سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۱۲

سه شنبه: 12/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد سه شنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سربازان گمنام امام زمان گل کاشتند ...!!!!
ايلنا: توطئه ترور يكي از مسئولان نظام به وسيله ماموران نظام خنثي شد. به گزارش ايلنا،روابط عمومي وزارت اطلاعات با صدور اطلاعيه‌‌اي اعلام كرد:به دنبال پيگيري اطلاعاتي و تلاش‌هاي مستمر سربازان گمنام امام زمان ، توطئه طراحي‌شده بيگانگان براي ترور يكي از مسئولان نظام خنثي شد. بر اساس اسناد و مدارك كشف‌شده، تروريست‌هاي قصد داشتند با طراحي و هدايت سازمان جاسوسي آمريكا در ادامه "اغتشاشات" و فتنه‌اي كه پس از انتخابات رياست‌جمهوري در كشور به وجود آمد، با هدف القاي فضاي ناامني و ايجاد درگيري‌ ميان جنا‌ح‌هاي مختلف سياسي، يك چهره سياسي نظام را ترور كنند. بنا بر اطلاعات به دست آمده، تروريست‌ها درصدد بودند اولين بار در روز راي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به وزيران پيشنهادي دولت دهم و چند روز پيش در آستانه سالروز حماسه 13 آبان و روز ملي مبارزه با استكبار جهاني، يكي از خدمتگزاران دولت را مورد سوء قصد قرار دهند. سربازان گمنام امام زمان طي يك عمليات گسترده و ضربتي موفق شدند ضمن شناسايي و دستگيري تعداد پنج نفر تروريست، مقاديري سلاح جنگي و مهمات مربوطه به همراه صدا خفه‌كن و تجهيزات ارتباطي و فني را كشف و ضبط نمايند. وزارت اطلاعات به ملت شهيدپرور ايران اطمينان مي‌دهد فرزندان گمنام شما همواره با اقتدار و هوشياري كامل از دستاوردهاي انقلاب اسلامي پاسداري مي‌كنند و ضمن حفاظت از امنيت مردم و نظام، مزدوران و فتنه‌گران را به دست عدالت مي‌سپارند.
*****
اعتراض دانشجویان دانشگاه کاشان
عصر روز شنبه سه تن از دانشجویان دانشگاه کاشان که به وضعیت پادگانی حکمفرما در محیط دانشگاه و بدی وضعیت غذا و کثیفی سلف سرویس اعتراض کرده بودند، توسط گارد امنیتی دانشگاه دستگیر و تحویل نیروهای انتظامی گردیدند که به مکان نامعلومی انتقال داده شدند که این کار باعث تحریک سایر دانشجویان گردید و دست به اعتراضات دسته جمعی زندند. به فیلم زیر توجه نمایید:


*****
قرار بازداشت موقت سحرخيز دوباره تمديد شد

به گزارش وبلاگ تا آزادی روزنامه نگاران زندانی عيسي سحرخيز روزنامه‌نگار و از بنیانگذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران، امروز با حضور در شعبه سوم بازپرسي دادسراي انقلاب به قرار صادره از سوي اين شعبه در خصوص تمديد قرار بازداشت موقت خود اعتراض كرد.
اتهامات وي توهين به رهبري و تبليغ عليه نظام و نشر اكاذيب از طريق مصاحبه با رسانه هاي خارجي است. پرونده مشابه ديگري براي این روزنامه نگار دربند شعبه 1059 مجتمع قضايي كاركنان دولت در جريان است .
سحرخيز اكنون در بند 2 الف سپاه زندان اوين در بازداشت به سر مي برد. وكلاي وي ‌، نسرين ستوده، نسيم غنوي و مينا جعفري میباشند.
*****
صدور قرار برای محمد اولیایی فرد

محمد اولیایی فرد، وکیل و فعال حقوق بشر به دلیل نقد عملکرد قوه قضائیه و اطلاع رسانی تفهیم اتهام شد.
به گزارش هرانا به نقل از مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، راس ساعت 10 و 30 دقیقه صبح روز جاری مورخ 11 آبان ماه، جلسه آخرین دفاعیات محمد اولیایی فرد، وکیل و فعال حقوق بشر در شعبه اول دادیاری دادسرای کارکنان دولت تهران برگزار شد.
محمد اولیایی فرد از سوی مدعی العموم به تبلیغ علیه نظام، افترا و تشویش اذهان عمومی در موضوع اطلاع رسانی نسبت به اعدام بهنود شجاعی و نقد عملکرد قوه قضائیه متهم شده است.
آقای اولیایی فرد با دفاع از عملکرد خود و قرار وثیقه 50 میلیون تومانی راس ساعت 14 امکان آزادی موقت تا زمان برگزاری جلسه دادگاه را پیدا کرد.
لازم به ذکر است در حال حاضر پرونده دیگری نیز از این حقوقدان در دادسرای کارکنان دولت با اتهام " توهین و افترا به مامورین وزارت اطلاعات" مفتوح است.
*****
خودکشی یک زندانی بر اثر شرایط غیر انسانی زندان گوهردشت
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران: بنابه گزارش رسیده از بند 1 (بند آخر خطیها) زندان گوهردشت کرج یک زندانی صبح امروز در این بند اقدام به خودکشی نمود و توسط همبندیان او به بهداری زندان منتقل گردید بعضی از گزارشات حاکی از مرگ این زندانی است.صبح روز دوشنبه 11 آبان ماه زندانی ترک آشان از سالن 3 بند 1 زندان گوهردشت کرج که بیش از 4 سال در این زندان بسر می برد اقدام به خودکشی نمود. همبندیان او متوجه خودکشی وی شدند و او را به بهداری زندان منتقل کردند. هنگام انتقال به بهداری زندان وضعیت او بسیار و خیم بوده وبعضی از گزارشات حاکی از مرگ این زندانی است.از طرف دیگری شایعاتی وجود دارد که زندانبانان قبل از این قصد قتل او را داشتند و از طرفی دلیلی برای خودکشی او وجود نداشت .این زندانی بارها توسط پاسداربند مرجانی و بخشی از قاتلین زهرا کاظمی و سایر مسئولین زندان تحت شکنجه های وحشیانه قرار گرفته بود.زندانی ترک آشان بدلیل درگیری فیزیکی با یک نفر دیگر که منجر به زخمی شدن وی گردید دستگیر شد و محکوم به پرداخت دیه 430 هزار تومان شد ولی به دلیل قادر نبودن به پرداخت مبلغ دیه بیش از 4 سال است که در زندان بسر می برد.او مدتی را در بند 4 زندان گوهردشت بسر برد و سپس به بند 1 معروف به بند آخر خطیها منتقل شد.از طرفی دیگر ارتباطات بند 1 از روز شنبه 9 آبان ماه بطور کامل قطع شده است و زندانیان قادر به ارتباط با خانواده های خود نیستند.گفته می شود این اقدامات به دلیل اعتراضات 13 آبان صورت گرفته است.در حال حاضر زندانیان سیاسی منصور اسالو رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه و بهروز جاوید طهرانی از زندانیان قیام دانشجویان 78 در این بند که معروف به بند آخر خطیها است زندانی هستند. این بند دارای شرایط قرون وسطائی است.
*****
اعتصاب در کارخانه آلومینیوم اراک
به گزارش "اراک تایمز" کارگران شرکت آلومینیوم اراک دیروز دوشنبه (11 آبان) در اعتراض به عدم پرداخت برخی مزایای خود در حقوق پرداختی شهریور ماه ٨٨ و همچنین عدم توزیع لباس مخصوص کار خود در شرکت تجمع کرده اند.
بنا به گفته منابع کارگری کارگران ایرالکو با تجمع در قسمت بارگیری شرکت و توقف فرآیند بارگیری محصولات ایرالکو خواستار پرداخت مزایای خود از جمله پاداش افزایش تولید به میزان ۲۵۰ هزار تومان برای هر کارگر شده اند. بنا به این گزارش مرتضی مرجانی؛ مدیر عامل ایرالکو در جمع کارگران حاضر شده و قول پرداخت این مزایا را در ظرف چند روز آینده داده است.این در حالی است که کارگران به فشارهای مسئولین استانی برای بستن کارخانه قدیم تولید آلومینیوم این شرکت که به ادعای مسئولان آلاینده است اعتراض دارند.
در همین حال عیسی رضایی؛ رئیس هئیت مدیره شرکت مهر اقتصاد ایرانیان که وابسته به بسیج است چندی پیش از مشکلات مالی شرکت و احتمال اخراج صدها کارگر شرکت خبر داده بود. به گفته کارگران ایرالکو وی از بستگان محسن رضایی؛ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ٨٨ و فرمانده سابق سپاه است. این دومین تجمع کارگری در شهریور ماه در این کارخانه ی مهم به شمار می رود.
پیش از این روز یکشنبه ٨ شهریور ٨٨ صدها کارگر شرکت آلومینیوم اراک در اعتراض به فشارها برای تعطیلی دیگهای خط قدیم شرکت از سوی برخی مقامات استان و به خطر افتادن شغلشان تجمع کرده بودند. این تجمع با حضور کارگران بخشهای مختلف شرکت در پارکینگ سرویس ایاب و ذهاب کارکنان شکل گرفته بود و اعضای شورای اسلامی ایرالکو با حضور در میان کارگران سعی در آرام کردن کارگران داشتند. کارگران همچنین به قطع برخی مزایای حقوقی خود اعتراض داشته اند که در پی این اعتراض شرکت برخی از آنها را پرداخت کرده است. یکی دیگر از دلایل این تجمع انتشار سخنان رجایی؛ نماینده اراک در مجلس مبنی بر لزوم بسته شدن خط قدیم ایرالکو تا پایان ماه جاری بوده است.
*****
تجمع بازنشستگان ذوب آهن اصفهان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌شان
تعدادي از بازنشستگان ذوب آهن اصفهان صبح امروز در اعتراض به تاخير در دريافت حقوق‌ خود برای دومین روز متوالی دست به اعتراض زده و در مقابل كانون بازنشستگان تجمع كردند.
به گزارش ايسنا، بازنشستگان ذوب آهن اصفهان پس از 11 روز تاخير در دريافت حقوق‌هاي خود از صندوق بازنشستگي، روز گذشته مقابل استانداري و امروز مقابل كانون بازنشستگان اصفهان تجمع كردند.در همين رابطه يكي از بازنشستگان ذوب آهن گفته است که‌از ابتداي ماه حقوق خود را دريافت نكرده‌ايم و مسوولان اعلام مي‌كنند كه صندوق پول خالي است و توانايي پرداخت حقوق ما را ندارند.
بازنشسته ی مذکور، حسن كرمي افزود: هميشه در تاريخ دوم هر ماه حقوق خود را دريافت و قبض‌هاي آب و برق را پرداخت مي‌كرديم.وي اظهار داشت: اكنون 11 روز از ماه مي‌گذرد و ما همچنان نتوانسته‌ايم حتي يك قبض هم پرداخت كنيم.هم‌چنين نماينده بازنشستگان ذوب آهن در همین رابطه گفت: ‌روز گذشته مقابل استانداري تجمع و با معاون انتظامي استاندار صحبت كرديم، اما تنها پاسخي كه شنيديم اين بود كه صندوق پول بازنشستگان خالي است.فتح‌الله فيض افزود: طبق ماده 5 آيين نامه حقوقي از نخستين روز استخدام در ذوب آهن به ما اعلام كردند كه در زمان بازنشستگي هر حقوقي به شاغلان تعلق بگيرد مشمول حال بازنشستگي هم مي‌شود.وي افزود: سال گذشته دستورات دولت مبني بر اجراي طرح نظام هماهنگ بود، اما متاسفانه اين طرح از ابتداي بازنشستگي ما اجرا نشده است و پايه حقوقي بازنشستگان با شاغلان متفاوت است.
نماينده بازنشستگان ذوب آهن تصريح كرد: ما بايد پول خود را از صندوق حمايت از بازنشستگان بگيريم كه اكنون به دليل مديريت اشتباه اين صندوق خالي است.وي ادامه داد: اگر تا چند روز آينده حقوق بازنشستگان ذوب آهن پرداخت نشود به تجمع خود در گردنه زرين شهر- ذوب آهن ادامه خواهيم داد.
*****
نیروی انتظامی اطلاعیه داد: تجمع 13 آبان فقط باید در برابر سفارت سابق آمریکا باشد
در آستانه سالروز13 آبان و اعلام سبزها برای حضور در راهپیمایی این روز، فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که "هرگونه تجمع و راهپيمايي جز در مقابل لانه جاسوسی ممنوع است و پلیس تنها با افرادی که مقابل لانه جاسوسی حاضر شوند، برخورد نمی کند."
به گزارش ایلنا، فرماندهي انتظامي تهران بزرگ با صدور اطلاعيه اي در مورد سيزده آبان اعلام كرد: براساس هماهنگي شوراي تبليغات اسلامي تنها راهپيمايي در مقابل لانه جاسوسي امريکا داراي مجوز قانوني است و هرگونه تجمع و راهپيمايي ديگر ممنوع است . در آستانه سیزدهم آبان، شایعات تایید نشده ای مبنی بر حضور اعضای جنبش سبز ایران در برابر سفارت روسیه مطرح شده بود.
در این اطلاعیه آمده است: نيروي انتظامي با افراد و گروههايي که قصد ايجاد ناآرامي و بي نظمي و رفتار غير قانوني داشته باشند ، بر اساس وظيفه قانوني خود با قاطعيت برخورد می کند.
گفتنی است، حدادعادل سخنران مراسم روز 13 آبان خواهد بود.
*****
سیاستهای آمریکا تغییر نکرده است
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی دیروز دوشنبه در حاشیه نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد ایالات متحده آمریکا تصریح کرد: موضع ایران در خصوص آمریکا به دلیل سوابق گذشته این کشور علیه ایران کاملا روشن است و ما بر اساس این سوابق مراقب منافع ملی ایران هستیم تا این منافع دچار تغییر غیر قابل قبول نشود.
وی با بیان اینکه ما تغییری در سیاستهای ایالات متحده آمریکا ندیده ایم افزود: سخنان اوباما در آغاز ریاست جمهوری نشانگر تغییرات بود اما ما همان موقع اعلام کردیم که به لفظ نیاز نیست بلکه به عمل نیاز است.
لاریجانی برخی اقدامات رئیس جمهور آمریکا را تاکتیکی دانست و گفت: ما در مواضع آمریکا اقدامات استراتژی نمی بینیم چرا که اقدامات استراتژیک باید در موضوعات ایران، افغانستان، عراق و فلسطین دیده شود که به هیچ وجه سیاستهای آمریکا در این موضوعات دچار تغییر نشده است.
