سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۵/۰۴

یکشنبه: 4/5/1388 (زمان: 00:15 بامداد)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: تقاضا داریم برای بازنشر مطالب انتشار یافته درین "وبلاگ" نام و نشانی منبع اصلی را ذکر نمائید. متشکریم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یاران و هم میهنان سلحشور بامدادتان گرامی باد.
باز هم روزی دیگر و "پست" جدیدی را آغاز می کنیم. همانگونه که دیروز هم نوشتیم و شما هم میهنان خود شاهد بوده اید و میدانید یا از طریق وبلاگ ما خوانده و دیده اید، روز گذشته (شنبه)، روز همایش های بزرگ و بییشمار در سراسر دنیا و نیز، روزی برای یکی دیگر از اعتراضات حق طلبانه ما ایرانیان در داخل میهن بود.
از حدود چهار ساعت پیش (از حدود 7:30 یا 8 دیشب) تا آخرین دقایقی که پست دیروز را انتشار داده و آن دفتر را بستیم، ایمیل و خبر و فیلم و عکس و غیره برایمان رسید که از بازگوی آن عاجزیم اما شاد و سرفرازیم که جای واقعی خویش را چه در داخل میهن و چه در میان هم میهنان و یاران و میهن پرستان خارج میهن و چه خارجیان ایراندوست، باز کرده ایم.
شاهد این ادعای ما؛ همین سیل پیامها و ایمیل ها و عکس ها است که ما به دلیل محدودیت های زمانی، کمبود نفراتی که ما را کمک نمایند، پایین آوردن سرعت اینترنت در حد "صفر" از سوی دستگاههای رژیم و همچنین محدود بودن امکانات در انتشار این وقایع در یک "وبلاگ"، فقط تعداد بسیار محدود و معدودی از این پیامها را توانستیم انتشار دهیم.
اگر وبسایت قبلی ما توسط رژیم فیلتر و محو نشده بود ما امکانات بسیار بهتر و بیشتری برای انعکاس و انتشار اکثر یا بسیاری ازین پیام ها را داشتیم اما در یک وبلاگ، بیش از آنچه که انتشار دادیم و یا پس از این انتشار میدهیم، برایمان امکان پذیر نیست.
خیلی دلمان می خواهد که دوباره "وبسایتی" دایر کنیم که ظرفیت و گنجایش نامحدودی داشته باشد اما بدلیل مشکلات مالی و عدم اعتماد به "سرورهایی" که میزبان یک "وبسایت" می گردند، فعلن از دایر کردن "وبسایت" خودداری می ورزیم و به همین وبلاگ بسنده می کنیم که امیدواریم پوزش ما را ازین بابت پذیرا باشید. در زیر یکی دیگر از ویدیوهای ارسالی درباره تظاهرات دیروز مردم خشمگین در میدان ونک را برایتان منعکس می نماییم:


*****
صفحه نخست امروز روزنامه دولتی "کیهان" که قرار است تا ساعاتی دیگر در ایران پخش شود و مطلبی بر گرفته از آن:

شریعتمداری انتقادات خود از مشایی و احمدی‌نژاد را پس گرفت
در ستون «نکته» روزنامه کیهان روز یکشنبه ۴ مرداد، حسین شریعتمداری طی یادداشتی از کلیه انتقادات خود نسبت به رحیم‌مشایی و احمدی‌نژاد عقب‌نشینی کرد.
او علت این موضوع را حمایت اخیر رهبری از این دو فرد اعلام کرده است. متن کامل این یادداشت را در زیر بخوانید:
هرچه آن خسرو کند شیرین بود
ديروز وقتي بيانات رهبر معظم انقلاب را در جمع اهالي قرآن شنيدم، بي آن كه خود را عددي بدانم تا در خطاب يا ملامت و عتاب آقا جايي داشته باشم، احساس كردم يادداشت ديروزم با عنوان «چه كسي او را اداره مي كند» مي تواند در حوزه ملامت مقتدايم باشد، آنجا كه با اشاره به قضاياي دو سه روز اخير فرموده اند «اين موضوع نبايد موجب دامن زدن به اختلاف شود، ضمن آن كه نبايد به كسي بيهوده تهمت زد و او را به خاطر يك امر، از همه آن چيزهايي كه صلاحيت محسوب مي شود، نفي كرد» و در يادداشت ديروز نگارنده با استناد به تأخير غيرقابل توجيه آقاي احمدي نژاد در اجراي دستورالعمل 7 روز قبل رهبر معظم انقلاب و تعلل سؤال برانگيز ايشان در عزل آقاي مشايي، ضمن گلايه از وي كه چرا به وظيفه شرعي و قانوني خود عمل نكرده است، حضور آقاي مشايي در كنار رئيس جمهور با توجه به برخي از مواضع و عملكرد وي طي 4 سال گذشته، مشكوك تلقي شده و احتمال وابستگي او به جريان موسوم به كودتاي مخملي مطرح گرديده بود. البته در يادداشت ديروز، آمده بود اگرچه درصد اين احتمال اندك است ولي با توجه به اهميت «موضوع احتمال» بررسي و پي گيري ماجرا، ضرورت دارد. اما، بعد از بيانات رهبر معظم انقلاب، بر اين باورم كه همين اندازه نيز با رضايت آن بزرگوار فاصله دارد، بنابراين وظيفه خود مي دانم كه با نوشتن اين وجيزه، آنچه ديروز نوشته بودم را تصحيح كرده و اذعان كنم در اعتراض و انتقاد به كساني كه نامشان در آن نوشته به ميان آمده ، زياده روي شده بود. ضمن آن كه كماكان بسياري از مواضع و عملكرد آقاي مشايي را بيرون از دايره تعريف شده اصول و ارزش هاي انقلاب مي دانم و تأخير آقاي احمدي نژاد در اجراي دستورالعمل رهبر معظم انقلاب را نيز خطايي بزرگ تلقي مي كنم كه خوشبختانه به جبران آن كوشيده است.گفتني است نگارنده به اقتضاي حوزه كاري خود از نامه رهبر معظم انقلاب به آقاي احمدي نژاد با خبر بود و اينكه حضرت ايشان تأكيد فرموده بودند؛ «انتصاب جناب آقاي اسفنديار رحيم مشايي به معاونت رئيس جمهور برخلاف مصلحت جنابعالي و دولت و موجب اختلاف
و سرخوردگي ميان علاقمندان شماست» و محتواي نامه آن بزرگوار نيز در مصاحبه يكي از نمايندگان مجلس به اطلاع همگان رسيده بود. بنابراين تعجب توأم با تأسف از تأخير احمدي نژاد در عزل مشايي و نيز، اظهارات مشايي كه با وجود اطلاع از نامه رهبري، اصرار داشت مخالفت با معاون اولي خود را به «حسودان»! نسبت دهد، موجي از اعتراض همراه با انزجار در ميان مردم را به دنبال داشت و كيهان به عنوان يك روزنامه مردمي نمي توانست بي تفاوت از كنار اين موضوع عبور كند.اكنون كه آقاي احمدي نژاد، از دستور رهبر معظم انقلاب پيروي كرده است، بديهي است تأخير قبلي وي يك خطا تلقي مي شود و برخلاف آنچه دشمنان در پي القاي آن هستند، نمي تواند خداي نخواسته مصداق «خط» باشد. بنابراين، كيهان احمدي نژاد را دور از خط امام و رهبري ندانسته و حمايت از مواضع وي - مادام كه در بستر خط امام و رهبري است - را در مقابل دشمنان اصولگرايي، وظيفه خود مي داند.و بالاخره از ژرفاي دل بر اين باوريم - و اين باور را لطف خداي مهربان مي دانيم- كه پيروي از ولي امر مسلمين تنها راه نجات است و آنجا كه در برداشت خود با نظر مبارك ايشان فاصله مي بينيم بر اين تصور باطل نيستيم كه بايد ضمن حفظ برداشت خود از او اطاعت كنيم، بلكه كمترين ترديدي نداريم كه «هرچه آن خسرو كند، شيرين بود».

