سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۱۶

شنبه: 16/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد شنبه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یاران درود. آدینه ای دیگر را پشت سر نهادیم و دقیقه ایست که بامداد روز شنبه را آغاز کرده ایم. از این لحظه، مطابق معمول تا 24 ساعت آینده که به بامدادی دگر وارد شویم در خدمت شما خواهیم بود تا به کار مهم و ارزشمند خبررسانی خویش ادامه دهیم و این در حالی است که، دیگر یاران و همرزمان ما در جبهه هایی دیگر به وظیفه مقدس خویش برای مبارزه با دجالان گرگ صفت و تازیان بی آبرو و اشغالگرمشغول هستند و تلاش دارند که خویش را همراه با سایر جوامع دانشجویی و کارگری و اجتماعی برای شانزدهم آذرماه یعنی روز "دانشجو" آماده نمایند تا باری دیگر نمایشی از قدر ت و اقتدار ملت را به رژیم رسوا و عوامل و مزدوران جانی و تبهکار آنان نشان داده و ارکان این سیستم و رژیم غاصب را دگربار بلرزه درآورند. ما اعتقاد داریم که با پافشاری بر خواسته های برحق و بدیهی خویش و ادامه مبارزات همه جانبه، بزودی قادر خواهیم شد که اشغالگران را پس از سی سال فساد و تباهی و جور و ستم راهی زباله دان تاریخ نماییم.
*****
چند فیلم دیگر از روز 13 آبان
پس از بیش از 48 ساعت از روز فراموش نشدنی سیزدهم آبان که اوج و نقطه عطف مبارزات حق طلبانه ملت ستمدیده بر علیه غاصبین محسوب می گردد، هنوز سیل فیلم هایی که در رابطه با این روز غرورآفرین توسط خود مردم حاضر در صحنه ها تهییه شده در یوتیوب و سایر رسانه های تصویری خبری به نمایش در می آیند. از آنجایی که به نمایش نهادن اینهمه فیلم از گنجایش وبلاگ ما خارج است بنابراینبه انتشار لینک های مربوطه اکتفا کرده و تقاضا داریم در صورت تمایل، با کلیک کردن بروی آنها فیلم ها را تماشا کنید:
-
*****
از میان ایمیل های دریافتی (توضیح این که چون این ایمیل از دوستی گرانبها برایمان ارسال شده، ما بدون درنظر گرفتن درستی یا اشتباه بودن مطلب نوشته شده، آن را انتشار میدهیم):
مصداق هاي تاريخي تفرقه و اختلاف
آنچه تحت عنوان امثال و حکم در زبان فارسي آمده است، گنجينه گرانبهايي است که جوانان ما نبايد آن را از ياد ببرند و پيران نيز بايد عمر خود را صرف آموختن آنها به جوانان کنند. برخي از اين مثل ها آنچنان ساده اما پرمغز و محتوا است که از گذشته حتي در مکتبخانه ها و مدارس به کودکان و نوجوانان آموخته مي شده است تا هنگامي که وارد بازار کار مي شدند يا مسووليت بخش هاي مختلف جامعه را به گردن مي گرفتند، از آنها در جهت بالندگي جامعه بهره بگيرند. اين مثل ها را که نمونه برجسته آن حکايات سعدي دانشمند تواناي ايران زمين است، مي توان در کتاب هاي اکثر شعرا و نويسندگان قرن هاي گذشته يافت و جوانان را به بهره گيري از آن تشويق کرد. چند نمونه از اين مثل ها که در کتب درسي مدارس آمده بود از همان جمله اند. براي مثال مي توان به پدري اشاره کرد که در بستر بيماري به عنوان وصيت از فرزندان خويش خواسته بود هر يک تکه چوبي را بياورند و دانه دانه آنها را شکسته بود و به کنجي انداخته بود، آنگاه مشابه همين چوب ها را دسته کرده بود که اين دسته را هيچ کس نتوانسته بود بشکند و از فرزندانش خواسته بود هميشه متحد باشند تا آسيبي نبينند و اگر متفرق شوند مثل آن چوب هاي خشک دانه دانه مي شکنند. آنچه مي تواند در يک خانواده اتفاق بيفتد در يک جامعه و کشور نيز در سطحي وسيع تر قابل اتفاق افتادن است و تاريخ نيز در مقاطع مختلف بر آن گواهي مي دهد. گواهي تاريخ حاکي است که ملت ها هميشه با اتحاد و اتفاق به پيروزي رسيده اند و در سايه افتراق و اختلاف شکست هاي بزرگي را متحمل شده اند که برخي از مثل ها حکايت همين رويکرد است.
حوادث ماه هاي اخير کشور هميشه مرا به ياد همان دهقان و فرزندانش و چوب هايي که دانه دانه شکسته مي شدند و با هم محکم و استوار مي ماندند، مي اندازد و چند بار خواسته ام اشاراتي از همين زاويه به هموطنانم و حتي مسوولان داشته باشم ولي به اين بهانه که کو گوش هاي شنوا منصرف شده ام. با اين حال حوادث چند روز پيش کشور يعني روز سيزدهم آبان عزمم را جزم کرد که در اين باره حتماً يادداشت کوتاهي در باب مزاياي اتحاد و اتفاق يک جامعه بنويسم و درباره زيان هاي اختلاف بين مردم زنهار دهم. شايد يکي از دلايل مهم انصراف هميشگي من از نوشتن مطلب در اين زمينه، سادگي بحث و وقوف همگان بر آن بوده است ولي اينکه چرا ما اين موضوع بسيار ساده و بديهي را فراموش کرده ايم اين بار مهم ترين انگيزه من در نگارش شد. بدون ترديد همه ما، من که اين يادداشت را مي نويسم و شما که آن را مي خوانيد، رويدادهاي روز سيزدهم آبان را از نزديک يا از طريق رسانه ها ديده ايم و حرف و حديث هاي آن را شنيده ايم. بدون آنکه وارد بحث محتوايي و ارزشي آن شوم، مي خواهم بر اين نکته تاکيد کنم که دو ديدگاه در روز سيزدهم آبان ماه برابر ما قرار داشت. ديدگاه هايي که از قبل از انتخابات رياست جمهوري خودي نشان دادند در روز انتخابات و بعد از آن روبه روي هم قرار گرفتند تا آنجا که اختلاف شديد اصولگرايان و اصلاح طلبان نام گرفت و ماجراهاي تجمع ها و تعرض هاي خياباني و بخشي از بازداشت ها که بحث هاي آن به مجلس نيز کشيده شد، ناشي از همين دو ديدگاه متقابل بود. ديدگاه هايي که با چاشني خشونت همراه است و شماري از بلندپايگان کشور حتي در زمينه اصلاح آن داروي اتحاد و اتفاق را توصيه کرده اند. بحثي که ناشي از روحيه يي براي ايجاد وحدت در جامعه است و نه تنها نبايد آن را ناديده گرفت بلکه براي عملي شدن از هيچ کوششي نبايد فروگذاري کرد چرا که تجربه تاريخي نشان مي دهد ملت ها در برابر تفرقه آسيب پذير بوده اند و در سايه اتحاد به توسعه و پيشرفت رسيده اند و حتي بر مشکلات بزرگ و دشمنان تا دندان مسلح به پيروزي رسيده اند.
1 - البته مصداق هاي تاريخي در اين زمينه فراوان است که يکي از آنها بررسي تاريخي و اجتماعي شکست مسلمانان در اندلس يعني اسپانياي امروزي است. تمامي کتاب هاي تاريخي متفقاً اين شکست را ناشي از تفرقه و البته فسادي مي دانند که ناشي از همين تفرقه در دستگاه حکومتي مسلمانان در آن ديار حاکم شد و اسلام پس از هشت قرن ناچار شد کتاب بزرگ حکومت افتخارآميز بر اروپا را ببندد و فتوحات بزرگ مسلمانان را در شبه جزيره ايبري و حتي بخش هايي از فرانسه امروز تبديل به شکست کند؛ فتوحاتي که تحول و پيشرفت را در قاره اروپا سبب شده بود و باعث شده بود اروپايي که گرفتار رکود علمي قرون وسطي بود به سوي علم و ادب و صنعت رو کند تا جايي که خرابه هاي قرطبه پايتخت حکومت اسلامي اندلس و نوشته هايي که از آن زمان بر جاي مانده است، هنوز نمودار تمدني بزرگ و باشکوه از اسلام است و البته همه اينها يک پرسش را در ذهن آدمي مطرح مي کند؛ پرسشي که نگارنده در نخستين سفر به اسپانيا با آن روبه رو شد؛ چرا اندلس از اوج قدرت و شکوه به ذلت رسيد و تن به شکستي تلخ آنچنان که در تاريخ ها آمده است، داد. پرسشي که پاسخ آن به روشني در تمامي کتب تاريخي آمده است و اختلاف و تفرقه مسلمانان در اندلس است؛ اختلافي که يکي از نمونه هاي آن را در صفحه 45 «تاريخ فتوحات اسلامي در اروپا» نوشته شکيب ارسلان و ترجمه علي دواني به روشني مي توان دريافت، آنجا که حتي وقتي کسي براي صلح و آشتي قدم پيش مي گذارد در آتش اين دشمني و تفرقه خاکستر مي شود. در يکي از اين آشوب ها، روزي دانشمند بزرگي در مسجد جامع شهر قرطبه، همين که ضمن اشاره به اين گونه اختلافات گفت؛ «خدايا ميان ما صلح برقرار کن» بي درنگ کشته شد و ديگري در همان مسجد به محض اينکه گفت؛ «خدا صلح را دوست دارد و به آن امر کرده است» در دم به قتل رسيد. متاسفانه اين اختلاف ها به جايي رسيد که گروه هاي مسلمان مخالف هم براي پيروزي بر يکديگر از دشمن صليبي کمک مي خواستند؛ دشمني که قصد نابودي همه آنها را داشت و در نهايت بر مسلمانان پيروز شد و حکومت اندلس پايان يافت. براي ادامه بحث خوانندگان اين يادداشت را به تاريخ هاي مختلف اندلس که به وسيله مورخين مسلمان نوشته شده است، جلب مي کنم.
2- مصداق دوم را مي توان در فروپاشي امپراتوري عثماني يافت. گرچه تاريخ فرو پاشيدن اين امپراتوري را که پنج قرن و نيم بر بخش هاي بزرگي از خاورميانه و غرب آسيا و اروپا تسلط داشت در افزايش جمعيت و بي تناسبي آن در اراضي امپراتوري، فشار شديد غرب اروپا، گشايش راه دريايي تجارت شرق و غرب و جنگ هاي بسيار اين امپراتوري با غرب يعني اروپاييان و شرق يعني ايران مي دانند ولي هيچ يک ترديد نکرده اند که اختلافات دروني سال هاي پاياني يکي از انگيزه هاي مهم در هم پاشي اين امپراتوري بوده است؛ اختلافاتي که فساد و ساختار سياسي نيز همپاي آن رشد مي کرده است. اختلافات حکومتي در امپراتوري عثماني پس از سقوط سلطان عبدالحميد ثاني و روي کار آمدن سلطان رشاد شدت زيادي گرفت. اين دوران همزمان با جنگ جهاني اول بود. رشاد 65ساله تا زماني که به قدرت رسيد در دربار عثماني تحت نظر بود و در 9 سال سلطنت او نيز نيروهاي مختلف حکومتي اختلافات داخل را به اوج رساندند، به گونه يي که شيرازه امور از هم پاشيد. در همين زمان ايتاليا طرابلس غربي را تصرف کرد و شورش در کشورهاي بالکان آغاز شد. عراق و حجاز و سوريه از دست رفت و دشمن تا ارض روم و طرابوزان نفوذ کرد. بعد از رشاد برادرش وحيدالدين با نام سلطان محمد ششم به عنوان سي وششمين و آخرين سلطان عثماني به سلطنت رسيد و اين دوران همزمان با ورود متفقين به پايتخت امپراتوري بزرگ عثماني بود؛ يعني فروپاشي کامل. گرچه علل زيادي درباره اين فروپاشي مي توان گفت ولي تفرقه و اختلافات عميق اين سال ها پرونده اين امپراتوري را به سرعت بست. کتاب هاي زيادي درباره اختلافات و تفرقه حکومت عثماني در سال هاي واپسين اين امپراتوري نوشته شده است که خوانندگان عزيز را به خواندن آنها نيز توصيه مي کنم. در کنار اين دو مصداق بزرگ از نتايج منفي و زيان هاي بزرگ تفرقه و اختلاف در تاريخ که به عنوان درس هاي بزرگ تاريخي از آنها ياد مي شود، مي توان به بسياري ديگر از مشکلات کشورها و ملت ها که ناشي از تفرقه بوده است و بر بسياري از پيشرفت ها که ناشي از اتحاد و اتفاق ملت ها بوده است، اشاره کرد و خوانندگان را به خواندن مقولات تاريخي در اين زمينه حواله داد تا باشد که بتوانيم اندکي روشن تر و بازتر درباره مصداق هاي تاريخي و مثبت اتحاد و منفي تفرقه به بررسي بنشينيم و براي پيشرفت و توسعه و توانمندي کشورمان ضمن تشويق همگان بر اتحاد از آنان بخواهيم از تفرقه و اختلاف بپرهيزند.
*****
با 13 کشته و 31زخمي اتفاق افتاد
تيراندازي خونين در پايگاه نظامي امريکا
بر اثر تيراندازي در بزرگ ترين پايگاه نظامي امريکا در تگزاس 13 نفر کشته و حداقل 31 نفر ديگر زخمي شدند. بنا به گزارش خبرگزاري ها اين اتفاق در مرکز نظامي فورت هود در ايالت فورد هود اتفاق افتاد. اين مرکز محل نگهداري و مراقبت از سربازاني است که براي اعزام به عراق و افغانستان آماده مي شوند. ژنرال باب کنه فرمانده پايگاه نظامي مذکور اظهار داشت اين حادثه روز پنجشنبه ساعت 30/1 به وقت محلي اتفاق افتاد. فرد عامل چنين حمله يي يک پزشک روانشناس 39ساله به نام مالک حسن بود. ژنرال باب کنه در ادامه افزود؛ در اين حادثه تنها يک فرد تيرانداز در صحنه به ساير افراد شليک کرده است. اين فرد خود کشته نشده و هم اکنون در بازداشت و در شرايط مساعد جسماني به سر مي برد؛ گفته مي شود مالک حسن قصد داشت پس از تيراندازي به سمت محل جشن فارغ التحصيلي که 600 تن در آن حضور داشته اند، برود اما سربازان حاضر در صحنه با شليک به سمت وي مانع او شده اند. بنا به گزارش شبکه خبري الجزيره انگليسي اين فرد که در امريکا متولد شده از والديني فلسطيني است که سال ها پيش از اورشليم به سمت امريکا مهاجرت کردند. بنا به اظهارات اين شبکه وي پس از تکميل دوران تحصيلات خود سريعاً وارد ارتش امريکا شد و سپس به دانشکده فناوري ويرجينيا رفت تا مدرک خود در زمينه روانشناسي را کسب کند. وي قبلاً در مرکز نظامي - درماني والتر ريد به مشاوره سربازاني مي پرداخت که به تازگي از جنگ برگشته بودند. حسن پس از مدتي به بحث با سربازان در مورد درست بودن جنگ پرداخت و به همين دليل تذکرات کاري و انضباطي دريافت کرد. وي پس از مدتي به مرکز فورد هود منتقل شد در حالي که اين عقايد و نظرات همچنان در او وجود داشت. حال يک سوال پيش مي آيد که چرا فردي که مسوول درمان سربازان از جنگ برگشته است، بايد با وجود چنين عقايدي به کار خود ادامه دهد؟ به گزارش خبرگزاري فرانسه باراک اوباما رئيس جمهور امريکا در واکنش به اين حادثه آن را «طغيان وحشتناک خشونت» ناميد و با خانواده هاي قربانيان و مجروحان ابراز همدردي کرد. وي اظهار داشت؛ از دست دادن سربازان خود در خارج از کشور به اندازه کافي مشکل است. اين مساله بسيار ترسناک است که آنها در خاک امريکا و در يک پايگاه نظامي هدف تيراندازي قرار گيرند. مجلس سناي امريکا نيز جلسه روز پنجشنبه خود را به احترام کشته شدگان اين حادثه يک دقيقه سکوت اعلام کرد. اين حادثه در شبکه هاي خبري امريکا بازتاب گسترده يي داشت. در همين راستا شبکه هاي تلويزيوني امريکا با قطع برنامه هاي عادي خود از وقوع کشتار در يکي از پادگان هاي نظامي اين کشور در ايالت تگزاس خبر دادند.
*****
تحريم هاي جديد امريکا عليه بانک ملت
در ادامه تحريم هاي يکجانبه واشنگتن عليه رژیم جنایتکار ملایان وزارت خزانه داري امريکا روز گذشته اعلام کرد زيرمجموعه بانک ملت ايران در کشور مالزي را در فهرست تحريم هاي خود قرار داده است. در حالي اين مجموعه به فهرست سلسله تحريم هاي امريکا عليه ايران افزوده مي شود که مقامات اين کشور در سال 2008 عليه سه بانک ايراني ديگر از جمله بانک ملت تحريم وضع کرده اند. امريکا با اين ادعا که بانک هاي فوق در تامين منابع مالي در برنامه نظامي هسته يي ايران فعال هستند، سياست هاي تحريمي خود را عليه تهران دنبال مي کند. در همين راستا وزارت خزانه داري امريکا روز گذشته نيز اعلام نمود بانک ملت جريان انتقال ميليون ها دلار براي برنامه اتمي ايران را تسهيل کرده است.
به گزارش ايلنا به نقل از بي بي سي، بر اساس بيانيه وزارت خزانه داري امريکا بانک مالزيايي «فرست ايست اکسپورت» که «مالکيت يا کنترل» آن در اختيار بانک ملت ايران قرار دارد، تحت فرمان 13382 رئيس جمهوري امريکا قرار مي گيرد. به موجب اين فرمان دارايي هاي موسساتي که در توليد سلاح هاي کشتار جمعي به طور مستقيم يا غيرمستقيم نقش دارند، مسدود مي شود. وزارت خزانه داري امريکا در سال 2007 ميلادي نيز طي موضع گيري بي اساسي بانک ملت را به اتهام نقل و انتقال ميليون ها دلار و انجام ساير خدمات مالي سازمان انرژي اتمي ايران و نيز شرکت مالي اقماري آن يعني انرژي نوين تحريم کرد. سازمان انرژي اتمي و شرکت انرژي نوين نيز بر مبناي اين حکم و همچنين قطعنامه هاي 1737 و 1747 شوراي امنيت سازمان ملل متحد تحريم هستند. «استوارت لوي» معاون امور تروريسم و امنيت مالي وزارت خزانه داري امريکا در اين باره مدعي شد؛ «چنين اقدامي کمک مي کند از يکپارچگي سيستم مالي امريکا حفاظت شود و اين اطمينان به وجود آيد که بانک ها و طرف هاي قرارداد با آنها در سراسر جهان از فعاليت فرست ايست اکسپورت بانک که بازوي نظامي بانک ملت است، آگاه شوند.» وي افزود؛ «بانک ملت موسسه يي است که در تعارض با قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد از برنامه هسته يي ايران حمايت مي کند.»
گفتني است انگلستان نيز از مهرماه (اکتبر) به موسسه هاي مالي دستور داد معاملات بانک ملت را به دليل ارتباط آن با فعاليت هاي هسته يي ايران متوقف کنند.سارا مک کارتي فري وزير دارايي انگلستان در اين زمينه گفته بود؛ اين تصميم پس از آن اتخاذ شد که بانک ملت خدماتي را براي يک سازمان «مرتبط با فعاليت هاي حساس اتمي ايران» انجام داده بود.
