سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۱/۰۲

آدینه: 2 / 11 / 1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توضیح ضروری:
یاران و هم میهنان گرامی بامداد آدینه بر شما گرامی باد.
با آن که بناداشتیم روزهای آدینه پستی انتشار ندهیم و ما نیز چون دیگر هم میهنان به استراحتی بپردازیم اما امروز بر خلاف قرار قبلی این پست را انتشار میدهیم تا مطلبی را با شما در میان نهیم.
بدلیل مشکلاتی که از توضیح آن معذور هستیم و با توجه به کم شدن یارانی که در بخش فرهنگی و انتشاراتی و بروز رسانی تارنمای مورد علاقه شما ("جنبش همبستگی دانشجویان ایران") ما را یاری می دادند، این اهتمال وجود دارد که مدتی کوتاه وبلاگ ما بروز رسانی (آپدیت) نشود و "پست" امروز ما به اهتمال زیاد آخرین "پستی" است که تا رفع مشکلات منتشر می شود. ما پیشاپیش برای این وقفه اجباری از یاران، هم میهنان و بازدیدکنندگان تارنمای خویش پوزش می طلبیم.

*****
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
-
*****
فیلمی از گزارشگران بدون مرز درباره دانشجویان زندانی
فیلم زیر گزارش مشترکی است از سوی سازمان دیده بان حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز ایرانی درباره وضعیت دانشجویان زندانی و دانشگاههای ایران:


*****
دستگیری 400 دانشجو در قزوین به دلیل مسائل اخلاقی
فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین از دستگیری حدود 400 دانشجو با جرائم مختلف اخلاقی در سال جاری در استان خبر داد.
سرهنگ مسعود جعفری نسب چهارشنبه شب در جلسه مشترک روسای دانشگاهها و شورای سیاستگذاری امر به معروف و نهی از منکر استان که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون 400 دانشجو به جرائم مختلف مانند شرب خمر، شرکت در پارتیهای شبانه، جشن تولد مختلط و مسائل اخلاقی دستگیر شده اند.
فرمانده انتظامی قزوین افزود: متاسفانه برخی تخلفها به دلیل شکم سیری و رفاه است که نمونه آن در حوادث اخیر در سعادت آباد و شهرک غرب تهران رخ داد و برخی هم به دلیل فقر مالی تخلف می کنند که باید با تحلیل این موارد و آسیب شناسی موضوع به دنبال علتها باشیم.
وی با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: باید این موضوع مهم در دانشگاهها متولی خاصی داشته باشد و با تشکیل شورای امر به معروف می توان به تحقق اهداف متعالی امر به معروف کمک کرد.
جعفری نسب یادآورشد: براستی چرا برای تدریس رشته فیزیک در دانشگاهها میلیونها تومان هزینه می کنیم اما برای آشنا شدن جوانان خود با اخلاق، منکر و معروف حاضر به سرمایه گذاری و کمترین هزینه نیستیم.
فرمانده انتظامی استان طراحی مهندسی امر به معروف و نهی از منکر را ضروری خواند و اظهار داشت: باید وظایف هر دستگاه و سازمانی در این موضوع مشخص و شفاف باشد در غیر این صورت موفقیتی حاصل نمی شود.
وی در خصوص سرویسهای رفت و آمد دانشجویان گفت: قرار بود با تفکیک سرویسها زمینه کاهش برخی تخلفات فراهم شود که در هنگام اجرا دچار مشکل شدیم و پلیس تنها ماند و کار اجرایی نشد.
درادامه مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب‌الامر استان قزوین هم گفت: بینش و عملکرد روسای دانشگاهها در ترویج فرهنگ اخلاقی و دینی در فضای دانشگاهها بسیار مهم و تاثیرگذار است و اگر اموری مانند نماز، حجاب از رأس دانشگاه هدایت و ترویج شود به نتایج خوبی دست پیدا می کنیم.
سید مرتضی حسینی افزود: استادان مراکزعلمی و دانشگاهها نیز ازعوامل تاثیرگذار در ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر هستند بشمار می روند و اگر استادان به نظام و اسلام کم تعهد باشند محصول نهایی آنها نیز مطلوب نخواهد شد.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب‌الامر قزوین خاطرنشان کرد: امروز خطر این که بتدریج نگاه عمومی به فعالیت دانشگاه منفی شود وجود دارد و برخی اوقات این موضوع به ذهن متبادر می شود که نکند با آمدن دانشگاه فساد هم بیشتر شود.
وی تأکید کرد: با ارتباط بیشتر حوزه و دانشگاه و هماهنگی مناسب می توان نسبت به جذب استادان متعهد و متخصص و ترد افراد منحرف اقدام کرد.
حسینی به نقش دانشگاه در مقابله با تهاجم فرهنگی هم اشاره کرد و اظهارداشت: استادان باید در خصوص اصلاح تفکر دانشجو تلاش کنند تا بتواند در مقابل تهاجم گسترده اینترنتی و ماهواره ای مقاومت کند نه آنکه برعکس عمل شود.
وی خواستار برخورد با استادانی شد که درشکل گیری ذهنیت غلط دانشجویان تاثیر گذارند و نسبت به نظام و انقلاب تعهدی در خود احساس نمی کنند.
*****
دیدار خانواده نظرآهاری با جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران:
«هرگونه همکاری با کمیته گزارشگران حقوق بشر جرم است»
خانواده شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر طی دیداری با عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران خواهان رسیدگی به وضعیت فرزند خود شدند.
جعفری دولت‌آبادی در این دیدار ابراز داشته است: « بنابر گزارش کارشناسان پرونده سایت کمیته وابسته به منافقین است و هرگونه همکاری با سایت جرم محسوب می‌شود.» به گفته خانواده نظرآهاری برخورد دادستان در کل مثبت بوده و او ابراز داشته شخصا به ملاقات شیوا نظرآهاری در زندان خواهد رفت.
دادستان تهران در پاسخ به سوال خانواده نظرآهاری در مورد زمان آزادی شیوا گفت: « وی تا زمان برگزاری دادگاه و اعلان حکمش آزاد نخواهد شد.»
شیوا نظرآهاری به همراه دوتن دیگر از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر، کوهیار گودرزی و سعید حائری در تاریخ 29 آذرماه در اتوبوس عازم به مراسم تشیع پیکر آیت‌الله منتظری بازداشت شدند. در حال حاضر 7 تن از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برند.
کمیته گزارشگران حقوق بشر نهادی مستقل است که هدفش اطلاع‌رسانی و دفاع از قربانیان نقض حقوق بشر می‌باشد. این کمیته در طول 4 سال فعالیت خود گزارش‌ها، اطلاعیه‌ها، بیانیه‌ها و مقالات متعددی را در زمینه نقض حقوق بشر منتشر نموده و خود را به عنوان نهادی مدنی و فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی در میان فعالان داخلی و خارجی مطرح نموده است.
*****
علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی ناپدید شده اند
بنابر گزارش های دریافتی و بنابر شواهد موجود، علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی از فعالان دانشجویی دانشگاه زنجان از ابتدای هفته جاری ناپدید شده اند و هیچ خبری از آنان در دسترس نیست.
این دو فعال دانشجویی که در اوایل هفته جاری به قصد مسافرت به تبریز از تهران خارج شده بودند، از بدو ورود به این شهر ناپدید شده‌اند.
پیگیری خانواده‌های این دو در طول هفته گذشته تا رسیدن آن‌ها به شهر تبریز و سپس ارومیه حکایت داشته است، اما پس از آن هیچ اثری از این دو فعال دانشجویی به دست نیامده است.
به گفته خانواده و دوستان این دو فعال دانشجویی ” در اوائل هفته‌ جاری شخص یا اشخاصی با هدف اخذ اطلاعات نامشخص با ایمیل‌ آنها اقدام به برقراری ارتباط با فعالین سیاسی و خانواده هایشان کرده و خود را جای آن‌ها جا زده‌اند. آن‌ها در این مکالمات اینترنتی مطالبی را مطرح کرده که به شدت بر نگرانی خانواده‌ی فیروزی و هاشمی نسبت به سلامتی جانی آن‌ها افزوده است.”در پی مراجعه خانواده فیروزی به استان آذربایجان برای به دست آوردن خبری در مورد این دو فعال دانشجویی به رغم مراجعه به تمامی ارگان‌های نظامی و امنیتی طی سه روز گذشته هیچ ارگانی مسئولیت بازداشت این دو را نپذیرفته و نام آن‌ها در هیچ جایی ثبت نشده است. این امر بر شدت نگرانی آن‌ها مبنی بر سلامتی فرزندان‌شان افزوده است.
*****
فعال سیاسی کُرد در انتظار اجرای حکم اعدام
العربیه: دادگاه تجدید نظر در ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی حکم زندان دو فعال سیاسی کُرد را به اعدام تبدیل کرد.
بر اساس بیاینه " کمپیین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی " که نسخه ای از آن امروز پنجشنبه 21 – 1 – 2010 به العربیه نت رسیده است ، محمد امین عبداللهی وقادرمحمدزاده از اهالی بوکان به جرم همکاری با احزاب مخالف بازداشت شده بودند و دستگاه قضایی برای یکی از آنها حکم 20 سال زندان وبرای دیگری 32 سال زندان صادر کرده بود اما دادگاه تجدیدنظر این احکام را به اعدام تبدیل کرد.
دادگاه تجدید نظر این افراد را به جرم " اقدام عیله امنیت ملی ومحاربه با خدا و پیامبر" محکوم کرده است.
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی همچنین نام 20 تن از زندانیان سیاسی کُرد که به اعدام محکوم شده اند ، منتشرکرده است.
درهمین حال " انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان " از اعدام یک جوان بلوچ به جرم " ارتکاب قتل " خبر داد.
بر اساس بیانیه این انجمن الله نظر نارونی شه بخش 26 ساله امروز در زندان خاش در مرکز سیستان وبلوچستان به دار آویخته شد.
دستگاه قضایی ایران در 22 دسامبر گذشته یک جوان کُرد دیگر به نام فصیح یاسمنی را به اتهام ارتباط با احزاب مخالف اعدام کرد و پیش از این نیز احسان فتحیان 28 ساله به همان اتهام اعدام شد.