*****
دهها تجمع در برابر سفارتخانه‌های ایران، صدها هزار امضا بر روی طومار سبز
گزارشی درباره نمایش تومار "احمدی نژاد رییس جمهور ایران نیست"
بامدادخبر: ابعاد جهانی «جنبش سبز ایران» روز به روز بیشتر می‌شود، صدای اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران آرام آرام، شهر به شهر و کشور به کشور، در اقصا نقاط جهان شنیده می‌شود و هر روز بیش از روز قبل انعکاس این صداها را در رسانه‌های دیداری و شنیداری غرب و شرق دنیا می‌بینیم و می‌شنویم.
شنبه 25 ژوئیه (3 مرداد) نقطه عطفی در روند مبارزات جنبش سبز است: روز جهانی همبستگی با مردم ایران؛ روزی که از سوی سازمان عفو بين‌الملل، ديده‌بان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، کنفدراسيون جهانی دفاع از حقوق بشر در ايران و تعدادی ديگر از نهادهای حقوق بشری، در اقدامی هماهنگ به عنوان روز اقدام جهانی برای اعتراض به نقض حقوق بشر در ايران اعلام شده است.
ایرانیان قرار است در این روز در دهها شهر جهان، در مقابل سفارتخانه‌ها و دفاتر مربوط به جمهوری اسلامی، تظاهرات و اجتماعاتی را برگزار کنند. تعداد این شهرها، دست‌کم پنجاه شهر اعلام شده است. اسقف دزموند توتو، مايريد مگوآير، جودی ويليامز و شيرين عبادی، برندگان جايزه صلح نوبل هم اعلام کرده‌اند که از این اقدام جهانی حمايت می‌کنند.‬
هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران درباره‌ی چگونگی گردآوری این فراخوان گفته است: «بعد از اتفاقات ایران پس از انتخابات و مشاهده‌ی صحنه‌ها و جنایت‌هایی که همه را تکان داد، از دور دنیا با کمپین ما تماس گرفته می‌شد که در اقصا نقاط اشخاص عادی می‌خواستند نوعی به طور همگام و همزمان اعتراضشان را نسبت به این وقایع ابراز کنند.
در پی این، سازمان‌های عمده حقوق بشری وقتی این همه حرکت خودجوش را دیدند و می‌دیدند درخواست زیادی برای این هست، چون‌که خود این سازمان‌ها هم این وقایع را دنبال می‌کنند و مکتوب و مستند می‌کنند، نیاز به آن را تایید کردند و همه‌ی سازمان‌های بین‌المللی از عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، اف آی دی اچ، گزارشگران بدون مرز و همچنین برندگان جایزه نوبل پیشگام آن‌ها خانم شیرین عبادی و هم اکنون آقای دزموند توتو از آفریقای جنوبی، همه با هم طی ده دوازده روز گذشته به طور خارق‌العاده‌ای همگام شدند تا در روز شنبه در سراسر دنیا اعتراض‌های خود را مطرح کنند.»
رضا معینی، از مسئولان ایرانی سازمان گزارشگران بدون مرز، هم در این باره گفته است: «بدون شک در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم، دولت‌ها نمی‌توانند به شکل منزوی به حیات خود ادامه دهند. این ۵۰ کشوری که مجموعه‌ای از ایرانیان و خارجی‌ها را در خود جمع می‌کند و با آنچه که در ایران روی داده، اعلام همبستگی می‌کند، می‌تواند موثر باشد. اما آنچه که برای ما اهمیت دارد، این است که در جهان شنیده شود که مردم ایران تنها نیستند و همه‌ی وجدان‌های بیدار و افکار عمومی جهانی با آنها همراه‌اند.»
همزمان با این روز قرار بود در پایتخت دموکراسی - پاریس - طومار سبزی با صدها هزار امضا در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با عنوان «احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران نیست» از فراز برج ایفل آویخته شود. اما به خاطر استقبال غیرمنتظره از این طومار، که پیش‌بینی‌های چند صدمتری را به طوماری چند کیلومتری پیوند داد، آویختن آن به برج امکان‌پذیر نشده و قرار است در محیط پیرامونی برج ایفل به نمایش دربیاید.
طرح جمع آوری امضا برای «طومار سبز» با عنوان « احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران نيست» در تیرماه امسال در بيش از ۱۸۰ شهر جهان انجام شد. اين طرح از سوی گروهی از ايرانيان مقيم کانادا تدارک ديده شده بود و بر اساس آن در فاصله‌ی روزهای ۱۰ تا ۱۲ جولای، ۱۹ تا ۲۱ تير، در بيش از ۱۸۰ شهر جهان، پارچه‌های سبزرنگ پذيرای امضای کسانی بود که باورشان این بود: محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری ايران نيست.
به گفته‌ی مبتکران این طرح، هدف از تهيه‌ی چنين طوماری اين است که صدای جنبش سبز ايران که اکنون از یک انتخابات فراتر رفته و به يک جنبش آزادی‌خواهی تبديل شده است، به گوش تمام مردم دنيا برسد و همه بدانند در ايران چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
علی تهرانی، فعال حقوق بشر و پژوهشگر مقیم کانادا، درباره‌ی این طومار گفته است: «ما از نماينده‌ها خواستيم که حداقل متراژ پارچه‌ها را به ما گزارش بدهند. طبق آماری که من تاکنون از اين ۱۸۱ شهر دريافت کرده‌ام، از يک متر طومار تا ۱۰۰ متر داشتيم. يعنی اگر به طور متوسط فرض کنيم که از هر شهر ۱۰ متر پارچه به ما برسد، رکورد اين طومار به بالای ۱۰ هزار متر خواهد رسيد. اين خلاف انتظار ماست، ما بيشتر از ۵۰۰ متر انتظار نداشتيم و همان‌طور که در تبليغات اين پروژه بيان شد، تصميم اين بود که اين طومار از برج ايفل يا برج بلند ديگری آويزان شود. ولی حضور مردم در اين پروژه، درست مانند حضور آنها در صحنه انتخابات، پرشکوه بود و مردم در اين کار هم حماسه ديگری آفريدند.»
تهرانی همچنین از طرح دیگری برای فرستادن احمدی‌نژاد به کتاب رکوردهای گینس به عنوان نامطلوب‌ترین رییس‌جمهور تاریخ سخن می‌گوید که از سوی مسئولان گینس در دست بررسی است. وی می‌گوید: «اوایل فکر می‌کردیم اگر بتوانیم طومار خیلی‌ بلندی تهیه کنیم، می‌توانیم به عنوان بلند‌ترین تومار سیاسی جهان، آن را در کتاب گینس (کتاب رکوردها) ثبت کنیم و در اصل، آقای احمدی‌نژاد را بفرستیم به کتاب گینس، به عنوان نامطلوب‌ترین رئیس‌جمهور جهان. همزمان که پروژه پیش رفت، ما هم به مدیریت گینس تقاضا فرستادیم. گفتند ۳-۴ هفته‌ای طول می‌کشد.
باید از روش سریع‌السیر استفاده می‌کردیم، چون این‌قدر وقت نداشتیم. برای این موضوع مبلغ ویژه‌ای هم پرداخت شد. پس از بررسی سریع، آنها گفتند که بلند‌ترین طومار دنیا ۲۴ میلیون امضا دارد، و شما اگر بخواهید این رکورد را بشکنید، باید بالاتر از این مقدار امضا داشته باشید، که برای ما امکان‌پذیر نبود. یعنی آنها بر اساس طول طومار چیزی را ثبت نمی‌کنند، بلکه بر اساس تعداد امضا‌ها ثبت می‌کنند.»
تهرانی می‌افزاید: «ما برایشان دلیل آوردیم که این ۲۴ میلیون امضایی که شما می‌گویید، ظرف ۱۲ سال جمع شده است، یعنی‌ از سال ۱۹۹۷ تا امروز این امضا‌ها را دارند جمع می‌کنند. ولی ما ظرف ۳ روز این امضا‌ها را جمع کردیم. قرار شد این موضوع در جلسه‌ی آنها مطرح شود، ولی‌ در نهایت گفتند که گینس نمی‌پذیرد، چون این تومار بی‌‌طرفانه نیست و علیه یک نفر یا یک سیستم است.
ما استدلال کردیم که این طومار، یک طومار سیاسی است و در یک عمل سیاسی، بالاخره ما علیه کسی‌ یا سیستمی‌ موضع‌گیری می‌کنیم، و دیگر اینکه چرا از همان اول به ما نگفتید، و گفتیم ۶ میلیون ایرانی‌ خارج ایران و ۶۰ میلیون داخل ایران با این تصور وارد این کار شدند که آقای احمدی‌نژاد برود در کتاب گینس. بعد از این استدلال دوباره قرار شده در جلسه‌ی خود آن را مطرح کنند و به ما خبر دهند که هنوز خبری نداده‌اند.»
ابتدا قرار بود این طومار بر فراز برج ایفل آویخته شود، اما در مقام عمل مشخص شد که «جنبش سبز» آن‌قدر گسترده و همه‌گیر شده است که طول طومار «احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران نیست» بسيار زيادتر از چيزی است که انتظار می‌رفت و بنابراین در برج‌های بلندی مانند برج ايفل به دلايل فنی و امنيتی اجازه‌ی اين کار را نمی‌دهند.
حالا قرار است اين پروژه در کنار ايفل، در حد فاصل ساختمان حقوق بشر و ديوار صلح برگزار شود. یعنی به جای اينکه طومار از برج آويخته شود، همراه با کارهای هنری ایرانیان، روی زمين پهن می‌شود و تيم فيلمبرداری و خبرنگاری از بالا تصويربرداری خواهند کرد که عظمت اين طومار را به دنيا نشان دهند؛ تا تمام دنیا بدانند کسی که به عنوان منتخب مردم ایران معرفی شده است، رییس دولت کودتاگران است.
امروز صدای جنبش سبز ایرانیان در سراسر دنیا شنیده خواهد شد. از اروپا تا آمریکا، و از آسیا تا شاخ آفریقا. امروز فریاد آزادی‌خواهی مردم ایران در تاریخ جاودانه خواهد شد.

*****

دهن کجی به سیدعلی گدا و سایرین...!!

درحالیکه انتظار می رفت که با قبول استعفای اسفندیار رحیم مشایی از سوی محمود احمدی نژاد، که تنها پس از رسانه‌ای شدن حکم حکومتی خامنه ای درخصوص عزل وی از مقام معاون اولی صورت می‌گرفت، جنجال‌ها بر سر این موضوع در میان رسانه‌های اصولگرایان پایان پذیرد، لحظاتی قبل خبرگزاری فارس از انتصاب مشایی به سمت مشاور و رييس دفتر رييس‌جمهوری خبر داد تا احتمالا این ماجرا به این زودیها سرانجام نرسد. پیشتر نیز لحن نامه احمدی نژاد به رهبری از یکسو و پاسخ او به استعفای مشایی از سوی دیگر، حاکی از نارضایتی شدید وی از آنچه بدان تن داده بود، داشت. در متن حکم انتصاب مشایی به سمت رييس دفتر احمدی نژاد، از او به عنوان انسانی مؤمن و فداكار و مورد اطمينان كامل، یاد شده است. این حکم در زیر می آید:
**
برادر گرامی جناب آقای مهندس اسفندیار رحیم مشایی
سلام علیكم

انقلاب اسلامی استمرار راه رسول گرامی اسلام(ص) و فرزندان برومندش، ائمه طاهرین(ع) و خط سرخ ولایت است. انقلابی بودن، یعنی داشتن آمادگی ایثار جان و مال و در اوج آن آبرو برای آرمانهای بلند الهی و انسانی، و همین رمز ماندگاری این راه پرعزت و افتخار است. دوران جدید دوران شكوفایی عدالت و عشق و ایثار، و سربلندی هر چه بیشتر عاشقان ایثارگر است.
در آستانه میلاد اسوه ایثار و شهادت حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش و ضمن تقدیر فراوان از همه خدمات ارزشمند گذشته، جنابعالی را كه انسانی مؤمن و فداكار و مورد اطمینان كامل هستید به سمت «مشاور و رئیس دفتر رییس‌جمهوری» انتخاب می‌نمایم. امیدوارم با همراهی همه همكاران و با توكل بر خدا و توسل به حضرت مولا صاحب الامر(عج) همچون گذشته در تلاش برای خدمتگزاری به ملت بزرگ و نظام ولایی جمهوری اسلامی موفق و سربلند باشید.
محمود احمدی نژاد

*****

سردار حجازي : پروژه زدن اتو به برق اغتشاش است
خبرگزاری فارس : سردار سيدمحمد حجازي، زدن اتوها به برق را در ساعت 9 شب حرکت خرابکارانه و اغتشاشگرانه خواند و اعلام کرد؛ سپاه در هر عرصه يي که در آن نظام تهديد شود، وارد مي شود و منتظر حمله دشمن نمي شود. جانشين فرمانده کل سپاه در همايش پاسداران اهل قلم، دايره وظايف سپاه را تشريح و ماموريت هاي اين نهاد را يادآوري کرد. وي با بيان اينکه مقام پاسداري ايجاب مي کند قبل از اينکه حادثه يي اتفاق بيفتد چاره يي انديشيده شود، گفت؛ «اين طور نيست که ما در سنگرهاي خود باشيم و منتظر حمله دشمن باشيم تا با آن مقابله کنيم بلکه ما به سنگرهاي دشمن حمله خواهيم کرد و از اين پس کساني که آغازکننده تهاجم به نظام باشد، سپاه موظف به هجوم و مقابله با آن است و اين يکي از ارکان سپاه است.» وي با بيان اينکه عرصه پاسداري منحصر به يک نوع خاص تهديد نيست، گفت؛ در همين قضاياي اخير مسائلي در کشور اتفاق افتاد. جدا از جنبه عمومي و مردمي کارهاي انتخاباتي تا جايي پيش رفت که از مدار يک رقابت انتخاباتي عادي خارج شد و عده يي خواستند از احساسات مردم سوءاستفاده کنند و شرايط را به سمت اهداف خود پيش ببرند و به ناامني دامن بزنند و ناامني را مقدمه دخالت بيگانگان قرار بدهند. حجازي ادامه داد؛ آنها مي خواستند آرام آرام ناامني ها را توسعه دهند تا کشور با يک بحران سراسري روبه رو شود. کيست که نداند بخشي از اين مسائل ناامني، آتش زدن و حمله به اموال عمومي در راستاي خواست دشمنان قسم خورده انقلاب بود. جانشين فرمانده کل سپاه با اشاره به رسانه هاي بيگانه اظهار داشت؛ هر کس که براي يک بار به رسانه هاي بيگانه مراجعه کند و شادي مجريان را ببيند که با چه نشاط و شور و شعفي مسائل ناامني را در ايران دنبال مي کنند به خود ترديد نمي دهد که اين جور مسائل آب به آسياب دشمن ريختن است و دامن زدن به اين آشوب ها از اهداف و برنامه هاي بيگانگان است. حجازي در ادامه خاطرنشان کرد؛ اينکه تصور شود چند آشوبگر آمدند و اغتشاش کردند و رفتند بسيار ساده لوحانه است. وقتي در سايت ها و برنامه هاي بيگانگان مطرح مي شود که به چه نحو در خيابان ها حاضر شويد و چه تجهيزاتي داشته و با ماموران چه برخوردي داشته باشيد اين ديگر انعکاس خبري و حرفه خبرنگاري نيست، بلکه آموزش خرابکاري است. وي در ادامه سخنان خود گفت؛ چند روز پيش پيشنهاد داده و گفته بودند ساعت 9 اتوها را به برق بزنيد تا زلزله يي در صنعت برق رخ دهد. اين موضوع را تلويزيون امريکا و بي بي سي منعکس مي کردند. آيا اين تبليغ خرابکاري و اغتشاش نيست. البته ما از مسوولان اداره برق سوال کرديم که آيا در مصرف برق مشکلي به وجود آمده است که آنها گفتند، نه شرايط عادي بود.جانشين فرمانده کل سپاه يادآور شد؛ سفارتخانه برخي از کشورهاي بيگانه از جمله انگليس در اين عرصه فعاليت مي کنند و اين جايي نيست که ما خود را کنار بکشيم بلکه اين عرصه پاسداري است و بايد با عوامل اصلي آنها برخورد کرد البته برخي از افراد ناآگاهانه وارد اين مسائل شدند. حجازي با بيان اينکه هيچ کس حق ندارد به مردمي که در گروه هاي فعال در انتخابات حضور داشتند، بدبين شود، گفت؛ اما وقتي ناامني صورت گيرد و اين فعاليت ها به آشوب و جريان سازي منتهي شود، مردم صف خود را از اين آشوبگران جدا مي کنند و البته جدا کرده اند.

