سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۱۰

یکشنبه: 10/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد یکشنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سخن روز:

آیا جنبش سبز برقرار خواهد ماند؟
علی­رغم تعدد و تکثر و ناهم­سویی هدف­هایِ جنبشِ اعتراضی به نظر می­رسد حداقلی از اجماع بر سر مطالبات حداقلی وجود داشته باشد.
بسیارند کسانی در هر دو سوی مناقشه­ ی بیست ­و­دوم خرداد که می­پرسند آیا انرژی جنبش سبز که در جریان انتخابات شکل گرفت رو به افول خواهد گذاشت یا خیر. یکی از تحلیل­گرانی که نگران چنین افولی است وقتی هنوز روز قدس نرسیده بود نوشت: «جنبش سبز اکنون مستعد آن است که نیروهایش پراکنده شود.... [هر] جنبشْ نخست با یک انرژی اولیه ­ی اندک آغاز می­کند، سپس انرژی آن به اوج می­رسد و سرانجام دوره­ ی افول انرژی آن فرا می­رسد تا به نقطه ­ی میرایی برسد.... در جنبش سبز ایران، دوره ­ی شکل­گیری جنبش و افزایش انرژی آن به سرعت طی شد. یعنی به علت مساعد­ بودن شرایط اولیه، همین که همه ­ی عوامل جنبش پدیدار شد و دست به دست هم داد، جنبش شکل گرفت و ظرف مدت کوتاهی انرژی جنبش به نقطه­ ی اوج خود رسید. شاید از یکی دو هفته پیش از انتخابات تا راهپیمایی 25 خرداد را بتوان دوره­ای دانست که انرژی جنبش در نقطه ­ی اوج خود بود.» روز ایران (قدس) که آمد انگار نقطه ­ی اوج دیگری شکل گرفت. در هفته ­های متعاقب آن اما دل­نگرانانِ افول جنبش سبز دوباره نگران شدند، نگران از سرخوردگی شهروندانی که جنبش سبز را شکل داده ­اند.
در این یادداشت می­خواهم استدلال کنم در دوره­ای که در پیش هست از این فراز و فرودها احتمالاً بسیار به وقوع خواهد پیوست اما آن­چه صعود یا سقوط یا استمرار منحنی مشارکت شهروندان در جنبش سبز را تعیین می­کند نه سرخوردگی شهروندان بلکه امکانات سیاسی­شان است. جنبش سبز می­تواند حتی با انبوهی از شهروندان سرخورده نیز به راه خود ادامه دهد. کلیدی­ترین عامل برای بقای جنبش سبز عبارت است از امکانات سیاسیِ شهروندانِ ولو سرخورده. راز بقا یا امحای مشارکت شهروندان در جنبش سبز را باید نه در قلمروِ روان­شناسی اجتماعی که در قلمروِ سیاست جست­و­جو کرد. برای ایضاح مطلب باید عامل کلیدی در شکل­گیری دگردیسی رفتار شهروندان در دوره ­ی پس از بیست­ و­دوم خرداد را شناسایی کرد.
مشارکت گسترده­ ی شهروندان در جنبش سبز در واقع آینه­ ای از نوعی دگردیسی عمیق در رفتارشان است. بخش عمده ­ای از شهروندان ایرانی از پایان جنگ هشت ساله بدین سو عمدتاً خوشبختی را نه به طور دسته ­جمعی که غالباً به طور انفرادی، نه از رهگذر تعقیب منافع همگانی که بیش­تر از رهگذر تعقیب منافع شخصی، و نه در چارچوب فعالیت­های سیاسی که عمدتاً در چارچوب فعالیت­های اقتصادی جست­ و­جو می­کردند. پیشرفت تحصیلی و ارتقای شغلی و دستیابی هر چه بیش­تر به امکانات رفاهی برای خود و خانواده ­ی خود در صدر فهرست دغدغه­ های بخش عمده­ای از شهروندان ایرانی قرار داشت. اما به نظر می­رسد انسان سیاسی­ که از پایان جنگ هشت­ ساله بدین سو در درون ایرانیانِ اقتصادزده خفته بود در روزهای پس از بیست­ و­دوم خرداد به­ ناگاه بیدار شده باشد. ماه­های پس از بیست ­و­دوم خرداد برای بسیاری از شهروندان ایرانی انگار دوره ­ی جست­و­جوی منافع همگانی است، دوره­ ی خلجان دغدغه­ ی اموری چون دموکراسی­ خواهی و عدالت­ طلبی و مشارکت­ جویی.
چگونه می­توان این دگردیسی در جامعه ­ی ایرانی را توضیح داد؟ خوشبختانه نظریه­ ی اجتماعی در این زمینه حرف­هایی برای گفتن دارد. آلبرت هیرشمن می­گوید که جوامع مدرن به نحوی از انحا در معرضِ این چرخه هستند که در یک برهه­ ی تاریخی عمدتاً سر در پیِ منافع شخصی بگذارند اما در برهه­ ای دیگر کاملاً دل در گروِ منافع همگانی داشته باشند، در مقطعی بر رفاه مادی خویش و خانواده ­ی خویش تمرکز کنند و در مقطعی دیگر بر مشارکت سیاسی. نوسان از این قطب به آن قطب و برعکس را هیرشمن با تمرکز بر سازوکار روان­شناسانه­ ی سرخوردگی تبیین می­کند: شهروندان اقتصادزده در اثر سرخوردگی از تمرکز بر منافع شخصی به سمت کنش دسته­ جمعی و جست­و­جوی منافع همگانی چرخش می­کنند و، برعکس، شهروندان سیاست ­زده نیز به­ نوبه­ ی­ خود در برهه­ ای دیگر در اثر سرخوردگی­های ملازم با جست­وجوی منافع همگانی به سوی تمرکز کمابیش کامل بر رفاه شخصی خویش عقب­ می­نشینند. عامل اصلی در شکل­گیری دگردیسی مشغولیت­های شهروندان را هیرشمن در فاکتور سرخوردگی جست­و­جو می­کند.
با این­همه، به نظر نمی­رسد که تأکید بر سرخوردگی به توضیح رضایت­بخشی از دگردیسیِ کنش سیاسی بخش عمده­ای از شهروندان ایرانی در دوره­ی پس از بیست­ و­دوم خرداد بیانجامد. بیدارشدگیِ انسان سیاسی در درون بسیاری از شهروندان اقتصادزده دال بر نوعی جابجایی در الگوی تصمیم­ گیری شهروندان است. بااین­حال، الگوی تصمیم­گیری شهروندان «ممکن است هم در اثر دگرگونی در رجحان­های­شان تغییر کند و هم در اثر دگرگونی در امکانات­شان.» در این میان، تبیینِ مبتنی بر سرخوردگی که عمدتاً بر قلمرو روان­شناسی اجتماعی متکی است برای توضیح چرایی خفتگیِ انسان سیاسی در درون شهروندانِ اقتصادزده­ی پیش از بیست­و­دوم خرداد فقط بر دگرگونی در رجحان­های شهروندان تأکید دارد اما درعین­حال از حوزه­ی سیاست غفلت می­کند و نقش دگرگونی­های پدید­آمده در امکانات سیاسی شهروندان برای انواع فعالیت سیاسی پس از بیست ­و­دوم خرداد را نادیده می­گیرد، حال­آن­که خفتگی انسان سیاسی در درون شهروندان اقتصادزده­ ی پیش از بیست­ و­دوم خرداد به­ نوبه­ ی­ خود تا حد زیادی معلول کمبود امکانات سیاسی­شان برای انواع مشارکت­های سیاسی در حوزه­ ی سیاست بوده است. بنابراین، ریشه­ ی بیدارشدگی انسان سیاسی از بطن بسیاری از شهروندان اقتصادزده­ی ایرانی پس از بیست ­و­دوم خرداد را باید در دگرگونیِ امکانات سیاسی شهروندان برای فعالیت سیاسی جست.
دگرگونی در امکانات سیاسی شهروندان اما به­نوبه­ی­خود بیش از هر چیز از تفرقه ­ی بی­سابقه در طبقه­ی سیاسی حاکم سرچشمه می­گیرد. بروز اعتراضات مردمی پس از بیست­ و­دوم خرداد در حوزه­ ی عمومی درواقع از موقعیت خاصی حکایت می­کند که آنتاگونیسم سیاسی میان طبقه­ ی سیاسی حاکمه ظرفیتی برای اِعمال فشار دسته­ جمعی و راهیابی صدای شهروندانِ معترض به حوزه­ی عمومی فراهم کرده است. به عبارت دیگر، بروز اقدامات اعتراض­ آمیز دسته ­­جمعی شهروندان پس از بیست­ ودوم خرداد عمدتاً حاصل بهره­ گیری هوش­مندانه ­ای بوده از خلأ قدرتِ منتجه از ستیزه­ جویی سیاسی میان طبقه­ ی سیاسی حاکم که امکانات سیاسی لازم برای بیان بخشی از مطالبات سابقاً مسکوت شهروندان را به حد اعلا فراهم کرده است.
