سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۴/۲۲

دوشنبه: 22/4/1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدرودی دردناک با "سهراب اعرابی"
با درودی صمیمانه به تمامی یاران و همرزمان و هم میهنان، روزی نو را آغاز کرده ایم. اینک به وقت تهران 00:15 بامداد روز دوشنبه 22 تیرماه است.
علی رغم آن که دلمان می خواست "پست" جدید را با مطلبی عادی و یا اگر زیادی مان نشود (و رودل نگیریم) با مطلب یا خبری خوش آغاز کنیم اما در عمل اینچنین نشد.
افسوس که دجالان اشغالگر میهن پاک آریائی ما، مجالی بر این خواسته ما و تمامی ملت رنجدیده و تحت ستم باقی نگذاشته اند و ازین پس نیز نخواهند گذاشت مگر آن که با پیگیری خیزش دلیرانه تمامی اقشار، این روسیاهان و پلیدان تاریخ را هرچه زودتر به زباله دان تاریخ راهی ساخته و سران و اوباشان عرب تبار و وحشی و پلید رژیم را هرچه زودتر در یک دادگاه عام و ملی و میهنی، به محاکمه کشیده و دادِ بیدادهائی را که در حق ما روا داشتند، طبق خواسته ملت و مطابق با آنچه که وجدان و ایمان حکم می کند در مورد آنان اعمال نمائیم.
بهرروی، تا ساعاتی دیگر مراسم تشییع و تدفین پیکر پاک یکی دیگر از گلگون جامگان سرزمین خویش را شاهد خواهیم بود و از آنجائی که این روزها، هر حرکتی می تواند خود سرآغازی باشد برای خیزشی دیگر از سوی ملت برای نشان دادن خشم و فریادهای برآمده از اعماق سینه و ماسیده بر لبهای ترک خورده، و تداومی بر پایداری این مردم شرافتمند و غیور و استوار، انتظار داریم امروز نیز؛ ما و نیز تمامی جهانیان شاهد حرکت اعتراض آمیز دیگری باشیم و باشد. زیرا که همین حرکت ها و خیزش ها و فریادهای عصیان و خشم است که عاقبت ما را به پیروزی نهائی رهنمون خواهد گردید.
*****
مطلب زیر دیروز (یکشنبه) برایمان ارسال شد اما از آنجائی فقط یک طنز بود و در میان آنهمه مطالب مهم، نمی توانستیم جائی برایش بگشائیم، انتشار آن را به امروز حوالت دادیم.
اینک ضمن انتشار این مطلب، طنز دیگری را که پاسخ یا جوابیه آن است در پی آن مشاهده نمائید.
**
رنج نامه فیروزآبادی خطاب به امام زمان (طنز)
حامد- تهران

مهدی جان سلام! خوبی؟
اکنون که قلم در دست گرفته ام و برای تو می نویسم حالم بدجوری گرفته و حدود 3 هفته است که نان سنگگ درسته از گلوی من پایین نرفته است و گمان کنم بین 5 تا 6 کیلو لاغر شدم. قبل از انتخابات به این "محمود مخ نهفته" گفتم اگر می خواهید تقلب کنید آمار را جوری درست کنید که تابلو نشود نمی دانم کدام احمقی نشست این گند را به صندوق ها زد.
مهدی جان، آقا جان! آبرو ریزی در انتخابات به درک، اما سال هاست که حرف نایب بر حق تو سید علی با ضرب و زور فصل الخطاب بود، شرمسارم که می گویم؛ اما گویا عمامه ایشان پشم سابق را ندارد یا اینکه به مرور زمان ریخته است، چون بازهم این خس ها و خاشاک ها و آشوبگران از خدا بی خبر فرمایشات آن مقام عزلی را به فلان خویش دایورت Divert کردند باز به خیابان ریختند. آن عده جنگلی هایی را که در بسیج و سپاه قدس و المهدی استخدام کردیم اندازه مترسک مزرعه های هویج اطراف ورامین هم کاربرد نداشتند.
آقاجان! قربانت بروم!درد و بلایت در سر من! زودتر بیا اوضاع خوب نیست. سفارتخانه های کفار مستقر در بلاد اسلام را اخراج کردیم، خبرنگاران اجنبی را چزاندیم، اشک آور ول دادیم، گلوله زدیم، اوین از زیر زمین تا خرپشته پر از خس و خاشاک شده شرایط ظهور مهیاست بیا دیگه!

***
طنز زیر نیز از سوی یکی از یاران ناشناس ما از آنسوی مرزها، بعنوان پاسخی بر نامه بالائی برایمان ارسال گردیده است:
طنزی از فریدون
پاسخ امام زمان، به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی.
بسم‌ العلی الخامنه ای الرجیم
اللهم نرغب الیك فی‌ دوله المحمودیه
تعز به السپاه و البسیج
و تذل به المجتبی و اهله
"حمد باد خامنه ای را كه آفریدگار پاسداران و بسیجیان است و گستراننده ظلم وستم بر زمین است و روان‌كننده خونها در خیابانها و رویاننده چماقها بر دستها، ظلمش را پایانی نیست و ستمش را درمانی . اول است در بی وجدانی، باقی نیست تا مدتی. پیشانی‌ها در برابر او بر دار و لبها به ذكر بی وجدانی او در جنبش. "
با این مقدمه می فرمایم : یا سردار مستطیل، سرلشکر بسیجی، دامت افاضاته سلام علیكم.
رنجنامه سراپا رنجت در چاه جمکران واصل شد.
سلام من بر تو و بر پدران بیشمارت. سید حسن جان، بوم غلتان اسلام، فدایت گردم . خوب بیاد دارم که پدرت آیت الله فیروز آبادی هم از این رنجنامه ها برایم به چاه سامره می فرستاد، چه رنجهایی برای آن باغ بزرگ و اعیانی اش که از محل خمس و زکات و حق امام در شاه عبدالعظیم به دست آورده بود ، می کشید، و چه رنجهایی در پای منقل می کشید، آن سید بزرگوار هم مانند تو فرزند تنومند اش همواره در حال کشیدن بود و؛ همه جاکشید!.
حسن جان، آقا! می دانیم که نائب ما خامنه ای، وقتی با الهام غیبی حضرت الکوسه رفسنجانی، به ولایت رسید ، تو فرزند را که آن موقع درس دامپزشکی ات را تمام کرده بودی، یک شبه به درجه سرلشکری و یازده سال ارشدیت، رئیس ستاد کل نیرو های مسلح کرد.
تو فرزند را که در عمرت سربازی انجام نداده و تیری در نکرده بودی بکار تیرو تفنگ گماشت، و تو فرزند دلبند و توپول موپولی هم نامه ای نوشتی و نائب ما را پسر جدم حسین خطاب کردی، و یک عمو هم برای ما تراشیدی. نمی دانم نطفه این عموی ما پیش از شهادت جدم بسته شده بود، یا پس از شهادت آن حضرت، وهنگام بردن اسراء به شام؟
حسن جان، قربان اون شکم برآمده ات بروم ، مگر از بیرون آمدن چند تا خس و خاشاک در خیابانها ترسیدی که برای ما نامه نوشتی؟ پس شجاعت ات کجا رفت؟ حسن جان تو خودت اگر تنها به خیابان بیایی و به هر کدام از این خس و خاشاک ها یک تنه بزنی، همه اشان کف خیابان ها ولو می شوند. حیف اون همه چلوکباب های سلطانی با برگ و کوبیده اضافی و زرده تخم مرغ و دوغ نبود که خوردی؟!
حسن جان! به همه شما ها یاد داده اند که منتظر من باشید تا ظهور کنم! ولی خودت بهتر می دانی، من که هیچ! جدم هم جراًت بیرون آمدن از چاه را ندارد، مگر از جان خود سیر شده ام که به ایران بیایم ؟ تا گیر پاسدار و بسیجی بیافتم . یا اینکه به دست همان زن ریش دار ایرانی بقتل برسم.
دجال و خرش هم برایم پیغام فرستادند که ظهور نخواهند کرد. برو این دام بر مرغ دگر نه!
چاه جمکران
المهدی الموعود و الغائب الابد الدهر

*****
پیشنهادی برای مبارزه با شیاطین و مزدوران
*****
گزارشی از آنسوی مرزها، درباره ایران
دويچه وله : موج دستگیری فعالان سیاسی و مبارزان حقوق مدنی در ایران همچنان ادامه دارد. مقامات انتظامی و امنیتی سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز را با دستگیری گسترده‌ی مخالفان ادامه می‌دهند. از آخرین کسانی که دستگیر و به محلی نامعلوم برده شده‌اند، از شمس‌الدین عیسایی عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی نام برده می‌شود. آقای عیسایی در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی مدیر کل حقوقی وزارت کشور بود.
نقض مدارج قانونیاعضا و فعالان نیروهای اصلاح‌طلب، دهها وکیل دادگستری، پژوهشگر، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار در میان دستگیرشدگان هستند. مقامات اتهامات افراد را به روشنی و مطابق مدارج قانونی بیان نکرده، بلکه تنها به اتهام کلی "اقدام علیه امنیت کشور" بسنده کرده‌اند. بیشتر دستگیرشدگان از حقوق افراد زندانی محروم هستند. به آنها اجازه ملاقات با خانواده و تماس با وکیل داده نشده است.خانواده‌زندانیان شکوه می‌کنند که از سرنوشت بسیاری از دستگیرشدگان خبری در دست نیست. مقامات از دادن اطلاعات طفره می‌روند. در مواردی هنوز روشن نیست که افراد در اختیار قوه قضائیه هستند یا وزارت اطلاعات، یا این که آمران و عاملان بازداشت‌ها چه کسانی بوده و افراد را به کجا برده‌اند.گفته می‌شود که در رابطه با اعتراضات مسالمت‌آمیز یک ماه گذشته بیش از ۲۵۰۰ نفر بازداشت شده‌اند، که عده‌ای از آنها در روزهای بعد آزاد شدند. اما منابع گوناگون تائید می‌کنند که بیش از ۵۰۰ نفر هنوز در بند هستند.
تلاش برای آزادی زندانیانتلاشی پردامنه برای آزادی بازداشت‌شدگان ادامه دارد. گروهی از خانواده‌های زندانیان به قم رفته و با علما دیدار کرده‌اند. سایت نوروز وابسته به جبهه مشارکت از احزاب اصلاح‌طلب متن نامه‌ی تازه‌ای را به مراجع منتشر کرده است. بسیاری از امضاکنندگان خانواده افرادی هستند که در دولت اصلاحات مقام‌های بالا داشتند."سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی" که برخی از سران و اعضای آن دستگیر شده‌اند، آزادی همه بازداشت‌شدگان را خواستار شده است. این سازمان اصلاح‌طلب، دولت را رژیمی کودتایی خوانده و دستگیری‌های اخیر را غیرقانونی دانسته است.مهدی کروبی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در نامه‌ای به آیت‌الله محمود شاهرودی، رئیس قوه قضائيه آزادی تمام بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات را خواستار شده است. آقای کروبی دادستانی تهران را متهم کرده که به ابزاری جهت سرکوب معترضان قانونی بدل شده است.سازمان عفو بین‌الملل که برای حقوق زندانیان مبارزه می‌کند، بار دیگر از حکومت ایران درخواست کرده که به دستگیری مخالفان سیاسی پایان دهد. عفو بین‌الملل فشار بر زندانیان برای گرفتن اعترافات دروغین را نکوهش کرده است.سازمان "گزارشگران بدون مرز" که از آزادی بیان در سراسر جهان دفاع می‌کند، فشار بر روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم کرده است. به گزارش این نهاد بین‌المللی هم‌اکنون دست‌کم ۴۱ روزنامه‌نگار در زندان‌های ایران به سر می‌برند. "گزارشگران بدون مرز" از چند مورد تازه‌ی دستگیری روزنامه‌نگاران و عکاسان در ایران خبر داده است."انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران" در نامه‌ای به سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس قو‌ه‌ی قضائیه از او برای آزادی روزنامه‌نگاران زندانی کمک خواسته است. در نامه تأکید شده است: «وضعیت نگهداری روزنامه‌نگاران زندانی بسیار نامطلوب و بدون رعایت حقوق یک زندانی است.»عده‌ای از مخالفان رژیم ایران از جمله اکبر گنجی روزنامه‌نگار سرشناس به زودی اعتصاب غذایی سه روزه را در حمایت از زندانیان سیاسی ایران در مقابل مقر سازمان ملل متحد در نیویورک شروع می‌کنند.
*****
گزارشی دیگر از: گزارشگران بدون مرز
گزارشگران بدون مرز سرکوب افزایش یابنده علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در ایران را محکوم می کند. در آستانه آغاز دومین ماه اعتراضات مردمی به تقلب در انتخابات، دست کم چهل و یک روزنامه نگار در زندان بسر می برند. گزارشگران بدون مرز از دستگیری پنج روزنامه نگار دیگر مطلع شده است.
گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند که " شرایط زندانیان بسیار نگران کننده است. چهار نفر از روزنامه نگاران بازداشت شده همچون دیگر زندانیان به محلی نامعلوم منتقل شده‌اند. خانواده‌های آنها از حق ملاقات با عزیزان خود محروم و وکلای این زندانیان علت بازداشت موکلین خود را نمی‌دانند، از دسترسی به پرونده محروم شده‌اند. بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان، امروز به خطرناکترین زندان برای روزنامه نگاران تبدیل شده است."
بیستم تیرماه توحید بیگی عکاس خبرنگار سایت مشروطه یکی از سایت‌های حامی مهدی کروبی بازداشت شده است. جمعه ١٩ تیرماه مجید سعیدی عکاس خبرنگار و همکار بسیاری از خبرگزاری های داخلی و خارجی در منزلش از سوی ماموران لباس شخصی بازداشت شد. وی از جمله همکار مجله تایم برای پوشش رویدادهای افغانستان بعد از سقوط طالبان بود و مدتی نیز مسئولیت سرویس عکس خبرگزاری فارس را بر عهده داشت. هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب و وبلاگ نویس وبلاگ "پی نوشت" از تاریخ ٩ تیرماه در بازداشت بسر می‌برد و سمیه نصرتی خبرنگار روزنامه‌های تهران امروز و حیات نو از تاریخ ٣٠ خرداد بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.
