سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۴/۱۸

پنجشنبه: هجدهم تیرماه 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آخرین خبر رسیده به ما
خبر زیر نیم ساعت پیش (حدود ساعت یازده شب 18 تیرماه) برایمان ایمیل شده است:
حمله نیروهای لباس شخصی به خوابگاه های دانشگاه امیرکبیر
خبرنامه امیرکبیر: نیروهای لباس شخصی مجهز به سلاح های سرد و گرم با همراهی موتورسواران سازماندهی شده به برخی از خوابگاه های دانشگاه امیرکبیر حمله کردند.
نیروهای لباس شخصی در ساعت 20:30 امشب در حمله به خوابگاه گلشن در خیابان به آفرین، با ورود به خوابگاه، تعدادی از دانشجویان و نگهبانان خوابگاه را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر، نیروهای لباس شخصی بخش هایی از ساختمان و امکانات خوابگاه را نیز تخریب کردند. در این حمله این افراد از گاز اشک آور استفاده کرده و به سالن مطالعه، حمام، نمازخانه و طبقات مختلف خوابگاه گلشن حمله کردند.
از وضعیت چند تن از دانشجویان این خوابگاه پس از این حملات اطلاعی در دسترس نیست.
همچنین نیروهای لباس شخصی به همراهی نیروهای نظامی به درب خوابگاه یاوری دانشگاه امیرکبیر نیز مراجعه نموده و به تهدید دانشجویان پرداختند. نیروهای لباس شخصی اعلام کرده اند که امشب مجددا به خوابگاه ها حمله خواهند کرد.
ضمن هشدار و تقاضای استمداد از مردم مبارز میهن برای کمک به برادران و خواهران ما در خوابگاه های دانشگاه امیرکبیر یا سایر دانشگاه ها، و مقابله با مزدوران رژیم، خبرهای تکمیلی دراین مورد و سایر گزارشات را بزودی به اطلاع همگان خواهیم رسانید.
*****
در رابطه با تظاهرات و همایش های امروز گزارش های تصویری بسیاری بدست ما رسیده است که چون نشان دادن تمامی اینها در حد گنجایش "تارنما"ی ما نیست، در زیر لینک دسترسی به این فیلم ها که جملگی باید تا این لحظه (حدود ساعت 9 شب) در یوتیوب به نمایش در آمده باشد برایتان می نویسیم تا با کلیک کردن بر روی آنها این مستندات را تماشا کنید:
**
**
**
**
**
**
**
**
*****

نخستین گزارش تصویری از تظاهرات و همایش امروز (در اطراف دانشگاه تهران)

*****

درگیریهای شدید در میدان انقلاب

شعار مرگ بر خامنه ای
بنابه گزارش رسیده از میدان انقلاب تهران ، مردم و جوانان بصورت بسیار گسترده در میدان انقلاب و خیابانهای 16 آذر و کارگر و اطراف آن تجمع کردند ،و با نیروهای سرکوبگر درگیر شدند .جوانان و مردم طی درگیریهای که با نیروهای سرکوبگر داشتند توانستند راه را باز کنند و بسوی میدان انقلاب حرکت کنند میدان انقلاب ،16 آذر و خیابان کارگر بیشترین تعداد جمعیت در آن متمرکز هستند. تعداد جمعیت در آنجا به هزاران نفر می رسد و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شود. درگیریها در این مناطق بسیار گسترده است و تعداد زیادی از جوانان دستگیر شدند. فقط در میدان انقلاب ساعت 19:30 در حدود 16 نفر دستگیر شدند آمار دستگیریها بسیار زیاد است. همچنین تعداد زیادی از مردم در اثر ضربات باتوم بشدت زخمی شدند همچنین بصورت گسترده اقدام به پرتاب گاز اشک آور و گاز فلفل می کنند . درگیریها بشدت ادامه دارد.مردم و بخصوص جوانان با هر حمله ای که توسط نیروهای سرکوبگر صورت می گیرد و جوانان دستگیر می شوند جمعیت یک صدا شعار مرگ بر خامنه ای ،مرگ بر دیکتاتور را سر میدهند. همچنین جوانان وقتی که به مقابله با نیروهای سرکوبگر بر می خیزند با شعار نترسید نترسید ما همه با هم هستیم را سر میدهند.نیروهای تحت امر ولی فقیه علی خامنه ای ، گارد ویژه، سپاه پاسداران،بسیج و لباس شخصیها بصورت گسترده ای و بی سابقه ای در مناطق مرکزی حضور دارند و بصورت وحشیانه به مردم بی دفاع یورش می برند. بنابه گفتۀ شاهدان عینی با تمام توان نیروهای خود را وارد آنجا کرده اند و همچنین به تعداد آنها افزوده می شود.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی ایران، یورش به اعتراضات مردم و مورد ضرب وشتم قرار دادن آنها و دستگیری جوانان را محکوم می کند. و از جامعۀ جهانی خواستار حمایت از مردم بی دفاع ایران است.

*****

"منطق اسلام عزیز"....!!!

