سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۷/۰۴

شنبه: 4 / 7 / 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*****
تشدید فشار غرب برای تحریم جدید ایران
در شرایطی که خبرگزاری های خارجی مدعی شدند ایران هفته گذشته از در اختیار داشتن تاسیسات دیگری برای غنی سازی اورانیوم پرده برداشته که این خبر نیز مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفت، گروه 1+5 از ایران خواست به پیشنهادهای این گروه برای حل مناقشه هسته ای خود «پاسخ جدی» دهد و گروه «هشت» نیز سه ماه به ایران برای توقف غنی سازی اورانیوم فرصت داد.
دیروز برخی گزارش ها حکایت از آن داشت که ایران وجود دو مرکز دیگر غنی سازی اورانیوم را فاش کرده است. خبرگزاری های بین المللی گزارش کردند مقامات ایرانی در نامه ای به محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعلام داشته اند علاوه بر تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز، تاسیسات دیگری را نیز برای این منظور در اختیار دارند. با انتشار این گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد ایران درباره ساخت دومین کارخانه غنی سازی اورانیوم در کشور به این سازمان اطلاع داده است. «آیهان اورنسل» دبیر مطبوعاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با «ریا نووستی» این مطلب را تایید کرد و به نقل از «مارک ویدریکیا» سخنگوی آژانس اعلام کرد 21 سپتامبر ایران در نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داد که در کشور کارخانه جدید غنی سازی سوخت هسته ای ساخته می شود.
به گفته نماینده آژانس، در نامه اطلاع داده شده که دومین کارخانه به ایران اجازه می دهد غنی سازی را پنج درصد افزایش دهد. نماینده آژانس خاطرنشان کرد آژانس نیز به نوبه خود از ایران مطالبه کرده اطلاعات ویژه را ارائه داده و دسترسی به موسسه جدید را هرچه سریع تر تامین کند. وی همچنین خاطرنشان کرد طبق اطلاعات دریافتی از ایران، هنوز مواد هسته ای به کارخانه منتقل نشده است. بر اساس گزارش خبرگزاری «ریانووستی» چند روز پیش ایران به محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره وجود دومین کارخانه غنی سازی اورانیوم خبر داد؛ این مطلب را آسوشیتدپرس به نقل از منبعی که نامش را نبرده است، اطلاع داد. بنا بر اطلاعات این خبرگزاری که از منابع دیپلماتیک در کشورهای اروپایی دریافت شده و یکی از آنها در وین است، تهران دوشنبه گذشته نامه ای محرمانه به دبیرکل آژانس فرستاد که در آن «وجود دومین کارخانه غنی سازی اورانیوم فاش شده است.» پس از این نیز دیروز در نشست آغازین گروه 20 باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا؛ گوردون براون رئیس جمهوری بریتانیا و نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه از تهران درخواست کردند تا درهای این مراکز را به روی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی باز کنند. به گزارش «یو اس ای تودی» باراک اوباما نیز در سخنانی در این اجلاس تاکید کرد وجود مراکز غنی سازی دیگر ایران مغایر با برنامه صلح آمیز هسته ای است. وی مدعی شد: «ایران قوانینی که تمام ملت ها باید آن را رعایت کنند زیر پا گذاشته و رژیم بین المللی منع تولید سلاح کشتار جمعی را نیز نادیده گرفته است.»
روسیه نیز نسبت به پایگاه غنی سازی دوم ایران اظهار نگرانی کرد. به گزارش خبرگزاری اینترفکس دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه دیروز در حاشیه اجلاس گروه جی-20 در پیترزبورگ گفت:« اطلاعات راجع به پایگاه جدید غنی سازی ایران باعث «نگرانی جدی» است.»گوردون براون نخست وزیر بریتانیا نیز در این اجلاس مدعی شد اکنون شرایط برای اعمال تحریم های سخت تر علیه ایران فراهم شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاریس با انتشار بیانیه ای مدعی شد ساخت دومین کارخانه غنی سازی اورانیوم در ایران نقض فاحش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و تصمیمات آژانس بین المللی اتمی است. «کریستین فاژ» نماینده وزارت امور خارجه فرانسه اطلاع داد: «ما نقض جدید و جدی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی را خاطرنشان می کنیم، این سوءظن (نسبت به ماهیت برنامه هسته ای ایران) را افزایش می دهد.»گزارش مربوط به اعلام وجود مرکز دوم غنی سازی اورانیوم در ایران در حالی انتشار یافت که پنجشنبه گذشته یک عضو سازمان مجاهدین خلق مدعی وجود مراکز هسته ای پنهان مانده در ایران شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه عضو «شورای ملی مقاومت» شاخه سیاسی منافقین در پاریس به خبرنگاران گفت: «منابع مقاومت موفق به کشف دو مرکزی شده اند که مستقیماً روی تسلیحات اتمی کار می کنند و تا حالا مخفی نگاه داشته شده بودند.»
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آژانس اتمی سازمان ملل گفته است در حال تحقیق درباره این ادعا است اما سفارت ایران در فرانسه اظهارنظری در این باره نکرده است.
به گزارش بی بی سی «در صورتی که خبر وجود تاسیسات غنی سازی دیگری در ایران صحت داشته باشد، معلوم نیست آیا مقامات جمهوری اسلامی براساس تعهدات خود در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی، در زمان مقرر درصدد اطلاع رسانی به آژانس بر آمده اند یا اینکه این تاسیسات از قبل فعال بوده و با انتخاب زمان حاضر برای خبررسانی انگیزه دیگری داشته اند.»
این خبرگزاری در ادامه درباره دلایل اعلام وجود مراکز جدید هسته ای جدید از سوی ایران نوشت: «شاید جمهوری اسلامی به منظور حل اختلاف خود با جامعه جهانی، در صدد ارائه اطلاعات شفاف تری در مورد برنامه های هسته ای خود برآمده باشد به خصوص اینکه به نظر می رسد روسیه که حامی اصلی دولت ایران محسوب می شده، اخیراً امکان توافق با قطعنامه جدیدی از سوی شورای امنیت را مردود ندانسته است.»با این حال روزنامه بریتانیایی گاردین به گمانه زنی «تحلیلگرانی» اشاره کرده که می گویند ایران «به این دلیل پرده از دومین تاسیسات خود برداشته است که می داند آمریکا فعالیت های آن را زیر نظر داشته است.» گاردین همچنین از قول این تحلیلگران مدعی شد «فعالیت های این تاسیسات در شرف افشا شدن بوده است.» گروه 1+5 در انتظار پاسخ جدی ایراناز سوی دیگر پیش از برگزاری دور تازه ای از مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 که اول اکتبر در ژنو برگزار می شود پنجشنبه گذشته وزیران امور خارجه کشورهای عضو این گروه یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به همراه خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد گروه 1+5 با ایران، در نشست مشورتی از ایران خواستند به پیشنهادهای این گروه برای حل مناقشه هسته ای خود «پاسخ جدی» دهد.
در پایان اجلاس وزیران خارجه کشورهای گروه 1+5، دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا گفت: شرکت کنندگان در این جلسه بر سر «لزوم پاسخ جدی» ایران به تلاش های بین المللی برای حل و فصل بحران ناشی از ادامه فعالیت های اتمی این کشور به توافق دست یافته اند. در بیانیه پایانی این جلسه که میلیبند آن را قرائت کرد با اشاره به مذاکراتی که قرار است از اول ماه اکتبر بین نمایندگان کشورهای 1+5 و ایران در ژنو برگزار شود، آمده است: «ما انتظار پاسخ جدی ایران به پیشنهادهای خود را داریم و براساس نتیجه مذاکرات و در چارچوب رویکرد دو محوری خود، در مورد گام بعدی در این زمینه تصمیم گیری خواهیم کرد.» منظور بیانیه از رویکرد دو محوری، دعوت از ایران به حل و فصل بحران هسته ای از طریق مذاکره، همزمان با امکان تشدید تحریم های بین المللی در صورت خودداری این کشور از همکاری با جامعه جهانی است. وزیر امور خارجه بریتانیا افزود: شش قدرت جهانی همچنین توافق کرده اند که لازم است ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری بیشتری به عمل آورد تا با حل و فصل موضوعات و سوالات باقیمانده برای آژانس، احتمال وجود ابعاد نظامی برنامه های اتمی این کشور منتفی شود. همزمان هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: وزیران خارجه گروه 1+5 که خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن شرکت داشت، در چهار مورد به توافق رسیدند.به ادعای کلینتون تمامی این کشورها تاکید کردند ایران باید به تعهدات جهانی خود از جمله توضیح در مورد ابعاد نظامی برنامه های هسته ای این کشور عمل کند حمایت از «نگرش دو محوری» برای وادار ساختن ایران به عمل به این تعهدات را یادآور شدند. وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: قدرت های جهانی تصریح کرده اند از ایران انتظار دارند با علاقه کامل به تعامل سازنده، انجام مذاکرات معنادار و آمادگی لازم برای بازنگری تلاش های هسته ای، وارد مذاکرات ژنو شود. وی افزود: «تصمیم گیری در مورد نحوه برخورد با ایران براساس نتیجه این مذاکرات صورت خواهد گرفت.»کلینتون همچنین گفت: «ما به سیاست برخورد دو محوری متعهد هستیم و هیچ کس نباید عزم ما در مورد انتخاب هر کدام از این دو محور براساس پاسخ ایران را دست کم بگیرد.» وی تاکید کرد: «دولت ایران خود باید تصمیم بگیرد کدام برخورد را ترجیح می دهد و نظر خود را در این زمینه ابراز دارد.»
وی مدعی شد: «ایران باید بداند در برابر نقطه عطفی در روند بحران هسته ای خود قرار گرفته و همانطور که دولت ایالات متحده همواره گفته است، اگرچه ایران حق برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته ای را دارد اما حق ندارد برنامه ای را برای تولید تسلیحات اتمی دنبال کند.» وی افزود: «ایرانیان حقوقی دارند که ما مایل هستیم به رسمیت بشناسیم اما مسوولیت هایی هم بر عهده آنان است.»
سولانا: روسیه با تحریم تازه ایران مخالفت نخواهد کرد
کلینتون در حالی در پایان این نشست از وحدت نظر کشورهای عضو گروه 1+5 در قبال ایران سخن به میان آورد که پیش از این نیز خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود: «روسیه با دور تازه ای از تحریم ها علیه ایران مخالفت نخواهد کرد، با این حال چین همچنان مخالف تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران است.»تغییر مواضع روسیه در قبال ایران و همراه شدن این کشور با سیاست های آمریکا پس از تجدیدنظر واشنگتن در طرح سپر دفاع موشکی در خاک اروپا اتفاق می افتد. پس از آنکه حدود دو هفته پیش سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا که همواره مورد مخالفت روسیه بود و آن را تهدیدی در برابر منافع خود قلمداد می کرد، از سوی باراک اوباما منتفی دانسته شد، دیمیتری مدودوف رئیس جمهوری روسیه در تغییری آشکار در مواضع در خصوص اعمال تحریم ها علیه ایران طی گفت وگویی با سی ان ان گفت: تحریم ها علیه ایران ناکارآمدی خود را نشان داده اند، با این حال گاهی اوقات اعمال تحریم های تازه اجتناب ناپذیر است.
دیمیتری مدودوف رئیس جمهوری روسیه چهارشنبه گذشته نیز در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس سازمان ملل با تکرار مواضع تازه خود گفت: به نظر می رسد اعمال تحریم علیه ایران در برخی موارد «اجتناب ناپذیر» است. چراغ سبز مدودوف علیه ایرانمدودوف پنجشنبه گذشته نیز در یک سخنرانی خطاب به دانشجویان دانشگاهی در پیتسبورگ گفت: «در صورتی که تلاش های دیپلماتیک در زمینه برنامه هسته ای ایران با شکست روبه رو شود مسکو از تحریم های جدیدتر علیه تهران حمایت خواهد کرد.»به گزارش «ایسنا» رئیس جمهوری روسیه در توضیح اظهاراتی که ظاهراً در را به سوی احتمال حمایت روسیه از تحریم های جدید علیه ایران باز کرده است، گفت: «من تحریم ها را بهترین راه برای نتیجه گیری در زمینه ایران نمی دانم اما در هرحال در صورتی که همه امکانات برای تاثیرگذاری بر این وضعیت به پایان برسد آنگاه می توانیم از تحریم های بین المللی استفاده کنیم.»
چین: از تحریم تازه ایران حمایت نمی کنیم
با این حال دولت چین بار دیگر تاکید کرد برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای بحران هسته ای ایران علاقه مند است و وضع تحریم های جدید بین المللی علیه جمهوری اسلامی را به صلاح نمی داند. چین در گذشته هم همواره بر گفت وگو در این زمینه تاکید ورزیده اما در مباحث مربوط به ایران در شورای امنیت، هرگز از حق وتوی خود برای جلوگیری از تصویب قطعنامه های حاوی تحریم های بین المللی علیه ایران استفاده نکرده و علیه این قطعنامه ها رای نداده است.
این بار نیز جیانگ یو سخنگوی وزارت خارجه چین از همه کشورهای دخیل در مناقشه هسته ای ایران خواست «تلاش های دیپلماتیک» خود را چند برابر کنند تا ایران به غنی سازی اورانیوم پایان دهد. فرصت سه ماهه گروه «هشت» به ایران برای تعلیقدر تحولی دیگر پیش از برگزاری دور تازه از مذاکرات هسته ای ایران فرانکو فراتینی وزیر امور خارجه ایتالیا که کشورش ریاست دوره ای گروه هشت کشور صنعتی را برعهده دارد، گفت: «وزیران امور خارجه این گروه توافق کردند به ایران فرصت بیشتری داده شود.» وزیر امور خارجه ایتالیا پنجشنبه گذشته اعلام کرد: «گروه هشت کشور صنعتی سه ماه به ایران فرصت داده است تا برنامه غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد و از وضع تحریم ها جلوگیری کند.»وی گفت: «به نظر من این زمان معقولی است. من عمیقاً امیدوارم ایران در این دوره اقدام عملی انجام دهد.»فراتینی در گزارشی از مراسم شام وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه جی هشت گفت: «آنچه رخ داد این است که... کشورهای عضو از سیاست باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در زمینه دادن فرصت به ایران حمایت می کنند... اما از سوی دیگر زمان در حال سپری شدن است.»وزیر امور خارجه ایتالیا افزود: «اکنون زمان برای بحث درباره تحریم ها زود است اما باید قاطعانه اعلام کنیم پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.»
درخواست تشدید تحریم ها در شورای امنیت
فرصت تازه گروه هشت کشور صنعتی در حالی به ایران داده شده که بریتانیا و فرانسه پنجشنبه گذشته خواستار تشدید تحریم ها علیه ایران در صورت امتناع تهران از توقف برنامه هسته ای اش شدند. گوردون براون نخست وزیر بریتانیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد اگر ایران در پی ساخت سلاح هسته ای باشد جهان باید اعمال «تحریم های شدیدتر» علیه ایران را مورد بررسی قرار دهد. براون در نشست شورای امنیت برای تصویب قطعنامه خلع سلاح اتمی گفت: «در حالی که شواهد نقض معاهدات بین المللی از ایران افزایش می یابد، ما باید با کمک هم تحریم های شدیدتر علیه این کشور را وضع کنیم.»
نخست وزیر بریتانیا پیش از این نشست نیز به شبکه تلویزیونی «بی بی سی» گفته بود: «ما می خواهیم به طور ویژه به ایران بگوییم که تصمیم با این کشور است. ایران می تواند با جامعه بین المللی همکاری کند و ما به آن کمک می کنیم تا به انرژی هسته ای مسالمت آمیز دست یابد ولی اگر بر موضع خود اصرار کند در جامعه جهانی منزوی خواهد شد.»از سوی دیگر، نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه، در نشست شورای امنیت سازمان ملل از گفت وگو با ایران حمایت کرد ولی گفت زمان برای چنین مذاکراتی محدود است. وی اظهار داشت: «اگر خواهان آن هستیم که جهانی عاری از سلاح هسته ای داشته باشیم و هنگامی که عواملی ما را مجبور می کنند، زمان برای تصمیم گیری فرا رسیده است.»هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد اتهام های مطرح شده از سوی رهبران بریتانیا و فرانسه «عاری از حقیقت و بی پایه و اساس» است. در این سند بر چهار قطعنامه پیشین این شورا که خواهان تعلیق فوری برنامه غنی سازی اورانیوم ایران شده، تاکید شده است.ایران این درخواست را رد کرده است.
آمریکا پیش نویس قطعنامه جدید شورای امنیت علیه سلاح های اتمی را تهیه کرده بود. این قطعنامه از دولت ها می خواهد از گسترش سلاح های هسته ای جلوگیری، برای خلع سلاح اتمی تلاش و با پدیده «تروریسم هسته ای» مبارزه کنند. این قطعنامه در مورد برنامه های اتمی ایران و کره شمالی ابراز نگرانی نکرد اما بدون اینکه از این دو کشور یاد شود بر اهمیت قطعنامه هایی که در سال های اخیر علیه آنها تصویب کرده، تاکید می کند. آمریکا در پیش نویس اولیه درنظر داشت که نام ایران و کره شمالی در متن قطعنامه گنجانده شود اما روسیه و چین با این کار مخالفت کردند.
*****
افزایش ترک کار، در پی کاهش دستمزد پرستاران
حذف بند تفاوت تطبیق قیمت حقوق، پایه دستمزد پرستاران را 130 هزار تومان کاهش داد
روزنامه سرمایه:
در حالی که به گفته کارشناسان تعداد پرستاران ایران یک سوم استاندارد جهانی است و مهم ترین مشکل پیش روی پرستاری کشور کمبود نیروی کار انسانی است.
دبیرکل خانه پرستار از ترک خدمت پرستاران استخدامی سال 88 به علت کاهش حقوق آنها خبر داد.این در شرایطی است که چندی پیش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت نهم در آخرین روزهای کاری خود از افزایش 24 درصدی حقوق پرستاران خبر داده و گفته بود: «پیش از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، افزایش حقوق پرداختی پرستاران حدود سه برابر بوده است که با اجرای این قانون 24 درصد حقوق پرداختی پرستاران افزایش یافت.»با این حال محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار در این زمینه می گوید: «براساس فصل 10 قانون مدیریت خدمات کشوری که مربوط به حقوق کارکنان دولت است، در سال جاری بند تفاوت تطبیق قیمت حقوق پرستاران حذف شده است و همین امر موجب کاهش 130 هزار تومانی حقوق پایه پرستارانی که در سال 88 استخدام شده اند، شد.» بر اساس این قانون پرستارانی که قبل از سال 88 استخدام شده اند حقوق آنها 500 هزار تومان است. این درحالی است که به گفته شریفی مقدم حقوق پرستاران جدید الاستخدام 370 هزار تومان است و این امر موجب کاهش راندمان کاری و ترک کار پرستاران زیادی شده است.
دبیرکل خانه پرستار کشور با اشاره به شرایط سخت جذب نیروی پرستار اظهار داشت: «تاکنون تعداد زیادی از این پرستاران پس از طی مراحل سخت گزینشی به علت کمبود حقوق و دستمزد ترک کار کرده و جذب مراکز درمانی خصوصی شده اند.»تعداد پرستاران ایران یک سوم استاندارد جهانی در شرایطی که وزیر بهداشت جدید عنوان کرده به آنچه که در دوران دولت نهم به عنوان مطالبات جامعه پرستاری پیگیری می شده معتقد است اما به تنها چیزی که در مصاحبه اش به آن اشاره نکرد بحث کمبود کادر پرستاری بود. به گفته کارشناسان در حال حاضر تعداد کادر پرستاری ما یک سوم حداقل استانداردهای جهانی است. مثلاً اگر در آمریکا به ازای هر هزار نفر هشت تا 9 پرستار یا در اروپا هفت پرستار وجود دارد، در کشور ما این تعداد به سه پرستار برای هر هزار نفر کاهش یافته است. یعنی ما الان باید چیزی حدود 210 هزار نفر کادر پرستاری داشته باشیم و این در خوشبینانه ترین حالت به 90 تا 100هزار نفر می رسد. در کشور ما تعداد پرستار مورد نیاز در بیمارستان ها هنوز براساس معیارهای گذشته سنجیده می شود.
در حالی که به طور متوسط نیاز مراقبتی بیماران نسبت به 40سال گذشته شش برابر شده است. ولی تامین نیروی انسانی فرقی نسبت به گذشته نکرده است. برای همین مردم ما خدمات پرستاری مناسب دریافت نمی کنند و این باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود. این در شرایطی است که کمبود کادر پرستاری و رعایت نشدن استانداردهای لازم مراقبت در خصوص بیماران، یکی از عواملی است که در کشور ما به افزایش مرگ ومیرها منجر می شود.
بررسی وضعیت طرح کاهش ساعت کار پرستاران در حالی که اواخر سال گذشته وزیر بهداشت اعلام کرده بود قانون کاهش ساعت کاری پرستاران نیمه اول سال 88 عملی می شود و از ابلاغ این طرح مدتی می گذرد اما علاوه بر اینکه این طرح در بسیاری از بیمارستان ها هنوز به طور کامل اجرا نشده است و مسوولان می گویند بودجه ای برای اجرای طرح دریافت نکرده اند، اضافه کاری اجباری نیز بر پرستاران تحمیل شده است.
میرزا بیگی رئیس سازمان نظام پرستاری درخصوص طرح معروف به کاهش ساعت کار پرستاران معتقد است که با آزادسازی یک بخش از وقت پرستاران و همچنین دادن برخی از امتیازاتی که در تمام دنیا مرسوم بوده و در ایران تا به حال مورد توجه قرار نگرفته است، می توان سطح بهره وری و رضایتمندی را در این قشر بالا برد.با این حال مدیر کل دفتر امور پرستاری وزارت بهداشت اظهار امیدواری کرده بود که با آمدن وزیر زن رسیدگی به مشکلات پرستاران عمیق تر می شود.
اعظم گیوری با بیان اینکه بیش از 70 درصد پرستاران کشور را زنان تشکیل می دهند، گفته بود: «حضور یک زن در مقام وزارت می تواند وضعیت کنونی پرستاران کشور را تغییر دهد.»در ایران براساس قانون کاهش ساعت کار پرستاران که دولت نهم در پایان کار خود پس از تایید شورای نگهبان برای اجرا ابلاغ کرد، به منظور کارایی و اثربخشی سرمایه های انسانی نظام سلامت شامل شاغلان بالینی رسته بهداشتی، درمانی در بخش های دولتی (کشوری و لشکری) و غیردولتی، ساعات کار هفتگی شاغلان موضوع این قانون با توجه به سختی کار، سابقه خدمت و کار در نوبت کاری های غیرمتعارف، به تناسب در هفته حداکثر تا هشت ساعت تقلیل می یابد و دولت می تواند ساعات کار بخش های دولتی و غیردولتی در نوبت های شب و ایام تعطیل را با ضریب 5/1 و در نوبت عصر با ضریب 2/1 محاسبه کند و همچنین مشمولان این ماده اجازه کار بیش از12 ساعت متوالی را ندارند و می توانند حداکثر معادل نصف ساعت کار موظف ماهانه، با توافق کارفرما اضافه کار انجام دهند. با این حال مسوولان اجرای دو قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت و تعرفه گذاری خدمات پرستاری را از اولویت های جامعه پرستاری در دولت دهم می دانند.همچنین چندی پیش رئیس سازمان نظام پرستاری گفته بود: «با اجرای قانون مدیریت خدمات کشور حق کارانه پرستاران حذف نمی شود چراکه بحث پرداخت کارانه به پزشکان و پرستاران از درآمد اختصاصی است نه بودجه دولت و برخی از افراد به اشتباه به این موضوع دامن می زنند که با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، پرداخت کارانه این افراد حذف خواهد شد.»
وی با اشاره به اینکه«سازمان نظام پرستاری با بیش از 90 هزار عضو تنها نهاد رسمی پرستاران است»، اظهار داشت: «در گذشته بین پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران تبعیض وجود داشت به گونه ای که کارانه پزشکان بیشتر از پرستاران بود.»با این حال رئیس سازمان نظام پرستاری گفته بود با تصویب قانون ارتقای بهره وری خدمات بالینی، این تبعیض برداشته می شود و با اجرای این قانون، مسیر پرداخت کارانه که مبتنی بر تعرفه های خدمات پرستاری، ساعات کار کمتر و کم شدن تحمل سختی کار است، هموارتر شده و به زودی دریافتی پرستاران بیش از گذشته خواهد بود اما در شرایط فعلی شاهد ترک کار پرستاران استخدامی جدید به دلیل کاهش دستمزدها هستیم.
*****
تغییر روسای برخی دانشگاه های کشور در دستور کار قرار گرفت
وزیر بهداشت و درمان دولت محمود احمدی نژاد همزمان با بازگشایی دانشگاه ها از تغییر روسای برخی از دانشگاه های کشور خبرداد.
مرضیه وحید دستجردی گفت:" از آنجايي كه معاون آموزشي نقش اساسي در تعيين روساي دانشگاه‌ها دارد و چون تازه معاون آموزشي انتخاب شده است، بنابراين از اين مرحله به بعد وارد وادي تغيير روسا مي‌شويم."
وزیر بهداشت و درمان با اشاره به تغییر روسای برخی از دانشگاه به ایسنا گفت:" ما خيلي تمايل نداريم كسي را كنار بگذاريم ولي برخي‌ها خودشان ابراز تمايل كرده‌اند كه نباشند و حتي استفعا نوشته‌اند. "
وی در ادامه افزود: "البته تعدادي از روسا در دوره‌هاي پزشكي و تخصص پذيرفته شده‌اند كه بايد حتما براي ادامه تحصيل بروند و تعدادي نيز ابراز خستگي كرده‌اند كه ما بايد به جاي آنها افراد متخصصي را جايگزين كنيم."
*****
دادستانی وضعیت دکتر داوود سلیمانی را یکشنبه مشخص می کند
دبيركل انجمن اسلامي اساتيد دانشگاه‌ها از پيگيري‌ها براي آزادي دکتر داوود سليماني عضو شوراي مركزي اين تشكل‌ سياسي خبر داد.
علي‌محمدحاضری به ايلنا گفت: "در نتيجه رايزني‌هاي صورت گرفته با ابوترابي،وي از سوي مجلس شوراي اسلامي در خصوص تعيين تكليف داود سليماني به دادستاني تهران رفته و دادستاني نيز اعلام كرده است كه يكشنبه جواب قطعي را درباره آزادي وي مي‌دهد."
وي خاطرنشان كرد:" در ديدار دبيركل و اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها با وزير علوم نيز از وي درخواست شد تا در آستانه سال تحصيلي و بازگشايي دانشگاه‌ها وضعيت سليماني را پيگيري كند تا در ابتداي سال تحصيلي هيچ استاد و دانشجويي در زندان نباشد."
