سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۵/۲۷

سه شنبه: 27/5/1388 (زمان: 00:04 بامداد)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یاران و هم میهنان با درودی دوباره و مانند همیشه، گفتن "بامدادتان گرامی" کار خویش را پی میگیریم و در این لحظه که دقایقی پس از نیمه شب و آغاز بامداد سه شنبه است "پست" جدید خویش را آغاز می کنیم.
*****
انتشار یا عدم انتشار..؟
ادامه انتشار یا توقیف دایمی روزنامه اعتماد ملی هنوز در هاله ای از ابهام است. همانگونه که در یکی از آخرین پست های دیروز (شب گذشته حدود ساعت هشت) نوشتیم بازپرس شعبه سيزدهم دادسراي كاركنان دولت در نامه‌اي به معاونت مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاداسلامي خواستار جلوگيري از انتشار روزنامه اعتماد ملي شد. به گزارش ايلنا در آن نامه آمده بود:
احتراما با توجه به اينكه روزنامه اعتماد ملي به مدير مسئولي آقاي جواد حق‌شناس بر اساس شكايات متعدد خصوصي و عمومي تحت تعقيب بوده و علي‌رغم كثرث شكايات و موارد اتهامي وتذكرات دادسرا و احضارهاي مكرر كماكان به انتشار مطالب خلاف قانون و مجرمانه اصرار ورزيده است به نحوي كه در شماره‌هاي اخير به چاپ مطالبي پرداخته كه برخلاف امنيت ملي و مصالح عمومي كشور است.لذا در راستاي پيشگيري از وقوع جرائم مذكور مستندا به بند پنج اصل 156 قانون اساسي و تبصره دو ماده شش قانون مطبوعات به لحاظ اصرار آن نشريه بر انتشار مطالب مجرمانه دستور فرمائيد تا اطلاع ثانوي از انتشار نشريه فوق ممانعت به عمل آمده و نتيجه به اين شعبه اعلام گردد.
محمد جواد حق شناس مدیر مسئول اعتماد ملی با اشاره به گفتگوی عصر دیروز( دوشنبه) خود در دادسرای تهران با قاضی مرتضوی دادستان تهران درباره دلایل جلوگیری از ادامه انتشار روزنامه توضیح داد: در نامه ای که بازپرسی شعبه 13 دادسرای دولت از سوی آقای مقدمی به معاونت مطبوعات داخلی وزارت ارشاد مبنی بر جلوگیری از انتشار روزنامه فرستاده شده بدون اشاره به موردی مشخص دلیل این اقدام شکایت متعدد خصوصی و عمومی و ادامه مسیر علی رغم تذکرات داده شده اعلام شده است.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی درعین حال توضیح داد: در دادسرا به من گفتند که مصاحبه آقای کروبی با روزنامه در شماره دیروز با روزنامه و مصاحبه فرزند آقای کروبی درباره نامه دبیرکل حزب اعتماد ملی به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات تخلف روزنامه محسوب می شود و بر این اساس تا اطلاع ثانوی از انتشار آن جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: بنده نسبت به این مسئله اعتراض کردم و گفتم ممکن است با توجه به کثرت وسرعت کار همچنین گستردگی اتفاقات جامعه امروز و حساسیتهای مخاطب ناخواسته به برخی نکات توجه نشده باشد که حساسیت مقام قضایی را دربر داشته باشد اما با توجه به فضایی که در کشور وجود دارد و با توجه به حرکت روزنامه در نزدیک به 1000 شماره در چارچوب منافع ملی و حقوق شهروندی، میثاق با آرمانهای حضرت امام راحل، قانون مطبوعات و سیاستهای ابلاغی اما لازم است در تصمیم به توقیف موقت روزنامه تجدید نظر شود.
وی با بیان اینکه در روزهای آینده با جدیت پیگیر انتشار مجدد روزنامه خواهد بود خواستار آن شد که مقامات قضایی به این نکته وقوف داشته باشند که عدم انتشار روزنامه اعتماد ملی به عنوان پرمخاطب ترین روزنامه غیر دولتی با مخاطبان گسترده در جامعه به ویژه نخبگان کمکی به بهبود شرایط نمی کند و لاجرم بخشی از مخاطبان را به سوی رسانه هایی گسیل می کند که مطمئنا در راستای منافع ملی و قوانین مورد نظر جمهوری اسلامی حرکت نمی کنند.
60 شکایت از 1000 شماره اعتماد ملی
مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی در پاسخ به این سئوال که شکایات خصوصی و عمومی که دلیل توقیف موقت روزنامه ذکر شده است به چه میزان بوده است گفت: در حدود 1000 شماره روزنامه حدود 60 شکایت علیه مطالب مندرج در آن صورت گرفته که 75 درصد آنها مربوط به سازمانهای دولتی، وزارتخانه ها و چهره هایی است که به نوعی با بودجه دولتی ارتزاق می کنند، 20 درصد شکایات از سوی مدعی العموم و 5 درصد آن ( 3 شکایت ) از سوی اشخاص حقیقی بوده است.
حق شناس که عصر دوشنبه در مقابل دفتر روزنامه اعتماد ملی با خبرنگار مهر گفتگو می کرد با اشاره به انتقادات مردمی نسبت به ایجاد محدودیت در کار این رسانه تعطیلی آن را روندی نامطلوب در فضای کنونی خواند.
علی رغم درخواست قبلی کروبی برای عدم تجمع در مقابل دفتر اعتمادملی در خیابان کریمخان، گروه کثیری از طرفداران این روزنامه عصر دیروز تجمعاتی اعتراض آمیز براه انداختند که با آمادگی قبلی سرکوبگران رژیم و حضور آنان از میدان هفت تیر تا اواسط خیابان کریمخان، این تجمع به خشونت گرایید و طبق گزارش "ادوار نیوز" و نیز شاهدان عینی، عده ای نیز دستگیر و با شتم و ضرب به داخل "ون"های نیروهای سرکوبگر کشانده شده و به محل های نامعلومی انتقال یافتند.به فیلمی در مورد تجمع اعتراضی روز گذشته و یورش نیروهای سرکوبگر به جمعیت توجه نمایید:



*****
از میان ایمیل های رسیده:
دیگر نمی دانیم، در ایران چه کسی حکومت می کند، و چه کسی فرمان می راند
شارلوت ـ بواتیه روزنامه لوموند ـ فرانسه
برگردان از دکتر نیما فرمین

دو کارشناس در امور سیاسی ایران، نقش سپاه پاسداران، در رقابت های میان ملایان، که کشور را به ویرانی کشانده است، بررسی می کنند. شیوه ی محاکمات نمایشی که محکومیت، پیش از دادرسی تعیین شده است، مخالفان را که دشمنان خدا هستند ، زندانی می کنند و به کیفرمی رسانند. ایران در بحران کامل سیاسی درونی، میان پاسداران طرفدار احمدی نژاد، و پاسداران قدیمی، آنان که به جمهوری وفادارند ( نه الزاما به رئیس جمهور) بسر می برد. برنارد هورکاد و آزاده کیان ـ تری بوت دو کارشناس در امور سیاسی ایران، و پژوهشگر در سازمان پژوهش های علمی فرانسه ، انگیزه های این بحران سیاسی را به خبرنگار لیبراسیون بازگو می کنند.
زور آزمایی
این دوکارشناس هم آوا هستند، انتخاب دوباره ی احمدی نژاد، که اعتراض گسترده مردم را به دنبال داشت، بزرگترین بحران، سیاسی رژیم ، از روی کارآمدن ملایان تا کنون بوده است. در این بحران حاکمیت، شدیدا مورد اعتراض قرار گرفته است، و اوضاع آنچنان پیچیده شده است، که دیگر نمی دانیم، در ایران چه کسی حکومت می کند، و چه کسی فرمان می راند ؟
از دیدگاه برنارد هورکاد، گروه هایی که چشم انداز سیاسی ایران را تشکیل می دهند، به درستی قابل تشخیص نیستند. از یک سو، سپاهیان پاسدار که بازوی سرکوبگر رهبر هستند ، و به اقلیت مشهورند، آنان قدرت را در دست دارند، و با احمدی نژاد می کوشند، رژیم را از هر تعرضی به دورنگهدارند. اینان، آخرین پاسداران هستند، که در جنگ ایران و عراق شرکت نکرده و آسیبی ندیده اند.، وی می افزاید بسیاری از شخصیت های سیاسی ارجی برای آن ها قایل نیستند.
از سوی دیگر نخستین پاسداران انقلاب هستند، که به آن ها، جانبازان انقلاب می گویند. موسوی کاندیدای ناکام رئیس جمهوری یکی از آنان است، آنان فریاد می زنند، که از حق قانونی خود بی بهره شده اند. امروز آن ها به امور سیاسی و اقتصادی کشور می پردازند، انتخاب احمدی نژاد را قانونی نمی دانند. و احمدی نژاد را به اداره نادرست برنامه انرژی هسته یی و رفتار نا درست درروابط بین المللی متهم می کنند.
پاسداران اقلیت، که از طرفداران احمدی نژاد هستند، در شدت عمل و سخت گیری رژیم، و تشدید کیفر مخالفان، و مخالفت با کشورهای بیگانه پافشاری می کنند، در حالی که بسیاری از جانبازان چنین نمی پندارند.
نظامی کردن کشور
به گفته ی آزاده کیان ـ تی بوت، پاسداران طرفدار احمدی نژاد که امور کشور را در دست دارند، می کوشند، حاکمیت را در کنترل خود درآورند، و آن چیزی است، که نظامی کردن کشور نامیده می شود، تا بتوانند، مخالفان را زندانی کرده ،شکنجه نموده، و نابود کنند. پاسداران طرفدار احمدی نژاد خواهان آنند، که بنیاد های سیاسی کشور از میان برود و تنها حاکمیت مذهبی برجای بماند.
برنارد هورکاد با آزاده کیان ـ تی بوت، هم آوا شده و می گوید، اینان خواهان، حکومتی مذهبی می باشند، حکومتی مشابه آنچه در نزد طالبان یافت می شود، و در آن برای اسلامی کردن رژیم ،حاکمیت مردم را از میان می برند و درپایان حکومت خدا برپا شده، و رژیم در دژنفوذ ناپذیر جای می گیرد. آنان براین پندارند، هدف آنان این است که، رژیم برای پایندگی به یک پشتیبانی همه سویه نیازمند است. آن ها مخالف رابطه با کشور های دیگر و سازمان های بین المللی هستند.
محاکمات
آزاده کیان ـ تی بوت، این محاکمات نمایشی که ملایان به راه انداخته اند، محاکماتی است ، که کیفرها ، پیش از این که دادرسی آغاز شود ،تعیین شده است ، و در واقع ، بخشی از تبلیغات رژیم است، ملایان و احمدی نژاد با این محاکمات می خواهند ، وانمود کنند، که رژیم در خطر نابودی است، و با این زمینه سازی ها، برای جلوگیری از سقوط رژیم، بهر زشتی تن می دهند. ولی با این همه تبلیغات، اکثریت مردم ایران ، این دادگاه ها را قبول ندارند.
به گفته ی برنارد هورکات، این دادگاه ها ثمره یی ندارند. نه تنها بخشی از مردم آن را تایید نمی کنند، مردم از مخالفان می خواهند که موضع خود را تقویت کنند.
وی می افزاید، با وجود خوش بینی ناچیز،از سرنوشت کلوتید رایس نگران نمی باشد، زیرا، جوان فرانسوی که در این دادگاه به اتهام شرکت در تظاهرات علیه احمدی نژاد محاکمه می شود، فکر می کنم مورد عفو قرار گیرد. این محاکمه می تواند نمونه یی برای دیگران باشد، ولی خیلی زود او برای ملایان دست و پاگیر خواهد بود. افزوده براین، احمدی نژاد برای به دست آوردن پشتیبانی نمایندگان مجلس بیدرنگ باید خود را به آن ها نزدیک کند.
خروج از بحران
به گفته برنارد هورکاد، ایران از درون رو به ویرانی است ، زیرا اکنون کشور در یک تنگنای سیاسی است. خامنه یی با صحه گذاشتن برانتخاب احمدی نژاد به رئیس جمهوری، با وجود مخالفت پنجاه در صد مردم، بی ارج شده است، با این رفتارناستوده ، وی در یک پارچگی مردم ناکام شد.
برنارد هورکاد برای خروج از بن بست ، سه فرض زیر را پیش بینی می کند:
1- اگردرهفته ی آینده مجلس از دادن رای اعتماد به دولت احمدی نژاد خودداری کند، وی از سوی رهبر برکنار می شود.
2- مجلس به دولت احمدی نژاد رای اعتماد بدهد، و این چیزی است، که به آن شک دارم.
3- رئیس جمهور می تواند بحران کنونی را طولانی کند، و بدون رای مجلس، و حتی رای عدم اعتماد مجلس به کار خود ادامه دهد.
به گفته ی آزاده کیان ـ تی بوت، خروج از بحران شرط بقای رژیم است.

تارنمای فرهنگ ایران
*****
فیلم دیگری از اعتراضات دیروز مردم در خیابان کریمخان برعلیه رژیم و خامنه ای دجال

*****
خروس بي محل
احمد پورنجاتي
روزنامه «اعتماد ملي» توقيف شد. حالا ديگر انگار توقيف، تعطيل و لغو امتياز خبر غيرمنتظره يي نيست، تعجب کسي را برنمي انگيزد. در اين چند سال از بس که خبر توقيف روزنامه شنيده ايم حساب کار از دست مان خارج شده است. حتي ديگر کسي انگيزه و حال و حوصله بحث و احتجاج حقوقي در مباني و مستندات قانوني توقيف را ندارد. ديگر کسي وقت شريف خود را براي بازتاباندن پيامدهاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي مرگ يک نشريه تلف نمي کند. گويي ديگر اين گونه واکنش ها مقتضي اوضاع و احوال کنوني ما - يا شايد بعضي ها - نيست. مظفر الدين شاه در فيلم «کمال الملک» مرحوم علي حاتمي، آنگاه که مي گفت؛ «استاد نقاش باشي، ما همه چيزمان بايد به همه چيزمان بيايد» آيا نقل حکايت امروز ما مي کرد؟، مگر يک روزنامه مستقل، اصلاح طلب و غيردولتي چه مي کند؟ مگر کارگزاران، هم ميهن، شرق ، آينده نو، ياس نو، نوروز، شهروند امروز و بسياري از اين دست چه مي کردند که تقدير توقيف براي آنان رقم خورد؟ توجيهات به ظاهر حقوقي مقامات دولتي و قضايي از فرط شباهت و تکرار، کليشه ذهن افکار عمومي شده اند حتي اگر حرفي از اين کليشه به ميان نيايد که البته درباره «اعتماد ملي» آمده است؛ «شکايت هاي شاکيان خصوصي، تکرار تخلفات و بي توجهي به تذکرات، عدم رعايت مصالح امنيت ملي و...». بسيار خب، اگر اينها به واقع دلايل توقيف يک روزنامه هستند پس چرا تا کنون کسي به آن روزنامه جنجالي، بي پروا، حد و مرز ناشناس و رويين تن و البته متکي به بيت المال حتي نازک تر از گل نگفته است؟ توقيف و تعطيل موقت پيشکش، چرا شکايت خيل عظيم شاکيان حقيقي و حقوقي آن روزنامه در اين 20 سال هرگز به جايي نرسيده است؟ چرا تخطي هاي آشکار آن روزنامه از سياست هاي رسمي نظام به ويژه در عرصه سياست خارجي- که حتي موجب چالش هاي پرهزينه يي در روابط ايران با کشورهاي عربي و اسلامي شد - هيچ واکنش تنبيهي از سوي همين مقامات مسوول در پي نداشت؟ به باور من روزنامه هاي مستقل، اصلاح طلب و منتقد در نگاه برخي از متوليان امور مصداق «خروس بي محل» هستند و لابد ازاي «آواز نابهنگام» لاجرم تيغ است و خاموشي. انگار در شرايطي که لابد همه چيز بايد به خير و خوشي فيصله يابد، آب در لانه مورچگان افکندن، گناه کوچکي نيست. سخن از گفتني هايي که به گمان برخي «ناگفتني» به حساب مي آيد، مصداق آواز نابهنگام خروس بي محل است که چه بسيار خواب زدگان را برمي آشوبد و بندگان مخلص را به نيايش خداوند عادل قادر متعال فرامي خواند و از بندگي جز او پرهيز مي دهد. اما بايد پرسيد آيا افکار عمومي نيز همان برداشت و قضاوتي را درباره دلايل توقيف يک روزنامه مستقل و متعهد خواهند داشت که متوليان امور اراده کرده اند؟ گمان ندارم. کاش اندکي اين همه آسان طلبي در تدبير امور کشور، به فرجام نزديک به هدف مي رسيد.آيا محدودکنندگان فعاليت قانوني مطبوعات، ناخواسته افکار عمومي را به سوي همان غول خطرناک و معجزه گري سوق نمي دهند که به گمان آنان «مديريت بخش مهمي از افکار عمومي را در جريانات اخير بر عهده داشته است»؟، آيا آنان ناخواسته به رونق بازار رسانه هاي بيگانه ياري نمي رسانند؟ چرا آزموده را هزار بار مي آزمايند؟ بي ترديد توقيف روزنامه اعتماد ملي همچون ديگر نشرياتي که چنين سرنوشتي يافته اند هرگز به توقيف ذهن حقيقت جو و اطلاع طلب افکار عمومي منجر نخواهد شد. «ره رو» راه ديگري خواهد جست پس آن که تدبير مي کند بايد به اين مساله بيش از هر چيز ديگر بينديشد.
