سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۲۶

سه شنبه: 26/8/1385
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد سه شنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آقای موسوی خواسته اکثریت ملت را از اقلیت پیرامون خویش مجزا کنید
جناب آقای میر حسین موسوی، روزگذشته (دوشنبه) مطلبی به نقل از "تغییر" در سایت خویش انتشار داده اید که با ظرافت و زرنگی خاصی تلاش کرده اید ضمن بهره برداری از نظریه "تغییر" به سود خویش، چنین وانمود نمایید که محبوبیت و مقبولیت شما "ایران شمول" است و آنچه سایت تغییر انتشار داده خواسته هفتاد میلیون ایرانی و رای اعتماد آنان به نظریات شما می باشد. ما پیش از آن که پاسخ خویش به این تفکر اشتباه شما را بنویسیم، ابتدا مطلب درج شده در سایت موج سبز را می آوریم:
---
وقتی رضا پهلوی هم برای جنبش سبز تعیین تکلیف می‌کند
رضا پهلوی در جدیدترین اظهار نظرش ضمن دعوت از عوامل نفوذی خود برای ایجاد اخلال در جنبش سبز مردمی، خواستار تحریم های شدیدتر سازمان ملل علیه ملت ایران شد.
به گزارش تغییر، گروه های خارج نشین طرد شده که در چند ماه اخیر تمامی تلاش خود را جهت راه یافتن به جنبش سبز مردمی داشته اند، برای یافتن اعتبار اقدام به بیان اظهارنظرها و راه حل های ساختارشکنانه و ضد مردمی، قصد منحرف کردن مسیر اصلی جنبش سبز را دارند. اخیرا هم سران سازمان مجاهدین خلق هم ضمن ابراز دلسوزی، اظهارنظرهای مشابهی داشته اند.این در حالی است که سران اصلاح طلب بارها تاکید داشته اند که جنبش سبز مردمی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد و خواستار بازگشت به اجرای صحیح و ظرفیت های واقعی قانون اساسی هستند.
--
و اما پاسخ ما به نوشته "تغییر" و نتیجه گیری شما:
ما بدون هیچگونه جهت گیری خاصی بسود هر شخصی، نخست این مطلب را تکرار می کنیم که جنبش همبستگی دانشجویان ایران خواستار دموکراسی و مردم سالاری در میهن است که چنین خواسته ای در یک سیستم دینی و مذهبی، بخصوص اگر این دین اسلام ناب محمدی باشد عملی نیست زیرا همانگونه که همگان می دانند این اسلام ناب محمدی یکهزارو چهارصد و اندی سال پیش با زور شمشیر و خونریزی به دنیا تحمیل گردید که همان روند پیامبر اکرم و اعظم و .. و ... کماکان ادامه دارد. دوم این که برخلاف نوشته "تغییر" و همچنین تعبیر شما، در میان همان گروه های بقول شمایان خارج نشین انسان های وارسته و سیاستمدارانی زندگی می کنند که مانند ما، جدا از هرگونه "شخص، یا فرقه گرایی" قلبهایشان خیلی بیشتر از شمایان برای این میهن شرحه شرحه شده می تپد و عاشق میهن و هم میهنان خویش هستند.
اما در مورد اشاره "تغییر" و تایید شما در مورد هدف و پویش جنبش سبز مردمی، بشما یادآوری می نماییم که ملت ما هیچگاه جنایات و ظلم و ستم ملایان گرگ صفت و رژیم خونخوار آخوندی را فراموش نکرده اند و نمی کنند. جنایاتی که شما نیز به در آن سهیم بوده اید و در دوران سیاه نخست وزیری شما (شاید نه به شدت امروز) نیز بطور سیستماتیک بر جامعه تحمیل گردید.
جناب آقای موسوی دستان شما نیز چون دستهای آلوده رهبرتان تا مِرفق به خون این ملت بیگناه و بی پناه آغشته است بنابراین، اگر به مقتضای موقعیت و فقط به نیت جلوگیری از تقلب انتصابات، در برهه ای از زمان گروهی در خیابانها فریاد کشیدند "یا حسین - میرحسین" این بدان معنا نیست که شما مقبولیتی همه گیر و ایران شمول دارید.
ما خوب میدانیم که شما تلاش دارید به گونه ای هم ملت را هنوز در فریب و سرگردانی نگهدارید و هم به اربابان خود یعنی "سیدعلی گدای" قاتل و سران قلدر و قلتشن سپاه مزدوران بفهمانید که پیرو نظام "ولایت وقیح" هستید که این مطلب تازه ای نیست زیرا همگان و یا اکثریت ملت هفتاد میلیونی این حقیقت را می دانند اما نکته اینجاست که آیا شما کر و کور هستید یا خودتان را به نادانی زده اید..؟
ملت یک صدا فریاد میزنند "مرگ بر خامنه ای" و یا "مرگ بر جمهوری اسلامی"....! آیا اینهمه فریادها، شعارها و نفرین ها و ضجه ها را نمی شنوید و یا اینهمه شعارهای کوبنده بر درودیوار سرتاسر میهن را نمی بینید؟
ملت ایران جمهوری ملایان و "ولایت وقیح" نمی خواهد و به کمتر از سرنگونی این نظام رسوا و اشغالگر رضایت نمی دهد. بنابراین برای آن که شاید در آینده، پس از فرستادن این رژیم رسوا به زباله دان تاریخ و یا قعر چاه توالت، هنوز جایی برایتان در این جامعه باقی بماند، بهتر است که دست از دو دوزه بازی برداشته و حساب اکثریت را با اقلیت اطرافیان خویش یک کاسه ننمایید.
در خاتمه شعاری را که مدت هاست مردم برای آقای "اوباما" سر میدهند، ما در مورد شما نیز بکار می بریم و می نویسیم:
"آقای میرحسین موسوی، یا با اونا یا با ما..."
انتخاب با شماست.....!!!!!
*****
زندگی نامه قربانی جدید رژیم پلید، دکتر رامین پوراندرجانی

رامین پوراندرجانی 19 خرداد سال 62 در تبریز متولد شد. سال 1373 در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پذیرفته شد و 7 سال در آن جا مشغول به تحصیل بود. در سال 1380 در رشته پزشکی دانشگاه اردبیل با رتبه 1069 کشوری پذیرفته شد. سپس به دانشگاه تبریز انتقال یافت و در سال 1387 فارغ‌التحصیل شد. از سوابق و افتخارات وی می‌توان به کسب رتبه اول در شعر دانش‌آموزی سال 75، رتبه اول استانی جشنواره خوارزمی سال 1378، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های دانش‌آموزان سمپاد تبریز در سال 1378، تسلط به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی و ارائه چندین مقاله علمی پژوهشی اشاره کرد.
خدمت سربازی
سال 1387 و پس از فراغت از تحصیل به خدمت سربازی اعزام و به عنوان پزشک وظیفه نیروی انتظامی در بهداری فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ (فاتب) در میدان انقلاب مشغول به انجام وظیفه شد. وی سپس در فروردین 1388 به مدت 1 ماه به بهداری ناجا در منطقه مرزی سیستان و بلوچستان اعزام شد. دکتر پوراندرجانی پس از بازگشت به تهران به عنوان پزشک وظیفه یک روز در هفته در ساعات اداری به بازداشتگاه کهریزک اعزام می‌‌شد. در حوادث پس از انتخابات نیز 4 بار به آن جا اعزام شد و تحت حفاظت به معاینه بیماران و نوشتن دستورات دارویی پرداخت، اما اجرای دستورات پزشکی بر عهده مسئولین بازداشتگاه و بهیار همراه قرار داشت که کشیک 24 ساعته بازداشتگاه بوده‌اند.
شروع ماجرا
پس از حوادث انتخابات و درحالی که وی پزشک سرباز وظیفه بوده دکتر پوراندرجانی 4 بار به بازداشتگاه کهریزک اعزام شد و به معاینه و تجویز دارو برای بازداشت‌شدگان پرداخت. اما شهادت امیر جوادی‌فر روند قضایا را دگرگون ساخت و در ادامه شهادت محسن روح‌الامینی و افراد پس از آن، ابعاد مسئله را گسترده‌تر کرد و رفتار نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را در پرونده‌ای آشکار کرد که رهایی از آن به سادگی امکان پذیر نبود و نیازمند تمهیدات ویژه‌ای می نمود.
چنانکه بخشی از این تمهیدات، وعده برخورد با عوامل شکنجه و مرگ بازداشت‌شدگان کهریزک و در عمل قربانی کردن و بدنام کردن ضعیف‌ترین و بی‌پشتوانه‌ترین افراد مرتبط در نیروی انتظامی بوده است و چه کسی بهتر از یک پزشک سرباز وظیفه که با اتهام قصور پزشکی میتوانست عامل تبرئه متهمان اصلی و اقناع افکار عمومی گردد.
این اتهامات اما در تناقض با گزارش «پزشکی قانونی» مبنی بر فوت قربانیان کهریزک بر اثر اصابت جسم سخت به سر و نبود بیماری قبلی از جمله مننژیت در بازداشت‌شدگان بود که این موارد از سوی دکتر جوادی‌فر، پدر شهید امیر جوادی‌فر از قربانیان کهریزک نیز مورد تایید قرار گرفته است. همین گزارش‌ها و تاییدات به مانعی محکم در برابر پروژه قربانی‌سازی و منحرف‌کردن پرونده کهریزک تبدیل شد و آغازی شد بر افزایش شدید فشارها و تهدیدات گسترده بر دکتر پوراندرجانی که قبلا نیز در برابر تهدیدات نمایندگان قضایی برای اعلام و امضا وجود مننژیت در شهدای کهریزک مقاومت کرده بود.
ایست قلبی، خودکشی یا قتل..؟
درباره علل مرگ دکتر پوراندرجانی موارد مختلفی گفته می‌شود. متاسفانه به دلیل خفقان خبری و پاسخگو نبودن مراجع مسئول، هنوز رسیدن به یقین درباره علت اصلی مرگ وی ممکن نیست، اما از طریق برخی شواهد و سوابق تاحدودی می توان برخی موارد را با احتمال بیشتری پذیرفت یا رد کرد.
علت مرگ وی توسط بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ (محل خدمت دکتر پوراندرجانی)، ایست قلبی در خواب و در خوابگاه خود در بهداری نیروی انتظامی اعلام شده است. اما نبود سابقه بیماری قلبی، عدم فعالیت شدید جسمی در زمان مرگ، جوانی - سن 26 سال، عدم مصرف دخانیات و شخصیت آرام و بدون استرس وی این احتمال را از نظر کارشناسان پزشکی تقریبا غیرممکن می‌کند.
از طرف دیگر احتمال خودکشی نیز با توجه به روحیه تسلیم ناپذیر وی، اعتقادات مذهبی، وابستگی عاطفی و احساس مسئولیت دربرابر جامعه و خانواده و مکالمات شب قبل از حادثه با خانواده و دوستان که همگی حاکی از سلامت و روحیه خوب وی بوده است کاملا دور از واقعیت می‌نماید‌.
برخی موارد پس از مرگ نیز بر ابهام نحوه درگذشت دکتر پوراندرجانی می‌افزاید. از جمله انجام کلیه مراحل غسل و کفن‌کردن در تهران بدون حضور خانواده، انتقال جسد تحت تدابیر امنیتی به تبریز، عدم اجازه تعویض کفن به خانواده در تبریز، انجام مراسم دفن در فضایی امنیتی و تحت نظارت شدید مامورین انتظامی مواردی هستند که سوالاتی جدی و بدون پاسخی را ایجاد می‌کنند.
شاید نتیجه کالبدشکافی و اعلام نظر صحیح و صریح پزشکی قانونی بتواند بخش‌هایی از ابهام مرگ ناباورانه فردی در این موقعیت حساس را بزداید.
سخنرانی دکتر رامین پوراندرجانی در جشن فارغ التحصیلی اش

*****
ادامه فضای امنیتی در دانشگاه شیراز و بی‌خبری از وضعیت بازداشت‌شدگان

با برگزاری مراسم 13 آبان در دانشگاه شیراز و حضور گسترده ی مردم و دانشجویان در تظاهرات اعتراضی، شرایط در دانشگاه شیراز به شدت امنیتی شده است.
به گزارش خبرنامه اميركبير حراست دانشگاه شیراز با احضار صدها دانشجو آنها را تهدید کرده تا در مراسم 16 آذر شرکت نکنند. مسئولین حراست با اشاره به اینکه "نمی خواهیم در 16 آذر هیچ صدایی بلند شود" دانشجویان را تهدید به برخوردهاي شديد انضباطي در صورت شركت در مراسم 16 آذر می کنند. از سوی دیگر کمیته انضباطی دانشگاه ده ها دانشجو را به اتهام شرکت در مراسم 13 آبان احضار کرده است. این در حالی است که دانشجویان شرکت کننده در این مراسم با هجوم نیروهای لباس شخصی به داخل دانشگاه مواجه شده و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند اما مسئولین دانشگاه شیراز نسبت به این حمله به دانشگاه و دانشجويان هیچ واکنشی نشان ندادند. نکته جالب توجه در احضارهای جدید کمیته انضباطی ، احضار مجدد چند دانشجوی بلا تکلیف این دانشگاه است. آلما رنجبر، عبدالجلیل رضایی،هادی الم لی، حمدالله نامجو، اسماعیل جلیل وند، نوید غفاری و ... در حالی بار دیگر به کمیته انضباطی احضار شدند که به دلیل ارجاع پرونده شان به کمیته انضباطی وزارت علوم به صورت غیرقانونی به دانشگاه ممنوع الورود شده اند. اتهام این دانشجویان شرکت در تظاهرات پس از انتخابات بوده است. این در حالی است که این دانشجویان ترم پیش، محروم از تحصیل بوده و در شیراز حضور نداشته اند. شنیده ها حاکی از افزایش فشار بر دانشجویان دانشگاه شیراز،برای جلوگیری از برگزای مراسم 16 آذر در این دانشگاه است. بی خبری از وضعیت دانشجویان بازداشتی پس از برگزاری مراسم 13 آبان در دانشگاه شیراز و حمله ی نیروهای امنیتی و لباس شخصی به داخل دانشگاه و بازداشت بیش از 20 دانشجو، همچنان تعدادی از دانشجویان بازداشتی این دانشگاه در بلا تکلیفی به سر می برند. در حالی که هفته ی گذشته دادستان شیراز از برگزاری دادگاه این دانشجویان در روز یکشنبه 24 آبان خبر داده بود، تشكيل دادگاه به تعویق افتاده و به روز سه شنبه و پنج شنبه ی این هفته موکول شد. شنیده ها حاکی از آن است که این دانشجویان تا 16 آذر در بازداشت خواهند ماند. لازم به ذکر است دانشجویان بازداشتی دانشگاه شیراز در زندان مخوف عادل آباد شيراز نگهداری می شوند. به گزارش خبرنامه اميركبير بیش از 10 تن از دانشجویان دانشگاه شیراز نیز در بازداشت اداره ی اطلاعات به سر می برند و از وضعیت آن ها هيچ اطلاعی در دست نیست. در میان این دانشجویان کاظم رضایی از فعالین شناخته شده دانشگاه شیراز که در روز 13 آبان بازداشت شد، از دوشنبه ی هفته ی گذشته در اعتصاب غذا به سر می برد و از لحاظ جسمی در وضعیت وخيمي قرار دارد. در آخرين مورد از بازداشت دانشجويان دانشگاه شيراز یحیی طاووسی که برای پیگیری وضعیت کاظم رضایی به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود،توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک 100 منتقل شده است. همچنین علی صالح پور دیگر دانشجوی دانشگاه شیراز که توسط حراست دانشگاه احضار شده بود، پس از مراجعه به این نهاد بازداشت و به اداره ی اطلاعات تحویل داده شد. علی صالح پور پیش از این و در اتفاقات پس از انتخابات 2 بار بازداشت شده بود. لازم به یادآوی است که از وضعیت هیچ یک از این دانشجویان اطلاعی در دست نیست.

*****
جمهوری سکوت
نوشته‌ای از ژان پل سارتر
"ما هيچ وقت به اندازه دوران اشغال توسط آلمان‌ها آزاد نبوده‌ايم. ما همه حقوقمان و در درجه نخست حق بيان را ازدست داده بوديم. هر روز، رو دررو، به ما توهين می‌شد و بايد سكوت می‌كرديم؛ ما را دسته دسته تبعيد می‌كردند، به نام كارگر، يهودی و زندانی سياسی؛ هر جايی، روِی ديوارها، در روزنامه‌ها و بر رو‌ی پرده سينما، آن تصوير بی‌روح و دل به هم‌زنی را می‌ديديم كه جباران می‌خواستند از خودمان به خوردمان بدهند و، به خاطر همه اين‌ها، ما آزاد بوديم."