سروده ای قدیمی از: رضا بحری

*
یک مشت گدای عرب از راه رسیدند
در میهن پر رونق ما خانه گزیدند
با روضه و با روزه، درین باغ پر از گل
چون گاو دویدند و چریدند و خزیدند
با چوب و چماق و قمه و دشنه و چاقو
سرها بشکستند و شکم ها بدریدند
گفتند که این منطق "اسلام عزیز" است
اینان که سیه کارتر از شمر و یزیدند
بستند به نفرت در دانشکده ها را
استاد و مبارز همه در بند کشیدند
آنگاه به صحن و چمن دانش و فرهنگ
هر جمعه چنان گلّه ی احشام چریدند
با چرک و شپش، لشکر جرار گدایان
از سامره و کوفه و بیروت رسیدند
روزی جوانان وطن در صف پیکار
لبخند زنان ذائقه ی مرگ چشیدند
امروز سرافراشته، در عین وقاحت
این مرده خوران، مدعی خون شهیدند
اینک همه با غارت این مردم بدبخت
گوئی شرف گمشده را باز خریدند
با زور و ریاکاری و دزدی و تقلب
بر قامت دین، جامه ی تزویر بریدند
موسیقی شان شیون مرگ است و گدائی
این کوردلان دشمن شادی و امیدند
کوته نظران، قاصد دوران توحش
بر سقف جهان تار خرافات تنیدند
جز مفتخوری، مرده خوری، نوحه سرائی
مردم هنر دیگری از شیخ ندیدند
در میهن ما منطق اسلام، چماق است
شیخان همگی پیرو شیطان پلیدند
هرچند که هرگز فقها، تخم ابوجهل
زین شعبده ها، خیر نبینند و ندیدند
*****
بی اطلاعی کامل از روند حوادث
با آن که از یک ساعت پیش راهپیمائی اعتراضی از پیش تعیین شده، در اکثر نقاط تهران آغاز گردیده برای ما، گروهی که درون خانه ای مخفی و در محلی به ظاهر "امن" در مقابل کامپیوترها نشسته ایم تا گزارش این همایش ها را برای شما منعکس نمائیم هیچ خبری ارسال نشده است زیرا همانگونه که دیروز هم گزارش دادیم، سیستم "پیامک" دوباره قطع و از صبح امروز نیز اکثر سرویس دهنده های تلفن دستی تقریبن از کار افتاده اند ، بنابراین ارتباط و خبررسانی به حداقل یا صفر رسیده است. اما به گزارش یاری که نیم ساعت پیش خود را به دفتر (محل ما) رساند و بطور خلاصه آنچه را که خودش ظرف یک ساعت اولیه راهپیمائی (بین ساعات 4 تا 5 پس از نیمروز) مشاهده کرده بودتعریف کرد بشرح زیر است (این یار رزمنده بلافاصله ما را ترک کرد تا به جمع راهپیمایان بپیوندد).
تجمع و راهپيمايى هزاران نفر در تهران به مناسبت سالگرد حادثه ۱۸ تير به درگيرى با پليس ضد شورش انجاميده و نيروهاى امنيتى به سوى معترضان گاز اشك آور پرتاب كردند. تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاى «مرگ بر ديكتاتور» از مسيرهاى مختلف به سمت خيابان انقلاب و دانشگاه تهران حركت كرده و با حضور گسترده نيروهاى امنيتى روبرو شده اند. نيروهاى ضد شورش، بسيجى و لباس شخصى با حمله به تظاهر كنندگان با باتوم و سلاح های سرد دیگر به ضرب و شتم آنها پرداخته اند و براى جلوگيرى از هر گونه تجمع بزرگى، گاز اشك آور به در بزرگ دانشگاه تهران شليك مى شود. مسيرهاى ميدان ونك، قندى، امام حسين، توپخانه، راه آهن، آزادى، رودكى، صادقيه و كارگر به عنوان محل تجمع و آغاز راهپيمايى امروز ۱۸ تير در تهران اعلام شده بود. پليس تمام اين مسيرها را با حضور نيروهاى ضد شورش تحت كنترل شديد امنيتى خود در آورده است ولى به رغم اين حضور گسترده، راهپيمايى دسته هاى پراكنده معترضان به سمت دانشگاه تهران در حرکت هستند.هلى كوپترهاى نظامى وابسته به سپاه پاسداران هم اكنون بر فراز شهر تهران در پروازند و سيستم تلفن همراه دچار اختلال شديدى شده است.
در شهرهای دیگر ایران نیز مسیرهایی برای راهپیمایی به مناسبت سالگرد حمله به کوی دانشگاه از سوی ملت مبارز تعیین شده بود که هنوز تا این لحظه بدلیل اختلالات شدید در تماسهای تلفنی (چه تلفن بین شهری و چه تلفن دستی) و نیز تقریبن از کار افتادن اینترنت (که چندین ساعت پیش نیز آن را تشریح کرده ایم) هنوز از هیچ استان و شهر و شهرستانی گزارش دقیقی دریافت نکرده ایم. به محض رسیدن گزارشی به اطلاع همگان خواهیم رساند.
*****
هشدار مقامات ایران در مورد 'راهپیمایی سکوت' در ۱۸ تیر
مقامات سیاسی و انتظامی ایران در مورد احتمال تجمع معترضان در روز پنجشنبه ۱۸ تیر در تهران و شهرهای دیگر ایران هشدار داده اند. مرتضی تمدن، استاندار تهران گفته که هیچ مجوزی برای تجمع یا راهپیمایی در این روز صادر نشده است و "اگر چنانچه افراد معدودی بخواهند با گوش دادن به فراخوان شبکه های ضد انقلاب تحرک ضد امنیتی داشته باشند، زیر گام های مردم هوشیار ما له خواهند شد". اظهارنظر استاندار تهران به عنوان خبر اصلی وبسایت خبرگزاری رسمی دولت ایران انتخاب شده است. سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران نیز گفته است که هیچ مجوزی برای راهپیمایی صادر نشده و "با افرادی که به این امر مبادرت ورزند به شدت برخورد خواهد شد". گروهی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در روزهای گذشته از طریق اینترنت و رسانه های دیگر برای "راهپیمایی سکوت" در سراسر ایران فراخوان داده بودند. به نظر می رسد هشدار مقامات ایران در این مورد، نشان دهنده نگرانی آنها از ادامه ناآرامی ها باشد. میرحسین موسوی، مهدی کروبی و دیگر چهره ها و احزاب جناح اصلاح طلب ایران دعوت معترضان به "راهپیمایی سکوت" را رسما تأیید نکرده اند، اما در مورد آن سکوت کرده اند. حرکت های ابتکاری میرحسین موسوی در بیانیه ای که حدود یک هفته پیش صادر کرد، ادامه اعتراض و تلاش برای "استیفای حقوق مردم" را یک "مسئولیت تاریخی" خواند، اما از هوادارانش خواست که در جریان این اعتراضات چند اصل را مراعات کنند: "فریب شعارهای ساختارشکنانه" را نخورند، "بیگانگان" را در "یک اختلاف خانوادگی" دخالت ندهند، در حرکت های اعتراضی ابتکارهایی به کار ببندند که "کارآمد و در چارچوب قانون" باشد و "حتی کودکان خردسال و زنان باردار" بتوانند در آن شرکت کنند و در آن "هیچ کس" صدمه نبیند و حتی کسانی را که "رو در روی" آنها به خشونت متوسل می شوند را در "اخوت خود شریک" بدانند. اعتراضات خیابانی چند هفته گذشته در ایران تا کنون با خشونت مهار شده و بنابر آمار رسمی بیش از بیست کشته و صدها زخمی به جا گذاشته است. مقامات قضایی ایران به نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی گفته اند که حدود ۲۵۰۰ نفر در جریان این حوادث بازداشت شده اند که حدود ۵۰۰ نفر از آنها هنوز در بازداشت به سر می برند. در این حال گروهی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران به جستجو برای یافتن راه های کم هزینه برای نشان دادن اعتراض خود ادامه داده اند. یکی از این راه های ابتکاری، دعوت از معترضان به اعتصاب سراسری به بهانه شرکت در مراسم اعتکاف در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۱۶ و ۱۷ تیرماه) بود. اما دولت ایران این دو روز را به دلیل آلودگی شدید هوا در بخش های وسیعی از غرب و مرکز ایران تعطیل اعلام کرد. گروهی از مخالفان دولت، این اقدام را نشانه ای از نگرانی حکومت از موفقیت احتمالی برنامه اعتصاب قلمداد کردند. اما رسانه های نزدیک به دولت ادعای موفق بودن این طرح را رد می کنند. روزنامه کیهان در ستون "اخبار ویژه" روز پنجشنبه ۱۸ تیر خود تحلیل برخی رسانه های غربی را در مورد برنامه اعتصاب و اعتکاف در مساجد رد کرده و نوشته است که این رسانه ها "ظاهرا در آستانه خل وضعی کامل به سر می برند".
(بی بی سی)
*
تهدید استاندار تهران به برخورد با تجمعات روز ۱۸ تیر
در دهمین سالگرد حمله نیروهای لباس شخصی و نیروی انتظامی به کوی دانشگاه، مرتضی تمدن، استاندار تهران اعلام کرد افرادی که در این روز دست به «تحرک ضدامنیتی» بزنند، «زیر گام‌های مردم هوشیار ما له خواهند شد». در حالی که فضای شهرهای ایران و به ویژه تهران پس از انتخابات ۲۲ خرداد همچنان امنیتی است و دستگیری‌ها نیز ادامه دارد، استاندار تهران روز چهارشنبه اعلام کرد: «هیچ گونه مجوزی برای تجمع و راهپیمایی در روز ۱۸ تیر نه درخواست شده و نه مجوزی صادر شده است.»
در هجدهم تیرماه ۱۳۷۸، نیروهای لباس شخصی و نیروی انتظامی وارد کوی دانشگاه تهران در خیابان امیرآباد شمالی شدند؛ در این حمله دست کم یک نفر کشته و شمار بسیاری زخمی شدند. قوه قضائیه جمهوری اسلامی پس از این حوادث تنها یک سرباز نیروی انتظامی را برای دزدیدن یک ریش تراش دانشجویان مجرم شناخت.
مرتضی تمدن، استاندار تهران در ادامه مصاحبه خود که در خبرگزاری‌های فارس و ایرنا منعکس شده، با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران گفت: «دشمنان ملت از آرامش ایجاد شده پس از فتنه‌گری‌های بعد از انتخابات عصبانی هستند و تلاش دارند از طریق شبكه‌های بیگانه، ضد انقلاب و بدنام به آرامش موجود لطمه بزنند.»
استاندار تهران با بیان اینکه «هیچ مجوزی برای تجمع در روز ۱۸ تیر درخواست و صادر نشده است»، تصریح کرد: «اگر چنانچه افراد معدودی بخواهند با گوش دادن به فراخوان شبكه‌های ضد انقلاب تحرك ضد امنیتی داشته باشند زیر گام‌های مردم هوشیار ما له خواهند شد.»
نگرانی عمیق رهبران گروه هشت از سرکوب اعتراض‌های مردمی
روز چهارشنبه در پایان نخستین روز از نشست سران گروه هشت که در شهر لاکویلا در ایتالیا برگزار شده است، این گروه با صدور بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را از پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرد.
در بیانیه سران گروه هشت آمده است: «کشورهای گروه هشت همچنان عمیقا نگران رویدادهای اخیر ایران هستند.»
کشورهای گروه هشت در این بیانیه « اختلال در کار رسانه‌ها، بازداشت غیرعادلانه روزنامه‌نگاران و دستگیری‌‌های اخیر شهروندان خارجی» را «غیرقابل پذیرش» دانسته است.
