودش نقش بر زمین می‌شد.
نقش ندا در فیلم منتشر شده
از فیلمی که ادعا می‌شود صحنه به قتل رسیدن ندا را نشان می‌دهد، در هنگامی که ندا آقاسلطان روی زمین می‌نشیند، دست چپ وی خالی است؛ موقعی که آرش حجازی و مربی موسیقی، ندا را روی زمین می‌خوابانند نیز دست چپ وی خالی است و حتی هنگامی که دوربین که کیفیت بسیار بالایی دارد، قصد پایان فیلمبرداری از پایین تنه ندا و اقدام به فیلم گرفتن از صورت وی را دارد، در دست چپ ندا هیچگونه شیئی دیده نمی‌شود. اما بلافاصله پس از آنکه دوربین از پشت سر مربی موسیقی عبور کرده و اقدام به فیلمبرداری از صورت ندا می‌کند، در کمال حیرت در دست چپ ندا شیئی که شباهت زیادی به کیسه خون دارد یا دستگاهی شبیه به آن، دیده می‌شود!! اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. ندا آقاسلطان که از وی به عنوان نماد به اصطلاح جنبش سبز یاد می‌شود، همزمان دست چپ خود را نزدیک صورتش آورده و چند بار با انگشت شست خود شیئی در دست خود را فشار می‌دهد. در همین هنگام خون روی دهان و بینی ندا سرازیر می‌شود و در ادامه صحنه پایین رفتن دست چپ ندا به وضوح مشاهده می‌شود!!

در کلیپی که سایت mobarezclip.com از این تصاویر منتشر کرده، حرکت دست ندا به وضوح به نمایش گذاشته شده و توضیحات قابل تاملی روی این تصاویر داده شده است که از طراحی یک سناریوی کثیف در این باره خبر می‌دهد. نکته جالب و در عین حال قابل تامل دیگر اینکه در صحنه‌ای از فیلم، مشاهده می‌شود فردی اقدام به عکس گرفتن از ندا می‌کند. همان عکسی که این روزها معروف‌ترین عکس وی است. اما بررسی صورت ندا در هنگام گرفتن این عکس و خود عکس منتشر شده، نشان می‌دهد طراحان سناریوی قتل ندا، اقدام به دستکاری این عکس کرده و بخش‌هایی از خون ریخته شده بر صورت وی را پاک کرده‌اند. قطعا وقتی دختری جوان، زیبا و دانشجو برای این سناریو انتخاب می‌شود، می‌بایست هنگام قتل ساختگی وی، جلوه‌های بصری صورتش نمایان باشد!
این مستند نشان می‌دهد ندا آقاسلطان در فیلم قتل، به ایفای نقش پرداخته، اما براستی وی چگونه کشته شد؟آنگونه که پزشکی قانونی گزارش داده، ندا آقاسلطان با شلیک اسلحه و از پشت و از فاصله‌ای بسیار نزدیک مورد اصابت قرار گرفته است. پزشکی قانونی همچنین گزارش داد که ندا آقاسلطان با اسلحه‌ای با کالیبر و مدل کوچک به قتل رسیده است. این گزارش پزشکی قانونی نشان می‌دهد، ندا آقاسلطان در صحنه‌ای که فیلم آن هفته‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد، کشته نشده است. اما ندا همان روز کشته شد، پس ماجرا چیست؟ کارشناسان قطعی‌ترین فرضیه برای قتل ندا را اینگونه می‌دانند که وی در حین انتقال به بیمارستان کشته شده است. به احتمال قریب به یقین، ندا آقاسلطان در مسیر بیمارستان توسط همان سناریست‌های ماجرا به قتل رسیده است.
دیگر ابهامات
چرا آرش حجاری ۲۴ ساعت پس از فیلمبرداری از صحنه مشکوک قتل ندا آقا‌سلطان، ایران را ترک می‌کند؟ این در حالی است که وی ۴٨ ساعت قبل از ماجرا به ایران آمده بود. حجازی که در انگلیس تحصیل می‌کند، ۲ روز پس از حضور در ایران، وارد اتفاقی بسیار مشکوک علیه جمهوری اسلامی ایران می‌شود؛ یک روز بعد نیز وی از ایران خارج می‌شود و برای اولین بار به عنوان شاهد ماجرا درگفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی ـ اصلی‌ترین رسانه حامی موسوی و مخالفان جمهوری اسلامی ـ اقدام به تشریح ماجرا می‌کند!اما نکته بسیار مشکوک دیگر را از زبان داریوش سجادی از عناصر نزدیک به اپوزیسیون خارج از کشور در گفت‌وگو با سایت ضدانقلاب «گویانیوز» بشنوید. سجادی در بخشی از این گفت‌وگو، قتل آقاسلطان را سناریویی از پیش تعیین شده می‌داند و می‌گوید: «یک نکته دیگر هم هست که از آرش حجازی شاهد قتل ندا آقاسلطان می‌پرسم. یا ایشان یا هر کس دیگری که می‌خواهد جواب بدهد. ایشان ۴٨ ساعت بعد از حادثه با ویزای آماده در جیب(!) سر از بی‌بی‌سی درآوردند و گفتند ما قاتل ندا را گرفتیم. کارتش را درآوردیم، او بسیجی بود و ... بنده سوالم این است آقای آرش و همه کسانی که خبر را شنیدید، شما می‌گویید جنبش سبز یک جنبش نایس ملاطفت‌طلب است بعد هم توانستید یک بسیجی آدم‌کش را که یک نفر را در مقابل چشم همه کشته خلع‌سلاح کنید و کارت شناسایی‌اش را هم درآورده‌اید، ایشان هم تمام مدت مثل ماست ایستاده و شما را نگاه کرده؟! از کی تا حالا جنبش سبز اینقدر دلاور شده که یک قاتل مسلح را خلع‌سلاح کند، بعد هم ولش کند؟! آیا روی پیشانی بنده و امثال بنده نوشته شده: ابله!» قتل رسانه‌ای پروژه قتل آقاسلطان نمونه ای مثال‌زدنی‌است که سرویس های اطلاعاتی با همراهی رسانه‌های هماهنگ با خود، یک پروژه‌قتل را کلید می‌زنند در حالی که برای فیلمبرداری، رسانه ای‌کردن و انتساب آن به دیگران از قبل برنامه ریزی کرده اند؛ در واقع ما در ماجراهایی شبیه مرگ ندا آقاسلطان شاهد یک «قتل رسانه‌ای» هستیم.
*****
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: صادق محصولی 5 روز است قهر کرده و سرکار حاضر نمی شود

رئیس‌کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: امروز بعدازظهر جلسه‌ای در این کمیسیون با حضور وزیر رفاه وتامین اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و رئیس دیوان محاسبات برگزار می‌شود.به گزارش ایلنا، سلیمان جعفرزاده افزود: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را به دادگاه معرفی خواهیم کرد.وی در پاسخ به این سوالی که آیا فکر نمی‌کنید ذبیحی مقصر نیست و اساسنامه تامین اجتماعی است که ایراد دارد، تصریح کرد: مجلس معتقد است که ذبیحی به دلیل غیر قانونی بودن اساسنامه تامین اجتماعی باید ازسمت خود استعفا دهد.نماینده ماکو در مجلس با اشاره به 2 نامه لاریجانی رئیس مجلس به احمدی نژاد مبنی بر غیر قانونی بودن اساسنامه تامین اجتماعی تصریح کرد: رئیس مجلس از ما خواسته تا تکلیف این نامه ها را مشخص کنیم.جعفرزاده گفت: در جلسه امروز درباره تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشوری و شرکت‌های تابعه رای‌گیری خواهد شد.رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: خبرها حاکی از این است صادق محصولی وزیر رفاه وتامین اجتماعی در اعتراض به مسائل مربوط به سازمان تامین اجتماعی 5 روز است که سرکار حاضر نمی‌شود و قهر کرده است که این موضوع شاید منجر به استعفای وی شود.
او در پاسخ به این سوال که آیا اینکه گفته می‌شود مشایی، و رحیمی، رئیس دفتر و معاون اول احمدی نژاد از ذبیحی حمایت می‌کنند صحت دارد، افزود: از این مساله اطلاعی ندارم.
*****
برگزاری جلسه تفهیم اتهام دوتن از فعالان کمپین در قم و تماس تلفنی منصوره شجاعی با خانواده اش
آخرین جلسه تفهیم اتهام فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی ، دو نفر از فعالان حقوق زن و عضو کمپین یک میلیون امضا با حضور مینا جعفری وکیل مدافع متهمین در شعبه 10 بازپرسی دادسرای انقلاب قم برگزار شد.

به گفته مینا جعفری، موکلین وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و براندازی نظام، نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در کمپین یک میلیون امضاء متهم شده اند.
فاطمه مسجدی و مریم بیدگلی روزپنج شنبه 17 اردیبهشت 88 بازداشت شدند و دوشنبه 28 اردیبهشت پس از 12 روز بازداشت هر کدام با سپردن 20 میلیون وثیقه آزاد شدند.
با گذشت نزدیک به 8 ماه هنوز بخش قابل توجهی از وسایل متهمین از قبیل کیس های کامپیوتر، کتاب و جزوات، فیلم های خانوادگی، پول نقد و ساعت طلا هنوز به متهمین مسترد نشده است.همچنین منصوره شجاعی دیگر فعال زنان امروز، 16 دی ماه پس از گذشت 9 روز از زندان اوین با همسرش تماس گرفت.
براساس گزارش سایت تغییر برای برابری، فرهاد داوودی، همسر منصوره شجاعی، وضعیت روحی همسرش را طی این تماس تلفنی خوب توصیف کرد و اظهار خوشحالی کرد که بالاخره توانسته پس از این همه روز بی خبری با همسرش صحبت کند. وی همچنین گفت امروز من به دادگاه انقلاب مراجعه کردم، ولی نتوانستم در آنجا خبری از همسرم کسب کنم و مسئولان دادگاه انقلاب گفتند که برای پیگیری پرونده باید به دادسری زندان اوین مراجعه کنم.
منصوره شجاعی، پژوهشگر حوزه زنان و از فعالان حقوق زنان و کمپین یک میلیون امضاء، نیمه شب 7 دی ماه در خانه شخصی اش بازداشت شد.
*****
اعلام جرم دادستانی علیه فاطمه رجبی

لحظه نیوز: دادستانی تهران علیه فاطمه رجبی همسر غلام حسین الهام، اعلام جرم می کند.به گزارش لحظه نیوز، یک منبع مطلع در این مورد گفت: پس از هشدار قاطع دادستان تهران مبنی بر آنکه "توهین به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام" را بدون شکایت پیگیری کرده و علیه توهین کنندگان اعلام جرم می کنیم، خانم رجبی همسر آقای الهام باز هم به نوشته های موهن خود علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد.
وی افزود: به همین دلیل، برخی نزدیکان دادستان تهران در حال رسیدگی و بررسی این موضوع هستند و اعلام جرم علیه همسر آقای الهام به زودی اعلام می شود.این منبع مطلع با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر "عدم توهین به رئسای قوای سه گانه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام"، افزود: دادستان تهران این بار با کسی مدارا نمی کند.
همسرالهام در آشپزخانه، جایی که به ادعای آقای الهام، محل نوشتن یادداشت های خانم رجبی است یادآوری می شود، دادستان تهران رسیدگی به توهین‌هایی که نسبت به رییس مجمع تشخیص مصلحت می‌شود را نیاز به شکایت شاکی خصوصی ندانست.
به گزارش لحظه نیوز؛ دادستان تهران رسیدگی به توهین‌هایی که نسبت به رییس مجمع تشخیص مصلحت می‌شود را نیاز به شکایت شاکی خصوصی ندانست و گفت: دادستانی در صورت اهانت به مسوولان رسمی و ارشد کشور از جمله روسای سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وظیفه خود می‌داند که طبق مقررات اقدام لازم را انجام دهد چنان که تاکنون نیز اقدام کرده است و در این رابطه نیازی به شکایت شاکی خصوصی نیست.
عباس جعفری دولت‌آبادی تاکید کرد: ما در رسیدگی‌ها تبعیضی قائل نمی‌شویم چراکه تبعیض عدالت را مخدوش می‌کند.
*****
مرتضی سمیاری، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شد

مرتضی سمیاری عضو شورای مركزی تحكیم مسوول واحد اجتماعی این اتحادیه دانشجویی شب گذشته در منزل پدری اش بازداشت شدبه گزارش ادوارنیوزآقای سمیاری چهارمین عضو شورای مركزی دفتر تحكیم وحدت است كه در ماه اخیر بازداشت شده است. در حال حاضر علاوه بر مرتضی سمیاری، مهدی عربشاهی، بهاره هدایت و میلاد اسدی سه عضو دیگر این شورا در بازداشت هستند.
*****
زندان و شلاق برای روزنامه نگار

