سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۲۳

شنبه: 23/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:02 بامداد شنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزارشی از وقایع اخیر دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
در يك ماه و نيم اخير در رسانه ها اخبار ضد و نقيضي در مورد وقايع رخ داده در دانشگاه بين المللي قزوين منتشر شده است.
خبرنامه اميركبير گزارش زير را كه شامل مجموع اتفاقات رخ داده و برخوردهاي امنيتي و انضباطي صورت گرفته با دانشجويان در اين مدت است منتشر مي كند.
برخوردهای فرا قانونی با تشکل اسلامی دانشجویان اصلاح طلب
با بازگشایی دانشگاه ها تشکل دانشجویان اصلاح طلب که تنها تشکل قانونی منتقد دانشگاه بین الملل قزوین است مورد بیشترین هجمه از سوی نهاد های دانشگاهی و امنیتی قرار گرفت.
در همان روز های آغازین مهرماه، مسئولین حراست دانشگاه به ریاست حسین سرداغی در اقدامی غیر قانونی و بحث برانگیز منکر برگزاری انتخابات شورای مرکزی تشکل اصلاح طلب شدند . این در حالی بود که انتخابات شورای مرکزی تشکل فوق در خرداد ماه سال تحصیلی سال گذشته انجام شده بود و به تائید مسئولین وقت دانشگاه نیز رسیده بود . با این وجود هیئت نظارت دانشگاه نیز زیر فشارهای مسئولین حراست حکم به غیر قانونی بودن شورای مرکزی جدید داد و تمامی برنامه های این تشکل را به حالت تعلیق درآورد. بر اساس آخرین اخبار تا کنون هیئت نظارت دانشگاه و شخص رئیس دانشگاه حتی حاضر به ملاقات با شورای مرکزی تشکل اصلاح طلب نشده اند و آنها را در وضعیتی بلا تکلیف قرار داده اند.
اما دانشجویان تشکل اصلاح طلب در برابر این فشارها عقب ننشسته و با تغییر تاکتیک برنامه های خودرا داخل تشکل اصلاح طلب و تحت عنوان کتاب بحث پی می گیرند و به انتشار بیانیه و نشریات خویش می پردازند. بنا بر اخبار واصله ،در آخرین اقدام مخالفان تشکل مذکور، تابلو اعلانات این تشکل دانشجویی- که همه روزه اخبار جنبش سبز را منعکس می کرد و مخاطبان آن نيز مرتب در حال افزايش بودند- بصورت کامل تخریب شده و درب ورودی تشکل نیز برای چندمین بار مورد آسیب قرار گرفته است.
برخورد های انضباطی و قضایی با فعالین دانشگاه بین المللی قزوین
با آغاز مهرماه اخباری در سطح دانشگاه پخش شد مبنی بر اینکه حراست تعدادی از دانشجویان را در لیست سیاه خوابگاه قرار داده است . با گذشت چند روز از مهرماه صحت این خبر تائید شد و مشخص گردید 70 تن از دانشجویان خوابگاهی بدون تشکیل حتی یک جلسه کمیته انضباطی از داشتن خوابگاه محروم شدند . با پیگیری این دسته از دانشجویان تعدادی از ایشان در خوابگاهی بی کیفیت و فاقد حداقل امکانات رفاهی ساکن شدند، البته با این پیش شرط که تمامی آنها می بایست تعهدی مبنی بر عدم فعالیت سیاسی بدهند .
جدای از این مسائل حدود 30 تن از دانشجویان فعال دانشگاه نیز به کمیته انضباطی احضار شده اند. اتهام تمامی این دانشجویان شرکت در اغتشاشات پس از انتخابات قید شده بود که حسینی دبیر کمیته انضباطی این اتهام را به صورت توهین آمیزي به دانشجویان تفهیم کرد. جالب اینکه دکتر آل بویه سرپرست دانشگاه چندی پیش در مصاحبه با خبرگزاری فارس، تمام احضارهای دانشجویان به کمیته انضباطی را منکر شده و در ادمه افزوده بود: تمامی احضارها به کمیته انضباطی به علت مسائل اخلاقی است! و دانشگاه قصد برخورد با هیچ دانشجویی به علت مسائل سیاسی را ندارد.
فارغ از این مسائل در اوایل آبان ماه مسئولین دانشگاه، پیام حیدر قزوینی دبیر اسبق تشکل اصلاح طلب را فرا خواندند و ابلاغیه ای از شعبه ی چهارم دادسرای عمومی استان قزوین را به وی تحویل دادند که طی این ابلاغیه وی ظرف مدت سه روز می بایست در دادگاه حاضر شود . اتهام حیدر قزوینی ضرب و جرح عمدی قید شده بود و دو تن از افراد نزدیک به نهاد های بسیج و سپاه مدعی آن بودند که مورد ضرب و جرح توسط وی قرار گرفتند .
وکیل این فعال دانشجویی با حضور در دادگاه و با ممانعت بازپرس شعبه 4 دادسرا برای خواندن پرونده وی روبرو شد. در نتیجه این دانشجو خود در دادگاه حضور یافت و پس از مراحل بازپرسی با قرار وثیقه 5 میلیونی از دادگاه بازگشت. این امر در حالی رخ داد که این فعال دانشجویی در جریان حوادث پس از انتخابات در روز 26 خرداد ماه به همراه 8 تن دیگر از فعالان دانشجویی و نیز 4 تن از اساتید عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه بازداشت شدند و با قرار کفالت پس از چند روز آزاد شدند.
ناگفته پیداست که پرونده جدیدی که برای این فعال دانشجویی تشکیل شده است کاملا رنگ و بوی سیاسی دارد و به نوعی پرونده سازی بر علیه وی است . چنانچه که وی هیچگاه در درگیری های پس از انتخابات شرکت نکرده و اساسا دو شاکی خود را ندیده و نمی شناسد .اما تمام برخوردهای نهاد های امنیتی و دانشگاه به این ها ختم نمی شود و مسئولین حراست دانشگاه همه روزه با تماس های تلفنی خویش دانشجویان و خانواده های ایشان را تهدید می کنند.
برخورد با شورای صنفی و مشکلات صنفی دانشگاه
بنابر اخبار رسیده تعداد زیادی از اعضای هیئت مرکزی شورای صنفی دانشگاه بین المللی قزوین از خوابگاه محروم شدند و تحت فشار های مسئولین دانشگاه عملا ازهر گونه فعالیتی منع شدند. همچنین مسئولین دانشگاه در عملی غیر قانونی چندین نوبت مانع برگزاری انتخابات جدید شورای صنفی دانشگاه شده اند. در نبود شورای صنفی، مجتمع خوابگاه ها به حیات خلوت مسئولین تبدیل شده و تصفیه های گسترده ای در خوابگاه های دانشگاه صورت گرفته است. همچنین بوفه های واقع در حیات دانشگاه نیز به بهانه های غیر بهداشتی بودن تعطیل شده اند و در حال حاضر عملا بوفه ای در دانشگاه “بین المللی” قزوین وجود ندارد. همچنین در نبود شورای صنفی دانشکده ها، برخی از رؤسا از جمله حسین نمازی فر رئیس دانشکده الهیات برخوردهای غیرقانونی را با دانشجویان این دانشکده در پی گرفته است و مسائل سیاسی و غرض ورزی های شخصی را به مسائل آموزسی تسری داده است.
مقاومت دانشجویان و تداوم فعالیت های جنبش سبز در دانشگاه بین المللی قزوین
با وجود تمامی فشار های وارده بر دانشجویان ، دانشگاه بین المللی قزوین در همان روز های آغازین سال و در جشن معارفه ورودی های جدید دانشگاه به رنگ سبز در آمد. در اوایل مهرماه جشن ورودی های جدید در حالی برگزار شد که هیچ یک از تشکل های سیاسی دانشگاه اجازه حضور و تبلیغ در آن را نداشتند.
با این همه با وجود آماده باش نیرو های حراست و دانشجویان حامی دولت در آمفی تئاتر مرکزی، دانشجویان حامی جنبش سبز به هر ترتیب ممکن در سالن برگزاری مراسم حضور یافتند و با همراه داشتن نمادهای سبز و با بالا بردن دستهای خویش به شکل V اعتراض خود را به وضع موجود اعلام داشتند که این اتفاق با حمایت گسترده دانشجویان تازه وارد روبرو گشت.
کنش اعتراضی دانشجویان در سالروز ولادت حضرت معصومه
در سالروز ولادت حضرت معصومه دانشجویان حامی جنبش سبز در اقدامی جالب و خلاقانه با حضور در صحن دانشگاه ،شربت هایی به رنگ سبز را میان دانشجویان پخش کردند که با حمایت دانشجویان همراه شد.در این روز تشکل دانشجویان اصلاح طلب نیز با نصب پلاکاردهایی به رنگ سبز این روز را گرامی داشتند. پس از پایان این مراسم ، دانشجویان با نمادهای سبز در مسجد دانشگاه حضوریافتند و نماز خویش را بصورت فرادی اقامه کردند که این امر خشم دانشجویان و مسئولین حامی دولت را برانگیخت.
برنامه های گسترده 13 آبان در دانشگاه بین المللی امام خمینی
در آستانه 13 آبان تمامی دانشجویان حامی جنبش سبز خود را آماده برگزاری برنامه های مختلف در صحن دانشگاه کردند .در اولین اقدام در روز دوشنبه11/8/88 ،دانشجویان ساکن در مجتمع خوابگاه ها با حضور در سالن و راهروهای خوابگاه در دو نوبت ندای الله اکبر سر دادند و تمامی مجتمع را به حالتی اعتراضی در آوردند.
در روز سه شنبه 12/8/88 و در آستانه سالروز 13 آبان جمع کثیری از دانشجویان حامی جنبش سبز با تجمع در مقابل دانشکده های فنی و علوم پایه اعتراض خود را اعلام داشتند. صبح روز سه شنبه نیز دانشجویان با نمادهای سبز و با در دست داشتن پلاکاردهایی که بر روی آنها عکسهایی از میر حسین موسوی، مهدی کروبی ، سید محمد خاتمی ،آیات عظام منتظری ، صانعی ،بیات زنجانی و … قرارداشت، تحصن خویش را با فریادهای الله اکبر آغاز کردند. در ادامه،خیل عظیمی از دانشجویان به جمع تحصن پیوستند و با بالا بردن عکسهای از زندانیان سیاسی و شهدای جنبش سبز یاد آنها را گرامی داشتند. دانشجویان با سر دادن شعارهایی چون «نه شرقی،نه غربی،جنبش سبز ملی»، «مرگ بر دیکتاتور»،«یا حسین،میر حسین»،«درود بر کروبی،سلام بر موسوی» و … تحصن خویش را ادامه دادند. تجمع فوق حدود 2 ساعت به طول انجامید که در طی آن بارها و بارها دانشجویان یاد شهدای جنبش سبز را با شعارهایی چون «ندای ما نمرده،این دولته که مرده» و … زنده نگه داشتند.
تجمع دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین در حالی انجام می شد که از ساعات آغازین روز سه شنبه نیروهای حراست و مسؤولین امنیتی دانشگاه چون حسین سرداغی و فضلوی با حضور در محیط دانشگاه با دانشجویانی که نماد های سبز به همراه داشتند،برخورد می کردند. در چندین مورد شخص رییس حراست (سرداغی) بصورت توهین آمیز و با رفتاری به دور ازشأن یک مقام دانشگاهی به برخورد با این دسته از دانشجویان پرداخت.
همچنین نیروهای لباس شخصی نیز در این روز در دانشگاه حضوری پررنگ داشتند و به فیلم برداری از دانشجویان اقدام می کردند. با پایان یافتن تحصن ،برنامه ای توسط انجمن اسلامی دانشجویان(از تشکل های حامی دولت)برگزار شد که در آن سردار سرتیپ علیرضا افشار ،معاون اجتماعی وزیر کشور و معاون فرهنگی اسبق ستاد کل نیروهای مسلح، بعنوان سخنران حضور داشت. در این برنامه که با محوریت 13 آبان و تسخیر سفارت آمریکا بر گزار می شد ،استاندار قزوین(طاهایی)، سرپرست دانشگاه(دکتر آل بویه) ،نماینده ولی فقیه در دانشگاه (عابدینی) ودیگر مسؤولان دانشگاه نیز حضور داشتند. اما این برنامه با حضور پررنگ دانشجویان حامی جنبش سبز جهتی برخلاف میل برگزار کنندگان آن یافت و سخنرانی افشار بصورت نیمه کاره رها شد. در این جلسه و دقایقی پیش از حضور افشار در سالن آمفی تئاتر، دانشجویان حامی جنبش سبز اکثریت قریب به اتفاق صندلی های سالن را به خود اختصاص دادند و از همان آغاز با سر دادن شعار ، اعتراض خویش رابه برنامه مذکور و حامیان آن ابراز داشتند. به هرروی، با توجه به شرایط خاص سالن و در اکثریت بودن دانشجویان معترض، سخنرانی افشار بیش از چند دقیقه به طول نیانجامید و وی مجبور به ترک سالن در همان بدو امر شد. دانشجویان حاضر در سالن که از بیانیه انجمن اسلامی و سخنان چند دقیقه ای افشار خشمگین بودند، با شعار «قاتل برو بیرون» افشار را بدرقه کردند. پس از این اتفاق، مناظره ای میان یکی از دانشجویان جنبش سبز و نماینده بسیج دانشجویی صورت گرفت. همچنین برخی از مسئولین دانشگاه هنگام ترک سالن فرد به فرد دانشجویان معترض را تهدید به برخوردهای سخت انضباطی کردند.
تمامی فیلمها و عکسهای موجود از این برنامه گویای آن است که دانشجویان معترض اکثریت قاطع سالن را در اختیار داشتند و افشار پس از دقایقی کوتاه سالن را ترک نموده است. ولی وزارت کشور در جوابیه ای که برای برخی سایتها و جراید از جمله آفتاب یزد ارسال داشته،نوشته ای 15 خطی را به عنوان متن سخنرانی 2 ساعته وی منتشر کرده و دانشجویان معترض را اقلیتی قلمداد کرده که قصد برهم زدن سخنرانی را داشته اند و موفق به انجام این امر نگردیده اند.
به هر حال دانشگاه بین المللی قزوین هم مانند دیگر دانشگاه های سراسر کشور 13 آبان کاملاً متفاوتی را از سر گذراند و بنابر آخرین اخبار پس از مراسم اعتراضی 13 آبان، فضای امنیتی دانشگاه بین المللی قزوین تقویت شده است. اما اتفاقاتي كه تا كنون روي داده نشان دهنده اين است كه فشارها و محدوديت هاي غيرقانوني عملا تاثيري بر فعاليت هاي اعتراضي دانشجويان نداشته است.
*****
بخشی دیگر از "شو" نماز جمعه دیروز
بايد با فتنه‌گري‌هاي مقابل طرح هدفمند كردن يارانه‌ها برخورد شود
خبرگزاری ایلنا - کد خبر : 89247
امام جمعه موقت تهران خواستار برخورد با كساني شد كه كه به گفته وي در زمينه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها حركتهاي شيطنت آميز سياسي انجام مي‌دهند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله احمد جنتي در خطبه دوم نماز جمعه تهران با تشكر از حضور گسترده‌ مردم در راهپيمايي 13 آبان گفت: در بعضي از جاها تلفني به ما مي گفتند كه مردم نسبت به قبل 2 برابر بيشتر شركت كرده اند و لذا از خدا مي خواهيم به مردم و دانش آموزان خير دهد. وي تاكيد كرد: اگر بخواهيم اسلام و انقلاب زنده بماند بايد پرچم مبارزه با‌ آمريكا و دشمانان هميشه افراشته باشد.