*****
يک زندانبان در آستانه اجراي حکم اعدام
يکي از کارمندان زندان رجايي شهر که از دو سال قبل به اتهام وارد کردن مقداري مواد مخدر به داخل زندان دستگير و به اعدام محکوم شده بود در چند قدمي چوبه دار قرار گرفت.
روز 12 آبان ماه سال 86 هنگامي که يکي از کارمندان زندان رجايي شهر کرج به نام عليرضا قصد داشت وارد محل کارش شود توسط ماموران حراست مورد بازرسي قرار گرفت. ماموران هنگامي که دو جلد کتاب همراه عليرضا را ديدند به وي مشکوک شدند و با دقت بيشتري وي را تفتيش کردند.از آنجا که وزن کتاب ها سنگين تر از حد معمول به نظر مي رسيد يکي از ماموران جلد کتاب ها را شکافت و از داخل آنها مقداري مواد مخدر کراک و ترياک کشف کرد. عليرضا که از ديدن اين صحنه حيرت کرده بود، گفت از جاسازي مواد مخدر داخل جلد کتاب ها بي خبر است اما انکارهايش بي فايده بود و وي به اتهام وارد کردن مواد مخدر داخل زندان دستگير شد. هنگامي که عليرضا تحت بازجويي قرار گرفت اتهامش را انکار کرد و گفت؛ چند نفر از زندانيان اين دام را برايش پهن کرده اند تا او را گرفتار کنند. وي براي اثبات اين ادعايش گفت؛ «مدتي قبل يکي از زندانيان به نام علي از من خواست دو جلد کتاب از شخصي بيرون زندان تحويل بگيرم و به او بدهم. چون کتاب ها مذهبي بود من قبول کردم و آنها را در نزديکي زندان از شخصي که نامش را نمي دانم، تحويل گرفتم. من اين کتاب ها را با دقت کنترل و حتي بخش هايي از آنها را مطالعه کردم ولي هنگامي که قصد داشتم وارد محوطه زندان شوم ماموران حراست من را بازرسي کردند و در نهايت از جلد کتاب ها مقداري مواد مخدر به دست آوردند.»
وي ادامه داد؛ «آن طور که بعداً فهميدم يک روز قبل از اين ماجرا در بين زندانيان شايعه شده بود که من قصد دارم مقداري مواد مخدر به زندان وارد کنم. اين شايعه دهان به دهان گشت و به گوش ماموران حراست زندان رسيد و باعث شد آنان من را به بهانه تکميل فرم اطلاعات پرسنلي به حفاظت زندان ببرند و بازرسي کنند.»به رغم اظهارات عليرضا و تاکيد او بر بي گناهي اش، سرانجام در شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامي کرج محاکمه و به اتهام وارد کردن 485 گرم کراک و 395 گرم ترياک به داخل زندان به اعدام، پرداخت 15 ميليون ريال جريمه نقدي و تحمل 74 ضربه شلاق محکوم شد.
اين در حالي است که محمد مصطفايي وکيل مدافع عليرضا مي گويد موکلش بي گناه است و دستخوش کينه برخي از زندانيان شده و مستحق مرگ نيست. مصطفايي در اين باره گفت؛ موکلم 9 سال در زندان رجايي شهر کار مي کرد و طي اين مدت همکاري هاي زيادي در مورد کشف مواد مخدر انجام داده و حتي يک بار نيز طرح فرار چند زنداني را کشف کرده و مانع از اجراي آن شده بود. بنا به گفته مصطفايي شخصي که از عليرضا خواسته بود کتاب ها را به داخل زندان بياورد اين اقدام را قبول کرده و در اظهاراتش گفته عليرضا خبري از مواد مخدر نداشت. وکيل مدافع متهم افزود؛ هيچ گونه اقراري در پرونده عليرضا وجود ندارد و حتي داديار دوم ديوان عالي کشور نيز در دادنامه قيد کرده است احتمال اينکه زندانيان براي عليرضا توطئه کرده باشند، وجود دارد. علاوه بر اين حتي مدير زندان رجايي شهر نيز در نامه يي به معاون رئيس کل دادگستري استان تهران اظهار داشته عليرضا تا پيش از دستگيري هيچ سابقه سوئي نداشته و از نظر اخلاقي مورد تاييد است.محمد مصطفايي از قريب الوقوع بودن اجراي حکم اعدام موکلش خبر داد و بار ديگر از مسوولان قضايي کشور خواست از اجراي اين حکم جلوگيري کنند.
*****
اعتراض کميسيون اصل 44 به فعاليت هاي شبه دولتي
در صورتي که تا دوشنبه جاري وجه نقد20درصدي معامله هشت ميليارد دلاري مخابرات پرداخت شود و شوراي رقابت نظري نداشته باشد پرونده پرابهام فروش مخابرات ايران بسته خواهد شد. اما ما در دو نکته مطلب داريم؛ يکي اينکه شرکت هاي شبه دولتي به نحوي در واگذاري ها حضور دارند که بخش خصوصي اجازه حضور در عرصه رقابت را ندارد. دوم اينکه اگر بنا است اهليت شرکتي ولو به دليل امنيتي رد شود بايد براساس آيين نامه يي باشد که در زمان لازم اجرا شده باشد نه اينکه يک متقاضي يک روز قبل از مزايده کنار گذاشته و دچار ضرر و زيان شود.
حميدرضا فولادگر رئيس کميسيون اصل 44 مجلس در حالي اين اظهارات را به فارس گفت که يک هفته قبل اين کميسيون با طرح مساله ابطال معامله بلوک 50درصدي مخابرات از عزم مجلس در پيگيري آن خبر داده بود. رئيس کميسيون ويژه اصل 44 مجلس در برابر اين سوال که با توجه به اينکه معامله بلوک 50 درصد به علاوه يک سهم مخابرات بايد تا روز دوشنبه جاري قطعي شود آيا گزارش هاي سازمان بازرسي و کميسيون اصل 44 مي تواند مانع از اين اتفاق شود يا خير توضيح داد؛ گزارش هاي تهيه شده درحالي طي هفته جاري يا هفته آينده در مجلس قرائت خواهد شد که مرجع راي به اين موضوع شوراي رقابت است. فولادگر افزود؛ در اين رابطه ما و سازمان بازرسي گزارشي در خصوص ابعاد کلي معامله مخابرات و عدم شرايط رقابتي را مطرح کرده ايم اما تصميم گير نيستيم و راي نداريم. حال اگر شوراي رقابت تا 18 آبان (دوشنبه جاري) راي ندهد و 20 درصد وجه نقد معامله اين بلوک (به ارزش 1568 ميليارد تومان) پرداخت شود معامله بلوک 50 درصد به علاوه يک سهم مخابرات قطعي مي شود. اين نماينده مجلس اما در موضع گيري آشکار در خصوص مسائل مربوط به احتمال افزايش تعرفه واردات فلزات، بازپس گيري لايحه هدفمند کردن يارانه ها و واگذاري بلوک 30درصدي سهام فولاد خوزستان و... انتقادات ديگري را به دولت وارد ساخت.
*****
خبري از آموزش مهارت هاي زندگي در دوره راهنمايي نيست
به گفته رئيس آموزش و پرورش استان تهران، آموزش مهارت هاي زندگي در آموزش و پرورش تاکنون جدي گرفته نشده و درس مهارت هاي زندگي يا به صورت جسته و گريخته تدريس مي شود يا اصلاً تدريس نمي شود.
به گزارش ايسنا سيدعلي يزدي خواه در مراسم تقدير از برگزيدگان نخستين جشنواره کشوري روش هاي نوين تدريس دروس برنامه ريزي تحصيلي- شغلي و مهارت هاي زندگي با اشاره به اينکه اين جشنواره براي اولين بار به صورت کشوري و با توليت آموزش و پرورش استان تهران برگزار مي شود، اظهار کرد؛ در قالب اين جشنواره برخي مشکلات عمده نيروهاي مشاور در آموزش و پرورش به بررسي گذاشته شد که از جمله آنها، مشکل ساعت کار مشاوران، چالش هاي مشاوره در دوره راهنمايي، بحث تدريس غيرموظف مشاوران در سطح مدارس و برخي موارد ديگر است. وي بر اين اساس خواستار تجديدنظر در برخي آيين نامه هاي مربوط به مشاوره در مدارس شد و تاکيد کرد؛ مشاوران مدارس مشکلات عمده يي دارند که آموزش و پرورش موظف به رسيدگي به آنهاست. رئيس آموزش و پرورش استان تهران در ادامه به موضوع جشنواره و بررسي روش هاي تدريس دروس برنامه ريزي تحصيلي- شغلي و مهارت هاي زندگي در مدارس کشور نيز اشاره کرد و ضمن مطرح کردن انتقادات جدي به نوع تدريس اين دروس اظهار کرد؛ متاسفانه اين دروس در برنامه ريزي درسي دانش آموزان به عنوان دروس انتقالي تعيين شده اند و اين در حالي است که نقش اين دروس در زندگي دانش آموزان بسيار حائز اهميت است و آموزش و پرورش بايد به اين موضوع توجه کند.
وي نوک پيکان انتقادات خود را به طور خاص، به سمت سطح آموزش مهارت هاي زندگي در مدارس به دانش آموزان گرفت و گفت؛ امروز درس مهارت هاي زندگي صرفاً در درصد ناچيزي از مدارس ابتدايي و به صورت جسته و گريخته در مقطع متوسطه ارائه مي شود و متاسفانه در مقطع راهنمايي اصلاً خبري از آموزش مهارت هاي زندگي و تدريس اين درس به دانش آموزان نيست. اين مقام مسوول آموزش و پرورش با تاکيد بر اينکه آموزش و پرورش بايد همت خود را براي تدريس درس مهم مهارت هاي زندگي از جمله مهارت هاي شغلي به دانش آموزان بيشتر کند، تصريح کرد؛ غفلت کنوني آموزش و پرورش از آموزش جدي دروسي چون برنامه ريزي تحصيلي- شغلي و مهارت هاي زندگي به دانش آموزان در حالي است که نوک پيکان رفتارهاي آينده و زندگي آتي دانش آموزان به سمت آموزش و پرورش است و يکي از بهترين عوامل تحقق اين مطالبات توجه به آموزش مهارت هاي زندگي از سطوح پيش دبستاني تا پيش دانشگاهي است.
*****
مقابله با آنفلوآنزا نوع A به مساجد و مراکز تجمع رسيد
مديرکل سلامت شهرداري تهران از آموزش و اطلاع رساني دو هزار ائمه جماعت و خدام مساجد شهر تهران و 95 هزار راننده تاکسي براي پيشگيري از آنفلوآنزا نوع «A» طي هفته هاي آينده خبر داد.
به گزارش ايسنا عباس استاد تقي زاده از آخرين تصميمات اتخاذشده براي پيشگيري از آنفلوانزآ نوع «A» در کميسيون سلامت شهرداري تهران که با حضور محمد هادي ايازي معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، گويا رئيس مرکز بيماري هاي وزارت بهداشت، گلمکاني مشاور شهردار در امور سلامت، ناصري رئيس بهداشت و طب کار مترو، سيدحسيني مدير آموزش سازمان بحران، صنعي معاون اجتماعي بهشت زهرا و فراهاني رئيس فرهنگسراي سالمند برگزار شد، خبر داد. وي گفت؛ اداره کل سلامت شهرداري تهران با هماهنگي مرکز رسيدگي به امور مساجد، سازمان تبليغات اسلامي و مرکز فعاليت هاي ديني شهرداري تهران طي هفته هاي آينده براي پيشگيري از آنفلوآنزا نوع «A» به دو هزار روحاني و ائمه جماعت آموزش دوساعته مي دهد.
*****
آخرين تصميم گيري ها درباره حذف کنکورهاي سراسري و کارداني
حذف کنکور کارداني پيش از تصويب قانون حذف کنکور و کنکور سراسري از زمان تصويب قانون هميشه مورد بحث و بررسي بوده است.
خبرگزاري مهر در گفت وگو با روساي سازمان سنجش و مرکز آزمون دانشگاه آزاد به بررسي آخرين وضعيت حذف کنکورها پرداخته است. حذف کنکور سراسري در قالب طرح ساماندهي پذيرش دانشجو در سال 86 به تصويب مجلس و تاييد شوراي نگهبان رسيد. حذف کنکور کارداني نيز پيش از آن مطرح شد اما مشکلات هيچ کدام از اين طرح ها براي اجرا برطرف نشد و اجراي آنها با تاخير مواجه است. بر اساس اين قانون قرار بود کنکور سراسري با افزايش تاثير سوابق تحصيلي در قبولي داوطلبان تا سال 90 حذف شود که اين امر هنوز ميسر نشده و در کنکور 89 نيز همانند سال 88 تاثير سوابق تحصيلي 15 درصد خواهد بود.
اجراي قانون حذف کنکور پس از تاخير در ابلاغ به دستگاه هاي اجرايي ذي ربط و ناهماهنگي وزارت آموزش و پرورش براي استانداردسازي امتحانات و تاثيرگذاري نمرات اين امتحانات در پذيرش با مشکلاتي در اجرا مواجه شد به طوري که همچنان تنها 15 درصد از سوابق تحصيلي آن هم تنها سوابق تحصيلي مربوط به سال سوم دبيرستان در کنکور تاثيرگذار است و خبرهايي از به تعويق افتادن حذف کنکور در سال 90 شنيده مي شود.
دو مرجع اصلي مرتبط با کنکورهاي سراسري در کشور يعني سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي در اين رابطه اظهارنظر و پيش بيني کرده اند که قانون حذف کنکور در سال هاي پس از 1390 اجرايي مي شود. از سوي ديگر حذف کنکور براي ورود به دوره هاي کارداني نيز که چندي پيش از به تصويب رسيدن قانون حذف کنکور مطرح بود مجدداً توسط مسوولان مطرح شده اما بزرگ ترين مانع در عدم اجراي اين طرح نيز قانون نظام وظيفه است که بر اساس آن تنها دانشجوياني مي توانند معافيت تحصيلي دريافت کنند که ورود آنها به دانشگاه از طريق کنکور سراسري باشد. از اين رو تا موافقت ستاد کل نيروهاي مسلح براي اعطاي معافيت تحصيلي به دانشجويان دوره کارداني که بدون کنکور وارد دانشگاه مي شوند اين طرح نيز غيرقابل اجرا باقي مي ماند. عبدالرسول پورعباس رئيس سازمان سنجش آموزش کشور و عبدالله سجادي جاغرق رئيس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي در پاسخ به مهر درباره زمان اجرا شدن قانون حذف کنکور و نحوه اجراي حذف کنکور دوره هاي کارداني مطالبي را عنوان کرده اند. به گفته رئيس سازمان سنجش نمرات پيش دانشگاهي براي اولين بار در کنکور سال 90 تاثيرگذار خواهند شد، از اين رو کنکور سال 90 مانند سال هاي قبل برگزار مي شود و تنها سوابق تحصيلي در اين کنکور بيشتر از کنکورهاي قبل مي شود که با اين روند حذف کنکور به سال 90 نمي رسد. پورعباس درباره زمان حذف کنکور نيز به مهر گفت؛ پيش بيني مي شود روند حذف کنکور به سال هاي 92 و 93 برسد.
*****
سانحه قطار در کاخ سعدآباد
قطار تفريحي کاخ سعدآباد که بازديدکنندگان اين کاخ را جابه جا مي کند ظهر ديروز در حالي که 27 بازديد کننده را جابه جا مي کرد دچار سانحه شد. به گزارش مهر اين حادثه وقتي رخ داد که قطار در نزديکي کاخ احمدشاه در حال تردد بود. برخي شاهدان عيني علت اصلي اين حادثه را کار نکردن ترمز قطار عنوان کردند. در اثر اين حادثه بيش از 10 نفر از بازديدکنندگان دچار جراحت شدند که حال سه نفر از آنها وخيم به نظر مي رسد. همچنين اين سانحه موجب تخريب چند تنه درخت محوطه کاخ سعدآباد شد. پيش از اين برخي از کارشناسان گردشگري نسبت به ايمن نبودن اين وسيله نقليه هشدار داده بودند.
*****
چند خبر از مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
1- ) : یکی از اعضای اتحادیه روزنامه نگاران دانمارک در تهران دستگیر شد
اتحادیه روزنامه نگاران دانمارک از دستگیری یکی از اعضای این اتحادیه در تهران خبر داد.
این اتحادیه می گوید، نیلز کروگسگارد دانشجوی روزنامه نگاری اهل دانمارک "ظاهرا در ارتباط با تظاهرات روزچهارشنبه دستگیر شده است".
به گزارش هرانا به نقل از بی بی سی ، اتحادیه روزنامه نگاران دانمارک، کروگسگارد برای کار کردن بر روی یک تحقیق دانشگاهی درباره سیاست ایران به این کشور سفر کرده بود.
فرهاد پولادی، خبرنگار خبرگزاری فرانسه هم روز چهارشنبه وقتی مشغول پوشش خبری مراسم سی امین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در ایران بود، دستگیر شد.
در همین حال، خبرگزاری فارس دیروز 15 آبان اعلام کرده که پلیس 3 خبرنگار رسانه های خارجی را که "بدون مجوز" مراسم 13 آبان را پوشش می دادند، دستگیر کرده است.
به گزارش این خبرگزاری دو نفر از این سه خبرنگار، کانادایی و ژاپنی و یکی از آنها یک خبرنگار ایرانی است که برای "یکی از شبکه های ماهواره ای" فعالیت می کرده است.
خبرگزاری فارس درباره جزییات دیگر و هویت این افراد توضیحی نداد.
بازداشت روزنامه نگاران، توقیف روزنامه ها و نظارت داستانی بر مطبوعات، پیش از انتشار مطالب از جمله فشارهایی است که موجب اعتراض سازمان های حقوق بشر در داخل و خارج از ایران شده است.
انجمن دفاع از آزادی مطبوعات چندی پیش با انتشار بیانیه ای با ابراز نگرانی درباره وضعیت روزنامه نگاران ایرانی نسبت به" ادامه‌ بازداشت و تهدید روزنامه‌نگاران و اعمال فشارهای گوناگون بر مطبوعات منتقد " اعتراض کرده بود.
در این بیانیه به احضارها و تهدیدهای مستقیم و غیر مستقیم اهالی مطبوعات توسط نهادهای امنیتی اشاره و از مسئولان خواسته شده بود از اعمال این گونه فشارها بپرهیزند و همه روزنامه نگاران و صاحب نظران بازداشت شده را بدون قید و شرط آزاد کنند.
2-): درخواست پیگرد مسببان اعدام‌های دهه شصت
جمعی از خانواده‌های جان‌باختگان دهه شصت، با صدور بیانیه‌ای خواستار «پیگرد و محاکمه مسببین کشتارهای دهه‌ شصت، به ویژه اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۶۷ و سرکوب، کشتار، شکنجه و تجاوزات حوادث اخیر» شدند.
در دهه شصت خورشیدی شمار زیادی از مخالفان دولت در زندان‌های ایران اعدام شدند.
به گزارش هرانا به نقل از رادیو زمانه ، صادرکنندگان این بیانیه با اعلام این که خواستار «الغای اعدام برای هر جرمی و شکنجه تحت هر عنوانی» هستند، از مقامات ایران خواستند که تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کنند.
اعلام نام‌های دفن‌شدگان دهه‌ شصت در گورستان خاوران تهران و کشته‌شدگان رخدادهای اخیر از دیگر خواسته‌های عنوان‌شده در این بیانیه‌ است.
