سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۹/۱۳

آدینه: 13/9/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد آدینه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
**
آخرین اطلاعیه ای که دو ساعت پیش انتشار دادیم:
پنجشنبه: 12/9/1388 - زمان: 22:02 پس از نیمروز
ـــــــــــــــ
یاران و هم میهنان با درود ، ظرف 36 تا 40 ساعت گذشته بدلیل اشکالات فنی و برخی مشکلات سازمانی نتوانستیم وبلاگ را "به روز رسانی" و یا بقول معروق "آپدیت" کنیم که از این بابت پوزش خویش را تقدیم همگان می نماییم.
همانگونه که می دانید، از دو هفته پیش قرار بر این نهاده شد که ما (گروه انتشارات جنبش همبستگی) آدینه ها مانند تمامی هم میهنان یک روز تعطیلی داشته باشیم تا به کارهای خویش برسیم و سایت ما آدینه ها انتشار نیابد، اما از آنجایی که هفته آینده، چون یکشنبه 15 آذر روز عید غدیر و تعطیل عمومی است و اقتدارگرایان و اشغالگران روز پس از آن یعنی دوشنبه 16 آذر نیز با همایش های اعتراضی دانشجویان به مناسبت روز دانشجو روبرو هستند بنابراین در یک تصمیم گیری عجولانه که ظرف روزهای گذشته آن را اعلام کرده بودیم مقرر داشتند:
1- شنبه (پسفردا)14 آذر نیز تعطیل عمومی اعلام شود که باصطلاح مردم از آدینه تا یکشنبه سه روز تعطیلی داشته باشند و به گردش و زیارت و غیره بروند تا مزدوران و قداره بندان و سرکردگان و تصمیم گیرندگان کودتاگر و رژیم مفلوک فرصت کافی داشته باشند که قوای درهم پاشیده خویش را جمع و جور کرده و آماده مقابله با دانشجویان و دانشگاهیان برای دوشنبه شانزده آذر گردند.
2- به اهتمال بیش از 99% از نیمه شب آدینه13 آذر و ورود به بامداد شنبه (فردا پس از نیمه شب و آغاز شنبه) قرار است تمام سیستم اینترنتی و همچنین تلفن های همراه (موبایل) از کار بیفتد و این قطعی و اختلال در کار اینترنتی و حتا ارسال خبر از طریق پیامک (SMS) و بوسیله تلفن همراه (موبایل) قرار است تا سه شنبه 17 آذر ادامه یابد تا هیچگونه اخبار و گزارش و فیلمی از واقعیات و حوادث و بگیر و ببندها و کشتار و غیره مزدوران و چماقدارن و قداره بندان و نیروهای رسمی و غیررسمی رژیم نسبت به دانشجویان و همچنین ملت آزاده و شریف، به سمع و نظر جهانیان نرسد.
این یکی از عجیب ترین و شرم آورترین کارهایی است که ممکن است در گوشه ای از جهان منصه ظهور یابد یعنی این که هیچ جامعه ای و افکار عمومی جهانیان نمی تواند چنین مطلبی را سر برتابد که در منطقه ای حساس و کشوری که از هرسوی تحت نظارت و کنترل نگاههای جهانیان است که کوچکترین روایات و گزارشات و اخبار وقایع در آن سرزمین را در جهان گسترش داده و به سمع و نظر جهانیان برسانند، سرکوبگران پلید و درمانده آن تصمیم بگیرند که از 72 تا 96 ساعت ( سه تا چهار شبانه روز) سیستم اینترنتی و ارتباطات تلفن همراه شهروندان خویش را قطع نماید تا امکان انعکاس و گسترش حملات ددمنشانه مزدورانش به مردم آزاد و دانشجویان دلیر و شیرزنان و رادمردان بجان آمده از ستم مشتی رجاله و ملای پلید و عوامل تحت امر آنان، در دنیای پهناور منعکس نگردد.
با توضیحات فوق و پوزشخواهی دوباره بابت وقفه ای که بدلایل خودمان و مشکلاتی که با آن روبرو بوده ایم نتوانستیم وبلاگ را آپدیت نماییم، در این آخرین ساعات پایانی پنجشنبه12 آذر، ضمن توضیحات فوق اعلام میداریم که از آخرین فرصت هنوز باقیمانده استفاده کرده و از دو ساعت دیگر، یعنی پس از پایان نیمه شب امروز پنجشنبه، و آغاز نخستین دقایق بامداد آدینه سایت خویش را "آپدیت" خواهیم کرد و اخبار و گزارشات خویش را تا زمانی که سیستم اینترنت بطور کامل قطع نگردیده انتشار خواهیم داد. تا ببینینم که روزهای در پیش و هفته آینده آبستن چه حوادثی است و روند وقایع در سرزمین به بند کشیده ما به کجا خواهد رسید.
*****
آخرین ویدیوی یار گرامی ما جناب دکتر بحری در یوتیوب

*****
آخرین سروده "هادی خرسندی"
(برای دکتر احمد زیدآبادی - دبیرکل زندانی دفتر تحکیم وحدت دانشجویی)
--
احمد ای احمد زيدآبادی
ای قلمدار ره آزادی
ای دلت پاکتر از آئينه
ای ترا سنگ وطن بر سينه
ای نوشتار تو بی‌پيرايه
نيست غير از قلمت سرمايه
خط و ربط قلمت انسانی
شيشه‌ی جوهر تو نورانی
نورش از چشمه‌ی خورشيد خرد
که ز تاريخ تمدن شده رد
نام تو شهره شده با نيکی
روشنی‌ياب در اين تاريکی
احمد ای احمد زيدآبادی
ظاهراً گرچه به بند افتادی؛
ليک آزادگی‌ات آزاد است
همچنان پاپی استبداد است
چون ترا حرف دمکراسی بود
دشمن از گفته‌ی تو عاصی بود
تا که والائی افکار تو هست
دشمن است آن که گرفتار تو هست
دشمن است آنکه ز انديشه‌ی بد
شد گرفتار تو در حبس ابد!
تا نه در گفته‌ی تو تخفيف است
با تو، بيچاره بلاتکليف است
خود نداند که چکارت بکند
بزند يا که به دارت بکند!
آنچنان موش شده وقت مصاف
که وثيقه ز تو خواهد چه گزاف
آنچنان از تو به وحشت بوده
که رقم روی رقم افزوده
خواسته تا بکند راه تو سد
زهرچشم از تو بگيرد به عدد
استواری ِ تو خوارش کرده
پايداريت شکارش کرده
شيرمرد! احمد زيدآبادی
خوب درسی به شغالان دادی
خوش زدی با دم خود بر سرشان
تا درآيد نفس آخرشان
عنقريب است که ور ميافتند
در لجنزار دمر ميافتند
باز تو هستی و لطف قلمت
که به ما جان بدهد هر کلمه‌ت!
ملت ما به تو مديون شده است
دلش از غصه‌ی تو خون شده است
کاش حرف تو بخوانيم همه
طرز فکر تو بدانيم همه
با دمکراسی همراه شويم
گر نه همواره، هر از گاه شويم!
کاشکی دست ِچپی، راستگرا
هی نپرسيم ز آن يک: توچرا؟
کاشکی مذهبی و لامذهب
نگشائيم به لاقيدی لب
کاش بيهوده شعاری ندهيم
باز دست همه کاری ندهيم
کاش پابند تعادل باشيم
نه که فکر زدن گل باشيم!
(قافيه جانب فوتبالم برد
سوی مقصود، بهرحالم برد!)
کاش با فکر بهم پاس دهيم
نه فقط از سر احساس دهيم
کاش در حمله هماهنگ شويم
همگی يکدل و يکرنگ شويم
همه يکپارچه، يکسان باشيم
همه در تيم، کاپيتان باشيم
با موازين خرد جفت شويم
احمد آنگونه که ميگفت شويم
احمد ای احمد زيدآبادی
مخلص نام بزرگت، هادی
*****
انجمن اسلامی دانشگاه صنعت آب و برق: ما دانشجویان، باغبانان باغ آزادی خواهی این ملت هستیم

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) به مناسبت روز دانشجو بیانیه ای صادر کرد.
این انجمن در بیانیه خود ضمن اشاره بازداشت 60 دانشجو تنها در ماه آبان گفته است: " انحصارطلبان سعی در کاشتن بذر هراس در دلهامان داشته تا فریادمان را خاموش سازند. اما نمی دانستند که این بذرهای هراس را در باغ آزادی خواهی می کارند و نهال های این باغ که جز نهال های پایداری و استقامت نیستند، روز به روز پربارتر می شوند."
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
خودکامگی، تکرار دردی است که بر ملت ما گذشته است
سالها پیش دانشجویان در اعتراض به استبداد حاكم و نفی مداخله ی بیگانگان در امور کشور به پا خاستند. دانشجویان اوضاع حساس آن روزها را درك كرده بودند و حضور دیكتاتور را تاب نیاوردند و درخت كهن سال حق طلبی و آزادی خواهی را با خون سه آذر اهورایی دوباره شکوفا کردند.
اكنون كه انقلاب مردم به وقوع پیوسته و بیش از سی سال از عمرش می گذرد اثری از آن آرمان ها و وعده ها نمی بینیم . اوضاع امروز كشورمان بی شباهت به آن روزها نیست. خاطرات دردآور این سی سال روح و وجدان ما را آزرده ساخته. وقاحت تام گرایان تا آنجا پیش رفت كه خشونت عریان را پس از انتخابات ریاست جمهوری در برابر نیروهای مردمی نو ظهور به نمایش گذاشتند. مردم معترض را خس و خاشاك می نامند، یک روز با باتوم جوابشان را می دهند، دگر روز آنها را دستگیر می کنند و به كهریزك ها می فرستند. مردم باز هم معترضند.الله اكبر شان را تاب نمی آورند و با گلوله قلبشان را هدف می گیرند. با مسكن ترس قصد آرام كردن روزهای ملتهب را دارند، فرزندان خدمتگزار ملت را در دادگاه های استالینی محاكمه می کنند. مردم را به وحشیانه ترین شكل سركوب می کنند كه صحنه هایش یادآور فلسطین است. مردم باز هم معترضند. بلندگوی علما را خاموش می كنند تا اعتراض نكنند ، كلاس درس اساتید را تعطیل می كنند و به بازنشستگی اجباری می فرستند تا مبادا اعتراض خود را در گوش شاگردانشان نجوا كنند.
حكومت هرنوع تلاش برای تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی را تهدیدی برای خود می داند. این واقعیت را در نوع برخورد با هر نهاد اجتماعی یا هر فردی كه خواستار جزئی ترین اصلاحات است می توان دید. انحصارطلبان بیش از پیش حلقه ی فشار خود را به دور دانشگاهیان تنگ تر كرده و به سرکوب گسترده ی آن ها پرداخته اند و با حمله ی گسترده به خوابگاه های دانشجویی و دستگیری و زندانی کردن بیش از شصت نفر از دانشجویان در یک ماه اخیر، سعی در کاشتن بذر هراس در دلهامان داشته تا فریادمان را خاموش سازند. اما نمی دانستند که این بذرهای هراس را در باغ آزادی خواهی می کارند و نهال های این باغ که جز نهال های پایداری و استقامت نیستند، روز به روز پربارتر می شوند. چرا که ما دانشجویان، باغبانان باغ آزادی خواهی این ملت هستیم و هیچ گاه اجازه نخواهیم داد تا آن ها با لشکرهای سیاهشان آبادی هایمان را ویران سازند. در این میان مسئولین دانشگاه نیز به جای فراهم آوردن بستر لازم برای فعالیت های دانشجویان و ایجاد دغدغه های اجتماعی و سیاسی در آن ها، نقش مزدوری برای حاکمان راایفا می كنند.
اینان كمر به قتل تمامی ارزشهای انسانی بسته اند. ما به حق تسلط انسان بر سرنوشت خویش باور داریم و وضع غیر قابل تحمل موجود را بزرگترین انگیزه برای ایجاد تغییر می دانیم. خاطرات تلخ گذشته و چشم انداز ناامید كننده ی پیش رو، ما را واداشته كه برای مهار این قدرت فاسد بكوشیم. دانشگاه به لحاظ سابقه ی سنتی و تاریخی، همواره به عنوان نهادی تأثیرگذار و كانونی برای ایجاد تحول در بینش عمومی جامعه بوده است. ما بر این باوریم كه نهاد دانشگاه می تواند نقش نیرو های پیشرو در تلاش برای آغاز اصلاحات بنیادین را به عهده بگیرد. ما در برابر نسل های آینده احساس مسئولیت می كنیم و برای جلوگیری از فجایعی به مراتب بزرگتر، راه مبارزه با سركوبگران را كه از سستی و ناآگاهی جامعه سود می برند در پیش گرفته ایم.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعت آب و برق ( شهید عباسپور ) ضمن محکوم کردن فجایع صورت گرفته در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، اعتراض خود را نسبت به بازداشت گسترده ی دانشجویان و فعالان سیاسی و اجتماعی اعلام می دارد و به منظور گرامی داشت یاد شهدای راه آزادی و عدالت طلبی و همدردی با تمامی دانشجویان دربند، شانزدهم آذر امسال را روزه دار خواهد بود.
*****
فرمانده سپاه تهران: فرهاد رهبر خواستار ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه شد

فضلی فرمانده سپاه استان تهران در سخنانی پیرامون حوادث پس از انتخابات با اشاره به حمله نیروهای لباس شخصی به دانشجویان کوی دانشگاه تهران مدعی شد که فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران خواستار ورود نیروی انتظامی به کوی شده است.
فضلی در سخنان خود همچنین مدعی شده است که افرادی که به کوی دانشگاه تهران حمله کردند نه بسیجی بوده‌اند و نه سپاهی.
فضلی گفته است: "وقتی که وارد مرکز کنترل ترافیک شدیم مانیتور بزرگ مرکز محل ورود کوی دانشگاه را نشان می‌داد. من دیدم که افرادی با موتور نیروی انتظامی در حال ورود به کوی هستند. بعضی‌ها نیز از درون کوی به سمت آنها سنگ پرتاب می‌کنند. بعضی‌ها نیز با لباس شخصی در حال بالا رفتن از میله‌های کوی دانشگاه و ورود به آنجا هستند که البته بر روی زبان‌هایشان نیز کلمه «یا زهرا» فریاد زده می‌شد. در همین حال سنگفرش خیابان کوی دانشگاه پر از تکه‌های آجر و کلوخ، همچنین شیشه فراوان بود.