جنتي با بيان اينكه نمي توانيم محافظه كارانه و ذليلانه چراغ سبز به آمريكايي‌ها نشان دهيم، اظهار داشت: تعجب مي‌كنم چگونه عده‌اي دشمني‌ها را مي‌بينند و آن را نمي فهمند يا اينكه خودشان را به نفهمي مي‌زدند. وقتي كنگره آمريكا 5 ميليون دلار بودجه عليه ايران تصويب مي كند، براي جنگ با خدا و مردم است، آنوقت عده اي خيال مي‌كنند با سر و صدا مي‌توانند مردم را از اين موضع كه موضع انقلاب و رهبري است منصرف كنند، اينها اشتباه مي‌كنند.
دبير شوراي نگهبان با تاكيد بر اينكه كساني كه وارد اين وادي مي‌شوند بايد مجازات شوند، زيرا مساله از انتخابات گذشته و اصل نظام مطرح است، ادامه داد: كدام ملت حاضر است در مقابل دشمن عقب نشيني كند؟ علي هم وقتي مردم با او بيعت كردند به دشمانا باج نداد و با شمشير با آنان مقابله كرد. وقتي هم از ايشان تقاضاي سهم كردند، علي حاضر نبود قدرت سياسي را در دست كساني قرار دهد كه صلاحيت ندارند.
جنتي گفت: تسليم شدن حضرت علي در مقابل دشمنان خلاف وظيفه شرعي و خيانت به مردمي بود كه به او راي داده بودند، ضمن آنكه اگر كس ديگري را در قدرت سهيم مي كرد، مردم به آن فرد راي نداده بودند. جنتي هشدار داد: هم به آمريكا و هم عناصر فريب خورده واقعي و مخصوصا طراحان فتنه مي‌گويم هرچه فتنه را زيادتر كنيد صفوف مردم بيشترخواهد شد و اگر در راهپيمايي پارسال به اندازه امسال مردم حضور نيافته بودند به خاطر اين بود كه اين فتنه وجود نداشت.
امام جمعه موقت تهران با بيان چند حديث و آيه مبني بر اينكه وجود دشمن موجب ثبات بيشتر در صفوف توحيد مي شود، يادآور شد: هم انبياء دشمن داشته اند و يارانشان نيز تا مرز جان در مقابل آنان ايستادند. جنتي گفت: بجز اينكه آبرويتان برود چيز ديگري بدست نمي‌آوريد و همين ننگ براي شما بس است كه مورد حمايت آمريكا هستيد و آيا خجالت نمي كشيد كه به دامن اين كشور مي افتيد؟ جنتي در ادامه خطبه دوم با اشاره به طرح هدفمند كردن يارانه ها و بيان اينكه اين طرح زیر بنایی لوازم خاص خود را دارد و در دوران سي ساله حكومت اسلامي اين حركت سابقه ندارد، گفت: اين جراحي خونريزي‌هايي دارد، اما بايد آنها را به حداقل رساند و اينكه فكر كنيم سرنوشت اقتصاد را عوض كنيم و آب هم از آب تكان نخورد امكانپذير نيست. وي خاطرنشان كرد: دولت هاي قبلي بر اين امر اتفاق نظر داشتند، اما جرات ورود به اين كار را نداشتند و لذا در اين طرح اختلاف نظر دخالتي ندارد و صدا و سيما هم بايد مردم را توجيه كند.
جنتي با تاكيد بر اينكه بايد با صداقت حرف بزنيم، تصريح كرد: كساني كه وارد اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها مي شوند بايد حساب شده كار كنند تا اصل كار زير سوال نرود. وي افزود: در زمينه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها حركتهاي شيطنت آميز سياسي مي‌شود، زيرا عده‌اي آن را نمي خواهند و لذا بايد با فتنه‌گري‌ها برخورد شود.
جنتي تاكيد كرد: آثار تورمي اين طرح بايد به به حداقل رساند، ولي مردم بايد آماده باشند و به مسئولين هم كمك كنند. امام جمعه موقت تهران در در ادامه با هشدار نسبت به اينكه بعضي كشورهاي عربي به دولت يمن در سركوب شيعيان صعده همدست شده اند، اظهار داشت: عربستان براي اين كار به يمن هواپيماي جنگي مي فرستد و گويا تشكيلات وهابي كمر به قتل شيعه بسته است و هرجا شيعيان حضور مي يابند آنها را سركوب كرده و مسجد و اجتماعات آنها را مي بندند.
وي با بيان اينكه گويا عربستان سعودي عقده اي از شيعيان علي بن ابطالب دارد، گفت: كنفرانس اسلامي در اين زمينه كاري نكرده و معلوم نيست به چه دردي مي خورد، در حالي كه اين سازمان مسئوليت خدايي دارد و مردم مسلمان اين سركوب ها را نمي پذيرند. امام جمعه موقت تهران همچنين ياد و خاطره علامه طباطبائي را گرامي داشت و ايشان را از مفاخر جهان اسلام دانست. جنتي در خطبه اول نيز با اشاره به بخش هايي از عهدنامه يثرب گفت: اين عهدنامه از افتخارات اسلام است، زيرا پيامبر در اولين سال ورود به مدينه يك قانون اساسي تدوين كرد.
*****
در حاشیه اعلام آمادگی پلیس برای قطع دست سارقان
اول اصلاح معیشت مردم ، بعداً قطع دست ها
عصر ایران - کد خبر: 90183
اخیرا یکی از مقامات نیروی انتظامی از آمادگی پلیس برای اجرای حد قطع دست خبر داده و با انتقاد از عدم اجرای مجازات حد، آن را بزرگترین منشاء ریشه کن نشدن جرایم در کشور دانسته است.
ضمن استقبال از اینکه بالاخره مسوولی پیدا شده که قطع دست دزدان را خواستار است، ذکر چند نکته زیر را خالی از فایده نمی دانیم:
1- قطعا نه پلیس و نه قوه قضاییه قادر به قطع دست همه دزدها نیستند و اساسا حد قطع دست نیز برای همه سارقان پیش بینی نشده است. لذا به آقایان پیشنهاد می کنیم قطع دست دزدان را بر اساس اهمیت اولویت بندی اجرا کنند و از دانه درشت ها آغاز نمایند؛ قطعا رسیدگی به پرونده کسی که برداشت های ناروای میلیاردی از بیت المال داشته است، بر محاکمه خرده پاهایی که برای امرار معاش روزانه و دادن اجاره خانه و شهریه مدرسه و دارو و درمان زن و بچه هایشان دست شان کج شده است، اولویت دارد.
البته کسانی که قرار است قطع دست را عهده دار شوند، باید مواظبت ویژه ای نمایند تا خدای ناکرده تلاش برای قطع دست "بعضی ها" ، به قطع گردن خودشان منجر نشود. شاید هم در نهایت به این نتیجه برسند که باید با محاکمه قاطعانه و مجازات بی رحمانه "آفتابه دزدها" روزگار بگذرانند و پا روی دم همان "بعضی ها" نگذارند!
البته اگر بتوانند حیف و میل کنندگان اصلی و به اصطلاح عمده فروشان بیت المال را پای میز محاکمه بکشانند و با شمشیر عدالت دست شان را قطع کنند، عجب گلستانی می شود مملکت اما ... فکر کردن به این موضوع، آدمی را به یاد آن بنده خدایی می اندازد که کاسه ای ماست داشت و بر لب ساحل دریا نشسته بود و با خود می گفت: حیف که با این ماست نمی شود همه دریا را دوغ کرد، ولی اگر بشود، چه می شود!
2- اینکه فرموده اند عدم اجرای حد بزرگترین منشاء ریشه کن نشدن جرایم است نیز کمی تا قسمتی قابل تامل است چرا که اجرای حد، آخرین مرحله مبارزه با جرم است و نه مقدمه آن.هر چند که منکر تاثیر مجازات در جلوگیری از وقوع جرم نیستم اما آیا اگر از فردا دست همه دزدها را قطع کنند، دیگر در کشور سرقت نخواهیم داشت؟
واقعیت این است تا زمانی که اقتصاد و معیشت مردم "براه" نباشد و دخل و خرج ها با هم نخواند و تا زمانی که پدرها، شرمنده بچه هایشان باشند و تا زمانی که مردم، جز با چند شیفت کار کردن، نتوانند حداقل های یک زندگی سطح پایین را برآورده کنند و مادام که بهره مندی از امکانات اولیه معیشت مانند مسکن برای خیلی ها چیزی است در حد دیدن پشت گوش و ... حتما و حتما و حتما در جامعه، کجی و ناراستی و دزدی و کلاهبرداری بیداد خواهد کرد.
در چنین جامعه ای، قطع دست که جای خود دارد، حتی اگر مجازات اعدام هم جایگزین قطع دست شود، باز درمان درد نخواهد بود. نمونه اش همین مجازات های سنگین مانند اعدام برای کسانی است که فقط چند گرم هرویین و چند کیلو تریاک قاچاق می کنند؛ آیا از وقتی که چنین مجازات مرگباری را برای حمل و نقل مواد مخدر تعیین کردند و صدها و شاید هزاران نفر را نیز دار زدند، مشکل قاچاق حل شد؟!
پاسخ منفی است و اگر پای صحبت بسیاری از قاچاقچیان خرده پا که به خاطر چند گرم مواد محکوم به اعدام شده اند بنشینید، خواهید شنید که می گویند، می دانستیم اگر ما را بگیرند، اعدام می کنند ولی امان از دست فقر و نداری.
در اینجا نمی خواهم نقش طمع ورزی برخی افراد یا ضعف قدرت خویشتنداری- که در متون دینی از آن به تقوا یاد می شود- را نادیده بگیرم ولی "نیاز" ریشه است و اینها مواد تقویت کننده آن ریشه اند والا کسی که زندگی متعارفی دارد و از درآمدی که کفاف خود و خانواده اش را می دهد برخوردار است ، قاعدتا سراغ جرم و جنایت نمی رود مگر آنکه خودش آدم خارج از قاعده ای باشد!
نگاهی به برخی کشورهای غیر اسلامی و مرفه مانند ممالک حوزه اسکاندیناوی که در آنها حدود اجرا نمی شود نیز حاکی از آن است که در آن کشورها، نرخ ارتکاب جرم بسیار بسیار پایین است و دادگاه های آنان از جمله خلوت ترین و بی مشتری ترین نهادهای حکومتی اند.آنها، نه با شلاق زدن و دست بریدن که از طریق مدیریت صحیح جامعه و ارتقای سطح معیشت مردم به این مهم دست یافته و جامعه ای شکل داده اند که عموماً نیازی به سرقت و متعاقب آن مجازات و قطع دست و ... نباشد. این نکته ای است که در دین مبین اسلام نیز در روایات متعددی بدان اشاره شده است، مانند این روایت که "هرگاه فقر از دری وارد شود، ایمان از در دیگر خارج می شود" و یا آن حدیث معروف که "نزدیک است فقر منجر به کفر شود" و ...
بنابراین بر خلاف نظر برخی افراد که فکر می کنند با بگیر و ببند، همه چیز درست می شود باید گفت که سخت در اشتباه اند و بایستی در اندیشه اصلاح ریشه ها بود و البته اگر در نهایت فرد یا افرادی برغم مهیا بودن شرایط مناسب معیشتی، باز دست به جرایمی مانند سرقت زدند، حتما باید مجازات شود ، همان طور که در اسلام نیز برای چنین افرادی مجازات تعیین شده است و هیچ انسان متدینی هم این حکم الهی را نفی نمی کند.
3- اما مزید اطلاع بعضی دوستان که فکر می کنند اسلام مقرر داشته است که دست همه دزدان قطع شود، باید بگویم که این گونه نیست و قطع دست سارق 16 شرط دارد که از آن جمله عدم اضطرار سارق است و لذا بر خلاف نظراتی که گفته می شود خیلی از سرقت ها مستوجب حد هستند باید گفت که با این اضطرارات اقتصادی که در زندگی مردم افتاده است، کمتر کسی را می توان یافت که مستوجب حد شرعی قطع دست به خاطر سرقت باشد.4- چند سال پیش که اجرای مجازات شلاق در ملاء عام در دستور کار قرار گرفته بود و معمولاً هم افراد جوان به علل مختلفی در خیابان های شهر شلاق می خوردند ، دوستی به طنز و کنایه می گفت: جوان ها که نمی توانند ازدواج کنند ، شغل هم ندارند ، پول ندارند ،امکانات تفریحی ندارند و اخیراً شلاق شان هم می زنند!حالا حکایت امروز است که اوضاع معیشت مردم را چنان آشفته اند که بسیاری به معنای واقعی کلمه محتاج نان شب اند و در همین حال و روز ، به یادشان افتاده که ماده ای در قانون داریم که دلالت می کند بر قطع دست دزدان و کسی به این نمی اندیشد که در قانون اساسی که مادر همه قوانین است ، اصل هایی وجود دارد که ناظر است بر وظیفه حکومت در قبال تأمین معیشت و زندگی مردم.
*****
پرنفوذترین لابی ایرانی! به دلیل تخلفات، زیر تيغ تحقیقات فدرال امریکا

سایت دولتی تابناک - کدخبر:72769
"شورای ملی ایرانیان-امریکائیان" که پس از روی کار آمدن دولت اوباما جزو بانفوذترین لابی های امریکایی محسوب شده و اهداف خود را در جهت منافع ایرانیان بیان می نموده است، اکنون با یک پرونده بزرگ حقوقی برعلیه خود مواجهه شده است.
به گزارش خبرنگار «تابناك»، روزنامه واشنگتن تايمز نوشته است زماني که آقای اوباما تصميم داشت آقای "دنیس رایس" نماینده پیشین امریکا در منطقه خاور میانه را برای شغل مسئولیت پرونده ایران انتخاب کند ، "نیاک"(شورای ملی ایرانیان -امریکائیان) یک استراتژی را برنامه ریزی نمود تا بتواند یکسری مباحث جنجال برانگیز برعلیه آقای دنیس رایس مطرح کند، زیرا سیاست او در مقابله سخت برعلیه ایران كاملا مشخص بود و در نهايت آقای رایس برای شورای امنیت ملی امریکا انتخاب شد.گروه "نیاک" به طرز آشکاری از طریق گروه های بمانند رای دهندگان برای صلح ، کمیته های دوستی براساس علایق ملی و دانشمندان و همچنین گروه های مسئول اجتماعی و همسو با این گروه درصدد کنار گذاشتن رایس از مسئولیت پرونده ایران را داشتند.
در یک ایمیل به دست آمده از آقای "پاتریک دیسنی" مدیر اجرایی"نیاک"، كه در روزنامه واشنگتن تایمز منتشر شده، آمده است: "اگرچه گروههای دیگر اهمیت زیادی به قضیه کنار گذاشتن آقای رایس نکردنند اما مشخص کرده اند که آنها نماینده بهتری از آقای رایس برای موضوع ایران در نظر دارند"."نیاک" تشکیلات بانفوذی در کاخ سفید محسوب می شود كه قصد برقراري ارتباط و همکاری بین ایران و امریکا و لغو کلیه قعطنامه ها برعلیه ایران ازسوی امریکا را دارند، اما اکنون در سیستم قضایی امریکا یک پرونده حقوقی برعلیه این شورا به جریان افتاده است.حال مدارک و اسناد نشان خواهند داد که آیا این گروه قصد داشته با توجه به قدرت "لابیگری" به نفع ایران فعالیت کند يا خير، ولي در صورتي كه این موضوع لابیگری اثبات گردد، به معنای نقض قوانین فدرال دولت امریکا در ارتباط با لابیگری است.
یکی از اعضای هیئت امنای "نیاک" معاون پیشین وزیر خارجه امریکا آقای "توماس پیکرنیک" است، او در مصاحبه با خبرنگار واشنگتن تایمز گفته است که او عضو هیئت امنای تشکیلات است اما هیچوقت در جلسات آنها شرکت نکرده و همچنین از عملیات این سازمان اطلاعی نداشته است و با توجه به مشارکت او در دو پانل در کنگره، فکر نمی کند "ایناک" یک تشکیلات لابیگری باشد.