مقامات جمهوری اسلامی اخیرا سازمان حیات آزاد کردستان ( پژاک ) را مسئول ترور دادستان خوی معرفی کردند.
امر الله قلی زاده اوایل هفته جاری هنگام خروج از منزل خود در خوی به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شده بود.
کردها پس از هموطنان فارس وترک بیشترین جمعیت را در ایران تشکیل می دهند.
ایران از قومیت های دیگری چون عرب ها ، بلوچ ها وترکمن ها تشکیل شده وفعالان سیاسی این قومیت ها دولت ایران را به " تبعیض ، محروم کردن اقوام از تحصیل به زبان مادری ، تغییر اسامی شهرها و روستاها به فارسی و تغییر ترکیب جمعیتی " متهم می کنند.
*****
بازداشت همسر احسان هوشمند؛ روزنامه نگار کرد

همسر احسان هوشمند؛ پژوهشگر و روزنامه‌نگار كرد که روز سه شنبه در منزل خود دستگیر شده بود نیز بازداشت شد.
ناهید كوه‌شكاف روز چهارشنبه و یک روز پس از بازداشت همسر خود توسط پليس اطلاعات و امنيت احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.
او روز پنجشنبه پس از احضار دوباره بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.احسان هوشمند، همسر وی نیز در زندان اوین محبوس است. آنها دارای دو فرزند 14 و 5 ساله هستند.
*****
سید حسن احمدیان، رییس کمیته مردمی ستاد میرحسین موسوی ناپدید شده است
کمیته گزارشگران حقوق بشر: بنابر گزارش‌های دریافتی سید حسن احمدیان، رییس کمیته مردمی ستاد میرحسین موسوی که از شهریورماه در بازداشت نیروهای امنیتی و در بند 209 زندان اوین به سر می‌برد و به دلیل تشدید ناراحتی کلیوی قرار بود روز شنبه مورد عمل جراحی قرار گیرد، ناپدید شده است.
ساعاتی پیش خانواده این زندانی سیاسی با اعلام این خبر ابراز نمودند:‌ « متأسفانه مطلع شديم كه صبح روز چهارشنبه 30 دی‌ماه آقای احمدیان را از بند 209 زندان اوين به مكان نامعلومي انتقال داده اند. بلافاصله و سراسيمه به زندان اوين رفتيم مأمور جلوي درب ورودي پس از تماس با بند 209 اعلام نمود كه ايشان همچنان در بند 209 است.
امروز كه براي ملاقات رفتيم مأمورين زندان اعلام نمودند كه ايشان در زندان نيست و در پاسخ به اينكه پس كجا است اعلام نمودند: "ما نميدانيم". قرار بود روز شنبه ایشان تحت عمل جراحي قرار گیرد.بي خبری مطلق از وضعيت وی موجب نگراني ما نسبت به سلامتي ايشان شده است. ما به بيمارستانهاي بقيه الله، خاتم الانبيا و آتيه مراجعه كرديم اما خبري از ايشان نبود.»
در چند روز گذشته به دلیل تشدید بیماری کلیوی سید حسن احمدیان در زندان اوین، وی جهت انجام آزمایش‌های لازم به بیمارستان آتیه منتقل شد و بنابه دستور پزشک قرار بود در روز شنبه 3 بهمن‌ماه تحت عمل جراحی قرار گیرد. ناپدید شدن این فعال سیاسی در حالی که وی از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نبوده است موجب نگرانی شدید بستگان و خانواده وی شده است.
سید حسن احمدیان رییس کمیته مردمی ستاد میرحسین موسوی در 18 شهریور ماه با حمله ماموران وزارت اطلاعات به دفتر سازمان رهياب (ان جی او فعال در زمینه حل آسیب‌های اجتماعی) واقع در سيدخندان دستگير شد. بازپرس بيگی در جواب پيگيری‌های خانواده وی، همكاری احمديان با كميته حقيقت ياب را علت بازداشتش عنوان کرده است.
*****
انتقال تعدادی از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی به بند 240 اوین

شهاب الدین طباطبایی، هدایت آقایی، مسعود باستانی و تعداد دیگری از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی با انتقال از بند 209 به 240 مجددا از دسترسی به روزنامه، تلویزیون و برخی دیگر از امکانات معمول در بندهای عمومی زندان اوین محروم شدند.
این در حالی است که بر اساس قانون نگهداری زندانیانی که در مرحله درخواست تجدیدنظر یا انتظار برای اجرای حکم بسر می برند در چنین شرایطی خلاف قانون است.بند امنیتی 240 که از شرایط سخت تر و بسته تری نسبت به بند 209 اوین برخوردار است، در اختیار وزارت اطلاعات است و بطور معمول برای نگهداری زندانیان در شرایط ایزوله استفاده می شود و انتقال مجدد زندانیان به این بند نشانه تنبیه انضباطی متهمان و یا رویکرد مجدد بازجویان در پیگیری روند بازجویی است که می تواند آغازگر موج تازه ای در روند پرونده سازی برای متهمان باشد.خبرهای رسیده از اوین حکایت از انباشت بیش از ظرفیت بندهای امنیتی این زندان از بازدداشت شدگان است تا جایی که در برخی سلول های انفرادی بین 4 تا 6 نفر نگهداری می شوند و در سلول های عمومی نیز فضای کافی برای خواب و استراحت زندانیان وجود ندارد.
*****
دانشجویان در بند
رادیو زمانه: با نزدیک شدن به ٢٢ بهمن، سال‌گرد انقلاب اسلامی، روزی که گروه‌های معترض و مخالف دولت جهت نمایش قدرت فراخوان داده‌اند، مسئولان دولت نیز بر شدت تهدیدها و بازداشت‌ها و محاکمه و صدور احکام سنگین برای بازداشت‌شدگان افزوده‌اند.
محاکمه‌ی پنج بازداشت شده‌ی روز عاشورا به نام محارب و شرایط سخت‌تر برای دانشجویان بازداشت شده، پیامدهای این وضعیت است.
مجید توکلی، دانشجوی دانشگاه پلی‌تکنیک که روز ١٦ آذر ماه امسال پس از سخن‌رانی در دانشگاه بازداشت شد، به هشت سال و شش ماه زندان، پنج سال محروم بودن از فعالیت سیاسی و پنج سال محرومیت از سفر به کشورهای خارجی محکوم شده است.
علی پرویز، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه خواجه‌نصیر به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است و مجید دُرّی، فعال دانشجویی، به ١١ سال زندان.
سمیه رشیدی، دانشجوی بازداشت شده، همچنان در سلول انفرادی به‌سر می برد.
محمدیوسف رشیدی، دانشجوی دیگر در بند، از یک هفته پیش به اعتصاب غذا دست زده است. اعضای شورای دفاع از حق تحصیل که دفاع از دانشجویان موسوم به ستاره‌دار را به عهده دارند نیز بازداشت شده‌اند.
از آقای سعید قاسمی نژاد، عضو دفتر ادوار تحکیم و سخن‌گوی دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال، دلایل این شرایط سخت برای دانشجویان بازداشتی را پرسیدم.
در ابتدا نکته‌ایی را به مقدمه‌ی شما اضافه می‌کنم، اتهامی که به عموم این دانشجویان زده می‌شود اتهام هم‌کاری با سازمان مجاهدین خلق است. به طور مثال آقایان درّی، نبوی، مهرداد بزرگ، احسان دولت‌شاه و خانم گل‌رو. دو نفر از آن‌ها عضو دانش‌جویان لیبرال هستند و همین‌طور در مورد باقی دانشجویان نیز این اتهام خنده‌دار است.
به همان دلیل که می‌دانید سازمان مجاهدین خلق به جز مباحث نظامی‌گری، دارای دو ویژگی است یکی مبتنی بر اسلام سیاسی است و دیگری این‌که یک گروه چپ است. دانشجویان لیبرال اولاً در تقابل کامل با اسلام سیاسی هستند و ثانیاً یک گروه لیبرال در تقابل با سوسیالیسم هستند.
جمهوری اسلامی امروز همچون گاوی است که تمام گاوبازها را از میدان خارج کرده است، مانند تمام احزاب سیاسی و نهادهای مدنی، ولی جنبش سبز که در توده‌ی مردم نفوذ کرده است را نمی‌تواند از میدان به در کند بنابراین شروع به شاخ زدن به در و دیوار کرده است و این احکام سنگین، بیشتر ناشی از عصبانیت و نداشتن چاره جهت برخورد با این جنبش است.
تصور می‌کند اگر با فعالین مدنی و دانشجویی برخورد کند و احکام سنگین برای آن ها صادر کند، این موج می‌خوابد ولی به نظر می‌رسد که این‌گونه نخواهد شد. این موج برخورد، از دانشجویان به اساتید نیز رسیده است.
ترور آقای دکتر علی‌محمدی و موج جدیدی از بازنشسته کردن اساتید، از جمله دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه علامه که تقریباً تمام اساتید معتبر را بازنشسته کرده‌اند، به دلیل آن که نمی‌دانند جنبش به وجود آمده را چه طور خاموش کنند به همین دلیل با هرکس که بتوانند برخورد می‌کنند.
به نظر شما جنبش دانشجویی و فعالان دانشجویی در برابر این فشارها و احکام واکنش نشان داده‌اند؟
اعتراضات دانشجویی گسترده بوده است، تمام فعالان دانشجویی را چه کسانی که الان فعال هستند و چه کسانی که در قبل فعال بوده‌اند را بازداشت کرده‌اند، به طور مثال آقای عبدالله مؤمنی را به زندان محکوم کرده‌اند و وکیل او بعد از هفت ماه توانسته است پرونده را مطالعه کند یا آقای پیمان عارف که در زندان هستند و حکم‌شان صادر شده است ولی به او مرخصی نمی‌دهند.