وی تاکید کرد: آنچه برای ملت ایران در موضوع رابطه با آمریکا مهم است پیگیری منافع ملی است و ما مسئول بازکردن یخهای روابط ایران و آمریکا نیستیم بلکه ایران بر اساس منافع ملی تصمیمگیری می کند.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر در مورد اینکه آیا نامه سه وزیر پیشنهادی آموزش پرورش، نیرو و رفاه به مجلس رسیده اظهار داشت: هنوز این نامه به دست ما نرسیده است.

*****
سرمقاله لجن نامه کیهان (امروز سه شنبه 12 آبان) که قرار است تا 5-6 ساعت آینده انتشار یافته و توزیع گردد
ارلي: با تحريم ايران از موسوي و خاتمي حمايت مي كنيم
سرويس سياسي-اظهارات صريح مقام هاي آمريكا نشان مي دهد حمايت علني از اصلاح طلبان غربگرا در دستور كار هرگونه راهبرد آينده آمريكا درباره ايران قرار دارد.خبرنگاران كيهان در برخي پايتخت هاي عربي از جمله بيروت و منامه به تازگي به اطلاعاتي دست يافته اند كه نشان مي دهد دولت باراك اوباما در تدوين استراتژي خصمانه خود عليه ايران ماموريت قابل توجه و جدي براي چهره هايي نظير موسوي و خاتمي در نظر گرفته است.بر مبناي اين اطلاعات، كه اسنادي دقيق آن را پشتيباني مي كند، اخيراً برخي از مقام هاي آمريكايي در خاورميانه، كه ماموريت انجام هماهنگي هاي منطقه اي و همچنين اداره ايستگاه هاي اطلاعاتي آمريكا در كشورهاي همجوار ايران را بر عهده دارند، در محافل خصوصي به تشريح جزئيات استراتژي آينده آمريكا عليه ايران پرداخته اند. خبرنگاران كيهان در ارتباط با برخي منابع عربي در بيروت به محتواي برخي از اين جلسات دست يافته اند كه حاوي مطالب بسيار مهمي درباره نوع نگاه آمريكا به تحولات دروني ايران و همچنين ابعاد استراتژي آينده آن است.بر مبناي يكي از اين گزارش ها، «آدام ارلي» (Adam ereli) سفير آمريكا در بحرين كه پيش از اين و در دوران رياست جمهوري جرج بوش سخنگوي وزارت خارجه آمريكا بوده است در جلسه اي با برخي از مسئولان كشورهاي عربي در منامه تاكيد كرده كه آمريكا قصد دارد در ماه هاي آينده حمايت خود از اصلاح طلبان در ايران را «رسمي و علني» كند.ارلي در اين جلسه كه به تشريح راهبرد تدوين شده دولت اوباما درباره ايران اختصاص داشته، گفته است: «كاخ سفيد همزمان با انجام مذاكرات ايران و 1+5 نحوه حمايت از «رهبران معارض جديد» در ايران را پيگيري مي كند». ارلي در اين سخنان كه پيش از اول اكتبر 2009 و برگزاري مذاكرات ژنو بيان شده تصريح كرده است: «تحت هر شرايطي حمايت از اصلاح طلبان در ايران جزو گزينه هاي اصلي سياست اوباما باقي خواهد ماند و ما روز به روز آن را پرقدرت تر خواهيم كرد». ارلي سپس به توصيف دقيق «گام بعدي» آمريكا پرداخته و گفته است: «اگر مذاكرات ژنو موفقيت آميز نباشد و در آن پيشرفتي حاصل نشود، آمريكا قصد دارد همزمان با تشديد تحريم ها، اعمال فشار سياسي عليه تهران را با حمايت «رسمي»، «علني» و «گسترده» از موسوي و خاتمي وسعت بخشد چرا كه هيچ فشاري به دولت ايران بدون تقويت جريان هاي طرفدار غرب در ايران كارساز نيست». وي در بخش پاياني سخنانش مي گويد: «همين حالا هم اين موضوع پنهاني نيست كه ما از موسوي و خاتمي حمايت مي كنيم اما علني شدن اين حمايت همزمان با اعمال تحريم ها مي تواند اين فايده را داشته باشد كه مردم ايران به اين نتيجه برسند كه تنها راه رهايي از تحريم ها گرايش به اين افراد است.»به عقيده تحليلگران در تهران، اين گزارش كه از منابع متعدد تاييد شده، نشان دهنده آن است كه محاسبه سرويس هاي اطلاعاتي غربي بويژه آمريكا و اسرائيل روي جريان فتنه گري كه در انتخابات 22 خرداد 88 فعاليت خود را آغاز كرد يك محاسبه بسيار ويژه است.يك كارشناس سياسي كه در جريان اظهارات ارلي قرار دارد دراين باره به كيهان گفت: «سخنان ارلي مشتي از خروار است. يكي از دستور كارهاي دائمي سفارتخانه هاي آمريكا در كشورهاي همجوار ايران اين است كه درباره نحوه حمايت موثر از جريانات نزديك به غرب، به كاخ سفيد و سيا مشاوره بدهند و تقريباً همه سفرا و ايستگاه هاي اطلاعاتي آمريكا در منطقه در اين باره كاملاً فعال هستند». وي ادامه داد: «منامه يكي از باراندازهاي كليدي آمريكا در برنامه ريزي منطقه اي عليه ايران است و بخشي از اصلاح طلباني كه در قالب دوره هاي حقوق بشر و آموزش روزنامه نگاري توسط آمريكايي ها آموزش براندازي نرم ديدند، در واقع از اين كشور به اروپا و آمريكا اعزام شده اند، لذا طبيعي است كه ارلي در جريان جزئيات سياستگذاري اوباما درباره ايران كه با محوريت كساني مانند دنيس راس، ويليام برنز و راين هارتز تدوين مي شود، باشد».يك مقام آگاه ديگر در گفت وگو با كيهان به تشريح ابعاد كارويژه هاي جريان اصلاح طلب براي آمريكا پرداخت. وي كه طي مدت زماني طولاني مسئوليت بررسي اين مسئله را بر عهده داشته گفت: «مهم ترين كاري كه آمريكايي ها از اصلاح طلبان داخلي توقع دارند و از طريق امكانات مالي، اطلاعاتي و رسانه اي خود براي انجام اين كار به آنها كمك مي كنند اين است كه يك شكاف سياسي عميق درون حكومت بوجود بياورند و بعد اين شكاف را به سطح جامعه منتقل كنند.» وي افزود: «آمريكايي ها تصور مي كنند تنها در صورت بروز اين وضعيت است كه مي توانند از طريق فشارهاي بيروني يا به قول خودشان ديپلماسي فشار جدي بر ايران وارد كنند». اين مقام آگاه با بيان اينكه «همه سياست آمريكا در مقابل به سرنوشت جريان غربگرا بستگي دارد» اضافه كرد: «آنها در اين چند ماه هر كمكي مي توانستند به اصلاح طلبان كرده اند. حتي موضوع گفت وگو با ايران را به تاخير انداختند چون برخي در داخل به آنها پيغام داده بودند اين دولت ماندني نيست». اين مقام آگاه افزود: «ارلي قبل از اين هم در 30/6/1388 در يك سخنراني عمومي گفته بود آمريكا در مقابل ايران بدون متحد مانده و اكنون به نظر مي رسد آمريكا متحدان خود را در داخل ايران يافته است». وي ادامه داد: «نظام اكنون به حجم انبوهي از ايميل دسترسي پيدا كرده كه ميان سران و رده هاي مياني جريان اصلاح طلب با افرادي در اروپا و آمريكا مبادله شده و در آن جزئيات دستورالعمل هاي مربوط به چگونگي راه اندازي اغتشاش و برپايي تجمع آموزش داده شده است». به گفته اين مقام آگاه برخي از اين دستورالعمل ها چنان دقيق است كه مثلاً به مخاطب خود مي گويد در فلان روز در فلان نقطه خاص تجمع بكنند يا نكنند. وي در پايان تاكيد كرد: «هدف همه اين غائله ها اين بود كه نظام تا سرحد امكان ضعيف شود و نتواند پاي منافع و آرمان هاي خود بايستد اما آمريكايي ها حالا خودشان هم مي گويند كه تنها چند ماه وقت تلف كرده اند و بعد چند ماه پرداخت هزينه هاي هنگفت اكنون سر خانه اول قرار دارند.»هنوز از اينكه با شرايط كنوني مذاكرات ژنو كه با امتيازدهي آشكار آمريكايي ها درباره ايران همراه است، دستورالعمل بيان شده توسط ارلي چه سرنوشتي پيدا كرده اطلاعي در دست نيست.
*****
ممانعت از آزادی شهرام بلوری علی‌رغم تودیع وثیقه
شهرام بلوری، از بازداشت‌شدگان حوادث بعد از انتخابات، پس از گذشت 4 ماه و 8 روز از بازداشت و 35 روز از تودیع وثیقه همچنان در بند 209 زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمیته گزارشگران حقوق بشر، بلوری که در تاریخ 2 تیرماه در خانه خود دستگیر شده است پس از بازداشت حدود 45 روز در یکی از سلول های انفرادی بند 209 اوین نگه ‌داری شد. وی در این مدت از هرگونه ملاقات با خانواده‌اش محروم بود.
مادر این زندانی سیاسی، در ارتباط با پرونده پسر خود می‌گوید: «5 مهر شهرام را به دادگاه آوردند و برایش وثیقه 50 میلیونی صادر کردند که با وجود گذشت 35 روز از زمانی که وثیقه را گذاشته‌ام و همه کارهای آن را انجام داده‌ام .از آزادی او جلوگیری می‌شود »
به گفته ی ایشان، دادگاه در در خصوص عدم آزادی شهرام بلوری، هیچ توضیحی را ارائه نداده است.
گفتنی است، اتهامات شهرام بلوری، اقدام علیه امنیت ملی از طریق اطلاع رسانی به رادیوهای بیگانه عنوان شده است.
*****
وقتی یک‌دفعه متروی تهران با کمبودبودجه، قطعات،واگن‌و...مواجه‌می‌شود!
در حالی که نارضایتی کارکنان و راهبران مترو از تصمیمات مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو عامل اصلی تأخیرهای کلافه‌کننده قطارها شده و این کارکنان معتقدند شرکت مترو کمبود اعتبارات را بهانه کرده تا مردم را نسبت به دولت بدبین کند، شبکه تهران وقت مفصلی را به محسن هاشمی برای دفاع یک‌طرفه از خود اختصاص داد.
به گزارش رجانیوز، شبکه تهران که به‌دلیل ارتباطات ویژه مدیر این شبکه با مدیران شهری تهران از وجهه نقادانه و مطالبه‌گرانه یک رسانه ملی برای بازتاب چالشی مشکلات شهروندان تهرانی فاصله گرفته و عملاً نقش روابط عمومی شهرداری تهران را ایفا می‌کند، یکشنبه‌شب با دعوت از محسن هاشمی رفسنجانی و به کمک مجری مستقل برنامه! حجم انبوهی از ادعاها علیه دولت را مطرح کرد.
کمبود اعتبارات اصلی‌ترین دلیل مدیرعامل شرکت مترو برای مشکلات متعدد پدید آمده طی هفته‌های اخیر عنوان شد اما وی توضیح نداد به چه علت یک‌باره همه‌ی این مشکلات با هم بروز کرده و اساساً چرا چنین تلقی‌ای در میان کارکنان مترو وجود ندارد، بلکه برعکس از آن، به‌نوعی تسویه حساب با دولت البته به قیمت قربانی کردن وقت و اعصاب مردم برداشت شده است.
اما در حالی که شبکه 5 تریبونی غیرچالشی را به محسن هاشمی اختصاص داد، شبکه دوم سیما در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با دعوت از رویانیان رئیس ستاد مدیریت مصرف سوخت کشور، چمران رئیس شورای شهر تهران و ربیعی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران به بررسی این مسئله پرداخت.
در این گفت‌وگوی چالشی، رویانیان با ذکر آمار و ارائه نمودارهایی نشان داد که حجم واگذاری اعتبارات به متروی تهران در طی 4 سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده اما در مقابل میزان عملیات احداث در شبکه خطوط حمل‌ونقل زیرزمینی تهران از کاهش شدید برخوردار بوده است.
رویانیان در این گفت‌وگو از اظهار نارضایتی رئیس‌جمهور از وضعیت پدیدآمده در مورد متروی تهران خبر داد و گفت از صبح 2 جلسه با وزارت کشور داشته‌ام و موضوع بدهی بانکی را نیز حل می‌کنیم.
وی در واکنش به اظهارات ضدونقیض ربیعی که یک بار علت تأخیر در حرکت قطارها را کاهش واگن و بار دیگر یارانه‌ها ذکر می‌کرد، گفت: من تعجب می‌کنم. آقای ربیعی توضیح دهد بحث یارانه چه ربطی به تأخیر قطارها دارد؟
کلافگی تهرانی‌ها از تأخیر و توقف‌های گاه و بیگاه متروی تهران به‌حدی رسیده که برخی معتقدند این رخدادها طبیعی نیست و این‌همه ایجاد نارضایتی آن‌هم با بهانه کردن کمبود اعتبارات و بروز یک‌باره همه این مشکلات نمی‌تواند منطقی باشد.
14 دی ماه سال گذشته سخنگوی دولت گفت: كمك دولت به مترو از سال 84 تا 86 رشد 100 درصدي داشته است و حتي در سال 85 از متمم بودجه نيز 117 ميليارد تومان براي پيش‌پرداخت و ميان‌پرداخت واگن هاي مترو اختصاص داده شد.
همچنین اواخر بهمن 87 نیز وزارت کشور در واکنش به جوسازی‌های فصلی! مدیران مترو با انتشار آمار جزئیات کمک‌ها و اعتبارات پرداخت شده خبر داد: افزود: براي ساخت هر يك كيلومتر مترو 40 ميليارد تومان اعتبار نياز است كه دولت و شهرداري تهران تا كنون در حدود 985 ميليارد تومان پول نقد و 415 ميليارد تومان هم در قالب مجوزها به متروي تهران اعطاء كرده اند و در نهايت 1400 ميليارد تومان پرداخت شده كه بايد خروجي آن ساخت 35 كيلومتر مترو مي شد در حاليكه شركت متروي تهران و حومه در 3 سال گذشته فقط 5/16 كيلومتر ساخته است.
