سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۰۴

دوشنبه: 4/7/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:06 بامداد دوشنبه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یاران و هم میهنان بامدادتان گرامی باد. با پشت سر نهادن نیمه شب یکشنبه سوم آبانماه، دقایقی است که بامداد روز دوشنبه چهارم آبانماه را آغاز کرده ایم.
ویژه نامه چهارم آبان - نودمین سالروز میلاد شاهنشاه فقید
امروز چهارم آبان ماه نودمین خجسته سالروز شاهنشاه فقید ایران محمد رضا پهلوی بانی ایران متمدن و نوین است. شخصیتی که در سنین جوانی پس از پایان جنگ جهانی دوم و در شرایطی بر تخت سلطنت نشست که آنچه که پدرش پس از دوران 153 ساله فترت و ویرانی میهن بدست سلسله قاجار و شاهان سفیه قاجاریه به سرزمین ما بازگردانده و ایران را در مدار رجعت به دوران سرفرازی و سربلندی دیرینه خویش قرار داده بود (اگرچه با خود رایی و دیکتاتوری اما با عِرق ملی و میهنی) دوباره در معرض نابودی قرار داشت و قدرتمداران و فاتحین جنگ در همایشی معروف به "نشست تهران"؛ قرار بود سرزمین ما را قطعه قطعه کرده، بلعیده و بین خویش تقسیم سازند اما مقاومت دلیرانه ملت و نیز سیاستمداران با شرافت آن دوران مانع این نقشه شوم گردید و فرزند او یعنی محمد رضا پهلوی بعنوان دومین شاهنشاه سلسله پهلوی بر تخت سلطنت جلوس نمود.

به دلیل آن که رژیم ملایان با تحریف و تغییر تاریخ کهن و چند هزار ساله ایران، بسیاری واقعیت ها را دگرگون ساخته و سلسله های پادشاهی و شاهان سرزمین ما (بخصوص سلسله پهلوی) را جباران و اشغالگران ایران معرفی کرده اند لازم دیدیم با نگرشی بسیار کوتاه در واقعیت ها، چگونگی گرفتار شدن سرزمین خویش در دام "اسلام" و مشتی جاهل و نادان و مفتخور بنام شیخ و آخوند را بررسی کنیم که برای ا ین منظور به یکی از نوشته های ارزشمندی که توسط خود ما بصورت مخفی و زیرزمینی چاپ و تکثیر گردیده مراجعه می نماییم:

بخش مختصر و کوتاهی از کتاب رنگ ها و نیرنگ ها
نوشته: دکتر رضا بحری


" ............ همان گونه که در تمامی ادیان شاهد هستیم که پیوسته گروهی سودجو و گمراه و برتری طلب در جهت منافع و کسب قدرت های نامشروع خویش از مقام و موقعیت روحانی خود سواستفاده می نمایند، سرزمین ما نیز هیچگاه از این قاعده مستثنا نمانده و در هرزمان و مکانی پیوسته روحانیونی بودند که دین را از مجرای روحانی و معنوی منحرف کرده و به مجراهای ناصحیح هدایت کردند کما این که در اواخر دوره ی ساسانیان، به علت سرگرم بودن فرمانروایان و شاهان آن سلسله در جنگ هایی کمرشکن و بیهوده با امپراتوری روم شرقی (بیزانس)، کاهنین و روحانیان فرصت یافتند که بیش از پیش ملت ما را و بخصوص طبقات متوسط و زحمت کش و کشاورز را به عناوین مختلف هدف و طعمه آمال و امیال غیرمنطقی و برتری جویانه خویش قرار دهند که همین برتری جویی جامعه روحانیت و نیز ضعف دستگاه حاکمه که بعلت سرگرم بودن در جنگ فرصت و یا قدرت مبارزه با کاهنین فاسد را نداشت باعث سرخوردگی و نارضایتی هایی عمیق در جامعه شد.
مقارن با همین ایام در عربستان شیادی با عنوان پیامبر ظهور کرد و ادعای دینی جدید نمود که مبنای اولیه این تبلیغ، برابری و برادری و مساوات بود. با آن که طی دهه ی نخست ظهور این دین جدید پیروان آن خود در جنگهایی داخلی و منطقه ای برای گسترش آن اشتغال داشتند اما آوازه این مکتب با عناوین و شعارهای گوشنواز و دلپسند مرزهای جغرافیایی را پیموده و به هرسویی پراکنده می گردید که از جمله، بگوش ایرانیان نیز رسید و همان طبقه محروم و ستمدیده و ناراضی از حکام و کاهنین را امیدوار ساخت که شاید روزی گسترش دین جدید به ایران، بتواند راه علاج و گره گشایی بر مشکلاتشان گردد.
بدین ترتیب بود که وقتی دعوت محمد (باصطلاح) پیامبر جدید عرب، از شاهنشاه ایران برای قبول دین جدیدی بنام اسلام مورد قبول واقع نگردید اعراب که به برخی نارضایتی های داخلی ایرانیان آگاهی داشتند، فرصت را برای حمله باین کشور و تسلط بر آن مناسب دیدند زیرا می دانستند که گروهی از آحاد مردم اگر هم آنان را با آغوش باز استقبال نکنند، لااقل بر علیه آنان نیز اقدامی بعمل نخواهند آورد . اینچنین بود که دست اندازی قومی بدوی و عاصی و غارتگر به سرزمین مقدس ما آغاز شد و این خود مقدمه ای بود بر بیش از دو قرن استعمار؛ زیرا ابتدا در طی 22 سال در فاصله سالهای 14 تا 36 هجری ایرانیان در نبردهای مختلف با اعراب شکست خورده و ناگزیر به پذیرش دین جدید گردیدند و سپس با سقوط سلسله ساسانیان، دوران استبداد اعراب با گماشتن حکامی دست نشانده بر آحاد و بلاد سرزمین عزیز ما شروع گردید.
گو اینکه در تمام مدت آن دو قرن رادمردانی چون "یعقوب لیث" و سپس برادرش "عمرو لیث" و یا "ابومسلم خراسانی" و دیگر سرداران و بلند آوازگانی از خوارزمشاهیان و یا دیلمیان، پیوسته خواب و خوراک و آسایش را بر خلفای "اموی و عباسی" حرام می کردند اما ریشه کنی قطعی آنان و کوتاه نمودن دستهای پلید و کثیف اعراب از هرگوشه ی خاک میهن اهورایی ما بیش از دو قرن بطول انجامید که نتیجه این مدت طولانی استیلای عرب بر ایرانزمین آن بود که پس از بیرون راندن آنان دولت ها و قدرت های ملی که در ایران به حکومت رسیدند به علت ضعف و فتور ناشی از دوقرن گذشته، اکثر اوقات توانایی و قدرت کافی برای مقابله با دیگر اقوام چپاولگر و ویرانگر را بصورت جدی و صد در صد نداشتند و در نتیجه میهن ما پس از اسلامی شدن، در مجموع بیش از هفت قرن عرصه ی تاخت و تاز استیلاگرانی مختلف قرار گرفت. ابتدا عرب ها و سپس یونانیان، مغول ها، ترک ها، تاتارها، افغانی ها، ترکمن ها، و پس از یک دوره کوتاه قدرت و سرفرازی و استقلال، دوباره در دوران سیاه حکومت قاجاریه نه بصورت رسمی و علنی، اما غیر رسمی زیر یوغ استعمار و دست نشاندگی انگلیس ها و روس ها عمر و ایامی سخت را پشت سر نهادیم تا عاقبت با ظهور رادمردی بنام رضا شاه کبیر و سپس فرزندش محمد رضا شاه؛ رجعت به دوران سرفرازی کهن آغاز شد و ایران گام به گام یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه و متمدن ترین ممالک آسیا و در ردیف کشورهای نیمه پیشرفته جهان قرار گرفت که بیشترین سهم درین جهش ناگهانی و غیرقابل پیش بینی، توسط شاهنشاه فقید محمدرضا پهلوی نصیب میهن ما گردید.
افسوس که دولتمردان خودخواه و گمراه و دزدان شبرو، با احاطه کردن آن شاهنشاه ملت دوست و میهن پرست از او "بتی" ساخته و درون ویترینی دلخواه قرار دادند و بین او و ملتش (ملتی که به آنان عشق می ورزید و تمام همّ و غمّ خویش را صرف سرفرازی و بی نیازی و پیشرفت آنان می نمود) فاصله انداختند تا به مقاصد شوم و پلید خویش که همانا غارت و چپاول ثروت های ملی و انباشتن دلارهای نفتی در حسابهای مخفی بانکهای سوئیس و سایر کشورهای دنیای غرب بود برسند.
حاصل این جدا سازی و ایجاد فاصله بین شاه و مردم، ظهور و پیشرفت و قدرت گرفتن ملایان بیسواد و عامی، روضه خوانان، و مزدوران و جیره خواران تازی تبار بود تا عاقبت نوبت به ضربه نهایی برسد و با سقوط به زیر نعلین آخوند و رمال و فالگیر تمام رشته هایمان پنبه گردد و به یکباره به قعر گمراهی و بدبختی و ضلالت و خفت و خواری سقوط نماییم ....."

ما ضمن عرض تبریک نودمین خجسته سالروز میلاد شاهنشاه فقید به میهن پرستان و ایراندوستان واقعی، آرزو داریم در آینده ای نچندان دور با بیرون راندن اشغالگران درنده خو و تازیان گرگ صفت از میهن خویش، از نو راه سرفرازی و سربلندی دوران آن رادمرد میهن پرست را آغاز نموده و سرزمین خونین گشته از خون دلاوران و سلحشوران آخوند ستیز را، در ردیف کشورهای مترقی و متمدن بازگردانده و آثار سی و یک سال سیاهی و تباهی ملایان و مزدوران پلید و کثیف آنان را بتدریج از چهره سرزمین خویش پاکسازی نماییم.
*****

