سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۹/۱۰

سه شنبه: 10/9/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:02 بامداد سه شنبه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*****
بار دیگر؛ ایران 5 ملوان انگلیسی را بازداشت کرد
سلام: این افراد چهارشنبه گذشته دستگیر شده اند و معلوم نیست چرا خبر آن بعد از 5 روز علنی می شود.
شبکه خبری بی بی سی ، لحظاتی پیش در خبری فوری ، به نقل از وزارت خارجه انگلیس خبر داد که نیروهای ایرانی ، 5 ملوان انگلیسی را دستگیر کرده اند.
به گزارش پایگاه خبری سلام، طبق اعلام وزارت خارجه انگلیس، این 5 ملوان ، از بحرین عازم دوبی بودند که در آب های خلیج فارس دستگیر شدند. این افراد چهارشنبه گذشته دستگیر شده اند و معلوم نیست چرا خبر آن بعد از 5 روز علنی می شود، هنوز مقامات ایرانی واکنشی به این ادعا نشان نداده اند.
یادآور می شود در تابستان سال 83 نیز هشت تفنگدار دریایی انگلیسی توسط نیروهای سپاه پاسداران در آب های ساحلی ایران دستگیر و بعد از چند روز ، به دستور محمود احمدی نژاد ، آزاد شدند.
به فیلمی در همین زمینه که توسط "اسکای نیوز و سی ان ان" انتشار یافته توجه کنید:
*****
مشایی: ممتنع یعنی منفی،پخش سرود دروغه
ایسنا - كدخبر: 15816
رئیس دفتر احمدی نژاد درباره چند سخنگویی گفت: هنوز تصمیم قطعی در این خصوص اتخاذ نشده اما من تصور می‌كنم كه در كمتر از 2 هفته سخنگو برای دولت مشخص شود.به گزارش ایسنا اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه مراسم هفتمین روز درگذشت علی كردان وزیر اسبق كشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و اینكه آیا قرار است این معاونت باتوجه به واگذاری مسئولیت‌های آن به رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون اول منحل شود، گفت: معاونت اجرایی منحل نمی‌شود و سر جای خود باقی می‌ماند.
وی افزود: بنده نمی‌گویم كه كسی به زودی در این سمت منصوب می‌شود بلكه ما در حال بررسی سازمان نهاد ریاست جمهوری هستیم و همه نیازمندی‌ها و حوزه‌ كاری كه باید در نهاد صورت بگیرد در حال بررسی است و زمانی كه این بررسی‌ها كامل شد و نهاد و معاونت اجرایی زمانی كه تقسیم‌بندی‌هایشان صورت گرفت و جایگاه معاونت اجرایی به طور كامل مشخص شد در آن زمان معاون اجرایی هم مشخص می‌شود. وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس در خصوص زمان تعیین سخنگو برای دولت گفت: سخنگوی دولت به زودی مشخص می‌شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خصوص تعداد سخنگو در دولت گفت: هنوز تصمیم قطعی در این خصوص اتخاذ نشده و تصمیم‌گیر نهایی شخص رئیس‌جمهور است و من تصور می‌كنم كه در كمتر از 2 هفته سخنگو برای دولت مشخص شود.
علت عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تشخیص، مشغله كاری است
مشایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس در خصوص پاسخ مثبت احمدی‌نژاد به هاشمی برای شركت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت گفت: من از چنین نامه‌ای اطلاع ندارم و علت شركت نكردن ایشان این است كه رئیس‌جمهور مشغله بسیاری دارد و جلسات بسیاری را باید شركت كند و به همین دلیل به برخی از جلسات نمی‌رسند كه شركت كنند و در جلسات مجمع نیز بعضی‌وقت‌ها شركت كردند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه شما در سفر آقای رئیس‌جمهور به ونزوئلا در سفر دوره‌ای ایشان حضور داشتید آیا در این سفر سرودی به غیر از سرود جمهوری اسلامی پخش شد، گفت: پخش سرودی به غیر از سرود جمهوری اسلامی صحت ندارد و پخش سرود دوران شاهنشاهی را تكذیب می‌كنم و بر خلاف مسائل دیپلماتیك امكان ندارد سرودی به غیر از سرود كشور میهمان سرودی دیگر پخش شود و مانند یك نوار نیست كه در هر سفر طرف دیگر آن را پخش كنند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خصوص رای ممتنع چند كشور به قطعنامه ضد ایرانی در گروه 1+5 شورای حكام گفت: رای ممتنع نیز همان رای منفی است و در زمانی كه آنها می‌خواستند علیه ایران اجماع كنند رای ممتنع نیز همان رای منفی است.
*****
توزیع اینترنتی کارت آزمون دانشگاه آزاد،
فرداتوزیع اینترنتی كارت آزمون کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد از فردا آغاز می شود.به گزارش شبكه خبر، به نقل از روابط عمومی مرکز آزمون دانشگاه آزاد، داوطلبان این آزمون می توانند از ساعت 9 صبح فردا با مراجعه به پایگاه اینترنتی مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی www.azmoon.org و وارد کردن اطلاعات نام نویسی، کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند. دریافت کارت ورود به جلسه از این پایگاه تا یک ساعت قبل از شروع آزمون امکان پذیر خواهد بود و علاوه بر کارت ورود به جلسه، دفترچه راهنمای آزمون نیز در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت. داوطلبان پس از دریافت کارت ورود به جلسه، درصورت مشاهده هر گونه مغایرت با اطلاعات خود در زمینه مشخصات فردی، دین، زبان خارجه یا عکس، ضرورت دارد، فوری به باجه رفع نقص در واحد دانشگاهی که آن را به عنوان حوزه امتحانی خود انتخاب کرده اند، مراجعه کنند. نشانی همه واحدهای مجری در دفترچه راهنمای آزمون ورودی کارشناسی ناپیوسته سال 88 درج شده است و داوطلبانی که حوزه های امتحانی تهران را برای برگزاری آزمون خود انتخاب کرده اند ، باید با توجه به جدول های شماره یک و دو مندرج در این اطلاعیه برای رفع نقص کارت ورود به جلسه خود اقدام کنند. زمان رفع نقص کارت ورود به جلسه از سه شنبه 10 آذر تا پنج شنبه 12 آذر تعیین شده است و متقاضیان می توانند از ساعت 8 تا 12 و 13 تا 17 به محل های اعلام شده، مراجعه کنند. آزمون کارشناسی ناپیوسته سال 88 دانشگاه آزاد، جمعه 13 آذر برگزار می شود.
*****
مشارکت ایران و روسیه در نیروگاه بوشهر
واحد مرکزی خبر (سیمای غیر ملی): ایران و روسیه شرکت مشترک برای بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر تاسیس می کنند.
به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی از بوشهر، دکتر علی اکبر صالحی و سرگئی شماتکو بعد از ظهر دوشنبه ابتدا از مراحل مختلف اجرای کار در نیروگاه بوشهر بازدید و سپس در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و روسی به سوالات آنان پاسخ دادند.وزیر انرژی روسیه در مورد تاخیر در اتمام ساخت نیروگاه بوشهر با اشاره به بازدید امروز خود، مراحل کار را موفقیت آمیز ذکر کرد و گفت: ساخت نیروگاه کار بسیار دشواریست و باید بین کارفرما و پیمان کار اعتماد وجود داشته باشد.
شماتکو ضمن رد هر نوع تعلل در ساخت نیروگاه افزود: این نیروگاه منحصر به فرد است و بسیار کار پیچیده ای در آن انجام شد ولی هم اکنون مشکلات پشت سر گذاشته شده است.دکتر صالحی نیز در ادامه سخنان شماتکو گفت: ما نگاهمان به آینده است، گذشته مشکلات خود را داشته که برخی از آنها خارج از اراده ما بوده و برخی را هم شرایط زمان تحمیل کرده است.وی افزود: من به آینده خوشبین هستم و فکر می کنم با رو به اتمام بودن نیروگاه اتمی بوشهر آینده خوبی برای همه همکاریهای گسترده تر در پیش رو خواهد بود که البته این امر نیاز به مذاکره و تفاهم دارد.
صالحی در پاسخ به سوالی در باره همکاری آینده ایران و روسیه در ساخت نیروگاههای اتمی بعدی تصریح کرد: بنابر مصوبه مجلس شورای اسلامی باید حدود 20 هزار مگاوات نیروگاه اتمی در افق بلند مدت احداث شود و برای این منظور یقینا روسیه با توجه به همکاری های گذشته ای که داشتیم در اولویت بالایی خواهد بود.رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه سخنان خود روابط ایران و روسیه را راهبردی و براساس ضرورت زمان و مکان ذکر کرد و گفت: ما ناچارا به علت شرایط زمانی و مکانی و اقتضائات بین المللی باید به صورت راهبردی همکاری در صحنه های بین المللی در همه عرصه ها از جمله سیاسی، فرهنگی، صنعتی، تجاری و اقتصادی داشته باشیم.
وی افزود: نکته دیگر اهمیت خاورمیانه است، هیچ کشوری در دنیا نمی تواند جایگاهی از نظر موقعیت سیاسی داشته باشد بدون آن که در این منطقه حضور قوی پیدا کند و ایران نیز دروازه خاورمیانه است، ضمن این که همسایه روسیه هم هست.صالحی در باره زمان راه اندازی نیروگاه بوشهر هم گفت: امیدواریم هر چه زودتر این امر واقع شود و ما علاقه مند نیستیم تاریخ مشخصی را اعلام کنیم ولی این اطمینان را می دهیم که برمبنای وعده روسها، این نیروگاه هر چه زوتر آماده بهره برداری شود.
وزیر انرژی روسیه در پاسخ به سوالی در مورد علت رای روسیه در اجلاس اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این تصمیم 5 به علاوه یک بود و من فکر می کنم هنوز راههایی برای بحث سازنده برای مرتفع کردن این مسائل وجود دارد ضمن این که این مسئله هیچ تاثیری در تکمیل و راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر نخواهد داشت.وی افزود: ما به این اعتماد رسیده ایم که همکاریهای آینده ما ادامه خواهد داشت و قصد داریم تا شرکت مشترکی برای بهره برداری از نیروگاه تاسیس کنیم.رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به سعی غربی ها در ایجاد فضای منفی در قبال روسیه در ایران گفت: ما باید نسبت به این موضوع هوشیار باشیم، به هر حال در روابط بین المللی بین دولت ها و کشورها همواره افت و خیزهایی وجود دارد و ما باید همواره به جنبه های مثبت مسائل نگاه کنیم.وی در ادامه در مورد این که آیا نیروگاه وارد بورس خواهد شد افزود: سازمان انرژی اتمی دارای دو شرکت دولتی "تماس" و "تولید و توسعه"‌ است که شرکت تماس وظیفه تامین سوخت نیروگاهها و شرکت تولید و توسعه وظیفه توسعه نیروگاهها را عهده دارد، این دو شرکت به علت ماهیت خود تا مدت های طولانی در شمول اصل 44 قرار نمی گیرند.
*****
خبری که همه را شوکه کرد
عصرایران: خبر تصمیم ایران برای احداث 10 سایت جدید غنی سازی اورانیوم که در جلسه شب گذشته هیئت دولت اعلام شد با گذشت چند دقیقه به مهمترین خبر رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شد.به گزارش گروه مونیتورینگ عصرایران تنها چند دقیقه بعد از اعلام این گفته محمود احمدی نژاد رئیس جمهور شبکه های خبری معتبر خارجی با قطع برنامه عادی خود به صورت فوری اقدام به پخش موضع ایران کردند.
علاوه بر این شبکه های خبری خارجی از جمله، فاکس نیوز، بی بی سی، الجزیره، فرانس24، یورو نیوز، سی ان ان و ... خبر تصمیم ایران برای احداث 10 سایت غنی سازی جدید را به صورت زیر نویس تا ساعت ها منعکس می کردند.با این وجود اکثر شبکه های خارجی با برگزاری نشست های کارشناسی به تحلیل موضع جدید ایران در قبال قطعنامه شورای حکام پرداختند و فرانس 24 و الجزیره در گفتگوی زنده با خبرنگاران خود در تهران این موضع را مورد بررسی بیشتر قرار دادند.
فرانس 24 همچنین با یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفتگو کرد تا اظهار نگرانی امریکا از خبر احداث 10 سایت جدید در ایران به همراه با این خبر منتشر کند.بخش ها مختلف خبری بی بی سی در زبان های انگلیسی، عربی و فارسی نیز شب گذشته محور اصلی خبرهای خود را به این موضوع اختصاص داده بودند.در رسانه های مکتوب نیز ، خبرگزاری های آسوشیتدپرس، فاکس نیوز، خبرگزاری رسمی دولت اسلوونی، اسکای نیوز، آنسای ایتالیا،بی بی سی، abc، سایت روزنامه هاآرتص، خبرگزاری رسمی ایتالیا،ایتارتاس،تایمز،رویتر و afp خبر برنامه ایران برای تاسیس 10 سایت غنی سازی جدید را منعکس کردند و این خبر را جز مهمترین خبرهای صفحه اصلی قرار دادند.
علاوه بر این یاهو نیوز نیز که معمولا مهمترین اخبار جهان را در صفحه اصلی خود قرار می دهد خبر 10 سایت را در صفحه نخست قرار داد.برخی رسانه های خارجی نسبت به موضع ایران با دیده حیرت خبر را منتشر کردند به نحوی که عنوان می کردند ایران با این موضع قطعنامه اخیر شورای حکام را بی اهمیت دانسته است.با این حال برخی دیگر با پرداختن منفی به این خبر نگرانی را در بین مخحاطبان خود اشاعه می دادند.
در صورت تمایل، برای مشاهده جلسه فوق و شنیدن مزخر فات "عنتری نژاد" اینجا :جلسه هیات دولت9/9/88 کلیک کنید
*****

محمد نوری زاد به خامنه ای:
این موج، شما را با آقای احمدی نژاد تنها می گذارد
در دادگاههای غرب پلید و کافر، متهمان، دربهترین لباسهای ممکن،از زندان به دادگاه برده می شوند و به آنان فرصت سخن و دفاع داده می شود و ما، متهمان را با زیر شلواری و دمپایی به دادگاه می بریم تا تحقیرشان کنیم و از تحقیر آنان بزرگی خود برآوریم.
اکنون که این نامه را برای شما می نویسم ، غروب غمبار عرفه است . یادآور آوارگی و سرگردانی حسین عزیز . که در این زمین بزرگ ، یک جای امن ، برای اطراق اهل خود ندارد . و یک بلندگو برای سخنان محبوس در سینه اش . و من ، از همه تنگناهایی که حسین را احاطه کرده ، از همین بی کسی او می گدازم . وعجب غربتی است این بی کسی . این که تو حسین باشی و کسی تو را نشناسد . حسین باشی و در غوغا و ازدحام آدمیان : تنها باشی.
من دراین غروب غم انگیز ، مانده ام که نسبت ما با حسین چیست ؟ با کسی که بظاهر بار غریبی خود بدوش می برد. اما یک تنه ، نه بار غریبی ، که بارهستی را ، و بار بشر چشم به راه را ، به شانه دارد .
حسین می رود تا به دنیایی که خواستار عقل نیست ، بگوید : آهای ای همه آدمیان همه عصرها ، عقل زیباست و به کسانی که عاشقی نمی دانند، عشق ورزی بیاموزد و به کسانی که بلد نیستند انسان باشند ، آداب انسان بودن بیاموزد و به کسانی که از انسان بودن دیگران رنج می برند ، بیاموزد که عاقبت ، انسانیت پیروز است.
راستی نسبت ما با این حسین چیست ؟ دوستدار اوییم ؟ عزادار اوییم ؟ خواستار اوییم ؟ حسین هست تا ما بدانیم چگونه باید باشیم ؟ یا نه ، حسین چون پدران و فرزندانش بساطی برای رونق ما آراسته تا ما از آنان سخن بگوییم و بازار کسب خود بیاراییم ؟
من شخصا ای عزیز بزرگوار ، احساس می کنم خدا ما را دوست ندارد و ملتی را که خدا دوست نداشته باشد ، کس دیگری او را دوست نخواهد داشت و ملتی را که خدا از او روی بگرداند، روی کردن قومی دیگر ، چاره سازش نیست می بینید این روزها ، روس ها و چینی ها ، چگونه ما را به بازی گرفته اند ؟ و بعد از آنهمه پولی که از ما برده و می برند ، چگونه برلاشه رفاقت ما پایکوبی می کنند ؟ ما تقاص کدامین رفتار نابجای خود می پردازیم ؟
ای عزیز ، من احساس بی کسی می کنم . نه برای خود ، که برای همه مردم ایران . انگار مردم ایران ، این روزها بار غربت خود به دوش می برند . در غروبی غمبار . و تنها . و بلندگویی نیست که از آلام و درد آنان بگوید . زمین ، باهمه فراخناکی اش ، برای آنان تنگ شده و عجبا که مظلومیتی با ما نیست . شرمنده ام که بگویم: ما ظالمیم و خدا ما را دوست ندارد و مردمی را که خدا دوست نداشته باشد ، همه داشته های عالم ، کفایتشان نمی کند .
احساس می کنم "حب" خدا ازجانب خدا ، از چرخه زندگی ما دریغ شده و شاید راز این که ما در گردونه چه کنم های تمام نشدنی گرفتار آمده ایم ، درهمین بساط حب خداست که بدست خدا از میان ما برچیده شده است .
