سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۰/۲۲

سه شنبه: 22/10/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
-
*****
دادگاه هفت نفر از مدیران سابق جامعه بهائیان ایران امروز برگزار شد
دادگاه هفت نفر از مدیران سابق جامعه بهائیان ایران امروز سه شنبه 22 دیماه در تهران برگزار شد.
به گزاری کمیته بهاییان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اولین جلسه دادگاه پس از گذشت حدود بیست ماه از دستگیری این افراد در حالی منعقد شد که نه تنها هیچ یک از منسوبین این افراد امکان حضور در جلسه دادگاه را نیافتند بلکه به وکلا نیز فرصت هیچگونه دفاع داده نشد و دادگاه با قرائت اتهامات و تفهیم آن به متهمین خاتمه یافت. گفتنی است که دادرس (جانشین بازپرس شعبه 28 دادگاه انقلاب) این پرونده از منتسبان دستگاه امنیتی بوده است.همچنین بر اساس خبرهای رسیده از تمام لحظات این دادگاه توسط مأمورین فیلم برداری شده است. به نقل از یکی از وکلای حاضر در جلسه دادگاه٬ هیچ حکمی تا کنون صادر نشده و دادرسی در طی جلسات آینده دادگاه ادامه خواهد یافت. این در حالی است که وکلا تا کنون از امکان دسترسی کامل به پرونده و همچنین ملاقات با متهمین برخوردار نبوده اند. اتهاماتی که از بیش از یک سال قبل بر علیه این افراد مطرح شده عبارت بوده اند از "جاسوسی برای دولت های بیگانه٬ اقدام بر علیه امنیت نظام٬ اهانت به مقدسات و افساد فی الارض" که به گفته سایت های خبری وابسته به حکومت ایران اتهام "جمع آوری اسناد طبقه بندی شده و اجتماع علیه امنیت داخلی کشور" نیز به تازگی به موارد اتهام افزوده شده است.شایان توجه است که سایت باشگاه خبرنگاران که وابسته به معاونت سیاسی صدا و سیما است گزارشی از این دادگاه و کیفرخواست و جریان دادگاه را در تاریخ 21 دیماه بر روی خروجی خود نصب کرده بود که پس از افشای آن از سایت مزبور برداشته شد. این مساله بخودی خود نمایانگر غیر حقوقی بودن دادگاههایی ازاین نوع است که ماوقع دادگاه از پیش تعیین شده و گزارش رسانه ای آن از پیش نوشته و توزیع می شود.دادگاه حاضر با قرار دادن یک نیروی امنیتی در مقام دادرس و با بستن هرگونه راه دسترسی وکلا به پرونده و اشخاص مورد اتهام و گزارش از پیش نوشته شدۀ جریان اجلاس دادگاه نمی تواند دادگاهی عادلانه و مطابق موازین و عرف قضایی باشد.
*****
خودکشی یک زندانی در زندان گوهردشت کرج
عظیم عسکری زندانی44 ساله، نزدیک به 8 سال بود که در زندان‌های قصر و گوهردشت کرج بسر می‌برد. وی دربند 1 معروف به آخر خطیها زندانی بود.به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی، او مدتها در تلاش بود که به زندان همدان انتقال یابد، تا بتواند با فرزندش ملاقات کند. صبح روز سه شنبه 22 دی ماه، برای پیگیری مسئلۀ انتقالش به رئیس بند 1 مراجعه می‌کند که با برخوردی وحشیانه و غیرانسانی و توهین و تحقیر مواجه می‌شود.عظیم عسکری پس از بازگشت به سلول خود حوالی ساعت 09:00 اقدام به خودکشی می‌کند و تا ساعت 12:00 از هرگونه اقدامی برای نجات این زندانی خوداری می‌کنند . ساعت 12:30 به بهداری منتقل می‌شود که ساعتی بعد فوت می‎کند.از طرفی دیگر ضرب وشتم وشکنجه زندانیان بند 1 روبه افزایش است. زندانیان بی‌دفاع با باتون‌های برقی و شوک الکتریکی مورد شکنجه قرار می‎گیرند و این موضوع به عنوان یک روال در بند1 معروف به بند آخر‎خطیها بکار برده می‎شود.
*****
ده سال زندان برای یک روزنامه نگار
نادر کریمی جونی، روزنامه نگار دربند به تحمل ده سال حبس تعزیری محکوم شد.
به گزارش سایت تا آزادی روزنامه نگاران زندانی ،شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه ، نادر کریمی جونی روزنامه نگار دربند را روز گذشته به اتهام اقدام علیه امنیت کشور، تبانی و جاسوسی به تحمل ده سال حبس تعزیری محکوم کرد.
کریمی نسبت به حکم صادره به دلیل آنچه که خود “فقدان اسناد” و سیاسی بودن حکم صادره میخواند اعتراض کرده است. کریمی جونی سردبیر و روزنامه نگار نشریاتی چون “گزارش، فکر، جهان صنعت، و سیاست روز” پس از بازداشت در ابتدای آذرماه سال ۸۷ به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. این روزنامه نگار پیشتر نیز دو بار به دلیل فعالیتهای مطبوعاتی خود بازداشت شده بود همچنین او به دلیل درصد بالای جانبازی در جنگ نیازمند رسیدهگی مداوم پزشکی است.
*****
یکی از دانشجویان استاد ترور شده : استاد ما سبز بود
نویسنده وبلاگ " دالان سبز" که یکی از دانشجویان استادی است که امروز صبح به طرزی مشکوک ترور شددر وبلاگ خود به نکاتی جالبی اشاره کرده است:
یک اینکه ایشان، اصلا هم دانشمند هسته ای نبود. ذرات بنیادی کار بود. آنهایی که این قدر مزخرف خبر تنظیم میکنند و منتشر میکنند (یعنی همه ی خبرگزاری هایی که خبر را تا الان منتشر کردند!!! ....!) حتی به خودشان زحمت ندادند یک بار اسم این بنده خدا را توی گوگل جستجو کنند، یا بروند سایت دانشکده فیزیک دانشگاه تهران یا سایت خودش گرایشش را ببینند.
دو اینکه اینهایی که خبر از متعهد بودن و انقلابی بودن استاد ما می دهند، البته درست میگویند. ولی ایشان به شدت انقلابی درستی بودند! سبز بود به چه شدتی! روز 25 خرداد، من از پردیس انقلاب دانشگاه آمدم دانشکده فیزیک، داشتم برای دانشجوها و استادها تعریف میکردم که تو تجمع انجمن اسلامی، از دفتر میرحسین زنگ زدن و گفتند که امروز حکم تیر دادن و نرید و ...
برگشت به من گفت : «جوون! از گلوله نترس! جلوی اینا باید ایستاد! گلوله اولش درد دارد...» بعد من جدا رفتم اون تظاهرات را! این هم برداشته بود مینی بوس گرفته بود بچه های دانشکده را برده بود تظاهرات.
سه اینکه هفته ی پیش یک جلسه ی بحث سیاسی توی دانشکده راه انداخته بود. گفته بود منهم دوره ی لیسانس دانشجو و کدیور و عبدی و این ها بودم. فعال انجمن هم بودم. باید بحث کرد و از این چیزا. میگفت یه عده بهم گفتند این جلسات را تعطیل کن راه نینداز، ولی من گوش نمیکنم! ادامه میدم این جلسات را...
چهار اینکه اولین دانش آموخته ی دوره ی دکترای داخل کشور بود و استاد تمام دانشگاه تهران!
*****
نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه : می‌ارزد برای حفظ حکومت، ۷۵ هزار نفر کشته شوند
علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه، با اشاره به آمار کشته‌شدگان سه جنگ امام اول شیعیان، گفت که می‌ارزد برای حفظ حکومت، ۷۵ هزار نفر کشته شوند.
بر اساس منابع تاریخی، در جنگ‌های صفین، نهران و جمل در دوران خلافت امام اول شیعیان، بیش از ۷۰ هزار نفر کشته شدند.
علی سعیدی امروز در همایش شیوه‌های دفاعی در جنگ نرم، این گفته اکبر هاشمی رفسنجانی که اگر «مردم حاکمان را نخواهند، باید از قدرت کناره‌گیری» کنند را استدلالی مربوط به زمان شکل‌گیری حکومت اسلامی دانست.
وی گفت: اگر ایران در محاصره آمریکا قرار گیرد و بنا باشد با یک قرص نان و ۱۰۰ گرم پنیر زنده بمانیم، می‌ارزد که پای آرمان‌های خود و برای حفظ انقلاب بایستیم.
سعیدی در بخش دیگری از اظهارات خود به حوادث پس از انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت که فتنه‌گران، دیگر برای رهبران خود، تره هم خرد نمی‌کنند.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران همچنین با انتقاد از سکوت برخی خواص در حوادث ماه‌های اخیر ایران، ادعا کرد که ۱۰ درصد آنها سقوط کرده‌اند و ۹۰ درصد نیز در خط هستند.
سعیدی همچنین گفت که امروز برخی می‌خواهند میدان‌داری کنند، به طوری که یک پای آنها در موتلفه است و یک پای دیگر در جبهه مشارکت و مجمع روحانیون، در حالی که اینجا دیگر جای دوبل بازی کردن نیست.
*****
سخنگوی سازمان انرژی اتمی: مسعود علی محمدی با سازمان انرژی اتمی رابطه استخدامی نداشت
سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران، شايعات مربوط به رابطه استخدامی مسعود عليمحمدی با سازمان انرژی اتمی ايران را تکذيب کرد .
به گزارش خبرگزاری مهر، علی شيرزاديان سخنگو و مدير کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ايران اعلام کرد: سازمان انرژی اتمی ايران در پی حادثه تاسف برانگيز ترور کور استاد دانشگاه تهران دکتر مسعود عليمحمدی ضمن عرض تسليت به خانواده محترم ايشان و جامعه علمی کشور به نوبه خود از مقامات امنيتی و قضايی تقاضا دارد در اسرع وقت عوامل اين حادثه را شناسايی نمايند.
همچنين برخی شايعات مربوط به رابطه استخدامی ايشان با سازمان انرژی اتمی ايران قويا تکذيب می گردد.
*****
پیروزی دانشجویان در پی ادامه اعتراضات: آزادی تمامی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه
همزمان با ادامه تحصن و اعتراض ها و اوج گرفتن تب تحریم امتحانات در دانشگاه رازی کرمانشاه، تمامی دانشجویان در بند این دانشگاه آزاد شدند.
دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه از روز شنبه همزمان با آغاز امتحانات سراسری در دانشگاه های کشور با برگزاری تحصن و تعیین روز آغاز تحریم امتحانات، با فرستادن پیام کوتاه و پخش شب نامه و فریاد بانگ الله اکبر در خوابگاه ها آزادی همدرسان دربند خود را خواستار شدند.
با نزدیک شدن به روز دوشنبه که روز آغاز تحصن در دانشگاه رازی کرمانشاه مشخص شده بود، تمامی دانشجویان این دانشگاه از زندان آزاد شدند.
تسریع در امر آزادی این دانشجویان به حدی بود که ضابطان قوه قضاییه با برگزاری دادگاهی فرمایشی و تعیین وثیقه برای دانشجویان بدون تفهیم اتهام به آنان، دانشجویان را زودتر از دریافت وثیقه آزاد کردند.
*****
ابهام ها در مورد ترور استاد دانشگاه تهران بیشتر شد / انجمن پادشاهی مسئولیت ترور را تکذیب کرد
ترور امروز صبح مسعود علی محمدی، همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است.
به گزارش گویانیوز، در حالی که امروز صبح طی اطلاعيه ای با امضای "تکاوران تندر - انجمن پادشاهی ايران" مسئوليت اين ترور به عهده گرفته شد؛ پس از چند ساعت اطلاعيه ديگری از سوی "انجمن پادشاهی ايران" و در سايتی ديگر اين خبر را تکذيب و مسئول ترور اين استاد دانشگاه را سازمان اطلاعات دانست و آن را "شبيه سازی" و "توطئه جديد سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی عليه تندر و انجمن پادشاهی ايران" دانست. اين مطلب منتشر شده در سايت "تندر" آمده است.
*****
قرار بازداشت منصوره شجاعی و نوشین عبادی تمدید شد/ منصوره شجاعی ممنوع الملاقات است
مدرسه فمینیستی: نسرین ستوده، وکیل منصوره شجاعی و نوشین عبادی، امروز 22 دی ماه، با مراجعه مجدد به دادگاه انقلاب، خبر از رد درخواست منصوره شجاعی و نوشین عبادی مبنی بر تبدیل قرار بازداشت آنان را داد. نسرین ستوده گفت که امروز نیز برای پیگیری پرونده منصوره شجاعی و دیگر موکلان ام به دادگاه انقلاب مراجعه کردم. در آنجا متوجه شدم که منصوره شجاعی و نوشین عبادی در زندان اوین به قرار بازداشت شان اعتراض کرده و درخواست تبدیل قرار بازداشت شان را کرده اند که این درخواست به شعبه 26 دادگاه انقلاب ارسال شده بود و قاضی پرونده درخواست آنان را رد کرده و قرار بازداشت آنان را به دلیل آن که هنوز بازجویی های این دو به پایان نرسیده است برای یک ماه دیگر تمدید کرده و به بازپرسی برگردانده بودند. روز گذشته، 21 دی ماه، نیز همسر منصوره شجاعی با مراجعه به دادسرای اوین، پاسخی دریافت نکرد. فرهاد داودی گفت: وقتی به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بودم گفته بودند که چون بازپرس ها و قاضی ها در اوین هستند به دادسرای اوین مراجعه کنم، برای همین به دادسرای اوین مراجعه کردم اما آنجا نیز به من گفتند که پرونده های امنیتی به ما ارتباطی پیدا نمی کند و باید صبر کنیم تا خود بازپرس به ما اطلاعی بدهد. فرهاد داودی در دادسرای اوین تقاضای ملاقات با همسرش را کرده است، اما در آنجا به وی گفتند که او ممنوع الملاقات است. منصوره شجاعی، پژوهشگر حوزه زنان، فعال حقوق زنان و از اعضای اولیه کمپین یک میلیون امضاء است که او را نیمه شب 7 دی ماه در خانه شخصی اش بازداشت کردند و از آن زمان تاکنون خانواده وی نتوانستند با او ملاقاتی داشته باشند. از هفته گذشته هم تاکنون وی هیچ تماسی با خانواده نداشته است.
*****
دادگاه سعید رضوي فقيه برگزار شد
نعمت احمدي، وكيل مدافع سعيد رضوي فقيه در گفتگو با فارس اظهار داشت: صبح امروز جلسه رسيدگي به پرونده اتهامات موكلم در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به رياست قاضي صلواتي برگزار شد.
وي افزود: در دادگاه امروز نيازي به حضور متهم نبود چرا كه پرونده‌ امروز در اعتراض به اين تصور بنده بود كه حكم دادگاه وي به شكل غيابي برگزار شده است اما ما با بررسي پرونده توسط قاضي صلواتي متوجه شديم كه صدور حكم به شكل غيابي نبوده است.
وكيل مدافع رضوي فقيه در ادامه خاطر نشان كرد: علت اين امر آن بود كه پرونده در سال 81 و پيش از تشكيل دادسرا در شعبه 26 دادگاه انقلاب به تصدي قاضي حداد تشكيل شده و رضوي فقيه پس از صدور قرار تامين به خارج از كشور رفته بود و دادگاه 3ـ2 نوبت از طريق نشر آگهي در روزنامه‌ها و به دليل نداشتن آدرس از وي براي حضور در دادگاه دعوت به عمل آمده بود و حكم در غياب وي صادر مي‌شود اما حكم با توجه به اينكه رضوي فقيه در جلساتي حضور داشته به تشخيص قاضي صلواتي صدور حكم به شكل غيابي نبوده و اين تشخيص درست است.
احمدي در ادامه تصريح كرد: لذا از آن جايي كه صدور حكم به صورت حضوري بوده براي اين پرونده رضوي فقيه نيازي به تشكيل دادگاه نبود و اعتراض به حكم غيابي بنده به عنوان وكيل وي را تجديد نظر خواهي تلقي كردند چون حكم به رضوي فقيه ابلاغ نشده بود لذا در نهايت اعتراض به واخواهي به عنوان اعتراض براي تجديد نظر تبديل و پذيرفته شد و پرونده به دادگاه تجديد نظر ارسال شد.وي ادامه داد: رضوي فقيه پرونده مفتوح ديگري كه مربوط به سال‌ها قبل و درحقيقت سال 81 است نيز دارد كه اين پرونده در شعبه 15 دادگاه انقلاب مطرح بود كه به اعتبار همان پرونده وقتي به ايران آمد بازداشت شد و قرار وثيقه صادر شده كه اين قرار توديع هم شده و وي آزاد بود.
وكيل مدافع رضوي فقيه همچنين بيان داشت: بنابراين سعيد رضوي فقيه اكنون داراي دو پرونده كه هر دوي آنها متعلق به سال 81 است مي‌باشد كه پرونده اول به دادگاه تجديد نظر ارسال شد و درخصوص پرونده دوم بايد گفت به اين پرونده در آن تاريخ رسيدگي نشده و هنوز مفتوح است.احمدي همچنين اضافه كرد: هر حكمي كه براي پرونده دوم صادر شود اگر اتهامات رضوي فقيه در آن مشابه اتهامات وي در پرونده قبلي كه دادگاه تجديد نظر به آن رسيدگي كرده شعبه 15 فارغ از رسيدگي است و اگر اتهامات از نوع ديگري باشند به آن رسيدگي خواهد شد.به گفته احمدي اتهامات رضوي فقيه مربوط به اكنون نيست و جديدا هيچ اتهامي براي او مطرح نيست و هر دو پرونده مذكور مربوط به سال 81 است.قرار بود كه اين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات رضوي فقيه در تاريخ سيزدهم دي سال جاري برگزار شود اما اين جلسه با فرستادن گواهي پزشكي توسط رضوي فقيه كه دال بر سرماخوردگي او و درخواست وي براي موكول كردن دادگاه به زماني ديگر بود با موافقت قاضي تشكيل نشد.
*****
هفت نفر از امضاءکنندگان طرح کاهش زمان اعدام محارب امضای خود را پس گرفتند
پارلمان نیوز: یک عضو فراکسیون اصولگرایان با پس گرفتن امضای خود از طرف دوفوریتی کاهش زمان اعدام محارب به پنج روز از اقدام مشابه توسط هفت نفر از امضاء کنندگان این طرح خبر داد. حسن ونایی در گفتگو با «پارلمان‌نیوز»، در توضیح دلیل پس گرفتن امضای خود از طرح دو فوریتی کاهش زمان اعدام محارب از بیست به پنج روز که طراح اصلی آن روح‌الله حسینیان، نماینده مستعفی حامی است، گفت:« بعد از سخنان حضرت آقا مبنی بر اینکه تنها قانون باید در برخورد با عوامل حوادث بعد از انتخابات ملاک عمل قرار گیرد، با توجه به اینکه قانون آئین نامه دادرسی کیفری وجود دارد و این قانون می‌بایست ملاک عمل قوه قضائیه قرار گیرد، بنده تصمیم گرفتم که امضای خود را از این طرح دوفوریتی پس بگیرم.» نماینده ملایر در پاسخ به این سئوال که آیا شخص دیگری نیز امضای خود را پس گرفته است؟، اظهار داشت:« بله، تا جایی که بنده اطلاع دارم هفت نفر در نامه‌ای که به هیات رئیسه تقدیم شده است امضای خود را از این طرح دو فوریتی پس گرفته‌اند.» وی اسامی این افراد را اعلام نکرد. گفتنی است، این طرح دو فوریتی با امضای ۳۶ نماینده حامی دولت پیش از این به هیات رئیسه تقدیم شده بود.
*****
کلینتون: نمایندگان ۵+۱ این هفته درباره تحریم احتمالی ایران گفتگو می‌کنند
در حالی که ضرب‌الاجل ایالات متحده به ایران، برای همکاری با جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی‌اش، در پایان دسامبر ۲۰۰۹، دهم دی ماه، پایان یافت، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید نمايندگان گروه پنج به علاوه يک در پايان هفته جاری در نيويورک درباره تحريم‌های احتمالی عليه ايران به گفت‌وگو می‌نشینند.
بر اساس گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی خانم کلینتون روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که کشورش به اين نتيجه رسيده که بهترين راه برای وادار ساختن مقام‌های تهران به بيان واقعيت‌های برنامه اتمی‌شان، وضع تحريم‌ها بر مسئولان ايران است.
به گزارش رادیو فردا، وی در عین حال بدون اشاره به به زمان دقیق مذاکرات نمایندگان ۵+۱ در نیویورک گفت که چگونگی اعمال این تحریم‌ها هنوز نهایی نشده اما دولت آمریکا پس از مشورت با هم‌پیمانان خود مسیر درست برای اعمال تحریم‌ها را انتخاب می‌کند.
سخنان خانم کلینتون در حالی است که در هفته‌هاى اخير موضوع تحريم صدور بنزين به ايران و تشديد فشارهاى مالى بر افراد و مؤسسات درگير در فعاليت‌هاى هسته اى تهران به عنوان گزينه‌هاى مطرح براى افزايش فشارها بر ايران مطرح بوده است.
به تازگی نیز روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بود که کاخ سفید درصدد اعمال تحریم‌های تازه مالی علیه نهادها و افرادی است که به طور مستقیم در سرکوب مخالفان نقش داشته‌اند و در همین زمینه در هفته‌های اخیر برخی از چهره‌های سرشناس مخالف حکومت ایران، در سخنرانی‌هایی که در بنیاد‌های پژوهشی واشینگتن داشته‌اند، فهرستی از شرکت‌‌های مرتبط با سپاه پاسداران را برای تحریم ارائه داده‌اند.
این روزنامه آمریکایی همچنین عنوان کرده بود که کارشناسان امور راهبردی خزانه‌داری آمریکا پیش از این نیز بر روی سپاه پاسداران که پشتوانه نظامی و اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد، رهبر و رئیس‌ جمهوری ایران، هستند، تمرکز داشته‌اند.
موضع اروپا: تحریم‌های جدید، در صورت شکست مذاکرات
همزمان با سخنان هیلاری کلینتون، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه از ايران به خاطر برآورده نکردن خواسته‌های جامعه جهانی برای توقف برنامه اتمی‌اش انتقاد کرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، خانم اشتون که قرار است انتخابش به عنوان جانشین خاویر سولانا در اوخر ژانویه به تأیید پارلمان اروپا برسد، ضمن تأکيد بر اميدواری به مذاکره با ايران گفت که «در صورت شکست مذاکرات، اعمال تحريم‌های جديد مورد توجه قرار خواهد گرفت».
وی افزود: «بايد اطمینان یابیم که به نتيجه‌ای که می‌خواهيم دست پيدا می‌کنيم».
دولت آمریکا به مقامات تهران مهلت داده بود که تا پایان سال ۲۰۰۹ با پیشنهاد وین که متضمن مبادله بخش عمده اورانیوم ۳.۵ درصد با سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی امیرآباد است موافقت کند.
با این حال ایران با وجود موافقت اولیه با پیشنهاد وین، ضمن خودداری از پاسخ صریح به این پیشنهاد، مهلت جدید تا پایان ژانویه برای غرب تعیین کرد که با شرایط ایران برای این مبادله موافقت کنند.
ایران خواستار آن است که تنها حدود ۴۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود را با سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی‌اش به صورت ضمانت شده مبادله کند و می‌گوید که ضمانت مورد نظر برای این کار، انجام مبادله سوخت در داخل کشور است و وزیر خارجه ایران، محل مورد نظر برای انجام این مبادله را جزیره کیش اعلام کرده است.
در همين حال، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، روز دوشنبه در واشینگتن گفت که بخشی از مذاکرات شش قدرت جهانی درباره برنامه اتمی ايران، در جريان سفر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ويليام برنز، معاون هيلاری کلينتون، به مسکو و مادريد، صورت خواهد گرفت.
کشورهای آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آلمان که گروه پنج به علاوه يک را تشکيل می‌دهند، از زمان ارائه پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، بر سر دستیابی به راه حلی برای بحران هسته‌ای تهران تلاش می‌کنند.
*****
انجمن پادشاهی مسئولیت ترور امروز صبح تهران را بر عهده گرفت
وبسایت انجمن پادشاهی ایران -تندر -، دقایقی پیش مسئولیت ترور مسعود علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران را بر عهده گرفت.
این وبسایت در مطلبی آورده است که :"بامداد امروز طی یک عملیات هماهنگ و برق آسا توسط فرزندان دلاور ایران ، مسعود محمدی ، از مزدوران رژیم اسلامی و استاد دانشگاه تهران در رشته انرژی هسته ای ، با ماده منفجره و کنترل از راه دور ترور شد. این مزدور از عناصر اصلی توسعه برنامه اتمی رژیم اسلامی در سالهای اخیر بود. که در سرکوب مردم در حوادث اخیر بعنوان لباس شخصی نیز نقش موثر و فعال داشت. "
گفتنی است در حالی این گروه تروریستی، مسعود محمدی را به عوان لباس شخصی و.. معرفی کرده اند که این استاد یکی از حامیان جنبش سبز بوده است.
*****
گزارش سیمای "میلی"رژیم از حادثه ترور استاد دانشگاه
*****
مسعود علی محمدی، استاد فيزيک ذرات بنيادی دانشگاه تهران ترور شد
استاد فيزيک ذرات بنيادی دانشگاه تهران ترور شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، استاد مسعود علی محمدی صبح امروز در حين سوار شدن خودروی شخصی‌اش در پل رومی تهران با منفجر شدن موتور‌سيکلتی که مجاور خودرويش بود ،ترور شد.
هنوز هيچ گروهی مسئوليت اين عمليات تروريستی را برعهده نگرفته و مظنونی در اين رابطه نيز دستگير نشده است. انفجار قيطريه توسط بمب دارای کنترل از راه دور به وقوع پيوست سرپرست معاونت سياسی- امنيتی استانداری تهران جزئيات ترور استاد دانشگاه تهران را تشريح کرد.
صفرعلی براتلو در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در خصوص جزييات ترور دانشمند هسته‌ای و استاد دانشگاه تهران گفت: در ساعت ۳۰/۷ صبح امروز دکتر علی محمدی هنگامی که اتومبيل خود را از پارکينگ خارج می‌کرد و در حال سوارشدن به خودرو، موتورسيکلتی که در کنار درب منزل وی پارک شده بود، منفجر شد که منجر به کشته شدن و انفجار اتومبيل وی، آسيب رسيدن به اتومبيل‌ همجوار و شکسته شدن شيشه های منازل اطراف شد. وی با بيان اينکه هنوز از عوامل اين حادثه اطلاعی در دست نيست، در پاسخ به اينکه آيا اين بمب دارای کنترل از راه دور بوده است، تصريح کرد: گزارشات اوليه حاکی از اين موضوع است و تحقيقات ادامه دارد.
*****
سه آمریکايی دربند بزودی محاکمه می شوند
به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ خبرنگار سی بی اس نیوز در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه از مهمانپرست پرسید: با توجه به درخواست خانواده های سه کوهنورد امریکایی بازداشت شده در ایران برای دیدار با آنها، آیا وزارت امور خارجه برنامه ای دارد؟
مهمانپرست در پاسخ گفت: درباره سه تبعه امریکایی که شما ادعا می کنید کوهنورد هستند، بنا بر مسائلی که در پرونده آنان موجود است قوه قضاییه تصمیم می گیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی، سه امریکایی بازداشت شده در ایران قرار است به زودی محاکمه شوند.
*****
گرامیداشت یاد جانباخته کیانوش آسا بر فراز البرز
عده ای از کوهنوردان یاد جانباخته راه میهن کیانوش آسا را گرامی داشتند. این کوهنوردان با صعود به قله های کوه البرز و با نصب پارچه نوشته ای یاد کیانوش آسا دانشجوی شهید دانشگاه علم وصنعت را گرامی داشتند. کیانوش آسا دانشجوی رشته شیمی دانشگاه علم وصنعت، پس از تقلب و کودتای انتخاباتی، به دست نیروهای نظامی حکومت به شهادت رسید.
*****
ادامه بازداشت آتیه یوسفی

