سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۰/۱۲

شنبه: 12/ 10 / 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زمان: 00:02 بامداد شنبه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اطلاعیه دفتر تحکیم وحدت پیرامون کشتاردانشجویان و بازداشت اعضاء دفتر تحکیم وحدت
ادوارنیوز: روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت با صدور اطلاعیه ای نسبت به برخوردهای صورت گرفته اخیر با دانشگاه و بازداشت اعضاء شورای مرکزی این اتحادیه دانشجویی اعتراض کرد.
به گزارش ادوارنیوز متن این بیانیه به شرح زیر است.
دانشگاه سرزمینی مظلوم است ،روزی به نام استبداد و روز دیگر به نام مذهب بر آن می شورند و از عنصر پرحیات آگاهی بخشی آن انتقام می گیرند.
در طول تاریخ معاصر ایران دانشگاه ساده ترین و آسان ترین مکان برای عقده گشایی ها و لشگر کشی های ایادی وابسته به استبداد بوده است.از حادثه تلخ بهمن 1340 ،تا 18 تیر 1378 و نیز حملات مکرر بر حریم دانشگاه در فجایع بعد از انتخابات در امسال همگی بر تراژدی مظلومیت دانشگاه صحه می گذارند.
اما خبر تلخ و درد آور کشتار دانشجویان در مشهد و نیز بازداشت گسترده دانشجویان و نیز بازداشت روزنامه نگاران و فعالان سیاسی چه توجیهی بجز بی ثباتی و سقوط مر گ آور دستگاه قدرت را در بر دارد؟اینکه عده ای به نام مذهب و در دفاع از قدرت حریم دانشگاه را نشانه رفته اند و با نام حسین اقدام یزیدی در کربلای ایران یعنی دانشگاه می کنند مگر به جز زدن اخرین میخ بر تابوت این استبداد است؟این که هر که با ما نیست بر ماست منطقی بجز استبداد فرعونی یزید را تداعی می کند؟
این ها سوالاتی است که پاسخ آن را در وجدان بیدار ملتمان جستجو می کنیم ،ملتی که در این روز ها داغدار کشتار بی رحمانه فرزندان خود در روز عاشورای حسینی می باشد.
بازداشت خانم بهاره هدایت سخنگوی شجاع و صادق دفتر تحکیم وحدت به عنوان وجدان بیداردانشگاه مستقل و منتقد و نیز پیش از آن بازداشت مهدی عربشاهی دبیر تشکیلات این سازمان دانشجویی داستان تازه ای در شکستن حریم قانون و انصاف نیست ،عده ای در خیال خام خود بر این باورند که با کشتار و بازداشت و نیز تهدید مکرر دانشجویان می توانند مسئله عیان شده استبداد را به ورطه فراموشی تاریخ رهنمون کنند.در حالیکه عنصر آگاهی بخشی در میان میلیون ها ایرانی تکثیر شده است و مستبدان بدانند مقاومت برای آزادی تا انتها ادامه دارد، که ماجرا به پایان خود نزدیک است.

و من الله الصابرین

روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت
*****
تهدید اشكان ذهابیان دانشجوی دانشگاه مازندران از سوی نیروهای ناشناس
روز پنجشنبه افرادی ناشناس با تماس به تلفن شخصی و همچنین خانه ی اشكان ذهابیان، وی و خانواده اش را مورد تهدید قرار دادند.
به نقل از منابع آگاه شخصی با نام مستعار موسوی با تماس با اشكان ذهابیان و خانواده وی از آن ها خواست تا جهت پاره ای از توضیحات در مورد مسائل امنیتی به كلانتری 13 بابل مراجعه كند. همچنین این مامور ناشناس اشكان ذهابیان و خانواده اش را مورد تهدید قرار داد كه در صورت عدم حضور او در كلانتری 13 بابل ضابطین ذی ربط اقدام به بازداشت و انتقال او به مكان نامعلوم خواهند كرد.
شایان ذكر است اشكان ذهابیان در تاریخ 26 خردادماه در جریان اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری توسط نیروهای اراذل و اوباش مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سه روز را در بیهوشی به سر برد. همجنین وی بیش از یك ماه تحت شدیدترین فشارها در سلول انفرادی در زندان اداره ی اطلاعات ساری (زندان شهید كچویی) و زندان متی كلای بابل به سر برد و در اعتراض به سیاست های برخوردی مامورین وزارت اطلاعات 4 روز را در اعتصاب غذا سپری كرد. وی پس از آزادی از زندان از ناحیه سر، سیستم گوارشی و همچنین دیسك كمر و عصب سیاتیك تحت درمان قرار گرفت و در حال حاضر نیز تحت درمان قرار دارد.
دومین بازداشت اشكان ذهابیان در سال جاری مربوط می شود به تماس تلفنی از طرف دادستان بابلسر(سیفی) با خانواده اشكان ذهابیان كه در این تماس دادستان، وی را احضار نمود و پس از حضور اشكان ذهابیان در دفتر دادستان در تاریخ 11/8/88، وی مورد بازجویی قرار گرفته و اتهامات زیر به وی تفهیم شدند:
اخلال در نظم دانشگاه مازندران، ارتباط با عناصر ضدانقلاب، ارتباط با بیگانگان و مصاحبه با شبكه ضدانقلابی صدای آمریك، شركت در جلسات غیرقانونی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه علوم فنون بابل و تحریك دانشجویان و.......
گفتنی است دادستان بابلسر اتهامات اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام (از طریق تشكیل جمعی از انجمن های اسلامی شمال كشور) را به وی تفهیم كرد و برای آزادی وی قرار وثیقه 30 میلیون تومانی صادر نمود.
وی برای دومین بار متوالی در سال جاری مدت 10 روز را در زندان متی كلای بابل در بازداشت سپری كرد.
*****
نامه سرگشاده دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران خطاب به فرهاد رهبر

دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران نامه‌ای سرگشاده خطاب به فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران منتشر کردند. این نامه در پی بازداشت چند تن از دانشجویان دانشکده فنی و توطئه چینی بر علیه این دانشجویان منتشر شده است.
پس از سناریوی طراحی شده پاره کردن عکس امام توسط کودتاچیان، نیروهای امنیتی چندتن از دانشجویان دانشگاه تهران را در همین زمینه بازداشت کرده‌اند تا با قربانی کردن دانشجویان از ادامه اعتراضات دانشجویان نسبت به وضعیت کشور ممانعت به عمل آوردند.
متن نامه منتشر شده توسط دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر رهبر، ریاست دانشگاه تهران
پس از انجام مذاکرات برخی از اعضای شورای نمایندگان مهندسی شیمی و پلیمر با آقای دکتر کمره ای، در ارتباط با دستگیری غیرقانونی پنج تن از دانشجویان این رشته؛ با خبر شدیم که بناست در جلسه ای پیام دانشجویان دانشکدۀ فنی به شما منتقل شود.
جناب آقای دکتر؛
پیش از این، از آن رو که به بی گناهی عزیزان بازداشت شده مان ایمان داشتیم و داریم، و مطمئن بودیم شما هم از سابقۀ غیر سیاسی این دانشجویان باخبرید، برای جلوگیری از هرگونه سوء استفادۀ سیاسی، حتی اجازۀ خبری شدن رنجی که بر دوستانمان رفته است را هم ندادیم. می خواستیم با مذاکره با مسئولین دانشکده و دانشگاه گره از کار عزیزانمان بگشاییم. گمان می کردیم لذت رابطۀ استاد و شاگرد و نجات سرنوشت پنج نفر بی گناه برای مسئولین دانشگاه بسیار بیشتر از مقامی ست که حتی در دنیا هم موجب سرافکندگی شان خواهد شد، چه برسد به دیار باقی و حساب کرام الکاتبین!
جناب آقای رئیس؛
امروز که وارونه جلوه دادن حقیقت و روا داشتن ظلم به مردم بی گناه از تریبون های رسمی کشور فریاد می شود، دیگر امیدی به کمک حضرتعالی و زیردستان تان به یاران بی گناهمان نداریم و در این راه تنها از خداوند متعال استمداد داریم. تنها از روی وظیفه دینی نکاتی را خدمتتان ذکر می کنیم، باشد که کارگر افتد:
1- شایعات نگران کننده ای در ارتباط با جرم ساختگی دوستانمان شنیده ایم. شما خود بهتر می دانید که حکم این گناه در فضای کنونی چه خواهد بود. با تمام وجود از حضرت حق تعالی تقاضا داریم که مکر گردانندگان این بازی کودکانه را به خودشان بازگرداند و بیدادگاهی برای دوستان عزیزمان برگزار نشود. که اگر بشود، دنیا و آخرت شما و سایر کسانی که توانایی فراهم کردن موجبات اثبات بی گناهی و آزادی برادرانمان را داشتند و دارند، سیاه خواهد شد.
2- از آنجا که شما را متأسفانه هم از اصلی ترین مقصرین فجایع 16 و 17 آذر امسال و در ادامۀ آن پروژۀ مضحک متهم کردن طرفداران خمینی به هتک حرمت ایشان، و هم از افراد ذی نفوذ در سیستم اطلاعاتی کشور می دانیم، با اینکه درخواستمان به اندازۀ شکایت بردن از نتایج انتخابات پیش شورای نگهبان بی نتیجه خواهد بود، امّا لازم است یادآور شویم که این عزیزان که برای جعل سند آن توهم قضایی دستگیر شده اند، بیشترین فعالیت دانشجویی شان نواختن موسیقی در برنامۀ کانون موسیقی دانشکدۀ فنی نبوده و هیچ گاه جهت گیری سیاسی نداشتند! به هدایت همکاران سابقتان که امیدی نیست، ولی ای کاش به جای این معصوم ترین ها، دانشجویانی از فعالین سیاسی را نشانه رفته بودند که در بازجویی ها، به جای بیانات نفوسی که از همۀ بازی های کثیف سیاسی جناح حاکم بی خبرند، جوابی دندان شکن می شنیدند!
3- اگر اندکی در تاریخ بنگرید در خواهید یافت که وجدان بشری تنها نام بزرگانی را به یاد دارد که آرمان های خود را فدای مصلحت اندیشی و کوته نگری نکرده اند؛ نه کسانی که شیفتۀ قدرت بوده اند و جاه طلبی قصی القبشان کرده است. امروز هم که عرصۀ کشور هر روز دستخوش فاجعه ای جدید می شود، مورخان مشغول کارند... دیر یا زود روند کوچک شدن دایرۀ خودی ها جایگاه بزرگتر از شما را هم به خطر خواهد انداخت. پس اگر هنوز کور سوی اعتقادی به اصول دینی و اخلاقی در درونتان روشن است؛ نگرانی از شرمندگی در برابر وجدان عمومی پیشکش، پیش از این که به دست اربابان قدرت مطرود شوید، قدمی برای این عزیزان بی گناه بردارید. بگذارید وجدان عمومی آیندگان از شما به نیکی یاد کند. وگرنه چند سال بعد نام شما هم مانند هزاران نفری که چشم بر ظلم بر بی گناهان می بندند، به تاریک ترین نقاط تاریخ خواهد رفت.
4- در آخر باید بگوییم اگر تلاشتان برای شنیدن پیام ما دانشجویان، مانند سایر وعده های این 6 ماهتان توخالی و تبلیغاتی نیست، پیش از آن که دیر شده باشد، طی جلسه ای پای صحبت دانشجویان مظلوم دانشگاه بنشینید. اگر این درخواستمان برایتان خنده دار جلوه کرد، بدانید که فرسنگ ها از اصول اخلاقی و انسانی دور شده اید. چون آنچه خنده ای تلخ بر لبان آدمی می نشاند خواب زمستانی وجدان کسانی ست که حبّ جاه و مقام چشم هایشان را کور کرده است، نه فریاد تظلم خواهی دانشجویان برای دوستان بی گناهشان.
*****
زندانیان سیاسی بند 350 اوین اعلام کردند: در هفتمین روز شهادت شهدای عاشورا روزه سیاسی می گیریم

جمعی از زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین با انتشار بیانیه ای به مناسبت وقایع روز عاشورا اعلام کردند که در هفتمین روز شهادت شهدای عاشورا ، روزه سیاسی می گیرند.
متن کامل این بیانیه بدین شرح است:
ملت عزیز ایران ، جان بر کفان راست قامتروز یکشنبه مصادف با عاشورای حسینی شنیدیم و به وارونه ترین شکلی از سیمای ضرغامی دیدیم خروش حسینی تان را در برابر مستبدین و سرکوبگران تا دندان مسلحدرود به شرافت و آزادیخواهی تانسلام به مبارزات و پایمردیتاناما دگر بار لشگر شرارت اموی چونان همیشه تاریخ در برابر صف اهورایی ملت قامت آراست تا خون عاشقی دیگر ریزد و برنایی دیگر به قربانگاه ضحاک فرستد.آری آن روز بار دیگر خون ریختند و دامان مام وطن آلودند.در آن عاشورای سیاه دگر بار شمشیر دژخیمان از نیام استبداد بیرون آمد و مویه بی پایان مادری دیگر رقم زد.ما زندانیان سیاسی - عقیدتی بند 350 زندان اوین که اکثریت مان را دستگیر شدگان کودتای 22 خرداد تشکیل می دهد ، ضمن عرض تسلیت به پیشگاه ملت بزرگ ایران و بویژه حضور گرانقدر مهندس میر حسین موسوی و سرکار خانم زهرا رهنورد اعلام می داریم که در هفتمین روز شهادت شهدای عاشورای 88 در این تاریک ترین و مخوف ترین بند دژخیمان استبداد روزه سیاسی به جای خواهیم آورد و در عزای فرزندان ملت به سوگ خواهیم نشست.نیز با اعلام 3 روز به عنوان روز عزای ملی از هم میهنان انتظار داریم با مشکین ساختن کشور ، سیاهی سیاه دلان جبهه استبداد را به نمایش گذارده ، انزجار و مراتب تنفر خویش را از خونریزی صورت پذیرفته اعلام دارند.
*****
دانشجویان دانشگاه امیرکبیر: تا آزادی کامل هم دانشگاهی های دربندمان همه کلاسها و امتحانات تعطیل است

جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با انتشار بیانیه ای نسبت به سرکوب خونین مردم در روز عاشورا، و حملات روزهای گذشته به دانشگاه‌های مختلف واکنش نشان دادند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر دانشجویان در این بیانیه ذکر کرده‌اند که چاره ای جز این نیست که تا آزادی کامل هم دانشگاهی های در بندشان همه کلاسها و امتحانات را تعطیل کنند.
این بیانیه در پی بازداشت ۴ دانشجوی پلی تکنیک در طی حوادث روز عاشورا و پس از حضور نیروهای امنیتی در خوابگاه های پلی تکنیک در شب گذشته و تهدید دانشجویان منتشر شده است.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
عاشورایی دیگر فرا رسید ولی امسال عاشورا با سالهای دیگر متفاوت بود زیرا امسال باید علاوه بر سوگ سالار آزادمران جهان به سوگ مرجعی آزاده و فقیهی وارسته نیز می نشستیم.
مردی که علی وار زیست و حسین وار مرد.
مردی که نانش را و حتی نامش را برای زنده نگه داشتن اسلام راستین و غیر حکومتی هزینه کرد.
غم از دست دادن رهبر جنبش آزادی خواهی و عدالت طلبی برای مردم سخت بود و برای ما دانشجویان طاقت فرسا. ولی جامعه ی دانشگاهی این زخم را نیز با تن خاکستر شده ی خود پوشاند و لب برنیاورد.
در روز هفتم درگذشت این بزرگ مرد مردمی که هنوز از شوک از دست دادن پدر معنوی خود خاج نشده بودند در خیابان ها به دنبال بیان حس انزجار از ظلم با یزیدیانی روبه رو شدند که به طمع "ملک ری" شمروار بر مردم می تاختند.
و چه طنز عجیبی دارد تاریخ، حرامیانی که حسین را مرتد می نامیدند و به نام خروج از دین بر او تاختند اکنون با شعار یا حسین و برای خشنودی مدعی جانشینی اولاد حسین با یورش به پیروان واقعی حسین بیگانگی خود با انسانیت را به همگان آشکار کردند و سوختند و کشتند و بردند.
در روز عاشورا شاهد زیر پا گذاشتن تمام اصول انسانی توسط حرامیان بودیم. از کشتار و زندان و تجاوز ابایی نداشتند تهمت و افترا را نیز به آن افزودند.
ولی حقیقت با چراغ عقلانیت و تدبیر راه خود را پیدا خواهد کرد و برای تاریخ نقل خواهد نمود که چگونه در زمان ما گرگان پوستین بره بر تن کردند و هر آن کس را که نمی خواست گوسفندوار از آنها اطاعت کند منافق نامیدند.
تاریخ نقل خواهد نمود که چگونه قصد داشتند با پوشیدن چادر به مجید توکلی، به خيال خام خود "شرف جنبش دانشجويی" را تحقير كنند، كه در قاموس اينان زن بودن ننگ و عار تلقی مي شود.
تاریخ نقل خواهد کرد که یازده تن از دانشجویان این سرزمین را تنها از یک دانشگاه به جرم فهمیدن در بند کردند تا آیندگان ما قدر این گوهر اهورایی (فهمیدن) را بدانند.
ولی تاریخ نیز دیگر از ذکر این واقعه شرم دارد. آخر چگونه از دستگیری چهار دانشجوی ورودی جدید بگوید. چگونه نقل کند که دانشجویی با سر شکسته به خوابگاه مراجعه می کند ولی در را به روی خود بسته می بیند.
شرم دارد از نقل اين كه لشگري با چماق و زنجير و قمه، شبانه به خوابگاه های دانشجويان هجوم می برند تا فرياد آزادی خواهی جوانان آگاه ايرانی را خاموش كنند.
گر بدین سان زیست باید پست
من چه بی شرمم اگر فانوس عمرم را
به رسوایی نیاویزم
بر بلند کاج خشک کوچه ی بن بست
آری قلم نیز شرم دارد این واقعه را در تاریخ ثبت کند.
و ما دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از شرم این واقعه نمی دانیم چگونه بر سر کلاسهای درس و جلسه ی امتحانات حاضر شویم و چاره ای جز این نمی بینیم که تا آزادی کامل هم دانشگاهی های در بندمان همه ی کلاسها و امتحانات را تعطیل کنیم.
*****
۲۰۰۹، سالی پردرد برای خبرنگاران در ایران و جهان
رادیو دویچه وله: محمدرضا معینی، مسئول بخش ایران سازمان "گزارشگران بدون مرز" می‌گوید: «در تمام فصل‌های گزارش سال ۲۰۰۹ نام ایران وجود دارد، در رابطه با دستگیری و زندان و در رابطه با مهاجرت که موضوع تازه‌ای در گزارش امسال است.»
روز چهارشنبه (۹ دی ماه، ۳۰ دسامبر) دو خبرنگار دیگر در ایران دستگیر شدند. در تظاهراتی که حکومت برگزار کرده بود، به آنان پرخاش می‌شود و آنان به دفتر روزنامه‌ی خود، روزنامه‌ی "تهران امروز" واقع در خیابان طالقانی پناه می‌برند. به گزارش سایت "جرس" « بسیجیان با هجوم به روزنامه، آنان را بازداشت کردند.نگین درخشان، یکی از این خبرنگاران، عضو تحریریه ضمیمه تهران امروز بوده است.»
در ادامه‌ی این خبر آمده است: «مهاجمان به روزنامه تهران امروز پیش از بازداشت این دو خبرنگار، قصد کتک زدن مدیر مسوول روزنامه را نیز داشتند که با پادرمیانی پرسنل روزنامه موفق به این کار نشدند. با این حال فرمانده بسیجیان مهاجم در توهینی آشکار به مدیرمسوول این روزنامه گفته بود "یک مشت فاحشه را دور خود جمع کرده است."».
ایران جزو چهار زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان
بنابر برآورد سازمان "گزارشگران بدون مرز" این گونه رفتارها با خبرنگاران به امری عادی تبدیل شده است. به ویژه‌ در ماه‌های اخیر فشار بر خبرنگاران ایرانی شدت گرفته و در همین روزها گروهی بازداشت شده‌اند. عمادالدین باقی، ماشاالله شمس‌الواعظین، مصطفی ایزدی، علیرضا بهشتی، نسرین وزیری، بدرالسادات مفیدی، کیوان مهرگان، مرتضی کاظمیان، سام محمودی و عبدالرضا تاجیک از کسانی هستند که به تازگی دستگیر شده‌اند.
محمدرضا معینی
با وضعیتی که در ایران وجود دارد، طبیعی است که در هر بخش بیلانی که سازمان "گزارشگران بدون مرز" در مورد سال ۲۰۰۹ انتشارشده، نام ایران مطرح ‌شود، آن هم به عنوان کشوری که در آن، خبرنگار رسانه‌اش را از دست می‌دهد، خبرنگار از کشور می‌گریزد، خبرنگار مدام دستگیر می‌شود. علی‌رضا افتخاری، روزنامه‌نگار و امیدرضا میرصیافی، وبلاگ‌نویس از کشته‌شدگان اخیر هستند.
محمدرضا معینی، مسئول بخش ایران سازمان "گزارشگران بدون مرز" می‌گوید: «در تمام فصل‌های گزارش سال ۲۰۰۹ نام ایران وجود دارد، در رابطه با دستگیری و زندان و در رابطه با مهاجرت که موضوع تازه‌ای در گزارش امسال است. ایران جزو چهار زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان محسوب می‌شود.»
این موضوع که در گزارش امسال سازمان "گزارشگران بدون مرز" فصلی به مهاجرت اختصاص داده شده، ارتباط مستقیمی با گریز خبرنگاران از ایران دارد. در گزارش سازمان "گزارشگران بدون مرز" آمده است که پنجاه روزنامه‌نگار مجبور به ترک ایران شده‌اند. به نظر محمدرضا معینی، حکومت از تبعید روزنامه‌نگاران برای اعمال محدودیت رسانه‌ای بیشتر استفاده می‌کند.
سال خونین
"گزارشگران بدون مرز" سال ۲۰۰۹ را در مجموع سالی فاجعه‌بار برای خبرنگاران می‌داند: «سالی خونین».
در اطلاعیه‌ی "گزارشگران بدون مرز" در رابطه با بیلان سال ۲۰۰۹ آمده است: « سال ٢٠٠٩ با دو رویداد مهم در خاطره‌ها خواهد ماند : بزرگترین کشتار روزنامه‌نگاران در یک روز: به قتل رسیدن ٣٠ تن از کارکنان رسانه‌ها بدست شبه نظامیان فرماندار یک ایالت جنوبی در فلیپین و موج دستگیری و محکومیت گسترده روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در ایران پس از اعتراض به تقلب و تخلف در برگزینی محمود احمدی نژاد در انتخابات ٢٢ خرداد.»
در سال ۲۰۰۹، بنابر آخرین آمار ۷۷ روزنامه‌نگار کشته شده‌اند. این به معنای یک رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال پیش است. موارد تعرض و بازداشت روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران فزونی گرفته است و این فزونی گرفتن در مورد بازداشت وبلاگ‌نویسان تا حد ۱۵۵ درصد بوده است.
*****
محمد صادق جوادی حصار بازداشت شد
عصر روز پنجشنبه محمد صادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و رئیس شاخه خراسان این حزب بازداشت شد.جوادی حصار در حالی امروز در مشهد بازداشت شد که پیش از این نیز در سال 76 به عنوان سردبیر روزنامه توس بازداشت و روانه زندان شده بود.
علت بازداشت این فعال سیاسی شناخته شده شهر مشهد هنوز اعلام نشده است.
*****
بیانیه دانشجویان دانشکده علوم انسانی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد در اعتراض به ادامه بازداشت سعید حائری
در اعتراض به ادامه ی بازداشت غیر قانونی و آدم ربای گون ِ سعید حائری ، دبیر کل سابق انجمن فلسفه دانشکده مان ، بدینوسیله درخواستی از سر حق بر آزادی فوری و بلاشرطش داریم ، که 11 شبانه روز است توسط ِ عناصر ِ امنیتی به بند شده است و تا این اکنون ، با وجود پیگیری های مستمر ، ز یار ، دَیّار و دیاری اندک خبری جز حصول ِ اطمینان از نگهداری این عزیز در بند 209 زندان اوین به دست دوستان و خانواده اش ، در منتهای بی مسئولیتی ِ محض نرسیده است ، خبری از وضع ِ سلامتی اش بدست نیامده است ، از دلیل بازداشت ِ او هم هیچ یار ِ فریاد رسی پیامی ، سخنی به میان نیاورده است .
و نفیر بر می آوریم ؛ سعید فیلسوف وار به فلسفه و فلسفیدن بها می داد و حرمتش می نهاد ، سعید اندیشمندانه به اندیشه ، می اندیشید و از رهگذار ِ این احترام و حرمت ، حریم انجمن فلسفه را با مهربان یارانش چه نیک بنا نهاد ، به فراز هدفی بس والا که نهاد ِ اندیشیدن و گفتگو نامش نهادند . و در همین میانه ها بود که حضور قاطع در عرصه های غوغا وار و پر آشوب و بلوای ِ سیاسی را بر خود متعهدانه لازم دید .
به تاریخ خرداد ماه 88 ، به عنوان دبیر ِ شاخه ی حقوق بشر کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد انتخاباتی شیخ ِ شجاع ، مهدی کروبی ، همگان را به حضور سرنوشت ساز در انتخابات اخیر ریاست جمهوری فراخواند ، هر چند که در نهایت و غایتش ، شب پرستان ِ زمان ، فرّ و شکوهش را به مبدا و مرجعی برای کودتای سیاه 22خرداد ، بدل نمودند .
سعید از رهگذر ِ فلسفه و اندیشه ، علاوه بر حضور ِ قاطع در عرصه ی سیاست ، حضور در عرصه ی مدنیّت را نیز پیشه ساخت تا ره توشه ی راه ِ بی بازگشتش باشد .
در طول سه سال عضویت در کمیته ی گزارشگران ِ حقوق بشر و با نگارش ِ مقالات و گزارشاتی ، بایسته های این حقوق و موارد ِ نقض ِ آن در جامعه ی ایرانی را بیان و عیان نمود .
در این بینابین ، با نیم نگاهی به آنچه گفتیم ، سعید را نباید و نشاید در بند بودن و نکوهش ، که اگر سعید را با فخر و فضل و فرزانگی اش دَریابیم ، دُریابیم .
و در شان ِ وی نتواند باشد که چنین غریب وار ، بی جرم و بی جنایت ، در دخمه ای سرد و پست ، اسیر باشد .
دَرد و دریغا که از زمین و زمان ِ روزگارمان ، کج سلیقگی بسان ِ بارانی راسپینایی بر سر و رومان ، بر هیئت وجودمان ، می بارد .
و حسرتا ؛ از همیشه تا هنوز ، اصرار ِ جمعیتی بر خطا کار بودن است و بس .
*****
رسوایی بزرگ برای صدا و سیما؛ متن صورت جلسه مدیران صداوسیما در خصوص عاشورای تهران

اقدامات تاسف بار صداوسیما در سالهای گذشته همواره مورد انتقاد دلسوزان کشور بوده است. اما مدیران و تصمیم گیران این رسانه که متاسفانه عنوان "ملی" را نیز با خود یدک می کشد، هموراه منافع جناحی و گروهی را بر منافع ملی ترجیح می دهد.صداوسیما که زیر نظر مستقیم آیت الله خامنه ای اداره می شود در ماههای گذشته عملکردی به شدت یکسویه داشته و بارها با دروغگویی سعی داشته است تا اهداف و خواسته های میلیونها هوادار جنبش سبز را به گونه ای دیگر نمایش دهد. و در حوادث خونین پس از انتخابات نیز همواره جای شاکی و متهم را عوض کرده است. خبرنگار جرس، سندی از صورت جلسه مدیران صدا وسیما در خصوص حوادث عاشورای خونین تهران که سی و هفت نفر در آن به شهادت رسیدند را به دست آورده که حاوی نکات بسیار مهمی است.یکی از نکات بسیار مهم این بیانیه بند 7 این صورت جلسه است که به خوبی نشان دهنده رفتار غیر ملی و ضد انسانی صداوسیما است، در این بند آمده است که موضوع شهدای روز عاشوراباید با توسل به تبلیغات "مشکوک" خوانده شود. این در حالی است که پلیس رسما تاکنون موضوع شهادت 8 تن از شهروندان سبز اندیش تهرانی را تایید کرده است. در بند 8 این سند نیز تاکید شده است تا با سوء استفاده از عنصر رسانه و با تبلیغات حضور صدهها هزارنفری مردم تهران در عاشورای حسینی و در خیابانهای مختلف را سانسور شود. این سند بیش از هرچیز نشان دهنده هراس و نگرانی عمیق مسئولان صدا وسیما از خروش عظیم مردم در روز عاشورا و زبونی آنها در برابر اقتدار ملت است. این سند همچنین رسوا کننده اهداف و عملکرد واقعی صدا وسیمای ضد ملی است.
*****
پیام زندانی سیاسی علی صارمی پس از ابلاغ حکم اعدام:
خون من قطعا ازخون نداها وديگر جوانان كه روزانه برسنگفرش هاي خيابان مي ريزد رنگين تر نيست

بنام خدا
صبح اميد كه شد معتكف پرده غيب
گو برون آي كه كار شبِ تار آخرشد
همزمان با اوج گيري قيام حق طلبانه مردم ايران براي نيل به آزادي ونجات ميهن از دست استبدادديكتاتوري , رژيم ميخواهد با دستگيري وحتي اعدام شماري ازمردم بيگناه به ايجاد رعب ووحشت دردل مردم وجوانان مبادرت ورزد ؛ تاشايد بدين وسيله جلوي خشم واعتراض آنها را بگيرد به همين دليل با صدور حكم اعدامي كه همين ديروز به اينجانب ابلاغ گرديد چه بسا كه پروژه قتل عامي ديگر را كليك زده است آن هم درشرايطي كهاينجانب حتي درچارچوب قضا وقانون همين رژيم هم مرتكب هيچ جرمي نشده مگر حضوري ساده براي اداي احترام وفاتحه اي براي زندانيان قتل عام شده درگورستان جمعي خاوران آن هم دردوسال واندي قبل.
پرواضح است كه حكم من هيچ مبناي قانوني نداشته وتنها ميخواهند با اعدام اينجانب مردم وجوانان اين ميهن رامرعوب ساخته و آنها را درپيگيري مطالباتشان به وحشت اندازند لذا دراين ايام حسيني مناسب مي بينم كه يكبارديگر اززبان سرورم آزادگان فرياد بر آرم كه:
اگر آيين محمد واكنون ميهن ما جز با ريختن خون من وامثال من به سامان نمي رسد پس اي طنابهاي دار مرا دربگيريد
خون من قطعا ازخون نداها وديگر جوانان كه روزانه برسنگفرش هاي خيابان مي ريزد رنگين تر نيست وجز برحقانيت , جسارت وافتخار ما نمي افزايد آن هم درماه محرم وبه دست شقي ترين آدمها .
درانتهاهمه جهانيان وانسان دوستان را متوجه اين موضوع ميكنم كه رژيم قصد دارد كه من وامثال من ويا برخي ازجوانان وزندانيان را به پاي چوبه هاي دار بكشاند تاهمانند ابن زياد بانمايش اجساد آنها همه را مرعوب ومتوحش سازد.
اين را دادستان تهران ,لاريجاني رييس مجلس وبرخي مقامات جنايتكار رژيم براي ارعاب مردم با وقاحت تمام درتلويزيون هم اعلام كرده اند ولي ترديدي نيست كه چنين احكام وتهديدهايي كمترين خللي درآماده بودن من وهموطنانم براي تحقق ايراني آزاد به وجود نمي آورد.
وبه عنوان پدري كه حدود 23 سال ازعمر خود را براي ازادي دراين سرزمين ورژيم قبل ورژيم كنوني درزندان به سربرده است , به لاريجاني ها وديگر جنايتكاران اعلام ميكنم كه :
گر بدين سان زيست بايد پاك
من چه ناپاكم اگر ننشانم از ايمان خود چون كوه
يادگاري برتر از بي بقاي خاك
--
علي صارمي زنداني سياسي گوهردشت
*****
در اعتراض به فجایع دانشگاه آزاد؛ دانشجویان دانشگاههای مشهد فردا تحصن می کنند
عصر روز پنجشنبه گذشته صدها تن از دانشجويان دانشگاه هاي فردوسي و غير انتفاعي سجاد مشهد در اعتراض به حمله خونين كودتاچيان به دانشگاه آزاد كه منجر به زخمي شدن دهها تن از دانشجويان اين دانشگاه و به احتمال زياد به شهادت رسيدن دو دانشجو اين دانشگاه و همچنين بازداشت 210 دانشجو معترض اين دانشگاه شد، تجمعي اعتراضي برگزار كردند.
دانشجويان اين دو دانشگاه اعلام كردن تا آزادي همه دانشجويان معترض دانشگاه آزاد و مشخص شدن وضعيت دانشجويان زخمي اين دانشگاه به تجمعاتشان ادامه خواهند داد.
دانشجویان سبز دانشگاه هاي مشهد اعلام كرده اند كه روز شنبه نيز در تمام دانشگاهئهاي شهر مشهد تحصن خواهند کرد.
گفتني است فضاي شهر مشهد پس از تجمعات اعتراضي روزهاي اخير كه به مناسبت گراميداشت شهداي روز عاشورا در تهران برگزار شده است ، به شدت امنيتي است.
اراذل و اوباش موسوم به انصار مشهد كه از حمايت كامل مسئولین استاني برخوردارند چهارشنبه هفته پيش دوم دي به دانشگاه فردوسي نیز حمله کردند ، در روزهاي تاسوعا و عاشورا و پس از آن نیز به دفتر آيت الله صانعي حمله كردند و به آن خساراتی وارد وجمعي را بازداشت كردند.
*****
امام جمعه تهران خواهان صدور مجدد احكام دهه اول انقلاب شد
جنتى امام جمعه موقت تهران خاطرنشان ساخت: "براي رسيدگى به پرونده‌هاى معترضان بايد از قاضى‌هايى مانند قاضى ‌هاى سال 57 استفاده كرد نه قاضى‌هاى بى ‌حال."
وى كه در جايگاه امام جمعه دايم تهران (ولى فقيه) انجام وظيفه مى كند، در خطبه هاى نماز جمعه 1-1-2010 در مورد حوادث روز عاشورا گفت: "افرادى كه بايد دستگير شوند سريعا بازداشت شوند و اگر كسى هم دستگير شد پس از گذشت چند روز آزاد نشود تا به فتنه ‌گرى خود ادامه دهد اين افراد ديگر هدايت نمى ‌شوند."
وى افزود: "دستگاه‌هاى اطلاعاتى و امنيتى هم بايد به وظايف خود عمل كنند و اگر اين افراد بخواهند دوباره پررو شوند و در خيابان‌ها حرمت‌شكنى كنند نبايد امانشان داد و بايد سريعا دستگير و محاكمه شوند، همچنين براي رسيدگى به پرونده‌هاى آنها بايد از قاضى‌هايى مانند قاضى ‌هاى سال 57 (سال انقلاب 1979) استفاده كرد نه قاضى‌هاى بى ‌حال."
گفتنى است از آغاز پیروزی انقلاب ایران به رهبری آیت الله خمینی تا سالها بعد شدت عمل دادگاههاى انقلاب ايران در برابر مخالفان و معترضان زبانزد شده بود. از بارزترين برخوردهاى اين دادگاهها اعدامهاى اوايل انقلاب و نيز سرى اعدامهايى بود كه ده سال پس از انقلاب، منجر به انتقاد شديد آيت الله منتظرى و بركنارى او از قايم مقامى رهبرى شد.
جنتى در سخنرانى خود گفت: "انتظار مردم از دستگاه‌هاى قضايى بسيار زياد است البته مى ‌دانيم كه دستگاه‌هاى قضايى محدوديت‌هايى دارند و نمى ‌توانند مانند دادگاه‌هاى اوايل انقلاب عمل كنند كه اگر آن طور عمل مى ‌كردند اين قائله خيلى زودتر تمام شده بود."
جنتى همچنين گفت: "اين افراد از مصاديق بارز مفسد‌ في‌ الارض هستند و در اوايل انقلاب امثال آنها مجازات شدند، همچنين بعضي افراد اگر سكوت كردند بدانند كه سكوت‌ شان گناه است حال در هر لباس و جايگاهى كه مى ‌خواهند باشند، اين سكوت محكوم است."
وى ادامه داد: "مردم ما مردم نجيب و قانون ‌مدارى هستند كه اگر اينطور نبود حرمت‌شكنان الان زنده نبودند، مردم به دليل اينكه نمى ‌خواهند تخطى از قانون و رهبرى كنند آرام نشسته‌اند ولى نظام نمى ‌تواند مخالفت و اهانت به اسلام را تحمل كند."
دبير شوراى نگهبان گفت: "وقايع روز عاشورا نقشه آمريكا بوده و ديگر آبروى عاملان آن حادثه رفته است، اينها بايد از غصه دق كنند كه رئيس جمهور آمريكا، اسرائيل و انگليس از آنها حمايت مى ‌كنند و ديگر ماهيت آمريكايي - اسرائيلي - انگليسي آنها آشكار شده است و من نمى ‌دانم با وجود اين مردم ضد امريكايى، اين افراد چطور مى ‌خواهند زندگى كننند."
وى در ادامه افزود: "اين افراد باورشان شده بود كه نظام ضعيف شده و مردم ديگر طرفداراى از نظام نخواهند كرد و گفتند حالا زمان برخوردهاى فيزيكى است و عده‌اى را جمع كردند و وضعيت روز عاشورا را به وجود آورند و زمانيكه جوانان مومن و بسيجيان مشغول عزادارى بودند، آمدند در خيابان‌ها و با امام حسين دشمني كردند."
جنتي ادامه داد: "شعارهايي كه اين جريان در اواخر دادند همه را افشا كرد، در جايى خواستند مرگ بر آمريكا را از مردم بگيرند و بگويند ما كارى با غزه و لبنان نداريم و در جايى ديگر كلمه اسلامى را از جمهورى اسلامي برداشتند و مشخص شد كه مساله اسلام است، در ادامه عكس امام را پاره كردند و شعار ضد ولايت فقيه را سردادند و بعد هم اتفاقات روز عاشورا رخ داد."
جنتى به گزارش خبرگزارى قدس به افرادى كه دم از وحدت مى ‌زنند گفت: "كدام وحدت؟ با اين افراد كه نمى‌شود متحد شد، اين افراد بايد توبه كنند و از خدا، ائمه و مردم عذرخواهى كنند تا شايد خدا آن‌ها را ببخشد."
*****
علی حکمت،نعمت احمدی، محمد رضا زهدی و مهسا حکمت بازداشت شدند