*****
بازداشت گروهی از هم میهنان ارومیه توسط نیروهای رژیم
کردستان میدیا: به دنبال درگیری‎های چند روز اخیر میان مردم ارومیه و نیروهای رژیم، روز جمعه دوم خردادماه، این نیروها با یورش به محله‎های ترزیلو، فرهنگیان، شهرک ولیعصر و دانشگاه، نزدیک به 50 نفر را بازداشت نمودند.خبرگزاری کردستان در این زمینه گزارش داد، این عده پس از بازداشت به مکان نامعلومی انتقال یافتند.همچنین نیروهای رژیم در چندین نقطه از شهر ارومیه، مکان‎های بازرسی دایر نموده‎اند و اتومبیل‎های مردم به‎ویژه کردها را بازرسی نموده و شب‎ها نیز با استقرار "ایست بازرسی" در جاده‎ی "انهر" به اذیت و آزار کردها می‎پردازند. این وضعیت تا لحظه‎ی مخابره‎ی این گزارش ادامه داشته است.گفتنی است، نیروهای رژیم، روز 29 تیرماه، در شهرک ولیعصر ارومیه با استفاده از نارنجک و گاز اشک‎آور منزل شخصی به نام خلیل را مورد هجوم قرار دادند که بر اثر این هجوم، نامبرده به همراه پسر 9 ساله‎اش به قتل رسید. مردم ارومیه با مشاهده این جنایت رژیم، به مقابله با نیروهای رژیم برخاستند. بر اثر درگیری میان مردم و مأموران رژیم، دو تن از افراد مسلح درون منزل مزبور و دو نفر از نیروهای رژیم جان باختند.

*****
فراخوان «موج سبز آزادی» برای جمع‌آوری ایده‌های اعتراضی
چگونه تنفیذ و تحلیف را به کام کودتاچیان زهر کنیم؟
این روزها مردم مسیر موج سبز را تعیین می‌كنند. وقت خیابان رفتن، وقت روی پشت بام رفتن، وقت سكوت و وقت فریاد را آنها خودشان تصمیم می‌گیرند و اعلام می‌كنند. حالا كه حکومت با بی‌اعتنایی به خواست عمومی و اعتراضات مردمی به تقلب صورت گرفته در انتخابات، قصد دارد برای محمود احمدی‌نژاد مراسم تنفیذ و تحلیف برگزار كند، باز همین مردم‌اند كه سكوت نمی‌كنند و پس از صد سال، بار دیگر تاریخ مشروطه را پیش چشم بهارستان تكرار می‌كنند.
«موج سبز آزادی» از همه فعالان و علاقه‌مندان جنبش سبز در داخل و خارج از ایران دعوت می‌کند که درباره‌ی چگونگی اعلام اعتراض در برابر تثبیت غیرقانونی یک کودتای انتخاباتی، ایده‌ها و پیشنهادات خود را اعلام کنند. البته در گام اول برای روزهای تنفیذ و تحلیف و چند روز پس از آن، و در گام‌های بعدی برای مراحل بعدی.
این یک دعوت عمومی است، و از همه دعوت می‌کنیم به جمع ایده‌دهندگان بپیوندند، همان‌طور که همه در اجرای آنها حضور خواهیم داشت. مهم نیست اگر فکر می‌کنید قلم خوبی ندارید یا شاید پیشنهادتان خوب نباشد و یا بخشی از آن به نظر شما مناسب یا عملی نیست. تصور نکنید همین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، حتما به ذهن دیگران هم می‌رسد. فکر نکنید شاید نتوان همه‌ی این کارها را با هم انجام داد. فکر نکنید فایده‌ای ندارد و ممکن است نشود و نگذارند. ما که نشان داده‌ایم می‌توانیم و توانسته‌ایم در همین یک ماه و نیم زندگی را به کام کودتاچیان تلخ کنیم، چرا در روزهای تنفیذ و تحلیف بیشتر و بهترش را نتوانیم.
از همه دعوت می‌کنیم ایده بدهند، درباره‌ی ایده‌های مطرح شده نظر بدهند و ایده‌های یکدیگر را نقد و تکمیل کنند تا هرچه سریع‌تر نتیجه بگیریم. فرصت زیادی هم باقی نمانده است. آنطور که نایب‌رئیس مجلس گفته، تنفیذ و تحلیف قرار است در هفته‌ی دوم مرداد برگزار شود. روال چند دوره‌ی قبلی هم این بوده که مراسم تنفیذ روز 12 مرداد در بیت رهبری و مراسم تحلیف روز 13 مرداد در مجلس برگزار می‌شود. با این حساب، حداکثر تا پایان روز چهارشنبه 7 مرداد فرصت هست برای طرح پیشنهادات و ایده‌ها، و بعد از آن باید سریع‌تر این ایده‌ها جمع‌بندی و نهایی شوند تا در روزهای باقی مانده هم برای عملی شدن آنها تبلیغ شود.
البته بی‌شک باید این احتمال را نیز از حالا در نظر داشته باشیم که ممکن است روزهای این دو مراسم چیزی غیر از روال سابق باشد، یا زمان قطعی آن از قبل اعلام نشود و یا به طور ناگهانی تغییرش دهند. باید برای همه‌ی موارد اینچنینی هم آمادگی داشته باشیم.
برای ایده‌ها، دست‌کم در مرحله‌ی مطرح کردن آنها، هیچ محدودیتی قائل نباشید؛ از کف خیابان تا اوج آسمان، از شهرهای کوچک ایران تا سراسر جهان، از عرصه‌های زندگی روزمره تا عرصه‌ی وبلاگ‌ها و فضای اینترنت، از فریاد و شعار تا تولید متن و شعر و پوستر و موسیقی، از کارهای بسیار مشکل که کمتر کسی از عهده‌ی آن برمی‌آید تا کارهای ساده‌ای که به قول مهندس موسوی حتی زن باردار و کودک خردسال هم از عهده‌ی انجام آن برمی‌آیند. البته واضح است که بهترین ایده‌ها، آنهایی هستند که سریع‌تر، راحت‌تر و دارای اثر و بازتاب بیشتری باشند.
برای باز شدن راه برای طرح ایده‌های جدید و مفید، اشاره به چند نکته‌ی دیگر هم بد نیست:
1. روزهای 12 و 13 مرداد، روزهای دوشنبه و سه شنبه است، یعنی وسط هفته و روزهای کاری، که در شرایط طبیعی در این روزها امکان تعطیلی شهر یا برهم زدن نظم جامعه و برقراری چیزی شبیه حکومت نظامی ممکن نیست؛ البته در شرایط طبیعی، و اگر دیگر عوامل طبیعی مثل گرد و خاک به داد دولت نرسد!2. روز چهارشنبه 14 مرداد سالگرد صدور فرمان مشروطیت است و به نام «روز حقوق بشر و کرامت انسانی» نامگذاری شده. 3. جمعه 16 مرداد، نیمه شعبان و روز میلاد امام زمان است. پنجشنبه شب نیز طبق یک سنت مذهبی دیرینه، همه‌جا چراغانی می‌شود و مجالس شادی برقرار است.4. شنبه 17 مرداد روز خبرنگار است و چهارشنبه 28 مرداد نیز سالروز کودتای ننگین سال 1332 علیه دولت قانونی دکتر مصدق است.5. در خصوص به هوا فرستادن بادکنک‌های سبز، وارد کردن شوک به شبکه برق سراسری، تجمعات لحظه‌ای، دیوارنویسی گسترده و دیگر ایده‌های نه چندان کامیابی که پیش‌تر مطرح بوده‌اند، می‌توان دوباره گفت‌وگو کرد و به تلاش برای تصحیح و اجرای آنها پرداخت. همچنین تجربه‌ی تجمعات پیشین و نقاط ضعف و قوت آنها نیز در این فرصت قابل بحث و نقد و امکان‌سنجی است.6. و در نهایت اینکه از نقد کردن پیشنهاد دیگران یا نقد شدن ایده‌هایمان نترسیم. نقد، مقدمه‌ی پختگی و آغاز شکوفایی است. بی‌شک ایده‌ها اگر به شکل جمعی مطرح، نقد، تکمیل و جمع‌بندی بشوند، بسیار واقعی‌تر و منطق‌تر خواهند بود.
«موج سبز آزادی» همچنین از همه‌ی فعالان شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی دعوت می‌کند به این بحث بپیوندند و این گفت‌وگو را به سرعت در فضای وب فارسی گسترش دهند. هر کسی که در سایت‌های جمعی فعال است، ایمیل‌های گروهی دریافت و ارسال می‌کند و یا در اتاق‌های گفت‌وگو و یا هر فضای دیگری حضور دارد و فعالیت می‌کند، می‌تواند مرکزی برای شیوع و همه‌گیر کردن این بحث و کمک برای به ثمر رساندن آن باشد. نهایتا از همه‌ی دوستان می‌خواهیم در فرستادن هر ایده‌ای که به ذهنشان می‌رسد، تردید و تأمل نکنند و همچنین در صورت پا گرفتن بحثی در سایت‌ها یا انجمن‌های بحث و گفت‌وگو، ما را هم در جریان بحث‌های صورت گرفته و پیشنهادات مطرح شده قرار دهند. برای این کار می توانید از ایمیل های زیر استفاده کنید:



*****
مجلس ختم شهید محسن روح الامینی، امروز ساعت 4 بعدازظهر با حضور موسوی و کروبی
امروز صدای سبزها در مسجد صدا و سیما شنیده می‌شود
مجلس ختم شهید محسن روح‌الامینی، از شهدای جنبش سبز، امروز یکشنبه در مسجد بلال برگزار می‌شود. موسوی و کروبی هم در این مراسم شرکت خواهند کرد.
در حالی که بسیاری از خانواده‌های جانباختگان جنبش سبز حتی از برگزاری یک مراسم کوچک برای فرزندان خود نیز منع شده‌اند، دکتر روح‌الامینی (مدیر انیستیتو پاستور تهران) پدر این شهید جنبش سبز که به محافل اصولگرا نزدیک است، موفق شد برای برگزاری مراسم ختم فرزند خود، با مسجد بلال که متعلق به سازمان صدا و سیما است، هماهنگی کند.
ضرغامی و چند تن دیگر از مسئولان صدا و سیما به محض مطلع شدن از درگذشت فرزند روح‌الامینی، در صفحه اول روزنامه جام جم متعلق به صدا و سیما به وی پیام تسلیت دادند و هم‌اکنون نیز مسجد بلال را برای برگزاری مراسم ختم محسن روح‌الامینی در اختیار خانواده‌ی وی قرار داده‌اند.
روزنامه اعتماد ملی در شماره امروز یکشنبه خبر داده که کروبی و موسوی در این مراسم شرکت خواهند کرد.
در همین حال موج سبز آزادی کسب اطلاع کرده که بسیاری از فعالان جنبش سبز قصد دارند در این مجلس ختم شرکت کنند تا ضمن ابراز همدردی با خانواده‌ی این شهید و تاکید بر تداوم راه او، بار دیگر نسبت به فجایع پیش آمده پس از کودتای انتخاباتی اعتراض کنند.
پیش‌بینی می‌شود حضور بسیاری از مسئولان رسمی، اعضای دولت و مدیران ارشد صدا و سیما، احتمالا باعث خواهد شد که صدای اعتراض سبزها به کشتارها و سرکوب‌های اخیر، این بار از نزدیک به گوش این گروه از مسئولان کشور برسد.