تغییر برای برابری: قاضی براری، مسئول پرونده آتیه یوسفی از فعالین کمپین یک میلیون امضا، با درخواست تبدیل قرار بازداشت او به وثیقه یا کفالت موافقت نکرد.در ملاقاتی که خواهر آتیه با قاضی براری داشت، او ضمن اعلام پایان نیافتن تحقیقات ، با در خواست تبدیل قرار بازداشت مخالفت کرد. این در حالی است که طبق گفته آتیه، بازجویی از وی مدتی است که قطع شده است. آتیه یوسفی در حالی در روز عاشورا بازداشت شد که قصد کمک به پسر جوانی که به شدت توسط نیروهای لباس شخصی مضروب شده بود، را داشت. وی دانش آموخته رشته علوم اجتماعی است و در چندسال گذشته سابقه همکاری با نیروهای ملی مذهبی را داشته است. آتیه یوسفی علاوه بر فعالیت در حوزه زنان یکی از اعضای سابق شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت در گیلان نیز است. وی از همان نخستین روز شروع فعالیت کمپین یک میلیون امضا در رشت به کمپین پیوست و همواره حضور فعالی در راستای رسیدن به اهداف کمپین داشت.
*****
نمایندگان ادوار مجلس: جایگاه لباس شخصی های مهاجم در اتفاقات اخیر چیست؟
مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در رابطه با حوادث هفته‌های اخیر بیانیه‌ای در پنج بند صادر کرد.
به گزارش کلمه، این بیانیه بدین شرح است:
1- تاسف عمیق و نفرت و انزجار خود را از حرمت شکنیهای مکرر در حوادث ماههای گذشته بخصوص در روز عاشورا که منجر به قتل و جرح جمعی از عزاداران حسینی گردید، وهمچنین حمله به حسنیه جماران که باعث اخلال در مراسم سوگواری شب عاشورا و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین خاتمی وحرمت شکنی بیت شریف امام و حسینیه ایشان ونگرانی و دلگیری یادگاران آن عزیز گردید اعلام میداریم.
2- برخورد انفعالی مسئولین قضائی، امنیتی با جریان های سازمان یافته درحمله به مردم و شخصیتهای مورد احترام ملت از جمله درقزوین که با اقدامات اهانت آمیز وحمله مسلحانه موجب تهدید، ارعاب وناراحتی مردم و بی احترامی نسبت به حجت الاسلام والمسلمین کروبی شده اند، شدیدا معترض بوده به مسئولین امر هشدار میدهیم که این شیوه برخورد با یاران امام راحل در مسیر خواست دشمنان نظام جمهوری اسلامی بوده و برای هیچ کس حاشیه امنی باقی نخواهد گذاشت.
3- با توجه به توصیه های اکید امام راحل در دوران حیات، فرمان هشت ماده ای و وصیت نامه ایشان و همچنین بیانات رهبری انقلاب که مکررا دولت و مردم را به عمل به قانون و رعایت حقوق شهروندی وحفظ وحدت عملی بین اقشار مختلف جامعه، به منظورتحقق این مهم با عنایت به اختیارات مسئولین قضائی، نظامی و امنیتی در قانون اساسی و قوانین موضوعی، دست اندرکاران مربوطه برای ملت شریف ایران روشن نمایند جایگاه، لباس شخصیهای مهاجم و نیروهای خودسر و دیگر عوامل سرکوب گر در جنایات کهریزک و کوی دانشگاه و حوادث عاشورا و حمله به بیوت ودفاتر مراجع تقلیدچیست و بر وفق چه قانونی صورت می گیرد و چرا هویت این متجاوزین قانون شکن برای مردم مشخص نمی شود.
4- مفاد بیانیه هفدهم جناب آقای مهندس میرحسین موسوی را چارچوب مناسبی برای عمل به کل قانون اساسی و راه برون رفت از بحران موجود می دانیم.
5- بر این باوریم که استفاده ابزاری از مقدسات واعتقادات مردم موجب وهن دین و کاهش حساسیت آنان به این ارزشها خواهد شد.
*****
سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی مادران عزادار شد
مدرسه فمینیستی: سازمان عفو بين‌الملل روز دوشنبه از مقام‌های جمهوری اسلامی ايران خواست که شماری از مادران عزادار و حاميان آنها را که روز شنبه در جريان راهپيمايی خاموش خود در پارک لاله تهران بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.بر اساس گزارش‌ها، ۳۳ تن از اعضای گروه مادران عزادار و حاميان آنها بعد از ظهر پس از بازداشت توسط نيروهای انتظامی و لباس شخصی، به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند. آن طور که يکی از نزديکان به اعضای اين گروه به راديو فردا گفته است حدود ۱۵ تن از بازداشت‌شدگان روز دوشنبه به زندان اوين انتقال داده شده‌اند. با این حال بر اساس گزارش برخی از سايت‌های خبری، شمار مادران عزادار و حاميان آنها که به زندان اوين منتقل شده‌اند به ۲۸ نفر می‌رسد. در همین زمینه حسیبه حاج صحراوى، معاون برنامه خاورمیانه و آفریقاى شمالى سازمان عفو بین‌الملل گفت: «مادرانی که به خاطر کشته شدن فرزندانشان توسط مأموران امنيتی عزادار هستند، بايد از حمايت دولت برای يافتن حقيقت در اين باره برخوردار باشند، نه اينکه با بازداشت و زندان مواجه شوند». وی ضمن تأکيد بر آزادی فوری بازداشت‌شدگان خواستار انجام تحقيقاتی در خصوص چگونگی رفتار با آنان شد. خانم حاج صحراوی همچنین نسبت به وضعيت سلامت دستگیرشدگان به شدت ابراز نگرانی کرد.
*****
آماری تکان دهنده از جامعه ایران