ماموران امنیتی صبح دیروز(آدینه) با ورود به مزرعه "علی حکمت" در نزدیکی ساوه اقدام به بازداشت وی و "نعمت احمدی" وکیل پایه یک دادگستری ،"محمد رضا زهدی "سردبیر روزنامه توقیف شده آریا و "مهسا حکمت" خبرنگار روزنامه اعتماد کردند.
ماموران ابتدا تنها قصد بازداشت حکمت را داشتند اما پس از هماهنگی با مرکز تصمیم به بازداشت سایر افراد گرفتند.
*****
کارنامه خشونت جمهوری اسلامی: ۲۲ خرداد تا ۶ دی ۱۳۸۸
رادیو فردا: پس از حوادث خونین عاشورا که آخرین آمار کشته‌شدگان آن، بر اساسا بولتن محرمانه ایرنا به نقل از وب‌سایت جرس ۳۷ نفر بوده است، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که «دیگر دوره مدارا تمام شده است و هر کس در تظاهرات‌ غیرقانونی شرکت کند، با وی برخورد شدیدتری در مقایسه با گذشته خواهد شد». (الف، ۹ دی ۱۳۸۸)
نگاهی به کارنامه خشونت حکومت جمهوری اسلامی در دوره پس از انتخابات تصور مقامات جمهوری اسلامی را از «مدارا» روشن می‌کند. اگر خشونت‌های صورت گرفته مدارا تلقی شود، باید منتظر اعدام‌های دسته‌جمعی خیابانی، بار دیگر کشتار وسیع زندانیان، به تیر بستن هزاران معترض در خیابان، ترورهای گسترده فعالان سیاسی و بمب‌گذاری‌های دولتی در مراکز پرجمعیت برای متهم کردن مخالفان با هدف حفظ نظام و ولایت فقیه بود.
حجم کم‌سابقه خشونت‌ها
خشونت کم‌سابقه حکومت در برخورد با مخالفان خود در خیابان‌ها و بازداشتگاه‌های قانونی و غیرقانونی در ماه‌های اخیر تنها در دوره منتهی به انقلاب ۱۳۵۷ و حوادث اوایل دهه شصت قابل مشاهده بود. حکومت در روزهایی که احساس کند کنترل اوضاع دارد از کف می‌رود دستور تیر مستقیم می‌دهد. بازداشتی‌ها نیز بدون استثنا مورد ضرب و شتم و هتاکی قرار گرفته‌اند، از جوان بی‌نام و نشان بازداشت شده در خیابان به شکل تصادفی تا سخنگوی دولت خاتمی (نگاه کنید به عکس‌های اتومبیل رمضان‌زاده که بدون هیچ تلاشی برای پاک کردن آن با آثار خون در خودرو به خانواده او تحویل داده شده است: سایت امیرکبیر، ۷ مرداد ۱۳۸۸).
فهرست کوتاهی از این قساوت‌ها بدین قرارند:
* آویزان شدن از پا: این امر مشخصاً در مورد رامین آقازاده قهرمانی ذکر شده؛ وی ۱۵ روز بعد از این که با پای خود برای اثبات بی‌گناهی‌اش رفته بود، با بدنی که آثار شکنجه بر آن نمایان بود، از زندان آزاد می‌شود و پس از دو روز بر اثر جراحات وارده جان می‌بازد: سایت نوروز، شش مرداد ۱۳۸۸؛ افرادی دیگری نیز پس از آزادی جان سپرده‌اند: علیرضا داوودی در اصفهان، سایت رادیوزمانه، ۲۵ مرداد ۱۳۸۸؛ محمود رئيسی‌ نجفی بر اثر ضرب و شتم جان می‌بازد، سحام نیوز، ۱۱شهریور ۱۳۸۸
* محروم کردن افراد از آب تا حدی که زندانیان از کاسه‌ توالت و گودی کف زمین آب نوشیده‌اند، محروم کردن افراد از دستشویی تا حدی که افراد در کانتینرهای کوچک و سوله‌ها قضای حاجت کرده‌اند، تجاوز جنسی به جوانان (نوروز، ۸ شهریور ۱۳۸۸)؛ مورد ترانه‌ موسوی که از هاله‌ ابهام بیرون آمده است: نگاه کنید به نامه‌ کروبی در این مورد؛ گزارش ادرار کردن بر روی زندانیان، تجاوز مکرر، مالیدن مدفوع به صورت آنان، لخت کردن آنها در برابر هم و درخواست تجاوز به یکدیگر از سوی بازجویان از زبان رضای ۱۵ ساله، تایمز آن‌لاین؛ ۲۲ اوت ۲۰۰۹
* ریختن بنزین روي بدن زندانیان و ساعت‌ها نگاه داشتن آنها در هوای گرم تابستاني در زير آفتاب (بیانیه‌ حزب مشارکت، ۷ مرداد ۱۳۸۸)
* خرد کردن دندان‌های افراد، زدن افراد تا حد مرگ با باتون برقی، زنجیر و کابل به طور مکرر که به مرگ افراد نیز منجر شده است ( و بعد مرگ‌ها به بیماری مننژیت نسبت داده شده است)
* رها کردن زخمی‌ها به حال خود (سایت روز، ۸ تیر ۱۳۸۸)
* تجاوز با باتون و شيشه نوشابه و نیز تجاوز جنسی به برخی از بازداشت‌شدگان: يکی از اعضای کميته ويژه مجلس برای بررسی حوادث پس از انتخابات، پارلمان‌نيوز، ۴ شهریور ۱۳۸۸؛ گزارش یک فعال رسانه‌ای، نوروز، ۴ شهریور ۱۳۸۸؛ مصاحبه‌های ابراهیم شریفی و مریم صبری با رادیوفردا، اول مهر ۱۳۸۸)، شکستن صورت و انگشتان دست (امیرکبیر، ۴ شهریور ۱۳۸۸)
* پرتاب افراد از پشت بام و کشتن افراد به این طریق (پنج نفر به این طریق کشته شده‌اند که فیلم آن در یوتیوب موجود است) یا هل دادن افراد از طبقات به سمت پایین (یک دختر در دانشگاه همدان)
* کتک زدن وحشیانه‌ افراد برای گرفتن اقرار و اعلام معذرت‌خواهی از رهبری برای نگذاشتن صفت معظم در برابر مقام رهبری (مورد احمد زیدآبادی به نقل از همسرش؛ خبرنامه‌ گویا، اول مهر ۱۳۸۸)
* بردن افراد زندانی برای اعدام و ترساندن افراد تا حد مرگ (گزارش مریم صبری از دوران زندان وی، رادیوفردا، اول مهر ۱۳۸۸)
* شکستن دنده‌ افراد (مورد عیسی سحرخیز به نقل از خانواده‌ وی و برخی مقامات حکومتی که با وی دیدار داشته‌اند).
* ترور از پیش طراحی شده (تیراندازی به سوی خواهرزاده‌ میرحسین موسوی؛ عاشورای ۱۴۳۱)*
* رد شدن با اتومبیل از روی مردم در روز عاشورای ۱۴۳۱ که منجر به قتل چندین نفر شد. (فیلم آن در یوتیوب موجود است)
* شلیک به مردم با تفنگ ساچمه‌ای که گاه تا ۱۲۰ زخم در بدن ایجاد می‌کند.
این موارد به روشنی در گزارش برخی آزادشدگان و خانواده‌های مقتولین به چشم می‌خورد.
برخی از مقتولین با باتون ضربه‌ مغزی شده‌اند. (مورد حسین اکبری، خبرنامه‌ گویا، ۷ مرداد ۱۳۸۸؛ مورد علیرضا افتخاری، خبرنگار، سایت مردمک، ۸ مرداد ۱۳۸۸) در مواردی افراد پس از تیر خوردن مورد ضرب و شتم واقع شده‌اند، به گونه‌ای که علاوه بر تیرخوردگی ساق دست، پهلو و کمر، آثار کبودی در پشت گردن و زخمی عمیق در پشت سر وجود داشته که داخل آن را با پنبه پر کرده بودند، بازویی که تیرخورده بوده، شکستگی کامل داشته و روی صورت هم بینی به نظر شکسته می‌نمود (مورد امیرحسین طوفان‌پور، گویانیوز، ۸ مرداد ۱۳۸۸). یکی از کشته‌شدگان در اصفهان (حسین اختر زند) از طبقه‌ سوم به پایین پرتاب شده بود (اخبار روز، ۷ مرداد ۱۳۸۸). یکی دیگر از کشته‌شدگان در نماز جمعه با ضربه‌ باتون دچار سکته‌ مغزی می‌شود (مورد مصطفی کیارستمی، نوروز، ۹ مرداد ۱۳۸۸). بسیاری نیز با گلوله‌ مستقیم بسیجیان و نیروهای لباس شخصی در خیابان کشته شده‌اند (مثل سجاد قائد رحمتی، داود صدری، اشکان سهرابی، ناصر امیرنژاد، ندا آقاسلطان، مهدی کرمی، یعقوب بروایه، مسعود هاشم‌زاده، میثم عبادی، بهزاد مهاجر: سایت رادیوفردا، ۱۱ تیر ۱۳۸۸؛ سایت نوروز، ۲۵ تیر ۱۳۸۸). افرادی نیز در درگیری‌های خیابانی به‌واسطه‌ ضربات باتون و کابل به قتل رسیدند (مثل حسین طهماسبی). اعضای فعال ستادهای انتخاباتی تا ماه‌ها پس از انتخابات مورد بازداشت و ضرب و جرح و حتی قتل واقع شده‌اند. امیر اسلامیان، عضو ستاد کروبی در یاسوج، حدود شش ماه پس از انتخابات کشته شد و جسد این جوان در اواسط آذر ۱۳۸۸ در حوالی روستای محل سکونت خود روستای «چراخ وال» واقع در شهرستان بوکان پیدا شد. (جرس، ۱۳ آذر ۱۳۸۸)
بنا به گزارش خانواده‌ها، به زندانیان مجروح تیر خلاص زده شده است. برادر کیانوش آسا وضعیت برادرش را این گونه توصیف می‌کند: «کیانوش روز ۲۵ خردادماه حوالی میدان آزادی با اصابت تیر به پهلویش زخمی شد . بر اساس گفته شاهدان او فقط یک گلوله خورده بود، اما به راحتی دست و پا و گردنش را تکان می‌داد و حتی سرش را برمی‌گرداند. کیانوش را از محل دور می‌کنند و با آمبولانس به بیمارستان منتقل می‌کنند. ما روز سوم تیرماه جسدش را شناسایی کردیم، و جسد او چهار روز بعد از زخمی شدنش به پزشکی قانونی منتقل شده بود، یعنی روز ۲۹ خردادماه. اما وقتی جسد او را در پزشکی قانونی شناسایی کردیم علاوه بر جای گلوله در کمرش، یک گلوله هم وارد گردنش شده بود که به احتمال ۹۰ درصد علت مرگش هم همین گلوله اصابت شده در گردنش بود، نه گلوله کمرش.» (مصاحبه با رادیوفردا، ۲۸ مرداد ۱۳۸۸)
فشار بر خانواده‌ها
خانواده‌های کشته‌شدگان و زندانیان در امان نبوده‌اند و مورد بازداشت و تهدید واقع شده‌اند. نامزد ندا آقاسلطان و برادر کیانوش آسا تنها برخی از نمونه‌های بازداشت اعضای خانواده کشته‌شدگان هستند. حتی مادران عزادار امکان گردهمایی در یک پارک عمومی را بدون دخالت ماموران پیدا نکرده‌اند و بعضا به طور گروهی (۱۵ تن از آنان) یک‌باره بازداشت شده‌اند. (موج سبز، ۱۴ آذر ۱۳۸۸) حد بالای رفتار غیرانسانی حکومت با خانواده‌های کشته‌شدگان درخواست پول برای تحویل اجساد به آنها بوده است. از خانواده‌های قربانیان تیراندازی‌های خیابانی نیز درخواست پول گلوله شده بود. همچنین یکی دیگر از اعضای خانواده قربانیان را به عنوان گروگان بازداشت می‌کردند تا مراسم نگیرند و به کسی خبر ندهند.
شکنجه و تجاوز
چند گزارش در مورد بازداشتگاه‌ها از زبان بازداشت‌شدگان عمق فاجعه یعنی شکنجه‌ها و تجاوزها و قتل زندانیان را بیان می‌کند: «دو هفته در بازداشت لمپن‌ها» (سایت موج سبز آزادی، ۱۹ مرداد ۱۳۸۸)، «در کهریزک آب را می‌لیسیدیم» (سایت روز، هفت مرداد ۱۳۸۸)، «مشاهدات یک شاهد عینی از فجایع کشتارگاه کهریزک» (موج سبز آزادی، ۲۰ مرداد ۱۳۸۸)، «گزارش تکان‌دهنده يک پزشک از يک مورد تجاوز جنسی در زندان» (خبرنامه گویا، ۲۹ مرداد ۱۳۸۸) و «رفتارهای شنیع با یک روحانی منتقد». (نوروز، ۲۲ مرداد ۱۳۸۸) در زمان بازداشت نیز رفتارهایی غیرانسانی با بازداشتی‌ها صورت گرفته است: «يک مادر و دختر بازداشتی در حضور هيئتت نمايندگان مجلس گفته‌اند که وقتی بازداشت شده‌اند به آنها گفته شده خم شوند و دو مرد داخل ون و در تمام طول مسير روی کمر آنها نشسته‌اند. هاله سحابی هم که در آن ديدار حضور نداشته و در آن زمان هنوز در بند ۲۰۹ نگهداری می‌شده بعدها گفته همراه او دختری بازداشت شده که يک مامور مرد لباس‌شخصی داخل ماشين روی پای او نشسته بوده است». (از بازداشتگاه بسيج تا بند قرنطينه؛ خاطرات يک دختر بازداشتی، ميدان زنان، هفت شهریور ۱۳۸۸)
خشونت بی‌سابقه در انظار عمومی
گرچه این سطح از خشونت در دوران آیت‌الله خمینی در ملاء عام و در دوران آیت‌الله خامنه‌ای در زندان‌ها رخ داده بود، در بیست سال حکومت خامنه‌ای، علی‌رغم در کار بودن دستگاه سرکوب وی در همه حال و بی‌رحمی همیشگی وی و منصوبانش تاکنون به صحنه‌ عمومی نیامده بود. ظاهرا احساس خطر حکومت در بالاترین مرحله قرار داشته است. (عراقی، فرمانده‌ سپاه محمد رسول‌الله وضعیت حکومت را در روزهای پس از انتخابات «قرمز» اعلام می‌کند: خبرگزاری فارس، هفت مرداد ۱۳۸۸)
عدم تحویل اجساد
به گزارش هیأت منتخب نامزدها برای حمايت از آسيب‌ديدگان، اسامی ۶۹ نفر از معترضين کشته شده و دست‌کم ۲۴۵ معترض بازداشت‌شده اعلام شده است. (علیرضا بهشتی، رادیوفردا، ۲۰ مرداد ۱۳۸۸) پیکر منجمد بسیاری از کشته‌ها به خانواده‌ها تحویل داده نشده و پس از چندین هفته نگهداری در سردخانه‌های صنعتی توسط ماموران امنیتی دفن شده‌اند. روز ۲۱ تير از میان جوازهای دفن صادر شده در قبرستان بهشت زهرا ۲۸ جواز بدون ذکر نام و نام خانوادگی صادر شده و همگی در قطعه ۳۰۲ به خاک سپرده شده‌اند. ۲۴ تيرماه نيز ۱۶ جواز دفن با شرايط فوق صادر شده است. (نوروز، ۳۰ مرداد ۱۳۸۸)
خشونت کور و گسترده
زندان گوآنتانامو علی‌رغم بدنامی‌اش در مقایسه با کهریزک بر اساس گزارش‌هایی که از آنجا منتشر شده مدینه‌ فاضله است. در زندان گوآنتانامو به هیچ زندانی‌ای تجاوز جنسی نشده است؛ در ابوغریب زندانیان را از آب و غذا محروم نمی‌کردند و هر چند ساعت برای تنبیه جمعی آنها با باتوم و کابل و زنجیر به جان‌شان نمی‌افتادند؛ پیکر بی‌جان زندانیان گوآنتانامو و ابوغریب با دندان‌های خرد شده و صورت له شده و بدن‌های کبود و شکاف خورده به خانواده‌های آنها تحویل داده نشده است (گزارش حسین علایی در مورد محسن روح‌الامینی از قول پدر وی، سایت ایران امروز، سوم تیر ۱۳۸۸؛ همچنین گزارش‌های مربوط به مرگ سهراب اعرابي، محمد كامراني و امير جوادی: سایت موج سبز آزادی، ۲۷ تیر ۱۳۸۸؛ محمدجواد پرنداخ، دانشجوی اصفهانی، موج سبز آزادی، شش شهریور ۱۳۸۸) .
رژیم جمهوری اسلامی و نیروهای بسیجی آن به اسرای بعثی تا این حد از خشونت روا نداشته است. با اعدامی‌های سال‌های دهه‌ شصت نیز پیش از اعدام چنین رفتارهایی نشده بود. این رفتارها بر این نکته گواهی دارند که حکومت صرفا با اتکا بر قوای قهریه و نظریه «برد بر اساس ایجاد رعب و وحشت» امیدوار به بقای خود است و به هیچ وجه نمی‌خواهد یا نمی‌تواند اعتماد عمومی را بازگرداند. حکومتی که خود را دارای آینده و مستقر می‌بیند تا این حد به خشونت کور و گسترده علیه شهروندان معمولی دست نمی‌زند.
*****
گزارش وال استریت ژورنال: رژیم ایران جنگی آرام علیه «دانشجویان ستاره دار» آغاز کرده است

