سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۰۵

سه شنبه: 5/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد سه شنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یاران و هم میهنان درود بر شما و بامدادتان گرامی باد. دقیقه ای پس از نیمه شب دوشنبه چهارم آبان و آغاز سه شنبه پنجم آبان است. دیروز برای ما و تمامی اعضای جنبش همبستگی دانشجویان ایران روزی سخت و طاقت فرسا بود.
نخست این که شانزدهمین سالگرد اعدام یکی از عزیزانمان یعنی زنده یاد دکتر شهره قاسملو، استاد رشته جامعه شناسی دانشگاه ملی و همسر دیگر یار عزیز ما دکتر بحری را پشت سر نهادیم. دیگر این که از نخستین ساعات بامداد روز شنبه سوم آبانماه نتوانسته بودیم با دکتر بحری بسیار عزیز و گرامی ارتباط برقرار کنیم که بعد از طریق یاری آگاه شدیم که ایشان بدلیل همان سالگرد همسرش، در وضعیت نامناسبی قرار داشت که خوشبختانه اینک که مشغول نوشتن این مطلب هستم وضعیت فیزیکی ایشان رو به بهبود است اما درباره وضعیت روحی و فکری ایشان هنوز نمی توانیم اظهار نظری بنماییم.
مطلب دیگری که روز گذشته بسختی ما را رنجاند و دلمان را شکست سیل پیامها و ایمیل هایی است که بسوی ما سرازیر گشت که هنوز هم ادامه دارد. ما طی 24 ساعت گذشته تا این لحظه هزاران ، نه... دهها هزار پیام و ایمیل دریافت کرده ایم در رابطه با مطلب آغازین پست دیروزمان به مناسبت روز چهارم آبان و نودمین سالروز میلاد شاهنشاه فقید ایران....! پیامها و ایمیل هایی که گویای این مطلب است که حدود 31 سال فشار فکری و عقیدتی و سیاسی و فردی و اجتماعی تازیان اشغالگر میهن، گروهی از هم میهنان ما را بسختی به ورطه گمراهی و نابودی وجدان و "پوده" شدن افکارشان سوق داده است که از این بابت سخت مغموم و متاسف و نگران هستیم.
هم میهن، ما بارها در این وبلاگ و تارنماهای قبلی جنبش که طی 6-7 سال گذشته بارها مسدود و معدوم و از صفحه اینترنت محو گردید به این نکته اشاره کرده بودیم و اینک نیز اعلام می نماییم که ما، برای تمامی عقاید و نظریات و خواست ها و آرزوها و طرز تفکرهایی که در آن بویی از ایرانیت و میهن پرستی به مشام رسد احترام قایل هستیم و در بازنشر این گونه ایده ها خود را محق می شماریم و یا از آن مهمتر، تداوم این کار و راه را وظیفه وجدانی خویش می دانیم.
چرا باید مانند کبک سرمان را زیر برف فرو برده و ....... خویش را به هوا کنیم؟ آیا آنچه که ما به نقل از قسمت بسیار کوتاهی،از بخشی بسیار آموزنده از کتابی سراسر حقایق درباره اسلام و شیعه و ملایان به قلم و نوشته یار عزیزمان دکتر بحری، به مناسبت نودمین سالروز خجسته یکی از شیفتگان ایران و ایرانی انتشار دادیم دروغ و مزخرف بود یا واقعیتی انکار ناپذیر؟
از کسانی که با پیامها و ایمیل هایشان ما را به زیر سوآل برده و نوشته اند که تا کنون تصور می کردند ما جمعیت و گروهی بدون هیچگونه وابستگی به فرقه و مرام و مسلکی و فقط در فکر میهن و هم میهن هستیم؛ سوآل می کنیم آیا ما دروغگو و هزار رنگیم یا شمایانی که با نوشته ها و پیام هایتان صد در صد نشان دادید که بوقلمون صفت هستید و به هرسویی که باد موافق بوَزَد به همان سوی بادبان خویش را بر می افرازید؟
چرا باید آنقدر بی وجدان باشیم که سی و هفت سال خدمات چشمگیر و میهنی انسانی وطن پرست را نادیده انگاشته و به مقتضای زمانه که اینک در چنگال مشتی ظالم دین فروش روزگار سپری می نماییم، سنگ وااسلاما به سینه بزنیم؟ آیا کور و کر هستید و نمی بینید که از سی سال به اینسو در هر تظاهرات و همایش و راهپیمایی هایی میلیونها هم میهن ما و شما فریاد "مرگ بر آخوند" سر میدهند؟ آیا در همین چند ماهه اخیر پس از کودتای مشتی اوباش و الواط بی سروپا، کم کشته و زخمی و اسیر دادیم...! کشته ها و زخمی ها و اسرایی که یک صدا و همدل فریاد زدند و می زنند که ما نه دین و مذهب را قبول داریم و نه رژیم دینی و مذهبی را زیرا که اینها دروغ هایی بیش نیستند..؟
آری، ما نیز قبول داریم که در این موج میلیونی خروش و خیزش هم میهنان ما شاید کمتر حرفی از نظام پادشاهی و یا شاهنشاهی مطرح گشته و نقطه عطف شعارها و خواسته ها جمله معروف: " نه شرقی – نه غربی – جمهوری ایرانی" بوده است اما به رغم تمام اینها، هیچ دلیل و منطق و برهان فکری و عقیدتی در کار نیست که ما یکی از رادمردانی را که ایران ما را در سخت ترین دوران بحرانی با هدایت و راهبری خردمندانه خویش بسوی ترقی و پیشرفت و سربلندی سوق داد، نادیده انگاشته و زادروز این ابرمرد را یادمان نگیریم...
هم میهنانی که به ما ایراد گرفته و با پیام هایتان ما را خائن به اهداف هموطنان نام برده اید؛ آیا وقت آن نشده که به معنای واقعی دموکراسی بیاندیشیم و به این نکته برسیم که هرکسی واقعا آزادیخواه و دموکرات باشد باید... بلی، باید هرگونه ایده و عقیده و مرام و منشی را تحمل نماید تا از میان ایده ها و آرمانهای مختلف، در زمان مقتضی بهترین را بعنوان راهکار هدایت میهن بسوی ترقی و سربلندی انتخاب نماید. ایده ها و راهکارهایی را که اکثریت ملت بدان تعلق خاطر نشان خواهند داد و نه ایده و مرامی را که به فکر و اندیشه ما خوش آیندتر و پسندیده تر است....! دموکراسی یعنی احترام به هر نظریه ای که ابراز می شود و سپس سرتعظیم و تسلیم فرود آوردن به خواسته ی اکثریت....
ما نمی گوییم که اکثریت ملت خواهان نظام مشروطه پادشاهی هستند. ما در مقاله دیروز نه گفتیم و نه نوشتیم که صد در صد خواستار یا مایل نظام یا مرام و مسلک و ایده خاصی هستیم زیرا از نظر ما زمانی خواهد رسید که اکثریت ملت تصمیم خواهند گرفت که چه سیستمی برای آینده میهن بهتر است و ما نیز به حکم پیروی از دموکراسی در برابر این اکثریت سر خم خواهیم نمود.
ما فقط با احترام نهادن به چند هزار سال تاریخ میهن سربلند خویش، به یکی از شخصیت های ممتازی که نه تنها چند صفحه، بلکه هزاران صفحه از تاریخ معاصر ما به او و کارهای نیکویش برای ترقی و پیشرفت ایران تعلق گرفته است، زادروزش را گرامی داشتیم و به بازماندگانش و نیز آن گروه از هم میهنانی که هنوز عشق و علاقه آن رادمرد را در سینه حفظ کرده اند تبریک و تهنیت گفتیم.
*****
گزارشی از فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده از بند 1 زندان گوهردشت کرج ، محسن منصوری افسر کشیک بند 1 زندان گوهردشت کرج در یک درگیری کشته شد.
قبل از این خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران او را به عنوان کارمند حل اختلاف شعبۀ 608 ولنجک اعلام کرده بود و در ادامه این گزارش گفته بود که او همراه با 5 نفر دیگر در یک درگیری خانوادگی به قتل رسید. محسن منصوری مدت طولانی است که تحت عنوان افسر کشیک در زندان گوهردشت کرج مشغول بکار بود . این فرد در اذیت و آرار زندانیان و بخصوص زندانیان سیاسی نقش مسقیم داشت. شایعاتی حاکی از آن است که این درگیری خانوادگی نبوده و به منظور گرفتن رشوه می باشد.
رئیس زندان علی حاج کاظم و سایر نفرات او در زندان گوهردشت کرج در گرفتن رشوه و اخاذی از زندانیان و خانواده های آنها نقش عمده ای دارند. از جمله آن علی محمدی معاون اجرائی زندان گوهردشت کرج به دلیل اخاذی از زندانیان و افشا شدن آن و عدم تقسیم مبلغ گرفته شده بین سایر کارگردانان زندان سال گذشته پرونده ای علیه وی در دادگاه کرج تشکیل شد و این پرونده همچنان در جریان است.
*****
احتمال ميانجيگري ترکيه ميان واشنگتن و تهران
تاييد مخالفت با مذاکرات ايران و امريکا توسط متکي
در حالي که تنها چند ساعت به آغاز سفر دوروزه رجب طيب اردوغان به تهران باقي مانده است، خبرها يک بار ديگر از احتمال ميانجيگري ترکيه ميان ايران و امريکا حکايت مي کند.

نخست وزير ترکيه با هياتي 200 نفره امروز راهي تهران خواهد شد تا در مورد انرژي و افزايش مبادلات تجاري با مقامات ايراني گفت وگو کند، اما بسياري بر اين نظرند که اردوغان احتمالاً مجدداً در مورد ميانجيگري بين ايران و امريکا در سفرش به ايران رايزني خواهد کرد.اين گمانه از آنجا تقويت شده که نخست وزير ترکيه بلافاصله پس از پايان سفرش به تهران به دعوت باراک اوباما راهي امريکا خواهد شد و از سوي ديگر چند روز قبل نيز يک بار ديگر طي مصاحبه يي براي ميانجيگري ميان تهران و واشنگتن اعلام آمادگي کرده بود. در همين ارتباط روزنامه نيويورک تايمز نيز در آستانه سفر اردوغان خبري منتشر کرد مبني بر اينکه نخست وزير ترکيه براي ميانجيگري بين ايران و امريکا آماده است.
ايران پيشنهاد اردوغان را به صورت علني رد نکرده و کارشناسان شانس اردوغان را با توجه به نقش و جايگاه اين کشور در سياست خارجي امريکا و عضويت آن در ناتو و افزايش نفوذ سياسي ترکيه در منطقه براي تاثيرگذاري در مشکل روابط تهران-واشنگتن قابل توجه مي دانند.
با اين حال يک منبع مطلع در سفارت ترکيه در گفت وگو با ايلنا نسبت به ميانجيگري ترکيه ميان ايران و امريکا اظهار بي اطلاعي کرد و گفت؛ ما از اين مساله اطلاع نداريم و آقاي اردوغان خودشان بايد پاسخ دهند. وي افزود؛ برنامه کاري نخست وزير ترکيه در ايران به قدري زياد است که حتي يک ساعت زمان استراحت در روز ندارند و بسياري از ديدارهاي ايشان در زمان استراحت وي تدارک ديده شده است.
به هر ترتيب رجب طيب اردوغان روز گذشته در گفت وگو با روزنامه گاردين چاپ انگليس برخورد کشورهاي غربي با برنامه هسته يي ايران را غيرمنصفانه توصيف کرد.به گزارش بي بي سي وي همچنين اتهام تلاش ايران براي دستيابي به اسلحه اتمي را مردود دانسته و حمله نظامي به اين کشور را ابلهانه توصيف کرده است. رجب طيب اردوغان در اين مصاحبه گفته است اين ادعا که دولت ايران درصدد ساخت اسلحه اتمي در پوشش برنامه هاي صلح آميز هسته يي است تنها بر «شايعه سازي» مبتني است.
نخست وزير ترکيه که رهبري حزب اسلامگراي عدالت و توسعه را نيز برعهده دارد، در اين مصاحبه تلويحاً کشورهايي را که به دليل برنامه هاي هسته يي ايران اين کشور را تحت فشار قرار داده اند به دورويي متهم کرده است.اردوغان گفت اين کشورها داراي اسلحه اتمي هستند و افزود؛ «نگرشي براساس سبک خاصي وجود دارد که چندان منصفانه نيست زيرا اين کشورها خودشان داراي زيرساخت هاي قوي اتمي هستند و اين واقعيت را انکار هم نمي کنند.» نخست وزير ترکيه مشخصاً از اعضاي دائم شوراي امنيت- امريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه- نام برد و گفت اين کشورها «همگي داراي زرادخانه هاي اتمي هستند و همين طور کشورهاي ديگري هم هستند که عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي نيستند اما اسلحه اتمي دارند.»
نخست وزير ترکيه سپس گفت اظهارات دولت ايران در مورد صلح آميز بودن برنامه هاي اتمي اين کشور را مي پذيرد و افزود خود او بيشتر در مورد تهديداتي، به خصوص از سوي اسرائيل، در مورد «نابود» کردن ايران احساس نگراني مي کند.اردوغان همچنين واکنش به حوادث پس از انتخابات ايران را به عنوان دخالت در امور ايران ذکر کرد.همچنين به گزارش ايلنا نخست وزير ترکيه با تاکيد بر روابط دوستانه تهران و آنکارا گفت روابط دو طرف در سطح بالا است و هيچ مشکلي بين آنها وجود ندارد.وي افزود؛ ترکيه براي تبديل شدن به پلي ميان جهان اسلام و اروپا تلاش مي کند.همچنين به گزارش مهر «رجب طيب اردوغان» در مصاحبه با روزنامه گاردين افزود؛ ايران دوست ترکيه است و ترکيه تاکنون روابط بسيار خوبي با ايران داشته و هيچ مشکلي با يکديگر نداشته ايم.
*****
پخش اعلاميه برای 13 آبان در دانشگاه آزاد شهرکرد
با نزدیک شدن به مراسم 13 آبان، فعالیت‌ مردم سبزاندیش به خصوص دانشجویان برای آگاه کردن دیگر هموطنان از برنامه‌های این روز افزایش یافته است. در همین راستا در روزهای اخیر صدها تراکت در دانشگاه آزاد شهرکرد برای دعوت به مراسم 13 آبان و تظاهرات در این روز در محوطه و دانشکده‌های این دانشگاه پخش شده است. دانشگاه آزاد شهرکرد یکی از مراکز دانشگاهی بوده است که دانشجویان آن در روزهای اخیر با دیوار نویسی، تجمعات و سردادن شعارهای کوبنده اعتراض خود به کودتاگران را ابراز کرده‌اند.
*****
ورود شوراي امنيت ملي به هدفمند کردن يارانه ها
منبع: مرکز پژوهش های مجلس رژیم
شوراي عالي امنيت ملي به موضوع هدفمند کردن يارانه ها ورود خواهد کرد. سايت جهان وابسته به عليرضا زاکاني نماينده مجلس گزارش داد؛ بررسي لايحه هدفمند کردن يارانه ها در دستور کار شوراي عالي امنيت ملي قرار دارد.
در خبري که از سوي اين سايت منتشر شده گرچه به اين مساله به طور کامل پرداخته نشده اما با يادآوري اقداماتي که در گذشته براي دستکاري قيمت ها انجام شده و نگراني از بار تورمي و واکنش هاي اجتماعي نتيجه گيري شده که بررسي اين لايحه در شوراي عالي امنيت ملي مي تواند احتمال تعرضات و واکنش هاي اجتماعي نسبت به اجراي يارانه نقدي را با تدابير مناسب کاهش دهد. اصلي ترين نگراني ها درباره هدفمند کردن يارانه ها به تبعات تورمي اين طرح برمي گردد.