وجود یک‌میلیون و 160‌هزار معتاد حرفه‌ای در کشور اغلب معتادان افراد باهوش هستند که به دلیل حس کنجکاوی به سمت اعتیاد گرایش پیدا کرده‌اند و با خارج شدن از چرخه کار و تولید، وبال کشور و خانواده‌هایشان شده‌اند.
مدیرکل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در کشور یک میلیون و 160 هزار معتاد حرفه‌ای و 800 هزار نفر معتاد غیرحرفه‌ای وجود دارد که در واقع دو میلیون نفر از جمعیت مولد کشور درگیر مواد مخدر هستند. محمود مسعود زاهدیان با بیان اینکه هیچ ارزش ریالی برای ضایعات حاصل از اعتیاد نمی‌توان محاسبه کرد یادآور شد:اغلب معتادان افراد باهوش هستند که به دلیل حس کنجکاوی به سمت اعتیاد گرایش پیدا کرده‌اند و با خارج شدن از چرخه کار و تولید، وبال کشور و خانواده‌هایشان شده‌اند. او تعداد معتادان حرفه‌ای در کشور را یک میلیون 160 هزار نفر برآورد کرد و افزود:‌ با احتساب 800 نفر معتاد غیرحرفه‌ای که به صورت تفنن مواد مصرف می‌کنند، در کل دومیلیون نفر از جمعیت مولد کشور معتاد هستند که علاوه بر این تعداد، تعداد زیادی خانواده را هم تحت تاثیر اعتیاد خود قرار داده‌اند. زاهدیان تصریح کرد: به معتادانی که تاکنون برای درمان مراجعه نکرده‌اند به عنوان مجرم برخورد می‌کنیم، آنها بدانند که گره‌ای که با دست باز می‌شود، نگذارند که با دندان باز کنیم.
کاهش سن بروز سکته قلبی در کشور به کمتر از55 سالگی
استاد دانشگاه و متخصص قلب و عروق هشدار داد: زمان بروز سکته قلبی به زیر سن 55 سالگی درکشور کاهش یافته است.
دکتر" محمد جواد زیبایی‌نژاد" با اشاره به اینکه در کشور مردان بیش از زنان دچار سکته قلبی می شوند، افزود: استعمال دخانیات بویژه سیگار مهمترین علت ابتلای مردان به این عارضه است. وی آلودگی هوا را نیز در بروز سکته قلبی موثر دانست و با طرح مستندات پزشکی دراین زمینه تاکید کرد که اگر فردی 70 تا 80 درصد دچار تنگی عروق کرونری باشد آلودگی هوا این گرفتگی را تا مرز 90 الی 100 درصد تشدید می کند. زیبایی نژاد تصریح کرد: بررسی‌های مختلف نشان داده است متوسط عمر افراد در مناطق آلوده تهران در مقایسه با مردم روستایی کوتاهتر است. این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه مصرف بی‌رویه داروها نیز می‌تواند اثر مستقیمی بر بیماری‌های قلبی داشته باشد، گفت: حدود 70 درصد هزینه درمانی و تشخیصی نظام سلامت صرف هزینه‌های بیماری قلبی و عروقی بیماران داخل کشورمان می‌شود.زیبایی نژاد تصریح کرد: به منظور تشخیص بیماری‌های نهفته قلبی، باید تست‌های قلبی از جمله ورزش و نوار قلب بویژه در بین خلبانان از 40 سالگی به بعد انجام شود. وی اظهار داشت : همچنین عواملی همچون چربی خون، دیابت و فشار خون به مرور زمان به تنگ شدن عروق قلبی منجر می‌شود و با حذف عوامل خطر ساز همچون کنترل چربی، قند و فشار خون، عدم استعمال دخانیات ، تغذیه سالم و وارد کردن ورزش و تحرک به برنامه عادی روزانه می‌توان از تنگی 70درصدی عروق قلبی پیشگیری کرد. بر اساس آمارهای موجود در وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی روزانه 300 نفر در کشور بر اثر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی می میرند و 23 درصد مردان و 31 درصد زنانی که سکته قلبی می‌کنند در کمتر از پنج سال دچار سکته قلبی دوم می شوند.
سن مصرف سیگار به زیر 15 سال رسیده است
وزیر بهداشت از کاهش سن مصرف سیگار در کشور خبر داد و گفت: سن مصرف به زیر 15 سال رسیده است. دکتر مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت با بیان این که سالانه 1700 میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار و بیش از 3840 میلیارد تومان نیز صرف هزینه درمان بیماریهای ناشی از مصرف مواد دخانی در کشور می‌شود، ادامه داد: سالانه 60 هزار نفر در کشور براثر استعمال دخانیات فوت می‌شوند. وی گفت: 30 درصد مرگهای ناشی از سرطان و 90 درصد از دلایل ابتلا به سرطانهای ریه و سایر سرطانها ناشی از استعمال مواد دخانی است. دستجردی با ابراز تأسف از اینکه استعمال دخانیات در کشور به سمت سنین پایین و زیر 15 سال سوق دارد، گفت: بر اساس بررسیها 80 درصد استعمال کنندگان دخانیات قبل از 15 سالگی استعمال دخانیات را شروع کرده‌اند. وزیر بهداشت ضمن ابراز تأسف از فعالیتهای شرکت دخانیات در افزایش مصرف سیگار در کشور اظهار امیدواری کرد که وزارت صنایع از برنامه‌ها و مصوبات ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات حمایت جدی داشته باشد چرا که مصوبات این ستاد به نفع سلامت مردم است.
آمارهای متناقض از دانش آموزان معتاد
مسئولان آموزش و پرورش در حالی آمار دانش آموزان معتاد کشور را دو دهم درصد جمعیت معتادان کل کشور برآورد کردند که قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر تعداد دانش آموزان معتاد را پنج دهم درصد کل معتادان کشور می داند مسئولان آموزش و پرورش در جلسه بررسی اعتیاد در مدارس که در مجلس تشکیل شد در حالی آمار دانش آموزان معتاد کشور را دو دهم درصد جمعیت معتادان کل کشور برآورد کردند که قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر تعداد دانش آموزان معتاد را پنج دهم درصد کل معتادان کشور دانست. رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این مطلب و اشاره به برگزاری جلسه ای که عصر روز یکشنبه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش و قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد گفت: به این ترتیب طبق اعلام رسمی مسئولان وزارت آموزش و پرورش، وجود دو هزار 400دانش آموز معتاد در مدارس کشور تائید شده است. طبق اعلام رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، یک میلیون و 200 هزار معتاد در کشور وجود دارند. پیش از این هومن نارنجیها مدیرکل دفتر فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته بود که آموزش و پرورش در موضوع اعتیاد دانش آموزان بسیار ضعیف عمل کرده است و آمار دقیقی از دانش آموزان معتاد وجود ندارد. سال گذشته جانشین سابق فرمانده نیروی انتظامی از وجود 30 هزار دانش آموز معتاد در کشور خبر داده بود که این آمار بعد از انتشار از سوی مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش تکذیب شد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مهمترین علل گرایش دانش آموزان به مواد مخدر را فشار گروه همسالان، گرایشهای فرهنگی نوپدید، فشار رسانه ها و صنایع فرهنگی عنوان کرد و گفت: ساختار برنامه درسی و ضعف مدیریت مدرسه، نقص در آداب و مهارتهای زندگی، ابهام و فقدان قوانین بازدارنده، محرومیتهای اقتصادی و زمینه های روانی دانش آموزان از جمله مواردی بود که مسئولان آموزش و پرورش آن را ذکر کرده اند. همسایگی با افغانستان به عنوان تولید کننده سالانه هشت هزار و 800 تن تریاک و ترانزیت سه هزار تن آن به ایران از دلایل اصلی گرایش جوانان به مواد مخدر از سوی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان شده است.
*****
پسرم، پرواز را به خاطر بسپار، پرنده مردنی است
دیدار اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر با پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی
کوهیار گودرزی، از افراد فعال و شناخته شده در زمینه لغو مجازات اعدام، به خصوص اعدام نوجوانان است. وی تلاش‌‌های بسیاری را در زمینه اخذ رضایت از اولیا دم مقتولین برای جلوگیری از اعدام نوجوانان انجام داده است و با اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه سعی در کاهش آمار اعدام در ایران داشته است.
وی در آبان‌ماه با فشار نیروهای امنیتی از دانشگاه صنعتی شریف اخراج شد. او در رشته مهندسی هوافضا در این دانشگاه مشغول به تحصیل بود. از سوابق این روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر می‌توان به عضویت در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، دبیر سابق کمیته گزارشگران حقوق بشر، از برنامه‌سازان رادیو زمانه، عضو کمیته حقوق بشر سازمان ادوار تحکیم وحدت و عضویت در دفتر تحکیم وحدت طیف علامه اشاره نمود.
اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر طی دیداری با مادر این عضو برجسته کمیته، پای درد دلهایش نشستند و او از نگرانی ها، امیدها و آرزوهایش برای تنها فرزندش سخن گفت.
پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی در این دیدار گفت: " تنها فرزندم را طوری بزرگ کردم که در سن 6 سالگی شطرنج باز بوده، در مدرسه ی تیزهوشان تحصیل کرده، سردبیرنشریه ی مدرسه اش بوده، در سن 16 سالگی مدرک روزنامه نگاری گرفته و با رتبه ی 400 در دانشگاه صنعتی شریف قبول شده است، اما در جامعه ای که روی به سفیه پروری می آورد و به شایسته سالاری بهایی نمی دهد فرزندم محروم از تحصیل شد و الان هم در بند 209 است. خیلی ها باید بپذیرند که فرزندان ما دیگر حاضر نیستند هر حرف دیکته شده ای را تکرار کنند. کوچ این همه نخبه وفارغ التحصیلان بهترین دانشگاه های ایران گواه این حرف من است.
متأسفم که خبر دستگیری تنها پسرم را باید از رادیو فردا بشنوم؛ البته از رسانه های ما پنهان کردن این قسم خبرها چندان هم بعید نیست؛ وقتی از همین رسانه ها می شنویم که مردم بی دلیل خودکشی می کنند یا خودشان را از بالای پل پرتاب می کنند. سهراب سپهری این ابر انسان دوستدار محیط زیست وصلح می گوید: ما در این سرزمین روشنفکران بدی داریم، اما مادران خوبی داریم. من دست تمام مادران رنج دیده که گرفتار ستمی جان کاه شده اند را می بوسم و تصور نمی کنم کوهیار در انفرادی تنها زندگی می کند، وقتی فرزندانمان را از ما می گیرند،وقتی هر انسانی به شکلی در اندوه غوطه ور است ، با زندان فرقی ندارد. این روزها همه ی مردم در زندان اند و کوهیار من تنها نیست.
جرم تنها فرزندم، انسان دوستی، آزادی خواهی وآزاد اندیشی است."
*****
افزایش فشار بر دانشجویان دانشگاه های مشهد:
صدور ۳۰ ترم محرومیت از تحصیل برای دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد
در ادامه فشار کودتاچیان بر فعالین دانشجویی دانشگاه های مشهد، فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد جمعا به ۳۰ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند. پس از بازداشت بیش از ۲۱۰ دانشجو دانشگاه آزاد، بیش از ۱۰ دانشجو دانشگاه فردوسی، ۱۰ دانشجو دانشگاه سجاد و ۳۵ دانشجو دانشگاه خیام مشهد و زخمی شدن دهها دانشجو دانشگاه آزاد مشهد در حمله خونین لباس شخصی های حامی دولت کودتا به این دانشگاه، ۱۵ تن از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد که بعضی از آنها همچنان در بازداشت به سر می برند هر کدام با حکم دو ترم محرومیت از تحصیل روبرو شدند. گفتنی است این ۱۵ دانشجو دانشگاه آزاد مشهد به علت بازداشت بودن و یا ممنوع الورود بودن به دانشگاه امکان دفاع از خود را نیافتند. این احکام در حالی صادر شده است که با مهاجمان به دانشگاه مشهد تاکنون هیچ برخوردی صورت نگرفته است و بیش از ۳۵ دانشجو دانشگاه های مشهد در بازداشتگاه های اطلاعات، کوی پلیس، پلیس امنیت و زندان وکیل آباد مشهد در بازداشت به سر می برند. این گزارش حاکیست حال سه تن از دانشجویان زخمی دانشگاه آزاد که با چاقو و چماق توسط نیروهای موسوم به انصار و لباس شخصی ها در حمله خونین ۹ دی ماه مضروب شده اند به شدت وخیم گزارش شده است و خانواده های این دانشجویان از هرگونه ارتباط با دوستان فرزندانشان منع شده اند. برخی گزارش ها از به شهادت رسیدن دست کم یکی از این دانشجویان حکایت دارد که به علت فضای کاملا امنیتی دانشگاه آزاد و بازداشت اکثر فعالین دانشجویی این دانشگاه، این خبر تاکنون تایید نشده است. این گزارش حاکیست تا چندین روز بعد از حمله وحشیانه کودتاچیان به دانشگاه آزاد مشهد آثار خون دانشجویان بر در و دیوار ساختمان های سلف سرویس و دانشکده معماری این دانشگاه باقی مانده است و مسئولان دانشگاه برای پاک کردن این ننگ از در و دیوار دانشگاه با چندین پیمانکار نقاشی ساختمان قرار داد بسته اند.
گفتنی است یکی از پیمانکاران نقاشی ساختمان پس از دیدن شدت فاجعه حاضر به پذیرش این قرارداد نشده و دانشگاه را در حالی که به شدت متاثر بوده ترک کرده است.
انتقال دانشجویان بازداشتی دانشگاه های مشهد به زندان وکیل آباد بنا بر این گزارش برخی از ۳۶ دانشجو بازداشتی دانشگاههای آزاد، فردوسی، خیام وسجاد مشهد که از چهارشنبه و پنج شنبه ۹ و ۱۰ دی ماه توسط نیروی انتظامی دستگیر و به کوی پلیس مشهد انتقال داده شده بودند از روز گذشته برای نگهداری به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده اند. همچنین خانواده های برخی از بازداشت شدگان از نگهداری فرزندانشان در سلول انفرادی در این زندان خبر داده اند. تعداد باقی مانده این دانشجویان همچنان در سلول انفرادی در بازداشتگاه اطلاعات مشهد به سر میبرند. گفتنی است علی رغم آغاز امتحانات پایان ترم، هنوز وضعیت پرونده های دانشجویان بازداشتی دانشگاه های مشهد بطور کامل مشخص نیست و تفهیم اتهام این دانشجویان نیز صورت نگرفته است.
*****

*****
برگزاری دادگاه علی پرویز دانشجوی خواجه نصیرو طرح اتهام تهیه فیلم و عکس از تجمعات دانشجویی

دادگاه علی پرویز دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزارشد.دادگاه محکومیت علی پرویز یکی از 12 دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر که از تاریخ 12 آبانماه در زندان اوین به سر می برد و علیرغم تمام شدن دوره ی بازجویی ها و تکمیل پرونده اش همچنان در بند عمومی 350 اوین به سر می برد، تشکیل گردید. اتهامات وی اقدام علیه امنیت ملی، شرکت در تجمعات و توهین به مقام ریاست جمهوری می باشد.خانواده ی علی پرویز در خصوص این دادگاه اعلام کردند که دفاعیات وی خوب و جامع بوده است و وکیل وی خانم نسرین ستوده نیز با دفاع از موکل خویش اتهامات وارده را بی مورد دانسته اند. گویا در حین دادگاه بارها نیروهای لباس شخصی وارد دادگاه شده و در گوش قاضی پرونده، قاضی مغیثه به صحبت پرداخته اند که این مورد نیز با اعتراض خانم ستوده مواجه گردیده و درگیری لفظی به وجود می آید. در گردش کار گزارش شده از طرف بازجوی علی پرویز آمده است که به دلیل عدم همکاری وی با بازجویان خواستار اشد مجازات شده اند. قاضی پرونده یکی از موارد اتهامی وی را تهیه ی فیلم و عکس های مربوط به تجمعات داخل دانشگاه و تکثیر آن و همکاری با عناصر دفتر تحکیم وحدت دانسته است، که خانم ستوده با بی معنی دانستن مفهوم عناصر دفتر تحکیم وحدت این اتهام را رد نموده و به قانونی بودن فعالیت های دفتر تحکیم وحدت اشاره نموده است. از آنجا که تمامی موارد اتهامی وارد شده به علی پرویز بدون هیچگونه دلایل و مدارک قانع کننده ای می باشد، اینگونه به نظر می رسد که آقای صفار هرندی به دلیل مواجه شدن با اعتراضات شدید دانشجویی در چند ماه گذشته در دانشگاه خواجه نصیر و دیگر دانشگاه های کشور، به دادگاه فشارهایی آورده است برای تسویه حساب با دانشجویان این دانشگاه و ایشان شخصا در دادگاه هایی که برای دانشجویان این دانشگاه تشکیل می گردد دخالت می نمایند.
*****
سه سال حبس قطعی برای سردبیر فرهیختگان

محمدرضا نوربخش سردبیر روزنامه فرهیختگان و عضو ارشد شورای سردبیری سایت جمهوریت که از روز ۱۳ مرداد در بازداشت به سر می برد در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه سال حبس قطعی تغییر یافت. گفته می‌شود دو سال از این محکومیت سه ساله به دلیل شرکت وی در راهپیمایی روز ۲۵ خرداد است.
*****
شوراي نگهبان: اذن ولی فقیه برای واگذاری کودکان بی سرپرست الزامی است
نائب رئیس كميسيون اجتماعي مجلس گفت: ايراد شوراي نگهبان به لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان بي‌سرپرست، نبود اذن ولي فقيه براي واگذاري اين كودكان به خانواده‌هاي متقاضي است، اما از آنجاكه واگذاري سرپرستي كودكان با اذن دادستان است و رييس قوه قضاييه اذن غيرمستقيم از ولي فقيه دارد ايراد شوراي نگهبان وارد نيست. هادي مقدسي درباره علت اعاده لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان بي‌سرپرست از شوراي نگهبان به مجلس گفت: ايراد شوراي نگهبان به اين لايحه يكسري ايردات شرعي است. نماينده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: شوراي نگهبان آورده است در واگذاري كودكان بي‌سرپرست حتما بايد اذن ولايت فقيه لحاظ شود، اما با توجه به اين‌كه واگذاري سرپرستي اين كودكان با اذن دادستان است و دادستان هم از طريق رياست قوه قضاييه به صورت غيرمستقيم از ولي فقيه اذن دارد، ايراد شوراي نگهبان به اين لايحهوارد نيست. مقدسي در خاتمه با بيان اين‌كه نظر كميسيون اين است كه چنين ايرادي به لايحه وارد نيست، خاطرنشان كرد: اما در جلسه امروز مقرر شد كميته‌اي اين موضوع را مجددا بررسي كند، و توضيحات را به صحن علني مجلس ارايه دهد، در صورت اصرار كميسيون بر لايحه مذكور، اگر اين اصرار مجددا در صحن علني مجلس راي بياورد، لايحه براي تاييد نهايي به مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌رود.
*****
بازداشت فله ای فعالان سیاسی و مطبوعاتی با حکم صادق لاریجانی
بازداشت فعالان سیاسی و مطبوعاتی، بعد از وقایع روز عاشورا به استناد حکم رییس قوه قضاییه صورت گرفته است.
صادق لاریجانی در حکمی عام به ضابطین قضاییه اجازه داده است هر کس که در ناآرامی های روز عاشورا و درگیری های ایجاد شده بعد از فوت آیت الله العظمی منتظری حاضر بوده است بازداشت شود. همچنین در این حکم به ضابطین قضایی اجازه داده شده است هر مکان مشکوکی را با نظر خود بازرسی کنند. بسیاری از بازداشت شدگان روزهای اخیر با استناد به همین حکم کلی بازداشت شده اند. حکمی که عملا اختیارات نامحدودی به ماموران امنیتی برای بازداشت فعالین سیاسی و اجتماعی می دهد. در سالهای بعد از انقلاب صدور چنین احکامی توسط اسدالله لاجوردی در زمان دادستانی وی صورت می گرفت و در سالهای اخیر نیز چنین احکام عمومی برای بازداشت، فقط از سوی سعید مرتضوی صادر می شد که با توجه به پست مرتضوی فقط حوزه قضایی تهران را شامل می شد. اما در روزهای اخیر به استناد حکم صادق لاریجانی که بدون اشاره به فرد- زمان و یا مکان خاصی صادر شده است علاوه بر فعالین سیاسی-اجتماعی و فرهنگی در تهران ، صدها نفر نیز در شهرهای دیگر ایران، علی الخصوص در شهرهای شیراز-اصفهان- مشهد-اراک- گرگان و نجف آباد بازداشت شد ه اند.
*****
در خواست نهادهای حقوق بشری برای آزادی باقی

