سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۱/۰۷

چهارشنبه: 7 /11 / 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تحليل سانفرانسيسکو کرونيکل از موضع جديد کروبی
تغيير لحن در برابر احمدی نژاد
يک چهره برجسته مخالف در ايران در تغيير لحنی آشکار، اعلام کرد محمود احمدی نژاد را رئيس دولت ايران می داند در عين حال، بر سر موضع خود مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات ايستاده است. اين مطلب را پسر مهدی کروبی تائید کرد.
این موضع مهدی کروبی، تغييری نسبت به مفاد اعلامیه وی پس از انتخابات رياست جمهوری 22 خرداد در ايران محسوب می شود. وی در آن اعلامیه تأکيد کرده بود دولت احمدی نژاد را مشروع نمی داند.
حسين کروبی فرزند این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به خبرگزاری آسوشيتدپرس گرفت نرم تر شدن لحن پدرش نشان می دهد مخالفان در عين حال که در پی کنار زدن احمدی نژاد هستند، در برابر کل نظام دينی حاکم بر ايران و از جمله آيت الله علی خامنه ای رهبر عالی کشور، جبهه گیری نمی کنند.
انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ايران ابتدا سبب به راه افتادن تظاهرات گسترده خيابانی عليه دولت احمدی نژاد شد، اما به نظر می رسد در ماه های اخير، جنبش گسترده شده و لبه انتقادات تيز خود را متوجه رهبر مذهبی کشور آيت الله خامنه ای کرد. همين مسأله باعث بروز نگرانی هائی درباره احتمال سرکوب شديدتر جنبش شده است.
حسين کروبی گفت پدرش دليل پذیرش مسوولیت احمدی نژاد را تنفيذ وی توسط خامنه ای عنوان کرده است.
وی به نقل از پدرش گفت: «من هنوز قوياً معتقدم تقلب گسترده ای در انتخابات اتفاق افتاده است. پای سخنانم می ايستم. اما از آنجا که آقای خامنه ای، حکم احمدی نژاد را تنفيذ کرده است، وی را به عنوان رئيس دولت به رسميت می شناسم.»
مهدی کروبی تعمداً از به کار بردن واژۀ «رئيس جمهور» خودداری کرده است تا به دولت احمدی نژاد مشروعيت کامل داده نشود.
حسين کروبی گفت اتخاذ اين موضع، «تلاشی برای خروج از بن بست فعلی و پيشگيری از به راه افتادن حمام خون است؛ در عين حال، به چالش کشيدن دولت همچنان ادامه خواهد يافت.»
وی گفت به اعتقاد پدرش، دولت احمدی نژاد در آستانه سقوط است و او می خواهد مبارزه خود را به مخالفت با احمدی نژاد محدود کند و نه کل نظام حاکم بر کشور.
او افزود: «هيچ چيز نمی تواند اين حقيقت را تغيير بدهد که انتخاب مجدد احمدی نژاد با تقلب صورت گرفته است... پدرم اميدوار است اطلاعيه جديد وی روند سقوط دولت احمدی نژاد را تسريع کند اما نظام حاکم پابرجا بماند.»
خبرگزاری فارس وابسته به جناح راست حاکمیت با شادمانی و به نقل از کروبی اعلام کرد، وی «احمدی نژاد را به عنوان رئيس جمهور منتخب مردم ايران به رسميت می شناسد.»اما حسين کروبی ضمن تکذيب گزارش خبرگزاری فارس اعلام کرد، پدرش هرگز چنين سخنانی را به زبان نياورده است.
مير حسين موسوی رهبر ارشد مخالفان ايران هم از به رسميت شناختن صريح و آشکار دولت احمدی نژاد خودداری کرده است. با اين حال، اطلاعيه کروبی به آن معنی است که يک چهره برجسته مخالف در ايران، برای اولين بار این امر را به عنوان یک واقعیت پذیرفته است .
مخالفان می گويند دست کم 80 نفر در برخورد با نيروهای امنيتی ايران کشته شده اند. اين درحالی است که مسؤولان ايران می گويند در جريان اين ناآرامی ها، که شديدترين اعتراضات از زمان انقلاب 1357 محسوب می شود، تنها 40 نفر از مردم کشته شده اند.
تظاهرکنندگان در اواخر ماه دسامبر به برخورد مجدد با نيروهای امنيتی دست زدند و در جريان آن، هشت تن از معترضان کشته شدند. اين شديدترين خشونت ها از زمان آغاز ناآرامی های تابستان گذشته محسوب می شود.
*****
غلامحسین الهام : هاشمی رفسنجانی در پی خلع ید رهبری بود
وی مسئله شورای رهبری و شورای فقاهت را بشدت دنبال می‌کرد
غلامحسین الهام سخنگوی سابق دولت و همسر فاطمه رجبی گفت: رسالت دولت خاتمی عبور از نظام اسلامی و تغییر ماهوی در انقلاب و نظام بود.
به گزارش فارس، غلامحسین الهام سه‌شنبه شب در نشست سیاسی بصیرت که در مسجد اهل بیت قم برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: یکی از خطراتی که نظام اسلامی را پس از رحلت امام خمینی تهدید می‌کند استحاله درون قدرتی است که این جریان از دوم خرداد شکل گرفت و به دنبال تخریب قدرت از درون خود قدرت بود.
الهام همچنین تصریح کرد: رسالت دولت خاتمی عبور از نظام اسلامی و تغییر ماهوی در انقلاب و نظام بود و خود دولت به یک اپوزیسیون برای نظام تبدیل شده بود و تبدیل اسلامیت به جمهوریت را به شدت دنبال می‌کرد.
وی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی پس از دوم خرداد به دنبال تبدیل و تغییر مفاهیم برای انتقال فکری جامعه و نیز تغییر ساختارها برای انتقال قدرت و به چالش کشیدن نظام اسلامی بود، تصریح کرد: وی در این دوره بود که مسئله شورای رهبری و شورای فقاهت را به شدت دنبال می‌کرد، زیرا این شورا در حقیقت خلع ید ولی‌فقیه و خارج کردن نظام اسلامی از رهبری ایشان است.
الهام با بیان اینکه هر اندازه که با سران فتنه با مماشات برخورد شود تندروی آنها بیشتر خواهد شد خواستار برخورد جدی قوه قضائیه با فتنه‌گران شد و گفت: اگر مقام معظم رهبری عفو کنند، مشکلی نیست، ولی ایشان مطالبه برخورد قانونی دارند و امروز قوه قضائیه باید با درک شرایط جدید با افراد خاطی به شدت برخورد کرده و تا دیر نشده عمق مسائل را مورد پیگیری قرار دهد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: ممکن است که مسئولان قضایی تصور کنند که با برخورد با سران فتنه مشکلی پیش آمده و اغتشاشات بیشتر شود، ولی آنها باید بدانند که در صورت برخورد قاطع با فتنه‌گران، نه تنها بحرانی ایجاد نخواهد شد بلکه همه آشوب‌ها پایان می‌پذیرد.
*****
رسالت خبر از احتمال تسخیر سفارت انگلیس داد
محمد کاظم انبارلویی در سرمقاله امروز صبح روزنامه اصولگرای "رسالت" با عنوان "ما و انگلیسی ها" تهدید کرد که اگر دولت سطح روابط خود را با انگلیس کاهش ندهد ممکن است مردم همچون 13 آبان 58 سفارت انگلیس را اشغال کنند.
وی در این سرمقاله می نویسد: به نظر مي رسد سفارت انگليس در تهران فراتر از عرف ديپلماتيک به وظايف خود مي نگرد. مردم بارها با حضور در مقابل سفارت انگليس نفرت خود را به مناسبتهاي مختلف به افعال مداخله جويانه لندن اعلام کرده اند.موضوع نقش خصمانه دولت انگليس در جلوگيري از پيشرفت ايران بويژه در مورد دستيابي به فناوري هسته اي و نقش تخريبي در حوادث بعد از انتخابات و مديريت جنگ رواني توسط رسانه هاي تحت کنترل بويژه راديو و تلويزيون بي بي سي و خارجکردن منافقين از فهرست تروريستها و استخدام آنها در آشوبهاي خياباني و مشارکت در تحريمها شکي باقي نمي گذارد که رفتار دولت انگليس با ملت ايران خصمانه تر شده است .
سرمقاله روزنامه رسالت می افزاید: اکنون در سطح نخبگان بويژه در دولت و مجلس اين سوال مطرح است که چه دليلي دارد با اين همه دشمني سطح روابط با انگليس در وضعيت فعلي باقي بماند. مردم خواهان کاهش و حتي قطع روابط هستند . اگر به اين خواست توجه نشود ممکن است در پاسخ به شرارت انگليسي ها حادثه اي همانند انقلاب دوم ملت - تسخير لانه جاسوسي آمريکا - براي سفارت انگليس نيز اتفاق بيفتد. لذا علاج واقعه قبل از وقوع بايد کرد.
*****
تحصیل به شرط تعهد
در حالی که دانشجویان زیر فشار نهادهای امنیتی، سخت ترین روزهای خود را می گذرانند و به طور مداوم با بازداشت و احکام سنگین صادر شده از سوی کمیته انضباطی دانشگاه ها و قوه قضاییه رو به رو هستند، وزارت علوم به دنبال تغیر فضای فرهنگی دانشگاه هاست. در این راستا بعد از اینکه چند روز گذشته اخباری مبنی بر انتشار “ژورنال مد برای دختران دانشجو” منتشر شد، اکنون خبرها حاکی از تغییر تقویم آموزشی دردانشگاه و همچنین تعیین شرایط جدیدتر برای پذرش دانشجویان است.
نامه برای آزادی مجید توکلی

صدها تن از دانشجویان و دانشگاهیان ایرانی در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه از او خواستند مجید توکلی دانشجوی دربند دانشگاه پلی تکنیک را آزاد کنند.
در این نامه آمده است: "برخوردهای ناصواب با دانشجویان هنگامی تاسف بارتر است که در روز دانشجو، سالگرد گرامیداشت خاطره اعتراض دانشجویان به خودکامگی شاه و سیاست های حامیان خارجی اش و حمله نظامیان به دانشگاه تهران، روی دهد. امسال در کمال ناباوری شاهد حوادث تلخی نظیر آنچه از سال ۱۳۳۲ نقل شده است بودیم؛ نیروهایی از خارج دانشگاه وارد دانشگاه ها شدند، دانشجویان را به جرم اعتراض و انتقاد، مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند و فضای امنیتی توام با رعب و وحشت را بر دانشگاه ها حاکم نمودند. علاوه بر آن، در شانزده آذر و همچنین در روزهای قبل و بعد از آن، تعداد زیادی از فعالان دانشجویی سراسر کشور دستگیر شدند."
امضا کنندگان نامه در ادامه می نویسند: "مجید توکلی تنها نمونه ای از صدها فعال دانشجویی بازداشت شده در هفته های اخیر است. تحقیر و تهدید مجید توکلی، به مثابه تحقیر همه دانشجویان و تهدید دانشگاه به عنوان خانه دانشجویان است. در حالی که انتظار می رود امکان تبادل نظر و نقد، بیش از هر جا در محیط دانشگاه ها فراهم باشد، متاسفانه مشاهده می شود که علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد کرسی های آزاد انديشي و فضای مباحثه در دانشگاه ها، انتقاد از عملکرد برخی مسئولان تبعات سنگینی به دنبال دارد. دانشگاه محیطی است که باید امنیت گفتگو و انتقاد در آن تضمین شود. سرکوب صدای انتقاد، نه تنها شعله اعتراض را در ذهن جوانان خاموش نمی کند بلکه با تغییر شکل از انتقاد به سمت خشونت، باعث ایجاد التهاب در فضای دانشگاه و نهایتا جامعه می گردد. در مقابل، حفظ فضای مناسب بحث و گفتگو در دانشگاه ها به شکوفایی فضای دانشگاه کمک نموده و استعداد جوانان را در جهت رشد امور و اصلاح کشور به کار خواهد گرفت."