در این بیانیه رهبران هشت کشور صنعتی با ابراز تاسف عمیق نسبت به «خشونت‌ پس از انتخابات که به جان باختن شهروندان ایرانی انجامید» از رهبران جمهوری اسلامی خواسته‌اند که »این وضعیت را از راه گفت‌وگوی دموکراتیک مبتنی بر اجرای قانون حل و فصل کنند».
پس از نتایج انتخابات که به اعتراض‌های گسترده در شهرهای ایران و بویژه در تهران انجامید، تظاهرات‌کندگان با سرکوب نیروهای شبه‌نظامی و انتظامی مواجه شدند که با واکنش‌های جهانی روبرو شد.
در این میان دست‌کم ۲۰ نفر بنا به آمار رسمی به دست بسیج یا نیروهای انتظامی کشته شده‌اند. با این حال آمارهای تأیید نشده رقمی بالای صدنفر را نشان می‌دهد.
علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی یک هفته پس از انتخابات هرگونه تقلب در انتخابات را منتفی دانسته بود و به رهبران سیاسی مخالف نتایج انتخابات صریحا هشدار داد که مسئول هرگونه خونریزی خودشان هستند.
صدای و سیما و مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین برخی از تصاویر پخش شده در سطح جهان مانند صحنه به قتل رسیدن ندا آقا سلطان را «ساختگی» یا «از پیش برنامه‌ریزی شده» عنوان می‌کنند.
رادیو فردا
*****
جوابیه خانم هنگامه شهیدی به روزنامه کیهان قبل از بازداشت وی
خانم شهیدی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی استان تهران از روز سه شنبه 9 تیر در بازداشت به سر می برد. قابل ذکر است روزنامه کیهان اتهامی را به وی وارد نموده بود و چون این روزنامه جوابیه خانم شهیدی را درج ننموده است، حزب اعتماد ملی امروز (پنجشنبه 18 تیر) این جوابیه را به اطلاع عموم می رساند.
بنام خدا
مدیر مسئول روزنامه کیهان
بازگشت به گزارش مندرج در شماره 19390 مورخ ٣٠/٠٣/١٣٨٨ ذیل عنوان " همکاری تنگاتنگ ستاد سبز پوشان و شبکه های ماهوراه ای وابسته به سیا" (صفحه دوازدهم)، شایسته است برابر قانون مطبوعات توضیحات ذیل را منتشر فرمایید.
1-اینجانب هرگز خبرنگار هیچ شبکه خبری و ماهواره ای خارجی نبوده و نیستم؛ و به رغم احترامی که برای جناب آقای مهندس میر حسین موسوی قائل هستم، هیچ گونه عضویت و همکاری با ستاد ایشان نداشته ام . برای مزید اطلاع شما و خوانندگان محترمتان تاکید می کنم که تا این لحظه عضو حزب اعتماد ملی هستم و به عنوان مشاور بانوان جناب آقای کروبی فعالیت سیاسی و انتخاباتی خود را دنبال می کنم.
2-تلاش آن روزنامه که با اموال عمومی اداره می شود، برای پرونده سازی و انتصاب فرزندان این مرز و بوم به بیگانگان و معرفی آنها به عنوان عوامل سرویس های اطلاعاتی، موضوع جدیدی نیست، از این رو ضمن هشدار و یادآوری "روز حساب"، امیدوارم از قادر متعال و مردم شریف ایران به خاطر این رویه غیر قانونی و مغایر با اصولاخلاقی و اسلامی، طلب عفو کنید.
3- رویکرد اخیر روزنامه کیهان در مغایرت آشکار با منویات مقام رهبری که فرمودند در این انتخابات همه کاندیداها فرزندان انقلاب بوندند و رقابت در چارجوب سلیقه های درون نظام انجام شد و ... می باشد. بنده به عنوان یک فعال سیاسی- اجتماعی قادر به درک رویه روزنامه کیهان نیستم. شما چگونه و با چه هدفی در تلاش هستید تا ستاد های انتخاباتی و فرزندان این سرزمین را عامل بیگانگان معرفی کنید؟ با کدام حجت شرعی اینگونه بی پروا به افراد تهمت می زنید؟
4- در مورد آنچه که ارایه گزارش از "اوضاع سیاه تهران" به اینجانب نسبت داده شده است، نکات ذیل قابل توجه می نماید: اول: روزی که از شبکه فارسی بی بی سی صدای من پخش شد، اوضاع و نحوه برخورد ماموران و افراد لباس شخصی با مردم معترض به نتیجه انتخابات، به قدری نامناسب و تألم برانگیز بود که احساسات هر ناظری را جریحه دار می کرد؛ بنده نیز به عنوان یک بانوی محجبه ایرانی که فقط ناظر عبوری صحنه بودم از ضرب و شتم بی نصیب نماندم.
دوم: اینجانب تا این لحظه از انتصاب شبکه فارسی بی بی سی به سرویس اطلاعات امریکا (سازمان سیا) بی اطلاع بوده و هستم و آن روزنامه محترم هم تاکنون اسناد و مدارک تایید کننده این ادعا را ارایه نکرده است.
سوم: بر اساس قانون موجود کشور، ممنوعیتی برای مصاحبه با شبکه های خبری و ماهوراه ای وجود ندارد. شاهد مثال این ادعا،مصاحبه های متعددی است که مقامات رسمی کشور با انواع و اقسام شبکه های خبری خارجی انجام می دهند. در مورد شبکه فارسی بی بی سی که این روزها عامل استعماری و ... معرفی می شود، شاهد مصاحبه عضو ستاد انتخاباتی آقای احمدی نژاد با آن بوده ایم. دلیل دیگر عدم منع قانونی شبکه های خبری خارجی، صدور مجوز حضور و فعالیت بسیاری از آنها در کشور است.
چهارم: در مورد تعداد معترضان به نتیجه انتخابات، حضور جمعیت میلیونی در حد فاصل میدان انقلاب تا آزادی در روز دوشنبه به خوبی گویای صحت ادعای مطرح شده می باشد؛ ضمن این که مستندات و فیلم های موجومد هم بر صدقاین سخن دلالت دارد.
پنجم: بنده به عنوان یک ایرانی مسلمان، معتقد و متعهد به قوانین و مبانی جمهوری اسلامی پس از بیانات مقام رهبری در خطبه های نماز جمعه به عنوان فصل الخطاب مناقشات انتخاباتی، از حضور و مشارکت در هر گونه اقدام اعتراض آمیز صرف نظر کرده و مصلحت نظام و کشور را در پیگیری موضوع از مجاری قانونی و به دور از جنجال آفرینی می دانم.
5- در خاتمه باید خاطر نشان شوم که اینجانب عضو خانواده ای هستم که دو تن از عزیزان و فرزندان خود را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است؛ و خودم نیزبه مبانی اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی به طور کامل معتقد و پایبند هستم. از همین روی به رغم وجود فرصت های متعدد برای مهاجرت به سایر کشورها، ترجیح داده و می دهم تا در ایران اسلامی و در چارچوب قوانین آن به عنوان شهروندی مسلمان ادامه زندگی دهم.
هنگامه شهیدی- هشتم تیر 1388
*****
فراخوان جامعه دفاع از حقوق بشر درباره بازداشتی‌ها و ناپدیدشدگان اخیر
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، از خانواده‌های بازداشت‌شدگان و ناپدیدشدگان در اعتراض‌های هفته‌های اخیر ایران خواسته است تا اطلاعات هویتی این افراد را برای پیگیری در اختیار این نهاد حقوق بشری قرار دهند.
در بیانیه جامعه دفاع از حقوق بشر ایران که به امضای عبدالکریم لاهیجی، رئیس این جامعه و نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر رسیده، با اشاره به اذعان مسئولان قضایی ایران به آزادی دو هزار نفر از بازداشت شدگان هفته‌های اخیر و در بند بودن ۵۰۰ تن دیگر، آمده است که اکنون نه رقم واقعی زندانیان و نه هویت اکثریت آنها، هیچ‌کدام مشخص نیست و خانواده‌های آنان هم در بی‌خبری کامل و نگرانی مدام به سر می‌برند.
اشاره این بیانیه به اظهارات اخیر دادستان كل كشور است كه گفته بود بيش از ۲۵۰۰ نفر در جريان اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهورى دهم بازداشت شده اند كه پرونده ۵۰۰ نفر از آنها قرار است هفته آينده به دستگاه قضايى ارجاع شود.
در ميان بازداشت‌شدگان علاوه بر معترضان خيابانى، ده‌ها فعال سياسى، مدنى و دانشجو نيز وجود دارند كه به گفته خانواده‌هاى آنها، اطلاعى دقيقى از سرنوشت، اتهام و نحوه رسيدگى به پرونده آنها وجود ندارد.
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران همچنین گفته است که به تازگی شکوائیه‌ای از سوی این جامعه و فدارسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به دو نهاد ویژه سازمان ملل، گروه تحقیق در مورد بازداشت‌های خودسرانه و نیز گروه تحقیق درباره گمشدگان قهری، در مقر اروپایی آنها در ژنو ارائه شده که مشخصات ۱۷۲ تن از دستگیرشدگان ضمیمه آن است.
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران همچنین می‌گوید، از آنجا که «نمایش‌های فضاحت‌بار تلویزیونی» جمهوری اسلامی مؤید اعمال شکنجه‌های بدنی و روانی بر روی زندانیان است، رونوشتی از این شکوائیه برای گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره شکنجه هم ارسال شده است.
این بیانیه بار دیگر تأکید کرده است که رقم واقعی بازداشت‌شدگان در پی «کودتای ۲۲ خرداد» بیش از ارقام اعلام شده از سوی مسئولان انتظامی، اطلاعاتی و قضایی جمهوری اسلامی است و «بنا به خبرهای موثق» رقم کشته‌شدگان هم به مراتب بیش از تعداد ۲۰ کشته‌ای‌است که مقامات انتظامی، اطلاعاتی اعلام کرده‌اند.
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، از خانواده‌های بازداشت‌شدگان، یا ناپدیدشدگان اعتراض‌های اخیر خواسته است، از آنجا که آئین رسیدگی در دو نهاد یاد شده سازمان ملل مستلزم دادن اطلاعات دقیق درباره هویت زندانی یا گمشده، و تاریخ و محل دستگیری یا ناپدید شدن اوست، اطلاعات مرتبط را به این کانون ارسال کنند.
این امکان از طریق ارسال نامه به آدرس: LDDHIBP 275624 Paris cedex 13 France
و یا ارسال ایمیل به نشانی lddhi@wanadoo.fr فراهم خواهد بود.
*****
عباس حکیم زاده عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت آزاد شد
عباس حکیم زاده دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت ساعت 9 شب گذشته، چهارشنبه شب، پس از تحمل 135 روز حبس از زندان اوین آزاد شد.
دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در طول مدت بازدشت خود، 123 روز در سلول انفرادی و 12 روز در سلول عمومی به سر برد و اکنون با قرار وثیقه سنگین 300 میلیون تومانی آزاد شده است.