در این بیانیه از دولت ایران خواسته شده تا با به رسمیت شناختن محل دفن «اعدام‌شدگان سی‌سال حاکمیت اسلامی در تهران و شهرستان‌ها» و تحویل بدون قید و شرط کشته‌شدگان رخدادهای اخیر به خانواده‌ها، اجازه‌ برگزاری مراسم در منازل و یا سر خاک این کشته‌شدگان را به خانواده‌ها بدهند
خانواده‌های اعدام‌شدگان دهه شصت می‌گویند که محل دفن بسیاری از زندانیان به خانواده‌ها اعلام نشده و آن‌ها اجازه برگزاری مراسم عزاداری نداشته‌اند.دریافت وصیت‌نامه‌ اعدام‌شدگان، و اجازه‌ گذاشتن سنگ بر قبر کشته‌شدگان از دیگر خواسته‌های مطرح شده در این بیانیه‌است.
این بیانیه هم‌چنین خواستار دریافت کیفرخواست محکومان سیاسی و اعدام‌شدگان در طی این سی سال و افشای علت اعدام آنان شده‌است.
خانواده‌های اعدام‌شدگان دهه شصت می‌گویند که رویدادهای پس از انتخابات فرصتی برای سخن گفتن درباره این اعدام‌ها را فراهم کرده‌است.
در جریان رخدادهای پس از انتخابات برخی مقامات و چهره‌های شاخص جمهوری اسلامی ایران همچون محمدجواد لاریجانی و عطاالله مهاجرانی درباره اعدام‌ مخالفان دولت در دهه شصت اظهار نظر کرده‌اند.
3-): فردا تکلیف بازداشتی‌های 13 آبان تعیین می‌شود
به گزارش هرانا به نقل از خبر ، دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه تعداد بازداشت‌شدگان روز 13آبان هنوز مشخص نیست، گفت: تعدادی از بازداشت‌شدگان تظاهرات روز چهارشنبه آزاد شدند و مابقی آنها به زودی تعیین تکلیف می‌شوند.
دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی با اعلام این خبر به مهر افزود: تعداد دقیق افرادی که آزاد شده‌اند را متعاقباً اعلام خواهیم کرد.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم با بیان اینکه باید جمع‌بندی‌های از تعداد دستگیرشدگان در بخش‌های مختلف داشته باشیم گفت: جمع‌بندی نهایی تعداد دستگیرشدگان تجمع‌های غیرقانونی13آبان شنبه اعلام می‌شود.
سردار عزیزالله رجب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این افراد در میدان هفت تیر، خیابان‌های کریم خان و مطهری و برخی از خیابان‌های آن محدوده دستگیر شده‌اند.
وی بیان کرد حدود 3 هزار و 500 نفر به صورت پراکنده در محدوده‌های فوق حاضر شدند (...!!!!) و قصد ایجاد تجمع‌های غیرقانونی را داشتند. فرمانده انتظامی تهران بزرگ تصریح کرد: افراد زیادی در این محل‌ها حاضر نشده بودند و اگر هم در جایی تجمعی صورت گرفته به دلیل آمادگی پلیس امکان اقدامی داده نشد و در همان مراحل اولیه با هسته‌های آنها برخورد شده است.
مسئولان نیروی انتظامی امسال علاوه بر اظهارنظرهایی که در سال‌های پیش هم مبنی بر آماده بودن پلیس برای برقراری نظم و آرامش می‌کردند، اعلام کرده‌اند که با افرادی که خارج از عرف این مراسم شعار بدهند، برخورد می‌کند.
هفته پیش، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در رابطه با احتمال تجمع برخی افراد در روز 13 آبان اظهار کرد که «ما بارها گفته‌ایم هر تجمع قانونی قطعاً چتر امنیتی پلیس را به دنبال خواهد داشت و از هر اقدام قانونی حمایت می‌کنیم. اما در مقابل از اقدامات غیرقانونی به ویژه به قصد ایجاد تنش، جلوگیری و برابر قانون برخورد می‌شود.»
دادستان عمومی و انقلاب درباره دادگاه بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات هم اظهار کرد: 16 آبان دادگاه علی تاجرنیا، ‌سعید شریعتی و ابراهیم امینی به صورت جداگانه برگزار می‌شود. همچنین روز یکشنبه 17 آبان نیز اولین جلسه محاکمه احمد زیدآبادی برگزار خواهد شد.
دادستان عمومی و انقلاب تهران افزود: در ادامه دادگاه زیدآبادی، جلسه محاکمه بهزاد نبوی نیز برگزار می‌شود و روز دوشنبه 18 آبان اولین جلسه محاکمه محمد عطریانفر برگزار می‌شود.
جعفری دولت‌آبادی با اشاره به آزادی تعدادی از متهمان حوادث انتخابات از جمله محمد قوچانی و سعید حجاریان گفت: دادگاه این افراد پس از متهمان زندانی برگزار می‌شود و هم‌اکنون اولویت ما متهمان داخل زندان و رسیدگی هر چه سریعتر به وضعیت آنها است.
*****
زنان و دختران اسیر شده در 13 آبان را مخفیانه به بازداشتگاه مخوف خورین ورامین منتقل کرده اند
jomhoriyat.wordpress : بر اساس اطلاعات موثق دستگیری زنان و دختران جنبش سبز در راهپیمایی 13 آبان ، یک برنامه از قبل حساب شده از سوی کودتاچیان جنایتکار بوده است . نیروی انتظامی در برابر دستگیری زنان و سایر دستگیر شدگان از هم اکنون از خود سلب مسئولیت کرده است و این نشان می دهد که نیروهای امنیتی وابسته به سپاه و بسیج کودتا طرحی خطرناک را به اجرا گذاشته اند . این تکذیب خطرناک و هشدار دهنده در حالی صورت می گیرد که بر اساس شواهد موجود و پی گیریهای انجام شده صدها تن در جریان تظاهرات 13 آبان بازداشت شده اند که اکثریت آنان را زنان و دختران تشکیل می دهند . اطلاعات موثق همچنین نشان می دهد که تقریبا تمامی زنان و دختران دستگیر شده را به زندان مخوف و بدون کنترل خورین در اطراف ورامین منتقل نموده اند که هشداری است برای رخ دادن اتفاقی هولناک تر از جنایات کهریزک!در همین راستا کودتا چیان تعدادی از زندانیان عادی بازداشتگاه خورین را به زندان اوین منتقل کرده اند ، تا این گمان به وجود آید که منتقل شدگان به اوین دستگیر شدگان 13 ابان بوده اند در حالی که اطلاعات ما نشان می دهد محل نگهداری زنان و دختران دستگیر شده ، بازداشتگاه مخوف خورین ورامین است ! باید برای اطلاع رسانی به موقع و نجات این قهرمانان جنبش به اقدامی عاجل و گسترده در سطح داخلی و بین المللی دست زد .
*****
گزارشی از دیده بان حقوق بشر در نیویورک
سرپوش گذاشتن برتجاوزجنسی در زندان های ایران
دیده بان حقوق بشر امروز از قوه قضاییه ایران خواست که سریعا به تحقیق درخصوص پرونده های تجاوزجنسی در زندان بپردازد به جای انکه بر چنین جنایاتی سرپوش بگذارد.
دیده بان حقوق بشر سه مورد تجاوزجنسی در زندان های ایران درباره کسانی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری 12 ژوپن دستگیر شده بودند را مستند کرده است. در آخرین مورد، پزشکی قانونی جراحات متعددی که بر روی بدن فعال سیاسی جوان ابراهیم مهتری در نتیجه شکنجه و بدرفتاری که با اظهارات وی درخصوص آزارواذیت جنسی همخوانی دارد را تایید کرده است. اما مقامات قوه قضاییه از اینکه تحقیقات بیشتری را روی این پرونده صورت بدهند خودداری کرده و به جای آن به مهتری وخانواده اش گفته اند که اگر درخصوص این آزار واذیت ها صحبت کنند با تبعات سختی مواجه خواهند شد.
سارا لی ویتسون مدیربخش خاورمیانه وشمال آفریقای دیده بان حقوق بشر دراین زمینه گفت: "این خجالت آور است که دولت ایران چشمان خود را بر روی شواهد رسمی درخصوص آزار وآذیت شدیدجنسی روی زندانیان که توسط مسوولان زندان صورت گرفته می بندند. "
مهتری 27 ساله، ابتدا در تاریخ 26 ژوییه دستگیر ودر تاریخ اول اگوست آزاد شد. در تاریخ 19 اگوست چندین مامورامنیتی که به اعتقاد مهتری وخانواده اش از اعضای سپاه پاسداران بودند وی را از محل کارش ربودند و بعد به مکانی در شرق تهران منتقل کردند. او به دیده بان حقوق بشر گفت که در جریان بازداشت به شدت مورد ضرب وشتم قرار گرفته است و با باتون مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.
به گفته وی در تاریخ 24 اگوست کسانی که وی را دستگیر کرده بودند در نقطه ای در تهران او را درحالی که دستان و پاهایش بسته و نیمه هوش بود رها کردند. خانواده ای که او را یافتند به یک بیمارستان منتقل کردند. پزشکی قانونی که وابسته به قوه قضاییه است روز بعد مهتری را معاینه کرد. این گزارش که نسخه ای از ان در اختیار دیده بان حقوق بشر قرارداده شده به موارد زیر روی بدن مهتری اشاره می کند:
1- سیاه شدگی وتورم زیر چشم راست، 2- کبودی وتورم زیر چشم چپ، 3- ساییدگی در سمت چپ ناحیه پس سری 4- خراشیدگی (حارصه) ساعد راست بازوی راست وچپ، 5- ساییدگی عمیق (دامیه) به طور دور تا دور مچ دست وپای راست وچپ که می تواند در اثر تماس با جسم سخت قابل انعطاف نظیر طناب حادث شده باشد.، 6- دو ناحیه جراحت (حارصه) جداگانه خلف ساق پای راست، 7- خراشیدگی گونه چپ، 8- سوختگی درجه دو سطحی مدور در نایه مچ، 9- کبودی در هر دو طرف باسن وناحیه خارجی مقعد مشهود است که در اثر اصابت جسم سخت ضایعات (یک تا هفت و 9) حادث و جسم داغ ضایعات بند 8 حادث شده اند ضمنا جراحات موازی ومتعدد وسطحی در ناحیه خلف ران راست وناحیه باسن راست وچپ مشهود است. گزارش همچنین اشاره می کند که مهتری از دردمقعدی شکایت می کند.
مهتری به دیده بان حقوق بشر گفت که به محض اینکه مقامات بیمارستان متوجه شدند که او تازه از زندان آزاد شده تلاش کردند گزارش پزشک قانونی را از بین ببرند اما یکی از نزدیکانش موفق شد هنگامی که از بیمارستان دیدن می کرد یک کپی از ان بگیرد.
دومین فرد ابراهیم شریفی 24 ساله است که در تاریخ 23 ژوئن دستیگر شد. او به دیده بان حقوق بشر گفت که در زندان زمانی که دستان، چشمان و پاهایش بسته بوده است مورد تجاوز قرارگرفته است. او همچنین گفت به دلیل تالمات ناشی از این واقعه بعد از آزادی از زندان چندین بار تا آستانه خودکشی پیش رفته است. او اضافه کرد که مقامات قوه قضاییه از اینکه شکایت او را بپذیرند خودداری کرده اند و به جای آن به او گفته اند که اگر درمورد اتفاقاتی که برایش رخ داده صحبت کند خانواده با خطر مواجه خواهند شد.
سومین مورد پرونده های تجاوز مریم صبری 21 ساله است که در تاریخ 30 جولای در جریان مراسم چهلم نداآقاسلطان در بهشت زهرا دستگیر شد. صبری بعد از آن دستگیر شد که عکسی از وی روی وب سایتی نزدیک به سپاه پاسداران که عکس هایی از تظاهر کنندگان را برای شناسایی شان روی وب سایت خود قرار می داد منتشر شد. صبری می گوید که وی چهار بار پیاپی توسط زندانبانان مورد تجاوز قرار گرفت.
درتاریخ 9 اگوست، در نامه ای که مهدی کروبی کاندیدای معترض ریاست جمهوری در روزنامه اعتماد ملی منتشر کرد نوشت که برخی از زندانیان اعلام کرده اند که توسط برخی مقامات زندان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند و دچار ناراحتی و آسیب دستگاه تناسلی شده اند.
مهتری تنها موردی است که مدارک پزشکی قانونی و رسمی از جراحاتی که بر روی بدن وی وجود دارد، اظهاراتش در خصوص تجاوز با باتوم را نیز تایید می کند. برخی منابع نزدیک به مهدی کروبی که کمیته ای را برای تحقیق در خصوص وضعیت زندانیان سیاسی که بعد از انتخابات دستگیر شده اند تشکیل داده گفتند که مقامات قوه قضاییه به کروبی گفته اند که تجاوز با باتوم که توسط پزشکی قانونی نیز مستند شده محرز است اما هویت کسانی که چنین اقدامی را مرتکب شده اند نامشخص است.
آنها گفتند که مقامات قوه قضاییه از کروبی پرسیده اند که چطور پدر مهتری توانسته است که از بدن پسرش عکس بگیرد که زخم های بدن او را مستند کند تا به این وسیله با شک کردن به پرونده وی گفته های او را بی اعتبار جلوه دهند.
سارالی ویتسون در این زمینه گفت: "مدارک رسمی و تصاویری که در خصوص شکنجه مهتری وجود دارند خود بهترین گواه بر آنچه بر وی رفته است می باشند. "
مهتری درحال حاضر در خارج از ایران به سر می برد. بعد از اینکه وی کشور را ترک کرد مقامات امنیتی دو بار به خانه پدر وی حمله کردند. در جریان دومین حمله به خانه پدر وی آنها او را تهدید کردند که اگر درخصوص آنچه بر پسرش رفته صحبت کند وی را نیز دستگیر خواهند کرد.
ممنوعیت علیه شکنجه یکی از اجزای مطلق قانون بین المللی است و مقامات ملزم هستند کسانی را که مسوول چنین اقداماتی هستند را مورد تحقیق وتفحص و تحت تعقیت قانونی قرار دهند. کمیته حقوق بشر که مسوول تفسیر کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی وسیاسی است - کنوانسیونی که ایران یکی از اعضای ان است- گفته است که شکایت های مربوط به بدرفتاری باید به صورت موثری توسط مقاماتی که اختیارات متناسب دارند مورد تحقیق قراربگیرد و آنهاییکه مقصر شناخته می شوند باید برای کاری که کرده اند مسوول باشند و افراد قربانی باید به نحو مناسب دلجویی شود از جمله اینکه خسارات به وجود آمده را برایشان به نحوی جبران کنند.
زمینه: درتاریخ 10 اگوست، علی لاریجانی رییس مجلس ایران کمیته مخصوصی را برای اظهارات کروبی معرفی کند تا شواهد مربوط به وضعیت جسمی کسانی را که در اتفاقات پس از انتخابات دستگیر شدند را مورد بررسی قرار دهند.
درتاریخ 12 اگوست، لاریجانی از طرف کمیته اعلام کرد که ادعاهای کروبی کاملا کذب است و اینکه بررسی دقیق وضعیت زندان های کهریزک و اوین نشان می دهد که هیچ موردی از آزار واذیت جسمی وتجاوز یافت نشده است.
درتاریخ 29 اگوست، صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه ایران و بردار رییس مجلس کمیته ای را برای برررسی وضعیت کسانی که در جریان تحولات بعد از انتخابات دستگیر شده بود منصوب کرد. این کمیته شامل ابراهیم رییسی معاون اول قوه قضاییه، غلامحسین اژه ای دادستان کل کشور و علی خلفی رییس دفتر رییس قوه قضاییه بود. در گزارش خود به صادق لاریجانی در 12 سپتامبر، کمیته نوشت که آنها هیچ شاهدی از تجاوز روی مواردی که کروبی ادعا کرده نیافته اند و همه مدارک و ادعاهای وی همگی ساختگی هستند وبه منظور انحراف افکار عمومی طراحی شده اند.
کمیته همچنین خواستار عمل قضایی برعلیه کسانی که از طربق تبلیغ ادعاهای غلط و اتهام پراکنی شهرت و اعتبار دولت و بخش هایی از ان را خراب کرده اند شد.
سارالی ویتسون در این زمینه گفت: "مدارک رسمی و تصاویری که در خصوص شکنجه مهتری وجود دارند خود بهترین گواه بر آنچه بر وی رفته است می باشند. "
برای مشاهده گزارش های دیده بان حقوق بشر در مورد ایران به لینک زیر مراجعه کنید:
*****
تجدیدنظر در بورسیه های دانشجویی (به بهانه هدفمند کردن)
ايسنا: رئيس مرکز خدمات آموزشى وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌هاى وزارت بهداشت براى هدفمند کردن بورسيه‌هاى دانشگاه‌هاى علوم پزشکي، گفت: بر اساس برآوردها تاکنون بيش از2ميليارد تومان خسارت از دانشجويان مستنکف وزارت بهداشت به دليل عدم بازگشت، دريافت شده است.
غلامرضا حسن‌زاده با اشاره به هدفمند کردن بورسيه‌هاى دانشگاه‌هاى علوم پزشکي، اظهار کرد: از اين پس تنها در رشته‌هاى جديد و مورد نياز کشور اعزام دانشجو خواهيم داشت. البته سهميه بورسيه‌ها کاهش نيافته است، بلکه آيين‌نامه جديد بورس دست دانشگاه را باز گذاشته تا افراد مناسب را شناسايى و معرفى کنند. وى با بيان اينکه در حال حاضر با اعزام 113 نفر موافقت شده است، تصريح کرد: از آنجا که سهميه بورس امسال بيش از 170 نفر بوده است تعدادى پرونده هم در دستور کار قرار دارد.
رئيس مرکز خدمات آموزشى وزارت بهداشت با بيان اينکه آمار عدم بازگشت دانشجويان از کشورهاى مختلف متفاوت است، اظهار کرد: آمار مستنکفين در کشورهايى چون آمريکا و کانادا بسيار بالا و حدود80 درصد است. اما اين آمار در برخى کشورها حدود يک درصد است. وى با اشاره به آمار مستنکفين وزارت بهداشت و خسارتهاى دريافت شده از آنها، اظهار کرد: در سال86 حدود 2 هزار و 172 پرونده بررسى شد که بسيارى از آنها مربوط به سالهاى گذشته بوده است، در سال 87 حدود870 پرونده افراد مستنکف و در 6 ماهه اول سال88 حدود312 پرونده بررسى شد که بر اساس برآوردها از مستنکفين به دليل عدم بازگشت بيش از 2 ميليارد تومان خسارت دريافت شده است.
وى در خصوص ممنوعيت اعزام دانشجو به برخى از کشورها، گفت: اعزام دانشجو به کشورهاى کانادا، انگلستان و آمريکا ممنوع است، مگر در موارد بسيار استثنايى و با دلائل موجه ولى در حالت عادى اعزامى به اين کشورها نخواهيم داشت.
دکتر حسن‌زاده در خاتمه با بيان اينکه مدارک فارغ التحصيلان دانشگاه‌هاى اين3 کشور مذکور ارزشيابى مى‌شود، تصريح کرد: اگر افرادى در دانشگاه‌هاى کشورهاى کانادا، انگلستان و آمريکا تحصيل کرده باشند و شرايط آنها با شاخص‌هاى ارزشيابى ما هماهنگ باشند، مدارکشان ارزشيابى خواهد شد.