احمد توکلي رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس چندي پيش در يادداشتي با هشدار نسبت به عواقب تورمي طرح هشدار داد؛ مقالات علمي و پژوهشي و گزارش هاي نهادهاي بين المللي مانند بانک جهاني و صندوق بين المللي پول، به استثناي گزارش کارگروه تحول اقتصادي دولت، آثار تورمي افزايش شديد قيمت هاي حامل هاي انرژي را قابل توجه گزارش کرده اند. بين پژوهش هاي علمي به ندرت استثنايي مانند گزارش کارگروه دولت وجود دارد. دولت در گزارش خود مدعي شد تورم اين طرح حداکثر 7/15 درصد است. رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس در يادداشت خود تاکيد کرد؛ گزارش هاي رايج با فروش مختلف، نتايج متفاوت ولي بالا نشان داده اند. به عنوان نمونه بانک جهاني (2003) اين تورم اضافي را 5/30، پرمه (1384) 6/35، بانک مرکزي (1380) 6/46 درصد و مرکز پژوهش هاي مجلس با فرض گزينه لايحه دولت اين تورم اضافه بر تورم موجود را 6/59 درصد محاسبه کرده است در حالي که دولت مدعي بود با مدل پيشرفته يي، تورم اضافي را 7/15 درصد به دست آورده است. مرکز پژوهش ها تورم ناشي از درآمد 20 هزار ميليارد تومان را نيز با دو فرض مختلف 5/20 و 8/39 درصد به دست آورده است. البته بسياري از مدل هاي موجود با فرض حذف يارانه حامل هاي انرژي بوده است. اگر به صورت مساله آنها حذف يارانه کالاهاي اساسي نيز اضافه شود تورم ناشي از حذف يارانه ها رشد بيشتري خواهد گرفت. براي مثال موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني وابسته به وزارت بازرگاني در مطالعه يي تحت عنوان «اصلاح نظام پرداخت يارانه کالاهاي اساسي در ايران» (با تاکيد بر هدفمندي)، تورم ناشي از دو برابر کردن قيمت کالاهاي اساسي را 3/19 درصد برآورد کرده است. در واقع به تورم موجود ايران که گفته مي شود 5/18 درصد است بايد با فرض خوشبينانه تورم20 درصدي حذف يارانه حامل هاي انرژي و 3/19 درصدي کالاهاي اساسي را اضافه کرد. به اين ترتيب در سال آينده اقتصاد ايران شاهد تورمي معادل 8/57 درصد خواهد بود. احتمال وقوع شوک تورمي از هم اکنون برخي نمايندگان و نهادها را به صرافت انداخته تا از بروز برخي تبعات اجراي طرح جلوگيري کنند.
گرچه دولت معتقد است در هر شرايطي از اجراي طرح عقب نخواهد نشست اما چهره هايي در مجلس نگرانند داستان عقب نشيني دولت در برابر افزايش قيمت گازوئيل و ماليات بر ارزش افزوده تکرار شود. به همين دليل اصرار بر عملي شدن اين کار با دقت و احتياط بيشتري دارند. از اين رو امکان دارد ورود شوراي عالي امنيت ملي به منظور اتخاذ تمهيدات در برابر آثار اجتماعي مطرح باشد تا احتمال تعرضات کاهش يابد.
قيمت ها در سال آينده
اما اگر لايحه حذف يارانه ها از سال آينده عملي شود براي قيمت حامل هاي انرژي چه اتفاقي خواهد افتاد. در ماده يک اين لايحه به دولت اجازه داده شد قيمت حامل هاي انرژي را افزايش دهد. هرچند در متن ماده مذکور از دولت خواسته شده در مدت پنج سال اين افزايش صورت گيرد اما نکته مهم اين ماده اين است که دولت مکلف است قيمت هاي سال پايه اجراي اين قانون را طوري تعيين کند که ميزان درآمد حاصل از آن حداقل 10 هزار ميليارد تومان و حداکثر 20 هزار ميليارد تومان باشد. در واقع کف درآمدي دولت از اين محل از 10 هزار ميليارد تومان نبايد کمتر باشد و از 20 هزار ميليارد تومان نيز نبايد افزون تر شود. بنابراين براي سال آينده در دو حالت حداقل و حداکثر درآمد قيمت حامل ها مي تواند در نوسان باشد. سايت الف وابسته به احمد توکلي با احصاي قيمت ها نشان داده اگر دولت تصميم بگيرد درآمد حداکثري يعني 20 هزار ميليارد تومان را به دست آورد بايد قيمت بنزين را به 400 تومان، نفت گاز را به 60 تومان، نفت کوره، نفت سفيد و گاز مايع را به 45 تومان، گاز طبيعي را به 44 تومان، برق را به 50 تومان و آب را به 100 تومان افزايش دهد. اين ارقام در مقايسه با رقم کنوني که از مصرف کنندگان اخذ مي شود افزايشي بين 200 تا 600 درصد را تجربه مي کند. براي مطالعه محاسبه قيمت حامل ها در سناريو حداقل و حداکثر مي توانيد جدول را مطالعه کنيد.
چقدر پول مي گيرد
اگر همه مصوبات کميسيون ويژه در صحن علني نيز تصويب شود، دولت مجاز است حداکثر تا 50 درصد خالص وجوه حاصل از اجراي اين قانون را در قالب بندهاي زير هزينه کند.
الف - پرداخت نقدي يا غيرنقدي به پنج دهک در آغاز دوره اجرا و تغيير تدريجي آن به برقراري نظام جامع تامين اجتماعي
ب - اجراي نظام جامع تامين اجتماعي براي جامعه هدف از قبيل؛
1- گسترش و تامين بيمه هاي اجتماعي، خدمات درماني، تامين و ارتقاي سلامت جامعه و پوشش دارويي و درماني بيماران خاص و صعب العلاج
2- کمک به تامين هزينه مسکن، مقاوم سازي مسکن و اشتغال
3- توانمندسازي و اجراي برنامه هاي حمايت اجتماعي. با فرض اينکه بتوان همه 20 هزار ميليارد تومان درآمد جديد به دست آمده را درآمد خالص دانست، نصف اين مبلغ يعني 10 هزار ميليارد تومان در اختيار دولت است تا صرف امور مذکور شود. در سناريوي حداقلي که دولت مخير به افزايش قيمت ها به گونه يي است که 10 هزار ميليارد تومان منابع جديد حاصل شود، رقم يارانه نقدي به 5 هزار ميليارد تومان کاهش خواهد يافت. اگر دولت تصميم بگيرد همه اين مبلغ را به صورت نقدي بين نصف خانوارها توزيع کند و ساير وظايف انجام شده در اين قانون براي گسترش بيمه هاي اجتماعي را انجام ندهد بايد 10 هزار ميليارد تومان (50 درصد 20 هزار ميليارد تومان) را بين 36 ميليون نفر تقسيم کند.
به اين ترتيب به هر نفر ماهانه در حدود 23 هزار تومان خواهد رسيد.(با فرض سناريو 10 هزار ميليارد تومان اين رقم به 11 هزار 500 تومان تقليل مي يابد.) البته اين مبلغ به سرپرستان خانوارها تعلق مي گيرد و در نتيجه به هر خانوار پنج نفره که تحت پوشش پرداخت يارانه نقدي قرار بگيرد، در حداکثر حالت ممکن چيزي حدود 116 هزار تومان در ماه مي رسد. (در سناريو حداقلي اين رقم نصف مي شود و به 58 هزار تومان کاهش مي يابد.)
*****
باز هم تحريف، باز هم ايرنا
خبرگزاري دولتي رژیم
در يک اقدام غيرحرفه يي اقدام به تقطيع و تحريف مصاحبه با مديرمسوول اعتماد ملي کرد. ارگان خبري دولت در اين اقدام بخشي از مصاحبه محمدجواد حق شناس را حذف و بخش ديگري را به آن اضافه کرد که تيتر اين خبر هم از اين قسمت است.
حق شناس در گفت وگو با نيمروزآنلاين بيان داشت وي در مصاحبه با ايرنا با ارائه تحليلي از مقدمات نا مناسب و نامقدمات غيرقانوني و مشکلات قبل از انتخابات از قبيل حمايت اکثريت اعضاي شوراي نگهبان از کانديداي خاص و حمايت علني دبير شوراي نگهبان از رئيس دولت نهم و نامزد انتخابات، عزل سوال برانگيز پورمحمدي وزير کشور وقت و معرفي کردان و سپس محصولي از گروه نزديک به احمدي نژاد براي تصدي وزارت کشور و تغييرات پي درپي روساي ستاد انتخابات کشور و همچنين تغييرات گسترده استانداران و فرمانداران و همين طور حمايت صدا و سيما از کانديداي خاص همه را مقدمه يي بر ايجاد شک و شبهه در جريان انتخابات تلقي کرده و عملکرد دولت و شوراي نگهبان را در پس از انتخابات مورد نقد قرار داد. اعمالي شبيه خس و خاشاک خواندن مردم توسط احمدي نژاد و عدم اجازه به منتقدان در صدا و سيما براي طرح مسائل و ابهامات وارده از مواردي بود که حق شناس اعمال تحريک آميز بعد از انتخابات دانست. آنگاه اشاره يي به فضاي مناسب انتخابات در سال 76 کرد که با توجه به برخورد اخلاق گرايانه خاتمي و اخذ راي نزديک به 22 ميليون، شاهد برخورد جوانمردانه ناطق نوري به عنوان رقيب انتخاباتي بوديم. عليهذا انتشار بخشي از مصاحبه و حذف بخش اعظمي از مصاحبه اقدامي غيرحرفه يي تلقي مي شود.
در اين مصاحبه نظر حق شناس بر اين بود که عملکرد وزارت کشور و شوراي نگهبان و ستاد انتخابات داراي اشکالات اساسي بوده و در ايجاد فضاي متشنج و عدم باور نتيجه اعلام شده در انتخابات نقش اساسي داشت و بايد در خصوص تجديد نظر در ادامه مديريت اين مجموعه ها و تصريح روند مديريتي در نهاد هاي يادشده اقدامي جدي انجام شود. بايد گفت در تيتر اين خبر آورده شده است که حق شناس گفته است کاش موسوي و کروبي پيروزي احمدي نژاد را تبريک مي گفتند.
*****
قول اسلام آباد براي تحويل گروه "جندالله"
اعتماد: تاکيد بر ارتقاي سطح روابط ايران و پاکستان نتيجه سفر دو روزه محمدنجار به اسلام آباد و ديدار و رايزني هاي وي با سران اسلام آباد بود. حادثه تروريستي سيستان و بلوچستان که طي آن شش تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و حدود 35 نفر از مردم و سران قبيله ها کشته شدند زنگ خطري براي مسوولان نظام بود تا بر تحرکات ديپلماسي خود افزوده و يک بار براي هميشه با همسايه شرقي خود در خصوص اين فجايع به تصميمات قطعي و عملي برسند. در همين راستا محمدنجار وزير کشور دولت دهم در راس هياتي به اين کشور سفر کرد تا بر ضرورت همکاري در خصوص مبارزه با تروريسم تاکيد کند. حال اينکه اين توافقات تا چه اندازه مي تواند کارساز باشد و سايه تروريست ها را از اين منطقه محروم برچيند بايد ديد و منتظر شد که نتيجه اين رفت و آمدها به پاکستان تا چه اندازه منتج به نتيجه مي شود. به هر حال سفر نجار روز يکشنبه پايان يافت. او پس از بازگشت به خبرنگاران گفت؛ مقامات پاکستاني متعهد شدند با ايران همکاري کنند و هر اقدامي که لازم است در جهت دستگيري و تحويل اعضاي گروه تروريستي ريگي به جمهوري اسلامي ايران انجام دهند.
به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت کشور وي اظهار داشت؛ در مذاکرات با مقامات پاکستان، دو کشور ضمن تاکيد بر روابط دوستي ديرينه، سطح همکاري دو کشور را خوب ارزيابي کردند. وي با اشاره به اقدامات تروريستي اخير در شرق ايران و به شهادت رسيدن جمعي از فرزندان اين مرز و بوم گفت؛ در مذاکرات با وزير کشور، نخست وزير و رئيس جمهور پاکستان انتظار ملت ايران و مسوولان جمهوري اسلامي ايران منعکس شد و مقامات پاکستاني کاملاً پذيرفتند هيچ اقدامي نمي تواند موجب شود بر روابط حسنه دو کشور خدشه يي وارد شود. وزير کشور افزود؛ در اين جلسات مدارک و اسنادي دال بر تروريست بودن گروه ريگي و همدستانش و نيز درباره اقدامات آنان از طريق خاک پاکستان عليه منافع ايران در اختيار مقامات پاکستاني قرار گرفت. وزير کشور خاطرنشان کرد؛ همچنين قرار شد براي پيگيري مسائل امنيتي دو کشور نشست هايي به طور منظم در سطح وزيران کشور، معاونان امنيتي وزارتخانه ها و همچنين استاندار سيستان و بلوچستان ايران و استاندار بلوچستان پاکستان برگزار شود. نجار گفت؛ در اين سفر همچنين موضوع ربوده شدن يکي از ديپلمات هاي ايراني (عطارزاده) پيگيري شد که طرف پاکستاني اذعان داشت وي سالم است و مقامات پاکستاني در حال مذاکره با ربايندگان هستند تا اين فرد به جمهوري اسلامي ايران بازگردد. وزير کشور همچنين خبر داد که تمام سرنخ هاي تروريستي سرباز براي ما روشن شده و در حال پيگيري هستيم.
در همين حال نجار در آخرين مرحله از سفرش در گفت وگو با آصف علي زرداري رئيس جمهور پاکستان از دولت پاکستان خواست همان طور که مرز ايران هميشه براي اين کشور امن و باثبات است، پاکستان نيز عوامل تروريستي را در خاک اين کشور شناسايي کند. او با تاکيد بر عزم ايران براي ارتقاي سطح روابط با پاکستان گفت؛ از دولت پاکستان مي خواهيم عوامل تروريستي را که در خاک اين کشور تردد مي کنند و عليه ايران اقدامات تروريستي انجام مي دهند، شناسايي و بازداشت کند. در اين ديدار همچنين طرفين در خصوص همکاري هاي دو کشور براي توسعه و امنيت افغانستان، همکاري هاي دو کشور در زمينه توسعه اقتصادي و تجاري مشترک، امنيت مرزي و نيز تصويب هر چه سريع تر توافقنامه امنيتي بين ايران و پاکستان تاکيد کردند. وزير کشور گفت؛ ما منتظر به نتيجه رسيدن هر چه سريع تر نتايج سفر هيات ايراني به پاکستان هستيم و اميدواريم توافقات صورت گرفته در راستاي حل مشکلات امنيتي در مرزهاي مشترک دو کشور نتايج خوبي داشته باشد. در اين ديدار رئيس جمهور پاکستان نيز با اشاره به حوادث تروريستي اخير در سيستان و بلوچستان گفت؛ با توجه به روابط ديرينه و عميق خود با ايران از وقوع اين حوادث متاثريم و اعلام مي کنيم هرگز به هيچ گروه تروريستي اجازه استفاده از خاک پاکستان را براي انجام اقدامات تروريستي در داخل خاک ايران نخواهيم داد. زرداري همچنين با اشاره به اينکه برخي درصدد تخريب روابط ايران و پاکستان هستند، گفت؛ بايد مراقب بود دشمنان دو کشور در اهداف خود موفق نباشند. رئيس جمهور پاکستان همچنين ارتقاي بيش از پيش روابط ايران و پاکستان را در زمينه هاي اجتماعي، سياسي و به ويژه امنيتي و اطلاعاتي در مرزهاي مشترک خواستار شد. زرداري به وزير کشور ايران قول داد تمام تلاش خود را براي کمک به ايران در زمينه برطرف ساختن ناامني در مرزهاي دو کشور به کار خواهد بست.در همين حال دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت؛ تقابل بين ايران و امريکا، تقابل بين دو راهبرد يا استراتژي نيست، بلکه ما شاهد تقابل دو پارادايم هستيم.