به نظر می­رسد میان تفرقه در طبقه­ ی سیاسی حاکم از سویی و بیدارشدگیِ انسان سیاسی از بطن شهروندان ناراضی از دیگر سو نوعی رابطه­ ی متقابلاً تقویت­ کننده برقرار باشد. در شرایط فعلی به نظر می­رسد جریان اقتدارگرا با تکیه بر پروژه­ ی امحای نهاد سیاسی انتخابات با تمام قوا به سمت یک­پایه­­ نگه­داشتنِ همیشگیِ حاکمیت به نفع بخش انتصابی در حرکت است. درعین­ حال، مطالبات جنبش اعتراضیِ پس از بیست­ و­دوم خرداد عمدتاً ترکیب سیالی است از مطالبات حداقلی سران جنبش که کماکان در طبقه­ ی سیاسی حاکمه قرار دارند و مطالبات گروه­ها و اقشار شهروندی که طیف بسیار متنوعی از مطالبات را دربرمی­گیرد. برای سران سیاسیِ جنبش اعتراضی حالا دیگر تعقیب استراتژیِ «حاکمیت دوگانه­ ی کارکردی» چندان محلی از اِعراب ندارد اما خواسته یا ناخواسته به تقریر مطالبات حداقلی اکتفا کرده ­اند تا زمینه­ ی اخراج­ نهایی­شان از طبقه­ ی سیاسی حاکم هر چه کمتر فراهم آید و امکانات سیاسی لازمه برای بیدارماندگی انسان سیاسی در جمعِ شهروندان ناراضیِ پرشمار از میان نرود. از سوی دیگر، بیدارشدگیِ انسان سیاسی پس از بیست­و­دوم خرداد گرچه در دراز مدت به بسیاری از شهروندانِ دموکراسی­ خواه نوید تحقق آرمان دموکراتیکِ حاکمیت یگانه­ ی مبتنی بر جمهوریت را می­دهد اما شهروندان ناراضیِ دموکراسی­ خواه با تکیه بر امکانات سیاسیِ سابقاً کمیاب عجالتاً بیش­تر به هویت­یابی برای خود در جنبش اعتراضی مشغول هستند. آن­چه تاکنون مایه­ ی استمرار منحنی مشارکت شهروندان در جنبش سبز بوده احتمالاً زمینه­ های بالندگی هر چه بیش­ترش را در ادامه نیز فراهم خواهد کرد: علی­رغم تعدد و تکثر و ناهم­سویی هدف­هایِ جنبشِ اعتراضی به نظر می­رسد حداقلی از اجماع بر سر مطالبات به حق شهروندان وجود داشته باشد.
*****
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
مادران صلح(مادران جانباختگان حوادث چند ماهه اخیر) با حمل عکس جانباختگان و خواندن سرود ای ایران به اعتراضات خود ادامه دادند.
بنابه گزارشات رسیده تجمع اعتراض هفتگی مادران علیه سرکوب خونین و ادامه بازداشتهای اخیر علیرغم اینکه تعداد زیادی از نیروهای سرکوبگربا حضور خود سعی در ممانعت از شکل گیری آن داشتند ادامه یافت مادران عزادار خواستار آزادی زندانیان سیاسی و محاکمۀ آمرین و عاملین سرکوب خونین مردم ایران هستند.
مادران عزادار تجمع اعتراضی خود را از ساعت 17:00 در میدان آب نمای پارک لاله تهران آغاز کردند.در این تجمع اعتراضی علاوه بر مادران عزادار ،شخصیتهای فرهنگی مانند خانم سیمین بهبهانی،خانم خدیجه مقدم ،فعالین دانشجوئی و تعداد زیادی از مردم شرکت داشتند . مادران و مردم با در دست داشتن عکس شهدای راه آزادی اخیر مانند سهراب ،ندا و سایر شهدا مردم ایران و با بر افروختن شمع در میدان آب نما ی پارک لاله اقدام به راهپیمائی بدور این میدام نمودند.
برخلاف همیشه که راهپیمائی در سکوت برگزار می شد اینبار اما در حین راهپیمائی به دور میدام اقدام به خواندن سرود ای ایران ای مرز پر گهر کردند. در پایان راهپیمائی با اعلام 1 دقیقه سکوت یاد و خاطرۀ شهدای اخیر را گرامی داشتند و سپس برای آزادی زنداینان سیاسی 3 بار الله اکبر گفتند. تعداد شرکت کنندگان در اعتراضات امروز بین 200 الی 250 نفر تخمین زده می شد و در حین راه پیمائی علیرغم اینکه مامورن سرگوبگر آنها را در محاصرۀ خود داشتند و همراهی می کردند تا کسی به جمع آنها نپیوندد تعداد زیادی از مردم حاضر در پارک به صفوف راه پیمائی مادران می پیوستند.تجمع اعتراضی امروز تا ساعت 17:45 ادامه یافت.
تعداد نیروهای سرکوبگر نسبت به هفته های قبل خیلی بیشتر بود .نیروهای سرکوبگر انتظامی با باتون و سلاح گرم و همچنین تعداد زیادی از نیروهای لباس شخصی در آنجا مستقر شده بودند . آنها با تهدید سعی در متفرق کردن جمعیت را داشتند ولی مادران قهرمان بدون توجه به تهدیدات آنها اینبار اعتراضات خود را از سکوت خارج کردند و با حمل کردن عکس جانباختگان راه ازادی و سرود ای ایران به اعتراضات خود ادامه دادند.
---
*****
صعود تاریخی نوجوانان ایران به مرحله حذفی
تیم فوتبال زیر 17 سال نوجوانان کشورمان با پیروزی برابر هلند و صعود به مرحله حذفی مسابقات جام جهانی نوجوانان جهان، رکوردی تاریخی را در فوتبال ایران به نام خود ثبت کرد و برای نخستین بار یک تیم ایرانی را به مرحله حذفی رقابتهای جام جهانی رساند.
روز سوم از دیدارهای گروه C مرحله مقدماتی جام جهانی نوجوانان دیروز(شنبه) با برگزاری دو دیدار همزمان در شهرهای انوگو و کالابار پیگیری شد که با برتری تیم‌های ایران و توقف کلمبیا و صعود ملی پوشان کشورمان و تیم کلمبیا به مرحله حذفی این مسابقات همراه بود.
در ورزشگاه اننامدی شهر انوگو، تیم ایران موفق شد با تک گل میلاد غریبی که در دقیقه 26 به ثمر رسید هلند را شکست داده و به عنوان تیم نخست این گروه راهی مرحله بعدی این مسابقات شود.
ضمن اینکه گل دقیقه 70 پورعلی‌گنجی به علت خطا روی دروازه بان هلند مردود اعلام شد. همچنین در دقیقه 76 داور گل "لوک کاستایگنوس" بازیکن شماره 9 هلند را هم به نشانه آفساید مردود اعلام کرد.
با این موفقیت بازیکنان جوان میهن ما برای نخستین بار در تاریخ فوتبال ایران، باعث شدند یک تیم کشورمان به مرحله حذفی مسابقات جام جهانی راه یابد. این موفقیت در حالی شکل گرفت که تیم ایران تنها تیم مسابقات بود که در مرحله مقدماتی دروازه اش را بسته نگه داشته است.
*****
مدارس ایران بزودی تبدیل به "مساجد" می شوند
استقرار دائمي "ملا و شیخ و روضه خوان" در مدارس
اگر همه چيز مطابق گفته هاي معاون وزير آموزش و پرورش پيش برود، به زودي طرح استقرار دائمي "شیخ و ملا و روضه خوان" در مدارس کشور اجرا مي شود و از اين به بعد حداقل يک روحاني در کنار معلمان و کادر اداري و آموزشي مدارس به طور دائمي در مدرسه ها حضور خواهد داشت.
به گفته علي اصغر يزداني وزارت آموزش و پرورش در حال تعريف «استقرار دائمي روحانيون در مدارس کشور» است تا بتواند به زودي ساز و کار اين طرح را به طور دقيق و مشخص تعريف و اجرايي کند. زارعي که با ايسنا سخن مي گفت وظيفه روحانيون مستقر در مدارس را دامنه يي گسترده «از بحث نماز جماعت گرفته تا پاسخگويي به سوالات و شبهات ديني دانش آموزان و اقدامات فرهنگي و پرورشي ديگر» تعريف کرد و گفت؛ به تناسب نيازمندي هاي هر استان، منطقه و مدرسه از روحانيون توانمند و کارآمد براي همکاري با آموزش و پرورش استفاده خواهد شد. زارعي در ادامه حرف هاي خود به گفته هاي محمدتقي فخريان دبيرکل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان نيز که گفته بود؛ «مجموعه فرهنگي آينده سازان 300 طلبه از آقايان جوان و 100 طلبه از بانوان جوان را تربيت کرده تا در مناسبت هاي ويژه اعم از اعياد و عزاداري ها به مدارس کشور اعزام شوند» پاسخ گفت و وعده داد؛ «شمار روحانيوني که به مدارس اعزام مي شوند، خيلي بيشتر از اينهاست.»