شما نیک می دانید که مردم هرقوم ، موم دست بزرگان خویشند . تا هرگونه که بخواهند شکلشان بدهند این بزرگان قوم اند که می توانند از موم دست خود ، اشکال هیولاگون ، و یا انسان گون بسازند . و ما ، در این سالهای پس از انقلاب ، موم دست شما بزرگان خود بوده ایم . به امید روزی که از موم ما پرندگانی بسازید و با دم مسیحایی تان ، به پرواز مان درآورید .
احساس می کنم شما بزرگان ، ما را جوری شکل داده اید که خدا از تماشای ما ، دوستی اش را از ما دریغ کرده است . خدا از تماشای شکل ما راضی نیست . از ما خوشش نمی آید . تمایلی به شاکله ما ندارد . و من ، خدا را می بینم که از تماشای ما چندشش می شود .
راز این محبتی که در میان ما نیست ، و ما نسبت به همنوعان خویش ، اینگونه غلیظ و غضبناکیم ، شاید درهمین شکل نامتجانس ما باشد . و شاید راز تنهایی ما در جهان به این بزرگی ، که ملت ها تمایل چندانی به مراوده با ما ندارند ، به همین شکل ناجور ما مربوط باشد .
قرار بود با این انقلاب ، ما توسط شمایان ، شکل دیگری از انسان بودن را نشان جهانیان بدهیم . قرار بود به همگان بیاموزیم که اگر بلد نیستند انصاف و عدل و عشق بورزند ، به تماشای ما شتاب کنند . اگر راه روشن " شکر" را بلد نیستند ، به قدم های ما بنگرند . ما با شما قرار بود به اکتشاف قاره های کشف نشده معنویت بشری شتاب کنیم . ما به قول هانری کوربن فرانسوی ، قرار بود ، ایران را - پارس را - نه فقط سرزمینی برای یک ملت ، نه فقط خاطره ای از یک امپراطوری بزرگ ، که بعنوان یک عالم معنوی و کانون تاریخ مذاهب به دنیا بشناسانیم . و باز بقول او : ایران را یک سرزمین منتظر تعریف کنیم . قلمرویی که در آن امام غایب دست اندرکار فرا رساندن ساعت موعود در امتداد غیبت خویش است .
اما چه دردناک که من ، در این غروب عرفه ، همان سرگردانی و بی کسی سیدالشهدا را در این ملک : برای دین خدا می بینم . با مردمی که بیش از سایرین ، علم حسین را برافراشته اند و بیش از سایرین ، به او جفا کرده اند . حسین حسین کرده اند و جز بظاهر ، به ذات سخن او راه نبرده اند . از نام حسین ، نان خورده اند و برای او ، که آزادگی را حتی در سپاه دشمن می جسته است ، آبرو بر نیاورده اند .
اینگونه است که می گویم : شما بزرگان قوم ، شکل خوبی از ما نپرداخته اید . وبهمین دلیل است که می گویم : خدا مارا دوست ندارد .
ما به زعم خود ، دیواری ضخیم و نفوذ ناپذیر در اطراف خویش آراستیم تا گزندی به ما نرسد . و برای بالا بردن این دیوار ، از ناب ترین فرزندانمان بهره بردیم . فرزندانی که داوطلبانه ، جسم خود را ملات جرزهای این دیوار کردند . به امید این که مردمان و آیندگان و بشریت ، در پناه این دیوار ، به رشد برسند .
این دیوار ، ای عزیز ، مدت هاست که ترک برداشته . و نگران نسیمی است که هیبت طوفان بگیرد . اما شکاف سرتاسری این دیوار ، آن روزی بجان او دوید ، که شما از بلندای رهبری خود به زیر آمدید و سینه مبارک خود را برای پیروزی آقای احمدی نژاد ، سپرکردید . ظاهرا او - آقای احمدی نژاد - این شعار را می داد که : آمده است تا خود را سپربلای شما کند اما گذرشتابناک زمان ، نشان داد که او ، درهرچه که زیرک نیست ، در این که چگونه خود را از وجهه شما بیاویزد و از برکت حمایت های بی دریغ شما بهره ببرد ، زیرک است .
من راز این که چرا خدا ما را دوست ندارد ، خواهم گفت . اما پیش از آن بگویم : مبادا سخن این گمشده در غروب عرفه را در ردیف سخن صرف ناراضیان انتخاباتی محدود فرمایید . این کمترین ، سالها در سپاه شما بوده است . امین شما بوده است . و اکنون ، با همان امانت موکد ، شکاف هولناک آن دیوار را نشان شما می دهد .
چندی پیش ، دوستان قدیم جهاد سازندگی ، مرا به مراسمی در حرم امام خمینی (ره) دعوت کردند تا به رسم قدیم که مجری برنامه های تلویزیونی روایت فتح و جهاد سازندگی بودم ، اجرای آن مراسم را بعهده بگیرم . حاضرین ، عده ای از اولین ها و پیران جهاد سازندگی استانهای کشور ، وزیر جهاد کشاورزی ، نماینده حضرتعالی در این وزارتخانه ، حجه الاسلام حسن خمینی ، و معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی بودند . همه آمده بودند تا برای آخرین بار ، یادی از جهاد سازندگی بکنند و او را برای همیشه به تاریخ بسپرند .
آنروز پشت تریبون قرار گرفتم و یک به یک افراد مشخص شده را فراخواندم تا هر کدام بیایند و سخنی بفراخور حال بگویند و شعارهایی سر بدهند و بروند و سرجای خود بنشینند . نوبت به آقای حسن خمینی رسید . پیش از فراخواندن ایشان ، رو به حاضران گفتم : ای عزیزان ، همسنگران ، من تا همین چند وقت پیش ، هروقت به این مکان - حرم حضرت امام - می آمدم ، رعشه ای توفنده بجانم می افتاد . چرا که بخود نهیب می زدم : اگر دستی از داخل ضریح برون آید و مرا به درون کشد و از من بپرسد : بعد از من چه کرده اید ، من چه پاسخ بدهم ؟ و همین رعشه ، مرا از آمدن به این مکان باز می داشت . تا این که یک روز شهامت کردم و با اعتماد بنفس بخود تلقین کردم : اگر همان دست برون آید و مرا به درون کشد ، می گویم : امام عزیز ، خیالتان راحت ، ما بعد از شما کارها کرده ایم کارستان . چه کارهایی ؟ ما اول کشور جهان شده ایم در مصرف مواد مخدر . اول کشور دنیا شده ایم در میزان رفت و آمد رشوه و مفاسد اداری . امام عزیز ، بعد از رفتن شما ، در رواج ریا و چاپلوسی به تخصص بالایی دست یافته ایم . مقام اول دنیا در مصرف نفت و گاز و بنزین و روغن و شکر و خیلی چیزهای دیگر با ماست . جزو چند کشور اول دنیا در بدکاری و بیکاری و مطالعه کم هستیم . در میزان جریان جاری عدالت و انصاف ، در میان سایر کشورها ، از انتها ، به رتبه های فاخری دست یافته ایم ! در دروغگویی مسئولان ، در فرار نخبگان ، در تعداد مهاجران و فراریان از کشور ، در تعداد دختران و زنان تن فروش ، در خروج سرمایه های پولی از کشور ، در میزان واردات بی سرانجام ، و اتکای همیشگی به نفت و نفت و نفت ، سرآمد ورشکستگان دنیا شده ایم . و ....
و بعد ، آقای سید حسن خمینی را برای ایراد سخنرانی به جایگاه دعوت کردم .
ای عزیز ، ای بزرگوار ، این شکل هیولاگون ، همان است که از ما پرداخته اید . این است که می گویم خدای خوب ما را دوست ندارد . این همان احساسی است که می گوید : "حب" خدا ازجانب خدا ، از چرخه زندگی ما سلب شده . و شاید راز این که ما در گردونه چه کنم های تمام نشدنی گرفتار آمده ایم ، درهمین بساط حب خداست که بدست خدا از میان ما برچیده شده است .
ما توسط بزرگان قوم خود ، تربیت شده ایم برای مصرف . برای تناول دروغ . برای شنیدن وعده ها و شعارهای تکراری . برای هدر دادن فرصت ها . برای راندن دوست . برای خلق دشمن . برای بد اخلاقی . و برای مخدوش کردن چهره دین خدا به اسم دین خدا ! و این شاید معنی دیگر " اسراف " باشد . که خدا ، اسرافکاران را دوست ندارد . و ما : ای عزیز ، سخت اسرافکار شده ایم . چرا خدا ما را دوست داشته باشد ؟
ما ، ایرانیان سال ۱۳۸۸ هجری شمسی ، سالهاست که از چشم خدا افتاده ایم و بی جهت خود را نورچشمی خدا می دانیم . بخاطر اسراف های خارج از اندازه مان . این اسراف ، ربطی به مردم کوچه وبازار ندارد . در قرآن ، فرعون نیز جزو اسرافکاران است . و به زعم من ، اسراف ، در مصرف گزاف و بیهوده نیست . در هدر دادن نعمت ها نیز هست .
و ما ، ای عزیز ، نعمت انقلاب را هدر دادیم . نعمت با خدا بودن را هدر دادیم . نعمت اشتیاق مردم جهان را که با ظهور انقلاب از ما انتشار خوبی های خدا را انتظار داشتند ، هدر دادیم . و بالاتر از همه ، ما ، نعمت مردم را ، نعمت مردم ایران را هدر دادیم . آن شکوه بالقوه مردمان ایران ، امروز، به فعلیت سردرگمی در افتاده است .
غروب عرفه است و من ، مردمان ایران و آیندگان خود را می بینم که در این زمین بزرگ ، سرگردانند و جایی برای پناه خود می جویند . این سرگردانی را ، عزیز بزرگوار ، در این ببینید که : نخبگان کشور ، خود را از بدنه تعلقات نظام ، کنده و جدا ساخته اند و بی تفاوت ، به تماشای اطوار رییس جمهوری نشسته اند که ما و شما را با شتاب به سراشیب سقوط می برد.
ما ، در هواخواهی از او ، جمعی از نخبگان و فرزندان خود را به زندان افکنده ایم . کسانی را که یک روز ، همپا و همدوش شخص شما ، برای برقراری این نظام ، تلاش کرده و به زندان رفته بودند . وشاید ، راز این که خدا ما را دوست ندارد ، در این نیز باشد که ما ، قدر دوستان خود ندانستیم و انتقاد بدیهی آنان را بحساب براندازی خود گذاردیم و جلوی چشم دنیای عقل ، به رفتاری غیرعقلانی دست بردیم و سرو ته مجرمیت اغلب این زندانیان را در دادگاههای غیرعلنی به هم آوردیم .
آنهم با جرم هایی که از فرط کوچکی ، خنده دارند و ما دلیلی برای غیرعلنی بودن دادگاههایشان ، اقامه نکردیم . لابد اگر دادگاه های علنی تشکیل می شد ، مجرمیت خود ما در مظان اتهام قرار می گرفت و ما ، از انتشار این نتیجه معکوس هراس داشتیم .
ای عزیز ، در دادگاههای غرب پلید و کافر ، متهمان ، دربهترین لباسهای ممکن ، از زندان به دادگاه برده می شوند و به آنان فرصت سخن و دفاع داده می شود . و ما ، متهمان را با زیر شلواری و دمپایی به دادگاه می بریم و کمترین بهایی نیز به حق انسانی شان قائل نمی شویم . تا تحقیرشان کنیم و از تحقیر آنان بزرگی خود برآوریم . این است که می گویم خدا ما را دوست ندارد . که ما ، در کنار همه اسرافکاری ها ، عدالت را نیز در این ملک ضایع کرده ایم . و خدا ، چرا ما را دوست داشته باشد ؟
اکنون که قسمت های پایانی این نامه را می نویسم ، خبردارشدم حضرت آیت الله جوادی آملی ، از امام جمعگی قم انصراف داده اند . عزیز گرانمایه ، شکاف ، جدی است . چینی نازک نظام ، ترک خورده است . و اگر شما با اختیارات قانونی خود ، و رجعت به اصل انصاف و عدل ، چاره ای برای این ترک های یک به یک نیندیشید ، چه بسا روزی رسد که اصرار ما برای جابجایی آب با ظرفی شکسته بجایی نرسد .
من شخصا از موضع یک دوست ، حضرتعالی را در محاصره می بینم . در محاصره کسانی که از نخبگی ، هیبتش را و از صداقت الفاظش را ، و ازدوستی ، اطوارش را آراسته اند .
دوستان شما ، ای عزیز ، در این سوی نیز هستند . کسانی که صادق اند . و راز لبخند مجدد خدا را می کاوند .
رفتار دوستان دروغین شما باعث شده است که کشور ، از نخبگی تهی شود . و کارهای بزرگ ، به دست آدمهای کوچک بیفتد .
در چهار نمونه آشکار ، یک نگاهی به اندازه قامت وزیر ارشاد فعلی بیندازید ، و به وزیر علوم فعلی ، و به وزیر صنایع فعلی ، و به وزیر نفت فعلی . آیا اینان ، عصاره نخبگی ملت مایند ؟ یا نه ، در عین درستی و خوب بودن ، آدمهای کوچکی هستند که ما آنان را برای اطاعت محض از خود بر سرکارهای بزرگ گمارده ایم ؟
جاذبه آقای احمدی نژاد باعث شد که شما ، آن خود رهبری خود را خرج او کنید . خرج کسی که لیاقت این همه همراهی نداشت . شما بخاطر آقای احمدی نژاد ، مراجع را از دست دادید . بخش وسیعی از مردم و نخبگان کشور را از دست دادید . بخاطر او ، دوستی ملت های دیگر را از دست دادید . و این همان موجی است که درسراسر کشور، به سمت فراگیری می خزد . این موج ، شما را با آقای احمدی نژاد تنها خواهد گذارد . البته با جماعتی که نام و نان خود می جویند و البته با کسانی که خوب خوبند اما راه بازگشتی ندارند . و البته با عوامی که می شد دست فهمشان را گرفت و از این مهلکه عوامیت بدرشان برد و بر مرتبه فهمیدگی نشاندشان و داغ عوام بودن را از ناصیه شان سترد . به سخن یکی از وزیران فعلی دقت بفرمایید : " روستاییان ، احمدی نژاد را بر تمایل نخبگان ترجیح دادند " ! در ذات این سخن چه می بینید ؟
اگر مشتاق این هستید که مجددا لبخند خدا را مشاهده فرمایید ، و مجددا خدای خوب ، ما را در جرگه آنانی که دوستشان دارد جا دهد ، این چند نکته را از باب رفاقت ، از نویسنده این سطور بپذیرید . که در قرآن شریف ، شان و جایگاه رفاقت ، ازهمه شئونات رایج بالاتر است :
۱ - با عنایت به اختیارات فراوانتان ، و برای نجات کشور ، از طریق مجلس ، آقای احمدی نژاد را به دلیل عدم کفایت سیاسی و اقتصادی و امنیتی ، و به دلیل دروغ های فراوانش ، و به دلیل هدر دادن فرصت های سرفرازی ما ، یا به زیر بکشید یا به شدت محدودش کنید .
۲ - فرمان دهید دوستان دیروز خود را ، و زندانیان امروز خود را آزاد کنند و در یک نشست رسمی از آنان دلجویی فرمایید .
۳ - برای برون رفت از این بحران ، ما را به مشاوران و همراهان شما امیدی نیست ، با یادی از حسین کربلا ، شخصا عمامه از سر بگیرید ، و پای برهنه و ژولیده موی ، همچون پدران بزرگوارتان ، برای رونق مجدد دین خدا ، نهضتی به اسم آشتی ملی به راه اندازید .
دل های گسسته و غم زده مردم را به اکسیر محبت محمدی به هم بند زنید . و به یاد سرگردانی حسین عزیز ، در غروب غمبار عرفه ، و برای پرهیز از مواجهه با فتنه هایی که ناگزیر به سمت ما شتاب می کنند ، زنگ در خانه تک تک مردم ایران را به صدا در آورید و آنان را به احیای مجدد روزهای خوب انقلاب بشارت دهید .
به مردم بگویید که من ، سید علی خامنه ای ، همچون شمایم . تفاوت من با شما ، تنها در بار امانتی است که به دوش می برم . و همین بار امانت ، مرا براین داشته است که پای برهنه و ژولیده موی ، به در خانه هایتان بیایم و از همه شما برای سرفرازی کشورمان مدد جویم .
و اگر کسانی - با یادآوری روزهای تلخی که داشته اند - در را به روی شما بستند ، نا امید نشوید . باز زنگ درخانه هایشان را به صدا درآورید . مشکل این دربستن ها در ناباوری آنان است . اگر باور کنند آن کس که پشت در است : علی است ، با کوله باری از عدالت ، و نجواهای عاشقانه ، و طبقی از محبت ، و عطری محمدی ، سراسیمه در را به روی شما خواهند گشود و برای ورودتان آب و جارو خواهند کرد .
باز آوردن مردم بر سر سفره نظام ، و جبران هرآنچه که به اسم سرفرازی از آنان دریغ شده ، آغاز روی آوردن خدای خوب به جانب ما خواهد بود . و خدا ، ما را دوست خواهد داشت . و دوستی خدا ، دوستان رمیده ما را از سراسر جهان ، باز خواهد آورد . و سرآخر این که : مردمانی را که خدا دوست بدارد ، همه مردمان دنیا دوست خواهند داشت . و آیندگان ، آفرینشان خواهند گفت . یاعلی !
*****
آزمایش 250 بار نیروگاه اتمی بوشهر دیروز انجام شد

به گزارش واحد مرکزی خبر بار واحد سنجش فشار است . در این آزمایش ، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی روسیه حضور داشتند .