دکتر داوود سلیمانی از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت ایران اسلامی در 30 خردادماه امسال با حضور ماموران امنیتی لباس شخصی و بدون ارایه حکم قضایی دستگیر و تاکنون در بازداشت بسر می برد.
*****
با گذشت سه ماه از زمان تشكيل؛ خبري از گزارش كميته حقيقت‌ياب مجلس نيست
علي لاريجاني در كسوت رياست مجلس هشتم پس از انتخابات رياست جمهوي دهم و مسائل پس از آن‏ كه حمله به مجتمع مسكوني نمايندگان و كوي دانشگاه بخشي از آن بود، كميته‌اي را تحت عنوان ”كميته حقيقت‌ياب“ براي بررسي اين موارد تشكيل داد.
به گزارش خبرنگار ايلنا او در نطق پيش از دستور خود در روز 26 خرداد ماه (در فاصله‌اي چهار روزه پس از برگزاري انتخابات) حمله به کوی دانشگاه و مجتمع مسکونی سبحان و مجتمع مسکونی نمایندگان و چند نقطه دیگر را «برخوردهای نسنجیده و نادرست» خواند و با اشاره به ناراحتی دانشجویان و ساکنین این مناطق، اظهار داشت: چه معنایی دارد که نیمه‌شب به دانشجویان در کوی حمله شود و یا ساعت 5/2 شب عده‌ای به مجتمع مسکونی سبحان حمله کنند و آسایش ساکنان را برهم بزنند؟ لاریجانی با تأکید بر اینکه «وزیر کشور در این زمینه مسئول است و باید پاسخگو باشد»، تصریح کرد: در این موارد باید چارچوب قانونی رعایت شود. مجلس شورای اسلامی نیز با جدیت این خواسته را دنبال می‌کند.
صادق محصولی وزیر کشور وقت نيز در واكنش به سخنان لاريجاني، در نامه ای به استاندار تهران دستور پیگیری حادثه کوی دانشگاه تهران را صادر کرد.
البته رئیس مجلس از یک روز پیش از آن (دوشنبه 25 خرداد ماه) اقدامات جدی مجلس برای بررسی نحوه برخورد با اغتشاشات خیابانی اخیر را آغاز کرده بود. او هیأتی ویژه مرکب از حسن ابوترابی‌فرد، کاتوزیان، زاکانی، نادران، عباسپور و کاظم جلالی ترتیب داد و با فراخواندن آنها به دفترش، از این نمایندگان خواست تا به بررسی ابعاد مختلف اغتشاشات و آسیب‌های وارده به مردم بپردازند.
به این ترتیب، ابوترابی‌فرد، نادران، زاکانی و کاظم جلالی راهی کوی دانشگاه شدند و در جریان ماوقع کوی قرار گرفتند.
به گفته جلالی آنها طی تماس‌ها و جلساتی نتیجه بررسی‌های اولیه خود را به استحضار رئیس مجلس و همچنین سایر مسئولان از جمله نیروی انتظامی رساندند و خواستار جبران خسارات وارده و دلجویی از دانشجویان و آزادی دانشجویان بازداشت شده و پیگیری و مجازات آمرین و عاملین این اتفاقات ناگوار شدند.
ابوترابی نایب‌رئیس مجلس نیز شخصاً در گفت‌و‌گو با سعید مرتضوی دادستان وقت تهران و اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی کشور خواستار آزادی دانشجویان شد.
دومین هیأت از سوی رئیس مجلس به مجتمع سبحان رفتند و از رئیس مجلس خواستند تا شخصاً در این محل حضور یابد. به این ترتیب علی لاریجانی در معیت ابوترابی‌فرد به دعوت حمیدرضا کاتوزیان در مجتمع سبحان حضور یافته و از ساکنین آن دلجویی کرده بود. سردار محمدی‌فر معاون پارلمانی نیروی انتظامی نیز در این جمع حاضر شد و وعده داد تا نیروی انتظامی با قدرت بیشتری از مردم در قبال این تهاجمات دفاع کند.
نخستين گزارش هیأت ویژه به لاریجانی و مجلس
تمامی نمایندگان عضو هیأت ویژه بررسی اغتشاشات اخیر صبح روز 26 خرداد ماه، پيش از آغاز بكار جلسه علني مجلس در دفتر رئیس مجلس حضور یافتند تا گزارش عملکرد خود را ارائه دهند. حمیدرضا کاتوزیان نماینده تهران همان روز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا از مجموعه اقدامات این هیأت گزارش دهد. گزارشی که نشان می‌داد، اصل جریان تخریب، توهین و ضرب و شتم مردم که از سوی لباس شخصی‌ها انجام می‌شود را کانون‌های خارج از کشور هدایت می‌کنند و برخی به نام دینداری و دفاع از اسلام، رهبری و انقلاب به بحران‌های اخیر دامن زده و در پی ایجاد فاصله میان مردم و حاکمیت جمهوری اسلامی و رهبری هستند. به گفته وی، بخشی از این افراد نیز افراد جاهلی هستند که تخریب و توهین و رفتار ناشایست علیه شهروندان را در پیش گرفته‌اند.
اما نخستين گزارش رسمي كميته حقيقت ياب توسط محمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس و رئيس اسن كميته در جلسه غيرعلني و غير رسمي روز 27 خردادماه قرائت شد. گزارشي كه با اعتراض نمايندگان حامي دولت همچون مهدي كوچك زاده مواجه شده و نيمه كاره ماند. اوج اين اعتراضات تا آنجا بود كه حتي به درگيري لفظي وزد و خورد محدود طاهرخاني و جاني‌عباسپور نمايندگاني از دو فراكسيون اقليت و اكثريت انجاميد و علي‌رغم آغاز بكار جلسه علني، ادامه يافت. ريشه اين اعتراضات در اين بود كه نمايندگان حامي دولت از جمله جاني‌عباسپور، رسايي و كوچك‌زاده گزارش ارائه شده از سوي ابوترابي‌فرد را بي‌طرف ندانسته و خواستار محكوم كردن اعمال خلاف قانون نامزدهاي معترض به نتيجه انتخابات شدند. در اين بخش از گزارش، ابوترابي‌فرد از ديدار اعضاي اين كميته با ميرحسين موسوي و تمايل وي براي ايجاد آرامش و وحدت در جامعه خبر داده بود كه به مذاق برخي نمايندگان خوش نيامد.
در ادامه جلسه همان روز، ساعت پاياني جلسه نيز غير علني اعلام شد تا طي آن عليرضا زاكاني و الياس نادران به ادامه قرائت گزارش كميته حقيقت ياب بپردازند. اين بخش از گزارش با اعتراضي مواجه نشد. اما از آنجا كه نمايندگاني چون كوچك‌زاده و ستارهدايت خواه،كميته حقيقت ياب را كميته خاص رئيس مجلس و نه منتخب كل مجلس مي‌خواندند كه گزارشات آن را هم نبايد به كل مجلس تعميم داد؛ لاريجاني براي ادامه فعاليت اين كميته راي‌گيري كرد.
به گفته عليرضا محجوب نمايندگان با اكثريت آراء، خواستار ادامه فعاليت اين كميته شدند.
البته اين تلاش‌ها در حالي از سوي نمايندگان مجلس شكل مي‌گرفت كه وزرای کشور و اطلاعات دعوت مجلس براي حضور در جلساتي غيرعلني را نپذيرفتند. كما اينكه علیرغم وعده اعلام شده، صادق محصولي و غلامحسين محسني‌اژه اي به جلسه روز 31 خرداد ماه مجلس نیامدند تا در جلسه‌ای غیرعلنی و غیر‌رسمی گزارشی از مجموعه مسائل مربوط به انتخابات اخیر و اغتشاشات خیابانی ارائه دهند. البته غیبت اين دو وزير به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به دلیل «گرفتاری‌های آنان در مورد مسائل اخیر» بوده است.
از ديدار با نامزدهاي معترض تا سكوت و انفعال
يكي از مهمترين فعاليت‌هاي كميته حقيقت‌ياب مجلس ديدار با نامزدهاي معترض انتخابات رياست جمهوري از محسن رضايي گرفته تا ميرحسين موسوي و مهدي كروبي بود. ديدار ديگري هم با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار و از وی خواسته شد تا به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی و شخصیتی موثر در کشور، به شکل جدی نقش موثری ایفا کند.
به گفته حميد‌رضا كاتوزيان و محمد حسن ابوترابي فرد در تمامي اين ديدارها بر لزوم پيگيري اعتراضات از مجرای تاكيد شد.
همزمان با اين ديدارها اعضای كميته حقيقت ياب همچنان مشغول بازدید از مناطق مختلف تهران که مورد هجوم اخلالگران و آشوبگرها قرار گرفته بود، بودند. كاتوزيان بازدیدی از برخی مناطق مسکونی تخریب شده در میدان سرو سعاد ت آباد داشت و عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز از کوی دانشگاه بار دیگر بازدید کرد. کاتوزیان که ابعاد حمله به کوی دانشگاه تهران در هفته گذشته را فجیع تر از حادثه 18 تیر سال 78 می دانست، تاکید کرد: این هیات به دنبال برخورد قانونی با اخلالگران حوادث اخیر است و در پی شناسایی عوامل خودسر در ایجاد این اغتشاشات است.
با وجود آغاز بكار جدي كميته حقيقت ياب، هرچه زمان جلو مي‌رفت از تعداد اخبار منتشره از سوي اين كميته كاسته مي‌شد. پس از بازداشت‌هاي صورت گرفته و تشكيل كميته ويژه ديگري به منظور بررسي وضعيت بازداشت شدگان از سوي لاريجاني، عملا فعاليت‌هاي كميته حقيقت ياب تحت الشعاع قرار گرفت. اين سكوت خبري منجر به شيوع شايعه‌اي تحت عنوان اعمال فشار براي تعطيلي فعاليت‌هاي اين كميته شد كه كاتوزيان آن را تكذيب كرد.
اما روزها مي‌گذشت و اعضاي اين كميته بدون اشاره به جزئيات همچنان از ادامه فعاليت آن خبر داده و از تنظيم دومين گزارش آن سخن مي‌گفتند. گزارشي كه اگرچه قرار بود تا پيش از معرفي وزرا تنظيم شده و قرائت شود اما به پس از بررسي صلاحيت كابينه موكول شد.
اين در حالي است كه حسن ابوترابي فرد رئيس اين كميته، در گفت وگو با ايلنا از ارائه گزارش نهايي تحقيقات نمايندگان عضو اين كميته در آينده نزديك خبر داده بود. علي عباسپور رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات نيز به ايلنا گفت كه بررسي‌هاي نهايي اين كميسيون از حمله به كوي دانشگاه و جلسات مشترك با فرهاد رهبر رييس دانشگاه تهران و مسئولان نيروهاي انتظامي را به كميته حقيقت‌ياب ارائه داده‌اند تا در گزارش نهايي اين كميته از آن استفاده شود.
دومين گزارش در هاله‌اي از ابهام
اگرچه انتظار مي‌رفت كه دومين گزارش كميته حقيقت ياب مجلس با پايان يافتن دومين بخش از تعطيلات تابستاني نمايندگان و آغازبكار دوباره جلسات علني از هفته آينده، در دستوركار مجلس قراربگيرد، اما گويا باز هم اين گزارش در مجلس قرائت نخواهد شد.
يكي از اعضاي اين كميته با اعلام اين خبر به ايلنا گفت كه الياس نادران مسئول تنظيم دومين گزارش كميته حقيقت‌ياب بوده كه تا كنون آن را به هيات رئيسه مجلس ارائه نداده است.
اين درحالي است كه نادران پيش از اين از جلسات مشترکی با دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئولان قرارگاه ثارالله خبر داده و گفته بود: اين كميته در نظر دارد اطلاعات به دست آمده از این جلسات را در دو سطح برای مقامات عالی رتبه کشورو اطلاع عموم ارائه دهد.
اين نماينده تهران با بيان اينكه گزارش نمایندگانی که مسئول بررسی حوادث کوی دانشگاه بودند تقریباً نهایی شده است، گفته بود: گزارش قرارگاه ثارالله نیز حداقل در دو سطح تهیه خواهد شد که آن هم نزدیک به نهایی شدن است. به گفته وي یک سطح از این گزارش به مقامات عالی کشور داده می‌شود و یک سطح هم برای افکار عمومی و رسانه‌ها تنظیم خواهد شد.
اگرچه ازاين مصاحبه نادران تا كنون، يك ماه و نيم است كه مي‌گذرد اما هنوز خبري از رائه اين گزارشات ولو به شكل غير رسمي و غير علني و يا حتي محرمانه، مخابره نشده است.
*****
رییس سازمان هواپیمایی کشور برکنار شد
درپی ریاست دوماه و نیمه محمد علی ایلخانی بر سازمان هواپیمایی کشور و وقوع سوانح هوایی متعدد در کشور، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از انتصاب رضا نخجوانی به عنوان رئیس جدید این سازمان و برکناری ایلخانی خبر داد.
رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با اعلام انتصاب رضا نخجوانی به عنوان رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری به مهر گفت: "پیش از این محمد علی ایلخانی عهده دار مدیریت این سمت بوده است."
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: "جلسه تودیع و معارفه نخجوانی و ایلخانی روز شنبه هفته آینده در محل مدیریت دانش بسیج سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور برگزار می شود."
جعفرزاده ضمن بیان حضور نمایندگان رسانه ها در این مراسم تودیع و معارفه، تصریح کرد: "کاپیتان نخجوانی دارای مدارک کارشناسی حقوق قضا، کارشناسی ارشد حقوق بین الملل و همچنین دارای تجربیات پژوهشی در زمینه حقوق و تکنولوژی است."
وی همچنین فعالیت نخجوانی در سازمان خدمات هلیکوپتری، شرکت هواپیمایی نفت و آسمان را از دیگر سوابق مدیریتی وی ذکر کرد و افزود: نخجوانی در آخرین سمت خود مدیریت شرکت هواپیمایی کیش را بر عهده داشته است.
جرس؛ برکناری محمد علی ایلخانی در حالی امروز اعلام شد که وزیر راه و ترابری دولت نهم در 21 تیرماه امسال با برکناری "کاپیتان حسین خانلری" وی را به سمت ریاست سازمان هواپیمایی کشور منصوب کرده بود.
گفتنی است در دوره 70 روزه ریاست محمد علی ایلخانی بر سازمان هواپیمایی کشور که همزمان با اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات انجام شد ، هشت سانحه هوایی در کشور روی داد که از جمله آنها سقوط یک فروند هواپیمای توپولوف با 169 مسافر و همچنین سانحه برای یک فروند هواپیمای ایلیوشین با 160 مسافر اشاره کرد که در سقوط اول تمام سرنشینان هواپیمای توپولوف کشته و در مورد دوم 20 تن از مسافران ایلیوشین جان خود را از دست دادند.
بنا بر نوشته ی روزنامه جمهوری اسلامی محمدعلی ایلخانی پیش از دوره ریاست 70 روزه اش بر سازمان هواپیمایی کشور معاون امنیتی این سازمان بود .
*****
نرخ بیکاری با دستکاری آماری
جمعیت فعال را کمتر از واقعیت محاسبه کرده اند کاهش
طبق اعلام نماگرهای معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، با وجود کاهش 393 هزار نفری تعداد افراد شاغل کشور در چهار سال گذشته، نرخ بیکاری از 5/11 درصد در سال 84 به 4/10 درصد در سال 87 رسیده و 1/1 درصد کاهش یافته است. طبق آمار شماره 28 شهریور 1388 نشریه «برنامه»، ارگان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی، با وجود رشد 6/4 درصدی جمعیت بالای 10 سال کشور و افزایش دو میلیون و 698 هزار نفری این جمعیت در چهار سال 87- 1384، دولت در محاسبات خود جمعیت فعال را 733 هزار و 716 نفر کاهش داده و آن را 24 میلیون و 40 هزار نفر در سال 84 و 23 میلیون و 306 هزار نفر در سال 87 اعلام کرده است .به عبارت دیگر طبق اعلام مرکز آمار ایران، با وجود رشد 6/4 درصدی و افزایش 7/2 میلیون نفری جمعیت بالای 10 سال در دوره چهار ساله دولت نهم، جمعیت فعال کشور از41درصد جمعیت بالای 10 سال در سال 84 به 38 درصد در سال 87 رسیده و سه درصد کاهش یافته و نزدیک به 734 هزار نفر کمتر شده است.
به عقیده کارشناسان اقتصادی، همین امر یعنی پایین نشان دادن جمعیت فعال اقتصادی با وجود رشد 7/2 میلیون نفری جمعیت بالای10 سال موجب شده که مخرج کسر نسبت جمعیت شاغل به جمعیت فعال کشور 734 هزار نفر کوچک تر شود و در نتیجه با وجود کاهش 393 هزار نفری جمعیت شاغل یا صورت کسر نسبت جمعیت شاغل به جمعیت فعال کشور، باز هم نرخ بیکاری 1/1 درصد کاهش نشان می دهد و از 5/11 به4/10 درصد رسیده است.
این در حالی است که اگر نرخ مشارکت یا نسبت جمعیت فعال به جمعیت بالای 10 سال را معادل سال 84 فرض کنیم در سال 87 از جمعیت 61 میلیون و 333 هزار نفری بالای 10 سال کشور باید معادل 41 درصد یا 25 میلیون و 146 هزار نفر جمعیت فعال داشته باشیم. در حالی که طبق اعلام مرکز آمار ایران 38 درصد یا 23 میلیون و 306 هزار نفر جمعیت فعال در سال 87 داشته ایم.
این رقم با فرض 41 درصدی جمعیت فعال در سال 87 معادل یک میلیون و 840 هزار نفر فاصله دارد. بر این اساس اگر فرض 41 درصدی جمعیت فعال را در نظر بگیریم و نسبت افراد شاغل به 25 میلیون و 146 هزار نفر جمعیت فعال را فرضی محاسبه کنیم نرخ اشتغال معادل 83 درصد و نرخ بیکاری معادل 17 درصد خواهد بود. برخی کارشناسان با تکیه بر همین فرض که درصد جمعیت فعال کمتر نشده معتقدند نرخ بیکاری حول و حوش 15 تا 17 درصد است.
کارشناسان، دلایل متعددی را برای تداوم نرخ 41 درصدی درصد جمعیت فعال اقتصادی اعلام می کنند و عده ای دیگر از صاحب نظران معتقدند در چهارسال گذشته جمعیت فعال و جویای کار کمتر شده است. البته دلایل مرکز آمار ایران برای اثبات کاهش سه درصدی جمعیت فعال در چهار سال گذشته مشخص نیست و بهتر است که اعلام شود.
برخی کارشناسان، با اشاره به افزایش 6/4 درصدی جمعیت فعال در چهارسال گذشته، معتقدند در آمارگیری ها، کم خوانی آماری داریم و برخی بیکاران که سال هاست بیکارند و دیگر دنبال کار نمی روند را جزء افراد فعال محاسبه نمی کنند و در نتیجه بسیاری از افراد جویای کار جزء جمعیت فعال محاسبه نمی شوند.
به عقیده این کارشناسان، طبق آمار رشد جمعیت در دهه 1360، باید سالانه 800 هزار تا 2/1 میلیون نفر به جمعیت فعال کشور اضافه می شد نه اینکه کم شود.
در حالی که طبق آمار اعلام شده تعداد جمعیت فعال 734 هزار نفر در چهارسال گذشته کاهش یافته و این آمار با واقعیت رشد جمعیت بالای 10 سال در سال های اخیر همخوانی ندارد و این پرسش وجود دارد که با وجود رشد 6/4 درصدی جمعیت بالای 10 سال چرا سه درصد از جمعیت فعال و تعداد آن 734 هزار نفر کاهش یافته است.
برابر آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری طی دوره چهار ساله 1384 تا پایان 1387 از 5/11 به 3/10 درصد کاهش یافته، این در حالی است که در صورت در نظر گرفتن رشد 6/4 درصدی دو شاخص جمعیت کل کشور و جمعیت بالای 10 سال کشور قاعدتاً باید تعداد جمعیت فعال کشور نیز متناسب با آن به 6/4 درصد رشد می یافت. در این حالت تعداد جمعیت فعال اقتصادی کشور که برابر آمار مرکز آمار ایران 24 میلیون و 40 هزار نفر برآورد شده باید بر 25 میلیون و 110 هزار نفر در پایان سال 1387 بالغ می شد که این تعداد یک میلیون و 810 هزار نفر بیشتر از تعداد 23 میلیون و 306 هزار نفری آمار رسمی کشور است.
با در نظر گرفتن آمار اعلامی 20 میلیون و 882 هزار نفری تعداد افراد شاغل کشور در سال 1387 و کسر آن از جمعیت فعال اقتصادی برآورد شده (با در نظر گرفتن رشد 6/4 درصدی) که نزدیک به 25 میلیون و 110 هزار نفر را نشان می دهد تعداد افراد بیکار در پایان سال 1387 بالغ بر چهار میلیون و 228 هزار نفر خواهد بود.
در این حالت نرخ بیکاری کشور که برابر تعریف مرکز آمار ایران از نسبت جمعیت بیکار (چهار میلیون و 228 هزار نفر) به جمعیت فعال (25 میلیون و 110 هزار نفر) (شاغل و بیکار) ضرب در 100 به دست می آید معادل 8/16 درصد خواهد بود.
با در نظر گرفتن نرخ بیکاری به دست آمده در فوق (8/16 درصد) و کسر آن از نرخ بیکاری اعلامی از سوی مرکز آمار ایران (4/10 درصد) شاهد فاصله 4/6 درصدی در نرخ های دارای رشد متناسب با افزایش جمعیت بالای 10 سال کشور و نرخ اعلامی از سوی مرکز آمار ایران خواهیم بود و این نکته ای است که باید عوامل موثر در آن بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود چگونه طی سال 1387 بالغ بر 751 هزار نفر از تعداد جمعیت فعال اقتصادی کشور کاسته شده، در حالی که کل کاهش در دوره چهار ساله 1384 تا 1387 بالغ بر 734 هزار نفر بوده است. برابر آمار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در سال 1387 حاکی از آن است که 23 درصد از جمعیت فعال 15 تا 24 ساله در این سال بیکار بوده اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان در این دوره سنی نشان می دهد نرخ بیکاری در سال 1387 نسبت به سال های 1384 و 1385 به ترتیب 30/0 و 5/0 درصد کاهش و نسبت به سال 1386، بالغ بر 7/0 درصد افزایش یافته است.
تعداد جوانان بیکار در دوره فعلی مورد بررسی و در سال 1387 بالغ بر یک میلیون و 110 هزار نفر اعلام شده که از این تعداد 778 هزار نفر مرد و 332 هزار نفر زن بوده اند و 840 هزار نفر از این جمعیت در مناطق شهری و 299 هزار نفر نیز در مناطق روستایی سکونت داشته اند.
برابر آمار اعلامی از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله حاکی از آن است که 4/20 درصد این جمعیت در سال 1387 بیکار بوده اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان در دوره سنی مورد بررسی نشان می دهد این شاخص در سال 1387 نسبت به سال های 1384 و 1385 به ترتیب 20/0 و 4/0 درصد کاهش و نسبت به سال 1386، بالغ بر 4/0 درصد افزایش یافته است.
تعداد جوانان بیکار در دوره سنی مورد بررسی و در سال 1387 بالغ بر یک میلیون و 747 هزار نفر اعلام شده که از این تعداد یک میلیون و 187 هزار نفر مرد و 560 هزار نفر زن بوده اند و یک میلیون و 358 هزار نفر از این جمعیت در مناطق شهری و 389 هزار نفر در مناطق روستایی سکونت داشته اند.
*****
یک خبر تکاندهنده از دو منبع دولتی
1- سایت تابناک:
گزارشگران برنامه نود، شبکه خبر و روزنامه خراسان با باتوم الكتريكي خشک شدند!
گزارشگر برنامه 90 گفت: به دليل اصابت باتوم شوك الكتريكي شب گذشته سه ساعت در بيمارستان بستري شدم.
مهدي سليماني در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص درگيري شب گذشته‌اش با ماموران نيروي انتظامي در ورزشگاه ثامن مشهد، خاطرنشان كرد: پس از حضور هواداران تيم ابومسلم در تونل ورزشگاه و سر و صداي آن‌ها بيرون از سالن كنفرانس مطبوعاتي ماموران يگان ويژه نيروي انتظامي براي خارج كردن آن‌ها وارد تونل شدند كه يكي از ماموران ما را هم به همراه هواداران باشگاه به بيرون هدايت كرد.
وي افزود: زماني كه كارت خود و لوگوي برنامه نود را به اين مامور نشان دادم او خطاب به من گفت شما خبرنگاران همه مانند هم هستيد و بايد شما را زنداني كنم و در حالي كه اين اولين حضور ما در ورزشگاه ثامن در فصل جاري ليگ برتر بود، اين مامور با بيان اينكه شما در هفته‌هاي گذشته هم در ورزشگاه مشكل درست كرده‌ايد قصد بيرون كردن ما را داشت كه ما هم كه قصد حضور در سالن كنفرانس مطبوعاتي را داشتيم در مقابل اين مامور مقاومت كرديم.
وي ادامه داد: پس از مقاومت ما اين مامور با باتوم شوك من و تصويربردارم را مضروب كرد و همچنين از اين باتوم بر روي بدن گزارشگر برنامه دوربين خبرساز كه براي وساطت آمده بود نيز استفاده كرد.
سليماني با اشاره به بستري شدنش در بيمارستان گفت: شب گذشته به مدت سه ساعت در اورژانس بيمارستان فارابي مشهد به دليل اصابت با باتوم شوك الكترونيكي و شوك ناشي از آن كه باعث بالا رفتن ضربان قلب و فشار خونم شده بود بستري شدم اما هم اكنون در سلامتي كامل هستم.
اما درگیری تنها این یک مورد نبود و گزارشگر برنامه دوربين خبرساز شبكه خبر و روزنامه خراسان نیز در حاشیه همان دیدار برخوردی مشابه را شاهد بود.
جواد طاري بخشي در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص درگيري‌اش با ماموران نيروي انتظامي پس از ديدار تيم‌هاي استقلال تهران و ابومسلم در ورزشگاه ثامن مشهد تصريح كرد: براي وساطت و جلوگيري از ادامه درگيري گزارشگر برنامه نود و مامور نيروي انتظامي وارد درگيري شدم اما اين مامور با باتوم شوك الكتريكي مرا مورد حمله قرار داد.