انفجار دو بمب نيرومند دست کم 136کشته و 500 زخمي برجاي گذاشت
پس از ماه ها آرامش نسبي در عراق با نزديک شدن به زمان انتخابات و تشديد فضاي رقابت هاي سياسي در اين کشور يک بار ديگر انفجارهاي خونيني بغداد را لرزاند. ديروز منابع بيمارستاني عراق اعلام کردند در دو انفجار در مرکز بغداد دست کم 136 تن کشته و بيش از 500 تن زخمي شده اند. پليس عراق مي گويد اين فاجعه بر اثر انفجار دو خودرو بمبگذاري شده که دو ساختمان دولتي را هدف قرار داده بود، به وقوع پيوسته است. بر اساس گزارش رويترز، انفجار اول ساختمان وزارت دادگستري عراق و انفجار دوم با فاصله چند دقيقه بعد ساختمان استانداري بغداد را هدف قرار داده بود. بر اثر اين انفجار جريان آب سراسر خيابان هاي اطراف را فراگرفت و آتش نشانان به بيرون کشيدن اجساد سوخته و منهدم شده از زير آوار مشغول شدند. در نزديکي ساختمان استانداري بغداد حدود شش خودرو کاملاً سوخته به هم اصابت کرده بودند. مردم اجساد را در حالي که به دور آنها پتو پيچيده بودند، از محل حادثه دور مي کردند و عده يي نيز سعي داشتند يک خودرو را که به روي دو جسد واژگون شده بود، از روي آنها بردارند. علي الدباغ سخنگوي دولت عراق اعلام کرد اين انفجارها نشست سفيران خارجي را که قرار بود در هتل المنصور در مرکز بغداد برگزار شود، هدف قرار داده بود.
وي خاطرنشان کرد؛ کميته تحقيقاتي در خصوص بررسي فوري اين ناامني تحقيقاتش را آغاز خواهد کرد. 19 آگوست نيز انفجار مشابهي در دو وزارتخانه خارجه و دارايي رخ داد که به کشته شدن حدود يکصد نفر و زخمي شدن بيش از 600 نفر منجر شد و از اين روز به عنوان چهارشنبه خونين در عراق ياد مي کنند. عراق در آن حادثه عوامل بعثي را دخيل دانست و با توجه به اينکه سوريه به آنها پناه داده است از اين کشور خواست فوراً آنها را تحويل دهد. اما سوريه از اين کار امتناع کرد و عراق نيز شکايت خود را به سازمان ملل برد و از همان زمان روابط دو کشور همسايه تيره شد.
دو روز پيش هوشيار زيباري گفته بود تهديد عراق به اينکه شکايت خود را در سازمان ملل پيگيري خواهد کرد موجب کاهش انفجارهاي تروريستي در اين کشور شده است. با اين حال حادثه ديروز نشان داد عوامل ايجاد ناامني در عراق نه تنها از بين نرفته بلکه همچنان مترصد فرصت هستند تا ضربه هاي ديگري را به مردم و دولت اين کشور وارد کنند. ديروز نيز يک بار ديگر علي الدباغ سخنگوي دولت عراق در نخستين واکنش به اين انفجارها گفت تکفيري ها، القاعده و بعثي ها پشت پرده اين انفجارها هستند. وي در اظهاراتي مطبوعاتي گفت اين دو انفجار مشابه انفجارهاي 19 اوت گذشته است که گروه تکفيري ها، القاعده و بعثي ها آن را انجام دادند. وي افزود؛نوري المالکي نخست وزير عراق از محل انفجارها بازديد و دستوراتي براي انتقال مجروحان به بيمارستان صادر کرد. الدباغ در ادامه گفت کادر دفاع غيرنظامي در حال جست وجوي ديگر قربانيان و مجروحان اين دو انفجار است و اين انفجارها بسيار مهيب و وحشتناک بوده و دستگاه هاي امنيتي و سياسي و کشورهاي منطقه همه مسوول آن هستند. وي افزود؛ موضوع اين انفجارها در نشست شوراي امنيت ملي عراق بررسي خواهد شد. روز گذشته برخي خبرگزاري هاي محلي عراق گفتند اين انفجارها در نزديکي سفارت ايران رخ داده است.
خبرگزاري «اسرار الشرق» عراق به نقل از منابع مطبوعاتي در خبري نوشت انفجار دو خودرو بمبگذاري شده در نزديکي سفارت ايران رخ داده است. پايگاه خبري مصري «اليوم السابع» نيز گزارش داد يکي از انفجارهاي ديروز بغداد در نزديکي ساختمان استانداري بغداد واقع در نزديکي سفارت جمهوري اسلامي ايران رخ داده است. در همين رابطه حسن کاظمي قمي سفير ايران در عراق با اشاره به انفجارهاي ديروز در بغداد گفت در ميان کشته ها و مجروحان از اتباع ايراني تلفاتي وجود ندارد اما با توجه به اينکه دو انفجار نزديک سفارت ايران بوده، خسارات مادي به ساختمان سفارت وارد شده است. وي در گفت وگو با ايسنا، اظهار کرد؛ انفجارهاي بغداد دومين انفجاري بود که تقريباً در دو ماه اخير مشخصاً اماکن دولتي را نشانه گرفته است. وي همچنين با اشاره به برگزاري انتخابات پارلماني عراق در سال جاري، اين انفجارها را بي ارتباط با تشويش فضاي عمومي عراق و امنيتي کردن آن ندانست و افزود؛ اين انفجارها پيام هاي جديدي را منتقل مي کند، با اين حال تامين امنيت در عراق مقوله بسيار مهمي است؛ به ويژه امنيت رواني در بين مردم از اهميت بالايي برخوردار است که بايد با تدابير امنيتي و همکاري مردم اين مساله حل شود. اين انفجارها در حالي رخ مي دهد که نوري المالکي نخست وزير عراق، طي اظهاراتي تاکيد کرد؛ چنانچه پارلمان در تصويب قانون جديد انتخابات و برگزاري انتخابات در 16 ژانويه 2010 شکست بخورد، عراق به خانه اول باز خواهد گشت. وي اظهار داشت؛ چنانچه انتخابات در زمان مقرر برگزار نشود، ما به شرايط گذشته باز خواهيم گشت.
*****
افزایش مجدد فشارها بر کیوان صمیمی در اوین
در پی انتشار اخبار مقاومت کیوان صمیمی در زندان، وی اخیرا به شدت توسط بازجوها تحت فشار قرار گرفته است.
در همیین راستا اکنون بیش از 2 هفته است که تمام کتاب‌های سلول وی را جمع کرده و حتی روزنامه کیهان، که به وی داده می‌شد نیز ممنوع شده است و او از داشتن هرگونه مطلبی برای مطالعه محروم است.
اخبار رسیده حاکی است که به تازگی بازجوی جدیدی با رفتارهای تند و ادبیات "لات"گونه برای پرونده وی منصوب شده است که سعی دارد به کیوان صمیمی اتهام ارتباط با مجاهدین خلق بزند. اما صمیمی به هیچ وجه زیر بار این تهمت نرفته و بازجوی جدیدالورود را شاگرد حسین شریعتمداری خوانده است که پس از ادامه جدل کلامی جلسه بازجویی خاتمه یافته است.
مقاومت کیوان صمیمی و انتشار اخبار وی بازجویان لو را عصبانی کرده که باعث شده است آن‌ها "صمیمی" را به شدت تهدید کنند که در پاسخ صمیمی گفته است:
"ما گر ز سر بریده می‌ترسیدیم / در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم"
چندی پیش پیام کوتاهی از کیوان صمیمی بدین شرح منتشر شده بود:
"کوتاه از 209 اوین: محکم و پر اراده بر سر آرمانهای پاکم جهاد میکنم، بیرونی و درونی. پس، بدرود بر "من" سلام بر "ما" ... / کیوان صمیمی"
*****
نفوذ گفتمان اصلاحات در عمق جامعه
محسن آرمين با اشاره به تبليغات جناح رقيب مبني بر مرگ اصلاحات، تحولات بعد از انتخابات را نشانه آشکار حيات و پويايي جريان اصلاحات دانست و تصريح کرد؛ «گفتمان اصلاحات در عميق ترين لايه هاي جامعه نفوذ کرده است.»
به گزارش ايلنا نماينده مجلس ششم که در سومين جلسه شوراي عمومي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران در سال تحصيلي جديد سخن مي گفت با اشاره به فضاي مشارکت حداکثري قبل از انتخابات اين فضا را خواسته و راهبرد اصلاح طلبان دانست و تاکيد کرد؛ وجود اين فضا علاوه بر اينکه بر اساس ارزيابي هاي ما مي توانست موجب پيروزي اصلاح طلبان باشد، از نظر ما بستر مناسبي براي تمرين سياسي و ارتقاي آگاهي هاي سياسي و افزايش حساسيت و تعهد جامعه نسبت به سرنوشت خود به وجود مي آورد. وي با بيان اينکه بر اساس تجارب انتخاباتي گذشته مطمئن بوديم مشارکت بالاي 60 درصد مردم مي تواند نتيجه را به نفع مردم سامان دهد، اظهار داشت؛ اين تحليل و ارزيابي ما براساس شناخت از مجموعه بخش اجرايي انتخابات قبل از اين چهار سال بود اما هيچ ارزيابي دقيقي از تحولات بخش هاي اجرايي و نظارت طي چهار سال گذشته نداشتيم.
عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي راهبرد انتخاباتي اصلاح طلبان را استفاده از انتخابات به عنوان فرصت مغتنم قانوني براي پايان بخشيدن به مديريت ناکارآمد دانست. وي با اشاره به حاکميت يکدست موجود بر کشور طي چند سال اخير گفت؛ امروزه شواهد و قرائن و دلايل قانع کننده يي داريم که ثابت مي کند جريان حاکم انتخابات را فرصتي مي ديد تا بتواند در عرصه رقابت سياسي نيز تکصدايي را حاکم کند. آرمين برخوردهاي خشن بعد از انتخابات را کاملاً واکنشي دانست و اظهار داشت؛ اين وضعيت بسيار بهتر از آنچه عمل شد، مي توانست مديريت شود. حال آنکه شاهد پرهزينه ترين برخورد و مديريت با اعتراضات مردمي بوديم. به دليل همين اشتباهات محاسباتي و استراتژيک برخوردها تبديل به يکسري واکنش هاي شخصي شد.سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب با بيان اينکه امروز ديگر ترديدي وجود ندارد که جناح اصولگراي حاکم پروژه يکدست سازي عرصه رقابت سياسي را در دستور کار خود قرار داد، اظهار داشت؛ تنش هاي بعد از انتخابات کنترل را از دست خارج ساخت و آنان نتوانستند اين پروژه را تا انتهاي آن اجرا کنند.
وي از دست دادن حمايت و تاييد نهادهاي سنتي ديني به ويژه مرجعيت و روحانيت طراز اول را نشانه شکست جريان حاکم در اجراي اين پروژه دانست. سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب در ادامه به اختلافات دروني جناح اصولگراي حاکم در ادامه پروژه يکدست سازي عرصه رقابت سياسي پرداخت و تاکيد کرد؛ در حال حاضر بخش عاقل تر اين جناح معتقد است نبايد بيشتر از اين هزينه داد و در شرايط پديد آمده پس از انتخابات ادامه دادن اين پروژه و اتمام آن امکان پذير نيست اما بخش افراطي اين جريان معتقد به ادامه و اتمام پروژه به هر قيمت ممکن است.
وي ادامه داد؛ اقدامات و اظهارات تحريک آميزي نظير جمع آوري امضا و طومار براي دستگيري آقايان موسوي و کروبي يا حملات سازمان يافته عليه چهره هاي برجسته يي نظير آقايان موسوي خوئيني ها و سيدحسن خميني نمونه هايي از تلاش هاي بخش افراطي اين جريان براي فضاسازي مناسب جهت ادامه پروژه يکدست سازي کامل سياسي در کشور است. آرمين با تاکيد بر اينکه به رغم حوادث ناگوار و تلخ بعد از انتخابات اصلاح طلبان دستاوردهاي ارزشمندي نيز داشته اند به تصميم درست اصلاح طلبان مبني بر شرکت فعال در انتخابات اشاره کرد و افزود؛ اگر اين شرکت گسترده و فراگير مردم در انتخابات نبود، در عدم حضور مردم انتخابات با همين نتيجه به انجام مي رسيد، بدون آنکه کسي اعتراض کند.
*****
رايزني اوباما با مدودوف و سارکوزي
در پي تاخير يک هفته يي که ايران اعلام کرد براي ارائه پاسخ قطعي خود به پيشنهاد آژانس جهت نحوه خريد سوخت هسته يي خواهد داشت، باراک اوباما رئيس جمهوري امريکا تلفني با همتاي روسي و فرانسوي خود رايزني کرد.بعد از مذاکراتي که به مدت سه روز در هفته گذشته در وين برگزار شد، چهار کشور حاضر در آن يعني ايران، امريکا، فرانسه و روسيه با يکديگر به توافقاتي درباره تامين سوخت رآکتور تحقيقاتي تهران دست يافتند و محمد البرادعي مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي بنا بر توافقات صورت گرفته پيش نويسي را تهيه کرد و به پايتخت کشورهاي مذکور ارسال کرد و از آنان خواست جمعه يي که گذشت پاسخ قطعي خود را ارائه دهند.
در اين ميان اما فقط ايران در فرجه زماني اعلام شده نظرش را اعلام نکرد و گفت به فرصت بيشتري جهت بررسي مفاد اين پيش نويس نياز دارد. اين در حالي بود که علاوه بر سه کشور غربي، ايران نيز نسبت به روند مذاکرات ابراز رضايت کرده بود. با وجود اين تاخير تهران در اعلام نظر رسمي باعث به وجود آمدن گمانه هايي شد؛ گمانه هايي که برخي مدعي انصراف ايران از اجراي توافق وين بود و برخي ديگر از ترديد تهران خبر مي دادند و اينکه داخل ايران بر سر خروج اورانيوم5/3 درصد غني شده از کشور و ارسال آن به روسيه جهت تبديل به اورانيوم 20 درصد اختلاف نظر وجود دارددر همين راستا برخي ديپلمات هاي نزديک به وين معتقد بودند تهران به ظرافت و اهميت خروج کل يا حداکثر اورانيوم غني شده ضعيف از کشور پي برده لذا قصد دارد از خروج آن خودداري کرده و بر توان غني سازي در داخل تاکيد کند.
با وجود اين هنوز تهران رسماً اعلام نکرده قصد غني سازي تا 20 درصد در داخل کشور را دارد يا نه و همچنين رسماً خبري مبني بر انصراف ايران از امضاي قرارداد وين منتشر نشده و فقط نماينده ايران در آژانس اعلام کرده تا يک هفته ديگر پاسخ نهايي را خواهد داد. اما اين تعلل و شايعاتي که به وجود آمد، اوباما را واداشت تا به رغم تعطيل بودن روز شنبه در کشور خود و همچنين فرانسه و روسيه با روساي جمهوري اين دو کشور تماس گرفته و در خصوص موضوع پيش آمده در برنامه هسته يي ايران گفت وگويي داشته باشد و آخرين وضعيت موجود را بررسي کنند.
در همين باره کاخ سفيد با انتشار بيانيه يي اعلام کرد؛ در جريان مذاکره تلفني باراک اوباما رئيس جمهوري امريکا با ديميتري مدودوف رئيس جمهوري روسيه و نيکلا سارکوزي رئيس جمهوري فرانسه، رهبران سه کشور از پيش نويس طرح تبديل اورانيوم به سوخت هسته يي مورد نياز رآکتور تحقيقاتي تهران به طور کامل حمايت کرده اند. به گزارش ايلنا به نقل از بي بي سي رهبران امريکا، فرانسه و روسيه تلويحاً از ايران خواسته اند طرح مديرکل آژانس را بپذيرد. در همين زمينه کاخ سفيد در بخشي ديگر از اين بيانيه افزود؛ روساي جمهوري سه کشور از طرح محمد البرادعي مديرکل آژانس براي تامين سوخت رآکتور تحقيقاتي تهران به طور کامل حمايت کرده اند. طبق بيانيه مذکور اين سه رئيس جمهور بر لزوم حفظ موضع واحد در قبال برنامه هسته يي ايران تاکيد و در عين حال خاطرنشان کرده اند با يکديگر موضعي مشترک در برابر ايران دارند.
در همين زمينه کاخ کرملين نيز بيانيه يي منتشر کرد و گفت؛ «باراک اوباما رئيس جمهور امريکا نيز در تماس تلفني با ديميتري مدودوف از وي به خاطر رهبري مسکو در به اجرا در آوردن پيشنهاد آژانس انرژي اتمي مبني بر غني سازي اورانيوم با درصد پايين ايران توسط روسيه تشکر کرد.»به گزارش ايسنا به نقل از شبکه بلومبرگ در ادامه اعلام کرد باراک اوباما همچنين طي تماسي تلفني با نيکلا سارکوزي در مورد برنامه هسته يي ايران گفت وگو کردند و دو طرف بر ادامه مشورت هاي نزديک با يکديگر در هفته هاي آينده موافقت کردند.
خبرگزاري رويترز نيز گزارش داد دفتر سارکوزي در بيانيه يي اعلام کرد روساي جمهور فرانسه و امريکا طي تماسي تلفني در مورد برنامه هسته يي ايران گفت وگو کردند. در اين بيانيه آمده است؛ « رهبران فرانسه و امريکا طي اين تماس تلفني به اين موضوع اشاره کردند که دو طرف دقيقاً درباره برنامه هسته يي ايران معتقد به يک ديدگاه مشابه هستند.» رويترز در ادامه اعلام کرد اوباما در تماس تلفني خود با سارکوزي از همکاري نزديک پاريس طي مذاکرات اخير در وين مبني بر حمايت از پيشنهاد انتقال اورانيوم غني سازي شده با درصد پايين ايران به روسيه تشکر کرد. کاخ کرملين نيز طي بيانيه يي اعلام کرد؛ اوباما تماسي تلفني با مدودوف داشته و در جريان گفت وگوها، سران دو کشور واکنش مثبت خود به نتايج گفت وگو در وين بين کارشناسان روسيه، امريکا، فرانسه و ايران را ابراز داشتند.
حضور بازرسان در فردو
از طرف ديگر بامداد دیروز (يکشنبه) چهار بازرس آژانس بين المللي انرژي اتمي براي بازديد از تاسيسات جديد هسته يي ايران وارد تهران شدند. به گزارش ايلنا به نقل از تايمزآنلاين بازرسان ديده بان هسته يي سازمان ملل متحد طي اقامتي سه روزه در ايران اطلاعات ارائه شده توسط دولت اين کشور را با تاسيسات موجود مطابقت خواهند داد. اين نخستين بار است که بازرسان آژانس اجازه دسترسي به پايگاه غني سازي اورانيوم را پيدا مي کنند. ايران اواسط شهريور گذشته وجود تاسيسات غني سازي «فردو» را به آژانس اعلام کرد. مقام هاي ايران پيش از اين اعلام کرده بودند نسل جديد سانتريفوژها که قابليت و سرعت بيشتري دارند، در تاسيسات غني سازي قم نصب خواهد شد. توافق براي ديدار بازرسان آژانس از مرکز جديد اتمي ايران در مذاکرات نهم مهر ميان ايران و شش عضو گروه 1+5 متشکل از امريکا، فرانسه، انگليس، روسيه، چين و آلمان در ژنو حاصل شد. پيش از اين محمد البرادعي مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي در تهران در اين باره گفته بود؛ «اميدوارم در گفت وگوهايي که انجام مي دهيم درباره همکاري ايران براي شفاف سازي به ويژه در خصوص تاسيسات غني سازي جديدش صحبت کنيم.» وي افزوده بود؛ ما بحث هاي مختلفي داشتيم تا بازرسان آژانس براي بازرسي از اين تاسيسات به ايران بيايند. ايران براي اطمينان دادن به ما اجازه بازرسي داده است و ما مطمئنيم ايران همکاري مناسبي خواهد داشت.
*****
12ميليون ليتر قاچاق روزانه سوخت از ايران
دبير ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فاش کرد؛ «روزانه 12 ميليون ليتر سوخت از کشور قاچاق مي شود.» ميزان قاچاق سوخت از کشور در سال 83، به حدود 20 ميليون ليتر که عمده آن بنزين بود بالغ مي شد که با توجه به گفته دبير ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نسبت به پنج سال گذشته تنها 9 درصد کاهش يافته است. البته به رغم ادعاي دولتي ها قاچاق سوخت همچنان حجم بالايي از کالاهايي که از کشور قاچاق مي شود را دربرمي گيرد. در حال حاضر توليد بنزين در پالايشگاه هاي کشور به حدود 44 ميليون ليتر مي رسد. حميدرضا محمدتقي زاده که در نشست خبري با آمار هاي متعددي از قاچاق سوخت روبه رو شده بود بالاترين رقم قاچاق سوخت را 12 ميليون ليتر در روز اعلام کرد. البته او اما و اگرهايي هم مطرح کرد و گفت؛ ميزان قاچاق سوخت در فصول مختلف سال فرق مي کند به طوري که در فصل سرما ميزان قاچاق سوخت از کردستان به دليل شرايط بد آب و هوايي به حداقل مي رسد. اما در کل بالا ترين آمار قاچاق 12 ميليون ليتر است. دبير ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه از کشف 35 کشتي حامل سوخت و 1800 پرونده دانه درشت ها به ارزش هزار ميليارد تومان خبر داد.
