سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۹/۰۵

پنجشنبه: 5/9/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد پنجشنبه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تحصن و اعتصاب غذا در دانشگاه بين‏المللی قزوين ادامه دارد
تحصن و اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه بين‏المللی قزوين در اعتراض به ادامه بازداشت سه نفر از دانشجویان این دانشگاه همچنان ادامه دارد.
به گزارش فعالان دانشجویی، درحالی که سه نفر از دانشجویان دانشگاه بین‏المللی امام‏خمینی قزوین به نام‏های فرهاد فتحی، پيام حيدر قزويني و سعيد سكاكيان از صبح روز دوم آذر ماه دستگیر شده و همچنان دربند هستند، تحصن دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به این حرکت از ظهر همان روز شکل گرفته و هنوز ادامه دارد.
دانشجویان متحصن با وجود سردی شدید هوا شب گذشته را نیز در مسجد دانشگاه بین‏المللی قزوین به صبح رساندند.

*****
رژیم نگران لابی های خود در خارج است:
دادخواست خانواده زندانيان ايراني در آمريكا
ایسنا: موسسه مردم نهاد ره پويان دادگستر در حال تهيه شكايتي از طريق مراجع حقوقي و موسسات حقوق بشري براي انعكاس نگراني شديد و تضييع حقوق زندانيان ايراني در آمريكا و يا اشخاص ايراني كه با ادعاهاي واهي و ساختگي و با پرونده‌سازي براي استرداد آن‌ها به آمريكا صورت گرفته و يا از طريق عمليات غيرقانوني و آدم‌ربايي در كشورهاي مختلف آسيب‌هاي زيادي به اعتبار و شخصيت آن‌ها وارد شده و يا ساليان طولاني خانواده و فرزندان و پدران و مادران آن‌ها را در شرايط روحي ناگواري قرار داده‌اند.
افراد اين موسسه كه چند تن از آن‌ها خانواده زندانيان بوده با مراجعه به بخش‌هاي كنسولي و امور ايرانيان وزارت امور خارجه خواستار تسريع در رسيدگي و فراهم ساختن زمينه‌هاي رهايي زندانيان شده است:
1- نصراله تاجيك زنداني در انگليس و مورد درخواست استرداد از سوي آمريكا
2- مجيد كاكاوند زنداني در فرانسه و مورد درخواست استرداد از سوي آمريكا
3- اميرحسين اردبيلي زنداني در گرجستان و سپس انتقال غيرقانوني به آمريكا
4- محمود يادگاري زنداني در كانادا و مورد استرداد از سوي آمريكا
5- بكتاش فتاحي زنداني در آمريكا
6- محسن افراسيابي زنداني در آلمان (مونيخ) مورد درخواست استرداد از سوي آمريكا
7- شهرزاد اميرقلي خاني زنداني در آمريكا
8- دكتر علي امير نظمي زنداني آمريكا
9- حسن سعيد كشاري زنداني در آمريكا
10- عليرضا عسگري ربوده شده توسط سازمان سياي آمريكا از تركيه
11- شهرام اميري ربوده شده توسط سازمان سياي آمريكا از عربستان سعودي
اين موسسه در حال تكميل ليست زندانيان ايراني بوده كه به طور ناحق و ناعادلانه و با اغراض سياسي گرفتار شده و مدافعي براي پيگيري حقوق تشييع شده آن‌ها، در گوشه و كنار آمريكا و در داخل خاك آمريكا نداشته، مي‌باشد و اين موسسه در نظر دارد در مرحله بعدي نيز اسامي مابقي زندانيان در آمريكا را اعلام دارد.
*****
نشانه ای دیگر از ضعف و ترس رژیم از اجتماعات مردمی:
احتمال برگزاري ديدار پرسپوليس و سپاهان بدون تماشاگر

فارس: سازمان ليگ فوتبال در نامه‌اي به اداره كل تربيت‌بدني استان اصفهان با تغيير زمان ديدار پرسپوليس و سپاهان مخالفت و اعلام كرد در صورت فراهم نشدن شرايط امنيتي با برگزاري اين بازي بدون حضور تماشاگر موافقت مي‌كند.
روز گذشته اداره كل تربيت‌بدني اصفهان و شوراي تامين اين استان در نامه‌اي به سازمان ليگ خواستار تغيير زمان مسابقه پرسپوليس و سپاهان به دليل كمبود ظرفيت ورزشگاه شده بودند. سازمان ليگ امروز نامه‌اي به اين شرح براي اداره كل تربيت‌بدني استان اصفهان ارسال كرد:
"عطف نامه به شماره 62م/ 1150 مورخ 3/ 9 /88 منضم به مصوبه تامين شوراي تامين شهرستان لنجان مبني بر تعويق ديدار تيم‌هاي سپاهان و پرسپوليس از هفته هفدهم ليگ برتر در مورخ 7 آذر 88 ضمن تشكر و سپاسگذاري و همكاري اعضاي محترم شوراي تامين آن شهرستان در امر برگزاري مسابقات به استحضار مي‌رساند با عنايت به برنامه زمان‌بندي شده مسابقات و كمبود وقت به منظور هر اقدام مقتضي مزيد بر امتنان خواهد بود. چنانچه ترتيبي اتخاذ نمايد تا مسابقه انشاءالله طبق برنامه برگزار شود. قبلا از مساعدت و همكاري شوراي تامين و دست‌اندركاران به ويژه عوامل اجرايي،‌انتظامي، امنيتي صميمانه تشكر مي‌نمايم. ضمنا در صورت تامين نشدن شرايط تاميني مسابقه با برگزاري مسابقه در همان زمان اعلام شده و بدون حضور تماشاگر موافقت مي‌گردد. "
با توجه به اين نامه در صورتي كه شرايط امنيتي مسابقه تامين نشود، ديدار اين 2 تيم بايد بدون تماشاگر و در ساعت 14 روز شنبه برگزار شود.
*****
بیمارستان و درمانگاه ایران در یمن تعطیل شد
روزنامه لبناني المستقبل نوشت:همزمان با ناآرامی های سیاسی در پایتخت یمن، مقامات این کشور از تصمیم خود مبنی بر تعطیل کردن بیمارستان و درمانگاه ایرانی در صنعا خبردادند.وزارت کشور یمن با صدور یک بیانیۀ رسمی و ارسال آن به رسانه ها، اعلام کرد که تصمیم گرفته تا بیمارستان و درمانگاه ایران در صنعا را به بهانه فقدان شفافیت در حسابداری این دو مؤسسه و نیز کمک مالی جمهوری اسلامی ایران به آن دو تعطیل کند.
بیمارستان و درمانگاه ایرانی در پایتخت یمن زیر نظر هلال احمر جمهوری اسلامی اداره می شود.
مقامات یمن در واقع از حدود یک ماه پیش از دسترسی بیماران به بیمارستان ایرانی صنعا جلوگیری کردند. مقامات یمن ادعا می کنند که این بیمارستان در خدمت سرویس های اطلاعاتی ایران بوده و از طریق آن، کمک های مالی تهران به شورشیان شیعۀ زیدی یمن منتقل می شده است.این در حالی است که این بیمارستان، بر فعالیت های پزشکی تمرکز دارد.بیمارستان ایرانی صنعا، در یک بنای پنج طبقه قرار دارد و از یکصد و بیست نفر پرسنل آن تنها هشت نفر ایرانی هستند و از چهار سال پیش در این شهر فعال بوده است.در ماه های اخیر مقامات بلندپایۀ یمن بارها جناح هائی درجمهوری اسلامی ایران را به حمایت از شورشیان شیعه یمن متهم کرده اند. اتهامی که قویاً از سوی ایران تکذیب شده است.
*****
اعضای سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاههای اصفهان: دوست و همسنگر ما را آزاد كنید
اعضاي سابق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاههاي اصفهان و علوم پزشکي در اعتراض به بازداشت محمد صادقي عضو شوراي مرکزي سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) و رئيس کميته شعب اين سازمان بيانيه اي صادر کرده و حمايت خود را از اين فعال سياسي اعلام نمودند.
متن کامل بيانيه بشرح زير است:
پنج ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می گذرد و هنوز جامعه ایرانی در تب و تاب حوادث تلخی است که در پی سرکوب خشونت بار اعتراضات مسالمت آمیز به نتیجه این انتخابات رخ داد. حوادثی تلخ و ناگوار که بیش از هر چیز مسیرپر مخاطره تغییر مسالمت آمیز و وجه تراژیک اصلاح طلبی در ساختار سیاسی مستقر را به نمایش گذاشت. آری اصلاحات یک تراژدی است. تراژدیی که قهرمانان آن نه ازجنس اساطیر و افسانه ها که جوانان، و زنان و مردانی هستند که خواست تغییر و حتی اعتراض را به مسالمت آمیزترین شکل ممکن و با سکوت متدمدنانه خویش فریاد می زنند .
روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری اوج نمایش این تراژدی بود آنجاکه ضد قهرمان داستان ما راه عبور از بحران را در توسل به خشونت زاید الوصف و تمسک به شیوه های نخ نما شده همچون اعتراف گیری و پرداختن به سناریوهایی همچون انقلاب مخملی می دید!!در این بین اما پرسش اصلی این است که این روند به کجا ختم خواهد شد؟ و برگزاری دادگاه های نمایشی و پرداختن به اعترافات ساختگی به چه کار اقتدارگرایان خواهد آمد؟ آیا حضور میلیونی سبز اندیشان ایرانی در راهپیمایی روز قدس و ١٣آبان خط بطلانی بر پروژه اقوای عمومی نبود که حالا مردان آزاده ای همچون محمدصادقی دوست و همسنگر قدیمی ما در دانشگاه اصفهان را به بند می کشند؟
با کدام ادله محمد صادقی و حسن اسدی زید آبادی باید به بند کشیده شوند اما متجاوزین به حریم قانون و بانیان بازداشتگاه کهریزک با طیب خاطر به ادامه خدمت رسانی و به اصلاح نوکری مردم! بپردازند؟ما دانش آموختگان انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاههاي اصفهان و علوم پزشکی ضمن اعلام حمایت از يار دبستاني خود آقای محمد صادقی ، انزاجار خویش از مجموعه اقدامات اشتباه و خطرناک اقتدارگرایان در مواجه با جنبش سبز را اعلام نموده و خواهان آزادی بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی خصوصاً زندانیان سیاسی حوادث اخیر هستیم.
بدیهی است عدم توجه حاکمیت به اصلاح این روند اشتباه باعث افزایش نارضایتی ها متعاقب آن حوادث تلخ تری خواهد بود که آثار زیان بار و هزینه های بسیاری را به جامعه ایران تحمیل خواهد نمود.
*****
دستگاه سرکوب همچنان قربانی می گیرد

کانون نویسندگان ایران روز گذشته با انتشار بیانیه ای به برخورد امنیتی- پلیسی با برگزار کنندگان جان باختگان قتل های زنجیره ای اعتراض کرده و آن را ادامه قربانی گرفتن سرکوبگران دانست.
در این بیانیه آمده است : به نظر مي‌رسد سركوب‌گران در مسيري افتاده‌اند كه تنها راه ادامه‌ي حيات خود را در تشديد خفقان و ارعاب و تنگ‌تر كردن فضاي سياسي جامعه مي‌بينند. كار به جايي رسيده است كه مراسم بزرگداشت جان‌باختگان قتل‌هاي سياسي موسوم به "زنجيره‌اي"، كه در گذشته هرچند با محدوديت‌هايي برگزار مي‌شد، با لشكركشي بي‌سابقه‌ي پليسي و نظامي روبه‌رو مي‌شود و از هر گونه هم‌دردي با خانواده‌ي جان‌باختگان ممانعت به عمل مي‌آيد. بر بستر همين تشديد سركوب و خفقان است كه حتي براي ساده‌ترين اعتراض‌ها و ابراز بيان‌ها حكم اعدام صادر مي‌شود
نویسندگان این بیانیه با محکوم کردن برخورد با معترضان ماه های اخیر، اعتراض را جزئی از حقوق شهروندی دانسته و نوشته اند: دستگاه سركوب هم‌چنان قرباني مي‌گيرد. در پي مقابله با اعتراض‌هاي گسترده‌ي مردمي كه از 23 خرداد 1388 آغاز شد و هم‌چنان ادامه دارد، شاهد تشديد اقدام‌هاي سركوب‌گرانه و صدور احكام هر چه سنگين‌تر عليه دستگيرشدگان رويدادهاي ماه‌هاي اخير هستيم.
در بخش پایانی این بیانیه آمده است: ما تشديد روزافزون و نگران‌كننده‌ي ضرب و شتم، دستگيري، زندان، شكنجه و تجاوز جنسي، و اعدام‌ها را قاطعانه محكوم مي‌كنيم و خواهان آزادي فوري و بي‌ قيد و شرط همه‌ي دستگيرشدگان و توقف هر چه سريع‌تر روند سركوب و خفقان هستيم؛ ما تجمع و اعتراض مسالمت‌آميز را كماكان حق مسلم همه شهروندان مي‌دانيم.
*****
حمله شدید مهدی طائب به اصلاح طلبان
مهدی طائب می گوید اگر هاشمی رفسنجانی، خاتمی، موسوی و کروبی دستگیر شوند آب از آب تکان نمی خورد.
مهدی طائب برادر حسین طائب فرمانده پیشین نیروی مقاومت بسیج وعضو شوراي مركزي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي سه شنبه هفته گذشته در همایش سیاسی بسیج اقشاری سپاه نینوا استان گلستان که در محل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد طی سخنانی ، اتهامات سنگینی را علیه برخی چهره ها و حامیان جنبش سبز مطرح کرد.
به نقل از وبلاگ یکی از حاضران در این جلسه که "بدون هیچ پلاکارد و پوستر در سالن رشد دانشگاه منابع طبیعی گرگان برگزار و دعوتنامه جلسه برای بسیج ادارات در ساعت 12 ظهر فاکس شد، طائب از عواقب دستگیری مخالفین رژیم سخن به میان می آورد و از جمله می گوید:"اگر همین الان موسوی و هاشمی و خاتمی دستگیر شوند هیچ اتفاقی نمی افتد . حتی دو تا گاو به هم شاخ نمی زنند "
به اعتقاد این عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی: " برنامه اصلاح طلبان این بود که موسوی رییس جمهور و خاتمی رهبر شود ! و فاتحه نظام را بخوانند."
طائب همچنین گفته است که ستاد میرحسین موسوی از شکست خود آگاه بوده است و نقل می کند که :" 4 – 5 روز مانده به انتخابات مسئولین ستاد مهندس موسوی با رفسنجانی جلسه داشتند . مسئول ستاد قم گفت : من امیدی ندارم . علتش هم اینکه اکثر طرفداران آقای موسوی به کنترل موالید معتقدند اگر دقت کنید در این ماشینهایی که برای موسوی تبلیغ می کنند یک مرد و یک زن و حداکثر یک سگ !! داخل ماشین است .شما منتظر باشید روز انتخابات طرفداران احمدی نژاد مثل مور و ملخ از محلات پایین شهر رای می دهند . در نتیجه قرار شد نظر سنجی انجام شود و یکی دو روز مانده به انتخابات مطمئن شدند که رای نمی آورند. "
برادر فرمانده پیشین نیروی مقاومت بسیج با یادآوری حوادث پس از روز رای گیری گفت:" پیاده نظام دشمن که در دانشگاهها تربیت شده توانست با شعار الله اکبر عده ای از مردم را همراه کند . طوری که روز دوشنبه پس از انتخابات 700 هزار نفر بین میدان انقلاب و میدان آزادی تجمع کردند وقتی غروب دیدند خونریزی ای که انتظارش را داشتند از طرف نظام صورت نگرفت لذا حمله کردند به یک پایگاه بسیج و 7 نفر از جمله یک مادر و دختر کشته شدند . اما تیر آنها به سنگ خورد و آن مادر و دختر از خانواده حزب اللهی بودند که درخواست دیدار آقای موسوی را رد کردند . فردای آن روز سه هیات به دیدار خانواده آن مادر و دختر رفتند و گفتند تا شنبه یا یکشنبه هفته بعد صبر کنید ، کار نظام تمام است و ما یک تشییع جنازه آبرومند برای شما برگزار می کنیم ، اما جواب رد شنیدند."
او به سخنان آیت الله خامنه ای در نماز جمعه معروف پس از انتخابات هم اشاره کرد و آن را آبی برآتش دانست و گفت: "تا روز جمعه با اغتشاشگران مماشات شد . سخنرانی آقا آبی بود برآتش تهران، روز شنبه مردم صف خودشان را جدا کردند و فقط پیاده نظام دشمن در خیابانها ماند .آن هم چه کسانی ؟ بچه هایی که از پونک و نیاوران بودند. اینها چنگال را با دستمال کاغذی بلند می کنند . باتوم خور نبودند. همین که باتوم را دیدند فرار کردند."