*****
نگرانی از اعتبار علمی ایران؛ وقتی یک "متقلب" وزیر علوم شد
پیشینه تقلب وزاری احمدی نژادعلی کردان ، وزیر کشور محمود احمدی نژاد ، اولین کسی بود که مدارک تحصیلی جعلی او جنجال زیادی آفرید و در نهایت منجر به استیضاح و برگزاری وی از وزارت کشور شد. وی که در جلسه رای اعتماد خود مدعی شده بود دارای مدرک دکترای حقوق از دانشگاه کمبریج انگلستان است در نهایت مشخص شد که تنها مدرک معتبرش فوق دیپلم بود و حتی مدارک لیسانس و فوق لیسانس نیز ندارد.گرچه پیش از او زاهدی وزیر علوم دولت نهم متهم شده بود که به یک موسسه با عنوان کمبریج که هیچ ارتباطی با دانشگاه معتبر کمبریج انگلستان دارد پول داده است تا وی را به عنوان مرد ریاضی سال از سوی این موسسه معرفی نماید.در رخدادی دیگر دادگاه عمومی تهران چندی پیش به شکایت یک مخترع ایرانی به نام فرزاد سلیمی که مدعی شده بود اختراعی که به نام علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع ایران به ثبت رسیده ، توسط او اختراع و طراحی شده است، رسیدگی و ادعای او را تایید کرده بود. جالب آنکه کتابی نیز بر اساس این اختراع با عنوان "اتاق امن" چاپ شده که به جز علی اکبر محرابیان ، دایی وی ، نام محمود احمدی نژاد نیز به عنوان یکی از نویسندگان این کتاب روی جلد ثبت شده است. در مقدمه این کتاب از آقایان زریبافان، علی‌آبادی و چند نفر دیگر تشکر شده است.همزمان با جلسه رای اعتماد وزرای دولت دهم درحالی که یکی از مسئولان پرونده اتاق امن نقض حکم صادره درباره این پرونده را تایید کرد و گفت هیچگونه رای قطعی علیه علی اکبر محرابیان صادر نشده ، خبرهایی از دخالت احمدی نژاد در روند بررسی و صدور حکم این پرونده شنیده شد.
ابهام در مورد مدارک علمی کامران دانشجو
در همین حال در مورد مدارک تحصیلی آقای دانشجو، که در کابینه دوره دوم محمود احمدی نژاد سمت وزارت علوم را در دست دارد، ابهاماتی وجود داشته است. کامران دانشجو هنگام تحصیل در بریتانیا و قبل از خاتمه تحصیلات خود، به اتهام آتش زدن یک کتابخانه در ارتباط با ماجرای تکفیر سلمان رشدی، در سال 1989 همراه با هفت دانشجوی دیگر از آن کشور اخراج شد و به همین دلیل، گفته شده است که وی نمی توانسته از این کشور مدرک دکترا گرفته باشد در حالیکه وی مدعی دارا بودن چنین مدرکی از دانشگاه های بریتانیاست.برخی منابع به نقل از نزدیکان آقای دانشجو هم گفته اند که وی مدارک خود را از دانشگاه های ایران به دست آورده است که بر ابهامات موجود افزوده است. کامران دانشجو در دانشگاه های ایران تدریس کرده و وبسایت شخصی او شامل فهرست تعداد قابل ملاحظه ای از مقالاتی است که ظاهرا به عنوان آثار تحقیقی او منتشر شده است.سرقت علمی وزیران دولت دهم و بازتاب های بین المللیکامران دانشجو در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا در مورد بحث پايان نامه و خريد و فروش پايان نامه‌ها مدعی شده "باید وزارت علوم نسبت به آن حساس باشد و اين موارد را پيگيري ‌كند". این در حالی است که چندی پیش وی و همچنین حمید بهبهانی ، وزیر راه و ترابری دولت احمدی نژاد به سرقت علمی و چاپ مقاله دیگران به اسم خودشان متهم شدند.مجله معتبر علمی نیچر در مقاله‌ای که به صورت آنلاین منتشر شد عنوان کرد که قسمت‌های وسیعی از متن مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ی Engineering with Computers توسط کامران دانشجو و مجید شهروی به چاپ رسید از روی مقاله‌محققان کره‌ جنوبی، منتشر شده در سال ۲۰۰۲ در مجله‌ Journal of Physics D کپی‌برداری شده است. نیچر می‌نویسد، کمپانی Springer که دفتر آن درنیویورک است و مسئول چاپ مجله‌"مهندسی با کامپیوتر" است تصریح کرده که این مقاله را حذف خواهد کرد.به فاصله چند هفته مجله نیچر مقاله‌ای با عنوان "وزرای ایرانی در صف سرقت علمی" به چاپ رساند. در این مقاله پس از اشاره به سرقت علمی کامران دانشجو، وزیر علوم ایران، به سرقت علمی حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری، پرداخت.در این مقاله تصریح شده است، بررسی‌های نیچر نشان می‌دهد که مقاله‌ای که به طور مشترک توسط حمید بهبهانی، حسن زیاری، معاون وزیر راه و مدیر عامل راه‌آهن ایران و محمد خبیری نوشته شده، در بخش‌های وسیعی از مقاله‌ای که پیش از این توسط محققان دیگری نوشته شده بود کپی‌برداری شده است. نیچر با همراه کردن لینک مقاله‌ی کپی‌برداری‌شده و مقالات اصلی می‌افزاید، قسمت اعظم این مقاله که وزیر راه ایران و دو تن دیگر آن را در سال ۲۰۰۶ در مجله‌علمی "ترانسپورت" چاپ کرده‌اند، پیش از این در سه مقاله‌دیگر به چاپ رسیده بود. نیچر یادآوری می‌کند که بهبهانی استاد راهنمای محمود احمدی‌نژاد، رئيس دولت دهم، در کسب دکترا در رشته‌مهندسی و برنامه‌ریزی حمل و نقل بود.
درخواست تحقیق در مورد سرقت علمی وزرای احمدی نژاد
افشاگری معتبرترین نشریه علمی جهان درباره 2 مورد کپی‌برداری مقالات کامران دانشجو از مقالات دیگر پژوهشگران، موجی از اعتراضات درمیان دانشمندان ایرانی خارج از کشور به راه انداخت و انتشارات اشپرینگر نیز نسخه‌های آنلاین این مقاله بحث‌برانگیز را از پایگاه اطلاعاتی خود حذف کرده است.همزمان با این اتفاقات رسانه های خبری گزارش دادند دانشمندان ایرانی قصد دارند مسئولین امر را وادارند تا در مورد این سرقت علمی تحقیق شود و در صورتی که صحت این اتهام اثبات شود، تقاضای استعفای کامران دانشجو، وزیر علوم دولت احمدی نژاد را مطرح کنند.علی گرجی، متخصص ایرانی نوروساینس (علوم عصبی) از دانشگاه مونستر آلمان به رادیو آلمان گفت: "این خبر تلخی برای جامعه علمی ایران به شمار می‌رود. این یک رسوایی است. من می‌خواهم که جامعه علمی بین‌المللی مطمئن شود که دانشمندان ایرانی درست‌کار و پایبند به اخلاق هستند و آنها نیز از این حرکت نابخردانه آزرده شده‌اند".اما تاکنون این تحقیق و تفحص از سوی هیچ نهادی صورت نگرفته است. ضمن آنکه به نظر می رسد در این شرایط آقای کامران دانشجو ، وزیر علوم دولت احمدی نژاد ، باید دستور رسیدگی به اتهام جعل مدرک و همچنین ماجرای "سرقت علمی" خود و دیگر وزیران کابینه دهم را صادر نماید.
*****
انصراف فرانسه از ادامه همکاری و مشارکت
خبرگزاری مهر: وزیر راه و ترابری از خروج فرانسوی‌ها از مشارکت در ساخت آزاد راه تهران- شمال خبر داد. حمید بهبهانی درباره سرنوشت مشارکت فرانسوی‌ها در آزادراه تهران - شمال گفت: " فرانسوی‌ها از مشارکت در ساخت پروژه آزادراه تهران-شمال کنار گذاشته شده اند."
وی از اعلام آمادگی چینی‌ها برای جایگزینی به جای فرانسوی‌ها به منظور تامین 50 درصد از مبلغ فاینانس پروژه ساخت فاز اول آزادراه تهران-شمال خبر داد و گفت: هم اکنون این موضوع در دست بررسی است.
برخی مسئولان وزارات راه و ترابری چندی پیش در این باره گفته بودند: " اگر دو بانک فرانسوی شرایط طرف ایرانی را در پروژه ساخت آزادراه تهران-شمال نپذیرند یک بانک دیگر چینی جایگزین فرانسوی‌ها می‌شود، چراکه در این پروژه یک کنسرسیوم شامل سه بانک تشکیل شده است که یکی از بانک‌ها متعلق به چینی‌ها و دو بانک دیگر فرانسوی هستند. اما دو بانک فرانسوی جمعا 50 درصد مبلغ فاینانس را تأمین می‌کنند و بانک چینی به تنهایی 50 درصد دیگر مبلغ فاینانس این پروژه را تأمین خواهد کرد."
باوجود اشباع ظرفیت جاده شمال کشور و تاکید سه رئیس جمهور و هشت مقام عالی وزارت راه و ترابری مبنی بر تسریع در روند ساخت آزادراه تهران- شمال، در چهاردهمین سال از آغاز این پروژه نیز روند اجرا همچنان بسیار کند است.
مطالعات مربوط به طرح احداث آزاد راه تهران – شمال اولین بار در سال 1356 به تصویب رسید. در آن هنگام یک شرکت فرانسوی داوطلب احداث آن با سرمایه خود در طی 5 سال بود و تنها شرطش وصول عوارض از وسایل نقلیه عبوری در مدت 10 سال پس از بهره ‌برداری از آزاد راه مذکور بود. با احتساب بهره و سود سرمایه هزینه احداث آزاد راه در آن هنگام به 750 میلیارد ریال می‌رسید.
در آن زمان یک سرمایه گذار ایرانی به نام «گلزار» پیشنهاد کرده بود که در ازای دریافت 100 میلیون متر مربع از اراضی منطقه، آزاد راه مذکور را در طول پنج سال احداث و تحویل نماید که این پیشنهاد مورد توجه قرار نگرفت.
به هرحال، کلنگ آغاز اجراى این پروژه در سال 1375 به زمین زده شده است. عقد قرارداد مشارکت با بنیاد مستضعفان در سال 1375 با برآورد 2500 میلیارد ریال و سهم الشرکه وزارت راه و ترابری به مبلغ 150 میلیارد ریال به صورت مقطوع جهت تملک اراضی و واگذاری 5/62 میلیون متر مربع زمین به وسیله دولت و بقیه تعهدات و هزینه ها برای تکمیل و بهره برداری از آزادراه توسط بنیاد تعهد گردید.
در سال 1380 به علت محدودیتهای مبتلا به واگذاری زمینهای تعهد شده مذاکرات برای تغییر قرارداد شروع و نهایتاً در سال 83 متمم قرارداد منعقد و عملیات اجرایی در سال 84 با هزینه کرد 75 میلیارد ریال و تأمین اعتبار بابت برگزاری جلسات، رفع مشکلات و سوء تفاهمات، انتخاب بانک عامل و انجام کارهای بانکی اقدام و عملیات اجرایی با شرایط جدید شروع گردید.
سال 1381 رئیس جمهورى وقت ایران پروژه ساخت آزادراه تهران - شمال را جزو پروژه هاى داراى اولویت انتخاب کرد ولى در تخصیص اعتبارهاى این طرح در دولت گذشته تعلل صورت گرفت.
دولت نهم نیز پس از استقرار مصوباتی در این خصوص داشت از جمله آن که موافقت شورای اقتصاد با درخواست وزارت راه و ترابری برای اصلاح تامین منابع مالی فاز نخست آزاد راه تهران- شمال بود.
در اسفندماه سال 84 بابت پیش پرداخت فاینانس تعهد شده، مبلغ معادل 33 میلیون دلار توسط بنیاد به بانک عامل پرداخت گردید.اعتبار اسنادی در تاریخ 16/10/85 افتتاح و در مورخ 10/12/85 با تنفیذ وام (Finance) قرارداد اجرایی گردید. مبلغ قرارداد تأمین مالی و اجرای منطقه یک 220 میلیون دلار و 300 میلیارد ریال می باشد.
براساس تصمیم دیگری که در سال 85 گرفته شد، درخواست وزارت راه و ترابری درخصوص اصلاح مصوبه موضوع احداث و بهره برداری منطقه یک آزاد راه تهران - شمال به طول 32 کیلومتربا استفاده از تسهیلات مالی خارجی توسط شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشوررا به استناد بند ج ماده 13 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ایران مورد بررسی قرارداد و ضمن موافقت با تمدید اعتبار و مهلت مصوبه به مدت یکسال با اصلاح آن موافقت کرد.
همچنین براساس تصمیم دیگر دولت نهم، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پنجاه درصد تسهیلات خارجی ( سهم الشرکه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ) مورد نیاز برای اجرای پروژه آزاد راه تهران - چالوس را تضمین و به بانک تجارت اعلام کند تا چنانچه طرف مشارکت از پرداخت سهم خود در اقساط قرار داد ناتوان بود، این سازمان اعتبار لازم را تامین و وزارت راه و ترابری نسبت به پرداخت اقساط لاوصول و یا معوق اعلامی بانک عامل ( بانک تجارت) اقدام و در حساب‌های فی ما بین با بنیاد یاد شده منظور کند.
در این میان، اخیرا قرارداد متمم ساخت فاز اول آزادراه تهران - شمال امروز میان وزارت راه و ترابری و بنیاد مستضعفان با کنسرسیوم STA چین به امضا رسیده است. کنسرسیوم چینی متعهد شده است ساخت قطعه نخست آزادراه تهران-شمال را در مدت سه سال انجام دهد، ضمن اینکه درصورت تاخیر بیش از 10 درصد در زمان تحویل طرح ، مدیریت چینی‌ها در این آزادراه خلع می شود.
ارزش قرارداد قبلی ساخت منطقه یک آزادراه تهران - شمال که در سال 82 میان وزارت راه و ترابری و بنیاد مستضعفان و کنسرسیوم چینی منعقد شده بود، 245 میلیون دلار بود.
*****
شنودهای امنیتی، شعبه گروهک رسانه‌ای کیهان
با گسترش شنودهای مخابراتی و امنیتی ، یک شعبه از آن تجهیزات را در اختیار اهالی روزنامه کیهان گذاشته اند .
به گزارش تغییر ، گروهک رسانه ای کیهان که دائما بر کم تعداد بودن و چند ده نفره بودن جنبش سبز تاکید دارد ، با این حال بیش از ۸۰% اخبار آن در بخش ایران و در تمام شماره های آن ، به اخبار جنبش سبز اختصاص دارد .
روزنامه کیهان که اعضا و کارمندان آن از عناصر افراطی حامی دولت هستند و مطالب و نوشته هایشان بیشتر مورد توجه عناصر ضد انقلاب و گروهک منافقین قرار می گیرد و همچنین محتوای اخباراین نشریه که توسط گروهکی افراطی نظیر " ح .ش " و "م . الف" در این نشریه انتشار می یابند ، مورد خنده و تمسخر خبرنگاران و روزنامه نگاران حرفه ای قرار می گیرد .این نشریه که مورد حمایت سران کودتاست اخیرا در "خبر ویژه" خود در تاریخ شنبه ۱۶ آبان اقدام به انتشار صحبت های انجام شده در جلسه ای را کردند که به گفته آنها "سردمداران جریان فتنه از حوادث روز ۱۳ آبان در تهران به شدت هراسان شده اند ".
این گزارش در حالی توسط کیهان تهیه شده که آنها ادعا کرده اند ، سران اصلاح طلب در جلسه ای خصوصی این صحبت ها را انجام داده اند و البته جای سوال دارد که اگر به قول آنها این جلسه سری و پشت پرده بوده ، پس چگونه صحبت های آن توسط روزنامه کیهان انتشار یافته است ؟ باید از اهالی روزنامه کیهان پرسید که آیا در بین سران اصلاح طلب عامل نفوذی دارند یا این خبر هم بمانند دیگر اخبار این رسانه کودتا در جهت سرگرمی و خنده و تمسخر مخاطبان انتشار یافته است ؟
———
متن "خبر ویژه کیهان"
برخی اخبار حکایت از آن دارد که سردمداران جریان فتنه از حوادث روز ۱۳ آبان در تهران به شدت هراسان شده اند.بنابر برخی گزارش های دریافتی، در جلسه ای که صبح روز جمعه تشکیل شده و برخی از سران پشت پرده ناآرامی های اخیر در آن شرکت داشته اند، به شدت از «شیب تند نمودار ریزش هواداران جنبش سبز» ابراز نگرانی شده و حاضران بر لزوم پیدا شدن علل بوجود آورنده این وضعیت تأکید کرده اند.
یکی از حاضران در این جلسه گفته است: «در کمتر از ۵ ماه تعداد کسانی که به خیابان می آیند از چند ده هزار نفر به چند صد نفر رسیده است و اگر چند بار دیگر این موضوع تکرار شود، احتمالاً جز کینه ای های پهلوی دوست کسی برای به خیابان آمدن باقی نمی ماند.»وی سپس علت اصلی این اتفاق را در آن دانسته که حرکت اعتراضی خیلی زود به خشونت کشیده شد و تأکید کرده «خشونت از جانب معترضان شروع شد و الا کسی را که آرام در خیابان راه می رود نمی زنند»!یکی دیگر از حاضران در تحلیل خود بر «پرهزینه و بی فایده» بودن حضورهای خیابانی تأکید کرده و گفته است: «ما از این کارها که اختیارش هم دست خودمان نیست ولی به حساب ما نوشته می شود سودی نبرده ایم ولی هزینه هایی به بزرگی تعطیل شدن دو حزب اصلاح طلب داشته است. یک بار باید حساب کنیم ببینیم پشت سر آقای موسوی راه رفتن نفعش بیشتر بوده یا ضررش».این گزارش حاکی است در این جلسه همچنین بر لزوم یافتن «سر»های جدیدی برای جنبش که توان کنترل آنچه را در خیابان می گذرد داشته باشند، تأکید شده است!
*****
یادواره ای بر فقدان مردم شناس بزرگ، کلود لوی استروس
مژگان مدرس علوم
کلود لوی استروس قوم‌شناس و مردم‌شناس فرانسوی و از نظریه‌پردازان مردم‌شناسی مدرن و بانی مکتب ساختارگرایی است که در تمامی حوزه‌های کلیدی آن نظریاتی ارائه کرده‌است. لوی استروس يکی از نامدارترين متفکران مردم شناسی نوين بود که لقب "پدر مردم‌شناسی مدرن" گرفت. نام وی با ساختارگرایی عجین شده‌است. به عنوان پدر و بنيانگذار جنبش ساختارگرايی، انديشه ها وتحلیل‌هایی بدیع وی در این زمینه بطورمستقيم و غير مستقيم بر بسياری از معاصران برجسته اش چون ژان لاکان، رولان بارت، لويی آلتوسر و ميشل فوکو تأثير بسيار داشته است. فی الواقع میراث فکری لوی استروس در تمام حوزه‌های علوم انسانی و حتی در گستره افکار اندیشمندان سایر علوم بازتاب یافته است. مکاتبی جدید در انسان‌شناسی همچون مکتب انسان‌شناسی تفسیری و متفکران بزرگی چون کلیفورد گیزنو و پیربوردیو خود را وامدار اندیشه‌های استروس می‌دانند.