*****
گنار گذاشتن فعالین دانشجویی، استراتژی تازه وزارت علوم به جای تعطیلی دانشگاه ها
بیش از 50 دانشجوی دانشگاه مازندران به کمیته انضباطی احضار شدند
به گزارش فعالین دانشجویی مازندران در اقدامی تازه و در راستای سیاست های سرکوبگرانه ی دولت احمدی نژاد ، بیش از 50 دانشجوی دانشگاه مازندران به کمیته انضباطی احضار شدند. در میان احضار شدگان اسامی فعالین دانشجویی این دانشگاه همچون رضا عرب، علیرضا کیانی، میلاد حسینی کشتان، سیاوش صفوی، علی نظری، علی اصغر آدینه وند، آرنوش ازرحیمی، مرجان فیاضی، سیاوش رضاییان، مهدی داودیان، مهدی محمدی تکدام، مازیار یزدانی نیا و ... به چشم می خورد. احضار این دانشجویان در انتهای تابستان، در حالی صورت می گیرد که پس از انتخابات ریاست جهموری دهم و تجمعات اعتراضی بزرگ دانشجویان دانشگاه مازندران در 25 و 26 خرداد ماه که با حمله ی نیروهای امنیتی خودسر و لباس شخصی ها روبرو شد، شمار 120 دانشجوی این دانشگاه بازداشت شدند. غیر از 20 دانشجو که بیش از ده روز در بازداشت اداره اطلاعات مازندران بودند، بقیه دانشجویان پس از بازداشت و بازجویی ظرف کمتر یک هفته آزاد شدند. 20 دانشجوی بازداشت شده که اسامی آنها در میان احضارشدگان اخیر نیز به چشم می خورد از رفتار خشونت آمیز اداره اطلاعات بابل با انها خبر می دهند. یکی از این دانشجویان در گفتگو با خبرنامه امیرکبیر با بیان اینکه «جلسات بازجویی بیشتر به جلسات کتک کاری شبیه بود» می افزاید: «بازجوی من مرتب مرا می زد تا علیه یکی دو نفر از دانشجویان از من اعتراف بگیرد. بازجوی بابلی من اصلا منتظر پاسخ های من نبود، با ضربات شدیدی که به سر و صورت من وارد می کرد مرا وادار می کرد جملات را با همان ادبیات خودش بنویسم.» وی در ادامه اضافه می کند: « یکی از دانشجویان دختری که همراه ما بازداشت شده بود می گفت نیروهای لباس شخصی او را به جای تحویل به زندان به یک خانه در جاده فریدونکنار که ظاهرا متعلق به سپاه بوده می برند و در آنجا مورد ضرب و شتم و آزار قرار می دهند. این دختر تا حدی ترسیده است که حاضر به مصاحبه و صحبت با کسی در این زمینه نیست.» یکی دیگر از دانشجویان آزاد شده ی دانشگاه مازندران نیز در گفتگو با خبرنامه امیرکبیر می افزاید: « در جلسات ابتدایی بازجویی در بابل دو بازجو در دو طرف من می ایستادند و با باتوم مرا می زدند و سوال های بی اساس می پرسیدند. در یک جلسه ای دو نفر به شدت با باتوم من را مورد ضرب و شتم قرار دادند و از من می خواستند رابط خود در تل آویو و بغداد را به آنها معرفی کنم.» این رفتار اداره اطلاعات دولت احمدی نژاد در شهرستان بابل در حالی با دانشجویان صورت گرفته است که به گفته ی دانشجویان، مسئولین قضایی هم در مقابل اعتراض دانشجویان به این رفتار هیچ وقعی ننهاده اند. پدر یکی از این دانشجویان به خبرنامه امیرکبیر می گوید: « معاون دادستان بابلسر در پاسخ اعتراض من گفت: این دانشجویان مثل سگی می مانند که نان ما را خورده اند و برای همسایه پارس می کنند.» یکی از دانشجویان احضار شده در رابطه با این احضارهای جدید به کمیته ی انضباطی می گوید: « پس از ازادی دانشجویان بازداشتی دانشگاه مازندران، مسئولین این دانشگاه بویژه معاون دانشجویی و مسئولین حراست با اطلاع از آنچه بر دانشجویان در زندان رفته است با تاکید بر این موضوع که زندان برای مجازات(!) دانشجویان کافی است، در قبال تعهد دانشجویان مبنی بر عدم فعالیت سیاسی، پرونده ی کمیته ی انضباطی انها مسکوت خواهد شد.» احضارهای جدید و دیرهنگام دانشجویان و صدور احکام سنگین انضباطی در دانشگاه های گوناگون همچون پلی تکنیک، همدان، علم و صنعت، نوشیروانی، رازی کرمانشاه، مازندران و ... خبر از محدودیت سازی های جدید دولت احمدی نژاد برای دانشگاه ها در آستانه سال تحصیلی جدید است. فعالین دانشجویی بر این باورند که از آنجایی که امکان تعطیلی دانشگاه ها برای دولت احمدی نژاد میسر نیست، دولت احمدی نژاد مترصد آن است با خالی کردن عرصه ی دانشگاه ها از فعالین دانشجویی، سال تحصیلی جدید را سالی آرام برای خود سازند. دانشگاه هایی مثل دانشگاه های مازندران نیز با فشار وزارت علوم مجبور به احضار گسترده ی دانشجویان شده اند. این اقدام نشان از استراتژی جدید وزارت علوم دولت احمدی نژاد مبنی بر خالی کردن دانشگاه ها از فعالینی است که احتمال سازماندهی اعتراضات دانشچویی در طول ترم اینده را دارند.
*****
آیت الله یوسف صانعی بخاطر توهین به احمدی نژاد مستوجب ۸۰ ضربه شلاق است
سایت وابسته به دولت، یکی از مراجع تقلید ایرانی را مستوجب حد شرعی دانست. سایت «شبکه ایران» وابسته موسسه دولتی «ایران» (متعلق به ايرنا) سخنان اخیر آیت الله یوسف صانعی توهین به رییس دولت دهم خواند و این سخنان را مستوجب ۸۰ ضربه شلاق دانست.
این سایت با تشکیک در مقام مرجعیت آیت الله شیخ یوسف صانعی؛ ایشان را مرجع تقلید خود خوانده دانست و اضافه کرد:"صانعی که در هفته‌های گذشته بارها در حمایت از آشوبگران، نظام را متهم کرده و تلویحا شخصیت‌های انقلابی را مورد اهانت قرار داده بود، اخیرا نیز در اقدامی عجیب احمدی‌نژاد را «حرامزاده» خواند.این سایت در ادامه گزارش خود برای مهدی کروبی، به علت نامه اخیرش به هاشمی رفسنجانی و محمد باقر قالیباف به خاطر سخنانش در یک جمع خصوصی، حکمی مشابه را صادر کرد. سایت «شبکه ایران» پیش از این نیز آیت الله شیخ حسینعلی منتظری را شیخ مطرود خطاب کرده بود و با جعل آرم نهضت آزادی ایران اخباری دورغ را در مورد بازداشت یکی از اعضای این حزب منتشر کرده بود.سایت «شبکه ایران» وابسته به موسسه دولتی «ایران» است که روزنامه «ایران» و خبرگزاری «ایرنا» را هم در اختیار دارد و بودجه آن از بیت المال تامین می شود.توهین و تحقیر مراجع از استراتژی های تیم احمدی نژاد است که به شدت تمام بعد از ۲۲ خرداد دنبال شده است.احمدی نژاد در ماجرای انتصاب رحیم مشایی به معاون اولی در پاسخ به مراجع سنتی منتقد نظیر آیات عظام مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی تلویحا ایشان را تحت تاثیر القائات شیطان خوانده بود که توان درک شخصیت اسفندیار رحیم مشایی راندارند.رجا نیوز هم در مورد انتقادات مراجع اعلام نموده بود که کسی جز رهبری حق صدور فتوا برای حکومت را ندارد.
*****
مهندس خدایاری دیشب (دوشنبه شب) آزاد شد، بقیه استادان زندانی تا قبل از امتحانات
علی اصغر خدایاری، عضو سابق شورای مرکزی جبهه مشارکت، استاد دانشگاه تهران و معاون اسبق دانشگاه، دیشب از زندان آزاد شد. اما هنوز خبری از آزادی دیگر استادان و دانشجویان زندانی این دانشگاه نیست. بدین ترتیب مسئولان دولت کودتا انتظار دارند دانشجویان دانشگاه تهران با سه جانباخته و چند استاد و دانشجوی زندانی، با آرامش در امتحانات شرکت کنند.
پس از آزادی آقای خدایاری، مسئولان قضایی وعده داده‌اند که به زودی و تا قبل از آغاز امتحانات معوقه دانشگاه تهران، دیگر استادان زندانی این دانشگاه نیز آزاد خواهند شد. اما هنوز مشخص نیست آیا این وعده عملی خواهد شد یا خیر.
بر اساس این گزارش، در حالی که یک نماینده مجلس هفته قبل ادعا کرده بود که هیچ استاد دانشگاهی در زندان نیست، علاوه بر مهندس خدایاری، چند استاد دیگر دانشگاه تهران از جمله دکتر عرب از دانشکده پزشکی، دکتر تاجرنیا از دانشکده دندان‌پزشکی، دکتر رمضان‌زاده و دکتر میردامادی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دکتر داود سلیمانی از دانشکده الهیات و چند تن دیگر نیز هنوز در زندان هستند. علاوه بر اینها، چند دانشجوی این دانشگاه از جمله سمیه توحیدلو، دانشجوی دکترای رشته جامعه‌شناسی توسعه، نیز هنوز از زندان آزاد نشده‌اند.
دانشگاه تهران در جریان اعتراض به تقلب و کودتای انتخاباتی، سه شهید به نهضت مردم ایران تقدیم کرده است: شهید مصطفی غنیان، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، که هنگام سر دادن بانگ الله‌اکبر بر پشت‌بام منزل آشنایان خود در تهران هدف گلوله‌ی نیروهای لباس شخصی قرار گرفته؛ یعقوب بروایه، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی نمایش در دانشکده‌ی هنر ومعماری دانشگاه تهران، که روز سی‌ام خرداد ماه توسط نیروهای بسیج از بام مسجد لولاگر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و روز چهارم تیر ماه به شهادت رسید؛ و محسن روح‌الامینی، دانشجوی رشته‌ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران.
حال باید دید آیا مسئولان امر عقلانیت به خرج می‌دهند و با آزادی دانشجویان و استادان زندانی این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌ها، زمینه‌ی حضور آرام دانشجویان در امتحانات را فراهم خواهند ساخت یا خیر. و آیا خواهند توانست التهاب بالقوه‌ی موجود در بین دانشجویان و دانشگاهیان را با ایجاد فضایی آرام در دانشگاه، ولو برای یک دوره‌ی موقت، مهار کنند یا نه.
*****
مزاحمان بر پشت‌بام‌ها
غزل صارمی

«مزاحمان پشت‌بام‌ها» تازه‌ترين عنواني است که از سوي يکي از سايت‌هاي منتسب به اصولگرايان به معترضان به نتيجه انتخابات که بر بام‌خانه‌شان فرياد «الله اکبر» سر مي‌دادند تقديم شده است تا القابي که از سوي هواداران دولت روانه معترضان شده، کامل شود و ناخرسندي جناح راست از توسل جناح چپ به نماد هاي مذهبي عيان تر از گذشته مطرح شود؛ ناخرسندي که از نخستين روزهاي اعلام کانديداتوري ميرحسين موسوي آغاز شد چرا که نخست وزير ديروز و کانديداي امروز به حکم سيادت خود شال سبزي بر گردن انداخت. برخي از نزديکان او نيز به تاسي نامزد مورد حمايت‌شان نوارهاي سبز رنگي را دور مچ و دست شان بستند؛ شيوه يي که اگرچه ابتدا با نگاه کنجکاو مردم در کوچه و خيابان همراه شد اما با نزديک تر شدن به زمان انتخابات موج «سبز» همه گير شد و هواداران هر کدام به شيوه يي به اين نماد روي آوردند. يکي نوار سبز رنگ را بر مچ دستش بست و ديگري به کيفش گره زد، برخي روبان هايي به اين رنگ را روي آنتن خودروهايشان نصب کردند و برخي براي پوشش از البسه سبز استفاده کردند. شايد تعداد هوا داراني که حالا با استفاده از اين رنگ ها در گوشه و کنار پايتخت به رخ رقبا کشيده مي شدند، باعث شد حسين شريعتمداري به اين شيوه بتازد. «اينجا چنين است. کساني که در «بدر» با قرآن جنگيده بودند، اکنون پاره هاي قرآن را به فريب بر نيزه کرده اند. اين بار اما شال هاي سبز را واسطه کرده اند. مي گويند نشانه سيد است و راست مي گويند، اما اگر به همين منظور وارد معرکه کرده اند چرا بر دست و سر و مچ کساني آويخته اند که سيد نيستند؟» مدير مسوول کيهان سپس چنين نتيجه گرفت که اين شيوه، شيوه «عمروعاص» و «معاويه» است. اما اظهارات حسين شريعتمداري بي پاسخ نماند. در جريان تبليغات رياست جمهوري پروين احمدي نژاد خواهر شورايي رئيس دولت براي سخنراني تبليغاتي به يکي از شهرستان ها رفت تا در يکي از دانشکده ها سخنراني کند. به گزارش منابع نيمه رسمي، دانشجويان در اعتراض به تعبير حسين شريعتمداري که استفاده از شال هاي سبز را قرآن به سر نيزه کردن توصيف کرده بود، سيب زميني بر سر ميله هاي چوبي کردند. حرکت دانشجويان به آنجا برمي گشت که توزيع سيب زميني هاي رايگان در تهران و شهرهاي مختلف در ماه هاي پيش از برگزاري انتخابات انتقاداتي را برانگيخته بود؛ شيوه يي که بلافاصله به پايتخت رسيد و در زنجيره انساني که «سبزها» از ميدان تجريش تا راه آهن تشکيل دادند مورد استفاده قرار گرفت. اما علاوه بر استفاده از رنگ سبز به نشانه سيادت ميرحسين موسوي، طرح شعارهاي مذهبي نيز خواب هواداران رقبا را برآشفت. مطرح شدن شعارهايي نظير «يا حسين، ميرحسين» ، «الله اکبر» و «نصر من الله و فتح قريب» از سوي هواداران طيفي که سال ها از سوي جناح محافظه کار سکولار و بي دين معرفي مي شدند، ورق را وارونه کرد. اما حاميان احمدي نژاد هم ساکت ننشستند و همسوي زعماي خود شعار دادند «سبز شده رنگ ريا/ مهدي بيا، مهدي بيا». در اين شرايط بود که فاطمه رجبي همسر سخنگوي دولت هم دست به قلم برد و سبزي که مورد استفاده حاميان موسوي قرار گرفته بود را «لجني» توصيف کرد. اما فرداي انتخابات، روزي که محمود احمدي نژاد در قامت پيروز انتخابات پرحاشيه به ميدان ولي عصر رفت تا در جمع حاميانش جشن پيروزي بگيرد، با اقدامي همه را غافلگير کرد و با آويختن شال سبزي بر گردن اعلام کرد او هم سيد است؛ طرح موضوعي که مي توانست به شدت مورد انتقاد قرار بگيرد و همان جا از سوي نزديکان احمدي نژاد به وي گوشزد شد تا وي به اصلاح سخنش بنشيند و بگويد از سوي «مادر» سيد است. سخناني که مورد انتقاد جدي حجت الاسلام طباطبايي از استادان اخلاق قرار گرفت و وي در يک برنامه تلويزيوني به احمدي نژاد اعتراض کرد و اقدام او را تمسخر خود و سيادت تعبير کرد. اما اين تنها حاشيه بعد از انتخابات نبود و اين بار سر دادن «الله اکبر» شبانه در پشت‌بام‌ها فرياد اعتراض را به دنبال داشت تا برخي اصولگرايان به کنايه بگويند انقلاب مخملي با شعار مذهبي صورت نمي‌گيرد در حالي که برخي از گشت‌هاي نامحسوس شبانه از خيابان‌هايي که ساکنان ساختمان آن ساعت 10 شب الله اکبر سر مي‌دادند، سخن گفتند و برخي از ساکنان آپارتمان ها هم به نهادهاي انتظامي احضار شدند تا با سپردن تعهد از سر دادن شعار شبانه جلوگيري کنند.
*****
تابناک - كدخبر: ۶۰۰۸۱
سایت دولتی: دو وزیر زن شانس رای ندارند
رجانيوز نوشت: برآورد دقيقي از احتمال كسب رأي اعتماد به‌ويژه در مورد گزينه‌هاي رئيس‌جمهور براي وزارت رفاه و آموزش‌وپرورش وجود ندارد و در حال حاضر پيش‌بيني مي‌شود كه اين دو گزينه شانس چنداني براي كسب رأي اعتماد نداشته باشند،به نوشته این سایت تصميم رئيس‌جمهور به استفاده از زنان در مديريت چند وزارت‌خانه فارغ از ميزان توانمندي‌هاي گزينه‌هاي معرفي شده، مدعيان فمينيست را با نوعي سرخوردگي مواجه كرده است.