مهدی طائب وضعیت کشور را در آرامش و به روال طبیعی عنوان کرد و اخبار سایتها را کذب دانست و گفت:" الان شما در اینترنت نروید. یک قرون خبری از بحران در کشور نیست . کدوم بحران . مردم مشغول زندگی خودشان هستند."
مهدی طائب به آرای مهدی کروبی هم اشاره کرد و از جمله گفت:" در قم ( یا شاید یکی از محلات قم ) 6 رای به نام جومونگ و 4 رای به نام کروبی بود . یعنی رای آقای کروبی از رای جومونگ کمتر بود."
در ادامه این همایش طایب، مهدی هاشمی فرزند اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان را متهم به دایر کردن خانه فساد کرده و گفته است: "در سال 73 یا 74 یک باند جاسوسی پیدا کردیم که در برجی مجلل در اتوبان مدرس تهران فاحشه تربیت می کرد برای منحرف کردن مسئولین نظام . یکی از گردانندگان این باند مهدی هاشمی ، پسر آقای هاشمی رفسنجانی بود که بلافاصله دستگیر شد . اما با اعمال نفوذ پدرش تعدادی از مدیران وزارت اطلاعات منتقل و مهدی و سایر اعضای باند آزاد شدند . "
این عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی که دبیرکلی آن بر عهده علیرضا زاکانی است در ادامه سخنان خود اتهامات سخیفی را به دختران و زنان فعال در ستاد میرحسین موسوی نیز نسبت داده و گفته است: "دختران و زنان ... شاغل در آن باند نیز در انتخابات 22 خرداد در ستاد دختران فیروزه ای مهندس موسوی مشغول فعالیت شدند."

*****
بررسی موثق و کامل حکم سنگين احمد زيدآبادی در گفتگو با وکلای وی
دادگاه انقلاب تهران احمد زيدآبادی، روزنامه‌نگار و دبيرکل ادوار تحکيم وحدت، را به اتهام تبانی و تبليغ عليه نظام به شش سال حبس تعزيری و پنج سال تبعيد در گناباد و محروميت مادام‌العمر از فعاليت سياسی محکوم کرد.روز دوشنبه (۲ آذر) شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی، احمد زيدآبادی را از زندان خواست و حکم محکوميت وی را به او ابلاغ کرد. در اين ميان رسانه‌های گوناگون ايرانی اخبار مختلفی را در باره اين حکم منتشر کردند. از جمله نوشتند که وی به محروميت مادام‌العمر از فعاليت اجتماعی محکوم شده است.
اتهام‌ها و حکم عليه زيدآبادی
دکتر محمد شريف و خانم افروز مغزی، وکلای دکتر احمد زيدآبادی هستند. روز سه‌شنبه حکم دادگاه به افروز مغزی ابلاغ شد. خانم مغزی درباره مجازاتی که در دادنامه ‌پنج‌صفحه‌ای برای احمد زيدآبادی تعيين شده، به دويچه وله گفت: «دادگاه به استناد مواد ۴۹۹، ۵۰۰، ۶۱۰، ۴۸، ۱۹ و ۲۰ قانون مجازات اسلامی، آقای زيدآبادی را بابت اجتماع و تبانی و اخلال در امنيت کشور به پنج سال حبس تعزيری، و به جهت تبليغ عليه نظام از طريق در اختيار گذاشتن مطالب و اخبار تحت پوشش تحليل، به يک سال حبس تعزيری محکوم کرده است و از آنجايی که ايشان به اتهام تبليغ عليه نظام سابقه محکوميت قبلی داشتند و ۲۳ ماه سابقه حبس داشتند، دادگاه اشد مجازات را برای ايشان در نظر گرفته است. و علاوه بر تعيين مجازات قانونی، ايشان را مادام‌العمر از هر گونه فعاليت سياسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحليل حوادث، به صورت کتبی يا شفاهی، محروم کرده است. همچنين ايشان را به مدت پنج سال به شهرستان گناباد تبعيد کرده‌اند.»احمد زيدآبادی در روز ۲۳ خرداد ماه، در جريان رويدادهای پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران، در خانه خود در تهران توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. وی از آن زمان روزهای مديدی را در حبس انفرادی در اوين گذراند.
موضوع "رهبری" در اتهام به زيدآبادی
در برخی سايت‌های اينترنتی ايرانی ذکر شده که دليل محکوميت سنگين احمد زيدآبادی آن است که از علی خامنه‌ای در نوشته‌های خود با عنوان "مقام معظم رهبری" ياد نکرده است. افروز مغزی در اين مورد گفت: «در کل دادنامه و در روند رسيدگی‌ای که وکلای مدافع شاهدش بودند، چنين مسئله‌ای مطرح نشد، اما جزو مواردی که دادگاه را به اين سمت می‌برد که آقای زيدآبادی را محکوم کند، يکی نامه‌ای بود که ايشان برای رهبری نوشته بود و قاضی در دادنامه اعتقاد دارد که اين اقدام او در آن فضايی که وجود داشته، به نوعی تخريب بوده و ذهنيت آقای زيدآبادی اين بوده که با اين عمل، رهبری را تضعيف کنند. از موارد ديگری که مطرح شد اين بود که چرا از طريق ادوار آقای عبدالله نوری را به عنوان نامزد انتخابات مطرح کردند.»
اشکال حقوقی محروميت هميشگی از فعاليت سياسی
به گفته وکيل احمد زيدآبادی، اينکه دادگاه محروميت مادام‌العمر از فعاليت سياسی برای موکل او در نظر گرفته، «دچار مشکل است». صالح نيکبخت، حقوقدان و وکيل مدافع گروهی از سياستمداران و روزنامه‌نگارانی که در وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری ايران دستگير شدند، درباره اين اشکال چنين توضيح داد: «در قانون جزای اسلامی صحبتی از فعاليت سياسی به عنوان مجازات بازدارنده نشده است. در ماده ۱۹ آن قانون گفته شده است که دادگاه می‌تواند فرد را به محروميت از حقوق اجتماعی محکوم کند. محروميت اجتماعی هم محروميت از آن حقوقی است که همه افراد تابع جمهوری اسلامی ايران يا هر کسی که در داخل خاک ايران زندگی می‌کند، از آن برخوردار می‌شوند.»به گفته نيکبخت، قانونگذار در بندهای مختلف ماده ۶۲ اين قانون، اين حقوق را به اين شکل برشمرده است: حق انتخاب شدن در مجالس شورای اسلامی و خبرگان و عضويت در شورای نگهبان و انتخاب شدن به رياست جمهوری، عضويت در کليه انجمن‌ها و شوراها و جمعيت‌هايی که اعضای آن به موجب قانون انتخاب می‌شوند، عضويت در هيئت منصفه و هيئت امنا، اشتغال به مشاغل آموزشی و روزنامه‌نگاری، استخدام در وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها و موسسات وابسته به دولت و غيره، وکالت دادگستری و تصدی دفاتر اسناد رسمی و همچنين انتخاب شدن به سمت داوری و کارشناسی در مراجع رسمی و استفاده از نشان‌ها و مدال‌های دولتی.صالح نيکبخت پس از برشمردن حقوق اجتماعی در قانون ايران گفت: «فعاليت سياسی به طور خاص در اين قانون مطرح نشده است. و چون قانونگذار فقط محروميت از حقوق اجتماعی را آورده است، به نظر من عنوان اينکه شخص مادام‌العمر محروم از فعاليت‌های سياسی باشد، از لحاظ قضايی هم يک اشتباه موضوعی است، هم يک اشتباه حکمی است.»
يعنی به گفته نيکبخت، نخست آنکه موضوعاتی که به عنوان حقوق اجتماعی مطرح‌اند، شامل فعاليت‌های سياسی نيست. و نيز قانونگذار برای همه اين محروميت‌ها مدت تعيين کرده است و نه اينکه ناظر به کل عمر باشد. به عقيده صالح نيکبخت، حکم صادر شده عليه احمد زيدآبادی از اين نظر دارای ايراد است.
تعيين وثيقه سنگين
يکی از نزديکان احمد زيدآبادی به دويچه وله گفت که برای آزادی دکتر احمد زيدآبادی، وثيقه‌ای ۵۰۰ ميليون تومانی تعيين شده است که خانواده برای تامين آن با مشکل روبروست. پيش از اين، در روز دوازدهم مهر ماه، قرار بود زيدآبادی پس از پرداخت وثيقه‌ای ۲۵۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شود. خانواده اين پول را تامين کرد، اما مقامات قضايی او را همچنان در بند نگاه داشتند.
*****
پرونده عرب سرخی و فياض‌زاهد هنوز به دادگاه ارسال نشده است

وكيل فيض‌الله عرب سرخی و فياض زاهد با انتقاد از بلاتكليفی وضعيت موكلانش گفت: هنوز پرونده موكلانم به دادگاه ارسال نشده و از اتهامات آن‌ها بی‌اطلاعم.
نعمت احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت فیض‌الله عرب سرخی و فیاض زاهد گفت:‌تحقیقات مقدماتی از موكلانم همچنان ادامه دارد و پرونده‌ی آنها هنوز به دادگاه ارسال نشده است. وی از اتهامات موكلان خود اظهار بیاطلاعی كرد و گفت: دادسرا پرونده را در مرحله تحقیقات مقدماتی در اختیار وكلا قرار نمی دهد و تا زمانی كه پرونده با صدور كیفرخواست به دادگاه ارسال نشود ما نمیتوانیم كاری انجام دهیم.
وی اظهارداشت: طبق قانون زمانی كه تحقیقات مقدماتی به اتمام میرسد ، به ادامه بازداشت دیگر نیازی نیست و متهمان میتوانند با تودیع وثیقه از زندان آزاد شوند. درحال حاضر پرونده اكثر این متهمان در دادگاه مطرح بوده و رای هم صادر شده و چون این احكام قطعی نیست قضات باید با تودیع وثیقه موافقت كنند.
این وكیل دادگستری همچنین از نحوه صدور قرارهای وثیقه سنگین برای برخی از فعالان سیاسی انتقاد كرد.
*****
رئیس اداره آگاهی نیروی انتظامی برکنار شد

فرمانده نيروي انتظامي حسن بتولي را به سمت رئيس پليس آگاهي نیروی انتظامی منصوب كرد و به این ترتیب اصغر جعفری رئیس پیشین آگاهی از سمت خود برکنار شد.اصغر جعفري رئيس سابق پليس آگاهي ناجا نيز بر اساس حكم اسماعیل احمدی مقدم مسئوليت فرماندهي دانشگاه علوم انتظامي را بر عهده گرفت.بتولي پيش از اين معاونت اجتماعي نيروي انتظامي را بر عهده داشت.
اصغر جعفری در هفته های اخیراز آمادگی نیروی انتظامی برای اجرای حدود و از جمله قطع دست برای کاهش سرق خبر داده بود که با واکنش رئیس دادگستری تهران و همچنین رسانه ها مواجه شد.
جعفری همچنین در پی انتشار اخباری در خصوص تجاوز چند نفر به یک زن در قیامدشت گفته بود که برای کاهش تجاوز به عنف باید"بهره برداري مشروع جنسي در جامعه تسهيل شود."
*****
گوسفند زنده کيلويي شش هزار تومان
ايسنا؛ قيمت گوشت گوسفندي زنده هنوز اعلام نشده ولي پيش بيني مي شود تا حدود شش هزار تومان در هر کيلو عرضه شود. سيدکاظم صمدي عراقي رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي تهران گفت؛ قيمت گوشت گوسفند زنده در حال حاضر افزايش پيدا کرده است و اين امر ناشي از افزايش تقاضا براي خريد و کشتار گوسفند زنده در روز عيد قربان است. وي افزود؛ به رغم گراني و افزايش گوشت گوسفند زنده اين امر در واحدهاي زيرمجموعه اتحاديه چندان تاثيرگذار نيست و بالا رفتن قيمت گوشت گوسفند زنده دليل بر اين نيست که واحدهاي ما نيز بر اساس آن عرضه کنند. وي همچنين قيمت هر کيلو گوشت گوسفند زنده در بازار را حدود شش هزار تومان اعلام کرد و گفت؛ با توجه به آنکه حاجياني که از سفر حج بازمي گردند همواره در اين روز اين رسم را به جا مي آورند و اکثر مردم هم علاقه مندند در همان ساعات اوليه روز عيد قربان کشتار کنند، طبعاً قيمت گوشت به نسبت روزها پيش از عيد قربان کمي بيشتر خواهد بود ولي پس از روز عيد مجدداً ارزان شده و به روال قبلي بازمي گردد. رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي تهران در پايان قيمت هر کيلو گوشت گوسفندي مرغوب در بازار را بين 10 هزار و پانصد تا 11 هزار تومان عنوان کرد.
*****
صادرات مرکبات خوزستان به صرفه نيست
ايسنا؛ رئيس اتحاديه صنف بارفروشان اهواز با بيان اينکه مرکبات دزفول از نظر اندازه و ظاهر توانايي رقابت با توليدات خارجي را ندارند، گفت؛ صادرات مرکبات استان با توجه به ميزان و تقاضاي خريد مرکبات در خوزستان به صرفه نيست. اکبر بديعي درباره صادرات ميوه توليدي استان عنوان کرد؛ صادرات خوزستان اغلب شامل صيفي جات از جمله خيار، بادمجان، گوجه فرنگي و هندوانه به کشور عراق است. هندوانه به ترکيه نيز صادر مي شود. وي افزود؛ توليدات ميوه درختي استان قابليت صادرات ندارد و صرف تامين نياز داخلي استان مي شود. بديعي تاکيد کرد؛ مرکبات خوزستان به دليل نداشتن توجيه اقتصادي از جمله هزينه هاي بالاي حمل و نقل صادر نمي شود و هم اکنون هر کيلوگرم پرتقال و نارنگي با قيمت 300 تا 400 تومان در بازار به فروش مي رسد.
*****
مجوز دانشگاه، كادوی تودیع همسر وزیر سابق علوم

وزیر علوم دولت نهم در آخرین روزهای مسئولیت خود، موافقت این وزارتخانه را با صدور مجوز به نام همسر خود صادر كرده است. دكتر زاهدی پس از چندین هفته تلاش موفق به دریافت حكم سفارت مالزی گردیده است، پس از آن‌كه چند هفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری موضوع صدور مجوز برای تأسیس یك دانشگاه غیرانتفاعی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرده بود، در آخرین روزهای وزارت خود مجوز این دانشگاه را صادر كرده است.
بنابراین گزارش، دكتر زاهدی با قطعی شدن خداحافظی خود با وزارت علوم و معرفی كامران دانشجو به مجلس به عنوان وزیر علوم از سوی احمدی‌نژاد، در آخرین روزهای حضور خود به عنوان وزیر علوم دولت نهم، با صدور تأسیس یك مؤسسه غیرانتفاعی آموزش عالی ویژه خواهران در تهران به نام همسر خود موافقت كرده و آن را جهت تأیید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌كند.شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پیرو مذاكرات انجام شده این مجوز را صادر می‌كند.
*****
حكم اعدام يك متجاوز به عنف اجرا شد
مطابق با اعلام خبر توسط دادستان عمومي و انقلاب شهرستان رباط كريم،حكم اعدام متجاوز به عنف در محل زندان رجايي شهر كرج به مرحله اجرا درآمد.
به گزارش ايسنا، روابط عمومي و ارتباطات دادگستري كل استان تهران با اعلام اين مطلب، افزود: محمد اروجي، بيست و پنج ساله، ساكن رباط كريم به اتهام شرب خمر و زناي غير محصنه به عنف از سوي شعبه سوم محاكم عمومي (جزايي) اين شهرستان به هشتاد ضربه تازيانه و اعدام محكوم شد كه پس از جري كليه تشريفات قانوني مربوطه مراتب در سحرگاه دیروز چهارشنبه مورخ ‌٤/٩/٨٨ در محل زندان رجايي شهر كرج به مرحله اجرا درآمد و متهم به دار مجازات آويخته شد.
*****
در حالی که قاچاق مواد مخدر در انحصار سپاه است:
طاهری اعلام کرد:ایران، رکورد کشف مواد مخدر را زد
طه طاهري قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از کشف 470 تن مواد مخدر تا پايان مهر ماه امسال از سوي پليس مبارزه با مواد مخدر کشور خبر داد.