او که بسيار متأثر از فيلسوف بزرگ عصر روشنگری امانوئل کانت بود به تدريج بر کليه رشته های علوم انسانی تأثيری عميق گذاشت، همان "مکتب روشنگری" که لوی استروس همواره در آن به تعمق پرداخت. در واقع وی یکی از تاثیرگذارترین متفکران فرانسوی قرن بیستم و بدون مبالغه از بنیانگذاران مکتب انسان شناسی ساختارگرایانه در دهه پنجاه میلادی بوده است. پايه اصلی اين تفکر اين است که تجارب و حيات جوامع گوناگون بشری در طول تاريخ عناصر بسيار همگونی دارند و اين عناصر برخاسته از طبيعت و توانايی های ذهن خود انسان است.از مشهورترین آثارش می توان به کتاب های "اندیشه وحشی" و "خام و پخته" و"گرمسیریان غمگین" اشاره کرد که در دهه پنجاه باعث شدند به عنوان یک متفکر برجسته در سراسر جهان شناخته شود. در کتاب "گرمسیریان غمگین"، لوی استروس تجارب خود را از جنگل‌های برزیل می‌نویسد. این کتاب نگاهی انتقادی‌ست به تمدن و زمان، و نوعی نوستالژی‌ست نسبت به زندگی انسان های بومی. استروس در این کتاب به نابودی طبیعت اشاره می کند. لوی استروس از خطر نابودی فرهنگ بومیان، از میان رفتن طبیعت و زندگی آنان می گوید. آکسل هونت معتقد است که استروس در کتاب گرمسیریان غمگین، سعی می‌کند به خواننده‌غربی درک حساس‌تری از فرهنگ بیگانه ارائه دهد: "در واقع او بر این اعتقاد بود که جوامع قدیمی انسانی از این جهت پایدار بوده‌اند که همبستگی خود را با طبیعت، در فرم تفکر خود، در برخوردهای اجتماعی آگاهانه‌تر از انسان‌های امروزه حفظ می کردند."
تولد در خانواده ای یهودی
او در سال ۲۸ نوامبر ۱۹۰۸ در بروکسل به دنیا آمد و کودکی‌اش را در پاریس گذراند. پدرش نقاش بود وعاشق موسیقی و ادبیات. جد پدری‌اش موسیقی‌دان و رهبر ارکستر بود. وی یهودی زاده و پدر بزرگش یک خاخام بود هر چند که والدینش به نقل از خودش ابدا آدم های مذهبی نبودند و صرفا در پی آن بودند که برخی از عادات و مناسک را حفظ کنند ولی سنت یهودی بر زندگیشان حکفرما بود. و درهمین شرایط او که در نوجوانی به دنبال طراحی لباس و اپرا بود در جوانی از اعضای فعال حزب سوسیالیست فرانسه شد. در واقع آرتور وتر یکی از اعضای حزب کارگری بلژیک مشوق لوی استروس برای مطالعه اندیشه مارکس بود.بدنبال کشف ایده های سوسیالیستی و علاقه ای که به آن پیدا کرده بود وارد حزب سوسیالیست شد.لوی استروس خودش در این باره می گوید: "من لنینیست نبودم و بنابراین ایده تغییر خشونت آمیز جامعه را رد می کردم. اما گروه کوچک فعالان سیاسی ای که ما تشکیل می دادیم حرکتی – یا به اصطلاح امروزی ها گرایشی - را به وجود آورده بودیم که نامش را "انقلاب سازنده" گذاشته بودیم. ومن امروز تنها بازمانده آن جریان هستم، و هنوز نامه هایی درباره آن موضوع دریافت می کنم که قادر به پاسخ دادن به آنها نیستم زیرا هیچ چیز به خاطرم نمی آید... جز آنکه ما اعتقاد داشتیم که می شود درون دنیای سرمایه داری جامعه ای سوسیالیستی ساخت، آن را رشد و توسعه داد و گمانمان آن بود که وقتی به اندازه کافی چنین جامعه ای را رشد دادیم، سرمایه داری خود به خود فرو خواهد پاشید."لوی-استروس بعد از فارغ التحصیلی در رشته حقوق و فلسفه در دبیرستانی به تدریس فلسفه پرداخت. در دهه سی میلادی برای تدریس جامعه‌شناسی به دانشگاه سائوپائولوی برزیل رفت و در آنجا به تحقیق درباره قبایل بدوی آمریکای جنوبی پرداخت.در اواسط دهه شصت او به يکی از چهره های تاثير گذار در عرصه روشنفکری فرانسه بدل شد. اما در دهه هشتاد ديدگاه های لوی استراوس از سوی مکتب "پسا ساختارگرايی" مورد حمله و نقد قرار گرفت که معتقد بود تاريخ و تجربه بشری در شکل دادن به آگاهی انسان بسيار مهمتر از قوانين طبيعی هستند. اما در سال های اخير بار ديگر جهت گيری ها در عرصه فلسفه و انسان شناسی به سمت ديدگاه های لوی استراوس متمايل شده و انديشه های او بار ديگر اهميت یافته است.آکسل هونت فیلسوف آلمانی در مورد استروس می گوید: "در جامعه ما طرز تفکری وجود دارد که متفاوت از طرز تفکر مدرن امروزی است، زیرا این طرز تفکر از بالا به تعریف مفاهیم نمی پردازد، بلکه برعکس، محیط طبیعی در آن برجسته می شود."
نقش لوی‌استروس در "گستره علوم انسانی" به فرانسه محدود نمی‌شود
خبر مرگ این مردم شناس فرانسوی در سن صد سالگی و در ۳۱ اکتبر به وسیله ناشرش اعلام شد. او در اواخر عمر عزلت را پیش گرفت و يک بار در يکی از مصاحبه هایش گفته بود: "ما در جهانی زندگی می کنيم که من ديگر به آن تعلق ندارم. دنيايی که من می شناختم يک و نيم ميليارد ساکن داشت اما جهان کنونی شش ميليارد نفر جمعيت دارد. اين دنيا ديگر دنيای من نيست."چندی پیش مراسم تجلیلی از لوی-استروس بمناسبت صدمین سال زندگیش از سوی دانشگاه تهران برگزار شد. در این برنامه که با عنوان یک قرن انسان‌شناسی تدارک دیده شده بود شماری از جامعه‌شناسان از جمله ‌ناصر فکوهی، شهرام پرستش، سارا شریعتی طی سخنان به تبیین دستاوردهای علمی و تحلیل آراء لوی استروس پرداختند. مرتضی رضوانفر رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی دانشگاه تهران که بانی برگزاری این مراسم بود در مورد این اندیشمند بزرگ می گوید: "کلود لوی استروس، انسان شناس بزرگ فرانسوی است و می‌توان گفت که هیچ اندیشمندی در عرصه انسان‌شناسی تاکنون نتوانسته است به اندازه وی، نه فقط در خود این علم، بلکه در گستره بزرگ علوم انسانی تاثیر گذار باشد."نتايج تحقيقات لوی-استروس در مورد نقش اسطوره در تاريخ بشری در مجموعه ای از کتاب های او منتشر شد. بسياری از نويسندگان و انديشمندان کتاب های لوی استراوس را از جمله تاثير گذارترين آثار فلسفی و جامعه شناختی قرن بيستم قلمداد می کند.دکتر ناصر فکوهی رییس گروه انسان‌شناسی فرهنگستان هنر، در معرفی استروس اظهار داشته است: "سهم لوی‌استروس در انسان‌شناسی به فرانسه محدود نمی‌شود و همانگونه که ادموندلیچ در کتاب معروف و تاریخی خود آورده است؛ او تمام اندیشة انسان‌شناسی را فراتر از مکتب ساختارگرایی برده است و تأثیری عمیق و دراز مدت ایجاد کرده است که با آثار متعدد و بسیار عمیقی چون "انسان‌شناسی ساختاری"، "اندیشة وحشی"، "اسطوره‌شناسی‌ها" و بسیاری دیگر ادامه یافت.و در این زمینه نفوذ لوی استروس حتی از این نیز فراتر رفته و به تمام حوزه‌های علوم انسانی و گاه حتی بر افکار اندیشمندان سایر علوم تأثیر گذاشته است.این استاد دانشگاه با اشاره به نظریات استراوس در زمینه مفهوم "نژاد" ادامه می دهد: "استراوس از واژة نژاد در مفهوم قومیت استفاده می‌کند. اگرچه امروزه نژاد مفهوم منسوخ شده‌ای است اما نژاد از نظر فرهنگی یک ساخت اجتماعی است. وی گفت: استراوس در رسالة "نژاد و تاریخ" روی دو مفهوم تاریخ انباشتی و تاریخ تاکید می‌کند. او این دو مفهوم را عمدتاً به صورت نقدی بر تاریخ انسان‌شناسی و نگاهی که انسان‌شناسان به تاریخ دارند ،مطرح می‌کند".فکوهی درادامه اندیشه استراوس را به خودی خود یک کوچة‌بن‌بست دانسته ومی گوید:‌کسی مانند استراوس که بر روی اوضاع مختلف احاطة‌کامل دارد کارش به نتیجه نمی‌رسد چون مشکل اساسی او این است که در دنیای امروز شاگرد یا ادامه دهنده راهی ندارد.
تأکید بر مفهوم ساختار "بنیادی" ذهن
شهرام پرستش عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیزبا مقایسه نگاه و اندیشه های استروس و لوکاچ می گوید : " نظرات هر دو آنها ملهم از فضایی که در آن زندگی می‌کردند و پس اندیشه‌های کانت بوده است .اگرچه اسطوره از استروس دلربایی کرده و حماسه از لوکاچ، اما هر دو آنها هرگز نتوانستند از رمان چشم‌پوشی کنند. اگرچه استروس نگاه خوشایندی به رمان ندارد اما لوکاچ از آن به عنوان حماسة دنیای مدرن یاد می‌کند.و می توان گفت انسان‌شناسی ساختاری کلود لوی استروس براساس اندیشه‌های فیلسوف بزرگ روشنگری شکل گرفته است. چنانچه سوژه فراتاریخی کانت ترجمان خود را به زبان انسان‌شناسی در آرای وی باز می‌یابد و تمیز "نومن" و "فتومن" نیز اگر چه ابتدا در زبان‌شناسی ساختاری دوسوسور در قالب تمیز بین زبان و گفتار آشکار می‌شود، اما این استروس است که بن‌مایة این تمیز را در انسان‌شناسی با تأکید بر مفهوم ساختار بنیادی ذهن به نمایش می‌گذارد."سارا شریعتی که در حوزة‌دین و هنر صاحب‌نظر است در وارث فکری لوی‌استروس بیان داشت: "امروزه در دنیای مدرن، دین از شکل سنتی خود درآمده و ما باید برای شناسایی آن از انسان‌شناسی مدد بگیریم چرا که اشکال جدید دین به صورت معنویت‌گرایی، فردی و سیالی درآمده است. بدین ترتیب استروس وارث "دورکیم" است با این تفاوت که استروس علاوه بر ادامة‌راه دورکیم نظریات او را با نوآوری خاصی ادامه می‌دهد. او این عقاید را در کتاب رساله "بخشش و جادو" سه نکته امر اجتماعی نام،‌ترکیب و امر نمادین را مورد بحث قرار می‌دهد."شریعتی در بخش دیگری از سخنانش درباره ارتباط مارسل موس و لوی استروس گفت: نقاط مشترک بسیاری این دو را به هم پیوند می‌زند. استروس در برابر مکتب تطورگرایی، مکتب اشاعه‌گرایی و مکتب کارکردگرایی در انسان‌شناسی، به سراغ مارسل موس می‌رود. از موس اصول بنیادینی را وام می‌گیرد و یکی از بنیادهای کارش را بنا می‌کند، او می‌گوید: انسان برخلاف حیوان با کارکرد نمادینش تعریف می‌شود و از آنجا که زبان مهم‌ترین و کامل‌ترین نظام نمادین است،‌نظام زبان‌شناختی باید به انسان‌شناسی و مردم شناسی الگوی نمادین را عرضه کند. وی می‌کوشد قوانین تفسیر جامعه را براساس تئوری ارتباطات کشف کند و این تفسیر را در سه سطح نظام خویشاوندی، نظام اقتصادی و نظام زبان‌شناسی قابل اجرا کند."
اساس جامعه و فرهنگ برپایه "مبادله"
لوی استروس پایان‌نامه دکترای خود به نام "ساختارهای ابتدایی خویشاوندی" به رشته تحریر در آورد ودر تشکیل مردم‌شناسی ساختاری، تحت تاثیر رومن ژاکوبسون زبان‌شناس معروف قرار گرفت. او در تحقیقات خود در رابطه با قبایل ابتدایی به نقد اندیشمندانی همچون امیل دورکیم و زیگموند فروید پرداخت. تلاش این اندیشمند بزرگ این بود که روش های ساختارگرایانه زبان شناسان را در علم انسان شناسی به کار برد و بر این باور بود که روابط خانوادگی و سیستم های اعتقادی را می توان به عنوان ساختارهای پیچیده مرتبط با هم مورد بررسی قرار داد.می توان گفت گستره اندیشه ساختارگرای لوی استروس با دو علم زبان‌شناسی و روان‌شناسی از یک سو و تاریخ و جغرافیا از سوی دیگر، پیوند خورده اما در حیطه اسطوره شناسی هم حوزه هایی را تحت تاثیر خود قرار داده است. همچنین ادیبی بزرگ و صاحب جایگاه خاصی در آکادمی فرانسه بود. افکار او در شکل‌گیری اندیشه‌های ادبی و هنری زمان خودش بسیار مؤثر افتاد، تا آنجا که توانست جهش بزرگی در جریان نقد ادبی معاصر ایجاد کند.این اندیشمند فرانسوی اظهار می کند که ظهور زبان پیش درآمد کلیه شکلهای تبادل است، این تفکر محور اصلی همه بحثهای او راجع به فرهنگ است. از نظر او اساس جامعه و فرهنگ برروی گردونه مبادله استوار است. و در بین جوامع پدیده هایی نظیر: کلمات ، زنان، اموال و خدمات مبادله می‌شود.او با اشاره به نقش زنان در نظام ارتباط متقابلی معتقد است: "از لحاظ تکامل انسان من برای تکامل زبان (تفکر نمادین) نقشی کلیدی در راه اندازی کل نظام ارتباط متقابلی که طی آن برای اولین بار زنان مبادله شدند قائلم."
زن، مهمترین هدیه‌ در پیوند زناشویی
از سوی دیگر ساختار نظام خویشاوندی از دید لوی استروس مقابل نظریه خویشاوندی رادکلیف براون است. به اعتقاد براون واحد ساختاری که خویشاوندی از آن آغاز می‌شود گروهی است که او آنرا خانواده اولیه نام می نهد و مرکب است از یک مرد و همسرش، فرزند یا فرزندان آنها. اما لوی استروس اعتقاد دارد آنچه ضروری است نه خانواده اولیه بلکه روابط بین آنها است. نظریه لوی استروس مبنی بر اینکه ازدواج در نظامهای خویشاوندی نوعی مبادله است، می گوید: "پیوند ازدواج بین گروهها شکل سنتی یک رابطه تبادل هدیه بخود می‌گیرد و مهمترین هدیه‌ای که در این میان مبادله می شود، زن است، بنابراین او کارکرد نظام خویشاوندی را به مثابه تنظیم کننده (تضمین کننده) تداوم تبادل زنان میان گروهها تبیین نموده است."این اندیشمند یهودی ادامه می دهد که این همیشه تبادل است که به مثابه مبنای اصلی و مشترک کلیه وجوه بنیاد ازدواج ظاهر می‌شود.لوی استروس با تاکید بر قواعد ازدواج در نظام خویشاوندی می گوید: "در انسان شناسی با یک مشکل مواجه شدم قواعد ازدواج فراوانی در سرتاسر دنیا وجود داشت که کاملاً بی مفهوم به نظر می‌رسیدند و این مسئله مرابه خود مشغول کرده بود. چرا که اگر بی معنا بودند می‌باید که هر قومی آئین ازدواج خاص خود را داشته باشد، در حالیکه تعداد این قواعد و آئین های ازدواج کم و بیش محدود بودند بنابراین اگر یک پدیده بی معنا به کرات و در اشکال متفاوت دوباره و دوباره ظاهر شود نمی‌توان گفت که کاملاٌ بی‌معنا و پوچ است و گرنه مجدداً ظاهر نمی‌شود."
*****
رژیم رسوای ملایان تامین کننده سلاح گروههای تروریستی
کمتر از دو هفته از ادعای سخنگو و وزیر اطلاعات کشور یمن که از توقیف یک قایق حامل سلاح و مهمات نظامی با 5 خدمه ایرانی در آبهای یمن خبر داده بود، دولت اسرائیل چهارشنبه 4 نوامبر از توقیف یک کشتی سلاح های پیشرفته نظامی، که به مقصد سوریه از یکی از بنادر ایران بارگیری شده بود خبر داد.
بی بی سی به نقل از یک سخنگوی ارتش اسرائیل گزارش داد که کشتی توقیف شده در دریای مدیترانه از کشور ایران سلاح هایی به مقصد سوریه و جهت تحویل به حزب الله لبنان و گروه فلسطینی حماس حمل می کرده است. این خبر بلافاصله توسط مقامات ایران و سوریه به شدت تکذیب شد، اما یک روز بعد ارتش اسرائیل سلاح های کشف شده را به نمایش گذاشت. ارتش اسرائیل می گوید کانتینرهای روی عرشه حاوی نارنجک دستی، راکت، خمپاره و دست کم سه هزار راکت دوربرد است.بی بی سی همچنین به نقل از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت این سلاح ها با هدف استفاده برای حمله به شهرهای اسرائیل ارسال شده بود. او گفت: هر کس نیازمند شواهد قطعی این موضوع بود که ایران همچنان برای سازمان های تروریستی سلاح می فرستد، مساله به شکلی روشن و بدون ابهام برایش ثابت شد. ارتش اسرائیل گفت مدارک حمل بار نشان می دهد که کشتی از ایران راه افتاده و به سوریه می رفته است تا سلاح ها از آنجا به لبنان منتقل شود. با این حال ارتش اسرائیل این اسناد را نشان نداد.همزمان با به نمایش در آمدن سلاح هایی که اسرائیل مدعی است در کشتی توقیف شده، مسدود کرده است، حزب الله لبنان با صدور اطلاعیه ای هرگونه ارتباطی میان این تشکل و تسلیحات مورد ادعای اسرائیل را رد کرد. آنها در این بیانیه، اسرائیل را به دزدی دریایی در آبهای بین المللی متهم کرده و اقدام آنها را در توقیف کشتی فرانکوپ محکوم کردند.
تامین سلاح گروههای تروریستی
ایران در حالی ارسال سلاح به یمن، سوریه، لبنان و فلسطین را تکذیب می کند که مطابق اساسنامه سپاه پاسداران، یکی از وظایف این نهاد انقلابی حمایت و پشتیبانی از جنبش های آزادیبخش است. سردار حسین همدانی معاون فرماندهی بسیج نیز اعلام کرده بود: "امروز نه تنها نیروهای مسلح ما خودکفا شده‌اند، بلکه ارتش‌های آزادی‌بخش منطقه نیز بخشی از تسلیحات خود را به وسیله ما تأمین می‌کنند". این ادعای صریح و شفاف سردار حسین همدانی معاون فرماندهی بسیج که در آبان ماه سال گذشته مطرح و هیچگاه از سوی فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح ایران تکذیب نشد، نشان می دهد که سپاه متناسب با اساسنامه خود و در راستای استراتژی جمهوری اسلامی مبنی بر حمایت از مستضعفین جهان که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است، عمل می کند.اگرچه سخنان حسین همدانی در خصوص نقش سپاه پاسداران در ارسال سلاح به جنبش های آزادیبخش تکذیب نشد، اما ایران بارها اعلام کرده است که در تامین سلاح های حزب الله و حماس نقشی ندارد. ایران مدعی است که از این دو گروه ضد اسرائیلی، حمایت سیاسی و معنوی می کند. اما این ادعا هرگز توسط کشورهای دیگر مورد پذیرش قرار نگرفته است، بطوریکه بان کی‌مون دبیرکل سازمان‌ملل از ایران و سوریه خواسته بود که از خلع سلاح نیروهای جنبش حزب‌الله حمایت کنند. بان کی‌مون سوم اردیبهشت سال گذشته چنین تقاضایی را مطرح کرده بود. او همچنین در گزارش اکتبر سال گذشته خود به مسئله نقض تحریم‌های تسلیحاتی و انتقال سلاح‌های پیشرفته از ایران و سوریه، به عنوان حامیان اصلی حزب‌الله اشاره کرده و گفته بود: "ایران و سوریه که روابط نزدیکی با حزب‌الله دارند، باید مسئولیت جدی حمایت از فرایند خلع سلاح آن را به عهده گیرند."بانکی مون از آن جهت ایران و سوریه را به خلع سلاح حزب الله و حماس فرا می خواند که معتقد است این دو کشور وظیفه تامین سلاح را برای این دو گروه مبارز بر عهده دارند. اعلام مکرر توقیف کشتی حامل سلاح ایرانی در دریای مدیترانه توسط اسرائیل می تواند، دلیل ایجابی ادعای بانکی مون باشد. اسرائیل که از زمان پایان یافتن عملیات نظامی در غزه، بازرسی کشتی ها در دریای مدیترانه و دریای سرخ را با جدیت دنبال می کند، هر از گاهی از توقیف یک کشتی با محموله نظامی به مقصد سوریه خبر می دهد. این کشور، در ماه فوریه سال جاری نیز از توقیف یک کشتی از سلاح های ایرانی با پرچم کشور قبرس خبر داده بود. خبری که طبق روال توسط ایران تکذیب شده است.توقیف کشتی کارین –آ در سال 2002 با 50 تن سلاح و مهمات، توسط ارتش اسرائیل نیز یک جنجال خبری برپا کرده بود. اسرائیل مبدا تمام این کشتی ها را ایران و مقصد آنها را نوار غزه اعلام می کند.
