سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۶/۲۸

شنبه: 28/6/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*****
کروبی در دیدار اعضا جامعه‏ی پزشکی:
طرف اصلی آن‏ها مردم هستند که خودشان در صحنه‏اند
جمعی از پزشکان و دندانپزشکان عضو هیات علمی دانشگاه بعدازظهر پنج شنبه با حضور در منزل حجه الاسلام و المسلمین کروبی با وی دیدار کردند.
به گزارش موج سبز آزادی، این عده از جامعۀ پزشکی که نوعآً از مسئولان و فعالان دانشگاهی در دوران اصلاحات بودند هدف خود را از این دیدار اظهار تشکر از ایستادگی آقای کروبی بر مواضع بحق و مردمی وی در جهت استیفای حقوق آسیب دیدگان و بازداشت شدگان پس از انتخابات و رساندن صدای مظلومیت آنان به گوش مسئولان و جامعه بیان کردند. این جمع خود را نمایندگانی از طرف ملت نامیدند که اراده کرده است نگذارد حقوق اساسی اش که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و در راس آنها حق حاکمیت بر سرنوشتشان است پایمال شود و از اینکه رهبران جنبش سبز ملت آنان را در این مسیر همراهی و هماهنگ می کنند سپاسگزاری کردند.
سپس آقای کروبی با اشاره به صحبت های مطرح شده گفت: من هر کاری را که وظیفه تشخیص بدهم انجام می دهم و هر پیامدی هم داشته باشد تحمل می کنم. ما چیزهایی را در روند انتخابات احتمال می دادیم ولی این میزان تقلب و این گونه برخوردهای خشن با اعتراضات مردمی را پیش بینی نکرده بودیم. فضا را بیش از حد سنگین کرده اند. ما در مبارزات پیش از انقلاب این شدت برخورد و بعضی از این رفتارها را نمی دیدیم. هر حدی از مبارزه، حدی از برخورد را بدنبال داشت ولی الان اصلاً معلوم نیست چرا می گیرند و چرا می زنند. حرمت خانمها خیلی بیشتر رعایت می شد. الآن دختر را جلوی مادرش کتک زده اند و بعد برده اند. ما این کارها را نمی فهمیم.
وی دیدار و ارائۀ اسناد به کمیتۀ ویژۀ قوۀ قضائیه در مورد وقوع تجاوز در بازداشتگاهها را بی فایده دانست و با تشریح روند کار، گزارش فوری، بدون بررسی واقعی و جهت دار این کمیته را ناشی از دستور از بیرون برآورد کرد و گفت آنها به سندهایی که من به آنها ارائه کردم توجه نکردند و حرف خودشان را زدند.
وی با اشاره به ملاقاتهایی که برخی از سران جناح مقابل با او داشته اند گفت آنها به من می گویند تو تند رفته ای اما با این حال نگران این نوع برخوردها با ما و مردم هستند و به همین دلیل توصیه می کنند پیگیر نباشیم تا اوضاع آرام شود گفت: کسانی که الآن در طرف مقابل تصمیم گیر هستند و حتی موجب نگرانی این افراد نیز شده اند چندان دگم و تنگ نظر هستند که قادر به دیدن واقعیت ها نیستند و ما را دست خالی حساب می کنند در حالی که طرف اصلی آنها مردم هستند که خودشان در صحنه اند و ما به پشتوانۀ حمایت مردم و از طرف آنها پیگیر رأی و حقوق قانونی شان هستیم.
کروبی با اعلام اینکه برای او پرونده ای تشکیل داده اند تا به دادگاه بفرستند گفت وقتی خواستند برگۀ ابلاغیه را به رویت من برسانند زیر آن نوشتم: برای من فرصت خوبی خواهد بود تا در دادگاه جنایت هایی که روی شاه را هم سفید کرد بازگو کنم و بعد امضا کردم. وی پیش بینی کرد این دولت به این گونه دوام نخواهد داشت و تأکید کرد ما باید بر هویت خودمان ایستادگی کنیم و بگوئیم خط امامی واقعی ما هستیم و خواهان جمهوری اسلامی به معنای کامل آن می باشیم. وی سپس تأکید کرد باید در راهپیمائی روز قدس شرکت کرده و آن را با شکوه تمام برگزار کنیم.
*****
حراج منافع ملي: روياي کودتاچيان براي تثبيت خود
موج‌آفرینی نوزدهم: چرا بايد به هر قيمت نيويورک را سبز کنيم؟
کودتاچيان خواب‌هاي آشفته‌اي براي کشور ديده‌اند. آنها هراسي از اين ندارند که براي تثبيت کوتاه‌مدت خود، کاشانه‌ ما ايرانيان را به چوب حراج بفروشند. بايد هوشيارانه دست آن‌ها را رو کنيم و نگذاريم جنبش سبز مردم در برابر گزينه «زمين سوخته» قرار گیرد.
هنوز چندی از انتشار بیانیه‌ی تاریخی میرحسین موسوی در به رسمیت نشناختن دولت کودتایی محمود احمدینژاد نگذشته است که اصلیترین پیش‌بینی این فرزند دلیر ایران در خصوص آینده‌ پیش روی دولت کودتا درست از آب درآمد؛ باج دادن به بیگانگان، برای سرپوش گذاشتن بر فقدان مشروعیت داخلی.
خرید بنزین به قیمتی بسیار بالاتر از نرخ بین‌المللی از ونزوئلا و سخنرانی دیروز رئیس دولت کودتا پیش از خطبه‌های نماز جمعه، دو نشانه آشکار سیاست خارجی وطن‌فروشانه آن‌هاست. شواهد حاکی از آن است که سخنرانی دیروز وی و همزمان با آن، دعوت گسترده از رسانه‌های خارجی (که تا قبل از آن حتی اجازه سفر به تهران را نداشتند) طی برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده‌ای انجام شد که کودتاچیان برای هفته‌ قبل از سفر احمدینژاد به نیویورک تدارک دیده‏اند.
ایده‌ اصلی در این استراتژی همان ایده‌ای بود که احمدینژاد بارها در این چهار سال آزموده، اما جز مواردی اندک در آن موفق نبوده است؛ انتشار بمب خبری بزرگ با هدف متاثر کردن فرایند انتشار اخبار واقعی. این بار اما این تاکتیک با به باد دادن منافع ملی ایران تحقق مییابد؛ درست مشابه داستان رفتار برادر "حاتم طایی" که وقتی تصمیم گرفت شهرت برادرش به سخاوت را تحت‌الشعاع قرار دهد، بر سر چاه زمزم رفت و در آن‌ ادرار کرد.
براساس برنامه‌ریزی کودتاچیان دیروز احمدینژاد تصمیم گرفت به نقطه‌ای در سیاست خارجی کشور بازگردد که چهار سال پیش از آن جا شروع کرد اما نصیحت عقلای نظام مبنی بر بیخردانه بودن این نوع رفتار او را از ادامه‌ آن بازداشت. با این حال در شرایط کنونی چاره‌ای جز بازگشت به همان استراتژی برای حامیان کودتا وجود ندارد؛ انکار واقعیت هولوکاست، برزبان راندن سخنان یهودستیزانه (به عوض نقد عاقلانه جنایات اسرائیل) و جلب توجه رسانه‌های جهان.
به این ترتیب افکار عمومی بین‏المللی به عوض تظاهرات صدها هزار سبز معترض و بحران مشروعیت داخلی، دوباره به سوی خود احمدینژاد معطوف خواهد شد، اروپا و ایالات متحده علیه او بیانیه خواهند داد، در نیویورک و همزمان با سفر احمدینژاد حامیان اسرائیل تظاهرات گسترده‌ای خواهند کرد و اعتراضات ایرانیان را تحت‌الشعاع قرار میدهند و رییس دولت خواهد توانست وجهه‌ای ضدغربی/ضداسرائیلی به خود بگیرد، هر چند با روش برادر حاتم طایی.
پیش از این نیز دیده‌ایم که حامیان کودتا چگونه مذبوحانه به هر آب و آتشی میزنند تا هر اعتراضی به احمدینژاد را به صهیونیسم منتسب کنند؛ از فیلم تبلیغاتی جواد شمقدری که در‌ آن دانشجویان پلیتکنیک کنار "زیپی لیونی" (وزیر خارجه وقت اسراییل) قرار داده شدند تا گزارش تصویری ایرنا از راهپیمایی روز قدس.
آن‌چه مسلم است آن است که، همان طور که موج سبز آزادی پیش از این اشاره کرده، احمدینژاد و اسرائیل برای یکدگر مکمل‌هایی کم‌نظیرند. هر دو به هم احتیاج دارند تا سرکوب مخالفان و عدم مشروعیت داخلیشان را سرپوش بگذارند. آن‌چه این میان به باد میرود البته منافع ملی ایران است. باید برای خنثی کردن این بازی کثیف همه‌ خیرخواهان ایران دست در دست هم دهیم.
براساس اطلاعات موج سبز آزادی، کودتاچیان به خوبی نسبت به اهمیت سفر نیویورک در بازیابی وجهه‌ خود (علیالخصوص در جهان اسلام) واقف‌اند و نهایت تلاش خود را در برنامه‌ریزی این سفر به کار برده‌اند. سخنرانی دیروز با آن محتوا، دعوت از رسانه‌های غربی و اجبار تمامی نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس به همراهی احمدینژاد در سفر هفته آینده، بخش‌هایی از برنامه‌ریزی آن‌هاست. چنان‌چه کودتاچیان به هر اندازه در برنامه‌ تولید بمب خبری خود موفق شوند، این موضوع آن‌ها را برای حراج بیشتر منافع ملی با هدف خریدن فرصت گستاخ‌تر خواهد کرد. "نیویورک سبز" اولین گام برای باطل کردن این خیال خام است.
*****
سه نوه دیگر آیت الله منتظری به همراه همسرانشان بازداشت شدند
بنا به یک گزارش دریافتی چهار روز پس از دستگیری سه نوه آیت الله العظمی منتظری دیروز ظهر حدود ساعت دوازده نیروهای امنیتی قم حامد، ناصر و هاجر منتظری سه نوه ی دیگر آیت الله العظمی منتظری به همراه مرضیه الهی نیا همسر حامد منتظری و سارا عزیزی همسر ناصر منتظری و همچنین لعیا ربانی دختر مرحوم آیت الله ربانی املشی، بتول مصطفوی منتظری عروس ایشان و محمد حسین ربانی و زهرا دوست محمدی نوه های ایشان، در راهپیمایی روز قدس دستگیر شدند.
دستگیری زمانی آغاز شد که یکی از مامورین زن هنگام بازداشت هاجر منتظری دست او را گاز گرفت. این افراد حدود ساعت یازده آزاد شدند و به گفته آقایان از زمان افطار تا زمان آزادی به انها آب داده نشده بود. لازم به تذکر است احمد منتظری داماد آیت الله ربانی املشی می باشد.
*****
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
تجمع خانواده های دستگیر شدگان روز 27 شهریور در مقابل کلانتریها

بنابه گزارشات رسیده خانواده های دستگیر شدگان روز 27 شهریور و خانواده های دستگیر شدگان قیام در مقابل کلانتریها و دادگاه انقلاب تجمع اعتراضی بر پا کردند و خواستار اطلاع یافتن از عزیزان خود و آزادی آنها شدند.تعدادی از خانواده ها که عزیزان آنها روز27 شهریور توسط نیروهای سرکوبگر ولی فقیه در خیابانهای مختلف دستگیر و به کلانتری 148،160 و سایر بازداشتگاه منتقل کردند. آنهایی که امکان تماس تلفنی گوتاه یافته بودند با خانواده های خود تماس گرفته و مکان بازداشت خود را اعلام کردند.آنها از صبح امروز علیرغم باران زیاد در مقابل کلانتریها تجمع کردند و خواستار مطلع شدن و آزادی عزیزان خود شدند.خانواده های دستگیر شدگان روز گذشته از شکنجه های عزیزان خود که تعدادی زیادی از آنها هنوز محل بازداشتشان نامشخص است سخت نگران هستند.همچنین روز شنبه 27 شهريور ماه حدود 40 نفر از خانواده بازداشت شده ها با وجود باران شديد از صبح ساعت 9:30 در داخل دادگاه انقلاب تجمع كردند و خواهان آزادي فوری عزيزان خود بودند .خانواده ها به محض ورود به دادگاه انقلاب با دفتر حسن حداد و حيدري فر به اميد شنيدن خبر كفالت و وثيقه براي آزادي عزيزانشان تماس مي گرفتندبعد از چندين بار تماس گرفتن بالاخره موفق مي شدند با منشي آنها صحبت كنند .عده اي از خانواده ها بعد از شنيدن جمله هنوز پرونده تكميل نشده عصباني مي شدند و تلفن را زمين مي گذاشتند و با خشم هر چه تمام تر به كاركنان دادگاه انقلاب و خانواده هاي ديگر مي گفتند اين است رأفت اسلامي كه از آن دم مي زنند؟ جوانهاي مردم را به بهانه هاي واهي دستگير مي كنند هر بلايي كه دلشان خواست بر سر آنها مي آورند ، شكنجه مي كنند ، ملاقات نمي دهند، گاهي اوقات اجازه تماس تلفني هم نمي دهند ، به زور بايد لباس به آنها برسانيم بعد مي آيند پشت تلويزيون مي گويند ما با آنها كاري نداريم ،‌در نهايت رأفت اسلامي با آنها برخورد مي كنيم .پس كو رأفت اسلامي ؟اينها كه دم از مردم سالاري مي زنند مگر ديروز نشنيدند مردم شعار مي دادند زنداني سياسي آزاد بايد گردد؟ گفتند قبل از ماه رمضان آزاد مي كنيم تعداد كمي را آزاد كردند .گفتند به مناسبت شب هاي احيا آزاد مي كنيم باز هم عده كمي را آزاد كردند تا دهانمان بسته شود .اگر مي خواهيد رأفت اسلامي نشان دهيد عزيزانمان را آزاد كنيد .در همين حين يك لباس شخصي به خانواده ها نزديك شد و گفت ساكت شويد و الا حراست با شما برخورد مي كند يكي از مادران گفت اگر تو جاي ما بودي چكار مي كردي كه در كمال پررويي به او جواب داد حالا كه جاي شما نيستم.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، از شکنجه و احتمال قتل دستگیر شدگان 27 شهریور توسط نیروهای ولی فقیه سخت نگران است واز دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار دخالت فوری برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی در ایران است.
*****
کیهان از احتمال تعطیلی دانشگاه خبر داد
لجن نامه کیهان با انتشار شایعه تعطیلی دانشگاه ها نوشت: برخی از چهره‌های شناخته شده وابسته به جریان اصلاحات در برخی دانشگاه‌ها با جوسازی در این باره كه «انقلاب فرهنگی دوم در راه است» قصد تحریك دانشجویان و تعطیل كردن ترم اول تحصیلی دانشگاه‌ها را دارند.
بنابراطلاعات دریافتی این عده كه به عنوان بازوهای اجرایی ضدانقلاب در پروژه به تعطیلی كشاندن دانشگاه‌ها عمل می‌كنند، در دروغی آشكار تاكید می‌كنند نظام قصد دارد با تعطیل كردن ترم اول دانشگاه‌ها دست به تصفیه گسترده اساتید زده و انقلاب فرهنگی دیگری راه بیندازد در حالی كه نهادهای رسمی هیچ برنامه‌ای از این نوع را تایید نمی‌كنند.
برخی ناظران عقیده دارند آشوبگران شبه‌دانشگاهی كه با محافل اصلاح‌طلب هم مرتبط بوده و اخیرا دیداری با میرحسین موسوی داشته‌اند، از این ترفندها برای همراه كردن دانشجویان با خود استفاده می‌كنند چرا كه می‌دانند در شرایط عادی هیچ اقبالی به آنها در دانشگاه‌ها وجود نخواهد داشت.
*****
نیروی انتظامی: معترضان دیروز«اندک» بودند
رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی نیروی انتظامی تهران شمار تظاهرات کنندگان مخالف دولت در روز گذشته را «اندک» خواند و از بازداشت تعدادی از آنها خبر داد. به گزارش ایلنا، سرهنگ مهدی احمدی در باره تظاهرات روز گذشته در تهران گفت که شمار اندکی از مسیر هفت تیر به سمت میدان ولی عصر، «شعارهای خارج از موضوع راهپیمایی روز قدس» سر دادند، اما پلیس با آنها برخوردی نداشت تا اینکه از این میان گروهی درصدد اخلالگری و آسیب رساندن به اموال عمومی برآمدند و در نتیجه پلیس پیش از آنکه موتورسیکلت ها را آتش بزنند یا به اموال عمومی آسیب برسانند، آنها را بازداشت کرد. سرهنگ احمدی از تعداد بازداشت شدگان و نیز برآورد دقیق خود از میزان تظاهرات کنندگان معترض سخنی به میان نیاورده است. با این حال روز گذشته اغلب خبرگزاریهای جهان از حضور دهها هزار نفر از معترضان در خیابانهای مرکزی تهران خبر داده بودند و برخی از شاهدان عینی شمار آنها را صدها هزار نفر برآورد کرده بودند. دهها ویدئو و عکس از تظاهرات دیروز بر روی اینترنت منتشر و در شبکه های تلویزیونی جهان پخش شده است که در آنها انبوه جمعیت معترضان به چشم می خورد و در یکی از آنها گروهی از افراد پلیس در میان مردم محصور شده اند. در برخی از این ویدئوها نیز تصاویری از درگیری، پرتاب گاز اشک آور و موتورسیکلت های به آتش کشیده شده وجود دارد.
*****
سانسور موج سبز در ورزشگاه آزادی
صداوسيما بازی استقلال و استيل آذين را مستقيم پخش نکرد
به دنبال حضور خود جوش موج سبز در ورزشگاه آزادی تهران، صدا و سيما بازی تيم های استقلال تهران و استيل آذين را به صورت مستيقم پخش نکرد. جواد خيابانی مجری تلويزيون دليل عدم پخش اين بازی را خرابی دوربين های صدا و سيما مستقر در ورزشگاه آزادی اعلام کرد و تنها دقايقی از بازی بدون صدای ورزشگاه و به صورت سياه و سفيد را برای اثبات ادعای مديران صدا و سيما پخش شد.خيابانی در حين توضيحاتش در عين حال گفت ۹۰ هزار تماشاگر با«آرامش کامل» در حال ديدن بازی استقلال و استيل آذين در ورزشگاه هستند. اما دروغ پردازی صدا و سيما در مورد خراب بودن دوربين های مستقر در ورزشگاه و ادعای دريافت «تصاوير سياه و سفيد» از دوربين های مستقر در ورزشگاه آزادی، ساعتی بعد با پخش همين بازی با «تصاوير رنگی» که با استفاده از کادرهای بسته به صورت ويژه تدوين شده بود،آشکار شد.در تصاويری که با اين تدوين ويژه و سانسور شده از اين مسابقه پخش شد به هيچ وجه جايگاه تماشاگران به نمايش در نيامد.