عباس حکیم زاده در تاریخ ششم اسفندماه پس یک روز پس از اعتراض دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به دفن شهید در این دانشگاه بازداشت شد.
در صبح سه شنبه ششم اسفندماه ماموران امنیتی با حمله همزمان به منازل فعالین دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، عباس حکیم زاده، مهدی مشایخی، نریمان مصطفوی و احمد قصابان را بازداشت کردند.
پیش از آن نیز در 17 بهمن ماه 4 دانشجوی دیگر دانشگاه امیرکبیر مجید توکلی، اسماعیل سلمانپور، کوروش دانشیار و حسین ترکاشوند بازداشت شده بودند.
در فروردین و اردیبشهت ماه نیز یاسر ترکمن و مسعود دهقان 2 دیگر دانشجوی دانشگاه امیرکبیر بازداشت شدند تا تعداد دانشجویان بازداشتی این دانشگاه به 10 نفر برسد.
این دانشجویان در دوران بازداشت خود تحت فشار و شکنجه تیم بازجویی قرار گرفتند تا به سناریوی مورد نظر آنها اعتراف نمایند.
در دوران پیش از انتخابات نیز اعتراض های گسترده ای در دانشگاه های مختلف نسبت به بازداشت این فعالین دانشجویی صورت گرفت که سرانجام این دانشجویان با قرار وثیقه آزاد شدند.
*****
گنجشكك اشي مشي هنوز هم بر لب بوم حاكم
پروانه وحیدمنش
همه داستان اعدام هاي سال هاي اول انقلاب را بارها و بارها شنيده ايم . همه شنيده ايم كه در آن روزها بسياري از فرزندان مسئولين نظام هم چوبه دار را بوسيدند يا به زندانهاي طولاني مدت گرفتار شدند. همه قصه نوه آيت الله خميني ، شوهر خواهر رهبري فعلي ، پسر آيت الله مشكيني و... را بارها و بارها شنيده ايم. از آن سو همه داستان پسر واعظ طبسي ، محسن رضايي و... را نيز در سالهاي اخير شنيده ايم. پذيرفتن اينكه آرمان هاي انقلاب حس پدرانه را سركوب مي كند تا فرزند را بالاي دار ببيند قابل قبول نيست چون اگر بر پايه خود دين اسلام و سيره نبوي قرار به شاهد آوردن باشد ابوجهل و ابوسفيان و ... در جريان فتح مكه بخشيده شدند و پيامبر براي نجات جان دخترش زينب كه همسريكي از كفار مكه بود و در دست مسلمانان اسير حاضر شد ازيك پيروزي حتمي بگذرد.
پس نمي توان آرمان را پيراهن عثمان كرد كه وا ملتا ما به دليل ايمان راسخ مان به اسلام و انقلاب و آرمان هايش حتي فرزند داديم. آنچه در اين ميان محل استناد و توجه است همان حفظ قدرت و شهوت به قدرت خواهي است كه البته اصلا قرار نيست ذم آن گفته شود.آنچه مساله قدرت طلبي را در جامعه اي مثل ايران ودر مقايسه با كشور هايي كه مبتني بر دموكراسي اداره مي شوند بغرنج و مساله ساز مي كند عشيره اي اداره شدن اين سرزمين و الله بختكي رفتار كردن در آن است . اينجا هنوز كدخدا دارد و داروغه و جلاد و امين الكتاب و خواجه حرم سرا . اينجا هنوز با تهديد و ارعاب خانواده هاي زندانياني كه نزديك به يك ماه است از فرزندان خود خبر ندارند ساكت مي كنند و آدم ربايي جزو مرام و مسلك حاكم باشي است . در امريكا و بريتانياي كبير و فلان وبهمان كشور مترقي نيز شهوت قدرت در ذات انسان هايش وجود دارد اما طريقه برآوردن اين شهوت آدم ربايي ، تهديد مادر يك زنداني و يا نگه داشتن جواني در سياه چال ها و بي خبر گذاشتن پدر ومادرش از حال وي نيست. ابزار ها و اهداف رفع تشنگي زايد الوصف نوع بشر در ممالك راقيه در خصوص امر قدرت مصلحت عمومي جامعه، ترقي و بهبود وضعيت اقتصادي - اجتماعي كشور و مبارزه براي اصلاح امور است.
الان 26 روز از زمان اولين کشتار و مصروب کردن و دستگیری ها مي گذرد، هرچند برخی مامورین و مزدوران و باصطلاح مسئولین رژیم باد در بوق و کرنا افکنده اند که "این تعداد از آشوبگران را که فریب خورده بودند آزاد کردیم" و یا آن مردک بی چشم و رو و دریده "عنتری نژاد" در چرندپراکنی های پریشب خویش افاضه کلام نمود که ما حساب فرزندان واقعی این ملت را که فریب بیگانگان را خوردند، از حساب آنانی که مواجب بگیران خارجیان و آمریکای جهانخوا بودند؛ جدا میسازیم ، اما واقعیت این است که قشری از شریف ترین و سلحشورترین فرزندان این مرز و بوم در گوشه های فراشموشخانه هائی مانند اوین و بازداشتگاههای معلوم و نامعلوم، و شناخته شده یا هنوز شناخته نشده رژیم تحت فشارهای هیستریک جسمی و روحی هستند تا با آشکار شدن بر پرده تلویزیون و اعتراف های دروغین، عمل ننگین سردمداران رژیم برای یک "کودتای" اعلام نشده را توجیه کرده و دستهای پلید و آغشته به خون آنان را برایشان مطهر سازند که البته و صد البته این ملت بلند آوازه و فرزندان رشیدش ولو بقیمت خون خویش حاضر نیستند تن به این خفت و خواری داده و برای رژیم رو به زوال آبرو و حیثیت کسب نمایند، مگر آن که کسانی از همریشان و هم کیشان خودشان مانند "ابطحی"ها و غیره این کار را بکنند.اين در حالي است كه ازنمايندگان مجلس تا بقیه سردمداران دستگاه خلافت "سیدعلی گدا"تلاش مي كند با ارعاب مادران و پدران اين جوانان تمام كانال هاي اطلاعت رساني در خصوص آنها را مسدود كرده و فضا را رعب انگيز جلوه دهد. ادامه بازداشت ها در سلول هاي انفرادي براي گرفتن اقرار از زندانيان است، اقراري كه با زور و ارعاب و شكنجه و بي خوابي دادن حاصل شود به اندازه قدرت اقرار گيرندگان پوشالي است.
گنجشكك اشي مشي هنوز هم بر لب بوم حاكم باشي مي نشيند و قصه اش هنوز قرنهاست زمزمه مادران و كودكان و مردمي است كه از ظلم قصاب باشي به جان آمده اند.
گنجشكك اشي مشي ما نمي گوييم لب بوم مان نشين، این رژیم در حال فروپاشی است که مي گويد لب بوم ما نشين... گنجشکک پاسخی هم دارد: « این من نیستم، جغد استبداد است که بر لب بوم میهن نشسته».
*****
اختلالات شدید و رساندن سرعت اینترنت (تقریبن ) به صفر
در آستانه طلوع خورشید و شروع روز سرنوشت ساز برای مردم و میهن، رژیم لرزان و منحوس طی چند ساعت گذشته با استفاده از تمام امکانات و تکنولوژ ی خریداری شده از کشورهای اروپائی و غربی، و با بکارگیری همه مغزهای متفکر و دانشمندان خودفروخته ای که در اختیار دارد سرعت اینترنت را به آنجا رسانده که دستیابی و یا ورود به "تارنما" برای ما و دیگرانی که چون ما، ازاین طریق گزارش ساعت به ساعت وقایع امروز تهران را به سمع و نظر هم میهنان و جهانیان میرسانند اسفبار و به حداقل رسیده است.
علی رغم این که ما در سایت خویش هستیم اما پس از نوشتن هر"پستی" برای انتشار موقتی و سپس بازبینی آن برای اصلاحات و سپس انتشار عمومی، باید مدت زمانی بین 90 تا 120 دقیقه انتظار بکشیم. بنابراین اگر تاخیری در انتشار مطالب مورد علاقه خود در این تارنما و سایر "وبسایت" ها و "وبلاگ" ها مشاهده مینمائی آن را حمل بر غفلت ما ننموده و بدانید که با باریک و باریکتر شدن "باندهای" انتقال دهنده ارتباط اینترنتی و مسدود شدن هرچه بیشتر روزنه های ارتباطی، رژیم در تلاش است که امروز را بسلامت پشت سر نهاده و تمام تمهیدات خویش را بکار گیرد تا طرق مختلف ارتباط هم میهنان با یکدیگر را به حداقل یا به صفر برساند.
*****
بیانیه شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در دهمین سالروز کوی دانشگاه
دقایقی پیش (در ساعت 5:30 بامداد) نخستین بیانیه دفتر تحکیم وحدت بشرح زیر برایمان ایمیل شد:
**
به نام خدایی که انسان را آزاد آفرید
همه جا سایه وحشت همه جا چکمه قدرت - گلوی هر قناری را بریدند از سر نفرت
امسال در شرایطی دهمین سالگرد فاجعه کوی دانشگاه فرا می رسد که درکوی دانشگاه تهران امسال در روز های 24 و 25 خرداد فجایعی به مراتب بزرگتر خلق شد و در سراسر کشور در یک ماه اخیر حماسه ها وفجایعی به مراتب بزرگتر از 18 تیر 78 را شاهد بوده ایم. این روزها سرزمین ما دیگر تنها سوگوار شهیدان عزت ابراهیم نژاد و اکبر محمدی نیست؛ چرا که داغدار نام های بسیاری چون ندا آقاسلطان ، کیانوش آسا ، مصطفی غنیان ، ناصر امیرنژاد، زهره (پریسا) پیشدادیان و ... شده ایم که در خرداد و تیر 88 خون پاکشان بر سنگفرش خیابانهای شهرمان جاری شده است.
در ماهی که گذشت شاهد برگزاری سوگواره انتخابات ریاست جمهوری دهم و بی توجهی کامل به آرای مردم همراه با سرکوب شدید اعتراضات آرام، مدنی و مسالمت آمیز جنبش سبز ملت ایران بودیم تا آخرین گامهای پروژه تدفین جمهوریت نظام تکمیل شده و انتخابات و رای مردم در ساختار سیاسی ایران کاملا بلاموضوع شود.
با این حال مقاومت تمام عیار مردمی در برابر این کودتای نرم انتخاباتی خواب آشفته کودتاچیان را بر هم زد تا الله اکبرهای شبانه مردم کابوس هر شب آنها شود و دریابند که اگرچه در ظاهر حرف خود را بر کرسی نشانده اند، اما آتشی در زیر خاکستر نهان شده که سرانجام روزی سربلند خواهد کرد.
دفتر تحکیم وحدت با اعلام حمایت از آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران جنبش سبز ملت ایران از حاکمان می خواهد که اگرچه بسیار دیرهنگام اما تا زمانی که هنوز فرصت ها به طور کامل از دست نرفته به خواست مردم گردن نهاده و با ابطال انتخابات و برگزاری دوباره آن، راه را برای اصلاح مسالمت آمیز امور باز کنند.
همچنین اعتراض شدید خود را به بازداشت گسترده دانشجویان و فعالان سیاسی که اخبار نگران کننده ای از وضعیت نگهداری آنها و تلاش برای اخذ اعترافات ساختگی از آنها به گوش می رسد، اعلام می کنیم و خواهان آزادی هرچه سریعتر این افراد هستیم.
الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم
حکومت با کفر می ماند اما با ظلم هرگز!
*
اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور
دفتر تحکیم وحدت 18 تیر 1388
*****
حکومت مردم ایران رابه گروگان گرفته است
" نوشابه امیری"