فشار بر تحکیمی ها
وضعت اعضای بازداشتی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، نگرانی بسیاری از فعالان حقوق بشری را موجب شده است. یک منبع آگاه به "روز" گفت: "به یکی از این افراد اعلام شده است که فقط کافی است از عضویت در دفتر تحکم استعفا دهد و اعلام کند که این تشکل غیرقانونی است، در این صورت، بسار سریع آزاد خواهد شد. بازجویان وی را تهدید کرده اند که در صورت عدم تمکین به خواسته هایشان، او را برای مدت نامعلوم در بازداشت نگاه خواهند داشت."
از سوی دیگر اخبار رسیه حاکی از آن است که فشارها بر میلاد اسدی، عضو بازداشتی شورای مرکزی دفتر تحکیم، بیشتر شده است. اسدی که پیش از 16 آذر بازداشت شده، تاکنون در سلول انفرادی نگه داری شده است. بنا به گفته نزدیکان این دانشجوی زندانی، اخیرا وی را به سلولی در ابعاد 2 متر در یک متر منتقل کرده اند و هیچ گونه وسله گرمازایی هم در اختیار وی قرار نمی دهند. آن گونه که اعلام شده است بعد از اتفاقات روز عاشورا، بازجویی ها از میلاد اسدی به طور فشرده آغاز شده و فشارهای روانی و جسمی زیادی بر وی وارد می شود.
از سوی دیگر از وضعیت سورنا هاشمی و علی رضا فیروزی دو دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه زنجان اطلاعی در دست نیست. این دو که بعد از حوادث روز عاشورا ناپدید شده اند، تاکنون هیچ گونه تماسی با خانواده های خود نداشته اند. گفته می شود این دو دانشجو آخرین بار در شهر ارومیه دیده شده اند. خانواده علی رضا فیروزی، با شکایت به نیروی انتظامی، اقدام به گرفتن رد موبایل فرزندشان کردند که مشخص شد موبایل خاموش و در نقطه ای از شهر تهران است.
اتفاق مهم درباره وضعیت این دو دانشجو زندانی، سناریوی خطرناکی است که وزارت اطلاعات اقدام به طراحی آن کرده است که در صورت ادامه بی خبری از این دودانشجو، به زود جزییات این توطئه خطرناک اعلام خواهد شد.
دانشگاه گیلان: محاکمه دانشجویان
یکی از دانشجویان دانشگاه گیلان خبر داده است که مسوولان دانشگاه از دانشجویانی که در اعتراضات پس از انتخابات بازداشت شده اند، تعهد گرفته اند که هیچ گونه اقدام و فعالیت سیاسی در دانشگاه انجام ندهند، در غیر این صورت از دانشگاه اخراج خواهند شد.
آن گونه که این دانشجو می گوید "فرم های تعهد توسط اعضای حراست دانشگاه در اختیار این دانشجویان قرار گرفته و تهدید کرده اند که در صورت عدم امضای فرم تعهدنامه، علاوه بر اخراج از دانشگاه، پرونده این افراد برای رسیدگی در اختیار وزارت اطلاعات قرار خواهد گرفت."
این اتفاق در حالی رخ می دهد که در اوایل هفته اخباری از صدور حکم احضار بیش از 70 دانشجوی گیلانی برای حضور در دادگاه انقلاب منتشر شده بود. اکثر این دانشجویان از کسانی هستند که در اعتراضات پس از انتخابات بازداشت، اما با قرار وثیقه آزاد شده اند.
*****
حکم زندان برای دو برادر به اتهام توزیع سی دی های سبز در رشت
مصطفی و یاسر شفیعی به اتهام توزیع سی دی هایی در حمایت از جنبش سبز و به عنوان تبلیغ علیه نظام از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب رشت به اشد مجازات محکوم شدند.
به گزارش جرس این دو برادر عصر روز 11 آبانماه دستگیر و به مدت 12 روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات و زندان رشت مورد بازجویی بودند.
گفتنی است مصطفی و یاسر شفیعی توسط نیروهای بسیج دستگیر شدند و روز گذشته با استناد به ماده 500 قانون مجازات اسلامی و به اتهام تبلیغ علیه نظام به اشد مجازات محکوم شدند.
بر طبق ماده 500 قانون مجازات اسلامی "هر كس عليه نظام جمهوري اسلامي ايران يا به نفع گروهها و سازمانهاي مخالف نظام به هر نحو فعاليت تبليغي نمايد به حبس از سه ماه تا يكسال محكوم خواهد شد "
*****
کیهان از مفاد بيانيه منتشر نشده خاتمی و موسوی خبر داد
خبر آنلاين : روزنامه کیهان نوشت خاتمی و موسوی به مناسبت 22بهمن بیانیه منتشر می‌کنند. این روزنامه تاکید کرد صدور این بیانیه فرمولی است که به این افراد دیکته شده و سران فتنه ملزم به اجرای آن هستند.
کیهان افزود:
براساس فرمول، موسوی و خاتمی باید در بیانیه خود:
اولا؛ بر ضرورت حضور در راهپیمایی 22بهمن تاکید و خود را بخشی از مردم قلمداد کنند.
ثانیاً؛ موسوی و خاتمی باید در بیانیه خود وانمود کنند که حرکتی به نام «جنبش سبز» هنوز وجود دارد و از هواداران فراوانی برخوردار است
ثالثاً؛ موسوی و خاتمی در بیانیه‌ای که اکنون وقت انتشار آن است، سردادن یکی از شعارهای مخصوص انقلاب را توصیه می‌کنند. این شعار احتمالا شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» خواهد بود.
رابعاً؛ موسوی و خاتمی- مطابق فرمول یاد شده- باید در بیانیه خود اعلام کنند کسانی که شعار ساختارشکنانه سرمی‌دهند از ما نیستند.
خامساً؛ احتمالا در بیانیه خود اعلام می‌کنند هر کس روز 22بهمن شعار ساختارشکنانه سرداده و یا دست به آشوب بزند، وابسته به حاکمیت است.
*****
پیام کنگره ندا و سهراب سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور به مردم ایران
کنگره ندا و سهراب سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور با انتشار پیامی خطاب به مردم ایران ، رمز موفقیت جنبش را تا کنون، همبستگی، عدم خشونت و اتحاد عمل برای رسیدن به اهداف مشترک، ضمن توجه به تفاوت ها دانسته و تاکید کرد: جنبش ملی ایران باید همواره مستقل باشد. برای دست یافتن به آزادی و دموکراسی، تنها می توان بر نیرو و همبستگی ملی خود ایرانیان و پشتیبانی معنوی مردم آزادیخواه جهان، تکیه داشت.
در این پیام خطاب به مردم ایران نوشته است: اگر شما ملت بزرگ ایران با مبارزات میلیونی خود هنوز به هیچ موفقیت ملموسی دست نیافته اید، علت را نباید در شیوه و طبیعت مبازرات شما بلکه در خصوصیات حکومت جستجو کرد. در جمهوری اسلامی فردی که حتی فاقد مدارج بالای مذهبی است، با یک فریب بزرگ خود را بعنوان نماینده خدا روی زمین و معصوم قلمداد کرده و حکومت خودکامه او وظیفه خود را اجبار مردم به اجرای قوانین اسلام، آنهم به تلقی خاص گروه بنیادگرای خویش، میداند. گروه مزبور و نظامیان صاحب قدرت، برای اجبار مردم از تمام امکانات حکومتی، قوه قضائیه و گروه های ضربت، لباس شخصی ها و بخش هائی از بسیج و سپاه (گروه های ضربت فاشیستی) استفاده میکنند.
دراین پیام با تاکید بر اینکه حکومت ولی فقیه بسیار شکننده است و تحمل هیچگونه اصلاح را ندارد زیرا بخوبی می داند که هر نوع گشودن راه اصلاحات، آغازی برای پایان دیکتاتوری و حرکت بسوی حاکمیت مردم است آمده است: در سی سال گذشته شاهد آن بوده ایم که تداخل مذهب و حکومت نه تنها معنویت بیشتری برای جامعه به ارمغان نیاورده بلکه فساد و تباهی را در کشور شدت بخشیده است. ایجاد اصلاحات پایه ای لازم برای حرکت بسوی دموکراسی با حکومت ولی فقیه امکان پذیر نیست.
به گفته این کنگره، رمز موفقیت جنبش تا کنون، همبستگی، عدم خشونت و اتحاد عمل برای رسیدن به اهداف مشترک، ضمن توجه به تفاوت ها بوده است. تاکید بر این نکته ضروری است که جنبش ملی ایران باید همواره مستقل باشد. برای دست یافتن به آزادی و دموکراسی، تنها میتوان بر نیرو و همبستگی ملی خود ایرانیان و پشتیبانی معنوی مردم آزادیخواه جهان، تکیه داشت.
این کنگره در پایان خطاب به مردم ایران نوشته است: شرط ایجاد تحول بسوی زندگی بهتر، تحقق حقوق شهروندی، استقرار آزادی، حاکمیت مردم، جدائی دین از حکومت است. ادامه تلاش های مسئولانه و ایثار صمیمانه شما و شرکت کلیه نیروهای سیاسی و اجتماعی کشور برای رسیدن به دموکراسی و در ادامه برای حفظ و پایدار نمودن آن، ضامن پیروزی این مبارزه تاریخی خواهد بود.
*****
همکاری رحیم مشایی در فروش عتیقه های ایرانی در خارج از کشور
اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد در خارج کردن و فروش عتیقه های ایرانی در خارج از ایران همکاری می کند.
پیش از این برخی شایعات درباره دست داشتن مشایی در فروش عتیقه های ایرانی در خارج از کشور مطرح شده بود که پیگیری های خبرنگار جرس در این زمینه از صحت این شایعات خبر می دهد.
در همین راستا یکی از کسانی که در رامهرمز و اکتشاف آثار باستانی و عتیقه های این منطقه از سال 86 همکاری داشته به جرس گفت: حتی یک بیستم آنچه که در این منطقه کشف شد در موزه ای که در رامهرمز دایر شده موجود نیست و مقامات ادعا می کنند فقط همین آثاری که در موزه است کشف شده است .
وی توضیح داد : از همان موقع ما شاهد رفت و آمدهای آقای مشایی به منطقه بودیم و حتی چند بار ایشان به منطقه ای که ما کار می کردیم نیز آمده بودند و در مورد آثار خاصی سوالاتی می کردند.
به گفته وی، بخش زیادی از این اشیای عتیقه، توسط مشایی به خارج از کشور منتقل شده است.
مشایی اکنون،رئیس دفتر محمود احمدی نژاد و نماینده ویژه او جهت تصمیم‌گیری در مورد نحوه اجرای اختیارات هیات وزیران در امور نفت و ریاست شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که روز گذشته از سوی احمدی نژاد به سمت ریاست گروه مشاوران جوان ریاست جمهوری نیز منصوب شد.
از سوی دیگر دیروز ، جعفر شجونی با بیان اینکه درخصوص دیدار هدیه‌تهرانی و رحیم مشایی از رحیم مشایی سئوال کرده است، گفت:رحیم مشایی گفت که برای دیدن نمایشگاه هدیه تهرانی به این نمایشگاه رفته و خطاب به خانم تهرانی گفته که عکس‌های شما توحیدی است و انسان را یاد خدا می‌اندازد، که در این حال خانم تهرانی گریه کرد و خطاب به مشایی گفته است که شما اولین کسی هستید که این مسائل را به من می‌گوید.