به گزارش رجانيوز، معرفي خانم كشاورز به‌عنوان وزير آموزش‌وپرورش تقريباً قطعي شده است تا احمدي‌نژاد نشان دهد كه همانطور كه دولت وي به دولت اولين‌ها در زمينه‌هاي مختلف مشهور شده است، نخستين رئيس‌جمهور بعد از انقلاب است كه به زنان در حد وزارت اعتماد مي‌كند.
با اين حال، زنان نزديك به جريان مخالف دولت كه بعضاً گرايش‌هاي فمينيستي نيز دارند، در قبال اين رويكرد رئيس‌جمهور يا سكوت كرده و حاضر به اظهارنظر نيستند و يا با نوعي سرخوردگي مواجه شده‌اند. به‌عنوان نمونه فاطمه حقيقت‌جو نماينده مجلس ششم كه در شهر بوستون امريكا به‌سر مي‌برد و به شبكه‌هاي ضدانقلاب صداي امريكا و بي‌بي‌سي فارسي سرويس مي‌دهد، هدف احمدي‌نژاد از معرفي زنان در كابينه را انحراف افكار عمومي خواند.
وي در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي افزود: وزير زني مي تواند به بهبود وضعيت زنان بپردازد كه نگرش سنتي به مسايل زنان نداشته باشد و زنان را در حيطه همسر داري و فرزند داري خلاصه نكند در حالي كه دو زن معرفي شده اينگونه نيستند.حقيقت‌جو همچنين گفت: صرف انتصاب يك وزير زن كه نتواند به رفع تبعيض‌هاي جنسيتي بپردازد نه تنها كمكي به بهبود وضعيت زنان در كشور نمي كند بلكه به اين تبعيضات دامن خواهد زد، بنابر اين دو زني كه معرفي شده اند اصلا در راستاي منافع زنان عمل نخواهند كرد.
به هر حال، اگرچه هنوز برآورد دقيقي از احتمال كسب رأي اعتماد به‌ويژه در مورد گزينه‌هاي رئيس‌جمهور براي وزارت رفاه و آموزش‌وپرورش وجود ندارد و در حال حاضر پيش‌بيني مي‌شود كه اين دو گزينه شانس چنداني براي كسب رأي اعتماد نداشته باشند، اما اقدام احمدي‌نژاد در ادامه اقداماتي است كه شعار آن را ديگران داده بودند، اما وي آن را عملي كرده است.
مريم بهروزي در اين زمينه مي‌گويد در ابتداي دولت خاتمي به وي پيشنهاد دادم كه وزير زن منصوب كند اما وي گفت من چنين ريسكي نمي‌كنم.
*****
از میان ایمیل های رسیده تا این لحظه (4:15 بامداد سه شنبه)
گزارشی درباره تجمع در مقابل روزنامه اعتمادملی
حول و حوش ساعت 4 بود که به خیابان کریمخان رسیدم و از محوطه زیر پل کریمخان تقریبا از ورود به پیاده رو می شد فهمید که امروز مثل هر روز کریمخان نیست و جمعیت کمی تا اندازه ای غیر عادی مشغول پیاده روی هستند. عده ای به اسم کتاب دیدن جلوی کتاب فروشی ها می ایستادند و بعد از مدتی به گروهی از مردم که به صورت کلونی حرکت می کردند می پیوستند. نیروی انتظامی از زیر پل تا میدان هفت تیر با فاصله های کم از یکدیگر ایستاده بودند. جلوی دفتر اعتماد ملی که رسیدم 2 تا از «ون»های گشت ارشاد و چند نفر از درجه دارای نیروی انتظامی با خیل عظیمی از سرباز ایستاده بودند. لباس شخصی ها تقریبا همه جا دیده می شدند و طبق معمول هر برنامه ای دوربین چی های عزیز وزارت اطلاعات مشغول فیلم برداری از مردم [امیدوارم اگر دستگیرم کردن حداقل جرمم این نباشه که داشتم تو پیاده رو راه می رفتم]. نزدیک پل عابر پیاده [کمی جلوتر از اعتماد ملی] که رسیدم متوجه شدم مشکلی پیش اومده؛ جلوتر که رفتم فهمیدم یک نفر رو به شکل وحشیانه ای با کتک به داخل ون بردن و همراهاش و چند نفر از خانم های سن بالا مشغول فریاد زدن بر سر مأموران که «برای چی می زنید؟ برای چی گرفتینش؟ کاری که نداشت داشت راه می رفت» و مأمورها هم از یک طرف گیج شده بودند و از طرف دیگر هم با لحن تحکم آمیزی از مردم می خواستن که به راهشون ادامه بدن.
در این گیر و دار ناگهان متوجه ضربه ی سوزناکی از پشت شدم و به خودم که اومدم دیدم نیروی انتظامی مشغول زدن ملت هستند. به شکل وحشیانه‏ای به سر و پا و کمر مردم ضربه می زدند. به جز باتوم استفاده از شلاق محرز بود. با این کار مردمی که آرام فقط مشغول پیاده روی بودند جری شدند و «الله اکبر»ها بود که از گوشه و کنار خیابان بلند شد و به همراه آن «مرگ بر دیکتاتور» و مردم متشکل تر شروع به سر دادن شعار کردند تا اینکه سرانجام نوبت به موتور سواران رسید تا برای سرکوب جمعیت یک خودی نشون بدن. در اولین اقدام به یک سمت پیاده رو حمله شد و تعدای رو دستگیر و ضرب و شتم کردند که این امر منجر به آن شد که مردم به سمت دیگر پیاده رو بروند و ناخودآگاه بر حجم جمعیت بیش از پیش افزوده شد. تعقیب و گریز تا میدان هفت تیر ادامه داشت تا اینکه در میدان مردم به هم پیوستند و در چمن های میدان که یکی از درهای متروی «هفت تیر» هم آنجاست مردم یک بند شعار سر دادند. شعارها از این قرار بود:
«درود بر کروبی قهرمان» - که خیلی زیاد گفته شد.
«ما بچه‏های جنگیم، بجنگ تا بجنگیم»
«اعتراف، شکنجه، کهریزک، دیگر اثر ندارد»
«توپ، تانک، بسیجی، دیگر اثر ندارد به مادرم بگویید دیگر پسر ندارد» - البته نمی دونم چرا مصرع دوم گفته شد چون بخش عمده و البته پیشروی جمعیت رو خانم ها تشکیل می دادند. به نظرم باید گفته می شد «به فرزندم بگویید دیگر مادر ندارد».
این وضعیت دست کم برای مدت 20 دقیقه ادامه داشت و با هر بار حمله نیروی انتظامی «هو کردن»ها شروع می شد تا اینکه به واسطه یک حمله دو جانبه [که من از اون بی نصیب نمودم و جراحت سختی به کمرم وارد شد] مردم به داخل مترو هجوم آوردن و با صدای بلند داخل مترو شروع به شعار دادن کردند. به گونه ای که مسئولین مترو گیج شدن و از مردم می خواستن اینجا چیزی نگن. البته از چهره ی بلیط فروش ها معلوم بود که خیلی حال کرده بودن. مردم بلند بلند به هم هشدار می دادن که «مواظب دوربین های مترو باشید» یا «شعار دادن داخل واگن ها یادتون نره».
خبرهایی که آخر شب بهم رسید این بود که در میدان ولیعصر یک هسته 20 الی 30 نفری از مردم تحرکات آرامی رو شروع کردن که در فاصله چند دقیقه به جمعیتی 400 الی 500 نفری تبدیل شدند و مشابه همین اتفاق در حوالی پل حافظ هم به وقوع پیوسته که به نظرم واقعا عالیه. تو کریمخان تا موقعی که من بودم یعنی تا ساعت 6 بعد از ظهر حداقل 5 نفر رو که ضربه باتوم به سرشون وارد شده بود و منجر به خون ریزی دیدم و خبرها هم حاکی از دستگیری 15 تا 20 نفر رو میده. از دیگر نکته های تجمع این بود که مطابق دفعات قبل رانندگان با غیرت شروع به بوق زدن به نشانه اعتراض کردند که به خاطر رژه موتور سوارها در خیابان و نیز لباس شخصی ها در میان ماشین ها (به خصوص وقتی که ترافیک هم شده بود) منجر به قطع این شیوه اعتراضی شد.
*****
تشکر سارکوزي از بشار اسد
آزادي کلوتيلد ريس در مثلث پاريس ، دمشق و تهران
کلوتيلد ريس شهروند فرانسوي با سپردن وثيقه آزاد شد. به دنبال آن نيکلا سارکوزي رئيس جمهوري اين کشور نيز بلافاصله پس از آزادي ريس با او صحبت کرد و اين دختر 24ساله را فردي شجاع خواند و در عين حال از اقدامات سوريه جهت آزادي ريس و رايزني هايي که با مقامات ايران انجام داده اند، تشکر کرد.بنابر بيانيه يي که دفتر سارکوزي منتشر کرد ريس با سپردن وثيقه يي آزاد شده که دولت فرانسه آن را تقبل کرده است. در همين راستا برنار کوشنر وزير خارجه فرانسه به تلويزيون دولتي اين کشور گفت پاريس با ارسال وثيقه براي ريس موافقت کرده است. به گفته کوشنر مقامات ايران مبلغ هنگفتي بابت وثيقه درخواست نکرده اند و قرار است حکم کلوتيلد ريس تا حداقل هشت روز آينده صادر شود.کلوتيلد ريس در زمان اعتراضات خياباني در فرودگاه تهران هنگامي که قصد بازگشت به فرانسه را داشت به اتهام جاسوسي دستگير شد و در دادگاهي که هفته گذشته برگزار شد، حضور يافت.وي که به تدريس زبان فرانسوي در دانشگاه اصفهان مشغول بود متهم است در اغتشاشگري هاي خياباني نقش داشته و با ارسال تصاويري که از تجمعات مي گرفته، به جمع آوري اطلاعات مبادرت مي کرده است. علاوه بر ريس نازک افشار کارمند ايراني بخش فرهنگي سفارت فرانسه نيز بازداشت شد و در دادگاهي که ريس در آن حضور داشت، محاکمه شد. اما وي با قرار کفالت چندي قبل آزاد شد. البته ميانجيگري سوريه مقدمات آزادي افشار را فراهم کرد. سارکوزي از بشار اسد همتاي سوري خود خواسته بود از طريق دوستي که با تهران دارد، براي آزادي ريس و افشار با مقامات ايراني رايزني کند.پاريس با آزادي افشار اميدوارتر از قبل پيگير آزادي شهروند ديگر خود با کمک سوريه شد. در همين حين خبر آمد بشار اسد قصد سفر به ايران را دارد. قرار بود روز يکشنبه وي به تهران بيايد که اين سفر به تعويق افتاد. هرچند علت مشخصي را براي لغو اين سفر اعلام نکردند اما برخي گمانه ها حاکي از آن بود که اسد براي آزادي ريس قصد آمدن به ايران را داشته است.اين گمانه با تشکري که سارکوزي از دمشق به خاطر تلاش ويژه جهت آزادي کلوتيلد ريس کرد، تقويت مي شود.دفتر رئيس جمهوري فرانسه در بيانيه يي که به مناسبت آزادي ريس منتشر کرد علاوه بر اتحاديه اروپا از سوريه به عنوان يکي از متحدان فرانسه به دليل کمک به آزادي کلوتيلد ريس تشکر کرد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز دفتر سارکوزي افزود حال ريس خوب است و تا زمان صدور حکم در سفارت فرانسه در تهران خواهد ماند.در بيانيه اليزه آمده است وي به لحاظ سلامتي در وضعيت خوبي به سر مي برد و روحيه اش خوب است.در زماني که ريس در زندان به سر مي برد سفير فرانسه دو بار با وي ديدار کرد. آخرين اين ديدارها روز جمعه صورت گرفت.همزمان سارکوزي رئيس جمهور فرانسه با پدر کلوتيلد ريس در پاريس ملاقات کرد، هرچند جزييات هيچ کدام از اين ديدارها اعلام نشد.فرانسه پيش از اين اتهاماتي را که متوجه افشار و ريس است، نپذيرفته بود.در اين زمينه برنار کوشنر وزير خارجه فرانسه در گفت وگوي تلويزيوني روز يکشنبه خود بار ديگر تاکيد کرده بود کلوتيلد ريس از اتهاماتي که در دادگاه انقلاب اسلامي ايران به او زده شده، مبراست. کوشنر ديروز در گفت وگو با نشريه فرانسوي زبان «لو پاريزين» نيز گفته بود ريس تنها دو بار در راهپيمايي شرکت کرده و «برداشت شخصي خود را در يک صفحه براي يک موسسه تحقيقاتي فرانسه نوشته است». نيکلا سارکوزي رئيس جمهور فرانسه نيز از برقراري تماس با «واسطه هايي» خبر داد که مي توانند در مذاکره با مقامات جمهوري اسلامي کارساز باشند. به گفته مقامات رسمي فرانسه، سوريه يکي از اين واسطه ها بوده است.
*****
حمله ولايتي به معترضان انتخابات
برخي کانديداها از اعلام حمايت اوباما و پرز اعلام برائت کنند
«علي اکبر ولايتي» از کانديداهايي که اوباما و پرز از آنها اعلام حمايت کرده اند خواست از اين افراد اعلام برائت کنند و تکليف خود را با بيگانگان مشخص کنند.مشاور عالي مقام معظم رهبري که در گروه شش نفره رسيدگي به اعتراضات کانديداهاي رياست جمهوري دهم نيز عضويت داشت بيش از دو ماه پس از برگزاري انتخابات به موضع گيري در اين رابطه پرداخت و با دفاع از نتيجه انتخابات و تاکيد بر سالم بودن آن از معترضان انتقاد کرد. ولايتي در دهمين نشست سالانه اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل در دانشگاه شهيد بهشتي بدون نام بردن از کانديدايي، با بيان اينکه صرف نظر از رقابت هاي انتخاباتي هر کس که مدعي نمايندگي مجلس يا رياست جمهوري است در ابتدا بايد تکليف خود را با خارجي ها مشخص کند، خاطرنشان کرد؛ اگر اوباما اسم از کانديدايي مي برد و پرز نيز به نفع کانديدايي سخن مي گويد و حتي مجاهدين به نفع کانديدايي تظاهرات مي کنند و هيچ واکنشي از سوي آن کانديدا مشاهده نمي شود، جاي تعجب و تامل فراواني دارد. ولايتي اضافه کرد؛ آنهايي که مليت ايراني را قبول دارند و به دنبال خدمت به مردم هستند بايد تکليف خود را با بيگانگاني که سال ها در منافع ملت پنجه افکندند و اين منافع را به نفع خود برداشت کرده اند، مشخص کنند. مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور بين الملل با بيان اينکه در دانشگاه ها بايد اين سوال مطرح شده و از افراد پرسيده شود که تکليف شما با تلاش بيگانه براي بازگشت به کشور چيست، عنوان کرد؛ هر کس مدعي است قصد دارد به مردم خدمت کند، ابتدا بايد تکليف خود را با بيگانگان مشخص کند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه کساني که سال ها شعار انقلابي مي دادند بايد موضع خود را امروز نسبت به بيگانگان مشخص کنند، تصريح کرد؛ افراد بايد غيرت ديني داشته باشند و زماني که رئيس جمهور امريکا و پرز از آنها حمايت مي کنند، ساکت ننشسته و از اين افراد اعلام برائت کنند. وي افزود؛ رئيس جمهور امريکا و پرز در داخل کشور از بعضي افراد حمايت مي کنند و آن افراد نيز ساکت مي نشينند تا بتوانند از اين مساله به نفع خود بهره ببرند و دوباره تسلط بيگانگان در کشور ايجاد شود. ولايتي در ادامه يادآور شد؛ امروز موزه تل آويو بعد از موزه ايران بيشترين آثار مربوط به ايران را داراست و اين نشان دهنده اين مساله است که بيگانگان همواره منابع کشور را به غارت بردند و اگر دوباره فرصتي برايشان مهيا شود، اين کار را انجام خواهند داد. مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور بين الملل با بيان اينکه بيگانگان قصد دارند امروز با امکانات جديد به کشورمان بازگردند، خاطرنشان کرد؛ کساني که در اين انتخابات حضور دارند، نبايد در جهت منافع دشمن حرکت کرده و آب به آسياب دشمن بريزند و نبايد اقداماتي از سوي افراد انجام شود که سلسله پهلوي دوباره آرزوي بازگشت به کشورمان داشته باشد. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد؛ منافقيني که نوکر امريکا و صدام بودند بايد از افرادي حمايت کنند و آن افراد در قبال آن حمايت ساکت بنشينند و هيچ واکنشي براي اعلام برائت جويي انجام ندهند. وزير اسبق امور خارجه کشورمان در ادامه تاکيد کرد؛ اگر کساني اول شهادتين، موضع خود را درباره بازگشت مجدد و نفوذ خارجي ها به کشور مشخص نکردند، بخواهند يا نخواهند وابسته خارجي بوده و در بازي که آنها تعيين مي کنند، نقش ايفا خواهند کرد. ولايتي با اشاره به اينکه در دور اول انتخابات دهم رياست جمهوري يکي از کانديداها با 65 درصد آرا پيروز انتخابات شد، تاکيد کرد؛ با وجود چنين فاصله يي نمي توان هيچ انگي را به انتخابات چسباند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه يادآور شد؛ در زماني که بعضي از کانديداها بحث تقلب در انتخابات را مطرح کردند، در جلسه نمايندگان کانديداها با مقام معظم رهبري، نماينده يکي از کانديداها گفت؛ من سابقه حضور در ستاد انتخابات کشور را دارم و با علم بر نحوه برگزاري انتخابات در کشور اعلام مي کنم امکان تقلب و پيروزي فردي با قريب به 11 ميليون راي با حضور ناظر هاي متعدد وجود ندارد. وي ادامه داد؛ بنده به عنوان يکي از افراد حاضر در گروه شش نفري که براي رسيدگي به اعتراضات کانديداهاي حاضر در انتخابات تشکيل شده بود، اعلام مي کنم مدرک مستندي در خصوص تقلب در انتخابات توسط کانديداهاي معترض ارائه نشد و حتي به کانديداهاي معترض گفته شد هر جا شما تصور مي کنيد تقلب شده اعلام کنيد با حضور دوربين هاي تلويزيوني، نمايندگان خود شما، نماينده شوراي نگهبان و نمايندگان وزارت کشور به مسائل مطرح شده توسط شما رسيدگي شود و هر جا تقلبي صورت گرفته بود، انتخابات را باطل مي کنيم ولي آنها هيچ نوع سندي ارائه نکردند.