از آن جایی كه به نظر می‌رسید زهر نازی در ذهن ما رخنه كرده است، هر اندیشه صحیحی یك پیروزی به شمار می‌آمد؛ از آن جایی كه یك پلیس تمام عیار در پی آن بود كه ساكتمان نگه دارد، هر سخنی اعلام دوباره اصولمان محسوب می‌شد؛ از آن جایی كه ما را به دام انداخته بودند، هر حركت ما ارزش یك تعهد را می‌یافت. اوضاع و احوال غالباً دهشتناك مبارزه ما‌، نهایتاً این امكان را برایمان فراهم می‌آورد كه، بدون نقاب و بدون حجاب، آن وضعیت بی‌قرار كننده و تحمل ناپذیری را زندگی كنیم كه شرایط انسانی می‌خوانندش.
تبعید، اسارت و علی‌الخصوص مرگ (كه از مواجهه با آن در دوران‌های خوش‌تر شانه خالی می‌كنیم) دغدغه دائمی ما می‌شد. می‌آموختیم كه این‌ها نه اتفاقات قابل اجتنابند و نه حتی تهدیدات همیشگی و ظاهری: این‌ها سهم ما، سرنوشت ما و اساسا واقعیت ما به مثابه انسان است؛ هر لحظه از زندگی‌مان تعبیر كامل این عبارت پیش پا افتاده بود: "انسان فانی است" و هر تصمیمی كه هریك از ما برای خود می‌گرفت تصمیمی معتبر به حساب می‌آمد چرا كه رو در روی مرگ گرفته می‌شد، چرا كه هر بار می‌توانست به صورت "مرگ بهتر است تا..." بیان شود.
من در این جا روی سخنم آن دسته سرآمد از ما نیست كه در نهضت مقاومت بودند، بلكه همه آن فرانسویانی است كه در هر ساعت شبانه روز در این چهار سال گفتند نه! اما سبعیت دشمن هریك از ما را به منتهی الیه این طیف سوق داد و از خودمان سؤالاتی را پرسیدیم كه كسی از خود در زمان صلح نمی‌پرسد؛ هریك از آن‌هایی بین ما كه از جزئیات مقاومت اطلاع داشتند - و كدام فرانسوی دست كم یك بار در این موقعیت قرار نگرفته بود؟ - با اضطراب از خود می‌پرسیدند: "آیا اگر شكنجه شوم، تاب می‌آورم؟"
به این ترتیب پایه‌ای‌ترین پرسش آزادی مطرح می‌شد و ما مشرف به ژ‍رفترین معرفتی بودیم كه انسان می‌تواند از خودش داشته باشد. چرا كه راز انسان عقده اودیپ یا عقده حقارت نیست، بلكه حد آزادی خویش است، توانایی وی در مقاومت در مقابل مصیبت و مرگ است. شرایط كوشش كسانی كه درگیر فعالیت‌های زیرزمینی بودند برایشان تجربه جدیدی فراهم آورد؛ آن‌ها مانند سربازان در روز روشن نمی‌جنگیدند. آن‌ها تنها به دام می‌افتادند و در تنهایی در بند می‌شدند.
بی‌یار و یاور و بی‌دوست و رفیق مقاومت می‌كردند، تنها و برهنه پیش روی جلادانی قرار می‌گرفتند كه صورتشان تراشیده بود، خوب خورده و خوب پوشیده بودند و بر جسم بی‌نوای آن‌ها می‌خندیدند، شكنجه‌گرانی كه وجدان بی مشكل و قدرت اجتماعی‌شان ایشان را محق جلوه می‌داد. تنها، بدون دستی محبت‌آمیز یا كلامی تشویق كننده. به هر حال، در بن تنهایی‌شان، داشتند از دیگران حمایت می‌كردند، همه دیگران، همه رفقای آن‌ها در نهضت مقاومت. یك كلمه كافی بود كه ده‌ها و صدها دستگیری دیگر رخ دهد. مسئولیت تمام عیار در تنهایی تمام عیار - آیا این همان تعریف آزادی ما نیست؟
این محرومیت، این تنهایی، این مخاطره عظیم برای همه یكسان بود. برای رهبران و افراد آن‌ها؛ مجازات برای كسانی كه پیغام‌ها را می‌رساندند، بی‌آن كه بدانند محتوای آن‌ها چیست و برای كسانی كه كل نهضت مقاومت را فرماندهی می‌كردند یكسان بود؛ اسارت، تبعید و مرگ. هیچ ارتشی در جهان وجود ندارد كه خطر برای فرمانده كل آن با یك سرجوخه چنین یكسان باشد و برای همین نهضت مقاومت یك جمهوری راستین بود؛ سرباز و فرمانده در معرض همان خطر، همان طردشدگی، همان مسئولیت تمام عیار و همان آزادی مطلق درون این نظام بودند.
به این ترتیب، در خون و تیرگی قوی‌ترین جمهوری‌ها بنا شد. هر یك از شهروندان این جمهوری می‌دانست كه مدیون همه دیگر است و فقط می‌تواند بر خودش تكیه كند؛ هر كدام از آن‌ها در تنهایی‌اش به نقش تاریخی خود واقف بود. هر یك از آن‌ها، در مقابله با جباران، پای قراردادی آزادانه و غیرقابل فسخ با خود ایستاده بود‌ و با انتخاب آزادانه خود، آزادی را برای همه انتخاب می‌كرد. این جمهوری بدون نهادها، بدون ارتش و بدون پلیس چیزی بود كه هر فرانسوی می‌بایست در هر لحظه به دست می‌آورد و بر آن علیه نازیسم شهادت می‌داد. كسی در وظیفه‌اش در نماند.
ما امروز در آستانه جمهوری دیگری هستیم: باشد كه این جمهوری كه در روشنی روز برپا می‌شود فضایل تلخ آن جمهوری شب و سكوت را حفظ كند.
*****
اقدام عجیب در یک انتصاب

مهر: وزیر بازرگانی در حالی کاظم اکبرپور را به عنوان مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی منصوب کرده که با حکم مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز عباس قلی زاده به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شده است.در حالی که هنوز اعتراضهای وزارت بازرگانی، اتاقهای بازرگانی و تعاون ایران درباره واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح ( ساتا) بابت رد دیون دولت ادامه دارد، امروز در اقدامی عجیب و قابل تامل، وزارت بازرگانی و ساتا در احکام جداگانه ای دو رئیس برای این نمایشگاه تعیین کردند.روابط عمومی شرکت سهام نمایشگاه بین المللی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: عباس قلی زاده به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.
در این اطلاعیه آمده است: طی حکمی از سوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) مهندس عباس قلی زاده را از تاریخ 2/8/88 به مدت 3 سال به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.در انتهای این حکم سرتیپ پاسدار حسین دقیقی خواستار ارتقای جایگاه شرکت همراه با برنامه ریزی همه جانبه و مدبرانه در زمینه توسعه حضور بنگاههای اقتصادی کشور عزیزمان در بازارهای جهانی شد.
این در حالی است که وزیر بازرگانی نیز در حکمی کاظم اکبرپوررا به عنوان عضو هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران" منصوب کرده است.در این حکم آمده است: "با عنایت به شایستگی، تعهد و صلاحیتهای علمی و عملی و تجارب ارزشمند جنابعالی و به استناد بند (1) مصوبه مورخ 23/8/88 مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده، به موجب این حکم برای مدت دو سال به عنوان " عضو هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران" منصوب می شوید." در این حکم آمده است: "انتظار دارم بر پایه چهار محور" عدالت گستری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و تعالی و پیشرفت مادی و معنوی" ضمن رعایت کامل قوانین و مقررات با تلاش و کوشش نسبت به برنامه ریزی و نظارت صحیح و اصولی علی الخصوص فرآیند برگزاری نمایشگاههای تخصصی به منظور توسعه صادرات، همکاری با اتحادیه های نمایشگاهی و معرفی دستاوردها و تولیدات داخلی اقدام لازم را به عمل آورید."
در این میان، حمید رضا اسکندری عضو هیئت مدیره شرکت سهامی نمایشگاهها نقطه نظرات و سیاستهای کلی ساتا را در خصوص برگزاری نمایشگاهها و برنامه های آتی اعلام کرد و یادآور شد: بر اساس مصوبه مورخه 27/2/88 شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی رسما به ساتا واگذار و 5 درصد از سهام آن نیز به کارکنان این شرکت اختصاص یافته است.
وی گفت: به زودی طرحهای ساتا در خصوص بهبود روند و توسعه نمایشگاهها اعلام خواهد شد.این در حالی است که دبیر کل اتاق تعاون ایران و عضو شورای عالی اصل 44 قانون اساسی واگذاری نمایشگاه بین المللی از سوی دولت به عنوان رد دیون را فقط توجیه قانونی و غیر قابل قبول دانسته است.همچنین اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خواستار ابطال واگذاری نمایشگاه بین‌المللی تهران به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به دلیل تعارض با اصل 44 قانون اساسی شده است.در همین حال، هیئت نمایندگان اتاق ایران، مصوبه ای از تصویب گذارنده است که براساس آن، هیئت رئیسه اتاق ایران، موظف به پیگیری واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران به بخش خصوصی شده است.
*****
آزادی متجاوزان به زن جوان ظرف چندساعت!
5 شرور سابقه‌دار كه پس از ربودن یك زن جوان، او را در بیابان‌های اطراف تهران مورد آزار و اذیت قرار داده بودند دستگیر ، اما پس از انتقال به دادسرا آزاد شدند.یك منبع آگاه با اعلا‌م این خبر گفت :، روز جمعه ماموران پاسگاه انتظامی 211 قلعه‌نو حوالی باقرشهر هنگام گشتزنی در بیابان‌های منطقه با مشاهده زن جوانی كه هراسان در حال فرار بود به تحقیق از وی پرداختند كه معلوم شد او 2 ساعت پیش وقتی به قصد عزیمت به منزل خود سوار یك خودروی مسافربر شخصی شده، 2 سرنشین خودرو با تهدید چاقو او را به بیابان‌‌های منطقه منتقل كرده و در این محل 3 نفر دیگر نیز به آنها ملحق شده و همگی زن جوان را مورد آزار و اذیت قرار داده و پول‌ها و طلاهای او را نیز به سرقت برده‌اند.
به دنبال این اظهارات تكاندهنده، ماموران با به دست آوردن نشانی‌ تبهكاران، دقایقی بعد یكی از متهمان به نام محسن را كه در حال فرار از منطقه بود، دستگیر كردند.به گفته منبع مذكور،با شناسایی این مجرم شرور از سوی زن شاكی، پرونده‌ای در این ارتباط تشكیل و به دادگاه كیفری ارسال شد.دستور تحقیقات تكمیلی نیز در دادسرای كهریزك صادر و پرونده به دستور دادرس یكی از شعبه های قضایی برای شناسایی و دستگیری دیگر تبهكاران فراری به پایگاه نهم پلیس آگاهی ارجاع شد.
مجرمان سابقه‌دار
با بررسی و تحقیق در خصوص این پرونده از سوی كارآگاهان پایگاه نهم پلیس آگاهی، ابتدا تحقیق از محسن (متهم دستگیر شده) آغاز شد كه وی گفت من و دوستانم زن جوان را به بیابان برده و در آنجا مورد آزار و اذیت قرار دادیم.
با اعتراف متهم و شناسایی همدستان وی، ماموران پلیس در اقدامی ضربتی 4 متهم دیگر این پرونده به نام‌های ماشاءالله (سارق سابقه‌دار كیف‌قاپ)، محمد (سارق و شرور سابقه‌دار)، حسن (شرور سابقه‌دار) و داوود را در مخفیگاه‌های خود دستگیر كردند.
منبع آگاه اعلام داشت : با دستگیری تبهكاران و اعتراف صریح آنها به جرم شیطانی، آنان پس از انتقال به شعبه ... كهریزك تحت بازجویی قرار گرفتند اما 4 نفر از آنان به نام‌های ماشاءالله، داوود، محمد و حسن با تشخیص دادرس شعبه بدون قید و شرط آزاد شدند و فقط یكی از متهمان به بازداشتگاه منتقل شد كه او نیز با پرداخت 20 میلیون تومان به یك وكیل و ارائه كپی كارت ملی، زمینه آزادی خویش را فراهم ساخت و بلافاصله، بازداشتگاه را ترك كرد.
*****
حمله ایرنا به رییس مجلس بخاطر كوچك زاده
خبرگزاری جمهوری اسلامی كه از روز گذشته رییس مجلس شورای اسلامی را بدلیل وارد ندانستن تذكر كوچك زاده هدف حملات شدید قرار داده است در گزارشی مدعی شد اگر لاریجانی رییس جمهور می شد با منتقدان بدتر از شرایط فعلی برخورد می كرد.
ایرنا نوشت: رفتار دیروز علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی و ممانعت از مطرح شدن انتقاد برخی نمایندگان از نحوه مخالفت ها با صادق محصولی، به خوبی نشان داد كه وی از آستانه تحمل اندكی برخوردار بوده كه این مسئله، تردیدهای جدی در میان نخبگان سیاسی برای واگذاردن سایر مناصب مدیریتی به وی وارد كرده است.
جلسه بررسی صلاحیت حمیدرضا حاجی بابایی،‌ صادق محصولی و مجید نامجو برای تصدی وزارتخانه های آموزش و پرورش، ‌رفاه و تأمین اجتماعی و نیرو و اخذ رأی اعتماد، در حالی روز گذشته در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به پایان رسید كه واكنش علی اردشیر لاریجانی به تذكر آیین نامه ای مهدی كوچك زاده، گوشه هایی دیگر از زوایای شخصیتی رییس مجلس را نمایان ساخت به نحوی كه بر تردیدهای نخبگان سیاسی مبنی بر واگذاردن سایر مناصب اجرایی به وی افزود. هرچند صادق محصولی توانسته بود در 28 آبان سال گذشته، از مجموع 273 نماینده حاضر در جلسه، رأی اعتماد 138 نفر از بهارستان نشینان را برای ورود به ساختمان بلند خیابان فاطمی كسب كند اما این بار، این علی مطهری بود كه مدیریت محصولی در انتخابات ریاست جمهوری دهم را زیر سؤال برد و از «ثروت هنگفت» وی سخن به میان آورد.
با وجود اینكه یونس اسدی نماینده مشگین‌شهر نیز به مخالفت با وزارت محصولی برخواسته بود اما نوع استدلالات مطهری در مخالفت با وزیر پیشنهادی رفاه و تأمین اجتماعی به گونه ای بود كه بسیاری از نمایندگان با فریاد « دو‌ - دو » مخالفت خود را با نطق‌ وی بیان كردند و به استناد بند 11 ماده 23 ‌در تذكرهایی نیز خواستار واكنش رییس مجلس به تهمت‌هایی شدند كه مطهری و مهدی سنایی به صادق محصولی وارد كرده بودند. با این وجود، آنچه جلسه رأی اعتماد دیروز را برجسته كرده رفتار رییس مجلس نسبت به تذكراتی بود كه به اظهارات خلاف عرف نمایندگان مردم تهران و نهاوند و حاشیه روی آنها و تكرار ادعاهای پیشین صورت گرفت. در حقیقت، اقدام لاریجانی در قطع میكروفن سلیمان ذاكر و سپس، كوچك زاده و بیان این جمله كه « صحبت‌های شما قابل شنیدن نیست به همین دلیل میكروفن خود به خود قطع می‌شود » نشاندهنده آستانه اندك لاریجانی در استماع انتقاد از نوع مدیریت جلسات مجلس شورای اسلامی است.
اگرچه پیش از این نیز برخی نمایندگان بر اساس ماده 25 آیین‌نامه داخلی مجلس نسبت به كیفیت اداره جلسات و نحوه ایفای وظایف رئیس اعتراضاتی داشته و طرح بی‌كفایتی نماینده قم برای عهده‌داری سكانداری بهارستان را مطرح كرده بودند لیكن دفاع تمام قد لاریجانی از اظهارات علی مطهری و وارد كردن اتهاماتی چون نگاه كوچك زاده به « برخی مسائل جناحی» ؛ نقطه اوج نقص مدیریتی رییس پیشین سازمان صدا و سیما محسوب می شود. اذهان عمومی رفتارهای لاریجانی به ویژه انتقادهای ناروای وی به رییس دولت نهم در زمان بودجه‌نویسی و حذف هدفمند كردن یارانه و نامه‌نگاری های وی به احمدی‌نژاد را از یاد نبرده است. بنابراین دور از انتظار نیست كه ادعا كنیم در صورتی كه لاریجانی سكانداری قوه مجریه را به عهده می گرفت، به عنوان شخص اول اجرایی كشور با این روحیه و منش رفتاری، شدیدترین برخوردها را با منتقدان دولت صورت می داده است. با این وصف، جامعه ایرانی شاهد ظهور تناقضاتی بود كه "هوای تازه" وعده داده شده، در عمل به صحنه جدال هایی منتهی می شد كه رییس "دولت مدرن" بازیگر اصلی آن بود. علی لاریجانی باید توجه داشته باشد كه ورود به بهارستان منوط به جلب اعتماد مردم و عدم سوء استفاده از آن جایگاه و منزلت است و به همین مناسبت، شأن ریاست قوه مقننه نیز اقتضا می كند كه تكیه زننده بر آن، به دور از وابستگی های سیاسی و تعلقات سببی، خانه ملت را اداره كند.