ولی این‌ها نه تنها باعث نمی‌شود که اعتراضات دانشجویی متوقف بشود بلکه بیشتر هم شده‌ و حتی به اساتید نیز رسیده است. اساتید دانشکده فنی، نامه‌ای به آقای خامنه‌ای نوشته‌اند، همین‌طور اساتید دانشگاه علم و صنعت. استادی را ترور کردند برای اینکه به دیگران هشدار سکوت بدهند. با این‌حال می‌بینیم هر روز جنبش دانشجویی رادیکال‌تر می‌شود و اکنون هم همه در انتظار ٢٢ بهمن هستند.
در خارج از ایران، اتحادیه سراسری دانشجویان اروپا و دانشجویان ایرانی خارج از کشور از جنبش دانشجویی ایران پشتیبانی کرده و فشار و بازداشت‌های اخیر را محکوم کرده‌اند، آیا گروه‌های دیگری نیز اعلام پشتیبانی کرده‌اند؟
من در کنفرانسی که جوانان پیشرو ایرانی در هلند آن را برگزار کرده بودند شرکت داشتم و در آن‌جا تقریباً نماینده‌ی تمام گروه‌های دانشجویی اروپا، لیبرال، سوسیالیست، احزاب مختلف، از جنبش دانشجویی ایران حمایت کردند.
این حمایت‌ها وجود دارد و در فرانسه هم تمام کنفدراسیون‌های دانشجویی، از جنبش دانشجویی ایران حمایت کرده و بیانیه داده‌اند و در تجمعات شرکت می‌کنند. کمبودی که به نظر می‌آید، عدم اتحاد دانشجویان ایرانی در آمریکا و اروپاست، چیزی مثل کنفدراسیون دانشجویان ایرانی در اروپا و آمریکا که قبل از انقلاب اسلامی بود.
با وجود این کنفدراسیون، ارتباط بهتری برقرار می‌شود به دلیل آن‌که دانشجویان آمریکایی و اروپایی نمی‌دانند با چه کسی باید صحبت کنند و تنها راه ارتباطی که دارند، با گروه‌هایی به نام کمیته‌های ضد سرکوب در شهرهای بزرگ اروپا است. بنابراین باید یک کنفدراسیون دانشجویی شکل بگیرد که بتواند به صورت ویژه با کنفدراسیون دانشجویی در اروپا و آمریکا ارتباط برقرار کند.
چشم‌اندازتان نسبت به جنبش دانشجویی با توجه به این بازداشت‌‌‌های گسترده چیست؟
جنبش دانشجویی چیزی جدا از جنبش دموکراسی خواهی سبزی که در کشور شکل گرفته نیست، سرنوشت جنبش دانشجویی کاملا به سرنوشت جنبش سبز و به این‌که گروه‌ها و اشخاصی که رهبری جنبش سبز را به عهده دارند و همین‌طور مردم، که چه سرنوشتی را برای جنبش رقم خواهند زد، گره خورده است.
مردم طی این هفت ماه از یک بن‌بست سیاسی حداقل هشت ساله، که در آن آقای خامنه‌ای هر کار می‌خواستند انجام می‌دادند، بیرون آمده‌اند، اکنون جریان کاملاً برعکس شده است و مردم او را به بن‌بست کشیده‌اند. دولت جمهوری اسلامی هر چهار بحران دولت‌های ایدئولوژیک در حال فروپاشی را، یعنی بحران مشروعیت، کارآمدی، هم‌بستگی و سلطه را دارد.
اگر در ٢٢ بهمن هم مانند مناسبت‌های قبلی مردم حضور گسترده داشته و به رهبران و گروه‌های سیاسی اعتماد داشته باشند و این گروه‌ها نیز کاری کنند که مردم به آن ‌ها اعتماد کنند، این جنبش به سمت گذار به دموکراسی خواهد رفت.
*****
بازداشت صادق انسانی؛ بیش از ۱۲ دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران در زندان
صادق انسانی دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران هفته گذشته بازداشت شده است.
صادق انسانی ورودی سال ۸۳ رشته عمران، هفته گذشته با مراجعه نیروهای وزارت اطلاعات به محل سکونتش بازداشت شده است.
از اتهام این دانشجو تاکنون اطلاعی در دست نیست.
پس از روز دانشجو، ۱۶ آذرماه، و حوادث روز عاشورا بیش از ۱۲ نفر از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران بازداشت شده اند، که اسامی برخی از آنان به شرح زیر است:
۱ - سجاد ساده دانشجوی رشته برق، ورودی ۸۴
۲ - محمد حسین مشاعی دانشجوی رشته مکانیک، ورودی ۸۷
۳ - اردشیر بانگیان دانشجوی رشته مکانیک، ورودی ۸۳
۴ - امین بنی هاشم دانشجوی رشته عمران، ورودی ۸۴
۵ - زهرا توسلی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع
۶ - علیرضا خالصیان دانشجوی رشته متالورژی، ورودی ۸۶
۷ - مهرداد بزرگ دانشجوی رشته کامپیوتر، ورودی ۸۳
۸ - حمید سوزنده دانشجوی رشته پلیمر، ورودی ۸۷
۹ - سینا ولایی دانشجوی رشته پلیمر، ورودی ۸۷
۱۰ - خسرو مقصودی دانشجوی رشته پلیمر، ورودی ۸۷
۱۱ - آرش احسان زاده دانشجوی رشته پلیمر، ورودی ۸۷
*****
لاوروف:روسيه خواستار حل مسئله هسته‌اي ايران ازطريق ديپلماسي ا‌ست

<سرگئي لاوروف>، وزير خارجه روسيه اعلام كرد كه مسكو خواستار حل مسئله هسته‌اي ايران از طريق ديپلماسي است.‌‌ ‌به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري ريانووستي،‌ وي طي كنفرانسي مطبوعاتي، پس از ديدار با <ناصر جودا> ‌وزير امور خارجه اردن، اطلاع داد كه طرفين درباره مسائل پيرامون اوضاع درعراق، لبنان، يمن و برنامه ‌هسته‌اي ايران گفتگو كرده‌اند.‌ ‌وزير خارجه روسيه گفت: در كليه موارد ياد شده، ما خواستار يافتن راهكاري بر اساس توافق همه جانبه و ‌راه‌حل‌هاي مسالمت‌آميز براي اين مشكلات هستيم.‌ ‌پيش از اين نيز سخنگوي وزارت خارجه چين از ساير كشورهاي عضو گروه 1+5 خواسته بود تا گفتگو ‌درباره برنامه هسته‌اي ايران را ادامه دهند.‌‌<‌ما ژائوشو> از انگليس، فرانسه، روسيه، آلمان و آمريكا خواست تا در قبال برنامه هسته‌اي ايران، انعطاف‌پذيري ‌بيشتري داشته و رويكردهاي عملي‌تري اتخاذ كنند.‌ ‌وي همچنين گفت كه كشورهاي عضو گروه 1+5 بايد به تلاش خود براي پيدا كردن راه‌حلي مناسب براي برنامه ‌هسته‌اي ايران از طريق مذاكره ادامه دهند.
تاكيد <اشتون> بر اهميت گفتگو با ايران
وزير خارجه اتحاديه اروپا بر اهميت گفتگو بـــا ايــــران تـــاكـــيـــــد كــــرد.
بـــه گــــزارش خـبــــرگــــزاري كويت، <كاترين اشتون> اظهار داشت: اين مسئله بسـيـار مـهـم اسـت كـه مـا بـه رويـكرد خــود درموردگفتگو با ايران ادامه دهيم. اشتون گفت: ما آرزو مي‌كنيم كه گفتگوبا ايران نتيجه بخش بوده و به حل مسئله هسته‌اي اين كشور منجر شود. وي مدعي شد: درصورت مخالفت ايران با گفتگو درباره مسئله هسته‌اي اين كشور، اتحاديه اروپا تشديد تحريم‌ها عليه تهران را بررسي مي‌كند. لا‌زم به ذكر است آشتون بيش از يك ماه است كه جانشين خاوير سولا‌نا شده است.
كاملا‌ به مسير ديپلماسي در قبال ايران متعهديم
در حالي كه همه كارشناسان آشنا به مسايل ايران اذعان مي دارند كه تحريم‌ها عليه ايران ناكارآمد است، ديويد ميليبند وزير خارجه انگليس، ضمن حمايت از اعمال تحريم بيشتر عليه ايران مدعي شد كه تحريم مي‌تواند به همراه كردن ايران با غرب در برنامه هسته‌اي اش كمك كند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، ميليبند در سخنان خود خطاب به قانونگذاران انگليسي ادعا كرد: ما معتقديم كه تحريم‌هاي مالي در اعمال فشار با ايران نقش مهمي دارد.
وي در ادعايي ديگر هرگونه اختلاف با چين بر سر ايران را تكذيب كرد. ميليبند گفت كـــه صحبـــت عــلـــنــــي درخــصــــوص ايـــــن كــــــه چــــه تـــحريـــم‌هـــايــــي درحـــــال بـــررســـــي اســــــت، عـــاقـــلانــــه نخواهد بود. وي در پاسخ به اين سوال كه <آيا خاورميانه به سوي جنگ با ايران هدايت مي شود؟> گفت كه به راه حل ديپلماتيك در قبال مسئله هسته‌اي ايران ‌اعتقاد دارد. وزير امور خارجه انگليس، واژه <جنگ> را <واژه‌اي بسيار خطرناك> به ويژه در خاورميانه خواند و افزود: فكر مي‌كنم اكنون زماني كاملا اشتباه براي اين است كه فكر كنيم ديپلماسي نمي‌تواند مسئله هسته اي ايران را حـل كــنــد. وي ادامــه داد: مـا كـامــلا بــه مــســيــر ديپلماسي متعهديم و معتقديم كه مي‌تواند كارايي داشته باشد.
*****
سخنگوي كميسيون انرژي مجلس:
به دليل مهاجرت، با كمبود نيروي متخصص نفتي مواجه شده‌ايم!