روند بازداشت فعالان سیاسی و مطبوعاتی که بعد از روز عاشورا شدت گرفته است همچنان ادامه دارد؛ این درحالیست که دادستان تهران اعلام کرده بازداشت شدگان روز عاشورا آزاد نمی‌شوند، مگر آنکه بی‌گناهی متهمان برای قاضی پرونده محرز شود.
روز گذشته مهدی معتمدی مهر، عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شد. او که مشاور حقوقی کمیته دفاع از انتخابات آزاد نیز بود، پیش از انتخابات هم بازداشت شده و به مدت 45 روز در زندان به سر برده بود. این عضو نهضت آزادی سه روز مانده به انتخابات آزاد شده بود.
موج بازداشت اعضای نهضت آزادی که با احضار 5 تن از اعضای این تشکل سیاسی به وزارت اطلاعات و فشار بر توقف فعالیت های آن آغاز شده است تا بدانجا پیش رفته که مهندس امیرخرم، خبر از توقف فعالیت های نهضت آزادی ایران داده است.
طی هفته گذشته بیش از ده عضو سرشناس نهضت آزادی بازداشت شده اند و سایر اعضای این تشکل سیاسی نیز به شدت تحت فشار هستند.
همزمان مرتضی سیمیاری، دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت، علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی از فعالین دانشجویی دانشگاه زنجان بازداشت شدند.
ساعت 12 یکشنبه شب نیروهای امنیتی با ورود به منزل پدری مرتضی سمیاری، دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت، وی را بازداشت کردند. ماموران امنیتی با در دست داشتن حکمی که در آن هیچ اشاره ای به عنوان اتهامی مرتضی سیمیاری و مرجع صادر کننده حکم نشده بود، این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت را بازداشت کردند. در این حمله شبانه کیس کامپیوتر و تعدادی از کتاب های آقای سمیاری نیز توقیف شده است.
به گفته خانواده این فعال دانشجویی که از صبح دیروز به نهاد های مختلف مراجعه کرده اند، مسئولان دادگاه انقلاب، پلیس امنیت و زندان اوین اعلام کرده اند "فردی به نام مرتضی سیمیاری" را دراختیار ندارند و به دستور این نهاد ها بازداشت نشده است. امری که باعث نگرانی شدید خانواده سیمیاری شده است.
حکم روزنامه نگار
اما آنچه که دیروز افکار عمومی و محافل خبری و سیاسی ایران را به شدت شگفت زده کرد، حکم صادره برای بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار و تحلیلگر اقتصادی است.
این روزنامه نگار از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به هفت سال و چهار ماه حبس تعزیری و ۳۴ ضربه شلاق محکوم شده است.
سایت کانون زنان ایرانی خبر داده که دادگاه بهمن احمدی امویی روز شنبه ۲۱ آذر ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیر عباس با حضور این روزنامه نگار و وکیلش فریده غیرت برگزار شد.
بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار در نیمه شب ۳۰ خرداد ماه در منزل خود به همراه همسرش ژیلا بنی یعقوب دستگیر شد و بعد از گذشت شش ماه از بازداشت، اولین دادگاه رسیدگی به پرونده او در روز ۲۱ آذر ماه برگزار و روز گذشته حکمش ابلاغ شد. او همچنان در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.
حکم مسعود باستانی بازگردانده شد
همزمان حکم صادره برای مسعود باستانی از سوی دادگاه تجدید نظر به دادگاه بدوی بازگردانده شد. معصومه ملول، مادر مسعود باستانی در مصاحبه با "روز" از بازگرداندن پرونده این روزنامه نگار به شعبه بدوی دادگاه انقلاب خبر داد. وی گفت: "پرونده مسعود یه شعبه دادگاه تجدید نظر ارسال شده بود اما اکنون به دلیلی که آن را نقص پرونده، گفته اند به شعبه بدوی یعنی شعبه 15 دادگاه انقلاب برگردانده شده است."
وی افزود: "به ما نگفته اند پرونده پسرم چه نقصی داشته است."
مادر مسعود باستانی از وجود قرار کفالت بر پرونده فرزندش هم خبر داد و گفت: "از ابتدای بازداشت مسعود، قرار کفالت برای او صادر شده بود اما این موضوع را کسی با ما درمیان نگذاشته بود و هرگاه ما برای پیگیری پرونده او می رفتیم، پاسخ قانع کننده ای به ما نمی دادند.هنوز این قرار کفالت دو میلیون تومانی بر پرونده فرزندم هست اما قاضی تجدید نظر با آزادی او موافقت نمی کند و می گوید آزادی اش به او ارتباطی ندارد."
وی همچنین از اعلام وکالت وکلای باستانی بر پرونده خبر داد و گفت: "بالاخره و پس از 6 ماه بازداشت، وکلای پسرم اجازه یافتند بر پرونده او اعلام وکالت کنند. مسعود اصلا احتیاجی به امضای وکالت نامه نداشت چرا که او از مدت ها پیش موکل دکتر شریف است اما در این مدت به وکلای او یعنی خانم مغزی و دکتر شریف اجازه اعلام وکالت بر پرونده را نداده بودند و حتی دادگاه بدوی مسعود بدون حضور وکیل وی برگزار شد."
مسعود باستانی به 6 سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده و در بند عمومی 350 با سایر بازداشت شدگان بعد از انتخابات زندانی است.
تداوم بازداشت مقیسه در سکوت خبری
وبلاگ "تا آزادی روزنامه نگاران زندانی" خبر داده که محمد‌رضا مقیسه، عضو علی‌البدل هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران و نیز عضو کمیته منتخب موسوی-کروبی برای پیگیری امور بازداشت شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات، همچنان درسکوت خبری در زندان بسر می برد
مقیسه که از سابقه طولانی نبرد در جبهه‌ها برخوردار و سال‌ها است که یاریگر خانواده‌های شهدا و جانبازان جنگ تحمیلی است، نزدیک به سه ماه است که در سکوت کامل خبری در بند ۲۰۹ اوین در انتظار دادگاه به سر می برد.
بی خبری از وضعیت یک روزنامه نگار
در پی آزادی برخی از بازداشت‌شدگان مراسم یادبود آیت‌الله منتظری در اصفهان، هنوز وضعیت برخی از بازداشت‌شدگان این روز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
در حالی که در مراسم یادبود آیت‌الله منتظری که به دعوت آیت‌الله طاهری در مسجد سید اصفهان برگزار شد، بعد از برخوردهای شدید با حاضران نزدیک به 50 نفر بازداشت شدند، هنوز وضعیت برخی از بازداشت‌شدگان از جمله "محمد ناظری" نامشخص است.محمد ناظری از خبرنگاران و عکاسان خبری اصفهان و از فعالین دانشجویی است.نسرین وزیری تماس گرفت
نسرین وزیری خبرنگار پارلمانی ایلنا و خبرآنلاین شب گذشته با خانواده‌ خود تماس گرفت.
وزیری در اولین تماس تلفنی بعد از دستگیری با خانواده‌، وضعیت عمومی خود را خوب توصیف کرده است.
نسرین وزیری پس از وقایع عاشورای خونین تهران و در منزل خود با حکم دادگاه انقلاب بازداشت شد. پیش از او کیوان مهرگان با خانواده خود تماس گرفته بود. این دو روزنامه نگار هیچ حرفی از محل نگهداری و اتهامت خود نزده و صرفا گفته اند که حالشان خوب است.
بازداشت مهمانان یک روزنامه نگار
سیامک کریمی، برادر روزبه کریمی که به اتفاق همسرش فروغ میرزایی جمعه شب بازداشت شده اند خبر داد: "دادسرای انقلاب اعلام کرده است که هنوز پرونده برادرم و همسرش در اختیار آنها قرار نگرفته است."
وی افزود: "درهنگام بازداشت برادرم و همسرش چند نفر دیگر نیز در منزل آنها مهمان بوده اند که آنها نیز بازداشت شده اند و هنوز اطلاعی ازوضعیت آنها نداریم."
کریمی با اشاره به اینکه یک روز پس از بازداشت، خانم فروغ میرزایی با خانواده تماس گرفته است و بازداشت خود را اعلام کرده، به ادوار نیوز گفت: "این زوج هر دو دانش آموخته حقوق بشر هستند، برادرم روزبه کریمی در زمان دانشجویی از فعالان انجمن اسلامی دانشگاه اهواز بوده و پس از آن نیز علاوه بر عضویت در سازمان ادوار تحکیم وحدت چندین سال است که به حرفه روزنامه نگاری در گروه های اندیشه تعدادی از روزنامه های اصلاح طلب از جمله کارگزاران، شرق و... اشتغال داشته است و همسرش خانم فروغ میرزایی نیز وکیل دادگستری است و وکالت برخی از فعالان سیاسی اجتماعی را نیز بر عهده داشته است."
وی افزود: "فعالیت های برادرم و همسرش همواره شفاف و قانونی بوده و اتهام آنها برای ما نامشخص است."
رد مرخصی به نشانه اعتراض
محسن صفایی فراهانی، عضو حزب مشارکت ایران اسلامی و اتاق بازرگانی ایران و تهران در اعتراض به بلاتکلیفی خود از مرخصی ده روز زندان استفاده نکرد.به گزارش وب سایت "کلمه" صفایی فراهانی اعلام کرده تا زمانی که حکم برائت یا تبدیل قرار وثیقه او صادر نشود از مرخصی زندان استفاده نخواهد کرد.صفایی فراهانی بیش ۶ ماه است که در زندان به سرمی برد و هنوز حکم دادگاه او اعلام نشده است.
*****
نسخه قاچاق فيلم "باباعزيز" وارد بازار شد

ايلنا: نسخه غيرمجاز فيلم بابا عزيز به كارگرداني محمدناصر خمير از طريق شبكه توزيع قاچاق وارد شبكه شده است.
عليرضا شجاع‌نوري تهيه‌كننده ايراني فيلم چندمليتي بابا عزيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با ابراز تاسف از چنين اقدامي گفت: من هم تازه امروز متوجه اين اتفاق ناگوار شده‌ام و قصد دارم تا از طريق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين شوراي عالي تهيه‌كنندگان مسئله را پيگيري كنم. شجاع نوري با اشاره به اينكه در بخش قاچاق فيلم به هيچ عنوان نمي‌توان مشخص كرد كه فيلم ازطريق چه كانالي وارد شده است؛ افزود: فيلم باباعزيز در خارج از كشور توسط پخش‌كننده خود به نمايش درآمده و سپس نسخه DVD آن نيز عرصه شد و نسخه DVD فيلم نيز با استقبال مواجه شد.
شجاع‌نوري بااشاره به اينكه برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي نمايش اين فيلم در كشور آماده كرده بوده است، گفت: قصد داشتیم تا با مهيا شدن شرايط، فيلم را اكران كنيم اما با اين اتفاق بايد تصمصمات ديگري بگيريم. فيلم بابا عزيز به كارگرداني ناصر خمير(كارگردان تونسي) و توسط عليرضا شجاع نوري در موسسه به نگر و با همكاري تونس، انگلستان و فرانسه ساخته شده است و در آن هنرمنداني همچون پرویز شاهین خو، گلشیفته فراهانی، حسین پناهی، محسن قاضی مرادی، جهانسوز فولادی، مرتضی زارع، حامد حسنی پور، حسن حسنی پور، نگار آتش افروز، راضی امیری و محمد فراهانی ايفاي نقش كرده اند.
در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: پيرمرد درويش عارفي به نام «بابا عزيز» در بيابان به سوي مقصدي در حركت است. او كه نابينا است و پياده طي طريق مي كند، نوه ي خود را كه دختربچه اي 7 ساله به نام «ايشتار» است به همراه دارد تا دستگير و راهنمايش باشد. ايشتار در طول راه، همواره سؤالهايي از بابا عزيز مي پرسد و بابا عزيز كه علي رغم نابينايي و كهنسالي كاملاً هوشيار است به سؤالات او پاسخ مي گويد. از خلال پرسش و پاسخ هاي بابا عزيز و ايشتار، فهميده مي شود كه بابا عزيز، به سمت يك گردهمايي مي رود كه نه او و نه هيچ كدام از شركت كنندگان گردهمايي، از مكان و زمان دقيق آن اطلاعي ندارند، گردهمايي بزرگ درويشان كه هر 6 سال يك بار برپا مي شود. در طول مسير، بارها، ايشتار از همراهي بابا عزيز خسته مي شود و حتي پيش مي آيد كه به دنبال كسي مي گردند كه ايشتار را برگرداند، ولي ايشتار تا پايان، بابا عزيز را همراهي مي كند. بابا عزيز براي ايشتار از سرگذشت شاهزاده اي مي گويد كه وقتي بابا عزيز كودك بود و همراه پدربزرگش به همين گردهمايي مي رفت، ‌با او مواجه شده بودند. شاهزاده اي كه اطرافيان خود را رها كرده و شب ها و روزهاي بسيار، دركنار يك بركه، با حقيقتي كه در آب بركه مي بيند ‌عاشقانه صحبت مي كند. (سرگذشت شاهزاده به وسيله تصوير بيان مي شود.) بابا عزيز و ايشتار به راه خود ادامه مي دهند و در اين امتداد، با افراد و حوادث مختلفي رو به رو مي شوند. آنها با زيد روبه رو مي شوند. مرد جواني ، كه در مسابقه ي قرائت قرآن برنده شده بوده است و به واسطه ي شركت در مسابقه قرآن در يك كشور خارجي، با حوادثي رو به رو شده كه او را هم در مسير گردهمايي درويشان قرار داده است. زيد مي خواهد در گردهمايي، شاعر درويشي را كه مجذوب شعرهايش است، پيدا كند. گوشه هايي از سرگذشت زيد به تصوير كشيده مي شود. آنها در ادامه ي راه با عثمان برخورد مي كنند و از طريق سرگذشت عثمان كه به تصوير كشيده مي شود با حسين و حسن آشنا مي شوند. سرگذشت عثمان (جوان فقير نامه بر) از رسيدن او براي مدتي كوتاه به آرزوهايش و بعد جداشدن و در حسرت آنها ماندن حكايت مي كند. آرزوهايي كه فقط مادي و دنيايي بوده اند. حسين شاگرد خوشنويس و دوست عثمان است، جوان آرمانگرايي كه نااميدانه در پي كمال است. حسن برادر دوقلوي حسين و از نظر اخلاقي در نقطه ي مقابل اوست. و گاه در حال عياشي ديده مي شود. بابا عزيز و ايشتار به راه خود ادامه و با نور رو به رو مي شوند. نور هم دختر جواني است كه به دنبال پدر شاعرش در پي راهيابي به گردهمايي درويشان است. شاهزاده، زيد،‌ نور، حسن، حسين و عثمان كه بخش هايي از سرگذشت هايشان به تصوير كشيده شده، هر كدام با حوادثي، با گردهمايي درويشان ارتباط پيدا كرده و درپي رسيدن به آنند. مشخص نيست از تمام آنهايي كه در تكاپو براي رسيدن به گردهمايي بودند، كدام يك در آنجا حضور دارند. حلقه ي درويشان درحال چرخيدنند. گويي اين حركت، آنها را به سوي ستارگان مي برد... بابا عزيز در جشنواره فيلم فجر در سال 82به نمايش درآمد و موفق به كسب سیمرغ بلورین در بخش معنا گرا شد همچنين در جشنواره هاي ونكور، لوكارنو و تورين تقدير شده است.
*****
قلب كسي را كه بخواهد مخالف رهبري باشد نشانه مي رويم

ميرفيصل باقرزاده در نشستي خبري كه به مناسبت فراخوان ملي ‌ساخت يادمان عاشوراييان برگزار شد، با بيان اينكه انقلاب اسلامي و نظام ما همواره توسط دشمنان اسلام مورد ‌تعرض قرار داشته و دارد، اظهار داشت: از صبح روز پيروزي انقلاب همواره ملت ايران در مصاف با دشمنان بوده است ‌كه دفاع مقدس و جنگ نرم فرهنگي پس از آن نمونه‌اي از اين مصاف است.‌ ‌
به گزارش ايلنا، وي افزود: پس از انتخابات دهم رياست‌جمهوري نيز كه دشمنان داخلي در گوشه‌اي خزيده بودند، وسوسه شده و ‌به عنوان پياده‌سوار استكبار وارد عرصه شدند.‌ ‌رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ادامه داد: حادثه حرمت‌شكني عاشورا نيز نعره شيطان بزرگ در ‌خيابان‌هاي تهران بود كه با فرياد الله‌اكبر ملت در هم كوبيده شد.‌ ‌حركت مردم در راهپيمايي بزرگ عاشوراييان ثابت كرد كه اين ملت همواره در حفظ، پاسداري و احترام به ‌حرمت‌هاي ديني بسيار حساس است.‌ ‌در اين نشست خبرنگاري با اشاره به بيانيه مهندس موسوي و همچنين نامه محسن رضايي، نظر باقرزاده را در اين خصوص ‌پرسيد كه وي اظهار داشت: در پيام يكي از اين آقايان دعوت به وحدت شده است.‌ ‌وي در اين رابطه اضافه كرد: اساسا يكي از فلسفه‌هاي وجودي امامت و رهبري وحدت است. امام در حكم نخ ‌وسط تسبيح است كه وحدت حول محور ايشان ايجاد مي‌شود، بنابراين چنانچه شخصي مدعي وحدت است بايد به ‌چتر رهبري متمسك شود. هر كسي مدعي وحدت است بايد به فرامين مقام معظم رهبري بازگردد. صرفا صدور ‌بيانيه، سخنراني و نامه ملاك نيست و مهم التزام عملي به رهبر است.‌
باقرزاده يادآوري كرد: هم‌اكنون نيز كاري نداريم كه برخي از خواص از مردم نيز عقب افتاده‌اند. كساني مشكل ‌دارند كه از رهبري فاصله گرفته‌اند.‌ ‌همچنين خبرنگار ديگري مجددا به نامه محسن رضايي اشاره كرد و با بيان اينكه وي داراي سوابق بزرگي در جنگ ‌است و به نوعي هم‌رزم سردار ميرفيصل باقرزاده مي‌باشد پرسيد كه »آيا اين بنياد به وي هشدار نخواهد داد؟« ‌كه سردار ميرفيصل باقرزاده پاسخ داد: كليه نيروهاي مسلح در كشور همانند تيري هستند كه بر كمان نهاده ‌شده‌اند و تنها با اذن مقام معظم رهبري رها مي‌شوند و قلب كسي را كه بخواهد با رهبري مخالف باشد نشانه ‌مي‌رود. در اين مورد نيز قطعا از محبت و دوستي ما نسبت به اين افراد كاسته مي‌شود، زيرا اشخاص حرمتشان تا ‌زماني است كه در زير چتر انقلاب و رهبري باشند. در‌قضيه اخير نيز اميدواريم كه آقاي محسن رضايي جبران كنند و ‌همان مسيري را كه پيشتر با هم طي كرديم را ادامه داده و جدايي ايشان را شاهد نباشيم.‌ ‌وي در پايان نسبت به سوال ديگري مبني بر رسيدگي به حقوق تضعيف شده بسيجيان در حوادث پس از انتخابات، ‌پاسخ داد: وظيفه رسيدگي به حقوق تضعيف شده بسيجيان و شهدايي كه از آنها برجا مانده بر عهده ما ‌نيست.‌ ‌
*****