فیلم مربوط به این بازی که صدا و سیما بصورت سیاه و سفید پخش کرد تا 90 هزار نفر سبزپوش مشخص نشوند:
*****
وزیر امورخارجه آلمان: «احمدی‌نژاد ننگ کشور خود است»
سخنان احمدی‌نژاد در روز قدس واکنش شدید کشورهای غربی را در پی داشت. رئیس‌جمهور ایران در حالی دست به انکار مجدد هولوکاست ‌زد که هزاران نفر از مردم معترض به نتایج انتخابات در تهران و دیگر شهرها، علیه وی شعار می‌دادند.
فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امورخارجه آلمان، به خاطر سخنان یهودی‌ستیزانه و انکار دوباره هولوکاست، به شدت از محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد. در این حمله کم‌‌سابقه، وزیر امورخارجه آلمان در روز جمعه ۱۸ سپتامبر در برلین گفت: احمدی‌نژاد «با بیان مهملات و اراجیف غیرقابل تحمل ننگ کشور خود است.» اشتاین‌مایر در اعتراض به سخنان احمدی‌نژاد افزود: «این یهودی‌ستیزی آشکار، باید از سوی ما بطور مشترک محکوم شود. در آینده نیز ما در مقابل یهودی‌ستیزی دست به مقابله خواهیم زد.»
واکنش شدید کشورهای غربی به انکار مجدد هولوکاست
دولت آمریکا نیز سخنان احمدی‌نژاد را محکوم کرد. احمدی‌نژاد برای چندمین بار متوالی کشتار میلیون‌ها یهودی در خلال جنگ جهانی دوم را افسانه و غیرواقعی خواند. رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، گفت: «رئیس‌جمهور ایران با سخنان خود هر چه بیشتر کشورش را در جهان به انزوا می‌کشاند.» دیوید میلیبند، وزیر امورخارجه بریتانیا، نیز «انکار مجدد هولوکاست از سوی احمدی‌نژاد را انزجارآور» دانست. به گفته میلیبند سخنان احمدی‌نژاد نشانگر بی‌اطلاعی وی است و شایسته رئیس‌جمهور ایران نیست. وزیر امورخارجه بریتانیا همچنین از جامعه بین‌المللی خواست، که در مقابل این تحقیر وتوهین‌ها ایستادگی کند. به گفته کارشناسان سیاسی، احمدی‌نژاد با این سخنان زمینه بسیار نامطلوبی را برای حضور خود در سازمان ملل متحد در هفته آینده فراهم کرده است. پیش از این نیز سخنان یهودی‌ستیزانه احمدی‌نژاد و انکار هولوکاست از سوی وی موجی از اعتراضات را در کشورهای جهان برانگیخته بود.
شورای مرکزی یهودیان آلمان خواستار تحریم ایران شد
شورای مرکزی یهودیان در آلمان نیز سخنان احمدی‌نژاد مبنی بر انکار هولوکاست را به شدت محکوم کرد. یهودیان آلمان از مجامع بین‌المللی خواستند، این سخنان را بی‌پاسخ نگذارند. دیتر گراومان، معاون شورای مرکزی یهودیان گفت: «جامعه بین‌المللی باید سرانجام در مقابل رژیم بدطینت، ستیزه‌جوی و لجوج تهران متحد شود.» معاون شورای یهودیان آلمان، جمهوری اسلامی را متهم به تحریک جامعه جهانی و دروغ‌بافی مستمر کرد. وی افزود «رژیم تهران مردم خود را سرکوب می‌کند و دست به ترور وحشیانه‌ی آنان می‌زند.» دیتر گراومان، از جامعه بین‌المللی خواست، که با «تحریم‌های موثر در قبال رژیم ترور و تنفر» با جمهوری اسلامی مقابله کند. به گفته گراومان، احمدی‌نژاد بار دیگر با سخنان خود، «چهره کریه، زننده و جنایتکار رژیم تروریستی جمهوری اسلامی» را به جهانیان نمایاند. وی افزود: «اعمال این جنایکاران بی‌وجدان غیرقابل پیش‌بینی بوده و دستیابی آنان به جنگ‌افزارهای اتمی به معنای خطری مشخص برای بقا و امنیت اسراییل و کل جهان به شمار می‌آید.»
*****
احضار تعدادی از دانشجویان دانشگاه خلیج فارس به کمیته انضباطی
موج احضارها و تهدیدهای دانشجویان در دانشگاه های مختلف کشور همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر در ادامه این فشارها و تنها در فاصله چند روز مانده به بازگشائی دانشگاه ها، تعدادي از فعالان دانشجويي دانشگاه خليج فارس بوشهر از طرف حراست دانشگاه احضار شدهاند. علاوه بر احضار این دانشجویان به کمیته انضباطی، اداره حراست این دانشگاه در اقدامی عجیب از خانواده ی دانشجویان احضار شده خواسته است که به این نهاد مراجعه کنند.
گفتنی است طی یک ماه گذشته صدها دانشجوی دانشگاه های مختلف به کمیته انضباطی، دادگاه انقلاب و یا نهادهای اطلاعاتی احضار شده و مورد تهدید و توبیخ شدید و در برخی موارد مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته اند.
این اقدامات که مستقیما با دستور وزارت اطلاعات و وزارت علوم صورت می گیرد، بدلیل نگرانی ها از بازگشائی دانشگاه ها است.
این نهادها در صددند با صدور هرچه بیشتر احکام انضباطی و قضائی، فضای دانشگاه ها را هرچه بیشتر ساکت کنند.
*****
گزارش روزنامه سرمایه از وضعیت دانشجویان ستاره دار
روز گذشته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از وعده پیگیری رئیس سازمان سنجش کشور در مورد وضعیت دانشجویان ستاره دار خبر داد. سعدالله نصیری با اشاره به اینکه پیش از آغاز تعطیلات تابستانی مجلس، جمعی از دانشجویان ستاره دار به کمیسیون آموزش و تحقیقات آمده و با اعضا گفت وگو کردند، افزود: «بنده و آقای دکتر عباسپور رئیس کمیسیون، مدارک این دانشجویان را گرفتیم و با آنان صحبت کردیم و به بررسی این مدارک پرداختیم.» نماینده زنجان و طارم در مجلس با اشاره به رتبه های دانشجویان مراجعه کننده به کمیسیون آموزش و تحقیقات، گفت: «این دانشجویان دارای رتبه های خوبی بودند که بی شک می توانستند در رشته هایی که انتخاب کرده بودند در مقطع کارشناسی ارشد، پذیرفته شوند.»
نصیری عضو فراکسیون خط امام مجلس با بیان اینکه قرار بر این شد که موضوع دانشجویان ستاره دار از طریق سازمان سنجش پیگیری شود، خاطرنشان کرد: «در دیداری که شخصاً با آقای پورعباس رئیس سازمان سنجش، هنگام تودیع و معارفه وزیر علوم در کمیسیون آموزش و تحقیقات داشتم، ایشان وعده دادند تا این موضوع را پیگیری کنند.»
با انتشار اسامی قبول شدگان کنکور 88 و پس از آنکه مشخص شد تعداد قابل توجهی از افراد با رتبه های تک و دو رقمی، در هیچ دانشگاهی پذیرفته نشده اند، شائبه برخوردهای سیاسی با فعالان دانشجویی و دانش آموزی افزایش یافت به حدی که سازمان ادوار تحکیم وحدت با انتشار بیانیه ای خواهان «بازگشت کلیه دانشجویان ستاره دار به دانشگاه ها و رفع کلیه محرومیت های دانشجویان از تحصیل شده است.»
این در حالی است که محمود احمدی نژاد در مناظره انتخاباتی خود وجود دانشجویان محروم از تحصیل و ستاره دار را تکذیب کرده و گفته بود: «مسوولان آموزشی در مقابل قبولی های کارشناسی ارشد یا یک ستاره می زدند یا دو ستاره. یک ستاره، یعنی شما در آموزش مشکل دارید، پرونده ات کم است یا نقص و اشکال دارد، برو برطرف کن. دو ستاره یعنی شما مشکلی در کمیته انضباطی داشته اید، تخلفی کردید و محکوم شده اید، باید مراعات کنید.»
چندی پیش یکی از دانشجویان ستاره دار نیز با انتشار مشخصات قبولی خود در کنکور 88 در سایت های اینترنتی نوشت: اینجانب سروش ثابت به شماره شناسنامه 1723 متولد 1364، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف به شماره دانشجویی 82116907، در کنکور کارشناسی ارشد امسال(1388) با شماره داوطلبی 1716528 و شماره پرونده 661883 شرکت نمودم و در کمال ناباوری باوجود کسب رتبه 1 در دو گرایش (و نیز رتبه 2 در دو گرایش دیگر و رتبه 4 در دو گرایش دیگر) در اعلام نهایی نتایج جزء مردودین اعلام شدم. با توجه به اینکه رشته های مذکور فاقد آزمون عملی یا مصاحبه یا... می باشند و انتخاب دانشجو در آنها صرفاً بر اساس رتبه اعلام شده است، اقدام فوق جز ستاره کردن دانشجو چه نام و معنای دیگری می یابد؟»
در پی انتشار اخباری از این دست، سایت خبری- تحلیلی «ادوارنیوز» نیز نوشت: «تعدادی از دانشجویان امسال نیز همانند سال قبل در کنکور کارشناسی ارشد ستاره دار و محروم از تحصیل شده اند.» میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نیز گفت: «در جریان رقابت های انتخاباتی احمدی نژاد وجود دانشجویان ستاره دار را به کلی انکار کرد این در حالی است که بعد از انتخابات اکثر این دانشجویان از جمله شیوا نظرآهاری بازداشت شده و زیر فشار برای اعتراف انکار از محرومیت از تحصیل خود بوده اند.»
*****
لوموند: جمهوری اسلامی و بمب اتم
روزنامه فرانسوی لوموند: یکی از اولین اقدامات آیت الله خمینی ، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ١٩٧٩، پایان دادن به قرارداد هائی بود که محمد رضا شاه پهلوی در زمینۀ تکنولوژی هسته ای با غربی ها امضا کرده بود. از دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، پروژه های اتمی حکومت گذشته با موازین اسلام تطابق نداشته است.
اما در سال ١٩٨٤، طی سومین سال حملۀ عراق به ایران، بعد از استفادۀ عراقی ها از سلاح های شیمیائی علیه نیروهای ایرانی، آیت الله خمینی تغییر عقیده داد. او بهترین شیوۀ دفاع در مقابل آن همسایۀ متجاوز را در دستیابی هرچه سریع تر به سلاح اتمی دانسته و سریع ترین مسیر برای رسیدن به این هدف را نیز، در همکاری با همسایۀ دیگر ایران ، پاکستان دانست. نخستین دور مذاکرات میان ایران و پاکستان در همان سال آغاز شد.
دولت ایران یکی از فرماندهان تراز اول سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار محمد اسلامی، را از طرف خود به دیدار عبدالقدیر خان، پدر بمب اتمی پاکستان فرستاد و حدود یک سال بعد دوکشور در زمینۀ همکاری های اتمی به توافق رسیدند.
در سال ١٩٨٦، عبدالقدیر خان به ایران سفر کرد و مقامات جمهوری اسلامی ایران به عنوان سپاسگزاری از او یک ویلای بزرگ در سواحل دریای خزر به او هدیه دادند. عبدالقدیر خان پس از بازدید از تأسیسات نیروگاه هسته ای بوشهر به مقامات جمهوری اسلامی ایران توصیه کرد که برای تولید سلاح هسته ای به این نیروگاه دل نبندند بلکه تأسیسات جداگانه ای را برای غنی سازی اورانیوم به وجود آورند.
در آن زمان هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری ایران بود. عبدالقدیر خان در سفر دوم خود به ایران، در سال ١٩٨٧ در دانشگاه امیر کبیر تهران در یک گردهمائی علمی با مهندسان ایرانی شرکت نمود و طی همان سال یک قرارداد رسمی میان ایران و پاکستان مبنی بر همکاری های هسته ای منعقد گردید. قراردادی که رئیس جمهوری وقت پاکستان، ژنرال ضیاء الحق، آن را تأیید نمود. در چهارچوب این قرار داد، گروه هائی از کارآموزان ایرانی برای دیدن دوره های آموزشی در پاکستان، از اکتبر ١٩٨٧، به آن کشور اعزام شدند. با آن که آیت الله خمینی طرح دستیابی به سلاح اتمی را تأیید کرده بود ولی باطناً تمایل چندانی به تحقق چنین هدفی نداشت. از این رو، بعد از پایان جنگ و پس از درگذشت آیت الله خمینی، مقامات ایرانی به رهبری علی اکبر هاشمی رفسنجانی با جدیت و شتابی بیشتر از گذشته طرح های اتمی کشور را دنبال نمودند. هاشمی رفسنجانی از پر وپا قرص ترین هواداران دستیابی به سلاح اتمی بود.
پس از مرگ ژنرال ضیاء الحق، رئیس جمهوری پاکستان، مقامات این کشور نیز به توصیۀ فرمانده وقت نیروی زمینی پاکستان، همکاری های خود با ایران را بیش از پیش گسترش دادند. با آن که خانم بینظیر بوتو پس از رسیدن به مقام نخست وزیری پاکستان صدور تکنولوژی اتمی به ایران و اصولاً به هر کشور بیگانۀ دیگری را ممنوع ساخته بود، ژنرال بگ، فرمانده نیروی زمینی، و عبدالقدیر خان و دیگر همفکران آنان همکاری با ایران را به صورتی سری گسترش دادند. در همین راستا بود که در سال ١٩٨٩یک قرارداد گسترده تر و محکم تر از گذشته میان ستاد مشترک ارتش پاکستان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران امضا شد.
این نکته جالب توجه است که در اواخر همان سال ، در دیداری میان خانم بوتو و هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به این آخرین قرارداد امضا شده میان دو کشور اشاره می کند و نخست وزیر پاکستان که روحش از این اقدام فرماندهان ارتش بی خبر بوده است اظهار بی اطلاعی و احساس تحقیر می کند.
یک سال بعد، که نواز شریف به جای خانم بوتو به نخست وزیری پاکستان انتخاب می شود، ژنرال های پاکستانی اورا از همکاری هسته ای خود با ایران مطلع کرده و نخست وزیر جدید را تشویق می کنند که در ازای دریافت نفت بیشتر از ایران همکاری های اتمی با تهران را بازهم افزایش دهد. هدف ژنرال بگ از این تلاش تقویت بنیۀ مالی ارتش پاکستان و به ویژه تخصیص بودجۀ بیشتری به نیروی زمینی این کشور بوده است اما نواز شریف زیر بار این درخواست نمی رود. از این رو، ژنرال بگ و افسران بلند پایۀ همفکر با او مستقلاً عمل نموده و به ازای مبلغی که بین ١٠تا ١٢میلیارد دلار برآورد می شود روند همکاری های اتمی با ایران را بازهم تسریع می کنند. گفتنی است که غلام اسحاق خان، رئیس جمهوری وقت پاکستان، به دلیل اهمیت خاصی که برای روابط کشورش با عربستان قائل بود تمایلی به همکاری با جمهوری اسلامی ایران نداشت اما، بازهم در این جا، ژنرال بگ رأساً عمل نمود و در ژوئیۀ ١٩٩١ با محسن رضائی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار کرد و تأسیسات اتمی پاکستان را با او مورد بازدید قرار داد.
در همین حال، عبدالقدیرخان نیز که خود را مورد حمایت ژنرال بگ می دید به گسترش همکاری با ایران پرداخت و رفت و آمد به این کشور را افزایش داد. با وجود این، مقامات ایرانی از پیشرفت کار راضی نبودند و آن را کند می دانستند، چون بعد از شش سال فعالیت و همکاری با پاکستان موفق به آزمایش فقط یک دستگاه سانتریفوز از نوع (P1) شدند و این دستگاه نیز با اورانیوم تحویل گرفته شده از چینی ها قادر به ادامۀ کار بود. پیشنهاد چینی ها این بود که نقشه های لازم برای احداث یک کارخانۀ تبدیل سنگ اورانیوم به ایران تحویل دهند، اما این پیشنهاد به هیچ وجه برای ایرانی ها کافی نبود. از این رو، مقامات ایرانی به روسیه روی آوردند و محرمانه از مقامات مسکو خواستند که یک کارخانۀ آماده به ایران بفروشند. دستکاه های اطلاعاتی آمریکا به موقع از این فعل و انفعالات آگاه شده و جلوی آن را گرفتند و دولت جمهوری اسلامی به ناچار دوباره به پاکستانی ها مراجعه کرد ولی چون روابط دو کشور به خاطر اختلافات شان بر سر افغانستان تیره شده بود، این بار مقامات ایرانی یک راست به سراغ شبکۀ شخص عبدالقدیرخان رفتند که پیش از ایران به دولت های لیبی و کرۀ شمالی تجهیزات اتمی فروخته بود. شخصی به نام عبدالطاهر، از طرف شبکۀ عبدالقدیر خان در دوبی، در چهارچوب یک شرکت تجاری به نام ( SMB Computer Business, Dubai) وارد عمل شد و در ماه دسامبر ١٩٩٣پس از دو جلسه گفتگو در دفتر شرکت خود با نمایندگان اعزامی تهران با دولت ایران قراردادی امضا نمود.
در سال ١٩٩٤، به ازای پیش پرداختی بالغ بر شش تا هفت میلیارد دلار، شبکۀ عبدالقدیر خان در دوبی به سرپرستی عبدالطاهر مقادیری نقشۀ ساخت سانتریفوژهای نوع (P2) به ایران تحویل دلد که موجب خشم شدید مقامات ایرانی شد زیرا صرف داشتن نقشه، کارساز نبود و ایران خواستار خود سانتریفوژ بود. سرانجام، پس از مشکلات عدیده برسر راه دستیابی به این تجهیزات شرکت یاد شده در دومحموله در سال های ١٩٩٤و ١٩٩٥قطعات لازم برای مونتاژ پانصد سانتریفوژ (P2) به ایران ارسال نمود.
در این هنگام، ایران می توانست دست به آزمایش های مستقیم بزند. مسئولان جمهوری اسلامی ایران کارخانه ای را در خود تهران به نام "کالای الکتریک" که کارش ساخت ساعت های دیواری بوده است به انجام این آزمایش ها اختصاص دادند و از آن به بعد روند پیشرفت فعالیت های اتمی ایران سرعت گرفت. در خور توجه است که در پاکستان خانم بینظیر بوتو دوباره در سال ١٩٩٣ برسر کار آمد و تلاش کرد جلو صدور تکنولوژی هسته ای به خارج را بگیرد اما زورش به ارتش و شبکۀ عبدالقدیرخان نرسید. شمار سانتریفوژهای تحویلی به ایران از سوی شبکۀ عبدالقدیر خان رو به افزایش گذاشت و حتی بعد از تیره تر شدن روابط اسلام آباد و تهران بر سر طالبان در افغانستان این همکاری ادامه یافت.
در روز چهاردهم اوت ٢٠٠٢، مسئولان یک گروه اپوزیسیون ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن فاش نمودند که دولت جمهوری اسلامی ایران در نطنز و اراک دارای تأسیسات مخفی اتمی است. این نکته که آیا اطلاعات مربوط به این افشاگری ها راخود این گروه اپوزیسیون ایرانی در دست داشته یا سرویس های اطلاعاتی آمریکا این اطلاعات را در اختیار این گروه قرار داده اند روشن نیست. اما در این مورد که آمریکائی ها از قبل از این مسأله اطلاع داشته اند شکی نیست. گفته می شود که آمریکائی ها میل نداشتند که متحد خود پاکستان را در شرایط ناهنجاری قرار دهند و از همین رو اطلاعات خود را علنی نمی کردند.