شجونی افزود:مشایی در خصوص عکس خود با هدیه‌تهرانی نیز گفت که برخی‌ها شیطنت‌کرده و با امکانات کامپیوتری فاصله من با خانم تهرانی را در این عکس نزدیک کرده بودند که باید گفت که این عکس غیر واقعی است.
شجونی با بیان اینکه از مشایی پرسیدم، مردم از ما می‌پرسند که آقای مشایی شیعه است یا سنی و اصلا مرجع تقلید وی کیست؟ گفت: مشایی در پاسخ به من گفت مرجع تقلید من آقای شجونی است.
*****
رژیم تا پایان سال 2010 نخستین بمب هسته ای را خواهد ساخت
جدیدیترین گزارشی که امروز (ساعتی پیش) از سوی سازمان جهانی گزارشگران بدون مرز انتشار یافته است، به اضافه تیترهای خبری رسانه ها و جراید جهان در روز 26 ژانویه 2010
*****
دستگیری یک نفر به عنوان عامل ترور دادستان خوی
استاندار آذربایجان غربی خبر داد که با تلاش نیروهای اطلاعاتی ملقب به سربازان گمنام امام زمان و همکاری هنگ مرزی عامل ترور دادستان شهرستان خوی دستگیر شد.
به گزارش مهر، وحید جلال زاده در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: بر اساس سرنخ های موجود شب گذشته در پی درگیری نیروهای اطلاعاتی ملقب به سربازان گمنام امام زمان و ماموران هنگ مرزی استان با اعضای گروه پژاک (پ.ک.ک) عامل ترور دادستان شهرستان خوی شناسایی و دستگیر و چند نفر از افراد این گروه نیز کشته شدند.
وی افزود: فرد دستگیر شده هم اکنون توسط نیروهای امنیتی استان تحت بازجویی قرار دارد.
فرماندار شهرستان خوی نیز در حاشیه این جلسه در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تایید دستگیری عامل ترور دادستان خوی از ذکر هرگونه جزئیات عملیات فوق و دستگیری عامل ترور خودداری کرد و گفت: هم اکنون با وجود دستگیری عامل ترور تحقیقات کامل در خصوص این ترور ادامه دارد.
ابراهیم محمدلو در خصوص چگونگی دستگیری عامل ترور اظهار داشت: با توجه به سرنخ های موجود و تحقیقات نیروهای امنیتی خوشبختانه توانستیم بر اساس رد زنی ها عامل این حادثه را شناسنایی و به موقع دستگیر کنیم.
وی خاطرنشان کرد: جزئیات کامل این خبر متعاقبا اعلام می شود.
دادستان شهرستان خوی دوشنبه هفته گذشته بر اثر شلیک دو گلوله توسط افراد ناشناس مقابل درب منزلش کشته شد.
لازم به یادآوری است که پس از دستگیری سه نفر به اتهام ترور دادستان خوی و گمانه زنی در مورد مسئول بودن گروه پژاک در رابطه با این ترور،عبدالرحمان حاجی احمدی، رهبر حزب آزاد کردستان (پژاک)، ضمن اعلام بی خبری ازعوامل انجام دهنده آن، به روزگفت : "بنده هیچ اطلاعی در رابطه با عوامل دخیل در انجام این ترور ندارم".
گفتنی است سرکوب دگر اندیشان توسط دادگاه های انقلاب جمهوری اسلامی به باز تولید خشونت منجر می شود.
*****
محمد رضا زهدی آزاد شد
محمد رضا زهدی، عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده آریا شب گذشته با قرار وثیقه آزاد شد.
محمد رضا زهدی، روز جمعه ، یازده دی ماه به اتفاق علی حکمت، دیگر عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و همچنین مهسا حکمت، روزنامه نگار، بازداشت شده بود. علی حکمت و مهسا حکمت همچنان در بازداشت به سر می برند.
*****
مشکلات کلان را رسانه يي نکنيد ...!!!!
مسعود پزشکيان خواستار حل مشکلات بزرگان کشور به دور از نظام رسانه يي شد. به گزارش ايلنا نماينده تبريز ضمن انتقاد از اقدامات برخي افراطيون با نام دفاع از رهبري اظهار داشت؛ روندي که در حال حاضر در جامعه مشاهده مي شود و برخي ها جسارت توهين به رهبري و ناديده گرفتن وي را مي کنند به علت دفاع نامناسب بسياري از افراطيون در گذشته است. وي افزود؛ رهبري چنين ديدگاه هاي افراطي را قبول ندارد و منطق و عقل نيز حکم مي کند اين گونه رفتار نشود. عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در ادامه يادآور شد؛ در حال حاضر بيشتر از هر زمان ديگري به وحدت نياز داريم و وحدت نيز با تهديد و ايجاد دشمني به وجود نمي آيد. وي تاکيد کرد؛ چنانچه اختلافي در ميان بزرگان وجود دارد بهتر است در مجامعي که ميان خودشان وجود دارد آن را حل کنند و مسائل داخلي را اين گونه رسانه يي نکنند. پزشکيان در پايان تصريح کرد؛ با ادامه چنين روندي وحدت به وجود نخواهد آمد .
*****
پس از ديدار صالحي با سفير روسيه در تهران رخ داد
لغو ناگهاني سفر جليلي به مسکو
لغو يکباره سفر سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي به روسيه مهم ترين خبري بود که روز گذشته سخنگوي وزارت خارجه به خبرنگاران اعلام کرد. اوايل هفته جاري تدارک سفر سه روزه جليلي به مسکو آغاز شد اما روز دوشنبه پس از ديدار و گفت وگوي علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي با سفير روسيه در تهران به طور غيرمنتظره يي سفر فوق که قرار بود از روز گذشته آغاز شود، لغو شد. البته در شرايط کنوني سفر فوق مي توانست براي ايران از اهميت ويژه يي برخوردار باشد چراکه روابط روسيه طي يک ماه اخير با تهران که از گذشته به عنوان متحد استراتژيک ايران محسوب مي شود رو به سردي گراييده است. به ويژه آنکه هفته گذشته سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در پيام صريحي از مواضع مقامات جمهوري اسلامي ايران در خصوص شرايط جديدش براي انتقال اورانيوم به غرب ابراز نگراني و تاسف کرده بود. همچنين لاوروف ضمن درخواست براي شفاف سازي فعاليت هاي هسته يي ايران از احتمال گسترش تحريم ها عليه ايران خبر داده بود. هرچند چين به عنوان يکي از اعضاي گروه 1+ 5 همچنان از اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران حمايت نکرده است اما چرخش جديد روسيه در قبال برنامه هسته يي ايران سبب شده مقامات تهران بر تلاش هاي خود جهت تعديل سياست هاي جديد مسکو بيفزايند.
ظاهراً ديدار قريب الوقوع دبير شوراي عالي امنيت ملي از کرملين که قرار بود روز گذشته انجام بگيرد در همين راستا در دستور کار مسوولان قرار گرفته بود. به هر شکل اين سفر همان طور که ناگهاني کليد خورد، ناگهاني نيز لغو شد. هرچند گفته مي شود اين سفر لغو نشده و تنها به تعويق افتاده و قرار است در وقت ديگري صورت پذيرد اما حتي تعويق آن يک روز پس از ديدار جليلي با سفير کشور ميزبان آن هم در آخرين لحظات مي تواند پيام روشني در خصوص شکل گيري روند جديد روابط ديپلماسي اين دو همسايه محسوب شود.
به هر حال روز گذشته جلسه هفتگي سخنگوي وزارت خارجه تشکيل شد و او با اعلام خبر تعويق سفر سه روزه جليلي به مسکو توضيحاتي را در اين باره به خبرنگاران داخلي و خارجي عنوان کرد. رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه در کنفرانس مطبوعاتي خود با نمايندگان رسانه ها گفت لغو سفر ارتباطي با موضع گيري اخير روسيه در قبال ايران ندارد. سفر آقاي جليلي به روسيه سفر مهمي است و نسبت به مسائل مختلفي که بين دو کشور وجود دارد مذاکراتي انجام خواهد شد. طبيعي است در اين سطح اين سفر نياز به هماهنگي هاي کافي دارد تا برنامه ها به خوبي تنظيم شود. قرار است در فرصت ديگري هماهنگي ها در اسرع وقت انجام گيرد و اين سفر انجام شود. به گفته او اگر در جريان سفرهاي مقامات عالي رتبه باشيد، مي بينيد براي هماهنگي ها با توجه به فشردگي برنامه ها و کارها به طور طبيعي و جابه جايي زمان بسيار طبيعي است که رخ مي دهد تا سفر به تاريخ ديگري در اسرع وقت موکول شود تا به طور کامل برنامه هاي سفر انجام شود. مهمانپرست درخصوص اظهارات اخير سفير روسيه در ايران در مورد لزوم پاسخگويي ايران به سوالات مطرح شده در مورد موضوع هسته يي خود عنوان کرد؛ همه مطلع هستند که ما در گفت وگوهايي که با آژانس داشتيم چند مورد مطرح شده بود. توافق کرديم در صورت پاسخ و ابهام زدايي، اين موارد از دستور کار خارج شود و پرونده هسته يي ايران در مسير طبيعي خود قرار گيرد.
واکنش به افزايش تحريم ها
سپس سخنگوي وزارت خارجه به موضوع تحريم هاي جديد عليه تهران که سوال خبرنگاران بود، پرداخت اما از آنجا که به تازگي اتحاديه اروپا درخصوص اعمال تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران حمايت خود را اعلام کرده است و در همين راستا مقامات فرانسه خواستار لزوم همراهي شرکاي اتحاديه اروپا براي تشديد تحريم ها شده است، در همين رابطه مهمانپرست درخصوص مداخله ايران درخصوص اين تحولات گفت؛ ما پيش از اين گفته ايم که رفتن به سمت بحث هاي تحريم و تهديد، رفتاري مثبت نيست، آن هم با کشوري که به عنوان عضو متعهد در چارچوب فعاليت هاي هسته يي صلح آميز تاکنون اقدام کرده است. همه متوجه شده اند که بيشتر اغراض سياسي به دنبال اين بحث ها است. با تهديد و روش هاي غيرمنطقي، ايران حاضر نيست از حقوق خود دست بردارد و با قدرت تمام به سمت پيشرفت هاي علمي و تکنولوژيکي خود حرکت خواهد کرد. وي درخصوص اظهارات اخير مقامات فرانسه توصيه کرد؛ بهتر است آنها از صحبت هاي سنجيده و منطقي و رويکردهاي صحيح در رابطه با کشورمان استفاده کنند و اسير فضاسازي هايي که امريکايي ها و بعضي کشورهاي ديگر مي کنند، نشوند. تحريم و رفتن به سمت محدود کردن روابط اقتصادي، بيشتر شرکت هاي خودشان را متضرر مي کند.
صبور باشيد
او سپس درخصوص خبرهاي خوش هسته يي احمدي نژاد در 22 بهمن و توليد سوخت 20 درصد غني شده گفت؛ قرار شد همه صبور باشند. خبرهاي خوش را از زبان خود رئيس جمهور خواهيد شنيد. مهمانپرست در واکنش به اظهارات اخير فراتيني وزير خارجه ايتاليا در سفر به امريکا مبني بر اينکه بايد مانع فعاليت هاي هسته يي ايران شويم، گفت؛ در مورد اظهارنظرهاي مقامات کشورهاي مختلف بارها گفته ايم اظهارات عجولانه و بدون اطلاعات صحيح درست نيست. اگر مقامات اين کشورها نگران بحث فعاليت هاي هسته يي غيرصلح آميز هستند موضوعات روشني دارند و مي توانند به آن بپردازند. او درباره اينکه گفته شده است کشورهاي عربي نيز وارد مذاکرات مربوط به سوخت هسته يي ايران شوند، گفت؛ به نظر ما هيچ کشوري نبايد وارد اين بحث شود و 1«5 هم موضوعاتي که در دستور کار دارد از نظر ما موضوع هسته يي ما نيست. بحثي که ما داريم مربوط به بسته پيشنهادي ايران است. منتظر اعلام تاريخ آمادگي طرف مقابل هستيم تا در رابطه با بسته پيشنهادي ايران مذاکره و گفت وگو انجام شود و اعلام کرديم آمادگي داريم از نقاط مشترک بسته پيشنهادي ما و آنها مذاکرات را آغاز کنيم. موضوع هسته يي ما روال طبيعي خود را دارد و موضوعي نيست که در دستور مذاکره با هيچ کشوري باشد.