*****
بیانیه سعید مرتضوی در مورد "اعتماد ملی"
خبرگزاری مهر: روزنامه اعتماد ملی وابسته به مهدی کروبی به دستور دادستانی تهران و با استناد به بند 5 اصل 156 قانون اساسی و تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات تا اطلاع ثانوی توقبف شده و خبر عدم توقیف آن صحت ندارد. دادستانی تهران با اعلام این مطلب و رد هر گونه اخبار و اطلاعات درباره عدم توقیف این روزنامه ، خبر منتشر شده در خبرگزاری مهر به نقل از دادستان تهران مبنی بر عدم توزیع شماره امروز این روزنامه بدلیل مشکلات چاپی آن را تکذیب کرد.
بر این اساس بنا بر نامه ای که از سوی دادستانی تهران خطاب به معاونت مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی نوشته شده ، روزنامه اعتماد ملی به مدیر مسئولی جواد حق شناس و بر اساس شکایت متعدد خصوصی و عمومی تحت تعقیب بوده و علیرغم کثرت شکایات و موارد اتهامی و تذکرات دادسرا و احضارهای مکرر کماکان به انتشار مطالب خلاف قانون و مجرمانه اصرار ورزیده است.
در ادامه این نامه آمده است: در شماره های اخیر این روزنامه به چاپ مطالبی پرداخته که برخلاف امنیت ملی و مصالح عمومی کشور است. لذا در راستای پیشگیری از وقوع جرائم مذکور مستندات به بند 5 اصل 156 قانون اساسی و تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات به لحاظ اصرار آن نشریه بر انتشار مطالب مجرمانه دستور فرمائید تا اطلاع ثانویه از انتشار نشریه فوق ممانعت به عمل آید و نتیجه به این شعبه اعلام شود.
*****
و ما هم چنان دوره می کنیم
بهزاد مهرانی
به: محمد قوچانی و محمد رضا جلایی پور
*
پرندهٔ سیاه به پرواز در آمد
چرخ زد
در باد‌های پاییز
و این...
قسمتی‌ از یک نمایش گنگ بود (والاس استینس)
در شرایطی که در آنیم،قلم که به دست می‌‌گیری تا چیزی بنویسی‌، ناگاه قلم را نیروی عاطفه و احساس با خود می‌‌برد هر کجا که خواست. مگر می‌‌شود این همه نامرادی و نامردمی را به چشم دید و سر راحت بر بالین گذاشت. هر روز و شب آواری از اندوه بر سرت هوار می‌‌شود و تا هنوز از یکی‌ نجسته ای، غمی دیگر به مبارک بادت می‌‌آید و خواب از چشمانت می‌‌رباید.
هنوز چهرهٔ ابطحی را در آن‌ "نمایش گنگ" از خاطر نبرده ای که می‌‌شنوی به جوانان و نوجوانان ات در زندان تعرض جنسی‌ شده است. هنوز از این درد التیام نیافته ای، می‌ شنوی که چه به روز هنگامهشهیدی آورده اند. می‌ خواهی‌ به شیوا نظر آهاری فکر کنی‌، چهرهٔ مهربان عبدالله مومنی رهایت نمی‌‌کند. از همهٔ این ها که می‌‌خواهی‌ به زور کتاب و فیلم و موسیقی‌ و خواب، رها شوی یک عدد نمی دانم چند رقمی‌ یقه ات را سفت می‌‌چسبد که از حیرت، مثل مجسمهٔ موسای میکل آنژ دو شاخ بر سرت سبز می‌‌شود. هجده و نیم میلیارد دلار. چقدر نیرو و وقت از تو تلف می‌‌شود با هجوم این افکار ناخوانده. زمانی که اگر صرف دانش اندوزی شود چه میوه‌های لذیذی که به بار نخواهد آورد.
بیش از یک صد سال است که می‌‌خواهی‌ به ابتدایی‌ترین حقوق خود دست یابی‌ و هنوز باد به دستی‌. هنوز بعد از قرن‌ها باید سعدی وار حاکمان ات را پند دهی‌:
نکند جور پیشه سلطانی
که نیاید ز گرگ چوپانی
پادشاهی که طرح ظلم افکند
پای دیوار خویش بکند
هنوز، مولانا و حافظ و سعدی که می‌‌خوانی، می‌ بینی‌ که دردهایت، دردی مشترک است. درد پار و پیرار. و در این میان آن که معجزه کرده، نه حافظ و مولانا است، که این تویی‌ که فرو رفته ای.
آخر مگر می‌‌شود در جهانی‌ که عاقلان اش، نخبه‌ها را از هزار توی خانه هاشان به مراکز بزرگ علمی‌ می‌‌کشانند، حاکمانی در اینجا نبوغ‌ها را به سلول‌های تنگ و تاریک جهل خود ببرند.
یک دولت خردمند چقدر باید هزینه ی مادی و معنوی بپردازد تا چون قوچانی و جلایی پوری پرورش یابد؟آن وقت حاکمیت کر شده از زنگ سکه‌های حاصل از بشکه‌های نفت، همهٔ هم و همت خود را صرف سرکوب و نا بودی این سرمایه‌ می‌‌کند. روزنامه نگار قابلی‌ چون قوچانی در هر کجای جهان متمدن که باشد قدر می‌‌بیند و بر صدر می‌نشیند و فقط در چون اینجایی با تاریخ طولانی‌ "نخبه کشی‌" و سفله پروری اش است که جای این چنینانی زندان است. قوچانی در هر جریده‌ای که پا می‌‌گذارد، روح دانش و شادی و شادابی را با خود به ارمغان می‌‌آورد و آن وقت چون اویی باید جریده روی پیشه سازد که گذر گاه عافیت تنگ است.
محمد رضا جلایی پور - که هر زمان که به یادش می‌‌افتم، همان نوجوان مودب و ساکت محمدیه معرفت و درس گفتار‌های دکتر سروش و آرش نراقی در ذهنم تداعی می‌‌شود -هنوز محبوس است. جوانی که رتبهٔ اول دانشگاه را کسب کرد و مقالات و ترجمه‌ها و مصاحبه‌هایش زینت بخش ماهنامه آئین است.
فرزندان این مرز و بوم در بندند و ما بیرون، در زندانی به وسعت ایران، دل‌ نگران آنانیم. اگر حاکمیت افق دید بیشتری می‌‌داشت و تنها به منافع عاجل و آجل خویش نمی‌‌اندیشید، امروز جوانان ما می‌‌توانستند چه روز‌ها و ساعت‌های مفیدی را صرف آبادانی ملک خود سازند. قوچانی و مهسا و هنگامه و محمد رضا و شیوا و عبدالله چقدر کتاب ِ خوب در این مدت خوانده بودند، و دیگران بسیار نیز همچنین...و من نیز به جای این لحظات پریشان خاطری، سهم کتاب امشب خود را خوانده بودم، فیلم امشب خود را دیده بودم و در این نیمه شب سری به اقیانوس بی‌ کران و مواج مولانا نیز زده بودم. اما "افسوس که خیال خوشی‌‌ها درمان بدی‌ها نیست". واقعیت این است که حقیقت زندانی است.
*****
از میان ایمیل های رسیده تا این لحظه (7:30 بامداد)
دوستان! متاسفانه عکس های بسیاری از مردمی که در این مدت در راهپیمایی های صلح آمیز شرکت نموده اند، در سایت گرداب گذاشته شده است تا به اصطلاح شناسایی شوند!!!! راهی وجود دارد که با استفاده از آن می توان این سایت مسموم و ضدانسانی رو از کار انداخت:
فقط خواهش می کنم که همین الان این کار رو انجام بدید و برای دوستانتونم این Mail رو بفرستید گرداب را از کار بندازیم سایت گرداب وابسته به سپاه، در حال انتشار عکسهای مردم به عنوان خرابکار و اغتشاشگر است. یکی از راههای آسان مبارزه با این سایت، معرفی آن به عنوان سایت مخرب به مایکروسافت و گوگل است. جزئیات این طرح را در زیر بخوانید: به منظور معرفی سایت گرداب به Microsoft، به لینک زیر رفته و این سایت را ضد حریم شخصی و غیر قابل اعتماد معرفی کنید:
https://phishingfilter.microsoft.com/feedback.aspx?result=none&URL=http://gerdab.ir قسمت "I think this is a phishing website" ، را تایید کنید. در جعبه پایینیش نوشته‌ای رو که در شکل می‌بینید تایپ کنید. ودر پایان submit کنید. به منظور معرفی سایت گرداب به Google، به لینک زیر رفته: http://www.google.com/safebrowsing/report_badware/ در قسمت URL آدرس سایت گرداب را وارد نمایید: http://gerdab.ir در جعبه پایینیش نوشته‌ای رو که در شکل می‌بینید تایپ کنید. ودر پایان کلید Submit Report را کلیک کنید..
*****
از میان ایمیل های رسیده تا این لحظه (7:35 بامداد)
یاران و فرزندانم درودی گرم و پرمهر از اعماق قلبم بر شما رادمردان و شیرزنان سلحشور. عزیزانم با توجه به شیوه بسیار نیکو و بیطرفانه ای که پیوسته بکار می برید و هر پیام و ایمیل رسیده را بدون در نظر گرفتن طرز فکر یا ایده و مرام ارسال کننده پیام یا محتوای آن ، اگر حس کنید که از آن بویی از ملت دوستی و میهن پرستی به مشام میرسد انتشار میدهید؛ خواستم من هم به سهم خویش پیامی را که ساعتی پیش از دوستی بسیار عزیز برایم ارسال شده، برایتان بفرستم که اگر دلتان خواست آن را نیز انتشار دهید.
لازم به توضیح نیست که چنانچه حس می کنید متن پیام ارسالی من یا نویسنده آن برایتان قابل قبول و پذیرش نیست، بدون درنظر گرفتن آن که ارسال کننده آن من هستم، این ایمیل را نادیده گرفته و دلیت کنید.
دوستتان دارم: دکتر رضا بحری
هم میهنان عزیزم، سی سال سرکوب نتوانست میل به آزادی را در قلب شما فرو کُشد. سی سال ستم، سی سال دروغ، سی سال انحطاط نظام خودکامۀ ولایت، که خود برایندی بوده و هست از یک فریب بزرگ، و امروز نیز، چون همان روز آغازاش، دریای ژرف پلیدی هاست، در همۀ عرصه ها شکست خورده است؛ امروز دیگر هیچ آزاده ای در جهان نیست، که در سیمای این نظام واژگونه اندیش بنگرد، و تجسم کژی، تاریکی، و بدی را، در چهره اش نبیند.
ایرانیان،امروز، جنبش بیداری ما، که برآمدی است از هزاران سال بیداری تمدن پُر شکوه ایرانزمین، جهان را سراپا بیدار کرده است. و این چنین است که جهانِ بیدار شده، به پایداری ما در برابر زور و خشونت برهنه، به «نه ی» بزرگ ما به دروغ، و به «آری» گفتن مان به خِرَد و مِهر و آگاهی، به دیدۀ احترام می نگرد. امروز دیگر هیچ کس شکی در این ندارد، که ایرانی را نمی توان در تاریکی به بنداش کشید و صدای اش را کُشت. امروز دیگر از شرق تا غرب، و از شمال تا جنوب، همۀ دولت ها می دانند، که ملتی چنین آزاده و دلیر را، به هیچ بهانه ای نمی توان دور زد و نادیده اش گرفت.
جوانان آزادۀ ایرانزمین، جنبش دموکراسی خواهی شما، به عنوان یک جنبش اصیل و ملی، به عنوان یک جنبش شاد و خِرَدگرا، و به عنوان یک کوشش روشنگرانۀ بزرگ که از سرچشمۀ والاترین ارزش های ملی سیراب می شود، نه تنها بَری از هرگونه وابستگی به هر نیروی بیگانه است، بلکه در درون نیز، به هیچ کس جز یکایک شما پویندگان راستین راه آزادی که سازندگان ایران خوشبخت فردا هستید، تعلق ندارد.
در این هیچ شکی نداشته باشید که آن آتش مِهر و خِرَدی که امروز از سوی شما روشن شده است، چراغ راه آیندگان تان خواهد بود. در این هیچ شکی نداشته باشید که هزینۀ گرانی که تا به امروز پرداخته اید، سرمایۀ نیک بختی فرزندان تان خواهد بود تا که در جهانی خُـرم تتر و پیـرامونی انسانی تر زندگی کنند. ولایت ستم، نیز در برابر شما کمر خم کرده است، و من دور نمی بینم آن فردای خجسته ای را، که این وحشت منظم، در برابر چشمان ما و جهان، در تمامیت اش فرو شکند.
هم میهنانم،جنایاتی که امروز در بازداشتگاه های نظام انقلابی بر فرزندان این مرز و بوم می رود، جنایاتی که واپسین پرده های شرم را نیز فرو دریده اند و حتی قداست پیکر پسران و دختران جوان این میهن را نیز لگد مال می کنند، حلقه ای است از یک زنجیر ستبر جنایت، که سردمداران رژیم، سی سال است در بافتن اش کوشیده اند.
جوانان و روشن اندیشان ایرانزمین، نظام ولایت مطلقۀ فقیه، نه فقط در این یا آن دولت اش، بلکه در گوهراش، یک کودتای ولایی ست علیه شعور آدمیت و خِرَد خودمختار انسان. و اینچنین است که آنچه که در بیدادگاه ها و تاریک خانه های این نظام قرون وسطایی می بینیم، نه یک رویداد غیرعادی، بلکه نتیجۀ منطقی یک دستگاه تام گرا، خِرَد ستیز، و ضد مردمی است.هم میهنانم،از درون «هیچ» چیزی جز «هیچ» نزاید، و از درون آن «هیچ بزرگ» که خمینی پایه اش گذاشت، چیزی جز همین «هیچ بزرگ و آلوده به ننگ» که اینک رژیم خامنه ای در اعتراف خانه های انسان شکن اش به نمایش می گذارد، نمی تواند برون آید.
قانون اساسی این نظامِ استوار بر کودتا و یخ زدگی فکری، چیزی جز «گورستان حقوق بشر» و «تابوت ارزش های جهان مدرن» نیست. از درون این نظام، که بُن بستی است در تاریکی، هیچ راهی به روشنی نمی برد.ایرانیان،راه رهایی ما از دو سو روشن است و به باور من، استوار بر دو «نه ی» بزرگ: نه به جمهوری اسلامی، در تمامیت اش، و نه به هرگونه مبارزه ای که به خشونت آلوده باشد. هر که در این راه بی بازگشت گام بردارد، با هر پیشینه ای، مقدم اش مبارک است، چرا که در فاصلۀ میان این دو «نه ی» بزرگ است، که جنبش آزادی خواهی نسل نوین ایرانزمین، به دو «آری» بزرگ خویش که همانا عالی ترین هدف های اش به شمار می روند، دست خواهد یافت: جدایی دین از حکومت، و برپایی حکومت قانون.
هم میهنانم،راه رستگاری ما، فارغ از هرگونه پیشینۀ سیاسی و وابستگی عقیدتی، در همبستگی ماست. و همبستگی ما تنها هنگامی می تواند به رستگاری راستین و نیکی همگانی مان بینجامد، که همبستگی ای باشد برآمده از چهار رکن: آگاهی، بخشش خردمندانه، شفافیت در بیان، و پایفشاری بر اصول.
ایرانیان، تنها با همبستگی و همدلی ای از این دست است که می توانیم، از تکرار اشتباهات گذشته مان جلوگیری کنیم. در این راه پر فراز و نشیب، من با شما هستم. ما، در کنار هم ایستاده ایم و به یاری یکدیگر پیروز خواهیم شد.