یکی از اسنادی را که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران کشف کرده اند، دستور العملی است پانزده صفحه ای که فقط به درد ساختن بمب می خورد و هیچ استدلال و توجیهی از سوی مقامات ایرانی ، نمی تواند این واقعیت را انکار کند.
در حال حاضر، ایران دارای حدود یک تن اورانیوم غنی شده در نطنز است و ظرف مدت نسبتاً کوتاهی می تواند میزان غنی سازی آن را بالا ببرد و به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی برساند.
از طرف دیگر، ایران در ماه فوریۀ گذشته اولین ماهوارۀ خود را به فضا پرتاب کرد. پس این کشور در حال حاضر توانائی علمی و تکنیک جداسازی طبقات موشک های دوربرد را دارد. این دیگر یک گمان و خیال نیست بلکه یک واقعیت است.
اولی هاینونن Olli Heinonenکارشناس ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی کشورهای عضو آژانس را مطلع ساخته است که برنامه های هسته ای ایران به سرپرستی مهندس محسن فکری زاده به مرحله ای رسیده است که می تواند هم بمب اتمی تولید کند و هم آن را به وسیلۀ موشک های شهاب- ٣که دارای بردی بالغ بر دوهزار کیلومتر است پرتاب نماید.
*****
ملاقاتی بین اوباما و احمدی ‌نژاد نخواهد بود
خبرآنلاین: در حالی که پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال ملاقات هرچند مختصر و تشریفاتی اوباما و احمدی‌نژاد در نیویورک مطرح شده بود، آمریکا احتمال چنین ملاقاتی را رد کرده است.
یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت انتظار نمی رود در حاشیه نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ملاقاتی بین باراک اوباما و محمود احمدی نژاد انجام شود.
سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت بنظر نمی رسد که این دو ملاقات مستقیم و رو در رویی با یکدیگر داشته باشند.
باراک اوباما از دوشنبه تا چهارشنبه آینده برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی که با شرکت نماینده 192 کشور عضو برگزار می شود در نیویورک خواهد بود.
محمود احمدی نژاد نیز هفته آینده برای حضور و سخنرانی در این اجلاس به آمریکا سفر می کند.
یش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال ملاقات هرچند مختصر و تشریفاتی اوباما و احمدی‌نژاد در نیویورک مطرح شده بود که به این ترتیب از سوی یکی از طرفین ماجرا تکذیب شده است.
*****
ايرانيان مقيم خارج برای سفر احمدی نژاد به نيويورک تظاهراتی گسترده تدارک ديده اند
احمدی نژاد در سفر به نيويورک با تظاهرات معترضين به نقض حقوق بشر روبرو ميشود وال استريت جرنال زير عنوان "ايرانی های مقيم خارج از کشور برای اعتراض به احمدی نژاد جمع ميشوند" می نويسد محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران هفته آينده هنگامی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نيويورک ميشود شاهد نقطه عطفی در مناسبات رژيم خود با ايرانيان مقيم خارج از کشور خواهد بود.
وال استريت جرنال می نويسد هزاران ايرانی از شهرهای مختلف در آمريکا و کانادا برای شرکت در تظاهرات ۲۲ تا ۲۴ سپتامبر عليه دولت ايران و اعتراض به اقداماتی که در پی انتخابات ژوئن رياست جمهوری در مورد نقض حقوق بشربه آن نسبت داده ميشود راهی سفر به نيويورک هستند.
وال استريت جرنال می نويسد برای آنهائی که نمی توانند به نيويورک سفرکنند تظاهرات اعتراضی مشابه در شهرهای ديگر، از جمله پاريس، آمستردام، برلن، هامبورگ، مونيخ، لندن، لس آنجلس و سانفرانسيسکو تدارک ديده شده است. برگزارکنندگان اميدوارند روز چهارشنبه که قراراست آقای احمدی نژاد در سازمان ملل متحد سخنرانی کند روز بيست و پنج ژوئيه را تکرار کنند که برای اعتراض به سرکوبی خشن اوايل تانبستان معترضين در ايران روز جهانی اقدام نامگذاری شده بود.
وال استريت جرنال می نويسد انتظارميرود اعتراض های نيويورک بزرگترين تظاهرات ايرانيان مقيم خارج پس از روزهای اوليه انقلاب اسلامی باشد. در سال ۱۹۷۹ قريب ده هزار نفر برای اعتراض به سفرمحمد رضا شاه پهلوی و ديدار وی از کاخ سفيد در واشنگتن جمع شدند. آن تجمع که به نقطه عطفی در انقلاب مبدل شد گويای لرزان بودن موضع شاه در داخل بود.
وال استريت جرنال می نويسد ايرانيان مقيم خارج ميگويند هدفشان برای هفته آينده برگزاری تجمعاتی مشابه و فرستادن پيامی مشابه به ايران است. چنين تجهيزی برای جامعه ای سنتا غير سياسی، که به دليل داشتن مناسبات فاميلی و تجاری در ايران اغلب حتی بی سر صدا رژيم را می پذيرند، حرکتی غيرعادی است. ايرانيان مقيم آمريکا که بعضی از کارشناسان شمار آنها را نزديک به يک ميليون نفر تخمين ميزنند برای وحدت و يکپارچگی شهره و شناخته شده نيستد. اما به گفته بعضی از فعالان حقوق بشر ناآرامی های اخير جناح های مختلف را بهم نزديک ترساخته است.
وال استريت جرنال می نويسد نمايندگی ايران درسازمان ملل متحد تظاهرات برنامه ريزی شده را بی اهميت توصيف ميکند وميگويد همه ساله چنين تظاهراتی برپا ميشود و امسال هم امری غيرعادی نيست. محمد محمدی منشی مطبوعاتی هيات نمايندگی ايران ميگويد ايرانيان خيلی مشتاق ديدار با آقای احمدی نژاد هستند.
وال استريت جرنال می نويسد آقای احمدی نژاد معمولا در نيويورک ميزبان دو ميهمانی، يکی برای آمريکائيان پژوهشگر و کارشناس در امور ايران، و ديگری برای جامعه آمريکائی ايرانی تبار است. او در ميهمانی پرخرج سال گذشته برای سخنرانی ناسيوناليستی اش، با کف زدن های ميهمانان روبرو شد. امسال به گفته آقای محمدی، ميهمانی ها کوچکتراست.
*****
خبرپراکنی دولتی ایسنا
احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با ان بی سی: آزادترين نوع بيان در ايران است، مشی من خيلی باز است مخالفين من بدون نگرانی حرف‌هايشان را می‌زنند.
رييس جمهور در آستانه سفر به مقر سازمان ملل متحد با شبکه "ان بی سی" آمريکا گفت‌وگو کرد و به پرسش‌های مجری شبکه "ان بی سی" در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و بين‌المللی پاسخ گفت.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا به نقل از دفتر امور رسانه‌ای رياست جمهوری، متن اين گفت‌وگو به اين شرح است:
ملت ايران هميشه اهل گفت‌وگو و منطق است
ان.بی.سی: آقای رييس جمهور ما الان در لحظات خطيری هستيم در لحظات خطير تاريخی اين‌که ممکن است ايران و آمريکا يک گفت‌وگوهايی را شروع کنند، شما چه انتظاراتی از ايالات متحده در اين لحظات خطير تاريخی داريد؟
رييس جمهور - بسم الله الرحمن الرحيم. اللهم‌ عجل‌ لوليک‌ الفرج‌ والعافيه والنصر واجعلنا من‌ خير اعوانه‌ و انصاره‌ والمستشهدين‌ بين يديه
من ابتدا يک سلام گرم دارم به مردم آمريکا و برای آنها و همه ملت ها آرزوی سلامتی و سعادت دارم همان‌طور که اشاره کرديد جهان در آستانه تحولات بزرگ است يک دوران به پايان رسيده و دوران جديدی آغاز شده مناسباتی که بيش از ۶۰ سال بر دنيا حاکم بودند اينها به پايان راه رسيدند و بايد مناسبات جديدی بر مبانی جديدی بر پا شود تا جهان به سمت صلح و آرامش حرکت کند ما هميشه اهل گفت‌وگو و منطق بوديم امروز هم همان است به نظر من برای ما اتفاق خاصی نمی‌افتد اما اميدوارم هر اتفاقی که می‌افتد به نفع ملت‌ها به نفع صلح و برادری و دوستی در جهان باشد.
ايران به اوباما برای ايجاد تغييرات اساسی در سياست‌های آمريکا کمک می‌کند
ان.بی.سی: به نظر می‌رسد که شما معتقديد که پرزيدنت اوباما کسی هست که می‌توانيد باهاش کار کنيد و معامله کنيد شما احساستون و نظرتون درباره رييس جمهور آمريکا چيست؟
-رييس جمهور: البته من واژه معامله را در مراودات بين المللی نمی‌پسندم. ما فکر می کنيم بايد همکاری و همراهی را به جای معامله بگذاريم صلح و امنيت و دوستی چيزی نيست که بدون همکاری صادقانه به وجود بيايد همه بايد صادقانه همکاری کنند و همراهی کنند. آقای اوباما با شعار تغيير وارد عرصه مديريت شدند ما هم از اين شعار استقبال کرديم مردم آمريکا هم استقبال کردند ما فکر می کنيم هم دنيا و هم سياست های آمريکا نيازمند تغييرات جدی و اساسی هستند و اعلام هم کرديم اگر تغييرات اساسی اتفاق بيفتد استقبال می کنيم و کمک می کنيم که اين اتفاق بيفتد من فکر می کنم آقای اوباما کسی است که اگر اراده بکند که تغييراتی را ايجاد بکند گر چه با مشکلات سنگينی مواجه خواهد بود، اما می تواند بخشی از آن چيزی را که اعلام کرده محقق بکند. توی اين هشت نه ماهی که ايشان به عنوان رييس جمهور هستند ما شاهد تغييرات جزيی در ادبيات سياسی هستيم و بعضی کارهای معمولی که در جای خودش مهم است اما کاری نيست که در مناسبات جهانی تاثير تعيين کننده داشته باشد اميدواريم که ايشان به سمت تغييرات اساسی حرکت بکنند ما هم منتظريم.
همه دارندگان سلاح‌های اتمی و شيميايی و بيولوژيک بايد خلع سلاح شوند
ان.بی.سی: آقای اوباما می‌گويند که ما می خواهيم جهان را يک جهان امن‌تری ايجاد بکنيم و در اين زمينه بعضی از کشورها دارند کمک می کنند آيا شما ممکن است نظرتان را تغيير بدهيد و در مورد موضوعات هسته‌ای و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران صحبت بکنيد؟ اگر نمی خواهيد در اين مورد صحبت کنيد که اعلام کرديد چه چيزی را می خواهيد در موردش صحبت بکنيد چه چيزی را می خواهيد در موردش مذاکره بکنيد که بتواند يک موضوع درجه اول برای جهان و برای امنيت جهان باشد؟
- رييس جمهور: ما فکر می کنيم اينکه يک کشوری يا دو کشور فکر کند که صاحب جهان هستند و آنها هستند که تصميمات مهم جهان را می گيرند و بقيه بايد با آنها همراهی بکنند اين دورانش به پايان رسيده امنيت جهانی جز با مشارکت واقعی همگانی امکان پذير نيست ما به شدت مخالف درگيری‌ها، اشغالگری ها و توسعه سلاح های گوناگونيم فکر می کنيم همه کسانی که سلاح‌های اتمی و شيميايی و بيولوژيک دارند اينها بايد خلع سلاح بشوند هر کس که هست و آنهايی که تعداد بيشتری بمب دارند آنها بايد زودتر خلع سلاح بشوند البته مسائل اقتصادی هست مسائل سياسی هست امروز دنيا با چالش های سنگين اقتصادی و فرهنگی مواجه است اينها فقط با همکاری و همراهی قابل حل است اما اگر يک دولتی خيال کند که او محور و او تصميم می‌گيرد و ديگران را با خود می‌سنجد اين اشتباه است و اين نتيجه نخواهد داد.
عدالت همه مسائل را حل خواهد کرد
ان.بی.سی: شما در مورد اين نياز صحبت کرديد که جهان بايد خلع سلاح بشود و در عين حال ايران در آستانه رسيدن و دستيابی به سانتريفيوژهايی است که در راستای همان برنامه اتمی‌اش هست شما هم‌چنين ضربت خانه‌های موشک‌های خود را افزايش داديد و يکی از نگرانی‌های آژانس بين المللی انرژی اتمی اين است که هنوز نتوانسته به برخی از برنامه های شما دست پيدا بکند و بفهمد که آيا ايران در صدد يافتن سلاح‌های هسته‌ای هست يا نيست و نتوانسته اين مطالعات را انجام دهد.
-رييس جمهور: ما فعاليت‌هايمان صلح‌آميز است آژانس هم بارها اين را تاييد کرده و در چارچوب آژانس کارمان را ادامه
می‌دهيم اما فکر می‌کنيم خطر، کلاهک های اتمی است که در آمريکا و در انگليس و در بعضی کشورها انبار شده و بعضی از دولت ها هم خيال می کنند که اينها منشاء اقتدار آنها است و با اتکا به سلاح اتمی می‌خواهند بر دنيا حکمرانی کنند ما فکر می‌کنيم اگر عدالت باشد همه مسائل حل خواهد شد.
برخی قدرت‌های زورگو مسابقه تسليحاتی را برای پرکردن جيب سرمايه‌داران راه می‌اندازند
ان.بی.سی: آژانس می‌گويد که پاسخ به اين سوال بسيار مهم است که آيا بتوانند تعيين بکنند ايران در واقع در راستای حرکت به سمت دستيابی به سمت سلاح هسته‌ای نيست اگر اين يک نگرانی واقعی بايد در رابطه با سلاح هسته ای ممکن است مصر و عربستان سعودی هم به دنبال اين باشند که به سلاح هسته ای دست پيدا بکنند آيا شما فکر نمی کنيد که يک مسابقه تسليحاتی در اين منطقه‌ای که دچار بی‌ثباتی است بتواند به زيان مردم ايران و به زيان جامعه جهانی باشد.
- رييس جمهور: چه کسانی از صدام عليه ايران حمايت کردند چه کسانی امروز مردم فلسطين را می کشند چه کسانی قراردادهای دهها ميليارد دلاری سلاح با بعضی از کشورهای منطقه می‌بندند ما فکر می کنيم مسابقه تسليحاتی را همان دو سه کشوری که اسم بردم راه می‌اندازند برای پرکردن جيب سرمايه داران و اين همان روش غلطی است که به نتيجه نخواهد رسيد، بالاخره معلوم است که بودجه نظامی آمريکا به تنهايی نزديک به ۲۰۰ برابر کل بودجه ايران است، در حالی که جمعيت آمريکا ۴ برابر جمعيت ايران است بودجه نظامی آمريکا ۳ برابر کل بودجه نظامی روسيه، چين، ژاپن و ايران است، يعنی همه اينها را با هم جمع بزنيم بودجه نظامی آمريکا سه برابر است خيلی روشن است که چه کسانی مسابقه تسليحاتی راه می‌اندازند. به نظرم بايد همين فکرها عوض شود اگر دولت آمريکا هم می‌خواهد نقش جديدی را ايفا کند و موثر باشد در دنيا بايد نگاهش را عوض کند اول ضربت‌خانه‌های اتمی آمريکا منهدم شود، انگليس منهدم شود آنوقت هيچ کس در دنيا نسبت به صداقت دولت آمريکا ترديد نخواهد کرد.
آژانس انرژی اتمی طبق مقررات و بدون تاثيرپذيری از فشارهای سياسی عمل کند
ان.بی.سی: سازمان ملل می گويد که شما می گوييد ايران در حال دستيابی به سلاح هسته‌ای نيست حالا اگر شما اين کار را انجام نمی دهيد ولی ديگران فکر می کنند که داريد انجام می دهيد و اينکه شما داريد امنيت جهان و امنيت کشورتان را به خطر می اندازيد اين يکی از سوال های مهم آژانس است که بداند که واقعا اين کار دارد انجام می‌شود يا نه؟
- رييس‌جمهور: تا آنجايی که آژانس طبق مقررات و بدون تاثيرپذيری از فشارهای سياسی عمل بکند ما با آژانس همراهی
می‌کنيم اما هرگاه تمايلات سياسی بعضی از کشورها بخواهد جای مسايل حقوقی را بگيرد پاسخ ما خيلی روشن است. فکر
می‌کنم مسايل هسته‌ای ما روشن است و نياز به توضيح ندارد.
همه ملت‌ها، دولت آمريکا را مسوول جنايات رژيم صهيونيستی می‌دانند
ان.بی.سی: اگر اسرائيل به ايران حمله کند و ايالات متحده بگويد که با اين حمله موافق نبوده آيا شما باور می کنيد که اسرائيل سر خود و بنا به تصميم خودش عمل کرده است.
- رييس جمهور: امروز خيلی معلوم است که اين رژيم غيرقانونی و آدم کش و کودک کش و زن و بچه کش تحت امر کسانی است که در مراکز اقتصادی و سياسی اروپا و آمريکا نشسته‌اند از نگاه ما رژيم صهيونيستی فاقد موجوديت مستقل است اصل تاسيسش ادامه حياتش و تمام جنايت‌هايی که می کند متکی به همان صاحبان سرمايه و کارخانجات اسلحه‌سازی در آمريکا و اروپا است اما بعيد می دانم که آدم بی‌عقلی چه در رژيم صهيونيستی يا در بين سرمايه‌داران پيدا شود که بخواهد چنين کار خطايی را مرتکب شود پاسخ ايران از قبل معلوم است و البته حتما نه تنها ملت ايران بلکه همه ملت‌ها دولت آمريکا را مسوول جنايات رژيم صهيونيستی می دانند همين الانش هم می دانند الان وقتی در غزه رژيم صهيونيستی جنايت می کنند ملت های دنيا دولت انگليس و بعضی از سياستمداران و سرمايه داران آمريکايی را مسوول اين جنايت ها می دانند نه اين افرادی را که مثل عناصر خيمه شب بازی در برابر صحنه فقط بازيگری می کنند.
واکنش ايران به متجاوزان پشيمان کننده است
ان.بی.سی : واکنش ايران به چنين حمله‌ای چه خواهد بود اگر اتفاق بيفتد؟
- رييس جمهور: واکنش ما پشيمان کننده است.