وي افزود: براي انجام مصاحبه و شركت در كنفرانس خبري پورمهدي، سرمربي تيم فوتبال ابومسلم قصد ورود به سالن كنفرانس ورزشگاه ثامن را داشتيم كه در غياب ماموران حراست تربيت بدني مامور نيروي انتظامي از ورود ما به سالن جلوگيري و از ما كارت شناسايي درخواست كرد، اما وي پس از ديدن كارت شناسايي و همچنين لوگوي برنامه‌هاي ما، باز هم از ورودمان به سالن جلوگيري كرد و بدون دليل گزارشگر برنامه نود را به سمت ديوار هل داد و قصد ضبط دوربين وي را داشت.
وي ادامه داد: سپس اين مامور نيروي انتظامي با مقاومت تصويربردار و گزارشگر برنامه نود براي ضبط دوربين اين برنامه روبه‌رو شد كه در اين ميان براي وساطت وارد اين درگيري شدم، اما مامور نيروي انتظامي از ناحيه سمت راست سينه مرا مورد اصابت باتوم شوك الكترونيكي قرار داد و اين ضربه و شوک ناشي از آن براي مدتي بر من تاثير گذاشت و بدنم را بي حال کرده و تا آستانه بيهوشي رفتم.
خبرنگار روزنامه خراسان تصريح كرد: در اين هنگام چند نفر از همكاران خبرنگار، سالن كنفرانس را ترك كرده و به سمت ما آمده و من را در حالي كه بر اثر اصابت باتوم بي حال شده بودم به داخل سالن بردند و اين درگيري با كمك آن‌ها خاتمه يافت.
طاري‌بخش با بيان اينكه اين گونه حركات در شان يك مامور نيروي انتظامي نيست، تاكيد كرد: از فرماندهي نيروي انتظامي مي‌خواهم كه با اين مامور خاطي برخورد كند، خبرنگاران تنها براي اطلاع رساني و انعكاس اخبار براي مردم در ميادين ورزشي حاضر مي‌شوند و اين گونه برخوردها ما را از اين كار دلسرد مي‌كند.
وي افزود: قطعا فرماندهي نيروي انتظامي با پيگيري اين موارد، از تكرار آن‌ها در آينده جلوگيري خواهد كرد.
وي ادامه داد: خبرنگاران يكي از اقشار مظلوم جامعه هستند كه با وجود سختي كار فراوان از حمايت بسيار كمي برخوردار هستند به همين دليل از انجمن خبرنگاران ورزشي مي‌خواهم كه از ما حمايت كند.
**
2- ایسنا:
شما خبرنگاران همه مانند هم هستيد و بايد شما را زنداني كنم
گزارشگر برنامه 90 گفت: به دليل اصابت باتوم شوك الكتريكي شب گذشته سه ساعت در بيمارستان بستري شدم.
مهدي سليماني در خصوص درگيري شب گذشته‌اش با ماموران نيروي انتظامي در ورزشگاه ثامن مشهد، خاطرنشان كرد: پس از حضور هواداران تيم ابومسلم در تونل ورزشگاه و سر و صداي آن‌ها بيرون از سالن كنفرانس مطبوعاتي ماموران يگان ويژه نيروي انتظامي براي خارج كردن آن‌ها وارد تونل شدند كه يكي از ماموران ما را هم به همراه هواداران باشگاه به بيرون هدايت كرد.
وي افزود: زماني كه كارت خود و لوگوي برنامه نود را به اين مامور نشان دادم او خطاب به من گفت شما خبرنگاران همه مانند هم هستيد و بايد شما را زنداني كنم و در حالي كه اين اولين حضور ما در ورزشگاه ثامن در فصل جاري ليگ برتر بود، اين مامور با بيان اينكه شما در هفته‌هاي گذشته هم در ورزشگاه مشكل درست كرده‌ايد قصد بيرون كردن ما را داشت كه ما هم كه قصد حضور در سالن كنفرانس مطبوعاتي را داشتيم در مقابل اين مامور مقاومت كرديم.
وي ادامه داد: پس از مقاومت ما اين مامور با باتوم شوك من و تصويربردارم را مضروب كرد و همچنين از اين باتوم بر روي بدن گزارشگر برنامه دوربين خبرساز كه براي وساطت آمده بود نيز استفاده كرد.
سليماني با اشاره به بستري شدنش در بيمارستان گفت: شب گذشته به مدت سه ساعت در اورژانس بيمارستان فارابي مشهد به دليل اصابت با باتوم شوك الكترونيكي و شوك ناشي از آن كه باعث بالا رفتن ضربان قلب و فشار خونم شده بود بستري شدم اما هم اكنون در سلامتي كامل هستم.
*****
از میان ایمیل های دریافتی دیروز
مسیح عزیز، دوست گرانمایه و ارزشمند، ما را ببخش که بیش از 24 ساعت بدلیل فیلتر شدن سایت نتوانستیم نوشته های ارزشمندی را که برایمان بصورت ایمیل فرستاده بودی انتشار دهیم. این را به حساب فراموشکاری ما مگذار.
مانند همیشه در انتظار ایمیل های گرم و صمیمانه و نوشته های زیبایت هستیم... سپاس ...
**
آقای رئیس، این بار به جای پاسخ بیندیش!
مسیح علی نژاد :
آقای رییس جمهور !
به آمریکا، به کشوری که در آن آزادانه می توانی راه بروی و برخلاف کشور اسلامی ایران، از بالا تا پایین دولتش را نقد کنی، خوش آمدی. خوش آمدن از آن رو که شاید چشم هایت کمی درشت شود و ببینی آزادی آن نیست که تو و همپالگی هایت فخر آن را به جهان می فروشید. آزادی یعنی همین که تو در مقر سازمان ملل در قلب آمریکا بایستی و دهانت را باز کنی و کشورهای مدعی دموکراسی را به ناسزا بگیری . آزادی این نیست که در تمام این سالها در ایران، ما حتی یک کنفرانس بین المللی هم نداشتیم که کسی بیاید و دهان باز کند و یک کلام کوچک در نقد یکی از کشورهای اسلامی بگوید.
آزادی یعنی همین که در تلویزیون فرانسه بنشینی و رییس دولت فرانسه را به استهزاء بگیری، آزادی این نیست که در تلویزیون ما در تمام این سالها رییس جمهور فرانسه پیشکش، یک شهروند معمولی هم نمی تواند بیاید یک نقد کوچک به آبدارچی رییس جمهور یا بیت بزرگانش بکند.آزادی یعنی همین که تو به همراه دوستانت با ردا و قبای روحانیت در خیابان های نیویورک راه بروید و سرتان را به عنوان یک ضد آمریکایی بالا بگیرید و پلیس آن کشور دنبالتان راه بیافتد که کسی از گل نازکتر به شما نگوید.
آزادی این نیست که کسی جرائت نکند با لباس و و پوشش و شمایل خاص کشور خودش، پایش را در چند قدمی مرز ایران بگذارد و تازه وقتی که سرتا پایش را از همان پله های هواپیما به زمین نیامده به سلیقه شما بپوشاند و در خیابان های ما راه برود، آنگاه کافیست تا روسری عادت نداشته اش کمی کنار رود و چند تار مویش پایه های اسلامتان را بلرزاند و پلیس بالای سرش بفرستید.
آزادی یعنی همین که تو لبخند معروفت را به دوربین های تمامی عکاسان دنیا نشان دهی و هرچه دلت خواست به رسانه های دنیا بگویی و فردا بدون سانسور، عکس و حرفت در روزنامه های جهان بنشیند.
آزادی این نیست که از وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات و شورای عالی امنیت ملی و دادستانی و باقی مراکز نظارتی و امنیتی ایران اسلامی، برای دفتر روزنامه ها، خروار خروار بخشنامه بفرستید که اگر مصاحبه فلان مقام آمریکایی را چاپ کنید به سرنوشت باقی روزنامه های به محاق رفته گرفتار می شوید.
آزادی یعنی همین که آن خبرنگارهای نور چشمی که در هیات همراه تو به آمریکا آمده اند به آسانی به مراکز شهر می روند و از فقر آمریکا هم گزارش می دهند و این اصلا اقتصاد و اقتدار دولتی را متزلزل نمی کند و دولتی از ترس مخدوش شدن صورتش، خبرنگارانت را به بند و حبس نمی کند و آنها اگر توان داشته باشند، می توانند تند و تند از آنچه در شهر می گذرد خبر مخابره کنند. آزادی این نیست که اگر یک دختر بیست و سه ساله فرانسوی، و یا یک خبرنگار نشریه آمریکایی، یک ایمیل ساده به دوستانش می فرستد و عکس و خبر آنچه در خیابان های جمهوری اسلامی می گذرد را برای دوستان و یا همکارانش مخابره می کند، آنگاه دولت شما بلرزد و دخترک و خبرنگار جوان را ابتدا در انفرادی بیاندازد و سپس از آنها اعتراف بگیرند و عاقبت رسوای جهان شوند که یک ایمیل یا خبررسانی معمولی هم می تواند در ایران زندگی یک خارجی را نابود کند.
آزادی یعنی همین که به تو تریبون می دهند تا قصه حسین کرد شبستری را هم با معجونی از لبخندهای همیشگی ات حواله رسانه های آزاد اینجا کنی و هیچ دست و دلت نلرزد که حرف هایت را وارونه می سازند و ترجمه خودشان را روی آن می گذارند و حتی در کریسمس شان هم از تو برای فرستادن پیام به ملت شان دعوت می کنند.
آزادی این نیست که تلویزیون جمهوری اسلامی جرات پخش پیام تبریک عید نوروز رئیس جمهور آمریکا به ملت ایران را که ندارد هیچ، صدای اوباما را سانسور می کنند و ترجمه ای کاملا متفاوت و متناسب با منویات خود را بر آن می گذارند تا یک دشمن خیالی برای ملت ایران خلق کنند و همه قصور را هم بیاندازند گردن این دشمن همیشه در صحنه.
آزادی یعنی همین که دستت به خون هم اگر آلوده باشد باز هم دستت را پس نمی زنند و برایت صندلی پیش می کشند تا بگویی ندا آقا سلطان به دستور هیچ سلطانی در ایران کشته نشده و این یک مرگ اتفاقی یا مشکوک بوده است. آزادی یعنی همین که تو به جای فریاد زدن بغض میلیون ها ایرانی و به همراه داشتن عکس عزیزان خانه مشترکت ایران، ناگهان عکس زن مصری را از جیب کت خود در بیاوری و چهره در هم بکشی و بغضی ساختگی تقدیم دوربین های آمریکایی کنی و کمی هم ادامه می دادند اشکی هم به چشم هایت جاری می ساختی تا بگویی تا چه اندازه متاثری که خبر کشته شدن این زن مصری در آلمان مثلا چند درصد کمتر از خبر کشته شدن ندا آقا سلطان انعکاس جهانی یافته است.
آقای احمدی نژاد!
اگر بر فرض، زن مسلمان مصری را در آلمان کشته اند، ندا، دختر جوان ایرانی را خود ایرانی های به اصطلاح مسلمان کشته اند و برای همین است که دنیا می خواهد بداند سینه درانی تو و همپالگی هایت در دولت جمهوری اسلامی ایران تا کتون برای کشف قانلان ندا، چه کرده است؟ برفرض که تو زیرک بودی و سوال را با سوال جواب دادی و حالا قهرمان دنیای اسلام شدی، اما زیرکی را کنار بگذار و یک بار با شرف و شعور و احساس انسانی ات به دو پرسش ساده من جواب بده. اصلا جواب هم پیشکش، برای این دو سوال ساده، تنها دودقیقه سکوت کن، دو دقیق وقت بگذار ، دو دقیقه فکر کن، شاید قلب و وجدانی در وجودت یافت شود و از این پس وقتی دهان برای توجیه و توضیح ناراست می گشایی، دست و دلت کمی بلرزد: اگر به دختر جوان تو، نه در آلمان ، در همان همسایگی خودت، کسی چنان گلوله می کشید که به گاه جان دادن، چشم های معصوم و ملتمس اش به آسمان، خیره باقی می ماند و از قلب و سینه اش خون بر سنگفرش خیابان های نارمک تهران جاری می شد و آنگاه همسرت با سینه ای مالا مال درد در مقابلت ضجه می زد و می گفت، فقط بگو چه کسی دختر بی گناهم را کشته است، تو چه می کردی ؟ آیا باز هم عکس زن مصری را از کت جیبت در می آوردی و بر صورت زرد و رنگ پریده زن داغدیده ات می کشیدی؟ یا کمی انسانیت به خرج می دادی و جوانمردانه پی قاتل می رفتی به جای توجیه قتل؟
ما هیچ کاری نداریم که غرب چه می گوید و رسانه های جهان تا چه اندازه برای ندای ما سینه دری می کنند. ما نه دلداری آنها را نیاز داریم و نه محتاج مجلس و دولت آلمان و فرانسه و آمریکاییم. ملت با غیرت ایران دست نیاز به سمت تو که از مرگ ما نمی رنجی هم دراز نمی کند تا چه برسد دست به سمت بیگانه دراز کند که از مرگ ما مستندی برای به مسند نشستن خود برای آقایی جهان می خواهند بسازند. نه آقاجان ! ملت بزرگ ایران برای ندا و باقی عزیزان از دست رفته اش ، نیازمند گریه احمدی نژاد و سارکوزی و اوباما و دیگران نیست و منت برای همدردی نمی کشد که مرد را دردی اگر باشد خوش است درد بی دردی علاجش آتش است.
و اما سوال دوم که خودم هم از طرح آن تنم می لرزد و خجالت زده ام اما چاره ای نمی بینم. از جنس خودت می پرسم که در پاسخ به مرگ ندا مرگ دیگری را علم کردی. اگر پسر جوانت را به هر دلیلی به کهریزک می بردند و با باتوم به همان پسری که داماد اسفندیار مشایی نیز هست ، تجاوز می کردند و سپس شما با شرمساری به پزشکی قانونی می رفتید و آنجا نیز برگه تایید می گرفتید که ایشان از ناحیه مقعد دچار آسیب شده است (جمله ای که در برگه تایید یکی از شاهدان تجاوز قید شده است) و با چشم های خودتان چشم های غمگین دلبندتان را می دیدید که چندین بار هم اقدام به خودکشی کرده است، آنگاه چه می کردی؟ آیا باز هم آب شدن ذره ذره فرزندتان را در خانواده و جامعه می دیدی و کماکان تجاوز و تعرض و وحشی گری های مشهود را به منظور حفظ آبروی نظام انکار می کردی؟ جناب احمدی نژاد!
از تو جواب برای این دو پرسش ساده اما تلخ نمی خواهم، اما می توانم از مردم دلشکسته ایران بخواهم، هربار که تو را می بینند از تو همین دو پرسشی که طرح آن هم سخت و عذاب آور است را مدام بپرسند تا شاید روزی که به خانه بر می گردی، وقتی چشم در چشم پسر و دختر جوانت، شدی، یادی هم از پسران و دختران جوان ایران ویران ما بکنی که این روزها انکار می شوند چون متاسفانه کسی که قبای پدری شان را به تن کرده، این روزها عکس یک زن مصری مسلمان را در جیب کتش دارد و دردهای آنها که در خانه خودش دارند ذره ذره آب می شوند و می میرند را نمی بیند.
به چشم های فرزندانت خوب نگاه کن! شاید به خاطر بیاوری که فرزندان دیگر ایران ، ندا و ابراهیم ، در خانه خودمان، باگلوله و باتوم، کشته و مورد تجاوز واقع شده اند. وای بر پدری که چشم های خیس و دردمند فرزندانش را می بیند وکماکان با یک لبخند مشمئز کننده در برابر این چشم ها، خود را پدر بنامد. وای به دولتی که چشم پر درد یک ملت را می بیند و کماکان با یک لبخند بی درد، خود را رئیس دولت آن ملت بنامد و جرات نکند عطای یک ریاست خونین و بی افتخار را به لقای آن ببخشد.
*****
هشدار وزیر نفت در مورد کسری گاز در زمستان
ایسنا: پيش‌بيني مي‌شود در زمان پيك مصرف گاز در زمستان امسال روزانه 200 ميليون متر مكعب كسري داشته باشيم كه به اين ترتيب تلاش شده با ذخيره‌سازي سوخت مايع بخشي از اين كسري جبران شود.مسعود ميركاظمي - وزير نفت - با بيان اين مطلب اظهار كرد: پيش از اين نيز در زمستان به دليل كسري گاز مجبور شده بوديم گازرساني به برخي از صنايع و نيروگاه‌ها را با محدوديت مواجه كرده و گازرساني به بخش خانگي را در اولويت قرار دهيم.
وي افزود: به اين منظور ذخيره‌سازي براي نيروگاه‌ها جهت استفاده از سوخت مايع آغاز شده است و اميدواريم مديريت مصرف به ويژه منازل مسكوني طوري انجام شود كه نياز به قطع گاز ساير بخش‌ها نباشد.
او درباره تغييرات مديريتي با تاكيد بر شايسته‌سالاري توضيح داد: اگر افراد موجود در صنعت نفت شايستگي و توانمندي همكاري داشته باشند، به فعاليت خود ادامه خواهند داد و در غير اين صورت تغيير مي‌كنند.
ميركاظمي با بيان اين‌كه ترجيح اين است كه از نيروهاي متخصص صنعت نفت استفاده شود، خاطرنشان كرد: البته به اين معنا نيست كه از توانايي افراد خازج از صنعت استفاده نكنيم.
او با تاكيد بر نياز طرح جامع انرژي در كشور براي جلوگيري از اتلاف انرژي توضيح داد: به اين منظور لازم است در كنار سياست‌هاي قيمتي از سياست‌هاي غير قيمتي نيز كمك بگيريم. در اين زمينه كميته‌اي براي تنظيم طرح جامع با هدف مديريت بر تقاضا تشكيل شده كه بر اساس آن مي‌توانيم اهداف سند چشم‌انداز را محقق كنيم. در اين باره نحوه تامين و توزيع انرژي به طوري كه بيشترين بهره‌وري را داشته باشد، در برنامه است.
او درباره راهكارهاي تعديل مصرف گاز با تاكيد بر سياست‌هاي قيمتي توضيح داد: اگر فقط توسعه ناوگان عمومي انجام شود، به دليل ترافيك موجود كارآيي مناسبي نخواهد داشت و به همين ترتيب اگر سياست‌هاي غير قيمتي ديگر به تنهايي انجام شود، مفيد نيست و بهتر است كه سياست‌هاي قيمتي و غير قيمتي به صورت همزمان اجرا شود.
به گفته او براي نمونه با وجود يارانه سنگين در بخش سوخت همچنان هزينه جابجايي و ترانزيت در ايران بالاست؛ يا ملاحظه مي‌شود كه مصرف سرانه خودروهاي سنگين زياد است. از سوي ديگر در بخش توليد با وجود آن‌كه 60 درصد يارانه وارد اين بنگاه‌ها مي‌شود، همچنان تعرفه‌هاي آنها جزو پمج كشور نخست جهان است. به همين دليل لازم است سياست‌گذاري قيمتي با دقت بيشتري انجام شود.
به گفته او در اين زمينه هدفمند كردن يارانه‌ها كمك مي‌كند تا با پرداخت يارانه مستقيم به مردم و منطقي كردن قيمت از اتلاف انرژي جلوگيري كنيم كه در كنار اين نياز به آموزش و فرهنگ‌سازي نيز وجود دارد.
نگراني از وضعيت توليد گاز طي سه سال آينده
وزير نفت با اشاره به نگراني خود از وضعيت توليد گاز طي سه سال آينده با توجه به آماده نبودن زيرساخت‌ها در بخش توسعه ميادين جديد گفت: اگر رشد مصرف همچون سال‌هاي گذشته 10 درصد در نظر گرفته شود، وضعيت سخت خواهد بود.
او درباره حضور ايران در خط لوله نابوكو و تاثير آن در توسعه روابط تبادل انرژي در منطقه خاطرنشان كرد: حضور فعال در مجامع بين‌المللي و داشتن نقش محوري در منطقه جزو برنامه‌هاي اصلي من است.
وي با بيان اين‌كه در توسعه صنعت نفت نگاه صرف به كشورهاي غربي را نمي‌پذيرم، يادآوري كرد: با توجه به توانمندي‌هاي موجود در كشورهاي شرق، آمريكاي لاتين و آفريقا و همچنين با توجه به محدوديت‌هاي موجود نبايد منحصرا به غرب توجه كنيم و بايد از دانش شرق بهره ببريم، زيرا در 50 سال گذشته حجم روابط تجاري، بانكي و پولي بيشتر با غرب بوده است.
او درباره اختلاف نظر بانك مركزي و صنعت نفت در خصوص درآمدهاي ناشي از فروش نفت توضيح داد: اين موضوع در حال بررسي است.
وي درباره واگذاري 40 درصد از سهام شركت گاز و پتروشيمي با بيان اين‌كه اجراي اصل 44 مي‌تواند تحول در اقتصاد كشور ايجاد كند، گفت: لازم است در نوع و شكل واگذاري‌ها با وزارت اقتصاد و دارايي هماهنگي‌هايي شود تا كمترين آسيب به توسعه وارد شود. به اين منظور امروز جلسه‌اي بين مديران صنعت نفت و وزارت اقتصاد و دارايي انجام خواهد شد.
او درباره تاكيد رييس جمهور مبني بر واگذاري صنايع پتروشيمي به وزارت صنايع ومعادن با بيان اين‌كه صنعت نفت و گاز كشور نياز به تعامل بيشتري دارد، يادآوري كرد: در 101 سال گذشته بايد بپذيريم به ميزان لازم درگيري كافي بين صنعت نفت و صنايع مرتبط ديگر پيش نيامده و بايد اين هماهنگي‌ها بيشتر شود.
وي پس از تاكيد تعامل وزارت نفت با صنايع ومعادن گفت: بايد بپذيريم اگر واگذاري‌ها در صنعت نفت كامل صورت گيرد و بخش پتروشيمي به شركت‌هاي خصوصي واگذار شود، در چنين صورتي بايد تشكل‌هاي قوي تشكيل دهند و خود نگران آينده اين صنعت باشند. هم اكنون درهم‌آميختگي بين صنايع بالادست، پايين‌دست، انتقال و توزيع وجود دارد كه آمادگي داريم از صنايع پايين‌دست خارج شويم.
او ادامه داد: اگر پس از واگذاري شركت‌هاي پتروشيمي به بخش خصوصي بازار رقابت منفي شود، تنها وزارت نفت نبايد نگران شود، بلكه ساير صنايع و همچنين شركت‌هاي پتروشيمي نيز بايد نگران وضعيت باشند و در پي راه حل اقدام كنند.
*****
پرت و پلا گویی "عنتری نژاد" در مصاحبه با سی ان ان
*****
روسیه: تاسیسات دوم غنی سازی برای همه غیرمنتظره بود
پیتزبورگ، 4 مهر، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "دمیتری مدودف" رییس جمهور روسیه طی کنفرانسی مطبوعاتی که در پایان اجلاس " G20" در پیتزبورگ آمریکا برگزار شده بود، اعلام کرد که احداث دومین کارخانه غنی سازی اورانیوم در ایران برای کلیه کشورها غیر منتظره بود.
وی گفت: احداث این کارخانه جدید برای کلیه کشورها غیر منتظره بود. این احداث به طور محرمانه انجام شده و همه چیز هم از همین موضوع بر می آید که در شرایط کنونی دشوارترین مسئله است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواسته که اطلاعات کاملی درباره این مرکز در اختیار آن قرار دهد و هرچه سریعتر به کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از موسسه جدید را بدهد.
آمریکا، بریتانیا و فرانسه تاکنون ایران را به خاطر احداث کارخانه مذکور بدون اطلاع سازمان های بین المللی محکوم کرده اند. به گفته سران این کشورها، اگر ایران تا ماه دسامبر اطلاعات کاملی درباره برنامه هسته ای خود ارائه ندهد، تحریمات جدیدی علیه این کشور اتخاذ خواهد شد.
یادآوری می کنیم که اول اکتبر قرار است دیدار گروه "1+5" میانجیان بین المللی حل مسئله هسته ای ایران (پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان) با نماینده ایران در ژنو برگزار شود.
*****
اوباما:در بحران هسته ای گزینه نظامی روی میز است
رادیو فرانسه: در پایان اجلاس گروه بیست در پیتسبورگ آمریکا، رئیس جمهوری این کشور باراک اوباما، صریحاً تأکید کرد که گزینۀ نظامی را در مواجهه با تهدید اتمی ایران کنار نگذاشته است، هر چند او تصریح نمود که هنوز مایل است از راه دیپلماتیک بحران اتمی جمهوری اسلامی را حل کند.
در آغاز آخرین روز از اجلاس گروه بیست رهبران سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلستان اقدام دولت تهران را در ساختن مخفیانۀ تأسیسات غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم شدیداً محکوم کردند.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامۀ واکنش خود به این خبر خطاب به رهبران تهران گفت : "جامعۀ بین المللی حرف خود را زده است. اکنون نوبت پاسخگویی ایران رسیده است."
رئیس جمهوری آمریکا خطاب به رهبران تهران گفت که در ملاقات اول اکتبر نه فقط باید توضیحات لازم را در مورد تأسیسات قم ارایه کنند، بلکه نیز باید دست به یک انتخاب بزنند. او به حکومت تهران هشدار داد که در صورت بی اعتنایی به این الزامات با" مجازات های دردآوری" روبرو خواهد شد.
در واقع، با فاش شدن تأسیسات مخفی قم، موضوع مذاکرات اول اکتبر کاملاً تغییر کرده است. باراک اوباما با اشاره به این تأسیسات، تأکید کرد که بر ملا شدن این تأسیسات نتیجۀ اطلاعات سرویس های مخفی سه کشور انگلستان، آمریکا و فرانسه است که حاصل تحقیقات خود را به دقت با یکدیگر تطبیق داده اند، چرا که نمی خواسته اند کمترین ابهامی در مورد ماهیت و فعالیت های این تأسیسات باقی بماند.
رئیس جمهوری روسیه دیمتری مدودف ضمن ابراز بی حوصلگی از رفتارهای دولت ایران، تأکید کرد که در صورت عدم همکاری دولت تهران در ملاقات اول اکتبر باید روش های دیگری در قبال پروندۀ اتمی ایران اتخاذ کرد.
در واکنش محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک، در حاشیۀ اجلاس عمومی سازمان ملل، به رهبران فرانسه، انگلستان و آمریکا گفت که از اظهارات خود "پشیمان خواهند شد." او مدعی شد که تأسیسات اتمی قم مخفی نبوده و اینکه کشورش آژانس بین المللی انرژی اتمی را از وجود این تأسیسات بیش از یک سال مانده به راه اندازی اش مطلع کرده است.
با این حال، خود دولت تهران تنها دوشنبۀ گذشته وجود چنین تأسیساتی را پذیرفت و مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی، محمد البرادعی، در نامه ای تأکید کرد که تاکنون این نهاد وابسته به سازمان ملل از وجود تأسیسات اتمی قم مطلع نبوده است.