تقي زاده گفت؛ در اين پرونده ها از تخلف 100 ميليون توماني تا 400 ميليارد توماني به چشم مي خورد و ليست اسامي آنها نيز موجود است که امکان انتشار آن وجود ندارد. او در پاسخ به «اعتماد» که آيا افراد دولتي جزء اين دانه درشت ها هستند، گفت؛ هيچ پرونده يي که دولتي باشد، نداريم. اما در پرونده ها عناصر دولتي هستند. او در ادامه درباره کالاهاي قاچاق شده توسط دانه درشت ها گفت؛ 28 کالاي عمده و 12 کالاي يارانه يي در ليست قاچاق کالا به کشور قرار دارند که اين افراد همه اين کالاها را قاچاق کرده اند. در حال حاضر هيچ کالايي نيست که از طريق قاچاقچيان وارد کشور نشده باشد. دبير ستاد همچنين بازگشت دوباره برخي از قاچاقچي هاي دانه درشت به گردونه قاچاق کالا را رد نکرد و افزود؛ برخي از اين مفسدان اقتصادي به دليل بهره گيري از وکلاي خبره و صرف هزينه هاي بسيار به راحتي محکوميت خود را به تعويق مي اندازند و از مجاري قانوني به نفع خود استفاده مي کنند.
قاچاق مشروبات الکلي به ايران بيمه شده است
قاچاق مشروبات الکلي به کشور از جمله سوالاتي بود که در نشست مطرح شد. يکي از خبرنگاران به استناد آمار يکي از کارشناسان ستاد، حجم روزانه قاچاق مشروبات الکلي به کشور را 200هزار ليتر بيان کرد که تقي زاده در توضيح اين موضوع گفت؛ قاچاق مشروب موضوعي کاملاً متفاوت است زيرا اين موضوع کاملاً امنيتي و سياسي است. او ادامه داد؛ ما سعي مي کنيم قاچاق مشروب را امنيتي نکنيم اما اين کالا رايگان و بيمه شده از طرف کشور صادرکننده، وارد کشور مي شود. يعني اين موضوع کاملاً با ديد سياسي انجام مي شود. به همين دليل از وزارت امور خارجه خواستيم روي اين موضوع کار کنند که به نتايجي هم رسيديم. او از اعلام اسامي کشور هاي صادرکننده مشروب به کشور خودداري کرد و بيان اين موضوع را منوط به اجازه وزارت امور خارجه دانست. با اين حال يکي از خبرنگاران به کشور هاي حاشيه درياي خزر و قاچاق مشروب اشاره کرد که دبير ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجبور به واکنش شد. او گفت؛ قاچاق کالا به ترکمنستان يا از آن کشور به ايران نزديک به صفر است. اما به کشور هايي مانند جمهوري آذربايجان، سوخت و کالاهاي يارانه يي قاچاق مي شود و از آن طرف هم مشروبات الکلي وارد کشور مي شود.
قاچاق قانوني لپ تاپ به کشور
تقي زاده در ادامه درباره قاچاق لپ تاپ به کشور بيان کرد؛ «اينکه برخي افراد با پشتوانه قانوني لپ تاپ وارد کشور مي کنند درست است. قاچاق لپ تاپ به کشور به نوعي قانوني انجام مي شود.» در ادامه يکي از خبرنگاران به افزايش قاچاق گوشي همراه اشاره کرد و از تقي زاده خواست آماري در اين باره بيان کند. دبير ستاد مبارزه با قاچاق نيز ميزان قاچاق گوشي به کشور را حداقل 10 ميليون دستگاه اعلام کرد و گفت؛ جلوگيري از قاچاق گوشي در يک دوره از طريق رجيستر کردن گوشي ها پيگيري مي شد که با تکميل ظرفيت رجيستر اين موضوع منتفي شد. شرکت مخابرات هنوز نتوانسته اعتبار لازم را براي افزايش ظرفيت رجيستر تامين کند. بنابراين ما منتظر توليد اين کالا در داخل کشور هستيم زيرا روزانه گوشي هاي جديد با حجم کوچک ساخته شده و نقل و انتقال آن نيز راحت تر شده است.
ميزان قاچاق بين 16 تا 18 ميليارد دلار
ميزان قاچاق کالا طبق بررسي هاي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بين 16 تا 18 ميليارد دلار برآورد شده است. البته تقي زاده در پاسخ به خبرنگاراني که حجم قاچاق را 16 ميليارد دلار بيان کردند آماري ارائه نداد اما گفت؛ از سال هاي 83-82 که آقاي قاليباف در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حضور داشت برآوردي از حجم قاچاق انجام شد. در آن دوران ميزان قاچاق کالا بين شش تا 12 ميليارد دلار اعلام شد که ما در ستاد در سال 83 کف اين ميزان يعني شش ميليارد دلار را در نظر گرفتيم. البته اين رقم در هيچ يک از دستگاه هاي اجرايي ثبت نشده بود زيرا پايه علمي نداشت. همان طور که مي دانيد پايه هاي آماري در کشور ما ضعيف است و قاچاق نيز امري پنهان است. بنابر اين برآورد دقيق قاچاق کار سختي بود. به همين خاطر ستاد مبارزه با قاچاق نزديک به دو سال سعي کرد حجم قاچاق را به صورت علمي برآورد کند. در اين بين 22 روش محاسبه ميزان قاچاق به ما پيشنهاد شد که ستاد پنج روش را با بهره گيري از نظر کارشناسان و استادان دانشگاه انتخاب کرد که از اين طريق به پنج عدد متفاوت رسيديم. تقي زاده گفت؛ وقتي اين ارقام را به دستگاه هاي مربوطه اعلام کرديم آنها تنها 30درصد آن را تاييد کردند بنابراين تا به جمع بندي نهايي نرسيم آمار از قاچاق اعلام نمي کنيم.
قاچاق دوبرابر شده
دبير ستاد مبارزه با قاچاق سپس در توضيح اين موضوع که قاچاق کالا کنترل نشده بلکه افزايش يافته است، گفت؛ بررسي ها نشان مي دهد حجم قاچاق متناسب با واردات افزايش مي يابد. طبق آمار گمرک واردات کالا در سال 83 حدود 30 ميليارد دلار بود و ميزان قاچاق نيز متناسب با واردات بود و حال که واردات کالا به حدود 70 ميليارد دلار رسيده قاچاق نيز متناسب با واردات تقريباً دو برابر شده است. البته وظيفه ما در اين بين کنترل اين موضوع بوده است. او همچنين در پايان ورود برنج هندي از طريق قاچاق به کشور را تاييد کرد.
*****
ادامه بازداشت موقت دستگيرشدگان قانوني نيست
صالح نيکبخت - وکیل دادگستری
توقيف احتياطي يا قرار بازداشت موقت مهم ترين تاميني است که قضات رسيدگي کننده به اتهامات کيفري افراد صادر مي کنند و در مواد 32 و 35 قانون آيين دادرسي در دادگاه هاي عمومي و انقلاب در امور کيفري ( آ- د- ک) حسب مورد جواز يا لزوم صدور آن قيد شده است. گرچه صدور اين قرار در مواردي ضروري است و مي تواند براي تامين حقوق مردم و ايجاد آرامش جامعه موثر باشد، با اين حال استفاده بي مورد و تکرار و تداوم آن و به ويژه استفاده از اين قرار يا تمديد آن بدون رعايت ضوابط قانوني از جمله مواردي است که براي منافع عمومي جامعه زيان آور است و مي تواند نظام قضايي کشور ما را بيش از پيش در معرض انتقاد حقوقدانان و جامعه شناسان قرار دهد. به همين جهت و با لحاظ اهميت فوق العاده آن همواره قرار بازداشت مورد بحث حقوقدانان قرار گرفته و از ديرباز در قوانين و مقررات شکلي کشورهاي مختلف مطرح شده و کوشش مي شود ضمن محدود کردن دامنه اعمال مدت قرار بازداشت، صدور آن تحت شرايط و ضوابط معين و دقيق تري قرار گيرد و در همان موارد محدود و موقت هم حق اعتراض متهم و وکيل او به صدور قرار بازداشت و تمديد آن مدنظر قرار گيرد و حق او تامين شود. طبق ماده 32 فوق الذکر؛ «در موارد زير هرگاه قرائن و امارات موجود دلالت بر توجه اتهام به متهم کند، صدور قرار بازداشت موقت جايز است؛
الف - جرائمي که مجازات قانوني آن اعدام، رجم، صلب و قطع عضو باشد.
ب- جرائم عمدي که حداقل مجازات قانوني آن سه سال حبس باشد.ج- جرائم موضوع فصل اول کتاب پنجم قانون مجازات اسلامي (اقدام عليه امنيت کشور). د- در مواردي که آزاد بودن متهم موجب از بين رفتن آثار و دلايل جرم شده يا باعث تباني با متهمان ديگر يا شهود و مطلعان واقعه شده يا سبب شود که شهود از ادعاي شهادت امتناع کنند. همچنين هنگامي که بيم فرار يا مخفي شدن متهم باشد و به طريق ديگري نتوان از آن جلوگيري کرد.هـ - در قتل عمد با تقاضاي اولياي دم براي اقامه بينه حداکثر به مدت شش روز.تبصره 2- رعايت مقررات بند (د) در بندهاي ( الف )، ( ب ) و ( ج) نيز الزامي است.»چنان که از صراحت متن ماده برمي آيد صدور قرار بازداشت موقت در اين موارد اجباري نيست و رعايت مقررات موارد سه گانه بند «د» اين ماده ضروري است. ماده 35 قانون فوق هم با اين عبارت؛ «در موارد زير با رعايت قيود ماده 32 اين قانون و تبصره هاي آن هرگاه قرائن و امارات موجود دلالت بر توجه اتهام به متهم نمايد صدور قرار بازداشت موقت الزامي است و تا صدور حکم بدوي ادامه خواهد يافت مشروط به اينکه مدت آن از حداقل مدت مجازات مقرر قانوني جرم ارتکابي تجاوز نکند.الف - قتل عمد، آدم ربايي، اسيدپاشي و محاربه و افساد في الارض.ب- در جرائمي که مجازات قانوني آن اعدام يا حبس دائم باشد.
ج -جرائم سرقت، کلاهبرداري، اختلاس، ارتشا، خيانت در امانت، جعل و استفاده از سند مجعول در صورتي که متهم حداقل يک فقره سابقه محکوميت قطعي يا دو فقره يا بيشتر سابقه محکوميت غيرقطعي به علت ارتکاب هر يک از جرائم مذکور را داشته باشد.د- در مواردي که آزادي متهم موجب فساد باشد.هـ - در کليه جرائمي که به موجب قوانين خاص مقرر شده باشد.»اتهام متهمان حوادث اخير در صورت اثبات تنها مي تواند مصداق بندهاي ب و ج ماده 32 باشد و اکثريت قريب به اتفاق فعالان سياسي و روزنامه نگاران بعد از اعلام رئيس جمهور شدن آقاي احمدي نژاد از تاريخ 23/3/88 تا اواخر خرداد ماه دستگير شده اند. آنان در هيچ يک از تظاهرات و راهپيمايي هاي چندميليوني يا چند صدهزار نفري يا چند ده هزار نفري يا چند هزار نفري، يا چندصدنفري يا چندنفري (حسب روايت) بعد از 22 خردادماه شرکت نداشته و امضاي آنان پاي هيچ اعلاميه و نوشته يي بعد از اين اعلام، له و عليه آقاي احمدي نژاد وجود ندارد.
با وجود اين تاکنون حداقل دو بار قرار بازداشت دوماهه آنان تمديد شده است. در حالي که قرار بازداشت در مورد تمام بندهاي ماده 32 قانون آيين دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب در امور کيفري هم محدوديت زماني دارد و هم وقتي صادر مي شود که قرائن و امارات موجود دلالت بر توجه اتهام به متهم کند.
مضافاً قانونگذار صدور قرار بازداشت در اين موارد را صرفاً جايز دانسته است و نه الزامي. وفق بند «د» ماده فوق و ماده 35 همين قانون که صدور قرار بازداشت در موارد محصور به ماده اخير الزامي است صدور قرار بازداشت فقط در سه حالت صورت مي گيرد؛ 1- آزاد بودن متهم موجب از بين رفتن آثار و دلايل جرم شود. 2- آزادي متهم باعث تباني او با متهمان ديگر و با شهود و مطلعان واقعه شود يا سبب شود که شهود از اداي شهادت امتناع کنند. 3- هنگامي که بيم فرار يا مخفي شدن متهم باشد، و به طريق ديگري نتوان از آن جلوگيري کرد. در حالي که طي چهار ماه و چند روز پس از بازداشت متهمان حوادث اخير، حداقل يک بار از منزل و محل کار دستگيرشدگان بازرسي صورت گرفته و هر آنچه نوشته و سند به دست بازداشت کنندگان افتاده است با خود برده و جايي براي نگراني از بين رفتن دلايل جرم وجود ندارد. هرچند در اساس وجود اسناد و مدارک جرم در خانه و محل کار روزنامه نگاراني چون محمد قوچاني، احمد زيدآبادي و... يا فعالان سياسي چون بهزاد نبوي، محسن صفايي فراهاني، محسن ميردامادي و... که تنها در چارچوب قانون اساسي فعاليت علني مي کرده اند محل ترديد و تامل است؛ مضافاً پس از بازداشت چهار ماه و نيم از بين رفتن آثار و دلايل جرم تصوري است که کمتر حقوقداني آن را تصديق مي کند. لذا نگهداري متهماني که 30 سال به کشور خود خدمت کرده و تا قبل از روز 22 خرداد خودي و خدمتگزار نظام بودند درخور شأن دستگاه قضايي کشور و دستگيرکنندگان او نيست و نبايد پس از چهارماه از بازداشت اين افراد از آزادي آنان واهمه يي داشته باشند و اگر چنين خطري وجود داشت، چرا زودتر به فکر دستگيري آنان نبودند. در مورد قسمت دوم بند «د» ماده 32 (تباني با متهمان ديگر يا شهود و مطلعان) هم مطمئناً اين تصور نيز غيرقابل قبول است زيرا اگر متهماني ديگر وجود داشتند مراجع قضايي و امنيتي و نظامي بايد تاکنون آنها را دستگير کرده و پرونده همگي هم تکميل شده بود. در امر کيفري هم شهود بر امر انکار شده از طرف متهم گواهي مي دهند، کدام امر مکتوم يا کار مخفي را کساني مثل بهزاد نبوي انجام داده و از بيان حقايق امتناع کرده اند تا براي اثبات آن شهود در دادگاه يا نزد مرجع تحقيق شهادت دهند ؟ آيا مرجع دستگير کننده وي در عرض چهار ماه گذشته نتوانسته يا وقت آن را نداشته است که از آنان تحقيق و اين شهادت را ثبت و ضبط کند؟
قسمت سوم بند «د» ماده مزبور يعني فرار متهم هم در مورد هيچ يک از فعالان سياسي و روزنامه نگاران شناخته شده مصداق ندارد چه آنان نه اهل فرار هستند و نه پاي فرار دارند. اگر اهل فرار بودند بعد از روز جمعه 22 خردادماه فرار مي کردند. اين ابهام براي حقوقدانان وجود دارد، اکنون که بيش از چهار ماه از بازداشت آنان مي گذرد و بيش از دو ماه است که تحقيقات از جمع کثيري از آنان پايان يافته است تمديد قرار بازداشت با چه هدف و مستند و موجبي صورت گرفته است؟ در حالي که همين قرار بازداشت ها هم از ابتدا نه لزومي داشته و نه در بسياري موارد آن اثري را داشته که از ابتدا تصور آن مي رفت. مضافاً جمعي از آنان به علت کهولت سن و بيماري حتي در بيمارستان بستري هستند يا بستري شده و پس از بهبودي مجدداً به زندان انتقال داده شده اند، گرچه تسريع در انتقال بازداشت شدگان به بيمارستان و عمل جراحي يکي از متهمان توسط پزشکان قبلي او کاري درخور ستايش است. با اين حال نگهداري يک متهم بيمار در بيمارستان بدون ملاقات و هواخوري و نگهداري او در يک اتاق در بسته و ادامه قرار بازداشت ها نه قانوني است و نه ديگر مي تواند موثر در مقام باشد. ادامه اين اقدامات در شرايطي صورت مي گيرد که قانونگذار حتي در مواردي که صدور قرار بازداشت الزامي است باز هم رعايت قيود ماده 32 را گوشزد کرده است. از طرف ديگر تاکنون تعدادي از اين متهمان در گروه هاي صدنفري بيش از دو بار با کاروان متهمان ديگر به دادگاهي که براي محاکمه بيش از 100 نفر تشکيل شده بود آورده شده اند؛ حضور متهم در دادگاه وفق ماده 177 قانون آيين دادرسي کيفري به معني پايان تحقيقات است و با پايان تحقيقات قرار مجرميت و سپس کيفرخواست صادر مي شود و همه موجبات بند «د» ماده 32 خود به خود از بين مي رود و دادگاه هم مي تواند به درخواست متهم تبديل قرار کند. با صدور کيفرخواست متهم حق دارد براي تدارک دفاع استمهال کند و وکيل او پرونده را مطالعه و با موکل خود هرچند بار که لازم است ملاقات کند و از اين پس هرگونه ممانعت از حضور وکيل در دادگاه و مطالعه پرونده يا ملاقات با او وجاهت ندارد.
از طرف ديگر قانونگذار ايران با تصويب قانون اصلاح قانون تشکيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب مصوب آذرماه سال 1371در بند «ط» ماده 3 اين قانون مدت قرار بازداشت را نيز محدود کرده است؛ «در جرائم موضوع صلاحيت دادگاه کيفري استان تا چهار ماه و در ساير جرائم تا دو ماه به علت صدور قرار تامين، متهم در بازداشت به سر برد و پرونده اتهامي او منتهي به تصميم نهايي در دادسرا نشده باشد، مرجع صادر کننده قرار مکلف به فک يا تخفيف قرار تامين متهم است مگر آنکه جهات قانوني يا علل موجهي براي بقاي قرار تامين صادر شده وجود داشته باشد که در اين صورت با ذکر علل و جهات مزبور قرار ابقا مي شود و متهم حق دارد از اين تصميم ظرف مدت 10 روز از ابلاغ به وي حسب مورد به دادگاه عمومي و انقلاب محل شکايت نمايد...» اما اين تجديد قرار بازداشت نمي تواند تا پايان محاکمه باشد چون در آن صورت قانونگذار مانند ماده 35 قيد مي کرد اين قرار مي تواند تا زمان صدور حکم بدوي باشد. اما در بسياري موارد، نه تنها مدت دو ماهه فوق منقضي شده و پرونده اتهامي اکثر متهمان سياسي شناخته شده و روزنامه نگاران منتهي به تصميم نهايي در دادسرا نشده، بلکه قبلاً يک بار ديگر قرار بازداشت تمديد و باز هم براي بار سوم اين قرار ابقا شده است. از طرف ديگر قانونگذار نه تنها به قضات تحقيق (دادياران و بازپرسان) اختيار محدود کردن قرار بازداشت موقت را داده است بلکه در قانون آيين دادرسي کيفري اين اختيار به دادگاه نيز داده شده است. طبق ماده 182 اين قانون «هرگاه متهم از دادگاه بدوي يا تجديدنظر تقاضاي تخفيف يا تبديل تامين کند، دادگاه بايد به درخواست وي رسيدگي و قرار مقتضي صادر نمايد.
قرار دادگاه در اين مورد قطعي است.( حتي) مطرح بودن پرونده در ديوان عالي کشور مانع از آن نخواهد بود که دادگاه نسبت به اين تقاضا رسيدگي ننمايد». طبق نظريات اداره حقوقي دادگستري که در موارد ابهام يا اجمال قانون مرجع مشورت دادگاه هاست، چنانچه تقاضاي تخفيف يا تبديل تامين از طرف متهم به عمل آيد دادگاه به اين درخواست رسيدگي و قرار مقتضي صادر مي کند. اين مقررات هم در دادگاه بدوي و هم در دادگاه تجديدنظر قابل اعمال است و قضات اين دو دادگاه طبق قانون موظف به رسيدگي به درخواست متهم مي باشند. (نظريه 18/8/83) متاسفانه در سال هاي اخير در دادگاه هاي انقلاب رويه يي باب شده است که دادگاه ها به ترتيب اثر دادن به درخواست تبديل قرار متهمان التفات نمي کنند دليل آنها هم اين است چون قرار بازداشت موقت در دادسرا صادر شده دادگاه فارغ از رسيدگي است و تکليفي در تبديل قرار ندارد. در حالي که اين استدلال مبناي قانوني ندارد زيرا تصويب ماده 182 صرفاً براي قرائت آن نيست بلکه براي اعمال آن در دادگاه ها است.
به اين ترتيب ادامه قرار بازداشت بسياري از متهمان حوادث بعد از 22 خرداد مطابق با قانون آ -د- ک نيست و ضرورت احترام به قانون آيين دادرسي که رعايت آن نصف عدالت کيفري است تنها منحصر به اعمال تبصره ذيل ماده 188 اين قانون نيست. عدالت فقط اعمال قانون به نفع خود يا همفکران خويش نيست؛ عدالت اعمال قانون نسبت به مخالفان و حتي دشمنان است و اين آن چيزي است که همه حقوقدانان برجسته دنيا بر آن تاکيد دارند و در آيين ما هم مورد ستايش و توجه است و بايد با پايبندي واقعي به قانون اساسي کشور خواهان رعايت تمام و کمال همه قوانين کشور باشيم.
يک قصه بيش نيست غم عشق وين عجب
کز هر زبان که مي شنوم نامکرر است
*****
الجزاير از فرانسه غرامت مي خواهد
دبيرکل هيات اجرايي جبهه آزاديبخش ملي الجزاير از فرانسه خواست براي دوره استعمار الجزاير از مردم اين کشور عذرخواهي کند و براي جنايت هاي وحشيانه و کشتار جمعي مردم اين کشور غرامت پرداخت کند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، «عبدالعزيز بلخادم» دبيرکل هيات اجرايي جبهه آزاديبخش ملي و وزير مشاور در الجزاير گفت؛ فرانسه بايد براي دوره استعماري اش در الجزاير از مردم اين کشور عذرخواهي کند و براي جنايت هايي که مرتکب شده است، غرامت پرداخت کند. وي به مناسبت پنجاه و پنجمين سالگرد انقلاب آزاديبخش الجزاير که در نوامبر سال 1954 به پيروزي رسيد، گفت؛ درخواست عذرخواهي فرانسه از مردم الجزاير بعد مردمي دارد و از هرگونه تصميم پارلمان فرانسه براي تمجيد از دوره استعماري اين کشور قوي تر است. نيکلا سارکوزي رئيس جمهور فرانسه در دسامبر سال 2007 که به الجزاير سفر کرده بود، نظام استعماري را محکوم کرد، اما از عذرخواهي براي دوره استعماري کشورش در الجزاير خودداري کرد.