حضور متخصصان نفتي بومي در پروژه ها و طرح‌هاي صنعت نفت و گاز كشور به ‌دليل مهاجرت اين افراد با كاهش چشم گيري مواجه شده است.‌به گفته سخنگوي كميسيون انرژي مجلس، مهاجرت متخصصان نفتي طي سال هاي گذشته با رشد زيادي ‌همراه بوده؛ به طوري كه در بسياري از پروژه ها و طرح هاي صنعت نفت و گاز كشور، با كمبود نيروي بومي ‌متخصص مواجه شده ايم.به گزارش خبر آنلاين براساس اظهارات سيد عماد حسيني، متخصصان نفتي ايراني با وجود آنكه سرمايه هاي ما هستند و با هزينه ‌اين كشور تحصيل كرده اند؛ اما به دليل پيشنهاد حقوق هاي تقريبا 5 برابري نسبت به حقوق دريافتيشان در ‌ايران، ناچار به مهاجرت از ايران شده اند.اين عضو كميسيون انرژي مجلس از برگزاري نشست هاي مختلف براي حل اين بحران خبرداد و تاكيد كرد: ‌قرار است دولت پيشنهاد و راهكارهايي در جهت تشويق متخصصان براي حضور در كشور ارائه ‌كند تا شايد بتوان از اين طريق متخصصان نفتي را براي حضور در كشور ترغيب كرد.وي بر آمادگي مجلس براي حمايت از راهكارهاي دولت در راستاي جلب رضايت متخصصان نفتي تاكيد و ‌ابراز اميدواري كرد: دولت هر چه زودتر، اين پيشنهادها و راهكارها را به مجلس ارائه دهد.
*****
اگرهدف ترویج زبان فارسی باشد، خوب است...!!
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به راه اندازی بخش فارسی شبکه یورونیوز گفت: اگر قصدشان ترویج زبان فارسی باشد، خوب است ولی اگر می خواهند درامور داخلی ایران دخالت کنند، کار غلطی است.
رامین مهمانپرست در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر افزود : اگر رویکرد شبکه یورونیوز دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران باشد از نظر ما رویکرد غلطی است که افکار عمومی مردم را تحریک می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد از دخالت شبکه بی بی سی در امور داخلی کشورمان تصریح کرد: حرکت آنها بر خلاف جهت اراده مردم ایران تاثیر منفی به جای می گذارد و مردم را نبست به آنها بیشتر تحریک می کند.
وی افزود: مردم احساس می کنند که این گونه شبکه ها در صدد القای مطالب جعلی و نادرست هستند و تعریف غلطی از حرکت نظام را نشان می دهند، بنا بر این ارزش و اعتبار آنها نزد مردم ما به پائین ترین سطح می رسد.
مهمان پرست گفت: ما فکر می کنیم اگر شبکه های فارسی زبان بخواهند به عنوان یک رسانه به آن چیزی که به وظایف رسانه ها و شرافت کار خبرنگاری برمی گردد توجه کنند، رویکردی واقع بینانه از مطالب درست و صحیح است و اگر قرار باشد که رویه خبر سازی و جعل اخبار و نسبت دادن مطالب نادرست به مردم ما جزو برنامه های آنها باشد، حتما از نظر ما کار نادرستی است و توسط مردم کشور ما هم تقبیح می شود.
*****
نزاع قدرت بر ویرانه های پورتوپرنس

ايلنا: زلزله در هائیتی فقط سقف را بر سر مردم عادی فرو نریخت بلکه رئیس‌جمهوري این کشور را هم بی‌خانمان کرد و دولت ناتوان هائیتی اکنون تنها نظاره‌گری خاموش براي منازعه قدرت جهاني بر سر ورود به این کشور است. ویرانی‌‌های به بار آمده از زلزله در هائیتی نه تنها دامان مردم عادی را گرفته بلکه دولت هائیتی را نیز در امان نگذاشته است. هم‌اینک از وزارتخانه‌ها، پارلمان و زندان‌های این کشور چیزی به جز آوار به جای نمانده است و تحليل‌گران معتقدند كه مردم هائیتی دوباره طعم دوباره استعمار را خواهند چشید. در این میان حتی اعضای دولت نیز محلی برای برگزاری جلسات خود ندارند و به نوشته‌ روزنامه‌ «وال‌استریت ژورنال» تمامی تصمیم‌هاي کشوری توسط رئیس‌جمهوري و نخست‌وزیر هائیتی در حیاط پاسگاه پلیس و در زیر درختان انبه گرفته ‌می‌شوند. در کنار بحث‌های فراوان بر سر نحوه‌ کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده، نکته‌ دیگری که در این ميان حرف و حدیث‌های فروانی را به‌همراه داشته است، نقش پر رنگ سه کشور آمریکا، فرانسه و برزیل در هائیتی است که باعث شده تا برخی کارشناسان از «مستعمره شدن» دوباره‌ این کشور سخن به میان آورند. اگر تا چند وقت پیش گفت‌وگوی تلفنی میان روسای دولت آمریکا و هائیتی امری نه چندان آسان به‌شمار می‌آمد، ‌اینک وقوع زلزله و ناتوانی دولت باعث شده تا «رنه پروال»، رئیس‌جمهوري هائیتی فرودگاه پایتخت را به روی هواپیماهای آمریکایی بگشاید و اداره‌ آن را به آمریکایی‌ها بسپارد؛ تصميمي تازه‌اي كه باعث به‌وجود آمدن دلخوری‌های بین‌المللی شده و فرانسه و برزیل شکایت رسمی خود را به دولت واشنگتن اعلام کرده‌اند. گفته‌شده، محور اصلی این شکایت از اینجا ناشی شده است که چرا نیروهای هوایی آمریکا اجازه‌ رسمی فرود در هائیتی را به‌دست آورده‌اند اما هواپیماهای بسیاری از سازمان‌های امدادی مجبور به فرود در جمهوری دومینیکن، کشور همسایه‌ هائیتی هستند. در اين ميان هم‌زمان با زورآزمايي قدرت‌هاي جهاني در دفاتر روساي قدرت‌هاي بزرگ، رسانه‌هاي خبري از اعزام دو هزار و 200 تفنگدار آمریکایی برای استقرار امنیت وارد «پورتو پرنس»، پایتخت این کشور خبر دادند. اما در كنار معضل‌هاي كنوني در هائيتي، شرايط كودكان به تراژدي غم‌باري بدل شده است؛ كودكان بيشماري والدین خود را از دست داده و بی‌سرپرست شده‌اند. كودكاني كه حتي پيش از زلزله 12 ژانويه نيز سرنوشت روشني نداشتند و اكنون سرنوشت آنان زير چكمه‌هاي سربازاني است كه به‌دنبال منافع كشورهايشان به كمك آنان آمده‌اند.
*****
آمار جالب توجه سازمان ملل
چه کسانی چقدر به هاییتی کمک کردند؟
پس از زلزله مرگ بار هفته گذشته در کشور فقیر هاییتی در حوزه کاراییب ، کمک های بین المللی و نحوه ارسال این کمک ها به آوارگان 1.5 میلیون نفری این زلزله مهیب ، به عنوان یک دغدغه جدی سازمان ملل و دیگر کشورهای کمک کننده ، مورد توجه قرار گرفته است .وب سایت سازمان ملل در گزارشی ، جدول کمک کنندگان و میزان کمک های نقدی و جنسی کشورها و سازمان های غیر دولتی بین المللی به زلزله زدگان هاییتی را منتشر کرده است .بر اساس آمار اعلام شده ، در مجموع تا کنون کشورهای مختلف جهان 400 میلیون دلار به زلزله زدگان هاییتی کمک نقدی کرده اند .نکته جالب توجه اینجاست که کشورهای نفت خیز و ثروتمند منطقه خاورمیانه تا کنون کمک درخوری به مصیبت زدگان هاییتی نرسانده اند؛ مثلا از کمک مالی یا جنسی عربستان سعودی که پیش بینی می شود در آمد 3 سال آینده این کشور از محل فروش نفت و فراورده های نفتی بیش از 1 تریلیون دلار باشد ، هیچ خبری در این جدول نیست و نشان می دهد که دولت سعودی علی رغم انباشت صدها میلیارد دلار در خزانه اش حتی یک ریال سعودی بابت زلزله زدگان هاییتی اختصاص نداده است .دیگر کشورهای نفت خیز منطقه نیز آن طور که باید و شاید کمک نکرده اند ، مثلا جمعیت هلال احمر امارات متحده عربی دعده پرداخت 1 میلیون دلار را داده است و دیگر سازمان های غیر دولتی این کشور تا کنون 430 هزار دلار کمک های نقدی و جنسی به هاییتی ارایه کرده اند . کویت از طریق جمعیت هلال احمر 1 ملیون دلار کمک کرده است ، قطر کمک های جنسی و غیر نقدی ارایه داده و متعهد به ارسال کمک های جنسی به ارزش 100 هزار دلار دیگر شده است .ونزوئلا علی رغم دارا بودن درآمدهای سرشار نفتی کمک مالی نکرده بلکه 616 تن کمک های جنسی ارایه کرده است .جمهوری اسلامی ایران نیز تا کنون 30 تن کمک های جنسی ارایه کرده و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی 106 هزار دلار کمک مالی به هاییتی ارایه کرده است .نکته قابل توجه دیگر اینجاست که افرادی مانند آنجلیناجولی و برادپیت هر کدام با یک میلیون دلار کمک نقدی ، بیش از کشورهای نفت خیز خاورمیانه و روسیه به مصیبت زدگان هائیتی کمک کرده اند.کمک های دیگران:
ایالات متحده امریکا : 114.5 میلیون دلار
بریتانیا : 31 میلیون دلار
فرانسه : 31 میلیون دلار
استرالیا : 13.4 میلیون دلار
ایتالیا : 8.7 میلیون دلار
آلمان : 6 میلیون دلار
ژاپن : 5.3 میلیون دلار
چین : 4.4 میلیون دلار
بنیاد بیل و ملیندا گیتس : 1.5 میلیون دلار
جمهوری چک : 1.1 میلیون دلار
بوتسوانا : 1.1 میلیون دلار
هند : 1 میلیون دلار
سنگال : 1 میلیون دلار آنجلینا جولی : 1 میلیون دلار
براد پیت : 1 میلیون دلار
روسیه : 700 هزار دلار
در مجموع نهادهای خصوصی و سازمان های غیر دولتی در جهان بیش از 110 میلیون دلار به هاییتی کمک کرده اند و این رقم بیش از 25 درصد از مجموع کمک های نقدی ارایه شده به هاییتی است . همچنین این سازمان ها متعهد شده اند که 146 میلیون دلار دیگر به هاییتی کمک کنند .