درخواست ايران براي استرداد قاتل استاد عليمحمدي
در همين حال احضار سفير سوئيس به وزارت خارجه در اعتراض به مسائلي که به گفته مقامات ايران مربوط به شهادت استاد عليمحمدي و پناه دادن امريکا به گروه ترورکننده است (...؟؟!!)، مساله ديگري بود که خبرنگاران از سخنگوي وزارت خارجه سوال کردند که البته مهمانپرست خواستار استرداد اين گروه از امريکا به ايران شد. مهمانپرست درباره دلايل احضار سفير سوئيس به وزارت خارجه توضيح داد؛ سوئيس حافظ منافع کشور امريکا است و مسائلي که در رابطه با ايران رخ مي دهد و هر رد و نشانه يي که از دخالت امريکايي ها در آن وجود داشته باشد به سفارت سوئيس منتقل مي شود. در مورد شهادت استاد عليمحمدي و اعلام مسووليت ترور توسط گروه تندر و فعاليتش در کشور امريکا طبيعي است که ما از سفارت سوئيس پاسخ خواستيم. امريکايي ها بايد درباره پذيرفتن يک گروه تروريستي در کشورشان پاسخ بدهند. ما از طريق حافظ منافع آنها اقدام کرديم و خواستار استرداد اين جنايتکاران به کشورمان شديم.
در همين حال او درباره ديدار قائم مقام وزارت خارجه سوئيس با منوچهر متکي افزود؛ موضوعات مختلفي که بين ايران و سوئيس در دستور کار است در حوزه هاي مختلف در اين گفت وگو مورد بررسي قرار گرفت. سفر هياتي از امريکا به شيراز در خصوص مسائل پزشکي سوال ديگري بود که مهمانپرست درباره آن گفت؛ فعاليت هايي که در عرصه پزشکي و انسان دوستانه بين بخش هاي تخصصي ايران و امريکا صورت مي گيرد مورد جديدي نيست. با توجه به پيشرفت هاي علم پزشکي که در ايران به خصوص در رابطه با مشکلات مربوط به مرگ و مير نوزادان است، ما پيشرفت هاي خوبي داشته ايم که يکي از ايالت هاي امريکا که درگير اين موضوع هستند، خواستار کسب تجربه از فعاليت هاي ايران شدند که اين مساله يي است که در چارچوب همکاري هاي پزشکي انجام مي شود و حساسيت خاصي ندارد. او درباره اسکن مسافران در فرودگاه هاي امريکا هم گفت؛ پيش از اين گفته ايم که اين کار را کار درستي نمي دانيم. ملاحظات امنيتي کشورها را درک مي کنيم. اگر واقعاً آنها نگران مسائل امنيتي باشند اين مساله قابل درک است، اما شيوه آنها بايد به گونه يي باشد که توهين به ملت ها و شئون اخلاقي و اعتقادات کشورها نباشد.
او در همين حال خبر داد هيات ايراني روز پنجشنبه هفته جاري به رياست منوچهر متکي براي شرکت در اجلاس اقتصادي داووس عازم سوئيس مي شود. به گفته وي آديس آبابا به عنوان ميزبان اجلاس سران اتحاديه اروپا مقصد بعدي متکي خواهد بود. مهمانپرست در خصوص صحت خبري مبني بر اينکه سفير ايران در بغداد پيش از اين عضو سپاه پاسداران بوده است، گفت؛ کساني که در کشورهاي مختلف به عنوان سفير تعيين مي شوند، مي توانند از مقامات کشوري و لشگري باشند و اين بسته به شرايط هر کشور تشخيص داده شده و تصميم گيري مي شود.
*****
وزیر خارجه ایتالیا:
پیش نویس قطعنامه جدید علیه ایران تا 9 اسفند ارائه می شود/ ترکیه ، مصر و اتحادیه عرب در تحریم ایران همکاری کنند
وزیر امور خارجه ایتالیا خواستار مشارکت مصر، ترکیه و اتحادیه عرب در رایزانی ها برای اعمال مجازات علیه ایران شد.به گزارش خبرگزاری اکی ایتالیا، فرانکو فراتینی وزیر امور خارجه ایتالیا گفت که پیش نویس قطعنامه جدیدی درباره پرونده هسته ای ایران تا پایان ماه آینده میلادی - فوریه ( 9 اسفند 88) تقدیم شورای امنیت خواهد شد.
فراتینی که روز دوشنبه و پس از گفت وگو با همتای آمریکایی خود هیلاری کلینتون با خبرنگاران گفت وگو می کرد؛ ادامه داد: پیش نویس قطعنامه جدید که شامل مجازات هایی علیه ایران است در مدت ریاست دوره ای فرانسه بر شورای امنیت در ماه فوریه آتی، به این شورا ارائه خواهد شد.وی همچنین بر وجود توافق میان دیدگاه های رم و واشنگتن و کل جامعه جهانی درباره ضرورت توقف حرکت ایران به سمت دست یابی سلاح هسته ای تاکید کرد.وزیر خارجه ایتالیا در ادامه، از جامعه جهانی نیز خواست تا موضع یکپارچه ای را در برابر اهداف هسته ای ایران بگیرند. وی گفت: هر گونه شک و تردید در این زمینه نشانگر ضعف جامعه جهانی در برابر ایران خواهد بود لذا می بایست رایزنی ها تعداد بیشتری از بازیگران و سازمان های بین المللی مانند مصر، ترکیه، اتحادیه عرب و حتی هند را شامل شود زیرا هرگونه اعتراض و مخالفت از سوی آنها، بازتاب های سیاسی منفی را درپی خواهد داشت.
وزیر امور خارجه ایتالیا در عین حال گفت که پیشنهاد غنی سازی اورانیوم در خارج از ایران همچنان روی میز مذاکرات با مقامات تهران مطرح است.این در حالی است که "کاترین اشتون" نماینده عالی امنیت و سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیروز دوشنبه گفت که پیش بینی نتیجه رایزنی ها در شورای امنیت درباره برنامه هسته ای ایران غیرممکن است.وی که در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل سخن می گفت، ادامه داد: اتحادیه اروپا به مانند دیگر طرف های جامعه جهانی به دنبال دست یابی به راه حل توافقی درباره پرونده هسته ای ایران است.
*****
سفير روسيه؛ تحويل موشک هاي اس-300 به ايران حل شدني است
ميزگرد «ايران و روسيه در فضاي نوين بين المللي» روز گذشته با حضور و سخنراني الکساندر سادونيکوف سفير روسيه در ايران و مهدي سنايي رئيس موسسه مطالعات ايران و اوراسيا برگزار شد. در اين ميزگرد ابتدا مهدي سنايي با بيان اينکه سه نوع نگاه در ايران نسبت به روابط با روسيه وجود دارد، گفت؛ يک نگاه کاملاً بدبينانه است که در اين نگاه به روسيه به عنوان شريک غيرقابل اعتماد نگاه مي شود و عمده مستندات اين نگاه هم روانشناسي تاريخي مردم است؛ دوره جنگ جهاني دوم. اشغال آذربايجان و قرارداد ترکمنچاي و مداخلاتي که در دوره هايي وجود داشته است. در دوره حاضر هم مطرح مي شود که روسيه به تعهداتش در قبال ايران عمل نمي کند مثلاً در مورد راه اندازي نيروگاه بوشهر و موشک هاي اس -300 تاخير دارد. با اينکه در مورد اس-300 قرارداد بسته شده، تاخير چندساله دارد و مواردي از اين قبيل. در اين نگاه برخي از مشکلات کشور ناشي از همکاري با روسيه است و معتقد است ايران بار روابط را روي همکاري با روسيه گذاشته و در مقابل از همکاري با غرب کاسته است و به اين تعبير مي شود که ايران بيشتر مهره يي براي روسيه است که روسيه با آن در معادلات خود با دنيا بازي مي کند. به گزارش ايسنا وي افزود؛ نگاه مقابلي وجود دارد که خوشبينانه و معتقد است روسيه شريک استراتژيک ايران است و در طول دو دهه گذشته روابط صميمانه يي با ايران داشته است. اين نگاه معتقد است يخ ها در روابط ايران و روسيه در سال 91 آب شد و پس از فروپاشي شوروي روابط صميمانه يي شکل گرفت که در 400 سال گذشته بي سابقه بوده است. در واقع اين نظر استناد مي کند که بسياري از تکنولوژي هايي که غرب در اختيار ايران قرار نداد، روسيه در اختيار ايران قرار داده است.وي نگاه سوم را نگاه ميانه يي دانست که معتقد است روابط ايران با روسيه بيشتر در اظهارات و دو رويکرد بالا جنبه سياسي دارد.مهدي سنايي سپس گفت؛ ما در ايران بايد توجه کنيم که بسياري از تحليل هايمان مبتني بر فضا و محدوده تئوريک دوره جنگ سرد است، درحالي که آن دوره گذشته است و سياست روسيه براساس قواعد دوره جنگ سرد تنظيم نمي شود و بايد اين قالب ها را کنار گذاشت. سياست خارجي روسيه، سياست خارجي ايدئولوژيک نيست بلکه مبتني بر عمل گرايي است. اين موضوع در سند امنيت ملي روسيه و برنامه هاي سياست خارجي روسيه آمده است و مدام تاکيد مي کنند که روسيه به دنبال منافع ملي خود است.
واکنش به شعار مرگ بر روسيه
سفير روسيه در ايران نيز در اين نشست با بيان اينکه بايد به اين سوال پاسخ داد که چه کسي شعارهايي در ايران عليه روسيه مطرح کرد؟ و چه کسي اين خبرهاي دروغين را پخش کرده است که 95 درصد مردم ايران به روسيه بي اعتماد هستند، گفت؛ اکثر مردمي که شعارهاي مختلفي داشته اند به خاطر اين دروغ ها بود که روس ها نيروي ويژه خود را به تهران آورده اند و اغتشاشات با کمک روس ها سرکوب مي شود.