*****
آب گران مي شود
ايلنا: قيمت آب 10درصد گران مي شود. سرپرست وزارت نيرو درباره افزايش قيمت آب گفت؛ مصوبه يي مبني بر افزايش 10 درصدي تعرفه آب شهروندان تهراني براي تامين مالي پروژه ها صادر شده که از اين دوره در قبض ها اعمال مي شود. او در خصوص افزايش قيمت آب و برق در لايحه هدفمند کردن يارانه ها گفت؛ دولت واقعي شدن قيمت هاي برق را در سه سال پيش بيني کرده بود تا مانع از وارد شدن شوک اقتصادي به مردم شود، با اين حال مجلس شيب را ملايم تر کرد و دوره اجراي آن را به پنج سال افزايش داد.
*****
پرونده لاکربي تجديدنظر مي شود
روزنامه ساندي تلگراف گزارش داد؛ در اي ميلي که از سوي دادستان هاي انگليسي به خانواده هاي قربانيان حادثه لاکربي ارسال شده، آمده است؛ تحقيقات جديدي درخصوص اين حادثه مي تواند انجام شود. اين روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است؛ به خانواده هاي قربانيان گفته شده بررسي هاي بيشتر در دست انجام است تا مدارک جديدي در مورد اين حادثه يافت شود. پس از اينکه عبدالباسط المقرحي تنها متهم پرونده لاکربي در تاريخ 20 آگوست از زندان اسکاتلند آزاد شد، تنش ها ميان طرابلس، لندن، ادينبورگ و واشنگتن افزايش يافت. المقرحي که يک تبعه ليبي است، تنها فرد محکوم شده در حادثه انفجار هواپيماي مسافربري امريکا بر فراز منطقه لاکربي در تاريخ 21 دسامبر 1988 است. اين حادثه منجر به کشته شدن 270 تن شد.
*****
پول مترو از جيب مردم تامين مي شود
نايب رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به بازديد روز جمعه اعضاي شوراي شهر تهران از عمليات نوسازي در بافت هاي فرسوده محله «اتابک» گفت؛ بي محبتي ها يا توهين هاي مردم به ما حق آنهاست، چرا که مشکلات آنها حل نشده باقي مانده است. به گزارش ايسنا حسن بيادي در پايان جلسه غيرعلني شوراي شهر با بيان اينکه حل معضل بافت هاي فرسوده به عنوان يک مشکل چندپارامتري نيازمند توجه و همکاري دستگاه هاي زيادي است، يادآور شد؛ شهرداري توان بيشتري براي دخالت در بافت هاي فرسوده ندارد و بايد يک خرد جمعي در اين مورد حاصل شود.در ادامه اين جلسه وي با اشاره به بررسي طرح دوفوريتي بودجه فعاليت انجمن معتمدين محلات (شوراياري ها) در اجراي تبصره 22 بودجه سال 88 شهرداري تهران اظهار کرد؛ بر اساس اين طرح دوفوريتي دو ميليارد تومان بودجه براي فعاليت هاي شوراياري ها اختصاص يافت که بايد در قالب برنامه هاي مشخص به تصويب برسد. بيادي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با تاخيرهاي قطارهاي مترو و توقف هاي مکرر قطارها در داخل تونل و اينکه آيا اين تاخيرها به دلايل فني است يا لجبازي براي اعلام محدوديت هاي ناشي از ندادن اعتبار توسط دولت، تصريح کرد؛ مشکلات مترو و تاخيرهاي آن قطعاً از روي قصد و غرض نيست، بلکه واقعاً کمبود تجهيزات در مترو به نقطه بحراني رسيده است و همچون بافت هاي فرسوده بايد براي آن فکري اساسي صورت گيرد. بيادي ادامه داد؛ تا به حال هرچه به مترو پول داده شده، از حقوق و جيب مردم بوده است و دولت چه در سهم يارانه بليت و چه در سهم توسعه خطوط جديد، کم کاري زيادي داشته است و در حال حاضر هزينه استفاده از حمل و نقل ملي در شهر تهران را تهراني ها پرداخت مي کنند.
*****
سامانه ثبت معاملات مسکن مدعي پيدا کرد
شکايت از 10 مقام دولتي براي تصرف يک اختراع
پس از ماجراي تخلف در ثبت اتاق امن که مدتي براي ... دردسر ايجاد کرده بود بار ديگر يک ابتکار علمي مي رود که حاشيه هايي تازه ايجاد کند. «سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات» که دولت در کارگروه مسکن آن را به تصويب رسانده بود و بر اساس آن وزارت بازرگاني مکلف شد حداکثر تا پايان دي ماه 1387، آن را تشکيل دهد و نسبت به اتصال تمامي دفاتر مشاورين املاک داراي پروانه کسب و دفاتر اسناد رسمي به بانک مذکور اقدام کند، ابتکار يک جوان زنجاني بوده که به نام خود ثبت کرده و اکنون ادعا دارد دولت بدون کسب اجازه طرح را عملياتي کرده است. از همين رو مبتکر زنجاني در دادسراي کارکنان دولت عليه شماري از مسوولان به اتهام ممانعت عدواني و تصرف از حق اقامه دعوي کرده است. اين وزيران عضو کارگروه مسکن هستند و به دليل آنکه طرح در اين کارگروه به تصويب رسيده نام آنان به عنوان خواندگان در شکايت درج شده است.
آغاز ماجرا
ماجرا به دو سال قبل بازمي گردد؛ زماني که يک مبتکر زنجاني در اوايل سال 86 طرح جامع ايجاد بانک اطلاعاتي مرجع معاملات کشور را طراحي و از طريق اي ميل به سايت رياست جمهوري ارسال مي کند. طرحي که از سال 84 کار را روي آن آغاز کرد و کار تکميل شده را براي عملياتي کردن در اختيار نهادهاي مسوول قرار داد. چند ماه بعد يعني در تيرماه 86 اين طرح در شوراي شهر زنجان به تصويب مي رسد و در دي ماه همان سال از طريق سازمان بازرگاني استان زنجان به مجمع امور صنفي توزيعي و خدماتي زنجان ابلاغ مي شود. اما در اين فاصله در پايتخت نيز اتفاقاتي رخ داد. در 31 مردادماه سال 86 رئيس مرکز پژوهش و اسناد رياست جمهوري تصوير نامه مبتکر زنجاني را به دفتر وزير مسکن براي بررسي و اعلام نتيجه ارسال کرد. پاسخ اين نامه در 22 آذر همان سال از طريق دفتر برنامه ريزي مسکن داده شد. در پاسخ نامه، تاکيد شد طرح ارائه شده داراي نکات مثبت و از مزاياي خوبي برخوردار است و با تعامل و هماهنگي دستگاه هاي ذي ربط به خصوص وزارت بازرگاني و اتحاديه املاک مي تواند مفيد باشد. پس از ارجاع امور به وزارت بازرگاني مبتکر زنجاني نامه نگاري به وزارت بازرگاني را آغاز مي کند و پيگير طرح از اين طريق مي شود اما اين وزارتخانه به نامه هاي او هيچ پاسخي نمي دهد.
سکوت تا تابستان 87
پيگيري هاي مبتکر زنجاني از وزارت بازرگاني بي نتيجه ماند تا آنکه در تابستان از سوي دولت زمزمه هايي مبني بر انجام طرحي با نام ساماندهي ثبت معاملات املاک و مستغلات شنيده شد. طرح مذکور در آبان ماه سال گذشته در شوراي عالي مسکن مطرح شد و به تاييد رسيد. بر اساس تصميم اين شورا که رياست آن بر عهده پرويز داودي معاون اول رئيس دولت دوره نهم بود، قرار شد از ابتداي آذرماه تمامي معاملات رسمي در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ثبت شود. اين تصويبنامه در دي ماه به تاييد محمود احمدي نژاد رسيد تا کار کاملاً حالت اجرايي به خود گيرد.
پيگيري هاي بي نتيجه
به دنبال طرح اين موضوع از سوي دولت مبتکر زنجاني تلاش هاي خود را براي ممانعت از مصادره طرح خود آغاز مي کند. اولين اقدام او ارسال نامه به وزارت بازرگاني بود که در آن با استناد به مدارک ضميمه شده درخواست بازگرداندن طرح به خود به عنوان طراح اصلي را داشت. نامه او به دفتر صادق مفتح معاون توسعه داخلي وزارت ارجاع شد تا در صورت نياز پاسخ مقتضي به آن داده شود اما مبتکر زنجاني هيچ پاسخي دريافت نکرد.
شکايت از دولت
پس از پيگيري هاي بي نتيجه در درون دولت مبتکر زنجاني دست به دامان قوه قضائيه مي شود و در ارديبهشت ماه امسال عليه دولت به دليل استفاده از طرح خود بدون کسب اجازه شکايت مي کند. طرح شکايت مقارن با راي قطعي اتاق امن است؛ رايي که براساس آن دادگاه تجديد نظر تشخيص داد ... و همکارش در ثبت طرح اتاق امن تخلف کرده اند و طرح بايد به سازنده آن يعني فرزاد سليمي بازگردد؛ کسي که پنج سال در پي احقاق حق خود بود. مبتکر زنجاني نيز که مصطفي محمدي نام دارد با استناد به ماده 570 قانون مجازات اسلامي و ماده 23 قانون حمايت از حقوق مولفان و مصنفان تقاضاي تعقيب کيفري متهمان را از دادگاه خواستار شده است.
مستندات مبتکر
مبتکر زنجاني تصوير تمام اي ميل هايي که از سال 86 براي دستگاه هاي مسوول ارسال کرده به انضمام کدهاي رهگيري آن را به پرونده پيوست کرده است. موافقتنامه هاي شوراي شهر زنجان و سازمان بازرگاني اين استان را در موافقت با اجراي طرح نيز به پرونده اضافه کرده است اما برگ برنده او ثبت اين ابتکار به نام خود در کتابخانه ملي است. طرح جامع ايجاد بانک اطلاعاتي مرجع معاملات املاک کشور به نام محمدي با شماره 12076 ثبت شده در حالي که اين طرح در هيچ مرجعي به نام دولت ثبت نشده است. مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي توليدکنندگان را موظف مي کند هر طرح و ايده يي را به نام خود در کتابخانه ملي ثبت کنند؛ اقدامي که دولت انجام نداده است. نکته ديگر در قانون حمايت از مولفان و پديدآورندگان آمده است. ماده يک اين قانون تاکيد دارد؛ «از نظر اين قانون به مولف و مصنف و هنرمند «پديدآورنده» و به آنچه از راه دانش يا هنر يا ابتکار آنان پديد مي آيد بدون در نظر گرفتن طريقه يا روشي که در بيان يا ظهور يا ايجاد آن به کار رفته «اثر» اطلاق مي شود.» در واقع در اين ماده بدون توجه به روش اجرا اصل کار را مدنظر قرار مي دهند. ماده 3 اين قانون نيز بر اين نکته تصريح کرده که حقوق پديدآورنده شامل حق انحصاري نشر و پخش و عرضه و اجراي اثر و حق بهره برداري مادي و معنوي از نام و اثر او است. با استناد به اين مواد و مستندات مبتکر زنجاني که نشان مي دهد طرح را از سال 86 ارائه کرده موضوع سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات مي رود تا به يک اتاق امن ديگر تبديل شود. بار ديگر پاي مجموعه تحت مديريت احمدي نژاد به يک تخلف علمي باز شد؛ مساله يي که در چند ماه گذشته تبديل به يک چالش شده زيرا هنوز از بحث اتاق امن آسوده خاطر نشده بودند که ادعاي کپي برداري در مقالات وزير علوم و راه بحث داغ رسانه ها شد. از آنها مدتي زمان نگذشته که پاي از کابينه به يک شکايت ديگر باز شده و بايد پاسخگوي يک مبتکر براي بحث ثبت معاملات مسکن باشند.
*****
واکنش بهمني به واگذاري اعلام نرخ تورم توسط مرکز آمار ايران
رئيس کل بانک مرکزي بر ارائه آمار نرخ تورم از سوي اين بانک تاکيد کرد. محمود بهمني در گفت وگو با ايسنا درباره بحث واگذاري اعلام نرخ رسمي تورم به مرکز آمار اظهار کرد؛ صريح مي گويم اگر 10 مرکز ديگر اعلام نرخ تورم هم وجود داشته باشد، بانک مرکزي کار آماري خود را حتماً انجام مي دهد چون ما بايد پاسخگوي برخي از سازمان هاي بين المللي باشيم که فقط آمار بانک مرکزي کشورها را قبول دارند. وي ادامه داد؛ هيچ نهادي نمي تواند مانع آمار دادن مرکز آمار شود و آنها تا به حال هم اين کار را مي کرده اند؛ هر کس تمايل دارد مي تواند از آمار مرکز آمار استفاده کند و هر کس هم خواست از آمار بانک مرکزي. رئيس کل بانک مرکزي تاکيد کرد؛ با اين حال در سال 83 قانون تصريح کرده است ملاک رسمي به خصوص در مورد آمار تورم آمارهاي بانک مرکزي است. بهمني در پاسخ به اين پرسش که اگر قانون رسميت نرخ تورم از سوي مرکز آمار را تصويب کند کدام آمار ملاک خواهد بود، گفت؛ من اعتقاد دارم آمارهاي اساسي کشور بايد توسط بانک مرکزي ارائه شود اما اگر قانون اين موضوع را تصويب کند ما تابع قانون هستيم. در اين صورت ما آمارهاي خودمان را در اختيار نهادهاي بين المللي قرار مي دهيم و اين آمارها ملاک بين المللي است و آمار داخل هم توسط مرکز آمار اعلام مي شود. وي نحوه تعيين نرخ تورم در بانک مرکزي را کارشناسي دانست و گفت؛ بانک مرکزي 359 قلم کالا را شاخص مي گيرد و بر اساس ضابطه هاي علمي تعيين مي شود.
*****
اکونوميست: رشد اقتصادي ايران امسال به نيم درصد مي رسد
واحد اطلاعات اکونوميست در تازه ترين گزارش خود اعلام کرد در سال جاري رشد اقتصادي ايران به نيم درصد مي رسد.
به گزارش ايسنا اکونوميست در گزارش ماه اکتبر 2009 خود در خصوص رشد اقتصادي ايران نوشت؛ رشد توليد ناخالص داخلي واقعي ايران که در سال گذشته 5/6 درصد بوده، در سال جاري به 5/0 درصد خواهد رسيد. اين در حالي است که انتظار مي رود طي چند سال آينده به دليل افزايش بهاي نفت و نيز افزايش ظرفيت توليد نفت اين رشد اندکي افزايش يابد. اکونوميست معتقد است دليل اصلي کاهش رشد اقتصادي ايران در سال جاري سقوط بهاي نفت بوده است که رشد مصرف خصوصي و سرمايه گذاري را تحت تاثير قرار داده است. به نوشته اکونوميست اگرچه اين روند در سال آينده دچار تغيير خواهد شد اما انتظار مي رود رشد صادرات نفتي به دليل کمبود ظرفيت پالايش همچنان در سطح پاييني باقي بماند و اين امر ايران را همچنان به واردات بنزين وابسته نگه خواهد داشت. با در نظر گرفتن اين فاکتورها پيش بيني مي شود رشد اقتصادي ايران در سال آينده به 9/2 و در سال 1390 به 5/3 درصد افزايش يابد. سال 1391 سالي است که براي رشد اقتصادي ايران رقم1/4 درصد پيش بيني و گفته شده است اين شاخص در سال 1392 دوباره به 8/3 درصد کاهش خواهد يافت. به پيش بيني اکونوميست در سال 1393 اقتصاد ايران شاهد رشد 9/3 درصدي خواهد بود.
*****
خواهر مقتول، متهم را به خاطر جواني اش عفو کرد
زن ايراني مقيم آمريکا قاتل خواهرش را به خاطر جوان بودن او بخشيد و گفت پول ديه خواهرش را به حساب يک موسسه خيريه واريز خواهد کرد. اين زن که از امريکا براي محاکمه قاتل خواهرش به تهران آمده بود در دادگاه مدعي شد براي تنبيه قاتل ديه مي خواهد و به اين پول احتياجي ندارد.
در ابتداي جلسه محاکمه متهم جوان که در شعبه 74 دادگاه کيفري استان تهران برگزار شد عطار نماينده دادستان تهران به توضيح کيفرخواست پرداخت و گفت؛ 30 مرداد 86 ماموران باخبر شدند زن 74ساله يي به نام تاج پر در خانه اش در خيابان سپهبد قرني کشته شده و عامل جنايت جمجمه خونين قرباني را در قابلمه گذاشته است. دقايقي بعد ماموران در محل حاضر شدند و پس از بررسي هاي مقدماتي، جنازه زن مسن را که به تنهايي زندگي مي کرد به پزشکي قانوني فرستادند. شواهد نشان مي داد اين زن قرباني دستبرد شده است و بر اساس همين فرضيه، تحقيق محلي آغاز شد. در آن بين کارآگاهان فهميدند آخرين نفري که به خانه تاج پر رفته، نظافتچي جواني به نام مجيد است و به احتمال فراوان او راز قتل را مي داند. به اين ترتيب مجيد تحت تعقيب افسران تجسس قرار گرفت و سرانجام 30 روز پس از جنايت در باقرشهر رديابي و به همراه پدرش دستگير شد. مجيد که ابتدا خود را بي گناه مي خواند وقتي ديد پدرش متهم به قتل شده است، به جنايت اعتراف کرد. نماينده دادستان تهران گفت؛ از آنجايي که بزهکاري متهم براي دادسرا محرز است تقاضاي صدور حکم قانوني را دارم.
در ادامه خواهر مقتول که به عنوان تنها ولي دم خواهرش از امريکا به ايران آمده بود در جايگاه حاضر شد. وي گفت؛ مجيد پسر جواني است و مي تواند از اين به بعد زندگي خوبي داشته باشد. البته او بايد به خاطر جنايتي که مرتکب شده است تنبيه شود. من از قصاص او گذشت مي کنم و تقاضاي ديه دارم. وي ادامه داد؛ من به پول ديه خواهرم احتياجي ندارم فقط مي خواهم مجيد پول ديه را بپردازد تا هم تنبيه شود و هم اينکه من با واريز اين پول به حساب يک موسسه خيريه براي خواهرم کار نيکي انجام بدهم و روحش را شاد کنم.
در ادامه مجيد در جايگاه حاضر شد. وي گفت؛ اتهام قتل را قبول دارم و از کاري که کرده ام شرمنده هستم. من به کراک اعتياد دارم. وقتي پايم به عنوان نظافتچي به خانه «تاج پر» باز شد به فکر سرقت طلاهايش افتادم. البته نمي خواستم او را بکشم. زماني که فرصت را مناسب ديدم پيرزن را از پشت هل دادم که سرش به زمين خورد و از حال رفت. وي ادامه داد؛ پس از دزديدن شش انگشتر طلا، 15 هزار تومان پول نقد و يک لپ تاپ، سر خونين پيرزن را در قابلمه يي که درون اتاق بود فرو بردم و پا به فرار گذاشتم. متهم ادامه داد؛ کراک زندگي من را نابود کرد و از يک انسان سالم به يک آدمکش تبديل شدم. اکنون از کاري که کرده ام پشيمان هستم و از اين پس سعي مي کنم فردي مفيد براي جامعه باشم.
بعد از پايان جلسه محاکمه هيات قضات شعبه 74 دادگاه کيفري استان تهران وارد شور شدند تا راي خود را صادرکنند.
*****
سينماگران ايراني دست خالي برگشتند
بيست و دومين دوره جشنواره فيلم توکيو با درخشش فيلم سينمايي «بازي هاي شرقي» به کارگرداني کامن کالف از بلغارستان در ژاپن به پايان رسيد. در اين جشنواره فيلمسازان ايراني نتوانستند در هيچ يک از بخش ها موفقيتي به دست بياورند. جايزه بزرگ توکيو ساکورا به «بازي هاي شرقي» به کارگرداني کامن کالف از بلغارستان اهدا شد.اين فيلم جايزه بهترين بازيگر مرد را هم به دست آورد و کريستو کريستف براي بازي در آن جايزه گرفت.
جايزه ويژه هيات داوران اين دوره هم به «رابيا» به کارگرداني سباستين کوردرو محصول اسپانيا و کلمبيا رسيد. ژولي گايه فرانسوي جايزه بهترين بازيگر زن را براي فيلم سينمايي «هشت درجه بالاتر» دريافت کرد و جايزه ويژه تماشاگران به فيلم سينمايي «تروتسکي» به کارگرداني جيکوب تيرني از کانادا اهدا شد. در بخش مسابقه بادهاي آسيا فيلم سينمايي «يک زندگي کاملاً تازه» به کارگرداني اونيه لکومته محصول کره و فرانسه جايزه بهترين فيلم آسيايي را به دست آورد.
جايزه بزرگ تويوتا براي فيلم هاي دوستدار طبيعت به فيلم سينمايي «گرگ» ساخته نيکلا وانيه از فرانسه اهدا شد. سينماي ايران با فيلم هاي «شيرين» عباس کيارستمي، «زمزمه با باد» شهرام عليدي و «کتاب قانون» مازيار ميري حضوري پررنگ در اين دوره جشنواره توکيو داشت، اما کارگردان هاي ايراني در مراسم اختتاميه دست خالي ماندند.
به گزارش مهر بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم توکيو با نخستين نمايش جهاني مستند «اقيانوس ها» به کارگرداني ژاک پرين و پهن شدن فرش سبز آغاز شد و با اکران انيميشن سينمايي «بالا» محصول استوديوهاي ديسني و پيکسار به پايان رسيد. «بازي هاي شرقي» يکي از سه فيلم برگزيده سينماي اروپا براي دريافت جايزه لوکس پارلمان اروپايي است.
*****
فیلم اعتراض دانشجویان دانشگاه گیلان به سردبیر روزنامه حامی دولت کودتا