امروز افکار عمومی، انديشه، منطق و فرهنگ در جهان حاکم است
ان.بی.سی: آيا شرايطی است که ايران بخواهد براساس آن برنامه سلاح‌های خودش را دنبال بکند؟
- رييس جمهور: ما سلاح اتمی را متعلق به نسل قبل و عصر قبل می دانيم امروز آن چيزی که برای يک ملت قدرت می آورد قدرت فرهنگی و انسانی است نفوذ فرهنگی است منطق انسانی است اگر سلاح اتمی می توانست کمک بکند حتما دولت آقای بوش را در عراق و در افغانستان نجات می داد اگر سلاح اتمی می توانست از فروپاشی اتحاد شوروی جلوگيری می کرد و اگر سلاح اتمی می توانست از شکست رژيم صهيونيستی جلوگيری می کرد آن چيزی که امروز در دنيا حاکم است افکار عمومی است، انديشه است، منطق و فرهنگ است. ملت ما هيچ وقت نياز به سلاح اتمی ندارد در جنگ عراق عليه ايران که دولت وقت آمريکا و جمعی از دولت های اروپايی از صدام حمايت می کردند؛ در آن زمان هم ملت ما نياز به اين سلاح ها نداشت و از خودش دفاع کرد. ما نيازی به سلاح های اتمی نداريم. ما بدون آن هم قادريم از خودمان دفاع کنيم.
فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای ايران هيچ‌گاه تعطيل نمی‌شود
ان.بی.سی: ببخشيد آيا می توانم فرض بکنم که پاسخ به اين سوال يک سناريويی است که ممکن است شما ايران را به سوی هسته‌ای شدن حرکت بدهيد و پاسخ به اين سوال را می خواستم بدانم منفی هست يا نيست.
- رييس جمهور: اگر منظورتان برای مصارف صلح آميز است اين هيچ‌گاه در ايران تعطيل نخواهد شد اما اگر منظورتان سلاح است ما هيچ نيازی به سلاح نداريم و در برنامه های ما هم قرار ندارد.
شرايط جهان به نفع انديشه‌های متعالی و انسانی ملت ايران در حال حرکت است
ان.بی.سی: من در مورد غنی سازی اورانيوم صحبت می کنم آيا سناريويی هست که ايران بخواهد جريان را تغيير بدهد و در راستای ايجاد يک بمب هسته ای حرکت بکند و شما گفتيد که نيازی به سلاح هسته ای نداريد و مخالف چنين ايده ای هستيد سوال من اين است که آيا سناريويی هست که ايران بخواهد در آن راستا حرکت کند يعنی شرايطی پيش بيايد که ايران بخواهد در آن راستا حرکت کند و شما پاسخ‌تان به اين سوال منفی بود؟
- رييس جمهور: ما هيچ نيازی نمی بينيم شرايط جهان هم به نفع انديشه های متعالی و انسانی ما در حال حرکت است ما فکر می کنيم آن کسانی که سلاح های اتمی انبار کردند به زودی بايد هزينه های زيادی بپردازند تا از شر آنها خلاص شوند.
ان.بی.سی: ممکن است مردم اين نظر را داشته باشند که شما پاسخ منفی را نداديد و من می خواستم مطمئن بشوم که پاسخ شما به اين سوال منفی بوده؟
- حالا شما هر جوری که دوست داريد می توانيد برداشت کنيد.
توانايی موشکی ايران برای دفاع کامل کافی است
ان.بی.سی: الان ايران توانايی موشکی اش تا چه اندازه است و برد اين توانايی موشکی تا کجا هست.
- رييس جمهور: بالاخره در حدی که بتوانيم از خودمان به طور کامل دفاع کنيم. از هر نقطه‌ای که عليه ما شليک شود در اطراف ما قادريم از خودمان دفاع کنيم. انتظار نداريد که از مراکز موشکی ما بازديد بکنيد.
ان.بی.سی: البته من خيلی دوست دارم که اين اجازه را داشته باشم. خيلی مايلم اين فرصت را داشته باشم.
- رييس جمهور: علاقه خوبی است اميدوارم در آينده قسمت‌تان شود.
اروپا بايد در نهايت در کنار ايران و همراه ايران باشد
ان.بی.سی: آيا موشک های شما به اروپا هم می رسد يا نه؟ چون گزارش هايی بوده که آمريکا برنامه سپر موشکی خود را در لهستان و چک لغو می کند و می خواستم بدانم که آيا برنامه موشک های شما آن‌طور که تخمين زده می شد پيشرفت نداشته که بتواند به اروپا برسد واکنش شما نسبت به اين خبر چيست که آمريکا اين برنامه را لغو کرده است.
- رييس جمهور: ما استقبال می کنيم يعنی اين را يک نشانه ای از اراده برای تغيير می دانيم. اصولا ما از ناحيه اروپا هيچ خطری را احساس نمی کنيم ما فکر می کنيم اروپا بايد در نهايت در کنار ايران و همراه ايران باشد اين اتفاق خواهد افتاد بالاخره همه بايد در دوستی و صلح با هم زندگی کنند. ما آرزو داريم که همه موشک ها در جهان برچيده شود. همه سلاح ها برچيده شود و به جای آن مدرسه و درمانگاه و بيمارستان ساخته شود اين آرزوی ما است.
قانون، نهادهای قانونی و رای مردم در ايران حاکم است
ان.بی.سی: نظرتان درباره انتخابات ايران چيست؟
- رييس جمهور: در ايران اظهارنظر آزاد است و هر کس می تواند نظر خود را داشته باشد. سازوکارهای انتخاباتی در ايران مستحکم ترين سازوکار است و قانون حاکم است چارچوب های قانونی در ايران کاملا روشن است کسی هم اگر نظری داشته باشد در چارچوب قانون می تواند مطرح بکند ما مشکلی نمی بينيم. معلوم است که افراد مختلف نظرات مختلف دارند. مردم هم تصميم می گيرند من فکر می کنم جسارت پذيرفتن رای مردم مهم تر از جسارت شرکت در انتخابات است. سی سال حکومت ايران هميشه حکومت قانونی و مشروع بوده است. قانون و نهادهای قانونی و رای مردم حاکم بوده اند.
انگليس و برخی دولتمردان آمريکا بايد اشتباهات خود در زمان انتخابات ايران را جبران کنند
ان.بی.سی: حوادث پس از انتخابات را چگونه ارزيابی می کنيد؟
- رييس جمهور: من فکر می کنم رفتاری که دولت انگليس و بخشی از دولت آمريکا در مورد انتخابات ما انجام دادند خيلی کار زشتی بود خيلی کار بدی کردند آنها فکر کردند با تبليغات، با تحريک و با تشويق به اغتشاش می توانند به جمهوری اسلامی آسيب بزنند و آرزوهای خودشان را برآورده کنند خيلی اشتباه کردند قانون در کشور ما تکليف را روشن کرده و مسووليت ها معلوم است. البته ما تصورمان اين است که دولت های انگليس و برخی دولتمردان آمريکا که اشتباه کردند دخالت کردند و تحريک کردند؛ امروز می خواهند جبران کنند. می خواهند جبران کنند و اميدواريم جبران کنند. انتخابات در ايران پايان يافته است هميشه همين طور بوده است ملت ما يکپارچه است هم ۴۰ ميليون رای دهنده و هم ۷۰ ميليون مردم. باتبليغاتی هم که می شود در صفوف ملت ما شکافی اتفاق نمی افتد.
دوران تسلط بر افکار عمومی جهان با استفاده از بازی های رسانه ای به پايان رسيده است
يک نکته مهم تر را به شما بگويم واقعا آن دوره ای که يک دولت هايی مثل انگليس و يا بعضی از سياستمداران آمريکايی خيال کنند با بازی های رسانه ای می توانند افکار عمومی جهان را شکل بدهند و يا خودشان را جای مردم دنيا بگذارند؛ آن دوران گذشته و به پايان رسيده است. رفتار بعضی از رسانه های آمريکايی و انگليسی خيلی بد بود ملت ما خودش بلد است خود را اداره کند نياز به قيم هم ندارد نياز به اين که کسی برايش دل بسوزاند ندارد.
دعا برای ظهور امام زمان آرزوی برپايی صلح و برادری در تمام جهان است
ان.بی.سی: در صحبت های خود دعا کرديد که خداوند ظهور حضرت امام زمان را تعجيل بکند. ارتباط شما همان طور که قبلا گفتيد با امام زمان چيست؟ چه ارتباطی داريد؟
- رييس‌جمهور: بله من برای ظهور امام زمان دعا کردم برای اينکه امام زمان سمبل برپايی عدالت و محبت است. او که بيايد تمام مشکلات حل خواهد شد. دعا برای امام زمان در واقع آرزوی برپايی صلح و برادری در تمام جهان است و يک تعهد و تلاش برای تحقق صلح و برادری. همه می توانند با امام زمان ارتباط داشته باشند همان طور که مسيحيان با حضرت مسيح(ع) ارتباط دارند با حضرت مسيح صحبت می کنند و مطمئن هستند که او می شنود و پاسخ می دهد بنابراين اين منحصر به من نيست وهر کسی می تواند گفت‌وگو کند.
امام مهدی و حضرت مسيح با هم دنيا را پر از صلح خواهند کرد
ان.بی.سی: شما در صحبت هايتان گفتيد که ممکن است وقتی ايشان ظهور بکند نبرد نهايی بين خير و شر انجام شود.
- رييس جمهور: من چنين حرفی نزدم. او برای صلح می آيد. اين حرف هايی که می زنند نبرد اتفاق می افتد نبردهای گسترده؛ اين حرف های صهيونيست ها است. امام مهدی با علم و انديشه و فرهنگ می آيد او می آيد که جنگ و کينه نباشد . درگيری نباشد. همه را دعوت به برادری می کند البته با حضرت مسيح، با هم خواهند آمد و به اتفاق هم دنيا را پر از صلح خواهند کرد. اين داستانهايی که ساخته اند و در دنيا منتشر کرده اند که جنگ های گسترده اتفاق می افتد دروغ است.
آزادترين نوع بيان در ايران است
ان.بی.سی: عده ای می‌خواهند بدانند آيا شما اجازه می دهيد که عليه شما اپوزيسيونی وجود داشته باشد و رهبری اپوزيسيون بتواند صحبت کند.
- رييس جمهور: اينجا که مخالفت بسيار علنی و گسترده است. آزادترين نوع بيان در ايران است. البته همه بايد قانون را رعايت کنند بسياری از افراد در اينجا مرزهای قانونی هم را پشت سر می گذارند حداقل عليه من هر چيزی که می خواهند می گويند احساس نگرانی هم ندارند اما واقعا دولت آمريکا اجازه می دهد يک اپوزيسيونی باشد که بخواهد اساس حکومت آمريکا را براندازی کند؟ همه بايد تابع قانون باشند. مشی من خيلی باز است مخالفين من به راحتی و بدون نگرانی حرف‌هايشان را می‌زنند می توانيد نگاهی به مطبوعات بيندازيد ما از اين بابت نگرانی نداريم.
تلاش می‌کنيم هم ايرانی‌هايی که در آمريکا هستند و هم آمريکايی‌هايی که در ايران هستند؛ آزاد شوند
ان.بی.سی: پدر و مادر سه نفر از کوهنوردان آمريکايی که تحت بازداشت و توقيف هستند از دولت ايران تقاضا می کنند که با رحم بيشتری نسبت به اين موضوع برخورد بکند آيا شما می خواهيد و اين قصد را داريد که اين افراد را به عنوان يک ژست انسان دوستانه در هواپيمای خودتان به آمريکا بياوريد.
- رييس جمهور: ما از اين‌که اينها دستگير شدند خوشحال نيستيم اما اينها به حريم مرزی ما تجاوز کردند. قانون را زير پا گذاشتند و طبق قوانين بايد مجازات شوند اما از شما سوال می کنم ۵ نفر از ديپلمات های ما ۲ سال در اسارت نيروهای آمريکايی بودند هيچ تخلفی از قانون نداشتند در اربيل عراق مشغول کار ديپلماتيک خودشان بودند نيروهای آمريکايی که در عراق بودند بدون هيچ سندی اينها را دستگير کردند و ۲ سال در زندان نگه داشتند همين الان ايرانی‌هايی در آمريکا هستند که بدون هيچ سندی دستگير شدند فقط به خاطر مواضع سياسی بعضی از دولتمردان و سياستمدارن آمريکايی. اينها هم خانواده دارند اينها هم مادر و همسر دارند. اينها هم انسان هستند. ما فکر می کنيم که عادلانه اين است که همه اينها را با هم ببينيم. ما خوشحال نيستيم که افرادی در اسارت هستند ولی بالاخره قانون است آيا دولت آمريکا از اين کار غلطی که در عراق کرد؛ با ژست انسان دوستانه عذرخواهی کرد. من چيزی نشنيدم يا ايرانی هايی که بدون جهت در آمريکا در زندان هستند؛ دولت آمريکا آنها را با يک ژست انسان دوستانه آزاد می کند. البته ما با يک شرايط برابر حاضريم کارهايی را انجام دهيم.
من با خانواده آمريکايی‌هايی که اينجا در زندان هستند ابراز همدردی می کنم آنها هم بايد بدانند که اينها قانون را زير پا گذاشتند به طور غيرقانونی وارد مرز شدند و در قوانين ما مجازات اين افراد کاملا شفاف است با اين حال من تلاش خودم را خواهم کرد که هم ايرانی‌هايی که در آمريکا هستند آزاد شوند و هم آمريکايی‌هايی که در ايران هستند. اميدوارم هر چه زودتر اتفاق بيفتد.
صهيونيست‌ها اجازه نمی‌دهند تغييرات در آمريکا ايجاد شود
ان.بی.سی: چه پيامی می توانيد برای پرزيدنت اوباما داشته باشيد.
- رييس جمهور: ما حرف هايمان را زده ايم ما فکر می کنيم بايد دنيا را با روش های جديد اداره کرد ما اميدواريم که تغييرات واقعی اتفاق بيفتد آماده ايم کمک هم بکنيم بالاخره سياستی که باعث می شود يک ارتشی از ۱۲ هزار کيلومتر دورتر بيايد در منطقه ما غرب و شرق ما را اشغال بکند آدم ها کشته شود اميدواريم اين سياست ها به طور اصولی تغيير کند من امروز گزارشی را می خواندم که در دوران اشغال عراق بيش از ۶۵۰ هزار نفر کشته و زخمی و نزديک ۴ و نيم ميليون نفر آواره شدند اين نشان می دهد سياست نظامی‌گری دولت های آمريکا شکست خورده است. البته ما می دانيم صهيونيست‌هايی که در آمريکا هستند نمی خواهند شرايط عوض شود سود آنها در جنگ است سود آنها در درگيری است آنها البته سنگ اندازی
می‌کنند و فشار می آورند که تغييراتی اتفاق نيفتد اما اگر آقای اوباما تصميم قطعی داشته باشند که تغييرات اساسی بدهند ما کمک‌شان خواهيم کرد و اميد داريم که موفق شوند.
پيام ملت ايران انسانی و دعوت به منطق و عدالت است
ان.بی.سی: هفته ديگر شما در مجمع عمومی سازمان ملل با جهان صحبت خواهيد کرد و تظاهرات گسترده‌ای هم عليه شما سازماندهی شده است. پيام شما به اين تظاهرکنندگان چه خواهد شد و پيام شما به جهان چه خواهد بود وقتی که داريد هفته ديگر با آنها صحبت می کنيد.
- رييس جمهور: حالا هفته آينده منتظر باشيد و مطالب را خواهيد شنيد پيام ما پيام انسانی است ما آنها را به منطق و عدالت دعوت می کنيم. البته هم آنها می دانند و هم ملت ما می دانند و همه ملت ها می دانند اقدامات سياسی محدودی که تحت هدايت سرويس های سياسی انگليس و آمريکا اتفاق می افتد اينها تاثيری در مناسبات جهان ندارد البته ما هر کس اظهار نظر کند به اظهار نظرها احترام می گذاريم و به منطق و عدالت و به دوستی و احترام به مردم دعوت می کنيم. ما بايد به انديشه مردم احترام بگذاريم کسی نبايد تلاش کند نظرش را تحميل کند همه نظراتشان را مطرح می کنند که بايد منطقی باشد ملت ها هم انتخاب می کنند بايد اين حق را به ملت ها بدهيم که خودشان انتخاب کنند. ان شاءالله موفق باشيد
*****
اختلاف آماری 5/1 میلیارد لیتری بنزین وارداتی
ایسنا: اطلاعات وزارت نفت و آمار ارائه شده از سوی گمرک ایران در مورد واردات بنزین، بیش از 5/1 میلیارد لیتر اختلاف دارند. براساس آمار گمرک ایران، در این مدت یک میلیون و 290 هزار و 600 تن بنزین به عنوان دومین قلم کالای وارداتی به ارزش 915 میلیون و 300 هزار دلار وارد کشور شده است. با توجه به چگالی بنزین که رقمی معادل 74/0 است و بر اساس فرمول خاص، این تناژ وارداتی برابر با واردات یک میلیارد و 744 میلیون و 54 هزار و 54 لیتر خواهد بود. این در حالی است که تولید داخلی بنزین در پالایشگاه ها برابر روزانه 44 میلیون لیتر است که با توجه به مصرف میانگین روزانه 65 میلیون لیتر، در حالت خوشبینانه روزانه به واردات 20 میلیون لیتر بنزین نیاز است که اگر قرار بر واردات همه این رقم باشد، حداقل به سه میلیارد و 100 میلیون لیتر بنزین وارداتی بدون در نظر گرفتن بنزین ذخیره سازی شده، نیاز است. براساس اطلاعات دریافتی از وزارت نفت، میانگین واردات روزانه بنزین از ابتدای سال تاکنون چیزی حدود 3/21 میلیون لیتر است. در پنج ماهه نخست امسال و براساس آمار وزارت نفت، حدود سه میلیارد و 301 میلیون لیتر بنزین از کشتی های ورودی به ایران تخلیه شده است. مقایسه آمارهای وزارت نفت نشان دهنده اختلاف حدود یک میلیارد و 557 میلیون لیتری با آماری است که از سوی گمرک طی پنج ماهه ابتدایی سال جاری اعلام شده ضمن اینکه با دلار 990 تومانی و براساس آمار گمرک، هر لیتر بنزین حدود 520 تومان وارد شده است. بر اساس این اعلام گمرک، واردات بنزین در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزن 35/33 درصد و از نظر ارزش 69/50 درصد کاهش داشته است.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
مهمانی شام هیلاری کلینتون
حسن داعی
http://www.iranianlobby.com/

دیشب و در آستانه مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی، خانم کلینتون یک میهمانی شام ترتیب داد و از چند ایرانی که ظاهرا بعنوان کارشناس مسائل کشورمان شناخته شده اند برای صرف شام و شیرینی دعوت نمود. طنز تلخ روزگار که آئینه ای از سرنوشت سالیان مردم مان بوده است دراینجاست که موقع ضیافت و سورچرانی، کسانی بر سر سفره حضور می یابند که خودشان در این سالها در مقابل مردم ایستاده و با دشمنان مردم ایران رفیق و همراه بوده اند. به اسامی دعوت شدگان نگاه کنیم:
تریتا پارسی که روزنامه های خود رژیم آخوندی وی را بعنوان "لابی ایران در آمریکا" لقب داده اند. ری تکیه و همسرش سوزان مالونی که تخصص اصلی شان فریب سیاستمداران آمریکا بگونه ای است که هیچگاه دوستی و بده بستان با حاکمان ایران را فراموش نکنند. سوزان مالونی که مشاور کمپانی نفتی اگزون موبیل بوده است، بهمراه ری تکیه، از طراحان طرح "همزیستی" با جلادان تهرانند. دو نفر دیگر از حضار، افشین مولوی و کریم سجاد پور، از دوستان تریتا پارسی هستند.
