سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۲۲

آدینه: 22/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:03 بامداد آدینه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خوش بود گر محک تجربه آید به میان
چندین ماه قبل به نقل از چند تن از یاران نفوذی خویش در نهادهایی چون: "بیت رهبری - نهاد ریاست جمهوری - نهاد سیاسی سپاه پاسداران" هشدار داده بودیم که نشستی مخفیانه برای یک کودتا و به ریاست دولت رساندن احمدی نژاد در کاخ خلیفه مسلمین برگزار شد.
در پی آن، باز هم یاران نفوذی ما گزارش کردند و ما انتشار دادیم که طرح دیگری برای یک "فتوا"ی دولتی از سوی "سیدعلی گدا" به مجلس دست نشانده مبنی بر این که برای جلوگیری از دودستگی در بین امت مسلمان، ریاست دولت در ایران اسلامی (...!!!!) مادام العمر گردد، در نشست مشترک فرماندهان سپاه و عنتری نژاد و سیدعلی گدا به توافق رسیده و دزدان و قاتلین با یکدیگر هم پیمان شده اند.
آن زمان نه هیچکس گزارشات پیاپی ما را باور کرد و نه هیچ واکنش مثبتی نسبت به آن گزارشهای یاران از جان گذشته ما (چه در داخل و چه خارج از میهن) نشان داده نشد و تنها نتیجه آن افشاگریهای مهم و ارزشمند آن بود که "وبسایت" ما "هک" شد و از بین رفت و بدنبالش یاران از جان گذشته ما در برخی از نهادهای فوق الذکر شناسایی شده و سپس مفقودالاثر گردیده و یا کشته شدند.
پس از آن شاهد بودیم که تمام آنچه که گزارش کرده بودیم به منصه ظهور رسید. ابتدا کودتای 22 خر داد ماه و سپس باقی مسایل و اینک، نوبت به یکی دیگر از توافقات آن شب کذایی رسیده است. به گزارش زیر از سوی روزنامه سلام که یکی از نشریات بسیار نزدیک به دولت کودتاگر و در راستای افکار و خواسته های "ولایت وقیح" است توجه کنید:

طرح مادام العمر شدن مقام ریاست جمهوری
سلام: درجلسه انتخاباتي مهمي كه با حضور محمود احمدي نژاد، مجتبي هاشمي ثمره، اسفنديار رحيم مشايي، غلام حسين الهام و برخي نمايندگان مجلس كه مورد اعتماد احمدي نژاد هستند، چون آقا تهراني و اسماعيل كوثري و چند تن از مسئولان مهم ستاد انتخاباتي محمود احمدي نژاد برگزار شده است، احمدي نژاد از قصد خود براي تغيير قانون اساسي خبر داده و گفته است كه هيچ معنايي ندارد رياست جمهوري در ايران دو دوره يي باشد و همانگونه كه نمايندگي مجلس در ايران نامحدود است، دوران رياست جمهوري هم بايد نامحدود باشد.
در اين جلسه انتخاباتي كه چند روز پيش از استعفاي مجتبي هاشمي ثمره از مقام مشاورت رياست جمهوري برگزار شده است، احمدي نژاد گفته است كه ماموريت همه طرفداران دولت به ويژه نمايندگان مجلس اين است كه زمزمه هاي تغيير قانون اساسي را سر بدهند.
در اين جلسه غلام حسين الهام با طرح مباحث حقوقي و اسماعيل كوثري با طرح مباحث سياسي گفته اند كه در سال آخر رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني هم برخي نمايندگان در مجلس نطق كردند و گفتند كه مي بايستي شرايط قانوني براي حذف محدوديت دو دوره يي انتخابات رياست جمهوري فراهم شود اما افكار عمومي، احزاب و گروههاي سياسي ازاين ايده استقبال نكردند لذا طرح ياد شده در همان ابتدا مسكوت گذاشته شد.
احمدي نژاد پاسخ مي دهد اشتباه آنان اين بود كه طرح شان را پيگيري نكردند و مي بينيد كه تاوان آنرا هم پس مي دهند كه انشاالله در دوره دوم تمامي پست هاي سياسي و مراكز مهم مالي را كه در اختيار آنان است، از دست شان خارج مي كنيم و در اختيار خود خواهيم گرفت.احمدي نژاد مي افزايد: البته آنان در انتخابات شوراي شهر دوم هم همين اشتباه استراتژيك را مرتكب شدند و در واقع با برگزاري آن انتخابات در حالي كه مي توانستند فضا را مديريت كنند، ولي اين كار را نكردند و يك سنگر مهم را از دست دادند و آن سنگر سكوي پرش ما به مراحل بعدي شد و اكنون به جايي رسيده ايم كه آنان ديگر از نظر سياسي مرده اند و كارشان تمام است. و البته اين سنگر هم سكوي پرش ما به مرحله نهايي خواهد بود.احمدي نژاد سپس به تجارب سياسي خود اشاره مي كند و مي گويد البته فكر نكنيد به اين راحتي به اينجاها رسيده ايم. كساني كه به ظاهر دوست ما هستند اما در پشت ديوار خانه مان « اشاره به مجلس » مي نشينند و طرح مي دهند كه مثلاً به بهانه تجميع انتخابات طول دوره رياست جمهوري بنده را كم بكنند تا شايد زودتر از دست من خلاص شوند، اما ديديد كه به نتيجه نرسيدند و نمي دانستند كه ما حالا حالا ها در خدمت آنان خواهيم بود.
در اين لحظه حضار مي خندند و احمدي نژاد ادامه مي دهد اولين اشتباه در سياست آخرين اشتباه هم خواهد بود. به نظر شما چرا هرچقدر به ما فشار آوردند كه يكي از نزديكترين همراهان حاضر در اين جمع « اشاره به مشايي » را از قطار دولت پياده كنيم، زير بار نرفتيم؟ چون اگر زير بار مي رفتيم داستان ادامه پيدا مي كرد و روياي كساني كه مي خواستند زمستان ٨٧ دولت را از اكثريت بيندازند تحقق پيدا مي كرد و شكست طرح آنان به خاطر ايستادگي ما بود وگرنه معلوم نبود اين دولت الان به چه سرانجامي رسيده بود.احمدي نژاد مي گويد كساني بودند كه مي خواستند با اختياراتي كه با امضاي ما به دست آورده بودند با اين تصور كه از قدرت فراواني برخوردارند مسير پرونده هسته يي را عوض كنند ولي ديديد نتوانستند و ناچار صحنه را ترك كردند هرچند اكنون در جاي ديگري مشغول حفر سنگر براي مقابله با دولت اند و برخلاف قول و قرارها، كارهايي مي كنند كه قول داده بودند، انجام ندهند كه البته اين اقدامات از ديد ما پنهان نيست و ان را به حسابشان ميگذاريم.
احمدي نژاد به ماجراي كردان اشاره مي كند و مي گويد البته در جاهاي ديگري هم گفته ام و مي گويم من حاضر بودم جناب كردان را در كابينه دهم هم جا بدهم و اگر مجلس استيضاح نكرده بود قطعاً او اكنون وزير كشور باقي مانده بود چرا كه همه شما مي دانيد من در عزل و نصب مقامات دولت هيچ ملاحظه يي ندارم اما به همان ميزان هم كه از ناحيه خارج حتي آن بالايي ها يا قم به بنده براي عزل و نصب ها توصيه يا فشار وارد شود من زير بار نمي روم ومحترمانه مي گويم شما يا كاره يي نيستيد كه در اين صورت الزامي به پذيرش راي شما ندارم و اگر هم قانون به شما اجازه عزل و نصب داده است، خوب خودتان از اختيار قانوني تان استفاده كنيد چرا مي خواهيد بنده مايه بگذارم درحاليكه به همكارانم اعتماد كامل دارم.احمدي نژاد مي افزايد: البته به شما بگويم من برخي از اين آدم ها را از عرصه خارج كرده ام، فعلاً با برخي مدار مي كنم تا موقع مناسب اش برسد و آنان را غربال خواهم كرد و يك سرندي را با سوراخ هاي ريز درست كرده ام كه آدم ها به اين راحتي ها نتوانند از آن عبور كنند. هركس از اين سرند عبور كرد دوست ما محسوب مي شود ولاغير!
الهام پاسخ مي دهد كه اما تغيير قانون اساسي شرايطي دارد كه ممكن است با مقاومت مجلس مواجه شود. احمدي نژاد مي گويد كه ما بايد ازتجارب دوستان مان در آمريكاي لاتين ياد بگيريم. مگر آقاي چاوز نبود كه با مقاومت وصف ناشدني همين تغييرات را در قانون اساسي خودشان اعمال كردند پس ما هم مي توانيم چنين اقداماتي را انجام دهيم فقط يك شرط دارد و آن هم نترسيدن است.بر اساس این گزارش احمدي نژاد به حاضران مي گويد برنامه انتخابات رياست جمهوري دوره دهم به گونه يي مديريت شده است كه پيروزي ما درآن قطعي است و ما اهدافي بسيار فراتر از اين انتخابات درايم كه از جمله آن به دست گرفتن برخي مراكز مالي مهم نظير ... است چرا كه هيچ دليلي ندارد چنين مراكزي خارج از اختيار دولت باشد.
*****
خبرگزاری ديده بان حقوق بشر كردستان:
احسان فتاحيان بدون اطلاع خانواده دفن شده است.
به دنبال انتشار خبر دفن احسان فتاحيان توسط خانواده وی در قبرستان شهر كرمانشاه از سوی خبرگزاری ديده‌بان حقوق بشر كردستان اين خبر با اطلاعات بيشتری كه از طريق خانواده فتاحيان به دست آمد بدين شكل تصحيح می‌گردد.
عصر روز گذشته جسد احسان فتاحيان بدون اطلاع خانواده و به شكل مخفيانه از سنندج به كرمانشاه منتقل شده و در نقطه‌ا‌ی دورافتاده در قبرستان شهر كرمانشاه دفن گرديده است.
صبح امروز در تماس با پدر احسان فتاحيان به وی گفته می‌شود برای يافتن قبر پسرش می‌تواند به باغ فردوس كرمانشاه مراجعه كند.
مزار احسان فتاحيان بدون اين‌كه نام و مشخصات وی روی آن نوشته شده باشد در دوردست‌ترين قطعه قبرستان كرمانشاه به شماره 61، رديف 4، قبر 28 واقع شده است.
*****
راهپمایی اعتراضی مردم در سنندج
ُکردانه : در حرکت اعتراضی امروز(دیروز پنجشنبه 21 آبان) "آکو ُکردنصب" خبرنگار هفته نامه توقیف شده "کرفتو" دستگیر شد.
دیروز در شهر سنندج در اعتراض به اعدام احسان فتاحیان جمعیتی در حدود 200 الی 300 نفر متشکل از دانشجویان, دانش آموزان و دیگر اقشار مردم گرد هم آمدند و به تظاهرات پرداختند. معترضین حرکت اعتراضی خود را از ساعت 5 بعداز ظهر از خیابان فردوسی به سمت میدان آزادی آغاز کردند. این حرکت اعتراضی تا ساعت 6 بعد از ظهر ادامه داشت. معترضین با سر دادن شعارهائی نظیر:زندانی سیاسی آزاد باید گردد، احکام اعدام ملغی باید گرد، دکردستان کرمانشاه اتحاد اتحاد به راهپیمایی خویش پایان دادند. نیروهای امنیتی در پی سرکوب معترضین، آقای آکو کرد نصب را دستگیر و به محل نامعینی انتقال دادند. بعد از ظهر فردا(امروز آدینه 22 آبان) نيز مراسم ختم احسان فتاحيان از طرف خانواده در مسجد شهرك كارمندان كرمانشاه واقع بين ايستگاه 6 و 7 اين شهرك از ساعت 2:30 تا 4:30 برگزار خواهد شد.
*****
مهندس آذر منصوری به بند عمومی اوین منتقل شد
مهندس آذر منصوری، معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت پس از تحمل نزدیک به 2 ماه حبس در سلول انفرادی، به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. آذر منصوری در تاریخ 31 شهریورماه در ورامین بازداشت شد. او به هنگام بازگشت از منزل خواهرش در خیابان متوقف و توسط ماموران امنیتی دستگیر شد.
بازداشت کنندگان که از ادارۀ اطلاعات ورامین بودند، وی را پس از بازرسی منزل به ادارۀ اطلاعات برده و صبح روز بعد به تهران و بند 209 زندان اوین منتقل کردند. دختر خواهر آذر منصوری نیز که به همراه وی بازداشت شده بود، یکروز بعد آزاد شد.
معاون سیاسی جبهه مشارکت اندکی پیش از بازداشت با انتشار نامه ای اعتراف گونه، در اعتراض به فشارهایی که به زندانیان و بازداشت شدگان وارد می شود، مکنونات قلبی خود را برای ثبت در اذهان عمومی منتشر کرده بود تا در صورت بازداشت و مجبور شدن به بیان سخنانی دیگر، از قبل اعتقادات خود را بیان کرده باشد.
متن کامل این نامه که ما حدود 3 ماه پیش انتشار داده بودیم، بشرح زیر است:
آذر منصوری اعترافات خود را منتشر کردمن اعتراف می کنم
روزی از روزهای خدا، از خدا بی خبری که اصلا دوست نداشت نامش فاش شود وقتی از خاطراتش در زندان می گفت ادعا می کرد که وقتی در چنین وضعیتی قرار می گیری و هر روز باید به سوالاتی یکسان از زبان بازجوهای متفاوت پاسخ گویی وقتی روزنامه چاپ امروز یا دیروزرا برایت می آورند که در آن نوشته یارانت همه اتهامات وارده به تو را تایید کرده اند و در مملکت چنین و چنان شده وقتی از دنیای یبرون کاملا بی خبری و وقتی همه وقایع را برایت وارونه جلوه می دهند و وقتی هر چه التماس می کنی حتی یک جلد کلام الله مجید و یا نهج البلاغه هم به تو نمی دهند وقتی مجبورت می کنند داروهای تقویتی بخوری! و وقتی هر روز خبری هولناک از نزدیکانت می شنوی و یا فریاد کمک خواهی عزیزانت را می شنوی آرام آرام حافظه ات پاک می شود خودت نمی فهمی چطور این اتفاق می افتد. خداییش این را راست می گفت چون او نام مرا از یاد برده بود و هر بار باید برایش می گفتم که ای برادر یا خواهر من فلانی هستم.