اما آقای "تریتا پارسی" که رهبر این سازمان شناخته می شود دارای گرین کارت امریکا است اما بعد از انتخابات 12 جون با دولت ایران بر سر انتخابات اختلاف زیادی پیدا کرده است و از آقای اوباما خواسته است که در زمینه موضوع حقوق بشر ایران را محکوم کند و همچنین یک "تکنیک تاخیری" برای انجام مذاکرات با ایران ایجاد نماید.آقای "تریتا پارسی" بدنبال تغییر سیاستها امریکا نسبت به ایران است و پس از انتخاب اوباما بعنوان یکی ازبانفوذترین گروه ها برای تغییر خط و مشي امریکا نسبت به ایران محسوب می شده است.
در همين راستا،‌ آقای "پارسی" به کاخ سفید رفته و برای مقامات سازمان جاسوسی امریکا (سی-ای-ای) چندین بار سخنرانی کرده است و بارها به ملاقات خانم کلینتون وزیر خارجه امریکا رفته است. او همچنین گفته است که به آقای اوباما یاد داده که چگونه برای ایرانیان در مناسبتهای مهم پیام ارسال کند و همچنین پیام تبریک اوباما در ماه مارس را چندین ساعت زودتر از اینکه بصورت رسمی از کاخ سفید منتشر گردد را در سایت خود قرار داده است.
بنابر قوانین، فرار مالیاتی که در امریکا موضوعی در حد جرم "جنایت" محسوب می شود برای تشکیلات غیرانتفاعی اجازه داده می شود که بیست درصد از فعالیتهای خود را به لابیگری اختصاص دهند و در اظهارنامه های مخصوص مالیاتی این موضوع را اظهار نمایند و آخرین اسناد برگ اظهار نامه مالیاتی "نیاک" نشان می دهد که این گروه گفته اند که هیچ وقتی را صرف لابیگری در امریکا نمی کنند .زماني كه از آقای پارسی در مورد گفته های آقای "دیسنی" سئوال گردید او گفته است که آقای "دیسنی" وکیل نمیباشد و زماني این یادداشت را نوشته است كه تازه وارد این سازمان شده بوده است.«تابناک» در روزهای آینده بخش دیگری از سازمانهائی که توسط ایرانیان –امریکائیان در امریکا تشکیل گردیده و نقش آنها مطالبی را منتشر نموده و آنها را با تشکیلات لابی سیاسی مانند "ایپک" اسرائیل در امریکا مقایسه خواهد نمود که چگونه به جای در نظر گرفتن منافع ملی کشورشان با ترفندهای مختلف منافع شخصی و گروهی خود را پیگیری می نمایند.
*****
شرایط وخیم عبدالله مومنی در بازداشت

درد کلیه و ناراحتی قلبی عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم وحدت) در زندان افزایش یافته و او را در شرایط بسیار بد و وخیم جسمی و روحی قرار داده است.
فاطمه آدینه وند، همسر عبدالله مومنی با نگرانی وضعیت جسمی همسرش را وخیم اعلام کرد و به کانون زنان ایران گفت که "عبدالله مومنی سابقه سنگ کلیه داشته است و در حال حاضر به خاطر در دسترس نبودن دستشویی و استفاده نامنظم از دستشویی موجب افزایش درد کلیه اش شده و ناراحتی قلبی اش نیز او را بسیار در شرایط بد جسمی و روحی قرار داده است."
به گفته آدینه وند، عبدالله مومنی اجازه تماس تلفنی با خانواده اش را ندارد. همسر سخنگوی دربند سازمان دانش اموختگان گفت: "بیش از یک ماه است که فرزندانش در انتظار صحبت تلفنی با پدرشان هستند و این شرایط برای من و فرزندان بسیار سخت است و روحیه مان را از دست داده ایم."
گفتنی است عبدالله مومنی نیمه شب ۱ تیر ۱٣٨٨ در ساختمان ستاد شهروند آزاد در میدان ونک تهران از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.لازم به ذکر است که او و سازمان ادوار تحکیم در این انتخابات از حامیان کاندیداتوری مهدی کروبی بودند. عبدالله مومنی در حال حاضر در سلول های چند نفره همچنان در بازداشت است و بنا به گفته همسرش خبری از پرونده عبدالله مومنی نیست.
*****
خبرگزاری ديده بان حقوق بشر كردستان:

لغو مراسم یادبود احسان فتاحیان

در حالی كه يك روز پس از اجرای حكم اعدام احسان فتاحيان، فعال سياسی كُرد در زندان مركزی سنندج و دفن مخفيانه‌ی جسد وی در گورستان شهر كرمانشاه، از سوی خانواده فتاحيان اعلام شده بود كه مراسم ختم اين فعال كُرد بعد از ظهر جمعه در مسجد بقيه الله اعظم شهرك كارمندان كرمانشاه برگزار خواهد شد، اما نهادهای امنيتی با فشار بر خانواده احسان فتاحيان آن‌ها را مجبور به اعلام خبر لغو مراسم كردند. اعلام خبر لغو مراسم در مسجد مزبور تنها يك ساعت قبل از ساعت شروع آن بود و در اين فاصله‌ی كم هيچ گونه امكانی برای انتقال محل مراسم به مكانی ديگر و اطلاع رسانی در اين مورد وجود نداشت.نيروهای امنيتی حتی از نسب اطلاعيه‌ای بر درب مسجد بقيه الله كه آدرس منزل شخصی يكی از اقوام خانواده فتاحيان به عنوان محل جديد مراسم ختم اعلام شده بود جلوگيری كردند. گروه‌هايی از شهروندان كرمانشاهی كه به قصد حضور در مراسم بزرگداشت احسان فتاحيان در محل اعلام شده حاضر شده بودند با درب بسته مسجد مواجه شده و با تذكر نيروهای‌ انتظامی مجبور به ترك محل شدند.
در اين ميان عده‌ای ‌از فعالان مدنی و دانشجويی كرمانشاه همراه با خانواده‌های كيانوش آسا (دانشجوی كُرد جانباخته طی وقايع اخير) و فرزاد كمانگر (زندانی سياسی كُرد محكوم به اعدام) با حضور در منزل يكی از بستگان خانواده فتاحيان با نثار تاج گلی مزين به عكس احسان فتاحيان و عبارت "مه‌ژی بو مردن بمره بو ژيان" و نيز تصاويری از كيانوش آسا و فرزاد كمانگر كه توسط مادران‌شان حمل می‌شد به هم‌دردی با خانواده احسان فتاحيان پرداختند. حضور مأموران لباس شخصی در اطراف منزل مزبور نيز كاملاً مشهود بود و حتی در مراجعه‌ی اين افراد به خانواده احسان فتاحيان از آنان خواسته شد تا نوشته‌ای كه در آن از عبارت شهيد برای احسان فتاحيان استفاده شده بود را از روی تاج گلی كه درب منزل قرار گرفته بود بردارند.
*****
رژیم مشغول کندن گور خود در ُکردستان است

طبق اخباری که از شهر سقز رسیده‌ است، عده‌ای جوان این شهر که با نام "محفل جوانان سقز" فعالیت میکنند، تظاهراتی را برای امروز (شنبه) در شهر سقز تدارک دیده‌اند که تا ساعاتی دیگر، راس ساعت 10 صبح در میدان "هه‌ڵۆ" شروع میشود. تظاهرات کنندگان بعد از جمع شدن در این میدان به طرف زندان مرکزی این شهر به حرکت در می آیند. از چند ساعت پیش (شب گذشته) خبری در شهر پییچیده است که تیم اعدام از سنندج به سقز رسیده‌ است و قصد دارند حکم اعدام شیرکو معارفیان زندانی کرد را به انجام برسانند.
طبق اخبار رسیده بعد از اعدام احسان فتاحیان اکثر شهرهای کردستان را فضایی از خشم و نفرت نسبت به رژیم فرا گرفته و ظرف چند روز اخیر شهرهای: سقز ، مهاباد، سنندج، کامیار، کرمانشاه، هرسین، سرپل ذهاب، و بسیاری دیگر از شهرهای استان کرمانشاهان و کردستان با نا آرامی هایی روبرو بوده است که اگر حکم اعدام "شیرکو معارفیان" به انجام برسد، امکان دارد سراسر کردستان را قیامی مردمی فرا گیرد.
*****

رئيسي: اظهارات کوشنر قابل پيگيري است
معاون اول قوه قضائيه گفت درخواست کوشنر وزير خارجه فرانسه تنها در چارچوب آيين دادرسي کشور قابل پيگيري است. روز چهارشنبه هفته پيش وزير خارجه فرانسه در گفت وگو با يک راديوي فرانسوي اعلام کرده بود کلوتيلد ريس يکي از متهمان حوادث پس از انتخابات در صورتي در دادگاه حاضر خواهد شد که دادگاه انقلاب موافقت کند او پس از پايان جلسه دادگاه به سفارت بازگردد.
بر همين اساس بود که خبرنگاران نظر معاون اول قوه قضائيه درباره اظهارات کوشنر را جويا شدند، هرچند پيش از اين نيز سخنگوي وزارت خارجه به اين موضوع واکنش نشان داده بود. به هر حال وي در همين زمينه گفت؛ آيين دادرسي و مقررات ما در کشورمان در دادسرا، دادگاه و تمام مراحل دادرسي بايد رعايت شود. کوشنر به عنوان يک مقام مسوول خارجي پيشنهادي ارائه کرده و بحثي در اين مورد نيست، اما رعايت مقررات خودمان برايمان ضرورت دارد.
به گزارش ايسنا، ابراهيم رئيسي در حاشيه همايش انتظامي سازمان نظام پزشکي سراسر کشور در جمع خبرنگاران تصريح کرد؛ دادسرا و دادگاه موظف هستند در چارچوب آيين دادرسي در اين خصوص عمل کنند لذا درخواست کوشنر تنها در حدود چارچوب آيين دادرسي کشور ما به عنوان نظام جمهوري اسلامي ايران قابل پيگيري است.کلوتيلد ريس مدرس 24 ساله زبان فرانسه، روز دهم تيرماه در تهران دستگير شد. وي اواخر مرداد ماه با سپردن وثيقه از زندان اوين آزاد و قرار شد تا زمان صدور حکمش از سوي دادگاه انقلاب اسلامي ايران در سفارت فرانسه در تهران اقامت کند.
در ادامه رئيسي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر درخواست معاوضه ريس با چند زنداني ايراني در بند کشور فرانسه که اخيراً از سوي کوشنر مطرح شده نيز گفت؛ در بخش قضايي ما به پرونده متهم رسيدگي مي کنيم و آنچه نسبت به اين متهم مطرح است در دادگاه رسيدگي خواهد شد، اما اينکه نسبت به متهم چگونه بايد اقدام ديپلماتيک با کشور ديگر صورت بگيرد، موضوع در حوزه وزارت امور خارجه است.
*****
شجريان به ياد مشکاتيان خواند و گريست
جايزه ويژه خانه موسيقي به نام مشکاتيان
مراسم يادبود و بزرگداشت زنده ياد «پرويز مشکاتيان» با همکاري خانه موسيقي و فرهنگستان هنر در موسسه فرهنگي- هنري آسمان برگزار شد. محمدرضا شجريان در آغاز اين مراسم با تاسف از نبود استاد سنتورنوازي ايران گفت؛ «پرويز را از دست داده ايم ولي يادش براي ما جاودان است و با آن زندگي مي کنيم و به عنوان يک فرد کوچک از خانواده موسيقي و خانه موسيقي از تمام شما که در سراسر ايران يادش را گرامي داشتيد و با احترام او را بدرقه کرديد سپاسگزارم و ما خانواده هنر تک تک شما مردم را سپاس مي گوييم که هنر را مي شناسيد و هنرمند را قدر مي دانيد و به راستي که ما وامدار محبت هاي شما هستيم و سعي مي کنيم تا بخشي از اين وام را در برابر شما ادا کنيم.»
به گزارش ايسنا، در ادامه اين مراسم، اعضاي سابق گروه «عارف» متشکل از اردشير کامکار، بهداد بابايي، ارژنگ کامکار و حميدرضا نوربخش قطعاتي از ساخته هاي زنده ياد مشکاتيان را به ياد او نواختند. حميدرضا نوربخش با يادآوري خاطره ساخت اين دو قطعه در زمان حيات زنده ياد مشکاتيان گفت؛ «پيش از کنسرت گروه عارف يک شب در منزل او جمع شده بوديم و من غزلي از مولانا را که پيش از اين در اجرايي ديگر خوانده بودم زمزمه مي کردم. همان جا بهداد بابايي پيشنهاد ساخت آهنگي براي اين شعر را داد و کمتر از يک هفته پرويز اين قطعه را ساخته بود و از آنجا که خاطره آن براي ما عزيز است تصميم گرفتيم در چنين شبي آن را به ياد مشکاتيان اجرا کنيم.»
در ادامه اين مراسم محمد سرير مديرعامل خانه موسيقي نيز به نيابت از اين مجموعه گفت؛ «ميراث دار ارزش هاي ما جوانان هستند و حضور مشکاتيان در سال هاي شروع فعاليتش خستگي را از ميان آنها برد و انگيزه هاي جديدي را ايجاد کرد تا همگان ياد بگيرند چگونه ادامه دهند. در واقع ايده او نجات بخش بود و به همين دليل خانه موسيقي ايران براي ايجاد زمينه تکثير اين ايده ها جايزه ويژه يي را به ياد پرويز مشکاتيان برگزار خواهد کرد.» به گفته سرير، اين جايزه در دو بخش نوازندگي سنتور و ساخت قطعات ضربي برگزار خواهد شد و فراخوان آن به زودي منتشر مي شود.
حسين عليزاده از اعضاي سابق گروه عارف نيز در بخش ديگري از اين مراسم نيز از پرويز مشکاتيان سخن گفت. عليزاده گفت؛ «وقتي جنازه دوست مان را به گورستان مي برديم مردم با شيريني از ما پذيرايي کردند و همان جا اشک شوق ريختيم و جنبه ديگري از اين حس را تجربه کرديم. اين همان حسي است که هنرمند هنگام خلق اثرش دارد يعني نمي توان گفت او آن زمان غمگين يا شاد بوده، بلکه حس او فراتر از اين غم و شادي است و اي کاش از اين پس در شادي هاي هم سهيم شويم.» در بخش پاياني اين مراسم گروه شهناز به سرپرستي مجيد درخشاني و با صداي محمدرضا شجريان قطعه بلندي را به ياد مشکاتيان اجرا کرد و در فراق او گريست.
*****
تمديد تحريم هاي ايران از سوي آمريکا
کاخ سفيد اعلام کرد رئيس جمهوري آمريکا تحريم هاي 30ساله اين کشور عليه ايران را يک بار ديگر تمديد کرد.
به گزارش ايلنا به نقل از بي بي سي، «باراک اوباما» به کنگره امريکا اطلاع داد؛ «روابط ما با ايران به وضعيت عادي بازنگشته و به همين دليل تحريم هاي مالي واشنگتن عليه تهران براي يک سال ديگر تمديد مي شود.» اين تحريم ها براي اولين بار 30 سال قبل در دولت جيمي کارتر عليه ايران اعمال شد و روساي جمهور امريکا هر سال آن را به مدت يک سال تمديد کرده اند.
در خبري ديگر دادستان هاي دولت فدرال امريکا طي شکوائيه يي خواستار مصادره يک آسمانخراش و چهار مسجد متعلق به شرکت آسا و بنياد علوي شده اند. دادستان هاي فدرال امريکا بنياد علوي و شرکت آسا را متهم کرده اند به طور غيرقانوني به ايران پول ارسال کرده اند.