ولی نصر نیز در این میهمانی در کنار هاله اسفندیاری و همسرش شائول بخاش قرار گرفته است. اسفندیاری در سال 2007 و در جریان تصفیه حساب بین جناحهای حکومتی و لابی طرفدار جمهوری اسلامی در خارج، مدتی توسط باند احمدی نژاد دستگیر و زندانی شد. هم هاله اسفندیاری و هم همسرش، بارها و بارها تأکید نموده اند که هیچگاه برای جمع شدن بساط آخوندها، کوچکترین اقدامی نکرده اند. در واقع، همانطور که هوشنگ امیر احمدی گفته بود، اسفندیاری چوب اینرا خورد که با باند احمدی نژاد نشست و برخاست نمیکرد و تمام توجه اش را به رقبای او معطوف کرده بود.
بنظر میرسد که خانم کلینتون بهمان مسیر غلطی میرود که همسرشان یعنی بیل کلینتون، قبلا در برخورد با باندهای حاکم بر کشورمان آزموده بود. در سال 2000، محمد خاتمی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک آمده بود. کلینتون که در آنزمان مشاورانی از تبار همین ری تکیه و تریتا پارسی داشت، برای شکستن یخ روابط آمریکا با آخوندهای ایران، در راهرو سازمان ملل منتظر ایستاد که مثلا بطور غیر منتظره با خاتمی روبرو شده و با وی دست دوستی دهد.
محافظان خاتمی که از عواقب چنین عملی و عکس العمل خامنه ای وحشت داشتند، رئیس جمهور آخوندی را به توالت بردند و وی آنقدر در آنجا ماند تا بیل کلینتون خسته شد و مأیوسانه پی کار خود رفت. طنز روزگار در این بود که بیل کلینتون، پس از چهار سال ژست های حسن نیت یکطرفه و کولی دادن به آخوندهای خونخوار کشورمان، در پایان، پشت درب توالت سازمان ملل، سرافکنده و دل شکسته باقی ماند.
گویا اکنون نوبت خانم کلینتون است. ایشان با جمع کردن تریتا و دوستانش، در حال ارسال پیامی دوستانه به خامنه ای و باندهای چماق کش و قاتلی است که دمار از روزگار مردم ایران در آورده اند. اما دوستی با آخوندها نتیجه ای مگر سرافکندگی برای ایشان و دولتمردان متوهم کاخ سفید به همراه نداشته و نخواهد داشت.
*****
همایش با شکوه دیروز از نگاه سایر رسانه ها
رویداد:
مشروح گزارش راهپیمایی قدس سبز
گروهک فشار در برنامه‌ای از قبل تعیین شده به سوی سیدمحمد خاتمی حمله ور شدند که با مقاومت مردم روبرو گشتند.روحانی واقعی؛ منتظری، صانعی. کروبی بت شکن بت بزرگ رو بشکن. این شعاری است که مردم در حال رفتن به سمت دانشگاه تهران سر داده اند.
راهپيمايان با در دست داشتن پرچمهای سبز رنگ و پلاکاردهایی با شعارهای ضد صهيونيستی در خيابان انقلاب به سمت ميدان فردوسی در حرکت هستند.درحد فاصل میدان هفت تیر تا ولی عصر مردم شعار میدهند: نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، یا حسین میرحسین ، کروبی با غیرت صدای خشم ملت. ده ها هزار سبزپوش خیابان کریم خان را تسخیر کرده اند. انتهای جمعیت قابل مشاهده نیست. همه فریاد می زنند نه غزه نه لبنان جاینم فدای ایران.برخی افراد سودجو با چاقو قصد حمله به سید محمدخاتمی داشتند که با ورود پلیس مهاجمان متفرق شدند البته عمامه ایشان انداختند. شعاری که هم اينک مردم در ميدان وليعصر سر داده اند : خمينی کجائی ، ايران شده فلسطين . تعداد تظاهر کنندگان که فاصله بين هفت تير و ميدان وليعصر را پوشانده اند و پيوسته بر ان افزوده ميشود نزديک به صد هزار نفر برآورد می شود.برای مهار مردم و خفه کردن صدای شعارهای مردم هفت نيسان پر از بلند گو به ميان مردم وارد شدند و محوطه هفت تير تا وليعصر را پوشش دادند سبزها در مقابل سر در دانشگاه تهران احمدی نژاد را استقبال کرده با شعار : دروغگو، دروغگو، 62 درصدت کو؟ جمعیت فریاد میزنند: منتظری زنده باد ، صانعی پاینده باد. تجاوز ، شکنجه دیگر اثر ندارد.همه مسير حرکت مردم از مبدا تا مقصد به هزاران بلندگو مزين گرديد ، بصورتيکه در بالای هر درخت و تير چراغ برق بلند گوئی نصب کرده شده است. صدای مردم بر صدای بلندگوها غلبه پيدا کرده و بلندگوها شعار خود را می دهند ، مردم شعار ديگر .هم اکنون در ميدان وليعصر عده ای بسيجی به مردم حمله ور شدند که با شدت از سوی مردم سرکوب شد. از شیراز خبر می رسد ده ها هزار تظاهر کننده سبز پوش فریاد می زنند نه غزه نه لبنان ، جانم فدای ایران. همچنین شعارهایی در حمایت از آیت الله دستغیب و علیه دولت کودتا می دهند.
اتوبوسهای شرکت واحد دورتادور خیابان انقلاب از پارک دانشجو و بلوار کشاورز سد ایجد کرده اند و مانع از حضور سبزها به نماز جمعه می شوند . شعار دیگر مردم : روحانی واقعی؛ منتظری، صانعی.
همچنین خبرنگار الجزیره گزارش داد که پلیس به شدت همه خیابانهای منتهی به محل برگزاری نماز جمعه را تحت کنترل دارد با این حال مخالفان موفق به گردهمایی شدند. خبرگزاری فرانسه ساعتی پیش در گزارشی از تهران از آماده‌باش کامل نیروهای امنیتی برای مقابله با تظاهرات مخالفان خبر داده بود ولی اکنون برخی گزارشها حاکی از تجمع گروهی از مخالفان در برخی مناطق مرکزی تهران است.
رویترز نیز دقایقی پیش از بروز برخی درگیریها بین طرفداران احمدی‌نژاد و مخالفان در خیابانهای اصلی تهران خبر داد.
مردم سبزپوش اصفهان فریاد می زنند: اعتراف ، شکنجه دیگر اثر ندارد / نه غزه ، نه لبنان ، جانم فدای ایران. از تهران خبر می رسد که پس از نماز جمعه نیز معترضان به راهپیمایی خود ادامه دادند. معترضان شعار می دادند: دولت کودتا ، استعفا استعفا / یا حسین ، میر حسین / موسوی ، موسوی / الله اکبر ، الله اکبرآن خس و خاشاک تویی ، دشمن این خاک تویی / ما اهل کوفه نیستیم ، پول بگیریم بایستیم.
**
خبرنامه گويا
حضور چشمگير زنان معترض در تظاهرات شيراز، راهپيمايی در شيراز به خشونت کشيده شد
راهپيمايی آرام سبزها در شيراز توسط نيروهای يگان يژه و لباس شخصی ها به خشونت کشيده شد.
امروز ۲۷ شهريورماه در راهپيمايی روز قدس تعداد زيادی از مردم معترض به نتايج انتخابات با به همراه داشتن نماد سبز و لباس سبز در حال راهپيمايی بودندکه با يورش لباس شخصی ها و يگان ويژه به درگيری کشيده شد و تعداد زيادی از مردم معترض دستگير شدند.
آن ها در حالی که شعار می دادند: نه غزه نه لبنان جانم فدای ايرانو مرگ بر ديکتاتور.خونی که در رگ ماست هديه به ملت ماست، مرگ بر روسيه، اعتراض خود را به نمايش گذاشتند.
در اين درگيری از گاز اشک آور استفاده شد. از ساعات آغازين صبح نيروی انتظامی در تعداد بی شمار در کليه مسيرهای راهپيمايی صف آرايی کرده بودند. با اين حال مردم معترض به دادن شعار ادامه دادند. نيروهای انتظامی هم برای ساکت کردن مردم به آن ها يورش بردند و تعداد زيادی را دستگير کردند. در اين راهپيمايی درگيری لفظی و شعاری بين دو گروه موافق و مخالف نيز صورت گرفت.گروه های مخالف شعار مرگ بر اسراييل آنها را با دادن شعار مرگ بر روسيه و مرگ بر ديکتاتور پاسخ می دادند.
در بين مردم حضور زنان معترض، با پوشش چادر و نماد سبز چشمگير بود.
**
ادوار نیوز:
صدای مردم صدای خداست/تظاهرات صدهاهزار تن از مردم تهران بر علیه دولت کودتا
صدها هزار تن از مردم تهران امروز با تظاهرات سراسری در خیابان های منتهی به دانشگاه تهران در حالی که نمادهای سبز رنگ حمل می کردند بعد از گذشت سه ماه از انتخابات 22 خرداد اعتراض خود را به تقلب انجام شده در این انتخابات و جنایات انجام شده پس از آن نشان دادند.
این تظاهرات با توجه به برپایی روز قدس در اخرین جمعه ماه رمضان انجام شد
به گزارش ادوار نیوز حضور غیرمنتظره هواداران جنبش سبز به شکلی بود که از ساعت ده و سی دقیقه صبح امروز میدان هفت تیر مملو از جمعیت شد و تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهای "الله اکبر"،" مرگ بر دیکتاتور"،" فلسطین فلسطین ما هم مثل تو هستیم"، نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران"،" یا حسین میرحسین"، "کروبی موسوی حمایتت می کنیم" به سمت میدان ولی عصر و بلوار کشاورز حرکت کردند میزان جمعیت شرکت کننده در این مسیر به گونه ای بود که مسیر میدان هفتم تیر تا پارک لاله تهران سبز پوش شد.
تظاهرکنندگان که حضور زنان در میان آنها به شکل چشمگیری نمایان بود با سر دادن شعارهایی در هنگام سخنرانی احمدی نژاد خواهان استعفای وی شدند جمعیت همچنین به دفعات و در واکنش به شعار مرگ بر امریکا شعار مرگ بر روسیه سر داد.
تظاهرکنندگان همچنین با سر دادن شعار "شکنجه تجاوز دیگر اثر ندارد" و "ای مردم فلسطین کهریزک رو ندیدید" به جنایات انجام شده اعتراض کردند
همچنین مطابق با قرار قبلی شیخ مهدی کروبی راس ساعت 11 صبح از میدان هفتم تیر و در میان تظاهرکنندگان حضور یافت و تا خیابان فلسطین آنها را همراهی کرد.
گفتنی است نیروهای گارد ویژه در مسیرهای مختلف از جمله تقاطع بلوار کشاورز و خیابان فلسطین تلاش کردند با تشکیل صف انسانی از حرکت جمعیت جلوگیری کنند اما این تلاش ناکام ماند.
درگیری ها میان جمعیت اندک حامیان دولت کودتا و تظاهرکنندگان در چندین مورد منجر به شلیک گاز اشک آور و گاز فلفل شد.
جمعیت تظاهرکننده همچنین با سر دادن شعارهای بی سابقه ای به حمایت از آیت الله منتظری و آیت الله صانعی مراجع عظام تقلید شیعیان پرداختند.
گزارش های تکمیلی حاکی است با آغاز نماز جمعه تهران تظاهرکنندگان جنبش سبز با بازگشت به سمت میدان ولی عصر و هفت تیر به راهپیمایی خود ادامه دادند قسمتی از جمعیت با حرکت از میدان ولی عصر به سمت شمال و بخش دیگری به سمت میدان هفت تیر حرکت کردند.
به گزارش شاهدان عینی مقارن ساعت 2بعد از ظهر نیروهای ضد شورش حاضر در میدان هفت تیر با شلیک گاز اشک آور و حمله به سوی مردم به کمک پلس های موتور سوار دست به متفرق کردن جمعیت زده اند. گفته می شود در خیابان ولی عصر نیز جمعیت معترض با حمله و سرکوب نیروی انتظامی مواجه شده اند.
**
جرس:
جنبش سبز تهران را در بر گرفت
حضور پر رنگ و پر تعداد جنبش سبز در خیابان های تهران با شعارهای «نه غزه، نه لبنان جان فدای ایران»، «خمینی کجایی،ایران شده فلسطین»،«یا حسین میرحسین»،«کروبی با غیرت،صدای خشم ملت» نیروهای انتظامی و شبه نظامیانی که از ساعاتی پیش درخیابان های تهران مسقر شده اند را غافلگیر کرده است.
گزارش ها از خیابان های تهران حاکی است که هزارتن از مردم با نمادهای سبز در اغلب مسیرهای راهپیمایی امروز تهران به ویژه در میدان هفت تیر، خیابان های کریم خان، فلسطین، ولی عصر،خیابان آزادی،خیابان انقلاب و سایر خیابان های مرکزی پایتخت به راهپیمایی به سر دادن شعارهایی در حمایت از جنبش سبز، میرحسین موسوی و کروبی مشغولند.
همزمان تعداد قابل توجهی هلی کوپتر وابسته به یک نهاد نظامی بر فراز تهران در حال پروازند،و در برخی مناطق یگان های ضد شورش نیروی انتظامی برای متنفرق کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کردند.
محمد خاتمی رئیس جمهور دوره اصلاحات به هنگام پیوستن به مردم با شعار«صل علی محمد،بوی دلاور آمد» با استقبال مواجه شد.برخی گزارش ها حاکی است که لباس شخصی ها قصد حمله به خاتمی را داشتند اما به دلیل حضور گسترده مردم به هدف شان نرسیدند.
شبکه های رسمی تلویزیون در پوشش تصویری راهپیمایی امروز گزارش اغلب خیابان های تهران را با قطع صدای شعار مردم پخش می کنند و همزمان تعدادی وانت تجهیز شده به بلندگو با پخش سرودهای عربی درصدد تحت اشلعاع قرار دادن شعارهای مردم در حمایت از جنبش سبز هستند.
**
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
خشونت در راهپیمایی روز قدس
بنابه گزارشات دریافتی، در چند نقطه تنش و درگیری بین مردم و نیروهای لباس شخصی حاضر در راهپیمایی روز قدس روی داده است.
به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ، مردم معترض به نتایج دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری و همینطور وقایع پس از آن در ایران، در راهپیمایی روز قدس در روز جاری حاضر شده اند، در این رابطه سپاه پاسداران روز گذشته طی بیانیه نسبت به حضور آنان و قصد خود برای برخورد با معترضان خبر داده بود.
بنابه گزارشات دریافتی در زمان مخابره این گزارش، محدوده چهارراه طالقانی در تهران اعتراض مسالمت آمیز شهروندان با دخالت نیروهای لباس شخصی به خشونت کشیده شده است. تا کنون تعدادی از شهروندان بازداشت و تعدادی نیز زخمی شده اند. همچنین در حاشیه راهپیمایی درگیریهای پراکنده ای در مناطق خیابان آبان و میدان فلسطین نیز روی داده بود که اطلاعی از بازداشتی ها و زخمی های احتمالی آن در دست نیست.
لازم به ذکر است نیروهای لباس شخصی به سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق در میدان فلسطین نیز حمله کردند که با دخالت مردم و نیروهای انتظامی از دستیابی آنان به آقای خاتمی جلوگیری شد.
گزارش تکمیلی در این رابطه منتشر خواهد شد.
**
خبرنامه امیر کبیر:
با وجود تمامی تدابیر امنیتی و حصارهای امنیتی که طی روزهای قبل در خیابان ها برای جلوگیری از شکل گیری هرگونه تجمع اعتراضی کشیده شده بود، مردم معترض تهران بار دیگر در خیابان های مختلف به یکدیگر پیوستند و با اعتراضات گسترده خود، نشان دادند که صدای حق خواهی و حق طلبی آنان هنوز خاموش نشده است.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر از صبح امروز، مردم معترض بصورت پراکنده در خیابان حضور داشتند اما نیروهای امنیتی و ضدشورش با بستن تمامی پیاده روهای خیابان انقلاب و مقابل دانشگاه تهران قصد داشتند از بروز هرگونه تجمع اعتراضی جلوگیری کنند. اما در خیابان های 16 آذر و بلوار کشاورز عده ی زیادی از معترضین با در دست داشتن پلاکاردها و پارچه های سبز و سر دادن شعارهائی دست به اعتراض گسترده ای زدند.
همزمان در میدان هفت تیر و خیابان کریم خان نیز در نتیجه اعتراضات مردم و تجمع آن ها و نیز پرتاب گاز اشکاور درگیری های گسترده ای روی داد.
در بلوار کشاورز تقاطع خیابان آمیراباد، نیروهای بسیجی با در دست داشتن پرچم های زرد حزب الله لبنان سعی داشتند به میان مردم هجوم بیاورند اما با مقاومت مردم روبرو شدند و مردم نیز در مقابل شعار "مرگ بر اسرائیل از بلند گوهای آنان شعار "مرگ بر روسیه" و "مرگ بر چین" و در مقابل شعار "ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند" شعار می دادند "ما اهل کوفه نیستیم پشت یزید بایستیم" سر می دادند. نیروهای بسیجی که از این اقدام مردم بسیار عصبانی شده بودند در چند مورد با چوب پرچم های خود به جوانان معترض حمله ور شدند.
جمعیت معترض در تقاطع خیابان امیرآباد و بلوار کشاورز در حالی که شعارهای اعتراضی سر می دادند به سمت خیابان فاطمی حرکت کردند. شعارهای "ای رهبر کودتا این اخرین پیامه، جنبش سبز ایران آماده ی قیامه"، و نیز منتظری زنده باد صانعی پاینده باد"، "کروبی دستگیر بشه ایران قیامت می شه"، "استقلال آزادی جمهوری ایرانی"، "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" از جمله مهم ترین شعارهای اعتراضی مردم بود. هم چنین پرچم روسیه نیز توسط جوانان معترض به آتش کشیده شد.
به محض ورود جمعیت معترض به خیابان فاطمی، نیروهای گارد ضد شورش و نیز نیروهای بسیجی با در دست داشتن چوب، با یورش به جمعیت مردم تعداد زیادی را زخمی کرده و تعدادی را نیز بازداشت نمودند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر صحنه ضرب و شتم معترضان و مردمی که هم چنان فریادهای مرگ بر دیکتاتور در زیر باتوم سر می دادند و یا مردمی که از بیم یورش وحشیانه نیروهای گارد و نیروهای امنیتی و بسیجی به زیر ماشین هائی که در اطراف خیابان پارک شده بود، پناه میبردند، صحنه های بسیار تکان دهنده ای را در این خیابان رقم زد.
همچنین برای لحظاتی طولانی جو خیابان فاطمی بسیار متشنج بود و نیروهای گارد ضد شورش که پیش تر پارکینگ های طبقاتی خیابان فاطمی مخفی شده بودند با یورش یکباره در خیابان موجی از وحشت را ایجاد کردند.
از سوی دیگر مطابق با برخی گزارش ها میدان ازادی و خیابان آزادی نیز نیروهای لباس شخصی و بسیجی و نیروهای ضد شورش مردم معترض را وحشیانه در زیر ضربات باتوم و مشت و لگد، مورد ضرب و شتم قرار دادند.