محسن مخملباف، فیلمساز سرشناس ایرانی دیروز به دعوت کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا درنشست اضطراری این کمیسیون شرکت و ضمن سخنانی تاکید کرد که ملت ایران را به گروگان گرفته اند. وی همچنین با اشاره به ضرورت تحریم "کودتا گران انتخاباتی" توسط پارلمان اروپا و لزوم عدم شناسایی دولت احمدی نژاد، خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: اسلحه ای که امروز به سوی مردم ایران نشانه رفته است، فردا جهان را تهدید خواهد کرد.
مخملباف در این جلسه که در محل پارلمان اروپا در بروکسل برگزار شد و مسئولان میز ایران در اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای مختلف عضو این اتحادیه در آن شرکت داشتند، سخنان خود را چنین آغاز کرد: "من به عنوان یک ایرانی، یک هنرمند و نماینده مردمی که به خاطر دمکراسی در ایران کشته می شوند در این جا حضور دارم تا از شما بپرسم: اگر سرنشینان هواپیمایی توسط یک هواپیما ربا به گروگان گرفته شوند، آیا دولت های جهان هواپیما ربا را به رسمیت می شناسند یا مسافران گروگان گرفته شده را؟ آیا ملت ها و دولت های جهان اعلام خواهند کرد که این یک مسئله داخلی است بین مسافران و هواپیما ربا و یا آنکه برای نجات مسافران اقدام خواهند کرد؟"
وی سپس ادامه داد: "ما ملت ایران امروز توسط دولت احمدی نژاد و خامنه ای به گروگان گرفته شده ایم و از شما ملت ها و دولت های جهان می خواهیم گروگانگیران ما را به رسمیت نشناسید. احمدی نژاد تنها کودتایی علیه دمکراسی در ایران نیست. او در قدم بعدی صلح جهان را به مخاطره می اندازد. اگر امروز کشتار مردم ایران را بر او ببخشید، فردا با کشتار مردم جهان توسط او چه خواهید کرد؟"
مخملباف افزود: "تصور نکنید که جنبش مردم ایران با سرکوب، کشتار، زندان وشکنجه به پایان رسید. جنبش ما علیه دولت کودتا، دیگر بخشی از زندگی روزمره مردم ما شده است. شما خواهید دید که مردم ایران با مخالفت مدنی خود و با مبارزات غیر خشونت آمیز خود این دولت را در نهایت ساقط خواهند کرد."
وی آنگاه خطاب به نمایندگان مردم اروپا در پارلمان این قاره، گفت: "شما می دانید که ده ها نفر را کشته اند. هزاران نفر را دستگیر و شکنجه کرده اند. خبرنگاران، حتی خبرنگاران خارجی را دستگیر کرده اند. رجال سیاسی معترض به تقلب و دیکتاتوری را دستگیر کرده اند، حتی به کارمندان محلی سفارتخانه ها که کارشان همان است که کارمندان سفارت خانه های جمهوری اسلامی، رحم نکرده و آن ها را دستگیر کرده اند. هر کس با یک رادیو و یا تلویزیون، یا نماینده یک رسانه غیردولتی مصاحبه کند در خطر است."
مردم نباید فدای نفت شوند
وی آنگاه با تاکید بر اینکه "مردم ایران حق دارند به جهان نگاه کنند و کسانی را که با این دولت کودتا همکاری می کنند و به تداومش یاری می رسانند دشمن خود بدانند" اظهار داشت: "مردم ایران نباید فدای نفت خود شوند که تا هست و تا نیاز به مصرف آن در جهان هست، دولت های دیگر به خود حق می دهند با کلیددارش مذاکره و معامله کنند. خشمی که نسل گذشته ایرانیان از آمریکا و بریتانیا داشت به خاطر کودتای 28 مرداد و همکاری با دولت کودتایی بود. این خشم بیش از نیم قرن مانع از آن شد که ایرانیان با غرب دوست باشند، و به حکومت عوام فریب ایران فرصت داد با استفاده از همین خشم بر آنان حکومت کنند و جهان متمدن را هم از یک متحد با فرهنگ محروم کرد. کاری نکنیم که باز هم نسل های آینده ایرانیان به همین چشم به اروپا نگاه کنند. به مردم ایران پیام برسانید که جهان امروز جهانی انسانی است که همه مردم جهان از درد هم باخبرند و هیچ عاملی نمی تواند آن ها را نسبت به درد همدیگر بی اعتنا کند. مردم ایران خود تکلیف کودتاگران را روشن خواهند کرد، از دولت های اروپائی توقع اسلحه و کمک های مادی ندارند اما این انتظار که دولت کودتارا دوست و شریک خود ندانند به نظر نمی رسد چندان انتظار غیرمعمولی باشد. مردم ایران یک بند سبز به مچ خود بستند و یک شعار هم بیشتر نداشتند رای ما را اعلام کنید نه رای خودتان را. و به همین اتهام الان زیر شکنچه و در زندانند. آیا شما آسوده و ساکت خواهید ماند تا با پول حاصل از فروش نفت باز هم دولت احمدی نژاد مردم ایران را شکنجه کند و برای تمام منطقه تروریست پرورش دهد و دیگران را با موشک تهدید کند."
مخملباف ادامه سخنانش را به نقل بخشی از اظهارات میرحسین موسوی اختصاص داد و به نقل از وی گفت: "اعلام نتیجه انتخابات ایران بهت آور است. مردمی که رای داده اند خود می دانند که به احمدی نژاد رای نداده اند. مردم ایران آگاهند و در برابر کسانی که با تقلب روی کار بیایند تمکین نخواهند کرد... آنها ابتدا با استفاده بی حساب از امکانات دولتی برای تبلیغ احمدی نژاد کوشیدند. سپس با تقلب گسترده رای مردم را وارونه نشان دادند. بعد با باتون و شوک الکتریکی به جان اعضای ستاد این جانب افتادند. بعد به جای اجازه راه پیمائی قانونی به مردمی که احمدی نژاد را رئیس جمهور مشروع نمی دانستند، فضای کشور را نظامی کردند و با حالتی کودتاگونه، با تیراندازی در خیابان ها به صورتی دلخراش گروهی از مردم را کشتند، هزاران نفر را زخمی، دستگیر و شکنجه کردند و حتی نام و نشان شهیدان، مجروحان و بازداشت شدگان را به خانواده های آن ها اطلاع ندادند... وتمامی رسانه هایی که از طریق آنان ارتباط این جانب با جامعه برقرار می شد را مسدود کردند... حتی اگر کسی به نشانه اعتراض پارچه سبزی به دست خود بست را مورد ضرب و شتم قرار دادند... آن ها از من خواستند از حق شخصی خود بگذرم. مسئله انتخابات، مسئله شخصی من نیست و من نمی توانم بر سر حقوق و آرای پایمال شده مردم، معامله یا مصالحه کنم... آن چه اتفاق افتاده است فراتر از تحمیل یک دولت ناخواسته به ملت، که تحمیل نوع جدیدی از زندگی سیاسی بر کشور ایران است."
وی آنگاه وضعیت امروز ایران را بعد از کودتای انتخاباتی چنین ترسیم کرد: "رای های دزدیده شده، دولتی بی مشروعیت سیاسی، مردمی مورد ستم و اهانت قرار گرفته، جوانانی زخمی و دستگیر و شکنجه شده، خون هایی به زمین ریخته شده، قلم هایی شکسته، روزنامه هایی بسته و فضای امنیتی و کودتاگونه و بی اعتمادی تلخ و گسترده مردم."
پایان بخش سخنان محسن مخملباف نیز به طرح خواست هایی که میرحسین موسوی مطرح کرده، اختصاص داشت:
1- "اکثریت جامعه ایران که این جانب میرحسین موسوی نیز یکی از آنان هستم مشروعیت سیاسی دولت ایران را نمی پذیریم." و از مردم جهان می خواهیم که همراه مردم ایران دولت غیر مشروع احمدی نژاد را به رسمیت نشناسند.
2- "ما خواستار جلوگیری از برخوردهای نظامی و امنیتی دولت غیر مشروع ایران هستیم" و ازملت ها و دولت های آزاد و سازمان های سیاسی و مدافعان حقوق بشر در جهان می خواهیم تا با حمایت از مردم ایران مانع از ادامه کشتار، دستگیری و شکنجه مردمی شوند که به خاطر رای دادن برای تعیین سرنوشت خویش سرکوب می شوند.
حمایت نمایندگان اروپا
پس از سخنان مخملباف که با استقبال حاضران مواجه شد، خانم آنجلیکا بییر، مسئول میز ایران در اتحادیه اروپاضمن سخنانی با تاکید بر اینکه "ما اوضاع ایران راجدی می گیریم" از لزوم کمک به مردم ایران برای دستیابی به حقوق فردی شان سخن گفت و سپس افزود: آقای خامنه ای و احمدی نژاد تنها از طریق اعمال خشونت می توانند حکومت کنند. بحث ما در پارلمان اروپا بیشتر بر سر این است که چگونه به بهترین راه برای یاری رسانی به مردم ایران دست یابیم.
خانم بییر در ادامه با اشاره به اینکه "دولت احمدی نژاد بیش از هر دولتی به مردم ایران صدمه زده واعتماد مردم از این دولت سلب شده" از موضع باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی حمایت و تاکید کرد "اگر بگذاریم پنجره ها را ببندند، باز کردن آن سخت خواهد بود."
پس از سخنان خانم بییر، نمایندگان کشورهای مختلف اروپایی در مورد وضعیت امروز ایران سخن گفتند و همگی با تاکید بر اینکه "تقلب در انتخابات ایران، امری آشکار است".
نمایندگان پارلمان اروپا همچنین پیشنهادات مختلف خود را در ارتباط با بهترین نحوه برخورد با جمهوری اسلامی و کمک رسانی به مردم ایران مطرح کردند که از جمله می توان به این موارد اشاره کرد:ممانعت از سفر عاملان کودتای انتخاباتی به غرب، تشدید تحریم ها، حمایت از جنبش مدنی ایران، کمک برای آنکه صدای مخالفان شرایط موجود بیشتر شنیده شود، تشدید فشاردیپلماتیک....
امروز ایران؛ فردا دنیا
در ادامه این جلسه برخی از این نمایندگان سئوالاتی در ارتباط با وضع موجود مطرح کردند که محسن مخملباف در پاسخ به آنها از جمله گفت: "امروز سرنوشت دمکراسی در ایران با صلح در جهان گره خورده است. امروز یک دیکتاتور، یک رژِیم مستبد اسلحه اش را به سوی مردم خود گرفته، همین رژِیم، فردا جهان را نشانه خواهد گرفت. لذا دنیا باید در برابر این حکومت کودتاچی بایستد. جمهوری اسلامی با ترفندهای مختلف وقت می خرد، و غرب نیز این وقت را می فروشد؛ اما باید بدانید که اگر امروز دموکراسی در ایران سرکوب شود، به زودی بمب جمهوری اسلامی، رو به جهان شلیک خواهد شد. تا دیروز ما به عنوان مردم ایران متهم بودیم که احمدی نژادرا انتخاب کرده ایم؛ امروز اما نشان داده ایم که چنین نیست. در چنین لحظه تاریخی، خواست ما از جهانیان این است که دولت احمدی نژاد را به رسمیت نشناسند، وبه ما در برگزاری انتخاباتی آزاد با نظارت بین المللی یاری رسانند."
از نماینده جمهوری اسلامی در بروکسل هم برای شرکت در این جلسه دعوت شده بود؛ اما صندلی وی خالی بود. خانم بییر در این مورد گفت: جلسه ام را با سفیر ایران، قطع کردم برای اینکه خود او هم نمی دانست چه موضعی دارد.
*****
تلاشهای رژیم برای پیشگیری از "فروپاشی"
پس لرزه های پس از "کودتای انتخاباتی"، باز مرگ آفرین شد، بعضی ها را به "کما" و بیمارستان فرستاد، شماری را به زندان افکند، خیلی ها در زندان ماندند. تصویر عده ای را ممنوع کرد، سایت عده ای را مسدود ساخت و در مقابل، کار از نگرانی گذشت.
خبر مرگی دیگر، این بار از مشهد رسید. حمید مداح شورچه، از فعالان ستاد انتخاباتی موسوی در مشهد، چند روز پس از آزادی از زندان، به دلیل "شکنجه" های فراوان و در اثر خونریزی مغزی جان سپرد.
اما خطر "مرگ" یک زندانی دیگر، همه را نگران کرد. آنجا که خبر رسید، سعید حجاریان، به "کما" رفته است. و تصویر او که بیمار است و با عصا راه می رود و با کمک دیگران کارهایش را انجام می دهد و قادر به تکلم نیست به راحتی، صدای همه را در آورد. اما سعید مرتضوی به ازادی وی رضایت نداد و شرط و شروط گذاشت. و در اینجا بود که کمپین بین المللی حقوق بشر گفت: "وضعیت جسمی حجاریان و سلامتی او قبل از بازداشت هم رو به بهبود نبود. و این بسیار بی رحمانه و غیر انسانی است که این افراد در بازداشت های بدون ارتباط با دنیای خارج نگهداری می شوند".
در گوشه دیگری از بند، محسن امین زاده کارش به بیمارستان کشید. عده ای گفتند: شاید به خاطر"مهرورزی" بیش از حد. همین "مهرورزی" متوجه مهسا امرآبادی، روزنامه نگار باردار هم بود. کمپین بین المللی حقوق بشر در این باره اعلام کرد: "هر چند هیچکس خبری درباره مهسا ندارد، اما حتی بدون درنظر گرفتن بازجویی ها واحتمال شکنجه، فقط نگهداشتن او در وضعیت بی ارتباط با دنیای خارج برای یک چنین دوره طولانی به اندازه کافی برای آسیب زدن به او و فرزندش استرس زا بوده است". و برای رهایی از این وضعیت بود که همسر روزنامه نگار او، مسعود باستانی، برای رهایی وی خود را به مسئولان قضایی تحویل داد. چرا که شرط مسولان امنیتی برای آزادی همسرش، معرفی خود وی عنوان شده بود. مسعود باستانی رفت و خودش را معرفی کرد اما نه تنها مهسا امر آبادی آزاد نشد، بلکه او هم در زندان ماند.
و در گوشه و کنار شهر، فعالینی هم بودند که نیروهای امنیتی به سراغشان رفتند و از خانه یا محل کار آنها را گرفتند و به زندان بردند.
عیسی سحر خیز، یکی از آنها بود. و نگرانی آنجا بالا گرفت که چون هنوز جای دندانهای محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد روی شانه وی مانده، عفو بین الملل اعلام کرد: "خطر شکنجه، عیسی سحرخیز را تهدید می کند".
آنطرفتر، محمد رضا یزدان پناه و جلال محمد لو از اعضای جوان جبهه مشارکت و فیض الله عرب سرخی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب هم بازداشت شدند.
بعلاوه، محمد علی دادخواه وکیل دادگستری، به همراه، ملیحه دادخواه، سارا صباغیان، بهاره دولو و امیر رئیسیان هم دستگیر شدند.
و همه اینها یک طرف، تنها بسیج، 1000 نفر را بازداشت کرده است. این را سرتیپ عراقی از فرماندهان سپاه بیان کرد. محمد رضا تابش هم به نقل از دادستان کل کشوردر وبسایت نمایندگان مجلس گفت که تا هفته آینده پرونده 500 نفر از بازداشتی ها به دادگاه می رود. و البته این وبسایت متعلق به اعضای فراکسیون اقلیت مجلس خودش هم ممنوع الملاقات شد و آن را مسدود کردند.
در اقدامی متفاوت تر، سایت پارلمان نیوزاعلام کرد: "رسانه ملی که اینروزها به گفته بسیاری از کارشناسان و مردم به رسانه دولتی مبدل شده است، در اقدامی ناشایست و تلافی جویانه هنرمندان حامی میرحسین موسوی را ممنوع التصویر کرد".
در همین حال، همزمان با حفظ جایگاه ایران به عنوان "بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان" آیت الله شاهرودی با صدور بخش نامه ای، خواستار برخورد با ماهواره ها و سایت های اینترنتی شد. در کنار همه این بازداشتها، اعدام فله ای هم بود. 20 نفر در زندان رجایی شهر به دار آویخته شدند. اتهام آنها نگهداری و حمل مواد مخدر ذکر شد. اعدام آنها با واکنش اتحادیه اروپا مواجه شد.
اما این اوضاع در سطح بین المللی اعتراضات زیادی را به دنبال داشت. سازمان دیدبان حقوق بشر از رهبران هشت کشور صنعتی خواست که "سرکوب خشونت‌بار" اعتراض‌های مردمی در ایران به نتایج انتخابات را محکوم کنند.
نروژ، با احضار کاردار ایران در این کشور، به دستگیریها در ایران اعتراض کرد و آن را امری سیاسی خواند و خواستار آزادی زندانیان شد.
10 تن از برندگان جایزه صلح نوبل، در نامه‌ای به بان‌ کی‌مون دبیر کل سازمان ملل، از وی خواستند که نماینده‌ای برای بررسی اوضاع ایران به تهران بفرستد.
و شش کارشناس کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد، در متنی که در مقر سازمان ملل در ژنو توزیع شد، با ابراز نگرانی از سرکوب خشن مردم در پی تظاهرات اخیر، خواستار دیدار از ایران شدند.
و در چنین شرایطی بود که کمپین بین المللی حقوق بشر چنین نتیجه ای را گرفت: "وضعیت ایران بسیار وخیم است و شبیه بسیاری از سرکوب های فجیع در حافظه تاریخ معاصر از جمله سرکوب های پس از کودتای ژنرال پینوشه در سال 1973 است که در جریان آن صدها نفر بازداشت، ناپدید و اعدام شدند".
*****