وزیر دفاع آمریکا، رابرت گیتس، سخنان رئیس جمهوری ایران را "دروغ" و "فریبکارانه" توصیف کرد و گفت : "اگر برنامۀ اتمی ایران حقیقتاً ماهیتی صلح آمیز دارد، چرا رهبران ایران از تأسیسات قم همزمان با شروع ساختمان آن سخنی نگفتند؟ چرا آنان از آغاز به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه ندادند که از این تأسیسات دیدن کنند؟"
وزیر دفاع آمریکا در ادامه افزود : "تعجب آور نیست که رهبران جامعۀ جهانی بر این اعتقاد باشند که انگیزه و اهداف رهبران ایران تجهیز این کشور به سلاح اتمی است."
منابع فرانسوی گفته اند که حکومت ایران زمانی وجود تأسیسات اتمی قم را به رسمیت شناخت که فهمید سه کشور فرانسه، انگلستان و آمریکا قصد دارند طی گزارشی آژانس بین المللی انرژی اتمی را از وجود این تأسیسات که تاکنون مخفی مانده بودند مطلع سازند.
نیکلا سرکوزی رئیس جمهوری فرانسه اظهار داشت که نباید به رهبران ایران فرصت وقت خریدن داد، در حالی که دستگاه های غنی کنندۀ اورانیوم این کشور در حال کار کردن هستند.
گردون بروآن نخست وزیر انگلستان اضافه کرد : مخفی نگاه داشتن تأسیسات قم کافی است تا جامعۀ بین المللی را به اقدامی قاطعانه تر در قبال جمهوری اسلامی وا دارد. آلمان و ایتالیا پشتیبانی خود را از موضع سه کشور انگلستان، فرانسه و آمریکا اعلام کردند.
*****
ترس رژیم کودتا از تجمع خانواده ها در مقابل زندان اوین
رجانیوز (خبرپراکنی حامی کودتاگران): پيدا نشدن بهانه هاي مناسب و عدم همراهي اجتماعات مردمي با نيروهاي اغتشاشگر و افراطي موجب شده است ستاد اغتشاش دست به طراحي جديدي بزند.
جريان موسوم به سبز در تازه‌ترين اقدام خود و پس از برگزاري تجمع در مخالفت با آزادي مردم فلسطين از دست غاصبان غربي در روز قدس و براي دور نماندن از برگزاري تجمعات مداوم غيرقانوني در تهران، قصد دارند با سوء استفاده از احساسات و عواطف خانواده‌ها و دوستان نزديك زندانيان سياسي آنان را ترغيب كنند تا به هر بهانه‌اي در مقابل زندان اوين تجمع كنند.
از بهانه‌هاي كه سران جنبش سبز در اين خصوص طرح‌ريزي كرده‌اند علاوه بر مراسم مذهبي، برگزاري سالروز تولد و سالگرد ازدواج زندانيان سياسي است تا بتوانند با اين شگرد خانواده‌‌ها و دوستان نزديك اين زندانيان سياسي را به تجمعات غيرقانوني در مقابل زندان اوين ترغيب كنند.
*****
دومین مرکز غنی سازی اورانیوم ایران
منابع ديپلماتيك اعلام كردند كه ایران به تازگی وجود دومین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.
به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، منابع ديپلماتيكي كه نامي از آن‌ها برده نشده است در گفت‌وگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس اعلام كردند كه تهران در نامه‌ای به «محمد البرادعی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاسيس دومين مركز غني سازي اورانيوم در ايران به آژانس اطلاع داده است.
آسوشیتدپرس در گزارش خود آورده است که اين دو منبع دیپلماتيك به علت محرمانه بودن این خبر خواسته‌اند که نامشان افشا نشود.
در این گزارش‌ها آمده است که ظاهرا نامه ایران در مورد وجود تاسیسات دیگری برای غنی‌سازی اورانیوم دوشنبه گذشته تسلیم مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است. هنوز اين گزارش توسط مقامات رسمي آژانس و مقام‌هاي ايراني تائيد نشده است.
ایران هم‌اکنون در تاسیسات نطنز زیر نظر آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی اورانیوم را غنی می‌کند. کشورهای غربی و رژيم‌صهيونيستي، ایران را متهم می‌کنند که در پس برنامه هسته‌ای خود به دنبال اهداف نظامی است. تهران این اتهامات را رد می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) و صلح آميز مي‌داند.
*****
بیانیه شاخه دانشجویی جبهه مشارکت ایران اسلامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید
به نام خدا
دانشجویان، اساتید، دانشگاهیان و ملت بزرگ ایران
سال تحصیلی جدید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در حالی آغاز می شود که تنی چند از اساتید و دانشجویان همچنان در بند و تحت سخت ترین شرایط به سر می برند. عزیزانی چون سعید حجاریان، محسن میردامادی، عبدالله رمضان زاده که سالها عمر خویش را در راه آزادی و عدالت و بلندای نام اسلام و ایران گذرانیده اند کسانی که در پاسخ به ندای خمینی کبیر، پاک باخته در عرصه های مختلف جهاد و شهادت حاضر شدند و پیروی از آن پیر فرزانه را بارها و بارها به اثبات رسانیده اند درکنار اسرای مضلوم و سربلند جنبش دانشجویی ایران بویژه داوود سلیمانی، علی تاجرنیا، سید شهاب الدین طباطبایی، عبدالله مومنی، جهانبخش خانجانی و احمد زیدآبادی اینک در بند ظلم اسیرند.
تاریخ مبارزات رهایی بخش ملت ایران گواه بیش از شش دهه تلاش بی وقفه و فداکارانه جنبش دانشجویی برای نوسازی ساختارهای متصلب و نا کارکرد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استبداد زده ایران است. ایران امروز در برهه ای حساس از تاریخ خود به سر می برد، زمانی که چون سالهایی نه چندان دور ندای الله اکبر جرم است و فرزندان انقلاب در معرض تهدیدها و فشارهای کسانی هستند که از اسلام جز نامی و از انقلاب جز ادعایی ندارند.
آنچه که در چند ماه اخیر عیان گشت حاصل زنده شدن دوباره منش و آرمان واقعی امام خمینی (ره) در سایه حضور دوباره یاران صدیق و پیروان واقعی وی در عرصه انتخابات و پایمردی های آنان در راه احاق حقوق ملت بود. فضای قبل از انتخابات خبر از آشتی مردم با عرصه اجتماعی داشت، سیاست بار دیگر از موجودی مطرود و عرصه ای نا مطمئن به ضرورتی گریز ناپذیر از زندگی تبدیل شده بود. جامعه ایرانی باور کرده بود که در عرصه اجتماعی و تحولات سیاسی منافعی دارد که نمی تواند از اعمال حداقل قدرت خود در آن که همان یک رای بود چشم پوشی کند. موج سبزی که شور و شعور را در هم آمیخته بود و چون بارانی بر تن تشنه سیاست ایران بارید.
جنبش سبزی که اکنون جامعه ایرانی را فرا گرفته است حرکتی نو است که بایستی بر پشتوانه های نظری و غنای عملی آن افزود و دامنه مشارکت آحاد مردم را در آن گسترش داد و این کارکرد دو گانه ای است که بیشتر از عهده دانشگاهیان و جنبش دانشجویی برمی آید. گستره وسیع اقشار اجتماعی موجود در میان دانشجویان می تواند نقش عظیمی در گسترش امواج روشنگری و اصلاح طلبی در میان جامعه در تمامی نقاط کشور داشته باشد و این دانشجو است که می تواند با درک صحیح از شرایط و نیاز جامعه و بهره گیری از دانش و نظرات اندیشمندان و ایجاد ارتباطی دو سویه میان جنبش و جامعه بهترین مسیر را برای اصلاح امور و غلبه بر فضای بسته و سنگین موجود، یافته و بر آن پای فشارد و این چیزی نیست که برای انحصار طلبان و اقتدارگرایانی که رسیدن به مقصود خویش را جزدر سایه تحمیق توده ها و بسط ناآگاهی مقدور نمی یابند، مطلوب باشد، آنان که دانشگاه را جز برای پرورش نیروی کار نمی خواهند.
از نظر آنان دانشگاه کارخانه ای است که محصول آن انسانی مسئول و آزاده نیست. تلاش برای تسخیر و به سلطه در آوردن علوم انسانی در دانشگاه ها، برای تولید علمواره های ایدئولوژیک پشتیبان مشروعیت فرازمینی حکومت و حق ویژه روحانیون علاقه مند به سیاست و قدرت می باشد. تا جامعه امکان فکر و اندیشه دیگری جز القائات دستگاه تبلیغی و نظریه پردازی رسمی را پیدا نکند و از هر اقدام و حرکتی برای بسط و تقویت حوزه عمومی به عنوان عرصه تعامل و کارکرد مستقل نخبگان و نوسازی ساختار متصلب سیاسی جلو گیری به عمل آید.
از این رو است که برای تهی ساختن دانشگاه از اندیشه ورزی و دگر اندیشی در کنار این تلاش روی به سمت انقلاب فرهنگی دیگری نهاده اند. بازنشته ساختن اجباری اساتید، اعمال گزینش­های غیر علمی در جذب اعضای هیئت علمی و ممانعت از ادامه تحصیل دانشجویان منتقد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در همین راستا است، همچنین کارگردانی سریال مصاحبه جانباز اصلاحات و روشنفکر فرزانه سعید حجاریان در نمایشی تاسف بار با موضوع علوم انسانی نیز برای تحقق این خیال باطل است، که شکست آن پیشاپیش آشکار است.
عاملان حوادث اخیر که پیشبینی حرکت بزرگ ملت ایران در دفاع از رای و نظر خویش و اساس نظام جمهوری اسلامی را نداشتند، کوشیدند با خلق فجایعی چون حمله ددمنشانه و ننگین به کوی دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان این خواست و مطالبه اجتماعی را به اعتراضات رایج دانشجویی تقلیل دهند. غافل از آنکه جنبش دانشجویی چیزی جدای از جنبش ملت ایران برای تحقق واقعی شعار "استقلال، ازادی و جمهوری اسلامی" نیست چراکه دانشجویان هم جزئی از همین ملتند و مطالباتشان نیز برآمده از نیازی است که از درون جامعه دردمند ایران گرفته شده است و بر این باورند که هر حرکتی که ریشه در جنبش اجتماعی مردم نداشته باشد اصیل و ماندگار نخواهد بود.
از آنجاکه یکی از ویژگی های مهم جنبش های اجتماعی فعالیت خلاقانه و خودجوش توسط حاملان جنبش است، جریان اصیل دانشجویی به عنوان مهمترین مدعی و مدافع آزادی خواهی و عدالت طلبی با حفظ روحیه انتقادی خود با خلاقیت و نوآوری همچنان به عنوان موتور محرک و جریان پیشروی جامعه در تحقق آرمان­های بلند جنبش سبز ملت ایران خواهد کوشید که این مهم تنها در سایه حرکت­های منطقی و به دور از زیاده روی و با استفاده مداوم از نظرات و راهنمایی های نخبگان دانشگاهی و سیاسی ممکن خواهد بود. جنبش دانشجویی به عنوان یکی از گروه های مرجع رفتار سیاسی هرگاه که موفق به برقراری پیوند میان نخبگان مرجع فکری با بدنه اجتماعی شده است مرجعیت اجتماعی خود را بازیافته و توانسته است منشاء تحولات بزرگی درعرصه سیاسی و اجتماعی ایران باشد و این چیزی است که امروز بیش از هر چیز به آن نیاز مندیم.
زمینه سازی برای رادیکال کردن جنبش دانشجویی اصلی ترین راهبرد حاکمیت به منظور سرکوب جنبش و به سکون درآوردن دانشگاه ها است که مقابله با این جریان دقت و بیداری دانشجویان را در عین حفظ منش اعتراضی و آزادی خواهانه می طلبد. بازداشت فعالان و احکام سنگین کمیته های انضباطی در کنار سخت گیری های فراقانونی آموزشی برای فعالین دانشجویی و عدم امانت داری در اعلام رتبه های کنکور از جمله اقداماتی است که نتیجه ای جز افزایش اعتراضات علیه روند موجود نخواهد داشت طراحان سناریوی حذف و سرکوب باید بدانند که برخوردهای سخت و غیر قانونی با دانشگاه جز بدنامی و خسران چیز دیگری برای آنان به دنبال نخواهد داشت چرا که جنبش سبز ملت ایران دانشگاه را چون نگینی در بر خواهد گرفت و از فرزندان خود حمایت خواهد نمود.
در سال تحصیلی پیش رو نیز چون گذشته دانشگاه ها و محیط های دانشجویی با سازمان دهی شبه تشکل های سفارشی و دولت ساخته وابسته به کانون های قدرت مواجه خواهند بود شبه تشکل هایی که نداشتن پشتوانه دانشجویی آنها از اعضای مشترک متعدد شان مشخص است بی شک در صورتی که این شبه تشکلها و جریانات وابسته به عنوان بازوی سرکوب دولت در دانشگاه ها به فعالیت مشغول شوند با پاسخ مناسب و درخور جامعه دانشگاهی مواجه خواهد شد.
شاخه دانشجویان و جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی 88-89 به تمامی اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان گرامی و آرزوی سالی توأم با موفقیت و بهروزی برای آنان، تاکید می کند که جنبش دانشجویی همراستا با جنبش سبز ملت ایران برای احیا و پاسداشت جمهوریت و اسلامیت نظام به پیش خواهد رفت و ایمان دارد که به مدد خداوندگار دوستدار صلح و عدالت و انسانیت پیروزی از آن ملت شریف ایران است.
*****
نامه شبنم مددزاده از سلول قرنطینه اوین
شبنم مددزاده، نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت در روز یکم اسفند ماه 1387، توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردید. وی پس از گذراندن قریب به 90 روز در سلول انفرادی به بند عمومی 209 زندان اوین منتقل شد. علی رغم صدور قرار وثیقه دستگاه امنیتی با آزادی وی مخالفت نموده است. وی طی روزهای اخیر همراه با تعداد دیگری از زندانیان دیگر به قرنطینه نسوان زندان اوین موسوم به بند متادون انتقال یافته است. نامه زیر توسط این دانشجوی زندانی از قرنطینه زندان اوین نگارش یافته و از سوی کمیته گزارشگران حقوق بشر منتشر شده است:
**
به نام آزادی، آگاهی و عدالت
اوین، مدرسه عشق
روزهای آخر زمستان بود که تربیت معلم را به ناچار رها کرده و به اوین آمدم، من که باید در میان هم دانشگاهی و هم کلاسی هایم ترم ششم از تحصیلم را ادامه می دادم، اکنون بند 209 زندان اوین پذیرای زندگی و تحصیلم شد. درست از اولین روز ماه اسفند، پا در یک مدرسه نهادم، جایی که با تمامی مدارس دنیا تفاوت داشت. مدرسه ای که هرکدام از سلول ها، کلاس درسش بود و تا مدت ها هر کلاس تنها یک دانش آموز داشت و بعد از ماهها، هم کلاسی هایی نه هم سن که هم دل از هر گروهی، روزنامه نگار، خبرنگار، دانشجو و .. و از هر مسلکی؛ مسلمان، بهایی، مسیحی و .. به کلاست می آیند.
سینه های دیوارها، تخته های سیاه و به جای یک معلم، هزاران معلم عاشق درس هایشان را روی دیوارهای سلول نوشته و رفته اند،" ای کاش داوری، داوری، داوری در کار بود" ، " اندکی صبر، سحر نزدیک است"، " فاصبرو ان الله مع الصابرین"، " آیا فریادرسی هست؟"،" اگر تنهاترین تنها شوم بازم خدا هست"... و تو باید خود درس هایت را بیاموزی، درس هایی که تا به حال پشت هیچ نیمکتی و از زبان هیچ معلمی نشنیده بودی و روی هیچ تخته سیاهی نوشته نشده بود.آری من ترم ششم از دانشگاه را در یک مکان دیگر، در " مدرسه عشق" با واحدهای درسی جدید آغاز کردم.
قدم در مدرسه ای گذاشتم که هر روزش در سلول های انفرادی به اندازه 10 روز می گذشت و من 71 روز را اینگونه گذراندم.بازجویی های مستمر، بی خبری از وضعیت خانواده و .. تمام ناخواسته های است که باید تحمل کنی!
"چو عاشق میشدم گفتم گرفتم گوهر مقصود
ندانستم که این دریا چه موج خون فشان دارد"
ولی آنچه که من در اولین درسم در کلاس کوچکم آموختم این بود که داشتن تحصیلات عالیه، مطالعات زیاد یا نویسنده ای خوب بودن و .. هیچ کدام نمیتواند در برابر " موج های خون افشان" یاریت کند، آنچه که باید داشته باشی تا " ناخدایت" بشود و عبور از این "دریا" را میسر کند دلدادگی است.
راستی می بایست عاشق باشی، عشق به زندگی، به یک لحظه نفس کشیدن در هوای آزاد و ..نازپرده تنعم نبرد راه به دوست عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد"و آخر ترم،التهاب شب های امتحان را در برگ بازجویی و در برابر چشم مراقبانی که شبهه تقلبت را دارند تجربه می کنی و پاسخ تکراری و صادقانه را در برگ هایی با نشان " النجاه فی الصدق" پس میدهی و به جای نامه شرح حال به استاد!یادداشت عدالتخواهی به قاضی می نویسی و بدین ترتیب سراسر ترم گذشته دانشگاه را من در 209 اوین به پایان رساندم درحالی که دوست داشتم امتحاناتم را همراه با دوستانم پشت نیمکت های همیشگی بدهم و آخرین روزهای بهار 88 را همراه دوستان و هم دانشگاهی هایم باشم و با آنها به پیشواز روزهای داغ تابستان بروم. بهاری که من هیچ گاه در اینجا نه آمدنش را حس کردم و نه رخت بربستنش را.
در این سوی شهر،هیچ گاه بهار نمی شود چرا که هرگز" بهار از سیم های خاردار" نمی گذرد. دریغا، افسوس این رویارویی شد که آن روزها همواره در خواب می دیدم، رویایی که هیچ گاه رخت صادقانه به خود نپوشید. روزهای داغ تابستان با نسیم خنک " امید به آزادی" برایم قابل تحمل می شد ولی..اکنون بارانهای پاییزی که هر شب بویش از پنجره سلولم، روحم را بی وثیقه آزاد می کند با شما همراهم می سازد. بارانی که صدای خوردن هر قطره اش به توری پنجره سلولم ترانه ای را برایم تکرار می کند. " ترانه ی زندگی" که خارج از این تنگی و وحشت " زندگی مثل همیشه جاریست".آری بارانهای پاییزی شروع به باریدن کرده اند و زمین با گام های بلند به استقبال پاییز و روز اول ماه مهر می رود. مهرماه آغاز می شود و من اکنون بی انتخاب واحد ،بدون حذف و اضافه و حتی بدون ثبت نام وارد دانشگاه دیگر شدم:" بند متادون" که هیچ نسبتی با من و رشته ام ندارد و یا کوچکترین شباهتی به دانشگاه زیبایم. اما دل، ناشکیب قدم زدن بر سنگ فرش کهن دانشگاه و آرام گرفتن در سایه بید کهنسال دانشکده ریاضی است. جایی که بعد از چند قدم به دیوار نرسی و نفسی عمیق خنکی را به ریه هایت نریزد.
شبنم مددزاده
بند متادون/مهرماه
*****
از میان ایمیل های دریافتی دیروز
مردم داستان پردازی های تلویزیون را باور نمی کنند؛
گفتگوی اختصاصی با سید علی خامنه ای
مسیح علی نژاد:
**
مطلب حاضر، مصاحبه ای با فردی به نام "سید علی خامنه ای" است که در آمریکا زندگی می کند. گفت و گو، درست به شیوه مصاحبه های تلویزیون با کسانی که نام های مشابه با افراد دیگر – چون "ترانه موسوی" - دارند انجام شده است؛ مصاحبه هایی که صدا وسیما از طریق آنها کوشیده اثبات کند آنچه در مورد افراد گروه دوم گفته می شود، دروغ است.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در روزهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و کشته شدن جمعی از هموطنان مان در خیابان ها و بازداشتگاههای «غیراستاندارد»، به کرات برنامه هایی را کارگردانی کرده است که طی آن از طریق مصاحبه با اسامی مشابه با کشته شدگان در صدد تکذیب و تکذیب به شهادت رسیدن آنان بر آمده است.
ترانه موسوی اولین کسی بود که خبرنگاران رسانه ملی با ترتیب دادن مصاحبه ای در بخش خبری بیست و سی، در صدد بر آمدند تا ماجرای تجاوز و شهادت دختر جوانی به نام ترانه را که گفته می شد در مقابل مسجد قبای تهران دستگیر شده بود، تکذیب کنند. پس از انتشار این مصاحبه، شیخ مهدی کروبی افشا کرد که خانواده ترانه واقعی به دلیل احساس نا امنی سکوت کرده و کسانی که به نام مادر و خواهر ترانه در تلویزیون تحت نظارت رهبری جمهوری اسلامی ظاهر شده و کشته شدن ترانه موسوی را تکذیب کرده اند، از خانواده های یکی از چهره های سرشناس کشور هستند.
به دنبال این افشا گری روزنامه جام جام نیز با انتشار نامه ای از خانواده ترانه تقلبی، از کروبی گلایه کرد که چرا با انتشار این خبرهای محرمانه با آبروی نظام بازی می کند و آب به آسیاب دشمن می ریزد. پس از آن صدا و سیما بار دیگر با کارگردانی برنامه دیگری در صدد بر آمد تا کشته شدن فرد دیگری به نام احمد کارگر نجاتی را نیز تکذیب کند . بدین ترتیب ضمن مصاحبه با فردی به نام احمد نجاتی تلاش کردند تا اخبار مربوط به کشته شدن وی توسط سایت های خبری را از اساس کذب اعلام کنند؛ در حالی که سایت رسمی حزب اعتماد ملی با انتشار خبری به نقل از خانواده احمد اعلام کرده بود که فرزندشان پس از دستگیری کشته شده است.
در همین رابطه یکی از افراد نزدیک به شیخ مهدی کروبی به خبرنگار جرس گفته است: خانواده احمد نجاتی با مراجعه به ستاد پیگیری وضعیت آسیب دیدگان و زندانیان، با ترس و هراس اعلام کرده که حتی پدر احمد نجاتی ساعت های طولانی بر مزار فرزندش می نشیند تا مبادا در این شرایط که صدا و سیما مرگ عزیزشان را انکار می کند، کسانی دست به نبش قبر وی بزنند.
سید علی خامنه ای واقعی کجاست؟
هنوز از خاطر بینندگان تلویزیون دولتی ایران نرفته که صدا و سیما در پی کشته شدن ترانه موسوی اعلام کرد به خبرنگاران این سازمان متوجه شده اند در کشور تنها سه ترانه موسوی وجود دارد که از قضا یکی از آنها نیز به کانادا مهاجرت کرده است. ضروری دیدیم تا با اتکا به همین شیوه با یکی از کسانی که اسامی مشابه برخی افراد شناخته شده دارند، مصاحبه کنیم.
بر اساسی اطلاعات به دست آمده تا کنون دو نفر به نام های سید علی خامنه ای در آمریکا زندگی می کنند. گفت و گوی کوتاه با آقای خامنه ای را بخوانید:
- حتما می دانید که هیچ خبرنگار ایرانی تاکنون امکان مصاحبه با سید علی خامنه ای را نداشته است. لذا ضمن اینکه این افتخار را به بنده داده اید و من نیز تا همیشه قدردان خواهم بود، ممکن است بفرمائید چه شد که به درخواست مصاحبه ما پاسخ مثبت داده اید؟
- وقتی درخواست مصاحبه شما رسید، چند روزی به آن فکر کردم، می دانستم که تنها به خاطر تشابه اسم فامیلی ام مورد توجه شما قرار گرفته ام. [از پاسخ علی چنین برداشت می کنم که از درخواست من دلگیر است و هرگز حاضر نیست به نام سید علی خامنه ای معروف مورد توجه قرار گیرد.]
- اما آقای خامنه ای، چند روز که چه عرض کنم به گمانم به چند ماه دارد می کشد و شما کمی دیر پاسخ ما را دادید. البته ما که هیمن پاسخ کوتاه را هم از بیت بزرگان هرگز به خیال هم نمی دیدیم.
- راستش خیلی مطمئن نبودم برای انجام مصاحبه، به نظر من با این سیستم و رژیم نمی شود به همان شیوه های بی شرمانه و وقیحانه که آنها بر ضد ما به کار می گیرند، عمل کرد. من فکر می کنم مردم و مخاطبان صدا و سیما و این برنامه های تاسف آور، به اندازه کافی از شعور و فهم بالایی برخوردار هستند که داستان پردازی های این چنینی در یک رسانه فراگیر را باور نمی کند و حتی گاهی این داستان سازی ها مانند مصاحبه با سعیده پورآقایی را به عنوان جک های سیاسی فرض می کنند.وقتی صدا و سیما به سراغ نام های مشابه کشته شدگان می رود، دیدیم که به عنوان مثال خانواده ترانه موسوی آشکارا به نام همان ترانه ای که خبر کشته شدن او در دنیا مخابره شده بود، مصاحبه می کردند.
اما اینبار علی خامنه ای جوان نه تنها نمی خواهد به نام سید علی خامنه ای معروف مصاحبه کند، بلکه متواضعانه یک خبرنگار کنجکاو را هم به اخلاق توصیه می کند.
- قبول! شعور بالای مخاطب و جوکی که در صدا و سیما هم دیگر نمی خنداند هم جای خود، ولی شما خودتان وقتی برنامه ترانه موسوی را دیدی، چه احساسی داشتی به عنوان کسی که هم اسم است با رهبری جمهوری اسلامی و کسی که طبق قانون، نظارت صدا و سیما را هم عهده دار است؟
- وقتی برنامه ترانه را دیدم و بعد نامه خانواده همین ترانه ای که با تلویزیون مصاحبه کرد، منتشر شد که تائید می کرد آنها خانواده ترانه واقعی نیستند، همان حالی را داشتم که ویدئوی کشته شدن ندا را می دیدم. تنفر تمام وجودم را گرفته بود، ولی در عین حال احساس می کنم که هدفی به زندگی ام اضافه شده. ارزشی که با دیدن این صحنه در وجود هم وطن هایم دیدیم متفاوت بود با حسی که شاید در گذشته داشتم.
- پس برعکس ترانه موسوی که از کانادا در برنامه تلویزیونی جمهوری اسلامی شرکت کرده بود، شما در جریان مبارزات و کشته شدن هم وطنانت هم قرار می گیری و اخبار سیاسی ایران را هم پیگیری می کنی ؟
- بله من به سیاست علاقه زیادی دارم اما بیشتر از آن عاشق ایران و ایرانیان و فرهنگ کشورم هستم.