*****
تهدید مقامات امنیتی برای فشار بر برنده جایزه صلح نوبل:
اموال شیرین عبادی را مصادره می کنیم
یکی از وکلای کانون مدافع حقوق بشر که چندی قبل توسط مقامات امنیتی احضار شده است در گفت وگو با روز گفت مقامات امنیتی بر وی و دیگر وکلای این کانون فشار آورده اند که همکاری با شیرین عبادی را متوقف کند. وی گفت که مامورین امنیتی در یک جلسه چهارساعته که لحن بسیار تند وبی ادبانه ای هم داشتند به وی گفته اند که در صورت همکاری با شیرین عبادی عملا به سرنوشت دیگر وکلایی که به زندان رفته اند دچار خواهد شد. یکی از این مامورین تصریح کرده است که به اعتقاد وزارت اطلاعات شیرین عبادی از کشور فرار کرده است. وی سپس افزوده است: ما همه اموال او را مصادره خواهیم کرد.
شیرین عبادی در واکنش به این خبر گفته است: من اموالی از خویش ندارم بجز یک خانه مسکونی، اگر دلشان می خواهد، آن را نیز مصادره کنند.
کانون مدافعان حقوق بشر که سال گذشته بدون ارائه هیچ دلیل ومدرکی پلمپ شد هم اکنون بدون داشتن دفتر به کار خود ادامه می دهد.
از وکلای این کانون، محمدعلی دادخواه و عبدالفتاح سلطانی در زندان هستند. شیرین عبادی که هم اکنون برای اراپه سخنرانی و جلسات علمی درخارج از کشور به سر می برد به همراه گروه معدودی از وکلای حقوق بشر طی سالهای گذشته بیش از ۶۰۰۰ پرونده حقوق بشری را به صورت داوطلبانه قبول کرده اند.
طی ماه های گذشته مقامات دادگاه های انقلاب از قبول کردن برخی از وکلای این کانون برای پرونده های سیاسی سرباززده اند که با توجه به اینکه وکلای یاد شده پروانه کار دارند اقدامی برخلاف قانون وبه منظور فشار برای روی وکلای این کانون برای توقف فعالیت های حقوق بشری خود قلمداد می شود. نسرین ستوده از دیگر وکلای این کانون نیز دارای پرونده ای در دادگاه است که به زودی باید برای دفاع آن به دادگاه مراجعه کند.

*****
نظریات فعالین بین المللی حقوق بشر درباره وقایع ایران:
حکومت از اعتراضات جهانی می ترسد
به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم ایران، عبدالکریم لاهیجی نایب رییس فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر، آیرین خان دبیرکل عفو بین الملل، رابرت ماهونی نایب رییس کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، رضا معینی مسول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز و هادی قائمی سخنگوی کمپین بین المللی نظریاتی اراییه داده اند.
مسولان این سازمان ها با تشریح اقدامات سازمان های مدافع حقوق بشر در مورد ایران، خاطرنشان کرده اند که اعتراضات جهانی، بر وضعیت داخل کشور تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. مصاحبه با این مسوولان را در زیر می خوانید.

لاهیجی: جمهوری اسلامی به اعتراضات خارجی حساس است
عبدالکریم لاهیجی نایب رییس فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر، با اشاره به خواست اعزام نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل به ایران برای بررسی موارد نقض حقوق بشر اظهار داشت: یک ماه پیش درخواستی از سوی خانم شیرین عبادی و فدراسیون جهانی حقوق بشر از دبیرکل سازمان ملل شد که فرستاده ویژه ای را به ایران بفرستد و دیروز نیز در همبستگی با مردم ایران بر این نکته تاکید شد.
وی صرف تعیین یک فرستاده ویژه به ایران از سوی سازمان ملل را موفقیت بزرگی دانست و خاطرنشان کرد: اعم از اینکه جمهوری اسلامی به این فرستاده ویژه ویزا بدهد یا ندهد این حرکت بسیار بزرگ و موفقیتی چشمگیر است.
لاهیجی درباره تاثیر حرکت هایی چون سوم مرداد بر رفتار حکومت ایران به روز گفت: برخلاف آنچه جمهوری اسلامی ادعا می کند که نسبت به اعتراضات بین المللی هیچ گونه حساسیتی ندارد اما به شدت حساسیت دارد و بودجه های کلانی را صرف میکند که چنین اعتراضاتی در خارج از ایران شکل نگیرد.
لاهیجی تصریح کرد: چنین اقدامی تاثیر ویژه ای در حکومت ایران خواهد داشت و به خصوص جو سانسوری که در ایران وجود دارد با این اقدامات شکسته می شود و بسیاری از مردم به جنبش می پیوندند.

آیرین خان: رهبر ایران به خشونت ها خاتمه دهد
آیرین خان، دبیر کل سازمان عفو بین الملل در گفتگویی در خصوص تشدید نقض حقوق بشر در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: همانند افرادی دیگری که مدافع حقوق شهروندان ایرانی هستند، اعضای عفوبین الملل در سرتاسر جهان از تشدید سرکوب در هفته های اخیرمتاثر شده اند و همچنین تلاش حکومیت ایران برای جنایی کردن ومجازات و ارعاب هزاران نفر که به نتایج انتخابات اعتراض دارند و خواهان اصلاحات در ایران هستند، نگران کننده است.
وی در مورد روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران تصریح کرد: در این روز، ما با سازمانهای متعددی متحد شدیم برای روزجهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران. انتظار می رود که هزاران نفر در سرتاسر دنیا گردهم آیند تا از اقدامات خشونت آمیز نیروهای بسیج و سایر نیروهای سرکوبگر در ایران ابراز انزجار کنند و با سایر مردمی که شجاعانه برای ایستاده اند و ا زحقوق مدنی خود دفاع می کنند، ابراز همبستگی کنند.
آیرین خان در خصوص اهمیت فشارهای بین المللی برای توقف نقض حقوق بشر در ایران گفت: فشارهای بین المللی در این زمینه حیاتی است و خیلی مهم است که آن افرادی که در تجاوز به حقوق شهروندان ایرانی مسئول هستند، شناسایی شوند. ما خواستار آزادی و عدالت بدون شرط و بیدرنگ تمامی زندانیان عقیدتی هستیم. همچنین ما خواستار دستگیری آن دسته از اعضای بسیج و سایر نهادهای امنیتی هستیم که در به قتل رساندن شهروندان دست داشته اند تا عدالت در موردآنها اجرا شود. ما همچنین سازمان ملل را فرا می خوانیم تا ابعاد خشونتهای اعمال شده و جاری در ایران را مورد بررسی و تحقیق قرار دهند و در آخر خواستار توقف خشونت ها از رهبر جمهوری اسلامی ایران هستیم.

رابرت ماهونی: از روزنامه نگاران شجاع ایران حمایت می کنیم
رابرت ماهونی نایب رییس کمیته حفاظت از روزنامه نگاران در گفتگو با روز در مورد وضعیت آزادی بیان در ایران گفت: ما از اعمال فشار بر رسانه های مستقل و فشار بر وبلاگ نویسان در ایران عمیقا متاسفیم. معدود رسانه هایی هم که باقی مانده اند، تعدادشان کاهش پیدا کرده است. در حالی که ایرانیان بیش از پیش نیاز به اطلاع رسانی دارند. مسئولین حکومتی در عین حال دست به تکنیکهای مختلفی برای سرکوب زده اند. از فیلترینگ سایتها تا آزار و اذیت و دستگیری روزنامه نگاران.
وی در ادامه با بیان اینکه "ایران بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان است" افزود: حداقل 41 روزنامه نگار در حال حاضر در زندان می باشند. که از این میان 35 تن از آنها بدنبال حوادث پس از انتخابات دستگیر شده اند.
نایب رییس کمیته حفاظت از روزنامه نگاران در مورد اقدامات این نهاد بین المللی اظهار داشت: ما در حال حاضر با مدافعان آزادی بیان همکاری می کنیم و همچنین سعی می کنیم نویسندگان و روزنامه نگاران معتبر جهان را بسیج کنیم تا برای آزادی روزنامه نگاران زندانی تلاش کنند. ما همچنین با اطلاع رسانی خودمان قصد داریم نشان دهیم که مخمصه ای که برای همکاران ما در ایران و همچنین روزنامه نگاران بین المللی درست کرده اند از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک برای حکومت ایران هزینه بردار خواهد بود.
رابرت ماهونی اظهاراتش را به این شکل به پایان می رساند: سرکوب روزنامه نگاران و رسانه ها در ایران سالهاست که تصویر ایران را از لحاظ وضعیت آزادی بیان به شدت تیره و تار کرده است. موج جدید دستگیری روزنامه نگاران و سانسور گسترده اینترنت، این تصویر را بیش از پیش تیره تر کرده است. ما از روزنامه نگاران شجاع ایرانی که در چنین شرایطی باز حرف خودشان را می زنند، حمایت می کنیم.

معینی: حکومت ایران می ترسد
رضا معینی، مسول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز نیز تجمعات دیروز را نوعی همبستگی با مردم ایران دانسته و گفت: روز سوم مرداد 1384 محمود احمدی نژاد، رسما رئیس جمهور ایران شد و 3 مرداد 1388 احتمال داشت که مراسم تحلیف او انجام شود و به همین مناسبت بر اساس پیشنهاداتی که تعدادی از ایرانیان داشتند این روز، روز اقدام برای حقوق بشر در ایران نام گرفت.
وی این حرکت را از سال 1360 به این سو بی سابقه دانسته و گفت: هیچ گاه آزادی بیان و مطبوعات در ایران به وخیمی امروز نبوده و اکنون 42 روزنامه نگار در زندان هستند و کسانی هم که با قرار وثیقه آزاد شده اند به شدت تحت فشار هستند و مدام احضار و بازجویی می شوند و آنچه ما را راسخ تر کرد در این حرکت شرکت کنیم همین وضعیت وخیم بود و از طرفی حمایت همکارانمان در ایران از جمله خانم عبادی از این حرکت بود.
معینی افکار عمومی جهان را نمایندگان جامعه شهروندی جهانی دانست و تاکید کرد که تجمعات دیروز به شدت بر افکار عمومی جهان تاثیر داشته و در بسیاری موارد مردم سایر کشورها نیز همراه ایرانیان بوده اند.
وی افزود: در 30 سال گذشته مردم جهان آنچه که از ایران می شنوند واژگانی چون ترور، خشونت، جنگ، جنایت، زندانی و این گونه واژگان است اما اکنون واژه های جدیدی جایگزین شده و مردم جهان واژگانی چون همبستگی، اعتراض، نترسیدن و احقاق حقوق را می شنوند.
معینی با بیان اینکه افکار عمومی، در سیاست خارجی هر کشوری تعیین کننده و تاثیرگذار است گفت: رسانه ها و مطبوعات سراسر جهان با پوشش تجمعات دیروزبه این حرکت خیلی کمک کردند.
وی با تاکید بر تاثیر اقدامات اینگونه در روش برخورد حکومت ایران گفت: حکومت ایران در ظاهر هم خود را مثل کره شمالی نشان دهد باز هم در واقعیت اینگونه نیست و از حرکت های جهانی اینگونه به شدت می ترسد.
معینی توضیح داد: کره شمالی سالهاست که منزوی ترین کشور جهان است اما حتی همین کشور در قضیه بازداشت دو روزنامه نگار امریکایی به شدت تحت فشار قرار گرفته و مساله این دو روزنامه نگار در حال حل شدن است و ایران نیز هرگز نمی تواند ارتباطات جهانی خود را به دلایل اقتصادی، سیاسی و... قطع کند و قطعا به شدت تحت فشار قرار می گیرد.