*****
انتقال ۳۰ تن از زنان بازداشت شده به بند متادون
30 تن از زنان بازداشت‌شده در تجمع‌هاي اعتراضي روز 13 آبان، به بند متادون زندان اوين انتقال يافته‌اند.
به گزارش سایت گزارشگران حقوق بشر، چهارشنبه گذشته و در جريان تظاهرات گسترده مردم تهران، شمار زيادي از افراد شركت‌كننده در اين تجمع دستگير شده و به زندان اوين منتقل شدند. طبق اخبار رسيده بازداشت‌شدگان براساس نهاد بازداشت كننده و نوع اتهام به بندهاي مختلف زندان اوين انتقال يافته‌اند. تعدادي از اين افراد نيز روز گذشته به بندهاي امنيتي منتقل شدند.
بند متادون،كه پيش از اين براي زندانيان معتاد استفاده مي‌شده است، در جريان اعتراضات گسترده مردمي در تهران پس از انتخابات، به محل نگهداري بازداشت‌شدگان اعتراض‌هاي خياباني مبدل شده است. اين سالن، بصورت يك سوئيت در بند زنان زندان اوين واقع شده است و زندانيان نگه‌داري شده در اين بند با ديگر زندانيان هيچ‌گونه ارتباطي نداشته و در حالت قرنطينه به سر مي‌برند.پيش‌تر نيز تعدادي از فعالان سياسي بازداشت‌شده، مدتي را در اين بند نگهداري شدند.
*****
مصباح یزدی خواستار سرعت دادن به اسلامی کردن دانشگاه ها شد
محمد تقی یزدی مصباح يزدی خواستار سرعت گرفتن اسلامی کردن دانشگاه ها شد و گفت" تحول در دانشگاهها و تغيير ساختار علوم انساني را امري ضروري است."
اظهارات مصباح یزدی در حالی است که رسانه های دولت بر آمده از کودتا بر لزوم انقلاب دوم فرهنگی در دانشگاه و تصفیه آن تاکید دارند.مصباح یزدی که ساعتی پیش در در هجدهمين نشست فارغ التحصيلان موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني که خود مدیریت آن را بر عهده دارد سخن می گفت در حضور غلامعلی حداد عادل گفت که"حرکت تحول دانشگاه ها در 20 سال گذشته کند بوده" و با تاکید بر سرعت دادن به پروژه اسلامی کردن دانشگاه ها گفت"برنامه ،طرح و تفکر اين حرکت در کشور وجود دارد اما بايد ساز و کار و ابزار اين حرکت اصلاح شود تا در آينده نزديک به نتيجه مطلوب برسد."
غلامعلی حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم و پدر عروس رهبر جمهوری اسلامی نیز دراين مراسم گفت که"تحرکات تازه در مسير تحول علمي دانشگاه ها و تاکيدات رهبر معظم انقلاب را موثر بوده است."
حداد عادل که در محل موسسه تحت مدیریت مصباح یزدی سخن می گفت،ضمن تائید اظهارات آیت الله مصباح یزدی خبر داد که"شوراي تخصصي علوم انساني با عضويت صاحبنظران فرهنگي ، نمايندگان نهادهاي علمي و دانشگاهي و با تصويب اساس نامه آن تشکيل شده است و اکنون بازنگري علوم انساني در دانشگاه ها را در دستور کار دارد."
وي جدي گرفتن"فلسفه اسلامي را از لوازم اصلي تاسيس علوم اسلامي ذکر کرد و گفت"بدون توجه به فلسفه اسلامي و زيرساخت ها در فلسفه سياست ، اقتصاد ، جامعه شناسي ، روانشناسي و اخلاق و هنر و نيز مکاتب هر يک از آنها مسير توسعه علوم انساني امکان پذير نخواهد بود."
حدادعادل هدف از تغییرات در دانشگاه ها را تربیت"لشکر مخلص،دانشمند،و مدتدین برای تشکیل تمدن اسلامی ذکر کرد.
*****
انتقال اعضای بازداشت شده سازمان ادوار تحکیم به بند 209
محمد صادقی عضو بازداشت‌شده شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت، چهارشنبه شب در تماسی با منزل از نگه‌داری خود در سلول انفرادی بند 209 زندان اوین خبر داد. وی که شب 12 آبان ماه با ورود نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شده بود، در این تماس تلفنی شرایط خود را مناسب توصیف کرد.
همچنین خبرهای رسیده حاکی از این است که حسن اسدی زیدآبادی و حجت شریفی دیگر اعضای بازداشت‌شده سازمان دانش‌آموختگان ایران نیز در بند 209 به سر می‌برند.
سازمان دانش‌آموختگان، از جمله تشکل‌هایی است که در جریان بازداشت‌های گسترده فعالان سیاسی پس از انتخابات، شماری از اعضایش بازداشت و روانه زندان شدند. احمد زیدآبادی دبیر کل این سازمان، پس از گذشت بیش از 4 ماه از بازداشتش، هفته گذشته بند 350 زندان اوین انتقال یافت. وی پیش از آن در سلول انفرادی نگهداری می‌شده است. دادگاه رسیدگی به اتهامات زیدآبادی قرار است، روز یکشنبه در شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شود.
عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز، که در تاریخ 30 خردادماه بازداشت شده بود، همچنان در وضعیت بلاتکلیفی در بند 209 نگهداری می‌شود.
محمد صادقی و حسن اسدی زیدآبادی، در ماه‌های گذشته بارها از سوی نهادهای امنیتی احضار شده و مورد تهدید قرار گرفته بودند.
*****
بی اطلاعی کامل از محل نگهداری فرزاد اسلامی دانشجوی دانشگاه آزاد تهران
پس از سه روز، هنوز از محل نگهداری فرزاد اسلامي دانشجوی رشته حقوق و فعال دانشجویی دانشگاه تهران مرکز، که بامداد 13 آبان در پي هجوم نیروهای امنيتي به منزلش، بعد از تفتيش و ضبط وسايل شخصي بازداشت شده بود در دست نیست. گفتني است فرزاد اسلامي بعد از اعتراضات گسترده دانشجويان تهران مركز در شش هفته اول سال تحصيلي از سوي كميته انضباطي دانشگاه به سه ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محكوم شده بود.
فرزاد اسلامی دبیر اسبق کانون دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران مرکز و مدیر مسئول نشریه توقیف شده “بینش” بوده است. در پی برگزاری تجمعات اعتراضی پی در پی از ابتدای سال تحصیلی جاری در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد، برخوردهای انضباطی و امنیتی با فعالین دانشجویی این دانشگاه افزایش یافته است. تنها در دانشگاه تهران مرکز 17 دانشجو حکم 41 ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات دریافت کرده اند. با توجه به روند کنونی برخوردها بيم آن مي رود که تعداد بيشتري از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد بازداشت شوند.
*****
دادگاه برخی از فعالین سیاسی زندانی در این هفته
دادگاه رسیدگی به اتهامات علی تاجرنیا، ‌سعید شریعتی و ابراهیم امینی امروزشنبه، اولین جلسه محاكمه احمد زیدآبادی و ادامه جلسه محاكمه بهزاد نبوی فردا یکشنبه و اولین جلسه محاكمه محمد عطریانفر نیز روز دوشنبه به صورت جداگانه برگزار می شود.
جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفتگو با خبرگزاری دولت کودتا، در پاسخ به سوالی مبنی براینكه در این هفته كدامیك از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات محاكمه می شوند؟ گفت: امروز شنبه 16 آبان ماه اولین جلسه محاكمه علی تاجرنیا ،‌سعید شریعتی و ابراهیم امینی به صورت جداگانه برگزار می شود. جعفری دولت آبادی تصریح كرد: روز یكشنبه ، 17 آبان نیز اولین جلسه محاكمه احمد زید آبادی و ادامه جلسه محاكمه بهزاد نبوی برگزار می شود. وی اظهار داشت: روز دوشنبه 18 آبان نیز اولین جلسه محاكمه محمد عطریانفر برگزار می شود.
این گروه و بسیاری دیگر از فعالان سیاسی اصلاح طلب نزدیک به 5 ماه است که در بازداشت دولت کودتا به سر می برند . جلسات دادگاه این فعالان سیاسی که اغلب در نخستین روزهای پس از انتخابات بازداشت شدند، درحالی برگزار می شود که تحقیقات و بازجویی ها از آنها مدت ها است که به پایان رسیده و آنها به صورت بلاتکلیف در زندان به سر می برند.
*****
خود سوزی در زاهدان
سایت تابناک: فریادهای مردی جوان به نام «محمدرضا - ش» که آتش از سراپای وجودش زبانه می کشید در خیابان خرمشهر - میلان 16 - زاهدان ، لرزه بر جان مردم انداخت. سپس شعله های سرکش با تلاش همسایگان و کمک رسانان ایستگاه شماره 3 آتش نشانی ، مهار شد اما خستگی بر تن آنان ماند ؛ چون ««محمدرضا» زنده زنده در خانه اش سوخته بود.
با مرگ دلخراش این مرد ، بازپرس کشیک و پلیس برای افشای راز خودسوزی او به قربانگاه رفتند و جنازه به پزشکی قانونی فرستاده شد.
گزارش ایسکانیوز می افزاید ، پیش از این ، پسر 21 ساله ای به نام «عبدالسلام.غ» در خیابان امام خمینی - کوی بذر میلان یکم - زاهدان ، خودسوزی کرد و جان سپرد.
همچنین دختر 13 ساله ای به نام «فتانه» در کوی میلان 33 خیابان «مجدیه» زاهدان به شیوه مشابه به استقبال مرگ رفت.
از سوی دیگر ، زنی به نام «عایشه» که در کوی میلان 51 خیابان «آزادی» زاهدان خودسوزی کرده بود تسلیم مرگ شد.
*****
کراک فقط در ایران توزیع می شود
روزنامه خراسان: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: کراک فقط در ایران توزیع می شود همچنین مدیر کل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: تریاک رتبه نخست مصرف موادمخدر توسط معتادان کشور را دارد. مسعود زاهدیان در گفتگو با خبرنگار مهر در شهرکرد اظهار داشت: گرایش اقشار جامعه به خصوص جوانان برای مصرف مواد مخدر صنعتی از قبیل، شیشه، کراک، کریستال و... زنگ خطری برای کشور است. وی افزود: در حال حاضر بالاترین مصرف مواد مخدر تریاک، کراک وشیشه به دلیل سهولت در مصرف و قیمت پایین تر، مواد مخدر مصرفی بعدی در کشور است. زاهدیان به گرایش مصرف مواد مخدر صنعتی در کشور اشاره کرد و عنوان کرد: علت اصلی استفاده از این مواد تبلیغات سوء شبکه های قاچاق در مورد تاثیر مصرف این مواد بر روی شادابی، جوان ماندن، لاغری و ... است. وی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر صنعتی از قبیل شیشه، قرص های اکستازی، مواد نیروزای بدن سازی و ... بخشی از موادی هستند که اثرات مخدری و روانگردانی دارند و قاچاقچیان مواد مخدر این را کذب می دانند، خاطر نشان کرد: اطلاعات علمی و پژوهش‌های ما نشان داده اثرات مواد مصرفی صنعتی بعد از یک مدت مخرب ترین تاثیرات رابرای فرد به دنبال دارد.
همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر سرتیپ حسین آبادی افزود: در نشست هایی که با رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشورهای مختلف داشتیم ، آن ها از وجود کراک ابراز بی اطلاعی می کردند . وی با بیان این که ماده مخدر کراک از مرزهای شرقی به ویژه از افغانستان وارد ایران می شود، گفت: آمار نشان می دهد معتادان به تریاک نیز به مصرف کراک روی آورده اند. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: امسال حدود 9 تن ماده مخدر کراک در کشور کشف شده است.حسین آبادی گفت: این ماده مخدر پارسال در 20 استان کشور پیدا می شد اما امسال در همه استان ها وجود دارد . رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با اشاره به آثار مخرب موادمخدر و به ویژه کراک گفت: قاچاق ماده مخدر کراک به کشور با توطئه دشمنان صورت می گیرد و همه به ویژه خانواده ها باید مراقب باشند.
*****
گزارشی از فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده از مقابل دادگاه انقلاب ده ها نفر از خانواده های دستگیر شدگان 13 آبان از صبح امروز در مقابل دادگاه انقلاب تجمع کردند و خواستار آزادی فوری عزیزان خود هستند.خانواده های دستگیر شدگان 13 آبان حوالی ساعت 09:00 تجمع اعتراضی خود را آغاز کردند. تا ساعت 09:35 تعداد خانواده ها به بیش از 140 نفر تخمین زده می شد و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شود.علاوه بر خانواده ها مردم برای حمایت از آنها به جمع خانواده ها می پیوندند.تعدادی از خانواده ها و بخصوص مادران با در دست داشتن دست نوشته هایی که بر آن نوشته شده:«خواهان آزادی فوری عزیزنمان هستیم» در مقابل دادگاه انقلاب ایستاده اند .تعداد زیادی از آنها هنوز از وضعیت و شرایط و محل نگهداری عزیزان خود بی خبر هستند .در بین دستگیر شدگان تعداد زیادی از دختران و زنان جوانی که سنین آنها بین 20 تا 30 ساله هستند و خانواده های آنها از محل بازداشت و شرایط آنها هیچ خبری در دست ندارند و تا به حال با خانواده های خود تماسی نداشته اند.خانواده ها از بی خبری عزیزانشان سخت خشمگین هستند و با تاکید بر این که ما به وعده ها توجهی نخواهیم کرد و عزیزانمان باید بی قید و شرط و فوری آزاد شوند. نیروهای سرکوبگر انتظامی، لباس شخصی و حراست دادگاه انقلاب با مشاهدۀ پلاکاردها بسوی خانواده ها هجوم بردن و با برخورد وحشیانه و غیر انسانی و اهانت سعی داشتند که دست نوشته ها را از دست آنها بگیرند.دست نوشته در دست مادران است و آنها به نیروهای سرکوبگر اجازه چنین کاری را نمی دهند.نیروهای سرکوبگر وقتی که با خشم خانواده ها مواجه شدند سعی در آرام کردن خانواده ها و دادن وعده پرداختند.ولی خانواده می گفتند ما هیچ وعده ای را نمی پذیریم و باید عزیزانمان را آزاد کنید.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، دستگیری و بی خبر نگه داشتن خانواده از وضعیت و شرایط عزیزانشان و محل بازداشت آنها را محکوم می کند و ازکمیسر عالی حقوق بشر و مراجع بین المللی خواستار دخالت بی درنگ برای آزادی فوری و بی قید وشرط زندانیان سیاسی در ایران است.
*****
مقام نخست در دنیا در موضوع فرار مغزها
خبرآنلاین: آمار جهانی سازمان‌های بین‌المللی بدون هیچ اغماضی ایران را در نخبه فرست بودن دانشگاه‌های خارج از کشور در رتبه نخست می‌دانند.
مسئله مهاجرت نخبگان از ایران، حالا دیگر سال‌هاست که به یکی از سوژه‌های تکراری گزارش‌ها تبدیل شده است؛ اینکه سالانه تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل از کشور خارج می‌شوند و تعداد زیادی از آنها دیگر به کشور بازنمی گردند.
هرچند مسئولان وزارت علوم همیشه سعی کرده‌اند در آمارهایی که از تعداد روزافزون این مهاجرت‌ها اعلام می‌کنند، کمی چشم پوشی داشته باشند ولی این آمار جهانی سازمان‌های بین‌المللی است که بدون هیچ اغماضی ایران را در نخبه فرست بودن دانشگاه‌های خارج از کشور در رتبه نخست می‌دانند.
شاید به همین خاطر است که پس از اینکه از چند سال اخیر این آمار روفزونی گذاشت و انتقاد بسیاری از کارشناسان به خود جلب کرد، مسئولان وزارت‌های علوم و بهداشت برخلاف سخنان چند سال پیششان که مبنی بر مثبت ارزیابی کردن تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از ایران بود، در صدد این برآمده‌اند که لااقل جلوی دادن بورسیه‌های این وزارتخانه را برای کشورهایی مانند آمریکا و کانادا که در صدر کشورهای مقصد دانشجویان ایرانی هستند را بگیرند؛ به طوری که غلامرضا حسن زاده، رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در خصوص ممنوعیت اعزام دانشجو به برخی از کشورها، گفته است: «اعزام دانشجو به کشورهای کانادا، انگلستان و آمریکا ممنوع است، مگر در موارد بسیار استثنایی و با دلایل موجه ولی در حالت عادی اعزامی به این کشورها نخواهیم داشت».
صندوق بین‌المللی پول در این مورد گزارش داده است که سالانه بین 150 تا 180 هزار ایرانی تحصیلکرده از کشور خارج می‌شوند که به معنی خروج سالانه 50 میلیارد دلار ارز از کشور است و ایران بین 91 کشور در حال توسعه و توسعه نیافته، رتبه اول را از این نظر داراست.
طبق این آمار هم‌اکنون بیش از 250 هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از 170 هزار ایرانی با تحصیلات عالیه در آمریکا زندگی می‌کنند و طبق آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال 87 روزانه 15 کارشناس ارشد، 3/2 دکترا و در مجموع 5475 نفر لیسانس از کشور مهاجرت کردند.
*****
اظهارات دادستان تهران درباره وضعیت اتباع و خبرنگاران خارجی بازداشت شده
عباس جعفري دولت آبادي اعلام كرد که"سه تبعه خارجی كه دو نفر آنها آلمانی و یك نفر آنها كانادایی است و در روز 13 آبان بازداشت شده بودند، آزاد شدند."
عباس جعفری دولت آبادی همچنین دستگیری یك تبعه دانماركی را تایید كرد و به خبرگزاری ایرنا گفت:" از مراجع ذیصلاح ، دلایل و مدارك مربوط به حضور وی در ایران و نوع ماموریت شغلی این تبعه خارجی استعلام شده است."