این ها را در مقدمه آوردم تا بگویم این شایعات از کجا سرچشمه می گیرد. امید وارم در زندان های ما اینچنین نباشد و این برادر یا خواهر ما هم بافته های ذهنی و توهماتش را به ما تحویل داده باشد. و این ها همه یک خواب باشد. اما دنیا را چه دیدید. حکایت زندان های ایران هم مثل دنیای پس از مرگ شده که خیلی ها ممکن است تا به لقاءالله نپیوندند باور نکنند که جزا و پاداش و آخرتی هم هست. تو گویی تا در این وضعیت قرار نگیری نمی دانی در بازداشتگاههای ما چه می گذرد به ویژه انکه اکثر آزاد شدگان هم پرهیز دارند که بگویند در زندان چه بر آنان گذشته و یا بگونه ای وانمود می کنند که گویی گرد فراموشی بر آنا ن پاشیده اند و یا اینکه مثل این بنده خدا فقط حاضر است فقط با نام مستعار حرف بزند.
من خیلی کنجکاو نیستم که بدانم بالاخره روزی بر همگان روشن خواهد شد و زمستان می رود و رو سیاهیش بر من و ذغال باقی خواهد ماند اما از آنجا که بسیاری از برادران و خواهرانم به جرمی ناکرده و گناهی نامعلوم بیش از دو ماه است که در زندان بسر می برند و بر اساس شواهد و قرائن موجود باید اعتراف مخملی کنند تا از این معرکه خلاص شوند و تازه بعد از اعترافات سوئیتی همراه با سیمایی دیدنی در اختیار آنان قرارمی گیرد.
من پیشدستی کرده و اعتراف می کنم که اگر من نیز به سرنوشت آنان دچار شدم اگر تا مدت ها نتوانستم با خانواده و وکیلم تماس داشته باشم اگر تا مدت ها از دنیای بیرون بی اطلاع بودم و تحت بازجویی های متعدد قرار گرفتم (خوش بینانه و خیلی اگر های دیگر که ظاهرا فقط خداوند باید بدان آگاه باشد)همین جا اعلام می کنم:
آن چه تا کنون بر زبان آورده ام و یا نوشته ام اعتقادات قلبی من است راهی که تا کنون رفته ام به آن ایمان دارم و پس از خلاصی نیز به امید حق ادامه خواهم داد و ایمان راسخ دارم که پاداش هر کار نیک توفیق انجام آن است هیچ چشمداشتی به قدرت و ثروت نداشته و ندارم ( که زندگی گذشته و حالم حجتی است بر این مدعا)جز اعتلای میهن عزیزم و تقویت و ثبات نظامی که بر آمده از خون شهیدان گلگون کفن ایران زمین است.
و در این انتخابات هم والله به خدا من و خیلی های دیگر نیز مانند آقایان تاج زاده و نبوی و... یک روز پس از انتخابات باورمان نمی شد که 53 درصد تقلب شده آن ها که در زندان هستند و نمی دانند و اصلا به صلاحشان نیست که بدانند اما ما وقتی دیدیم که آقایون مدام از حساب پس دادن طفره می روند و آمار عجیب و غریب و پر از اشکال به مردم تحویل می دهند و در همان روزهای اول معترضین را به خس و خاشاک تشبیه کردند و سعی کردند معترضین آرام و سبز پوش را که فقط یک سوال داشتند را با گلوله و باتوم و گاز اشک آور و چاقو ساکت کنند و خواهران و برادران ما را به قول برخی به گروگان گرفتند و تا از آنان اعتراف مخملی نگیرند رهایشان نمی کنند و بدتر از همه غائله کهریزک و شکنجه هایی باور نکردنی و شهادت معترضین و نامه شیخ و محاکمه سران اصلاحات و یاران دیرین امام هم به این ماجرا اضافه شد باورمان شد که بعله تقلب شده آن هم نه یک درصد یا دو درصد بلکه 53 درصد.
و روز بروز هم با این فرمایشات حضرات که احمدی نژاد 4 میلیون رای ایجابی بیشتر نداشته و مراسم تحلیف و این همه مامور و لباس شخصی که انگار کار و زندگی ندارند که فقط مردم را می زنند و لت و پار می کنند بیشتر باورمان می شود که تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیز ها و مخلص کلام اینکه اگر دیدید و شنینید که بعد از سپری شدن روز ها و هفته ها و ... در زندان این بنده سراپا تقصیر خلاف این ها را گفتم و میر اصلاحات روهم مسئول اغتشاشات اخیر معرفی کردم و شاید خیلی اعترافات مخملی دیگه بدانید و آگاه باشید که آن گفته ها و اظهارات و اعترافات مخملی عقیده و باور قلبی و ایمانی من(آذر منصوری) نیست.
*****
اطلاعیه عبدالمالك ريگي رهبر گروه "جندالله"
عبدالمالك ريگي " رهبر گروه "جندالله" طی اطلاعيه ای شرايط خود را برای دست برداشتن از خشونت و در پيش گرفتن فعاليت هاي مسالمت آميز اعلام کرد. در اين اطلاعيه آمده است :
اخيرا و پس از عمليات استشهادي پيشين (سرباز )سازمانهاي بين المللي و حقوق بشري از جنبش خواستند كه دست از خشونت برداشته و به فعاليت هاي مسالمت آميز روي آورد كه بنده به عنوان رهبر مقاومت مسلحانه در بلوچستان با احترام به سازمانهاي بين الملي و حقوق بشري اعلام مي دارم كه با شرايط زير حاضر هستم اسلحه را كنار بگذارم و مبارزان را دعوت به مبارزه مدني نمايم :
1 : توقف خشونت سيستماتيك دولتي در بلوچستان
2 : آزادي بي قيد و شرط تمامي زندانيان سياسي بلوچ و اهل سنت
3 : توقف اعدام هاي فله اي و مخفيانه در زندانهاي بلوچستان
4 : توقف اهانتهاي مكرر به اعتقادات و مقدسات اهلسنت و فرهنگ ملت بلوچ
5 :برچيدن تمامي پايگاههاي نظامي سپاه پاسداران از بلوچستان
6 : اجازه تشكيل احزاب سياسي و فعاليت مدني در بلوچستان
در ادامه اين اطلاعيه آمده : اگر رژيم حاضر به پذيرفتن امور فوق باشد و شرايط آن را فراهم آورد بالقطع مقاومت مسلحانه در بلوچستان متوقف خواهد شد و اگر اين شرايط محقق نگردد مقاومت مسلحانه امكان توقف ندارد و با شدت بيشتري از پيش به راهش ادامه خواهد داد لذا بهتر است سازمانهاي بين المللي و حقوق بشري جنايات رژيم ايران را محكوم نموده و رژيم را وادار به پذيرفتن حقوق ملت بلوچ نمايند و تنها محكوم كردن مقاومت راه به جايي نبرده و نمي تواند به خشونت پايان دهد و اين خشونت از سوي ملت بلوچ و مبارزان آغاز نشده است بلكه از سوي رژيم تهران بر ملت بلوچ و مبارزات تحميل شده است و تنها راه حلش پايان يافتن خشونت از سوي رژيم ايران است.
*****
جریان سبز وجود خارجی ندارد...!!
خبرگزاری دولتی ایرنا با ارسال دو خبر روی سایت خود نسبت به جریان سبز دو موضع متفاوت ارائه کرد.
به گزارش ایرنا عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: من در عجب هستم که چرا برای افرادی که هویت و شاخص های یک جریان سیاسی را ندارند نام جریان سبز به کار برده می شود در حالیکه اصلا چنین جریانی وجود ندارد. وی تاکید کرد:تعدادی از دشمنان نظام و انقلاب در یک روز خاص به طور مقطعی و به مدت ٢ ساعت در بعضی از خیابان های تهران تجمع می کنند و بعد همه به دنبال کارشان می روند آیا این نوع حرکات نامش جریان سیاسی است؟همین خبرگزاری در خبری که به فاصله اندکی از خبر بالا انتشاریافته از قول حجت الاسلام و المسلمین غرویان از فضلای برجسته قم که دیدگاهی انتقادی به افراطیون دارد نوشت:با جریان سبز باید در فضای مناسب گفتگو کرد.معلوم نیست اگر جریانی وجود ندارد چگونه می توان با آن مذاکره کرد.
*****
محسنی اژه ای مردم را به نافهمی متهم کرد

دادستان کل کشور گفت: یکی از آثار سوء وقایع پس از انتخابات این بود که فهم مسائل را در کوران حوادث پس از انتخابات برای مردم دشوار کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، محسن اژه ای در جمع هیئت قضات استان تهران طی سخنانی به تشریح برخی ابعاد عملکرد کمیته ٣ نفره پیگیری وقایع پس ازانتخابات ریاست جمهوری پرداخت.
وی با بیان این که حضور ۴۰ میلیونی مردم در انتخابات باعث افزایش اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی شد افزود: این حضور حماسی و پشتوانه مردمی طراز جمهوری اسلامی را در عرصه جهانی بالاتر برد اما با کمال تاسف در داخل به گونه ای عمل شد که زمینه های طمع ورزی دشمنان را هموار ساخت و احساس کردند باید در روند کوتاه آمدن خود در قبال ایران تجدید نظر کنند. دادستان کل کشور در ادامه گفت: یکی از آثار سوء مسایل پس از انتخابات این بود که استکبار بارها اعلام کرده بود که بعد از مسئله هسته ای ایران اهرم «حقوق بشر » مستمسک مناسبی برای تحت فشار قرار دادن نظام اسلامی است و با همین انگیزه تشکیلات حقوق بشر در سراسر جهان را ارتقا داده بودند تا با استفاده ابزاری از «حقوق بشر» اهرم فشاری علیه ایران ایجاد کنند که بهترین سوژه برای آنها همین ادعاهای واهی اخیر بود که پروژه جنگ روانی آنها را علیه ایران اسلامی کلید زد.وی افزود: برخی جریانات خوراک تبلیغاتی نظام سلطه علیه ایران را فراهم کردند و یک جو سنگین رسانه ای و تبلیغاتی علیه ایران کلید خورد چنانچه برخی از دوستان ما در منطقه را نیز به تردید و نگرانی واداشت و با امواج رسانه ای موهوم موقعیتی متزلزل را از کشور به نمایش گذاشت.
محسنی اژه ای در ادامه با اشاره به طرح موضوعاتی نظیر شکنجه و آزار «سعیده پورآقایی» و «ترانه موسوی» اظهار داشت: موضوعاتی که سراسر کذب و دروغ بود و حتی یک درصد هم وجود خارجی و حقیقی نداشت عَلَم شد و به عنوان نمونه دختری که نه تنها دخترخانواده بود نه خانواده شهید بود نه کشته شده بود نه اهل فعالیت سیاسی بود و نه ۴ دایی شهید داشت به عنوان یکی از چهره های مورد تجاوز و شکنجه و قتل معرفی شد حال آنکه کل این سناریو ساختگی و مجعول بود و باید دید چه کسانی و با چه انگیزه هایی این سناریو را طراحی و تبلیغات کرده بودند.
وی افزود: یکی از آثار سوء وقایع پس از انتخابات این بود که فهم مسئله را بر مردم دشوار ساخت و امر برافراد مختلف مشتبه شد و افراد را در مرحله تصمیمگیری با مشکل مواجه ساخت. دادستان کل کشور به اقدامات خود در کمیته سه نفره اشاره کرد و گفت: بنده کراراً با چهره های مختلف سیاسی صحبت کردم و در خصوص ادعاهای مطروحه آقای کروبی نیز دو مرتبه ایشان به دادستانی کل آمد و توضیحاتی از ایشان اخذ شد. به آقای کروبی گفته شد اگر موردی از موارد ادعایی برایتان محرز شد که خلاف واقع بوده به مردم اعلام کنید که ایشان پذیرفتند اما درعمل وقتی وضعیت روشن شد به آن وعده عمل نکردند. بنای ما بر این بود که خود ایشان مسئله را اعلام کنند که متاسفانه عمل نکردند. علیرغم آنکه در ابتدای شروع جلسه دوم در پاسخ به سئوال بنده که پرسیدم آیا واقعه خاصی یا خبر جدیدی از موارد مورد ادعا ندارید خود ایشان اعلام کردند که «سعیده پورآقایی» تنها دختر خانواده نبوده و دختر شهید نیز نمی باشد و ظاهراً زنده است! وی در ادامه افزود: در رابطه با سعیده پورآقایی که ادعا می شد خانواده ۵ شهید است این سئوال مطرح می شود که چطور آقایان که در ختم وی شرکت کرده اند از خود نپرسیده اند که هیچیک از اعضای خانواده وی و حتی خانواده شهدا و... در ختم این خانواده دارای ۵ شهید مشارکت نکرده اند که واقعاً ابهام برانگیز و تردیدآور است.
*****
دست كم هشت دانشجو دانشگاه شيراز همچنان زندانی هستند:
چهارمين روز اعتصاب غذای كاظم رضايی، دانشجوی زندانی در شیراز

كاظم رضايی دانشجوی محروم از تحصيل دانشگاه شيراز كه در پی حمله نيروهای لباس شخصی و امنيتی به دانشگاه شيراز در روز 13 آبان بازداشت شده‌است‌، از روز دوشنبه دست به اعتصاب غذا زده است.
به گزارش فعالان دانشجویی كاظم رضایی كه همراه 30 دانشجوی دیگر دانشگاه شیراز در روز 13 آبان توسط مهاجمین لباس شخصی به داخل صحن دانشگاه بازداشت شده بود‌، ابتدا همراه دیگر دانشجویان به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. اما بعد از چند روز به بازداشتگاه اطلاعات شیراز معروف به پلاک 100 منتقل شد و به گفته دوستانش از روز دوشنبه دست به اعتصاب غذا زده است و تا امروز هیچ اطلاعی از وضعیت سلامتی وی در دست نیست. گفتنی است این برای سومین بار است که کاظم رضایی در بازداشتگاه اطلاعات شیراز زندانی می‌شود.
شنیده ها حاكی‌ از آن است كه از 30 دانشجو بازداشتی دانشگاه شیراز كه در حمله وحشیانه نیروهای بسیجی و امنیتی حامی كودتا به این دانشگاه در روز 13 آبان بازداشت شدند‌، همچنان سعید رضایی‌، احمد عارف‌، خیبر صفرپور‌، ایوب پورفتحی‌، احسان پورسلطان‌‌،ابوالاحراری و احتمالا چند تن دیگر از دانشجویان در زندان عادل آباد شیراز زندانی هستند.
تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شیراز در روز 13 آبان با حمایت یگان ویژه نیروی انتظامی هجوم وحشیانه نیروهای لباس شخصی‌، بسیجی و امنیتی به این دانشگاه به خشونت كشیده شد و نیروهای مهاجم به ضرب و شتم شدید دانشجویان دختر و پسر پرداختند. همچنین گفتنی است كه در روز‌های اخیر بسیجیان شهر شیراز با حضور در صحن دانشگاه شیراز‌، با در اختیار گرفتن كیوسك‌های متعلق به حراست دانشگاه‌، ورود و خروج دانشجویان این دانشگاه را تحت نظر گرفته‌اند و راسا اقدام به بازجویی از دانشجویان و چك كردن كارت دانشجویی آن‌ها می‌كنند.