فیلم کوتاهی از اظهارات "پریشب" دادکان در برنامه 90

*****
استعفای کنسول رژیم در نروژ
تلویزیون نروژ در گزارشی اعلام داشت که کنسول رژیم ملایان در آن کشور، به نشانه اعتراض به وحشی گریها و کشتار ملت ملت ایران طی چند ماهه اخیر( نه طی 30 سال گذشته تا کنون و فقط طی چند ماهه اخیر...!!!) استعفا داده. برخی اخبار هنوز تایید نشده حاکی از آن است که این شخص از دولت نروژ درخواست پناهندگی سیاسی نیز نموده است.
آنچه مسلم است با اوج گیری نهضت آزادیخواهی مردم سلحشور و بخصوص دانشجویان و شیرزنان و سایر قشرهای ستمدیده، عوامل رسوای رژیم پلید در جستجوی راه چاره ای برای آینده خویش و ادامه زندگی ننگین خویش ناگزیرند بهر حیله ای متوسل شوند که شیوه این آقای کنسول یکی از این حیله هاست.
برای تماشای فیلم مربوطه بروی لینک زیر کلیک نمایید:
*

*****
رزمایش بزرگ دریایی پاسداران در تنگه هرمز
خبرگزاری مهر: فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به شرایط حساس سیاسی، نظامی و امنیتی منطقه، از برگزاری رزمایش بزرگ دریایی سپاه در نیمه اول بهمن ماه در تنگه هرمز خبر داد.
دریادار مرتضی صفاری گفت : شرایط حساس منطقه خاورمیانه، ضرورت آمادگی های رزمی و دفاعی ما را دو صد چندان کرده است.
وی ادامه داد: یکی از جبهه های مهم در حوزه دریایی، خلیج فارس است که در این زمینه سپاه به عنوان خط مقدم اجرای ماموریت در این منطقه، باید با تمرین های حقیقی و اجرای فازهای اجرایی و عملیاتی با مشارکت نیروهای شناوری، تکاوری، صفی و ستادی، تاکتیک های جدید و ابزارهای نوین رزم و دفاع دریایی را در محیط عینی مورد توجه قرار دهد.
دریادار صفاری تاکید کرد: هدف از اجرای رزمایش بهمن ماه که با بهره گیری از تجارب ارزشمند و نکات راهبردی رزمایش های پیشین در خلیج فارس و تنگه هرمز اجرا می شود، کسب آمادگی بیشتر و تقویت توان رزمی و دفاعی است.
وی افزود: در رزمایش بهمن ماه سال جاری که به صورت متمرکز و با حضور مناطق و رده های مختلف نیرو صورت می گیرد، دستاوردها و توانمندی های ویژه چند سال اخیر نیروی دریایی سپاه، هم در بخش تاکتیک ها و سازماندهی و به کارگیری نیروی انسانی و هم در بخش ابزار، تجهیزات و امکانات دفاعی مورد تمرین و آزمایش در شرایط نبرد واقعی قرار خواهد گرفت.
فرمانده نیروی دریایی سپاه با تاکید بر اهمیت استراتژیک و فوق العاده خلیج فارس و تنگه هرمز گفت: نیروی دریایی سپاه با انجام این رزمایش، آمادگی فراگیر و همه جانبه خود را برای رویارویی با هرگونه شرارت و ماجراجویی احتمالی اعلام می دارد.

*****
رنجنامه دختر آیت الله بهشتی خطاب به برادر دربندش
تو تاوان راست قامتی پدر را می پردازی
محبوبه حسینی بهشتی، فرزند آیت الله بهشتی با انتشار رنجنامه ای خطاب به برادر دربندش نوشت: تو در این راه تاوان راست قامتی او (آیت الله بهشتی) را می پردازی، و نه تنها تو که همه ما!
محبوبه بهشتی ، خطاب به دکتر علیرضا بهشتی نوشته است: من و تو و ما بیگانه نیستیم با سیلاب تهمت ها. اما چقدر دردناک است تکرار این زشت گویی های ظالمانه بعد از گذشت سالها: فاین تذهبون!
فرزند آیت الله بهشتی سپس پرسیده است: براستی چرا عبرت سالهای نه چندان دور این قدر زود به فراموشی سپرده می شود؟
متن کامل رنجنامه محبوبه حسینی بهشتی خطاب به دکتر بهشتی بدین شرح است:
*

بسم اله الرحمن الرحیم
آنقدر کوچک بودم که نمی دانستم چرا ولی آنقدر بزرگ بودم که بدانم که آن قامت بلند و مهربان از من دریغ می شود. برادر عزیزتر از جانم آن روزها را می گویم که پدر را بردند و من نمیدانستم که این طلیعه، تجربه جدائی من است از او و سالهای جدایی در راه است. نمی دانستم که در آغاز راهی ایستاده ام که ابرهای تیره میان من و خورشید فروزان زندگیم را فرا می گیرند و بعد آنچه می ماند مشتی یاد است و حسرت است و آه.
حالا که به فرزندانت می نگرم با خود می گویم چقدر برای تجربه دردناک دوری از تو کوچک اند و تعجب می کنم که چقدر بزرگند وقتی که می دانند و می فهمند چرا. چیزی که من سالها بعد آهسته آهسته در مورد او پی بردم. دانستم که چرا به او راست قامت جاودانه تاریخ گویند. و چرا تو آنقدر عاشقانه به دنبال گرفتن غبار از سر و روی اندیشه های بلندش بودی و هستی. به راستی تو در این راه تاوان راست قامتی او را می پردازی، و نه تنها تو که همه ما! و مگر همیشه این گونه نبوده در طول این سالهای دوری از او و نداشتن سایه پر مهرش بر سرمان! ومن باز می شناسم عزم راسخ پدرم را و آرامش دریای بیکران روحش را در تو. و تو چقدر به او می مانی: آسمانی، آرام، روشن، عاشق، حق جو و حق مدار. و تو در گذر زمان گام بر می داری برتر و بالاتر از همه هیاهوهای این زمانه بدمدار و پرچم حق جویی پدرم را بر دوش می کشی و الحق آزاده ای هستی دربند. آزاد از تعلق دنیا و قدرت و ثروت. آزاد از هر چیز و همه چیز، الا حق.
آری برادر من و تو و ما بیگانه نیستیم با سیلاب تهمت ها. اما چقدر دردناک است تکرار این زشت گویی های ظالمانه بعد از گذشت سالها: فاین تذهبون!براستی چرا عبرت سالهای نه چندان دور این قدر زود به فراموشی سپرده می شود؟ چقدر خاطره پدر همچنان بیدار است هنگامی که عاشقانه، بالا، و بلندتر از همه این زشتیها حق را می جست و حق را می گفت.

سایه بلندت همیشه مستدام.
محبوبه حسینی بهشتی
*****
چهارمین روز تحریم امتحانات در پلی تکنیک
حرکت اعتراضی دانشجویان پلی تکنیک در تحریم امتحانات پایان ترم برای حمایت از ۱۲ همکلاسی دربندشان، روز سه شنبه نیز ادامه یافت.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از روز شنبه ۱۲ دی ماه برای اعلام حمایت از ۱۲ دانشجوی دربند این دانشگاه اعلام کردند در امتحانات پایان ترم شرکت نمی کنند. تا پایان روز دوشنبه بیش از ۴۰ امتحان پایان ترم توسط دانشجویان لغو شده است. در دانشکده عمران ۸ امتحان، دانشکده فیزیک ۶ امتحان، دانشکده شیمی ۵ امتحان، دانشکده مهندسی پزشکی ۳ امتحان، دانشکده مکانیک ۴ امتحان، دانشکده معدن و متالورژی ۴ امتحان، دانشکده کامپیوتر ۳ امتحان، دانشکده نساجی ۲ امتحان، دانشکده برق ۱ امتحان و دانشکده کشتی سازی ۱ امتحان تاکنون لغو شده است. در این مدت مسئولین دانشگاه از هر ابزاری برای فشار بر دانشجویان معترض استفاده کرده اند.
15 دانشجو در روز اول امتحانات به کمیته انضباطی احضار شدند. پس از آن در روز یکشنبه هنگامی که تحریم امتحانات ادامه پیدا کرد، حراست دانشگاه وارد عمل شد و با تماس تلفنی تعدادی از دانشجویان را به دفتر حراست احضار کرد. این در حالی است که اصولا حراست دانشگاه از نظر قانونی حق احضار کردن دانشجویان را ندارد. باقری معاون حراست، به دانشجویان احضار شده گفته است که باید خود را به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات معرفی کنند. هنگامی که تهدیدها و احضارهای حراست و ارجاع دانشجویان به دفتر پیگیری نیز با بی اعتنایی و عدم مراجعه دانشجویان مواجه شد، علیرضا رهایی رییس انتصابی و بی کفایت دانشگاه به اداره کل آموزش دستور داد تا در پرتال آموزشی دانشجویانی که در امتحانات شرکت نکرده اند فورا نمره صفر درج شود. در ضمن به دستور شخص رهایی، پرتال آموزشی دانشجویان به روی اساتید دانشگاه بسته شده و نمرات صفر نیز بدون اطلاع اساتید و مستقیما توسط اداره آموزش کل دانشگاه در پرتال آموزشی دانشجویان ثبت شده است. این اقدام غیرقانونی و توهین آمیز رهایی موجب خشم و اعتراض اساتید و گسترش حمایت آن ها از دانشجویان شده است. نکته جالب در مورد تحریم امتحانات، استقبال و حضور تعداد زیادی از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه در این حرکت است.
گفتنی است با وجود گسترش فشارها و تهدیدها، تحریم امتحانات قرار است امروز چهارشنبه نیز ادامه یابد.
*****
سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به تعويق سفر هيات اروپايي به ايران اعلام کرد
درخواست ديدار هيات اروپايي با برخي افراد فضاسازي رسانه يي است
به رغم تاييد هفته گذشته سخنگو مبني بر درخواست جان کري رئيس کميته روابط خارجي کنگره امريکا براي سفر به تهران و واگذاري تصميم مذکور به مجلس شوراي اسلامي، رامين مهمانپرست روز گذشته اين درخواست را تاييد نکرد. رامين مهمانپرست در نشست هفته قبل خود با خبرنگاران در خصوص سفر جان کري به ايران اظهار داشته بود؛ «چون اين سفر يک سفر پارلماني است اين درخواست به مجلس منعکس شده و توسط مقامات مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است و آنها پاسخ خواهند داد.» از دو هفته پيش موضوع سفر جان کري به ايران مطرح شد که با واکنش هاي متفاوتي از سوي نمايندگان مجلس همراه شد که البته دست آخر مجلس شوراي اسلامي ضمن تاييد اين درخواست آن را بررسي و اعلام کرد با اين سفر مخالف است.

اين موضع گيري رسمي مجلس ملایان حکايت از تاييد درخواست رئيس کميته روابط خارجي کنگره ايالات متحده امريکا دارد که البته اين موضوع روز گذشته به تاييد رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه نرسيد. او در پاسخ در اين باره گفت قبلاً هم اعلام کرده ايم هر وقت درخواست رسمي براي اين سفر دريافت کنيم آن را از طريق مراجع ذي ربط بررسي مي کنيم. به گفته مهمانپرست اينکه از سوي برخي مراجع و منابع گاهي گفته مي شود درخواست داده شده و گاهي نيز گفته مي شود درخواستي مطرح نشده است خيلي مهم نيست.
همزمان با موضوع درخواست جان کري براي سفر به تهران خبرهايي منتشر شد مبني بر اينکه پارلمان اروپا قصد دارد هياتي را براي سفر به ايران اعزام کند. اگرچه اين بار اين درخواست به تاييد وزارت خارجه رسيد اما در نهايت از سوي تهران درخواست فوق پذيرفته نشد و سفر مذکور به تعويق افتاد. در سوي ديگر اين ماجرا «باربارا لخ بيلر» رياست آلماني هيات فوق اعلام کرد جمهوري اسلامي از برگزاري نشست اعضاي اين هيات با مقامات ارشد مجلس ايران و همچنين سياستمداران مخالف دولت محمود احمدي نژاد جلوگيري به عمل آورده است.
به گفته رئيس هيات پارلماني اروپا در چنين شرايطي سفر بي فايده است چرا که اين هيات علاقه مند است تعامل را تقويت کند اما زماني که انجام گفت وگو ميسر نيست چنين توقعي بي فايده است. البته 15 عضو کنگره امريکا نيز دو هفته پيش در نامه يي به همتايان اروپايي خود خواستار لغو اين سفر شده بودند. به هر حال اگر اين ملاقات محقق مي شد اين نخستين بار ظرف يک سال گذشته بود که هياتي از اروپا در چنين سطحي به ديدار مقامات تهران مي آمدند. هر چند مقامات ايران با اصل اين درخواست مخالف نيستند اما زمان تعيين شده براي اين سفر بارها به تعويق افتاده است، از اين رو سرنوشت سفر هيات پارلماني اروپا بار ديگر به اما و اگرها گره خورد و معلوم نيست سرانجام اين ديدار چه خواهد شد. البته موضع گيري هاي برخي کشورهاي اروپايي در خصوص جريانات بعد از انتخابات 22 خرداد واکنش هاي تند مقامات تهران را به همراه داشته است.
با اين همه مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتي خود با نمايندگان رسانه هاي داخلي و خارجي ضمن تکذيب هدف هيات اروپايي مبني بر ملاقات با معترضان به نتايج انتخابات گفت «تعويق اين سفر در جهت بهره برداري حداکثري از همکاري هاي پارلماني متقابل و سازنده و ضرورت برنامه ريزي هاي لازم بوده است و مقرر شد زمان سفر به فرصت ديگري که طرفين از طريق کانال هاي مربوطه هماهنگ خواهند کرد، موکول شود. به گفته او «برخي از کشورهاي جهان به ويژه امريکا فشار مضاعفي را بر هيات پارلماني اتحاديه اروپا وارد کردند تا از اين ديدار منصرف شوند و اخبار مبني بر درخواست اتحاديه اروپا براي ديدار با برخي افراد و موسسات خاص نيز فضاسازي رسانه يي محسوب مي شود.» مهمانپرست در عين حال حمايت پارلمان اروپا را از حق مخالفان دولت به برگزاري تجمع هاي اعتراضي قابل قبول ندانست و گفت نسبت به اين موضوع تذکر خواهيم داد.
کاهش روابط با انگليس در دستور کار نيست
سپس سخنگوي وزارت خارجه به بحث کاهش سطح روابط با انگليس پرداخت. مهمانپرست ضمن تکذيب مصوبه احتمالي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي تغيير در روابط تهران و لندن توضيح داد؛ مجلس در اين رابطه مصوبه يي نداشته است اما در هر صورت بحث کاهش يا افزايش روابط با کشورهاي جهان پروسه يي دارد که بر اساس نظرات حاکميت و دولت از جنبه هاي مختلف بررسي مي شود. او افزود؛ بحث کاهش روابط با دولت انگليس در دستور کار وزارت خارجه نيست اما تمامي تحرکات آنها به دقت بررسي مي شود و مسلم است که ما منافع ملي کشور را در دستور کار خود قرار مي دهيم.
در همين حال او در زمينه برخورد با کشورهايي که از اغتشاشات اخير ايران حمايت کرده اند نيز اظهار داشت؛ ايران به تمامي اين کشورها تذکر مي دهد از مداخله در امور داخلي ايران پرهيز کنند اما به دليل نقش چشمگير رسانه هاي انگليسي به صورت جداگانه يي سفير اين کشور در تهران را احضار کرديم و مراتب اعتراض شديد دولت ايران به وي اعلام شد.
*****
در پي تعويق مجدد قرائت گزارش کميته ويژه مجلس انجام مي شود
قرائت گزارش کهريزک هفته آينده در جلسه غيرعلني
با ارائه گزارش کميته ويژه حوادث اخير به رئيس مجلس هفته آينده پرويز سروري طي جلسه يي غيرعلني نمايندگان را در جريان حوادث کهريزک قرار مي دهد. هر چند هنوز زمان قرائت اين گزارش در صحن بهارستان مشخص نيست و براي چهارمين هفته متوالي باز هم به آينده موکول مي شود اما در راهروهاي مجلس شنيده مي شود قرار است سروري رئيس کميته ويژه رسيدگي به نا آرامي هاي پس از انتخابات هفته آينده بخش مربوط به حوادث و مسائل کهريزک را از تريبون رسمي مجلس قرائت کند.

