سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۹/۰۴

چهارشنبه: 4/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 2:15 بامداد چهارشنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پیام اتحادیه های دانشجویی ایران برای اتحادیه دانشجویان اروپایی به مناسبت روز "دانشجو"
*****
تاجرنيا به 6 سال حبس و 74 ضربه شلاق محكوم شد
وكيل علي تاجرنيا از محكوميت موكل خود به 6 سال حبس و تحمل 74 ضربه شلاق از سوي شعبه 26 دادگاه انقلاب به رياست قاضي پير عباسي خبرداد. حميدفاتح نيا در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اعلام اين مطلب اظهارداشت: صبح امروز حكم علي تاجرنيادر شعبه 26 دادگاه انقلاب به بنده ابلاغ شد. وكيل تاجرنيا ادامه داد: موكلم به اتهام اجتماع و تباني به قصد برهم زدن امنيت عمومي به 5 سال حبس و اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام به يك سال حبس و توهين به مسوولان كشور ( رييس جمهور و مجموعه دولت) به 74 ضربه شلاق تعزيري محكوم شده است. وي بااشاره به نمايندگي موكلش در مجلس ششم اظهارداشت:اتهام توهين به مسوولان كشور در راي صادره بگونه‌اي بيان شده كه گويي موكلم در زماني كه رييس جمهور و اعضاي دولت مشغول به انجام وظيفه بودند به آنها توهين كرده است در حاليكه آنچه كه در راي آمده با متن كيفرخواست كاملا مغايرت دارد. گفتني است علي تاجرنيا عضو جبهه مشاركت در 29 خردادماه بازداشت و در 16 آبان ماه با توديع وثيقه يك ميليارد ريالي از زندان آزاد شد.

*****
رمضان زاده: مخالف احمدی نژادم و از این موضع بر نخواهم گشت

خانم کریم زاده همسر سخنگوی دولت خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار سلام، در مورد آخرین وضعیت همسرش گفت: «پنجشنبه هفته گذشته طبق قرار، با ایشان ملاقاتی داشتیم که حال جسمی شان خوب بود، اما نگران تعویق دادگاه بود و تاکید داشت که تکلیف دادگاه هرچه زودتر معلوم شود تا از بلاتکلیفی خارج شویم.»وی افزود:«مطالعه پرونده رمضان زاده توسط وکیل وی به دلیل سنگین بودن آن، ۲-۳ هفته بطول انجامید و پس از اتمام آن، پس از صحبت با قاضی صلواتی قرار شده است که ۹ آذر دادگاه برگزار شود.». کریم زاده با بیان اینکه روحیه همسرش خوب است، از قول وی گفت: «ما کارخلافی نکرده ایم، ولی اصلا امید نداشته باشید که آزاد شویم، زیرا اگر بخواهند این کار را انجام دهند تمام کارهایشان تاکنون بی نتیجه خواهد شد.».همسر عبدالله رمضان زاده در پاسخ به این سوال که وی تا چه حد از اخبار بیرون مطلع است؟ اظهار داشت: «تا حدی مطلع است، زیرا آقای ابطحی و... که به اینترنت دسترسی داشتند، وی را در جریان می گذاشتند.» کریم زاده در ادامه تصریح کرد: «همسرم می گوید که ما در انتخابات اخیر وارد میدانی شدیم که از ابتدا نباید به‌ آن ورود پیدا می کردیم، زیرا اینها می خواهند فقط خودشان در سیاست باشند و اگر وضع فعلی ادامه یابد باید همه ما از سیاست کنار بکشیم و کار را به کسانی واگذاریم که برای حفظ قدرت هر کاری می کنند و حاضرند عده ای را زندانی کنند تا خود در قدرت بمانند.».خانم کریم زاده همچنین با بیان اینکه رمضان زاده معتقد است اگر در زندان نبودند شاید کار به اینجا کشیده نمی شد و می توانستند جلوی به خشونت کشیده شدن اوضاع را بگیرند، گفت: «وی در این دوره بازداشت در پاسخ به سوالی که چرا مردم را کنترل نمی کنید؟ گفته است، حرف ما از اینجا خریداری ندارد و باید بیرون باشیم تا بتوانیم با‌ مردم سخن بگوییم.».وی در پایان خاطرنشان کرد: «رمضان زاده همیشه می گوید مدافع جمهوری اسلامی هستم، اما مخالف احمدی نژادم و از این موضع بر نخواهم گشت.»
*****
سفر بی سروصدای یک رئیس جمهور به ایران

رییس جمهور عراق و معاون وی در چند روز گذشته به صورت محرمانه و بی سروصدا سفری غیررسمی به ایران داشته اند.بنا بر اطلاعات کسب شده ، جلال طالبانی و عادل عبدالمهدی ظرف 2-3 روز گذشته وارد ایران شده اند و با مقامات کشورمان دیدار و گفت و گو کرده اند.گفته می شود محمود احمدی نژاد رییس جمهور، پیش از ترک تهران به مقصد 5 کشور آفریقایی و آمریکای لاتین با طالبانی دیدار و گفت و گو کرده است.همچنین شنیده شده است علت اصلی سفر طالبانی که جزء سران کردهای عراق نیز به شمار می رود، رایزنی پیرامون انتخابات پارلمانی عراق بوده است.همچنین عادل عبدالمهدی نیز در سفر به تهران مذاکراتی با برخی جریان های ایرانی و عراقی انجام داده است.گفته می شود طالبانی و عبدالمهدی در سفر به تهران با مقتدی صدر نیز دیدار و گفت و گو کرده اند.قانون انتخابات عراق با وتوی یکی از معاونین جلال طالبانی که جزء عرب های سنی عراق به شمار می رود، مورد چالش جدی در عراق قرار گرفته است.عرب های سنی عراق معتقدند می بایست 15 درصد کرسی های پارلمان عراق به عراقی های مقیم خارج این کشور اختصاص یابد.
*****
روزنامه همشهری از امروز (ساعاتی دیگر) با حکم قضایی منتشر خواهد شد
به گزارش مهر به نقل از یک منبع آگاه، دادگستری کل استان تهران توقیف موقت روزنامه همشهری را که عصر دوشنبه توسط معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده بود، دیروز سه شنبه لغو کرد و بدین ترتیب همشهری منعی برای انتشار نداشته و امروز منتشر خواهد شد.
در پی چاپ سهوی تصویر معبد لوتوس هندوستان در متن یک آگهی مربوط به گردشگری در شماره یکشنبه روزنامه همشهری ، هیئت نظارت بر مطبوعات روز گذشته تشکیل شده و بنابر اطلاعیه اولیه دبیرخانه این هیئت، به این روزنامه تذکر کتبی داده و پرونده این تخلف را نیز برای رسیدگی به دادگاه ارسال کرده بود. همشهری نیز در شماره دوشنبه خود از این اشتباه عذرخواهی نموده بود.در عین حال محمد علی رامین معاون وزیر ارشاد و دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات دیروز از استمرار توقیف همشهری تا زمان تشکیل دادگاه خبر داده بود.از سوی دیگر صبح امروز نیز اکثریت شورای شهر تهران با انتقاد از توقیف روزنامه همشهری و اشاره به موارد اشتباه مشابهی که پیش از این توسط برخی مطبوعات صورت گرفته بود خواستار سعه صدر مدیران مربوطه و پرهیز از برخوردهای دوگانه با مطبوعات و دادن بهانه های تبلیغاتی به بدخواهان شده بودند.پیش از این یک عضو هیات نظارت بر مطبوعات نیز تاکید کرده بود دلیل توقیف روزنامه همشهری منطقی نیست.ناصر سراج افزوده بود: من معتقدم این مشکل به زودی برطرف خواهد شد . توقیف این روزنامه پر تیراژ کار درستی نبوده و اتهام وارد شده از درجه اعتبار ساقط است.سراج با بیان اینکه از جمله افرادی بوده است که از تایید توقیف همشهری خودداری کرده تصریح کرد: به نظر من باید اندکی شکیبا بود و این مشکل با صبر و سکوت برطرف خواهد شد.وی در پایان گفت: روزنامه همشهری ‌مدتی قبل در ویژه نامه ای با ۴۰۰ هزار تیراژ مخالفت خود را با فرقه بهائیت اعلام کرده است و زدن این اتهام به این روزنامه اصولگرا دور از ذهن است.
*****
دولت برآمده از کودتا "امتیاز تبلیغات گردشگری سلامت" را به باند اسفندیار مشایی واگذار کرد

با تصویب دولت برآمده از کودتا امتیاز تبلیغات گردشگری سلامت به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران وابسته به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که از چهارسال پیش در اختیار اسفندیار رحیم مشایی پدر عروس احمدی نژاد و باند نزدیک به اوست،واگذار کرد.
این مصوبه با شماره168119/ت43281هـ را محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ کرده است.
بر اساس این ابلاغیه امتیاز تبلیغات گردشگری سلامت از جمله تبلیغ امکانات توریسم درمانی کشور در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران که وابسته به سازمـان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است با رعایت ضوابط و مقرراتی که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌کند واگذار می‌شود.
خبرگزاری مهر گزارش داد که انتشار یک آگهی مزایده در خصوص فضاهای خدماتی و فرهنگی کاخ های گلستان، سعدآباد و نیاوران که چندی پیش توسط " کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران" صورت گرفت نیز جنجال ساز شده بود.
علی اصغر پرهیزکار مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از یاران اسفندیار رحیم مشایی پدر عروس و رییس دفتر احمدی نژاد اشت.
*****
شعری برای شرف اهل قلم: احمد زیدآبادی
رضا راد
--
پرواز کن کبوتر آزاد پیشه
هان تا بی کرانه ها
تا قلب آسمان
چشم انتظار قاضی بیدادگر نمان
در ساحت مقدس این خاک جنگزار
جرم تو عاشقی ست
حکم تو سنگسار زین شهر بی خدا،
تو همان بیدلی که دوسیب
از درخت قصه ی ما چید و پرکشید
مستانه، بارعشق را به دوش خود نهاد
با این گناه، رفت به تبعید و پرکشید
گفتم به چشمهات
گر نام این بت بزرگ را تو بی مقام
یکدم صدا کنی، جنایت است
در قصه های عشق
یاد ندا کنی جنایت است
اما اگر به چوب و چماق و تفنگ و سنگ
نامردمی به مردمکان خدا
کنیزان بت تو را همیشه ی عالم عنایت است
در شهر آشناهمچون تو صد هزار کبوتر که سوختند
همچون تو دیده های من و شعر و آفتاب
بر آسمان گرم خدا چشم دوختند
با تار و پود دل همه ی عمر بافتیم
پیراهنی که مفت به دشمن فروختند
من واژه های شعر غم آلود خویش را
ای صاحب قلم، به تو تقدیم میکنم
احمد بدان که تا رهاییت از این قفس
درد دلی چنین
با روزهای ساکت تقویم میکنم
*****
ریشه یابی صدور محکومیت سنگین برای زیدآبادی
تاوان انتقاد از "سیدعلی گدا"
شش سال زندان،پنج سال تبعید در گناباد و محرومیت مادام العمر از فعالیت های سیاسی و اجتماعی، تاوان "احمد زیدآبادی" روزنامه نگار سرشناس و دبیر کل سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و نگارش نامه انتقادی به آیت الله خامنه ای است.حکم صادر شده برای وی یکی از سنگین ترین احکامی است که تاکنون دادگاه انقلاب برای زندانیان سیاسی انتخابات ریاست جمهوری صادر کرده است با این حال بنا به اطلاع خبرنگار جرس زیدآبادی همچنان از روحیه ای عالی برخوردار است و امید و انرژی را به هم بندهای خود نیز منتقل می کند.
دادگاه گفته است که او در صورت تودیع وثیقه 350 میلیونی به طور موقت از زندان آزاد خواهد شد.این دادگاه قبلا قرار وثیقه 250 میلیونی را برای آزادی زید آبادی تعیین کرده بود اما اکنون بدون آوردن هیچ دلیلی قرار وثیقه را 100 میلیون افزایش داده است. در کیفرخواست صادر شده توسط دادگاه علیه زید آبادی، علاوه بر اتهام های کلیشه ای مانند تبلیغ علیه نظام،اتهام جالب توجهی مانند طراحی اغتشاش از طریق حمایت از کاندیداتوری عبدالله نوری نیز مطرح شده است ولی ناظران می گویند دلیل اصلی صدور احکامی مانند تبعید و محرومیت های سیاسی و اجتماعی برای او بیش از هر چیز مربوط به نامه ای است که وی در سال 86 خطاب به خامنه ای نوشته بود.
زید آبادی در فرازی از نامه خود به آیت الله خامنه ای گفته بود که چرا "پرسش علنی از رهبری و یا نقد گفته‌ها و عملکرد وی، عملا در جامعه ایران ممنوع است؟این نامه در همان زمان با واکنش های شدیدی از سوی جناح محافظه کار روبرو شد اما حکم حبس و تبعید و محرومیت برای زیدآبادی پاسخ خوبی به این سوال است که چرا پرسش و نقد رهبری ممنوع است.
*****
ناجا:برخورد با تجمعات غیر‌قانونی 16آذر

اسماعیل احمدی‌مقدم در همایش پلیس، امنیت و افق چشم‌انداز 1404 در مورد دستگیری یك باند ضد اخلاقی افزود: آنچه به آن تمركز كرده‌ایم امنیت در فضای مجازی و تبادل اطلاعات در این حوزه است كه بستر جرایم نوظهور را موجب شده است به طوری كه بسیاری از دوستی‌های خیابانی را به شكل‌ دوستی‌های اینترنتی رقم زده و كار را سخت‌تر كرده است چرا كه كاربران اینترنتی اطلاعی ندارند كه پشت خط اینترنت چه كسی با آنها صحبت می‌كند.
به گزارش خبرنگار ایلنا،وی ادامه داد: فضای مجازی امروز باعث شده گروه‌های ضد اخلاقی تشكیل شود و پارتی‌ها از بستر اینترنت رواج‌ پیدا كند كه گروه‌های ضداخلاقی نیز از این مقوله هستند كه هنوز در ایران توسعه پیدا نكرده اما شروعش می‌تواند خطرناك باشد. احمدی‌مقدم در رابطه با دستگیری باند ضد اخلاقی ادامه داد: در این گروه 25 نفر دستگیر شدند كه یك طراح داشته و اقدام به عضوگیری كرده است. در این گروه 12 زوج آن هم متاسفانه همه تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند و به بحران شدید خانوادگی منجر شده است كه البته همه آنها دستگیر شده‌اند.
فرمانده كل نیروی انتظامی در رابطه با قتل پسر سردار هاشمی نیز گفت: من هنوز اطلاعی ندارم گروه تشخیص هویت توانسته تاكنون صحنه جرم را ثبت كند و هم‌اكنون پرونده در دست بازپرس است.اطلاعات در مورد قتل پسر سردار هاشمی از نیروی انتظامی بیرون نرفته و انتشار این اخبار به دست قاضی پرونده بوده است كه البته پلیس تمام تلاش خود را برای كشف این پرونده می‌كند. وی در مورد لایحه اخذ جرایم رانندگی گفت: جرایم باید بازدارنده باشند در یك نگاه مردم جریمه می‌شوند و جریمه جزو سبد زندگی آنهاست. اما نگاه دیگر غلط اجبار و ثبت آن در دفاتر است كه هم وقت مردم را ضایع كرده و هم هزینه زیادی به آنان تحمیل می‌كند.
احمدی‌مقدم افزود: این لایحه نگاه بخشی داشته و من به آن خوش‌بین نیستم امیدواریم موضوع ثبت را یك طرفه كرده و برای ثبت جرایم دو بار مردم را وادار به اتلاف وقت نكنند چرا كه ثبت اموال غیرمنقول اختیاری است و این در حالی است كه فقط جرایم ریالی وجود ندارد و انواع جرایم در جامعه مشاهده می‌شود. فرمانده ناجا در پاسخ به سئوال خبرنگارایلنا در رابطه با اقدامات پلیس به مناسبت 16 آذر گفت: هنوز برنامه خاصی كه قرار باشد اتفاق بیفتد اطلاعی نداریم اما هر تجمعی باید به صورت فراخوان و قانونی اتفاق افتد اگر غیرقانونی باشد پلیس با آن برخورد قاطع می‌كند. وی در مورد افزایش حضور نیروهای پلیس در سطح خیابان‌ها در روز 16 آذر ادامه داد: بستگی دارد كه در آن روز چه اتفاقی بیفتد و در حال حاضر تصوری از اتفاق آن روز نداریم بنابراین نمی‌توانم پیش‌بینی برنامه پلیس را ارائه دهم.