*****
مسمومیت بیش از 60 دانشجوی دانشگاه یاسوج
مهر: مسمومیت برخی از دانشجویان ساکن در خوابگاه دختران دانشگاه یاسوج، باعث تعطیلی این خوابگاه 600 نفره شد.پس از اینکه تعداد نزدیک به 65 دانشجوی ساکن در این دانشگاه طی دو شب به دلیل اسهال و استفراغ راهی بیمارستان شدند مسئولان دانشگاه از ترس فراگیر شدن این بیماری، اقدام به تعطیلی خوابگاه و بررسی عامل این مسمومیت کردند.
با این حال کارشناسان بهداشت در یاسوج اقدام به نمونه برداری از آب آشامیدنی و مواد غذایی مصرف شده کرده و هنوز نتیجه قطعی از منشاء آلودگی را اعلام نکرده اند.
به گفته یک کارشناس بهداشت محیط این شهرستان، نمونه ها در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته و تا پس فردا نتیجه آن اعلام می شود.
با این حال مسئولان دانشگاه یاسوج آلودگی آب آشامیدنی خوابگاه را عامل مسمومیت دانشجویان عنوان کردند.
رئیس دانشگاه یاسوج در این زمینه به خبرنگار مهر در یاسوج، گفت: مسئولان بهداشت شهرستان به صورت شفاهی به این دانشگاه اعلام کرده اند که منشاء آلودگی، آب آشامیدنی است.
دکتر اردوان ارژنگ افزود: بر این اساس تانکر آب خوابگاه را تخلیه و ضد عفونی کردیم و چون خوابگاه با مشکل آب مواجه بود، اقدام به تعطیلی آن کردیم.
به گفته ارژنگ با رفع این مشکل به زودی دانشجویان به خوابگاه بازمی گردند.
*****
از میان ایمیل های رسیده:
عاشقانه های سانسور شده
مسيح علي نژاد
--
همسر رئیس دولت!
از همهمه همسران دربندان، آرامشت برهم نریزد!
آیا نشستن در خانه محمود احمدی نژاد شهردار سابق تهران، در روزهایی که خانه مرتضی الویری شهردار دیگر همین شهر، آشفته و نابسمان است، آسان است؟ آیا همسری و همسایگی مردی را مفتخر بودن در شرایطی که مردان بسیاری از اهالی همین شهر به جرم اننقاد به مرد همراهت یا کشته شدند و یا در حبس و بند هستند، کمی دشوار نیست؟ شاید نامه نوشتن به کسی که از پرده برون آمدن اش را اگرچه نیویورکی ها دیده اند اما از چشم ما و باقی اصحاب رسانه دور مانده است ، دشوار باشد اما من دو چشم تو را درست عین دو چشم های خواهر خودم که به سختی از چادر بیرون است، مجسم می کنم و برای همان چشم ها حرف می زنم. خواه ببیند خواه روی برگرداند و به کنج خود نشیند. بگذار همه بگویند بی سبب است و دلی به رحم نمی آید . اصلا دنبال دلرحمی هم نیامده ام که این نامه نیز همانند نامه های دیگر این روزها عادت دارد که به در و دیوار خانه بخورد و دلی از هیچ کس نلرزاند. تو هم اگر این روزها جشن و پایکوبی برای دوباره به مسند نشستن همسر دولت نشین ات، مجال داد، دقایقی مختصر وقت بگذار و به همسایه های دیگری غیر از همسرت بیاندیش و باور کن این گناه بزرگی نیست اگر برادرانه به آنان که به بند شده اند، نگاه کنی و ببینی چه زود پیر شده اند.
همخانه ساکت دولت پر سر و صدا،
صدای زنان سبز و سپید این روزهای جنبش ایران را در کنار همین مردان دربند شنیدی؟ بی شک همه زنان ایران، طرفدار جنبش اعتراضی این روزها نیستند و چه بسا هستند زنانی که همسرت را حامی اند و حلاوت و شیرنی این همراهی را هم چشیده اند. یکی پست کابینه به او پیشنهاد شد و دیگری که نام معجزه بر مردت نهاد، مدرس دانشگاه شد و حتما زنان دیگری هم هستند که اوضاع شان بهتر از زنان منتقد مرد همراه تو است. مقصود من صدای شعارهای زنان در خیابان ها و همراهی شان با مردان نیست که بی شک آن را شنیده و دیده ای و این قصه جدیدی هم نیست. چه در ایام انقلاب و چه در روزهای اصلاحات، این نوع همپایی و همدلی و همراهی زنان و مردان به کرات به تصویر کشیده شد و سیاستمداران نیز به خوبی از آن بهره دلخواه جستند و جسته و گریخته نیز از این هم آوایی ها تقدیر کرده اند. اما اینبار صحبت از هماوردی دیگر است. صحبت از حماسه های آفریده شده در خیابان نیست ، صحبت از هروله های عاشقانه است. صحبت از عاشقانه های سانسور شده در سیاست محافظه کارانه ایران است. آنچه این روزها باید به گوش تو و باقی هواداران همسرت می رسید، صدای متفاوت زنان ایرانی بود که برخلاف تمامی این سالهایی که بر فضای سیاسی و اجتماعی ایران گذشت، مردان دربندشان را بی هیچ ابایی با واژه گان عاشقانه در صفحات محدود رسانه های عمومی مورد خطاب قرار دادند. یعنی زنانی که خواستن رای و نظر سیاسی را حق خود دانستند و برایش بی پروا فریاد زدند، خواستن و عشق ورزیدن و به هم آغوشی طلبیدن همسران در حبس خویش را هم به همان سربلندی فریاد زدند. پرده نشینی تمام کردند. دانستند که اگر برای مرد دربند شان، دلتنگ و بی قرار اند، هیچ دلیلی ندارد که صورت پشت چادر سیاه پنهان کنند و سپیدی عشق را سانسور. برای همین هر حبس، بهانه ای شد تا ادبیاتی عاشقانه وارد وارد ادبیات سیاسی این روزهای ایران شود. هر دستبندی که به دست یکی از معترضان قفل شد، کلید ورود زنان سیاسی ایران به مرحله شکوفایی گشوده شد تا بیش از این شرمگین بیان عاشقانه های خود نباشند و پرده نشینی را مشق نکنند.
خانم خانه رئیس دولت،
دلت را به دریا زن و فقط یک بار، بی اکره، چشم بر چکامه های زنان منتظر بگشای. نامه های مانده پشت درهای اوین به دست صاحبانش نمی رسد اما به دست تو که آسان می رسد . همان ها را باز کن و بخوان. آغاز گر این شیوه عشق ورزی در صفحات رسمی روزنامه شاید زن جوانی بود که دل اش در غربت برای همسر دربندش فشرده شده بود و به جای آنکه به رسم شیوه های مرسوم روزنامه های ایران و مردان سیاست ، او را با نام فامیل اش صدا زند، نوشته بود: «محمدرضای نازنینم، لبخند تو لبهای مرا فتح کرد». نمی توانی همانند هم اندیشان ات این را بگذاری به حساب پر رویی های جوانانه و خط بکشی بر روی خرمن خاطرات نابی که سیاست خشک ایران را آراست در این روزها سبز. ما عادت نداشتیم که سیاستمداران مان دست همسران خویش به همان گرمی و شیرینی بفشارند که ما اگر چنین می کردیم متهم به شکستن حریم اجتماعی بودیم. میرحسین دست زهرا رهنور را به همان سادگی فشرد و با او در همایش ها راه رفت که شاید در قاموس تو و مرد همراهت این کار ، زیاده روی های سرخوشانه تعبیر شود. اما فراموش نکنیم که هیمن دلگرمی های کوچک خانوادگی است که خانه بزرگترمان ایران را سرپا و سرخوش نگاه می دارد. برای همین است که وقتی معصومه خوش صولتان برای همسرش مرتضی الویری، شهردار سابق تهران، به دور از تشریفات و تعارفات مرسوم محافظه کارانه می نویسد: «مرتضای عزیز و مهربانم! شاید امروز اولین بار باشد که بدین گونه به همه جهانیان می گویم که چقدر بیشتر از همیشه دوستت دارم»، دیگر در قاموس بخشی از جامعه ، سیاست، به تعبیر شهردار دیگر تهران جناب قالیباف فقط دنیای کثیف نباشد و مبارزه نیز بخش زیبای این دنیای آلوده معنا شود که زنی چنین استوار و با افتخار پرده های کذایی میدان را کنار می زند و همسرش را با نام کوچک و واژه های مهربانانه مورد خطاب قرار می دهد.
اعظم السادات!
فخرالسادات محتشمی پور هم یک زن ایرانی دیگر است که همسر دربندش را در رسانه های عمومی به جای آقای تاجزاده، مصطفی صدا می کند و بر خلاف ژست های کاذب این سالها هیچ درگیر القاب و صفات مضاعف نیست تا نقش یک زن محترم تعریف شده در قاموس محافظه کارانه برخی ها را بازی کند . از تو توقع نمی رود که برای همسرت به همین شیوه که فاطمه ستوده برای همسر دربندش، علی پیرحسین لو نوشته است که همه گرمای دستش انگار کفایتش می کند برای یازده روز انفرادی، بنویسی. حالا که وجودت در هیچ جای جهان احساس نمی شود و از این بابت هیچ احساس ناراحتی هم نمی کنی ، حداقل همت کن و با همسرت دنبال یک راهی باش که ما سرمان را در جهان بالا بگیریم و بگوییم در ایران همه زنان سیاست ، پرده نشین نیستند و زنانی هم هستند که در قاموش شان آزادی و عشق به یک اندازه مقدس است و برای رسیدن به این هر دو رویای شیرین، به یک اندازه سر بالا می گیرند و به یک اندازه صدا بالا می برند.
*****