تاریخچه روز خونین 18 تیر 1378



**


**

حادثه خونین 18 تیر 1378

18 تیر روز سرکوب و کشتار مردمی بود که با دست خالی به مقابله با یگانهای ضد شورش و سپاه پاسداران تا دندان مسلح و انصار حزب الله مسلح به قمه، پنجه بوکس و چاقو پرداختند.
20 سال پس از سرکوب، ایجاد رعب و وحشت، تحقیر زن و مرد، دستگیری وشکنجه و دسته دسته اعدام کردن، فرزندان انقلاب، همان بچه های خردسالی که رژیم روی آنها حسابی کلان باز کرده بود، در برابر این رژیم ضد بشر قد علم کرده و سقوطش را خواستار شدند و در 18 تیر 1378 خواب از چشمان سران جنایتکارش ربودند.
گزارشی که از نظرتان می گذرد، گزارش لحظه به لحظه، ساعت به ساعت روز خونین 18 تیر 1378 و روزهای پس از آن است
حوالی نیمه شب پنج شنبه 17 تیر 78، جمع کثیری از دانشجویان در خوابگاه دانشجویی امیرآباد، واقع در شمال تهران به یک تظاهرات ضد حکومتی دست زده و علیه اختناق حاکم شعار می دادند.
حوالی چهار بامداد یگانهای رژیم، منطقه خوابگاه دانشجویان را به محاصره در می آورند. رژیم اسلامی سه نیروی مختلف را به کوی دانشگاه اعزام می دارد: نیروی اول چماقداران " انصار حزب الله" به سرپرستی
ده نمکی، نیروی دوم گارد ویژه ضد شورش به سرپرستی"سرتیپ پاسدار نقدی" ، " سردار احمدی" و" سرتیپ پاسدار علی ذوالقدر" و گروه سوم نیروی انتظامی از ناحیه تهران بزرگ بود که به فرماندهی " سرتیپ پاسدار لطفیان " راهی محل می شوند. مهاجمان ضمن پرتاب گاز اشک آور دانشجویان را که بالغ بر سیزده هزار تن بودند، با باتوم، چماق، پنجه بوکس، کابل و قنداق تفنگ مورد ضرب و شتم قرار می دهند. آنان تعدادی از دانشجویان را از پنجره های خوابگاه با گفتن " یا حسین از ما بپذیر " به پایین پرت می کنند. نیروهای رژیم تعداد زیادی از اتاقها را در حالی که دانشجویان هنوز در آنها خواب بودند، به آتش کشیده و کلیه وسایل دانشجویان از ظروف غذا خوری، میز و صندلی، تخت و وسایل استراحت گرفته تا نوشت افزار و کامپیوتر و حتی دانشنامه ها و مدارک تحصیلی آنان را نابود می کنند. اما پاسداران و یگانهای ضد شورش نتوانستند دانشجویان تمام ساختمانها را غافلگیر کنند. عده ای از دانشجویان پیش از اینکه ماموران به ساختمانشان برسند، موفق می شوند از ساختمان خارج شده و با پرتاب سنگ و هرچه در دست داشتند با پاسداران مقابله کنند. دانشجویان حین درگیری شعار می دهند: توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد. مرگ بر استبداد، زنده باد آزادی. وزیر اطلاعات، استعفا، استعفا. مجلس فرمایشی انحلال، انحلال.
با اوج گیری شعارها دامنه درگیریها گسترش یافته و تا ساعت 7:30 بامداد ادامه می یابد.
در جریان هجوم ماموران دولتی دست کم شش تن از دانشجویان از جمله نعیمی، یاوری و سهرابی کشته می شوند. یکی از آنها به دلیل اینکه توسط پاسداران از طبقات بالایی ساختمان به پایین پرتاب شده و دیگری به دلیل ضربات شدید چاقو به سرش، جان خود را از دست می دهند.
در اولین ساعات این درگیری بیش از هزار تن از دانشجویان با سر و دست و پای شکسته و با بدنهای مجروح بدون کمترین امکان رسیدگی در بحبوبه درگیری به حال خود رها می شوند. پاسداران، دانشجویان معترض را دستگیر و با خود به محل نامعلومی منتقل می کنند. تعداد دستگیر شدگان بالغ بر هزار نفر است که از آنها هیچ اطلاعی در دست نیست.
با روشن شدن هوا فاجعه سرکوب خونین دانشجویان بیشتر روشن می شود. همه وسایل، در هم شکسته و همه جا خون آلود است. گروه زیادی از دانشجویان خشمگین، با مُچ بندها و بازوبندهای سیاه در محوطه کوی تجمع می کنند و به شعار دادن می پردازند:
می کشم، می کشم آنکه برادرم کشت
پاسداران، جلو آمبولانسهای حامل دانشجویان مجروح را گرفته و با کتک زدن خدمه درمانی داخل خودرو، مجروحان را با خودروهای پاسداران به نقطه نامعلومی می برند. ماموران هم چنین بیمارستانهایی که دانشجویان مجروح در آنها بستری شده اند را تحت کنترل گرفته و از هر گونه تماس با دانشجویان جلوگیری می کنند.
رژیم اسلامی برای سرکوب دانشجویان، چماقداران و عوامل اطلاعاتی خود را روز جمعه 18 تیر، به کوی دانشگاه گسیل می دارد. بر اثر درگیری بین ماموران رژیم و دانشجویان تعداد دیگری از آنها زخمی می شوند. ماموران رژیم تا دندان مسلح هستند. چند نفر از مجروحان شب گذشته به دلیل شدت ضربات وارده فلج شده و عده ای نیز توسط چماقداران مجروح می شوند. به دنبال ادامه درگیریها در مقابل خوابگاه دانشجویان، شورای تامین استان به ریاست خاتمی تصمیم گرفت که نیروهای انتظامی را صد متر از محل عقب بکشد. ساختمان دانشگاه به شدت تخریب شده است.
ساعت 15:30 روز جمعه پاسداران با حمله به بیمارستان شریعتی در تهران که تعدادی از دانشجویان مجروح در آن بستری بودند کلیه زخمیها را به مکان نامعلومی منتقل می کنند. از آنجا که این اقدام پاسداران در روز جمعه در چند نوبت با حمله به بیمارستانهای مختلف پایتخت تکرار می شود، دانشجویان زخمی از بیم دستگیرشدن به بیمارستان مراجعه نمی کنند.
به دنبال تجمع دانشجویان تعدادی از مقامها و شخصیتهای رژیم برای جلوگیری از گسترش اعتراضات به محل آمده و از آنها می خواهند که برای حفظ آرامش به اعتراضات خود پایان دهند. اما دانشجویان آنان را از خود می رانند. دانشجویان، فائزه هاشمی رفسنجانی را هو کرده و علیه رفسنجانی(پدر) شعار می دهند. موسوی لاری را هم که مرتب آنها رابه آرامش دعوت می کرد، سنگباران می کنند و عمامه او را از سرش بر می دارند. لاری در میان حفاظت شدید پاسداران پا به فرار می گذارد. با این حال شیشه اتومبیل بنز او بر اثر سنگباران دانشجویان می شکند. دانشجویان خواستار استعفای وزیر کشور می شوند و غفوری فرد، را هم که برای میانجیگری به میان دانشجویان رفته بود، آنچنان هو کردند که جرات نکرد به آنها نزدیک شود.
انصار جنایت می کند، رهبر حمایت می کند. خامنه ای حیا کن، سلطنتو رها کن. علی فلاحیان، سردسته جانیان، اعدام باید گردد
در پی درگیری شدید در کوی دانشگاه تهران، شورای تامین شهر تهران تشکیل جلسه داده و راههای جلوگیری از گسترش اعتراضات دانشجویی را مورد بررسی قرار می دهند. کلیه ارگانهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی در سطح شهر تهران در حالت آماده باش قرار می گیرند. رژیم اسلامی حتی به خلبانهای هلی کوپترهای یگان ویژه پاسداران نیز آماده باش داده تا در صورت لزوم وارد صحنه شوند.
حوالی ساعت چهار بامداد بر اثر شلیک گلوله پاسداران، یکی از دانشجویان از ناحیه چشم مجروح و به بیمارستان منتقل می شود. از اولین ساعات بامداد شنبه 19 تیر، دانشجویان به دانشگاه تهران آمده و همراه با هزاران تن از دانشجویان سایر دانشگاههای پایتخت دست به تظاهرات می زنند.
توپ، تانک، مسلسل، دیگر اثر ندارد
بر اثر یورش پاسداران ضد شورش به دانشجویان، درگیریهایی رخ می دهد که طی آن شماری از دانشجویان زخمی می شوند. وزیر فرهنگ و آموزش عالی در یک اطلاعیه، ضمن اعلام استعفای خود فاجعه سرکوب خونین دانشجویان را یک " بحران ملی " نامید.
به دنبال اعتراض بزرگ دانشجویان کوی دانشگاه تهران، خاتمی یک نشست اضطراری با سرکردگان امنیتی تشکیل می دهد. به دنبال این نشست، یک حکومت نظامی اعلام نشده در تهران اعمال می شود.
حکومت، در مناطق گسترده ای از تهران عبور و مرور را تحت کنترل در آورده و آن را عملا به حالت تعطیل در می آورد. حد فاصل چهار راه ولی عصر تا میدان انقلاب، که از مسیرهای مهم عبور و مرور در تهران است، مسدود می شود.
خبرگزاری فرانسه در خبری در این باره گزارش می دهد که پاسداران ضمن چک هویت عابران و سرنشینان خودروها، دانشجویان و جوانان را سوار بر مینی بوسها و اتوبوسها و خودروهای نیروی انتظامی می کنند و به نقاط نامعلومی می برند.
دانشجویی که بامداد شنبه از ناحیه چشم مورد اصابت گلوله ماموران انتظامی قرار گرفته بود، در بیمارستان شریعتی تهران، جان می سپرد.
تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران که با شرکت هزاران تن از دانشجویان سایر دانشگاههای پایتخت برگزار شد تا ساعت 15 ادامه می یابد. تعداد دانشجویان بالغ بر هیجده هزار نفر بر آورد می شود.
18 تیر امسال، 16 آذر ماست
خبرگزاری فرانسه در خبر دیگر نوشت: تظاهرکنندگان که یک پیراهن خون آلود بر سر دست گرفته بودند، شعار می دادند: دانشجو بپاخیز، برادرت کشته شد.
ماشینهای زرهی پلیس ضد شورش که با فواصل ده الی بیست متر و با سرعت زیاد حرکت می کردند به طرف کوی دانشگاه روانه می شوند.
دانشجویان معترض در ادامه تظاهرات عظیم خود با راهپیمایی از تقاطع خیابان کارگر شمالی – فاطمی به سمت وزارت کشور کابینه خاتمی، راهپیمایی می کنند.

ای ملت با غیرت، حمایت، حمایت. هموطن هموطن، حمایت حمایت.
نیروی انتظامی ننگت باد.