*****
احمدی نژاد از مرتضوی دفاع می کند ، درست مانند مشایی/ فرماندهان ناجا در ماجراهای کهریزک بی تقصیرند/توضیحات مرتضوي قانع کننده بود
عضو اصولگرای کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی (که اخیراً گزارشی جنجالی درباره کهریزک منتشر کرده است) معتقد است که فشار بر احمدی نژاد برای تعلیق سعید مرتضوی ، جواب نمی دهد و برعکس باعث می شود رئیس جمهور بر میزان حمایتش از وی بیفزاید کما این که هر چه درباره مشایی بر احمدی نژاد اعتراضات بیشتری وارد کردند ، بر میزان حمایت او از مشایی افزوه شد.
محمد کرمی راد همچنین در گفتگو با روزنامه "عصر ایران" می گوید که هیچ نشانه ای دال بر تخلف فرماندهان نیروی انتظامی در ماجرای کهریزک یافت نشده است.
بر خلاف نظر پرويز سروري رئيس كميته ويژه مجلس كه بر متهم بودن سعيد مرتضوي دادستان سابق تهران در حادثه بازداشتگاه كهريزك تاكيد دارد، كرمي‌راد، نماينده كرمانشاه و عضو كميته ويژه حوادث بعد از انتخابات از جمله نمايندگاني است كه اعتقاد دارد توضيحات سعيد مرتضوي در مورد حوادث بازداشتگاه كهريزك قانع‌كننده بوده است. كرمي‌راد عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كه از جمله حاميان دولت در مجلس به شمار مي‌رود در گفت‌و‌گو با "تهران امروز" با وجود آنكه از گزارش كميته ويژه مجلس دفاع مي‌كند و آن را موجب عزت و اقتدار مجلس مي‌داند اعتقاد دارد كه مجلس صلاحيت اظهار نظر در مورد مجرم بودن مرتضوي را ندارد. كرمي‌راد كه از جمله سرداران مجلس به شمار مي‌رود در اين گفت‌و‌گو انتقادات مطرح شده در مورد گزارش كميته ويژه مجلس در مورد حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوري را بي‌انصافي مي‌داند و تاكيد مي‌كند اين گزارش در نهايت بي‌طرفي و در جهت دفاع از حقوق ملت آماده شد.
با وجود آنكه آقاي مرتضوي تمام اتهامات مطرح شده نسبت به خود را به استناد گزارش كميته ويژه مجلس تكذيب كرده و مدعي شده كه هيچ نقشي در حوادث بازداشتگاه كهريزك نداشته است دو نفر از اعضاي كميته ويژه همچنان بر صحت تمام موارد مطرح شده در اين گزارش اصرار دارند و خواهان تسريع در روند محاكمه دادستان سابق تهران هستند؛ با توجه به اينكه شما دركميسيون ويژه مجلس عضويت داشتيد تا چه اندازه دفاعيات آقاي مرتضوي را قانع كننده مي‌دانيد؟
در يكي از جلسات كميته ويژه كه آقاي مرتضوي براي ارائه توضيحات آمد‍؛ آقاي سروري و خانم دكترالهيان حضور نداشتند. احساس من اين بود كه آقاي سروري به صورت كاملا عمدي درجلسه، حاضر شدند و حتي نسبت به حضور آقاي مرتضوي در جلسه اظهار ناراحتي كرد. توضيحاتي كه در آن جلسه از سوي آقاي مرتضوي براي اعضا ارائه شد از نظر من قانع‌كننده بود. ايشان باتوجه به تخصصي كه به لحاظ قضايي دارند؛ تمام موارد اتهامي نسبت به خود را رد و تاكيد كرد: «مرگ محسن روح‌الاميني براثر ابتلا به بيماري مننژيت بوده است كه در راه انتقال از كهريزك به اوين در داخل اتوبوس حالش به هم مي‌خورد؛ و بعد از آنكه ماشين اسكورت، اتوبوس متوقف مي‌شود بلافاصه به اورژانس اطلاع داده مي‌شود؛ كه بعد از رسيدن اورژانس ايشان فوت مي‌كند و به خاطر نبود آدرس در پرونده بعد از شش روز خبر فوت وي به پدرش اطلاع داده مي‌شود. آقاي مرتضوي در گزارش خود به اعضاي كميسيون ويژه با اشاره به مرگ پزشك كهريزك، آن را خودكشي دانست و تاكيد كرد: «پزشك كهريزك دچارمشكلات روحي و رواني بوده است.»
اگر از نظرشما توضيحات آقاي مرتضوي قانع‌كننده بوده پس چرا اعلام شد كه گزارش كميته ويژه مجلس با نظر و تصويب اكثريت اعضا تصويب شده است؟
من انتقادي به گزارش مجلس ندارم و آن را كاملا در راستاي وظيفه نظارتي مجلس مي‌دانم. اعتقاد دارم مجلس با گزارش كميته ويژه جايگاه و اقتدار واقعي خود را باز يافت و اين جمله حضرت امام را بار ديگر تداعي كرد كه مجلس در رأس همه امور بايد باشد. گزارشي كه در صحن مجلس قرائت شد كاملا جامع‌الاطراف بود و در آن تمام زواياي مربوط به بازداشتگاه كهريزك و حوادث بعد از انتخابات در نظر گرفته شده بود. در زمينه انتشار گزارش تمام اعضاي كميته اتفاق نظر كامل داشتند كه بعد از تقديم گزارش به رياست محترم مجلس، ايشان در مورد نحوه انتشار گزارش تصميم‌گيري كنند.
پس اختلاف نظر شما با آقاي سروري و خانم الهيان در مورد اين گزارش چيست؟
مجلس مرجع محكوميت افراد نيست، تشخيص اينكه آقاي مرتضوي درحوادث كهريزك مجرم است در صلاحيت دستگاه قضايي است كه بايد در اين زمينه اظهارنظر كند و نمايندگان مجلس نمي‌توانند با قاطعيت در زمينه محكوميت ايشان اظهار نظر كنند. هر مرجع يا فرد ديگري از مرتضوي شكايت داشته باشد مي‌تواند با مراجعه به دستگاه قضايي خواستار پيگيري در اين زمينه باشد.
55 نماينده مجلس علاوه بر ارسال نامه به رئيس قوه‌قضائيه براي تسريع در روند رسيدگي قضايي به پرونده كهريزك از رئيس جمهور خواستند كه تا تعيين تكليف پرونده كهريزك سعيد مرتضوي را معلق كند، به نظر شما نمايندگان به استناد يك گزارش مي‌توانند از رئيس جمهور چنين در خواستي داشته باشند؟
احمدي‌نژاد در مواردي از جمله مساله مشايي نشان داد كه به هيچ عنوان تاثيرپذير نيست. با وجود آنكه خواسته قلبي تمام اصولگرايان برخورد قاطع احمدي‌نژاد با مشايي بود و حتي در اين زمينه برخي از مراجع تقليد در اين زمينه توصيه‌هايي به دولت داشتند؛ احمدي‌نژاد بدون اعتنا به اين توصيه‌ها بيشتر از مشايي حمايت كرد و هر چه اين اعتراض‌ها بيشتر شد برحمايت او از رئيس دفترش اضافه شد. به نظر من در مورد مرتضوي بايد شاهد رفتاري از رئيس جمهور باشيم كه در مورد مشايي انجام داد.
آيا گزارش كميته ويژه قبل از انتشار در اختيار اعضا قرار گرفت؟
اين گزارش بعد ازجمع‌بندي نهايي، به هيچ عنوان براي اعضا تكثير نشد وتنها يك نسخه براي اظهار نظر رئيس مجلس فرستاده شد كه ايشان بر اساس اختياراتي كه داشتند؛ تشخيص دادند كه اين گزارش در صحن علني مجلس قرائت شود تا به اطلاع افكار عمومي برسد.
اگر گزارش در اختيار اعضاي كميته ويژه نبود بر چه اساسي سايت الف (متعلق به احمد توکلی) سه روز قبل از قرائت گزارش كميته ويژه با انتشار بخش‌هايي از گزارش اعلام كرد كه سعيد مرتضوي متهم اصلي كهريزك است؟
انتشار اين گزارش قبل از انتشار دور از واقعيت است، در اين زمينه چند نفر از اعضاي كميته معترض اين كار بودند كه جلالي سخنگوي كميته با تكذيب خبر انتشار گزارش كميته ويژه قبل از قرائت در صحن علني اعلام كرد كه آنچه سايت الف منتشر كرده فقط گمانه‌زني بوده است.
بسياري از منتقدان گزارش كه بيشتر از گروه معترض به نتيجه انتخابات هستند، اعتقاد دارند كه گزارش كميته ويژه در مورد حوادث بعد از انتخابات ناقص بود و اين كميته اشاره‌اي به آنچه در بازداشتگاه‌هاي نظير شاپور و پاسارگاد اتفاق افتاده نپرداخته است. شما به عنوان عضو كميته ويژه چقدر ادعاي اين افراد را وارد مي‌دانيد؟
متاسفانه اين افراد در برابر تمام زحماتي كه اعضاي ويژه براي بررسي حوادث بعد از انتخابات كشيدند بي‌انصافي مي‌كنند؛ كميته ويژه گزارش خود را كاملا بي‌طرفانه تهيه كرد و آنچه برايش مهم بود دفاع از حقوق مردم فارغ از گرايشات سياسي آنها بود. كميته ويژه مجلس در مدت ماموريت خود تلاش كرد به واكاوي تمام ابعاد حوادث بعد از انتخابات بپردازد، در مورد زندان پاسارگاد و شاپور مشكلي وجود نداشته است. در اوج دستگيري‌هاي بعد از انتخابات به خاطر پر بودن بازداشتگاه اوين وكهريزك گروهي به آن بازداشتگاه منتقل شدند كه بعد از آن مشكلي در اين زمينه وجود نداشت.