گزارش‌های ارسالی از دانشگاه شیراز حاكیست كه عوامل بسیجی و سپاهی با تهدید صادقی رئیس و دیگر مسئولان دانشگاه به برخوردهای بعدی، فضایی به شدت امنیتی در دانشگاه به وجود آورده‌اند و با بازبینی فیلم‌های تجمعات 13 آبان سعی در شناسایی معترضان تاکنون اقدام به بازداشت دست كم 3 تن دیگر از دانشجویان نموده‌اند.
*****
پلیس سیاسی؛ سیاست پلیسی
اجرای طرح جمع آوری ماهواره ها، طرح برخورد با بدپوششی و گشت ارشاد و طرح امنیت و جمع آوری اراذل و... هیچکدام باعث نشد که با شنیدن نام پلیس، به یاد مسایل سیاسی بیفتیم. نیروی انتظامی به عنوان عمومی ترین ارگان نظامی که روزانه با هزاران نفر در سراسر کشور در ارتباط است کمتر سعی کرد چهره ای سیاسی از خود نشان دهد. چه آن روز که سردار طلایی طرح جمع آوری ماهواره ها را اجرا کرد، و چه آن روزی که سردار رادان طرح برخورد با بدحجابی را به اجرا گذاشت و در یک گفت و گو، انتقادات را عارق های روشنفکرانه عنوان کرد، باز هم نگاه به پلیس چندان نگاهی سیاسی نبود.
کمتر با شنیدن نام نیروی انتظامی به یاد مسایل سیاسی افتادیم و هرچند که اقدامات پلیس زیر ذره بین افکار عمومی قرار داشت و دارد اما این ذره بین، ذره بینی اجتماعی بود. روزی که سردار رادان از پلیس تهران ترفیع درجه یافت و به جانشینی فرماندهی ناجا رفت، با نگاهی که در این فرمانده وجود داشت، انتظار برخی برخوردها در این نیرو وجود داشت، اما حوادث بعد از انتخابات بود که چهره ای دیگرگون و البته نزدیک به انتظار، از پلیس نزد افکار عمومی نشان داد. چهره ای که به هر شیوه ای باید در مقابل منتقدان بایستد.
اتفاقات کهریزک نیز بر شدت این ماجرا افزود و حال هرکس که نامی از نیروی انتظامی می برد یا می شنود، چه اصولگرا و چه اصلاح طلب، اول به یاد بازداشتگاه کهریزک می افتد. اما این باز پایان ماجرا نبود. حوادثی که پس از آن رخ داد و اظهارات فرماندهان پلیس، نیروی انتظامی را به دست خود فرماندهان، سیاسی تر هم کرد.
چه آنگاه که فرمانده نیروی انتظامی در مصاحبه هایی روزانه خبر از برخورد با کسانی که اغتشاشگر می خواند داد و در حالیکه برخی تجمع ها برگزار شده بود، عنوان می کرد تجمعی برگزار نشد! و چه آن روز که رییس پلیس پایتخت در هفته نیروی انتظامی با "بدخواه" عنوان کردن منتقدان، گفت: "پوزه همه بدخواهان را به خاک خواهیم مالید"، انتظاری جز این هم نمی رفت. فرماندهان ناجا در مراسمی که حتی جلسه خبری نبود و پرسشی از سوی خبرنگاران از آنها مطرح نمی شد تا درباره حوادث پس از انتخابات سخن بگویند، این موضوع را به وسط کشیدند و تیتری به رسانه ها دادند تا بار دیگر جنجالی به پا شود.
با وجود اینکه که نیروی انتظامی دارای یگان ها و بخش های تخصصی مختلف از پلیس آکاهی و پیشگری و مرزبانی و... است، اما دیگر امروز نام پلیس ذهن را به سوی یگان ویژه می برد و تلخیِ کهریزک. هرچند که فرمانده ناجا حادثه کهریزک را تخلف چند مامور می داند که نباید به کل ناجا نسبت داد و سردار رجب زاده هم برخی اتفاقات را تخلف ماموران و نه دستور سازمانی می خواند، اما آنچه که بعضا در خیابان ها دیده می شود، راز گشوده شده کهریزک را گشوده تر می کند.
نیروی انتظامی به عنوان نیرویی نظامی و در عین حال اجتماعی که باید به مردم ارائه خدمت کند، حال در ذهن مردم چه وجهه ای دارد؟! فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران چه پاسخی دارد و آیا جدا از قضاوت مردم درباره این نیرو، سیاسی شدن چهره پلیس به عنوان سازمانی اجتماعی را خوشایند می داند؟!
*****
افشاگری کرباسچی درباره فساد مالی احمدی نژاد

غلامحسين كرباسچي در گفت وگو با سلام با اشاره به مفقود شدن 300 ميليارد تومان از بودجه شهرداري در دوره خدمت احمدي‌نژاد خاطر خاطرنشان كرد: هيچ سندي مبني بر چگونگي هزينه كرد اين مبلغ هنگفت وجود ندارد اما شوراي شهر ومجلس هم خط با شهرداري تهران اجازه ندادند كه تحقيق و تفحص براي پيدا كردن اين مبلغ انجام شود. اين در حالي است كه تحقيق و تفحص مذكور در كميسيون‌هاي مجلس هفتم به تصويب رسيده بود اما آقاي حداد عادل كه دوست آقاي احمدي‌نژاد هستند مانع از انجام آن شدند.
وي درادامه از احمدي‌نژاد به عنوان فردي ياد كرد كه دنبال گرفتن دزد است. كرباسچي در همين راستا ادامه داد: ما هم اگر بخواهيم دزد بگيريم بايد راجع به حضور پسر آقاي احمدي‌نژاد در شستا و معاملات اقتصادي‌شان در كيش اشاره كنيم. علاوه بر موضوع مفقود شدن 300 ميليارد تومان در شهرداري تهران، آقاي احمدي‌نژاد بايد توضيح بدهد كه چرا مبلغ 160 ميليون تومان از بودجه شهرداري را در شب پيروزي‌شان در انتخابات رياست جمهوري، هزينه كرده و به مردم شيريني دادند. پس از افشاي اين مسئله، آقاي سعيدلو به سرعت آمدند و اين پول را به شهرداري بازگرداندند.
کرباسچی از محصولي، علي‌آبادي وسعيدلو به عنوان سه تن از اعضاي هيئت دولت احمدي‌نژاد ياد كرد كه ثروت آنها بيش از تمامي وزرا و روساي جمهوردولت‌هاي گذشته است.
وي در واكنش به اينكه احمدي‌نژاد گفته بود محصولي ثروتش را پس از پايان فرماندهي سپاه بدست آورده است، اظهار داشت:‌ آقاي محصولي در زماني كه فرماندار و استاندار اردبيل بودند با حضور در سوآپ نفتي چنين ثروت هنگفتي را به جيب زدند و نه با كار كردن در بازار.ايشان آن زمان كه هشت هزار متر در جماران را كه در اختيار سپاه بود، به قيمتي متري 15 هزار تومان خريداري كرده و با قيمت متري 200 هزار تومان فروختند، ثروتمند شدند. عرق جبيني ريخته نشده كه آقاي احمدي‌نژاد از آن دفاع مي‌كنند.
دبير كل حزب كارگزاران مدعي شد كه احمدي‌نژاد به زور پرونده سوآپ نفتي محصولي در وزارت اطلاعات را بيرون كشيده است تا كسي نتواند به آن استناد كند.
كرباسچي همچنين به پرونده عوامل نيروي انتظامي در ضرب و جرح نيروهاي شهرداري تهران در دوران خدمت خود اشاره كرد و افزود: درآن زمان دادگاه نظامي برگزار شد و سردار نقدي به خاطر برخورد ناشايست با ماموران شهرداري محكوم شد. همان كساني كه در آن زمان در آن پرونده دست داشتند امروز در حلقه ياران آقاي احمدي‌نژاد ديده مي‌شوند.
*****
برادر بهداد! حاج حسین را به یك صندلی فروختی؟!
روزنامه آینده: عملكرد محمدجعفر بهداد، خبرنگار پارلمانی سابق كیهان و مدیرعامل فعلی ایرنا موجب بروز ناراحتی و گلایه شدید دوستان نزدیك وی شده است.بهداد كه سابقه اسارت در زندان‌های بعثی عراق را دارد، ‌پس از آزادی و شركت در كنكور سراسری در دانشگاه سیستان و بلوچستان قبول شده و سپس به دانشگاه تهران منتقل می‌شود.وی پس از چند سال در روزنامه كیهان مشغول به كار شده و به ویژه در دوره اصلاحات از خبرنگاران نزدیك به حسین شریعتمداری، مدیرمسئول كیهان محسوب می‌شده است.علاقه شریعتمداری به بهداد موجب تقویت وی در كیهان شد و سپس بهداد به عنوان خبرنگار پارلمانی كیهان به ویژه در دوره مجلس ششم توانست خود را به عنوان یكی از كانال‌های اصلی خبری فراكسیون اقلیت مجلس به ریاست حداد عادل مطرح كند.انتشار نوشته‌های بهداد در محل‌های مناسب توسط حاج حسین شریعتمداری و نزدیكی بیش از پیش وی با صفار هرندی، سردبیر وقت كیهان موجب شد تا پس از تشكیل دولت نهم و مشكلات در بخش رسانه‌ای، شریعتمداری و صفار هرندی وی را به دكتر احمدی‌نژاد معرفی كنند و در سال پایانی دولت نهم با بركناری فیاضی از مدیریت عامل ایرنا، بهداد كه به تازگی به عنوان معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور منصوب شده بود، در رأس خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گیرد.اگرچه بهداد تا انتهای دولت نهم عملكردی نزدیك به مواضع كیهان داشت، اما با تشكیل دولت دهم و انتصاب مشایی به معاونت اولی و سپس ریاست دفتر دكتر احمدی‌نژاد، بهداد بلافاصله تغییر موضع داده و ابتدا جمعه‌ای، از روزنامه‌نگاران اصولگرا كه در وبلاگ خود نسبت به عدم تمكین دكتر احمدی‌نژاد به دستور رهبری برای بركناری مشایی انتقاد كرده بود را از معاونت ایرنا بركنار كرده و پس از آن نیز به تدریج ایرنا به سایت حامی مشایی تبدیل می‌شود، به طوری كه اخبار حمایت از مشایی و همچنین حمله به منتقدان اصولگرای وی، از عناوین ثابت صفحه اول ایرنا بوده و به خبرنگاران ایرنا توصیه شده جهت تولید اخبار و مصاحبه‌های مثبت در حمایت از مشایی، حداكثر تلاش خود را بكنند.
این اقدامات كه مغایر با مواضع صریح حاج حسین شریعتمداری و صفار هرندی و سایر دوستان بهداد بوده و همچنین با نظرات بزرگان جریان اصولگرا و دفتر مقامات عالی‌رتبه نظام نیز تضاد دارد، موجب شگفتی و رنجیدن دوستان بهداد از وی شده و پیغام‌هایی برای او ارسال شده است كه نباید اصولگرایان را به خاطر حفظ میز ریاست ایرنا می‌فروختی!از سوی دیگر عملكرد ناشیانه و ضعیف بهداد در مدیریت ایرنا نیز موجب شده است تا ایرنا در برابر مخالفین اصولگرای مشایی كه رسانه‌هایی نظیر خبرگزاری فارس، روزنامه‌های كیهان، جوان، رسالت و سایت‌هایی نظیر رجانیوز و شبكه ایران و شبكه خبر دانشجو،‌ ضعیف عمل كرده و عملاً فضای رسانه‌ای و عمومی جریان اصولگرا ضد مشایی شكل گرفته كه عملاً وی نتواند خدمت مؤثری به رئیس جدید خود انجام دهد.به نظر می‌رسد هر خدمتی نیز به مشایی انجام دهد، به زودی صندلی ایرنا را باید ترك كند، پس كاری كند كه روی بازگشت به جمع دوستان سابقش را نداشته باشد.
*****
بیش از یکهفته یا 10 روز پس از افشاگری ما درباره ارسال نامه ای سری از سوی آقای باراک اوباما توسط نخست وزیر ترکیه برای "سیدعلی گدا - عنتری نژاد" و آغاز مذاکراتی مخفی و سری بین نماینده ناشناخته دولت آمریکا با رژیم "ولایت وقیح"، عاقبت یکی از سایت های خبری حامی رژیم و دولت کودتاگر نسبت به این افشاگری ما واکنش نشان داده است:
مذاکره کي، کجا، چگونه؟!
سایت فردا - کد مطلب : 34844
پس از انتشار خبری بی پایه و اساس از سوی یک سایت یا وبلاگ زیرزمینی که متعلق به یک گروه باصطلاح دانشجویی مخفی و ناشناخته است، مدتي است مساله مذاکره با امريکا بر سر زبان ها است که برخي مخالف و گروهي موافق آن سخن مي گويند. بعضي ها پيش بيني مي کنند که از چنين کاري نفعي براي ملت ايران حاصل نمي شود و عده يي معتقدند گره کار از همين جا باز مي شود. اما کمتر ديده مي شود کسي درباره چگونگي مذاکره و مکانيسم هاي مختلف آن سخن بگويد. نه آنها که موافق مذاکره هستند مي گويند در چه صورت و با چه شرايط و مکانيسمي در اين سير مذاکرات توفيق حاصل مي کنند و نه آنها که مخالفند کيفيت مذاکره ناموفق را روشن مي کنند. درحالي که توفيق و عدم توفيق در چنين امري بستگي تام به مکانيسم و شرايط آن دارد.
در عالم ديپلماتيک گفت وگو از لوازم اوليه و حتمي کار است. آنهايي که در حال جنگ و تخاصم با يکديگر هستند نيز ناگزير بر سر مسائلي با يکديگر مستقيم يا غيرمستقيم گفت وگو مي کنند. حتي بيان اينکه ما حاضر به مذاکره نيستيم خود نوعي گفت وگو براي بيان قاطعيت و سرسختي بر مواضع است تا طرف مقابل در مواضع خود ترديد کرده و در برابر مقاومت رقيب زانو بزند. در جنگ هاي قرون گذشته هم حتي رجزخواني نوعي گفت وگو در ميدان جنگ بود که تاثيرات خاص خود را داشت. به هرحال چه در شرايط جنگ، چه در شرايط صلح ما فرزندان آدم ناگزير از گفت وگو و سخن گفتن با يکديگريم و اين امري بديهي است، اما چگونگي و شرايط ورود به آن و ادامه آن است که برنده و بازنده را مشخص مي کند.