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در گفتگو با مهر با اعلام اين مطلب تاکيد کرد: کشف اين مقدار مواد مخدر از سوي پليس ايران در مدت 7 ماه تاکنون در هيچ جاي جهان سابقه نداشته است و بدون ترديد اين مسئله يک رکورد جهاني محسوب مي شود.اين مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کشفيات سال گذشته پليس ايران ، افزود: حتي در سال گذشته نيز که ما توانستيم مقام اول دنيا در کشف مواد مخدر از قاچاقچيان را به دست آوريم ظرف مدت 7 ماه اين مقدار کشفيات نداشتيم.طاهري تصريح کرد: اين ميزان کشفيات نشان از تلاش و جديت جمهوري اسلامي در راه مبارزه با مواد مخدر است که بدون شک مورد تقدير همه جهانيان، مسئولان سازمان ملل و مسئولان UNODC قرار خواهد گرفت.هر ساله معادل سه هزار تن مواد مخدر توليد شده در افغانستان به ايران وارد مي شود که نزديک به يک سوم آن يعني حدوداً يک هزار تن توسط نيروهاي پليس کشف و در حدود 700 تا 800 تن نيز در داخل مصرف مي شود.در سال گذشته ميزان کشفيات مواد مخدر اعم از هروئين ، ترياک ، حشيش ، کراک و... توسط پليس مبارزه با مواد مخدر 727 تن بوده است که اين رقم بر پايه ترياک برابر با يک‌هزار و 50 تن است.قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ايران را خط مقدم دنيا در راه مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد و افزود: اين مسئله نشان دهنده حجم بالاي تهديد عليه کشورمان است و بايد خود را براي مبارزه و مقابله جدي تر نيز آماده کنيم.
*****
امکان شکايت ايران از روسيه
به دنبال امتناع روسيه از انجام تعهدات خود در تحويل سيستم ضدموشکي اس- 300 به ارتش ايران، يک مقام نظامي اعلام داشت ايران مي تواند به اين خاطر از روسيه به مجامع حقوقي بين المللي شکايت کند.
به گزارش ايرنا، محمدحسن منصوريان معاون هماهنگ کننده پدافند هوايي کشور در اين زمينه گفت؛ «لابي صهيونيستي و فشارهاي امريکا بر روسيه بي ترديد در مورد خودداري اين کشور از تحويل سيستم دفاع ضدهوايي اس- 300 به جمهوري اسلامي موثر بوده است.» وي اضافه کرد؛ با توجه به اينکه روسيه براساس يک قرارداد رسمي در اين مورد تعهد سپرده است، لذا مي توان عليه اين عدم انجام تعهد به مراجع بين المللي شکايت برد.
*****
قانوني براي زمان جنگ نداريم
جلالي رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور با اشاره به اينکه در حوزه قوانين کشور ما به عنوان کشوري که هشت سال تجربه جنگ داشته است هنوز قانوني براي زمان جنگ نداريم، گفت؛ وقتي چنين قانوني وجود ندارد چگونه مي توان دستگاه هاي اجرايي را موظف به پيگيري و دنبال کردن آن کرد. ضمن اينکه وظايف دستگاه ها در برابر حکومت در شرايط خاص مشخص نشده است.جلالي سپس به سفرش به روسيه اشاره کرد و گفت؛ در اين سفر ديدم که يکي از نقاط قوت کشور روسيه داشتن قانون براي همه حوزه ها و عرصه ها است.
*****
تصور ساده انگارانه
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت؛ اين تصور که ديگر جنگي نخواهيم داشت ساده انگارانه است.
به گزارش ايسنا سرتيپ پاسدار احمد وحيدي طي سخناني در همايش بسيج و پدافند غيرعامل افزود؛ خود ما در منطقه يي که هستيم در سال هاي گذشته جنگ هاي بسيار عظيمي را تجربه کرده ايم. هشت سال دفاع مقدس، جنگ اول خليج فارس و همچنين جنگ دوم، جنگ افغانستان و همين درگيري هاي اخيري که در يمن شاهديم، نمونه يي از اين جنگ هاست. نمي توانيم اين تصور ساده انگارانه را بپذيريم که ديگر جنگي نخواهيم داشت.
*****
خود آقايان حاضرند دختر 15 ساله شان صيغه شود ؟
رئیس پلیس آگاهی ناجا در آخرين روز حضورش در اين سمت اعلام کرد برای کاهش آمار تجاوز به عنف باید «بهره‌برداری مشروع جنسی» در جامعه تسهیل شود.اين در حالي است كه امروز برخي منابع خبري گزارش دادند سردار جعفري به دانشگاه علوم انتظامي نقل مكان كرده و سردار بتولي جايگزين وي شده است .
حال بايد ديد اظهارات مطرح شده از جانب سردار جعفري ديدگاه سازماني وي بوده يا ديدگاه شخصي .اما آنچه كه مسلم است اين است كه اظهارات اخير در اين باره سبب بروز واكنش هاي متعددي به اين ماجرا شده و كارشناسان مختلف ديدگاه هاي خود را مطرح مي كنند .
سردار جعفری گفت؛ «احکام اسلامی که زمینه های پیشگیرانه دارند مثل تسهیل در بهره برداری مشروع جنسی که در شرع هم پیش بینی شده است، می تواند موجب کاهش تجاوز به عنف شود.» بحث «بهره برداری مشروع جنسی» ناظر بر اجرای متعه یا همان ازدواج موقت در جامعه است؛ بحثی که ابتدا هاشمی رفسنجانی در سال 1370 مطرح کرد و از همان سال تا به حال هر از گاهی رخ نمایانده و چون با موج مخالفت ها روبه رو شده، به حاشیه رفته است. جعفری که درباره تجاوزهای به عنف قیامدشت و لواسان حرف می زد، در گفت وگو با خبرنگاران توضیح داده؛ «اگر امکان تمتع جنسی فراهم شود، آن موقع اگر کسی مرتکب جرم شد باز هم احکام الهی تکلیف را روشن کرده است.»
طی هفته جاری این دومین مقام رسمی است که طرح ازدواج موقت در جامعه را دوباره پیش می کشد. علی مطهری نماینده مردم تهران روز شنبه اظهارنظر کرده بود برای جلوگیری از رواج فساد و فحشا در جامعه باید ازدواج موقت را بین «دبیرستانی ها» رواج داد. او گفته بود؛ «همه ما می دانیم که امروزه دختران و پسران با هم دوست می شوند و روابطی را برقرار می کنند که همه ما می دانیم نامشروع است و حتی در بسیاری از مواقع خانواده ها هم در جریان هستند. ما هم می گوییم باید همین رابطه در جریان باشد اما به صورت مشروع. آنها بیایند و ازدواج موقت کنند.» او درباره اشکالاتی که به این طرح وارد است از جمله اینکه خانواده ها به راحتی قبول نمی کنند که دختران شان ازدواج موقت داشته باشند پاسخ داده بود؛ «چرا واقعیات جامعه را نمی خواهیم باور کنیم. خیلی از دختران و پسران با هم دوست می شوند و بعد هم خیلی زود از هم جدا می شوند. خب بیایند و با هم ازدواج کنند و خانواده ها هم این را بپذیرند. وجدان دینی جوان ها را راحت کنیم و نگذاریم برای آنها گناه کردن عادی باشد.»
نماینده مردم تهران در حالی پیشنهاد ازدواج موقت دبیرستانی ها را مطرح کرد که طی هفته گذشته نماینده پژوهشی در دانشگاه ها گفته بود باید طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها اجرا شود. حبیب محمدنژاد اظهارنظر کرده بود برای جلوگیری از تحریک غرایز جوانان باید دانشگاه های دخترانه و پسرانه ایجاد شود.
حال معلوم نیست با اظهارنظر علی مطهری جامعه به چه شکلی درخواهد آمد یعنی باید دختران و پسران دبیرستانی ازدواج موقت کنند و بعد وقتی رفتند دانشگاه در کلاس های جداگانه درس بخوانند؟ این وضعیت پارادوکسیکال را (در صورت اجرایی شدن) چه کسی مدیریت خواهد کرد؟
عباس عبدی تحلیلگر مسائل اجتماعی درباره این اظهارنظر تازه پلیس آگاهی می گوید؛ «این اظهارنظر مبتنی بر این است که اگر قواعد اسلامی آن طور که آقایان می فهمند اجرا شود همه مشکلات حل می شود. به نظر می آید این گزاره غلط است و جواب نمی دهد چون به عنوان مثال 30 سال است ربا در سیستم بانکی وجود دارد، هر روز هم زیادتر می شود که کمتر نمی شود. همه هم دوست دارند ربا را بردارند اما نمی شود و خودشان می دانند اگر این کار را بکنند فاجعه یی اتفاق می افتد. در این مورد هم همین طور است این آقایان که این توصیه ها را می کنند، حاضرند دختر 15 ساله خودشان صیغه کسی بشود. چرا نوبت به خودشان که می رسد باید حتماً خواستگار با رعایت هزار رسم و رسوم وارد شود و به هیچ وجه حاضر نیستند فرزندان شان کوچک ترین رابطه یی با کسی داشته باشند بعد برای مردم این طور نسخه می پیچند.»
*****
ايلنا سناريوي دلارهاي ذخيره شده را ارزيابي مي‌كند؛
آيا اين صندوق نشتي دارد؟

ایلنا: تراز عملياتي حساب ذخيره ارزي رو به منفي شدن پيش مي‌رود. به گزارش خبرنگار ايلنا‏، نماگرهاي اقتصادي كشور در سه سال گذشته نشان مي‌دهد كه ميزان ارز مصرفي در بودجه سنواتي با احتساب پيش‌بيني سال جاري حدود 57 ميليارد دلار بوده كه اين رقم با احتساب 73 ميليارد دلار ارز مصرفي بودجه طي سال‌هاي 85 تا 88 حاكي است كه بيش از 130 ميليارد دلار منابع حاصل از فروش نفت در بودجه هاي سنواتي هزينه شده است.اين درحالي است كه به‌رغم وعده محموداحمدي‌نژاد در فعاليت‌هاي انتخاباتي همچنان منابع موجود در حساب ذخيره ارزي اعلام نمي شود. چندي پيش محمود بهمني رييس كل بانك مركزي در پاسخ به اصرار خبرنگاران مبني براعلام مانده حساب ذخيره ارزي، اين موضوع را محرمانه خواند و عنوان كرد با توجه به تحريم‌هاي اقتصادي كشور صلاح نيست ارقام اين حساب به اطلاع عموم برسد. اين گفته در شرايطي مطرح مي‌شود كه آنچه محرمانه است‏، منابع ارزي بانك مركزي است كه پشتوانه كشور تلقي مي‌شود و نه منابع حساب ذخيره ارزي.
اين گزارش مي‌افزايد براساس ماده يك قانون برنامه چهارم عمليات فروش نفت و درآمدهاي دولت در قالب بودجه به اطلاع عموم مي‌رسد و مانده منابع فروش نفت در حساب ذخيره ارزي قرار مي‌گيرد. اين درحالي است كه بر اساس گزارش‌هاي رسمي با وجود اعلام فروش نفت در چهار سال گذشته كه به بيش از 210 ميليارد دلار مي‌رسد‏، تنها بخش هزينه‌اي اين حساب در قالب بودجه سنواتي اعلام شده كه مقايسه اين ارقام با درآمدهاي دولت طي چهار سال گذشته و منابع رسمي اعلام شده طي سه سال گذشته‏، از منفي شدن اين حساب خبر مي‌دهد. آخرين آمار مربوط به منابع حساب ذخيره ارزي مربوط به پايان سال 86 است كه 23 ميليارد دلار اعلام شده است. برخي منابع خبري نيز سال گذشته اعلام كردند كه منابع حساب ذخيره ارزي در پايان سال ‏87 با كاهش شديد مواجه شده به طوري كه با توجه به كاهش بهاي نفت و عدم پرداخت منابع اين حساب به بخش‌خصوصي در شش ماه نخست سال جاري احتمال منفي شدن اين حساب را قوت بخشيده است.
*****
آسوشيتدپرس: حمايت روسيه و چين از پيش‌نويس قطعنامه جديد ضد رژیم ایران

مقام هاي آگاه در وين اعلام كردند: كشورهاي عضو گروه 1+5 پيش نويس قطعنامه اي را عليه برنامه هسته‌اي ايران ، به شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارائه كرده‌اند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين ديپلمات‌ها اظهار داشتند: پيش‌نويس قطعنامه مذكور، ايران را به خاطر آنچه مخفي‌كاري در مورد دومين مركز غني‌سازي اورانيوم اين كشور- سايت فردو- خوانده شده، محكوم كرده و از ايران خواسته است تا هدف از ساخت سايت فردو را روشن كرده و تاييد كند كه مراكز هسته‌اي مخفي ديگري ندارد. در اين پيش‌نويس از ايران خواسته شده است كه با نظارت گسترده‌تر آژانس بر فعاليت‌هاي هسته‌اي خود موافقت كند، به تمام سوالات باقي‌مانده آژانس در مورد برنامه هسته‌اي اش پاسخ دهد و با درخواست‌هاي شوراي امنيت براي تعليق غني‌سازي اورانيوم موافقت كند.اين پيش نويس همچنين از ايران خواسته كه با آژانس در مورد مسئله مطالعات ادعايي به طور كامل همكاري كند. اعضاي شوراي حكام در نشست خود در وين، در مورد اين پيش‌نويس بحث خواهند كرد.
اين گزارش مي‌افزايد: چنانچه شوراي حكام به پيش‌نويس اين قطعنامه راي ندهد، كشورهاي عضو گروه 1+5 ،پيش نويس پيشنهادي خود رادر قالب يك بيانيه منتشر خواهند كرد.آسوشيتدپرس، حمايت روسيه و چين را از پيش‌نويس قطعنامه مذكور، امري مهم خوانده است. اين خبرگزاري در گزارش خود تصريح كرده است: هرچند تصويب قطعنامه عليه كشورها در شوراي حكام آژانس، مسئله‌اي سمبوليك است ولي حمايت يكپارچه اعضاي گروه 1+5 از اين قطعنامه، نشان دهنده اتحاد اين گروه در قبال برنامه هسته‌اي ايران و افزايش احتمال اعمال تحريم‌هاي تازه شوراي امنيت عليه ايران است.
شوراي حكام قاطعانه ترين پيام ممكن را به ايران بفرستد
از سوي ديگر وزارت خارجه انگليس با صدور بيانيه‌اي، اعلا‌م كرد: ما از شوراي حكام آژانس مي‌خواهيم قاطعانه ترين پيام ممكن را براي ايران بفرستد و به اين كشور اعلا‌م كند كه اقدامات و رفتارهاي كنوني تهران، موجب نگراني جدي جامعه بين المللي است.به گزارش رويترز، اين بيانيه مي افزايد: ايران بايد به وظايف خود در قبال شوراي امنيت و آژانس عمل كند.
*****
احمدي مقدم؛ طرح هاي پليس ابتدا با مقاومت اجتماعي روبه رو مي شود
فرمانده نيروي انتظامي با بيان اينکه 70 درصد از شکايت هاي مردم از نيروي انتظامي مربوط به رفتار کارکنان است که در برخي از موضوعات حق با شاکي است و در برخي موارد هم حق با آنها نيست، افزود؛ بايد مردم را در طرح هاي خود مشارکت دهيم هرچند اجراي طرح هاي ما در ابتدا با مقاومت اجتماعي روبه رو مي شود. به طور مثال در زمان اجراي طرح انضباط اجتماعي مقاومت هايي صورت گرفت. اين در حالي است که در حال حاضر بسياري از مردم از اجراي اين طرح راضي هستند.
احمدي مقدم ادامه داد؛ افزايش مهارت اجتماعي و قابليت هاي روانشناسي کارشناسانه مي تواند در اقناع افکار عمومي تاثيرگذار باشد. وي تاکيد کرد؛ همچنين ماموران نيروي انتظامي در برابر رسانه ها نبايد ساکت باشند و موضوعات را به روابط عمومي ارجاع دهند بلکه خود بايد پاسخگوي مسائل باشند. احمدي مقدم با تاکيد بر اينکه در حال حاضر امنيت سخت افزاري به سوي امنيت نرم افزاري در حال حرکت است، افزود؛ مواضع پليس نيز بايد از پليس محسوس به نامحسوس و کنترل هاي فيزيکي به غيرفيزيکي تغيير يابد.فرمانده نيروي انتظامي ادامه داد؛ در گذشته اگر اتفاقي در گوشه يي از پايتخت مي افتاد، کسي باخبر نمي شد اما امکانات تکنيکي و تاکتيکي به حدي رسيده است که رفتار مامور ما در دورترين نقطه مورد نظارت و پايش در کل دنيا قرار دارد.