*****
صدای بزرگترین افتتاح انتخاباتی هم درآمد

با وجود گذشت 160 روز از افتتاح رسمی طرح تزریق گاز آغاجاری به عنوان بزرگترین طرح تزریق گاز خاورمیانه، به دلایل مختلف هنوز این پروژه ملی در مدار بهره برداری قرار نگرفته است و گویا این افتتاح كه 4 روز قبل از انتخابات انجام شده هم نمایشی بوده است.
به گزارش خبرنگار مهر، تزریق روزانه 2 میلیارد فوت مكعب گاز فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی به مخزن آغاجاری برای دستیابی به 2 میلیارد بشكه نفت بیشتر، افزایش برداشت و جلوگیری از كاهش فشار مخزن و بالا بردن تولید تا سقف 300 هزار بشكه در روز از مهمترین اهداف راه‌اندازی طرح تزریق گاز به چاههای نفتی آغاجاری است.
شركت ملی نفت ایران برای اجرایی كردن این طرح ملی ساخت ایستگاه تزریق گاز، حفاری 19حلقه چاه تزریق جدید، سه حلقه چاه تعمیری در بخش بالادستی و خط لوله پنجم سراسری به طول 504 كیلومتر و 3 ایستگاه تقویت فشار گاز را در برنامه خود گنجانده بود.
اما هم اكنون با وجود گذشت 160 روز از افتتاح رسمی(18 خرداد ماه 1388) این طرح ملی به دلایل مختلف امكان بهره برداری از آن فراهم نشده است.
دلایل به بهره برداری نرسیدن طرح تزریق گاز آغاجاری
به گزارش مهر، مسئولان شركت نفت در مراسم افتتاحیه این طرح ملی به دلیل آماده نبودن خط لوله پنجم سراسری (خط لوله انتقال گاز ترش) و عدم امكان انتقال گاز فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی با انجام یك عملیات هات تپ (Hot Tap) و گرفتن انشعابی از خط لوله ششم سراسری اقدام به افتتاح آن با گاز شیرین شده كردند.
بر اساس اعلام مسئولان شركت ملی گاز، هم اكنون ساخت خط لوله پنجم سراسری و 3 تاسیسات تقویت فشار گاز آن به پایان رسیده به طوری كه امكان انتقال گازهای ترش فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی به مخزن نفتی آغاجاری فراهم شده است.
با وجود آماده بودن خط لوله پنجم سراسری اما هنوز درباره واگذاری مدیریت و راهبری این خط لوله به دلیل پایین بودن ایمنی انتقال گاز ترش (وجود 4500 پی پی ام گوگرد در گاز) ما بین مسئولان شركت ملی نفت و گاز اختلاف نظر وجود دارد به طوری كه هیچ كدام از دو طرف حاضر به پذیرش ریسك مدیریت این خط لوله نیستند.
از سوی دیگر، یكی از مسئولان شركت ملی نفت اخیرا اعلام كرده است: یكی از دلایل تعویق در بهره برداری از طرح تزریق گاز آغاجاری آماده نبودن تاسیسات سرچاهی و تزریقی این پروژه در منطقه آغاجاری است.
این مقام مسئول تاخیر در تكمیل طرح توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی را یكی دیگر از دلایل تاخیر در راه اندازی طرح تزریق گاز آغاجاری عنوان كرده و یادآور شده است: از سال گذشته تاكنون گاز تولیدی فازهای 6 تا 8 برای استفاده در شبكه داخلی به پالایشگاههای فاز 9 و 10 پارس جنوبی منتقل شده و عملا گازی برای تزریق به آغاجاری باقی نمانده است.
این در حالی است كه طرح توسعه فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی هم برای تولید روزانه 104 میلیون متر مكعب پس از گذشت یكسال از افتتاح این طرح در 30 مهر ماه سالجاری تكمیل شده است.
پیش بینی می شود با توجه به رشد مصرف گاز در بخشهای خانگی و تجاری در ماههای باقیمانده از سال و عدم امكان تولید گاز از فازهای 9 و 10 پارس جنوبی، باز هم براساس روال ماههای اخیر گازهای ترش فازهای 6 تا 8 پس از شیرین سازی به شبكه خانگی تزریق شود.
اظهار نظر مسئولان در مورد دلایل تاخیر
ناجی سعدونی مدیرعامل شركت مهندسی و توسعه نفت (مجری طرح) اردیبهشت ماه امسال در جمع خبرنگاران با بیان اینكه افتتاح این طرح با تزریق روزانه 500 میلیون فوت مكعب گاز آغاز می شود، گفته بود: تا پایان تابستان تزریق به 22 حلقه چاه تكمیل و به روزانه 2 میلیارد فوت مكعب می رسد.
اما پس از گذشت 126 روز از افتتاح طرح تزریق گاز آغاجاری، سیف الله جشن ساز مدیرعامل شركت ملی نفت 20 مهر ماه امسال در گزارشی به وزیر نفت با اشاره به تاخیر در تزریق گاز پارس جنوبی به مخازن نفتی آغاجاری، گفته بود: آماده نبودن خط لوله پنجم سراسری عامل تاخیر ایجاد شده در تزریق گازهای پارس جنوبی به مخزن آغاجاری است.
این معاون وزیر نفت با بیان اینكه هم اكنون آمادگی تحویل روزانه 25 میلیون متر مكعب گاز ترش در شركت نفت وجود دارد، اظهار كرده بود: از شركت گاز درخواست شده تا هر چه سریعتر خط لوله پنجم سراسری را برای انتقال گاز فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی به آغاجاری عملیاتی كند.
این در حالی است كه جواد اوجی مدیرعامل شركت ملی گاز اخیرا با تاكید بر اینكه هم اكنون خط لوله پنجم سراسری آماده انتقال گازهای پارس جنوبی به آغاجاری است، به خبرنگار مهر گفته است: به نظر می رسد موانعی در بخش بالادستی طرح تزریق گاز به مخزن آغاجاری وجود داشته باشد.
ارزیابی‌ های كارشناسان نشان می‌دهد كه با تزریق 2 میلیارد فوت مكعب گاز به آغاجاری امكان برداشت 2 تا 5 میلیارد بشكه نفت بیشتر از این مخزن فراهم می شود.
در حال حاضر تولید میدان آغاجاری روزانه حدود 130هزار بشكه نفت است كه در صورت تزریق گاز این میزان تولید تا سقف 300 هزار بشكه قابل افزایش بوده و این در حالی است كه پیش بینی می شود اگر تزریق گاز انجام نشود طی سالهای آینده تولید نفت از این میدان به 50 هزار بشكه در روز كاهش یابد.
*****
فروش نفت ایران با تخفیف هشت دلاری زیر شاخص قیمت منطقه ای

سایت تابناک - كدخبر: ۷۳۲۹۶
"آرگوس" ـ معتبرترین نشریه نفتی در دنیا ـ که از دومین مرکز مالی و تجارت نفت در جهان یعنی لندن منتشر می شود، در گزارشی خبر داد: شرکت ملی نفت ایران، برای تحویل محموله های نفتی خود به مشتریان در ماه دسامبر ـ آذر و دی ماه ـ نیز تخفیفی نزدیک به هشت دلار زیر قیمت، نسبت به شاخص های قیمت گذاری منطقه ای در نظر گرفته است.به گزارش خبرنگار "تابناک"، بنابر گزارشی که "آرگوس" امروز منتشر کرده است، شاخص فروش نفت خام میدان فلات قاره "سروش" برای تحویل در ماه دسامبر سال 2009 به مقصد منطقه آسیا ـ پاسیفیک به میزان 7.95 زیر قیمت نفت سنگین شاخص دوبی و عمان می باشد که این میزان تخفیف همچنان برای نفت سنگین میدان نفتی "نوروز" واقع در فلات قاره ایران به میزان 7.35 دلار در هر بشکه زیر شاخص قیمت گذاری خلیج فارس که بر اساس میانگین قیمت نفت سنگین دبی و عمان محسوب می گردد قرار دارد.این درحالی است که نفت میادین نفتی "سروش" و "نوروز" در خلیج فارس برای تحویل در منطقه مدیترانه و بر اساس قیمت فوب جزیره خارک همچنان به ترتیب 5.75 برای نفت سنگین میدان نفت "سروش" و 5.15 برای میدان نفتی نوروز زیر قیمت شاخص نفت خلیج فارس به مشتریان خارجی تحویل داده می شود.
به نظر می رسد دادن چنین تخفیف هایی به مشتریان نفت ایران از سوی شرکت ملی نفت به رویه ای معمول تبدیل شده است، اما بهتر آن است که شرکت ملی نفت ایران به طور شفاف دلایل تخفیف های هفت و هشت دلاری به مشتریان خود را برای تنویر افکار عمومی اعلام دارد و همچنین راهکارهای صحیح اجرایی را برای جلوگیری از ارزان فروشی این سرمایه ملی در دستور کار خود قرار دهد.
*****
سؤال مجلس و پاسخ عجیب نفتی ها:
ما هم نمی دانیم چه کسی از کارت سوخت مردم، بنزین کم می کند!
عصر ایران: در پی اطلاع رسانی عصرایران و گفت و گوهای پیگیرانه خبرنگار پارلمانی با نمایندگان مجلس درباره کسر 3 لیتر از سهمیه بنزین مردم به بهانه های واهی مانند دیر یا زود برداشتن کارت سوخت و نازل ، برخی نمایندگان که در جریان موضوع نبودند ، قول دادند که مساله را در کمیسیون انرژِی پیگیری کنند.بر همین اساس ، روز گذشته این نمایندگان به وعده خود عمل کردند و موضوع را با مدیران شرکت پالایش و پخش در میان گذاشتند و از آنها درباره این اقدام غیرقانونی سوال کردند و جالب اینجاست که مدیران این شرکت که در کمیسیون حضور داشتند ، در پاسخ به سوالات نمایندگان مبنی بر علل کسر بنزین از کارت سوخت مردم اظهار بی اطلاعی کرده اند!
به گزارش خبرنگار عصرایران ، در این جلسه نمایندگان عضو کمیسیون انرژی خواستار توضیح مسوولان وزارت نفت درباره دلایل کسر بنزین از کارت سوخت مردم شده اند و مدیران مربوطه ضمن اظهار بی اطلاعی از موضوع اعلام کرده اند در اسرع وقت موضوع را پیگیری و نتیجه را به مجلس اعلام خواهند کرد.نمایندگان مجلس در این جلسه تاکید کرده اند که اگر سیستم کارت سوخت هوشمند است نباید از کارت مردم بنزین کسر شود و اگر هم این اتفاق می افتد باید بنزین کسر شده به کارت مورد نظر عودت داده شود.
در این جلسه همچنین به مسوولان وزارت نفت گفته شده است که اگر در جریان ماجرا نیستند ، پس موضوع پخش تیزر تبلیغاتی مربوط یه کسر بنزین از کارت ها چیست؟ که در پاسخ یکی از مسوولان حاضر مدعی شده است:هدف از پخش برنامه تبلیغاتی در تلویزیون راجع به کسر از کارت سوخت در صورت زود یا دیر برداشتن کارت تنها دادن هشدار به مردم بوده است!
به هر حال ماجرای کسر سه لیتر در هر بار بنزین زدن به بهانه هایی مانند دیر یا زود برداشتن کارت یا نازل ، آن هم در سیستم "هوشمند" کم کم به موضوع جالبی تبدیل می شود زیرا در حالی که مردم ناباورانه شاهد کم شدن از سهمیه اندک بنزین خود هستند و صدای اعتراض شان هم به جایی نمی رسد ، نه نمایندگان مجلس می دانند که موضوع از چه قرار است و نه متولیان عرضه بنزین در کشور پاسخ درست و حسابی به این سوال می دهند و آنها هم اظهار بی اطلاعی می کنند و البته کسی هم انان را بازخواست نمی کند که ادعای بی اطلاعی از این موضوع ، عذر بدتر از گناه است.
هر چند که هیچ کس نمی تواند باور کند این حجم بزرگ از بنزین - در مقیاس کشور- هر روز از کارت سوخت مردم کاسته می شود و در صدا و سیما هم راجع به آن تبلیغ می گردد ولی مسوولان وزارت نفت نمی دانند قضیه از چه قرار است!البته تا کنون کسی به این پاسخ بسیار مهم نیز پاسخ نداده که مابه التفاوت قیمت بنزین سهمیه ای 100 تومانی و بنزین آزاد 400 تومانی پس از کسر شدن از کارت مردم ، چه می شود؟ به ویژه آن که بدانیم هیچ قانونی این کسر بنزین راتجویز نمی کند و لذا معلوم نیست در این فضای بی قانونی ، چه اتفاقی برای این بنزین معلق رخ می دهد!
*****
جزييات شکايت شجريان از صدا و سيما و کيهان
محمدحسين آغاسي وکيل محمدرضا شجريان از احضار مجدد حسين شريعتمداري مديرمسوول کيهان به دادسراي عمومي و انقلاب خبر داد و آخرين جزييات دو پرونده شکايت عليه صدا و سيما و شکايت عليه مديرمسوول کيهان را تشريح کرد. او در گفت وگو با «اعتماد» توضيحي درباره احضار شجريان ارائه نداد؛ «چون استاد علاقه مند به طرح رسانه يي اين موضوع نيست.»
آغاسي از آخرين مراحل رسيدگي به پرونده شکايت عليه صدا و سيما چنين گفت؛ «بر اساس تحقيقاتي که بازپرس رسيدگي کننده به شکايت من به وکالت از استاد شجريان عليه صدا و سيما به عمل مي آورد، روز يکشنبه گذشته مديرکل حقوقي و قائم مقام مديرکل حقوقي صدا و سيما در محضر بازپرس حاضر شدند و من ضمن توضيح مجدد شکايتم از صدا و سيما تقاضاي صدور قرار قانوني عليه مسوولان صدا و سيما کردم.»
وکيل شجريان ادامه داد؛ «مديرکل حقوقي صدا و سيما و قائم مقام او با طرح اين مطلب که صدا و سيما صرفاً در راستاي وظيفه خودش مبني بر ترويج موسيقي اصيل ايراني که نماد آن آثار استاد شجريان است، اقدام به پخش آثار استاد کرده و منافع مادي در پخش اين آثار نداشته است، در نهايت يک هفته مهلت خواستند تا پاسخ قانوني به مطالبي که مطرح شد، بدهند.» به گفته محمدحسين آغاسي پس از گذشت يک هفته از آن مهلت هنوز پاسخي از صدا و سيما ارائه نشده است؛ «اما با وجود اينکه يک هفته از آن تاريخ گذشته و هنوز پاسخي به آن توضيحات از سوي صدا و سيما داده نشده، امروز (دوشنبه) از آقاي بازپرس خواهش کردم تصميم خودشان را اتخاذ کنند.» صدا و سيما البته موضوع ديگري را در اين پرونده مطرح کرده؛ «در ضمن صدا و سيما معتقد است مطالبي که استاد طي مصاحبه اش با يکي از رسانه هاي خارجي عنوان کرده، دلالت بر اين دارد که قبلاً راضي به پخش آثارش از صدا و سيما بوده اما اکنون از اين اجازه اش عدول کرده است. بنابراين بنده از بازپرس پرونده خواهش کردم اجازه دهند شخصاً مصاحبه را که به صورت سي دي به بازپرس ارائه شده، بازبيني کنم و ظرف يک هفته پاسخ خودم را ارائه کنم.» آغاسي ادامه مي دهد؛ «با توجه به همه مطالبي که عنوان شده، در مورد شکايت عليه صدا و سيما منتظريم بازپرس تصميم قانوني را اتخاذ کند.»
محمدحسين آغاسي درباره شکايت شجريان عليه حسين شريعتمداري نيز چنين توضيح مي دهد؛ «در مورد شکايت عليه مديرمسوول کيهان، پرونده در شعبه ديگري از شعب بازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب ويژه رسيدگي به جرائم کارکنان دولت مطرح شده و آقاي شريعتمداري براي پاسخگويي به شکايت، يک بار حدود يک ماه پيش حاضر شده و با تاکيد بر اينکه اعتقاد دارد حرف هاي استاد شجريان در اروپا و امريکا مصداق وطن فروشي است، مجدداً مطالبي را که در روزنامه کيهان مطرح شده بود، تکرار کرد.» پرونده اين شکايت اکنون در شعبه ديگري رسيدگي مي شود؛ «الان خوشبختانه اين پرونده به شعبه يي ديگر که ساير پرونده هاي «کيهان» نيز در آن شعبه رسيدگي مي شود، ارجاع شده و به نظر مي رسد بازپرس با جديت به موضوع نگاه قانوني دارد.» به گفته آغاسي «ظاهراً مديرمسوول کيهان براي اتخاذ تصميم قانوني به بازپرسي دعوت شده است.»