قائمی: اعزام هیاتی از سازمان ملل به ایران
هادی قائمی، از مسولان کمپین بین المللی حقوق بشر نیز با اشاره به مراسم برگزار شده در روز جهانی اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران گفت: تحولات ایران در یک ماه گذشته آنچنان در افکار عمومی جهان واضح شده و احساسات آنان را برانگیخته که به ایرانیان پیوسته و به دولت ایران این پیغام را داده اند که دولتی که از قلب این اتفاقات به وجود آمده را مشروع نمیدانند.
وی تصریح کرد: درخواست روز سوم مرداد این بود که سازمان ملل با فرستادن یک هیات به ایران خواستار پاسخگویی دولت ایران و توقف روند موجود شود.
قائمی با بیان اینکه این همبستگی جهانی از چشم دولت ایران دور نمانده است گفت: این حرکت عظیم جهانی و این پیغام که دولت ایران مشروعیت ندارد از چشم دولت ایران دور نمانده و قطعا تاثیر خود را خواهد گذاشت.
وی افزود: فجایعی که در ایران اتفاق افتاد و هنوز هم ادامه دارد برای مردم جهان بسیارتکان دهنده است و من این جنبش را مشابه حرکت مردم هندوستان در زمان گاندی، حرکت جنبش آفریقای جنوبی در زمان آپارتاید و همچنین حرکت سیاهان و مارت لوترکینگ در امریکا می دانم و مردم ایران نیز از نظر آگاهی به سطح این سه جنبش رسیده اند.

*****
همایش و اعتراض ایرانیان در مقابل سفارت روسیه در استکهلم - سوئد


*****
آفتابه دزدها در رژیم ملایان سریع مجازات می شوند:

سایت دولتی تابناک - كدخبر: ۵۷۰۹۲
اعلام اسامي برخی از رشوه گيران نظام بانکي

مجتمع قضايي امور اقتصادي اسامي تعدادي از رشوه گيران دانه درشت نظام بانکي را منتشر کرد.به گزارش ايرنا، پايگاه اطلاع رساني مجتمع قضايي امور اقتصادي (قسط) نوشت:مسعودي مقام و خسروي، مستشاران شعبه ‌68 دادگاه تجديدنظر حکم صادره از سوي شعبه ‌1191 دادگاه عمومي تهران را به شرح ذيل اصلاح و تأييد کردند:

‌1) حميدرضا قاسميان فرزند حسن معاون وقت اداره تأمين اعتبارات ارزي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران از حيث اتهام دريافت رشوه به مبلغ بيست و سه ميليارد و دويست و پنجاه ميليون ريال (‌000/000/ ‌250/ ‌23 ريال)، هجده هزار دلار آمريکا ، پانصد و چهل و دو يورو بعلاوه پانزده سکه تمام بهار آزادي به تحمل هفت سال حبس تعزيري و پرداخت جزاي نقدي به ميزان بيست و سه ميليارد و چهارصد و چهل و سه ميليون و نهصد و سي و شش هزار و هشتصد ريال (‌800 / ‌936/443/ ‌23 ريال )در حق دولت و‌74 ضربه شلاق تعزيري و انفصال از خدمات دولتي به مدت سه سال و همچنين از حيث اتهام پرداخت رشوه به تحمل دو سال حبس تعزيري و ضبط مال ناشي از ارتشاء محکوم شد.

‌2) ناصر تندرست نوبر فرزند حسن معاون وقت اداره تأمين اعتبارات ارزي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران به اتهام دريافت رشوه به مبلغ يک ميليارد و پانصد و شش ميليون و دويست هزار ريال (‌000/ ‌200/ ‌506/ ‌1 ريال)، پانزده هزار دلار آمريکا و همچنين سه هزار و پانصد و چهل و دو يورو بعلاوه هجده سکه تمام بهار آزادي ، يک ربع سکه بهار آزادي و دو دانگ از يک قطعه زمين در منطقه شمال کشور به انضمام يکدستگاه دوربين عکاسي به تحمل پنج سال حبس تعزيري و پرداخت جزاي نقدي به مبلغ يک ميليارد و هفتصد و چهل و يک ميليون و پانصد و نه هزار و سيصد ريال (‌300 /‌509/ ‌741/ ‌1 ريال) در حق دولت و ‌74 ضربه شلاق تعزيري و انفصال از خدمات دولتي به مدت سه سال محکوم شد.

‌3) يدا... مطلبي فرزند رمضانعلي بازرس ويژه وقت بانک ملي ايران به اتهام دريافت رشوه به مبلغ چهارصد و هفتاد و هشت ميليون ريال (‌000/000 /‌478 ريال) ، نه هزار دلار آمريکا بعلاوه پنج سکه تمام بهار آزادي و‌6 تخته پتو به تحمل پنج سال حبس تعزيري و پرداخت جزاي نقدي به مبلغ چهارصد و دو ميليون و نهصد و سي هزار ريال (‌000/ ‌930/ ‌402 ريال) و ‌74 ضربه شلاق و انفصال از خدمات دولتي به مدت سه سال محکوم شد.

‌4) علي آشتياني عراقي فرزند محمد رئيس دفتر وقت اداره تأمين اعتبارات ارزي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران به اتهام دريافت رشوه به مبلغ چهارصد و سي و نه ميليون ريال (‌000/ ‌000/ ‌439 ريال) ، نه سکه تمام بهار آزادي ، يکدستگاه گوشي تلفن همراه به ارزش شش ميليون ريال و يکدستگاه سرخ کن فيليپس به تحمل ‌18 ماه حبس تعزيري و پرداخت جزاي نقدي به مبلغ پنجاه ميليون ريال (‌000/000/ ‌50 ريال) و تحمل ‌74 ضربه شلاق تعزيري محکوم شد.

‌5) فرهاد سليماني ابيانه فرزند عباس کارمند وقت دايره تأمين اعتبار ارزي بانک تجارت به اتهام دريافت رشوه به مبلغ صد ميليون ريال (‌000/000/ ‌100 ريال) به تحمل يکسال حبس تعزيري و پرداخت جزاي نقدي به مبلغ سي ميليون ريال (‌000/000 /‌30 ريال) و تحمل ‌74 ضربه شلاق تعزيري و انفصال از خدمات دولتي به مدت ‌2 سال محکوم شد.

‌6) حسن کاظمي فرزند احمد به اتهام فراهم نمودن موجبات تحقق بزه ارتشاء و تحصيل مال از طريق نامشروع به مبلغ دو ميليارد و چهارصد و چهل ميليون ريال (‌000/000/ ‌440 /‌2 ريال) به انضمام تعدادي سکه بهار آزادي و شمش طلا به تحمل سه سال حبس تعزيري محکوم گرديد.

‌7) مجيد کاظمي فرزند احمد به اتهام فراهم نمودن موجبات تحقق بزه ارتشاء به مبلغ يک ميليارد ريال (‌000/000/000/ ‌1ريال) به تحمل ‌2 سال حبس محکوم شد.

‌8) گودرز سليماني فرزند عليشا به اتهام پرداخت رشوه به مبلغ دوازده ميليون ريال (‌000/000 /‌12 ريال) به جزاي نقدي ده ميليون ريالي (‌000/000/ ‌10ريال) در حق صندوق دولت بدل از شلاق تعزيري و ضبط مال ناشي از ارتشاء محکوم شد.

‌9) عباس فرقاني فرزند اصغر به اتهام پرداخت رشوه به مبلغ يکصد و چهل و سه ميليون و صد و نود هزار ريال (‌000/ ‌190/ ‌143 ريال) به جزاي نقدي پنجاه ميليون ريالي بدل از شلاق تعزيري و ضبط مال ناشي از ارتشاء محکوم شد.

‌10) محمد شکري فرزند عبدالعلي به اتهام پرداخت رشوه به مبلغ شش ميليارد ريال (‌000/000/000/ ‌6 ريال) به جزاي نقدي شصت ميليون ريالي (‌000/000 /‌60 ريال) بدل از شلاق تعزيري و ضبط مال ناشي از ارتشاء محکوم شد.

‌11) محسن قاسمي فرزند حسين به اتهام پرداخت رشوه نه هزار دلاري محکوم به پرداخت جزاي نقدي هشتاد ميليون ريالي (‌000/000/ ‌80 ريال) بدل از شلاق تعزيري و ضبط مال ناشي از ارتشاء محکوم‌ شد.

‌12) محسن نجفي فرزند عباس به اتهام پرداخت رشوه به مبلغ نه هزار دلار آمريکا به پرداخت جزاي نقدي به مبلغ چهل ميليون ريال (‌000/000/ ‌40 ريال) بدل از شلاق تعزيري و ضبط مال ناشي از ارتشاء محکوم شد.

حکم صادره درخصوص اتهامات متهمان فوق الذکر در اجراي تبصره ‌3 ماده ‌188 قانون آئين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب در امور کيفري مصوب ‌1387 (الحاقي ‌24/ ‌3/ ‌85) قطعي و با ذکر نام و نوع اتهام قابل انتشار است.

*****

مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس: نمی دانیم چه کسانی به كوی آسیب رساندند!
مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه ای اعلام کرد مجوز ورود نیروی انتظامی به خوابگاه کوی دانشگاه در بامداد 25 خرداد توسط شورای تأمین استان تهران صادر شده است.
جلالی همچنین اضافه کرده است که «اطلاعات دقیق راجع به هویت افرادی كه به كوی آسیب رساندند نداریم اما در حال بررسی این موضوع هستیم.» این اظهارات کاظم جلالی در حالی بیان می شود که قرائت گزارش کمیته بررسی حمله به کوی دانشگاه که از سوی مجلس مسئول بررسی عاملین این حادثه بود تنها چند روز پس از این واقعه با اعتراضات نمایندگان طرفدار احمدی نژاد روبرو شد. زمانی که نمایندگان مسئول این کمیته در حال قرائت گزارشی در مورد هویت حمله کنندگان و لباس شخصی ها بودند درگیری لفظی و پس از آن فیزیکی در مجلس پیش آمد و طرفداران احمدی نژاد از ادامه یافتن این گزارش جلوگیری کردند.
جلالی در خبری جدید اظهار داشت که تعدادی از دانشجویان ساکن کوی همچنان در بازداشت به سر می برند، در حالی که پیش از این فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران و احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی تهران در ادعاهایی کذب گفته بودند که همه دانشجویان به فاصله چند ساعت پس از حادثه آزاد شده اند.
مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص وضعیت و شرایط آزادی این دانشجویان اضافه کرده است: «فردای شب حادثه‌ی كوی دانشگاه با پیگیری این كمیته و رییس دانشگاه و حسن نیت نیروی انتظامی همه‌ی دانشجویان آزاد شدند به جز تعداد انگشت‌شماری كه خود آنها اعتراف كردند كه در درگیری‌ها نقش داشتند كه البته این تعداد نیز بسیار كم هستند.» جلالی همچنین از تعداد این دانشجویان اظهار بی اطلاعی کرده است.
وی در مورد آزادی دیگر دانشجویانی که در تجمعات مختلف بازداشت شده اند اعلام کرد که کمیته پیگیری در پی آن است دانشجویانی که اعترافاتی نداشته و یا مسبب حوادث نبوده اند آزاد شوند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر این اظهارات مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس در حالی بیان می شود که دانشجویان آزاد شده پس از حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی به کوی دانشگاه، از ضرب و شتم شدید، رفتار تحقیر آمیز و فحش و ناسزاهای بسیار توسط نیروهای امنیتی پرده برداشته اند.
تعدادی از دانشجویان کوی دانشگاه در شب حادثه به طبقه منفی چهار زیرزمین وزارت کشور منتقل شده و بدون آب و غذا چندین ساعت زیر ضرب مشت و لگد و باتوم نیروهای امنیتی بوده اند.
در شب 25 خرداد نیروهای لباس شخصی در رفتاری مشابه 18 تیر 78 وارد خوابگاه کوی دانشگاه تهران شده و اتاق ها و وسایل دانشجویان را تخریب نمودند. نیروهای امنیتی دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار داده و بسیاری از شیشه ها و پنجره ها را شکسته و کوی را به آتش کشاندند. تعداد زیادی از دانشجویان بازداشت شده و اخباری از کشته شدن چند دانشجو نیز منتشر شد. معاون دانشجویی دانشگاه تهران نیز خسارت حمله به کوی را 150 میلیون تومان برآورد کرد.
حملاتی مشابه کوی دانشگاه نیز به خوابگاه دانشجویان در شیراز و دانشگاه صنعتی اصفهان صورت گرفت که رئیس دانشگاه شیراز در اعتراض به این حادثه استعفا داد اما پس از چند روز استعفای خود را پس گرفت.
گرچه در گزارش های کمیته پیگیری مجلس مطلبی در مورد حمله به خوابگاه های شهرهای دیگر غیر از تهران بیان نشده است.
جلالی همچنین در مورد احضار دانشجویان به کمیته های انضباطی گفته است: «دانشجو در اظهارنظر همچون بقیه مردم آزاد است و می‌تواند نقطه‌نظرات خود را اعلام كند اما این آزادی تا مرزی است كه اخلال و خدشه‌ای به قانون وارد نشود، از آنجا كه دانشگاه محیطی است كه نیازمند قانون است و دانشجو باید قانون‌گرا باشد اگر كسانی اخلالی ایجاد كردند در مورد آنها باید نهادهای مرجع بررسی‌های لازم را انجام دهند»
بیش از هزار مورد احضار به کمیته ها انضباطی و نزدیک به 112 مورد بازداشت در سال 87 نتیجه انتقادات دانشجویان در محیط دانشگاه بود که بیشتر از 400 مورد حکم محرومیت از تحصیل برای دانشجویان به دنبال داشت.