در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس بود که کاظم جلالي سخنگوي کميته ويژه مجلس از آماده شدن گزارش کميته ويژه مجلس براي پيگيري مسائل بازداشت شدگان پس از انتخابات و ارائه آن به رئيس مجلس تا امروز خبر داد و گفت؛ گزارش تهيه شده گزارش اجمالي است، اما تفصيل ها در اختيار رئيس مجلس است و ايشان تصميم مي گيرد که آيا به رئيس قوه قضائيه بدهد يا خير. وي تصريح کرد؛ مسلماً گزارش، نظرات صد درصد اعضا نيست و ممکن است اختلاف نظرهايي وجود داشته باشد، اما آنچه نهايي شده نظر کليه اعضاي کميته است. جلالي همچنين با تاکيد بر اينکه افشا شدن بندهايي از اين گزارش را به صلاح نمي دانم، گفت؛ بايد اين گزارش در اختيار رئيس جلسه قرار گيرد و وي به اين تصميم برسد که چه بخش هايي قرائت شود. لازم به ذکر است جلالي در حالي از ارائه گزارش کميته ويژه تا امروز به لاريجاني خبر مي دهد که بنا بر گفته يک منبع آگاه در دفتر علي لاريجاني اين گزارش روزهاست که توسط وي مورد تاييد قرار گرفته است اما آنچه سبب تعويق هاي پي درپي در زمان قرائت اين گزارش مي شود مصلحت سنجي است.
تعويق هاي مکرر و مصلحت سنجي ها
از ابتداي آذرماه گذشته تاکنون اعضاي کميته ويژه رسيدگي به حوادث پس از انتخابات در توجيه در دستور کار قرار نگرفتن گزارش کميته مذکور و عدم قرائت آن در صحن بهارستان خبر دادند اين گزارش پس از تعيين تکليف نهايي از سوي رئيس مجلس هفته آينده (يعني اين هفته) قرائت مي شود.
سروري و قرائت گزارش کهريزک
در کنار حواشي امر محمد کرمي راد نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و عضو کميته مذکور با تاکيد بر اينکه اگر مشکلي پيش نيايد گزارش قطعاً به زودي در دستور کار مجلس قرار مي گيرد، افزود؛ بر اساس تصميم مشترک اعضاي کميته قرار است اين گزارش به ويژه بخش مربوط به حوادث و مسائل کهريزک از سوي پرويز سروري قرائت شود. وي تصريح کرد؛ قرائت و اعلام نظر کميته از سوي سروري به عنوان يک چهره معتدل اصولگرا سبب مي شود حواشي و اعتراضات قابل پيش بيني به گزارش به حداقل برسد.
احتمال حذف برخي چهره ها از بدنه نظام پس از قرائت گزارش کميته ويژه
وي در همين راستا به انتشار گزارش سازمان قضايي نيروهاي مسلح در مورد حوادث کهريزک اشاره کرد و افزود؛ انتشار اين گزارش پيش از قرائت گزارش کميته ويژه نيز بنا بر مصلحت سنجي جمعي از مقامات تاثيرگذار نظام بوده است چراکه به عقيده آنها صحه گذاشتن بر برخي تخلفات غيرقابل چشم پوشي همچون قتل روح الاميني، کامراني و جوادي فر در بازداشتگاه کهريزک و ضرب و شتم بي سابقه در اين بازداشتگاه تدبيري بود که زمينه را براي قرائت گزارش حوادث اخير در صحن بهارستان تسهيل کرده است.
اين منبع آگاه ادامه داد؛ از آنجا که در اين گزارش به صراحت برخي مقامات متهم شناخته شده و مجلس و نمايندگان با قاطعيت در مورد آنها قضاوت کرده اند قرائت آن از تريبون رسمي مجلس نيازمند تدابير و زمينه سازي هاي ويژه يي است چراکه قابل پيش بيني است در پي قرائت اين گزارش احتمال حذف برخي مقامات قضايي و انتظامي از بدنه نظام وجود دارد.
اين منبع نزديک به رئيس مجلس افزود؛ آنچه تا اين لحظه براي ما به قطعيت رسيده اين است که با توجه به موجي که حوادث و مسائل بازداشتگاه کهريزک در جامعه ايجاد کرده است تصميم مقامات بر اين است که بخش مربوط به حوادث اين بازداشتگاه در هفته آينده مجلس از تريبون بهارستان به سمع مردم و نمايندگان برسد.با توجه به تاکيد بر قرائت گزارش پيگيري هاي مجلس درباره مسائل و حوادث کهريزک به نظر مي رسد تدابير و تصميماتي در اين گزارش به تاييد مقامات رسيده است که به ظاهر در جلب رضايت مردم براي جبران فجاياي صورت گرفته در بازداشتگاه کهريزک تاثيرگذار خواهد بود هر چند قابل پيش بيني است که با حذف احتمالي برخي مسوولان از نظام در پي انتشار اين گزارش حواشي جديدي در سطح جامعه شکل خواهد گرفت.
*****
در رژیم وحشی و پلید گرگها، هر بیدادگری قانونی است
دستگيري در هر ساعتي قانوني است..!!!
سرپرست دبيرخانه هيات مرکزي نظارت بر حفظ حقوق شهروندي اعلام کرد دستگيري متهمان طبق تشخيص قاضي در هر ساعتي از شبانه روز قانوني است و ضابطين قضايي با لباس شخصي نيز مي توانند مسووليت دستگيري در جرائم مشهود را انجام دهند..!!

به گزارش ايلنا، «حسن سليماني» در نشستي خبري راجع به وظايف اين دبيرخانه در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه در مواردي از دستگيري ها از افراد لباس شخصي نام برده مي شود؛ آيا بازداشت توسط اين افراد قانوني است، اظهار داشت؛ فردي غيراز مقام قضايي يا ضابطين قضايي که قاضي آنها را مامور مي کند حق دستگيري افراد را ندارند مگر در جرائم مشهود. وي در عين حال گفت؛ حال اگر اين ضابط با لباس باشد يا بي لباس تفاوتي نمي کند. بالاخره ضابط قضايي مسووليت دستگيري در جرائم مشهود را برعهده دارد و ممکن است يک نيروي انتظامي لباس بپوشد و يکي نپوشد.
سرپرست دبيرخانه هيات مرکزي نظارت بر حفظ حقوق شهروندي در پاسخ به پرسشي ديگر مبني بر اينکه بيشتر شکايات واصله به اين دبيرخانه چه مسائلي است، گفت؛ بيشتر شکايات مربوط به عدم پذيرش قرار و نوع قرارها است يا اينکه شخص اتهام را متوجه خود نمي داند و معمولاً به نحوه دستگيري ها نيز ايراد داشته و آن را غيرقانوني مي داند. سليماني در پاسخ به اين پرسش که آيا در بازديدهاي هيات نظارت مواردي بوده که منجر به انفصال از خدمت شده باشد، گفت؛ با تخلفاتي که مستوجب تعقيب کيفري يا انفصال شده باشد تاکنون برخورد نکرده ايم. وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينکه در حوادث بعد از انتخابات از بازداشتگاه هاي کهريزک و پاسارگاد نام برده شد، آيا قبل از انتخابات هيات نظارت بر حفظ حقوق شهروندي از اين بازداشتگاه ها بازديد به عمل آورده بود، گفت؛ درخصوص بازداشتگاه کهريزک بايد گفت زماني در اين بازداشتگاه به مسائل اشرار که در طرح هاي نيروي انتظامي دستگير مي شدند رسيدگي مي شد و اين افراد در آنجا نگهداري مي شدند اما در مرحله بعدي اشخاص ديگري نيز در آنجا نگهداري شدند که بعد از اينکه در مورد شرايط شان در آن بازداشتگاه ادعاهايي را مطرح کردند موضوع از طريق هيات سه نفره قضايي به مراجع مربوطه ارائه شد و مقام معظم رهبري دستور تعطيلي اين بازداشتگاه را صادر کردند.
سرپرست دبيرخانه هيات مرکزي نظارت بر حفظ حقوق شهروندي ادامه داد؛ پيش از وقايع انتخابات، هيات نظارت استاني از بازداشتگاه کهريزک بازرسي داشته و بيان کرده بود از نظر ما نگهداري بايد تحت نظر زندان قرار گيرد و به همين دليل نامه آن نيز به زندان نوشته شد. خبرنگاري با بيان اينکه طبق قانون آيين دادرسي کيفري ابتدا بايد از سوي قاضي متهم احضار و در صورت حضور نيافتن متهم در مرجع قضايي به دستور قاضي شخص دستگير شود، اخيراً شاهد هستيم که بازداشت ها از 10 شب تا شش صبح صورت مي گيرد آيا اين نحوه برخورد قانوني است، گفت؛ تشخيص دستگيري و طريق آن با قاضي است. اگر قاضي تشخيص دهد که بيم فرار متهم يا احتمال از بين رفتن اسناد وجود دارد ممکن است در هر ساعتي او را بازداشت کند.
وي گفت؛ قانون احترام به آزادي هاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي در سال 1383 به تصويب رسيد. به همين دليل نيز ساختاري در حوزه رياست قوه قضائيه به عنوان دبيرخانه هيات مرکزي نظارت بر حفظ حقوق شهروندي ايجاد شد. سرپرست دبيرخانه هيات مرکزي نظارت بر حفظ حقوق شهروندي با بيان اينکه طبق بند 15 اين قانون، مسووليت و اختيار اعمال مواد اين قانون به رئيس قوه قضائيه واگذار شده است، گفت؛ براي نظارت بر حفظ حقوق شهروندي دو هيات يعني هيات مرکزي نظارت بر حفظ حقوق شهروندي با مسووليت رئيس قوه قضائيه و هيات استاني نظارت بر حفظ حقوق شهروندي به رياست رئيس دادگستري استان ايجاد شده است. سليماني با اشاره به اصل عدم دستگيري بازداشت هاي غيرقانوني گفت؛ بازداشت، دستگيري، حبس و اجراي مجازات بايد طبق قانون باشد و هر تخلفي از اين موارد قابل تعقيب است. وي به ارائه آمار از خردادماه سال گذشته تا مردادماه سال جاري پرداخت و گفت؛ در اين مدت 14ماهه هيات نظارت استاني براي رسيدگي به شکايات واصله 411 جلسه برگزار کرده و از بازداشتگاه هاي سراسر کشور دو هزار و 223 مورد، 1677 مورد از زندان ها، 875 مورد از دادسرا و دو هزار و 51 مورد از مراجع قضايي بازديد کرده و مجموع شکايت هاي واصله نيز دو هزار و 427 مورد بوده است. سليماني افزود؛ هيات نظارت بر حفظ حقوق شهروندي از 30 استان 25 استان را مورد بازرسي قرار داده است
*****
عزم جدي رژیم دجالان براي ايجاد دانشگاه هاي دخترانه و پسرانه
در حالي که به نظر مي رسد طرح تفکيک جنسيتي مسوولین رژیم براي دانشگاه ها، مخالفان زيادي در ميان کارشناسان و دانشگاهيان داشته باشد، مسوولان وزارت علوم اعلام مي کنند «با سرعت و نظر مثبت در حال بررسي تفکيک جنسيتي در دانشگاه ها هستند.» البته با توجه به برخي ملاحظات ماه هاي اخير، بررسي جامعي در مورد واکنش هاي مخالفان اين طرح در مطبوعات انجام نشده، اما معدود گزارش ها و مصاحبه هايي که با برخي نمايندگان مجلس انجام شده نشان مي دهد اين طرح مخالفان و منتقدان جدي دارد. حتي مي توان تلاش هاي کم نظير و مجدانه دولتي ها و در راس آنها وزير علوم را براي جلب نظر برخي از علما حمل بر حجم مخالفت ها کرد.

در اين راستا ديروز مديرکل دفتر نظارت و ارزيابي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به ايلنا گفت؛ «تنها در مواردي که متقاضي تاسيس دانشگاه دخترانه يا پسرانه وجود داشته باشد، با بررسي شرايط منطقه و ضوابط قانوني مجوز راه اندازي اين گونه دانشگاه ها صادر مي شود.»
رضا عامري با اشاره به بحث هاي مربوط به تفکيک جنسيتي در دانشگاه ها گفت؛ «طرح تفکيک جنسيتي دانشجويان بحثي بود که از قبل مطرح بوده اما آنچه اکنون در وزارت علوم دنبال مي شود آن نيست که برخي دانشگاه ها به دخترانه و پسرانه تبديل شوند بلکه بحث اين است که به تناسب نيازهاي جامعه و با توجه به وضعيت يک شهر و جغرافياي آن، اگر از سوي موسسات آموزش عالي غيردولتي تقاضايي براي ايجاد دانشگاه دخترانه وجود داشت، وزارت علوم آن را با نظر مثبت بررسي کند و به تناسب منطقه و بنا بر بررسي ها، به آن تقاضا پاسخ دهد.» او ادامه داد؛ «به طور مثال در برخي شهرهاي مذهبي، تقاضاهاي زيادي در اين زمينه وجود داشته و دارد که بسياري از خانواده ها علاقه مند هستند فرزندان شان در دانشگاه هاي جداگانه يي تحصيل کنند و ما هم بر اساس نياز آن منطقه، با تقاضاي آنها براي تاسيس دانشگاه دخترانه موافقت مي کنيم. البته اين طرح هنوز در وزارت علوم قطعي نشده و به تصويب نرسيده است که آن را به تمامي دانشگاه ها تعميم دهيم.» عامري اجراي اين طرح را منوط به بررسي ها و مطالعات همه جانبه و در نظر گرفتن پيچيدگي هاي آن دانست و گفت؛ «اجراي اين طرح در کوتاه مدت امکانپذير نيست و اجرايي شدن اين طرح، نيازمند امکاناتي از قبيل استاد و دانشگاه هاي مخصوص است هر چند ايجاد موسسات آموزش عالي غيردولتي ويژه زنان در مکان هايي که اين تقاضا و شرايط اجراي آن وجود دارد، با سرعت و نظر مثبت مورد بررسي قرار مي گيرد.»
*****
کامران دانشجو:
شرط تدريس در دانشگاه تخصص و اعتقاد به ولايت فقيه است...!!!
در حالي که کامران دانشجو اين روزها علاقه زيادي به اظهارنظرهاي کلي و تشريح مباني نظري در فلسفه علم و تاريخ و سياست از خود نشان مي دهد، اما اين علاقه مانع از آن نيست که او در لابه لاي اين صحبت ها از مباحث عيني حوزه کاري اش بازبماند و مثلاً درباره شرايط استادي در دانشگاه هاي جمهوري اسلامي چيزي نگويد.
ديروز خبرگزاري هاي مهر و ايلنا گزارش دادند وزير علوم کابینه کودتا در جريان بازديد از موسسه يي پژوهشي در جمع مديران و اعضاي هيات علمي آن موسسه گفته است؛ شرط حضور و تدريس استادان در دانشگاه ها اين است که هم متخصص باشند هم به نظام اسلامي و عمود خيمه آن يعني ولايت فقيه اعتقاد و التزام عملي داشته باشند. کامران دانشجو در بيان تفاوت نظام دانشگاهي کشورهاي غربي و ايران داد سخن سر داد که «همه دانشگاه هاي دنيا به دنبال کسب علم در بالاترين سطوح خود هستند و از اين حيث تفاوتي ميان دانشگاه هاي غرب و کشور ما وجود ندارد بلکه تفاوت در تربيت دانش آموختگاني است که آنها به دنبال تربيت انساني سکولار هستند لکن هدف ما تربيت انساني معتقد به جهان بيني اسلامي و دينمدار است.» او ادامه داد؛ «تفاوت دانشگاه هاي غرب و جامعه ما از نوع تعريف انسان نشات مي گيرد که در نگاه غرب انسان موجودي اصالتاً به دنبال لذت، خودمدار و خودمحور است ولي در جهان بيني اسلامي انسان موجودي آرمانگرا، عدالت طلب و در جست وجوي کمال تعريف مي شود.»
وزير علوم افزود؛ «براي اينکه دانشگاه ها در مسير تربيت مبتني بر جهان بيني و ارزش هاي اسلامي گام بردارند بايد استاداني در دانشگاه ها تدريس کنند که هم متخصص باشند هم به نظام اسلامي و عمود خيمه آن يعني ولايت فقيه اعتقاد و التزام عملي داشته باشند.» کامران دانشجو گفت؛ «قاطبه دانشگاهيان کشور ما هوشيار، دينمدار و معتقد به ولايت فقيه هستند و قطعاً ملت شريف ايران حساب افراد معدودي را که به مقدسات توهين کردند از حساب اکثريت جامعه دانشگاهي جدا مي داند.» او تاکيد کرد؛ «قداست محيط دانشگاه به تحصيل علم، تهذيب نفس و پرورش اخلاق است لذا اگر کسي به دور از ارزش هاي جامعه و فرهنگ کشورمان که مبتني بر فرهنگ عاشورا است با برخي اقدامات غيرديني و غيرقانوني اين قداست را خدشه دار کند از طرف مردم و مسوولان طرد مي شود.»
*****
«آقایان فقط می‌خواهند چندهمسری را تسهیل کنند»
رادیو آلمان (دویچه وله): کمیسیون قضایی مجلس هفته گذشته ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده را که از دستور کار خارج شده بود تصویب کرد و ۱۰ شرط برای ازدواج مجدد مردان قرار داد. شادی صدر می‌گوید شرایط جدید به مراتب بدتر از قانون مصوب سال ۱۳۵۳ است.
عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین زن از شوهر مطابق با حکم دادگاه، ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج، محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یک سال زندان، عقیم بودن زن، غایب شدن زن به مدت یک سال، ابتلای زن به هرگونه اعتیاد مضر حال خانواده به تشخیص دادگاه، سوء رفتار یا سوء معاشرت زن به حدی که ادامه‌ی زندگی را برای مرد غیرقابل تحمل کند و ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت شش ماه: شرایطی هستند که کمیسیون قضایی مجلس برای ازدواج مجدد مردان قرار داده است.

