سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۱۹

سه شنبه: 19/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:05 بامداد سه شنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فیلمی از اعتصاب و اعتراض دوباره دانشجویان دانشگاه آزاد خمینی شهر (چند ساعت پیش)

*****
جان دانش آموزان ایرانی چند می‌ارزد؟
به فاصله بسیار كوتاهی در یك روز دو اتوبوس دانش آموزان در دو نقطه جالب كشور دچار حادثه می شود، تا نشان دهد هنوز از تعهد ظاهری تا تعهد واقعی مدیران مرتبط با جان و مال دانش آموزان ایرانی فاصله بسیاری است.
حادثه نخست در جاده عجب شیر و تبریز رخ داد و حادثه دوم در قلب پایتخت و زیر پل كامرانیه در بزرگراه صدر به وقوع پیوست.
اگر در حادثه نخست، بهانه اشتباه فردی راننده، مشكل جاده یا راننده خودرو مقابل بوده، اما در حادثه تهران كه بیش از 20 نفر از دانش آموزان دختر مدرسه راهنمایی غیرانتفاعی رضویه به شدت مجروح شدند، چیزی جز سوء مدیریت و بی تفاوتی دستگاه های نظارتی آموزش و پرورش خودنمایی نمی كند.
در حادثه نخست دوری از مركز و لاپوشانی متداول در اطلاع رسانی اخبار حوادث كمك می كند تا ریشه یابی مناسبی روی علل وقوع آن انجام نشود، اما سقوط اتوبوس حامل دانش آموزان تهرانی از شیب تند خیابان كامرانیه و واژگون شدن زیر پل صدر به دلیل تاثیر شدید بر ترافیك، اطلاع خانواده دانش آموزان و همچنین مشاهده عمومی مردم منجر به حضور رسانه ها و تهیه گزارش های مختلف می شود.
البته كه مظلومیت دانش آموزان شهرستانی و به خصوص روستایی همیشه در حوادث و سوء مدیریت ها به مراتب بیشتر و بررسی دلایل به وجود آمدن حوادث برای آنها در حد صفر است.
مانند عدم بررسی دلایل بروز و ریشه یابی منطقی حادثه روستای سفلان كه تنها به خاطر سیستم حرارتی 50 سال پیش رخ داد، حالا نیز نمی توان امیدوار بود كه دلیل حادثه جاده عجب شیر و سوء مدیریت های موجود بررسی و اعلام شود.
اما شاید مظلومیت دانش آموزان شهرستانی با پیگیری حوادث و مطابقت آن با توانایی مدیران بومی به نسبت مدیران پایتخت نشین قابل بررسی و حتی واقعی نمایی باشد.
وقتی در حادثه سقوط و واژگونی اتوبوس دانش آموزان مدرسه راهنمایی رضویه حضور موثر مردم و شكستن شیشه های اتوبوس موجب نجات افراد سالم و مجروحان می شود، به خوبی می توان متوجه شد كه در حادثه عجب شیر مجروحان حادثه چه اوضاعی داشتند.
وقتی در قلب تهران هیچ آمادگی در بخش های خدمات پزشكی و امداد برای كنترل شرایط پیش آمده وجود ندارد و حضور مردم ارزش واقعی خود را به نمایش می گذارد، می توان متوجه شد كه دانش آموزان عجب شیری چند ساعت كنار جاده معطل بوده اند تا نیروهای امداد به آنها برسند.
وقتی یك مدرسه غیرانتفاعی در تهران كه شهریه های به نسبت بالایی هم دریافت می كند، حاضر است برای كمتر خرج كردن اتوبوس قدیمی اجاره كند تا دانش آموزان را به اردو ببرد، می توان به خوبی متوجه سطح نازل این خدمت رسانی در شهر دور افتاده ای مانند عجب شیر و دانش آموزان مدارس دولتی آن بود
وقتی دانش آموزان آسیب دیده با كمك مردم به مراكز امداد و نجات رسانده می شوند و مدیر مدرسه تهرانی با اتومبیل پراید خود چند دانش آموز سالم مانده و شوكه شده را به مدرسه باز می گرداند، به خوبی می توان فهمید كه دانش آموزان برای سیستم آموزشی كشور و به خصوص مدیران مدعی توانایی در مدارس غیرانتفاعی چه ارزشی دارند.
مدرسه راهنمایی غیرانتفاعی رضویه یكی از مدارس سخت گیری است كه حتی شاگردان زرنگ با معدل 18 آزمون ورودی خود را مردود كرده و اجازه ثبت نام به آنها نمی دهد، ولی در برابر این همه حساسیت و حاضری خوری آموزشی حتی حاضر نبوده از سرویس خدمات رسانی مطمئنی مانند اتوبوس های شركت واحد یا شركت های معتبر حمل و نقل استفاده كند كه حادثه برشمرده رخ ندهد.
همین طیف و همین تفكر حاكم بر مدارس كشورمان است كه حالا در بحران شیوع و فراگیری شدید آنفلولانزای خوكی، سرپرست وزارت بی وزیر آموزش و پرورش تشخیص می دهد نیازی به تعطیلی مدارس نیست و این در حالی است كه مسئولان بهداشتی و پزشكی كشورمان از ناتوانی برای تعطیلی مدارس صحبت می كنند.
آیا تفكر سربازخانه ای حاكم بر وزارت آموزش و پرورش چنان شده كه دیگر جان و سلامتی برای صحنه گردانان خشك و ضابطه مدار ارزشی ندارد و حاضرند برای شكسته نشدن قوانین خشك وضع شده خودشان برای این دستگاه اجتماعی با جان ارزشمند دانش آموزان این كشور بازی كنند؟
وزارت آموزش و پرورش بیش از اینكه نیازمند بودجه باشد، نیازمند فكر و ایده جدیدی است كه به جسم و روح دانش آموز ایرانی به دیده یك الماس تراش نخورده بنگرد و حاضر نباشد با اعمال غیرعلمی و روحیات شخصی آن را شكسته و خورد كند!
نیازی كه امروز در قحط الرجال وزارت بزرگ اجتماعی و آموزشی كشورمان به خوبی قابل مشاهده است.
*****
ایران مقابل 800 کیلو 3 درصد، باید 464 کیلو، 20 درصد بگیرد

سایت دولتی تابناک - كدخبر: ۷۱۶۰۶
ازسال 1993 راکتور تحقیقاتی تهران با طراحی جدید استخر راکتور ـ که با همکاری دولت آرژانتین انجام شد تا بتواند با ظرفیت اورانیوم به غلظت 19.75 فعالیت کند ـ تاکنون که 16 سال از فعالیت آن می گذرد با میزان 115.75 کیلوگرم "میله سوخت" به فعالیت خود در زمینه تامین سوخت مورد نیاز راکتور برای مصارف رادیو ایزوتوپها فعالیت داشته است.بنابر این، هسته رآكتور استخری امیرآباد تهران شامل 18 عدد "میله سوخت" و پنج عدد "میله كنترل" است كه هر لوله سوخت شامل 1.47 كیلوگرم اورانیوم 19.75 درصد و هر لوله كنترل نیز شامل 1.08 كیلوگرم اورانیوم 19.75 درصد و كل هسته شامل 31.9 كیلوگرم اورانیوم 19.75 درصد می شود .
به گزارش خبرنگار «تابناک»، موضوع "میله سوخت" با "اورانیوم 19.75 " در صد متفاوت است چراکه "میله سوخت" شامل یک هسته مرکزی است که آن هسته را اورانیوم غنی شده تشکیل می دهد و همچنین شامل ذرات فشرده اکسید اورانیوم میباشد که در حقیقت وزن اصلی "میله سوخت شامل این بخش می باشد و همچنین دارای یک پوشش و غلاف آلومینیومی برای جلوگیری از زنگ زدگی و تخریب فیزیکی میله سوخت که در استخر آب سنگین قرار گرفته است می باشد که بخش دیگری از وزن "میله سوخت " را غلاف و پوشش آلومینیومی تشکیل می دهد که معمولا یک سوم وزن هر میله سوخت است. همچنین درصد تبدیل اورانیوم 3.5 درصد به 19.75 درصد برابر 0.3% بوده است. بنابراین از 1200 كیلوگرم اورانیوم 3.5 درصد میزان 197 كیلوگرم "اورانیوم 19.75 " درصدی حاصل می گردد.بنابر این گزارش، برای تولید 115.75 کیلوگم "میله سوخت"، ما نیازمند 31.9 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص 19.75 درصد هستیم تا آنرا در هسته درونی "میله های سوخت" قرار دهیم و همچنین حدودا 42تا 46 کیلوگرم "اکسید اورانیوم" و 35 تا 40 کیلوگرم نیز آلومینیوم آلیاژی فلزی برای پوشش بیرونی و غلاف میله سوخت نیاز است که ترکیبات مورد نظر با اختلافات اندک که برای طراحی بکار برده می شود مورد استفاده قرار می گیرند.
اینکه بیان می شود ما به 116 کیلوگرم اورانیوم با غلظت 19.75 درصد نیاز داریم تامل برانگیز بوده چرا که ما برای 116 کیلو گرم "میله سوخت" فقط و فقط به 31.9 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غلظت 19.75 درصد نیاز داریم که در هسته میله سوخت جاسازی نمائیم بنابراین قطعا می بایست فقط برای بدست آوردن 116 کیلو گرم "میله سوخت" نهایتا 200 کیلوگرم از اورانیوم 3.5 درصد خود را تحویل دهیم نه بیشتر.اما در نمودار افزایش کارایی و ظرفیت استفاده از راکتور تهران بایستی به این نکته توجه داشت که وقتی ما از این راکتور در طول سال فقط 112 روز استفاده می کردیم و اکنون می خواهیم 280 روز استفاده کنیم میزان سوخت مورد نیاز مشخص می شود که بر این اساس این راکتور با 116 کیلوگرم "میله سوخت" بیش از 16 سال برای ما فعالیت کرده است و هر سال 112 روز فعالیت داشته است اما وقتی بخواهیم از این راکتور سالیانه 280 روز استفاده کنیم تناسب مورد نظر نشان می دهد که ما حداقل برای بیست سال آینده به چه میزان میله سوخت نیاز داریم که اگر قصد داریم 800 کیلوگرم از اورانیوم 3.5 درصدی خود را بدهیم لا اقل به ازای آن حداقل چهار برابر "میله سوخت" بگیریم یعنی حدودا 464 کیلوگرم میله سوخت 20 درصدی از طرف های معامله بدست آوریم.
*****
عكس چك 1500میلیاردی خرید مخابرات

تصویر تاریخی ترین چك كشور به ارزش هزار و 563 میلیارد تومان مربوط به پرداخت وجه نقد 20 درصدی بلوك 50 درصد بعلاوه یك سهم مخابرات منتشر شد.
به گزارش فارس ، بلوك 50 درصد بعلاوه یك سهم مخابرات در حالی 5 مهرماه به قیمت هر سهم 3هزار و 409 ریال توسط كنسرسیوم اعتماد مبین از دولت خریداری شد كه تاریخی ترین معامله بورس و خصوصی سازی كشور با ركورد دیگری نیز همراه شد.
بدین ترتیب كه با صدور روز گذشته چك پرداخت وجه نقد 20 درصدی این واگذاری تاریخی به ارزش پانزده تریلیارد و ششصد و سی و هشت میلیارد و سیصد و بیست ونه میلیون و دویست و دوازده هزار و چهارصد و چهل و هشت ریال ركورد دیگری در مبادلات مالی و پولی كشور به ثبت رسید و به نظر می رسد پیش از این چنین رقمی در قالب یك فقره چك صادر در كشور صادر نشده باشد. این چك به تاریخ 17 آبان 88 و توسط شركت كارگزاری بهمن و نزد شعبه بانك ملی شعبه بورس و به حساب شركت سپرده مركزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بابت 20 درصد حصه نقدی بلوك 50 درصدی مخابرات صادر شده است.
براساس این گزارش،‌ براساس قانون اصل 44، سازمان خصوصی سازی با تكیه بر مصوبه هئیت واگذاری در خصوص فروش بیش از 22.9 میلیارد سهم مخابرات معادل 50 درصد بعلاوه سهم، در روز یكشنبه 5 مهرماه 88 اقدام به حراج این تعداد سهم به قیمت پایه هر سهم 340 تومان كرد.
در جریان این مزایده و حراج بی نظیر، دو گروه كنسرسیوم متعلق به سپاه پاسداران، اعتماد مبین و سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایراینان ( و در برابر غیبت ناخواسته شركت تعاونی پیشگامان كویر یزد ) به رقابت پرداختند كه با افزایش 9 ریالی هر سهم مخابرات، كنسرسیوم اعتماد برنده این معامله تاریخی و بی سابقه كشور به ارزش 7.8 هزار میلیارد تومان شد.
این كنسرسیوم اقدام به جلب مشاركت گروه هایی چون بانك سینا،‌ سرمایه گذاری تدبیر، شركت سرمایه گذاری ساتا، سرمایه‌گذاری امین اعتماد و چند شركت سهامی عام كرد و روز گذشته در مهلت قانونی 30 روز كاری چك پرداخت 20 درصد وجه نقد معامله مذبور را به نام شركت سپرده گذاری كرد تا ظرف روز جاری قطعیت مهمترین واگذاری تاریخ كشور احراز شود.
*****
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان:

درخواست برای توقف اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان

جناب آیت الله سید صادق آملی لاریجانی
با سلام و تحیت احتراماً به استحضار می‌رسانیم بنا بر اخباری که طی دور روز گذشته در رسانه‌ها منتشر گردیده و مورد تائید وکیل احسان فتاحیان قرار گرفته است، حکم اعدام این زندانی‌ سیاسی کُرد صبح روز چهارشنبه ۲۰ آبان ماه ۱٣٨٨ در زندان سنندج به اجرا گذاشته خواهد شد. ابلاغ این حکم به احسان فتاحیان و وکیل وی و همچنین انتشار خبر این اعدام قریب الوقوع، علاوه بر آن‌که موجب استیصال و ناراحتی شدید خانواده وی شده، موجی از نگرانی را نیز در بین فعالان حقوق بشر به وجود آورده است.
احسان فتاحیان، ۲٨ ساله، متولد کرمانشاه و ساکن سنندج، بهار سال گذشته در کامیاران دستگیر و از آن زمان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج و سپس زندان مرکزی این شهر نگهداری می‌شود. حکم دادگاه بدوی مبنی بر ۱۰ سال حبس در تبعید به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی کشور" از طریق عضویت در احزاب مسلح اپوزیسیون از سوی شعبه‌‌ی اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی بابایی برای وی‌ صادر گردید. اما در کمال ناباوری پس از بررسی دوباره در شعبه‌ی ۴ دادگاه تجدیدنظر استان کردستان با افزودن اتهام محاربه، این حکم به اعدام تغییر یافت.
این در حالی است که بنا بر ماده ۲۵٨ قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه تجدیدنظر نمی‌تواند مجازات تعزیری مقرر در حکم بدوی را تشدید نماید. البته در این ماده مواردی نیز برای افزایش حکم پیش بینی شده که به نظر نمی‌رسد در مورد احسان فتاحیان با توجه به انجام دفاعیات در رد اتهام عنوان شده و عدم اقرار نامبرده موجه بوده باشد. با این وجود آن‌گونه که گفته شد بنا بر اعلام وکیل احسان فتاحیان صبح روز چهارشنبه ۲۰ آبان ماه ٨٨ به عنوان موعد اجرای حکم اعدام این فعال سیاسی مشخص شده است. لذا با توجه به تائید حکم و ابلاغ زمان اجرای آن به وکیل متهم در حال حاضر مرجعی که امکان توقف اجرای حکم را دارد شما هستید و دستور شما به عنوان رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از اجرای حکم در موعد مقرر جلوگیری به عمل آورد.
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به عنوان نهادی مدنی و مستقل که در مناطق کردنشین ایران در راستای دفاع از حقوق انسان‌ها مشغول به فعالیت است نگرانی شدید خود را از امکان اجرای حکم اعدام برای احسان فتاحیان اعلام می‌دارد و از جنابعالی به عنوان بالاترین مقام قضایی کشور درخواست می‌کند تا با صدور دستور توقف اجرای حکم اعدام برای احسان فتاحیان نسبت به بررسی دوباره پرونده این فعال سیاسی کُرد در دادگاهی عادلانه با رعایت اصول قانونی و انسانی اقدام نمائید تا از این طریق حکم مزبور به طور قطعی لغو گردد.
جناب آقای لاریجانی مطمئناً اقدام سریع و قاطع شما در توقف و لغو حکم اعدام برای این جوان کُرد نشان دهنده حسن نیت و نیز اراده تغییر و اصلاح بر محور عدالت در دستگاه تحت ریاست جنابعالی خواهد بود. همچنین با توقف و لغو حکم اعدام احسان فتاحیان و آن تعداد دیگر از فعالان سیاسی کُرد محکوم به اعدام می‌شود تا نسبت به تغییر در نگاه امنیتی نسبت به کردستان و فعالان کُرد امیدوار بود. سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
*****
اخبار متناقض درباره تعلیق 3 مقام قضایی

فارس: در حالیكه برخی منابع خبری از ارتفای یك قاضی مشهور خبر می دهند برخی دیگر از تعلیق وی گزارش می دهند .
بنا به برخی گزارش ها وی قرار است از دستگاه قضایی خارج شود و در یك نهاد دولتی پست مهمی را بگیرد و برخی دیگر گزارش می دهند كه وی از مقام قضایی تعلیق شده است.
در همین حال در پی انتشار خبری در راهروهای مجلس مبنی بر تعلیق سه مقام قضایی كه مسئولیت رسیدگی به پرونده متهمان حوادث بعد از انتخابات را بر عهده داشتند، جزئیات این حكم به دست آمد.
بر اساس اطلاعات موثق رسیده ، حكم تعلیق این سه مقام قضایی در تاریخ 14شهریور ماه توسط دادگاه انتظامی قضات و در جریان بررسی حوادث كهریزك صادر شده است.
در حكم صادر شده سه قاضی شناخته شده شامل قاضی(م) از شاخص‌ترین قضات قوه قضائیه و از مسئولان دستگاه قضا به همراه قاضی(ح) و قاضی(ح) كه هر دو از مسئولان یكی از بخش‌های قوه قضائیه بوده و مسئولیت رسیدگی به پرونده‌های امنیتی را بر عهده داشتند تعلیق شده‌اند.
گفتنی است، رسیدگی به اتهامات و مجازات عوامل حادثه تلخ كهریزك به دستور مستقیم مقام معظم رهبری آغاز شده است.
*****
پیام مادران خاوران به مناسبت درگذشت مادر محسنی
از سالیان سرد و سیاه رژیم ستم شاهی تا دربند شدن فرزندان مان بعد از انقلاب و کشتار دهه شصت همراه و همگام بودیم با دیگر مادرانی که درد مشترکی برقلب بزرگشان سنگینی می کرد. سر انجام قلب پرشور مادر محسنی همراه و همگام ما دور از ایران و خاوران از حرکت باز ایستاد. اما سیر حرکت مادران در احقاق حقوق فرزندان جانباخته شان هیچ گاه باز نخواهد ایستاد، اگرچه فقدان او ضربه سهمگینی بر مبارزات مادران خواهد بود. تا هریک از ما هستیم و باشیم مبارزه جریان خواهد داشت.
مادر لطفی و جمعی از مادران خاوران
*****
بازداشت یک دانشجوی دیگر
مرتضی اسدی از فعالان دانشجویی دانشگاه علامه دستگیر شده است
یک دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی در مقابل منزل خود بازداشت شد. مرتضی اسدی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی و از فعالان سابق انجمن اسلامی این دانشگاه به دلیل آنچه نزدیکی به ۱۶ آذر روز دانشجو عنوان شده است، بازداشت شده و هم اکنون در بازداشت به سر می برد.
*****
نامه ی بهمن قبادی به عباس کیارستمی
چگونه میتوانیم آسوده بخوابیم؟
بهمن قبادی کارگردان مشهور سینمای ایران، با انتشار نامه ی سرگشاده ای خطاب به عباس کیارستمی دیگر کارگردان ایرانی، مواضع سیاسی و اجتماعی او و تخریب سینمای متعهد ایران را مورد انتقاد قرار داده است:
--
آقای کیارستمی عزیز!
در تمام سالهایی که برایم همچون یک پدر مهربان، عزیز و دوست داشتنی بودی، هیچگاه به خودم اجازه ندادم که حتی نامه ای شخصی برایت بنویسم. هروقت می خواستم حرف ها و دلتنگی هایم را به زبان بیاورم، به جایش ترجیح می دادم شنونده حرف های نغز و تاثیر گذار و آرامش بخش شما باشم. اما گفتگوی شما با یک رسانه خارجی مرا در چنان بهت و حیرتی فرو برد که برای نخستین بار دست به قلم بردم برای نوشتن یک نامه سرگشاده.
همه چیز از آن شب لعنتی شروع شد. شبی که بازویم را گرفتی و به کناری کشیدی ام و گفتی که فیلمم را دوست نداری. ناراحت نشدم، اما تعجب کردم. فیلمم را برای اول بار نه در ابوظبی، که چندین ماه پیش در خانه خودم در تهران دیده بودی. و گفته بودی دوستش داری.حیرت آور بود که شخصیتی چون شما در عرض چند ماه چنین فراخ، تغییر عقیده دهد. با این همه، همچون همیشه نظرت برایم مهم بود و از شما تشکر کردم. اما ادامه دادی. حرف هایی زدی که باور نمی کردم هیچگاه از زبان شما بشنوم. از من و سینما و رویکرد من به مسائل اجتماعی شروع کردی و بعد به جعفر پناهی پرداختی و همه ی ما ها را حسابی نواختی. با کلماتی ناپسند که هیچگاه باور نمی کردم از زبان مودب و ماخوذ به حیایت بیان شود، فیلمسازی ما ها را به سخیف ترین عمل ها تشبیه کردی و از نحوه پرداختن فیلمسازانی چون من و دیگران به رخداد های اجتماعی، انتقاد کردی. به این حرف ها هم اکتفا نکردی. من را و دیگرانی که صدای مردم را در زیرزمین و پستو و خانه و کوچه و خیابان شهرمان شنیده بودیم، به دروغ گویی در فیلم هایمان متهم کردی. گفتی زمانی که تماشاگران برای فیلمی دست بزنند و هورا بکشند مرگ آن فیلمساز فرا رسیده است. پس از نمایش فیلمم در آن سالن عظیم، تنها کسی که روی صندلی نشسته بود و دست نمی زد و شایدعصبانی بود شما بودی.
استاد عزیز و گرامی من!