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز در نیروگاه اتمی بوشهر گفت : این آزمایش مهم ترین آزمایش پیش از راه اندازی این نیروگاه است که در آن تجهیزات مختلف نصب شده در نیروگاه مورد آزمایش قرار می گیرد .
سرگئی اشمتکو وزیر انرژی روسیه هم با اشاره به همکاری های مشترک دو کشور در ساخت و بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر تاکید کرد : آنچه در بهره برداری از این نیروگاه برای ما در درجه اول اهمیت قرار دارد ایمنی نیروگاه است .
وی ابراز امیدواری کرد همکاری های دو جانبه ایران و روسیه در زمینه ساخت و بهره برداری از نیروگاههای اتمی ادامه یابد .
قرار داد تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر در سال 1373 با شرکت اتم استروی اکسپورت روسیه منعقد شد .
از آذر 1386 بیش از 82 تن سوخت در 8 مرحله وارد این نیروگاه شده است و سوخت گذاری مجازی نیروگاه اتمی بوشهر 7 اسفند پارسال آغاز شد .
نیروگاه اتمی بوشهر پس از راه اندازی هزار مگاوات برق تولید خواهد کرد که معادل یک چهلم برق تولیدی کشور است.
*****

وزير انرژي روسيه؛ علاقه مند به خراب شدن اوضاع ايران نيستيم
وزير انرژي روسيه در تهران گفت؛ نبايد مساله هسته يي ايران را سياسي کنيم. هنوز ظرفيت هاي خوبي براي ادامه مذاکرات با ايران وجود دارد، اميدوارم طرفين با احترام به يکديگر در اين رابطه بسيار مهم به راه حل مصالحه آميز برسند.
به گزارش ايسنا، سرگئي شماتکو وزير انرژي روسيه در مصاحبه مطبوعاتي مشترکش با منوچهر متکي ظهر ديروز گفت؛ براساس منافع روسيه توافق سازنده بين تهران و 1+5 بسيار حائز اهميت است و به هيچ عنوان علاقه مند به وخيم شدن اوضاع در اين باره نيستيم.همچنين وزير انرژي روسيه با اشاره به اينکه نيروگاه اتمي بوشهر نماد همکاري ها بين روسيه و ايران است، تاکيد کرد از همه امکانات استفاده مي شود تا ساخت اين نيروگاه هر چه سريع تر به پايان برسد.به گزارش فارس به نقل از روزنامه «ايزوستيا»، «سرگئي شماتکو» وزير انرژي روسيه در پايان مذاکرات خود با مقامات ايراني در نشست کميسيون مشترک ايران و روسيه در تهران گفت؛ در نيروگاه بوشهر آزمايش هاي فني در حال انجام است که با نتيجه بسيار خوبي پيش مي رود و روند کار طبق جدول زمانبندي شده در حال پيشرفت است و هيچ ادعايي نسبت به تجهيز نيروگاه وجود ندارد.
*****
استاندار تهران: براي 16 آذر تمهيدات امنيتي نداريم
استاندار تهران با تاکيد بر اينکه «هيچ گونه درخواستي براي تجمعات خارج از دانشگاه ها در روز 16 آذر به فرماندار تهران واصل نشده است»، گفت؛ شوراي تامين استان هيچ گونه تمهيدات امنيتي براي اين روز پيش بيني نکرده است.
به گزارش ايسنا مرتضي تمدن در حاشيه مراسم ختم کردان در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي در مورد تجمعات روز 16 آذر اظهار کرد؛ هيچ درخواست رسمي تجمعي براي خارج از دانشگاه ها مطرح نشده اما آنچه در داخل دانشگاه هاست با مسووليت روساي دانشگاه ها و مسوولان آموزش عالي برگزار مي شود. وي افزود؛ براي تجمعات بيرون از دانشگاه ها نيز بايد از مسير قانوني و مجراي فرمانداري تقاضاي مجوز شود که تاکنون هيچ درخواست مجوزي واصل نشده است.
وي تصريح کرد؛ براي روز 16 آذر - که روز ضداستکباري از سوي دانشجويان انقلابي و مسلمان است - برنامه هايي در داخل دانشگاه ها تدارک ديده شده که با هماهنگي مسوولان وزارت علوم و آموزش عالي انجام مي شود و دليلي براي تجمعات مکان هاي عمومي بايد داشته باشند تا منجر به مجوز شود و اگر دلايل کافي و وافي تشخيص داده شود، اقدام خواهد شد. رئيس شوراي تامين استان تهران با تاکيد بر اينکه «در شوراي تامين استان هيچ گونه تمهيدات امنيتي براي روز 16 آذر پيش بيني نکرده ايم»، گفت؛ اين مساله تنها در شرايطي بروز مي کند که ما احساس کنيم براي آسايش و نظم عمومي مردم اخلال ايجاد شود و برابر قانون با آنها برخورد مي شود. وي افزود؛ ما روز 16 آذر را نيازمند تمهيدات امنيتي نمي دانيم.
*****

پيشنهاد تجديدنظر در روابط با چين و روسيه
نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، با اشاره به راي مخالف چين و روسيه عليه ايران در آخرين قطعنامه شوراي حکام تصريح کرد؛ مسلماً ديپلماسي يک کشور نسبت به اين مساله بايد حساسيت نشان دهد، از راه صحبت با اين کشورها در درجه اول علت اين گونه موضع گرفتن آنها را بايد دستگاه ديپلماسي بخواهد و در درجه دوم نيز در برخورد با اينها بايد حتماً در اين رابطه تا حدي تجديد نظر شود. محمداسماعيل کوثري درگفت وگو با ايسنا تاکيد کرد؛ در حالي که روسيه و چين نسبت به اقدامات ما در زمينه هسته يي دقيقاً مطلع هستند که خلاف قانوني نيست يا اينکه دقيقاً راستي آزمايي کرده اند و در هيچ موردي در گزارش هاي آژانس هم نداشته اند، اما اين گونه عمل کرده اند.
*****

طرح هاي ملي در گرو دولت مقتدر (...!!!)
اسحاق جهانگيري تحقق پروژه هاي بزرگ را در گرو دولتي قوي و مقتدر دانست. به گزارش ايسنا، وزير صنايع دولت خاتمي با اشاره به اجراي طرح هاي کلان مانند هدفمند کردن يارانه ها اظهار داشت؛ چند پيش نياز براي اجرايي شدن چنين طرح هايي بايد در نظر گرفته مي شد؛ يکي آنکه در زمان اجراي اين طرح دولت به جهت ثبات مديريت در بهترين شرايط باشد، يعني هم از نظر مديريتي قوي باشد و هم مديران دولتي از ثبات خوبي برخوردار باشند. پيش نياز ديگر اجماع عمومي و ملي براي اجراي اين طرح است، يعني هم در بخش حاکميت تمام ارکان حکومت پشتيبان اجراي چنين طرحي باشند و هم جريان هاي سياسي نيز از آن استقبال و دفاع کنند و در واقع جريان هاي سياسي کمک کنند زمينه براي عملي شدن اين طرح فراهم شود چرا که دامنه اثرات آن بسيار وسيع است، لذا يکي از هوشمندي هاي مسوولان براي اجراي اين طرح بررسي شرايط کشور است و اينکه آيا زمينه يادشده براي اجراي موفقيت آميز آن وجود دارد يا خير.
وي در ادامه افزود؛ از نظر سياسي مقطع مناسبي براي اجراي طرح هدفمند کردن يارانه ها نيست، خصوصاً با پيامدهاي پس از انتخابات، بنابراين دولت قبل از آنکه به اجراي چنين طرح مهمي دست بزند، بايد به سمت يک انسجام ملي بزرگ گام بردارد و در واقع به گونه يي شود که آثار اتفاقات پيش آمده به حداقل برسد و همه احساس کنند در اجراي چنين طرح هايي سهيم هستند.
*****
درخواست تجديدنظر در فضاي کنوني کشور
حسن رسولي قائم مقام بنياد باران با انتقاد از شرايط موجود در کشور اظهار داشت؛ به عقيده من در وهله اول بايد فضاي کنوني مورد تجديدنظر قرار گرفته و تبديل به فضايي آرام و معتدل بشود. وي در ادامه افزود؛ تجديدنظر از فضاي کنوني بايد به نحوي باشد که در چارچوب قانون اساسي در سطوح سياسي و اجتماعي زمينه براي تحليل، اظهارنظر، نقد و سياست ورزي براي نيروهاي سياسي فراهم شود.
رسولي در ادامه پيش شرط هاي خود تاکيد کرد؛ لازم است کساني که امروز در موضع قدرت قرار گرفته اند از متکلم وحده بودن در عرصه هاي فراگير پرهيز کنند. عضو شوراي مرکزي بنياد باران با بيان اين مطلب در سومين راه پيش شرط خود براي گذر از وضعيت فعلي گفت؛ چهره هاي شاخص حامي دولت لازم است به صورت علني از خصومت و دادن نسبت هاي ناروا به شخصيت هاي سياسي کشور دست بردارند. به عقيده من اگر اين شرايط در کشور فراهم نشود، وضعيت کنوني را به تداوم هتک حرمت ياران امام و انقلاب تشديد مي کند. وي در ادامه افزود؛ همين تشديد هتک حرمت ها باعث مي شود در سطح بدنه جامعه به خصوص آن دسته از شيفتگان دولت که از بصيرت و اطلاعات کافي برخوردار نيستند، زمينه را براي کشيده شدن ادبيات تخريبي تا ابعاد خانوادگي شخصيت ها نيز فراهم آورند.
*****

پايان کار آقاي خاکستري
«محمد البرادعي» که زماني خود را «پاپ هسته يي» مي خواند، پس از گذراندن سه دوره چهارساله به عنوان مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي، رسماً از سمت خود استعفا داد تا جاي خود را به «يوکيا آمانو» نماينده ژاپن در آژانس دهد. «محمد البرادعي» روز جمعه در شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت؛ خدايا، مرا ابزار صلح خودت قرار بده، جايي که تنفر است، بگذار عشق بکارم، جايي که تخطي است، ببخش، جايي که ترديد است، اعتماد کن، جايي که نااميدي است، اميد بده، جايي که تاريکي است، نوراني کن و جايي که غم است، شاد کن.
البرادعي با مراسم مختصري در حضور همکارانش در وين، پايان ماموريت خود در رياست آژانس را جشن گرفت و از صحنه سياست بين المللي خداحافظي کرد. مراسم رسمي آغاز مسووليت آمانو امروز (سه شنبه) برگزار مي شود.
محمد البرادعي در 17 ژوئن سال 1942 در «قاهره» مصر متولد شد و در سال 2005 برنده جايزه صلح نوبل شد. وي که يکي از پنج فرزند «مصطفي البرادعي» است، راه پدرش را ادامه داد و در سال 1962 مدرک خود را در رشته حقوق از دانشگاه قاهره کسب کرد. البرداعي سپس مدرک تحصيلات تکميلي خود (DEA) را در موسسه فارغ التحصيلي مطالعات بين المللي «HEI» در ژنو و مدرک دکترا را در رشته حقوق بين الملل در دانشکده حقوق «نيويورک» در سال 1974 کسب کرد.
آغاز کار اين سياستمدار 67ساله در آژانس بين المللي انرژي اتمي به سال 1997 برمي گردد که وي جانشين «هانس بليکس» از سوئد شد. «مارک هيبس» و «اندرياس پرسبو» در مقاله هاي خود در بولتن «دانشمندان اتمي» اعلام کردند زماني که وي غالبرادعيف به عنوان مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي برگزيده شد، تعداد کمي مي توانستند پيش بيني کنند که البرادعي تا چه اندازه در امور هسته يي جهان در دوره رياست خود مثبت خواهد بود. پس از پايان دوره نخست وي براي يک دوره چهارساله ديگر بين سال هاي 2001 تا 2005 براي دومين بار به عنوان مديرکل آژانس برگزيده شد و سومين و آخرين دوره رياست وي در آژانس تا نوامبر 2009 تمديد شد. دوره رياست البرادعي با موضوعات منع گسترش سلاح هاي هسته يي که شامل بازرسي از عراق قبل از حمله آمريکا به اين کشور در مارس 2003 و تنش هاي موجود بر سر برنامه هسته يي ايران است مشخص مي شود. شايان ذکر است تلاش هاي البرادعي تنها منحصر به بازرسي هاي هسته يي نمي شود. وي ارزش تمامي جايزه صلح خود را براي ساخت يتيم خانه يي در زادگاه خود در قاهره صرف کرد. به گزارش برخي از خبرگزاري ها البرادعي که خانه يي در وين دارد، اعلام کرده در تصميم هاي آينده آژانس، نيز همکاري خواهد کرد و حتي اخباري در دست است که البرادعي احتمالاً به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري رقيب «حسني مبارک» خواهد بود.
*****
جلسه مشترک مجلس با دولت
نمايندگان؛ دولت حرف تازه يي نداشت
پارلمان نیوز: جلسه کميته مشترک نمايندگان مجلس و دولت روز يکشنبه برگزار شد و بر اساس گفته هاي برخي نمايندگان مجلس محمود احمدي نژاد در اين نشست بر نظر هاي پيشين خود تاکيد کرده است. محمدحسين فرهنگي نماينده مردم تبريز با بيان اينکه احمدي نژاد در اين جلسه همچنان بر نظرات قبلي خود در رابطه با هدفمند کردن يارانه ها تاکيد داشت، خاطرنشان کرد؛ کميته ويژه نيز نکاتي را مد نظر داشت که اين نکات در جلسه با دولت مطرح شد. عضو کميسيون ويژه مجلس ادامه داد؛ در جلسه کميته با رئيس دولت موضوع جديدي مطرح نشد بلکه تنها برخي نکات باقيمانده مورد بررسي قرار گرفت. در مقابل محمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني دولت اظهار کرد؛ «در جلسه يکشنبه شب کميته مشترک مجلس و دولت درباره لايحه هدفمندسازي توافق کلي روي ماده پيشنهادي انجام شد.» وي گفت؛ اعضاي کميته مشترک توضيحات دولت را قانع کننده دانستند. وي با بيان اينکه «وزير اقتصاد نيز براي حضور در جلسه دعوت شده بود اما به علت سفر نتوانست حاضر شود»، گفت؛ شب گذشته روي ماده الحاقي به لايحه هدفمندسازي يارانه ها که در جلسه گذشته کميسيون ويژه با رئيس جمهور مورد بحث و بررسي قرار گرفته بود، بحث و تبادل نظر شد. ميرتاج الديني ادامه داد؛ اعضاي کميته مشترک مجلس توضيحات دولت و رئيس جمهور را قانع کننده دانستند و در نهايت متن قبلي نوشته شده همراه با اصلاحاتي مورد توافق نمايندگان مجلس و نمايندگان دولت قرار گرفت. وي در ادامه با بيان اينکه «ماده الحاقي به کل لايحه هدفمندي يارانه ها بايد در کميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي تصويب شود»، گفت؛ پس از تصويب اين ماده الحاقي بايد در صحن علني مجلس نهايي شود.
*****
وزير نيروی (دولت غیر قانونی):
60 درصد از شبکه توزيع برق کشور فرسوده است
وزير نيرو از برنامه مشترک ايران و روسيه براي تبادل برق خبر داد. به گزارش ايسنا مجيد نامجو در حاشيه ديدار با وزير انرژي روسيه اعلام کرد؛ در حال حاضر دو کشور با يکديگر تبادل برق ندارند. در صورتي که طبق برنامه ريزي ها پيش رويم، تنها با احتساب مسائل فني بدون دخالت دادن مسائل سياسي، در يک برنامه سه تا پنج ساله تبادل برق با روسيه را برقرار مي کنيم که ميزان آن به نياز ما و ظرفيت بازارهاي اطراف بستگي خواهد داشت. وي افزود؛ در اين مدت ايجاد شبکه ها و پست هاي انتقال برق فراهم مي شود که در زمان بهره برداري با توجه به اينکه مرز مشترک با روسيه نداريم، همواره يک کشور ثالث هم در تبادل برق دخيل خواهد بود که البته با توجه به اينکه روابط با تمام کشورهايي که واسطه يي ميان ما و روسيه خواهند بود در سطح بسيار خوبي قرار دارد، از اين نظر نگراني نخواهيم داشت.
او مذاکرات با وزير انرژي روسيه را مثبت ارزيابي کرد و در تشريح جزييات اين مذاکرات افزود؛ در اين مذاکرات مشخص شد شباهت زيادي بين صنايع برق ايران و روسيه وجود دارد به طوري که طرف روسي در اين ديدار اعلام کرد تقريباً 70 درصد از شبکه هاي برق آن کشور فرسوده است و برنامه بلندمدتي براي بازسازي اين شبکه از سوي روسيه تدوين مي شود که اين امر تحولي در اين شبکه ها ايجاد مي کند. وي افزود؛ با توجه به اينکه استفاده از تکنولوژي و دانش جديد براي بازسازي شبکه هاي برق روسيه به کار مي رود، وزير انرژي اين کشور معتقد است اين تکنولوژي مي تواند براي کشورهاي ديگر هم مفيد باشد که ما نيز از مشارکت در چنين طرح هايي استقبال مي کنيم. وزير نيرو در ادامه با اشاره به تمايل روسيه براي صادرات برق عنوان کرد؛ به شرطي که شبکه هاي لازم ايجاد شده باشد، روسيه مي تواند برق خود را صادر کند و در چنين شرايطي ايران مي تواند مسير بسيار خوبي براي ترانزيت برق روسيه باشد و حتي در شرايط پيک مصرف مي توانيم خودمان نيز از اين برق استفاده کنيم. وي تصريح کرد؛ همکاري با روسيه بايد به گونه يي باشد که در توليد صنعت برق از شکل موازي خارج شده و به صورت توالي درآيد و هر کشوري در بخشي که مي تواند کاري را به خوبي انجام دهد، مسووليت بگيرد. ما نيز مي توانيم در اين حلقه قرار بگيريم، چرا که ايران از ظرفيت خوبي برخوردار بوده و به طور مثال شرکتي مثل مپنا مي تواند تمام نياز داخل را تامين کند و حتي در بخش بين الملل نيز حرف هايي براي گفتن داشته باشيم.