با توجه به اينكه شبهات و شايعاتي در مورد برخي از فرماندهان انتظامي در حوادث كهريزك وجود داشت، چرا كميته ويژه مجلس در گزارش خود هيچ‌گونه ابهام زدايي را در اين‌باره مطرح نكرد؟
كميته ويژه تمام شبهات موجود را بررسي كرد و در زمينه شايعاتي كه در مورد نقش برخي فرماندهان انتظامي در حوادث كهريزك وجود داشت نتوانست موردي را پيدا كند، بر اساس نظرشوراي عالي امنيت ملي نيروي انتظامي حق هيچ‌گونه حمل اسلحه در تجمعات انتخاباتي را نداشته است. متاسفانه در زمينه برخورد نيروي انتظامي با معترضان بلوتوث‌هاي غيرواقعي منتشر شد كه باعث جريحه‌دار شدن افكارعمومي شد. اين در حالي است كه نيروي انتظامي در حوادث بعد از انتخابات مظلوم واقع شد و براي دفاع از كيان كشور و مهار آشوب‌طلبان شهدا و مجروحان زيادي را تقديم انقلاب كرد.
*****
انگ تجاوز، پاسخ عراقی‌ها به كادو 60میلیون دلاری از جیب مردم ایران

عراقیها كه ظاهرا از روز اول می دانستند ماجر ا به كجا می انجامد، هیچ گونه مانعی برای فعالیت كاركنان شركت نفت ایران ایجاد نمی كردند و اجازه می دادند آنها به راحتی در 3 كیلومتری پاسگاه مرزی خود در منطقه فكه، رفت و آمد نمایند و پس از یك سال فعالیت و حفر یك حلقه چاه نفتی ناگاه با اعزام سربازان خود تمامی داشته ایران را به باد دادند
در حالی كه بیش از یك ماه از جنجال ایجاد شده توسط مقامات عراقی و رسانه‌‌های عربی مبنی برادعای تصرف چاه نفتی ایران توسط نظامیان ایران می‌گذرد، خبرنگار «آینده» به جزئیات این موضوع دست‌یافته است.26 آذرماه علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق مدعی شد یازده سرباز ایرانی با نقض حاكمیت عراق، «چاه شماره ۴» فكه را تصرف كرده اند. وی اضافه كرده بود:«عراق خواستار خروج فوری از میدان نفتی شماره ۴ فكه، است. این میدان نفتی متعلق به عراق است و عراق به دنبال حل این مسئله از طریق دیپلماتیك و صلح امیز است.»در همین زمینه احمدعلی خفاجی، معاون وزیر كشور عراق هم گفته بود: یازده سرباز ایرانی ساعت سه و نیم بعد از ظهر با ورود به قلمرو عراق یك چاه نفتی در منطقه فكه در استان «میسان» را تصرف كرده اند. آنها پرچم ایران را بر فراز این چاه نفتی به اهتزاز در آورده اند و تا حال حاضر همچنان این چاه نفت را در اختیار دارند.این خبر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشت و حتی برخی سران عرب دیدار با مقامات ایران به نكوهش چنین اقدامی پرداختند.
پرچم ایران برفراز چاه نفتی
وزارت نفت و منابع ایرانی در آن مقطع صرفاً به تكذیب این خبر پرداختند؛ اما بررسی‌های خبرنگار «آینده» نشان می‌دهد مهندسین ایرانی از یك سال قبل از آن در مقابل چشمان نظامیان عراقی به این چاه نفتی رفت و آمد داشته‌اند و بدون هیچ ممانعتی به كشف نفت و حفاری پرداختند، اما زمانی كه كار پایان یافت ومان انتقال نفت به لوله‌های كشورمان رسید، جنجال طرف عراقی آغاز شد تا چاه مهمی كه پس از یك‌سال تلاش و صرف هزینه 60 میلیون دلاری توسط مهندسان ایرانی به ثمر رسیده بود را تصاحب كنند.
مشخص نیست آیا وزارت نفت هماهنگی با طرف عراقی داشته یا نه و در غیر این‌صورت، چرا تنها با صلاحدید خود اقدام به حفاری در عمق 3500 متری زمین نموده و پس از یك سال كار مداوم مهندسین نفت و استفاده از یك دكل حفاری به مدت پنج ماه اقدام به حفر چاه نفت برای عراقیها نموده است.
میدان نفتی پایدار غرب كه مورد منازعه اخیر دو كشور ایران و عراق بود در سال ‏1359‏ كشف شد‏.‏ نفت میدان پایدار غرب از نوع سنگین است (درجه سبكی نفت در لایه آسماری آن ‏17/9‏ درجه و لایه بنگستان آن ‏21/4‏ درجه است) فشار طبیعی مخزن به تنهایی پاسخگوی استمرار تولید نفت نیست‏.‏ از این رو وجود تلمبه های نفت بر سر چاه ها ضروری است‏.‏ جمهوری اسلامی ایران اكنون روزانه ‏24‏ تا ‏25‏ هزار بشكه نفت از میدان پایدار غرب تولید می كند‏.‏پس از گذشت بیست سال از جنگ تحمیلی و حضور نیروها و یگانهای سازمان ملل متحد در مرز ایران و عراق به دلیل فقدان معاهده صلح بین دو كشور هنوز نوار مرزی ایران و عراق به درستی شناخته نشده است و در این بین وزارت نفت مناطق مركزی با عبور از نقاط مبهم و نامعلوم اقدام به تهیه مكان و همچنین اعزام یك دكل حفاری با هزینه چهل میلیون تومان در روز، مدت پنج ماه در كنار پاسگاه مرزی عراق نموده است.
عراقیها كه ظاهرا از روز اول می دانستند انتهای ماجر ا به كجا می انجامد، هیچ گونه مانعی برای فعالیت كاركنان شركت نفت ایران ایجاد نمی كردند و اجازه می دادند كاركنان شركت نفت ایران به راحتی در 3 كیلومتری پاسگاه مرزی خود در منطقه فكه، رفت و آمد نمایند و پس از یك سال فعالیت یك حلقه چاه نفتی انحرافی به طول 2200 متر و عمق 3800 متر توسط كارشناسان ایرانی حفاری گردد و سپس منتظر ماندند تا ایران همچنین تجهیزات سرچاهی و به اصطلاح "كریسمس تری" را نیز بر روی چاه نفتی نصب كند و در آن‌زمان كه ایران قصد داشت با احداث خطوط لوله نفت به دست آمده را به یونیت های بهره برداری خود انتقال دهد، ناگاه با اعزام سربازان خود تمامی داشته ایران را به باد دادند.
عراقیها كه خود برای حفاری چاه مذكور و همچنین عملیات آماده سازی و نصب تجهیزات سرچاهی حداقل بایستی مبلغ 60 میلیون دلار به كمپانیهای خارجی پرداخت می كردند، این امكان را فراهم نمودند تا ایرانیها برای آنها چاه نفت حفاری كنند و سپس موقع بهره برداری، آن را تصاحب نمایند و ایران را هم در دیدگاه جهانیان متجاوز به خاك خود معرفی نمایند.
اكنون سوال اساسی از وزارت نفت ایران این است كه هم اكنون كه بسیاری از میادین مشترك ایران در سیطره همسایگان قرار گرفته و از آن بهره‌برداری می كنند، این اقدام چه منفعتی برای منافع ملی ایران داشته است.
البته روشن است كه برای جلوگیری از تكرار چنین مواردی باید هرچه سریعتر وضعیت نوار مرزی ایران با عراق و میادین مشترك روشن گردد.بهره برداری از میدان های پایدار غرب و پایدار به عهده شركت بهره برداری نفت و گاز غرب، یكی از سه شركت زیرمجموعه شركت نفت مناطق مركزی ایران در ساختار جدید شركت ملی نفت ایران است كه به صورت رسمی از ابتدای سال 1379 فعالیت خود را با هدف تولید، فرآوری و ارسال نفت و گاز به مبادی مصرف آغاز كرد.
*****
سازمان بازرسی: نمی‌گذاریم دو شغله‌ها به اسم سرپرست، قانون را دور بزنند

رئیس سازمان بازرسی هشدار داد حبیب کاشانی و مدیران دیگر نمی توانند قانون را دور بزنند.
پورمحمدی که در مراسم تجلیل از ورزشکاران رشته تیراندازی شرکت کرده بود در پایان این مراسم به خبرنگاران گفت: اگر چنانچه حس کنیم عده ای می خواهند به این شکل قانون گریزی کنند و چند منصب را با هم در اختیار داشته باشند ٰ با آنها برخورد جدی می کنیم و متخلفین به مراجع قضایی معرفی می شوند.
به گزارش وب سایت خبر آنلاین، وی در پاسخ به این سوال که عده ای بعد از سختگیری های سازمان بازرسی قانون را دور می زنند و تحت عنوان سرپرست به مدیریت های ورزشی می آیند ٰ و نمونه هایی مثل حبیب کاشانی، مدیریت باشگاه پرسپولیس را به این شکل در اختیار گرفته است ٰ گفت: دوستان باید بدانند که با این کارها نمی توانند قانون را دور بزنند . سازمان بازرسی راهکارهایی دارد که اگر چنانچه حس کنیم عده ای می خواهند به این شکل قانون گریزی کنند و چند منصب را با هم در اختیار داشته باشند ٰ با آنها برخورد جدی می کنیم و متخلفین به مراجع قضایی معرفی می شوند.پورمحمدی در عین حال گفت: در حال حاضر تا زمانی که این مصوبه در دولت انجام شود ٰ ما سعی می کنیم مراعات کنیم اما این خیلی طول نمی کشد و با هماهنگی های انجام شده انشاالله بزودی این اتفاق می افتد و بعد از آن به کسی اجازه نمی دهیم که فکر کند قانون را دور زده است.
*****
برنامه رو به فردا با حضور دو حامی احمدی نژاد !
با انصراف ولایتی، مناظره برگزار نشد
شب گذشته برنامه رو به فردا که قرار بود با حضور علی اکبرولایتی و محسن رضایی برگزار شود به دلیل انصراف ولایتی ، با حضور این دو برگزار نشد و سرانجام به حضور روح الله حسینیان و علاالدین بروجردی، دو تن از حامیان محمود احمدی نژاد منتهی شد. براساس گزارش وب سایت شفاف، مجری برنامه نیز از حامیان مشهور محمود احمدی نژاد است .