دیدم یک کامیون حمل زباله نیز آتش زده شده است. از سردار زارعی پرسیدم موتورسواران نیروی انتظامی چرا وارد کوی دانشگاه می‌شوند؟ مگر در حادثه ۱۸ تیر ندیدید چه فتنه‌ای به‌پا شد که سردار زارعی به من گفت: آقای (فرهاد) رهبر(رییس دانشگاه تهران) از من تقاضا کرده که به کمک آنها برویم. در همان زمان نیز خبر رسید به ساختمان سبحان حمله شده و لباس‌شخصی‌ها نیز آن حادثه عظیم را در کوی دانشگاه ایجاد کردند که خون به دل رهبر انقلاب کرد و مقام معظم رهبری فرمان پیگیری داد."
فضلی در سخنان خود مشخص نکرده است که به چه دلیل نیروی سپاه و انتظامی توانایی برخورد با افراد لباس شخصی حمله کننده به دانشجویان را ندارند.
فرمانده سپاه استان تهران در حالی مدعی شده است که افراد لباس شخصی حمله کننده به دانشجویان افرادی ناشناخته هستند که بنابر اظهارات دانشجویان دانشگاه کوی تهران، افراد لباس شخصی با هماهنگی و همکاری نیروی انتظامی وارد دانشگاه تهران شده اند.
فضلی همچنین در مورد بازداشت دانشجویان کوی دانشگاه در شب 25 خرداد و انتقال آنان به ساختمان وزارت کشور و ضرب وشتم آنان در آنجا توضیحی نداده است.
*****
بيانيه شماره 1 دانشجويان سبز دانشگاه های ايران به مناسبت 16 آذر:
مطالبات راستين ملت ايران را همگام با ايشان فرياد خواهيم كرد
جمعي از دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور با صدور بيانيه اي ضمن مطرح كردن مطالبات جنبش دانشجويي و ملت ايران، مردم و دانشجويان را به حضور گسترده و منسجم در مراسم 16 آذر فراخواندند. در اين بيانيه اشاره شده كه براي دادن كمترين زمان به نيروهاي سركوبگر، اطلاعات تكميلی در مورد چگونگي برگزاري مراسم 16 آذر در روزهای آينده اعلام خواهد شد.
متن اين بيانيه بدين شرح است:
در سالروز به خون غلتيدن سه آذر اهورايی، قندچی، شريعت رضوی و بزرگ نيا به عنوان نماد مظلوميت فرزندان ملت ايران امسال نيز 16 آذر ماه همچون ايشان به وقوع كودتا در ايران اعتراض می كنيم و گام استوار ديگری در راستای بر انداختن دولت كودتا بر خواهيم داشت. ما آگاهيم كه به نام ملت ايران سخن می گوييم و مطالبات راستين ملت ايران را همگام با ايشان فرياد خواهيم كرد و در راه تحصيل حقوق خود كوتاه نخواهيم آمد.
ما خواهان ابطال انتخابات غير قانوني دهمين دوره رياست جمهوری دهم، رسيدگي، اعاده حقوق، و جلوگيري از پايمال شدن خون صدها شهيد جنبش سبز ملت ايران هستيم. به راستي كه ندا، سهراب، ترانه موسوي ها را فراموش نخواهيم كرد.
ما خواهان و محاكمه عاملين فجايع رخداده در بازداشتگاه كهريزك و نظاير آن هستيم.
ما خواهان به رسميت شناخته شدن حق خويش مبنی بر برگزاري تجمعات مسالمت آميز می باشيم.
ما به سكوت و عدم استقلال نمايندگان مجلس شورای اسلامی، بخصوص نمايندگان تهران معترضيم. تعطيلي روزنامه های شرق، هم ميهن، اعتماد ملی، و سرمايه را فراموش نكرده ايم.
ما خواهان آزادی قلم، بيان و انديشه در معنای مطلق می باشيم.
ما خواهان شفاف سازي در فعاليت های اقتصادی سپاه و وزارت اطلاعات می باشيم.
ما با تبديل شدن مجلس خبرگان به مجلسی تشريفاتی مخالفيم.
ما معترضيم به لجن پراكنی، دروغ پردازی و تخريب بی وقفه صدا و سيمايی كه هرگز صدای ميليون ها مردم معترض را نشنيد.
ما مردم ايران به برخورد سنگين و غير عقلاني حاكميت اقتدار گرا با مردم و نهادهاي مدني به خصوص تشكل هاي دانشجويي و به صدور احكام سنگين بدون در نظر گرفتن قانون معترضيم.
ما به ناديده گرفتن و انكار وجود مردم و پا فشاري كودكانه بر بي اعتنايي نسبت به ايشان و فعال شدن ماشين سركوب در جريان وقايع پس از انتخابات معترضيم.
ما ملت ايران يكپارچه در مراسم 16 آذر ماه شركت خواهيم كرد، متوجه استيصال و درماندگي حاكميت بوده و نيك مي دانيم كه اين درماندگی حاكميت را يا مجبور به پذيرفتن خواست هاي انساني ما خواهد كرد و يا با انجام اعمال غير عقلاني (همچون گذشته) به سوي پرتگاه نزديك تر خواهد شد.
ما نمي هراسيم ولي در رفتار تهاجمی و غير عقلانی حاكميت اقتدارگرا می توان ترس بزدلانه ای را ديد كه تاكيدي است بر سخن افلاطون: "هركس مي تواند داراي صفت شجاع باشد جز فرد خودكامه و ديكتاتور" ما آگاهيم كه در صورت پايداري ما فردايي روشن و اميد بخش براي ايران و ايراني در راه است. به جهت دادن كمترين زمان به نيروهاي ضد مردمی و قدم به مزدان و اجير شدگان حاكميت برای كامل كردن پازل سركوب، اطلاعات تكميلی در مورد چگونگی و كيفيت برگزاری مراسم 16 آذر ماه متعاقبا به محضر ملت اعلام خواهد شد.
دانشجويان سبز دانشگاه های ايران
*****
ممنوع الورود شدن ۳ تن از دانشجویان تربیت معلم

روز گذشته، سه تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم تهران حکمی را مبنی بر عدم اجازه ی اقامت در خوابگاه تا اطلاع ثانوی از تاریخ یازدهم آذر ماه دریافت کردند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر، بهروز علوی، سینا حسینی و محمد قدس، پس از دریافت ابلاغیه ی مذکور حکم دیگری را نیز به طور شفاهی از حراست دانشگاه مبنی ممنوع الورودی به دانشگاه دریافت کردند که با اعتراض شدید آنان روبرو شد. مسئولین دانشگاه تنها دلیل این امر را مصلحت دانشجویان عنوان کردند و از ارائه ی هرگونه پاسخ قانونی سریاز زدند.این در حالی ااست که اعضای انجمن اسلامی به همراه بیش از 20 تن دیگر از دانشجویان، روز گذشته به کمیته ی انضباطی دانشگاه احضار شده بودند تا پاسخگوی شکایت انجمن جعلی دانشگاه (مورد حمایت وزارت اطلاعات)، در رابطه با ناآرامی در برنامه ی سخنرانی صفار هرندی باشند.حکم ممنوع الورودی این سه تن تنها حاوی یک جمله است که عنوان می دارد "بنا به گزارش ارسالی از تاریخ 11/9 اجازه ورود به دانشگاه را ندارید". در رابطه با مضمون گزارش مذکور هیچ گونه پاسخی به دانشجویان داده نشد.
*****
اعتراض شورای دفاع از حق تحصیل به موج جدید برخورد با دانشجویان

شورا دفاع از حق تحصیل با انتشار بیانیه‌ای موج جدید برخوردهای سرکوبگرانه با دانشجویان محروم از تحصیل را محکوم کرده است. در این بیانیه آمده است:
هم‌زمان با شدت یافتن موج محروم‌سازی دانشجویان از ادامه تحصیل در دولت نهم، و پدیده‌ای که «ستاره‌دارکردن» دانشجویان نام گرفت، جمعی از دانشجویان محروم از تحصیل گردهم آمدند تا با تشکیل «شورای دفاع از حق تحصیل»، فراتر از مرزهای جنسیتی، دینی و اندیشه ای، بر تلاش برای دستیابی به حق مصرح تحصیل، اصرار ورزند.
این شورا در مدت فعالیت خود با پیگیری‌های قانونی کوشید تا حق تضییع شده‌ی دانشجویان را به آنان بازگرداند، و در نتیجه‌ی همین کوشش‌ها، تعدادی از محرومان از تحصیل، حق بازگشت به دانشگاه و ادامه تحصیل را یافتند. اما بی‌تردید ثمره‌ی بزرگتر تلاش‌های شورای دفاع از حق تحصیل؛ جلوگیری از فراگیرتر شدن موج محروم سازی‌ها بوده است.
شاید اگر تلاش‌های خستگی‌ناپذیر محرومان از تحصیل که هم‌اکنون تعدادی از آنان به کیفر حق‌خواهی‌شان در شرایط بسیار سخت زندان به سر می‌برند، نبود، موج محروم‌سازی‌ها در سکوت و بی‌خبری، بسیار بیش از آنچه که هم‌اکنون وجود دارد، گسترده می‌شد. در راستای همین بازنمایی واقعیت‌ها بود که دانشجویان محروم از تحصیل در برابر انکار بزرگ حضورشان؛ تاب نیاوردند و در روزهای پر التهاب انتخابات، فریاد برآوردند که «ما ستاره دارانیم...»
این‌گونه بود که در سایه تلاش‌های پردامنه محرومان از تحصیل، دفاع از حق تحصیل و بازگشت ستاره‌دارها به دانشگاه جزو شعارهای ثابت برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری شد. و البته بدیهی بود آنان که بر انکار دروغ پای فشرده بودند، بی‌کیفر نیز نمی‌ماندند. بدین ترتیب در موج بازداشت فعالان مدنی و سیاسی، چند تن از دانشجویان محروم از تحصیل، در سکوت، راهی زندان‌ها شدند و این تنها مکافات بازگویی ظلمی است که بر محرومان از تحصیل رفته است.
شورای دفاع از حق تحصیل با تاکید دوباره بر اینکه تحصیل حق همه شهروندان است و هیچ‌ فردی را نمی‌توان به هیچ بهانه ای -عقیدتی یا سیاسی- از تحصیل محروم کرد، ادامه بازداشت فعالان حق تحصیل را محکوم کرده، ضمن رد هرگونه اتهام مجرمانه برای ایشان، اعلام می‌دارد: تمام کنش های این افراد، در راستای دفاع از حق تحصیل خود و دوستان شان و کاملاً بر مدار قانون بوده است.
شورای دفاع از حق تحصیل با اعتراض به شرایط نگران کننده‌ی بازداشت اعضا و دانشجویان محروم از تحصیل: ضیاالدین نبوی، مجید دری، سعید جلالی زاده، مهدیه گلرو و پیمان عارف که گاه عوارض خطرناک جسمانی‌ برای آنان داشته است، اتهامات وارده به آنان را بی‌اساس می داند.
شورای دفاع از حق تحصیل همچنین با تاکید بر بی گناهی ایشان، خواهان آزادی بدون قید و شرط آن ها است.
شورای دفاع از حق تحصیل: دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل ایران
*****
دو حکم اعدام تایید شد
شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ایوب پرکار را به اتهام عضویت در گروه محارب یعنی سازمان مجاهدین خلق، به اعدام محکوم کرد. این متهم از دی‌ماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد. دلیل بازداشت وی به گفته‌ی وکیلش، جست و جوی غیرقانونی ایمیل‌های شخصی و تماس‌های تلفنی او بوده. این در حالی است که هیچ‌گونه دستور قضایی مبنی بر تفنیش ایمیل‌ها و تلفن‌های موکلش در پرونده وی وجود ندارد. پرکار از طریق ایمیل و تلفن با برخی از وابستگان سازمان مجاهدین در تماس بوده است.
نسرین ستوده، وکیل وی در گفت و گو با دویچه‌وله گفت موکلش در زمان جنگ ایران و عراق به مدت چهار سال به عنوان خلبان در جبهه‌های جنگ بوده اما بعد از پایان جنگ به دلیل انتقاداتی که به دولت داشته از ارتش اخراج می‌شود. ستوده می افزاید: در محاکمه‌ای که در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی صورت گرفت، ایشان را به دلیل تلاش مؤثر برای سازمان مجاهدین خلق ایران به اعدام محکوم کردند و محارب شناختند. در حالی که نه عضویت ایشان اثبات شده و نه تلاش مؤثری برای این سازمان انجام داده‌اند.
نسرین ستوده می‌گوید علاوه بر اینها، موکلش در دادگاه و توسط قاضی مورد ’’تفتیش عقاید‘‘ قرار گرفته است: متأسفانه در جلسه‌ی دادگاه عقاید ایشان مورد سؤال قاضی قرار گرفت و یکی از مهم‌ترین دلایل صدور حکم توسط قاضی، عقیده‌ی ایشان بوده که البته به دلیل این که طبق قانون اساسی تفتیش عقاید کلاً ممنوع است، بنابراین این حکم می‌تواند کاملاً غیرقانونی تلقی شود و امیدوارم که در دادگاه بالاتر نقض شود.
به گفته‌ی خانم ستوده حکم آقای پرکار بر خلاف رویه معمول تا کنون به هیچیک از وکلای او ابلاغ نشده و وی مجبور به حضور در دادگاه و امضای دادنامه شده است.
زینب جلالیان نیز، ۲۷ ساله و اهل ماکو پس از دو سال زندانی بودن در زندان سنندج به اعدام محکوم شده است. حکم اعدام او توسط دیوان عالی کشور تایید شده و وی در کنار ۱۲ زندانی سیاسی دیگر کرد منتظر اجرای اعدام است. خانم جلالیان در سن ۱۰ سالگی به دلیل اینکه خانواده‌اش با تحصیل او مخالف بودند از خانه فرار کرد. وی بلافاصله پس از فرار از خانه جذب حزب کارگران کردستان (پژاک) شد ولی به گفته‌ی یکی از نزدیکانش تا به حال دست به اسلحه نبرده و صرفا کار تبلیغاتی برای این گروه می‌کرده است.
زینب جلالیان دو سال پیش در سنندج دستگیر شد. دادگاه بدوی به اتهام محاربه برای او حکم اعدام صادر کرد. این حکم هفته‌ی گذشته در دیوان عالی کشور تایید شد.
*****
درخواست انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها برای دریافت مجوز برگزاری مراسم سالروز ۱۶ آذر (...!!!!)

شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در نامه‌ای خطاب به فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران خواستار صدور مجوز برای برگزاری مراسم سالروز ۱۶ آذر شدند.
به گزارش کلمه متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر رهبر،رئیس محترم دانشگاه تهران
سلام علیکم
احتراما‌، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها از مسئولین ذیربط آن دانشگاه درخواست دارد تا با صدور مجوز برگزاری مراسم سالروز شانزدهم آذر در دانشکده فنی دانشگاه تهران،این فرصت را فراهم آورند تا اعضای این انجمن که در حال حاضر به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه های کشور فعالیت دارند و بخش مهمی از آنها دارای سوابق تلاش در انجمن های اسلامی دانشجویی می باشند بتوانند مواضع خود را در خصوص بزرگداشت این رویداد تاریخی که همواره مبدا جوشش و انگیزش جنبش دانشجویی ایران بوده است، ابراز نمایند.