اميد به توافق در مورد اس-300
وي سپس در مورد راه اندازي نيروگاه بوشهر گفت؛ آنچه در مورد موضوع نيروگاه بوشهر و سامانه اس - 300 است حل شدني است. در مورد بوشهر نمي دانم شما چه تناقضاتي در مورد زمان راه اندازي اين نيروگاه ديده ايد؟ من با مسوولان ايراني در اين رابطه اخيراً صحبت هايي داشته ام، کسي در اين مورد به ما تذکري نمي دهد. ما طبق برنامه يي که داشته ايم عمل کرده ايم و براساس هماهنگي ها پيش رفته ايم. برنامه ها نزديک به دو سال است که هماهنگ شده است و طبق آن پيش مي رويم و به طور مرتب در اين مورد گزارش هايي به روزنامه ها ارائه مي دهيم، به طور مثال تست سلسله تجهيزاتي را با فشار زياد براي پر کردن رآکتور، سوخت اتمي و به کار انداختن آن آماده مي کنيم و اميدواريم ظرف يکي دو ماه آينده فاز ديگري براي اتمام کامل و به کار انداختن نيروگاه و توليد برق انجام دهيم. درباره توليد برق بايد در نظر داشت که اين مساله چند مرحله دارد و ما مرحله به مرحله آن را تکميل مي کنيم. فازهايي که پيگيري شده است مراحل خود را گذرانده و در حال تست آنها هستيم.کل نيروگاه اتمي بوشهر آماده شده است، اما تست تجهيزات قبل از اينکه اورانيوم در رآکتور فرآوري شود، بايد به طور دقيق انجام شود. وقتي فرآوري هسته يي آغاز مي شود بايد مطمئن باشيم کل تجهيزات هماهنگ کار مي کند و در مورد آن مطمئن باشيم تا خداي نکرده حادثه يي پيش نيايد اما ساخت نيروگاه نهايي شده است و اگر کنترل اضافي لازم باشد آن را انجام مي دهيم. چنانچه يک هفته يا دو هفته يا يک ماه به زمان نياز داشته باشد چاره يي نداريم، بايد آن را انجام دهيم، چون نمي توانيم بدون اطمينان کار را آغاز کنيم. کار ساخت نيروگاه تمام است و تمام تجهيزات نصب شده و در حال انجام تست ها هستيم و اين کار مشترکاً با متخصصان ايران انجام مي شود. گزارش رئيس سازمان انرژي اتمي کشور شما و ساير مسوولان نشان مي دهد ما با تفاهم و همکاري در اين زمينه وارد شده ايم.در مورد تحويل موشک هاي اس - 300 به ايران هم اين موارد حل شدني است. ما به شما خير نگفته ايم. ما بايد اين موضوع را به شکلي حل کنيم و ان شاءالله به توافقي مي رسيم تا تحويل آن انجام شود.
دليلي براي سردي روابط وجود ندارد
در ادامه سفير روسيه در ايران در پاسخ به سوالي مبني بر سردي روابط روسيه و ايران گفت؛ من دليلي براي سردي روابط نمي بينم اما به هرحال ما مي گوييم مسائلي وجود دارد، برخوردهاي مختلفي در مورد برنامه هسته يي شما وجود دارد ولي معتقديم اين برخوردها اصولي نيست، چون حق شما را مي شناسيم، اما معتقديم آن جزييات و سوالاتي که هست بايد روشن مطرح شود و اين بحث را پايان دهيم. البته ما مي فهميم موضع گيري غربي ها چيست. ما مي دانيم به مذاکرات صميمانه و شفاف و بدون فشار روي طرف ايران نياز است اما از سوي ديگر انتظار داريم ايران انعطاف پذيري بيشتري در اين مورد نشان دهد. بايد در نظر داشت نه فقط ما، بلکه طرف مقابل هم سوالاتي دارد. وي افزود؛ در آخرين گزارش ها و تصميماتي که در شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي اتخاذ شد، اعلام شد سوالاتي باقي مانده است. ما مي شنويم که گفته مي شود ما تمام موارد را کاملاً روشن کرد ه ايم، درحالي که اگر اين طور بود سوال هايي براي ما مطرح نمي شد و ما محورها و مباحث ديگري را مطرح مي کرديم. بايد همه مطالب به طور روشن روي ميز مذاکرات گفته شود. ما دائم اصرار مي کرديم که بايد سياست مذاکرات صادقانه، صميمانه و شفاف اساس پيدا کردن راه حل ها باشد. البته ما چندان از اينکه اعلام غني سازي 20 درصد در ايران شد، راضي نيستيم. چون آنها که اعتماد ندارند با اين کار مي گويند اين نشان مي دهد که ايران وقت کشي کرده و با اين کار سطح غني سازي را بالا مي برد و نهايتاً چيز ديگري به دست مي آورد. من چنين برخوردي را قبول ندارم، اما از سويي ديگر ما نبايد زمينه هاي بهانه سازي را ايجاد کنيم.
دوست نداريم از خط قرمز بگذريم
در ادامه اين نشست الکساندر سادونيکوف در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه علت عدم موافقت روسيه با تبادل سه مرحله يي سوخت چيست، با بيان اينکه اين موضوع فقط مربوط به روسيه نيست، گفت؛ ما دوست نداريم خط قرمز بگذاريم، از هيچ سو، تا اولتيماتومي در نظر گرفته شود زيرا به هر حال اين موضوع اجرانشدني است. ما نمي توانيم به تصميم نهايي برسيم که سوخت رآکتور تحقيقاتي تهران به چه شکلي حل مي شود اما اگر زمان تمام شد هر طرفي که اولتيماتومي را ارائه مي دهد و بر آن تاکيد مي کند بايد چه کار کند، با دادن اولتيماتوم ها در واقع ما خود را محدود مي کنيم. وي افزود؛ در مذاکرات آتي که خواهيم داشت بايد همه با هم گفت وگو کنيم. معتقدم ما مي توانيم به نتيجه يي برسيم. نه فقط مساله رآکتور تهران، بلکه بايد کل مسائل مربوط به برنامه هسته يي ايران را حل و فصل کنيم. اين علاقه شخصي ما نيست بلکه به نفع هر دو کشور، منطقه و دنيا خواهد بود. سادونيکوف در ادامه گفت؛ ما موضع مان را عوض نکرده ايم و عقب نشيني نکرده ايم، و همان موضعي را که قبلاً داشته ايم، امروز داريم. ما به گروه 1«5 پيوستيم فقط به دليل اينکه ديديم امکان کمک به ايران و کل دنيا وجود دارد تا از اين مساله رها شوند. شرکت فعال تر ما و چين مي تواند به اين موضوع کمک کند. شما شاهد بوديد که ما در اين رابطه بسيار فعال بوديم. اگر ما کاري نمي کرديم قطعاً تحريم هاي سخت تري در مورد ايران انجام مي شد. ما موضع مان را عوض نکرديم. موضع اصولي ما اين است. به اظهارات روساي کشور ما بيشتر دقت کنيد و مطالب را از رسانه هاي روسيه به طور مستقيم دريافت کنيد نه از طريق رسانه هاي ديگر. سنايي نيز گفت؛ بايد دو واقعيت را در نظر گرفت. ارتباط دو کشور بسيار مهم است. اين دوره دوره يي مهم است و ظرفيت بالايي بين دو کشور وجود دارد، که گسترش آن به نفع روابط دو کشور است. اما دغدغه هايي وجود دارد که در سوالات بازتاب داشت. اين دغدغه ها در ميان دست اندرکاران کشور هم هست. اميدواريم جدي گرفته شود و راهکارهايي براي رفع اين دغدغه ها پيش بيني شود. اگر اين دغدغه ها جدي گرفته شود به گسترش روابط بسيار کمک مي کند.
*****
"احمدی نژاد"، وقیح ترین ودریده ترین موجود روی زمین
روزنامه عصر ایران: بنده اين بگير و ببندها را قبول ندارم، زيرا برخلاف صريح قانون است
داستان توقيف برخي نشريات در چند روز اخير حتي واکنش محمود احمدي نژاد را هم برانگيخت تا به اين بهانه رئيس قوه قضائيه را تحت انتقاد خود قرار دهد که «فردي نشريه يي را چاپ کرده است و شما برخلاف قانون تعطيلش کرده ايد، در حالي که هيات منصفه مطبوعات وجود دارد و اگر قرار است به جرم يک مطبوعاتي رسيدگي شود، بايد هيات منصفه حضور داشته باشد. نمي توان فوق قانون عمل کرد.» سايت رجانيوز از سايت هاي هوادار محمود احمدي نژاد ديروز عصر گزارش داد رئيس جمهور در مراسم توديع و معارفه مديرعامل ايرنا گفته است؛ «اين درست نيست که تا مقاله يي بر ضد شخصي نوشته شد، آن رسانه تعطيل و نويسنده آن زنداني شود (...!!؟).
با اين فضا کسي ديگر نمي تواند دست به قلم ببرد، کار مطبوعاتي و کار فکري کند.» بر اساس گزارش هايي که ديروز در ايرنا، پارلمان نيوز و برخي سايت هاي خبري ديگر هم منتشر شد، محمود احمدي نژاد ادامه داد؛ «طبق صريح قانون اگر به امام، رهبري و رئيس جمهور توهين شود، بايد برخورد شود و برخوردهاي ديگر پذيرفتني نيست.» او گفت؛ «متاسفانه دستگاه هاي مسوول قانون را رها کرده اند و سراغ ديگران مي روند که چرا به فلان نماينده مجلس يا عضو قوه قضائيه يا گروهي خاص انتقاد کرده ايد، بنابراين بايد محاکمه شويد و زندان هم برويد.» احمدي نژاد تاکيد کرد؛ «اين قبيل برخوردها را قبول نداريم و معتقديم اين رفتارها نشان دهنده روحيه ديکتاتوري است و همگان بدانند که اين کشور ديکتاتوري بردار نيست (؟؟؟!!) و مسائلي که 30 سال قبل بود، تمام شده است.» او فضاي اطلاع رساني و مطبوعات را فضايي خاص خواند و افزود؛ «بنده اين بگير و ببندها را قبول ندارم، زيرا برخلاف صريح قانون است و با صرف يک انتقاد از يک فرد درست نيست که با افراد برخورد شود.»
احمدي نژاد اضافه کرد؛ «چهار سال به من توهين کردند ولي من موافق بگير و ببند نبودم ( و فقط دستور اسارت و کشتن بی سروصدا داده ای) و دادستان بايد طبق صريح قانون عمل کند.» احمدي نژاد ملت ايران را ملتي آزاد خواند و گفت؛ «مي گويند از اين فرد انتقاد نکن. چرا نبايد انتقاد کرد. مگر اين فرد کيست که از وي انتقاد نشود؟» او ادامه داد؛ «من از برخي برخوردهاي قوه قضائيه گله دارم. فردي نشريه يي را چاپ کرده است و شما برخلاف قانون تعطيلش کرده ايد، در حالي که هيات منصفه مطبوعات وجود دارد و اگر قرار است به جرم يک مطبوعاتي رسيدگي شود، بايد هيات منصفه حضور داشته باشد، نمي توان فوق قانون عمل کرد.» احمدي نژاد فلسفه وجودي هيات منصفه را جلوگيري از برخوردهاي سليقه يي دانست و تاکيد کرد؛ «برخوردهاي قضايي بدون حضور هيات منصفه، تعقيب و به زندان افکندن را قبول ندارم.»
(...!!!)
**
هم میهنان و یاران و خوانندگان این فضله پراکنی های آقای رییس جمهور کودتایی، آیا تا کنون اینهمه وقاحت و دروغ و پررویی از کسی دیده و یا شنیده بودید؟ براستی که شرمت باد ای مردک پلید و کثیف....
*****
بی خبری از اتهام دکتر عرب مازار پس از گذشت یک ماه از بازداشتش

با وجود یک ماه از بازداشت دکتر عرب مازار، استاد دانشگاه علامه طباطبایی هنوز از جزییات پرونده اش اطلاعی در دست نیست. خانواده این استاد دانشگاه نسبت به این موضوع و بی خبری از وضعیت وی اظهار نگرانی می کنند. وی در تاریخ هفتم دی ماه سال جاری و در موج بازداشتهای پس از عاشورا در منزلش بازداشت شده است.
همسر این اقتصاد دان به وب سایت“کلمه” می گوید :عرب مازار در مدت بازداشتش هر هفته تماس تلفنی داشته است اوهمواره در این تماسها خواستار صحبت با زهرا دختر هفت ساله خود می شود که برای بازگشت پدر بی قراری می کند.
زهرای هفت ساله وابستگی زیادی به پدرش دارد و از دوری او بیقرار است. اونمی تواند قول و قرار بین خود و پدرش را از خاطر ببرد، اینکه اگر روزی توانست اسم پدرش را بنویسد از او جایزه بگیرد. اما اکنون روزهای متوالی از این قرار بین پدر و دختر می گذرد و او نام پدر را به خوبی می نویسد اما پدرش در خانه نیست که او این نوشته را به او نشان دهد و جایزه اش را بگیرد موضوعی که هر بار اشک بر چشمان زهرای کوچک می آورد.