شادی صدر، حقوقدان و فعال زنان، می‌گوید، این شرایط همان شرایط قانون سال ۱۳۵۳ است، با این تفاوت که قانون جدید هیچ ضمانت اجرایی ندارد و اگر مردی بدون داشتن این شرایط اقدام به ازدواج مجدد کند، قانون هیچ تنبیهی برایش در نظر نگرفته است.

دویچه وله: خانم صدر، کمیسیون قضایی مجلس ماده‌ی ۲۳ لایحه حمایت از خانواده را مجدداً مورد بررسی قرار داد و ۱۰ شرط برای ازدواج مجدد مردان گذاشت. آیا این شروط از نظر حقوقی امکان ازدواج مجدد را محدود کرده یا آن را آسان‌تر کرده است؟

شادی صدر: این شروط تقریباً، حالا با یک مقدار تغییر در جزيیات، همان شروطی است که در قانون حمایت خانواده‌سال ۵۳ بود و ما می‌دانیم که مواد قانون حمایت خانواده سال ۵۳ در مورد چندهمسری هیچ گاه نه لغو شد و نه نسخ شد و تا همین الان هم می‌تواند اجرا شود و اجرایی است. بنابراین از نظر من تصویب ماده‌ی ۲۳ به شکل جدید اساساً نه لزومی داشت و نه این که تغییری در شرایط بوجود آورد. مردان همچنان حق داشتن چند همسر را دارند.

شادی صدر فعال حقوق زنان می‌گوید، شرایط چند همسری با قانون جدید تسهیل شده استاگر بخواهیم قانون حمایت خانواده‌ی سابق را با ماده‌ی ۲۳ لایحه فعلی مقایسه کنیم، تنها نکته‌ای که وضعیت را بدتر می‌کند این است که در قانون سال ۵۳ اگر مردی از دادگاه طبق آن شرایطی که آمده بود و مشابه همین شرایطی است که کمیسیون مجلس آن را تصویب کرده، اجازه‌ی ازدواج مجدد نمی‌گرفت، به حبس و جزای نقدی محکوم می‌شد، یعنی ضمانت اجرایی کیفری داشت. ولی این ضمانت اجرایی کیفری در ماده‌ی ۲۳ فعلی دیده نمی‌شود.
بنابراین مردان می‌توانند حتی بدون اجازه‌ی دادگاه، همسر مجدد و مجدد اختیار کنند و در واقع این که رضایت همسر اول نباشد یا یکی از آن شروط دهگانه اتفاق نیفتاده باشد و دادگاه هم اجازه‌ای نداده باشد، تغییری در شرایط ایجاد نمی‌کند. هیچ ضمانت اجرایی متوجه آن نیست، مجازات نمی‌شوند و ازدواج دومشان هم با وجود این که حتی از دادگاه اجازه نگرفته باشند، به قوت خودش باقی است. بنابراین اگر بخواهیم مقایسه کنیم، در یک کلام وضعیت در مورد چند همسری به مراتب بدتر شده است.

خانم صدر، شما یکی از کسانی بودید که به همراه دیگر فعالان زنان و حقوق‌دانان برای حذف این ماده از لایحه‌ حمایت خانواده بسیار تلاش کردید. الان این ماده تقریبا به قانون سال ۵۳ برگشته، البته بدون ضمانت اجرایی. آیا این آن چیزی است که شما می‌خواستید یا این که اصلاً تلاش‌هایتان بی‌نتیجه بوده؟

قطعاً به آنجایی که ما می‌خواستیم نرسیده است. چون چیزی که ما می‌خواستیم، حذف این ماده به طور کامل و مطلق بود و اساساً همه‌ی ما مخالف با چند همسری بودیم و هستیم. بنابراین متأسفانه علی‌رغم همه‌ی آن تلاش‌ها و مبارزه‌ها که در مقطعی نتیجه و جواب داد و باعث شد که ماده‌ی ۲۳ از لایحه حذف شود و رسیدگی به خود لایحه هم مسکوت بماند، ولی متأسفانه ما اینجا یک عقب‌گرد داریم و ماده‌ی ۲۳ که جامعه‌زنان با آن مخالف بود، بی‌سروصدا به تصویب رسید.

کسانی که این ماده را دوباره در مجلس مورد بررسی قرار داده‌اند، استدلال‌شان این بوده که وقتی هیچ قانونی در مورد ازدواج مجدد نباشد، این یک خلاء قانونی ایجاد می‌کند و یعنی اینکه ازدواج مجدد آزاد است و مردان می‌توانند هر طوری که دلشان می‌خواهد به این امر اقدام کنند. آیا این حرف از نظر حقوقی درست است؟

از نظر من ماده‌ی ۲۳ فعلی هم با بی‌قانونی فرقی ندارد. همان‌طور که توضیح دادم اگر مردی به شرایط مقرر در ماده‌ی ۲۳ فعلی عمل نکند و ازدواج مجدد کند، هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد و هیچ مجازاتی در انتظارش نخواهد بود و ازدواج دومش هم باطل نخواهد شد. بنابراین تصویب ماده‌ی ۲۳ از نظر من در واقع به نوعی دوباره و دوباره بازتولید کردن داستان چند همسری و مشروعیت و وجاهت دادن به آن است و با شرط‌هایی که در این لایحه آمده، متأسفانه بازکردن راه است برای بسیاری از مردانی که شاید تا قبل از این فکر نمی‌کردند که اساساً شرایط ازدواج مجدد را داشته باشند.

بنابراین به نظر می‌رسد، کسانی که ماده‌ی ۲۳ فعلی را نوشته‌اند، برعکس ادعایی که می‌کنند، خیر و صلاح جامعه زنان را نمی‌خواستند، بلکه این‌ها همه توجیهی است برای این که عمل خودشان را موجه کنند. از نظر من تنها و تنها دلیل مبلغان، مبتکران و تصویب‌کنندگان ماده‌ی ۲۳ این است که می‌خواهند به چند همسری رسمیت بیشتری ببخشند و نسبت به چیزی که الان در جامعه و فرهنگ ما وجود دارد، تسهیلش کنند.

اگر این شرایط برای ازدواج مجدد مردان را با شرایطی که زن می‌تواند طلاق بگیرد مقایسه‌ کنیم، الان مثلاً بعضی از شروط عبارتند از: عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین زن از شوهر، ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج، محکومیت قطعی زن به مجازات یک سال، عقیم بودن زن و غیره. آیا چنین شرایطی یا مشابه آن برای زن هست که اگر مرد این شرایط را داشت، زن بتواند طلاق بگیرد؟

برخی از این شرایط در نکاح‌نامه‌ها یا به قول عموم قباله‌های ازدواج هست که اگر طرفین امضایش کنند، زن می‌تواند طبق آن شرایط طلاق بگیرد. اما برخی دیگر حتی در قباله‌ها نیست و مسأله‌ی مهم‌تر این است که بسیاری از این شروط در واقع در قانون نیست. یعنی اگر در ضمن شرایط نکاح امضا نشده باشد، زن نمی‌تواند از آن استفاده کند.

مسئله این است که طبق قوانین فعلی، زن در شرایط بسیار محدودی می‌تواند طلاق بگیرد. در واقع بحثی که هست این است که بسیاری از این اتفاق‌هایی که الان به عنوان مجوز چند همسری برای مردان پیش‌بینی شده، اگر برعکس این اتفاق‌ها برای شوهر بیفتد، زن نمی‌تواند طلاق بگیرد، مثل ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج، ابتلا به بیماری‌های حتی مسری و مثل عدم توانایی ایفای وظایف زناشویی و... یعنی به نظر می‌رسد که قانونگذار از آنطرف زن را مجبور می‌کند در شرایطی که سخت است زندگی کند، ولی برای مرد همیشه این راه حل هست که یا زن اولش را طلاق دهد، یا خیلی بزرگوارانه برود یک زن دیگر بگیرد. تازه انتخاب‌های متعددی را هم این قانون در پیش پای مردان قرار می‌دهد.

خانم صدر، هفته‌ی گذشته ما شاهد موج جدیدی از دستگیری‌ها بودیم که در جریان آن تعداد زیادی از فعالان زن هم بازداشت شدند. در حال حاضر حدود ۱۵ نفر از فعالان زن در زندان هستند. تعداد زیادی‌شان مثل خود شما مجبور به ترک وطن شده‌اند. ارتباط این دستگیری‌ها و این فشارها را با تصویب قوانین این چنینی چطور می‌بینید؟

طبیعتاً به نظر من ارتباط مستقیم دارد. برای اینکه همان‌طور که شاهد بودیم، در مبارزات تابستان ۸۷ که منتهی شد به پیروزی شهریور ۸۷ و فشارهایی که فعالان جنبش زنان آوردند، باعث شد که مجلس تصمیم بگیرد ماده‌ی ۲۳ و ماده‌ی ۲۵ لایحه حمایت خانواده را حذف کند، در آن زمان در واقع جنبش زنان در وضعیتی بود که اجازه نمی‌داد چنین قوانینی تصویب شود و فشار اجتماعی به حدی بود که حتی رئیس مجلس اذعان کرد که جامعه‌‌ی زنان و خانواده‌ها نگران تصویب این لایحه شده‌اند و این ماده‌ی ۲۳ باید حذف شود.

اما در حال حاضر با موج سرکوب، با تشدید فشارها، با این که در واقع فعالان جامعه مدنی بالاخص فعالان جنبش زنان آنقدر درگیر زندان و بازداشت و تعقیب کیفری هستند که اساساً امکان فعالیت و کار روی مسائلی که قبلاً به طور عادی کار می‌کردند، برایشان وجود ندارد، طبیعتاً این بهترین فرصت است که آقایان و خانم‌های طرفدار چند همسری از آن استفاده کنند، برای اینکه در سکوت و بی‌سروصدا کارشان را انجام دهند. چون خیالشان راحت است که دیگر مزاحمی نیست. دیگر نیستند کسانی که بتوانند بر کارشان نظارت کنند. چون همه‌ی‌آن آدمها به قول شما یا در زندانند و یا مجبور به ترک وطن شده‌اند و اگر هنوز در ایران هستند، مجبورند در خانه‌هایشان بمانند و نظاره‌گر اتفاقات ناگواری باشند که دارد می‌افتد