به نظر مي آيد در اين زمينه ما نياز به تامل بيشتري داريم که به جاي بحث فلسفي و ارزش گذاري ايدئولوژيک روي يک امر بشري و تکنيکي به کيفيت و مکانيسم آن توجه بيشتري کنيم. در اين مورد مسائل فراموش شده يي داريم که بسيار هم حياتي و تعيين کننده است از جمله:
1- مذاکره امروز خود يک مساله علمي و فني است. کساني در اين زمينه درس مي خوانند و تخصص مي گيرند. چنين نيست که هر کس خوب سخنراني کرد يا در گفت وگوهاي شخصي با روکم کني، يا جنجال يا طفره رفتن و شيوه هاي مشابه به ظاهر بر رقيب غلبه کرد، در مذاکره با يک دولت هم بتواند موفق باشد. ما نيز امروز نياز به آموختن داريم. همچنان که براي جنگ امروز در همه کشورها دانشگاه و موسسات تحقيقاتي و علمي وجود دارد و استراتژي هاي مختلف تحليل و آموزش داده مي شود، مذاکره با يک دولت از نظر اهميت و پيچيدگي کمتر از جنگ نيست. براي مذاکره هم بايد علم و دانش مربوطه اش را آموخت تا بتوان از آن بهره کافي برد.
2- ما خود در دوران گذشته مذاکراتي داشته ايم. علاوه بر تاريخ دورتر قبل از انقلاب، پس از انقلاب هم با کشورهاي مختلف و هم با خود امريکا چند دور گفت وگو و مذاکراتي انجام شده است که هرکدام نياز به جمع بندي و بررسي دارد. نقاط ضعف و قوت ما و رقيب از جنبه هاي مختلف، انتخاب شرايط زماني و مکاني آن و حتي تکنيک هاي اعمال شده بر سر ميز مذاکره و بسيار جنبه هاي ديگر نياز به نقد و بررسي دارد. مسلماً تجربه هاي بومي ما براي ما ارزش فراوان دارند. کساني که امروز مي خواهند با دولتي بيگانه وارد گفت وگو شوند بايد تجربيات پيشينيان را به کار گيرند کمااينکه رقيب ما چنين کاري را انجام مي دهد.
3- در جنگ ميان دو کشور، علاوه بر امکانات و نيروهاي نظامي، عوامل زيادي مثل وحدت ملي، افکار عمومي جهاني، پشتوانه اقتصادي، وضعيت رواني رزمندگان، موقعيت ستون پنجم و بسياري عوامل ديگر در سرنوشت جنگ موثرند. سرنوشت مذاکره ميان دو دولت نيز وابستگي زيادي به چنان عواملي دارد. لازمه توفيق در هر مذاکره بي ترديد انسجام و حفظ وحدت دروني است.
آنچه يک جامعه يا جمع انساني را دچار شکست و تباهي مي کند نهايتاً تضادها و آسيب هاي دروني آن است. دشمن و موانع بيروني هم به اعتبار ضعف هاي دروني تاثيرگذارند. طبيعي است جمعي متشتت و نامنسجم هرچند صاحب حق نمي تواند از دشمن خود امتياز بگيرد. در حقانيت حضرت علي در برابر معاويه کمتر کسي ترديد دارد اما وقتي جبهه علي دچار تشتت شد نه در جنگ توانست پيش رود نه در مذاکرات توفيقي حاصل کرد. از دل جنگ صفين، جنگ داخلي نهروان بيرون آمد و بر علي تحميل شد. در برابر امريکا امروز بدون داشتن وحدت ملي نمي توان به موفقيتي دست يافت. درحالي که اگر ملتي متحد باشند و بر خواسته هاي حق و قانوني پافشاري کنند بنا به تجربه تاريخي سرانجام بر مطالبات شان دست خواهند يافت. تجربه تاريخي چنين مي گويد.
*****
هر خانوار روستايي سال گذشته 557 هزار تومان كسري بودجه داشت

ایلنا: هزينه هر خانوار شهري در ايران به طور متوسط دو برابر هر خانوار روستايي است. به گزارش خبرگزاري ايلنا، آخرين بررسي‌هاي صورت گرفته توسط مركز آمار ايران نشان مي‌دهد هر خانوار روستايي در سال گذشته مانند خانوار شهري كماكان با مشكل بيشتر بودن هزينه‌ها از درآمد روبرو بود. بر اين اساس در سال گذشته هر خانوار روستايي حدود 557 هزار تومان كسري بودجه داشت كه اين رقم با توجه به ميزان پايين درآمد و هزينه در روستا بسيار بالاست. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در سال قبل هر خاوار شهري نيز با مشكل كمبود حدود 600 هزار توماني درآمدش نسبت به هزينه‌ها مواجه بوده است. اين رقم در روستا با اندكي كاهش به 557 هزار تومان رسيده است. بر اساس اين گزارش، هزينه متوسط يك خانوار روستايي به طور كلي در حدود 5 ميليون و 399 هزار 492 تومان بوده است. در حالي كه متوسط درآمد خانوار روستايي ايراني به 4 ميليون و 842 هزار و 387 تومان مي‌رسد. پايين بودن امكانات در روستاها و همچنين عدم برخورداري اغلب روستاهاي ايران از ابتدايي‌ترين نيازها مانند بيمارستان و پزشك، آب شرب و... نماينگر بالا بودن هزينه زندگي در روستا به نسبت موقعيت است. آمارهاي استخراج شده نشان مي‌دهد طي سال‌هاي اخير همواره روند مهاجرت روستاييان به شهرها از سيري صعودي برخوردار بوده است و اين معضل نه تنها سبب كاهش سهم روستاييان از جمعيت شده بلكه مشكلات عديده‌اي براي شهرهاي مهاجرپذير نيز ايجاد كرده است. آمارهاي ارائه شده توسط مركز آمار ايران نشان مي‌دهد در سال گذشته پردرآمدترين روستاهاي كشور در استان مازندران قرار داشتند. درآمد اين روستاها به 7 ميليون و 651 هزار 407 تومان رسيده است. در حالي كه كم‌درآمدترين روستاهاي كشور نيز در استان خراسان جنوبي قرار گرفته‌اند. ميزان درآمد سالانه اين روستاييان در سال گذشته به حدود 2 ميليون و 520 هزار تومان رسيده در حالي كه هزينه آنها حدود 2 ميليون و 591 هزار و 400 تومان محاسبه شده است. پرهزينه‌ترين روستاي كشور در سال گذشته روستاهاي واقع در آذربايجان غربي است. هزينه زندگي در اين روستاها در حدود 7 ميليون و 318 هزار و 282 تومان برآورد شده است. حال آن كه درآمد اين روستاييان به طور متوسط يك ميليون و 896 هزار تومان كمتر از درآمد سالانه آنها بوده است. وجود كسري بودجه و عدم تكافوي درآمدها براي پرداخت هزينه‌ها به همراه پايين بودن امكانات زندگي و همچنين پايين بودن سطح رفاه مهمترين عوامل مهاجرت روستاييان به شهرها تلقي مي‌شود. در طول 5 دهه گذشته همواره تعداد زيادي از روستاييان راهي شهرها شده‌اند. روند تخريب روستاها در ايران بسيار بالاست. آمارها نشان مي‌دهد از سال 1335 هر 10 سال معادل 7 درصد از جمعيت روستا کاسته و به جمعيت شهر افزوده شده است. در سال 1335 حدود 13 ميليون نفر جمعيت روستايي، حدود 6 ميليون نفر جمعيت شهري و حدود 170 شهر داشتيم، اما پس از گذشت 50 سال اين ترکيب تغيير کرده است و اين تعداد در سال 85 به حدود 22 ميليون جمعيت روستايي، 48 ميليون جمعيت شهري و حدود يک هزار و 60 شهر رسيده است.
*****
فیلم دیگری از تجمع اعتراضی دیروز(پنجشنبه 21 آبان) دانشجویان دانشگاه تهران:
*****
چهار فیلم پیاپی درباره جانباخته راه میهن "احسان فتاحیان"(شهید ُکردستان و اهالی غیور و سلحشور ُکرد) که تازه از طریق یاران ُکرد بدست ما رسیده است:
**

**

**

*****
از میان ایمیل های دریافتی:
خودم کردم که لعنت بر خودم باد ....!!!
دلاوران سلحشور میهن سلام و درودهای فراوان بر شما رادمردان و شیرزنان
سی سال قبل من و هزاران و صدها هزار و میلیونها نادان مانند من، فریب شستشوهای مغزی "بی بی سی" و سایر رادیوهای "ایران و ایرانی" برباد ده را خوردیم، در خیابانها راه افتادیم و فریاد کشیدیم:
دیو چو بیرون رود فرشته در آید ...
حالا بعد از این سالهای سیاه خوب میدانم که نه خودم می توانم خودم را ببخشم و نه خدای من مرا خواهد بخشید. امیدوارم شما فرزندان برومند این آب و خاک من و امثال مرا ببخشید. آنچه که من می نویسم، قصه پر غصه و فغان خانواده های صدها هزار شهید و معلول جنگ خانمان برانداز و "میهن ویران سازی" است که همان "فرشته" ساخته شده توسط "بی بی سی" ملعون برایمان باقی گذاشت و خودش به دیار عدم رهسپار شد.
آنچه که من می نویسم "غلط کردم" نامه یا بهتر بنویسم "گه خوردم" نامه میلیونها نفر مانند من است که در طول سی سال زمامداری جانیان و دزدان و قاتلین به اشتباه خود پی برده ایم.
در زیر لینک فیلمی را برایتان می فرستم. پسر ناکام من هم یکی از شهدای نمایش داده شده در همین فیلم است.
ما را ببخشید و انتقام ما را ازین گرگهای درنده بگیرید... مرگ بر این رژیم پلید - نابود باد اسلام لعنتی - ملعون باد اسلام و قرآن ...
*****
گزارشی از سایت موج سبز
جنبش سبز و مشروعیت زدایی بین المللی از دولت کودتا
سراج الدین میردامادی،12 سال پیش هنگامیکه از تحصیل فارغ شد ، وارد فعالیتهای دولتی شد. هنوز شور یک دانشجو را در خود حفظ کرده بود. به عبارتی بهتر انگار که فرقی میان دانشگاه و کارهای دولتی قائل نبود و فضای این فعالیتها را نیز همچون دانشگاه پر نشاط می خواست. در نخستین انتخاباتی که دولت خاتمی برگزار کرد و پس از بیست سال به منجر به اجرای قانون شوراها شد معاون دفتر انتخابات وزارت کشور شد. تا اینکه برای ادامه تحصیل راهی پاریس شد و همانجا ماندگار گردید. وی که همزمان دستی نیز بر روزنامه نگاری داشت؛ این رشته را به عنوان حرفه خویش برگزید . با وی که به اقتضای شغلش اشراف کاملی بر تحولات سیاسی ایران دارد در باب بازتابهای بین المللی جنبش سبز به گفت و گو نشستیم، تا پس از گذشت چهار ماه از تولد این جنبش تاثیرات آن را در خارج از ایران ارزیابی کنیم
1.جنبش سبز پس از انتخابات 22 خرداد و وقایع پیرامون آن با استقبال جهانی گسترده ای روبرو شد, آیا پس از گذشت 4 ماه این استقبال همچنان تداوم دارد؟
سراج : شاید آن استقبالی که در ابتدا از این جنبش در عرصه بین المللی صورت گرفت را اکنون پس از چهار ماه شاهد نباشیم اما به نظرم این عیب و نقصی برای جنبش محسوب نمی شود. از یک سو آن استقبال جهانی اعم از حضور ایرانیان مقیم خارج در تظاهرات و نیز حمایتهای مردم سایر کشورها به میزان حضور مردم در فاز اعتراضات خیابانی بود و حال که جنبش وارد فاز اعتراضات مناسبتی شده است نیز به همین میزان استقبال جهانی جریان دارد. استقبال جهانی از این بابت در سراسر جهان بویژه در کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی در حمایت از جنبش مردم ایران بپاخاست که مردم ایران با تکیه بر روشهای مسالمت آمیز بدنبال احقاق حقوق پایمال شده خودشان بودند. کودتاگران نیز با تقلب و سرکوب پا بر روی گلوی مردم می فشارند و هر روز خشونت و قانون ستیزی را بیش از پیش ادامه می دهند بر این اساس بود که افکار عمومی دنیا به حمایت از این جنبش برخاست و این حمایت همچنان ادامه دارد.
2. روابط ایرانیان خارج از کشور با این جنبش را در حال حاضرچگونه ارزیابی می کنید؟ ایا این روابط ناشی از یک سری هیجانات زود گذر انتخاباتی نبوده است؟
سراج : ایرانیان خارج از کشور جدای از هموطنان عزیز داخل ایران نیستند. بویژه در اروپای غربی که بیشترین تظاهرات در حمایت از جنبش برپا گردید ایرانیان به سه دسته کلی تقسیم می شوند. بخش اول عده ای از ایرانیان مقیم اروپای غربی هستند که وابستگی تشکیلاتی و سمپاتی به احزاب اپوزسیون ندارند اما نسبت به سرنوشت سیاسی و اجتماعی ایران حساسیت دارند و در برنامه های سیاسی شرکت می کنند ، بخش دوم ایرانیانی هستند که عضو و یا هوادار احزاب اپوزیسیون هستند و فعالیت سیاسی شان تابعی از مواضع احزاب متبوع ایشان است. بخش سوم هم ایرانیان غیر سیاسی هستند که به دلایل متعدد برایشان شاه و شیخ فرقی نمی کند. بیش از هشتاد درصد ایرانیان همان بخش اول هستند که اتفاقا با بصیرت و فارغ از هیجانات زودگذر در این جنبش حضور گسترده داشتند و علیرغم اینکه اغلب به ایران هم رفت و آمد می کنند اما از حمایت و حضور در این جنبش امتناع ننمودند.
3. نگاه دولتهای خارجی و سازمانهای بین المللی را به جنبش سبز چگونه دیده اید؟ آیا این جنبش از منظر بین المللی اعتباری کسب کرده است؟
سراج : بی شک این جنبش آبرو واعتبار زیادی نزد مجامع جهانی کسب کرده است اما بر این باور هستم که اعتبار بین المللی یک جنبش به میزان اتکای آن بر حضور آگاهانه و میلیونی آحاد آن ملت بستگی دارد و نه حمایت فلان دولت و یا بهمان سازمان بین المللی که ای بسا آن حمایت برای سرکوب جنبش بکار آید و گرهی از مشکلات مردم ایران را باز نکند. البته حمایت دول خارجی و سازمانهای بین المللی برای تحت فشار قرار دادن کودتاگران و مشروعیت زدایی بین المللی از غاصبان نمایندگی مردم ایران می تواند مفید واقع شود.