موافقت با برگزاری این مراسم از سوی این تشکل اسلامی با سابقه وشناخته شده که مایل است مواضع خود را در چارچوب اعتقاد والتزام به قانون اساسی،دفاع از استقلال کشور و نفی مداخله بیگانگان ابراز نماید،علاوه بر آنکه تامین بدیهی ترین حق قانونی این تشکل خط امامی است عملا به منزله ایجاد فرصت برای طرح انتقادات واعتراضات درچارچوب وفاداری به ساختار های قانونی کشور در چنین ایامی است.بر اساس همین هدف بوده است که این انجمن تا کنون در چندین مناسبت دیگر،از جمله در سیزده آبان نیز از استانداری تهران،درخواست مجوز راهپیمایی و تجمع نمود که متاسفانه با تعلل مسولان مواجه گردید.
ما بر این باوریم که با صدور این مجوز ملت ایران می توانند شاهد برگزاری این قبیل مراسم از سوی گروهها وجریانات مستقل از دولت ونهاد های رسمی حکومتی باشند که ضمن طرح انتقاد ها وگلایه های خود از دولت وبعضی دستگاه های ذیربط ، اعتقاد والتزام خود به قانون اساسی واصول وآرمان های اسلامی وانقلابی ملت ایران را نیز صراحتا ابراز نمایند.به اعتقاد ما برون رفت از بحران فعلی جز از طریق فعال تر شدن گروه های معقول ومتعادل در درون جناح های سیاسی موجود کشور، مقدور نیست و امیدواریم مسیر این گونه خردورزی های معقولانه با تمایلات افراط گرایانه جریان های خشونت طلب مسدود نماند.
با احترام
شورای مرکزیانجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها
*****
اطلاعيه پليس: برخورد با هرگونه تجمع در 16 آذر

خبرگزاری هرانا- حقوق شهروندان، اندیشه و بیان: به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني پليس، فرماندهي انتظامي تهران بزرگ با صدور اطلاعيه‌اي ضمن تبريك روز دانشجو و گراميداشت 16 آذر به عنوان نماد استكبار ستيزي ملت ايران عنوان كرد: مراسم اين روز تنها در مراكز دانشگاهي و آموزش عالي و با مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري برگزار خواهد شد. در اين اطلاعيه آمده است بر همين اساس از اساتيد و دانشجويان گرامي انتظار مي‌رود با درك شرايط حساس كنوني از هرگونه سوء استفاده احتمالي از اين مراسم جلوگيري كرده و با مأموران پرتلاش نيروي انتظامي همكاري لازم را داشته باشند. همچنين آمده است بديهي است، هرگونه تجمع يا مراسم خارج از محل‌هاي پيش‌بيني شده غيرقانوني تلقي خواهد شد و فرماندهي انتظامي تهران بزرگ براساس وظيفه قانوني خود اقدام لازم را انجام مي‌دهد.
*****
تشدید فشار بر فعالین دانشجویی در آستانه‌ی ۱۶ آذر

مهدیه گلرو و همسرش وحید لعلی‌پور که هر دو از فعالان دانشجویی هستند، روز چهارشنبه ۱۱ آذر توسط تعداد زیادی مامور بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. مهدیه گلرو اخیرا به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.
روز چهارشنبه ۱۱ آذر همچنین فواد شمس، دانشجوی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران به هنگام خروج از دانشکده توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
سه روز پیش نیز (‌دوشنبه ۹ آذر)، سعید جلالی‌فر و سعید کلانکی دو تن از فعالان دانشجویی بازداشت شدند. سعید کلانکی پیش از این به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم و اخراج شده بود. منابع خبری دانشجویی همچنین از بازداشت "محمد یوسف رشیدی" فعال دانشجویی دانشگاه امیر کبیر خبر داده‌اند.
همچنین به گزارش واحد دانشجویی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ماموران امنیتی چهارشنبه صبح با حضور در منزل میلاد فدایی دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز و پس از تفتیش خانه وی را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند..
خبرنامه دانشجویی امیرکبیر نیز گرازش داده است، جمع گسترده از فعالین دانشجویی دانشگاههای چمران وعلوم پزشکی اهواز در روزهای اخیر به وزارت اطلاعات استان خوزستان و حراست دانشگاه احضار شده‌اند.
بازداشت ۹۰ دانشجو در سه هفته اخیر
روز دوشنبه ۹ آذرماه، همچنین میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در منزل خود بازداشت شد. بهاره هدایت، مهدی عربشاهی و فرید هاشمی، سه عضو دیگر شورای مرکزی دفتر تحکیم از سوی دادگاه انقلاب احضار شده‌اند. عباس حکیم‌زاده، عضو دیگر شورای مرکزی دفتر تحکیم که هفته پیش بازداشت شده بود همچنان در بازداشت است.
بابک غیاثی، دانشجوی کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه، در روز ۱۰ آذرماه بازداشت شد. این دانشجو ممنوع‌الورود بود اما این ممنوعیت سه روز قبل از بازداشت وی به اتمام رسیده بود. بابک غیاثی در حالی که می‌خواست در جشن دانشجویان ممتاز شرکت کند، توسط افراد ناشناسی که گفته می‌شود عوامل اطلاعاتی سپاه بودند، بازداشت شد.
گفته می‌شود که در سه هفته‌ای اخیر نزدیک به ۹۰ دانشجو در ایران بازداشت شده‌اند. افزون بر این ۱۲ دانشجوی دانشگاه پیام نور مشهد مجموعا ۱۸ ترم از تحصیل محروم شده‌اند. در یاسوج ۱۱ دانشجو حکم انضباطی دریافت کرده‌اند که دو نفر از آنها اخراج و بقیه جمعا ۱۲ ترم از تحصیل محروم شده‌اند. در دانشگاه شهر کرد نیز ۲۳ دانشجو حکم انضباطی از کمیته این دانشگاه دریافت کردند.
تلاش برای جدایی رهبری از بدنه
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در اطلاعیه‌ای، هدف این بازداشت‌ها را "تلاش برای جدایی بدنه جنبش دانشجویی از تیم رهبری آن" اعلام کرده است. اما این نهاد حقوق بشری می‌گوید، «بعید است که نقض حقوق بنیادین دانشجویان باعث بشود که آنها از خواسته‌هایشان منصرف بشوند و دست بکشند.» به گفته‌ی "ارون رودز" سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر، این بازداشت‌ها از نظرقوانین بین‌المللی "غیرقانونی" است و باید توسط گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد مورد نظارت و بررسی موشکافانه قرار بگیرد.
سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر می‌گوید: «برای ایده آل آزادی علمی این ننگ است که دانشگاه استقلال خودش را واگذار کند و دانشجویان را بخاطر بیان عقیده و فعالیت‌های برحق‌شان مورد آزار و اذیت قرار بدهد.»
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران خواستار آزادی فوری همه دانشجویانی شده است که به گفته‌ی این سازمان، "غیرقانونی" بازداشت شده‌اند. این کمپین همچنین خواستار لغو همه احکام انضابطی دانشگاه‌هاست، چرا که این احکام نقض حق دانشجو در آموزش است.
*****
باید به فکر زندانی به گنجایش چهار میلیون نفر باشند!

عاطفه نبوی دانشجوی کارشناسی ارشد که امسال جزء‌دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل شده است در تاریخ 25 خرداد در تظاهرات میلیونی مسالمت‌آمیز بازداشت می‌شود و پس از 5 ماه بازداشت غیرقانونی در روز 3 آذر به جرم شرکت در راه پیمایی به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده است. وکیل عاطفه در مصاحبه ای که پیش رو دارید با صدایی خسته می گوید: "با این احکام سنگین، روزهای سختی بر وکلا و متهمان روزهای بعد از انتخابات می‌گذرد" نسرین ستوده، برنده جایزه سازمان حقوق بشر بین‌الملل در سال 2008 است؛ با خواندن حرفهای او شاید بتوان اندکی از سختی این روزها را درک کرد.
**
ابتدا بفرمایید روند پرونده‌از بازداشت تا کنون منطبق با قانون بوده یا خیر؟
در پرونده‌خانم نبوی که از روز 25 خرداد در بازداشت به سر می ‌برند اتفاقات غیرقانونی زیادی رخ داده است از جمله دستگیری ایشان غیرقانونی بوده است و هیچ حکم بازداشتی در پرونده ‌اش به چشم نمی‌خورد؛ بعد از آن هم مرجع بازداشت کننده موظف است ماهی یکبار بازداشت را تمدید یا فک بازداشت کند. این روند را هم باید به متهم ابلاغ کند تا اگر متهم به بازداشت خودش اعتراض دارد به او فرصت اعتراض بدهند؛ ولی هیچیک از این اتفاقات نیفتاده و خانم نبوی در حال حاضر به طور غیرقانونی در بازداشت به سر می برد.
شایع است که عاطفه نبوی در گذشته فعالیت ‌هایی داشته که بابت آن محاکمه شده و یا فعالیت سیاسی بستگان او بر پرونده اش تأثیر گذاشته؛ نظر شما چیست؟
عاطفه سالها پیش به دلیل اتهامات دیگری به 4 ماه زندان تعلیقی محاکمه و محکوم شده بود و آن اتهامات هیچ ربطی با این پرونده ندارد. پس از آن در جنبش زنان و دانشجویان فعال بود و هیچ ارتباطی با سازمان‌های خارج از کشور نداشت ولی از میان بستگان و اقوام ایشان کسانی در سازمان ‌های مختلف سیاسی فعالیت داشته اند.
البته سابقه‌قبلی عاطفه در صدور این حکم بسیار دخیل بوده، ولی این دخالت دادن کاملا غیرقانونی است. ‌او یکبار به دلیل اتهامات قبلی محاکمه و محکوم شده و مدت آن حکم سپری شده، حالا اگر دوباره کسی به اتهام جدیدی بازداشت می‌شود و اتهام جدید به قبلی ربط داده می ‌شود این به لحاظ قانونی و منطق حقوقی در هیچ سیستم حقوقی ‌ای پذیرفته نیست؛ بنابراین به طرق مختلف، حقوق عاطفه نبوی نادیده گرفته شده است.
حکم دادن به یک متهم با در نظر گرفتن بستگانی که فعالیت سیاسی دارند از چه جایگاه حقوقی برخوردار است؟
مهمترین مساله ‌ای که در همه‌نظام‌های شرعی و فقهی یا سیستم حقوقی مدرن، به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار می‌گیرد اصل "شخصی بودن جرم و مجازات" است به این مفهوم که هیچ‌کس را به علت فعالیت و یا حتی ارتکاب به جرم بستگان و نزدیکانش نمی‌توان محاکمه کرد.
ما به درستی نمی ‌دانیم که اقوام ایشان در چه رده ‌ای فعالیت می‌کنند اما با فرض ارتکاب جرم هم خانم نبوی پاسخ‌گوی اقداماتی که بستگانشان انجام می‌دهند نیستند اما متاسفانه بنابه اظهارات موکّلم در حکمی که روز 3 آذر در محل دادگاه به ایشان ابلاغ شده صراحتا ذکر شده است که به دلیل فعالیت‌های اقوامشان ایشان مورد مجازات قرار گرفته‌اند و حقوق ایشان در بازجویی و محاکمه‌بارها و بارها نقض شده است.
از نظر حقوقی آیا قاضی می‌تواند بر اساس برداشت شخصی و سیاسی خودش حکم صادر کند؟
من از همان ابتدا از قاضی خواسته بودم با توجه به جرائمی که در کنار پرونده‌ خانم نبوی اتفاق افتاده که از مهمترین آنها می‌توان به بازداشت غیرقانونی ایشان اشاره کرد به این جرائم رسیدگی کنند اما متاسفانه قاضی با توجه به وظیفه ‌اش بازهم به این جرم رسیدگی نکرده است. رئیس زندانی که خانم نبوی را پذیرش کرده و قاضی و تمام دست‌اندرکاران پرونده ایشان مرتکب جرم شده‌اند و این شوخی بردار نیست؛ اما قاضی اصلا به این موضوع توجه نکرده و در عوض موکّل من را محاکمه و به 4 سال حبس تعزیری محکوم کرده است.
این حکم به دلایل مختلف از جمله نادیده گرفتن اصل شخصی بودن جرم و مجازات ‌ها غیرقانونی و ناعادلانه است و قاضی به هیچ وجه بر اساس برداشت شخصی و سیاسی خود نمی ‌تواند حکم صادر کند و رای صادره به لحاظ قانونی،‌شرعی و مطابقت با عدل و انصاف با هیچ کدام از این اصول نمی‌خواند.
پس عاطفه حق شکایت از دست اندرکاران پرونده اش را دارد؟
قطعا. خانم نبوی حق شکایت علیه قاضی و بازجویان را دارد.
با توجه به این وضعیت، آیا شما در مدت قانونی مشخص شده لایحه ‌تجدید نظر خواهی خواهید نوشت؟‌و آیا به تغییر در حکم امیدوار هستید؟
قطعا خواهم نوشت، اعتراض می‌کنم، لایحه و دلایل خود را مفصلا ذکر خواهم کرد و بسیار امیدوار هستم با توجه به این رای نامأنوسی که از این دادگاه صادر شده در دادگاهی بالاتر، این رأی شکسته شود. با این احکام سنگین روزهای سختی بر وکلا و متهمان روزهای بعد از انتخابات می‌گذرد.
من در جلسه ‌دادگاه به قاضی یادآوری کردم در راه‌پیمایی سکوتی که در آن موکّل من شرکت کرده بود با این عنوان کلی که "رای من کجاست"‌قریب 4 میلیون نفر شرکت کرده بودند بنابراین اگر شرکت در آن راهپیمایی مستوجب تحمل 4 سال زندان است بنابراین حکومت جمهوری اسلامی باید به فکر زندانی به گنجایش 4 میلیون نفر برای 4 سال باشد با ماموران و گزمه ‌های خاص خودش.