سازمان های مستقل جهانی مانند عفو بین الملل، گزارشگران بدون مرز، بنیاد مارتین آنالز، سازمان حمایت از مدافعان حقوق بشر، کمپین بین المللی حقوق بشر، کنگره جعهانی لغو مجازات اعدام و برخی نهادهای دیگر در واکنش جداگانه ای خواستار آزادی باقی شده اند.عمادالدین باقی گرچه از نامزدی مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد اما در ستاد هیچ یک از نامزدهای انتخابات فعالیت نداشت و در حوادث پس از فوت آیت الله منتظری هم تنها در پیکر آن مرحوم شرکت کرده بود. باقی برای سومین بار است که به زندان می رود. قبلا مجموعا ۴ سال را در زندان گذرانده بود. با وجود آن که اکثریت بازداشت شدگان حوادث پس از عاشورا و حوادث پس از فوت آیت الله منتظری حداقل تماس های کوتاهی با خانواده های خود گرفته اند هنوز عمادالدین باقی ، نویسنده و فعال حقوق بشر هیچ اطلاعی به خانواده اش نداده و به دلیل وضعیت جسمانی او خانواده اش به شدت ابراز نگرانی کرده است.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
عاقبت یک گزارش پر ماجرا؛ طرفدار و منتقد همه ناراضی
بهار یکتا
گزارش کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی سرانجام پس از ماهها بحث و بررسی با تاکید بر اتهام قاضی مرتضوی و بدون پاسخگویی و اشاره به نفش سایر عوامل دست اندرکار و آمران اصلی در صحن علنی مجلس قرائت شد و واکنش های مختلفی را برانگیخت.
با نگاهی کلی به این گزارش بنظر می رسد که تلاش تهیه کنندگان برقراری تعادل و نوعی گرو کشی بوده است. پرداختن اجمالی به برخی از مسایل کهریزک و چشم پوشی از برخی دیگراز جنایات انجام شده در زندان ها و حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان این شک را ایجاد می کند که نمایندگان در این هفت ماه نتوانستند نقش نظارتی خود را به سایر مقامات و نهادهای حکومتی تفهیم کنند.
در این گزارش هر چند سعی شده به بخشی از موارد نقض قانون و حقوق زندانیان در کهریزک اشاره شود، ولی تاکید بر رضایت زندانیان در اوین از وضعیت موجود! و عدم وجود مشکلات بهداشتی در بخش زنان .... بنوعی ساده انگاشتن و چشم پوشی از مساله بزرگ نقض حقوق اولیه انسانی در زندان های ایران است. بی شک مردم هنوز فراموش نکرده اند ظلم هایی که بر فعالان سیاسی و روزنامه نگاران در "زندان بهداشتی" اوین به آنان وارد شد. شایسته بود که نمایندگان محترم پیش از نهایی کردن گزارش خود، حداقل نگاهی به اخبار ورویدادهای منتشرشده در مورد زندانها می کردند که شرمنده مردم حوزه های انتخابیه خود نشوند.
شاید نیت اصلی تهیه کنندگان این گزارش و رضایت مقامات برای قرائت در صحن علنی مجلس را بتوان در بند آخر این گزارش یافت. آنجا که نمایندگان تصریح دارند که ماموريت اين كميته بررسي از نوع " معلول"بود نه علت و بر نقش " عوامل اصلی" وقوع حوادث تاکید می کنند و می گویند:" یکی از "دلایل اصلی" وقوع این حوادث، "القای یک دروغ بزرگ به نام تقلب در انتخابات ریاست جمهوری" و رفتارهای "غیر قانونی" معترضان بوده است: "اگر همگان بر اساس چارچوب های قانونی مسیر خود را طی می نمودند و اگر دو کاندیدای ریاست جمهوری دست به قانون شکنی، تحریک احساسات و عواطف مردم نمی پرداختند، امروز شاهد این گونه حوادث تلخ نبودیم".
سوالهایی که این روزها بیش از همیشه به نظر می رسد، اینست که چگونه اظهار نظر افراد می تواند مجوزی باشد برای اعمال اقدامات غیر قانونی و غیر انسانی؟ چگونه است که " کهریزک" و تمامی " جنایات" انجام شده در زندانهای جمهوری اسلامی " معلولی" است که علت آن در مخالفتها و اعتراضات بحق و آرام مردم و نامزدهای ریاست جمهوری نهفته است نه در ادبیات تهاجمی و خشونت بار رسانه های ملی و رفتار غیر انسانی ماموران دولت در برخورد با مردمی که تنها یک سوال داشتند " رای من کجاست"؟ آیا این گزارش بنوعی ساده انگاری و تایید اظهار نظرهای رسمی مقامات حکومتی طی هفت ماهه گذشته نبود؟ آیا شایسته نبود که نمایندگان حداقل وجدان خود را در بررسی این همه نقض حقوق بشر در نظر می گرفتند و با خلاصه نکردن همه چیز در یک مکان و همه مجرمان در یک فرد، نام نیکی از خود در تاریخ بجای می گذاشتند؟
تکذیب تجاوز جنسی
در بخشی از این گزارش ، با چشم بستن به همه شواهد موجود در رابطه با تجاوز جنسی به بازداشت شدگان می گوید:" اما كمیته مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اقدامات جدی و بررسی‌های همه‌جانبه کرد تا جایی كه از طریقی به آگاهی هیأت رسید كه فردی كه مورد آزار جنسی قرار گرفته آماده است ماجرا را برای هیأت بیان كند. ریاست مجلس شورای اسلامی به محض اطلاع از چنین مسأله‌ای دستور دادند با تمهیداتی به دفتر خودشان دعوت و هیأت با وی گفت‌وگو نمایند. این جلسه با حضور رئیس دفتر ریاست مجلس و حتی دو تن از نمایندگان غیر عضو كمیته، آقایان كاتوزیان و مطهری تشكیل شد و كاملا برای همه حضار در جلسه آشكار شد كه مادر آن جوان بر اثر كثرت شایعات دچار نوعی توهم شده و هیچ‌گونه آزار جنسی متوجه آن فرد نشده و خود وی نیز قائل بود كه مادرش درگیر یك توهم ذهنی است." اعضای کمیته در گزارش خود نوشته اند که در نهایت به هیچ موردی از تجاوز جنسی به بازداشت شدگان بر نخورده اند و وقوع آن را "قویا تکذیب" می کنند.
این در حالی است که پیش از این یکی از اعضای کمیته حقیقت یاب مجلس بر وجود تجاوز با شیشه به زندانیان تصریح کرده بود. ضمن اینکه قربانیان این جنایات بهترین گواه بر این ادعای هیات تحقیق و تفحص است.
دولت مبرا از هر خطایی
بر اساس قانون اساسی ، مجلس حق تحقیق و سوال از عملکرد دولت را دارد و در هیچ جایی ااشاره نشده که مجلس می تواند در امور قضایی مداخله نماید. این بار گزارش کمیته ویژه به جای سوال از دولت احمدی نژاد ، وزیر کشورو فرمانده نیروهای انتظامی، بنوعی در صدد تبرئه دولت وی بر آمده و همه تقصیرات را متوجه قاضی مرتضوی دادستان وقت تهران و قوه قضاییه که اینک رئیس جدیدی دارد، کرده است. در این گزارش حتی نسبت به عاملان شهادت روح الامینی ، جوادی فر و کامرانی توجهی نشده وتنها به ذکر این نکته "بررسی همه‌جانبه دلایل کشته شدن این سه جوان بازداشت‌شده بر عهده دستگاه قضایی است و مسئولان قضایی باید در این خصوص با دقت و سرعت بررسی نموده و به خانواده محترم آنان و افکار عمومی پاسخگو باشند" اکتفا گردیده است.
زندانی شدن ۱۴۷ نفر در یک مساحت هفتاد متری، نبود تهویه، فقدان آب و غذای مناسب، شنیدن فحش‌های رکیک، کلاغ‌ پررفتن همراه با ضرب و شتم، ‌همجواری با اراذل و اوباش، و تحقیر شدن از جمله مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است ولی گفته نشده که مسئول پاسخگویی به این مشکلات و مسایل موجود در کهریزک بعهده چه کسی است؟ آیا با حمله همه جانبه به مرتضوی و محاکمه و مجازات او همه سوالهای بی پاسخ مردم و فعالان حقوق بشر پاسخ داده می شود؟ گزارش بگونه ای تنظیم شده که تنها نقش سعید مرتضوی را بزرگنمایی کند و معلوم نیست که " ضرب و شتم و بی‌توجهی مأموران و مسئولان بازداشتگاه به وضعيت جسمی" سه شهید این بازداشتگاه را باید از چه کسی سوال نمود؟ نکند عامل این همه جنایات در کهریزک هم که شوری آن بدانجا رسید که رهبری دستور مستقیم برای تعطیلی آن نمود را هم باید در موضع گیری ها و اظهار نظرهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری جستجو کرد؟ دراین گزارش هیچ اشاره ای به 12 متهم یاد شده در بیانیه سازمان قضایی نیروهای مسلح هم نشده است. گویی وزارت کشور و نیروهای انتظامی در این میان هیچ نقشی نداشته اند که در این گزارش هیچ اشاره ای به آنان نشده است.
نمایندگان موافق و مخالف
داریوش قنبری، فراکسیون اقلیت مجلس با مثبت خواندن این گزارش، نپرداختن به حادثه کوی دانشگاه، مجتمع سبحان و مرگ مشکوک پزشک کهریزک را از نواقص آن برشمرده است. وی معتقد است که از نظر فراکسیون خط امام، این گزارش شمولیت لازم را ندارد و ناقص تهیه شده است.در همین حال فرهاد تجری، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گزارش را عادلانه خوانده و می گوید که این گزارش بی‌طرفانه، جامع و منطبق با واقعیت تهیه شده است.
احمد توکلی نماینده مردم تهران که پیش ازاینها مرتضوی را عامل جنایات کهریزک خوانده بود از این گزارش که مسئولیت همه وقایع را بر دوش دادستانی تهران گذاشته خشنود است. در این گزارش، سعید مرتضوی دادستان وقت تهران، مسئول انتقال بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات به بازداشتگاه کهریزک معرفی شده است. توکلی حال از دادگاه انتظامی قضات و دادگاه انتظامی نیروهای مسلح خواسته که پیگیر وقایع رخ داده در کهریزک باشند.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گزارش كميته ويژه وضعيت بازداشتگاه ها را مبتني بر واقعيت ها خواند و گفت : همانگونه كه قول داده شده بود اين گزارش با مجموعه دقت هايي كه به خرج داده شد با دقت ارائه شد. علاالدين بروجردي درباره قرائت گزارش كميسيون ويژه اظهار داشت : همانطور که در پايان اين گزارش اشاره شده كه اگر عوامل تحريك كننده اين حوادث نمي بودند، شاهد چنين حوادث تلخي نبوديم .
ستار هدایت‌خواه، نماینده مجلس نظر کاملا متفاوتی دارد و این کمیته را منتخب لاریجانی می داند. وی حرکت اخیر بعد از انتخابات را فتنه می داند. بنظر می رسد که با چنین استدلالی دیگر نیازی به بررسی جنایات انجام شده نیست. چون مردم برای احقاق حق خود معترض شده اند، همگی حکم " محارب" را دارند. گفتنی است در جلسه روز گذشته مجلس حسینیان از حامیان جدی مرتضوی و دولت احمدی نژاد که نامه ای در اعتراض به روند تحولات جاری و عکس العمل های رئیس مجلس داشته است ، شرکت نکرد.
اما رئيس مجلس در واكنش به غير قانوني خواندن تشكيل كميته ويژه براي وضعيت بررسي بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات و قرائت گزارش آن در مجلس تشكيل اين كميته را قانوني و فعاليت آن را منصفانه و موجب اقتدار مجلس می داند و بررسی کمیته تحقیق را " منصفانه" می خواند.
آنچه مسلم است این گزارش نه رضایت خاطر مردم و فعالان سیاسی را فراهم می کند و نه نقاط مبهم جنایات رخ داده در این هفت ماه را روشن می نماید. جنایاتی که اعتبار و آبروی نظام را همانطور که تهیه کنندگان گزارش اذعان کرده اند نشانه رفته بود، در گزارشی از یک بازداشتگاه و محکومیت یک فرد خلاصه شد تا "عظمت" فرمان رهبری در بستن این زندان جهنمی را نشان دهد. اما آنچه در سایر بازداشتگاهها می گذرد، ورود ددمنشانه به حریم خصوصی افراد، تهاجم به مراسم سوگواری و مذهبی مردم و علما، حبس و بازداشت غیرقانونی افراد، شکنجه و بدرفتاری و محروم کردن زندانیان از حداقل حقوق انسانی ،...... نقاط ابهامی است که اگر مجالی به مردم داده نشود تا بپرسند، آیندگان خواهند پرسید و نمایندگان را " وکلا ی دولتی" خواهند نامید.
حال سوال این است با این همه نقصان و تاخیر در ارایه گزارش هیات ویژه و محکومیت صد درصدی سعید مرتضوی در این پرونده، آیا اراده ای برای محکومیت و مجازات مجرم هست؟ انتصاب وی از سوی احمدی نژاد تنها چند روز پیش از قرائت این گزارش چه معنایی می تواند داشته باشد؟ آیا ستاره بخت این قاضی که پله های ترقی را با تابعیت محض از ولایت خیلی سریع طی کرد و به تنهایی توانست با بستن فله ای روزنامه ها، حبس ها و مجازاتهای سنگین برای روزنامه نگاران و کشتن روزنامه نگار ایرانی - کانادایی بی آبرویی عظیمی برای جمهوری اسلامی درعرصه جهانی ایجاد کند، افول کرده است؟ یا این قاضی جوان، داوطلبانه برای یاری مولایش به صحنه نزاع آمده و قولهای مساعدتری برای آینده پیش روی خود دارد؟ آیا این گزارش با چنین ترکیبی وسیله ای نبود تا اندکی شکاف موجود در میان طرفداران احمدی نژاد را ترمیم کند؟ ترمیمی که شاید منجر به استعفای خیلی افراطی ها شود و دوستانی را نیز " درگیر" نماید ولی درعوض بند آخر گزارش دست قوه قضاییه را برای اقدامات عاجل برای محاکمه "عاملان اصلی " ! باز می گذارد و بدین وسیله خواب خوشی برای عده ای به ارمغان می آورد که سالهاست در آروزی ریاست جمهوری نامزد شده اند ولی هیچگاه موفق به جلب اعتماد مردم نشده اند؟