احمدی‌مقدم همچنین به مناسبت روز جهانی خشونت علیه زنان در ترسیم بیشترین جرم علیه زنان ایرانی گفت: آنچه كه بیشترین نمود را دارد اغفال، فریب و تجاوز به زنان است امروز مهم‌ترین بخش از جرم علیه زنان را تشكیل می‌دهد چرا كه در مواردی مثل اعتیاد نسبت مردان بیش از زنان است. به طوری كه نسبت زنان به آقایان پنج درصد است و زنان در دایره مجرمین نیز در مقایسه با مردان درصد كمتری دارند. وی ادامه داد: اما آنجایی كه به زنان ظلم می‌شود نگاه طمع‌آمیز به فیزیك و جسم زنان است كه در مقایسه با آقایان بسیار بیشتر اتفاق می‌افتد معمولا اغفال یك زن توسط چندین مرد و یا یك مرد بسیار اتفاق افتاده است بنابراین به نظر می‌رسد زنان باید آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهند. تسهیل در امر ازدواج و ایجاد زمینه اشتغال در این زمینه می‌تواند موثر باشد و برخی از سازمان‌ها كاركردشان را متناسب با وضعیت جامعه كنند و نیازهای جنسی را باید در قالب مشروع تسریع كنیم.
*****
افزایش ُبرد سامانه موشكي"تور ام 1 "در ایران
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران از ارتقاء برد عملياتي سامانه پدافند موشكي تور ام 1 به 35 هزار پا خبر داد.سردار امير علي حاجي زاده فرمانده نيروي هوافضاي انقلاب اسلامي در گفتگويي تفصيلي با خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس و سپاه نيوز، به تشريح ويژگي‌ها و نكات برجسته رزمايش مدافعان آسمان ولايت 2 پرداخت و گفت: اين رزمايش مشترك از برخي جهات حائز نكات مثبت بسيار مهمي بوده است كه از آن جمله مي‌توان به اجراي عمليات مشترك توسط نيروهاي پدافندي سپاه و ارش اشاره كردبه گفته وي منطقه وسيع عمليات كه تقريبا نيمي از كشور را شامل مي‌شود، در كنار گسترده بسيجيان در بخش‌هاي ديده باني، اطلاع رساني و توپخانه به همراه بكارگيري گسترده تجهيزات جديد، از ديگر ويژگي‌هاي اين رزمايش است.
* استفاده از توپخانه براي انهدام هواپيما
وي استفاده از توپخانه هاي ارتفاع متوسط كه توسط متخصصان دفاعي كشورمان ساخته شده است را از ديگر نكات مهم عملياتي عملياتي اين رزمايش خواند و افزود: توانسته‌ايم با شبكه كردن اين توپخانه‌ها براي انهدام هواپيماها در ارتفاع بالا از اين تجهيزات بهره بگيريم و آنها با مجهز شدن به سيستم‌هاي كنترل آتش، به صورت شبكه در اختيار ما هستند.حاجي زاده همچنين استفاده از توپخانه‌ها با نواخت بالا را براي انهدام سامانه همچون موشك هاي كروز مورد اشاره قرار داد و افزود: اين توپخانه‌ها مجهز به سيستم كنترل آتش بوده و به صورت هوشمند عمل مي‌كنند و جزئي از شبكه بزرگ فرماندهي و كنترل پدافند نيروهاي مسلح هستند.فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه پاسداران ارتقاي مراكز كنترل و فرماندهي از سنتي به مدرن را ديگر دستاورد اخير اين نيرو دانست و افزود: هم سخت افزار و هم نرم افزار اين سامانه‌ها كاملا مدرن و بومي بوده و با سيستم‌هاي راداري و زير مجموعه هاي خود به صورت يك شبكه هوشمند عمل مي‌كنند.
* ارتقاء سيستم موشكي تور ام 1
حاجي زاده در ادامه با اشاره به خريد سيستم پدافند موشكي تور ام يك از كشور روسيه گفت: طي دو سال اخير و با توجه توانمندي بسيار بالايي متخصصان وزارت دفاع و سپاه پاسداران موفق شديم برد اين سامانه را از حالت استاندار خريداري شده به 35 هزار پا ارتقاء دهيم.وي اضافه كرد: با توجه به اينكه عمده هواپيماها در ارتفاع بين 25 تا 35 هزار پايي اقدام به مانور و رهايي بمب مي‌كنند اكنون با سامانه جديدي مي‌توانيم اين ارتفاع را به خوبي پوشش داده و با آنها مقابله كنيم.
* انهدام بمب‌هاي رها شده از هواپيما
فرمانده نيروي هوا فضا يكي ديگر از ويژگي‌هاي رزمايش مدافعان آسمان ولايت را هدف قرار دادند بمب‌ها و موشك‌هاي پرتاب شده از هواپيماهاي دشمن عنوان كرد و گفت: حدود يك سال است به چنين توانايي دست پيدا كرديم و علاوه بر هواپيما، موشك‌ها و بمب‌هاي آن را هم مي‌توانيم هدف قرار دهيم.سردار حاجي زاده همچنين از ارتقاء سيستم‌هاي پدافندي سپاه پاسداران در مقابل جنگ الكترونيك خبر داد و گفت: ضمن مقابله با اين سيستم مي‌توانيم اثرات آن را به خوبي كنترل كرده و دشمن را از اين حربه مهم خود، خلع سلاح كنيم.
*****
نیویورک پست:
لابی ایران بین دانشگاه های آمریکا پول پخش می کرد
روزنامه " نیویورک پست " چاپ آمریکا روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که بنیاد " علوی " که اخیرا اموال این بنیاد در آمریکا به دلیل وابستگی ها و ارتباطات مالی با دولت ایران ، توقیف شده است ، صدها هزار دلار به دانشگاه های کلمبیا و راتجرز کمک مالی کرده است .
در این گزارش به نقل از دادستان نیویورک گفته شده است که بنیاد علوی چند ماه قبل از دعوت دانشگاه کلمبیا از محمود احمدی نژاد برای سخنرانی در این دانشگاه ، مبلغ 100 هزار دلار به این دانشگاه کمک مالی کرده است .با این حال " دیوید استون " سخنگوی دانشگاه کلمبیا ضمن تایید دریافت کمک مالی از بنیاد علوی ، وجود هر گونه ارتباطی بین دریافت این مبلغ کمک مالی و دعوت از رییس جمهوری ایران برای حضور در این دانشگاه در سپتامبر 2007 را رد کرده است .در گزارش نیویورک پست ادعا شده است که بنیاد علوی در طول 25 سال گذشته مجموعا بیش از 332 هزار دلار کمک مالی در اختیار دانشگاه کلمبیا در نیویورک قرار داده است .
در این گزارش اشاره شده که بنیاد علوی با این کمک های مالی سعی داشته است تا اساتید " ضد اسراییلی " دانشگاه کلمبیا را به استخدام خود در آورده و از آنها در جهت اهداف دولت ایران بهره برداری کند .در گزارش نیویورک پست به نقل از "مایکل روبین " کارشناس امور ایران در در موسسه " آمریکن اینترپرایز" ( یکی از موسسات محافظه کار ) درباره پرداخت پول به برخی اساتید دانشگاه کلمبیا و راتجرز از سوی بنیاد علوی آمده است: با این کار می خواستند تا سیاست های دولت ایران از سوی برخی آکادمیسین ها تطهیر و توجیه شود و برخی اساتید خود را به پول می فروخته اند ".
اما در مقابل این دیدگاه " هوشنگ امیر احمدی " استاد دانشگاه راتجرز( که در محافل ایران از او به عنوان دلال رابطه با آمریکا نام برده می شود ) در این گزارش به روزنامه نیویورک پست می گوید : " کمک های بنیاد علوی به هیچ وجه به طور مستقیم به اساتید پرداخت نشده بلکه در اختیار دانشگاه قرار می گرفته است"."
آدام کافمن " مسئول تیم تحقیق پرونده بنیاد علوی در دادستانی منهتن نیویورک در این باره به نیویورک پست می گوید : " ما شواهدی قوی داریم که تمام فعالیت های بنیاد علوی از سوی حکومت ایران کنترل می شده است ".بنیاد علوی دارای بیش از 650 میلیون دلار دارایی در آمریکا است که اخیرا اموال این بنیاد به دلیل آنچه که دادستانی آمریکا " ارتباط مالی با دولت ایران " خوانده است ، توقیف شده است . بنیاد علوی دارای یک برج 36 طبقه در نیویورک و 4 مسجد و مراکز اسلامی مختلفی در سراسر آمریکا و نیز حساب های بانکی متعددی در آمریکا است . آمریکا مدعی است این بنیاد در اصل نقش لابی دولت ایران را در آمریکا بازی می کرده است .
*****
عزم جدي نهادهاي دولتي و روحاني براي حضور در مراکز آموزشي
واگذاري شماري از مدارس به حوزه هاي علميه آغاز شد
عمليات اجرايي واگذاري شماري از مدارس به حوزه هاي علميه آغاز شد تا هيچ جاي ترديدي درباره اجرايي شدن اين طرح و ساير طرح هاي مشابه مانند طرح استقرار دائمي روحانيون، تشکيل بسيج دانش آموزي در مدارس ابتدايي، اعزام مدرسان تربيت سياسي به مدارس و... وجود نداشته باشد.
ديروز ايلنا به نقل از دبير ستاد همکاري هاي حوزه هاي علميه و آموزش و پرورش با اشاره به تصويب آيين نامه واگذاري مدارس خبر داد در چندين استان کشور حوزه هاي علميه مديريت برخي مدارس را بر عهده گرفته اند. حجت الاسلام والمسلمين علي ذوالعلم در حاشيه نشست خبري که به مناسبت برگزاري «دهه بصيرت و ولايت» برگزار شد، در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه واگذاري مديريت مدارس به حوزه هاي علميه از سوي وزارت آموزش و پرورش در چه مرحله يي است، گفت: زمينه همکاري هاي حوزه هاي علميه و آموزش و پرورش گسترده است و موضع آموزش و پرورش و حوزه هاي علميه همکاري دوجانبه و نه تنها همکاري صرف يک نهاد است.
اين مقام روحاني با اعلام اين خبر که در حال حاضر بعضي از حوزه هاي علميه در استان هاي کشور و شهر قم مديريت مدارس کشور را بر عهده گرفته اند، افزود؛ حوزه هاي علميه به خصوص در تهران و قم در قالب مجوزي که از آموزش و پرورش گرفته اند به مديريت مدارس مي پردازند و در مجموع مديريت و عملکرد موفقي داشته اند. ذوالعلم با اشاره به اينکه اخيراً آيين نامه تاسيس مدارس وابسته در شوراي عالي آموزش و پرورش تصويب شده است، که به موجب آن نهادها و ارگان هايي همچون حوزه هاي علميه مي توانند در صورت کسب شرايط لازم مديريت مدارس را بر عهده بگيرند، گفت؛ اين اقدام در جهت سياست هاي کلان آموزش و پرورش صورت گرفته است و حوزه هاي علميه قطعاً از جمله نهادهايي هستند که حتي از قبل از انقلاب هم با توان خود نقش مهمي در مسائل آموزش داشته اند و امروز نيز بستر فعاليت هاي حوزه هاي علميه مناسب تر است.
او با اشاره به اينکه در آيين نامه مدارس وابسته استثنايي براي هيچ گونه از بخش ها و ارگان ها لحاظ نمي شود، تاکيد کرد؛ حوزه هاي علميه کارکردهاي بسياري در زمينه هاي آموزشي، پژوهشي و تربيتي دارند که مي توانند در جريان تعليم و تربيت کشور موثر باشند. ذوالعلم در پاسخ به سوال ديگري مبني بر تعداد مدارس واگذار شده به حوزه هاي علميه و صحت خبر واگذاري چهار هزار مدرسه گفت؛ وقتي بحث واگذاري چهار هزار مدرسه مطرح شد، فهميديم منشأ و اصل قضيه چه بوده اما اصل بر اين است که زمينه سازي اين بحث براي همه ارگان ها فراهم شود.
با اين حال ايلنا در انتهاي گزارشي که ديروز در اين باره در سايت خود منتشر کرد، نوشت؛ دبير ستاد همکاري حوزه علميه و آموزش و پرورش در حالي خبر واگذاري مديريت مدارس به حوزه هاي علميه را در قالب آيين نامه واگذاري مدارس وابسته در جمع خبرنگاران مطرح کرد که هنوز آيين نامه واگذاري مدارس وابسته به تاييد محمود احمدي نژاد نرسيده است. بسياري از کارشناسان معتقدند طرح هايي که در راستاي تربيت فرهنگي و اخلاقي و حتي سياسي دانش آموزان- حتي در مقاطع پايين تحصيلي- در روزهاي اخير از آنها صحبت مي شود، نشان از نارضايتي عميق دولت و مراکز حکومتي از فضاي فرهنگي مدارس دارد.
با اين حال به گفته برخي ديگر از کارشناسان بسياري از اين طرح ها با توجه به محدوديت هاي قانوني و موانع ساختاري آموزش و پرورش- مانند شرايط پيچيده مالي و اداري وزارتخانه و مدارس وابسته- اجرايي نيست، اما صحبت هايي نظير آنچه حجت الاسلام ذوالعلم ديروز گفته است، نشان از عزم جدي نهادهاي دولتي براي سامان دادن فضاي فرهنگي حاکم بر مدارس و اصلاح شيوه تربيتي دانش آموزان دارد.
*****
رامين مهمانپرست،سخنگوي جديد وزارت خارجه اعلام کرد
موافقت مشروط ايران با خروج سوخت 5/3 درصد
رامين مهمانپرست سخنگوي جديد دستگاه ديپلماسي در نخستين کنفرانس مطبوعاتي خود از موافقت مشروط رژیم براي خروج اورانيوم 5/3 درصد خبر داد.
ششمين سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي حاضر در سالن سخنگويي به سوالات متعدد درخصوص تامين سوخت رآکتور تهران و پاسخ ايران به پيشنهاد آژانس بين المللي پاسخ داد.رامين مهمانپرست که چندي است به جاي حسن قشقاوي در پست سخنگويي در دستگاه سياست خارجي ايفاي نقش مي کند اعلام کرد؛ در ايران کسي با انتقال سوخت 5/3 درصد مخالفت ندارد. آنچه گفته شده در نحوه خروج آن است و بايد در شرايطي سوخت از کشور خارج شود که طرف هاي معامله اطمينان ايران در تامين سوخت 20 درصد را جلب کنند.اين در حالي است که پاسخ ايران به پيشنهاد آژانس بين المللي نتوانسته رضايت شش کشور دائم شوراي امنيت را تامين کند و در همين راستا ايالات متحده امريکا نيز با اندک خواندن فرصت باقي مانده خواستار تعامل و همکاري جدي تهران با آژانس در زمينه انتقال سوخت شد.
مهمانپرست روز گذشته ضمن رد هرگونه اختلاف در داخل کشور گفت انتقال سوخت از ايران مي تواند يکي از راه هاي تضمين غرب به ايران باشد. سخنگوي وزارت خارجه در اين باره توضيح داد؛ سه روش براي تامين سوخت رآکتور تهران ارائه شده بود که روش اول خريد سوخت، روش دوم توليد آن توسط دانشمندان خودمان و شيوه سوم معاوضه سوخت 5/3 درصد با 20 درصد است.
مهمانپرست افزود؛ هيچ اختلاف نظري در بين مسوولان راجع به تامين سوخت رآکتور تهران وجود ندارد و اصولاً تصميم گيري ها و تصميم سازي در اين زمينه روندي را طي مي کند که موجب اختلاف نظر نمي شود. او در خصوص تضمين 100 درصدي گفت؛ ما راه حل نمي دهيم. راه حل را بايد کشورهايي بدهند که مي خواهند سوخت 20 درصدي را به ما تحويل دهند. اما يکي از اين راه حل ها مي تواند مبادله سوخت در داخل کشورمان باشد. به گفته مهمانپرست پاسخ ايران بيان شده و طرف مقابل پاسخ را دريافت کرده است. آنچه مطرح شده آمادگي تامين سوخت رآکتور ايران با تضمين 100 درصدي است. او بار ديگر با اشاره به اينکه ايران در رابطه با تضمين صد درصدي تحويل سوخت راه حلي ارائه نمي کند و همچنين راه حل هايي که کشورهاي مختلف پيشنهاد مي کنند، بايد اين تضمين را ايجاد کند، افزود؛ کشورهايي که ما با آنها در حال مذاکره هستيم، سابقه خوبي در افکار عمومي از خود بر جا نگذاشته اند. ما تعهداتي با فرانسوي ها، انگليسي ها و امريکا يي ها داشته ايم که متاسفانه به رغم تعهدات زياد و امضاي اسناد به اين تعهدات عمل نکردند. اين عدم انجام تعهدات نوعي بي اعتمادي ايجاد کرده است. براي اينکه يک بار ديگر مشکلات قبلي تکرار نشود، ما به دنبال گرفتن تضمين صد درصدي هستيم.