با اين حال با توجه به سابقه طرح ها و وعده هاي مشابهي (مانند اعزام چهار هزار روضه خوان و ملا به مدارس که سال 85 در زمان وزارت محمود فرشيدي عنوان شده بود يا بحث واگذاري دو هزار و 200 مدرسه به حوزه هاي علميه که سال گذشته مطرح بود) که خوشبختانه هرگز به مرحله عمل نرسيدند، ابهام درباره تحقق اين طرح و چگونگي حضورآخوندها در مدارس زياد است. شيرزاد عبداللهي کارشناس مسائل آموزشي با اشاره به برخي از اين ابهام ها گفت؛ «هر شخصي که بناست به صورت دائم در مدرسه حضور پيدا کند، بايد پست و تعريف سازماني داشته باشد. بنابراين بايد ببينيم روحانيوني که قرار است به صورت دائمي در مدرسه ها حضور پيدا کنند، قرار است به عنوان معلم، مدير، معاون پرورشي و... حضور پيدا کنند يا اينکه قرار است براي ايشان پست جديدي تعريف شود.»
عبداللهي با اشاره به مشکلات قانوني طرح آموزش و پرورش ادامه داد؛ «حدود 97 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق کارکنان مي شود. بنابراين در شرايطي که خود آموزش و پرورش به شدت مبتلا به معضل مازاد نيرو است، براي تامين منابع مالي اين طرح نياز به تامين اعتبار و بالطبع تصويب مجلس است که من گمان نمي کنم تا به حال درباره طرح همکاري حوزه و آموزش و پرورش صحبتي در مجلس شده باشد.» او با بيان اينکه «از دو سال پيش استخدام نيروي حق التدريسي در آموزش و پرورش ممنوع شده است» باب صحبت درباره موانع قانوني اجراي طرح استقرار دائمي روحانيون در مدارس را گشود و گفت؛ «محدوديت هاي قانوني که هست موضوع استخدام رسمي نيروها را در دولت پيچيده کرده است. با توجه به وسعت تعداد مدارس و وعده يي که درباره استقرار دائمي روحانيون در همه مدارس داده شده است، بعيد به نظر مي رسد دولت بتواند از عهده استخدام رسمي اين تعداد روحاني بربيايد.»
طرح استقرار دائمي "شیخ و ملا" در مدارس در شرايطي خبرساز مي شود که به نظر مي رسد نارضايتي اعضای دولت نهم از فضاي فرهنگي کشور زمينه ساز تصميم گيري براي استقرار روحانيون در مدارس بوده است تا تربيت فرهنگي در مدارس مستقيماً زير نظر روحانيون ديني قرار گيرد. با اين حال اين تفسير چندان منطبق با تحليل کارشناسان از اين وضعيت نيست، چنان که شيرزاد عبداللهي در گفت وگوي خود به اين نکته اشاره کرد و گفت؛ «حتي اگر اين حرف را بپذيريم که در مدرسه ها بچه ها مشکلات ديني و فرهنگي دارند، نبايد اين تصور پيش بيايد که معلمان در تربيت ديني بچه ها اهمال مي کنند. مشکلاتي هم اگر هست مربوط به فضاي کلي جامعه است و کمتر تقصيري مي تواند متوجه معلمان و فرهنگيان باشد.»
گفته مي شود اين طرح بر اساس تفاهمنامه يي که سال 85 ميان وزير وقت آموزش و پرورش و مدير حوزه علميه قم منعقد شده، تهيه شده است. ديروز در انتهاي خبر ايسنا آمده بود؛ طرح استقرار دائمي روحانيون در مدارس که با هدف پاسخگويي به نيازهاي فرهنگي دانش آموزان تدوين شده است، روحانيون تبليغي در مرحله نخست به مدارس شبانه روزي، استعدادهاي درخشان، استثنايي و مراکز تربيت معلم اعزام مي شوند و در اين راستا به سازمان هاي آموزش و پرورش استان ها اعلام شده است روحاني مورد نياز مدارس و مراکز تابعه را مستقيماً از طريق ستاد همکاري هاي حوزه و آموزش و پرورش تامين کنند. همچنين تاکيد شده است با اجرايي شدن اين طرح روحانيون مي توانند همانند ساير مربيان مدارس در طول سال تحصيلي برنامه هاي فرهنگي را با نظام مندي خاصي اجرا و بر اساس توانمندي در برنامه هاي فرهنگي مدارس مشارکت کنند. به گزارش ايسنا، در اين ابلاغيه اين مطلب نيز خاطرنشان شده است فرآيند اجرايي اعزام مبلغان ديني برعهده سازمان هاي آموزش و پرورش استان هاست.
*****
رايزني هاي غرب و اروپا در مورد پاسخ ايران ادامه دارد
سران کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در واکنش به پاسخ تهران در خصوص پيشنهاد محمد البرادعي خواستار پايبندي ايران به توافقنامه اخير هسته يي شدند.
يک روز پس از اعلام رسمي پاسخ شفاهي علي اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي به محمد البرادعي مديرکل آژانس سران کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در پايان نشست دوروزه خود در بروکسل با انتشار بيانيه يي از ايران خواستند با طرح پيشنهاد البرادعي مبني بر تامين سوخت مورد نياز رآکتور تحقيقاتي تهران که در وين ارائه شده بود، موافقت کند. اما واکنش به تغييرات و اصلاحيه يي که در پاسخ ايران به پيشنهاد البرادعي ارائه شده به همين جا ختم نشد. چنان که روز گذشته ديپلمات هاي غربي نيز پاسخ اوليه تهران را به پيش نويس وين قابل پذيرش ندانستند زيرا محور اصلي پيشنهاد محمد البرادعي انتقال اورانيوم غني شده به خارج ايران بوده است.روزنامه نيويورک تايمز نيز پاسخ ايران به طرح محمد البرادعي را مخالفت با انتقال يک مرحله يي اورانيوم غني شده به خارج توصيف کرده است.اين در حالي است که به نوشته اين روزنامه مذاکره کنندگان ايران پيشتر با اين طرح موافقت کرده بودند. اما نيويورک تايمز مي نويسد يکي از پيشنهادهاي ايران انتقال مرحله به مرحله 1200 کيلو اورانيوم غني شده بوده است.
بيانيه اتحاديه اروپا
به هر حال روز گذشته رهبران 27 کشور عضو اتحاديه اروپا با صدور بيانيه يي از ايران خواستند براي حل مساله هسته يي به طور کامل با آژانس بين المللي انرژي اتمي همکاري کند.به گزارش ايسنا به نقل از شينهوا در اين بيانيه آمده است؛ شوراي اروپايي همچنان به يافتن راه حل ديپلماتيک مساله برنامه هسته يي ايران متعهد است و از ايران مي خواهد در اين تلاش به طور کامل همکاري کند. اين بيانيه از ايران خواست مطالبات قطعنامه يي شوراي امنيت سازمان ملل را رعايت کند و به طور کامل با آژانس بين المللي انرژي اتمي براي حل همه مسائل باقيمانده همکاري و اعتماد به ماهيت منحصراً صلح آميز برنامه هسته يي ايران را احيا کند. 27 کشور عضو اتحاديه اروپا همچنين از ايران خواستند با پيشنهاد آژانس براي تامين سوخت هسته يي رآکتور تهران که به اعتمادسازي منجر مي شود و در عين حال به نياز ايران براي توليد راديوايزوتوپ هاي پزشکي پاسخ مي دهد، موافقت کند. اين سند افزود؛ شوراي اروپايي به بازنگري همه وجوه مساله هسته يي ايران ادامه مي دهد و در چارچوب رويکردي دوسويه در خصوص گام هاي بعدي تصميم مي گيرد.