او در تشريح شباهت شبکه هاي برق ايران و روسيه گفت؛ در حال حاضر نزديک به 60 درصد از شبکه توزيع کشور فرسوده است و مي توانيم در اين زمينه براي بازسازي شبکه ها نيز همکاري هايي با طرف روسي داشته باشيم ضمن اينکه ايران نيز مانند روسيه به سمت خصوصي سازي صنعت برق خود حرکت مي کند و در شرايطي که روسيه شبکه هاي توزيع را در اختيار خود گرفته و توليد برق را به بخش خصوصي واگذار کرده، ما نيز بر اساس اصل 44 بايد به سمتي حرکت کنيم که شبکه هاي توزيع در اختيار دولت باشد و توليد با نظارت دولت در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد.
نامجو ادامه داد؛ در حال حاضر حدود 10 درصد از برق کشور توسط بخش خصوصي توليد مي شود و حدود 10 نيروگاه هم به صورت کامل به سازمان خصوصي سازي واگذار شده و براي واگذاري آماده است. براي رفتن به سمت واگذاري بيش از 50 درصد توليد برق نيز برنامه داريم که اميدواريم در آينده تمام توليد برق توسط بخش خصوصي انجام شود و دولت تنها نقش نظارتي را برعهده گيرد.
*****
مردان، جنس دوم
منبع: تایمز
در سال 1949 بود که سيمون دوبوار فيلسوف فمينيست فرانسوي در کتاب معروف خود «جنس دوم» زنان را با اين صفت توصيف کرد. اما اين روزها اين صفت ديگر براي زنان کاربردي ندارد و به اعتقاد بسياري از کارشناسان مي توان آن را در مورد مردان به کار برد. در دنياي مدرن مردان ديگر موقعيت اول در جامعه را ندارند. براي مثال پسران در مدرسه نسبت به دختران به موفقيت هاي کمتري دست پيدا مي کنند و در نتيجه کمتر هم راهي دانشگاه ها مي شوند. سال گذشته در بريتانيا 172925 دختر از دانشگاه فارغ التحصيل شدند که تعداد پسران در اين ميان تنها 141643 نفر بود. پسران نوجوان بيش از دختران همسن خود به مصرف مواد مخدر روي مي آورند و رفتارهاي ضداجتماعي در آنها بيش از دختران است.
جامعه در بيشتر ابعاد خود مثل ارتباط و کارهاي چندمنظوره شکل زنانه به خود گرفته است. مارک پن يکي از افرادي که تحقيقات فراواني درباره تغيير نقش مردان در جوامع داشته در اين باره مي گويد؛ «هرچند در حال حاضر اکثر پست هاي عالي رتبه در اختيار مردان است و مردان موفق بسياري در سطح جامعه حضور دارند اما در آينده مشکلات فراواني دامنگير مردان خواهد شد.» با توجه به آمارو ارقام مردان 15 برابر بيشتر از زنان به زندان مي روند، به چاقي مبتلا شده، بيکار مي شوند و زودتر از زنان مي ميرند. در سال2006 ، 80 درصد جنايات رخ داده در انگلستان توسط مردان انجام شده است.
پن مي گويد؛ «در مورد يادگيري مردان نسبت به آنچه بايد فرا بگيرند بي توجهي نشان مي دهند و کمتر به تحصيلات دانشگاهي اهميت مي دهند. همين مساله در آينده مشکلات فراواني براي مردان ايجاد خواهد کرد و مطمئناً باعث بروز جنايت هاي بيشتري توسط مردان خواهد شد. شيوه هاي زندگي و سنت هايي که در گذشته باعث برتري مردان در جامعه مي شد در عصر اطلاعات ديگر اين برتري را براي آنها در پي نخواهد داشت.»آمار و ارقام مختلف هم به خوبي از پيشرفت هاي فوق العاده زنان در عصر حاضر حکايت دارد. براي مثال در سال گذشته در انگليس نزديک به 60 درصد وکلايي که تازه وارد بازار کار شدند زن بوده اند، 10 سال پيش در اين کشور تعداد پزشکان زن 64737 نفر و تعداد پزشکان مرد 132577 نفر بود که در حال حاضر تعداد زنان پزشک 94782 نفر شده و 136876 نفر پزشک مرد در اين کشور وجود دارد. حتي در شغل هايي مردانه مثل سرمايه گذاري بانکي 30 درصد امور در دست زنان است. قدرت گيري زنان در جامعه پديده يي جهاني است. براي نمونه در حال حاضر تعداد زنان در نيروي کار بيش از تعداد مردان است. در طول دو سال گذشته و در پي بحران اقتصادي امريکا مردان بيش از زنان کار خود را از دست داده اند. از هر پنج نفر اخراجي در امريکا چهار نفر مرد بوده اند اين در حالي است که تعداد زنان شاغل در بخش هايي چون بهداشت و آموزش روز به روز در حال افزايش است. جامعه به شکل غيرقابل باور و سريعي در حال تغيير است. کار، مدارس و خانواده که زماني حول مردان شکل مي گرفت اکنون مردان را به حاشيه رانده است. اين روزها کارها سبک تر از گذشته است، ساختارها کمتر شکل رياستي دارند و کارها شکل مکانيزه و کامپيوتري گرفته اند و قدرت فيزيکي مردانه ديگر کمتر به کار مي آيد. اين روزها که زنان در جامعه حضوري موفق تر دارند مردان به راستي به کجا رانده خواهند شد؟به صورت سنتي زنان دستمزد کمتري نسبت به مردان داشته اند اما در حال حاضر اين مساله ديگر صادق نيست. زنان نه تنها حقوق کمتري نسبت به مردان نمي گيرند بلکه همپاي مردان موفق از حقوق و مزايا برخوردارند و اين در حالي است که اين زنان در تشکيل خانواده و به دوش کشيدن بار خانواده هم موفق تر از مردان عمل مي کنند. اکنون در بسياري از خانواده ها پس از متولد شدن فرزندان اين مردان هستند که با ترک کار خود وظيفه بزرگ کردن کودک را برعهده مي گيرند. تعداد پدرهايي که در خانه مي مانند در طول دهه گذشته در بريتانيا دو برابر شده و به 200 هزار نفر رسيده است. جرمي ليتون هنري 37ساله يکي از اين مردها است. او طب چيني خوانده است اما ديگر طبابت نمي کند. او مي گويد؛ «با توجه به وضعيت پيش آمده در جامعه ادامه فعاليت در رشته ام برايم ممکن نبود. هزينه هاي مراقبت از کودکان بسيار بالا است. من نمي توانستم هزينه هاي مراقبت از پسرم را پرداخت کنم بنابراين تصميم گرفتم خودم اين کار را انجام دهم. از شش ماه پيش به اين کار روي آوردم. سه تن از دوستانم هم تصميم گرفتند خودشان از فرزندشان در خانه مراقبت کنند.» يکي ديگر از مرداني که در خانه از فرزندش مراقبت مي کند مي گويد با توجه به شرايط خانواده اش بهترين راه اين بوده که او وظايف خانه داري را برعهده بگيرد. او مي گويد؛ «همسر من در سال 800 هزار پوند درآمد دارد بنابراين به نفع همه ما بود که او کار کند و من از فرزندمان مراقبت کنم. فکر مي کنم هنوز بسياري از مردان نمي توانند با اين مساله کنار بيايند اما نسبت به گذشته باز هم نگاه ها به اين مساله بهتر شده است. دستمزد من به هيچ وجه قابل مقايسه با دستمزد همسرم نبود بنابراين براي حفظ زندگي مان بايد اين کار را مي کرديم.» در حال حاضر 62 درصد پدرها فکر مي کنند بايد وقت بيشتري را نسبت به همسران خود به فرزندان شان اختصاص دهند. در سال 2005 در بريتانيا مردان تنها 34 ساعت از وقت خود را در هفته براي نگهداري از فرزندان و کارهاي خانه اختصاص مي دادند که در سال جاري اين رقم به 53 ساعت در هفته رسيده است. اين پديده تقريباً در همه اقشار جامعه از طبقه پردرآمد و متوسط گرفته تا طبقه کم درآمد ديده مي شود. البته به اعتقاد جامعه شناسان قدرت گرفتن اين مساله روي نسل آينده پسرها تاثير سوئي خواهد داشت. استيو بيدولف که يک روانشناس است در اين باره مي گويد؛ «يک پدر هميشه يک الگو و قهرمان براي پسرش است. آنها هميشه دوست دارند مانند پدران خود شوند. آنها از پدران خود ياد مي گيرند که چگونه مرد شوند اما اکنون با تغيير نقش ها در خانواده مشخص نيست چه بر سر نسل آينده پسرها خواهد آمد.»
*****

چگونگي ظرفيت پذيرش دانشجوي متاهل
مخبر کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي از برگزاري جلسه اين کميسيون با وزراي بهداشت و علوم خبر داد و گفت؛ اين کميسيون فردا جلسه يي را با اين دو وزير و معاونانش برگزار مي کند تا موضوع اختصاص 20 درصد از ظرفيت دانشگاه ها به متاهلان و همچنين تعيين درصدهاي مشخصي براي تحصيلات تکميلي در دانشگاه هاي مرتبط با وزارت بهداشت را بررسي کند. به گزارش ايلنا، محمدعلي حياتي با اعلام خبر فوق افزود؛ اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي امروز (سه شنبه) جلسه يي را با اولويت حضور وزراي بهداشت و علوم يا حضور معاونان آموزشي آنها برگزار مي کند تا موضوع اختصاص 20 درصد از ظرفيت دانشگاه ها به متاهلان و برنامه يي که اخيراً وزارت بهداشت براي در نظر گرفتن درصدهايي براي تسهيلات تکميلي مشخص کرده را بررسي کند. وي در پايان گفت؛ مطمئناً انجام چنين کارهايي بدون مصوبه مجلس امکان پذير نيست و در صورت اين کار مجلس جلوي اين موارد را مي گيرد.
از سوي ديگر رئيس سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با تخصيص سهميه20 درصدي به متاهلان در دوره هاي تحصيلات تکميلي، با بيان اينکه سازمان وارد اين موضوعات نمي شود، گفت؛ بايد در اين موضوع کار کارشناسي انجام شود تا بتوان نظر کارشناسي را ارائه کرد که هنوز در اين زمينه کاري نکرده ايم. دکتر عبدالرسول پورعباس در گفت وگو با ايسنا در عين حال تاکيد کرد اين موضوع به حوزه سازمان سنجش ارتباطي ندارد. وي با اشاره به آغاز ثبت نام کنکور89 از دوشنبه هفته آينده تصريح کرد؛ ثبت نام کنکور همانند سال گذشته بوده و تغيير خاصي ندارد. وي با بيان اينکه آزمون در مجموع نسبت به سال گذشته از لحاظ ماهوي تفاوت خاصي ندارد، افزود؛ تمامي ابعاد آزمون از لحاظ توزيع کارت، انتخاب رشته و ساير مسائل، الکترونيکي است. وي با اشاره به اقدامات امنيتي براي ارتقاي سلامت کنکور گفت؛ دفترچه هاي سوال کنکور در پاکت هايي پلمب مي شود. در همين راستا از لحاظ پاسخنامه و دفترچه سوال چيدمان هاي متفاوت و ويژه يي داريم. رئيس سازمان سنجش در خاتمه اعلام کرد؛ امنيت کنکور89 با توجه به تدابيري که انديشيده شده است، ارتقاي زيادي داشته است.
*****
سوختگيري دليلي براي تاکيد بر پيوندهاي برادرانه
در حالي که پيش از سفر محمود احمدي نژاد به امريکاي لاتين و چند کشور آفريقايي ديدار از پنج کشور آفريقايي و ملاقات با سران آنها جزء برنامه هاي سفر وي اعلام شده بود، خبرگزاري ايرنا روز يکشنبه در گزارشي با عنوان حاشيه هاي سفر به گامبيا دليل ديدار از گامبيا را براي سوختگيري در فرودگاه بانجول اعلام کرد. در اين گزارش آمده است؛ «بانجول، بازتابي از يک فرود ساده هواپيما نبود، سوختگيري را بايد بهانه و فرصتي براي تاکيد مجدد بر پيوندهاي برادرانه ميان دو ملت دانست.»

*****
حاجي بابايي پيشنهاد داد
ايجاد سه معاونت دبستان، راهنمايي و متوسطه
وزير آموزش و پرورش دولت غیرقانونی با بيان اينکه مقطع دبستان، راهنمايي و متوسطه سه چراغ نوراني در اين وزارتخانه هستند، گفت؛ درصدد هستم سه معاونت براي اين مقاطع ايجاد کنم. حميدرضا حاجي بابايي در نشستي با فرهنگيان ديدگاه ها و سياست هاي خود را نسبت به اين وزارتخانه ارائه کرد. حاجي بابايي در ابتداي سخنان خود آموزش و پرورش را يک رسالت بسيار بزرگ دانست و افزود؛ همه ما بايد با عشق اين مسووليت را بپذيريم. وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه اين وزارتخانه فونداسيون توسعه همه جانبه و پايدار کشور است، افزود؛ معلم در تمام دنيا با همه سلايق و تفکرات گوناگون محور و کليد اين تکنولوژي است و بنابراين دقت و توجه ما بايد به اين باشد که آموزش و پرورش را مورد حمايت همه اقشار جامعه و مسوولان قرار دهيم. وي تصريح کرد؛ مدرسه بايد به عنوان يک پايگاه مهم فرهنگي در هر منطقه قرار گيرد و ما اين سياست را دنبال کرده و طبق آن حرکت مي کنيم. وزير آموزش و پرورش گفت؛ به سه چراغ نوراني در آموزش و پرورش فکر مي کنم که آن سه مقطع دبستان، راهنمايي و متوسطه است و همه امکانات کشور را براي اين سه چراغ نوراني به کار خواهم گرفت. وزير آموزش و پرورش مقطع دبستان را رکن اصلي در آموزش و پرورش خواند و افزود اگر در اين پايه خوب فعاليت کند در ساير مقاطع ديگر تا دانشگاه موفق خواهيم بود. حاجي بابايي اظهار کرد؛ اگر امکانات قانوني اجازه دهد براي هر مقطع يک معاونت ويژه خواهم گذاشت و اگر امکان پذير نبود، سعي ما بر اين است که افرادي مسووليت مستقيم اين حوزه ها را برعهده گيرند. وي با تقسيم بندي فعاليت خود در سه حوزه ساماندهي فضاي آموزشي، ساماندهي نيروي انساني و گسترش ورزش در مدارس گفت؛ ساماندهي فضاهاي آموزشي جزء اولين برنامه هاي ما است چرا که تمام دانش آموزان بايد بتوانند در مدرسه فعاليت فرهنگي و ورزشي داشته باشند.
وي در پاسخ به سوال ديگري درباره منع ماموريت به تحصيل فرهنگيان اظهار کرد؛ اين مورد، مصوبه قانون مديريت خدمات کشوري است ولي درصدديم براي فرهنگيان مان امکانات ادامه تحصيل را فراهم کنيم و براي سال آينده هم در حال برنامه ريزي هستيم. وزير آموزش و پرورش درباره بحث مهدکودک فرزندان فرهنگيان نيز که هزينه هاي آن طي دو سال گذشته پرداخت نشده، گفت؛ ما بايد برنامه ريزي کنيم تا فرهنگيان از امکانات بهتري برخوردار شوند. سياست ما اين است که از امکانات دروني و بيروني آموزش و پرورش براي رفاه حال فرهنگيان استفاده کنيم.
*****
خواهران مبلغ به مدارس اعزام مي شوند...!!
مدير تبليغ مرکز مديريت حوزه هاي علميه خواهران از اعزام خواهران مبلغ (شما بخوانید آبجی مچاله های) حوزه هاي علميه خواهران به مدارس زير پوشش وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور در دهه کرامت و بصيرت خبر داد.
به گزارش مهر، سيدحسن حسيني پناه با اشاره به ارسال بخشنامه يي به مدارس علميه خواهران سراسر کشور تصريح کرد؛ در اين بخشنامه ضمن تاکيد بر همراهي مدارس با ستادهاي استاني همکاري حوزه و آموزش و پرورش، توصيه هايي به مدارس در ارتباط با اعزام مبلغ به مدارس ارائه شده است. مدير تبليغ مرکز مديريت حوزه هاي علميه خواهران يادآور شد؛ در مناسبت هاي مختلف مذهبي زمينه مناسبت تري براي تبليغ در محيط هاي آموزشي وجود دارد. وي با بيان اينکه اعزام مبلغان خواهر از سوي مدارس علميه مناطق مختلف کشور انجام مي پذيرد، خاطرنشان کرد؛ تعداد مبلغاني که به مدارس زير پوشش سازمان هاي آموزش و پرورش اعزام مي شوند، به برنامه ها و تقاضاي ستادهاي استاني همکاري حوزه و آموزش و پرورش بستگي دارد.