اما از آنجا که اخيراً ترکيه خواستار الحاق به مذاکره گروه 1+5 شده است. مهمانپرست در خصوص رويکرد ايران در اين باره گفت؛ بسياري از کشورهاي دوست با نيت کمک کردن به حل بعضي از موضوعات اعلام آمادگي مي کنند. براي ما تامين منافع ملي و احقاق حقوق اساسي مان مهم است. هر موضوعي کمک کند که حقوق ما به شکل بهتري تامين شود، ما از آن استفاده مي کنيم. بحث هسته يي ايران نيز بايد از موضع سياسي خارج شود. اين موضوع يک موضوع حل شده است. ايران عضو ان پي تي است که طبق معاهدات ان پي تي بايد سوخت مورد نياز مان در اختيارمان قرار گيرد و در آينده يي نزديک با اتمام منابع فسيلي بيشتر شاهد تبادل انرژي هسته يي در دنيا خواهيم بود. اين يک بحث کاملاً تجاري و با ادبيات تجاري خود خواهد بود.
مهمانپرست سپس درخصوص سفر احمدي نژاد به کشورهاي امريکاي لاتين و مذاکرات درخصوص غني سازي سوخت در داخل ايران گفت؛ توانايي غني سازي اورانيوم تا 20 درصد در بين دانشمندان هسته يي جوان ما وجود دارد و هيچ منعي هم براي غناي بالاي 5 درصد طبق معاهدات ان پي تي وجود ندارد. اما در شرايط فعلي يکي از پيشنهادات مسوولان ما خريد سوخت 20 درصد براي رآکتور تحقيقاتي تهران است. و سفر جناب آقاي احمدي نژاد و هيات همراه و بحث هاي اقتصادي آن نيز ربطي به اورانيوم ندارد.سخنگوي وزارت خارجه سپس به موضوع راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر و نقض تعهدات فني و نظامي روسيه در قبال ايران پرداخت. اما به رغم هشدارهاي اخير نمايندگان مجلس درخصوص تغيير سياست هاي مسکو در قبال ايران و همچنين معلق شدن وضعيت نيروگاه بوشهر، مهمانپرست از راه اندازي نيروگاه بوشهر تا اسفندماه خبر داد.
اين در حالي است که پيشتر مقامات روسي آخر سال ميلادي يعني 36 روز ديگر را زمان راه اندازي اين نيروگاه اعلام کرده بودند که البته با تعويق چندين باره بار ديگر هفته گذشته وزير انرژي روسيه گفت اين نيروگاه در موعد مقرر افتتاح نخواهد شد.با اين همه مهمانپرست در اين باره به خبرنگاران گفت؛ آنچه باعث تاخير نيروگاه بوشهر شده است، بعضي موارد فني بوده است. آخرين توافقاتي که با طرف روس داشتيم انجام تعهدات در قبال نيروگاه هسته يي بوشهر تا پيش از پايان سال هجري شمسي يعني اسفندماه بوده است که اين مغايرتي با پايان سال ميلادي ندارد ولي با اين حال چون افکار عمومي نسبت به تعهداتي که کشورهاي دوست با ما دارند، حساس هستند اميدواريم اين حساسيت ها تحريک نشود و اين تعهدات در زمان مقرر خود انجام گيرد.
در ادامه نشست خبري روز گذشته سخنگوي وزارت خارجه هرگونه درخواست جلال طالباني رئيس جمهور عراق از ايران مبني بر توقف احکام اعدام براي برخي از افراد را رد کرد. اين در شرايطي است که روز گذشته مشاور رسانه يي جلال طالباني سفر يکشنبه وي را به ايران تاييد کرد و گفت طالباني براي سپاسگزاري از احمدي نژاد به خاطر توقف اعدام فعالان کرد به ايران سفر کرده است. در همين رابطه هرچند حسن کاظمي قمي سفير ايران در عراق نيز گفت اين ديدار ربطي به ايراني هاي کرد زنداني ندارد اما راديو فرانسه خبر داده جلال طالباني خواستار رهايي دو شهروند کرد ايراني از حکم اعدام شده است.
با اين همه سخنگوي وزارت خارجه چنين درخواستي را از جانب رئيس جمهور عراق تکذيب کرد.
*****
حضور کمي جدي روس ها در نيروگاه بوشهر
ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت؛ روابط دو کشور ايران و روسيه با انجام شايسته تعهدات روسيه درباره نيروگاه بوشهر و موشک هاي اس- 300 گسترش بيشتري پيدا مي کند. به گزارش ايسنا سيدمحمدحسن ابوترابي فرد صبح ديروز در مراسم تشييع جنازه مرحوم علي کردان در نهاد رياست جمهوري در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال که از طرفي شاهديم که روس ها به وعده هاي خود در مورد نيروگاه بوشهر عمل نکرده و از طرف ديگر به وعده خود در مورد موشک هاي اس- 300 نيز عمل نکرده اند، گفت؛ در گفت وگو و ملاقات هايي که مسوولان دو کشور با يکديگر داشتند اين مسائل را مطرح کرده ايم. بنده خود در ملاقاتي که با نايب رئيس دوماي روسيه داشتم نگراني ايران را در مورد تعهدات روسيه در ارتباط با نيروگاه بوشهر اعلام کرده و تاکيد بر آن داشتم که تعهدات در زمان قانوني انجام شود، آنها نيز در اين ملاقات ها موانع و مشکلات خود را تشريح کردند.
ابوترابي فرد با بيان اينکه تا آنجا که اطلاع داريم مهندسان، مشاوران و مسوولان ذي ربط در نيروگاه با يک حضور کمي جدي مشغول به کار هستند، گفت؛ آقاي صالحي نيز روند کار را مثبت ارزيابي کرده اند. البته ما نيز تاکيد داريم روسيه به تعهدات خود در مورد نيروگاه بوشهر و موشک هاي اس- 300 هر چه زودتر عمل کند و روابط دو کشور با انجام شايسته اين تعهدات از طرف روسيه گسترش بيشتري پيدا مي کند.
*****
افزايش فروش آنلاين داروهاي تقلبي آنفلوآنزاي خوکي در اينترنت
يک شرکت ايمني اينترنتي اعلام کرد باندهاي تبهکار با فروش آنلاين داروهاي تقلبي آنفلوآنزاي خوکي در حال دستيابي به ميليون ها دلار ثروت هستند. شرکت انگليسي Sophos اعلام کرد تاکنون از انتشار صدها ميليون تبليغ داروهاي تقلبي آنفلوآنزاي H1N1 در سال جاري جلوگيري کرده است که بسياري از آنها در تلاشند نمونه تقلبي داروهاي آنتي ويروسي مانند Tamiflu را به مشتريان نگران خود بفروشند. اين داروي سوئيسي توسط سازمان بهداشت جهاني به منظور معالجه و کاهش سرعت پيشرفت بيماري آنفلوآنزاي خوکي معرفي شده است. اين شرکت اعلام کرده است بسياري از باندهاي تبهکاري که اين تبليغات را انتشار داده اند روسي بوده و پنج کشوري که بيشترين ميزان خريد از اين داروهاي تقلبي را داشته اند کشورهاي امريکا، آلمان، انگلستان، کانادا و فرانسه بوده اند. سخنگوي اين شرکت اعلام کرد اين گروه هاي خلافکار در واقع سلامت، اطلاعات شخصي و جزييات کارت هاي اعتباري مشتريان خود را در معرض خطر قرار مي دهند. همچنين اين گروه ها براي موجه نشان دادن تبليغات خود از نام Canadian Pharmacy استفاده کرده اند.
بررسي هاي اين شرکت نشان مي دهد Glavned يکي از شبکه هايي که توسط روسيه اداره مي شود از گسترش وب سايت هاي دارويي روزانه 16 هزار دلار درآمد دارد که در صورتي که باندهاي تبهکار عضو چندين شبکه مشابه باشند، درآمد روزانه آنها به 100 هزار دلار هم خواهد رسيد. بر اساس گزارش رويترز، گزارش هاي سازمان بهداشت جهاني نشان مي دهد پاندمي آنفلوآنزاي H1N1 از ماه مارس تاکنون در ميان بيش از 206 کشور جهان گسترش پيدا کرده و حدود شش هزار و 250 مرگ را بيشتر در مناطق امريکايي به بار آورده است.
*****
ثبت نام آزمون ادواري
استانداردهاي مهارتي
ثبت نام اينترنتي دهمين دوره آزمون ادواري استانداردهاي مهارتي رشته هاي هنري قطب تهران از روز يکشنبه اول آذر شروع شد. به گزارش ريال نيوز، فتح الله عذيري رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شميرانات و شمال تهران گفت؛ آزمون ادواري استانداردهاي مهارتي هرساله در دو مرحله در ماه هاي تير و دي برگزار مي شود و اين مرحله دهمين دوره آن است که براي دومين دوره متوالي ثبت نام آن به صورت اينترنتي برگزار مي شود. متقاضيان مي توانند براي ثبت نام و کسب اطلاعات بيشتر به آدرس سايت اينترنتي WWW.ERSHADSHEMIRANAT.IR مراجعه کنند.
*****
تلاش براي پايان دادن به 11 سال دوري يک مادر و فرزند
زني که 11 سال قبل به خاطر فقر، کودکش را به خانواده ديگري سپرده بود اکنون براي پيدا کردن فرزندش از پليس درخواست کمک کرده است.اين زن زماني که از پيدا کردن فرزندش نااميد شد ماجراي فقر و سال هاي سختي اش را براي پليس توضيح داد و گفت؛ سال 77 بود که از لحاظ مالي دچار مشکل شدم. نمي توانستم هزينه هاي زندگي خود و فرزند دوساله ام را که احسان نام داشت، تامين کنم. همسايه کناري ما از من خواست بچه را به خانواده يي ثروتمند بدهم تا آنها از اين کودک نگهداري کنند. اول قبول نکردم و دلم نيامد فرزندم را رها کنم. فشارهاي مالي روز به روز بيشتر مي شد و من هم يک زن بي سرپرست بودم. عرصه هر روز بر من تنگ تر و اصرارهاي همسايه بيشتر مي شد. من هم سرانجام با پيشنهاد او قبول کردم پسرم را به خانواده يي ثروتمند که فرزند هم نداشتند، بسپارم. زن همسايه و دخترش با آن خانواده قرار گذاشتند. من آنها را در ميدان پاستور ديدم و بچه را تحويل شان دادم. قرار ما اين بود که کودک را هر چند وقت يک بار ببينم اما هر بار که مي خواستم به ملاقات احسان بروم زن همسايه و دخترش بهانه يي مي آوردند.اين زن ادامه داد؛ من فرزندم را دوست داشتم و در اين سال ها هرچه کردم نتوانستم او را از ذهنم بيرون ببرم. حاضر هستم براي يک لحظه ديدار او همه زندگي ام را بدهم. اما هرچه به زن همسايه مي گويم به حرف من توجهي نمي کند و آدرس خانواده يي را که پسرم را به آنها سپردم به من نمي دهد.
با شکايت اين زن پرونده به شعبه دوم دادياري دادسراي ناحيه 27 تهران ارجاع شد و تحقيقات براي پيدا کردن خانواده يي که احسان به آنها سپرده شده بود، آغاز شد.داديار سليماني ابتدا زن همسايه و دخترش را به دادسرا فراخواند اما آنها حاضر نشدند آدرس را بدهند و گفتند سال هاست از آن خانواده خبري ندارند ولي داديار حرف آنها را نپذيرفت و مادر و دختر بازداشت شدند و اکنون جست وجوها براي پيدا کردن احسان ادامه دارد.سرهنگ سعيد ليراوي معاون مبارزه با جرائم جنايي پليس آگاهي تهران در اين خصوص گفت؛ به تمام شهروندان توصيه مي شود براي جلوگيري از هرگونه سوءاستفاده در موارد قبول سرپرستي فرزند چنين موضوع حساسي را از طريق مراجع قانوني و ذي صلاح شناسايي شده و پاسخگو پيگيري کنند.وي در خصوص پيگيري اين پرونده نيز عنوان داشت؛ بازپرس پرونده خواستار انتشار تصوير دوران کودکي احسان که هم اکنون 13ساله است، شده تا در صورت شناسايي چهره دوران کودکي احسان توسط شهروندان موضوع به اداره يازدهم پليس آگاهي اطلاع داده شود.سرهنگ سعيد ليراوي ادامه داد؛ از شهرونداني که چهره دوران کودکي احسان را شناسايي کرده اند، درخواست مي شود اطلاعات خود را در خصوص سرنوشت اين پسر در اختيار پليس آگاهي قرار دهند.
*****
در سوگ شهرام شيدايي
به آن ساعت آخر که نزديک شويم ساعت عقربه ها و اعدادش را به درون خواهد کشيد. (از مجموعه شعر خنديدن در خانه يي که مي سوخت، ص64) انگار همين ديروز بود که شهرام با جديت ترجمه مي کرد و شعر مي گفت و داستان مي نوشت. از پيشقراولان شعر دهه 70 شمرده مي شود و شاعري تثبيت شده. اهل جلسه، گردهمايي و لابي هاي ادبي نبود. گرچه با هر کس که ذوق ادبي داشت اخت مي شد و سريع براي کاري مشترک برنامه ريزي مي کرد؛ همکاري اش با «مارک اسموژنسکي» و «چوکا چکاد» به خاطر ترجمه از شعرهاي خانم «شيمبورسکا» که با نام «آدم ها روي پل» چاپ شد، همکاري اش با خانم «بافکر» براي ترجمه از شاعران اروپايي از جمله «والاس استيونس». همکاري با خانم «توپکايا» که نتيجه اش کتاب «خواننده کور» از «اوغوز دميرآلپ» بود و خانم «روحي افسر» به عنوان ويراستار حرفه يي و يک دوست که تا همين ساعت هاي آخر در کنار شهرام بود. همه آنها مي آيند از زبان ما سخن بگويند / ما غايبيم / آنها غايب / و سخن آغاز نمي شود (همان، ص22) ترجمه مفصلي از شعرها و مقالات و داستان هايي از «اورهان ولي» به نام «رنگ قايق ها مال شما». ترجمه هايي به همين منوال از «مليح جودت آنداي» و «تامپينار» رمان نويس که هنوز به چاپ نرسيده اند... شهرام شيدايي دو بعدازظهر دوم آذر 88 رفته است. جايش خالي است. من منکر آنهايي نيستم که مي گويند شهرام با آثارش زنده و در کنار ماست. اما ما با مرگ نابهنگام شهرام روبه رو هستيم. حضور جسماني اش را همچنان مي خواستيم و روزمر گي اش را. رفت و خلايي بزرگ به جا گذاشت. رفت و ساعت، عقربه ها و اعدادش را...
*****
فوت يك دانشجوي دانشگاه سهند تبريز به دليل كمبود امكانات/ تجمع اعتراضي دانشجويان
هفته گذشته،جواد علیپور دانشجوی سال اول دانشگاه صنعتی سهند بر اثر حمله قلبی و تعلل در رساندن به بیمارستان جان خود را از دست داد. پس از وقوع این حادثه تلخ دانشجویان دانشگاه دوبار پیاپی تجمعی را به دعوت شورای صنفی، به عنوان نهاد پی گیری حقوق دانشجو در دانشگاه،برگزار کردند و ریاست دانشگاه تا اول آذر ماه براي رفع مشكلات از دانشجويان فرصت خواست. اما پس از بدقولي مسئولين در رسيدگي به خواسته هاي دانشجويان، ديروز دانشجویان اعلام کردند تجمعات بیشتری را برگزار و حتی تا پای تحصن در داخل و خارج از دانشگاه ایستاده اند و باز گرداندن امنیت جانی دانشجویان اصلی ترین و مهم ترین هدف بر حق این تجمعات است. دانشگاه صنعتی سهند تبریز در حدود 30 کیلومتر خارج از شهر قرار دارد که با این وجود،دانشجویان این دانشگاه از کمبود امکانات اولیه پزشکی ،از قبیل یک پزشک،یک مرکز پزشکی و یک آمبولانس مجهز رنج می برند.
*****
گرگها یکدیگر را می َدرَند
زاکانی: "اگر مدارک را رو کنم، مرتضوی می‌رود و با برف سال آينده هم پايين نمی‌آيد"
عليرضا زاکانی، نماينده مجلس، عضو کميته پيگيری وقايع پس از انتخابات و از متهمان فجایع کهریزک، روز سه شنبه در واکنش به اظهارات تازه سعيد مرتضوی گفت: "مرتضوی دستور قضايی کهريزک را صادر کرده بود و من برای صحبت‌هايم مدرک دارم."