از سوی دیگر سعيد متين پور روزنامه نگار هفته نامه يارپاق و همکار روزنامه های محلي استان آذربايجان در تاریخ ٢٠ تیرماه پس از احضار به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران بازداشت و برای طی کردن هشت سال محکومیت روانه‌ی زندان اوین شد.
این روزنامه‌نگار در تاريخ ٨ اسفند ماه ١٣٨٧ با سپردن وثيقه ٥٠٠ ميليون توماني از زندان آزاد شده بود. وی از تاريخ ٥ خرداد ماه در زندان بسر می‌برد. در ٢٢ خرداد ماه ١٣٨٧ اعلام شد که سعيد متين پور از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به هشت سال زندان محکوم شد. دادگاه وی را برای " ارتباط با بيگانگان به ٧ سال و برای "تبليغ عليه نظام" به يک سال حبس تعزيری محکوم کرده بود. چند ماه بعد علیرغم تلاش های محمدعلی دادخواه وکیل این روزنامه نگار که خود هم اکنون زندانی است، حکم محکومیت از سوی دادگاه تجدید نظر تائید شد. سعید متین پور پس از آزادی از زندان از بیماری‌‌های متعددی حاصل از فشارهای زندان از جمله کمر درد و ناراحتی های گوارشی رنج می‌برد.
اسامی روزنامه نگاران و وب نگاران دستگیر شده از تاریخ ٢٣ خرداد ١٣٨٨
عبدالرضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی ، کیوان صمیمی بهبهانی، بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، سمیه توحیدلو ، شیوا نظر آهاری، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمد علی ابطحی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، ژیلا بنی یعقوب، بهمن احمدی امویی، مجتبا تهرانی، مازیار بهاری، علیرضا بهشتی پور شیرازی، اسماعیل حق پرست، مهدی زابلی، روح اله شهسوار، فریبرز سروش، عیسی سحرخیز، کامبیز نوروزی، مسعود باستانی، محمدرضا یزدان پناه، کاوه مظفری. توحید بیگی، مجید سعیدی، هنگامه شهیدی، سمیه نصرتی، سعيد متين پور
اسامی روزنامه نگاران و وب نگاران زندانی پیش از تاریخ ٢٣ خرداد ١٣٨٨
عدنان حسن پور، محمدحسن فلاحیه‌زاده، محمد صدیق کبودوند، کاوه جوانمرد، مجتبی لطفی، مسعودکرد پور، حسین درخشان، بهمن توتونچی ، سجاد خاکساری.
*****
بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه تهران و نام چند بازداشتی جدید
پس از گذشت نزدیک به یک ماه از انتخابات، جامعه دانشجویی و دانشگاهی کشور همچنان در مصیبت وقایع قبل و بعد از این رویداد نشسته است. برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی و انتظامی با درخواست‌های به حق مردم پیرامون شفاف سازی فرآیند انتخابات، کشته و زخمی شدن تعداد کثیری از هموطنان در شهرهای مختلف کشور به دلیل اعتراضات آرام و به حق، حمله وحشيانه به پرديس مركزي و کوی دانشگاه تهران و شکسته شدن حریم مقدس دانشجو و دانشگاه و بازداشت جمع کثیری از فعالین سیاسی و دانشجویی کشور، بخشی از مصایبی است که مردم ایران را در بهت فروبرده و همچنان این سوال را زنده نگه داشته است که آیا پاداش مردمی که با شور و نشاط و عقلانیتی بی‌نظیر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند، چنین فجایعی بود؟
پیرامون انتخابات ریاست جمهوری و آنچه که بر مردم ایران گذشت پس از این، بحث‌های بسیاری انجام خواهد گرفت و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران نیز مطمئنا با آغاز سال تحصیلی به واکاوی این رویداد خواهد پرداخت. اما آن چیزی که امروز ذهن تمامی دانشجویان و فرهیختگان جامعه را به خود مشغول نموده، بازداشت جمع کثیری از فعالین سیاسی کشور است که پیش از این برای حضور حداکثری مردم در پای صنوقهای رای و ترغيب آنان به شركت فعالانه در رقم زدن سرنوشت خويش در جهت بهبود اوضاع و شرايط حاكم، تمام تلاش خود را به کار گرفتند و امروز بدون توجه به اين دلسوزي و تعهد آنان نسبت به آرمان هاي قانون اساسي و بدون کمترین توجیهی در اسارتند. علی‌الخصوص اینکه در میان این افراد، دانشجویان و دانشگاهیانی وجود دارند که در مشارکت بالای جامعه دانشگاهی نقشی کلیدی ایفا نموده‌اند. جناب آقاي دكتر حمید چوبینه و سرکار خانم دكتر سميه توحید‌لو، از اعضای اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران و آقایان محمدرضا جلایی‌پور و علیرضا عاشوری، از اعضاي اسبق و فعلی شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران از جمله این افرادند که با گذشت بیش از 3 هفته از بازداشت هر یک، تاکنون اطلاعات موثقی پیرامون وضعيت آنان در دسترس نیست. این افراد از جمله توانمندترین فعالین دانشجویی بوده و هستند که چه در سالهای حضور در انجمن اسلامی دانشجویان و چه در سالهای بعد از آن شهره به اعتدال، عقلانیت و دینداری بوده‌اند و هرگز اتهام تندروی و انجام اعمال غیرقانونی بر قامت این عزیزان روا نبوده و نخواهد بود ، اما اكنون با كمال تاسف شاهديم كه به اتهامات ناروا، برايشان پرونده سازي شده و بدون رعايت حداقلي از قوانين حاكم بر امر حسابرسي،‌ در بند هستند.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ضمن ابراز نگرانی پیرامون وضعیت این عزیزان و محکوم نمودن ادامه بازداشت فعالین سیاسی و دانشجویی پس از گذشت نزدیک به یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، به مسئولین امر هشدار مي دهد تا هر چه سريع تر به ادامه چنين اقدامات غير قانوني و غیر شرعی و مغاير با ابتدايي ترين حقوق شهروندی پيش بيني شده در قانون پايان داده، و در جهت آزادی بی قید و شرط کلیه افراد دربند اقدام نمایند.
*****
نامه سرگشاده همسر احمد زيد ابادي خطاب به هاشمي شاهرودي:
در دادگاه انقلاب مي گويند "فردي به نام زيد آبادي نمي شناسيم! "

جناب آقای شاهرودی سلام
با عنایت به مسئولیت خطیر رسانه ها در روزگار فعلی و معرفی مکرر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه ای ملی که علی القاعده می بایست آیینه افکار عمومی جامعه باشد و با توجه به بخشنامه اخیر جنابعالی که هرگونه مصاحبه با رسانه های خارجی را جرم و قابل مجازات دانسته است‎‎‏ًٌُ؛ بر آن شدم تا شرح مختصری از رنجهای رفته بر خویش را در طول این مدت بازگو نمایم. نزدیک به یک ماه از زمانیکه عده ای ناشناس که خود را پیک موتوری نامیدند همسر اینجانب آقای احمد زید آبادی را شبانه و بدون ارائه هرگونه برگ جلب، در مقابل چشم فرزندان خردسالش ربوده اند می گذرد و هنوز هیچیک از نهادهای مسئول زحمت پاسخگویی درباره وضعیت ایشان را به خود نداده اند.این وضعیت بارها فرزندان مرا در مقابل این سوال بی پاسخ قرار داده که جرم پدرمان چیست که اینگونه مورد تهاجم واقع شده است؟ پدری که دانش آموخته دانشگاههای همین مملکت بوده و دکترای علوم سیاسی خود را با نمره عالی از دانشگاه تهران دریافت نموده و علی القاعده می بایست در زمره نخبگان جامعه تلقی شود؛ به چه اتهامی از درب منزلش ربوده شده و هیچ نهادی خود را ملزم به پاسخگویی نمی داند؟ لازم به ذکر است که علی رغم مراجعات مکرر اینجانب، برادر همسرم و وکیل آقای زید آبادی به دادگاه انقلاب،تنها پاسخی که دریافت کرده ایم آن است که «ما اصلا چنین کسی را نمی شناسیم» و «پرونده ایشان هیچ ارتباطی به ما ندارد»! متاسفانه دامنه بی قانونی تحمیل شده بر خانواده من به اینجا ختم نشده و اینبار حریم خانه ام نیز به دفعات در معرض تجاوز قرار گرفته است. چند روز پس از دستگیری ایشان به شرحی که گذشت؛ چهار مرد قوی هیکل و البته ناشناس به درب منزل آمده و خواهان ورود شدند؛ حال آنکه تنها من و فرزندانم در خانه بودیم. علی رغم آنکه متجاوزان موفق به ورود به منزل ما نشدند؛ لیکن کودکانم تا ساعتها از ترس لرزیده و مدام می پرسیدند چرا نباید ما در کشور خودمان احساس امنیت کنیم؟ اینها کیستند که با مراجعات مکرر لرزه بر اندام فرزندانم انداخته و فرزند دوازده ساله ام را دچار چنان وحشتی کرده اند که اجازه نمی دهد حتی برای چند ثانیه درب منزل باز بماند؟ تمامی حوادث فوق در حالی رخ می دهند که در سراسر این مدت، مدام موضوع پیگیری اعتراضات از طریق مراجع قاونی بر طبل رسانه ها کوبیده می شود و سوالی که در این میان بی پاسخ رها شده آن است که چرا تنها طرح اعتراض است که باید قانونی صورت گیرد حال آنکه طرف مقابل اجباری برای پاسخگویی قانونی به این اعتراضات احساس نکرده و صریح ترین و بدیهی ترین اصول قانون اساسی و سایر قوانین کشور را به راحتی زیر پا می گذارند؟! آیا از نظر جنابعالی به عنوان ریاست قوه قضائیه این کشور، اصل ٣۲ قانون اساسی که به موجب آن: «هیچکس را نمی توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می کند و در صورت بازداشت موضوع اتهام باید با ذکر دلایل، بلافاصله، کتبا به متهم ابلاغ و تفهیم شودو حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه در اسرع وقت فراهم گردد و در غیر این صورت متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می شود» قانون تلقی نمی شود؟ و یا اصل ٣۵ قانون اساسی دائر بر اینکه:«در همه دادگاه ها طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند...» قانون رسمی این مملکت نیست؟ آیا همچنان لازم به تکرار است که نص صریح ماده ۲۴ قانون آیین دادرسی کیفری، ضابطین دادگستری را به رعایت مفاد اصول پیش گفته ملزم ساخته است؟ به اعتقاد شما مواد ۱۱۹ و ۱۲۰ قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر لزوم ابلاغ برگ جلب به متهم و ضرورت بازداشت در طول روز، از صراحت کافی برخوردار نیستند؟ آیا غیر از این است که ماده ۱۲۷ همان قانون قاضی را مکلف ساخته تا بلافاصله پس از جلب متهم و یا حداکثر ظزف ۲۴ ساعت مبادرت به تحقیق نموده و در غیر ابنصورت بازداشت،غیر قانونی تلقی شده و مرتکب، به مجازات مقرر قانونی محکوم خواهد شد؟ می خواهم بدانم مراد شما از قانون کدام قانون است؟ به استناد کدام قانون شبانه، بدون مجوز، بدون دسترسی به وکیل و بدون کوچکترین خبری از محل نگهداری قریب یک ماه است که همسر مرا بازداشت و هیچ نهادی خود را مسئول پاسخگویی نمی داند؟ وقتی نه مسئولین قوه قضائیه، نه قاضی پرونده و نه مسئولین زندان، هیچیک خود را دخیل در این جریان نمی دانند؛ چه راهی برای من باقی خواهد ماند؟ از شما می پرسم وقتی رسانه ملی حاضر نیست حتی هفته ای یک ساعت زمان در اختیار جریان مقابل بگذارد؛ چگونه انتظار دارید با رسانه های خارجی مصاحبه نکنم؟ این، حق و بلکه تکلیف شرعی من است که جامعه را از ظلم رفته بر خویش آگاه نمایم و طبیعی است وقتی همه راههای داخلی از رادیو و تلویزیون گرفته تا روزنامه ها و مطبوعات مسدود گشته اند، راهی جز مصاحبه و اطلاع رسانی از طریق رسانه های خارجی باقی نخواهد ماند. لذا یرای رفع این مشکل پیشنهاد می کنم حداقل هفته ای یک ساعت زمان در اختیار ما گذاشته و امثال مرا از مصاحبه با رسانه های خارجی بی نیاز کنید.
در غیر این صورت مسئولیت این امر بر عهده شما خواهد بود.
با احترام
مهدیه محمدی: همسر دکتر احمد زیدآبادی - 21 تیر 1388
*****
اسامی قاتلان سهراب
نوشابه امیری
**
سهراب اعرابی، همان وقت که مادرش، مثل مرغ سرکنده، پر از دلشوره و بیم، عکس اش را به این و آن نشان می داد و می گفت: سهراب مرا دیدی، کشته شده بود. مانند دیگر سهراب ها؛ همانند همه آنان که این روزها، در زیرزمین هاو زندان های کودتا، از دهان گشاد محمود احمدی نژاد، "مهرورزی" را برایشان نشخوار می کنند و با دستان خونین سعید مرتضوی، مرگ را برایشان "هجی" می کنند.
بله؛ سهراب مرده بود. پیش از دادن کنکور. کنکوری که با اطمینان می گفت: از پس آن بر می آیم.
سهراب را چه کسی کشت؟ تک تیرانداز مزدوری که پشت سنگر حکومت اسلامی، تک تازی می کند؟ "برادران بسیجی" که مردمان رامی نوازند با فریاد یا زهرا؟ مامور نیروی انتظامی که حکم "تیر" دارد؟ چه کسی؟
پاسخ روشن است:
قاتل سهراب اعرابی، سردار سرلشگر فیروز آبادیست. هم او که امروز رنج نامه می نویسد و می گوید: "این جبهه با هدایت استکبار، جنگ خود را در پوشش انتخابات دهم ریاست جمهوری آغاز کرد و چون با حضور جانانه چهل میلیونی مردم نتوانست طرفی ببرد، بیشتر عصبانی شد و در پی فتنه ای تلخ تر برآمد، فتنه ای با ظاهری مخملی و باطنی خشک و زبر و خشن که فرهنگ و مردم سرزمینم را هدف قرار داده بود. تصادفی نبود که در ۳۰ خرداد ۸۸، سی خرداد سال ۶۰ را بازسازی کردند. تخریب، کشتار و آشوب به پایگاه های بسیج و مسجد خدا یورش آوردند..."