به گزارش ايلنا، سعيد جليلي روز گذشته در مراسم بزرگداشت هفتمين روز شهادت شهداي حادثه تروريستي سيستان و بلوچستان اظهار داشت؛ عمليات کور و ترورهاي اينچنيني، نه تنها نمي تواند ناامني ايجاد کند بلکه در ايجاد اتحاد ميان شيعه و سني و تامين امنيت پايدار کشور موثر خواهد بود. در خبري ديگر در اين راستا عضو کميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به ديدار هيات ايراني با مقامات پاکستاني گفت؛ متقاعد شدند تروريست ها از خاک پاکستان سوءاستفاده مي کنند. آنها معتقدند کشورشان قرباني تروريسم است به همين دليل قرار شد دو کشور در مبارزه با تروريسم با يکديگر همکاري هاي امنيتي مستمري داشته باشند. سروري تاکيدکرد؛ سرويس امنيتي پاکستان نيز قبول کرد اقداماتي جهت برخورد با عناصر خودسرانه که به دنبال تضعيف رابطه ايران و پاکستان هستند، انجام دهد.
نيازي به ورود سپاه به خاک پاکستان نيست
به گزارش ايلنا سردار محمد پاکپور فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران هم با اشاره به مذاکرات ديپلماتيک که از طريق دولت نسبت به اين موضوع با پاکستان صورت گرفته ادامه داد؛ از دولت پاکستان درخواست شد نسبت به دستگيري و سرکوب اين اشرار که در خاک پاکستان هستند همکاري شود. آنها همچنين نسبت به اين اقدام قول داده اند و اصلاً نيازي به ورود ما به خاک پاکستان نيست.
*****
به تخلفات دانشگاه آزاد رسيدگي کنيد
" مَه فشاند نور و سگ عوعو کند..!!"
زهره الهيان نماينده حامي احمدي نژاد دست به قلم برد و در نامه يي به رئيس قوه قضائيه خواستار رسيدگي به تخلفات عبدالله جاسبي شد. اين نامه پس از آن ارسال شد که وي در نامه يي خطاب به ضرغامي از عدم توجه صدا و سيما به سوءمديريت هاي جاسبي انتقاد کرد و از رسانه "ضدملي" خواست عملکرد وي را به چالش بکشد. البته اين نامه الهيان خطاب به ساکن جام جم بي پاسخ نماند گو اينکه دانشگاه آزاد در نامه يي پاسخ اتهامات مطرح شده را داد اما با وجود انتشار چنين پاسخي، زهره الهيان اين بار نامه يي خطاب به آيت الله صادق لاريجاني منتشر کرد و از وي خواست به تخلفات جاسبي رسيدگي کند.
اين پزشک متخصص داخلي که در کميسيون امنيت ملي عضويت دارد نامه يي به شرح ذيل خطاب به ساکن کاخ دادگستري منتشر کرد. به گزارش جهان در اين نامه آمده است:
«آغاز مسووليت جنابعالي در جايگاه برقراري عدل و داد در نظام اسلامي بي ترديد جايگاهي بس حساس و مسووليتي گران است که در صورت تحقق عدالت حتي به طور نسبي و گرفتن حق مظلوم از ظالم اين جايگاه مطمئناً رفيع خواهد بود و بر درجات خواهد افزود. اکنون که اميدواري مردم حق جو و حقيقت طلب در نظام اسلامي به اين جايگاه بلند عدالت گستر مي باشد، شايسته است برخوردي جدي و متناسب با تخلفات متخلفين صورت گيرد. همان گونه که مستحضريد عدم برخورد با اين نوع نگاه و اقدامات سودجويانه تا به حال ضربات سنگيني بر نظام و کشور عزيزمان وارد آورده که کمترين آفت آن بي اعتمادي مردم به حقانيت نظام اسلامي مي باشد و مسلماً يکي از علل و ريشه هاي ناآرامي هاي بعد از انتخابات دهم رياست جمهوري همين مسامحه با صاحبان زر و زور و انحصارطلبان در طول ساليان متمادي بوده است؛ انحصارطلباني که همواره خود را وارث ثروت هاي ملت دانسته اند و در حاشيه امن ناشي از اين مسامحه عمر را به راحتي و خوشي طي نموده اند. اکنون وقت آن رسيده که بعد از اين همه هزينه کرد نظام به تخلفاتي از اين دست بدون اغماض رسيدگي گردد. جناب آقاي لاريجاني، تخلفات دانشگاه آزاد و رياست آن و چنگ اندازي تودرتوي خانواده ايشان به املاک اين دانشگاه از همين سنخ مي باشد که البته به دليل فشار افکار عمومي و نخبگان سياسي و جنبش دانشجويي تا اندازه يي برملا شده است. ايشان در حرکتي جديد و غيراخلاقي اين املاک را بسان ملک شخصي وقف نموده اند تا چهره يي خيرخواهانه و خيرمآبانه به خود گيرند. رياست محترم قوه قضائيه، آيا وقت آن نرسيده که عده يي از حاشيه امن بيرون آيند و همه در مقابل جايگاه عدل و ترازوي عدالت با يک ميزان سبک و سنگين گردند.»
*****
تعويق دادگاه کارادزيچ
قاضي دادگاه رهبر صرب هاي بوسني اين دادگاه را به علت غيبت رادوان کارادزيچ به امروز (سه شنبه) موکول کرد. رادوان کارادزيچ رهبر صرب هاي بوسني که متهم اصلي پرونده نسل کشي و جنايات جنگي در جريان جنگ بوسني است، در اعتراض به عدم رعايت عدالت در دادگاه جنايي بين المللي (لاهه) در جلسه دادگاه حضور نيافت. کارادزيچ در اعتراض به ارائه زمان ناکافي به وي از سوي دادگاه براي آماده کردن دفاعياتش، جلسه ديروز (دوشنبه) دادگاه را تحريم کرد. وي اعلام کرده به چندين ماه زمان براي آماده کردن خود نيازمند است. قرار است در اين دادگاه به يکي از مهم ترين پرونده هاي جنايات جنگي مربوط به مرگبارترين جنگ اروپا پس از جنگ جهاني دوم رسيدگي شود. «او-گ ن- کوان» قاضي اين دادگاه اعلام کرد به علت غيبت کارادزيچ و عدم حضور وکيلي از جانب وي دادگاه تا امروز بعدازظهر به تاخير مي افتد. هنوز مشخص نيست که اگر کارادزيچ بار ديگر دادگاه را تحريم کند، چه تصميمي اتخاذ خواهد شد. دادستان دادگاه از قضات درخواست کرد بدون توجه به خواست کارادزيچ، وکيلي را براي وي تعيين کنند تا وي نتواند عمداً موجب عدم برگزاري اين دادگاه شود.
عدم حضور کارادزيچ در دادگاه جنايات جنگي يوگوسلاوي به منزله ضربه يي به بازماندگان قربانيان جنگ وحشيانه بوسني در فاصله سال هاي1995-1992محسوب مي شود. اين بازماندگان کارادزيچ را مسوول مرگ ده ها هزار تن در طول اين جنگ مي دانند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، دادگاه کارادزيچ همچنين به منزله فرصتي براي تجديدنظر در دادگاه ناتمام اسلوبودان ميلوشويچ معلم سياسي صرب ها است. کارادزيچ 64ساله متهم به دو فقره نسل کشي است که يک فقره مربوط به قتل عام هشت هزار تن از مردان مسلمان در صربرنيتسا در سال 1995 و يک فقره مربوط به تلاش صرب هاي بوسني براي پاکسازي نژادي مسلمانان و کروات هاي بوسني مي شود. وي همچنين با 9 اتهام ديگر نظير جنايت جنگي، براندازي، شکنجه و گروگان گيري حافظان صلح مواجه است. در صورت گناهکار شناخته شدن، کارادزيچ با مجازات حبس ابد مواجه خواهد شد. اين در حالي است که شمار زيادي از بوسنيايي ها براي پيگيري محاکمه کارادزيچ به هلند سفر کرده اند. شبکه تلويزيوني يورونيوز در همين زمينه گزارش داد، روز مهمي در انتظار خانواده هاي قربانيان بوسني است زيرا قرار است محاکمه رادوان کارادزيچ در لاهه هلند از سرگرفته شود. در واقع اين خانواده ها از 14 سال پيش در انتظار محاکمه کارادزيچ هستند. رئيس انجمن زندانيان جنگي در اين باره مي گويد؛ ما فقط خواهان اين هستيم که قانون و عدالت برگزار شود. ما اميدواريم دادگاه لاهه بر اساس تجربه گذشته ميلوشويچ رادوان کارادزيچ را براي جنايت هايي که انجام داده است محاکمه کند.
*****
هنوز زمان حذف صفرها فرا نرسيده است
رئيس کل بانک مرکزي ضمن اعلام استقبال از جذب سرمايه هاي سرمايه گذاران و ارائه تضمين به آنها، از پرداخت سودهاي بالا به اين سرمايه ها خبر داد و اعلام کرد هرگونه ارائه خدمات مالي و واسطه گري پولي توسط موسسات پولي و مالي فاقد مجوز ممنوع شده است.
محمود بهمني در جمع خبرنگاران در مورد آخرين اقدامات صورت گرفته براي ارزش گذاري پول ملي گفت؛ بزرگ و کوچک بودن ارقام پولي تاثيري بر تورم ندارد و تنها در اين بخش تاثيرات رواني آن مطرح مي شود. رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه پول درشت عامل تورم نيست، به انتشار چک پول هاي 50 و 100 هزار توماني بانک مرکزي اشاره و تصريح کرد؛ انتشار اين چک پول ها تاثيري بر تورم نداشته است. وي با اشاره به اينکه بانک مرکزي هم اکنون در حال بررسي بحث حذف صفرها از پول ملي است، اظهار داشت؛ هنوز زمان حذف صفرها از واحد پولي کشور فرا نرسيده است.بايد برنامه هاي دولت از جمله طرح هدفمند کردن يارانه ها در اين راستا اجرايي شود و پس از آن مشخص شود براي حذف صفرها در چه مرحله يي قرارداريم و در نهايت براي اين امر تصميم گيري شود. به گفته بهمني هنوز فکر يا پيش بيني خاصي براي نامگذاري واحد پولي کشور پس از حذف صفرها نکرده ايم، زيرا هنوز به نتيجه نهايي براي حذف سه يا چهار صفر از واحد پولي نرسيده ايم، اما در مورد حذف صفرها نتيجه قطعي است.
*****
تعطيلي مدارس تکذيب مي شود
سيدعلي يزديخواه رئيس سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي تهران در گفت وگو با ايلنا با اشاره به اينکه در آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران مدارس طبق بخشنامه پيشگيري از آنفلوآنزاي نوع A تعطيل مي شوند، از تعطيلي بيش از سه مدرسه در شهرستان هاي تهران به دليل شيوع آنفلوآنزاي نوع A خبر داد و افزود؛ اين مدارس طبق بخشنامه پيشگيري از شيوع آنفلوآنزاي نوع A در مدارس تعطيل شده است و سعي ما اين است که برخلاف آن عمل نکنيم. وي در پاسخ به آنچه عنوان مي شود که مدارس شهرستان هاي تهران به حالت نيمه تعطيل درآمده است، گفت؛ اين مساله صحت ندارد و ما طبق بخشنامه عمل مي کنيم.
بخشنامه يي که وي از آن نام مي برد، تاکيد کرده؛ «در صورت ابتلاي 15 درصد از دانش آموزان يک مدرسه، مرکز آموزشي با هماهنگي مراکز بهداشتي مناطق تعطيل مي شود.» در پي همين اعلام، رئيس آموزش و پرورش شهر تهران تعطيلي برخي از مدارس شهر تهران به دليل شيوع اين بيماري را تکذيب کرد و در گفت وگو با مهر افزود؛ مسووليت تشخيص آنفلوآنزاي نوع A بر عهده مرکز کنترل بيماري هاي واگير وزارت بهداشت و دانشگاه هاي علوم پزشکي تهران، شهيد بهشتي و ايران است و آموزش و پرورش در اين زمينه پاسخگو نيست و نمي تواند آماري ارائه دهد. يازرلو در حالي مسووليت تشخيص مبتلايان در مدارس را متوجه وزارت بهداشت دانست که تاکنون يک دانش آموز در اثر ابتلا به بيماري آنفلوآنزاي نوع A در کشور فوت کرده و تعدادي مدرسه نيز تعطيل شده است. مديرکل سلامت و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي آموزش و پرورش نيز تعطيلي برخي مدارس در بعضي از شهرها چون اصفهان و مشهد را به دليل ابتلاي دانش آموزان به آنفلوآنزاي نوع A رد و تاکيد کرد با غربالگري هايي که در مورد شيوع آنفلوآنزاي نوع A در سطح مدارس انجام مي شود، از تعطيل شدن مدارس جلوگيري خواهد شد.
دکتر حسن ضياءالديني در گفت وگو با ايسنا تصريح کرد؛ طبق دستورالعمل ابلاغي، تعطيلي مدارس به جهت ابتلاي دانش آموزان به آنفلوآنزاي نوع A تنها در صورت ابتلاي 15 درصد دانش آموزان آن مدرسه به بيماري اتفاق مي افتد که خوشبختانه هم اکنون در هيچ يک از شهرهاي کشور هيچ مدرسه يي به دليل شيوع آنفلوآنزاي نوع A تعطيل نشده است. ارائه اطلاعات متفاوت از سوي وزارت آموزش و پرورش در حالي صورت مي گيرد که روز گذشته مسعود مسلمي فرد نايب رئيس انجمن پزشکان عمومي کشور از آغاز موج دوم آنفلوآنزاي نوع A در کشور خبر داد و اعلام کرد مراجعه افراد به مطب پزشکان حدود 80 درصد افزايش يافته و روزانه هر پزشک حدود 47 بيمار را معاينه مي کند. مسلمي فرد در گفت وگو با ايلنا افزود؛ موج دوم آنفلوآنزاي نوع A شش هفته در کشور به طول مي انجامد و پس از آن فروکش کرده تا موج سوم آن آغاز شود.
*****
شرکت واحد ديگر اتوبوس گازسوز از دولت تحويل نمي گيرد
گازسوز شدن اتوبوس هاي ديزلي و مشکلات ناشي از آن، کمبود قطعات مورد نياز اتوبوس هاي گازسوز، کم بودن جايگاه هاي سوخت اين اتوبوس ها و وجود آب در مخازن گازوئيل از جمله مشکلاتي است که حسين بيژني مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني در ديدار معصومه ابتکار رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر از شرکت واحد اتوبوسراني مطرح کرد که قرار شد اين عضو شوراي شهر اين مشکلات را بررسي و در شوراي شهر مطرح کند.