زاکانی با اشاره به اين که پيشتر گفته بود سعيد مرتضوی طبق دستور آيت الله شاهرودی «متولی اين امر بوده که افرادی به کهريزک برده شوند»، می گويد: همچنان «بر حرف خودم هم هستم.» وی همچنين سعيد مرتضوی را تهديد کرد در صورتی که از وی شکايت کند، وی مدرک خود را در دادگاه مطرح خواهد کرد.
عليرضا زاکانی در اين زمينه گفت: «مرتضوی يک بار به کميسون مجلس آمد من چيزی گفتم که او گفت من همين امشب شکايت می‌کنم، من جلوی نمايندگان گفتم خواهش می‌کنم برو از من شکايت کن ولی او اين کار را نکرد. مرتضوی می‌داندکه چه مدارکی دست من دارد که اگر من آن را در دادگاه بگويم می‌رود و با برف سال آينده هم پايين نمی‌آيد.»
به دنبال تغيير رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی ایران، سعید مرتضوی نیز از دادستانی تهران رفت و به معاونت غلامحسين محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، منصوب شد.
در جريان وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری ايران، تعداد زيادی از کسانی که در تظاهرات مسالمت آميز بازداشت شده بودند، به بازداشتگاه کهريزک در جنوب تهران منتقل شدند که سه تن از بازداشت شدگان به دليل فقدان رسيدگی های پزشکی جان خود را از دست دادند.محسن روح الامينی، فرزند عبدالحسين روح الامينی، مشاور محسن رضايی و رييس سابق موسسه پاستور، و امير جوادی فر از جمله زندانيانی بودند که دراين بازداشتگاه جان خود را از دست دادند.
پس از انتشار اخباری درباره مرگ زندانيان، رهبری روز پنجم مردادماه دستور بستن اين بازداشتگاه «غير استاندارد» را صادر کرد. پس از بسته شدن اين بازداشتگاه برخی مقام های انتظامی اعلام کردند که مسئولان خاطی اين حاثه تنبيه و عزل شده اند ولی جزييات بيشتری در اين مورد ارائه نکردند. اين در حالی است که خبر مرگ رامين پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهريزک، در هفته اخير موضوع اين بازداشتگاه را بار دیگر در صدر خبر های مهم سياسی قرار داده است.
هفته گذشته چند تن از نمايندگان مجلس ايران با مشکوک خواندن مرگ رامين پوراندرجانی تاکيد کرده بودند که اين موضوع را پيگيری خواهند کرد. در همين حال، به گزارش خبرگزاری فارس ، سعيد مرتضوی، در واکنش به اظهارات اخير عليرضا زاکانی گفته است که «ايجاد تنش را به مصلحت نمی دانم.» مرتضوی، علیرضا زاکانی را فردی «بيمار» توصیف کرده است که به گفته او، «دوست دارد با ديگر افراد درگير شده و تنش ايجاد کند.»
دادستان سابق تهران افزود: "در خصوص اظهارات ايشان بهترين راه حل سکوت است و پاسخ بنده همان است که قبلا اعلام کردم و البته مطالب ايشان کاملا کذب و بی‌معنا است." سعيد مرتضوی در دوران حضور هفت ساله خود در دادستانی تهران، دستور توقيف تعداد زيادی از روزنامه ها و نشریات اصلاح طلب را صادر کرد و همچنين متهم شده است که در قتل زهرا کاظمی، روزنامه نگار ايرانی - کانادايی که هنگام بازداشت روی داد، دست داشته است.
*****
صدور حكم دادگاه 3 دانشجوي دانشگاه فردوسي مشهد
حكم دادگاه سه دانشجوي دانشگاه فردوسي مشهد صادر شد. حميدرضا اميرخاني، مهدي خسروي و امين رياحي طي حكمي از سوي دادگاه انقلاب به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق همكاري با گروه هاي معاند خارج كشور به پرداخت جريمه نقدي محكوم شدند. گفتني است اين سه دانشجو سال گذشته را به دليل چاپ مطالب انتقادي در نشريه محاوره در محروميت از تحصيل و خوابگاه به سر بردند و در اين مدت از ورود آن ها به دانشگاه جلوگيري مي شد.
*****
خطر اعدام دختری که از ده سالگی سیاسی شد
خبرگزاری هرانا-حقوق شهروندی,اندیشه وبیان: با وجود اینکه روز گذشته اخبار غیر رسمی خبر از توقف اعدام دو جوان کرد به نامهای شیرکومعارفی و حبیب اله لطیفی داشتند، اما فعالان کرد همچنان سایه دار را بر سر زینب جلالیان،فعال زن کرد سنگین می بینند.
زینب جلالیان دختر 27 ساله ای است که اینک با حکم اعدام به اتهام محاربه در زندان سنندج به سر می برد. به گفته یکی از نزدیکان زینب، اتهامی که دادگاه زینب رابه خاطر آن مجرم شناخته و بابت آن به وی حکم محاربه و اعدام داده، همکاری با گروه کرد "پژاک" عنوان شده است.
این در حالی است که زینب جلالیان این اتهام را نپذیرفته است؛ به گفته کسانی که او و فعالیتهایش را می شناسند،زینب با گروه پ.ک.ک. همکاری غیر مسلحانه داشته و صرفا کار تبلیغی می کرده است.
به گفته او باور کردن این مساله شاید سخت باشد، اما زینب در ده سالگی به حزب پ.ک.ک نزدیک شد و با آنها شروع به همکاری کرد. او که در یکی از شهرستانهای آذربایجان شرقی زاده شده بود، به دلیل ممانعت خانواده اش از تحصیل، که وی عاشق آن بود، از خانه فرار کرد و همان زمان یعنی در ده سالگی جذب این گروه سیاسی کردستان شد که در آن زمان براحتی و بدون هیچ مشکل جدی از سوی حکومت ایران، در این استان مرزی فعالیت سیاسی می کردند و جوانان زیادی مثل زینب از کودکی و نوجوانی جذب آن شدند.
وی همچنین با اشاره به اینکه "نمی شود به این پیشینه بی توجه بود"، می گوید: دختر ده ساله ای را در نظر بگیرید که در هوای سرد کوهستان به یک گروه سیاسی پناه ببرد. همانجا رشد کند و درس بخواند. آیا این دختر را که هرگز حامی دیگری در زندگی نداشته و اساسا نوع دیگری از زندگی به او نشان داده نشده، مبارزه مسلحانه ای انجام نداده و خودش نیز اعتراف می کند که هیچ وقت دست به اسلحه نبرده و صرفا کار تبلیغی کرده است، می توان در 27 سالگی به اعدام محکوم کرد؟
به گفته این فرد که از نزدیکان زینب جلالیان است وی سال گذشته از مرز عراق وارد ایران شد، اما پس از مدتی در شهر کرمانشاه و به گفته ای پس از دستگیری یک خانواده کرد که یک عضو پژاک را پناه داده بودند، دستگیر و با همان اتهام آنها یعنی عضویت در پژاک راهی زندان شد. حکم اعدام زینب پس از صدور در دادگاه، در دیوان عالی کشور نیز تایید شد و اینک او در همان شرایطی قرار دارد که احسان فتاحیان پیش از اعدام قرار داشت.
یکی از فعالان کرد در این زمینه می گوید : رفتار حکومت ایران در برابر کردها رفتار دو گانه ای است. شدیدترین برخوردهای خصمانه و سرکوبگرانه با فعالان سیاسی کردستان در شرایطی صورت می گیرد که حکومت ایران سالها شاهد پیوستن جوانان کرد به احزاب سیاسی کردستان و فعالیتهای آنان بوده است، اما با سکوت خود که حتی علامت رضایت بود، به نوعی باعث تقو یت این گروه ها نیز شد. به ویژه اینکه گروه های کردی مثل پ.ک.ک و هواداران عبداله اوجالان، در مرزهای مشترک عراق- ترکیه- ایران همواره خطر بیشتری برای ترکیه بوده اند تا ایران و دولت ایران اگر چه به ظاهر با این گروه میانه ای نداشته اما در باطن از حضور آنها استقبال هم کرده زیرا با وجود آنها می توانسته همیشه برگ برنده ای در برابر ترکیه داشته باشد که حضورش در مرز اروپا و رابطه دوستانه اش با امریکا همیشه ایران را تهدید کرده است.
*****
وزارت فرهنگ و ارشاد ایران اعلام کرد:
در پنج استان ایران اداره کتاب ایجاد شده است
بی بی سی: حمیدرضا قبادی، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هدف ایجاد این ادارات را "تسریع کار اهالی قلم، ناشران و کاستن از مشکلات آنها و بهبود کلی روند صدور مجوز نشر" عنوان کرد.
به گفته آقای قبادی قم، کرمان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و اصفهان، 5 استانی هستند که صاحب اداره کتاب شده اند.
این مقام مسئول اشاره ای به دلایل و چگونگی انتخاب این شهرستانها نکرد.
آقای قبادی گفت مدیران این ادارات دبیران هیات نظارت بر اجرا ضوابط نشر هستند اما اعلام اسامی آنها را به همایشی که در پایان آذر ماه برگزار می شود موکول کرد.
این همایش قرار است برای "اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه ضوابط نشر کتاب در راستای سیاست های دولت برای تسریع در کار مردم و بهبود روند مجوز نشر" برگزار شود.
این مقام مسئول در وزارت ارشاد هدف از برگزاری این همایش را "ایجاد هماهنگی برای اجراء مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه ضوابط نشر کتاب" عنوان کرد و افزود: همایش "هیئت‌های نظارت بر اجراء ضوابط نشر کتاب" در راستای سیاستهای دولت برای تسریع در کار مردم و نیز برنامه وزیر جدید ارشاد در جهت بهبود روند صدور مجوز نشر برگزار می‌شود.
مسئولیت صدور مجوز برای کتابهایی که منتشر می شوند بر عهده اداره کتاب است و این اداره تا کنون تنها در تهران فعالیت می کرد.
صادق سمیعی، یکی از مدیران انتشارات کتابسرا در تهران به بی بی سی فارسی گفت به نظر می رسد علت ایجاد این ادارات در شهرستانها برای کاهش فشار بر اداره کتاب تهران باشد. آقای سمیعی معتقد است محدودیت کار ناشران به این ترتیب کاهش پیدا می کند چون ناشران شهرستانها دیگر نیازی ندارند برای انجام امور اداری مربوط به انتشار کتاب هایشان به تهران رفت و آمد کنند.
این دست اندر کار امور نشر در ایران درباره دلایل انتخاب این شهرستانها گفت، اساس این انتخاب معلوم نیست چون به عنوان مثال درست است که تعداد کتاب هایی که در قم منتشر می شود زیاد است اما استان کرمان استانی نیست که آمار بالایی در انتشار کتاب داشته باشد. به نظر صادق سمیعی این اقدام بر نحوه ممیزی کتاب ها تاثیری نخواهد داشت.
بر اساس آخرین آمار رسمی، هفته گذشته در ایران، 1725 عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد، 1468 عنوان در تهران و 257 عنوان در شهرستانها چاپ شده است.
این در حالیست که علی امینی، کارشناس مسایل فرهنگی مقیم آلمان می گوید، این اقدام بوروکراسی ممیزی را تشدید می کند.
آقای امینی می گوید، برای حل شدن مشکل کتاب در ایران جهان بینی دست اندرکاران و سیاست گذاران باید تغییر کند نه مراحل اداری مربوط به نشر کتاب. به گفته آقای امینی تا در زمینه نشر کتاب به فرهنگ دگر اندیشان و آثار ادبی احترام گذاشته نشود هیچ تغییری در جهت بهبود اوضاع نشر ایجاد نخواهد شد. این منتقد مسایل فرهنگی می گوید این کار فقط باعث می شود دستگاه کنترل کار نشر عریض و طویل تر شود.
به این ترتیب به نظر می رسد که با ایجاد اداره کتاب در شهرستانها راه ناشران شهرستانی کوتاه تر و از اتلاف وقت و انرژی آنها جلوگیری شود اما این اقدام طبعا مستلزم به کارگیری نیروی انسانی بیشتر و صرف بودجه بیشتر در عرصه ممیزی کتاب است.
منتقدان سیاست های نشر کتاب در ایران می گویند قانون ممیزی کتاب باید به گونه ای تغییر کند که کتاب‌ها را مانند مطبوعات بعد از انتشار بررسی کرد اما دولت همواره با این امر مخالف بوده است.
محسن پرویز معاون پیشین امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد در محافل فرهنگی و خبری دلیل این مخالفت را اینگونه عنوان کرده بود: "گاهی وقت‌ها در یک کتاب فقط یک جمله خطاست و اگر بررسی کتاب بعد از انتشار باشد، قانونا باید آن را جمع کرد و دیگر خسارتی به ناشر داده نمی‌شود و تمام هزینه‌‌های ناشر از دست می‌رود."
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی خبر از ایجاد ادارات کتاب در شهرستانها می دهد که برخی نویسندگان و ناشران نسبت به وضعیت فعلی ممیزی در کتاب به شدت معترضند.
اتحادیه ناشران و کتابفروشان که مهم ترین نهاد صنفی نشر ایران است و اغلب ناشران بزرگ در آن عضویت دارند، بارها مخالفت خود را با ممیزی کتاب اعلام کرده و خواهان لغو ممیزی شده است. لغو ممیزی پیش از چاپ در سال های گذشته همواره یکی از خواسته های ناشران بوده است.
*****
احضار ده دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر به کمیته انضباطی
بر اساس گزارشات رسیده در پی اعتراضات روزهای اخیر دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر نسبت به تداوم بازداشت غیرقانونی علی پرویز و سهیل محمدی امروز ده تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر به کمیته انضباطی احضار شدند.
از این دانشجویان خواسته شده است تا برای ارائه توضیحاتی پیرامون اتهاماتی نظیر شرکت فعال در تجمعات اعتراضی، تحریک سایر دانشجویان به شرکت در تجمع، مشارکت فعال در اعتصاب غذا، بر هم زدن نظم دانشگاه و فعالیتهای سیاسی در انجمن دانشگاه امروز در کمیته حاضر شوند.
این در حالیست که منابع آگاه از صدور احکام سنگین انضباطی پیش از حضور این دانشجویان در کمیته و دفاع در برابر اتهامات وارده خبر می دهند.
گزارشات رسیده نشان می دهد که بر اساس تهدیدهای مسئولین دانشگاه و حراست و نیز بسیج دانشجویی تعداد زیادی از دانشجویان نیز در روزهای آینده به کمیته انضباطی احضار خواهند شد.
لازم به ذکر است که با گذشت 22 روز از بازداشت علی پرویز وضعیت پرونده وی هم چنان نامشخص است. از سوی دیگر با وجود تعیین قرار وثیقه برای سهیل محمدی دستوری جهت تامین مبلغ وثیقه به خانواده وی ابلاغ نشده است.
*****
هشدار جدی فعالان دانشجویی به کودتاگران:
اساتیدمان را اخراج کنید، تحصن و اعتصاب می‌کنیم!
در حالی‌که در آستانه شانزده آذر جمع کثیری از دانشجویان راهی بازادشت‌گاه‌ها و سلول‌های انفرادی شده‌اند و کودتاگران قصد به راه انداختن موج ارعاب گسترده‌ای در میان دانشگاهیان دارند، بر اساس اخبار موثق دریافتی خبرنگار موج سبز آزادی، كمیته‌های ویژه‌ای با همکاری وزارت علوم و مسوولان دولت کودتا در همه دانشگاه‏ها برای بازنشسته كردن اجباری و اخراج اساتید تشکیل شده است.
در همین رابطه شنیده شده که به زودی موج جدید اخراج و بازنشستگی اجباری اساتید آغاز می‌شود. فعالین دانشجویی نیز در واکنش به این جریان در حال آماده شدن برای برخورد با این مساله هستند. فعالین دانشجویی هشدار داده‏اند که با شروع اخراج‌ها و بازنشستگی‌ها موج اعتصاب و تحصن‌های دانشجویی دانشگاه‏های سراسر کشور را فرا خواهد گرفت.
داستان اخراج استادان دانشگاه از همان سال‏های نخست انقلاب و با طرح انقلاب فرهنگی آغاز شده بود. طرحی که دانشگاه‌ها را برای مدتی نسبتا طولانی به تعطیلی کشاند و بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها بود که صندلی بسیاری از اساتید باسابقه و محبوب برای همیشه خالی ماند. پس از انقلاب فرهنگی هم این سیر تصفیه کمابیش ادامه داشت و گاه‏گاه در شکل خانه‌نشین کردن اجباری اساتید رخ می‌نمود. لازم به ذکر است که بیشتر این اساتید که در سه دهه اخیر تصفیه شده‌اند اساتید رشته‌های علوم انسانی بوده‌اند.