4. ایرانیان سبز خارج از کشور تا چه میزان در انعکاس مسائل ایران نزد سایر ملل نقش داشته اند؟
سراج : در دنیای مدیاتیک امروز علیرغم تمام موانع بویژه سانسورهای اعمال شده از سوی حاکمیت تمامت خواه دولت نهم و دهم باخبر شدن از اخبار ایران برای سازمانهای بین المللی، کار دشواری نیست. اغلب اخبار و گزارشات مصور و موثق از سرکوب و کشتار مردم و شکنجه و اعتراف گیری در خارج از ایران زودتر از داخل منعکس می شود و این بی تردید حاصل تلاش روزنامه نگاران مدنی و تک تک شهروندان ایرانی مقیم داخل و خارج است. نقش پدیده جدید روزنامه نگار مدنی و یا روزنامه نگار شهروندی که به معنی تبدیل شدن هر شهروند به یک رسانه و یک روزنامه نگار می باشد مهمترین نقش را برای انعکاس مسائل ایران با استفاده از شبکه مجازی جهانی اینترنت بر عهده دارد.
5. ارزیابی شما از برپایی تظاهرات و اعتراضاتی که در این مدت در خارج از کشور صورت گرفته چیست؟ تا چه میزان این اعتراضات را موثر توصیف می کنید؟
سراج : این تظاهرات و تجمعات اعتراضی را در خارج از کشور بسیار مفید و مؤثر می دانم اما به شرط آنکه در تمامی ابعاد جنبش اعتراضی در خارج از کشور همراه و همسو و همزبان با جنبش داخل حرکت کند و به هیچ وجه نه جلوتر و نه عقب تر حرکت نکند. میزان ضرباهنگ شعارها و سخنرانی ها و بیانیه ها در خارج از کشور اگر جنبه براندازانه بگیرد مردم داخل کشور باید هزینه های گزاف آنرا بپردازند حال آنکه مردم در داخل ایران هنوز به سمت و سوی براندازی و تغییر رژیم حاکم نرفته اند. اگر روزی این احساس عمومی ایجاد شود می توان از جنبش ایرانیان مقیم خارج نیز توقع داشت به همان میزان همدوش مردم داخل خواستار تغییر رژیم حاکم شوند و شعار مرگ براین و مرگ بر آن را سر بدهند.
6. ایا جنبش سبز در خارج از ایران قادر است تبدیل به یک جریان منجسم شود و کلیه نیروهای اپوزیسیون را حول محور خویش متحد نماید؟
سراج : شخصا برای جنبش سبز در خارج از ایران هویتی مستقل از این جنبش در داخل ایران قائل نیستم. جنبش در خارج فاقد رهبری و سایر امکانات گسترده جنبش در داخل است با این تفاوت که فقط آزادی عمل و امنیت اقدام را دارد که به نظرم این کافی نیست که بتوان برای جنبش سبز خارج از ایران هویتی مستقل را در نظر گرفت. مضافا بر اینکه بخشی از اپوزسیون نظام که شعار تحریم را سر دادند از ته دل خودشان را با این جنبش همراه نمی دانند و به همین دلیل وقتی از فردای انتخابات تابلوی " رأی من کو؟ " را بالا بردند مردم نیز ایشان را باور نکردند. البته جنبش سبز چنان با گشاده رویی از ایشان استقبال کرد که خودشان باورشان نمی شد اما به نظرم بخشی از جریان اپوزسیون که به بایگانی تاریخی سپرده شده بود برای بازسازی سعی می نماید خودش را سبز نشان بدهد و از سوی دیگر تلاش دارد جنبش را به نفع اهداف خودش مصادره کند . من شخصا چنین روحیه ای را در بعضی از بخشهای اپوزسیون بویژه احزاب چپ نمی بینم که دست از انتزاعی اندیشیدن بردارند و جنبش را با تمام ابعادش قبول کنند و بخواهند با وحدت و همدلی برای حمایت از جنبش داخل ایران تلاش نمایند. البته بخشی از سران اپوزسیون نیز نشان دادند که این خیزش عظیم را پذیرفته اند و برای اعتلای ایران در این راستا جانانه قدم بر می دارند.
*****
بازداشت یک خبرنگار دیگر
مزدک علی نظری، روزنامه نگار و سردبیر سایت «خبرنگاران صلح» از چند روز پیش بازداشت شده است.
به گزارش هم‌میهن، علی نظری در تماس کوتاهی با خانواده اش، بازداشت خود را تایید اما از مکان نگهداری خود اظهار بی اطلاعی کرد. هنوز از علت بازداشت و اتهام او اطلاعی در دست نیست. این روزنامه نگار تنها زندگی می کرد به همین دلیل خبر یازداشت او دیرتر از حد معمول منتشر شده است. علی نظری در تماس با خانواده خود گفته است که در خانه شخصی خود بازداشت شده است.علی نظری در سال 86 یکی از برندگان جایزه شادروان «مهران قاسمی» بود که از سوی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران برای یادبود این رونامه نگار فقید برگزار شد.
*****
گزارشگران حقوق بشر شاخه کردستان:
شیرکوه معارفی به انفرادی اجرای احکام زندان مرکزی سقز منتقل شده است. شیرکوه معارفی نیز یکی از فعالان سیاسی و مدنی کرد است که در سال گذشته در شهرستان سقز دستگیر و بعد ار مدتها بازجویی و شکنجه در یک دادگاه فرمایشی به اعدام محکوم شد.خلیل بهرامیان وکیل شیرکوه معارفی در گفت و گویی با کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ضمن تایید خبر انتقال شیرکوه به سلول انفرادی اجرای احکام اعلام کرد این حکم بر خلاف تمامی موازین قانونی است و تا لغو شدن آن از فعالیت باز نخواهد ایستاد.بهرامیان هم چنین از تمامی رسانه ها و فعالان حقوق بشر خواست در این روزهای حساس، با اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی در مقابل اجرای اینگونه احکام بی تفاوت نبوده و موضع گیری کنند.
*****
فراخوانی برای حمایت سبزها از روزنامه نگاران
در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران تعداد زیادی از روزنامه نگاران و فعالین رسانه ای بازداشت و به زندان افتادند و تعداد زیادی روزنامه نیز به محاق توقیف و تعطیلی رفت.
شاید بتوان با قاطعیت گفت که تعداد روزنامه نگاران بازداشتی و زندانی و احضار و تهدید و سرکوب آنان در 150 روز اخیر در تاریخ معاصر ایران همانند دوران پس از 28 مرداد سال 1332 بوده باشد. آمار روزنامه نگاران زندانی در این ایام تا مرز 40 روزنامه نگار به پیش رفت که از این نظر یکی از رکوردهای برخورد سربکوبگرانه در جهان بشمار می رود.
در کنار همه این دستگیری ها و توقیف پی در پی روزنامه ها ، خانه روزنامه نگاران ایران نیز به فاصله دو ماه پس از انتخابات توسط دادستان وقت تهران قاضی سعید مرتضوی قاتل مطبوعات بسیارپلمپ گردید و دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران ، که تنها نهاد صنفی غیردولتی و مستقل حامی روزنامه نگاران در ایران بوده و با هزینه و توسط خود روزنامه نگاران نیز اداره می شد ، بدین ترتیب بسته و از ارائه خدمات به اعضاء بازماند.
کنفدراسیون بین المللی روزنامه نگاران (IFJ) ، که یک نهاد بین المللی در خصوص فعالیت روزنامه نگاران و دفاع از حقوق صنفی و امنیت شغلی و حرفه ای آنان در جهان است و بیش از 600 هزار عضو در بیش از 123 کشور جهان دارد، در اقدامی هماهنگ در روز 25 آبان ( 16 نوامبر ) قصد دارد با برگزاری تجمعی اعتراضی در شهرهای لندن و بروکسل در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران نسبت به پایمال شدن حقوق صنفی و زندانی شدن اهالی رسانه و قلم و توقیف پی در پی مطبوعات و اعمال سانسوردرایران اعتراض کند.این کنفدراسیون ، که انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران تنها نماینده آنان در ایران است ، همچنین در این برنامه اعتراضی نسبت به پلمپ دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران اعتراض خود را ابراز خواهد کرد.
براساس اطلاعیه ای که در سایت رسمی این کنفدارسیون قرار دارد، این مرجع بین المللی در فراخوانی از تمامی انجمن ها و سندیکاهای روزنامه نگاری عضو خود درخواست کرده است با حمایت از این حرکت اعتراضی به حمایت از همکاران خود در ایران بشتابند.گفتنی است که در سایت کنفدراسیون بین المللی روزنامه نگاران فهرستی از روزنامه نگاران ایرانی که در ایام پس از انتخابات در 22 خرداد بازداشت و به زندان افتاده اند و همچنین روزنامه هایی که در این مدت توقیف شده اند انتشار یافته است.
*****
کمیته گزارشگران حقوق بشر
بی‌خبری از وضعیت نعمت صفوی، نوجوان محکوم به اعدام
پیگیری‌های انجام‌شده در مورد نعمت صفوی نوجوان اردبيلی که در سن 16 سالگی به دليل همجنسگرايی بازداشت و پس از محاکمه در دادگاه اطفال از سوي دادگستری اردبيل به اعدام محکوم گرديد بی‌نتیجه مانده است و مسئولین دادگاه اردبیل حضور وی در زندان‌های این شهر را تکذیب نموده‌اند.
با توجه به اینکه در سال گذشته این نوجوان محکوم به اعدام در بند جوانان زندان اردبیل نگهداری می‌شد، تکذیب حضور وی در زندان‌های اردبیل از سوی مسئولین دادگاه نگرانی‌هایی را در مورد وضعیت او به وجود آورده است.
اخیرا نیز سازمان دیده‌بان حقوق بشر طی بیانیه‌ای صدور حکم اعدام برای مهدی پ از تبريز، محسن ق از شيراز و نعمت صفوی از اردبيل را که در پرونده های جداگانه ای به انجام اعمال همجنس‌گرايانه در زمانی که کمتر از هجده سال داشتند متهم شده اند را محکوم نموده بود. در بیانیه این سازمان آمده است:‌«مجازات مرگ برای نوجوانانی که زير ۱۸ سال مرتکب جرم می شود طبق قوانين بين المللی ممنوع شده و اين ممنوعيت مطلق است. هم کنوانسيون حقوق کودک و هم کنوانسيون حقوق سياسی ومدنی به صورت خاص مجازات مرگ برای افرادی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال دارند را منع کرده است. اين قوانين منعکس کننده اين حقيقت هستند که کودکان و نوجوانان با بزرگسالان متفاوت هستند چرا که فاقد تجربه، قضاوت، بلوغ و ديگرخودداری های بزرگسالان هستند. ايران کنوانسيون حقوق کودک را در سال ۱۹۹۴ کنوانسيون حقوق مدنی وسياسی را در سال ۱۹۷۵ به تصويب رساند.»
*****
ولی فقیه لازم نیست به قانون مقید باشد
مجتبي ذوالنور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران ادعا کرد که"در نظام اسلامي، ولايت ومشروعيت ولي فقيه ازسوي خداوند ، پيامبر و معصومين است و اينگونه نيست كه مردم به ولي فقيه مشروعيت بدهند تا هر زمان كه بخواهند او را عزل كنند."وی که پنجشنبه شب برای مبلغان"نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه‌ها" در قم سخنرانی می کرد همچنین گفت"مشروعيت ولي فقيه از بالاست ومقبوليت آن از سوي مردم مي‌باشد".ذوالنور ضمن سخنانش این ادعا را نیز طرح کرد که ولی فقیه به نظام مشروعیت می دهد و گفت"سيستم حكومتي اسلام برخلاف سيستم حكومتي غرب برگرفته از شرع مقدس و دين مبين اسلام است و به همين خاطر است كه ولي فقيه نيز به اين نوع نظام‌ها ، مشروعيت مي‌دهد."
جانشین نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسدارن عزل ولی فقیه از جانب مردم یا مجلس خبرگان رهبری را غیر ممکن دانست و گفت"مردم زمينه اجرايي شدن ولايت فقيه را فراهم مي‌كنند و آنها با انتخاب فقهاي مجلس خبرگان رهبري، اين اقدام را انجام مي‌دهند واعضاي مجلس خبرگان نيز ولي فقيه را نصب نمي‌كنند بلكه ايشان را كشف مي‌كنند و اينگونه نيست كه آنها هر زمان كه بخواهند مي‌توانند ولي فقيه را عزل نمايند.
"ذوالنور گفت"نه تنها اصل ولايت فقيه قابل انكار نيست بلكه مطلقه بودن آن را نيز به حكم عقل تجويز شده است ولي معناي مطلقه بودن اين نيست كه ولي فقيه در همه امور مردم دخالت كند بلكه به اين معنا مي‌باشد كه ولي فقيه در همه امور داراي اختياراتي باشد كه نيازهاي جامعه اسلامي را پاسخگو باشد."وي افزود"احكام اوليه ثابت است ولي باب احكام ثانويه در دست ولي فقيه است و حتي ولي فقيه نيز مي‌تواند در احكام اوليه نيز تصرف كند وولايت فقيه درچارچوب قانون اساسي نيز نمي‌گنجد."جانشین نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه همچنین ادعا کرد که آیت الله خمینی"در جايگاه ولي فقيه ،فقط درچارچوب قانون عمل نمي‌كرد بلكه فراتر از قانون عمل مي‌كرد به عنوان نمونه ايشان چند سال حج را تعطيل كرد واين تصرف در احكام اوليه بود.
"ذوالنور گفت" ولي فقيه بايد مبسوط اليد باشد تا نيازهاي جامعه را برطرف كند، اين حرف اشتباهي است كه مي‌گويند ولي فقيه بايد در چارچوب قانون مقيد عمل كند."وي با اشاره به تفاوت سيستم حكومتي اسلامی مورد نظرش با غرب گفت"مولفه فرهنگ غربي برپايه سكولاريسم ،آزادي بي‌قيد و شرط و مشروعيت توسط مردم است ، آنها معتقدند كه دين نبايد در امور زندگي مردم دخالت كند و مردم نيز به حكومت مشروعيت مي‌دهند ولي در سيستم حكومتي ما متفاوت است.
"جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران همچنين وجود شوراي نگهبان را براي نظام ضروري دانست وگفت"شوراي نگهبان فيلتري است كه شرايط و قانون را با شرع تطبيق مي‌دهد و اين امري ضروري است."وي افزود" برخي مي‌گويند چه نيازي به شوراي نگهبان در كشور وجود دارد ولي بايد بگويم اگر همه نمايندگان مجلس ما هم مجتهد و مرجع تقليد باشند نياز به شوراي نگهبان نيز ضروري به نظر مي‌رسد."وي اظهارداشت: اگر تفاوت فتوا باشد درمسائل حكومتي فتواي ولي فقيه نافذ است واين با مسائل عبادي تفاوت دارد و تاکید کرد که"اختيارات ولايت فقيه به اندازه‌اي است كه امام راحل فرمود اگر مردم رييس جمهور را انتخاب كردند و ولي فقيه حكم او را تنفيذ نكرد حق تصرف در امور را ندارد و اگر تصرف كرد طاغوت است.