هم او که به دروغ می نویسد: "زخم ترکش های جنگ تحمیلی و جای گلوله های منافقان و از خدا بی خبران دیروز را این بار در کوچه و بازار و تن بسیجیان و نیروهای نظامی ـ این حافظان امنیت مردم ـ با قمه و ضربات سنگ و شعله های آتش گشودند. به پای مصنوعی و سینه خسته جانبازان و حتی بانوان و کودکان رهگذر هم رحم نکردند و منافقانه سلاح اهدایی آمریکا و اسرائیل و انگلیس را به سوی مردم شلیک کردند تا به خیال خام خود با کمک رسانه هیا بیگانه، ناجا و بسیج را متهم کنند. غافل از اینکه مسئولان با حکمت و تدبیر به کاربردن سلاح را به خاطر پیشگیری از هرگونه آسیب به مردم منع کرده بودند و نیروهای حافظ امنیت هیچگاه سلاحی در دست نداشتند و به کار نبردند."
هم او که مرگ فرزندان ما ـ سهراب ها و نداها و یعقوب ها و... ـ را "داستان" می خواند و در همان حال که مامورانش، حتی برگزاری مراسم عزارا بر داغدیدگان ممنوع می کنند، از "نمایشی" بودن این صحنه ها سخن می گوید.
قاتل سهراب، آیت الله ناصر مکارم شیرازی ست؛ همو که خواستار اعتراض به "سرکوب مسلمانان" در چین می شود، اما نمی بیند سهرابی را که پرپر زد؛ یعقوبی را که تنها توانست بگوید "برای آزادی شهید شدم" و ندایی را که تنها باز بودن چشمانش را برای خواب های آشفته مادربه جا گذاشت.
قاتل سهراب، حسین شریعتمداری است. همو که می نویسد: "یكی دو گزارش منتشر شده وجود دارد كه نشان می دهد سرویس های اطلاعاتی غربی، از قبل - والبته با خشم و ناامیدی- می دانستند كه احمدی نژاد انتخابات ریاست جمهوری در ایران را خواهد برد."
و نتیجه می گیرد: "غائله آفرینی اراذل و اوباش در جریان تظاهرات غیرقانونی بعد از انتخابات كه به دعوت میرحسین موسوی و خاتمی صورت پذیرفته بود تقدیر چند باره مقامات رژیم صهیونیستی از میرحسین موسوی را در پی داشته است."
قاتل سهراب، آقای حداد عادل، قوم و خویش "آقا"ست که به روی خود نمی آورد در خون غلطیدن فرزندان مرز و بوم مارا و در عوض از صدراعظم آلمان می پرسد "چرا در مورد شهادت بانوی مصری واكنش نشان نمی دهد؟"
قاتل سهراب، پرویز داوودی، معاون اول محمود احمدی نژادست که "مشاركت 85 درصدی ملت ایران" در انتخابات را به پای نظام مقدس اسلامی می گذارد و تهدید می کند که "ما اگر برویم، جهان را نیز باخود خواهیم برد."
همو که "22 خرداد راپیام‌رسانی نورانی" می داندکه نوید "مردم سالاری همراه با معنویت و اخلاق" را داد. معنویت! اخلاق!
قاتل سهراب، عباس سلیمی نمین است. او که به صراحت می گوید: "كسانی كه اعتراضات غیر قانونی و خطاهای سیاسی مرتكب می‌شوند باید پاسخگوی خطاهای سیاسی خود باشند."
قاتل سهراب، دبیر كل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، فدایی احمدی نژادست که "هر گونه مقاومت نسبت به اصل مشروعیت انتخابات و یا مشروعیت رئیس‌جمهور منتخب"! را "مقابله با قانون و اراده عمومی ملت" می داند.
قاتل سهراب، همان کسی است که مردم خطاب به اوفریاد زدند: "بمیری و رهبری رانبینی".
آری؛ قاتل اینانند. اینان از دهان گشاده محمود احمدی نژاد، سخن می گویند و با دستان خونین سعید مرتضوی، می کشند. ما امروز "قاتلان" را می شناسیم و فردا ـ فردایی که دیر نیست ـ آنان را دردادگاه ها، به محاکمه خواهیم کشید.
پس؛ مادر دل به خون سهراب! مادر خونین جگر یعقوب! مرغ سرکنده، مادر ندا! همه مادران! نفرت تان، به توان بدل کنید. فرزندان ما زنده خواهند ماند و ما روزی به جای آنان از "آقا" خواهیم پرسید: چرا کشتی جوانان وطن را؟
*****
اطلاعيه کمپين بين المللی حقوق بشر در باره کشته شدن سهراب اعرابی

اعلام مرگ جوان ديگری در اثر تيراندازی در راهپيمايی توسط مقامات ايرانی پس از مدتها مخفی نگه داشتن اطلاعات
کمپين بين المللی حقوق بشر خواستار حقيقت يابی در باره ناپديد شدگانی شد که در هاله ای از نيرنگ و دروغ، سردرگمی، و رعب و وحشت ايجاد شده گم شده است.۲۱ تيرماه ۱۳۸۸- کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران امروز گزارش داد که مقامات ايرانی، خانواده سهراب اعرابی، ۱۹ ساله، را پس از گذشت ۲۶ روز از ناپديد شدنش مطلع کردند که او در اثر تيراندازی به قلبش در جريان راهپيمايی کشته شده است.
پروين فهيمی؛ مادر سهراب که از اعضای مادران صلح است در اين مدت ۲۶ روز تلاش های گسترده ای برای کسب خبر در باره پسرش کرده بود و عکس های او را به همه زندانها، دادگاه ها و هر جايی که امکان داشته برده وخواستار روشن شدن وضعيت او شده بود. سرانجام در شامگاه بيستم تيرماه، پس از برگزاری يادبود دهمين سال جنبش دانشجويی، داگاه انقلاب آنها را احضار کرد تا با مراجعه به اداره آگاهی از ميان عکس های فراوان اجساد، سهراب را شناسايی کنند. به گفته اعضای خانواده سهراب به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، جسد سهراب در روز ۲۹ خرداد ماه يعنی ۵ روز پس از ناپديد شدنش، به پزشکی قانونی تحويل داده شده است. سهراب اعرابی قرار بود که در تيرماه امسال در کنکور ورودی دانشگاه ها شرکت کند.سهراب اعرابی در اثر تيراندازی به قلبش کشته شده است اما هنوز معلوم نيست که آيا او اول مجروح شده و به بيمارستان منتقل شده و بعد فوت کرده است يا اينکه در همان جريان راهپيمايی و بلافاصله پس از تيراندازی کشته شده است.هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در مورد مرگ سهراب گفت:" اگر سهراب در اثر تيراندازی در روز ۲۵ خرداد ماه در خيابان کشته شده است، چرا جسد او در روز ۲۹ خرداد ماه تحويل پزشکی قانونی شده است؟" هادی قائمی با شدت تمام اعلام کرد که "ما خواستار يک تحقيق مستقل و يک پاسخگويی کامل در باره علت مرگ سهراب اعرابی و پيگيری مناسب توسط قوه قضائيه هستيم." قائمی تاکيد کرد که "اين تحقيق بايد روشن کند که مقامات منتظر چه چيزی بودند و چرا اين همه مدت طول کشيد تا به مادرسهراب خبر مرگش را بدهند."فقدان شفافيت و تاخير محاسبه شده در خبررسانی در باره مرگ بدون هيچ توضيح سهراب، تنها باعث شده است که نگرانی ها در باره سايرکسانی افزايش پيدا کند که ياجزو ناپديد شدگان هستند و يا بازداشت شدگانی که بدون هيچ ارتباطی با خانواده و وکيل در وضعيت بی ارتباط با دنيای خارج به مدت يک ماه در بازداشت هستند. خبری مبنی بر بازداشت حدود ۱۹۰ نفر در جريان تظاهرات در روز ۱۸ تير نيز اين نگرانی ها را شدت داده است.هادی قائمی در باره اين نگرانی ها گفت:" بسياری از خانواده ها در وحشت هستند که به آنها هم خبر مرگ عزيزانشان را در راهپيمايی ها بدهند در حاليکه حقيقت همچنان مبهم بماند." هادی قائمی تاکيد کرد که " علاوه بر همه اينها، بی خبری از وضعيت ناپديد شدگان، برای خانواده آنها يک شکنجه است."
*****
احمدی نژاد مجرم اول است
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نسرین ستوده وکیل دادگستری و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر با غیرقانونی خواندن بخشنامه قوه قضاییه مبنی بر ممنوعیت همکاری با شبکه های بیگانه گفت: " به موجب این بخشنامه محمود احمدی نژاد اولین فردی است که باید تحت تعقیب قرارگیرد چرا که وی داپما با رسانه های چاپی وتصویری بین المللی و آمریکایی مصاحبه می کند." ستوده تاکید کرد که این بخشنامه سیاسی تنها برای تحت فشار قراردادن مخالفان رییس جمهور تهیه شده و فاقد اعتبار قضایی وحقوقی است.
بخشنامه یادشده مشخص نکرده منظور از" بیگانه" چیست و آنچنان کلی است که می تواند مورد تفسیرهای موسع قرارگیرد و طبق آن افراد در صورت همکاری با رسانه های خارجی می توانند حتی به اعدام نیز محکوم شوند. ستوده با یادآوری این مطلب اظهار داشت: "بخشنامه اخیر کاملا غیرقانونی است و ما هم به آن عمل نمی کنیم ومثل سابق به کار خودمان ادامه می دهیم. این بخشنامه نشان از یک موضوع دارد و آن فشارروی فعالان اجتماعی و مدافعان حقوق بشر است."
این وکیل حقوق بشر با اشاره به جایگاه صدور بخشنامه اخیر افزود: "درنظرداشته باشیم بخشنامه درسلسله مراتب مدارک قانون ضعیف ترین مدرک قانونی به حساب می آید. ما ابتدا قانون اساسی را داریم که ام القوانین ماست و همه قوانین بایستی براساس آن تصویب شود و آزادی بیان و حقوق شهروندی در آن مورد تصریح قرار گرفته که حتی به موجب قوانین عادی هم نباید نقض شود. درمرحله دوم قوانینی را داریم که به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسند. سومین مرحله قانون گذاری آیین نامه هایی است که به تصویب هیات دولت می رسند و سپس بخشنامه ها هستند. بخش نامه ها به لحاظ قانونی فقط برای کارمندان نهادی که آن بخشنامه را صادر کرده لازم الاجرا هستند مشروط برآنکه ناقض قانون نباشد. بنابراین اگر رییس قوه قضاییه چنین بخشنامه ای را ابلاغ می کند اگر مغایر با قانون اساسی و قوانین عادی نباشد برای کارمندان اداره خودش لازم الاجرااست. درحالی که این بخشنامه با قانون اساسی وقوانین عادی متناقض است و درعین حال غیراز کارمندان قوه قضاییه برای هیچ کس دیگری لازم الاجرا نیست و از طرف دیگر هیچ مرجعی نمی تواند جرم انگاری کند، آن هم جرمی تا این حد شدید که برای آن مجازات آن اعدام پیش بینی شود."
ستوده تصریح کرد: "نمی شود هر کسی بنابرمسوولیتی که دارد بخشنامه ای اعلام کند و بگوید از فردا مثلا لباس رنگ قرمز می پوشند محارب هستند و مجازاتشان اعدام است. خیلی طبیعی است که چنین بخشنامه ای اساسا اعتبار قانونی وقضایی ندارد."
ستوده در رابطه با همخوانی بخشنامه قوه قضاییه با قوانین بین المللی اظهار داشت:" این بخشنامه به کلی مغایر آزادی بیان است که هم دراعلامیه های بین المللی که ایران به آنها پیوسته ذکر شده و هم در قانون اساسی مورد تصریح قرارگرفته است. هیچ کس نمی تواند با سوء استفاده از مقام دولتی خودش جرم انگاری کند؛ به ویژه جرمی که مجازات اعدام دارد. به موجب هیچ یک از قوانین ایران مصاحبه با شبکه های ملی و بین المللی جرم نیست. به همین دلیل هم آقای احمدی نژاد مثلا با شبکه ای بی سی آمریکا مصاحبه انجام داده اند. اگرقرارباشد به دلیل مصاحبه های افراد با شبکه های بین المللی بخواهند افراد را به محاکمه بکشند شاید اولین کسی که باید مورد محاکمه قراربگیرد آقای احمدی نژاد است."
وی ضمن اشاره به اهداف صدور چنین بخشنامه هایی گفت: "از آنجا که چنین قانون هایی در واقع نوعی موضع گیری سیاسی به حساب می آیند به نفع جناح تندرو درایران هستند و از آنجاییکه که قوه قضاییه ایران بارها نشان داده که درهیچ شرایطی بی طرف نیست، به نظر می رسد که ابلاغ چنین بخشنامه ای برای تحت فشارقراردادن مخالفان آقای احمدی نژاد است، نه برای اینکه به مشکلات موجود کشور رسیدگی بشود."
*****
میان ماه من تا ماه گردون...!!
ساعت حدود هفت بامداد است و امروز بر خلاف همه روز، اطاق کار ما خلوت است. از گروه پانزده نفری که همیشه اینجا پشت کامپیوترها نشسته و هریک به کاری مشغولیم، از ادیت کردن و تنظیم و انتشار پست ها؛ تا گشودن ایمیل ها و پاسخ نوشتن به آنها، امروز فقط پنج نفر باین مهم اشتغال داریم زیرا بقیه یارانمان؛ چند نفری بدلیل بیخوابی (هریک بیش از 30 تا 40 ساعت بی وقفه مشغول بکار بودند) و چند تنی نیز بدلیل این که می خواهند امروز در مراسم خاکسپاری "سهراب اعرابی" شرکت کنند و در وقایعی که پیش بینی میشود در گورستان بهشت زهرا پیش آید شرکت نمایند، به خانه هایشان رفته اند تا ساعاتی استراحت کنند.
به همین علت از میان ایمیل ها و پیام های بسیاری که ظرف هفت ساعت گذشته دریافت کرده ایم که بسیاری از آنها از سوی هم میهنان خارج از میهن است، گاهی فقط به یک کلمه Thank You بسنده کرده و پاسخ را ارسال داشتیم تا فرصت داشته باشیم به بقیه پیامهای رسیده نیز برسیم.