بنابراین من فکر می‌کنم که ممکن است در سیستم قضایی ما هنوز افرادی باشند که با تدبیر بیشتری رأی صادر کنند و اصول مسلم حقوقی از جمله اصل شخصی و قانونی بودن جرم و مجازات ‌ها را در نظر بگیرند که اگر این اصول رعایت بشود شک ندارم که برای موکّلم حکم برائت صادر خواهد شد.‌
به عنوان وکیل عاطفه، چه تلاش‌هایی برای تغییر وضعیت حقوقی او انجام داده‌اید و چرا این تلاش ‌ها تا کنون به نتیجه نرسیده؟
من پس از این که بستگان خانم نبوی برای پذیرش وکالت ایشان به من مراجعه کردند با عاطفه ملاقات کردم تا وکالتنامه به امضای ایشان رسید؛ پس از آن در چند جلسه مذاکره با ایشان وضعیتشان را جویا شدم و سپس مهمترین تلاش من از ابتدا پس از ورود و اشراف به پرونده، توجّه بر این نکته بود که بازداشت ایشان غیرقانونی است و تمام تلاشم را کردم تا بتوانم به این بازداشت غیرقانونی پایان بدهم. مکاتبات فراوانی با شعبه 12 انجام دادم و مام این مکاتبات من بی ‌پاسخ مانده در حالیکه اصل این نامه‌ها در پرونده موجود است. از رئیس شعبه ‌12 انتظار می‌رفت که به این اقدام غیرقانونی رسیدگی کند.
طبیعی ‌ست که بعد از تغییر شرایط به هیچ ‌وجه چنین ادعایی پذیرفته نخواهد شد که این بازداشت ‌‌ها توسط یک‌عده افراد خودسر صورت گرفته شده باشد چون من به مقامات مسئول متعددی این بازداشت غیرقانونی را گزارش کرده بودم اما این بازداشت غیرقانونی تا امروز ادامه پیدا کرده است. از طرف دیگر در جلسه ‌دادگاه هم من به سوالات غیرعادی رئیس دادگاه اعتراض کردم.
رئیس دادگاه به جای بازجویی موکّل من بستگان او را مورد سوال قرار می‌داد حتی از خانم نبوی پرسید که شوهر شما هم سابقه ‌فعالیت سیاسی دارد؟ و وقتی با اعتراض من مواجه شد به من گفت: شما می‌ترسید موکّلتان جواب بدهد؟ گفتم: بله ولی سوال شما غیرقانونی ‌است. بنابراین اگر هر کس مجموعه ‌این روند را کنار هم بگذارد که یک بازداشت غیرقانونی،‌سوال و جواب ‌های غیرقانونی و همه‌ این‌ها؛ به این نتیجه می‌رسد که رسیدگی چندان بی‌طرفانه صورت نگرفته است.
بنا به گفته ‌یکی از زندانیان هم‌ دوره با عاطفه،‌ او قبل از انتقال به بند 209 اوین تحت فشار روحی شدیدی قرار گرفته بود؛ آیا این ادعا درست است‌؟ ‌
عاطفه گفت که بارها از طرف بازجوها تحت فشار روحی قرار گرفته بود که اگر اتهامات بویژه اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق را بپذیری تو را کمک می کنیم و اگر نپذیری زندان طویل المدّت می‌دهیم؛ ولی به هرحال موکّل من نمی ‌توانست چیزی را که انجام نداده بود قبول کند. عاطفه زیر بار این حرف نرفته زیرا هیچ ارتباطی با آن سازمان نداشته بنابراین در پرونده‌،‌دست کم ده بار گفته است که من هیچ ارتباطی با سازمان ندارم.
الان وضعیت روحی و جسمی عاطفه چطور است؟
عاطفه هرگز انتظار چنین برخوردی به دلیل استفاده از حق قانونی‌اش را نداشت! در اصل 27 قانون اساسی صراحتا آمده که انجام راه پیمایی و اجتماعات مجاز است؛ به همین دلیل به هیچ وجه انتظار چنین برخورد سنگین و دور از انتظاری را نداشت و من امیدوارم که با اعتراضی که به این رأی می کنیم این رای به مراحل بالاتر برود و بتوانیم قضات مراحل بالاتر را متقاعد کنیم و حکم برائت برای ایشان صادر بشود.
به عنوان آخرین سوال، آیا عدم اجازه ملاقات یک وکیل با موکّلش و یا حضور مأموران در این ملاقات ها، توجیه قانونی دارد یا خیر؟ این‌ها حقوقی است برای موکّلین که مرتبا نقض می‌شود. این عدم اجازه ‌ملاقات و اینکه گاهی ملاقات با حضور مامور اطلاعات انجام می ‌شود و همین‌طور بازداشت‌های غیرقانونی که نمونه ‌اش در پرونده‌ خانم نبوی ثبت شده است همه‌ این ‌ها از حقوق متهمان است که مکررا نقض می ‌شود. این که به جرائم چنین متهمانی که از مصادیق بارز متهمان سیاسی هستند با حضور هیات منصفه رسیدگی نمی‌شود و برعکس در دادگاه‌های رعب‌آور مثل دادگاه انقلاب، بدون رعایت حقوق اساسی‌شان محاکمه می شوند،
این که اصل 27 قانون اساسی مرتبا از سوی مسئولان نادیده گرفته می ‌شود همه از مواردی ست که هیچ توجیه قانونی ندارد. اگر سیستم قضائی به این اقدامات غیرقانونی خودش ادامه دهد قطعا بر بحران ‌های داخلی خودش می ‌افزاید.
*****
اعتراض دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به صفارهرندی

صفار هرندی برای سخنرانی در دانشگاه محقق اردبیلی حاضر شد که جلسه وی در این دانشگاه نیز با اعتراض گسترده دانشجویان روبرو شد.
دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به هنگام سخنرانی صفارهرندی شعارهایی همچون "ننگ ما ننگ ما، قاتل فرهنگ ما"، "مرگ بر روسیه"، " 63 درصدت کو، دروغگو"، "یا حسین میر حسین"، "کروبی با غیرت برس به داد ملت"، "خونی که در رگ ماست، هدیه به ملت ماست"، "الله اکبر"، "رسانه های شیطان، ایرنا و فارس و کیهان" و ... سر دادند.
گرچه حضور صفارهرندی در دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اعتراض پیش بینی نشده دانشجویان مواجه شد، خبرگزاری دولتی ایرنا و خبرگزار ی سپاهی فارس با دروغپردازی سعی کردند اعتراضات دانشجویان را نادیده بگیرند. خبرگزاری ایرنا در گزارش خود در مورد حاشیه های این مراسم نوشته است: "گاه و بيگاه شعارهايی از قبيل يا حسين مير حسين و مرگ بر روسيه توسط چند نفر از دانشجويان كه در رديف‌های آخری سالن نشسته بودند، داده شد. در همين حال قاطبه دانشجويان هم كه با اين گروه مخالف بودند شعارهای انحرافی آنان را با فريادهای يا حسين كربلا پاسخ می‌دادند."
خبرگزاری نیمه رسمی فارس نیز در مورد حاشیه های این مراسم نوشته است: " در مجموع 5 سوال كتبی و 6 سوال شفاهی از مدعو پرسيده شد كه صفارهرندی در كمال آرامش به آنها پاسخ گفت." این دو خبرگزاری در گزارش خود سعی کرده اند تعداد دانشجویان معترض را اندک و حامیان صفار را "تعداد زیادی از دانشجویان" عنوان کنند.
دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی برای افشای دروغگویی خبرگزاری های ایرنا و فارس 2 فیلم از اعتراضات خود به صفار هرندی ارسال کرده اند که این فیلم ها را می توانید در2 لینک زیر مشاهده کنید.
در یکی از این فیلم ها دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی خطاب به صفارهرندی می گویند: "ژنرال بی ستاره ارزش کفش نداره". در فیلمی دیگر نیز دانشجویان با خواندن سرود یاردبستانی نسبت به حضور صفارهرندی از عوامل کودتاچیان اعتراض می کنند. در این فیلم سالن مملو از دانشجویان معترض مشخص است.
لینک فیلم (کلیک کنید) شماره 1
**
لینک فیلم (کلیک کنید) شماره 2
*****
پس از استقبال سرد مردم اصفهان از وی در میدان نقش‌جهان:
رئیس دولت غیر قانونی کودتا بدون اعلام قبلی در دانشگاه اصفهان حضور یافت
در پی پاسخ واضح روز چهارشنبه مردم اصفهان به رئیس دولت کودتا در میدان نقش جهان، وی صبح امروز، بدون اعلام قبلی برای جلسه‌ای در دانشگاه اصفهان حاضر شده است.
به نقل از فعالان دانشجویی در اصفهان، نه تنها دانشجویان بلکه حتی بسیاری از کارکنان ارشد دانشگاه نیز از برنامه حضور احمدی‌نژاد در دانشگاه اصفهان بی‌خبر بوده‌اند. در این جلسه که در ساعت 8 صبح برگزار شده است جمعی از افراد دست‌چین شده برای دیدار با رئیس دولت کودتا حضور داشته‌اند.
گفتنی است که به اظهار شاهدان عینی در سخنرانی دیروز احمدی‌نژاد، پس از 4 ساعت تاخیر در برنامه سخنرانی و با وجود برنامه‌ریزی‌های قبلی، تبلیغات فراوان و اعزام دانش‌آموزان و نیروهای بسیجی تنها حدود 7 الی 8 هزار نفر گرد آمده بودند.
*****

محبوبه حقیقی و نگار سایه از زندان آزاد شدند
محبوبه حقیقی عضو شورای تحریریه هفته نامه چلچراغ و از اعضای جبهه مشارکت که پس از یورش ماموران به مراسم دعای کمیل بازداشت شده بود آزاد شد.
همچنین نگار سایه خبرنگار و مسئول ستاد جوانان منطقه ۱۹ میرحسین موسوی، که اوایل آبان ماه بازداشت شده بود نیز از زندان آزاد شده است.
*****
رادان: دستگیرشدگان ابراز پشیمانی کردند

خبرگزاری هرانا: به گزارش فردا نیوز، احمدرضا رادان روز پنجشنبه در حاشیه مراسم آغاز طرح زمستانی پلیس راه کشور در جمع خبرنگاران افزود: در برخورد با زورگیران و باجگیران به گونه ای عمل خواهیم کرد که از کارشان پشیمان شوند.وی گفت: همانگونه که در برخورد با اراذل و اوباش، افرادی که دستگیر شده بودند پس از مدتی ابراز ندامت و پشیمانی کردند مطمئنا با زورگیران نیز همین گونه برخورد خواهد شد.
رادان در پاسخ به اینکه چرا با وجود برخورد پلیس با اراذل و اوباش حوادثی چون قیامدشت و لواسان پدید می آید، گفت: بنا به مستندات و آمار، امروز مدعی هستیم که 85 درصد اراذل و اوباش دستگیر شده پس از مدتی به زندگی عادی خود برگشته و با ابراز پشیمانی زندگی سالمی را در پیش گرفته اند.وی با تقسیم برخورد با اراذل و اوباش در سه سطح اظهارداشت: اراذل و اوباش در سطح یک و دو که با آنها برخورد شد امروز ثمره مثبت برخورد با آنها را می بینند و باقی نیز از سرنوشت آنها درس گرفتند.رادان موضوع زورگیری و باج گیری را فقط مختص به اراذل و اوباش ندانست و گفت: افراد دیگر هم می توانند در دایره زور گیری باشند که پلیس با همه آنها برخورد می کند.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه پلیس، شناسنامه و اطلاعاتی خوبی از مجرمین زورگیر دارد، تاکید کرد: این شناسنامه فقط برای زورگیران نیست و اطلاعات پلیس از جرایمی چون مواد فروشان خرد، اراذل و اوباش، باجگیران و دیگر جرایم امنیتی بالاست.وی درباره اظهارات اخیر فرمانده انتظامی تهران درباره برخورد با موتورسواران و زورگیران موتورسوار گفت: زورگیری چون یک صحنه سریع است، نیاز به موتور برای فرار از صحنه دارد اما به این معنی نیست که موتورسواران مجرم هستند.رادان تاکید کرد: موتورسواران بسیاری هستند که به سلامت از این وسیله استفاده می کنند اما با آن گروه از موتور سواران که اغتشاش می آفرینند، برخورد می کنیم.
*****
احتمال استیضاح وزیر صنایع و معادن در مجلس
گروهی از نمایندگان مجلس شواری اسلامی، ضمن متهم ساختن علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن به ارائه اطلاعات نادرست، خود را برای استیضاح وی آماده می‌کنند. در همین‌حال، این مقام در اصفهان ادعا کرد که چرخه صنعت خوب می‌چرخد. علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن دولت دهم، با انکار مشکلات صنایع کشور، اعتراض کارشناسان و گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برانگیخته است. وزیر صنایع و معادن، به رغم اعتراضات موجود، روز پنجشنبه (۳ دسامبر،۱۲ آذر) در دیدار با فعالان عرصه صنعت و معدن اصفهان، بار دیگر تاکید کرد که «چرخه صنعت کشور در شرایط فعلی خوب می‌چرخد.»
تولید با ۴۰ درصد
ظرفیت اتاق بازرگانی ایران در بررسی وضعیت ۱۸۳ کارخانه صنعتی به این نتیجه رسیده است که کارخانجات ایران در حال حاضر تنها با ۴۰ درصد از ظرفیت خود مشغول به کار هستند. اما محرابیان در اصفهان گفت:«کارخانجات فولادسازی، سیمان و آلومینیوم کشور با استفاده از تمام ظرفیت در حال فعالیت هستند و صنایع آلومینیوم امسال نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش تولید داشته است.» وزیر صنایع و معادن توضیح داد:«۸۰ هزار واحد تولیدی دارای پروانه و ۴۵۰ هزار واحد بدون پروانه در ایران مشغول فعالیت هستند و نمونه گیری از ۱۸۳ واحد تولیدی نمی‌تواند نمایانگر وضعیت کل صنعت کشور باشد.» وزیر صنایع و معادن در عین‌حال تلویحا به وجود مشکلات در صنایع اعتراف کرد و گفت:«مشکلات صنعت دو بخش درونی و بیرونی است. نقدینگی، قاچاق، تعرفه، واردات، سیاست‌های ارزی و مالیاتی مسائل کلی صنعت هستند. در برنامه پنجم باید طوری حرکت کنیم که رویکرد اصلی صنعت و معدن باشد.» در همین جلسه، محمود اسلامیان، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با شرح مشکلاتی که صنایع ایران با آن دست به گریبانند، خواهان آن شد که سیاست‌گذاران کشور مسئله هسته‌ای کشور را به گونه‌ای پیش نبرند که تحریم‌‌ها علیه ایران افزایش یابد. او گفت: «ركود واحدهای تولیدی و افزایش نرخ بیكاری باعث نارضایتی مردم خواهد شد و این هدف كشورهای تحریم كننده علیه ایران است و مسئولین نباید ناخواسته در این مسیر قرار گیرند و واحدهای تولیدی را با مشكلات مضاعف روبرو سازند.»