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) روز گذشته در مطلبی به وضعیت دانشجویان ستاره دار در ایران پرداخت.
این روزنامه پرتیراژ بین‌المللی در مطلب خود خاطر نشان ساخته است که وضعیت 63 دانشجو که در طول 4 سال گذشته در ایران از تحصیل محروم شده‌اند را در اختیار دارد.
در این گزارش همچنین با چندتن از دانشجویان محروم شده از تحصیل مانند مهرنوش کریمی، علی قلی زاده و سروش ثابت گفتگو شده است.
برای مشاهده اصل گزارش وال استریت ژورنال در مورد دانشجویان ستاره دار به این لینک می‌توانید مراجعه کنید. متن فارسی این گزارش که توسط آقای رضا عرب* ترجمه شده، در ذیل آمده است: رژیم ایران جنگی آرام علیه «دانشجویان ستاره دار» آغاز کرده است
در پس اتفاقات دراماتیکی که در خیابان های ایران در حال وقوع است، رژیم [ایران] به طور آرام علیه تعدادی از بهترین دانشجویان این کشور جنگی را، بوسیله ی لغو موقعیت تحصیلی و شغلی آنها، آغاز کرده است.
در روز چهار شنبه، شبه نظامیان طرفدار حکومت به دانشجویان دانشگاهی در شمال شرقی ایران حمله کردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. پس از تظاهرات گسترده و سراسری یکشنبه ی گذشته در ایران نیز تعداد زیادی از دانشجویان به عنوان بخشی از سیاست خصمانه ی دولت، علیه آنچه «دانشجویان ستاره دار» نامیده می شود، بازداشت شده اند.
در اغلب مناطق دنیا، «ستاره» بودن به معنای برتر بودن در کلاس است، اما در ایران این بدان معناست که شما در لیستی هستید که بوسیله ی وزارت اطلاعات تهدید محسوب می شوید. همچنین این به معنای محرومیت موقت یا دایمی از ادامه ی تحصیل است.
این واژه [ستاره دار] از یک واقعیت در ایران آمده است که تعدادی از دانشجویان بوسیله ی دیدن ستاره هایی در کنار اسامی شان در کارنامه کارشناسی ارشد متوجه وضعیت خود شدند.
مهرنوش کریمی دانشجوی 24 ساله ی حقوق در ماه آگوست متوجه شد که ستاره دار شده است. او در میان 70000 شرکت کننده در آزمون حقوق دانشگاه حائز رتبه ی 55 شد. این رتبه می بایست صندلی او در هر دانشکده ی انتخابی اش را ضمانت می کرد. در عوض حکومت به وی اعلام کرد بنا به وضعیت ستاره دار بودنش او نمی تواند در دانشکده ی حقوق حضور یابد.
خانم کریمی می گوید که فکر می کند به دلیل فعالیت هایش در کمپین ریاست جمهوری کاندیدای اپوزیسیون، میر حسین موسوی ستاره دار شده است.
بر اساس گفته ی مصطفی معین وزیر سابق علوم در سپتامبر گذشته در رسانه ی دولتی، از آغاز این طرح در سال 2006 بیش از 1000 دانشجوی فارغ التحصیل از ادامه ی تحصلات تکمیلی منع شده اند.
با وجود اینکه این رفتار [اعطای ستاره] مختص دانشجویان فارغ التحصیل بود ، اما دانشجویان دوره ی لیسانس نیز بنا به گفته ی فعالان حقوقی به دلیل فعالیت سیاسی با تعلیق از تحصیل مواجه می شدند. بنا به گزارش این فعالین، چند صد دانشجو تاکنون به تعلیق از تحصیل تا چهار ترم محکوم شده اند. بر اساس قوانین آموزشی ایران، اگر دانشجویی 4 ترم موفق به قبولی نشود از دانشکده اخراج می شود.
شش ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری مناقشه بر انگیز در ایران، این کشور با دوراهی اعتراضات مرگباری روبرو ست. مارشال کروک از وال استریت ژورنال در مورد گسترش و پیش بینی ناپذیری اعتراضات جنبش سبز گزارش می دهد.
پدیده ی ستاره دارها از تابستان 2006، اولین سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد آغاز شد. در آن زمان تعدادی از دانشجویان متقاضی تحصیلات تکمیلی به ستاره هایی در کنار نامشان برخوردند که در کنار کارنامه ای درج شده بود که سازمان دولتی سنجش صادرکننده آن است.
بر اساس گفته ی فعالین و گروه های مدافع حقوق دانشجویان، دانشجویانی که یک ستاره داشتند می توانستند پس از امضای تعهدی مبنی بر دست کشیدن از فعالیت سیاسی به دانشگاه برگردند. دانشجویان دو ستاره با ترمی تعلیق و جلسات بازجویی مواجه می شدند، و سه ستاره ها برای تمام عمر از تحصیل منع می شدند.
رژیم، دانشجویان ستاره دار را با استفاده از شبکه ای امنیتی که برای کنترل جامعه از آن استفاده می کند شناسایی می کند. وزارت اطلاعات ایران به طور روزمره ایمیل و مکالمات تلفنی افرادی را که مظنون به فعالیت سیاسی هستند را مانیتور می کند.
در دسامبر و پس از اعتراضاتی که در دانشگاه ها شد، کامران دانشجو وزیر علوم ایران به ایسنا خبرگزاری دولتی دانشجویان گفت که دولت به کمک نیروهای امنیتی دانشگاه ها و اساتید با ایمان، دانشجویان اغتشاش گر را شناسایی خواهد کرد.
دانشجویانی که برای این گزارش با ما مصاحبه کردند برای بیان داستانشان از شماره تلفن های مختلف، آدرس های ایمیل متفاوت و چت آنلاین استفاده کردند تا درصد شنود و کنترل مکالماتشان را به حداقل برسانند.
آقای احمدی نژاد به صورت عمومی اتهاماتی مبنی بر اینکه دولت وی علیه فعالین دانشجویی تبعیض اعمال می کند را تکذیب کرده است. در اواخر سال 2006 آقای احمدی نژاد در باره ی دانشجویان ستاره دار در سخنرانی اش در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران گفت: «من شنیده ام که دانشجویانی سه ستاره دریافت کرده اند. من اعلام می کنم این آقایان سرهنگ تمام شده اند.»
اعضای گروهی از حامیان حقوق دانشجویی، به نام شورای دفاع از حق تحصیل، می گویند پس تلاش های فردی شان برای حل مشکل، این کنایه ی ریس جمهور آنان را تحریک به سازماندهی خود کرد. این گروه جمع آوری مدارک و مذاکرات با وزارت علوم را آغاز کرد. حداقل دوازده عضو این تشکل در شش ماه گذشته بازداشت شده اند.
ژوئن گذشته دانشجویان ستاره دار موضوع بسیار داغی در انتخابات ریاست جمهوری بودند. حریفان آقای احمدی نژاد با قول بازگشت دانشجویان ستاره دار به دانشگاه ها سعی در جلب آرای جوانان داشتند. در راهپیمایی های انتخابات برخی از مردم فریاد می زدند « دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد.»
در یک مناظره ی زنده در تلویزیون دولتی ایران میان آقای موسوی و آقای احمدی نژاد، رییس جمهور مجددا منکر منع دانشجویان از تحصیل شد. در حالیکه مناظره در حال برگزاری بود جمعی 100 نفره از دانشجویان با در دست داشتن تابلو « من یک دانشجوی ستاره دار هستم» اعتراض آرام خود را در مقابل استودیوی تلویزیون دولتی ایران به نمایش گذاشتند.
تماس های تلفنی وال استریت ژورنال به روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، سازمان دولتی مسئول آزمون های تحصیلات تکمیلی، با پاسخی مواجه نشد.
دانشجویان ایرانی سابقه ای طولانی در فعالیت های سیاسی دارند. پس از انقلاب اسلامی سال 1979 و سرنگونی محمد رضا شاه پهلوی، دانشگاه ها از تعداد گسترده ای از دانشجویان و اساتید غیرپایبند به رژیم اسلامی خالی شد. این پروسه را تحت عنوان انقلاب فرهنگی می شناسند.
دانشجویان پس از سنجش از نظر رفتار اخلاقی و پایبندی شان به اسلام و رژیم جدید در دانشگاه های دولتی ( که بهتر و رقابتی تر از دانشگاه های خصوصی هستند) پذیرش می شدند. کماکان این عمل که به عنوان «گزینش» شناخته می شد، افراد را از تحصیل منع نمی کرد. داوطلبان می توانستند دوباره و دوباره درخواست دهند.
گزینش در سال 1997 (1376) با روی کار آمدن رهبری جدید و برچیدن بخشی از محدودیت ها پایان یافت. امروز فعالین سیاسی نه تنها آقای احمدی نژاد را برای برقراری مجدد پروسه ی گزینش بلکه برای افزایش تنبیهی مبنی بر ممنوعیت مادام العمر از تحصیل، سرزنش می کنند.
صالح نیکبخت وکیل تعدای از دانشجویان ستاره دار می گوید: «حکومت به شدت از افزایش دانشجویان می ترسد به این دلیل که آنها جوان و آرمانگرا هستند و نشان داده اند که در مقابل بی عدالتی می ایستند. دانشگاه های ایران مانند بمب ساعتی است.»
در سال جاری تحصیلی حدود 89 دانشجو برچسب سه ستاره را دریافت کردند که برخی از آنها رتبه های برتر آزمون ورودی بودند. براساس حامیان حق تحصیل برخی از آنها به این دلیل با ممنوعیت مواجه شدند که در اعتراضات کمپین کاندیدای اپوزیسیون حاضر بوده اند.
کمیته ی حامیان حق تحصیل کارت های گزارش وضعیت 63 دانشجوی ستاره دار در طول 4 سال گذشته را در اختیار وال استریت ژورنال قرار داد. این مدارک رتبه ی آزمون این دانشجویان و ظرفیت حوزهئ ی انتخابی آنان را نشان می دهد. در این موارد، این دانشجویان به راحتی حائز شرایط قبولی بوده اند.علی قلی زاده فارغ التحصیل 25 ساله ی مهندسی از میان 25000 شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد M.B.A رتبه ی 43 را کسب کرده است. بر اساس کارنامه ی او، در رشته ی M.B.A در سراسر کشور 3211 نفر مورد پذیرش قرار می گیرند.
آقای قلی زاده سخنگوی انجمن دانشجویی ( مشهور ترین و سیاسی ترین تشکل دانشجویی) دانشگاهش بوده است. او همچنین سردبیر نشریه ای دانشجویی به نام « فرهنگ مبارزه» که با مجوز دانشگاه و در زمینه ی مقالات سیاسی، اقتصادی و هنری منتشر می شده بوده است.کمیته ی انضباطی او را به دلیل فعالیت سیاسی به چهار ترم تعلیق از تحصیل محکوم کرد. او همچنین یکبار بازداشت شده و 21 روز را در سلول انفرادی گذرانده است.
آقای قلی زاده در گفتگویی از مشهد می گوید: «تعلیق بدترین احساس در دنیاست. شما فقط وقت تان را بی هدف می گذرانید در حالیکه دوستا نتان به دانشگاه می روند و شما هیچ ایده ای در باره ی آنچه در آینده تان روی خواهد داد ندارید.» او به عنوان تک پسر یک خانواده از طبقه کارمند احساس اجبار خاصی برای اتمام تحصیلات خود دارد تا برای حمایت از خانواده و سه خواهرش شغلی مناسب به دست آورد. او در حال حاضر بیکار است.
آقای قلی زاده می گوید در طول هفته ی گذشته و پس از خشونت های خیابانی یکشنبه ، 25 نفر از دوستان دانشگاهی ام بدون هیچگونه اطلاعی ناپدید شده اند.
یکی از بزرگترین چالش های جمهوری اسلامی جمعیت بالای جوانان ایران است. 60% از جمعیت 75 میلیون ایران را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند که این کشور را یکی از جوانترین جمعیت های جهان می کند. این بدان معناست که بیشتر شهروندان پس از انقلاب 1979 متولد شده و معرف ایران مدرن هستند لذا هیچ خاطره ی شخصی از آن انقلاب ندارند.
سخت گیری بر دانشجویان بخشی از الگوی وسیع تر کنترل اجتماعی است که بخشی از زندگی در ایران است. آقای احمدی نژاد از به قدرت رسیدنش در 2006 قوانین را سختگیرانه تر کرده است. پلیس امنیت اجتماعی که ظاهر افراد را با قوانین اسلامی کنترل می کند در سطح خیابان ها است. محفل های خصوصی در معرض جمع آوری و دستگیری هستند اگر نوشیدن مشروبات یا رقص در آن مشاهده شود.
مخالف دولت بودن در ایران منجر به از دست دادن موقعیت شغلی و اجتماعی می شود. آزردگی مردم از این برخورد های سخت به آتش اعتراضات دامن زده است.
امسال صدها دانشجو بازداشت و زندانی شده اند. سه دانشجوی ستاره دار که در این مقاله از آنها نام برده نمی شود اما مورد مصاحبه ی ما قرار گرفتند، یکشنبه در حالیکه در مسیر شهر قم جهت شرکت در مراسم دفن روحانی منتقد رژیم آیت الله حسینعلی منتظری بودند بازداشت شدند.
سروش ثابت دانشجوی 24 ساله شیرازی بر اساس کارنامه ی منتشر شده اش توسط دولت، از میان 3386 شرکت کننده ی در آزمون رشته ی جامعه شناسی رتبه ی یک را کسب کرده است. او می گوید با این وجود در آگوست درخواست او رد شد. به او گفته شد که در لیست دانشجویان سه ستاره است.او در رشته ی مهندسی با عملکردی عالی از دانشگاه معتبر صنعتی شرف فارغ التحصیل شده است؛ دانشگاهی که بسیاری از دانشگاه های امریکا از آن دانشجو می گیرند.
حدود دو سال قبل او به عنوان دانشجوی لیسانس در گروهی اجتماعی دانشجویی فعال شد. در دسامبر 2007 مامورین امنیتی به یکی از جلسات این گروه یورش برده و 50 عضو آن، من جمله آقای ثابت، را بازداشت کردند. او می گوید 47 روز را در زندان سپری کرده که 23 روزش در انفرادی بوده است.
او متهم به اقدام علیه امنیت ملی شد و با ضمانت از زندان آزاد شد. پس از آنکه فرمی که در آن اعلام کرد هرگز در هیچ فعالیتی شرکت نخواهد کرد را امضا کرد، او اجازه بازگشت به دانشگاه را دریافت کرد.
آقای ثابت گمان می کند در ابتدا و حداقل به این دلیل ستاره دار شده است که از مهندسی به علوم اجتماعی تغیر رشته داده است و علاوه بر آن به علت سابقه ی فعالیتش. رهبران ایران اخیرا تردید های عمیقی را در مورد برنامه ی آموزسی علوم اجتماعی مطرح کرده اند: در سپتامبر رهبر ایران آیت الله علی خامنه ای سخنرانی غیرمعمولی کرد و در آن گفت برنامه ی آموزشی علوم اجتماعی دانشگاه ها مروج سکولاریسم و ارزش های غربی است.
آقای ثابت می گوید در اکتبر دادگاه انقلاب او را به دو سال زندان محکوم کرد. او در انتظار دادرسی تجدیدنظر است و امیدوار است حکم را رد کنند.
او در گفتگویی تلفنی از تهران می گوید: «آرزویم برای رفتن به دانشگاه تمام شده است. الان فقط دعا می کنم به زندان نروم.»
از آگوست تاکنون آقای ثابت همچون آقای قلی زاده و خانم کریمی با اتوبوس به تهران سفر می کنند تا دسته جمعی یا به تنهایی وضعیت شان را پیگیری نمایند.
در سپتامبر این سه نفر برای استمداد از وکلا به مجلس رفتند. آنها می گویند در راه بازگشت توسط نیروهای امنیتی برای دو ساعت بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. خانم کریمی می گوید: «آنها به ما گفتند که به نظر مشکوک می آمدیم و آنها فکر کرده اند که ما در حال پخش کردن آگهی اپوزیسیون بوده ایم.»
آنها می گویند، در این ماه دو نفر از نمایندگان مجلس که در این مورد با آنها گفتگو کرده بودند برایشان نوشته اند که از آن جهت که نمی توانند کمکی بکنند عذر خواهی می کنند.
خانم کریمی می گوید «اولین بار که یک مقام رسمی به من گفت هیچ امیدی برای بازگشت تو به دانشگاه در ایران و به دست آوردن شغلی دولتی نداشته باش، مثل این بود که یک نفر کوبیده بود به سرم. دیگر پس از آن نفهمیدم چه می گوید.»
خانم کریمی ادامه می دهد: «آنها اساسا به من گفتند تا جایی که به آنها مربوط است، من یک آدم مرده هستم. »
*****
بیانیه دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت در پی حمله اوباش و بسیجی ها به حریم دانشگاه: کلاس های درس تحريم است، به اعتراض مسالمت آميز خود ادامه خواهیم داد
در پی حمله وحشیانه نیروهای اراذل و اوباش سازماندهی شده به همراهی نیروهای بسیج به دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در روز سه شنبه، ۸ دی، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت بیانیه ای در این زمینه منتشر کردند.
دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در بیانیه خود ضمن محکوم کردن ورود نیروهای سازماندهی شده حکومت از خارج دانشگاه و حمله به دانشجویان، اعلام کردند که تا اطلاع ثانوی کلاس‌های درس را تحریم کرده و به اعتراض مسالمت آمیز خود ادامه خواهند.
همچنین روز گذشته ویدئوی دیگر از حمله روز سه شنبه به دانشجویان دانشگاه علم وصنعت منتشر شد، که می‌توانید در لینک زیر آن را مشاهده کنید:
متن بیانیه منتشر شده توسط دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به شرح زیر است:

به نام خون سرخ کيانوش آسا
دانشجويان و همسنگران عزيز
کشتارهای وحشيانه و يزيدوار مردم توسط رژيم کودتا در روز عاشورا و سپس قرآن بر سر نيزه کردن و هوچي گري های صدا و سيما که به قصد سرپوش گذاری بر جنايات رخداده ی رژیم در روز عاشورا انجام شد کم نبود، که کودتاچيان حتی به عزاداری مسالمت آميز دانشجويان برای شهدای عاشورا در داخل دانشگاه نيز رحم نکرده و در جريان تجمع اعتراضی سبزهای علم وصنعت در روز سه شنبه درهای دانشگاه را به روی ددمنشانِ حيوان صفت باز کردند تا نيروهاي لباس شخصي در کنار مزدوران بسيجِ دانشگاه به دانشجويان حمله ور شده و ده ها تن از آنان را مورد ضرب و شتم قرار دهند، 15 تا 20 نفر را بازداشت کرده، تعدادی را به حراست دانشگاه برده، تهدید کنند و سرانجام طبق خبرهای دریافتی - که هنوز تعداد آن تایید نشده است- حدود 50 نفر از دانشجویان را نیز به کمیته انضباطی احضار کنند.
در اين که پروژه نخ نما و بی ثمر براي استفاده ابزاری از دانشگاهمان جهت پیشبرد سناریوی تازه ای از کودتاچیان تحت عنوان "هتک حرمت عاشورا"، از قبل برنامه ريزی شده بود شکی نيست. چرا که از روز قبل ورود نيروهاي غير دانشجو از مساجد و پایگاه های بسیج اطراف دانشگاه با دعوت خبرگزاري های دولتی و رسانه ي غير ملّی، کليد خورده بود و حضور گسترده ی جيره خوارانِ بسيج از همان آغاز شکل گيريِ تجمّع در بين دانشجويان که سعی در جلوگیری و به تشنج کشاندن برگزاری مسالمت آميز مراسم سبزها داشتند حاکی از این امر است. اما ورود اراذل و اوباشِ لباس شخصي همراه با باتوم، قمه و اسپری فلفل به ساحت مقدس دانشگاه و هتک حرمت و به خاک و خون کشيدن دانشجويان را به هيچ وجه بر نتابيده و بي پاسخ نخواهيم گذاشت. مسلّماً باز کردن قلاّده لباس شخصی ها و ورود رسمي آنان به دانشگاه و ضرب و شتم و بازداشت دانشجويان نه تنها اقتدار حاکمیت را نشان نمي دهد که نشان از استيصالِ استبدادِ رژیمِ رو به زوال است.
خوشحاليم از اين که دانشجويان با وجود تمام فشارهای حراست و وزرات اطلاعات، حرمت خون شهداي عاشورا را حفظ کرده و مراسم باشکوهي براي گراميداشت آنان برگزار کردند و هم اينکه با وجود هتّاکی ها و بی حرمتی های مزدوران بار ديگر بدون هيچ خشونتی اين آخرين تير ترکش کودتاچیان را نيز خنثی کردند.
و انزجار خود را اعلام مي داريم از رژیم کودتا و نوچه صفتانِ گوش به فرمانِ دانشگاهي اش به خصوص رییس انتصابی دانشگاه، حراست و انتظامات که اين چنين دانشگاه را در اختيار اراذل و اوباش قرار دادند و خود نيز با آنان همکاری کردند. به طوری که هنوز و با گذشت یک روز از حادثه، فضای دانشگاه هنوز در اختیار لباس شخصی ها و نیروهای امنیتی است.
ما دانشجويان سبز دانشگاه علم و صنعت بار ديگر ضمن محکوميتِ شديد فاجعه ی 8 دی علم و صنعت، که لکه ی ننگ دیگری بر کارنامه ی کودتاچیان است، اعلام مي داريم در اعتراض به هتک حرمت ساحت دانشگاه، بازداشت تعدادی از دوستانمان در تظاهرات روز عاشورا و حوادث اخیر دانشگاه، در اعتراض به ادامه ی بازداشت غیرقانونی "کامران آسا" برادر شهید "کیانوش آسا" و در سوگ و عزای شهدای روز عاشورا تا پايان ترم جاری کلاس های درسي را تحريم کرده و اعتراض مسالمت آميز خود را ادامه خواهيم داد.
به خون شهدای جنبش قسم که هرگز اجازه نمی دهیم راهشان فراموش و خونشان پایمال شود.
*****
فشارها بر کمیته گزارشگران حقوق بشر ادامه دارد/ احضار 4 عضو کمیته به وزارت اطلاعات
دیروز آدینه 11 دی‌ماه طی تماس‌های تلفنی جداگانه 4 تن از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر به وزارت اطلاعات احضار شدند. طی تماس‌های تلفنی که با سعید حبیبی، پریسا کاکایی و مهرداد رحیمی گرفته شد از آنان خواسته شد تا در ساعت 8:30 دقیقه دیشب 11 دی‌ماه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه کنند. همچنین از حسام میثاقی خواسته شد تا در ساعت 11 صبح فردا 12 دی‌ماه در دفتر پیگیری وزارت اطلاعات حاضر شود.فشار بر اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در حالی ادامه دارد که در حال حاضر 5 تن از اعضای این نهاد مدنی در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برند. شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، سعید جلالی‌فر، سعید کلانکی و سعید حائری 5 عضو بازداشت شده دیگر کمیته هستند. کمیته گزارشگران حقوق بشر نهادی مستقل است که هدفش اطلاع‌رسانی و دفاع از قربانیان نقض حقوق بشر می‌باشد. این کمیته در طول 4 سال فعالیت خود گزارش‌ها، اطلاعیه‌ها، بیانیه‌ها و مقالات متعددی را در زمینه نقض حقوق بشر منتشر نموده و خود را به عنوان نهادی مدنی و فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی در میان فعالان داخلی و خارجی مطرح نموده است.
*****
دفاع قاطع مجلس ایتالیا از مهدی کروبی
امروز رییس حال حاضر مجلس ایتالیا و روسای ادوارگذشته مجلس ایتالیا نامه ای به سران نظام ایران نوشتند. در یک اقدام بی سابقه همه روسای ادوار گذشته مجلس ایتالیا به همراه رییس حال حاضر مجلس ایتالیا نامه ای خطاب به سران نظام حکومتی ایران نوشتند و در آن اعلام کردند در صورتی که سران نظام ایران مهدی کروبی را دستگیر کنند؛عواقب سختی در انتظار آنها خواهد بود چون کروبی در طول ادوار ریاست خود در مجلس و نمایندگی در مجلس همکاری و رابطه ی زیادی با مجلس ایتالیا داشته است. این اولین بار است که سران ادوار مجلس ایتالیا دست به چنین اقدامی می زنند.
*****
بازداشت۱۸۰ دانشجو در مشهد
بیش از ۱۸۰ دانشجوی معترض روز گذشته، پنج‌شنبه در دانشگاه آزاد مشهد بازداشت شدند. این دانشجویان در جریان شرکت در «تجمع سکوت» که با شرکت بیش از سه هزار دانشجو و در اعتراض به حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی به این دانشگاه برگزار شده بود، دستگیر شدند. گروهی از نیروهای لباس شخصی، چهارشنبه، نهم دی‌ماه با حمله به تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد به مناسبت «سوم شهدای روز عاشورا»، دست‌کم هشت تن از آن‌ها را با «چاقو» روانه بیمارستان کردند. در دو روز گذشته ۲۱۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه دستگیر شده‌اند. به گزارش جرس، دانشگاه آزاد مشهد از ساعات ابتدایی صبح در محاصره نیروهای انتظامی، امنیتی و لباس‌شخصی‌ها بود. این تجمع بیش از چهار ساعت ادامه داشت و معترضان پایان تجمع را مشروط به آزادی دانشجویان بازداشت‌شده عنوان کرده بودند. پس از خروج دانشجویان از دانشگاه، نیروهای یگان ویژه و لباس‌شخصی‌های با حمله به دانشجویان تعدادی از آن‌ها را دستگیر کردند. دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد اعلام کرده‌اند که روز شنبه نیز در اعتراض به دستگیری همکلاسی‎هایشان تجمع خواهند کرد. گفته می‌شود، دانشجویان دستگیرشده به بازداشتگاه‌های پلیس امنیت واقع در خیابان رضا، کوی پلیس واقع در رضاشهر و بازداشتگاه «مبارزه با مفاسد» شهر مشهد منتقل شده‌اند. خانواده دانشجویان بازداشتی مشهد از ساعات ابتدایی شب گذشته در مقابل ساختمان پلیس امنیت تجمع کرده ‌و خواستار آزادی فرزندان‌شان شدند. دفتر تحکیم وحدت روز گذشته با صدور بیانیه‌ای، «حمله خصمانه» به دانشجویان مشهد و بازداشت گسترده دانشجویان در سراسر ایران را نشانه «بی‌ثباتی و سقوط مرگ‌آور دستگاه قدرت» دانست. طی هفته گذشته شمار زیادی از دانشجویان معترض در سراسر کشور، بازداشت شده‌اند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، هشت دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، نزدیک به ۲۰ دانشجوی دانشگاه علم و صنعت، سه دانشجوی دانشگاه علوم و فنون مازندران، ۱۱ دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه، دست‌کم چهار دانشجوی دانشگاه تهران، حداقل دو دانشجوی دانشگاه شریف از دیگر بازداشت‌شدگان هفته جاری هستند. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، امام جمعه مشهد امروز از وجود دو جبهه «حزب‌الله و حزب‌الشیطان» سخن گفت و افزود:«جنگ این دو جبهه قطعی و صریح است و امروز باید برای همیشه تکلیف جبهه حزب‌الله در برابر حزب‌الشیطان مشخص شود.» علم‌الهدی اظهار داشت: «اگر کسی پذیرای ولایت فقیه نباشد ولایت امام زمان را هم پذیرا نیست.» خطیب جمعه مشهد اظهار نگرانی کرد که «جنگ نرم فضای کشور را فرا گرفته» و اضافه کرد: «از این به بعد نباید انفعالی عمل کنیم تا یک مشت انسان عوضی جیره‌خوار به خیابان بریزند و ما بعد از آن عمل کنیم؛ نباید بگذاریم که آن‌ها عثمان‌کشی کنند و سپس بخواهند روی موج سوار شوند.» بسیاری از روحانیان طرفدار آیت‌الله خامنه‌ای از جمله آیت‌الله جنتی خطیب جمعه تهران، امروز جمعه معترضان را «محارب» و «مفسد فی‌الارض» خوانده‌اند. بنا بر قانون مجازات اسلامی برای مجرمی که مفسد‌ فی‌الارض بودن او «احراز» شده باشد حکم اعدام صادر می‌شود.
*****
روایتی از حضور بسیجی ها در دانشگاه: وقتی علامت پیروزی نشان دادیم حمله کردند