آنچه دراین میان ما را بسختی شگفت زده کرده این مطلب است که همزمان با این مطلب که گروهی از ایرانیان آنسوی مرزها در پی ایجاد همبستگی با هم میهنان خویش در داخل ایران هستند و به هر طریقی این همبستگی را نشان میدهند، هستند گروهی نچندان کوچک هم، که بیخیال آنچه که در میهن آنان می گذرد؛ برایمان ایمیل های "جوک" و یا ویدئوهای موسیقی خوانندگان مورد علاقه خویش را فرستاده و اصرار دارند که حتما آن را به نام و نشان فرستنده در سایت قرار دهیم...!!
از جمله، ده ها ویدئو دریافت کرده ایم از مراسم یادبود و یا خاکسپاری رقاص آمریکائی "مایکل جکسون"، همان موجود بی ارزش و بی هویتی که برای پنهان نگهداشتن اصل و ریشه خویش (سیاه پوست بودن خود) ده ها و یا شاید صدها بار جراحی کرد، هزاران نوع داروهای شیمیائی و غیره را مصرف نمود؛ فقط برای اینکه رنگ پوستش را از سیاهی به سپیدی تغییر دهد غافل از آن که اصالت او در همان سیاه بودنش بود... قلب باید سپید باشد، درون باید پاک باشد، رنگ بیرون که زاییده خلقت و آفرینش بشر است فرقی نمی کند.
این رقاص بی ارزش (البته از نظر ما بی ارزش) حتا هنگام ظاهر شدن در ملای عام، چهره فرزندان بی گناه خویش را نیز با ماسک می پوشاند که سیاهی رنگ پوست آنان هویدا نباشد...! راستی که شرم آور است.
اما در کنار ویدئوهائی اینچنینی که همه را بلافاصله پاک کرده و حتا پاسخی به فرستنده اینگونه ایمیل ها ندادیم و نمی دهیم، ویدئویی نیز دریافت کرده ایم از یار عزیزمان دکتر بحری که ایشان نیز بنوبه خویش آن را از یاری در کانادا دریافت کرده.
این ویدیو مربوط به گردهمایی و همایش ایرانیان در واشینگتن با حضور یکی دیگر از شیرزنان ایرانی یعتی "نازنین" خوب و مهربان و بسیار نازنین میباشد.
درین ویدیو؛ نازنین دوست داشتنی سخنرانی جالبی درباره هجدهم تیرماه سال 1378 برای آمریکائیان نموده و با تمام وجودش تلاش کرده که رشادت و شهامت هم میهنانش را تشریح نماید. برای تماشای این همایش و فیلم مربوطه روی لینک زیر کلیک کنید:
*****
شهر سقز در اعتصاب عمومی
شهر سقز در اعتصاب عمومی بسر میبرد شهر سقز در اعتصاب عمومی بسر میبرد امروز دوشنبه 22 تیرماه، بار دیگر همچون سالهای گذشته شهر سقز به شکلی بینظیر و متحدانه در اعتصاب عمومی بسر میبرد. تمامی مغازه‌های بازار بزرگ سقز و تمامی پاساژها و مراکز تجاری و مغازه‌های خیابانهای اصلی و فرعی شهر تعطیل میباشند. وسعت اعتصاب امسال به حدی است که حتی مغازه‌های کوچه‌ها و محلات حاشیه شهر نیز بسته است.هیچ وسیله نقلیه‌ای اعم از شخصی و عمومی (حتی تاکسی) در خیابانها دیده نمیشوند و اتوبوسهای شرکت واحد نیز که دولتی هستند امروز به علت نبود مسافر به ناچار از حرکت ایستادند. سقز در سکوت کامل بسر میبرد و این سکوت به مثابه فریاد و اعتراض متمدنانه و نوین مردم کرد است که میخواهد با این حرکت متحد و با این نافرمانی عظیم خود خشم و بیزاری خود را به تروریزم بین المللی و در راس آن جمهوری اسلامی نشان دهند که 20 سال پیش در چنین روزی دکتر عبدالرحمن قاسملو دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران را ناجوانمردانه و در سر میز مذاکره برای حل و فصل آشتیانه مسئله کرد، در کشور اتریش ترور کردند. با اینکه هم اکنون شهر سقز در اعتصاب کامل بسر میبرد و هیچ عابری در معابر عمومی دیده نمیشود ولی صدها تن از نیروهای یگان ویژه ضد شورش در خیابانها و حتی کوچه‌های سقز مستقر شده‌اند و منتظر فرصتی هستند که با صدای گلوله‌هایشان سکوت و اعتصاب پر معنای سقز را بشکنند.از چهره‌های این نیروها میتوان خشم و عصبانیت، همراه با عجز و ناتوانیشان را در برابر این حرکت متمدنانه و متحدانه مردم سقز احساس کرد. این در حالیست که در چند روز گذشته نیز نیروهای گشت اماکن به بازار سقز رفته و با تهدید کردن بازاریان آنها را از عواقب بستن مغازه‌هایشان و پیوستن به اعتصاب مطلع میکردند و همزمان 24 اتحادیه مختلف اصناف و بازاریان نیز با برگزاری نشستهایی با اصناف مختلف شغلی و با تهدید و ارعاب، خواهان تحت فشار قرار دادن کسبه و به ثمر نرسیدن اعتصاب امسال بودند که خوشبختانه تلاشهایشان چون سالهای گذشته به انجام نرسید. اعتصاب بزرگ امروز در سقز از این زاویه مهم و چشمگیر است که این شهر یکی از شهرهای بزرگ پرجمعیت و استراتژیک کردستان ایران بشمار میاید و از نظر اقتصادی نیز سقز با داشتن بزرگترین بازار سرپوشیده غرب کشور و دارا بودن بیش از 100 پاساژ و مرکز بزرگ تجاری، قطب اقتصادی و تجاری کردستان و غرب کشور محسوب میشود. شایان ذکر است که امسال پنجمین سال متوالی است که شهرهای کردستان ایران و منجمله سقز به این مناسبت در اعتصاب بسر میبرند.
*****
کردستان یکپارچه در اعتصاب و اعتراض
کردستان میدیا: مردم میهن‎پرست شهرهای مهاباد، نقده، اشنویه، پیرانشهر، بوکان و سقز در بیستمین سالروز ترور دکتر عبدالرحمن قاسملو، کلیه‎ی بازارها را تعطیل نمودند.
نیروهای رژیم در مهاباد با شکستن قفل چندین مغازه قصد داشتند از تعطیلی بازار جلوگیری نمایند اما مردم علیرغم تمامی فشارها به اعتصاب خود ادامه دادند. همچنین مردم روستاهای تابعه‎ی این شهرها نیز امروز از سفر به شهر خودداری نموده‎اند.
خبرگزاری مستقل کردستان همچنین گزارش داد از نخستین ساعات بامداد امروز مغازه‏داران و بازاریان شهر بانه دست به اعتصاب زدند. در این اعتصاب گسترده کلیه‏ی مغازه‏ها و بازارهای شهر بانه به حالت تعطیل درآمده و مردم روستاهای تابعه از رفت و آمد به شهر خوداری نموده‏اند.
اعتصاب یکپارچه به تمامی کردستان رنگ و روئی دیگر داده است. مردم گروه گروه، علی رغم حضور همه جانبه نیروهای سرکوبگر، موتور سواران و چماق بدستان وابسته؛ در خیابانها به حرکت درآمده و به دادن شعار پرداختند.
چندین بار هجوم سرکوبگران بسوی مردم خشمگین با واکنش و درگیری های متقابل روبرو گردید .
به گزارش های هنوز تایید نشده، صدها تن در بوکان و سقز و بانه و نقده و اشنویه و مهاباد دستگیر شدند. متقابلا به گفته مردم در شهرهائی چون مهاباد و اشنویه و بانه، بیش از سی نفر از چماقداران و دشنه کش ها و اوباشان رژیم بدست مردم گرفتار آمده و به محل های نامعلوم انتقال داده شده اند. از پاسداران و نیروهای بسیجی نیز به گفته شاهدان عینی، ده ها نفر زخمی و مضروب گشتد.
در مهاباد هجوم مردم بسوی پادگان بسیجی ها باعث درگیری های شدید گردید. در ابتدا مامورین رژیم با شلیک گاز اشک آور و گاز فلفل تلاش کردند مردم را از اطراف پایگاههای خود پراکنده سازند اما وقتی با مقاومت دلیرانه کردهای جان برکف روبرو گشتند، تیراندازی مستقیم بسوی مردم آغاز گردید که در اولین ساعات، ده ها نفر زخمی و توسط مردم به بیمارستانها این شهر انتقال یافتند و از آنجائی که اطراف بیمارستانها نیز از قبل در محاصره بسیجیان درآمده بود، دوباره درگیری و هجوم مردم باعث برهم خوردن موازنه به نفع مردم گردید.
اکثر مضروبین بصورت سرپائی مداوا و زخم بندی گردیده و در معیت مردم و اقوام از بیمارستان به خانه هایشان یا اماکن امن انتقال یافتند اما نگرانی در مورد مجروحینی است که با زخم های عمیق گلوله برای جراحی و مراقبت های پس از آن در بیمارستانها بستری گردیده اند. موارد مشابه طی یک ماهه اخیر در تهران و اصفهان و مشهد نشان داده که اکثر این گونه افراد، پس از چند ساعت توسط افراد سپاه و بسیج با زور و فشار، از بیمارستانها به مراکز نامعلومی انتقال می یابند. در این مورد بخصوص هنوز هیچ گزارش تایید شده ای بدست نیامده است اما آنچه مسلم است مردم در اطراف بیمارستانها اجتماع کرده اند که در صورت حمله اوباشان به بیمارستانها برای ربودن زخمیان؛ پس از جراحی، با آنان درگیر شده و عزیزان خویش را از چنگ اوباشان سرکوبگر نجات دهند.
*****
گزارشی از مراسم خاکسپاری سهراب اعرابی
دويچه وله : ساعت ۱۰ صبح. غسالخانه‌ی بهشت زهرا. جمعیت زیادی جمع شده‌اند. فعالان زنان. فعالان اجتماعی. مادران صلح. مادران داغدار و خانواده‌های اعرابی و فهیمی. پیکری که در غسالخانه است اینبار متعلق به جوان نوزده ساله‌ای است که معتقد بود رأیش دزدیده شده است. سهراب اعرابی روز دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ یکی از آن سه میلیون نفری بود که از میدان انقلاب تا میدان آزادی در سکوت راهپیمایی کردند تا بگویند به نتیجه‌ی اعلام‌شده‌ی انتخابات اعتراض دارند. هیچ شعاری داده نمی‌شد. تنها علامت پیروزی دستها بود و پرچم‌های سبز. اما در میدان آزادی ورق برگشت. ساختمان پایگاه بسیج مقداد، سنگرگاه کسانی بود که به شهادت فیلمها و عکسها از روی بام به طرف مردم تیراندازی کردند. به گفته‌ی نیروی انتظامی هفت نفر در جریان این تیراندازی کشته شدند. سهراب اعرابی یکی از این هفت نفر بود.در مراسم خاکسپاریامروز، دوشنبه بیست و دوم تیرماه پیکر سهراب به خاک سپرده شد. خدیجه مقدم می‌گوید: «امروز ساعت ده صبح پیکر پاک سهراب اعرابی، فرزند عزیزمان، با صدای ضجه‌های مادرش، مادربزرگش و همه‌ی مادرهایی که شرکت داشتند، همه‌ی زنهایی که شرکت داشتند و مردهایی که با صدای بلند ضجه می‌زدند، در قطعه‌ی ۲۵۷ بهشت زهرا تشییع شد.»خدیجه مقدم می‌افزاید، اجازه‌ی صحبت به هیچکس داده نشد، حتی به دوست صمیمی سهراب، «مادر سهراب بدون بلندگو چند دقیقه‌ای صحبت کرد و گفت که من وقتی سرگردان و آواره بودم و دنبال بچه‌ام می‌گشتم، بچه‌ی من کشته شده بود، بچه‌ی من را کشتند. مادربزرگش دائما فریاد می‌زد که بچه‌ی من را کشتند».و میهمانان ناخوانده نیز، چون همیشه حاضر بودند. خدیجه مقدم می‌گوید: «نیروهای امنیتی حضور داشتند البته با لباس نظامی نبودند، با لباس شخصی بودند. همه قاطی جمعیت بودند. و حتی من فکر می‌کنم در بین ما زنها هم نیروهای لباس شخصی زن بود. حتا شعارهای الله اکبر یا حسین را هم تحمل نمی‌کردند و به خانواده‌ی اعرابی و خانواده‌ی فهیمی گفته بودند که اگر کسی شعار بدهد، ما افراد را دستگیر می‌کنیم.»
ساعت ۹ امشب دوستان و آشنایان سهراب در خانه‌ی او گرد هم می‌آیند تا برایش شمعی روشن کنند. مادران صلح و مادران عزادار نیز می‌روند تا به پروین فهیمی بگویند که تو تنها مادر داغدار این سرزمین نیستی. اولین نبودی و آخرین نیز نخواهی بود.
*****
بدرودی دردناک با "سهراب اعرابی"
در میان خشم و اعتراضات شدید مردم و نیز ضجه های دردناک مادری داغدار، پیکر پاک یکی دیگر از گلگون جامگان میهن ما ، سهراب اعرابی امروز به بهشت زهرا انتقال و به خاک سپرده شد.
علی رغم حضور همه جانبه بسیجیان، افراد سپاه و چماقدارن و دشنه بدستان رژیم پلید و فرومایه در تمامی نقاط گورستان، بدلیل تراکم جمعیت و حضور همه جانبه ملت خشمگین، تا این لحظه (حدود ساعت 12 نیمروز) هنوز هیچ گزارشی از درگیری جدی بین مردم و مامورین به ما نرسیده است. بسیاری از اعضا و یاران سازمان ما در بین جمعیت گرد آمده در بهشت زهرا حضور دارند که برخی از آنان مسلح به اسلحه های کمری هستند که در صورت لزوم، پاسخ گلوله را با گلوله بدهند.
ویدئوی زیر گوشه ای از حضور مردم، و مراسم به خاک سپاری این جانباخته راه میهن و آزادی را نشان میدهند:
*****
تجاوز به حریم خانواده بازداشت شدگان
در حالیکه هیچ یک از مقامات قضایی جمهوری اسلامی حاضر به مسولیت پذیری در قبال بازداشت های گسترده پس از کودتای 22 خرداد نیست، اما همین مقامات، خانواده های زندانیان را تحت فشار قرار داده اند تا از هر گونه مصاحبه و اطلاع رسانی درباره عزیزانشان پرهیز کنند. برخی از این خانواده ها ضمن اعلام این خبر تاکید کرده اند که "قاضی حداد، مسوول رسیدگی به پرونده های بازداشت شده ها، تهدید کرده است که اگر مصاحبه کنند هیچ خبری درباره عزیزانشان به آنها ارائه نخواهد شد و ممکن است دوره بازداشت آنها طولانی تر شود."