*****
مذاکره ترکيه با البرادعي براي انتقال اورانيوم ايران
يک روزنامه چاپ ترکيه با اشاره به گفت وگوي تلفني نخست وزير اين کشور با البرادعي درباره برنامه هسته يي ايران نوشت؛ پس از پيشنهاد البرادعي در جهت انتقال اورانيوم ايران به ترکيه، آنکارا به عهده گيري نقش در مساله هسته يي ايران مي پردازد. به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه زمان، احمد داوود اوغلو وزير امور خارجه اين کشور با محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت وگوي تلفني داشته است. در اين گفت وگو مشروح مذاکرات انجام شده ميان مقامات ارشد ايراني و ترکي طي سفر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران به ترکيه به البرادعي گزارش شده است. بوراک ازوگرگين سخنگوي وزارت امور خارجه ترکيه در همين راستا گفت؛ در اين گفت وگوي تلفني درباره مذاکرات هسته يي ميان کشورهاي غربي و ايران هر دو طرف به تبادل نظر پرداخته و البرادعي نيز برخي تکنيک هاي لازم در اين باره را تشريح کرد.
*****
مقررات براي شيعه و سني يکسان است
رئيس مجلس گفت؛ آمريکا و برخي کشورهاي اقماري آن در منطقه، در سال هاي اخير به دنبال ترويج و تربيت نوعي اسلام بدلي بوده اند که با حرکت هاي تروريستي چهره اسلام را تخريب کنند. به گزارش فارس به نقل از اداره اخبار و رسانه هاي مجلس شوراي اسلامي، تعدادي از مولوي هاي اهل سنت روز پنجشنبه هفته گذشته با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ملاقات کردند.
لاريجاني در اين ديدار گفت؛اگرچه جمهوري اسلامي از جهاد به عنوان يک اصل احياگر شرف انساني و عزت و سربلندي اسلامي در فلسطين و لبنان و ساير ملل دفاع مي کنند اما به همان ميزان با حرکت هاي تروريستي کور مخالف است چرا که آن را پديده يي ساختگي توسط سرويس هاي بيگانگان مي داند. رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود؛ ضوابط و مقررات کشور براي همه يکسان است و همه بايد نسبت به رعايت قانون متعهد باشند و نمي توان بخشي از جامعه را در مقابل قانون مستثني کرد.
*****
دفاع برزيل از روابط با ايران
رئيس جمهور برزيل از روابط دوستانه کشورش با ايران دفاع کرد و گفت چنين روابطي براي ايجاد صلح پايدار در خاورميانه ضروري است.
به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، لوئيس ايناسيو لولا داسيلوا رئيس جمهور برزيل گفت روند صلح بايد شامل همه طرف ها در منطقه باشد. وي در پاسخ به سوالي درخصوص روابطش با محمود احمدي نژاد گفت؛ صلح ضروري در خاورميانه را در صورتي که با همه نيروهاي سياسي و مذهبي صحبت نشود، نمي توان برقرار کرد.
*****
ترديد در تردد240 کشتي ايراني در بنادر کشورهاي ديگر
به تازگي شنيده مي شود240 کشتي دولتي ايراني به دليل نداشتن بيمه لازم اجازه ورود به آب ها و بنادر کشورهاي ديگر را ندارند به طوري که عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران نيز از ممنوعيت ورود کشتي هاي کشتيراني جمهوري اسلامي ايران به بنادر و آب هاي کشورهاي ديگر به دليل نداشتن بيمه لازمه خبر مي دهد، اما اين مساله را نه عضو هيات مديره شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي و نه مديرعامل اين شرکت تاييد نکردند.
مسعود دانشمند - عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران - در مورد ممنوعيت تردد کشتي هاي ايراني به بنادر کشورهاي ديگر به دليل نداشتن بيمه لازم به ايسنا مي گويد؛ انگليسي ها فشار گذاشته اند که کلوپ هاي P&I که مثل بيمه شخص ثالث عمل مي کنند، کشتي هاي دولتي ايران را بيمه نکنند. او در مورد بيمه هاي کلوپ P&I توضيح مي دهد؛ «اينها به هم وصل هستند. ريشه هاي اين شرکت هاي بيمه عمدتاً انگليسي و امريکايي است که کشتي هاي دولتي ايران را نمي پذيرند و با اين شرايط ورود اين کشتي ها به بنادر کشورهاي ديگر سخت مي شود. براي اينکه بنادر مکلف هستند براساس مقررات عمومي دريانوردي کشتي هايي را که بيمه P&I نداشته باشند، نپذيرند.»
در مقابل اين سخنان عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران، علاوه بر محمدمهدي راسخ - عضو هيات مديره شرکت کشتيراني ايران - که اين موضوع را به نوعي تکذيب و تصريح مي کند «منعي نيست و طبق روال کار پيش مي رود»، مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي نيز آن را به صراحت رد مي کند.
*****
واکنش ها به انتقال مديريت مترو به دولت
مخالفت مجلس و شوراي شهر با طرح احمدي نژاد
روزنامه اعتماد: از اصرار براي ساخت منوريل تا به دست گرفتن مسووليت مترو راه زيادي نيست؛ کافي است محمود احمدي نژاد دولت را براي چهار سال ديگر در اختيار داشته باشد و در شرايطي که مخالفان سياسي و منتقدان مديريت او از صحنه قدرت حذف شده اند با خيال راحت طرح هاي بلندپروازانه خود را ارائه دهد. رئيس دولت ايران ديگر اهل تعارفات سياسي نيست و اگر با مدير مترو و شهردار تهران مشکل دارد به صراحت اعلام مي کند که موفق ترين پروژه شهرداري را که قابليت تبليغات مثبت براي محمدباقر قاليباف و خانواده هاشمي ايجاد مي کند از آنها خواهد گرفت. احمدي نژاد ديگر نمي گويد صلاح کار ملک و مملکت اين است که فلان کار انجام شود بلکه در برنامه تلويزيوني و در مقابل چشم ميليون ها بيننده که چشم به او دوخته اند از ادبياتي متفاوت استفاده مي کند و اعلام مي کند «من تصميم گرفته ام مديريت مترو را به دولت برگردانم.» و در ادامه هشدار مي دهد که اين نه يک بلوف سياسي براي فشار بر شهرداري و مترو تهران است که مديريت آنها را رقيبان و منتقدان او برعهده دارند بلکه يک تصميم جدي است. «من حتماً اين تصميم را گرفته ام و حتماً مدير تعيين مي کنم و قطار هوايي را هم احداث مي کنيم.» مترو بزرگ ترين پروژه شهرداري تهران است و محمدباقر قاليباف تمام توان مديريتي خود را براي پيشبرد هرچه سريع تر آن به کار گرفته است. از طرفي مي توان گفت مترو به نحوي «ميراث هاشمي ها» است. موفقيت مترو يعني موفقيت گفتماني که در برابر ديدگاه سياسي احمدي نژاد قرار گرفته؛ اين شرايط براي رئيس دولت قابل تحمل نيست. از طرفي کمک دولت به مترو اهداف رقبا را پيش مي برد و از طرف ديگر کمک نکردن به مترو دولت را در جايگاه متهم مي نشاند. همه اينها دلايل قانع کننده يي است که دولتيان را به در اختيار گرفتن مترو راغب مي کند.
مشکل مترو که در هفته هاي گذشته به اوج خود رسيد انگيزه اصلي رئيس دولت براي حضور در برنامه تلويزيوني شبکه تهران بود تا شايد پاسخي براي چرايي کمک نکردن دولت به مترو داشته باشد اما احمدي نژاد باز هم از نمودارهاي معروف خود استفاده کرد و موضع خود را روشن کرد؛«ما امروز در موضعي نيستيم که جواب بدهيم. دولت بايد سوال کند و بگويد اين پولي که داده است، شما چطور خرج کرده ايد.» موسي ثروتي معتقد است؛«دولت موظف است آنچه را مجلس تصويب کرده اجرا کند و اگر بخواهد به مترو کمک کند نيازي نيست تا آن را مستقيم اداره کند.» رئيس فراکسيون شهري مجلس گفت؛ «دولت خود خوب مي داند اين اعتبارهاي قطره چکاني جوابگو نيست. شهرداري تهران کارش را درست انجام داده و به جاي متهم کردن آنها به اينکه چرا کار مي کنيد بايد از دولت بخواهيم اعتبارهايي که موظف شده را پرداخت کند.» مرتضي طلايي عضو شوراي شهر تهران اين اقدام را مغاير با قانون اساسي دانست. دولت در چند ماه گذشته مشکلات مترو را به کارشکني مديران شهرداري نسبت داده بود و حتي رسانه هاي دولتي خواستار تعويض مدير مترو شدند. با توجه به اين موضوع شايد صحبت هاي احمدي نژاد از منظري هشدار به مديران شهرداري نيز بوده است که در صورت ادامه دادن اين موضع مديريت مترو را از آنها خواهد گرفت.
*****
از میان ایمیل های رسیده:
طاقت بيار رفيق
مهدي کرم پور
1- شهر به شهر اروپا را پشت سر مي گذارم، مثل هميشه اما دلم هواي اينجا را دارد. خبرگزاري ها را مرور مي کنم، روزنامه ها را و پيام هاي الکترونيکي را. اعصابم راحت تر است اما صداي تپش قلبم را چه کنم؟ چه کنم که شفافيت غربي را دوست دارم اما دلم براي پيچيدگي شرقي تنگ مي شود. هميشه.دلم براي حجب و در کوتاه زورخانه و معماري اندروني- بيروني اينجا غنج مي رود. حجاب هاي اينجا را دوست دارم، وقتي اجباري نباشد. حريم و حرمت ها را. اگر قرار دلتنگي ام همين يکي هم باشد، بازمي گردم. هزارباره.
2- چارلي- دوست من- بزرگ ترين کلکسيون موزيک جهان را دارد، احتمالاً. او عاشق موسيقي ايراني و شجريان است. باري در پاريس در کافه يي کنار خيابان قهوه يي مي نوشيديم و از من مفهوم کلمه يي را مي پرسد که تا به حال از چندين ايراني پرسيده و جواب کاملي نگرفته است.او مفهوم کلمه «ناز» را مي خواهد بداند... و من در جوابش مکث مي کنم. ياد بار تاريخي کلمه و عرض و طول نظم پارسي گويان مي افتم. با احتياط مي گويم؛ «يعني چيزي را از ته دل بخواهي اما وانمود کني که نمي خواهم،» و مي گويم که با تعارف فرق دارد. ظريف.دوست پراگي من متعجب از اين بار مفهومي کلمه، صورتش پر از علائم استفهامي شده است؛ «چگونه چيزي را از ته دل مي خواهي و به زبان مي تواني انکار کني؟»ساعتي بحث مان پيرامون همين يک کلمه به تفاوت هاي کنش هاي فردي شرقي و غربي مي رود و از ته دل آرزو مي کنم «غمزه» و «کرشمه» را نداند و نپرسد که...دست کم از ترجمه اش چيزي دستگير رفيق جست وجوگر و کنجکاوم نخواهد شد.
3- روزنامه ها را مرور مي کنم روي صفحه کوچک نوت بوک. صفحه هاي فرهنگ و هنر را. روزهاي نامه نگاري است. رخت چرکمان را آويز ديوار همسايه کرده ايم.تهيه کننده يي، پخش کننده را هدف قرار داده، کارگرداني، سينماداران زالوصفت را، منتقدي، تهيه کننده شارلاتان را، دستياري، استاد متقلب ديروزش را و بازيگري، سردبير مافيايي را... لابد،دستمزد کلان بازيگران بحث داغ روز است... روزهاي بيانيه، تهديد، افشاگري. روزهاي نامه هاي سرگشاده و بحران اظهارنظرها.داريم همه عصب و حس و انرژي مان را از دست مي دهيم. مورسو؛ عصبي، آشفته، منقبض و عاقبت خسته.هدف را گم کرده ايم و دشمن فرضي يکديگر شده ايم. بي اخلاق و پرده در اما.کوچکي گردش مالي و توان سخت افزاري اندک، سردرگمي در اجراي طرح هاي کلان مديران، توان اجرايي و بلوغ يافته را به چالش کشيده و از کالبد بيرون مي زند. و با اين همه آدرس غلط ممکن است فرسوده مان کند.اما روح شرقي مان چه مي شود؟ همان که طي اعصار و قرون تنه بزرگ و سنگين و مقاومي نبود که بشکند. چون نهال منعطفي خم مي شود و دوباره سرپا برمي گردد...کمي تحمل مان را بيشتر کنيم. همين.
*****
بزرگترین مصادره در تاریخ روابط ایران و آمریکا
دادستان فدرال آمریکا اعلام کرد كه درخواست مصادره تمامی اموال "بنیاد علوی" در این کشور را به دادگاه ارایه داده است. در حالی که رسانه های آمریکایی مصادره اموال بنیاد علوی را "بزرگترين مصادره در تاريخ ضد تروريسم امريکا" می خوانند، سایت تابناک وابسته به محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران، نیز آن را "شدیدترین اقدام حقوقی دولت آمریکا در طول سی سال اخیر علیه جمهوری اسلامی" دانست.
بنیاد علوی از شرکت های اقماری بنیاد مستضعفان است که تحت نظر "رهبر نظام" قرار دارد. دادستان فدرال آمریکا مدعی است که این موسسه از طرف رژیم جمهوری اسلامی به طور مخفيانه کنترل می شود و در عملیات پول شویی و ارسال غیرقانونی پول به ایران نقش داشته است. این موسسه همچنین متهم به همکاری با بانک ملی ایران است. واشنگتن و اتحادیه‌ اروپا بانک ملی ایران را به کمک در برنامه‌ هسته ‌ای و موشکی ایران و ارسال پول به سپاه پاسداران و نیروهای نظامی قدس متهم کرده اند. سپاه پاسداران در آمریکا یک نهاد تروریستی قلمداد می‌شود. شورای امنيت سازمان ملل در سومين قطعنامه خود علیه ایران از کشورهای جهان خواسته بود که برای اجتناب از حمايت فعاليت ‌های هسته ‌ای و تروريستی در صورت لزوم جابه‌جايی‌ های مشکوک مالی در بانک‌های ايرانی، به‌خصوص بانک ملی و بانک صادرات، را پيگيری کنند.
بنیاد علوی در آمریکا که پیش از انقلاب ایران، بنیاد پهلوی خوانده می شد، در سال ۱۳۳۷ و به فرمان محمدرضا شاه با استفاده از سرمایه "سازمان املاک و مستغلات پهلوی" تاسیس شد و متولی پرداخت کمک هزینه تحصیلی به هزاران دانشجوی ایرانی در امریکا بود. پس از انقلاب و در زمان دولت مهدی بازرگان سازمان املاک و مستغلات پهلوی مصادره شد و نام آن نیز به "بنیاد علوی" تغییر یافت. پس از مدتی بخشهای مختلف بنیاد علوی مانند کارخانه ها و هتلها به بنیاد مستضعفان منتقل شد ولی املاک همچنان در اختیار بنیاد علوی باقی ماند تا آن که در بهمن ۱۳۷۴، بالاخره کلیه اموال و املاک بنیاد علوی به مالکیت "بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی" درآمد.
بنیاد علوی در سه دهه‌ گذشته پیوسته از سوی مخالفان جمهوری اسلامی ایران به رصد فعالیت‌های اپوزیسیون در آمریکا و کمک به هواداران رژیم متهم بود و به عنوان "لانه جاسوسی ایران در آمریکا" شناخته می‌شد. بنیاد علوی اموال و دارایی های متعددی در ایالت های نیویورک، مریلند، ویرجینیا، تگزاس و کالیفرنیا دارد. چشمگیرترین ملک متعلق به این بنیاد، آسمانخراش ۳۶ طبقه در خیابان پنجم شهر نیویورک است که یکی از چهار خیابان گرانقیمت دنیا به شمار می رود. آسمانخراش مذکور در سال ۲۰۰۷ ارزشی بیش از ۶۵۰ میلیون دلار داشته و شامل شرکت های تجاری، بانک ها، هتل و فروشگاه های برندهای مشهور بین المللی است.