*****
در آستانه سیزدهم آبان، چهره ها کمی شفاف می شوند:
ميرحسين: مخالفان نظام در جنبش سبز جايگاهي ندارند
ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد اين بار به منزل فيض الله عرب سرخي رفتند تا از خانواده وي که بيش از چهار ماه است فراق وي را تحمل مي کنند، دلجويي نمايند. به گزارش کلمه، فصل مشترک سخنان ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد اين بود که مخالفان نظام هيچ گاه وارد جنبش سبز نشدند و در این جنبش جایگاهی ندارند. در اين ديدار ميرحسين موسوي از بازداشت چهره هاي سياسي ابراز تاسف کرد و گفت؛ چه آنهايي که فرزند اين انقلاب بوده و براي اين انقلاب زحمت کشيده اند و چه جوان هايي که با نيت پاک وارد جنبش شده اند و اين جنبش را با پاکي و صداقت خود به پيش بردند، هدفي جز ساختن کشور و اعتلاي آن نداشتند. وي تاکيد کرد؛ هيچ کدام از اين دو گروه به دنبال خرابکاري نبوده و همه دنبال ساختن کشور بودند و من نمي دانم چرا کسي اين موضوع را نفهميد. موسوي خاطرنشان کرد؛ مطمئناً روند به سمت بهتر شدن است و همه چيز نهايتاً به نفع کشور پايان مي يابد. مهندس موسوي در ادامه با بيان اينکه از روز اول به آنها گفتيم رسانه ها را آزاد کنيد، اضافه کرد؛ اگر رسانه ها آزاد باشند و مردم بتوانند حرف شان را بزنند اکنون به اينجا نرسيده بوديم. وي تاکيد کرد؛ يکي از اصلي ترين مشکلاتي که امروز با آن مواجه شده اند به دليل محدوديت رسانه هاست. نخست وزير امام تاکيد کرد؛ با مردم بايد با ملاطفت برخورد کرد چه آنهايي که فرزندان اين انقلاب بوده و براي نظام زحمت کشيده اند و چه جوان هايي که با نيت پاک وارد اين جنبش شده اند. زدن و زنداني کردن و اخراج از دانشگاه ها و خوابگاه ها راه حل مشکل نيست. وي تاکيد کرد؛ راه حل آن است که مردم ببينند مقصرين کهريزک و خوابگاه ها به سزاي اعمال خود رسيده اند، راه حل آن است که اگر عده يي به دلايل سياسي دستگير شده اند مطابق قانون اساسي در مقابل هيات منصفه و به صورت علني محاکمه شوند تا هم هيات منصفه و هم مردم دفاعيات آنها را بشنوند.در اين ديدار همسر عرب سرخي با انتقاد از بلاتکليفي و عدم تشکيل دادگاه به رغم اتمام بازجويي ها گفت؛ همسرم در آخرين ملاقات خود گفت به بازجويش گفته است آنقدر به راهي که در اين 30 سال براي نظام و انقلاب رفته ام اعتقاد دارم که اگر همين امروز با دلايل واهي مرا اعدام کنيد فکر مي کنم پيش برادران شهيدم خواهم رفت.
-
جناب آقای میرحسین موسوی سپاسگزاریم که عاقبت در پاسخ به فشارهای ما و بسیاری مانند ما، کمی گوشه ماسکی را که بر صورت دارید کنار زدید تا ملت ایران بتوانند چهره واقعی شما را بهتر دیده و سپس تشخیص دهند که برای آینده چه تصمیمی خواهند گرفت.
اما جناب موسوی، موضوع اساسی و اصلی این است که جنبش سبز مردم ایران مایملک جنابعالی و یا حرکتی ساخته و پرداخته جنابعالی و اطرافیان شما نیست که اینک بتوانید برای مردم تکلیف تعیین کنید که چه کسانی در این نهضت مردمی جای دارند و چه کسانی جای ندارند. برعکس، ما معتقدیم کسی که درین حرکت سیاسی و اجتماعی و مردمی کمترین جایگاهی ندارد شخص جنابعالی هستید... مردم اصل رژیم را قبول ندارند و شما فتوا میدهید که مخالفین نظام در جنبش سبز جایگاهی ندارند...؟ براستی که دست مریزاد...!
*****
منوچهر متکي در مالزي اعلام کرد
احتمال تشکيل کميته فني براي بررسي پيشنهاد آژانس
همزمان با آنکه بان کي مون دبيرکل سازمان ملل به ايران توصيه کرد پيشنهاد آژانس بين المللي انرژي اتمي را بپذيرد و ديويد ميليبند وزير خارجه انگليس گفت که ايران در پاسخگويي به طرح پيشنهادي آژانس تعجيل کند، ايران خواستار بازنگري پيشنهاد آژانس شد. در نشست وين که مهرماه سال جاري برگزار شد محمد البرادعي مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام کرد ايران با روسيه، فرانسه و امريکا بر سر يک پيش نويس براي تهيه سوخت رآکتور تحقيقاتي تهران به توافق رسيده است. بر پايه اين پيشنهاد آژانس، ايران 1200 کيلوگرم از 1500 کيلوگرم ذخيره اورانيوم غني شده خود را که غناي پاييني دارد تا آخر سال به روسيه و فرانسه تحويل مي دهد و در ازاي آن اورانيوم غني شده با خلوص 20 درصدي را براي استفاده در رآکتور تحقيقاتي تهران تحويل مي گيرد.
سه کشور امريکا، فرانسه و روسيه موافقت خود را با اين پيشنهاد اعلام کردند اما تهران با وقفه يي يک هفته يي جوابي را براي آژانس ارسال کرد. اگرچه تهران در نشست وين بنابر آنچه سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس گفت با پيش نويس مذکور موافق بود اما با مخالفت هايي که در داخل با اين پيشنهاد صورت گرفت، اعلام شد ايران مايل به پذيرش پيشنهاد آژانس نبوده و خواستار تغييراتي در جزييات مهم آن است. مخالفت هاي مورد اشاره به آن علت صورت گرفت که برخي منتقد خروج اورانيوم غني شده ضعيف از ايران هستند و معتقدند غرب قصد فريب ايران را دارد و مي خواهد با اين روش اورانيوم هاي غني شده را از کشور خارج کند.
در چنين وضعيتي منوچهر متکي وزير خارجه ديروز در مالزي گفت؛ «ما پيشنهاد آژانس را مورد ارزيابي قرار داديم و ملاحظاتي اقتصادي و فني در اين باره داريم.» به گزارش خبرگزاري فرانسه متکي افزود؛ دو روز پيش ما نظرات و مشاهدات خود را با آژانس در ميان گذاشتيم و احتمال زيادي وجود دارد که کميته فني براي بررسي اين مسائل تشکيل شود.متکي که در اجلاس وزراي خارجه هشت کشور اسلامي در کوالالامپور پايتخت مالزي به سر مي برد، جزييات بيشتري درباره اين کميته ارائه نداد.
خبرگزاري ايلنا نيز در اين زمينه به نقل از منوچهر متکي نوشت؛ ملاحظات خود را در آغاز دور جديد گفت وگوهاي فني مطرح خواهيم کرد و زمان دور جديد مذاکرات نيز در صورتي که توافق کامل صورت گيرد، مورد بحث قرار خواهد گرفت. وزير امور خارجه با تاکيد بر اينکه در پاسخ فني و اقتصادي ارائه شده براي تامين سوخت رآکتور تهران، منافع کشور به طور کامل رعايت شده است، اعلام کرد؛ برخي از اعضاي شرکت کننده در کميته فني در تماسي که با ما داشته اند، اعلام کرده اند ملاحظات و نکات مطرح شده از ايران نيازمند اين است که دور جديدي از گفت وگوهاي فني را داشته باشيم. متکي افزود؛ ايران پيشنهاد خريد سوخت براي رآکتور تهران را به طور دقيق مورد بررسي قرار داده و نهايتاً ملاحظات و نکاتي را نسبت به اين پيشنهاد و چگونگي عملياتي شدن آن مد نظر دارد که اين پيشنهادات از سوي نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي منعکس شده است. منوچهر متکي با تاکيد بر اينکه ايران به غني سازي ادامه مي دهد، گفت؛ «ايران سه راه حل براي توليد سوخت براي رآکتورهاي خود دارد؛ خريدن سوخت از يک کشور ديگر، غني سازي توسط ايران و فرآوري سوخت توسط يک کشور ديگر.»
متکي همچنين بار ديگر هشداري را که پيشتر از سوي ديگر مقام هاي رژیم عنوان شده بود تکرار و تصريح کرد؛ «در صورتي که بر سر اين موضوع (خريد سوخت) به توافق نرسيم بحث ديگر توليد سوخت با اورانيوم غني شده 20درصد در داخل ايران نيز مطرح است.» اظهارات متکي يک روز پس از آن مطرح شد که الکساندر سادونيکوف سفير روسيه در تهران، ايران را به پذيرفتن پيشنهاد معامله سوخت فراخواند و با گفتن اينکه برنامه هسته يي ايران از «شفافيت کامل» برخوردار نيست، عنوان کرد هدف اين پيشنهاد «فريب دادن ايران براي گرفتن اورانيوم با خلوص پايين آن نيست». همچنين هيلاري کلينتون وزير خارجه امريکا نيز هشدار داده بود صبر قدرت هاي جهان براي دريافت پاسخ قاطع ايران به پيشنهاد معامله سوخت محدود است.
درخواست بان کي مون و ميليبند از ايران
از سوي ديگر دبيرکل سازمان ملل متحد بار ديگر از ايران خواست پيشنهاد آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد غني سازي اورانيوم در خارج از اين کشور را بپذيرد که در صفحه6چاپ شده است.
ماموريت متکي در عربستان
روزنامه القدس العربي از سفر منوچهر متکي وزير امور خارجه به رياض به منظور بررسي مساله حفظ آرامش در ايام حج در روز چهارشنبه خبر داد. به گزارش ايسنا اين روزنامه نوشت؛ قرار است قبل از شروع مراسم حج منوچهر متکي به همراه هياتي به منظور بررسي مساله حفظ آرامش (در ايام حج) عازم عربستان شود. القدس العربي در ادامه به ميانجيگري سوريه و شخص بشار اسد رئيس جمهور اين کشور ميان ايران و عربستان اشاره کرد و افزود؛ رياض به سوريه قول داده اهانتي به حجاج ايراني صورت نگيرد.
*****
اخبار ضد و نقيض در مورد معاونت پارلماني احمدي نژاد
محمدرضا ميرتاج الديني به عنوان معاون پارلماني احمدي نژاد پيشنهاد شد. به گزارش فارس قرار است سيدمحمدرضا ميرتاج الديني استعفاي خود را از نمايندگي مجلس ظرف روزهاي جاري تقديم هيات رئيسه مجلس کند و بر اساس توافق صورت گرفته از سوي محمود احمدي نژاد به معاونت حقوقي و پارلماني وی منصوب شود.اين خبر در حالي انتشار يافت که برخي از منابع خبري، انتصاب محمدرضا ميرتاج الديني را قطعي ندانستند.
به گزارش ايلنا يک منبع آگاه در مجلس تصريح کرد؛ هنوز احمدي نژاد نامه يي به اين مضمون براي مجلس ارسال نکرده است اما بر اساس برخي اخبار شنيده شده، ميرتاج الديني جزء گزينه هاي نزديک براي تصدي پست معاونت پارلماني رئيس جمهور است. به گفته وي پيش از اين، ايرج نديمي و مرتضي تمدن، محتمل ترين گزينه ها بودند و چنانچه در حال حاضر خبر انتصاب ميرتاج الديني قطعي شود، او بايد از نمايندگي مجلس استعفا دهد کما اينکه سيداحمد موسوي هم که عضو هيات رئيسه مجلس هفتم بود براي حضور در پست معاونت پارلماني سید محمد خاتمی، از نمايندگي مجلس استعفا داد.
همچنين معاون پارلماني نهاد رئيس کودتاگران گفت؛ به احتمال زياد وزراي پيشنهادي را امروز به مجلس معرفي مي کنيم. مسعودپور در گفت وگو با ايسنا در پاسخ به اين پرسش که آيا پيشنهاد حضور حاجي بابايي در وزارت آموزش و پرورش، محصولي در وزارت رفاه و نامجو در وزارت نيرو به قطعيت رسيده است يا خير، گفت؛ به احتمال زياد اين افراد در اين وزارتخانه ها حضور پيدا مي کنند و ما اين امر را رد نمي کنيم. وي همچنين درباره قطعيت انتصاب ميرتاج الديني عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي به عنوان معاون پارلماني رئيس جمهور گفت؛ به احتمال زياد اين اتفاق مي افتد و ما اين موضوع را نيز رد نمي کنيم.
*****
روايت حدادعادل از ماجراي "هو کردن وی"در دانشگاه تهران
غلامعلي حدادعادل گفت تجمع عليه وي در دانشگاه تهران يک روز قبل از تشکيل کلاس ها اتفاق افتاده و او با وجود ابراز تاسف، عصباني نشده و براي برخورد انضباطي هم پيشنهاد و توصيه يي نداشته است. حدادعادل همچنين گفت در چند سال اخير به استثناي يک سال کلاس هاي وي در بيرون از دانشگاه تشکيل شده است.
رئيس کميسيون فرهنگي مجلس در روايت ماجراي حضورش در گروه فلسفه دانشگاه تهران به جهان گفت؛ «من چون عضو هيات علمي گروه فلسفه دانشگاه تهران هستم، گهگاه به گروه مراجعه مي کنم تا ضمن باخبر شدن از تصميمات گروه فلسفه، ارتباطم را نيز با استادان حفظ کنم. امسال هم به ذهنم رسيد قبل از شروع سال تحصيلي سري به گروه بزنم تا ضمن هماهنگ شدن با دانشگاه، دوستان خود را نيز ملاقات کنم. در روز مراجعه من به دانشگاه (روز يکشنبه) تا ساعت چهار و نيم بعدازظهر کميسيون فرهنگي را اداره مي کردم. ساعت پنج که به دانشگاه رسيدم وارد دفتر گروه شدم و با آقاي دکتر غفاري مدير گروه فلسفه صحبت کردم. بعداً آقاي دکتر قوام صفري نيز که از استادان گروه بودند در دفتر حضور پيدا کردند و از استادان ديگر هم هيچ کس نبود. سه يا چهار نفر از دانشجويان هم که در زمينه رساله شان با من کار داشتند مراجعه کردند. در اين هنگام حدود 10 تا 20 نفر از دانشجويان شعار دادند که «حداد حيا کن فلسفه را رها کن» خواستم صحبت کنم که دوستان گفتند ضرورتي ندارد. نيم ساعتي گذشت. اين تعداد به حدود 50 نفر رسيد. شعارهايشان هم تندتر شد که در سايت ها خوانديد. پس از اتمام کارم از دفتر گروه بيرون آمدم و اين افراد با ديدن من دوباره شعار دادند. برايشان دستي تکان دادم، لبخندي زدم و از دانشگاه بيرون رفتم. بعدها ديدم برخي رسانه ها نوشتند فلاني نتوانسته کلاس تشکيل بدهد، عصباني شده، مي لرزيده، ناسزا گفته، اعلام کرده همه را به زندان مي فرستم، اينها همه دروغ بود و ظاهراً دروغ گفتن در سايت آسان تر از بقيه جاهاست. همان طور که گفتم اصلاً کلاس ها در آن زمان تشکيل نشده بود و من يک روز قبل از شروع کلاس ها به دانشگاه رفته بودم و در چند سال اخير به استثناي يک سال کلاس هاي من بيرون از دانشگاه برگزار مي شد. در مورد برخورد انضباطي با اين دانشجويان هم هيچ پيشنهاد، توصيه يا اظهار نظري نکرده ام و اعلام کردم اين مربوط به مديريت دانشگاه است. فقط متاسف شدم چرا دانشجو بايد فحاشي کند. من معلم فلسفه ام. کارمان استدلال است، حرف زدن و شنيدن، دانشجويان معترض مي توانستند با خونسردي و با قوت، استدلال خود را بيان کنند و حرف هاي من را هم بشنوند بعد هر تصميمي خواستند بگيرند.