تعاریف شخصی شما از سینما برای من و همه سینما دوستان محترم بوده است. اما این باعث نمی شود به شما حق دهیم با منش دیکتاتورها، در دنیای هنر تعیین تکلیف کنی و سینمایی که همچون آثار خودت خاموش و بی صدا و بی ارتباط با دغدغه های اجتماعی نباشد را بی ارزش بدانی.من جایزه ام را از نَفَس گرم تماشاگران فیلم هایم می گیرم. آن کف زدن ها و تشویق ها در ابوظبی، برایم ارزشمند تر از آن جایزه نقدی بود که همان تماشاگران به من دادند. بر عکس شما، من به تاثیر گذاری عاطفی بر مخاطب معتقدم و تراژیکمیک سبک و سیاق من است. وقتی آن شب مرا به کناری کشیدی، فکر کردم به قصد دلجویی آمدی. پس همان لحظه سعی کردم توضیح دهم تا بدانی که معتقدم جایزه ندادن و جایزه نگرفتن نیاز به هیچ توضیحی ندارد. کاش همان جا دم فرو می بستی تا اسطوره ای که همه این سالها از شما در ذهنم ساخته بودم با این صدای مهیب شکسته نمی شد.
آقای کیارستمی عزیز!!
شما حق نداری برای پاک کردن دامنت ازسکوت و محافظه کاری، وجه پر ارزش تعهد اجتماعی فیلم های ما را نوعی اتهام جلوه دهی وبه خاطر این ویژگی خطیری که ما داریم و شما نداری، سرزنش مان کنی.در تمام این سال ها با کمترین تاثیر پذیری از سیاست و جامعه فیلم ساختی، که صد البته حق شما بود و انتخاب شما. سکوت هم حق شما بود، هرچند اگر لب به انتقاد از ستمگری حاکمان و اوضاع نابه سامان اجتماعی هم می گشودی، حاشیه امنیت ات از تمامی ما بیشتر بود. اگر به خاطر جفاهایی که به من و جعفر و فیلمسازان دیگر شده فقط جشنواره ها و نهاد های مردمی دنیا از ما حمایت می کنند، در مقابل تلنگری احتمالی از سوی حکومت به شما، سازمان ملل در پشت شما می ایستد. با این حال همان طور که گفتم سکوت حق شماست. اما آنچه حق شما نیست، بیان حرف هایی است که تیتر روزنامه های حامی دولت ایران می شود و رژیم ایران را خشنود می کند. بر چه اساس به خود اجازه می دهی تلاش فیلمسازان برای همراهی با مردم ستمدیده را با کلمات ناپسند به سخره بگیری و بد تر از آن هم زبان با دیکتاتور های دینی به نهی از منکر روی آوری؟ چه باعث شده تا حرف هایی که پیش از این تنها از زبان مسولان حکومتی سینما و روزنامه نویسان کیهان شنیده بودیم را این بار از زبان شما بشنویم؟ پیش تر گفته بودی ایران بهترین جای دنیا برای فیلمسازی است.شاید برای فیلمسازی چون شما و فیلم هایی که می سازی چنین باشد. اما خوب می دانی که دل همه فیلمسازانی که دغدغه سینمای مستقل و اندیشمند را دارند و ایران امروز و جامعه ایرانی نیز دغدغه شان است از وضعیت پادگانی سینما خون است. چطور می توانی کشوری را که سخت ترین سانسور ها را در فیلمسازی اعمال می کند، بهترین جای دنیا برای فیلمسازی بدانی؟
در شرایطی که سینماگران ما یکی پس از دیگری ممنوع الخروج می شوند و بعضی از آنها مثل جعفر پناهی امکان فیمسازی در یک پروژه بزرگ بین المللی را به همین دلیل از دست می دهند، به عوض اینکه از آنها دفاع و پشتیبانی کنی، آنها را مذمت می کنی که چرا در ایران- به قول شما بهترین جای دنیا برای فیلمسازی- فیلم نمی سازند؟ حتما مزاح کرده ای. اما من هیچ نشانی از لطیفه گویی و طعنه و کنایه در حرف هایت ندیدم. اگر واقعا به حرفت باور داری، چراتازه ترین فیلمت را در ایالت توسکانی ایتالیا، در پنج هزار کیلومتری تهران ساخته ای؟به طعنه گفته ای : ".. اگر بهمن قبادی فکر می‌کند درخارج از ایران شرایط بهتری برای ساخت فیلم دارد به او تبریک می‌گویم... آنچه از ایرانی‌هایی که کشور را ترک کرده‌اند مشاهده کرده‌ام، پیامد چندان مثبتی نبوده است. .." من هیچگاه به خواست و اختیار خودم از ایران خارج نشدم. مرا از کشورم بیرون کردند. همه در ها را برای ساختن فیلم به روی من بستند. با وجود همه این مشکلات، در همان روز ها که در ایتالیا تدارک فیلم تازه ات را می دیدی، من آخرین فیلمم را در قلب تهران ساختم. دلم نمی خواهد حرف هایت را به فرافکنی تعبیر کنم. من اگر مثل هر وطن دوست دیگری سنگ کشورم را به سینه می زنم و دغدغه جامعه ام را دارم، اگر برای جامعه ام فیلم می سازم، برای این است که جامعه مرا فیلمساز کرده است. من هرگز کشورم را رها نمی کنم و هیچگاه موافق ترک وطن نیستم، چه برسد که به گفته شما با فیلمم جوانان را تشویق به ترک وطن کنم. فیلم مرا به زودی همه ی مخطبان ایرانی داخل کشور به رایگان خواهند دید و خود در این باره قضاوت خواهند کرد.
گفته ای: "... جایی که شب ها میتوانم آرام بخوابم، خانه ام است..." چطور می توانی در شرایطی که همه ی دنیا می دانند هرروز چه بر سر جوانان ایران می آید، آسوده بخوابی؟ چطور میتوانی درحالی که مردم ایران خواب خوش ندارند و در بیم آینده ای تاریک برای فرزندانشان به سر می برند، شبها آرام بخوابی؟ چه می دانی فیلمسازی با ترس و هراس و بدون مجوز یعنی چه؟ چه می دانی زندانی شدن به خاطر موفقیت فیلمت در کن و بازجویی شدن به خاطر حرف هایی که در خارج از کشور زدی یعنی چه؟ من این ها را با گوشت و پوستم حس کرده ام و به همین دلیل است که مثل شما خواب راحت ندارم. برای همین است که جامعه ایران، امروز برایم مهمتر از سینما است. برای کمک به هموطنانم که در رنج و بی عدالتی به سر می برند حتی حاضرم سینما را رها کنم و وظیفه ام را در قبالشان انجام دهم. دلم برای آپارتمان یک خوابه کوچک ام که زمانی در آن شبها راحت می خوابیدم و روز ها پذیرای دوستان و همکارانم بودم تنگ شده. مدت ها است که دیگر در آنجا خواب راحت نداشتم. اما شما راحت بخواب. حتما می توانی.
گفته ای:"... می خواهم هم چنان در کشور خودم و به زبان مادری ام فیلم بسازم..." شما را هیچوقت به خاطر کرد بودن و به خاطر سنی بودن محکوم به سکوت نکرده بودند. اما در همان کشوری که کشور من هم هست، هیچگاه اجازه ندادند به زبان مادری ام فیلم بسازم و یکی از دلایل توقیف فیلم هایم هم همین بوده است. من هم مثل شما می خواهم در کشور خودم و به زبان مادری ام فیلم بسازم. من هم عاشق کشور و خانه ام هستم. اماهمه این ها از من دریغ شده چون سکوت نکرده ام. و شما همه این ها را داری – به قیمت حرف نزدن و سکوت. کاش می گذاشتی همه چیز به همین وضع باقی بماند. شما به راه خودت می رفتی با داشته هایت و با خواب آرامی که - در خانه ات در ته آن بن بست- حاصل می شد، و ما هم به راه خودمان می رفتیم، با همصدایی با مردمی که سرنوشت شان برای ما از سینما مهمتر است و با داشته هایی که از ما دریغ کرده اند و می کنند. دیگر چه نیازی بود به همصدا شدن با کسانی که مردم را سرکوب می کنند؟
آقای کیارستمی عزیز!
در این روز های حساس و سرنوشت ساز چه بخواهی چه نخواهی، چه درست چه نادرست، تنها معیار شرف و عزت و افتخار، همراهی با مردم و همراهی نکردن با مخالفان مردم است. شما با حرف هایت، ما را از اعتراض در کردن جشنواره ها و پیوستن به مردم وفیلمسازی درباره مشکلات اجتماعی و سیاسی نهی کرده ای. مردم سکوت هنرمندان را فراموش نخواهند کرد. مردم بهترین داوران اند.
*****
گزارش وال استریت ژورنال از مسجد تازه تاسیس در نیکاراگوئه
پولش را احمدی نژاد داده یا تاجر پاکستانی؟!
روزنامه محافظه کار آمریکایی " وال استریت ژورنال " در گزارشی به روابط ویژه دولت محمود احمدی نژاد با دولت نیکاراگوئه پرداخته است . در این گزارش با اشاره به ساخت مسجدی بزرگ و زیبا در " ماناگوئا " پایتخت نیکاراگوئه به شایعات پیرامون ساخت این مسجد و هزینه های ساخت آن توجه نشان داده است. بر اساس گزارش این روزنامه گفته می شود بخشی از هزینه های ساخت این مسجد بزرگ از سوی کمک های اقتصادی محمود احمدی نژاد در سفر 18 ماه پیش او به نیکاراگوئه تامین شده است .
وال استریت ژورنال درباره رابطه احمدی نژاد با دولت نیکاراگوئه می نویسد : " دولت محمود احمدی نژاد در اقدامی که بیشتر به یک " ژست " ابرقدرتی گرفتن شبیه بود در سفر دو سال پیش خود به نیکاراگوئه قول سرمایه گذاری 1 میلیارد دلاری ایران را در نیکاراگوئه به دولت " دانیل اورتگا " داد . سرمایه گذاری در ساخت یک شهر جدید و ساخت یک سد و احداث یک پروژه نیروگاهی در نیکاراگوئه از جمله پروژه هایی است که رییس جمهور ایران وعده کمک در اجرای آنها را به مقامات نیکاراگوئه داده است ".
این روزنامه آمریکایی می افزاید : " عصمت خطیب عضو انجمن مسلمانان نیکاراگوئه و خزانه دار انجمن فرهنگی مسلمانان این کشور که فلسطینی الاصل است درباره کمک ایران به ساخت مسجد در نیکاراگوئه که در سپتامبر( شهریور ) امسال افتتاح شد می گوید که شنیده های زیادی درباره کمک مالی ایران به پروژه ساخت این مسجد می شود اما بر اساس آنچه که من می دانم مقامات ایرانی وعده اهدای یک فرش بزرگ و نفیس برای این مسجد را داده بودند که هنوز خبری از ارسال آن نیست ".
فهمی حسن رییس انجمن فرهنگی مسلمانان نیکاراگوئه درباره این مسجد می گوید که هزینه کلی ساخت این مسجد 600 هزار دلار بوده است . وی با اشاره به اینکه اکثریت 300 مسلمان ساکن در پایتخت نیکاراگوئه سنی مذهب هستند ، این شایعه را که ایران هزینه ساخت این مسجد را داده است رد کرده و می گوید : ایران حتی یک " کوردوبا " ( واحد پول نیکاراگوئه ) به ساخت این مسجد کمک نکرده است . وی می افزاید : سفارت ایران در نیکاراگوئه سال گذشته تلاش کرد تا یک انجمن موازی با انجمن ما به نام " مرکز فرهنگی اسلامی نیکاراگوئه " ایجاد کند . آنها این مرکز را ایجاد کردند اما هیچ استقبالی از آن نشد و از این رو پس از چند ماه چون دیدند دکانشان بی مشتری است مرکز فرهنگی شان را تعطیل کردند ".
روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه می نویسد : " اصرار خبرنگار ما برای اینکه دقیقا بدانیم چه کسی برای ساخت این مسجد کمک مالی کرده است فهمی حسن را واداشت تا نام سرمایه گذار اصلی ساخت این مسجد را بگوید .او گفت که 350 هزار دلار از هزینه ساخت این مسجد را یک سرمایه دار پاکستانی ساکن هندوراس به نام " یوسف عمدانی " پرداخته است . در جواب اصرار ما برای اینکه شماره ای از این سرمایه دار پاکستانی در اختیار ما بگذارد او تنها گفت اسم او را از اینترنت جستجو کنید و این گونه می توانید با او تماس برقرار کنید ". وال استریت ژورنال در ادامه می نویسد :" جستجوی اینترنتی عمدانی ما را به تماس تلفنی با او رساند . عمدانی در پاسخ به پرسش ما درباره کمک به پروژه ساخت مسجد در ماناگوئا ضمن اینکه اظهارات فهمی حسن را رد نکرد اما گفت هیچ کمکی به پروژه های ساختمانی وابسته به این مسجد نکرده است . او افزود که احتمالا هزینه ساخت مدرسه و مجموعه آپارتمانی وابسته به این مسجد را ایران تامین کرده است.
*****

روح لطيف هنرمندان معضلات اجتماعي را برنمي تابد
مراسم بزرگداشت زنده ياد پرويز مشکاتيان عصر ديروز در تالار شهيد چمران دانشگاه تهران برگزار شد. در اين مراسم که به همت انجمن اسلامي پرديس دانشکده هنر تهران و دانشکده هاي فني تهران برگزار شد، محمدرضا درويشي روي صحنه رفت و خود را به عنوان همکلاس، همخانه، همسايه، همدل و رفيق مشکاتيان معرفي کرد. او مشکاتيان را يکي از مهم ترين و خاص ترين موسيقيدان هاي ايران توصيف کرد؛ «سير و سلوک پرويز مشکاتيان مخصوص به خودش بود و هيچ شباهتي به سلوک ديگر استادان موسيقي ايران نداشت.»
او افزود؛ «سال 53 او از نيشابور و من از شيراز در کنکور دانشکده هنر امتحان داديم و هر دو قبول شديم و در سال 54 با هم در تهران همخانه شديم و من خود شاهد ممارست پرويز و سير و سلوکش براي وارد شدن به مقام معنوي رديف دستگاهي ايران در آن سال ها بودم.» او ادامه داد؛ «مشکاتيان در يک دوره سه ساله با تمرکز زياد بر موسيقي رديفي ايران به درک معنايي و شيوه هاي تکنيکال خاصي در اين موسيقي رسيد و دليل آن هم نبوغ خاصي است که هميشه در زندگي مشکاتيان وجود داشت.» اين استاد موسيقي ايران ادامه داد؛ «بعد از اين دوره مشکاتيان خلاقيت زيادي از خود نشان داد. رديف هاي او، جواب هاي او به خواننده، سازي که مي زد، همگي و همگي مملو از حرکاتي هنرورزانه و خلاقانه بود.»درويشي يکي از ويژگي هاي مهم و بارز مشکاتيان را توجه بيش از اندازه او به ادبيات دانست؛ «او به همان اندازه که درگير موسيقي بود درگير سفر و ادبيات نيز هم بود. کمتر موسيقيداني را مي بينيم که به اندازه مشکاتيان کتاب خوانده باشد و ويژگي عجيبي که داشت اين بود که هر صفحه را که دوبار مي خواند حفظ مي کرد.»
به گفته درويشي بايد نگاه پرويز مشکاتيان به موسيقي فهميده و درک شود و موسيقيدان ها بايد سعي کنند از تقليد هنر مشکاتيان بپرهيزند. درويشي در پايان با ذکر اينکه «چرا نهادهايي هستند که به جاي حمايت بر سر موسيقي ايران مي زنند»، گفت؛ «نهادهايي هستند که نه از موسيقي و نه از افرادي مانند مشکاتيان حمايتي که نمي کنند هيچ، تنها باعث سرخوردگي موسيقي ايراني مي شوند.»
در ادامه اين مراسم حميدرضا نوربخش خواننده و مديرعامل خانه موسيقي روي صحنه رفت و ضمن نابغه خواندن مشکاتيان گفت؛ «نوابغ طلوع و درخشش شان خيلي زود است و شاهکارهاي او بين 17 تا 35 سالگي اش است.» او ادامه داد؛ «مشکاتيان خيلي زود به باروري رسيد. وقتي بزرگ تري مانند عبادي که به هيچ وجه اهل گزافه گويي نيست مشکاتيان 30 ساله را استاد خطاب مي کند، مي تواند به بزرگي و جايگاه والاي مشکاتيان دلالت داشته باشد.» او مشکاتيان را خداوندگار ريتم ايران دانست؛ «پايه هايي که مشکاتيان کاشت مرهون ذهن نابغه و خلاق خودش بود. چهار سال پيش درآمدها و بازي هاي ريتميکي که داشت منحصر به خود مشکاتيان است و هيچ کس ديگري نمي تواند مانند آنها را بيافريند.»
در ادامه سعيد فرج پوري آهنگساز و نوازنده کمانچه ايران ضمن نواختن آهنگ وطن، ياد و خاطره مشکاتيان را گرامي داشت؛ «خاطرم هست که او را بعد از اتفاقات اخير ديدم که بر ادامه کار هنرمندان در شرايط خاص و اينچنيني کشور تاکيد مي کرد.» او افزود؛ « موسيقيدانان کشور خسته شده اند و هيچ تريبوني ندارند که به وضعيت حال کشور اعتراض کنند و بدانند بالاخره موسيقي حرام است يا حلال.»
در ادامه اين مراسم و بعد از سخنراني هاي کوتاه آوا مشکاتيان دختر استاد مرحوم مشکاتيان، خواندن قطعه يي کوتاه توسط همايون شجريان و نوازندگي و خوانندگي مجيد درخشاني، زهرا رهنورد استاد دانشگاه روي صحنه رفت و گفت؛ «سخت است در سوگ هم دانشگاهي سابق خودم و استاد بزرگ موسيقي ايران يعني مشکاتيان صحبت کنم.» او که با تشويق بسيار زياد حاضران روبه رو شده بود به ارتباط قوي بين مجسمه سازان و موسيقيدانان اشاره کرد؛ «مجسمه هايي که ما مي ساختيم با ملودي هاي موسيقيدانان هماهنگي زيادي داشت.» رهنورد مرگ هاي زودرس هنرمندان را بي ارتباط با وضعيت کنوني جامعه ندانست؛ «روح لطيف هنرمندان اين همه معضلات اجتماعي را برنمي تابد. آنها مريض مي شوند و بال و پرهاي شکسته خود را از عالم دنيا رها مي کنند.» او ادامه داد؛ «اين سرنوشت مشکاتيان و ديگراني بود که در اين ايام زودتر از حد انتظار بال مي گشايند و پرواز مي کنند.»
*****
ايران ارسال اورانيوم به ترکيه را نپذيرفته است
روزنامه نيويورک تايمز همزمان با حضور احمدي نژاد در آنکارا خبر از نپذيرفتن ايده يي داد که بر مبناي آن پيشنهاد مي شد تهران ذخيره اورانيوم خود را به يکي از چند کشور از جمله ترکيه براي محافظت موقت بفرستد و در عوض سوخت هسته يي رآکتور تهران را دريافت کند. گمانه ها درباره واسطه شدن آنکارا براي حل و فصل مساله هسته يي ايران در پي حضور رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در تهران که چند روز قبل صورت گرفت، قوت گرفت. البته اردوغان وقتي به تهران آمد، گفت براي ميانجيگري نيامده پس از آنکه احمدي نژاد رئيس دولت دهم به فاصله يک هفته از سفر اردوغان به تهران راهي ترکيه شد، باز اين احتمال قوت گرفت که به خاطر همين روابط نزديک دو کشور، امکان آنکه تهران پيشنهاد غرب را بپذيرد و اورانيوم هاي 5/3 درصد غني شده اش را به رسم امانت به ترکيه بسپارد، بيشتر شده است. پس از آن رئيس دولت دهم در گفت وگو با شبکه تي آر تي اين کشور با اشاره به نياز رآکتور تهران به سوخت هسته يي گفت؛ بعضي از کشورها آمادگي دارند اين سوخت را بفروشند. ما هم مشغول گفت وگو هستيم که سوخت مورد نياز خودمان را خريداري بکنيم. البته ما به طور بالقوه توانايي ساخت را داريم. بايد خط توليدمان را کمي تغيير بدهيم که نيازمند زمان است اما ترجيح داديم اين سوخت را بخريم.
*****
بررسي تقاضاي تحقيق و تفحص از بازداشتگاه ها در کميسيون حقوقي و قضايي مجلس
پارلمان نیوز: سخنگوي کميسيون قضايي و حقوقي مجلس از بررسي تقاضاي تحقيق و تفحص از بازداشتگاه ها در جلسه امروز اين کميسيون خبر داد.
امين حسين رحيمي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب گفت؛ تقاضاي تحقيق و تفحص از بازداشتگاه هايي مانند کهريزک با حضور وزير دادگستري و رئيس سازمان زندان ها در کميسيون بررسي مي شود.در همين حال پرويز سروري از برگزاري قريب الوقوع دادگاه متهمان کهريزک خبر داد.رئيس کميته ويژه مجلس جهت پيگيري مسائل بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات در مورد آخرين وضعيت پيگيري بازداشت شدگان کهريزک خاطرنشان کرد؛ براي اين مساله از حدود 100 نفر از شکات مصاحبه به عمل آمد و شکايتنامه ها تنظيم شد که اگر در حالت عادي اين مساله پيگيري مي شد، قطعاً زمان بيشتري نياز داشت، اما با توجه به پيگيري هاي کميته و نيز اهتمام قوه قضائيه و افزايش قضات، اين کار هرچه سريع تر به نتيجه مي رسد.
وي ادامه داد؛ قرار است سازمان قضايي نيروهاي مسلح زمان برگزاري دادگاه ها را اعلام کند، اما با توجه به اطلاعاتي که در اختيار داريم برگزاري اين دادگاه ها قريب الوقوع خواهد بود.وي همچنين در پاسخ به پرسشي در مورد زمان قرائت گزارش کميته ويژه مجلس اظهار داشت؛ اگر فضا و زمان مجلس اجازه دهد بلافاصله پس از لايحه هدفمند کردن يارانه ها که احتمالاً يکشنبه هفته آينده خواهد بود اين گزارش را قرائت مي کنيم. اما اگر بررسي لايحه باز هم طول بکشد و با توجه به در پيش بودن بررسي وضعيت وزراي پيشنهادي دولت، قرائت اين گزارش پس از اخذ راي اعتماد وزرا صورت خواهد گرفت.به گفته وي در اولين جلسه پس از اخذ راي اعتماد اين گزارش ارائه مي شود، ضمن اينکه در جلسه يي که به زودي با آقاي لاريجاني برگزار مي شود در مورد ارائه گزارش به صورت علني يا غيرعلني تصميم گيري مي شود.از سوي ديگر نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي از برگزاري جلسه روز چهارشنبه اين کميسيون با مسوولان نيروي انتظامي در خصوص حوادث 13 آبان خبر داد.
حسن سبحاني نيا در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب گفت؛ هفته آينده نيز اعضاي کميسيون با مسوولان امنيتي در اين خصوص ديداري خواهند داشت.
*****
مرکبات وارداتي در استان مازندران.!!!