- حالا شما بگوئید که علی خامنه ای جوان در نیویورک چه می کند؟
- ده سالی هست که از ایران خارج شده ام. چند سالی هم هست که درسم تمام شده است. مهندس کامپیوتر هستم. هشت سالش را در نیویورک زندگی کرده ام و طی این مدت دو بار به ایران سفر کرده ام که دفعه آخرش همین آخرین عید نوروز ما بود.
- تا به حال شنیده و ملاقات کرده ای کسی را که هم نام شما یا همان رهبری جمهوری اسلامی ایران باشد؟
- دقیقا نمی دانم چند نفر هستند که هم اسم من هستند؟
- به نظر باید بیشتر از سه ترانه موسوی ، ببخشید سه علی خامنه ای در ایران وجود داشته باشد.
- بله من هم همینطور فکر می کنم. باید خیلی زیاد باشد، اتفاقا چند روز پیش با کسی به نام فامیل خمینی در رستورانی در نیویورک شام خوردم که چند عکس یادگاری هم با هم انداختیم!
- لابد خیلی ها وقتی با شما آشنا می شوند اولین پرسش شان از شما در مورد تشابه اسمی تان است، صادقانه بگویید چه احساسی دارید در مواجهه با این نوع سوال ها خصوصا این روزها که با نامی مشابه نام شما سخنانی در جهان مخابره می شود که می دانید از چه جنس است؟
- احساس خجالت. احساس می کنم که باید هزار تا دلیل بیاورم تا ثابت کنم هیچ رابطه فامیلی ندارم با کسی که خودتان می دانید. علی خامنه ای جوان، مبادی آداب تر و متواضع تر از آن بود که در برابر آن همه خشم و نفرتی که پس از دیدن صحنه کشته شدن ندا و فیلم ساختگی ترانه، تمام وجودش را فرا گرفته بود، به شیوه جوک های نخ نمای این روزهای صدا و سیما اعتقادی داشته باشد و روند مصاحبه را به سمت طنز هدایت کند. به عنوان حرف آخر هم نشان v را کشید و گفت: "به امید پیروزی."
*****
خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
کد خبر : 5662

گزارش ماهانه (شهریور 1388) در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ریزی شده حقوق بشر در ايران
فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر با انتشار گزارش تفصیلی به موارد نقض حقوق بشر در محدوده زمانی شهریورماه در ایران پرداخت، این گزارش عیناً در پی می آید :
نهادهای مدافع حقوق بشر !
ايرانيان مدافع حقوق بشر !
در اين گزارش بخش بسيار کوچکی از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوری شده است به اطلاع می رسانيم:
با عرض پوزش بخشی از گزارش این ماه به علت مشکلات فنی پاک شده و قابل دسترس نیست.
اخبار مربوط به شهدای اعتراضات مردمی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری:
به دلیل تقلبات گسترده و سازماندهی شده در انتخابات ریاست جمهوری، مردم ایران در شهرهای مختلف اقدام به راهپیمایی و تظاهرات نمودند، اما اعتراضات آرام و مسالمت آمیز مردم توسط بسیج ، نیروی انتظامی ، سپاه پاسداران و ماموران امنیتی لباس شخصی به خاک و خون کشیده شد. سانسور شدید ، حاکم شدن فضای امنیتی، دستگیر کردن روزنامه نگاران ، دانشجویان ، وبلاگ نویسان ، فعالان حقوق بشر ، هک کردن و فیلتر نمودن سایتهای خبری ، قطع کردن ارسال پیامک، ایجاد اختلال در تلفن های همراه، محدود کردن و اخراج خبرنگاران خبرگزاریهای بین المللی باعث شده تا آمار دقیقی از کشته ها ، مجروحین و بازداشت شدگان اعتراضات مردمی در دست نباشد. برای نمونه در رابطه با شهدا ، مهدی محمودیان روزنامه نگار و عضو کمیته پیگیری بازداشتهای خود سرانه اعلام کرد: تا به امروز اطلاعات کاملا مستند مربوط به کشته شدن 85 نفر را داریم . دکتر علیرضا بهشتی سخنگوی کمیته پیگیری امور زندانیان و جانباختگان حوادث پس از انتخابات گفت: فهرستی 72 نفره از جان باختگان توسط این کمیته گردآوری شده است. مرتضی الویری نماینده مهدی کروبی در کمیته پیگیری امور زندانیان و جانباختگان حوادث پس از انتخابات گفت: ترانه موسوی یکی از جان باختگان است و آنچه در برنامه شبکه 2 و سایر رسانه ها در مورد زنده بودن وی پخش شد ، بی اساس است . وی ادامه داد: ما هفت اسم داریم که مفقود هستند چون اسامی این هفت نفر نه در بین زندانیان وجود دارد و نه با خانواده هایشان تماس گرفته اند و نه اسمشان در بین کشته شدگان است . بهشت زهرا و سرد خانه ها هم اطلاعی از آنها ندارند .
کشتار مردم معترض توسط نیروهای امنیتی بر اثر تیراندازی و شکنجه در زندانها:
1 ـ دکتر کاظم جلالی سخنگوی کمیته ویژه مجلس در مورد پیگیری بازداشت شدگان پس از ملاقات با مهدی کروبی اعلام کرد: کروبی تاکید کرده است، 4 نفر مایل به دادن شهادت در خصوص تعرض به خود هستند، اما احساس امنیت نمی کنند. (مهر 2/6/88)
2 ـ یکی از اعضا کمیته ویژه مجلس برای بررسی حوادث پس از انتخابات تصریح کرد: " تجاوز با باتوم و شیشه نوشابه به برخی از بازداشتی های حوادث بعد از انتخابات برای ما محرز شده است" وی تاکید کرد: " اطلاعات و مستندات موثق از تجاوز عوامل بازداشتگاهها به بازداشت شدگان نداریم ، اما تفاوت چندانی هم در اصل ماجرا نمی کند.(پارلمان نیوز 4/6/88)
3 ـ محمد جواد پرنداخ 23 ساله دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته پتروشیمی دانشگاه اصفهان پس از شرکت در تجمعات دانشجویان دانشگاه اصفهان در اعتراض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به منزل خود در گیلان غرب باز می گردد. پس از چند روز به اداره اطلاعات احضار و با قرار وثیقه 30 میلیون تومانی تا زمان بازگشت به اصفهان و مراجعه به اداره اطلاعات این شهر مکلف می شود. محمدجواد پرنداخ در وقت مقرر شده، طی دو روز متوالی در اداره اطلاعات اصفهان مورد بازجوئی قرار می گیرد. روز سوم قرار بوده به اداره اطلاعات و دادگاه مراجعه کند. اما حوالی ظهر جسد وی در زیر یکی از پلهای شهر اصفهان یافت می شود. پزشکی قانونی علت مرگ این دانشجو را برخورد جسمی سخت به جمجمه عنوان کرده است. نیروهای امنیتی به خانواده این شهید گفته اند که دلیل مرگ فرزندشان را سانحه رانندگی عنوان کنند.
(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 6/6/88)
4 ـ دکتر محمد علی نجفی و معصومه ابتکار از اعضای شورای شهر تهران با خانواده اشکان سهرابی 20 ساله دانشجوی رشته آی تی دانشگاه آزاد قزوین که در روز 30 خرداد بر اثر تیر اندازی ماموران امنیتی کشته شده ، ملاقات کردند. خبرنگاران تلویزیون دولتی ایران برای مصاحبه به منزل این شهید رفته اند تا ماجرا را جور دیگری جلوه دهند و البته آنها حاضر به چنین کاری نشده اند. ماموران امنیتی بستگان و فامیل شرکت کننده در مراسم چهلم اشکان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و حتی مادر بزرگ این شهید در امان نمانده است. نیروهای امنیتی مزار شهید اشکان را به آتش کشیده اند . (ابتکار سبز 7/6/88)
5 ـ مرتضی الویری عضو کمیته بازداشت شدگان پس از حوادث انتخابات گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه و دادستان تهران حاضر به ملاقات با این کمیته نشدند. مقامات اعلام کرده اند: این کمیته را به رسمیت نمی شناسند. وی افزود: درها به روی ما بسته است، در مورد دیدار با زندانیان دست ما کاملا بسته است. ما 69 نفر از کسانی که جان شان را از دست داده اند شناسایی کردیم و اسامی آنها را در اختیار کمیسیون ویژه مجلس گذاشتیم . الویری اعلام کرد: ترانه موسوی یکی از جان باختگان است و آنچه در برنامه شبکه 2 و سایر رسانه ها در مورد زنده بودن وی پخش شد ، بی اساس است . وی ادامه داد: ما هفت اسم داریم که مفقود هستند چون اسامی این هفت نفر نه در بین زندانیان وجود دارد و نه با خانواده هایشان تماس گرفته اند و نه اسمشان در بین کشته شدگان است . بهشت زهرا و سرد خانه ها هم اطلاعی از آنها ندارند . (اعتماد ملی 8/6/88 )
6 ـ پزشک قانونی کشور اعلام کرد: مرگ محسن روح الامینی ناشی از استرس های فیزیکی، شرایط بد نگهداری، ضربات متعدد و نیز اصابت جسم سخت به سر و بدن عنوان شده و قویا ابتلای آن مرحوم و فوت به علت بیماری و مننژیت نفی شده است . یک منبع آگاه گفت: کمیسیون پزشکی قانونی کشور در تاریخ 25 مرداد نتیجه نهایی و نظریه رسمی خود درباره علت فوت محسن روح الامینی را به مراجع قانونی و طرفین ذیربط ارائه نموده است . لازم به یادآوری است که این دانشجوی دانشگاه تهران در بازداشتگاه کهریزک بر اثر شکنجه کشته شد.(مهر 9/6/88)
7 ـ مهدی محمودیان روزنامه نگار و عضو کمیته پیگیری بازداشتهای خود سرانه اعلام کرد: تا به امروز اطلاعات کاملا مستند مربوط به کشته شدن 85 نفر را داریم . ما با 35 خانواده دیدار داشتیم و خبر های دقیق با نام و جزئیات کشته شدگان را دریافت کرده ایم. خبر مربوط به گورهای بدون نام در بهشت زهرا افکار عمومی را حساس کرد. اعلام این خبر موجب شد که ما با 15 خانواده دیگر تماس پیدا کنیم و بعد روشن شد که عزیزان آنها کشته شده اند . کشته شدن یک مادر و پسر از جمله خبرهای تازه ماست. وی افزود :در اوج سرکوبها هر کس را که توانستند علیه مردم مسلح کردند خود فرمانده سپاه رسما اعلام کرد که غیر سپاه و بسیج مردمی که احساس تکلیف کرده بودند وارد ماجرا شدند. واقعیت این است که حتی برخی از هیئت های مذهبی هم برای سرکوب مردم دسته کم مسلح به چوب و چماق شدند. در همین کهریزک 3 نهاد مستقل از یکدیگر در حال شکنجه متهمان بوده اند. در پاسارگاد هم همینطور. ما از بازداشتگاههای خبر داریم که در اصل دفتر و یا خانه بوده اند از آنها برای نگهداری بازجویی و شکنجه استفاده کرده اند در بهشت زهرا هم همینطور بوده است هر نهادی برای خودش جنازه ها را آورده داده و طبق سلیقه خودش دفن کرده عده ای باجواز ، عده ای بدون جواز ، عده ای با هویت و عده ای بدون هویت دفن شده اند .(دویچه وله 10/6/88 )
8 ـ دکتر علیرضا بهشتی سخنگوی کمیته پیگیری امور زندانیان و جانباختگان حوادث پس از انتخابات، از اضافه شدن سه جانباخته دیگر به لیست 69 نفره این کمیته خبر داد. وی افزود: هنوز خانواده شهدائی هستند که بدلیل جو حاکم بر جامعه به این کمیته مراجعه نکرده اند. (کلمه 11/6/88)
9 ـ محمد رئیسی نجفی ، یکی دیگر از شهدائی است که در حوادث پس از انتخابات 22 خرداد در میدان آزادی تهران مورد ضرب و شتم واقع شد و به شهادت رسید. خدیجه حیدری همسر محمود رئیس نجفی گفت: شغل ایشان کارگری بود، معمولا هر روز ساعت 6 صبح برای کار از خانه بیرون میرفت و اوایل شب به خانه برمیگشت. روز 25 خرداد همسرم با بدنی خون آلود و ورم کرده به خانه آمد. همسرم گفت: عده ای از ماموران امنیتی با مشت و لگد و باتوم مرا مفصل کتک زدند تا بی حال شدم و از هوش رفتم. وقتی به هوش آمدم متوجه شدم در داخل یک اتومبیل در حال حرکت هستم . تلاش کردم که با دستهایم موقعیت اطرافم را بفهمم، متوجه شدم چند نفر دیگر نیز در وضعیت من هستند و گویی آنان مرده و بی هوش هستند و مرا روی آنها انداخته اند. با دستم به کف و دیواره ماشین کوبیدم و سر صدا کردم. نیروهایی که ماشین را هدایت میکردند، وقتی متوجه شدند من زنده هستم ،ماشین را نگه داشتند و در را باز کردند من به التماس به آنان گفتم من زن و بچه دارم از سر کار می آمدم . یکی از آنان مرا بیرون کشید و بیرون انداخت. از مردم کمک خواستم تا مرا به خانه برسانند. خدیجه حیدری افزود: شوهرش 13 روز زنده بود، بدنش زخمی و پاهایش به شدت باد کرده بود و دستش هم فلج شده بود ، شکمش هم بشدت ورم کرده بود . و ما بشدت میترسیدیم او را به بیمارستان ببریم و بستری کنیم. پدر این شهید گفت: جنازه را به پزشکی قانونی کهریزک بردند از من تعهد گرفتند که ما حق شکایت از کسی را نداریم .مهدی کروبی دبیر کل و رحمت الله بیگدلی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با خانواده شهید محمود نجفی رئیسی دیدار کردند . (سحام نیوز 11/6/88)
10 ـ دکتر محمد حسین عابدی رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: از سوی این سازمان تا کنون مجوزی برای دفن دسته جمعی کشته شدگان حوادث پس از انتخابات در قطعه 302 بهشت زهرا صادر نشده است. وی افزود: علت مرگ محمد کامرانی یکی دیگر از کشته شدگان حوادث اخیر مشخص شده و به مراجع قضایی ارسال شده است .(ایلنا 11/6/88)
11 ـ سایت خبری " نوروز" ارگان جبهه مشارکت ایران اسلامی و سایت خبری موج سبز آزادی اسامی و مشخصات دقیق 78 نفر از شهدای اعتراضات مردمی را به شرح ذیل معرفی کرد : حسین اخترزند ، کیانوش آسا ، سهراب اعرابی ، علیرضا افتخاری ، ندا آقا سلطان ، امیر جوادی فر ، محرم چگینی قشلاقی ، مسعود خسروی ، عباس دیسناد ، رامین رمضانی ، محسن روح الامینی ، اشکان سهرابی ، امیرحسین طوفانپور ، سعید عباسی فر گلچینی ، مصطفی غنیان ، علی فتحعلیان ، هادی فلاح منش ، احمد کارگر نجاتی ، بهزاد مهاجر ، نادر ناصری ، احمد نعیم آبادی ، مسعود هاشم زاده ، مهدی کرمی ، ناصر امیرنژاد ، محمود رئیسی نجفی ، مبینا احترامی ، ندا اسدی ، سعید اسماعیلی خان بین ، مراد آقاسی ، حسین اکبری ، واحد اکبری ، محسن انتظامی ، محسن ایمانی ، فاطمه براتی ، محمد حسین برزگر ، جعفر بروایه ، یعقوب بروایه ، سرور برومند ، حامد بشارتی ، فرزاد جشنی ، بهمن جنابی ، محسن حدادی ، شیلر خضری ، فاطمه رجب پور ، بابک سپهر ، فهمیه سلحشور ، تینا سودی ، حسن شاپوری ، علی شاهدی ، کسری شرفی ، کامبیز شعاعی ، داود صدری ، سید رضا طباطبایی ، حمیدرضا طباطبایی حسین طهماسبی ، سالار طهماسبی ، میثم عبادی ، ابوالفضل عبداللهی ، حمید عراقی ، پورکاوه علی ، حسین الف ، رضا فتاحی ، پریسا کلی ، مصطفی کیارستمی ، محمد کامرانی ، حمید مداح شورچه ، مریم مهرآذین ، ترانه موسوی ، ایمان نمازی ، محمد نیکزادی ، ایمان هاشمی ، میلاد یزدان پناه ، رامین آقازاده قهرمانی، مهرداد حیدری، حسین کاظمی، امیر کویری، پویا مقصود بیگی و آرمان استخری.
( موج سبز آزادی 1/6 و نوروز 13/6/88)
12 ـ محمد نادری پور دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشکده مهندسی سیرجان دانشگاه باهنر کرمان و رئیس شاخه دانشجویی ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی در شهر سیرجان در روز 10 تیر ماه توسط مامورین امنیتی لباس شخصی ربوده و به قتل رسید. به گفته یکی از بستگان شهید نادری پور 48 ساعت پس از ربودن وی، جسد این دانشجو در درون خودروی نامبرده در گوشه ای از شهر سیرجان پیدا میکنند . قاتلان نه تنها خودروی او را همراه خود نمی برند، حتی دستبردی هم به پخش خودرو ، کارت شناسایی ، کارت سوخت و پول نقد نمی زنند. پزشک قانونی علت قتل وی را "ضربه محکم به پشت سر" اعلام میکنند. پس از آن ، اداره آگاهی شهرستان از خانواده شهید خواسته اند که فورا جسد را دفن کنند . ماموران انتظامی پیش از تحویل دادن جسد لباسهای او و نیز پتوی روی جسد را سوزاندند تا اثری بر جا نماند. قاتلان پوشش پلاستیکی روی فرمان را و روی دنده خودرو را برداشتند تا اثر انگشت از خود باقی نگذارند. تاکنون خانواده این شهید از ترس ربوده شدن دختر دانشجویشان در زاهدان سکوت کرده بودند . (موج سبز آزادی 16/6/88)
13 ـ سایت جهان با مدیر مسئولی پرویز سروری رئیس کمیته ویژه شورای عالی امنیت اعلام کرد: در حوادث اخیر 41 نفر کشته شده اند. (آینده نیوز 17/6/88)
14 ـ اسامی 3 نفر دیگر از کشته شدگان در اعتراضات مردمی مشخص شدند. جسد خانم دکتر رحیمی از تهران به شهر گرگان منتقل شد ه است و به خانواده این شهید گفته اند به مردم بگویید او مسموم شد ه است . دکتر مقصودلو از شهر سرخنکلاته و اسماعیلی از شهرخان به بین در استان گلستان پس از کشته شدن در تهران پیکر آنان به شهرهای ذکر شده منتقل و به خاک سپرده شده اند .(موج سبز آزادی 16/6/88 )
15 ـ مسئول بازپرسی نیروی انتظامی، در شبکه دوم سیما اعلام کرد: در روز جمعه 19 تیر ماه، 145 نفر از بازداشتی های اعتراضات مردمی به سوله وحشتناک کهریزک منتقل می شوند. در یک سوله 70 متری، 145 نفر بازداشتی و 25 نفر از زندانیان قبلی نگهداری می شوند. چهار نفر از بازداشتیها به نامهای امیر جوادی فر، محسن روح الامینی، محمد کامرانی و رامین آقازاده قهرمانی بر اثر شکنجه کشته می شوند. از زندانیان بازداشتی 118 نفر برای شکایت به استانداری مراجعه کرده اند، که از این تعداد 65 نفر بر اثر شکنجه به بیمارستان معرفی شده اند. (آینده نیوز 16/6/88)
16 ـ بدنبال جنجال رسانه های خبری دولتی مبنی بر کشته شدن فردی به نام احمد کارگرنجاتی، یک منبع نزدیک به کمیته پیگیری امور بازداش شدگان و آسیب دیدگان اخیر گفت: در مورد نامبرده نیز، همانند ماجرای ترانه موسوی، تلاش می شود حقیقت پنهان شود. وی افزود: خانواده احمد کارگرنجاتی با هزار ترس و لرز با مهدی کروبی تماس گرفته و گفته اند که بچه شان را کشته اند. این منبع اظهار داشت: الان وضع ایران چنین است. خانواده ای که پسرش کشته شده است جرات نمی کند بگوید که پسر من را کشته اند. همه را دچار رعب و وحشت کرده اند. (جرس 22/6/88)
17 ـ در سری فیلمهای تحسین شده خانه سینما، فیلم زیر پوست شهر به کارگردانی رخشان بنی اعتماد، در سینما پخش شد. خانم بنی اعتماد از خانواده های کشته شدگان حوادث اخیر هم دعوت کرده بود که در این مراسم شرکت کنند. پس از مراسم مادر اشکان سهرابی گفت: به خانواده او پیشنهاد داده اند که 10 میلیون تومان بگیرند و در تلوزیون مصاحبه کنند و خبرهائی که می خواهند را بگویند. او با ناراحتی خاصی این را می گفت و ادامه داد که به آنها راه نداده. همچنین گفت: که از هلال احمر برای دلجوئی آمده و به او گفته اند که دیه پسرش را می دهند. مادر اشکان بغض کرده و می گفت به آنها گفته که دو برابر دیه را می دهم و پسرتان را می کشم، قبول می کنید؟ او ادامه داد که مردم ما را می بینند و از ما می خواهند که خودمان را نفروشیم و به صبرمان ادامه دهیم. (وبلاگ 7 تیر 25/6/88)
18 ـ مجید کمالی 24 ساله از فعالان"جنبش سبز" ساکن امام شهر در شهرستان یزد ، روز سوم شهریور ساعت 6 صبح توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در ساعت 2 بعدازظهر همان روز جنازه وی را به بیمارستان افشار یزد منتقل می کنند ، مسئولان بیمارستان از تحویل گرفتن آن خودداری می کنند . (موج سبز آزادی 16/6/88)
19 ـ خبرگزاری ایرنا ارگان دولت نوشت: "یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان بنام "محمدجواد-پ" اهل گیلانغرب کرمانشاه و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته پتروشیمی با پرت کردن خود از پل عابر پیاده واقع در بلوار کشاورز اصفهان اقدام به خودکشی کرد. گفته می شود وی یکی از عوامل اصلی درگیری ها و ناآرامی های خرداد ماه گذشته دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است." گفته می شود که این دانشجو در زمان بازداشت مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفته است. شبکه امنیتی سعی می کند تا قربانانیان شکنجه ها و تجاوزات در زندان های جمهوری اسلامی را حذف کند.(موج سبز آزادی 28/6/88)
20 ـ معصومه ابتکار و برخی دیگر از اعضای شورای شهر تهران با خانواده های مسعود هاشم زاده 27 ساله و سجاد سبزعلی پور 24 ساله، از کشته شدگان اعتراضات مردمی پس از انتخابات دیدار کردند.(ابتکارسبز 28/6/88)
بین المللی:
21 ـ سازمان عفو بین الملل با انتشار فراخوانی خواستاری آزادی شاپور کاظمی برادر همسر میر حسین موسوی شد . در این فراخوان آمده است : او احتمالا یک زندانی وجدانی است که به خاطر خویشاوندی با میرحسین موسوی در بازداشت است . او ممکن است در خطر شکنجه و اذیت و آزارهای دیگر باشد و به داروهای مورد نیازش دسترسی منظم نداشته باشد . شاپور کاظمی 62 ساله بدون دسترسی به وکیل و بدون اتهام در بازداشت بسر می برد . در این فراخوان عفو بین الملل خواسته های خود را از مقامات ایران به شرح ذیل مطرح کرده است : شاپور کاظمی فورا و بدون قید و شرط آزاد شود . تضمین بشود که او تحت شکنجه و اذیت و آزارهای دیگر قرار نگیرد . نامبرده امکان دسترسی منظم به افراد خانواده و وکیل انتخابی خود و مراقبت های پزشکی ضروری داشته باشد . محدودیتهای غیرقانونی برای آزادی بیان ، اجتماع و تجمع در ایران را از میان بردارند . (گویا نیوز 6/6/88)
22 ـ سازمان عفو بین الملل با انتشار فراخوانی خواستار آزادی روزنامه نگاران زندانی در ایران شد . در این فراخوان آمده است : بهمن احمدی اموئی ، محمد قوچانی سردبیر روزنامه اعتماد ملی ، سعید لیلاز نویسنده روزنامه سرمایه ، کیوان صمیمی بهبهانی مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده نامه و مازیار بهاری خبرنگار کانادایی ـ ایرانی مجله نیوزویک زندانیان وجدانی هستند که به خاطر به کارگیری مسالمت آمیز حق آزادی بیان خود در بازداشت بسر می برند . در این فراخوان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی کسانی که بخاطر اعتراض مسالمت آمیز به نتیجه رسمی و مورد اختلاف انتخابات ریاست جمهوری در بازداشت بسر می برند یا تحت محاکمه قرار دارند ، خواسته شده است ، از نظر عفو بین الملل آنها زندانی وجدانی هستند . از مقامات ایران خواسته شده است : تضمین کنند که همه افراد دیگر از محاکمه عادلانه در انطباق با موازین بین المللی محاکمه عادلانه و بدون صدور حکم اعدام برخوردار شوند . (اخبار روز 11/6/88)
23 ـ سازمان عفو بین الملل با انتشار یک فراخوان از مقامات ایران درخواست کرد ، دکتر محمد ملکی 76 ساله و رئیس اسبق دانشگاه تهران را از زندان آزاد کنند . در این فراخوان دکتر ملکی به عنوان زندانی وجدانی معرفی شده و از مقامات ایران خواسته اند : به محمد ملکی اجازه دسترسی فوری به وکیل ، خانواده و مراقبت های پزشکی ضروری را بدهند . از شکنجه و اذیت و آزارهای دیگر در طی مدت بازداشت خودداری کنند.عفو بین الملل خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط او شده اند. (اخبار روز 16/6/88)
24 ـ گزارشگران بدون مرز با نتشار اطلاعیه ای دستگیری دکتر علی اصغر جمالی مسئول وبلاگ " پزشک سوسیال دمکرات " و فریبا پژوه مسئول وبلاگ " پس از باران " و فیلترشدن سایت " سحام نیوز " را محکوم کرد . در این اطلاعیه آمده است : دستگیری روزنامه نگاران و وب نگاران نشانگر تداوم سرکوب آزادی بیان در ایران است . سپاه پاسداران و متحدانش در دستگاه قضایی نمی خواهند از اتهامات سخیف علیه روزنامه نگاران ، وبلاگ نویسان و مدافعان حقوق بشر دست بردارند . اعمال فشار و اعتراف گیری اجباری در زندان باید پایان یابد . ما خواهان آزادی فوری همه روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان زندانی هستیم . (گزارشگران بدون مرز 17/6/88)
25 ـ سوئد، رئیس دوره ای اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد: تمام کسانی را که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و در جریان اعتراض مردم به نتایج انتخابات دستگیر کرده اند را آزاد کنند. همچنین از بسته شدن دفتر مهدی کروبی، دفتر حزب اعتماد ملی، انجمن دفاع از حقوق زندانیان و دفتر کمیته پیگیری حقوق زندانیان و جان باختگان پس از انتخابات ابراز نگرانی کرد. (رادیو فرانسه 19/6/88)
26 ـ گزارشگران بدون مرز در رابطه با پنجمین جلسه محاکمه معترضان به تخلف و تقلب در انتخابات ریاست جمهوری با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد : باید به این مضحکه پایان داد و مسئولان قضایی با نمایش اعترافات اجباری و در خواست بخشش می خواهند روزنامه نگاران و وب نگاران را تحقیر کنند . در این دادگاه در کنار روزنامه نگاران و فعالان سیاسی کاربران ساده اینترنت نیز برای ارسال ایمیل و یا بازدید از سایت های اطلاع رسانی محاکمه می شوند . در این جلسه روزنامه نگار زندانی محمدرضا نوربخش سردبیر روزنامه " فرهیختگان " که از تاریخ 13 مرداد در زندان بسر می برد ، محاکمه شد . (گزارشگران بدون مرز 24/6/88)
27 ـ کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نگرانی شدید خود را درباره امنیت جانی ابراهیم شریفی، دوستان و خانواده او ابراز کرد. ابراهیم شریفی از فعالین ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بوده و در تاریخ دوم تیر ماه توسط ماموران امنیتی لباس شخصی ربوده می شود و به مدت یک هفته مورد شکنجه و اعدام نمایشی قرار می گیرد و پس از اعتراض به اعدام نمایشی، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دستور تجاوز و تعرض جنسی برایش صادر می شود. دست و پا بسته در اتاقی مورد تعرض قرار میگیرد. در جریان معالجات خود، اسناد پزشکی مبنی بر تجاوز برایش صادر می شود. ابراهیم شریفی به کمپین گفت: من اصلا از ایران نمی خواستم خارج شوم ولی با تهدید و فشار روز افزون جان خودم و خانواده ام در خطر بود. بخصوص وقتی تصمیم برای ملاقات با کمیته مجلس داشتم مامورین اطلاعاتی، من و خانواده ام را تهدید به قتل از طریق تصادف ساختگی کردند. ابراهیم شریفی در خارج از کشور تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفته و تهدید خانواده اش همچنان ادامه دارد. یکی از دوستانش به وزارت اطلاعات برده شده، مورد بازجوئی و تهدید شدید قرار گرفته است و خانواده وی نیز بشدت تحت کنترل می باشند. کمپین اعلام می کند: هر گونه اتفاقی برای ابراهیم شریفی، اعضای خانواده، دوستان و همکاران او و افرادی از قبیل محمد داوری که یکی از اتهامهای او تهیه سی دی جعلی در مورد تجاوز جنسی به ابراهیم شریفی است، بر عهده مسئولین جمهوری اسلامی ایران است. (ادوارنیوز 28/6/88)
28 ـ سازمان دیده بان حقوق بشر و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از اعضای سازمان ملل خواستند که در هنگام حضور محمود احمدی نژاد در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به وضعیت بحرانی و وخیم حقوق بشر در ایران بپردازند. این دو نهاد حقوق بشری از مجمع عمومی سازمان ملل خواسته اند که در شصت و چهارمین نشست خود برای تحقیق و مستند کردن نقض حقوق بشر در ایران ، نماینده ای را برای سفر به ایران معرفی کنند. معاون بخش خاورمیانه و شمال افریقا در سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: اعضای سازمان ملل که در مجمع عمومی حضور پیدا می کنند ، مسئولیت دارند که اصول حقوق بشر سازمان ملل را رعایت کنند و به همین دلیل باید از دولت ایران بخواهند که نقض گسترده حقوق بشر در ایران را متوقف کند.(اخبار روز 30/6/88)
اخبار دانشجویی:
29 ـ پرونده انضباطی آلما رنجبر، حمدالله نامجو ، اسماعیل جلیلوند ، عبدالجلیل رضایی ، کاظم رضایی ، یونس میر حسینی ، آرش روستایی ، هادی الم لی ، احمد کهنسال ، عنایت تقوی و سعید خلعتبری دانشجویان دانشگاه شیراز به کمیته مرکزی وزارت علوم ارجاع داده شده است . این دانشجویان پیش تر هر کدام به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بودند . (امیرکبیر 13/6/88)
30 ـ محاکمه شبنم مددزاده دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم و از بازداشت شدگان دوم اسفند 87 با کار شکنی قاضی مقیسه ای رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران و علی اکبر حیدری فر دادیار شعبه یک امنیت دادگاه انقلاب تهران به زمان نامعلومی موکول شد . (امیرکبیر 25/6/88)
دانشجويان: احضار:
31 ـ قریب 50 دانشجوی ساکن خوابگاه پسران و دختران دانشگاه تهران به کمیته پیگیری اطلاعات احضار شدند. این احضاریه ها پس از حمله نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران در بامداد 25 خرداد صادر شده است. تعدادی از دانشجویان به مدت چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفته اند. درشب حادثه نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه پس از تخریب کامل خوابگاه با تبر و شکستن درب ها و تخریب اموال دانشجویان بیش از 200 دانشجو را بازداشت کرده و به پلیس امنیت یا بازداشتگاه طبقه منفی چهار وزارت کشور منتقل کردند. این نیروها به دانشجویان با گلوله های پلاستیکی شلیک کردند و آنها را با باتوم و زنجیر بشدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. در جای جای حیاط کوی و راه پله ها و ساختمانها آثار خون دانشجویان بر جای مانده است .