مردم در تجمع خود در مقابل وزارت کشور، درب این وزارتخانه را می شکنند
هنگامی که تاج زاده، معاون وزیر کشور برای آرام کردن دانشجویان به جمع آنان آمد، دانشجویان بر علیه وی شعار می دهند. تاج زاده با ارائه گزارشی از تلاش وزارت کشور درباره این حادثه می گوید: " دانشجویان عزیز، هیچ فاصله ای بین ما و دولت با شما وجود ندارد. غم شما، غم ماست". دانشجویان فریاد می زنند:
" دروغ است، دروغ است. اینها همه شعارند". پس از آنکه تاج زاده در سخنان خود کشته شدن تنها یک نفر را تائید کرد، گروهی از دانشجویان سخنان وی را ناتمام باقی گذاشته و به سمت خیابان ولی عصر حرکت می کنند.
رژیم اسلامی روز شنبه 19 تیرماه با چند وانت بار، به ماموران خود که کفن پوشیده اند، چوبهای چماق شکلِ دسته دار، تحویل می دهد. ماموران سپس با موتور سیکلت و وانت بار در خیابانها گشت می زنند و به مردم و دانشجویان حمله می کنند. در تهران نیروی انتظامی با صدور بیانیه ای اعلام می دارد که در رابطه با تظاهرات دانشجویان به " وظیفه قانونی " خود عمل کرده است. یک دانشجو به خبرگزاری فرانسه گفت که ماموران نیروی انتظامی مانند دیوانه ها ما را کتک می زنند.
در پی چهل ساعت درگیری در دانشگاه تهران، رئیس این دانشگاه و روسای کلیه دانشکده های آن از شغل خود استعفا می دهند. پیش از آن وزرای بهداشت و درمان، و فرهنگ و آموزش عالی و موسوی لاری، وزیر کشور از معاونت فرماندهی نیروی انتظامی، استعفا داده بودند.
بازار تهران در حمایت از دانشجویان تعطیل می شود
دانشجویان در سوگ هفت دانشجوی کشته شده، لباس سیاه پوشیده و از ساعت شش پس از نیم روز، برای آزادی یاران اسیر خود دست به تحصن می زنند.
دانشجویان با سردادن شعار، انزجار خود را از سردمداران حکومتی و عوامل آنها که تظاهرات مسالمت آمیز روزهای قبل را به خاک و خون کشیده اند، ابراز می کنند.
مرگ بر خامنه ای. خامنه ای، حیا کن سلطنتو رها کن
دانشجویان هم چنین چماقداران و پاسدارانی را که قصد تهاجم به تظاهرات را داشتند، کتک زده و فرای می دهند و موتورهایشان را به آتش می کشند.
دفتر تحکیم وحدت، وابسته به خاتمی تلاش می کند اعتراض گسترده دانشجویان را به انحراف بکشاند.
دانشجویان دانشگاههای تبریز، اصفهان، رشت، شیراز و مشهد نیز در حمایت از دانشجویان دانشگاه تهران دست به تظاهرات می زنند.
ماموران به بیمارستان سینا حمله کرده و کادر پزشکی آن را که مشغول مداوای دانشجویان مجروح بودند، مضروب می کنند.
روزنامه کیهان نوشت: دانشجویان دانشگاه تهران می گویند که" مسئله ما، کل ایران است".
هنگام سخنرانی عبدالله نوری، نزدیکترین مشاور خاتمی، دانشجویان شعار می دهند: قاتل، قاتل، عدالت.
دانشجویان به رژیم اسلامی اولتیماتوم دادند تا لطفیان، رئیس نیروهای امنیتی را به خاطر اعمال خونبار نیروی انتظامی اخراج کند.
ما دولت زور نمی خواهیم، پلیس مزدور نمی خواهیم
حکومت اسلامی در وحشت از گسترش اعتراضات دانشجویان تبریز، دانشگاه این شهر را تعطیل کرده ولی فضای شهر ملتهب است.
یکشنبه شب 20 تیر، در تبریز حکومت نظامی برقرار شد و تانک در خیابانهای این شهر مستقر گردید.
به دنبال درگیریهای روز یکشنبه در دانشگاه تبریز، هشتصد تن زخمی شدند.
در رشت، بیش از هزار تن از دانشجویان دست به تظاهرات زدند.
در اهواز سه هزار تن از دانشجویان در همبستگی با دانشجویان دانشگاه تهران راهپیمایی کردند.
در اصفهان و مشهد، دانشجویان برای دومین روز متوالی تظاهرات کردند.
دانشجویان دانشگاههای مشهد، اصفهان، شیراز، ارومیه، اردبیل، سمنان، شاهرود، یاسوج، همدان، یزد، خرم آباد، بندر عباس، زنجان، گرگان، رشت، مراغه و اراک نیز در اعتراض به حمله ماموران رژیم به دانشجویان دانشگاه تهران راهپیمایی و یا با صدور اطلاعیه هایی، این اعمال وحشیانه را محکوم می کنند.
رژیم اسلامی یک دختر دانشجو را در مشهد به قتل می رساند
رادیو دولتی، پس از شصت ساعت سکوت، پاسخ خاتمی به وزیر آموزش عالی را پخش می کند. او در یک موضعگیری، ضمن رد استعفای" معین" وزیر آموزش عالی از دانشجویان خواست که نسبت به جنایت کوی دانشگاه چشم پوشی و خویشتن داری کنند. خاتمی در این نامه دانشجویان را متهم به خشونت کرد و گفت: همه باید بدانید که در شرایط حساس کشور، آرامش و پرهیز از هر گونه خشونت و تشنج، اساسی ترین نیاز کشور و لازمه مهم توسعه سیاسی است و موفقیت دولت مرهون این آرامش است.
خاتمی با صدور اطلاعیه دوم شورایعالی امنیت که تحت ریاست وی می باشد، گفت: متاسفانه عده ای با شعارهای غیر معقول و افراطی نمودن حرکت سالم دانشجویی، قصد ایجاد درگیری دارند.
روز یکشنبه دانشجویان در حالی به چهارمین روز تظاهرات خود ادامه می دادند که از بامداد، ارگان خاتمی در دانشگاهها به شدت تلاش می کرد مانع برگزاری تظاهرات شود.
لاری وزیر کشور کابینه خاتمی، به صراحت دانشجویانی را که در اعتراض به کشتار کوی دانشگاه راهپیمایی و تجمع می کنند، تهدید به سرکوب می کند.
خبرگزاری رویتر درباره درگیریهای روز یکشنبه نوشت: هزاران تن از دانشجویان خشمگین، روز یکشنبه به منظور زیر ضرب بردن رهبران سیاسی رژیم به خیابانها ریختند.
توپ، تانک، بسیجی دیگر اثر ندارد
روز دوشنبه 21 تیرماه بدستور شورای عالی امنیت وزیر کشور خاتمی، نیروهای انتظامی وارد عمل می شوند. آنان دهها تن را کشته و صدها تن را مجروح می کنند.
رادیو و تلویزیون دولتی به نقل از گزارشگر صحنه در ساعت 4:30 بامداد اعلام کرد که علاوه بر آتش زدن خودروها و ساختمانها، تظاهرکنندگان با توسل به زور وارد دانشگاه تهران شده اند و اقدام به تخریب و آتش زدن جایگاه نماز جمعه کردند.
نیم روز دوشنبه، دهها هزار دانشجو در ادامه جنبش اعتراضی خود در دانشگاه تهران تجمع می کنند. دانشجویان هنگام پخش سخنرانی خامنه ای که از بلندگوهای مسجد دانشگاه تهران، پخش می شود خامنه ای را هو می کنند.
دانشجویان، ابطحی رئیس دفتر خاتمی را که برای دعوت به آرامش به میانشان آمده نپذیرفته و او و اتومبیلش را سنگباران می کنند که موجب شکسته شدن شیشه اتومبیل وی و فراری شدن خود او می گردد.
استادان دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان اعلام اعتصاب می کنند

حکومت در هراس از گسترش تظاهرات و جهت آمادگی برای سرکوب، دو هلی کوپتر را بالای سر در دانشگاه به پرواز در می آورد.
روزنامه نشاط اعتراف می کند که محمد فرجی، دانشجوی دانشکده حقوق در ناآرامیهای روزهای گذشته جان سپرده است.
مردم تهران از حوالی نیمروز در نقاط مختلف شهر از بهارستان و میدان توحید و ولی عصر تا خیابان انقلاب و دانشگاه وارد کارزار می شوند. مردم از سراسر شهر و دسته دسته به سمت چهارراه ولی عصر دست به راهپیمایی می زنند و در اعتراض به سرکوب خونین دانشجویان به تظاهرکنندگان می پیوندند.
از چهارراه امیرآباد تا اتوبان آل احمد، دانشجویان و مردم دست به راهپیمایی می زنند.
لحظه به لحظه گویم، زیر شکنجه گویم، یا مرگ یا آزادی
20 سال سکوت تمام شده، مردم، قیام شروع شده