عرب مازار،اقتصاد دان تاکنون هیچگونه پست دولتی را نپذیرفته است و همواره مشغول کارهای علمی بوده است .اودر سالهای جنگ ایران و عراق بارها به جبهه رفته است.
این استاد دانشگاه به بیماری قلبی و دیسک کمر نیز مبتلاست که این مساله خانواده اش را بیشتر نگران سلامت او کرده است .
چندی پیش جمعی از استادان اقتصاد دانشگاه های سراسر کشور در نامه ای خطاب با قوه قضاییه خواستار آزادی وی شدند .
تاکنون مراجعه های متعدد علیزاده طباطبایی ،وکیل مدافع عرب مازار نیز برای دسترسی به پرونده و اطلاع از اتهامات موکلش به نتیجه ای نرسیده است
*****
منصوره شجاعی آزاد شد
منصوره شجاعی کنشگر کمپین یک میلیون امضا و عضو شورای سردبیری سایت مدرسه فمینیستی پس از یک ماه بازداشت با قید وثیقه ۲۵۰ میلیونی آزاد شد.
این فعال حقوق زنان و از اعضای اولیه کمپین یک میلیون امضا، نیمه شب ۷ دی ماه در منزل شخصی اش بازداشت شده بود.
*****
حکم جدید احمدی نژاد به رحیم مشایی
فارس: اسفنديار رحيم‌مشائي با حكم رئيس جمهور، رئيس گروه مشاوران جوان رياست جمهوري شد.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در حكمي اسفنديار رحيم‌مشائي رئيس دفتر خود و رئيس نهاد رياست جمهوري را به سمت رياست گروه مشاوران جوان رياست جمهوري منصوب كرد.
رحيم‌مشائي مشاور ارشد رئيس جمهور، علاوه بر رياست دفتر رئيس جمهور و رياست نهاد رياست جمهوري مسئوليت‌هايي چون قائم‌ مقامي رئيس جمهور در امور ايرانيان خارج از كشور، نمايندگي ويژه رئيس جمهور جهت تصميم‌گيري در مورد نحوه اجراي اختيارات هيات وزيران در امور نفت، رياست شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و رياست كميسيون فرهنگي دولت را بر عهده دارد.
پيش از اين مهرداد بذرپاش و عبدالرضا شيخ‌الاسلامي رياست گروه مشاوران جوان رياست جمهوري را بر عهده داشتند.
*****
زیمنس معاملات خود را با رژیم تهران قطع کرد
شرکت آلمانی زیمنس اعلام کرده که دیگر قراردادهای جدید تجاری با جمهوری اسلامی را قبول نمی ‌کند. صدراعظم آلمان نیز از کاهش فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های آلمانی با رژیم تهران خبر داده است.
به گزارش رادیو آلمان، پتر لوشر، رئیس هیئت مدیره زیمنس، روز سه‌شنبه (۲۶ ژانویه / ۶ بهمن) در نشست سهام‌داران این کنسرن در جواب سئوال یکی از سهامداران گفت: «ما به حساسیت معاملات خود با ایران واقف هستیم و به آن به نگاهی انتقادی می‌نگریم».
وی افزود: «به همین دلیل هم فعالیت‌های اقتصادی خود در ایران را کاهش داده‌ایم. هیات مدیره در اوائل ماه اکتبر سال۲۰۰۹ تصمیم گرفت که دیگر قرارداد تجاری با ایران را قبول نکند. معاملات ما با ایران سرشتی غیرنظامی داشته و بیشتر در زمینه زیرساخت‌ها، ترابری و تکنولوژی پزشکی بوده است».
به گزارش کنسرن زیمنس، معاملات تجاری این شرکت با ایران نیم میلیارد یورو است که کمتر از یک درصد کل فروش این کنسرن را تشکیل می‌دهد.
پیش از این شبکه دوم تلویزیون آلمان در برنامه (Frontal ۲۱) افشا کرده بود که از دستگاه‌های شنود مخابراتی شرکت زیمنس - نوکیا برای کنترل اپوزیسیون استفاده شده است.
مرکل: همکاری اقتصادی آلمان با ایران کاهش یافته است
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز سه‌شنبه در برلین گفت که همکاری‌های اقتصادی شرکت‌های آلمانی با ایران بسیار کاهش یافته است. پیش از زیمنس، شرکت خدمات بندری هامبورک روز جمعه (۱۵ ژانویه) اعلام کرده بود که برنامه خود را تغییر داده و قصد شرکت در طرح توسعه و مدرنیزه کردن ترمینال بندر عباس را ندارد.
پیشتر قرار بود شرکت ایرانی تایدواتر با کمک شرکت خدمات بندری هامبورگ، ترمینال بندرعباس را تجهیز و تکمیل کند. پس از اعلام انصراف طرف آلمانی، اکسل گداشکو، مسئول امور اقتصادی شهر هامبورگ، گفت: «در شرایط کنونی هر گونه رابطه تجاری با ایران، ما را زیر سئوال می‌برد. از اینکه شرکت خدمات بندری هامبورگ در ارتباط با ایران محتاطانه برخورد کرد، خوشحالیم».
*****
زمين‌لرزه سمنان را هم لرزاند
سه زمين‌لرزه كوچك و بزرگ از صبح دیروز (سه شنبه 6 بهمن) نقاط مختلف استان سمنان را لرزاند.به گزارش شبكه لرزه‌نگاري سمنان وابسته به موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، اين زمين‌لرزه‌ها از صبح امروز روي داد.
* سرخه در استان سمنان لرزيد
زمين لرزه خفيفي امروز حوالي شهر سرخه از توابع استان سمنان را لرزاند.شدت اين زمين لرزه كه در ساعت 11 و 43 دقيقه و 14 ثانيه امروز به وقت محلي رخ داد، 4/1 درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) ثبت شده است.اين زمين لرزه در موقعيت جغرافيايي با عرض شمالي 51/35 و طول شرقي 24/53 ثبت شد.
* شهميرزاد لرزيد
زمين لرزه خفيفي امروز حوالي شهر شهميرزاد از توابع استان سمنان را لرزاند.شدت اين زمين لرزه كه در ساعت دو و 53 دقيقه و سه ثانيه امروز به وقت محلي رخ داد، 2/1 درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) ثبت شده است.اين زمين لرزه در موقعيت جغرافيايي با عرض شمالي 93/35 و طول شرقي 25/53 ثبت شد.
* باراندازميانه در سمنان هم لرزيد
زمين لرزه خفيفي امروز حوالي باراندازميانه از توابع استان سمنان را لرزاند.شدت اين زمين لرزه كه در ساعت 17 دقيقه و 44 ثانيه امروز به وقت محلي رخ داد، 4/2 درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) ثبت شده است.اين زمين لرزه در موقعيت جغرافيايي با عرض شمالي 32/35 و طول شرقي 61/54 ثبت شد.تاكنون هيچ گزارشي از خسارت‌ها و يا تلفات احتمالي اين زمين‌لرزه‌ها دريافت نشده است.
*****
بازار غذایی جنوب ایران صحنه جولان محصولات بنجل عربی
به گزارش «تابناک»، کالاهای مصرفی و بی‌ارزش کشورهای عربی، همچنان به درون کشور سرازیر می‌شود و پس از انتخابات، این روند بی حساب و کتاب، در حالی که هیچ گونه نظارت بهداشتی بر آنها نیست، بیشتر شده است. بخشی از این کالاها که به طور قاچاق وارد کشور می‌شود، حتی در تاریخ مصرف آن دستکاری شده و یا این که در آستانه انقضای تاریخ مصرف هستند. همچنین بخش دیگری از این کالاها به بهانه ته‌لنجی و رونق زندگی مردمان جنوب کشور، وارد کشورمان می‌شود؛ ویفر الجزایری، انواع آبنبات و شیرینی‌های یمن، بیسکویت و نوشابه و ترشی و کنسرو و لبنیات مصری، عربستانی، کویتی ،اماراتی و عمانی که به درون کشور سرازیر شده و کارخانجات صنایع غذایی کشورهای عربی را پررونق کرده است.
بر پایه این گزارش، در این میان عربستان سعودی از برندگان دستیابی به بازار پرمصرف ایران شده است؛ کارخانجاتی که تولیدات مواد غذایی اروپایی و آمریکایی را در درجه‌ای بسیار پایین در عربستان تولید می‌کنند، به صورت قاچاق و یا ته‌لنجی وارد بازار ایران شده و انواع و اقسام کنسرو، ترشی، لبنیات، شکلات و مواد بهداشتی و آرایشی با مارک‌های شگفت‌انگیز و بسته‌بندی‌های رنگین، در حالی که ارزش غذایی نداشته و یا از تاریخ مصرف آنها گذشته و در تاریخ آن دستکاری شده است، وارد ایران می‌شود. همچنین بیش از چهار صد مارک مواد غذایی و بهداشتی کشورهای عربی که برخی از آنها، مارک‌های بین‌المللی را یدک می‌کشند، وارد کشورمان شده‌اند، به گونه‌ای که سوپرمارکت‌ها، خواروبار فروشی‌ها و بساط دکه های اغذیه فروشی به ویژه در مناطق جنوبی کشورمان ...آکنده از این اجناس شده‌اند.
در شهرهایی همچون مناطق بندری استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان، به ویژه دو شهر بندر گناوه و بندر آبادان، مغازه‌های ته‌لنجی این بنجل‌ها را به مسافران بخت برگشته که گمان می‌کنند سود هم کرده‌اند، قالب می‌کنند، سوای لوازم برقی و خانگی نامرغوب ساخت چین که یک طرف ماجرا را در درست دارد، در سوی دیگر، کارخانه‌های مونتاژ و تهیه مواد غذایی عربستان از بازار جنوب ایران در شرایط بد اقتصاد جهان، سودهای کلان می‌برند.
این گزارش ادامه می‌دهد، برخی از این شرکت‌ها از جمله رانی، بازار آگهی و تبلیغات خود را در برخی از نشریات دگراندیش که با جمهوری اسلامی ایران میانه خوبی نیز ندارند، گسترش داده و در حالی که سودهای کلان می‌برند، واحدهای تولیدی ایران در دچار مشکل کرده‌اند و از همه جالبتر آن که عربستان، در حالی بازار میوه ایران را از آن خود کرده که کشور عربستان در تولید میوه دارای سابقه نیست و کنستانتره آب‌میوه‌‌های خود را از خارج از عربستان وارد کرده و با افزودن برخی افزودنی‌ها، آن را دلچسب و گوارا به ایران صادر می‌کند.لبنیات مصری که این روزها فراوان در بازارهای جنوب ایران دیده‌ می‌شود، در حالی مشتری پیدا کرده‌اند که به لحاظ قیمت از لبنیات تولید داخل ارزانتر عرضه می‌شود. این محصولات که بدون فیلتر بهداشتی وارد کشور شده، نه تنها ذایقه مردم را تغییر داده، بلکه گرایش آنان را به مصرف تولیدات غیرایرانی افزایش می‌دهد.برخی از کارشناسان اقتصادی ایرانی در امارات بر این باورند که هجمه گسترده کالاهای مواد غذایی و بهداشتی تولیدی کشورهای حاشیه خلیج فارس به درون ایران، یک برنامه سازمان‌ یافته برای تضعیف اقتصاد صنایع تبدیلی،‌ کشاورزی و میانی ایران بوده و این در حالی است که تولید کالاهایی همچون شکلات، آبنبات، ویفر، کیک و ...و برخی دیگر از اقلام بهداشتی و آرایشی ایران، هم اکنون با تولیدات روز دنیا، نه تنها برابری کرده بلکه به لحاظ حساسیت مسلمانان، مرتبه حلال را نیز رعایت کرده‌اند.از سوی دیگر، حضور برخی از کالاها مانند خشکبار شور بسته‌بندی شده که تاریخ‌های آنها آشکارا دستکاری شده، در بازار ایران توجیه ناپذیر است.کارشناسان اقتصادی ایرانی در امارات می‌گویند، به لطف بازار بدون کنترل ایران، کارخانجات عربستان سعودی که در تولیدات کالاهای صنایع غذایی فعالیت دارند، تمام وقت مشغول تولید بوده و حتی بر ظرفیت تولید خود افزوده‌اند.بر پایه این گزارش، در بازارهای بنادر گناوه و آبادان، آنچه پیش روی مردم است، نمایش زرق و برق کالاهای بی‌ارزشی است که نه تنها فرهنگ منحط و جاهلی این کشورها را در ایران رایگان تبلیغ می‌کند، بلکه هویت ملی ایران را نیز مورد هجوم سنگین خود قرار داده است.