فرشید جاهدی، رییس بنیاد علوی در آذرماه سال گذشته به اتهام نابودی اسنادی که نشان دهنده تعلق بخشی از این آسمانخراش به بانک ملی ایران بود، بازداشت شد. او این اسناد را در یک سطل زباله‌ انداخت اما ماموران اف بی آی بلافاصله این مدارک را از سطل زباله خارج کردند.علاوه بر آسمانخراش خیابان پنجم نیویورک، دادستان فدرال درخواست مصادره چهار مسجد متعلق به بنیاد علوی در ایالات مختلف آمریکا را نیز ارایه داده است. این مساله نگرانی جامعه مسلمانان آمریکا را برانگیخته است.
سایت تابناک نیز در خبر خود مدعی توقیف این مساجد شده و نوشته بود: در این اقدام بی سابقه، مساجدی که بر اساس قانون اساسی آمریکا فعالیت آنها در جهت آزادی مذاهب قطعی است مورد توقیف قرار گرفته اند. دادستانی نیویورک اخیرا در مصاحبه ای سعی کرد این نگرانی ها را کاهش دهد و گفت: دولت آمریکا علیه تخلفات صاحبان مساجد اقدام می‌کند و کاری به مساجد به عنوان مکانهایی که در آن آداب مذهبی برگزار می‌شود ندارد.



*****
یکی از مدیران وزارت دفاع بر کرسی ریاست بزرگترین سازمان صنعتی کشور نشست
با برکناری احمد قلعه بانی از ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،مجید مدیر صنایع هوایی وزارت دفاع جانشین وی شد.
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بزرگترین سازمان صنعتی کشور است و یکی از آخرین مراکزی بود که شاهد مدیریت احمدی قلعه بانی یکی از آخرین بازمانده های مدیران صنعتی دو دهه نخست پس از انقلاب در قوه مجریه همچنان بر آن مدیریت می کرد.
منوچهر منطقي، بهرام سبحاني، علي اصغر پورمند و ده ها مدیر صنعتی دیگر از زمان به قدرت رسیدن احمدی نژاد در سال 84 از مدیریت سازمان ها و واحد های صنعتی کشور برکنار شده اند.
*****
چهارسال حبس تعزيری برای نفر اول دكترای جامعه شناسی
حسام سلامت دانشجو رشته‌ی جامعه‌شناسی دانش‌گاه تهران که در حوادث بعد از انتخابات بازداشت شده بود، در شعبه‌ی 26 دادگاه انقلاب تهران به 4 سال حبس تعزیری محکوم شد.
حسام سلامت دانشجوي رشته جامعه شناسي در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه تهران كه در پي حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوري دوره دهم در تهران توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده و پس از گذراندن دو ماه بازداشت در بند 209 اوين با قرار وثيقه ي 200 ميليون توماني آزاد شده بود، در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به تحمل چهار سال حبس تعزيري محكوم شد.
در جلسه رسيدگي به اتهامات این فعال دانشجویی كه هفته‌ي گذشته در شعبه ي 26 دادگاه انقلاب تهران برگزار شد، علي رغم اين كه نماينده ي دادستان ايرادات وارد بر كيفرخواست را كه از جانب محمد اوليايي فرد، وكيل حسام سلامت به وي اعلام شد را پذيرفت؛ قاضي پورعباس با وارد دانستن اتهاماتي همچون تبليغ عليه نظام و تجمع و تباني به قصد بر هم زدن امنيت كشور، وي را به تحمل چهار سال حبس تعزيري محكوم كرد.
حسن سلامت در روزهاي قبل از انتخابات تحت نظر نيروهاي امنيتي بوده و فعاليت‌هاي ايشان در دوره ‌ي كارشناسي در زمينه‌ي دانشجويي، موجب حساسيت نهادهاي امنيتي در مورد وي شده بود و با وقوع بحران ناشي از انتخابات به بهانه‌ي ارتباط با دانش‌جوياني هم‌چون ضياء نبوي و مجيد دري دستگير شد.
محمد اوليايي فرد، وكيل اين فعال دانشجويي اعلام كرد كه قطعا به اين حكم اعتراض خواهد كرد.
*****
فضله پراکنی دیگری از حسین بازجوی بی آبرو:
لجن نامه کیهان: آموزش اينترنتي جريان براندازي ادامه دارد. در يكي از اين آموزش ها، 36 استراتژي براي جنگ عليه جمهوري اسلامي پيشنهاد شده است.مضمون برخي از اين رهنمودهاي به اصطلاح استراتژيك و تاكتيكي در عين حال اعتراف به اقتدار جمهوري اسلامي و وضعيت بحراني گروهك هاي راديكال است.در بخشي از اين توصيه ها كه از جمله در سايت ايران گلوبال منتشر شده، با دعوت به نفاق و نقابداري مذهبي آمده است: زماني كه دشمن آن قدر قوي است كه نمي تواني به او مستقيم حمله كني، به چيزي حمله كن كه عزيز اوست. جنبش، اين كار را با حمله به مراسم روز قدس و 13 آبان انجام داد. هيئت هاي مذهبي و روضه خواني هم عزيز حكومت هستند... همچنين مي توان از حملات دروني خود گروه هاي اصولگرا عليه يكديگر استفاده كرد. وقتي كه درگيري بين نيروهاي درون بالا گرفت،مي توان يورش و پيشروي كرد.
در ادامه اين توصيه ها از جمله آمده است: «از هيچ،چيزي بساز... دشنه را پشت لبخند مخفي كن. يورش را بايد ناگهاني انجام داد و حريف را هشيار نكرد... بايد ولايت فقيه و فرماندهان گروه مقابل را هدف گرفت تا سست شوند. وقتي با قدرت نيرومندي طرف هستيد كه از پس او برنمي آييد ابتدا به بنيان و منبع قدرتش حمله كنيد مثلاً مذهب كه بناي مشروعيت حكومت است... وقتي ماهي بگيريد كه آب گل آلود است. پيش از رويارويي، شرايط گمراه كننده اي ايجاد كنيد كه توان درك و قضاوت دشمن تحت تاثير قرار گيرد.
نويسندگان اين توصيه در عين حال نوشته اند: وقتي در خط شكست هستيد و تنها راه، فرار و تجديدقواست، پس يك داستان سر هم كنيد. وقتي دشمن سرگرم داستان شماست، نيروهايتان را از معرض خطر خارج كنيد... نقش احمق را بازي كنيد. جوري نقش بازي كنيد كه طرف مقابل فكر كند شما احمق و نادان هستيد. اينجوري دفاع كمتري به خودش مي گيرد و شما بهتر مي توانيد حمله كنيد.
طراحان اين تاكتيك ها با وجود تاكيد بر «حمله به آموزش هاي مذهبي جمهوري اسلامي» مي نويسند: بگذاريد تفرقه و اختلاف در اردوي دشمن پراكنده شود. توانايي آنها را با نبرد پنهان براي ايجاد اختلاف بين دوستان و متحدان و مشاوران و نيروهاي دشمن تضعيف كنيد كه اگر درگير اختلاف داخلي شدند، توانايي شان براي دفاع پايين مي آيد. ولي ما بايد هوشيار باشيم اختلاف بين نيروهاي جنبش سبز به ويژه سكولارها و مذهبي ها يا داخلي ها و خارجي ها پيش نيايد.
در ادامه اين توجيه ها با اشاره به اين مثل چيني كه «درخت را با شكوفه هاي دروغين تزئين كن»، بر سبز نماياندن حركت مرده تاكيد شده و آمده است: اگر شكوفه هايي را به درخت مرده اي آويزان كنيد اين توهم را ايجاد مي كند كه آن درخت سالم است. با تغيير چهره و دستكاري،بايد تظاهر كرد كه يك چيز بلااستفاده يا بي خطر،مفيد يا خطرناك است.طراحان اين تاكتيك ها در عين حال دعوت به اتخاذ «استراتژي دژهاي خالي» كرده و پيشنهاد نموده اند:زماني كه تعداد دشمن بر شما مي چربد و هر لحظه ممكن است از او عقب بيفتيد، آنگاه با تمام توان تظاهر به آمادگي كنيد و با خونسردي و بسيار عادي رفتار كنيد. اين سبب افزايش گمان و ترديدها در جبهه دشمن مي شود مگر آن كه اطلاعات دقيقي از وضعيت شما داشته باشد...اگر همه طرح ها شكست خورد، و شواهد حاكي از قطعي بودن شكست باشد عقب نشيني كنيد و براي بازيابي نيروها زمان بخريد. در آستانه باخت يا مي توانيد تسليم شويد، يا سازش كنيد كه اين شكست كامل يا نيمه شكست هستند، يا اينكه فرار كنيد چون هنوز از شانس برخوردار هستيد...
*****
پرونده مدرک فروشان پایتخت به جریان افتاد/ پرونده متهمان در دست پلیس
مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح آخرین وضعیت پیگیری قضایی یک موسسه غیرمجاز آموزش عالی گفت: پرونده موسسه ای که در زمینه خرید و فروش مدارک دانشگاهی در تهران فعالیت می کرد اکنون توسط پلیس در دست بررسی است.
به گزارش خبرنگار مهر، گزارش فعالیت موسسه مدرک فروشی در تهران بهمن ماه 1387 از سوی خبرگزاری مهر منتشر شد که بلافاصله با واکنش مسئولان وزارت علوم روبرو شد.
مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم پس از انتشار گزارش مذکور از شکایت وزارت علوم علیه موسسه مدرک فروشی خبر داد.
محمود کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تولید مدرک ناشایسته است و هیچ معنایی ندارد افزود: طبق اصول و ظوابط وزارت علوم هیچ موسسه ای نمی تواند مدرک فروشی کند و چیزی به اسم فروش مدرک دانشگاهی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در قانون وزارت علوم مدرک دانشگاهی زمانی ارزش دارد که ارزشیابی شده و به تأیید وزارت علوم رسیده باشد.
مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم با اشاره به فعالیت موسسه مذکور و اقداماتی که وزارت علوم می تواند در خصوص توقف فعالیتهای این موسسه انجام دهد، گفت: طبق مقررات، اگر موسسه ای در امور آموزش عالی بدون مجوز وارد عمل شود اخطار انحلال دریافت می کند و اگر پس از دریافت اخطار انحلال به فعالیت ادامه داد این کلاهبرداری است و وزارت علوم علیه آن شکایت می کند.
وی اظهار داشت: اگر چنین موسسه ای دارای مکان و یا محل فیزیکی برای فعالیت باشد نسبت به انحلال و پلمپ شدن آن اقدام می کنیم.
جریان فعالیت موسسه مدرک فروشی
موسسه یا شرکتی فعال در عرصه آموزش عالی چندی پیش از طریق ایمیل اقدام به تبلیغات برای دریافت مدارک دانشگاهی می کرد و مدعی بود که می تواند برای متقاضیان بدون نیاز به گذراندن واحد درسی و یا قبولی در آزمون ورودی، تنها در صورت داشتن سوابق کاری، گذراندن دوره های علمی غیر آکادمیک، عضویت در سایت موسسه و ارائه رزومه، مدارک معتبر دانشگاهی از دانشگاههای معتبر دریافت کند. نکته جالب توجه این است که موسسه مذکور ادعا می کرد در صورتی که تحصیلات متقاضی زیر مقطع دیپلم باشد نیز با داشتن سابقه کاری مرتبط با رشته مورد نظر می تواند از یکی از کالجهای معتبر آمریکایی مدرک دیپلم را برای متقاضی اخذ کند.
این موسسه یا شرکت (!) برای دریافت مدرک دکترای افتخاری نیز تبلیغ می کند.
در حالی که پذیرش و دانش آموخته شدن از هر دانشگاه معتبر داخل و خارج از کشور شرایط و ضوابط علمی و تخصصی خاص آن دانشگاه را دارد و نه به راحتی می توان در یک دانشگاه معتبر پذیرفته شد و نه به راحتی بدون گذراندن دوره های آموزشی و علمی می توان از یک دانشگاه معتبر فارغ التحصیل و موفق به اخذ مدرک تحصیلی آن دانشگاه شد یکی دیگر از ادعاهای عجیب موسسه مذکور همکاری با بیش از 200 دانشگاه معتبر آمریکایی و اروپایی برای خریداری مدارک معتبر علمی از این دانشگاهها بود!
این موسسه حداقل دو میلیون ریال برای دیپلم دبیرستان و حداکثر هشت میلیون تومان برای مدرک دکتری از متقاضیان اخذ می کرد.
آخرین وضعیت پرونده موسسان موسسه مدرک فروشی
محمود کاظمی اکنون از برخورد با این موسسه خبر می دهد. مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: موسسه "آفرند" که به طور غیرقانونی در زمینه خرید و فروش مدارک دانشگاهی فعالیت می کرد و وزارت علوم از آن شکایت کرده بود تحت تعقیب است و پلیس امنیت نیز به دنبال رسیدگی به پرونده این متهمان است.
*****
بیچاره برنج کاران ورشکسته شمال میهن،
افزايش 167 درصدي واردات برنج
به رغم اينکه مجلس در صحت برنج هاي وارداتي ترديد دارد واردات اين محصول خارجي نه تنها کاهش نيافته بلکه 167 درصد افزايش يافته است. طي هفت ماهه گذشته بيش از 881 هزار تن برنج وارد کشور شده که اين ميزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بيش از 39 درصد از نظر وزني و 167 درصد از نظر ارزشي افزايش داشته است. واردات برنج خارجي در حالي افزايش يافته که نايب رئيس کميسيون بهداشت مجلس به تازگي اعلام کرد قرار است آزمايش هاي مجدد روي برنج هاي آلوده وارداتي انجام شده و دوباره اين پرونده در مجلس بررسي شود. در حالي که پرونده برنج هاي آلوده هنوز بسته نشده اين ميزان برنج به ارزش 729 ميليون دلار وارد کشور شده است که 62/2 درصد از ارزش و 31/4 درصد از وزن کل واردات را شامل مي شود. بر اين اساس قيمت متوسط هر کيلو برنج وارداتي طي اين مدت 8/0 دلار (معادل حدود800 تومان) بوده که اين رقم در مدت مشابه سال گذشته 4/0 دلار (معادل حدود 400 تومان) بود.
*****
امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان بازداشت شد
بی بی سی : مولوی عبدالغنی شه بخش، امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان و یکی از استادان حوزه علمیه اهل سنت این شهر در حالی توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد بازداشت شده است که امام جمعه اهل سنت شهر خاش نیز هم اکنون در بازداشت به سر می برد.
مولوی عبدالمجید مرادزهی، استاد حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان به بی بی سی فارسی گفت که آقای شه بخش دو هفته پیش هم به دادگاه ویژه روحانیت احضار و با قید وثیقه آزاد شده بود، اما روز پنجشنبه ۲۱ آبان در مشهد بازداشت شد.
به گفته آقای مرادزهی، بازداشت آقای شه بخش و فشار علیه عده دیگری از علمای اهل سنت به دلیل مقاومت آنها در برابر اجرای طرح موسوم به "ساماندهی حوزه های علمیه اهل سنت" بوده است.
آقای مرادزهی می گوید که این طرح یک سال پیش توسط نمایندگان ولی فقیه در مناطق اهل سنت، به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد و در این شورا تصویب شد.
به گفته او این طرح در واقع "به تصرف در آوردن حوزه های علمیه اهل سنت" است و استقلال و آزادی عمل این حوزه ها را از میان می برد.
آقای مرادزهی گفت که ائمه جمعه و مدیران مدارس دینی اهل سنت در مناطق مختلف ایران با این طرح مخالفت کرده و از دولت خواسته بودند که آن را ملغی کند، اما اجرای این طرح عملا فقط در دوره انتخابات ریاست جمهوری متوقف شد و پس از آن، از حدود یک ماه پیش به جریان افتاد.