گزارش های دیگر حاکی از تجمعات پراکنده دیگر در میدان صادقیه تهران دارد.
همچنین در آخرین خبر درگیری های ارسال شده، در میدان ونک درگیری های گسترده ای بین مردم و نیروهای انتظامی در جریان است كه با حمله پلیس به تظاهرات آرام مردم تظاهرات به خشونت كشیده شده است. همچنین عده ای از مردم معترض برای فریاد اعتراض خود به سمت صدا و سیما حركت كرده اند.
**
و اما ... این هم فضله پراکنی "حسین بازجوی" مفلس و بدبخت و بیشرف، در "لجن"نامه کیهان:
خروش حماسي ملت بار ديگر اسرائيل را رسوا كرد
در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان، ايران اسلامي همگام با كشورهاي مسلمان و ملت هاي آزاده در اقصي نقاط جهان در باشكوه ترين صف آرايي جهاني با مشت هايي گره كرده، فرياد عدالت طلبي و ظلم ستيزي خود را به گوش جهانيان رساندند تا دنيا بداند قدس و فلسطين تنها نيست.به گزارش خبرنگار كيهان، راهپيمايي سراسري روزجهاني قدس در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان همزمان با سراسر كشور، در تهران و با حضور چشمگير راهپيمايان روزه دار تهراني در حمايت از ملت مظلوم فلسطين در حالي برگزار شد كه بسياري از رسانه هاي غربي و رسانه هاي وابسته به صهيونيست ها از ماه ها قبل با تبليغاتي همه جانبه سعي در تضعيف اين صف آرايي با شكوه ملت ايران در حمايت از آرمان فلسطين و آزادي قدس شريف داشتند.در مراسم روز جهاني قدس خيل عظيمي از هم وطنان تهراني با حضور در خيابان هاي منتهي به دانشگاه تهران حمايت خود را از آرمان فلسطين با شعارهاي اصيل انقلاب يعني «مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل» اعلام كردند. حضور كودكان و نوجوانان همراه با خانواده هايشان در اين مراسم مشهود بود. همچنين راهپيمايان در گروه ها و دسته جات سياسي، فرهنگي، اجتماعي و ورزشي در اين مراسم شركت كرده بودند و علاوه بر شعارهاي هميشگي تجمعات مردمي و راهپيمايي هاي ملي، شعارهايي چون «مرگ بر انگليس، مرگ بر منافق، واي اگر خامنه اي حكم جهادم دهد، فلسطين پيروز است اسرائيل نابود است، حمايت از فلسطين حمايت از امام است، آزادي فلسطين آزادي اسلام است، هيهات من الذله، زنده باد فلسطين، يا ايها المسلمون اتحدوا اتحدوا، فلسطين فلسطين حمايتت مي كنيم، پيام قرآن ما، وحدت مسلمين است، آزادي فلسطين، شعار مسلمين است و...» را سر مي دادند.بنا بر گزارش خبرنگار ما، ديروز همچنين شعارهايي چون «اي رهبر آزاده آماده ايم آماده و خوني كه در رگ ماست هديه به رهبر ماست» بارها از سوي راهپيمايان تكرار شد.ديروز مسيرهاي راهپيمايي با پرچم هاي كشورمان و نيز كشور فلسطين و حزب الله لبنان آذين بندي شده بود. پارچه نوشته ها و پلاكاردهايي از بيانات امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري در دست مردم بود. راهپيمايان همچنين پرچم بزرگ فلسطين را بر روي دستانشان از ميدان فلسطين تا دانشگاه تهران حمل كردند. بنابراين گزارش، ديروز پرچم رژيم صهيونيستي به دفعات توسط راهپيمايان روزه دار به آتش كشيده شد. در برخي تقاطع هاي مسير راهپيمايي ايستگاه هايي از سوي رسانه ها و جمعيت هاي حامي مردم فلسطين ايجاد شده بود و امضاهايي در حمايت از مردم فلسطين جمع مي شد.هم چنين در تقاطع خيابانهاي انقلاب و فلسطين نمايشگاه كوچكي با استفاده از تصاوير مبارزان انقلاب اسلامي كه در دوران رژيم شاهنشاهي از سوي ساواك شكنجه شده بودند برپا شده بود.در ميدان فلسطين نيز سرودهايي در حمايت از مردم فلسطين اجرا شد. برخي از مردم ماكت هايي از مسجدالاقصي و بيت المقدس در دست داشتند و عروسك هايي نيز با لباس مبارزان فلسطيني در دست تعدادي از كودكان بود. همچنين غرفه هايي اقدام به توزيع پلاكارد، عكس، تصوير و كلاه هايي با مضامين حمايت از فلسطين مي كردند.حضور شمار قابل توجهي از نمايندگان رسانه هاي مختلف داخلي و خارجي در اين مراسم قابل توجه بود كه مراسم راهپيمايي روز جهاني قدس را به طور مستقيم گزارش مي كردند.بيش از 104 خبرنگار و عكاس خارجي در راهپيمايي روز قدس امسال حضور يافته بودند تا از نزديك شاهد حضور مردم حماسه آفرين ايران اسلامي در صحنه دفاع از آرمانهاي انقلاب باشند. براساس اين گزارش، برخي از مردم كه در خيابان هاي اطراف دانشگاه تهران جمع شده بودند، ضمن حمل علائم برخي شركت هاي صهيونيستي از جمله كوكاكولا، پپسي، فانتا، تيمبرلند، تامي هيلفايگر، نستله و... از دولت خواستند تا قاطعانه از ورود اين كالاها به كشور جلوگيري و با توليدكنندگانش برخورد داشته باشد.همچنين در مسير راهپيمايي تعداد زيادي از صندوق هاي كميته امداد امام خميني(ره) بر سر راه راهپيمايان روز قدس تعبيه شده تا از اين طريق به ياري مردم فلسطين بپردازند. راهپيمايي عظيم روز جهاني قدس در تهران و ساير شهرستان ها با صدور قطعنامه اي به كار خود پايان داد. در قطعنامه پاياني ضمن تاكيد بر وحدت مسلمين تاكيد شده است: ملت مسلمان ايران قاطعانه اعلام مي نمايد كه سرزمين قدس متعلق به فلسطينيان است و تنها راهبرد آزادي قدس پايداري و ايستادگي و حمايت همه جانبه از وحدت در جبهه مقاومت و انتفاضه ملت مظلوم فلسطين است.بنابراين گزارش، در اين قطعنامه هشت ماده اي كه در جمع انبوه عظيمي از راهپيمايان در تهران قرائت شد، آمده است: اكنون با گذشت سه دهه از ابتكار معجزه آساي امام راحل(ره) در نامگذاري جمعه آخر ماه مبارك رمضان به عنوان روز جهاني قدس ره آوردهاي ارجمند و توانمندساز اين همايش فراگير جهاني، گسترش امواج بيداري و استكبارستيزي را در سراسر جهان رقم زده است و با بر ملا شدن نقشه هاي شيطاني قدرتهاي استكباري و حاميان رژيم صهيونيستي، عزم و اراده انقلابي جهانيان براي حل مسئله فلسطين بيش از پيش شكل گرفته است.در بخش ديگري از اين قطعنامه آمده است: بي ترديد تلاشهاي مشكوك منطقه اي و جهاني در تحميل طرحهاي يك جانبه براي حل سازشكارانه مسئله فلسطين و شناسايي كيان رژيم و دولت مجعول يهودي به صحنه رسوايي و شكست مفتضحانه ديگري براي آنان تبديل خواهد شد.همچنين در اين قطعنامه تاكيد شده است: حضور پرشور و گسترده آحاد ملت سرزنده و با نشاط ايران اسلامي در راهپيمايي عظيم و سراسري روز جهاني قدس امسال و بر افراشتن پرچم قدس در آن نشانه وحدت و انسجام ملي در صيانت از انقلاب و نظام مقدس اسلامي و تحقق آرمانهاي امام بزرگوار(ره) به خصوص رهايي قدس شريف از چنگال رژيم صهيونيستي است و بي شك اين اراده و عزم راسخ در حفظ وحدت، تداوم خواهد يافت و بيگانگان و اذناب آنها هرگز نخواهند توانست با طرحهاي جنگ نرم و تهديدات مجازي و ديگر ترفندهاي شيطاني تفرقه و خللي در بين صفوف مستحكم ايرانيان و حمايت از مردم مظلوم فلسطين ايجاد نمايند.در اين قطعنامه با اعلام انزجار از همراهي برخي سران عربي با رژيم صهيونيستي در استمرار جنگ افروزي و خشونت، از آنها خواسته شده هرچه سريعتر با تغيير رويكرد خود به احقاق حقوق ملت فلسطين انديشيده و با اتخاذ مواضع قاطع عليه غاصبان صهيونيستي زمينه هاي لازم را براي بازگشت آوارگان فلسطيني به سرزمين هاي خود فراهم آورند.راهپيمايي روز قدس همزمان با ايران در كشورهاي تركيه، لبنان، پاكستان، مالزي، جمهوري آذربايجان و تعداد ديگر از كشورهاي اسلامي برگزار شد و طي آن راهپيمايان جنايات رژيم صهيونيستي را محكوم كردند.
*****
گزارش اعتماد از حمله هماهنگ«نیروهای لباس شخصی»به خاتمی،کروبی و میرحسین موسوی
روزنامه اعتماد در شماره روز شنبه 28 شهریور خود گزارشی از برگزاری روز قدسی متفاوت منتشر کرده و از حمله سازماندهی شده «نیروهای لباس شخصی» به محمد خاتمی،مهدی کروبی و میرحسین موسوی خبر داد.
به گزارش این روزنامه« سيدمحمد خاتمي در ميان مردم، از سوي خيابان حجاب به سوي ميدان فلسطين در حال حرکت بود از سوي گروه هاي فشار مورد ضرب و شتم قرار گرفت و عمامه وي به زمين افتاد. او پيش از برگزاري (مراسم) اين روز از مردم خواسته بود در کمال آرامش حضور پيدا کنند. البته دعوت به آرامش در روز قدس فقط از سوي سيدمحمد خاتمي صورت نگرفت بلکه ميرحسين موسوي و مهدي کروبي نيز در ميان حاميان خود حضور يافتند. پس از سيدمحمد خاتمي نوبت مهدي کروبي بود که مورد تعرض لباس شخصي ها قرار گيرد. او که حوالي ساعت 11 در ميدان هفت تير در مسجد الجواد حضور يافته بود مورد تعرض نيروهاي لباس شخصي قرار گرفت. هرچند حضور گسترده حاميان اصلاح طلبان از منظر خبرگزاري رسمي دولت (ايرنا) تنها 100 نفر عنوان شد اما دفاع از اصلاح طلبان در ميدان وليعصر حال و هواي ديگري داشت؛ حال و هوايي که با حضور ميرحسين موسوي شکل ديگري گرفت.وی نيز از هتک حرمت لباس شخصي ها در امان نماند و هنگامي که سوار خودروي شخصي بود مورد حمله لباس شخصي ها قرار گرفت.»
اعتماد نوشته که هتک حرمت نسبت به سران اصلاح طلب در حالي صورت مي گيرد که بارها به رويکرد جذب حداکثري و دفع حداقل و ضرورت آرام سازي جامعه تاکيد شده است با اين حال لباس شخصي ها در روز قدس با حمله به بزرگان جناح اصلاح طلب رويکردي متفاوت از اين مساله را به تصوير کشيدند که البته مورد اعتراض اصولگرايان نيز قرار گرفت.
چنانکه باهنر عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي ضرب و شتم را اقدامي نادرست دانست که مورد تاييد هيچ کس نيست و نبايد نسبت به بزرگان جناح اصلاح طلب صورت بگيرد.
به نوشته اعتماد «حضور سران اصلاح طلب و بزرگان نظام که بارها از سوي برخي از رسانه هاي حامي دولت مورد اهانت قرار گرفته اند تصويري از اتحاد اصلاح طلب را به تصوير مي کشيد به طوري که قرار گرفتن هاشمي رفسنجاني و علي اکبر ناطق نوري در مراسمي که سران اصلاحات نيز در آن حضور داشتند پيام هاي مهمي را به جامعه مخابره مي کرد. به ويژه اينکه از مدت ها پيش مقرر شده بود هاشمي رفسنجاني نماز روز قدس را اقامه کند اما بر اساس آخرين تصميمات اتخاذ شده خطيب نماز جمعه تغيير کرد و سيداحمد خاتمي به جاي هاشمي رفسنجاني نماز را اقامه کرد.البته تنگ کردن دايره اين افراد به هاشمي خلاصه نشد. گو اينکه علي اکبر ناطق نوري به عنوان سخنران پيش از خطبه ها نيز سخنراني نکرد و محمود احمدي نژاد به جاي وي در جايگاه سخنران قرار گرفت.»
*****
اعترافات اجباری جواد امام: ضرب و شتم دخترم توهم بوده!
جواد امام عضو زندانی شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که که به تازگی به قید وثیقه از زندان بیرون آمده، روز جمعه بر صفحه تلویزیون و در برنامه "بیست و سی" ظاهر شد و در مصاحبه ای اعلام داشت که ماجرای دستگیری دخترش عاطفه و بلاهایی که طی آن بر دخترش رفته ساخته و پرداخته ذهن دخترش بوده است و این هیچ گاه رخ نداده است!
این در حالی است که پیش از این نمایش تلویزیونی، خبرگزاری فارس به نقل از همسر جواد امام تیتر زده بود: "همسر جواد امام سوت پايان دروغ پردازي‌ها را به صدا در آورد" .
خبرگزاری فارس در "مصاحبه" خود این جملات را از همسر جواد امام نقل کرده بود: "دختر بنده در اقدامي ماجراجويانه و با توجه شرايط خاص روحي و رواني ناشي از دستگيري پدرش كه موجب نگراني خانواده و بنده شده بود،‌ چنين اقدامي را كرد ... البته در اينجا بايد از تمام عزيزان و دوستاني كه درگير اين ماجرا شده‌اند و به جهت عواطف انساني و اعتقادي موجبات ناراحتي آنها بوجود آمد، عذرخواهي ‌كنم." در پایان مصاحبه نیز، این جملات آشنا از دهان مادر عاطفه امام نقل شده بود که: من هم در طول اين مدت به دليل شرايط خاص اقداماتي را انجام داده‌ام كه اين مساله بعد خبري پيدا كرده و موجب ناراحتي بنده و افراد ديگري شد، كه بايد به دليل شرايط بوجود آمده نيز عذرخواهي كنم. البته با توجه به اين مسائل ديگر اين مساله را پيگيري نخواهيم كرد."
این در حالی است که ليلا سادات جلال زاده همسر جواد امام، در 16 شهریور در مصاحبه ای با سایت کلمه درباره فشار شديد بر روي دخترش براي اعتراف به روابط نامشروع سخن گفت و از برگزار شدن دادگاه غيرعلني همسرش بدون حضور وكيل خبرداد.
ربودن و رها کردن عاطفه در خیابان
عاطفه امام در 15 شهریور ماه با فجیع ترین شکل درخیابان ربوده و چادر از سرش کشیده شد. در زمان بازجویی سه مرد حجاب از سرش کشیده و با بدترین نحو ممکن به او هتاکی کرده و به او سیلی زدند. ربایندگان، به بدن او دست زده تهدید کرده بودند که موهایش را خواهند سوزاند و بعد از آزادی هم او با مقنعه ای پاره و لباسی در هم در کنار قبرهای خالی یک قطعه بهشت زهرا رها نموده بودند.
یک تحلیل گر مقیم تهران می گوید: "چگونه ممکن است که همه این موارد ساخته و پرداخته ذهن یک دختر 18 ساله باشد. اگر ربودن و چادر از سرش کشیدن و بی حجاب کردن و غیره دروغ باشد، لباس های پاره و مقنعه پاره و تنها نیمه شب در کنارهای قبرهای خالی چگونه می تواند ساخته و پرداخته ذهن اش باشد، ایا افسر کلانتری مستقر در مرقد حضرت امام هم خیال پرداز بوده است که تمامی این مشخصات را ثبت کرده است؟"
وی می افزاید: "اگر همه این ماجرا دروغ است و ساخته و پرداخته ذهن چگونه است که تنها شخص و اولین شخصی که در بهشت زهرا عاطفه امام را پیدا می کند و او را به کلانتری برای پر کردن گزارش می برد، دقیقا یک روز بعد از آزادی جواد امام و یک روز قبل از انتشار نامه مادر عاطفه امام بازداشت می شود تا صدای مخالفی از کسی شنیده نشود؟"
بازداشت دو اصلاح طلب جوان دیگر
گذشته از گزارش های مربوط به روز قدس، جمعه شب خبری به سرعت در سطح رسانه های اینترنتی بازتاب یافت که حاکی بود مهدی شیرزاد عضو جبهه مشارکت و فرزند دکتر احمد شیرزاد و محمدحسین نعیمی پور عضو جبهه مشارکت و فرزند محمد نعیمی پور غروب جمعه دستگیر شده اند.
پیشتر، بسیاری از دیگر بستگلان چهره های اصلاح طلب دستگیر شده بودند. از جمله: مهدی میردامادی، پسر محسن میردامادی دبیر کل جبهه مشارکت؛ مهدی موسوی نژاد، برادر همسر محمد علی ابطحی معاون رئیس جمهور پیشین خاتمی؛ محمد مهدی و محمد علی و محمد صادق منتظری، نوه های آیت منتظری مرجع تقلید شیعیان؛ پسر آیت الله حسین موسوی تبریزی دبیر مجمع مدرسین و تحقیق حوزه علیمه قم، فرزندان آقایان ناظم زاده و احمدی از افراد مرتبط بیت آیت الله منتظری . این در حالی است که اخبار دیگر، حکایت از دستگیری دختران آقایان متقی و دردکشان از دیگر افراد مرتبط با بیت آیت الله منتظری دارند.
همزمان با اقدامات فوق، تعدادی از دوستان فرزندان چهره های اصلاح طلب زندانی شده اند که از جمله آنها می توان به علی پیرحسینلو وبلاگ نگار اصلاح طلب و فاطمه ستوده همسر او، مهدی محمودیان عضو جبهه مارکت، و حسین نورانی نژاد رئیس کمیته اصلاح رسانی جبهه مشارکت، که از نزدیکان علی اکبر محتشمی پور رئیس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی است، اشاره کرد.
ناظران معتقدند هدف به "گروگان گرفتن" افراد نسل های دوم و سوم اصلاح طلبان، به سکوت وا داشتن اعضای معترض خانواده یا فامیل و خاموش کردن صدای اعتراض آنها به شرایط وخیم بستگان زندانیشان است.
*****
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
اعتراضات شبانه مردم تهران (دیشب) به خیابانها کشانده شد

بنابه گزارشات رسیده از مناطق مختلف ،مردم تهران در ادامه اعتراضات گسترده امروز خود علیه سرکوب خونین مردم بدستور ولی فقیه، امشب در مناطق مختلف مردم اعتراضات شبانه خود را در خیابانها برگزار کردند.اعتراضات شبانه از ساعت 22:00 شروع شده است. مردم تهران در اکثر مناطق بر بام منازل و کوچه های خود اقدام به اعتراض نمودند ولی در بعضی از مناطق بجای قرار گرفتن بر بام منازل خود اعتراضات خود را به خیابانها کشاندند و در خیابانها اقدام به سر دادن بانگ الله اکبر و شعار مرگ بر دیکتاتور نمودند این اعتراضات تا لحظه انتشار این خبر ادامه دارد.مناطقی که مردم در حال حاضر در حال انجام اعتراضات شبانه هستند و بانگ الله اکبر و شعار مرگ بر دیکتاتور سر می دهند عبارتند از؛ سعادت آباد و صادقیه.تا لحظه انتشار این خبر گزارشی از درگیری نیروهای سرکوبگر ولی فقیه با مردم داده نشده است.