بعد از بازداشت های گسترده در روزهای پس از عاشورا، دور جدیدی از حملات به دانشگاه های کشور آغاز شده است. بعد از یورش به دانشگاه علم و صنعت و درگیری های گسترده در این دانشگاه که چند مجروح و بازداشتی برجاگذاشت، لباس شخصی ها دیروز به چند دانشگاه حمله کردند و به ضرب و شتم دانشجویان پرداختند؛حمله به دانشگاه مشهد از این جمله بود که یک شاهد عینی در مورد آن با روز سخن گفته است. دانشگاه آزاد مشهد: شایعه مرگ دو دانشجو دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد قصد داشتند روز چهارشنبه با برگزاری تجمعی، یاد و خاطره جان باختگان روز عاشورا را گرامی بدارند. این تجمع اما با یورش نیروهای لباس شخصی به خشونت کشیده شد و شایعات حکایت از کشته شدن 2 دانشجو و زخمی شدن 10 تن دارد. گفته می شود حال چند تن از مجروحین وخیم است. یکی از دانشجویان این دانشگاه، که مایل به فاش شدن نامش نبود، به "روز" گفت:"ما قرار بود امروز(چهارشنبه) تجمع سکوت در دانشگاه برگزار کنیم. این مساله اعلام عمومی شده بود و طبیعتا همه، از جمله مسوولان دانشگاه و حراست هم از آن باخبر بودند. اما صبح که وارد دانشگاه شدیم، با جو عجیبی مواجه شدیم. رو به روی در دانشگاه پر بود از ماشین پلیس و ماشین های آتش نشانی.کنترل کارت های دانشجویی هم خیلی با دقت انجام می شد، حتی تعداد زیادی از دانشجویان را به دلیل همراه نداشتن کارت دانشجویی به دانشگاه راه ندادند. نکته جالب اما این بود که نیروهای بسیجی خیلی راحت وارد دانشگاه می شدند. تقریبا شاید جز حدود 10 نفر، بقیه دانشجو نبودند. بعضی از بچه ها می گفتند این افراد زیر لباسشان باتوم پنهان کرده بودند، ولی من خودم چیزی ندیدم. تعداد این افراد در داخل و بیرون دانشگاه حدود 300 نفر بود." وی درباره چگونگی شروع درگیری ها می گوید:" بعد از اینکه دانشجویان در مقابل دانشکده معماری جمع شدند، بنا بر قرار قبلی هیچ کس شعاری نمی داد و حرکت خاصی نمی کرد. همه ساکت بودند. بیرون دانشگاه هم کاملا در قرق نیروهای انتظامی و بسیج بود. بسیجی های بیرون دانشگاه شروع به فیلم برداری از دانشجویان کردند. بعد از چند دقیقه، بعضی از دانشجوها رو به دوربین ها علامت وی (V) نشان دادند. این کار جرقه اولیه برخوردها بود. بسیجیانی که در داخل دانشگاه بودند، ناگهان با باتوم، قمه، زنجیر، چوب، کابل و چاقو به دانشجویان حمله کردند. عده ای از این افراد هم گاز فلفل داشتند. بعضی از مردم جلوی در دانشگاه جمع شده بودند که آن ها هم با گاز اشک آور و باتوم متفرق شدند. طبق اطلاعی که ما تا الان داریم، حدود 74 نفر بازداشت شده اند. همچنین 13 نفر به بیمارستان منتقل شده اند. بعضی از دوستان گفته اند که دو تن از دانشجویان بر اثر برخورد چاقو با گردن شان فوت کرده اند که البته هنوزصحت و سقم این مساله برای ما روشن نیست. همچنین طبق اخباری که ما داریم یک دختر دانشجو بر اثر ضربه چوب به سرش، در حالت کما فرو رفته است. تا الان به منزل بعضی از فعالان دانشجویی هم برای بازداشت شان مراجعه شده است. " بعضی منابع خبری ـ از جمله خبرنامه امرکبیر ـ اعلام کرده اند که نیروهای لباس شخصی دانشجویان را به بیرون دانشگاه هدایت و نیروهای امنیتی آن ها را بازداشت می کردند. گفته می شود بازداشت شدگان به کلانتری قاسم آباد مشهد منتقل شده اند. دانشگاه علم و صنعت: بیانه دانشجویان سبز در پی اتفاقاتی که روز سه شنبه در دانشگاه علم و صنعت اتفاق افتاد و حمله نیروهای لباس شخصی به دانشجویان، گروهی که خود را «دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت» می نامند، بیانیه ای صادر کردند. در این بیانیه می خوانیم:"کشتارهاي وحشيانه و يزيدوار مردم توسّط رژيم کودتا در روز عاشورا و سپس قرآن بر سر نيزه کردن و هوچي گري های صدا و سيما که به قصد سرپوش گذاری بر جنايات رخداده ی رژیم در روز عاشورا انجام شد کم نبود، که کودتاچيان حتّی به عزاداری مسالمت آميز دانشجويان برای شهدای عاشورا در داخل دانشگاه نيز رحم نکرده و در جريان تجمّع اعتراضی سبزهای علم وصنعت در روز سه شنبه درهای دانشگاه را به روی ددمنشانِ حيوان صفت باز کردند تا نيروهاي لباس شخصي در کنار مزدوران بسيجِ دانشگاه به دانشجويان حمله ور شده و ده ها تن از آنان را مورد ضرب و شتم قرار دهند، 15 تا 20 نفر را بازداشت کرده، تعدادی را به حراست دانشگاه برده، تهدید کنند و سرانجام طبق خبرهای دریافتی - که هنوز تعداد آن تایید نشده است- حدود 50 نفر از دانشجویان را نیز به کمیته انضباطی احضار کنند.در اينکه پروژه نخ نما و بی ثمر براي استفاده ابزاری از دانشگاهمان جهت پیشبرد سناریوی تازه ای از کودتاچیان تحت عنوان «هتک حرمت عاشورا»، از قبل برنامه ريزی شده بود شکّی نيست. چرا که از روز قبل ورود نيروهاي غير دانشجو از مساجد و پایگاه های بسیج اطراف دانشگاه با دعوت خبرگزاري های دولتی و رسانه ي غير ملّی، کليد خورده بود و حضور گسترده ی جيره خوارانِ بسيج از همان آغاز شکل گيريِ تجمّع در بين دانشجويان که سعی در جلوگیری و به تشنّج کشاندن برگزاری مسالمت آميز مراسم سبزها داشتند حاکی از این امر است. امّا ورود اراذل و اوباشِ لباس شخصي همراه با باتوم، قمه و اسپری فلفل به ساحت مقدس دانشگاه و هتک حرمت و به خاک و خون کشيدن دانشجويان را به هيچ وجه بر نتابيده و بي پاسخ نخواهيم گذاشت. مسلّماً باز کردن قلاّده لباس شخصی ها و ورود رسمي آنان به دانشگاه و ضرب و شتم و بازداشت دانشجويان نه تنها اقتدار حاکمیّت را نشان نمي دهد که نشان از استيصالِ استبدادِ رژیمِ رو به زوال است. خوشحاليم از اينکه دانشجويان با وجود تمام فشارهای حراست و وزارت اطّلاعات، حرمت خون شهداي عاشورا را حفظ کرده و مراسم باشکوهي براي گراميداشت آنان برگزار کردند و هم اينکه با وجود هتّاکی ها و بی حرمتی های مزدوران بار ديگر بدون هيچ خشونتی اين آخرين تير ترکش کودتاچیان را نيز خنثی کردند. و انزجار خود را اعلام مي داريم از رژیم کودتا و نوچه صفتانِ گوش به فرمانِ دانشگاهي اش به خصوص رییس انتصابی دانشگاه، حراست و انتظامات که اين چنين دانشگاه را در اختيار اراذل و اوباش قرار دادند و خود نيز با آنان همکاری کردند، به طوری که هنوز و با گذشت یک روز از حادثه، فضای دانشگاه هنوز در اختیار لباس شخصی ها و نیروهای امنیتی است. ما دانشجويان سبز دانشگاه علم و صنعت بار ديگر ضمن محکوميّتِ شديد فاجعه ی 8 دی علم و صنعت، که لکّه ی ننگ دیگری بر کارنامه ی کودتاچیان است، اعلام مي داريم در اعتراض به هتک حرمت ساحت دانشگاه، بازداشت تعدادی از دوستانمان در تظاهرات روز عاشورا و حوادث اخیر دانشگاه، در اعتراض به ادامه ی بازداشت غیرقانونی کامران آسا، برادر شهید کیانوش آسا و در سوگ و عزای شهدای روز عاشورا تا پايان ترم جاري کلاس هاي درسي را تحريم کرده و اعتراض مسالمت آميز خود را ادامه خواهيم داد. به خون شهدای جنبش قسم که هرگز اجازه نمی دهیم راهشان فراموش و خونشان پایمال شود." همچنین اخبار رسیده حاکی است که روز چهارشنبه عده ای از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با تجمع در محوطه دانشگاه و سر دادن شعارهایی، حملات روز گذشته به دانشجویان را محکوم کردند. تجمع این دانشجویان بدون درگیری خاصی بعد از چند ساعت به اتمام رسید. دانشگاه علامه: تجمع دانشجویان و اساتید دانشجویان دانشگاه علامه روز چهارشنبه با برگزاری تجمعی، بازداشت دانشجویان و اساتید این دانشگاه را محکوم کردند. در این تجمع که در دانشکده اقتصاد این دانشگاه و با حضور برخی اساتید دانشگاه انجام شده بود، معترضان خواستار آزادی بازداشتی ها شدند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، دانشجویان با سر دادن شعار «دانشجوی زندانی آزاد بایدگردد» خواستار آزادی هم کلاسی ها و همچنین استادان دربندشان شدند. لازم به ذکر است دکتر علی عرب مازار یزدی از اساتید دانشکده اقتصاد و مشاور اقتصادی میرحسین موسوی روز دوشنبه بازداشت شده و تاکنون خبری از وی در دست نیست. همچنین برخی خبر های تایید نشده حاکی از بازداشت دکتر فرشاد مومنی یکی دیگر از اساتید این دانشکده است. وی نیز از مشاورین اقتصادی میرحسین موسوی در زمان انتخابات بود. در دو ماه گذشته بیش از ۷ نفر از دانشجویان دانشکده اقتصاد بازداشت شدند که در حال حاضر سه نفر از آنان همچنان در زندان به سر می برند. در تجمعی که در حمایت از این دانشجویان برگزار شد،حاضران تاکید کردند در صورتی که اساتید و دانشجویان زندانی تا زمان امتحانات آزاد نشوند، آنها از شرکت در امتحانات خودداری خواهند کرد. دانشگاه علوم و فنون بابل: تجمع و اعتصاب غذا منابع دانشجویی گزارش داده اند، عده ای از دانشجویان دانشگاه علوم و فنون بابل در اعتراض به برخوردهای انجام شده در روز عاشورا و بازداشت سه تن از دانشجویان این دانشگاه، تجمعی بر پا کردند. معترضان با در دست داشتن عکسهای دانشجویان زندانی این دانشگاه (مصطفی حسین زاده، امیر رمضانی و موسی جلالی خواه و همچنین مرتضی حاجی رئیس هیأت امنای دانشگاه علوم و فنون بابل) که در روز عاشورا دستگیر شدند خواستار آزادی آنها شدند. دانشجویان با سر دادن شعارهای «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «دانشجو میمیرد ذلّت نمی پذیرد» به مدت چند ساعت در محوطه دانشگاه تجمع کردند.آنها همچنین با سردادن شعار«عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز» همدردی خود را با خانواده های قربانیان حوادث عاشورا و میر حسین موسوی اعلام داشتند. در پایان یکی از اعضای انجمن اسلامی به نمایندگی از دانشجویان متحصن بیانیه ای را قرائت کرد. دانشجویان در این بیانیه خواهان آزادی مرتضی حاجی رئیس هیأت امنای این دانشگاه و وزیر دوره ریاست جمهوری خاتمی شدند.
*****
از میان ایمیل های رسیده:
مشاهده یک دانشجو از آنچه که روز گذشته در دانشگاه آزاد مشهد روی داد
یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد که خود از نزدیک شاهد حوادث روی داده در این دانشگاه بود. مشاهدات کامل این دانشجو بدین شرح است:
دیروز از صبح زود در حالی که هیچ تجمعی شکل نگرفته بود نیروهای یگان ویژه و ضد شورش (لباس مشکی ها نوپو)دانشگاه را محاصره کرده بودند و نیروهای لباس شخصی و بسیجی هم به تعداد بسیار زیاد داخل دانشگاه اسکان داده شده بودند.
از ساعت حدود 12 جلوی دانشکده معماری که دیروز دانشجویان رو مورد حمله قرار داده بودند و زخمی کرده بودند دانشجویان تجمع کردند ولی هیچ شعاری داده نمی شد، تجمع "سکوت" بود و فقط درخواست آزادی دوستان خود که دیروز دستگیر شده بودند را داشتند. ساعتی بعد، 2 روحانی را آوردند که از مسوولیتشون اطلاع ندارم ولی سخنرانی کردند که در قالب فیلمی برایتان ارسال خواهم کرد.
روحانی اول سرکوب و حمله انصار با چاقو به دانشجویان را تایید می کند و می گوید که این عملی اشتباه بوده استسپس روحانی دوم که به دانشجویان تضمین داد که تا ساعت 8 شب بقیه دانشجویان که دیروز دستگیر شده اند آزاد می شوند وگفت الان درهای دانشگاه باز است و با خیال راحت دانشگاه را ترک کنید و یا به سر کلاسهایتان بروید.
ساعت حدود 4:30 بود که دانشجویان با توجه به وعده داده شده مبنی بر آزادی دانشجویان و عدم دستگیری در بیرون دانشگاه , دانشگاه را ترک کردند که ناگهان صدای جیغ و داد و درگیری از بیرون دانشگاه به گوش رسید و دانشجویان که سوار بر اتوبوس های دانشگاه بودند مورد حمله یگان ویژه و انصار در بیرون دانشگاه قرار گرفتند و ضرب وشتم و بازداشت شدند.
نیروهای انصار از داخل دانشگاه دوان دوان به کمک دوستانشان در بیرون دانشگاه رفتند و حراست هم درها را بستند تا کسی از دانشجویان به کمک دیگر دانشجویان نرود. نیم ساعت بعد درها باز شد و کاملا بی دلیل دانشجویانی که از هرکدام از درهای دانشگاه خارج می شدند را دستگیر می کردند.
ساعت 5نیم عصر حمید استاد رییس انصار حرب ا... مشهد جلوی درب دانشگاه بر روی دوش یکی از انصار قرار گرفت و شروع به سخنرانی و تهدید کرد و همچنین تایید که دانشجویان را دیروز مورد حمله قرار داده اند. همچنین یکی از انصار حاضر در محل گفت که اینها 3 تجمع انجام داده بودند و فکر کردند می توانند هر غلطی بکنند. لازم بود که دیروز ادبشان بکنید تا دیگر جرات نکنند از این غلطها بکنند.
تا ساعت 6 فضای امنیتی اطراف دانشگاه وجود داشت و من دانشگاه را ترک کردم ولی تا ساعت 8 همچنان دستگیری ها و ضرب وشتم ادامه داشت.
*****
شیوا نظر آهاری به بهداری اوین منتقل شد
شیوا نظرآهاری، عضو کمیته ی گزارشگران حقوق بشر پس از آنکه شب یک شنبه 29 آذر ماه، به بازداشت نهادهای امنیتی درآمد دست به اعتصاب غذای خشک زد.به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، شیوا نظرآهاری که شب 29 آذر با اتوبوس حامل جمعی از فعالان اجتماعی و خانواده های زندانیان سیاسی، برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم آیت الله منتظری عازم قم بود بازداشت شده است، دو روز ابتدایی بازداشت خود را در اعتصاب غذا گذرانده است ولی به علت تحلیل بدنی بیهوش می شود و به بهداری زندان اوین منتقل می گردد، مادر شیوا نظرآهاری در جریان ملاقات دیروز خود وضع وی را نا مطلوب توصیف کرده است.
*****
درخواستی فوری ... فوری ... فوری ...و حیاتی..!!

یاران و همرزمان گرامی و مبارز "جنبش همبستگی دانشجویان ایران" با درود، هم اینک (حدود ساعت 5:30 بامداد روز شنبه12 دیماه) مسوول "گروه خدمات و پوشش ها و امداد رسانی همگانی" جنبش همبستگی دانشجویان ایران به ما اطلاع داد که برای چندین عمل جراحی بسیار مهم و حیاتی برای عده ای از هم میهنان که در حوادث خونین روز ششم دیماه (روز عاشورا) بسختی مجروح گردیدند، نیاز فوری به کمک های مالی دارند.
لازم به یادآوری است که در روز ششم دیماه بیش از 90 نفر از کسانی که هدف گلوله های ساچمه ای، ضرب و شتم بوسیله باتوم و چوب و چماق و زنجیر، چاقو و قمه و ساتور و تصادف های عمدی موتور سواران و مزدوران رسمی و غیررسمی رژیم جنایتکار قرار گرفتند، پیش از آن که در همان وضعیت زخمدیده و مجروح و بد حال بدست پلیدان حکومتی گرفتار شوند؛ توسط یاران و همرزمان ما که در صحنه ها و اماکن مختلف تهران حضوری همه جانبه داشتند امداد رسانی شده و به مراکز و خانه های امن و مخفی انتقال یافتند که اینک از این گروه بیش از 90 نفری، 8 نفر بدلیل جراحات و خونریزی های شدید ناشی از زخم های وارده بر نقاط مختلف بدن خویش و همچنین 24 نفر بر اثر شکستگی های جدی استخوان کمر، دست و پا، گردن و سر و مغز که ناشی از ضربات باتوم و یا زیر گرفته شدن بوسیله موتورسواران بی شرافت عمال باند خامنه ای و احمدی نژاد می باشد لازم است از این خانه های امن به بیمارستانهای خصوصی و مورد اعتماد انتقال یافته و تحت عمل های جراحی قرار گیرند.
یاران و همرزمان گرامی، با آن که شمایان پیوسته حامی و پشتیبان تشکیلات خویش بوده اید و بسیاری از شما بطور مرتب کمک های مالی و غیره در اختیار تشکیلات خودتان قرار میدهید اما برای نخستین بار، ما اضافه بر آنچه که انجام داده اید تقاضای کمک مالی می نماییم. برای این امر فوری و حیاتی از همه یاران خویش تقاضا داریم که با سرگروه های مربوطه تماس فوری برقرار نموده و از طریق آنان کمک های مالی خود را (هر مبلغی که باشد مهم است) برای "گروه خدمات و پوشش ها و امداد رسانی همگانی" جنبش همبستگی دانشجویان ارسال نمایند.
در همین رهگذر، بازدید کنندگان از سایت ما و هم میهنان داخل ایران که مایل باشند در این زمینه گامی پیش نهاده و تشکیلات ملی و میهنی خویش را یاری رسانند، می توانند با ارسال پیامی به ایمیل آدرس های زیر با ما تماس برقرار نمایند که ترتیب این کار ملی و میهنی داده شود. نشانی های الکترونیکی فقط برای هم میهنان داخل ایران بشرح زیر است:
Javid.Iran100@gmail.com