اما سیر تصفیه اساتید علوم انسانی در دوران دولت بی‌کفایت نهم و در سال ۸۵ به شکل جدی‌تری پی گرفته شد. محمود احمدی‌نژاد، در دور اول ریاست جمهوری خود و طی نطقی جنجالی در جمع دانشجویان برگزیده کشور گفت: "دانشجو باید امروز در دانشگاه بر سر رییس‌جمهوری فریاد بزند که چرا استاد لیبرال و سکولار در دانشگاه‏ها حضور دارد". پس از این موضع‌گیری صریح احمدی‌نژاد بود که زمینه برای اخراج و بازنشستگی بسیاری از اساتید برجسته کشور فراهم شد. البته محمود احمدی‌نژاد با پشتوانه‌ای محکم و حمایت‌های همه جانبه خامنه ای و حلقه مصباح یزدی بود که دست به چنین موضع‌گیری‌های افراطی‌ای درباره سرنوشت دانشگاهیان می‌زد. سه سال بعد از آن موضع‌گیری افراطی احمدی‌نژاد، خامنه ای طی سخنانی بر مساله ضرورت بازنگری در علوم انسانی تاکید کرد و پس از این سخنان بود که مجددا دور جدیدی از تصفیه اساتید آغاز شد.
پس از ایراد این سخنان اساتیدی همچون سعید حجاریان، محسن كدیور، محمدتقی احمدی، ابوالفضل شكوری، هاشم آقاجری، مسعود غفاری، حاتم قادری در دانشگاه تربیت مدرس ممنوع‏التدریس شدند. همچنین اساتید سایر دانشکده‌ها از جمله دانشکده الهیات، ادبیات و حقوق و علوم سیاسی چون محمد مجتهد شبستری، عالم‌ زاده و علی‌آبادی، آشوری، سیدعلی آزمایش، حسن‏علی درودیان، حسین بشیریه، هادی سمتی، احمد ساعی صفایی، میرجلال‌الدین کزازی، رضا رییس‌طوسی و عراقی نیز با عنوان اساتید "غیرممتاز"‏(!) اجبارا بازنشسته شدند. اساتیدی چون دکتر حسین بشیریه به نقش داشتن در اشاعه تئوری‌های «انقلاب مخملی» متهم شدند و انگ توطئه‌گر به برچسبی برای خلاصی از دست اساتید باسابقه تبدیل شد.
اما دولت کودتا که ترس عجیبی از دانشگاه و دانشگاهیان دارد از بدو ورود خود به مسند قدرت، موج سوم تصفیه اساتید را آغاز کرده است. در ماه‌های نخستین عمر دولت مستعجل کودتا دکتر محمدرضا ضیاء بیگدل از استاد برجسته حقوق بین‏الملل در ایران و رییس سابق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه و از چهره‌های برجسته در سطح دانشگاه‌های کشور با حکم بازنشستگی اجباری مواجه و پس از آن ممنوع‌التدریس شد. همچنین پیش از این خبر ممنوع‌التدریس شدن دکتر علی آزمایش استاد حقوق جزا و کیفر بین‏المللی و دکتر حسین شریفی طرازکوهی، استاد رشته حقوق بشر در دانشگاه علامه طباطبایی توسط سایت‌ها منتشر شده بود. این در حالی است که سال گذشته نیز دکتر محمد محمدی گرگانی، رییس گروه حقوق بشر و دکتر مرتضی مردیها، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه طباطبایی از تدریس منع شده بودند.
هشدار در مورد این مشی پاکسازی و تصفیه اساتید دانشگاه در این ایام در حالی از سوی برخی منابع آگاه ابراز یا اعلام شده است که کودتاگران در سیزده آبان با خشونتی عریان به مصاف مردم و دانشجویان آمدند. از سیزدهم آبان تا به امروز هم بر اساس طرحی از پیش طراحی شده به بازداشت گسترده فعالان دانشجویی دست زدند تا به خیال خود دانشگاه‌ها را برای بزرگداشت روز دانشجو از فعالان دانشجویی خالی کنند و بعد از فتح دانشگاه به عنوان آخرین و اصلی‌ترین سنگر، کودتاگران آخرین پرده از سناریوی حذف و تصفیه صدای مخالف از جایگاه‏های رسمی را به اجرا بگذارند و منتقدین را برای همیشه از دانشگاه بیرون برانند. کودتاگران برای این کار کمیته‌هایی تشکیل داده‌اند و با سخنرانی اخیر خامنه ای مبنی بر لزوم اسلامی‏سازی علوم انسانی، مجوز حذف «هر آنکه می‌خواهند» را نیز دریافت کرده‏اند.
اما این بار هم صاحبان قدرت مرتکب اشتباهی می‌شوند که در برخورد با فعالان سیاسی مرتکب شده بودند و آن این گمان غلط است که با گرفتن سرشاخه‌ها می‌شود بدنه را به سکوت واداشت. این بار بدنه مستقل دانشجویان سراسر کشور خبرهایی را مبنی بر برخورد جدی با کودتاگرانی که سعی در حذف و تصفیه اساتید داشته باشند منتشر کرده‌اند. بدنه دانشجویی در دانشگاه‌های سراسری و آزاد برنامه‌ریزی‌هایی به این منظور انجام داده‌اند و در صورت وقوع این اتفاق، موج اعتصابات گسترده و تحصن‌ها در دانشگاه‌های سراسر کشور آغاز خواهد شد.
این اتفاقی است که بیست و پنجم خرداد و پس از آن نیز رخ داد. این «مردم» بودند که به خیابان‌ها آمدند تا رایشان را پس بگیرند. حالا هم این «دانشجویان» هستند که نخواهند گذاشت اساتیدشان قربانی سیاست‌های دولت کودتایی احمدی‏نژاد شود. آن‌ها پررنگ‌تر از همیشه در صحنه خواهند بود تا نشان دهند دستگیری فعالان دانشجویی هم تاثیری بر بدنه جنبش دانشجویی نخواهد داشت، همانطور که حبس و تبعید و شکنجه فعالان سیاسی باعث نشد جنبش سبز به محاق رود.
*****
قاتل ندا آقا سلطان از انگلیس به امریکا رفت
فرشته قاضي
محمدرضا نقدی قتل ندا آقا سلطان را به امریکایی ها نسبت داد و گفت: "شخصی از آمريکا خانمی را در جريان اغتشاشات اخير تهران به قتل می‌رساند و رسانه‌های غربی فرياد می‌‍زنند که قاتل او حکومت ايران است".
به این ترتیب "شخصی از آمریکا" هم به فهرست کسانی که از سوی مقامات جمهوری اسلامی به قتل نداآقا سلطان متهم شده اند، افزوده شد.
ندا آقا سلطان در جریان اعتراضات مسالمت آمیز مردم ایران به کودتای انتخاباتی در روز 25 خرداد کشته شد و صحنه جان باختن او را جهانیان به نظاره نشستند. مقامات جمهوری اسلامی ابتدا، قتل این دختر جوان را به خبرنگار بی بی سی در تهران و سپس به توطئه ای از سوی غربی ها نسبت دادند. این در حالیست که مادر ندا آقا سلطان صراحتا اعلام کرده است که قاتل ندا، قاتل سهراب اعرابی، اشکان سپهری و سایر جوانان، همان کسانی هستند که در جریان اعتراضات مردمی به دولت کودتا، جوانان ایران را به گلوله بستند.
اکنون رئیس بسیج مستضعفین در حالی مدعی قتل ندا از سوی شخصی در امریکا شده است که افکار عمومی ایران و جهان، نیروهای بسیج را به قتل ندا متهم می کنند و شاهدان قتل این دختر جوان هم بارها بر شناسایی قاتل ندا و گرفتن کارت عضویت او در بسیج، توسط مردم تاکید کرده اند.
محمدرضا نقدی که درهمايش پرچمداران بصيرت در سالن اجتماعات مدرسه فيضيه قم سخن می گفت، همچنین مدعی شد: "امروز رئيس جمهور آمريکا در همه جای دنيا با لنگه کفش و آتش زدن پرچم استقبال می‌شود، اما رئيس جمهور ايران که منتسب به انقلاب و نظام اسلامی است با استقبال پرشور و خودجوش مردم روبروست".
براساس گزارش ایلنا رئیس بسیج مستضعفین همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: "متأسفانه امروز در دانشگاه‌های کشور کتاب‌هايی تدريس می‌شوند که نه تنها علم بلکه جهل غربی را گسترش می‌دهند".
به گفته او "روحانیت بايد مراکز آموزشی را از اين وابستگی به علوم متغير و بی‌پايه و اساس غربی‌ها رهايی بخشد".
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا اما سردار نقدی در اجتماع طلاب بسيجي در مدرسه فيضيه قم، قتل ندا آقا سلطان را به کشور انگلستان نسبت داده و گفته است: " براي به چالش کشيدن انقلاب فردي را از انگلستان مامور مي کنند که يک خانم را در تهران به قتل برسانند و از اين وسيله به تبليغات منفي عليه نظام بپردازند".
رئیس بسیج مستضعفین افزوده است: "در رژيم مضحکي مانند انگلستان يک خانم چون از فلان پدر متولد شده سنبل [سمبل]دموکراسي است و کسي نبايد به او حرفي بزند وسالانه 10 ميليارد پوند از مردم ماليات گرفته و صرف وي مي شود، ولي همين افراد، نظام متعالي ما را استبداد وديکتاتوري مي دانند!"
سابقه ای تاریک
این اولین بار نیست که سردار نقدی چنین سخنانی را بر زبان می راند. او یکی از خبرسازترین و پرحاشیه ترین چهره ها در سی ساله جمهوری اسلامی بوده است. سردار نقدی که متهم به دست داشتن در شکنجه شهرداران تهران در سال 76 بود، در شعبه هشتم دادگاه نظامی یک تهران به 8 ماه حبس قطعی محکوم شده بود؛ حکمی که هرگز به اجرا درنیامد. در آن زمان 164 شهردارو کارکنان شهرداري تهران به مدت سه ماه در بازداشتگاه وصال که زیر نظر نقدی اداره می شد و يکي دو محل ديگر بازجويي شدند و تحت شکنجه قرار گرفتند. نقدی به عنوان یکی از جدی ترین مخالفان دولت اصلاحات، در آن زمان رئیس حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بود، هر چند در ظاهر از مقام خود برکنار شد اما خیلی سریع به عنوان مشاور نظامی رهبر تعیین شد. او در اولین واکنش به مسائل روز کشور در آن زمان، اصلاح طلبان را تهدید به "اجرای حکم خدا" کرد و گفت حکم خدا را در مورد "توهین کنندگان به مقدسات" اجرا خواهد کرد.
کمی بعد، محمد رضا نقدي همراه با حسين الله کرم، سردار ذوالقدر و چندين تن ديگر از نيروهاي نظامي و برخي سرداران سپاه، ستادي براي ايجاد بحران تشکيل دادند. طرح ترور عبدالله نوري و حمله به مهاجراني و ماجراي کوي دانشگاه از کارهاي شاخص اين گروه بود. سردار نقدي در ماجراي حمله به نوري و مهاجراني ديده شد. بعدا در دادگاهي که براي محاکمه نقدي تشکيل شد، پدر همسرش مدعي شد که وي در روز حادثه اصلا به نماز جمعه نرفته بود. او از شاکیان اصلی روزنامه های "سلام"، "زن" و "جامعه سالم" بود.
در سال 79شایعه تشکیل گروهی خودسر از سوی نقدی برای برخورد با مفاسد اقتصادی منتشر شد؛ شایعه ای که هیچ گاه تکذیب نشد. همچنین شايع شد که محمدرضا نقدي در 15 اسفند 1381 بازداشت شده و تحقيقات درباره عملکرد او براي مدت کوتاهي پيش رفته، اما پس از يک ماه گروه ديگري با طرح شائبه ايجاد فشار در بازجويي، اين تحقيق را متوقف کرده و پرونده به دادگاه ويژه روحانيت منتقل شده است.
شورای امنیت سازمان ملل نیز در قطعنامه ۱۸۰۳ خود در سال 86، نقدی را متهم کرد که برای شکستن تحریم‌ها علیه ایران تلاش می‌کرده است.نقدی جزو 13 مقام جمهوری اسلامی بود که این شورا از کشور های عضو خود خواسته بود اگر وارد قلمروشان شدند، مراقب آنها باشند.
محمد رضا نقدی پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، ریاست ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز را عهده دار شد اما به فاصله کوتاهی، قرباني درگيري هاي داخلي نيروهاي قدرت شد و کنار رفت. او اوایل مهر ماه از سوی آیت الله خامنه ای به عنوان رئیس سازمان بسیج مستضعفین انتصاب شد.
دریوزگی امریکا
نقدی چهار روز پیش و در مقام ریاست سازمان بسیج مستضعفین، در مراسم تجدید بیعت با بینانگذار جمهوری اسلامی در حرم آیت الله خمینی، با بیان اینکه "امروز کشور ما از نظر عزت و شوکت و افتخار در دنيا بی‌نظير است"، مرگ و اضمحلال استکبار جهانی و آمريکا را آرزوی آیت الله خمینی عنوان کرده و خطاب به او گفته بود: " این دو در شرف تحقق است، آنها امروز از نظر اقتصادی ورشکسته شده‌اند و فرهنگشان نيز در آستانه‌ فروپاشی است تا جايی که رييس‌جمهور آمريکا با باج دادن به اين و آن به دنبال دوام قدرت خود است".
وی همچنین مدعی شده بود که "محو اسرائیل در شرف تحقق است".
سردار نقدی که به نظر می رسد علاقه فراوانی به اظهار نظر درباره سیاست های امریکا و تحلیل اوضاع این کشور دارد، به صورتی که در تمام سخنرانی ها و مصاحبه های خود در این زمنیه اظهار نظر می کند، هفته گذشته در یک کنفرانس خبری به مناسبت سی سالگی بسیج گفت: " امروز آمريکا به دريوزگی افتاده برای حفظ موقعيت خود کاسه گدايی بدست گرفته است که اين امر از نتايج مقاومت های ۳۰ ساله بسيج و ملت ايران است".
وی در پاسخ به انتقادهایی که درباره ورود بسیج به عرصه سیاسی کشور و منع آن از سوی آیت الله خمینی صورت می گیرد نیز گفته است: " بسيج يک عنصر مردمی است و ديانت مردم نيز عين سياست‌شان است. ما اگر بگوييم بسيجيان در اين زمينه دخالت نکنند بايد بگوییم مردم دخالت نکنند ضمن اينکه بسيج يک ارگان نظامی نيست و در مرکزيت خود نيز آن‌جايی وارد مسائل سياسی می‌شود که بحث نظام و ضدنظام و انقلاب و ضدانقلاب وجود داشته باشد".
قربانیان، مخالفان نظام نبودند!
رئیس بسیج مستضعفین همچنین روز اول آذر ماه در گفتگو با خبرگزاری مهر، نیمی از قربانیان حوادث بعد از انتخابات را بسیجی معرفی کرد و از ورود بسیج به فاز هجومی در عرصه فرهنگ برای مقابله با تهاجم فرهنگی خبر داد: نیمی از قربانیان حوادث بعد از انتخابات رسما بسیجی بودند و برخی نیز از افراد کوچه و بازار و عوام بودند و افراد مخالف نظام غالب قربانیان نبودند.
این اظهارات در حالی مطرح شد که براساس لیست منتشر شده از کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات، نام مردمان عادی معترض به کودتا به چشم می خورد. محمد رضا تابش، رئیس فراکسیون خط امام مجلس پیش از این در خواست کرده بود اسامی بسیجیان مورد ادعایی که گفته می شود در حوادث بعد از انتخابات کشته شده اند در اختیار مجلس قرار بگیرد اما تاکنون هیچ اسمی منتشر نشده و این مساله فقط در سطح ادعا باقی مانده است.
نقدی درباره حوادث بعد از انتخابات نیز گفته است: متاسفانه گروههای سیاسی آداب مخالفت سیاسی را بلد نیستند و برای افزوده شدن بر تعداد یارانشان اجازه می دهند اراذل، اوباش، منافقین، فساق و ضد انقلاب به جمع آنان بپیوندند و هر شعاری بدهند.
وی در مورد اینکه در شرایط فعلی بیشتر با تهدیدات نرم روبه رو هستیم یا سخت نیز چنین نظری دارد : تهدید نظامی در زبان مطرح می شود و ژست آن را نیز می گیرند اما آمریکای فلجی را که من می بینم سر خودش را نیز نمی تواند بخاراند.
سردار نقدی ادامه داده: هم اکنون از هم گسیختگی اجتماعی و فروپاشی فرهنگی و تجزیه فرهنگی به وضوح در جامعه آمریکا نمود یافته و از لحاظ اقتصادی نیز آمریکا به یک رژیم ساقط و غیر قابل بازگشت تبدیل شده است.