*****

پارادوکس حکومت‌ورزی
مرتضی کاظمیان
هیچ حکومتی بدون مخالف و منتقد نیست. وجود اکثریت و اقلیت در هر نظام سیاسی امری بدیهی و طبیعی است. اما این‌که حکومت‌ها با چه مکانیسمی به اداره‌ی امور و رعایت حقوق مخالفان و منتقدان می‌پردازند، موضوع مهمی است که محتوای نظام‌های سیاسی را از یکدیگر متمایز می‌سازد. اوضاع جوامعی ‌که در آنها اقلیتی با تکیه بر زور و سرکوب و ارعاب بر اکثریت جامعه حکومت کند، یا اکثریتی بدون لحاظ کردن حقوق اقلیت (حق انتقاد و اعتراض و مخالفت آنان) پروژه‌ها و اهداف خویش را پی گیرد؛ با اوضاع جوامعی که در آنها اکثریت به گونه‌ای دموکراتیک، سالم و آزاد، حاکمیتیافته و حقوق اقلیت را پاس می‌دارند، قطعا" یکسان و مشابه نخواهد بود. دست‌کم، به جهت ثبات و امنیت جامعه و کیفیت تعامل جریان‌های سیاسی مختلف و نیز امکان رشد و پیشرفت اقتصادی، تفاوت‌ها محسوس خواهد بود. ریسک سرمایه‌گذاری و موانع توسعه در جوامعی که ناآرامی‌های مستمر (متکی بر نارضایتی و عدم همراهی اکثریت یا مخالفت‌ها و اعتراض‌های مستمر اقلیت) را تجربه می‌کنند، به‌گونه‌ای قابل پیش‌بینی، بیشتر از جوامع دارای ثبات و پایداری در تعاملات سیاسی خواهد بود. این، پارادوکس (متناقض‌نما/ناسازواره‌ی) حکومت‌ورزی است که اقلیتی با تکیه برسرکوب و ارعاب و ساکت کردن اکثریت، بخواهد اعمال مدیریت کند؛ یا حتی اکثریتی بخواهد بدون توجه به دیدگاه‌ها و نقدهای اقلیت، و با خاموش ساختن و منزوی نمودن آن، اهداف خود را محقق سازد.تجربه‌ی نظام‌های سیاسی موفق و کشورهای توسعه‌یافته، آشکارا نشان از ضرورت و اهمیت چگونگی «دست به دست شدن قدرت»، رعایت انصاف و سلامت و آزادی و عدالت در رقابت‌های انتخاباتی و سیاسی، پاسداشت حقوق اساسی مخالفان، تامین امنیت و آزادی‌ برای منتقدان (در حوزه‌های مختلف مطبوعاتی، رسانه‌ای، حزبی ‌ـ‌ تشکیلاتی، تجمع و بروز و ظهور اجتماعی، و...) دارد. به میزانی که مکانیسم‌های دست‌یابی به قدرت (و کسب اقتدار) شفاف‌تر و دموکراتیک‌تر و عادلانه‌تر و آزادتر است؛ و به قدری که دهان منتقدان و مخالفان، با امنیت و آزادی بیشتر، گشوده می‌شود؛ و هراندازه که «تعامل»، «مدارا»، «گفت‌وگو» و «تحمل عقیده‌ی مخالف و سعه صدر» نزد قدرت مستقر و جریان مسلط در بلوک قدرت افزایش می‌یابد، ثبات و آرامش و نظم و امنیت بیشتر و توسعه‌ی پایدار و مستمرتری را شاهد هستیم. کشورهایی چون سوئد، نروژ، فنلاند و سوئیس، نمونه‌هایی عالی از کشورهای توسعه‌یافته هستند که استانداردهایی قابل احترام را در حوزه‌های یاد شده، رعایت و محقق کرده‌اند؛ و البته از پیامدها و ثمرات و برکات آن در امر توسعه انسانی و پایدار، بهره جسته‌اند.در نقطه‌ی مقابل، نیم‌نگاهی به بسیاری کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین، آشکارا مشخص می‌کند که چالش‌ها و بحران‌های سیاسی (ناشی از خشونت‌ورزی، خودکامگی، بی‌اعتنایی به آرای واقعی مردم، تقلب در روندهای انتخاباتی، عدم تسامح و مدارا، سرکوب مخالفان و منتقدان، و مفاهیم مشابه و هم‌خانواده) تا کجا و به چه میزان، می‌تواند توسعه را تحت تاثیر قرار دهد و به تعویق اندازد.هر «چشم بینا» و محقق منصف و ناظر بی‌طرف و مدیر خردورز و مدبر، و حکومت‌ورز «ملی» که به توسعه انسانی در جامعه‌ی خویش بیاندیشد، با عبرت گرفتن و بهره جستن از تجربیات پیش گفته، منطقا" باید راه نخست را تایید کند و برگزیند و برای تحقق‌اش، گام بردارد.افسوس که شواهد متعددی در روزهای اخیر، از وجود پارادوکسی غریب در حکومت‌ورزی ایران خبر می‌دهد. جریان مسلط در حکومت باید به این پرسش مهم پاسخ دهد که چگونه می‌خواهد جامعه‌ای را مدیریت کند که بخش قابل توجهی از آن، روند به قدرت رسیدن وی را تایید نمی‌کند یا منصفانه و سالم نمی‌داند و نسبت به چگونگی حکومت یافتن وی، بی‌اعتماد است. همچنین، جریان مسلط در حکومت باید توضیح دهد که چگونه می‌توان توسعه را محقق کرد، وقتی کثیری از شهروندان نسبت به روندهای سیاسی ـ مدیریتی موجود، معترض‌اند. کثرت مخالفان و منتقدان و معترضان را می‌توان از کیفیت مواجهه‌ی نظامی، امنیتی جریان مسلط در حکومت با آن، دریافت (حتی در جمعه‌ی گذشته، خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران، محل برگزاری نماز جمعه‌ی پایتخت، آکنده بود از نیروهای نظامی و انتظامی و شبه‌نظامی).

قطع بودن سیستم ارسال پیامک (SMS) یا اختلال در شبکه تلفن همراه یا سرعت پایین اینترنت و .. جملگی شواهدی دیگر هستند که حکومت‌ورزان خود بهتر و بیشتر، از چند و چون آن، و علل و دلایل وقوع‌اش، مطلع‌اند. این وضع ـکه به اجمال مورد اشاره قرار گرفت ـ خود بهترین تبیین برای پارادوکس حکومت‌ورزی در ایران امروز است. آیا بدون برون‌شد کم‌هزینه و متکی بر مدارا و سعه صدر از این وضع اجتماعی، می‌توان «کشور» را مدیریت کرد و در جاده‌ی توسعه انسانی، با سرعت و اطمینان لازم، پیش برد؟ همین پارادوکس حکومت‌ورزی، باید صاحبان قدرت را وادارد که «تدبیری دیگر» بیاندیشند. بازسازی اعتماد عمومی، دلجویی از آسیب‌دیدگان و ایجاد فضای همدلی، متکی بر امنیت و آزادی عقیده و بیان، چنان ضروری و عینی و فوری می‌نماید که هر تردیدی در برابر آن را تنها باید ناشی ازنگاهی «ضدملی»، «نابخردانه» و «غیرمدبرانه» و بیگانه با لوازم و پیش‌نیازهای مدیریت توسعه در جهان جدید، دانست. گیریم که چندصباحی اعتراض‌ها به زور و خشونت و ارعاب، خموش شد؛ آن دل‌های شکسته و باورهای منتقد و اندیشه‌های معترض را چگونه می‌توان در فرآیند توسعه‌ی ملی، همراه ساخت؟

*****

دلیل دیگری در تأیید رفتار وحشیانه با بازداشت شدگان:

وزير بهداشت از ارسال 2هزار آمپول مننژيت به زندان‌هاي تهران خبر داد
لنكراني باحضور در منزل روح‌الامينبراي تسليت گفته‌است: بخاطر مبارزه بابیماری‌های عفونی و مننژیت در زندانها، ظرفاین چند روز،بیش از دوهزار آمپول پنی‌سیلین بسیار قوی و آمپولهای ضد مننژیت بهزندان‌های تهران فرستاده‌ایم. سردار حسين علايي رئيس اسبق ستادمشترك سپاه كه در مراسم تدفين فرزند دكتر روح الامين شركت كرده بود به نقل از وي ميگويد: دیشب (پنجشنبه اول مرداد)آقای لنکرانی وزیر بهداشت برای تسلیت به منزل ماآمده بود، می گفت: به خاطر مبارزه با بیماری های عفونی و مننژیت در زندانها، ظرفاین چند روز، بیش از دو هزار آمپول پنی سیلین بسیار قوی و آمپولهای ضد مننژیت بهزندان های تهران فرستاده ایم. با گفتن این جمله، نگران وضعیت سلامت سایر زندانیانسیاسی شدم.
روح الامين كه در سوگ فرزند اش ميباشد گفته است، در نظر دارم یکگروه NGO تشکیل دهم تا بتواند از حقوق اولیه زندانیان، دفاع نماید . ارسال 2000 آمپول های ضد عفونت خونی به زندانها (در صورت صحت) خود گواه دیگری بر ضرب و شتم شدید معترضین در زندانها می باشد که چنین عفونتهایی را سبب می شود. ظاهراً محسن روح الامینی نیز به علت خونریزی و عفونت خونی پس از اصابت باتوم به سرش و عدم رسیدگی مناسب پزشکی در زندان، در گذشته است.

*****

چهلم جانباختگان روز پنجشنبه در مصلی تهران
ادوارنیوز: مهندس میرحسین موسوی و حجت‌الاسلام مهدی کروبی با ارسال نامه مشترکی به صادق محصولی، ‌وزیر کشور، خواستار ارائه مجوز جهت برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت جانباختگان حوادث اخیر شدند. متن اين نامه بدين شرح است: وزیر محترم کشور بدینوسیله به اطلاع می‌رسانیم به مناسبت گذشت چهل روز از آغاز حوادث ناگواری که طی آن عده‌ای از هموطنانمان جان خود را از دست دادند، در خواست برگزاری مراسم یادبود این عزیزان در روز پنجشنبه 88.5.8 ساعت 18 الی 19.30 بعد ازظهر در محل مصلای بزرگ تهران را داریم. شایان ذکر است که مراسم مذکور بدون ایراد سخنرانی و با استماع به تلاوت آیات کلام‌الله مجید انجام خواهد شد و از شرکت کنندگان نیز درخواست خواهد شد در سراسر مراسم با سکوت خود ادای احترام کنند.