احمدي مقدم افزايش سرمايه اجتماعي و مشارکت فعال همچون امر به معروف و نهي از منکر با روش هاي نوين در فضاهاي مجازي را از ديگر مباحث مورد توجه در دنياي امروز نام برد و افزود؛ امر به معروف و نهي از منکر توسط مردم به مردم، مردم به حکومت و حکومت به مردم است که اين موضوع با روش هاي نوين در فضاهاي مجازي مي تواند گسترش يابد که بايد از بخش هنر هم در اين زمينه استفاده شود.وي مهم ترين بخش در حوزه نيروي انتظامي را تقويت سرمايه هاي انساني عنوان کرد و گفت؛ امروز يک فرمانده متشخص و بااخلاق به سرعت مي تواند در يک حوزه اجتماعي تاثيرگذار باشد که در اين زمينه پليس بيشترين تلاش خود را در اصلاح رفتار کارکنان خود دارد. احمدي مقدم همچنين در همايش علمي پليس، امنيت و چشم انداز 1404 درباره پليس شايسته در افق چشم انداز اظهار کرد؛ انفجار اطلاعات و انتظارات در جامعه رشد فزاينده يي دارد که امکانات دولت ها در پاسخگويي به اين انتظارات موجب به وجود آمدن شکاف شده که روز به روز اين موضوع در بين کشورها در حال افزايش است.
وي با اشاره به اينکه قدرت پاسخگويي در کشورها کم شده و برقراري امنيت در حال ضعف است، افزود؛ امروزه گروه هاي تروريستي کوچک خارج از چارچوب هاي رسمي، مهم ترين خطرها را در رابطه با امنيت به وجود مي آورند. احمدي مقدم با بيان اينکه اساساً با تهديداتي مواجه هستيم که غيرقابل پيش بيني است، افزود؛ اين موضوع تنها مربوط به ايران نيست، بلکه شتاب در سرعت زندگي، پيچيدگي و خستگي بشر و تلاش براي تغيير وضعيت زندگي، موجب به وجود آمدن درگيري هايي در بين جوامع مي شود.
*****
همکاري رژیم و برزيل در زمينه نيروگاه هاي هسته يي
محمود احمدي نژاد با تاکيد بر اينکه فناوري هسته يي ايران بومي است و نه وارداتي گفت؛ ما نيازي به واردات فناوري هسته يي نداريم اما مي توانيم براي ايجاد نيروگاه هاي هسته يي با برزيل همکاري خوبي داشته باشيم.
به گزارش فارس محمود احمدي نژاد در گفت وگو با تلويزيون ملي برزيل، در پاسخ به اين پرسش که آيا ايران آماده است از برزيل فناوري هسته يي وارد کند، افزود؛ فناوري هسته يي ايران براي توليد انرژي هسته يي است اما فناوري نيروگاه هاي هسته يي استفاده از انرژي هسته يي است و دو کشور در اين زمينه مي توانند همکاري خوبي داشته باشند.
*****
انتقاد از فضاي حاکم بر دانشگاه ها
عضو فراکسيون خط امام مجلس گفت؛«توهم توطئه و احساس نا امني کردن صاحبان قدرت از محيط دانشگاه ها و دانشجو، موجب مي شود دانشجويان هم تحريک شده و به نحو ديگري برخورد کنند.»
نصرالله ترابي در گفت وگو با پارلمان نيوز با تاکيد بر اينکه «دانشجويان فرقي نکرده اند مگر اينکه افراد ديگر فرق کرده باشند»، گفت؛ «اگر در دانشگاه بحثي مي شود بحث طبيعي است، نبايد اينها که بيرون و در حاکميت هستند فکر کنند تهديدي در دانشگاه وجود دارد.» ترابي افزود؛ «در ماه هاي اخير متاسفانه شاهد بوديم دستگاه ها با اعمال فشار بر دانشجويان و حتي خانواده هاي آنها اين قشر را حساس کرده اند، اما وقتي موضوع را بررسي مي کنيم، متوجه مي شويم مساله خاصي نبوده است. گاهي اتهام دانشجو اين است که چرا از اينترنت استفاده کرده ايد؟ چرا پيام يا ميل زده ايد؟ به کدام شبکه وصل هستيد؟»
وي در پاسخ به اين سوال که حادثه کوي دانشگاه و عدم ارائه گزارش آن چقدر تحريک کننده دانشجويان است، اظهار داشت؛ «اولين جايي که وارد اين مساله شد مجلس بود، اما وقتي بحث ها به موضوعات امنيتي مي رسد همه صورت مساله را عوض مي کنند. همه حساسيت ها وجود دارد. رهبري بر پيگيري حادثه کوي تاکيد کردند، مجلس هم اقدام کرد، گزارش هم تهيه شد اما ارائه نشد، دليل آن اين است که مسائل را صرفاً با ديد امنيتي نگاه مي کنند.» عضو کميسيون اجتماعي تصريح کرد؛ «برخي فضاي غبارآلودي ايجاد کرده اند که هيچ کس جرات وارد شدن را پيدا نمي کند. فضاي کوي دانشگاه و اتفاقات آن مشخص بود اما با غبارآلود کردن فضا کسي وارد مساله نشد.»
*****
ديدار اوباما با نخست وزير هند در کاخ سفيد
باراک اوباما رئيس جمهوري امريکا در کاخ سفيد از نخست وزير هند و همسرش استقبال کرد (و اهتمالن ضمن تعظیم کردن .! دستش را بوسید...!!!!).
به گزارش خبرگزاري فرانسه باراک اوباما پس از اين استقبال بزرگ ترين مهماني دوران رياست جمهوري اش تاکنون را براي مانموهان سينگ برپا کرد و اين کشور را «ضروري و حياتي» خواند و متعهد به همکاري با آن براي پرداختن به مسائل مهم جهاني شد.
اوباما در ضيافت شام سه شنبه شب که يکي از بزرگ ترين رخدادهاي دولت وي از زمان برگزاري مراسم تحليفش در بيستم ژانويه 2009 بود، براي نخست وزير هند فرش قرمز پهن کرد. اوباما که با تمرکز زودهنگامش روي چين و پاکستان نگراني هايي را در هند ايجاد کرده، اطمينان خاطر داد که بزرگ ترين دموکراسي جهان يک شريک واقعي براي امريکا در اولويت هاي اصلي اش از مبارزه با تروريسم گرفته تا تغييرات جوي است. باراک اوباما در کنفرانسي خبري در کنار مانموهان سينگ گفت؛ کشورهاي ما دو رهبر جهاني هستند؛ نه به اين معني که ديگر کشورها را تحت سلطه قرار دهند بلکه براي ايجاد آينده يي از امنيت و آباداني براي تمام ملت ها.
در ادامه اين کنفرانس خبري رئيس جمهور امريکا در مورد طرح اعزام 30 هزار نيروي کمکي به افغانستان متعهد شد کار برقراري ثبات در اين کشور را به پايان خواهد رساند و شبکه تروريستي القاعده را نابود خواهد کرد. همچنين مانموهان سينگ اظهار داشت؛ هند و امريکا منافع مشترکي در ارتقاي آباداني و ثبات در منطقه آسيا و اقيانوسيه دارند.
اوباما و سينگ بيانيه مشترکي را صادر کرده و نگراني عميق خود را درباره تهديد تروريسم و خشونت افراطيون که از کشورهاي همسايه هند نشات مي گيرد، ابراز کردند. در اين ديدار اوباما دعوت نخست وزير هند را براي سفر به اين کشور در سال آينده پذيرفت و دولت امريکا و هند هشت يادداشت تفاهم براي استحکام بخشيدن به همکاري هاي رو به رشد خود امضا کردند. بر اين اساس، طبق يک طرح 10ميليون دلاري از ارتباطات دانشگاه هاي دو کشور حمايت خواهد شد.
*****
توافق جديد نفتي 5/6 ميليارد دلاري ايران و چين
به گزارش مهر، شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران و شرکت سينوپک چين يادداشت تفاهمي به منظور تامين فاينانس شش ميليارد و 500 ميليون دلاري براي ساخت و توسعه پالايشگاه هاي نفت در کشور امضا کردند. هم اکنون مذاکرات گروه هاي کارشناسي دو شرکت براي عملياتي کردن اين توافقنامه در حالي ادامه دارد که پيش بيني مي شود تا دو ماه آينده قرارداد رسمي بين سينوپک چين و شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران امضا شود.
در حال حاضر مطالعات امکان سنجي، توجيه اقتصادي و تحصيل اراضي پالايشگاه هاي جديد نفت به پايان رسيده است، ضمن اينکه با اقدامات انجام شده ساخت اين پالايشگاه ها به مرحله برگزاري مناقصات EPC نزديک شده است که با تامين منابع مالي عمليات اجرايي اين پالايشگاه ها آغاز خواهد شد. تاکنون براي تامين منابع مالي ساخت و توسعه پالايشگاه هاي نفت کشور راهکارهايي همچون فروش اوراق مشارکت، منابع فاينانس و وام هاي بانکي در نظر گرفته شده است. پالايشگاه هاي ميعانات گازي ستاره خليج فارس با ظرفيت 360 هزار بشکه، خوزستان با ظرفيت 180 هزار بشکه، هرمز با ظرفيت 300 هزار بشکه، پارس با ظرفيت 120 هزار بشکه، آناهيتا با ظرفيت 150 هزار بشکه، شهريار با ظرفيت 150 هزار بشکه و کاسپين با ظرفيت 300 هزار بشکه هفت پالايشگاه جديد نفت خام و ميعانات گازي کشور هستند. براي ساخت و بهره برداري از اين هفت واحد پالايشي در مجموع به حدود 23 ميليارد دلار منابع مالي نياز است که با توجه به محدوديت منابع سرمايه يي در حال حاضر اولويت بندي براي ساخت اين پالايشگاه ها در شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران تعريف شده است. با ساخت هفت پالايشگاه جديد نفت ظرفيت پالايش نفت خام و ميعانات گازي کشور از يک ميليون و 670 هزار بشکه فعلي به حدود سه ميليون و 200 هزار بشکه در روز افزايش مي يابد.
*****
نامشخص بودن زمان تحويل توپولف 204 از روسيه به ايران
مديرعامل شرکت هواپيمايي ايران ايرتور واگذاري شش فروند هواپيماي ايران 140 به اين شرکت را رد کرد و گفت؛ براي تاييد عملياتي شدن اين هواپيماها در سازمان هواپيمايي کشوري مشکلاتي وجود دارد.
سيدمهدي صادقي در گفت وگو با ايسنا واگذاري شش فروند هواپيماي ايران 140 به اين شرکت را رد کرد و گفت؛ قرارداد اوليه خريد 10 فروند هواپيماي ايران 140 با شرکت هسا منعقد شده اما وضعيت آن نامشخص است و هنوز هيچ تعدادي به اين شرکت تحويل داده نشده است. وي افزود؛ سازمان هواپيمايي کشوري متولي نظارت بر طراحي و ساخت هواپيماها است و عملياتي شدن هواپيماها بايد توسط اين سازمان تاييد شود که مشکلاتي در اين راستا وجود دارد. صادقي درباره ورود پنج فروند هواپيماي توپولف 204 از روسيه اظهار کرد؛ تعلل زماني آن از سوي روس ها بوده چراکه نيازها و مواردي از سوي ايران خواسته شده و منتظر هستيم طرف روسي مراحل اداري و اجرايي کار را انجام دهد. زمان تحويل آن مشخص نيست و حداقل 18 ماه پس از آغاز مراحل اجرايي، اولين فروند آن تحويل داده مي شود.
*****
شجريان؛ با افتخار به ياد مولانا روي صحنه مي روم
محمدرضا شجريان که چند روز ديگر در قونيه کنسرت دارد، درباره اين اجراي خود و گروه شهناز گفت؛ «به اتفاق گروه شهناز و با افتخار در مراسم گراميداشت مولانا در قونيه به روي صحنه مي رويم و اميدواريم برنامه يي در شأن اين شاعر و عارف بزرگ ارائه کنيم.»
محمدرضا شجريان در حاشيه تمرينات گروه شهناز با اعلام اينکه نزديک به سي و چند سال پيش در قونيه به اجراي برنامه پرداخته است، گفت؛ «اين براي نخستين بار پس از انقلاب است که بنا به دعوت بنياد بين المللي مولانا قرار است به مدت چهار شب در سالن مجموعه فرهنگي صدرالدين کنسرت برگزار کنيم.»
به گزارش مهر، شجريان که اين روزها در ميان شوق و شور اعضاي گروه شهناز به سرپرستي مجيد درخشاني براي تمرين حضور مي يابد درباره جزييات برنامه گفت؛ «در اين برنامه که در دستگاه شور، بيات ترک و همايون اجرا مي شود علاوه بر استفاده از اشعار مولانا در تصنيف و آواز از اشعار حافظ و سعدي نيز در ديگر تصانيف استفاده شده است.» او با اشاره به اينکه نخستين اجرا در روز 21 آذر خواهد بود درباره تسهيلات فروش بليت افزود؛ «اين براي اولين بار است که امکان تهيه بليت اجراي خارج از کشور براي ايرانيان داخل فراهم شده است چراکه در کنسرت هاي قبلي شاهد بوديم که تجربه خريد بليت به صورت اينترنتي تجربه خوبي بود و اين بار هم براي اجراي قونيه همين تجربه را به کار گرفتيم.» کنسرت گروه شهناز 21 ، 22 ، 24 و 25 آذر در قونيه ترکيه برگزار مي شود.
*****
سرود ملی: اي ايران
64 سال پيش در يک روز سرد پاييزي چون اين روزها، روح الله خالقي و حسين گل گلاب که غم اشغال نظامي ايران توسط متفقين بر دلشان سنگيني مي کرد، تصميم گرفتند سرودي ملي و ميهني براي تشجيع مردم در برابر اشغال بيگانگان بسازند.
چنين بود که گل گلاب استاد وقت دانشگاه تهران شعرش را گفت و استاد مسلم موسيقي ايراني روح الله خالقي موسيقي آن را ساخت تا سرود « اي ايران» متولد شود. گفته مي شود نخستين خواننده اين سرود بنان و سپس اسفنديار قره باغي بوده است. با اينکه اين قطعه در آواز دشتي که از الحان حزن انگيز ايراني است نوشته شده است، ولي برانگيزانندگي آن باعث بهت و تعجب کارشناسان است. البته يک نظريه معتقد است حزن ناشي از اشغال نظامي ايران توسط متفقين، بزرگ ترين مايه برانگيزانندگي اين سرود است. در آن زمان مردم حضور نظاميان اشغالگر را در کشوري که صاحب تمدني بزرگ است و تمامي اسباب اقتدار را در خود دارد، قابل تحمل نمي دانستند و همين امر بر احساس سازندگان براي ساخت يک قطعه تاثيرگذار و مخاطبان براي استقبال از آن افزوده است. فرهاد فخرالديني رهبر ارکستر ملي مي گويد اين قطعه را در همه کنسرت هاي ارکستر ملي اجرا مي کند و مي افزايد؛ من احساس مي کنم مردم وقتي در کنار هم اين قطعه را مي خوانند با هم صميمي تر مي شوند و در واقع اين قطعه يک وحدت و يکپارچگي به مردم مي دهد.
يکي از روزنامه نگاران مي گويد، ايرانيان اگر تمام سرود را حفظ نباشند، حداقل مطلع آن را از بر دارند. آنجا که گفته مي شود؛ اي ايران، اي مرز پرگهر، اي خاکت سرچشمه هنر، دور از تو انديشه بدان، پاينده ماني تو، جاودان، اي...
*****
مصاحبه "روز" با بهاره هدایت:
عجله در زدن جرقه به انبار باروت دانشگاه ها
با بهاره هدایت، شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت دبیرکمیسیون این تشکل دانشجویی در مورد برخوردهای اخیر با دانشجویان مصاحبه کرده ایم.به گفته خانم هدایت "جو دانشگاه ها هم اکنون هم بسیار ملتهب است، آقایان در زدن جرقه به این انبار باروت خیلی دارند عجله می کنند."
این مصاحبه در پی می آید.
خانم هدایت، در خبرها داشتیم که دفتر تحکیم وحدت پیامی برای اتحادیه دانشجویان اروپا ارسال کرده است. ارسال این پیام با چه هدفی صورت گرفته؟
خب ماهر دو اتحادیه دانشجویی هستیم، هم ما و هم اتحادیه دانشجویان اروپا، البته با مختصات و مقیاس های متفاوت. اما به هر حال از یک جنسیم. بنابراین فکر کردیم که پاسخ مثبت به دعوت ایشان برای صحبت در این نشست مفید باشد. آشنایی چهره به چهره با دانشجویان و جوانانی که در کشورهای دموکراتیک و پیشرفته زندگی می کنند اگر میسر می شد می توانست برای تلاشگران داخلی خیلی مفید باشد. به هر حال هدف اصلی از شرکت در این برنامه ارائه تصویری نزدیک به واقعیت از وقایع دانشگاه های ایران بود. می خواستیم سعی کنیم بدون دروغ پردازی و افسانه سرایی های حاکمان وضعیت کنونی را به تصویر بکشیم. البته فرصت مان بسیار اندک بود و محدودیت هایی وجود داشت وگرنه خیلی حرف ها بود که باید زده می شد.