*****
منصوره شجاعی پس از ۸ روز از زندان اوین تماس گرفت
مدرسه فمینیستی: منصوره شجاعی امروز، 16 دی ماه پس از گذشت ۸ روز از زندان اوین با همسرش تماس گرفت.
فرهاد داوودی، همسر منصوره شجاعی، وضعیت روحی همسرش را طی این تماس تلفنی خوب توصیف کرد و اظهار خوشحالی کرد که بالاخره توانسته پس از این همه روز بی خبری با همسرش صحبت کند. وی همچنین گفت امروز من به دادگاه انقلاب مراجعه کردم، ولی نتوانستم در آنجا خبری از همسرم کسب کنم و مسئولان دادگاه انقلاب گفتند که برای پیگیری پرونده باید به دادسری زندان اوین مراجعه کنم.
منصوره شجاعی، پژوهشگر حوزه زنان و از فعالان حقوق زنان و کمپین یک میلیون امضاء، نیمه شب 7 دی ماه در خانه شخصی اش بازداشت شد.
*****
معتمدی مهر پیش از بازداشت: هیچ مشکل مالی و اخلاقی ندارم
مسئول کمیته آموزش نهضت آزادی ایران پیش از بازداشت توسط وزارت اطلاعات تاکید کرده بود که هیچ گونه مشکل مالی و اخلاقی ندارد و هرگونه اتهامی را پیشاپیش رد می کند.
مهدی معتمدی مهر با بیان اینکه نهضت پس از بازداشت دبیرکل برای اعلام انحلال تحت فشار است و احتمال بازداشت سایر اعضا پس از جلسه شورای مرکزی (پنجشنبه گذشته) که مسلما خروجی مورد نظر وزارت اطلاعات را نخواهد داشت، وجود دارد گفت: بار قبل که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شدم برخی سایتهای دولتی اتهامات مالی را به عنوان دلیل بازداشت بنده اعلام کردند در حالی که این مسئله کذب محض است و در آن زمان هم فعالیتهای ما در زمینه صیانت از آرا و کمیته انتخابات آزاد دلیل اصلی بازداشت بود.
وی افزود: اکنون که با توجه به فشارها بر نهضت و بازداشتهای روزهای اخیر احتمال می دهم بار دیگر بازداشت شوم به صراحت اعلام میکنم که هیچگونه مشکل مالی و اخلاقی نداشته و ندارم و بنابراین هرگونه ادعای تازه در این زمینه ها نیز دروغ و از درجه اعتبار ساقط است.
مهدی معتمدی مهر در اردیبهشت گذشته به خاطر فعالیتهای خود در کمیته صیانت آرا و دفاع از طرح نظارت بین المللی توسط وزارت اطلاعات بازداشت و 45 روز را در بازداشت به سر برده بود.او در پی احضار به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات ، بار دیگر بازداشت شده و هم اکنون در بازداشت به سر می برد.
*****
امیر خسرو دلیر ثانی بازداشت شد
امیر خسرو دلیر ثانی یکی از فعالان سیاسی و عضو جنبش مسلمانان مبارز بازداشت شد.
به گزارش خبرنگار جرس، نیمه شب یکشنبه 13 دی ماه سال 1388 بدون هرگونه توضیحی ، توسط مامورین اطلاعات در خانه اش بازداشت و به زندان اوین منتقل گردیده است.
*****
محمد جواد مظفر در سلول انفرادی و تحت فشار است
محمد جواد مظفر ، مدیر انتشارات کویر که 8 دی ماه بازداشت شده ، به شدت تحت فشار است .
نائب رئیس هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق زندانیان در سلول انفرادی است و به دلیل عضویت در این انجمن به شدت تحت فشار است. پیش از این در تاریخ 18 شهریور ماه ، ماموران دادستانی تهران با مراجعه به دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان در تهران این دفتر را پلمپ کرده بودند.
*****
پروانه راد، یکی دیگر از زنانی که در روز عاشورا دستگیر شد
پروانه راد، یکی دیگر از زنانی است که در روز عاشورا دستگیر شده است. خانواده وی چندین روز از پروانه راد بی خبر بودند تا این که بالاخره وی پس از ۷ روز از زندان اوین با خانواده اش تماس می گیرد و خبر بازداشت اش را در زندان اوین می دهد.
روز عاشورا اتومبیل خانم پروانه راد خراب می شود و برای همین با همسرش تماس می گیرد تا به محل آمده و به او یاری رساند، اما در طی این زمان نیروهای انتظامی او را دستگیر می کنند.
بنابه گفته دوستان وی، پروانه راد، ۵۳ سال دارد و دارای دو فرزند است.
*****
بهرنگ تنکابنی و کیوان فرزین بازداشت شدند
بهرنگ تنکابنی ، سردبیر ماهنامه فرهنگ و آهنگ(پسر لی لی فرهاد پور) دیروز به همراه کیوان فرزین منتقد موسیقی در دفتر این مجله بازداشت شدند . ماموران امنیتی دفتر مجله را نیز تفتیش کردند وکیس های کامپیوترماهنامه را با خود بردند.
ماموران پس از آن به منزل لی لی فرهادپور رفته و کتاب ها، جزوه ها و کامپیوترشخصی او را نیز با خود بردند.لی لی فرهاد پور نویسنده و روزنامه نگار از اعضای مادران صلح است.
*****
احمد احمد پور بازداشت شد
تعداد اعضای دربند حزب مشارکت به 12 نفر رسید
خبر بازداشت احمد احمدپور، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت منطقه قم تایید شد.
به گزارش نوروز، احمد احمدپور به دنبال شرکت در جلسۀ مجمع محققین و مدرسین حوزۀ علمیه قم، توسط دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده است.
با بازداشت این روحانی و همچنین مهدی گیلانی که عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت استان خراسان رضوی است، تعداد اعضای دربند این حزب اصلاح طلب به 12 نفر رسید.
گفتنی است، مرخصی 5 روزه عبدالله رمضان زاده، عضو شورای مرکزی این حزب که قرار بود عصر عاشورا پایان پذیرد، تمدید شده است.
*****
دانشجوی دانشگاه فردوسی همچنان در بند/ ضرب و شتم دانشجویان بازداشتی دانشگاه های مشهد در کوی پلیس
پس از حمله خونین چهارشنبه و پنجشنبه نهم و دهم دی ماه به دانشگاه آزاد مشهد و اعتراضات گسترده در همه دانشگاه های مشهد در، ۲۱۰ دانشجوی دانشگاه آزاد، ۷ دانشجوی دانشگاه فردوسی، ۳۵ دانشجوی دانشگاه خیام و ۱۰ دانشجوی دانشگاه سجاد مشهد بازداشت و به کوی پلیس مشهد منتقل شدند.
در میان دانشجویان بازداشت شده، ۶ دانشجوی دانشگاه فردوسی به نام های توحید تمدنی، محسن بیات، علی معموری، رضا خجسته و علی لطیفی از چهارشنبه و حسین قابل از روز عاشورا همچنان در کوی پلیس در بندند.
به گفته یکی از دانشجویان آزاد شده رفتاری خلاف شان دانشجو در این محل با دانشجویان می شود و بازجویان با ضرب وشتم دانشجویان را تحت فشار گذاشته و آنها را در شرایط بسیار نامناسب در سلول های چند ده نفره نگه می دارند.
برای دانشجویان بازداشت شده دانشگاه های مشهد قرار سنگین وثیقه ۱۰۰ میلیونی تعیین شده است، اما علیرغم تهیه و تودیع وثیقه توسط خانواده های دانشجویان، مسئولان دادگاه انقلاب مشهد از پذیرش وثیقه و آزادی دانشجویان امتناع کرده اند.
با نزدیک شدن به امتحانات و نگرانی خانواده های دانشجویان بازداشتی از وضعیت آموزشی فرزندشان، مسئولین دانشگاه هیچ اقدامی برای آزادی این ۶ دانشجو زندانی دانشگاه فردوسی و دیگر دانشجویان بازداشتی مشهد نکرده اند. دانشجویان دانشگاه های آزاد، فردوسی، خیام و سجاد مشهد اعلام کرده اند که در صورت ادامه بازداشت همکلاسی هایشان، اعتصاب خواهند نمود و امتحانات پایان ترم را تحریم و لغو خواهند نمود.
گفتنی است در روز دوشنبه صدها تن از دانشجویان دانشگاه فردوسی با برپایی تجمعی خواستار آزادی یاران دبستانیشان شدند. این تجمع در مقابل دانشکده فنی این دانشگاه برگزار شد.
علیرغم آنکه به علت تعطیلات قبل از امتحانات، دانشگاه در حالت نیمه تعطیل قرار دارد، برای چندمین روز متوالی دانشجویان دانشگاه فردوسی با تجمع مقابل دانشکده فنی و سر دادن شعارهایی به حمله وحشیانه نیروهای انصار و لباس شخصی های حامی دولت کودتا به دانشگاه آزاد مشهد و بازداشت دانشجویان دانشگاه سجاد، اعتراض کردند.
بنابر گزارش ها دیروز سه شنبه نیز فضای همه دانشگاه های شهر مشهد به شدت امنیتی بوده است و نیروهای انتظامی و لباس شخصی با حضور در خیابان های منتهی به دانشگاه های فردوسی، آزاد، سجاد و خیام مشهد، این دانشگاه ها را محاصره کردند.
به علت حضور بسیار گسترده ماشین های انتظامی و یگان ویژه در بسیاری از میادین و خیابان های مشهد، حکومت نظامی غیررسمی در این خیبان ها برقرار شده است.
گفتنی است هم اکنون ۳۰ دانشجوی دانشگاه آزاد، ۳۵ دانشجوی دانشگاه خیام، ۱۰ دانشجوی دانشگاه سجاد و ۶ دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد در بازداشتگاه های اطلاعات و پلیس امنیت مشهد زندانی می باشند. همچنین از وضعیت دانشجویان مصدوم دانشگاه آزاد مشهد که از صحن این دانشگاه ربوده شدند هیچ اطلاعی در دست نیست.
دانشجویان دانشگاه های مشهد اعلام کرده اند تا آزادی همه دانشجویان زندانی و محاکمه مهاجمان به دانشگاه های آزاد و سجاد به تجمعات اعتراضی خود ادامه خواهند داد.
*****
تماس تلفنی امید منتظری از اوین
امید منتظری که به اتفاق مادرش مهین فهیمی، هفته گذشته بازداشت شده است روز گذشته با خانواده خود تماس گرفت. او در این تماس کوتاه خبر داد که به همراه مادر، پسرخاله و سه تن از دوستانش در زندان اوین به سر می برند. تاکنون اتهام یا اتهامات منتسب به امید منتظری و مهین فهیمی اعلام نشده است.
مهین فهیمی و فرزندش امید منتظری، همسر و فرزند حمید منتظری هستند که در جریان اعدام گروهی از زندانیان سیاسی در سال ۶۷ اعدام شد. میهن فهیمی از مادران کمیته صلح است و اردوان تراکمه از جوانان چپ گرا نیز به همراه آنها بازداشت شده است.
*****
فيگارو: در سال 2010 شاهد سقوط رژيم ملایان خواهيم بود؟
روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای در باره وقایع ایران نوشت، رهبران رژيم تهران در مواجهه با اعتراضات مردمی در بن بست قرار گرفته اند. امروز جمهورى اسلامى توسط كسى هدايت مى‌ شود كه مانند شاه در آخرين روزهاى حيات رژيمش، لرزان شده است. اعتراضات مردمی در ایران يادآور انقلابى است كه در سال 1979 میلادی منجر به سقوط رژیم شاه شد.
این روزنامه با اشاره به سرکوب خشونت آمیز تظاهرات ضد حکومتی در ایران نوشت، سركوب نمى تواند تظاهرات را آرام كند بلكه بيش از پيش نيروهاى امنيتى را فرسوده مى ‌سازد.
واشنگتن پست نوشت، با ادامه سرکوب محتمل است كه جنبش راديكالتر شود و علائم آن از هم اکنون مشاهده می شود: شعارهاى تظاهرات از مخالفت با نتایج انتخابات ریاست جمهوری، به نفى تماميت نظام اسلامى تبديل شده است.
در سال 2010 شاهد سقوط رژيم ملایان خواهيم بود؟
روزنامه فرانسوی فيگارو نیز در سرمقاله خود با عنوان "آيا در سال 2010 شاهد سقوط رژيم ملایان خواهيم بود؟" نوشت، رژيم تهران در ميان يک گاز انبر گير کرده و هيچگاه تا به اين حد آسيب پذير نبوده است.
فیگاور با اشاره به گسترش اعتراضات ضد حکومتی در ایران نوشت، جنبش راديکاليزه شده و در برخى نبردها پيروزيهايى را کسب کرده است.
این روزنامه نوشت، موضوع به مخالفت با نتایج انتخابات رياست جمهورى ماه ژوئن محدود نمى شود. اين جنبش يک نبرد براى آزادى و علیه حاکمیت ملاها است. رهبران کشورهاى غربى هم از اين موضوع آگاهند.
*****
تکذيب رژیم: سرکنسول ايران در نروژ ماموریتش در این کشور خاتمه یافته و نفر بعدی به زودی به جای ایشان عازم خواهد شد
خبرگزاری مهر: یک مقام مطلع در وزارت امورخارجه درباره شایعات رسانه های غربی مبنی بر پناهنده شدن سرکنسول ایران در اسلو پایتخت نروژ ضمن بی اهمیت خواندن این شایعه گفت: این موضوع صحت ندارد.این منبع مطلع در وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: این نوع اخبار در زمره ده ها شایعه ای است که منابع غربی به عنوان جنگ روانی و شانتاژ مطرح می کنند و پاسخگویی به اخبار از این دست فاقد اهمیت است.وی همچنین گفت: این خبر شایعه ای بیش نیست و سرکنسول کشورمان در نروژ ماموریتش در این کشور خاتمه یافته و نفر بعدی به زودی به جای ایشان عازم خواهد شد.این منبع آگاه اضافه کرد: قاعدتا ماموران دیپلماتیک ایران در خارج از کشور بعد از دوره ماموریتشان به کشور باز می گردند و مامور جدید به جای او اعزام می شود.
*****
مشاور قضايی دادستان کل کشور: با فيلترشکن‌ها برخورد جدی می‌کنيم
سايت‌هايی که به جريان فتنه کمک کردند فيلتر شدند
دبير کارگروه تعيين مصاديق محتوای مجرمانه قانون جرايم رايانه‌ای با اشاره به افزايش گزارش‌های دريافتی مردمی پس از انتشار فهرست مصاديق محتوای مجرمانه اينترنتی که سه شنبه هفته گذشته بر روی سايت دادستانی کل کشور قرار گرفت، گفت:‌ بيشترين موارد گزارش‌های مردمی در سه مورد مصاديق غيراخلاقی، مصاديق محتواهای عليه مقدسات مذهبی مردم و مصاديق اقدام عليه امنيت کشور بوده‌ است.
عبدالصمد خرم آبادی مشاور قضايی دادستان کل کشور در گفتگو با ايسنا با اشاره به اين‌که غير از سه مورد مذکور مصاديق ديگری نيز وجود داشته اما تعداد گزارش‌های دريافتی درباره آنها کمتر از اين سه مورد بوده است، اظهار کرد:‌ مردم از زمان انتشار فهرست محتوای مصاديق مجرمانه، موارد بسياری از وجود چنين مصاديقی در فضای مجازی را از طريق سايت دادستانی و سايت مخابرات اعلام کرده‌اند.
وی با تاکيد بر اين‌که گزارش‌های مردمی راهنمای خوبی برای ما خواهد بود، خاطرنشان کرد: ترجيح ما اينست که مردم خود ناظر اصلی فضای مجازی بوده و به پليس سايبر کمک کنند زيرا گزارش‌های مردمی گزارش‌های مفيدتری است.
سايت‌هايی که به جريان فتنه کمک کرده بودند فيلتر شدند
مشاور قضايی دادستان کل کشور با اشاره به اينکه مردم سايت‌هايی را که به جريان فتنه اخير کمک کرده‌ بودند، به ما اعلام کرده‌اند، گفت: اين سايت‌ها تصاويری از مانورهای نظامی و مانور مبارزه با زلزله مونتاژ کرده بودند و تحت عنوان عکس‌های مربوط به آشوب‌ها و درگيری‌های حرمت شکنان در روز عاشورا نشان داده بودند، به خصوص مواردی از سايت‌های خارجی در اين زمينه گزارش شد که پس از اعلام آنها، ما سعی کرديم در جهت جلوگيری از تشويش افکارعمومی با آنها برخورد و فيلتر کنيم.
وی با بيان اينکه سايت‌های فيلتر شده بيشتر شامل سايت‌هايی می‌شود که به دروغگويی و تشويش اذهان عمومی پرداختند، افزود: بايد مواظب باشيم افرادی امنيت فضای مجازی را با تشويش اذهان عمومی، تعرض به اخلاق، عفت عمومی، هويت ملی و دينی و مقدسات مردم در معرض خطر قرار ندهند.
مشاور قضايی دادستان کل کشور اعلام کرد: ما مصمم هستيم علاوه بر فيلتر و مسدود سازی آدرس‌ سايت‌ها، وبلاگ‌ها و گروه‌های غير قانونی اينترنتی از طريق دادسراهای عمومی و انقلاب سراسر کشور، برخورد قاطعی با کسانی که فضای سايبر را ناامن می‌کنند، کنيم. اقدامات دستگاه قضايی به فيلتر کردن و مسدودسازی محدود نمی‌شود و تا جايی که امکان داشته باشد با مجرمان در فضای سايبر برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.
وی گفت: البته اين برخوردهای قضايی در حيطه وظايف کارگروه تعيين مصاديق محتوای مجرمانه نيست بلکه از وظايف دستگاه قضايی است و دادستانی کل کشور از اين جهت که هم رياست کارگروه تعيين مصاديق را بر عهده دارد و هم بر دادسراهای سراسر کشور نظارت می‌کند، برخورد قضايی و تعقيب کيفری مجرمان از حيث وظيفه قضايی که بر عهده دارد، دنبال خواهد کرد.
فراهم کردن ادامه دسترسی به سايت‌های فيلتر شده از سوی ميزبانان داخلی جرم است
دبير کارگروه تعيين مصاديق محتوای مجرمانه قانون جرايم رايانه‌ای اظهار کرد: به دليل اينکه برخورد با مجرمان در فضای سايبر، بايد به فوريت انجام شود بنابراين فيلتر کردن يک سايت توسط کارگروه به منزله دستور کارگروه به ارايه دهنده خدمات ميزبانی برای محدود سازی آن سايت است و ما اين مطلب را از طريق مکاتباتی که با مسوولان محترم شرکت ارتباطات زير ساخت در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام داده‌ايم، تذکر داديم و اگر ارايه دهندگان خدمات ميزبانی داخلی، بعد از فيلتر کردن سايت‌ها و وبلاگ‌ها آنها را مسدود نکنند و ادامه دسترسی به اين سايت‌ها را برای کسانی که از فيلترشکن استفاده می‌کنند فراهم کنند، عمل آنها جرم محسوب می‌شود و طبق ماده ۲۳ قانون جرايم رايانه‌ای با آنها برخورد خواهد شد.
خرم آبادی در ادامه به ماده ۲۳ قانون جرايم رايانه‌ای اشاره کرد و گفت: طبق اين ماده "ارائه‌دهندگان خدمات ميزبانی موظفند به محض دريافت دستور کميته تعيين مصاديق مذکور در ماده فوق يا مقام قضايی رسيدگی‌کننده به پرونده مبنی بر وجود محتوای مجرمانه در سيستم‌های‎ رايانه‌ای خود از ادامه دسترسی به آن ممانعت به عمل آورند. چنانچه عمداً از اجرای دستور کميته يا مقام قضايی خودداری کنند، منحل خواهند شد. در غير اين صورت، چنانچه در اثر بی‌احتياطی و بی‌مبالاتی زمينه دسترسی به محتوای مجرمانه مزبور را فراهم کنند، در مرتبه نخست به جزای نقدی از بيست تا يکصد ميليون ريال و در مرتبه دوم به يکصد ميليون تا يک ميليارد ريال و در مرتبه سوم به يک تا سه سال تعطيلی موقت محکوم خواهند شد" و تبصره ماده ۲۳ مبنی بر "ارائه‌دهندگان خدمات ميزبانی موظفند به محض آگاهی از وجود محتوای مجرمانه مراتب به کميته تعيين مصاديق اطلاع دهند".
وی خاطرنشان کرد: در جهت اجرای ماده ۲۳ قانون جرايم رايانه‌ای، ارايه دهندگان خدمات ميزبانی داخلی مکلف هستند که پس از اينکه سايت يا وبلاگی به دستور کارگروه از طريق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فيلتر شد، دسترسی به آن سايت را مسدود کنند و محتويات سايت را برای بررسی‌های قضايی و تعقيب کيفری مجرمان در رايانه‌های خود نگهداری کنند.
در آينده برخورد جدی با فيلترشکن‌ها می‌کنيم
وی در ادامه به ماده ۲۱ قانون جرايم رايانه‌ای که مربوط به ارايه دهندگان خدمات دسترسی است اشاره کرد و به قرائت اين ماده به شرح زير پرداخت: "ارائه‎دهندگان خدمات دسترسی موظفند طبق ضوابط فنی و فهرست مقرر از سوی کميته تعيين مصاديق موضوع ماده ذيل محتوای مجرمانه را اعم از محتوای ناشی از جرايم رايانه‌ای و محتوايی که برای ارتکاب جرايم رايانه‌ای به کار می‌رود پالايش کنند. در صورتی که عمداً از پالايش محتوای مجرمانه خودداری کنند، منحل خواهند شد و چنانچه از روی بی‎احتياطی و بی‎مبالاتی زمينه دسترسی به محتوای غيرقانونی را فراهم آورند، در مرتبه نخست به جزای نقدی از بيست تا يکصد ميليون ريال و در مرتبه دوم به جزای نقدی از يکصد ميليون تا يک ميليارد ريال و در مرتبه سوم به يک تا سه سال تعطيلی موقت محکوم خواهند شد".
خرم آبادی با اشاره به اينکه طبق ماده مذکور ارايه دهندگان خدمات دسترسی مکلف به همکاری با کارگروه هستند، تاکيد کرد: ما در آينده در نظر داريم، برخوردی جدی با آنتی فيلترها کنيم و آنها را ساماندهی کنيم تا فيلتر موثر واقع شود.
*****
7 میلیون نفر، آمار واقعی تعداد شرکت کنندگان در برنامه نود
در حالی که مسئولان برنامه فوتبالی 90 تعداد شرکت کنندگان در نظر سنجی اس ام اسی این برنامه را بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر اعلام کردند، خبرنگار جرس توانست آمار دقیق شرکت کنندگان در این برنامه را به دست بیاورد.
در برنامه دوشنبه شب 90 ، هواداران جنبش سبز اعلام کردند که بدون در نظر گرفتن سئوال مسابقه و پاسخ ها، گزینه آخر را انتخاب خواهند کرد و این برنامه را به نمایشی از وحدت خود تبدیل خواهند کرد. آنچه نتیجه این نظر سنجی اعلام شد شرکت بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر بود که از این تعداد یک و نیم میلیون نفر به گزینه سوم رای داده بودند ، آماری که حکایت از حضور 77 درصدی هواداران جنبش سبز داشت.
اما یک مقام آگاه در شرکت مخابرات ایران از پائین آوردن و کند کردن سرعت ارسال اس ام اس ها خبر داد و گفت: مخابرات سرعت ارسال اس ام اس ها را به شدت کاهش داد به گونه ای که تا ساعت 9 صبح روز سه شنبه نیز همچنان اس ام اس های مردم روانه شماره 200090 بود.
این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در ادامه اظهار داشت:تا ساعت 9 صبح روز سه شنبه بالغ بر 7 میلیون اس ام اس روانه نظرسنجی برنامه 90 شده بود اما از آنجایی که کار تفکیک اس ام اس ها با برنامه 90 بود، مخابرات نمی دانند که چه تعداد از این 7 میلیون گزینه سه را انتخاب کرده بودند.
گفتنی است دو شنبه شب بسیاری از شهروندان از عدم ارسال اس ام اس های خود خبر داده بودند.
*****
مصباح یزدی معترضان را "مفسد فی الارض" خواند
مصباح یزدی (در واقع تمساح یزدی) در سخنرانی تازه اش در جمع فرماندهان سپاه، اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری را "افساد فی الارض" توصیف کرد. در حالی که طبق قانون مجازات ایران، جزای کسی که "مفسد فی الارض" شناخته شود اعدام است سخنان تازه مصباح یزدی و تأثیر وی بر دولت و سپاه پاسداران ایران، اهمیت ویژه ای می یابد.
.به گزارش وبسایت های خبری، وی دیروز در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران در قم، حوادث پس از انتخابات را "فتنه" خواند و گفت: "فتنه‌ ها و حوادثی که در ماه‌ های اخیر در کشور اتفاق افتاد در طول تاریخ بی ‌سابقه نیست و آخرین آنها هم نخواهد بود، البته نوع شعارها، حرکات و پوشش ‌ها تفاوت می‌کند که همه آنها تحت عنوان یک فساد یا افساد فی‌الارض مشترک هستند".
مصباح یزدی غرب و آمریکا و یهودیان را عوامل حوادث اخیر معرفی و تاکید کرد: "گروهی که در مغرب زمین رسماً حاکمند یا پشت پرده در حکومت ‌ها نقش آفرینی می ‌کنند، یهودی‌ها هستند و این گروه، فتنه ‌انگیزترین افراد در عالم بشریت اند که تا اسلام را از بین نبرند، دست از سر مسلمان‌ها بر نخواهند داشت".
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، یهودیان را دشمنان واقعی اسلام توصیف کرد و افزود: قرآن، هزار و چهارصد سال پیش به این نکته اذعان کرده و جنایات آنها در طول تاریخ، بیان این حقیقت است، اما با این حال این مسئله برای یک عده فریب ‌خورده در داخل کشور قابل قبول نیست".
مصباح یزدی یهود را فاسدترین طائفه خواند و با اشاره به اینکه "در هیچ قوم، کشور و منطقه ‌ای چنین طایفه ‌ای وجود ندارد" تأکید کرد: "یهودیان گروهی از مسیحی‌ ها را با خود همدست کرده و مسیحی یهودی درست کرده‌اند و سیاست آمریکا را قبضه نمود‌‌ه‌اند".
عضو مجلس خبرگان دولت های خارجی و معترضان داخلی را مبتلا به "حسادت" خواند و حسد را بارزترین عوامل ایجاد فساد از سوی بشر دانست.
مصباح یزدی، معترضان را "فریب خورده" توصیف کرد و گفت: "این عده می‌گویند به جای "مرگ بر آمریکا" با آنان منافعمان را تقسیم کرده و نفت را بفروشیم و مراکز فساد را مانند قبل از انقلاب داشته باشیم در حالی که افکار این عده ناشی از ضعف در ایمان است و اینها به خاطر دنیا از دین و استقلال خود می‌‌گذرند و با رفت و آمد به کشورهای خارجی آنچنان دلباخته می‌ گردند که حاضرند به خاطر لذت ‌های حرام از حکومت اسلامی چشم بپوشند". وی با بیان اینکه "این فتنه ‌هایی که رخ می ‌دهد اولی و آخری آنها نیست" گفت: "این فتنه‌ها بوده و اگر دشمنان دری را بسته ببینند از در دیگر خواهند آمد و اگر بخواهیم بدانیم در مقابل این افراد فریب‌خورده چه تدبیری باید بیاندیشیم باید بصیرت را افزایش دهیم و فکر و هدف دشمنان را بشناسیم".
دیدار فرماندهان سپاه کشور با مصباح یزدی، "مفسد فی الارض" خواندن جنبش سبز و تئوریزه کردن اعدام معترضان توسط وی و سناریوی توطئه یهودیان از تازه ترین اقدامات حکومت ایران برای سرکوب منتقدان پس از انتخابات ریاست جمهوری ارزیابی می شود.
*****
درخواست فعالان حقوق بشر از جامعه جهانی برای توقف سرکوبهای خشن در ایران
جمعی از تشکل های فعال حقوق بشری با ارسال نامه ای سرگشاده از جامعه جهانی درخواست کمک برای متوقف کردن سرکوب های خشن حکومت ایران علیه معترضین شدند.
متن این نامه بدین شرح است:
علیرغم هشدار سازمان عفو بین الملل و دیگر سازمان های حقوق بشر، در روز یکشنبه 27 دسامبر 2009، مردم جهان شاهد خشونت بارترین سرکوب های خونین تظاهر کنندگان درایران طی شش ماه گذشته بوده اند که ده ها کشته و زخمی به جای گذاشته است. اعمال اینگونه شیوه های غیرانسانی، و در پی آن دستگیری صدها نفر، نمونه ی آشکار نقض حقوق بشر درایران است. حکومت ایران باید بی درنگ به این شیوه ها پایان دهد و حقوق مردم را محترم شمارد و کلیه دستگیر شدگان را آزاد نماید.