قاضی حداد، رئیس شعبه 26 دادگاه انقلاب و قاضی پرونده های بسیاری ازفعالان سیاسی، مطبوعاتی و دانشجویان در سالهای گذشته، اکنون معاون دادستان عمومی وانقلاب تهران است.
این در حالیست که خانواده های برخی از فعالان سیاسی و مطبوعاتی بازداشت شده، روز یکشنبه هفته گذشته با کمیته 3 نفره ای که از سوی رئیس قوه قضائیه برای پی گیری وضعیت بازداشت شدگان تشکیل شده دیدار کرده اند. در این دیدار ابوترابی، عضو این هیات برای پی گیری پرونده ها و برخوردهای صورت گرفته، قول مساعد داد؛ هر چند تاکنون هیچ پاسخی به خانواده ها داده نشده است. علاوه بر این بعد از دیدار هفته گذشته، خانواده های بازداشت شدگان نتوانسته اند هیچ گونه ارتباط دیگری با این کمیته بگیرند.
مامورند و معذور
خانواده عباس میرزا ابوطالبی، رئیس دوره ای جبهه اصلاحات و معاون ستاد میرحسین موسوی در تهران هم از محل نگهداری او هیچ اطلاعی ندارند و تاکنون به آنها گفته نشده است که قائم مقام حزب همبستگی توسط چه کسانی بازداشت و به کجا منتقل شده است.
همسر این فعال سیاسی به روز گفت: روز جمعه ماموران بدون اینکه حکمی نشان دهند آقای ابوطالبی را بازداشت و منزل ما را تفتیش کردند؛بعد هم پرونده ها، کتاب ها، کیس کامپیوتر و وسایل ایشان را بردند.
خانم میرزا ابوطالبی با ابراز نگرانی شدید ازوضعیت همسرش افزود: وقتی ماموران آمدند مادر من منزل ما بودند، همه شوکه شده بودیم که چرا بچه ها و یاران انقلاب را بازداشت می کنند و مادرم به ماموران اعتراض کرد و گفت که چگونه کسی را بازداشت می کنید که 30 سال از بهترین سالهای زندگیش را برای همین نظام هزینه کرده است؟ اما ماموران در پاسخ گفتند که مامورند و معذور.
وی آنگاه با انتقاد از بازداشت گسترده فعالان سیاسی و مطبوعاتی تاکید کرد: باید از دست اینها به خدا پناه ببریم که همه بچه ها و یاران انقلاب و پیروان خط امام را بازداشت می کنند. این بازداشت های فله ای به شدت نگران کننده است.
خانم میرزا ابوطالبی سپس این سوال را مطرح کرد که «با بازداشت این شخصیت ها چه چیزی عاید نظام می شود؟» و افزود: باز هم اگر مشکلی برای نظام پیش بیاید همین بچه ها هستند که از جانشان مایه خواهند گذاشت.
تاجیک در بند 209 اوین
عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگاری که در اکثر روزنامه های اصلاح طلب قلم زده است از 24 خرداد دربازداشت به سر می برد. پروین تاجیک، خواهر این روزنامه نگار با بیان اینکه عبدالرضا در بند 209 زندان اوین است به روز گفت: برادرم از زمانی که بازداشت شده دو باردر اوایل بازداشت تماس تلفنی کوتاه داشته و هر دو بار فقط گفته است که نگران نباشید؛ اما در پاسخ به سوالات ما درباره نوع برخوردها و اتمام بازجویی ها و... سکوت کرده و تلفن قطع شده است.
خانم تاجیک با بیان اینکه برادرش دو هفته است تماسی نگرفته ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت این روزنامه نگار خبر داد که هر دو وکیل آقای تاجیک، یعنی آقایان سلطانی و دادخواه هم بازداشت هستند و ایشان وکیل دیگری ندارند.
وی افزود: در دیار با آقای ابوترابی ایشان از همه ما خواستند نامه ای نوشته و وضعیت پیش آمده را شرح دهیم تا پیگیری کنند؛ ما هم نوشتیم و تحویل ایشان دادیم اما هر چه تماس می گیریم و مراجعه می کنیم هیچ گونه جوابی نمی دهند.
خانم تاجیک با اشاره به دیدار ها و قول هایی که سید محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی و فراکسیون خط امام مجلس و کمیته 3 نفره به خانواده ها داده اند ابراز تاسف کرد که تاکنون هیچ گشایشی نشده و صرفا در حد وعده باقی مانده است. او در عین حال تاکید کرد که این شخصیت ها نیز کاری از دستشان ساخته نیست.
او با بیان اینکه نگران پرونده سازی برای برادرم هستم گفت: ایشان نه عضو ستاد انتخاباتی کسی بوده و نه عضو حزبی است، بلکه یک روزنامه نگار است که کارش فقط نوشتن و اطلاع رسانی به مردم است و در حالیکه مقامات امنیتی خود نوشته های روزنامه ها را سانسور می کنند و مطالب سانسور شده به مردم ارائه می شود من در تعجب هستم چرا روزنامه نگارها را بازداشت می کنند.
خانم تاجیک با بیان اینکه در دادگاه انقلاب هیچ کسی پاسخگو نیست افزود: بارها مراجعه کرده ایم اما هیچ پاسخی نگرفته ایم. در زندان اوین هم فقط می گویند ما سرباز هستیم و مسول نیستیم و مسولان نیز حاضر به پاسخگویی به ما نیستند.
او در ادامه از آیت الله شاهرودی خواست قبل از اتمام دوره ریاستش در قوه قضائیه برای آزادی بازداشت شدگان تلاش کند.
خانم تاجیک گفت: آقای شاهرودی که گفته بودند ویرانه ای را تحویل گرفته اند اکنون بهتر است خود در روزهای آخر مسولیتش، نامی نیک از خود بر جای بگذارد.
حداد؛ مسول پرونده ها
کاوه مظفری، وبلاگ نویس و فعال حقوق زنان در حالی بازداشت شده است که مادر همسرش را برای رفتن به بیمارستان همراهی میکرد. جلوه جواهری، همسر کاوه مظفری با اظهار بی اطلاعی از وضعیت همسرش به روز گفت: کاوه را شناخته بودند و بازداشت کردند و هر چقدر مادرم تاکید کرده که در حال رفتن به بیمارستان هستیم، توجهی نکرده و گفته اند که این کاوه مظفری است و بدون دلیل اینجا نیست.
جلوه جواهری افزود: منزل ما نزدیک انقلاب است و نزدیک خانه کاوه را بازداشت کرده اند.
وی با بیان اینکه نام کاوه مظفری در لیست بازداشت شدگانی که بر دیوار زندان اوین چسبانده اند وجود دارد گفت: امروز پیش آقای سبحانی، بازپرس پرونده قبلی کاوه رفتیم و ایشان گفتند پرونده کاوه در دست قاضی حداد است و ایشان مسول پرونده کاوه هستند.
جواهری افزود: به ما گفته اند اگر کاوه بدون دلیل هم بازداشت شده باشد باز 7-8 روز طول خواهد کشید تا رسیدگی و پرونده به بازپرس ارجاع داده شود و این روال پرونده ها است.
وی با ابراز نگرانی از وضعیت همسرش گفت: مشکل عمده ما این است که نمیدانیم عزیزانمان سالم هستند یا نه و آیا مورد بدرفتاری و ضرب و شتم قرار می گیرند یا نه.
وی تصریح کرد: در این ایام که شایعات فراوانی در مورد بازداشت شدگان مطرح می شود همه خانواده ها به شدت نگران هستند و متاسفانه حق طبیعی بازداشت شدگان در خصوص تلفن زدن به خانواده هایشان نیز از آنان دریغ می شود.
وی با اشاره به فشارهایی که بر خانواده ها وارد می شود افزود: در میان بازداشت شدگان نوجوانان 14 و 15 ساله نیز هستند که خانواده هایشان به شدت نگران وضعیت آنان هستند.
خانواده مهسا امرآبادی، روزنامه نگار بارداری هم که به اتفاق مسعود باستانی، همسرش در بازداشت به سر می برد به شدت نگران وضعیت فرزندان خود هستند. این خانواده نیز همچون سایر خانواده های بازداشت شدگان اخیر تحت فشار هستند تا سکوت کنند و مصاحبه ای انجام ندهند. یکی از نزدیکان این خانواده به روز گفت: هیچ گونه خبری از مسعود باستانی نداریم و فقط یک بار با مهسا صحبت تلفنی کوتاهی کرده ایم.
وی افزود: می گویند باید پرونده ها سیر قانونی خود را طی بکنند و بازجویی ها تمام شود و تا قبل از اتمام بازجویی ها هیچ گونه اطلاع رسانی نمی کنند و به ما پاسخی نمی دهند.
وی افزود: مهسا در بند 209 زندان اون است اما هیچ اطلاعی از مسعود نداریم و نمیدانیم او را کجا منتقل کرده اند.
تجاوز به حریم خانواده زیدآبادی
از سوی دیگر مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی در نامه ای سرگشاده از رئیس قوه قضائیه پرسید: کسی که باید در زمره نخبگان جامعه تلقی شود؛ به چه اتهامی از درب منزلش ربوده شده و هیچ نهادی خود را ملزم به پاسخگویی نمی داند؟
در این نامه خانم محمدی خطاب به شاهرودی نوشته است: چند روز پس از دستگیری آقای زیدآبادی، چهار مرد قوی هیکل و البته ناشناس به درب منزل آمده و خواهان ورود شدند؛ حال آنکه تنها من و فرزندانم در خانه بودیم. علی رغم آنکه متجاوزان موفق به ورود به منزل ما نشدند؛ لیکن کودکانم تا ساعتها از ترس لرزیده و مدام می پرسیدند چرا نباید ما در کشور خودمان احساس امنیت کنیم؟ اینها کیستند که با مراجعات مکرر لرزه بر اندام فرزندانم انداخته و فرزند دوازده ساله ام را دچار چنان وحشتی کرده اند که اجازه نمی دهد حتی برای چند ثانیه درب منزل باز بماند؟
*****
قتل مشکوک یک روزنامه نگار در مشهد
مهرداد حیدری روزنامه نگار خراسانی که روز شنبه در سرمقاله ای به انتقاد از عملکرد وزارت اطلاعات پرداخته بود روز گذشته به طرز مشکوکی در مشهد به قتل رسید .
آژانس ايران خبرگزار شداده مهرداد حیدری که پیشتر در روزنامه خراسان فعالیت داشت بنا به دلایلی به هفته نامه نسیم مشهد رفت و در آن نشریه در محیطی استانی به نوشتن پرداخت . وی خرداد ماه ، با دعوت روزنامه خراسان رضوی به آن روزنامه رفت و در یادداشت های ثابت روزنامه حضوری فعال به هم رساند .
مهرداد حیدری در آخرین یادداشت خود ضمن انتقاد از وزارت اطلاعات در کسب اطلاعاتی ساختگی ، این وزرات خانه را محکوم به نداشتن اطلاعاتی کرد که با فشار بر جوانان قصد به دست آوردن آن را دارد .حیدری در این یادداشت ضمن برشمردن نکات منفی جریانات اخیر ایران ، آنها را دستمایه افرادی دانست که همیشه حق به جانب گرفته و بر دفاع از مردم حکایت می کنند .
*****
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
اعتراضات خانواده در مقابل دادگاه انقلاب نسبت به بی خبری وادامه بازداشت عزیزانشان

بنابه گزارشات رسیده از مقابل دادگاه انقلاب و زندان اوین تعداد زیادی از خانواده امروز صبح در هر 2 محل تجمع کردند و نسبت به بی خبری و ادامه بازداشت عزیزانشان اعتراض کردند.
خانواده ها از صبح امروز در مقابل دادگاه انقلاب و زندان اوین تجمع کردند و خواستار آگاه یافتن از وضعیت عزیزانشان و آزادی آنها هستند. تعداد خانواده ها که در مقابل دادگاه انقلاب تجمع کردند به بیش از 140 نفر می رسند.آنها از بی تفاوتی و عدم پاسخگویی دادگاه انقلاب در مورد عزیزانشان به خشم آمده اند و امروز در موارد متعددی منجر به درگیری و جر وبحث بین خانواده و افراد دادگاه انقلاب شد.خانواده ها با صدای بلند و خشمگینانه از افراد دادگاه انقلاب می پرسیدند : چه بر سر بچه های ما آوردید؟ شما آنها را دستگیر کردید،دارید آنها را شکنجه می کنید ، آنها را کشتید چرا به ما جواب نمی دهید. چرا کسی پاسخگو نیست ؟ در این حین فردی که به او سرهنگ می گویند سعی داشت با عربده کشی و تهدید خانواده ها را ساکت کنه که با اعتراضات گسترده خانواده ها مواجه شد و از آنجا دور شد.
در جلوی دادگاه انقلاب تعدادی از نیروی انتظامی مستقر شدند و خانواده ها را زیر نظر دارند. همچنین لباس شخصیها هر جمعی که توسط خانواده ها برپا می شد در آن حاضر می شدند. تعداد زیادی از لباس شخصیها در بین خانواده ها حضور دارند.همچنین تعداد زیادی از خانواده ها در مقابل زندان اوین تجمع کردند وگفته می شود تعداد آنها تا ساعت 11:00 به بیش از 90 نفر می رسید.تعدادی از آنها هنوز از محل بازداشت عزیزانشان بی خبر هستند و دادگاه انقلاب و وزارت اطلاعات از اعلام اسامی دستگیرشدگان خوداری می کند.و این مسئله خانواده ها را بشدت نگران کرده است و نگرانی آنها نسبت به اینکه عزیزان آنها در زیر شکنجه به قتل رسیده اند افزایش یافته است.اکثر کسانی که از زندان آزاد شده اند از شکنجه های که علیه آنها بکار برده شده می گویند شکنجه ها وحشیانه و قرون وسطائی است و بازجویان علنان به دستگیر شدگان می گویند که شما اشک آقا (خامنه ای) را در آوردید قتل شما مباح است.اسامی تعدادی از دستگیرشدگان 18 تیر و دستگیریهای هفته های اخیر که جهت ارسال به سازمانهای حقوق بشری و اطلاع عموم می باشد را انتشار می دهیم.