مخالفان این طرح آن را مغایر اصل ۱۲ قانون اساسی ایران می دانند که آزادی تعلیم و تربیت مذهبی اهل سنت را تضمین کرده است.
آقای مرادزهی می گوید که در یک ماه گذشته حدود ۱۲ تن از مدیران حوزه های علمیه، ائمه جمعه و علمای اهل سنت به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده اند که دو تن از آنها بازداشت شده اند و دو تن دیگر با وثیقه آزاد هستند.
به گفته او، علاوه بر مولوی عبدالغنی شه بخش، مولوی محمد عثمان قلندرزهی، امام جمعه اهل سنت و مدیر حوزه علمیه شهر خاش هم در بازداشت به سر می برد.
آقای مرادزهی معتقد است که این بازداشت ها ارتباط مستقیمی با حوادث اخیر در استان سیستان و بلوچستان که به کشته شدن عده ای از فرماندهان سپاه انجامید ندارد، اما می گوید ممکن است گروهی از مسئولان استان بخواهند با استفاده از جو ایجاد شده، فشار علیه مدارس اهل سنت را افزایش دهند.
در پی این بازداشت ها، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان و رئیس شورای هماهنگی حوزه های علمیه اهل سنت ایران به همراه گروه دیگری از علما و ائمه جمعه سنی مذهب این کشور به تهران رفته است تا با مقامات حکومتی دیدار کند.
این گروه از جمله خواستار ملاقات با آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران شده اند.
آقای اسماعیل زهی و گروه همراهانش تاکنون موفق به دیدار با مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه علمیه قم، آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع شیعه این شهر و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شده اند.
*****
عفو بين الملل خواستار لغو فورى حكم اعدام شيركوه معارفى شد
سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر (عفو بين الملل) با صدور بيانيه ای خواستار لغو فورى حكم اعدام يک زندانى سياسى كرد به نام شيركوه معارفى شد.
این زندانی سیاسی پنجشنبه گذشته براى اجراى حكم اعدام به بند انفرادى در زندان سقز منتقل شده است.
عفو بين الملل خاطرنشان كرد كه دستکم یازده فعال کرد دیگر در زندانهاى جمهوری اسلامی در انتظار اجراى حکم اعدام هستند.
خانواده این زندانی سیاسی درنامه ای سرگشاده برای مجامع بین المللی نوشته اند:
شیرکوه معارفی، در خطر اعدام قرار دارد.این خبری است که از دو روز پیش بارها و بارها از رسانه های گوناگون پخش شده و نگرانی ما اعضای خانواده معارفی را صد چندان کرده است.هم چنین بر اساس آخرین خبرهایی که به ما رسیده، ماموران زندان سقز از روز پنج شنبه شیرکوه را به سلول انفرادی بند اجرای احکام منتقل کرده اند. بنا بر این ما از این خبرها و دیگر اخباری که ازباقی ماندن تیم اعدام در سنندج و سفرقریب الوقوع رییس کل دادگستری استان کردستان به شهرستان سقز حکایت دارد چه نتیجه ای می توانیم بگیریم به جر اینکه همه چیز دست به دست هم داده است تا شیرکوه را به چوبه ی دار بسپارند؟
بر همین اساس و نیز بر مبنای آنچه که وکلای زبردست ایرانی بر آن اتفاق نظر دارند، شیرکوه تنها به اتهام هواداری از حزبی که که سالهاست از مبارزه مسلحانه علیه حکومت جمهوری اسلامی دست کشیده و وارد فاز تبلیغاتی و فرهنگی شده، محکوم به محاربه با جمهوری اسلامی شده و حکم اعدام وی نیز در یک دادگاه چند دقیقه ای صادر شده است.هم چنین تقاضای تجدید نظر در حکم که از سوی وکیل شیرکوه مطرح شد نیز راه به جایی نبرد و بدتراز آن حکم در دیوان عالی کشور ایران هم به تایید رسید!لذا ما به عنوان اعضای خانواده و نزدیکان شیرکوه معارفی از تمامی مجامع بین المللی و حقوق بشری تقاضا داریم تا ضمن دفاع از حقوق اولیه و ابتدایی یک زندانی سیاسی، نسبت به اعدام شیرکوه با حکومت جمهوری اسلامی وارد مذاکره شده و مسوولان این حکومت را که داعیه مذهبی بودن دارد را متقاعد کنند که این حکم اجرا نشود.ما اعضای خانواده معارفی بر این باوریم که اگر شیرکوه مرتکب اعمالی شده است که از نظر قوانین جمهوری اسلامی جرم محسوب می شوند نیزبر اساس همان قوانین اسلامی می توان به او فرصت داد، فرصت دوباره زیستن و دوباره بودن را.و در آخر اینکه اعدام مطابق قوانین مجازات اسلامی در ایران اشد مجازاتی است که دستگاه قضایی برای یک متهم در نظر می گیرد، در حالی که رافت و مهربانی نیزاز بارزترین ویژگی های تمام ادیان آسمانی، به خصوص اسلام به شمار می آید و ما انتظار داریم تا جوانان این آب و خاک بر مبنای همین مهربانی ها مورد قضاوت قرار گیرند. آیا این انتظار توقع زیادی است که یک پدر پیر و مادر دل شکسته دارند؟
آخرین خبر از وضعیت شیرکوه معارفی
بر اساس آخرین خبرهای رسیده به کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و مدنی ظهر امروز شنبه، شیرکوه معارفی از سلول انفرادی بند اجرای احکام به بند قرنطینه زندان سقز منتقل شده است.
این در حالی است که تمامی کارکنان زندان سقز به دستور رییس دادگستری استان کردستان، گروسی تا اطلاع بعدی در آماده باش کامل به سر می برند و اجازه خروج از زندان را ندارند.
منابع خبری کمپین در تلاشند تا از گفت و گوی گروسی و مقامات امنیتی و همین طور رییس زندان سقز اخباری به دست آورند تا مشخص شود که محتوای گفت و گو ها حول چه محوری بوده است، اعدام کردن شیرکوه و یا تعلیق حکم اعدام به خاطر هزینه هایی که می تواند برای حاکمیت در پی داشته باشد؟
*****
عبدالله مومنی به هشت سال زندان قطعی محکوم شد
كميته گزارشگران حقوق بشر- عبدالله مومنی ،سخنگوی ادوار تحکیم وحدت که به خاطر حوادث پس از انتخابات اکنون در زندان اوین به سر می‌برد، به هشت سال حبس تعریزی محکوم شد.
همسر عبدالله مومنی ضمن اعلام این خبر گفت :«دو سال از این حبس مربوط به دادگاه و اتهام قبلی مومنی است که به خاطر اقدام علیه امنیت ملی محکوم و اکنون به او ابلاغ شده است.شش سال دیگر به خاطر شرکت وي در تجمع‌های اعتراضی مردم در حوادث پس از انتخابات صادر شده است. این درحالی است که او در هیچ تجمعی حضور نداشته است.»
همسر مومني، می‌گوید :«وقتی خبر صدور این حکم ناعادلانه را برای عبداالله شنیدم به یکی از مسوولان دادستانی تهران گفتم ،من و فرزندانم رنج زیادی به خاطر شهادت همسرم کشیده‌ایم اما او پاسخ داد که ربطی به من ندارد .مگر تو به خاطر من شهید داده‌ای ؟»
همسر مومنی ادامه مي‌دهد:«گرچه این شخص با لحن تحقیر‌آمیزی این جمله را به من گفت .اما از طرفی درست می‌گوید من به خاطر وطن و دینم شهید داده‌ام و امروز هم نه فقط آماده‌ام که عبدالله در راه آرمان‌هایی که مهم‌ترینش زندگی بهتر و سعادتمند برای جوانان مهین است ،فدا شود که آماده‌ام خودم و سه فرزندم نیز در راه اعتلا و بزرگی ایران شهید شویم و به همسر شهیدم بپیوندیم.»
*****
در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات:
كارگران فصلی «نیشکر هفت‌تپه» تجمع كردند
درحالی كه كمتر از چند هفته از آغاز دوران محكوميت كارگران شركت‌كننده در اعتراض‌های كارگری شركت نيشكر هفت‌تپه نمی‌گذرد، جمعی از كارگران فصلی اين شركت هفته گذشته به دليل پرداخت نشدن مطالبات معوقعه خود تجمع كردند.
رضا رخشان از اعضای سندیكای كارگران كارخانه نیشكر هفت تپه در گفتگو با ایلنا، گفت: هفته گذشته كارگران نیبر این كارخانه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات تجمع كردند. به گفته این فعال كارگری، در این تجمع كه در محل كار برگذار شد؛ بیش از هزار كارگران نیبر فصلی شركت داشتند. رخشان افزود: بیشتر تجمع كنندگان از كارگران مهاجر از شهرستان‌ها و حتی استانهای مجاور هستند كه هر ساله به مدت 4 تا 6 ماه برای برداشت محصول در استخدام موقت كارخانه قرار می‌گیرند.
این تجمع كارگران در حالی برگزار می‌شود که چندی پیش گروهی از كارگران این كارخانه كه در جریان اعتراض‌های كارگری در دادگاه محكوم شده بودند برای سپری كردن دوره محكومیت خود بازداشت شدند.
وسعت مزارع نیشكر كارخانه هفت تپه حداقل بین 5 تا 7 هزار كیلومتر مربع برآورد می‌شود. كارخانه نیشكر هفت‌تپه كه از آن به عنوان بزرگترین واحد تولیدی شكر در ایران یاد می‌شود بیش از هزار كارگر دارد. این كارخانه در جریان بحرانی‌شدن صنعت شكر‌، صحنه اعتراض‌های گسترده كارگری بود.
*****
خودکفایی، در رژیم ملایان
ايلنا: قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست معاونين پژوهشي و روساي گروه‌هاي آموزشي دانشگاه‌هاي سراسر كشور مرتبط با حوزه مواد مخدر با بيان اينكه در گذشته قيمت شيشه كيلويي 120 ميليون تومان بود و از خارج كشور به ايران قاچاق مي‌شد گفت:‌ اكنون قيمت شيشه 20 ميليون تومان شده و در مكان‌هاي دو در يك متري و در كوچه پس كوچه‌هاي تهران توليد مي‌شود. طاها طاهري افزود:‌ در آينده اعتياد ابهام وجود دارد به نحوي كه نمي‌دانيم چطور اعتياد را در كشور مهار كنيم.يعني عملا موضوع مواد‌مخدر به بزرگترين تهديد امنيت‌ملي تبديل شده‌است. او با اشاره به اينكه سالانه 120 تا 160 هزار نفر واردعرصه اعتياد مي‌شوند تصريح كرد: شعار از بين بردن اعتياد را نمي‌دهيم و از بين بردن اعتياد بسيار سخت است. قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر به اين موضوع نيز اشاره كرد كه پيش از اين مصرف شيشه براي قشر مرفه و بچه پولدارها بود اما به تازگي در قشر متوسط و فقير جامعه هم رسوخ كرده و درماني هم ندارد.
*****
دستگیری یکی دیگر از دانشجویان
كميته گزارشگران حقوق بشر: سلمان سيما، فعال دانشجويي دانشگاه آزاد، صبح امروز در منزلش بازداشت شد. ماموران امنيتي صبح امروز پس از خروج وي از منزل او را بازداشت كرده و سپس با ورود به خانه، مقداري از لوازم شخصي از جمله كامپيوتر او را با خود بردند.
سلمان سيما عضو سازمان دانش آموختگان ايران، دانشجوي دانشگاه تهران مركز است. كه در جريان اعتراض‌هاي دانشجويي در اين دانشگاه بارها از سوي نهادهاي امنيتي احضار شد. ماموران در شام‌گاه 12 آبان‌ماه نيز به خانه اين فعال دانشجويي مراجععه كرده بودند كه به دليل عدم حضور وي در منزل موفق به بازداشتش نشدند.
دور جديد از بازداشت فعالان سياسي و دانشجويي از روز 12 آبان‌ماه آغاز كه طي آن شماري از اعضاي سازمان ادوار تحكيم به بازداشت وزارت اطلاعات در آمدند.
به گفته خانواده سلمان سيما، در حكم بازداشت وي، محل انتقالش، بند 209 زندان اوين عنوان شده بود. ماموران همچنين به خانواده او گفته‌اند، جهت پيگيري وضعيت فرزندشان به شعبه 4 بازپرسي امنيت دادگاه انقلاب به رياست بازپرس اميرخاني مراجعه كنند.
سلمان سيما در در تيرماه 87 نيز از سوي وزارت اطلاعات بازداشت شده و بيش از 40 روز در بند 209 به سر برده بود.
*****
تجری: دستگاه قضايی هر چه سريع‌تر تكليف وضعيت بازداشت شدگان را مشخص كند
عضو كمیته‌ی ویژه مجلس در بررسی وضعیت بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات، با ابراز امیدواری از قرائت گزارش كمیته‌ ویژه مجلس در بررسی وضعیت بازداشت شدگان حوادث اخیر پس از جلسه‌ی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی گفت: به احتمال 90 درصد این گزارش در جلسه‌ی علنی مجلس قرائت می‌شود.
به گزارش ايسنا ، فرهاد تجری ،با تاكید بر این‌كه قطعا گزارش این كمیته در صحن مجلس قرائت می‌شود، گفت: یكی از دلایل تاخیر قرائت گزارش این بود كه ما منتظر زمانی بودیم كه برنامه كاری مجلس مقداری سبك شود به عبارت دیگر مجلس در زمانی كه به فراق بال رسیده باشد این گزارش را قرائت می‌كند تا این گزارش تحت‌الشعاع برنامه‌های مجلس قرار نگیرد.وی با تاكید بر این‌كه این كمیته وارد جریانات و اتفاقات 13 آبان نمی‌شود، گفت: اگر قرار بر این باشد كه مجلس در هر قضایایی همچون اتفاقات 13 آبان وارد شود، باید هر روز كمیته‌ای را تشكیل دهد.
دلیل تشكیل كمیته‌ی ویژه مجلس در بررسی وضعیت بازداشت شدگان حوادث اخیر این بود كه در آن زمان كشور در فضای خاصی قرار داشت به عبارت دیگر این كمیته با هدف اشراف پیدا كردن نمایندگان به حوادث آن زمان تشكیل شد تا مردم نیز در جریان اطلاع‌رسانی روشن و شفاف قرار گیرند.
نماینده مردم قصر شیرین در خانه ملت ادامه داد: در آن دوران تبلیغات وسیعی علیه نظام انجام می‌شد و هر روز اخبار متناقضی همچون آماری از تعداد كشته‌شدگان و یا تعداد بازداشت‌شدگان به افكار عمومی تزریق می‌شد، بنابراین تشكیل این كمیته فرصتی را پیش آورد تا از فتنه‌ها جلوگیری شود.نایب رییس كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای سلامی با تاكید بر این‌كه این كمیته وارد موضوعات جدید نمی‌شود، ابراز امیدواری كرد كه هر چه سریع‌تر دستگاه قضایی نسبت به وضعیت بازداشت شدگان حوادث اخیر تعیین تكلیف كند و گفت: قوه قضائیه برای آزادی هر كدام از بازداشت شدگان حوادث اخیر توجیهاتی دارد، بنابراین این كمیته برخورد دوگانه‌ای در آزادی بازداشت شدگان لمس نكرده است.