چند سالی بود که دفتر تحکیم وحدت عملا با گروه های خارجی، چه دانشجویی و چه حقوق بشری ارتباطی نداشت. چه مسایلی باعث شد تا برای این دانشجویان چنین پیامی بفرستید؟
ما برای حضور در نشست های اتحادیه دانشجویان اروپا چندین مرتبه دعوت شده بودیم ولی به دلیل فرصت کم، موفق به گرفتن ویزا نشده بودیم، یا اینکه در مقطعی برآورد دوستان این بود که ممکن است هنگام خروج یا وقت ورود به کشور بازداشت شویم، بنابراین حضور پیدا نکردیم. اما این بار موقعیت برای ارسال فایل تصویری و شرکت کردن به صورت مجازی فراهم شد و ما هم استقبال کردیم.اما در مورد ارتباط با گروه های خارجی، ما خط قرمزهای مشخصی داریم، زیاد نیستند ولی برایمان مهمند. مثلا اینکه ما ارتباط مالی با گروه های خارجی، چه دانشجویی چه حقوق بشری و... نداریم، یادر مورد ارتباط با گروه هایی که صبغه و سابقه فعالیت های تروریستی و مسلحانه دارند بشدت حساسیت به خرج می دهیم. این دو مورد برایمان اولویت دارند. امادر مورد اینکه چرا الان با اتحادیه دانشجویان اروپا ارتباط برقرار کرده ایم، باید سوال این باشد که چرا پیش از این در برقراری این ارتباط کم کاری کرده ایم! البته علت آن هم فشارهای امنیتی بوده؛البته حالا هم احتمال برخورد های امنیتی متعاقب این پیام دوستانه، کم نیست. البته آن کسانی که این برخوردها را احیاناً سامان می دهند ابتدا باید پاسخگوی پارادوکس ارتباط های نامتجانسی مثل رابطه گرم و صمیمانه دولت جمهوری اسلامی با دول کمونیستی باشند، والا ارتباط دو اتحادیه دانشجویی بسیار فرخنده و منطقی است و ما امیدواریم منجر به فهم مشترک از مسائل پیرامون شود.
آیا این حرکت در آینده هم ادامه خواهد داشت؟ مخاطب شما چه گروه هایی خواهند بود؟
این حرکت مثبتی و قابل دفاع است و گذشته از برخی فضاسازی های مخرب احتمالی، باید گفت که صرف دانشجو بودن می تواند زمینه ای منطقی برای ارتباط و تلاش برای رسیدن به فهم مشترک باشد، این را کسی نمی تواند منکر شود. باهر گروه دیگری هم که احساس کنیم چنین ارتباط منطقی میانمان برقرار است، بد نیست برویم و حرفمان را بزنیم و حرف آنها را بشنویم.
نکته مهم در این تصمیم به نظرم آگاه سازی ذهن مخاطبین از فضای ایران کنونی و رویدادهای دانشگاه های کشور است. تا جایی که من می دانم تصور درست و مقرون به واقعیتی آنجا وجود ندارد. دستگاه دیپلماسی و بنگاه های خبرپراکنی جمهوری اسلامی هم که از شایعه سازی و افسانه سرایی ابایی ندارند و اهداف خاص خودشان را دنبال می کنند. بنابراین اساسا یا حساسیتی نسبت به نقض حقوق بشر توسط حاکمان جمهوری اسلامی و تحولات مهم ایران وجود ندارد، یا اگر حساسیتی هست در میان نخبگان و سیاسیون دنیای غرب است. اگر ما بتوانیم ذهن مخاطبینی از جنس خودمان را (که مثلا دانشجو هستند، یا زن هستند، یا روزنامه نگار هستند و... ) به واقعیت های ایران جلب کنیم، می تواند گام مثبتی باشد در واکنش های آنها نسبت به رویدادهای ایران.
در حالی که به 16 آذر نزدیک می شویم، شاهدیم که هر روز دانشجویان بیشتری احضار یا بازداشت می شوند. آیا شما آماری از تعداد دانشجویان بازداشتی در روزهای اخیر دارید؟
آماری که تهیه شده متأسفانه نشان از صدور بیش از شصت حکم بازداشت برای دانشجویان در دانشگاه های مختلف دارد. ما در صدد برگزاری نشست سالیانه شورای عمومی اتحادیه برای انتخاب شورای مرکزی جدید بودیم، حتی به صورت نشست در فضای مجازی بودیم، اما متأسفانه آقای عباس حکیم زاده، دبیر سیاسی اتحادیه مجددا بازداشت شد. در حالیکه از آزادی او کمتر از 5 ماه می گذشت. بعلاوه بازداشت دانشجویان خواجه نصیر، در حوالی 13 آبان، و بازداشت تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه های علامه، مازندران، شیراز، آزاد تهران، تفرش، امیرکبیر، تبریز، اصفهان و دانشجویان لیبرال و کرد؛ شماری از این شصت بازداشت شده اخیر هستند.
بسیاری معتقدند احضارها و بازداشت ها، برای تحت تاثیر قرار دادن مراسم 16 آذر است. فکر می کنید این بازداشت ها و ایجاد جو امنیتی در دانشگاه ها، تا چه حد می تواند بر مراسم روز دانشجواثر بگذارد؟
حاکمیت می خواست با بازداشت سران اصلاحات، تظاهرات را خاتمه دهد و بعد با فضا سازی های کاذب خشم مردم را بخواباند. حالا سوال این است که آیا آن بازداشت ها تأثیری در برآوردن خواسته های حاکمیت داشت؟ آنهمه سناریوسازی کردند و نمایشگاهی از زندانیان و اعترافات ساختگی برپا کردند، چه شد؟ حتی جوانان مردم را در کهریزک زیر شکنجه کشتند، اما می بینیم که هنوز نه خشم مردم فروکش کرده و نه اعتماد از دست رفته بازسازی شده. در دانشگاه ها هم مثل اینکه همین روال را میخواهند پیش بگیرند. اما باید منتظر پاسخ دندان شکن دانشجویان باشند. جو دانشگاه ها هم اکنون هم بسیار ملتهب است، آقایان در زدن جرقه به این انبار باروت خیلی دارند عجله می کنند. واقعا دستگیری بیش از 60 دانشجو در طول کمتر از یک ماه، چه معنای دیگری جز تحریک دانشجویان دارد؟ سرکوب و جو پادگانی را تا کی و تا کجا می خواهند ادامه دهند؟ این وضعیت ناپایدار قابل تداوم نیست.
در روزهای اخیر شاهد بازداشت مجدد عباس حکیم زاده، دبیر سیاسی دفتر تحکیم و احضار مهدی عربشاهی دبیر تشکیلات این مجموعه بودیم. فکر می کنید این احضار و بازداشت ها نشان دهنده این است که باید در روزهای آینده شاهد برخوردهای جدی تر با شورای مرکزی دفتر تحکیم باشیم؟
والا ما از روز اولی که به شورا مرکزی آمدیم با این احتمال بوده که بازداشت می شویم... حالا اینکه این روزهای باقیمانده چطور سپری بشود خیلی منطق بردار نیست. آقایان اصلا مشخص نیست که طبق چه ضابطه ای دستگیر می کنند و می خواهند به چه هدفی برسند. اگر هدفشان سرکوب فضای دانشگاه است، این راهکار به نتیجه نمی رسد، همانطور که بیشترین خشونت ها را در تابستان، در بازداشتگاه کهریزک و در به گلوله بستن مردم بی دفاع به کار بستند ولی باز هم دیدیم که مردم معترض در روز قدس به خیابان ها آمدند و آشکارا بر علیه دروغ و تقلب شعار دادند. در 13 آبان هم با اینکه چیزی شبیه حکومت نظامی در خیابان های تهران برقرار کرده بودند اما باز هم دیدیم نتیجه چه بود. آقایان باید بفهمند که با بگیر و ببند کار درست نمی شود. نهایتا مجبورند به خواست ملت تمکین کنند.
*****
دادگاه انقلاب به جای "آزادی" به بهزاد نبوی مرخصی داد
خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران،از صدور حکم 6 سال زندان برای نبوی 68 ساله خبر داد.
رسانه های نزدیک به دولت بر آمده از کودتا ه نقل از دادستان تهران مدعی شدند که دادگاه انقلاب قرار است در صورت تودیع وثیقه 800 میلیون تومانی به بهزاد نبوی پس از 162 روز بازداشت به مدت ده روز مرخصی بدهد.
خبرگزاری ایرنا که دراختیار تیم نزدیکان محمود احمدی نزاد قرار دارد در این خصوص از قول عباس جعفری دولت آبادی خبر داد که:
"دادگاه پس از محاکمه، صدور راي و پذيرش توديع وثيقه 800 ميليون توماني، موافقت خود را با مرخصي نبوي اعلام کرد."
جعفری دولت آبادی گفه که در صورت تودیع وثیقه بهزاد نبوی از پنج شنبه 5 آذر به مدت 10 روز به مرخصی اعزام می شود.
خبرگزاری فارس،وابسته سپاه پاسداران،نیز خبر از"صدور حكم در دادگاه بدوي به 5 سال حبس تعزيري به دليل اقدام عليه امنيت ملي و يكسال حبس تعزيري به خاطر فعاليت تبليغي عليه نظام" برای بهزاد نبوی از سوی"صلواتی" رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب و اعزام بهزاد نبوی به مرخصی از شامگاه چهارشنبه 4 آذر خبر داده است.
*****
4 سال زندان برای عاطفه نبوی
آیدا قجر
عاطفه نبوی از دانشجویان بازداشت شده در راهپیمایی 25 خرداد،‌ در تاریخ سوم آذر ماه به اتهام محاربه و همکاری با سازمان مجاهدین خلق به 4 سال حبس تعزیری محکوم شد. او که در کنکور کارشناسی ارشد امسال، ستاره دار و از ادامه تحصیل محروم شده است در تظاهرات میلیونی 25 خرداد به همراه پسر عموی خود ضیاء الدین نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل، و تعدادی دیگر از دوستانش بازداشت و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.
بهانه های دادگاه برای صدور حکم
آنچه از سوی قاضی دادگاه به عنوان دلیل این حکم ذکر شده است فعالیت‌های عموی عاطفه در خارج از کشور و نیات خانوادگی است نه شخص او. دادگاه تفهیم اتهام او که قرار بود در تاریخ 14 آذر ماه برگزار شود در بیستم آبان ماه تشکیل شد.
به گزارش کمیته ی گزارشگران حقوق بشر، عاطفه در رابطه با برگزاری آن دادگاه می گوید: " به نظر می آمد،‌ قاضی که می بایست اصل بی طرفی را در دادگاه رعایت کند، کاملا با موضع گیری به پرونده من نگاه می کرد. او چند بار در دادگاه اشاره کرد که بازجوی پرونده برای تو از 5 سال حبس تا اعدام را تقاضا کرده است. اما بعد با تمسخر می گفت که حالا ما اعدامت نمی کنیم.
من به قاضی گفتم، نمی توانم به نتیجه این دادگاه خوشبین باشم وقتی شما این گونه در برابر من موضع گیری می کنید. با این حال،‌او از من پرسید که در برابر تهدیدش به صدور حکم اعدام،‌ترسیده ام یا نه؟ من هم در جواب گفتم که واضح است که می ترسم اما دیگر به این خشونت های کلامی شما و بازجویان،‌عادت کرده ام. که قاضی در جواب من گفت شوخی کردم، اعدامت نمی کنیم. و من از او پرسیدم آقای قاضی، آیا کسی تا به حال در مورد حکم اعدام با شما شوخی کرده است؟‌ عاطفه در ادامه می گوید: دادگاه در حالی مرا به اتهام محاربه محاکمه می کرد که هیچ مدرکی دال بر اثبات این اتهام در پرونده من وجود ندارد،‌اما قاضی می گفت جرم تو به دلیل سوابق فامیلی ات محرز است و ما به مدارک پرونده حکم نمی دهیم،‌بلکه نیات شما را می شناسیم و به نیت تو حکم می دهیم!"
وکیل عاطفه، بازداشت را غیرقانونی می داند
وکیل عاطفه نبوی، ‌نسرین ستوده بعد از آن دادگاه درخواست صدور حکم برائت برای موکلش را به دادگاه ارائه کرده است.او معتقد است که بازداشت موکلش غیرقانونی ست: "تنها مورد اتهامی در پرونده موکلم که دادگاه می‌تواند آن را مبنای صدور حکم قرار دهد، شرکت در راهپیمایی 25 خرداد است که در آن راهپیمایی حدود چهارمیلیون نفر شرکت کرده‌اند، ضمن اینکه طبق اصل 27 قانون اساسی این راهپیمایی غیرقانونی نبوده استبنابراین بازداشت عاطفه نبوی مصداق یک بازداشت غیرقانونی است، چرا که وی به مدت حدود 5 ماه است که در زندان نگهداری می‌شود درحالی که برای وی قرار بازداشت صادر نشده. ‌در پرونده عاطفه نبوی، نکته مشخص این است که تمام بازجویی‌های وی و اساسا اتهامی که به او وارد شده، به دلیل نسبت‌های فامیلی‌اش بوده است. یعنی بیشتر سوالهای بازجویی در مورد فعالیت های عموی عاطفه در خارج از کشور بوده، ضمن اینکه عاطفه هیچ اعترافی در پرونده نداشته است و محاکمه فرد و نسبت دادن اتهامی به او تنها بر مبنای نسبت‌های فامیلی، با اصل شخصی بودن جرم و مجازات که در قوانین تمام کشورهای دنیا وجود دارد، در تناقض است"
روایت یک وبلاگ نویس از آنچه بر عاطفه گذشت
شیوا نظرآهاری که دوره بازداشتش همزمان با نبوی بوده است در وبلاگ خود نحوه بازجویی و رفتار غیر اخلاقی بازجو با او و عاطفه را این گونه شرح داده است:‌"شنیده‌ام كه پیش از انتقالت به 209، برخوردهای خوبی با تو صورت نگرفته..من معترضم و می‌خواهم اینجا، به این‌هایی كه ادعا دارند، رفتار و اخلاقشان اسلامی است و قانونی ، ثابت كنم كه چنین نبوده. بازجو از نامه كروبی می‌گوید و ادعایش در مورد تجاوز به بازداشتی‌ها. می‌پرسد كه من باور می كنم؟من جواب می‌دهم كه مطمئنم حقیقت دارد و بعد بحثمان بالا می‌گیرد و من در این میان از رفتارهای بد انجام شده با تو می‌گویم. بدون اینكه نامت را بیاورم.من هی مقاومت می‌كنم برای نگفتن اسمت..اما انگار گول می‌خورم، بالاخره من هم اعتماد می‌كنم به آقای بازجو.. و وقتی نامت را می‌گویم، او باز قول می‌دهد كه هر وقت من بخواهم، از تو به خاطر این مساله تحقیق می‌كنند.اما هنوز دقایقی نگذشته. من رو به دیوار نشسته‌ام و دارم برگه‌های بازجویی را سیاه می‌كنم.بازجو با لحن فریادگونه‌اش، حرف می‌زند كه الان عاطفه نبوی اینجاست. می تونی برگردی ببینیش. من برمی‌گردم، تو را می‌بینم كه پشت سر من ایستاده‌ای و احتمالا شوكه شده‌ای از این برخوردها داد می‌زند، بگو كه چه ادعایی كرده‌ای.من آرام و با جملاتی شمرده می‌گویم:" عاطفه جان من شنیده‌ام ....... " حرفم كه تمام شد، تو می‌گویی:" نه، نه، اصلا اینجوری نبوده.."صدایت به نظرم می‌لرزد. فضای بدی است. من روی صندلی نشسته‌ام.مرد داد می‌زند كه حالا باید از خانم نظرآهاری شكایت كنی به خاطر این اتهامی كه به تو و وزارت اطلاعات زده است. صدای تو را می‌شنوم كه می‌گویی، من شكایتی ندارم از این خانم( یعنی من).. و آن مرد كه بعدا فهمیدم، "سید" صدایش می‌زنند. - از بازجوهای تیم نفاق است به قول خودشان و آدم كثیفی است كه در كتك زدن و برخوردهای وحشیانه با زندانیان سیاسی، درنگ نمی‌كند- هی سر تو داد می‌زند كه باید شكایت كنی علیه او، باید بنویسی و تو هی می‌گویی كه نمی‌نویسم".