*****

انتقال جعفر ابراهيمی، از فعالان صنفی معلمان، به بند ۲۰۹
هرانا : جعفر ابراهيمی از فعالان صنفی معلمان که پيش از انتخابات دستگير و پس از سپری کردن حدود يک ماه بازداشت در بند امنيتی، ۲۷ تيرماه به بند عمومی زندان منتقل شده بود، مجدداً روز گذشته به بند امنيتی انتقال داده شد.
جعفر ابراهيمی از فعالان صنفی معلمان که پيش از انتخابات دستگير و پس از سپری کردن حدود يک ماه بازداشت در بند امنيتی، ۲۷ تيرماه به بند عمومی زندان منتقل شده بود، مجدداً روز گذشته به بند امنيتی انتقال داده شد. جعفر ابراهيمی ازندريانی، از فعالان سابق شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت، دبير آموزش و پرورش شهريار و فعال کانون صنفی معلمان در تهران در رابطه با فعاليتهای صنفی خود مورخ ۲۰ خردادماه سال جاری در منزل شخصی خود توسط نيروهای امنيتی بازداشت و به زندان اوين منتقل شد.نامبرده بنا به دلايل نامعلومی روزگذشته از بند عمومی زندان اوين به بند امنيتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شد.
اين فعال صنفی کماکان فاقد وکيل مدافع بوده و اتهامات وارده بر ايشان مشخص نيست، لازم به يادآوری است نامبرده پيش از بازداشت از ييماری شديد گوارشی در رنج بوده است.

*****
متن اطلاعيه عبدالحسين روح‌الامينی، پدر محسن، درباره لغو مراسم ترحيم فرزندش
خبرگزاری آفتاب: همدردی و اظهار محبت‌های شما همراهان که به طرق مختلف و به ويژه به صورت مکتوب واصل می‌شود حاکی از شکل‌گيری و برگزاری يک جلسه ختم مجازی با شکوه و پر از معنويت و راهگشا برای آينده کشور است.آفتاب: دکتر عبدالحسين روح الامينی با صدور اطلاعيه‌ای از عدم برگزاری مجلس ترحيم برای فرزندش به دليل حفظ امنيت و آرامش مردم و پرهيز از هر گونه خشونت خبر داد و اعلام کرد که مصمم به پيگيری جدی برای روشن شدن تمامی ابعاد حادثه ناگوار کشته شدن فرزندش است.
به گزارش گروه سياسی آفتاب، متن اين اطلاعيه به شرح زير است:

با بزرگداشت فرخنده روز سوم شعبان و ياد قافله سالار شهيدان و سرور آزادگان حضرت حسين بن علی (ع) بدينوسيله از محبتها و الطاف صميمانه مردم فهيم و دلسوز، مسئولان محترم نظام، نخبگان و اساتيد محترم دانشگاه و فعالان سياسی- اجتماعی از طيفهای مختلف در اظهار همدری و مشارکت در مصيبت فرزند دلبندمان زنده ياد محسن روح الامينی نجف آبادی تشکر و قدردانی می‌نماييم و با توجه به برخی اطلاعات واصله مبنی بر احتمال بروز التهاب و ناآرامی در مجلس بزرگداشت امروز يکشنبه ۸۸.۵.۴ و فقط به دليل حفظ امنيت و آرامش مردم و پرهيز از هر گونه خشونت از برگزاری اين مراسم صرف نظر می کنيم.
بديهی است اينجانب و خانواده‌ام با کمک ساير دوستان متعهد و انقلابی مصمم به پيگيری جدی برای روشن شدن تمامی ابعاد اين حادثه ناگوار و اصلاح برخی شيوه‌های ناکارآمد از طريق قانونی خواهيم بود.
همدردی و اظهار محبت‌های شما همراهان که به طرق مختلف و به ويژه به صورت مکتوب واصل می‌شود حاکی از شکل‌گيری و برگزاری يک جلسه ختم مجازی با شکوه و پر از معنويت و راهگشا برای آينده کشور است.

*****

صفارهرندی از وزارت ارشاد برکنار شد

خبرگزاری فارس: محمدحسين صفارهرندی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط رئيس جمهور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عزل شد.
به گزارش خبرنگار فارس محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی ايران، محمدحسين صفارهرندی را کمی از قبل پايان دولت نهم برکنار کرد. طبق اصل۱۳۶ قانون اساسی رييس‏ جمهور می‏‌تواند وزرا را عزل‏ کند.

گفته شده است صفارهرندی چند روز قبل از کارکنان وزارت ارشاد رسما و طی مراسمی خداحافظی کرده بود. رييس جمهور در يک نطق تلويزبونی بعد از پيروزی در انتخابات ۲۲ خرداد از تحول نيمی از وزراء در دولت دهم خبر داده بود. وی در عين حال از وضعيت فرهنگ و به ويژه بخش مديريت هنری کشور صريحا ابراز نارضايتی کرده بود. با اين حال محمد علی خواجه پيری متولد ۱۳۳۱ تهران و مدير مرکز فعاليت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سرپرست اين وزارتخانه انتخاب شده است. محمدحسين صفارهرندی پيش از مدت کمتر از ۴ سال وزارت در دولت نهم معاون مدير مسئول و سردبير روزنامه کيهان بود.

*****

اژه ای هم برکنار شد

محمود احمدی نژاد غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات خود را نیز در فاصله 8 روز تا پایان دوره نهم ریاست جمهوری برکنار کرد.یک منبع آگاه در دولت به خبرنگار مهر گفت: در پی درگیری لفظی وزیر اطلاعات با رئیس جمهور در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت بر سر معاون اولی اسفندیار رحیم مشایی علیرغم مخالف رهبر معظم انقلاب ، محمود احمدی نژاد، غلامحسین محسنی اژه ای را از کار برکنار کرد.این در حالی است که ساعتی پیش خبر رسید رئیس جمهور محمدحسین صفارهرندی وزیر ارشاد کابینه خود را نیز به همین دلیل از کار برکنار کرده است.بنابر برخی گزارشات تایید نشده دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی نیز امروز با حکم رئیس جمهور برکنار شده اند. این اخبار هنوز رسمی نشده اند.

*****

نگرانی روز افزون خانواده های بازداشت شده از سرنوشت دستگیر شدگان
انجمن دفاع از حقوق زندانیان با صدور سومین بیانیه خود درباره فجایع اخیر، ضمن اعتراض به تعدد مراکز دستگیر کننده و تشتت بازداشتگاهها، نگرانی عمیق خود را از وضعیت جسمی و سلامت بازداشت شدگان ابراز داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوروز، متن کامل این بیانیه به شرح زیر می باشد:
بسمه تعالی
در حالی که بیش از یک ماه از انتخابات ریاست جمهوری دهم گذشته است متاسفانه همچنان شاهد بازداشت های جدید هستیم . گذشته از وضعیت حقوقی این زندانیان مسئله نگران کننده شرایط خانواده های آنان است که بدون هیچ دلیل قانونی و انسانی با فشار مضاعف روبه رو هستند .
تعدد مراکز دستگیر کننده و تشتت بازداشتگاهها باعث شده است خانواده ها در پیگیری وضعیت عزیزانشان سردرگم شوند ، مرجع مشخصی پاسخگوی آنان نیست و اغلب با فرافکنی نهاد مربوطه روبه رو می شوند . اخیرا به مواردی برخوردیم که بیش از پیش موجب تشویش اذهان خانواده های بازداشت شدگان و بستگان گردیده است . خانواده کسانی که تصور می رفت در بازداشت بسر می برند ناگهان از قربانی شدن عزیزان خود اطلاع یافتند . با توجه به عدم اطلاع سلامتی وضعیت بازداشت شدگان بر نگرانی خانواده ها افزوده شده و شایعات نگرانی ها را دائما تشدید می کنند . این وضعیت در حالی است که وکلاء بازداشت شدگان قادر نیستند وظایف قانونی خود را انجام داده و اطلاعی از سلامت و شرایط زندانی دریافت نموده و بتوانند در احیاء حقوق وی کاری انجام دهند . بی تردید بازداشت یک فرد برای خانواده وی ناخواسته فشار روانی و فیزیکی و اجتماعی به ارمغان می آورد . مضاعف کردن و تشدید این فشار امری کاملا غیر انسانی و غیر قانونی است . سعی همگان باید بر این باشد که این فشار تخفیف یافته و از رنج تحمیلی بر آنان بکاهند . اما متاسفانه برخوردهایی که این روزها با آنان می شود در جهت عکس این روند است . لذا انجمن دفاع از حقوق زندانیان خود را موظف می داند برای حل این معضل خواسته های آنان را منعکس نماید :
فهرست دقیق بازداشت شدگان اعلام شود تا خانواده ها بدانند عزیزشان مفقود الاثر نیست . محل بازداشت و ارگان بازداشت کننده مشخص شود و مرکز واحدی در قوه قضائیه به عنوان تنها مرجع قانونی مسئولیت بازداشت شدگان و پاسخگویی به خانواده ها را عهده دار شود . با توجه به اخبار و شایعات که معمولا موجب ابهام و تشویش بیشتر اذهان عمومی است آمار دقیق قربانیان اعلام شود تا خانواده های آنان با واقعیت هر چند تلخ و غیر قابل باور روبرو شده و از بلاتکلیفی نجات یابند . کاری که ارگانهای مسئول نهایتا ناگزیر از انجام آن هستند . این کار تشویش و نگرانی سایر خانواده ها را نیز برطرف می کند . امکان اطلاع رسانی ، تماس ، ملاقات با خانواده ها فراهم گردد . امری که از حقوق اولیه زندانی است و در آرامش روحی و روانی جامعه بسیار موثر است . ایجاد شرایط و تمهیداتی که وکلاء بازداشت شدگان بتوانند به وظایف قانونی خود عمل نمایند .
انجمن دفاع از حقوق زندانیان
*****

ترانه ای با شعر سیمین بهبهانی و آوای داریوش:

سوار خواهد آمد

*****

با برکناری دو وزیر دیگر، کابینه طبق نص صریح قانون غیرقانونی است:

مطهری : بااین عزل ها، دولت رسمی نیست
كدخبر: ۵۷۱۶۱ - تاريخ: ۰۴ مرداد - زمان:20:33

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه احمدی نژاد باید بر اعصاب خود مسلط باشد، با استناد به اصل 136 قانون اساسی گفت: بر اساس قانون و به دلیل تغییر نیمی از کابینه تا زمان برگزاری جلسه رای اعتماد به دولت دهم ، عملا دولتی نخواهیم داشت.

دکتر علی مطهری، نماینده مردم تهران در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز تعجب از اقدام اخیر محمود احمدی نژاد در برکناری برخی وزرای کابینه اظهار داشت: این اقدام آقای احمدی نژاد حرکتی غیرمعمول بوده است.وی با اشاره به تاکیدات قانونی در خصوص لزوم اخذ رای اعتماد مجدد کابینه در صورت تغییر نیمی از اعضای آن تصریح کرد: با توجه به اینکه طبق قانون اساسی تعداد وزرایی که تغییر کرده اند بیش از نصف اعضای کابینه را شامل می شود ، دولت از رسمیت افتاده و بنابراین ما تا زمان برگزاری جلسه رای اعتماد به وزرای دولت دهم دولتی نخواهیم داشت.به گزارش خبرگزاری مهر در اصل 136 قانون اساسی آمده است: « رییس جمهور می‌تواند وزراء را عزل کند و در این صورت باید برای وزیر یا وزیران جدید از مجلس رأی اعتماد بگیرد، و در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نیمی از هیأت وزیران تغییر نماید باید مجددا از مجلس شورای اسلامی برای هیأت وزیران تقاضای رأی اعتماد کند.»مطهری ادامه داد: اینکه انجام چنین حرکتی از سوی آقای احمدی نژاد چه ضرورتی داشته برای من قابل درک نیست و گویی که ایشان در وارد کردن کشور به التهاب تعمداتی دارند!این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال عزل وزرای معترض به رویکرد احمدی نژاد در خصوص ماجرای انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به سمت معاون اول رئیس جمهور، گفت: قطعا اگر برکناری وزرای مذکور به این دلیل بوده باشد قبح این حرکت دو چندان خواهد بود چرا که موضوع در این صورت ابعاد شخصی پیدا کرده و دیگر ارتباطی با مصالح کشور نخواهد داشت.وی به احمدی نژاد توصیه کرد از تصمیمات ناگهانی پرهیز کرده و بر اعصاب خود مسلط باشد.مطهری همچنین گفت: آقای احمدی نژاد باید سعی کنند از تمام گروهها و گرایشات برای دولت آینده استفاده کرده تا ضمن افزایش وحدت در کشور گامی موثر را نیز در جهت آشتی ملی بردارند.