1- سيامك بحريني 27 ساله ليسانس شيمي پنجشنبه 18 تير در اميرآباد بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص2- محمد حسين كبريايي 19 ساله و محصل شنبه 30 خرداد در تقاطع شادمان بازداشت و به اوين منتقل شده3- كامبيز سهيلي 24 ساله دانشجوي مهندسي صنايع سه شنبه 26 خرداد در ميدان ونك بازداشت و به اوين منتقل شده4- سياوش ذوالقدر 21 ساله دانشجوي حسابداري چهارشنبه 27 خرداد در ميدان هفت تير بازداشت و به اوين منتقل شده5- امير علي اميري 26 ساله شغل آزاد چهارشنبه 3 تير در ميدان بهارستان بازداشت و به اوين منتقل شده6- سعيد صادقي 24 ساله شغل آزاد پنجشنبه 18 تيردر امير آباد بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص7- مهران مطلع 21 ساله كتابفروش پنجشنبه 18 تير انقلاب بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص8- محمد باقر اكرامي 25 ساله فوق ديپلم كامپيوتر شنبه 30 خرداد در آزادي بازداشت و به اوين منتقل شده9- كيانوش مير هادي 20 ساله دانشجوي روانشناسي شنبه 30 خرداد بازداشت و به اوين منتقل شده10- سامان قادري 27 ساله شغل آزاد پنجشنبه 18 تير بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص11- نيما كاشيان 24 ساله ليسانس ادبيات پنجشنبه 18 تير در خيابان كارگر بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص12- رضا كاظم زاده 25 ساله چهارشنبه 3 تير در بهارستان بازداشت و به اوين منتقل شده13- آيت كريمي 32ساله ليسانس اقتصاد پنجشنبه 4 تير در نواب بازداشت و به اوين منتقل شده14- بنيامين معيري 29 ساله شغل آزاد شنبه 30 خرداد در نواب بازداشت و به اوين منتقل شده15- محمد رضا ذاكري 24 ساله پنجشنبه 18 تير در اميرآباد بازداشت و مكان نگهداري وي نامشخص16- آرش رحماني 20 ساله چهارشنبه 3 تير در بهارستان بازداشت و به اوين منتقل شده17- شهاب عسگري 26 ساله فوق ديپلم عمران پنجشنبه 18 تير در انقلاب بازداشت و به اوين منتقل شده
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به جان دستگیر شدگان شدیدا ابراز نگرانی می کند و از دبیر کل وکمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواهان ارسال هیئت تحقیق برای بررسی وضعیت زندانیان سیاسی در ایران است.
*****
تجمع پزشکان در بيمارستان دکتر شريعتی در اعتراض به بازداشت های فعالان سياسی
اعضاء هيات علمی و پزشکان و دندان پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تهران در اعتراض به بازداشتهای فعالان سياسی در محوطه بيمارستان شريعتی تجمع کردند.
در اين تجمع که با حضور حدود ۲۰۰ نفر از اعضاء هیأت علمی و پزشکان و دندانپزشکان دانشگاه علوم پزشکی تهران در محوطۀ بيمارستان شريعتی برگزار شد خانم دکتر وجيهۀ مرصوصی عضو هیأت علمی بخش زنان و همسر دکتر سعيد حجاريان که با وضع جسمی نامناسبی که دارد حدود ۲۵ روز است در بازداشت می باشد در سخنرانی کوتاه خود به پيشينۀ درخشان همسرش در انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و وی را فردی متدين و وارسته که جز به اعتلای نظام و حفظ ارزشهای والای انقلاب اسلامی نمی انديشد معرفی و از رفتاری که با وی می شود اعلام انزجار نمود.
همچنين همسر دکترعلی تاجرنيا از همسرش که يک دندانپزشک است و وی نيز از ۲۵ روز پيش در بازداشت بسر می برد ياد کرد و گفت قصد داشتم نکاتی را در مورد پيگيری هايی که کرده ايم در اينجا بيان کتم اما ديشب فردی که خود را نماينده وزارت اطلاعات معرفی می کرد با من تماس گرفت و از من خواست در اين تجمع شرکت و نيز سخنرانی نکنم.من به او گفتم من منع قانونی برای شرکت در اين تجمع ندارم و آمدم ولی بنا بر ملاحظاتی از تفصيل سخن دراينجا خودداری می کنمبه گزارش نوروز، در پايان اين تجمع قطعنامه ای صادر شد که متن کامل آن به شرح زير می باشد:

بسمه تعالی
فرازی از وصيت نامه حضرت علی (ع) : کونوا لالظالم خصماً و لالمظلوم عوناً
آنچه در ايام اخير ودر جريان انتخابات دهم رياست جمهوری در ميهن عزيزمان ايران و بر ملت شريف اين مرز و بوم گذشت بر همگان روشن و در تاريخ ايران زمين خاطره ای تاريک خواهد ماند . جوانان و مردمی که با شور و شوق به صحنه آمده بودند تا سرنوشت روشنی را برای خويش رقم بزنند با انواع روشها و برخوردهای غير قانونی وسرکوب مواجه شدند . مردم پر اميدی که ادامه شرايط موجود و دولت حاکم را در اندازه ها و شان ملت عزيز و سرزمين بزرگ ايران نمی دانستند برای تغيير اين شرايط و ايجاد دولتی بهتر و همطراز نام ايران سر بلند به عرصه انتخابات قدم نهادند . اما آنچه اتفاق افتاد فرصتها را بر باد داد و اميد ها را به ياس مبدل ساخت . تخلفات گسترده و بی سابقه ، توزيع پول و سهام برای خريد رای ، دخالت نهادهای نظامی ، تهمت و توهين به افراد ، جهت گيری و حمايت علنی مسئولين واعضای شورای نگهبان ( که قائدتاً بايد داور بی طرف انتخابات باشند ) از يکی کانديداها ، جهت گيری و حمايت يک طرفه رسانه ملی ، بستن روزنامه ها و قطع ارتباط مردم ، سوء استفاده بی حد از امکانات دولتی برای تبليغات انتخاباتی و .... ونهايتا تخلفات و تقلب گسترده در روز انتخابات و در تجميع آراء، همه و همه نه تنها انتخابات بلکه جمهوريت ، مردم سالاری ، آزادی و حتی مبانی اسلامی رابه زير سئوال برد .
آنچه مايه تأسف بيشتر شد اين بود که اعتراضات آرام و به حق والبته گسترده مردم به اين روند با سرکوبی خشونت بار و تهديد و زندانی کردن مردم و و چهره های شاخص سياسی و قطع ارتباطات ، توهين به مردم و خس و حاشاک خواندنشان و امنيتی کردن شديد فضای کشور مواجه شده است . حمله وحشيانه به کوی دانشگاه ، ضرب وشتم و کشتار مردم در خيابانها ، ورود و حمله به منازل مسکونی و ايجاد رعب و وحشت و تخريب توسط عناصر مشخص و پديده ای به نام لباس شخصی ها با چه منطق انسانی و اسلامی سازگار است ؟ امروز در سالگرد فاجعه هجده تير، اين سوال مطرح است که با مسببين و عوامل آن حادثه چه برخوردی شد ؟ اگر حمله عناصر مشخص به کوی دانشگاه خون به دلها کرده است پس با عوامل اين اقدام وحشيانه چه برخوردی شده است ، آيا احدی از اين افراد دستگير و مجازات شده اند ؟
ما به عنوان جمعی از اعضای هيئت علمی دانشگاهها و پزشکان کشور ضمن اعتراض جدی به ادامه اين روند ظالمانه موارد ذيل را به عنوان حداقل خواسته های خود در شرايط کنونی اعلام نموده و تا نيل به مقصود از طريق روشهای قانونی و مدنی به اعتراض خود ادامه خواهيم داد :
۱. انتخابات دهم رياست جمهوری بدليل تخلفات متعدد و گسترده از نظر اکثريت ملت ايران مورد سئوال وابهام جدی قرار دارد و ضروريست که هيئتی بی طرف و مور قبول همه کانديدها با اختيار کافی تمام مراحل انتخاباتی را بررسی و نظر نهايی خود را به ملت شريف ايران اعلام نمايد .
بديهی است که شورای نگهبان به دليل سوابق رد صلاحيتهای گسترده مردم شريف در انتخابات قبلی و اعلام حمايت علنی بسياری از اعضاء آن در جريان انتخابات دهم از يکی از کانديدها نمی تواند مرجع رسيدگی و داوری و نهايتا تثبيت مشروعيت سياسی دولت حاکم باشد .
۲. آزادی بدون قيد و شرط همه بازداشت شدگان و زندانيانی سياسی، تقليل آلام خانواده شهدا ، رسيدگی به مجروحين و جبران خسارات آسيب ديدگان يکی از مطالبات اصلی و جدی ملت ايران است. چگونه ممکن است که فرزندان شريف مردم بدون هيچ گناهی و بر خلاف تمام ضوابط حقوقی و قانونی در بند باشند و صحبت از آرامش و رجوع به قانون شود . آيا نتيجه عدم برخورد دشمنانه با ملت و اشتباه نگرفتن دوست و دشمن اين است ؟
۳. ما خواستار رفع محدوديت های ارتباطی و اجتماعی و لغو محيط سانسور و تبليغات يکسويه رسانه ملی و امکان ايجاد تلويزيون خصوصی در کشور هستيم . واقعيت اين است که محيط سانسور شديد که از زمان انتخابات تا بحال ايجاد شده است و توقيف مطبوعات و کنترل شديد و انسداد ارتباط تلفنی و پيامکی و اينترنتی و .... نه تنها کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد بلکه باعث تشديد بی اعتمادی عمومی و رجوع افکار عمومی به رسانه های خارجی خواهد شد .
۴. ما ضمن حمايت از جناب آقای مهندس موسوی ، خواستار رفع محدوديت از ايشان و توجه به خواسته های بر حق ايشان در برگزاری تجمع و راهپيمايی و امکان ارتباط ايشان با مردم از طريق رسانه ملی و تجمع های قانونی هستنيم .
جمعی از اعضاء هيات علمی دانشگاههای علوم پزشکی و جامعه پزشکی
*****

قطعی سرويس تلفن اينترنتی به ۲۴ روز رسيد، اوج اعتراض کاربران
ايلنا: قطعی ۲۴ روزه سرويس VOIP باعث شدت گرفتن اعتراضات کاربران اين سرويس به‌خصوص در شهرستان‌ها شد. محمد بزرگی، مديريک شرکت ارائه‌دهنده خدمات تلفن اينترنتی درگفت‌‌وگو با ايلنا خبر از اوج اعتراضات مردمی در واحدهای پشتيبانی شرکت‌های تلفن‌اينترنتی به‌خصوص در شهرستان‌ها داد و گفت: سرويس تلفن اينترنتی از تاريخ ۲۸ خردادماه به‌طور کامل مسدود شده و مسؤولان مخابراتی نيز علت آن را ملاحظات امنيت ملی می‌دانند.
وی اظهار داشت: با اتصال مجدد سرويس پيامک در حالی‌که سرويس تلفن ‌اينترنتی کماکان مسدود مانده، با اعتراضاتی جدی کاربران مواجه شديم که اوج اين اعتراضات در شهرستان‌ها بيداد کرده است. به خصوص شهرهايی که پس از برگزاری انتخابات با محدوديتهايی اعم از قطعی پيامک، اينترنت و... مواجه نبودند؛ بنابراين شرکت‌های همکار بايد به سختی توجيهاتی مبنی بر تداوم بحران در پايتخت را به عنوان دليل اصلی اين قطعی ارائه می‌کردند. اين فعال حوزه VoIP افزود: برخی از کاربران با اصرار بر تقاضای خود مبنی بر برقراری مکالمه با خارج از کشور حتی به استرداد وجوه خود رضايت نداده و درگيری‌هايی نيز با مراجعه پليس و يا شکايت به تعزيرات حکومتی برای شرکت‌های همکار بوجود آمده که با گذشت زمان، اين اعتراضات شدت هم گرفته است. وی در ادامه در پاسخ به اين سؤال که آيا مسؤولان راهکاری هر چند موقتی برای عبور از اين بحران ارائه کرده‌انديا خير؟گفت: متأسفانه شرکت زيرساخت سه پيمانکار خود را به عنوان تنها نقاط مجاز برای عبور مکالمات به خارج از کشور معرفی کرده است که اين امر ۱۱۴ شرکت‌ مجاز را مجبور به انعقاد قرارداد تنها با يکی از اين سه شرکت می‌کند، البته نکته جالب اينجااست که افزايش يک نقطه در اين مسير می‌تواند بر کيفيت تماس‌ها تأثير بسياری بگذارد حال آنکه بايد هزينه هنگفتی را نيز به اين سه شرکت پرداخت کنند. اين هزينه، نرخ مکالمات با خارج از کشور را برای کاربران چند برابر افزايش می‌دهد. بزرگی ادامه داد: برخی از شرکت‌های همکار به ناچار و به منظور برقراری برخی تماس‌های ضروری مردم با خارج از کشور، تماس‌های خود را از محل شرکت زيرساخت عبور دادند ولی مجدداً کاربران به کيفيت نامناسب اين تماس‌ها اعتراض کرده و اکثريت آنها، از افزايش بی‌رويه نرخ مکالمات بدون اطلاع قبلی شکايت کرده‌اند. اين فعال حوزه تلفن اينترنتی با اشاره به اينکه حتی با اين فرض که روال جاری بين شرکت‌های تلفن اينترنتی و دولت به نحوی تغيير يابد که مبلغی به عنوان حق امتياز به دولت پرداخت شود، ادامه داد: آيا اين منطقی است که با چوب امنيت کشور، به يک‌باره اقدام به قطع سرويس‌ها کنند و مدير روابط عمومی شرکت مخابرات ايران پس از ۲۰ روز قطعی سرويس طی مصاحبه‌ای چنين اعلام کند که اين قطعی به دليل نداشتن پروانه و مواردی از اين دست است؟ درحالی‌که تمام ۱۱۴ شرکت فعال از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی دارای مجوز هستند و تاکنون فعاليت خودرا درچارچوب قانون انجام‌ داده‌اند. بزرگی خاطر نشان کرد: اگر تغيير روالی مد نظر است، چرا دراين مقطع اين امر صورت گرفته و آيا نبايد تغيير روش‌ها برای شرکت‌هايی که حدود يک دهه فعاليت رسمی و قانونی داشته‌اند، با اعلام قبلی و توافقات پيشين صورت می‌‌پذيرفت؟ وی در پايان اظهار نگرانی کرد: خدمتی نوين که با همت بخش‌خصوصی کشور يک دهه فراز و نشيب‌های خود را پشت سرگذشته و برای فعالان در اين بخش و کاربران رضايت نسبی را فراهم آورده است، با رويه‌ای اشتباه رو به اتلاف است و چنين رويکردهايی می‌تواند موجب بی‌ثباتی در عرصه سرمايه‌گذاری در فناوری ارتباطات کشور شود که جای دارد با تصميم فوری مسؤولان امر، از بروز بحران‌های آتی در جامعه جلوگيری سريع به عمل آيد.