(امیرکبیر 1/6/88)
32 ـ غلامرضا حسین زاده ، محمد امین کریمی ، همت جهانشاهی ، علی صالح پور و دلیر بارخدا دانشجویان دانشگاه شیراز به اتهام رهبری و شرکت در تجمعات در اداره اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفتند و غلامرضا حسین زاده بازداشت گردید.(امیرکبیر 13/6/88)
33 ـ غلامرضا حسین زاده و محبوبه خادمی به اتهام آتش زدن ساختمان بسیج دانشجویی با شکایت سپاه فجر به دادگاه عمومی شیراز احضار شدند.(امیرکبیر 13/6/88)
34 ـ طی هفته گذشته 7 دانشجوی دانشگاه بین المللی قزوین به صورت تلفنی به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شدند.(امیرکبیر 16/6/88)
35 ـ نادره رضایی از فعالان جبهه مشارکت ایران و ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی به وزارت اطلاعات احضار شد.(امیرکبیر 16/6/88)
36 ـ بیش از 30 نفر از فعالان دانشجویی در استان چهار محال و بختیاری که در زمان انتخابات در ستادهای انتخاباتی مهدی کروبی و میر حسین موسوی فعالیت داشته اند توسط نهادهای امنیتی خارج ا زدانشگاه مورد بازجویی قرار گرفتند.(نوروز 16/6/88)
37 ـ شش نفر از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به اتهام فعالیت در ستاد های انتخاباتی مهدی کروبی و میر حسین موسوی به کمیته انضباطی احضار شدند . (امیرکبیر 16/6/88)
38 ـ پانزده نفر از دانشجویان دانشگاه کاشان به اتهام اخلال در نظم آموزشی دانشگاه و تحریک دانشجویان جهت شرکت در تجمع اعتراضی دانشجویان نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در کمیته انضباطی مورد بازجویی قرار گرفتند. 5 تن از دانشجویان به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند .(نوروز 17/6/88)
39 ـ دو تن از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر به کمیته پیگیری وزارت اطلاعات احضار شدند. (امیرکبیر 23/6/88)
40 ـ روشنک امیریان، اکرم شیخ پور، روناک محمدی، حشمت الله مطاعی، سیامن غیاثی، آبتین پگاه، اشکان مسیبیان، بابک غیاثی، محمد جعفری و شکوه احمدی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه به اداره اطلاعات احضار شدند. تعدادی از این دانشجویان مورد ضرب وشتم قرا گرفتند. (امیرکبیر 24/6/88)
41 ـ علی اصغر آدینه وند، آرنوش ازرحیمی، مهدی محمدی تکدام، مهدی داودیان و محمد اصغری دانشجویان دانشگاه مازندران به اداره اطلاعات بابل و بابلسر احضار شدند.(امیرکبیر 25/6/88)
42 ـ دکتر سید حسن سلطانی معاون دانشجویی دانشگاه هنر بدلیل حمایت از دانشجویان در مقابل حمله لباس شخصی ها به خوابگاه و محوطه دانشگاه ، مورد ضرب وشتم قرار گرفته و بازداشت گردید، پس از آزادی از زندان از معاونت دانشجویی دانشگاه عزل گردید . 20 نفر از دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی و یک تن دیگر به دادگاه انقلاب احضار شدند. (امیرکبیر 26/6/88)
43 ـ جماالدین رحمانی دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه آزاد دهاقان اصفهان و از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ستاد خبری وزارت اطلاعات در اصفهان احضار شد. نامبرده قبلا به علت شرکت در فعالیتهای دانشجویی و حقوق بشری مدت 8 ماه در زندان بوده است.(مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 30/6/88 )
دانشجويان: بازداشت شده
44 ـ محسن صنعتی پور، شایان صارمی، امین ریاحی، مهدی خسروی، و افتخار برزگریان از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. تمامی دانشجویان بازداشت شده از اعضای ستاد شهروند آزاد و حامیان دانشجوئی مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری در شهر مشهد بودند. (امیرکبیر 12/6/88)
45 ـ امید شکری مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی " سایان" دانشگاه پیام نور اردبیل و دانشجوی فعلی دانشگاه ازمیر ترکیه، روز 25 شهریور ماه پس از بازگشت از ترکیه توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد. (ساوالان سسی 28/6/88)
46 ـ ایوب نعمتی دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران، محسن جعفری مقدم عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی و علی رفاهی دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی، توسط ماموران دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. در روز شنبه 28 شهریور، 16 دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده بودند. (امیرکبیر 30/6/88)
دانشجويان: محاکمه:
47 ـ حامد روحی نژاد 24 ساله دانشجوی فلسفه دانشگاه بهشتی از 14 اردیبهشت ماه در بند 209 زندان اوین در بازداشت نیروهای امنیتی بسر می برد . در دومین جلسه دادگاه مربوط به بازداشت شدگان پس از انتخابات ، وی به تلاش برای بمب گذاری مسجد نبوت و حسینیه ارشاد در روز انتخابات متهم شد . این در حالی است که حدود 40 روز قبل از شروع اعتراضات نامبرده و دوستان اش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند ، وی از داشتن حق وکیل محروم است.(کمیته گزارشگران حقوق بشر 12/6/88)
48 ـ احسان احسانی دانشجوی دانشگاه مازندران به اتهام شرکت در تجمع غیر قانونی ، تحریک دانشجویان ، شعار دادن علیه نظام و دولت در شعبه 101 دادگاه انقلاب بابلسر محاکمه شد . (امیرکبیر 28/6/88)
دانشجويان: احکام صادر شده
49 ـ شاهو محمدی دانشجوی سال آخر رشته ژنتیک واحد نیشابور دانشگاه فردوسی مشهد از ادامه تحصیل محروم و از دانشگاه اخراج شد. این دانشجو که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از سوی دادگاه انقلاب مشهد به 3 سال حبس محکوم شده است. هم اکنون در زندان سنندج در حال سپری نمودن دوران محکومیت خود است .(موکریان نیوز 5/6/88 )
50 ـ کاوه رضایی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان و عضو کمپین یک میلیون امضا در دادگاه انقلاب کرج به 18 ماه حبس تعزیری محکوم شد نامبرده سال قبل به مدت 9 روز بازداشت گردید و سپس با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (امیرکبیر 7/6/88)
51 ـ بهزاد جدی، ابراهیم شهبازی و شهرام شوقی از فعالین دانشجویی آذربایجانی از ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس بدستور هسته گزینش سازمان سنجش آموزش کشور محروم شدند . (ساوالان سسی 8/6/88)
52 ـ وریا مروتی دانشجوی دانشگاه پیام نور بیجار به اتهام همکاری با احزاب اپوزسیون در دادگاه تجدید نظر استان کردستان به یکسال زندان محکوم شد. وی در زندان سنندج دوران محکومیت خود را سپری می کند. (موکریان نیوز 10/6/88).
53 ـ حمید رضا صحرایی و علی اسدالهی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به حکم کمیته انضباطی به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شدند احکام صادر شده منجر به اخراج این دانشجویان میگردد. (امیر کبیر 11/6/88)
54 ـ مجید ماکویی دانشجوی کشتی سازی دانشگاه مالک اشتر اصفهان توسط مامورین اطلاعاتی بازداشت و به زندان تبریز منتقل گردید . این دانشجو به اتهام مشارکت در تشکیل و اداره گروه غیر قانونی جهت برهم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام در شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز و با تایید دادگاه تجدید نظر استان به یکسال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم شد .(ساوالان سسی 12/6/88 )
55 ـ اکبر حسن پور از فعالین دانشجویی دانشگاه شیراز در کمیته انضباطی به 3 ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد.(امیرکبیر 13/6/88)
56 ـ میثاق یزدان نژاد 23 ساله دانشجوی دانشگاه پیام نور شهریار به اتهام شرکت در نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67، در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به 14 سال زندان و تبعید به زندان گوهردشت محکوم گردید. پدر و مادر وی مجتبی یزدان نژاد و اکرم سنجری از زندانیان سیاسی دهه شصت می باشند. همچنین 3 دائی نامبرده به نامهای ابراهیم سنجری 32 ساله، حسین سنجری 28 ساله و حسن سنجری 24 ساله توسط رژیم اعدام شدند. (فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران 17/6/88)
57 ـ آمنه قاسم پور دانشجوی روانشناسی دانشگاه تبریز از ادامه تحصیل محروم شد . سازمان سنجش آموزش کشور ، این دانشجو را فاقد صلاحیت عمومی جهت ادامه تحصیل در دانشگاه تبریز اعلام کرد. (ساوالان سسی 20/6/88)
58 ـ مسلم زمانی دبیر اسبق دفتر تحکیم وحدت لرستان و عضو ستاد انتخاباتی مهندس موسوی به اتهام برهم زدن امنیت کشور در شعبه یکم دادگاه انقلاب خرم آباد به 2 سال حبس تعلیقی محکوم شد . وی مدتی پیش با قرار وثیقه 20 میلیون تومانی از زندان آزاد گردید (هرانا 26/6/88)
دانشجويان: صدور قرار وثیقه
59 ـ سعیده کردی نژاد دانشجوی فوق لیسانس رشته اقتصاد و از فعالین ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی پس از تحمل حدود دو ماه بازداشت با قرار وثیقه از بند 209 زندان اوین آزاد شد . (موج سبز آزادی 4/6/88)
60 ـ سیامک یاقوتی عضو اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان و مدیر مسئول نشریه دانشجویی توقیف شده" رستاخیز" پس از تحمل 24 روز بازداشت با قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد . (امیرکبیر 10/6/88)
61 ـ محسن صنعتی پور دبیر فراکسیون مدرن انجمن های اسلامی دانشگاه های فردوسی و علوم پزشکی مشهد پس از 15 روز بازداشت با قرار وثیقه 500 میلیون تومانی از زندان آزاد شد. این دانشجو به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفت. (امیرکبیر 22/6/88)
جلوگیری از برگزاری مراسم و منحل کردن نهادهای مدنی
62 ـ نیروهای امنیتی و انتظامی همزمان با پخش صدای اذان مغرب و وقت افطار هنگامی که اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت و تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی سفره های خود را در مقابل درب اصلی زندان اوین پهن کردند ، حمله کرده و با خشونت روزه داران را به روی زمین کشاندند و آنها را از محل دور کردند . نیروی انتظامی از هرگونه توقف صدها نفر از شهروندان که قصد داشتند به این مراسم بپیوندند ، جلوگیری بعمل آوردند. (ادوارنیوز 11/6/88)
63 ـ شهربانو امانی عضو مجمع ادوار نمایندگان مجلس اعلام کرد: به دستور نهادها ی امنیتی مجمع عمومی این تشکل در موسسه الهادی لغو گردید .(پارلمان نیوز 11/6/88)
64 ـ مراسم سالگرد آیت الله قدوسی لغو گردید . بیت و بنیاد آیت الله علی قدوسی دادستان کل انقلاب که در سال 1360 کشته شد. با صدور بیانیه ای اعلام کردند: با توجه به تشنج های موجود در جامعه راهی برای برگزاری شایسته مراسم نداریم و برای جلوگیری از تکرار آنچه که در مراسم های مشابه صورت گرفته است از برگزاری آن خودداری میکنیم. در این بیانیه آمده است: تشنجات فرهنگی و فکری جامعه را در بر گرفته است نیروهای انقلاب دچار انشقاقی دردناک و غیر قابل جبران شده اند، التهاب سیاسی فراگیر شده و سفله پروری، ناراستی و تهمت سکه رایج بازار شده و با اصرار به ارزش تبدیل میشوند. همگان ماتمزده فاجعه ای چون بازداشتگاه کهریزک هستند.(نوروز 15/6/88 )
65 ـ برگزاری مراسم افطار اعضا و مرتبطین سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران بدستور مقامات امنیتی لغو گردید. (نوروز 15/ 6/ 88)
66 ـ اعظم طالقانی اعلام کرد: مراسم سالگرد درگذشت آیت الله سید محمود طالقانی در حسینیه ارشاد بدستور مقامات امنیتی لغو گردید .(ایلنا 16/6/88)
67 ـ برگزاری مراسم شبهای قدر در آرامگاه خمینی بدستور شورای عالی امنیت ملی لغو گردید. این شورا نگران برگزاری هرگونه تجمع اعتراض آمیز از سوی هواداران موسوی است .(نوروز 16/6/88)
68 ـ نیروهای امنیتی دفتر کمیته پیگیری امور بازداشت شدگان و آسیب دیدگان ستاد میر حسین موسوی را پلمپ کرده و تمام اموال و اسناد آن را بدون هیچ گونه صورت جلسه ای با خود بردند. این کمیته بعد از وقوع فجایع پس از انتخابات به ریاست دکتر علیرضا بهشتی کار خود را آغاز کرده بود. یک منبع آگاه در شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد:حمله به این دفتر بدستور محمود احمدی نژاد رئیس شورا صورت گرفته است.(نوروز 16/6/88)
69 ـ به حکم دادستانی تهران دفتر " انجمن دفاع از حقوق زندانیان" توسط مامورین امنیتی پلمپ و اموال آن توقیف شد. این انجمن تشکلی غیر دولتی است و دهها حقوقدان و فعال مدنی در آن عضو هستند. رئیس مدیره این انجمن در حال حاضر خانم فریده غیرت است .(موج سبز آزادی 17/6/88)
70 ـ به حکم دادستانی تهران دفتر حزب اعتماد ملی در تهران واقع در شهرک غرب پلمپ شد.(سلام نیوز 17/6/88)
71 ـ ماموران امنیتی بنیاد حفظ و نشر آثار آیت الله بهشتی را پس از بازرسی پلمپ کردند.(کلمه 17/6/88)
72 ـ به حکم دادستانی تهران دفتر مهدی کروبی واقع در جنب کاخ سعد آباد پلمپ شد ماموران امنیتی ضمن بازرسی محل کار ایشان مبادرت به جمع آوری اسناد و مدارک موجود و نیز سی دی ، رایانه و فیلم کردند. (ایلنا 17/6/88)
73 ـ دفتر انجمن اسلامی دانشگاه مازندران بدستور علیزاده رئیس دانشگاه و با تاکید مولائی رابط وزارت اطلاعات با دانشگاه مازندران، توسط حراست پلمپ شد و تمامی اسناد و وسائل آن به محل نا معلومی منتقل گردید. (امیرکبیر 25/6/88)
فیلترکردن سایتها:
74 ـ سایت خبری "سحام نیوز" وابسته به حزب اعتماد ملی بدستور کمیته فیلترینگ، فیلتر شد. همچنین سردبیر این سایت محمد داوری از اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران چند روز پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردید. (تغییر برای برابری 22/6/88)
75 ـ سایت مدرسه فمنیستی برای بار دوازدهم فیلتر شد. همزمان سایت تغییر برای برابری، امیر کبیر و تعدادی دیگر از سایتها فیلتر شدند. (مدرسه فمنیستی 24/6/88)
76 ـ پرشین بلاگ بزرگترین سرویس دهنده وبلاگ در ایران بدستور کمیته فیلترینگ، فیلتر شد. مدیران پرشین بلاگ به مراجع قضائی احضار شدند. (پارلمان نیوز 24/6/88)
77 ـ پایگاه خبری "کرمان نما" متعلق به شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرمان بدلیل انتشار نامه مجمع نمایندگان ادوار به هاشمی رفسنجانی درباره حوادث پس از انتخابات و لزوم پاسخگوئی قدرت، با تهدید سپاه پاسداران فیلتر شد. (جرس 24/6/88)
78 ـ سایت اطلاع رسانی امیرکبیر برای یازدهمین بار فیلتر شد. طی روزهای گذشته سایت نوروز مورد حمله قرار گرفته و از دسترس خارج شده است. ریاست کمیته فیلترینگ بر عهده محسنی اژه ای است.(امیرکبیر 24/6/88)
79 ـ پایگاه خبری " تغییر " که پس از فیلترینگ سایت " سحام نیوز " به عنوان پایگاه خبری حزب اعتماد ملی فعالیت می کرد ، چند روز پس از آغاز فعالیت با این عنوان ، از روز گذشته فیلتر شد . (موج سبز آزادی 26/6/88)
80 ـ سایت خبری "پارلمان نیوز" ارگان فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی برای دومین بار بدستور کمیته فیلترینگ ، فیلتر شد . (سلام نیوز 27/6/88)
مطبوعات: احضار روزنامه نگاران
81 ـ ماشاالله شمس الواعظین سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات طی 40 روز گذشته به وزارت اطلاعات احضار و تهدید شد که حق هیچ گونه مصاحبه ای ندارد . مامورین وزارت اطلاعات از وی خواسته اند با عدم مصاحبه و اطلاع رسانی به سهم خود در کاهش بحران نقش ایفا کند. (روز آنلاین 8/6/88 )
82 ـ اداره کل مطبوعات و خبر گزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روزنامه های اعتماد و آفتاب یزد به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع و تشویش اذهان عمومی تذکر داد.(آفتاب نیوز 16/6/88)
83 ـ بدنبال ارسال نامه 330 روزنامه نگار به دادستان تهران و اعتراض به بازداشت روزنامه نگاران و توقیف مطبوعات، بیش از 15 نفر از افراد شاخص این فهرست توسط وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته اند. به این روزنامه نگاران گفته اند حق ندارند از کشور خارج شوند و به برخی از آنها گفته شده که حتی حق خروج از تهران را هم ندارند . (موج سبز آزادی 17/6/88)
مطبوعات: بازجویی روزنامه نگاران
84 ـ محمد جواد حق شناس مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی به اتهام پخش شایعه اشاعه فحشاء و افتراء علیه نظام و ارگان ها در خصوص تجاوز و آزار جنسی مورد بازجویی قرار گرفت و با قرار وثیقه 10 میلیون تومانی آزاد شد. (سحام نیوز 3/6/88 )
85 ـ مهدی حسین زاده سردبیر روزنامه توسعه و همکار سرویس اقتصادی روزنامه های اعتماد و همبستگی بیش از 70 روز است که در بند 209 زندان اوین در انفرادی بسر میبرد و بازجویی های او هنوز تمام نشده است. (روز آنلاین 11/6/88)
مطبوعات: محاکمه روزنامه نگاران
86 ـ مدیر مسئول نشریه هنر آشپزی به اتهام نشر مطالب خلاف واقع در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی محاکمه شد . (ایسنا 1/6/88 )
87 ـ مدیر مسئول روزنامه ابتکار به اتهام نشر مطالب خلاف موازین اسلامی در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی محاکمه شد . ( ایسنا 1/6/88 )
88 ـ مسعود باستانی 30 ساله روزنامه نگار و از دبیران سایت جمهوریت در چهارمین جلسه دادگاه نمایشی محاکمه بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری به اتهام تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه کشور، نشر اکاذیب و اخلال در نظم عمومی در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد.( ایلنا 3/6/88 )
89 ـ حمزه کرمی سردبیر سایت جمهوریت و از فعالین ستاد میر حسین موسوی در چهارمین جلسه دادگاه نمایشی محاکمه بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری به اتهام اقدام علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب و اخلال در نظم عمومی در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد. (ایلنا 3/6/88)
90 ـ مدیر مسئول روزنامه "سیاست روز" به اتهام درج مطالب خلاف واقع و مدیر مسئول نشریه" تولید "در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی محاکمه شدند .(ایلنا 16/6/88)
مطبوعات: بازداشت روزنامه نگاران
91 ـ فریبا پژوه روزنامه نگار عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد نامبرده با خبرگزاری ایلنا و روزنامه توقیف شده اعتماد ملی همکاری داشته است . (نوروز 3/6/88 )
مطبوعات: صدور حکم زندان و جریمه نقدی
92 ـ محمدرضا نسب عبدالهی روزنامه نگار، بدلیل انتشار خبر کشف 4 صندوق رای مهر و موم شده در کتابخانه در حال ساخت شیراز در وبلاگش، به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب با شکایت استانداری فارس در دادسرای انقلاب شیراز به ریاست قاضی موسوی تبار محاکمه شد و با قرار کفالت 50 میلیون تومانی آزاد شد. (انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران 24/6/88)
93 ـ مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه توقیف شده "شرق" به اتهام اشاعه فحشا و منکرات و درج خلاف عفت عمومی در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی به پرداخت یک میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد. (ایسنا 24/6/88)
مطبوعات: توقیف
94 ـ هفته نامه "ستاره گلستان" به اتهام تشویش اذهان عمومی ،انتشار مقاله هایی در جهت ترویج تساهل و تسامح دینی و تحریک مردم در اغتشاشات بعد از انتخابات و توهین غیر مستقیم به مسئولان نظام بدستور دادستان عمومی و انقلاب گرگان توقیف شد . (فارس 16/6/88)
95 ـ پرویز میرزائی 23 ساله اهل روستای صوفیان از توابع شهرستان ارومیه توسط نیروهای بسیج به ضرب گلوله کشته شد . (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 4/6/88)
اخبار مربوط به فعالین سیاسی، فرهنگی و اجتماعی:
96 ـ بدنبال انتشار اخبار دفن دستجمعی کشته شدگان حوادث پس از انتخابات در بهشت زهرا، محمود رضائیان از مدیر عاملی بهشت زهرا برکنار شد. (پارلمان نیوز 3/6/88)
97 ـ سعید مرتضوی دادستان تهران در چهارمین جلسه دادگاه نمایشی محاکمه بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری از قاضی صلواتی رئیس دادگاه انقلاب درخواست کرد حکم انحلال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و جبهه مشارکت ایران اسلامی را صادر کند .(فارس 3/6/88 )
98 ـ بدستور شورای عالی امنیت ملی درج هرگونه خبر در مورد میرحسین موسوی، مهدی کروبی و انتخابات دهم ریاست جمهوری در روزنامه ها و خبرگزاریها ممنوع می باشد. (نوروز 21/6/88)