محمدحسين آغاسي البته به خواسته شجريان درباره خبر احضار موکلش که ديروز در برخي سايت ها منتشر شده بود، توضيحي نداد. در همين حال خبر مي رسد فروش بليت کنسرت محمدرضا شجريان و گروه شهناز در قونيه آغاز شده است. اين کنسرت در دو بخش همايون (رندان مست) و شور (مرغ خوشخوان) با اشعاري از حافظ و مولانا اجرا خواهد شد. تاريخ اجراي کنسرت 12 ، 13 ، 15 و 16 دسامبر 2009 برابر با 21 ، 22 ، 24 و 25 آذر 1388 از ساعت 18 الي 21 در سالن مجموعه فرهنگي صدرالدين قونيوي است. علاقه مندان مي توانند با مراجعه به سايت فروش بليت کنسرت به آدرس اينترنتي www.shajarianconcert.com نسبت به تهيه بليت اقدام کنند.
*****
سخنان کاردار سفارت برزيل در آستانه سفر احمدي نژاد
«فيليپ فلورس پينتو» کاردار سفارت برزيل در آستانه سفر احمدي نژاد به کشورش گفت؛ برزيل موضع ايران عليه اسرائيل را تاييد نمي کند.
به گزارش ايسنا «فيليپ فلورس پينتو» کاردار سفارت برزيل اعلام کرد؛ ما مشکل سياسي با ايران نداريم و شريک سياسي هم هستيم اما ايران تنها بازار اقتصادي براي ما نيست و براي ما يک شريک سياسي هم محسوب مي شود. من موافق نيستم رويکرد اقتصادي ما به ايران قوي تر از رويکرد سياسي مان است بلکه دو توان در دو ديدگاه وجود دارد. به گفته او رويکرد ايران و ترکيه به عنوان مثال در زمينه اقدامات عليه اسرائيل نزديک است اما برزيل موضع ايران عليه اسرائيل را تاييد نمي کند ولي تفاهم نداشتن در يک مساله دليل بر اين نيست که مسائل ديگر را رد کنيم. او همچنين گفت؛ «سال گذشته در ماه مارس وزيران خارجه دو کشور ديدار کردند، اما در سطح عالي، تاکنون فقط در سال 1965 شاه ايران به برزيل آمده است.
کاردار سفارت برزيل در تهران در ادامه به ايسنا گفت؛ «قرار بود سفر احمدي نژاد همزمان به برزيل، اکوادور و ونزوئلا انجام شود و علت تاخير و تعويق سفر را به هر حال بايد از وزارت خارجه ايران پرسيد.» وي درباره مساله هسته يي ايران بيان کرد؛ «موضع ما نسبت به ايران بسيار آشکار است و اعلام کرديم هر کشوري مانند ايران حق دارد به برنامه هسته يي و اين نيرو دست يابد. تا آنجايي که ما مي دانيم برنامه هسته يي ايران صلح آميز است و برزيل صلح آميز بودن آن را تاييد مي کند.» کاردار سفارت برزيل در تهران با تاکيد بر حق ايران براي دستيابي به انرژي صلح آميز هسته يي گفت؛ «ما مي دانيم که ايران از اين قانون پيروي مي کند و باور داريم که ايران بايد فرصت داشته باشد تا اين مساله را شفاف کند و برزيل از برنامه هسته يي هر کشوري که هدف صلح آميز داشته باشد، حمايت مي کند. اما ما فکر مي کنيم ايران بايد اين مساله را تشريح و شفاف کند.»
وي با بيان اينکه «برزيل کاملاً از روابط با ايران استقبال مي کند»، تاکيد کرد؛ «ما اين علاقه را تا به حال اظهار کرده ا يم که به آقاي احمدي نژاد براي آمدن به کشورمان خوشامد مي گوييم.» پينتو با اشاره به موقعيت جغرافيايي برزيل درباره وضعيت ايران در بين همسايگان برزيل تاکيد کرد؛ «روابط بين ايران و آرژانتين بسيار پيچيده است و فکر مي کنم اين اواخر يک سوءتفاهم بين دو کشور پيش آمده است. روابط بين برزيل و آرژانتين قابل مقايسه با روابط ايران و ترکيه است. همان گونه که ترکيه همسايه مهمي براي ايران است، آرژانتين هم براي ما اهميت دارد. اما رابطه ما با کشور آرژانتين دخالتي در رابطه ما با ايران و ساير کشورها ايجاد نمي کند. هر مشکلي بين ايران و آرژانتين به خودشان مربوط است. اين نکته جالب است که ايران با همه کشورهاي همسايه ما ارتباط خوبي دارد، اما من فکر مي کنم روابط بين کشورها به اين معنا نيست که اگر ما با کشوري رابطه خوبي داريم، به رابطه ما با کشور ديگر ارتباطي داشته باشد و بازي با سود منفي يا صفر نيست.» او با رد احتمال همکاري هسته يي دو کشور تاکيد کرد؛ «مسائل و موارد بسيار بيشتري براي همکاري بين دو کشور وجود دارد؛ تجارت و بازرگاني و همچنين روابط اقتصادي براي پيشرفت برزيل بسيار مهم است و هر روز پيشرفته تر مي شود و برزيل تقريباً جزء 10 کشور بزرگي است که با ايران رابطه اقتصادي دارد.»
کاردار سفارت برزيل در تهران درباره برنامه سفر احمدي نژاد به کشورش گفت؛ «قبل از ملاقات هاي رسمي معمولاً وزيران خارجه دو کشور با هم ديدار مي کنند و مبادلاتي دارند. وزير خارجه برزيل سال گذشته ميلادي به ايران آمد و آقاي متکي هم به کشور ما سفر کردند. مشخص نيست اين سفر چه برنامه هايي را شامل خواهد شد اما معمولاً مرسوم است که اين سفرها دو روز طول مي کشد و بيش از سه روز مرسوم نيست طول بکشد.» پينتو زمان سفر احمدي نژاد به برزيل را دوم آذرماه اعلام کرد و گفت؛ «دولت برزيل پس از ديدار دو رئيس جمهور در سازمان ملل متحد، دعوتنامه اين سفر را براي 23 نوامبر (2 آذر) به دولت ايران تقديم کرد و اين زمان پس از بررسي در هيات دولت ايران، احتمالاً تاييد خواهد شد. رئيس جمهور لولا در ديدار رئيس جمهور ايران در سازمان ملل، آقاي احمدي نژاد را براي روز 23 نوامبر به برزيل دعوت کرد که احتمالاً تاييد مي شود.»
*****
تعرض به زن جوان در برابر چشمان فرزندانش
پرونده تجاوز سه مرد به زني در برابر چشمان خانواده اش واکنش رئيس قوه قضائيه را در پي داشت و با دستور ويژه وي اين پرونده به شعبه 72 دادگاه کيفري استان تهران فرستاده شد تا در اسرع وقت رسيدگي شود. خبر اين جنايت تلخ يک هفته پيش به ماموران کلانتري لواسان اطلاع داده شد. مردي که خشم و اضطراب در چشمانش موج مي زد نزد ماموران مراجعه کرد و گفت سه مرد همسرش را در برابر چشمان دو کودکش مورد آزار قرار داده اند. زماني که ماموران در خانه شاکي حاضر شدند همسر جوان او بسيار بدحال بود.
بعد از اقدامات اوليه تکنسين هاي اورژانس او توانست لب به سخن بگشايد. وي گفت؛ ما در منزل بوديم که يکباره سه مرد به خانه هجوم آوردند، من متوجه نشدم چطور وارد خانه شدند؛ در را شکستند يا از بالاي ديوار آمدند. من فقط ورود آنها را ديدم. آنها به سمت همسرم رفتند. دست و پاي او را بستند و به دهانش چسب زدند. سپس فرزند شش ماهه ام را گروگان گرفتند و گفتند اگر بخواهي فرياد بزني بلايي بر سر بچه ات مي آوريم. سه مرد به زور در برابر چشمان دو فرزندم به من تعرض کردند. هر چه به آنها التماس کردم فايده يي نداشت. هر بار که مي خواستم فرياد بزنم،گلوي کودک شش ماهه ام را هدف مي گرفتند و من را وادار به سکوت مي کردند. شوهرم را هم در انباري زنداني کرده بودند. سه مرد وقتي به من تعرض کردند از خانه فرار کردند. هر طور شده بود خودم را به انباري رساندم و شوهرم را نجات دادم. وي گفت؛ شوهرم وقتي حال و روز من را ديد با پليس تماس گرفت.
پس از ثبت اظهارات زن جوان سوالي که در ذهن پليس شکل گرفت انگيزه سه مرد متجاوز از اين جنايت بود. تحقيقات در اين زمينه ادامه يافت تا اينکه بازجويي از شوهر اين زن توانست به سوال پاسخ بدهد. او گفت؛ سه مرد جوان از دوستان قديمي من بودند. آنها توسط صاحب کارشان اخراج شده بودند و فکر مي کردند من عامل اين اخراج هستم و براي انتقام گيري دست به چنين عملي زدند. شماره تلفن هاي همراه سه مرد متجاوز توسط شوهر زن جوان در اختيار پليس قرار گرفت و به دستور بازپرس، مخابرات موظف به رديابي آنها شد و در نهايت دو تن از مردان متجاوز در عملياتي غافلگيرکننده دستگير شدند. آنها به جرم خود اعتراف کردند و گفتند؛ شوهر زن جوان عامل اخراج ما از محل کارمان بود. او به صاحب کارمان گزارش داده بود ما در نبود او چه مي کنيم و کارفرما هم عصباني شد و هر سه نفرمان را اخراج کرد. ما کارگر بوديم و اين شغل را هم به سختي پيدا کرده بوديم. نداشتن اين شغل ضربه سنگيني به زندگي ما مي زد و زماني که اين اتفاق افتاد تصميم به انتقام گرفتيم. از قبل تهديد کرده بوديم که بلايي سر خانواده او مي آوريم اما وي باور نمي کرد ما دست به چنين کاري بزنيم. ما براي اينکه کاري بکنيم تا نتواند جلوي آشنايان سرش را بلند کند تصميم گرفتيم به همسرش تجاوز کنيم.
متهمان گفتند؛ آن شب با نقشه قبلي به خانه مرد جوان رفتيم. دست و پاي او را بستيم و به دهانش چسب زديم. او را در انباري زنداني کرديم و سپس به سراغ زنش رفتيم. تا مي خواست فرياد بزند چاقويي زير گلوي کودک شش ماهه اش مي گذاشتيم و مي گفتيم او را مي کشيم به اين ترتيب زن جوان را وادار به سکوت مي کرديم. هر سه به او تعرض و بعد از خانه فرار کرديم.
اين پرونده که بازتاب گسترده يي در لواسان داشت باعث شد رئيس قوه قضائيه با دستور وًيژه به دادگاه کيفري استان تهران خواستار رسيدگي فوري به اين پرونده شود و تاکيد کند متهمان در صورت مجرم شناخته شدن هر چه سريع تر مجازات شوند. روز گذشته اين پرونده به شعبه 72 دادگاه کيفري استان تهران فرستاده شد.
هيات قضات اين شعبه با صدور قرار بازداشت دو متهم را به بازداشتگاه انتقال دادند و دستور تعقيب متهم فراري را نيز صادر کردند. هم اکنون اين پرونده به صورت ويژه در حال رسيدگي است و زني که قرباني اين جنايت شده براي متهمان تقاضاي اشد مجازات کرده است.
*****
جديدترين گزارش البرادعي در مورد پرونده هسته يي ايران
مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز گذشته آخرين گزارش خود درباره فعاليت هاي هسته يي ايران را طي دوران تصدي اش بر اين سازمان روي ميز نشست فصلي شوراي حکام آژانس گذاشت تا اعضاي اين شورا در نشست ماه جاري خود آن را بررسي کنند.
در اين گزارش محمد البرادعي از احتمال وجود مراکز مخفي اتمي ديگر در ايران خبر داده است و اعلام کرده وجود دومين تاسيسات غني سازي اورانيوم از سوي تهران پرسش هاي تازه يي در خصوص احتمال وجود مراکز هسته يي مخفي ديگري را در اين کشور مطرح کرده است. مقامات ايران در ماه سپتامبر به آژانس بين المللي انرژي اتمي خبر داده بودند در حال ساخت تاسيسات غني سازي اورانيوم در فردو، 20 کيلومتري شمال شهر قم هستند. پس از آن مقامات غربي اعلام کردند اين مرکز اتمي از هفت سال پيش در حال ساخت است و در سال 2011 فعاليت خود را آغاز خواهد کرد.
بر اين اساس البرادعي ديروز در گزارش خود نوشت؛ «تاخير ايران در ارائه چنين اطلاعاتي به آژانس به اعتمادسازي کمکي نخواهد کرد.»همچنين به گفته البرادعي اطلاعات ارائه شده توسط ايران نياز به راستي آزمايي دارد.اين گزارش مي افزايد؛ تاسيسات غني سازي اورانيوم ايران در نطنز در ماه هاي گذشته با رکود همراه بوده و تعداد سانتريفوژهاي در حال کار در اين مرکز به ميزان اندکي کاهش نشان مي دهد.
به گفته کارشناسان آژانس که البرادعي از آنها نقل قول کرده، بازرسان در بررسي هاي خود به اين نتيجه رسيدند که ايران از ماه آگوست تاکنون 650 دستگاه فعال غني سازي اورانيوم خود را در نطنز کاهش داده و آن را به 3936 سانتريفوژ رسانده است؛ اين در حالي است که تعداد کل دستگاه هاي نصب شده با اندکي افزايش به هشت هزار و 692 دستگاه رسيده است. ديپلمات هاي غربي گفته اند علت اين کاهش به دليل بروز مشکلات فني بوده است.
به هر حال به گزارش مهر محمد البرادعي روز گذشته آخرين گزارش خود را در هفت صفحه و 37 پاراگراف پيرامون موضوع هسته يي ايران از جمله بازرسي هاي آژانس از سايت غني سازي اورانيوم فردو در اختيار اعضاي شوراي حکام قرار داد.در اين گزارش نيز همچون گزارش هاي پيشين البرادعي بر عدم هرگونه انحراف در برنامه هسته يي ايران به سمت فعاليت هاي نظامي تاکيد شده است.اين گزارش براي بررسي شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي در اختيار 35 عضو اين شورا قرار گرفته است.
*****
مرندي: احتمال ابتلاي 300 هزار نفر به آنفلوآنزاي نوع A
عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي وضعيت آنفلوآنزاي نوع A را در موج اول همه گيري در کشور ارزيابي کرد. «عليرضا مرندي» در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت اظهار داشت؛ موج اول همه گيري آنفلوآنزاي نوع A موسوم به آنفلوآنزاي خوکي از مهرماه آغاز و هم اکنون از موج شدت آن کاسته شده است. وي خاطرنشان کرد؛ آمار 2500 نفري که وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده بر اساس تعداد افراد ثبت و آزمايش شده بوده است.
عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد؛ 2500 نفري که نام آنها به عنوان بيمار به ثبت رسيده، تحت تست ها و آزمايش ها بوده اند. وي در خصوص آمار احتمالي بيماران مبتلا به آنفلوآنزاي خوکي در کشور گفت؛ براساس اعلام بهداشت جهاني تعداد مبتلايان ثبت شده 2500 نفر ضربدر 140 نفر حدود 300 هزار نفر مبتلا به بيماري را مي توان تخمين زد. عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت؛ خوشبختانه با پيشگيري هايي که مردم انجام دادند و مديريت کردن بيماري و نيز انجام اطلاع رساني در خصوص بيماري همگي موجب شد آمار مرگ و ميرها به حد قابل توجهي پايين بيايد. وي در خصوص واکسن آنفلوآنزاي خوکي يا نوع A گفت؛ مردم از اين واکسن رضايت نداشته اند. عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس يادآور شد؛ نبايد دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي را در تنگنا قرار داد که واکسن را پيش از تاييد نهايي به کشور وارد کند.
*****
واکسن آنفلوآنزاي A را از فرانسه وارد مي کنيم
خبرگزاری مهر: وزير بهداشت از ورود واکسن آنفلوآنزاي نوع A در کمتر از يک ماه آينده از فرانسه به ايران خبر داد. دکتر مرضيه وحيددستجردي درباره تبليغات واکسن آنفلوآنزاي A در عربستان براي حجاج گفت؛ واکسن پس از دو هفته از زمان تزريق تاثير خود را نشان مي دهد. بنابراين تزريق اين واکسن براي حجاج در زمان حضور در عربستان تاثيري نخواهد داشت ولي براي زماني که به کشور بازمي گردند موثر خواهد بود. وي از ورود واکسن آنفلوآنزاي نوع A تا کمتر از يک ماه ديگر به کشور خبر داد و گفت؛ تاييد اين واکسن ها از نظر سلامت براي وزارت بهداشت بسيار مهم بود. بر همين اساس ما نيز اين واکسن ها را از فرانسه که کشور معتبري است وارد کرده ايم و اين واکسن ها تاييدشده است.