همدلی و همراهی مردم اهواز با کارگران اعتصابی کارخانه "لوله سازی اهواز"

*****
نگاه اکسپرس به انفجار در بلوچستان
لطمه به اعتبار پاسداران

تردیدی نیست که متهم کردن دشمن خارجی به دخالت درحادثه ترورفرماندهان سپاه پاسداران نشانه تلاش رهبران ایران برای سرپوش گذاشتن بر گیجی ناشی از این واقعه است. این حادثه هفته گذشته در جنوب شرقی ایران 42 کشته به جا گذاشت.
باقرمعین تحلیل گر مقیم لندن معتقد است که این رویداد به اعتبار بازوی قدرتمند انقلاب اسلامی لطمه وارد کرده است و خاطر نشان می کند که: "برای مردم این سئوال مطرح خواهد شد که کسانی که قادر نیستند از جان خودشان محافظت کنند چطور می توانند حافظ امنیت کشور باشند؟".
رهبران ایران که علاوه بر تحمل فشارهای جهانی در رابطه با برنامه هسته ای، در داخل نیز به خاطر انتخاب جدل برانگیز محمود احمدی نژاد به دور دوم ریاست جمهوری تحت فشار شدید قرار دارند انگشت اتهام را به سوی انگلیس و آمریکا و پاکستان دراز کردند و سوگند خوردند که انتقام خواهند گرفت.
محمد علی جعفری فرمانده پاسداران انقلاب تأکید کرد که ایران اسنادی در اختیار دارد که از ارتباط مستقیم گروه سنی جندالله با سازمان های مخفی این سه کشور پرده برمی دارند. جندالله که مسئولیت این ترور را برعهده گرفته است گروهی زیرزمینی است که در سال های اخیر شکل گرفته است. بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا جعفری اظهار داشت: "در پشت صحنه، سازمان های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس قرار دارند و ما با اقدامات تلافی جویانه به آن ها پاسخ خواهیم داد".
معاون فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران یکی از قربانیان ترور هفته گذشته بود که در استان محروم و فراموش شده سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست. این استان هم مرز با پاکستان مرکز و معبر قاچاق مواد مخدر شمرده می شود.
سپاه پاسداران که پس از سقوط شاه تأسیس شد به تدریج به وزنه ای مهم در همه زمینه ها، از نظامی گرفته تا سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، تبدیل شد به خصوص در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد که خود از صفوف پاسداران برخاسته است.
بر اساس تحقیقی که پژوهشگران نروژی انجام داده اند وجود گروه جندالله از محدود بودن مرزهای وحدت اسلامی در نظام دین سالار ایران و در نتیجه از محدود بودن قدرت صدور انقلاب که بنیانگزار نظام، روح الله خمینی، مبلغش بود حکایت می کند. به نظر باقر معین گفته های ایران مبنی بر دست داشتن خارجی ها ـــ یا به نوشته روزنامه دولتی کیهان سازمان موساد ــ در این حادثه بیانگر بهت و گیجی حاکم در درون نظام است: "برای تبرئه خود چاره ای جز آن ندارند که مسئولیت را به گردن خارجی ها بیندازند".
سه کشور متهم شده هرگونه مداخله در این حادثه را که دومین رویداد پس از انفجاربمب در مسجد شیعیان زاهدان در ماه مه است، تکذیب کردند. پس از واقعه مذکورحدود بیست نفر به اتهام عضویت در گروه جندالله به دار آویخته شدند.
به گفته بسیاری از تحلیل گران گروه جندالله از جانبی ملهم از ملّی گرائی بلوچ ها و از جانب دیگر ملغمه ای از باورهای تعصب آمیز مذهب سنی است که در گذشته با طالبان و سازمان های مخفی پاکستان مرتبط بوده امّآ تحلیل گران نامبرده ارتباط این گروه با القاعده را رد می کنند.
سئوالی که باقر معین مطرح می کند اینست که "آیا باید وجود نیروهای ضد شیعه و ضد ایرانی در پاکستان و حمایت آن ها از جندالله را باور داشت؟ وآیا می توان گروه های وهابی و سلفی حاشیه خلیج را حامی جندالله شمرد چون از نظرشان حکومت شیعه ایران کمر به نابودی سنی ها بسته؟".
درگزارش مؤسسه تحقیقات دفاعی نروژ چنین آمده است: "در اینجا یک تناقض آشکار وجود دارد و آن اینست که ایران که از بعد از انقلاب فعالانه از جنبش های گوناگون اسلامی خارج از کشور حمایت کرده است اکنون با یک گروه مخالف خطرناک که مسلح نیز هست در درون مرزهای خود مواجه شده است".
باقر معین بعید نمی داند که جندالله در دوره ریاست جمهوری بوش از کمک آمریکا بهره مند شده باشد. یکی از مقامات سابق افغانستان می گوید که حتی احتمال دارد وقتی ایران به طالبان به رغم اختلافات مذهبی میانشان برای جنگ با ناتو اسلحه می داده به طور ناخواسته به جندالله که اسلحه ها به دستش افتاده کمک کرده باشد. سرلشگر هادی خان، وزیر کشور سابق افغانستان می گوید: "ایران می خواست نیروهای ناتو را در جنوب افغانستان نگه دارد اما نتیجه این شد که حالا علاوه بر نیروهای ناتو نیروهای طالبان هم به پشت مرزهایش رسیده اند و جندالله از استان زابل در بلوچستان پاکستان به نیروهای ایران حمله می کند". به گفته هادی خان نیروهای جندالله از مناطقی که سکنه اش رابلوچ های افغانستان تشکیل می دهند آزادانه برای اجرای عملیات به ایران و پاکستان می روند. ایران وقتی فهمید کمک به طالبان به سودش نبوده که این جنگجویان نامنظم سنی را در جنگ با خود دید.