پیروزی از آن ماست
خداوند نگهدار ایران باد
رضا پهلوی
*****
مطلبی از لجن نامه کیهان با شیوه نگارش خاص حسین بازجوی مفلس و بیشرم:
(خبر ويژه)
شماري از عناصر ضد انقلاب و وابسته به گروهك هاي نفاق در گفت و گو با راديو فردا، علت راه اندازي «تشكيلات راه سبز» از سوي موسوي به جاي تأسيس حزب و جبهه را توضيح دادند. فرخ نگهدار از سران گروهك سابقاً ماركسيستي فدائيان خلق درباره راه اندازي شبكه باز - و نه حزب و جبهه داراي چارچوب- به راديو فردا گفت: اگر حركت بخواهد از بالا و با مذاكرات سران سياسي راه اندازي شود دچار تفرقه خواهد شد و برخي از نيروها جا مي مانند، موضع مقابل مي گيرند و دلسرد مي شوند و در اين مرحله تفرقه به صلاح نيست.وي افزود: هر نوع شكل هرمي و تمام شكل هاي سنتي اعم از حزب و جبهه مي تواند بخشي از نيروها را حذف كند.اين عنصر گروهكي برانداز درباره عبور از قانون اساسي يا ابراز وفاداري به آن در مرحله فعلي گفت: سؤال اين است كه آيا دور زدن سيستم حقوقي و قضايي و سياسي موجود و عمل كردن وراي اين سيستم ها ما را به نتيجه مي رساند؟ من با آقاي موسوي موافق هستم كه راهي جز توسل به ظرفيت هاي حقوقي و قانوني موجود وجود ندارد.مسعود سفيري از روزنامه نگاران زنجيره اي كه هم اكنون در آمريكا اقامت دارد، به صورت شفاف تر دليل «ادعاي وفاداري به قانون اساسي» را توضيح داد و گفت: آقاي موسوي هنوز(!) تصميم نگرفته از سيستم عبور كند و اين بسيار درست است چون اگر قرار باشد از سيستم عبور كند، آن وقت به يك حركت كور تبديل و سركوب مي شود.وي درباره «تشكيلات» مذكور هم گفت: تمام احزاب و سازمان ها و تشكيلات و افراد بايد عضويت خود را در اين تشكيلات اعلام كنند فارغ از اينكه رنگ آن و يا خواسته هايش چيست. از سوي ديگر صادق زيباكلام در گفت وگو با سايت فرارو «جلوگيري از يأس و سرخوردگي در ميان ناراضيان» را علت راه اندازي تشكيلات شترمرغي دانست و گفت: معتقدم نبايستي خيلي اميد و انتظار يك تشكيلات منضبط و منسجم و سازمان يافته را با مشخص بودن رهبري و برنامه هايش داشته باشيم. آنچه آقاي موسوي مطرح كرد بيش از آن كه يك تشكيلات منضبط و منسجم باشد در حقيقت يك ايده، طرح و چارچوب است و بايد بعدها اعضا و جوارح آن شكل بگيرد. به تعبير پزشكان، در حال حاضر تنها يك جنين شكل گرفته است.گروهك فدائيان خلق هم با انتشار بيانيه اي كه در گويانيوز منتشر شده، خواستار تشكيل «فروم» شد و نوشت: اين جنبش خودسامان ياب(!؟) است. اين جنبش به درجاتي خود اتكا و خودفرمان است. جنبش با بهره گيري از توانايي هاي اينترنت فراهم آمده و با ساختار هرمي و متمركز انطباق چنداني ندارد. سازمان هاي خارج از كشور فعالانه در پيشبرد جنبش مشاركت كرده اند و الگوي سازمان يابي جنبش بايد به گونه اي طراحي شود كه اين نيروها را در بر بگيرد.راديو فردا هم از قول يكي از عناصر ضد انقلاب تصريح كرد: رهبري جنبش محدود به خاتمي، موسوي و كروبي نيست و رهبران معنوي آن تعدادي از روشنفكران هستند كه در ديگر كشورها پراكنده اند.گفتني است ميرحسين موسوي در سخنان پرابهام و متناقض خود از تمايل به راه اندازي يك تشكيلات با «نيروهاي خودمختار»! خبر داده بود، در حالي كه نه تشكيلات در قاموس سياسي داراي مفهوم روشني است و نه تشكل سازي با خودمختاري هماهنگي دارد. علت اين آشفتگي در تصميم سازي و تدارك تشكيلاتي شتر گاو پلنگي (شترمرغي) هم مشخص است. عناصر ضد انقلاب از انتخابات و التهابات پس از آن، صرفاً به عنوان بهانه اي براي عقده گشايي استفاده كردند و بعضي از آنها حتي بارها اعلام كردند كه نه تنها به موسوي رأي نداده اند بلكه اساساً انتخابات را تحريم كرده اند و به موسوي و امثال وي صرفاً به عنوان يك مستمسك و پلي براي عبور از نظام و لطمه به جمهوري اسلامي مي نگرند.افراطيوني كه موسوي را حلقه كرده و وي را اداره مي كنند به خاطر درك اين واقعيت ها و اينكه پايگاه اجتماعي شان با رفتارهاي قانون شكنانه و آشوب طلبانه از دست رفته، در نظر دارند پايگاهي در ميان ضد انقلاب دست و پا كنند و به همين دليل خودمختاري حاضران در تشكيلات كذايي را پذيرفته اند!
*****
واکنش معاون دانشجویی دانشگاه تهران:
تا زمانی که تهدید منجر به احضار کمیته انضباطی نشود برخورد به حساب نمی آید!
در پی درج خبری در وبلاگ ما و سپس تکرار یا تایید آن در خبرنامه امیرکبیر مبنی بر تهدید و توبیخ دانشجویان بدلیل گفتن الله اکبر، مهدی قمصری معاون دانشجوئی دانشگاه تهران طی مصاحبه ای با خبرگزاری مهر، این مسئله را رد کرد و مدعی شد که "هرگونه فعالیت سیاسی و آموزشی و رفتاری تا زمانی که منجر به احضار و پیگیری کمیته انضباطی نشود از نظر ما برخورد به حساب نمی آید".
وی در این مورد به خبرگزاری مهر گفت: برخورد انضباطی با دانشجویان دختر ساکن کوی فاطمیه را تکذیب می کنم. برخورد دانشگاه با دانشجویان به لحاظ قانونی ساز و کار خاص خود را داراست و هرگونه فعالیت سیاسی و آموزشی و رفتاری تا زمانی که منجر به احضار و پیگیری کمیته انضباطی نشود از نظر ما برخورد به حساب نمی آید.
ما در روز جمعه، به تهدید و توبیخ دانشجویان ساکن خوابگاه فاطمیه از سوی مسئولین خوابگاه به دلیل گفتن الله اکبر از بالکن اتاق ها خبر داده بودیم.
سید مهدی قمصری در این اظهارت خود روشن نکرده است که اگر بنا نیست با گفتن الله اکبر از بالکن اتاق های دانشجویان برخورد انضباطی شود، بنا بر چه دلیلی دانشجویان توسط شخص مسئول خوابگاه احضار و تهدید به برخورد های شدیدتر می شوند، جز اینکه این مسئله بطور رسمی توسط اداره حراست خوابگاه به مدیریت خوابگاه ابلاغ شده باشد.
هعم چنین این مقام دانشگاه تهران نیز در اظهارات خود، تهدید دانشجویان را در این راستا تکذیب نکرده و تنها آن را مشمول واژه ی برخورد انضباطی ندانسته است! کما اینکه در اظهارات مهدی قمصری نیز، اصل مسئله احضار دانشجویان به این دلیل رد یا تکذیب نشده است.
گفتنی است به گفته ی دانشجویان دانشگاه تهران، آنان تهدید شده اند که در صورت تکرار این امر، پرونده آنان به حراست دانشگاه ارسال خواهد شد.
*****
از میان ایمیل های رسیده تا این لحظه (9بامداد)
مسیح علی‌نژاد
شیخ مهدی کروبی این روزها شیخوخیت و لابی‌گری و مدارا با اهالی قدرت را کنار گذاشته است و مدام با مرام یک مرد میدان، علیه بازجویی‌ها و شکنجه‌های غیرقانونی و تجاوز و تعرض به زندانیان، افشاگری می‌کند. شیخ پیش از این طی نامه‌ای غیرعلنی خواستار پیگیری اخبار مربوط به تجاوز و تعرض به زندانیان سیاسی بعد از انتخابات شده بود، اما وقتی صدایی از روند پیگیری این پرونده‌ها نشنید، خبر را به رسانه‌ها و عرصه‌های عمومی کشاند و در آخرین قدم نیز مرگ ترانه موسوی را نیز به دلیل تجاوز در زندان خواند و بر انکارکنندگان صریح و بی پرده اعتراض کرد. این ترانه آخر شیخ به گوش اهالی قدرت دل آزار آمد و در ساعات پایانی شب، نماینده دادستانی را به چاپ خانه فرستادند تا فرمان تعطیلی موقت روزنامه اعتماد ملی صادر شود. این اولین بار نیست که موقتا روزنامه اعتماد ملی را متوقف می‌کنند. این روزنامه در روزهایی که روزنامه و سایت‌های خبری متعلق به میرحسین موسوی را بستند و فیلتر کردند، کماکان نفس می‌کشید. در روزهای نخست و پس از آن نمازجمعه معروف که احمدی نژاد در آن توسط نطق انتخاباتی رهبری به عنوان رییس جمهور اعلام شد و سپس شنبه خونین در تهران رقم خورد، روزنامه اعتماد ملی نیز همانند سایر رسانه‌های اصلاح طلب به کرات میزبان میهمانان ناخوانده نهادهای قضایی و دادستانی و هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد بود.شب‌ها حکم به دست، بالای سر مسولان چاپ روزنامه می‌ایستادند و روزها چماق به دست، حوالی میدان هفت تیر برای ساکنان ساختمان عرض اندام می‌کردند. یک بار دستور حذف برخی از مطالب روزنامه را دادند که صفحه نخست روزنامه سفید منتشر شد. این رسوایی را ادامه ندادند و دفعه بعد که دستور به حذف بیانیه کروبی از صفحه نخست را صادر کردند، خواستار پر کردن بخش‌های سانسور شده توسط اخبار دیگر شدند تا سفید چاپ شدن روزنامه بار دیگر روسیاهشان نکند، اما شیخ زیربار نرفت و آن روز چهارشنبه دهم تیر ماه بود که روزنامه را برای یک روز به صورت موقت تعطیل کردند. این بار دوشنبه بیست و ششم مرداد، دوباره همان قصه کهنه تکرار شد. کروبی پاسخ خطیبان جمعه را داد. همان امامانی که در نماز جمعه، مردم را در خطبه‌ای به تقوی دعوت کردند و در خطبه‌ای دیگر در بی‌تقوایی با هم مسابقه گذاشته بودند تا به جای آنکه تجاوزگران و بازجویان را باز خواست کنند به شیخی که راز مگوی تجاوزشدگان را افشا کرد بتازند و او را مهره دست بیگانگان بخوانند و فتوای حمله به خانه و روزنامه‌اش را صادر کنند. کروبی در شماره توقیف شده روزنامه‌اش به كساني كه مدعي شده بودند او نامه‌اي بدون مستندات نوشته است، جزییات نحوه کشته شدن ترانه موسوی در زندان، را افشا کرد و گفت و چنانچه لازم باشد در آينده مطالب دیگري را نیز مطرح خواهد كرد. اما همین اشاره مختصر کافی بود تا دادستانی تهران که این شبها، روزنامه های اصلاح طلب را پیش از انتشار در چاپ خانه زیر نظر دارند بی‌طاقت شوند.بستن و تعطیلی روزنامه اعتماد ملی این روزها برای خیلی‌ها واقعه‌ای دور از انتظار نبود و چه بسیاری از خود پرسیده‌اند؛ در این آشفته بازار که اکثر رسانه‌ها و سایت‌ها و حتی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های منتقد را بسته و محدود کرده‌اند و فعالین سیاسی را زندانی کرده و خیلی‌ها را هم به شهادت رسانده‌اند، چگونه است که روزنامه شیخ معترض را تحمل می‌کنند. صاحبان نظر بر این باورند که مهدی کروبی را اگر سالهاست که تحمل می کنند، بیشتر از آنکه به میزان تحمل اقتدارگرایان مرتبط باشد این به سیاست حسابگرانه آنان بر می‌گردد که می‌خواهند سران احزاب دیگر را به بند بکشند و خفقان را در حوزه‌های دیگر بسط دهند و با آزاد گذاردن شیخ در راه‌اندازی حزب و روزنامه، نقش قابل دفاعی در حوزه سیاست داخلی از خود نشان دهند. حتی بارها به نقل از سیاستمدارن شنیده شد که آیت الله خامنه‌ای نیز بسیار تاکید دارد که کروبی به عنوان نماینده جریان منتقد در عرصه بماند و تا اگر باقی همه را قلع و قمع کردند، حضور کروبی در عرصه سیاسی ایران نمادی باشد تضارب آرا و آزادی فعالیت‌های حزبی. شیخ را بی‌خطرتر یافته بودند و حضور یکی از چهره‌های خط امامی که به کرات به اصلاح‌طلبان دیگر با باور تندرو بودن تاخته بود، می‌توانست موازنه مثبتی در قدرت تلقی شود. اما شیخ حاشیه امن اقتدارگریان را برهم زد درست از همان زمانی که همه مردان مطرود و مغضوب جمهوری اسلامی را در حلقه یاران انتخاباتی خود جمع و شعار تغییر قانون اساسی را هم طرح کرد.تصور جریان اقتدارگرا از آرای پایین شیخ نیز دیگر کمکی نمی‌کرد چون رفته رفته بر میزان دانشجویان و نخبگانی که بر سر شیخ و مدیرانش ائتلاف می‌کردند و به میدان می‌آمدند اضافه می‌شد و این یعنی بازی‌گردانان انتخابات باید جوابی روشن به شیخی می‌دادند که می‌پنداشتند حضورش تهدیدی جدی نیست. اعلام سیصد هزار آرا گام اول بود. یعنی رهبران و یاران موسوی را به حبس کشاندند و از این سو مردان و یاران کمتری را از حلقه انتخاباتی شیخ به بند کشیدند اما در مقابل پنداشتند تحقیر شیخ کار او را یکسره می‌کند و بازار شعارهای آتشین اش را هم سرد می‌کنند. ولی باز هم این یک معادله اشتباه بود و کروبی را وادار به عقب‌نشینی و خانه‌نشینی نمی‌کرد. کروبی همپای مردم در اعتراض به روند غیرقانونی انتخابات بود و اولین کسی بود که درست پس از سخنان آقای خامنه ای و تایید رییس جمهوری احمدی نژاد توسط ایشان، بیانیه ای صادر کرد و از شورای نگهبان خواستار ابطال انتخابات شد. میرحسین موسوی را در فراخوان‌ها تنها نگذاشت و همراه موج سبز معترضان در راهپیمایی چند میلیونی تهران نیز حضور پیدا کرد. به بهشت زهرا رفت و همپای جوانان میان هجوم و حمله نیروهای نظامی و بسیجی و لباس شخصی و گاز و اشک آور و باتوم رفت. و عاقبت یک گام جلوتر ماجرای تجاوز به زندانیان را فاش کرد و ناگهان کاسه صبر امامان جمعه و نمایندگان هوادار احمدی نژاد و کیهان و دیگران را هم لبریز کرد و بار دیگر معادله شان را بر هم زد. کیهانیان که به کرات به کروبی تریبون می‌دادند تا علیه اصلاح‌طلبان دیگر از او تیتر نخست بگیرند، هرگز در معادلات شان این جایگاه را برای کروبی در نظر نداشتند که چنین با اقتدار پای حقوق از دست رفته معترضان بایستد، اما شیخ ایستاد و دشنام شنید و عقب نشینی نکرد تا ثابت کند، سقف تحمل حاکمیت کوتاه تر از آن است که حتی شیخ شیرین سخن دیروز را که همواره در صفحات نخست رسانه های محافظه کار جایش می دادند، تحمل کنند. شیخ ماند و نشان داد که وقتی به حرکتی ایمان دارد برایش فرقی نمی‌کند که آن حرف خوشایند اقتدارگرایان و یا حتی گاهی دوستانش هم نباشد. شیخ ماند و نشان داد که به نام دین و اسلام در زندان‌های جمهوری اسلامی تجاوز می کنند و سپس حاکمان جای آنکه یکبار، تنها یکبار بگویند اگر این اخبار درست باشد با متجاوزان چه خواهند کرد مدام برای شیخ خط و نشان می‌کشند که چرا آبروی نظام را در دنیا بر باد داده است.
*****
ايران زباله ‌دان فرآورده‌ های خارج از رده كشورها
ایلنا: رئيس كميته محيط‌ زيست شوراي شهر تهران گفت: متاسفانه كشور ما به دليل عدم رعايت استانداردها، زباله‌داني بسياري از فرآورده‌هاي خارج از رده كشورهاي ديگر شده است.