برخی از بازداشت شدگان به بیان مطالبی به صورت شفاف و روشن پرداخته كه پس از تحقیقات لازم آن‌ها آزاد شدند و به گفته مقامات قضایی تحقیقات در مورد برخی دیگر از بازداشت شدگان به اتمام نرسیده است و باید زوایای دیگری در مورد این افراد روشن شود.تجری در ادامه توضیح داد: از آنجا كه آزادی بازداشت شدگان موضوعی با ماهیت كاملا قضایی است، ورود مجلس و این كمیته از لحاظ قانونی با موانعی همچون استقلال قاضی و دستگاه قضایی مواجه است. با این وجود در صورتی كه كمیته‌ی ویژه مجلس در بررسی وضعیت بازداشت شدگان حوادث اخیر احساس كند كه حقوق بازداشت شدگان تضییع می‌شود آمادگی لازم را برای پیگیری این مسائل دارد.
وی همچنین به این موضوع نیز اشاره كرد كه نظر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش این است كه این كمیته همچون سابق به كارش ادامه دهد.این عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاكید بر این‌كه انتظار ما از دستگاه قضایی تعیین تكلیف بازداشت شدگان است، گفت: دستگاه قضایی باید هر چه سریع‌تر برای تعیین تكلیف وضعیت بازداشت شدگان اقدام كند و آن‌ها را از بلاتكلیفی خارج نماید؛ چرا كه با گذشت زمان مدیدی از بازداشت این افراد و انجام تحقیقات لازم از آن‌ها باید وضعیت این افراد به زودی مشخص شود، البته كمیته نیز در گزارش خود این موارد را خواستار شده است.
*****
ايجاد دانشگاه تك‌جنسيتي در دانشگاه‌هاي تهران، ‏‌بهشتي و صنعتي‌شريف
ایلنا: معاون پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این که بيش از 90 درصد دانشجويان دانشگاه امام صادق بر اين عقيده هستند كه دانشگاه تك‌‌جنسيتي موفق‌تر است ، گفت:اما اكثر دانشجويان دانشگاه‌هاي شهيد بهشتي و الزهراء چنين باوري را ندارند.
به گزارش خبرگزاري ايلنا حبیب محمد‌نژاد درباره اهمیت و ویژگی‌های طرح پژوهشي «شناخت آثار و دستاوردهاي جداسازي جنسيتي در آموزش عالي» اظهار داشت: این طرح در سال تحصيلي 88-87 انجام شده است و هدف اصلی از اجرای این طرح پاسخگويي علمي و تجربي به ادعاي تبعيض جنسيتي مثبت يا منفي در تحصيلات و پذيرش يا رد هر يك از اين پيامدها است كه ابعاد، علل و آثار يك نظام آموزشي تك ‌جنسيتي (دخترانه) به عنوان نهاد و سازماني علمي ـ آموزشي و تربيتي مورد بررسي همه جانبه و دقيق و مقايسه با همتاي دوجنسيتي‌(مختلط) آن در حوزه آموزش‌عالي قرار گرفته است.
جامعه آماري طرح مذکور شامل دانشگاه‌هاي شهيد بهشتي، امام صادق و الزهرا در شهر تهران كه شامل حجم نمونه‌اي حدوداً 900 نفر بوده است. وی با بیان این که ميزان پايبندي خانواده‌های دانشجویان به مسايل ديني و مذهبي مورد بررسی قرار گرفته است ، تصریح کرد: میزان پایبندی به اعمال و فرائض دینی در خانواده‌هاي دانشجويان دانشگاه امام صادق و الزهرا از دانشگاه شهيد بهشتي بيشتر است.
معاون پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این که تك‌جنسيتي و يا مختلط بودن دانشگاه ها در روند آموزش و يا موفقيت‌هاي بعد از فارغ‌التحصيلي نقش مستقيم ندارد ،خاطر نشان کرد: عوامل اجتماعي، روان‌شناختي و حتي اقتصادي باعث مي‌شود كه ارزيابي دانشجو از دانشگاه به سمت منفي گرايش پيدا كند و چون اين عوامل پوشيده است دانشجو به نزديك‌ترين و ظاهري‌ترين عامل كه تك‌جنسيتي بودن است، اين عدم موفقيت را نسبت مي‌دهد. دانشگاه‌هاي تك‌جنسيتي بايد يا با كاركرد مشخص و كاملاً مشهود تأسيس شوند و يا حضور در آنها و ثبت‌نام و تحصيل كاملاً اختياري باشد. وي با اشاره به این که اگر بخواهيم فضايي امن و سالم و پرنشاط در دانشگاه داشته باشيم بايد دانشگاه هاي تك‌ جنسيتي را در مقايسه با ساير دانشگاه‌ها از امكانات علمي و پژوهشي و انساني و جايگاه اجتماعي بالاتري مجهز کنیم ، تصریح کرد: دانشگاه تك‌جنسيتي دانشگاهي است بزرگ با حضور دانشجويان پسر و دختر در محيطي جدا از هم كه نسبت به عملكرد تحصيلي و موفقيت‌هاي آموزشي و پژوهشي هم آگاهي دارند و در صورت تمايل نظام آموزش عالي كشور براي ايجاد و تأسيس چنين دانشگاهي بايد يكي از دانشگاه‌هاي بزرگ كشور مثل دانشگاه تهران، شهيد بهشتي، صنعتي شريف و به شكل پايلوت اين امر اختصاص داده شوند.
محمد نژاد گفت: بيش از 8/61 درصد دانشجويان امام صادق، 5/41 درصد دانشجويان شهيد بهشتي و 9/34 درصد دانشجويان الزهرا با اين كه هنگام اذان براي فريضه نماز همه مراكز دولتي، خصوصي و عمومي بايد تعطيل شود موافق هستند. وی با بيان اين كه دانشجويان دختر دانشگاه شهيد بهشتي، با 3/38 درصد و الزهراء با 6/34 درصد، نسبت به دانشجويان پسر دانشگاه شهيد بهشتي با 7/29 درصد از انگيزه بيشتري براي درس خواندن برخوردارند اضافه كرد: ميزان انگيزه تحصيل نزد دانشجويان دانشگاه امام صادق با 8/58 درصد از دو دانشگاه ديگر بالاتر بود.
معاون پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها پاسخ دانشجویان به پرسشي در مورد آزادي فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي در دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد وافزود: 9/46 درصد دانشجويان دانشگاه الزهراء، 6/50 درصد دانشجويان دختر شهيد بهشتي احساس آزادي بيشتري در اين عرصه نسبت به دانشجويان پسر دانشگاه شهيد بهشتي با 1/42 درصد داشتند و همچنين 5/74 درصد دانشجويان دانشگاه امام صادق آزادي فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي دانشگاه خود را در سطح خوبي ارزيابي كردند. وی در پایان با بیا ن این كه اكثر دانشجويان دانشگاه امام صادق و شهيد بهشتي معتقدند كه دانشگاه فرصت‌هاي علمي و اجتماعي (از قبيل فرصت‌هاي اشتغال، ازدواج، منزلت اجتماعي و .. ) خوبي برايشان فراهم كرده است، گفت: در حالي كه اين نگرش تنها در كمتر از يك سوم دانشجويان دانشگاه الزهراء ديده مي‌شود.
*****
دادگاه صفايی‌فراهانی برگزار نشد
دادگاه رسيدگی به اتهامات محسن صفايی فراهانی كه قرار بود صبح امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شود به تعويق افتاد.
هوشنگ پوربابایی با اعلام این خبر گفت‌: "بنابر ابلاغ وقت قبلی قرار بود صبح امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهامات مهندس صفایی فراهانی رسیدگی شود. صبح امروز در مقابل شعبه حاضر شدیم اما به دلایل نامعلوم موكلم را از زندان به دادگاه نیاوردند. به همین دلیل جلسه رسیدگی به اتهامات موكلم به تعویق افتاد."
گفتنی است صفایی فراهانی از اعضای شورای مركزی حزب مشاركت بود كه در جریان حوادث بعد از انتخابات دستگیر و چندین نوبت در جلسه دادگاه حاضر شد. قرار بود در جلسه 26 مردادماه به اتهامات وی رسیدگی شود كه به دلیل طولانی شدن آن جلسه‌، رسیدگی به اتهامات وی به جلسات بعدی موكول شد.
محسن صفایی‌فراهانی بیش از 140 روز است كه در زندان اوین به سر می‌برد.
*****
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
کشتار و قتل جمعی در زندان
گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران، یکی از هولناکترین جنایتها علیه زنان زندانی بی دفاع در زندان گوهردشت را بر ملا می کند. دستور دهندگان و مجریان این قتل ها برای پوشاندن جنایتهای خود در جواز دفن قربانیان علت مرگ را خوکشی و یا نرسیدن مواد مخدر ذکر می کنند.قتلهای زنجیره ای که از سال 1384 آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. گفته می شود که آخرین آن زندانی بنام هدیه مویدی بوده است.تا به حال نام 9 زن زندانی که بطرز فجیع در بند 7 زنان زندان گوهردشت به قتل رسیده اند محرز شده است. ولی گفته می شود که تعداد زنان به قتل رسیده بیش از آماری است که ما آن را در دست داریم.همچنین چندین شاهد وجود دارد که در صورت ضمانت امنیت جانی آنها حاضر هستند جزائیات و نام تعدادی از دست اندرکاران قتلهای زنجیره ای را در یک کمیته تحقیق مسقل و بین المللی افشا و بر آن شهادت دهند. زنان زندانی که سنین آنها بین 22 تا 30 سال می باشد. به اتهام مصرف مواد مخدر و بد حجابی دستگیر می شوند. آنها را بیش از یک ماه در سلولهای انفرادی با شرایط بسیار سخت قرار داده می شوند.زنان زندانی برای رهایی یافتن از این شرایط هر آنچه را که بازجویان از آنها می خواهند به آن تن می دهند. بازجویان زنان را با تهدید و وعده دادن وادار به اعترافات غیر واقعی مسائل غیر اخلاقی می کنند. پس از گرفتن اعترافات از زنان جوان، علیه آنها پرونده سازی می کنند و پرونده را به دادگاه می فرستند وآنها را به احکام سنگین محکوم می کنند . زنان بی دفاع و بی نام ونشان که محکوم به زندان شده اند به عنوان بردگان جنسی خود بکار می برند و بطور مستمر مورد تجاوز جنسی قرار می دهند و روح و جسم آنها را نابود می کنند .در صورت مقاومت و دفاع از خود آنها را به سالن 21 بند7 زنان که دارای شرایط بسیار سختی است انتقال می دهند.هنگامی که این زنان جوان به بند منتقل می شوند توسط چند فرد که تحت نام روانپزشک در بند زنان هستند به زنان زندانی قرصهای روان گردان و اعتیاد آور تحت عنوان آرام بخش تجویز می کنند و به مرور دوسرینگ این داروها را افزایش می دهند تا به این قرصها اعتیاد پیدا کنند.در سالنهای مختلف بند زنان باندهای مافیایی تشکیل شده که برای توضیح مواد مخدر و سرکوب و قتل زنان معترض بکار برده می شوند و برای از بین بردن آثار جرم خود بعد از مدتی خود آنها را هم به قتل می رسانند.قتلهای زنجیره ای در بند 7 زنان زندان گوهردشت کرج از سال 1384 آغاز شده است. ابتدا این قتلها در خود سالن و در مقابل چشمان سایر زندانیان صورت می گرفت. ولی بعد از آن هر وقت قصد داشتند که زن زندانی را به قتل برسانند از سالن 21 بند7 زنان زندان گوهردشت به سلولهای انفرادی منتقل می کنند و در آنجا با شیوۀ فجیعی به قتل می رسانند.علت مرگ را خودکشی و یا نرسیدن مواد مخدر در پرونده آنها ذکر می کنند.یکی از زنان جوانی که به قتل رسیده مهناز اکبر تهرانی است.او به سلول انفرادی با دست بند و پا بند منتقل می شود و در آن سلول به دار آویخته می شود و بیش از 12 ساعت آویزان بوده است.نام تعدادی از زنان زندانی که در قتلهای زنجیره ای بند7 زنان زندان گوهردشت به قتل رسیده اند به قرار زیر می باشد:
1 . مهناز اکبر تهرانی تاریخ قتل سال 1388
2 .هدیه مویدی تاریخ قتل سال 1388
3. شیرین ذوقی فتوت تاریخ قتل سال 1388
4 . کاترین صفا کرمانشاهی تاریخ قتل سال 1384
5. مینا ملکی تاریخ قتل سال 1384
6. فرشته رجب زاده تاریخ قتل سال 1384
7. آرزو عبدی تاریخ قتل 1384
8. هانیه هادیان تاریخ قتل نامشخص
9. فرشته فامیل و تاریخ قتل متعاقبا اعلام خواهد شدنام تعدادی از دستور دهندگان و مجریان قتل های زنجیره ای در زندان گوهردشت کرج به قرار زیر می باشد: رئیس بند 7 زنان زندان گوهردشت پاسداری به نام سیمین جلیلوند می باشد . قتلهای زنجیره ای توسط باندهای که تحت نظارت او عمل می کنند صورت می گیرد.رئیس بند زنان سیمین جلیلوند برای زهر چشم گرفتن از زندانیا زن بعد از هر قتل زنان معترض را به دفتر خود احضار می کند و به آنها گوشزد می کند که قربانی خودکشی نکرده بلکه ما او را کشتیم. دستور دهنده تعدادی از قتلهای زنجیره ای اولیه توسط رئیس قبلی بند بنام مریم خادم شریفی ( با نام مستعار مریم محمدی) صورت گرفته است. علی حاج کاظم رئیس زندان، علی محمدی معاون زندان،رضا ترابی رئیس بازپرسی زندان ،خادم رئیس قبلی بند1 (به قزل حصار منتقل شده است) ،کرمانی و فرجی رئیس و معاون حفاظت و اطلاعات در قتلهای زنجیره ای زندان مستقیما نقش دارند.شرایط بند زنان در تمامی زندانهای ایران قرون وسطائی و غیر انسانی است . فشارها و اذیت وآذارها علیه زنان زندانی چندین برابر فشارهایی است که بر علیه مردان زندانی وارد می شود.علاوه بر فشارهای غیر انسانی که بر آنها وارد می کنند همانند بردگان جنسی با آنها رفتار می کنند.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، جنایت فجیع قتلهای زنجیره ای در زندان گوهدشت کرج را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه زنان سازمان ملل و سایر سازمانهای مدافع حقوق زنان برای نجات جان زنان زندانی خواستار تشکیل یک هیئت تحقیق بین المللی است تا از زندانهای که زنان در آن زندانی هستند بازدید نمایند و به جنایتهای که بصورت مستمر و سیستماتیک علیه آنها بکار برده می شود رسیدگی کنند.
*****
پزشک وظیفه زندان کهریزک خودکشی کرد
درحالیکه متهمان اصلی ضرب و شتم وحشیانه زندانیان این بازداشتگاه متعلق به نیروی انتظامی تاکنون مورد سئوال قرار نگرفته اند و حتی قاضی مرتضوی با اعمال فشار بر نمایندگان مجلس ازقرائت گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس هشتم جلوگیری می کند، رامین پورارزجانی، پزشک 26 ساله، متهم می شود که در ماجرای شهادت زندانیان کهریزک مرتکب قصور پزشکی شده است و تهدید می گردد که پروانه پزشکی اش لغو و برای 5 سال راهی زندان خواهد شد.
نوروز: دکتر رامین پورارزجانی، که دوران خدمت سربازی خود را به عنوان پزشک در بازداشتگاه کهریزک سپری می کرد در پی اتفاقاتی که بعد از آشکار شدن وقایع بازداشتگاه کهریزک به وقوع پیوست خودکشی کرده است.
این پزشک وظیفه و دانشجوی ممتازی که با رتبه دو رقمی در کنکور سرتاسری قبول شده بود اولین قربانی برگزاری دادگاهی غیرعلنی است که در پی حوادث این بازداشتگاه مورد سئوال و اتهام قرار گرفته بود.