"وي همچنین ادعا کرد که"دموكراسي واقعي درانتخابات خبرگان رهبري دركشورحكمفرما است" و در تشریح دموکراسی واقعی نیز گفت"نمايندگان خبرگان بدون اينكه هيچ شعاري براي وضعيت اقتصادي ويا مادي ورفاهي مردم سردهند مردم به آنها راي مي دهند اين در حالي است كه در ساير انتخاب‌ها نمايندگان و كانديداها با شعارهاي مختلف راي مردم را جذب مي‌كنند."
*****
دادستان تهران: پرونده کهریزک ، کوی سبحان و کوی دانشگاه در حال بررسی است
دادستان عمومی و انقلاب تهران از ارسال پرونده "شاپور کاظمی" برادر همسر میرحسین موسوی به دادگاه خبر داد . دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی در گفتگو با خبرگزاری دولت کودتا، در مورد تاکید رئیس قوه قضائیه مبنی بر رسیدگی سریعتر به پرونده بازداشت شدگان گفت: سیاست جدیدی که به تصویب ریاست قوه قضاییه رسید، این است که دادگاه‌ها متعدد باشند تا کار سرعت بگیرد و یک قاضی همه متهمان را محاکمه نکند.
دادستان تهران اظهار داشت: اکنون شعب ۱۵ و ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای رسیدگی به پرونده متهمان حوادث پس از انتخابات اختصاص یافته است و در صورت ضرورت این امکان وجود دارد که شعبات دیگری پیش بینی شود.
دادستان تهران در پاسخ به این سئوال که آیا شما زمانی را برای پایان یافتن محاکمات پیش بینی کرده‌اید و وکلای متهمان نیز حضور دارند؟، اظهار داشت: ما تاکید کرده ایم، پرونده‌هایی که متهمان آن زندانی هستند به سرعت به دادگاه ارسال شود. وی با بیان اینکه دادگاهها با حضور وکلا تشکیل می‌شود، گفت: در دادگاه، متهم و وکیل مدافع، هر دو دفاعیات خود را مطرح می‌کنند و به همین دلیل ممکن است دادگاه یک نفر، چند جلسه طول بکشد.
این مقام قضایی اظهار امیدواری کرد ظرف دو ماه آینده محاکمه ها پایان یابد.
وی تصریح کرد:مردم انتظار دارند با افرادی که بازداشت و محاکمه می‌شوند، منازل و محل کارشان بازرسی می‌شود، و اموال یا مدارکشان توقیف می شود با احترام رفتار شود و به آنها توضیح داده شود که چرا به دادگاه فراخوانده شده‌اند، چرا اموالشان توقیف شده، یا چه اتهامی و بر چه اساسی به آنها وارد شده است.
وی تاکید کرد: ما مکلف به رفتار با متهمان و محکومان در چارچوب موازین اخلاقی و اسلامی هستیم و به ضابطان اعلام کرده‌ایم اولین تکلیف آنان پس از دستگیری افراد، اطلاع دادن به خانواده ها است. وی اضافه کرد: در زندان‌ها باید رفتار مأموران با زندانیان، وضع بهداشت، غذا، مکاتبات و ملاقات‌های زندانیان نیز در همین چارچوب باشد.
دادستان تهران گفت: یکی از حقوق زندانی، ملاقات با خانواده‌اش است، چون این امر موجب آرامش متهم و خانواده وی می‌شود و تبلیغات سوء علیه ایران را کاهش می‌دهد.
دادستان تهران در پاسخ به سوالی درباره رفتار ماموران از جمله بازجویان با زندانیان گفت: از روزی که بازدید از زندان‌ها را آغاز کردم، با کارشناسان و ماموران پرونده‌ها ارتباط مستقیم برقرار کرده و با آن‌ها صحبت کردم. و به مامورین اعلام شده است فقط در چارچوب پرونده و با رعایت مقررات راجع به اتهام افراد سووال کنند و فراتر از آن نروند.
وی افزود: بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری کسانی که دستورات قضایی را اجرا می کنند باید تحت تعلیم دادستان باشند و دادستان بر آنان نظارت داشته باشد.
جعفری دولت‌ آبادی گفت: تاکنون جلسات خوبی با مسوولان و ماموران برای آموزش بیشتر و بررسی مشکلات پرونده‌ها داشته‌ایم و ارتباط دادستان با ماموران تحقیق حلقه مفقوده ای بود که اکنون برقرار شده است.
دادستان تهران در پاسخ به سوالی در خصوص محل نگهداری بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات گفت: تمامی بازداشت‌شدگان در زندان اوین نگهداری می‌شوند. نگهداری متهمین در بازداشتگاه دیگری که برخی رسانه‌ها از آن نام برده‌اند، صحت ندارد.
دادستان تهران در پاسخ به انتقاد از عملکرد دادستان تهران در قبال آزادی بعضی متهمان حوادث پس از انتخابات گفت: از منتقدین خود تشکر می‌کنم که فرصتی را فراهم کردند تا این موضوع را بیشتر توضیح دهم.
جعفری دولت آبادی تصریح کرد: آزادی بازداشت‌شدگان چند دلیل داشت؛ اول اینکه سیاست دادستانی آزادی کسانی است که تحقیقات مقدماتی آن‌ها به پایان رسیده‌ و دادستان موظف به نگه‌داری طولانی مدت این افراد در زندان نیست و قاطعانه هم بر این سیاست پافشاری می‌کنیم، زیرا دادستان حق ندارد خارج از مقررات افراد را در زندان نگه دارد و نگهداری افراد در زندان به میزانی است که برای تکمیل تحقیقات نیاز است.
این مقام قضایی اظهار داشت: از سوی دیگر به موجب ماده ۱۳۴ قانون آیین دادرسی کیفری، صدور قرار تامین درباره متهمان باید با در نظر گرفتن عوامل مختلف مثل اهمیت جرم، شدت مجازات، دلایل و اسباب اتهام، احتمال فرار متهم، سابقه متهم و سن او صادر شود. به طور مثال کسی که جرم ایراد ضرب و جرح ساده دارد، ممکن است با قرار کفالت آزاد شود، اما کسی که سرقت مسلحانه، قتل، جاسوسی یا اقدام براندازی علیه نظام کرده، با قرار کفالت آزاد نمی‌شود.
دادستان تهران گفت: براین اساس، عده‌ای از متهمان زندانی در چارچوب تکمیل تحقیقات و برخی هم پس از محاکمه و به دستور دادگاه آزاد شدند.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص امکان آزادی محکومان پس از صدور حکم در دادگاه بدوی دو دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه اول این است که دادگاه پس از صدور حکم، فارغ از رسیدگی است و نمی‌تواند نسبت به آزادی متهمان اقدام کند. طبق دیدگاه دوم دادگاه می تواند که با صدور حکم، و با اعتراض متهم به حکم، می‌تواند محکوم را آزاد کند و طبعاً در صورت عدم اعتراض، حکم صادره اجرا می‌شود.
دادستان تهران در عین حال اظهار داشت: دسته دیگر آزادی‌ها شامل کسانی است که در برخی مناسبت‌ها مانند سیزده آبان دستگیرمی شوند.
وی اضافه کرد: در سیزده آبان عده‌ای در تجمعات غیرقانونی، شعارهای انحرافی دادند و موجب اخلال در نظم عمومی شدند. لذا افرادی که دلیل چندانی بر توجه اتهام به آنان وجود نداشت و یا از اقدام خود اظهار ندامت کردند، یا بی‌گناه بودند آزاد شدند.
دادستان تهران تاکید کرد: اصل بر بازداشت افراد نیست و بازداشت، امری خلاف قاعده است لذا باید کسانی بازداشت ‌شوند که دلایل کافی علیه آنان وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه باید در چارچوب قانون حرکت کند و انتقادات نیز نشان می‌دهد که دادستانی در مسیر قانون و استقلال حرکت می‌کند، افزود: این انتقادات را پاس می‌دارم و از اینکه منتقدان، سیاست‌های دادستانی را نقد کنند، خوشحال می‌شوم اما امیدوارم انتقادها منصفانه باشد تا بتوانم در فضای مناسب پاسخگو باشم.
دادستان تهران در ادامه اظهار داشت:مطالبی که به مهدی هاشمی نسبت داده شده است نیازمند بررسی است زیرا اظهارات افراد علیه دیگران باید در مرجع قضایی اثبات شود ودر این مورد، حاشیه امنی وجود ندارد.
جعفری دولت آبادی توصیه کرد که مهدی هاشمی هر چه زودتر به ایران بازگردد و اگر وی معتقد است که اتهامی به او وارد نیست، با بازگشت به کشور از خود دفاع کند.
دادستان تهران در مورد پرونده مهدی کروبی نیز گفت: گزارش بخشی از پرونده مربوط به آقای کروبی از سوی کمیته سه نفره به دادسرای تهران ارجاع شد و هم اکنون دو نفر از متهمان این پرونده در بازداشت بسر می برند.
دادستان تهران هم چنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده شاپور کاظمی گفت : پرونده نامبرده به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است .
جعفری دولت آبادی در پاسخ به سووال دیگری درباره کشته شدگان حوادث پس از انتخابات اظهار داشت: اکثر خانواده‌های کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات تقاضای دیه کرده‌اند که تقاضای آنان در حال بررسی است.
دادستان تهران درباره پرونده عوامل بازداشتگاه کهریزک نیز گفت: این پرونده و پرونده‌های کوی سبحان و کوی دانشگاه در دادسرای نظامی تهران در حال بررسی است.
*****
تاسيسات اتمى قم مركزى براى توليد بمب
خبرگزارى آسوشيتدپرس به نقل از ديپلماتهاى اروپايى نوشت، بازرسى اخير از تاسيسات اتمی قم توسط بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل اين ظن را تقويت كرده كه اين تاسيسات بخشى از يک برنامه سرى اتمى و نظامى است.
يک مقام ارشد اتحاديه اروپا گفت ابعاد اين محل براى چند هزار دستگاه پيشرفته اى كه مى تواند مقدار كافى اورانيوم به درجه تسليحاتى براى يک برنامه اتمى نظامى توليد كند، كافى است.
روزنامه روسی: تهران مذاکرات هسته ای را به درازا می کشاند
به گزارش خبرگزاری «ریا نووستی»، روزنامه دولتی روسی "راسیسکایا گازیتا" در مقاله ای که روز جمعه منتشر شد، می نویسد: همین دو هفته قبل بود که به نظر می رسد دشوارترین مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای ایران به نقطه پایانی خود رسیده اند. گروه 1+5 میانجیگران بین المللی مسئله هسته ای ایران پیشنهاد داده بود که "با یک تیر دو نشان زده شود". از یک سو در کوتاهترین زمان ممکن اورانیوم موجود در ایران بطور تکمیلی در خارج غنی سازی شود، از سوی دیگر از ایران ضمانت بگیرد که این سوخت نمی تواند در برنامه نظامی مورد استفاده قرار گیرد.
این روزنامه می نویسد: اما دیپلمات های فراستمند از کشورهای مختلف جهان که از تجربه چندین ساله ارتباط با تهران برخوردارند، خوشبینی محتاطانه ای نشان می دادند. همه به یاد داشتند که ایران به کرات پس از برداشتن یک گام به جلو، به عقب می پرید. که متاسفانه در نهایت نیز همین شد. در تهران، پس از چند روز دیگر تفکر، شروع به وارد ساختن تصحیحات خود به توافقات اولیه کردند. آخرسر هم با خط بطلان کشیدن روی این توافقات اولیه، هیچیک از "دو نشان" زده نشد.
"راسیسکایا گازیتا" می نویسد : چرا ایران زمان را به درازا می کشاند و به پیشنهاد 1+5 (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا) پاسخ نمی دهد؟ برخی معتقدند که ایران این کار را می کند تا به چند ماه بیشتر وقت دست پیدا کند که برای ساخت سلاح هسته ای به آن نیاز دارد.
*****
کوتاه از "شو" نماز جمعه:
جنتی: مسئله ديگر از انتخابات گذشته و مسئله نظام است
امام جمعه موقت تهران امروز با قدرداني از حضور گسترده تر مردم در مراسم سيزده آبان امسال در مقايسه با سالهاي گذشته افزود: اگر نظام و انقلاب بخواهد بماند، مقابله با دشمن بايد همواره وجود داشته باشد و پرچم مبارزه با آمريکا بايد براي هميشه افراشته باشد.
آيت الله جنتي گفت: ما نمي توانيم به اين سادگي دست برداريم و محافظه کارانه و ذليلانه دوباره به آمريکا چراغ سبز نشان دهيم.
امام جمعه موقت تهران افزود: آمريکايي ها در پي همين هستند و مرتب هم در حال دشمني با نظام هستند.
وي گفت: من تعجب مي کنم که عده اي حقايق را نمي فهمند يا مي فهمند و خود را به نفهمي مي زنند، وقتي که کنگره آمريکا 55 ميليون دلار براي تضعيف نظام جمهوري اسلامي اختصاص مي دهد چه معنايي دارد.
آيت الله جنتي افزود: نظام جمهوري اسلامي يعني نظام الهي و مردم، و تصويب اين بودجه به معناي جنگ با خدا و مردم است آن وقت عده اي خيال مي کنند با سر و صدا مردم را از اين موضع که موضع بنيانگذار جمهوري اسلامي، رهبري و همه مسئولان است جدا کنند و راه ديگري پيش بگيرند.
امام جمعه موقت تهران گفت: اينها خيلي اشتباه مي کنند و آنهايي که در اين راه وارد مي شود بايد مجازات شوند و بفهمند چکار مي کنند.
وي اضافه کرد: مسئله ديگر از انتخابات گذشته و مسئله نظام است و هيچ قدرتي حاضر نيست با دشمن خودش کنار بيايد.
وي خطاب به آمريکاييها، دشمنان نظام، عناصر فريب خورده داخل و به ويژه طراحان فتنه گفت: هرچه فتنه را بيشتر کنيد صفوف مردم به هم پيوسته تر مي شود به همين دليل است که حضور مردم در مراسم سيزده آبان امسال بيشتر شد.
امام جمعه موقت تهران افزود: براساس آيات قرآني وجود دشمن موجب ثبات، استقامت و پيشرفت توحيد مي شود.
وي اضافه کرد: در طول تاريخ همه انبيا دشمن داشتند و دوستان و يارانشان هم با خون و جانشان در مقابل دشمن مي ايستادند، اين سنت الهي است و الان هم وجود دارد.
*****
رکود کم‌سابقه در پروژه‌های نفت و گاز ایران
دويچه وله : دولت ایران با ایجاد یک کمیته ویژه در صدد اولویت‌بندی پروژه‌های نفت و گاز برآمده است. به سبب تحریم‌های بین‌المللی برنامه احداث ۷ پالایشگاه تا ۳ سال دیگر قابل تحقق نیست و پروژه‌های گازی پارس جنوبی هم به رکود دچار شده‌اند.