*****
بررسي پرونده مرگ يک ايراني به دست مرزبانان ترکيه
دادستان خوي اعلام کرد پرونده يک ايراني که توسط نيروهاي ترکيه کشته شده، در دادسراي اين شهر در دست رسيدگي است. به گزارش ايسنا حاجي قلي زاده با اعلام اين خبر افزود؛ سه ايراني براي برگرداندن اسب هاي خود به خاک کشور ترکيه وارد شده بودند که مورد اصابت گلوله هاي نيروهاي ترکيه قرار گرفتند. وي افزود؛ يکي از اين سه نفر که از ناحيه پا و شکم مجروح شده بود به رغم اينکه توسط نيروهاي امدادرساني به بيمارستاني در ترکيه انتقال يافت در بخش آي سي يو فوت شد. وي اظهار کرد؛ تيراندازي ماموران ترکيه بدون فرامين و رعايت نکردن اصول تيراندازي انجام شده و اين پرونده براي تحقيقات بيشتر در شعبه دوم بازپرسي در حال رسيدگي است. وي خاطرنشان کرد؛ جسد متوفي تحويل مقامات مرزي جمهوري اسلامي ايران شده است.
*****
نياز به قانون تازه يي براي کنکور داريم
به نظر مي رسد رايزني هاي دولتي ها با مجلس جواب داده و نهايتاً قانونگذاران با تعويق زمان اجراي قانون حذف کنکور کنار آمده اند. اگرچه اظهارات روز گذشته رئيس کميسيون آموزش مجلس تلويحاً نشان از آن داشت که مجلس عاقبت با درخواست مديران وزارت علوم موافقت کرده است، اما نبايد فراموش کرد با توجه به آماده نشدن شرايط براي اجراي قانون مصوب سال 86 در موعد مقرر، مجلس ناگزير از تعامل با دولت در اين زمينه شده است.
ديروز علي عباسپور رئيس کميسيون آموزش مجلس به مهر گفت؛ امکان به تعويق افتادن زمان اجراي قانون حذف کنکور وجود دارد و کميسيون اين موضوع و برگزاري چند کنکور در سال را تا دو هفته آينده با حضور وزراي مربوط بررسي مي کند. اشاره عباسپور به «اجراي چند کنکور در سال» ناظر به طرحي بود که هفته گذشته با توجه به بن بست هاي موجود براي حذف کنکور، به نقل از کامران دانشجو در رسانه ها مطرح شده بود. اينچنين بود که رئيس کميسيون آموزش با اشاره به نظر مساعد وزراي مربوطه گفت؛ وزراي علوم و آموزش و پرورش درباره حذف کنکور نظر مساعدي دارند و حاجي بابايي وزير جديد آموزش و پرورش در زمان تصويب قانون حذف کنکور از جمله نمايندگاني بود که در اين زمينه نظر مثبتي داشت.
او با اشاره به درخواست دانشجو براي تعويق زمان اجراي قانون حذف کنکور گفت؛ اميدواريم بتوانيم پس از بازگشايي مجلس يعني دو تا سه هفته آينده طي جلسه يي اين مساله را با حضور وزراي علوم و آموزش و پرورش بررسي کنيم. عباسپور درباره پيشنهاد وزير علوم درخصوص برگزاري چند کنکور در سال نيز گفت؛ اين پيشنهاد براي اجرا تا زمان اجراي قانون حذف کنکور مطرح شده است. در واقع در صورتي که قانون با تاخير اجرا شود تا زمان اجراي آن، کنکور چند بار برگزار مي شود که اين موضوع نيز در جلسه مورد نظر بررسي مي شود. او درخصوص امکان قانوني به تعويق افتادن زمان اجراي حذف کنکور افزود؛ در قانون، اجراي حذف کنکور در سال 90 تصريح شده است و اگر قرار باشد اين مهلت تمديد شود، احتياج به قانون ديگري است. البته هم اکنون قوانيني داريم که براي اجراي آنها مهلت گذاشته بوديم اما سر موقع اجرا نشده و مدت طولاني تري براي عملياتي شدن در نظر گرفته شده است. لذا مي توان در صورت نياز تمديد را براي قانون حذف کنکور هم قائل شد.
عباسپور با دادن اطمينان به دانش آموزان که «داوطلبان کنکور نبايد نگران تغييرات باشند»، تاکيد کرد؛ داوطلبان کنکور بايد حداقل دو سال قبل از هرگونه تغييرات در کنکور از آن تغييرات مطلع باشند و هر قانوني که بخواهد به اجرا در آيد داوطلبان بايد دو تا سه سال قبل از آن باخبر باشند و خود را با آن تطبيق دهند. اين در حالي است که با توجه به تاکيد مجلس و دولت در سال هاي گذشته مبني بر حذف کنکور در سال 90، مشخص نيست کدام نهادي بايد پاسخگوي دانش آموزاني باشد که براي جايگزيني سوابق تحصيلي با آزمون سراسري برنامه ريزي کرده بودند. به گفته رئيس کميسيون آموزش، تاخير شش ماهه ابلاغ قانون از سوي دولت نهم به دستگاه هاي اجرايي، عزل وزير آموزش و پرورش و بحران سرپرستي و تغييرات مديريتي در آموزش و پرورش و در نهايت عدم پيگيري براي اجراي قانون از سوي سازمان سنجش آموزش کشور و کميته ماده 9 قانون که رياست آن بر عهده وزير علوم گذاشته شده است، از جمله مهم ترين دلايل عدم اجراي قانون حذف کنکور در موعد مقرر بوده است.
*****
آیدا و جلوه آزاد شدند
آیدا سعادت و جلوه جواهری از فعالان زن که روز 23 خرداد سال 88 در فرمانیه تهران بازداشت شده بودند از اتهام اخلال در نظم عمومی و تمرد از دستور پلیس تبرئه شدند.
مینا جعفری با اعلام این خبر گفت : متهمان این پرونده ، جمعا 9 نفر بودند که با تبرئه خانمها جواهری و سعادت، تا کنون پنج نفر از اتهام وارد شده تبرئه شده اند.
وی افزود: این احکام از سوی شعبه 1054 برای جلوه جواهری و از سوی شعبه 1051 برای آیدا سعادت صادر شده است.
گروهی از فعالان زن در 23 خرداد سال 87 برای برگزاری یک نشست به مناسبت همبستگی گروه های زن در روز 22 خرداد سالهای پیش از آن، اقدام به اجاره مکانی در خیابان فرمانیه تهران کرده بودند. این نشست که قراربود به موانع و مشکلات جنبش زنان در ایران بپردازد، به دستور نیروهای امنیتی، انتظامی لغو شد و پلیس، افرادی را که به عنوان میزبان در آن محل حاضر شده بودند تا به علت زمان اندک و نداشتن ابزار اطلاع رسانی سریع، مهمانان را از لغو نشست مطلع کنند بازداشت کرد.
این فعالان که وکیلشان نیز به همراهشان بازداشت شده بود ، نیمه شب همان روز آزاد شدند، اما پرونده آنها به دادگاه فرستاده شد و اینک پنج نفر از متهمان آن، حکم تبرئه دریافت کرده اند.
ممانعت از دیدار با همسر
از سوی دیگر از فعالان زن خبر می رسد که پرستو سرمدی خبرنگار زنی که همسرش بعد از حوادث انتخابات بازداشت شد، روز یک شنبه بار دیگر نتوانست با همسر زندانی اش ملاقات کند. علت این ممانعت به نقل از مسوولان زندان نوشته های این زن روزنامه نگار عنوان شده است. این در حالی است که به گفته سرمدی وی تنها از دلتنگی های یک زن در دوری از همسر زندانی خود نوشته و به دلیل فشارهای موجود، در یک هفته اخیر از نوشتن همان دلتنگی ها نیز خودداری کرده است.
حسین نورای نژاد یکی از زندانیانی است که در سلول انفرادی نگهداری می شود. سرمدی در مورد وضعیت جسمانی همسرش و بیماری آسم او به شدت نگران است و خواستار آزادی او و زندانیان دیگر یا دستکم خروجشان از انفرادی است. او در نامه ای از دادستان تهران خواسته است با اقدامات غیر قانونی ماموران 209 مقابله کند.
*****
چند خبر کوتاه:
ردصلاحيت در انتخابات دانشجويي
گفته مي شود در جريان بررسي صلاحيت هاي کانديداهاي شوراي صنفي دانشگاه علوم پزشکي شيراز تعداد زيادي از دانشجويان فعال اين دانشگاه ردصلاحيت شدند. به گزارش اميرکبير در حال حاضر تنها تشکل دانشجويي منتقد باقي مانده در اين دانشگاه شوراي صنفي است که اخيراً با ردصلاحيت گسترده در انتخابات شوراي صنفي روبه رو شده است
**
آزادي فعالان دانشجويي تبريز
با صدور قرار وثيقه از سوي داديار شعبه 11 بازداشت شدگان 13 آبان تبريز آزاد شدند. اين گزارش حاکي است بهنام نيکزاد و عطا عليزاده از فعالان دانشجويي و اعضاي ستاد مهندس موسوي در تبريز که در 13 آبان از سوي لباس شخصي ها بازداشت شده بودند، عصر يکشنبه از زندان تبريز آزاد شدند. با اين حال موسي ساکت از اعضاي سازمان ادوار تحکيم وحدت و عده ديگري از بازداشت شدگان همچنان در بازداشت به سر مي برند.
**
تاييد حکم يک دانشجو
حکم چهار ماه حبس «مسعود خيراتي» سخنگوي سابق شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شيراز و علوم پزشکي تاييد شد. شعبه تجديدنظر دادگاه انقلاب شيراز اين حکم را به اتهام تبليغ عليه نظام صادر کرد. اجراي حکم به مدت سه سال به حالت تعليق درآمده است. همچنين سهيل محمدي و علي پرويز دانشجويان بازداشتي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي با خانواده هاي خود تماس گرفته و اطلاع دادند در اوين هستند.
**
بي خبري از نفيسه زارع کهن
خواهر «نفيسه زارع کهن» از بي خبري نسبت به وضعيت اين روزنامه نگار ابراز نگراني کرد. مژگان زارع کهن به پارلمان نيوز گفت به رغم اينکه حجت شريفي همسر نفيسه تاکنون سه بار با منزلش تماس تلفني داشته اما وي تماسي نداشته است. وي از سلامتي خواهرش به دليل ابتلا به بيماري قلبي نيز ابراز نگراني کرد
**
توقيف هفته نامه بهار بروجرد
هفته نامه بهار بروجرد به دستور دادستان بروجرد توقيف موقت شد. «مصطفي فرهاد» مديرمسوول اين هفته نامه علت توقيف نشريه خود را چاپ يک مطلب طنزآميز عنوان کرد. به دنبال چاپ اين مطلب ده ها نفر به عنوان اعتراض به اين هفته نامه به دفتر نشريه بهار بروجرد حمله ور شدند و خساراتي به بار آوردند. اين سومين مرتبه است که هفته نامه بهار بروجرد به دلايلي توقيف مي شود.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
زندانیان سیاسی و مطبوعاتی همچنان بلاتکلیف
فرشته قاضي

برگزاری دادگاههای غیر علنی و صدور احکام سنگین برای فعالان سیاسی، مطبوعاتی و دانشجویی در حالی ادامه دارد که از سویی بازداشت ها متوقف نشده و هر روز بر لیست بازداشت شدگان اضافه می شود و از سوی دیگر تعداد بسیاری از زندانیان در بلاتکلیفی به سر می برند. هر چند دادستان جدید تهران هر از چند گاهی از تعیین تکلیف زندانیانی که بعد از انتخابات 22 خرداد بازداشت شده اند سخن می گوید اما این مساله ، کمتر جامه عمل به خود می پوشد. چنانچه از آزادی احمد زیدآبادی روزنامه نگار سرشناس ایرانی، بعد از تودیع وثیقه از سوی قاضی دادگاه ممانعت به عمل می آید و کم نیستند از این دست برخوردها که جامعه و زندانیان را در سردرگمی و بلاتکلیفی نگه میدارد.
اعتراض عبدالله مومنی به حکم زندان
خانواده عبدالله مومنی، فعال سرشناس دانشجویی، روز گذشته در حالی با او ملاقات کردند که دادستان تهران با حضور در زندان اوین همزمان با برخی ازاین زندانیان و خانواده های آنها دیدار میکرد. عبدالله مومنی به 8 سال حبس تعزیری محکوم شده و به گفته همسرش امیدوار است این حکم در دادگاه تجدید نظر، شکسته شود.
فاطمه آدینه وند، همسر عبدالله مومنی در گفتگو با "روز" از اعتراض مومنی نسبت به حکم صادر شده خبر داد و گفت این فعال دانشجویی بدون وکیل محاکمه شده است.
خانم آدینه وند که نسبت به محاکمه بدون وکیل همسرش به دادستان تهران اعتراض کرده بود در پاسخ از آقای جعفری دولت آبادی شنیده که آقای مومنی گفته است که وکیل نمیخواهد. این در حالیست که خانم آدینه وند می گوید: به آقای دادستان هم گفتم که حرف عبدالله را که در زندان است قبول ندارم و او باید وکیل داشته باشد. مگر می شود کسی با میل خود بگوید وکیل نمی خواهم.
خانم مومنی با اشاره به ناراحتی قلبی و کلیوی همسرش، از وضعیت جسمی او ابراز نگرانی و تاکید کرد که مومنی از این مساله به شدت رنج می برد.
امروز؛ دادگاه سعید لیلاز و کلوتید ریس
دادگاه سعید لیلاز، روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی ، امروز در شعبه 26 دادگاه انقلاب برگزار می شود. این روزنامه نگار از 27 خرداد ماه در بازداشت به سر می برد. از سوی دیگر دادگاه انقلاب با انتشار اطلاعیه ای خبر از برگزاری جلسه دادگاه کلوتید ریس، تبعه فرانسه داده که امروز برگزار خواهد شد. بر اساس این اطلاعیه در این جلسه ، نماینده دادستان و وکیل خانم ریس حضور خواهند داشت.
مهدی حسین زاده ، همچنان بلاتکلیف
مهدی حسین زاده ، روزنامه نگار اقتصادی که از 9 تیرماه در بازداشت به سر می برد همچنان بلاتکلیف است و علیرغم صدور قرار وثیقه 500 میلیون ریالی، بدون قرار بازداشت در زندان به سر می برد.تاکنون مقامات قضایی و مسولان پرونده آقای حسین زاده، هیچ گونه اطلاعی از اتهامات و وضعیت این روزنامه نگار به خانواده او نداده اند و بر اساس گزارش سایت نوروز، عليرغم تكميل پرونده و پایان بازجويي، گردش كار وي با تاخير دو ماهه به شعبه ذيربط در بازپرسي دادسرا ارجاع گرديده و با وجود وخامت حال جسمي او و اعلام صريح كارشناسان پرونده (بازجويان وزارت اطلاعات) مبني بر بيگناهي و رفع اتهام از وی، مشخص نيست چرا مراجع ذيصلاح حاضر به تسريع در تعيين تكليف نهايي پرونده او نيستند.
نگرانی از سلامت نفیسه زارع کهن
خانواده نفیسه زارع کهن به شدت نگران سلامت این روزنامه نگار هستند. خانم زارع کهن که 15 روز پیش به اتفاق همسرش، حجت شریفی بازداشت شده، تاکنون هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است. مژگان زارع کهن، خواهر این روزنامه نگار خبر داده است که در طول ۱۴ روز گذشته که نفیسه به همراه همسرش حجت بازداشت شده اند حجت تا کنون 3 بار تماس تلفنی داشته اما به نفیسه اجازه تماس داده نشده است.
خانم زارع کهن با بیان اینکه تنها تماس نفیسه در روز بازداشت بوده که خبر بازداشت خود را داده، به پارلمان نیوز گفته است: در طول ماههای اخیر نفیسه از تپش قلب و درد شدید معده رنج می برد و ما به شدت نگران سلامت نفیسه هستیم ومی ترسیم عدم تماس تلفنی او به دلیل بیماری یا مشکل خاص برای او باشد.
وی افزوده: علی رغم وعده دادستان تهران که گفته بودند بعد از ده روز برای ملاقات با نفیسه مراجعه کنید روز گذشته به دادستانی رفتیم که گفتند دادستان تشریف ندارد و به اوین برای ملاقات حضوری رفته است.
پس از آن به سرعت خود را به اوین رساندیم که شاید به ما اجازه ملاقات بدهند اما با ارائه نامه درخواست ملاقات به داخل اوین گفتند هنوز بازجویی ها ادامه دارد و اجازه ملاقات ندادند.
بازداشت یک روز بعد از آزادی
کوهزاد اسماعیلی، دبیر سازمان ادوار تحکیم وحدت شعبه گیلان هم که روز یکشنبه با قرار وثیقه 20 میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود، روز گذشته پس از مراجعه به شعبه بازپرسی، مجددا بازداشت شد.
اسماعیلی که روز 13 آبان بازداشت شده بود، بعد از بازجویی و تفهیم اتهام مبنی بر نشر اکاذیب و تلاش برای برگزاری تجمع غیرقانونی، روز یک شنبه با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد. وی دیروز، بنا به درخواست بازپرس پرونده خویش، به شعبه اول دادسرای انقلاب استان گیلان مراجعه کرد، اما در آن جا مجددا بازداشت و برای اجرای حکم 4 ماه حبس خویش به زندان فرستاده شد.