*****
فرهاد رهبر: هيچ دانشجويي به کميته انضباطي احضار نشده است
مقامات مسوول در وزارت علوم و دانشگاه هاي کشور، در شرايطي درباره احضار دانشجويان معترض در حوادث اخير اظهارات دوپهلو مي کنند که دانشگاه هاي کشور پس از برگزاري جسته و گريخته امتحانات وارد تعطيلات تابستاني شده اند. پس از صحبت هاي جنجالي معاون دانشجويي وزير علوم و وعده برخورد شديد با دانشجويان معترض و همچنين پس از اظهارات نسبتاً ملايم دبير شوراي مرکزي کميته انضباطي وزارت علوم و مديرکل امور دانشجويان، ديروز فرهاد رهبر هم وارد ميدان شد تا درباره احضار دانشجويان به کميته هاي انضباطي موضعي دوپهلو اختيار کند؛ موضعي که از يک سو از احتمال احضار متخلفان حکايت داشت و از سويي ديگر مدعي بود؛ «در رابطه با حوادث اخير هنوز دانشجويي به کميته انضباطي دانشگاه تهران معرفي نشده است.» رئيس دانشگاه تهران که ماجراي وقايع مشکوک حمله به کوي دانشگاه او را به يکي از خبرساز ترين چهره هاي جنجالي حوادث اخير بدل کرده است، ديروز بار ديگر در گفت وگو با خبرگزاري مهر در اين باره به اظهارنظر پرداخت و با بيان اينکه خسارت مادي قابل ملاحظه يي به دانشگاه تهران در حوادث اخير وارد نشده است، گفت؛ خسارت معنوي که به دانشجويان کوي دانشگاه وارد شده بسيار بااهميت تر از خسارت مادي است که اين خسارت غيرقابل محاسبه است. فرهاد رهبر با بيان اين مطلب افزود؛ دانشگاه تهران در حوادث اخير خسارت مادي نداشته است اما خسارت مادي وارد شده به کوي دانشگاه نزديک به 150 ميليون تومان تخمين زده شده است. او ادامه داد؛ در حوادث اخير دانشگاه خسارت معنوي وارد شده به دانشجويان و دانشگاهيان بسيار زياد بوده و مي توان گفت غيرقابل محاسبه است. رئيس دانشگاه تهران اضافه کرد؛ پيگيري هاي مربوط به حوادث اخير متوقف نشده و با جديت در حال انجام است اما نتيجه کار بسيار مهم است. او همچنين در رابطه با احضار دانشجويان خاطي در حوادث اخير به کميته انضباطي دانشگاه گفت؛ دانشجويان خاطي در هر زمان و با هر تخلفي اعم از حوادث کوي يا تخلف امتحاني به کميته انضباطي معرفي مي شوند و اين يک امر کلي است، اما در رابطه با حوادث اخير هنوز دانشجويي به کميته انضباطي دانشگاه تهران معرفي نشده است. اين اظهارات در شرايطي است که پيشتر محمود ملاباشي معاون دانشجويي وزير علوم تاکيد کرده بود؛ «دانشجوياني که مرتکب خطا در جريان انتخابات اخير رياست جمهوري شده اند نه تنها به حقوق مادي بلکه به حقوق معنوي ملت آسيب زده اند، از اين رو، با آنها برخورد شده و در صورت تشخيص از تحصيل باز داشته خواهند شد. با هر دانشجوي فعال در اعتراض هاي اخير به شدت مقابله مي شود و اين وزارتخانه هم اينک در حال جمع بندي اطلاعات به دست آمده و اعلام نظر درخصوص مسائل دانشجويان خاطي در تعدادي از دانشگاه هاي کشور در جريان قبل و بعد از انتخابات است.» از سوي ديگر مسلمي قائم مقام او در معاونت دانشجويي به فاصله چند روز موضعي نسبتاً ملايم تر اتخاذ کرده و با اشاره به صحبت هاي ملاباشي گفته بود؛ «منظور دکتر ملاباشي اين بوده است که با دانشجوياني که با قصد و نيت در حوادث اخير دست داشته اند برخورد شود نه دانشجوياني که نقشي در حوادث نداشته اند و تنها به بازي گرفته شده اند.» در همين حال دبير شوراي مرکزي کميته انضباطي وزارت علوم هم اعلام کرده بود؛ «تنها در صورتي که از دانشگاه ها درخواستي براي ما ارسال شود در رابطه با دانشجويان خاطي تصميم گيري مي شود.» با توجه به دوپهلو بودن اظهارنظرها و البته تعطيلي تابستاني دانشگاه ها، به نظر مي رسد تصميم گيري درباره برخورد انضباطي با دانشجويان معترض در حوادث اخير، به چند ماه آينده و پس از بازگشايي دانشگاه ها موکول شود. بايد منتظر ماند و ديد دامنه برخوردهاي انضباطي دانشگاه ها و وزارت علوم در سال جديد، چقدر خواهد بود و چقدر با وضعيت مشابه در دولت نهم تفاوت خواهد داشت. برخوردهاي دانشجويي يکي از شاخص ترين انتقادها به دولت نهم در جريان تبليغات رياست جمهوري بود.
*****
نامه شورای صنفی دانشگاه صنعتی بابل به ریاست این دانشگاه در مورد احضار 16 دانشجو
در پی احضار 16 دانشجوی دانشگاه صنعتی بابل، شورای صنفی دانشجویان این دانشگاه طی نامه ای به ریاست دانشگاه ضمن اعتراض به برخوردهای ناشایست مدیریت دانشگاه و احضارهای گسترده دانشجویان به کمیته انضباطی، خواستار لغو احضاریه ها و نیز پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی شده است. متن این نامه در پی می آید:
--
«و لئن صبرتم لهو خیر للصبرین»
ریاست محترم دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل جناب آقای دكتر شكری
سلام‌ علیكم
چندی است آنقدر غم بر سر این دانشگاه ریخته كه حتی نای قلم بر دست گرفتن در كسی نیست. اما اینبار نیز از سر نگرانی و به حكم وظیفه‌ای كه این روز از فرط تنهایی به دوشم سنگینی مي‌كند تمام توان خود را جمع كردم تا دوباره به نمایندگی از دانشجویان این دانشگاه فارغ از هر گونه جهت‌گیری سیاسی قلم به دست بگیرم و درد‌ و دلهایشان را بازگو كنم.
این روزها روزهای تلخی هستند كه بر اعضای این دانشگاه مي‌گذرد هفت تن از جگرگوشه‌های نوشیروانی دربند به سر مي‌برند و از غم اسیر بودنشان گویی گرد مرگ بر دانشگاه پاشیده‌اند. اما لابلای این روزهای تلخ خاطرات شیرینی نیز یافت مي‌شود كه هرچند مرحم زخم‌هایمان نیستند اما مرور آن‌ها به از به فراموشی سپردنشان است. آن روز كه نوشیروانی را ناشناسان حدود دوازده ساعت محاصره كردند اندرون آن همه التهابش چه صحنه‌ی زیبایی رقم خورد كه هرگز از اذهان پاك نخواهد شد. ما در جنبش دانشجویی، اعضای بسیج دانشجویی و مسئولین دانشگاه، سه قشر دانشگاهی كه همواره در حال مرافعه با یكدیگریم شانه به شانه‌ی هم دادیم تا از كیان دانشگاه حراست كنیم چرا كه حداقل یك وجه مشترك داشتیم و آن این بود كه همه دانشگاهی بودیم. برگه‌های امتحانی كه به جای جوهر، اشك برروی آن‌ها به نشان همدلی با همكلاسي‌های دربندمان جاری شد. اشكهایی كه جز قطره‌ای در برابر دریای اشك مادران چیز دیگری نبودند و این دل هر زنده‌دلی را سخت اندوهگین مي‌كند.
جناب آقای دكتر باخبر شدم كه چند تن از دانشجویان به كمیته‌ی انضباطی احضار شدند. فكر نمي‌كنید این كار دامن زدن به دردهای ماست؟ آیا مدیریت بحران حضرت عالی چنین كاری را بي‌موقع و نا به‌جا نمي‌بینید؟ ما دیگر طاقتمان تاق شد. عاجزانه خواهشمندیم شما نمك بر روی قلب‌های پاره پاره‌مان نریزید.
دكتر شكری عزیز همواره ما را فرزندان خود خواندید و ما هم یكریز گله كردیم كه چرا با ما همچون فرزند خود رفتار نمي‌كنید. فرزند بازیگوشتان طبق معمول كم نمي‌خواهد. این بار نه تنها برای دفاع از دوستان و همكلاسي‌هایم و كسانی كه نماینده‌شان هستم بلكه در دفاع از آیندگان این خاك پاك به حرمت همان حداقل وجه مشتركی كه با هم داریم، تقاضای لغو احضارهای اخیر، پیگیری مجدانه برای رهایی دانشجویان دانشگاه از زندان، تلاش برای ادامه تحصیل‌شان و پرهیز از هرگونه جهت‌گیری سیاسی در برخورد با دانشگاهیان را دارم و امیدوارم به حرمت این ماه عزیز به حرف دل دانشجویان دانشگاه گوش جان بسپارید و خواستار آنم كه اگر برای دانشجویان شاكی خصوصی در دانشگاه وجود دارد جلب رضایتشان را به نماینده‌ی دانشجویان بسپارید.
به امید فردایی روشن
سرپرست شورای صنفی دانشجویان: امیركسری كیانی
*****
بیانیه جدید فعالان حقوق بشر در ایران
بنا به اعلام دادگستری استان سیستان و بلوچستان 14 متهم به فعالیتهای سیاسی یا امنیتی فردا راس ساعت 6 و 30 دقیقه صبح در ملاء عام در شهر زاهدان اعدام خواهند شد.فارغ از اینکه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران باور دارد اعدام موجب ایجاد ناهنجاری در جامعه می شود و نظم و نسق جامعه و حيات اجتماعی را دچار خلل کرده و خشونت را ترويج می‌کند.این مجموعه باور یافته است اعدام 14 بلوچ در سحرگاه فردا و در ملاءعام تنها واکنشی به رویدادهای اخیر این منطقه و نشات گرفته از فضای سیاسی و امنیتی این نقطه از کشور است بر این اساس احکام مذکور را نه احکامی حقوقی که سیاسی میخواند.اسامی این 14 زندانی به جز یک تن (عبدالحمید ریگی) مشخص نیست، زمان و محل های بازداشت آنان مشخص نیست، وکیل مدافع منتخبی در پرونده حضور نداشته است، حداقل یک زندانی احراز هویت شده این پرونده ماهها در سلول انفرادی نگهداری شده است. در زمان بازداشت این افراد منابع محلی از شکنجه و بدرفتاری با آنان اطلاع داده بودند. این افراد در دادگاهی غیر علنی محاکمه شده اند و مراحل مختلف پرونده منجمله تجدید نظر یا دیوان عالی روشن نیست چگونه طی شده است. در مجموع رویه محکوم شدن این افراد منطبق با قانون و معیارهای حقوقی پذیرفته شده ارزیابی نمی گردد.لازم به ذکر است مجموعه گزارشاتی دریافت نموده که حاکی از اعدام این افراد با لباس محلی بلوچی همچون سه اعدامی پیشین این شهر در ملاءعام است، مطمئناً این اقدام غیرقانونی علاوه بر مضرات نفسه اعدام باعث ایجاد تنفر قومی و ترویج خشونت در سطح منطقه می شود.از این رو مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از مقامات قضایی کشور می خواهد ضمن حفظ احترام به حقوق اقلیتهای ملی با متوقف کردن اجرای احکام اعدام این شهروندان علاوه بر جلوگیری از افزایش نفرت و خشونت در این منطقه محروم کشور مقدمات برگزاری یک محاکمه عادلانه و علنی را بر پایه معاهدات و مقاوله نامه های جاری فراهم آورند.این مجموعه همچنین از سایر مدافعان حقوق بشر و نهادهای ذیربط خواستار واکنش مناسب نسبت به موضوع مورد اشاره و تلاش برای توقف احکام اعدام این شهروندان بلوچ دارد.
*****
تصویب بودجه ١ میلیون یوروئی هلند برای تبادل آزاد اطلاعات در ایران
بیانیه مطبوعاتی "آی- پراکسی- ایران"

در واکنش به فراخوان «شکستن سکوت» که هفته پیش در رسانه های هلندی و ایرانی به چاپ رسید، شماری از احزاب سیاسی حاضر در پارلمان هلند لایحه هائی را ارائه دادند که بر اساس آن از دولت خواسته شد تا در چارچوب اتحادیه اروپا اقداماتی را بر علیه حکومت ایران در پیش گیرد. از جمله تصمیماتی که در مجلس در این زمینه اتخاذ شد، تخصیص بودجه جهت کمک رسانی به امر انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به ایران است. همچنین نمایندگان مجلس هلند به این توافق دست یافتند تا ممنوعیتی برای فروش فن آوری سانسور و فیتلرینگ اینترنتی به دولت ایران مقرر دارند. آنها از شرکتهای زیمنس و نوکیا درخواست کردند تا سود حاصله از فروش فن آوری مربوطه به ایران را در اختیار سازمانهائی که برای دستیابی آزاد به وسائل ارتباط جمعی تلاش میکنند، قرار دهند.