بحران شدید مالی در پروژه‌های نفت و گاز ایران ابعاد کم‌سابقه‌ای گرفته به گونه‌ای که دولت مجبور به اولویت‌بندی این پروژه‌ها شده است. اواخر سال گذشته شمسی مسئولان شرکت ملی نفت ایران پیش‌بینی کردند که اگر کسری بودجه ۲۰ میلیارد این شرکت برطرف نشود، بسیاری از طرح و پروژه‌های نفتی در سال ۱۳۸۸ متوقف خواهند شد.
بنا به گزارش روزنامه خبر، ۸ ماه پس از پیش‌بینی‌یادشده، صنعت نفت ایران همچنان با کمبود سرمایه روبرو است و خود مسئولان شرکت ملی نفت ایران از بحران مالی در بیش از ۹۰ درصد پروژه‌های نفتی خبر می‌دهند. ۵۰ درصد از این پروژها به طور کامل متوقف شده‌اند.
بحران مالی یادشده مسئولان وزارت نفت را به ایجاد کمیته‌ی بازنگری طرح‌های توسعه‌ای نفت سوق داده است. این کمیته قرار است به خواست وزیر نفت، تخصیص منابع مالی به طرح‌های توسعه‌ای نفت را اولویت‌بندی کند.
رکود و ورشکستگی
نبود بودجه و امکانات مالی لازم برای ادامه‌ی طرح‌های نفتی سبب شده که نیروی کار در این پروژه‌ها به شدت کاهش یابد، بسیاری از طرح‌ها نیمه‌فعال شوند و اکثر شرکت‌های دست‌اندرکار در آستانه ورشکستگی قرار گیرند.
بنا به داده‌های روزنامه خبر، از جمله طرح‌هایی که بحران مالی ادامه‌ی کار آنها را با مشکل مواجه کرده است، پروژه‌های گازی پارس جنوبی و احداث پالایشگاه‌های جدید هستند. از ۷ پالایشگاهی که تا سال ۱۳۹۱ باید برای افزایش تولید بنزین احداث و راه‌اندازی شوند، تنها یک پالایشگاه به ضرب برداشت از حساب ذخیره ارزی در دست ساخت است. اما در مورد ۶ پالایشگاه دیگر، به رغم برگزاری همایش‌های مختلف در چین و برخی کشورهای دیگر، همچنان جلب سرمایه‌گذاری با ناکامی مواجه است.
وضع در میدان گازی پارس جنوبی نیز بهتر نیست. حتی پیمانکاران وابسته به سپاه پاسداران که روابط تنگاتنگی با دولت احمدی‌نژاد دارند نیز از کمبود امکانات و منابع مالی برای ادامه‌ی فعالیت‌های خود شکایت دارند. چندی پیش سردار رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء، یکی از شرکت‌های بزرگ و چندکاره‌ی وابسته به سپاه پاسداران، اعلام کرد که پیشرفت فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با مشکل روبرو شده، زیرا به جای ماهانه ۵۰ میلیون دلار، در ۶ ماه گذشته مجموعاَ ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه به این پروژه‌ها تزریق شده است.
تعویق و وقفه در فاز ۱۲ پارس جنوبی و نیز در طرح تولید گاز مایع از دیگر نشانه‌های بروز بحران مالی در صنعت نفت ایران به شمار می‌روند.
تحریم‌ها، عامل اصلی
کارشناسان با اشاره به نیاز صنایع نفت ایران به سرمایه‌های کلان و فناوری‌های روز جهان معتقدند که تحریم‌های اقتصادی و مالی و ناکامی ایران در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی ازدلایل عمده‌ی بروز بحران در پروژه‌ها و طرح‌های نفتی کشور است. حتی تخفیف‌های ویژه به کشورهایی مانند هند و چین و ترکیه و برخی دیگر از کشورها و شرکت‌های شرق آسیا نتوانسته است تحرکی در پروژه‌های نفت و گاز ایران به وجود آورد.
برخی از پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که اگر روند سکون و رکود در توسعه‌ی طرح‌ها و پروژه‌های نفتی ایران ادامه یابد، کشور تا چند سال دیگر نفتی برای صادرات نخواهد داشت و در تأمین نیازهای انرژی داخلی خود نیز با مشکل مواجه خواهد شد.
*****
چرا روسیه موشکهای اس 300 را تحویل نمی دهد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با انتقاد از روسیه به خاطر تاخیر شش ماهه در ارسال موشکهای اس 300، از پیشنهاد غرب برای تبادل سوخت حمایت کرده است.
سرلشگر بسیجی حسن فیروزآبادی که از حامیان دولت کودتا محمود احمدی نژاد محسوب می گردد در سخنانی از روسیه پرسیده که چرا "اهمیت ژئوپولتیک ایران را در امنیت روسیه" در نظر نمی گیرد و "موشکی های دفاعی اس 300 که با تفاهم دو دولت برای اقدامات دفاع از ایران مورد توافق قرار گرفته است، مجوز ارسال دریافت نمی کند."
به گفته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیشتر از شش ماه از موعد تحویل این موشکها به ایران گذشته ولی "امیدواریم این یادآوری، دوستان روسی را به تسریع در تحویل مورد قرارداد تشویق کند."
طبق گزارش ها، قرارداد فروش موشک های اس 300 در سال 2005 میان ایران و روسیه امضا شده است اما به دلیل مخالفت های برخی کشورها نظیر آمریکا، روسیه از تحویل این موشک ها به ایران خودداری کرده است.
موشکهای اس-300 یکی از پیشرفته ترین موشک های ضدهوایی در جهان است. این موشک می تواند 100 هدف را در آسمان ردیابی کند. جدیدترين نوع این موشکها بین 300 تا 195 کیلومتر برد دارند و می توانند هواپیما و موشکهای بالستیک را از فاصله 10 متر تا 27 کیلومتری از زمین هدف قرار دهند.
گزارش ها خاطرنشان می کنند که ایران قصد دارد با خرید اين موشکها، سپری دفاعی برای تاسیسات هسته ای اش ایجاد کند. گفته می شود لغو طرح استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا باعث نزدیک تر شدن آمریکا و روسیه شده و تردید هایی درباره اراده روسیه در حمایت از ایران به هر قیمت، ایجاد کرده است.
روسیه به همراه چین از اعضای دایم و دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند و گفته می شود که از مهمترین عوامل ممانعت از صدور قطعنامه جدید و وضع تحریم های بیشتر علیه ایران بوده اند.
با این حال هفته گذشته دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، در گفتگو با مجله آلمانی اشپیگل گفته بود که اگر ایران در قبال گفتگوهای بین المللی درباره برنامه هسته ای این کشور موضعی سازنده اتخاذ نکند، دولت روسیه احتمالا از تصمیم تحریم ایران حمایت خواهد کرد.
آقای مدودف با تاکید بر این که اگر از تحریم اجتناب شود بهتر است گفت "اگر پیشرفتی در گفتگوها حاصل نشود هیچکس چنین سناریویی را رد نخواهد کرد."
پنج روز پیش علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی، روسیه را به دلیل تحویل ندادن سیستم موشکی اس 300 به ایران "بد قول" خوانده و گفته بود: "بحث هایی که در رابطه با اس 300 مطرح می شود اگر موضع رسمی روسیه باشد نشاندهنده فصل جدیدی از بدقولی آنهاست."
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، این موضوع را "ماجرای کهنه ای" توصیف کرده و گفته بود: "اگر (روسها) به پیمانشان عمل نکنند و مذاکرات به نتیجه نرسد این مسئله نقطه ای منفی در روابط دو کشور خواهد بود."
در حال حاضر پرونده هسته ای ایران در مرحله حساسی قرار گرفته و روسیه به همراه کشورهای غربی از طرح ارسال اورانیوم تولیدی ایران با غلظت پائین به خارج برای دریافت اورانیوم با غلظت بالاتر به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران حمایت می کند.
ایران هنوز پاسخ رسمی به پیشنهاد مبادله سوخت نداده است اما فیروزآبادی از این پیشنهاد دفاع کرده و گفته است: از تبادل سوخت زیان نخواهیم کرد.
*****
رژيم قصد اجرای تمامی احکام اعدام در کردستان را دارد
به گزارش کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و مدنی یک منبع آگاه و مستقل که با کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و مدنی در ارتباط است در تماسی اعلام کرد تیم ویژه اعدام اعزامی از تهران هم اکنون در سنندج به سر می برد و قرار است که فردا شنبه، 24 آبان ماه این تیم به همراه گروسی، رییس دادگستری استان کردستان به سقز بروند.شایان ذکر است که این تیم و رییس دادگستری احتمالا به منظور اجرای حکم اعدام شیرکو معارفی به سقز سفر خواهند کرد.
شیرکو معارفی روز پنج شنبه ساعت شش عصر به سلول انفرادی در بند اجرای احکام زندان سقز منتقل شده است.وی سال گذشته در حومه سقز دستگیر و بعد از طی کردن مراحل سنگین بازجویی و شکنجه های طاقت فرسا در یک دادگاه کاملا فرمایشی و چند دقیقه ای به اعدام محکوم شد.دادگاه تجدید نظر شیرکو نیز به اعتراض های وی و وکیل قانونی اش توجهی نکرد تا این که این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شد.از این رو بیم آن می رود که با وجود تیم ویژه اعدام در مرکز استان و خارج نشدن آنان از سنندج، اعدام ها در این استان وارد فاز تازه ای شده و گستردگی بی سابقه ای به خود بگیرد.در این صورت تمامی اخبار تایید نشده ای که چندی پیش پیرامون دستور صریح دادستان کل کشور به گروسی ، مبنی بر اجرای تمامی احکام اعدام در کردستان وجود داشت، رنگ حقیقت به خود خواهد گرفت.
*****
صدور حکم 6 ماه حبس برای حسن سوری، از فعالان سیاسی در بروجرد
در حالی که در صحت مدعیات شاکی پرونده حسن سوری که خود تنها شاهد این موضوع نیز هست تردید جدی وجود دارد شعبه دوم دادگاه انقلاب بروجرد نسبت به صدور حکم 6 ماه حبس برای وی اقدام کرده است.
حسن سوری از فعالان سیاسی این شهر، صبح روز دوشنبه 26/5/88 توسط واحد اطلاعات سپاه بروجرد دستگیر شده بود و پس از طی مراحل مختلف بازجویی به مدت 6 روز در بازداشت در زندان اشرار بود و پس از اعلام قرار وثیقه آزاد شد، اما دوباره در مورخه‌ی 10/8/88 مجدداً بازجویی شد و سپس در دادگاه به جرم توهین به رهبری به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌ است.
در دادنامه‌ی وی (که به ضمیمه موجود است) هیچ عنوانی دالّ بر اقرار و اعتراف او وجود ندارد و علاوه بر غلط‌های انشایی فراوان، شاهد را (که به گفته‌ی خودشان عضو اطلاعات سپاه است) به دادگاه احضار ننموده‌اند و این یک نفر، هم شاهد و هم شاکی پرونده است و در ادامه‌ی دادنامه نوشته شده که طی تحقیقات در تاریخ 12/7/88 توسط واحد اطلاعات سپاه آقای حسن سوری مشکل سیاسی داشته است.
حسن سوری که بعد از 22 خرداد هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته از فرهنگیان باسابقه و مبارزین سال‏های پیش از انقلاب و جنگ تحمیلی بوده و همینطور در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، از اعضای ستاد میرحسین موسوی در بروجرد بوده است.
*****
گزارشی از فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
سید ظهور نبوی چاشمی مقاله نویس مجلۀ سرزمین آریائی پس از 2 سال و 8 ماه بی گناه در زندان بودن .روز چهارشنبه قوۀ قضائیه بر بی گناهی او صحه گذاشت و او را آزاد کرد.زندانی سیاسی سید ظهور نبوی 50 ساله روز جهارشنبه 20 آبان ماه آزاد شد. او پس از 2 سال و 8 ماه در بازداشت بودن بدلیل نوشتن سلسله مقالات خود در مجلۀ سراسری سرزمین آریائی به حکم سنگین و غیر انسانی 4 سال زندان محکوم شد. آقای نبوی در طی مدت بازداشتش نسبت به این حکم سگین و بی گناه بودنش بارها اعتراض کرد تا اینکه قوۀ قضائیه بر بی گناهی او صحه گذاشت و وی را آزاد کرد.
هنگامی که حکم آزادی این زندانی سیاسی به او اعلام شد باعث خوشحالی تمامی زندانیان سیاسی بند 350 گردید و هنگام خروج از بند 350 زندان اوین زندانیان سیاسی با خواندن سرود و خوشحالی او را بدرقه می کردند. در آنجا زندانیان سیاسی بصورت دسته جمعی سرود یار دبستانی را خواندن.
زندانی سیاسی سید ظهور نبوی هنگام ورود به شهر سمنان زادگاه و محل سکونتش با دسته های گل مورد استقبال گرم خانواده،دوستان و مردم شهر قرار گرفت. استقبال کنندگان از او آرزوی روزی را می کردند که دربهای زندانهای ولی فقیه توسط مردم گشوده شود و همۀ زندانیان سیاسی آزاد شوند. نیروهای اطلاعاتی آن منطقه را زیر نظر خود داشتند تا شاید از تجمع بیشتر مردم جلوگیری کنند.
قوۀ قضائیه باید رسما از او و خانواده اش که در طی این مدت دچار لطمات و فشارهای مختلف قرار گرفته اند عذر خواهی نماید و بازجویان وزارت اطلاعات بخاطر پرونده سازی واهی وفردی که تحت عنوان قاضی اقدام به صدور چنین حکم غیر انسانی نموده دستگیر و مجازات نماید. خسارتهای غیر قابل جبران به این خانواده که بصورت عاطفی و مالی است تا حدی جبران شود.
این خانواده آزادیخواه مورد احترام مردم در شهرهای تهران،سمنان و قم می باشند و در حال حاضر چند عضو از این خانواده در زندانهای مختلف بسر می برند که عبارتند از: خانم ها فاطمه نبوی و طیبه نبوی در زندان سمنان، فعال دانشجوئی عاطفه نبوی در بند زنان زندان اوین،سید ضیاء نبوی دبیر شورای دفاع از حق تحصیل در بند 350 زندان اوین ،سید جلال نبوی 27 ساله که اخیرا در منزلش در قم دستگیرشد و به بند 209 زندان اوین منتقل شد. خانم خدیجه نبوی همسر سید ضیاء نبوی بدلیل دفاع از همسرش به یک سال زندان تعزیری محکوم شده است.