پرتقال و نارنگي هاي وارداتي هم سر از استان هاي شمالي درآوردند. توزيع مرکبات خارجي در استان مازندران باعث نگراني توليدکنندگان مرکبات آن استان شده است. عنايت الله تورنگ مديرکل سازمان جهاد کشاورزي استان مازندران در يک برنامه تلويزيوني واردات مرکبات حتي به استان مازندران را تاييد کرد و گفت؛ مقداري محدود ميوه براي تنظيم بازار وارد کشور مي شود اما در مقابل نياز داخلي اين رقم به هيچ عنوان چشمگير نيست.به گفته او تنوع و وفور مرکبات در مازندران آنقدر زياد است که حضور مرکبات خارجي احساس هم نمي شود.با اين همه تورنگ در خصوص زيان سال گذشته باغداران مازندراني تاکيد کرد؛ باغداران به علت رعايت نکردن نکات لازم در بسته بندي مجبور شدند توليد خود را دور بريزند.او تصريح کرد؛ دولت براي جلوگيري از متضرر شدن باغداران، واردات را با مکانيسم تعرفه کنترل مي کند.با اين حال تورنگ تصريح کرد؛ دولت براي کنترل بازار ميوه شب عيد چاره يي جز خريد و انبار و در پاره يي موارد واردات ندارد.به هر حال با وجود همه توضيحات مديرکل جهاد کشاورزي استان مازندران باغداران کماکان نگران ماه هاي باقيمانده از سال هستند.
*****
عرضه جديدترين ميني بوس ژاپني در نمايشگاه حمل و نقل
جديدترين ميني بوس ژاپني ايسوزو با کاربري هاي خاص از سوي شرکت بهمن ديزل در نمايشگاه حمل و نقل عرضه شد. فرزين قنبري رئيس سازمان فروش بهمن ديزل با بيان اين مطلب گفت؛ شرکت بهمن ديزل در اين نمايشگاه به منظور تشويق و رفاه حال مشتريان تمام محصولات خود را با 5/1 درصد تخفيف عرضه کرد. اين محصول که به صورت فول CKD است در دو نوع شهري و بين شهري در اين نمايشگاه عرضه شده است و قيمت فروش نقدي آن 455 ميليون ريال و قيمت ليزينگي آن 470 ميليون ريال است. وي در ادامه عرضه تمام محصولات بهمن ديزل با ترمز ABS را از جمله اقدامات شرکت بهمن ديزل در اين نمايشگاه نام برد و خاطرنشان کرد؛ شرکت بهمن ديزل در نظر دارد از فروردين سال آينده تمام محصولات توليد اين شرکت را با ترمز اي بي اس توليد و عرضه کند.
*****
خبرنگاراني که با احمدي نژاد ديدار کردند، جاسوس بودند.!!!
عضو جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي گفت؛ «حرف هايي که کروبي درباره ديدار احمدي نژاد با 50 شخصيت مهم امريکايي زده است، درست نيست. اين ديدار با گروهي از انديشمندان و خبرنگاران امريکايي صورت گرفته است که البته بنده اعتقاد دارم خبرنگاراني که در چنين ديدارهايي حاضر مي شوند، جاسوس سيا هستند.» مجتبي شاکري با بيان اينکه چنين ديدارهايي مسبوق به سابقه است و در دوران هاشمي و خاتمي هم انجام مي شد. به ايلنا گفت؛ در واقع سرويس هاي اطلاعاتي انگليس، فرانسه و امريکا براي طرح سوالات هدفمند خويش، از طريق خبرنگاران مسائل مد نظر خويش را طرح مي کنند. شاکري در خصوص اينکه اگر چنين موضوعي صحت داشته باشد چه ضرورتي دارد که روساي جمهور ايران با جاسوسان سيا ديدار کنند، گفت؛ اين ملاقات ها يک شيوه معمول ارتباطي است که در اين ميان سرويس هاي جاسوسي از آن بهره مي گيرند.
*****
سهميه بنزين خودروهاي عمومي در آذر 88 تعيين شد
کارگروه توسعه حمل ونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت، سهميه بنزين خودروهاي عمومي براي ماه آذر سال 1388 را تعيين کرد. اين کارگروه براي خودروهاي بنزيني آموزشگاه رانندگي 300 ليتر، خودروهاي دوگانه سوز آموزشگاه رانندگي 200 ليتر، خودروهاي بنزيني آژانس 300 ليتر، دوگانه سوز آژانس 200 ليتر، تاکسي بنزيني 500 ليتر و دوگانه سوز CNG-LPG معادل200 ليتر، خطي بين شهري بنزيني 750 ليتر و دوگانه سوز 500 ليتر، مسافربر شخصي بنزيني 300 و مسافربر شخصي دوگانه سوز 200ليتر، وانت نوع 1بنزيني200 و وانت نوع1 دوگانه سوز100 ليتر، وانت نوع 2 بنزيني400 و وانت نوع 2 دوگانه سوز200 ليتر، کاميونت بنزيني400 و کاميونت دوگانه سوز200 ليتر، دستگاه هاي عمومي بنزيني 100 و دستگاه هاي عمومي دوگانه سوز 100ليتر سهميه تعيين کرده است. همچنين سهميه سوخت تاکسي هاي بنزين سوز متناسب با گروه بندي شهري که توسط کارگروهي متشکل از نمايندگان ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت و وزارتخانه هاي نفت و کشور تعيين مي شود، حداکثر 500 ليتر در ماه خواهد بود. بر اساس اين مصوبه، قيمت هر ليتر بنزين سهميه يي معمولي هزار ريال و سوپر 1500 ريال تعيين و قيمت هر ليتر بنزين آزاد معمولي چهار هزار ريال و سوپر 5400 ريال تعيين شده است. در همين حال، به خودروهاي شخصي توليد داخل با حجم موتور بيش از دو هزار سي سي و خودروهاي وارداتي با حجم موتور بيش از 1300 سي سي، سهميه بنزين تعلق نمي گيرد و دستگاه هاي دولتي و نيروهاي مسلح مجاز به استفاده از بنزين سهميه يي نيستند.
*****
هشدار: بچه های کم سن و سال را هم می خواهند بدام بیاندازند
تشکيل شش هزار واحد بسيج در دبستان ها
رئيس سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان از تشکيل شش هزار واحد مقاومت بسيج در مدارس ابتدايي براي اولين بار در کشور خبر داد.
محمدصالح جوکار با اعلام اين خبر به مهر گفت؛ «هدف از ايجاد پايگاه مقاومت در مدارس ابتدايي، گسترش فعاليت هاي بسيج در اين دوره است چراکه اثرپذيري دانش آموزان در سنين پايين بيشتر از ساير سنين است و به همين دليل قصد ترويج و نهادينه کردن تفکر انقلاب و بسيج را در بين دانش آموزان ابتدايي داريم.»هم اکنون چهار ميليون و 600 هزار دانش آموز در مقطع راهنمايي و متوسطه و 320 هزار فرهنگي و معلم عضو بسيج هستند.
*****
مردم را نامحرم تلقي نکنيد
عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي از دولت کوتا به خاطر ديپلماسي پنهان و نامحرم تلقي کردن مردم انتقاد کرد.
به گزارش ايلنا، محمدجواد حق شناس ضمن انتقاد از رويکرد يک بام و دو هواي دولت در ارتباط با امريکا گفت؛ به دولت توصيه مي کنم در تعيين اهداف بلندمدت و کوتاه مدت خود در عرصه سياست خارجه از تمام ظرفيت هاي کشور براي پيشبرد منافع ملي استفاده کند. مشاور مهدي کروبي در خصوص سخنان دبيرکل حزب اعتماد ملي مبني بر دلايل سياست هاي متناقض دولت در خصوص روابط با امريکا گفت؛ احتمال مي دهم ترس آقايان از علني کردن سياست هايشان براي برقراري رابطه با امريکا و واکنش هاي مردمي در داخل باشد البته معتقدم از نظر نتيجه گيري در اين مسير با مشکلاتي مواجه مي شوند. وي موضوع رابطه با امريکا را يکي از مباحث جدي و مورد توجه در کشور دانست و افزود؛ رابطه ايران و امريکا همواره از موضوعات مورد علاقه قدرت هاي اروپا، کشورهاي خاورميانه و دولت هايي مانند روسيه و چين بوده است که سعي مي کنند به عنوان برگ برنده در تنظيم روابط خود با ايران و امريکا از آن بهره برداري کنند.
*****
اعلام جنگ چاوس عليه امريکا و کلمبيا
هوگو چاوس رئيس جمهور ونزوئلا از نظاميان و غيرنظاميان کشورش خواست براي جنگ بر ضدامريکا آماده باشند. چاوس در اظهاراتي راديويي و تلويزيوني از مردم ونزوئلا دفاع از کشور را در برابر هرگونه حمله مسلحانه احتمالي امريکا از کلمبيا خواستار شد و گفت؛ «نبايد حتي يک روز براي انجام تکليف اصلي مان که آمادگي براي جنگ و کمک به مردم براي آماده بودن براي جنگ است شکست بخوريم چرا که اين مسووليت همه ماست.»
وي باراک اوباما رئيس جمهور امريکا را تشويق کرد در صدور فرمان حمله باز به ونزوئلا از طريق کلمبيا اشتباه نکند. بر اساس توافقنامه امضاشده بين امريکا و کلمبيا، واشنگتن مي تواند از هفت پايگاه نظامي در اين کشور استفاده کند. بر اساس اين توافقنامه 800 نظامي و 600 پيمانکار امريکايي به مدت 10 سال در پايگاه کلمبيا با هدف مبارزه با قاچاقچيان مواد مخدر و تروريسم در کشورهاي امريکايي حضور دارند. ايالات متحده هدف از اين برنامه را مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده اما اين امر برخي مخالفت هايي را از سوي کشورهاي امريکاي جنوبي برانگيخته است. چاوس اين توافقنامه را تهديدي براي منطقه مي داند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از کاراکاس، چاوس افزود؛ «دولت کلمبيا به امريکا منتقل شده است و در بوگوتا نيست، نظاميان امريکايي همان گونه که در امريکا رفتار مي کنند در کلمبيا رفتار مي کنند.»
فيدل کاسترو رهبر کوبا جمعه گذشته گفته بود توافق بين کلمبيا و امريکا اين اجازه را به ارتش امريکا مي دهد از پايگاه هاي نظامي کلمبيا براي حمله به ونزوئلا استفاده کند. در پي اعلام چاوس به ارتش کشورش مبني بر آمادگي براي جنگ، کلمبيا اعلام کرد از شوراي امنيت سازمان ملل خواستار مداخله خواهد شد. سزار ولاسکوئز سخنگوي آلوارو اوريبه رئيس جمهور کلمبيا طي بيانيه يي اعلام کرد؛ در مواجهه با اين تهديد هاي جنگي از طرف دولت ونزوئلا، دولت در حال بررسي مراجعه به سازمان کشورهاي امريکايي و شوراي امنيت سازمان ملل است.
در اين بيانيه آمده است؛ کلمبيا تاکنون هيچ گونه اقدام ستيزه جويانه عليه جامعه بين الملل انجام نداده و پس از اين هم انجام نخواهم داد. سخنگوي اوريبه افزود؛ تنها چيزي که ما به آن علاقه مند هستيم شکست تروريسم مرتبط با قاچاق مواد مخدر است که سال ها با کلمبيا ناعادلانه برخورد کرده است. در اين بيانيه همچنين آمده کلمبيا آماده گفت وگوي صريح و حصول تفاهم بيشتر و اجراي قوانين بين المللي است.
*****
همکاري چين در نوسازي ناوگان باري ايران
شرکت ماشين آلات سنگين شانگسي چين با هدف تامين کاميون مورد نياز کشور، کاميون هاي شاکمن خود را به ايران عرضه خواهد کرد. سيدمجيد شجاعي برهان از برگزارکنندگان تور بزرگ معرفي محصولات خودروسازي شاکمن با بيان اين مطلب اظهار کرد؛ اين شرکت در گام اول حضور خود در ايران براي آشنايي بيشتر دست اندرکاران حمل و نقل ايران تور بزرگ معرفي محصولات خود را از چهارم آبان ماه جاري از بندرعباس آغاز کرد و پس از آن در شيراز و اصفهان اين تور برپا شد که در 11 آبان ماه نيز اين تور در تهران برگزار شده است. وي با اشاره به استقبال دست اندرکاران و انجمن هاي حمل و نقل از برگزاري تور شرکت هونام ساختمان پارس گفت؛ نماينده شاکمن در ايران شرکت ارگ ستاره است. همچنين محصولات اين شرکت در زمينه خودروهاي سنگين، از جمله کاميون، کاميونت و کشنده است که چهار مدل در ايران معرفي شده است و تاکنون نيز جلساتي با مسوولان بخش هاي حمل و نقل و انجمن ها و فعالان اين صنف در هر يک از شهرهاي بندرعباس، شيراز و اصفهان برگزار شده است.
*****
با شايعه پراکنان درباره مترو برخورد شود
يک عضو شوراي شهر تهران گفت؛ از مسوولان اطلاعاتي و امنيتي درخواست داريم با افرادي که تلاش مي کنند با القاي برخي شايعات به ايجاد جو التهاب، شايعه و تشويق به شلوغي در مترو کمک کنند برخورد جدي شود. حسن بيادي در گفت وگو با مهر با بيان اينکه بارها اعضاي شوراي شهر و مديران شهري تهران نسبت به تاخيرهاي احتمالي مترو به خاطر کمبود قطعات يدکي هشدار داده بودند، گفت؛ بارها اعلام شد تاخيرهاي مترو تهران عمدي نيست و هيچ دليلي به جز کمبود واگن و قطعات يدکي در کنار افزايش حجم مسافر ندارد اما برخي افراد و رسانه ها تلاش دارند صورت مساله را عوض کرده و تاخيرهاي مترو تهران را به مسائل امنيتي و خرابکاري ربط دهند.
نايب رئيس شوراي شهر تهران اضافه کرد؛ متاسفانه رسانه هايي به اسم حمايت از دولت اقدام به انتشار شايعاتي مي کنند که عملکردشان مورد تاييد بي بي سي و سايت هاي ضدانقلاب قرار گرفته تا جايي که اخبار آنها مبني بر عمدي بودن تاخيرهاي مترو در روزهاي اخير خوراک تبليغاتي اين رسانه هاي بيگانه شده است.بيادي با بيان اينکه اگر کسي حرفي دارد بايد مدرک و دليل بياورد، افزود؛ بهتر است به جاي اينکه حدس بزنند تاخيرهاي مترو عمدي است و صورت مساله را پاک کنند توضيح دهند چرا بدهکاري 290 ميليارد توماني خود به مترو تهران را پرداخت نمي کنند؟ آيا پرداخت هشت ميليارد که بايد بين اتوبوس و مترو تقسيم شود در برابر هزينه هاي کلان مترو تهران پول چشمگيري است؟اين عضو شوراي شهر تهران افزود؛ فرض بر اينکه بخشي از تاخيرهاي مترو عمدي باشد و برخي در بدنه مترو با اين شايعه سازان همکاري کنند، من به عنوان نايب رئيس شوراي شهر تهران از مسوولان اطلاعاتي تقاضا مي کنم بررسي کنند که اين افراد از کجا دستور مي گيرند که چنين کاري را انجام دهند؟
بيادي همچنين تاکيد کرد؛ بايد با اين شبکه برخورد جدي شود و مسوولان امنيتي و اطلاعاتي نبايد در برابر اين گونه شيطنت هاي رسانه يي سکوت کنند. اين مسائل ربطي به اين ندارد که برخي حقوق مردم را به تمسخر بگيرند و مسائل حمل و نقل عمومي را با گفتار و عدم همکاري خود تشديد کنند. هفته گذشته شرکت مترو تهران طي اطلاعيه يي با رد سياسي بودن تاخيرهاي مترو تهران اعلام کرده بود؛ پرسنل مترو تمام سعي خود را مي کنند که با تمام کمبودها، خدمت رساني مناسبي داشته باشند و نبايد از آنها توقع داشت با توجه به هجوم مسافران به مترو بدون قطار و نقدينگي و قطعات يدکي و بالاخره مشکلات بوروکراسي کشور از جمله بانک ها، گمرک، بيمه و ماليات بتوانند معجزه کنند.
*****
سازمان دانش آموختگان: با تمام توان در برابر دولت کودتا می ایستیم
به دنبال موج جدید بازداشت اعضای سازمان دانش آموختگان ایران (ادوارتحکیم وحدت)این سازمان با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «با تمام توان تشكيلاتي خود در برابر زياده خواهي ها و خودكامگي هاي كودتاچیان خواهد ايستاد، اگرچه در اين راه همچون امروز نزديك به نيمي از اعضاي مركزيت خود را در بازداشت و تحت تعقيب نيروهاي امنيتي ببيند».
متن این بیانیه بدین شرح است:
دستگیری دو تن از اعضای شورای مرکزی و چند تن از اعضای شعب و سابق سازمان ادوار تحکیم وحدت در روز 12 آبان ماه سال جاری باز هم برگ سیاهی را به دفتر روسیاهی های دولت کودتا افزود. به راستی چه چیز جز سردرگمی و تشویش باعث می شود در زمانی که بیش از هر چیز به آرامش نیازمندند، بیش از هر کس به رادیکالیزه کردن فضا می پردازند. به راستی دست اندرکاران دولت کودتا به دنبال چه هدفی هستند؟ آیا واقعیت را نمی بینند؟ آیا جز اینست که در این چند ماهه پس از انتخابات هر چه بر حجم سرکوبها، دستگیری ها، خشونت ها و اعمال غیر انسانی افزوده شده، علاوه بر کم نشدن کمیت معترضین و قاطع تر شدن مردم بر راهی که برگزیده اند، کیفیت خواست ها بنیادی تر و رادیکال تر شده است؟
بازداشت حسن اسدي زيد آبادي مسوول كميته حقوق بشر سازمان ادوار تحكيم كه دوشادوش دیگر اعضای سازمان تمامي تلاش خود را در جهت پیگیری موارد متعدد نقض سازمان يافته حقوق بشر انجام داده بود و همچنين محمد صادقي مسوول شعب سازمان كه در سخت ترين شرايط براي حفظ انسجام تشكيلاتي تلاش مي كرد، نشان مي دهد كه كودتاچيان عليرغم آنكه تمامي راه هاي ممكن براي سركوب نهادهاي مدني و جلوگيري از افشاي رفتارهاي افسارگسيخته و ضد حقوق بشري خود را تجربه كرده اند، عملا امكان توقف تلاش هاي آزاديخواهان را نداشته و مجبور به بازداشت گسترده و ضربتي نيروها مي شوند.
دست اندرکاران بنیادگرای کودتا نگار به غریقانی مانند شده اند که در هنگام فرو رفتن خویش پنجه به هر چهره ای می کشند و به هر طریقی متشبث می شوند. آنان گمان می کنند این ارعاب ها تأثیری برجنبش اعتراضي سبز مردم ایران دارد!
امروز دیگر اینان باید به خوبی دریافته باشند که جنبش اعتراضي سبز مردم ایران نه سازمان دهی مرکزی دارد و نه گروه و شخص یا اشخاصی آنرا به پیش می برند. تلنبار سالها تجربه ی شکست و پیروزی ها، هر يك از این مردم را رهبرانی پیشرو ساخته است که عنداللزوم تصمیمات جدید می گیرند، شعارهای نو می سازند و در هر لحظه، خویش را با شرایط نامساعد اینروزها منطبق می سازند و برای زهرهای هر روزه اش پادزهرهایی شهد آلود می سازند. این مردم بالغ شده اند و دیگر رفتار کودکانه از آنان خواستن امری بعید به نظر می رسد.
سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی اما؛ چنانچه بارها عنوان نموده امروز هم اعلام می دارد که بر مسند نشستگان جمهوری اسلامی و غصب کنندگان انقلاب، باید بدانند راهی جز گردن نهادن به خواست های صد در صد قانونی مردم ندارند و با این حرکات و این اعمال فشارها تنها چیزی که میسر نخواهد شد خاموشی فرزندان صدیق این آب و خاک است چرا که اگر پرچمی از دست سربازی بیفتد قطعا سربازی از بی شمار سربازان سبز خواهد بود که آنرا دوباره بر پا خواهد نمود. پس بهتر است آنان که عقلای قوم حاکم محسوب می شوند در اولین گامها با آزادی همه زندانیان بی گناه سیاسی و از جمله دبیر کل (احمد زيد آبادي)، سخنگو(عبدالله مؤمني) و اعضای تازه در بند شده و بی گناه سازمان ادوار تحکیم وهمچنين گردن نهادن به خواست مشروع و قانونی مردم مبنی بر حق حاکمیت ملی، بحران حاصل از بی خردی را به طوفانی هولناک برای خویش بدل نسازند.
سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي، بازداشت حسن اسدي زيد آبادي و محمد صادقي دو عضو شوراي مركزي خود و همچنين بازداشت مهندس حجت شريفي عضو سابق شوراي مركزي سازمان و خانم نفيسه زارع كهن، سيد كوهزاد اسماعيلي و موسي ساكت اعضاي سازمان ادوارتحكيم و تلاش براي بازداشت ديگر اعضاي اين سازمان را محكوم ساخته و اعلام مي دارد كه در كنار رهبران جنبش اعتراضي مردم ايران، گروه هاي اصلاح طلب و رهبران ديني و ملي ايران عزيز براي باز ستاندن مفاهيم غصب شده اي همچون جمهوريت، اسلاميت و عدالت كه در سال هاي اخير بازيچه دست مشتي قدرت طلب شده، تلاش خواهد كرد و با تمام توان تشكيلاتي خود در برابر زياده خواهي ها و خودكامگي هاي كودتاچیان خواهد ايستاد، اگرچه در اين راه همچون امروز نزديك به نيمي از اعضاي مركزيت خود را در بازداشت و تحت تعقيب نيروهاي امنيتي ببيند
*****
سقف زماني براي رياست دانشگاه آزاد
عده يي از تحليلگران معتقدند خبري که ديروز به نقل از دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي منتشر شد، پايان کار جاسبي در دانشگاه آزاد است. اما عده يي نيز بر اين باورند که رئيس دانشگاه آزاد، روزهاي سخت تر از اين را هم پشت سر گذاشته که توانسته 27 سال بي وقفه بر چنين تشکيلات مهمي رياست کند. با اين حال بايد منتظر ماند و ديد که آيا «تعيين سقف زماني براي رياست دانشگاه آزاد» مي تواند نتيجه پروژه تغيير ترکيب راس دانشگاه آزاد را به نفع منتقدان اين دانشگاه رقم بزند.