متأسفانه بی‌تدبیری برخی مسئولان در ایجاد اشتغال در مناطق محروم جنوب کشور و پافشاری برخی از نمایندگان مجلس بر تخصیص کالاهای وارداتی ته‌لنجی برای مردم این مناطق، کشور را درگیر مشکلات تازه‌ اقتصادی کرده است.گفتنی است با توجه به سابقه تاریخی مراودات تجاری بندرنشینان جنوب از جمله بندرهای گناوه، بوشهر، دیلم، آبادان و دیگر بنادر با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، واردات کالا از این کشورها و صادرات برخی اقلام به مقصد کشورهای عربی همسایه، تضمین کننده معیشت قاطبه جمعیت ساکن در این بنادر را تامین میکند به همین واسطه نمی توان از آنها انتظار داشت در این خصوص اقدام خاصی انجام دهند بلکه اطلاع رسانی مسئولین امر در خصوص خطرات ناشی از وارد کردن کالاهای نامبرده و اجرای دقیق قوانین و نظارت بر آنچه رخ می دهد بهترین راه جلوگیری از این موضوع محسوب می شود.
*****
اطلاعيه دانشگاه علم و صنعت درباره مرگ دختر دانشجو

روابط عمومي دانشگاه علم و صنعت ايران در پي سانحه رانندگي روز گذشته يك دانشجو در محوطه دانشگاه كه موجب مرگ وي شد، اطلاعيه‌اي صادر كرد.به گزارش ايسنا، در اين اطلاعيه آمده است:‌« با كمال تاسف و تاثر بعدازظهر روز دوشنبه پنجم بهمن ماه طي يك سانحه رانندگي يكي از دانشجويان دختر دانشگاه علم و صنعت ايران به رحمت ايزدي پيوست و موجبات غم و اندوه فراوان تمامي دانشگاهيان را فراهم آورد. بدين وسيله اين ضايعه غم بار را به خانواده محترم و داغدار مرحومه مغفوره و جامعه دانشگاهي علم و صنعت ايران بويژه اساتيد، دانشجويان و كاركنان دانشكده مهندسي كامپيوتر تسليت و تعزيت عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات براي آن مرحوخه و صبر و اجر جزيل براي خانواده محترم وي را مسئلت داريم.به منظور تنوير افكار عمومي و اطلاع رساني نكات به استحضار جامعه دانشگاهي مي‌رسد:
1- جمعي از همكاران كه منتظر تشكيل كلاس بودند، شاهدان عيني حادثه بودند و اظهارات آن ها حكايت از آن دارد كه راننده كاميونت در محوطه كارگاه ساختماني در حال تنظيم موقعيت خودرو با دانشجوي متوفي از سمت عقب كاميونت برخورد نموده است و تلاش شاهدان براي توجه دادن به راننده و متوفي با توجه به استفاده از هندزفري موثر واقع نشده است.
2- به محض اطلاع شاهدان به بهداري دانشگاه، بلافاصله يك دستگاه آمبولانس به همراه تيم پزشكي در محل حادثه حاضر شده و نسبت به انتقال مصدوم به اورژانس بيمارستان الغدير اقدام نمودند. همزمان توسط حراست دانشگاه راننده كاميونت طرف قرارداد پيمانكار ساختماني دانشگاه تحويل نيروي انتظامي گرديد.
3- متاسفانه تلاش تيم پزشكي موثر واقع نشد و مصدوم فوت نمود. با حضور مسئولين دانشگاه و پدر متوفي در بيمارستان، اقدامات لازم براي انتقال پيكر آن مرحومه به زادگاهش به عمل آمد.
4- كميته بررسي سانحه تشكيل و فعاليت كارگاه ساختماني از سوي كميته بررسي سانحه تعطيل شد و موضوع از طريق دفتر حقوقي دانشگاه و نيروي انتظامي محل در حال پيگيري مي‌باشد.
5- يك هيات متشكل از مسئولين دانشگاه دفتر نهاد مقام معظم رهبري، مسئولين و اساتيد دانشكده مهندسي كامپيوتر و جمعي از دانشجويان براي شركت در مراسم تشييع و تدفين در حال عزيمت به زادگاه آن مرحومه مي‌باشند.
در پايان ضمن ابراز تشكر از همدردي دانشگاهيان با خانواده آن مرحومه از اصحاب رسانه مي‌خواهد كه موضوع حادثه را به طور صحيح اطلاع‌رساني و موجبات تسلي خاطر بيشتر خانواده ايشان را فراهم سازند.»
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
جشن ششم بهمن خجسته باد
احمد پناهنده

ششم بهمن ماه سال هزار و سیصد و چهل و یک ِ خورشیدی، در تاریخ ِ جهشوار ِ ایران، از دنیای کهنگی و عقب ماندگی به جهان ِ نو و مدرن، جایگاه ِ ویژه ای دارد.
از پس این روز و رویداد است که جامعه ی کهنه ی ایران فرو می ریزد و بر خاکروبه های آن، ایران ِ مدرن بنا می شود.
در بسیاری از عرصه ها نیروهایی که سالها از فعالیت اجتماعی محروم بودند، دیوار جهالت را شکستند و با انرژی بی همتا وارد اجتماع شدند که در رأس این عرصه ها باید از عرصه ی زنان یاد کرد که بر کاکُل همگی می درخشد.
اما در برابر این حرکت ِ روشنایی آفرین ِ فردا و فردا ها، نیروهای ِ ایست تاریخی قرار داشتند که با تمامی قوا در مقابلش صف آرایی کردند و در این صف آرایی بدون کوچکترین شرمی در پشت ِ عقب مانده ترین قشر تاریخ قرار گرفتند و غائله ی پانزدهم خرداد ِ سال چهل و دو را آفریدند.
از این پس بود که این نیروها برای به بن بست کشاندن دریای ِ خروشان ِ رویداد ِ ششم بهمن، همراه با مرتجعین ِ واپس مانده و نیرو هایی که با حمایت بیگانگان، سلاح ِ جهل بدست گرفته بودند تا با تخریب و ترور، جامعه ی رو به رشد را بر سر مردم خراب کنند، دست در دست هم، فاجعه ی بیست و دو بهمن ماه ِ پنجاه و هفت را سبب شدند.

آری
چهل و هفت سال پیش، بادی فرح بخش بر پهن دشت ایران زمین وزیدن گرفت که چهره ایران را در تمامیتش، جوان کرد.
جوانه های سبز ِ زندگی ِ مدرن، در باغ ِ بزرگ ِ پر درخت ِایران، سَرَک کشیده بودند تا به غنچه تبدیل شوند و در بهار ِ شکوفه باران ِ شکفته گی ِ ایران زمین، لبخندی به لب باز کنند.
عطر ِ دل انگیز ِ جوان کننده و زندگی آفرین ِ نوآوری، شرایط ِ کهنه ی فضای ِ سراسر ِ ایران را معطر کرده بود و گلاب ِ گلهای ِ گلستان ِ ایرانزمین، کهن دیار ِ یاران را رایحه ای از بوی خوش نوسازی، در شامه ها نوازش می داد.
گلهای یاس دهان باز کرده بودند تا عصاره ی معطر خود را به جشنی در هوای شادمان و شادی گستر ِ سراسر ایران، عطر افشان کنند.
قناریها و پرندگان ِ عاشق، همآواز با آواز ِ شاداب و شوق آفرین مردمان پهن دشت ِ بی کرانسرای ِ ایرانزمین، سروده های ِ بهاری خود را در چهچه ای به لب ترنم می کردند.
کبوتران، گردن فرازتر از همیشه، در فضای ِ جشن گون ِ مردمان، جهت شوق رسیدن به یار، معشوق ِ جگرسوزشان را چرخشی مستانه تر می زدند و در غریو شادی ِ ازدحام ِ شهرها و محله ها، یکدیگر را آغوشی عاشقانه و منقار بوسه ای دلربایانه، مهمان می کردند.
جویبارها را غلغله ی شادمانی، از شرشر آب ِ زلال، آرام نبود و تن خود را عاشقانه به قلوه سنگها می ساییدند تا در لذت هماغوشی با آن، لحظات ِ شور انگیز خود را فریاد کنند.
آبشارها، در شریان های کوههای مغرور و استوار، در همیاری این جشن ِ ایران گستر، بی قرار می دویدند تا سقوط ِ عاشقانه خود را جهت پیوند خوردن با جشن بزرگ به نمایش بگذارند.
چهره ی شهرها و روستاها با آرایشی متین جلوه گری می کردند.
گل ِ لبخند، بر لبان ِ سالیان ِ خاموش ِ روستائیان، نشسته بود و بذر ِ زندگی ِ نوین را در زمین ِ متعلق به خود می پاشیدند تا در جشن ِ برداشت ِ مهرگان، مهر را در سرسرای ِ کاشانه شان جاری کنند.
کودکان مدرسه رو، با الوانی از لباس نو وپرچم سه رنگ بدست، در ازدحام خیابانها و کوچه ها دست افشانی می کردند.
دختران، این سالارزنان ِ آینده، با موهای افشان به آفتاب سلام می کردند و لطافت ورعنایی را خرامان خرامان بر چهره شهر می پاشیدند.

همه جا آواز بود
همه جا رقص بود
همه جا شادی و شادمانی بود
همه جا شور بود
همه جا سرور بود
همه جا صفا بود
همه جا عشق بود
همه جا خنده بود

در کلاس سوم ابتدایی، خانم معلم ما، یکپارچه ذوق بود و با لباس ِ مدرنش، افکار کهنه را در ذهن ما بچه های ِ در حال رشد می شست تا به زیبایی و عطر ِ معطر ِ گلاب ِ زندگی ِ مدرن، آغوش باز کنیم و جامه ی کهنگی و زشتی و عقب ماندگی را از دل و جان و تن بیرون آوریم.
تکان ِ اجتماعی، در تمامی ِ کالبد جامعه، حرکتی در همه سو برای سازندگی ایجاد کرده بود.
جاده های خاکی یکی بعد از دیگری قیر اندود شده و در کوتاه زمان به جادهء اسفالته تبدیل می شدند.
لباسهای ژنده و وصله دارمحو می شدند و جای آن، جامه ی نو بر اندام جلوه می فروخت.
رونق اقتصادی در چهره ی بازار، فزونی ِ کالا و قدرت ِ خرید ِ مردم را افزون کرده بود.
خانه های گلی یکی پس از دیگری جای خود را با ساختمانهای بلوکی و آجری عوض می کردند.
جوانان ِ شهر، چه دختر وچه پسر، جوانه های عشق سالاری را در کوچه ها و خیابانها رشد می دادند تا به غنچه تبدیل شوند و در بهار ِ بلوغ، پس از گره خوردن با جویبار ِ عشق، باران ِ عاشقانه ها را در دلها بباراند.