معصومه ابتكار در دويست و دوازدهمين جلسه علني شوراي شهر تهران در زمان بررسي يك فوريت طرح ساماندهي و ارتقاي كيفيت محصولات قابل عرضه از طريق سازمان ميادين ميوه و تره‌بار و فرآورده‌هاي كشاورزي شهرداري تهران تاكيد كرد: در حال حاضر بقاياي مواد شيميايي و بقاياي بسياري از سموم در فرآورده‌هاي پروتئين و محصولات كشاورزي مورد سنجش قرار نمي‌گيرد.
وي افزود: بسياري از محصولات كشاورزي صادر شده از ايران به دليل عدم رعايت استانداردها برگشت مي‌خورد چرا كه كشور ما جزو كشورهايي است كه رعايت استاندارد در آن صفر است.
رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران با اشاره به واردات كشور ما تصريح كرد: واردات كشور ما نيز از بررسي‌ها وكنترل‌هاي كيفي موجود در كشورهاي ديگر و همجوار برخوردار نيست و در اصطلاح كشور ما تبديل به زباله‌داني بسياري از فرآورده‌هاي خارج از رده و استاندارد كشورهاي ديگر شده است.
وي ادامه داد: شهرداري بايد با كمك دستگاه‌هاي ذي‌ربط سازمان محيط‌زيست، موسسه استاندارد و وزارت بازرگاني يك نظام كنترلي در ميادين اصلي ميوه و تره‌بار كه 95 درصد محصولات و فرآورده‌هاي كشاورزي در آن جا هستند به وجود آورند.
سلامت محصولات عرضه شده در ميادين ميوه و تره‌بار قابل دفاع نيست
خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر تهران نيز تاكيد كرد: ‌در حال حاضر آن‌طور كه بايد و شايد نمي‌توانيم به شهرونداني كه از محصولات عرضه شده در سازمان ميادين ميوه و تره‌بار استفاده مي‌كنند از سلامت محصولات اطمينان بدهيم.
وي افزود: بايد يك سيستم نظام‌مند براي ورود و خروج كالا به ميادين اصلي ميوه وتره‌بار ايجاد كنيم چراكه سيستم حال حاضر قابل دفاع نيست.
*****
واکنش مخابرات رژیم به نرم افزار فیلترشکن آمریکایی
خبرگزاری مهر: مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات در واکنش به اظهارات رئیس اداره فناوریهای اطلاعاتی شورای پخش رادیو و تلویزیونی آمریکا که از ساخت نرم افزار فیلترشکن در آمریکا با هدف ارسال اخبار برای مردم خارج از آمریکا خبر داده بود تاکید کرد نگرانی در این مورد بی مورد است.
ایجاد سیستم گذر از فیلترهای اینترنتی برخی کشورها از جمله ایران خبری است که چند روز پیش پایگاه خبری ریانووستی به نقل از "کن برمان" رئیس اداره فناوریهای اطلاعاتی شورای پخش رادیوتلویزیونی آمریکا که ایستگاههای رادیو تلویزیونی دولتی ایالات متحده تحت کنترل این شورا قرار دارند اعلام کرد.
این مقام آمریکایی اعلام کرده است که این کشور سیستم گذر از فیلترهای اینترنتی برخی کشورها از جمله ایران را آزمایش می کند.
برمان خبر داده است که هدف از این اقدام ارسال اخبار برای مردم خارج از آمریکا از طریق فناوریهایی است که اجازه می دهند از فیلترهای محافظتی که دسترسی به برخی صفحات اینترنتی را مسدود می کنند، گذر کرد.
این مقام آمریکایی ادامه داد: آمریکا این سیستم را در مورد ایران، چین، ویتنام، میانمار، تاجیکستان و ازبکستان به کار خواهد گرفت.
این کارشناس تائید کرده است که هم اکنون این اقدام در مراحل ابتدایی قرار دارد.
مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نرم افزارهای ویژه ای که قادر هستند از فیلتر عبور کنند گفت: ایران تمهدیدات لازم را برای مقابله با این فناوریها را نیز اندیشیده است.
داوود زارعیان ادامه داد: تکنولوژیهایی که در زمینه مخابرات و شاخه های مربوط به آن وجود دارند روز به روز در حال دگرگونی و توسعه و پیشرفت هستند که برخی از این تکنولوژیها به دلیل به خطر انداختن امنیت تولید می شوند که معمولا تکنولوژیهای ضد آن هم تعریف و تولید می شوند.
مدیرکل روابط عمومی مخابرات ایران با اشاره به تکنولوژیهای فیلترشکن اظهار داشت: امروزه برخی نرم افزارهایی تولید شده که توانایی عبور از فیلتر را دارند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر این نرم افزارها آن قدر قوی نیستند که بتوانند از هر فیلتری عبور کنند افزود: با این حال مدیریت امنیت شبکه کلیه کشورها برای مقابله با این نرم افزارها و افزایش امنیت، اقدام به تولید نرم افزارهای ضد نرم افزار فیلترشکن کرده اند.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به وضعیت کشور برای مقابله با این نرم افزار اشاره کرد و به مهر گفت: شبکه زیرساخت و همچنین شرکت مخابرات ایران در این بخش اقدامات اساسی را انجام داده و تمهیدات لازم برای مقابله با این فناوری را اندیشیده اند.
*****
اخطار كميسيون ماده 10 احزاب به سازمان مجاهدين و حزب مشاركت
خبرگزاري فارس: عباس‌زاده مشكيني گفت: مجموعه عملكرد و بيانيه‌ها و مواضع سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و حزب مشاركت ايران اسلامي در نشست كميسيون ماده 10 احزاب مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد مستند به قانون به اين تشكل‌ها اخطار داده شود.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، كميسيون ماده 10 احزاب با دستور كار بررسي پرونده‌هاي صنفي و تخصصي و اقليت‌هاي ديني و همچنين بررسي عملكرد برخي احزاب تشكيل جلسه داد. محمود عباس زاده مشكيني دبير كميسيون ماده 10 احزاب در خصوص جلسه امروز اين كميسيون گفت: در اين جلسه در راستاي نظارت بر فعاليت احزاب كه وظيفه ذاتي كميسيون ماده 10 احزاب مستفاد از ماده 10 قانون احزاب است، مجموعه عملكرد و بيانه‌ها و مواضع سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و حزب مشاركت ايران اسلامي مورد بررسي قرار گرفت و برخي از آنها مصداق تعدادي از بندهاي ماده 16 قانون فعاليت احزاب تشخيص داده شد و مقرر شد براساس بند 2 ماده 17 قانون موصوف به اين تشكل‌ها اخطار داده شود. دبير كميسيون ماده 10 احزاب گفت: مصاديق براي تنوير افكار عمومي متن كامل ماده 16 قانون فعاليت احزاب به شرح ذيل است: ماده 16 ـ گروههاي موضوع اين قانون بايد در نشريات، اجتماعات و فعاليت‌هاي ديگر خود از ارتكاب موارد زير خودداري كنند:
الف ) ارتكاب افعالي كه به‌نقض استقلال كشور منجر شود.
ب) هر نوع ارتباط، مبادله اطلاعات، تباني و مواضعه با سفارتخانه‌ها، نمايندگي‌ها، ارگانهاي دولتي و احزاب كشورهاي خارجي در هر سطح و به هر صورت كه به آزادي، استقلال، وحدت ملي و مصالح جمهوري اسلامي براي مضر باشد.
ج ) دريافت هرگونه كمك مالي و تداركاتي از بيگانگان
د) نقض آزاديهاي مشروع ديگران
ه) ايراد تهمت، افتراء و شايعه پراكني
و) نقض وحدت ملي و ارتكاب اعمالي چون طرح‌ريزي براي تجزيه كشور
ز ) تلاش براي ايجاد و تشديد اختلاف ميان صفوف ملت با استفاده از زمينه‌هاي متنوع فرهنگي و مذهبي و نژادي موجود در جامعه ايران
ح) نقض موازين اسلامي و اساس جمهوري اسلامي
ط ) تبليغات ضد اسلامي و پخش كتب و نشريات مضله
ي) اختفاء و نگهداري و حمل اسلحه و مهمات غيرمجاز همچنين پرونده تقاضاي تأسيس برخي گروه‌هاي صنفي و تخصصي مورد بررسي قرار گرفت و با تقاضاي تاسيس كانون صنفي دامپزشكان شيراز، كانون حسابداران آذربايجان غربي و انجمن صنفي روان پرستان موافقت شد.
دبير كميسيون ماده 10احزاب از موافقت با صدور پروانه فعاليت كانون طراحان پارچه و پوشاك كانون بازيكنان فوتبال حرفه‌اي ايران خبر داد. همچنين تقاضاي تمديد پروانه فعاليت كانون مهندسان ساختمان تهران، كانون مربيان فوتبال انجمن گردانندگان قلب و ريه مصنوعي و انجمن متخصصين امور ذيحسابي مورد موافقت قرار گرفت. عباس‌زاده مشكيني افزود: با چهار تقاضاي تمديد پروانه گروههاي اقليت ديني انجمن دانشگاهيان و دانش‌اموختگان ارامنه تبريز، انجمن خليفه‌گري آشوري كلداني كاتوليك آذربايجان غربي، انجمن اجتماعي ارامنه تهران و انجمن زرتشتيان اهرستان يزد مورد تصويب كميسيون قرار گرفت. وي در پاسخ به خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس در مورد برگزاري مجمع عمومي خانه احزاب گفت: در خصوص خانه صنفي احزاب، كميسيون مجددا بر رأي قبلي خود مبني بر پيگيري و طي مراحل قانوني براي صدور پراونه فعاليت اين تشكيل صنفي قبل از هرگونه فعاليت و برگزاري مجمع عمومي تأكيد كرد.
*****
بهنود شجاعی در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارد
بنابر گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی بهنود شجاعی در آستانه اعدام قرار دارد.
بنابه گزارشات رسیده از بند 6 زندان گوهردشت کرج، زندانی بهنود شجاعی همراه با 3 زندانی دیگر برای اجرای حکم اعدام به زندان اوین منتقل شدند.
صبح امروز سه شنبه 27 مرداد ماه بهنود شجاعی همراه با 3 زندانی دیگر از بند 6 زندان گوهردشت خارج و به زندان اوین جهت اجرای حکم اعدام انتقال داده شدند. بهنود شجاعی تا به حال چندین بار پای چوبۀ دار برده ش ولی در آخرین لحظات بر اثر فشار های بین المللی حکم به تعویق افتاده است.
حکم اعدام بهنود شجاعی حساسیت جهانی دارد و تا به حال کمیسر عالی حقوق بشر، اتحادیه اروپا، دولتهای مختلف و سازمانهای حقوق بشری خواستار متوقف کردن حکم اعدام وی و سایر نوجوانان هستد.
از طرفی دیگر ایران از امضاء کنندگان کنوانسیون حقوق کودک می باشد وملزم به اجرای مفاد آن است.
بهنود شجاعی در تاریخ 28 مرداد 1384 در یک نزاع جمعی در پارک ونک و در سن 17 سالگی منجر به مرگ یک نفر دیگر شد. او دستگیر و در دادگاه 74 کیفری محکوم به مرگ می شود و دردیوان عالی کشور حکم اعدام وی مورد تایید قرار گرفت.
*****
ایادی رژیم در آمریکا را بشناسیم
چند روز قبل با درج مطلبی از آقای حسن داعی شرحی کافی در مورد عمال رژیم در آمریکا ، سازمانی بنام "نیاک" به اطلاعتان
رسانده بودیم. فیلم کوتاه زیر یکی از جلسات این گروه را نشان میدهد:
*****
دیدار بی‌نتیجه جمعی از روحانیون برجسته قم باخامنه ای
انتقاد تند علما از نقش مجتبی خامنه‌ای
جمعی از علمای بلندپایه قم در دیدار محرمانه‌ای با رهبر نظام، از فعالیت‌های مجتبی خامنه‌ای در کارها انتقاد کرده‌اند. اما آیت‌الله خامنه‌ای ضمن رد دخالت فرزندش در کارها، واکنش تندی به این علمای منتقد نشان داده است.
به گزارش موج سبز آزادی، بر اساس خبری که در برخی بولتن‌ها منتشر شده، جمعی ار علما و روحانیون متنفذ قم چند روز پیش از مراسم تنفیذ با رهبر جمهوری اسلامی ملاقات کرده و انتقادهای شدیداللحنی درباره اوضاع کنونی کشور مطرح کرده‌اند.
به نوشته‌ی این بولتن، در صدر این گروه، آیت‌الله ابراهیم امینی امام جمعه قم و از روحانیون با سابقه حوزه قرار داشته و حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی فرزند آیت‌الله جوادی آملی نیز در میان این جمع بوده است.
گزارش موج سبز آزادی حاکی است، این دسته از علمای منتقد در دیدار محرمانه‌ی خود با رهبر، از فعالیت‌های مجتبی خامنه‌ای گلایه کرده و وی را مسئول بسیاری از وقایع اخیر دانسته‌اند.
اما به نوشته بولتن مذکور، «گفته می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای واکنش قاطعی به انتقادات این علما نشان داده و هرگونه دخالت فرزندش مجتبی در وقایع اخیر را رد کرده است. ظاهراً این نشست مهم، بی نتیجه پایان یافته است.»
*****
پس از گذشت حدود دوماه از بازداشت، پیمان عارف همچنان تحت شکنجه
با گذشت بیش از 59 روز از بازداشت موقت پیمان عارف، از دانشجویان محروم از تحصیل موسوم به ستاره دار، وضعیت وی در هاله ای از ابهام قرار دارد. این دانشجوی محروم از تحصیل که هم اکنون در بند 209 زندان اوین و در سلول انفرادی به سر می برد تحت شدید ترین شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفته است. محمد اولیایی فرد، وکیل مدافع این فعال مدنی در باره ی موکل خود اظهار داشت: « پیمان عارف که در حال گذراندن خدمت سربازی در دفتر مطالعات آموزشی نیروی انتظامی استان گیلان بود، در تاریخ 28/3/88 توسط نیروهای حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی گیلان و با نیابت قضایی بازداشت شد وتا تاریخ 30/3 در زندان شماره 2 رشت به سر برد. تا این که پس از انتقال به دادسرای نظامی تهران، پرونده ی وی به شعبه ی دوم بازپرسی دادسرای انقلاب تهران ارجاع شد». وی در ادامه می افزاید: «تنها اتهامی که تاکنون به موکل من تفهیم شده، صرفاً مصاحبه در خصوص تشکیک در انتخابات ریاست جمهوری دهم بوده است و وی هم اکنون با قرار بازداشت موقت در بند 209 اوین به سر می برد" پیمان عارف که تاکنون تنها دو تماس تلفنی حدود یک دقیقه ای با خانواده ی خود داشته است، اخیرا پس از اصرارها و پیگیری های فراوان موفق شد تا با مادر خود و در حضور ماموران امنیتی ملاقاتی 10 دقیقه ای داشته باشد. اولیایی فرد همچنین در خصوص وضعیت موکلش اظهار کرد: « متاسفانه آقای عارف به خاطر این که در حین بازجویی به بازجوی خود اخطار کرده تا دست از فحاشی و هتک حرمت بردارد مورد ضرب وشتم شدید بازجو قرار گرفته و شدت آسیب دیدگی وی به حدی ست که علاوه بر آن که از ناحیه فک دچار مشکل شده، یکی از دندان هایش هم شکسته است.» وی اضافه کرد: « از سوی دیگر زمانی که این متهم در سلول انفرادی بوده، برای افزایش فشار روحی و روانی بر وی، بازجویان به او گفته اند که همسرش نیز بازداشت شده و در سلول انفرادی به سر می برد. در حالی که همسر آقای عارف هیچ گاه و توسط هیچ نهادی بازداشت نشده بودند» با توجه به وضعیت نگهداری و شیوه ی بازجویی از این فعال دانشجویی و مدنی، وکیل این متهم گفت: « در چنین شرایطی هرگونه اقرار از موکل اینجانب و یا سایر متهمان دیگر وجاهت قانونی ندارد. از سوی دیگر در دستگیری های اخیر هم شاهد نقض حقوق متهم هستیم و هم نقض حقوق بشر و البته موارد نقض نص صریح قانون نیز در این موارد دیده می شود.»
*****
ضرب و شتم عرب‌سرخی و انتقالش به بیمارستان
نوروز: فیض‌الله عرب‌سرخی، از اعضای برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، به دلیل مقاومت در برابر قانون‌شکنی‌های ماموران امنیتی ستاد کودتا در زندان اوین، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به بیمارستانی متعلق به یکی از نهادهای نظامی در شمال غربی تهران منتقل شده است.
به نقل از یک نفر از پرسنل بهداری زندان اوین که نخواست نامش فاش شود، گزارش داده که فیض‌الله عرب‌سرخی، پس از آنکه از حضور در دادگاههای نمایشی سر باز می‌زند، توسط نیروهای اجرایی یکی از نهادهای قضایی به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و به بهداری اوین منتقل می‌شود.
این گزارش می‌افزاید: پس از چند روز بستری شدن فیض‌الله عرب‌سرخی در بهداری اوین، وی مجددا به سلول انفرادی برده می‌شود، اما به دلیل تشدید وخامت حالش، مجددا به بهداری و سپس به بیمارستان بقیة الله العظم که متعلق به سپاه پاسداران است، منتقل می‌شود.