*****
افزایش نگرانی ها نسبت به اعدام فعالان کرد
حبیب الله لطیفی و فرزاد کمانگر در خطر
در حالی که هنوز یک هفته از اعدام فصیح یاسمنی، فعال سیاسی کرد نگذشته، نگرانی ها نسبت به احتمال اعدام قریب الوقوع حبیب الله لطیفی و فرزاد کمانگر و چندین فعال کرد محکوم به اعدام افزایش یافته است.به همین علت کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی با صدور اطلاعیه ای هشدار داد که هر لحظه احتمال اعدام حبیب لطیفی، فرزاد کمانگر، زینب جلالیان و شیرکو معارفی وجود دارد.این نهاد مدنی تاکید کرد که حبیب الله لطیفی و فرزاد کمانگر با خطر جدی مواجه هستند.
در بخشی از اطلاعیه این کمپین آمده: "با وضعیتی که هست، احتمال همه چیز وجود دارد.فرزاد کمانگر، بارها از سوی مقامات امنیتی استان کردستان تهدید به اجرای حکم اعدام شده است. حبیب لطیفی فعال دانشجویی کرد محکوم به اعدام، از سوی رئیس اجرای احکام زندان مرکزی سنندج (اسکندری) احضار شده و به وی اعلام شد که هیچ ضمانتی برای عدم اجرای حکم اعدام وجود ندارد. اسکندری با اعلام این مهم، به حبیب لطیفی پیشنهاد درخواست عفو نموده است".
فرزاد کمانگر و حبیب الله لطیفی از جمله 17 فعال کردی هستند که به اتهام "محاربه" به اعدام محکوم شده اند. سازمانهای حقوق بشری بارها به این احکام اعتراض کرده و خواستار بازنگری در پرونده این فعالان شده اند.
صدور احکام اعدام برای فعالان کرد در حالی است که به گفته خانواده هایشان، نیروهای امنیتی برای گرفتن اقرار، آنها را در زندان مورد شکنجه قرار داده اند. پیشتر فرزاد کمانگر با نوشتن رنج نامه ای به شرح شکنجه هایی پرداخته بود که در زندانهای سنندج، کرمانشاه و اوین در مورد وی اعمال شده بود.
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در شرایطی نگرانی خود را در مورد احتمال اعدام قریب الوقوع فعالان کرد ابراز می کند که به گفته این نهاد، اعدام فصیح یاسمنی نیز در سحرگاه روز چهارشنبه هفته گذشته در "بی خبری مطلق" انجام شد.
فصیح یاسمنی، جوان 28 ساله کرد به اتهام محاربه، از طریق همکاری با احزاب کرد چهارشنبه هفته گذشته در زندان خوی به دار آویخته شد.
پیش از وی، احسان فتاحیان هم به همین اتهام و برغم اعتراضات گسترده فعالان حقوق بشر، در زندان سنندج اعدام شد.
در همین حال سازمان حقوق بشر کردستان در روزهای اخیر نامه ای خطاب به رییس قوه قضاییه نوشت و خواستار مداخله فوری وی در پرونده فعالان کرد محکوم به اعدام و نیز جلوگیری از اعدام آنها شده بود.
مادر فرزاد: نگذارید جوانانمان را اعدام کنند
در همین حال، به گزارش برخی از سایت های خبری، فرزاد کمانگر روز گذشته تماس تلفنی کوتاهی با خانواده اش داشته است. مادر فرزاد کمانگر پس از این تماس تلفنی اظهار داشته: "تمام جوانانی که اعدام شدند و دارند اعدام می شوند و یا آنهایی که هم اکنون در زندانها هستند همه برادران و خواهران من و فرزندان من هستند؛ همچنانکه فرزاد فقط فرزند من نیست. من بارها این را اعلام کرده ام او فرزند همۀ مردم است. انسانها با هم فرق ندارند چه فارس، چه کرُد، چه عرب یا ترک همه انسان هستند و آزادی و حرمت می خواهند، ولی با چه کسی باید صحبت کرد، کجا، چگونه؟"
مادر فرزاد کمانگر در ادامه اظهاراتش می افزاید: "خواهران خوبم و دختران عزیزم، هر کجا هستیم با هر ایده و فکر و مرامی، باید دست در دست هم بگذاریم، از همدیگر خبر داشته باشیم و متحدانه اعتراض کنیم. یکپارچه بلند شویم مگر چکارمان می کنند، اعدام؟ بله. بگذار اعدام شویم تا دیگر مرگ این جوانان را نبینیم. مادران عزیز تو را بخدا همه با هم دست در دست هم نهیم تا عزیزانمان را آزاد کنیم. من می دانم این آقایان همین حالا همۀ حرفهای مرا گوش میدهند، اما بگذار این حرفها را بشنوند. بگذار مرا اعدام کنند. من خودم، خودم را آتش می زنم. مگر اینها نمی دانند که سرنوشت شاه چه شد، مگرعاقبت صدام حسین را ندیدند. پس نگذارند که به این روز برسند".
مادر فرزاد کمانگر می افزاید "مگر این جوانان چه می خواهند غیر از آزادی. فرزاد چه گناهی دارد غیر از آزادیخواهی. الان چهار سال است که در زندان به سر می برد. این اواخر وکیلش چند بار خواسته که پرونده اش را نگاه کند؛ به او گفته اند پرونده اش گم شده است. وکیلش بخاطر مسئله فرزاد و دهها فرزاد دیگر سکته کرده و در بیمارستان بستری است".
وی در آخر خطاب به سازمانهای حقوق بشری چنین می گوید: "ما که دستمان به جایی بند نیست، اما از شماها، از سازمان حقوق بشر، از احزاب و سازمانهای انسان دوست، و انسانهایي که برای حرمت بشر مبارزه می کنند خواهش می کنم، وضع خیلی خطر ناک است. هر روزه دارند جوانان را به دار می کشند. هر کسی هر چه از دستش بر می آید کوتاهی نکند، نگذارید که این جوانان دسته دسته اعدام شوند. شما از طرف من وکیل هستید این پیام مرا در همه جای دنیا پخش کنید".
*****
گزارشی از ABC :
نفس رژيم ايران به شماره افتاده
سناتورهای آمريکا که به خاورميانه سفر کرده اند، روز شنبه گفتند اعتراض مخالفان در ايران از آغاز سقوط رژيم دينی در تهران حکايت می کند.
جان مک کين سناتور جمهوری خواه از آريزونا گفت، نفس های دولت اسلامی به شماره افتاده است.
مک کين در اورشليم و در مصاحبه با برنامه «کشور متحد» از شبکه سی ان ان آمريکا هشدار داد: «اينکه دولت ايران تصميم بگيرد اذهان مردم را از مسائل داخلی به تشديد روياروئی با اسرائيل منحرف کند»، می تواند خطرناک باشد.
اسرائيل دولت ايران را به دليل برنامه هسته ای، توسعه موشک های دور برد و پافشاری بر مواضع محمود احمدی نژاد مبنی بر لزوم نابودی دولت اسرائیل، يک تهديد جدی برای خود محسوب می کند.
اسرائيل نيز مانند ايالات متحده، ادعاهای ايران مبنی بر صلح آميز بودن برنامه هسته ای آن کشور را نمی پذيرد و اصرار دارد تهران در پی کسب تسليحات هسته ای است.
جو ليبرمن سناتور مستقل از ايالت کنکتيکات نير موافق اين نظر است که اعتراضات در ايران می تواند «آغاز سقوط يک رژيم سرکوبگر تندرو در تهران را رقم بزند.»
ليبرمن افزود: «من فکر می کنم بايد هرآنچه از دستمان بر می آيد را انجام بدهيم، نه اينکه فقط به دليل توسعه تسليحات هسته ای ايران را تحريم کنيم، بلکه بايد از مردم ايران حمايت کنيم و دربرابر سوء استفاده از حقوق بشر در آن کشور و سرکوب وحشتناک تظاهرکنندگان و درخواست آزادی شهروندان معمولی در ايران صريحاً سخن بگوئيم.»
از زمان انتخابات بحث انگيز رياست جمهوری در خردادماه گذشته، موجی از اعتراضات ايران را دربرگرفت که با سرکوب خشونت بار از سوی مقامات دنبال شده است. مخالفان ايران می گويند احمدی نژاد به کمک تقلب برندۀ انتخابات شده است.
ليبرمن در يک کنفرانس خبری در اورشليم دربارۀ لايحه ای سخن گفت که اکنون در سنای آمريکا تحت بررسی است و به باراک اوباما اجازه می دهد عليه ايران تحريم هائی نظير محدوديت واردات بنزين را اعمال کند.
وی گفت: «اميدوارم وقتی هفته بعد به کشور برگرديم، اين لايحه در سنا مطرح شود.»
مک کين که در همان کنفرانس مطبوعاتی سخن می گفت، درخواست کرد جلوی ايران در محدود کردن دسترسی به اينترنت گرفته شود. وی گفت: «اين به معنای مداخله نظامی نيست، اما به اين معناست که هرروز از مردم ايران و تلاش آنها برای کسب آزادی و دموکراسی سخن بگوئیم.»
مخالفان ايران برای سازماندهی تظاهرات، گزارش بازداشت ها و ابراز ديدگاه های رهبران خود تا حد زيادی به اينترنت وابسته اند؛ اين درحالی است که مقامات به دفعات تلاش کرده اند جلوی دسترسی کاربران به برخی وب سايت ها را بگيرند.
*****
ترس دولت غیرقانونی کودتا از پیوند فعالان حقوق زنان با جنبش سبز مردمی
بعد از واقعه روز عاشورا که با مراسم هفتم آیت الله منتظری مقارن شده بود، تعداد زیادی از روزنامه نگاران و فعالان حقوق زنان بازداشت شده و به زندان اوین یا مکان نامعلومی منتقل شده اند. نگاهی به سوابق زنان بازداشت شده نشان می دهد که کودتاگران برای مبارزه با جنبش سبز، جنبش زنان را نیز هدف گرفته اند و از آن می ترسند.
بعد از 22 خرداد 1385 تشکلهایی برای دفاع از حقوق زنان شکل گرفت که شعارهایی مثل رفع تبعیض در قوانین،نفی جنگ و خشونت طلبی و سازگاری میان دینداری و اهتمام به حقوق بشر پیام اصلی آنها بود.
با همه ی تلاشی که از سوی حاکمیت برای بر هم زدن این تشکل ها صورت گرفت بازهم فعالیت ها ادامه یافت تا پس از 22 خرداد گذشته، که آن تلاش ها با جنبش سبز پیوند خورد.
دیدگاه ها و فعالیت های زنان بازداشت شده در روز عاشورا، قبل و پس از آن، نشان از دستگیری هدفمند آنان برای قطع پیوند جنبش زنان با حرکت سبز ملت ایران دارد.
گزارش حاضر، پیشینه و دیدگاه های برخی از زنانی که به تازگی بازداشت شده اند را بازخوانی می کند.
زنانی که به جرم نوشتن و گفتن بازداشت شدند
بدرالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در دی ماه امسال قبل از بازداشت، ممنوع الخروج شده بود و بعد از خوردن مهر خروج در گذرنامه، هنگامی که قصد داشت سوار هواپیما شود پاسپورتش توسط نیروهای امنیتی ضبط شد.
قبل از این واقعه نیز دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران که پناه قانونی روزنامه نگاران است توسط حکومت پلمپ شده بود.
مفیدی در مصاحبه ای تصریح کرده بود: "بحث «آزادی بیان»، که از سوی بعضی از حاکمان نظام جمهوری اسلامی، در محافل مختلف خبری اعلام می شود، صرفا یک «حرف» است و در «عمل» کاملا متضاد و متناقض با آن گفته ها، عمل می کنند".
بهاره هدایت نخست در تجمع 22 خرداد سال 1385 در میدان هفت تیر بازداشت شده بود؛ اما این دستگیری راه را بر او مسدود نکرد و پس از آزادی به جمع جنبش زنان بازگشت. او اولین زنی بود که به شورای مرکزی تحکیم وحدت راه یافت. فعالیت های او پیرامون دانشجویان نام او را به عنوان فعال دانشجویی بر سر زبان ها انداخت.
بهاره پس از آزادی اش در سال 85 در مقاله ای نوشته بود: "نتيجه تجمع ۲۲ خرداد چه شد؟ بعد از سالها جمهوری اسلامی به طور علنی اقدام به دستگيری گسترده زنان و دختران دانشجو کرد. چنين پرداخت هزينه ای بابت مقاومت و اعتراض مدنی به قوانين و فرهنگ مردسالار، جنبش زنان را از انگ ضعيفی و ناتوانی مبرا کرد و اثبات شد که جنبش زنان نيز در صورت لزوم، آگاهانه قابليت پرداخت اين دست هزينه ها را نيز دارد".
نسرین وزیری خبرنگار پارلمانی ایلنا و خبرآنلاین، قرار بود در روز دستگیری همراه با علی لاریجانی به مشهد سفر کند اما سر از اوین در آورد.
وزیری که بیشتر فعالیتهایش در حوزه مجلس بوده است در گزارش ها و مقالات خود بیشتر به مسائل و مشکلات داخلی مجلس پرداخته است. او در حوزه به چالش کشیدن رئیس جمهور توسط مجلس نوشته بود: " نخستین مانع پیش روی نمایندگان آن است که سوال از رئیس‌جمهور نیازمند امضای حداقل 70 نفر از نمایندگان است. معمولا راضی کردن 70 نماینده برای امضای چنین طرحی که دارای تبعات سیاسی، ملی و بومی برای امضا کنندگان خواهد بود، کار دشورای است. چرا که اغلب نیازهای استانی و بومی نمایندگان در گرو موافقت‌های ضمنی رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولتش است که با امضای چنین طرحی از سوی نمایندگان قطعا سلب خواهد شد. از این رو تنها از نمایندگان کلان شهرها انتظار می‌رود که برای جمع‌آوری امضا جهت طرح سوال از رئیس‌جمهور پیش‌قدم شوند. البته معمولا نمایندگان فراکسیون اقلیت در هر مجلسی هم می‌توانند آغازگر چنین طرحی باشند اما یا تعدادشان کمتر از حداقل شمار امضاکنندگان طرح سوال از رئیس جمهور است و یا اینکه همان مشکلات تامین نیازهای استانی را دارند".

شیوا نظرآهاری فعال حقوق بشر، حقوق زنان، دفاع از زندانیان، روزنامه نگار و وبلاگ نویس برای بار دوم بعد از انتخابات دستگیر شده است.
شیوا که همیشه حضور فعال خود را در عموم حوزه های حقوق بشری اثبات کرده بود بعد از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری همگام با مردم به بی عدالتی و دروغی که در کشور رایج شده است پا به خیابان ها گذاشته و بازداشت شده بود اما بار دیگر در حالی که عازم مراسم تشییع آیت الله منتظری بازداشت شد.
شیوا بعد از آزادی نخست خود به تشریح آنچه در زندانها بر سر زندانیان می آمد پرداخت و افشای فشار بر زندانیان و حتی ممنوعیت آنها از رفتن به دستشویی، رفتار غیر اخلاقی و غیر انسانی با هنگامه شهیدی و دیگر زندانیان زن، حاصل نوشته های اوست.
شیوا در یکی از نوشته هایش درباره کمپین یک میلیون امضا و اعضای آن می گوید: " یک میلیون نفر در سراسر ایران قرار است از مجلسشان درخواست کنند به تبعیض های قانونی علیه زنان پایان دهد. روزهایی سخت گذشت. از روزهایی که زینب پیغمبرزاده و ناهید کشاورز و محبوبه حسین زاده در بند عمومی زندان اوین بر تجربه های زنانه شان می افزودند، تا روزهایی که امیر یعقوب علی می بایست تنها به جرم جمع آوری امضا، تنهایی های انفرادی را طاقت می آورد و پاسخ می داد، چرا که یک مرد برای حقوق زنان تلاش می کند و دریغا در مغزهای کوچک بازجویان نمی گنجید که تغییر قوانین نه به نفع زنان، که به سود جامعه است".
پریسا کاکایی فعال حقوق بشر، روزنامه نگار و عضو کمپین یک میلیون امضا بعد از چند جلسه بازجویی بازداشت شد.
کاکایی که فعالیت خود را در حوزه حقوق بشر گسترش داده بود در یکی از مهمترین یادداشت هایش نوشت: " آزادی سیاسی، امکانات اقتصادی، فرصت های اجتماعی، تضمین وضوح و شفافیت، امنیت حمایتی از مواردی هستند که آمارتیاسن از آنها به عنوان پنج آزادی ابزاری که در ارتباط متقابل با توسعه و تحلیل های اقتصادی هستند یاد می کند.
وقتی حقوق مدنی شهروندان رعایت شود و طی آن مردم بتوانند در مورد چگونگی حکومت تصمیم بگیرند، از فرصت های برابر برای تولید، مصرف و مبادله منابع اقتصادی برخوردار شوند، تسهیلاتی چون آموزش، بهداشت، درمان در دسترس آن ها قرار گیرد، توانایی اعتماد به حکومت را بر اساس میزان شفافیت آن پیدا کنند و اقشار آسیب پذیر امنیت های حمایتی دریافت کنند، رابطه ای مکمل در جهت توسعه شکل می گیرد که بر اساس آن توسعه نیروی انسانی، توسعه اقتصادی را موجب می شود و توسعه اقتصادی، توسعه نیروی انسانی را پیش می برد".
پریسا در وبلاگ خود خطاب به بازجو آورده است: " می بینید؟ ما حتی در صندلی های کنار هم نیز با هم فاصله داریم زیرا آنچه شما را آنجا قرار می دهد قدرت است و آنچه من را، قربانیان قدرت شما".
منصوره شجاعی پژوهشگر، عضو مرکز فرهنگی زنان و کمپین یک میلیون امضا و پیش از این نیز دو بار سابقه بازداشت داشته است.
شجاعی بعد از واقعه عاشورای تهران در یادداشتی در وبسایت مدرسه فمینیستی نوشته است: " دریغا… که امروزتمامی آموزه های ضد خشونت در برابر حمله ددمنشانه سرکوبگران ، خاموش و آرام در هاله ای از اندوه و الم ناخواسته دل به تلافی نابرابر بست تا که شاید در امان بمانند؛ جوانان یکتا پیراهن و غمگین و خشمگینی که تا میانه های سرکوب و خشونت هنوز نمی دانستند چرا می بایست بدین میزان آماج نفرت وحشیانه و خشونت رعب آور مهاجمان باشند… و دریغ که افزون هزینه داد تهران امروز..."
شجاعی که ساعت دو بعد از نیمه شب با همسر خود به خانه باز می گشت ماموران را در منزلش به انتظار دید.
نگین درخشان عضو هیات تحریریه ضمیمه روزنامه "تهران امروز" که در روز حمله به این نشریه و حمله به مدیر مسئول این روزنامه در محل کارش حاضر بود توسط ماموران حکومتی دستگیر شد.
آتیه یوسفی از فعالان جنبش زنان اگرچه حضور رسانه ای پررنگی نداشته است از فعالترین اعضای کمپین در رشت بود که آمار بیشترین امضا از این شهرستان را از آن خود کرده بود. به گزارش جرس، خانواده آتیه بعد از دستگیری وی به علت سابقه بیماری مادرش هنوز خبر دستگیری وی را از او پنهان می کنند.
ژینوس سبحانی منشی سابق دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در روز عاشورا بازداشت شد. کانون مدافعان حقوق بشر مسئولیت وی را طی بیانیه ای تنها مسئول اداری بخش معرفی کرد و سمت های دیگر از جمله منشی دفتر وکالت شیرین عبادی را کذب محض خواند، اما گویا این تکذیب کافی نبود.
پس از وی نوشین عبادی استاد دانشکده پزشکی، خواهر شیرین عبادی نیز به فهرست بازداشتی ها اضافه شد.
حاکمیت بارها او را تهدید کرده بود که اگر شیرین عبادی به فعالیت های خود ادامه دهد و نوشین عبادی منزل خود را که در مجاورت خواهرش بود تعویض نکند او را بازداشت خواهند کرد.
فروغ میرزایی همکار شیرین عبادی، وکیل دادگستری و کارشناس ارشد حقوق بشر به همراه همسر خود و میهمانانش از جمله بازداشتی های پس از عاشوراست.
او بعد از انتخابات وکالت تعدادی از بازداشت شدگان را بر عهده داشت.
مریم ضیاء از دوستان شیرین عبادی و مدیر "جمعیت تلاش برای جهانی شایسته کودک" است و کارنامه او را نه در نوشته ها که در فعالیت های حقوق بشر دوستانه اش باید جستجو کرد، وی در هنگام حضور مامورین در منزلش حضور نداشت و بعد از تماس فرزندانش با وی به منزل باز گشت و پس از بازداشت، به مکان نامعلومی منتقل شد و تاکنون خبری از وی در دست نیست.
مریم سابقه دستگیری در تجمع 22 خرداد 1385 در اعتراض به حقوق نابرابر را در پرونده خود دارد.
وقتی "مادری کردن برای صلح" جرم محسوب می شود
زهره تنکابنی از اعضای تشکل "مادران صلح" است که نامش در دستگیر شدگان بعد از عاشورا قرار دارد.
او فعالیت خود را بر پایه حل مشکلات جامعه با روش های صلح آمیز ادامه داده است.
او در بخشی از سخنرانی خود به تلاش مادران صلح برای تخفیف اعدام و مجازات سنگین برای افراد زیر 18 سال و زنان اشاره کرده و گفته بود: "اگر چه من خودم به شخصه با کلیت اعدام مخالفم اما حتی اگر هم مخالف اعدام نباشیم باید فرقی باشد بین جانی بالفطره و کسی که غیرعمد و یا سهوا در یک نزاع و یا تحت فشارهای روانی شدید دست به قتل زده است".
میهن فهیمی از دیگر اعضای "مادران صلح" در منزل خود به همراه میهمانان خود بازداشت شد. او پس از دستگیری یکبار با خانواده خود تماس گرفته است اما خبری از امید منتظری فرزند وی که همراه با او بازداشت شده است در دست نیست.
... و بهاره راست می گفت!