نو آوری ونوسازی در همه سو، سو سو می زد.
دهقانان پس از سالها زجر و بیگاری برای ارباب، صاحب زمین شده بودند و بذر شوق را در زمین خود می کاشتند تا سفره مردم را شوق افشان کنند.
داس ِ برزگر، ساقه گندمی را درو می کرد که خود بذرش را کاشته بود و اینک آن را به خانه می برد بدون اینکه اربابی بالای سر داشته باشد.
جنگلها از دست چپاول گران ِ طبیعت ِ سبز، بیرون کشیده شد ه بود تا اکسیژنش را هر چه بیشتر در" دمی "، درون ِ سینه ی شهروندان ایران فرو دهد و طراوت و گوارایی ِ گلاب گون ِ نسیم ِ جان بخش و روح نواز را در چهره ها نوازش دهد.
دیگردست غارت گران ِ درختان ِ حیات بخش ِ طبیعت، در هرشکلی کوتاه شده بود و جنگل و مرتع در تمامیتش به ملت تعلق گرفته بود.
زنان، این سالارانهمسران و آزاده دختران برای نخستین بار پس از تازش ِ تازیان به ایران ِ جان ِ همه ی جانان، از حق انتخاب کردن و انتخاب شدن به سزاوار برخوردار می شدند و سرنوشت زندگی ِ اجتماعی خود را رقمی به قدم، قلم می زدند.
باز شدن ِ پای ِ زنان در عرصه های اجتماعی و عرضه کردن صلاحیتهای بی همتای انسانی، چهره ی شهرها و حتی روستاها را دگرگون کرده و زیبایی و لطافت را در چشمان ِ جامعه، به فزونی افزون بخشیده بود.
شتاب ِ شوق آفرین ِ زنان، انرژی مردان را از قید جهل و جهالت و خرافات و تنگ نظری، آزاد کرد و در کنا زنان ِ سالار ِ جامعه، جهشی پروانه وار، به عشق ِ انداختن طرحی نو در آسمان ِ ایرانزمین به پرواز در آمدند.
ازدحام ِ شگفتگی در غوغای ِ شهرها افزون شده بود و جامعه ی شادمان، از شادی ِ دریدن کهنگی و باز کردن قفل جامعه ی بسته، شاداب شده بود.

همه جا رقص بود و پایکوبی
همه جا شوق بود و ذوق ِ زندگی
همه جا شاداب بود و شادی و شادمانی
همه جا آواز بود و ترانه های بهاری
همه جا صدای خوش بود و چهچه ی قناری
همه جا زیبا بود و روشن و آفتابی
همه جا خنده بود و خرسندی و خوشحالی
همه جا شکوفه بود و شکوه بود و شکوفایی
همه جا صفا بود و صدا بود و سالاری

کارگران در سهام ِ کارخانه ها سهیم شده بودند و آینده ای درخشان را برای خود و فرزندانشان ذخیره می کردند.
چکش ِ سازندگی شان هرروزه بر سندان ِ جهالت وعقب ماندگی فرود می آمد و فزونی ِ تولید، در همه سویش، بازارها را انباشته بود.
کار برای سازندگی ِ ایران، جهت نیل به سمت ِ رفاه اجتماعی، کارگران را انرژی آزاد کرد ه بود تا حاصل ِ کارشان را در رونق ِ اجتماعی رویت کنند و خود از این رونق کامیاب.
بیکاری مقوله ای غریب شده بود و جامعه، همه ی نیروهای ِ راکد مانده را جذب کرده بود و دست مردم به حدی پر شده بود که توان خرید آنها را افزون کرده بود.
پیشرفت را مانعی متوقف نمی کرد وسر ِ آن داشت که در عقب افتاده ترین نقاط کشور، فرزندان محروم را از جهل ِ بیسوادی و تعصب ودگم خرافات سالاران، بیرون کشیده و چشم آنها را به آینده ی روشن باز کند.
به همین منظور بخشی از مشمولین خدمت وظیفه ی اجباری به دور ترین ومحروم ترین آبادیهای کشور تحت نام سپاه دانش اعزام شدند و پرده جهل و بیسوادی را با همتی طاقت فرسا دریدند ونور ِ دیدگان ِ محرومان از سواد را فزونی بخشیدند.
برای ریشه کن کردن بیماریها وجلوگیری از هلاک شدن محرومان از امراض و نبودن بهداشت، سپاه بهداشت شکل گرفت تا در حد توان، بتوانند مناطق محروم از بهداشت را با بهداشت آشنا کنند.
این اختصار نوشتاری که در بالا آمد همگی شروع یک حرکت ظرفیت آفرین بود به سوی آینده ای روشن و شکوفا.
ششم بهمن ماه 1341، سحرآغاز کرده بود و پادشاه ایران در یک نطق رادیویی شش اصل اولیه ی رفرم ارضی و... را اعلام کردند تا دست مایه ای شود برای یک حرکت شورانگیز، جهت واژگونی ِ سیستم کهنه و بسته ی اجتماعی و پرواز ِ پروانه وار به سمت دنیای نوین.
وقتی که دیپلم متوسطه را گرفتم 10 سال از شروع رفرم ارضی و...می گذشت و به عینه می دیدم که طی این 10 سال چهره ی کشور در همه عرصه ها تغییری آینده ساز کرده است.
دهه پنجاه خورشیدی دهه شکوفایی و گل دادن نهال فرو رفته ی رفرم در جان ِ جامعه بود وما هرکدام به تناسب از باغ پیشرفت گلی می چیدیم.
این رویداد ِ تاریخی، نقطه ی عطفی بود جهت گزار از جامعه فئودالی به سمت جامعه باز سرمایه داری که در بطن و ضمیر و ذهن خود ترقی خواهانه بود و حمایت همه جانبه از این حرکت آینده دار و آینده ساز از وظایف نیروهای ترقی خواه در همه رنگش محسوب می شد.
صرف ِ مخالف بودن با شخص پادشاه هیچ مشروعیتی را در مخالفت با طرح رفرم ارضی و.... برای آنها مجاز نمی کرد. و هر گونه مخالفت با این طرح ِ ترقی خواهانه و پیشرفت آفرین در واقع آنها را همسو با کهنه اندیشان و همکاری با جهالت سالاران می کرد.
پس عجیب نیست که همه ی این به اصطلاع آزادیخواهان ونیروهای ِ مترقی از طیف ی ملی گرفته تا تیره مذهبی با روبان ِ ملی و یا نیروهای نمازگزار به سمت کرملین گرفته تا نیروهای دیگر در همین طیف ها در مخالفت با طرح رفرم ارضی و ... پشت غائله ی خمینی در 15 خرداد 1342 علم برافراشتند و سینه ها را با مشت و زنجیرها را بر پشت خود کوبیدند تا بر آزادی ِ زنان برای انتخاب کردن و انتخاب شدن، بسان تازیان، تازش کنند.

و کردند آن تازش را
به پا کردند آن غائله را
کُرنش کردند آن دیو را
دریدند آن آزادی را
هجوم بردند آن نوآوری را
مسخره کردند شور مردم را

و عاقبت در یک ماراتن ِ نفس گیر ِ ضد ملی، ضد ترقی، ضد روشنایی، ضد سازندگی و ضد آزادی با مرتجع زمان همدست شدند و ملتی شریف را به قربانگاه فرستادند و کشور ایران را دو دستی تقدیم دیو سیرتان کردند و خود به شدیدترین شکل ممکن سیاست شدند.
می گویند و چه عبث هم می گویند که محمد رضاشاه نمی خواست آن رفرم را انجام دهد بلکه با زور ِ کندی و با تحمیل دکتر علی امینی وادار شد آن رفرم را انجام دهد.
می گوییم بسیار خوب ولی این رفرم انجام شد حال چه امینی می کرد و چه شخص پادشاه، در صورت مسئله هیچ تغییری ایجاد نمی کند.
مهم، نفس رفرم بود که انجام پذیرفت و جامعه را از حالت بسته باز کرد و انرژی ها آزاد نمود.
می گویند بانی طرح اصلاحات ارضی، آقای حسن ارسنجانی بوده که پادشاه به نام خود ثبت کرده است.
می گوییم آن طرح در واقع برای اصلاحات ارضی ایران تدوین شده بود و دیدیم که در جهت نو کردن ایران خرج شد حال چه به نام پادشاه ایران باشد و چه بنام حسن ارسنجانی.
مطرح کردن چنین اشکالاتی در واقع بهانه ای بیش نیست که نشان از ذات ویرانگر دارد. به همین سبب است که تمامی حرکت های غرورآفرین ِ آینده ساز ِ آن پدر و پسر را به سخره گرفتند و بر آنها تاختند، هر آنچه داشتند باختند و با سر در اندرون مآتحت ِ دیو جماران فرو افتادند.
کوته بینی، تنگ نظری و ضدیت کور، منطق و علم ِ عمل اجتماعی را در ذهن هاشان بیرنگ کرده بود و جای آن کپک، در خانه مغزشان لانه ساخته بود.
این حضرات نمی دانستند که هر عمل ِ اجتماعی را علمی است و منطق و یا حسابی است و کتاب.

به این معنا:
که اگر جریان ویا فردی به عناصر ترقی خواهی در یک حرکت شکوهمند، به هر بهانه ای تازش کند، از محدوده و طیف ِ ترقی خواهی خارج می شود و به کهنه گرایی سلام می کند.
به همین سبب است که چنین نیروهای به ظاهر ترقی خواه در آن سالهای آغازش ِ پرش ِ پروانه وار به سمت دنیای نوین با تازش بر سازندگی و نوآوری، در اندرون ِ چاه ِ جهالتسالاران و حجرهای تنیده شده از تار ِ عنکبوت ِ کهنه پرستان فرو رفتند.
چهل و هفت سال از آن حرکت شکوهمند می گذرد و افسوس ودریغ که تا به امروز ندیده ام عناصر ویا جریانی از طیف چپ گرفته تا ملیون و مذهبیون با روبان ملی و و و از آن رویداد، یادی بکنند و یا از آن تاریخ، قدمی به قلم آشنا کنند.
همچنین ندیده ام که از رویداد ِ آزاد ساز ِ زنان، از پرده حجاب ِ بندگی و بردگی، نیروهای ترقی خواه بویژه زنان در طیف ِ چپ، قلمی روی کاغذ بچرخانند.
این انتقاد را بیش از هر کس و یا جریانی به زنانی می کنم که ادعا دارند آزادیخواه هستند و مدعی برابری با مردان. اما روزی را که تاریخ ِ زمان، آنها را از چادر و چاقچور بیرون کشید، جشن نمی گیرند که هیچ، حتی یادی از آن نمی کنند.
شهامت در این نیست که اسلحه در دست بگیریم و پاسبان ِ سر محل را تیرباران کنیم و یا رگ گردن برجسته کنیم و شعارهای بی شکوه و بی غرور بدهیم.
شهامت در این نیست که ژست ترقی خواهی به خود بگیریم و حرف های بی مالیات را بلغور کنیم.
بلکه شهامت در این است که تاریخ خود را بخوانیم و از رویدادهای آن، بدون هیچ واهمه ای، آن چه را که گذشت حال چه خوب و یا چه بد، پاسش بداریم و یا معایبش را بگشاییم و راه نوین تری را نشان دهیم نه اینکه سکوت کنیم و از کنار تاریخ بگذریم.
با این دیدگاه به سالروز ِ رویداد ِ خجسته ی ششم بهمن 1341 سلام می کنم و آن روز نوین و آینده ساز را که نقطه عطفی بود جهت گذار از جامعه فئودالی به جامعه باز ِ سرمایه داری، در دل و جان خود گرامی می دارم.
_______________________________________