درحالیکه متهمان اصلی ضرب و شتم وحشیانه زندانیان این بازداشتگاه متعلق به نیروی انتظامی تاکنون مورد سئوال قرار نگرفته اند و حتی قاضی مرتضوی با اعمال فشار بر نمایندگان مجلس ازقرائت گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس هشتم جلوگیری می کند، رامین پورارزجانی، پزشک 26 ساله، متهم می شود که در ماجرای شهادت زندانیان کهریزک مرتکب قصور پزشکی شده است و تهدید می گردد که پروانه پزشکی اش لغو و برای 5 سال راهی زندان خواهد شد.
به دنبال آشکار شدن جنایات وحشیانه ای که در بازداشتگاه کهریزک صورت گرفت و حتی به "گوانتاناموی ایرانی" معروف شد، پرونده ای در دادگاه نظامی قظات برای دادستان پیشین تهران و جانشین فرمانده نیروی انتظامی که به صورت مستقیم مسئول حوادث مرتبط با این بازداشتگاه بودند تشکیل می شود و مقامات قضایی هم قول می دهند در سریع ترین زمان ممکن به این پرونده رسیدگی کنند. اما مطابق اکثر پرونده های مربوط به مقامات قضایی و نیروی انتظامی در تمام سال های اخیر نه تنها افراد فوق مورد سئوال و محاکمه قرار نمی گیرند بلکه با امدادهای غیبی اتهامات و متهمان دیگری برای این واقعه تراشیده می شود و پرونده به بیراهه می رود و قربانیان جدیدی برای این پرونده ها دست و پا می شود که آخرین نمونه آن هم یک پزشک وظیفه مسئول در بازداشتگاه کهریزک است.
پیش از این در جریان حوادث کوی دانشگاه و اتفاقاتی که کشور را برای یک هفته در بحران فرو برد یک سرباز نیروی انتظامی تنها به اتهام سرقت ریش تراش مورد مواخده قرار گرفت و تمام افراد مسئول که در گزارش شورای امنیت کشور هم به دخالت آنها در این بحران اشاره شده بود تبرئه شدند.
مشابه این اتفاق قرار بود برای متهمان پرونده قتل های زنجیره ای انجام شود اما اصرار محمد خاتمی بر کندن غده چرکین این وزارتخانه در نهایت منجر به دستگیری سعید امامی شد؛ هرچند او هم در زندان قوه قضائیه با آنچه که خودکشی با داروی نظافت خوانده شد، فرصت این را پیدا نکرد که همدستان خود را به صورت کامل معرفی کند.
در این بین هرچند خودکشی این پزشک و سرباز وظیفه نکته ابهام پرونده متهمان بازداشتگاه کهریزک است، اما نفس خودکشی کسی که درون زندان جنایات وحشیانه علیه زندانیان را به چشم خود دیده است و می تواند هرلحظه نسبت به معرفی عاملان جنایت با دلیل و مدرک اقدام کند، ابهام آمیز به نظر می رسد.
این سئوال جدی هم مطرح است در حالیکه افرادی مثل بهزاد نبوی به دلیل اخلال در ترافیک تهران از طریق شرکت در راه پیمایی به اقدام علیه امنیت کشور متهم می شوند و بیش از 5 ماه در زندان انفرادی قرار می گیرند و حتی در دادگاه ادعانامه های چندین صفحه ای علیه آنان قرار می شود، چطور ممکن است کسانی که مسئول مستقیم شهادت چندین جوان ایرانی هستند به آن اندازه اقتدار داشته باشند که نه تنها از قرائت گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس جلوگیری کنند، بلکه خود را نیز از هر اتهامی مبرا بدانند و با اعمال نفوذ از انتشار گزارش های مربوط به رسیدگی به این پرونده نیز جلوگیری نمایند.
افکار عمومی از یاد نخواهد برد بازداشت شدگان سیاسی حوادث اخیر اکثراً یک یا دو روز بعد از انتخابات دستگیر شدند و تا روز برگزاری انتخابات تمام فعالیت های آنان از نظر دولت مستقر هم قانونی بوده است. آنگاه برای این افراد ظرف دو روز اتهامات چندین صفحه ای قرائت می شود و صدا و سیمای دولتی از بیان هر اتهامی علیه آنان دریغ ندارد؛ اما افرادی که مسئول شهادت جوانان کشورمان هستند می توانند پرونده ای را تا آن اندازه به بیراهه ببرند که در نهایت دادگاه مدعی شود دلیل کافی برای متهم کردن و اثبات مجرم بودن این افراد ندارد. رویه ای که طی سالیان اخیر بارها و بارها در دستگاه قضائی کشورمان تکرار شده است و به نظر نمی رسد که اراده ای مبنی بر این راه و روش غیرعادلانه، غیرقانونی و غیرمشروع وجود داشته باشد.
*****
ثمره هاشمی: مبادله سوخت قطعی نیست
فرارو
- کد مطلب : 34956
دستيار ارشد احمدی نژاد در خصوص مبادله سوخت که در مذاکرات وين توسط محمد البرادعي پيشنهادي شد ، گفت: اين قضيه حتمي نيست و به صورت رسمي اعلام نشده است؛ ما منتظريم ببينيم غربي ها چقدر در حرفهايشان صداقت دارند. مجتبي ثمره هاشمي تصريح کرد: ايران مي خواست همکاري کند ولي غربي ها با تبليغات رسانه اي خود اين موضوع همکاري را منحرف و جور ديگري برداشت کردند.
دستيار ارشد رييس جمهور افزود: ايران مي خواست با حسن نيت وارد ميدان شود ولي آنان سو استفاده کردند و ملت ايران هم ملتي نيست که زير بار زور برود. ثمره هاشمي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا کشور ترکيه به عنوان يک کشور ثالث براي ارسال سوخت غني شده ايران مطرح است، گفت: ترکيه هم مطرح شده است اما هنوز به توافق و تصميمي نرسيدند که بخواهند عمل کنند. ثمره هاشمي در خصوص گزارش تکان دهنده قاضي ريچارد گلدستون از جنايات اسراييل در غزه، گفت: گزارش گلدستون فرصتي براي جامعه بين الملل ايجاد کرده است که جلوي جنايات رژيم صهيونيستي را بگيرد. وي افزود: رژيم صهيونيستي اصالت ندارد، رژيمي است که از ابتدا براي مشکل آفريني و تهديد ايجاد شده است و اين رژيم شمشيري در دست غربي ها و آمريکايي هااست که اگر خواستند فشار سياسي، نظامي وارد کنند و تهديد ايجاد کنند، از اين رژيم استفاده کنند.
ثمره هاشمي تاکيد کرد: به هيچ وجه نمي شود توقع داشت رژيم صهيونيستي در چارچوب کار کند يا قوانين و اصول انساني را رعايت کند؛ اين توقع بي جايي است. وي افزود: اما حوادثي مثل حوادث غزه بي ريشه بودن و ماموريت خاص رژيم صهيونيستي را به دنيا نشان داد؛ حوادث غزه يکي از حوادثي بود که ادعاي ايران را اثبات کرد که رژيم صهيونيستي غاصب است. ثمره هاشمي گفت: گزارش گلدستون گرچه گزارش کاملا عادلانه اي نيست اما قسمتي که مربوط به رژيم صهيونيستي و جناياتش است بسيار تکان دهنده است.
دستيار ارشد رييس جمهور خاطرنشان کرد: اين گزارش به صراحت اعلام مي کند رژيم صهيونيستي مرتکب جنايات جنگي شده و نسل کشي کرده است و تعداد کساني را که در غزه کشته و خانه هايي را که از بين برده در گزارش آمده است. وي اظهار داشت: تصويب اين گزارش معنايش اين است که جامعه جهاني به جنايت جنگي رژيم صهيونيستي شهادت مي دهد؛ بعد از اين، فرصت فراهم مي شود براي اينکه دبيرکل سازمان ملل عليه اين رژيم به دادگاه هاي بين المللي اعلام جرم کند و اين فرصت فراهم مي شود که موضوع در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح شود. وي گفت: هر چند مطرح شدن اين موضوع نتايجي نخواهد داشت ولي از نظر فشار رواني و افکار عمومي براي رژيم صهيونيستي سنگين است وگرنه آمريکايي ها هر قطعنامه اي عليه رژيم صهيونيستي را طبق معمول وتو مي کنند.
ثمره هاشمي گفت: البته فرصت خوبي فراهم آمده که قضات، دادستان هاي کشورهاي اسلامي و مراجع حقوقي با استناد به اين گزارش از دادگاه هاي بين المللي و معتبر بخواهند که اين رژيم را تحت محاکمه قرار دهند، همان طوري که باقي مانده رژيم يوگسلاوي سابق؛ همان هايي که جناياتي عظيم عليه بوسني و هرزگوين مرتکب شدند، را به دادگاه معرفي و محاکمه کردند. وي تاکيد کرد: اين فرصت فراهم است که سران رژيم صهيونيستي مورد تعقيب قرار گيرند و در واقع يک فرصت بسيار تاريخي پيش آمده که اولا رژيم صهيونيستي و برخي از سران تحت پيگرد قرار گيرند و ثانيا جلوي جنايت هاي بعدي گرفته شود. ثمره هاشمي با اشاره به خطر کنوني رژيم صهيونيستي گفت: خطري که امروز از سوي اين رژيم وجود دارد و بسيار قابل توجه است اين است که احتمال حمله مجدد رژيم صهيونيستي بسيار زياد است و تعقيب اين گزارش تا حدودي مانع جنايات بعدي مي شود.
*****
صدور پنجمین حکم اعدام برای متهمان بعد از انتخابات
رضا خادمی هم پرونده‌ی ناصر عبدالحسینی پنجمین متهم در پرونده‌ی حوادث بعد از انتخابات است که حکم اعدام برای وی صادر شد.به گزارش خبرگزاری هرانا رضا خادمي يكي ديگر از متهمان حوادث بعد از انتخابات است كه به اتهام «ارتباط با سازمان مجاهدین» دستگير شده و در اولین جلسه‌ی دادگاه‌های «نمایشی» بعد از انتخابات نیز حضور داشت. خادمی در جلسه دادگاه به فعاليت‌هاي خود عليه جمهوري اسلامي و اقدام عليه امنيت ملي اعتراف كرد، اعترافاتی که بنابر اسناد منتشر شده و گزارش‌های موجود از قبل «تمرین شده» و با دادن وعده‌ی آزادی از طرف مسئولین و بازجویان زندان داده شده بود.با صدور این حکم تعداد کسانی که در رابطه با حوادث بعد از انتخابات بازداشت شده و به اعدام محکوم شده‌اند به 5 نفر رسید. پیش‌تر ناصر عبدالحسینی، حامد روحی‌نژاد، محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌پور به اعدام محکوم شده بودند. این چهار تن قبل از انتخابات بازداشت شده و با وعده‌ی آزادی به اعتراف علیه خود در دادگاه‌های پرداخه بودند.
*****
از میان ایمیل های رسیده:
قصه برادران وزارت اطلاعات و "بز" بر انداز
مسیح علی نژاد
این روزها بازار برادران گرم است و مدام از ما یار می ربایند. مدام دوستی را به حبس و بند می برند و بعد حکم های هفت و هشت ساله برای زندان را هم عین نقل و نبات پخش می کنند: عبدالله مومنی هشت سال زندان قطعی، مسعود باستانی هشت سال، هدایت الله آقایی پنج سال، فتاحیان ده سال و بعد هم اعدام و…خلاصه خساست(خست) نمی کنند. بذل بخشش بسیار است در این رهگذر و انگار به همان اندازه که دنیا گلو می درد برای جلو گیری از این روش های شنیع، آقایان در نظام اسلامی نیز سینه می درند برای عقب نماندن از قافله مرگ و خشونت.
این روزها به خانه تک تک روزنامه نگاران هم به نوبت سر می زنند و چند روزی یکی را به بازداشت می برند و ریز و درشت زندگی اش را هم از او بازجویی می کنند. وارد بازداشت گاه نشده اول یوزر نیم و پسورد ایمیل و فیس بوک را از او می خواهند بعد هم با خیال راحت یک گوشه ای لم می دهند و شخصی ترین کلمات و واژه هایت را می خوانند تا شاید ردی و نشانی از براندازی و انقلاب مخلفی و روابط خصوصی و غیر خصوصی بیابند چنان که انگار عریانت کرده اند و دارند تن لخت بی پناهت را با چشم های هیزشان برانداز می کنند.
از پشت این صفحه دیجیتالی این روزها خبر روانه شدن یک یک دوستان صمیمی و نازنینم به زندان را می خوانم و می پندارم اگر به نام شان برایشان بنویسم شاید یک سوال دیگر هم به سوال های بازجویی شان اضافه شود، برای همین زبان به کام می گیرد این روزنامه نگار مسئله دار دور از خانه و هیچ نمی گویم که با دربندان ، چه شب و روزها که به سر کردیم و حالا شب ها و روزها دراز شده اند و به سر نمی شوند انگار.می خوانم وقتی دوستانم را به زندان می برند، اول به خانه شان حمله می کنند و بعد کامپیوترشان را هم با خودشان می برند.
به تلخی می خندم از یاد آوری اینکه در عصر مدرن، برادران و سربازان گمنام دوستان مرا با کامپیوتر بازداشت می کنند مرا ولی در روستای قمی کلا با بز بازداشت کرده بودند.عکس یک بز متفکر روی دیوار اتاقم در قمی کلا بود و زیرش با خطی درشت نوشته شده بود: «من فکر می کنم، پس هستم». سربازان گمنام وزارت اطلاعات شهرستان، من و پدر پویان و … را همراه با قاب عکس آن بز عزیز، با هم بازداشت کرده بودند و بعد باقی ماجرا .
حالا دو سوال ساده:بز ما را که بر نگرداندند، حالا مانده ام کامپیوتر زندانیان را بعد از رهایی به آنها بر می گردانند؟حاکمانی که از سایه خود هم می ترسند و در یک دوران، بز را ابزار براندازی می داند و در دوره ای دیگر کامپیوتر را، به نظر شما چند سال می توانند دوام بیاورند؟
دوستی در پاسخ به این قصه چیزکی نوشت که خواندنی است: دم مسیحایی ات گرم؛ قصه بزت رو بزار از زبان عبید زاکانی بگم؛آخوندی در مجلسی وعظ میکرد یکی از آن میان بسیار می گریست. واعظ گفت ای مردم از این مرد یاد بگیرید که بسوز گریه می کند. مرد گفت حاجی آقا من اصلن نمی دانم شما چه میگویید اما من بزی داشتم سرخ که ریشش به ریش شما می ماند و در این دو سه روزه سقط شده و حالا هرگاه شما ریش می جنبانی مرا از آن بزک یاد می آید و گریه بر من غالب می شود.
*****
هزينه ثبت‌نام كنكور89 افزايش يافت
معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت: ثبت‌نام آزمون سراسري از 16 آذر همزمان با روز دانشجو آغاز مي‌شود.
حسين توكلي معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفتگو با فارس با بيان اين‌كه ثبت‌نام آزمون سراسري از 16 آذر همزمان با روز دانشجو آغاز و تا 24 آذر ادامه دارد، افزود: كنكور سال 89 با يك هفته تعويق نسبت به سال‌هاي گذشته از 10 تا 12 تير برگزار مي‌شود.وي با بيان اين‌كه هزينه ثبت نام كنكور 89 نسبت به كنكور 88 حدود 15 درصد افزايش يافته است، گفت: هزينه ثبت‌نام كنكور سراسري از 4 هزار و 800 تومان در سال گذشته به 5 هزار و 500 تومان افزايش مي‌يابد.معاون سازمان سنجش آموزش كشور اظهار كرد: در كنكور 89 تمام دفترچه‌هاي سؤال در تمام گروه‌هاي آزمايشي شخصي‌ سازي مي‌شود و بر اين اساس دفترچه سؤالات با اسم و عكس داوطلب ارائه مي‌شود.
*****
-
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