فیض‌الله عرب‌سرخی از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران است که حدود 50 روز قبل در منزلش بازداشت شد و تا امروز هیچ دیداری با خانواده و یا وکلایش نداشته است.
*****
اعتصاب غذای احمد زید آبادی را به زور شکستند
بر اساس خبرهای رسیده دکتر احمد زیدآبادی که به علت شرایط جسمی حاد ناشی از اعتصاب غذا در بیمارستان بستری است، قرار است برای چهارمین جلسه دادگاه نمایشی اصلاح طلبان که فردا برگزار می‌شود، به دادگاه آورده شود.
زیدآبادی پس از دومین جلسه دادگاه نمایشی که او را نیز به اجبار در آن شرکت دادند، دست به اعتصاب غذا زده و به شدت به لحاظ جسمی در وضع ناگواری قرار دارد.
این گزارش حاکی است عوامل کودتا که قصد دارند او را در چهارمین جلسه دادگاه نمایشی نیز بر روی صندلی‌ها بنشانند، تا اتهامات بی‌اساس خود را علیه او و دیگر چهره‌های اصلاح طلب تکرار کنند، دیروز در اوین به زور اعتصاب غذای وی را شکسته‌اند و هم‌اکنون وی با شرایط جسمی بسیار بد در بیمارستان بستری است.
احمد زیدآبادی دبیرکل سازمان دانش‌موختگان ایران (ادوار دفتر تحکیم) است که در انتخابات گذشته در ستاد مهدی کروبی فعال بود و پس از کودتای انتخاباتی به همراه گروه زیادی از اصلاح طلبان به زندان افکنده شد.
*****
نسبت به عواقب برخورد با کروبی هشدار می‌دهيم
ادوارنیوز: سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) و اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه‌هاي سراسر کشور (دفتر تحکيم وحدت) که از حاميان مهدي کروبي در انتخابات رياست جمهوري بودند، با انتشار بيانيه‌اي تاکيد کردند که وي و ساير رهبران جنبش اصلاحي مردم را در برابر موج توهين‌ها و تهديدات اخير تنها نخواهند گذاشت. متن کامل اين بيانيه مشترک به شرح زير است: زمزمه‌هاي شومي که از مدتها پيش در محافل اقتدارگريان و عوامل و حاميان کودتاي 22خرداد، مبني بر برخورد قضايي با رهبران جنبش اصلاحي مردم ايران يعني آقايان ميرحسين موسوي و مهدي کروبي جريان يافته بود، اندک اندک به تريبون‌هاي رسمي و علني راه يافته و برخي صاحب منصبان نابخرد در روزهايي که آبروي دستگاه قضايي به دليل بازداشت و محاکمه نمايشي جمعي از دلسوزان و کوشندگان در راه منافع ملي و حقوق مردم، ريخته و خشم ملت از اينگونه رفتارها برانگيخته شده است، اظهاراتي در همين رابطه را مطرح کرده و مي‌کنند. چنين تهديداتي به ويژه پس از انتشار نامه جناب آقاي کروبي خطاب به رييس مجلس خبرگان رهبري، در تشريح عمق فجايعي که به دست عمال عده‌اي کودتاچي در بازداشتگاه‌ها بر زندانيان مي‌رود، شدت گرفته و سخنان هماهنگ‌شده تعدادي از ائمه جمعه نشان دهنده آغاز رسمي و علني پروژه برخورد قضايي با ايشان و ساير رهبران اصلاحات از سوي کساني است که آشفتگي آنها از طرح اتهام شکنجه در زندان‌ها، نشانه‌هاي قابل توجه‌اي را پيش‌روي افکار عمومي قرار مي‌دهد. امروز توهين‌ها و تهمت‌هاي ناروايي که به کروبي نسبت داده مي‌شود و جفاهايي که بر او مي‌رود در واقع چيزي نيست جز پاشيدن خاک بر چهره آفتاب و کوششي قبيح براي انکار جناياتي که وجدان مشترک يک ملت را متاثر کرده و لکه ننگي بر تاريخ اين کشور گذارده است. به عنوان بخشي از جامعه دانشگاهي کشور به متصديان امور هشدار مي‌دهيم راهي که در پيش گرفته‌ايد جز فساد و تباهي بيش از پيش براي شما ثمري ندارد. بنگريد که عاقبت عدم تمکين از اراده ملت چيست و چگونه در راه اصرار بر يک اشتباه، تا آنجا پيش رفته‌ايد که در تريبون نماز جمعه آبروي نظام را برابر با آبروي مشتي متجاوز به حقوق و نواميس مردم تعبير مي‌کنند.ما به عنوان سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) و اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان سراسر کشور (دفتر تحکيم وحدت) که در دوره دهم انتخابات رياست جمهوري با عنايت به مواضع توسعه‌گرا، حق‌طلبانه، صريح و جامع جناب آقاي مهدي کروبي از کانديداتوري ايشان پشتيباني کرده‌ايم، با صدور اين بيانيه مشترک اعلام مي‌داريم که حمايت از اين بزرگوار تنها محدود به دوره تبليغات انتخابات رياست جمهوري و ايام پيروزي و کاميابي نبوده و قطعا در روزهاي سخت و دشواري که اقتدارگرايان نه تنها آراء ملت را به يغما برده بلکه امنيت، جان و آبروي آنان را نيز در راه غصب حکومت و امحاي جمهوريت نظام ناديده انگاشته‌اند، در کنار اين سياستمدار شجاع و حق‌طلب و نيز ساير راهبران جنبش اصلاحي مردم ايران خواهيم ماند. همچنين به گردانندگان امور و تصميم‌گيران نسبت به عواقب غيرقابل پيش بيني هرگونه برخوردي با آقايان کروبي و موسوي هشدار داده و به آنها متذکر مي‌شويم که يکبار ديگر فريب سناريوهاي خطرناک و بي‌پايه‌ عده‌اي که حتي از پوشاندن آثار آشکار دستکاري‌شان در آراء ملت نيز ناتوانند، نخورده و کار را براي خود و کشور از اين که هست دشوارتر نکنند و بدانند که بناي ظلم و دروغ سست‌تر از آن است که مي‌پندارند.
سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحکيم وحدت)
اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان سراسر کشور (دفتر تحکيم وحدت)
*****
بدستور رییس قوه قضاییه؛ یک بازپرس برکنار شد
بر اساس گزارش‌های رسیده یکی از بازپرسان شعبه امنیت دادسرای انقلاب تهران به نام حیدری فرد، به دلیل نقشی که در شکنجه‌ها و قتل‌ها در بازداشتگاه کهریزک داشته، از سمت خود برکنار شده است.
این بازپرس در واقع معاون قاضی حداد محسوب می‌شده و از سوی وی به عنوان مسئول قضایی بازداشتگاه کهریزک منصوب شده بود، تمام دستورات مربوط به زندانیان بازداشتگاه کهریزک را از حداد می‌گرفته و به ماموران ابلاغ می‌کرده است.
حیدری فرد در حالی از سمت خود برکنار شده که هنوز هیچ خبری از برخورد با معاون امنیت دادستان تهران (حداد که نام واقعی او «حسن زارع دهنوی» است) و رئیس او، سعید مرتضوی، در دست نیست.
با توجه به خبرهای منتشر شده مبنی بر برکناری مرتضوی توسط رئیس جدید قوه قضاییه، انتظار می‌رود لاریجانی دستور رسیدگی به تخلفات گسترده دادستان تهران و معاونانش را نیز صادر کند.
*****
حجاریان در دادگاه فردا؛ فیلم مصاحبه حجاریان جعلی بود
«موج سبز» خبردار شده که قرار است سعید حجاریان را در دادگاه نمایشی فردا حاضر کنند. بر اساس این خبر، فیلم مصاحبه حجاریان نیز جعلی و مونتاژ بوده و بازجویان تاکنون نتوانسته‌اند هیچ مصاحبه یا اعترافی از او اخذ کنند.
به گزارش "موج سبز "، در تماسی که با خانواده سعید حجاریان صورت گرفته، از آن‏ها خواسته شده که به آقای ریاحی، وکیل سعید حجاریان، اطلاع دهند تا در دادگاه فردا حاضر شود.
این گزارش حاکی است سعید حجاریان که با وجود وضع وخیم جسمانی، برای حدود دو ماه در بازداشت بوده، فردا درحالی قرار است در دادگاه نمایشی کودتاچیان حاضر شود که منابع مطلع پیش از این به موج سبز آزادی خبر داده بودند بازجویان و عوامل کودتا اصلاح‏طلبان را با این توجیه راضی به حضور و سکوت در دادگاه می‌کنند که "این دادگاه شما نیست و شما صرفا به عنوان شاهد در دادگاه حضور دارید!"
"موج سبز " همچنین در خصوص فیلمی که از سعید حجاریان در رسانه غیرملی پخش شد و او را در حال مصاحبه در کنار محمد عطریانفر نشان می‌داد، خبردار شده که این فیلم جعلی است و پیراهنی که در آن فیلم بر تن آقای حجاریان بوده، در حال حاضر در منزل ایشان است. بدین ترتیب ممکن است آن فیلم چند لحظه‌ای، با استفاده از فیلم یکی از سخنرانی‌های قبلی ایشان جعل و مونتاژ شده باشد.
*****
محمد جواد لاریجانی، معصومیت از دست رفته
علی دانشجو
جناب آقای محمد جواد لاریجانی با جام جم آنلاین مصاحبه‏ایی کردند که در دو بخش منتشر شد.
آز آنجا که سخنان ایشان در این مصاحبه برای بنده بسیار جالب بود تصمیم گرفتم دربارهء قسمت‏هایی از مصاحبهء ایشان نکاتی بنویسم. در متن زیر قسمت‏های جالب سخنان ایشان را با شمارش آورده‏ام و نکات مورد نظرم را اضافه کرده‏ام. بنا براین بلند بودن نوشته گناه من نیست، تقصیر آقای لاریجانی است.
1. "اصلاح‌طلبان ایران، بچه مسلمان‌‏های خودمان بودند و افرادی بودند که در انقلاب هم سابقه داشتند، منتها فهم سطحی این افراد از دین در کنار مدهوش شدن در مقابل پیشرفت‌های لیبرال دموکراسی سکولار باعث شد که در بهترین حالت، اسلام را برای خانه و در امور خصوصی قبول داشته باشند."جناب آقای لاریجانی، بنده که از قبیلهء خار و خاشاکم و فهم سطحی از دین دارم ودر کنارش مدهوش پیشرفت‌های لیبرال دموکراسی سکولار هستم، این فرصت را غنیمت می‏شمرم تا نزد چون شما بزرگی که لابد فهم بسیار عمیقی از دین دارید و مدهوش هم نیستید شاگردی کنم (ببخشید که بواسطهء فهم سطحی از دین از کلمهء تلمذ استفاده نکردم) و در ضمن نکاتی را نیز که به ذهن سطحی و مدهوش بنده رسیده‏است جهت دریافت رهنمود خدمتتان ارائه دهم. اما بعد:ممکن است بفرمایید کدامین آیهء قرآن یا کدامین سخن معصوم به شما چنان وسعت بالی می‏دهد که اینچنین حکم عامی صادر فرمایید برای این خیل عظیمی که یا خود را اصلاح طلب می‏دانند یا از مواضع اصلاح طلبان دفاع کرده‏اند؟ آیا توجه فرموده‏اید که با این حکم عام تعداد قابل توجهی از مراجع تقلید، مجتهدین و اندیشمندان دینی را بچه مسلمان‏های سطحی مدهوش یا حامیان ایشان دانسته‏اید؟
2. "اصلاح طلبی در ایران مرد، همان‌طور که نفاق و مجاهدین خلق در ایران نابود شدند."جناب آقای لاریجانی آیا اخیرا به نماز جمعه رفته‏اید؟ دوستانتان مجبور شده‏اند نماز جمعه را نیز امنیتی و گزینشی کنند. تصور بنده این است که جنبش بچه مسلمان‏های سطحی مدهوش به نماز جمعه نیز رسیده‏است.تصور بنده این است که اینکه آیا اصلاح‏طلبی مرده است یا نه به همین بچه مسلمان‏های سطحی مدهوش بستگی دارد. اگر تصور ایشان این باشد که نظام اصلاح پذیر نیست (با تعریف خودشان از اصلاح و نه تعریف جنابعالی و دوستانتان) آنگاه سخن شما درست است. در اینصورت باید به جانبعالی و دوستانتان تسلیت گفت، چرا که نظامی که اصلاح پذیر نباشد ناگزیر رو به اضمحلال است.
3. "اشکالات در حکومت‌‏ها همیشه وجود داشته‏است، مگر دولت‌‏ها می‌توانند بدون اشکال باشند. منتها با اشکالات به دو شیوه برخورد می‌شود. یکی برخورد انتقادی با این عنوان که حکومت خودمان است و ما می‌خواهیم آن را اصلاح کنیم. این مساله را تقابل نمی‌نامند. تقابل جایی است که شما دیگر به هیچ یک از ارکان حکومت اعتقاد نداشته باشید." جناب آقای لاریجانی، شیوه‏های برخورد با اشکالات حکومت‏ها را فرمودید، بفرمایید برخورد حکومت‏ها با جنبش‏های اصلاح طلب چند شیوه دارد. دانسته‏های سطحی ذهن مدهوش بنده می‏گوید که برخورد حکومت‏ها با جنبش‏های اصلاح طلب دو گونه ‏است. آن‏ها که نیاز برای اصلاح را درک کرده و از آن استقبال می‏کنند و آن‏ها که با جنبش‏های اصلاح طلب برخورد قهری کرده آن‏ها را غیرخودی دانسته و وصل به بیگانه می‏کنند. برخورد اول اصلاح طلبان را در کنار بلکه جزوی از حکومت قرار می‏دهد و برخورد دوم آن‏ها را در مقابل حکومت قرار می‏دهد.
4. "خوب است شما همه مواردی را که آقای مهندس موسوی الان اشکال می‌گیرد با 10 سالی که ایشان در قدرت بود مقایسه کنید. مثلا ایشان اشکال می‌گیرد که چرا بعضی‌ها نمی‌توانند حرف‌هایشان را بزنند. باید از او بپرسیم در 10 سالی که شما در حکومت بودید چند صدا علیه دولت وجود داشت."جناب آقای لاریجانی به نظر می‏آید تصور شما این است که آقای مهندس موسوی در جلو و مردم پشت سر ایشان هستند. آیا به شعارهای مردم و چگونگی تکامل و تحول این شعارها دقت فرموده‏اید؟ این بار این مردمند که در پیشند و آقای مهندس موسوی و دیگران (برعکس شما) تلاش می‏کنند که از این مردم عقب نیفتند. دوران آقای مهندس موسوی را فراموش کنید، اکنون که دوران شما ست آیا چند صدایی را بر می‏تابید و از آن دفاع می‏کنید؟ به یاد نمی‏آورم از بگیر و ببندهای اخیر خمی به ابرو آورده باشید.
5. "به نظر من حتی آسیب‌هایی که در اثر اشتباهات و یا خلافکاری مجریان و ضابطین قانونی صورت گرفته نیز بر عهده همان افرادی است که این مسائل را به‌وجود آوردند. چون وقتی که آشوب می‌شود پلیس باید جلو اغتشاشگران را بگیرد. پلیس وقتی می‌خواهد مردم را متفرق کند، روی پیشانی افراد نوشته نشده‏است که کدام یک مخل و کدامیک غیرمخل است. بنابراین پلیس مجبور است همه را هل دهد. وقتی هم که همه را هل بدهیم ممکن است یکی هم بیفتد و پایش بشکند."استاد گرامی ممکن است "هل دادن" را تعریف فرمایید؟ اگر یک دسته قلچماق با باتون‏های آهنی به جان شما بیفتند وبه قصد کش بزنندتان، در شکایتتان می‏نویسید "من را هل دادند"؟! اگر فرزند دلبندتان از بالای پشت بام در حال نظاره باشد و(زبانم لال) از خیابان او را نشانه گرفته و (زبانم لال) مغزش را متلاشی کنند خواهید گفت: "افتاد پایش شکست"؟! جمله تان را باید اینگونه می‏فرمودید:" پلیس مجبور است همه را بزند و بسوی همه تیر بیندازد. وقتی هم که همه را بزند و بسوی همه تیر بیندازد ممکن است یکی هم بمیرد!"جناب آقای لاریجانی می‏دانم این مثال‏ها از امام اول شیعیان (به برکت توجیه‏های عمیق اندیشان هوشیاری چون شما) دیگر ابهت خود را از دست داده‏اند ولی بگذارید از محضرتان سه سوال کنم:
الف- آیا احتمال می‏دهید که در جریانات اخیر کسی به نا حق صدمه دیده باشد؟
ب- آیا شیعهء همان علی هستید که از شنیدن دزدیده شدن خلخال از پای زن یهودی بر آشفت؟اگر پاسخ شما به هر دو مورد مثبت است پس:
ج - کدام جامه را بر خود دریدید و کدام محکمه را در قلباب کردید؟ آنچه که از تصویر مصاحبه تان می‏بینم ؛ بحمدالله از همیشه خوشتر و بر صندلی ریاستتان سوارترید.