*****
واکنش رژیم به گزارش امريکا
سخنگوي وزارت خارجه نسبت به گزارش سالانه آزادي مذهب که يک هفته پيش توسط وزارت امور خارجه امريکا منتشر شد، واکنش نشان داد.
به گزارش ايلنا، رامين مهمانپرست در واکنش به اين گزارش اظهار داشت؛ اظهارات صريح وزير دادگستري امريکا که اخيراً اعلام کرد مسلمان بودن در امريکا مشکل آفرين است، به روشني گوياي نگرش هاي دولتمردان امريکا در تعامل با مسلمانان و اقليت هاي مذهبي در امريکا است.
در گزارش امريکا رژیم ملایان متهم شده بود که پس از کشورهاي چين، کوبا، کره شمالي، ميانمار و افغانستان، ششمين کشور نقض کننده آزادي هاي مذهبي در جهان است.
*****
اگر سوخت هسته يي ندهند، توليد مي کنيم
رئيس پژوهشکده علوم و فنون هسته يي سازمان انرژي اتمي گفت؛ هر کشوري مي تواند به ما سوخت بدهد و اگر هم ندهند، خودمان توليد مي کنيم و مشکلي در توليد نخواهيم داشت. محمد قنادي در گفت وگو با ايسنا در پاسخ به اين پرسش که ايران در چه فاصله زماني مي تواند سوخت با غناي 20درصد براي رآکتور تهران تامين کند، گفت؛ امکان توليد براي ما وجود دارد و کار را هم شروع کرديم، اما اينکه چه مدت زماني طول مي کشد، اين را بايد مسوولان مربوطه پاسخ دهند.
*****
ديدار آهني با سفير سوئيس
علي آهني معاون اروپاي وزارت امور خارجه ايران در ديدار با ماگنوس ورنشتد سفير سوئد با تاکيد بر وجود رويکرد سياسي و دوگانه اتحاديه اروپا از مواضع اتحاديه اروپا درخصوص حکم اوليه صادره براي کارمند محلي سفارت انگليس انتقاد کرد و اظهار داشت؛ موضع اتحاديه در اعتراض به حکم صادره از سوي مراجع قضايي ايران عليه يک کارمند ايراني سفارت انگليس غيرمنطقي و غيرقابل توجيه است.
(بطور قطع منظور عالیجناب آهنی این است که: "مگر ایرانی داخل آدم است که شما به محکومیت او اعتراض دارید..؟")
*****
آمریکا به یکی دیگر از اهداف مرموز خود رسید:
کرزي بدون انتخابات رئيس جمهور اعلام شد
کميسيون انتخابات افغانستان اعلام کرد با کناره گيري عبدالله عبدالله از برگزاري دور دوم انتخابات افغانستان، حامد کرزي به عنوان رئيس جمهور اين کشور انتخاب شد.
به گزارش شبکه خبري الجزيره انگليسي عزيزالله لودين رئيس کميسيون مستقل انتخابات افغانستان، ديروز (دوشنبه) در يک کنفرانس خبري در کابل اعلام کرد با کناره گيري عبدالله از دور دوم انتخابات، حامد کرزي به عنوان پيروز انتخابات و رئيس جمهور اين کشور تعيين شد. رئيس کميسيون انتخابات افغانستان در اين کنفرانس خبري اعلام کرد به دليل منافع مهم افغانستان و مشکلات امنيتي و شرايط بد آب و هوايي و به دليل اينکه کشور بدون زعيم باقي نماند، اين کميسيون اين تصميم را اتخاذ کرده است.
رئيس کميسيون انتخابات در مصاحبه با اين شبکه خبري اعلام کرد اين تصميم مغاير قانون اساسي نيست و در قانون اساسي ذکر نشده که يک فرد بدون رقيب چه ميزان راي بايد کسب کند. دور اول انتخابات اين کشور در تاريخ 20 آگوست تحت تاثير تقلب هاي فراوان انجام شد که در نهايت با وساطت گروه هاي بين المللي، حدود يک ميليون راي ابطال شد. با ابطال اين تعداد از آراي ماخوذه تعداد آراي حامد کرزي به کمتر از 50 درصد رسيد و هر دو نامزد انتخابات مجبور شدند به رقابت سياسي خود در دور دوم ادامه دهند. پس از آنکه کميسيون انتخابات تاريخ هفتم نوامبر (16 آبان) را زمان برگزاري دور دوم اعلام کرد، عبدالله براي حضور مجدد در اين رقابت سياسي شروطي را تعيين کرد. از جمله شروط وي برکناري عزيزالله لودين رئيس کميسيون مستقل افغانستان و تعليق فعاليت چهار وزيري بود که در ستاد انتخاباتي کرزي حضور داشتند. اما پس از جلسات متعدد بين اين دو نامزد انتخاباتي، وزير امور خارجه سابق افغانستان روز يکشنبه اعلام کرد به دليل محقق نشدن شروط تعيين شده اش، در انتخابات شرکت نخواهد کرد و آينده اين کشور جنگ زده را در هاله يي از ابهام قرار داد.
وي در کنفرانس خبري روز يکشنبه که در حضور بعضي از سران قبايل افغانستان و حامي وي انجام شد، اعلام کرد امکان برگزاري شفاف انتخابات در اين کشور وجود ندارد و به دليل منافع مردم افغان و جلوگيري از تقلب هاي مجدد از اين مبارزه کناره گيري خواهد کرد. اين در حالي است که بنا بر گزارش اين خبرگزاري صبح ديروز (دوشنبه) پيش از اعلام نظر کميسيون انتخابات، حامد کرزي در مصاحبه يي با راديو محلي افغانستان از عبدالله خواست در تصميم خود تجديد نظر کرده و در دور دوم انتخابات شرکت کند. اما به نظر مي رسد با اعلام پيروزي کرزي در انتخابات، پاسخ عبدالله به اين درخواست منفي بوده است. البته اعلام کناره گيري عبدالله واکنش هايي را از طرف سران کشورهاي خارجي به همراه داشته است. گوردون براون نخست وزير انگليس با صدور بيانيه يي اعلام کرد وي اميدوار است دولت افغانستان به خواست مردم در تمام بخش هاي جامعه افغان پاسخ دهد. هيلاري کلينتون وزير خارجه امريکا نيز اظهار داشت؛ هم اکنون وظيفه دولت افغانستان است تا درخصوص راهي براي پايان بخشيدن به روند انتخاباتي طبق قانون اساسي افغانستان، تصميم خود را اتخاذ کند.
از ديگر سو به گزارش خبرگزاري فرانسه، برنار کوشنر وزير خارجه فرانسه، پس از اعلام انصراف عبدالله هشدار داد؛ دموکراسي افغانستان نبايد به سمت تاريکي سوق پيدا کند. اين در حالي است که پيش از اعلام نتيجه نهايي انتخابات، دبيرکل سازمان ملل ديروز (دوشنبه) در سفري غيرمنتظره وارد افغانستان شد تا با حامد کرزي و رقيب اصلي وي در انتخابات رياست جمهوري اين کشور ديدار و گفت وگو کند. بان کي مون دبير کل سازمان ملل پس از ورود به اين کشور در يک کنفرانس مطبوعاتي اظهار داشت؛ سازمان ملل از هرگونه تصميم کميسيون مستقل انتخابات افغانستان درخصوص چگونگي سازمان دهي دور دوم انتخابات رياست جمهوري حمايت خواهد کرد. وي افزود؛ در اين صورت سازمان ملل و مجامع بين المللي در کنار دولت و مردم افغانستان خواهند بود.
دبيرکل سازمان ملل همچنين درخصوص حملات تروريستي هفته گذشته که منجر به کشته شدن چندين کارمند سازمان ملل شد، اظهار داشت؛ اين حملات نمي تواند مانع ادامه تعهدات سازمان ملل به برقراري ثبات در افغانستان شود. به گزارش خبرگزاري فرانسه، بان کي مون اظهار داشت؛ پس از انجام اين حملات گمانه زني هايي مبني بر خروج سازمان ملل از افغانستان به وجود آمده اما من اعلام مي کنم اين حملات مانع ادامه حضور سازمان ملل در افغانستان نخواهد شد.
*****
انگليس در پي بهبود رابطه با روسيه
به منظور بهبود روابط مسکو و لندن پس از يک دوره تنش روز يکشنبه ديويد ميليبند وزير خارجه انگليس براي رفع تيرگي مناسبات با روسيه به مسکو سفر کرد. وي براي زدودن تيرگي ها در روابط و مناسبات ميان کشورش با روسيه و ازسرگيري گفت وگوهاي دوجانبه و مسائل منطقه يي و بين المللي در مسکو با مقامات روسيه ديدار و گفت وگو داشت. ميليبند در حالي وارد مسکو شد که روابط سياسي ميان لندن و مسکو در چند سال اخير به دليل کشته شدن الکساندر ليتويننکو شهروند روسي در انگليس، اخراج ديپلمات هاي روسي از لندن و نيز انحلال شوراي فرهنگي انگليس در روسيه تيره شده است. وزير خارجه انگليس از زمان انتصاب خود در اين مقام در ژوئن سال 2007 تاکنون به مسکو سفر نکرده و در طول پنج سال اخير اين اولين ديدار يک مقام بلندپايه وزارت خارجه انگليس از روسيه است. جک استراو وزير خارجه سابق انگليس در سال 2004 به مسکو سفر کرده بود. به دنبال قتل يک شهروند روس در لندن، مقام هاي انگليس اعلام کردند يک عامل سازمان امنيت روسيه در اين حادثه دخالت دارد و براي مقابله با اين اقدام، چهار ديپلمات روس را از اين کشور اخراج کردند. اقدام مسکو براي انحلال شوراي فرهنگي انگليس در برخي از نقاط روسيه و نيز موضع گيري انگليس در قبال مناقشه گرجستان به نفع تفليس از ديگر مسائلي بود که باعث تشديد تيرگي روابط و مناسبات سياسي ميان روسيه و انگليس شد. آندره نسترينکو سخنگوي وزارت خارجه روسيه اعلام کرد؛ بهبود روابط دوجانبه ميان مسکو و لندن در مذاکرات وزير خارجه انگليس با مقام هاي کشورش از اهميت فراواني برخوردار است. برخي از منابع خبري روس اعلام کردند در جريان مذاکرات وزراي خارجه روسيه و انگليس مساله هسته يي ايران نيز مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
*****
هر دم از این باغ بَری میرسد...!!!
توقف صادرات زعفران از کشور
صادرات زعفران به رغم افزايش پنج برابري توليد متوقف شده است. نوسانات منفي قيمت زعفران در بازار داخلي در چند ماه گذشته به قدري شديد بود که خريداران خارجي تا تثبيت قيمت زعفران تمايلي به خريد اين محصول ندارند. قيمت زعفران طي چند ماه گذشته بيش از دو ميليون تومان کاهش داشته است.
نايب رئيس شوراي ملي زعفران با بيان اينکه قيمت ها بايد تعديل شود تا زمينه صادرات زعفران مهيا شود، گفت؛ در حال حاضر ميزان صادرات زعفران از کشور صفر است. غلامرضا ميري افزود؛ قيمت زعفران در سال گذشته کاذب بود و سرمازدگي سال 86 و کاهش 85 تا 90 درصدي زعفران و افزايش ناگهاني قيمت اين محصول شد. نايب رئيس شوراي ملي زعفران گفت؛ در سال جاري به علت افزايش شش برابري توليد محصول زعفران، قيمت زعفران طي دو ماه گذشته 50 درصد کاهش داشته است و در حال حاضر قيمت هر کيلوگرم زعفران در بازار بين دو ميليون تا دو ميليون و 500 هزار تومان است در حالي که اين ارقام تا دو ماه پيش بين چهار ميليون تا چهار ميليون و 800 هزار تومان در نوسان بوده است. ميري با بيان اينکه قيمت ها بايد تعديل شود تا زمينه صادرات اين محصول ملي مهيا شود، گفت؛ در حال حاضر ميزان فعلي صادرات زعفران صفر است و تا زماني که قيمت پايه اين محصول تثبيت نشود بازارهاي جهاني از خريد زعفران ايران خودداري خواهند کرد. در همين حال پيش بيني مي شود در سال جاري 150 تا 200 تن زعفران در کشور توليد شود و اين در حالي است که سال گذشته تنها 30 تن زعفران توليد شد که همين موضوع باعث جهش شديد قيمت اين محصول در سال گذشته شد.
*****
راز تقسیم مشاغل ریز و درشت مملکتی بین افراد فامیل اشغالگران میهن مشخص شد:
فاميل سالاري در جهان حشرات
گماردن بستگان مورد علاقه در پست هاي مهم در محيط کاري به لحاظ اجتماعي نهي شده و ممنوع است اما بر اساس نتايج يک تحقيق جديد روي عنکبوت ها (و خرچسونه ها و عقرب ها و رتیل هایی بنام: ملایان اشغالگر میهن) معلوم شد در ميان جوامع اين حشرات، کار کردن با خويشاوندان مي تواند مزايايي براي راز بقا و تکامل آنها داشته باشد. مطالعات و يافته هاي علمي نشان مي دهد برخي عنکبوت ها وقتي با بستگان و خويشاوندان خود کار مي کنند، همکاري بهتري با هم دارند و تلاش آنها در پيدا کردن و شکار غذا موثرتر است.
در اين پژوهش محققان در آلمان روي رفتارهاي جمع آوري غذا در گونه هايي از عنکبوت ها موسوم به «Stegodyphus tentoriicola» مطالعه کردند. آنها عنکبوت ها را در دو گروه مختلف سازماندهي کردند که يک گروه کاملاً خواهر و برادر و گروه ديگر غريبه بودند. مطالعات و مشاهدات دقيق نشان داد عنکبوت هايي که با خويشاوندان خود کار مي کنند، براي تقسيم آنزيم هاي گوارشي با ديگر عنکبوت ها انگيزه بيشتري دارند و در نتيجه در مصرف شکار بسيار سريع تر عمل مي کنند. همچنين در شکار کردن نيز گروه هاي خانوادگي عنکبوت ها موفق تر هستند.