جنبش سبز علوی و جنبش سبز اموی
رئیس بسیج مستضعفین، 12 آبان در مراسم یادواره شهید فهمیده و شهدای دانش‌آموز فرهنگی کشور که در پادگان سپاه ناحیه کرج برگزار شد، "رهبری در کشور" را "یک عنصر ویژه" خواند و اظهار داشت: "الان در دنیا کشوری داریم که نخست وزیر آن قاچاقچی است. یا کشوری را سراغ داریم که رییس‌جمهور آن فساد اخلاقی دارد و همسر او به همین دلیل از او جدا شده است یا مثلا آمریکا را می‌بینیم که رییس‌جمهورش یک آدم شرور و رقاص بود؛ چراکه قانون اساسی آن‌ها هیچ شرطی که تکامل انسانی را برای رهبری کشورشان قائل باشد نگذاشته است. تنها کشوری که در دنیا شرط علمی در بالاترین سطوح را برای رهبری خود قائل شده، ایران است و ما باید چنین قانون، مرام و مسلکی را که چنین رهبری را به ما ارزانی داشت بدانیم و از خدا تشکر کنیم".
وی افزود: "اگر امروز کسانی بخواهند با تاسی به کاخ سبز معاویه جنبش سبز اموی را در مقابل نظام ما علم کنند، ‌ملت ما ثابت کرده است که در تداوم راه شهیدان، جنبش سبز علوی بزرگ خود را در همه ظالمین عالم می‌شوراند و سرنوشتی که برای مستضعفین رقم زده شده است را محقق می‌کنند".
منظور نقدی از جنبش سبز علوی، گروهی است که خبرگزاری نیمه دولتی فارس از تشکیل آن خبر داده است. دقیقا یک روز پس از اعلام تشکیل این گروه از سوی خبرگزاری حامی احمدی نژاد، نقدی به حمایت از آن پرداخت.در حالیکه رنگ سبز به نماد اعتراضات مردم ایران علیه حکومت و کودتا چیان تبدیل شده و از جنبش اعتراضی مردم ایران به عنوان جنبش سبز نام برده می شود، خبرگزاری فارس از تشکیل گروهی به نام جنبش سبز علوى خبر داد. در بيانيه اعلام موجوديت این گروه از مردم دعوت شده در مراسم و اعياد پيش رو با رنگ سبز در خيابان‌ها و ميادين حاضر شوند.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین، در دیدار با آیت الله موسوی اردبیلی، در واکنش به اعتراضات مردمی و برخی شعارهایی که از سوی مردم سر داده می شود هم گفت: " گروه هایی که امروز از رسانه ها و ماهواره های آمریکایی خط می گیرند و علیه شعارهای امام خمینی‌ بر ضد آزادی فلسطین و مبارزه با آمریکا شعار می دهند، از مردم نیستند."
براساس ادعای او، "خیلی از این گروه ها ریشه در ساواکی ها و سلطنت طلب ها دارند، منتهی خود را زیر پرچم دوستان انقلاب اسلامی پنهان کرده اند".
وی افزود: " همان‌گونه که از ابتدای انقلاب در مقابل گروه هایی که از بیگانه خط می گرفتند و علیه امنیت مردم قیام می کردند و در صدد آشوب بودند با قاطعیت برخورد شد، امروز هم اینها را از مردم جدا دانسته و با آنها مقابله می کنیم".
بسیج، ابررسانه
نقدی همچنین در هفتمین همایش سراسری بسیج و رسانه، رسانه ها را مهمترين ابزار براي شكل دهي افكار عمومي عنوان كرد و افزود: امريكا به عنوان يك قدرت مسلط در دنيا توانسته موجوديت عليل و در حال احتضار خود را به عنوان يك ابر قدرت موثر به جهانيان نشان دهد و اين به خاطر عملكرد رسانه اي آنها است.
وی با اشاره به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري گفت: همين عملكرد رسانه اي بود كه موجب شد صداي چند نفر متقلب و زور گو بلند تر از صداي ميليون‌ها نفر از ملت ايران نشان داده شود.
وی از" بسيج" به عنوان "يك ابر رسانه‌ که مي‌تواند در خدمت رسانه‌هاي كشور باشد" یاد کردو با بيان اينكه در خصوص استفاده از فضاي مجازي احكام شرعي نداريم و بستري براي اين كار فراهم نشده است، ‌خاطرنشان كرد: حدود 16 روز است كارگروهي در سازمان بسيج در خصوص اين حوزه و بررسي راهكارهاي موجود تشكيل شده است.
او با طرح این ادعا که امریکا از لحاظ شاخص های اقتصادی، قدرت نظامی، علم و فن آوری و فرهنگی، یک کشور متشنج است به عنوان مصداق سخنان خود در این زمینه گفت: " در مسابقه فوتبالي كه اخيرا ميان آمريكا و مكزيك در لس آنجلس برگزار شد تماشاگران آمريكايي از شعار دادن به نفع كشورشان خودداري كردند".
رئیس عراقی بسیج
نام اصلی محمد رضا نقدی، محمدرضا ثمانی است. او در سال 1332 در شهر نجف عراق و در خانواده ای آخوند مسلک متولد شد و کودکی و نوجوانی او در این شهر سپری شد. نقدی دوره دبستان و دبیرستان را هم در همین شهر گذراند. پدر او، شیخ علی اکبر ثمانی از طلاب و روضه خوانان متوسط الحال شهر نجف و مادرش نیز عراقی الاصل بود.
*****
از میان ایمیل های دریافتی
شانزدهم آذر دیگر تنها روز دانشجو نیست
مهديه گلرو
"روزهایی که می‌گذرد از روزهای سیاه تاریخ چند هزار ساله سرزمینمان و تاریخ جنبش دانشجویی است و شاید بتوان با اطمینان تاکید کرد، این زمانه تاریک ترین زمانه این جنبش است. در حالی که هربار که سری به ایمیل و سایت‌های فیلتر شده می‌زنیم نامی دیگر از دانشجویان بازداشتی می‌بینیم و هر بار که صدای تلفن را می‌شنویم نگران هستیم که کدام دوست بازداشت شد وکدام همکلاسی قرار است ادامه ترم را در «دانشگاه اوین» سپری کند."
تلخ است برای ما که دست وپا میزنیم تا شاید کاری برای آنها بکنیم اما هیچ نمیشودکرد.اما تلخ کامی این روزها برای ما در همین روزهای نزدیک یعنی روز خودمان، روزدانشجو به شیرینی بدل خواهد شد؛اما چه اسفناک است کسانی که این روزها را برای ما تلخ کرده اند و تنها مشغولیتشان بازداشت و دستگیری است این تلخی را 16آذر باتمام وجود حس خواهند کرد. وقتی سیل خروشان جمعیت در دانشگاه تهران ومیدان انقلاب تلخی را به کامشان خواهد نشاند.
همه خوب میدانیم؛ ازصداوسیمای حکومتی میشنویم واز بیانات مقامات دستگیرمان شده که همهء دغدغه نیروهای سرکوبگر معطوف به 16 آذر شده است. چون خوب میدانند که در سالهای خاکستری وقتی روزهای خوشی همچون قدس و 13 آبان داشتند 16 آذر روز سیاهشان بود وروز اعتراض وتجمع وراهپیمایی چه رسد به حالا که قدس و13آبان هم برایشان سیاه شده!
این روزها رابرای ما که دلبسته دوستانمان هستیم سیاه میکنند حال آنکه نمیدانند روز سیاهشان درراه است. هدفشان آرامش در 16آذر است؛تعلیق میزنند؛احضار به کمیته انظباطی ودادگاه انقلاب میکنند،دادگاههای معوقه رابرگزار کرده وده ها دانشجو رابازداشت میکنند اما این تاکتیک، این هدف را نتیجه نخواهد داد وتنها صدها بهانه مارابه هزاران بهانه افزایش خواهد داد.
این 16 آذر دیگر تنها روز دانشجو نیست،بلکه یکی دیگر ازروزهای سبز تاریخ ایران خواهد شد،که زردی دشمن را عیانتر خواهد کرد. این 16 آذر تنها در دانشگاه ها نخواهد بود بلکه خیابانها نیز میزبان مردمی خواهند بود که در حمایت از جنبش دانشجویی به پا خواسته‌اند. بازداشت گسترده دانشجویان در علامه که خانه دوم من است- وخوب میدانم مهره استبداد"حجت الاسلام صدرالدین شریعتی" برای ماندن در این مقام و خوش خدمتی به اطلاعات که خانه اش است چه برنامه ها که ندارد-؛در فردوسی(مشهد)- شیراز- اصفهان- خواجه نصیر- تهران- شریف-پلی تکنیک- بابلسر-دانشگاه آزاد و... تنها نشانه ترس حاکمیت از روز دانشجو است.
اما بازداشت صدها فعال دانشجویی دیگر نیز عید غدیر را رادر آرامش نخواهند گذراند و شب 16آذر خواب راحت نخواهند داشت؛ چون تجمعات سبز هیچ رهبر وراهبری ندارد و هر ایرانی خود رهبری است که مسیر دموکراسی و آزادی را یافته است وپس از صد سال مبارزه وجان فدای آزادی کردن دیگر ایرانیان آموخته اند که چگونه بر سر استبداد فریاد برآورند.
هریک از دانشجویان آزاد (ازاوین) و آزاده ایرانی به جای هریک از دانشجویان دربند نیز فریاد (دانشجو میمیرد ذلت نمیپذیرد)را سر خواهنددادو مردم آگاه ایران زمین که طی ماه های سخت و تلخ پس از کودتای 22خرداد حضور فعالانه دانشجویان رادیده اند برای حمایت ازدانشجویان به دانشگاه خواهند آمدومرگ بر دیکتاتور را با آنها سر خواهندداد. ای کاش آن رئیسی که در هر سخنرانی و مصاحبه خود رادانشگاهی معرفی میکند واقعا دانشگاهی بود تا آخرین سنگر آزادی اینگونه به خاک وخون کشیده نمی‌شد.
به یاد بیش از صد دانشجوی دربند میهنم که میشناسم و نمیشناسمشان و میدانم آزادانه ایستاده اند وتقدیم به همکلاسی های دربندم مجید دری-مرتضی اسدی- علیرضا موسوی- محمد نیکفر- احمد میر طاهری- امیر کاظم زاده- یاسر معصومی-علیرضا زرگروحمید قهوه چیان نه ستاره علامه ای دربند که در 5 سال گذشته تعلیق و توبیخ و ممنوع الورودی را با هم گذراندیم.
*****
تفهیم اتهام و صدور قرار بازداشت برای عباس حکیم زاده
عباس حکیم زاده، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت که پنجشنبه مورخ 28 آبان ماه در منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، روز شنبه 30 آذر جهت تفهیم اتهام و صدور قرار بازداشت به دادگاه انقلاب تهران منتقل شد.
اتهام تفهیم شده به عضو شورا مرکزی دفتر تحکیم وحدت «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شده اما مصداق این اتهام مشخص نشده است.
گفتنی است عباس حکیم زاده پیش از این نیز از اسفندماه تا تیرماه گذشته به مدت 134 روز را با قرار بازداشت موقت در زندان اوین گذراند و در تاریخ 17 تیرماه با قرار وثیقه 300 میلیون تومانی آزاد شد.
وی 120 روز از این مدت را در سلول انفرادی تحت شرایط سخت و آزارهای شدید و بازجویی های طولانی مدت سپری کرد.
گرچه عباس حکیم زاده از ناراحتی انحراف ستون فقرات رنج می‌برد اما بازجویان وزارت اطلاعات در بازداشت گذشته وی بارها برای مدت‌های طولانی وی را در ناحیه پا و دست‌ها مورد ضرب وشتم قرار دادند.
سیلی زدن‌های بازجویان وزارت اطلاعات در سری قبلی بازداشت به پرده گوش وی آسیب رسانده بود.
مشخص نیست با روی کار آمدن لاریجانی رئیس جدید قوه قضائیه از چند ماه پیش اکنون روش آزار رساندن به دانشجویان به چه شکلی تغییر یافته است.
*****
تحصن، اعتصاب غذا و فضاي امنيتي در دانشگاه بين المللي قزوين
در پي احضار و بازداشت سه تن از دانشجويان دانشگاه بين المللي قزوين، دانشجويان اين دانشگاه امروز در اعتراض به بازداشت همكلاسي هايشان دست به تجمع و اعتصاب غذا زدند. با گذشت يك روز و بي خبري مطلق از وضعيت فرهاد فتحي، پيام حيدر قزويني و سعيد سكاكيان 3 دانشجوي دانشگاه بين المللي قزوين، دانشجويان اين دانشگاه كه از آزادي هم كلاسي هاي خود نا اميد شده بودند از ساعت 11:30 صبح دیروز اقدام به اعتصاب غذا و تحصن در سكوت كردند. ولی فشارها و تهدید های وارده به چند تن از دانشجويان از سوی وزارت نيروهاي امنيتي، باعث شد که دانشجویان در حمایت از دانشجویان و تمامی زندانیان سیاسی شروع به سر دادن شعار کنند.
پیگیری های مدام برخی از دانشجویان و رایزنی هایشان با ریاست و مسئولین دانشگاه به هیچ جایی نرسید . دکتر آل بویه ریاست دانشگاه بین المللی قزوین عملا از وظیفه ی خود که امنیت دانشجویان و فضای آرام است شانه خالی کرد و مسئولین دیگر نیز با جواب ندادن تلفن همراه خود و یا جواب های بی ربط سعی در سلب مسئولیت از خود داشتند . این در حالی است که یکی از مسئولین دانشگاه با بی شرمی اعلام کرد :" تحصن بی فایده است، آنها تا دو ماه دیگر بیرون نمی آیند در حالی که من معتقدم باید اعدام بشوند ".
محیط دانشگاه باز فضایی امنیتی را تجربه می کند و با حضور نیروهای امنیتی و رژه رفتنشان سعی در ایجاد رعب و وحشت داشتند و با تهدید های تلفنی سعی در تضعیف روحیه و تضعیف استقامت و پایداری داشتند . این در حالی است که نیروهای امنیتی وابسته به دولت در سلف دانشگاه برای بر هم زدن اعتصاب طرح ایتام راه انداختند و با پیشنهاد نرخ های بالا سعی در بر هم زدن اعتصاب داشتند. مراجع قضایی هم در پاسخ به خانواده های دانشجویان در بند اظهار بی اطلاعی می کنند. خانواده یکی از دانشجویان در بند در این رابطه گفت :" دادسرا اظهار بی اطلاعی می کند و ستاد خبری اطلاعات توصیه کرده است در فکر سند باشند ."
این تحصن همچنان با وجود سردی بیش از حد هوا در مسجد دانشگاه ادامه دارد.
*****
كمپين بين المللي حقوق بشر در ايران:
"سرکوب زودهنگام دانشجویان در آستانه روز دانشجو"
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که بازداشت خودسرانه و محاکمه تعداد زیادی از دانشجویان در روزهای اخیر مشخصا سرکوب زودهنگام اعتراضاتی است که مقامات ایرانی برای روز ۱۶ آذر تدارک دیده اند. دانشجویان در سراسر کشور دربابل، چهارمحال و بختیاری، شیراز، ایلام، کرمانشاه، قزوین، و تهران در دانشگاه آزاد، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و علم وصنعت بازداشت شده اند.
هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد سرکوب دانشجویان گفت: “سرکوب گسترده دانشجویان برای ساکت کردن جنبش دانشجویی در پیش است که این سرکوب نه تنها حقوق آنها را نقض می کند بلکه تحصیل و زندگی خانوادگی آنها را هم مختل می کند.” در باره بازداشت دانشجویان اطلاعاتی توسط مسئولین داده نمی شود. در برخی از موارد، پس از بازداشت دانشجویان، آن ها را از دانشگاه اخراج کرده اند یا در کمیتته انضباطی دانشگاه پرونده آنها را به جریان انداخته اند. برخی از دانشجویان به زندان و شلاق محکوم شده اند.برخی از دانشجویان بخاطر شرکت در تجمع های مسالمت آمیز بازداشت شده اند. دانشجویان در ایران دقیقا پس از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، تحت فشار بسیار شدید قرار گرفته اند که از ابراز عقیده چه در مورد مسائل سیاسی در کشور و چه در مورد مسائل صنفی دانشگاه ها خوددار ی کنند.