حسيني پناه با بيان اينکه اعزام خواهران مبلغ به مدارس زير پوشش سازمان هاي آموزش و پرورش در مناسبت هاي مختلف سال انجام مي پذيرد، يادآور شد؛ اين کار به صورت متمرکز از سوي مرکز مديريت حوزه هاي علميه خواهران انجام نمي شود. وي تصريح کرد؛ از نظر مدارس زير پوشش مرکز مديريت حوزه هاي علميه خواهران محدوديتي در اعزام مبلغ به مدارس ابتدايي، راهنمايي يا متوسطه وجود ندارد و اين کار به ميزان تقاضا از سوي ستادهاي استاني همکاري حوزه و آموزش و پرورش و توانايي مدارس علميه بستگي دارد.
*****
شنبه دانشگاه ها تعطيل است
وزير علوم، تحقيقات و فناوري اعلام کرد کليه دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم روز شنبه 14 آذرماه تعطيل هستند.
به گزارش ايلنا، دکتر کامران دانشجو در پيامي ضمن تبريک فرا رسيدن عيد سعيد غدير خم به جامعه دانشگاهي، کليه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي و پژوهشي را در روز شنبه 14 آذرماه تعطيل اعلام کرد.
*****
شعر رهنورد در شبکه تهران

در برنامه صبحگاهي روز دوشنبه شبکه تهران، مجري برنامه ناگهان به قرائت شعر «گرگ ها خوب بدانند در اين ايل غريب...» پرداخت بدون اينکه اشاره کند متعلق به دکتر زهرا رهنورد همسر ميرحسين موسوي است. اين اتفاق در حالي رخ داد که اين شعر به شدت از سوي محافل ضداصلاحات مورد حمله قرار گرفته و به عنوان يکي از نمادهاي جنبش سبز به شمار مي رود.
*****
احکام 25 دانشجو
احکام 23 دانشجوي شهرکرد و دو دانشجوي دانشگاه شهيد چمران اهواز صادر شد. دانشجويان شهرکرد عمدتاً با دو و يک ترم تعليق از تحصيل با احتساب در سنوات مواجه شده اند. همچنين سجاد پيرفلک و مهرداد طافي دانشجويان رشته هاي فيزيک و شيمي دانشگاه شهيد چمران نيز هر کدام به يک ترم محروميت از تحصيل با احتساب در سنوات محکوم شدند. اين احکام در پي حوادث پس از انتخابات صادر شده است.
*****
قوانین بیشرمانه رژیم "شتر گاو پلنگی" ملایان بیشرف و بی آبرو، به روایت سروده هادی خرسندی
*****
آلودگی هوای تهران سانسور می شود؛ کلاغ های سیاه هم گریختند
خبرآنلاین نوشت: این روزها آلودگی هوای تهران آن چنان شدید است که حتی کلاغ های سیاه هم از این شهر گریخته اند. با این حال مسوولان، از بیان وضعیت بحرانی هوای تهران پرهیز می کنند.
تا چند ماه پیش شرکت کنترل هوای تهران در سایت رسمی خود، میزان آلاینده های هوای تهران را به صورت روزانه اعلام می کرد اما این شرکت چند ماهی است که ادغام شده است و سیاست های کاری جدید بر آن حکمفرماست. بدین ترتیب، دیگر مرجعی رسمی وجود ندارد که اطلاعات مستند را در این زمینه اعلام کند. پاییز سال گذشته که اطلاعات مم
شرکت کنترل هوای تهران هنوز فعال بود، اطلاعات نگران کننده ای از وضعیت مونوکسید کربن و ترکیبات نیتروژن منتشر کرد که ناراحتی برخی مسوولان دولتی را در پی داشت.
محیط زیست نظارت درستی ندارد
اخبار غیر رسمی از افزایش شدید گاز بنزن در یکی دو روز اخیر حکایت می کند. بر این اساس، میزان این گاز در هوا 6 تا 7 برابر بیشتر از حد استاندارد است. گاز بنزن باعث ایجاد سرطان خون می‌شود.
در حالی که آلودگی هوای پایتخت در وضعیتی بحرانی قرار دارد، به نظر می رسد برخی مسوولان به جای اطلاع رسانی شفاف و دقیق، به فکر انداختن مسوولیت این وضعیت به گردن دیگران هستند. به عنوان نمونه،
معاون آموزش و فرهنگ پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ معتقد است که سازمان حفاظت محیط‌زیست به وظایف خود عمل نکرده است و آموزش‌های لازم را برای کاهش آلودگی هوای تهران به شهروندان نداده است.
غلامرضا روشنی در سومین نشست کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای تهران با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست نظارت درستی بر دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا ندارد و آنگونه که باید و شاید به وظیفه خود عمل نمی‌کند.
او ادامه داد: با وجود اینکه 80 درصد آلودگی هوای شهر تهران بر اثر تردد وسایل نقلیه ایجاد می‌شود، برخی از شرکت‌های خودروسازی به عمد خودروهایی تولید می‌کنند که آلودگی بیشتری ایجاد کند اما سازمان حفاظت محیط‌زیست جلو این اقدام را نمی‌گیرد و یا در اقدامی تعجب‌آور شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را به وزارت صنایع واگذار می‌کند.
معاون آموزش و فرهنگ پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست آگاهی‌های لازم در رابطه با آلودگی هوا و اثرات مرتبط با آن بر سلامتی انسان‌ها به مردم آموزش نداده است زیرا اصلا آموزش را وظیفه خود نمی‌داند.
او ادامه داد: کاتالیست‌ها باید بعد از 80 هزار کیلومتر حرکت تعویض شوند اما نه کاتالیست در بازار یافت می‌شود و نه هیچ‌گونه سیاست تشویقی وجود دارد که مردم ترغیب شوند تا کاتالیست‌های اتومبیل‌های خود را تعویض کنند.
روشنی گفت: اگر به مردم آگاهی‌های لازم در زمینه اثرات مخرب استفاده از خودروهای شخصی داده می‌شود و مردم می‌دانستند که گاز بنزن باعث ایجاد سرطان خون می‌شود و به آنها این آگاهی داده می‌شود که در زمان بالا رفتن آلودگی هوای شهر میزان این گاز در هوا 6 تا 7 برابر بیشتر از حد استاندارد می‌شود و علت افزایش میزان ابتلا به سرطان خون همین آلودگی‌ها است، مردم به طور قطع از وسایل نقلیه شخصی کمتر استفاده می‌کردند.
او ادامه داد: طراحی شهری باید به گونه‌ای باشد که مردم برای رفع احتیاجات اولیه خود مجبور نباشند که از اتومبیل استفاده کنند به عبارت دیگر شهر باید برای پیادگان طراحی شود نه اینکه برای کوچک‌ترین کارها مردم مجبور باشند مسافت‌های طولانی، اتومبیل‌سواری کنند.
اعتراف مسوولان شهرداری
رئیس کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای شهرداری تهران یکی از مسوولانی است که در راستای مخفی کردن آلودگی هوا عمل نمی کند. اومعتقد است آلودگی هوای تهران تبدیل به یک بحران شده است و سازمان مدیریت بحران باید متولی امر بهبود هوای شهر تهران برای شهروندان شود.
محمدهادی حیدرزاده در سومین نشست کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای شهرداری تهران گفت: از هفته گذشته با فرا رسیدن فصل سرما وضعیت آلودگی هوای تهران تشدید شده و پیش‌بینی می‌شود که با ادامه کاهش دمای هوا و همچنین افزایش حجم ترافیک در هفته‌های آینده شاهد افزایش چشمگیر آلودگی هوا در شهر تهران باشیم.
او با بیان اینکه تهران با بحران آلودگی هوا مواجه است، ادامه داد: وقتی شهرداری از افزایش میزان آلودگی هوا حرف می‌زنند، می‌گویند دارد سیاسی کاری می‌کند در حالی که موضوع آلودگی هوای تهران با جان مردم سر و کار دارد مطرح شدن آلودگی هوای تهران از طرف شهرداری به خاطر این است که باید ارگان‌های مختلف در حوزه‌های مرتبط و همچنین نهادهای حوزه سلامت هماهنگی‌های لازم را برای کاهش خطرات انجام دهند.
رئیس کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای شهرداری تهران ادامه داد: در زمینه اطلاع‌رسانی آنفلوآنزای نوع A در کشور خوب عمل شد و بهانه‌های مختلف در جهت آگاه‌ٍسازی مردم وارد عمل شدند و مسئولان نیز آموزش‌های لازم را به مردم دادند اما در زمینه آلودگی هوا و اثرات ناشی از آن اطلاع‌رسانی به گونه مناسبی انجام نمی‌شود و می‌توان گفت در زمینه اطلاع‌رسانی آلودگی هوا با نوعی بحران مواجه هستیم.
حیدرزاده تصریح کرد: وزارت بهداشت در 29 دی ماه سال گذشته گفته بود که به زودی آمار مربوط به مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را اعلام می‌کنیم اما هنوز هیچ آماری در رابطه با افراد فوت شده به دلیل آلودگی هوا منتشر نشده است.‌گویا مسئولان کشور متوجه نشده‌اند که آلودگی هوای تهران یک بحران است و گمان می‌کنند که زلزله چون اثرات یکپارگی دارد، بحران است و آلودگی هوا چون اثرات مخرب خودرا در طول زمان آشکار می‌کند، مسئله مهمی نیست.
رئیس کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای شهرداری تهران گفت: ما بسیار امیدوار بودیم که با تغییر مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست تحرک جدی‌تری در زمینه برنامه‌ریزی برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران بیفتد اما تاکنون اتفاق قابل توجهی رخ نداده است البته ما همچنان امیدوار هستیم و خواهان این هستیم که مدیریت این سازمان خیلی جدی‌تر با مشکل آلودگی هوای شهر تهران برخورد کنند.
او ادامه داد: گویا قرار است امسال نیز مانند سال‌های گذشته از یکی دو هفته آینده موضوع آلودگی هوای شهر تهران داغ شود و تا سه ماه نیز این موضوع سرفصل رسانه‌ها و ارگان‌های مرتبط باشد و بعد هم دوباره همه چیز تا سال آینده فراموش شود در حالی که همه می‌دانیم با این وضعیت مشکل آلودگی هوای تهران حل نمی‌شود.
حیدرزاده اضافه کرد: وضعیت آلودگی هوای تهران به گونه‌‌ای شده است که دیگر شهر قدرت پالایندگی را از دست داده است و برخلاف اینکه در سال‌های گذشته فقط در پاییز و زمستان با مشکل آلودگی هوا مواجه باشیم در شش ماهه اول امسال، 32 روز هوا در وضعیت ناسالم قرار داشته است و این در حالی است که بر اساس استانداردهای سلامتی فقط یک روز در طول سال هوا می‌تواند در شرایط ناسالم قرار داشته باشد.
رئیس کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای شهرداری تهران تصریح کرد: در جلسه آینده این کمیته در پی آن است که بتواند اقدامی انجام دهد تا با کسب رضایت از دولت و دستگاه‌های مختلف مشکل رسیدگی به آلودگی هوای تهران را به سازمان مدیریت بحران واگذار کند چون در حال حاضر هیچ بحرانی برای شهر تهران بدتر از بحران آلودگی هوا نیست.
حیدرازده گفت: عدم اطلاع‌رسانی مناسب به مردم در زمینه آلودگی هوا بی‌انصافی در حق مردم است و باید در زمینه اطلاع‌رسانی آلودگی هوا متعهدانه عمل کرد.
نمی خواهند با مردم صادق باشند
دبیر کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای تهران معتقد است سازمان متولی آلودگی هوا، یعنی سازمان حفاظت محیط‌زیست در کارگروه کاهش آلودگی هوا خبرنگاران را دعوت نمی‌کند و این نشان می‌دهد که در زمینه آلودگی هوا نمی‌خواهند با مردم صادق باشند.
وحید نوروزی تصریح کرد: برنامه‌ جامع کاهش آلودگی هوای تهران شکست خورده است و ما این موضوع را چندین بار مطرح کرده‌ایم اما مسئولان همچنان اقدام مناسبی برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام نداده‌اند.
او گفت: با تشکیل کارگروه آلودگی هوا، باید دستورالعمل مدیریت آلودگی هوای تهران نوشته شود و پیش از تصویب در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار بگیرد تا این سازمان نیز نظرات لازم را در رابطه با این دستورالعمل اعمال کنند.
اوافزود: ما رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست را فردی عملگرا می‌دانیم و از او انتظار داریم که در رابطه با کاهش آلودگی هوای تهران اقدامات اساسی انجام دهد و همچنین امیدوار هستیم با ورود رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به بحث آلودگی هوا به اتفاقات مثبتی در زمینه کاهش آلودگی هوای تهران صورت گیرد.
نوروزی همچنین از برگزاری اولین مانور مدیریت بحران آلودگی هوا خبر داد و گفت: در حال حاضر این مانور در حال طراحی است و زمان آن به زودی از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود اما این مانور قطعا در یکی از ماه‌های فصل زمستان و به احتمال زیاد در دی‌ماه برگزار می‌شود.
او ادامه داد: برای کنترل بحران آلودگی هوای شهر تهران نیازمند هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مرتبط با بحث آلودگی هوا سیستم و امیدواریم این مانور بتواند در ایجاد هماهنگی بین این نهاد کمک کند.
دبیر کمیته هماهنگی مدیریت آلودگی هوای شهرداری تهران گفت: وقتی جان یک شهروند به خطر بیفتد، همه دستگاه‌ها مسئول هستند، بنابراین از همین حالا باید به فکر کنترل آلودگی هوای تهران باشیم و هماهنگی‌های لازم را بین دستگاه‌های اجرایی ایجاد کنیم.
نوروزی در رابطه با هفته هوای پاک گفت: شعار اصلی امسال هفته هوای پاک که در دی ماه برگزار می‌شود، مترو و هوای پاک است.
او سپس به بیان اسامی روزهای هفته هوای پاک که از 23 دی ماه آغاز می‌شود، پرداخت و گفت: اسامی روزهای هوای پاک به ترتیب عبارت‌ است از مترو و هوای پاک و اصلاح الگوی مصرف، مترو هوای پاک و مدیریت کارآمد، مترو و هوای پاک و رسانه‌ها به مترو و هوای پاک و توسعه پایدار، مترو و هوای پاک و کلان شهرها، مترو و هوای پاک و سیاست و مترو و هوای پاک و آینده
روشن.
*****
13 آذر - امام زاده طاهر
یازدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده
یازدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، دو نویسنده ی آزادیخواه و عضو برجسته ی کانون نویسندگان ایران، روز جمعه سیزدهم آذر در امام زاده طاهر کرج برگزار می شود. خانواده های مختاری و پوینده از همه ی آزادیخواهان و فرهنگ دوستان دعوت کرده اند با شرکت خود در این مراسم، آن ها را در یازدهمین سالگرد خاموشی این دو نویسنده همراهی کنند ...
خانواده های زنده یادان محمد مختاری و محمدجعفر پوینده فراخوانی را برای برگزاری یادمان یازدهمین سالگرد قتل این دو نویسنده ی عضو کانون نویسندگان ایران منتشر کرده اند:
یازدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده
یازدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، دو نویسنده‍ی آزادیخواه و عضو برجسته‍ی کانون نویسندگان ایران، روز جمعه سیزدهم آذر در امام زاده طاهر کرج برگزار می شود.ما خانواده های مختاری و پوینده از همه‍ی آزادیخواهان و فرهنگ دوستان دعوت می کنیم که با شرکت خود در این مراسم ما را در یازدهمین سالگرد خاموشی عزیزانمان همراهی کنند.
خانواده های مختاری و پوینده
مکان: امام زاده طاهر کرج
زمان: جمعه، ۱۳ آذر ۱۳۸۸، ساعت ١۴ تا ١٦
*****
سعید کلانکی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر بازداشت شد
کمیته گزارشگران حقوق بشر
سعید کلانکی، از همکاران کمیته گزارشگران حقوق بشر صبح امروز در محل کارش بازداشت شد. ماموران امنیتی، ساعت 8 صبح امروز با حضور در محل کار سعید کلانکی اقدام به بازداشت وی نمودند. آن‌ها سپس به منزل کلانکی مراجعه کرده و اقدام به تفتیش منزل کردند.
سعید کلانکی، از افراد پیشرو در عرصه دفاع از زندانیان سیاسی بوده که در سال‌های گذشته در این زمینه فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده است.
در ماه‌های گذشته و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تعداد زیادی از فعالان مدنی و سیاسی به بازداشت نهادهای امنیتی در آمدند.
کمیته گزارشگران حقوق بشر، از جمله نهادهایی است که در این مدت تحت شدیدترین هجمه‌های امنیتی قرار گرفته و شماری از اعضایش، بازداشت و زندانی شده‌اند.
این کمیته ضمن محکوم کردن بازداشت سعید کلانکی، وی را یک فعال حقوق بشر می‌داند که تنها در راستای دفاع از حقوق انسان‌ها فعالیت می‌کرده است .
*****
اطلاعیه جمعی از گروههای فعال حقوق بشر ايرانی زمينه چينی برای اعدام و سرکوب گسترده‌ی مخالفان در ايران
اعدام، قتل عمد دولتی و نقض حقوق بشر رسمیت یافته در دامان قانون است. این مجازات غیرانسانی حق حیات، بنیادی‌ترین حق انسانی را نقض نموده و بر خشونت جمعی دامن می‌زند. خاصه آن که اعدام بواسطه خشونت ذاتی آن همواره در حاکمیت‌های تمامیت‌خواه و اقتدارگرا به ابزار سرکوب و ارعاب اجتماعی بدل گردیده است.