*****
اميدهاي جديد در درمان سرطان خون
گروهي از دانشمندان ايتاليايي با بررسي سلول هاي خون ساز به اميدهاي جديدي در مقابله با سرطان خون (لوسمي) دست يافتند. دانشمندان دانشگاه سيه نا با تجزيه سلول هاي خون ساز موفق شدند در اين سلول هاي غيرمژکدار، مژک هاي اوليه را نشان دهند و يک مکانيسم جديد را شناسايي کنند که براي عملکرد صحيح سيستم ايمني بدن نقش اساسي ايفا مي کند. در اين خصوص اين دانشمندان اظهار داشتند بيشتر سلول هاي ارگانيسم هاي ما مجهز به زائده هاي کوچکي به نام مژک هاي اوليه هستند. اين اندامک ها همانند آنتن توانايي جمع آوري سيگنال هاي خارجي را دارند و در پاسخ هاي سلولي به فاکتورهاي حاضر در محيط نقش مهمي ايفا مي کنند. به خصوص مژک هاي اوليه براي انتقال صحيح سيگنال هايي که تکثير را تنظيم مي کنند بسيار اساسي هستند. ايجاد تغيير در اين سيگنال ها مي تواند منجر به بروز بيماري هاي متعددي چه ژنتيکي و چه سرطاني شود. در اين تحقيق ما مشاهده کرديم که در سلول هاي خون ساز و بخصوص در لنفوسيت هاي T اين اندامک ها در کنترل فعاليت و تکثير اين سلول ها نقش دارند.
به گزارش مهر نتايج اين کشف مي تواند در سطح بيولوژي مولکولي به کنترل تکثير سلول هاي خون ساز از طريق اين مژک هاي اوليه کمک کرده و اميدهاي جديدي را در درمان سرطان خون ارائه کند.
*****
جدال لفظی لاریجانی با احمدی نژاد: فقط 5 دقیقه وقت صحبت دارید
ورود غیرمنتظره محمود احمدی نژاد به جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی، با حاشیه هایی همراه بود.
محمود احمدی نژاد به صورت غیر منتظره وارد صحن علنی مجلس شد، تعدادی از نمایندگان برای لحظاتی طولانی به دور وی جمع شدند، گفت وگوی طولانی غلامرضا مصباحی مقدم و كاظم دلخوش با محمود احمدی نژاد كه ظاهرا چندان دوستانه هم نبود از چشم خبرنگاران دور نماند.
محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور با رفتن به جایگاه هیات رییسه به رایزنی با لاریجانی پرداخت و ظاهرا خواستار اجازه وقت برای محمود احمدی نژاد شد.
در حین بررسی ماده 15 هنگامی مجلس نیازمند نظر دولت بود لاریجانی خطاب به احمدی نژاد گفت: «آقای احمدی نژاد اگر می خواهید صحبت كنید تنها می توانید از 5 دقیقه وقت نماینده دولت در مورد همین ماده صحبت كنید.»
در این هنگام محمود احمدی نژاد گفت: «طبق قانون اساسی من می توانم صحبت كنم.»
رییس مجلس نیز در پاسخ به وی گفت: «طبق آیین نامه مجلس شما باید برای صحبت كردن از قبل به هیات رییسه مجلس اطلاع می دادید كه این كار را نكردید.»
پس از رایزنی های افرادی همچون رحیمی، ندیمی، باهنر، و میرتاج الدینی كه به دور لاریجانی حلقه زده بودند و تصویب ماده 15 لاریجانی كه انگار راضی به صحبت كردن بدون اطلاع احمدی نژاد شده بود، خطاب به وی گفت: «شما اگر می خواهید می توانید صحبت كنید.»
احمدی‌نژاد خواستار این بود که طبق پیشنهاد دولت برای اجرای لایحه هدفمند سازی یارانه ها صندوقی تشکیل شود در حالی که نمایندگان مصر به ایجاد یک حساب مشخص و شفاف به جای صندوق هستند.
در ادامه جلسه و پیش از اظهارات محمود احمدی نژاد جمشید انصاری رئیس کمیته سیاسی فراکسیون خط امام مجلس در تذکر قانون اساسی تشکیل صندوق به منظور ذخیره در آمد حاصل از هدفمند سازی یارانه ها را مایر مواد 53 و 54 قانون اساسی دانست و تاکید کرد:این اقدام باعث خواهد شد تا تنها نقش مجلس در هدفمند کردن یارانه ها که نظارت بر عملکرد مالی دولت است سلب شود و دولت بدون پاسخگویی هرگونه که بخواهد عمل کنداین تذکر قانون اساسی نماینده زنجان مورد تایید رییس مجلس قرار گرفت.
در ادامه جلسه علی لاریجانی از نمایندگان خواست در این خصوص اظهار نظر کنند که نمایندگان با 174 رای مثبت با نظر دولت مبنی بر تشکیل یک صندوق مالی در اختیار دولت مخالفت کردند.
نمایندگان تصویب کردند حساب مشخصی با نظارت مجلس و در قالب قوانین بودجه سالانه ایجاد شود.تا این مرحله محمود احمدی نژاد هنوزاجاز صحبت کردن از تریبون مجلس را نیافته بود اما با درخواست مکرر معاون اول و برخی وزرا که او را همراهی می کردند این امکان فراهم آمد تا رییس دولت بعنوان نماینده دولت به اظهار نظر بپردازد.
احمدی نژاد در دفاعیات خود بارها تاکیدکرد که دولت بنا ندارد تا کشور را بهم بریزد و از مجلس خواست تا لایحه هدفمند سازی تغییر نکند و گفت که اگر لایحه تغییر کند آن را از مجلس پس خواهد گرفت.
علی لاریجانی،احمد توکلی،علی عباسپور،جمشید انصاری و مصطفی کواکبیان پس از سخنان احمدی نژاد در تذکراتی تاکید کردند اصلاحات لایحه به واسطه برخی توصیه ها حداقلی بوده و مجلس صرفا به یک ناظر تبدیل شده که اگر این نظارت سلب شود جایگاه مجلس مخدوش خواهد شد.
*****
احمدی‌نژاد: اختیارات مطلق ندهید لایحه را پس می‌گیرم
راديو فردا : محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه با حضور در مجلس تهدید کرد که در صورتی که دولتش در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها «اختیارات مطلق» نداشته باشد لایحه مربوط به آن را پس خواهد گرفت.
به گفته علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، آقای احمدی‌نژاد پیش از ترک جلسه علنی مجلس نامه استرداد لایحه یارانه‌ها را نیز به علی لاریجانی، رئیس مجلس، تحویل داده است.
به نظر می‌رسد اعتراض رئیس دولت دهم به وابسته شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به بودجه سالانه کشور بوده است، چرا که او در صحن علنی مجلس اشاره کرد که ضمن درخواست کمک از رهبر جمهوری اسلامی به او گفته است که «اگر این لایحه منوط به بودجه سالانه شود اجرایی نیست.»
طبق مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف است همه منابع حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را مانند بودجه کشور به حسابی نزد خزانه‌داری کل واریز کند، این در حالی است که دولت پیشنهاد کرده بود این منابع و وجوه به صندوقی واریز شود که قفل و کلیدش را فقط دولت دارد.
محمود احمدی‌نژاد پس از این مصوب مجلس در حالی بدون اطلاع قبلی و با اعتراض و تهدید به جلسه مجلس پا گذاشته و اختیارات مطلق خواسته است که به گفته علیرضا محجوب «قانون اساسی راجع به نحوه وصول درآمدها و هزینه‌کرد آن صراحت دارد.»
آقای احمدی‌نژاد همچنین ضمن این که لایحه پیشنهادی دولت خود را «مهم‌ترین لایحه اقتصادی ۳۰ سال اخیر» توصیف کرد گفت: «دولت‌های قبل با این همه اختیارات هیچ کاری نکردند، اما از ما می‌خواهید که با دست بسته این کار را بکنیم؟!»
این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران در تاریخ ۳۰ ساله جمهوری اسلامی هیچ دولتی به اندازه دولت محمود احمدی‌نژاد اختیارات اجرایی نداشته است.
از سوی دیگر رئیس دولت دهم در حالی از «اختیارات مطلق» سخن می‌گوید که روز یک‌شنبه گذشته مجلس ماده‌ای از لایحه یارانه‌ها را به تصویب رساند که بر اساس آن توزیع دوباره یارانه‌ها و نقدی یا غیرنقدی بودن آنها همگی به عهده دولت گذاشته شد.
دولت محمود احمدی‌نژاد لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها را در سه بخش اصلاح قيمت‌ها، پرداخت نقدی يارانه‌ها و نظام مديريتی با محوريت توزيع نقدی و غيرنقدی ۶۰ درصد منابع آزاد شده از محل اصلاح قيمت بنزين، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفيد، گاز مايع، ‌گاز طبيعي، آب و برق در سه سال تدوين کرده است.
در صورت تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی و تایید آن توسط شورای نگهبان، یارانه‌های سوخت و انرژی در ایران به‌تدریج حذف می‌شوند که یکی از تبعات آن افزایش قیمت این کالاها از جمله نفت و بنزین خواهد بود.
در حالی که طبق پیش‌بینی دولت آقای احمدی‌نژاد اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها ۱۱ تا ۱۵ درصد تورم به دنبال خواهد داشت،‌ احمد توكلى، رييس مركز پژوهش‌هاى مجلس شوراى اسلامى، این تورم را ۲۰ تا ۴۰ درصد ارزیابی کرده است.
*****
فردی بنام عبدالحمید ریگی دیروز در زاهدان اعدام شد
عضو گروهک تروريستي عبد المالک ريگي صبح روز گذشته در زندان مرکزي زاهدان به دار مجازات آويخته شد .
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس ، سرهنگ پاسدار « محمد عرب » معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان سيستان و بلوچستان گفت : صبح روز گذشته و طبق حکم شعبه اول داداگاه عمومي و انقلاب اسلامي شهرستان زاهدان « عبدالحميد ريگي » يکي از اعضاء گروه مالک ريگي در زندان مرکزي زاهدان به دار مجاز آويخته شد .
وي افزود : وي به جرم محاربه و فساد في الارض به لحاظ عضويت و همکاري با گروهک تروريستي مالک ريگي ،در دادگاه عمومي و انقلاب شهرستان زاهدان محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند که صبح روز گذشته به سزاي اعمال نگين خود رسيد و به دار مجازات آويخته شد .
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي سيستان و بلوچستان با تاکيد بر اينکه پليس و دستگاه قضايي جمهوري اسلامي ايران در پي تامين امنيت تک تک شهروندان است، تصريح کرد: نيروي انتظامي به هيچ وجه به کساني که قصد آشوب وناامني دارند اجازه نخواهد داد که به نيات شوم خود دست يابند.
غلامعلي نكويي فرمانده انتظامي استان سيستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامي فارس گفت: صبح روز گذشته و طبق حكم شعبه اول دادگاه عمومي و انقلاب اسلامي شهرستان زاهدان، عبدالحميد ريگي يكي از اعضاي گروه عبدالمالك ريگي در زندان مركزي زاهدان به دار آويخته شد. وي اظهار داشت: فرد اعدام شده، برادر عبدالمالك نيست .
*****
آبان، جنبش سبز و روسیه
رشيد اسماعيلي

فردا سیزدهم آبان است، سالروز اشغال سفارت آمریکا و گروگانگیری دیپلماتهای آمریکایی. دقیقا سه دهه از آن واقعه گذشته است، سی سال زمان کمی نیست، در این سی سال مردم ایران تجربه های بزرگ و دردناکی را پشت سر گذاشته اند. مردم دیده اند که آن آرمانخواهی های روشنفکران ایده آلیست جامعه ایران را به کجا برد. با این حال بسیاری از روشنفکران و نخبگان سیاسی ما هنوز آنگونه که باید از تاریخ درس نگرفته اند، آنها البته مکررا به تاریخ این سی ساله استناد می کنند ولی ارجاعات تاریخی آنها نه برای "عبرت گیری" که به منظور "مچ گیری" است: تو فلان کار را کردی، شما خودتان فلان کار را کردید و فلان حرف را زدید و... الخ
باید پذیرفت نسلی که انقلاب کرد صلاحیت قضاوت در مورد خود را ندارد. آنها حتی نمی توانند در مورد یکدیگر عادلانه قضاوت کنند چرا که قضاوتهایشان خواه ناخواه آلوده به اغراض سیاسی، دشمنی های تاریخی و عقده های روانی(1) است، عقده هایی که ناشی از تصادمها، تجربه ها و جنگ قدرتهای گذشته است. بدیهی و به لحاظ روانشناختی طبیعی است که اکثر کنشگران آن سالها بکوشند از عملکرد خود دفاع کنند، به انتقادات پاسخ گویند، به توجیه منطق اعمال خود بپردازند و نهایتا بی گناهی خود و احتمالا گناهکاری دیگران را به اثبات رسانند. خلاصه اینکه به قول ما اصفهانی ها هیچ ماست بندی به ترش بودن ماست خود اعتراف نمی کند!.
با این حال و به رغم این ضرب المثل طی این مدت بوده اند افراد و گروههایی که صادقانه به نقد عملکرد خود نشسته اند(2) و مسئولانه کوشیده اند تجربیات خود را به نسل جوان کشور منتقل کنند، هر چند فاصله و سد سانسورتا حدودی مانع از انتقال این تجربیات شده است.
اکنون اما نسل ما می تواند در این مورد تامل کند که "آیا اشغال سفارت خانۀ یک کشور دیگر و به گروگان گرفتن دیپلماتها و کارکنان آن به لحاظ اخلاقی و سیاسی و در جهت تامین منافع ملی کار درستی هست یا نه؟" مقصود این نوشتار البته ارائه پاسخی قطعی به این پرسش نیست، "قضاوت" کار مشکلی است به مجال و فرصت و بررسی و دقت زیاد محتاج است، قضاوت تاریخی البته با قضاوت حقوقی متفاوت است، اینجا اگر از قضاوت صحبت می شود منظور به پای میز محاکمه کشیدن کسی نیست بلکه مقصود "عبرت آموزی" است، عبرت مفهومی است که در فرهنگ ما مسبوق به سابقه است، بسیاری از شاعران و ادیبان ما از فردوسی گرفته تا خاقانی و سعدی و... مخاطبان خود را به عبرت آموزی توصیه کرده اند، حتی در در فرهنگ اسلامی و تفاسیر قرآنی هم یکی از مهمترین اهداف مرور "قصص" در قرآن عبرت آموزی است؛فاعتبروا یا اولی الابصار.