Students.Solidarity.Ir@gmail.com

و یا ایمیل آدرس عمومی ما:
Iranian.Students.Solidarity@gmail.com

با سپاس فراوان:
جنبش همبستگی دانشجویان ایران
*****
پریسا کاکایی بازداشت شد، تشدید فشارها بر اعضاي کمیته گزارشگران حقوق بشر
تغییر برای برابری: با تداوم و تشدید فشارها بر اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر دو تن دیگر از اعضای این کمیته بازداشت شدند. پریسا کاکایی فعال حقوق زنان و عضو کمیته گزارشگران و مهرداد رحیمی فعال دانشجویی و از همکاران این کمیته ساعت 8 امشب، 11 دی ماه بازداشت شدند.
همچنین شیوا نظرآهاری، عضو کمیته ی گزارشگران حقوق بشر پس از آنکه شب یک شنبه 29 آذر ماه، به بازداشت نهادهای امنیتی درآمد دست به اعتصاب غذای خشک زد و دو روز ابتدایی بازداشت خود را در اعتصاب خشک گذراند و به علت تحلیل بدنی بیهوش شده و به بهداری زندان اوین منتقل شد. مادر شیوا نظرآهاری نیز در جریان دیدار روز گذشته ی خود وضعیت دخترش را نامطلوب توصیف کرده است.
شیوا نظرآهاری پیشتر نیز در تاریخ یک شنبه 24 خرداد ماه بازداشت شده بود و پس از گذشت نزدیک به چهار ماه، به قید وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد.
بنا به گزارش های رسیده، سعید جلالی فر و سعید کلانکی دو عضو دیگر کمیته ی گزارشگران حقوق بشر که در تاریخ دوشنبه، 9 آذر ماه بازداشت شده بودند به بند عمومی منتقل شده اند و سعید کلانکی دیروز موفق به انجام اولین ملاقات خود شد.
همچنین به نوشته ی سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر، عصر امروز، طی تماس تلفنی وزارت اطلاعات با 4 تن از اعضای کمیته از آنان خواسته شد تا خود را به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات معرفی نمایند. از این 4 تن، پریسا کاکایی و مهرداد رحیمی در حدود ساعت 8:30 خود را به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات معرفی نموده و بازداشت شدند. دو عضو دیگر کمیته، سعید حبیبی و حسام میثاقی بازداشت نشده‌اند اما با ادامه ی تماس های تهدید آمیز ماموران وزارت اطلاعات امنیت این اعضای کمیته نیز به شدت تهدید می شود و هر لحظه امکان بازداشت آنان وجود دارد.
در پی بازداشت پریسا کاکایی و مهرداد رحیمی، هم اکنون هفت نفر از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در زندان اوین به سر می برند. شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، سعید جلالی‌فر، سعید کلانکی دیگر اعضای بازداشت شده ی کمیته هستند .
کمیته گزارشگران حقوق بشر نهادی مستقل است که هدفش اطلاع‌رسانی و دفاع از قربانیان نقض حقوق بشر می‌باشد. این کمیته در طول 4 سال فعالیت خود گزارش‌ها، اطلاعیه‌ها، بیانیه‌ها و مقالات متعددی را در زمینه نقض حقوق بشر منتشر نموده و خود را به عنوان نهادی مدنی و فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی در میان فعالان داخلی و خارجی مطرح نموده است.
*****
اعلام تاریخ دادگاه بازداشت‌شدگان اخیر
روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: محاکمه متهمان "پرونده‌هاي هتاکان به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي" روزهاي يک‌شنبه تا سه‌شنبه اين هفته در دادگاه انقلاب اسلامي تهران برگزار مي‌شود.
براساس این اطلاعیه که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده، تعداد اين متهمان ، هفت نفر است و پرونده آنان با تکميل تحقيقات و صدور کيفرخواست از سوي دادستان عمومي و انقلاب تهران به دادگاه ارسال شده بود.
"اين گزارش هم‌چنين حاکي است پرونده تعدادي از "ساختارشکنان روز عاشورا نيز که در پي حوادث اخير بازداشت شده‌اند به‌زودي به دادگاه انقلاب اسلامي تهران ارسال خواهد شد.
*****
معاون اول قوه قضائیه: 500 نفر در روز عاشورا بازداشت شدند
برای این افراد به هیچ وجه قرار کفالت و وثیقه صادر نخواهد شد
معاون اول قوه قضائیه از دستگیری بیش از 500 نفر در روز عاشورا در تهران توسط نیروی انتظامی خبر داد.
سید ابراهیم رئیسی، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس موسسه آموزش و پژوهش قضا در قم در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در جریان هتک حرمت در روز عاشورا در تهران بیش از 500 نفر که جرائم مختلفی داشتند توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند که پس از آن دادسرای تهران با سرعت کار خود را شروع کرده و باز‌جویان در حال پیگیری هستند تا پرونده به دادگاه ارسال شود.
براساس گزارش خبرگزاری مهر، وی، قرار بازداشت در دادسرا را شدیدترین قرار صادر شده عنوان کرد و افزود: برای این افراد به هیچ وجه قرار کفالت و وثیقه صادر نخواهد شد.
*****
موج گسترده بازداشت فعالان سیاسی در گرگان
هشت نفر از فعالان سیاسی گرگان پس از حوادث روز عاشورا در این شهر، بازداشت شدند.
به گزارش نوروز، پس ازمراسم شب عاشورا که بسیاری از هواداران جنبش سبز با در دست داشتن نمادهای سبز، شعارهای انتقادی سردادند، موجی از بازداشت فعالان سیاسی در این شهر آغاز شده است.
تاکنون بازداشت حسین رفعتی؛ فرماندار سابق گرگان، احسان علایی فر؛ عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت گلستان، علی قلی تبار؛ رییس سازمان مجاهدین انقلاب در استان گلستان، مرتضی ایزدی؛ عضوستاد 88 استان، علی شاهینی؛ دانشجو، حمید بارچیان و دادور؛ از رزمندگان دفاع مقدس و محب حسینی؛مداح اهل بیت قطعی است.
از وضعیت این بازداشت شدگان خبری در دست نیست.
همچنین طی شبانه روز گذشته تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی این شهر طی تماس تلفنی به اداره اطلاعات استان احضار شده اند.
قابل ذکر است یکی از بازداشت شدگان به صورت وحشیانه ای از محل دفتر آیت الله صانعی در گرگان ربوده شده است و خبری از وی در دست نیست.
*****
نزدیک به 100 نویسنده خواستار آزادی جواد ماهزاده شدند
بیش از 87 داستان‌نویس، شاعر، مترجم و نویسندگان بخش فرهنگی مطبوعات در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه، خواهان آزادی جواد ماهزاده، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار شدند.
متن این نامه و اسامی امضاکنندگان به شرح زیر است:
جناب آقای آیت‌الله لاریجانی رییس محترم قوه قضاییه
با سلام و احترام
به استحضار می‌رساند که قریب به 80 روز از بازداشت آقای جواد ماهزاده از نویسندگان و منتقدان ادبی کشور می‌گذرد، در حالی که او در جامعه فرهنگی کشور به اعتدال مشهور است و یکی از خدمتگزاران جوان و بی ادعا به فرهنگ کشور است.
برای آشنایی بیشتر جنابعالی با ایشان ناگزیریم دوباره تکرار کنیم که او نویسنده رمان «خنده‌ات را از من بگیر» و بیش از صدها نقد و مقاله درباره ادبیات، فرهنگ و هنر این کشور است و جنابعالی خودتان مستحضرید که زندانی شدن چنین چهره‌های فرهیخته‌ای نه تنها باعث به وجود آمدن ابهام‌های جدی در افکار عمومی جامعه فرهنگی و هنری کشور می‌شود که تداوم بازداشت آنان موجب خسران برای فرهنگ کشور است و زمان‌هایی را که آنان باید صرف خدمت به فرهنگ این مروز و بوم کنند، در بازداشت و زندان سپری می‌شود.
انتظار امضا کنندگان زیر - که همگی از اهل فرهنگ این کشور هستند - از جنابعالی این است که دستور فرمایید ضمن رعایت حقوق قانونی ایشان و همچنین برخورد همراه با رافت با ایشان، هر چه سریع‌تر زمینه آزادی ایشان فراهم آورده شود.
امضاکنندگان:
شبنم آذر، محمد آشور، شمس آقاجانی، مریم آموسا، فرزانه ابراهیم زاده، شهره احدیت، پگاه احمدی، پیمان اسماعیلی، محمدهاشم اکبریانی، ناتاشا امیری، طاهره ایبد ، سهام‌‌الدین بورقانی، علیرضا بهنام، فتح الله بی‌نیاز، احمد پرهیزی، یونس تراکمه، رویا تفتی، بهرنگ تنکابنی، محمد تنگستانی، مجید تیموری، زهرا حاج محمدی، حامد حبیبی، مهدی حجوانی، سپیده جدیری، مهری جعفری، نوشین جعفری، چوکا چکاد چوکا، ع. حسنی‌زاده، مهین خدیوی، الهه خسروی، سارا خلیلی، علی دهباشی، علی دهقان، طاهره رحیمی، نیلوفر رستمی، رویا زرین، محمدمهدی ساکی، علی اصغر سیدآبادی، علی شروقی، سجاد صاحبان‌زند، کمال صادقی، فرزانه طاهری، احسان عابدی، سعید عباسپور، فریدون عموزاده خلیلی، غلامی علیرضا، مانلی فخریان، محسن فرجی، حسن فرهنگی، گیسو فغفوری، خجسته کیهان، کامران محمدی، سهیل محمودی، عباس مخبر، ابولحسن مختاباد، الهام ملک‌پور، لیلا ملک محمدی، علی ملیحی، مریم منصوری، سمانه موسوی، رامین مولایی، مریم مهتدی، سپینود ناجیان، گلاویژ نادری، یاسر نوروزی، اصغر نوری، حسین نوری‌نیا، فرزاد هاشم‌پور، حسن همایون، احسان هوشمند، پیمان هوشمندزاده، رضی هیرمندی، امیرحسین یزدان بد، مهدی یزادنی خرم، مجید یوسفی. رضی هیرمندی، طاهره ایبد، فرهاد بابایی، ماهزاده امیری، جواد عاطفه، حامد یوسفی، ناصر غیاثی، حسین نوش آذر، حمید جعفری، ثمینا رستگاری، حسین شیخ الاسلامی، آرش نصرت اللهی، محمد ولی زاده، رسول آبادیان.
*****
گزارشی از آخرین وضعیت 12 دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
ادوارنیوز: با ادامه بازداشت میلاد اسدی و همچنین به دنبال بازداشت های گسترده در روزعاشورا تعداد دانشجویان زندانی دانشگاه خواجه نصیر به 12 نفر رسید.به گزارش ادوارنیوز میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت از تاریخ 9 آذر تا کنون در سلول انفرادی بند 209 اوین به سر می برد و در دو هفته ی اخیر تماس تلفنی و ملاقاتی با خانواده نداشته است. . مراجعه ی خانواده ی اسدی به دادگاه برای مشخص شدن وضعیت فرزندشان نیز راه به جایی نبرده است ، در تازه ترین مراجعه، قاضی اسدی بازپرس شعبه ی 7 دلیل بلاتکلیفی وی و بازداشت شدگان دیگر را اوضاع اخیر پیش آمده عنوان نموده و گفته توسط مقامات بالاتر با توجه به وقایع اخیر دستور برخورد شدید تر داده شده است.
سهیل محمدی و علی پرویز دو دانشجوی دیگر خواجه نصیر که از تاریخ 12 آبان در منزل شان بازداشت شده اند، همچنان در زندان اوین به سر می برند و تنها تماس های کوتاهی با خانواده ی خویش دارند و در طی این مدت دفعات ملاقات با خانواده هایشان بسیار کم بوده است.جاالب اینکه با توجه به داشتن وکیل، وکلای آن ها حق ملاقات با موکلین خویش ندارند و تنها گفته شده است که در روز دادگاهی وکیل می تواند در دادگاه حاضر شود. پرونده ی آن دو در شعبه ی 28 دادگاه انقلاب و اتهامشان تبانی برای برقراری تجمع و تبلیغ علیه نظام است.جاوید حاج همتی و عباس قادری از دیگر دانشجویانی این دانشگاه که در روز 16 آذر پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل گردیدند با گذشت 15 روز، همچنان خانواده هایشان خبر خاصی از فرزندشان ندارند و تنها در تماس تلفنی کوتاهی که در روزهای ابتدایی با خانواده ی خویش داشته اند اعلام کردند که در بند 240 اوین به سر می برند.
همچنین در پی وقایع اخیر پیش آمده در روز تاسوعا و عاشورا هفت نفر از دانشجویان دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بازداشت شده اند و تا کنون خانواده هایشان در بی خبری کامل از وضعیت و مکان نگهداری فرزندان خود به سر می برند. دانشجویان دانشگاه در روز دوشنبه 7 آذر با صدور بیانیه ای اقدامات صورت گرفته توسط حکومت را محکوم نمودند و اعلام نمودند که تا آزادی همکلاسی هایشان و دیگر بازداشت شدگان و رسیدن به حق قانونی و مسلم خویش ایستادگی خواهند نمود.
*****
احتمال سفر هيات اروپايي به ايران
قرار است يک هيات پارلماني 11 نفره از اروپا هفته آينده به تهران سفر کند.
به گزارش ايسنا روزنامه وال استريت ژورنال گزارش داد؛ سفر اين هيات اولين سفر يک هيات پارلماني غربي به تهران در بيش از يک سال گذشته است.
اين روزنامه افزود؛ اين سفر که قرار است يک هفته بعد از به پايان رسيدن ضرب الاجل باراک اوباما- رئيس جمهور امريکا- براي مذاکرات بر سر برنامه هسته يي ايران انجام گيرد بحثي را ميان امريکا و متحدان اروپايي اش درباره اين مساله به راه انداخته است که پنجره ديپلماسي با تهران تا چه مدت باز نگه داشته شود. با اين وجود 15 عضو مجلس نمايندگان امريکا در نامه يي به جرزي بوژک- رئيس پارلمان اروپا- در هفته گذشته نوشتند؛ ما معتقديم سفر هيات پارلماني اروپا پيام اشتباهي را به دولت ايران مي فرستد و تلاش هاي بين المللي براي پايان دادن به برنامه هسته يي شان را تحليل مي برد. برخي دموکرات ها و جمهوريخواهان از جمله رابرت وکسلر، مارک کرک و شلي برکلي اين نامه کنگره را امضا کرده اند. برکلي رياست گفت وگوي قانونگذاران اروپا و امريکا را در کميته امور خارجي مجلس نمايندگان بر عهده دارد. اعضاي پارلمان اروپا که قصد سفر به ايران دارند اعضاي کميته ويژه پارلماني هستند که به عنوان هيات روابط با ايران مشهور است. اين گروه يکي از چندين هياتي است که روابط با کشورها يا مناطق مختلف را بررسي مي کند.
*****
ادامه فعاليت مدارس راهنمايي بدون تغيير نام و ساختار
سرپرست معاونت آموزش و نوآوري وزارت آموزش و پرورش از انتقال انتخاب رشته تحصيلي دانش آموزان کشور به سال اول متوسطه يا سال چهارم دوره دوم تحصيلي در ساختار جديد نظام آموزشي خبر داد. محمدعلي غفاري در گفت وگو با ايسنا در توضيح جزييات اين خبر گفت؛ در نظر گرفته شده است که در ساختار جديد دوره هاي آموزشي يعني تبديل سه مقطع تحصيلي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه به دو دوره شش ساله، اهداف دوره راهنمايي از جمله آشنايي دانش آموزان با ابعاد و جزييات مختلف رشته هاي تحصيلي در سه سال اول دوره دوم تحصيلي دنبال شود تا دانش آموزان بتوانند در سال چهارم دوره دوم تحصيلي، انتخاب رشته يي آگاهانه داشته باشند.
وي با تاکيد بر اينکه دوره راهنمايي به هيچ عنوان از دوره هاي تحصيلي حذف نشده است، تصريح کرد؛ اهداف دوره راهنمايي اعم از ارشاد و راهنمايي دانش آموزان براي انتخاب رشته صحيح و انتخاب مسير درست و آگاهانه تحصيل در سال هاي تحصيلي بالاتر از سه سال دوره راهنمايي، در بخش معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش پيگيري خواهد شد.
اين مقام مسوول وزارت آموزش و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد؛ در ساختار قبلي دوره هاي آموزشي، صرفاً سال هاي دوم و سوم به تصويب پايه رشته تحصيلي انتخاب شده دانش آموزان اختصاص مي يافت و از اين رو پرداختي که به رشته تحصيلي دانش آموزان صورت مي گرفت، نيمه تخصصي بود، چراکه دانش آموزان تازه در سال دوم متوسطه به طور رسمي وارد رشته تحصيلي خاص خود مي شدند، اما به اين ترتيب دانش آموزان پايه هاي آشنايي با ابعاد رشته هاي تحصيلي را در دوره راهنمايي يعني سه سال اول دوره دوم تحصيلي سپري مي کنند و در پايان دوره راهنمايي براي انتخاب رشته يي آگاهانه آماده مي شوند.
غفاري در پايان اين نکته را نيز به ايسنا خاطرنشان کرد با تغيير ساختار دوره هاي آموزشي، هيچ تغييري در ساختار دوره راهنمايي از جمله اداره مدارس راهنمايي ايجاد نمي شود و اين مدارس همچنان بدون تغيير نام و ساختار فعاليت خواهند کرد.
*****
اسامی شماری از دستگیرشدگان تاسوعا و عاشورا