بنابر "گزارش اعدام در ايران در سال 1388"، که در 18 مهر 1388 به مناسبت روز جهانی مبارزه برای لغو حکم اعدام از سوی چهار نهاد حقوق بشر ایرانی منتشر شد، از 339 نفر کل اعدام شد‌گان در سال مذکور تعداد 104 نفر، يعنی حدود 31 درصد، در ماههای آخر گزارش يعنی تير و مرداد اعدام گرديده‌اند. همین طور از تعداد 32 نفر زندانی سياسی اعدام شده در این سال 16 نفر آنها در طول دو ماه مذکور به طناب دار سپرده شده‌اند. در سه ماه شهريور، مهر و آبان سال جاری نيز تعداد 21 نفر اعدام و برای حدود 14 نفر زندانی سياسی حکم اعدام صادر شده که حکم اعدام يکی از آنها به اجرا در آمده است.
حاکمیت ایران با کشتار ده‌ها نفر در تظاهرات مسالمت آميز مردم، شکنجه، تجاوز و زندانی کردن معترضين به "انتخابات رياست جمهوری" و با افزايش بی رويه شمار اعدام‌ها و بخصوص صدور و اجرای احکام اعدام برای زندانيان سياسی، در ماه‌های پس از انتخابات، در صدد ايجاد جوی از رعب و وحشت در ميان مردم است تا از سویی آنها را از پيگيری خواست‌ها و مطالباتشان باز دارند و از سوی دیگر زمينه اعدام‌های هر چه بيشتر را در صورت گسترش اعتراضات مردمی فراهم سازد.
عملکرد حاکمین در نقض گسترده، مستمر و برنامه ریزی شده حقوق بشر در ايران و با توجه به نشانه‌هایی که در اين زمينه در بالا آمد همگی خبر از امکان به وقوع پیوستن یک فاجعه انسانی می‌دهد. بویژه صدور حکم اعدام برای پنج نفر از متهمين سياسی حوادث اخير در بعد از انتخابات و اعدام اخير احسان فتاحيان، زندانی سياسی، که در دادگاه بدوی به 10 سال زندان محکوم شده بود و نيز احکام دیگری که در شرف انجام است به نگرانی فزاینده‌ نسبت به آغاز سرکوبی گسترده همانند قتل‌عام‌های سالهای 60 و 67 در ايران دامن می‌زند. ازین رو ما، جمعی از نهادهای حقوق بشر ایرانی، تمامی فعالان و نهادهای حقوق بشری بین المللی را در راستای جلوگيری از اعدام و سرکوب گسترده مخالفان در ايران به اقدام فوری و مؤثر و آگاه سازی اذهان عمومی جهانیان جهت پيشگيری از فاجعه ديگر فرا می‌خوانیم.
*****
صدور احکام محرومیت از تحصیل برای دانشجویان معترض به حمید‌رسایی
كميته انضباطی دانشگاه پيام نور احكام سنگينی را برای 12 تن از دانشجويان معترض به دولت کودتا در اين دانشگاه صادر كرد.
در پی اعتراضات دانشجویان در سخنرانی حمید رسایی نماینده حامی دولت کودتا در دانشگاه پیام نور مشهد‌، كمیته انضباطی این دانشگاه طی جلسه ای در تاریخ 11/8/88 و بدون حضور اعضای دانشجویی این كمیته و بدون دعوت از دانشجویان معترض جهت دفاع از خود‌، دانشجویان معترض به حمید رسایی را جمعا به 18 ترم محرومیت از تحصیل محکوم کرده است. احكام صادر شده شامل 1 ترم منع از تحصیل برای 6 نفر از این دانشجویان و 2 ترم ممانعت از تحصیل برای 6 نفر دیگر از دانشجویان است.
در بین افرادی كه شامل حكم دوم یعنی منع از تحصیل به مدت دو نیم‌سال می‌شوند اسامی دبیر تشکیلات و دبیر كمیته سیاسی انجمن اسلامی این دانشگاه نیز به همراه 4 تن از اعضای فعال این تشكل مخالف دولت به چشم می خورد. لازم به ذكر است روز دوشنبه مورخ 4/8/88 حمید رسایی نماینده حامی دولت در این دانشگاه حاضر شد كه با اعتراض شمار زیادی از دانشجویان همراه بود و در حالی این دانشجویان معترض با سردادن شعارهایی مانند‌: "مرگ بر دیكتاتور، ملا باشه یا دكتر "، "دولت كودتا استعفا استعفا" ، "رسایی بی عرضه برگرد برو تو حوزه" و ... در حال بدرقه این نماینده حامی دولت برخواسته از كودتا بودند، بسیج دانشجویی با فیلم برداری و مستند سازی از حركت معترضان و تحریك آنان و همچنین درگیری های فیزیكی متعدد موجبات تشنج و درگیری های بعدی را فراهم كرد كه در ادامه حركت و درگیری های ایجاد شده كلاس های درس روز دوشنبه دانشگاه تعطیل شد. صدور چنین احكامی در حالی صورت گرفته است كه تا چند روز دیگر سال‌روز بزرگداشت شهادت 3 آذر اهورایی دانشگاه در 16 آذر ماه فرا می‌رسد.
*****
اعتصاب غذای گسترده‌ی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در اعتراض به ادامه‌ی بازداشت مهرداد بزرگ
دانشجویان پردیس امیرآباد دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران، در اعتراض به ادامه‌ی بازداشت مهرداد بزرگ و سایر دانشجویان بازداشت شده، دست به اعتصاب غدا زده اند. از ساعت 11 دیروز (دوشنبه)، بیش از چهارصد نفر از دانشجویان دانشکده‌ی فنی در پاسخ به فراخوان اعتصاب غدا و تحصنی که روز گذشته با عنوان دوشنبه‌ی سبز، در سطح پردیس امیرآباد پخش شده بود، در مقابل سلف سرویس مرکزی دانشکده، جمع شدند و با صف کردن ظرف‌های غذای خود از مقابل سلف به سمت دانشکده‌ی کامپیوتر و از آنجا به طرف سردر اصلی دانشکده واقع در خیابان امیرآباد شمالی، اعتراض خود را به ادامه‌ی بازداشت مهرداد بزرگ دانشجوی مهندسی کامپیوتر این دانشگاه و سایر دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران نشان دادند.
این دانشجویان که عکس‌هایی از مهرداد بزرگ و نیز فرزان رئوفی، دانشجوی سابق مهندسی شیمی دانشکده‌ی فنی، در دست داشتند با سردادن شعارهایی، در حمایت از دانشجویان زندانی و نیز جنبش سبز پرداختند. "دانشجوی زندانی آزاد باید گردد"، "مرگ بر دیکتاتور"، "الله اکبر"، "نصر من الله و فتح قریب، ننگ بر این دولت مردم فریب"، "کروبی بت‌شکن، بت بزرگ رو بشکن" و "یاحسین میرحسین" از جمله شعارهایی بود که بارها از سوی دانشجویان متحصن سرداده شد.
بر اساس این گزارش، انتظامات دانشکده فنی، با بستن درب‌ اصلی دانشکده، از خارج کردن ظرفهای غدا به بیرون دانشگاه جلوگیری کرد و دانشجویان پس از تجمع در مقابل سردر، با سر دادن شعار، به سوی دانشکده‌ی مکانیک و دانشکده‌ی برق و کامپیوتر حرکت کردند و پس از همراه شدن عده‌ دیگری از دانشجویان به مقابل ساختمان سلف سرویس دانشکده برگشتند و ظرفهای غذای خود را دست نخورده تحویل دادند. همچنین دانشجویان در پایان اعلام کردند که تا آزادی هم‌کلاسی‌های دربندشان، به اعتراض‌های خود، در دوشنبه‌ی هر هفته ادامه خواهند داد. گفتنی‌ است، این دومین اعتراض دانشجویان دانشکده‌ فنی دانشگاه تهران، به بازداشت مهرداد بزرگ و دیگر دانشجویان زندانی این دانشگاه است که برای دومین هفته‌ی متوالی انجام می‌گیرد. دوشنبه‌ی گذشته نیز این دانشجویان، با برگزاری تجمع سکوت خواهان آزادی دوستانشان شده بودند.
*****
احضار 8 دانشجوی دانشگاه اراک به کمیته انضباطی
در ادامه موج احضارهای گسترده به کمیته های انضباطی در دانشگاه های سراسر کشور، 8 نفر از دانشجویان دانشگاه اراک به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر روز گذشته دومین گروه از دانشجویان دانشگاه اراک به بهانه ی جهت دهی به اعتراض دانشجویان این دانشگاه به تفکیک جنسیتی صورت گرفته در بوفه ی دانشکده ی فنی به کمیته ی انضباطی دانشگاه احضار شدند. پس از احضار اتابک مصلی، مریم عباسی، امید اخواص، امیر ناظمی و امیر معدنچی در سی ام آبان ماه، نیما درخشی، امیر خیرخواهان و امیر یساولی به عنوان دومین گروه به کمیته ی انضباطی فراخوانده شدند. شایان ذکر است که تمامی این افراد اعضای فعال انجمن اسلامی دانشگاه و از فعالین ستادهای دانشجویی آقایان کروبی و موسوی در زمان انتخابات بوده اند. صدور احکام در خصوص این افراد به برگزاری جلسات بعدی کمیته ی مذکور موکول گردید. پیش بینی می شود در راستای ایجاد فضای ارعاب در دانشگاه تعدادی دیگر از فعالین دانشجویی این دانشگاه نیز به کمیته ی انضباطی فرا خوانده شوند.
*****
احضار 30 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد به کمیته انضباطی
تلاش برای سرکوب گسترده دانشجویان از طریق صدور احکام انضباطی همچنان ادامه دارد. اخیرا در دانشگاه فردوسی مشهد 30 دانشجو با اتهاماتی مانند "شرکت در راهپیمایی غیرقانونی 13 آبان" و "توهین و شعار علیه نظام و شخصیت های نظام" به کمیته انضباطی احضار شده اند. بیشترین تعداد دانشجویان احضار شده از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه فردوسی بوده اند. همچنین 5 دانشجوی دانشگاه های مشهد از روز 13 آبان تا کنون در بازداشت اداره اطلاعات شهر مشهد به سر می برند. در روز 13 آبان و روزهای پس از آن 35 دانشجوی دانشگاه های فردوسی و آزاد مشهد بازداشت شدند که از این تعداد 30 تن در هفته اول و دوم بازداشت با قرار وثیقه و کفالت آزاد شدند. اما 5 دانشجو همچنان در بازداشت به سر می برند.
*****
سرانجام بازی با آتش؛ خشم یکپارچه جهانی و انزوای بیشتر ایران
بدنبال مصوبه جیدید هیات وزیران ایران مبنی بر مکلف کردن سازمان انرژی اتمی کشور برای احداث ده سایت جدید غنی‌سازی اورانیوم، کشورهای مختلف جهان با ابراز نگرانی از این اقدام خطرناک ایران از این کشور خواستند که به تعهدات بین المللی خود عمل کند. دولت احمدی نژاد در یک اقدام شگفت آور در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام به سازمان انرژی اتمی دستور داد تا کار ساختمان پنج مرکز غنی سازی اورانیوم را آغاز کرده و همزمان محل های احداث پنج مرکز مشابه دیگر را جستجو کند. در همین حال محمود احمدی نژاد اظهار داشت که ایران باید تولید دویست و پنجاه تا سیصد تن سوخت اتمی را در سال مد نظر قرار دهد. با توجه به امکانات علمی و تجهیزات ایران ، این ادعا بی شباهت به سایر بلوفهای احمدی نژاد نمی باشد. در حال حاضر منبع تامین سوخت اتمی کشور دو معدن اورانيوم در بندر عباس و يزد می باشد که حتى براى تامين سوخت يك راكتورنيز كافى نيست.
انتخاب ایران: انزوای بیشتر
رابرت گيبس، سخنگوى كاخ سفيد آمريكا، در واكنش به این تصميم با صدور بیانیه ای گفت که "اگر اين خبر درست باشد، اين نقض جدى مجدد تعهدات روشن ايران در قبال قطعنامه هاى سه گانه شوراى امنيت سازمان ملل است." گيبس در بيانيه خود اآورده است که " چنين اقدامى نمونه ديگرى است از اينكه ايران راه انزوا را برگزيده است." سخنگوى كاخ سفيد بار ديگر تاكيد کرد كه "زمان براى ايران در زمينه پاسخگويى به نگرانى هاى فزاينده جامعه بين المللى در باره برنامه اتمى اش در حال سپرى شدن است."
تهران مایه نگرانی جدی جهانیان
دیوید میلی بند،وزیر خارجه انگلیس نیز هشدار داده است که ایران نمی تواند انزوای جهانی خود را دست کم بگیرد و اقدام اخیر این کشور تنها باعث عزم و وحدت نظر بیشتر جامعه جهانی خواهد شد. وی افزوده است "من به ایران توصیه می کنم که این واقعیت را درک کند و دستی را که به سوی این کشور دراز شده با صمیمیت بفشارد." وزیر خارجه انگلیس تاکید کرده است که ایران در واکنش به خواست شورای حکام برای رفع نگرانی جامعه بین المللی در مورد برنامه های هسته ای خود، اعلام کرده که در نظر دارد تاسیسات غنی سازی جدیدی را احداث کند و افزود "این اقدام نمایانگر مشکل بنیادی ما با ایران است." بریتانیا تصمیم جدید ایران را "مایۀ نگرانی جدی" دانسته و آن را تخطی از مفاد سازمان ملل می داند.
در همین حال آلمان و فرانسه نیز در واکنشهای مشابه، تصمیم دولت ایران مبنی بر ساختمان مراکز جدید غنی سازی اورانیوم را نگران کننده توصیف کردند. برلین از ایران تقاضا کرد با رعایت مسئولیتهای خود در برابر جامعه جهانی، با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.همچنین برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه "اصرار ایران در نادیده گرفتن تقاضای یک نهاد عمده مستقل مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی" را بسیار خطرناک دانست. وی واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام را بشدت تقبیح کرد.
سیلی ایران به چماق غرب
"الشرق الأوسط " نیز در مقاله ای با اشاره به تصميم ايران در ساخت 10 سايت جديد هسته‌اي نوشت كه ايران به "چماق " غرب با "سيلي " پاسخ داد.
به گزارش فارس، اين روزنامه به نقل از يك مسئول اروپائي در وين نوشت كه تصميم ايران پاسخي به درخواست آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از تهران براي همكاري بيشتر بود. الشرق‌الأوسط همچنين نوشت كه باراك اوباما با پايان سال جاري ماموريت دشواري در رابطه با ارزيابي فعاليت‌هاي سياسي خود در مقابل ايران دارد و اين در حالي است كه دولت آمريكا پس از نشست نخست ماه اكتبر در ژنو و اشاره تلويحي ايراني‌ها به تصميم براي موافقت با پيش‌نويس توافقنامه هسته‌اي، احساس مي‌كرد كه موفقيت بزرگي كسب كرده است.
رفتارهای غیر عقلانی و احساسی در حالی که دنیا می رود تا بار دیگر تحریمی بین المللی علیه ایران اعمال کند، قرار است جلسۀ چهارشنبه آینده هیئت دولت نیزامکان تولید اورانیوم غنی شده تا سطح بیست درصد را مورد بررسی قرار دهد. این در حالی است که ايران به دليل كاهش ذخيره كيك زرد و نداشتن گاز اورانيوم كافى براى تزريق به بيش از هشت هزار سانتريفوژ نصب شده در نطنز، حدود چهار هزار واحد از اين مجموعه را خارج از چرخه توليد نگاه داشته است. نمایندگان مجلس که باید در چنین برهه هایی با اتخاذ موضعی عقلانی در راستای منافع ملی عمل کنتد و رفتار غیر دیپلماتیک و غیر حرفه ای دولت را زیر سوال ببرند، این بار نیز همگام با احمدی نژاد پیش آمدند و با صدور بیانیه ای از دولت خواسته اند "باتوجه به رفتار خصمانه کشورهای 1+5 سریعا برنامه و طرح کاهش سطح همکاری خود و آژانس را به کمیسیون امنیت ملی ارائه دهد تا کمیسیون این طرح را به مجلس تقدیم کند."
نمایندگان مجلس می گویند که "اراده سیاسی ناشی از برخی قدرت های بزرگ و به طور مشخص آمریکا و انگلیس سبب انحراف در مسیر پرونده شده است" . این در حالی که اکثر کشورهای عضو آژانس به قطعنامه علیه ایران رای مثبت دادند و حتی کشورهایی چون روسیه، چین، برزیل، هند و افعانستان که ایران از آنان بعنوان دوست نام می برد، تهران را در این نبرد تنها گذاشتند.
علی لاریجانی رئیس مجلس که خود زمانی ریاست هیات مذاکره کننده هسته ای را بر عهد ه داشت نیز در یک واکنش شگفت آور به گروه پنج بعلاوه یک هشدار داد که این نوع اقدامات، "مجال جدیدی را برای چانه زنی" فراهم نمی کند. رئیس مجلس گفت که قطعنامه آژانس نشان داد که کشورهای غربی قصد مذاکره ندارند و تنها پیگیر "کلاهبرداری سیاسی" هستند.