به گزارش ايلنا، بيژني در اين بازديد کاهش سهم آلوده شدن هوا توسط شرکت واحد اتوبوسراني به حدود يک درصد ، امکان استفاده مسافران از بيمه شرکت واحد در صورت بروز حادثه و سانحه، کاهش 30درصدي ميزان تصادف در ناوگان اتوبوسراني کشور، پلاک گذاري هزار و 150 اتوبوس بدون پلاک و تعويض همه صندلي هاي فرسوده اتوبوس ها تا دو ماه آينده را از جمله اقدامات موثر شرکت واحد اتوبوسراني عنوان کرد. در اين بازديد بيژني ابتدا به مشکل اتوبوس هاي گازسوز در کشور اشاره کرد و گفت؛ با توجه به هماهنگي هاي انجام شده در حال حاضر بيش از 50 درصد اتوبوس هاي شهر تهران گازسوز است و از آنجايي که شهر تهران ظرفيت بيش از 50 درصد اتوبوس گازسوز ندارد شرکت واحد ديگر اتوبوس گازسوز از دولت تحويل نمي گيرد.
او در رابطه با اتوبوس هاي گازسوز گفت؛ اتوبوس هايي که در يکي دو سال گذشته تحويل شهرداري تهران شده پايه گازسوز ندارد و در واقع اتوبوس هاي ديزلي بوده که با دستکاري هايي که در آنها صورت گرفته است، تبديل به خودروهاي گازسوز شده است. او نبود قطعات اتوبوس هاي گازسوز را از ديگر مشکلات عنوان کرد و گفت؛ گاهي اوقات به دليل نبود قطعات يدکي لازم برخي از اتوبوس هاي گازسوز ماه ها در پارکينگ مي مانند. بيژني مشکل افت فشار ايستگاه هاي گاز در زمستان را از ديگر مشکلات اين اتوبوس ها عنوان کرد و گفت؛ برخي از اتوبوس هاي گازسوز به دليل عدم تامين گاز مورد نياز مجبور مي شوند در پارکينگ بمانند. بيژني در رابطه با ايستگاه هاي گاز اتوبوس هاي شرکت واحد گفت؛ اين ايستگاه ها در شبانه روز فقط بايد بين 10 تا 12 ساعت کار کنند اما به دليل کمبود ايستگاه هاي مورد نياز اين ايستگاه ها شبانه روز کار مي کنند ولي باز 20 درصد از اتوبوس هاي گازسوز موجود نمي توانند گاز دريافت کنند. مديرعامل شرکت اتوبوسراني در رابطه با ضدعفوني کردن اتوبوس ها گفت؛ اتوبوس هاي شرکت واحد هر 48 ساعت يک بار به وسيله وايتکس ضدعفوني مي شوند. مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني در رابطه با مشکل مخازن گازوئيل گفت؛ در مخازن گازوئيل آب، آشغال و کثافت بوده و ما سيستم لايروبي براي آنها نصب کرده ايم تا هم عمر مفيد موتورها بيشتر شود و هم آلودگي کمتري در هوا ايجاد شود.
*****
رمان جديد پل استر همزمان با اروپا و امريکا در ايران منتشر مي شود
ترجمه فارسي «ناپيدا» مي آيد
رمان «ناپيدا» پانزدهمين و آخرين اثر پل استر است که امروز (سه شنبه، 27 اکتبر) با عنوان «Invisible» از طرف انتشارات مک ميلان در امريکا و اروپا و به دنبال آن توسط نشر افق در ايران منتشر خواهد شد. ترجمه کيهان از رمان «ناپيدا» مجوز انتشار دريافت کرده و به گفته او، بعد از طي مراحل فني در هفته جاري منتشر خواهد شد. اين انتشارات ضمن کسب کپي رايت اين کتاب حق ويژه امتياز همزمان اثر به زبان فارسي را نيز خريداري کرده است. اين براي اولين بار در تاريخ نشر ايران است که خوانندگان فارسي زبان کتابي را همزمان با انتشار نسخه زبان اصلي آن دريافت مي کنند. اين انتشارات پيش تر نيز حق انتشار (کپي رايت) «مردي در تاريکي»، «سفر در اتاق تحرير» و «موسيقي شانس» استر را خريداري و آنها را در ايران منتشر کرده است. به گفته کيهان، اين اثر مانند بسياري از آثار اين نويسنده امريکايي، داستان در داستان و ماجراي زندگي مردي است که بسيار سخت بيمار و در حال مرگ است. او خاطرات يک سال از زندگي اش را مي نويسد و مي خواهد آن را به دست دوستي بسپارد. اين اثر در واقع بخشي از خاطرات آن مرد و بخشي ديگر، داستان زندگي کساني است که از آن خاطرات زنده مانده اند. داستان از سال 1967 تا 2007 را در بر مي گيرد. خجسته کيهان پيش تر، «ديوانگي در بروکلين»، «هيولا»، «ارواح»، «شب پيشگويي»، «کشور آخرين ها»، «مردي در تاريکي»، «شهر شيشه يي» و «موسيقي شانس» را از پل استر به فارسي ترجمه کرده است.
*****
درگذشت «نجم الدين» خواننده و نوازنده بومي خراسان
«سيدمحمد نجم الدين» آهنگساز، خواننده و نوازنده بومي خراسان صبح ديروز چهارم آبان ماه در اثر ايست قلبي درگذشت. «سيد محمد نجم الدين» متولد 1315 بود و خوانندگي را از 20سالگي به صورت جدي با خواندن ترانه هاي بومي خراسان آغاز کرد. او از سال 1335 به راديو نيروهوايي رفت و بعد از آن وارد گروه موسيقي راديو ايران شد و در بخش آهنگ هاي بومي برنامه «دهقان» را اجرا کرد. بيشتر شهرت نجم الدين براي خواندن ترانه «يره يره» بود که خودش آن را ساخته بود و بعد از آن ترانه «مسافر قطار» از ساخته هاي او به زبان خراساني شهرت پيدا کرد. اين ترانه در آن زمان در ايستگاه تهران، راه آهن ايران پخش مي شد. نجم الدين همچنين در حوزه شعر طنز بومي و ترانه هاي طنز بومي شهرت داشت و آهنگسازي کارهايش را خودش بر اساس ملودي هاي بومي انجام مي داد. خدمات او در جهت شناسايي ترانه هاي طنز خراساني قابل توجه است.
*****
پس از شش ساعت معطلی در زندان اوین، خانواده زیدآبادی موفق به دیدار با وی نشدند
فایل صوتی زیر گفتگوی تلفنی مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی، با رادیو بی‌بی‌سی است که در مورد شرایط غیرقانونی زندانیان و خانواده‌های آن‌ها و معطلی شش ساعته خانواده احمد زیدآبادی در اوین صحبت شده‌است.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
اعتراض به پارازیت ها در مجلس هم شنیده شد
فرهمند علیپور


استفاده از ابزار مواج ماهواره ای در ایران کاری خلاف قانون است اما نیاز شدید ایرانی ها به کسب خبر در کنار سانسور شدید و توقیف رسانه های منتقد و انتشار خبرهای یکسویه به نفع دولت موجب شده است تا پشت بام ها مملو از دیش های ماهواره و حکومت نیز در پی اعمال محدودیت های بیشتر باشد، یکی از قدیمی ترین، ارزانترین و راحت ترین این شیوه ها نیز ارسال پارازیت است.
جمهوری اسلامی از ابتدای شکل گیریش نسبت به فعالیت رادیو و بعدها تلوزیون های فارسی زبان کشورهای دیگر حساس و بدگمان بوده است، برنامه "بررسی رادیوهای بیگانه" که سالیان طولانی است در یکی از پرشنونده ترین ساعات رادیو سراسری ایران پخش می شود و اظهارات مکرر و صریح عالی ترین مقام جمهوری اسلامی نشانی از همین حساسیت است. آیت الله خامنه ای در نیمه اول دهه 70 خورشیدی بحث شبیخون فرهنگی را مطرح کرد و حتی در یکی از سخنرانی هایش گفت:"رادیوهای بیگانه خلاف این را بگویند، خوب بگویند". اما منظور آیت الله خامنه ای این نبوده که ما حرف خود را می زنیم آنها نیز حرف خودشان را بزنند! از همان سالها سیاست های سفت و سختی برای مقابله با امواج ماهواره ها که تازه به خانه ها آمده بود مقرر شد.در سال 73 مجلس چهارم رسما ممنوعیت استفاده از دیش های ماهواره را تصویب کرد.اما با روی کار آمدن دولت اصلاحات با شعار "توسعه سیاسی" و ظهور روزنامه های منتقد قدرتمند موجب نشد تا بحث ماهواره ها فراموش شود، بلکه حتی مجلس ششم یکی از وعده هایش قانونی کردن دریافت شبکه های ماهواره ای بود. امری که با مخالفت آشکار رهبری مواجه شد که چرا به جای اینکه به دنبال دستگاههایی باشید که منجر به عدم دریافت شبکه های بیگانه شود در پی قانونی کردن آن هستید؟
هشدار کمیسیون بهداشت
پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم و حوادث خونین پس از آن نیاز مردم به کسب خبر و آگاهی یافتن از محیط پیرامونیشان دو چندان بود اما حکومت نه تنها ارسال فرکانس های مخرب (پارازیت) به ماهواره ها را با شدتی بیش از گذشته دنبال کرد وچون همیشه به توقیف سایتها و روزنامه ها مبادرت ورزید که حتی برای بیش از یکماه پیامک یا همان اس ام اس را نیز قطع کرد! اما این روزها مردم در رسانه های محدود اینترنتی خود می گویند که امواج پارازیت فرستاده شده از سوی دولت موجب شده است تا برخی از مناطق تهران به یک مایکروفر بزرگ تبدیل شود و زیان های غیر قابل جبرانی برای جسم و جان شهروندان تهرانی به ارمغان بیاورد. البته این تنها مردم نیستند که چنین اعتقادی دارند بلکه حتی "انوشیروان بند پی" رئیس کمیسیون بهداشت در مجلس نیز چنین نظری دارد و می گوید:" بعد از انتخابات انواع پارازیت های مخابراتی به شدت افزایش یافته و این موضوع مطمئناً برای سلامت تهرانی ها نگران کننده است، به ویژه که کلانشهر تهران با مشکلات دیگری همچون آلودگی هم روبه رو است." او همچنین تاکید می کند که :" گزارش ها و تحقیقات متعدد حکایت از خطرناک بودن امواج پارازیتی زمینی برای سلامت جسمی و روانی انسان دارد."
پارازیت فقط سهم سیاسی هاست
اما یکی از انتقادات جالب نمایندگان را فرزند شهید مطهری مطرح کرد و آن اینکه چرا در جمهوری اسلامی بر روی شبکه های غیراخلاقی پارازیت ارسال نمی شود اما بر روی کانال های سیاسی ارسال می شود؟ علی مطهری گفت: "باید این مسئله در كمیسیون فرهنگی بررسی شود كه چرا درباره شبكه های غیراخلاقی این امواج ارسال نمی شود و امواج بر روی شبكه های سیاسی ارسال می شود؟" اگر کسی تاکنون فکر می کرد که نمایندگان مردم به فکر سلامت جسم و جان آنها نیستند، هاشمی نماینده مردم مشهد این سوء ظن را برطرف کرد و در گفتگو با خبرگزاری فارس به مردم یادآور شد که "ضرر ماهواره ها بیشتر از پارازیت هاي ماهواره اي است" البته احتمالا این رهیافته مجلس هشتم این نکته را به خوبی درک کرده که ضرر ماهواره ها بیشتر به حکومت می رسد و زیان پارازیت ها دامنگیر مردم می شود. او همچنین گفته است: "مدعیان نگراني از تاثیرات پارازیت هاي ماهواره اي باید نگران ایجاد میدان مغناطیسي توسط ماهواره هاي جاسوسي و ماهواره هاي دشمن باشند نه سیستمي كه سعي در خنثي سازي ماهواره هاي دشمن دارد تا توان فركانس آنها را كاهش دهد."
بازهم سپاه؟
روز گذشته رئیس کمیته مخابرات مجلس از دولت انتقاد کرده بود که چرا در خصوص ارسال پارازیت ها دولت پاسخگو نیست؟ ترابی گفته بود:" دولت قطعا باید پاسخگو باشد، اگر وزارت ارتباطات می گوید به من مربوط نیست باید دولت به عنوان مرجع بالاتر پاسخگو باشد." اما یک روز قبل از آنکه ترابی دولت را به عنوان مقصر معرفی کند، حسینی نماینده نهاوند و دیگر همکار او گفت : "روز یكشنبه دركمیسیون صنایع و معادن با دعوت از وزارت خانه هاي پست و تلگراف و تلفن ، اطلاعات و دفاع ، موضوع سیگنال هاي مزاحم روي امواج ماهواره اي که آثار سوء بر روی بدن دارد مورد بحث قرار گرفت." حسینی همچنین گفت که وزارت بهداشت احتمال وجود خطرات این فرکانسها را بالا دانسته، وزارت پست نیز ارسال این فرکانس ها را غیر قانونی می داند و وزارت دفاع از محل ارسال این فرکانس ها اظهار بی اطلاعی کرده است" حال این سئوال مطرح می شود که چه ارگانی مسئول ارسال این فرکانس هاست. در میان میهمانان روز یکشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نماینده یک ارگان غایب بوده است.حسینی می گوید:" متاسفانه نماینده سپاه در این جلسه شركت نكرد و از این بابت كمیسیون گله دارد، كاش آنها حضور داشتند و نظراتشان را نیز مطرح مي كردند." اکنون همگان می دانند که نمایندگان نهادهای مسئول بی اطلاع هستند و نماینده سپاه در جلسات غایب.