این در حالی است که حضور چهره هایی از دو جناح و با دیدگاه های متفاوت سبب استقبال از این برنامه شده بود که ظاهراً ترجیح بر این داده شده دوباره برنامه به روال گذشته خود برگردد.
*****
درخواست برای آزادی ایمان رحمتی زاده
بیش از 50 نفر از دانش‌آموختگان دبیرستان علامه حلی تهران ( استعدادهای درخشان) با صدور بیانیه ای خواستار آزادی ایمان رحمتی زاده، دانش آموخته این مدرسه و فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف شدند. ایمان رحمتی زاده، از تاریخ 25 آذرماه در بازداشت به سر می برد.
متن کامل این بیانیه و اسامی امضاکنندگان آن به شرح زیر است:
ایمان رحمتی زاده دوست و هم‌شاگردی سابق‌مان از ۲۵ آذر ماه در بازداشت به سر می‌برد. ایشان دانش‌آموخته مدارس استعدادهای درخشان و مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و از استعدادهای خوش‌فکر و سرمایه‌های ملی ایران است. ایمان در خانواده ای فرهیخته و مکتبی پرورش یافته و خود او نیز عمیقا معتقد و مقید به مبانی و شعائر اسلام است. دوستان او حضور مستمر او را در نمازهای جماعت و هیئات مذهبی دبیرستان علامه حلی و دانشگاه صنعتی شریف به خاطر دارند.
ایمان هیچگونه وابستگی حزبی یا سازمانی نداشته و ندارد، و تمرکز او به عنوان یک جوان نخبه و متعهد همواره معطوف به اعتلای استقلال ایران و پیشرفت اقتصادی کشور از طریق فعالیتهای علمی، تحقیقاتی، و کارآفرینانه بوده است.
ما جمعی از دانش‌آموختگان دبیرستان علامه حلی تهران (استعدادهای درخشان) ضمن احساس خطر از وقایع فعلی کشور خواستار آزادی و برخورداری ایشان از دادرسی عادلانه، در درجه اول به عنوان یک شهروند ایرانی و سپس دوست و همراه قدیمی‌مان هستیم.
ضمنا از بزرگان کشور خواستاریم تا با احترام به عقاید یکدیگر شرایطی ایجاد کنند که در آن همه مردم و بخصوص متخصصین آن بتوانند آزادانه در رشد و شکوفایی کشور موثر باشند.
امضا کنندگان (فارغ التحصیلان دبیرستان علامه حلی):
۱. مهدی ابراهیمی، کارشناس‌ارشد هوافضا، دانشگاه علم و صنعت ایران
۲. یاشار احمدیان‌تهرانی، دارنده مدال طلای المپیاد جهانی فیزیک،محقق پسا دکتری و دکتری فیزیک، دانشگاه کلمبیا، آمریکا
۳. سعید اخلاق‌پور، دانشجوی دکترا، دانشگاه مک‌گیل، کانادا
۴. حمیدرضا ارجمندی، دانشجوی پزشکی، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، آمریکا
۵. عبدالرضا اصولی، دانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشگاه ایلینوی، آمریکا
۶. امید امام‌جمعه، مهندسی کامپیوتر، نرم‌افزار، دانشگاه امیرکبیر
۷. زاوش امیرخسروی، دانشجوی دکترای ریاضی، دانشگاه تورنتو، کانادا
۸. مجید ایوزیان، دانشجوی دکترای مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران
۹. سهیل بهاریان، دانشجوی دکترای فیزیک، دانشگاه ایلینوی، آمریکا
۱۰. حامد بهرامی، کارشناس ارشد نرم افزار دانشگاه شهید بهشتی
۱۱. سعید بیتی، کارشناسی‌ارشد مهندسی برق، دانشگاه تربیت مدرس
۱۲. بهزاد بیگلربگیان، دانشجوی دکترا، دانشگاه واترلو، کانادا
۱۳. رضا پدرامی، دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک، دانشگاه کونکوردیا، کانادا
۱۴. سیدمحمد پیرایی، مهندسی برق، دانشگاه امیرکبیر
۱۵. علی پیر حسینلو
۱۶. خشایار تشت‌زر، کارشناس‌ارشد آمار بیمه، دانشگاه علامه طباطبایی
۱۷. شروین تقوی‌نژاد، دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک هوافضا، دانشگاه کالیفرنیا، ارواین، آمریکا
۱۸. امید تقی نژادی
۱۹. بهمن توسلی، کارشناس‌ارشد مهندسی الکترونیک، دانشگاه تهران
۲۰. علی جعفریه، مهندسی مکانیک، دانشگاه امیرکبیر، MBA، دانشگاه صنعتی شریف
۲۱. علی‌ جنتی، دکترای پزشکی‌، دانشگاه تهران، دانشجوی دکترای روانشناسی‌ شناختی‌، دانشگاه سایمون فریزر، کانادا
۲۲. محمد حافظی، مدال نقره المپیاد جهانی فیزیک، دکترای فیزیک، محقق دانشگاه هاروارد، آمریکا
۲۳. نیما حجازی، دانشجوی دکترای مهندسی برق، دانشگاه وسترن آنتاریو، کانادا
۲۴. احسان حقانی، دکترای مهندسی برق، موسسه فناوری نیوجرسی، آمریکا
۲۵. میر علی خطیبی، دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه کاتولیک لوون، بلژیک
۲۶. محمد مهدی حمیدی فرد، دانشجوی پزشکی، دانشگاه آزاد، تهران
۲۷. محمدامین خوش‌لسان
۲۸. بهمن دارالشفایی
۲۹. غلامحسین دبیری، کارشناس حقوق بین الملل، سوربن، پاریس، کارشناس‌ارشد حقوق تجارت بین‌الملل، سیتی یونیورسیتی، لندن
۳۰. حسام درودی، مهندسی کامپیوتر، نرم‌افزار
۳۱. نوید راستی
۳۲. وحید رئیسی‌دهکردی، دانشجوی دکترای مهندسی برق، دانشگاه مک‌گیل، کانادا
۳۳. اردشیر روحانی، کارشناس مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۳۴. احسان روحی گوهر، کارشناسی ارشد مدیریت سیستم های فناوری اطلاعات، دانشگاه کویینزلند، استرالیا
۳۵. امیر ستاری، کارشناس‌ارشد فناوری پایایی، انستیتوی سلطنتی تکنولوژی، سوئد، محقق دینامیک سیالات، Institution for Technique and Built Environment، سوئد
۳۶. محمد سلیمانی، دانشجوی دکترای کامپیوتر، دانشگاه ژنو، سویس
۳۷. امیرحسین شایان نیا
۳۸. مهران شقاقی، دانشجوی دکترای بیوفیزیک، دانشگاه سایمون فریزر، کانادا
۳۹. امیرپویان شیوا، دانشجوی دکترای انسان‌شناسی، دانشگاه مینه‌سوتا، آمریکا
۴۰. حامد صابر
۴۱. مجتبی صمیمی، کارشناس‌ارشد معماری، دانشگاه شهید بهشتی
۴۲. فرهاد عباسی، کارشناس علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
۴۳. محسن عمرانی، دانشجوی دکترای عصب‌شناسی، دانشگاه کویینز، کانادا
۴۴. بابک فخرجهانی، مهندسی برق، الکترونیک
۴۵. فرهاد فخرجهانی، دکترای پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
۴۶. بهنام فرجی، دکترای مهندسی مخابرات، دانشگاه بریتیش کلمبیا، کانادا
۴۷. علیرضا فرقانی، دانشجوی دکترای مهندسی عمران و مدرس دانشگاه بریتیش کلمبیا، کانادا
۴۸. امیرمسعود فرهمند، دانشجوی دکترای کامپیوتر، دانشگاه آلبرتا، کانادا
۴۹. مازیار قاضی‌زاده، کارشناس‌ارشد معماری، عضو انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران
۵۰. نیما قهری‌صارمی، کارشناس‌ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علامه طباطبایی
۵۱. علیرضا کاظمی، کارشناس‌ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، عضو بنیاد نخبگان و برگزیده جشنواره خوارزمی
۵۲. امید کاویانی‌پور، مهندس شیمی از دانشگاه صنعتی شریف، مدال برنز المپیاد شیمی کشوری
۵۳. آیدین کروئی، دانشجوی دکترای کامپیوتر، دانشگاه بریتیش کلمبیا، کانادا
۵۴. سیدصادق متقیان، مدال برنز المپیاد ریاضی کشوری، دانشجوی دکترای الکترونیک، دانشگاه SDSU، آمریکا
۵۵. سعید محسن، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی. دانشگاه تورونتو، کانادا
۵۶. عباس محصل‌افشار، دکترای مهندسی ترافیک، دانشگاه مریلند، آمریکا
۵۷. محمدرضا محمودی‌پور، کارشناس‌ارشد مهندسی عمران
۵۸. حجر مرشدی، کارشناس مهندسی برق و کارشناس ارشد MBA دانشگاه صنعتی شریف
۵۹. هومن مسگری، مهندسی کامپیوتر، نرم‌افزار، دانشگاه تهران، مدال نقره المپیاد کامپیوتر کشوری
۶۰. امین مسننی (آریانا)، دانشجوی مدیریت نرم‌افزار، دانشگاه کارنِگی ملون، کالیفرنیا آمریکا، مهندس نرم‌افزار مایکروسافت در واشنگتن آمریکا، فارغ التحصیل نرم‌افزار دانشگاه واترلو، کانادا
۶۱. احسان مظفری‌پور، مدال جهانی مسابقات روبوکاپ آمریکا،‌ کارشناس‌ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف
۶۲. احسان نجف‌زاده، کارشناس‌ارشد مکاترونیک، دانشگاه منچستر، انگلستان
۶۳. مهدی نجفی، مدال نقره الپیاد جهانی شیمی، دکترای پزشکی، دانشگاه تهران
۶۴. آیدین نظاری، کارشناس‌ارشد مهندس شیمی، دانشگاه تهران
*****
روزنامه نگاران زندانی به 34 نفر رسیدند
لیلی فرهادپور هم باداشت شد
گفته می شود در ادامه بازداشت های اخیر فعالان سیاسی و روزنامه نگاران در ایران، لیلی فرهادپور، روزنامه نگار در منزلش توسط مأموران بازداشت شده است.