و حکایت همچنان باقی ست
در تظاهرات 25 خرداد که از نظر حقوقدانان، غیرقانونی نبوده است میلیون‌ها معترض شرکت کرده اند و اگر وجهه قانونی احکام صادره را بپذیریم امروز باید برای همه آن ها حکم حبس می دادند. خبرها حاکی از آن است که فعالان جنبش زنان و حقوق بشر در فکر ایجاد کمپین برای اعتراض به حکم صادره اند تا حکم عاطفه در میان ترافیک احکام غیرقانونی و کینه توزانه حاکمیت گم نشود و مسئولان خشمگین بدانند که تلاش آنها برای تبدیل ایران به یک سیاهچال مخوف بزرگ بی فایده است. آنها در تلاشند تا داد این بیداد را به گوش جهانیان برسانند و اجازه ندهند دختر 27 ساله ایرانی جشن 31 سالگی خود را پشت میله های زندان برگزار کند و ساعت ها را یکی پس از دیگری به بیهودگی ذهنی بگذراند همانگونه که او در نامه مهر ماه خود از زندان اوین نوشته است:"... اینجا احساساتت ملغمه ای ازتضادهاست و تو گویی آونگی هستی که در رفت و برگشت بی پایان خود، شب را به روز پیوند می دهی و آنچه بیش از همه آزارت می دهد، اینهمه بیهودگی است، چیزی برای اعتراف کردن نیست، اینگونه بیهوده به " بودن" ات حتی شک می کنی ولی عیب اینجاست که آنان همچنان بر این بیهوده بودنت در اینجا پای می فشارند.... گریزی نیست، بدن میل به بیداری دارد، هرچند ذهن پس می زند و روزت آغاز می شود و به کندی چاقویی کند از رگ و پی ات می گذرد و زمانی که به پایان می رسد، انگار هیچ وقت نبوده! مانند چاه سیاهی که هر چه دست می سایی، پیش می روی و مردمک ها را گشاد می کنی که هیچ نمی بینی و ناگاه در چاه دیگر فرو می غلطی و شب زندان فرا می رسد، شب ها بارت سبک تر است و گویی باری را که از آغاز روز بر دوش گرفتی بر زمین می نهی و فراموشی خواب، ترا می رباید...".
*****
روشنک سیاسی تبرئه شد
وكيل مدافع روشنك سياسي، مسئول کانون زنان حزب کارگزاران سازندگی از صدور راي برائت براي موكلش از سوي شعبه 26 دادگاه انقلاب خبر داد.
برای روشنک سیاسی، مسئول کانون زنان حزب کارگزاران سازندگی رای برائت از سوي شعبه 26 دادگاه انقلاب صادر شده است. به گزارش ایسنا، محمود علیزاده طباطبایی وکیل وی با بیان این مطلب اظهار داشت: قاضی رسیدگی کننده به پرونده روشنک سیاسی، رای بر برائت موکل صادر کرد و طی مراجعه حضوری که به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب داشتم، رای برائت روشنک سیاسی به اینجانب ابلاغ شده است.
روشنک سیاسی بعد از کودتای انتخاباتی بازداشت شد. وی مدت زیادی را در سلول انفرادی حبس بود.
*****
آقای مرتضوی لطفا از من شکایت کنید!‌
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان چند شب پیش خود در دانشگاه امام صادق درباره مقصران موضوع کهریزک گفت: از آقای مرتضوی خواهش می کنم از من شکایت کند .
به گزارش واحد مرکزی خبر علیرضا زاکانی در جمع خبرنگاران با انتقاد از برخی مطبوعات از نحوه انعکاس سخنانش در همایش چند شب گذشته در دانشگاه امام صادق گفت ‌آن شب من درباره فرزندان آقای هاشمی صحبت نکردم و فقط درباره مهدی هاشمی گفتم .
در ادامه خبرنگاری خطاب به زاکانی گفت: صبح امروز آقای مرتضوی در مراسم تشییع جنازه مرحوم کردان این گونه اظهار داشت که آقای زاکانی به راحتی هر چه می خواهد می گوید و هیچ مشکلی هم برایش پیش نمی آید.
زاکانی در واکنش به سخنان این خبرنگار گفت: آقای مرتضوی از من شکایت کند تا معلوم شود چه کسی بیهوده حرف می زند .زاکانی گفت من هنوز هم ادعا می کنم که همه افرادی که در جریان پس از انتخابات به زندان کهریزک رفتند به دستور مرتضوی بوده است و آیت الله شاهرودی در این باره به او اختیار داده بود.
زاکانی ادامه داد: آقای مرتضوی چند ماه پیش نیز در یکی از جلسات کمیسیون مجلس حاضر شد و گفت: از من شکایت می کند اما چون می دانست که چه مدرکی از او دارم ، همان جا جلوی ۳۰ نماینده گفت من از حقم گذشتم.
وی گفت: در بحث کهریزک باید بگویم که این موضوع اصلی ترین فتنه در زمان انتخابات نبود و فتنه مهم اجحاف در حق رأی مردم و حق رهبری بود اما نباید هم اجازه دهیم که موضوع کهریزک به ۴ آدم خلاصه شود.زاکانی گفت: من اسناد زیادی دارم و آقای مرتضوی یا می تواند مانند اظهارات قبلی اش بگوید که کهریزک زیر نظر شهر ری بوده است و خود را تبرئه کند و یا از من شکایت کند چرا که در مملکت قانون وجود دارد و همه باید پایبند به قانون باشیم.
*****
این سروده هنوز جایی انتشار نیافته است
آخرین سروده بانوی شعرو ادب ایران سیمین بهبهانی
--
پس پرستو کجاست آرش کو؟
**
پسرانم برادرانم آه
در لباس غضب هیولایید
حکم بالاتر است می دانم
چیست فرمان او بفرمایید
با دو چشمی که شرم بادا مرد
به رخانم نگاه می سایید
دوربین هایتان فزون تر باد
که مثال مرا بیفزایید
غیر من کس در این خیابان نیست
بی سبب دیده را نفرسایید
پس پرستو کجایت آرش کو
راه من سوی دوست بگشایید
مردمان را چرا پراکندید
از چه محکوم حکم بی جایید
خلق را بی سبب دژم کردید
ای خوشا روی خوش که بنمایید
پسرانم برادرانم های
در لباس ادب چه زیبایید
*****
مصاحبه ویدئویی با مادر شهید سهراب اعرابی
پروین فهیمی، مادر شهید سهراب اعرابی در مصاحبه با محبوبه عباسقلی‌زاده جزئیات شهادت و نحوه یافتن پیکر بی جان فرزندش را تشریح کرد.
عباس‌قلی‌زاده در مورد پروین فهیمی نوشته است: براي كسي كه به دنبال رگه هاي زنده جنبش زنان مي گردد، پروين فهيمي نشانه اي است از تغيير. زني كه نيروي مادري و حق خواهي از خون فرزند او را به مبارزي نا آرام و چهره اي ملي تبديل كرده است. هفته پيش فرصتي دست داد او را كه مادر سهراب اعرابي است ببينم. پروين از مدت ها قبل فعاليت مدني داشته است اما شهادت سهراب از او شيرزني ساخته است كه نه تنها مادران جانباختگان بلكه همه زنان درگير در مبارزه براي دمكراسي از او روحيه مي گيرند. با پروين سفري كوتاه داشتم به گذشته زندگي اش با سهراب، روايت هايش از روزهاي انتظار، فاجعه شنيدن خبر شهادت فرزند و حضور در قطعه 257 بهشت زهرا، جايي كه به قول پروين همه بچه ها كنار هم آرميده اند و او در آنجا سهراب و بقيه بچه ها را به ندا سپرده است، مي پرسم "چرا ندا؟" بسادگي جواب مي دهد "چون از بقيه بچه ها بزرگتر است".پروين به راحتي مي تواند هر كنشگري را درگير خود كند. اين روزها با او سفر مي كنم و هر بار گوشه اي از آنچه در دوربينم ثبت مي كنم به شما نشان خواهم داد. اين بار من توانستم درد او را ببينم، دردي كه بخشي از آن را در اين فيلم به چهار قسمت تقسيم كرده ام. فیلم مصاحبه ویدئویی با پروین فهیمی را
در4 قسمت اینجا ببینید.
*****
مروري بر كارنامه بسيج در سي ساله گذشته
سپهر سعادت
سایت جرس: مرداني با ريش هاي بلند و لباس هاي گشاد ، ساده و نامرتب، زناني با چادرهاي سياه و مقنعه هاي پوشيه دار، براي سالهاي سال نماد تفكري به نام"بسيجي" بوده اند.آنان در ابتداي استقرار جمهوري اسلامي قرار بود به توصيه بنيانگذار انقلاب" مدرسه عشق" را پايه گذاري كنند اما اكنون گروهي از آنها به شكل سازماندهي شده تجمع معترضان دولت را سركوب مي كنند و حداكثر خشونت ممكن را عليه مخالفان به كار مي گيرند.
راهي براي همگرايي
مهم ترين انگيزه اي كه آيت الله خميني را برآن داشت تا فرمان تشكيل "بسيج مستضعفان" را در پنجم آذر ماه 1358 صادر كند تلاش براي ايجاد همگرايي سياسي و فرهنگي ميان مردمي بود كه در جريان انقلاب اسلامي با يكديگر همكاري كرده بودند.بسيج مستعضفان بر مبناي تعريف بانيانش، سازماني مردم نهاد بود اما پس از بروز جنگ ميان ايران و عراق اين سازمان با تصويب قانوني در مجلس شوراي اسلامي به زيرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تبديل شد و حالتي ميليشيايي پيدا كرد.بسيجيان به دليل برخورداري از حمايت هاي مالي و معنوي دولتي از همان ابتداي تاسيس در تمام دستگاه هاي اداري شعبه هايي براي خود ايجاد كردند ولي تا سال 1367 كه جنگ ايران و عراق ادامه داشت هدف اصلي آنها ،استقرار در جبهه هاي نبرد و مقابله با دشمن بود.در اين سالها ميليونها نفر از افراد پير و جوان داوطلبانه به عضويت بسيج درآمدند تا از اين رهگذر خود را به جبهه هاي جنگ برسانند.گروهي اما در تهران و شهرستانها وظيفه خود را اين ديدند كه نيمه هاي شب ايست هاي بازرسي برپا كنند،دهان شهروندان را بو بكشند تا مطمئن شوند از مشروبات الكلي استفاده نكرده اند،نوع روابط دختران و پسران جوان را جويا شوند و درباره حجاب خانم ها تذكر دهند.
عصر انحطاط
پايان جنگ، آغاز عصري كاملا متفاوت براي بسيج بود.كساني كه تا ديروز براي دفاع از ميهن به جبهه هاي جنگ رفته بودند به پست هاي خود در ادارات و كارخانجات برگشتند و از مزيت هاي اقتصادي و حمايت هاي رواني بيشتري به نسبت ساير شهروندان برخوردار شدند.گروهي از بسيجيان بي اعتنا به ارفاق هاي دولت براي گذران زندگي روي پاي خود ايستادند ولي گروهي ديگر با پذيرش رانت هاي دولتي به راحتي از فيلتر گزينش دستگاه هاي اداري عبور كردند،از وام ها و تسهيلات بانكي برخوردار شدند و در دانشگاه ها سهميه گرفتند.اغلب شهروندان غيربسيجي نسبت به اين روند تبعيض آميز اعتراض داشتند اما اين اعتراض ها تا سالهاي سال جز در محافل خانوادگي و محاوره هاي شفاهي راه به جاي ديگري پيدا نمي كرد.
حمله به حقوق شهروندي
هنجارهاي فرهنگي،اقتصادي و سياسي سالهاي ميانه دهه 70 تفاوت زيادي با سالهاي ابتدايي پيروزي انقلاب پيدا كرد.رهبران سياسي جمهوري اسلامي ابدا مايل به رواج هنجارهاي جديد نبودند .آنها براي جلوگيري از رواج اين هنجارها نيروهاي بسيج را به كمك فراخواندند.آيت الله خامنه اي گفته بود كه كشور مواجه با يك شبيخون فرهنگي است و بسيجيان موظف شدند كه اين شبيخون را خنثي كنند .آنها براي رسيدن به اين هدف گشت هاي ارشاد را در شهرها و روستاها افزايش دادند و حلقه هاي گزينش را تمام ادارات و نهادهاي وابسته دولتي تنگ تر كردند. بسيجيان با اقدام هاي خود به نارضايتي عمومي افزودند و خواسته و ناخواسته آزادي هاي اساسي شهروندان را خدشه دار كردند.
مصونيت آهنين
وا‍ژه لباس شخصي زماني در فرهنگ لغات سياسي جمهوري اسلامي رواج پيدا كرد كه "محمد خاتمي" مصدر امور اجرايي ايران را در دست گرفت.لباس شخصي ها قبل از دوم خرداد 76 هم بودند ولي با آغاز دولت اصلاحات بر دامنه فعاليتشان افزوده شد.آنها توسط چهره هاي تندرو محافظه كار هدايت مي شدند و مسئوليتشان سركوب منتقدان جمهوري اسلامي بود.چهره هايي مانند "حسين الله كرم"،"مسعود ده نمكي" و " سعيد عسگر" از سرشناس ترين چهره هاي لباس شخصي دهه هفتاد به شمار مي رفتند.افرادي از اين دست به همراه زير دستانشان جلسات سخنراني چهره هاي اصلاح طلب و دگرانديش در دانشگاه ها را مختل مي كردند و به ضرب و شتم مخالفان مي پرداختند.لباس شخصي ها عمدتا وابستگان به بسيج بودند و چهره هاي سرشناس آنها مسئوليت كليدي در بسيج داشتند ولي وا‍ژه "لباس شخصي" براي آنها مصونيت قضايي به همراه آورده بود.آنها به شكلي بي پروا عليه مخالفانشان اعمال خشونت مي كردند و دستگاه قضايي به شكل معني داري بر رفتار آنها چشم مي پوشيد.خشونت تمام عيار لباس شخصي ها در جريان ناآرامي هاي دانشجويي تير78 براي بسياري از ناظران روشن ساخت كه آنها داراي مركز فرماندهي هستند و آن طور كه دستگاه هاي رسمي ادعا مي كنند " نيروهاي مردمي"،"خودسر" يا " خودجوش" به شمار نمي روند.مدتي بعد هم در ماجراي دادگاه سعيد عسگر مشخص شد كه مسامحه دستگاه قضايي با لباس شخصي ها كاملا جهت دار و سفارش شده است.عسگر يكي از تاثيرگذارترين چهره هاي اصلاح طلب يعني سعيد حجاريان را در سال 79 ترور كرد ولي دادگاه او را به سرعت آزاد كرد.
دعوت به آرمان هاي انقلابي
گرچه برخي از سران لباس شخصي ها طي سالهاي اخير از دور خارج شده اند ولي بدنه اين جريان همچنان با حمايت هاي فراوان نهادهاي امنيتي و مصونيت قضايي به حيات خود ادامه مي دهد و به مانند گذشته،پرو‍ژه سركوب منتقدان جمهوري اسلامي را در دستور كار دارد.لباس شخصي ها در جريان تجمع هاي معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوري در خرداد ماه گذشته بار ديگر با چماق و چاقو به خيابان آمدند و چنان خشونتي عليه معترضان به كاربردند كه انتشار تصاويرش در رسانه هاي بين المللي ،بسياري از مردم در اين سو و آن سوي دنيا را شوكه كرد.شهروندان معترض كه لباس شخصي ها را وابستگان به بسيج مي دانستند در شعارهاي خود نسبت به عملكرد خشونت بار آنان واكنش نشان دادند.آنها با شعارهايي مانند" بسيجي واقعي،همت بود و باكري" به لباس شخصي ها متذكر شدند كه چه حد از آرمان هاي اوليه بسيج دورافتاده اند.
قدرت برآمده از رانت
مزيت هاي اقتصادي فراواني كه طي سالها نصيب طیف های گسترده از بسيجيان شده است آنها را به دخالت فراگير در امور سياسي ترغيب كرده است.موضوع دخالت بسيج در روندهاي سياسي جمهوري اسلامي در انتخابات رياست جمهوري دوره نهم در سال 84 بيش از هميشه مورد بحث قرار گرفت.مهدي كروبي كانديداي اصلاح طلبان در اين انتخابات،بسيجيان را متهم به حمايت سازمان يافته از محمود احمدي نژاد كرد.اين اتهام از سوي جناح محافظه كار در آن زمان رد شد ولي در انتخابات رياست جمهوري خرداد ماه گذشته باز هم اعتراض هاي فراواني نسبت به دخالت سازمان يافته بسيج در سياست از سوي كانديداهاي اصلاح طلب مطرح شد.اصلاح طلبان مي گويند از آنجا كه بسيج يك تشكيلات نظامي است اعضاي آن طبق قانون حق دخالت در سياست را ندارند ولي سران بسيج مدعي اند كه اعضايشان از حق شهروندي خود براي مشاركت سياسي استفاده مي كنند.