ديروز خبرگزاري ها سراغ مهم ترين دستور کار شوراي عالي انقلاب فرهنگي را از دبير اين شورا گرفتند و محمدرضا مخبردزفولي را در مقام تشريح آخرين وضعيت بررسي و اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد گذاشتند؛ «تعيين مدت زمان براي رياست دانشگاه آزاد اسلامي در قالب اساسنامه اين دانشگاه و اساسنامه دانشگاه آزاد در دست بررسي است که يکي از مفاد آن به موضوع رياست اين دانشگاه اختصاص يافته است.»
مخبر در گفت وگو با مهر با بيان اين مطلب گفت؛ «موضوع اصلاح و تکميل اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامي که از مدتي قبل در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شده است طي جلسات آتي مورد بازنگري و اصلاح کامل قرار خواهد گرفت و شکل نهايي آن به تصويب اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواهد رسيد.» او ادامه داد؛ «به دليل وسعت و گستردگي دانشگاه آزاد در سطح کشور و خارج از کشور تلاش خواهد شد در قالب اصلاح و تکميل اساسنامه، اين دانشگاه و واحدهاي تابعه آن به شکل هيات امنايي اداره شوند و روساي واحدهاي بزرگ و جامع آن همچون دانشگاه هاي مادر و بزرگ وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاييد و تعيين شوند.»
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پاسخ به اينکه آيا تعيين بازه زماني براي رياست اين دانشگاه نيز در اين شورا بررسي مي شود به مهر گفت؛ «اين موضوع نيز در راستاي اساسنامه مورد بررسي قرار مي گيرد.» دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جمع خبرنگاران نيز موارد آموزشي، پژوهشي و مديريتي را از مفاد اساسنامه دانشگاه آزاد ذکر کرد؛ «وقف دانشگاه آزاد از مواردي است که هم در اساسنامه و هم در اصلاحيه به آن توجه مي شود.» محمدرضا مخبردزفولي با تاکيد بر اينکه «وقف دانشگاه آزاد در اساسنامه هم ديده شده است»، گفت؛ «وقف هم در اساسنامه جزء مواردي است که ممکن است به آن توجه شود و هم در اصلاح اساسنامه به آن پرداخته خواهد شد.»
اين صحبت ها در شرايطي مطرح مي شود که به گفته بسياري از کارشناسان مسائل آموزشي و سياسي، دانشگاه آزاد به عنوان يکي از جدي ترين مصاديق اختلاف جناح سياسي هوادار دولت و جناح مقابل بوده است و در اين ميان شخص عبدالله جاسبي به عنوان رئيس اين دانشگاه در نوک پيکان انتقادات و دفاعيات مخالفان و موافقان قرار داشته است. با اين حال بعد از گذشت چهار، پنج سال از بالا گرفتن نزاع طرفين، جاسبي همچنان رئيس اين دانشگاه است و به جز موارد معدودي که شايعه برکناري او از سوي منابع غيررسمي نقل محافل و مجالس شد، مشکل خاصي در اتاق رياست ساختمان اداره مرکزي اين دانشگاه در خيابان پاسداران نداشته است.
*****
صدور قرار بازداشت موقت برای کوهزاد اسماعیلی
سیدکوهزاد اسماعیلی، مسوول شعبه گیلان سازمان دانش آموختگان ایران(ادوار تحکیم وحدت)، که ساعت 3 بامداد روز چهارشنبه، 13 آبان بازداشت شده بود، طی تماس تلفنی کوتاهی با برادر خود، از سلامت خود خبر داد.
به گزارش ادوار نیوز، اسماعیلی در این تماس تلفنی اعلام کرد که همچنان در بازداشت گاه اداره کل اطلاعات استان گیلان است و تحقیقات از وی ادامه دارد. وی درباره موارد اتهامی و یا زمان آزادی خود اشاره ای نکرد. گفتنی است چند روز پیش مادر وی، با مراجعه دادسرای انقلاب استان گیلان، خواستار ملاقات با فرزندش شده بود که این امر مورد موافقت بازپرس پرونده قرار نگرفت.همچنین اعلام شده است که شعبه اول دادسرای انقلاب استان گیلان به ریاست قاضی براری – که مسوولیت رسیدگی به پرونده های امنیتی بعد از انتخابات را بر عهده دارد – برای وی قرار بازداشت 20 روزه صادر کرده است. همچنین گفته می شود اتهام اصلی اسماعیلی نشراکاذیب می باشد.
*****
احضار وکیلان حقوق بشری
سه وکیل حقوق بشری در هفته گذشته احضار و چند تن از وکلا نیز به وزارت اطلاعات فراخوانده شده اند. این اقدام از نظر بسیاری از وکلا خلاف قانون و همچنین در تضاد با منافع صنفی موکل و وکیل قلمداد می شود.
مریم قنبری وکیل دادگستری در مصاحبه با روز درباره احضار وکلا در هفته گذشته می گوید : طبق اطلاعاتی که من دارم، این احضارها حدودا از دو هفته پیش اغاز شده و تا کنون 3 وکیل را احضار کرده اند، دو وکیل احضاریه دریافت کرده و همچنین یک وکیل به شكايت دادستان به شعبه اول دادياري كاركنان دولت رفته است. البته طبق اخباری که من دارم چند تن از وکلا را هم به طور غیر رسمی و صرفا به عنوان مطلع در برخی پرونده های سیاسی، به وزارت اطلاعات احضار کرده اند که این عمل به نظر غیر قانونی میرسد؛ چرا که محل احضار مطلعین، قانونا دادگاه است. وی درباره نام این وکلا می گوید :به دلایل صنفی بهتر است خودشان اگر خواستند نامشان را اعلام کنند.
همچنین سعید دهقان که وی نیز از وکلای دادگستری در تهران است می گوید : هر چند این احضارها تازگی ندارد، اما دلایل اخیر قطعاً با دلایل احضار در گذشته متفاوت است. در مقطع حاضر، هدف، تنها مخفی نگه داشتن وضعیت دستگیر شدگان و متهمان پرونده های اخیر و مخدوش کردن حق دفاع این دسته از شهروندان، از طریق ایجاد محدودیت برای وکلای ایشان است.
وی درباره تاثیر احضار وکلا می گوید: این احضارها و محدودیت ها می تواند باعث محافظه کارتر شدن وکلای دادگستری در هنگامه دفاع از این دسته از متهمان باشد که مستقیماً تضمینات حقوق ملت را در باب حق دفاع نشانه می گیرد. دیگر اینکه وقتی موکلانی از این دست در شرایط سخت بازداشتگاههاو زندانها، خبر احضار و بگیر و ببند وکلا را می شنوند، خود به خود می شکنند و یا دست کم روحیه خود را از دست داده و جبراً موافق نظر بازجویان، هر آن چیزی را که به ایشان دیکته شود می پذیرند. این بدان معناست که بخشی از حاکمیت، بدون نقض مستقیم حق دفاع شهروندان به عنوان موکلان در پرونده های دادگستری، عملاً روند دادرسی منصفانه را با ایجاد وحشت در وکیل و موکل و جامعه، مختل می سازد تا به اهداف مورد نظرش برسد.
مریم قنبری نیز در این باره می گوید : به نظر من دلیل این کار به نوعی ادامه روند اعمال اوتوریته و ایجاد محدودیت و ترس در حوزه کاری وکلا است. سیستم حاکمه در واقع می خواهد با این روش، نفوذ خود را بر تنها نهاد نسبتا مستقل باقی مانده در کشور، اعمال و دست وکلا را از اجرای وظایف قانونی و حرفه ای شان، یعنی دفاع از حقوق متهم، کوتاه کند. کما اینکه در آئين‌نامه اصلاحی اجرايي لايحه قانوني استقلال كانون وكلاي دادگستري به وضوح، این قصد حکومت در محدود نمودن اختیارات وکلا، به چشم می آمد، که ماده 44 آن آیین نامه، با بیان "تعاون بر اثم"، به محدودیت وکلا و جامعه از حق قانونی آنها بر شکایت و دفاع، نظر داشت.
قنبری نیز معتقد است که ایجاد هراس در بین وکلا باعث تضعیف حق موکل می شود : به نظر من این احضار ها دستکم دو گروه را در جامعه هدف قرار می دهند. از یک سو، با بالا بردن هزینه های معنوی برای وکلای فعال در این زمینه ها، در بلند مدت، جامعه وکالت را دچار ترس و امتناع از ادامه روند دفاع از پرونده های سیاسی می نماید و از سویی، این حس را به جامعه و فعالین حقوق بشری منتقل می کند که باید بی پشتوانه تر و بی دفاع تر از هر زمان دیگر، به فعالیت هایشان ادامه دهند، که این امر نیز خود باعث تزریق سردی و سستی در جامعه می شود.
سعید دهقان در مورد اینکه آیا می شود وکیل را به خاطر وکالتش احضارکنند یا نه می گوید: بنده تصور می کنم با وجود قانونی که وکیل را هم شان و هم طراز قاضی می داند و با استقلال وکیل از حاکمیت، پاسخ روشن باشد که خیر، نمی شود! اما یادمان نرود که گاهی این موارد قانونی برای دکور هستند. و در عمل، اغلب شخصیت موکل، گاهی شخصیت خود وکیل و گاهی هم موضوع اتهامی و شیوه اطلاعرسانی وکیل، بهانه ای برای احضار وی می شود.
به باور مریم قنبری طبق تبصره3 ماده واحده قانون انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی، "وکیل در موضع دفاع، از تامینات شاغلین قضا برخوردار است ". یعنی اینکه اگر وکیل هنگام دفاع از موکل خود در حدود متعارف عملی انجام دهد قابل تعقیب نباشد. بنا بر این به هیچ عنوان نمی توان وکیل را به خاطر اعمالی که لازمه وکالتش هست، محدود و یا متهم کرد.
وی ادامه می دهد: وکلای احضار شده، اصولا به شغل وکالت و صرفا به امر مهم دفاع از حقوق موکلین شان مشغولند؛اما این امر که یک وکیل انتخاب می کند که حوزه کاری اش دفاع از موکلین سیاسی یا متهمین حقوق بشری و دیگر فعالین اجتماعی باشد، به نظرم، ویژگی متفاوتی را ایجاد نمی کند که باعث شود این وکلا در معرض اتهام و احضار قرار بگیرند. چنانچه وکلای بسیاری را می بینیم که در حوزه خاصی، مثلا مسائل کیفری یا صرفا مسائل خانواده فعالیت می کنند.بنا بر این به شخصه، همانطور که گفتم، این احضارها را، وسیله ای برای محدودیت، ارعاب ونهایتا بالا بردن هزینه چنین فعالیت هایی، برای وکلا و جامعه وکالت می دانم.
این وکیل دادگستری درباره واکنش جامعه وکلا نسبت به چنین برخوردی می گوید: راستش من نماینده جامعه وکلا نیستم، اما فکر می کنم که این وظیفه وکلاست که نسبت به چنین امر مهمی واکنش نشان دهند. چون به قول برتولت برشت، اگر اعتراضی نکنیم، روزی نوبت به ما خواهد رسید ( که گویی رسیده)! اما تا جایی که مطلعم، کمپین استقلال وکلا قصد دارد که در این زمینه بیانیه ای صادر کند. امیدوارم که گروه های دیگر نیز نسبت به این امر واکنش جدی نشان دهند.
*****
از میان ایمیل های رسیده:
کاش های پس از سیزده آبان!
آیدا قجر

بعد از سی سال باز هم صدای مرگ بر دیکتاتور شنیده شد و سیزدهم آبانی که گذشت، برگی سبزی بود بر دفتر تاریخ ایران، در آرزوی ایرانی سبز. سه دهه پیش این تاریخ را روز تسخیر لانه ی جاسوسی استکبار نامیده بودند اما این بار ملت سبز و "همیشه در صحنه" ی ایران با حضور پررنگ و نترس خود این روز را روز رهایی کشور از استبداد نیز نامید.
صدای لرزش پایه های حاکمیت بیش از قبل شنیده شد چرا که ملت به خونخواهی به خیابانها ریخته بودند و چه فریادی بلندتر از فریاد خونخواهی بی گناهانی که چندین ماه است به دنبال حق خود، فریاد را سلاح خود قرار داده اند تا شاید وجدان های خواب متوهمین و دروغگویان بیدار شود.چند روز گذشته اما هنوز رسانه های جهان، تصویرهای خشونت نیروهای نظامی و شبه نظامی با هموطنان خود را گزارش می کنند.
کاش آقای خامنه ای این تصویرها را می دید؛ هرچند که‌دیگر امیدی به بیداریش نیست... می ماند باور او که با دیدن صحنه ای از این فیلم ها و حضور مردم در چنین روزی که همیشه به عنوان سرمایه ی انقلاب بود متقاعد شود که رفتنی ست و بهتر است بیش از این چهره ی اسلام را سیاه نکند؛ هرچند شاید او اصلا نگران اسلام نیست! شاید در پستوی خانه اش نشسته و بر خود می لرزد و دعای رهایی می خواند و به ملیجکش فکر می کند تا چگونه بار دیگر او را مقابل دوربین تلویزیون غصبی خود قرار دهد و اینکه چه چیزی را به او دیکته کند... قابل حدس بود: "حضور چشم گیر مردم در اعتراض به امریکا که تعداد کمی از اغتشاشگران سعی در برهم زدن این تظاهرات را داشتند" اغتشاشگرانی که دیگر از گزاردن نام ارازل و اوباش بر آنها نیز هراسناک است.
هراسی که در باتوم و شلیک مستقیم بر ملت،‌زندان و شکنجه ظاهر می شود اما او سرانجام خواهد فهمید که ملتی که به خوانخواهی و حق طلبی قیام کرده است دیگر از نام "کهریزک‌"‌هم هراسی ندارد و تا بازپس گرفتن خاک و آرمانش ایستاده است.
کاش آقای خامنه ای از پستوی خانه اش بیرون می آمد و نیم نگاهی از لای پنجره ی همیشه بسته اش به خیابانها می انداخت و می دید جمعیتی را که بدنهایشان را سپر روحشان کرده اند، از همین خاک اند و حق خود را می خواهند.
کاش نگاهی به رنگ سنگفرش خیابانها می انداخت که‌سرخ بود از خون فرزندان انقلاب؛ همان‌هایی که روزی با انقلاب خود باعث بیرون آمدن او از اتاقک های حوزه شدند تا امروز بر صندلی عدالت بنشیند...
کاش پنبه های قدرت را بیرون می آورد و می شنید صدای مردم را؛ مردمی که دیگر فرقی میان نوجوان،‌جوان و پیرش نیست،‌با او سخن می گویند و‌از دیکتاتور خشمگین و خسته اند.
کاش به حافظه اش رجوع می کرد که اگر اینها نوار بود، اگر تصاویر مونتاژی بود،‌اگر دست بیگانه در آن دخیل بود؛‌ پایی برای راه پیمایی نداشت‌"... نوار که پا نداره"
کاش می دانست که برای ترمیم کردن پایه های این نظام که بر اعتماد مردم استوار بود دیگر دیر شده است و‌به وجدانش اجازه می داد بیدار بماند و این قدر لالایی نمی خواند برایش؛ می گذاشت در این روزهای آخر که هنوز خداوند فرصت را از او نگرفته توبه می کرد، برای حق الله طلب بخشش می کرد و می ترسید از حق الناسی که شمارش از دستش خارج شده و ناامید نمی شد از رحمت یگانه رهبر هستی...
کاش... کاش...
*****
حجت شریفی و نفیسه زارع در اوین زندانی هستند
به نقل از فعالان سیاسی دانشجویی، دادستان تهران رسما به خانواده این دو زندانی اعلام کرد که هر دوی آنها در اوین نگهداری می‌شوند.
گفتنی است نفیسه زارع‌کهن، روزنامه نگار و همسر وی حجت شریفی، از اعضای سازمان ادوار تحکیم همزمان با سیزدهم آبان در منزل خود بازداشت شدند و غیر از یک تماس دو دقیقه‌ای، هیچ اطلاع دیگری از آنان و اتهامات احتمالی‌شان در دست نیست.
*****
اولین نوشته علی پیرحسینلو بعد از آزادی
اولین یادداشت علی پیرحسینلو، وبلاگ نویس و فعال سیاسی که پس از آزادی نوشته و در وبلاگ شخصی همسرش، فاطمه ستوده، منتشر شده است:
«ای وای بر اسیری کز بند رسته باشد
شرمنده‌ی رفیقان، تنها نشسته باشد
حیف از گل هراسان کز عادت زمستان
با مقدم بهاران پیمان نبسته باشد
یاران به بند مانده «امن یجیب» خوانده
ای وای از بهاری کز برف خسته باشد
یک هفته‌ای می‌شود که آمده‌ام این طرف دیوارهای اوین. این‌قدری که فرصت شده از خبرهای بیرون بشنوم و بخوانم، فهمیده‌ام که چقدر شرمنده‌ی لطف و محبت رفقا هستم و مثل همیشه جز زبان و قلم سرمایه‌ای ندارم که صرف پاسخگویی این محبت‌ها کنم.
همراهان سال‌های دور درس و مشق (یاران دبستانی و دبیرستانی!)
هم‌نفسان دیرین فضای مجازی،
دوستان خوب اهل اندیشه و قلم،
نامه‌ها و نوشته‌هایتان رسید، به موقع هم رسید! ممنونم از همه‌ی محبت‌هایی که روا داشتید و من شایسته‌اش نبودم. کاش بتوانم قدردان این محبت‌ها باشم. این روزها بسیاری از دوستان ما هم‌چنان در آن سوی دیوارها مانده‌اند، که نشان می‌دهد لیاقت و شایستگی‌شان برای حضور در آن فرصت بی‌نظیر معنوی، بسیار بیشتر از مثل منی است. نه که آن‌ها نیاز داشته باشند، ولی ما وظیفه داریم که اگر حال و مجالی بود، به یادی یا فریادی و یا دعایی، هرقدر و هرطور که امکانش بود، به خاطر بیاوریم و مرور کنیم آن نام‌ها و مرام‌ها را.ما در روزهای اتفاقات بزرگ و سرنوشت‌سازی هستیم. باید قدر این روزها را بدانیم. شاید بسیاری از ما دقیقا ندانیم که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، برای فرد فرد ما و برای جامعه‌ی ما. اما گرد و خاک‌ها که بخوابد، چشم‌اندازها روشن خواهد شد. در آن زمان خواهیم فهمید که از چه مسیری عبور کرده‌ایم و گفته‌ها و کرده‌های هر یک از ما چه نقش و تأثیری در ترسیم و ترمیم این مسیر داشت.این روزها می‌گذرد و ما تاریخ می‌شویم و در تاریخ می‌خوانیم این روزهایمان را؛ تا در آن زمان از چه کسی به خوبی یاد شود. بی‌شک کسانی چون شما در آن روز سربلند خواهید بود، به امید و کمک حضرت دوست.
از دور – و با لحاظ همه‌ی ملاحظات شرعی! – همه یا اکثرتان را می‌بوسم و باز از لطفتان ممنونم.»
*****
گزارشی از فعالان حقوق بشر و دموکراسی
--
بی‌خبری از محمد داوری
درحالی که 90 روز از بازداشت محمد داوری، سردبیر سایت سحام نیوز، ارگان اینترنتی حزب اعتماد ملی می‌گذ‌رد، او تنها یک‌بار آن هم به مدت 2 دقیقه با خانواده خود تماس گرفته است.
به گزارش تغییر برای برابری مادر داوری در دیداری که با مهدی کروبی داشت، اظهار داشت که هیچ خبری از فرزند خود ندارد و این در حالی است که از بازداشت پسر او نزدیک به ۹۰ روز می گذرد. در این مدت او فقط یک بار با منزل خود تماس ۲ دقیقه ای گرفته و تنها تاکید کرده که حالش خوب است.
بازداشت راحله عسگری زاده
رها ( راحله ) عسگری زاده از فعالان کمپین زنان از روز 13 آبان 1388 در بازداشت به سر می برد. وی ظهر امروز 17 آبان ماه از بخش قرنطينه ی بند متادوني‌های زندان اوین با خانواده‌اش تماس گرفت.
راحله عسگری زاده روز 13 آبان در پارک هنرمندان واقع در خیابان ایران‌شهر بازداشت و با بازداشتگاه وزرا منتقل شده است. وی هم‌اکنون در بند متادون زندان اوین است و مسئولین زندان به خانواده‌ی وی گفته‌اند که پرونده‌اش به شعبه‌ی دادگاه انقلاب ارجاع شده است.
برگزاری دادگاه عطریانفر
جلسه‌ دادگاه رسيده‌گي به اتهامات محمد عطريانفر، صبح امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي برگزار شد. در اين جلسه وكيل وی به دفاع از اتهامات مندرج در كيفرخواست پرداخت.
قرار بازداشت 20 روزه کوهزاد اسماعیلی
شعبه‌ی اول دادسرای انقلاب استان گیلان به ریاست قاضی براری – که مسوولیت رسیده‌گی به پرونده های امنیتی بعد از انتخابات را بر عهده دارد – برای سیدکوهزاد اسماعیلی قرار بازداشت 20 روزه صادر کرده است.
سید کوهزاد اسماعیلی، مسوول شعبه گیلان سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، که ساعت 3 بامداد روز چهارشنبه، 13 آبان بازداشت شده بود، طی تماس تلفنی کوتاهی با برادر خود، از سلامت خود خبر داد.
اسماعیلی در این تماس تلفنی اعلام کرد که هم‌چنان در بازداشت‌گاه اداره کل اطلاعات استان گیلان است و تحقیقات از وی ادامه دارد.
آخرین وضعیت حجت شریفی و نفیسه زارع کهن
فرشاد شریفی برادر حجت شریفی درخصوص آخرین وضعیت نفیسه زارع کهن و حجت شریفی با بيان اين‌كه اين زوج عصر روز 13 آبان بازداشت شده‌اند، خاطرنشان كرد: «برخی از سایت‌های خبری بازداشت نفیسه و حجت را در راهپیمایی 13 آبان عنوان کرده بودند که این موضوع تکذیب می‌شود.»
وی ادامه داد: «تنها اطلاعات ما درباره وضعیت نفیسه و حجت مربوط به تماس تلفنی آن‌ها در شب 13 آبان بود که خبر بازداشت خود را دادند» شریفی و زارع کهن در بند 209 زندان اوین هستند.
هم‌چنین تا کنون از وضعیت محمد صادقی، حسن اسدی و موسی ساکت از اعضای بازداشت شده‌ی سازمان ادوار تحکیم وحدت هیچ خبری در دست نیست.
آخرین وضعیت دکتر ملکی از زبان خانواده
خانواده ملکی پس از گذشت 68 روز موفق به ملاقات با دکتر محمد ملکی شد. در این ملاقات، اعضای خانواده متوجه ناخوشی و ضعف جسمی دکتر ملکی شدند و مشخص شد که وی چند هفته پیش جهت انجام آزمایشات پزشکی به بیمارستان دانش‌گاه شهید بهشتی برده شده و در آن‌جا داروهای جدیدی برای‌شان تجویز شده است.