*****
کشته شدن 14 نظامي امريکايي در افغانستان
ارتش امريکا ديروز اعلام کرد در نتيجه سقوط يک بالگرد و برخورد دو بالگرد ديگر در افغانستان دست کم 14 نفر کشته شدند. به گزارش بي بي سي، مقامات ارتش امريکا اعلام کردند بامداد ديروز در نتيجه سقوط يک بالگرد در غرب افغانستان هفت سرباز امريکايي به همراه سه تن ديگر از غيرنظاميان کارمند دولت امريکا کشته شدند. اين گزارش در ادامه افزود اين حادثه باعث زخمي شدن 26 فرد ديگر شد که 14 نفر از آنها سربازان نظامي افغانستان، 11 نفر جزء نظاميان امريکايي و يک نفر نيز از غيرنظاميان امريکايي بوده اند. همچنين در حادثه يي ديگر ديروز دو بالگرد امريکايي در جنوب افغانستان با يکديگر برخورد کردند و چهار سرباز امريکايي بر اثر اين تصادف جان باختند و دو سرباز ديگر مجروح شدند. مقامات امريکايي تيراندازي از سوي شبه نظاميان به سوي اين دو بالگرد را تکذيب نکرده و هنوز دليلي براي وقوع اين حادثه اعلام نکرده اند. از طرفي طالبان اعلام کرده است يک بالگرد را در استان بادغيس واقع در شمال غربي افغانستان سرنگون کرده است اما مشخص نيست اين بالگرد همان بالگرد سقوط کرده امريکا است يا خير. اين اتفاقات در حالي است که افغانستان خود را آماده برگزاري دور دوم انتخابات رياست جمهوري مي کند. در تازه ترين اظهارات، عبدالله عبدالله نامزد انتخابات رياست جمهوري افغانستان ديروز خواستار برکناري فوري عزيزالله لودين رئيس کميسيون مستقل برگزاري انتخابات و تعيين فرد ديگري از داخل اين کميسيون به جاي او شد. عبدالله در کنفرانسي خبري گفت لودين کل اعتبار اين نهاد را از بين برد. از طرف ديگر موسسه ضدجنگ (آنتي وار) در گزارشي اعلام کرد عبدالله عبدالله در گفت وگو با شبکه خبري سي ان ان خواستار افزايش نظاميان امريکايي در خاک افغانستان شده است. اين گزارش در ادامه مي افزايد؛ عبدالله با اعلام حمايت خود از پيشنهاد مک کريستال درصدد جلب حمايت امريکا است و در واقع خواهان اعلام اين مطلب است که در مقايسه با کرزي توانايي بيشتري براي اداره دولت دارد. بر اساس اين گزارش اظهارات جديد عبدالله يک ماه پس از حمايت کرزي از پيشنهاد ژنرال «استنلي مک کريستال» فرمانده نيروهاي ائتلاف در افغانستان اعلام شد. اما حامد کرزي رئيس جمهور افغانستان و رقيب اصلي عبدالله در انتخابات دور دوم در 16 آبان، ديدگاه متفاوتي نسبت به امريکا به عنوان يک شريک دارد. وي نيز در مصاحبه اخير خود با شبکه خبري سي ان ان با چرخاندن انگشتش به سمت امريکا اظهار داشت؛ آيا امريکا يک شريک قابل اعتماد براي افغانستان است؟ آيا غرب شريک قابل اعتمادي براي افغانستان است؟ آيا ما شاهد انجام تعهداتي که به ما داده شده بود، هستيم؟ آيا با ما مثل يک شريک رفتار شده است؟ کرزي تصريح کرد؛ شراکت براي من در جايي است که جان مردم افغان مورد احترام باشد، اموال مردم افغان مورد احترام قرار گيرد، به سنت هاي افغان احترام گذاشته شود و جايي است که ما جهتي را که در آن حرکت مي کنيم، بشناسيم. براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، اظهارات کرزي اشاره يي تلويحي به انتقادهاي طولاني مدت وي از آمار بالاي تلفات غيرنظاميان افغان در حملات هوايي امريکا و همچنين بازنگري پايان نيافته استراتژي جديد باراک اوباما رئيس جمهور امريکا در افغانستان بود. کرزي درخصوص اتهامات موجود در مورد بروز تقلب در انتخابات رياست جمهوري افغانستان گفت؛ برخي تخلفات صورت گرفته و حتي در برخي موارد تقلب نيز وجود داشته است اما انتخابات به طور کلي سالم بوده و نتايج آن مشخص است. در حالي که کرزي از سالم بودن روند انتخابات سخن مي گويد، يک عضو کميسيون انتخابات افغانستان از معرفي کارمندان متقلب اين نهاد در مرحله اول انتخابات رياست جمهوري به دادگاه خبر داد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، فضل احمدي معنوي يک عضو کميسيون انتخابات افغانستان اعلام کرد آن دسته از کارمندان اين کميسيون که در تقلب گسترده دور اول دست داشته اند، شناسايي شده و به زودي به دادگاه معرفي مي شوند. وي با اشاره به اينکه اسامي اين افراد به زودي منتشر خواهد شد، تعداد آنها را ذکر نکرد، اما بنا بر اعلام سازمان ملل متحد تعداد اين افراد به 200 نفر مي رسد. اين در حالي است که يکي از روزنامه هاي منتقد دولت به نقل از يکي از اعضاي ستاد انتخاباتي عبدالله عبدالله خبر داد که عبدالله در صورتي در دور دوم انتخابات شرکت خواهد کرد که پيشنهادات ستاد انتخابات وي پذيرفته شود.
*****
36 ميليون ‌ايرانی؛ ماهی ‌27 هزار تومان
روزنامه تهران امروز : افزايش ناگهاني قيمت برخي از كالاها در هفته جاري سبب شده تا نماينده‌هايي كه اين روزها به حوزه انتخابيه رفته‌اند، به دولت هشدار دهند پس از برگشت به تهران از وزير بازرگاني به صورت جدي توضيح خواهند خواست.
به گفته برخي از نماينده‌ها در حوزه‌هاي انتخابيه نسبت به آنها موضع گرفته و تصور مي‌كنند كه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها هنوز نهايي نشده كه اين موجب گراني شده است به همين دليل اين روزها استقبال سردي از مردان مجلس در روستاها و شهرها مي‌شود و موجي ازنارضايتي در شهرها نسبت به نماينده‌ها به وجود آمده است، به ويژه آنكه نماينده‌هاي مجلس به صراحت اعلام كردند بر خلاف اظهارات احمدي‌نژاد در نهايت به 36 ميليون ايراني مبلغي حدود 27 هزار تومان يارانه پرداخت مي‌شود و 50 درصد ديگر افراد جامعه بدون استفاده از يارانه بايد به تنهايي به جنگ گراني بروند.حال آنكه مردم به استناد سخنان احمدي‌نژاد در سفر استاني به ورامين تا كنون تصور مي‌كردند قرار است هر ماه نفري 70 هزار تومان به درخانه هاي‌شان فرستاده شود.
اطلاع يافتن مردم از اين ارقام «واقعي» و همزماني آن با گراني‌ها كه مجلسي‌ها «مشكوك» مي‌نامند سبب شده تا 290 نماينده مجلس هنوز به شهرها و روستاهاي‌شان نرفته به فكر چاره‌اي براي هفته بعد باشند.به گفته نماينده‌ها در حالي قرار است اين طرح پس از تصويب نهايي در مجلس اجرايي شود كه از زمان آغاز بررسي قيمت برخي از كالاها نه تنها در تهران بلكه در بسياري از شهرها افزايش قابل توجهي يافته است. نماينده‌هاي مجلس هم عنوان مي‌كنند آنها هم نسبت به اين گراني بي‌دليل شوكه شده‌اند و مي‌خواهند از دولت در مورد تورم ناخواسته پاسخ بخواهند.‌به گفته كاظم دلخوش دبير كميسيون ويژه طرح تحول، مجلس مقصراين گراني نيست و دولت بايد پاسخ دهد كه چرا نمي‌تواند گراني‌هاي بي‌دليل را كنترل كند.به گفته اين نماينده، وزير بازرگاني بايد جوابگوي گراني‌هاي اين چند روز باشد و مجلس نمي‌تواند به اين دليل كه دولت ناتوان در كنترل گراني‌هاي بي‌دليل است، قانونگذاري‌اش را تعطيل كند.با وجود اين تحليل به يقين آنچه در برخي از شهرهاي بزرگ به راه افتاده و در حال تسري به ساير شهرهاست، مجلس را در هفته آينده با فشارهاي جدي مواجه خواهد ساخت. به ويژه آنكه تا كنون مجلس هفتم و هشتم نشان داده‌اند كه هميشه ريش سفيدي‌ها مانع شده تا وزير بازرگاني در دولت احمدي‌نژاد براي پاسخگويي به مجلس فراخوانده شود و نمونه آخر اينكه ميركاظمي وزير بازرگاني دولت قبل تا پاي ميز استيضاح آمد و با ريش سفيدي بزرگان مجلس، استيضاح نشد.
از وعده 70 هزار توماني دولت تا واقعيت 27 هزار توماني مجلس
نماينده‌هايي كه به حوزه‌هاي انتخابيه شان مي‌روندبا يك جمله جالب مواجه مي‌شوند؛ احمدي‌نژاد گفته بود به هر يك از ما 70 هزار تومان مي‌دهد و مقصر شما هستيد كه شده 27 هزار تومان، مجلسي‌ها هم شاكي هستند كه شخص رئيس‌جمهور مسئول افزايش توقعات در اذهان مردم است. به گفته برخي از نماينده‌ها، مردم در حوزه‌هاي انتخابيه به استناد حرف‌هاي احمدي‌نژاد در دوره تبليغات انتخابات رياست جمهوري تصور مي‌كردند كه حداقل به هر نفر حدود 60 تا 80 هزار تومان يارانه نقدي تعلق مي‌گيرد حال آنكه به گفته محمدرضا خباز، سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس، تا اينجا تصميم بر اين است كه تنها به پنج دهك جامعه يارانه مستقيم تعلق بگيرد كه معادل 50 درصد جمعيت كشور شده و سقف پرداخت هم 10 هزار ميليارد تومان است كه با يك تقسيم ساده به هر فرد نه 80 هزار تومان بلكه در نهايت 27 هزار تومان پول نقدي داده مي‌شود.
اما مردم هنوز روز پنجم ارديبهشت را به خوبي به ياد دارند؛ روزي كه احمدي‌نژاد به ورامين رفت و در جمع مردم اين شهر، گفت: «ما پيش‌بيني كرده بوديم بين 50 تا 70 هزار تومان به ازاي هر نفر يارانه بدهيم و در اختيار يك خانواده قرار دهيم. فرض كنيم متوسط 60 هزار تومان براي يك خانواده پنج نفري، 300 هزار تومان در ماه يارانه مي‌گيرد.» او حتي به فقرا وعده داد كه مي‌خواهد حق‌شان را از يك اقليت 30 درصدي بگيرد و به اكثريت 70 درصدي بدهد اما اين يارانه در حال حاضر چگونه توزيع مي‌شود؟ بيش از 70درصد در اختيار 30 درصد قرار مي‌گيرد. اگر ما اين را آزاد بكنيم و در اختيار همين 70 درصدي كه استفاده مي‌كنند قرار دهيم و به آن 30 درصد هم بگوييم فعلا شما از يارانه استفاده نكنيد، اجازه بدهيد اين يارانه را بدهيم به اين 70 درصد كشور كه 50 ميليون نفرند، يك خانواده پنج نفره مي‌شود 300 هزار تومان.
*****
مانور اقتدار و امنیت ناجا در اصفهان
خبرگزاری مهر تصاویری از مانور "امنیت و اقتدار ناجا" در اصفهان منتشر کرده است. نکته تامل برانگیزی که در تصاویر منتشر شده از مانور نیروی انتظامی اصفهان به چشم می خورد، حمله نیروهای لباس شخصی ( و نه نیروی انتظامی! ) به سمت پسر جوانی است که لباس سبز به تن دارد و شیشه آب معدنی نیز در کنار او به چشم می خورد!
به گزارش نوروز، بینندگان این گزارش تصویری نظرات جالبی برای این مطلب منتشر کرده اند. یکی از آنها نیروی انتطامی را به اجرای مانور اقتدار در مرزهای شرقی دعوت کرده! و دیگران نیز از حضور لباس شخصی ها در این مانور ابراز تعجب کرده اند.
تصاویر کامل این مانور را در
اینجا ببینید
*****
حضور طالبان در ميدان نبرد تبليغاتي اينترنتي
بي بي سي؛ حدود يک دهه پيش که طالبان در افغانستان حاکميت داشتند، استفاده از وسايلي مانند اينترنت، کامپيوتر، ماهواره و حتي دوربين هاي فيلمبرداري و عکاسي ممنوع بود. اما پس از فروپاشي اين گروه در سال 1380 خورشيدي، با سرازير شدن انواع تکنولوژي هاي پيشرفته نه تنها مردم و نهادهاي مختلف، بلکه طالبان هم اين تکنولوژي را به کار مي گيرند. طالبان حملات خود به ارتش، پليس و نهادهاي دولتي را فيلمبرداري مي کنند و ويدئوهاي آن را از طريق اينترنت منتشر مي کنند. آنها حتي از حملات انتحاري افراد وابسته به اين گروه هم فيلم گرفته اند و برخي از آنها را از طريق وب سايت هاي خود منتشر کرده اند.گروه طالبان چند وب سايت اينترنتي دارد و بخش زيادي از تبليغات خود را از طريق اينترنت انجام مي دهد. طالبان خبرنامه ها، اعلاميه ها و پيام هاي خود را به وسيله پست الکترونيکي و تلفن به خبرنگاران مي فرستند. عباس فراسو روزنامه نگار مي گويد طالبان در سال هاي اخير توانسته اند از طريق اي ميل و تلفن همراه خبرها و اعلاميه هاي خود را به زبان هاي فارسي دري، پشتو، انگليسي و گاهي عربي همزمان به ده ها خبرنگار محلي و بين المللي بفرستند. فراسو مي گويد؛ طالبان در «جنگ تبليغاتي» با دولت و نيروهاي خارجي مستقر در اين کشور از فضاي مجازي اينترنتي به ميزان زيادي بهره مي گيرند. او گفت؛ «وقتي از طرف طالبان به نيروهاي دولتي يا سربازان خارجي حمله صورت مي گيرد، طالبان بلافاصله آن را از طريق اي ميل و تلفن به خبرنگاران مي فرستند. در برخي مواقع اين کارشان براي دولت و نيروهاي خارجي غافلگيرکننده است. آنان به گونه تخصصي از وسايل مدرن براي پخش پيام ها و رسيدن به اهداف سياسي شان استفاده مي کنند.» وحيد مژده که خود در زمان حاکميت طالبان کارمند وزارت خارجه بود، مي گويد در زمان حاکميت اين گروه استفاده از اينترنت براي افراد گروه طالبان ممنوع بود و تنها ملاعمر رهبر طالبان، وکيل احمد متوکيل وزير خارجه و امير خان متقي وزير اطلاعات و فرهنگ طالبان اينترنت در اختيار داشتند. به گفته او، آنان هم تنها در دفترهاي رسمي خود، به دور از چشم ماموران پليس مذهبي به اينترنت دسترسي داشتند.مژده مي گويد شبکه القاعده در آن زمان از اينترنت براي پخش فيلم ها و پيام هاي خود استفاده مي کرد، اما پس از تحولات چند سال اخير طالبان هم به صورت گسترده يي به استفاده از اينترنت رو آورده اند. او گفت شيوه هاي استفاده طالبان از اينترنت براي پخش فيلم، عکس و پيام هاي تبليغاتي با شيوه استفاده شبکه القاعده از اينترنت متفاوت است. به نظر مژده، اطلاع رساني طالبان بيشتر مشابه اطلاع رساني به شيوه پاکستاني است. او مي گويد برخي افراد گروه القاعده طالبان را در استفاده از اينترنت کمک مي کنند. مژده مي گويد؛ «بسياري از افراد طالبان را من مي شناسم که پيش از اين اصلاً با کامپيوتر آشنايي نداشتند، اما حالا از طريق اينترنت پيام مي فرستند که بسيار برايم جالب است.»مژده مي گويد دولت افغانستان در جنگ اينترنتي ميدان را براي طالبان بازگذاشته و در برابر آنچه اين گروه در اين زمينه انجام مي دهد، «سکوت» اختيار کرده است. به باور اين کارشناس افغان، اين «سکوت» دولت افغانستان روحيه جنگ طلب طالبان را تقويت کرده است. اما سوال اساسي اين است که طالباني که مشغول جنگ عليه دولت و نيروهاي خارجي اند و بيشتر در مناطق کوهستاني زندگي مي کنند، چگونه به اينترنت دسترسي دارند و مي توانند به راحتي اهداف و برنامه هاي خود را از طريق اينترنت به مخاطبان خود برسانند و پيام هاي خود را با اي ميل به خبرنگاران بفرستند؟ وحيد مژده مي گويد کارهاي فني طالبان توسط کميته فرهنگي آنان به اجرا در مي آيد و اين کميته وب سايت هاي متعددي دارد. اگر يکي از اين وب سايت ها از کار بيفتد، وب سايت ديگري آماده مي شود. مژده مي گويد طالبان احتمالاً از خدمات اينترنتي تلفن هاي ماهواره يي، مانند «ثريا» و شبکه هاي مخابراتي تلفن هاي همراه استفاده مي کنند. با اين حال مقام هاي وزارت مخابرات مي گويند دولت بر استفاده از اينترنت و تلفن در کشور هيچ گونه کنترلي ندارد. عبدالقادر قلاتوال سرپرست دفتر وزير مخابرات مي گويد دولت بر فرستادن و دريافت اي ميل و مکالمات تلفني نظارت و کنترل کافي ندارد. به گفته او، از لحاظ قانوني هيچ کس حق دسترسي به محتواي نامه هاي الکترونيکي و مکالمات تلفني را ندارد.