احتمال تغيير پاسخ شفاهي رژیم
اما در حالي که انتظار مي رفت تهران روز پنجشنبه پاسخ نهايي خود را به توافقنامه وين ارسال کند،برخي رسانه هاي غربي از امکان قطعي نبودن پاسخ ايران و اينکه در آينده تغيير کند، خبر دادند.به گزارش لس آنجلس تايمز پاسخ تهران که به صورت تلفني توسط سلطانيه به البرادعي اعلام شده، ممکن است قطعي نباشد و دوباره تغيير کند.در خبري ديگر امريکا اعلام کرد ايران براي پذيرش پيش نويس طرح پيشنهادي آژانس براي توافق با روسيه، فرانسه و امريکا درباره برنامه هسته يي اش به طور نامحدود زمان در اختيار ندارد. رابرت گيبس سخنگوي کاخ سفيد اعلام کرد؛ زمان رئيس جمهور (باراک اوباما) نامحدود نيست و اين گفت وگو به خاطر گفت وگو کردن نيست.در خبري ديگر در اين ارتباط فرانکفورتر آلگماينه نيز با اشاره به بازگشت بازرسان آژانس از ايران، از آنها نقل مي کند که سفرشان موفقيت آميز بوده، اما مقامات ايراني مدارک فعاليت هاي مرکز هسته يي قم را آخرين لحظه در اختيار آنان قرار داده.
*****
13 آبان بدون نماد سبز و شعارهاي متفرقه باشد
اسدالله بادامچيان از موسوي، کروبي و خاتمي خواست با صدور بيانيه يي از هواداران خود بخواهند در روز 13 آبان بدون هيچ نماد سبزي و تنها با در دست داشتن پرچم ايران، عليه استکبار جهاني شعار بدهند.
اين نماينده اصولگراي مجلس با ابراز ناخشنودي از طرح بحث جمهوري ايراني که به گفته وي در روز ایران(قدس) توسط برخي از حاميان جريان اصلاحات سر داده شد، به ايسنا گفت: «اگر حقيقتاً اين آقايان (آنچنان که در سایت خویش نوشتند) با اين گونه شعارها مخالفند با صدور بيانيه يي عنوان کنند در روز 13 آبان همه با هم بدون هيچ رنگي شعار مرگ بر امريکا سر دهند.»
بادامچيان گفت؛ اگر حقيقتاً سران اين جريان اين موضوع را قبول دارند، صراحتاً اعلام کنند و بگويند ما راه مان را جدا کرده ايم و اگر چنين نيست اظهار برائت کنند. نماينده تهران در مجلس گفت؛ روز 13 آبان امسال روز مشخص کردن خط انقلاب و مردم با خط کساني است که ممکن است حرف امام را هم بزنند، اما خط شان از نظام و انقلاب جدا است.بادامچيان با اشاره به تاکيدات مکرر برخي مسوولان نظام از جمله رئيس مجلس بر پرهيز از تندروي در شرايط فعلي کشور عنوان کرد؛ مصداق بارز تندروي رفتار کساني است که بعد از انتخابات حتي پيگيري مسائل اعتراضي خود را از طريق مراجع و مجامع قانوني دنبال نکرده اند و يک حرکت اعتراضي خياباني را تبديل به اغتشاش کرده اند.
وي گفت؛ البته بخشي از اين جريان سعي کرد از اين حرکات تندروانه و افراطي به دور باشد و حتي شاهد بوديم آقاي موسوي نيز بعد از حذف شعار مرگ بر اسرائيل و مرگ بر امريکا در روز قدس در روزنامه يي عنوان کرد اين گونه شعارها ظرفيت امروز جامعه نيست. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال که آيا اين نوع تندروي ها تنها منحصر به يک جريان است، گفت؛ اصولاً تندروي جزء اصول جناح اصولگرا نيست، هرچند ممکن است درون اين جناح نيز برخي به صورت فردي تندروي هايي داشته باشند، اما اين تندروي ها جدا از حرکت يک جريان و جناح است.
اين عضو حزب موتلفه اسلامي گفت؛ ما به صراحت مي گوييم اين افراد و سران جريان اصلاحات اگر مي خواهند به خط انقلاب و مردم برگردند از اقداماتي که طي چهار ماه گذشته انجام داده اند، دوري کرده و صراحتاً بگويند موافق شعار جمهوري اسلامي هستند و نه آن که فقط در سایتی شعارهای ضد نظام را نفی کنند. وي تصريح کرد؛ متاسفانه اين افراد هنوز هم در بيانيه ها و حرف هاي خود بحث تقلب در انتخابات را مطرح کرده و از دولت کودتايي سخن مي گويند. اين افراد تا 22 خرداد در صحنه بوده اند، اما چون راي نياورده اند، دست به اغتشاش زده اند. جالب آنجاست که همه اين اقدامات را در نهايت آزادي انجام داده اند(...!!!)، اما بحث استبداد را مطرح مي کنند که اين نوع عملکرد مصداق بارز تندروي است.
*****
"رو" که نیست، سنگ پای قزوین است
معترضانم بزک کرده بودند
«حميد رسايي» نماينده حامي دولت در مجلس اخيراً در وبلاگ شخصي اش به ماجراي اعتراض دانشجويان به او در مشهد و اهواز پرداخته و خود را پيروز اين جلسات دانسته که به معترضان تودهني زده است (....!!).
به گزارش ايرنا، وي در وبلاگ خود نوشته است؛ «در پيام نور مشهد وقتي بيست دقيقه صحبت کردم و بحث جنگ نرم را رساندم به اسنادي که حکايت از حمايت راديوها و شبکه هاي ضدانقلاب از برخي کانديداها مثل موسوي مي کرد، يکي دو تا از دانشجويان سبزپوش شروع به اعتراض کردند و از تقلب حرف زدند. پاسخ آنها را دادم ولي بنا بر به هم ريختن جلسه داشتند. به رغم اينکه برگزارکنندگان براي سوالات کتبي و شفاهي وقت گذاشته بودند، باز اين چند دختر و پسر سبز که برخي از آنها بزک کرده بودند، دائماً شعار مي دادند تا اينکه وقت پرسش و پاسخ شد و به آنها فرصت اظهارنظر داديم. حرفي براي گفتن نداشتند جز کف و سوت براي شهدايشان، سبزها نهايتاً طاقت نياوردند تا پايان وقت در جلسه باقي بمانند. رفتند بيرون و شروع کردند به خواندن ياردبستاني. بعد از پايان جلسه و خارج شدنم از دانشگاه، وقتي به دوربين بسيج حمله ور شدند، تشنج فيزيکي را آغاز کردند که نهايتاً با حضور به موقع دانشجويان غائله خاتمه يافت بود و دانشجويان توانسته بودند افرادي را که از خارج دانشگاه آمده بودند، بيرون کنند. در اهواز اما به هم ريختن جلسه به گونه يي ديگر طراحي شده بود. از حدود نيم ساعت قبل از حضور من، سبزهاي بادکنک به دست در سالن اجتماعات شروع به سر دادن شعارکردند. قرار بود درباره جنگ نرم صحبت کنم و آنها با شيوه جنگ نرم براي جلوگيري از سخنراني به ميدان آمده بودند. فرصت خوبي بود تا به صورت عملي شيوه برخورد با اين جنگ را به دوستان دانشجو نشان دهم. قبل از اينکه براي سخنراني به جايگاه بروم، قرآن را باز کردم. آيه جالبي آمد؛ «لقد ابتغوا الفتنه من قبل و قلٌبوا لک الامور حتي جاء الحق و ظهر امر الله و هم کارهون» (سوره توبه آيه 248) با توکل به خدا در حالي که جمعيت صد نفره شعار مي دادند به جايگاه رفتم. سبزهاي بادکنکي دائماً شعار مي دادند و در مقابل نيز دانشجويان ديگر که حدود 250 نفر مي شدند مقابله به مثل مي کردند. همان طور که احتمال مي دادم، مجبور شدم جنگ نرم را با پرداختن به شعارهاي آنها تبيين کنم. هر شعاري را که دادند با رفتار جريان سبز تطبيق دادم و نمونه هايي از آن را به يادشان آوردم؛ از مرگ بر ديکتاتور گرفته تا توپ تانک بسيجي ديگر اثر ندارد و... خسته که شدند، شعار دادند «مرگ بر تو» که آن را هم بي پاسخ نگذاشتم. در چمران هم به چهار سبز بادکنکي فرصت دادم تا پشت تريبون بيايند و حرف شان را بزنند. کار رسيد به جايي که جمعيت 100 نفره معترض رسيد به حدود 50 نفر و در نهايت وقتي يکي از سبزها حرف مي زد، فقط چند نفر به او اعتراض مي کردند که حرف نزن بيا پايين ... من قرار بود يک ساعت سخنراني کنم که اين کار را کردم. سبزها که خودشان را تجهيز کرده بودند، هر چه کردند نتوانستند جلوي حضور من و دانشجويان ديگر را بگيرند.