خب حالا پرسش دیگر این است که ما – نسل ما- چگونه می تواند از داستان اشغال سفارت آمریکا عبرت بگیرد، به نظر می رسد ما پیش تر و بیشتر از اینکه گریبان دانشجویان معروف به خط امام(امثال میردامادی و عبدی) را بگیریم باید به نقد آن "وضعیت و ایده هایی" بپردازیم که نهایتا کاری چون اشغال یک سفارتخانه و گروگانگیری دیپلماتها را برای اکثریت گروههای سیاسی و جریانهای فکری آن روز ایران "موجه" و "قابل دفاع" کرد.
فراموش نکنیم که اگر چه این اقدام توسط دانشجویان هوادار آیت الله خمینی صورت گرفت اما تقریبا تمامی گروههای انقلابی از آن دفاع کردند و بر آن صحه گذاشتند. همه از حزب توده گرفته تا مجاهدین خلق و... برای حمایت از این اقدام "رادیکال انقلابی" از یکدیگر گوی سبقت را می ربودند. به نظر می رسد آنچه بیشتر از هر چیز در اینگونه پیش آمدها تاثیر داشت همان "وضعیت انقلابی" بود که موجبات زوال عقل سیاسی را فراهم کرد. وضعیتی که ایدئولوگهای اصلی انقلاب و جریانات سیاسی تندرو از عوامل آن بودند(3)
اما باید انصاف داد. شاید اگر من و شما- نسل ما- نیز در آن روزها بودیم و تنها بیست و چند سال سن داشتیم یکی از آن دانشجویانی می بودیم که در آن "وضعیت" از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند، یا لا اقل یکی از آنها که هر روز روبروی سفارت جمع می شدند و در حمایت از این "اقدام انقلابی" شعار می دادند، این را گفتم برای آنکه خوانندۀ این سطور بداند به دنبال محکوم کردن شخص یا گروه خاصی نیستم بلکه تاکیدم بر این است که آنچه برای عبرت گیری از آن قضیه مهم است نقد آن "وضعیت" است نه مچ گیری از این یا آن. هستۀ اصلی "عبرت آموزی" ما باید تلاش برای پرهیز از "وضعیتی" مشابه وضعیت سالهای 57 و 58 و متعاقب آن دهۀ شصت باشد. ما باید بکوشیم که امواج پوپولیسم و مسابقه بی معنی رادیکالیسم بار دیگر موجب زوال عقل سیاسی نشود. به عنوان مثال اگر امروز روسیه را به خاطر حمایتهایش از رژیم کودتا محکوم می کنیم در این راه آنقدر به راه افراط و مبالغه نرویم که فردای روزی جوانانی وظیفه خود بدانند سفارت روسیه را اشغال کنند یا بر خلاف همۀ موازین اخلاق سیاسی و حقوق بین الملل به دیپلماتهای روسی تعرض کنند.
ما ملتی آشوبگر نیستیم، جنبش سبز ما هرج و مرج طلب نیست. ما ملتی متمدنیم که با کما ل افتخار و سربلندی یکی از پیشرو ترین و مدنی ترین جنبشهای سیاسی دهه های اخیر جهان را پیش می بریم، نباید به کودتاچیان و حامیانشان اجازه دهیم که با بوقهای بد صدای تبلیغاتی خودشان چهره ای زشت، خشن و هنجار گریز از جنبش ما ارائه کنند.
بدون شک روسیه حامی رژیم کودتاست، اما باید بدانیم که فاشیستهای اسلامی و احمدی نژاد دست نشانده روسیه نیستند، آنها محصول یک تجربه تاریخی اند ما نباید با انداختن تقصیر ها بر گردن روسیه از این تجربه تاریخی غافل شویم چرا که غفلت از آن موجب تکرار آن خواهد شد.
اگر روزی رژیم کودتا سقوط کند روسیه ناگزیر خواهد بود با همسایۀ مهم جنوبی خود روابط حسنه ای داشته باشد (حالا هر دولتی که سرکار باشد) ما نیزهمواره برای تامین منافع ملی به رابطه دوستانه با روسیه محتاجیم، پس به گونه ای سخن نگوییم که گویی روسیه دشمن همیشگی و آشتی نا پذیر ملت ماست، مبادا که باز در همان "وضعیت" سالهای پس از انقلاب قرار گیریم. خلاصه اینکه از روسیه آمریکایی دیگر نسازیم.
شعار مرگ بر روسیه شاید - و فقط شاید- به لحاظ تاکتیکی و جهت ایجاد جنگ روانی علیه رژیم کودتا و جهت ریزش بدنۀ آن در این مقطع – وفقط در این مقطع- قابل دفاع باشد ولی فراموش نکنیم که مرگ بر روسیه یا هر کشور دیگر شعار استراتژیک ما نیست. ملت ما و جنبش ما خواهان دوستی با همۀ ملتهای دنیا بر اساس احترام و منافع متقابل است؛ جنبش ما جنبشی است برای دموکراسی در خانه و صلح در جهان.
به هر روی مهم این است که مردم فردا خواهند آمد، فردا ایرانیان با حضور میلیونی خود بار دیگر خواستهای دموکراتیک خود را فریاد خواهند زد و با رفتار عاری از خشونت و متمدنانه خود هم رژیم کودتا را در تنگنا قرار خواهند داد و هم جهانیان را به تحسین واخواهند داشت. این حضور مداوم میلیونی، شجاعانه و مسالمت آمیز در خیابانها برگ برنده ما برای همراه کردن افکار عمومی جهان با جنبش سبز و ساقط کردن دولت برآمده از کودتای 22 خرداد است. فردا بازهم روز ماست؛13 آبان سبز:
آفاق از صدای سبز تو روشن است/خاموشیت مباد که فریاد میهنی

پی نوشتها:
1) منظور از عقده در این نوشتار مفهمی روانکاوانه-روانشناختی در معنای فرویدی آن است پس اینجا عقده نمی تواند و نمی خواهد یک فحش سیاسی باشد!
2) برخی از گروههای چپ مارکسیستی و چریکی و همچنین بخشی از اصلاح طلبان مذهبی در مسیر این خود انتقادی گامهای ستایش برانگیزی برداشته اند، یک نمونه اخیر آن مقاله عطاءالله مهاجرانی در نقد سکوت خود و همفکرانش در قبال قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67 بود، امید که دیگران نیز به این فرآیند مبارک بپیوندند.
3) در تفسیر و علت یابی پدیده های سیاسی نمی توان و نباید یک جانبه و بر اساس تحلیل های تک عاملی بحث کرد، از این رو تئوری پردازی های ایدئولوگهای انقلاب تنها عامل پیشامد آن وضعیت نبود و عوامل بسیاری در شکل گیری آن وضعیت نقش داشتند که پرداختن به آنها خارج از حوصله این نوشتار است.
*****
دادستان تهران هم در اطلاعیه ای سبزها را تهدید کرد
در ادامه نگرانی کودتاچیان از حضور سبزها در راهپیمایی روز 13 آبان، اینبار نوبت به دادسراي عمومی و انقلاب تهران رسید که با صدور اطلاعيه اي در این زمینه، اعلام کند که ماموران انتظامی موظفند افرادی که "در نظم عمومی اخلال نمایند" را شناسایی کنند.
دادسراي عمومی و انقلاب تهران با صدور اطلاعيه اي ضمن گراميداشت 13 آبان به عنوان روز ملي مبارزه با استكبار جهاني خواستار هوشياري بيشتر مردم در مراسم راهپيمايي اين روز تاريخي شد .
به گزارش ايلنا ، در اين اطلاعيه که روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران روز دوشنبه آن را منتشر كرد، با دعوت شهروندان تهراني براي شركت در اين راهپيمايي، از آنان خواست مراقب شعارهاي انحرافي باشند.
در اين اطلاعيه خاطر نشان شده است : ماموران انتظامي مكلفند نسبت به شناسايي و معرفي افرادي كه در اين روز در نظم عمومي اخلال مي نمايند با رعايت مقررات اقدام نمايند .
*****
سه شنبه سبز در دانشگاه آزاد تهران مرکز
دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در اعتراض به دولت کودتا و همچنین به منظور اعلام حمایت از همکلاسی های تعلیقی و ممنوع الورود خود تجمع سکوت برگزار کردند
امروز دانشجویان تهران مرکز طبق روال سه شنبه های گذشته تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان با پایان یافتن کلاس های نوبت صبح در صحن دانشکده فنی جمع شدند. و به صورت مسالمت آمیز تجمع سکوت کردند . در این مدت سکوتی مطلق در دانشکده فنی تهران مرکز حاکم شده بود و ماموران لباس شخصی که چند هفته ای است دانشگاه تهران مرکز را جولانگاه خود قرار داده اند و به سادگی در محیط دانشگاه رفت و آمد می کنند سراسیمه به فلیم برداری از دانشجویان پرداختند. گفتنی است از هفته های قبل نیروهای امینتی با مستقر شدن در دفتر حراست و دفتر فرهنگ به شناسایی دانشجویان معترض پرداختند؛ همکاری مسئولین دانشگاه آزاد تهران مرکز با نیروهای امنیتی است نیروهای نظامی همه روزه به دانشگاه رفت و آمد علنی دارند. و با همکاری رییس حراست دانشکده فنی به بازجویی از دانشجویان در درون دانشکده فنی می پردازند.
این نحوه برگزاری تجمع سکوت که نیروهای حراست و نیروهای امنیتی در دانشگاه را غافلگیر کرده بود پس از آن انجام گرفت که سومین تجمع آرام و مسالمت آمیز دانشجویان تهران مرکز توسط نیروهای بسیجی که به باتوم،شوکر الکتریکی،گاز اشک آور و اسپری فلفل مجهز بودند به خشونت کشیده شد.همچنین امروز بیانیه هایی در حمایت از دانشجویان تعلیقی پخش شد که با استقبال شدید دانشجویان روبرو شد که در آن ضمن محکومیت احکام انضباطی غیر عادلانه و حمایت از دانشجویان تعلیقی ذکر شده تا پایان یافتن فشار بر دانشجویان هر سه شنبه تجمع اعتراضی برگزار خواهد شد.تجمع سکوت امروز نوع جدیدی از اعتراضات مدنی در محیط های دانشگاهی و اولین تجمع سکوت می باشد.
*****
فیلم کوتاه: دومین روز اعتراضات دانشجویان کاشان نسبت به دستگیری سه تن از دانشجویان معترض آن دانشگاه:

*****
جنبش سبز علوی؛ یک عقب نشینی دیگر
"خبر اعلام موجودیت یک جنبش دولت‌ساز (و نه مردم نهاد) با نام جنبش سبز علوی در واقع اذعان و اعتراف محترمانه به شکست تلاش چند ماهه برای سرکوب یک حرکت مردمی است، حرکتی که بدون وابستگی به بیگانه و صرفاً برای احقاق حقوق پایمال شده ملت شکل گرفته است."
آنها که چندین ماه ما را بخاطر سبز بودن مسخره و اذیت کردند بالاخره خودشان هم سبز شدند! البته سبز آنها بر خلاف سبز ما نه موج آفرین است و نه امید بخش، اگر سبز ما به اعتقادات پاک و سرشت انسانی میلیونها ایرانی آزاد اندیش وابسته است سبز آنها صرفاً تلاشی است کورکورانه برای عقب نماندن از قافله پر شتاب ما سبزهای «اصیل»، آنها که حتی در انتخاب رنگ و نماد هم کم آورده اند و هیچ خلاقیتی ندارند، درست مثل ماجرای شعارسازی، به نظر میرسد تقلید شعارهای معروف سبزها مثل «دروغگو، دروغگو....» یا «دیکتاتور حیا کن...» برایشان کافی نبوده که این بار تصمیم گرفته اند رنگ و نماد پاک ما را هم به نفع خودشان مصادره کنند! به نظر میرسد پیشتازی ما همچنان پابرجاست و آنها کماکان به دنبال ما میدوند!
این اقدام عجولانه «سبزهای تقلبی» که به نظر میرسد با برنامه ریزی گسترده سبزهای «اصیل» برای 13 آبان بی ارتباط نباشد چند روزی است در سیمای ضد ملی هم پیگیری میشود تا آنجا که در برخی از بخشهای خبری پربیننده از رنگ سبز به وفور استفاده میشود. شاید با این ترفند جدید میخواهند سبز زیبای ما را خنثی کنند و خاصیت ضد استبدادی و ظلم ستیز آن را بی اثر کنند ولی مثل اینکه یک نکته را فراموش کرده اند: «ما بی شماریم و آنها محدود».
سبز ما خلاق است و پویا، و سبز آنها بی روح و شکننده، سبز ما به پشتوانه انبوه مردمی به پیش میرود که 25 خرداد و 26 تیر و 27 شهریور را خلق کردند و میخواهند 13 آبان را نیز به فتوحات خود اضافه کنند، سبز ما مدتهاست به نماد دینداری، صلح مداری، آزاد اندیشی و حق طلبی مبدل شده و هیچ نسخه بدلی هم توان رقابت با آن را ندارد، سبز ما سبز خدایی است، سبز ما رنگ نشاط و آبادانی است، نماد همه آرزوهای زیبایی است که برای ایرانمان داریم. سبز «اصیل» میماند و ما هم سبز «اصیل» میمانیم.
وعده همه ما سبزهای «اصیل» 13 آبان در سراسر ایران.
*****
از میان ایمیل های رسیده:
قصه نیستم، ... بخوانیدم
غروب جمعه‌ای است، در آستانه ماهی که به سیزدهمین روز آن امید ها بسته شده است. آسمان ابری و زمین با حال روزی نه بهتر از آن، هم اکنون که دست به این قلم برده ام آنچنان غمی بر دلم نشسته است که دقایقی قبل بصورت عکس العمل و یا در جستجوی مرحم، به جعبه هوشمند روی میزیی خود پناه برده و در پرده آن به تماشای یکی از ده ها اثر کوتاهی که اینروزها هموطنان در باب وقایع و شرایط این ماه های اخیر ساخته و می سازند نشستم. غرق در تصاویری شدم از زشتی و زیبائی هائ اینروز‌ها."
زشتی آنچه که آنها در خیابان آفریده و زیبائی آنچه که مردم در مقابلش ، پهنه شهر و به مناسبتهای مختلف خلق کرده اند. به تماشا نشسته تا رسیدم به تصویر آن نماز جمعه تاریخی. دوربین سازنده اثر به روی عکس گوشه ای از نماز در حرکت بود تا به تصور اینکه به کار جذابیتی بدمد. تصویر همراه بود با نسخه از ترانه "سراومد زمستون" با کلامی مناسب روز که دیگر بغض فرو خورده امانم نداد. عزیزانی چه شاداب و چه پر امید، شانه به شانه بر سجاده ها رنگین ایستاده و به عبادت مشغول.