توجه:
ما هفته گذشته طی یک افشاگری نکته به نکته، اسرار پشت پرده آن انفجار را که انتقامجویی گروه "جندالله" با مزدوران سپاه پاسداران بوده برای هم میهنان تشریح نمودیم که تا کنون هیچ واکنش یا انکاری از سوی هیچیک از سردمداران رژیم و سپاه مزدوران بعمل نیامده در حالی که آمارگر "تارنمای" ما نشان میدهد که بارها و بارها، آن افشاگری و مقاله مشروح توسط مرکز سپاه و بسیاری عوامل و انصار آنان مطالعه شده است.
*****
آمار کودکان بازمانده از تحصیل را نداریم
سرمایه : درحالی که گزارش سرشماری سال 1385 ، از 5/3 میلیون کودک خارج از تحصیل خبر می دهد و نهضت سواد آموزی در آمار متناقض دیگری، از بازماندگی یک میلیون و 800 هزار کودک و نوجوان 6 تا 16 ساله خبر می دهد، روز گذشته مرتضی شکوهی معاون مدیرکل دفتر خلاقیت و نوآوری ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن تکذیب چنین اعداد و ارقامی، پوشش تحصیلی دانش آموزان ابتدایی را صددرصد عنوان کرد و گفت: «جمع آوری آمار کودکان بازمانده از تحصیل، وظیفه آموزش و پرورش نیست.»
مرتضی شکوهی در گفت وگو با خبرنگار «مهر» با بیان این مطلب افزود: «البته سازمان ثبت احوال هر ساله آماری را از کودکان در سن تحصیل در اختیار ما قرار می دهد که ما نیز بر همان اساس، آنها را تحت پوشش تحصیلی قرار می دهیم.»معاون مدیرکل دفتر خلاقیت و نوآوری ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه رویکرد این وزارتخانه پوشش صددرصدی کودکان لازم التعلیم است، در اظهاراتی ابهام آمیز گفت: «ما از پوشش تحصیلی در استان ها باخبر هستیم و از کودکان بازمانده از تحصیل خبر نداریم و اصولاً هم وظیفه ای در این زمینه نداریم.»مرتضی شکوهی در پاسخ به این سوال مهر که شما به عنوان ارگان رسمی آموزشی چگونه برنامه ریزی سالانه و بلندمدت خود را دنبال می کنید در حالی که آمار دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل ندارید، بر سخنان قبلی خود پافشاری کرده و گفت: «آموزش و پرورش در این زمینه کوتاهی نکرده و پوشش تحصیلی ما هم اکنون بیش از 99 درصد است و در برخی از استان ها همچون یزد به صددرصد رسیده است.»
اما جاوید سبحانی «عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان» درباره آمار کودکان بازمانده از تحصیل نظر دیگری دارد. او می گوید: «آمارهای مربوط به وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل، نظام جامعی نداشته و خلاء جدی دارند. وقتی براساس آمارهای موجود، 10 تا 12 میلیون جمعیت زیرخط فقر در کشور وجود دارد و در این میان متوسط جمعیت زیر 18 سال و لازم التحصیل نیز 30 درصد است، به این ترتیب درصد بالایی از کودکان در معرض خط فقر مطلق در کشور وجود دارد.»
او در پاسخ به این سوال که «چه تعداد از کودک و نوجوان در سال تحصیلی جدید از تحصیل دور می مانند»، می گوید: «آنچه از سوی برخی از سازمان ها و مراجع غیردولتی و حتی برخی مسوولان مربوطه اعلام می شود و بر اساس سرشماری سال 85، سه میلیون و 500 هزار کودک در سنین واجد تحصیل در کشور وجود دارد که از چرخه تحصیل خارج شده اند که مشکل آمار در این بخش تبدیل به یک مشکل عمومی شده است. البته آمار مربوط به سرشماری سال 1385 قدیمی است و قطعاً تعداد کودکان بازمانده از تحصیل طی این سال ها افزایش یافته است.»
اما با این وجود معاون مدیرکل دفتر خلاقیت و نوآوری وزارت آموزش و پرورش با تکذیب سخنان معاون آموزشی نهضت سواد آموزی مبنی بر وجود یک میلیون و 800 هزار کودک بازمانده از تحصیل و آمار سه میلیون و 500 هزار سرشماری ایران، بر این عقیده خود پافشاری دارد که «آمار دقیق این دانش آموزان را ندارم ولی مطمئنم که رقم آن ناچیز است چرا که در دوره ابتدایی ترک تحصیل مطرح نیست.»این سخنان ضد و نقیض از سوی مسوولان آموزش و پرورش کشور، وقتی در کنار سخنان تحلیلگران مستقل نظام آموزشی ایران قرار می گیرد، تناقضات بیشتری را در حوزه «آمار کودکان بازمانده از تحصیل» نشان می دهد.
سعید مدنی کارشناس اجتماعی با اشاره به تناقضات فاحش در آمارهای کودکان بازمانده از تحصیل و نسبت مستقیم کودکان محروم از تحصیل و کودکان کار، می گوید: «30 درصد جمعیت ایران را کودکان تشکیل می دهند که از این میان طبق آمار سرشماری سال 85 ، حدود5/3 میلیون کودک بازمانده از تحصیل در ایران وجود دارد. از سوی دیگر وزارت کار که متولی اصلی نظارت بر کار است نه تنها هیچ گزارش مستندی از وضعیت کودکان کار ندارد بلکه بازرسان این وزارتخانه تنها برای نظارت بر وضعیت گروه های بزرگسال متمرکز شده و بر شرایط کار کودکان نظارتی ندارند به طوری که کارفرمایان هم مسائل و شرایط کودکان را از این بازرسان مخفی نگه می دارند.»او بر ناکارآمدی وزارت آموزش و پرورش در قبال این کودکان بازمانده از تحصیل، تاکید دارد و می گوید: «در حال حاضر بزرگ ترین وزارتخانه در کشور وزارت آموزش و پرورش است و در این میان نهضت سوادآموزی نیز که کارهای زمین مانده وزارت آموزش و پرورش را انجام می دهد نیز در کنار این نظام آموزشی فعال است اما وجود 5/3 میلیون کودک خارج از تحصیل نشان دهنده ناکارآمدی سیستم وزارت آموزش و پرورش است که اولویت بندی دقیقی از مباحث آموزشی نداشته و بخش عمده درآمد خود را صرف اقدامات نه چندان مهم و بدون اولویت می کند.»
*****
صدور احکام سنگین حبس تعزیری برای 40 تن از بازداشت شدگان وقایع اخیر
بيش از 40 تن از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات موسوم به " كف خياباني‌ها" که غالبا نامی از ایشان نیز در رسانه ها مطرح نشده است؛ احكام سنگيني از 2 تا 4 سال حبس تعزيري دريافت كرده‌اند...
مطابق اخبار رسيده از بندهاي عمومي زندان اوين، بيش از 40 تن از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات موسوم به " كف خياباني‌ها" که غالبا نامی از ایشان نیز در رسانه ها مطرح نشده است؛ احكام سنگيني از 2 تا 4 سال حبس تعزيري دريافت كرده‌اند.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمیته گزارشگران حقوق بشر، حسام ترمسي و اكبر اجدادي دو تن از این بازداشت‌شدگان هستند كه در كليه جلسات دادگاه‌هاي علني نيز حضور داشتند و از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب به ترتیب به 28 و 32 ماه حبس تعزيري محكوم شدند.
ترمسي و اجدادي در تاريخ 10 و 6 تيرماه در منزل و محل كارشان بازداشت شده و به بند 2- الف انتقال يافتند. آنها به مدت 45 روز در سلول انفرادي نگهداري شده و پس از آن به بند 240 منتقل شدند .
شنیده ها حاکی از آن است که افراد مذكور عمدتا از سوي حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده و در بند 2-الف زندان اوين، نگهداري شده‌اند. ایشان هم چنین در كليه جلسات دادگاه‌هاي علني حضور داشته‌اند و قاضي صلواتي به اتهامات ايجاد رعب و وحشت و اخلال در نظم و .. احكام سنگين حبس تعزيري براي آنان صادر كرده است. اكثريت اين افراد، فاقد هرگونه سابقه بازداشت و فعاليت سياسي هستند.
طبق اخباررسمي در وقايع پس از انتخابات بيش از 4000 نفر بازداشت شده‌اند. اين بازداشت‌ها كه هم‌چنان ادامه دارد، بطور عمده تحت‌نظر وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه صورت گرفته است.
گفتنی است هم‌اكنون شمار زيادي از بازداشت‌شدگان هم‌چنان در زندان اوين نگه‌داري مي‌شوند و براي بسياري از آنان حكم زندان صادر شده است.
*****
آخرین خبرها از زندانیان
ضیاءالدین نبوی، فعال دانشجویی و عاطفه نبوی امروز به شعبه دوم و پانزدهم بازپرسی امنیت دادگاه انقلاب منتقل شدند. اتهامات نبوی، تشویش اذهان عمومی، ارتباط با سازمان مجاهدین و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.
ضیاءالدین نبودی اتهامات مبنی بر تشویش اذهان عمومی، اخلال در نظم، ارتباط با سازمان مجاهدین و تبلیغ علیه نظام در پرونده داشته است که امروز با رد آن‌ها آخرین دفاعیات خود را اعلام کرده است. هم‌چنین عاطفه نبوی نیز در شعبه پانزدهم نیز به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین محاکمه شد. وی به علت نداشتن وکیل تنها در دادگاه حاضر شده بود.
صالح نیکبخت در گفتگو با ایلنا در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های موکلان خود آقایان نبوی، ابطحی، مازیار بهاری و صفایی فراهانی گفت: در هفته گذشته مازیار بهاری با تودیع وثیقه 3 میلیارد ریالی آزاد شده و هماهنگی‌های لازم به عمل آمده تا بهاری با کسی ملاقات، صحبت و یا مصاحبه نکند و از کشور خارج شود. (وی روز سه‌شنبه‌ی گذشته از ایران خارج شده است)
نیکبخت در مورد محمدعلی ابطحی گفت: « با وجود این‌که به درخواست خانواده‌اش، وکیل ایشان هستم اما به دلیل این‌که تاکنون نتوانسته‌ام با او ملاقات کنم، از وضعیت پرونده وی خبری ندارم.» وی در مورد وضعیت جسمانی بهزاد نبوی نیز گفت: «تقریباً وضعیت وی خوب است اما او در بیمارستان تا بهبودی کامل نگه‌داری می‌شود.»
وی به عنوان وکیل بسیاری از فعالان سیاسی هم‌چون نبوی، صفایی فراهانی، میردامادی، ‌رمضان‌زاده و روزنامه‌نگارنی چون قوچانی و زیدآبادی اعلام کرد: ادامه بازداشت آن‌ها «بعد از 4 ماه از صدور قرار بازداشت اولیه‌ آنان، غیرقانونی و مخالف نص‌صریح ماده 32 قانون آیین دادرسی كیفری و بند «د» آن ماده است.»
به گزارش ایسنا فرهاد تجری، عضو كمیته ویژه مجلس جهت پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات از آزادی بازداشت شده‌گان بعد از انتخابات با تودیع وثیقه خبر داد. وی گفت: «در مسیری كه به قضات در دادسرا و دادگاه ارایه شده و آن‌ها نیز در پیش گرفته‌اند، قرار شده است افرادی كه دادگاه آنها برگزار شده، برای دنباله‌دار نشدن موضوع و جمع بندی سریع و صدور حكم توسط دستگاه قضایی با قرار تامین آزاد شوند.»
گفته می‌شود اكبر اجدادي كه در كليه جلسه‌های دادگاه‌هاي پس از انتخابات حضور داشتند و از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب به ترتیب به 28 و 32 ماه حبس تعزيري محكوم شده‌اند. گفته شده این دو به همراه 40 تن دیگر حکم‌های در حدود 2 تا 4 سال گرفته‌اند. پیش‌تر مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران از محکومیت حسام ترمسی به 28 ماه حبس خبر داده بود.
در دیگر خبر رسیده از زندان اوین عباس خرسندی که در حال تحمل محکومیت 8 ساله خود است روز گذشته به دلیل وخامت بیماری گوارشی خود به بهداری مرکزی زندان و نهایتاً به دلیل عدم توان بهداری و به وخامت گرائیدن وضعیت پزشکی صبح امروز به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده است.
به گزارش ساوالان سسی نوید مشکات، مدینه قاسمی، آیدین تقی پور، محمد محمد لو و جواد رمضان از فعالین مدنی آذربایجانی روز جمعه ۱ آبان ٨٨ پس از شرکت در مراسم سال‌گرد مهندس امانی در تبریز بازداشت شده‌اند و اکنون در اداره اطلاعات باغشاه تبریز هستند.
«همسر عرب سرخی در تشریح آخرین وضعیت او با اشاره به اتمام تحقيقات پرونده همسرش ابراز اميدوار کرد كه این عضو ارشد سازمان مجاهدین به همراه ديگر دوستان دربندشان به زودي آزاد شوند.» نعمت احمدی، درباره وضعیت پرونده فیض الله عرب سرخی با اشاره به وجود ابهام در مورد رسیده‌گی به پرونده موکلش گفت: «در باره آقای عرب سرخی، در مراجعات متعددی که به دادگاه داشتم، می‌گفتند پرونده‌ي ایشان دست ما نیست. اما با تعجب از این‌که اگر پرونده آقای عرب سرخی دست دادگاه نیست، پس چه کسی قرار بازداشت ایشان را صادر کرده و قاضی پرونده چه کسی است؟» مسئولین دادگاه و زندان هم‌چنان اجازه‌ی امضای وکالت‌نامه به عرب‌سرخی را نداده‌اند.
*****
حمله اوباشان حکومتی به کارگران معترض لوله سازی اهواز
با دخالت نیروهای انتظامی چهارمین روز اعتراضات کارگران لوله چدنی اهواز به خشونت کشیده شد و تعداد زیادی نیز بازداشت شدند.
به گزارش واحد کارگری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کارگران لوله چدنی اهواز در چهارمین روز اعتراضات خود در خصوص عدم پرداخت ده ماه حقوق خود اقدام به تجمع و راهپیمایی در چهارراه نادری و خیابانهای 30 متری و طالقانی اهواز کردند، نیروهای انتظامی که در طی روزهای قبل تنها نظاره گر این اعتراضات بودند در طی اعتراض روز جاری خواستار پایان یافتن اعتراضات و پراکنده شدن کارگران شدند.
با عدم قبول این خواسته نیروهای انتظامی از سوی کارگران معترض، این نیروها به جمعیت کارگران یورش برده و با این اقدام تجمع را به خشونت کشاندند، در این رابطه علاوه بر تعدادی از کارگران که زخمی شده اند، دست کم بازداشت 50 کارگر دیگر نیز گزارش شده است.
از سرنوشت کارگران بازداشت شده اطلاعی در دست نیست.
*****
فرار مغزها و نیروهای متخصص از ایران ادامه دارد:
اشتغال 1000 پزشک ایرانی در اتریش
شهرزاد نیوز: در بیمارستان های اتریش، حدود یک هزار تن از پزشکان ایرانی و ایراتی تبار مشغول به کارند.
بابک بهادری، رئیس جامعه پزشکان ایرانی – اتریشی، با اعلام این مطلب به روزنامه استاندارد افزود که تحصیل در رشته پزشکی، در میان اعضای خانواده اش، مانند یک وظیفه است و خود وی جزو نسل سوم پزشکان در این خانواده به حساب می آید.
مناسبات میان ایران و اتریش، مناسباتی 500 ساله است. نخستین اتریشی که در قرن 19 میلادی برای تدریس پزشکی به مدرسه نوبنیاد دارالفنون رفت، یاکوُب ادوارد پولاک بود. وظیفه وی تربیت پزشک برای ارتش ایران بود. وی در زمان امیر کبیر و ناصرالدین شاه قاجار در ایران خدمت می کرد.
برای بسیاری از پزشکان ایرانی تبار، ایران سرزمین مادری و اتریش سرزمین پدری محسوب می شود. مهدی موسوی یکی از این پزشکان است که پس از انقلاب 57 به وین، پایتخت اتریش، مهاجرت کرد و 15 سال تمام از مسافرت به ایران خودداری نمود. وی می گوید وطن جایی است که انسان در آنجا احساس آسودگی داشته باشد. اما هرگز ریشه هایش را انکار نمی کند.
به گفته بهادری، جامعه ایرانی اتریش خود را جامعه ای روشن اندیش می داند و ناسیونالیست نیست.
جامعه پزشکان ایرانی- اتریشی در سال 2001 توسط هوشنگ اللهیاری، پزشک و فیلمساز معروف، بنیاد گذاری شد. پزشکان ایرانی خود را وارثان ابو علی سینا می دانند که آثارش " شرق و غرب را به هم پیوسته " است.
*****
کمیته گزارشگران بدون مرز:
نامه پدر یک زندانی سیاسی به بان کی مون
-
نامه محمد حسین پناهی پدر انور حسین پناهی فعال مدنی دربند به دبیرکل سازمان ملل
جناب آقای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد
اینجانب محمد حسین پناهی پدر انور حسین پناهی فعال مدنی ایرانی هستم که دو سال قبل به جرمی ناکرده محکوم به اعدام شد! اما به واسطه ی حمایت های بین المللی نهادهای حقوق بشری و همین طور اتحادیه ی اروپا از پسرم حکم اعدام وی در دادگاه تجدید نظر جمهوری اسلامی لغو و به شش سال زندان تبدیل شد.در همین حال برادر کوچکتر انور به نام اشرف نیز که تنها پی گیر پرونده به شمار می آمد سال گذشته به طرز مشکوکی به قتل رسید .از سوی دیگر ماموران وزارت اطلاعات حکومت جمهوری اسلامی در هفته ی گذشته پسر هجده ساله من را نیز به خاطر دنبال کردن پرونده ی انور و نه اتهام دیگری در منزل بازداشت کرده و به مکان نا معلومی منتقل کرده اند.اینها همه در حالی رخ داده که بارها و بارها من که در آستانه ی هفتاد سالگی قرار دارم و همسرم و حتی دخترانم به اداره ی اطلاعات فراخوانده شدیم و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته ایم.
عالی جناب پرسش من از جنابعالی به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد آن است که در کجای دنیا فردی را به خاطر فعالیت های فرد دیگر دستگیر می کنند؟تمام اتهام من، همسر، دختران و پسرانم که در ایران هستیم این است که دو فرزندم به خاطر اعتقاداتی که داشتند در راه مبارزه ی سیاسی با حکومت جمهوری اسلامی قرار گرفته اند و برای ادامه ی فعالیت هایشان در خارج ازایران زندگی می کنند . در این شرایط و با فرض اینکه دو فرزندم خطایی هم مرتکب شده باشند آیا می شود دیگر اعضای خانواده را محاکمه و مجازات کرد؟
حال در این شرایط سخت که بر من و خانواده ام روا داشته اند ما فریاد مظلومیت و داد خواهی خود را به گوش شما می رسانیم، چرا که بر این باوریم سازمان ملل متحد با سیاست هایی که دارد همواره جانب کسانی را داشته که از بیداد به تنگ آمده و به این نهاد بین المللی پناه آورده اند.باشد تا این ندای مظلومیت من و خانواده ام که در چند سال اخیر لحظه ای آرامش و آسایش را به خود ندیده ایمبه گوش جهانیان برسد.
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
*
با احترام : محمد حسین پناهی
رونوشت:
دیدبان حقوق بشر به خانم ناوی پیلای - کمیته گزارشگران بدون مرز - مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران - کمیته دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
*****
تردید در خرید سوخت هسته ای بالاگرفت
خبر آنلاین: «غربی‌ها می‌خواهند به بهانه‌ دادن سوخت نیروگاه، سوخت از ما بگیرند که این معادله هیچ توجیه قانونی و عقلی ندارد.»
این جمله از زبان علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم و مذاکره‌کننده سابق ایران در مباحث هسته‌ای بیان شده است، او با این تعبیر که غرب در پیشنهادات جدید خود به ایران به دنبال فریبکاری است به نوعی جهت و محتوای پاسخ ایران در هفته جاری را مشخص می‌کند اما هنوز مشخص نیست که پاسخ ایران چه خواهد بود و آقای لاریجانی از کدام دیدگاه به این موضوع نزدیک شده است.
دو دیدگاه در داخل ایران پیرامون مذاکرات ژنو و وین و نتیجه حاصل از مذاکرات دوم که به شکل یک پیش‌نویس با توافق کامل آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس حاصل شد مشهود است؛ دیدگاه اول پیشرفت ایران در گام‌های دیپلماتیکی که در ژنو و وین برداشت و موجب ایجاد نسبی اعتماد برای طرف‌های غربی و آژانس شد که گروه طرفدار این دیدگاه عملکرد ایران را توفیق توصیف می‌کنند، دیدگاه دوم توافق حاصل از مذاکرات ژنو را که برای بررسی عملیاتی، مذاکرات وین را در پی داشت به نوعی عقب‌نشینی صریح ایران در مسیر هسته‌ای خود تلقی می‌کند، طرفداران این دیدگاه معتقدند ایران سال‌های سال بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم در داخل خاک خود تأکید داشت و با هرگونه پیش شرط تعلیق و توقف در این ارتباط مخالف بود و همین دلیلی شد برای کاهش اعتماد میان طرفین و متوقف شدن طولانی فرآیند مذاکره که به طور قطع نفعی برای ایران نداشته است.
بر طبق دیدگاه دوم زمانی که تهران در ژنو پیشنهاد انتقال اورانیوم به روسیه برای غنی‌سازی بیشتر و ارسال آن به فرانسه برای تبدیل به سوخت هسته‌ای و واگذار کردن این سوخت به ایران را مورد استقبال قرار داد، غرب را شگفت‌زده کرد و این باعث شد که غربی‌ها تعبیر «موفق و سازنده بودن مذاکرات» را به‌کار گیرند و اسرائیل ساز مخالفت را کوک کند؛ این استقبال ایران، راه بررسی بیشتر را باز کرد و در وین بررسی‌های فنی آغاز شد اما نهایتاً مذاکره‌کنندگان ایرانی به امضای پیش‌نویس تهیه شده برای توافق نهایی نرسیدند و کار را به مشورت‌های بیشتر سپردند تا به گفته منابع داخلی در اواسط این هفته نتیجه مشورت‌ها اعلام شود.
اکنون اظهار نگرانی بسیاری از صاحب‌نظران داخلی را شاهدیم، نگرانی که این پرسش‌ها را با خود همراه دارد که اگر موضوع هسته‌ای ایران به تهیه سوخت رآکتور تهران محدود بود چرا آن همه هزینه و تلاش، اگر قرار بود غنی‌سازی اورانیوم به خارج منتقل شود، چرا آن همه چانه‌زنی و فرصت‌سوزی و اگر پیشنهاد آمریکا در ژنو- انتقال اورانیوم به روسیه و تبدیل به سوخت در فرانسه و تحویل به ایران برای رآکتور تهران- قابل بررسی و پذیرش تشخیص داده شده بود، چرا این تعلل‌ها برای امضای پیش نویس آژانس؟
به هر حال معلوم نیست سخنان آقای لاریجانی متمایل به کدام یک از این دو دیدگاه است، شاید حتی دیدگاه یا دیدگاه‌های دیگری نیز در این ارتباط وجود داشته باشد از جمله این تفکر رایج که «هر زمان طرف‌های غربی به ویژه آمریکا از اقدام یا تصمیمی در ایران استقبال کرده و آن را مثبت ارزیابی کنند، باید دقت بیشتری داشت و بازنگری در جهت تأمین و تضمین منافع و مصالح کشور را در نظر گرفت.»
مهم این است که اکنون یک مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران به دیگر تصمیم‌گیران تأکید می‌کند که دقت بیشتری داشته باشند چراکه به گفته او طرف‌های غربی به جای آنکه سوخت را به ما تحویل دهند می‌‌خواهند سوخت بگیرند.
در همین راستا علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفته بود که «بهتر است سوخت 20 درصد را خریداری کنیم و سوخت 5/3 درصدمان را برای تأمین سوخت نیروگاه‌های داخلی خود از جمله 360 مگاواتی دارخوین نگه داریم.»
این تأکیدها نمی‌تواند چندان به ارتباط با بررسی‌های بیشتر در تهران برای پاسخ به رایزنی‌ها و پیشنهادات انجام شده در وین باشد، به نظر می‌رسد که ارزیابی دقیق پاسخ ایران در حال حاضر در بالاترین سطح مقامات نظام مورد توجه است و برای تهران نگاه به آینده فعالیت‌های هسته‌ای کشور، اعتمادسازی برای طرف‌های غربی، توسعه همکاری‌ها با آژانس انرژی اتمی، همراه نگاه داشتن روسیه و چین و مسدود کردن راه‌های اعمال فشار و تشدید تحریم‌ها به عنوان گزینه‌های بسیار مهم در روند تصمیم‌گیری قرار دارد.
اعلام آمادگی آمریکا برای تضمین کتبی به ایران
کاخ سفید و به تبع آن رسانه‌های غربی خبر گفت‌وگوی تلفنی جداگانه باراک اوباما و رؤسای جمهور فرانسه و روسیه را منتشر کردند. کاخ کرملین با صدور بیانیه‌ای ضمن تأیید خبر مختصری از محتوای این گفت‌وگو‌ها را نیز فاش ساخت.
در این میان خبرگزاری «ریانوستی» روسیه و رویترز به نکته قابل توجهی در بیانیه بخش رسانه‌ای کاخ کرملین توجه کردند؛ ظاهراً وقتی اوباما بر اهمیت نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای 1+5 و ایران تأکید می‌کند، مدودف نیز به اهمیت «اعلام آمادگی ایالات متحده برای تأمین ضمانت‌های کتبی برای طرح تعویض اورانیوم» اشاره می‌کند.
البته مشخص نیست این «اعلام آمادگی» آمریکا برای ضمانت کتبی کجا مطرح شده است؛ در مذاکرات وین، در مذاکرات دوجانبه هیأت‌های نمایندگی در حاشیه نشست وین و یا. . .؟! آنچه می‌توان گفت این است که آمریکا در جایی برای تأمین ضمانت کتبی اعلام آمادگی کرده است.
اوباما که روز شنبه با همتایان روس و فرانسوی خود در مورد موضوع هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو کردند بنا بر گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» هر سه رئیس‌جمهور ضمن تأیید پیشنهاد وین، آن را شیوه‌ای برای آرامش بخشیدن به غرب توصیف کرده‌اند. کاخ سفید گفت که اوباما از سارکوزی و مدودف برای کمک‌هایشان در خصوص این موضوع تشکر کرده است.
خبرگزاری «فرانسه» زمان این گفت‌وگوهای تلفنی را صبح شنبه اعلام کرده و به نقل از کاخ سفید نوشت هر سه نفر همچنین «بر اهمیت پذیرش طرح پیشنهادی از سوی تمامی طرفین تأکید کرده‌اند تا بدین نحو اجرای آن در اسرع وقت امکان‌پذیر باشد».
بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه پس از تماس تلفنی اوباما و مدودف کاخ سفید اعلام کرد «هر دو رئیس‌جمهور بر ضرورت اتحاد آمریکا و روسیه در پیگیری نگرانی‌های دوجانبه درباره برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده‌اند». اوباما و سارکوزی با بیان وحدت کشورهای متبوعشان در مورد ایران، با ادامه مشورت‌های بیشتر در هفته جاری موافقت کرده‌اند.
خبرگزاری «رویترز» (مسکو) نیز به نقل از بیانیه کرملین نوشت اوباما و مدودف درباره نتایج نشست وین تبادل نظر کرده‌اند. بنا بر گزارش این خبرگزاری «مدودف بر اهمیت اعلام آمریکا تأکید کرده که گفته ایالات متحده آمادگی دارد تا تضمین مکتوب برای طرح معاوضه اورانیوم برای سوخت رآکتور تحقیقاتی فراهم کند».
خبرگزاری «ریانوستی» روسیه نیز به نقل از بیانیه بخش رسانه کرملین نوشت طی تماس تلفنی اوباما و مدودف، «رئیس‌جمهور آمریکا بر نقش سرنوشت‌ساز روسیه در بازگرداندن مذاکرات به مسیر سازنده تأکید کرده است». مدودف نیز در عوض بر اهمیت اعلام آمادگی آمریکا جهت تأمین تضمین‌های مکتوب برای طرح تعویض سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تأکید کرده است.
شنبه شب هوشنگ امیراحمدی که از او به عنوان دلال رابطه ایران و آمریکا که در 4سال اخیر نقش برجسته‌ای در این میان با ارتباط برقرار کردن با برخی معاونان رئیس‌جمهور برقرار کرد با حضور در استودیوی پخش بی. بی. سی. فارسی گفت ایران گارانتی می‌خواهد تا اطمینان یابد اورانیوم 5/3 درصدی خود را که ارسال می‌کند اورانیوم 20 درصدی دریافت خواهد کرد.
*****
استاندار تهران: هیچ گروهی برای تجمع در روز 13 آبان درخواست مجوز نکرده است
مرتضی تمدن گفت: برای هر تجمعی بر اساس قوانین و ضوابط باید درخواست مجوز شود تا مستند بر قانون باشد.
به گزارش ایسنا استاندار تهران گفت:اگر تشخیص داده شود که تجمعی بر اساس قانون است، این تجمع برگزار می‌شود وگرنه برابر قانون رفتار می‌شود.
وی در برابر این سوال که آیا درخواستی برای تجمع 13آبان ارائه شده است گفت: تجمعات گروهی و احزاب نیاز به مجوز قانونی دارد و تا این لحظه هیچکس در این خصوص درخواستی نکرده است.
استاندار تهران همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا به عنوان معاون پارلمانی رییس جمهور معرفی شده‌اید یا خیر؟ گفت: فعلا در پست استانداری تهران حضور دارم.
*****
پیام ویدیویی کروبی در رابطه با حوادث نمایشگاه مطبوعات