*****

یک هفته مانده به موعد تنفیذ و تحلیف دولت کودتایی
کابینه سقوط کرد
با تحقق موج جدید برکناری وزیران توسط احمدی‌نژاد، کابینه دولت نهم از رسمیت افتاد و بدین ترتیب از امروز احمدی‌نژاد و هیات وزیران حق رای‌گیری درباره‌ی هیچ مصوبه‌ای را ندارند. همچنین با توجه به فرصت باقی مانده، ادامه‌ی کار دولت او نه در روزهای آینده و نه پس از تنفیذ و تحلیف دولت کودتایی، هیچ وجه قانونی نخواهد داشت.
به گزارش خبرگزاریها مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد به روایتی دو وزیر و به روایتی چهار وزیر را برکنار کرده است. محسنی اژه‌ای و صفار هرندی حتما و لنکرانی و جهرمی احتمالا باید از دولت خداحافظی کنند.
شاید احمدی‌نژاد قصد داشته با این کار، فضای خبری را تحت‌الشعاع قرار دهد و نگذارد واقعیت غیرقانونی بودن ریاست او بر دولت دهم همچنان در ذهن مردم باقی بماند. اما از آنجا که دست واقعیت همیشه بالای دست دیکتاتورهاست، او این بار بزرگترین ضربه را به خود زده و پیش از آنکه با تنفیذ و تحلیف برآمده از کودتا، آشکارا از قانونیت بیفتد، با دست خود کابینه را به سقوط کشانده است.
لازم یادآوری است احمدی‌نژاد پیش از این با تغییر 9 عضو هیات وزیران، کابینه را در آستانه سقوط قرار داده بود و اینک با تغییر دو وزیر دیگر، تغییر بیش از نیمی از وزیران محقق شده و لذا طبق قانونی اساسی، دولت باید مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرد.

*****

کابینه ای برای خدمت به مردم یا کابینه ای برای رئیس جمهور؟
سایت دولتی تابناک - كدخبر: ۵۷۱۶۸

تاريخ: ۰۴ مرداد - زمان: 22:10
خبر عزل دو تن از اعضای کابینه محمود احمدی نژاد و شایعه جدی احتمال عزل سه تن از وزیران دولت رو به پایان نهم حلقه دیگری از زنجیره اقدامات شگفت آور رئیس این دولت آن هم در کمتر از ده روز از پایان کارش را کامل کرد.

به گزارش خبرنگار "تابناک"، چند روز پیش اعلام خبر انتصاب و حتی صدور احکام برخی معاونین رییس جمهور برای کابینه دولتی که هنوز نه مراسم تحلیف را در مجلس شورای اسلامی به جا آورده و نه حکمش توسط رهبری تنفیذ شده است بسیاری از فعالین سیاسی و حتی عامه مردم شگفت زده کرد. این شگفت زدگی برخاسته از اقدامی غیر معمول و به تعبیر برخی شتاب زده رئیس دولت نهم بود که پیش از شروع به کار رسمی دولت آینده و مشروعیت یافتن حقوقی آن اقدام به انتصاب مقاماتش می کند، البته اگر این موضوع تنها در حد اعلام اسامی باقی می ماند جای نقد چندانی نداشت اما انتصاب رسمی آنها و صدور احکامشان هم در فضای سیاسی کشور ما امری غیر معمول و هم از لحاظ قانونی دچار اشکال ماهوی بود.

بنابر این گزارش، در میان چهره های معرفی شده فارغ از توانمندی ها و سوابق برخی افراد برای جایگاههایی مانند معاونت ریئس جمهور ـ که البته درجنجال انتصاب معاون اول به فراموشی سپرده شد ـ انتخاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول، موجی از اعتراض را به وجود آورد، اما هرچند اعتراضات علماء طراز اول، چهره های شاخص سیاسی و گروههای مردمی راه به جایی نبرد در نهایت نامه اعتراضی رهبر انقلاب با یک هفته تاخیر سبب گردید که آقای مشایی استعفا داده و بار برکناری خود را از دوش محمود احمدی نژاد بردارد.اما پس از تغییرات گسترده در وزارت نفت و برخی تغییرات در وزارت خانه ای مانند صنایع و معادن، آنهم در یک ماه پایانی عمر دولت نهم که تعجب بسیاری را برانگیخت، عزل دو وزیر منتقد روزهای اخیر موجی از اعتراض و شگفت زدگی را در میان مردم و فعالین سیاسی ایجاد کرد.

این گزارش می افزاید: محمود احمدی نژاد امروز عصر و به ناگاه دو تن از وزرای کابینه خود یعنی صفار هرندی و محسنی اژه ای را برکنار و سرپرستان دو وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و اطلاعات را منصوب نمود، البته دقایقی بعد سخنگوی دولت تنها برکناری وزیر اطلاعات را تأیید کرد.هرچند به طور رسمی دلایل این عزل ها اعلام نشده اما شواهد حکایت از آن دارد که دو وزیر یاد شده نسبت به انتصاب آقای مشایی اعتراض کرده و این اعتراض ها حتی به درگیری لفظی در جلسه دولت میان آنان با رئیس دولت منجر شده است.

در این باره برخی رسانه ها مدعی شدند که امروز وزیر ارشاد با بهت و حیرت هنگام ورود به هیات دولت با ممانعت حراست نهاد ریاست جمهوری برای ورود به جلسه مواجه شده است.

در همین حال شایعات جدی مبنی بر عزل دو وزیر دیگر کابینه یعنی جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی و باقری لنکرانی وزیر بهداشت و درمان به گوش می رسد، و البته در ادامه این شایعات مطرح شده است که این دو نیز انتقادهایی را درخصوص انتصاب مشایی متوجه محمود احمدی نژاد کرده اند، ضمن آنکه صحبتهایی مبنی بر برکناری سعیدی کیا وزیر مسکن هم شنیده شده است.

به گزارش خبرنگار "تابناک"، این اقدامات فشرده و غیر معمول سبب شد تا بسیاری از چهره های شاخص اصولگرایان به سرعت نسبت به آثار سیاسی و حقوقی آن به احمدی نژاد تذکر دهند.علی مطهری چهره معتدل اصولگرایان و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از احمدی نژاد خواست تا بر خود "مسلط" باشد. دکتر علی مطهری، اظهار داشته: این اقدام آقای احمدی نژاد حرکتی غیرمعمول بوده است.مطهری همچنین گفته است: اینکه انجام چنین حرکتی از سوی آقای احمدی نژاد چه ضرورتی داشته برای من قابل درک نیست و گویی که ایشان در وارد کردن کشور به التهاب تعمداتی دارند!این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال عزل وزرای معترض به رویکرد احمدی نژاد در خصوص ماجرای انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به سمت معاون اول رئیس جمهور، گفت: قطعا اگر برکناری وزرای مذکور به این دلیل بوده باشد قبح این حرکت دو چندان خواهد بود چرا که موضوع در این صورت ابعاد شخصی پیدا کرده و دیگر ارتباطی با مصالح کشور نخواهد داشت.از سوی دیگر احمد توکلی یکی دیگر از چهره های شاخص اصولگرایان و البته از منتقدان دولت نهم این اقدامات را فاقد هرگونه "توجیه عقلانی" دانسته است.

این اعتراضات که تنها ساعاتی پس از خبر عزل دو عضو برجسته کابینه دولت نهم صورت گرفته مشمول محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم می شود، باهنر که سعی کرده کمتر در تقابل با دولت قرار گیرد این بار انتقادات تندی به دولت نهم و رئیس آن کرده و به ابعاد حقوقی چنین تصمیمی نیز اشاره داشته است.باهنر در گفتگو با مهر، به گذشتن تغییرات کابینه از مرز نیمی از تعداد آنان اشاره کرد و با بیان اینکه اگر این مسئله در حالت عادی پیش می آمد رئیس جمهور موظف بود که کل اعضای کابینه را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی نماید، عنوان کرد: بدلیل اینکه ظرف 2 هفته دیگر مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری را داریم، دیگر نمی توانیم چنین کاری را انجام دهیم.نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه جلسات هیئت دولت غیرقانونی است و قاعدتا نمی تواند مصوبه ای هم داشته باشد، متذکر شد: بعد از مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری و اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی جلسات هیئت دولت قانونی خواهد بود.

در این میان انتصاب سریع مشایی پس از استعفای او از پست معاون اولی دولت تشکیل نشده دهم ـ البته با تاکید رهبر انقلاب مبنی بر برکناری او توسط رئیس جمهور ـ به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور که همواره اهمیت ویژه ای داشته است از یک سو و بحث جدی انتصاب علی کردان چهره دیگر نزدیک به احمدی نژاد به عنوان بازرس ویژه ریاست جمهوری، اسباب دلخوری و بعضا عصبانیت بیشتر اصولگرایان را از احمدی نژاد فراهم ساخته است.هرچند بسیاری این اقدامات رئیس دولت نهم را هدفمند دانسته و سناریوهایی را برای اینگونه اقدامات متصور شده اند اما فراتر از این مباحث نفس چنین اقداماتی است که با ادعاهای احمدی نژاد در تعارض اساسی است.

به نظر می رسد احمدی نژاد نمی تواند هیچ توجیه فنی و یا کاری برای چنین برکناری هایی داشته باشد زیرا کنار گذاردن وزرایی که نزدیک به چهار سال با وی و در کنار او فعالیت کرده اند به بهانه هماهنگ نبودنشان با وی و یا کم کاری آنها ـ دلایلی که در خصوص برکناری ها و عزل های گسترده در دولت نهم از سوی رئیس آن مطرح می شد ـ مطرح کند، زیرا با هیچ عقل و منطقی نمی توان پذیرفت که نبودن این وزرا و بکار گیری افرادی به عنوان سرپرست بتواند تحول خاصی در ده روز آینده ایجاد کند بنابراین تنها گزینه باقی مانده نوعی تصفیه حساب با این افراد یا جریانهایی منتسب به آنها و یا درگیری های شخصی می تواند باشد.بنابراین به نظر می رسد احمدی نژاد در تعیین اعضای کابینه آینده خود و روش اداره دولت دهم نیز به احتمال فراوان شیوه ای غیر قابل پیش بینی و شگفت آور را در پیش خواهد گرفت و با توجه به نوع برخورد اصولگرایان در مجلس به یقین می توان از هم اکنون پیش بینی کرد که احمدی نژاد پیروز میدان مبارزه با مجلس برای گرفتن رای اعتماد برای وزرایش خواهد بود، وزرایی که اگر در همین مسیر کنونی انتخاب کابینه توسط احمدی نژاد به وسیله وی تعیین شوند به جای کابینه ای برای خدمت، کابینه ای برای رئیس جمهور باید بر آن نام گذارد.

هرچند این حرف درست است که رئیس جمهور در انتخاب کابینه خود آزاد و مختار است اما به نظر می رسد این اختیار و آزادی باید در چارچوبی مبتنی بر عقلانیت، آرامش بخشیدن به جامعه، ایجاد همدلی و همگرایی میان همه نیروهای انقلاب و تجهیز همگانی برای تعالی تعریف شود وگر نه نوعی خودرایی و تشتت را موجب خواهد شد.آنچه مسلم است همانگونه که رئیس جمهور به خوبی و با تمام توان از ظرفیتهای قانونی که برای بالابردن اختیارات و قدرتش وجود دارد بهره می برد نیاز آن احساس می شود که نهادهای قانونی و رسمی مانند مجلس شورای اسلامی و یا نهادهای سیاسی و جریانهای اجتماعی نیز باید با درس گرفتن از وی برای جلوگیری از تنش بیشتر و پراکندگی نیروها در مسیر توسعه کشور از تمام توان و اختیارات خود بهره بگیرند.

*****

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