اعتراض خانواده ها در مقابل دادگاه انقلاب و لیست اسامی دستگیر شدگان تاسوعا و عاشورا بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران روز شنبه 11 دی ماه بيش از 100 نفر از خانواده بازداشت شده هاي 16 آذر و روزهاي تاسوعا و عاشورا كه اكثرا خانواده بازداشت شده هاي روز عاشورا بودند براي روشن شدن وضعيت عزيزانشان به دادگاه انقلاب مراجعه كردند،خانواده ها خواهان آزادي عزيزانشان بودند . امروز چند نفر از حراست دادگاه انقلاب در بين خانواده ها آمدند و به خانواده ها گفتند چرا اينجا را شلوغ كرديد ؟ خانواده ها دور آنها جمع شدند و يكي از افراد حراست گفت يكي يكي حرف بزنيد بفهميم چه مي گوييد .خانواده ها گفتند آزادي بازداشت شده ها چون آنها هيچ كاري نكرده اند .يكي از حراستي ها گفت كاري نكرده اند پس اينهمه خسارتي كه به اموال عمومي وارد شده ، اتومبيل به آتش كشيده شده كار كي بوده كار همين ها بوده است برويد يخه همان هايي را بگيريد كه بچه هايتان را به ايجاد آشوب تحريك كردند .خانواده ها هم اعتراض كردند پس اينهمه كشته و زخمي كار كي بوده ؟ نيروهايتان را مي اندازيد به جان مردم آنهم در روز عاشورا بعد بچه هاي ما را بازداشت مي كنيد حراستي ها گفتند نيروي انتظامي هم وظيفه خود را انجام داده مادري گفت كدام وظيفه دختر من را كتك زده اند با سر شكسته بازداشت كرده اند .مادري ديگر گفت كدوم وظيفه رد شدن از روي جوان مردم با ماشين نيروي انتظامي وظيفه است ؟ حراستي ها سعي مي كردند خود را كاملا خونسرد نشان بدهند اما به يكباره به خانواده ها گفتند مگر نيروي انتظامي نگفت از اين به بعد با هر تجمع غير قانوني برخورد مي كند و هر كسي بازداشت شد خانواده دنبال او نگردد .اگر نگران فرزندانتان بوديد نمي گذاشتيد بيايند بيرون و آشوب به پا كنند حالا هم برويد خانه هايتان تا روز دادگاه و صدور حكم هر كسي بازداشت شده گناهكار است و بايد مجازات بشود. با شنيدن اين حرف نگراني و اضطراب در چهره بسياري از پدرها و مادرها ديده شد اما بقيه مادرها به آنها دلداري مي دادند و مي گفتند خودتان مي دانيد كه اينها دروغ مي گويند محكم باشيد اينها فقط مي خواهند تسلیم شدن ما را ببينند .تا زماني كه با هم باشيم و پيگير وضعيت بچه ها اينها هيچ كاري نمي توانند بكنند .برخي از مادرها و پدرها دور هم جمع مي شدند و مي گفتند با وجود بيماري هاي مختلفي همچون ناراحتي قلبي ، ديابت ، پا درد و ... هر روز مي آيند . حراستي ها به بهانه شلوغ شدن دادگاه انقلاب و ايجاد مزاحمت توسط خانواده ها تعدادي را از دادگاه انقلاب خارج كردند اما خانواده ها همچنان در بيرون دادگاه انقلاب ايستادند و گفتند آنقدر مي آييم تا همه بازداشتي ها آزاد شوند.لیست جدیدی از اسامی تعدادی از بازداشت شده ها ی روز تاسوعا و عاشورا برای ارسال به سازمانهای حقوق بشری و اطلاع عموم انتشار می یابد. با این لیست تا به حال اسامی 35 نفر از بازداشت شدگان روز تاسوعا و عاشورا منتشر شده است.
1- بهرام موسيوند 27 ساله گروهبان كادري نيروي هوايي
2- مهسا يداللهي رضوي 24 ساله در پل حافظ بازداشت شده
3- روژان نوريان 31 ساله در ميدان ولي عصر بازداشت شده
4- اشكان سعيدي 24 ساله در ولي عصر بازداشت شده
5- مجيد پور عابد 29 ساله در ميدان امام حسين روز تاسوعا بازداشت شده
6- سيد عليرضا حسيني 25 ساله در انقلاب توسط لباس شخصي ها مورد حمله قرار گرفته و در حاليكه دو لباس شخصي او را روي آسفالت مي كشاندند به داخل ون نيروي انتظامي منتقل كرده اند
7- امير امير انتظامي 30 ساله در حافظ بازداشت شده
8- حامد اصغر پور 22 ساله در امام حسين بازداشت شده
9- محسن حكيمي 30 ساله مكان بازداشت نامعلوم
10- آرين نظام آبادي 23 ساله در توحيد بازداشت شده
11- احمد رضا قاسم پور نجف آبادي 28 ساله در چهاراه ولي عصر بازداشت شده
12- عارف ناصري 21 ساله در بلوار كشاورز بازداشت شده
13- علي ذوالانوار 36 ساله در آزادي بازداشت شده
14- فرشيد كريمي 27 ساله در آذربايجان بازداشت شده
15- مهدي واعظي 24 ساله مكان بازداشت نامعلوم
16- مصظفي عرب 32 ساله در ميدان ولي عصر بازداشت شده
17- كمال حيدر دوست در فردوسي بازداشت شده
طبق قوانین اسلامی خونریزی در ماه محرم حرام است و این دومین باری است که حرمت ماه محرم و بخصوص جنایت در روز عاشور روی میدهد. بار اول توسط یزید روی داد. اما اینبار خونریزی و جنایت بدستور علی خامنه ای صورت گرفت. نیروهای تحت امر علی خامنه ای با به گلوله بستن ،به زیر خودرو گرفتن ،پرتاب از بالای پل و حمله با قمه و چاقو جان ده ها نفر از مردم ایران را گرفتند و صدها نفر زخمی بر جای گذاشت و تعداد بیشماری را دستگیر کردند. آنها به این جنایتها و شکستن حرمت ماه محرم اکتفا نکرده اند و قاتلین فرزندان مردم ایران که در منصب های بالای قوۀ قضائیه مانند رئیسی که از اعضای کمسیون مرگ قتل عام زندانیان سیاسی سال 67 است ،محسنی اژه ای که حکم اعدام تعداد زیادی از مردم ایران را صادر و به اجرا در آورده است ، جعفر آبادی ،احمدی مقدم و رادان که نیروها و خودروهای آنها مردم را زیر می گرفتند. با ظاهر شدن بر صفحۀ تلویزیون هنوز محاکمه نکرده صحبت از اعدام جوانان را بر سر زبان می رانند . تمام دلایل و شواهد حاکی از نیات پلید علی خامنه ای و قوۀ قضائیه او و تبلیغات گسترده و گوش کر کن آنها برای ارتکاب جنایت هولناک دیگری علیه جوانان آزادیخواه مردم ایران هستند. آنها قصد دارند تعداد از جوانان دستگیر شده و اسیر برای ایجاد رعب و وحشت و خروج از بن بست مرگبار سیاسی حاکم بر آنها اعدام نمایند. برای پیشگیری از این جنایتها هولناک در شرف وقوع، هموطنان خارج کشور می توانند نقش عمده ای برای نجات جوانان اسیر نمایند با تماس با دفتر دبیر کل سلزمان ملل و کمیسر عالی و سایر مراجع بین المللی و حقوق بشری و راه اندازی آکسیونهای اعتراضی جلوی اعدام جوانان را بگیرند و دست رژیم برای خونریزی بیشتر را ببندند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، تمام دلایل و شواهد و موضع گیریهای قوه قضائیه و تبلیغات گسترده در رسانه های ولی فقیه حاکی از آماده شدن برای اعدام های گسترده جوانان دستگیر شده اخیر و زندانیان سیاسی هستند لذا نسبت به اعدام های گسترده جوانان دستگیر شده و زندانیان سیاسی در ایران هشدار میدهد. و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و مراجع بین المللی خواستار اقدامات فوری برای جلوگیری از اعدام زندانیان سیاسی در ایران است.
*****
دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک تهران، امتحانات پایان ترم این دانشگاه را تعطیل کردند
درپی وعده قبلی دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک تهران، دانشجویان این دانشگاه امتحانات پایان ترم این دانشگاه را تعطیل کردند.‬
‫براساس گزارش ادوارنیوز، دانشجویان دانشکده های مختلف این دانشگاه در اعتراض به بازداشت تعدادی دیگری از دانشجویان این دانشگاه، امروز شنبه و در اولین روز برگزاری امتحانات پایان ترم این دانشگاه در جلسات امتحان حاضر نشدند و کلیه امتحانات دانشکده های مختلف این دانشگاه تعطیل شد.
دانشجویان در حال رایزنی با اساتید هستند تا سایر امتحانات هفته جاری این دانشگاه را نیز در اعتراض به بازداشت همکلاسی هایشان تعطیل نمایند. دانشجویان خواسته خود را آزادی دانشجویان دربند این دانشگاه عنوان می کنند.
*****
وضعیت نامناسب مهرداد بزرگ، احسان دولتشاه و سینا شکوهی، سه عضو دانشجویان و دانش‌اموختگان لیبرال در بند 209
سه عضو بازداشت شده‌ی دانشجویان و دانش‌اموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، در وضعیت نامناسبی نگهداری می‌شوند.
مهرداد بزرگ، احسان دولتشاه و سینا شکوهی، سه عضو زندانی دانشجویان و دانش‌اموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران که از 28 آبان‌ماه در بازداشت به سر می‌برند، روز گذشته در ملاقات‌ با خانواده‌هایشان، اعتراض خود را از یکسو نسبت به بلاتکلیفی و شرایط نامعلوم پرونده خود و از سوی دیگر به وضعیت نامناسب بند 209 زندان اوین، اعلام کردند.
در این ملاقات‌ها که به صورت کابینی انجام شد، مهرداد بزرگ و سینا شکوهی که در یک سلول با هم نگهداری می‌شوند، از قطع نوبت حمام‌شان در یک هفته‌ی گذشته خبر دادند به طوری که مسوولان بند در پاسخ به اعتراض این دو دانشجوی بازداشتی به وضعیت بهداشتی خود، مهرداد بزرگ را- که خانواده‌اش تا پیش از ملاقات روز گذشته، نزدیک به بیست روز از او بی‌خبر بودند- با دستبند از سلول خارج و به زور ضرب و شتم، موهای سرش را کوتاه کرده‌اند. این درحالی است که احسان دولتشاه نیز در وضعیت مشابهی قرار دارد.
این سه دانشجو، از سه هفته‌ی قبل تاکنون، با وجود اتمام بازجویی، بدون دلیل در بازداشت به سر می‌برند و اعتراض خانواده‌هایشان به بازپرس پرونده نیز تا به امروز بدون نتیجه مانده است.
این درحالی است که در روزهای اخیر با بالا رفتن حجم بازداشت‌شدگان، روند تبدیل قرار بازداشت به کفالت یا وثیقه کندتر از گذشته انجام می‌گیرد و دسترسی به بازپرس شعبه سوم نیز به امری ناممکن تبدیل شده است.
گفتنی است، این سه دانشجو، به همراه سورنا هاشمی، علیرضا موسوی، البرز زاهدی و فرزان رئوفی، چهار عضو دیگر دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال، 43 روز قبل در یک جلسه کتابخوانی بازداشت شدند که آن چهار نفر در روزهای گذشته با قرار منع تعقیب یا کفالت آزاد گردیده‌اند.
*****
احمد بهارلو دستگیر شد
احمدرضا بهارلو از اعضای ستاد موسوی در تهران، صبح امروز پس از مراجعه به دادگاه انقلاب، از طرف انتظامات نهاد ریاست جمهوری بازداشت شد.
پیشتر ماموران این نهاد با مراجعه به منزل وی اقدام به ضبط برخی وسایل و مدارک، از جمله هارد کامپیوتر، آلبوم عکس، سیم کارت، سند خودرو، و دسته چک کرد بودند.
ماموران همراه خود حکمی مربوط به اغتشاشگران بعد از فوت آیت الله منتظری و فهرستی از اسامی داشتند.
بهارلو که در آن زمان در منزل حضور نداشت بصورت شفاهی به دادگاه انقلاب احضار شد؛ اما، پس از مراجعه به او گفته شد که پرونده ای از وی وجود ندارد. ماموران انتظامات نهاد ریاست جمهوری، عصر چهارشنبه مجددا با خانواده احمدرضا بهارلو تماس گرفتند و وی را به ساختمان دادگاه انقلاب فراخواندند، که وی پس از مراجعه، توسط همین افراد بازداشت گردید. این درحالی است که آقای بهارلو هیچگونه فعالیتی خارج از ستاد انتخاباتی آقای موسوی نداشته است.
*****
تجمع با شکوه هزاران دانشجو دانشگاه آزاد شهریار در اعتراض به کشتار مردم در روز عاشورا
هزاران تن از دانشجویان دانشگاه آزاد شهریار با در دست داشتن نماد های سبز وعکس هایی از رهبران جنبش سبز و شهدای جنبش در صحن این دانشگاه تجمع با شکوهی برگزار کردند. دانشجویان معترض به دولت کودتایی احمدی نژاد شعار هایی نظیر " یا حسین میرحسین " ، " دولت کودتا استعفا استعفا " ، " برادر شهیدم خونت رو پس میگیرم " ، " مرگ بر دیکتاتور " و ... سر دادند. گفتنی است هنگام برگزاری این تجمع نیروهای امنیتی و انتظامی و لباس شخصی حامی دولت کودتا با حضور در خیابان های اطراف دانشگاه ، دانشجویان معترض را محاصره کردند. برخی از گزارشات ارسالی به خبرنامه امیرکبیر حکایت از بازداشت تعدادی از دانشجویان معترض دارد. لینک فیلم های تجمع با شکوه دانشجویان دانشگاه آزاد شهریار:
لینک فیلم های تجمع با شکوه دانشجویان دانشگاه آزاد شهریار:
*****
در اعتراض به حمله خونین به دانشگاه آزاد مشهد: اعتراضات گسترده دانشجویی در دانشگاههای سجاد، فردوسی و علمی کاربردی مشهد
در اعتراض به حمله خونین روز چهارشنبه نیروهای لباس شخصی و انصار حامی دولت کودتا به دانشگاه آزاد مشهد، دانشجویان همه دانشگاه های مشهد در روز پنجشنبه تجمعاتی برگزار کردند.
در این تجمعات که صدها تن از دانشجویان مشهدی حاضر بودند، معترضان خواستار آزادی 210 دانشجوی بازداشتی دانشگاه آزاد مشهد، مشخص شدن دانشجویان زخمی دانشگاه آزاد که از این دانشگاه ربوده شده اند و محاکمه مهاجمان وحشی به این دانشگاه شدند.
گفتنی است دانشجویان همه دانشگاههای مشهد اعلام کرده اند که روز امروز شنبه و فردا یکشنبه تحصن خواهند نمود.
دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد روز چهارشنبه سعی داشتند مراسم سوم شهدای روز عاشورا را در صحن دانشگاه برگزار کنند که با حمله وحشیانه کودتاگران روبرو شدند.
در پی حمله وحشیانه نیروهای لباس شخصی و اراذل و اوباش انصار مشهد به تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 210 دانشجو معترض این دانشگاه بازداشت و دهها تن از دانشجویان معترض این دانشگاه زخمی شدند.
فیلم تجم دانشجویان دانشگاه غیر انتفاعی سجاد مشهد در روز پنجشنبه 10 دی:
*****
پژمان رحیمی به پنج سال زندان محکوم شد
پژمان رحیمی از فعالان کارگری خوزستان و دبیر انجمن فرهنگی هنری سایه و عضو کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل کارگری به اتهام اجتماع و تبانی علیه جمهوری اسلامی در دادگاه بدوی به پنج سال حبس محکوم شده است که سه سال از آن به مدت پنج سال تعلیق شده است. در همین ارتباط هم محمد اسماعیل وندی دیگر عضو انجمن سایه نیز به همین اتهام وبه همین مدت زندان محکوم شده است. پ‍ژمان رحیمی و محمداسماعیل وندی در روز ۲۶ مرداد ماه دستگیر شدند و مدت بیست روز در بازداشتگاه اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفتند و مدت دو ماه نیز در زندان کارون اهواز در بند معتادین و سارقین زندانی شدند که در نهایت به قید وثیقه ی ۵۰میلیونی آزاد شدند. در این مدت تعداد ۲۴ نفر از اعضاء و مرتبطین و حتا آشنایان دور و نزدیک به انجمن سایه نیز از سوی ستاد خبری اطلاعات اهواز و همچنین اداره ی پیگیری اطلاعات تهران مورد بازجویی قرار گرفتند. افراد زیر از سوی ستاد خبری اطلاعات اهواز مورد بازجویی قرار گرفتند: ۱ .یونس اسفندیاری ۲.حمیدرضا ربیعی زاده ٣.مائده شفیعیان ۴.سمیه بهبهانی ۵.حسین دریاپور ۶. محمدحسین عارف زاده ۷.امین منصوری ٨.فرنوش اعتمادی ۹.بهارآقا الماسی ۱۰.پگاه محبوبی ۱۱.سعیده اسکندری ۱۲.فیاض بهادری ۱٣.روزبه رحیمی ۱۴.منوچهرمحمودی ۱۵.پیمان فاضلی ۱۶.اعظم مهدی پور ۱۷.نبی ممبینی ۱٨.روشنک ممبینی ۱۹.بهروز ممبینی ۲۰.رضا ادنانی ۲۱.هما ادنانی لازم به ذکر است که برخی از افراد نامبرده چندین بار احضار شده اند و مورد تهدید و بازجویی های بی مورد اداره ی اطلاعات قرار گرفته اند. و همچنین فروغ میرزایی (وکیل دادگستری)،روزبه کریمی (روزنامه نگار) و مصطفا دهقان (روزنامه نگار) از سوی اداره ی پیگیری اطلاعات تهران احضار شدند و در مورد ارتباطات خود با انجمن فرهنگی هنری سایه مورد بازجویی قرار گرفتند. انجمن فرهنگی هنری سایه مدت هفت سال است که در حوزه های فرهنگی و هنری در شهر اهواز فعالیت می کند و شناخته شده ترین انجمن غیردولتی در استان خوزستان محسوب می شود که بارها از سوی مراکز امنیتی و اطلاعاتی مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود اما این بار گویا تصمیم بر این است که به هر صورتی شده جلوی فعالیت انجمن گرفته شود و به همین دلیل اعضای انجمن مورد شدیدترین فشارها قرار گرفته اند. هم اکنون انجمن سایه عملا امکان هیچ گونه فعالیتی ندارد.
*****
گزارشی از آخرین وضعیت 12 دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
با ادامه بازداشت میلاد اسدی و همچنین به دنبال بازداشت های گسترده در روزعاشورا تعداد دانشجویان زندانی دانشگاه خواجه نصیر به 12 نفر رسید.
به گزارش ادوارنیوز میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت از تاریخ 9 آذر تا کنون در سلول انفرادی بند 209 اوین به سر می برد و در دو هفته ی اخیر تماس تلفنی و ملاقاتی با خانواده نداشته است. . مراجعه ی خانواده ی اسدی به دادگاه برای مشخص شدن وضعیت فرزندشان نیز راه به جایی نبرده است ، در تازه ترین مراجعه، قاضی اسدی بازپرس شعبه ی 7 دلیل بلاتکلیفی وی و بازداشت شدگان دیگر را اوضاع اخیر پیش آمده عنوان نموده و گفته توسط مقامات بالاتر با توجه به وقایع اخیر دستور برخورد شدید تر داده شده است.
سهیل محمدی و علی پرویز دو دانشجوی دیگر خواجه نصیر که از تاریخ 12 آبان در منزل شان بازداشت شده اند، همچنان در زندان اوین به سر می برند و تنها تماس های کوتاهی با خانواده ی خویش دارند و در طی این مدت دفعات ملاقات با خانواده هایشان بسیار کم بوده است.جاالب اینکه با توجه به داشتن وکیل، وکلای آن ها حق ملاقات با موکلین خویش ندارند و تنها گفته شده است که در روز دادگاهی وکیل می تواند در دادگاه حاضر شود. پرونده ی آن دو در شعبه ی 28 دادگاه انقلاب و اتهامشان تبانی برای برقراری تجمع و تبلیغ علیه نظام است.
جاوید حاج همتی و عباس قادری از دیگر دانشجویانی این دانشگاه که در روز 16 آذر پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل گردیدند با گذشت 15 روز، همچنان خانواده هایشان خبر خاصی از فرزندشان ندارند و تنها در تماس تلفنی کوتاهی که در روزهای ابتدایی با خانواده ی خویش داشته اند اعلام کردند که در بند 240 اوین به سر می برند ..
همچنین در پی وقایع اخیر پیش آمده در روز تاسوعا و عاشورا هفت نفر از دانشجویان دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بازداشت شده اند و تا کنون خانواده هایشان در بی خبری کامل از وضعیت و مکان نگهداری فرزندان خود به سر می برند. دانشجویان دانشگاه در روز دوشنبه 7 آذر با صدور بیانیه ای اقدامات صورت گرفته توسط حکومت را محکوم نمودند و اعلام نمودند که تا آزادی همکلاسی هایشان و دیگر بازداشت شدگان و رسیدن به حق قانونی و مسلم خویش ایستادگی خواهند کرد.
*****