*****
شورش در زندان رجایی شهر کرج
شب گذشته اندرزگاه 1 زندان رجایی شهر کرج صحنه درگیری بین زندانیان و گارد زندان و همچنین اعلام حالت فوق العاده بود.
به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت 17 و 30 دقیقه شب گذشته سوم آبان ماه در حین توزیع غذا در قسمت سلول‌های انفرادی (معروف به سوئیت) اندرزگاه 1 زندان رجایی شهر کرج با درگیری چند زندانی با ماموران حاضر در محل و سپس گشودن درهای سایر سلول ها جمعیتی بالغ بر 40 تن از زندانیان هسته اولیه‌ی شورش در این بند را ایجاد کردند.
این زندانیان سپس با ورود به سالن‌های عمومی و پیوستن سایر زندانیان جمعیتی بالغ بر صدها نفر شدند.
مسئولان زندان با اعلام حالت فوق العاده، دستور بستن تمامی تلفن‌های زندان، پلمپ تمامی درهای سالن‌ها را صادر کردند به طوری‌که حتی زندانیان نیازمند رسیده‌گی پزشکی با مخالفت مسئولین برای اعزام بر اساس برنامه به بهداری مواجه شدند.
گزارش شده است، رئیس سازمان زندانها نیز به همراه هیاتی در زندان رجایی شهر کرج حاضر شده بود.
این درگیری که با اقدامات مسئولین به سایر اندرزگاه‌های زندان سرایت نکرده بود نهایتا با درگیری 4 ساعته بین گارد زندان که بالغ بر 600 تن گزارش شده‌اند با زندانیان معترض در ساعت 21 و 30 دقیقه شب به پایان رسید.
تعداد زیادی از زندانیان در این درگیری زخمی شده و تعدادی دیگر نیز بازداشت شده‌اند. از تلفات احتمالی این درگیری کماکان اطلاعی در دست نیست، لازم به ذکر است عبور و مرور و امکان تلفن از صبح امروز برای زندانیان آزاد اعلام شد.
همچنین باید یادآوری نمود این زندان محل زندانی بیش از 60 زندانی سیاسی از سراسر کشور به صورت تبعیدگاه است.
*****
وداع آخر؛ رزا منتظمی دیگر از غم مردم و بی وفایی آدمها دلش ریش نمی شود

رزا منتظمی نامی آشنا برای کدبانوهای ایرانی پس از سالها بیماری در حالی که کتاب هنر آشپزی اش مهمان خانه میلیونها ایرانی بود،دار فانی را وداع گفت. شاید کمتر کسی از ایرانیان باشد که با نام " هنر آشپزی" رزا منتظمی آشنا نباشد،همو که آشپزی مدرن را زینت بخش آشپزخانه های ایرانی کرد و پای هر کسی را به مطبخ گشود ،سفره های را رنگین کرد و از هر ایرانی یک آشپز ساخت.

هر علاقه مندی به هنر آشپزی می داند هیچ کس با خواندن کتاب آشپزی آشپز نمی‌شود؛ اما بقول نجف دریابندی " هیچ آشپزی،و نیز هیچ کسی که خیال آشپز شدن داشته باشد،از کتاب آشپزی بی‌نیاز نیست" و رزا منتظمی با کتاب آشپزی اش این فرصت را برای همگان آماده کرد تا حتی اگر یک بار هم که شده دستپخت خود را با استفاده از دستورالعمل های ساده این پیش کسوت در تدوین آشپزی مدرن بچشد.
فاطمه بحرینی که بعدها به رزا منتظمی مشهور شد، در سن ۸۷ سالگی در تهران درحالی چشم از دنیا بست که بعلت همدردی در رنج اطرافیان گمان می کرد صدها سال است زندگی کرده و بار سنگینی بر دوش می کشد. از غم و درد های پنهان و آشکارش سالها پیش در گفت و گویی پرده برداشته و گفته بود:" انگار 200 سال زندگی کرده ام . نمی توانم ببینم چگونه پدری که به دخترش تجاوز کرده و او را کشته تبرئه می شود. وقتی می بینم مردمی شبها در کارتون می خوابند دلم ریش می شود. درد مردم لاعلاج است انگار. جوانهای ما پابرهنه خودشان را می رسانند خارج شاگرد اول می شوند. همه به آنها افتخار می کنند. آخر چرا کشور من این طوری است که آدمها همدیگر را فراموش کرده اند."
وقتی وی در سال 43 با 600 دستور غذایی اولین کتاب آشپزی خود را به دست نشر سپرد شاید گمان نمی کرد که این کتاب یکی از پر فروشترین کتابهای ایران زمین شود و کمتر خانه ای از ایرانیان در داخل و خارج کشور باشد که نسخه ای از این کتاب زینت بخش کتابخانه اش نباشد. کتابی که بیش از 50 بار تجدید چاپ شد و سرانجام با بیش از 1700 دستور آشپزی به یکی از کتاب های مرجع در این زمینه تبدیل شد.در آشفته بازار نشر ایران فروش بیش از یک میلیون جلد از کتاب این بانوی هنرمند نشان از علاقه مندی ایرانیان به هنر آشپزی از یک سو و کارآمد بودن دستورالعمل های این کتاب است. این کتاب تاکنون بیش از پنجاه بار به طور رسمی تجدید چاپ شده است.
پس از انقلاب وقتی کلاس های درس آشپزی وی پس از 20 سال تعطیل شد، در آمد حاصل از فروش کتاب تنها منبع درآمد رزا منتظمی بود. او که بی اغراق صدها هزار نفر را با هنر آشپزی آشنا کرده بود و هزاران گریز پا از آشپزخانه را با این مکان آشتی داده بود بی ادعا می گفت : " معجزه ای نکرده ام.خدا استعدادی به من داد و من هم پی اش را گرفتم". در رابطه با انگیزه اش برای نشر کتاب که اولین بار در سال 1347در بازار خودنمایی کرد، گفته بود: "انگیزه ام از تهیه این کتاب با تجربه ای طولانی این بود که خانواده های عزیز هم وطنم حتی با تجربه کم بتوانند به تهیه غذای لذیذ و استفاده کامل از مواد اولیه که با قیمتی بسیار گران تهیه می شود، موفق شوند و آرزومندم که به این نتیجه رسیده باشم و از بانو و دوشیزگان گرامی که از داخل و خارج کشور مرا مورد تشویق و محبت قرار می دهند، تشکر قلبی دارم." وی نوشتن کتاب را کار آسانی نمی داند و معتقد است که کتاب حاصل سالها تجربه و حوصله اوست که اینک کار دشوار آشپزی را برای همگان سهل کرده است.
منتظمی پیشتر گفته بود: " در این مجموعه سالیان دراز سابقه در کار ظریف و ذوقی و هنر آشپزی و شیرینی پزی و در چند سالی که به کار تدریس این فن اشتغال دارم همواره در این اندیشه بوده ام که برای هدایت و راهنمایی دوشیزگان جوان و بانوانی که طی سال های تحصیلی فراغتی برای آشپزی نداشته اند و امکان شرکت در کلاس های خصوصی را هم ندارند مجموعه ای گرد آورم که در آموزش وتمرین تهیه انواع غذا ها در حقیقت معلم و مربی آن ها باشد." آری او که از سه سالگی کار می کرد و هزاران هزار سفره به برکت هنرش پر رونق و مزین شدند به انواع امتعه و اشربه سالها روز گار را به گونه ای سپری کرد که حتی قادر نبود تخم مرغی را عسلی کند و باید مهمانشان را که به آرزوی خوردن دستپخت وی مهمانش شده بودند به رستوران ببرد. به جرات می توان گفت که تنها خانم ها مدیون رزا متنظمی نیستند، آقایان بسیاری نیز با استفاده از این کتاب امروزه روز در عالم آشپزخانه حرفها برای زدن دارند. امروز او در بین ما نیست ولی سفره هر ایرانی در داخل و خارج از کشور یادگاری از او را به همراه دارد. روحش شاد و جایگاهش بلند مرتبه باد.
*****
تجمع کارگران معترض به واگذاری صوری مخابرات در شیراز:بخش خصوصی شدیم بیکار و بی پول شدیم!
جمع کثیری از کارگران شرکت کارخانجات مخابراتی راه دور شیراز صبح دوشنبه در اعتراض به نحوه خصوصی سازی صنایع خواستار مطالبات صنفی خود شدند و با تجمع در مقابل استانداری فارس اعتراض کردند.
این کارگران که از نحوه خصوصی سازی شرکت خود ناراضی بودند شعار می دادند"بخش خصوصی شدیم بیکار و بی پول شدیم"،"زندگی و معیشت حق مسلم ماست"به نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران و همچنین وضعیت صنفی خود اعتراض داشتند.
هاشم شمشیری نایب رئیس شورای اسلامی کار و بازرس شورای هماهنگی استان فارس که در این تجمع حضور داشت به خبرگزاری ایسنا گفت"از وقتی شرکت ما به بخش خصوصی واگذار شد و سهامداران شرکت را خریداری کردند، روز به روز وضعیت ما بحرانی تر شد. در سفر دوم احمدی نژاد به شیراز نیز زیرنظر هیأت حمایت از صنایع و مدیریت دولتی قرار گرفتیم و هیأتی نیز از وزارت صنایع اینجا معرفی شد و در حالی که قرار بود به شرکت بحران زده ما نقدینگی 5 میلیارد تومانی تزریق شود اما هیچ حمایتی از طرف دولت و هیأت اجرایی نشد."
وی تاکید کرد که"هم اکنون بیش از9 ماه از حقوق خود را طلبکاریم که رقم آن بیش از 9 میلیارد تومان است. این در حالی است که تا آخر شهریور می بایست بیش از 300 نظر بازنشسته داشته باشیم اما هیچ کس بازنشسته نشده، هیچ گونه کاری هم از جانب دولت صورت نگرفته باید سئوال کرد کارخانه ای که تا چند سال پیش حرف اول را در خاورمیانه می زد چرا حالا باید بحران زده باشد؟ مسئولین استان، صنایع و معادن، استاندار و دیگر مقامات کشوری هم هیچ گونه حمایتی از ما نکردند."
شمشیری گفت که" وضعیت بحران زده شرکت علاوه بر بی پولی و عدم پرداخت حقوق برای کارگران مشکلات روحی، روانی را نیز برای آنها به دنبال داشته به طوری در طول این مدت 30 نفر از کارگران به دلیل بحران پیش آمد، مجبور به جدایی و طلاق از همسران خود شده اند و 2 نفر هم خودکشی کرده اند، ضمن اینکه حکم مصادره منازل تعدادی از کارگران هم صادر شده است."
وی تاکید کرد"کارگران تجمع خود را تا زمان حصول نتیجه ادامه خواهند داد اما سئوال ما از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی این است که آنها اکنون کجا هستند تا از نزدیک شاهد اعتراض شدید کارگران باشند، آیا صرف حرف زدن مشکلی را حل می کند؟"
*****

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