روزشمار بازداشت، محاکمه و آزار و اذیت دانشجویان
در روزهای اخیر طبق اطلاعات منتشره توسط خبرنامه امیرکبیر در طول ماه گذشته بیش از ۶۰ دانشجو بازداشت شدند که برخی از آنها هنوز در زندانند. اطلاعات رسیده به کمپین بین المللی حقوق بشر در باره بازداشت ، محاکمه و آزار و اذیت دانشجویان در یک هفته اخیر که البته کامل و جامع هم نیست به این شرح است:
۲۵ آبان ماه، پنج دانشجوی کرد لیدا محمدی، سروه ویسی، آماج رحیمی، احمد اسماعیلی و پخشان عزیزی پس از اعتراض دانشجویان کرد در مقابل دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران بازداشت شدند. هیچ اطلاعاتی در مورد مکان نگهداری آنها و اتهاماتشان تا کنون منتشر نشده است.
۲۶ آبان ماه، ندا اسکندری و خدیجه قهرمانی از دانشجویان دانشگاه شیراز که برای پیگیری وضعیت محرومیت از تحصیل خود به کمیته انضباطی رفته بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. هر دو این دانشجویان دو ترم از تحصیل محروم شده اند.
۲۸ آبان ماه، حداقل ۱۸ دانشجو در تهران بازداشت شدند؛ عباس حکیم زاده در خانه خود بازداشت شد. ۷ دانشجوی عضو دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال در منزل احسان دولتشاه بازداشت شدند. این دانشجویان عبارتند از: سورنا هاشمی، علیرضا موسوی، فرزان ربئوفی، سینا شکوهی، البرز زاهدی و احسان دولتشاه. ۶ دانشجوی علامه طباطبایی نیز در یک کافی شاپ در تهران در بعد ازظهر همین روز بازداشت شدند، این دانشجویان عبارتند از: حمید قهوه چیان، علیرضا موسوی، احمد میرحایری، علیرضا زرگر، امیر کاظم پور، تینا شکوهی، و یاسر موسمی. هیچ اطلاعات در مورد این دانشجویان به خانواده های آنها داده نشده و فقط احضاریه تفتیش منزل این دانشجویان توسط شعبه سه بازپرسی ویژه امنیت صادر شده بود. در همین روز دو دانشجوی داشنگاه آزاد تبریز؛ رسول علی نژاد و بهروز فریدی بازداشت شدند.
۲۹ آبان ماه، بیست و چهار دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد ظاهرا بخاطر شرکت در تجمع مسالمت آمیز ۱۳ آبان ماه به کمیته انضباطی احضار شدند اول آذرماه، هشت دانشجوی دانشگاه مازندران در حکمی توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی در بابلسر بخاطر شرکت در تجمع مسالمت آمیز در خرداد و تیرماه ۱۳۸۸، هرکدام به ۶ ماه زندان و ۱۵ ضربه شلاق محکوم شدند. این ۸ دانشجو عبارتند از میلاد حسینی کشتان، علی نظری، سیاوش صفوی، علی دنیاری، مازیار یزدانی نیا، شوآنه مریخی، علی عباشی، و رحمان یعقوبی. همچنین در همین روز ۲۰ دانشجو در دانشگاه گیلان بخاطر اعتراض در جسله سخنرانی صفار هرندی در روز ۱۸ آبان ماه، به کمیته انضباطی دانشگاه فراخوانده شدند. ۵۰ دانشجوی دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان نیز بخاطر شرکت در تجمع روز ۱۳ آبان ماه به کمیته انضباطی فراخوانده شدند.
۲ آذرماه، مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت توسط شعبه ۱۰۵۳ دادگاه عمومی تهران به اتهام برهم زدن نظم عمومی از طریق تجمع غیر قانونی به دادگاه فراخوانده شد. همچنین در این روز دانشجویان دانشگاه ایلام از جمله آرش خندل و مراد باصره بازداشت شدند. سه دانشجوی دانشگاه قزوین نیز به نام های چیام حیدری قزوینی، فرهاد فتحی، و سعید سکاکیان بازداشت شدند. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران همچنین از بازداشت ۱۸ دانشجوی دانشگاه شیراز مطلع شده است که تعدادی از آنها که در زندان عادل آباد عبارتند از: بنایی، جلیلی، سعید رضایی، زاهدی، ظهوریان، عارف، پورفتحی، طاهری، صفرپور، و پورسلطان که در زندان عادل آباد شیراز در بازداشت هستند. دکتر مسیح الله حقیقت جو که دارای دو مدرک دکترا در علوم است در روز ۱۳ آبان ماه بازداشت شده و همچنان در بازداشت است. همچنین صالح پور، کاظم رضایی، یحیی طاووسی، ندا اسکندری، خدیجه قهرمانی، نظری، شیروانی، و باقری در بازداشتگاه اداره اطلاعات بسر می برند. برخی از دانشجویان بازداشتی محاکمه شده اند اما به خانواده آنها گفته شده است که احکام آنها بعد از ۱۶ آذر صادر خواهد شده و تا آن زمان از ملاقات هم محروم خواهند بود. ده دانشجوی دانشگاه شهر کرد در چهارمحال و بختیاری هم به اداره اطلاعات این شهر فراخوانده شده اند و ۲۳ دانشجو نیز به اتهام شرکت در اعتراضات ۱۳ آبان ماه به کمیته انضباطی احضار شده اند.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خواستار آزادی فوری همه دانشجویانی است که بخاطر اینکه خواستار حقوق آزادی های بیان و تجمع هستند که این حقوق در اسناد بین المللی حفاظت شده است. کمپین همچنین از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست که حقوق دانشجویان را برای شرکت آزادانه در روز تجمع های روز ۱۶ آذر رعایت کند.
*****
برای یک لحظه آزادی
ویدیویی بسیار زیبا و کاری ملی و میهنی از دو هنرمند جوان "نوید و امید" که یار گرامی ما دکتر بحری در یوتیوب به نمایش نهاده اند:

*****
نامۀ خانواده دانشجوی جان باخته کیانوش آسا
به نام یزدان پاک
رئیس کمیته حقیقت یاب مجلس شورای اسلامی
رئیس قوه قضائیه
باسلام، احتراماً اینجانبان فاطمه فلاح ، مادر و کامران آسا برادر جانباخته کیانوش آسا، گوشه ای کوچک، از ظلم بسیار بزرگی که بر نخبه مملکت ، خانواده ما و جامعه علمی و صنعتی ایران وارد شده را بیان می کنیم:
کیانوش آسا متولد فروردین سال 1363 نقاش و کاریکاتوریست ، نوازنده ساز عرفانی تنبور ، شاگرد ممتاز 12 سال تحصیل قبل از د انشگاه ، شرکت کننده در مسابقات و المپیادهای متعدد علمی وهنری و موفق به دریافت لوح تقدیر و جوایز مختلف ، دانشجوی باهوش،فعال و برجسته کارشناسی مهندسی شیمی گرایش گاز و پتروشیمی دانشگاه رازی کرمانشاه (ورودی 83-82) و نخبه علمی در دوره کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش طراحی و شبیه سازی فرایند های نفت و پتروشیمی در دانشگاه علم و صنعت ایران (ورودی 87-86) بود یازده سال فعالیت مؤثر و عملی در انجمن زیست محیطی جبهه سبز کرمانشاه داشت که تعدادی از سوابق تحصیلی دوران دانشجویی و قبل از آن ، تقدیر نامه های علمی و ورزشی ، فعالیتهای هنری، تصاویر فعالیتهای زیست محیطی، عنوان پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، نامه استخدامی در پتروشیمی صنعت نفت جنوب( اهواز) ، پتروشیمی کرمانشاه و همچنین پذیرش عضویت در هیئت علمی و تدریس در یکی از دانشگاههای استان کرمانشاه (که قرار بود یکی از این سه را انتخاب کرده و مشغول به کار و خدمت به جامعه شود) جهت اطلاع به پیوست این نامه ارسال می گردد .
شرح واقعه:کیانوش آسا در روز 23 خرداد برای انجام امور مربوط به پایان نامه دوره کارشناسی ارشد خود از کرمانشاه (زادگاهش) به دانشگاه علم و صنعت ایران برمی گردد و در روز 25 خرداد یعنی 3 روز بعد از انتخابات در تجمع میلیونی آزادی حضور پیدا می کند اما بعد از آن ما خبری از او نداشتیم پس از مطمئن شدن از گم شدن عزیزمان ، در پی 9 روز جستجوی مداوم گروهی و شبانه روزی کوچکترین خبرهای که به ما می رسید، در زندان اوین و کهریزک ، دادگاه انقلاب ، پلیس امنیت ، حفاظت اطلاعات ناجا ، آگاهی شاپور،بیمارستان حضرت رسول و دیگر بیمارستانهای تهران، ناباورانه روز سوم تیر جسد او را در پزشکی قانونی تهران با دهانی پر از خون ناشی از اصابت گلوله ها شناسایی کردیم در حالی که بارها از طریق جاهای مختلف به ما گفته بودند که کیانوش در اوین زندانی می باشد و هیچ گاه تصور نمی کردیم حضور عزیزمان در یک راهپیمایی مسالمت آمیز میلیونی، ما را روزها و شبها در اضطراب و بی خبری قرار داده و سپس به پزشکی قانونی بکشاند و در برابر صحنه و سپس شرایطی قرار دهد که در بدترین حالات و اوضاع ممکن، تصور آن را هم به ذهن خود راه نمی دادیم.
طبق گفته های دوستان نزدیک ، در آخرین لحظات حادثه ، تنها یک گلوله به پهلوی کیانوش اصابت می کند و زخمی می شود بعد از آن دیگر کسی از او اطلاعی ندارد و بر اساس گزارش پزشکی قانونی، جسد در تاریخ 29 خرداد یعنی 4 روز بعد از اصابت آن گلوله به مرکز پزشکی قانونی تهران تحویل می گردد اما وقتی که ما جسد را روز سوم تیر شناسایی کردیم دیدیم که علاوه بر آن گلوله ، گلوله دیگری هم به گردنش اصابت کرده و بدین سادگی با جنایتی هولناک جان دانشجوی کُرد جوان از خطه کرمانشاه را از او و خانواده و جامعه گرفتند.
در رابطه با این تناقض از پزشکی قانونی و دادسرای انقلاب سؤالاتی پرسیدیم که هر کدام با جوابهایی همچون « ما اطلاعی نداریم » و « معلوم نیست » و« کسی نمی داند» برای سردرگمی و شاید پیگیری نکردن و کوتاه آمدن خانواده از این اسفناک ترین ، سخت ترین و سنگین ترین فاجعه زندگیمان به ما جواب دادند. حال آنکه گزارش پزشکی قانونی ناقص بوده و تنها علت فوت را اصابت گلوله عنوان کرده و به روز فوت و اینکه گلوله های موجود در بدن از یک جنس یا جنسهای متفاوت بوده تا نوع و شکل مرگ مشخص گردد اشاره ای نکرده است. در این شرایط ما با اندکی دقت در گذشته و اینکه در دوران جنگ ،خسارتهای مادی و معنوی بسیاری را متحمل شدیم . خانه و زندگی خود را از دست دادیم . سالها در رنج و مرارت بسر می بردیم اما هیچگاه تصور نمی کردیم که از همه آن دورانهای ظلم و تجاوز صدام جنایتکار و آوارگی های پی درپی عبور کرده ولی سالها بعد ، بعد از به ثمر نشستن زحمتهای شبانه روزی کیانوش آسا و خانواده اش در رسیدن او به این جایگاه علمی و نخبگی و دانایی، به همین سادگی آماج گلوله های کسانی قرار بگیرد که به ظاهر خود را ایرانی خوانده اما استفاده بی پروا از اسلحه بر علیه جوانان ایرانی و ریختن خون آنها را مجاز دانسته، این جنایت بزرگ را مرتکب شده و این چنین آتش به زندگی ما زده و غم و ماتم و اندوه را به خانه و خانواده و ماهها گریه های شبانه روز را بر مادرش تحمیل کنند و در این زمینه با طفره رفتن از این فاجعه عظیم و ویرانگر تا کنون هیچ شخص یا سازمانی پاسخگو نبوده است .
حال مصرانه کمترین تقاضای ما به عنوان خانواده کیانوش آسا که بزرگترین ظلم غیر قابل تصور بر ما تحمیل شده، در ابتدا، مشخص شدن زوایای نامعلوم این فاجعه است و اینکه کیانوش عزیزمان ، که مظهر اخلاق ، صلح ، دوستی، پاکی ،مهربانی و تلاشگری در راه علم،هنر و موسیقی عرفانی بود قبل از مرگ یعنی در روزهای 25 تا 29 خرداد در چه شرایطی بوده ؟ کدام روز جان خود را از دست داده ؟ محل نگهداری اش کجا بوده؟بعد از زخمی شدن از گلوله اول آیا به بیمارستان انتقال داده شده؟ و در آن صورت در کدام بیمارستان بوده ؟ و آیا بدن زخمی اش تحت درمان مناسب قرار گرفته یا نه ؟ و لباسها، عینک ، ساعت و تلفن همراهش در کجا نگهداری شده یا می شود؟ و چرا آنها را به ما تحویل نداده اند؟ و رسیدگی و پاسخ صریح ، روشن و دقیق را به این جنایت بزرگ و ضد بشری که نفی کننده تمام اصول اولیه حقوق انسانها در هر آئین و مکتب و عقیده ای است وظیفه انسانی و ایرانی آن کسانی می دانیم که در جایگاه و مسئولیت این امر قرار دارند. امید آن را داریم بعد از پیگیری دقیق، نتیجه را در اختیار ما به عنوان خانواده داغدار کیانوش آسا قرار داده و مهمتر از همه بعد از معرفی عاملان و آمران این جنایت هولناک ، محاکمه روشن و شفاف و مجازات قاتل یا قاتلین آنها با حضور خانواده کیانوش با هر لباس و در هر مکانی را خواستاریم .
آدرس : کرمانشاه- فرهنگیان فاز 1 – پشت مجتمع غدیر – مجتمع دادگستری - پلاک 21 - تلفن : 4011 819 0936
*****
تعداد قربانیان آنفولانزای خوکی به 140 نفر رسید
عضو كميته كشوري آنفلوانزا، آخرين آمار آنفلوآنزاي "آ" (خوکی) در كشور را اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، دكتر مرداني امروز چهارشنبه در نشست خبري آنفلوآنزا گفت: با ثبت 40 مورد فوتي در يك هفته،‌ شمار قربانيان آنفلوانزاي «آ» در كشور به 140 تن رسيد.
وي تعداد رسمي مبتلايان به بيماري آنفلوآنزاي آ را 3 هزار و 672 تن اعلام كرد.
گفتني است، مرداني در حالي از بروز 40 مورد مرگ در مدت يك هفته بر اثر آنفلوآنزاي "آ" خبر داد كه طبق اعلام وزارت بهداشت، آخرين شمار قربانيان 100 تن و مبتلايان 3128 تن اعلام شده بود.
وزارت بهداشت همچنين اعلام كرده بود كه اكثر فوت‌شدگان بيماري زمينه‌اي تنفسي و قلبي داشته‌اند و موارد فوت مربوط به شهرستان‌هاي مختلف كشور بوده است.
*****
راه‌اندازی شرکت نفت ايران و بوليوی
ایرنا: مدير هماهنگي و نظارت بر نفت و گاز شرکت ملي نفت ايران گفت: دفتر شرکت ملي نفت ايران در سانتاکروز بوليوي با هدف پيگيري و اجراي طرح هاي مشترک و عملياتي کردن تفاهمنامه‌هاي منعقد شده بين دو کشور راه‌اندازي شد.
"بهمن سروشي" در سانتاکروز بوليوي افزود: شرکت ملي نفت ايران تلاش مي‌کند با توسعه برنامه‌هاي بين‌المللي با هدف حضوري فعال‌تر در بازارهاي جهاني اينگونه دفاتر را راه‌اندازي کند.
وي تصريح کرد: اين دفتر در مورد طرح ‌هاي مورد علاقه دو کشور در زمينه نفت، گاز و پتروشيمي فعاليت خواهد کرد.
به گفته وي، قرار است در آينده نزديک مسئوليت فعاليت‌هاي شرکت ملي نفت ايران در برخي کشورهاي آمريکاي لاتين از طريق اين دفتر هماهنگ و پيگيري شود.
سروشي اظهار داشت : فعاليت‌هايي که هم‌اکنون مدنظر اين دفتر است، در تفاهمنامه بين وزارت نفت ايران و وزارت انرژي بوليوي به امضا رسيده که شامل عمليات اکتشاف و توسعه نفت و گاز در پنج ميدان معرفي‌شده از سوي شرکت نفت بوليوي در ايالات جنوبي اين کشور است.
وي خاطرنشان کرد: انجام عمليات حفاري در ميادين پنج‌گانه ياده شده و ديگر مياديني که ممکن است در آينده از سوي شرکت نفت بوليوي معرفي شود از ديگر فعاليت‌هاي اين دفتر خواهد بود.