احتمال استیضاح
دیدار وزیر صنایع و معادن دولت احمدی‌نژاد با دست‌اندرکاران صنعت و معدن اصفهان سه ساعت طول کشید. تقریبا همزمان با این نشست، عزت‌الله اکبری نماینده قائم شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با "خبرآنلاین" محرابیان را متهم کرد که از مطلوب بودن وضعیت صنعت به دولت گزارش می‌دهد. وی افزود:«اعضای کمیسیون صنایع، که در جریان وضعیت صنعت کشور هستند، می‌دانند که این اطلاعات غلط است.» به گفته نماینده قائم شهر، اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، در بحث‌های خصوصی خود، احتمال استیضاح محرابیان را مطرح کرده‌اند. وی اظهار داشت:«هنوز طرح استیضاح نوشته نشده، اما پس از نوشته شدن، نه تنها من، بلکه تعدادی زیادی از نمایندگان آن را امضا خواهند کرد.»
دلایل تعطیل کارخانه‌ها
عزت‌الله اکبری که قبلا ریاست کمیسیون صنایع مجلس را به عهده داشته است، در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود افزود: «ما مستندات زیادی داریم که با فقدان نقدینگی در بخش صنعت به صنعتگران فشار می‌آورد و آن‌ها مجبورند این فشار را به کارگران منتقل کنند. تعطیلی کارخانجات نیز به همین دلیل صورت گرفته است.» به گفته رئیس پیشین کمیسیون صنایع مجلس، علی‌اکبر محرابیان باید در صورت استیضاح به پرسش‌های نمایندگان در مورد "انتصابات غیر کارشناسی در بدنه وزارت صنایع و معادن"، نظارت ضعیف بر کارگاه‌های صنعتی" و همچنین "اعلام آمارهای ضد و نقیض" پاسخ بدهد.
*****
واکنش مادر ندا به نمایش بسیجیان: دخترم را کشتید، سیاه بازی را تمام کنید
سایت جرس: "می خواهم فریاد بزنم چه می خواهید از دخترم؛ تو را به خدا بس کنید، او را کشتید حالا سیاه بازی راه انداخته اید مقابل سفارت انگلیس برای چی؟" مدام اشک می ریزد این مادر، گریه امانش نمی دهد، او مادر ندا آقاسلطان است که این سخنان را می گوید. درست در لحظه ای که جماعتی را همچون زمان های برگزاری نمایش های رو حوضی خیابانی جمع می کنند، جمع کرده اند تا هنرشان را به رخ بکشند که در قتل این دختر دست خارجی و دشمن در کار است تا شاید بتوانند شرم شان را از قتل دختران و پسران جوان میهن پنهان کنند.
ندا آقاسلطان در جریان اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات و پس از خطبه های آیت الله خامنه ای در نماز جمعه تهران که هشدار داده بود در این تجمعات ممکن است برخی به دنبال اهداف تروریستی خود باشند به همراه عده ای دیگر از جوانان معترض به شهادت رسید. انتشار فیلم چگونگی جان دادن این دختر جوان در لحظه ای کوتاه تمام جهان را تحت تاثیر قرار داد. دولت احمدی نژاد و فرماندهان نظامی تاکنون بارها اعلام کرده اند که ندا آقاسلطان توسط عوامل خارجی به قتل رسیده است. روز گذشته در حالیکه عده ای را تحت عنوان دانشجویان بسیجی مقابل سفارت انگلیس برده بودند تا نمایش بازسازی صحنه قتل ندا آقاسلطان را به اجرا درآوردند، مادر این شهید جنبش سبز، عازم روزنامه ایران بود تا تکذیبیه خبر دروغ این روزنامه را برای انتشار تحویل آنها دهد. او دقایقی با خبرنگار ما همکلام شد. خبر دروغ ایران چه بود؟ مادر ندا می گوید: آنها به دروغ نوشته اند که من برای دادن مجوز ساخت فیلم دخترم به شبکه خبری سی ان ان پول گرفته ام. او در حالی که داغ دلش تازه شده است و اشک می ریزد، می گوید:" من اگر داشتم خودم پول می دادم که فیلم دخترم را بسازند، چطور ممکن است برای ساختن فیلم دخترم پول خواسته باشم. "خبر روزنامه ایران و برخی سایت های وابسته به اقتدارگرایان که با اعتراض مادر ندا مواجه شده به این شرح است: "با گذشت چندین ماه از واقعه قتل ندا آقاسلطان، اخیرا شبکه خبری سی‌ان‌ان در تماسی که با خانواده ندا آقاسلطان برقرار کرده از آنان خواسته با این شبکه برای ساخت مستندی درباره زندگی دخترشان همکاری کنند. بر همین اساس، این شبکه خبری در نخستین گام برای نشان دادن حسن‌نیت خود به خانواده آقاسلطان به آنان پیشنهاد داده با دریافت 150 هزار دلار عکس‌ها، خاطرات و فیلم‌های مختلف مربوط به مرحومه ندا آقاسلطان را در اختیار سی‌ان‌ان قرار دهند. بنا بر این گزارش، سی‌ان‌ان قصد دارد با جمع‌آوری این عکس‌ها و نیز اطلاعات بیشتر درباره ندا آقاسلطان دست به ساخت مستندی از این واقعه دردناک زده و با وارونه کردن واقعیت، حملات بیشتری را متوجه جمهوری اسلامی کند."مادر ندا یکبار دیگر ماجرای چگونگی به شهادت رسیدن فرزندش را اینگونه شرح می دهد: "من به همراه دخترم در تجمعات اعتراضی شرکت می کردیم. روز به شهادت رسیدن فرزندم به ندا گفتم امروز نیروهای نظامی حکم تیر گرفته اند بیرون نرو. ولی دخترم اعتراض کرد و گفت: مادر! اگر من نروم، تو نروی، دیگران هم نروند، پس چه کسی باید این اعتراض را فریاد بزند. او به همراه استادش به تظاهرات رفت و کشته شد."مادر ندا می گوید:" خودشان دخترم را کشتند، آنها یکبار که مرا تهدید به سکوت می کردند از زبانشان در رفت که دخترم را نشان کرده بودند، آنها به من گفتند که فیلم تو و دخترت را در راهپیمایی های قبلی داریم. این ادعای آنها نشان می دهد که آنها دخترم را نشان کرده بودند و در روز حادثه او را کشتند و حالا مقابل سفارت انگلیس نمایش راه انداخته اند." مادر ندا در حالی به برگزاری نمایش بازسازی صحنه قتل دخترش در مقابل سفارت انگلستان در تهران معترض است که اقتدار گرایان تیم های رسانه ای خود را به صحنه اعزام کرده اند و تدارک وسیعی برای پوشش خبری این مراسم دیده اند. امروز بیشتر روزنامه های اقتدار گرایان در صفحه اول روزنامه هایشان این مراسم را به صورت برجسته منتشر کرده اند. کیهان در صفحه اول خود به نقل از تجمع کنندگان که آنها را دانشجو خوانده، نوشته است: "انگلیس قاتل ندا آقاسلطان را برای محاکمه به ایران تحویل دهد"، روزنامه ایران نیز همراه با چاپ عکسی نوشته است: "دانشجویان در برابر سفارت انگلیس اجرا کردند؛ بازسازی صحنه قتل مشکوک آقاسلطان" و روزنامه رسالت نوشته است "دانشجویان صحنه واقعی قتل ندا آقاسلطان را به تصویر کشیدند". هیچکدام از این روزنامه ها ننوشتند که مادر و پدر ندا در لحظه ای که دانشجویان به خون خواهی ندا جمع شده بودند کجا بوده اند و موضع آنها چیست.
خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران، سناریوی نمایش اجرا شده در مقابل سفارت انگلیس را اینگونه شرح داده است:" در ابتداي اين تئاتر خياباني يكي از دانشجويان به عنوان مجري شبكه bbc فارسي به ايفاي نقش پرداخت. سپس يكي ديگر از دانشجويان در نقش مامور سازمان جاسوسي انگليس MI6 ماموريت آرش حجازي براي قتل ندا آقا سلطان را تشريح كرد. وي با دادن مبالغ،‌اسلحه و بيان نحوه ماموريت آرش حجازي و همچنين دادن بليت رفت و برگشت به ايران، حجازي را براي انجام ماموريت روانه ايران كرد. در قسمت بعدي اين تئاتر، دانشجويي كه نقش آرش حجازي را بازي مي‌كرد و چهره خود را با تصوير اين فرد پوشانده بود، نحوه قتل ندا آقا سلطان را به يكي از همكارانش توضيح داد. قسمت بعدي اين تئاتر صحنه قتل ندا آقا سلطان بود. آرش حجازي با حضور در كنار ندا آقا سلطان وي را عليه جمهوري اسلامي و سر دادن شعار تحريك كرده و وي را به گوشه‌اي از محل قتل راهنمايي مي‌كرد. همكار وي نيز در اين زمينه او را به اين كار تشويق مي‌كرد و بعد از آن نيز هنگامي كه ندا آقا سلطان در حال شعار دادن بود، همكار آرش حجازي از پشت سر وي با اسلحه‌اي كه در پيراهن خود پنهان كرده بود، پشت سر ندا آقا سلطان را مورد هدف گلوله قرار داد و وي را به قتل رساند و بعد از آن سوار بر وسيله نقليه خود، از محل دور شد. در قسمت بعدي آرش حجازي با حضور در محل قتل با ايجاد سر و صدا و هياهو مردم را به سمت خود و جنازه ندا سوق داد و شروع به سردادن شعارهايي عليه جمهوري اسلامي كرد."
بازداشت ساعتی پدر و مادر ندا در روز 13 آبان
مادر ندا در این گپ و گفت کوتاه خبر از بازداشت ساعتی خود و همسرش در روز 13 آبان می دهد. او می گوید: روز 13 آبان به همراه همسرم به قصد شرکت در مراسم این روز به میدان هفت تیر رفتیم. اما همینکه بسیجی ها چهره ما را شناختند به شدت ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند. او می افزاید: آنها سپس برای چند ساعت ما را بازداشت کردند. اقتدارگرایان که هنوز از شوک رسوایی به قتل رساندن جوانان ایرانی در رسانه های دنیا بیرون نیامده اند، هر روز می کوشند با نمایشی تازه این رسوایی را به گونه ای پنهان و با قلب ماهیت کردن این اتفاق از پاسخ دادن به این پرسش که با کدامین مجوز به روی جوانان معترض وطن، گلوله بسته اید، طفره می روند. اما جنبشی که با خون این جوانان آبیاری شده، مثل رود خروشان به پیش می رود. دیروز مردم شرکت کننده در مراسم 13 آبان را به باطوم بستند ولی باز فردایی در پیش است. 16 آذر در پیش است و بار دیگر جنبش سبز ایران، صدای اعتراض خود را بلند خواهد کرد تا شاید این بار، حاکمیت صدای مردم را بشنود.
*****
اخراج کارگران نیشکر هفت تپه
ایلنا: در پی اخراج کارگران یازداشت شده کارخانه نیشکر هفت تپه، سندیکای کارگری این کارخانه از پیگیری وکیل کارگران بازداشت شده برای ابطال حکم اخراج و بازگشت به کار کارگران بازداشت شده خبر داد.
رضا رخشان از اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه گفت: در پی صدور حکم اخراج از سوی کارگزینی کارخانه برای کارگران یازداشت شده که در هفته گذشته صورت گرفت؛ وکیل این کارگران برای ابطال این حکم و بازگشت به کار این کارگران در تلاش است.
به گفته این فعال کارگری از آنجا که بازداشت شدگان در دادگاه به دلیل تخلفی که در خارج از محیط کار اتفاق افتاده است به تحمل حبس محکوم شده‌اند، کارفرمای هفت تپه نمی‌تواند غیبت آنها را به عنوان تخلف در محیط کار تلقی کند.
هفته گذشته چهار نفر از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به نامهای فریدون نیکوفرد، قربان علیپور، محمدحیدری‌مهر و جلیل احمدی به دلیل غیبت بیش از 15 روز از کار اخراج شدند.
این اخراج درحالی صورت گرفت که اخراج شدگان از مدتی پیش به دلیل سپری کردن دوره محکومیت یکساله خود در زندان اقامت دارند و به همین دلیل در سرکار خود غیبت داشته‌اند.
پیشتر وکیل این کارگران از احتمال اینکه کارگران بازداشت شده به دلیل غیبت در محل کاراز اخراج شوند ابراز نگرانی کرده بود.
محمد اولیای فرد در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفته بود که ممکن است تجربه قبلی برای سایر کارگران تکرار شود.
اشاره این وکیل دادگستری به چگونگی اخراج علی نجاتی دیگر کارگر اخراجی و بازداشت شده نیشکر هفت تپه است که پیشتر در جریان اعتراض‌های کارگری این کارخانه بازداشت شد و به دلیل غیبت از کار حکم اخراج وی صادر شد.
به گفته وکیل و فعالان کارگری هرچند دوره حبس کارگران کوتاه است اما اخراج آنها در شرایط رکود اقتصادی کنونی برای خانواده های این کارگران بسیار هزینه بر است.
*****
گزارشی از وضعیت زندانیان سیاسی
صدور احکام سنگین برای روزنامه نگاران و فعالان سیاسی همچنان ادامه دارد. در آخرین مورد، سعید لیلاز، روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی به 9 سال حبس تعزیری محکوم شده است. از سوی دیگر برخی از سایت های وابسته به حامیان محمود احمدی نژاد خبر از پخش اعترافات "تکان دهنده" عبدالله مومنی در آستانه روز دانشجو می دهند. خبری که خانواده این فعال دانشجویی به نقل از آقای مومنی آن را تکذیب می کنند. "روز" در گفتگو با خانواده های تعدادی از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی، از جمله همسر سعید لیلاز و عبدالله مومنی به بررسی این احکام سنگین پرداخته است.
وثیقه احمد زیدآبادی هفته به هفته زیاد می شود
با گذشت یک هفته از تودیع وثیقه 500 میلیون تومانی، احمد زیدآبادی همچنان در بازداشت به سر می برد. قاضی پرونده این روزنامه نگار در ابتدا قرار وثیقه 150 میلیون تومانی صادر کرده بود که به فاصله سه روز این قرار را به 250 میلیون تومان افزایش داد. در تاریخ 17 آبان که روز محاکمه آقای زیدآبادی بوده قاضی پرونده وثیقه را به 350 میلیون تومان افزایش داد که خانواده این روزنامه نگار، این مبلغ را تودیع کردند اما یک هفته بعد آقای زیدآبادی در تماسی با مهدیه محمدی، همسرش خبر از افزایش وثیقه به مبلغ 500 میلیون تومان داده است.این مبلغ هم چهارشنبه هفته گذشته از سوی خانواده زیدآبادی تودیع شد، اما تاکنون از آزادی این روزنامه نگار جلوگیری به عمل آمده است. این در حالیست که آقای زیدآبادی، یک روز بعد از بازداشت قرار وثیقه را امضا کرده و بدون قرار بازداشت در زندان به سر می برد.