متاسفانه ناهماهنگی و تداخل داروهای جدید با داروهای قبلی، منجر به بدتر شدن حال دکتر ملکی در این مدت شده و از این رو چندین بار داروهای ایشان تغییر کرده است. محمد ملکی در ملاقات با خانواده و در حضور ماموران از تعدد داروها که گاه تا 17 مورد رسیده است شکایت داشته و اعلام کرده که دیگر از مصرف داروهایی غیر از داروهای قبلی خود خودداری خواهد کرد.
با وجود دیدار مولایی وکلیل وی با دادستان و قول جعفری دولت‌آبادی مبنی بر تسریع در آزادی وی تاکنون این امر محقق نشده است.
آزادی مهدی شیرزداد، محمدحسین نعیمی‌پور، محمدرضا شکوهی‌فر، امیر میراب‌زاده و احمد حسین‌خانی
مهدی شیرزاد و محمدحسین نعیمی‌پور از اعضای جوان جبهه مشارکت که در روز 27 شهریور بازداشت شده‌ بودند عصر امروز از زندان اوین آزاد شدند.
با موافقت عباس جعفري دولت آبادي دادستان عمومي و انقلاب تهران محمد رضا شكوهي فرد، امير ميراب زاده و احمد حسين خاني كه پنجشنبه شب دو هفته قبل در جریان برگزاری مراسم دعای کمیل دستگير و بازداشت شده بودند نيز از زندان آزاد شدند.
بازداشت مرتضی اسدی
مرتضی اسدی فعال دانشجویی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. به گزارش واحد دانشجویی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز 18 آبان ماه مرتضی اسدی به هنگام خروج از منزل خود توسط نیروهای امنیتی در شهر تهران بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شده است.
بلاتکلیفی محی‌الدین آزادی و سعید راک
محی الدین آزادی، فعال مدنی اهل سقز، با قرار بازداشت شعبه اول دادگاه نظامی سنندج و به اتهام جاسوسی 8 ماه است در بازداشت موقت به سر می برد، مصداق اتهام مذکور برای این شهروند سقزی، ارسال اخبار شهری مانند قتل های ناموسی، خودکشی، اخبار حقوق بشر و موارد مشابه برای سایت ها، خبرگزاری ها، انجمن ها و احزاب عنوان شده است، دادگاه رسیدگی به اتهامات وی با وکالت امیر رئیسیان در 6 آبان ماه در شهر سنندج برگزار شده اما کماکان صدور حکمی برای نامبرده صورت نگرفته است.
سعید راک، دیگر فعال سیاسی کرد است که از تاریخ 2 مهرماه با قرار بازداشت شعبه اول دادگاه انقلاب شهر سقز به اتهام ارتباط با احزاب اپوزیسیون به صورت بلاتکلیف در زندان مرکزی سقز به سر می برد.
*****
محکومیت سعید آقام علی به دو سال حبس تعلیقی
سعید آقام علی از دانشجویان طیف چپ، طی حکمی که در ۲۳ مهر ماه، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه صادر گردیده بود، به ۲ سال حبس تعزیری به مدت ۲ سال تعلیق، محکوم گردیده است.
اتهامات آقام علی، که از دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب به شمار می آید، شرکت در اجتماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت داخلی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام ذکر شده است. در خصوص اتهام اول دادگاه با استناد به ماده ي ۶۱۰ قانون مجازات اسلامي سعيد آقام علي را به تحمل دو سال حبس با احتساب ايام بازداشت محکوم و دو سال حبس وي را با استناد به ماده قانون مجازات اسلامي براي مدت دو سال تعليق کرد و در باره ي اتهام تبليغ عليه نظام جمهوري اسلامي به لحاظ فقدان دليل کافي حکم به برائت وي صادر گرديد.
گفتنی است دادگاه راي صادره را ظرف مدت ۲۰ روز از تاريخ ابلاغ قابل تجديد نظر خواهی در دادگاه هاي تجديد نظر استان تهران دانست.
اين حکم به دکتر عبدالفتاح سلطانی، وکيل سعيد آقام علي ابلاغ گرديده است و در آن براي صدور حکم به محتويات پرونده و گزارش مامورين وزارت اطلاعات استناد شده است.
لازم به یادآوری است که سعيد آقام علی در جریان بازداشت گسترده ی دانشجویان چپ گرا ،در تاريخ ۱۲ آذر ۸۶ و يک روز پيش از برگزاري مراسم ۱۳ آذر، در دانشگاه تهران توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به زندان اوين منتقل گرديد و پس از گذشت چندين ماه در اواخر بهمن همان سال با تامين وثيقه سنگين ۱۰۰ ميليون توماني آزاد شد.
*****
تعطيلي صنايع فولادي با طرح هدفمند كردن يارانه‌ها
هر سياستي را بايد در بستر و فضايي كه قرار است اجرا شود، ‌بررسي كرد. از همين روست كه برخي از فعالان اقتصادي وضعيت حاكم بر بخش توليد كشور را با شيوه تعريف شده در طرح هدفمند كردن يارانه‌ها يا همان جراحي اقتصادي، ناهمگون دانسته و لازمه آن را ايجاد تغييراتي در سياست‌هاي موجود دولت و نحوه برخوردش با صنعتكاران مي‌دانند.
اهراميان، مديرعامل فولاد يزد بر اين باور است كه بخش خصوصي فولاد با اجراي طرح تحول اقتصادي قادر به ادامه حيات نخواهد بود.وي ‌معتقد است: براي توليد هر تن فولاد 600 كيلو وات ساعت برق با نرخ دولتي مصرف مي‌شود كه با آزاد‌سازي‌ حامل‌هاي انرژي، ‌توان توليد با افزايش هزينه‌ها را نخواهيم داشت.
به گفته وي، ‌در واحدهايي هم كه قادر به توليد البته با كاهش ظرفيت خواهند بود، افزايش هزينه توليد، ‌قيمت تمام شده محصول را هم افزايش خواهد داد.اهراميان ادامه مي‌دهد: فراموش نكنيم كه براي محصول گران قيمت هم تقاضايي وجود ندارد كه با اين روند بايد به فكر تعطيلي واحدهاي كوچك و بزرگ صنعتي باشيم.
دبير انجمن فولاد ايران، هم در حالي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها را مناسب مي‌داند كه با اجراي تدريجي و دراز مدت آن موافق است.خليفه سلطان مي‌گويد: صنعت فولاد از جمله صنايع گرم كشور است و در دماي1100 درجه به بالا كار مي‌كند كه بايد از شدت مصرف انرژي آن كاست. وي با ذكر اين نكته كه حذف يكباره يارانه‌ها چاره كار نيست، اين امر را نيازمند از جمله استفاده از تكنولوژي‌هاي جديدمي داند.خليفه سلطان به تشريح الزاماتي براي تطابق بخش صنعت با طرح هدفمند كردن يارانه‌ها مي‌پردازد و منطقي شدن نرخ تعرفه واردات كالاهاي فولادي را يكي از آنها مي‌داند.
به گفته وي، در حالي متوسط نرخ تعرفه واردات ساير كالاها حدود 27 درصد است كه در بخش فولاد اين رقم زير 8 درصد است، يعني به همين ميزان اجازه واردات به كالاهاي خارجي داده مي‌شود و از رقابت داخلي سلب مي‌شود.
رعايت استانداردهاي ملي در واردات از ديگر الزامات مورد نظر اين فعال اقتصادي است كه طي آن مي خواهد مجوز واردات براي كالاهايي كه در داخل به اندازه نياز توليد مي‌شود، داده نشود.
واردات در اين صنعت هم مانند ديگر بخش‌هاي اقتصاد، به حدي توليد داخل را زمين‌گير كرده كه وقتي از اهراميان در مورد سرنوشت صادرات فولاد پس از اجراي طرح تحول اقتصادي سؤال مي‌كنيم، به اين جمله اكتفا مي‌كند كه در كشوري كه 150 ميليارد دلار واردات دارد، آيا صادرات معنا دار است؟
خليفه سلطان هم با اشاره به كاهش ظرفيت كارخانه‌هاي اين صنعت و اعلام اينكه اكثر كارخانه‌ها با ظرفيت 40 درصدي فعال هستند، يادآور مي‌شود: با حمايت دولت از صنعت داخل، ديگر نيازي به واردات نداريم.
دبير انجمن فولاد ايران، در ادامه حمايت‌هاي سامانه بانكي كشور از واردات كالاهاي فولادي از طريق گشايش اعتبارات« يوزانس» و «ريفاينانس» را يادآور شده و خواستار توقف اين شيوه و حمايت از صنعت داخل با همين نرخ مي‌شود.
وي توقف اين مهم را از ديگر ضروريات قبل از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها در اين صنعت مي‌داند.خليفه سلطان اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها را درصورت حمايت دولت از بخش صنعت قابل اجرا مي‌داند و تاكيد مي‌كند: در حال حاضر اين آمادگي وجود ندارد كه بتوانيم آزاد‌سازي‌ حامل‌هاي انرژي را پياده كنيم.
*****
زنان در اوقات مهم زندگی‌ از خدمات بهداشتی محروم‌اند
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید زنان اغلب از مراقبت‌های بهداشتی در سال‌های تعیین‌‌کننده نوجوانی و سالمندی به خاطر نابرابری‌های اجتماعی و بی‌توجهی در نظام تصمیم‌‌گیری با غلبه مردانه،‌ محروم می‌مانند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، مارگرت چان، 9 نوامبر (18 آبان) گفت: "زمان آن رسیده است که این اهمال نسبت به دختران و زنان جبران شود، و اطمینان حاصل شود که آنها مراقبت و حمایتی را که لازم دارند به دست می‌آورند تا در هر لحظه زندگی‌های‌شان از حقوق بنیادی بشر برخودار باشند."
سازمان جهانی بهداشت در اولین گزارشش تا به حال که به وضع سلامت زنان از تولد تا مرگ می‌پردازد،‌ به نام "زنان و سلامتی" تاکید کرده است که زنان به طور خاص به فقدان مراقبت‌های بهداشتی کافی در سنین بالا – دوره‌ای که اغلب آنها بیش از مردان زنده می‌مانند- و نیز دوره نوجوانی‌شان آسیب‌پذیر هستند. چان خطاب به اعضای سازمان جهانی بهداشت گفت: "این وضعیت به مشکل دیگری اشاره می‌کند،‌ فقدان سرویس‌های بهداشتی که نیازهای زنان را برآو رده کند."
در نتیجه بر اساس این گزارش سازمان جهانی بهداشت، با اینکه زنان که درصد عمده‌ای از مراقبت‌های بهداشتی - حدود 80 درصد – را به عنوان کارکنان بهداشتی یا مراقبان خانگی فراهم می‌کنند،‌ اما نیازهای خود آنها بوسیله نظام‌های خدمات بهداشتی نیازهای خود آنها رفع نمی‌شود.
این گزارش می‌گوید سرطان گردن رحم دومین نوع شایع سرطان است،‌ و 80 درصد موارد آن و درصد حتی بیشتری از مرگ‌های ناشی از آن در کشورهای فقیرتر رخ می‌دهد. این در حالی است که می‌توان با واکسن از ایجاد این بیماری جلوگیری کرد، و با بیماریابی (غربالگری) آن را به طور زودرس شناسایی و درمان کرد. چان گفت این مرگ‌ها نباید رخ بدهد.
این گزارش همچنین نشان داد که عوارض قابل‌درمان یا پیشگیری در زایمان یا بارداری، از جمله درصد بالایی از موارد سقط جنین از علل اصلی مرگ درمیان دختران و زنان 15 ساله هستند‌. چان تاکید کرد که کنترل داشتن مردان بر حوزه‌های سیاسی،‌ اجتماعی‌ و اقتصادی در بسیاری از جوامع بر خدمات بهداشتی اثر می‌گذارد.
سازمان جهانی بهداشت همچنین گزارش کرد مراقبت بهداشتی، به خصوص در کشورهای با درآمد پایین و متوسط "بر ضد افراد سالمند جهت‌گیری دارد و ندرتا به نیازهای خاص زنان سالمند توجه دارد."اما این چالش‌ها در مقابل مراقبت‌های بهداشتی سالمندان در جوامع ثروتمند دارای میزان پایین باروری و درصد فراینده افراد سالمند در جمعیت شکل حادی به خود گرفته است.
این گزارش تاکید می‌کند: "شاید بزرگترین چالشی یک زن با افرایش سن و نیز جامعه‌ای که او را فرامی‌گیرد،‌ با آن روبه‌رو است، زوال شخصیت فرد است که با زوال عقل رخ می‌دهد."
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که به نظر می‌رسد که شیوع زوال عقل حدود هر پنج سال یک بار پس از 65 سالگی - یعنی دوره‌ای که زنان به طور متوسط هشت سال بیشتر از مردان زندگی می‌کنند- تقریبا دوبرابر می‌شود.بر اساس این گزارش حدود 58 درصد جمعیت بالای 70 سال زنان هستند.بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌هیا قلبی- عروقی و بیماری‌های انسدادی ریه، حدود 45 درصد موارد مرگ و میر در زنان بالای 60 سال را شامل می‌شوند، و لازم است از ابتدای زندگی با اتحاذ سبک‌های زندگی سالمتر با آنها مقابله کرد.
این گزارش می‌گوید تجربیات دختران در سنین بلوغ ممکن است تفاوت میان بیماری و سلامتی در سنین بعدی باشد. با این حال، بسیاری از دختران نوجوان با "محدودیت‌ها و کنارگذاشته‌‌شدن در نتیجه فقر، سنت‌های اجتماعی و فرهنگی زیانبار، بحران‌های انسانی و انزوای جغرافیایی" روبه‌رو هستند که مانع دسترسی آنها به مراقبت و حمایت بهداشتی در زمانی می‌شود که بیشترین نیاز را به آن دارند.
*****
ضرب و شتم، شکنجه و یکسال حبس به جرم حضور در یک عکس
مجید مقیمی، یکی از متهمانی است که در دادگاه‌های رسیدگی به اتهامات عوامل دخیل در حوادث پس از انتخابات, مورد محاکمه قرار گرفت. او دارای فرزندی 10 ساله به نام محمد متین است و سابقه‌ی هیچگونه فعالیت سیاسی نداشته است.
به گزارش هرانا به نقل از کمیته گزارشگران حقوق بشر ، صبح روز 7 تیرماه، سه نفر که خود را ماموران وزارت اطلاعات معرفی می‌کردند با حضور در منزل مقیمی، پس از تفتیش وسایل شخصی و بستن چشمان مجید مقیمی، وی را بازداشت نموده و از منزل خارج کردند.
بنابه گفته‌ی خانواده مجید مقیمی، وی به مدت 12 روز در پلیس امنیت گیشا نگه‌داری ‌شده است. در این مدت، وی با ضرب و شتم و شکنجه مواجه بوده به حدی که یک طرف بدن وی کاملا سیاه شده و او مدت‌ها از ناحیه‌ی دنده دچار درد شدید بوده است. پس از گذشت 12 روز، مقیمی به قرنطینه‌ی زندان اوین انتقال می‌یابد. وی در تماس‌های خود با خانواده‌اش از شکل بازجویی‌ها در قرنطینه‌ی اوین سخن گفته است. در این بازجویی‌ها، دست‌ها، پاها و چشمان وی را بسته و در حالی که وی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند،او را وادار نمودند متن اعترافنامه ای را امضا کند.
به گفته وی، سرانجام زمانی که او را تهدید به آزار و اذیت مادر و اعضای خانواده‌اش می‌کنند، اعتراف می‌کند که در تظاهرات شرکت کرده است. وی سپس به بند عمومی اندرزگاه 8 زندان اوین منتقل می‌‌شود. گزارش‌های دریافتی حاکی از وضعیت نه چندان مناسب این بند است. مجرمان با جرایمی چون قاچاق، قتل و کلاهبرداری در این بند نگهداری می‌شوند. این درحالی است که در آيين نامه اجرايي سازمان زندانها، اصل تفكيك جرايم به عنوان يك اصل اساسي مورد تاكيد قرار گرفته است. عدم امکانات پزشکی و دارویی با توجه به ابتلای تعدادی از زندانیان این بند به بیماری آنفولانزا، و همچنین محرومیت از آب گرم از جمله مشکلات دیگر اندرزگاه 8 زندان اوین است.
مجید مقیمی در سومین جلسه از دادگاه‌های علنی، مورد محاکمه قرار گرفت. اتهاماتی که در متن کیفرخواست علیه وی قرائت شد، شامل "مشاركت در تخريب احراق اموال دولتی، عمومی، خصوصی و عكسبرداری از متهم در حين احراق و ارتكاب جرم،‌ اقدام عليه امنيت كشوراز طريق اجتماع و تباني با هدف بر هم زدن امنيت عمومی، فعاليت تبليغي عليه نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران از طريق شركت در تجمعات غير قانونی و ايجاد شبهه جعل و تقلب در نتيجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاكميت و نيز اخلال در نظم عمومي از طريق بلوا،‌ آشوب و حركات غير متعارف" بوده است. همچنین در این دادگاه وی به عنوان "يكی از عوامل اصلی اغتشاشات اخير" معرفی شد و در نهایت به یکسال حبس تعزیری محکوم گشت.
این درحالی است که تنها مدرک موجود از این متهم عکسی است که در موبایل شخصی وی موجود بود و او را در کنار موتورسیکلتی سوخته نشان می‌داد. این عکس در دادگاه مزبور نمایش داده شد. لازم به ذکر است همچون بسیاری از زندانیان دیگر، مجید مقیمی نیز از حق انتخاب وکیل محروم بود و برای وی وکیل تسخیری تعیین شد. در حال حاضر پرونده او به شعبه‌ی سی و ششم دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع داده شده است و در حال بررسی است.
*****
دلنوشته همسر فریبا پژوه به مناسبت هشتادمین روز بازداشت این روزنامه نگار
همسر فریبا پژوه، در هشتادمین روز بازداشت او طی نامه ای دلتنگی هایش را برای همسر روزنامه نگارش بازگو کرده است.
فریبا پژوه، نزدیک به 3ماه قبل بازداشت شد. او پس از تحمل بیش از دوماه حبس در سلول انفرادی، چندی پیش به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. پژوه هفته گذشته را در اعتصاب غذا به سر برده بود، اما به خاطر ابتلا به آنفولانزای شدید مجبور به شکستن اعتصاب غذای خود شد.
متن کامل نامه امیر بنان خطاب به همسرش را بخوانید:
--
بسم الله الرحمن الرحیم
فریبای عزیزم سلام
اکنون 80 روز است که زندگی به کامم تلخ گشته، غمی بر دلم سایه افکنده و بِِِغضی راه نفس بر گلویم بسته که حتی به قول تو نوشتن نیز آرامم نمی کند. عزیزم، چقدر سخت است زبان به کام گرفتن و عقده ی دل فرو خوردن. ساز سکوت غمگین ترین ساز عالم است و آنگاه که با بازدم آه می آمیزد سوزناکترین نوا. و چقدر سخت روز به شب می رسد و شب به روز و گویی هیچ کار از تو جز شمارش این روز و شب بر نمی آید. آه از سرخی شفقی که روز را به شب می رساند و آه از دهر آنگاه که بر مراد سفلگان می چرخد ...
چقدر دوست داشتم که اکنون تو در کنارم می بودی و دیگر چه حاجت بود به نوشتن ، حتی به گفتن. مثل همیشه چشم در چشم هم می دوختیم و از نگاه یکدیگر شرح روز های سخت فراق می دادیم، گاهی می گریستیم و گاهی نیز به غم مان می خندیدیم. اما حیف، امان از دهر... .
شاید روزگار مُهری به زبان تو زند که مگو و اگر چنین باشد بار اولی نخواهد بود که تو از غم و اندوه خود، فقط قطره های داغ اشک را بر گونه هایت سرازیر می کنی و می گریی و می گریی ... و این لحظه ها سوزناکترین لحظه های زندگی ام است (و در این 80 روز چه بر تو وچه بر من گذشت ) تحمل این لحظه ها امانم را می بُرد و تو خوب می دانی که بارها عاجزانه از تو خواستم که از این نیز بگذری و حال که فکر می کنم می بینم که چه درخواست سنگدلانه ای از تو داشتم. با گریستنت درد و رنج فروخورده ات را التیام می بخشیدی و من متعجب از این غم تو، تنها شاهد اشک هایت بودم و این غم نه از برای خودت بود که از برای وطنت.
از کودکی از نزدیک شاهد درد و رنج هایی بودی که شاید خیلی ها آنطور که تو دریافتی، درک نکردند و شاید اگر اکنون نیز بخواهی یادی از آن دوران کنی، گوش شنوا کم باشد. اما زمان، زخم آن دوران را با خود به همراه آورد و این زخم برای تو و عده ای همانند تو هر چه می گذشت عمیق تر گردید و زخم سوزناک شد و سوز نیز آتش و آتش نیز بی رحم ... و چه بسیار که در این آتش سوختند و تو بر این رنج و زخم و سوز و آتش فقط صبر کردی و صبر کردی و صبر کردی ... و چه بسیار انسان هایی که با این سوزرفتند و جاودانه گشتند و این سوز در تاریخ امتداد یافت. این سوز که اکنون وجودت را فرا گرفته نیز ریشه در تاریخ دارد و آن سوز که در امثال پدرت هست و بود نیز اینچنین است.
سپاس حق که حافظه تاریخی مان هنوز پویاست. مپندار که عاشورائیان را تنها بدان بلا آزمودند، صحرای بلا به وسعت هستی گسترده است. تو نیز شاهدی هستی در این امتداد تاریخ و بدان که حق شاهد صبر و تحملت بر این رنج هایی که کشیدی و اکنون نیز تحمل می کنی ( که همچون استخوان لای زخم است ) خواهد بود. و چقدر برایم سخت است که شاهد رنج توهستم و اکنون نیز از تو می خواهم که باز صبر کنی. (خدا هیچ مردی را این گونه نیازماید )
لحظه های غروب، هم دلگیر است، هم دلنواز. غروب نزدیک است و امان از این غروب هایی که بی تو گذشت. چه سری است در این غروب و طلوع خورشید؟ چه بسیار تقدیرها که در اتصال عابد و معبود در این لحظه ها تغییر یافت.
اکنون هشتاد روز است که بی تو شاهد غروب های دلگیرم. خدایا ، آیا می شود تا این غروب هجران با طلوع وصل پایان یابد؟
افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد
منتظرت هستم فریبای خوبم
همسرت
*****
تجمع خانواده های زندانیان سیاسی
جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی تا ساعاتی دیگر، امروز (سه شنبه) در مقابل قوه قضاییه تجمع می‌کنند. این خانواده‌ها دیروز با صدور پانزدهمین بیانیه خود اعلام کردند که "ما همسران و فرزندان دلاورمان را آزاد می‌خواهيم. اين خواسته بزرگي نيست. ما حداقل ها را می‌خواهيم و برای داشتن حقوق اوليه خود، هيچ منتي را نمی‌پذيريم"
متن این بیانیه به شرح زیر است:
--
بسم رب المظلومین
یا زینب یا زینب
پنج ماه تمام است كه با هجوم به خانه هایمان در آستانه ولادت دخت نبی اكرم (ص) بانوی دو عالم صدیقه مرضیه، فاطمه زهرا (س) عزیزانمان را از كانون گرم خانواده ربوده و یا با هجوم در خیابان و محل كار و اشتغالشان، آنان را به زشت ترین و كریه ترین وجه ممكن به بند كشیده اند.