دختر و پسر، همه رنگین، همه پاکیزه و همه مصمم. شاید درست گفته باشند آنان که در پهنه نشریه های حاکم این جماعت را متهم نموده به تازه مسلمانانی که برای نخستین بار پای به این محفل گذاشته اند. ولی غافلند که همان جماعت با حضور خود صفت محفل را تا به میدان ارتقاء ارزش دادند. حتی بودند برخی که نماز را آنگونه که سنت است بلد نبودند. مجموعه جملاتی از پی هم که به سنت پیامبر قرنها پیروانش روزانه به دفعات بر زبان جاری می نمایند. به زبانی بیگانه که حتی معانی کلمات برای گروهی نامعلوم است.
ولی، چه در صحنه و چه در تصاویر صحنه ها دیدیم و دیدید که جماعت به راستی و از ته دل به عبادت مشغول بودند. دخول به عالم معنا، رمز گشائی از راز دل با صاحب عالم غیب، شاید هم گپ و گفتی با ضمیر نفس که برای تسهیل درک آن برایش مقامی عینی چون خداوند بافته ایم. آنها در آنروز خود محتوای بده بستان با خالق را معین و آن را به زبان آشنای خود و نه با محتوائی سنت شده و به زبان غیر ادا نمودند. بغضی که به بهانه غروب پائیزی ولی به تحریک شکوه مستتر در آن صحنه ها سر باز کرده بود تدریجاً سرچشمه عوض کرده و به مویه ریشه در غم دیدن تصاویر فجایع این ایام تبدیل شد.
تصاویر واقعی نتایج رفتار هائی که بی شک هیچ جانداری بجز فرزندان آدم قادر به انجام آن در حق هم نوع خود نیستند. شیر به آهو و گرگ به بره هجوم می برد، که آن هم از سر نیاز است و تنازع بقا ولی هیچ گاه دیده نشده که شیر شیری و گرگ گرگی را بدرد، و آن هم نه بخاطر سد جو که از امیالی دیگر. البته این حد از دد خوئی بسیار نادر است و از دست استثناعاتی بر می آید. کسانی که آنان را فقط فرزند آدم میتوان خطاب کرد و نه انسان.
به این مقدمه پرداخته تا با یادآوری نکاتی به جوهره و مراد بحثم وارد شوم. تا سالروز وقایع فاصله زیادی نیست. سه واقعه در یک روز و در سالهائی متفاوت.
اولی روز تبعید معمار شرایطی که امروز در آن قرار داریم. البته که او نیز هیچگاه نه می خواست که آنچه را که بنا نهاده بدین کجی ره گم کند و نه احتمالاً تصور یک چنین انحرافی را در ذهن پرورانده بود. شاید هم که نه ! شاید او نیز یک چنین روندی را محتمل دانسته که بارقه های نگرانیش را در جای جای وصیتنامه سیاسیش می توان مشاهده نمود. دومی کشتار جمعی محصل در دانشگاه تهران توسط نیرو های نظامی و انتظامی تحت امر امر بران دولت شاهنشاهی ایران و بالاخره سومین حادثه حرکت جمعی دانشجوی جوان، یک سال پس از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی می باشد. ارزیابی و تحلیل رویداد سوم و تبعات آن موضوع این بحث نیست ولی نباید از فرجام متولیان آن حرکت و ارزیابی بعدی آنها از رفتار آنروزشان به راحتی گذشت.
آن جوانان هیجان زده ویا سوق داده شده به سوی هیجان امروز در کنار توده های میلیونی مردم ایستاده اند تا شاید بتوانند کفاره هیجان آنروزشان را پرداخته و اگر امروز عمل آنروز خود را غلط می دانند، امروز با عملکرد خود سعی نمایند تا نهال کج کاشته شده خود را اصلاح نمایند.
شاید سوال کنید که توده عظیم این مردم که در آن جریان نقشی نداشته و حتی اکثریت بالاتفاقشان متولد نشده و یا آنروز در مقام کودکی خردسال به آن واقعه می نگریستند چرا باید امروز با آنان همراه باشند. جواب متصور من به این سوال این است که این حرکت مردم در این مقطع زمانی علی رغم دیگر جنبش ها در دیگر نقاط از جهان کمترین ریشه را در گرایشات سیاسی دارد. در واقع روزگار به گونه ای شده که مردم بدون داشتن باور های سیاسی فقط و فقط به جهت ادامه بقا برخواسته اند.
بله، فقط به دلیل ساده ادامه بقا چرا که می دانند با ادامه شرایط کنونی دسته دسته افراد و خانواده ها چون برگ های پائیزی خزان کرده و به زمین می ریزند. تنها تفاوت در نوبت ها است که اندوخته پیشین مالی و موقعیت های اجتماعی افراد زمان واقعه را معین می کند.
حال باید از خود سوال کرد که حکم در انتظار نشستن است برای فرا رسیدن نوبت و یا صلاح در اقدام. نه من و نه هیچکس نوع مشخصی از اقدام را نمی تواند با قاطعیت تجویز نماید. نه توده تشکیل دهنده بدنه جامعه و نه آنان که به کسوت سران و فعالین شناخته شده اند. انواع اقدامات نیز آنقدر متنوع است که هیچ فرد و تشکلی حتی نمی تواند آنرا فهرست نماید. چه اقدامات فکری تئوریک و حتی معنوی و چه اقدامات عملی.
چه ظریف یکی از عقلا در هفته های اخیر اشاره کرد که آن مادر سالخورده ای که در خلوت خود برای سلامت جوانان مبارز در آوردگاه های خیابانی دست به دعا بر می دارد نیز عضوی فعال در این حرکت جمعی است. مادر غصه می خورد و فرزند باتوم و گاز اشک آورتا این غصه و قصه در کنار هم به گل نشینند.
آن سه واقعه در سالهای پس روی مناسبتی را فراهم آورده اند تا به بهانه سالروزشان جماعت بتوانند نه در راه احقاق حق که حد اقل در مسیر ایجاد امکانات حد اقلی برای بقای زندگی خود اقدام نمایند. شک نیست که اقدامات به اتکا ابتکار و تشخیص های فردی با تنوعی گسترده ابداع و بسیاری از آنها موثر واقع می گردند. بیائید و بیائیم تا اینبار از بوستان سیزدهم آبانماه گل چیده و نه توفان درو کنیم. این روز موقعیتی است تا حاضر شده و از آنچه که باقی گذاشته اند پاسداری نمائیم.
... و یا شاید هم بخشی از آنچه را که از دست داده ایم باز پس گیریم. به امید کمک و اقدام هیچ فرد، تشکل و حکومت دیگری نبوده و حتی اینبار متفاوت از گذشته حق رهبری و تصمیم گیری برای آینده خود را غیر مشروط به هیچ فردی تفویض نخواهیم نمود حتی اگر تا به امروزهم نهایت سلامت و صداقت را در گفتار و رفتار وی رصد کرده باشیم.
بیائیم تا فقط به آن کس اطمینان و اتکاء کنیم که در لحظه در کنار و همپایمان قدم بر می دارد.
*****
تهدید پیامکی شهروندان تهرانی برای عدم شرکت در مراسم سیزدهم آبان
امروز عده زیادی از شهروندان به طور کاملا تصادفی پیامی را از طریق اس.ام.اس به روی تلفن‌هایشان دریافت کردند که حاوی تهدیدی جدی در مورد شرکت در مراسم ۱۳ آبان بود. این پیامک به طور کاملا تصادفی فرستاده شده است و در میان دریافت‌کنندگان بسیجیان و حامیان احمدی نژاد هم حضور داشته‌اند! به گزارش موج سبز آزادی متن این پیامک تهدید به شرح زیر است:
شهروند محترم طبق اطلاع واصله,جنابعالی تحت تاثیر تبلیغات ضد امنیتی رسانه های وابسته به بیگانگان قرار گرفته اید, در صورت حضور در هرگونه تجمع غیرقانونی و ارتباط با رسانه های خارج از کشور برابر مواد 489 ,499 ,500 ,508 ,514 ,609 , 610, 698 قانون مجازات اسلامی شناخته میشوید و با شما برخورد قانونی خواهد شد.
فرستنده، شماره 9860005005 است
*****
تعطیلی 75 درصد واحدهای یک شهرک صنعتی تبریز
صنعتگران چرمشهر تبریز با اشاره به رویکرد اصولی دولت در حمایت از بخش خصوصی، اعتقاد دارند‌ این شهرک صنعتی در سالهای اخیر گرفتار نوعی بی توجهی مسئولان امر شده که ادامه فعالیت در این شهرک را با مشکل مواجه کرده است.
صنعت چرم سازی در آذربایجان و به خصوص در شهر تبریز به علت داشتن قدمت تاریخی از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که بزرگترین و مهمترین قطب صنعتی چرم کشور با 311 واحد توسط بخش خصوصی با نام چرمشهر در این کلانشهر فعالیت دارد.
به گزارش خبرگزاري مهر، با وجود اینکه "چرمشهر" می تواند با دارابودن مزایای فراوان از جمله نزدیکی به فرودگاه، ‌اتوبان،‌ راه آهن و واقع شدن در مجاورت گمرک، منشا اثر فراوانی در پیشبرد صنعت چرم این منطقه باشد اما گرفتار مشکلاتی شده که مانع از شکوفایی استعدادهای بالقوه آن شده است.
صنعتگران چرمشهر تبریز با اشاره به رویکرد اصولی دولت در حمایت از بخش خصوصی، اعتقاد دارند‌ این شهرک صنعتی در سالهای اخیر گرفتار نوعی بی توجهی مسئولان امر شده که ادامه فعالیت در این شهرک را با مشکل مواجه کرده است.
با توجه به تاثیر چرمشهر تبریز در رونق گرفتن صنعت چرم و هدف گذاری برای احیاء سابقه ذهنی مردم اقصی نقاط دنیا از چرم ایران و تبریز و نیز احیاء مجدد بازارهای از دست رفته در خارج، رفع مشکلات این شهرک ضروری به نظر می رسد.
آنچه در مقطع حاضر جای تامل فراوان دارد اینکه طبق اعلام مهدی امینی، نایب رئیس هیئت امنای چرمشهر تبریز، 50 درصد واحدهای این شهرک به طور کامل تعطیل شده، 25 درصد واحدها در آستانه تعطیلی و 25 درصد واحدهای به اصطلاح فعال، تنها با 30 درصد ظرفیت کار می کنند.
استمرار وضعیت فعلی چرمشهر تبریز با در نظر گرفتن شمار صنعتگران چرم ساز، فعالان صنعت کفش منطقه و کارگران شاغل در این شهرک می تواند به عنوان تهدیدی جدی قلمداد شود.
نائب رئیس هیئت مدیره شهرک چرم سازان تبریز در این زمینه اظهار داشت: علاوه برمشکل فروش محصول توسط چرم سازان، مشکلات موجود در این شهرک نیز مانع فعالیت بدون دغدغه است.
مهدی امینی به خبرنگار مهر گفت: چرم سازان تبریز از 25 سال پیش تاکنون تنها با امکاناتی که خود در این شهرک ایجاد کردند فعالیت داشته و تا امروز دستگاه های دولتی هیچگونه حمایتی از این صنعت و شهرک مزبور به عمل نیاورده است.
عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن آذربایجان شرقی افزود: چرمشهر در این مدت از امکانات زیرساختی لازم برای رفع نیازهای اولیه خود مثل آب و برق بی نصیب بوده و کمترین امکانات قابل استفاده نیز با سلام و صلوات در اختیار واحدها قرار می گیرد.
وی مشکل عمده این شهرک را قطع متناوب برق در طول هفته عنوان و بیان کرد: با هر بار قطعی برق و از کار افتادن خط تولید، خسارات قابل توجهی به واحدهای تولیدی وارد می شود.
امینی از عدم رسیدگی شهرداری به خیابان های این شهرک هم گلایه کرد و افزود: در حال حاضر اعضای شهرک با هزینه شخصی خود اقدام به آسفالت معابر کرده اند که امیدواریم حداقل حرکتی در زمینه روشنایی خیابان ها از سوی اداره برق صورت گیرد.
نائب رئیس هیئت مدیره شهرک چرمشهر تبریز در ادامه به مشکلاتی که اداره کل امور مالیاتی و محیط زیست برای واحدهای این شهرک ایجاد می کنند، اشاره کرد و گفت: محیط زیست آذربایجان شرقی سه تصفیه خانه موجود در چرمشهر را واحدهای آلاینده نامیده که در نتیجه اداره کل مالیات نیز به دریافت یک درصد از درآمد فروش چرم سازان به عنوان جریمه اصرار دارد.
امینی همچنین گفت: تصفیه خانه فجر چرمشهر، به خاطر اینکه با عنوان "شرکت" ثبت شده و یک واحد اقتصادی سود آور شناخته می شود مشمول مالیات شده است.
به گفته نائب رییس هیئت مدیره شهرک چرمشهر تبریز، اداره کل مالیات آذربایجان شرقی مالیاتی معادل270 میلیون ریال را برای این تصفیه خانه در نظر گرفته است.
وی افزود: این مبلغ در حالی تحمیل می شود که هزینه های تصفیه خانه از واحدهای چرم ساز تامین و تاکنون یک ریال سود هم عاید این مجموعه نشده است.
*****
پیام فریبا پژوه،روزنامه نگار دربند به اهالی مطبوعات
فریبا پژوه خبرنگار سابق روزنامه اعتماد ملی و خبرگزاری ایلنا و عضو کنفدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران روزسی و یکم مرداد مصادف با اول رمضان، در منزل‌پدری‌اش توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت شد. مامورین ابتدا منزل پدری و بعد منزل خودش را بازرسی می‌کنند بعد از صورت جلسه کامپیوتر و وسائل شخصی وی را با خود می‌برند.
این روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس که همکاری با بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب را در کارنامه مطبوعاتی خود دارد، به طور مقطعی برای رادیوی ار. اف. ای مقاله می نوشت. وی همچنین با روزنامۀ اسپانیایی "ایل موندو" همکاری داشت.دو روز پیش مادر فریبا پژوه طی ملاقاتی که با فرزندش داشت حامل پیامی از دخترش برای تمامی دوستداران و اهل قلم بود که هر چه در توان دارند و برایشان مقدور است در مورد او اطلاع رسانی و یاد داشت داشته باشند.وی در ادامه با بیان اینکه دخترش به خاطر سرما خوردگی شدید اعتصاب غذا را شکسته بود گفت: "ظاهرا بازجو و کلا وزارت اطلاعات مصمم هستند که او را نگه دارند وشدیدا خواهان تمدید قرار بازداشت او هستند...."این مادررنجدیده از رفتارهای غیرقانونی مسئولین قضایی خطاب به رسانه ها و مدافعین حقوق زندانیان افزود: " خواهشمندم در تلاشهایتان برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی از هر مسلکی که هستند،،توجه بیشتری به روزنامه نگاران دربند داشته باشید...آنها که فقط به خاطر قلمشان در بند هستند؛آنها که همیشه در معرض خطرند."رضا پژوه پدر فریبا پژوه با تاکید بر دسترسی نداشتن دخترش به وکیل و نقض صریح قوانین حقوقی، می گوید: "مسوولین از اینکه فرم های قبول وکالت نعمت احمدی، وکیل مدافع را به وی بدهند خودداری کرده اند. اگر چه پیش از این مینا جعفری وکالت وی را قبول و فریبا پژوه نیز در زندان این فرم را امضا کرده بود. او تاکنون دوبار از بازپرس پرونده نامه گرفته اما نتوانسته است فریبا را ملاقات کند در حالیکه این از حقوق اولیه متهم به شمار می رود. این حتی نقض قوانین امروزی جامعه ماست."وی درخصوص دستگیری بدون دلیل دخترش و حبس وی در انفرادی از اول ماه رمضان تا پایان ماه رمضان، خطاب به مسوولین می گوید: "آیا یک دختر بیست وچند ساله امنیت مملکت را به خطر می اندازد یا آنها که در سیستان وبلوچستان بمب گذاری می کنند؟ این شایسته نظامی نیست که دم از رفتار اسلامی می زند."