گفتنی است حکم اسماعیلی مربوط به پرونده ای است که براساس شکایت اداره کل اطلاعات استان گیلان تشکیل شده است. وی به همین دلیل و در اسفند ماه سال 85، هم زمان با اولین سفر محموداحمدی نژاد به استان گیلان بازداشت شده بود. اسماعیلی در این پرونده به 4 ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در سال 86 صادر شده و تاکنون به اجرا درنیامده بود.
ملاقات با اسدی زیدآبادی
خانواده حسن اسدی زیدآبادی، عضو شورای مرکزی سازمان ادوار روز گذشته با این فعال دانشجویی در زندان اوین ملاقات کردند. این ملاقات به صورت کابینی بوده و خانم خلفی، همسر این فعال دانشجویی روحیه او را خوب توصیف کرده و گفته است: همسرم در بند 240 در انفرادی است و از وضعیت نامناسب سلول انفرادی خود گله داشت و گفت در آنجا حتی نهج‌البلاغه هم در اختیارشان قرار نمی‌دهند.
همسر آقای اسدی زیدآبادی اتهامات همسرش را 4 مورد اعلام اما از بیان نوع اتهامات خودداری کرده است.
خانم خلفی به سایت بامداد خبر گفته است که چند دقیقه قبل از این ملاقات، زندانیان با دادستان تهران ملاقات داشته‌ و مشكلات و مسایل خود را با آقای جعفری دولت آبادی در میان گذاشته‌ بودند.
وی افزوده: همسر من در سازمان ادوار كه یك حزب قانونی است فعالیت می‌كرده و فعالیت‌هایش قانونی و آشكار بوده است و این چند اتهامی كه به ایشان وارد شده هیچ مبنای قانونی ندارد.
*****
اسلامی کردن علوم انسانی؛ اسم رمز حذف رقیبان فکری
"مهدی محسنی"
محمود احمدی نژاد در اولین دوره ریاست جمهوری اش در نطقی جنجالی در "جمع دانشجویان برگزیده کشور" گفته بود: "دانشجو باید امروز در دانشگاه بر سر رییس‌جمهوری فریاد بزند که چرا استاد لیبرال و سکولار در دانشگاه ها حضور دارد".
پس از این سخنان بود که موجی از تصفیه اساتید روشنفکر که اکثریت آنها در حوزه علوم انسانی به تدریس مشغول بودند آغاز شد.اما پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم واعتراضات بی سابقه عمومی به نتیجه این انتخابات خامنه ای در شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه ها در جمع شماری از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها مدعی شد که به باور او "آموزش بسیاری از رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها باعث بی اعتقادی جوانان به تعالیم الهی و اسلامی می شود".
چند روز بعد نیز محمد امامی کاشانی در خطبه های نماز جمعه روز ۱۳ شهریور تهران، با اشاره به گفته های خامنه ای گفت: "تدریس و تربیت علوم انسانی بسیار اهمیت دارد و نباید اینگونه باشد که علوم انسانی به شیوه غربی در دانشگاه های کشور تدریس شود و فردی که دکترای علوم انسانی را اخذ می کند، از حقایق و معارف اسلامی بی خبر باشد".
همچنین یک روز پیش از آن حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و از تئوریسین های جریان اقتدارگرا در جمع اعضای جامعه مهندسین ایران یکی از تشکل های حامی دولت گفت: "اکثر منابع درسی علوم انسانی در دانشگاه های ما ترجمه غربی ها است و این یعنی اینکه با هزینه جمهوری اسلامی فارغ التحصیلان سکولار تحویل جامعه می دهیم".
بحث در مورد علوم انسانی پس از آن از سوی خامنه ای عنوان شد که در متنی منصوب به آقای حجاریان که در یکی از جلسات دادگاه حوادث پس از انتخابات توسط سعید شریعتی، عضو دیگر شورای مرکزی جبهه مشارکت خوانده شده ، آمده بود: "متأسفانه در ایران با ضعف علوم انسانی، به خصوص در رشته های جامعه شناسی و علوم سیاسی مواجهیم و علی رغم گسترش مراکز آموزش عالی و کثرت دانشجو در رشته های علوم انسانی، متون آن از عمق چندانی برخوردار نیست و مطالب با ترجمه های اغلب ناقص و بدون نقد در اختیار دانشجویان گذاشته می شود".
پژوهشگاه علوم اسلامی مسئول بازنگری در علوم انسانی
در پی این انتقادات ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را مسئول بازنگری در رشته های علوم انسانی کرد. رئیس پژوهشگاه علوم انسانی گفت: "بسیاری از سرفصل های موجود و منابع مورد استفاده در این سرفصل ها بیش از بیست سال است بدون هیچگونه بازنگری و تغییر، دست استادان را برای تحول و رشد درس ها و متون درسی بسته است."آقای آیت اللهی، مدعی شد: "بسیاری از سرفصل های درسی علوم انسانی در جهت فرهنگ ایرانی - اسلامی نیستند و همین امر تجدید نظر در سرفصل ها را ضروری ساخته است . روش کار هم به این ترتیب خواهد بود که نتیجه بررسی و بازنگری سرفصل های رشته های علوم انسانی در پژوهشگاه علوم انسانی برای تغییرات در اختیار کمیته ای که در وزارت علوم تشکیل شده ، قرار می گیرد".آیت اللهی تصریح کرد: "بعد از آن که کمیته وزارت علوم تصمیم نهایی را درباره حذف برخی دروس و اضافه کردن درسهای دیگر گرفت آن را از طریق بخشنامه به تمامی دانشگاههای کشور ابلاغ می کند".
علوم اسلامی یا علوم انسانی؟
پس از سخنان آیت الله خامنه ای بحث در مورد "انسانی نمودن علوم اسلامی و یا اسلامی نمودن علوم انسانی" آغاز شد. در همین ارتباط صالح اسکندری در روزنامه رسالت ضمن انتقاد به "آنارشیسم" علوم انسانی در غرب مدعی شد : " بدون ترديد محوريت معارف قرآني در علوم انساني مقدمه توليد علم و اسلامي کردن علم در ايران است. اين مهم متفاوت از آن است که براي مفروضات علوم انساني غربي گواهاني از آيات و روايات بيابيم.
اساسا نگاه تطبيقي به علوم انساني اسلامي و غربي يک خطاي جبران ناپذير است که مي تواند مسير پژوهش در ايران را منحرف نمايد. در اين مسير پايه هاي معرفت شناختي علوم انساني موجود بايد مورد بازنگري قرار گيرد و با دقت چگونگي تغيير مبادي بومي با مباني غربي مورد مداقه واقع شود. بايد نوعي معاضدت بين تعالي معنوي و مادي بشر برقرار شود".اما مجید محمدی در مقاله ای که در سایت فارسی رادیو بین الملی فرانسه با عنوان " اسلامی کردن علوم انسانی و اجتماعی: پروژه‌ای ناممکن" منتشر نمود، تصریح کرد: "اسلامی کردن علوم انسانی و اصولا اسلامی کردن علم غیر ممکن است.
اسلامی کردن، آن طور که از ادبیات اسلامگرایان بر می آید، به معنای تبدیل کردن علم به بخشی از ایدئولو‌ژی و ابزاری در خدمت آن است. اگر ایدئولوگ‌های اسلامگرا به علوم انسانی و اجتماعی حساسیت می ورزند به خاطر تغذیه‌دیگر ایدئولوژی‌ها از این علوم است.همچنین طرفداران و ایدئولوگ‌های ایدئولوژی‌های جدید که رقیب اسلامگرایان تلقی می شوند جای پای محکمی در این علوم و دانشگا‌ه‌ها دارند. اسلامگرایان به جای ورود و رقابت در عرصه‌علوم انسانی به پروژه‌ناممکن انحصار بخشیدن این علوم به خود از طریق خودی کردن آنها (اسلامی کردن) پرداخته‌اند که اصولا کاری سیاسی است و نه علمی. رقیب ایدئولوژی اسلامگرایی یک ایدئولوژی دیگر است که خود را علمی می نماید و نه علم."
بد فهمی از علوم انسانی
سعید رضوی فقیه نیز که دکترای فلسفه خود را از دانشگاه تربیت مدرس تهران اخذ کرده است در مطلبی با عنوان "نقدی بر اسلامی کردن علوم انسانی" که در روزنامه اینترنتی روز آنلاین منتشر شد از عدم شناخت و درک صحیح از "علوم انسانی " انتقاد نمود و برخی اظهار نظر ها در مورد اسلامی کردن این علوم را ناشی از کم دانشی و سطحی نگری در مورد این علوم دانست.وی تصریح کرد: " اگر مراد از پالايش و پيرايش علوم انسانی در دانشگاهها اصلاح نظام آموزشی و روزآمد کردن آن باشد که این کار باید در همه رشته ها و مقاطع صورت پذیرد و از پایینترین سطوح یعنی آموزش ابتدایی آغاز شود.
اما اگر مراد آن باشد که دن کیشوت وار به جنگ تئوریها و مکاتب و متون علوم انسانی برویم به صرف اینکه ترجمه اند و وارداتی آنگاه باید این کار را از اصلیترین متون فلسفه و عرفان اسلامی آغاز کنیم که آکنده اند از مفاهیم و اصول و روشهای وارداتی. از ایساغوجی و قاطیغوریاس منطق گرفته تا محرک نا متحرک در الهیات به معنای اخص. همچنانكه پاره اي از مفاهيم عرفان نظري ميراث نو افلاطونيان مغرب زمين است. در اینصورت پیش از علوم انسانی باید علوم اسلامی پالایش و پیرایش شوند. اما واقعیت آن است اگر کسی اندک مطالعه ای در تاریخ علوم اسلامی و کلیات علوم انسانی داشته باشد از این دست سخنان که ما امروز می شنویم بر زبان نخواهد راند."
انسانی نمودن علوم اسلامی به جای تصفیه سیاسی اندیشه
دکتر حسین کمالی استاد اسلامی شناسی دانشگاه کلمبیا آمریکا معتقد است باید به جای اسلامی کردن علوم انسانی در پی انسانی کردن علوم اسلامی بود: "آیت‌الله مصباح یزدی یکی از سابقه‌داران در پیشبرد شعار اسلامی کردن علوم انسانی، روز سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ در همین باره سخنرانی کرده و به درستی گفته‌اند که "اگر حوزه بخواهد نقش خود را در جامعه ایفا کند، باید علاوه بر دروس حوزوی با علوم انسانی روز دنیا آشنا باشد و با نظر نقادانه به آن‌ها نگاه کند".وی افزود: متأسفانه افق دید آقای مصباح محدود مانده و توصیه‌شان فراتر از این نرفته است که: "عالمان دین باید مسائلی را که می‌تواند به عنوان رقیب جایگزین علوم اسلامی شود، بشناسند و اثبات کنند که تفکر اسلام بر آرای غیر اسلامی برتری دارد. نکته‌ای که آقای مصباح و سایر اصرارکنندگان بر اسلامی کردن علوم انسانی در مقام‌های بالاتر یا پایین‌تر از ایشان در نمی‌یابند، این است که اساساً رقابت بین علوم انسانی و اسلامی نیست؛ بلکه کشمکش بین خوانش انسانی از علوم اسلامی از یک طرف، و جزم‌اندیشی و بی‌بهرگی از بصیرت فرهنگی در سوی دیگر است".
وی در توضیح دلیل این بد فهمی تصریح می کند:" ضرورت زمانه ما انسانی کردن علوم اسلامی است. شعار وارونه اسلامی کردن علوم انسانی بر شعور علمی تکیه نمی‌زند؛ بلکه در وحشت بیمارگونه یا فوبیای منادیانش از شکنندگی هنجارهای مألوف، و هراس از فروپاشی شالوده‌های فکری‌شان ریشه دارد. به تعبیر روان‌شناسان، گویی نوعی جابه‌جایی یا دگرنمایی رخ داده است؛ احساس ترس جابه‌جا شده و در قالب انکار خشمگنانه و به صورت پرخاشجویی نمود یافته است".آقای کمالی معتقد است اسلامی کردن علوم انسانی اسم رمز تصفیه حساب با دانشگاه و حذف رقیبان فکری است: "نتیجه عملی شعار اسلامی کردن علوم انسانی در ایران، به تعطیلی کشاندن دانشگاه‌ها، اخراج، بازنشستگی زودهنگام یا گریزاندن شمار بزرگی از استادان و پژوهش‌گران، اتلاف سرمایه‌های هنگفت، و خلط مسأله جدی و جانانه تحقیق و شناخت با امر عامیانه و بی‌روح مداحی و تبلیغات بوده است.
اسلامی کردن علوم انسانی، اسم رمز پروژه سیاسی تسویه‌حساب با نهاد دانشگاه، یکی از راه‌های حذف رقیبان فکری حاکمیت، و کلید وارد کردن سرسپردگان جناح‌های سیاسی به کادر هیأتهای علمی بوده است. دریغ که این همه باعث شده است که فقر فلج کننده‌ای بر دانش و فرهنگ کشورمان سایه افکند".
*****
محکومیت علیرضا فرشی و سیما دیدار به یک سال حبس تعزیری
خبرگزاری هرانا- حقوق زندانیان: شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز مهندس علیرضا فرشی و همسرش سیما دیدار، از فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز را، به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.
به گزارش ساوالان سسی، اتهام این فعالین از سوی دادگاه، تبلیغ علیه نظام از طریق سردادن شعار و در دست داشتن پلاکاردهایی در رابطه با حقوق زبانی و ملی آذربایجانیها در جریان مراسم پیاده روی خانوادگی روز جمعه ۱ خرداد ۸۸ در پارک ائل گولی تبریز و ارسال خبر به سایتهای اینترنتی ذکر شده است. دادگاه همچنین این زوج فعال آذربایجانی را از بقیه اتهامات وارده تبرئه نموده است.
گفتنی است جلسه رسیدگی به پرونده فرشی و دیدار در تاریخ ۲۶ مهر ۸۸ در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی علی نژاد برگزار گردیده بود و حکم صادره در روز ۲۳ آبان ۸۸ به این فعالین مدافع حقوق آذربایجانیها در ایران و عباس جمالی وکیل مدافع این افراد ابلاغ شده است. لازم به یادآوری است که علیرضا فرشی استاد دانشگاه آزاد و از فعالین مدنی آذربایجان است که در جریان راهپیمایی خانوادگی روز جمعه ۱ خرداد ۸۸ در پارک ائل گولی تبریز و هنگامی که عده ای از حاضران شعارهایی در رابطه با حقوق ملی و زبانی آذربایجانیها سر می دادند بازداشت شده بود. ماموران امنیتی چندی بعد سیما دیدار همسر فرشی و مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی یاشماق دانشگاه تهران را در ۲۸ مرداد ۸۸ و زمانی که او به همراه وکیل جهت ملاقات با همسرش به زندان مراجعه کرده بود بازداشت کرده بودند. فرشی و دیدار پس از تحمل بازداشت موقت سه و یک ماهه به قید وثیقه زندان آزاد شده بودند.
سازمان عفو بین الملل روز نهم ژوئن ۲۰۰۹ با انتشار اطلاعیه ای ضمن بررسی وضعیت حقوق بشر در فضای انتخاباتی ایران، خبر از بازداشت و زخمی شدن بیش از ۱۵ نفر در تبریز از جمله علیرضا فرشی داده بود.
*****
3 فیلم پیاپی از همایش و اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران در ارتباط با اعدام ناجوانمردانه "احسان فتاحیان" و اعلام همبستگی با خانواده جانباخته گرانقدر و مردم غیور کردستان:



*****
دبیرکل حزب توسعه کرمانشاه بازداشت شد
به گزارش کرمانشاه پست حسنعلی مهدوی چشمه گچی ، مدیر مسئول روزنامه غرب و دبیر کل حزب توسعه کرمانشاه ظهر دیروز ( دوشنبه ) با حکم قاضی نجار بازداشت و به زندان دیزل آباد منتقل شد . بنابراین گزارش نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق وبلاگ ساحت نیوز مهمترین اتهامات این فعال مطبوعاتی – سیاسی عنوان شده است . برخی گزارش ها از انتقال وی به مکانی نامعلوم خارج از زندان خبر می دهد .
محمد کرمی راد نماینده اقتدارگرای کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ، سرپرستی بانک ملی شعبه کرمانشاه ، سازمان تبلیغات اسلامی و شرکت مخابرات استان عمده ترین شاکیان دبیرکل حزب توسعه را تشکیل می دهند .
حزب توسعه به دبیرکلی مهدوی چشمه گچی از مدافعان انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات دهم ریاست جمهوری محسوب می شد .
*****
گزافه گویی و دروغ پردازی وزیر نفت رژیم
وزیر نفت اعلام کرد، امکان تأمین همه بنزین مورد نیاز کشور با راه اندازی واحدهای تولید بنزین فراهم شده است. مسعود میرکاظمی هنگام راه اندازی واحدهای تولید بنزین پتروشیمی بندر امام خمینی و بوعلی سینا در ماهشهر و واحد تولید بنزین در پتروشیمی برزویه در عسلویه که به صورت ویدئو کنفرانس انجام گرفت‌، گفت: ظرفیت تولید بنزین با 14 میلیون لیتر افزایش به 58 میلیون و 500 هزار لیتر در روز رسیده است که می تواند همه بنزین مورد نیاز کشور را تأمین کند.