بحث فوری در مورد ایران در پارلمان هلند
در یک نشست فوری مجلس هلند در تاریخ 2 جولای در ارتباط با وضعیت ایران چندین طرح مرتبط با بهبود بخشیدن به امر اطلاع رسانی برای ایرانیان در ایران مورد بحث و مذاکره قرارگرفت که نتیجتا به توافقاتی نیز دست یافت. در فراخوانی که جمع iProxyIran نخست در روزنامه ها به چاپ رسانده و سپس به آقای ماکسیم فرهاخن وزیر خارجه هلند تقدیم کرده بود، روشهائی از جمله در اختیار قرار دادن سرورهای پراکسی (proxyservers) در جهت دسترسی آزاد به اینترنت در ایران پیشنهاد شده بود. جمع iProxyIran این فراخوان را در حالی به مجلس تقدیم کرد که تظاهرات اعتراضی مردم ایران به تقلبات گسترده در انتخابات، با خشنونت ددمنشانه و انسداد کامل تمامی امکانات خبر رسانی پاسخ داده شد و در رهگذر این انسداد خبری رژیم توانست به دستگیری گسترده سازمان دهندگان جنبش اعتراضی و آزار و شکنجه مخالفین مبادرت کند.
ابتکار عمل جمع iProxyIran با طرح فراخوان «شکستن سکوت» راه حل عملی درمقابل مجلس هلند قرار داد که در نشست هفته گذشته مجلس مورد بررسی قرار گرفت.
طرحهای پذیرفته شده از طرف مجلس هلند
بسیاری از درخواستهائی که در این فراخوان ذکر شده بود و در رایزنی های متعدد این جمع با نماینده گان پارلمان هلند بر آنان تاکید شده بود، مورد پذیرش مجلس قرار گرفت. از جمله، مجلس از دانشگاه ها، مدارس و شرکتهای هلندی درخواست کرد تا ظرفیت مازاد کامپیوترهای خود را در اختیار کاربران اینترنتی ایران قرار دهند. همچنین طرحهای گوناگونی بر علیه حاکمیت ایران مورد بررسی قرار گرفت. در این بحث پارلمانی نمایندگان مردم هلند با لحنی تند از اقدامات اخیر حکومت ایران انتقاد کرده و تمامی احزاب مشترکأ اعمال خشونت در مقابل شهروندان معترض ایرانی را محکوم کردند.
در این نشست شش طرح مورد تصویب قرار گرفت. دراین راستا طرحی توسط بزرگترین حزب پارلمان هلند ارائه گردید که در یک رأی گیری غیرعلنی مورد تصویب قرار گرفت. در این طرح پارلمان دولت هلند را موظف کرد تا در چارچوب اتحادیه اروپا، خشونت اعمال شده توسط دولت ایران بر علیه شهروندان خود را با اقدامات دیپلماتیک مناسب پاسخ گوید. در مصوبه ای دیگر از دولت خواسته شد تا توسط سفارت هلند در ایران، رژیم جمهوری اسلامی ایران را برای ازادی زندانیان سیاسی تحت فشارهای بیشتری قراردهد.
همچنین لایحه ای مبنی بر تخصیص یک میلیون یورو از صندوق حقوق بشر در جهت فراهم آوردن وسائلی برای انتشار آزادتر اخبار و اطلاعات، مورد تصویب قرار گرفت که در بحثها اشاره مستقیمی شد به طرح iProxyIran و فراخوان «شکستن سکوت».
ممنوعیت واگذاری فن آوری فیلترینگ و سانسور اینترنتی به ایران مورد دیگری بود که به تصویب رسید. از شرکتهای نوکیا و زیمنس نیز خواسته شد تا سود حاصله از واگذاری این فن آوری به ایران را در اختیار سازمانهائی قرار دهند که برای استفاده امن و آزاد وسائل ارتباط جمعی تلاش می کنند. در این نشست حتی طرح محکومیت این شرکتها نیز عنوان شد.
از پیشنهادات مطرح شده در خلال گفتگوها پیشنهاد آقای هان تن بروک، عضو حزب لیبرال دموکرات هلند، جالب توجه بود که خواهان آن شد که در تعطیلات تابستانی مجلس از امکانات اینترنتی مجلس برای پیشبرد هدف خبر رسانی در مورد مسائل ایران استفاده شود.
ماکسیم فرهاخن، وزیر امور خارجه، همچنین وعده داد تا حمایت هلند برای گسترش امکانات آزاد خبررسانی از جمله اینترنت را در اتحادیه اروپا مطرح کرده و تلاش نماید تا همکاری ایالت متحده امریکا را نیز در این زمینه جلب کند.
iProxyIran جمعی است فراسیاسی، متشکل از گروهی از دانشجویان که صدای آزادی جوانان ایرانی را انعکاس می دهد و فراخوان این جنبش مورد استقبال گسترده طیف وسیعی از جمله بیش از 30 سیاستمدار از احزاب مختلف، محققین، روشنفکران و هنرمندان قرار گرفته بود. در جریان انتشار این بیانیه که در تاریخ 27 جون 2009 در روزنامه پر تیراژ فولکس کرانت انتشار یافت، این جمع، جهان غرب را در قبال واگذاری امکانات سانسور اینترنتی و انسداد خبری در ایران مسئول دانسته و متذکر شد که عواقب این اقدام غیراخلاقی را مردم ایران به بهای جان خود پرداخته اند.
جمع iProxyIran در هلند
ما از همکاری همه سازمانها و ارگانها در سراسر کشورهای اروپائی برای خبر رسانی هر چه وسیعتر انتظار همکاری و مساعدت داریم، به همین دلیل خواهان آن هستیم که چنین تلاش و ابتکاری در دیگر کشورها نیز صورت پذیرفت.
در پایان شادمان و مفتخریم که انتشار بیانیه ما با این استقبال عمومی مواجه گردیده است و تأکید ما بر ضرورت کمک به کاربران ایرانی اینترنت از طرف احزاب هلندی با استقبال روبرو گردیده است. فراموش نکنیم که مشکل خبر رسانی با گذشت چند هفته از انتخابات همچنان به قوت خود باقی است و در روزهای اخیر آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه درخواست شدت عمل هر چه بیشتر در مقابله با سایت ها و کانال های تلویزیونی کرده است."
*****
4 میلیون دلار هزینه فیلتر کردن سایت ها در ایران
شهرزاد نیوز: با افزایش اقدامات دولتی برای انسداد مجاری خبری و اطلاعاتی در کشور، مرکز "مبارزه با جرائم سایبری" ضمن ارائه آماری در مورد تعداد سایت های فیلتر شده، به هزینه ای برابر با 4 میلیون که برای فیلتر کردن 10 میلیون سایت صرف شده، اشاره کرده است.
در این گزارش آمده است که مقابله با سایت ها با خرید نرم افزارهایی از کشورهای خارجی صورت می گیرد. شمار بازدید کنندگان سایت های "ممنوعه" 12 میلیون ذکر شده است.
یکی دیگر از مواردی که در این گزارش آمده، ناموفق بودن اقدامات محدود کننده است. گفته می شود بسیاری از سایت ها با این که مسدود شده اند، روزانه دهها هزار بازدید کننده دارند که با دور زدن سد فیلتر، به سایت های مورد علاقه خود می رسند.
*****
قتل یک زن مصری تبار در آلمان و فرصت طلبی رژیم ملایان
شهرزاد نیوز: روز شنبه 11 ژولای 2009 مراسم تشییع جنازه‌ی مروا الشربینی (31 ساله) در شهر "درسدن" آلمان با حضور بیش از هزار نفر برگزار شد. مروا که سه ماهه باردار بود، در روز اول ژولای در سالن دادگاه، در اثر ضربات چاقو به قتل رسید. دو نفر دیگر از جمله همسر وی نیز متعاقب آن مجروح شدند.
جلسه‌ی دادگاه برای رسیدگی نهایی به پرونده‌ی شکایت علیه "آلکس و." 28 ساله، متولد روسیه با اتهام "اهانت" تشکیل شده بود. او در آگوست 2008 در یک محل بازی کودکان در شهر درسدن به مروا لقب "فاحشه، اسلام‌گرا و تروریست" داده بود. مروا الشربینی که سال 2005 با بورسی از موسسه‌ی ماکس- پلانک از مصر به آلمان آمده بود و در یک داروخانه کار می‌کرد، علیه این مرد شکایت نمود. دادگاه درسدن در محاکمه‌ی اولیه مجرم را به پرداخت 780 دلار جریمه‌ی نقدی محکوم کرد، اما از نظر مروا این مجازات کم بود و به همین دلیل تقاضای رسیدگی در دادگاه عالی را داد. در جلسه دادگاه، آلکس در حین بررسی پرونده به مروا حمله کرد و با 18 ضربه‌ی چاقو او را به قتل ‌رساند. همسر مجروح مروا نیز توسط مامورین پلیس که در پی به صدا درآمدن زنگ خطر به سالن دادگاه هجوم آورده بودند، مورد اصابت گلوله در ناحیه‌ی پا قرار گرفت، چرا که مامورین تصور می کردند که او مهاجم است.
اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، ضمن تسلیت به خانواده‌ی مروا در این رابطه گفت، مرگ مروا برای مردم آلمان و شخص او واقعه‌ای تکان‌دهنده بود. وی در نامه‌ای به همتای مصری خود تاکید کرد که دولت آلمان با تمام قدرت تلاش خواهد کرد تا از بروز مجدد چنین جنایتی جلوگیری کند. او افزود، ما می‌خواهیم که هر فردی در آلمان، صرفنظر از ملیت و مذهبش، احساس امنیت داشته باشد. دادستان شهر نیز این واقعه را یک تراژدی خواند و انگیزه‌ی قتل را خارجی‌ستیزی عنوان کرد.
قتل مروا موجی از خشم در مصر برانگیخت. تظاهرات های روزانه در مقابل سفارت آلمان برگزار شد و امام جمعه‌ی مسجد جامع الازهر در قاهره، مروا را "شهید حجاب" خواند. در ایران نیز به گزارش اشپیگل، تلویزیون ایران برنامه‌ای چند ساعته راجع به این واقعه پخش کرده است. خبرگزاری ایرنا نیز از احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه و اعتراض جمهوری اسلامی به قتل مروا الشربینی خبر داد. دولت جمهوری اسلامی به گزارش فارس، در نامه‌ی خود که تسلیم سفیر آلمان در ایران شد، از آلمان خواسته است حقوق و امنیت تمام اقلیت‌ها از جمله مسلمانان را تضمین کند. مقامات ایرانی همچنین اعتراض خود را از سکوت سران اجلاس جی 8 به سفیر ایتالیا در ایران اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، در تظاهرات روز جمعه 19 تیر، یکی از سخنرانان از "ندا آقاسلطان" و "اشک تمساح ریختن" اوباما صحبت کرد. سخنران دیگری نیز از کشته شدن "مشکوک خانمی در تظاهرات اغتشاشگران تهران" و انعکاس آن در خبرگزاری‌های غربی سخن گفت. بنابر همین گزارش "برخی از حضار با سردادن فریادهایی عملکرد شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی را سرزنش کردند و از سخنران خوستند اظهارات وی را محکوم کند." در این تظاهرات شعار "مرگ بر آلمان فاشیست" داده شد.
موضع‌گیری‌های حکومت ایران در مورد قتل مروا بیشتر به تسویه حساب‌های سیاسی در داخل و خارج ایران مربوط می شود تا به اصل این تراژدی که بسیاری از انسان‌ها را در آلمان و سراسر جهان متاثر کرد. مروا البشیری اولین فردی نیست که در آلمان و یا دیگر کشورها با انگیزه‌های نژادپرستانه کشته می‌شود. نژادپرستان آلمان که با اشکال سازماندهی شده و غیر سازماندهی شده و فردی عمل می‌کنند، بارها به ویژه سیاهپوستان و دیگر خارجی‌ها را مورد حمله و ضرب و شتم قرار داده و یا به قتل رسانده‌اند. در سال 2007، بیست هزار مورد از چنین تهاجماتی گزارش شده است. از سال 1990، 130 پناهجو، خارجی و حتی آلمانی‌های بی‌خانمان و کارتون خواب توسط این افراد به قتل رسیده‌اند. بیشترین موارد حمله به ترک‌ها، آفریقایی‌ها، روس‌ها و اقلیت‌های قومی دیگر صورت می‌گیرد. یکی از اماکن خارجیان که در سال‌های اخیر به آتش کشیده شد، محل تجمع انجمن مسیحیان سوریه بود. بی‌اعتنایی عمومی مقامات ایرانی به این موارد و برجسته کردن قتل مروا در اوضاع سیاسی کنونی در ایران سوال برانگیز است.
در عین حال، بزرگترین حزب فاشیستی آلمان، حزب ناسیونالیست "ان.پ.د" از حامیان سرسخت احمدی‌نژاد است. وی در بین نژادپرستان آلمانی عموما به دلیل موضع‌گیری‌اش در قبال اسرائیل و انکار هولوکاوست از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است و حتی "قهرمان" نامیده می‌شود. حزب ناسیونالیست که تاکنون شکایت‌های زیادی از سوی احزاب مختلف و مراجع قضایی آلمان بر علیه آن شده و بحث ممنوعیت آن موضوعی مطرح در سال‌های اخیر بوده، پرچم جمهوری اسلامی را در تظاهرات گردهم‌آیی‌های خود برافراشته می‌کند.
در بازی‌های جهانی فوتبال در آلمان در سال 2006 که احتمال حضور احمدی‌نژاد می‌رفت، "ان.پ.د" اعلام تظاهرات برای استقبال از وی کرد. "مارسل ول" از نئونازیست‌های سازمانده این تظاهرات که البته به علت عدم حضور احمدی‌نژاد برگزار نشد، پیش از آن، در مصاحبه با کانال "ها. ار" در رابطه با حمایت از احمدی‌نژاد گفت: "او حرف‌هایی را زد که باید زده می‌شد". او که از سوی دادستانی به دلیل فعالیت‌های نژادپرستانه مورد شکایت واقع شده، در رابطه با دموکراسی در یکی از سخنرانی‌های خود تاکید کرد: "دموکراسی اختراع یهودیان است و باید از بین برود."
همچنین حزب نژاد پرست اتحاد خلق آلمان "د.فاو.او" پس از انتخابات اخیر ایران به احمدی نژاد رسما تبریک گفت و مخالفان او را "تجار مکار، غربی‌ها و پولدارها" نامید.
*****
-
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برای خواندن مطالب و مشاهده عکس ها و ویدئوهای مربوط به "پست های قبلی"
بروی: "پیامهای قدیمی تر" کلیک کنید و یا به "بایگانی وبلاگ" مراجعه نمائید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