99 ـ حسن اسدی زیدآبادی سخنگوی کمیته "پیگیری بازداشتهای خودسرانه" از اعمال فشار و تهدید به اعضای این کمیته خبر داد و گفت: از ابتدای موج بازداشتها، سه نفر از اعضای کمیته در همان ابتدا بازداشت شدند. وی افزود: نهادهای امنیتی برخلاف قانون با توسل به احضارهای تلفنی و تهدید اعضا به بازداشت سعی کردند به هر نحو ممکن از ادامه فعالیت این کمیته ممانعت به عمل آورند. تا کنون 6 نفر از اعضا به مراجع امنیتی احضار شده و از آنها خواسته اند تا این کمیته را منحل اعلام کنند و از انتشار اطلاعیه در رابطه با زندانیان و دیدار با خانواده های زندانیان خودداری کنند. (ادوار نیوز 23/6/88)
100 ـ چماقداران دولتی به فرماندهی ابوالفضل شریعتمداری فرزند حسین شریعتمداری نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان ، به سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق در خیابان حجاب حمله کردند.(موج سبز آزادی 27/6/88)
احضار و بازجویی فعالین سیاسی، فرهنگی، اجتماعی:
101 ـ حسین کروبی فرزند مهدی کروبی به اتهام اقدام علیه نظام، تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب، تلاش برای تبرئه آشوبگران و توهین به ماموران در شعبه 13 دادسرای کارکنان دولت مورد بازجویی قرار گرفت و با قرار وثیقه 30 میلیون تومانی آزاد شد .( سحام نیوز 3/6/88 )
102 ـ منصوره بهکیش در اداره پیگیری وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفت ماموران به وی گفته اند در شهریور ماه نباید به خاوران بروید الان شرایط بحرانی است و اگر بیایید با شما برخورد خواهد شد . خواهر نامبرده زهرا در سوم شهریور 1362 و دو برادرش به نامهای محمود که به 10 سال حبس محکوم شده بود و علی که به 8 سال حبس محکوم شده بود پس از تحمل 5 سال زندان در شهریور 67 در جریان قتل عام زندانیان سیاسی اعدام شدند . در پایان نامه منصور بهکیش آمده است هم اکنون 21 سال از شهریور تلخ و شوم سال 1367 میگذرد ولی همچنان برای گرفتن مراسم سالگرد عزیزانمان ما تحت فشار قرار میگیریم و تهدید میشویم من به عنوان یکی از خانواده های کشته شدگان دهه شصت که 6 نفر از اعضای خانواده ام را در سالهای 60 الی 67 از دست داده ام مصرانه میخواهم که حقوق شهروندی ما زیر پا گذاشته نشود .(ایران امروز 4/6/88 )
103 ـ کانون صنفی معلمان رشت اعلام کرد: پنج نفر از اعضای هیات مدیره این کانون به اتهام اقدام علیه امنیت کشور به دادگاه انقلاب رشت احضار شدند. همچنین کانون صنفی معلمان تهران اعلام کرد: اسماعیل عبدی فعال صنفی آموزش و پرورش اسلامشهر در اداره حراست آموزش و پرورش مورد بازجوئی قرار گرفت.(هرانا 5/6/88)
104 ـ حجت الاسلام مهدی کروبی دردیدار با جمعی از پزشکان و دندان پزشکان عضو هئیت علمی دانشگاه ها گفت : برای من پرونده تشکیل داده اند تا به دادگاه بفرستند ، وقتی خواستند برگه ابلاغیه را به رویت من برسانند زیر آن نوشتم : برای من فرصت خوبی خواهد بود تا در دادگاه جنایت هایی که روی شاه را هم سفید کرد بازگویم و بعد امضاء کردم . (موج سبز آزادی 28/6/88)
بازداشت فعالین سیاسی، فرهنگی، اجتماعی:
105 ـ لطیف اتابک اهل روستای "دشه" از توابع شهرستان پاوه توسط سپاه پاسداران بازداشت شد و منزلش مورد بازرسی قرار گرفت .(مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 2/6/88)
106 ـ ضیا الدین صبوری روزنامه نگار در روزنامه توقیف شده (سلام ) و مسئول اسبق سایت وزارت کشور در دوره ریاست جمهوری خاتمی توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردید . (هرانا 4/6/88 )
107 ـ پژمان رحیمی و محمد اسماعیل وندی از اعضای شورای مرکزی سازمان غیر دولتی سایه توسط مامورین اداره اطلاعات اهواز بازداشت شدند. تشکل سایه در زمینه های فرهنگی و اجتماعی در شهر اهواز فعالیت می نماید. ( کمیته گزارشگران حقوق بشر 5/6/88 )
108 ـ میثم لطفی توسط ماموران امنیتی با ضرب و شتم شدید دستگیر و به بازداشتگاه پلیس امنیت تهران منتقل شد. میثم لطفی قبلا در شامگاه 25 شهریور 86 با شلیک تیر هوائی بازداشت شده بود. ماموران مادر و خواهر وی را نیز مورد ضرب و شتم قرار داده بودند. وی در زندان کهریزک از سوی ماموران اعدام مصنوعی را نیز تجربه کرد. وی پیش از این در سن 19 سالگی در جریان حوادث کوی دانشگاه تهران در سال 78 برای مدتی بازداشت بوده است.(کمیته گزارشگران حقوق بشر 6/6/88)
109 ـ فرشاد عزیزی عضو ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی در مشهد و سید حسین احمد نژاد عضو شاخه دانشجویی جبهه مشارکت و تعدادی دیگر از فعالان سیاسی و انتخاباتی در مشهد پس از افطار دسته جمعی در کوهستان پارک مشهد در منطقه وکیل آباد توسط مامورین امنیتی بازداشت شدند.(جرس /6/88 )
110 ـ حامد دنیایی مدیر دبیرستان خمینی شهرستان سقز و از فعالان مدنی منطقه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد . (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 7/6/88)
111 ـ سیف الله ملکی بازپرس شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب قزوین اعلام کرد: دکتر علی اصغر جمالی 38 ساله مسئول وبلاگ "پزشک سوسیال دمکرات" به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به مسئولین نظام، تشویق و تحریک مردم به تجمعات غیر قانونی به همراه 20 نفر دیگر در ارتباط با نامبرده شناسائی و بازداشت شدند. سن مرتبطان با این پزشک 18 تا 35 سال می باشد. (فارس و خبرنامه دانشگاه قزوین 9 و 10/6/88)
112 ـ دوائی و رجبی از جمله متهمان اصلی اعتراضات پس از انتخابات، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. گفته می شود این دو متهم ارتباط نزدیکی با مهدی و فاطمه هاشمی رفسنجانی دارند. (ایران 10/6/88)
113 ـ رسول بداقی عضو کانون صنفی معلمان ایران و فعال حقوق بشر توسط ماموران امنیتی بازداشت گردید و منزلش مورد بازرسی قرار گرفت.(مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 11/6/88)
114 ـ اسکندر علی میرزایی از فعالین مدنی آذربایجانی توسط ماموران اداره اطلاعات شهرستان نقده بازداشت شد و منزلش مورد بازرسی قرار گرفت.(ساوالان سسی 12/6/88)
115 ـ ادریس آریا شکوه کارشناس مسئول واحد اطلاعات و اخبار وزارت کشور و ضیاالدین صبوری عضو ستاد امنیت انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور بیش از 80 روز است که در بازداشت بسر می برند . بازداشت این افراد هیچ بازتاب بیرونی نداشته است و خبر آن نیز در هیچ رسانه ای منتشر نشده است. (نوروز 14/6/88)
116 ـ محمد توکلی و همسرش ماهرخ صفائی در اواخر مرداد ماه پس از بازگشت از سفر اروپا ممنوع الخروج اعلام شده و توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اطلاعات شهرستان ساری منتقل شدند و منزل نامبردگان مورد بازرسی قرار گرفت. در حالی که این زوج 25 روز است در بازداشت بسر می برند، فرزند نوجوان آنها برای بازجوئی به ستاد خبری اداره اطلاعات شهر ساری احضار شد. محمد توکلی و ماهرخ صفائی از زندانیان سیاسی سابق می باشند. (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 15/6/88)
117 ـ عاطفه امام 19 ساله که برای پیگیری وضعیت پدر در بندش به کمیته پیگیری بازداشت شدگان ستاد میر حسین موسوی در خیابان طالقانی مراجعه کرده بود ، توسط نیروها ی امنیتی برای مدت 28 ساعت ربوده شد. نیروهای امنیتی، نامبرده را با چشم بند در بهشت زهرا رها میکنند با توجه به اینکه نامبرده در زمان دستگیری روزه بوده ولی در مدت بازداشت هیچ غذایی در اختیار این زندانی نمی گذارند. دادگاه انقلاب، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، رئیس دادگستر ی تهران، تا روسای قوای مقننه، قضائیه و مسئولین عالی رتبه نظام از بازداشت عاطفه امام اظهار بی اطلاعی می کرده اند. در مدت بازداشت بازجویان از این دختر جوان می خواهند به داشتن روابط نامشروع با برخی از فعالان سیاسی بخصوص جوانان در بند اعتراف کند. و سپس با پخش مکالمات تلفنی و یا صداهایی که از شنود تلفنی در روزهای اخیر بدست آورده اند ، او را به توهین به رهبر و رئیس جمهور متهم میکنند. جواد امام عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و مسئول ستاد انتخاباتی موسوی در تهران بیش از 80 روز است که در بازداشت نیروهای امنیتی بسر میبرد ( نوروز 17/6/88 )
118 ـ مرتضی الویری نماینده مهدی کروبی در کمیته پیگیری امور بازداشت شدگان و آسیب دیدگان و رئیس کمیته صیانت از آراء مهدی کروبی توسط مامورین امنیتی بازداشت شد . منزل وی مورد بازرسی قرار گرفت. (نوروز 17/6/88)
119 ـ سردار محمد عزلتی مقدم عضو اسبق دفتر سیاسی سپاه پاسداران و رئیس کمیته ایثارگران ستاد انتخاباتی مهندس میر حسین موسوی توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و منزل وی مورد بازرسی قرار گرفت. (آینده نیوز 18/6/88)
120 ـ شمس الدین عیسائی مدیر کل حقوقی وزارت کشور در دولت خاتمی و از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی 10 روز پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردید. نامبرده در تیر ماه یک بار بازداشت و پس از چند روز آزاد شده بود. (نوروز 21/6/88)
121 ـ دکتر ابراهیم امینی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و دومین نماینده مهدی کروبی در کمیته ویژه پیگیری حقوق بازداشت شدگان و آسیب دیدگان پس از انتخابات به حکم دادستانی تهران بازداشت شد. (پارلمان نیوز 22/6/88)
122 ـ به حکم دادسرای ویژه روحانیت قم، محمد مهدی، محمد صادق، و محمد علی منتظری نوه های آیت الله حسینعلی منتظری بازداشت شدند. احمد منتظری گفت: فرزندان من به اتهام شرکت در تجمع مسالمت آمیز در مقابل بیت آیت الله یوسف صانعی بازداشت شدند. همچنین فرزندان آیت الله موسوی تبریزی، آیت الله ناظم زاده و حجت الاسلام احمدی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بازداشت شدند. (پارلمان نیوز 24/6/88)
123 ـ دکتر فیاض زاهد استاد تاریخ دانشگاه آزاد ، دبیر گروه سیاسی روزنامه اعتماد ، عضو شورای سردبیری روزنامه اعتمادملی و عضو ارشد حزب اعتماد ملی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در تجمعات غیرقانونی توسط مامورین امنیتی لباس شخصی دستگیر شد.(جرس 24/6/88)
124 ـ سید مهدی موسوی نژاد 27 ساله ، طلبه حوزه علمیه قم و برادر همسر محمدعلی ابطحی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد . ( سلام نیوز 26/6/88)
125 ـ مهدی محمودیان روزنامه نگار ، عضو کمیته پیگیری بازداشتهای خودسرانه و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد . (امروز 26/6/88)
126 ـ حسین نورانی نژاد رئیس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی و مهدی میردامادی فرزند محسن میردامادی دبیرکل زندانی این جبهه به حکم دادستانی تهران بازداشت شدند. (پارلمان نیوز 26/6/88)
127 ـ حسین (عارف) لسانی ، محسن رفیع و حامد حیدری از فعالین مدنی آذربایجانی در اردبیل توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران اردبیل برای مدت 3 روز بازداشت شدند .(ساوالان سسی 27/6/88)
128 ـ علی پیر حسینلو و فاطمه ستوده زوج فعال در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند . ( موج سبز آزادی 27/6/88)
129 ـ فاطمه دردکشان 28 ساله ، فرزند محمود دردکشان از شاگردان آیت الله منتظری و مسئول کمیته مهندسین ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در قم بدستور دادگاه ویژه روحانیت قم بازداشت شد. (موج سبز آزادی 27/6/88)
130 ـ سیداحمد حسینی رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و مسئول شاخه گیلان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد . (امروز 27/6/88)
ـ نیروهای امنیتی 5 نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات اعتراضی روز قدس را در خیابان دبیر اعظم کرمانشاه بازداشت کردند و تعدادی از گوشی های تلفن همراه معترضان را نیز توقیف نمودند.(کردانه 27/6/88)
131 ـ حسین نعیمی پور و مهدی شیرزاد از اعضای جوان جبهه مشارکت ایران اسلامی فرزندان محمدنعیمی پور و احمد شیرزاد از اعضای شورای مرکزی این تشکل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند .(امروز 28/6/88)
132 ـ در راهپیمائی روز قدس در قم حامد منتظری و همسرش مرضیه الهی نیا، ناصر منتظری و همسرش سارا عزیزی، هاجر منتظری، لعیا ربانی املشی، بتول مصطفوی منتظری، محمد حسین ربانی و زهرا دوست محمدی از نوادگان و اقوام آیت الله منتظری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.(تغییر 28/6/88)
133 ـ سردار عزیزالله رجب زاده فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد : حدود 35 نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات روز قدس در خیابانهای هفت تیر و مطهری توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند. (ایسنا 29/6/88)
134 ـ در پی تجمع اعتراضی صدها هزار نفر از مردم تهران در روز قدس، نیروهای لباس شخصی و نیروهای ضد شورش بیش از 200 نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات را بازداشت کردند. خانواده های بازداشت شدگان در مقابل دادگاه انقلاب و زندان اوین تجمع کرده اند. (امیرکبیر 30/6/88)
135 ـ حداقل 50 نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات روز قدس در مشهد ، با ضرب و شتم توسط ماموران امنیتی در خیابان امام رضا و حوالی میدان 15خرداد بازداشت شدند. (سلام نیوز 30/6/88)
136 ـ حدود 80 نفر از خانواده های بازداشت شدگان 27 شهریور (روز قدس) در مقابل دادگاه انقلاب و زندان اوین تجمع کردند. اسامی 11 نفر از بازداشت شدگان به شرح ذیل است: محمد مهدی کمالی 19 ساله، حامد حسینیان 28 ساله، علی امینی طبری 24 ساله ، فرهاد رمضانی 27 ساله، هومن اسماعیل پور 30 ساله، سعید صدری 28 ساله، محمد عباسی 25 ساله، کیانوش بختیاری 20 ساله، صادق هاشمی 29 ساله، حسین محمدی پور27 ساله و آرمان حسین زاده 20 ساله.(فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران 31/6/88)
137 ـ آذر منصوری قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی به همراه دختر خواهرش توسط مامورین اداره اطلاعات ورامین بازداشت شد و منزل وی مورد بازرسی قرار گرفت.( نوروز 31/6/88)
محاکمه فعالین سیاسی، فرهنگی، اجتماعی :
138 ـ شهاب الدین طباطبایی رئیس ستاد 88 حامیان جوان خاتمی و موسوی در چهارمین جلسه دادگاه نمایشی محاکمه بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی ، تبلیغ علیه نظام ،اخلال درنظم عمومی ،نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و توهین و هتک حرمت به نمایندههای دولت در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد.( ایلنا 3/6/88 )
139 ـ هدایت الله آقایی عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی در چهارمین جلسه دادگاه نمایشی محاکمه بازداشت شدگان پس از انتخابات به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، فعالیتهای تبلیغاتی علیه نظام، اخلال در نظم عمومی، اقدام به ایجاد شبهه، جعل و تقلب در انتخابات در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد.(ایلنا 3/6/88 )
140 ـ سعید حجاریان عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی در چهارمین جلسه دادگاه نمایشی محاکمه بازداشت شدگان پس از انتخابات به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تحریک دانشجویان و جوانان برای شرکت در تجمعات غیر قانونی، توهین به رهبر، مسئولین و مقامات و تخریب دولت قانونی به وسیله مقالات مکتوب، در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد.( ایلنا 3/6/88 )
141 ـ کیان تاج بخش در چهارمین جلسه دادگاه نمایشی محاکمه بازداشت شدگان به اتهام اقدام علیه امنیت کشور تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد. ( ایلنا 3/6/88 )
142 ـ عبدالله رمضانزاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با شکایت معاونت حقوقی و پارلمانی نهاد ریاست جمهوری در شعبه 1083 دادگاه کارکنان دولت محاکمه شد . نامبرده را که از زندان به جلسه دادگاه آورده بودند، اعلام کرد: در تمام بازجویی ها، شخص بازجو با این که چشم بند بسته بود، در پشت سرم قرار داشت و من هیچ گاه بازجو را نمی دیدم. بازجویی ها از ساعت 9 یا 10 شب شروع و تا ساعت 3 و 4 صبح ادامه پیدا می کرد. وی گفت: در زمان بازداشت بر اثر ضرب و شتم سرم شکست دنده هایم نیز خورد شد و بخشهایی از بدنم نیز کبود شده که هنوز آثار آن باقی است رمضان زاده ادامه داد مدت 76 روز در سلول انفرادی بوده که فاقد دستشویی بوده است . (پارلمان نیوز 13/6/88)
143 ـ در پنجمین جلسه محاکمه نمایشی بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران و عضو ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد. همچنین ع.ع ، الف.ل ، م.ن ، الف. الف و ع.ب از بازداشت شدگان پس از انتخابات در این دادگاه محاکمه شدند.(ایسنا 23/6/88)
فعالین سیاسی، فرهنگی، اجتماعی : احکام صادر شده توسط دادگاهها:
144 ـ حسن ترلانی 22 ساله دانشجو و از بازداشت شدگان دوم اسفند 87 به اتهام محاربه ، اقدام علیه امنیت ملی تبلیغ علیه نظام و ... در شعبه 22 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محسنی به 10 سال حبس و تبعید به زندان مرکزی کرمان محکوم شد.(فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران 5/6/88 )
145 ـ به گزارش کانون صنفی معلمان کردستان مسعود کردپور روزنامه نگار و فعال حقوق بشر پس از آزادی از زندان، بعد از 21 سال و شش ماه خدمت به حکم هیئت رسیدگی به تخلفات اداری استان آذربایجان غربی به بازخرید از خدمت محکوم شد. (هرانا 11/6/88)
146 ـ یاشار حکاک پور فعال حقوق بشر آذربایجانی به اتهام عضویت در دسته و گروه جهت برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی در شعبه اول دادگاه انقلاب زنجان به ریاست قاضی صادقی بصورت غیابی به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد . وی در خارج از کشور بسر میبرد و مسئول روابط عمومی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذر بایجانی در ایران است.(ساوالان سسی 15/6/88)
147 ـ بهروز علیزاده ، ودود سعادتی ، رحیم غلامی ، حسین حسینی و اردشیر کریمی خیاوی از فعالین مدنی آذربایجانی به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه هفتم دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به ریاست قاضی افسانه به یکسال حبس محکوم شدند.(ساوالان سسی 16/6/88)
148 ـ حامد یازرلو از بازداشت شدگان 2 اسفند در شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه ای به 3 سال زندان محکوم شد.(فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران 17/6/88)
149 ـ ایوب گنجی از نویسندگان و فعالان ملی مذهبی کردستان پس از 17 ماه بازداشت موقت به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در شعبه دوم دادگاه ویژه روحانیت همدان به 10 سال زندان و 10 سال تبعید به همدان محکوم شد. همچنین به محرومیت دائم از عنوان روحانیت اهل تسنن (ماموستائی)، امامت جمعه، جماعت، سخنرانی، تالیف، نویسندگی و استفاده از مزایای طلبگی محروم گردید. ایوب گنجی در بهمن ماه 1386 به حکم دادسرای ویژه روحانیت همدان توسط ماموران اداره اطلاعات سنندج بازداشت گردید. (امیرکیر 22/6/88)
150 ـ عبدالله شهبازی مدیر سابق موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی به اتهام نگارش و نشر کتاب " زمین و انباشت ثروت ، تکوین الیگارشی جدید در ایران امروز " و از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری در شعبه 102 دادگاه عمومی شیراز به ریاست قاضی روح الله قهرمانی به پنج ماه حبس محکوم شد . ( امروز 27/6/88)
151 ـ مهندس هاشم خواستار بازنشسته آموزش و پرورش و عضو کانون صنفی فرهنگیان، در دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی که به 2 سال حبس تعزیری محکوم شده بود، توسط مامورین دادگاه انقلاب بازداشت و به زندان مرکزی مشهد منتقل گردید. (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 28/6/88)
152 ـ زبیر والی علی، جهانگیر سهرابی، ستار منصوری، ساروان یوسفی و پرویز فخری اهل جوانرود، به اتهام عضویت در گروه مذهبی اسلامی، در شعبه دو ویژه امنیت دادگاه انقلاب به ترتیب به 8، 5، 4، 2 و 2 سال زندان محکوم شدند. این افراد در اوایل خرداد ماه سال جاری در شهرستان سقز دستگیر و پس از انتقال به کرمانشاه به مدت 2 ماه در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاغات این شهر بسر برده و سپس در 7 مرداد به زندان اوین تهران منتقل شده اند. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 28/6/88)
اخبار مربوط به زندانيان سياسی:
153 ـ بدستور مقامات امنیتی بند 209 زندان اوین بهمن احمدی امویی روزنامه نگار زندانی ممنوع الملاقات است این روزنامه نگار 65 روز است که در زندان به سر میبرد و بیش از 52 روز در سلول انفرادی سپری کرده است. (کانون زنان ایرانی2/6/88 ).