طبقه فرصت طلبان
بيم اصلاح طلبان اين است كه قدرت روبه فزوني بسيج در ساخت سياسي و اقتصادي ايران جسارت آنها را در سركوب فعاليت هاي مخالفان دولت بيشتر كند. بر اساس اعلام نشریه برنامه ارگان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، بودجه بسیج در سال 88 بيش از 445 ميليارد بوده. بنابرگزارش «مرکز استراتژی و تحقیقات بین الملل» در واشنگتن نيز بسیج حدود ۹۰۰ هزار نیروی فعال و ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره دارد.گروهي از تحليل گران مسايل ايران مي گويند اين توان اقتصادي بالا مي تواند به تسلط گروهي فرصت طلب بيانجامد كه با پوشش هاي عقيدتي و مذهبي سود اقتصادي و بهره مندي از رانت هاي دولتي را طلب مي كنند.
*****
امضاء 12 سند همكاری بين احمدی نژاد و چاوز
ایسنا: جمهوري اسلامي و ونزوئلا به منظور ارتقاء سطح مناسبات دوجانبه، 12 سند و يادداشت تفاهم همكاري امضاء كردند. 12 سند همكاري در بخش‌هاي مختلف عمراني، صنعتي و كشاورزي در حضور روساي جمهوري اسلامي و ونزوئلا به امضاء مقامات عالي رتبه دو كشور رسيد.
يادداشت تفاهم همكاري‌هاي دو جانبه در زمينه‌هاي انرژي، نيروگاه برق، ساخت ده هزار واحد مسكوني جديد، احداث راه و طراحي جاده‌هاي جديد، برقراري پرواز مستقيم بين تهران و كاراكاس، تقويت ظرفيت علمي و تكنولوژي، همكاري‌هاي فني و تحقيقاتي و تقويت همكاري‌ها در خصوص صندوق مشترك جمهوري اسلامي و ونزوئلا اسناد و يادداشت تفاهم هايي بودند كه در حضور احمدي‌نژاد و چاوز امضاء شد.
*****
مهندس شاهپور کاظمی به قید وثیقه آزاد شد
مهندس شاهپور کاظمی که در روزهای نخست بعد از انتخابات بازداشت شده بود با قرار وثیقه صبح امروز از زندان اوین آزاد شد.او بیش از ۵ ماه در بازداشت به سر می برد . اقدام علیه امنیت ملی، ازجمله اتهامات کاظمی بود. روزنامه دولتی ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، نیز برادر همسر میرحسین موسوی را به آن‌چه که «هدایت آشوب‌های اخیر» خوانده‌اند، متهم کرده بودند . این اتهامات در حالی به او وارد شده که او هیچ گونه فعالیت سیاسی و انتخاباتی نداشته و گفته می شود بازداشت او تنها به منظور تحت فشار قرار دادن مهندس میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد انجام شده است.
مهندس شاهپور کاظمی‌، ۶۲ ساله‌، یکی از متخصصین برجسته مخابراتی کشور، عضو هیات مدیره تولیدکنندگان “یو‌پی‌اس‌” و “اتاق بازرگانی مخابرات‌” و از شخصیت‌های برجسته علمی در عرصه مخابرات و الکترونیک ایران است. وی مدیر یکی از بزرگترین مراکز تولید علم و فناوری مخابراتی کشوربه نام “کارخانه منابع تغذیه الکترونیک” است که بیش از ۳۰۰ متخصص وکارمند و کارگر تحت نظر وی مشغول فعالیت وارائه خدمت هستند و در چند دهه گذشته هزاران تکنسین و متخصص حوزه‌های مخابراتی و الکترونیکی تحت نظر وی آموزش دیده‌اند.
وی همچنین از کارآفرینان حوزه مخابرات است که در زمان جنگ تحمیلی خدمات مخابراتی و الکترونیکی به صنایع دفاعی کشور ارائه می‌داده‌ است. شرکت‌های مخابراتی پیش از این در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه با تاکید بر این‌که شاهپور کاظمی یکی از کارآفرینان بخش صنعت کشور با ۳۴ سال سابقه خدمت است، تاکید کرده‌اند که او در مدت بازداشت از حقوق اولیه محروم بوده است. انجمن صنفی سازندگان «یو.پی.اس» ایران و سندیکای صنعت مخابرات ایران هم در نامه‌‌های جداگا‌نه‌ای از رییس دستگاه قضایی کشور خواسته بودند که حقوق و شان جایگاه علمی شاپور کاظمی حفظ شود و دستور آزادی او هرچه زودتر صادر شود.
*****
گرگها یکدیگر را می درند
لجن نامه کیهان ضمن حمله به طرح کمیسیون ملی انتخابات که از طرف محسن رضایی ارائه شده است وی را چهره ناکام انتخابات خواند و ضمن مسخره کردن وی طرحش را دم دستی خواند.
کیهان نوشت: در این طرح که ظاهراً یکی از کاندیداهای ناکام انتخابات ریاست جمهوری پی گیر آن است، آمده است که نظارت بر فرآیند اجرایی انتخابات برعهده کمیسیون ملی انتخابات است. این در حالی است که اصل 99 قانون اساسی صراحتاً اعلام می کند شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را برعهده دارد.
اما به رغم این تصریح قانونی، طراحان طرح موسوم به کمیسیون ملی انتخابات در ماده چهار آن شورای نگهبان را دور زده و نوشته اند: در صورتی که شورای نگهبان، مستندات و دلایل کمیسیون را نپذیرد اما کمیسیون همچنان با تکیه بر مستندات مربوطه بر وقوع تخلف اصرار کند در این حالت جهت حل اختلاف، دوراه حل پیشنهاد می شود: الف- به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد. رای مجمع تشخیص، قطعی خواهد بود. ب- به کمیته ویژه ای که شش نفر از اعضای کمیسیون در آن حضور دارند و ریاست آن هم برعهده یکی از اعضای مجمع تشخیص خواهد بود ارجاع می شود. رای کمیته مذکور، قطعی خواهد بود!
گفتنی است این طرح علاوه بر آن که با نص صریح قانون اساسی در تضاد است، به لحاظ حقوقی نیز بسیار ناشیانه و با نگاهی دم دستی تنظیم شده است. تا آنجا که به نظر می رسد اگر ارائه کننده این طرح به جای عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، کارمند مثلاً وزارت نفت بود، مرجع رسیدگی به اختلافات احتمالی را وزارت نفت! معرفی می کرد!
از سوی دیگر بسیار بعید به نظر می رسد که ارائه کننده این به اصطلاح طرح! از تضاد پیشنهاد خود با قانون اساسی و غیر عملی بودن آن بی خبر باشد، بنابراین، به نظر می رسد که باید انگیزه اصلی ایشان از ارائه این پیشنهاد دم دستی را در جای دیگری جستجو کرد. کجا؟!...
*****
ابراز ناامیدی البرادعی از رفتار رژیم تهران
به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی آخرین گزارش البرادعی در باره فعالیتهای اتمی رژیم تهران آغاز شد. در این نشست همچنین قرار است پيش نويس قطعنامه پيشنهادي گروه 5+1 علیه رژیم تهران به شورای حکام ارایه شود.
در آغاز نشست امروز، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی سخنانی از عدم پاسخ مثبت رژیم تهران به پیشنهاد این آژانس برای انتقال اورانیوم غنی شده به خارج ابراز ناامیدی کرد و گفت، من از اینکه رژیم تهران پیشنهاد ما را نپذیرفت، مایوس شده ام.
خبرگزاری رویتر نیز در گزارشی از وین نوشت، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز اعلام کرد که تحقیقات در مورد اینکه آیا رژیم تهران در پی تولید سلاح هسته ای است یا خیر، به دلیل عدم همکاری این رژیم در بن بست قرار گرفته است.
رویتر به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت، در پیش نویس قطعنامه گروه پنج بعلاوه یک از وجود یک تاسیسات دیگر غنی سازی اورانیوم در ایران که رژیم تهران آن را به آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش نکرده بود، بشدت ابراز نگرانی شده است.
بازرسان آژانس گفته اند که این تاسیسات جدید گنجایش تنها سه هزار سانتریفوژ را دارد. این تعداد سانتریفوژ برای نیاز های مربوط به تولید برق ناکافی است، از این رو نگرانی های بین المللی در باره تلاش رژیم تهران برای تولید بمب اتمی افزایش یافته است.
این اولین بار در چهار سال گذشته است که پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان پیش نویس قطعنامه ای را علیه رژیم تهران روی میز شورای حکام آژانس قرار می دهند.
اینکه چین و روسیه نیز با این اقدام همراه شده اند، نشانه نگرانی جامعه بین المللی از مخفی کاریهای رژیم تهران و عدم همکاری این رژیم با آژانس بین المللی انرژی اتمی تلقی شده است.
به گزارش رادیو فرانسه، نشست دو روزه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین آخرین نشستی خواهد بود که به ریاست محمد البرادعی برگزار می شود. این دیپلمات مصری پس از دوازده سال
به کار خود پایان می دهد بدون اینکه توانسته باشد بحران اتمی رژیم تهران را به سامانی مورد پذیرش جامعۀ بین المللی برساند.
*****
ادامه بي خبري از بازداشت‌شدگان سازمان ادوار تحكيم
سلمان سيما از اعضاي شوراي سیاست گذاری سازمان ادوار كه در تاريخ 23 آبان بازداشت شد، هنوز هيچ‌گونه تماسي را با منزل برقرار نكرده و نسبت به شرايط او اطلاع دقيقي در دست نيست. به گفته خانواده سيما، پيگيري‌هاي آن‌ها از طريق دادگاه انقلاب و شعبه سوم بازپرسي امنيت به رياست بازپرس " بيگي" تاكنون بي‌نتيجه بوده است و آن‌ها با گذشت حدود 15 روز در بي‌خبري مطلق از وضعيت سلمان سيما قرار دارند. هم‌چنين خانواده محمد صادقي ديگر عضو بازداشت شده سازمان ادوار كه از تاريخ 12 آبان‌ماه در بند 209 زندان اوين در بازداشت به سر مي‌برد، مي‌گويند:" آخرين تماس وي 8 روز پيش بوده است و از آن زمان تاكنون از وضعيت وي اطلاعي ندارند." خانواده صادقي هم‌چنين با وجود گذشت 23 روز از بازداشت فرزندشان از حق ملاقات با او محروم بوده‌اند و دادستاني به‌ آن‌ها اعلام كرده تا 16 آذر امكان ملاقات با زندانيان بند 209 ميسر نخواهد بود.
حسن اسدي ديگر عضو بازداشت‌شده سازمان ادوار نيز تاكنون تنها يك‌بار موفق به تماس با خانواده‌اش شده است. اخبار رسيده از زندان اوين، از ادامه بازجويي‌هاي اين سه عضو سازمان ادوار حكايت دارد. حسن اسدي و محمد صادقي، روز شنبه 30 آبان‌ماه پش از گذشت 19 روز از بازداشتشان، جهت تفهيم اتهام به دادگاه انتقال يافتند.
حجت شريفي و نفيسه زارع كهن نيز كه در روز 13 آبان ماه دستگير شدند. هم‌چنان بدون داشتن حق ملاقات با خانواده‌هايشان در زندان اوين نگه‌داري مي‌شوند. بنا بر اعلام سازمان دانش آموختگان ايران، هم‌اكنون 9 عضو اين سازمان در بازداشت نهادهاي امنيتي قرار دارند.
*****
در دانشگاهها قواعد دشمن را اجرا می ‌كنيم
فارس (خبرگزاري سپاه پاسداران دزدان و قاتلین): رئيس مركز دكترينال امنيت بدون مرز گفت: مشكل اصلي در دانشگاه‌هاي كشور به ويژه در اقتصاد و علوم انساني اين است كه در دانشگاه‌هاي خودي قواعد دشمن را اجرا مي‌كنيم. ‌
حسن عباسي چهارشنبه شب در جمع اعضاي مراكز آموزش عالي شهرستان گناباد با انتقاد از اينكه امروز حتي در ترجمه اسم رشته‌هاي خود دچار مشكل هستيم تا مراتب و مدارج بالاتر افزود: براي سلامت يك تمدن بايد هشدار داد جوان ايراني بايد زبان انگليسي را ياد گرفته و آن را به درستي به كار گيرد. وي با اشاره به قدرت‌هاي نرم گفت: قدرت نرم بر قلب و ذهن انسان حاكم مي‌شود و بت‌هاي دوره امروز بت‌هاي بيروني نيست بت‌هاي دروني است كه بايد شكسته شود. عباسي با بيان اينكه عبادت و ولايت خنثي است افزود: در نگاه انبياي الهي بايد كاري را انجام داد كه خدا مي‌خواهد و اگر كسي كاري را بخواهد كه خدا مي‌خواهد درست است اما اگر كسي كاري را بخواهد كه خودش مي‌خواهد اغواست. وي تصريح كرد: هر كجا در 30 سال گذشته نامتقارن مثبت عمل كرديم موفق بوديم و هركجا نامتقارن منفي عمل كرديم دچار شكست شديم . رئيس مركز دكترينال امنيت بدون مرز با اشاره به اينكه در 50 سال آينده قدرت سخت زيرگروه قدرت نرم مي‌شود گفت: مقوله قدرت امروز تصرف سرزمينها نيست تصرف قلب‌هاست. وي تاكيد كرد: هر كس در هر زمان ولايتي را برخود دارد كه يا ولايت الله است يا ولايت طاغوت و در مسئله آينده بشر زمين بازي و قواعد بازي را بايد شناخت. رئيس مركز دكترينال امنيت بدون مرز اظهار اميدواري كرد كه بتوانيم جامعه‌اي در خور و شان ايراني جماعت ايجاد كنيم. وي با بيان اينكه تخصص اقدام نامتقارن، كار ايران است افزود: اگر در زمين خودي كاري را به نفع خود انجام دهيم آن اقدام متقارن مثبت است و اگر در زمين دشمن با قواعد خودمان بازي كنيم اقدام نامتقارن مثبت خواهد بود. عباسي ادامه داد: اگر در زمين دشمن با قواعد دشمن بازي كنيم اقدام متقارن منفي و اگر در زمين خودي با قواعد دشمن بازي كنيم اقدام نامتقارن منفي است كه اين فاجعه است.
*****
پنجمین روز تحصن دانشجویان واحد ماهشهر پلی تکنیک: دانشجویان خواستار دیدار با رهایی هستن
د
تحصن اعتراضی دانشجویان واحد ماهشهر دانشگاه پلی تکنیک وارد پنجمین روز خود شد. این تحصن از روز شنبه 30 آبان ماه دراعتراض به ضرب و شتم یکی از اعضای مرکزی شورای صنفی این واحد دانشگاهی در مقابل درب دانشگاه آغاز شد. دانشجویان خواستار پاسخگویی مسئولین دانشگاه در مورد عدم تامین امنیت جانی خود و تضمین عدم تکرار این حوادث هستند. اما مسئولین دانشگاه از پاسخگویی به دانشجویان و کمک برای شناسایی ضاربان خودداری می کنند.
دانشجویان پس از عدم پاسخگویی مسئولین واحد خواستار دیدار با رهایی رییس دانشگاه پلی تکنیک تهران شدند. اما رییس انتصابی پلی تکنیک نیز طبق معمول از تماس با دانشجویان و شنیدن خواسته های آنان خودداری کرده است. از جمله شعارهای دانشجویان متحصن "دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد" و "تا دیدار رهایی تحصن تحصن" است و دانشجویان اعلام کرده اند که تا رسیدن به خواسته های خود به تحصن ادامه خواهند داد.
*****
تجمع نیروهای فشار در محل اقامت مهدی کروبی
ساعت یک بامداد شب گذشته، بیش‌از ۶۰ نفر موتورسوار، تحت لوای نیروهای بسیجی جلوی درب محل اقامت مهدی کروبی در قم تجمع کردند.
به گزارش تغییر روز گذشته و درپی درگذشت آیت‌الله قاضی، نماینده بنیان‌گذار انقلاب در استان لرستان، مهدی کروبی، به شهر قم سفر کرده‌ بوده است. کروبی در این سفر ضمن بازدید و دل‌جویی از بازماندگان آن مرحوم، با آیت‌الله محفوظی هم دیدار جداگانه‌ای داشت. در این‌دیدار، مهدی کروبی و آیت‌الله محفوظی درباره حوادث پس‌ از انتخابات و مشکلات اقتصادی که مردم با آن‌ها دست‌به گریبان هستند، بحث و تبادل‌نظر نمودند.
کروبی پس‌از این دیدارها، به‌محل اقامت خود در شهر قم بازگشت و درطول این‌سفر نیروهای امنیتی و انتظامی شهر قم، همکاری خوبی با تیم همراه و محافظان وی داشته‌اند، اما ساعت یک بامداد، بیش‌از ۶۰ نفر موتورسوار، تحت لوای نیروهای بسیجی که متاسفانه به قدرت‌های نامرئی متکی و مواجب خود را از آن قدرت‌ها تامین می‌نمایند، جلوی درب محل اقامت آقای کروبی تجمع کردند.