فردا صد و پنجاهمین روز بازداشت غیرقانونی و نگهداری یاران و فرزندان انقلاب در بند و حبس است. در و دیوار سلول های انفرادی اوین چه در بند سپاه، چه اطلاعات یا هر نهاد دیگری كه طی این مدت اقامتگاه عزیزان ما بوده ، شاهد شكنجه هایی است كه روح و روان آنان را آزرده است و در عین حال شاهد عالی ترین صحنه های عشق بازی آنان با معبود بی شریك و ناظرعلو روح ایشان در مجال تنهایی مطلق و درك حضور خالق بی مثال و پروردگار احد و واحد و صمد و هم سخنی بی مانند با اوست و این شهادت دوگانه در تاریخ انقلاب اسلامی جاودانه می شود. اما حضور فرزندان، همسران، پدران و مادران و خواهران و برادران ما در مدرسه یوسف و درس آموزی شبانه روزی شان، حق و تكلیف ما را از یادمان نمی برد.
حق برخورداری آنان از آزادی و برخورداری ما از وجود ارجمندشان و تكلیف تلاش برای اطلاع رسانی، پیام رسانی و زمینه سازی برای رهایی شان و بهره مند شدن از آزادی كه انسان «آزاد» آفریده شده است و مشیت خداوند سبحان برآن قرار گرفته كه اشرف مخلوقاتش، امكان اختیار سكنی گزیدن در«اعلی علیین و یا اسفل السافلین» را داشته باشد و برای پای گذاشتن در راه حق و صراط مستقیم خود را به قضا و قدر نسپارد و زمام اختیار خود را به دست دیگران ندهد تا كیمیای وجودش پیراسته از همه معایب و نقایص، در محضر خدای رحمان تجلی كند.
پنج ماه استقامت و صبوری همراه با همه كوشش های ممكن و طی همه طرق قانونی برای رساندن پیام حقمان، هنوز علیرغم صدور كند احكام آزادی برخی آزادگان دربند، نتیجه لازم را نداده و ما تا به ثمر نشستن پیگیری هایی كه تكلیف ماست برای رسیدن به حقمان، همچنان در این مسیر، زینب وار پایمردی خواهیم كرد. همچنان منتظر تعیین وقت ملاقات با رئیس قوه مقننه می مانیم تا همه مصائبی را كه بر ما و عزیزانمان رفته یادآور شویم و از ایشان چاره جویی كنیم و چاره اندیشی هایمان را با ایشان درمیان گذاریم.
در ادامه تجمع های اعتراض آمیز خود طی هفته های گذشته در مقابل دادستانی و خانه ملت، فردا در مقابل قوه قضائیه اجتماع خواهیم كرد و مظلومیت خود را به چشم مسئولین ایجاد عدالت و عمل به مرّ قانون در جامعه اسلامی مان و همه دلسوزان اهل مروت و انصاف كه خصم ظالمند و یاور مظلوم، خواهیم آورد. خواسته اصلی ما آزادی زندانیان سیاسی است نه انتقال آنان به بند عمومی كه سلامتشان را به مخاطره بیندازد و تنها موجب باز شدن جا برای بازداشت شدگان جدید باشد. ما به بازداشت فرزندان انقلاب و یاران امام و رزمندگان و جانبازان و ایثارگران و خدمتگزاران نظام اسلامی و كشور سرفرازمان ایران، معترضیم. ما به بازداشت فرزندان شهداء و هتك حرمت آنان معترضیم. ما به بازداشت قاریان قرآن و اسرای سبز كمیل معترضیم.
ما به فتنه هایی كه به دست دشمنان دین و كشورمان هر روز برپا می شود و به جای توجه به خواسته مردم، صدای اعتراضشان با زور و خشونت و باتوم و ایجاد رعب و وحشت خفه می شود، و به جای دانشگاه ها زندان ها انباشته از مغزهای متفكر می شود، معترضیم. ما به قصاص قبل از جنایت و بازداشت مخالفین دولت بعد از نهم با اتهام هایی كه از پایه نارواست و نسبت دادن اغتشاشات به بی گناهان دربند در زمان وقوع حوادث پس از انتخابات با حكم هایی كه تاریخ قبل از انتخابات را دارد معترضیم.
ما به ویران كردن آشیانه های كوچك خوشبختی جوانان اصلاح طلب كه با سختی های زمانه كه براثر بی عرضگی مسئولان ( به تعبیر علما و فضلای حوزه و دانشگاه) روز به روز افزون می شود، با تلاش و تدبیرو قناعت خودشان برپا شده، معترضیم. ما همسران آزاده مان را آزاد می خواهیم. فرزندان دلاورمان را آزاد می خواهیم و پدران و مادران سخت كوش و خدمتگزارمان را آزاد می خواهیم. این خواسته بزرگی نیست. ما حداقل ها را می خواهیم و برای داشتن حقوق اولیه خود، هیچ منتی را نمی پذیریم. و همچنان سخن گهربار و حكمت آموز پیامبر خاتم را فریاد می كنیم:
«الملك یبقی مع الكفر ولا یبقی مع الظلم»
*****

دانشگاه خواجه نصیر برای چهارمین روز متوالی در اعتراض و اعتصاب بسر میبرد:

*****
در حاشیه حکم اعدام "احسان فلاحیان"
اتحادیه خانواده فعالین دربند کرد اعلام کرد کلیه راه های ارتباطی زندان سنندج مسدود شد.
امروز سه شنبه (یک روز مانده به اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان) تمامی راه های ارتباطی زندان مرکزی سنندج مسدود شد. طبق آخرین اخبار واصله تلفن و ملاقات حضوری و کابین زندان سنندج ممنوع شده است. مسئولین هرگونه راه ارتباطی با خارج را مسدود کرده اند.
وضعیت زندان سنندج آوارته گزارش شد
طبق آخرین اخبار واصله وضعیت زندان سنندج آوارته اعلام شده است. بنا به گزارشات احسان فتاحیان جهت اجرای حکم اعدام به بند قرنطینه منتقل شده و اطلاعات تیم اعدام خود را به زندان فرستاده است.
فعالین زندان سنندج شورش کردند
طبق آخرین اخبار واصله فعالین زندان سنندج در واکنش به انتقال احسان فتاحیان به بند قرنطینه و آمدن تیم اعدام به زندان دست به شورش زده و میان زندانیان و نگهبانان زد و خورد روی داده است.
فعالین زندان اوین و رجایی شهر به جمع اعتراض کنندگان پیوستند
طبق آخرین اخبار رسیده فعالین زندان های رجایی شهر و اوین نیز به منظور اعتراض به نیت قوه ی قضاییه و جهت حمایت از اعتصاب کنندگان کرد, دست به اعتصاب غذای نامحدود زدند.فرزاد کمانگر و علی حیدیریان و فرهاد وکیلی و متین ارجان از جمله ی آنان هستند.
*****
رژیم دربدر بدنبال سرمایه گزاران خارجی
اعتماد: حميد بقايي، معاون رئيس جمهور در مناطق آزاد در حاشيه نشست مديران عامل مناطق آزاد با سفراي کشورهاي اکو در توضيح روند جذب سرمايه گذاران خارجي گفت: «در سال گذشته ما سعي و تلاش زيادي کرديم تا بتوانيم براي پروژه‌هاي داخلي سرمايه جذب کنيم اما با نحوه پوشش وسيع خبري برنامه حاملان قرآن در رسانه‌هاي داخلي مذاکرات بي نتيجه ماند.»
او ادامه داد: «در اين رايزني‌ها ما با استفاده از روساي قوه مجريه و قضائيه سعي کرديم اعتماد سرمايه گذاران را جلب کنيم اما با برنامه حاملان قرآن و واکنش رسانه‌هاي داخلي به آن30 مذاکره‌اي که ما تا پاي قرارداد رفته بوديم، ملغي شد.»
بقايي عنوان کرد: رايزني‌ها و گفتمان‌هاي روسا و مديران بالادستي بدون اهرم تبليغات و رسانه‌ها به نتيجه نمي‌رسد. او افزود: «خارجي‌ها براي سرمايه گذاري ما اخبار را دنبال مي‌کنند و اخبار منفي در رسانه‌ها در هر موردي که باشد آنها را از تصميم شان منصرف مي‌کند.»
*****
اعمال فشارهای مضاعف بر دانشجویان دختر در دانشگاه های شریف و خواجه نصیر
در حالی که فضای اکثر دانشگاه های کشور به علت حوادث پس از انتخابات ملتهب است و انواع فشارهای انضباطی و امنیتی بر دانشجویان معترض اعمال می شود، دانشجویان دختر با محدودیت ها و فشارهای مضاعف در محیط دانشگاه مواجه هستند.
از ابتدای ترم جاری تحصیلی در برخی از دانشگاه ها طرح های اعلام نشده ای مشابه طرح امنیت اجتماعی اجرا می شود که این طرح ها مستقیما دانشجویان دختر را هدف گرفته اند.
برای مثال از ابتدای ترم جاری در دانشگاه شریف مسئولین خانم با حمایت مستقیم حراست دانشگاه در گروه های دو نفری در حالی که فرم های انضباطی شبیه برگ جریمه راهنمایی و رانندگی در دست دارند، در صحن دانشگاه گشت می زنند و در صورت مشاهده پوششی با رنگ های به اصطلاح “محرک” به دختران دانشجو تذکر می دهند. در برخی موارد برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان همراه با توهین و تحقیر و بسیار زننده بوده است. این افراد در صورت کوچکترین مقاومت دانشجویان کارت دانشجویی آن ها را ضبط می کنند و سپس از دانشجویان در حراست دانشگاه تعهد کتبی می گیرند. همچنین از ابتدای ترم جاری تاکنون دو دانشجوی دانشگاه شریف به اتهام واهی “عدم رعایت پوشش اسلامی” به مدت یک ترم از تحصیل محروم شدند.
این بدعت جدید که با شروع ترم جدید آغاز شده تاکنون در چند مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفته است. در آخرین مورد از این دست اعتراضات، دیروز دوشنبه دانشجویان دختردر اعتراض به توهین به شخصیت دانشجویان و صدور حکم تعلیق برای دو دانشجوی دختر این دانشگاه روبروی سلف دانشگاه تحصن کردند.
همچنین اخیرا صورتجلسه ای از یکی از جلسات “کمیته عفاف و حجاب” دانشگاه خواجه نصیر منتشر شده است که نشان می دهد مسئولین دانشگاه به اساتید کتبا “توصیه” می کنند به دانشجویان دختری که “حجاب نامناسب” دارند تذکر دهند و در صورت “عدم اصلاح”، دانشجو را به مرکز مشاوره یا دفتر نهاد نمایندگی رهبری معرفی کنند.
تصاویر “فرم گزارش انتظامات خواهران” مربوط به دانشگاه شریف و صورتجلسه کمیته عفاف و حجاب دانشگاه خواجه نصیر پیوست است.
*****
سیاه بازی جدید آمریکا:
كلينتون: همه گزينه ها روى ميز است
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير امور خارجه آمريكا در مصاحبه ای رژيم تهران را حامى تروريسم خواند و در رابطه با پرونده هسته ای آنها نيز گفت همه گزينه ها روى ميز است.
هيلارى كلينتون که در برلین بسر می برد، در يک مصاحبه تلويزيونى كه دوشنبه شب پخش شد گفت، آمريكا دلايل زيادى براى عدم اعتماد به رژيم تهران دارد، از جمله حمايت آنها از تروريسم كه نمونه آن حمايت از حزب الله لبنان و حماس است.
وزير امور خارجه آمريكا افزود، ما هميشه گفته ايم كه در ارتباط با رژیم تهران همه گزينه ها روى ميز قرار دارد. به نفع اين رژيم نيست كه در زمينه اتمى، وارد يک مسابقه تسليحاتى در خليج فارس شود. جايى كه از امنيت كمترى نسبت به امروز برخوردار خواهد بود. به نفع اين رژيم نيست كه در معرض تحريمهاى خيلى سنگين قرار گيرد.
*****
وزارتخانه یا دلال برنج مسموم
روزنامه آفتاب یزد: نماينده شهرستان رشت در مجلس تاكيـــــد كـــــرد: وزارت بازرگانـــــي همچون واسطــــــه‌گــــر و دلالان بـــــازار برنـــــج عمل مي‌كنـــــــد. جبـــــــار كوچكــــي‌نژاد در گفتگـــــو با ايسنا، در خصوص آلوده‌بودن برنج‌هاي توليد داخل به آرسنيك، ابراز عقيده كرد: متاسفانه وزارت بازرگاني به‌‌‌‌دليل انبوه واردات برنج خارجي كه به مواد ناخالص همچون آرسنيك آلوده است، با مطرح كردن آلودگي برنج هاي توليد داخلي، قصد آسيب رساندن به بازار خريد و فروش و مصرف برنج هاي ايراني را دارد. وي افزود: متاسفم كه اعلام كنم جمعي از همكاران در اين طرح غيرمسئولانه شركت دارند و به دور از نظرات كارشناسانه، به بازار خريد و فروش و مصرف برنج داخلي خدشه وارد مي كنند. نماينده رشت در مجلس اضافه كرد: برنج‌هاي وارداتي از جمله برنج‌هاي وارد‌‌‌‌شده از كشور هند كه با وجود جمعيت بالاي اين كشور، حتي مورد استفاده مردم آن نيز قرار نمي‌گيرد، براساس تحقيقات مركز استاندارد و طي مراحل آزمايشگاهي دچار آلودگي است، در صورتي‌كه برنج هاي توليد داخل كشور، با پشت سرنهادن همه مراحل مربوطه، از هرگونه آلودگي عاري هستند. وي گفت: برنج‌هاي شمال كشور از جمله مرغوب‌ترين برنج‌هاي مورد مصرف در تمام دنيا هستند و در هيچ جاي دنيا نمي‌توان برنج‌هايي به خوش پختي و خوش عطري اين محصول ارزشمند پيدا كرد.كوچكي‌زاده با ابراز‌‌‌‌تاسف از سكوت وزارت جهاد كشاورزي در اين زمينه گفت: از صدا و سيما و رسانه‌ها هم انتظار مي‌رود كه از انعكاس نظرات غيركارشناسانه مسئولان در خصوص اين محصول ‌خودداري كنند.
*****
قصه واردات بنزین از ونزوئلا تازه می شود
خبرگزاری حکومتی فارس وابسته به سپاه پاسداران: در جريان سفر آتي احمدي نژاد به كاراكاس 200 توافق همكاري ميان ونزوئلا و ايران نهايي مي شود كه از آن جمله طرح تشكيل يك شركت نفتي مشترك در اسپانيا است.
يونايتدپرس طي گزارشي از همكاري هاي اقتصادي ايران و ونزوئلا نوشت: ايران و ونزوئلا در نظر دارند همكاري هاي خود در بخش انرژي را توسعه دهند كه از آن جمله صادرات روزانه 20 هزار بشكه بنزين به ايران است.
اين همكاري ها چندين ماه مورد بحث دو طرف قرار گرفته و در جريان سفر آتي احمدي نژاد به كاراكاس نهايي خواهد شد.
تشكيل يك شركت مشترك نفتي كه دفتر آن در اسپانيا قرار خواهد داشت از ديگر توافقات ميان دو كشور است.اين طرح به دليل مشكلات مربوط به ثبت آن به تاخير افتاده بود تا اين كه بالاخره دولت اسپانيا با ثبت اين شركت در اين كشور موافقت كرد.
ايران و ونزوئلا در مورد طرح هاي متعددي مذاكره كرده اند كه بر اساس آن سرمايه گذاري هاي ايران در اين كشور افزايش مي يابد. طرح واردات بنزين نيز در اين چارچوب قرار دارد كه بر اساس آن ايران بهاي بنزين وارداتي را در ونزوئلا سرمايه گذاري مي كند.
واردات بنزين از ونزوئلا اهرمي در دست ايران براي شكستن تحريم هاي احتمالي محسوب مي شود.
*****
هاشم آقاجری در ديدار با دانشجويان دانشگاه تهران: "قطعا جنبش سبز پيروز خواهد شد"
روز گذشته، همزمان با روز آزادي بيان، دكتر هاشم آقاجری در جمع تعدادی از دانشجويان دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت. در اين ديدار كه در تالار انجمن اسلامی دانشكده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران برگزار شد، وی به نقد وضعيت فعلی كشور پرداخت.
عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ، در ابتدا ضمن ابراز تاسف از جلوگیری از سخنرانی دكتر آرمین و شكوری راد در دانشگاه تهران، آن را منتسب به دستور عوامل خارج دانشگاه دانست. آقاجری در آغاز سخنان خود، با اشاره به آزادی ، استقلال و عدالت به عنوان سه آرمان تاریخی ملت ایران، تصریح كرد: این سه مفهوم بعد مكمل همدیگر در تاریخ آزادی خواهی ملت ایران بوده اند. وی ضمن اشاره به آرمان آزادی، گفت:مردم از زمان مشروطه تاكنون به دلیل فقدان این امر و وجود استبداد، به دنبال استقرار آزادی بوده اند، وبه خصوص دانشگاه از زمان شكل گیری به عنوان مشعلدار بزرگ و اصلی این سه آرمان شناخته شده است.
آقاجری ضمن اشاره به مرتبط بودن این سه آرمان با یدكریگر تصریح كرد: می بینیم كه دولت اقدامات خود را تحت ایدئولوژی عدالت قرار داده و سعی دارد اینگونه آن هارا موجه و مشروع سازد، اما باید دانست وقتی تمشیت امور تحت كنترل یك نفر باشد، عدالتی وجود نخواهد داشت.اگر ملت بر مقدرات خود حاكم نباشد و سرنوشتش در سفارتخانه كشورها همچون روسیه، انگلیس ویا هر كشوری تعیین شود، عدالت بی معنا خواهد بود، چنانچه در طول تاریخ معاصر بارها این امر را مشاهده كرده ایم.
وی افزود: متاسفانه امروز هم می بینیم كه با نام امنیت و یا استقلال از حقوق ملت چشم پوشی میشود و هرگاه كه آنها خواسته های خود را مطرح كردند، جوابشان خشونت بوده و حریم شان شكسته شده است. شرممان می آید كه دختران و پسران جوانمان در كهریزك و شاپورو...با آن برخورد ها روبرو می شوند. وی تصریح كرد: عدالت اگر عدالت باشد باید پاسدار آزادی باشد و البته آنچه كه در تقابل با عدالت قرار دارد، قدرت است و نه آزادی و آنچه كه آزادی را محدود می كند سلطه است.
آقاجری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در كشور ما در طول تاریخ استبداد و استعمار دوقلوی همزاد هم بوده اند و این دوهمیشه از پس یكدگر برآمده اند و امروز باید انست كه هیچ حكومت استبدادی از استعمار به دور نیست واستقلال یك دروغ بزرگ برای حكومتهای استبدادی است.
وی آزادی بیان را یكی از شقوق مهوم آزادی دانست واشاره كرد: متاسفانه امروز دانشگاه با محدودیت شدید روبرو است و دانشجو نمی تواند فارغ از هیاهو ومحدودیت حرف خود را بزند .چطور می توان حرف از حقوق ملت ایران در جهان زد و حقوق آنها را در داخل تضییع نمود و به نام ملت حقوق قدرتمندان را پیگیری كرد؟
این نماینده مجلس ششم ضمن اشاره به جنبش سبز حامی موسوی، تصریح كرد: این جنبش مرحله تكاملی انقلاب اسلامی است و به دنبال استیفای حقوق ملت واجرای قانون اساسی بدون تبعیض و چشم پوشی از بعضی اصول آن است. این جنبش می خواهد ریشه استبداد را در این مملكت بخشكاند و نشان دهد كه استبداد صرفا با جابجایی در قدرت و حاكمان از بین نمی رود .
وی افزود: مگر این جنبش چه می خواهد كه در مقابل حركت های مدنی و آرام آن این برخورد ها صورت می گیرد. خوشبختامه امروز مردم دریافته اند كه برای رسیدن به خواسته هایشان نباید به هیچ قدرت خارجی تكیه كنند یا منتظر ناجی باشند بلكه تنها باید بر آگاهی و امید خود تاكید كنند، چرا كه هر كشوری تنها به دنبال تامین منافع خود می باشد و دلسوز دیگران نیست.
آفاجری ضمن گرامیداشت یاد اساتید زندانی دانشگاه تهران، دكتر میردامادی و رمضان زاده، گفت: متاسفانه امروز اساتید گرانقدر و سرداران بزرگ مبارزه با استبداد و استعمار در زندان به سر می برند و این درحالیست كه سابقه مبارزاتی آنها و اعتقادات راسخشان بر هیچ كس پوشیده نیست، به راستی كدام یك از كسانی كه چنین برخوردهایی می كنند، كارنامه مذهبی و انقلاب شان از مهندس بهزاد نبوی پررنگ تر است؟ آقاجری گفت: رهبران جنبش سبز چیزی نمی خواهند جز بازگشت به قانون اساسی و استقرار اصول آن همچون مجلس مستقل.جنبش سبز مجلسی می خواهد كه زبان گویای ملت باشد و نه دربار.مجلسی كه به فرموده و اشاره عمل نكند، بلكه اراده ملت باشد.
وی افزود: جنبش سبز قوه قضائیه ای می خواهد كه استقلال خود را حفظ كند. چرا كه در غیر این صورت باید فاتحه ی عدالت را خواند.اگر قاضی آلت دست نظامیان و نیروهای امنیتی قرار بگیرد جز یك چهره پست نخواهد بود.اتفاقا یكی از محك های سنجش استقلال قوه قضائیه یك كشور نیز عملكرد آن در زمینه پرونده های سیاسی است.
آقاجری قوه قضائیه مستقل و واقعی را همانی دانست كه در زمان حكومت حضرت علی(ع) بدون مدح و ثنا، حاكم زمان را در جایگاه حقوقی بابر با متهم قرار داد و او را با ملاك های قانونی محاكمه نمود. عضو سازمان مجاهدین انقلاب ضمن اشاره به زمزمه های مذاكره و سازش پنهانی با آمریكا، گفت: این یك طنز تاریخیست كه مدعیان مبارزه با استكبار جهانی كه مخالفین خود را متهم به وابستگی به مستكبرین می كنند و آن ها را با سابقه روشن مبارزاتی(همچون میردامادی) به زندان می اندازند، خود پنهانی به مذاكره با آمریكا می پردازند.