دادستان تهران، بازداشت فرهاد پولادی خبرنگار ایرانی خبرگزاری فرانسه را نیز تایید كرد و گفت:" در خصوص مجوز فعالیت خبری این خبرنگار از مراجع ذیصلاح استعلام شده است كه پس از اعلام پاسخ ، درباره این خبرنگار و نیز تبعه دانماركی، تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد."
*****
فرمانده انتظامی تهران: 109 نفر در روز 13 آبان بازداشت شده اند
سردار عزیزالله رجب زاده با اعلام این خبر که109 نفر در روز سیزدهم آبان دستگیر شده اند به مهر گفت: "از میان دستگیر شدگان 47 نفر با قرار کفالت آزاد شده اند و 62 نفر از متهمان پس از تشکیل پرونده به مقامات قضایی تحویل و روانه زندان شده اند." فرمانده نیروی انتظامی تهران در ادامه افزود:" 43 نفر از این افراد مرد و 19 نفر دیگر زن هستند."
این در حالی است که بنا به گفته منابع بیطرف، تعداد دستگیر شدگان سیزدهم آبان بیش از 400 نفر تخمین زده می شود که بیش از 100 آنان دختران و زنان هستند.
گفتنی است پیش از این رییس پلیس امنیت و دادستان عمومی و انقلاب تهران از تعداد بازداشت شدگان در تجمعات روز 13 آبان ابراز بی اطلاعی کرده بودند.
*****
نان خوردن روز بروز مشکلتر و گرانتر می شود
ایسنا: پس از اعلام نرخ‌هاي جديد نان‌هاي سنتي، هرچند افزايشي در قيمت‌ اين نان‌ها لحاظ شد اما شواهد نشان مي‌دهد اين افزايش بيش از ميزان اعلام شده است. در اين شرايط در حالي كه مثلا نان‌ سنتي سنگك در برخي نقاط تهران تا قيمت دو هزار تومان هم به دست مردم مي‌رسد، هنوز خبري از برخورد قاطع با متخلفان نيست و يك مقام مسئول وزارت بازرگاني نيز اعلام كرده كه پس از اعلام نرخ نهايي اين نان‌ها توسط كارشناسان در حوزه‌هاي تخصصي، با افزايش قيمت خارج از عرف كارشناسي برخورد خواهد شد.
روزگاري شايد وجود نان به جاي برنج بر سر سفره‌ها باعث كسر شان خانواده ميزبان در مقابل ميهمان بود. آن زمان تصور خيلي‌ها اين بود كه برنج براي خانواده‌هاي با وضعيت معيشتي بهتر است و تنها نان‌هاي سنتي با قيمت‌هاي ارزان‌شان مي‌توانستند سفره‌هاي خانواده‌هاي با بضاعت كمتر را پر كنند.
اما اين روزها ديگر شرايط فرق كرده، ديگر نان دو هزار توماني در مقابل برنج‌هاي با قيمت كمتر از دو هزار تومان به دست مردم مي‌رسد و انگار ديگر وجود نان بر سر سفره‌ها نشان از وضعيت معيشت مناسب خانواده‌ها دارد!
البته اگر نان آن‌قدر كيفيت داشته باشد كه بتواند خود مانند يك وعده غذايي عمل كند و يا حتي ديگر اضافات و دور ريز نداشته باشد خريد با قيمت بالا را مي‌توان توجيه كرد اما اگر قيمت بالا برود ولي كيفيت همان باشد چه خواهد شد؟
از سه نوع نان سنتي بربري،‌ سنگك و لواش، براي دو نوع آن مدتي پيش نرخ‌هاي جديدي اعلام شد كه با وجود اين، مشاهدات در سطح شهر تهران نشان مي‌دهد اين افزايش خيلي بيشتر از آنچه اعلام شده است.
اعلام اين نرخ‌ها نيز به گفته خيلي از مقامات وزارت بازرگاني برعهده استانداري تهران است كه البته استانداري نيز چند روز قبل اين كار را انجام و نرخ‌هاي جديدي را اعلام كرد.
به گفته معاون برنامه‌ريزي استانداري تهران كه خبر از افزايش قيمت 50 درصدي نان لواش مي‌داد، در بخش نان سنگك نه تنها افزايش قيمتي نداشته بلكه حتي قيمت آن كاهش نيز داشته است.
وي در اين مورد اعلام كرده بود: «نان سنگك از 450 تا 500 گرم به 800 گرم افزايش يافته ولي قيمت آن از 200 تومان به 175 تومان كاهش يافته است.»
كيارشي همچنين در مورد نانوايي‌هاي آزاد‌پز اعلام كرده بود: «اين نانوايي‌ها با آرد آزاد و غير يارانه‌اي به قيمت 400 تومان و با قيمت آزاد به متقاضياني كه مايلند نان را با كيفيت برتري دريافت كنند عرضه مي‌كند.» با وجود اين، در همان گفته‌هاي او عنوان شده كه نان سنگك در نانوايي‌هاي آزادپز در شهر تهران 500 تومان به مردم عرضه مي‌شود.
اين سخنان او بيان كننده اين است كه قيمت هر نان سنگك با آرد يارانه‌اي بايد 175 تومان و با آرد آزاد 400 يا 500 تومان باشد اما آيا واقعا در سطح شهر قيمت‌ها همين است؟
نان سنگك در مناطقي مانند شهرك غرب دو هزار تومان، پاسداران(اطراف ميدان هروي) هزار تومان و سعادت آباد 700 تومان است كه به طور قطع نشان‌دهنده تخلف در برخي نانوايي‌هاي آزادپز است. اما اين تخلف تنها در اين نانوايي‌ها نيست،‌ بلكه در نانوايي‌هاي با آرد يارانه‌اي نيز به چشم مي‌خورد. در برخي از اين نانوايي‌ها كه قبل از اين نان سنگك با قيمت 200 تومان عرضه مي‌شد با اعلام نرخ جديد، ديگر اين قيمت كاهش نيافته است.
نانوايي‌هايي در خيابان‌هاي وليعصر(بالاتر از چهارراه مختاري)، شريعتي(خيابان مروي) و حوالي انقلاب از جمله اين نانوايي‌ها هستند.
جداي از اين، نانوايي‌هايي در اطراف خيابان پيروزي و شهرك اميد نيز قيمت نان سنگك با آرد يارانه‌اي را افزايش داده و با قيمت به ترتيب 250 و 350 تومان عرضه مي‌كنند. البته در نانوايي در بيست متري جواديه نيز اين نان سنگك با كيفيتي كمي پايين‌تر با قيمت 150 تومان به دست مردم مي‌رسد.
در بخش نان‌ لواش نيز كه معاون استانداري تهران اعلام كرده بود، در قبال افزايش 80 درصدي كيفيت اين نان50 درصد بر قيمت آن افزوده شده و از 20 تومان به 30 تومان رسيده، وضعيت حداقل از نان سنگك بهتر است.
نان لواش در ابتداي كارگر جنوبي، 20 متري جواديه، خيابان شريعتي، سعادت‌آباد و شهرك اميد با همان نرخ اعلام شده 30 تومان به دست مردم ‌مي‌رسد. البته تخلف‌هايي هم در دو نانوايي يكي در اطراف سه راه ضرابخانه و ديگري در محله عبدل‌آباد صورت مي‌گيرد كه در اولي 35 و در ديگري33 تومان به فروش ‌مي‌رسد.
نان بربري نيز تنها نان سنتي است كه معاون استانداري تهران خبري در مورد قيمت آن نداد و از مشاهدات در سطح شهر نيز نمي‌توان به قيمت واحدي در مورد آن رسيد.
نان بربري در چهار راه مختاري، خيابان‌هاي آذربايجان و شريعتي و محله عبدل‌آباد با قيمت150 تومان و در نهرفيروزآباد جواديه و پاسداران200 تومان، سعادت‌آباد250 تومان، شهرك غرب 300 تومان، شهرك اميد 500 تومان و اطراف ميدان كتابي 600 تومان به دست مردم مي‌رسد.
اين مسئله قيمت نان‌هاي سنتي و به‌خصوص عرضه نان سنگك دو هزار توماني بحثي است كه در نشست اخير معاون وزير بازرگاني (رييس سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان) از سوي خبرنگاران مطرح شد و معاون وزير معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان را مامور پيگيري اين امر كرد.
جواد تقوي، در اين مورد گفت: «هرچند دوستان قيمت‌ها را اعلام كردند اما اين قيمت‌ها بر مبناي آرد مصرفي، وزن نان و اضافاتي كه به آن مي‌شود، است.»
معاون سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان ادامه داد: «آنچه ما و كارشناسان از منظر نظارتي برعهده داريم اين است كه آن آناليز را بازنگري كنيم و اگر جايي از اين آناليز دچار اشكال و افزايش قيمت خارج از عرف كارشناسي است با آن برخورد شود.»
تقوي تصريح كرد: «اين براي هم نان سنتي يارانه‌اي و هم نان غيريارانه‌اي حادث خواهد شد.»
به گفته معاون سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان در واقع جايگاه نظارتي اين سازمان اين است كه قيمت‌ها را كنترل كند و اگر تخلفي را مشاهده كرد با آن برخورد شود.
وي در پايان يادآور شد: «هم‌اكنون در حوزه كارشناسي و در حوزه‌هاي تخصصي اين كار كارشناسي را انجام مي‌دهند و بزودي حتما نرخ نهايي را اعلام مي‌كنند.»
اين سخنان نيز به منزله آن است كه هرگونه برخورد با گران‌فروشي توسط مسئولان وزارت بازرگاني در نان‌هاي سنتي كه ديگر دو هفته‌اي از زمان اعلام رسمي اين افزايش و به تبع آن شروع افزايش‌هاي بيشتر از نرخ اعلام شده مي‌گذرد در انتظار نهايي شدن كار كارشناسي متخصصان اين وزارت‌خانه است و معلوم نيست كه مابه‌التفاوت اين نرخ‌ها با نرخ‌هايي كه اعلام خواهند شد به جيب مردم بازمي‌گردد يا نه؟
*****
افشای ملاقات‌های محرمانه مشایی و دلال رابطه با آمریکا در ویلای شمال
آينده : در حالی که رهبر انقلاب در سخنان صریح خود کسانی که لبخندهای دولت آمریکا را باور کرده و قصد پهن کردن فرش قرمز برای آن‌ها دارند را افراد ساده‌لوح یا گرفتار هوی و هوس دانستند، جزئیات تازه‌ای از ملاقات‌های محرمانه رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و هوشنگ امیراحمدی در ویلای شمال کشور افشا شده است.
به گزارش خبرنگار «آینده»، اخیراً هوشنگ امیراحمدی که پس از سفری محرمانه و بدون اطلاع رسانه‌ها به کشور، با شبکه بی.بی.سی فارسی مصاحبه می‌کرد، با اظهار اطمینان از تحویل دادن اورانیم توسط جمهوری اسلامی، از جلسات خود با برخی مقامات مهم ایران خبر داد.
اگرچه وی در برابر اصرار خبرنگار بی.بی.سی حاضر به افشای نام مقامی که با وی دیدار کرده است نشد، اما اطلاعات خبرنگار «آینده» نشان می‌دهد که امیراحمدی با اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس‌دفتر و مشاور ارشد دکتر احمدی‌نژاد ملاقات‌هایی داشته است.
گفته می‌شود این ملاقات‌ها برای دور ماندن از چشم نهادهای نظارتی، در ویلایی در استان گیلان انجام شده است.
اگر چه هنوز جزئیات این ملاقات‌ها فاش نشده، اما به نظر می‌رسد سخنان صریح رهبر انقلاب مبنی بر این که اگر مسئولی دل در گرو منافع ملت داشته باشد، فریب لبخندهای آمریکایی ها را نمی‌خورد، اشاره به چنین رفتارهایی دارد.
رهبر انقلاب، پیش از این در اقدامی بی سابقه طی دستوری که به دلیل استنکاف دکتر احمدی‌نژاد از عمل به آن علنی گردید، با انتصاب مشایی به سمت معاون اول رئیس‌جمهور مخالفت کردند، اما پس از آن مشایی به سمت رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، رئیس‌ نهاد ریاست‌جمهوری، مشاور رئیس‌جمهور، رئیس شورای عالی مناطق آزاد و تعدادی دیگر از مسئولیت‌های مهم منصوب شد و اخبار غیررسمی حاکی از تمایل احمدی‌نژاد برای انتصاب وی به عنوان سخنگوی دولت داشت که این میزان مسئولیت برای فردی که از سوی رهبری طرد شده است، جای ابهام دارد.
مشایی که پس از ازدواج مهدی احمدی‌نژاد با دختر وی بیش از پیش به احمدی‌نژاد نزدیک شده است، در انتخابات ریاست‌جمهوری فعال بود و تعدادی از سایت‌های خبری، ستادهای انتخاباتی و فعالیت‌های سیاسی، مشترکاً توسط پسر مشایی و پسر احمدی نژاد مدیریت می‌شد.
*****
نیازی به پرده پوشی نیست
روزنامه آفتاب یزد: ‌مخبر فراكسيون خط امام مجلس اظهار داشت: تورم به‌‌‌حدي رسيده كه با انكار ‌احمدي‌نژاد مشكل حل نمي‌شود و وضعيت مردم دشوار شده و تا حدي سطح تورم افزايش پيدا كرده كه جايي‌براي انكار وجود ندارد. ‌داريوش قنبري در گفتگو با ايلنا گفت: احمدي‌نژاد چون ديگر نياز به راي مردم ندارد پس مثل ‌گذشته احتياج به تبليغات نداشته، بنابراين تا مقداري مي‌تواند واقعيت‌ها را بيان كند. ‌وي ادامه داد: اعتراف احمدي‌نژاد به گراني در حالي است كه در دوره انتخابات در مناظره كروبي و رضايي ‌با وجود تورم مخالفت مي‌كرد و آن زمان گراني و تورم را قبول نداشت. ‌قنبري افزود: صحبت‌هاي منتقدان در‌‌‌‌‌‌پذيرفتن گراني توسط احمدي‌نژاد بي تاثير نبوده است. ‌وي در پاسخ به سوالي كه <به تاثير لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در افزايش گراني اشاره داشت> گفت: تورم ‌فعلي 20 درصد است و براساس پيش‌بيني كارشناسان با اجراي اين لايحه حدودا 40 تا ‌60‌ درصد به تورم فعلي اضافه مي‌شود. ‌نماينده ايلام تصريح كرد: اين به معني افزايش تورم حدود 60 تا 70 درصد در اقتصاد ايران است و ‌مشخص است چنين تورمي بيشترين آسيب خود را به طبقه فقير و متوسط جامعه وارد كند. ‌قنبري خاطرنشان كرد: طبقات مرفه از اين وضعيت به نفع خود استفاده مي‌كنند و فقير، فقيرتر و غني، ‌غني‌تر و در نتيجه فاصله طبقاتي جامعه بيشتر خواهد شد.
*****
اعمال تحریمهای بیشتر علیه رژیم تهران
اشپیگل: رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با یک نشریه آلمانی به بن بست کنونی بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی پرداخت و اعمال تحریمهای بیشتر علیه رژیم تهران را محتمل دانست.
دیمتری مدودف که با نشریه آلمانی اشپیگل مصاحبه کرده در سخنانی هشدارآمیز گفته است چنانچه بن بست کنونی در باره برنامه هسته ای رژیم تهران ادامه یابد، اعمال تحریمهای بیشتر علیه این رژیم محتمل خواهد بود.
رئیس جمهور روسیه گفته است اگر رهبران رژیم تهران رفتار غیرسازنده ای در پیش گیرند، در آن صورت همه چیز ممکن خواهد بود.
دمتری مدودف گفت، روسیه خواهان اعمال تحریم های بین المللی علیه رژیم تهران نیست، اما اگر پیشرفتی در پرونده هسته ای آنها رخ ندهد، هیچ کس اعمال تحریمهای جدید را متتفی نخواهد دانست.
برنار كوشنر، وزير خارجه فرانسه نیز پیش تر اعلام كرده بود كه گفتگوها با رژيم تهران بر سر برنامه هسته ای در آستانه فروپاشى است و نسبت به پيامدهاى آن هشدار داد.
*****
رژیم تهران ارسال تدريجی اورانیوم غنی شده را هم رد کرد

ایسنا: رييس كميسيون امنيت و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي بحث تحويل تدريجي يا دفعي سوخت 5/3 درصد براي دريافت سوخت 20 درصد را منتفي اعلام كرد.
علاءالدين بروجردي ‌درباره طرح برخي بحث‌ها مبني بر اين كه جمهوری اسلامی حاضر شده است سوخت 5/3 درصد را براي دريافت سوخت 20 درصد مورد نياز رآكتور تهران به صورت تدريجي به آژانس تحويل دهد، اظهار كرد: بنا نيست از سوخت 1200 كيلويي توليد شده چيزي به طرف مقابل براي دريافت سوخت 20 درصد داده شود و اين كار چه به صورت مقطعي و چه به صورت دفعي انجام نمي‌گيرد و منتفي است.
رييس كميسيون امنيت و سياست خارجي مجلس همچنين در پاسخ به پرسشي درباره اظهارات برخي مقامات غربي مبني بر اين كه جمهوری اسلامی بايد تا دو روز آينده به آژانس و پيشنهاد داده شده پاسخ دهد، گفت: غربي‌ها نمي‌توانند زماني تعيين كنند و ما پايبندي به حرف‌هاي آن‌ها نداريم.
*****
اعدام چهار نفر در زندان كرمان
ایسنا: منطقه كوير به نقل از روابط عمومي دادگستري كرمان، در ادامه مبارزه قاطع و بي‌امان با سوداگران مرگ و بنابر احكام صادره از دادگاه‌هاي انقلاب اسلامي، حكم اعدام چهار قاچاقچي مواد مخدر، صبح امروز در زندان كرمان به مرحله اجرا در آمد.
به گزارش هرانا به نقل ازايسنا ، منطقه كوير به نقل از روابط عمومي دادگستري كرمان، در ادامه مبارزه قاطع و بي‌امان با سوداگران مرگ و بنابر احكام صادره از دادگاه‌هاي انقلاب اسلامي، حكم اعدام چهار قاچاقچي مواد مخدر، صبح امروز در زندان كرمان به مرحله اجرا در آمد.
بنابراين گزارش "مرتضي ـ ي" داراي سابقه كيفري و به جرم مشاركت در نگهداري و حمل 60 كيلوگرم ترياك، "اكبر ـ ج" به جرم نگهداري 490 كيلوگرم ترياك و 50 كيلوگرم حشيش، "مهدي ـ ب" به جرم حمل سه كيلو و 700 گرم هروئين و پنج كيلو و 700 گرم كراك و "عليرضا ـ س" به جرم مشاركت در حمل مسلحانه 830 كيلو و 900 گرم ترياك به حكم دادگاه انقلاب اسلامي به مجازات اعدام محكوم شدند.
يادآور مي شود، احكام نامبردگان پس از تاييد ديوانعالي كشور و مخالفت كميسيون عفو استان، در زندان كرمان اجرا شد.