فرجام خواهی از جامعه جهانی:
پیش از آنکه فجایع بزرگ تری رخ دهد، جامعه جهانی باید به یاری مردم ایران بشتابد. ما بعنوان تشکل های حقوق بشری، برای متوقف کردن سرکوب های خونین و بی رحمانه توسط حکومت ایران به یاری مردم و دول جهان نیازمندیم تا باکار برد فشارهای سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی را وادار کنند که دست از اعمال خشونت علیه مردم خود بر دارد و به تعهدات قانونی خود عمل نماید. درهمین راستا و بطور مشخص، ما از کشورهای جهان مصرانه درخواست می کنیم تا با فرا خواندن سفرای خود از ایران اعتراض خود را با خشونت های خونین جمهوری اسلامی نشان دهند. تنها فشارهای جهانی ممکن است مانع از بروز فجایع انسانی در ایران شود.

جامعه حقوق بشر ایران در جنوب کالیفرنیا
جامعه ی دفاع از حقوق بشر و دموکراسی در ایران - سوئداتحادیه سراسری ایرانیان مقیم سوئد
انجمن ایرانیان هلند
پلاتفرم تشکلهای پناهندگی ایرانی در هلند
شبکۀ فرهنگی ایرانیان در اروپا
تلاشگران جامعه بازـ آلمان
کمیته همبستگی با مادران داغدار (لندن)
مادران ایرانی هامبورگ
گروه همبستگی با مادران عزادار ایران در شهرکلن/ آلمان
در آمریکا گفتگوی سبز ادیان گروه
همبستگی با مادران عزادارایران، در سن فرانسیسکو، کالیفرنیا
حاميان مادران عزادار ایران در لوس انجلس
جامعه ایرانی برای حقوق بشر در سن حوزه
انجمن مدافع دمکراسی در لس آنجلسوحدت برای ایران- جنوب کالیفرینا
*****
پروژه جدید ستاد کودتا؛ پنهان کردن اسلحه های آمریکایی در دفاتر احزاب و منازل فعالین سیاسی
ستاد کودتا قصد دارد در ادامه پروژه های خود برای حذف رقیبان سیاسی دست به اعمال جدید و هولناک دیگری بزند.
طبق گزارش های رسیده به سایت امروز، کودتاچیان قصد دارند در دفاتر احزاب و منازل فعالین سیاسی اسلحه های آمریکایی تازه خریداری شده کار بگذارند، تا بدین وسیله بتوانند آن ها را محارب و ضد نظام اعلام کرده و به حذف سریع آنها اقدام نمایند. کودتاچیان پیش از این به انواع و اقسام روش های ماکیاولیستی برای رسیدن به اهداف خوداستفاده کرده بودند ولی به نظر می رسد با پیچیده شدن بیشتر اوضاع، ستاد کودتا دست به اعمال کثیف تری خواهد زد.
*****
دانشجویان دانشگاه هاي مشهد: کودتاگران منتظر سخت ترين واكنش هاي ما در روز های آتی باشند
در پی ادامه حملات نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشگاههای مشهد و بازداشت دانشجویان این دانشگاهها، دانشجویان هوادار جنبش سبز دانشگاههای این شهر بیانیه ای مشترک را منتشر کردند.
متن این بیانیه بدین شرح است:
باسمه تعالي
بار ديگر ساحت مقدس دانشگاه مورد هجوم فرزندان خلف شعبان بي مخ قرار گرفت. اوباش مشهد كه گويي خود را نسبت به چماق به دستان پايتخت در خدمت به حكومت جهل عقب مي پنداشتند تحت حمايت كامل نيروهاي انتظامي، حراست و مديران دانشگاه هاي مشهد وظيفه خود را در به خاك و خون كشيدن دانشگاه هاي مشهد به وحشيانه ترين شكل ممكن به انجام رساندند.اين افراد كه چهره هاي شناخته شده و محبوب دستگاه هاي قضايي و امنيتي شهر مشهد مي باشند در ابتدا مراسم بزرگداشت آيت الله منتظري در دانشگاه فردوسي را هدف حمله خود قرار داده و پس از اين كه هيچ گونه برخوردي با اين افراد شناسنامه دار نشد اين بار دانشگاه آزاد مشهد هدف هجوم وحشيانه اين اراذل قرار گرفت.پس از آن در كمال ناباوري اين افراد به همراه نيروي انتظامي اقدام به دستگيري گسترده دانشجويان دانشگاه هاي آزاد، خيام، سجاد و فردوسي مشهد و تلاش در جهت برخورد امنيتي با قربانيان حوادث دانشگاه هاي مشهد كردند. در اين ميان دادستان خراسان و مديريت دانشگاه آزاد ضمن اشاره گذرا به حمله انصار به دانشگاه هاي مشهد در اقدامي وقيحانه با تضمين برخورد با دانشجويان معترض زخمي ديگر بر تن دانشگاهيان و خانواده هاي آنان زدند.نظر به اطلاعات به دست آمده از پروسه برخورد قضايي با دانشجويان معترض، ما جمعي از دانشجويان دانشگاه هاي مشهد اعلام مي كنيم در صورتي كه نهادهاي امنيتي به تلاش خود جهت پرونده سازي براي دانشجويان در بند و مجرم نماياندن هم كلاسي هاي ما در فاجعه دانشگاه آزاد كه بي شك خود ايشان قربانيان اصلي اين ماجرا مي باشند ادامه دهند بايد منتظر سخت ترين واكنش هاي ما در روز های آتی باشند.در پايان بار ديگر خواسته هاي بر حق و ابتدايي خود را مبني بر معرفي و مجازات كليه عوامل حمله به دانشگاه آزاد، برخورد با كليه پرسنل و مديران خاطي اين دانشگاه، شفاف سازي نسبت به سرنوشت مجروحين يا شهداي اين فاجعه و آزادي سريع و بدون شرط كليه دانشجويان معترض اعلام مي داريم.
*****
اسامی فعالین سیاسی و اجتماعی بازداشت شده پس از عاشورای خونین تهران
پس از حادثه عاشورای خونین تهران صدها تن از معترضین دستگیر شدند.به گونه ای که مقامات نیروی انتظامی تعداد دستگیری هایی که مستقیما توسط این نهاد صورت گرفت را 500 تن در روز عاشورای تهران اعلام کردند.
به جز صدها معترض بازداشت شده در روز عاشورا در شهرهای تهران-اصفهان-اراک-مشهد-نجف آباد و... تعداد زیادی از فعالان سیاسی و اجتماعی نیز به صورت هدف دار دستگیر شدند.