*****
تهران دیروز: آدینه 27 شهریور
روز و شب گذشته علیرغم محدودیت های اینترنتی که ساعتها دسترسی به همه چیز و هرچیزی را برای نه تنها ما، که تمام ایران و ایرانیان تقریبن غیرممکن ساخته و یا بسیار به کندی امکان پذیر بود، لینک تعداد زیادی از مراسم اعتراضی و راهپیمایی های هم میهنان در تهران و شهرستانها را برای شما انتشار دادیم. اینک نیز لینک های تعداد دیگری از فیلم های دیروز را در زیر انتشار میدهیم:
*****
بهبود روابط آمريکا با روسيه
اوباما در واشنگتن تصميم امريکا مبني بر لغو استقرار سپر دفاع موشکي را اعلام کرد. برنامه جديد اوباما مبني بر لغو استقرار سپر دفاع موشکي در شرق اروپا، واکنش هاي مختلفي را به دنبال داشته است. در حالي که آلمان و روسيه از تصميم جديد واشنگتن استقبال کرده اند، در جمهوري چک و لهستان نگراني هايي ديده مي شود.به گفته اوباما، خطر و تهديد موشک هاي کوتاه و ميان برد ايران بيش از موشک هاي دوربرد اين کشور است.به گزارش دويچه وله اوباما در توضيح برنامه خود در واشنگتن افزود؛ «اين تصميم توان امريکا براي مقابله با حملات موشکي را تضعيف نخواهد کرد.» به گفته اوباما، امريکا مي کوشد با سامانه هاي موشکي ساده و کم هزينه تر، جايگزين مناسبي براي برنامه هاي گذشته خود عرضه کند.رئيس جمهور امريکا گفت؛ «سپر دفاع موشکي جديد امريکا بهترين پاسخ به تهديدات موشک هاي بالستيکي ايران است.»به گفته رابرت گيتس وزير دفاع امريکا سامانه هاي جديد دفاع موشکي، از سال 2011 وظيفه مقابله با تهديدات موشکي را برعهده خواهند داشت. اين سامانه هاي موشکي روي ناوهاي جنگي امريکا مستقر خواهند شد. در همين حال روسيه که تاکنون يکي از مخالفان و منتقدان جدي استقرار سپر دفاع موشکي امريکا در شرق اروپا بود از تصميم جديد امريکا استقبال کرده است. در همين راستا ديميتري مدودوف رئيس جمهور روسيه از تصميم جديد امريکا مبني بر چشم پوشي از ساخت سپر دفاع موشکي در اروپا استقبال کرد. به گفته مدودوف، سياست جديد اوباما در اين زمينه نشانگر آن است که مسکو و واشنگتن مي توانند ارزيابي مشترکي از خطرات امنيتي ارائه دهند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نيز از برنامه هاي جديد امريکا در زمينه لغو ساخت سپر دفاع موشکي استقبال کرد. صدراعظم آلمان سياست جديد امريکا را «نشانه اميدوارکننده يي براي همکاري هاي بين المللي» دانست. به گفته مرکل، با حل مشکلات با روسيه، حال مي توان استراتژي مشترکي را در قبال ايران تنظيم کرد. فرانک والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان نيز با تحسين تصميم جديد اوباما ، آن را «نشانه همکاري دولت امريکا با تمام متحدان خود براي حل مشکلات» دانست. به گفته اشتاين ماير «تهديدات مشترک، نيازمند پاسخ هايي مشترک نيز هستند.» اما اين تصميم با گلايه جمهوري چک و لهستان همراه شده است. الکساندرا وندرا وزير سابق چک در امور اروپا نيز تصميم جديد امريکا را «خيانت و زانو زدن امريکا در مقابل مسکو» توصيف کرده است. به گفته وي «امريکا با تصميم جديد خود، مايل به پيشبرد مذاکرات با روسيه و ايران است.» همچنين به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري يونايتدپرس باراک اوباما در اظهاراتي که در آن از لغو برنامه هاي امريکا براي استقرار سپر موشکي در شرق اروپا خبر داد، تاکيد کرد هر آنچه در قدرت دارد را براي پيشبرد امنيت ملي کشورش انجام خواهد داد که اين شامل تقويت دفاع مان در برابر همه و هر نوع تهديد عليه ملت، سربازان، دوستان و متحدان مان در سراسر جهان است. اوباما ادامه داد؛ يکي از آن تهديدها خطري است که از موشک هاي بالستيک ناشي مي شود. همان طور که در مبارزات انتخاباتي ام گفتم، رئيس جمهور بوش درست مي گفت که برنامه موشک بالستيک ايران تهديدي مهم است و به همين دليل است که من به استقرار سيستم دفاع موشکي قوي که با تهديدهاي قرن بيست و يکم هماهنگ باشد، متعهدم. رئيس جمهور امريکا سپس گفت؛ اين تصميم با دو فاکتور اساسي راهنمايي شد. اول ما ارزيابي اطلاعاتي مان از برنامه هاي موشکي ايران را به روز کرديم که بر تهديدي که موشک هاي کوتاه و ميان برد ايران که قادر به اصابت به اروپا هستند، تاکيد مي کند. هيچ جايگزيني براي پايبندي ايران به الزامات بين المللي اش در رابطه با برنامه هسته يي اش وجود ندارد و ما به همراه متحدان و شرکايمان به دنبال کردن ديپلماسي جدي براي اطمينان يافتن از اينکه ايران به اين الزامات بين المللي عمل مي کند، ادامه خواهيم داد. اما اين برنامه دفاع موشکي بالستيک جديد به بهترين شکل به تهديدهاي ناشي از برنامه دفاع موشکي بالستيک در حال اجراي ايران مي پردازد. دوم اينکه ما پيشرفت هاي خاص و تاييدشده يي در فناوري دفاع موشکي مان حاصل کرده ايم به ويژه در رابطه با رهگيرهاي مستقر در دريا و زمين و حسگرهايي که از آنها حمايت مي کند. بنابراين رويکرد جديد ما استقرار فناوري هايي است که تاييدشده و مقرون به صرفه اند و با تهديدهاي جاري مقابله مي کنند و اين کار را زودتر از برنامه قبلي انجام مي دهند. ما به تلاش هاي مشترک مان براي پايان دادن به برنامه هسته يي غيرقانوني ايران ادامه مي دهيم. همچنين به گزارش وال استريت ژورنال انتظار مي رود اين تصميم اوايل هفته آينده در پي دستور بازنگري 60 روزه از سوي رئيس جمهور باراک اوباما تکميل شود. به نوشته اين روزنامه تصميم فوق بازگشت از تصميم دولت بوش (رئيس جمهور سابق امريکا) است، که براي آغاز ساخت و ساز اين سيستم در شرق اروپا تا پيش از ترک کاخ سفيد در ماه ژانويه اعمال فشار شديد مي کرد. دولت بوش اين سيستم را براي مقابله با آنچه تهديد توسعه تسليحات هسته يي که ممکن است از موشک هاي پيشرفته ايران شامل شود، خواند، پيشنهاد کرده بود.
درخواست تحريم هاي بيشتر
در همين حال همزمان با اعلام تصميم جديد باراک اوباما مبني بر انصراف از استقرار سپر دفاع موشکي در شرق اروپا و در کنار آن بهبود روابط روسيه و امريکا که از مدت ها پيش بر سر اين موضوع با چالش هاي جدي روبه رو شده بود، قانونگذاران امريکايي اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران را خواستار شدند. قانونگذاران امريکايي اعلام کرده اند امريکا بايد اکنون به سوي اعمال تحريم هاي سرسختانه جديد عليه بخش انرژي ايران حرکت کند و تا نتيجه گفت وگوهاي اول اکتبر (9 مهر) درباره برنامه هسته يي ايران منتظر نماند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه اعضاي ارشد جمهوريخواه مجلس نمايندگان امريکا درخواست فوق را مطرح کرده اند. به گزارش ايلنا مايک پنس سومين جمهوريخواه کنگره به لحاظ اهميت در مجلس نمايندگان امريکا گفت؛ اکنون زمان آن است که کنگره جدي ترين تحريم هاي ممکن را عليه ايران وضع کند. وي اين اقدام را به سفر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران به مجمع عمومي سازمان ملل در هفته آينده مرتبط کرد و گفت متحدان دموکراتيک اوباما که کنترل کنگره را به دست دارند بايد در هفته جاري درخصوص اين طرح اقدام کنند. طرح قانوني «قانون تحريم هاي نفت پالايش شده » براي ايران اواخر آوريل در مجلس به گردش درآمد. اين قانون شرکت هاي غيرامريکايي را که نفت پالايش شده را به ايران مي فروشند از تجارت با امريکا منع مي کند. اين طرح داراي 300 حامي در مجلس نمايندگان و حمايتي گسترده در سناي امريکا است. هاوارد برمن عضو دموکرات مجلس نمايندگان و رئيس کميته امور خارجي مجلس که از نويسندگان اصلي اين طرح است، گفته است به رويکرد اوباما فرصت مي دهد و تا پايان سپتامبر منتظر مي ماند تا ببيند آيا ايران تسليم فشار جهاني براي تعليق برنامه غني سازي اورانيوم اين کشور مي شود يا خير. به اين ترتيب با توجه به اعلام انصراف باراک اوباما از استقرار سپر دفاع موشکي در شرق اروپا و ترميم روابط مسکو و واشنگتن انتظار مي رود پيشنهاد تحريم هاي جديد و جدي تر ايران از سوي امريکا و اروپا اين بار موافقت روسيه را به همراه داشته باشد.
درخواست فرانسه براي جدول زماني
در همين حال يک مقام فرانسوي گفت فرانسه شرکايش را براي تعيين يک چارچوب زماني صريح که در صورت شکست مذاکرات ميان ايران و قدرت هاي جهاني به تحريم منجر شود، تحت فشار گذاشته است. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين مقام فرانسوي گفت؛ در مسير حل مشکل ايران، ما خواسته ايم يک جدول زماني تعيين شود که در صورت شکست ايران در پاسخگويي، هشداري داده شود و سپس يک ضرب الاجل تعيين شود. وي افزود؛ اگر همچنان به ضرب الاجل پاسخي داده نشود آنگاه بايد تحريم ها اعمال شود. انتظار مي رود پيشنهاد فرانسه زماني که وزيران امور خارجه شش کشور در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک با يکديگر ملاقات مي کنند مورد مذاکره واقع شود. در خبري ديگر چين نيز بازگشت سريع به گفت و گوها درباره برنامه هسته يي ايران را در بحبوحه انتظارات براي مذاکرات درباره بسته پيشنهادي اخير ايران خواستار شد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري شينهوا ژيانگ يو سخنگوي وزارت امور خارجه چين روز پنجشنبه در نشست خبري اش در پکن گفت؛ ما از همه طرف هاي مربوطه انتظار داريم اعتماد و شکيبايي را حفظ کنند، از فرصت جاري استفاده کنند، تلاش هاي ديپلماتيک را تشديد کنند و براي ازسرگيري سريع گفت وگوها درباره اين مساله اعمال فشار کنند.
*****
گزارشی از روز آنلاین درباره دیروز
روز قدس به کابوس دولت کودتا تبدیل شد
راهپیمایی میلیونی سبزپوشان در سراسر ایران
راهپیمایی آخرین جمعه ماه رمضان که به روز قدس معروف است، روز گذشته برای اولین بار به صحنه ابراز مخالفت مردم معترض به کودتای انتخاباتی تبدیل شد و مردم ایران علیه رئیس دولتی شعار سردادند که با تقلب بی سابقه در انتخابات 3 ماه پیش، بر مقام خود ابقا شد.
دیروز، درحالیکه نیروهای امنیتی ایران برای مقابله با مردم معترض در آماده باش کامل به سر می بردند، صدها هزار تن از مردم در خیابان های تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران، شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده و خواهان استعفای محمود احمدی نژاد شدند.
طی سالهای گذشته، غیر از راهپیمایی کنندگانی که توسط نهادهای حکومتی از نقاط مختلف جمع آوری و سازماندهی می شدند، شهروندان عادی از مراسم روز قدس استقبال چندانی نمی کردند و این روز، به مناسبتی دولتی و در راستای اهداف حکومت تبدیل شده بود. اما دیروز تاریخ کشور ایران روزی متفاوت را ثبت کرد، روزی که مردم ایران در سراسر کشور با نمادهای سبز به خیابان ها آمدند تا بار دیگرنسبت به تقلب در انتخابات، بازداشت های دستجمعی، کشتار بی رحمانه مردم، شکنجه بازداشت شدگان و ... به رهبران جمهوری اسلامی هشدار دهند و ضمن حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی ، عدم مشروعیت دولت احمدی نژاد را بار دیگراعلام کنند.
ین در حالی بود که گزارش ها از قطع شبکه اینترنت در برخی نقاط تهران و تلفن های همراه در برخی نقاط تهران حکایت داشت و بسیاری از سایت های مستقل و سایت های نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی مورد حمله قرار گرفتند تا از انتشار اخبار مربوط به حضور گسترده مردمی در روز قدس جلوگیری شود. سایت های کلمه، موج سبزآزادی ، رویداد و راه سبز در ایران فیلتر شدند وبلاگفا ، سرویس دهنده بزرگ وبلاگ های فارسی نیز از دسترس خارج شد. چند روز پیش نیز پرشین بلاگ، بزرگترین و اولین سرویس دهنده وبلاگ های فارسی از دسترس خارج شده بود.
گزارش خبرنگاران "روز" از تهران
اولین گزارش خبرنگاران "روز" از بزرگترین تجمع مردم معترض در دو ماه گدشته حاکی است میدان ولی عصر، مملو از با مردم سبز پوشی بود که علیرغم تهدیدهای سپاه پاسداران درباره برخورد با حاملان نمادهای رنگی ، با شالها، مانتوها و مچ بندهای سبز به خیابان آمده بودند .مردم همچنین نمادهای سبز از جمله بادکنک سبز و پارچه های سیز و عکس میرحسین موسوی را در دست داشتند و شعار "یا حسین میرحسین" و "مرگ بر دیکتاتور" سر میدادند. آنها همچنین شعار می دادند "ما اهل کوفه نیستیم /پشت یزید بایستیم" .
مردم همچنین پلاکاردهایی در جمایت از جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: "مجرمان شما قهرمانان ما هستند"، "روز قدس /روز فریاد آزادی"، "تجاوز بد است /چه در کهریزک چه در فلسطین"، "تفتیش عقاید ممنوع است"...
جمعیت گسترده ای از مردم که از میدان هفت تیر به سمت ولی عصر حرکت کرده بودند، شعار "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، سر میدادند و پلاکاردهایی با مضمون "تفنگت را زمين بگذار، که من بيزارم از ديدار اين خونبار، چه در غزه - چه در لبنان، چه در قدس و چه در ايران" در دست داشتند.
از دیگر شعارهای اصلی مردم که با صدای کوبنده بیان می شدند عبارت بودند از : "بسیجی واقعی /همت بود و باکری"، "منتظری زنده باد /کروبی پاینده باد "، "سلام بر منتظری، درود بر صانعی"، "دروغگو ، دروغگو، شصت و سه درصدت کو؟"، "حجاریان زنده باد /موسوی پاینده باد"، "فلسطین را رها کن /فکری به حال ما کن"، کروبی بت شکن /بت بزرگ رو بشکن"،... و سرانجام: "نه غزه /نه لبنان /جانم فدای ایران".
حمله به خاتمی و موسوی
میرحسین موسوی ، سید محمد خاتمی و مهدی کروبی روز گذشته در میان مردم معترض حضور یافته و به همراه صدها هزار حامی خود در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند. حضور آنها که با استقبال مردم مواجه شد اما به مذاق حامیان دولت کودتا خوش نیامد. حامیان دولت که از روزها قبل برای ایجاد درگیری و خشونت برنامه ریزی کرده و در رسانه های خود از ابراز ناخشنودی از حضور مردم، از برنامه های برخورد با مردمی که "منافق" و "عامل بیگانگان" می نامیدند خبر داده بودند ، دیروز این برنامه را از سطح رسانه ای به خیابان ها کشاندند. گروهی از لباس شخصی ها و عوامل گروههای فشار به سرکردگی ابوالفضل شریعتمداری، پسر حسین شریعتمداری، مدیر مسول کیهان با حمله به سید محمد خاتمی ، قصد مضروب کردن رئیس جمهور سابق را داشتند که با حمایت مردم از خاتمی فقط موفق شدند عمامه او را از سرش بیندازند.
بر اساس گزارش ها یکی از مهاجمان ، چاقویی در دست داشته و قصد مضروب کردن رئیس جمهور سابق ایران را داشته اما با هوشیاری محافظان خاتمی و حمایت مردم، آسیبی به او نرسیده است. پس از این اتفاق خاتمی ، راهپیمایی را ترک کرد.
از سوی دیگر و در حالیکه مردم برای جلوگیری از هرگونه تعرضی، دور مهدی کروبی حلقه زده بودند ، خبرگزاری دولتی ایرنا از حمله گروهی که آنها را مردم می نامید به اتومبیل میرحسین موسوی خبر داد.
روایت خبرگزاری فارس از تحرکات گروه های فشار هم این بود که "مردم" با شعار "مرگ بر منافق " از خاتمي، موسوي و كروبي استقبال كرده و آنان را از صفوف به هم فشرده خود خارج ساخته اند.
پرتاب گاز فلفل و گاز اشک آور به مردم روزه دار
با آغاز سخنرانی محمود احمدی نژاد که سخنران پیش از خطبه های دیروز نماز جمعه بود ، درگیری بین مردم و نیروهای ضد شورش و لباس شخصی ها شدت گرفت. بر اساس گزارش خبرنگار "روز" خیابان حجاب ، فاطمی، بلوارکشاورز و تمامی خیابان های منتهی به دانشگاه تهران مملو از جمعیت سبزپوش بود و.به هنگام سخنرانی احمدی نژاد، مردم در این خیابان ها با فریاد می زدند: "دروغگو برو گمشو" و "دروغگو خفه شو".
گارد ضد شورش، برای ممانعت از ورود مردم به محوطه اطراف دانشگاه تهران و متفرق کردن مردم معترض چندین بار گاز اشک آورو گاز فلفل شلیک کرده و دهها تن از مردم را بازداشت کردند.
بر اساس این گزارش، نیروهای دولتی به صورت سازماندهی شده در دانشگاه تهران و خیابان های اطراف حضور داشته و با خشونت زیاد مانع از نزدیک شدن مردم به دانشگاه تهران می شدند.