*****
كارگران كارخانه صنايع مخابراتي راه دور ايران تجمع كردند
ايلنا: درحالي‌كه مطالبات معوقه‌كارگران صنايع مخابراتي راه دور ايران درآستانه هشت ماهه‌ شدن قرار دارد،اين كارگران مدعي هستند كه كارفرماي موقت آنها ماهانه بابت اداره كارخانه حقوق و مزاياي خود را به موقع دريافت مي‌كند. به‌گزارش خبرنگار ايلنا، جمعي از كارگران كارخانه صنايع مخابراتي راه دور ايران صبح امروزدر اعتراض به پرداخت به پرداخت 8 ماه مطالبات معوق خود و نيز توقف فعاليت كارخانه براي چندمين مرتبه در محل كارخانه تجمع كردند. برگزاري اين تجمع آرام در حالي صورت گرفته كه به گفته كارگران، مسوولان اداري استان از آنها خواسته‌اند تا از هرگونه تجمع و يا حركت اعتراضي ديگر در بيرون‌كارخانه خودداري كنند. يكي از كارگران گفت: از بعد سفر رئيس‌جمهور به استان فارس كه در ارديبهشت‌ماه انجام شد، اداره‌كارخانه بطور موقت به هياتي مركب از سه نفر محول شد، اما تاكنون اين هيات بدون آنكه هيچ اقدامي درجهت راه‌اندازي مجددكارخانه و يا پرداخت مطالبات كارگران انجام داده باشد ماهانه حقوق و مزاياي خود را بطوركامل دريافت كرده است. كارخانه ITI كه در زمينه توليد كارت‌هاي سوخت فعاليت داشته است از بعد خصوصي‌سازي درسالهاي نخستين دهه80 دچار بحران شده است. كارگران اين كارخانه مي‌گويند، چندي پيش هياتي از اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس دربازديد از اين كارخانه به آنها وعده پيگيري و رسيدگي داده بودند.
*****
نوشتاری از همسر فیض‌الله عرب‌سرخی برای نفیسه زارع‌کهن
جرس: در پی دستگیری نفیسه زارع‌کهن، روزنامه نگاری که در آستانه 13 آبان بازداشت شد، همسر فیض‌الله عرب‌سرخی در نوشتاری به روایتی کوتاه از زندگی این فرزند شهید پرداخته و نسبت به بازداشت او اعتراض کرده است.
نفیسه زارع، روزنامه‌نگار که روز ۱۳ آبان به همراه همسرش حجت شریفی بازداشت شده بود، روز گذشته با خانواده خود تماس گرفت. زارع کهن در این تماس تلفنی از محل بازداشت خود اظهار بی‌اطلاعی کرد.به گزارش موج سبز آزادی، حجت شریفی، همسر نفیسه زارع کهن نیز با وضعیتی مشابه در بازداشت به سر می‌برد.او نیز در تماسی کوتاه از سلامتی خود خبر داده بود ولی از مکان بازداشت خود اطلاعی نداشت.از سایر بازداشتی‌های روز سیزده آبان هنوز اخبار دقیقی در دست نیست.
به گزارش پارلمان‌نیوز، متن یادداشت مریم شربتدار قدس بدین شرح است:
انگار همین دیروز بود (سال ۸۰-۷۹) ، ساجده گفت:«مامان می‌خواهم با دوستانم درس بخوانم و نفیسه اصرار دارد همه به خانۀ آنها برویم»، اول مردد بودم ، خانه‌شان کجاست؟ چه کسانی در خانه‌اند ؟ ... چه می‌توان کرد؟ مادر هستم با کوله باری از نگرانی‌ها . و ساجده با لحنی آمیخته با اندوه گفت:« نفیسه ، پدرش را که در اثر مواد شیمیائی در جبهه‌ها دچار سرطان شده بود بتازگی از دست داده و سایر خواهرها و برادرانش هم ازدواج کرده و زندگی خودشان را دارند و نفیسه و مادرش با هم زندگی می‌کنند» حس عجیبی پیدا کردم.
نفیسه دختری بسیار دوست داشتنی و سرشار از مهر و عاطفه بود و در عین حال ، نجابت و متانتش حکایت از تربیتی صحیح و مبتنی بر اصول دینی و فرهنگی داشت و این را از تمام مراودات و ترددهایش به منزلمان دریافته بودم و حال که می‌دیدم این عزیز در غم از دست دادن پدر رزمنده‌اش اینچنین به مادر که همۀ زندگیش بود عشق می‌ورزید و این یادگار پدر را با همۀ وجود قدر می‌دانست از خود دلخور شدم بخاطر سؤالاتم در خصوص زندگیش ... یادم است از آن به بعد هر زمان بچه ها می‌خواستند درس بخوانند ، راهی خانۀ نفیسه می‌شدند و وقتی علت را می پرسیدم ساجده می‌گفت:«مامان ! فقط باید مادر نفیسه را ببینی »... و من دیدم آن‌همه مهر و صفا را و از نزدیک لمس کردم تمام محبتی را که آن شیرزن با همۀ خلوصش به پای فرزندان ما که دوستان دختر دلبندش بودند نثار می‌کرد و شنیدم دعاهایی را که به بچه ها یاد می‌داد تا بتوانند با آرامش در جلسات امتحان شرکت کنند.
و چقدر گریستم وقتی نفیسه مادرش را هم از دست داد . گریستم برای دل تنهای نفیسه ، گریه کردم بر ازدست دادن انسانی غریب و بزرگ و زار زدم شاید حتی برای اینکه خود را ناتوان از جبران آنهمه مهر و محبت مادرانه می‌دیدم برای نفیسۀ داغدار و تنها ...
و اینک اشک را دلیلی نیست بر نباریدن که باید خبر دستگیری این عزیز زجر دیده و این فرزند پاک میهن را بشنویم و چقدر از خودم بیزار شدم آن زمان که در اوج گریه برای این غریب ، ناخودآگاه خدا را شکر کردم که مادرش نیست تا شاهد چنین جفائی بر دلبندش باشد . مادر نیست تا بپرسد عزیزش به کدامین گناه ناکرده در بند است ؟ مادر نیست تا ... و اگر بود حتمأ با شنیدن این خبر جان می‌باخت.
و اینک من به پاس اندکی از محبتهای آن مادر می‌خواهم برای نفیسه مادری کنم و از آنانکه بی‌خبر از فداکاری‌های پدر نفیسه زارع کهن، و بی‌اطلاع از تدین و اعتقادات پاک و خالص این دختر مظلوم ، وی را به بند کشیده‌اند بپرسم به کدامین گناه ؟
*****
فقدان مدیریت و افزایش فعالیتهای حفاظت اطلاعات زندان اوین
در تغیرات و سختگیریهای بعمل آمده از سوی حفاظت اطلاعات زندان اوین، این بازداشتگاه رفته رفته به یک زندان امنیتی تبدیل میشود.
در تغیرات و سختگیریهای بعمل آمده از سوی حفاظت اطلاعات زندان اوین، این بازداشتگاه رفته رفته به یک زندان امنیتی تبدیل میشود.
به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در حالیکه "صداقت"، رئیس کنونی این بازداشتگاه هم اکنون به علت انجام تخلفات گسترده مدیریتی، مالی و اخلاقی تحت پیگرد مراجع مختلف منجمله حفاظت اطلاعات سازمان زندانها و سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفته، حفاظت اطلاعات بازداشتگاه اوین عملاً به رئیس و تنها تصمیم گیر در این بازداشتگاه تبدیل شده است.
در این باره از بندهای مختلف خبر میرسد که طی ماههای گذشته اداره حفاظت اطلاعات بازداشتگاه اوین در تمامی موارد تصمیم گیری کرده و تصمیم هایش را به اجرا گذاشته که از جمله این موارد سخت گیری در مورد فعالیت زندانیان سیاسی در زندان بوده.
در این باره حفاظت اطلاعات تصمیم گرفته که ملاقات های حضوری آنها را قطع و بخشی از زندانیان سیاسی را به بندهای بسته درون زندان اوین همچون بند 8 یا 350 منتقل کند. در این رابطه طی ماههای اخیر بخشی از زندانیان فعال در امور فرهنگی نیز به بند 8 تبعید شده و عملا به دستور حفاظت، امکان تردد ایشان به اداره فرهنگی و ادامه اشتغال آنان در بعد فرهنگی و هنری زندان از آنان سلب شده است.
در خصوص زندانیان سیاسی منتقل شده به بندهای بسته سختگیری بیشتری بعمل می آید، به طور مثال در هنگام برپایی جشن ها و مراسم عمومی از شرکت زندانیان سیاسی یا به اصطلاح زندانیان امنیتی جلوگیری بعمل می آید. به خصوص که در خصوص این زندانیان به روسا و حفاظت اطلاعات این اندرزگاه ها توصیه شده که موکداً از تردد آنها جلوگیری شود.
گفتنی است، به همت زندانیان عادی و سیاسی زندان اوین از فروردین ماه سال جاری، هفته نامه ای فرهنگی – اجتماعی به نام آوای اوین منتشر در این زندان شده که طی هفته های اخیر حفاظت اطلاعات اوین تمامی تلاش خود را برای تعطیلی این هفته نامه معطوف داشته اما به جهت ایستادگی ریاست دایره فرهنگی بازداشتگاه اوین تاکنون تحقق این هدف میسر نشده با این حال مزاحمت های حفاظت اطلاعات برای این هفته نامه تمامی ندارد، اقداماتی مانند حذف، سانسور، حذف ستون های انتقادی، پاره کردن بعضی از صفحات آنها پس از چاپ، منجمله این اقدامات بوده است.
این سختگیری ها در حالی است که حفاظت اطلاعات بازداشتگاه اوین خود به سرقت اموال اهدایی زندانیان به زندان متهم شده است، بعنوان نمونه یک دستگاه لب تاپ اهدایی یکی از زندانیان که قرار شده بود در اداره فرهنگی مورد مصرف قرار بگیرد، از سوی حفاظت اطلاعات توقیف و ناپدید شده که یکی از مصداق های پرونده مورد اشاره قلمداد می شود.
همچنین لوازم التحریر و بسیاری از وسائل زندانیان که از سوی خانواده های آنان به زندان تحویل داده میشود از سوی مقامات حفاظت توقف میشود و هرگز به زندانیان عودت داده نمی شود، شاهدان متعددی دیده اند که بسیاری از این وسایل از سوی کارکنان حفاظت اطلاعات برداشته و به منزل برده شده.
در همین حال اخبار حاکی است که طی ماههای گذشته گزارشات متعددی در خصوص "صداقت" ریاست بازداشتگاه به حفاظت اطلاعات زندان اوین داده شده است، منابع مطلع میگویند سوء استفاده از زندانیان زن در ازای اعطای مرخصی یا فراهم آوردن امکان آزادی آنان یا انتقال به بند مالی که با همکاری مقامات مختلف زندان منجمله آقای صداقت انجام می پذیرید، موج گسترده ورود مواد مخدر به بازداشتگاه اوین اتهامات مطرح شده علیه مدیر بازداشتگاه اوین است، گفتنی است هم اکنون طبق آمار رسمی روزانه حدود 500 گرم مواد مخدر خاصه از نوع کراک (هروئین فشرده) در این زندان مصرف می شود، یادآوری میشود زندان اوین گنجایش بین 3800 تا 5000 هزار زندانی را دارد.
*****
بی بی سی و بازتاب گزارش بانک مرکزی از مسائل اقتصاد ایران
سایت فرارو - کد مطلب : 34582
بی بی سی نوشت: بانک مرکزی ایران گزارشی از"تحولات اقتصادی کشور" در سال گذشته خورشیدی منتشر کرده که در آن با جزئیات آماری، وضعیت اقتصادی، تورم، تولید، صادرات و واردات بررسی شده است. این گزارش مفصل که اولین گزارش دقیق در رابطه با وضعیت اقتصادی ایران در سال گذشته است، ابتدا تصویری کوتاه از بحران مالی جهانی ارائه می دهد و آثار این بحران را در اقتصاد ایران بررسی می کند. این گزارش شرح می دهد که چگونه بحران مالی سال گذشته اقتصاد جهان را تکان داد و آثار برخلاف خوش بینی مقامات دولتی خیلی زود به اقتصاد ایران رسید. بنابر گزارش بانک مرکزی "اگر چه برخی تحلیل های خوش بینانه میزان آسیب پذیری اقتصاد کشور از آثار دور اول بحران (یعنی سقوط اولیه بازار سرمایه و بورس های بین المللی) را ناچیز می پنداشت، لیکن گسترش دامنه و شدت بحران سبب شد اقتصاد کشور به طرز معنی داری از بحران تاثیر پذیرد."
در این گزارش آمده است علت خوش بینی اولیه بین مقامات دولتی ایران این بود که "ارتباط ضعیف نهادهای مالی" بازار بورس ایران با بازارهای بورس بین المللی سبب مصون ماندن اقتصاد کشور خواهد شد اما با گسترش بحران مالی، قیمت نفت سقوط کرد و " عواید ارزی کشور کاهش یافت." گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال به میزان ۲.۷ درصد افزایش پیدا کرده اما در این گزارش اشاره ای به نیمه دوم سال نشده که قیمت نفت سقوط کرده و به قاعده باید این نرخ کاهش پیدا کرده باشد. سهم نفت در تولید ناخالص داخلی معمولا به طور متوسط حدود یک سوم است و بخش خدمات همواره حدود نیمی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. سهم کشاورزی و صنعت و معدن نیز به حدود یک سوم می رسد اما گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که به دلیل بحران مالی و سرمازدگی و خشکسالی سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی به شدت کاهش پیدا کرده است.
کاهش شدید محصولات کشاورزی
بنابر گزارش بانک مرکزی، در سال گذشته تولید محصولات زراعی به شدت کاهش پیدا کرده و تولید محصولاتی چون گندم، برنج، جو و ذرت از حدود ۲۴ میلیون تن به ۱۳.۵ میلیون تن کاهش پیدا کرده است. بخش عمده این کاهش، مربوط به گندم است که بنابر گزارش بانک مرکزی هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تن از تولید آن نسبت به سال ۱۳۸۶ کاسته شده است. بعد از کاهش شدید تولید گندم، ایران مجبور شد برای تامین نیازهای داخلی حجم زیادی گندم وارد کند و این کشور بعد ازچند سال خودکفایی در زمینه گندم، دوباره در سال گذشته به صدر وارد کنندگان گندم باز گشت. بنابر گزارش بانک مرکزی، تولید پسته نیز در سال گذشته نصف شده و از ۳۱۵ هزارتن در سال ۱۳۷۶ به ۱۵۴ هزارتن در سال گذشته رسیده است. صنعت چای ایران که از سالها پیش وضعیت دشواری را سپری می کند در سال گذشته با افت شدید محصول نیز رو به رو شده به طوری که تولید برگ سبز چای از ۱۶۵ هزار تن در سال ۱۳۷۶ به ۲۷ هزار تن در سال گذشته رسیده است. تولید چغندر قند و نیشکر نیز در سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و تولید آن نسبت از ۵۴۰۷ تن چغندر قند در سال ۱۳۸۶ به ۱۸۲۹ تن و تولید نیشکر نیز از ۵۳۱۴ تن در سال ۱۳۸۶ به ۳۰۹۷ تن در سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
کاهش سرمایه گذاری صنعتی و رکود در بازار مسکن
گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که وضعیت سرمایه گذاری دربخش صنعت نیز مطلوب نبوده است و در سال گذشته وزارت صنایع و معادن ۲۶ هزار و ۱۰۰ فقره جواز تاسیس واحدهای صنعتی صادر کرده که "این عملکرد نسبت به سال قبل ۴۵.۸ درصد کاهش نشان می دهد." بازار مسکن ایران نیز وضعیتی مشابه دارد. گزارشها نشان می دهد رکودی که در سه سال اخیر گریبان این بخش را گرفته در حال عمیق تر شدن است. گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که پروانه های صادر شده توسط شهرداریهای سراسر کشور در سال گذشته بیشتر از ۱۷۶ هزار فقره بوده که نسبت به سال قبل بیشتر از ۱۵ درصد کاهش نشان می دهد. در عین حال بنابر این گزارش، "در سال ۱۳۷۸ شاخص قیمت زمین ۴۲.۴ درصد افزایش یافت." علاوه بر این بهای خدمات ساختمانی نیز بیشتر از ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است که نشاندهنده افزایش هزینه های ساختمانی است. به عقیده کارشناسان، این مشکلات باعث شده تا رکود در بازار مسکن عمیق تر شود و سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن نداشته باشند.
بیکاری و اشتغال
بنابر گزارش بانک مرکزی، جمعیت ایران با رشد ۱.۵ درصدی در پایان سال گذشته به ۷۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است که از این میزان نزدیک به ۵۱ میلیون نفر در شهرها و بقیه در روستاها زندگی می کنند. نرخ بیکاری نیز در سال ۱۳۷۸ به حدود ۱۰.۴ درصد رسیده که تفاوت چندانی با مدت مشابه یک سال پیشتر ندارد اما نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله بیشتر از دو برابر نرخ رسمی بیکاری یعنی ۲۳ درصد است. گزارش بانک مرکزی شاغلان کشور را ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد کرده که بیشترین آنها در بخش خدمات و کمترین در بخش کشاورزی فعال هستند. سهم اشتغال بخش های کشاورزی، صنعت، خدمات در سال گذشته به ترتیب ۲۱.۲، ۳۲.۲ و ۴۶.۵ درصد بود که در مقایسه با سال ۱۳۷۶ "نشاندهنده کاهش سهم بخش کشاورزی و افزایش بخش صنعت و خدمات است." بانک مرکزی تاکید دارد که "کاهش نزولات جوی در سال مورد بررسی (سال گذشته) در کاهش نسبی سهم اشتغال بخش کشاورزی موثر بوده است."
صادرات و واردات
بنابر این گزارش کسری بودجه دولت در سال 1387نسبت به سال قبل از آن بیشتر از پنجاه درصد افزایش یافته است. گزارشها نشان می دهد که کسری بودجه همچنان در حال افزایش است و دولت در سال جاری نیز با کسری بودجه هنگفتی رو به روست. در بخش واردات و صادرات گزارش بانک مرکزی با آماری که پیش از این در "نماگرهای اقتصادی" منتشر کرده به کلی متفاوت است. در این گزارش آمده که سال گذشته ۵۵ میلیارد و ۸۴۹ میلیون دلار کالا وارد ایران شده اما در "نماگرهای اقتصادی" که هر سه ماه یکبار از سوی بانک مرکزی منتشر می شود، آمار واردات در سال گذشته را ۶۸ میلیارد و ۵۳۳ میلیون دلار اعلام شده بود. ایران در سال گذشته بیشتر از یکصد میلیارد دلار صادرات داشته که بیشتر از ۸۰ میلیارد دلار آن مربوط به نفت بوده است و از این میزان صادرات غیر نفتی کمتر از ۲۰ میلیارد دلار را تشکیل می دهد. این گزارش نشان می دهد که سال گذشته تورم به بیشترین حد خود در طی سالهای اخیر و به بیشتر از ۲۵ درصد در پایان سال گذشته رسید اما این نرخ اکنون بعد از بروز رکود در اقتصاد ایران به کمتر۱۹ درصد کاهش پیدا کرده است.
*****
شجریان به یاد مشکاتیان در نیشابور می‌خواند
آفتاب شرق: محمدرضا شجریان در نیشابور گفت: «در آینده‌ای نزدیک در نیشابور به یاد هنرمند فقید مشکاتیان آواز می‌خوانم».
محمدرضا شجریان ظهر جمعه در جمع خبرنگاران در آرامگاه عطارنیشابور افزود: «آوازی در رثای استاد مشکاتیان را در حال آماده‌سازی دارم تا آن را در نیشابور برای مردم فرهیخته آن اجرا کنم».
وی تصریح کرد: «من و پرویز رابطه دوستانه نزدیکی با هم داشتیم تا جایی که همدیگر را به اسم کوچک صدا می‌زدیم و بین ما احساسی چون پدر و پسر حاکم بود».
شجریان درباره داماد فقیدش خاطرنشان کرد: «پرویز زود از میان ما رفت کرد و این امر مسئولیت ما را در قبال دو دسته گل به یادگار مانده از او سنگین‌تر کرده است».
استاد پرویز مشکاتیان در تاریخ ۳۰ شهریور سال ۱۳۸۸ در منزلش در تهران و در سن ۵۴ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
فرزندان مشکاتیان نوه‌های استاد محمدرضا شجریان هستند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