*****
درخواست معاون وزیر دولت کودتا برای سانسور اخبار روزنامه‌ها در مورد ۱۳ آبان
دولت کودتا در یکی دیگر از اقدامات سرکوبگرانه خود در ایجاد خفقان رسانه ای و با ترس از حضور گسترده حامیان جنبش سبز در خیابانهای تهران در روز 13 آبان با صدور دستوری برای تمامی رسانه ها از روزنامه ها تا خبرگزاری‌ها و سایت های خبری آنان را به سانسور اخبار مربوط به 13 آبان مجبور کرده ست.
در این نامه که مهرهای خیلی محرمانه و فوری بر آن نمایان است، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد دولت کودتا با اشاره به نزدیک شدن به روز 13 آبان و آماده شدن حامیان جنبش سبز برای حضور در این راهپیمایی عمومی از حامیان جنبش سبز با عنوان "تحرک گروه های مخالف نظام در آستانه روز 13 آبان" یاد کرده و آن را با هدف "منحرف نمودن افکار عمومی از مراسم روز ملی مبارزه با استکبار جهانی" دانسته و عنوان کرده است: "احتمالا برخی جریان های سیاسی داخلی نیز در ادامه مسائل پس از انتخابات ریاست جمهوری قصد بهره برداری سیاسی و برهم زدن آرامش جامعه را از این روز داشته باشند."
وی با اشاره به سایر دستورالعمل های دولت کودتا در سانسور کامل اخبار مربوط به نامزدهای معترض ادامه داده است: "پیرو مکاتبات قبلی و با تاکید بر اینکه موضوع انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری با توجه به تایید مراجع رسمی و قانونی، خاتمه یافته است خواهشمند است از درج هرگونه خبر، عکس و مطلبی که موجب ایجاد تنش در جامعه و بر هم زننده نظم عمومی است جدا خودداری به عمل آید."
این نامه که به امضای علیرضا ملکیان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد رسیده البته اولین نامه اعمال دستور سانسور امضا شده توسط وی در ماههای اخیر نیست و وی پیش از این نیز در نامه ای از رسانه ها خواسته بود با توجه به پایان انتخابات ریاست جمهوری و تایید انتخابات از سوی مراجع حکومتی مانند شورای نگهبان از درج اخبار مربوط به میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات پرهیز کننده و بدین ترتیب سعی کرده بود کلا صورت مسئله اعتراض به روند برگزاری انتخابات و اتفاقات پس از آن را کلا پاک نماید.
*****
مصالحه بر سر تحويل سوخت
عضو هيات علمي سازمان انرژي اتمي ايران گفت؛ سخنان متکي مبني بر اينکه شايد سوختي را که نياز نداريم به آنها تحويل دهيم، ناشي از مقاومتي است که در روزهاي اخير در کشورمان در برابر تحويل سوخت به غرب شکل گرفته است. احمد قريب در گفت وگو با ايلنا با بيان اينکه مساله تحويل سوخت ايران بيش از حد بزرگ شده و اين به دليل عدم مديريت صحيح در اين زمينه است، اظهار داشت؛ اين سخنان نشان دهنده آن است که آقاي متکي مي خواهد نظر هر دو طرف را تامين کند. وي تصريح کرد؛ ايران به جز اين رآکتور تحقيقاتي و نيروگاه بوشهر، رآکتور ديگري ندارد که اين همه بر سر سوخت آن جنجال مي شود، ضمن آنکه بوشهر هنوز تکميل نشده و اگر هم بشود، سوخت آن را روسيه تامين خواهد کرد. در واقع ما به کل 1600 کيلو اورانيوم خود در حال حاضر نياز نداريم، پس کدام بخش آن قرار است ارسال شود؟ قريب تاکيد کرد؛ سخنان منوچهر متکي بيشتر به مصالحه شباهت دارد در حالي که ايران 1600 کيلو اورانيوم خود را نياز ندارد چرا که رآکتورهاي زيادي نداريم. رئيس سابق مرکز پژوهشي سازمان انرژي اتمي ايران يادآوري کرد؛ در زمان ميرحسين موسوي 680 تن اورانيوم خريداري شد که با 12 تن آن سوخت رآکتور تحقيقاتي تهران را تامين کرديم و تا امروز هم از آن استفاده مي کنيم و بيش از 660 تن ديگر هنوز موجود است و غني سازي ما نيز هنوز ادامه دارد در حالي که مشخص نيست چرا در روزهاي اخير اين مساله کوچک تا اين حد بغرنج شده است و همين نيروگاه تحقيقاتي تهران از عمر مفيدش 10 سال ديگر بيشتر باقي نمانده است.
*****
اختلاس 900 ميليون توماني کارمند بانک
کارمند يکي از بانک ها در شهرستان آمل از سود ساليانه بانک 900 ميليون تومان اختلاس کرد. سرهنگ محمد صادق پهلوان فرمانده انتظامي شهرستان آمل گفت؛ در پي مراجعه نماينده حقوقي يکي از بانک هاي دولتي به پليس آگاهي و طرح شکايتي مبني بر اختلاف حساب در سود ساليانه آن بانک ماموران اقدامات پليسي را آغاز کردند. وي افزود؛ ماموران پس از مراجعه به بانک و بررسي حساب هاي مالي با همکاري کارشناسان مالي موفق شدند يکي از کارمندان آن بانک به نام «مجتبي» را به عنوان مظنون دستگير کنند. فرمانده انتظامي شهرستان آمل تصريح کرد؛ متهم در تحقيقات به عمل آمده به اختلاس 900 ميليون توماني از سود ساليانه بانک اعتراف کرد. پهلوان خاطرنشان کرد؛ متهم پس از تشکيل پرونده به مراجع قضايي معرفي و روانه زندان شد.
*****
دولت غیرقانونی و شورا درباره وقف تصميم مي گيرند
در حالي که مقام هاي مسوول در دانشگاه آزاد، خبر از ثبت اموال وقف دانشگاه در دفاتر رسمي مي دهند، چهره هاي نزديک به دولت کودتا همچنان در تلاش اند تا اين اقدام را شائبه برانگيز جلوه داده و وقف اموال دانشگاه آزاد را با مسووليت هيات موسس آن غيرقانوني نشان دهند. در اين راستا روز گذشته يکي از اعضاي کميسيون آموزش مجلس در گفت وگو با يکي از خبرگزاري هاي نزديک به دولت، اموال دانشگاه آزاد را دولتي خواند و وقف آنها را در حيطه مسووليت و اختيارات دولت، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و وزارت علوم دانست. اين خبرگزاري که «محمدحسن دوگاني» را رئيس کميته آموزش مجلس مي خواند، به نقل از نماينده مردم فسا نوشت؛ «اموال دانشگاه آزاد اموال ملي است، بسياري از زمين هاي 100 تا 200 هکتاري دانشگاه آزاد اسلامي بيت المال است و دانشگاه با پول مردم در آن زمين ها ساخت و ساز کرده است.» رئيس کميته آموزش عالي مجلس با بيان اينکه «حتي براي ساخت مراکز دانشگاه آزاد، دولت تسهيلات ويژه يي پرداخت کرده است»، گفت؛ «در اساسنامه دانشگاه آزاد ذکر شده که در صورت انحلال اين دانشگاه اموال بايد به وزارت علوم و وزارت بهداشت برسد و دانشگاه آزاد براي فرار از اين بند اساسنامه، اقدام به وقف اموال کرده است.» دوگاني از اين صحبت ها چنين نتيجه گرفت؛ «اموال دانشگاه آزاد اسلامي بيت المال است و هيات موسس اين دانشگاه نمي تواند اموال آن را وقف کند، حتي اگر مسوولان دانشگاه مدعي باشند وقف اموال اين دانشگاه صورت پذيرفته و قانوني و شرعي است.» او در اين گفت وگو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و وزارت علوم را نهادهايي معرفي کرد که حتماً بايد در تصميم گيري هيات موسس براي وقف اموال دانشگاه اعلام موافقت کنند. طرح موضوع وقف اموال اين دانشگاه از سوي هيات موسس و مخالفت صريح و محکم جناح سياسي هوادار دولت محمود احمدي نژاد، اختلاف هاي دولت و دانشگاه آزاد را در يکي دو ماهه اخير به سمت و سوي ديگري برده است. پس از انتخابات دور دهم رياست جمهوري جناح هاي سياسي طرفدار رئيس دولت، حجم حملات خود را به اين دانشگاه شدت بخشيدند، به گونه يي که حتي زمزمه برکناري رئيس اين دانشگاه پس از 25 سال در همان روزهاي پس از انتخابات شنيده شد. پس از آن نيز، طرح صحبت هايي عليه اين دانشگاه در دادگاه متهمان حوادث پس از انتخابات، وضعيت جناح حاکم در اين دانشگاه را بيش از پيش به هم ريخت. برخي از متهمان اعلام کردند در جريان انتخابات از اموال و امکانات اين دانشگاه براي تخريب دولت استفاده کرده اند. بسياري از تحليلگران سياسي موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد و مخالفت هاي صورت گرفته با آن را در راستاي اين اختلاف هاي سياسي، تفسير و تعبير مي کنند.
*****
شکاف عمیق اقتصادی مردان و زنان در ایران
شهرزادنیوز: در نشست خبری سالانه نمایندگان کارگزاری‌های تخصصی و صندوق‌های سازمان ملل متحد در ایران، "م. هولکی اوز"، نماینده‌ی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، در رابطه با تصویب قانون هدفمند کردن رایانه‌ها در ایران گفت، جدول مربوط به میزان فعالیت اقتصادی ایران گویای این واقعیت است که شکاف عمیقی بین فعالیت اقتصادی مردان و زنان وجود دارد و تامین درآمد در شرایط فعلی به نفع زنان نیست.
وی همچنین در مورد دستیابی ایران به اهداف توسعه هزاره اظهار داشت، هر روز یک زن در ایران در اثر مشکلات بارداری جان خود را از دست می‌دهد. طبق اطلاعات این ارگان، در رابطه با شیوع استفاده از لوازم پیشگیری از بارداری و تنظیم خانواده در ایران، حدود 20 درصد از حاملگی‌ها به خواسته‌ی زنان نبوده است.
همچنین ماننتی، نماینده سازمان جهانی بهداشت، در رابطه با قانونی شدن لایحه هدفمند کردن رایانه‌ها درباره‌ی نحوه برخورد با فقر، بیکاری و برابری جنسیتی اظهار نگرانی کرد.
*****
مجوزي صادر نشده است
استانداري تهران دوباره با صراحت اعلام کرد هيچ تقاضايي براي مجوز روز 13 آبان به استانداري تحويل داده نشده است. به گزارش ايلنا، مرتضي تمدن در حاشيه مراسم بزرگداشت شهيد شوشتري و همرزمانش تصريح کرد؛ در صورت ارائه درخواست اگر تقاضاي آنها قانوني تشخيص داده شود، طبيعتاً بر اساس قانون با آنها برخورد خواهد شد ولي به هرحال تاکنون کسي تقاضاي مجوز نکرده است.فارغ از اين سخنان، مرتضي تمدن که حضور خود را در معاونت پارلماني حضوري کم اهميت دانست از رسيدگي به آسيب ديدگان خبر داد و گفت؛ استانداري به مسائل آسيب ديدگان حوادث پس از انتخابات رسيدگي کرده است. وي درباره پيگيري استانداري در دلجويي از آسيب ديدگان حوادث اخير گفت؛ اموال تعدادي از اين افراد که آنها را در درگيري هاي حوادث اخير از دست داده بودند، با پيگيري هاي استانداري به آنها بازگردانده شد. عده يي نيز در بازگشت به محل کار خود دچار مشکل شده بودند که خوشبختانه با مسوولان اداره کار و امور اجتماعي و مسوولان ذي ربط صحبت کرديم و اين افراد سر کار خود برگشتند. استاندار تهران تصريح کرد؛ با توجه به اينکه کساني که اين اغتشاش را به پا کرده بودند به صغير و کبير رحم نکردند و به خانه و ماشين مردم حمله کرده بودند، افراد آسيب ديده را به مراکز درماني نيز معرفي کرديم و اين افراد تحت درمان قرار گرفتند. وي در پايان در پاسخ به اين پرسش که آيا حضور شما در معاونت پارلماني رياست جمهوري قطعي است يا خير، گفت؛ برويد به مسائل مهم تر بپردازيد؛ اين مساله اصلاً مهم نيست.
*****
ايران، بارانداز مواد غذايي جهان
هر روز از ظرفيت توليد صنعت غذايي كاسته مي‌شود
ايلنا: مثلي بين قديمي‌ترهاي ايران و حتي نسل جديد دهان به دهان مي‌گشت كه اگر مي‌خواهي كسب و كاري راه بياندازي كه دغدغه‌اي براي تامين معاش نداشته باشي، بهترين كسب، شغلي است كه با شكم مردم سر و كار داشته باشد، چرا كه مردم به هر چيز نه بگويند، به شكم خودشان نمي‌توانند نه تحويل دهند. اين روزها و به مدد تصميمات اتخاذ شده از سوي مسئولان ارشد بخش صنعت و بازرگاني، آن مثل قديمي هم كاربرد خود را از دست داده است. اگر در كوچه پس كوچه‌هاي بازار پرسه بزني، شايد خلاف اين گفته را ببيني، چرا كه همچنان بازار مواد غذايي، داغ است اما اگر در كوي و برزن صنعت غذايي به گشت‌زني بروي، قطعاً حال آنها را چندان خوش نخواهي ديد. به گزارش ايلنا، تناقض آشكاري بازار كشور را در بند خود كرده است. قيمت‌ها هر روز بالاتر مي‌رود. تورم در خوش‌بينانه‌ترين حالت كه از آن مسؤولان بانك مركزي است از 20 درصد پايين‌تر نمي‌آيد. در اين بين سهم مواد غذايي از تورمي كه با بررسي و گرفتن ميانگين از 300 الي 400 قلم كالا به دست مي‌آيد، بالاتر از 30 درصد تخمين زده مي‌شود، اما باز هم صنعت غذايي روز به روز توان خود را تحليل يافته‌تر مي‌بيند و هر روز از ظرفيت توليد صنعت غذايي كاسته مي‌شود. البته شكم مردم بايد پر شود، لذا مرزها و بنادر گمركي امروز پربارتر از هميشه مشغول تخليه كالاهاي وارد شده از سراسر دنيا هستند. اگر اعلام شود كه ايران بارانداز مواد غذايي در سراسر دنيا شده است، نبايد كسي به آن با ديده شك و ترديد نگاه كند. از ميوه و شكر و برنج و چاي گرفته، تا انواع و اقسام شكلات و كاكائو، هر روز مقصدي به نام ايران را نشانه مي‌گيرند كه گويا مسؤولانش با فعالان صنعت آن كشور، قهر كرده‌اند و قصد دارند با واردات بيشتر، آنها را مجازات كنند.