به‌گزارش خبرنگار تغییر، تجمع‌کنندگان، تا پاسی از شب گذشته، به فحاشی و سردادن شعارهایی نظیر مرگ‌بر منافق، مرگ‌بر ضدولایت فقیه، پرداختند. این حرکات موجب ترس و وحشت مردم عادی و همسایگان شده‌بود. اما سرانجام به‌دلیل سوز و سرمای زیاد و با دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی، تجمع‌کنندگان، مجبور به ترک محل شدند.
این حرکات درحالی انجام می‌شود که در سی‌امین سالگرد تاسیس بسیج، باید به مسئولان این سازمان یادآور شد که آیا هدف از تاسیس بسیج، دفاع از امنیت و آسایش مردم بود یا این‌گونه عربده‌کشی‌ها و ترساندن مردم بی‌گناه در نیمه‌های شب، درقبال اخذ پول و امکانات دولتی و ملی که متعلق به همه مردم است؟ و آیا این حرکات، با ابتدایی‌ترین مسایل شرعی و حقوقی شهرنشینی هم‌خوانی دارد؟
*****
انتقاد شدید پاسداران به موسوی به خاطر بیانیه در مورد بسیج
سایت چوان آنلاین وابسته به سپاه پاسداران: میرحسین موسوی در پانزدهمین بیانیه خود، به مناسبت فرا رسیدن هفته بسیج، بسیجیان را مورد فحاشی و اتهاماتی بی سابقه قرار داد.وی در بخشی از آخرین بیانیه خود بسیج را "جیره‌خوار" دولت نامید و مدعی شد که بسیجیان در ازای دستگیر کردن مردم در اجتماعات پاداش سرانه می‌گیرند. او گفت: "افسوس بر بسیج اگر تا حد یک حزب سیاسی تنزل کند."
میرحسین موسوی همچنین با حمله به سازمان بسیج مستضعفین آن را دستگاهی "بی‌نیت" توصیف کرد که چشمانش را می‌بندد و دست ‌و پای خواهران و برادرانش را می‌شکند!او در عین حال اغتشاش‌گرانی که تعداد آن‌ها در تجمع غیرقانونی روز 13 آبان به چند هزار نفر کاهش یافت را، "مردم" نامید.میرحسین که بدون ارائه حتی "یک سند" تمام نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات دهم را به تقلب متهم کرده بود، "دروغگویی" را هم به مسئولان نظام نسبت داد اما در عین حال خود و حامیانش را "راستگویان" توصیف کرد و از بسیجیان خواست تا به آنان بپیوندند.
حمله موسوی به جایگاه بسیج و بسیجی در حالی در دستور کار قرار گرفته است که وی پیش از این در برنامه‌های تبلیغاتی خود و سخنرانی‌های انتخاباتی، برای گسترده‌تر کردن دامنه حامیانش خود را یک "بسیجی" می‌نامید.حتی در همان زمان انتخابات برخی منابع خبری از تلاش ستاد موسوی برای جذب برخی از فرماندهان پایگاه های بسیج در ستاد انتخاباتی وی، در قبال پرداخت مبالغ میلیونی خبر دادند که البته با مخالفت بسیجیان همراه شد. با این حال تناقض در ادعا و عمل موسوی باعث رویگردانی بسیجیان از وی شد و اینگونه بود که تخریب رسانه‌ای این نهاد در دستور کار رسانه‌های حامی موسوی قرار گرفت.
موسوی در حالی از بسیج با عناوینی از جمله "جیره خوار"، "بی نیت"، "حزب سیاسی" و "سرانه بگیر" یاد کرده است که مراجع تقلید در روزهای گذشته از عملکرد بسیج تقدیر کردند و آن را سرمایه‌ای ارزشمند خواندند.روزگذشته نیز مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از بسیجیان، فرمودند: تا هنگامی که بسیج است، هیچ تهدیدی متوجه نظام اسلامی نخواهد شد و این موضوع، یک رکن اساسی است.
*****
از سه هزار پرسنل، 2500 روسی، 500 ایرانی
تنها 500 پرسنل ایرانی در نیروگاه بوشهر مشغول به کار هستند.
به گزارش خبرآنلاین، مجموعه نیروگاه اتمی بوشهر، حدودا سه هزار پرسنل ثابت دارد که از این تعداد بیش از دوهزار و پانصد نفر از پرسنل آن، روسی بوده و تنها قریب به 500 پرسنل ایرانی در این نیروگاه مشغول به کار است. کارکنان روسی این نیروگاه در شهرکی مخصوص در اطراف نیروگاه بوشهر سکنی گزیده اند و از آزادی ها و مصونیت های دیپلماتیک و خاص بهره مند هستند.
طبق توافق اولیه قرار بود نیروگاه بوشهر تا سال 2000 میلادی اتمام یابد. مبلغ کل قرارداد در این پروژه در ابتدا یک میلیارد و دویست میلیون دلار بود که با گذشت زمان و تجدید نظرها مبلغ این قرارداد ده درصد افزایش داشته‌است. سوخت نیروگاه بوشهر نیز ۵۲ میلیون دلار به انضمام کل هزینه‌های حمل تا محل ساختگاه پیش بینی شده بود.
*****
مهدی عربشاهی در مصاحبه با روز:
استراتژی سرکوب پیشگیرانه را در پیش گرفته اند
مهدی عربشاهی، دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت دوباره به دادگاه احضار شده است. با وی در این مورد و علت سخت تر شدن شرایط در آستانه 16 آذر مصاحبه کرده ایم. به گفته وی با وجود همه فشارها "روال اعتراضات ادامه خواهد داشت. "
آقای عربشاهی، چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر صدور احضاریه ای برای شما. قضیه چه بود؟
این احضاریه از طرف شعبه 1053 دادگاه عمومی تهران است که سه روز پیش به منزل ما رسید. علت حضور را هم به هم زدن نظم عمومی اعلام کرده اند، اما اینکه مربوط به کدام پرونده است، هنوز مشخص نیست. البته حدس می زنیم مربوط به عید باشد که در مقابل زندان اوین حاضر بودیم که به دوستانمان نزدیک تر باشیم. در آن جا هم بازداشت شدیم و 48 ساعت را در در ابتدای سال در زندان به سر بردیم. فکر می کنم احضاریه مربوط به همان قضیه باشد.
این روزها شاهدیم که موج جدیدی از برخورد با دانشجویان و فعالان دانشجویی به راه افتادهاست. دلیل این برخورد گسترده را چگونه ارزیابی می کنید؟
امروز من داشتم به همین مساله فکر می کردم. مفهومی در سال های اخیر از سوی آمریکا مطرح شده مبنی بر جنگ پیشگیرانه. این بحث که آیا یک کشور حق دارد اگر امکان درگیری با کشوردیگری باشد، حمله پیشگیرانه انجام دهد یا خیر. فکر می کنم برخوردی که جمهوری اسلامی با فعالان دانشجویی انجام می دهد را می توان به شکل مشابه نام گذاری کرد و آن را استراتژی سرکوب پیشگیرانه نامید. در حالی که هنوز 16 آذر نرسیده و اتفاق مشخصی نیفتاده، سعی دارند پیشاپیش فعالانی را فکر می کنند ممکن است در اعتراضات موثر باشند، منفعل کنند. از طریق بازداشت، احضار به دادگاه و کمیته انضباطی و... بازداشت 60 دانشجو در یک ماه فکر می کنم در سال های اخیر بی سابقه باشد.
چقدر این بازداشت ها بر فضای دانشگاه موثر خواهد بود؟
این بازداشت ها موثر نخواهد بود، چون شناخت ماموران امنیتی از فضای دانشگاه، مربوط به پیش از 22 خرداد است. یعنی زمانی که فعالان دانشجویی بودند که جریان های دانشجویی را می ساختند و هدایت می کردند. امروز بدنه دانشگاه ها به حرکت در آمده است و هر تعداد هم از فعالان دانشجویی سال های قبل بازداشت شوند، تاثیری نخواهد داشت و شاید منجر به بیشتر شدن آتش اعتراضات در دانشگاه هم بشود.
فکر نمی کنید به هر حال این نوع برخورد با دانشجویان، باعث می شود که عملا نوعی جو هراس و البته امنیتی در دانشگاه ها حاکم شود که باعث انفعال هم بشود؟
این برخوردها در فعالان دانشجویی که در سال های قبل عمدتا فعال ودر کنش های اعتراضی حاضر بودند، تاثیر میگذارد. به هر حال آن ها وقتی این برخوردهای سنگین را می بینند ممکن است موقتا سکوت اختیار کنند. یعنی بر گروه های شناخته شده مثل دفتر تحکیم، انجمن ها و یا دانشجویان لیبرال که اخیرا دستگیر شده و حتی امکان برگزاری یک جلسه ساده را از دست داده اند، تاثیر خواهد داشت. ولی در بدنه دانشگاه که به شدت سیاسی شده است، تاثیری نخواهد داشت و روال اعتراضات ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه چون پرشمارند و کمتر شناخته شده، حاشیه امنی هم برایشان وجود دارد.
درباره آقای حکیم زاده چطور؟
ایشان که مدت ها در بازداشت بوده اند. دلیل بازداشت ایشان را چه می دانید؟آقای حکیم زاده در اسفند سال قبل بازداشت شدند و 134 روز را در زندان بودند. او از این 134 روز، 120 روز در انفرادی بود. در این مدت تحت فشارهای زیادی قرار داشت و همه تلاش بازجویان هم این بود که از ایشان اعترافی علیه خودش بگیرند. بعد هم با وثیقه آزاد شد و در این چند ماه هم طبیعتا کمتر فعالیت داشت. یعنی مصاحبه یا حضور عملی در جایی نداشت و تنها فعالیتش در چند ماه اخیر تلاش برای برگزای نشست دفترتحکیم بود. چون دوره شورای مرکزی فعلی، تقریبا به انتها رسیده است و باید هر چه زودتر نشست برگزار کنیم و شورای مرکزی جدیدی انتخاب شود. آقای حکیم زاده و سایر دوستان در این زمینه فعال بودند و احتمال دارد که علت بازداشت ایشان همین مساله باشد.
با شرایط فعلی، تصور می کنید امکان برگزاری نشست انتخاباتی برای دفتر تحکیم وجود دارد؟
الان امکان برگزاری نشست حضوری منتفی است. اما در سال 83 در نشست تحکیم در دانشگاه خواجه نصیر بندی به اساس نامه تحکیم اضافه شد که در صورت مهیا نبودن شرایط، نشست انتخاباتی به صورت مجازی برگزار شود.
یعنی نشست انتخاباتی امسال شما اینترنتی خواهد بود؟
اگر امکان نشست عمومی باشد، طبیعتا اولویت با آن خواهد بود. ولی می بینیم الان گروه هایی چون مجاهدین انقلاب اسلامی هم امکان برگزاری کنگره سالیانه خودشان را ندارند. طبیعی است ما که در گذشته هم تحت فشار بودیم، این امکان برایمان وجود نداشته باشد. گرچه مایلیم تا جایی که ممکن است نشست حضوری باشد. اما اگر این امکان منتفی شد، سعی می کنیم در این کار وقفه نیفتد و نسل جدیدی وارد دفتر تحکیم شود که بتواند در شرایط جدید با انگیزه های بیشتر و با جدیت بیشتر فعالیت ها را انجام دهد. یک نکته را هم در پایان صحبت هایم اضافه کنم و آن یادی است از افراد در بند. اخیرا دانشجویان لیبرال و تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه بازداشت شده اند. همچنین دوست عزیزم آقای حکیم زاده. از قبل تر هم دوستانی چون آقایان پیمان عارف، ضیا نبوی، مجیددری، خانم مددزاده و همچنین بسیاری از دانشجویان در زندان بوده اند. افرادی چون مهندس کیوان صمیمی و دکتر ملکی همچنان در زندان هستند. آقای مومنی و آقای زیدآبادی و سایر دوستان ادوار که شرایط سختی دارند. همچنین اعضای مشارکت وسازمان مجاهدین که در بازداشت اند. امیدوارم هر چه سریع تر این افراد آزاد شود، البته بدون این احکام سنگین و وثیقه های سنیگن. این آرزوی ماست، هر چند شاید در شرایط فعلی خیلی هم واقعی نباشد.
*****
بازداشت دکتر جوانرودی استاد دانشگاه علم و صنعت
یکی از اساتید دانشگاه علم و صنعت بازداشت شده است. روز سه شنبه 26 آبان آقای دکتر فرامرز جوانرودی از اعضای هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و تا کنون اطلاع دقیقی از وضعیت ایشان و محل بازداشت ایشان در دست نیست. پیگیری های همسر آقای دکتر جوانرودی از طریق دانشگاه و اعضای صنف اساتید دانشگاه تا کنون بی نتیجه بوده است و ایشان تا کنون موفق به ملاقات آقای دکتر جوانرودی و حتی خبردار شدن از محل بازداشت ایشان نشده اند. به نظر می رسد با نزدیک شدن به روز 16 آذر موج فشارها و برخوردهای امنیتی جدا از دانشجویان، اساتید دانشگاه را نیز در بر گرفته است.
*****
در خواست حسین درخشان برای برقراری شرایط انسانی تر در زندان
به گزارش تارنمای رویداد حسین درخشان وبلاگ نویس زندانی که بیش از یکسال است از وضعیت او خبر موثقی در دست نیست در شرایط بسیار خطرناکی قرار دارد.وی که حداقل مدت 8 ماه را در انفرادی سپری کرده به علت فشارهای روحی ناشی از بازجویی و شکنجه های مختلف دچار آسیب های جدی بدنی بر اثر واکنشهای غیر ارادی شده است.
در همین ارتباط یک منبع آگاه به سایت رویداد گفته است که حسین درخشان تنها دو خواسته دارد: "اول اینکه وی را در دادگاه محاکمه نمایند و سریعتر حکم برای وی صادر گردد تا از این وضعیت نا مشخص خارج شود."این منبع آگاه با اشاره به اینکه درخواست دوم این وبلاگ نویس بسیار دردآور است افزود: "وی تنها می خواهد شرایط نگهداری وی "کمی" انسانی تر باشد و با وی برخورد انسانی نمایند. اجازه استفاده از آب تمیز و دستشویی را داشته باشد و رفتارهای تحقیر آمیز بازجویان کمتر شود."در یکسال اخیر حسین درخشان به شدت تحت فشار بوده تا اعتراف کند برای سازمان جاسوسی سیا فعالیت می کرده است. وی در بازجویی ها این اتهام را پذیرفته اما در بازپرسی اعلام کرده اعترافاتش تحت فشار بوده است.
*****
یکی از دلایل طرح در اختیار گرفتن مدیریت مترو توسط احمدی نژاد مشخص شد
رییس دیوان محاسبات کشور:دولت 31 درصد بودجه مترو در دوسال گذشته را پرداخت نکرده است. رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان این که 31 درصد مبالغ تعیین شده در بودجه برای مترو در سال های 87 و 88 پرداخت نشده است، گفت: "گزارشهای دیوان حاکی از آن است که 69 درصد از کل بودجه قانونی مترو تهران محقق شده است."
عبدالرضا رحمانی فضلی در تشریح بررسیهای دیوان محاسبات کشور در خصوص مسائل مالی مترو تهران به مهر گفت:" قانونگذار در سال 87 و 86 مبلغی را تعیین کرده بود که باید به بخش حمل و نقل و مترو تهران اختصاص داده می شد."
وی ادامه داد: "دیوان محاسبات بر حسب وظیفه و تکلیف قانونی تحقق قانون را در این خصوص در سه نوبت مورد بررسی قرار داده و نتیجه را به مجلس ارائه کرد."
رحمانی فضلی افزود:" بر اساس بررسیهای دیوان محاسبات 100 درصد مبلغی که باید طبق قانون به مترو داده می‌شد تحویل داده نشده و نظرات دیوان نیز به صورت کتبی اعلام شده است."
رئیس دیوان محاسبات کشور با تاکید بر اینکه در بخش اعتبارات مخصوص مترو در قانون حمل و نقل سوخت کشور ذکر شده بود که 100 درصد بودجه باید تحویل مترو داده شود، تصریح کرد: "در سال 87 کل میزان تحقق بودجه مترو تهران در حدود 69 درصد بوده است، گرچه برخی مدعی هستند که به مترو تهران 72 درصد بودجه اختصاص داه شده است. با این حال سهم بودجه ای که باید به مترو اختصاص داده می شد، 100 درصد بوده نه کمتر."
وی گفت: "زمانی که مجلس قانونی را تصویب می‌کند دولت باید آن را اجرا نماید و در صورتی که دولت آن را اجرا نکند و تخلف کند دیوان به آن رسیدگی خواهد کرد."
*****
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