در اکثر نقاط تهران از جمله میدان توپخانه، لاله زار، ناصر خسرو و چهارراه استانبول مردم دست به اعتراض زده و ساختمانهای دولتی را مورد حمله قرار می دهند.
تا ساعت 12:30، چهل هزار نفر در چهارراه ولی عصر جمع می شوند. ساعت به ساعت بر جمعیت افزوده می شود. تظاهر کنندگان یک ماشین راهنمایی و رانندگی، بانک سپه و ایستگاه شرکت واحد را به آتش کشیده و ساختمانهای دولتی را مورد حمله قرار می دهند.
جمعیت زیادی از سه راه جمهوری به سمت چهارراه ولی عصر در حرکت است. بازاریها و صاحبان مغازه در محدوده سه راه جمهوری، مغازه های خود را تعطیل و به تظاهر کنندگان می پیوندند.
انصار جنایت می کند، رهبر حمایت می کند
درگیریهای گسترده بین ماموران حکومتی و مردم از ساعت 2 پس از نیمروز در میدان ولی عصر آغاز می شود.
حوالی ساعت چهار بعد از ظهر جمعیت تظاهرکننده در برابر دانشگاه تهران به صد هزار تن می رسد. نیروی انتظامی دور تا دور دانشگاه تهران مستقر است.
بدستور شورایعالی امنیت، عوامل نیروی انتظامی تظاهر کنندگان را از زمین و هوا به گلوله می بندند. دهها تن کشته و صدها تن مجروح می شوند. ماموران نیروی انتظامی در میدان ولی عصر، دهها تن را دستگیر می کنند.
این درگیری بزرگ که از ساعت 2 آغاز شده بود تا حوالی ساعت شش بامداد در میان خون و آتش ادامه می یابد.
در اطراف دانشگاه و بویژه خیابان کارگر، بسیاری از نوجوانان 15-16 ساله از شدت جراحتها در خون می غلتند و کسی را یارای رسیدگی و جمع آوری آنان نیست.
حکومت اسلامی از انتقال مجروحان به بیمارستانها جلوگیری می کند. از زخمیهای شب گذشته، هفتاد نفر همچنان در مسجد دانشگاه هستند. حال آنها وخیم است و رژیم مانع از رساندن دارو به آنها می شود.
در مسیر حرکت جمعیت به سوی دانشگاه صنعتی شریف، حوالی کارخانه پپسی کولا، عوامل نیروی انتظامی با گلوله و گاز اشک آور به طرف مردم شلیک می کنند.
در تقاطع خوش نیز یک بار دیگر تظاهر کنندگان مورد حمله پاسداران و مامورین نیروی انتظامی قرار می گیرند.
کلانتری هشت در چهارراه رودکی مورد حمله مردم قرار می گیرد.
درگیری بین دانشجویان با ماموران رژیم به خیابان انقلاب کشیده می شود.
چهار تن از تظاهرکنندگان به نامهای رضا حیدری، روزیتا حیدری، علی کریمی و محمد محمدی در خیابان انقلاب با شلیک گلوله توسط نیروی انتظامی کشته می شوند.
خیابان آزادی تهران به هنگام شب نیز صحنه درگیریهای خونین پاسداران، نیروی انتظامی و سایر نیروهای حکومتی در مقابل دانشجویان معترض است.
ساعت شش پس از نیم روز ماموران رژیم اعلام کردند که اگر جمعیت از درب شرقی دانشگاه خارج شوند به آنها کاری نخواهند داشت، اما به محض خروج مردم از درب شرقی، آنها را به گلوله می بندند. دهها تن از مردم و دانشجویان کشته می شوند. کشته شدگان را در مسجد دانشگاه جمع کرده اند. صدای آمبولانسها قطع نمی شود. هلی کوپترها بر بالای دانشگاه در پروازند. در این تظاهرات و درگیری اکثر جمعیت را مردم از پیر و جوان و زن و مرد تشکیل می دهند و تظاهرات به یک خیزش عمومی تبدیل شده است. اکثر کشته شدگان نیز از مردم هستند.
منطقه وسیعی از خیابانهای اطراف دانشگاه تا مسافتهای طولانی توسط نیروهای ماموران انتظامی و پاسداران ضد شورش بسته شده است.
وزیر فرهنگ و آموزش که روز قبل به ظاهر استعفا داده بود، چهره واقعی خود را برملا کرد و در یک اطلاعیه رسمی دانشجویان دانشگاه تبریز را آشوب طلب خواند و از سرکوب و کشتار آنان حمایت کرد. ارگانهای سرکوب و نماینده ولی فقیه و استاندار در آذربایجان شرقی، دانشجویان تبریز را محکوم می کنند.
وای به روزی که مسلح شویم
دانشجویان دانشگاه تهران با تهاجم به یک اتومبیل گشت نهی از منکر 12 زن را که توسط ماموران حکومتی دستگیر شده بودند، آزاد می کنند.
به دنبال تحصن دانشجویان در دانشگاه تربت معلم، آن دانشگاه نیز از سوی حکومت تعطیل و اعلام می شود که تا ماه مهر دانشگاه را باز نخواهند کرد.
مردم تبریز به همراه دانشجویان با سنگ و چوب به ماشینهای سپاه حمله می کنند و با آتش زدن لاستیک و یک خودروی نیروهای انتظامی راهبندان ایجاد می کنند.
درگیری در تبریز پیوسته و وسیع است و از منطقه دانشگاه به نقاط دیگر شهر هم کشیده می شود.
آزادی ، استقلال
توپ، تانک، بسیجی دیگر اثر ندارد
ماموران نیروی انتظامی در تبریز اجتماع دانشجویان را به گلوله بسته و دانشجویی به نام کاوه محمدی، دانشجوی رشته عمران را به ضرب گلوله به قتل می رسانند. دهها تن دیگر نیز زخمی می شوند.
نیروهای حکومتی بیش از صد هزار تن از دانشجویان را دستگیر می کنند. اوضاع دانشگاه تبریز بسیار متشنج است.
در مشهد، ارومیه، اصفهان، زنجان، شیراز، همدان، رشت، اهواز، قزوین، خرم آباد، بندر عباس، گرگان، سمنان، یاسوج، شاهرود، مراغه و اراک و سایر نقاط کشور دانشجویان به حمایت از دانشجویان دانشگاه تهران در تجمعات اعتراضی، سرود " ای ایران " می خوانند.
از خون جوانان وطن لاله دمیده
در اهواز سه هزار تن از دانشجویان در همبستگی با دانشجویان دانشگاه تهران، راهپیمایی می کنند.
تلویزیون بی بی سی، گفت: اگر خاتمی نتواند این قیام را محدود و کنترل کند کل نظام جارو خواهد شد.
تلویزیون سی ان ان گفت: خواست دانشجویان این است که روز 18 تیر را بعنوان روز 18 سیاه خطاب کنند.
ای رهبر عالیقدر، ننگت باد ننگت باد.
انصار جنایت می کند، رهبر حمایت می کند.
خبرگزاری رویتر گفت: یک رهبر دانشجویان گفت، خاتمی یا باید کاری بکند یا استعفا بدهد.
لس آنجلس تایمز نوشت: رژیم ایران به نقطه فرو ریختن رسیده است. این روزنامه نوشت: 20 سال پس از تظاهراتهای گسترده ای که به حکومت 2500 ساله شاهنشاهی خاتمه بخشید، نسل دانشجویان جوان به دادخواهی قهرآمیز از حکومت اسلامی اقدام نموده اند.
روزنامه خرداد به نقل از یک دانشجو که در جریان تهاجم نیروهای انتظامی به کوی دانشگاه دستگیر شده بود، نوشت: یک مقام ارشد امنیتی با تاکید به ما گفت: " بی انضباطی را به هیچوجه تحمل نمی کنیم. اگر قرار باشد خونریزی شود و کسی هم کشته شود، برای ما مهم نیست". وی گفت: مقام امنیتی مزبور گفت: " حادثه قزوین را با گستردگی ای که داشت سرکوب کردیم، سرکوب شلوغی کوی دانشگاه، کاری ندارد".
روز دوشنبه دامنه درگیریها و تظاهرات مردم تا میدان بهارستان رسید و مردم خشمگین حوالی ساعت 5 پس از نیمروز به کلانتری منطقه بهارستان حمله می کنند.
جوانان در نقطه اوج تظاهرات خود، در خیابان حافظ به کلانتری زیر پل حمله می کنند.
شب گذشته تظاهرات و درگیریها تا حوالی ساعت 24 در خیابانهای اطراف دانشگاه و نقاط مختلف شهر ادامه داشت.
نیروهای حکومتی در این درگیریها از هوا با هلی کوپتر حمایت می شوند و هلی کوپترها در هر کجا که لازم می بینند به روی مردم آتش می گشایند.
رژیم در نقاط مختلف شهر، زره پوش و بعضا در نقاطی مانند سه راه خانی آباد در نزدیکی خزانه، واحدهای تانک مستقر می نماید.
به مادرم بگویید دیگر پسر ندارد
در بین تظاهرات و درگیریهای شب گذشته در نقاط مختلف شهر، وقتی صدای خاتمی از بلندگوها پخش شد که می گفت، " باید در مقابل آنها ایستاد و ما هم می ایستیم "، بسیاری از مردم فریاد می زنند: خامنه ای اعدام باید گردد، خاتمی اعدام باید گردد.
مردم تهران در روز سه شنبه 21 تیر از ساعت 11 بامداد در چهارراه ولی عصر دست به تظاهرات می زنند. مردم به خودروهای گشت نیروی انتظامی که ابتدا تیراندازی هوایی و سپس تیراندازی زمینی می کردند، تهاجم می نمایند.
هزاران بسیجی و پاسدار از قرارگاه ثارالله به صحنه آمدند و زره پوشها در اطراف خیابان انقلاب و ولی عصر مستقر می شوند.
در مرکز شهر جمعیت کثیری به جانب وزارت کشور در حرکت هستند. آتش سوزیهای میدان توپخانه و چهارراه استانبول از فاصله دور دیده می شود.
دامنه تظاهرات مردم تهران در مناطق جنوبی شهر بسیار وسعت گرفته است.
در نارمک و میدان 7 تیر میان تظاهرکنندگان و ماموران حکومتی درگیری روی داده است.
2 هزار نفر در چهارراه گلوبندک تا سبزه میدان، تظاهرات می کنند.
در نازی آباد تهران مردم دست به تظاهرات می زنند. تعداد زیادی از زنان تظاهرکننده توسط نیروی انتظامی و انصار حزب الله به شدت زخمی می شوند.
حکومت اسلامی، سپاه پاسداران را برای مقابله با قیام مردم به خیابانها می آورد.
به هنگام شب، مردم تهران، کلانتری بهارستان را به تصرف خود در می آورند.
رژیم اسلامی برای سرکوب جنبش دانشجویی و مردم تهران توسط ماموران خود یک ضد تظاهرات راه می اندازد. رژیم برای جلب هر چه بیشتر مامورانش، در رستورانهای اطراف میدان انقلاب و دانشگاه، غذای مجانی می دهد. رژیم، سیاهی لشکرها را با اتوبوسهای کارخانجات صنایع دفاع و دیگر ارگانهایش به خیابان انقلاب می آورد و آنجا تخلیه می کند
دبیر شورایعالی امنیت گفت: در مورد سرکوب تظاهرکنندگان هیچ اختلاف نظری بین خامنه ای و خاتمی وجود ندارد و دستگیر شدگان بی تردید اعدام می شوند. این حوادث زمینه را برای پالایش جدید در انقلاب ما و نظام ما به وجود آورد.
آیت الله روحانی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام می کند، با دستگیر شدگان قیام تیرماه بعنوان محارب برخورد خواهد شد
مجموع دستگیر شدگان در هفت روز تحصن و تظاهرات، در تهران و شهرهای دیگر بیش از ده هزار نفر برآورد شده است.
بدستور شورای عالی امنیت، ناحیه انتظامی تهران بزرگ موظف شده است برای کلیه دستگیرشدگان، پرونده
" اراذل و اوباش " ، " دارای سوابق کیفری " و " دارای جرایمی چون اعتیاد، حمل و فروش مواد مخدر، سرقت از اماکن و سرقتهای مسلحانه، هتک نوامیس، جعل و اخاذی" تشکیل بدهد.
روزنامه نیویورک تایمز نوشت: " حکومت مذهبی خفقان آور در ایران هرگز یک بافت مناسب برای یک جامعه پیچیده و جوان هفتاد میلیونی نبوده است. آخوندهایی که نیروهای امنیتی را کنترل می کنند، اگر فکر می کنند که با گاز اشک آور، گلوله و اوباش می توانند جلوی تغییر را بگیرند، به همان درجه ای که شاه در دو دهه قبل عمل کرد، با تهدید یک اشتباه محاسبه روبرو هستند.
وزارت اطلاعات روز پنجشنبه 24 تیر 78 با انتشار اطلاعیه ای که به کرات از کلیه رسانه های دولتی پخش می شود، از مردم می خواهد تا اخبار و اطلاعات خود را پیرامون عناصر مخرب و آشوبگر و هر گونه تحرک مشکوک را در تهران، به این دستگاه تحویل دهند.
رژیم عملا در سطح تهران حکومت نظامی بر قرار کرده است. از میدان امام حسین به سمت میدان انقلاب، از کلیه افراد 4- 5 بار کارت شناسایی می خواهند. تعداد زیادی از پاسداران و عناصر وزارت اطلاعات با لباس شخصی در خیابانها گشت می زنند. از روز چهارشنبه 23 تیر، پاسداران و عوامل اطلاعاتی، جوانانی را که در مناطق اطراف دانشگاه تهران در دسته های سه یا چهار نفری در خیابان باشند، دستگیر می کنند.
از روز پنچشنبه 24 تیر از سوی رژیم در اکثر نقاط شهر تهران، پاسداران مستقر شده اند. در میدان 7 تیر، خیابان و میدان ولی عصر، پامنار، میدان توپخانه، بهارستان، بازار، میدان انقلاب، کوی دانشگاه و گیشا حضور نیروهای رژیم غلظت بیشتری نسبت به سایر نقاط تهران دارد و نیروهای ضد شورش و بسیجی ها که باتوم و انواع و اقسام تجهیزات به همراه دارند در همه جا دیده می شوند. ماموران حزب الله در خیابانها از خودروهای نیروهای ضد شورش استفاده می کنند.
رفسنجانی می گوید: " تلخ ترین موضوع این حوادث، اهانت به ولایت فقیه بود".
ملاحسنی امام جمعه ارومیه در حالی که مسلسل بر دوش آویخته می گوید: " نباید اجازه می دادید دانشجویان جمع شوند. من با آن مخالفم. کسانی که تهییج می کنند، باید دست راست و پای چپ و یا دست چپ و پای راست آنها قطع شود. به ما خشونت گرا می گویند. ما آنها را اعدام می کنیم. من خودم با مسلسل حاضرم این کار را بکنم. به چشم او خواهم زد. به خدا تیرم به خطا نرفته است. ما را خشونت گرا می گویند ".
اعتراض خانواده های هزاران جوان دستگیر شده در تهران در مقابل مرکز اصلی ناحیه انتظامی تهران بزرگ در روز جمعه 25 تیر هم چنان ادامه دارد. آنها برای پیدا کردن فرزندان خود به آنجا آمده اند.
خبرگزاری دولتی اعتراف کرد: دانشجویان در 18 شهر در ایران شامل چند شهر عمده و بزرگ از جمله تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد و یزد دست به تظاهرات زده اند.
کوی دانشگاه تهران همچنان تحت محاصره ماموران مسلح قرار دارد.
رژیم ماموران خود را که کابل بدست دارند، برای نگهبانی در برخی نقاط تهران مستقر کرده است.
موسوی لاری در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی می گوید: " به هیچ گونه تظاهراتی در روزهای آینده مجوز داده نخواهد شد."
امام جمعه درود، تهدید می کند: " هر کس بخواهد ضد ولایت فقیه باشد، دست و زبان او را قطع می کنیم."

*****

دهمین سالگرد خونین 18 تیر سال 1378 را گرامی می داریم



شب از نیمه گذشته و بامداد روز خونین هیجدهم تیرماه دقایقی است که آغاز گشته است. ما امروز ساعت چهار پس از نیمروز، برآنیم که تکلیف خویش را با رژیم دجالان و ملعونان بی هویت، و مزدوران بی شرافت آنان روشن سازیم ولو آن که تن هایمان آماج گلوله ها و باتوم ها و زنجیرها و دشنه ها و قمه های این قوم عرب تبار بیابانگرد قرار گیرد زیرا که معتقدیم:
"مرگ با شرافت و عزت، بر زیستن با خواری و خفت ارجحیت دارد"... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم / موجیم که آسودگی ما عدم ماست...
از تمامی یاران و هم میهنانی که درین نیمه شب یا آغاز بامداد، وقت خویش را برای بازدید از "تارنمائی" که نه تنها به ما، بلکه به تمامی میهن پرستان و اقشار سلحشور و بپاخاسته تعلق دارد اختصاص داده اند سپاسگزاریم و در این اولین "پست" امروز با انتشار چند پوستر برای آماده سازی افکار غرق شده در خلسه ی دروغ پراکنی های رژیم، تقاضا داریم نیروهایشان را، قدرت مقاومت خویش را، و عزم پولادین خود را برای عصر امروز ذخیره سازند تا آنچه را که شایسته میهن و میهن پرستی است، به رژیم و تمامی افکار بیدار یا خفته جهانیان به نمایش بگذاریم.
*****