اعتصاب در اعتراض به روند غیر قانونی و "بلاتکلیفی"
از سوی دیگرعلیرغم وعده‌های مکرر بازپرس بیگی، بازپرس شعبه‌سوم دادگاه انقلاب نه تنها گشایشی در پرونده این وبلاگ‌نویس پدید نیامده، بلکه شرایط هر روز در زندان سخت‌تر از قبل می‌شود، تا جاییکه وی در اعتراض به این شرایط غیرقانونی دست به اعتصاب غذا زد. گفتنی است که بازپرس سوم شعبۀ امنیت دادسرای انقلاب می گوید اتهامی که به فریبا پژوه تفهیم شده است "تبلیغ علیه نظام" است.پیشتر که مینا جعفری وکیل فریبا پژوه گفته بود: "دادستان تهران شخصا دستور ممنوع الملاقات شدن فريبا پژوه را صادر کرده و این روزنامه نگار اصلاح طلب در اعتراض به روند غیرقانونی و بلاتکلیفی دست به اعتصاب غذای زده بود."مینا جعفری در این باره می گوید: "متاسفانه با وجود اخبار ضد و نقيض از زندان مبني بر اعتصاب غذاي فريبا از روز دوشنبه هفته گذشته و وجود سابقه بيماري زخم معده وي و عدم امكان ارتباط تلفني بدون فشار فريبا از زندان با خانواده اش ، ‌روز بروز بر نگراني خانواده او و نيز فعالان جامعه مدني در خصوص وضعيت جسمي و روحي اش افزوده مي شود."مینا جعفری در مورد وضعیت پرونده‌وی گفته بود: "فریبا همچنان در بازداشت موقت است. در مورد فریبا در بازپرسی شعبه سوم با بیگی بازپرس پرونده دیدار داشته‌ام که تا حدودی قول همکاری داده‌اند. حتی از احتمال آزادی وی در هفته‌آینده نیز خبر داده شده است. اما فریبا هم‌چنان در بازداشت موقت است و فشارهای گوناگونی را تحمل می‌کند. با گذشت این مدت هم‌چنان بازجویی می‌شود و اعلام می‌شود که پرونده در مرحله‌تحقیقات است. برای همین من تاکنون ملاقاتی با وی نداشته‌ام و نتوانسته‌ام پرونده‌وی را بخوانم.»بنا به اطلاعاتی که از زندان رسیده، فریبا پژوه به شدت در زندان زیر فشار است و بازجویان او را تهدید می‌کنند که اگر خانواده‌وی عملی برای آزادی وی انجام دهند با مشکل مواجه خواهند شد. بازجویان می‌خواهند در سکوت خبری این زندانی را تحت فشارها گذاشته تا بتوانند اتهامات نامربوط امنیتی را به او وارد کنند و پرونده‌ای از این قبیل اتهامات برای وی بسازند.گفتنی است در تایید این اطلاعات، روزی که فریبا پژوه برای تفهیم اتهام به دادسرا برده شده بود در آن‌جا به کسانی که در آن روز آزاد می‌شدند گفته بود که تحت فشار شدید روحی برای پذیرش اتهامات اخلاقی است.
"عدم" حضور وکلا در پرونده های زندانیان سیاسی
خانواده زندانيان سياسی با صدور بیانیه ای دیگر اعلام کردند: " ما آزادی فرزندانمان را می خواهيم."در بخشی از این بیانیه با تاکید بر بی عدالتی ها و بی قانونی ها از سوی مسئولین آمده است: "ما خانواده های زندانيان سياسی روزهای سخت و بلاتکليفی را می گذرانيم و هم پای عزيزان دربندمان از همه اين بی عدالتی ها رنج می کشيم و منتظر بيداری و اقدامات فوری مدعيان حقوق بشر اسلامی هستيم تا عذر خطاها را بخواهند و جبران مافات کنند. و همدلی و همراهی هم وطنان عزيز و مهربان و مراجع بزرگواری که مستقيم و غيرمستقيم پيام های مهرآميزشان موجب قوت قلب ما بوده و هست و بزرگان و انديشمندان و آزادگان همراه دراحزاب و گروه ها و اصناف گوناگون که هم دردی هايشان پشتيبانمان بوده است، ما را در راه حقمان استوارتر کرده است."نویسندگان این بیانیه خطاب به مسئولین هشدار داده اند در صورت تداوم عملکرد غیرقانونی شان دست به تجمع و اعتصاب خواهند زد و تصریح کردند: "اينک که هنوز همه وکلای تعيينی موفق به ديدار با موکلينشان و قرائت پرونده های آنان نشده اند و نوعی بازدارندگی مرموز و غيرشفاف اين حق قانونی و ابزار حقوقی را از بی گناهان دربند سلب نموده است و تأخير در وعده آزادی عزيزانی که پيش تر ها خانواده هايشان منتظر رهايی شان بوده اند و اين خلف وعده های مکرر موجب دست يازيدن به شيوه های نامتعارف چون اعتصاب غذا توسط آنان شده است، بر خود واجب می دانيم که بار ديگر با تجمعی آرام و اين بار در مقابل خانه خودمان، خانه ملت که بيش از يکصد سال پيش پدران و مادرانمان برای مقابله با ظلم زورمداران، تمنای آن کردند و با پيروزی نهضت مشروطيت بدان دست يافتند، صدای اعتراضمان را به وضعيت موجود به نمايندگان مردم می رسانيم. با اين اميد که استقلال قوا بهانه ای برای عدم پاسخگويی مسئولين قوه قضائيه به سوالات پی در پی ما نباشد."
*****
دستگیری های پی در پی در تهران به بهانه ی بمب گذاری و ترور
خبرگزاری جوان: خبرها حاکی از آن است که 3 تن از اعضای انجمن پادشاهی که به گفته ی وزارت اطلاعات قصد عملیات بمب گذاری در تهران را داشتند توسط نهادهای مربوطه پیش از هرگونه اقدام دستگیر شدند.
خبرگزاری دولتی جوان ظهر امروز در ادامه ی انتشار این خبر می افزاید که این سه تن قصد داشتند در روز 13 آبان در مقابل لانه جاسوسی آمریکا و 2 سفارتخانه روسیه و انگلیس با هدف ایجاد نا امنی و ایجاد جو رعب و وحشت و تحریک جریان اغتشاشگر بمب گذاری نمایند.گفتنی است که پیش از این نیز چند تن از اعضای انجمن پادشاهی به جرم "قصد" بمب گذاری در دادگاه های نمایشی حوادث پس از انتخابات محاکمه شدند و بعضا احکام غیر انسانی نظیر اعدام نیز برای ایشان صادر شده است.لازم به ذکر است که در همین رابطه روز گذشته روابط عمومی وزارت اطلاعات از دستگیری پنج نفر که قصد ترور یک چهره ی سیاسی را داشتند، خبر داده بود.خبرگزاری دولتی رجانیوز در این زمینه مدعی شده است که ماموران وزارت اطلاعات موسوم به سربازان گمنام امام زمان طی یک عملیات گسترده و ضربتی موفق شدند ضمن شناسایی و دستگیری تعداد پنج نفر تروریست، مقادیری سلاح جنگی و مهمات مربوطه به همراه صدا خفه‌کن و تجهیزات ارتباطی و فنی را کشف و ضبط کنند.بایستی اشاره کرد که تاکنون هیچ منبع خبری نسبت به هویت پنج نفر مذکرو و شخصیتی که قصد ترورش را داشتند خبری منتشر نکرده است.
*****
ادامه اعتراضات و تحصن دانشجويان دانشگاه ياسوج
امروز گروهی از دانشجويان دانشگاه یاسوج دست به اعتصاب غذا و تحصن زدند. این حرکت در پی بی‌پاسخ ماندن خواسته‌ها و مطالبات دانشجويان این دانشگاه پس از چندین تجمع اعتراضی آنان در طی هفته‌های اخیر و در واکنش به اعمال تفكيك جنسيتی در سرويس اياب ذهاب و اجرای حكم تعيلق يك ساله برای دو نفر از دانشجويان عضو شورای صنفی این دانشگاه انجام شده است.
تحصن دانشجویان كنار دانشكده فنی آغاز شد و تا ساعت سه بعد از ظهر ادامه پیدا كرد. امروز در دانشكده فنی جشنی با حضور آقای دهنوی در سالن نشاط در حال برگذاری بود كه یكی از دانشجویان (از دانشجویان متحصن) نزد آقای دهنوی رفت تا با دهنوی در مورد ستم به دانشجویان گفتگو کند.در این هنگام گروهی از بسیجیان و حراست دانشگاه با یورش به وی، او را از سالن خارج كرده و مورد ضرب و شتم قرار دادند. این موضوع باعث واكنش شدید دانشجویان شد که حدود دو هزار نفر از دانشجویان در حمایت از او برخواسته و شروع به سر دادن شعارهایی مانند مرگ بر این مدیر مردم فریب / استعفا استعفا / به گوش باش دانشجوییم نه اوباش / کردند.دانشجویان سپس بیرون سالن نشاط دانشكده فنی جمع شده و شعارهایی علیه مدیر دانشگاه و تفكیك جنسسیتی اعمال شده سر دادند و در ادامه در همان محل دست به تحصن زدند.
*****
پیام سردبیر وبلاگ جنبش همبستگی دانشجویان برای خانم نوشین - ت
"من" اگر "ما" نشوم تنهایم
"تو" اگر "ما" نشوی تنهایی
در میان هزاران ایمیلی که همه روزه دریافت می کنیم، گاهی پیام ها و ایمیل هایی از سوی هم میهنانی نیز به چشم می آید که در عین حال که ادعای آزادگی و ایرانخواهی دارند هنوز در تاروپود افکار خیالبافی "منم" زدن های خویش گرفتارند و تلاش دارند از بیرون "گود" برای بیش از 85% ملت تعیین تکلیف کرده و بگویند "لنگش کن"، که این کار بر ای اکثریت ملت بخصوص نسل جوان و دانشجویان سلحشور که با تمامی نیرو و توان خویش تلاش در روشن نگاهداشتن شعله های خیزش مردمی دارند ایجاد شبهه و تفرقه و دلگیری می نمایند.
خانمی که در یکی از کشورهای اروپایی (اهتمالن هلند) روزگاری آسوده را می گذراند و فقط برای سرگرمی گاهی در تظاهرات ایرانیان آنسوی مرزها حاضر شده و شعاری هم در راستای خواسته های قلبی خویش سر میدهد، با ارسال ایمیلی در رد مقاله اخیر ما تحت عنوان "آقای اوباما، یا با اونا یا ما" که طی آن از ارسال نامه ای برای ملایان از طریق نخست وزیر ترکیه دست به افشاگری زده ایم، برایمان در ایمیل خویش نوشته اند که من چنین کردم و جانباز و مبارز بوده ام و شاخ غول را به تنهایی شکسته ام و غیره و غیره و غیره .... (بقول معروف: لاف در غربت و .... در بازار مسگرها) و شما به چه حقی شعار جمهوری ایرانی سر میدهید....!!!!!!
پاسخ ما به این خانم و سایر هم میهنانی که هنوز برادری یا خواهری خویش را اثبات نکرده ادعای ارث و میراث دارند و می خواهند نظریات خویش را به ما تحمیل نمایند این است که:
"برادر یا خواهر گرامی، نظریات شما همانگونه که برای خودتان عزیز و گرامی است برای ما نیز قابل احترام است اما این که بخواهید با افکار و خواسته هایتان که در قالب پیام یا ایمیل برایمان ارسال می نمایید، ما را از روش و منش بیطرفانه خویش تغییر مسیر داده و وادار سازید که در مسیر و خط مشی افکار شما گام برداریم و قلم بزنیم و مطلب بنویسیم سخت در اشتباه هستید.
برادر یا خواهر گرامی، هرگاه شما به الفبای اولیه دموکراسی یعنی احترام به نظریات اکثریت آشنا شدید آنگاه مشکل روحی و فکری و روانی و قلمی شما برایتان حل میشود و بیهوده افسانه سرایی سر نمی دهید.
شما انتقاد می کنید که چرا ما شعار "نه شرقی، نه غربی ، جمهوری ایرانی" سر داده ایم. نخست آن که ما هیچ شعاری نداده و نمی دهیم و فقط شعارها و نظریات دیگران را منعکس می کنیم؛ همانگونه که اینک نظریات شما را نیز انتشار میدهیم. ما بنا را بر این قرار داده و بارها اعلام داشته ایم که خواسته و نظر ما هرچه باشد برای خودمان محترم است اما در روزی که ایران ما از شر ملایان آزاد شد و یک همه پرسی آزاد برای تعیین نوع سیستم آینده میهن انجام پذیرفت، آنگاه آنچه را که اکثریت ملت بدان رای دهند ما نیز آن را بدیده منت خواهیم پذیرفت حتا اگر این خواسته اکثریت، با خواسته ی ما متفاوت باشد.
بیایید با این ملت سلحشور که در داخل خاک ایران و زیر فشار و ستم و ظلم ملایان و مزدوران آنان با شهامت ایستادگی و مقاومت می نمایند همرنگ شوید و از شعار دادن های توخالی و قصه پردازیهایی که در آن فقط از "من" چنین کردم و "من " فلان کار را انجام دادم صحبت به میان آمده دست بردارید.
خانم یا خواهر گرامی فراموش نکنید که: "من" اگر "ما" نشوم تنهایم، "تو" اگر "ما" نشوی تنهایی.
نخستین شرط همت و تلاش برای آزاد سازی میهن، همگام و همراه و هم رای شدن با آنانی است که درون نایره آتش با جان و خون خویش تلاش می کنند.... دست از شعار دادن های بیهوده بردارید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