سروشي يادآور شد: آموزش نيروي انساني در بخش توليد نفت و گاز و پتروشيمي بوليوي از سوي ايران در دو کشور مشارکت ايران در تعمير و افزايش ظرفيت پالايشگاه نفت موجود سانتاکروز و بررسي و مطالعه براي احداث يک پالايشگاه جديد با ظرفيت 30 هزار بشکه پالايش در روز در اين شهر از ديگر برنامه‌هاي اين دفتر محسوب مي‌شود.
وي تاکيد کرد: بررسي و مطالعه احداث يک واحد پتروشيمي اوره و آمونياک با ظرفيت يک ميليون تن در سال و صدور خدمات فني مهندسي در حوزه‌هاي نفت و گاز از جمله اقدامات ديگر اين دفتر در آينده نزديک مي‌باشد.
دفتر شرکت ملي نفت ايران در سانتاکروز در منطقه جنوب بوليوي عصر روز سه‌شنبه از طريق ويديو کنفرانس با حضور روساي جمهور ايران و بوليوي رسما افتتاح شد.
*****
اعتراض محمدرضا تابش به سناریو امنیتی-قضایی علیه زندانیان سیاسی
احكام صادره برای متهمان حوادث پس از انتخابات با جرم‌های اعلام شده تناسبی ندارد
دبیرکل فراکسیون خط امام آزادی اخیر برخی چهره‌های اصلاح طلب بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات را به دلیل وثیقه‌ها و احكام سنگین در نظر گرفته شده برای آنها، نوعی سناریوی از قبل طراحی شده دانست که مرحله به مرحله اجرایی شده است.
محمدرضا تابش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس،
پارلمان‌نیوز، با بیان اینکه سکانس آخر این سناریوی را می‌داند، از بیان آن خودداری کرد و گفت:«اطلاعاتی از روند تشکیل پرونده‌ها و بررسی اتهامات این افراد دارم که انتشار آن هم برای رسانه‌ها مشکل‌ساز خواهد شد و هم دستگاه‌های با‌ربط و بی‌ربط مانع از انتشار آن می‌شوند. به همین دلیل است که گاهی همین مطالب کوتاه را که مطرح می‌کنم سانسور می‌شود.»
وی با تاکید بر اینکه روند بررسی پرونده‌های متهمان پس از حوادث انتخابات مغایرت‌های صریحی با قانون دارد‏، به طرح چند سئوال پرداخت و گفت:«اگر می‌شد چنین متهمانی را آزاد کرد، چرا اینقدر برای آزادی آنها تعلل کردند؟ صدور چنین احکام سنگینی برای آنها چه معنای دارد؟ آیا پشیمان کردن افراد اینقدر می‌ارزید.»
نماینده اصلاح‌طلب اردکان با اشاره به اینکه اتهام اغلب بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات، تشویق مردم به ایجاد اغتشاش و حضور در راهپیمایی بوده است، یادآور شد:«اغلب آنها در ساعات ابتدایی پس از انتخابات دستگیر شده‌اند و اصلا فرصت نداشتند تا چنین اقداماتی انجام بدهند.»
وی با تاکید بر این که احکام سنگین صارده شده هیچ نسبتی با اتهامات این افراد ندارد، خاطرنشان کرد:«بنده قصد دخالت در امر قضا را ندارم اما چرا قضات خاصی برای بررسی این پرونده‌ها انتخاب شده‌اند؟ آیا می‌توان باور کرد که این قضات مبسوط الید بوده‌اند؟ چرا از میان قضات برجسته و مقبولی که هیچ موضع گیری سیاسی نداشتند، کسی را برای بررسی این پرونده برنگزیده‌اند. »
تابش از اطلاعات بسیار ناگواری که از فرآیند تکمیل پرونده‌های این افراد به دست رسیده است خبر داد و افزود:«امیدوارم آیت‌الله لاریجانی به دلیل اشراف بیشتری كه به این مساله دارند از زوایای مختلف این قضیه را بررسی کنند.»
دبیرکل فراکسیون خط امام با اشاره به اینکه آیت‌الله شاهرودی 10 سال پیش زمانی که ریاست قوه قضاییه را برعهده گرفته بود، اعلام کرد که ویرانه‌ای را تحویل گرفته است، خطاب به آیت‌الله لاریجانی، گفت:«امیدوارم سیستمی را که مانع از سامان‌دادن این خرابه در دوران ریاست آیت الله شاهرودی شد را شناسایی کرده و آن را اصلاح کنید تا در این وادی گرفتار نشوید.»
به گفته وی تنها در این صورت است که می‌توان امیدی به اصلاح سیستم قضایی داشت، در غیر این صورت بعید نیست که تصمیمات مربوط به دستگاه قضایی در خارج از این دستگاه گرفته شود.
*****
محکومیت نادر احسنی به یک سال حبس تعزیری
قاضی مقیسه اي رییس شعبه 28 دادگاه انقلاب، نادر احسنی از دانشجویان طیف چپ را به تحمل 1 سال حبس تعزیری محکوم كرد.
به گفته آقای ابوطالبی وکیل وی، در کیفر خواست قرائت شده برای این فعال دانشجویی،" فعالیت تبلیغی علیه نظام" و" اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور" دو اتهامی است که به او نسبت داده شده بود.
احسني درخصوص اتهام "اجتماع و تبانی" حکم برائت دريافت كرده و در خصوص اتهام" فعالیت تبلیغی" به حداکثر مجازات که برابر با 1 سال است، محکوم شد.
به گفته آقای ابوطالبی، استناد این حکم به گزارش وزارت اطلاعات اقرار به شرکت در مراسم 16 آذر 86 در دانشگاه تهران، حضور در اجتماع خاوران، شرکت در تجمع 86.8.8 در دانشگاه علامه طباطبایی و دارا بودن 2 وبلاگ به نام‌های آرمان خلق و چپ انقلابی در جهت فعالیت‌های گروه‌های چپ مارکسیستی عنوان شده است.
ابوطالبي با اعلام اینکه این دادگاه حدود 6 دقیقه به طول انجامید ابراز امیدواری کرد،دادگاه تجدید نظر حکم برائت موكلش را صادر كند.
وی هم‌چنین در مورد مهدی گرایلو، ديگر فعال دانشجويي طيف چپ كه به 5 سال حبس تعزيري محكوم شده است، گفت:"حکمی که در رابطه با اتهام وی مبنی بر "تبلیغ علیه نظام" صادر شده، 2 سال است که در تناقض آشکار با قانون جزایی است چرا که حداکثر حکم برای چنین جرمی 1 سال در نظر گرفته شده است.
*****
پیشنهاد 1+5 به آژانس انرژی اتمی برای محکومیت ایران
کشورهای گروه 1+5 - متشکل از آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه به علاوه آلمان - امروز بر سر پیش نویس قطعنامه ای در انتقاد از برنامه های هسته ای ایران به توافق رسیده اند و قرار است آن را برای تصویب به جلسه شورای حکام آژانس بین المللی ارائه دهند.
در این گزارش آمده است که در قطعنامه پیشنهادی گروه 1+5، "اقدام مخفیانه" ایران در ساخت تاسیسات غنی سازی فردو، در نزدیکی قم، بدون مطلع ساختن آژانس بین المللی انرژی اتمی تقبیح شده است.
به گزارش بی بی سی ظاهرا توافق بر سر این پیش نویس در جریان مذاکرات نمایندگان گروه 1+5 به دست آمد که جمعه گذشته برای بررسی بحران هسته ای ایران با حضور نماینده اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، تشکیل شد.
این پیش نویس، که با حمایت تمامی اعضای گروه 1+5 از جمله چین و روسیه تدوین شده است، در جلسه دوره ای شورای حکام، که از روز پنجشنبه این هفته آغاز به کار می کند، مطرح می شود و ارائه دهندگان آن خواستار تصویب آن از سوی اعضای شورا خواهند شد.
برای تصویب این قطعنامه، رای مثبت اکثر سی و پنج عضو شورای حکام ضرورت دارد و مشخص نیست که آیا تهیه کنندگان این پیش نویس پیشاپیش موافقت سایر اعضا را، که تعدادی از آنها روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند یا با سختگیری در مورد برنامه های اتمی کشورهای "غیر اتمی" مخالفت می ورزند، جلب کرده اند یا نه.شورای حکام از پنج "قدرت هسته ای" و سی عضو دوره ای تشکیل یافته است. علاوه بر آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین، یعنی پنج کشوری که پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی آنها را به عنوان قدرت های هسته ای جهان شناسایی می کند، سایر اعضای شورای حکام از میان امضاکنندگان این پیمان که عضو آژانس هستند انتخاب می شوند.
اعضای شورا در حال حاضر عبارتند از آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آذربایجان، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، اوروگوئه، اوکراین، برزیل، بورکینافاسو، پاکستان، پرو، ترکیه، دانمارک، رومانی، زلاندنو، ژاپن، سوئیس، فرانسه، کانادا، کره جنوبی، کنیا، کوبا، مالزی (رئیس دوره ای شورا)، مصر، مغولستان، هلند، هند و ونزوئلا.
*****
تداوم بازداشت نگار سایه در سلول انفرادی
نگار سایه روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس با گذشت سی‌وهفت روز از هم‌چنان در سلول انفرادی و بدون اتباط و ملاقات با خانواده زندانی است.
این در حالی است که در طی این مدت وی تنها یک بار تماس تلفنی و یک بار ملاقات با خانواده‌اش داشته است.خانواده‌ی سایه در روزهای گذشته بارها به دادگاه انقلاب و زندان اوین برای کسب خبر از وی مراجعه کرده‌اند، اما هیچ خبری در مورد وضعیت وی به آن‌ها داده نشده است. پیش‌تر دادستانی جرم نگار سایه را مطالب نوشته شده در وبلاگ‌اش اعلام کرده بود. مطالبی که به زعم دستگاه قضایی «بیانیه‌ها و مطالب تندی علیه مسئولان نظام» نظام بوده است. هم‌اکنون وبلاگ «شهر سایه» متعلق به این روزنامه‌نگار در دسترس نیست.نگار سايه مسئول ستاد جوانان منطقه ۱۹ ميرحسين موسوی، که از سی مهرماه بازداشت شده است. همسر وی سعید قریشی روز گذشته با قید قرار وثیقه از زندان آزاد شد.
*****
نشست فوق العاده مسئولین قضایی تهران و یک سوال
بهار یکتا
در حالی که چند هفته ای بیشتر از حادثه تلخ تجاوز قیامدشت نگذشته تاکنون جلسات فوق العاده ای در مجلس و قوه قضاییه برگزار شده و مسئولان بلند پایه سیاسی و قضایی نسبت به رسیدگی به این پرونده خواستار جدیت، فوریت و قطعیت شده اند. این در حالی است که بیش از چند ماه از ارایه گزارشهای مستند مهدی کروبی در مورد ارتکاب تجاوز در زندانهای نظام می گذرد و مامورانی که از بیت المال مسلمین حقوق می گیرند و برای حفظ و برقراری امنیت مردم این مرز و بوم سوگند خورده اند، به حریم دختران و پسران جوانی که تنها خواستار رای گمشده خود بودند تعرض کرده اند و آزادانه به زندگی روزانه خود مشغولند و هنوز هیچ خبر مستند و غیر مستندی نشان از بررسی پرونده متخلفان نمی دهد.
همه باید حساس باشیم !
در همین رابطه رئيس پليس آگاهي نيروي انتظامي نیز اعلام کرده است " حتي يك مورد تجاوز به عنف در كشور، هشداري است براي همه، كشورمان با توجه به شرايط فرهنگي، اعتقادي و عرفي اين گونه جنايات را تحمل نمي‌كند و نبايد به راحتي از كنار اين جنايات بگذريم و بايد همه حساس باشيم."رئيس پليس آگاهي تأكيد كرد: "سرعت در اجراي احكام اين گونه مجرمان بايد رعايت شود، اگر احكام متجاوزان قيامدشت و لواسان دير اجرا شود،‌بازدارندگي نخواهد داشت." وي اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به جريحه‌دار شدن احساسات عمومي در حوادث قيامدشت و لواسان، انتظار مردم اجراي اشد مجازات براي اين متجاوزان است.تسریع در مجازات متعرضان به عنف عملی پسندیده و در خور ستایش است و این حساسیت نشان از آن دارد که افکار عمومی جامعه نسبت به چنین جنایاتی بشدت واکنش نشان داده و چنین عمل فجیعی را بر نمی تابد. ولی سوال اساسی این است در حالی که نیروهای قضایی و امنیتی کشور برای این مساله چنین بسیج شده اند، چرا هیچ عکس العملی نسبت به جنایاتی که با نام دفاع از اسلام و ولایت در زندانهای جمهوری اسلامی انجام شد، دیده نمی شود؟ چرا بجای مجازات متخلفان و متعرضان به ناموس و حیثت مردم، افرادی که از سر خیرخواهی و دلسوزی تنها هشدار دادند و خواستار رسیدگی به این مساله شدند ، آماج حمله رسانه ها ی دولتی و طرفداران احمدی نژاد قرار گرفتند؟ چرا بجای عاملان جنایات فجیع کهریزک ، پزشکی در عنفوان جوانی متهم و به 5 سال حبس محکوم و بعد بطرز مشکوکی کشته می شود؟ چرا قرباینان این حادثه بی هیچ پناهی ناچار از فرار از کشورشان می شوند و یا سر از بیمارستانهای روانی در می آورند در حالی که عاملان و آمران با آزادی به ارعاب مردم مشغولند؟
باز هم توجیه
رئيس پليس امنيت اخلاقي نيروي انتظامي در حالی که وظیفه دارد دلایل وقوع چنین جنایاتی را بیابد و در صدد ریشه یابی آن باشد باز هم به توجیه می پردازد و می گوید:" تجاوز به عنف در کشورهاي اروپايي و غربی بیشتر از ایران است و ما آنقدر مامور نداریم که در کوچه ها هم حضورداشته باشند!!" اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی، نیز بجای یافتن نقاط ضعف این نیرو ، قربانیان تجاوز به عنف را متهم کرد که خود "بستر جرم" را فراهم می‌‌کنند. فرمانده نیروی انتظامی می‌گوید: "بخش عمده‌ای از پرونده‌های تجاوز به عنف نشان می‌‌دهد که گام اول را خود قربانی برداشته است. احمدی‌مقدم می‌گوید که بخش عمده‌ای از امنیت زنان بر عهده جامعه است و"ظاهر نامناسب" زنان تاثیر زیادی در ناامنی آنها دارد.وی نمی گوید این حوادث تلخ در حالی صورت می گیرد که نیروهای انتظامی بجای حراست از جان و مال مردم با باتوم و سلاح و خشن ترین شیوه های ممکن مردم معترض را که در سکوت خواستار خواندن رایشان هستند، به خون می کشند، شیشه های ماشین ها را می شکنند و به حریم خانه مردم تجاوز می کنند.
فرمانده نیروی انتظامی توضیح نمی دهد که این همه "طرح امنیت اجتماعی" بجز گریزان کردن مردم و تجاوز به حریم خصوصی چه نتیجه دیگری برای جامعه به همراه داشته است. او از عمق فساد در لایه های مختلف نیروی انتظامی هم سخنی به میان نمی آورد که چگونه افرادی به اسم نیروی انتظامی به جمع متجاوزان می پیوندند و شریک جرم می شوند .
اسماعیل احمدی‌مقدم ادعا می‌کند که 90 درصد موارد تجاوز به عنف توسط نیروی انتظامی کشف شده و می‌گوید: "آمار موارد تجاوز در هشت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی نداشته ولی فجیع تر شده است. "
اراذل و اوباش آزاد ، خدمتگزاران در بند
در همین حال که هنوز افکار عمومی در شوک جنایت قیامدشت بود روزنامه جام جم خبر از آزادی 5 نفر از متجاوزین به عنف داد. این افراد سابقه دار كه پس از ربودن یك زن جوان، او را در بیابان های اطراف تهران مورد آزار و اذیت قرار داده بودند دستگیر، اما پس از انتقال به دادسرا بدون قید و شرط آزاد شدند. در این گزارش آمده بود که "فقط یكی از متهمان به بازداشتگاه منتقل شد كه او نیز با پرداخت 20 میلیون تومان به یك وكیل و ارائه كپی كارت ملی، زمینه آزادی خویش را فراهم ساخت و بلافاصله، بازداشتگاه را ترك كرد".آزادی اراذل و اوباش سابقه دار در حالی صورت می گیرد که حداقل وثیقه برای روزنامه نگاران و فعالان سیاسی که بدون هیچ جرمی تنها به خاطر اعتراض به روند انتخابات 200 میلیون تومان است و این دلسوزان و خدمتگزاران پس از تحمل ماهها حبس، شکنجه، اعتراف و ..... با چنین وثیقه های سنگینی موقتا آزاد می شوند.
*****