دانشجویان:
- بهاره هدایت (عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت - ۹ دی)
- مهدی عربشاهی ( عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت - ۶ دی)
- مرتضی سیمیاری (دبیراجتماعی دفتر تحکیم وحدت - ۱۳ دی)
- علی‌رضا فیروزی (از فعالان دانشجویی دانشگاه زنجان)
- سورنا هاشمی (از فعالان دانشجویی دانشگاه زنجان)
- ۳۰ دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد
- ۳۵ دانشجوی دانشگاه خیام مشهد
- ۱۰ دانشجوی دانشگاه سجاد مشهد
- ۲ دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد
- ۷ دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر
- حدود ۱۰ دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه

روزنامه‌نگاران:
- بدرالسادات مفیدی (دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران)
- عمادالدین باقی (روزنامه نگار-فعال حقوق بشر)
- نسرین وزیری (روزنامه‌نگار - خبرنگار ایلنا و خبرآنلاین)
- کیوان مهرگان (خبرنگار اعتماد)
- رضا تاجیک (روزنامه نگار و فعال ملی-مذهبی)
- ماشاءالله شمس‌الواعظین
- مرتضی کاظمیان (روزنامه‌نگار و فعال ملی-مذهبی)
- مصطفی ایزدی (روزنامه‌نگار و از طرفداران آیت‌الله منتظری)
- محمدجواد صابری (روزنامه‌نگار)
- بهرنگ تنکابنی (سردبیر ماه‌نامه فرهنگ و آهنگ - ۱۵ دی در دفتر مجله)
- کیوان فرزین (منتقد موسیقی مجله فرهنگ و آهنگ - ۱۵ دی در دفتر مجله)
- آروین صداقت‌کیش (منتقد موسیقی مجله فرهنگ و آهنگ - ۶ دی در حاشیه تظاهرات عاشورا)
- روزبه کریمی (روزنامه‌نگار)
- محمدرضا زهدی (عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات - مدیرمسئول روزنامه آریا)
- علی حکمت (عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات - سردبیر روزنامه خرداد)
- نگین درخشان (روزنامه‌نگار - ۹ دی)
- سام محمودی (روزنامه‌نگار - ۷ دی)

کمیته گزارشگران حقوق بشر:
- شیوا نظرآهاری (عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر)
- پریسا کاکایی (عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر - ۱۱ دی)
- سعید جلالی‌فر (عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر)
- سعید کلانکی (عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر)
- مهرداد رحیمی (عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر - ۱۱ دی)
- کوهیار گودرزی (عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر)
- سعید حائری (عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر)

نهضت آزادی و ملی - مذهبی‌ها:
- ابراهیم یزدی (دبیرکل نهضت آزادی)
- مهدی معتمدی‌مهر (عضو نهضت آزادی)
- امیر خرم (عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی)
- محسن محققی (عضو نهضت آزادی)
- مهدی قلی‌زاده (عضو نهضت آزادی)
- مازیار شکوهی (عضو نهضت آزادی)
- سارا توسلی (دختر محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی)
- محمدجواد مظفر (مدیر انتشارات کویر)
- لیلا توسلی (دختر محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی)
- مسعود آقایی (از فعالان ملی - مذهبی - همسر بدرالسادات مفیدی)
- امیرخسرو دلیر ثانی (عضو جنبش مسلمانان مبارز - ۱۳ دی)

مشاوران موسوی:
- اردشیر امیرارجمند (مشاور موسوی)
- علیرضا حسینی بهشتی (از مشاوران موسوی و پسر آیت الله بهشتی)
- علیرضا بهشتی شیرازی (از مشاوران موسوی)
- حسن عابدی جعفری (از مشاوران موسوی)
- قربان بهزادیان‌نژاد (رئیس ستاد انتخاباتی موسوی)
- محمد باقریان (از مشاوران ارشد موسوی)
- فروزنده (رئیس دفتر موسوی)
- محمدرضا تاجیک (مشاور موسوی و مشاور سابق خاتمی)
- فرشاد مومنی (مشاور اقتصادی موسوی)
- علی عرب‌مازار (مشاور اقتصادی موسوی)

مشاوران خاتمی و کروبی:
- مرتضی حاجی (مدیرعامل بنیاد باران وزیر سابق تعاون و آموزش پرورش)
- حسن رسولی (قائم‌مقام مدیرعامل بنیاد باران)
- محمدصادق جوادی‌حصار (عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی - ساکن مشهد - ۱۰ دی)

تعدادی از بهایی‌ها:
- ژینوس سبحانی (منشی دفتر کانون مدافعان حقوق بشر)
- لوا خانجانی
- بابک مبشر
- پیام فناییان
- نیکاو هویدایی
- منا هویدایی
- آرتین غضنفری
- فرید روحانی
- احمد روحانی
- نگار ثابت
- ابراهیم شادمهر
- زاوش شادمهر

فعالان زنان و حقوق بشر:
- نوشین عبادی (خواهر شیرین عبادی)
- منصوره شجاعی (فعال حقوق زنان)
- مهین فهیمی (از مادران - ۷ دی)
- امید منتظری (پسر مهین فهیمی - ۷ دی)
- اردوان تراکمه (منتقد ادبی -بازداشت شده در خانه مهین فهیمی - ۷ دی)
- زهره تنکابنی (از مادران صلح)
- آتیه یوسفی (عضو کمپین یک میلیون امضا در رشت - ۶ دی)
- فروغ میرزایی (وکیل دادگستری - همسر روزبه کریمی)
- مریم ضیاء (فعال حقوق کودک - ۱۰ دی)

جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب:
- ابوالفضل قدیانی (عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب)
- احمد احمدپور (عضو مجمع مدرسین حوزه قم و شورای مرکزی جبهه مشارکت منطقه قم - ۱۵ دی)
- احسان علایی‌فر (عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت در گرگان)
- محمد رفعتی (عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت در گرگان)
- محمد کیقبادی (عضو سازمان مجاهدین انقلاب در گرگان)
- مهدی گيلانی (عضو شاخه جوانان جبهه مشاركت و نایب رئيس ستاد ۸۸ خراسان رضوی - ۱۳ دی)
- فرشاد عزیزی (عضو ستاد ۸۸ خراسان رضوی - ۱۳ دی)

جبهه ملی:
- حسین موسویان (رئیس هیات اجرایی جبهه ملی)
- حمیدرضا خادم (عضو جبهه ملی)
- عیسی خان‌حاتمی (عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران - ۷ دی)
- ساسان بهمن‌آبادی (فعال سیاسی نزدیک به جبهه ملی - ۱۳ دی)

برخی از دیگر بازداشتی‌ها:
- محمد معین (پسر مصطفی معین که روز عاشورا و در خیابان بازداشت شده)
- ابوالفضل موسویان (دبیر اجرایی مجمع مدرسین حوزه علمیه)
- حشمت‌الله طبرزدی
- محمد طاهری (پسر آیت‌الله طاهری)
- شاپور کاظمی (برادر زهرا رهنورد که تازه بعد از چند ماه از زندان آزاد شده بود)
- رضا نجفی (مترجم - ۱۱ دی)
- خلیل درمنکی (منتقد ادبی - ۶ دی)
*****
مباحثه داغ مرتضی نبوی و سلیمی نمین درباره دستگیری موسوی و کروبی
مرتضی نبوی مدیر مسئول روزنامه رسالت و عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در سیما حضور پیدا کرده و به بحث درباره وقایع اخیر در کشور پرداختند.
در برنامه زنده تلویزیونی" رو به فردا " که سه شنبه شب از شبکه 3 سیما پخش شد، هنگامی که مجری برنامه درباره موضوع دستگیری سران مخالفان دولت ( موسوی و کروبی ) پرسش کرد، بحث داغی بین نبوی و سلیمی نمین در گرفت.
مهندس نبوی در پاسخ به این سوال با یادآوری راهپیمایی روز چهارشنبه 9 دی در حمایت از نظام و در اعتراض به هتک حرمت عده ای در روز عاشورا، گفت که قاطبه مردم با حضور در آن راهپیمایی خواستار دستگیری و مجازات آنچه که " سران فتنه " خواند، شده اند.
اما در این هنگام سلیمی نمین از نبوی پرسید:" شما این استنباط را از کجای مردم در آورده اید ؟ " سلیمی نمین در مخالفت با دستگیری موسوی و کروبی اشاره کرد که حوادث روز عاشورا با بیانیه میرحسین موسوی مرتبط نبوده و کنترل جریان حتی از دست موسوی هم خارج شده است.
سلیمی نمین همچنین در مخالفت با دستگیری موسوی ضمن توصیف موسوی و کروبی به " سرمایه های نظام " گفت: دستگیری " نخبگان به خطا رفته " راه چاره نیست و ممکن است به التهابات و فضای احساسی در جامعه دامن زده و طیف های حامی آنها را بار دیگر به خیابان ها بکشاند.
سلیمی نمین با اشاره به اینکه عده ای در کشور نمی خواهند با تقویت " بصیرت " مردم موضوع حل شود و غبارهای فضای سیاسی فروکش کند، از صداوسیما نیز به دلیل دعوت از برخی از عناصر تندرو به برنامه های تلویزیونی در روزهای گذشته و دامن زدن به بحث های تندروانه درباره دستگیری و مجازات رهبران معترضان انتقاد کرد.
در این حال بارها از سوی مجری برنامه اعلام شد که وقت برنامه تمام شده اما سلیمی نمین از مجری خواست تا وقت بیشتری برای بحث در این باره به این برنامه زنده تلویزیونی اختصاص داده شود.
نقطه اختلاف سلیمی و نبوی در این برنامه حول موضوع دستگیری موسوی و کروبی بود و نبوی با اشاره به بیانیه میرحسین موسوی پس از اتفاقات روز عاشورا گفت که او در این بیانیه نه تنها از اقدامات ساختار شکنانه عده ای از معترضان در روز عاشورا تبری نجسته بلکه تلویحا آنها را تایید نیز کرده است.
نبوی افزود که صبر نظام حدی دارد و نباید اجازه داد تا سران فتنه با اقدامات خود فضای جامعه را ملتهب کرده و در مقابل نظام و ولایت فقیه صف آرایی کنند.
اما سلیمی نمین با اشاره به اینکه موسوی و کروبی دشمن نیستند و باید به مردم بصیرت داد تا دشمن اصلی را که از نظر او " آمریکا و صهیونیسم " هستند، بشناسند از موسوی و کروبی با عنوان " نخبه های خطاکار یا به انحراف رفته یا قدرت طلب " نام برد.
اما نبوی اشاره کرد که اقدامات موسوی و کروبی پس از انتخابات زمینه را برای دشمنی صهیونیسم و آمریکا مهیا کرده و از این رو مردم در راهپیمایی روز 9 دی ماه خواستار دستگیری و مجازات سران داخلی فتنه هستند و منظور مردم از مجازات سران فتنه، سران داخلی این جریان است.
با این حال سلیمی نمین با پافشاری بر نظر خود اعلام کرد که راه چاره تقویت بصیرت مردم و انزوای این نخبگان خطاکار است ، نه دستگیری و مجازات آنها.
سلیمی با این وجود افزود که در 7 ماه گذشته کاسته شدن تدریجی از جمعیت معترضان خیابانی ناشی از همین تقویت بصیرت مردم است و هشدار داد که نباید با میدان داری عده ای تندرو و انجام اقدامات تندروانه و تحریک کننده بار دیگر بر لشگر معترضان خیابانی افزود.
نقطه داغ بحث از آن جایی شروع شد که نبوی در اظهاراتی گفت که موضوع اعتراضات تقریبا فیصله یافته و نظام موفق شده است که این فتنه اخیر را بخواباند اما سلیمی نمین در مخالفت با این نظر گفت که هنوز موضوع پایان نیافته است.
گفتنی است معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری 88 همچنان از صداوسیما به دلیل عدم دعوت از چهره های اصلاح طلب و مخالف دولت برای حضور در برنامه های تلویزیونی و ارایه برنامه های یک طرفه و یک جانبه از سوی صداوسیما، انتقاد می کنند.
*****
پرچم سبز ایرانیان در سنگاپور هم به اهتزاز درآمد
تماشاگران ایرانی دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان با سنگاپور همگی از نشان های سبز استفاده کردند.
تماشاگران ایرانی حاضر در استادیوم سنگاپور با بستن مچ بندهای سبز و یا در دست گرفتن پرچم های سبز حمایت خود را از جنبش سبز ایرانیان به نمایش گذاشتند.
در دست برخی از این تماشاگران تصاویری از صفایی فراهانی و دادکان به چشم می خورد. همچنین هنگامی که یکی از کارمندان صداوسیما در حال فیلمبرداری چهره به چهره از تماشاگران حامی جنبش سبز بود، تماشاگران با سردادن "مزدور برو گم شو" مانع ادامه کار او شدند و پلیس حاضر در استادیوم او را به بیرن ورزشگاه هدایت کرد. سپس پلیس از تماشاگران ایرانی که همه نشانه های سبز با خود داشتند خواست تا این نشان ها را "بنا به دستور مقامات مافوق " کنار بگذارند که تماشاگران نیز در برابر این درخواست پلیس فریاد "مرگ بر دیکتاتور" را به زبان انگلیسی سر دادند و پلیس نیز ناچار شد تا از درخواست خود عقب نشینی کند.
گفتنی است هم اینک هواداران جنبش سبز شعارهایی چون "صفایی آزاد باید گردد" در حمایت از صفایی فراهانی می دهند. آنها همچنین شعارهای دیگری همچون "نصرمن الله و فتح القریب مرگ بر این دولت مردم فریب را سر می دهند."

*****
نامه سرگشاده خانواده محمد نوریزاد خطاب به رژیم
توجیه فرضی این همه ظلم، جهل ناگزیرمان را ریشه دارتر و جبران ناپذیرتر خواهیم کرد
خانواده محمد نوری زاد، روزنامه نگار دربند با انتشار نامه ای سرگشاده، خطاب به حاکمیت نوشتند: در قبال نگاه متحیر و مبهوت شهدای تاریخی مان چگونه سرمان را بلند خواهیم کرد؟ و برای آینده ی معصومی که ناراستی ها و کج رفتاری های امروز و دیروز ما را به ارث خواهد برد، چه پاسخی خواهیم داشت؟
متن کامل این نامه بدین شرح است:
ما روزهاست که منتظر معجزه نشسته ایم. تنها دست روی دست گذاشته ایم و گوش سپرده ایم به ناله های ازلی این زمین. به سرنوشت غریبی که از پدرانمان به ارث برده ایم و برای فرزندانمان به ارث خواهیم گذاشت، بی آنکه در این میان، ردی از آن رسالت دینی و مدنی که روزی بر شانه هایمان سنگینی می کرد، بر پیکر سی ساله ی این انقلاب، نمایان باشد.
ما پدران و مادران این افلیج ناهمگونیم. ما –اگرچه به زعم خود- هر روز دست برده ایم به نوازش این فرزند، در عالم واقع ، آیا این جای انگشت های ما نیست که در گودی چشم هایش فرو رفته است؟ این جای لگدها و سیلی های ما نیست که جای جای این جسم متلاشی را کبود کرده است؟ این شمایل آبله گون چه می ماند به آن جوان برومند آرمانی که زمانی قرار بود اسوه ی بی بدیل زمان باشد؟ آیا بعد از سی سال وقت آن نرسیده که در آینه قامت ناموزون فرزندمان را برانداز کنیم؟ چرا هنوز جرات این را نیافته ایم که تاثیر دروغ و جهل و بدکارگی مان را در عفونت های سی ساله ی این پیکر انکار نکنیم؟ اگر تا دیروز این فرزند در خفا دست به گریبان ما می برد، امروز بی محابا و آشکارا سر به انتقام بلند کرده است. به راستی ما در پیشگاه خدا و وجدان های همیشه بیدار و زنده چه چیزی برای عرضه خواهیم داشت؟ در قبال نگاه متحیر و مبهوت شهدای تاریخی مان چگونه سرمان را بلند خواهیم کرد؟ و برای آینده ی معصومی که ناراستی ها و کج رفتاری های امروز و دیروز ما را به ارث خواهد برد، چه پاسخی خواهیم داشت؟
ای کاش می دانستیم با بسته نگاه داشتن چشمانمان رو به حقیقت معترض، خسته و داغدار این مردم، به لحظه ی مرگ و فراموشی ابدی این سرزمین نزدیکتر می شویم. ای کاش می دانستیم با توسل به استدلال و توجیه فرضی این همه ظلم، جهل ناگزیرمان را ریشه دارتر و جبران ناپذیرتر خواهیم کرد. و امروز زمانی است که اگر در آینده ای نزدیک، نقطه ی بازگشتی برای این منحنی رو به زوال متصور نشویم، همین سهم ناچیز ما از تاریخ، به زمانی نامشخص، مکانی نامعلوم و مردمانی ناشناس بدل خواهد شد.
خانواده ی محمد نوری زاد- دی ماه
*****
هفت سال زندان براي علي بي كس
"علي بي كس" عضو حزب اراده ملت ايران به هفت سال زندان و تحمل چهار ضربه شلاق محكوم شد.
شعبه 26 دادگاه انقلاب بي كس را به جرم اجتماع و تباني ، فعاليت تبليغاتي عليه نظام و تشويش اذهان عمومي مستوجب اين حكم دانسته است.
بي كس از 24 خرداد ماه گذشته در بازداشت به سر مي برد.
*****
-