دیپلماسی و تدبیر چاره کار است
اما در این میان هاشمی رفسنجانی نظر دیگری دارد و خواستار بکارگیری دیپلماسی برای خروج از این بحران است. رئيس مجمع تشخيص نظام در واکنش به قطعنامه اخير آژانس بر ضد فعاليت هاي هسته اي ايران این تصمیم را ظالمانه دانست و گفت :" اين قطعنامه کل دستاوردهاي هسته اي ايران را هدف گرفته است. وي افزود؛ جايگاه فعلي ايران در زمينه علوم هسته اي با تلاش و زحمات فراوان به دست آمده است و بايد با يک ديپلماسي فعال در عرصه بين المللي و تدبير مانع از اين گونه رفتارها با جمهوري اسلامي ايران شويم."آنچه مسلم است تلاش االبرادعی در آخرین روزهای ماموریتش برای حل بحران هسته ای ایران ناکام ماند و او در حالی آژانس را بعد از 12 سال همکاری ترک کرد که پرونده ایران مراحل حساس و خطرناکی را طی می کند؛ پرونده ای که اینک در دست یوکیا آمانو دبیرکل جدید ژاپنی است.وی که به دوستی با غربیها شهرت دارد و نرمی و صبوری البرادعی را هم ندارد. حال باید دید با اقدامات و سخنان نسنجیده و غیر دیپلماتیک ایران، آینده هسته ای کشور را به کجا خواهد کشانید.
کارشناسان و آگاهان مسایل سیاسی می پرسند تحمیل چنین هزینه های گزافی بر کشور در راستای تامین منافع لابی های اسرائیلی و افراطیون واشنگتن است یا ملتی که برای تامین مایحتاج روزانه و آوردن نان بر سر سفره هایی که هر روز کوچک تر می شود با چالش جدیدی روبه رواست. آیا این بار نیز احمدی نژاد برای ارضای ماجراجویی خود در سطح جهانی با لجاجت و بی تدبیری همیشگی کشور را به سراشیبی جدیدی می کشاند و ایران را بار دیگر در برابر جامعه جهانی قرارمی دهد؟ بادهای سرد پاییزی، زمستان سردی را برای دولت احمدی نژاد رقم زده اند. زمستانی که بعید است سوخت هسته ای بتواند به آن گرمایی ببخشد.
*****
احکام سنگین انضباطی برای دانشجویان دانشگاه یاسوج: 2 اخراج و 12 ترم تعلیق
دانشجویان دانشگاه یاسوج هم با احکام سنگین انضباطی مواجه شدند. در پی تحصن دانشجویان دانشگاه یاسوج در روز های یازده، دوازده و سیزدهم آبان در اعتراض به تفکیک جنسیتی اعمال شده در سرویس های رفت و آمد دانشگاه و درخواست متحصنین برای استعفای رییس دانشگاه، احکام سنگینی توسط کمیته انضباطی دانشگاه برای تعدادی از دانشجویان صادر شده است.
احکام صادر شده به شرح زیر است:
امین خسروی (که در روز 14 آبان توسط نیروی انتظامی بازداشت و در تاریخ 5 آذر ماه از زندان آزاد شده بود)، دانشجوی ادبیات فارسی - اخراج
مسعود موسوی، دانشجوی مهندسی عمران - اخراج
سامان تقوی، دانشجوی مهندسی عمران - دو ترم تعلیق
صابر میری، دانشجوی مهندسی مکانیک سیالات - دو ترم تعلیق
علی حسینی، دانشجوی مهندسی - دو ترم تعلیق
حامد حیدری، دانشجوی مهندسی شیمی پالایش - یک ترم تعلیق
حامد وکیلی، دانشجوی مهندسی عمران - یک ترم تعلیق
احسان ستاینده، دانشجوی مهندسی عمران - یک ترم تعلیق
بهنام اندیک، دانشجوی مهندسی عمران - یک ترم تعلیق
حسین موسوی، دانشجوی مهندسی مکانیک جامدات - یک ترم تعلیق
محمد باقر حسینی، دانشجوی عمران - یک ترم تعلیق
همچنین دادگاه پنج تن از دانشجویان دانشگاه یاسوج به نام های امین خسوری، شهرام خادمی، حسین موسوی، منصور یعقوب زاده و محمد باقر حسینی که در پی تحصن خرداد ماه دانشگاه به اداره اطلاعات احضار شدند قرار است در روز 12 آذر ماه 1388 در دادگاه انقلاب یاسوج برگزار شود.
*****
برگزاری دادگاه 25 تن از دانشجویان بازداشتی خرداد ماه دانشگاه شیراز
دادگاه 25 دانشجوی دانشگاه شیراز که در جریان هجوم نیروهای امنیتی و سازمان یافته به دانشگاه شیراز بازداشت شده بودند دیروز برگزار شد. اتهام این دانشجویان "اقدام علیه امنیت ملی" عنوان شده است. گفتنی است در جریان اعتراضات دانشجویان و مردم شهر شیراز به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، در بامداد 25 خرداد نیروهای امنیتی و سازمان یافته به داخل دانشگاه شیراز هجوم آورده و ضمن ضرب و شتم وحشیانه دانشجویان و اساتید و تخریب اموال دانشگاه، 100 دانشجو را نیز بازداشت کردند.
عمق این فاجعه در حدی یود که رییس دانشگاه شیراز را مجبور به استعفا کرد. اکنون دانشجویانی که در این حمله مورد ضرب وشتم قرار گرفته و آسیب دیده اند محاکمه می شوند در حالی که مهاجمان به حریم دانشگاه مورد هیچ گونه پیگرد و بازخواست قانونی قرار نگرفته اند.
*****
یکی دیگر از بازاریان تهران دستگیر شد
با یورش مامورین وزارت اطلاعات یکی دیگر از بازاریان تهران دستگیر شد
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،شب گذشته یکی دیگر از بازاریان تهران با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به نقطۀ نامعلومی منتقل گردید غروب روزدوشنبه 9 آذر ماه تعدادي ازماموران وزارت اطلاعات با يورش به محل كار محمد بنازاده امیرخیزی 63 ساله از بازاریان تهران اورا دستگير وباخود بردند. مامورين پس از بازرسی محل کسب وي همچنين اقدام به ضبط دفتر تلفن،دفترهای حسابرسی وي نموده وسپس آقاي بنازاده را درحالت دستگيری به منزل شخصي اش برده و وحشيانه اقدام به بازرسی منزل وی نمودند . آنها بعد از چند ساعت بازرسی و تخریب عمد وسائل منزل آنها اقدام به ضبط کردن وسائلی شخصی آنها مانند، آلبوم عکس،دفترچه های تلفن ،دسته چکها،دفترچه های بانك ،کامپیوتر،نوارهای کاست ،سی .دی و موارد متعدد دیگر نمودند.آنها همچنین از تمامی نقاط منزل و اعضای خانواده فيلمبرداري كرده اند.پس از از بازرسی طولانی منزل حوالی ساعت 21:15 اقدام به دستگیری وی نموده و او را به نقطۀ نامعلومی انتقال دادند.لازم به یاداوری است که آقای محمد بنازاده امیرخیزی از زندانیان سياسي سابق است. برادر او زنده یاد علی بنازاده در دهۀ 1360 بخاطر هواداری از سازمان مجاهدین اعدام شد. همسر وی خانم شهلا زرین فر بدلیل دیدار با فرزندش در قرار گاه اشرف به یک سال زندان محکوم شد که محکومیت او مدتی پیش به پایان رسید. در حال حاضر خواهر و 2 برادر او به نام های کبری و حمید و اصغر بنازاده امیر خیزی بدلیل دیدار با فرزندان خود در قرارگاه اشرف در زندان گوهردشت زندانی هستند .فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران، یورشهای وحشیانه و دستگیریهای خودسرانه مردم در آستانه 16 آذر روز دانشجو که هددفی جزء ایجاد رعب و وحشت در جامعه نیست را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر دستگیریهای خودسرانه خواستار اقدامات عاجل برای پایان دادن به جنایتهای این رژیم علیه مردم ایران است.
*****
در آستانه 16 آذر: صدور احکام سنگين انضباطي براي دانشجويان دانشگاه خواجه نصير
در پي اعتراضات چند هفته گذشته دانشجويان دانشگاه خواجه نصير ده نفر از دانشجويان اين دانشگاه به کميته انضباطي فراخوانده شده و دیروز احکام سنگين انضباطي به آنان ابلاغ شد. اين دانشجويان به اتهام برگزاري تجمع و اعتصاب غذا و نيز اعتراض به سخنرانی هتاکانه صفار هرندي در دانشگاه، مجموعا به 12 ترم تعليق از تحصيل با احتساب سنوات محکوم شده اند. در احکام صادر شده میلاد اسدی، مهناز ربانی و رها لک هر کدام به دو ترم با احتساب سنوات و بهنام صفري و پويان كرمي هر كدام به يك ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شده اند. گفتنی است ميلاد اسدي عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت امروز در منزل خود بازداشت شد. به اين ترتيب تعداد دانشجويان بازداشتي دانشگاه خواجه نصير به 3 نفر رسيده است. اين در حالي است که پرونده علي پرويز و سهيل محمدي پس از گذشت حدود 1 ماه از بازداشت آنان هنوز به دادگاه ارسال نشده است. به نظر مي رسد که نهادهاي امنيتي در تلاشند تا با اجراي سياستهاي سرکوبگرانه و ايجاد رعب و وحشت در آستانه 16 آذر ، فضاي دانشگاه خواجه نصير را که در ماهاي اخير از فعالترين دانشگاههاي کشور در اعتراضات به سياستهاي دولت کودتا بوده است به خفقان بکشند. در همین راستا احتمال مي رود افراد بيشتري در روزهای آينده به كميته ي انضباطي فراخوانده شوند.
*****
بهاره هدایت: هدف سرکوبگران ایجاد ترس و واهمه برای روز ۱۶ آذر است
دیروز دوشنبه نهم آذرماه، یک هفته مانده به ۱۶ آذر روز دانشجو، میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شد. بهاره هدایت عضو دیگر تحکیم وحدت می‌گوید بار جنبش از این به بعد بر دوش همه مردم است نه فقط دانشجویان.
احضار بهاره هدایت، فرید هاشمی و مهدی عربشاهی سه عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به دادگاه و دستگیری میلاد اسدی عضو دیگر این تشکل دانشجویی، نگرانی‌ها در مورد برخورد حکومت با مردم و دانشجویان در روز دانشجو را افزایش داده است.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران به خبرگزاری ایسنا گفته است که استانداری تا کنون چندین جلسه با اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها در مورد ۱۶ آذر داشته است. وی همچنین گفته: «قطعا تشکل‌های اسلامی و مدافع نظام اجازه نمی‌دهند روحیه استکبارستیزی دانشجویان دنبال نشود».
از سوی دیگر فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز به خبرنگار ایلنا گفته: «هر تجمعی باید به صورت فراخوان و قانونی اتفاق بیفتد. اگر غیرقانونی باشد پلیس با آن برخورد خواهد کرد.» بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت می‌گوید سرکوب معترضان از فردای روز انتخابات شروع شد و حتی کشتار در خیابان اتفاق افتاد بنابراین نباید مردم را از حضور در صحنه ترساند.
بهاره هدایت می‌گوید روبرو کردن جامعه با این ترس و واهمه که روز ۱۶ آذر قرار است اتفاق دیگری بیفتد، همان هدفی است که سرکوبگران دارند دنبال می‌کنند. به گفته‌ی وی ما نباید به این قضیه دامن بزنیم. وی همچنین معتقد است ادامه جنبش اعتراضی، دیگر از دوش افراد و جنبش‌های خاص برداشته شده و بار آن را در حال حاضر همه مردم به دوش می‌کشند بنابراین ادامه آن نیز با همه مردم خواهد بود نه فقط دانشجویان.
*****
كاهش يک ميليون بشكه اى تقاضاى جهانى نفت
روزنامه ابرار اقتصادی: متوسط قيمت سبد اوپك از ابتداى سال ۲۰۰۹ تاكنون حدود ۵۹ دلار بوده است.سيد محمد على خطيبى در گفت وگو با مهر در تشريح آخرين وضعيت عرضه و تقاضاى جهانى نفت خام در سه ماهه پايانى سال ۲۰۰۹ و سه ماهه نخست سال ۲۰۱۰ ميلادى، گفت: تقاضاى جهانى براى نفت خام در سه ماهه پايانى سال ۲۰۰۹ ميلادى به ۸۵‎/۵ ميليون بشكه در روز مى رسد.وى افزود: همچنين ميزان عرضه نفت خام توسط كشورهاى غير عضو اوپك در اين مدت به ۵۶‎/۲ ميليون بشكه در روز مى رسد.
خطييى با بيان اينكه در سه ماهه پايانى سالجارى ميلادى تقاضا براى نفت خام كشورهاى عضو اوپك به ۲۹‎/۳۰ ميليون بشكه در روز است، تصريح كرد: اين در حالى است كه بر اساس منابع ثانويه متوسط توليد نفت كشورهاى عضو اوپك در هفته هاى اخير حدود ۲۹ ميليون بشكه بوده است.به گفته اين مقام مسئول بر اساس گزارشهاى منتشر شده از سوى منابع ثانويه ميان عرضه و تقاضاى نفت خام كشورهاى عضو اوپك در سه ماهه پايانى سال ۲۰۰۹ ميلادى تفاوت چندانى ديده نمى شود كه اين موضوع حاكى از متناسب بودن عرضه و تقاضا در بازار نفت است.خطيبى با اشاره به اينكه در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۰ ميلادى تقاضاى جهانى نفت خام با كاهشى يك ميليون بشكه اى به ۸۴‎/۵ ميليون بشكه در روز مى رسد، اظهار داشت: همچنين در اين مدت عرضه نفت خام توسط كشورهاى غير عضو اوپك با افزايشى ۲۰۰ هزار بشكه اى به ۵۶‎/۴ ميليون بشكه در روز خواهد رسيد.
نماينده ايران در هيئت عامل اوپك با اشاره به كاهش تقاضا براى نفت خام سازمان اوپك به ۲۸‎/۱ ميليون بشكه در روز در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۰ ميلادى، يادآور شد: در اين مدت تقاضاى جهانى نفت اوپك كمتر از توليد كنونى خواهد بود.وى با تاكيد بر اينكه مقايسه عرضه و تقاضا در سه ماهه پايانى سال جارى ميلادى و سه ماهه نخست سال ۲۰۱۰ ميلادى حاكى از آن است كه ميزان تقاضا كاهش مى يابد، خاطر نشان كرد: همچنين متوسط تقاضا براى نفت خام در ۶ ماه آينده نشان مى دهد كه تقاضا براى نفت اوپك به طور متوسط به حدود ۲۸‎/۷ ميليون بشكه در روز مى رسد.خطيبى با يادآورى اينكه ميزان عرضه و تقاضا در ۶ ماه آينده هم متناسب است، بيان كرد: اگر سقف توليد اوپك افزايش يابد اين توازن به هم مى خورد و بازار نفت به سمت مازاد عرضه پيش مى رود كه اين موضوع به نفع توليد كنندگان نبوده و بر روى قيمتها اثر منفى خواهد گذاشت.اين مقام مسئول در پايان متوسط قيمت سبد نفتى سازمان اوپك از ابتداى سال ۲۰۰۹ ميلادى تاكنون را حدود ۵۹ دلار به ازاى هر بشكه عنوان كرد.
*****
دادستانی تهران از مسموميت دارويی پزشك كهريزك خبر داد
دادستان تهران مسموميت دارويی را علت فوت پزشك كهريزك عنوان كرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای جرایم پزشكی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مرگ پزشك كهریزك گفت: "پزشكی قانونی در مورد علت فوت پزشك بازداشتگاه كهریزك اظهار نظر كرده و علت مرگ وی را مسمومیت دارویی عنوان كرده است. "
دادستان تهران ادامه داد: "قرص‌هایی كه در سالاد كنار وی كشف شده با آنچه كه پزشكی قانونی اعلام كرده مطابقت دارد و تا این لحظه نشان میدهد مرگ ناشی از مسمومیت دارویی بوده است. اما اینكه این اقدام ناشی از قتل است همچنان ادامه دارد." وی از بازجویی كارگر رستورانی كه برای پزشك بازداشتگاه كهریزك غذا آورده، خبر داد و گفت: "كارگر رستورانی كه غذا برای پزشك آورده شناسایی شده و بازپرس از وی تحقیقات كرده است. كارگر رستوران در بازجوییهای خود اعلام كرده كه زمانی كه غذا را برای دكتر آورده اتاق بسته بود و خود پزشك كهریزك ظرف را باز كرده و بعد از تحویل غذا مجددا ظرف را بسته است. ما فكر میكردیم كه چگونه این غذا وارد این اتاق شده بنابراین تحقیقات مفصلی انجام دادیم."
دادستان تهران اظهار داشت: "همچنین بررسی تلفن‌ها و ایمیل‌های پزشك كهریزك شروع شده و از اولیای دم نیز تحقیقاتی به عمل آمده است و فرض این مسئله كه این واقعه خودكشی بوده یا قتل همچنان ادامه دارد."
گفتنی است مرگ دکتر پوراندرجانی سوالات بسیاری را در مورد سرنوشت پرونده جنایات کهریزک ایجاد کرده است، به خصوص که تاکنون شواهد و قرائن از قتل این شاهد پرونده جنایات کهریزک خبر می‌دهد.