وی گفت: اگر تا چندی پیش جنبش آزادی خواهی محدود بود و صرفا در برخی مجامع وجود داشت اما خوشبختانه امروز گسترش یافته و در تمامی خانه ها پیگیری می شود و حتی در خانه سهامداران قدرت نیز راه یافته است. وی نشانه فراگیری جنبش را تركیب زندانیان آن دانست كه از هر قشر و طبقه ای در آن حضور دارند:معلمین، دانشجویان، اساتید، زنان، صاحبنظران، روحانیون و... آقاجری ضمن اشاره به آینده جنبش سبز خاطرنشان كرد:این جنبش قطعا پیروز خواهد شد و وقتی ملت اراده كند شب ناچار است كه بگریزد، البته این مهم صبر می خواهد و تحمل.
وی گفت: امروز دو نوع تحلیل پیرامون این جنبش وجود دارد، یك تحلیل از زاویه توهم توطئه صورت می گیرد و دیگری به صورت واقع بینانه. تحلیل توهم توطئه از جانب كسانیست كه تازه پا به عرصه سیاست گذاشته اند و آگاهی و تجربه كافی ندارند و این جنبش مردمی را توطئه دشمن می خوانند و بر همین اساس معتقدند باید آن را رفع كرد. لذا به برخورد قهرآمیز و خشن با آن روی می آورند و فضا را محدود و امنیتی می كنند و بعضا همچون بیماران پارانوئید توهم حمله به خود را دارند.در زمان شاه نیز وی جنبش انقلابی مردم را توطئه می دانست و زمانی پی به مردمی بودن آن برد كه همه چیز بر سر وی ویران شده بود.
دیدگاه دوم كه واقع بینانه است از سوی مخالفین واقع گرا و میانه رو ارائه می شود و معتقد به حل آن هستند، چرا كه به آن به عنوان یك بحران می نگرند كه ریشه داخلی دارد و باید آسیب شناسی شود. آقاجری گفت: مخالفان باید بدانند كه جنبش مردمی با سركوب حل شدنی نیست و راه حل آن نیز از سوی رهبران جنبش سبز-موسوی، كروبی و خاتمی- اعلام شده؛ تسلیم شدن به خواست و اراده ملت.
وی در پایان در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای ریزش در جنبش سبز گفت: اگر منظور از ریزش این است كه مردم از خواسته های خود دست برداشته اند یا به این نتیجه رسیده اند كه اشتباه كرده اند، قطعا اینطور نیست. زمان انقلاب هم این طور نبود كه مردم همیشه با یك جمعیت انبوه در خیابان ها حضور یابند و اعتراض كنند، بلكه در زمان های مختلف با جمعیت مختلف به خیابان ها می آمدند و بعضا در مناسبت های مختلف به صورت انبوه و زیاد در خیابان ها حاضر می شدند.
وی در پایان گفت: خوشبختانه این انتخابات بسیاری از مسایل را برای مردم روشن كرد و ما دیدیم كه حتی در خانواده های سنتی و مذهبی خاص، پس از انتخابات تغییر دیدگاه اساسی ایجاد شد و جنبش آزادی خواهی به درون خانه های مردم راه یافت ،جنبشی كه از دیدگاه بنده قطعا به پیروزی خواهد رسید.
*****
هشدار سفارت به "آکسفورد"
سفارت رژیم ملایان در لندن به اقدام اخير دانشکده (کويينز کالج) دانشگاه آکسفورد در تاسيس "بورس تحصيلي ندا آقاسلطان" واکنش نشان داد.
سفارت رژیم طي نامه اي به رييس دانشگاه آکسفورد از اقدام اخير اين دانشگاه در تاسيس بورس تحصيلي فلسفه براي جذب دانشجويان ايراني تحت نام يک خانم مقتول ابراز شگفتي کرد و اين اقدام را توام با انگيزه هاي کاملا سياسي خواند و نوشت: "به نظر مي رسد دانشگاه آکسفورد خود را درگير پرونده اي جنايي نموده که ابعاد آن هنوز از طرف نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در دست تحقيق و بررسي است."
سفارت رژیم ضمن قصه پردازی راجع به ماوقع قتل ندا آقاسلطان که در خياباني جداي از صحنه تظاهرات صورت گرفت و همچنين حواشي آن از جمله ارتباط يکي از وابستگان دانشگاه آکسفورد به نام آرش حجازي با اين موضوع، پرونده قتل اين خانم ايراني را سناريويي پيچيده و طراحي شده خواند.
*****
جو ملتهب و فضای امنیتی در دانشگاه شیراز پس از حوادث 13 آبان
در پی یورش نیروهای لباس شخصی و انصار به داخل دانشگاه در روز 13 آبان و نیز ضرب و شتم وحشیانه دانشجویان و بازداشت بیش از 20 دانشجو، جو دانشگاه شیراز به شدت امنیتی شده است.
فریاد الله اکبر دانشجویان پس از حمله ی این نیروها بلندتر از شب های گذشته به گوش می رسد و دانشجویان پس از دستگیری تعدادی از همکلاسی هایشان در روز 13 آبان، شعارهایی را در حمایت از آنها سر می دهند. لازم به ذکر است که از میان دانشجویان بازداشتی دانشگاه شیراز در 13 آبان، 7 دانشجو تاکنون آزاد نشده و به زندان مخوف عادل آباد منتقل شده اند.
از سوی دیگر دانشجویان بسیجی دانشگاه شیراز پس از صدور چند بیانیه بر علیه تجمع دانشجویان معترض در 13 آبان، دیروز، یک شنبه، مراسمی را با عنوان "دفاع از حریم ولایت" برگزار کردند. نکته جالب توجه در این مراسم حضور عده ی کثیری از بسیجیان خارج از دانشگاه بود که از میان آنها دانشجویان چهره ی چند تن از افراد لباس شخصی را که در 13 آبان به دانشگاه حمله کرده و دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند، شناسایی کرده اند.
دانشجویان معترض نیز در اعتراض به این حمله ی وحشیانه در روز شنبه با اعتصاب و چیدن سینی های غذا در محوطه دانشگاه اعتراض خود را نسبت به این حمله و بی کفایتی مسئولین دانشگاه در حفاظت از جان دانشجویان اعلام داشتند. در ادامه ی این اعتراض یکشنبه شب بیانیه ای مبنی بر تجمع در صبح روز دوشنبه از سوی دانشجویان معترض در سطح خوابگاه ها پخش شد. به دنبال پخش این بیانیه نیروهای حراست و انتظامات دانشگاه از ساعت 10 صبح با حضور در پردیس دانشگاه شیراز (محل اعلام شده برای تجمع) از تجمع چند نفره دانشجویان جلوگیری کردند. نیروهای حراست حتی از نشستن و ایستادن دانشجویان در چمن ها و محوطه ی پردیس جلوگیری می کردند. از سوی دیگر چند تن از نیرو های حراست، مامور مراقبت از فعالین دانشجویی شناخته شده دانشگاه شیراز شده و آنها را به شدت تحت نظر داشته اند. در نهایت امنیتی شدن بیش از حد فضای دانشگاه باعث تجمع دانشجویان در محوطه ی پردیس دانشگاه شده و دانشجویان به این اقدام حراست اعتراض کردند. در ادامه دانشجویان بسیجی نیز با حضور در محل قصد ایجاد درگیری با دانشجویان معترض را داشتند که این اقدام آنان بی نتیجه ماند.
*****
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده از زندان اوین زندانی سیاسی حسن ترلانی در چند روز اخیر به یکی از شعب دادگاه عمومی برده شد و برای دومین بار و بدون اطلاع وکیلش مورد محاکمه قرار گرفت.دانشجوی زندانی حسن ترلانی 22 ساله روز یکشنبه 10 آبان ماه با گشودن پرونده جدید به شعبۀ 1083 برده شد و توسط فردی بنام حسینیان رئیس این شعبه این بار تحت عنوان خروج غیر قانونی از مرز مورد محاکمه قرار گرفت.حسینیان با برخوردهای غیر انسانی اتهامات نسبت داده شده بازجویان وزارت اطلاعات علیه این زندانی را تکرار کرد این در حالی است که در حوزه صلاحیت این فرد نیست که به اتهامات واهی نسبت داد شده بپردازد. پیش از این او در دادگاه انقلاب بخاطر اتهامات نسبت داده شده به حکم سنگین و غیر انسانی محکوم شده بود. حسینیان با تهدید و شانتاژ خطاب به آقای ترلانی گفت من می توانم تا 2 سال هم به تو حکم بدهم. در صورتیکه طبق قوانین موجود به افرادی که به اتهام خروج غیر قانونی از مرز نسبت داده می شود فقط جریمه نقدی 50 هزارتومان تعلق می گیرد.دومین بار است که دانشجوی زندانی حسن ترلانی به دادگاه برده می شود . قبل از این او در شعبۀ 22 دادگاه انقلاب توسط محسنی رئیس این شعبه محاکمه شد و محکوم به 10 سال زندان و تبعید به زندان کرمان گردید.وکیل او نسبت به این حکم سنگین و غیر انسانی اعتراض کرده و در شعبۀ 31 دیوان عالی کشور تحت رسیدگی است و گفته می شود تا پایان این ماه حکم قطعی اعلام خواهد شد.زندانی سیاسی حسن ترلانی از ناراحتی گوارشی و کمر درد رنج می برد ولی از درمان جدی وی خوداری می شود.از طرفی دیگر با سرد شدن هوا زندانیان از آب گرم برای استحمام محروم هستند و شوفاژها هنوز خاموش می باشند.ازدحام بیش از حد زندانیان ،وضعیت بد غذائی و شرایط اسفبار بهداشتی اهرمهایی است که برای وارد کردن فشار بر علیه زندانیان بکار برده می شود.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، تشکیل پرونده های متعدد و واهی برای صدور احکام سنگین و غیر انسانی علیه زندانیان سیاسی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده نقض حقوق بشر این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل برای گرفتن تصمیمات لازم اجرا است.
*****
سپاه مزدوران همچنان پیشتاز در چپاول ایران
معالعه سودآور دیگر برای سپاه: قرارگاه خاتم الانبیاء برنده مناقصه 2.5 میلیارد دلاری چابهار شد
وزیر راه و ترابری دولت کودتا از برنده شدن قرارگاه خاتم الانبیاء در مناقصه 2.5 میلیارد دلاری پروژه ساخت خط ریلی پس کرانه در منطقه آزاد چابهار خبر داد.
این خبر در شرایطی اعلام می شود که پیش از این خبر خرید بلوک 50 درصدی شرکت مخابرات توسط سپاه – خریدی که بلافاصله به عنوان بزرگترین خرید تاریخ بورس کشور مطرح شد- انتقادات گسترده ای را درواکنش به حضور گسترده این نهاد نظامی در عرصه فعالیت های اقتصادی در پی داشت به گونه ای که برخی خبرها حتی از احتمال ابطال این معامله به دلیل اخراج غیر قانونی رقیب این نهاد نظامی در معامله فوق، حکایت داشت، هرچند که رییس سازمان خصوصی سازی در گفتگویی کوتاه با رادیو، اعلام کرد که این معامله از نظر سازمان خصوصی سازی "انجام شده" است.
گسترش حضور سپاه در حوزه فعالیت های سودآور اقتصادی بویژه در سالهای اخیر، نه تنها با نظر صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی منافات دارد، که حتی میان فعالان سیاسی و اقتصادی نزدیک به ساختار قدرت نیز کمتر کسی را می توان یافت که علنا از این موضوع دفاع کند.
گفتنی است میرحسین موسوی نیز در مصاحبه اخیر خود در این خصوص تاکید کرده است: سه چهار سال اخیر توسعه موسسات پولی عجیب و غریب هم در میان نیروهای نظامی و انتظامی مشکل ایجاد کرده و هم در میان مردم. فکر نکنیم سپاهی عزیزی که در مرزهای کشور شهید می شود، نفعی از این برده است، خیر! این فعالیت اقتصادی برای خود شبکه ای ایجاد کرده که یک شبکه اقتصادی صرف نیست، مقاصد سیاسی هم دارد و این به نفع کشور نیست.
*****
مرتضوی؛ عنصر “مسئله دار” دستگاه قضا به دولت می رود
"سعید مرتضوی که در سمت های قضاوت و دادستانی تهران بارها در مورد تعطیلی بسیاری از مطبوعات مستقل ، دستگیری فعالان سیاسی و اجتماعی و در چند پرونده قضایی مهم نامش شنیده شد؛ گرچه پس از برکناری از دادستانی تهران به عنوان معاون دادستان کل کشور منصوب شد، اما از همان زمان شایعات از برخی تلاش ها برای حضور وی در دولت شنیده می شد. در این شرایط خبر می رسد سعید مرتضوی با رایزنی های صورت گرفته به عنوان گزینه قطعی ریاست سازمان تعزیرات حکومتی در نظر گرفته شده است."
سعید مرتضوی کیست؟
"وی در سال ۱۳۴۶ در شهرستان میبد یزد به دنیا آمد و در سنین نوجوانی که همزمان با سال‌های آغازین جنگ بود به نیروی بسیج مستضعفین پیوست و همکاری خود را با بسیج استان یزد آغاز کرد. در همان سال‌ها بود که مرتضوی از سهمیه بسیج استفاده کرد و در سال ۱۳۶۵ وارد دانشگاه آزاد تفت شد." او همزمان با تحصیل در دانشگاه به همکاری خود با بسیج ادامه داد و در همین حال در قوه قضائیه نیز ابتدا به عنوان سرباز و سپس به عنوان ضابط قضایی در دادگستری استان یزد مشغول به کار شد. مزتضوی تنها نوزده سال داشت که به عنوان دادیار یکی از شعب دادگاه انقلاب شهر بابک انتخاب شد. بعد از گذشت نزدیک به یک سال یعنی در آغاز بیست سالگی بود که او از دادیاری به ریاست دادگاه ارتقا یافت. هیچ گاه معلوم نشد سعید مرتضوی ۱۷ ساله که با سهمیه بسیج وارد دانشگاه شده بود چگونه به تحصیلات خود پایان داد و اینچنین سریع در سیستم قضایی کشور ارتقا پیدا کرد.
مرتضوی ، متهم به قتل یک خبرنگار
زهرا کاظمی عکاس ایرانی– کانادایی در سال ۱۳۸۲ و در حالی‌که مشغول عکاسی از خانواده‌های بازداشت ‌شدگان در مقابل زندان اوین بود توسط نیروهای امنیتی وابسته به قوه قضائیه بازداشت شد اما چندی بعد به طرز مشکوکی درگذشت. محسن آرمین، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در این مورد در نقدی در مجلس آن زمان ماجرا را اینگونه روایت می کند:"زهرا کاظمی، خبرنگار تبعه کانادا، روز دوم تیر در مقابل زندان اوین و هنگامی كه مشغول گرفتن عكس از تجمع خانواده‌های بازداشت شدگان بود با ضرب و شتم دستگیر می‌شود. قاضی مرتضوی به جای رعایت حریم خبرنگاری، توجه به آبرو و حیثیت كشور و بهانه ندادن به مخالفان نظام و برخورد با ماموران متخلف كه این خبرنگار را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند حكم بازداشت وی را صادر می‌كند. پس از دو روز بازجویی به دلیل نامعلومی وی را به نیروی انتظامی تحویل می‌دهند". آرمین می افزاید:"زهرا كاظمی به بازجویان نیروی انتظامی می‌گوید كه به هنگام بازجویی در دادستانی به‌ویژه از ناحیه‌سر مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. بعد از ظهر همان روز وی به دستور مرتضوی به دادستانی اوین ارجاع می‌شود و پس از چند ساعت قاضی مرتضوی از وزارت اطلاعات می‌خواهد او را تحویل بگیرد. به گفته مقامات وزارت اطلاعات، این وزارت اعلام می‌كند بازداشت وی ضرورتی ندارد، اما قاضی مرتضوی نمی‌پذیرد و وزارت را ملزم به تحویل گرفتن وی می‌كند. زهرا كاظمی به هنگام بازجویی [در وزارت اطلاعات] ابراز ناراحتی می‌كند. پنجم تیرماه ساعت 12 شب وی را به بیمارستان منتقل می‌كنند و ساعت 6 صبح روز ششم، حالش وخیم شده، به علت خونریزی مغزی به كما می‌رود و دچار مرگ مغزی می‌شود. علت خونریزی ضربه مغزی و شكستگی جمجمه تشخیص داده می‌شود ".محسن آرمین در این زمینه همچنین گفته است: "زهرا كاظمی تا روز 19 تیرماه 1382 علیرغم مرگ مغزی زیر دستگاه تنفس مصنوعی نگهداری می‌شود و پس از این تاریخ مرگ وی اعلام می شود. قاضی مرتضوی پس از درگذشت وی، خارج از حیطه‌مسوولیت و بدون اطلاع به وزیر فرهنگ و ارشاد‌اسلامی، مدیركل رسانه‌های خارجی این وزارت را احضار می‌كند و از وی می‌خواهد طی مصاحبه‌ای فوت وی را به علت سكته مغزی اعلام كند. وی پس از مصاحبه‌مدیركل مذكور چند بار با خبرگزاری تماس می‌گیرد تا خبر مصاحبه را سریعا مخابره كنند. به گفته خانواده‌زهرا كاظمی، دادستانی اصرار بر دفن سریع وی داشته است". سخنان آرمین با واکنش تند و شدیداللحن مرتضوی و نگارش نامه‌ای به کروبی و سپس دستگیری برخی فعالان مطبوعاتی دنبال شد وشکایت خانواده زهرا کاظمی نیز به جایی نرسید و بدن احضار سعید مرتضوی ، متهم اصلی با محاکمه یکی از بازجویان وزارت اطلاعات و تبرئه وی از همه اتهامات پرونده بسته شد.
مرتضوی و دشمنی با مطبوعات و دگر اندیشان
گرچه سعید مرتضوی در جایگاه دستگاه قضایی باید به عنوان فردی مستقل شناخته می شد اما وی هیچگاه سعی ننمود دشمنی و مخالفت خود را با مطبوعات ، فعالان سیاسی اصلاح طلب و اپوزیسیون ، روشنفکران و دگر اندیشان مخفی نماید.در همین مورد محسن آرمین در نطقی در مجلس ششم می گوید: "اکنون نشریات ما از بیم توقیف به دست قاضی مرتضوی به روزی افتاده اند که تیتر اول خود را هم به دستور او تنظیم می کنند گویی دادستان عمومی و انقلاب تهران هیچ ماموریتی جز بازداشت فعالان سیاسی ، دستگیری روزنامه نگاران ، توقیف مطبوعات و تعقیب دانشجویان ندارد . چرا فردی را به عنوان دادستان تهران انتخاب می کنند که به چیزی جز دستگیری و بازداشت افراد و اخذ اعتراف از آنان نمی اندیشد و برای فعالان سیاسی و مطبوعات هیچ حقوقی قائل نیست .چرا علی رغم اینکه قاضی مرتضوی در دادگاه انتظامی قضات به خاطر تخلفات متعدد محکوم شده است نه تنها جلو اجرای حکم محکومیت وی گرفته می شود بلکه به دادستانی انقلاب و دادستانی عمومی پایتخت منصوب می شود ".در طول هشت سال ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی، سعید مرتضوی نزدیک به ۱۲۰ نشریه و روزنامه را توقیف کرد. مرتضوی در سال ۱۳۷۹ تنها در طول دو روز ۱۸ نشریه را توقیف کرد . همچنین وی در پرونده معروف "وبلاگنویسان" که در آن جمعی از روزنامه نگاران و فعالین سایبر و همچنین چندین وبلاگ ‌نویس دستگیر و شکنجه شدند در مقام بازجو حضور داشت. پس از علنی شدن ابعاد هولناک رفتار بازجویان با متهمان پرونده "وبلاگ نویسان" با پیگیری دولت سید محمد خاتمی و دخالت هاشمی شاهرودی ، ریاست وقت قوه قضائیه آن پرونده مختومه شد.
سعید مرتضوی و پرونده فروش سوالات کنکور
زاکانی نماینده اصولگرای مجلس در اظهاراتی دادستان وقت تهران را متهم نمود که در رسیدگی به پرونده فروش سوالات کنکور اختلال ایجاد نموده است. در پی این اظهارات مرتضوی در نامه ای که در روزنامه دولتی ایران به چاپ رسید سلامت روانی زاکانی را مورد تردید قرار داد.زاکانی نیز جوابیه مفصلی شامل تخلفات گسترده سعید مرتضوی در چند پرونده مربوط به فروش سوالات کنکور برای روزنامه ایران ارسال نمود. اما روزنامه ایران با توجه به تهدید صورت گرفته از سوی دادستانی و علیرغم دستور وزیر ارشاد وقت برای چاپ این جوابیه، از انتشار آن خودداری نمود.در همان زمان ۲۰۸ نماینده مجلس ، ۶۰۰ تن از فارغ التحصیلان ‏دانشگاه‌های سراسر كشور در نامه ای جداگانه ای به رئیس قوه‌‌قضائیه، خواستار تشكیل دادگاهی صالح و بی‌طرف و علنی ‏برای رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی، دادستان تهران شدند .۶۰۰ تن از فعالان سابق جنبش دانشجویی در نامه ای بر علیه سعید مرتضوی از هاشمی شاهرودی پرسیده اند: “آیا باور كنیم یكی از كلیدی ترین مناصب دستگاه قضائی ‏در اختیار فردی بی منطق است كه با فحاشی و اهانت به استقبال سخنان مستدل و منطقی می رود و آیا اساسا چنین ‏فردی شایستگی ادامه اشغال این جایگاه خطیر را دارد و به راستی دستگاه قضایی با چنین كارگزارانی به كجا می ‏رود؟”.‏
نقش دادستان معزول در "کودتای انتخاباتی"
عصر روز بیست و دوم خرداد ۸۸ ، در حالی که هنوز انتخابات به پایان نرسیده بود ، گروهی لباس شخصی مسلح بدون ارائه هیچ حکمی با شلیک گاز اشک آور به یکی از ستادهای میرحسین موسوی واقع در قیطریه تهران حمله کردند. این افراد مدعی شدند که از سوی سعید مرتضوی دارای اختیار تام قضایی و حتی حکم تیر هستند. گرچه این حمله با واکنش مردم ناکام مانده بود و برخی از مهاجمین توسط مردم دستگیر و به نیروی انتظامی تحویل داده شدند، اما بعد از گذشت چند ساعت، این بار ماموران امنیتی با در دست داشتن حکمی با امضای مرتضوی مجددا به ستاد قیطریه بازگشتند و طبقه چهارم و پنجم ستاد قیطریه را پلمپ کردند.از فردای آن روز ماموران امنیتی به خانه‌ها ، دفاتر کار و ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان هجوم بردند و با در دست داشتن "احکامی بدون نام" به تاریخ 20 خرداد، 2 روز پیش از انتخابات، که پای آن امضا و مهر سعید مرتضوی به چشم می‌خورد و با عنوان برخورد با اخلالگران در روند انتخابات صادر شده بود، جمع زیادی را بازداشت نمودند. پس از این حوادث نیز مرتضوی با فشار به خانواده بازداشت شدگان و جلوگیری از دستیابی زندانیان به حقوق شان بار دیگر پا را فراتر از جایگاه حقوقی اش گذاشت و اعتراض بسیاری را برانگیخت.