مومنی تکذیب کرد
در حالی که سایت "پرچم" از سایت های حامی احمدی نژاد ادعا کرده "اعترافات تکان دهنده عبدالله مومنی در آستانه 16 آذر، روز دانشجو از تلویزیون پخش خواهد شد"همسر مومنی از قول وی این خبررا به شدت تکذیب کرد. سایت پرچم که به اسفندیار رحیم مشایی منتسب است، در ادامه ادعای خود نوشته: "عبدالله مومنی، سخنگوی ادوار تحکیم وحدت، در اعترافات چند ساعته خود مطالب بسیار تکان دهنده ای بیان نموده و پرده از برنامه ریزی گسترده برای سوء استفاده از جنبش دانشجویی برداشته است". فاطمه آدینه وند، همسر آقای مومنی در این مورد به "روز" گفت: "دیروز آقای مومنی با منزل تماس گرفت و من به او گفتم که برخی سایت ها، شایعاتی درباره اعترافات و... زده اند و خبر را براش خوندم که به شدت عصبانی شد و گفت به هیچ عنوان صحت ندارد و همه اینها را تکذیب کنید." عبدالله مومنی همچنین به همسرش گفته است غیر از اعترافات قبلی که پخش شد، هیچ اعترافات جدیدی وجود ندارد. خانم آدینه وند پخش اینگونه اخبار و شایعات را در آستانه 16 آذر، عاملی برای تحریک دانشجویان دانست و گفت: "با این کارها قصد دارند در آستانه 16 آذر از دانشجویان زهر چشم بگیرند اما اینکارها همیشه نتیجه عکس داده؛ آقایان باید دست از این کارهایشان بردارند." همسر عبدالله مومنی همچنین با ظالمانه خواندن حکم صادره برای این فعال دانشجویی گفت: "عبدالله زیر شدید ترین شکنجه ها و بدترین شرایط انفرادی، ناچار از پذیرش اعترافات شده اما همین اعترافات را مبنای صدور حکم قرار داده اند. از سوی دیگر عبدالله در دادگاه وکیل نداشت و به او اجازه ندادند وکالتنامه را امضا کند و مجبورش کردند که بگوید وکیل نمیخواهم." وی افزود: "هیچ یک از اعترافات قبلی هم حرفهای خود عبدالله نبود و کسانی که آزاد شده اند همه می گویند که عبدالله زیر شدیدترین و غیرانسانی ترین شکنجه ها قرار داشته است".
نه سال حبس تعزیری برای سعید لیلاز
شعبه 26 دادگاه انقلاب، سعید لیلاز را به 9 سال حبس تعزیری محکوم کرد. حکم صادره برای این روزنامه نگار، سنگین ترین حکم صادر شده برای زندانیان مطبوعاتی اخیر بوده است. علیزاده طباطبایی، وکیل آقای لیلاز گفته است: "حکم صادره شده اما هنوز ابلاغ نشده است و طی اعلامی که قاضی پرونده به بنده کرده موکلم به دلیل فعالیت تبلیغی علیه نظام، نگهداری اسناد طبقه بندی شده و ارتباط با بیگانگان به 9 سال حبس تعزیری محکوم شده است". همسر آقای لیلاز در گفتگو با "روز" از حکم صادر شده برای این روزنامه نگار به شدت انتقاد کرد. خانم سپهرناز ابوذر پناهی اظهار داشت: "حکمی که صادر کرده اند بسیار سنگین، برخلاف انتظار و کاملا غیر عادلانه بود، بخصوص اینکه این حکم برای کسی صادر شده که هیچ گونه وابستگی تشکیلاتی نداشته و صرفا به کار روزنامه نگاری مشغول بوده است." وی با تاکید بر اینکه یک روزنامه نگار باید دیدی نقادانه و تحلیل گرانه نسبت به مسائل داشته باشد افزود: "آقای لیلاز سالیان سال است که از دوره آقای هاشمی تا کنون به نقد سیاست های اقتصادی دولت می پردازد و نقدهای او مختص دولت احمدی نژاد نیست". همسر آقای لیلاز با بیان اینکه "به نظر می رسد که این احکام سنگین بیشتر معطوف به روزنامه نگاران است" گفت: "همه از این حکم عجیب شگفت زده شده اند، الیته ما انتظار صدور حکم عادلانه نداشتیم اما انتظار چنین حکم سنگینی رانیز نداشتیم". وی افزود: "طی 4 سال اخیر، جریاناتی با تهدید و آزار و اذیت و مزاحمت برای آقای لیلاز، مانع از فعالیت ایشان می شدند و ما میدانستیم که این جریانات در حکم صادره نیز اعمال نفوذ خواهند کرد ولی تا این حد را تصور نمی کردیم." خانم لیلاز سپس با اشاره به روند برگزاری دادگاه گفت: "متاسفانه از همان اول یکی از وکلای آقای لیلاز را مجبور کردند که کنار بکشد و آقای علیزاده طباطبایی نیز قبل از دادگاه فقط یکبار به مدت بیست دقیقه توانسته آقای لیلاز را ملاقات کند که این ملاقات هم در حضور بازجو صورت گرفته است. از سوی دیگر خودکار و کاغذ در اختیار آقای لیلاز قرار نداده بودند که بتواند دفاعیه خود را بنویسد و وقتی من نسبت به این موضوع در دیداری که با آقای دادستان داشتیم اعتراض کردم ایشان اصلا باور نمیکرد که آقای لیلاز خودکار و کاغذ ندارد". همسر آقای لیلاز در ادامه افزود: "بعد که خودکار و کاغذ به آقای لیلاز دادند و ایشان لایحه دفاعیه خود را نوشت، مسولان زندان لایحه دفاعیه او را گرفته و گفته بودند که در دادگاه پس می دهیم اما روز دادگاه هم به او ندادند و در اصل آقای لیلاز بدون لایحه دفاعیه ماند و مجبور شد به طور شفاهی از خود دفاع کند." به گفته وی، رئیس دادگاه در جریان محاکمه، فقط ده دقیقه به لیلاز، وقت دفاع داده بود. همسر این روزنامه نگار می افزاید: "در دادگاه به شدت بد برخورد کرده و آقای لیلاز رابه شدت تحقیر کرده بودند که تو از اقتصاد سر در نمی آوری و از این حرفها و بعد به او گفته بودند که چرا بحران ایجاد کردی و مردم را به خیابان ها کشاندی"؟ وی ادامه می دهد: " زمان برگزاری دادگاه خیلی کوتاه بود و وقتی تمام شد آقای لیلاز پس از خروج از دادگاه به من گفت که برای 6 اتهام سنگین، وقت دفاع ندادند و افزود که بین 7 تا ده سال حکم می دهند. یعنی خود آقای لیلاز با توجه به نوع دادگاه و نوع برخوردها کاملا این حکم سنگین را پیش بینی کرده بود و می گفت که مشکل سیاسی است و از طرق قانونی حل نخواهد شد اما در عین حال تاکید داشت که هیچ مدرکی علیه او ندارند". خانم لیلاز، همچنین خبر از عدم پذیرش آزادی موقت همسرش داد و گفت: "قبل از برگزاری دادگاه از آقای دادستان درخواست آزادی آقای لیلاز را با قرار وثیقه کرده بودم که ایشان گفته بودند نظرشان مساعد است و بعد از برگزاری دادگاه اینکار انجام خواهد شد. اما اکنون دادگاه با قرار وثیقه به شدت مخالفت کرده و و رئیس دادگاه گفته است که بعید میدانم این امر انجام شود. از سوی دیگر دادستان هم گفته است که بعید میدانم قرار وثیقه صادر شود. و من نمیدانم این «بعید میدانم» چه مفهومی دارد." آقای علیزاده طباطبایی، وکیل آقای لیلاز هم دیروز به ایلنا گفت: "در رسیدگی به اتهامات موکلم اعلام شده بود که وی با حسین رسام کارمند سفارت انگلستان ارتباط دارد و موکلم نیز در دفاع از خود گفت که به دلیل شغل خبرنگاری با هر کسی می‌توانم ارتباط داشته باشم". او در مورد اتهام نگهداری اسناد طبقه بندی شده از سوی موکلش نیز اظهار داشت:" دادگاه گزارش تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضاییه را که در خانه وی پیدا کرده را مصداق نگهداری اسناد طبقه بندی شده اعلام کرده است در حالی که این گزارش در تمامی سایت‌های خبری منتشر شده و شرایط اسناد طبقه بندی شده را ندارد و موکلم همچنین سردبیر روزنامه سرمایه بوده و طبیعی است که این گزارش را داشته باشد."
آخرین وضعیت دکتر ملکی
عمار ملکی، فرزند دکتر محمد ملکی نیز که بیش از 103 روز از بازداشت او میگذرد درباره آخرین وضعیت پدرش به "روز" گفت: "ایشان که اخیرا بمدت یک هفته در بیمارستان بستری بودند، هفته قبل دوباره به زندان برگردانده شدند و هم اکنون در بخش عمومی بند 209 زندان اوین با بعضی دیگر از زندانیان سیاسی هم اطاق هستند". وی افزود: "اگر چه وضعیت دسترسی ایشان در آنجا به امکانات عمومی و درمانی بهتر از سلول انفرادی است اما به هر حال شرایط زندان برای وضعیت جسمی کسی با سن و سال ایشان مناسب نیست. به همین دلیل خانواده و وکلا پیگیر مساله تبدیل قرار و آزادی ایشان هستند تا در خارج از زندان مساله درمان بیماریهای شان انجام پذیرد".
یکسال زندان برای شاپور کاظمی
وکیل مدافع شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد از صدور حکم دادگاه بدوی موکل خود خبر داد. آقای علیزاده طباطبایی، وکیل مهندش شاپور کاظمی به ایلنا گفت: "دادگاه بدوی در خصوص اتهامات کاظمی حکم تحمل یک سال حبس تعزیزی را صادر کرده است." به گفته او، حضور در تجمعات غیر قانونی از جمله اتهامات، مهندس شاپور کاظمی است. علیزاده طباطبایی که وکالت کامبیز نوروزی را نیز برعهده دارد در مورد این موکل خود نیز گفت: "به دلیل اینکه امروز مدت قانونی برای تجدید نظرخواهی از حکم بدوی موکلم به اتمام می‌رسید لایحه تجدید نظر خواهی خود را تقدیم دادگاه کردیم". کامبیز نوروزی، دبیر کمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران است که به دو سال حبس و 74 ضربه شلاق از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب محکوم شده است.
*****
بیانیه کانون نویسندگان ایران به مناسبت 13 آذر روز مبارزه با سانسور
سال‌هاست كه كانون نويسندگان ايران نسبت به اِعمال سانسور و گسترش روزافزون آن اعتراض مي‌كند و بر حق آزادي انديشه و بيان پاي مي‌فشارد. اما اكنون صحنه ديگرگون شده است. امروز سانسور ديگر به صفحات كتاب و مطبوعات، صحنه‌ي تئاتر و سينما يا نمايشگاه‌هاي نقاشي و مجسمه‌سازي محدود نيست، بلكه دامنه‌ي آن تا كوچه و خيابان گسترش يافته و به گونه‌يي سراسر جامعه را فرا گرفته است. با گسترش و تشديد اعتراضات مردمي، اكنون عوامل سركوب مي‌كوشند با سانسور شديدتر و همه‌جانبه‌تر صداي اعتراض عمومي مردم را خاموش و وجود آن را انكار كنند. اكنون، به محدوديت‌هايي كه در عرصه نشر كتاب يا اكران فيلم و اجراي تئاتر وجود داشت، دستگيري روزنامه‌نگاران و تعطيلي روزنامه‌ها، شيوه‌هاي تازه‌ي تحريف خبرها و جلوگيري از انتشار آزادانه‌ي اخبار مانند فيلترينگ سايت‌هاي اينترنتي، تهديد و بازداشت وبلاگ‌نويسان،‌ ارسال پارازيت بر روي امواج ماهواره‌اي و نظاير اين‌ها نيز افزوده شده است. از سوي ديگر، مردم معترض با انواع وسايل و شيوه‌هاي ابتكاري مي‌كوشند اين موج جديد سركوب و سانسور را خنثي و از حق بيان آزادانه‌ي خواسته‌هاي خود دفاع كنند. اين واقعيت‌ها بار ديگر به روشني نشان مي‌دهد كه امروز سانسور فقط جلوگيري از انتشار آزادانه‌ي عقايد نيست، بلكه مستقيماً به ابزاري سياسي براي سركوب و تحميل نوعي عقيده و نگاه خاص به جامعه تبديل شده است. كانون نويسندگان ايران با درك تأثير ويران‌گري كه سانسور و فقدان آزادي بيان در عرصه‌هاي انديشه و ادب و هنر به جا مي‌گذارد، سال گذشته سيزدهم آذر را روز مبارزه با سانسور اعلام كرد، و اين حركت با حمايتي گسترده‌ روبه‌رو شد كه ضرورت توجه بيش‌تر به اين مسئله را نشان داد. اين روز، روز همه كساني است كه براي الغاي سانسور و دفاع از آزادي انديشه و بيان مي‌كوشند. ما بار ديگر، با ياد همه‌ي كوشندگاني كه در راه آزادي انديشه و بيان جان‌فشاني كرده‌اند، 13 آذر را گرامي مي‌داريم، و در راه مبارزه با سانسور دست در دست همه كساني مي‌گذاريم كه مي‌خواهند آزاد بيانديشند و آزاد قلم بزنند.
كميته مبارزه با سانسور
كانون نويسندگان ايران
*****
حنیف مزروعی جایزه "جامعه بین المللی حقوق بشر" را دریافت کرد
حنیف مزروعی، روزنامه نگار اصلاح‌طلب و سردبیر سابق پایگاه خبری نوروز جایزه حقوق بشر "جامعه بین المللی حقوق بشر" را در برلین دریافت کرد.
به گزارش رویداد، صبح روز پنجشنبه 12 آذر در مراسمی که در سالن باغ وزارت امور خارجه آلمان در برلین برگزار شد حنیف مزروعی لوح تقدیری را به عنوان جایزه حقوق بشر رسانه ها از رئیس مجلس فدرال آلمان پرفسور دکتر نوربرت لامرت دریافت کرد. در این مراسم که به همت جامعه بین المللی حقوق بشر آلمان برگزار شد حنیف مزروعی سردبیر سابق سایت خبری نوروز در سخنانی یاد و خاطره کشته شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران را گرامی داشت.