*****
ادامه خشونت ها در پاکستان
در اثر يک حمله تروريستي طالبان به کاروان نيروهاي امنيتي دست کم هفت نظامي پاکستان کشته و 15 تن ديگر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري هاي رسمي طالبان يک کاروان نيروهاي امنيتي را در شهرستان «سورغر» ناحيه «باره» در منطقه «خيبر ايجنسي» مورد حمله قرار داده و بر اثر انفجار بمب دست کم هفت نيروي امنيتي جان خود را از دست دادند، در حالي که 15 تن ديگر نيز شديداً مجروح شدند. نيروهاي امنيتي فوري پس از انفجار بمب منطقه را در محاصره گرفتند و همه کشته ها و مجروحان را به بيمارستان انتقال دادند.
از طرف ديگر، طالبان يک مدرسه دولتي دخترانه را در دهکده «لاشوره» ناحيه «خار» در منطقه «باجور ايجنسي» مورد انفجار بمب قرار دادند که بر اثر آن ساختمان مدرسه کاملاً منهدم شد. همچنین در ادامه عمليات ارتش پاکستان موسوم به «راه نجات» در وزيرستان جنوبي هفت تن از طالبان صبح ديروز کشته و چهار تن ديگر زخمي شدند. منابع نظامي پاکستان اعلام کردند عمليات ديروز با پشتيباني جنگنده ها و بالگردهاي نظامي صورت گرفته است. ارتش پاکستان همچنين از به تصرف درآمدن دو مخفيگاه طالبان در مناطق «کني گرم» و«مکين» در وزيرستان جنوبي خبر داد. از سوي ديگر «رحمان ملک»وزير کشور پاکستان ديروز در اسلام آباد به خبرنگاران گفت طالبان تاکنون 473 مدرسه را در پاکستان به آتش کشيدند. وي گفت؛ 409 مدرسه در منطقه مالاکند و 64 مدرسه در مناطق فاتا (قبايلي) به آتش کشيده شد.
*****
مسوولان شيوع بيماري را تکذيب مي کنند
26 ارديبهشت ماه سال جاري «عبدالحسين دليمي» رئيس موسسه واکسن و سرم سازي در گفت وگو با خبرگزاري حامي دولت اعلام کرد؛ «مشکلي از نظر آنفلوآنزاي خوکي متوجه ايران نيست، زيرا پرورش خوک در کشور وجود ندارد.»
اين نظر که يا به عمد يا از سر سهو ابراز شد مي توانست ادامه دهنده تمام فرضيه هاي ساليان گذشته در مواجهه با بيماري هاي مسري يا همه گير باشد که از ايران هم گذر کرده اند. ارديبهشت ماه امسال، وزارت بهداشت دولت نهم در آخرين ماه هاي فعاليت خود با ورود بيماري آنفلوآنزاي نوع A به منطقه مديترانه شرقي غافلگير شد و در حالي که تلاش مسوولان بر اين معطوف بود که ابتلاي بيماران را به سفرهاي خارج از کشور نسبت داده و چون دفعات گذشته، کشور ايران را پاک از هر نوع ويروس معرفي کنند، اما افزايش تعداد بيماران ظرف مدتي کوتاه نشان داد اين بازي اين بار برنده يي نخواهد داشت و پنهان نگه داشتن واقعيت راه چاره نيست. از هفته دوم تيرماه امسال که نخستين مورد ابتلا به آنفلوآنزاي نوع A از سوي وزارت بهداشت مورد تاييد قرار گرفت، ظرف مدتي کوتاه و کمتر از يک ماه بعد، وزارت بهداشت اعلام کرد از اين پس آمارها جز در موارد ضروري اعلام نخواهد شد چرا که تعداد، نه در هفته و ماه بلکه روز به روز و ساعت به ساعت در حال افزايش بود.
امروز شيوع بيماري آنفلوآنزاي نوع A در کشور، ششمين ماه عمر خود را پشت سر مي گذارد و اين در حالي است که بنا بر پيش بيني دکتر محمدمهدي گويا، رئيس مرکز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت، بيماري طي دو سال پاندمي، حدود 10 ميليون و 500 هزار تا 24 ميليون نفر (22 تا 33 درصد جمعيت کشور) را مبتلا مي کند که از اين تعداد 525 هزار تا يک ميليون و 225 هزار نفر نياز به بستري دارند و برآورد مي شود حدود 105 تا 245 هزار نفر جان خود را از دست بدهند. هم اکنون بيش از 1900 نفر در کشور به اين بيماري مبتلا شده و 16 نفر نيز قرباني شده اند. هيچ يک از استان هاي کشور از هجوم بيماري در امان نمانده اند و تعداد موارد ابتلا در استان هاي پر تردد هم بيش از ساير استان ها گزارش مي شود. چنان که روز گذشته استان قم در صدر استان هاي آلوده کشور قرار گرفت و خبرگزاري مهر با نقل قول مستقيم از دکتر امير اکبري، مسوول بهداشت استان قم، تعداد مبتلايان به آنفلوآنزاي نوع A در قم را 168 نفر و فوت شدگان را چهار نفر اعلام کرد. دکتر حسن امامي رضوي معاون سلامت وزارت بهداشت هم چندي پيش، استان مرکزي و سيستان و بلوچستان را از ديگر استان هاي آلوده به ويروس آنفلوآنزاي نوع A معرفي کرده و رتبه آلودگي اين دو استان را بعد از استان قم تخمين زده بود.
اظهار و اعلام هاي به ياد ماندني
در طول شش ماه گذشته برخي اظهار نظرها پيرامون ميهمان تازه وارد آنقدر باعث شگفتي شد که وزارتخانه هاي متبوع حتي زحمت انکار يا اصلاح آن را هم به خود نداده و ناشنيده اش گرفتند. زماني که هنوز دانشمندان جهان موفق به شناسايي اجزاي ويروس آنفلوآنزاي نوع A نشده بودند يکي از خبرگزاري هاي رسمي کشور اعلام کرد؛ «داروي درمان اين بيماري «اسلتامي وير» است که ايران موفق به فرمولاسيون اين دارو شده و در حال حاضر اين دارو در داخل کشور توليد مي شود.» و زماني که سازمان بهداشت جهاني هنوز براي خريد واکسن اين بيماري سفارش نداده بود، دکتر کامران باقري لنکراني وزير بهداشت دولت نهم در گفت وگو با خبرگزاري حامي دولت اعلام کرد؛ «داروي موثر در آنفلوآنزاي خوکي همان داروي آنفلوآنزاي پرندگان است که کشور ايران مقدار زيادي از اين دارو را ذخيره کرده و داروي آنفلوآنزاي خوکي را به اکوادور مي فروشد.» (البته اين اعلام، کمي بعدتر و در نيمه شهريورماه از سوي دکتر امامي رضوي اين گونه اصلاح شد؛ «يک تا دو ميليون دوز واکسن آنفلوآنزاي خوکي تا اسفند ماه امسال از توليدکنندگان جهاني خريداري و وارد کشور خواهد شد.» و آن موجودي مورد نظر، در واقع همان واکسن هاي آنفلوآنزاي فصلي بود که همه ساله در داروخانه هاي کشور توزيع مي شود و البته با اطلاع رساني نادرست وزارت بهداشت، امسال برخي از داروخانه ها موفق شدند همين واکسن هاي مرسوم را به نام واکسن آنفلوآنزاي نوع A و با قيمتي چند برابر گران تر به مشتريان بفروشند.)
يکي از مسوولان وزارت بهداشت بعد از حضور در يک ويژه برنامه تلويزيوني براي معرفي اين بيماري، در اظهار نظري غيررسمي اعلام کرد؛ «انتظار نداشته باشيد واکسن آنفلوآنزاي نوع A به تعداد جمعيت کشور خريداري شود. تعداد محدودي مي خريم. (و تخصيص 20 ميليارد تومان براي تهيه واکسن آنفلوآنزاي A در نشست بيستم مهرماه هيات دولت تاييدي بر اين اظهارنظر غيررسمي بود که اين رقم براي خريد ميزان محدودي از گران ترين داروهاي توليد شده جهان اختصاص يافته است.) دامنه اين اظهارات تا مهرماه و فصل بازگشايي مدارس هم ادامه يافت و جمعيتي که نگران از سرنوشت سلامت فرزندشان در کلاس درس و مدرسه، چشم به اعلام نظر مسوولان وزارتخانه بي وزير دوخته بودند، شنيدند که بنا بر بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، اگر 15 درصد جمعيت يک کلاس در مهدهاي کودک، مدارس ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان به مدت سه روز متوالي به بيماري آنفلوآنزا يا شبه آنفلوآنزا مبتلا شدند بايد موضوع را به کميته مذکور در منطقه اطلاع داده و با نظر آنها، کلاس درس را به مدت هفت روز تعطيل کنند و اگر بيش از دو کلاس دچار اين وضعيت باشند، کل مدرسه به مدت هفت روز تعطيل شود. تا روز گذشته خبر تعطيلي شش مدرسه درشهرستان آمل به علت ابتلاي دانش آموزان به آنفلوآنزاي نوع A، 80 واحد آموزشي در سيرجان (يک سوم مدارس اين شهر)، 370 مدرسه در استان اصفهان، يک مدرسه استثنايي در تهران به دليل ابتلاي 15 دانش آموز به آنفلوآنزاي فصلي، 250 مدرسه در کاشان، سه مدرسه در شهرري، دو مدرسه در جيرفت و دو مدرسه در کهريزک روي خروجي خبرگزاري هاي رسمي کشور قرار گرفت . اما مسوولان وزارت آموزش و پرورش همچنان و به دليلي نامعلوم، تعطيلي مدارس به دليل وجود موارد آلودگي را تکذيب مي کنند. از جمله آنکه «زکريا يازرلو» رئيس آموزش و پرورش شهر تهران روز گذشته اعلام کرد هيچ مدرسه يي به دليل مشاهده آلودگي به آنفلوآنزاي «A» تعطيل نشده است.