این گزارش، شامل نام و باور همه کسانی که این روزها مهمان اوین شده اند نیست، هنوز زنانی هستند زنانی که با مقاومت خود خواب راحت را از چشمان کودتاگران گرفته اند اما همچنان اسیر دیوارهای سرد اوین اند؛ آذر منصوری (قائم مقام دبیر کل جبهه مشارکت), مهسا حکمت (خبرنگار روزنامه اعتماد), سمیه رشیدی (عضو کمپین یک میلیون امضا), مهرنوش اعتمادی (عضو کمپین), شبنم مددزاده (دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم و نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت), عاطفه نبوی (عضو جنبش زنان و جنبش دانشجویی) که در ماه های گذشته بازداشت شده اند در این گزارش نیستند؛ همچنانکه از روزنامه نگاران آزاد شده ی جنبش سبز مانند ژیلا بنی یعقوب, شادی صدر, هنگامه شهیدی,جلوه جواهری, سمیه توحیدلو, فریبا پژوه, مهسا امرآبادی, فرناز کمالی، زینب پیغمبرزاده که با وثیقه آزادند و در تهدید سالها زندان به سر می برند سخنی نگفته ایم؛ اما جان سخن را "بهاره هدایت" گفته است؛
وی چندی پیش در یادداشتی آورده بود: "صدای پای کمپین، جنبش زنان و حقوق بشر حالا بلندتر از قبل به گوش می رسد. آنهایی که در این سالها تلاش کردند تا جنبشهای حقوقی را ساکت کنند این روزها خوابشان آشفته تر از قبل است و دست به دستگیریهای بسیاری می زنند تا شاید خود را مستحکمتر کنند اما امروز دیگر از دست کسی کاری ساخته نیست، این جنبش ها زیر سایه ای از آزادگی و حقوق بشر به قدری گسترده شده اند که حتی اگر حاکمیت هم نخواهد بازهم صدایش در تمام ایران شنیده می شود. آنها ضعیف تر نشده اند بلکه بر ایمان به راه خود استوارتر شده اند"... بازخوانی این گزارش، کافی است تا باور کنیم که بهاره راست می گفت.
*****
رژیم كره شمالی و ایران درصدرلیست سالانه جفا بر مسیحیان
خبرگزاری هرانا - حقوق اقلیت های مذهبی: روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه سالجاری سازمان بین المللی " درهای باز " كه یكی از بزرگترین سازمانهای مسیونری جهان محسوب میشود و دارای روابط نزدیكی با كلیساهای زیر زمینی در نقاط مختلف دنیاست ، لیست سالانه خود را موسوم به " لیست نظارت جهانی " منتشر كرد .
این لیست سالانه حاوی نام ۵۰ كشوری است كه در آنها بدترین رفتار با مسیحیان میشود .
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان، در بیانیه سازمان "درهای باز" كه بطور همزمان از سوی دفاتر این سازمان در شهرهای" اِرمه لو" هلند و "سانتا آنا" كالیفرنیا منتشر شد ، آمده است كه دو كشور " كره شمالی و ایران" دارای بدترین رژیمهای سیاسی محدود كننده در تمام جهان هستند . نام این ۲ كشور در صدر لیست سال ۲۰۱۰ نام ۵۰ كشوری است كه در آنها بدترین رفتار با مسیحیان میشود .
كره شمالی برای هشتمین سال پیاپی در راس لیست قرار دارد . در این كشور هرگونه فعالیت مذهبی یك اقدام علیه نظم سوسیالیستی تلقی میشود . در بیانیه سازمان "درهای باز" آمده است كه این سازمان یكی از محدود سازمان هائی است كه همچنان با آن جامعه منزوی شده از بقیه جهان ارتباط هائی دارد . سال گذشته رژیم "كیم ایل جونگ در سراسر كره شمالی مسیحیان را هدف خشونتهای خود قرار داد . حاصل این حملات بازداشت ، شكنجه و قتل تعدادی از مسیحیان بود . رهبران حكومت كره شمالی همچنان تلاش میكنند كه جامعه را بوسیله روشهای دیكتاتوری به شكل خودكامه اداره نمایند . تخمین زده میشود در كره شمالی حدود ۲۰۰ هزار زندانی سیاسی وجود داشته باشد كه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر آنها مسیحیان هستند .
در بیانیه مذكور ایران جایگاه دوم را پس از كره شمالی دارا میباشد . در لیست سال گذشته ایران جایگاه سوم را پس از عربستان سعودی داشت . اما سلسله بازداشتهائی كه از ۲۰۰۸ آغاز شد میتواند دلیل اصلی در بدترشدن وضعیت ایران در لیست جدید باشد . این بیانیه تصریح میكند كه این بازداشتها همچنان ادامه دارد و در سال ۲۰۰۹ شدیدتر نیز شده است . حداقل ۸۵ مسیحی در این دوره زمانی مورد بازداشتهای مختلف قرار گرفته اند .
سازمانهای "درهای باز" میگوید : این ظن وجود دارد كه این بازداشتها از سوی حكومت ایران ابزاری باشد برای منحرف كردن افكار عمومی از مشكلات عدیده بین المللی و داخلی كه رژیم با آنها درگیر است . بخصوص نا آرامیهای جدی كه پس از آخرین انتخابات عمومی در ایران پیش آمده و اكنون بیش از ۶ ماه است كه در مخالفت با ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ادامه دارد . در پی این اعتراضات عمومی تا كنون تعداد زیادی از معترضان بازداشت شده اند و تا روزهای پایانی سال ۲۰۰۹ همچنان وضعیت نابسامان و غیر شفاف بازداشتها و زندانها در جمهوری اسلامی ، مورد توجه افكار جهانیان بود .
در لیست مذكور ۸ كشور از۱۰ كشوری كه در آنها بدترین رفتار با مسیحیان میشود كشورهائی هستند كه مسلمان نشینند . یعنی كشورهائی كه اكثریت جمعیت آنها را مسلمانان تشكیل میدهند شامل ایران ،عربستان سعودی ، سومالی ، مالدیو ، افغانستان ، یمن ، موریتانی و ازبكستان . كره شمالی و لائوس كشورهائی هستند كه توسط رژیمهای كمونیست اداره میشوند .
جای تعجب نیست !
"كارل مولر" رئیس سازمان "درهای باز" در ایالات متحده میگوید : بطور یقین اینكه رژیم كره شمالی در صدر لیست حكومتهای آزار دهنده مسیحیان قرار گرفته است كسی را شوكه نكرده است. چون سالهاست كه مسیحیان آن كشور تحت بدترین جفاها از سوی حكومت كمونیست كره شمالی میباشند . این شكنجه ها اكنون چند دهه است كه بطور سیستماتیك و پیوسته ادامه دارد . تا كنون سه نسل مختلف در كره شمالی شاهد این تجربه دردناك بوده اند .
او اضافه میكند: صعود ایران از رده سوم به رده دوم نشان میدهد كه وضعیت در ایران بدتر شده است . "مریم رستم پور و مرضیه امیری زاده" دو دختر مسیحی ایرانی كه از یك خانواده مسلمان بودند، فقط به اتهام ساده ایمان مسیحی بیش از ۲۵۰ روز را در زندان به سر بردند . آنها بعد از یك كمپین بین المللی برای آزادیشان كه از سوی سازمانهای مسیحی جهان به راه افتاد دو ماه قبل آزاد شدند . آن دو و بسیاری از مسیحیان دیگر ایران همچنان در خطر به سر میبرند و هیچكس نمیداند حكومت جمهوری اسلامی در آینده با آنها چگونه رفتار خواهد كرد . اصولا رژیم ایران یك رژیم بسیار غیر قابل پیش بینی است .
مولر میگوید : با وجود همه این تهدیدها جالب است كه هم در كره شمالی و هم در كشورهای اسلامی كه نام آنها در بین ده جایگاه اول لیست قرار دارد ، مسیحیت به سرعت در حال پیشرفت است. در كره شمالی طی ۱۰ سال گذشته مسیحیت رشد بسیار چشمگیری را نشان داده است . در كشورهای مسلمان نیز بسیاری هرسال به مسیحیت میگروند . در هر حال برای همه اینها باید دعا كرد .
لیست نظارت جهانی از سال ۱۹۹۱ هرسال به وسیله بخش تحقیقات سازمان "درهای باز" منتشر میشود . هدف از انتشار این لیست زیر ذره بین بردن دقیق و موشكافانه وضعیت در كشورهائی است كه مسیحیان در آنها مورد اذیت و آزار قرار میگیرند . اطلاعات لازم برای تنظیم این لیست از طریق خبرهای منتشره، مكاتبه و طرح پرسشهائی كه در ۴۵ كشور جهان به وسیله نمایندگان سازمان از ایمانداران انجام میشود گرد آوری میگردد . این پرسشها مربوط به درجه قانونمندی ، افكار عمومی ، درجه آزادی كلیساها برای سازماندهی ، حوادث اتفاق افتاده و جفاهای صورت گرفته نظیر قتل و حمله و آتش زدن كلیسا و سایر اقدامات ضد مسیحی میباشند .
گزارشات سازمان درهای باز نشان میدهد كه حداقل ۲۰۰ میلیون مسیحی ایماندار در سراسر دنیا تحت آزار و جفا قرار دارند .
*****
ده‌ها حکم اخراج و زندان برای دانشجویان در یک ماه
درحالی که ده‌ها دانشجو در تهران، مشهد، شیراز و دیگر شهرهای ایران در بازداشت به سر می‌برند، محاکمه‌های غیرعلنی دانشجویان همراه با احکام سنگین زندان اوج گرفته و تنها در چند روز اخیر، پنج فعال دانشجویی در مجموع به ۲۱ سال زندان، محکوم شده‌اند.
«بازداشت گروهی»، «احضار و اخراج از سوی کمیته انضباطی»، «تعلیق تشکل‌های دانشجویی» سه اهرم دیگری است که مقام‌های حکومتی برای سرکوب اعتراضات دانشجویی از آن بهره گرفته‌اند.
شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، سلمان سیما فعال دانشجویی و عضو کمیته سیاسی سازمان دانش آموختگان ایران را که از دو ماه پیش در بازداشت به سر می‌برد به شش سال حبس تعزیری محکوم کرده است.سایت‌های نزدیک به فعالان دانشجویی در روزهای اخیر همچنین از صدور احکام سنگین زندان برای ناصح فریدی و محمد تابع محمدی دو فعال دانشجویی دیگر خبر دادند.بنابر این گزارش‌ها ناصح فریدی، دبیر سابق انجمن اسلامی‌ دانشگاه تربیت معلم تهران نیز به شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.
سلمان سیما و ناصح فریدی هر دو از اعضای ستاد «شهروند آزاد» مهدی کروبی در جریان انتخابات ریاست جمهوری بودند.محمد تابع محمدی از فعالان دانشجویی دانشگاه شیراز که روز ۱۳ آبان در این دانشگاه بازداشت شده بود نیز از سوی دادگاهی در شیراز به چهار سال زندان تعزیری محکوم شده است.
حامد کاووسی دانشجوی ۱۹ ساله ای که ۱۳ آبان در شیراز بازداشت شد و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شد نیز از سوی دادگاه انقلاب شیراز نیز به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.
یاشار قاجار دبیر سابق انجمن اسلامی پلی تکنیک نیز روز یک شنبه سه سال پس از بازداشتش در خرداد ۸۵، از سوی دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس تعزیری با تعلیق ۵ ساله ، ۱۴۸ ضربه شلاق ، ۱۰۰ هزار تومان جریمه محکوم شد. اتهام دبیر سابق انجمن سلامی دانشگاه پلی تکنیک تهران «راه‌اندازی سایت خبرنامه امیرکبیر، اقدام علیه امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی و توهین به مسئولان » اعلام شده است.بازداشت گروهی فعالان دانشجوییغیر از ده‌ها دانشجو که در هفته‌های پس از انتخابات بازداشت شدند، مقام‌های امنیتی و قضایی در هفته‌های اخیر بر دامنه بازداشت فعالان دانشجویی افزوده‌اند.
میلاد اسدی از اوایل آذرماه و مهدی عربشاهی ، بهاره هدایت ، مرتضی سمیاری همگی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت ، پس از اعتراضات روز عاشورا بازداشت شده‌اند و خبرنامه امیرکبیر گزارش داده که ده‌ها تن از اعضای شورای عمومی این اتحادیه دانشجویی نیز در بازداشت به سر می‌برند.
رشید اسماعیلی از دیگر فعالان دانشجویی نیز پس از احضار به اداره اطلاعات اصفهان در سوم دی ماه بازداشت شد و اکنون در بند امنیتی زندان دستگرد اصفهان زندانی است.
مجتبی‌ هاشمی، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران که از ۱۷ آذرماه در بازداشت به سر می‌برد به گفته خانواده اش همچنان در بلاتکلیفی زندانی است و مهرداد بزرگ، احسان دولتشاه و سینا شکوهی، سه عضو دانشجویان و دانش‌ آموختگان لیبرال نیز جمعه گذشته به خانواده خود خبر دادند که در بند ۲۰۹ زندان اوین متعلق به وزارت اطلاعات زندانی هستند.
کوهیار گودرزی دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف ۱۲ آبان امسال از این دانشگاه اخراج شد و ۲۹ آذر نیز به خاطر عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر به همراه برخی از اعضای دیگر این کمیته از جمله شیوا نظر آهاری و حسن حائری دانشجوی دانشگاه آزاد بازداشت شد.
خانواده علیرضا فیروزی و سورنا‌هاشمی از فعالین دانشجویی دانشگاه زنجان نیز در روزهای اخیر از ناپدید شدن این دو دانشجو خبر داده‌اند اما می‌گویند که در مراجعه به مقام‌های قضایی و امنیتی مسئولیت بازداشت آن‌ها را نپذیرفته‌اند.
«بازداشت گروهی دانشجویان» نیز از دیگر ابزارهایی است که از سوی نهادهای امنیتی و قضایی در روزهای اخیر شدت گرفته است.سایت ادوار نیوز خبر داده است که ۱۲ دانشجوی دانشگاه خواجه نصر تهران هم اکنون در بازداشت به سر می‌برند.غیر از میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، سهیل محمدی، علی پرویز، جاوید حاج همتی و عباس قادری در مه‌های آبان و آذر و ۷ دانشجوی دیگر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز پس از اعتراضات روز عاشورا بازداشت شده‌اند.
همچنین دستکم ۱۰ دانشجوی دانشگاه علم و صنعت تهران نیز از روز عاشورا تا نهم دی ماه بازداشت شده‌اند. نیما عمرانی ، مجید عسگری ، مصطفی ریسمان باف، طهمورث صفری، شهاب محمّدی، ابراهیم نوحی، علی صدّیقی، پویا حمداللهی، پویا دریایی،‌ هادی نجفی از جمله دانشجویان علم و صنعت هستند که به دنبال تجمع برای محکومیت کشتار مردم در روز عاشورا و برگزاری تجمع آزادی کامران آسا، برادر کیانوش آسا دانشجوی کشته شده، در این دانشگاه بازداشت شده‌اند.
در مشهد نیز روز نهم دی ماه گروهی از ماموران لباس شخصی ضمن حمله به دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد و ضرب و شتم دانشجویان این دانشگاه ، ده‌ها تن از آن‌ها را بازداشت کردند.محمود ذوقی دادستان مشهد ۱۴ دی ماه در واکنش به حمله نیروهای لباس شخصی به دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد اقدام آنان را غیر قانونی اعلام کرد و گفت که نگهبانی این دانشگاه به خاطر ورود افراد غیر دانشجو مقصر است.وی در عین حال مراسم عزاداری محرم دانشجویان در داخل محوطه دانشگاه را هم « غیر قانونی » اعلام کرد و گفت که ۶۱ تن از دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد و ۹ دانشجوی دانشگاه غیر دولتی سجاد نیز بازداشت شده‌اند.
دادستان مشهد همچنین به روزنامه خراسان گفت که ۱۹ نفر از دانشجویان بازداشت شده در این شهر به دلیل «خط دهندگی جریانات تشنج زا در دانشگاه‌ها» و به اتهام «اقدام علیه امنیت داخلی» محاکمه خواهند شد.امیر مقدم، علی خجسته، معین مین باشی، حمید تمدنی، محسن بیات، علی معموری، رضا خجسته، علی لطیفی، حسین قابل، عارف ناظر مقدم، میترا فرهنگ، عادل طائی نیا، فرشاد عزیزی، ایمان ابراهیمی و جهانبخش از جمله فعالان دانشجویی بازداشت شده دانشگاه‌های فردوسی، دانشگاه آزاد، خیام و سجاد مشهد هستند.انجمن اسلامی دانشگاه شیراز نیز ۱۵ دی ماه با انتشار بیانیه ای به تداوم بازداشت دانشجویان و « فضای امنیتی سنگین » حاکم براین دانشگاه اعتراض کرد.
در بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز با تاکید براینکه « دولت کودتا برای فرار از واقعیت به هیچ تفکر مخالف خودش ، از مذهبیون و مومنان گرفته تا سکولار‌ها و سایر نحله‌های فکری اجازه سخن گفتن نمی‌دهد» آمده است «آنچه که امروز در این فضای خفقان و غبارآلود از سوی گماشتگان و حامیان دولت کودتا بر می‌آید تنها بازداشت و زندان و تخریب و کشتار است.»انجمن اسلامی دانشگاه شیراز همچنین اعلام کرد که کاظم رضایی، سعید خسروآبادی، سعید لطفی و سعید آگنجی از دانشجویان این دانشگاه همچنان در بازداشت نیروهای امنیتی هستند و از وضعیت سایر دانشجویان بازداشتی نیز اطلاع دقیقی در دست نیست.
احضار و اخراج دانشجویان، تعلیق تشکل‌های دانشجوییدر سایر دانشگاه‌ها نیز مقامات دولتی با استفاده از کمیته‌های انضباطی برخورد با فعالان دانشجویی را تشدید کرده‌اند.سایت ادوار نیوز از «احضار و تعلیق بیش از ۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد کرج » و صدور حکم محرومیت از تحصیل برای ۱۵ دانشجوی این دانشگاه خبر داده است.سایت‌های نزدیک به فعالان دانشجویی همچنین از اخراج پنج دانشجوی دانشگاه بین المللی قزوین و محرمیت سه تا چهار ترم برای ۲۵ دانشجوی دیگر این دانشگاه به اتهام آنچه کمیته انضباطی « شرکت در اغتشاشات» خوانده، خبر داده‌اند.
سایت دانشجویی خبرنامه امیر کبیر نیز خبر داده که « بیش از ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران طی هفته گذشته به اتهام برگزاری و شرکت در تجمعات ۱۶ آذر و یادبود آیت الله منتظری به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شده‌اند.»اخبار مشابهی در خصوص برخورد گسترده کمیته‌های انضباطی با فعالان دانشجویی در دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان ، دانشگاه رازی کرمانشاه ، دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه‌های کشور منتشر شده است.
«تعلیق تشکل‌های دانشجویی» از دیگر اهرم‌های مقام‌های دولتی برای مقابله با اعتراضات دانشجویی است که طی روزهای اخیر بر شدت آن افزوده‌اند.فعالیت «انجمن اسلامی دانشگاه باهنر کرمان » روز شنبه ۱۹ دی ماه از سوی هیات نظارت این دانشگاه به اتهام « صدور بیانیه‌های مختلف بر خلاف مصالح نظام»، « تجمع غیرقانونی توسط اعضا »، « ایجاد اخلال در امور جاری دانشگاه » و « شرکت در اجلاس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور یعنی دفتر تحکیم وحدت » متوقف شد.هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی همچنین فعالیت « مجمع اسلامی دانشگاه سمنان » را در اقدامی مشابه با شکایت بسیج دانشجویی برای سه ماه متوقف کرد.
روز یک شنبه نیز خبرگزاری مهر به نقل از غلامحسين نوروزی دبير هيئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران خبر داد که « مجوز فعاليت انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران هم لغو شده است. » انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از جمله قدیمی‌ترین تشکل‌های دانشجویی در ایران به شمار می‌رود.دبیر هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران می‌گوید که علت ابطال مجوز فعابیت انجمن اسلامی دانشگاه تهران عدم اصلاح اساسنامه بوده که دستور آن از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده است.
اعتراض استادان به سرکوب دانشجویان
آیت الله خامنه ای در شهریور ماه طی سخنانی از حمله شامگاه ۲۵ خرداد به کوی دانشگاه تهران در کنار وقایع بازداشتگاه کهریزک به عنوان « جنایت‌هایی » نام برد که رخ داده و با تاکید براینکه «در حادثه کوی دانشگاه تخلفات بزرگی انجام شده که پرونده ویژه ای برای آن تشکیل شده تا مجرمان بدون توجه به وابستگی سازمانی، به مجازات برسند » گفت که «دستور برخورد قاطع با عاملان آن در نیروی انتظامی و بسیج» را صادر کرده است.اما تاکنون عاملان حملات شبانه ۲۵ خرداد امسال به کوی دانشگاه تهران و خوابگاه دانشجویان دانشگاه شیراز و برخی دیگر از خوابگاه‌های دانشجویی از سوی مقام‌های حکومتی معرفی نشده‌اند.۸۸ استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران هفته گذشته با انتشار نامه سرگشاده ای به رهبر جمهوری اسلامی ضمن اعتراض به « برخوردهای خشن و فراقانونی ، خصوصاً با دانشگاهيان، دانشجويان و فرهيختگان اين مرز و بوم » خطاب به وی نوشتند « مسلماً حمله‌های شبانه به خوابگاه، مأمن، مأوا و محل زندگی دانشجوی بی پناه و يورش روزانه به آنان در صحن دانشگاه، محل تحصيل علم و پژوهش، نه نشان قدرت و صلابت نظام است و نه ضرب و شتم و زندان دسته جمعی آنان زيبنده اسلاميت و جمهوريت نظام .»آن‌ها در این نامه همچنین به رهبر جمهوری اسلامی نوشتند که « عليرغم تأكيدات » وی و « تمام قول‌های مسئولين، آمران و مسببان واقعه هنوز محاكمه و به مردم معرف نشده‌اند و اين دانشجويان هستند كه هر روز به بهانه ای دستگير و زندانی می‌شوند و يا مورد ضرب و شتم قرار می‌گيرند.»
*****
طی برنامه چهارم و برپایه گزارش بانک‌مرکزی رخ داد:
11 میلیارد دلار واردات غیرقانونی بنزین
در سال جاری مجلس برای واردات بنزین هیچ بودجه‌ای را در قالب بودجه اختصاص نداد اما بنا بر گفته رئیس مرکز پژوهش‌ها تاکنون حدود 4 هزار میلیارد تومان صرف واردات بنزین شده است. این رقم تا پایان سال جاری احتمالا به 5 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
دولت طی پنج سال برنامه چهارم توسعه دولت مجری بابت واردات بنزین بالغ بر 24.4 هزار میلیارد تومان صرف واردات بنزین و گازوئیل کرده که از این میزان بالغ بر 10.1 هزار میلیارد تومان معادل 41.4 درصد به صورت غیر قانونی صرف واردات این حامل‌های انرژی شده است. به گزارش سرویس اقتصادی «فردا» بر اساس نماگرهای بانک مرکزی، دولت مجری در حالی مبلغ نزدیک به 25 هزار میلیارد تومان یارانه طی 5 سال صرف واردات بنزین کرده که بنا بر قانون برنامه چهارم می بایست قیمت بنزین تا پایان برنامه واقعی شود.بنا براین گزارش دولت در سال 84 بر اساس قانون بودجه و متمم اصلاحی آن مجموعا 3.5 هزار میلیارد تومان معادل 3.9 میلیارد دلار صرف واردات بنزین و گازوئیل کرده است. در سال 85 نیز بنابر قانون بودجه و متمم اصلاحی بودجه مبلغ 4.5 هزار میلیارد تومان معادل 5 میلیارد دلار صرف واردات این فرآورده های نفتی کرده است.در سال 86 بر اساس قانون بودجه می بایست مبلغ 3 هزار میلیارد تومان صرف واردات بنزین و گازوئیل می شد که بر اساس گفته احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس این رقم از محل درآمدهای داخلی شرکت نفت به 5.8 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.در سال 87 نیز دولت برای واردات بنزین مبلغ 3 هزار میلیارد تومان از مجلس در قالب قانون مجوز گرفت اما به گفته توکلی این رقم به 6.6 هزار میلیارد تومان در عمل افزایش یافت.در سال جاری مجلس برای واردات بنزین هیچ بودجه ای را در قالب قانون بودجه سالانه اختصاص نداد اما بنا بر گفته رئیس مرکز پژوهش‌ها تاکنون حدود 4 هزار میلیارد تومان صرف واردات بنزین شده است. این رقم تا پایان سال جاری احتمالا به 5 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.بنا براین مجموع با توجه به ارقام بالا دولت از ابتدای برنامه چهارم توسعه یعنی ابتدای سال 84 تا کنون مبلغ 24.4 هزار میلیارد تومان معادل تقریبا 27 میلیارد دلار صرف واردات بنزین کرده که تا پایان سال احتمالا به 28 میلیارد دلار خواهد رسید.بنا براین گزارش در واقع دولت سالانه بالغ بر 5.5 میلیارد دلار صرف واردات بنزین کرده است. این در حالی است که طی سال های اخیر کل یارانه های مستقیم به 5 هزار میلیارد تومان نرسیده است.
*****
به مناسبت سالروز قتل امیرکبیر بدستور ناصرالدین شاه نادان