حنیف مزروعی همچنین در قسمت دیگری از این مراسم در پرسش به پاسخ به سئوال یکی از حضار در خصوص اینکه حکومت ایران چه زمانی مشروعیت خود را از دست می دهد؟ اظهار داشت هر حکومتی که به رای و نظر مردم اهمیت ندهد و به رای آنان را برای تعیین سرنوشتشان لحاظ نکند در واقع مشروعیت خود را از داده است، اما معتقد هستم که در صورت وقوع چنین وضعیتی که هم اکنون در ایران نیز با آن دست به گریبان هستیم تنها راه انجام اصلاحات و پافشاری بر روش های اصلاح طلبانه برای وقوع تغییرات است.
مزروعی در بخش دیگری از این برنامه به سئوالاتی در خصوص تعداد و نحوه کشته شدن شهروندان ایرانی در اعتراضات خیابانی پاسخ گفت. وی همچنین از فعالیت های کاندیداهای معترض اصلاح طلب برای پیگیری وضعیت کشته شدگان حوادث پس از انتخابات و تشکیل کمیته مشترکی از سوی این نامزدها سخن گفت و از برخورد مسئولان امنیتی با این کمیته مشترک انتقاد نمود.
*****
"نمایش" مسخره نماز جمعه امروز تهران
صدا و سیمای رژیم: امام جمعه موقت تهران امروز گفت، 16 آذر روزی بود که دانشجویان در اعتراض به نفوذ آمریکا در کشور به صحنه آمدند و با اعتراض خود پیام ضداستکباری را به جهان مخابره کردند.
آیت الله جنتی افزود، در این روز جمعی از دانشجویان عزیز کشورمان توسط نیروهای آمریکایی و عوامل آنها به خاک و خون کشیده شدند که امروز نیز در سالگرد شهادت آنها خط ضدآمریکایی آنها باید حفظ شود.
دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه اصول جنبش های دانشجویی کشورمان همواره ضداستکباری و ضدآمریکایی بوده است، افزود، در 16 آذر دانشجویان عزیز کشورمان باید کاری کنند که شهدای دانشجو از آنها راضی باشند نه آمریکا.
وی از دانشجویان خواست بنابر وظیفه دینی خود بر خط ضدآمریکایی جنبش دانشجویی پابرجا باشند.
خطیب جمعه تهران با تاکید بر خصومت آمریکا و دیگر کشورهای حامی آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی گفت، آخرین شیطنت این کشورها را می توان در قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی دید.
آیت الله جنتی لبخندزدن به آمریکا را برخلاف خط امام و رهبری دانست و افزود، کسی در این مملکت خیال نکند می تواند دشمنی با آمریکا و اسراییل را از دلهای پاک مردم ما خارج کند.
خطیب جمعه تهران به کسانی که در کشور به دنبال ایجاد تفرقه و نفاق هستند و نسبت به نظام خیانت می کنند، هشدار داد: مگر شما از سرنوشت منافقین، بنی صدر و دیگرانی که با امام و رهبری، نظام و مردم همیشه در صحنه، در سی سال گذشته درافتاده اند درس نگرفته اید؟
آیت الله جنتی افزود، عده ای در کشور با دیکته ای که آمریکا به آنها داده است ، قصد براندازی نرم و شیطنت دارند اما به آنها می گویم از آنچه بر سر بدخواهان نظام آمده درس عبرت بگیرید.
خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه جنگ با نظام جمهوری اسلامی برای هر قدرتی گران تمام می شود، گفت: عده ای دیروز در صف خط امام بودند اما امروز اگرچه چنین ادعایی دارند ولی با دشمن همراهی می کنند و صف خود را جدا کرده اند.
*****
علی جمالی: افزایش فشارها بر عبدالله مومنی ناشی از ترس کودتاچیان از نام اوست
رئیس کمیته سیاسی سازمان دانش آموختگان ایران زمزمه رسانه های حامی دولت کودتا در خصوص پخش اعترافات جدید از عبدالله مومنی را ناشی از هراس آنها در آستانه 16 آذر دانست. علی جمالی در گفت و گو با ادوارنیوز عبدالله مومنی را یکی از برجسته ترین چهره های جریان دانشجویی در سالیان اخیر دانست و گفت: جریان رسانه ای دولت کودتا می کوشد با تخریب چهره مومنی در اذهان دانشجویان آنها را از پیگیری مطالبات آزادیخواهانه شان بازداشته و بر شدت فضای رعب و وحشت بیافزاید. عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت گفت: اعتراضات دانشجویی به دولت کودتا که از آغاز سال تحصیلی تاکنون ادامه دارد به وضوح نشان می دهد تلاش های ماموران امنیتی برای کنترل فضای دانشگاه ها و ارعاب و تهدید دانشجویان ناکام مانده است؛ این ناکامی به گونه ایست که نهادهای امنیتی به شکلی بی سابقه دست به بازداشت فله ای فعالان دانشجویی زده است. از جمله در دوهفته گذشته میلاد اسدی و عباس حکیم زاده اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شده و اعضای اصلی دانشجویان لیبرال دانشگاه های تهران در بازداشت به سر می برند. جمالی با اشاره به صدور حکم ناعادلانه و غیرقانونی 8 سال حبس تعزیری برای عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان و دبیر پیشین تشکیلات دفتر تحکیم وحدت و امتناع قاضی پرونده از تبدیل قرار بازداشت مومنی گفت: در روزهای اخیر برخی بازوهای رسانه ای کودتاچیان از احتمال پخش اعترافات تلویزیونی جدیدی از عبدالله مومنی برای تحت تاثیر قرار دادن فضای اعتراضی دانشگاه ها در آستانه 16 آذر خبر داده اند. وی افزود : پروژه پخش اعترافات تلویزیونی که در تابستان گذشته برای انحراف افکار عمومی از آنچه در انتخابات ریاست جمهوری و روزهای بعد از آن رخ داد کلید زده شد نه تنها نتوانست حرکتهای اعتراضی را خاموش کند بلکه شاهدی دیگر برای اثبات روند شرم آور دادرسی در پرونده فعالان سیاسی بازداشت شده بود. عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت تصریح کرد: عملکرد عبدالله مومنی به عنوان یکی از رهبران دانشجویی یک دهه اخیر و تلاشهای او برای نهادینه سازی گفتمان حقوق بشر و دموکراسی در درون جریان دانشجویی همواره مورد غضب و کینه اقتدارگرایان بوده است و از همین روست که در 5 ماه اخیر عبدالله مومنی تحت شدیدترین فشارهای روحی و جسمی برای اعتراف بر علیه مسیر طی شده جنبش دانشجویی قرار داشته است. علی جمالی در پایان با اشاره به اعتراضات دامنه دار دانشجویی در ماه های اخیر گفت : 16 آذر امسال نشان خواهد داد که سرکوب دانشگاه از طریق تهدید ، بازداشت ،اعتراف گیری و صدور احکام سنگین خیال خامی بیش نیست چرا که اعتراضات دانشجویان به عنوان بخشی از جنبش اعتراضی شکل گرفته پس از حوادث اخیر به گونه ای در عمق توده های دانشجویی نفوذ کرده است که با بازداشت و پخش اعتراف تلویزیونی رهبران دانشجویی سر باز ایستادن ندارد.
*****
لغو سخنرانی آرمین و شکوری‌راد در دانشگاه هنر
سخنرانی محسن آرمین و علی شکوری‌راد در برنامه روز 16 آذر دانشگاه هنر لغو شد.
معاونت دانشجویی دانشگاه هنر پس از آنکه هفته پیش طی جلساتی که با کانون‌های دانشگاه داشته و متعاقب آن مجوز برگزاری برنامه‌های مختلف را برای مراسم روز 16 آذر در دانشگاه صادر نموده بود‌، این هفته و پس از مشخص شدن حضور مهمانانی نظیر دکتر محسن آرمین و علی شکوری راد به منظور بحث و گفتگو پیرامون مسائل فرهنگی، مجوز برنامه‌ها و نیز جلسه سخنرانی دکتر آرمین و شکوری‌راد را لغو نمود.
پیش از این مجوز حضور این افراد از سوی معاونت دانشجویی دانشگاه صادر و پیرو همین مجوز هماهنگی‌های لازم از سوی دانشجویان با سخنرانان انجام گرفته بود. در عین حال دلیل قانع کننده‌ای از سوی مسئولین دانشگاه جهت لغو ناگهانی برنامه‌های تعیین شده به دانشجویان ارائه نشده و در پاسخ به سوالات دانشجویان تنها به گفتن این جمله که «دستور از بالا صادر شده است» اکتفا نموده‌اند.
*****
تداوم فشارها بر فعالین دانشجویی تبریز
رسول عالی‌نژاد و بهروز فریدی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز که اواخر شب 27 آبان ماه به دلایل نامعلوم بازداشت شده بودند، پنج‌شنبه‌ی گذشته به زندان مرکزی تبریز منتقل شدند و قرار بر این بوده روز یک‌شنبه با تودیع وثیقه آزاد شوند. اما قاضی پرونده با عدم قبول وثیقه، قرار بازداشت این دو فعال دانشجویی را 10 روز دیگر تمدید کرد. از سوی دیگر، مسئولان دانشگاه تبریز و نیروهای امنیتی فشارها بر فعالین دانشجویی را افزایش داده، بدین سان که دهم آذر ماه، بیش از 50 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به کمیته‌ی انضباطی احضار شده و تا کنون اخبار رسیده حاکی از آن است که 6 دانشجوی این دانشگاه با احکام دو ترم تعلیق از تحصیل مواجه شده‌اند. پس از 13 آبان چندین تن از فعالین عرصه دانشگاه منجمله عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تبریز بهنام نیکزاد و نیز دبیر شعبه ادوار دفتر تحکیم آذربایجان، موسی ساکت، بازداشت شده بودند که درروزهای اخیر با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.
*****
از میان ایمیل های رسیده
داستان‌پردازی‌های حامیان کودتا
"نمایشی ترتیب داده شده است و برخی افراد نمایش قتل ندا آقاسلطان را بر اساس آنچه از دید آنها واقعاً روی‌داده است، جلو سفارت انگلیس بازسازی کرده‌اند. شخصی به نام مهدی طوسی آخرین تحلیل خود از ساختگی بودن ماجرا را روایت کرده است. آنها ادّعا می‌کنند که حجازی از پیش به همراه دوستش که مجهّز به کلت کمری بوده آماده بودند و ندا را نشان کرده بودند، دوست حجازی ندا را می‌زند و فرار می‌کند و آرش حجازی که به انگلیس رفت و آمد دارد و مترجم نویسنده‌ایست که مطالبی درباره پلورالیزم و عرفان کاذب نوشته- وتمام اینها به هم ربط دارد- به میدان می‌آید و دیگران از او فیلم می‌گیرند و از ندا شهیدی برای جنبش سبز می‌سازند."
اوّل. گفتن اینکه قتل ندا با سلاح کمری بوده و نیروهای نظامی کلت ندارند بلافاصله با امثال
این عکس(کلیک کنید) رد شد و تازه اینکه او با چه سلاحی کشته شده منوط به باور کردن گزارش پزشکی قانونی نظامی است که خود یک‌ جانب ماجراست نه نظر افراد بی‌طرف و البتّه چنین گزارشی را نمی‌توان مستند دانست.
دوّم. ادّعا می‌شود که گزارش آرش حجازی بر اینکه دیده فردی را گرفته‌اند و لباسهایش را درآورده‌اند بی‌مبناست ولی
این فیلم(کلیک کنید) که به تأیید حجازی رسید، ادّعای او را ثابت می‌کند.
سوّم. ادّعا می‌شود کسی تا به حال کارت شناسایی چنین شخصی را ندیده است امّا (می‌گویند)
این هم کارت و مشخّصات(کلیک کنید) اوست که باز هم حجازی به عنوان شاهد آنرا تأیید کرده است.
چهارم. می‌گویند نظام در خیابان خلوت این کارها را نمی‌کند. خوب اوّلاً ما یک کلّ متشکّل به نام نظام نداریم و هر گوشه از این لحاف چهل تکّه ساز خودش را می‌زند، بعد هم وقتی مصطفی غنیان را روی پشت بام می‌زنند، ندا را هم می‌توان در کوچه زد.
پنجم. می‌گویند دو یا چند نفر پشت این قضیّه بوده‌اند امّا در آن فیلم که همه‌ی افراد به دنبال یک شخص خاص هستند و آن ضارب احتمالی را رها کرده‌اند، اینکه هم‌دست حجازی[!] را ندیده باشند، معقول است ولی اینکه به عمد دنبال یک نفر دیگر بیفتند، منوط به این است که عدّه‌ی انبوهی با هم دست به یکی کرده باشند تا اوّل ندا را به خیابان- آن هم خیابانی معیّن که محلّ کار و انتشارات دکتر حجازی است- بیاورند بعد او را بزنند، بعد از او فیلم‌برداری کنند، بعد کسی دیگر را به جای ضارب اصلی لخت کنند و ازش فیلم بگیرند و دست آخر چند کارت خاص را برایش جعل کنند و او در فیلم کوتاهی که هست مانند ترسوها و گناهکاران فرار کند و بعد هم جایی در رسانه‌ای حاضر نشود تا از خود دفاع کند پس لابد شخص مورد نظر نیز هم‌دست اینهاست و نتیجه اینکه انگلیس تمام افراد حاضر در آن خیابان را اجیر کرده است!
ششم. نام و مشخّصات این فرد در دسترس است: «عباس کارگر جاوید» مطمئن باشید اگر این نام جعلی بود یا ربطی به صحنه‌ی ندا نداشت تا به حال بارها و بارها مصاحبه با صاحب عکس که اظهار بی‌اطّلاعی می‌کرد و مدّعی می‌شد در روز حادثه جای دیگری بوده است یا مصاحبه با کسی که در فیلم است و اظهار بی‌گناهی می‌کرد و مانند آن از تلویزیون پخش می‌شد، چرا تا کنون اینگونه نشده است؟ این را هم مانند سکوت رسانه‌های حکومتی پیرامون بسیجیان ادّعایی شهید شده، به حساب تأیید ماجرا بگذارید.
هفتم. اگر او تنها مقتول جریانات اخیر بود می‌شد این همه صحنه‌سازی و مزدور و اجیرگرفتن را توجیه کرد ولی با سهراب اعرابی‌ها و محسن روح‌الامینی‌ها و دیگران، نیازی به این همه سناریونویسی نبود.
هشتم. سایر سخنان درباره قاتل نبودن مدافعان حاکمیّت و مزدور و اجیربودن قاتلان هم با
اعتراف نقدی(کلیک کنید) که اگر ما نباشیم لباس‌شخصی‌ها کسی را زنده نمی‌گذارند، نقش بر آب می‌شود؛ با این اضافه که نقدی به لباس‌شخصی‌ها می‌گوید«مردم»، ولی مردم عادی کلت به کمر نمی‌بندند پس حضرات باید پیش از سناریونویسی باید به فکر تناقضهای گفتاری خود باشند.