تناقض هاي آشکار در آنچه مردم مي بينند
آنقدر در اثناي زندگي روزانه درگير امور اجتماعي هستيم که تفاوت آنچه مسوولان تکذيب يا پنهان مي کنند را با آنچه مي بينيم متوجه نمي شويم. تکذيب شيوع بيماري به گونه يي که «هست» نه به گونه يي که «مي خواهند باشد» از اين دست است که بي فايده جلوه مي کند.
*****
آخرين تغييرات کنکور
رئيس سازمان سنجش آموزش کشور با تشريح تغييرات کنکورهاي سراسري و کارشناسي ارشد سال 1389 گفت؛ در کنکور 89 تنها نمرات سال سوم دبيرستان تاثيرگذار است اما در کنکور 90 نمره امتحانات پيش دانشگاهي نيز تاثيرگذار خواهد شد.
به گزارش مهر، عبدالرسول پورعباس در حاشيه مراسم گراميداشت دهه رياضيات در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره تغييرات کنکورهاي کارشناسي ارشد و سراسري 89 گفت؛ ثبت نام کنکور کارشناسي ارشد 89 که آغاز شده و امسال ضرايب دروس امتحاني تعدادي از رشته هاي اين آزمون تغيير کرده، علاوه بر اين 10 تا 15 رشته جديد نيز اضافه شده و بر تعداد رشته هاي شناور افزوده شده است. وي از شخصي سازي دفترچه سوالات و پاسخنامه همه داوطلبان کنکور کارشناسي ارشد 89 خبر داد و به مهر گفت؛ تمامي رشته هاي آزمون کارشناسي ارشد با هدف ارتقاي امنيت آزمون شخصي سازي مي شوند.
امسال با توجه به ساخت دستگاه هاي جديد، دفترچه و پاسخنامه همه داوطلبان شخصي سازي و در پاکت قرار داده مي شود و پاکت را خود داوطلب باز مي کند. رئيس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد؛ پاسخنامه و دفترچه؛ شخصي هر داوطلب است لذا تقلب چشمي و ساير تقلب ها از بين مي رود. وي با اشاره به زمان برگزاري آزمون کارشناسي ارشد 89 گفت؛ آزمون امسال طي سه روز، چهارشنبه 28، پنجشنبه 29 و جمعه 30 بهمن ماه برگزار مي شود.
پورعباس همچنين گفت؛ پيش بيني مي کنيم تعداد ثبت نام در کنکور ارشد سال 89 به 800 هزار نفر برسد. سال گذشته اين تعداد 750 هزار نفر بود. همچنين پيش بيني مي کنيم در کنکور کارشناسي ارشد 89 با رشد 25درصدي پذيرش مواجه شويم. وي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار مهر درباره تغييرات کنکور سراسري 89 گفت؛ در کنکور 89 تنها نمرات سال سوم دبيرستان به ميزان 15 درصد اعمال مي شود اما با توجه به اينکه آموزش و پرورش از سال جاري امتحانات دروس پيش دانشگاهي را نيز به صورت سراسري برگزار مي کند، نمرات پيش دانشگاهي نيز در کنکور 90 تاثيرگذار خواهند بود.
رئيس سازمان سنجش آموزش کشور درباره حذف کنکور نيز به مهر گفت؛ پيش بيني مي شود روند حذف کنکور به سال هاي 92 و 93 برسد. وي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري درباره حذف کنکور کارداني گفت؛ حذف اين کنکور به دليل مشکل سربازي و نظام وظيفه اجرايي نشده است که وزراي علوم، بهداشت و آموزش و پرورش براي معافيت سربازي داوطلبان آن در حال مذاکره با ستاد کل نيروهاي مسلح هستند. از اين رو احتمال دارد کنکور کارداني در سال 89 حذف شود.
*****
سه جايزه جشنواره اوشين هند براي سينماي ايران
يازدهمين دوره جشنواره فيلم اوشين سينه فن با اهداي سه جايزه بهترين بازيگران زن و مرد و بهترين فيلم کوتاه به نمايندگان سينماي ايران در هند به پايان رسيد.
جايزه بهترين بازيگران مرد و زن اين دوره جشنواره اوشين سينه فن که در هند برگزار شد، به دو بازيگر فيلم «تنها دو بار زندگي مي کنيم» بهنام بهزادي تعلق گرفت. عليرضا آقاخاني و نگار جواهريان براي بازي در اين فيلم دو جايزه اصلي اين جشنواره را دريافت کردند.
اين فيلم که در جشنواره سال گذشته مورد توجه منتقدان قرار گرفت هنوز به اکران عمومي درنيامده است. بهنام بهزادي درباره حضور «تنها دو بار زندگي مي کنيم» در يازدهمين جشنواره اوشين سينه فن هند گفت؛ «اين فيلم با استقبال بسيار خوبي روبه رو شد و با اينکه در نوبت صبح وسط هفته به نمايش درآمد، سالن پر بود. مخاطبان هندي به اين دليل که «تنها دو بار زندگي مي کنيم» در ساختار و موضوع با سينماي باليوود متفاوت است از آن استقبال کردند.»
او درباره اهداي دو جايزه بازيگري جشنواره هند به عليرضا آقاخاني و جواهريان گفت؛ «مجري مراسم قبل از دادن جوايز گفت شايد براي همه جالب باشد دو بازيگر يک فيلم جايزه مي گيرند اما کارگردان نه. اما ما مي دانيم که بازيگران مثل بچه هاي کارگردان هستند و او حتماً از اين اتفاق بي نهايت خوشحال مي شود. من واقعاً از زحمات تمام بازيگران فيلم سپاسگزارم.» بهزادي درباره اکران عمومي فيلم گفت؛ «با توجه به موفقيت هايي که «تنها دو بار زندگي مي کنيم» در داخل و خارج از ايران به دست آورده بهتر است شرايط اکران آن زودتر فراهم شود. بيشتر مردم دنيا در جشنواره هاي مختلف اين فيلم را ديده اند و من دوست دارم اين شرايط براي مردم کشور خودم نيز به وجود آيد.» اين فيلم در جشنواره فيلم فجر نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم اول، در جشن انجمن منتقدان و نويسندگان نامزد جايزه بهترين فيلمنامه و در جوايز اسکرين آسياپاسيفيک نامزد جوايز بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر مرد بود و پيشتر در جشنواره هاي شيکاگو، موزه هنرهاي زيباي بوستون، مکزيکوسيتي، اوبين فرانسه و سينماي جنوب به نمايش درآمده است.
به گزارش مهر، پناه پناهي هم جايزه بهترين فيلم کوتاه جشنواره اوشين سينه فن هند را براي «فيلم اول» از آن خود کرد تا سه جايزه اين جشنواره براي ايران رقم بخورد. در بخش مسابقه فيلم هاي بلند سينمايي جشنواره اوشين سينه فن 12 فيلم حضور داشتند که «آنجا» به کارگرداني عبدالرضا کاهاني ديگر نماينده سينماي ايران در آن بود. جايزه بهترين فيلم اين بخش به فيلم سينمايي «شب طولاني» به کارگرداني حاتم محمدعلي از سوريه رسيد.
تونس، ترکيه، هند، اندونزي، چين، ژاپن و کره جنوبي ديگر حاضران در اين بخش بودند. اما موفق ترين فيلم اين دوره «خرگوش» به کارگرداني پارش کومار از هند بود که سه جايزه تقدير ويژه، فيلم برگزيده تماشاگران و تقدير براي ترکيب واقعيت و خيال براي خلق تصاوير شاعرانه و زيبا را دريافت کرد. ضمن اينکه جايزه تقدير براي ترکيب واقعيت و خيال براي خلق تصاوير شاعرانه و زيبا به «شب طولاني» هم اهدا شد. در بخش مسابقه فيلم هاي کوتاه 15 فيلم براي دريافت جايزه رقابت کردند و «درخت من» سارا سيادت نژاد از ايران هم در اين بخش حضور داشت. جشنواره يازدهم اوشين سينه فن جمعه شب با نمايش انيميشن سينمايي «والس با بشير» به کارگرداني آري فولمن به پايان رسيد و در بخش غيررقابتي آن «سه زن» منيژه حکمت و «شيرين» عباس کيارستمي هم به نمايش درآمد.