امیرکبیر زنده بود جنس های چینی را از مملکت جمع می کرد/ نامه امیرکبیر درباره عمه ناصرالدین شاه واقعی است
یک مورخ و استاد دانشگاه با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امیر کبیر او را چهره جاویدان تاریخ ایران دانست و گفت: بهایی ها اصلی ترین دشمن امیرکبیر هستند. خسرو معتضد در گفتگو با خبرنگار عصرایران به تشریح روند زندگی میرزا تقی‌خان فراهانی معروف به امیرکبیر پرداخت و تصریح کرد: امیرکبیر پسر مشهدی قربان آشپز و از خانواده ای فقیر و نوکر باب اما اهل دولت بود که نبوغ و قدرت اکتسابی بالایی داشت.او در جوانی در مکتب میرزا عیسی و میرزا ابوالقاسم قائم مقام درس سیاست آموخت و در دستگاه عباس میرزا و محمد میرزا تربیت شد.وی یادآور شد: در ایران سرنوشت کشور همواره با افراد مرتبط بوده و سیر وقایع با افراد تغییر کرده است.این استاد دانشگاه اضافه کرد: امیرکبیر در قرن 19 در بحرانی ترین اوضاع در حالی که ایران درگیر جنگ با روس ها بود ظهور کرد.وی خاطرنشان کرد: شنیده شده زمانی که فرزندان قائم مقام درس می آموختند در گوشه ای می ایستاده و به درس استاد گوش می داده ، امیرکبیر در هیچ دانشگاهی درس نخوانده است و بر اساس فراست خود دانش آموخت.معتضد با بیان اینکه در دوران میرزا خان آقاسی که صدر اعظم ایران بود برای حل اختلافات ایران و عثمانی به ارزنه الروم اعزام شد تاکید کرد: در ارزنه بلوایی به پا شد و در آنجا قصد داشتند هیئت ایرانی را قتل عام کنند که با درایت و هوشیاری امیرکبیر این اتفاق نیفتاد.امیر کبیر در دوره ای به دلیل مطرح شدن «باب» که ابتدا خود را امام دوازدهم بعد پیامبر و در نهایت خدا معرفی کرد جدی وارد عمل شد و جلسه مناظره ای برگزار کرد اما باب که فرد بی سوادی بود نتوانست به سوالات جواب بدهد و به همین دلیل دستور اعدام نظامی باب را صادر کرد و به همین دلیل اکنون طرفداران باب و بهاییان نسبت به امیرکبیر بد می گویند و به او فحاشی می کنند و به او عناد دارند.وی با اشاره به اینکه امیرکبیر حدود 4 سال در مسند صدارت بود گفت: حتی مورخین غربی نیز نقش امیرکبیر را در تاریخ ایران نادیده نگرفته اند؛ او در مدت کوتاه صدارتش تجارت ایران را سامان داد و با پوشیدن لباس ایرانی تولید ملی را رواج داد و قطعا اگر اکنون زنده بود دستور می داد مرز های کشور را به روی کالاهای چینی ببندند ؛ او به شدت به دنبال توسعه تولیدات وطنی بود.معتضد افزود:از دیگر اقدامات مهم امیرکبیر سامان دادن وضعیت نظامی کشور ایجاد قراولخانه و مقابله با شرارت ها و عربده کشی ها و مشروب خوری بود و او در این باره شدت عمل نشان می داد و به شدت با قمه کش ها برخورد می کرد.این مورخ در رابطه با اقدامات امیرکبیر در بعد سیاست خارجی با تاکید بر اینکه امیرکبیر جایگاه صدارت و وزارت را در ایران بالا برد اظهار داشت: امیرکبیر در برابر روس و انگلیس مقاومت می کرد و شأن سیاست خارجی ایران را بالا برد و در این رابطه به عنوان مثال سفیران کشورهای دیگر را معطل می کرد و نسبت به سفرای کشورهای بزرگ بی اعتنا بود و حتی به وزیر مختار انگلیس به آسانی وقت ملاقات نمی داد.به گفته او امیرکبیر فامیل بازی را در آن دوره ریشه کن کرد تا جاییکه در نامه ای به ناصرالدین شاه اینگونه نوشت:« الساعه که در ایوان منزل با همشیره‌ همایونی به شکستن لبه‌ی نان مشغولیم، خبر رسید که شاهزاده موثق‌الدوله حاکم قم را که به جرم رشا و ارتشا معزول کرده‌بودم به توصیه‌ی عمه‌ی خود ابقا فرموده و سخن هزل بر زبان رانده‌اید.فرستادم او را تحت‌الحفظ به تهران بیاورند تا اعلیحضرت بدانند که اداره‌ امور مملکت به توصیه‌ی عمه و خاله نمی‌شود.
زیاده جسارت است، تقی
خبرنگار عصرایران در رابطه با تشکیک برخی در رابطه با این سند سوال کرد که معتضد در پاسخ گفت: تشکیک در این سند درست نیست ؛ من تحقیق کرده ام و می گویم سند درست است اما برخی می خواهند خودنمایی کنند و در این سند تشکیک می کنند .متاسفانه در گذشته بایگانی ملی نبوده و بسیاری از اسناد در خانه ها نگهداری می شده اند که بعد از انقلاب این اسناد تا حدودی جمع آوری شده است.وی در رابطه با موضوع سیاست خارجی ایران در دوره قاجار بار دیگر تاکید کرد: در دوره امیرکبیر همه کشورها از ایران حساب می بردند . او در یکی از اقدامات با ناپلئون سوم پادشاه فرانسه وارد مذاکره شد و در آن دوره ایران به فرانسه سفیر اعزام و ناپلئون 4 یا 5 کارخانه به ایران اهدا کرد.به اعتقاد معتضد دارالفنون بهترین کار امیرکبیر بوده است تا جایی که ژاپن 16 سال بعد از دارالفنون اقدام به تاسیس دانشگاه کرد.این مورخ معاصر در ادامه گفتگو با عصرایران به ذکر دلایل حذف امیرکبیر پرداخت و گفت: امیرکبیر قربانی غرورش شد.وی مهدعلیا را یکی از عوامل تحریک علیه امیر کبیر برشمرد و گفت: انگلیس هم از امیرکبیر خوشش نمی پامد و به همین دلیل تحرکاتی برای حذف امیرکبیر انجام داد.وی افزود: امیرکبیر در نامه نگاری ها و مکاتبات با شاه از موضع بالا رفتار و تند برخورد می کرد و ناصرالدین شاه را نصیحت می کرد که شاه از این رفتار خوشش نمی آمد و در نهایت با تحریک اطرافیان به این فکر افتاد که شاید امیرکبیر می خواهد علیه او کودتا کند. معتضد اضافه کرد: البته مردم هم امیرکبیر را بیشتر از شاه تحویل می گرفتند که این موضوع نیز باعث دلگیر شدن ناصرالدین شاه شد.این تاریخ دان تاکید کرد: در رابطه با نقش انگلیس در حذف امیرکبیر علائمی پیدا کرده ایم که شیل وزیرمختار انگلیس تحریکاتی علیه امیرکبیر انجام داده است.وی با اشاره به علاقه ناصرالدین شاه به امیرکبیر گفت: در نهایت به دلیل اقدامات اطرافیان شاه تصمیم گرفت امیرکبیر را عزل کند اما در نامه عزل او نیز با مهربانی این کار را کرد و به او گفت مدتی از صدارت دور باشد و دوباره به مسند بازخواهد گشت.معتضد ادامه داد: در نهایت امیرکبیر عزل شد و مدت 40 روز به فین کاشان رفت اما همان ها که علیه او توطئه کرده بودند چون می دانستند امیرکبیر بازخواهد گشت سعی کردند امیرکبیر را نابود کنند و و در نهایت حاجب الدوله که فرد قسی القلبی بود مامور قتل امیرکبیر شد.وی درباره طراحی نقشه قتل امیرکبیر از سوی مهدعلیا این گونه شرح داد که در زمان خداحافظی امیرکبیر در دربار مهدعلیه قصد روبوسی با امیرکبیر را داشته اما امیر کبیر با به کار بردن الفاظی مبنی بر نامناسب بودن وضعیت اخلاقی مهدعلیا از روبوسی با او اجتناب کرده و همین انگیزه مضاعفی برای قتل امیرکبیر شده است.معتضد یادآور شد : در یکی از شب ها که ناصرالدین شاه به شدت مست بوده ورقه ای را برای امضا مقابلش گذاشتند و در حالیکه اصلا نمی دانست چیست آن را امضا کرد در حالی که آن برگه ،حکم قتل امیرکبیر بود و به همین دلیل ناصرالدین شاه بعد ها بارها نسبت به قتل امیرکبیر اظهار پشیمانی و گناه کرد.در نهایت در حمام فین کاشان رگ های امیرکبیر را قطع کردند و حاجب الدوله آنقدر سنگدل بود که نتوانست برای مرگ امیرکبیر صبر کند و در حالیکه خون از شریان های امیرکبیر جاری بود با لگد به او حمله کرد و در نهایت با فرو کردن یک لنگ حمام در دهان امیرکبیر او را خفه کرد.بنا به گفته معتضد بعد از قتل امیرکبیر روزنامه وقایع اتفاقیه تنها روزنامه آن دوران خبر مرگ امیر کبیر را منتشر کرد و علت مرگ را نیز سکته اعلام کرد و تا مدت ها مردم ایران علت مرگ امیرکبیر را سکته قلمداد می کردند و این در حالی است که سفرای خارجی در گزارشات خود اعلام کردند که امیرکبیر به قتل رسیده است .بعد از مرگ امیرکبیر تمام کار های ابتکاری او متوقف شد و حتی سماورسازان و کالسکه سازانی که توسط امیرکبیر به این شغل رو آورده بودند با پس گردنی اخراج شدند.وی در پایان به ذکر برخی ویژگی های شخصیتی امیرکبیر پرداخت و گفت: امیرکبیر در فقر و محرومیت و رنج زندگی کرد اما نامش برای ابد درتاریخ ایران ماند و او بدون شک چهره جاویدان تاریخ ایران است.معتضد در باره علت مخالفت برخی با امیرکبیر بیان داشت: امیرکبیر پای رجال مفت خور دربار را برید و چاپلوس ها را به دربار راه نمی داد حتی در یک زمان قاانی شیرازی شعر بلندی در وصف او سروده بود اما امیرکبیر با عصبانیت قاآنی را اخراج کرد و او به هیچ کس اهل تعارف نبود .وی در پایان یکی از اشتباهات امیرکبیر را این عنوان کرد که می خواست یک شبه ایران را جلو ببرد. ماجرایی خواندنی از شهید تاریخ ایران: روزى که امیرکبیر به شدت گریست سال 1264 قمرى، نخستين برنامه‌ى دولت ايران براى واکسن زدن به فرمان اميرکبير آغاز شد. در آن برنامه، کودکان و نوجوانانى ايرانى را آبله‌کوبى مى‌کردند. اما چند روز پس از آغاز آبله‌کوبى به امير کبير خبردادند که مردم از روى ناآگاهى نمى‌خواهند واکسن بزنند. به‌ويژه که چند تن از فالگيرها و دعانويس‌ها در شهر شايعه کرده بودند که واکسن زدن باعث راه ‌يافتن جن به خون انسان مى‌شود. هنگامى که خبر رسيد پنج نفر به علت ابتلا به بيمارى آبله جان باخته‌اند، امير بى‌درنگ فرمان داد هر کسى که حاضر نشود آبله بکوبد بايد پنج تومان به صندوق دولت جريمه بپردازد. او تصور مى کرد که با اين فرمان همه مردم آبله مى‌کوبند. اما نفوذ سخن دعانويس‌ها و نادانى مردم بيش از آن بود که فرمان امير را بپذيرند. شمارى که پول کافى داشتند، پنج تومان را پرداختند و از آبله‌کوبى سرباز زدند. شمارى ديگر هنگام مراجعه مأموران در آب انبارها پنهان مى‌شدند يا از شهر بيرون مى‌رفتند.روز بيست و هشتم ماه ربيع الاول به امير اطلاع دادند که در همه‌ى شهر تهران و روستاهاى پيرامون آن فقط سى‌صد و سى نفر آبله کوبيده‌اند. در همان روز، پاره دوزى را که فرزندش از بيمارى آبله مرده بود، به نزد او آوردند. امير به جسد کودک نگريست و آنگاه گفت: ما که براى نجات بچه‌هايتان آبله‌کوب فرستاديم. پيرمرد با اندوه فراوان گفت: حضرت امير، به من گفته بودند که اگر بچه را آبله بکوبيم جن زده مى‌شود. امير فرياد کشيد: واى از جهل و نادانى، حال، گذشته از اينکه فرزندت را از دست داده‌اى بايد پنج تومان هم جريمه بدهي. پيرمرد با التماس گفت: باور کنيد که هيچ ندارم. اميرکبير دست در جيب خود کرد و پنج تومان به او داد و سپس گفت: حکم برنمى‌گردد، اين پنج تومان را به صندوق دولت بپرداز.چند دقيقه ديگر، بقالى را آوردند که فرزند او نيز از آبله مرده بود. اين بار اميرکبير ديگر نتوانست تحمل کند. روى صندلى نشست و با حالى زار شروع به گريستن کرد. در آن هنگام ميرزا آقاخان وارد شد. او در کمتر زمانى اميرکبير را در حال گريستن ديده بود. علت را پرسيد و ملازمان امير گفتند که دو کودک شيرخوار پاره دوز و بقالى از بيمارى آبله مرده‌اند. ميرزا آقاخان با شگفتى گفت: عجب، من تصور مى‌کردم که ميرزا احمدخان، پسر امير، مرده است که او اين چنين هاى‌هاى مى‌گريد. سپس، به امير نزديک شد و گفت: گريستن، آن هم به اين گونه، براى دو بچه‌ شيرخوار بقال و چقال در شأن شما نيست. امير سر برداشت و با خشم به او نگريست، آنچنان که ميرزا آقاخان از ترس بر خود لرزيد. امير اشک‌هايش را پاک کرد و گفت: خاموش باش. تا زمانى که ما سرپرستى اين ملت را بر عهده داريم، مسئول مرگشان ما هستيم. ميرزا آقاخان آهسته گفت: ولى اينان خود در اثر جهل آبله نکوبيده‌اند.امير با صداى رسا گفت: و مسئول جهلشان نيز ما هستيم. اگر ما در هر روستا و کوچه و خيابانى مدرسه بسازيم و کتابخانه ايجاد کنيم، دعانويس‌ها بساطشان را جمع مى‌کنند. تمام ايرانى‌ها اولاد حقيقى من هستند و من از اين مى‌گريم که چرا اين مردم بايد اين قدر جاهل باشند که در اثر نکوبيدن آبله بميرند.
*****
كشف مركز محاسبات بانك مركزی در مغازه‌های میدان نارمك