قند و شكري كه اولين قرباني بود
صنعت قند و شكر نخستين صنعتي بود كه از سوي عمدتاً مسؤولان بازرگاني كشور تنبيه سختي شد. تعرفه‌ها در چشم برهم زدني دست‌كاري و راه تنزل را در پيش گرفت تا به مدد اين تصميم كه معلوم نبود با چه هدفي وضع شد، حجمي از واردات كه براي 5 سال كشور كفايت مي‌كرد، طي يك سال راهي ايران شود. بسياري از فعالان اين صنعت در همان روزهاي نخست هشدارها دادند و به دنبال آنها، نمايندگان مجلس نيز در قالب نطق و تذكر، اقدامات دولت را ضد توليد خواندند، اما در پاستور گوشي كسي خريدار اين اعتراضات نبود. آش چنان شور شد كه 5 وزير اقتصادي دولت نهم نيز به رئيس جمهور وقت نامه دادند و درخواست محدوديت واردات شدند، اما داستان ادامه يافت تا نهايتاً 39 كارخانه قند و شكر كشور تعطيل شوند يا به توليد در 3 ماه از 12 ماه سال رضايت دهند. قبل از سال 84، تعرفه واردات شکر خام و سفيد به منظور حمايت از توليدات داخلى به ترتيب 130 تا 150 درصد بود اما اين تعرفه از آبان ماه 84 تا ارديبهشت ماه 85، سه بار دستخوش تغيير و کاهش شد. در آبان ماه 84 تعرفه واردات شکرخام و سفيد از 130 و 150 درصد به 30 و 50 درصد کاهش يافت، اما چند ماهى از اين مصوبه دولت نگذشته بود که دولت تعرفه شکرخام و سفيد را به 25 درصد کاهش داد و سپس در ارديبهشت ماه سال 85 در اقدامى ديگر، تعرفه واردات شکرخام و سفيد را تنها 6 درصد مصوب کرد. در اين ميان چغندرکاران کشور نيز به تبع کاهش تعرفه واردات شکر دچار زيان‌هاى زيادى شدند، به طورى که به گفته محمدباقر باقرزاده، مديرعامل مرکز بررسى و تحقيق و آموزش صنايع قند ايران، در بهره‌بردارى سال ‌87 در بخش چغندر، ميزان قراردادهاى منعقده کارخانجات قند و شکر با کشاورزان ‌67 هزار و ‌96 هکتار و ميزان سطح برداشت شده، بيش از ‌50 هزار و‌500 هکتار بوده است که نسبت به سال ‌86 به ترتيب ‌55 و ‌58 درصد کاهش را نشان مى‌دهد. وى با اشاره به اينکه ميزان چغندر تحويلى در سال ‌87 بيش از يک ميليون و ‌713 هزار و ‌656 تن بوده که نسبت به سال ‌86 بيش از‌60 درصد کاهش داشته است، مى‌افزايد: قند و شکر توليدى در بخش چغندر در سال ‌87 بيش از ‌235 هزار و ‌334 تن بود که در مقايسه با سال ‌86 با ‌623 هزار و ‌814 تن توليد، نشان دهنده ‌62 درصدى کاهش است. با اين اوصاف صنعت قند و شكر و به تبع آن، كشت چغندرقند در كشور به محاق رفت تا در نقطه مقابل، نام ايران به عنوان يكي از بزرگ‌ترين واردكنندگان شكر در جهان ثبت شود.
چايي كه سال‌هاست به مذاق ايراني خوش نمي‌آيد
مطابق اعلام مسؤولان، در حال حاضر 30 هزار تن چاي ايراني در انبارها خاك مي‌خورند. انحلال سازمان چاي در سال 83، آغاز راهي بود كه فرجام آن به نابودي صنعت چاي ايران منجر مي‌شد. تصميمات اخذ شده در سال‌هاي اخير نيز نه تنها مرهمي بر دردهاي صنعت چاي نبود، بلكه روند فروپاشي اين صنعت قديمي در ايران را تسريع بخشيد. عادت مذاق ايرانيان به طعم چاي‌هاي فرآوري شده خارجي نيز مزيد بر علت شده است تا چاي ايران كه زماني استان‌هاي شمالي كشور را سبزپوش كرده بود، امروز انبارهاي كشور را به رنگ سياه تزيين كند. همچنين علاوه بر كاهش كشت چاي در كشور، بايد اشاره شود كه تمامي صنايع بسته‌بندي چاي كشور به تعطيلي كشيده شده‌اند. رحمت سميعي، رئیس هیات مدیره سندیكای كارخانجات چای شمال كشور با اشاره به دپو شدن 28 هزار تن چای در انبارهای كشور در سال‌هاي گذشته، مي‌گويد: اضافه شدن حدود 40 هزار تن چای انبار شده در سال‌جاری بحران صنعت چای داخلی را دو چندان كرده است. سميعی یادآور مي‌شود‍: متاسفانه برنامه‌ریزی‌های صحیحی برای نگهداری و انبار محصولات كشاورزی به‌خصوص چای وجود ندارد و هر ساله لطمه‌های سنگینی به دلیل مدیریت غلط دولت به این صنعت وارد می‌شود. وی با اشاره به سياست‌هاي دولت مبني بر توزيع رايگان چاي ايراني بين مردم خاطرنشان مي‌كند: ورود چای رایگان بی‌كیفیت دولتی در بازار و در میان مردم جز لطمه به صنعت چای و به خطر انداختن اشتغال 300 هزار نفری كه در این صنعت مشغول به كار هستند، چیزی در پی نخواهد داشت. سمیعی مي‌افزايد: عدم حمایت از چای ایرانی باعث گرفتاری 55 هزار خانوار چایكار شده و ورشكستگی 50 كارخانه چای را به همراه داشته است. وی با بیان این كه از تعداد 156 كارخانه چای حدود 50 كارخانه با سرمایه یك میلیارد تومان به ورشكستگی مطلق دچار شده‌اند، گفت: وزارتخانه‌های جهاد كشاورزی و بازرگانی با سیاست‌های اشتباه خود عملا به نوعی حامی چای وارداتی شده‌اند، به‌گونه‌ای كه نابودی صنعت چای كشور را نشانه رفته‌اند.
شير هم راه بحران مي‌پيمايد
تجمع سال گذشته دامداران در مقابل وزارت بازرگاني در اعتراض به واردات شيرخشك، خود تصويري از وضعيت توليد شير در كشور بود. صنعت شير بنا به اعلام فعالان اين صنعت در حال حاضر با كمتر از 50 درصد ظرفيت خود كار مي‌كند. اين در حاليست كه دامداران اعتقاد دارند كه صنعت شير كشور براي توليد همين ميزان اندك نيز استفاده از شيرخشك وارداتي عمدتاً هندي را بر شير توليد دامداران داخلي ترجيح مي‌دهد و همين امر زمينه زمين خوردن دامداران را به وجود آورده است. یکی از دامداران آملی در این زمينه مي‌گويد: مسؤولان و متولیان امر باید با اختصاص يارانه و برخی مایحتاج به دامداران کمک کنند. علی مرزبان مي‌افزايد: هم اکنون قیمت تمام شده یک کیلوگرم شیر بیش از 500 تومان است در صورتی که قیمت هر کیلو شیر را از ما به قیمت 300 تا 350 تومان خریداری می‌کنند. وی اضافه مي‌کند: متاسفانه روند موجود همه دامداران را نگران کرده و باعث تعطیلی بسیاری از دامداری‌ها در این شهرستان شده است.
صنعت كنسرو بحران نفس مي‌كشد
بحران فقط صنايع مستقيم غذايي را در خود فرو نبرده است و صنايع تبديلي اگر بيش از صنعت موادغذايي متضرر نشده باشند، كمتر از آنها نيز زيان نديده‌اند. كمبود نقدينگي و واردات بي‌رويه كه امروز نفس بسياري از صنايع كشور را گرفته است، صنايع تبديلي موادغذايي را نيز در چنبره گرفتاري‌ها دچار كرده تا جايي كه فعالان اين صنايع از خطر ورشكستگي بسياري از اين صنايع خبر مي‌دهند. محمد گشتاسب‌زاد، رئيس هيات مديره انجمن صنايع همگن شيلاتي استان مازندران در اين باره مي‌گويد: به‌دليل محدوديت‌هاي شديد نقدينگي كه از سوي بانك‌ها ايجاد شده، اكثر كارخانه‌ها تعطيل شده و آنهايي كه فعاليت دارند با 20 تا 30 درصد ظرفيت كار مي‌كنند. وي مي‌گويد: 8 كارخانه كنسروسازي و 4 كارخانه بسته‌بندي ماهي در استان مازندران وجود دارند كه غالباً به دليل مشكلات نقدينگي نمي‌توانند از ظرفيت خود استفاده كرده و هر كدام با 20 تا 30 درصد ظرفيت كار مي‌كنند و 4 كارخانه به طور كامل تعطيل شده‌اند. وي خاطر نشان مي‌كند: گرچه مشكل نقدينگي كارخانه‌ها از 25 سال پيش وجود داشته، اما در 2 سال اخير شدت يافته و كارخانه‌ها كه قبلا از محل تبصره 2 بودجه تسهيلات بانكي مي‌گرفتند و ضامن آن دولت بود، اكنون2 سال است كه ضمانت بانكي از خود كارخانه‌ها درخواست مي‌شود. وي در مورد آمار كارگران بيكار شده كارخانه‌هاي فرآوري شيلات مي‌گويد: آمار دقيق در دست نيست، اما اين صنايع داراي ارزش افزوده بالايي است.
صنعت آرد هم در معرض تهديد است
با وجود اينكه نان همچنان جايگاه خود را به عنوان قوت اصلي مردم ايران حفظ كرده و لذا نياز بسياري براي تامين آرد موردنياز نانوايي‌ها در كشور احساس مي‌شود، اما حتي صنعت آرد كشور نيز خطر ورشكستگي را بيخ گوش خود احساس مي‌كند. نماینده مردم کردکوی و بندرگز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌توجهی به صنایع تبدیلی استان گلستان مي‌گويد: کارخانجات آرد استان در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند. محمد جواد نظری مهر مي‌افزايد: در حال حاضر 80 درصد گندم استان گلستان به صورت خام از استان خارج می‌شود در صورتی که 30 کارخانه آرد در سطح استان داریم که هر یک با ظرفیت 4 تا 10 هزار تن در ماه می‌تواند گندم آرد کند. وی اظهار مي‌كند: دست‌های پنهانی در پس این قضیه وجود دارد تا کارخانجات آرد بین 300 تا هزار تن در ماه گندم آرد ‌کنند که این از نظر اقتصادی ضرر بسیار بزرگی را به دارایی‌های مملکت می‌زند و کارخانجات در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند. وی خاطرنشان مي‌کند: سطح اشتغالزایی در کارخانجات آرد پایین آمده و به علت نداشتن درآمد، دست به کارهای خلاف قانون می‌زنند و من این مشکل را از جانب مسئولان استانی و کشوری می‌بینم. نماینده مردم کردکوی و بندرگز در مجلس بیان مي‌كند: با وجود پیگیری‌های مکرر، مشکلات همچنان باقی است و کارخانجات آرد استان با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند.
خلع سلاح شدن اقتصاد در عصر دانايي
هر چند مي‌توان برخي از مشكلات صنعت كشور را به بحران اقتصادي جهان و ساير موارد فرامرزي ربط داد، اما در اينكه دانايي گمشده اقتصاد ايران است، نبايد شك داشت. اشباع بازارهاي داخلي از انواع برنج‌هاي خارجي، سرازير شدن سود زعفران توليد داخل به جيب كشورهاي ديگر همچون اسپانيا، مشكلات چند ساله اخير بر سر راه پرورش‌دهندگان ميگو كه سبب ورشكستگي و تعطيلي برخي از اين واحدها شده است، كاهش سطح برداشت محصولي همچون پسته در كشور، خودنمايي انواع ميوه‌هاي خارجي در بازارهاي داخل و صدها مورد ريز و درشت ديگر، بيش از هر چيز نشان از اين مي‌دهد كه در عصري كه به نام عصر دانايي ملقب شده است، اقتصاد ما از هميشه دست خالي‌تر است.
*****
قتل خواهر باردار با شليک پنج گلوله
مردي که در پي يک شک خونين خواهر باردارش را کشته و نقشه قتل دو نفر ديگر را نيز طراحي کرده بود توسط پليس دستگير شد. يک هفته پيش ماموران در جريان قتل زني به نام ليلا قرار گرفتند که به گفته خانواده اش باردار بود. زماني که پليس در محل حاضر شد جسد غرق در خون اين زن را که هدف پنج گلوله قرار گرفته بود، پيدا کرد و تلاش هايي براي نجات فرزندش آغاز شد اما تکنسين هاي اورژانس اعلام کردند جنين نيز لحظاتي بعد از مرگ مادر به دليل نرسيدن اکسيژن فوت شده است. با انتقال جسد زن جوان به پزشکي قانوني تحقيقات جنايي آغاز شد و ماموران دريافتند ليلا به دست برادرش به قتل رسيده است. يکي از نزديکان مقتول به پليس گفت؛ نادر به خواهرش ليلا شک داشت. او مي گفت خواهرش با فردي رابطه دارد و هميشه بين آن دو بر سر اين مساله دعوا بود. نادر اين موضوع را به شوهر ليلا هم گفت و از او خواست با ليلا برخورد کند اما زماني که ديد شوهر ليلا سکوت مي کند تصميم گرفت خودش اين کار را بکند. وي ادامه داد؛ نادر گفته بود ليلا را مي کشد اما کسي حرفش را باور نمي کرد. او تصميم داشت بعد از قتل ليلا، شوهر او و مردي را که مدعي بود ليلا با او در ارتباط است به قتل برساند. من فکر مي کنم اکنون براي قتل آنها اقدام کرده است. با توجه به اهميت موضوع اکيپ ويژه يي از ماموران براي دستگيري نادر دست به کار شدند. آنها تمام مکان هايي را که احتمال مي رفت متهم در آنجا مخفي شده باشد، پيدا کردند. در اين بين نادر بعد از قتل خواهرش به شوهر او نيز هشدار داد و تهديد کرد به سراغ او مي رود. پليس تلفن هاي نادر را تحت کنترل درآورد و متوجه شد او براي مدتي به تهران آمده است و قصد دارد بعد از چند روز دوباره به شيراز برگردد و شوهر ليلا و مردي را که فکر مي کرده با خواهرش در ارتباط است، بکشد. ماموران سرانجام با کنترل اتوبوس هاي بين شهري تهران - شيراز موفق شدند نادر را دستگير کنند. مرد جوان بعد از بازداشت به قتل خواهرش اعتراف کرد و گفت؛ مدتي بود که متوجه شده بودم خواهرم مشکل اخلاقي دارد. ليلا شوهر داشت و با اين حال با مرد ديگري هم رابطه برقرار مي کرد. اين وضع ادامه داشت تا اينکه خواهرم باردار شد. من از او خواستم به اين کارهايش پايان دهد اما مي گفت به من ربطي ندارد و وقتي شوهرش اعتراضي نمي کند من هم حق اعتراض ندارم. وي ادامه داد؛ موضوع را به شوهر خواهرم گفتم ولي او اهميتي نداد. مي گفت ليلا به وي خيانت نمي کند و من دچار سوء ظن شده ام. شوهر ليلا مي گفت بهتر است من در زندگي آنها دخالت نکنم. چاره يي نداشتم. مجبور بودم سراغ مردي بروم که فکر مي کردم با ليلا رابطه دارد. او ابتدا منکر اين موضوع شد و گفت هر کس در اين باره حرفي زده دروغ گفته است. مي دانستم آن مرد واقعيت را پنهان مي کند.چند بار سراغش رفتم و به او گفتم دست از اين کارها بردارد. بار آخر او با من درگير شد. آبرويم را از بين رفته مي ديدم و به نظرم بهترين کار اين بود که هر سه نفر را که باعث آبرو ريزي من بودند، بکشم. به آنها هشدار داده بودم اگر ماجرا را تمام نکنند من اين کار را مي کنم. روز حادثه به خانه خواهرم رفتم. دوباره با هم جر و بحث کرديم و من با سلاحي که داشتم به سمتش شليک کردم و او را به قتل رساندم. مي دانستم که دو نفر ديگر فرار مي کنند به همين خاطر برايشان پيغام فرستادم که ديگر نمي گذارم راحت بمانند و آنها را هم مي کشم. چون ماندنم در شيراز باعث مي شد دستگير شوم، به تهران رفتم. متهم ادامه داد؛ خواهرم آبروي من و خانواده ام را برده بود و بايد از خانواده ما بيرون مي رفت و من اين کار را کردم. بنابر اين گزارش تحقيقات از متهم همچنان ادامه دارد.