این درگیری ها با آغاز خطبه های نماز جمعه که برای اولین بار طی ربع قرن گذشته بدون حضور هاشمی رفسنجانی و با امامت احمد خاتمی اقامه شد ادامه داشت و مردم همچنان فریاد میزدند: "احمدی، احمدی، این آخرین پیامه، جنبش سبز ایران آماده قیامه" و "تجاوز ، شکنجه ، دیگر اثر ندارد".
در میدان هفت تیر نیز نیروهای گارد ضد شورش، معترضانی که به سوی آنها سنگ پرتاب می کردند با باتوم مورد ضرب و شتم قرار دادند و چهارراه جمالزاده، تقاطع خیابان مطهری، فاطمی و دوطرف چهارراه نواب به سمت آزادی و میدان صادقیه نیز درگیری هایی گزارش شده و بر اساس گزارش ها درگیری ها در تهران تا عصر دیروز و حدود ساعت 17 عصر ادامه داشته است.
همزمان خبرنامه امیرکبیر گزارش داد که در بلوار کشاورز تقاطع خیابان آمیراباد، نیروهای بسیجی با در دست داشتن پرچم های زرد حزب الله لبنان سعی داشتند به میان مردم هجوم بیاورند اما با مقاومت مردم روبرو شدند و مردم نیز در مقابل شعار "مرگ بر اسرائیل از بلند گوهای آنان شعار "مرگ بر روسیه" و "مرگ بر چین" و در مقابل شعار "ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند" شعار می دادند "ما اهل کوفه نیستیم پشت یزید بایستیم" سر می دادند. نیروهای بسیجی که از این اقدام مردم بسیار عصبانی شده بودند در چند مورد با چوب پرچم های خود به جوانان معترض حمله ور شدند.
این خبرنامه با اشاره به حمله نیروهای گارد ضد شورش و همچنین نیروهای بسیجی به مردم نوشته است: صحنه ضرب و شتم معترضان و مردمی که هم چنان فریادهای مرگ بر دیکتاتور در زیر باتوم سر می دادند و یا مردمی که از بیم یورش وحشیانه نیروهای گارد و نیروهای امنیتی و بسیجی به زیر ماشین هائی که در اطراف خیابان پارک شده بود، پناه میبردند، صحنه های بسیار تکان دهنده ای را در این خیابان رقم زد. همچنین برای لحظاتی طولانی جو خیابان فاطمی بسیار متشنج بود و نیروهای گارد ضد شورش که پیش تر پارکینگ های طبقاتی خیابان فاطمی مخفی شده بودند با یورش یکباره در خیابان موجی از وحشت را ایجاد کردند.
همه شهرهای ایران به پا خواستند
شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز، کرمان، رشت، مشهد، بوشهر،کرمانشاه ، اهواز، قم و سایر شهرهای ایران دیروز همچون تهران شاهد درگیریهای نیروهای گارد ویژه و لباس شخصی ها با مردم معترض بود. در اصفهان ، مردم از ساعت 11 در میدان امام حسین این شهر تجمع کرده بودند. بر اساس گزارش سایت موج سبز آزادی جمعیتی حدود دو‏هزار نفر نیز در ایوان وسیع ساختمان جهان‏نما تجمع کرده بودند و شعارهای الله‏ اکبر و مرگ بر دیکتاتور سر می‏دادند که با ضرب‌و‌شتم نیروهای لباس شخصی مواجه شدند.
ضرب و شتم معترضان از سوی نیروهای لباس شخصی و قطع تلفن همراه در مقاطع زمانی مختلف در اصفهان شدید بوده است.
مردم تبریز نیز پس از تجمع در میدان آبرسان به سمت میدان ساعت حرکت کردند که پس از رسیدن به چهارراه منصور توسط نیروهای بسیجی و لباس شخصی مورد حمله قرار گرفتند. تبریزی ها شعارهایی همچون "مرگ بر روسیه"، "موسوی می‏رزمد، کروبی می‏رزمد"، "الله اکبر"، "روسیه در چه فکریه، ایران پر از موسویه" و ... سر دادند و بر اساس گزارشات مردمی پس از درگیری نیروهای لباس شخصی با راهپیمایان سبز روز قدس، چندین نفر نیز در تبریز دستگیر و بازداشت شدند.
خبرهای رسیده از قم نیز از بازداشت حامد، ناصر و هاجر منتظری از نوه های آیت الله العظمی منتظری و مرضیه الهی نیا همسر حامد منتظری و سارا عزیزی همسر ناصر، حکایت دارد. دختر آیت الله ربانی ، لعیا دوست محمدی و محمد حسین ربانی نوه دیگر ایشان هم دستگیر شدند.
گزارش ها از بازداشت تعدادی از مردم در شهرهای مختلف ایران خبر می دهند و در مشهد خیابان‌های اطراف حرم اما رضا، در محاصره نیروهای ضد شورش قرار داشته و گفته می‌شود درگیریها به اطرف آرامگاه امام هشتم شیعیان نیز کشیده شده است . برخی معترضان که با نمادهای سبز در تظاهرات روز قدس مشهد شرکت کرده بودند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
*****
در آستانه مذاکره مقدماتي گروه 1+5
واکنش جهاني به لغو سپر دفاع موشکي امريکا
رئيس جمهور امريکا در سخناني با اعلام انصراف کشورش از استقرار سپر موشکي در اروپاي شرقي اعلام کرد امريکا سيستم بهتري را جايگزين آن مي کند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، «باراک اوباما» رئيس جمهور امريکا اعلام کرد امريکا سيستم مقرون به صرفه تر و با فناوري هاي عالي تري نسبت به سيستم سپر ضدموشکي ايجاد خواهد کرد که در آن منافع روسيه نيز در نظر گرفته شود. وي گفت؛ به غير از اين ما در اين سيستم جديد منافع روسيه را نيز در نظر خواهيم گرفت که سيستم قبلي ما را عليه منافع خود محسوب کرده بود و ما در مورد جديد اين نگراني ها را مد نظر خواهيم داشت. در همين راستا وزارت دفاع امريکا (پنتاگون) انصراف اين کشور از استقرار سپر موشکي در اروپاي شرقي را تاييد کرد. به گزارش رويترز، «جف مورل» سخنگوي پنتاگون اطلاع داد امريکا قصد دارد به جاي استقرار تجهيزات سپر ضدموشکي در اروپا بر ايجاد «سيستم دفاعي» متمرکز شود. روزنامه وال استريت ژورنال نيز با اعلام تصميم امريکا براي کنار گذاشتن استقرار سيستم دفاع موشکي در لهستان و جمهوري چک گزارش داد اين اقدام احتمالاً باعث خوشحالي مسکو و مبهم شدن بحث امنيت اروپا خواهد شد. اين روزنامه نوشت؛ پس از دستور باراک اوباما مبني بر انجام يک بازبيني 60روزه انتظار مي رود اين يافته ها هفته آينده تکميل شوند و به شکل عمده يي برعکس يافته هاي دولت جرج بوش رئيس جمهور سابق امريکا خواهد بود. دولت بوش به شدت خواستار شروع ساخت سيستم سپر دفاع موشکي در شرق اروپا قبل از ترک رياست جمهوري در ژانويه گذشته بود، در حالي که مسکو اين سيستم دفاع موشکي را تهديدي عليه امنيت خود مي داند و مخالف سرسخت آن است. از سوي ديگر يک سخنگوي دولت جمهوري چک اعلام کرد باراک اوباما طي تماس تلفني با نخست وزير اين جمهوري، در خصوص سيستم دفاع موشکي بحث و گفت وگو کرده و بر اساس گزارش هاي رسانه هاي چک، اوباما در اين گفت وگو اظهار کرده است اين طرح را کنار خواهد گذاشت. رومن پروروک سخنگوي دولت جمهوري چک از ارائه جزئيات گفت وگو بين اوباما و يان فيشر نخست وزير چک خودداري کرده و تنها اظهار داشته فيشر در اين خصوص به واکلاو کلاوس رئيس جمهور چک اطلاع داده است. اما اين اقدام دولت امريکا واکنش هاي متفاوتي از طرف روسيه داشته است. واچسلاف ماتوزوف ديپلمات سابق روس در گزارشي به شبکه تلويزيوني بي بي سي عربي در اين رابطه گفت؛ ديميتري مدودوف رئيس جمهور روسيه موضع رسمي روسيه را در قبال اين تصميم اعلام کرد. وي به آينده روابط بين روسيه و امريکا به خصوص در مسائل مربوط به نظارت بر گسترش فناوري هاي موشکي و هسته يي بسيار خوشبين است. وي افزود؛ با توجه به برخي مسائل مي توان گفت تصميم رئيس جمهور امريکا قابل پيش بيني بود زيرا سازمان هاي اطلاعاتي امريکا نتايج تحقيقات خود را در خصوص توانمندي هاي موشکي و هسته يي ايران ارائه کردند. اين نتايج نشان مي دهد ايران هنوز به آن حد از پيشرفت در اين زمينه ها نرسيده است زيرا برنامه هسته يي نظامي خود را در سال 2003 متوقف کرده است، بر همين اساس اطلاعاتي که تصميم به استقرار سامانه موشکي بر اساس آن اتخاذ شده بود اعتبار خود را از دست داد در نتيجه اکنون استقرار چنين سامانه يي ديگر منطقي نيست و ضرورتي هم ندارد. ماتوزوف بحران جهاني اقتصاد را از ديگر عوامل موثر بر تصميم گيري امريکا در خصوص توقف سامانه موشکي دانست و افزود؛ کارشناسان نظامي وزارت دفاع روسيه اتفاق نظر دارند که سامانه موشکي در لهستان و رادارها در جمهوري چک، ايران و کره شمالي را تحت پوشش قرار نمي دادند بلکه روسيه در ميدان ديد اين سامانه و رادارها بود و اين رادارها در واقع منطقه ولگا، اورال و مناطق اروپايي روسيه را زير نظر مي گرفت نه ايران و کره شمالي را. از طرف ديگر خبرگزاري فرانسه گزارش داد امريکا در ازاي موافقت روسيه براي توقف همکاري با ايران، از استقرار سپر موشکي خود در اروپاي شرقي منصرف شده است. بر همين اساس امريکا هم اکنون در حال وارد کردن فشار بر روسيه براي توقف ارائه موشک هاي پيشرفته به ايران است. در همين رابطه يک مقام رسمي در وزارت خارجه روسيه به روزنامه کامرسانت گفت؛ امريکا به دنبال اجراي قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران مبني بر ممنوعيت ارائه تسليحات به تهران است. از ما خواسته شده ارائه موشک به ايران را متوقف کنيم. در ادامه اين گزارش آمده است؛ بر همين اساس امريکا از روسيه انتظار دارد در ازاي توقف برنامه استقرار سپر موشکي در اروپاي شرقي، مسکو نيز از همکاري نظامي با ايران دست بردارد. ايالات متحده توجيه خود را از اين اقدام به زعم خود مقابله با تهديدهاي موشکي کشورهايي مانند ايران و کره شمالي اعلام کرده، اما روسيه به عنوان مخالف اصلي استقرار چنين سامانه يي بر اين باور است که تهران و پيونگ يانگ فاقد چنان توان موشکي هستند که بتوانند منافع واشنگتن را مورد هدف قرار دهند، بنابراين به باور کرملين هدف استقرار چنين سامانه يي از سوي امريکا در اروپاي شرقي، کنترل سيستم هاي موشکي روسيه است. در همين حال ديميتري مدودوف رئيس جمهور روسيه، با استقبال از اين اقدام آن را گامي مسوولانه خواند و ابراز اميدواري کرد اين اقدام باعث گرم شدن روابط بين دو کشور امريکا و روسيه شود. مدودوف با تمجيد از «تصميم مسوولانه» اوباما در يک شبکه تلويزيوني روسيه اظهار داشت آماده ادامه مذاکرات است. نماينده روسيه در ناتو نيز گفت در شرايطي که امريکا طرح استقرار سپر دفاع موشکي خود را در شرق اروپا لغو کرده است، روسيه نيز موشک هاي جديد خود را در کالينينگراد مستقر نخواهد کرد.
ديميتري روگوزين همچنين از پيشنهاد اندرس فوگ راسموسن دبير کل ناتو براي همکاري هاي روسيه و ناتو در زمينه سامانه هاي ضدموشکي استقبال کرد. اما گروهي ديگر از کارشناسان روسيه بر اين باورند که اين تصميم واشنگتن در اصل يک اقدام تبليغاتي و مانور موقت است. «ولاديمير آنوخين»، نايب رئيس آکادمي مسائل ژئوپولتيکي روسيه معتقد است تصميم امريکا براي صرف نظر کردن از استقرار سيستم دفاع ضدموشکي در اروپا تنها يک مانور موقت براي بيرون کشيدن برگ برنده از دست روسيه است. وي در مصاحبه با روزنامه «وزگلاد» اعلام کرد دولت امريکا به طور قطعي از استقرار سامانه هاي سيستم دفاع ضدموشکي در شرق اروپا صرف نظر نکرده است. اين اقدام واکنش هايي از طرف کشورهاي اروپايي را نيز به همراه داشته است. وزير سوئد و رئيس دوره يي اتحاديه اروپا تصميم امريکا در خصوص عدم اجراي طرح ايجاد سپر موشکي در شرق اروپا را مساله يي دوجانبه بين ايالات متحده و لهستان ارزيابي کرد. وي روز پنجشنبه در آستانه آغاز به کار نشست سران اتحاديه اروپا در بروکسل گفت؛ «اين مساله به روابط دوجانبه بين لهستان و ايالات متحده مربوط مي شود و اتحاديه اروپا قصد ندارد تفسيري در اين رابطه انجام دهد.» البته در عين حال «آنگلا مرکل » صدراعظم آلمان از تصميم دولت امريکا براي صرف نظر کردن از ايجاد سيستم دفاع ضدموشکي در شرق اروپا استقبال کرد. وي گفت؛ «اين تصميم گيري علامتي مثبت و نشانه نزديک شدن غرب و روسيه است.» نيکلا سارکوزي رئيس جمهور فرانسه نيز از «تصميم عالي» اوباما ابراز خشنودي کرده است و اين در حالي است که رهبران جمهوري هاي چک و لهستان تاکيد کرده اند با وجود اين تصميم، روابط بين امريکا و اين کشورها همچنان قوي باقي خواهد ماند. علاوه بر اين اظهارات، اقدام اوباما باعث اعلام واکنش هايي از طرف اعضاي سنا و جمهوريخواهان شده است. ميچ مک کانل رهبر اقليت جمهوريخواه سنا نيز اين تصميم اوباما را کوته بينانه و براي منافع بلندمدت امنيتي مضر خواند. جان مک کين سناتور جمهوريخواه و رقيب اوباما در انتخابات رياست جمهوري امريکا نيز از اين تصميم انتقاد کرده است.
*****
کودتاگران یاهو و جی‌میل را هم فیلتر کردند
شبکه پیام‌رسانی یاهو و جی‌میل دیروز درتهران و شهرستان‌ها فیلتر شد.
به گزارش موج سبز به نقل از گویا، دیروز در پی گسترده شدن دایره خفقان و بازداشت‌های پی در پی، شبکه پیام‌رسانی یاهو و جی‌میل هم در تهران و شهرستان‌ها فیلتر شدند. گفتنی است، ایمیل در سه ماه اخیر، به رسانه‌ای اثرگذار در انعکاس اخبار جنبش سبز بدل شده بود و این ایجاد محدودیت در راستای تلاش برای سانسور اخبار راهپیمایی و حضور گسترده معترضان سبزپوش صورت گرفت.
*****
در پی ترس کودتاگران از پوشش خبری شکوه جنبش مردم رخ داد:
قطع کامل سیستم اینترنت در ایران
همزمان با حضور با شکوه سبزها در روز قدس، عوامل کودتا که راهی جز ایجاد ارعاب در سه ماه اخیر در برابر این موج سبز نداشته‌اند مجددا به کودتای رسانه‌ای روی آورده‌اند.
از ساعات اولیه بامداد دیروز و همزمان با اطلاع‌رسانی سایت‌های وابسته به سایت جنبش همبستگی دانشجویان ایران، جنبش سبز، جرس، و بسیاری از سایت های مخالف رژیم مورد حمله شدید واقع و از دسترس خارج شدند. همچنین در تهران شبکه اینترنت، چت، فیلترشکن‌ها و همچنین سیستم تماس با تلفن همراه دچار اختلال شدید گردید. مهم‌ترین هدف از این کار هم، عدم اطلاع‌رسانی و پوشش خبری حضور باشکوه ملت بپاخاسته در روز قدس بوده که با تلاش شبانه‌روزی خدمت‌گزاران ملت و میهن بیشتر این تهیدیدهای اینترنتی و حملات "هکر"های رژیم ناکام ماند و ما و سایر سایت هایی که مانند ما در راه مردم گام بر می دارند با ساعاتی تاخیر و رویارویی با مشکل، تمام مشکلات و موارد را بر طرف کدریم و کردند و کماکان به خبررسانی مشغول هستیم.
*****
زمان: 00:03 بامداد شنبه


یاران و هم میهنان بامدادتان گرامی باد. روزی سخت و طاقت فرسا را به شب رساندیم و پشت سر نهادیم و دقایقی پس از نیمه شب یا آغاز بامداد شنبه است. دیروز نه تنها برای ما، نه تنها برای میلیونها مردم فداکار و مبارز در صحنه های قیام علیه رژیم دجالان و مزدورانش، که حتا برای همان مزدوران رژیم و سیدعلی گدای لاکتاب و عنتری نژاد بی هویت و سایر وابستگانشان نیز روزی سخت و کشنده بود و بطرزی ناباورانه بر خود لرزیدند و زوال حتمی و قریب الوقوع خود و "ولایت وقیح"شان را در مقابل چشم مجسم کردند و آشکارا دیدند و فهمیدند که این ملت بپاخاسته؛ تا رسیدن به مقصود اصلی که همانا سرنگونی دستگاه خلافت و بیرون راندن اجانب از میهن است، از پای نخواهند نشست.
اینک خامنه ای جانی، احمدی نژاد بی سروپا و مزدوران آنان یعنی "سپاه پاسداران" و دستگاههایی بنام "بسیجیان" که مزدوران پست و بیشرم رژیم هستند، اندک اندک باید فکر راه فراری از ایران و پناهیدن به گوشه ای ازین جهان پهناور باشند که البته و صد البته که غیر از سوریه و لبنان و نوار غزه (که در دست حماس و تروریست های اوست) تصور نمی کنیم جای دیگری بتوانند بگریزند، البته با این توضیح که ملت آگاهتر و عاقل تر از آن است که باین خاینین به میهن و غارتگران و دزدان و جانیان فرصت این فرار را بدهد. شاید از هر هزار نفری از این جانیان بی ناموس یکی دو نفری بتوانند فرار کنند اما قول شرف میدهیم که بیش از 98% سران و رهبران و سرکردگان این دم و دستگاه ابلیسی شانسی برای گریز از خشم ملت را نخواهند یافت.
ما داوری درباره این نوشته کوتاه و این گمانه زنی خود را به تاریخ حوالت میدهیم. روزی که زیاد دور نیست، درستی یا نادرستی این نوشته ما بر همگان روشن و شفاف خواهد گردید.
با هم و به همراه شما یاران پایدار و استوار و همیشگی، به پیشباز بامداد روز شنبه 28 شهریور میرویم. با ما باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