*****
با سپاسی مجدد از آقای دکتر محمد مصطفایی برای دفاع (اکثر مواقع مجانی و بدون دریافت دستمزد)از متهمین به قتل در دوران زیر 18 سالگی
مرگ همکلاسي ام فقط يک حادثه بود
علي مهين ترابي هفت سال پس از حادثه مرگبار مقابل دبيرستان محاکمه شد.

پرونده قديمي ترين زنداني متهم به قتل در نوجواني ديروز يک بار ديگر در دادگاه عمومي کرج مورد بررسي قرار گرفت.
علي مهين ترابي متهم اين پرونده که از سال 81 زماني که 15ساله بود به اتهام قتل عمدي همکلاسي خود به نام مزدک در زندان به سر مي برد روز گذشته يک بار ديگر پاي ميز محاکمه رفت. مطابق اوراق پرونده علي و مزدک در پي يک درگيري لفظي با هم دعواي فيزيکي کردند و مزدک در اين نزاع جان خود را از دست داد. زماني که علي مهين ترابي بازداشت شد به ماموران گفت هيچ ضربه يي به مزدک وارد نکرده است.
وي گفت؛ من و مزدک با هم دعوا کرديم. آن زمان چون زنگ مدرسه به صدا درآمده بود و بچه ها همه به سمت در حياط رفته بودند جمعيت زيادي آنجا بود. من چاقويي به دست داشتم اما هرگز آن را به سمت مزدک نبردم و ضربه يي نزدم بلکه با فشار جمعيت مزدک به سمت من هل داده شد و چاقو به بدن او فرو رفت. در اين هنگام او غرق در خون شد و روي زمين افتاد.
گفته هاي علي مورد قبول دادگاه قرار نگرفت و اين نوجوان به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شد. در حالي که حکم صادره از سوي ديوان عالي کشور نيز مورد تاييد قرار گرفته و تنها مرحله باقي مانده استيذان بود محمد مصطفايي وکيل مدافع علي يک بار ديگر به راي صادره اعتراض کرد و اين بار مدعي شد ابهاماتي در نظريه پزشکي قانوني وجود دارد که در صورت بررسي مجدد مي تواند نشان دهد علي قاتل نيست.
به اين ترتيب يک بار ديگر نظريه پزشکي قانوني مورد بررسي يکي از متخصصان قرار گرفت و نظريه جديد پرونده علي را دستخوش تحول کرد. در حالي که پيش از اين اعلام شده بود پارگي رگ آئورت باعث مرگ مزدک شده است متخصص پزشکي قانوني خاطرنشان کرد احتمال پارگي اين رگ بر اثر فشار جمعيت وجود دارد و هل داده شدن مقتول به طرف چاقوي علي نيز محتمل است.
زماني که اعتراض مجدد وکيل علي به دفتر آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس وقت قوه قضائيه فرستاده شد هيات قضات دفتر رئيس قوه قضائيه اعلام کردند با توجه به اينکه علي اقرار صريح به قتل نداشته است و نظريه پزشکي قانوني هم در اين خصوص ابهاماتي دارد حکم صادره نقض مي شود و رسيدگي مجدد لازم است.
پرونده علي اين بار به شعبه 112 دادگاه عمومي کرج فرستاده شد و قاضي غلامي بررسي اين پرونده را بر عهده گرفت. اين در حالي بود که ناظم مدرسه يي که حادثه در آن رخ داده بود نيز نامه يي به قاضي دادگاه نوشت و اعلام کرد خودش ديده علي ضربه يي به مقتول وارد نکرد و فشار جمعيت باعث شد مزدک به سمت علي پرت شود.روز گذشته بعد از گذشت هفت سال از اين حادثه علي يک بار ديگر پاي ميز محاکمه رفت.
در ابتداي جلسه پدر مزدک به عنوان ولي دم اعلام کرد تقاضاي قصاص علي را دارد. وي در حالي که از فعالان اجتماعي به خاطر حمايت از علي گله مند بود، گفت؛ علي فرزند من را کشته است و من هم تقاضاي قصاص علي را دارم. در اين مدت هيچ کس از من که پسرم کشته شده بود دلجويي نکرد و همه به دفاع از علي پرداختند. هيچ کس نگفت مزدک کشته شده است و خانواده اش داغدار هستند.
در ادامه علي مهين ترابي به دفاع از خود پرداخت. وي که اکنون 23ساله است دوباره از روز حادثه گفت. علي که از اين حادثه ابراز تاسف مي کرد گفت؛ حين درگيري من چاقويي در دست داشتم. آن چاقو را دوستم به من داده بود. چاقو را به صورت مستقيم گرفته بودم. يکباره فشار جمعيت و ليز بودن زمين باعث شد مزدک روي من بيفتد و چاقو به بدن او فرو رود. من هيچ ضربه يي به او نزدم. آنچه اتفاق افتاد واقعاً يک حادثه بود. همه کساني که اطراف من و مزدک بودند روي زمين افتادند. زماني که من متوجه شدم مزدک دچار خونريزي شده است ديگران را خبر کردم تا او را به بيمارستان ببرند. من واقعاً قصد کشتن او را نداشتم. علي يک بار ديگر از پدر مزدک عذرخواهي کرد و از او خواست از تقاضاي قصاص صرف نظر کند.
سپس فهيمه حاج محمد علي و محمد مصطفايي دو وکيل علي دفاعيات خود را مطرح کردند و خواستار احضار شهود و ارجاع پرونده به کميسيون پزشکي قانوني شدند. قرار است به زودي جلسه ديگري براي رسيدگي به اين پرونده تشکيل شود.
*****
باز هم فروش منافع ملی به دست دولت کودتا:
ایران 50 درصد حق بازاریابی گاز خود را به ترکیه واگذار کرد!
تلویزیون ترکیه دیروز (شنبه) با انتشار گزارشی از سفر رجب طیب اردوغان به ایران اعلام کرده است که در جریان این سفر بین مقامات ایرانی و ترک توافق شده تا 50 درصد حق بازاریابی گاز استخراجی از ایران به کشور ترکیه منتقل گردد!
*
متن گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه به این شرح است:
"رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، دیروز در دومین روز از سفر خود به ایران با علی لاریجانی رئیس مجلس این کشور دیدار و گفتگو کرد. اردوغان سپس با شرکت در یک کنفرانس خبری، ضمن ارزیابی سفر خود به ایران و با اشاره به اینکه مناسبات ترکیه و اسرائیل بر اساس معیارهای حقانیت ادامه دارد، گفت: «ما هیچ اراده ای را مافوق اراده سیاسی ترکیه نمی دانیم.» نخست وزیر ترکیه همچنین اظهار داشت که ممکن است ترکیه مجددا میان اسرائیل و سوریه میانجی‌‌گری کند. اردوغان گفت: «ایران و ترکیه در زمینه صلح منطقه ای مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.»
او در پاسخ به سوالی پیرامون فعالیت های هسته ای گفت: «استفاده از انرژی هسته ای با اهداف انسانی، حق طبیعی هر کشوری است. ایران و ترکیه نیز از چنین حقی برخوردار هستند.» در این میان، ترکیه و ایران در زمینه استخراج و بازاریابی گاز طبیعی منطقه پارس جنوبی، به توافق اصولی دست یافتند. بر این اساس، ترکیه حق بازاریابی بیش از ٥۰ درصد از گاز استخراجی را بدست خواهد آورد. همچنین قرار است حجم تجاری دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد.
شرکت سهامی نفت ترکیه، فعالیت‌های مربوط به اکتشاف و ذخیره سازی را به زودی آغاز خواهد کرد و قرار است هیئت فنی، در ماه نوامبر به منطقه اعزام شود. پیش بینی می شود در این فعالیتها که حدود ٥ سال بطول خواهد انجامید، ترکیه مجموعاً ٤ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند. با امضای این قرارداد، بحث مربوط به چگونگی تأمین منابع گاز نابوکو نیز خاتمه خواهد یافت. زیرا بخش اعظمی گازی که توسط ترکیه بازاریابی خواهد شد، از طریق نابوکو به اروپا انتقال خواهد یافت."
*****
من سبزم‌، تو سبزی‌، ما سبزیم‌؛ بی‌شماریم و 13 آبان را سبز می سازیم
اصل 27 قانون اساسی رژیم صراحت دارد: "تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح‌، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است." در این اصل اخذ مجوز را برای اجتماع و راهپیمایی لازم نشمرده است و تنها شرط این را گذاشته است که مخل به مبانی اسلام نباشد. 13 آبان 88 مردم سبزاندیش ایران، می‌خواهند از این اصل و حقی که قانون‌اساسی به آن‌ها داده است استفاده کنند.