همچنین تعداد زیادی از اعضای این خانواده دارای محکومیتهای تعلیقی هستند.اکثر این دستگیریها و فشارها بدلیل حضور اعضای این خانواده در قرارگاه اشرف در عراق می باشد.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،دستگیری زندانیان سیاسی که تنها به جرم دیدگاه خود بی گناه در زندان بسر می برند را محکوم می کند و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنها است و از کمیساریای عالی حقوق بشر خواستار اقداماتی برای ازادی زندانیان سیاسی در ایران است.
*****
آغاز فعالیت گشت پلیس اینترنتی در سایت‌ها
فرمانده مبارزه با جرایم رایانه ای نیروی انتظامی؛با جرایم عادی،موضوعات سیاسی ،نشر اکاذیب و توهین در اینترنت برخورد می کنیم
یکی از فرماندهان نیروی انتظامی از دور جدید برخورد با کاربران اینترنت در کشور و آغاز به کار"پلیس اینترنت" برای برخورد با آنچه"جرایم عادی" و "جرایم سیاسی" در اینترنت نامید،خبر داد.
فرمانده"پلیس مبارزه با جرایم رایانه ای نیروی انتظامی ا با بیان این‌که کمیته ویژه ای برای رسیدگی به جرایم رایانه ای تشکیل شده است، گفت"نیروی انتظامی یکی از 12 عضو ستاد مبارزه با جرایم رایانه ای است اما با تمامی جرایم در فضای اینترنت برخورد می کند."
سرهنگ امیدی به خبرگزاری ایلنا،گفت" نیروی انتظامی همانطور که با جرایم عادی همچون سرقت و زورگیری برخورد می کند، با توجه به گسترده تر شدن روزافزون اینترنت و عمومی شدن استفاده از آن، با جرایمی که در فضای اینترنت رخ می دهد هم برخورد می کند."
وی افزود" نیروی انتظامی یکی از 12 عضو ستاد مبارزه با جرایم رایانه ای است و زیر نظر نظر دادستانی فعالیت می کند."
رییس پلیس مبارزه با جرایم رایانه ای نیروی انتظامی گفت که" کمیته ویژه ای در پلیس مبارزه با جرایم رایانه ای ایجاد شده که فضای اینترنت را رصد می کند و در رابطه با جرایمی همچون، فروش لوازم غیرمجاز، کلاهبرداری و... وارد عمل می شود."
وی در پاسخ به این سئوال که آیا پلیس تنها با جرایمی همچون کلاهبرداری در اینترنت برخورد می کند، گفت"نیروی انتظامی بنا بر قانون، ضابط قضایی است و با هرگونه جرمی در اینترنت از کلاهبرداری و آگهی های غیرمجاز تا توهین به افراد و نشر اکاذیب برخورد می کند."
امیدی افزود" در رابطه با توهین، عموما باید شاکی خصوصی داشته باشد، اما در رابطه با برخی اشخاص احتیاج به شاکی خصوصی نیست که این افراد را قانون مشخص کرده است. نیروی انتظامی با موضوعات سیاسی نیز در صورتی که کار غیرقانونی صورت گرفته باشد بنابر قانون ورود پیدا می کند."
فرمانده مبارزه با جرایم رایانه ای نیروی انتظامی در رابطه با ایجاد پلیسی به نام پلیس اینترت نیز گفت"همانطور که وظیفه پلیس در جامعه ایجاد امنیت است، در فضای اینترنت نیز باید امنیت را برقرار کند و با توجه به گسترده تر شدن استفاده از اینترنت، دقت و بررسی پلیس نیز افزایش می یابد."
وی افزود"جرایم در فضای اینترنت هنوز به شکل سازمان یافته نیست و طوری نیست که با باندهای مجرم در این فضا روبه رو باشیم و بیشتر جرایم انفرادی صورت می گیرد."امیدی پرونده های تشکیل شده در رابطه با جرایم رایانه ای در پلیس را بیشتر مربوط به کلاهبرداری، توهین، نشر اکاذیب و... عنوان کرد.
*****
فرمانده جدید سپاه تهران بزرگ کیست؟
لشگر محمد رسول الله تهران بزرگ - که پیش از این "لشگر ۲۷ محمد رسول الله" خوانده می شد - تا سال ۱۳۷۴ مسوولیت کنترل پایتخت در شرایط غیرعادی را برعهده داشت. پس از تشکیل "قرارگاه ثارالله" که وظیفه اصلی آن برقراري امنيت شهر تهران بود، این لشگر نیز زیرمجموعه قرارگاه شد. مقر فرماندهی قرارگاه ثارالله در حد فاصل ده ونک و اوين در شمال تهران قرار دارد. در سال ۱۳۸۷ و به دنبال تغييرات ايجاد شده در ساختار سپاه پاسداران و تشكيل سپاه‌هاي استاني، لشكر ۲۷ محمد رسول‌الله و منطقه مقاومت بسيج تهران بزرگ در يكديگر ادغام شدند و به "سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ" تغيير نام يافت.
پس از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خردادماه سال جاری، به دستور شورای عالی امنیت ملی وظیفه کنترل پایتخت تا دو ماه بر عهده قرارگاه ثارالله و بالطبع لشگر محمد رسوال الله در تعامل با نیروی مقاومت بسیج گذاشته شد. بازداشت، بازجویی و اعتراف گیری از بسیاری از چهره های مشهور سیاسی و فرهنگی از جمله سعید حجاریان، پس از انتخابات اخیر توسط این لشگر انجام شد.
سرتیپ حسین همدانی، فرمانده جدید سپاه محمد رسول الله، پیش از این جانشینی حسین طائب، فرمانده سابق نيروی مقاومت بسيج را بر عهده داشت. از حسین طائب به عنوان یکی از چهره های اصلی سرکوب اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری نام برده می شود. نیروی های بسیجی روز ۲۳ خرداد ماه و به درخواست فرمانده نیروی انتظامی ایران، برای کنترل پایتخت ایران فرخوانده شدند و پس از آن در هماهنگی با لشگر محمد رسول الله به کار خود ادامه دادند.
حسین همدانی در ۱۸ تیرماه سال جاری با تایید نقش بسیج در سرکوب اعتراضات پس از انتخابات و دستگیری های گسترده گفته بود: "آن‌قدر اطلاعات و اعتراف از اغـتـشاشگران به دست آمده كه اگر تا مدت‌ها همه رسانه‌ها بسيج شوند، نمي توان تمام اين اعترافات را به مردم انتقال داد". وی میرحسین موسوی و کروبی را به "داشتن ستاد انقلاب مخملي و وارد كردن سيستم مخابراتي پيشرفته‌ از دوبي و شنود مسائل امنيتي" متهم کرده بود.
سرتیپ حسین همدانی از فرماندهان قدیمی سپاهی است. او از موسسین سپاه پاسداران در کردستان است و در نبردهای داخلی کردستان در آغاز انقلاب ایران حضور داشته است. همدانی از ابتدا تا پایان جنگ ایران و عراق سمت های مختلفی را در جبهه غرب کشور تجربه کرده است. او نخستين فرمانده "لشكر ۳۲ انصارالحسين سپاه" و فرمانده "لشكر ۱۶ قدس گيلان" در دوران جنگ بوده است. اما مهمترین سمت همدانی فرماندهی لشگر ۲۷ محمد رسول الله بود.
موسس اصلی این لشگر احمد متوسلیان بود که در سال ۱۳۶۰ با ادغام نیروهای سپاه مریوان، پاوه و همدان تيپ ۲۷ محمد رسول‌الله را تشكيل داد و فرماندهي تيپ مذكور را نيز خود به عهده گرفت. احمد متوسلیان در آن زمان با مخالفت های فراوانی از سوی برخی دیگر از فرماندهان سپاهی روبرو می شد و حتی به داشتن نفاق متهم شد. این فشارها بر روی او موجب شد تا در روز ۱۴ تیر ۱۳۶۱ یکباره تصمیم بگیرد با تعدادی نیرو به لبنان برود که در آن زمان درگیر تهاجم ارتش اسراییل و جنگ و آشوب داخلی بود. متوسلیان در لبنان به گروگان گرفته شد و تا کنون خبری از سرنوشت او منتشر نشده است. گفته می شود که حسین همدانی یکی از منتقدان احمد متوسلیان در زمان حضور در لشگر ۲۷ محمد رسول الله بوده است.
حسین همدانی از دوستان نزدیک محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه است. آشنایی و همکاری این دو به دوران جنگ ایران و عراق باز می گردد. در دهه ۷۰ که سردار جعفری فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران بود، همدانی مسئولیت لشگر ۲۷ محمد رسول الله را بر عهده گرفت. پس از آن که جعفری "مرکز راهبردی سپاه" را در سال ۱۳۸۴ تاسیس کرد، بلافاصله همدانی را به سمت معاونت خود در این مرکز منصوب نمود. در سال ۱۳۸۷ نیز سردار جعفری همدانی را به جانشینی فرمانده نیروی مقاومت بسیج منصوب کرد. چند ماه پس از این انتصاب بود که همدانی یک جنجال بین المللی را برای رژیم جمهوری اسلامی آفرید. او طي یک سخنرانی در آبان ۸۷ در شهر همدان اعلام کرد که "جمهوري اسلامي تامين کننده تسليحات ارتش هاي آزادي بخش منطقه" است. سردار همداني همچنین عمليات شهادت طلبانه را از روش هاي جنگي نيروهاي تحت امر خود ذکر کرده، و گفته بود "بسيجيان ما متراكم از انرژي هسته‌ اي هستند كه اگر منفجر شود مقاومت جانانه ‌اي را در مقابل متجاوزان ‏به منصه ظهور مي ‌رسانند‎." بازتاب گسترده اظهارات همدانی در رسانه هاي بين المللي تا حدي بود که او مجبور شد اظهارات خود را تکذیب کند.
*****
گزارشات چند نشریه آمریکایی در مورد حوادث ایران
سپاه پاسدران انقلاب در ايران امور اطلاعاتی را تحت کنترل خود در می آورد
وال استريت ژورنال زير عنوان "سپاه پاسداران انقلاب کنترل امنيتی را تنگ تر ميکند» از ايجاد يک سازمان جديد اطلاعاتی در ايران توسط سپاه پاسداران انقلاب به موازات وزارت اطلاعات و بی قدرت شدن اين وزارتخانه خبر ميدهد، که مستقيما به آيت الله علی خامنه ای رهبر ارشد گزارش خواهد داد.
وال استريت ژورنال می نويسد مصاحبه های تحليلگران و سرشناسان اپوزيسيون، و نيز اظهار نظرهای اخير دولت معرف اين جابجائی ازهنگام به لرزه در آمدن رژيم آخوندی ايران در اعتراض های گسترده پس ازانتخابات مورد اختلاف رياست جمهوری در ماه ژوئن است.وال استريت ژورنال می نويسد تحليلگران مي گويند وفاداری تشکيلات اطلاعاتی و امنيتی به يک نگرانی عمده برای تندروهائی مبدل شده است که رژيم را می گردانند. اين جابجائی می تواند ناشی از شکل گرفتن برخورد شديد و گاه وحشيانه با ناراضيان و معترضين در ماههای پس از انتخابات باشد.
وال استريت ژورنال می نويسد آيت الله خامنه ای اخيرا اعلام کرد واحد اطلاعاتی کوچک و موجود پاسداران انقلاب بزرگتر ميشود و تا حد يک سازمان رسمی اطلاعاتی ارتقا می يابد. وسائل ارتباط جمعی دولتی حسن طائب، فرمانده پيشين تشکيلات شبه نظامی بسيج را به عنوان رئيس عمليات جديد اطلاعاتی معرفی کرده اند.
نقش خامنه ای در تغييرات پرسش برانگيز است
واشنگتن پست زير عنوان «گروه تبعيدی ايرانی ميگويد خامنه ای کنترل بر امور اطلاعاتی را بيشتر ميکند» اظهارات روز پنجشنبه مريم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت ايران، در مصاحبه ای در بروکسل را نقل ميکند که ميگويد گرچه ملاها درباره اين سازمان جديد اعلاميه هائی علنی داده اند، اما ابعاد و ماهيت واقعی آن را مخفی نگاه داشته اند.واشنگتن پست همچنين اظهار نظر عليرضا نادر، کارشناس امور ايران در مرکز مطالعاتی و تحقيقاتی راند در واشنگتن، را نقل ميکند که معتقد است گزارشهای حاکی از تقويت تشکيلات اطلاعاتی درست است، اما در مورد نقش خامنه ای با پرسش هائی روبروست. وی ميگويد برای من در اين باره که خامنه ای گرداننده کلی و يا اصلی اين تغييرات باشد، جای پرسش وجود دارد. بنظر ميرسد پاسداران انقلاب به هيچکس جوابگو نيستند.
دولت برای خاموش کردن اپوزيسيون ممکن است اعدام های بيشتری را شروع کند
نيويورک تايمز زير عنوان «ايران فعال کرد متهم به مبارزه مسلحانه را اعدام کرد» چگونگی اعدام روز چهارشنبه احسان فتاحی در زندان سنندج را به نقل از نصرالله ناصری، وکيل مدافع او، شرح داده است و می نويسد بنظر ميرسد اين اعدام بخشی از اقدامات دولت برای خاموش کردن اپوزيسيون در واکنش به انتخابات مورد اختلاف رياست جمهوری باشد که پس از ادعای محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری، در مورد دست يافتن به يک پيروزی چشمگير موجی از اعتراض ها را برانگيخت.
نيويورک تايمزمی نويسد گروههای قومی نيز از هنگام شروع اعتراض ها مخالفت های خود را شدت داده اند. دست کم چهار مقام ارشد - امام جمعه سنندج، نماينده اين شهر در تشکيلات آخوندی مجلس خبرگان، يک قاضی و يک عضو انجمن شهر ترور شده اند. نيويورک تايمز می نويسد به گزارش وبسايت های اپوزيسيون، آقای فتاحيان پيش از اعدام در نامه ای نوشت اپوزيسيون دراستان کردستان با مرگ او پايان نمی گيرد. وی در اين نامه ميگويد مرگ او، و هزارن نفر ديگر مثل او، مسئله کردستان را حل نمی کند، بلکه شعله های آتش را بيشتر خواهد کرد.
نيويورک تايمز می نويسد بسياری از ايرانيان و گروههای حقوق بشری نگرانند که دولت ممکن است برای خاموش کردن اپوزيسيون که برغم واکنش خشن دولت کماکان جوش و خروش دارد، انجام اعدام هائی بيشتر را شروع کند.نيويورک تايمز نظر اميد معماريان، يکی از مشاوران گروه حقوق بشری Human Rights Watch مستقر در نيويورک، را نقل ميکند که اعدام ديروز را بسيار نگران کننده توصيف کرده است و ميگويد ما با موجی جديد از خشونت دولت روبرو هستيم که فقط با خشونت های روزهای اوليه پس از انقلاب قابل مقايسه است.
*****
-
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