میرکاظمی در این مراسم که در تهران برگزار شد ؛ مصرف کنونی روزانه بنزین در کشور را 66 و نیم میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: 63 و نیم میلیون لیتر بنزین یارانه ای و سهمیه بندی است و با توجه به کاهش بیست درصدی سهمیه بنزین در زمستان مجموع مصرف روزانه بنزین در کشور به 58 تا 58 و نیم میلیون لیتر می رسد.
وزیر نفت اظهار داشت : با بهره برداری از این طرحها می توانیم همه بنزین مورد نیاز کشور را در داخل تأمین کنیم و دیگر هیچ کشوری نمی تواند با مشکل سازی در واردات بر جمهوری اسلامی فشاری وارد کند.
میرکاظمی با اعلام اینکه برای بیش از 70 روز ذخیره بنزین داریم ، گفت: با کاهش 20 درصدی سهمیه بنزین خودروهای سواری شخصی در زمستان ، این ذخیره به 100 روز می رسد.
*****
مرحله حساس بازی روسیه و آمریکا بر سر رژیم تهران
سایت دیپلماسی ایرانی: روسیه در تاریخ روابط خود با غرب پس از دوران جنگ سرد نشان داده که مسائل ایران با اهمیت ویژه‌ای که برای امریکا و اروپا دارد، می‌تواند موضوع یا فرصت مساعدی برای بازی بر سر کسب منافع بیشتر باشد. از سوی دیگر ایران با همه قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردش عرصه‌ای طلایی برای حضور و فعالیت روس‌ها در بخش‌های مختلف بوده و مزیت‌های فراوانی را به سوی مسکو به وجود آورده است.
ایران برای روسیه تاکنون این نقش را حفظ کرده و فرصت بازی با غرب را به این کشور داده است، اما منافع حرف نخست را در تصمیم‌گیری‌های کرملین می‌زند. اگر این منافع حکم به نزدیکی مقطعی یا دائمی با غرب کند، مقامات روس به این سمت گرایش می‌یابند و اگر دوری از امریکا و غرب، تاکید بر استقلال رای در تصمیم گیری پیرامون مسائل ایران یا حتی نزدیکی چشم گیر به تهران منافع بیشتری را متوجه روسیه کند، طبعا این جهت گیری‌ها را انتخاب خواهد کرد.
حالا این ایران است که با سکوت در مقابل دیپلماسی جامعه جهانی و ابهام آفرینی در ابعاد مختلف موضوع هسته‌ای‌اش، پای منافع مسکو را در نزدیکی به تهران بسته و کرملین را به واکنش واداشته است. برخی تحلیل‌گران مسکو را نگران هدر رفتن فرصت‌های نهفته در همکاری با غرب می‌بینند، برخی دیگر واکنش مسکو در نزدیکی با امریکا را نتیجه بی اعتمادی تهران به روسیه برای انتقال اورانیوم کمتر غنی شده به این کشور می‌دانند.
برخی معتقدند که کرملین از همکاری در فعالیت‌های هسته‌ای ایران سودی نداشته و با آشکار شدن تاسیسات هسته‌ای قم حتی در مظان اتهام پنهان کاری قرار گرفته است. عده‌ای نیز بی اطلاعی مسکو از تاسیسات جدید قم را زمینه ساز بی اعتمادی روسیه به تهران در روند همکاری‌های هسته‌ای دو کشور می‌دانند.
صرف نظر از دلایلی که مسکو را به بررسی همراهی بیشتر با غرب و سخت گیری بیشتر در قبال ایران وا داشته است، باید گفت که اکنون رئیس جمهور روسیه بر خلاف تصور مقامات ایران نگاه مثبتی به روند برنامه‌های هسته‌ای تهران ندارد و زمان زیادی باقی نیست که او و دیگر تصمیم‌گیران کرملین به جمع ناامیدشدگان غربی -در مورد ایران- بپیوندند.
چند روز پیش وزیر امور خارجه فرانسه از پاسخ مثبت ایران به پیشنهاد آژانس اظهار ناامیدی کرد، پیش از او افراد زیادی در داخل نهادهای تصمیم گیری ایالات متحده امریکا نسبت به پاسخ ایران و عملکرد مثبت این کشور در همکاری با جامعه جهانی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی قطع امید کرده بودند. بریتانیا و آلمان هم چندان نظر مساعدی در این خصوص ندارند و بعضاپیشنهادهای تندی علیه ایران مطرح می‌کنند.
اما روسیه و چین همه روزنه‌های امید را مسدود شده نمی‌دانستند، هنوز چین موضعی همراه با غرب و مخالف با ایران اعلام نکرده و پیش بینی می‌شود با توجه به روند رو به رشد مخالف‌های امریکا و چین در موضوعات مختلفی چون تعامل اقتصادی با ایران، مسائل حقوق بشری و اخیرا مسائل تجاری همچون تعیین نرخ برابری ارزهای دو کشور، پکن همچنان موضعی متفاوت با دیگر اعضای گروه 1+5 در مورد برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد. همراهی با غرب برای پکن به معنای همراهی با امریکاست در حالی‌که این دو کشور در ابعاد مختلف رقیب یکدیگر شناخته می‌شوند.
اما روسیه شرایطی متفاوت با چین دارد. برای مسکو بازی با غرب بر سر ایران همواره دارای مزیت‌های قابل توجهی بویژه با توجه به همسایگی دو کشور بوده در حالی که امروز تصمیم گیران در مسکو باید دقت بیشتری به تحولات ایران و شرایط بین المللی و منطقه‌ای داشته باشند.
تهران با عدم پاسخ به پیشنهاد آژانس که البته ابتدا از سوی واشنگتن مطرح شد، فرصت بهره‌برداری‌های سیاسی، اقتصادی، فنی و حتی نظامی را از مسکو محروم ساخته است. ضمن آن که باور غرب را درغیر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز تقویت کرده است. این شرایط مسکو را به چاره اندیشی وا داشته و همکاری با امریکا می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته تاریخ نشان داده که همکاری روسیه و امریکا می‌تواند راهکاری مقطعی برای دو کشور در راستای منافع بیشتر باشد؛ همان طور که اوباما با به تعلیق درآوردن استقرار سیستم دفاع موشکی در اروپای شرقی زمینه جلب نظر و رضایت مسکو در همراهی بر سر ایران را فراهم ساخت اما بطور کامل این برنامه را از دستور کار خارج نکرد. اقدام متقابل مسکو در به تعلیق درآوردن استقرار سیستم موشکی اسکندر نیز در همین چارچوب قابل بررسی است.
در تازه ترین تحول میان مسکو و واشنگتن بر سر ایران، روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست آسیا-اقیانوسیه در سنگاپور تاکید کردند که فرصت ایران برای پذیرفتن پیشنهادهای مذاکره‌کنندگان بین‌المللی پیرامون برنامه‌ هسته‌ای‌ این کشور در حال پایان است.
اهمیت سخنان جدید روسای جمهور روسیه و امریکا در مورد ایران این است که دو طرف از برخورد ایران ناراضی بوده و گزینه‌های دیگری غیر از دیپلماسی را قابل بررسی عنوان می‌کنند. در این شرایط بعید نیست که مسکو و واشنگتن در اجرای تصمیمی مشترک علیه ایران همراهی جدی و بلند مدتی داشته باشند.
*****
اعتراض كميته گزارشگران حقوق بشر به اخراج كوهيار گودرزي از دانشگاه
كوهيار گودرزي، دانشجوي دانشگاه صنعتي شريف پس از دريافت حكم يك ترم محروميت از تحصيل با احتساب سنوات، از دانشگاه اخراج شد. صدور حكم محروميت از تحصيل براي اين فعال حقوق بشر، پس از اعتراضات دانشجويي در دانشگاه شريف در دوماه گذشته صورت مي‌گيرد. كميته انضباطي با احضار فعالان دانشجويي اين دانشگاه، به صدور احكام محروميت از تحصيل در مورد آنان اقدام كرده است. در سال‌هاي گذشته كميته‌هاي انضباطي به عنوان اهرم‌هاي فشار از جانب نيروهاي امنيتي در داخل دانشگاه عمل كرده‌اند. اين كميته‌ها با صدور احكام محروميت از تحصيل، دانشجويان را براي چندين ترم از تحصيل محروم مي‌كنند و سپس با پايان يافتن سنوات تحصيلي مجاز دانشجو، او را از دانشگاه اخراج مي‌كنند. اين‌گونه اخراج‌ها با عنوان اخراج‌هاي آموزشي از سوي مسئولان دانشگاه توجيه مي‌شود.
در سال‌هاي اخير بسياري از فعالان دانشجويي به همين طريق از دانشگاه اخراج شده‌اند. كوهيار گودرزي، از سال 85 در كميته گزارشگران حقوق بشر، به فعاليت‌هاي روشن‌گرانه در خصوص موارد نقض حقوق بشر پرداخته و در اين خصوص بارها از سوي نهادهاي امنيتي احضار و مورد تهديد قرار گرفته است. وي به خصوص در ايام پس از انتخابات و سركوب‌هاي گسترده و شديد مردم ، به عنوان دبير كميته، نقش موثري در جهت بازتاب اخبار مربوط به بازداشت‌شدگان و يا كشته شده‌ها از سوي كميته گزارشگران حقوق بشر داشت. كميته گزارشگران حقوق بشر، اخراج كوهيار گودرزي از از دانشگاه صنعتي شريف را يك امر كاملا سياسي مي‌داند و آن را در راستاي اعمال فشار بيشتر بر اين فعال حقوق بشر تلقي مي‌كند، اين نخستين بار نيست كه دانشجويان تنها به سبب فعاليت‌هاي انتقاديشان از دانشگاه اخراج مي‌شوند. كميته گزارشگران حقوق بشر با محكوم كردن پروژه اخراج فعالان دانشجويي منتقد از دانشگاه، خواهان توجه ويژه نهادهاي حقوق بشري به اين نقض فاحش حقوق بشر است و ادامه تحصيل را حق دانشجو مي‌داند.
*****
گردانهای عاشورا و الزهرا به دو گردان تخصصی تبدیل می شوند
خبرگزاری مهر: گردانهای عاشورا و الزهرا به دو گردان تخصصی تبدیل می شوند تا به هنگام بحران بتوان از آنها به عنوان نیروهای تخصصی استفاده کرد.
بر اساس آخرین اخبار درخصوص عملکرد گردانهای عاشورا و الزهرای نیروی بسیج به هنگام بحران، شنیده شده است که این دو گردان قرار است از این پس در قالب نیروهای تخصصی سازمان دهی شوند تا به هنگام بحران و تهدیدات نرم از سوی دشمنان به صورت تخصصی وارد عمل شوند.
این راهکار جدید بیشتر برای نیروهای بسیجی در وزارتخانه ها است تا در شرایط بحرانی بتوان از این نیروها برای کاهش آسیب پذیری در وزارتخانه های مربوطه استفاده کرد.
از این پس براساس این طرح جدید نیروهای بسیجی گردانهای عاشورا و الزهرا علاوه بر آمادگی نظامی ، آموزش های تخصصی دیگر نیز در زمینه های مختلف جنگ نرم خواهند دید.
تهدیدات نرم و یا همان جنگ از نوع چهارم که بیشتر در قابل جنگ های سایبری نمود یافته است ، امروزه جایگزین جنگ مسلحانه و جنگ های سرد شده ، که جمهوری اسلامی نیز همواره مورد تهدید این نوع جنگ ها است.
*****
امکان تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه علم و صنعت وجود ندارد
رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه امکان تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه علم و صنعت وجود ندارد گفت: در تمامی دانشگاه های کشور در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی ضعف وجود داشته و به تحولی جدی در این زمینه نیاز داریم.
محمد سعید جبل عاملی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از اعتباری که قرار بود به صورتهای متمرکز پرداخت شود چه آن بخشی که از دولت هشتم مانده و چه آن بخشی که دولت نهم تعهد کرده هنوز هیچ پرداختی به دانشگاه ها نشده است هنوز در این زمینه کاری انجام نشده و ظاهرا مشکلات تخصیص ارز در بانک مرکزی و عدم هماهنگی بین بخش های مختلف به وجود آمده است. رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: البته ما در دانشگاه علم و صنعت توانستیم از محل صرفه جویی در هزینه های جاری بخش کوچکی از مشکلات را حل کنیم بدین ترتیب که در سه سال گذشته با مجوز هیئت امنا به وسیله صرفه جویی در بخشی از اعتبارات جاری و تعمیراتی و تجهیزاتی بخشی را به تجهیز آزمایشگاه های تحقیقاتی خود اختصاص دادیم.
وی گفت: البته با این اعتبار می توان تجهیزات را تا حدی به روز کرده و مواد مصرفی و تجهیزات پیرامونی را تامین کرد اما امکان تجهیز کردن آزمایشگاه ها وجود ندارد. جبل عاملی افزود: دانشگاه ها به واسطه تعامل با یکدیگر از امکانات موجود به طور مشترک استفاده کرده و تقریبا تمامی دانشگاه ها به هم سرویس می دهند که البته بخشی از تجهیزات موجود در بخش های دولتی و صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. وی گفت: با این وجود به نظر می رسد که تجهیزات پیشرفته تری را نیاز داریم به عنوان مثال بخشی از تجهیزات دانشگاه ها در حال حاضر آنالوگ است و به تجهیزات دیجیتالی جایگزین نیاز داریم و یا بخشی از تجهیزات ما هنوز تحت سیستم عامل داس کار می کنند در حالیکه ما نیاز به تحول جدی در این زمینه داریم.
*****
اخراج پدرام قنبری، دانشجوی مهندسی معماری از دانشگاه سمنان
پدرام قنبری دانشجوی رشته مهندسی معماری دانشگاه سمنان به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از این دانشگاه اخراج شد. مدیریت دانشگاه سمنان در هفته‌ی ابتدایی سال تحصیلی طی تماس تلفنی با خانواده قنبری اظهار نمودند پدرام، تنها در صورت عدم اعتقاد به آیین بهایی می‌تواند در این دانشگاه به تحصیل ادامه دهد. پس از گذشت چند هفته، زمانی که این دانشجوی رشته مهندسی معماری در یکی از کلاس‌ها حاضر می‌شود نام خود را در میان لیست اسامی دانشجویان نمی‌یابد و پس از مراجعه به ریاست دانشگاه، حکم اخراج به وی ابلاغ می‌گردد. گفتنی است با آغاز سال تحصیلی جدید تاکنون چند دانشجوی بهایی از دانشگاه‌های کشور اخراج شده‌اند. آرمین جلالیان دانشجوی سخت افزار دانشگاه علامه محدث نوری شهر نور و مهرداد داراب نجف آبادی دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی کار واحد خرم دره( استان زنجان) از جمله این دانشجویان می‌باشند. لازم به ذکر است هرساله تعداد زیادی از داوطلبان بهایی پس از شرکت در کنکور سراسری با نقص پرونده در کارنامه اولیه و یا کارنامه انتخاب رشته مواجه می‌شوند و تنها تعداد اندکی از آنان موفق به ثبت‌نام در دانشگاه می‌شوند که آن تعداد اندک نیز پس از مدتی با حکم اخراج روبرو می‌گردند.
*****
هشدار آمریکا و چین به رژیم تهران
رادیو فرانسه: چین و ایالات متحدۀ آمریکا روز سه شنبه در هشداری به جمهوری اسلامی اعلام کردند که رژیم تهران باید مسئولیت پیامدهای بروز یک" بن بست" در مسألۀ هسته ایش را بپذیرد.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در پی دیدار و گفتگو با هو ژینتائو، همتای چینی خود، گفت در این دیدار او و رئیس جمهوری چین در این مورد که جمهوری اسلامی باید جامعۀ بین المللی را در مورد مسالمت آمیز بودن برنامۀ هسته ای خود متقاعد کند و در این مورد اطمینان خاطر و تضمین های لازم را بدهد اتفاق نظر داشتند.
اوباما گفت بر سر این مسأله چین، آمریکا و دیگر کشورهای عضو گروه موسوم به گروه پنج +یک متحد و هم رأی هستند.
رئیس جمهور آمریکا افزود رژیم تهران برای نشان دادن مقاصد صلح آمیز خود فرصت دارد، اما اگر فرصت را از دست دهد این امر دارای پیامدهائی خواهد بود.
لحن گزارش آژانس اتمی بسيار قابل توجه است
شبكه جهانى تلويزيون بی بی سی در باره آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره فعالیتهای هسته ای رژیم تهران که روز دوشنبه منتشر شد، گفت گزارش آژانس در باره تاسیسات هسته ای قم بسيار قابل توجه است. زيرا محمد البرادعى كه دوره رياستش رو به پايان است، تا چند روز پيش همه چيز را انكار مى كرد و مى گفت جاى هيچ نگرانى نيست، و اين تنها يک حفره بزرگ در داخل كوه است. در حالىكه لحن اين گزارش كاملا متفاوت است و مى گويد افشاى اين تاسیسات نگرانيهايى را برانگيخته است كه شايد مراکز سرى ديگرى هم وجود داشته باشد.