*****
تلاش حامیان کودتا برای لشکرکشی در 13 آبان
رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان گفت اظهار داشت: "در خصوص تجمع «عده‌ای فریب خورده»(!) در روز 13 آبان که قصد دارند از این فضاها و ایام‌الله سوءاستفاده کنند و «جنگ روانی دشمن»(!) نیز در این رابطه مدتی است شروع شده تدابیری اندیشیده شده است."
صبح امروز در نشستی مطبوعاتی با حضور محمدصالح جوکار «سردار» رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان که به منظور تشریح برنامه‌های آن سازمان در هفته بسیج سال جاری برگزار شده وی در واکنش نسبت به تجمعات احتمالی در روز 13 آبان اظهار داشت: "در خصوص تجمع عده‌ای فریب خورده که قصد دارند از این فضاها و ایام‌الله سوءاستفاده کنند و جنگ روانی دشمن نیز در این رابطه مدتی است شروع شده تدابیری اندیشیده شده است."
رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان از توضیح بیشتر در خصوص این تدابیر خودداری كرده و بنا بر گزارش ایلنا تنها گفته است: "در این روز حتما مشت گره کرده ما به سمت استکبار خواهد بود اما دشمن سعی دارد در عرصه‌های ارزشی ما که نماد مقابله با استکبار است انحراف ایجاد کند که مردم با هوشیاری و بصیرت آنها را خنثی خواهند کرد. دانش‌آموزان امروز می‌توانند مقابله کنند با هر جریانی که بخواهد علیه انقلاب آنها توطئه کند. در آن روز همگی مشت‌ها و شعارها در عرصه عملی به سمت آمریکایی جنایت کار خواهد بود بنابراین همین باعث می‌شود دشمن نتواند کاری از پیش ببرد."
سردار جوکار شاید کمی زودهنگام پرده از عملیات برنامه‌ریزی شده برمی‌دارد و می‌گوید: "در آخرین روز هفته بسیج (13 آبان) حضور سازمان یافته 3 میلیون دانش‌آموز در یک راهپیمایی سراسری انجام می‌شود."
البته به عرصه آوردن سازماندهی شده با استفاده از امکانات نیروهای نظامی و دولتی اتفاق جدیدی نیست و راهکاری است که از مدت‌های قبل اقتدارگرایان برای سرپوش گذاشتن بر فقدان پایگاه مردمی خود از آن بهره می‌گیرند که البته با حضور میلیونی مردم فهیم ایران در عرصه‌های حضور جنبش سبز این تدابیر تا به حال راه به جایی نبرده است.
اما به نظر می‌رسد اعلام این موضوع در این مقطع زمانی در اذهان عمومی تنها به عنوان تهدیدی تو خالی، از جنس تهدیدات صورت گرفته قبلی به خصوص تهدیدهای پیش از روز قدس تقسیم‌بندی می‌گردد.
*****
رابطه ايران و چين به نقطه اوج مي رسد
معاون اول احمدي نژاد از رسيدن روابط ايران و چين به نقطه اوج در آينده يي نزديک خبر داد. وي با اشاره به سفر اخيرش به چين گفت؛ در اين ديدار درخصوص روابط تجاري، اقتصادي و سياسي دو کشور و جنبه هاي مختلف ديگر بحث و گفت وگو کرديم. به گزارش ايسنا محمدرضا رحيمي در گفت وگو با شبکه فونيکس چين، نشست هيات ايراني با نخست وزير چين را خوب ارزيابي کرد و گفت؛ مسائل فيمابين را با توجه به کمي وقت طرح و درباره آنها گفت وگو کرديم و اميدوارم آنچه مورد گفت وگو قرار گرفت به سرعت به مرحله عمل برسد. معاون اول رئيس جمهور روابط ايران و چين را دوستانه و ديرينه خواند و خاطرنشان کرد؛ بيشترين روابط تجاري و اقتصادي را با چين داريم و ظرفيت کار بين دو کشور بسيار بيشتر از وضعيت فعلي است. رحيمي اظهار اميدواري کرد روابط ايران و چين در آينده نزديک با رفت و آمد مقامات عالي رتبه دو کشور به نقطه اوج خود برسد.
*****
پنجمین تجمع پی در پی دانشجویان دانشگاه آزاد
دانشجویان دانشگاه آزاد امروز پنجمین تجمع اعتراضی و مسالمت آمیر خود را در پنجمین سه شنبه از آغاز سال تحصیلی برگزار کردند.
دانشجویان دانشگاه آزاد امروز پنجمین تجمع اعتراضی و مسالمت آمیر خود را در پنجمین سه شنبه از آغاز سال تحصیلی برگزار کردند.به گزارش هرانا ، بیش از 1500 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در پی فراخوانی که پیش از این داده شده بود در اعتراض به سیاست های دولت و وقایع پس از انتخابات و هم‌چنین حمایت از دانش‌جویان دانش‌گاه آزاد واحد تهران مرکز اقدام به برگزاری تجمع و راهپیمایی کردند.در حدود ساعت 12 ظهر امروز و با تعطیل شدن کلاس‌های نوبت صبح در صحن اصلی دانش‌کده فنی و با فریادهای «الله اکبر» دانش‌جویان تجمع شکل گرفت.دانشجویان با خواندن سرودهای «یار دبستانی» و شعارهای بر علیه احمدی‌نژاد به تجمع خود ادامه داده و از صحن اصلی دانش‌کده فنی تا مقابل ساختمان ریاست راهپیمایی کردند.«مرگ بر دیکتاتور»،« نصر من الله و فتح قریب، ننگ بر این دولت مردم فریب»، از دیگر شعارهای داده شده در این تجمع بود.دانشجویان با سر دادن شعارهای « دانش‌جو می میرد, ذلت نمی پذیرد»، «دانشجو دانشجو، حمایت حمایت»، «دانشجو دستگیر بشه، دانشگاه تعطیل می‌شه» حمایت خود را از دانش‌جویان دانش‌گاه آزاد واحد تهران مرکز نشان دادند.حضور دانشجویان دانشکده‌های دیگر واحد تهران جنوب علی رغم مسافت زیاد با دانش‌کده فنی از نکات جالب توجه این تجمع بود.این تجمع که از ساعت 12 ظهر آغاز شده بود در حدود یک ساعت به طول کشید و با خواندن سرود« یار دبستانی » پایان یافت. از صبح امروز تعداد نیروهای حراستی به شدت در دانشکده فنی افزایش یافته بود و رفت و آمد نیروهای امنیتی نیز در صحن دانش‌کده محسوس بود.علی رغم همه این شرایط استقبال پر شور دانش‌جویان موجب غافلگیری حراست و نیروهای بسیج شد.رییس حراست واحد تهران جنوب نیز خود شخصا هنگام تجمع در دانشکده فنی حضور داشته است.گفتنی است برخی از نیروهای حراستی و امنیتی با فیلم‌برداری از چهره‌ی دانشجویان قصد ایجاد تنش و ممانعت از شکل‌گیری تجمع را داشتند که با حضور گسترده و هوشیاری دانش‌جویان ناکام ماندند. تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در حالی در حمایت از دانشجویان واحد تهران مرکز انجام می گیرد که سومین تجمع مسالمت آمیز دانشجویان واحد تهران مرکز با حمله نیرو های بسیجی که با اتوبوس از خارج دانشگاه آورده شده بودند و به باتوم، شوکر الکتریکی، زنجیر، گاز اشک آور و اسپری فلفل مجهز بودند به خشونت کشیده شد و در نتیجه آن ده تن از دانش‌جویان مجروح و مصدوم شدند و بیش از چهل ترم حکم ممنوعیت از تحصیل برای دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز صادر شده است
*****
احمدی‌نژاد پنج‌شنبه برای سفری سه روزه به مشهد می‌رود
رييس‌دولت کودتا پنج‌شنبه صبح، برای یک سفر سه روزه به مشهد خواهد رفت.
در حالی که سفر وی به شیراز بدون اعلام قبلی و با ممانعت از حضور آزاد مردم در مراسمی که او در آن سخنرانی داشت انجام شد و در پی آن سفر رئیس دولت بعد از نهم به اصفهان نیز لغو شد، برنامه سه روزه حضور احمدی‌نژاد در مشهد از تلاش‌ و برنامه‌ریزی حامیان دولت کودتا برای عادی سازی روند سفرهای تبلیغاتی و بی‌ثمر وی خبر می‌دهد. قرار است احمدی‌نژاد در جریان این سفر پنج‌شنبه صبح در جمع مردم مشهد سخنرانی كند.
در عین حال گروه‌های مختلفی از مردم سبزاندیش ایران نیز خود را برای حضور در حرم امام رضا در سالگرد تولداو، آماده می‌کنند. تعدادی از گروه‌های سیاسی جوانان سبز از جمله ستاد 88 نیز در اعتراض به احکام صادره از عموم مردم برای روزه سیاسی در روز میلاد امام رضا دعوت کرده‌اند.
*****
پاسخ "ایران" تا 48 ساعت دیگر
يک منبع آگاه امروز سه شنبه به شبکه خبري (العالم) گفت که ايران در 48 ساعت آينده پاسخ خود را که شامل تعديلات مهمي درپاسخ به پيشنهادات آژانس بين المللي انرژي اتمي و پيش نويس توافقنامه سوخت راکتور اتمي تحقيقاتي تهران است، به آژانس ارائه خواهد کرد. اين منبع آگاه تصريح کرد: در پاسخ تهران با چارچوب کلي توافقنامه سوخت راکتور اتمي تهران موافقت اما تحفظات مهمي نيز در آن لحاظ خواهد شد. طي چند روز گذشته رسانه‌هاي غربي در يك اقدام هماهنگ ادعا كردند جمهوري اسلامي ايران از پاسخ به اين توافق طفره مي‌رود. ايران، آمريكا، روسيه و فرانسه به همراه مديركل آژانس در سه روز گفتگو بر سر سوخت راكتور تحقيقاتي تهران به توافقاتي دست يافتند.
*****
سولانا فردا با مقامات ایران تماس می گیرد
خبرگزاری «ریا نووستی» : "خاویر سولانا" کمیسر عالی سیاست خارجه و امنیتی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه 28 اکتبر طی تماسی تلفنی با مقامات ایران در رابطه با تکمیل غنی سازی اورانیوم این کشور در خارج گفتگو خواهد کرد.
وی در پایان دیدار وزرای امور خارجه 27 کشور اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: "فردا صبح من گفتگویی تلفنی خواهم داشت".
یک منبع آگاه روز سه شنبه اطلاع داد که "ایران در 48 ساعت آینده پاسخ خود که شامل تعدیلات مهمی درپاسخ به پیشنهادهای آژانس بین المللی انرژی اتمی و پیشنویس توافقنامه سوخت راکتور اتمی تحقیقاتی تهران است را به آژانس ارائه خواهد کرد". این منبع آگاه به شبکه خبری العالم گفت: "در پاسخ تهران با چارچوب کلی توافقنامه سوخت راکتور اتمی تهران موافقت اما تحفظات مهمی نیز در لحاظ خواهد شد".
روسیه، فرانسه و آمریکا هفته گذشته رسماً بسته پیشنهادی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره عرضه سوخت هسته ای به رآکتور تحقیقاتی تهران را تایید کردند. یک منبع آگاه در آژانس به «ریا نووستی» اطلاع داد که در پیشنویس توافقنامه چنین در نظر گرفته شده است که ماده اولیه برای عرضه سوخت به ایران 1.2 تن اورانیوم با غنای پایین باشد که در مرکز غنی سازی نطنز بدست آمده است، این اورانیوم در روسیه بطور تکمیلی غنی می شود و سپس در فرانسه کپسول های سوختی آماده می شوند. این بدین دلیل است که رآکتور در تهران توسط متخصصین آرژانتینی بر اساس فناوری های فرانسوی ساخته شده که سوخت آن را در حال حاضر تنها در فرانسه می توان تولید کرد.
*****
آخرین اخبار از تحرکات گروه موسوم به جندالله و وضعیت ریگی
تابناک: كدخبر: ۷۰۱۹۴
بر اساس اطلاعات رسیده از برخی محافل خبری در امارات متحده عربی، در پی عزم جدی ایران برای برچیدن گروهک تروریستی موسوم به جند‌الله از نوار مرزی ایران و پاکستان و فشار مقامات رسمی و عالی‌رتبه ایران به دولت پرمشغله پاکستان، هم اکنون حامیان این گروهک تروریستی در پی انتقال سرکرده خود و برخی اعضای دیگر به نقاط دیگری از پاکستان یا امارات متحده عربی یا عربستان هستند.
به گزارش خبرنگار "تابناک" در حالی که در چند روز گذشته و پس از رخدادهای تروریستی منطقه پیشین سیستان و بلوچستان، هیچ کس اشاره‌ای به نقش مخرب عربستان در بروز این گونه تشکیلات تروریستی و خشونت‌طلب نکرده است، اخبار رسیده حاکی است گروهک موسوم به جند‌الله، نه تنها از حمایت برخی شاخه‌های نظامی و امنیتی و همچنین عشایری و قومی پاکستان برخوردار بوده و از سوی نیروهای وابسته به سرویس‌های امنیتی اسرائیل، آمریکا و انگلیس مورد تحریک و حمایت قرار می‌گیرد، بلکه از پشتیبانی معنوی، مادی و رسانه‌ای عربستان سعودی نیز برخوردار است.
این گزارش می‌افزاید: عبدالمالک ریگی در چند سفر به عربستان سعودی به بهانه حج، در دیدار با برخی نیروهای امنیتی عربستان سعودی، مورد حمایت گسترده قرار گرفته است.در این باره باید گفت: سرویس امنیتی عربستان سعودی که ارتباط نزدیکی با لایه‌های تندرو وهابی این کشور دارد، ریگی را به بخش رسانه‌ای وهابیان یعنی تلویزیون «العربیه» متصل کرده‌اند که رد پای شاهزاده بندربن سلطان، شاهزاده طلال و دو تن از روحانیون بلندپایه وهابی نیز در آن هویداست.همچنین به تازگی این گروهک بار دیگر با حمایت مالی عربستان سعودی از راه برخی مرتبطان تجاری در امارات متحده عربی تغذیه شده‌اند.
این گزارش‌ها می‌افزاید: گروه‌های مورد حمایت تندروهای عرب منطقه و نیروهای امنیتی ناتو و هم‌پیمانانش و نیز تندروهای پشتون پاکستان، با ایجاد یک مثلت، ریگی را در حمایت خود قرار داده و حتی در این راه، کارشناسان در حوزه مسائل تبلیغاتی و رسانه‌ای، اطلاعاتی در اختیار او گذاشته‌اند.
گفتنی است در چند سال گذشته، گروهک ریگی، نه تنها عملیات تروریستی در منطقه انجام داده، بلکه از مناطق گوناگون مرزی کشور و نیز درون استان سیستان و بلوچستان و بنادر ساحلی ایران در جنوب نیز برای بیگانگان جاسوسی کرده است به گونه ای که گروه‌های تروریستی مستقر در استان بلوچستان پاکستان نیز با این گروهک ارتباط داشته و در مواقع ضرورت، آنان را حمایت می‌کنند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