نام سعید مرتضوی در لیست متخلفات "جنایات کهریزک"
پس از اتفاقات مربوط به بازداشتگاه کهریزک که منجر به کشته شدن چند تن از دستگیر شدگان حوادث پس از انتخابات شد و اظهارات برخی آزاد شدگان مبنی بر شکنجه جنسی زندانیان ، رهبر ایران دستور تعطیلی این بازداشتگاه مخوف را صادر نمود.پس از آن نیز سعید مرتضوی از دادستانی تهران برکنار شد و به عنوان معاون دادستان کل کشور مشغول به کار شد. نعمت احمدی وکیل دادگستری در این مورد می گوید:" سعید مرتضوی از این پس کار "قضایی" نخواهد کرد و کارهای "ستادی" در اختیار وی قرار داده شده است."اما همچنان در برخی از دستگیری ها از جمله حمله به مراسم دعای کمیل برای زندانیان سیاسی و اعلام دادستانی جدید تهران مبنی بر عدم دخالت در این حمله ، شایعات زیادی مبنی بر دخالت مرتضوی در اینگونه اقدامات به گوش می رسد.در همین حال به نقل از سایت حوزه علمیه قم آیت الله مکارم شیرازی در دیداری كه با حجت‌الاسلام گركانی ریاست دیوان عالی کشور داشت به وی گفت: "سلام مرا به آیت الله آملی لاریجانی برسانید و بگویید که مردم در انتظار محاکمه مجرمان کوی دانشگاه و زندان کهریزک و مجتمع سبحان هستند. لازم است هر چه زودتر اقدام فرمایید تا اعتماد مردم خدای نکرده به دستگاه کم نشود، به یقین اینگونه محاکمات شجاعت می خواهد که در جنابعالی و ایشان سراغ داریم".تار نمای سفیر در خبری دیگر در باره محاکمه متهمان جنایات کهریزگ نوشت: "حکم تعلیق سه مقام قضایی در تاریخ 14شهریور ماه توسط دادگاه انتظامی قضات و در جریان بررسی حوادث کهریزک صادر شده است . در حکم صادر شده سه قاضی شناخته شده شامل قاضی(مرتضوی) از شاخص‌ترین قضات قوه قضائیه و از مسئولان دستگاه قضا به همراه قاضی(حداد) و قاضی(حیدری فر) که هر دو از مسئولان یکی از بخش‌های قوه قضائیه بوده و مسئولیت رسیدگی به پرونده‌های امنیتی را بر عهده داشتند تعلیق شده‌اند". پیش از این نیز علیرضا زاکانی از نمایندگان اصولگرای مجلس در پاسخ مدعیات مرتضوی در مورد بازداشتگاه مخوف کهریزک اعلام کرد: "به درخواست اینجانب هیاتی از سوی آیت الله شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه با حضور آقایان رئیسی، خلفی، جمشیدی، نکونام و رحیمی که ۵ نفر از قضات عالی کشور هستند تشکیل شده و بنده منتظرم با ارایه اسناد و مدارکی که مدتهاست آماده شده و به خاطر شرایط کشور از انتشار آن خودداری کرده ام پس از ۹ماه سکوت در روزهای آینده این مستندات را به هیات مذکور تقدیم و نتایج آن را به سمع و نظر مسئولان کشور بویژه حضرت آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه برسانم." مرتضوی در مصاحبه با رسانه های گروهی در مورد اتفاقات رخ داده در کهریزک مدعی شده بود :"بسیاری از مسائل پیش آمده در کهریزک به دلیل ازدحام بازداشتی ها در آن بود و هیچ کس ادعا نکرده که تجاوز و یا تعرضی در این زندان به او شده است." مرتضوی با اعتراف تلویحی به شکنجه زندانیان با اشاره به مجبور نمودن بازداشت شدگان به "ورزش اجباری" گفت: "حتی این سه تنی که در کهریزک جان باخته اند نیز در درگیری ها و اغتشاشات مجروح شده و به کهریزک برده شدند که دو تن از آنها به بیمارستان منتقل و یک تن نیز در راه جان باخت".
پاداش احمدی نژاد به دادستان معزول
در حالی که در هنگام معرفی کابینه دهم توسط محمود احمدی نژاد به مجلس برخی منابع خبری از معرفی سعید مرتضوی به عنوان وزیر دادگستری خبر می دادند با مخالفت های صورت گرفته، وی نتوانست به عنوان وزیر پیشنهادی دادگستری به مجلس معرفی شود.اما در این شرایط سایت های خبری گزارش دادند در حال حاضر با توجه به رایزنی های صورت گرفته به عنوان گزینه قطعی ریاست سازمان تعزیرات حکومتی در نظر گرفته شده است. با رفتن مرتضوی به این سازمان وی از جمع مدیران دستگاه قضائی بیرون آمده و به عنوان مجموعه ای از دولت مشغول به کار خواهد شد."سعید مرتضوی که در سمت های قضاوت و دادستانی تهران بارها در مورد تعطیلی بسیاری از مطبوعات مستقل ، دستگیری فعالان سیاسی و اجتماعی و در چند پرونده قضایی مهم نامش شنیده شد؛ گرچه پس از برکناری از دادستانی تهران به عنوان معاون دادستان کل کشور منصوب شد، اما از همان زمان شایعات از برخی تلاش ها برای حضور وی در دولت شنیده می شد. در این شرایط خبر می رسد سعید مرتضوی با رایزنی های صورت گرفته به عنوان گزینه قطعی ریاست سازمان تعزیرات حکومتی در نظر گرفته شده است."
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
پنجشنبه‌های امامزاده کن و جای خالی نفیسه
"برای نفیسه نوشتن سخت است. از نفیسه نوشتن یعنی از یک دهه دوستی سخن گفتن. از یک دهه با هم زندگی کردن، با هم بودن...امروز ششمین روزی‌ست که نفیسه عزیز به همراه همسرش حجت شریفی در بند است و من نمی‌دانم چگونه این روزها را که به اندازه یک قرن گذشته تحمل کرده‌ام. راست است که می‌گویند «دردی که ما را نکشد مقاوم‌مان می‌کند»"
آری، مقاوم شده‌ایم. به شنیدن خبر بازداشت دوستان، به خبر رفتن همکاران از کشور، به احضار شدن‌ها و پاسخ دادن‌ها، به زندگی در هراس و وحشت... مقاوم شده‌ایم و پذیرفته‌ایم که گویی این سرنوشت همه روزنامه‌نگاران آزاداندیش و مستقل در این سرزمین است.نفیسه این روزها که تو نیستی نمی‌دانم دلتنگی‌هایم را کجا ببرم از نبودن تو و حجت... برای که بگویم؟ خانواده نگران‌تان، دوستانی که اشک در چشم و بغض در گلو دارند یا نامردمانی که چشم بر ظلم بسته اند؟
بگذار برای پری خانوم بگویم؛ مادرت. هم او که در نبودش می‌خواندی "تو ای پری کجایی که رخ نمی نمایی" هم او که در این خاک خفته است و تو حاضر نبودی این سرزمین را بخاطرش ترک کنی.
پری خانوم! شما در حق من و همه دوستان نفیسه مادری کردید، ولی ما دختران خوبی برای شما نبودیم. یعنی آن‌قدر نفیسه دختر خوبی بود که مجالی برای ما نمی‌ماند. پنج سال است که از میان‌مان رفته‌اید و امروز باید در غیاب نفیسه برایتان درد دل کنم. مادر ساجده می‌گوید خوب است که شما نیستید و این روزها را نمی‌بینید. راست می‌گوید! دل مادر تاب تحمل دیدن فرزند دربندش را ندارد. اما پری خانوم اگر بودید مطمئنم به نفیسه و حجت افتخار می‌کردید. به اندیشه سبزشان...
به یاد دارم روزها و شب‌هایی که برای فرجه امتحانات در منزل شما اردو می‌زدیم و با شما هم کلام و همنشین بودیم. پری خانوم یادتان هست که به ما توکل را آموختید؟ انس با ائمه را... شما از توکل برای امتحانات دانشگاه و گرفتن نمرات قبولی می‌گفتید و حتما در دل می‌دانستید که امتحانات بزرگتری در زندگی در پیش داریم.
ما شاگردهای خوبی بودیم پری خانوم، در زندگی توکل کردیم. در انتخابات یا حسین گفتیم و بر سر صندوق رفتیم. نفیسه سبز پوشید. سبز نوشت. حجت در ستاد سبزها مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کرد، اما... غافل از اینکه توکل و رنگ سبز برگرفته از اعتقاداتمان را به انقلاب مخملی تعبیر می‌کنند و اتهام براندازی و اغتشاش در نظامی را می‌زنند که پدر نفیسه و همسر شما یکی از شهدای آن بود.
جرم نفیسه، حجت و همه کسانی که در این مدت به زندان برده‌اند این است که زندگی و راحتی خود را فدای سربلندی کشور و آگاهی مردم‌شان کرده‌اند. جرمشان این است که به کودکان فردا اندیشیده‌اند و در مقابل ظلم ایستاده‌اند.
خوبی‌های نفیسه و حجت بیشتر از توان من در بکار گیری کلمات است. مطمئن هستم شما پری خانوم به دخترت نفیسه و حجت عزیز دامادت افتخار می‌کنی که از آزمون زندگی نمره قبولی گرفته‌اند. امروز این زوج سبز همانطور که میرحسین موسوی گفته "قدم در راه بی بازگشت گذاشته‌اند" مسیری که بسیاری از ایرانیان برای ادامه زندگی خود برگزیده‌اند. امروز نفیسه و حجت نه تنها افتخارشما و خانواده‌شان که افتخار میلیون‌ها عضو جنبش سبز هستند.
می‌ماند جای خالی نفیسه که می‌دانم هر پنج‌شنبه هر کجای دنیا بود خودش را به مزار شما و پدرش در "امامزاده کن" می‌رساند. من و دوستان نفیسه و حجت قول می دهیم تا بازگشت آن‌ها جای خالی‌شان را برای شما بر سر مزارتان پر کنیم. گرچه می‌دانیم که مادران همیشه و حتی پس از مرگ چشم انتظار و دل نگران فرزندانشان هستند و دل نفیسه هم حتما از پشت میله های اوین پنج‌شنبه به سوی شما پر می‌کشد.
*****
تهدید سایت های اطلاع رسانی توسط دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران به سایت‌های خبری هشدار داد که در صورت انتشار اخبار "کذب، دروغ و تخریب اذهان عمومی"، با آنها به شدت برخورد خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای دولت‌آبادی امروز سه‌شنبه در مراسم تودیع و معارفه‌ سرپرستان قدیم و جدید دادسرای ناحیه‌ شش تهران(خارک) گفت که دادستانی تهران به سراغ سایت‌هایی که "بدون دلیل و مبنا اخبار منتشر می‌کنند"، خواهد رفت.
وی افزود که براساس اعلام وزارت ارشاد، بسیاری از سایت‌های فعال در ایران، "ثبت" نشده‌اند و مسئول آنها مشخص نیست. دولت‌آبادی بدون اشاره به نام افراد یا جریانی اظهار داشت که "یک عده فکر می‌کنند، پرکاری‌شان در دروغ‌پردازی است". به گفته دادستانی تهران، "کسانی که مرتکب جرم می‌شوند، باید بدانند که حاشیه‌ امنی برای آنها وجود ندارد". این برای نخستین‌بار است که عباس جعفری دولت‌آبادی از زمان قرار گرفتن در مسئولیت دادستانی تهران، سایت‌های خبری "دروغ‌پراکن" را تهدید به برخورد می‌کند.
برخورد با سایت‌های خبری و وبلاگ‌ها در ایران طی پنج ماه گذشته همزمان با گسترش اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات افزایش یافته است. در این مدت، ده‌ها سایت و وبلاگ، فیلتر شده و برخی از خبرنگاران و وبلاگ‌نویسان نیز بازداشت و دادگاهی شده‌اند. در اتفاقی نادر نیز امید رضا میر صیافی وبلاگ نویسی که به علت توهین به رهبر ایران دو سال زندان تهدید شده بود در زندان اوین به طرز مشکوکی درگذشت.در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز مقام‌های دولتی، بسیاری از شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک و وب‌سایت‌های اشتراک فیلم و عکس همچون یوتیوب و فلیکر را فیلتر کرده‌اند.
روز گذشته نیز اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی گفت که پلیس باید نظارت بیشتری بر اینترنت داشته باشد. به گفته فرمانده نیروی انتظامی ، تلاش‌های پلیس برای نظارت بر اینترنت تاکنون «موفقیت‌آمیز» نبوده است. این فرمانده پلیس همچنین اظهار داشته که «هر بار که در این زمینه ورود کردیم، رسانه‌ها و افرادی که پز روشنفکری دارند، حمله می‌کنند و ما عقب‌نشینی می‌کنیم.»
مقام‌های جمهوری اسلامی برای مبارزه با برخی سایت‌های اینترنتی از سال ۱۳۸۰ فیلترینگ آنها را آغاز کرده‌اند. مسئولیت تعیین مصادیق فیلترینگ سایت‌ها بر عهده مجموعه‌ای به نام "کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ" است. اعضای کمیته تعیین مصادیق را نمایندگانی از وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما تشکیل می‌دهند. فیلتر سایت‌هایی که از طریق این کمیته اعلام می‌شود، از طریق شرکت فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد.
همچنین وزارت ارشاد دولت محمود احمدی نژاد آیین نامه ای را تنظیم نمود که به موجب آن صاحبان سایت های و وبلاگ های موظف بودند مشخصات خود را در یک وب سایت مشخص با عنوان س"ساماندهی" ثبت نمایند. این طرح با مخالفت گسترده و عدم اقبال کاربران اینترنت موفق نمود.
در ایران به گفته مقام‌های قضایی بیش از پنج میلیون سایت اینترنتی (داخلی و خارجی) فیلتر است. آذر ماه سال‌ گذشته نیز قوه قضاییه اعلام کرده بود که دادسراهای ویژه جرایم رایانه‌ای و اینترنتی در ایران را راه‌اندازی کرده است.
*****
زنان، پیشگام در حرکتهای اعتراضی جنبش سبز
با یک نگاه تاریخی، می توان گفت مساله حضور و مشاركت زنان ايراني در عرصه های عمومی و اجتماعی از زمان انقلاب مشروطیت جدی می شود واز آن زمان تا كنون در فرآیندی پر افت و خیززنان ايراني اگر چه آرام و كم شتاب به موقعيتهايي دست يافته اند كه امكان باز پس گيري آنها تقريبا وجود ندارد.
بررسی و مطالعه فعالیت زنان در تاريخ معاصر ايران
حکایت از فراگیر شدن موج جنبش زنان و دختران از تمامی طیف های سنتی و مدرن و مذهبي و سکولار در عرصه های سیاسی وعمومی دارد و علی رغم تمام تلاش حاکمان برای به حاشیه راندن زنان، همواره شاهد حضور گسترده این بخش از جامعه در صحنه مبارزات آزاديخواهانه بوده ايم. در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات اخير ریاست جمهوری در ایران ، زنان و دختران حضور چشمگیری در صحنه مبارزات مسالمت جویانه داشته‌‌اند که این بار نه برای دستیابی به حقوق برابر با مردان بلکه در اعتراض به نقض قانون اساسی و بازپس گیری آراي خود پا به صحنه مبارزه با بدعت هاي نارواي زمامداران گذاشتند. زنان و دختران در برخي موارد نه در صفوف جدا و نه همدوش مردان بلکه در صفوف اول تظاهرات مسالمت آمیز حضور پیدا کردند و موتور محرک جنبش سبز بودند . حرکت و حضور بی وقفه زنان در مبارزات پیگیر و مسالمت جویانه چیزیست که حاکمان خودراي نمی توانند تحمل کنند و با برخوردهای خشونت آمیز سعی به حاشیه راندن آنان را دارند. در میان فیلم ها وعکس های منتشر شده از تظاهرات گسترده مردم علیه حکومت، حضور گسترده و شجاعانه زنان در جنبش دموکراسی خواهی بخصوص در تظاهرات سیزدهم آبان بسیار چشمگیر بود. در این روز شاهد برخوردهای گاه بی رحمانه و خشن ماموران حکومتی ونيروهاي انتظامی با زنان و دختران حاضر در صف مقدم این اعتراضات بوده ایم. صحنه هایی چون باتوم زدن و ضرب وشتم دختران توسط ماموران پلیس و همچنین درگیر شدن زنان با ماموران امنیتی برای جلوگیری از کتک زدن و دستگیری مردان معترض نشان از آن دارد كه به حاشیه راندن جنبش میلیونی زنان تقريبا محال است.همچنين در صحنه هایی از تصاوير تجمعي در دانشگاه تهران که دختران دانشجو با زنجیرکردن دستهایشان مقابل صفوف دانشجویان پسر صف کشیده اند تا مانع مضروب شدن و دستگیری آنان شوند ودر پي آن دستگیری و زخمی شدن تعداد زیادی از دختران و زنان توسط پليس ضد شورش و یگان ویژه و نیروهای انتظامی و بسیجی برگی دیگر از تاریخ را به نام این قهرمانان شجاع ثبت کرده است. مریم یک دانش آموز شرکت کننده در راهپیمایی روز سیزده آبان است که علی رغم مخالفت ناشي از ترس پدرش به صفوف تظاهرات کنندگان پیوسته و از شوروهیجان روز حضورش در کنار مردم می گويد: "در آغاز وقتی پليس ضد شورش و نيروهای بسيجی را دیدم که باتوم به دست و سواربر موتورسيكلت در حال قدرت نمایی و ایجاد رعب و وحشت بودند کمی ترسيدم و عقب رفتم اما وقتی علامتهای سبز را در میان دختران و جوانان دیدم نیروی عجیبی يافتم و با قدم های محکم جلورفتم. غوغایی بر پا بود. زن و مرد، همه در کنارهم بودیم، با نوارها و شالهای سبز اعتماد به نفس پیدا کرده بودیم و شعارها را فریاد می زدیم ومن درمیان صفوف مردم دیگر از چیزی نمی ترسیدم. تنها عزم و اراده مردم به خصوص حضور زنان و دختران همسن و سال خودم را می دیدم که حتی هنگام یورش نیروهای امنیتی خود را سپر بلای مردان می کردند و سعی در نجات دادن مردها از دست نیروهای بسیجی داشتند حتی به قیمت کتک خوردن و دستگیری خودشان. وقتی نيروهای بسيجی به طرف مردم حمله می کردند و دختر ها را باخشونت می زدند وسپس با توسل به زور به داخل خودروهاي مخصوص می انداختند مردم با تلفن هاي همراه از این صحنه ها فیلم می گرفتند و من مطمئن بودم که اگر اتفاقی برايم بیافتد فیلمش به سرعت پخش می شود. روزعجیبی بود. با وجود برخوردهای وحشیانه نیروهای مسلح امنیتی دیگر احساس ترس نداشتم و در انعکاس رنگ های سبز حس غرور و اعتماد به نفس خاصی پيدا كرده بودم."
زندان مخوف "خورین"، "کهریزک" ی دیگر
گفتنی است بر اساس شواهد موجود از جمله فیلم های منتشر شده صدها تن در جریان تظاهرات سیزده آبان بازداشت شده اند که اکثریت آنان را زنان و دختران تشکیل می دهند و نگرانی از وضعیت زنان و دختران بازداشت شده از آن رو بیشتر شده که روز سیزدهم آبان برخورد بسیار خشن نیروهای امنیتی و بسیج با مردم گزارش شده و تصاویر ویدیوئی منتشر شده نيزنشان می دهد بخش بزرگی از این خشونت ها علیه بانوان صورت گرفته است. همچنین کمیته گزارشگران حقوق بشرخبر می دهد که تقریبا تمامی زنان و دختران دستگیر شده را به زندان مخوف و بدون کنترل خورین در اطراف ورامین منتقل نموده اند.لازم به ذکر است بند "متادون"،كه پيش از اين براى زندانيان معتاد استفاده مى‌شده است، در جريان اعتراضات گسترده مردمى در تهران پس از انتخابات، به محل نگهدارى بازداشت‌شدگان اعتراض‌هاى خيابانى مبدل شده است. اين سالن، بصورت يك سوئيت در بند زنان زندان اوين واقع شده است و زندانيان نگه‌دارى شده در اين بند با ديگر زندانيان هيچ‌گونه ارتباطى نداشته و در حالت قرنطينه به سر مى‌برند. این در حالی است که خانواده های دختران بازداشت شده با وجود پیگیری های بسيار هنوز اطلاعی از محل نگهداری عزیزان خود ندارند.
نگرانی از "سرکوب شدید" فعالان زن
چندی پیش گزارشگران بدون مرز و برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در اطلاعیه های جداگانه ای نسبت به صدوراحکام برای فعالین زنان اعتراض کرده بودندبرنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر، به عنوان برنامه ای مشترک از "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه" (OMCT) و "فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر" (FIDH) مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به صدور احكام مجازات برضد مدافعان حقوق زنان اعلام می دارد كه همچنان نشان دهنده ادامه سرکوب های شدید از سوی دولتمردان جمهوری اسلامی در قبال مدافعان حقوق بشر، به ویژه فعالان حقوق زنان است. در همین زمینه برنامه نظارت خاطرنشان می سازد که طی دو سال گذشته بیش ازصد تن از فعالان حقوق زنان دستگیر شده، مورد بازجویی قرار گرفته ویا محکوم شده اند و اینکه دولت با حبس این فعالان و قرار وثیقه های هنگفت برای آزادی آنان بیش از یک میلیون یورو دریافت کرده است.برنامه نظارت در این اطلاعیه از دولتمردان جمهوری اسلامی خواسته است که به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده در قبال تمامی مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند و براساس مواد اعلامیه مدافعان حقوق بشر، تصویب شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل در 9 دسامبر 1998، عمل کنند.برنامه نظارت مصرانه بر روی این حقیقت تأکید می کند که ایران با ارائه نامزدی خود در انتخابات شورای حقوق بشر سال 2006 متعهد شده "بالاترین سطح استانداردها را در ارتقاء و حمایت از مقوله حقوق بشر رعایت و حفظ کند". قابل ذکر است که ایران مصرانه روی این نکته تأکید نمود ه است که "تلاش هایی را به طور مستمر در زمینه حفظ شئونات انسانی و ارتقاء و حمایت از مقوله حقوق بشر و آزادی های اصلی انجام خواهد داد". برنامه نظارت به منظور اطمینان بخشیدن به واقعیت ادامه این تلاش ها، از جمهوری اسلامی ایران می خواهد تا براساس عهدنامه های بین المللی حقوق بشر عمل کند.
*****
-
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