6. " این بحثی که به عنوان لباس شخصی راه انداخته‌اند یک بحث کاملا انحرافی است. مثل همه جای دنیا، ضابطان قانون در ایران هم متعددند. من مثالی برای شما می‌زنم. چند سال قبل به علت این که یک سیاهپوست در لس‌آنجلس کشته شد آشوب‌هایی به وجود آمد. برای مقابله با این آشوب‌ها، ابتدا پلیس محلی آن‏ها که به آن Local Sheriff می‌گویند وارد عمل شدند ... و زمانی که این نیروها هم موفق نشدند از نیروهای امنیتی پلیس فدرال آمریکا (FBI) استفاده کردند."ببخشید جناب آقای لاریجانی، این ذهن سطحی مدهوش من به اینجا که رسید دیگر حسابی مبهوت شد. تصور بنده این بود که ما حکومت علی ملاکمان است نه حکومت جورج بوش پدر. چگونه است که با ربط دادن به معصوم تمام ارکان نظام را مقدس می‏خوانیم تا آنجا که اطاعت از رییس جمهورش را اطاعت از خدا می‏دانیم اما نوبت به حساب و کتاب حکومت که شد یکدفعه نه علی که جورج بوش پدر میشود ملاکمان؟اشکال ندارد. این هم حتما نتیجهء فهم سطحی دیگران و فهم عمیق جنابعالی است. اما راهنمایی فرمایید، لابد فهم بنده از واقعهء مورد اشاره هم سطحی است. در واقعه‏ایی که می‏فرمایید سیاهان معترض به سفید پوستان و زرد پوستان حمله می‏کنند و اقدام به آتش زدن مغازه‏ها در سطح وسیع و دزدی از اموال عمومی و شخصی می‏کنند. در اثر آشوب سیاهان، در تنها شش روز بیش از 800 میلیون دلارخسارت به شهر وارد می‏شود، حدود 3600 آتش افروزی جدی صورت می‏گیرد و حدود 1100 ساختمان از بین میروند. بیش از 2000 شهروند توسط آشوبگران (نه نیروهای ضد شورش) شدیدا مجروح می‏شوند. جناب آقای لاریجانی، کدام را باور کنم؟اینکه شما واقعا آنقدر از خیابان‏های تهران و دیگر شهرها بی خبرید که تظاهرات مسالمت آمیز این مردم مظلوم و متین را با آشوب‏های برخی سیاه پوستان لوس آنجلس مقایسه می‏کنید؟یا اینکه رسالت عظیم "توجیه ظلم" بر عهدهء شما نیز گذاشته شده‏است؟
7. "به نظر من آن‏ها (نیرو‏های نظام) خوب هم عمل کردند و دنیا فهمید که ما در مقابله با آشوب بسیار توانمندیم و اگر گاهی با تسامح برخورد می‌کنیم ناشی از ضعف نیست."جناب آقای لاریجانی، احتیاط شرط عقل است. حتی وجدان آقای احمدی نژاد هم به او اجازه نداده‏است بگوید که نیروهای نظام خوب عمل کردند. تعداد زیادی از مراجع تقلید عملکرد نیرو‏ها را تقبیح کرده‏اند و برخی آن را موجب مخدوش شدن مشروعیت نظام دانسته‏اند. برخی از ایشان عاملین را از آتش جهنم حذر داده‏اند. این تیم فوتبال نیست که شما راجع به عملکردش اینگونه بی پروا نظر می‏دهید. آیا شناخت عمیق شما از اسلام و هوشیاری شما حکم نمی‏کند که لااقل چند صباحی احتیاطا زبان به دندان گیرید تا حداقل مشخص شود از برکت نیرو‏های نظام چند جوان کشته و چند فرزند یتیم شده‏اند و چند مادر هر شب مسببین این قتل‏ها را لعنت می‏کنند؟آیا متوجه هستید که شما با این جملهء از یاد نرفتنی " آن‏ها خوب عمل کردند" صریحا به خاک و خون کشیدن و کشتن مردم را توجیه و تایید می‏کنید؟ شما که اینقدر دغدغه دارید که دنیا چه برداشتی از شما دارد آیا نگران نیستید که مردم شهری که در آن زندگی می‏کنید اکنون شما را چگونه می‏بینند؟
8. "مردم تهران می‌گویند حالا که آقای موسوی رای نیاورده ما چه گناهی کرده‌ایم که باید بار آشوب‌ها را بکشیم. این حرفی است که در جاهایی که من برای صحبت کردن و سخنرانی رفته‌ام، بارها شنیده‌ام. این‏ها مردمی ‏بودند که بعضا خودشان هم به آقای موسوی رای داده بودند."جناب آقای لاریجانی عزیز، از اولین نشانه‏های تکبر و استبداد این است که انسان خود و اطرافیانش را ملاک بداند. لطف بفرمایید اگر شد سری بزنید به آن‏ها که شما را برای سخنرانی دعوت نمی‏کنند. باور کنید آن‏ها هم مردمند و کم هم نیستند.
9. "... خانواده خانم ندا آقاسلطان، نباید خون دخترشان را که قربانی یک توطئه پیچیده شده‏است، به دلالان سیاسی بفروشد."... ببخشید اما به اینجا که رسیدم گریه امانم نداد. چه بگویم. آقای محمد جواد لاریجانی بجای اینکه نگران از جاری شدن ظلمی بر کسی باشند از پیش خود به این نتیجه رسیده‏اند که ماجرای ندا توطئه بوده‏است و سپس به خود اجازه می‏دهند به خانوادهء ندا نصیحت کنند. ای کاش این متن را با زبان طنز و طعنه ننوشته بودم. گستاخی و دروغ و توهم و ظلم تا کجا؟آقای محترم، اگر این سخنانی که گفتی بر آمده از فهم عمیقت از دین است؛ از تو و فهمت و دینت برائت می‏جویم.
ْ بئْسَما یَأْمُرُکُمْ بِهِ إیمانُکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنین‏ (2:93)اجازه فرمایید اکنون که پرده دری و خود محوری را به جایی رسانده‏اید که به خود اجازه می‏دهید مادر داغداری را از موضع قدرت نصیحت کنید من نیز پرده بگشایم، زبان طنز و طعنه را رها کنم و شما را که از طبقهء ملوک هستید به عنوان یک شهروند به فرمودهء مولایم نصیحت کنم:آقای محمد جواد لاربجانی، به نظر من این فهم بسیار سطحی شما از دین است که در کنار مدهوش شدن از قدرت و قدرتمندی به شما اجازهء سخنانی این چنین می‏دهد. پیشنهاد می‏کنم دو روز سریر قدرت را رها کرده، گوشهء عزلتی گزیده و به مطالعهء مبانی دین بپردازید. قرآن و نهج البلاغه بخوانید و به احادیث شیعه در باب حکومت و مردم مراجعه کنید. به دیدن آن دسته از علما که خود را نفروخته‏اند (و کم هم نیستند) رفته و از ایشان بپرسید اسلام چیست و شیعه کدام است. آنگاه که آموختید که اسلامیت یک نظام نه به قدرت آن ارتباط دارد و نه به در راس بودن طبقهء روحانیت؛ آنگاه که آموختید که پایه‏های یک نظام اسلامی بر عدالت و صداقت و کرامت و اخلاق و پاس داشتن نفوس و آبروی مردم استوار است؛ آنگاه که آموختید که از ظلم بلکه از احتمال ظلم کلافه شوید؛... آنگاه مصاحبه‏ایی دیگر کنید و در آن نه به نصیحت مادران داغدار که به نصیحت ملوک بپردازید. ... آنگاه، شاید مصاحبه‏تان را که بخوانیم نه عمرو عاص که ابوذر به خاطرمان آید.
جناب آقای لاریجانی، وای اگر از پس امروز بود فردایی!
*****
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
کد خبر : 3984 - زمان 18:25
اعترافات ساختگی و فشار بر دانشجویان ستاره دار
بر اساس اخبار رسیده، دانشجویان ستاره دار عضو شورای دفاع از حق تحصیل که طی روزهای پس از اعلام نتایج دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده اند، برای شرکت در مصاحبه ها و اعترافات نمایشی تحت فشار روانی و جسمی هستند.
پیش از این در جریان این انتخابات، در حالی که بنا بر اظهارات مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات، در دولت نهم بیش از هزار دانشجوی ستاره دار از ادامه تحصیل محروم شده اند محمود احمدی نژاد در یکی از مناظرات انتخاباتی خود وجود دانشجوی محروم از حق تحصیل را منکر شد. هم زمان با این اظهارات، سازمان سنجش آموزش کشور نیز در اطلاعیه ای به مساله دانشجویان ستاره دار اشاره نمود و با برشمردن تعداد آنان در سال های 78 تا 85، بیان کرد: « درج علامت ستاره يا كد گزينش در كنار اسامي در ليست ارسالي به دانشگاهها يك روال جاري بوده است...علامت ستاره يا كد گزينش به اين معني بوده است كه، داوطلبان داراي سوابق انضباطي و يا نقص پرونده در هنگام ثبت نام در دانشگاه محل قبولي مي‌بايست نسبت به تكميل مدارك و يا رفع شبهات موجود اقدام مي‌كردند.همچنين براي آگاهي عموم مردم به اطلاع مي رساند كه در سال 1385 به روش سالهاي قبل اين عمل اتفاق افتاد كه با دستور وزير علوم همه افراد كه علامت ستاره در كنار نام آنها درج شده بود بدون هيچ قيد و شرطي وارد دانشگاه شدند و براي سال هاي بعد اين روش بطور كلي كنار گذاشته شده است».
در پی این اطلاعیه، شورای دفاع از حق تحصیل، به عنوان مجموعه ای متشکل از همه ی دانشجویان محروم از تحصیل، با صدور اطلاعیه ای از سازمان سنجش آموزش کشور خواست تا به سوالاتی مبنی بر آمار محرومین از تحصیل در دولت نهم پاسخ دهد که به واسطه سکوت این نهاد مسوول، شورای مزبور، گزارشی از آخرین وضعیت محرومین از تحصیل تهیه نموده و برای شفاف سازی افکار عمومی و رسانه ها منتشر ساخت.
همچنین روز شنبه 16 خرداد 88، جمعی از دانشجویان محروم از تحصیل اعم از ستاره دار، تعلیقی و اخراجی، در اعتراض به سخنان محمود احمدی نژاد، با در دست داشتن پلاکارد و نسب نمادین سه ستاره بر سینه خود در برابر وزارت علوم تجمع کردند. پس از آن، روز یک شنبه 17 خرداد ماه نیز تجمع دیگری توسط این دانشجویان در برابر ساختمان صدا و سیما برگزار شد. این دانشجویان، از ساعت 4 بعد از ظهر، با گردهمایی در برابر این ساختمان و اعتراض نسبت به سخنان محمود احمدی نژاد مبنی برعدم وجود " دانشجوی ستاره دار"، خواهان زمانی برای پاسخگویی به اظهارات رئیس جمهوری از سیمای ملی شدند. سپس با راهپیمایی به سمت میدان ونک، و توزیع برگه هایی حاوی اسامی 56 دانشجوی ستاره دار در دولت نهم، به گفت و گو با مردم و مطلع نمودن آنان نسبت به وضعیت خود پرداختند.
در همین ارتباط، کمیته گزارشگران حقوق بشر، ضمن حمایت از دانشجویان ستاره دار و لزوم برخورداری آن ها از حق ابتدایی تحصیل، نگرانی خود را نسبت به روند بازجویی ها و اعمال فشارهای روانی و جسمی بر دانشجویان برای اقدام به اعتراف های ساختگی ابراز نموده و بر اساس موازین حقوق بشری چنین اقرارهایی را فاقد ارزش قانونی می داند.
*****
دو پيشنهاد متفاوت درباره سهميه‌بندي بنزين
تابناک - كدخبر: ۶۰۲۲۴- زمان ۱۸:45
معاون هماهنگي و برنامه‌ريزي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور گفت: در خصوص سهميه بندي بنزين در 6 ماهه‌ي دوم سال جاري منتظر تصويب لايحه هدفمند كردن يارانه ها هستيم و ستاد به جمع بندي ديدگاه‌هاي كارشناسي رسيده است.عبد الله جلالي در گفت‌و گو با خبرگزاري فارس در خصوص تعيين تكليف سهميه بندي بنزين در 6 ماه دوم سال جاري گفت:اكنون كميته اجرايي منتظر روشن شدن وضعيت لايحه هدفمند كردن يارانه هاست.وي افزود: اگر تا پايان شهريور ماه اين لايحه به نتيجه برسد ديگر سهميه بندي بنزين نخواهيم داشت اما اگر به تصويب مجلس نرسد دوگونه متفاوت بايد با سهميه بندي بنزين برخورد كرد.جلالي تصريح كرد: در شيوه نخست بايد سهميه ها را كاهش داد و طبق قانون مصوب عمل كرد، اما راه حل ديگر آن است كه اگر دولت تشخيص دهد با كاهش سهميه بنزين به مردم فشار وارد مي آيد، در اين رابطه متممي به مجلس برده و خواستار واردات بنزين مي شود.
*****
ایندیپندنت خطاب به کشورهای نفتی:
نفت را رها کنید، پیش از آنکه نفت شما را رها کند
هیچ اندیشیده‌اید اگر نفت تمام شد، چه سرنوشتی دارید؟ هیچ می‌دانید هشتصد حوزه نفتی در سراسر جهان در حال تمام شدن هستند و پس از آن برای سیر کردن شکم ملت‌هایتان باید چگونه به قدرت ادامه دهید؟
نفت به جز اینکه برای کشورهایتان دردسر ایجاد کند، خاصیت دیگری ندارد!
روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، در گزارشی خطاب به سران کشورهای تولید کننده نفت نوشت: نفت به جز اینکه برای کشورهایتان دردسر ایجاد کند، خاصیت دیگری ندارد!
این روزنامه افزود: بهتر است نفت و درآمدهای آن را رها کنید، پیش از آنکه نفت شما را رها کند و فقر را برای کشورهایتان به ارمغان آورد.
ایندیپندنت در ادامه با شیوه‌ای نصیحت گونه می‌نویسد: هیچ اندیشیده‌اید اگر نفت تمام شد، چه سرنوشتی دارید؟ هیچ می‌دانید هشتصد حوزه نفتی در سراسر جهان در حال تمام شدن هستند و پس از آن برای سیر کردن شکم ملت‌هایتان باید چگونه به قدرت ادامه دهید؟
این گزارش در ادامه به نقل از «تونی هاورد»، رئیس شرکت بزرگ نفتی انگلیسی «بی.پی» یادآور می‌شود: ذخایر نفتی به زودی به پایان خواهد رسید، اما آن روز فردا نیست، ولی فردای 42 سال دیگر خواهد رسید و کشورهای نفتی باید از امروز در اندیشه فردای خود باشند.
هرچند عملکرد استعماری انگلیسی‌ها در تاریخ به گونه‌ای بوده که سبب شده است کشورهای دارای منابع و ذخایر انرژی نسبت به مواضع و تحلیل‌های آنان بدبین باشند، در این موضوع ویژه، فارغ از نیت و هدف طرح آن از سوی این کشور دارای سوابق استعماری، به نظر می‌رسد هشدار داده شده، موضوعی جدی و قابل تأمل باشد.
*****
از میان ایمیل های رسیده تا این لحظه (ساعت 22:15 )
فیلمی دیگر از تظاهرات اعتراضی دیروز تهران در مسیر میدان هفت تیر تا خیابان کریمخان زند

*****
ضرب و شتم شدید دکتر دادخواه در زندان
موج سبز: یک منبع آگاه خبر داد که دکتر محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری که از تاریخ 17 تیرماه در بازداشت به سر می‌برد، در زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
این منبع آگاه گفت: آقای دادخواه برای اعتراف علیه کانون مدافعان حقوق بشر مبنی بر اینکه اعضای این کانون خائن هستند، به شدت زیر فشار بوده است.
به گفته این منبع ، بازجویان علاوه بر ضرب و شتم شدید دکتر دادخواه، او را از طبقه سوم یک راه پله مارپیچ به سمت پایین هل می‌دادند و سپس در حین سقوط او را می‌گرفتند. آنها چندین بار این شکنجه وحشیانه را بر آقای دادخواه اعمال کرده‌اند، اما به‌رغم همه این فشارها، دکتر دادخواه زیر بار اعترافات مورد نظر بازجویان نرفته است.
همزمان با این فشارها کودتاگران در تلاش‌اند تا با دستگیری مجدد دختر دکتر دادخواه، وی را برای اعترافات دروغین تحت فشار قرار دهند. آنها حتی یک بار نیز به دروغ به آقای دادخواه گفته‌اند که دخترش را بازداشت کرده‌اند.
لازم به یادآوری است که ملیحه دادخواه به همراه پدرش و تعدادی دیگر از همکارانش در موسسه حقوقی راد، در روز چهارشنبه ۱۷ تیرماه توسط مامورین لباس شخصی بازداشت شد. اما همان شب و پس از انتقال به کلانتری نیلوفر، همگی آنها به جز محمدعلی دادخواه آزاد شدند.
دکتر دادخواه نیز پس از تحمل یک ماه حبس در سلول انفرادی، در روز ۱۷ مرداد ماه به بند عمومي زندان اوين منتقل شد.
*****
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