بنا به گزارش دریافتی وى روز چهارشنبه درپى مراجعه به دادگاه انقلاب براى پى گیرى مساله بازداشت پسرش « بهرنگ تنکابنى » بازداشت شده است. فرهاد پور، روز چهارشنبه طبق قرار قبلى به دادگاه انقلاب مراجعه کرد ولى مسئولى که قرار بوده در مورد مساله « بهرنگ تنکابنى » سردبیر بازداشت شده ماهنامه‌ هنرى «فرهنگ و آهنگ» با وى صحبت کند، از دیدن او طفره میرود. خانم «فرهادپور» به منزل باز مى گردد ولى ساعتى بعد، در منزلش بازداشت می شود. از آن هنگام تا کنون خبرى از «لیلى فرهادپور» در دست نیست.
وی، مادر بهرنگ تنکابنی، سردبیر نشریه «فرهنگ و آهنگ» است که روز ۱۵ دی در محل دفتر این نشریه بازداشت شده و هنوز در بازداشت به سر می برد.
فرهادپور دچار بیماری قلبی است و چند روز پپش در پی مراجعه به دادگاه انقلاب دچار مشکل قلبی شد و به همین دلیل به بیمارستان منتقل شد.
گفته می شد که با گذشت حدود دو هفته از بازداشت پسرش، او با وجود مراجعه به مراجع مختلف قضایی و امنیتی نتوانسته بود از محل نگهداری او خبری به دست آورد.
لیلی فرهادپور از روزنامه نگاران با سابقه است که نزدیک به ۲۰ سال کار روزنامه نگاری کرده است.هم اکنون ۴۳ خبرنگار در بازداشت هستند.
*****
بی خبری از وضعیت مصطفی دهقان و محمدرضا احمدی

در حالیکه بیش از دو هفته روز از بازداشت مصطفی دهقان؛ روزنامه نگار و محمدرضا احمدی؛ فعال دانشجویی می‌گذرد، هیچ خبری از محل بازداشت، وضعیت عمومی و همچنین علت بازداشت آنها در اختیار نیست.دهقان که در شامگاه ۱۱ دی ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد، تنها یک بار در روز ۱۴ دی ماه با خانواده خود تماس تلفنی داشته و پس از آن موفق به برقراری ارتباط با خانواده خود نشده است.دهقان طی تماس کوتاه خود، صرفاً از بازداشتش خبر داده اما در مورد علت بازداشت خود اظهار بی اطلاعی کرده است. وکیل وی نیز علی رغم مراجعات متعدد به دادسرای انقلاب و زندان اوین هنوز نتوانسته وکالت نامه این روزنامه نگار زندانی را در پرونده وی به ثبت برساند.همچنین محمدرضا احمدی، از فعالان سابق انجمن اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز که از روز جمعه ۱۱ دیماه بازداشت شده به مکان نامعلومی منتقل شده و خانواده وی نیز از محل نگهداری او اطلاعی ندارند. علی رغم سپری شدن ۱۶ روز از بازداشت این فعال سابق دانشجویی، وی هنوز تماسی با خانواده خود نداشته و این موضوع نگرانی‌ها در رابطه با وضعیتش را تشدید کرده است.
*****
در پي زلزله 4.2 ريشتري ديروز در شهرستان فيروزكوه‎؛
فیروز کوه همچنان می لرزد
ایلنا: صبح ديروز زلزله‌اي با مقياس 4.2 ريشتر شهرستان فيروزكوه را در استان تهران لرزاند. به گزارش خبرنگار ايلنا، اين زلزله كه ساعت 8و50 دقيقه صبح اتفاق افتاد تا كنون ده‌ها پس لرزه داشته است كه از اين ميان در روز گذشته پنج پس‌لرزه بالاي 2ريشتري در ساعات9و27 دقيقه، 11و57 دقيقه، 15و13دقيقه، 15و26 دقيقه، 19و32 دقيقه و بزرگترين پس لرزه روز گذشته در ساعت21و7 دقيقه رخ‌داد كه به بزرگي 3.3 ريشتر بود و امروز نيز يك ‌زلزله بالاي 2 ريشتر در ساعت9و53 دقيقه و در ساعت5و47دقيقه يك زلزله 3.1 ريشتري به وقوع پيوست. زمين‌لرزه صبح ديروز اين شهرستان به گفته شاهدان عيني باعث شكستن شيشه پنجره‌ها، جا‌به‌جايي اشيا و ديگر خسارات جزيي شد كه رعب و وحشت در ميان شهروندان ايجا كرد، به طوري كه برخي از مدارس تعطيل شدند و شهروندان روز را در خيابان به شب رساندند. همچنين پس‌ از زلزله روز گذشته سازمان‌هاي امدادي اين شهرستان در حالت آماده‌باش هستند و مردم را به سوله‌هاي ورزشي انتقال داده‌اند، گفته مي‌شود بسياري از ساكنين فيروز كوه شب گذشته اين شهر را ترك كردند. گفته مي‌شود برخي از اهالي فيروز‌كوه ديشب را نيز در خيابان‌ها سپري كردند، به‌خصوص بعد از پس لرزه‌اي كه ساعت 5و47 دقيقه صبح امروزبه مقياس3.1 ريشتر رويداد شهروندان از خانه‌ها‌ي خود خارج شدند. آخرين گزارش‌هاي موجود نيز حاكي از اين است كه فيروزكوه همچنان تعطيل است.
علي ارجمندي رئيس مركز اورژانس بيمارستان امام خميني شهرستان فيروز كوه با اشاره به خسارت جاني احتمالي پس لرزه‌هاي مكرر در شهرستان فيروزكوه گفت: خوشبختانه خسارت جاني در اين زلزله نداشته‌ايم. رئيس مركز اورژانس بيمارستان امام خميني شهرستان فيروز كوه در گفت وگو با خبرنگار ايلنا تاكيد كرد: اكثر حادثه ديدگان به دليل شكستگي و بريدگي دست يا پا كه در اثر شكستن شيشه اتفاق افتاده است، به بيمارستان مراجعه كردند و اين پس لرزه‌هاي متوالي هيچ تلفات جاني نيز به جا نگذاشته است. ارجمندي افزود: متاسفانه پس از زلزله روز گذشته نزديك به 30 پس لرزه رخ داده كه باعث ايجاد ترس و وحشت ميان مردم ساكن در اين شهر شده است، ‌به طوري كه شهر به حالت تعطيلي در آمده است.
*****
حذف سه صفر از ریال یا نگرانی از سقوط دوبارۀ آن؟
رادیو فرانسه: محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که این کشور قصد دارد سه صفر از واحد پول ملی خود را حذف کند تا به این ترتیب ریال ارزش خود را بازیابد.
گرچه محمود احمدی نژاد تاریخ دقیقی برای اجرای این طرح اعلام نکرده، اما در توضیح دلایل پیشنهاد خود تصریح نموده است که به دلایلی ریال ارزش خود را در مقابل دلار و دیگر ارزهای مهم جهان از دست داده و با حذف سه صفر از آن ارزش واقعی آن باید از نو احیاء شود.
تا پیش از انقلاب اسلامی ارزش هر دلار آمریکا معادل ٧٠ ریال در بازار بین المللی بود در حالی که امروز هر دلار به ١٠٠٠٠ ریال مبادله می شود.
رئیس بانک مرکزی، محمود بهمنی، دیروز پیش بینی کرد که در ماه های آینده ارزش ریال در مقابل دلار بیش از این نیز کاهش یابد.
او و دیگر مقامات ایران پیشتر و طی چند نوبت از لزوم حذف سه صفر از واحد ملی سخن گفته بودند، اما هر بار اجرای این طرح را بدون توضیحی کنار نهادند.
بانک مرکزی مدعی است که نرخ تورم ایران که از بالاترین نرخ های تورم منطقه و جهان است از ٣٠٪ هم اکنون به ١٣٫٥٪رسیده است. ناظران ضمن غیرواقعی خواندن این رقم می افزایند که منظور بانک مرکزی از نرخ تورم، نرخ نقطه به نقطۀ آن است که قیاسی است میان نرخ های تورم دو دورۀ کوتاه در طول دو سال. از این گذشته، حتا اگر بانک مرکزی نرخ تورم را پائین اعلام کند، مردم در زندگی روزمره بهتر از هر مرجع رسمی و غیررسمی قدرت خرید خود را در مقابل هزینه های واقعی خویش تشخیص می دهند.
واقعیت این است که ارزش ریال در مقابل دلار بیش از ارزش رسمی آن کاهش یافته و اگر دولت ایران سیاست تثبیت نرخ ارز را طی سال های اخیر دنبال نمی کرد هر دلار امروز دست کم به بهای ٢٥٠٠٠ ریال مبادله می شد. بخش خصوصی یکی از دلایل ورشکستگی واحدهای تولیدی کشور را همین سیاست تثبیت نرخ ارز می داند که اولین پی آمدش ترغیب واردات کالا و خدمات به زیان تولید داخلی است.
اما، آنچه شاید اینبار اجرای حذف سه صفر از واحد پول ملی را جدی تر از پیش کرده تنها پشتیبانی مستقیم محمود احمدی نژاد از انجام آن نیست : ای بسا اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها که پس از تصویب مجلس به قانون بدل و در نتیجه اجرایی شده دلیل عمده ای اجرایی شدن حذف سه صفر از واحد پول ملی باشد تا آنجا که نخستین و مهمترین پی آمد اجرای این طرح جهش تورمی ناشی از آن و بی ارزش تر شدن ریال در برابر ارزهای خارجی، از جمله دلار باشد.
اما، با این اقدام به نظر می رسد که ایرانیان بیش از امروز به بی ارزش شدن ریال پی خواهند برد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