*****
گزارشی از فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
تهدیدات و دستگیریها علیه دانشجویان و سایر اقشار جامعه در آستانه 16 آذر
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، در آستانه 16 آذر روز دانشجو موجی از دستگیریها در تهران و شهرستانها آغاز گردیده است. امروز10 آذر ماه حوالی ساعت 08:00 صبح مامورین وزارت اطلاعات به منزل آقای جوشن در کرج یورش بردند و رضا جوشن 25 ساله را دستگیر و به نقطۀ نامعلومی منتقل کردند. مامورین وزارت اطلاعات هنگام یورش به منزل خانواده جوشن تمامی نقاط خانه آنها را مورد بازرسی قرار دادند و در حین بازرسی اقدام به تخریب وسائل منزل آنها نمودند . همچنین در حین بازرسی وسائل شخصی این خانواده را از جمله مدارک شناسائی،دفتریاداشتها، کامپیوتر،رسیور ماهواره ، دستگاه تلفن همراه،کتاب را جمع آوری کردند و با خود بردند.در این یورش نزدیک به 12 نفر از مامورین وزارت اطلاعات شرکت داشتند.فرماندهی این یورش را فردی بنام رضا محبی از سربازجویان وزارت اطلاعات در کرج به عهده داشت.در این حمله بازجویان وزارت اطلاعات مانند محمدی و حسنی در آن شرکت داشتند.رضا جوشن در جریان اعتراضات بعد از انتخابات دستگیر و مدتی را در بازداشت بسر برد و به قید وثیقه آزاد شد.همچنین در طی دیروز و امروز تعدادی از فعالین دانشجوئی و حقوق بشری مانند سعید کلانکی و سعید جلالی فر از دانشجویان اخراجی زنجان توسط مامورین وزارت اطلاعات ربوده شدند و به نقاط نامعلومی منتقل شدند.سعید جلالی فر از صبح روز گذشته بعد از خروج از منزل ارتباطش با خانواده قطع شد و تا اواخر شب گذشته خانواده وی پیگیر وضعیت فرزندشان بودند.تا اینکه صبح امروز مشخص گردید توسط مامرین وزارت اطلاعات ربوده شده است.
سعید جلالی فر از دانشجویان اخراجی دانشگاه زنجان می باشد او در جریان هتک حرمت یکی از دانشجویان دختر توسط معاون دانشجوئی زنجان مددی و اعتراضات متعاقب آن از دانشگاه اخراج شد.سعید جلالی فر در رشته فیزیک تحصیل کرده است و از فعالین حقوق کودک و حقوق بشری می باشد. علی خامنه ای برای جلوگیری از گرامیداشت روز 16 آذر روز دانشجو به مامورین سرکوبگر نظامی،انتظامی و امنیتی خود دستور داده که با تهدید و دستگیریهای گسترده دانشجویان و جوانان وسایر اقشار جامعه را با ایجاد جو رعب و وحشت از اعتراضات گسترده 16 آذر جلوگیری نماید.ولی تمامی شواهد حاکی از آن است که دانشجویان و مردم قصد دارند مراسم گسترده 16 آذر که از روز 10 آذر آغاز و تا 16 آذر ماه ادامه خواهد یافت را برگزار کنند.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، یورش و دستگیریهای گسترده در آستانه 16 آذر برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر دستگیریهای خودسرانه خواستار ارجاع پرونده نقض حقوق بشر این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گرفتن تصمیمات لازم اجرا است.
*****
سعید نورمحمدی بعد از ۴۰ روز با خانواده‌اش تماس گرفت
سعید نور محمدی پس از گذشت چهل روز از بازداشت در مراسم دعای کمیل برای اولین بار در روز عید قربان با خانواده خود تماس گرفت.
به گفته یکی از اعضای خانواده سعید نور محمدی، در این تماس، وی ضمن دادن خبر سلامتی خود به خانواده، اظهار داشت که از وضعیت پرونده خود و ادامه ممنوع‌الملاقات بودنش بی‌اطلاع است. این عضو خانواده سعید نور محمدی گفت: "سعید از روحیه‌ی خوبی برخوردار بود و اظهار کرد که مانند همیشه تنها بر خدا توکل دارد."
گفتنی است روز یکشنبه ۸ آذر خانواده سعید نورمحمدی باز هم موفق به دیدار وی نشده‌اند و سعید همچنان ممنوع الملاقات است. وی پیش از این هم یعنی چند روز بعد از انتخابات دستگیر شد و به مدت ۶۲ روز در بازداشت بود.
برادر سعید نورمحمدی پیش از این در گفت وگویی اعلام کرده بود: سعید مدت ۶۲ روز پیش از این در بازداشت و تحت بازجویی بوده و تمام اطلاعاتی که از وی می خواستند را بدست آوردند و چیز تازه‌ای ندارد که به خاطرش تحت بازجویی قرار بگیرد، در این مدت آزادی هم هیچ فعالیت سیاسی انجام نداده است. او از در بند بودن دوست و برادرش سید شهاب‌الدین طباطبایی بسیار ناراحت بود و شرط انسانیت می‌دید که با خانواده او همدردی کرده و برای آزادی او دعا کند که به این خاطر در مراسم دعای کمیل شرکت کرد.
*****
دعوت دانشجویان دانشگاه تهران از موسوی و کروبی برای حضور در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران
با نزدیک شدن به روز 16 آذر بیش از 3000 دانشجوی دانشگاه تهران علی رغم همه فشارهای نهادهای نامشروع قدرت و فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه طوماری تهیه و در آن از موسوی و کروبی دعوت کرده اند تا در روز 16 آذر با حضور در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران، با حمایت از دانشجویان و جنبش ریشه دار دانشجویی و با توجه به پیوند اعتراضات به نتایج انتخابات با روز دانشجوی سال 88 بر مواضع پیشین خود صحه گذارند و بار دیگر ایستادگی و اعتراض خود را در برابر استبداد اعلام نمایند.
در طومار دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به تاریخ استبدادستیزی و ایستادگی دانشجویان آمده است که آقای موسوی شما بارها از خطر شکل گیری یک دیکتاتوری خطرناک هشدار داده اید و شما آقای کروبی همیشه گفته اید کنار نخواهید کشید و تا پایان راه خواهید ایستاد، حال در تاریخی ترین روز استبدادستیزی تاریخ ایران و بزرگداشت مظلوم ترین و ایستاده ترین مبارزان راه آزادی و استقلال و دموکراسی با توجه به موقعیت حساس کنونی از شما مصرانه می خواهیم که در 16 آذر گسترده ترین جمع حامیان خود را تنها نگذارید و با اعلام حضور خود یاور جنبش دانشجویی و رهبرانی شایسته برای جنبش سبز مردم ایران باشید.
در بخش دیگری از طومار دعوت از کروبی و موسوی آمده است که کودتای ننگین انتخاباتی خرداد 88 و حوادث پس از آن بر همگان ثابت کرد که اگر لحظه غفلت کنند و اگر در مقابل انحرافات کنونی تردید کنند و نایستند، آینده بسیار تلخ در انتظار ایران است. آینده ای که همه خیانات و جنایات پس از انتخابات در مقابل آن اندکی بیش نخواهد بود. تقلب و حمله به منزل آزادی خواهان و یورش شبانه به کوی دانشجویان و بازداشت های غیرقانونی و توقیف روزنامه ها و حمله باتوم به دستان به جمع مردم و ماه ها بازداشت در سلول های انفرادی و تجاوز به زندانیان و قتل و جنایات بی شمار دیگر نشان داد که کودتاچیان برای حفظ قدرت از هیچ رذالت و رفتار غیرانسانی ابا ندارند و کشتار را نیز روا می دارند و فرش قرمز رسیدن به کاخ قدرتشان را از خون ایرانیان رنگ خواهند کرد.
دانشجویان جمع آوری کننده امضاها گفته اند که بیش از 90 درصد دانشجویان خواهان حضور کروبی و موسوی در دانشگاه تهران هستند ولی محدودیت های موجود مانع از جمع آوری امضا از همه دانشجویان شده است.
*****
سازمان مجاهدین انقلاب، دروغ‌پردازی‌های جدید «فارس» را تکذیب کرد
روابط عمومی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، خبر جعلی خبرگزاری فارس مبنی بر پناهندگی دو عضو این سازمان را تکذیب کرد.
خبرگزاری فارس در خبری که ساعت 10:45 امروز(سه شنبه 10/9/88) روی خروجی خود قرار داد و تا این لحظه، "خبر یک" آن خبرگزاری است، مدعی شد که دو عضو شورای مرکزی سازمان به غرب پناهنده شده اند. در این ارتباط روابط عمومی سازمان توضیحات زیر را ارائه کرده است:
1- در خصوص آقای محمدعلی توفیقی که فارس مدعی است وی به همراه خانواده به کشور سوئد پناهنده شده است، باید خاطر نشان کرد ایشان در شهریور ماه امسال، استعفای مکتوب و رسمی خود از سازمان را تقدیم کرده که با این استعفا موافقت نیز شده است، لذا ضمن اعلام بی اطلاعی نسبت به صحت اصل خبر مخابره شده، اعلام می دارد مشارالیه در شرایط فعلی هیچگونه ارتباط تشکیلاتی با سازمان ندارند. ضمن آنکه مسائل شخصی ایشان یا هر فرد دیگری را مربوط به حریم خصوصی افراد تلقی کرده که تنها در چارچوب ضوابط قانونی، قابل بررسی و پیگرد از جانب مراجع صالح خواهد بود.
2- در ارتباط با آقای مهتری که آن خبرگزاری ادعا دارد به آمریکا پناهنده شده است، ضمن اعلام عدم اطلاع نسبت به چگونگی صحت خبر، خاطرنشان می سازد؛ همانگونه که این سازمان پیشتر و در زمان حضور مشارالیه در کشور (روزنامه اعتماد 1/6/88) نیز اعلام کرده است؛ وی هیچ زمانی، هیچگونه ارتباط رسمی تشکیلاتی با هیچ رده ای از این سازمان نداشته است.
روابط عمومی سازمان در خاتمه ضمن ابراز تأسف از این دروغ پردازی آشکار که به رویه جاری آن بنگاه خبری تبدیل شده است، حق پیگیری حقوقی و قضایی را برای سازمان محفوظ دانسته است.
*****
ایرنا از بازداشت50اغتشاشگر دركنسرت گوگوش خبر داد
یك منبع موثق امروز سه شنبه به خبرنگار ایرنا در دبی گفت: این افراد كه به صورت از قبل برنامه ریزی شده در ردیف های جلوی سكوی اجرای كنسرت نشسته بودند، با آغاز برنامه شروع به شعار دادن علیه مقامات جمهوری اسلامی كردند.وی افزود: پلیس امنیتی دبی بلافاصله این گروه را كه حدود 50 نفر بودند، بازداشت و از محل خارج كرد.
یك منبع دیگر نیز با تایید این خبر گفت: پلیس امنیتی دبی كه بدون لباس فرم در محل حضور گسترده داشت، اجازه هیچ گونه سر دادن شعار علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران را به اغتشاشگران نداد.پلیس امنیتی دبی نیز در این رابطه اعلام كرده است:مقامات جمهوری اسلامی ایران مورد احترام دولت امارات قرار دارند و هر گونه شعار علیه مقامات جمهوری اسلامی خلاف قوانین این كشور است و با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.
ایرنا در این خبر از حضور بیش از 12 هزار نفر در جریان كنسرت گوگوش كه یكشنبه شب در محل نمایشگاه های دبی برگزار شد، خبر داد و نوشت: این خواننده دوران طاغوت كه مواضع ضد انقلابی نیز دارد، در جریان این كنسرت یك لباس فسفری زرد رنگ پوشیده بود كه در زیر نور، سبز به نظر می رسید.
به نوشته ایرنا: وی تصمیم داشت كه با حركات ضد انقلابی تماشاگران خود را وادار به سر دادن شعارهای ضدانقلابی علیه جمهوری اسلامی كند كه با دستگیری گروه
اولیه كه مشخص بود با هماهنگی در ردیف های جلو قرار گرفته بودند، این حركت توسط پلیس امنیتی دبی خنثی شد.
*****
احضار 12 دانشجوی دانشگاه ارومیه درپی کشته‌شدن یکی از دانشجویان و برگزاری تحصن اعتراضی
بنابر گزارش‌های دریافتی 12 تن از دانشجویان دانشگاه ارومیه به کمیته انظباطی احضار شدند. دو روز پیش از احضار دانشجویان، یعنی در روز شنبه 7 آذرماه حدود 600 تن از دانشجویان دانشگاه ارومیه در اعتراض به بی‌توجهی مسوولان نسبت به وضعیت رفاهی دانشگاه در برابر مسجد و در شرایط بد آب وهوایی به تشکیل تحصن اعتراضی دست زده بودند. گفتنی است این تحصن اعتراضی پس از کشته‌شدن احسان جابری دانشجوی فیزیک هسته‌ای ورودی 87 دانشگاه ارومیه در یکی از خوابگاه‌های دانشگاه شکل گرفت. به گفته‌ی شاهدان عینی این دانشجو پس از ترکیدن لوله‌ی گاز در خوابگاه، پس از پرتاب‌شدن به بیرون با ضربه‌ی مغزی مواجه گشت و جان سپرد. لازم به ذکر است بعد از حوادث پس از انتخابات، دانشجویان دانشگاه ارومیه با احکام سنگینی اعم از محرومیت از تحصیل، تعلیق، و منع ورود به خوابگاه مواجه گشته‌اند. 2 ترم تعلیق با سنوات و در پی آن اخراج برای پویا غلامرضایی، 1 ترم تعلیق بدون سنوات برای محمد یاسر موسوی، 2 ترم تعلیق دانشجوی دکتری حسامی افشار و محرومیت از خوابگاه و امکانات رفاهی برای حدود 50 نفر از جمله این احکام سنگین انظباطی می‌باشد.
*****
آزادی قایقرانان انگلیسی تا ساعاتی دیگر
فردا نيوز : به گزارش خبرنگار سیاسی "فردا" به نقل از یک منبع مطلع، 5 تبعه انگلیسی که به دلیل ورود غیرقانونی به مرز آبی ایران در خلیج فارس دستگیر شده بودند، تا ساعاتی دیگر آزاد خواهند شد.
بنابر بیانیه وزارت امور خارجه بریتانیا، این 5 قایقران بریتانیایی در قایقی متعلق به بحرین به سر می‌بردند که به سمت دوبی در حال حرکت بوده است. وزارت خارجه بریتانیا احتمال تجاوز این 5 تبعه به خلیج فارس که جزئی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود را رد نکرده بود.
وزارت خارجه بریتانیا مدعی است که این افراد از اعضای یک باشگاه ورزشی در رشته قایقرانی بوده و قصد شرکت در مسابقه قایقرانی دوبی - مسقط را داشته‌اند.
دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه این کشور نیز ضمن ابراز امیدواری برای رفع مشکل این افراد، از برقراری ارتباط با سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و سفیر بریتانیا در ایران با وزارت امور خارجه خبر داد.
وی اظهار داشت که بعد از ظهر روز 25 نوامبر ( 5 روز پیش) نیز مسئولان وزارت خارجه بریتانیا ضمن تماس با مقامات ایرانی، در جریان این واقعه و تحولات آن قرار گرفتند.
این مقام بریتانیایی اعلام کرد که درخواست گفت‌و‌گو با همتای ایرانی‌اش، منوچهر متکی را ارائه نموده است.
ظاهرا تنها اظهار تمایل انگلستان برای مذاکره درباره این موضوع، موجب آزادی این افراد شده است. در صورت آزادی این افراد دستگاه دیپلماسی کشور باید پاسخگوی این اتفاق و بازی با آبرو و حیثیت بین‌المللی ایران باشد.
سوال اصلی و منطقی از مسئولین دیپلماسی کشور این است که بر اساس سه اصل محوری سیاست‌خارجی
جمهوری اسلامی ایران یعنی عزت، حکمت و مصلحت؛ این دستگیری بی‌سروصدا و این آزادی شتابزده چگونه قابل توجیه است.
*****
انتشار دفترچه راهنمای آزمون سراسری89

معاون اجرایی سازمان سنجش گفت :دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون سراسری سال 89 بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار گرفت.
حسین توکلی در گفتگوی تلفنی با واحد مرکزی خبر افزود:همچنین خرید اینترنتی کارت اعتباری ثبت نام آزمون سراسری همزمان آغاز شده و متقاضیان می توانند از هریک از کارت های عضو سیستم شتاب که قابلیت خرید اینترنتی را دارند اقدام به خرید کنند.
وی گفت :داوطلبان می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش از مواردی همچون شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان ، سهمیه ها، منابع آزمون و مراحل ثبت نام اینترنتی و دیگر اطلاعات لازم برای ثبت نام کنکور را مطلع شوند.
ثبت نام اینترنتی آزمون سراسری سال آینده از روز دوشنبه 16 آذر آغاز می شود و تا پایان روز سه شنبه 24 آذر ادامه خواهد داشت.
*****
تعدادی از پایگاه‌های اینترنتی وابسته به صداوسیما هک شدند
چندین سایت وابسته به سازمان صدا‌و‌سیما هك شدند‌. از جمله این سایت‌های هک شده‌ می‌توان به سایت رادیو جوان‌، رادیو پیام‌، رادیو ورزش‌، رادیو تهران، رادیو قرآن، بخش ادبی سایت سازمان صدا‌و‌سیما و همچنین سایت برخی از برنامه‌های وی‍ژه اشاره کرد.
پس از قرار گرفتن تصویر زیر در صفحه اول پایگاه‌های هک‌شده، با گذشت دقایقی این پایگاه‌ها توسط مسولین آن از سرویس‌دهی خارج شده‌اند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