154 ـ هنگامه شهیدی روزنامه نگار و عضو حزب اعتماد ملی از 55 روز پیش در بند 209 زندان اوین است و مدت 50 روز در سلول انفرادی بسر برده است. هنگامه شهیدی بشدت تحت فشار است تا به دروغ به روابط غیر اخلاقی اعتراف کند و چون حاضر به چنین اعترافاتی نشده مورد ضرب وشتم قرار گرفته است نامبرده در اعتراض به این رفتار بازجویان دست به اعتصاب غذا زده است.( روز آنلاین 3/6/88 )
155 ـ سمیه توحید لو از فعالین ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی بعد از آزادی از زندان نوشت: از مدت 70 روزی که در زندان بودم ،40 روز را در ساختمان 209 و 30 روز را در ساختمان 240 بسر بردم . بازجوهای متعددی داشتم. سوالات و پرسشها نه مربوط به انتخابات دهم که به سیزده سال اخیر باز می گشت. در سه دوره مجزا بدلیل تغیرات بنیادین در روند بازجویی اتو بیو گرافی مفصلی از خودم نوشتم. مدت 50 روز در سلول انفرادی تحت بازجویی قرار داشتم و 56 روز ممنوع الملاقات بودم .(وبلاگ بر ساحل سلامت 9/6/88 )
156 ـ صالح نیکبخت وکیل مدافع مهندس محسن صفائی فراهانی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی گفت: در مورد شرایط زندان 18 روز اولی که موکلم برای من تعریف کرد بسیار دردناک است و فعلا قادر به بازگوئی آن نیستم. (کلمه 10/6/88)
157 ـ محمد مصطفائی وکیل مدافع روزنامه نگار زندانی هنگامه شهیدی اعلام کرد: علیرغم دستور بازپرس شعبه دوم امنیت و موافقت دادیار ناظر زندان مسئولین بند 209 زندان اوین از ملاقات با موکلم جلوگیری بعمل آوردند. نام هنگامه شهیدی از فعالین ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و خبرنگار روزنامه توقیف شده اعتماد ملی در لیست رایانه زندان اوین وجود ندارد و بند 209 در اختیار وزارت اطلاعات است.(وبلاگ دفاع از بی دفاع 11/6/88)
158 ـ حکم قرار بازداشت عیسی سحرخیز روزنامه نگار و از مشاوران مهدی کروبی در حوزه رسانه در زمان انتخابات ریاست جمهوری برای مدت 2 ماه دیگر تمدید شد. مهدی سحرخیز فرزند این روزنامه نگار زندانی گفت: ما بشدت نگران پدرم هستیم چون موقع بازداشت بشدت مورد ضزب و شتم قرار گرفته و دنده پدرم را شکسته اند اما تا کنون اجازه درمان و ملاقات نداده اند.(سحام نیوز 12/6/88)
159 ـ بدستور بازپرس شعبه 5 بازپرسی منطقه 23 قضائی تهران، محمد صدیق کبودوند رئیس زندانی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان با دستبند ، پا بند و غل و زنجیر به زندان مهاباد منتقل گردید. رئیس دادگاه انقلاب مهاباد دستور انتقال مجدد و بدون فوت وقت ایشان را به تهران صادر نمود. سرانجام پس از 5 روز بازداشت غیرقانونی و نگهداری در بدترین شرایط، این فعال حقوق بشر با هزینه شخصی به زندان اوین تهران منتقل شد. کبودوند مورد ضرب و شتم و بدرفتاری شدید ماموران اعزام قرارگاه ویژه قضائی قرار گرفته است. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 14/6/88)
160 ـ بازجویی های عبدالله رمضان زاده معاون دبیرکل جبهه مشارکت در زندان به پایان رسیده ، وی مدت 94 روز است که در سلولهای انفرادی بسر می برد . (سلام نیوز 26/6/88)
161 ـ علیا عزالدین گزارشگر تلویزیون العربیه با پخش تصاویری از قربانیان شکنجه در ایران اعلام کرد : مریم صبری یکی دیگر از بازداشت شدگان سابق کهریزک اعلام کرد در مدت دو هفته ای که در زندان بوده مورد تجاوز قرار گرفته است.(میزان پرس 27/6/88)
162 ـ در پی بازداشت تعداد زیادی از شرکت کنندگان در راهپیمایی اعتراضی 27 شهریور (روز قدس ) و انتقال آنها به بند 209 زندان اوین، برخی از زندانیان این بند از جمله شیوا نظر آهاری،مهسا نادری،عاطفه نبوی،فاطمه ضیایی، شبنم مددزاده و صغرا غلام نژاد بدلیل کمبود جا به قرنطینه بند زنان منتقل شده اند. همچنان زندانیان سیاسی مرد به دلیل مشابه به قرنطینه بند 7 زندان اوین منتقل شده اند.(کمیته گزارشگران حقوق بشر 31/6/88)
صدور قرار وثیقه برای آزادی زندانيان سياسی:
163 ـ مهسا امر آبادی خبرنگار زندانی روزنامه اعتماد ملی پس از تحمل 70 روز بازداشت با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.(روز آنلاین 3/6/88)
164 ـ عبدالفتاح سلطانی عضو کانون مدافعان حقوق بشر در ایران پس از تحمل 70 روز بازداشت با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی از زندان آزاد شد آقای سلطانی گفت در زندان به اتهام تشکیک در انتخابات، تبلیغ علیه نظام ، تشکیل گروه برای اقدام علیه امنیت ملی مورد بازجویی قرار گرفته است آقای سلطانی افزود در 17 یا 18 روز اول بازداشت در سلول انفرادی بسر برده و برای دو هفته نیز از حمام محروم بوده است.(بی بی سی 5/6/88)
165 ـ حمزه قالبی رئیس ستاد جوانان و حسین تاجیک رئیس کمیته سفرهای استانی میر حسین موسوی پس از تحمل 70 روز بازداشت با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. (پارلمان نیوز 9/6/88 )
166 ـ حجت الاسلام محمد ذبیحی رئیس دانشگاه تربیت مدرس قم و عضو ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی پس از دو هفته بازداشت با قرار وثیقه از زندان قم آزاد شد.(موج سبز آزادی 9/6/88)
167 ـ ناصح فریدی عضو کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی پس از 78 روز بازداشت با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی از زندان آزاد شد. علی بیکس دیگر عضو کمیته همچنان در زندان بسر میبرد. (کمیته دانشجویی دفاع از زندانین سیاسی 10/6/88)
168 ـ از سوی دادگاه انقلاب تهران برای آزادی شیوا نظر آهاری فعال حقوق بشر مبلغ 500 میلیون تومان قرار وثیقه صادر شد . شهرزاد کریمیان مادر نامبرده به دادگاه انقلاب مراجعه و به قرار مزبور اعتراض نموده است وی همچنین اعلام کرده است توانایی تامین چنین وثیقه سنگینی را ندارد بازپرس سبحانی گفته است : پس بگذارید در زندان بماند. شیوا نظر آهاری 80 روز است که در بند 209 زندان اوین تحت بازجویی قرار دارد . (کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران 10/6/88)
169 ـ امید گلباز دانشجوی محروم از تحصیل رشته فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد که در تاریخ 23 تیر در میدان ونک تهران توسط مامورین امنیتی با ضرب و شتم و استفاده از گاز فلفل بازداشت بود، در مدت بازداشت دچار شکستگی انگشتان بر اثر ضربات باتوم و قطع یک بند انگشت در لابلای درب های آهنین بازداشتگاه بی نام و نشان شده است. همچنین مواردی از خونریزی های داخلی اعم از خونریزی معده و پاره شدن مویرگهای مثانه و همچنی ضرب دیدگی شدید از ناحیه کمر و شکستگی یکی از دندانها، پس از معاینه پزشک تائید شده است. در طول بازجوئی ها، چشم بند به چشم زندانی بوده و بازجوها که نقابی سیاه به چهره داشته اند یکدیگر را حاجی یا علوی خطاب می کرده اند. وی در زندان تهدید به تجاوز جنسی میشده است. نامبرده هم اکنون با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی توانسته است از زندان مرخصی استعلاجی گرفته و مشغول درمان خود است. (هرانا 12/6/88)
170 ـ روشنک سیاسی مسئول کانون زنان حزب کارگزاران سازندگی و از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (روز آنلاین 14/6/88)
171 ـ شایسته امیری از مشاوران دفتر سید محمد خاتمی و از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری با قرار وثیقه 300 میلیون تومانی از زندان آزاد شد .(ایلنا 15/6/88)
172 ـ دکتر محمدعلی دادخواه عضو کانون مدافعان حقوق بشر که در تاریخ 17 تیر ماه در دفتر وکالت خود بازداشت شده بود، با قرار وثیقه 500 میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. (ایلنا 22/6/88)
173 ـ دکتر علیرضا بهشتی سخنگوی کمیته پیگیری حقوق زندانیان و آسیب دیدگان وقایع پس از انتخابات، بعد از 4 روز بازداشت با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.(پارلمان نیوز 22/6/88)
174 ـ محمدرضا جلائی پور سخنگوی پویش موج سوم پس از تحمل 88 روز بازداشت با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (روزآنلاین 22/6/88)
175 ـ صادق نوروزی رئیس شورای سیاسی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران پس از تحمل 81 روز بازداشت و مجید نیری عضو شاخه تهران این تشکل پس از تحمل 89 روز بازداشت با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.(ایلنا 23/6/88)
176 ـ جواد امام رئیس ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی در تهران بزرگ و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، پس از 90 روز بازداشت با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (پارلمان نیوز 24/6/88)
177 ـ نسرین ستوده وکیل مدافع کیوان صمیمی بهبهانی مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده "نامه" اعلام کرد: موکل من درنیمه شب 24 خرداد توسط مامورین امنیتی بازداشت شده است. در زندان دو بار مورد ضرب و شتم قرار گرفته و طبق اظهارات دکتر بهداری زندان اوین پای چپ ایشان کبود شده است. بازپرس پرونده برای آزادی کیوان صمیمی، قرار وثیقه 100 میلیون تومانی صادر کرده است. اتهامات وی عبارتند از: فعالیت و عضویت در گروههای غیر قانونی از قبیل ائتلاف ملی، مذهبی ها، شورای ملی صلح، انجمن حامیان حق تحصیل، کمیته پیگیری بازداشتهای خودسرانه و انجمن دفاع از آزادی مطبوعات. (رادیو فردا 26/6/88)
178 ـ مهندس کورش زعیم عضو جبهه ملی ایران که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب در تاریخ 31 خرداد بازداشت شده بود با قرار وثیه 200 میلیون تومانی از زندان آزاد شد. (رادیو فرانسه 29/6/88)
179 ـ محمدرضا گرجستانی از فعالان مدنی شهر مشهد که به اتهام اخلال در نظم عمومی و تشویش اذهان عمومی بازداشت شده بود، پس از 5 روز با قرار وثیقه 10 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.(امیر کبیر 31/6/88)
نقض حقوق اقلیتهای مذهبی:
180 ـ ذبیح الله رئوفی به جرم بهایی بودن توسط مامورین ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج بازداشت شد وسائل شخصی نامبرده از جمله رایانه، کتب ، جزوات و سی دی ها توسط مامورین ضبط گردید. (کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران 4/6/88 )
181 ـ تعدادی از نوکیشان مسیحی در شهرهای سنندج ، سقز ، قروه و کامیاران در ستاد خبری اداره اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفتند . (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 7/6/88)
182 ـ فیض الله قنواتیان و همسرش نوشین روحانی به اتهام تبلیغ آیین بهایی و تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب اهواز محاکمه شدند .(مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 12/6/88)
183 ـ شهرام چینیان میاندوآب زندانی بهائی به اتهام اقدام علیه نظام، عضویت در گروههای غیر قانونی و توهین به مقدسات در شعبه 31 دادگاه انقلاب شهرری به ریاست قاضی زنده دل محاکمه شد. (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 14/6/88)
184 ـ مریم رازندی ، اشرف امیدی ، مهدی محمدی ، مبینا لک ، نریمان شریفی ، شهرام یار محمد توسکی و شاهین از نوکشیان مسیحی ، پس از تحمل 32 روز بازداشت هر کدام با سپردن 2 سند خانه بعنوان وثیقه بطور موقت از زندان اوین آزاد شدند .(مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 16/6/88)
185 ـ اداره اماکن نیروی انتظامی قائمشهر مغازه عینک سازی سهراب لقایی ، شهروند بهایی زندانی و مغازه همسرش زهرا گلابیان را پلمپ کردند.(مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 19/6/88)
186 ـ مشفق سمندری 20 ساله به اتهام تبلیغ علیه نظام و تبلیغ بهائیت در دادگاه انقلاب بابل به 6 ماه زندان و پرداخت 500 هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد. همچنین سامان ثابتی به جرم بهائی بودن در دادگاه انقلاب قائم شهر به 6 ماه زندان محکوم گردید.(مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 26/6/88)
اخبار فعالان جنبش زنان:
187 ـ فرشته شیرازی فعال کمپین یک میلیون امضا در شهر آمل طی روز گذشته برای سومین بار جهت بازجویی به ستاد خبری وزارت اطلاعات در آمل احضار گردید. منزل و محل کارش در 21 مرداد بدستور دادستانی مورد بازرسی قرار گرفت.(تغییر برای برابری 10/6/88)
188 ـ عاطفه پهلوان از فعالان حقوق زنان بدستور دادستان گرگان در فرودگاه بین المللی تهران ممنوع الخروج اعلام شد . پاسپورت وی توسط یک مامور امنیتی لباس شخصی در فرودگاه ضبط گردید. عاطفه پهلوان همسر دکتر مصطفی سبطی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی میباشد .(بارش نیوز 17/6/88 )
189 ـ لیلا صحت از فعالان کمپین یک میلیون امضا عضو هیات مدیره انجمن علمی فراسو و عضو ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در آذر باییجان از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد. (مدرسه فمینیستی 18/6/88)
اخبار کارگری:
190 ـ مداحی عضو شورای اسلامی شرکت واگن پارس اراک گفت : 1700 کارگر این شرکت برای ششمین بار در طول 4 ماهه اخیر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق دست به تجمع زده اند . (ایلنا 2/6/88)
191 ـ علی نجاتی ، فریدون نیکو فر و رضا رخشان از مسئولان سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به اداره اطلاعات شهرستان شوش احضار شد ند .(مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 10/6/88)
قتل مردم توسط نیروهای انتظامی و امنیتی:
192 ـ بر اثر تیراندازی نیروی انتظامی به شهروندان مرز نشین، عباس عبدی پور اهل بوکان و شافع معصومی اهل قطور از توابع شهرستان سلماس کشته شدند. (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 16/6/88)
قتلهای مشکوک:
193 ـ منوچهر شه بخش فرزند عبدالرحمن کارمند شهرداری زاهدان و از فعالان حق شهروندی بلوچها که در روز دوم شهریور ناپدید شده بود ، جسد وی در روز 6 شهریور یافت شد . وی بر اثر شلیک 3 گلوله به قتل رسیده است . (انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان 6/6/88)
صدور حکم سنگسار:
194 ـ سعید نقی احمدی به اتهام زنای محصنه با خانم پوران . ق در شعبه دوم دادگاه کیفری استان مازندران و با تایید شعبه 33 دیوان عالی کشور محکوم به سنگسار شد . ممکن است نامبرده هر لحظه توسط شعبه اجرای احکام دادسرای ساری سنگسار شود . (وبلاگ دفاع از بی دفاع 1/6/88 )
محکومين به اعدام:
195 ـ انوشیروان به اتهام قاچاق مواد مخدر به حکم شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به اعدام محکوم شد.
(ایران 2/6/88)
196 ـ رضا 38 ساله به اتهام قتل یعقوب 66 ساله تاجر ایرانی ساکن ایتالیا به حکم شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شد . (اعتماد 2/6/88)
197 ـ کبری38 ساله به اتهام قتل احمد . ن 22 ساله (دامادش) به حکم شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شد . (اعتماد 3/6/88)
198 ـ سیروس 26 ساله به جرم قتل ابوالفضل 15 ساله پس از تحمل 8 سال حبس در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران محکوم به اعدام شد.( اعتماد 4/6/88 )
199 ـ رضا 58 ساله به اتهام قتل احمد 90 ساله (پدرش) به حکم دادگاه کیفری استان تهران با تائید شعبه 20 دیوان عالی کشور به اعدام محکوم شد . (ایسکانیوز 4/6/88)
200 ـ امین 28 ساله به اتهام قتل همسرش سیمرا 25 ساله به حکم شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شد . (ایسکانیوز 8/6/88)
201 ـ مهدی 27 ساله به اتهام قتل احمدرضا 52 ساله به حکم شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران و با تایید شعبه 27 دیوان عالی کشور به اعدام محکوم شد . (ایسکانیوز 8/6/88)
202 ـ مسعود 24 ساله به اتهام قتل غلام حسین 46 ساله به حکم شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران و با تایید شعبه 7 دیوان عالی کشور به اعدام محکوم شد . (ایسکانیوز 10/6/88)
203 ـ حسین به اتهام قتل مهدی به حکم شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران و با تایید شعبه 27 دیوان عالی کشور به اعدام محکوم شد .لازم به توضیح است که وی در زمان وقوع جرم 16 ساله بوده است.(اعتماد 10/6/88)
204 ـ رضا به اتهام قتل رحمان به حکم سه تن از پنج قاضی شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران و با تایید دیوان عالی کشور به اعدام محکوم شد . لازم به یادآوری است که وی در زمان وقوع جرم 16 ساله بوده است . ( اعتماد 10/6/88)
205 ـ حسین . ر 57 ساله به اتهام قتل مهدی (برادر همسرش) به حکم شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شد . (ایسکانیوز 10/6/88)
206 ـ پرویز 33 ساله به اتهام قتل پرویز به حکم شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران محکوم به اعدام شد. (اعتماد 15/6/88)
207 ـ علیرضا 28 ساله به اتهام قتل محمد 72 ساله به حکم شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران محکوم به اعدام شد . (ایسکانیوز 19/6/88)
208 ـ فرید بغلانی 40 ساله به اتهام قتل های سریالی زنان در آبادان به حکم شعبه 16 دادگاه کیفری استان خوزستان به 13 بار اعدام محکوم شد . (قدس 22/6/88)
209 ـ احمد به اتهام قتل علیرضا خالقی (گروهبان نیروی انتظامی ) به حکم شعبه 103 دادگاه عمومی مهاباد و با تایید شعبه 40 دیوان عالی کشور به صورت غیابی محکوم به اعدام شد . (اعتماد 22/6/88)
210 ـ محمد علی به اتهام قتل رمضان علی 52 ساله ، کفایت 49 ساله و قربان 25 ساله (پدر ، مادر و برادر همسرش) به حکم شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شد . (ایران 26/6/88)
اخبار اجتماعی:
211 ـ اردشیر قیصر مدیر برنامه ریزی نهضت سواد آموزی گفت: طبق سر شماری سال 1385 ، حدود 9 میلیون و 800 هزار نفر بی سواد در کشور وجود دارد. وی کمبود امکانات و منابع مالی را از جمله اصلی ترین و چالشی ترین مشکلات در راه رسیدن به جامعه ای با سواد عنوان کرد .(ایلنا 16/6/88)
فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی
*****
اعتراض مردم به سخنرانی معاون وزیر ارشاد در مراسم تشیع پرویز مشکاتیان
معاون هنری وزیر ارشاد دولت کودتا اندکی پس از شروع سخنانش با دست زدن و سوت‌های ممتد و اعتراض‌آمیز مردم مواجه شد و حتی خواهش‌های مجری برنامه هم کارگر نیفتاد و کار به هو کردن وی کشید! این در حالی بود که ایمان خوشخو در میان معاونان وزارت ارشاد کودتا از همه باسابقه‌تر و به یک معنا خوش سابقه‌تر است. او مجبورشد با وضعی حقارت‌آمیز و خفت‌بار سخنان خود را در میان هیاهوی حاضران به اتمام رساند. بغض مصنوعی و اندوه ساختگی‌اش هم کمکی به او نکرد؛ هرچند ادعا کرد «من هم از شما هستم!»، اما مردم نپذیرفتند.


*****
خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
کد خبر : 5666
ممعانت از ثبت نام یک دانشجوی کرد
حراست دانشگاه تبریز از ثبت نام یک دانشجوی دختر به دلیل اعتقادات سیاسی جلوگیری کرد.زهرا فرجی، دانشجوی رشته جغرافیا، اهل بوکان، پیش از ثبت نام در ترم جدید تحصیلی نامه ای از حراست دانشگاه مورد اشاره دریافت می کند که از نامبرده خواسته شده به جای مراجعه به قسمت آموزش به حراست دانشگاه مراجعه کند.پس از مراجعه خانم فرجی به حراست، مسئولان مربوطه به وی می گویند به دلیل هواداری خانواده ایشان از احزاب سیاسی مخالف نظام و همچنین عضویت برادر وی در یکی از از حزبهای مورد اشاره، امکان ثبت نام در دانشگاه را نخواهد داشت.
لازم به ذکر در دولتهای نهم و دهم روند محرومیت دانشجویان از تحصیل به دلیل باورهای سیاسی - مذهبی رشد چشمگیری داشته است.
*****
از میان ایمیل های دریافتی دیروز:
حلاوت سيلی و سه گانه "امید، زندگی و ذکاوت"
در این سه ماه که چون چکیده ای از سی سال بر من وما گذشت و بهار آزادیمان بدست عمله استنبداد و حمله دیکتاتورها به خزان گرایید دو ضربه شیرین و دوست داشتنی خوردم، دو ضربه ای که با تمام ضربات تلخ و دوست نداشتنی این مدت متفاوت بود. حلاوت این تنها دو ضربه، تلخی خزان تمام ضربات را به مقاومتی شیرین بدل کرد.
اولین ضربه شیرین ودوست داشتنی ازمحمدرضا شجریان بود. تضنیف زبان آتش! اگر روز اول و دوم بعد از انتخابات را با "شب - سکوت - کویر" طی می کردیم یعنی از زمانی که تلخکان بر صفحه تلویزیون، معجزه هزاره سوم را احیاء نمودند و موخری را مقدم شمردند تنها سکوت شب کویر بود که دل خون شده مان را نگه داشت. هفته بعد از آن همه "فریاد" بود و همه از حلقوم مشترک مردمان که مشت می کوبیدند به دری که نشانمان دادند حاجبی در پسش نیست و پنجه ساییدند بر پنجره ها که بدانند ما به حال خفقانیم!
اما دیدیم که پنجره ای نيز به این ماتم سرای آزادي گشوده نگردید چرا که حاجب فریاد برآورده بود که از اصولش عدول نخواهد کرد و اصل اول "النصر بالرعب" مشت آهنین است. همه کاری کردند که بدانیم زین پس این خانه سیاه است. اینجا بود که مابین سیلی های زمستانیان ضرب آهنگ حنجره سبز استاد بر جانمان نشست. گزمه های استبداد را برادر خواند تا به یاد بدنهای مجروح و روانهای کارد آجین مان بیاورد که قرار نیست پشت بام مدرسه رفاه را باز تولید کنیم و به یاد شان آورد که اگر جان را خدا دادست چرا باید توبستانی.
چه بیداری شیرینی داشت این سیلی سبز که به یاد داشته باشیم از پس این مقاومت در زمستان بهاری سبز خواهد آمد و بیاموزیم باید آنقدر مقاومت کرد تا آن شقی مردمی که پاکترین فرزندان این خاک را به خون کشاندند بفهمند نه مستحق آیه قتال و انتقام که مستوجب بخشش و آدم شدن هستند.
دومين سیلی سبز بهاران، "باغ شکر پاره" قطب الدین صادقی بود که چه استادانه نشانمان داد هنر در زمستان یعنی چه. نشانمان داد که اگر نمی‏توان حق را جاری کرد، اگر نمیتوان حق را بر صدر نشاند، اگر نمی توان حتی حق را پس گرفت چگونه می توان باطل را رسوا کرد. چگونه می توان بر ره باطل سد گماشت و چگونه می توان حتی حق را فریاد زد. حق سبز بودن را و حق دانستن را. عکس العمل های مردم در برابر استعاره های سبز نمایش دیدنی بود و امید را در دلهامان زنده می نمود.
قطب الدین صادقی به یادمان آورد که به عنوان ملتی قهرمان کش چگونه بیاموزیم که با قهرمانان وداع نماییم.به یادمان آورد که چگونه بت های خود ساخته را ، خود به دست خویش ویران کنیم. به یادمان آورد که در بیداد سرمای زمستان چگونه سبزینه امید و زندگانی را با ذکاوت فریاد نماییم. باغ شکر پاره به یادمان آورد که چگونه جسم مجسم "ندا" به نماد سبز زندگیمان بدل گردید. به یادمان آورد كه خود، خداپنداران و خودشیفتگان چونه هیزم آتش بت سوزی بت خود ساخته شان را فراهم می آورند.
همیشه شنیده بودم که ماهی در آب است و باز آب می گوید و آب می جوید. حکایت امروز ماست. بعد از این دو سیلی شیرین تازه فهمیدم که چرا هنر و ادبیات در هنگامه زیست بزرگترین دیکتاتورها در طول تاریخ به اوج غنا و شکوفایی رسیده اند. نگاهی گذرا به آثارفاخر ادبی و نمایشی روس در طول حیات دیکتاتوری کمون نشان می دهد که ملت تحت ستم چگونه نادانسته و غریزی همچون آب پشت سنگها راه خود ا می جوید و جاری میشود. این راز ستم ناپذیری بشر و شکست دیکتاتورهاست. نه دیکتاتور ها و نه عمله استبداد، مسلح به هر سلاحی كه باشند در مقابل سه گانه "امید - زندگی و ذکاوت" خلع سلاح شدگانی بیش نیستند.
این ذکاوت در جای جای هنر این دوران که عین امید و زندگانیست موج می زند و از امروز به یاد می آوریم که ما هم بیشماریم و هم خیلی باهوش تر از "آقایان". این ذکاوت مردمانی از سرزمین ماست که بارقه سبز امید را به سلامت از زیر قیچی سانسور کودتاگران رد می کند و در گوشهای مخاطبان فریاد می زند. این ذکاوت را دیگر نه می توانيد به علوم انسانی وصلش كنيد، نه از اینترنت دانلودش کنید و نه به بنیاد سورس الصاقش کنید. این شکوفایی ذکاوت در حین مقاومت همان آتشی است که بر خرمن خود زده اید.
این همه گفتم تا بدینجا برسم که ما را امروز دردیست. چه کردیم که خداوند سابقاً رحمان و رحیم را، این سال بر گرده عملگان و گزمگان استبداد نشانده اند و زیباترین و پاکترین فرزندان این خاک را به این سادگی به دیار عدم فرستاده اند. یعقوب بروایه چرا باید از دیدن یک تأتر خوب غرق در لذت نشود؟ چرا آقا سلطان نمی تواند از لذت خواندن و فلسفيدن سيراب گردد؟ چرا كيانوش آسا نه ديگر مي تواند زخمه بر تنبورش زند و نه مي تواند از شنیدن ضرب آهنگ یک موسیقی خوب به وادی فراموشی پرتاب شود؟
این چراها را هیچ وقت نخواهم دانست که به قول شاملو شاید: "مردگان این سال عاشق ترین زندگان بودند"
*****
اولین ملاقات پیمان عارف با خانواده‌

پیمان عارف، دانشجوی محروم از تحصیل موفق شد برای اولین بار در زندان اوین با مادر خود ملاقات کند. وی پیشتر و در ایام نگهداری در سلول انفرادی در ۲۲ مرداد ماه از سوی سبحانی، بازپرس شعبه ۲ امنیت اجازه یافته بود دقایقی در راهرو دادگاه انقلاب با حضور ماموران امنیتی با خانواده اش دیدار کند.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، پیمان عارف، دانشجوی ستاره‌دار کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران که در حال گذراندن خدمت سربازی بود در تاریخ بیست و هشت خردادماه امسال به اتهام وبلاگ نویسی و مصاحبه با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور توسط دادسرای نظامی گیلان با نیابت قضایی از دادسرای نظامی تهران بازداشت و در تاریخ ۸ شهریور پس از گذراندن بیش از ۷۰ روز انفرادی جهت اجرای حکم قبلی خود مبنی بر تحمل 18 ماه حبس به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.لازم به ذکر است ملاقات چهارشنبه به صورت کابینی و به مدت ۲۰ دقیقه انجام شد. علی رغم تاکید صریح قانون بر حق ملاقات متهم با خانواده و وکیل مدافع اغلب زندانیان سیاسی از این حقوق محروم هسستند. از آن جمله هفته گذشته ریاست زندان اوین از ملاقات محمد اولیایی فرد، وکیل وکیل پیمان عارف با وی جلوگیری نمود.
*****
چند ویدیو درباره تظاهرات و اعتراضات جهانی به رژیم منفور"ولایت وقیح" از سوی سران و رهبران جهان و مقامات بین المللی:


***


***

***

*****
زمان: 00:01 بامداد شنبه
یاران، هم میهنان و حامیان و پشتیبانان بسیار عزیز بامدادتان گرامی باد. پیش از هرمطلبی، وظیفه خویش می دانیم که از سیل ایمیل هایی که ظرف 24 ساعت گذشته در رابطه با فیلترینگ سایت و "وبلاگ" ما برایمان ارسال کرده اید سپاسگزاریم.
ما با آن که ظرف 24 ساعت گذشته مطلبی نمی توانستیم انتشار دهیم و تمام وقت خویش را اختصاص به خواندن و پاسخ نویسی به پیام های شما عزیزان اختصاص دادیم، اما هنوز هم بسیاری از این ایمیل ها را فرصت نکرده ایم که بگشاییم. این عمل شما، یعنی سیل پیام و ایمیل در محکوم کردن رژیم "ولایت وقیح" برای جلوگیری از انتشار هرگونه خبری و فیلتر کردن بیشتر رسانه های آزاد و غیر وابسته به رژیم، برای ما بعنوان سازمانی که تلاش داریم کار اطلاع رسانی بدون سانسور و واقعی را به هم میهنان خویش ادامه دهیم بسیار ارزشمند و مایه شادمانی است زیرا نشانگر آن است که بی اغراق میلیون ها نفر در داخل میهن و هزاران بازدید کننده در خارج از میهن، همه روزه از این سایت بازدید بعمل می آورند و غیبت "یک روزه" ما مایه نگرانی و ارسال اینهمه پیام های محبت آمیز و راهنمایی های سودمند و راهکارهای جلوگیری از فیلتر دوباره در آینده، شده است.
اینک دوباره مطابق معمول و مانند همه روزه کار خویش را از سر می گیریم و انتشار"پست" امروز را از این لحظه آغاز می نماییم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