حرفهای مادر رنج‌دیده‌ی(کلیک کنید) آن دختر بی‌گناه برای نشان‌دادن اینکه چه کسی بوده که دیگران را زیرنظر داشته و افشای دیگر حقایق از جمله دروغ روزنامه ایران درباره فیلمی که راجع به او ساخته می‌شود، کمک می‌کند. اگر سبزها فقط مدّعی داشتن فیلم از ندا در دو سه صحنه‌ی آن روز خاص هستند، آنها مدّعی داشتن فیلم از مادر و دختر با هم و در روزهای پیش نیز هستند.
اینکه در تجمّعات اعتراض‌آمیز اتّفاقی ناخواسته و تلخ روی دهد، امر عجیبی نیست ولی احقاق حق نکردن و وارونه جلوه دادن ماجرا از آن هم بدتر و نشانگر این است که کشور ما دارد از یک مرحله به مرحله‌ی دیگر وارد می‌شود که گمانه‌زنی درباره‌ی سرشت و سرنوشت رویدادهای اخیر را ساده‌تر می‌کند.
*****
بیانیه دانشجویان دانشگاه آزاد مرودشت به مناسبت ۱۶ آذر: با ندای امید خواهیم رفت
دانشجویان دانشگاه آزاد واحد مرودشت با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان دانشگاه شیراز پس از حوادث 13 آبان این دانشگاه، اعلام کردند در روز 16 آذر روز دانشجو، در مقابل دانشگاه شیراز، "پايگاه آزادي خواهي دانشجويان فارس" حضور خواهند یافت. متن این بیانیه بدین شرح است:
اول وظيفه ما اطلاع رساني است
روزهاي اميد همان روزهاي رنج...! روزهاي رنج همان روزهاي شكست درس گرفتن از شكست...! روزهاي شكست همان روزهاي بازسازي پايه هاي اميد است. در پي حوادث دلخراش 13 آبان شاهد آن بوديم ، عده اي سازمان يافته و در پوشش گروه هاي بسيجي و با حمايت گروه هاي سلطه طلب و به اصطلاح حافظان امنيت نظام ؛ حملات سلطه گرايانه اي را نسبت به دانشجويان عزيز و سراپا اميد دانشگاه شيراز كرده اند. در پي اين حوادث هيچ يك از مسولان دانشگاه شيراز حاضر به قبول مسوليت اين برخوردهاي وحشيانه، كه در پوشش شعار مردم خود جوش صورت گرفت، نيستند. كساني كه خود را حافظان نظام اسلامي مي نامند كمتر توجه داشته به پايه هاي اين نظام كه همان آزادي اسلاميست.دفاع از نظام بدون توجه به اصل قوانين و احكام اسلامي ساختن دين خود خواسته اي بر پايه گفتار اسلامي و عمل سلطه طلبي است كه راه به جايي نمي برد مگر به دور شدن بيشتر مردم از اسلام و دشمن شدن با اين نظام مقدس.
دوم وظيفه ما چيست ؟
16آذر- روز تقويت پايه هاي اميد، روز گرامي داشت آزادي و استقلال به ارمغان آمده از رهبري آگاهان ديروز.
16آذر - روز تجلي حضور آگاه امروز و سرمايه هاي جاودان اميد سازان فرداها است.
16آذر- روز حضور و حمايت از تمامي ارزش هاي بدست آمده از استقلال طلبي سرمايه هاي جاودان امروزِ ما اميد سازان است.
16آذر- نه با فرياد بلكه با نداي اميد خواهيم رفت ، نه براي حمايت از اصلاح طلب يا اصولگرا بلكه براي برائت جستن از جيره خواراني كه زماني عشق به حق طلبي باعث حضور آنان بود و امروز سرمايه بيت المال امضاء كننده حضور آنان است. كساني كه نه باعث حفظ اسلام بلكه باعث بدنامي دين عزيزي هستند كه براي سربلند بودنش از آغاز شروع گرم شدن هستي با نفس هاي حق طلبانه رحمت عالم بزرگاني را از دست داده كه هر لحظه زندگانيشان نشان دهنده حكمت يزدان بوده وهست.
وعده ما 16 آذر روبروي دانشگاه شيراز
پايگاه آزادي خواهي دانشجويان فارس
*****
احضار سیدباقر اسکویی به دفتر پیگیری امنیت کشور
سیدباقر اسکویی فعال سیاسی و رئیس ستاد دانشجویی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در آستانه 16 آذر به دفتر پیگیری امنیتی کشور احضار شده است.
اسکویی در اینباره اظهار داشت: "روز سه شنبه مورخ دهم آذر ماه طی تماس تلفنی، فردی خود را نماینده دفتر پیگیری امنیت کشور معرفی نموده و مرا جهت ارائه پاره ای از توضیحات به دفتر پیگیری امنیت کشور احضار نمود که با توجه به اینکه احضاریه ای رسمی نبود آنرا جدی نگرفتم."
اسکویی سپس افزود: "امروز پنج شنبه مورخ دوازدهم آذر ماه احضاریه ای به دستم رسید که بدلیل اتهام اقدام علیه امنیت کشور می بایست خود را به دفتر پیگیری امنیت کشور معرفی نمایم."
*****
توزیع اعلامیه دعوت به مراسم گرامیداشت 16 آذر در دانشگاه شهید بهشتی
با نزدیک شدن به 16 آذر، روز دانشجو، دانشجویان دانشگاه های مختلف خود را برای برگزاری مراسم در این روز آماده می کنند. در دانشگاه شهید بهشتی نیز دانشجویان با پخش گسترده اعلامیه های مراسم 16 آذر در سلف دانشگاه و دانشکده های مختلف، به استقبال 16 آذر رفته اند.
*****
در آستانه 16 آذر: برگزاری دادگاه 6 دانشجوی دانشگاه یاسوج/ برخورد انضباطی با 60 دانشجو
جلسه محاکمه 6 تن از فعالان دانشجویی دانشگاه یاسوج به اتهام شرکت در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری دیروز پنج شنبه در دادگاه انقلاب یاسوج برگزار شد.
حسین موسوی، مهدی عالمی، امین خسروی، شهرام خادم، محمدباقر حسینی و منصور یعقوب نژاد در روز 24 خرداد ماه 1388 توسط اداره اطلاعات دستگیر شده بودند و اتهامات تفهیم شده به آنان در مدت بازجویی متفاوت و بعضا ضد و نقیض بوده است. به طوری که در روزهای نخست بازداشت، در مورد تحصن اعتراضی خرداد ماه گذشته که در دانشگاه یاسوج در اعتراض به تاریخ برگزاری امتحانات پایان ترم و خواست استعفای ریاست دانشگاه برگزار شد بازجویی می شده اند ولی در روزهای بعد، اعتراضات پس از انتخابات موضوع بازجویی شده است. گفتنی است امین خسروی بعد از تحمل 20 روز زندان به جرم نامشخص و بدون داشتن شاکی با قرار وثیقه آزاد شده است. همچنین 10 نفر از دانشجویان دانشگاه یاسوج به دلیل شرکت در تحصن های دانشجویی به محرومیت از تحصیل محکوم شدند. خبر دیگر در مورد دانشگاه یاسوج اینکه دیروز چهارشنبه و امروز پنج شنبه در اقدامی بی سابقه بیش از 50 دانشجوی دختر این دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شدند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر این دانشجویان به دلیل شرکت و برگزاری تجمعات اعتراض آمیز صنفی اخیر از سوی حراست دانشگاه و نیروی های امنیتی مورد شناسایی و برخی از آنان در هفته گذشته بازداشت و بازجویی شدند. کمیته انضباطی دانشگاه به این دانشجویان در مورد شرکت در مراسم 16 آذر و تکرار تجمع 13 آبان در این دانشگاه هشدار داده است.
*****
نامه فعالین دانشجویی پلی تکنیک خطاب به انتظامات دانشگاه
جمعی از فعالین دانشجویی پلی تکنیک با انتشار نامه ای خطاب به ماموران انتظامات این دانشگاه، ضمن تشریح شرایط حاکم بر کشور و یادآوری اعمال غیرقانونی و غیر اخلاقی مدیریت دانشگاه در گذشته، از ماموران انتظامات دعوت کردند در روز 16 آذر به خیل عظیم دانشجویان و مردم بپیوندند.
دانشجویان در ادامه به ماموران انتظامات تذکر داده اند که در صورتی که به حرکت دانشجویان و مردم بپیوندند دست آنان را به گرمی خواهند فشرد اما اگر در مقابل دانشجویان بایستند و قصد ایجاد رعب و وحشت و درگیری را داشته باشند، عکس و نام آنان را در رسانه های جمعی منتشر خواهند کرد تا ملت ایران خود فرزندان ناخلفش را به راه راست هدایت کند. متن این نامه بدین شرح است:
اعضای محترم انتظامات دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سالیانی است که در کنار یکدیگر برای رشد و پیشرفت این مرز و بوم تلاش می کنیم. ما در سعی و کوشش برای بدست آوردن علم و آگاهی و شما با حراست و حفاظت از منابع علمی و دانشگاهی. تلخ و شیرینی روزگار را با هم دیدیم و ما بهترین سالهای عمر خویش را در کنار شما بزرگواران سپری کردیم. بی تردید شما هم از آرمانهای بلند ما که همان آرمان نیم قرنی جنبش دانشجویی ایران است، مطلعید. می دانید که ما درکنار علم و درس خویش به دنبال اهداف بزرگ تاریخی ملت ایران- استقلال و آزادی و پیشرفت – هستیم. شما در کنار ما به ظلم و ستم هایی که از سوی بدخواهان دین و مهین بر ما روا داشته شده است و می شود واقفید. شما به چشم می بینید که مدیریت جامعه و به خصوص مدیریت دانشگاه ما چگونه با روش های غیرقانونی و ناجوانمردانه با فرزندان مام میهن برخورد می کنند. ما بارها شاهد بودیم که انتظامات دانشگاه در مقابل زیاده خواهی های مدیریت ایستاد، و دانشجویان را یاری کرد. مانند سایر اقشار جامعه، در میان سیر کثیر خوبان، معدود افرادی در حوزه انتظامات دانشگاه امیرکبیر پیدا شده اند، که با جفا در حق دانشجویان، موجبات رعب و وحشت و بعضا درگیری فیزیکی با دانشجویان فراهم آورده اند.
زحمت کشان پلی تکنیک و خادمان علم و آگاهی
در سالی در کنار یکدیگر به تحصیل علم و آگاهی مشغولیم که تابستان سختی را پشت سر گذاشتیم. شاهد بودیم که چگونه در یک کودتای از پیش طراحی شده، انتخابات در کشورمان بی معنا شد، به خوابگاه های دانشجویان حمله شد، ملت بزرگ و شریف ایران را به خاک و خون کشیدند، و صدها نفر از دانشجویان و اساتید و سایر اقشار ملت طمع تلخ زندان انفرادی را تجربه کردند. در این شرایط ما دانشجویان توان آن که در برابر این جفا سکوت کنیم را نداریم. ما معتقدیم که صدبار مردن بهتر از این زندگی با خفت و ذلت است. به هر ترتیب پلی تکنیک تهران امسال 16 آذر را با شکوه تر و با صلابت بیشتر گرامی می دارد. در این راه دست یاری به سوی شما دراز می کنیم و از شما می خواهیم تا در این روز به خیل عظیم دانشجویان کشور بپیوندید، برای اعتلای خود و کشورتان تلاش کنید. از شما می خواهیم با تدبر و تعقل در اعمال روسای خود، آنان را در سرکوب فرزندان ملت ایران ناکام بگذارید. و ما به شما اطمینان می دهیم که وعده های پوچ و توخالی آنان، چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ معنوی به تجربه تاریخ، عملی نمی گردد. این آقایان همچون اربابان بیگانه خود (روسیه و چین) بعد از استفاده ابزاری از نیروهای خود، آنان همچون دستمال دور می ریزند. در راهی که برای اعتراض به تداوم شرایط ناگوار کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، بازداشت صدها دانشجو و استاد دانشگاه، شهید شدن ده ها نفر از هموطنانمان، هر کس در کنار ما، با حفظ عقاید و افکار خود، بود حضورش را ارج می نهیم. و دستان آنها را به گرمی می فشاریم. اما خدای ناکرده هر کس که در مقابل حرکت ما بایستد و بخواهد با اعمال خود موجبات ترس و وحشت و درگیری فیزیکی فراهم کند، با او برخورد می کنیم. اما برخورد ما از جنس دیگری است، پاسخ ما در برابر ضرب و شتم، سکوت است، پاسخ ما در برابر گلوله و باتوم آنها گل است و محبت.
انتظامات پلی تکنیک
دوشنبه 16 اذر، ما منتظریم تا شما را در کنارمان و نه در مقابلمان ببینیم، اما به هر ترتیبی شاهد حرکات و اعمال عده معدودی از همکاران شما باشیم، با انتشار نام و تصویر آنها از طریق رسانه های فراگیر و مستقل جنبش سبز ایران، به تمامی ملت ایران، وجود چنین فرزندان ناخلفی را اعلام می کنیم. چراکه می دانیم، همکاری با عوامل کودتا نه تنها افتخار نیست، بلکه خفت و خواری و گناهی نابخشودنی است. و قطعا در نزد ملت ایران و حتی خانواده آنها حقارت و کوچکی است. تا ملت باشند که فرزند ناخلف خود را به راه راست هدایت کند. ما می خواهیم که 16 آذر را بدون درگیری و در صلح و دوستی سپری کنیم، اما هر کس را بخواهد حق ما را به هر نحوی ضایع کند با مستند سازی اعمال آن از طریق محاکم قضایی، پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.
جمعی فعالین دانشجویی پلی تکنیک تهران
*****
برنامه دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به مناسبت روز دانشجو: دوشنبه ساعت ۱۱:۳۰
دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با پخش شبنامه هایی برنامه اعتراضی در این دانشگاه در روز 16 آذر را اعلام کردند.
دانشجویان دانشگاه علم و صنعت اعلام کرده اند که در ساعت 11:30 روز دوشنبه در این دانشگاه تجمع خواهند کرد.
در این نوشته آمده است: "دانشجویان در اعتراض به فضای امنیتی و ارعاب دانشگاه و برای ریشه کردن آن نیز برای تجدید میثاق با تمام آرمان های سبزمان و پاسداشت خون شهدای راه آزدی روز دوشنبه 16 آذر ساعت 11:30 ضمن عدم شرکت در کلاس های بعد از ظهر در راهپیمایی عظیمی از خوابگاه پسران به سمت سر در دانشگاه حضوری سبز به هم خواهیم رساند."
*****

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