در حالی‌كه بانك مركزی در اطلاعیه‌ای اعلام كرد نرخ تورم پایان آذرماه امسال نسبت به آذر ماه سال گذشته تنها 7 درصد می‌باشد، عملكرد ناشیانه بانك مركزی در عددسازی موجب شگفتی كارشناسان شده است.در گزارش بانك مركزی تصریح شده است كه متوسط قیمت مواد خوراكی هم‌اكنون نسبت به سال گذشته تنها 4 درصد اضافه شده و هزینه حمل و نقل نیز تنها 3 درصد نسبت به پارسال افزوده شده است.در حالی‌كه حامیان دولت تلاش می‌كنند ارقام عیجب بانك مركزی را ناشی از ركود بخش مسكن قلمداد كنند درگزارش بانك مركزی تصریح شده است كه شاخص قیمت مسكن بیش از 9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و علت اصلی كاهش شدید نرخ تورم مربوط به دو بخش اصلی خوراكی‌ها و حمل‌ونقل می‌باشد.
اكنون با توجه به آن‌كه نرخ كرایه تاكسی و اتوبوس در اكثر مناطق كشور در سال جاری دست‌كم 20 درصد افزایش داشته و شركت دولتی رجاء (قطار مسافربری) نیز قیمت‌ بلیط ‌های خود را به شدت افزایش داده است بلیط هواپیما به‌ویژه در خطوط هوایی نیز به طور متوسط 15 درصد افزایش یافته و سهمیه بنزین خودروها نیز 20 درصد كم‌شده مشخص نیست بانك مركزی چگونه افزایش تنها 3 درصدی هزینه حمل‌ونقل را به دست آورده است.
*****
واكنش یكی از نزدیكان "کامران دانشجو" به اتهام روزنامه كویتی

پیرو انتشار اتهام ارتداد به وزیر علوم در روزنامه الرای كویت مبنی بر مسیحی شدن وی در سال 1357 بخاطر ازدواج با یك زن یونانی ،یكی از نزدیكان وی با ارسال نامه ای به "آینده"، این اتهام را ترورشخصیت دانشجو توسط سازمانهای جاسوسی در راستای 2 بار ترور فیزیكی وی در روز انتخابات و هنگام خروج از مجلس دانست.
رسول محمدزاده، یكی از نزدیكان کامران دانشجو با ارسال نامه ای به "آینده" نسبت به اتهام روزنامه كویتی به وزیر علوم واكنش نشان داد.
در این متن با عنوان "از ترور تا تخریب، راهنمای عمل سازمان‌های جاسوسی" آمده است:
مطالعه عملكرد سازمان‌های جاسوسی با هویت‌های مختلف‌، یك رویكرد اساسی و محوری را به خوبی نشان می‌دهد و آن پیگیری مجدانه و البته لجوجانه آنها برای دستیابی به اهدافی است كه در كانون تصمیم‌گیری‌های خود اتخاذ می‌نمایند.
این وحدت و كثرت كه ناشی از تفاوت‌های مبنایی میان استراتژی و تاكتیك‌هاست، ایجاب می‌كند برای مقابله با برنامه‌های دشمنان، شناخت و تمایز روشنی از اهداف ثابت و روش‌های متغیر آنان برای مردم و مسئولین كشور به وجود آید.البته بدیهی است كه ممشای دشمنان با مبانی فكری و اعتقادی موحدان متفاوت است زیرا همانگونه كه توحید در مقام ذات، صفات و افعال الهی متجلس است، در اعمال و رفتار اهل ایمان نیز به گونه‌ای است كه حتی برای نیل به اهداف مقدس خود، استفاده و بهره‌برداری از هر گونه ابزار و وسایلی را مجاز نمی‌دانند.
یكی از مصادیق بارز رویكرد فرصت‌طلبانه استكبار جهانی، نوع برخورد شبكه‌های جاسوسی انگلستان، آمریكا و اسرائیل با شخصیت‌ها و مسئولین نظام‌هایی است كه با آنها همسو نبوده و از سیاست استكباری و طاغوتی آنها پیروی نمی‌نمایند كه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یكی از آنها است. از جمله این موارد را می‌توان در برخورد این شبكه‌ها با مسئولین طراز اول كشورمان ملاحظه كرد كه بررسی سوابق، به خوبی گویای موضع‌گیری توأم با عناد و لجاج پروژه "ترور یا تخریب شخصیت" از سوی سازمان‌های جاسوسی بیگانه است.
حضور چشمگیر و مثال‌زدنی مردم پس از سی سال از وقوع انقلاب اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری و هدف‌گیری چشم فتنه با تجدید بیعت دوباره ملت با آرمان‌های انقلاب، چنان خشم دشمنان را برانگیخت كه به تعبیری فتنه‌گران "تقلب در انتخابات"را به عنوان رمز آشوب اجتماعی در ایران مطرح نمودند و بدیهی است كه در این مورد پیش از هر كس مسئولین برگزاری انتخابات و رئیس ستاد انتخابات كشور هدف آماج این حملات باشد.در راستای این هدف به نظر می‌رسد به هر وسیله‌ای تجویز و پیگیری آن در دستور كار قرار داده شده است كه نشان‌دهنده آن است كه دشمنان این مرز و بوم انتخابات 40 میلیونی مردم ایران (با مشاركت حدود 85 درصد) را هنوز هم برنمی‌تابند.
اشاعه اكاذیبی با درج اسنادی ساختگی در ارتباط با ازدواج مجدد مسئول ستاد انتخابات با دختر یك روحانی در زمان برگزاری انتخابات، خدشه در مدرك علمی وزیر پیشنهادی علوم قبل از زمان رأی‌گیری در مجلس شورای اسلامی، اقدام به ترور فیزیكی ایشان در زمان خروج از مجلس شورای اسلامی در زمان رأی‌گیری، اتهام در مجله نیچر در ارتباط با مقاله علمی یكی از دانشجویان ایشان و انتساب آن به وزیر علوم پس از رأی اعتماد مجلس، صرف هزینه‌های كلان برای اعزام یك تیم تروریست برای اقدام به ترور مجدد ایشان در نزدیكی 13 آبان ماه 1388 كه با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان ناموفق ماند و تمامی عوامل آن دستگیر شدند، و اخیراً نیز پرونده‌سازی و طرح ادعایی مضحك در ارتباط با ازدواج قبل از انقلاب و تدین ایشان، همگی نشان‌دهندة این واقعیت است كه اولاً مسئولین كشور در مسیری صحیح حركت می‌كنند كه دشمنان انقلاب را عصبانی كرده‌اند و ثانیاً اینكه ایادی استكبار از هر حربه‌ای برای ترور و تخریب شخصیت‌های كشور و در تعقیب همان هدف قبلی خویش یعنی "ترور یا تخریب شخصیت"استفاده می‌نمایند كه هوشیاری همگان را طلب نموده و البته با ایمان به این حقیقت برتر كه: وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَیْرُالْمَاكِرِینَ

*****
محمدرضا احمدی، فعال سابق دانشجویی در بازداشت است

ادوارنیوز: در پي بازداشت گسترده ي فعالان سياسي پس از وقايع روز عاشورا، «محمدرضااحمدي» از اعضاي سابق انجمن اسلامي دانشگاه چمران اهواز نیز در روز جمعه 11 ديماه بازداشت شده است. هنوز از محل بازداشت و وضعيت وي اطلاعي در اختيار نيست.
*****
دادستان تهران:منتظر محاکمه متهمان پرونده کهریزک در دادگاه نظامی باشید
دادستان تهران گفت: علی‌رغم ادعای برخی محافل خبری خارجی، گزارش اخیر مجلس شورای اسلامی درباره کهریزک نشان می‌دهد دستگا‌ه‌ها و نهادهای مسئول در ایران از آزادی عمل برخوردارند و ادعای آن‌ها مبنی بر اینکه در ایران به مسائل مربوط به حقوق شهروندی توجه نمی‌شود، با قرائت این گزارش منتفی است.
جعفری دولت‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: در مورد این گزارش ذکر چند نکته ضرورت دارد؛ اولا رسیدگی به تخلفات قضات در صلاحیت دادسرای انتظامی قضات است؛ بنابراین اگر در این گزارش نسبت به عملکرد برخی قضات اعلام تخلف شده، دادسرای تهران بعد از اظهارنظر دادسرای انتظامی مبنی بر وقوع رفتار مجرمانه، می‌تواند اقدام کند.
وی در توضیح نکته‌ دوم در گزارش مجلس در بخش مربوط به حوادث کهریزک افزود: این گزارش اگرچه در مجلس شورای اسلامی قرائت و در روزنامه‌ها منتشر شده است، اما به طور رسمی، پس از ارسال گزارش مذکور به دادسرای عمومی تهران قابل بررسی و اقدام خواهد بود.
دادستان تهران افزود: دستگاه قضایی در مورد پرونده کهریزک بسیار فعال عمل کرده است؛ به عنوان مثال پیشتر از طریق مراجع قانونی، گزارش رسمی به دادسرای نظامی تهران ارسال شده و پیگیری‌های گسترده‌ای در رابطه با تعقیب افراد مرتبط با موضوع در دادسرای نظامی صورت گرفته است و باید منتظر محاکمه متهمان این پرونده در دادگاه نظامی تهران باشیم.
وی با تاکید بر این‌که با محاکمه متهمان پرونده کهریزک، پاسخگویی قوه قضاییه شکل عملی به خود خواهد گرفت، گفت: بین محاکمه افراد توسط دادگاه و پاسخگویی قوه قضائیه، ارتباط کامل وجود دارد و رسیدگی به اتهامات این افراد در دادگاه،‌ ابهامات پرونده را روشن خواهد کرد.
جعفری دولت‌آبادی درباره اقدامات دادسرای تهران در راستای درخواست‌های مطرح‌شده در این گزارش گفت: تا زمانی که دادسرای انتظامی قضات، درباره تخلفات احتمالی اظهار نظر نکند، دادسرای تهران طبق مقررات نمی‌تواند اقدامی کند؛ زیرا تعلیق قضات بر عهده دادسرای انتظامی قضات است و تا وقتی ارتکاب جرم با دلایل کافی احراز نشود و قاضی تعلیق نشود، موجبی برای ورود این دادسرا به موضوع نیست.
دادستان تهران درباره پرونده مرگ پزشک کهریزک نیز گفت: تحقیقات در پرونده پزشک کهریزک ادامه دارد و به محض تکمیل تحقیقات، نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.
وی برخی اخبار مبنی بر اعدام دسته‌جمعی ده نفر از بازداشت‌شدگان روز عاشورا را تکذیب کرد.
جعفری دولت آبادی درباره آزادی کاردار سفارت سوئد که در روز عاشورا بازداشت شده بود هم گفت: طبق کنوانیسیون وین که ایران نیز به آن محلق شده است، دیپلمات‌ها را نمی‌توان بازداشت کرد؛ لذا این کاردار پس از احراز هویت آزاد شد. همچنین بررسی این موضوع که دیپلمات سوئدی از حوزه وظایف دیپلماتیک خود خارج شده است یا خیر، خارج از وظایف دادستانی است.
دادستان تهران همچنین در رابطه با رسیدگی به وضعیت متهمان بازداشت‌شده در روز عاشورا و عوامل مرتبط با آن، اعلام کرد نسبت به گزارش‌ها و پرونده‌ها در این زمینه با سرعت و قاطعیت رسیدگی می‌شود.
*****
کاردار فلسطین احضار شد
در پی انتشار متن سخنرانی سرکرده سازمان مجاهدین خلق در سایت مرکز اطلاع رسانی فلسطین، کاردار سفارت فلسطین در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.
به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی فارس، محمد جوهیر کاردار سفارت فلسطین در تهران در غیاب صلاح زواوی سفیر فلسطین به وزارت امور خارجه احضار شد.
براساس این گزارش این احضار بدان خاطر صورت می گیرد که متن سخنرانی سرکرده سازمان مجاهدین خلق در سایت مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین (وابسته به خودگردان فلسطین) منتشر شد.
از این رو محمد جوهیر کاردار سفارت فلسطین در تهران به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی به این اقدام توسط رئیس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه به وی ابلاغ شد.
کاردار سفارت فلسطین ضمن تاکید بر مواضع مسئولین فلسطین مبنی بر ضرورت تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران و ابراز تاسف از این مسئله گفت: بدون تردید برخی افراد که توسعه روابط رسمی فلسطین با جمهوری اسلامی ایران را برنمی‌تابند، در پی تخریب این روابط می‌باشند.
وی خاطرنشان کرد که در اسرع وقت مراتب را به عالی‌ترین مقام رسمی فلسطین ابلاغ خواهد کرد.
*****
اعلام جرم دادستانی تهران علیه مدیر مسئول یکی از سایت های اینترنتی
دادستانی تهران علیه مدیر مسئول سایت " پارسینه " به اتهام توهین به مسوولان نظام اعلام جرم کرد.به گزارش روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران این سایت با انتشار خبری به مسئولان نظام توهین کرده است .این گزارش افزود : با شکایت مدعی العموم در این رابطه پرونده قضایی تشکیل و برای رسیدگی به یکی از شعب تحقیق دادسرای عمومی تهران ارجاع گردید.
"عباس جعفری دولت آبادی" دادستان عمومی وانقلاب تهران پیش از این هشدار داده بود با کسانی که به روسای سه قوه و مقامات کشور توهین کنند، طبق مقررات برخورد خواهد شد.
*****
از میان ایمیل های رسیده:
"مرتضی توسط نیرو های امنیتی بازداشت شد"
ستار محمودی
بدنهادانی که بقای خویش را در ناآگاهی و عدم درک مناسب مردم از آینده خویش می دانند، این روزها مرتضی ها را به بند کشیده اند و می کشند
**
در کتاب خانه نشته ام و درس می خوانم پیامک بالا برایم می رسد، به همین سادگی! یکی دیگر از دوستان و آشنایانم بازداشت شد و این بازداشت شدن ها و به بند کشیده شدن ها این روزها آنقدر برایم تکراری شده است که دیگر وقتی خبر دستگیری دوستی را می شنوم، نه تعجب می کنم و نه در صحت خبر شک.
اولین باری که مرتضی را از نزدیک دیدم، ترم اول بود، در جلسه ای که انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار کرده بود جوانی لاغر اندام با صورتی نحیف به پشت تریبون رفت و سخن ها راند. از صحیت های های ان شب مرتضی این جمله که «بروید بخوانید» هنوز هم در خاطرم زنده مانده است. بعد از ان جلسه بیشتر با مرتضی آشنا شدم، جوانی تهرانی که ان روزها دغدغه اصلی اش آگاهی بخشی بود و دل در گرو کشور و مذهبش داشت، از آن تیپ دانشجویانی بود که خستگی و ترس را چندان نمی فهمید و وقتی قرار بود برنامه ای برگزار شود از جان و دل مایه می گذاشت، شب بیداری ها می کشید تا برنامه به بهترین نحو ممکن برگزار شود.
دغدغه آگاهی بخشی اش را این اواخر به خوانش و درس گیری از تاریخ معاصر نزدیک کرده بود و از این می نالید که در صد سال اخیر هر گاه گامی در جهت رهایی برداشته ایم در این که چه نمی خواهیم به نتیجه و توافق رسیده ایم و لی تا به حال نتوانسته ایم پاسخی در خور به پرسش «چه می خواهیم؟» دهیم. این روزها هر وقت با او تماس می گرفتم او را در پی پاسخ به پرسش چه می خواهیم و چگونه می توانیم به خواسته خود دست یابیم می یافتم.
بدنهادانی که بقای خویش را در ناآگاهی و عدم درک مناسب مردم از آینده خویش می دانند، این روزها مرتضی ها را به بند کشیده اند و می کشند اما هیچ نمی دانند مرتضی اندیشه و افکارش را بال به بال عشق به وطن، آزادی و انسانیت گره زده است و اندیشه هیچ حصار و بندی را بر نمی تابد و مرتضی زنده میماند چون می اندیشد و به اندیشیدن دعوت می کند.
*****
اولین ملاقات مجید توکلی با وکیل در زندان اوین

مجید توکلی دانشجوی زندانی پلی تکینک امروز برای اولین بار پس از گذشت ۳۵ روز از بازداشت برای اولین بار با وکیل خود ملاقات کرد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر مجید توکلی عضو انجمن اسلامی پلی تکنیک پس از بازداشت در روز دانشجو به زندان اوین منتقل شده است. هفته گذشته صداوسیمای دیکتاتوری ایران، تصاویری از مجید توکلی را در بیدادگاهی به ریاست صلواتی نشان داد. آقای دادخواه وکیل مجید توکلی پس از ملاقات با موکلش در زندان روحیه وی را بسیار خوب توصیف کرده است. به گفته آقای دادخواه هنوز هیچ گونه حکمی برای مجید توکلی صادر نشده است.
*****
زمان: 00:02 بامداد سه شنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پخش خبرنامه در دانشکده فنی دانشگاه تهران برای آغاز اعتصاب
در پی اعلام تحصن و تحریم امتحانات در برخی دانشگاه های کشور، دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز با پخش خبرنامه هایی اولین قدم را در جهت اعلام اعتصاب و تحریم امتحانات را آغاز کردند.
دانشجویان دانشکده فنی با انتشار "خبرنامه اعتصاب سبز" اعلام کردند در اعتراض به بازداشت دانشجویان دست به تحصن خواهند زد.
این دانشجویان اعلام کرده اند که تنها با همراهی همکلاسی هایشان بر سر امتحانات حاضر خواهند شد.
در این نشریه همچنین اسامی ۱۱ دانشجوی دربند دانشگاه تهران عنوان شده است که عبارتند از: سجاد ساده، محمدحسین مشاعی، ادرشیر بانگیان، امین بنی هاشم، زهرا توسلی، علیرضا خالصیان، مهرداد بزرگ، حمید سوزنده، سینا ولایی، خسرو مقصودی و آرش احسان زاده.
______________________________________________