*****
انتقال مجدد بهمن احمدی امویی به انفرادی
براساس خبرهای دریافتی از بند 350 اوین بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار، از شب گذشته مجددا به سلول انفرادی منتقل شده است. ژیلا بنی یعقوب همسر این روزنامه نگار زندانی با اعلام این خبر به تغییر برای برابری گفت: پس از انتقال بهمن احمدی امویی به سلول انفرادی تمامی تماس های تلفنی زندانیان بند 350 با خانواده هایشان قطع شده است. گفته می شود علت انتقال احمدی امویی و قطع تلفن های بند 350 به خاطر اعتراض شب گذشته زندانیان حوادث پس از انتخابات به شرایط نامناسب رفاهی و بهداشتی این بند بوده است. امویی پیش از این نیز شصت و پنج روز در بند 209 اوین در سلول انفرادی بوده است.
*****
ایران آخوند زده یکی از فاسدترین کشورهای جهان
سایت دویچه وله: «سازمان شفافیت بین‌المللی» گزارش سالانه‌ی خود را منتشر ساخت. این گزارش کشورهای جهان را بر پایه‌ی فساد در بخش‌های دولتی رده‌‌بندی می‌کند. ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان، در رده‌ ۱۶۸ قرار دارد.
سازمان شفافیت بین‌المللی (Transparency International) گزارش خود را برپایه‌ی ارزیابی از فساد دولتی تنظیم می‌کند. سنجیدارهای این فساد، اختلاس، رشوه‌گیری، خرید و فروش پست‌های دولتی، رشوه‌پذیری دستگاه قضایی، فساد مالی در میان سیاستمداران و مقام‌های دولتی، عدم مقابله کافی یا ناکارایی در پیکار علیه مواد مخدر و غیره است.در گزارش تازه‌ی سازمان شفافیت بین‌المللی، نام ۱۸۰ کشور جهان به چشم می‌خورد. رتبه‌ی نخست را در این نمایه، کشور نیوزیلند به دست آورده است که در پیکار علیه فساد در دستگاه‌های دولتی، بیشترین امتیاز را از آن خود کرده است.پس از کشور نیوزیلند، به ترتیب دانمارک، سنگاپور، سوئد و سوئیس قرار دارند که در مبارزه با فساد از خود کارایی خوبی نشان داده‌اند. در رده‌ی ششم تا دهم این نمایه، نام کشورهای فنلاند، هلند، استرالیا، کانادا و ایسلند به چشم می‌خورد. آلمان در رده‌ی چهاردهم، بریتانیا در رده‌ی هفدهم و ایالات متحده‌ی آمریکا در رده‌ی نوزدهم قرار دارند.
ایران در رده‌های پایین جدول
طبق نمایه‌ی سازمان شفافیت بین‌المللی، سومالی فاسدترین کشور جهان است و در قعر جدول جای دارد. جمهوری اسلامی ایران با کسب فقط ۸/ ۱ امتیاز مکان ۱۶۸ ‌جدول را به خود اختصاص داده و با فاسدترین کشورهای جهان فاصله‌ی اندکی دارد. تازه ایران همین جایگاه را نیز با کشورهایی چون بروندی، گینه، هائیتی و ترکمنستان شریک است. بر این پایه می‌توان گفت که تنها هفت کشور در جهان از دیدگاه فساد در دستگاه‌های دولتی، در وضع وخیم‌تری نسبت به جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.
*****
اعتراض به وضع نامناسب زندانیان بازداشت شده در بند 350 اوین
جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی در نامه‌ای به دادستان تهران نسبت به وضع نامناسب بند 350 زندان اوین که تعدادی از زندانیان حوادث پس از انتخابات در آن نگه‌داری می‌شوند‌، اعتراض کردند.
متن نامه ارسالی به این شرح است‌:
--
دادستان محترم تهران جناب آقای جعفری دولت آبادی
بیش از پنج ماه از بازداشت عزیزان ما در حوادث پس از انتخابات ما می گذرد اما هنوز وضعیت بسیاری از آنان نامشخص و مبهم است. تعدادی از آنها به تازگی به بند 350 زندان اوین منتقل شده اند. این بند از امکانات بهداشتی و رفاهی بسیار اندکی برخوردار است‌. ما به شدت نگران سلامت عزیزان خود هستیم، چرا که علی‌رغم ابتلای اکثر زندانیان به آنفولانزا و سرما خوردگی شدید، وسایل گرمایی مناسب در این بند موجود نیست و دارو و درمان به موقع در اختیارشان قرار نمی‌گیرد. بهداری زندان اوین نیز رسیدگی های لازم را جهت سلامت عزیزان ما انجام نمی‌دهد.
در حالی که غذای بند 350 زندان اوین بدون کیفیت و ناکافی است‌، فروشگاه داخل زندان از فروش موادغذایی مناسب و موادی مانند میوه و سبزیجات به زندانی‌ها خودداری می‌کند. اگر برای آنها غذای مناسب فراهم نمی‌کنید حداقل اجازه بدهید که گاهی با پول خود غذا و میوه بخرند. غذای نامناسب با کیفیت بسیار پایین زندان نیز دلیلی بر طولانی مدت شدن بیماری آنان شده است.
با خبر شده ایم در هفته چند بار فقط به آنها برنج سفید و یا حداکثر برنج به اضافه رب گوجه فرنگی به عنوان غذای اصلی داده می‌شود. این در حالی است که اکثر آنها هم بیمار هستند و هم به خاطر تحمل فشار پنج ماه زندان ضعیف و رنجور شده‌اند‌. ادامه این وضع سلامت آنها را بیشتر دچار مخاطره می کند. از سوی دیگر در بند 350 اوین، تنها یک تلفن عمومی برای استفاده بیش از یکصد زندانی وجود دارد که موجب ایجاد محدودیت زیاد برای زندانیان در تماس با خانواده‌هایشان شده است.
آقای دادستان
ما چندین بار برای رساندن صدای خود به شما مراجعه کرده‌ایم‌. برداشت ما این است که رویکرد و نگاه مسئولین جدید دادستانی، قانونی‌تر و مثبت‌تر از مسئولین پیشین است. بنابراین از شما می‌خواهیم که برای بهبود وضع رفاهی زندانیان ما بیشتر تلاش کنید.
جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی
*****
آخرين وضعيت دانشجويان بازداشتي خواجه نصير، علی پرويز و سهيل محمدی
با گذشت دو هفته از بازداشت علي پرويز، فعال دانشجويي دانشگاه خواجه نصير، وضعيت پرونده وي هم چنان نامشخص است و خانواده وي با وجود مراجعات مکرر به دادسرای انقلاب با پاسخ روشنی در مورد پرونده وي مواجه نشده اند.
مسئولبن دادسرا ارائه هر گونه پاسخي را منوط به تکميل پرونده وی از سوي وزارت اطلاعات نموده اند.
اين در حاليست که پس از دو هفته بي خبری از محل نگهداري اين دانشجو، پس از مراجعه خانواده وی به زندان اوين مشخص شد که اين فعال دانشجويي در بند 240 و در سلول انفرادي نگهداری مي شود. هم چنين به خانواده وی اعلام شده است که اين دانشجو ممنوع الملاقات است و قاضي پرونده نيز اجازه ملاقات با وی را منوط به دستور شخص دادستان تهران کرده است.
از سوي ديگر خانواده سهيل محمدی، ديگر دانشجوی بازداشتی اين دانشگاه نيز از صدور قرار وثيقه 100 ميليون تومانی برای آزادی وي خبر داده اند. طبق اظهارات قاضي پرونده، وی به قرار تعيين شده اعتراض کرده است.
لازم به يادآوری است که اين دو فعال دانشجويی پس از حضور صفار هرندی در دانشگاه و اعتراضات دانشجويان دانشگاه خواجه نصير به سخنان هتاکانه وی، 12 آبان شبانه با يورش ماموران امنيتي به منازلشان بازداشت شده اند. عامل اصلي دستگيری اين دو دانشجو، حراست دانشگاه خواجه نصير بوده است که اين دو دانشجو را به وزارت اطلاعات معرفی کرده و در بازداشت آنان با مامورين امنيتی هماهنگ بوده است.
*****
اعتراض بی سابقه دانشجويان دانشگاه بين المللی قزوين به رسايی
برنامه سخنرانی حمید رسایی نماینده حامی دولت کودتا در دانشگاه بین المللی قزوین با اعتراض گسترده و بی سابقه دانشجویان ناتمام ماند. حمید رسایی در ادامه برنامه های زنجیره ای خود در دانشگاه های کشور، روز دوشنبه 25/8/88 در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین حضور یافت ولی این بار با اعتراضات بسیار شدیدتری روبرو گشت . وی که پیش از این در دانشگاه های دیگر با اعتراض دانشجویان روبرو گشته بود، این بار در دانشگاه بین المللی قزوین با شرایطی بسیار سخت تر روبرو گشت. رسایی که در دیگر سخنرانی هایش تلاش بسیاری کرده بود تا خود را در برابر اعتراض ها مقاوم جلوه دهد و اعتراض دانشجویان را با داد و قال و مغالطه پاسخ داده بود، این بار شکست خورد و در برابر خشم دانشجویان سبز حاضر درسالن اذعان داشت که : " در هیچ دانشگاهی با چنین شرایطی روبرو نشده بودم." وی که به دعوت بسیج دانشگاه و در برنامه ای تحت عنوان " توهم قانون و واقعیت ها " در دانشگاه بین المللی قزوین حضور یافته بود، بار ها بارها در برابر جمعیت خشمگین و بیشمار دانشجویان معترض تسلیم شد . این برنامه که در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه برگزار می شد با حضور پر رنگ و گسترده دانشجویان حامی جنبش سبز آغاز شد و در ادامه با حضور بیشتر دانشجویان، تعداد حامیان جنبش سبز به چندین برابر حامیان دولت رسید. درب سالن برگزاری این مراسم از ساعاتی پیش از آغاز برنامه به روی حامیان دولت باز بود و ردیف های جلوی آمفی تئاتر توسط این افراد اشغال شده بود . اما در هنگام آغاز برنامه دانشجویان معترض آن قدر پر تعداد بودند که در همان ابتدا، سالن مراسم عملا در اختیار آنان قرار گرفت و حامیان دولت در اقلیت واقع شدند .
مراسم فوق با سخنان توهین آمیز و تحریک کننده ی مجری برنامه آغاز شد و در همان حین دانشجویان با شعار های " دانشجو میمیرد، ذلت نمی پذیرد " ، " مرگ بر دیکتاتور " ، " ایران شده بازداشتگاه ، اوین شده دانشگاه " و ... اعتراض خود را به مجری برنامه اعلام داشتند . سپس رسایی در حالی که توسط دانشجویان هو می شد پشت تریبون قرار گرفت و سخنان خود را با شعارهای توهین آمیز و تحریک کننده آغاز کرد. وی از دانشجویان حامی دولت خواست که شعار مرگ بر آمریکا سر دهند که در مقابل اکثریت سالن با شعار " مرگ بر روسیه " پاسخ وی را دادند . در این زمان و در حالی که صدای رسایی در میان اعتراض دانشجویان از پشت میکروفون نیز شنیده نمی شد مسئولان آمفی تئاتر صدای میکروفون وی را با استفاده از تقویت کننده های صوتی به بالاترین حد ممکن رساندند که این اقدام نیز با فریادهای بلندتر دانشجویان بی نتیجه ماند. در ادامه رسایی که شرایط را برای سخنرانی مهیا نمی دید به پاسخ دادن به شعار ها و اعتراض های دانشجویان و توهین به آنها پرداخت که دانشجویان معترض نیز به توهین های رسایی با شعارهای "رسایی رسایی عامل کودتایی"، "مرگ بر دروغگو" ، "دروغگو برو گمشو"، "قاتل برو گمشو" و ... و نیزبالابردن کفش های خویش به نشانه اعتراض پاسخ دادند.
در ادامه رسایی در پاسخ به شعار "وکیل ضد ملت خجالت خجالت" اظهار داشت: «این نمایندگان مجلس ششم هستند که باید خجالت بکشند نه من» که توسط دانشجویان هو شد. رسایی در پاسخ به شعار "مرگ بر دیکتاتور" نیز رو به دانشجویان گفت: «واقعاً مرگ بر این عده قلیل دیکتاتور» که دانشجویان نیز با فریاد های "مرگ بر تو" پاسخ وی را دادند. همچنین دانشجویان حامی دولت که تعدادشان در اقلیت بود و در جلوی آمفی تئاتر جمع شده بودند به تأسی از سخنان رسایی به سر دادن شعار می پرداختند و نیز با الفاظ زشت و توهین آمیز، ناتوانی خویش را در برابر اکثریت حامیان جنبش سبز بروز دادند.
پشت کردن دانشجویان به رسایی
در ادامه برنامه دانشجویان معترض در اقدامی اعتراضی و خلاقانه پشت به سن آمفی تئاتر و رسایی کردند. رسایی که توهین های خود به دانشجویان را بی تأثیر می دید و با آمفی تئاتر پشت کرده به خود روبرو شده بود وارد فاز جدیدی شد و با ادبیاتی نرم تر و آرام تر از دانشجویان دعوت کرد که برگردند تا برنامه ادامه پیدا کند. وی اظهار داشت «می خواهم از امام صحبت کنم و کسانی که مدعی خط امام اند برگردند» تا با این جمله دانشجویان خشمگین را آرام کند. هنگامی که این درخواست رسایی با بی اعتنایی دانشجویان روبرو شد وی اظهار داشت «می خواهم جملاتی از میرحسین نقل کنم، برگردید» امادانشجویان باز هم به حرف وی توجهی نکردند و با شعار "یا حسین میرحسین" اعتراض خویش را ادامه دادند. پس از این اتفاق مجریان برنامه که با بن بست روبرو شده بودند برای آرام کردن فضای سالن به یکی از دانشجویان معترض اجازه دادند که پشت تریبون قرار گیرد. در این هنگام یکی از دانشجویان پشت میکروفون رفت و با دروغگو خواندن احمدی نژاد سخنان رسایی را مورد انتقاد شدید قرار داد و با تشویق های ممتد دانشجویان روبرو شد .
تحصن دانشجویان در صحن دانشگاه و حمایت از یار دبستانی در بندشان " یاشار دارالشفاء "
پس از این اتفاقات، دانشجویان معترض سالن را ترک کردند و با تجمع در مقابل دانشکده ی فنی تحصن خویش را با شعار " دولت کودتا، استعفا استعفا " آغاز کردند . آنها با بالا بردن عکس هایی از " یاشار دارالشفاء " دانشجوی سابق این دانشگاه و دبیر اسبق تشکل اصلاح طلب دانشگاه بین المللی قزوین خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط وی شدند . دانشجویان با شعار " یاشار دارالشفاء آزاد باید گردد "، " زندانی سیاسی آزاد باید گردد " و ... خواستار آزادی یار دبستانی خویش و دیگر عزیزان در بندشان شدند. یاشار دارالشفاء فارغ التحصیل دوره کارشناسی دانشگاه بین المللی قزوین، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و دبیر اسبق تشکل اصلاح طلب دانشگاه بین المللی قزوین در جریان تظاهرات مردمی 13 آبان بازداشت شده و هم اینک در زندان اوین به سر می برد.
حضور مجدد و پر شمار نیروهای امنیتی و لباس شخصی در دانشگاه
اعتراضات دانشجویی روز دوشنبه در حالی شکل گرفت که از ساعات آغازین صبح نیروهای حامی دولت کودتا به صورتی سازمان یافته شده در دانشگاه حضور یافتند و قصد پر کردن سالن آمفی تئاتر مرکزی را داشتند که این امر با حضور گسترده دانشجویان ناکام ماند. همچنین روز دوشنبه و برای چندمین بار در سال جدید تحصیلی نیروهای لباس شخصی و امنیتی در دانشگاه حضور پررنگی داشتند و فضای آکادمیک دانشگاه را به فضایی پلیسی- امنیتی تبدیل کرده بودند.
لینک فیلم های اعتراض دانشجویان به رسایی:
*****
تجمع اعتراضی در دانشگاه علم و صنعت ۲۶ آبان، 17 نوامبر
جمعي از دانشجويان علم وصنعت امروز سه شنبه 26/8/88 در اعتراض به بازداشت دو هفته اي هم كلاسي شان پويا شريفي، بار ديگر دست به اعتصاب غذا زدند.اين اقدام اعتراضی نیز مانند اعتصاب غذای هفته گذشته با استقبال گسترده دانشجويان روبرو شد. به طوری که به تجمع پانصد نفری دانشجویان انجامید. پویا شریفی دانشجوی کارشناسی علم و صنعت و کارشناسی ارشد امیر کبیراست که در شب 12 آبان با یورش ماموران امنیتی به منزلش بازداشت شده و تاکنون در سلول انفرادی بند 209 اوین زندانی است.


*****
-
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