مردم می‌دانند که نفس آمدنشان به خیابان و تجمعشان نشانه اعتراض است. حتی سکوت آن‌ها همراه با رنگ سبز و علامت پیروزی دستهاشان هزاران پیام دارد و آنانی که در پی بهانه‌گیری برای خشنونت‌ورزی و در هم‌پاشی اجتماعشان هستند را بیش از پیش خلع سلاح می‌کند. ضمن اینکه شیوه مسالمت‌جویانه و صلح‌خواهانه سبزها را بیشتر به نمایش می‌گذارد‌.
مردم سبز اندیش، در پی رهایی ایرانیان از دامن استبداد هستند و مواهب این رهایی شامل همه ملت، حتی آنانی که امروز به انگیزه‌های مختلف در مقابل جنبش مردمی قرار دارند، می‌شود. هواداران جنبش سبز، هیچ ایرانی‌ای را دشمن خود نمی‌دانند و با همه از سر مهر و صفا رفتار می‌کنند.
مردم سبزاندیش ایران نشان خواهند داد که گاندی و ماندلا هم سبز هستند که خواسته‌شان را همواره با مقاوت مدنی و عدم خشونت به پیش بردند و امروز ملت سبز ایران می‌خواهد نقطه عطفی در تاریخ‌ش رقم بزند و پایبندی به همه قوعد اخلاقی و صلح‌آمیز بشری را بار دیگر فریاد کند. یقینا این‌چنین رفتارهایی فرد فرد جامعه ایران را پله‌ پله وارد عصر جدیدی خواهد کرد، عصر پشت سر نهادن دوران توحش و تحجر دینی، عصر حاکمیت قانون، خرد‌ورزی، صلح‌جویی و مردم‌سالاری و...
سبزها اکنون به حضور خود می‌اندیشند و می‌خواهند روز به روز بر دامنه حضور و اجتماع ملی خود بیافزایند. اجتماع میلیونی آن‌ها با نمادهای سبز، تایید راه سبزامیدی است که فرا رسیدنش انکار ناپذیر و جبر زمانه است. مردم با حضور سبز و پرشورشان نشان خواهند داد که راه سبز امید راه ملت ایران است و خارها و سنگ‌ها و گلوله‌ها ... در برابر اراده مردم مانع نیست و دیر یا زود همه در برابر خواسته‌های ملت سرخم کرده و مخالفین آزادی میهن، "فرار" را بر "قرار" ترجیح خواهند داد و پیروزی با حق‌خواهان و عدالت‌‌طلبان است و ظلم و ستم رفتنی است.
*****
گزارش ۲۳ صفحه ای از نقض حقوق بشر در ایران
کانون مدافعان حقوق بشر در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی توسط جمعی از حقوقدانان و فعالان جامعه مدنی به ثبت رسید و زیر نظر شیرین عبادی فعالیت خود را آغاز کرد. دیده بانی حقوق بشر در ایران، نظارت بر روند انتخابات، حمایت حقوقی از شهروندان و تشکیل شورای ملی صلح از جمله فعالیت های این کانون است. شیرین عبادی، نرگس محمدی، محمد سیف زاده، محمد علی دادخواه، محمد شریف و عبدالفتاح سلطانی اعضای اصلی این تشکل را تشکیل می دهند. در جریان حوادث اخیر دو تن از اعضای اصلی این تشکل به نام های عبدالفتاح سلطانی و محمد علی دادخواه دستگیر و برای مدتی محبوس بودند. ساختمان این تشکل سال گذشته و در جریان برگزاری مراسم شصتمین سال اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط دادستانی تهران پلمپ شد. در گزارش اخیر کانون مدافعان حقوق بشر وضعیت حقوق بشر طی فصول بهار و تابستان، در دو بخش عمده تشریح شده است. فصل اول گزارش به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و فصل دوم به موارد نقض حقوق بشر اختصاص یافته است.
انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران
کانون مدافعان حقوق بشر با بررسی روند انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و ابهامات برآمده از روند این انتخابات و اعتراض گسترده به نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور، به موارد نقض قانون پرداخته است. نویسندگان این گزارش با یادآوری این اصل قانون اساسی که می گوید: تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها، بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است، تاکید کرده اند که این اصل بعد از انتخابات نقض شد. این گزارش با برشمردن اتفاقاتی که در جریان اعتراضات مردمی رخ داد از جمله حمله لباس شخصی ها به عبداله نوری و مهدی کروبی در روز نماز جمعه ای که به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی اقامه شد، ضرب و شتم و قتل مردم معترض، حمله به آسیب دیدگان در مراکز درمانی، مخالفت با برگزاری مراسم ترحیم کشته شدگان، دستگیری گسترده فعالان جامعه مدنی و تشکیل دادگاههای فرمایشی، تخریب اموال مردم توسط پرسنل نیروی انتظامی، حمله به کوی دانشگاه و ضرب و شتم و قتل دانشجویان و .. اعلام کرد اصول 22، 23،24،27، 32، 37، 38 و 39 قانون اساسی به صراحت نقض شده است. این گزارش می افزاید اتفاقات رخ داده در روزهای بعد از انتخابات و نقض صریح قانون اساسی در تناقض آشکار با ماده 125 قانون آیین دادرسی کیفری بود که توسط دولتمردان کنونی نقض شده و متأسفانه تاکنون واکنشی از سوی قوه قضائيه به نقض قانون نشان داده نشده است. امروز حتی دادستانی تهران به صورت ابزاری جهت سرکوب معترضان قانونی به نتيجه انتخابات درآمده است.
بازداشت روزنامه نگاران و وب نگاران
وضعیت وسایل ارتباط جمعی در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن، محور دیگر گزارش کانون مدافعان حقوق بشر است. این گزارش خاطر نشان کرده: روزنامه ها و دیگر رسانه های مجازی در پی اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و اعتراض نامزدها و شهروندان، با محدودیت ها و فشارهایی برای فعالیت آزاد در حوزه اطلاع رسانی مواجه شدند كه به وضوح فاقد وجاهت قانونی است. این در حالی است كه اهمیت كار خبرنگاران و عكاسان خبری تا حدی است كه حتی در شرایط جنگی نیز نباید مانع فعالیت آزادانه آنها شد. اما این اتفاق در حوادث پس از انتخابات به گونه ای دیگر رقم خورد.
کانون مدافعان حقوق بشر، بازداشت روزنامه‌نگاران و وب نگاران را یکی از موارد نقض قانون در جریان حوادث پس از انتخابات می داند واز احمد زیدآبادی، عبدالرضا تاجیک، محمد قوچانی، کیوان صمیمی بهبهانی، مهسا امرآبادی، بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، سمیه توحیدلو، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمد علی ابطحی، سعید لیلاز، روح‌الله شهوار، ماشالله حیدرزاده، حمیده ماحوزی، امان الله شجاعی، حسین شکوهی، هنگامه شهیدی، فریبا پژوه، عيسی سحرخيز، بهمن احمدی امويی، مسعود باستانی، فياض زاهد، محمد رضا نوربخش، علی پيرحسينلو، محسن آزموده، ربابه باباخانی، مسعود لواسانی، مهدی محموديان، حسین نورانی نژاد، مازیار بهاری، مجید سعیدی، محمد داوری، شیوا نظرآهاری، سمیه نصرتی، ميرحميد حسن زاده، اسماعيل حق پرست، سيد عمار كلانتري، فؤاد صادقي، توحید بیگی، ژیلا بنی یعقوب، علیرضا بهشتی پور شیرازی، مجتبی تهرانی، مهدی زابلی، فریبرز سروش، کامبیز نوروزی، محمدرضا یزدان پناه، سعید الله بداشتی، کاوه مظفری و مجتبی پور محسن، بعنوان روزنامه نگاران و وب نگارانی یاد می کند که در جریان این حوادث بازداشت شدند.
این گزارش همچنین به بازداشت امیر اصلانی مدیر عامل یک شرکت نرم‌افزاری، بازداشت 25 نفر از اعضای تحریریه روزنامه‌" کلمه سبز" به صاحب امتیازی میرحسین موسوی، بازداشت مهدی يزدانی خرم در خیابان توسط مأموران لباس شخصی و بازداشت حسين دلير، مستندساز اشاره دارد.اعمال محدودیت ها در حوزه اطلاع رسانی، از نگاه نویسندگان گزارش کانون مدافعان حقوق بشر بعنوان مورد دیگری از نقض قانون مورد تاکید قرار گرفته است. این گزارش به توقیف روزنامه های اعتماد ملی، کلمه سبز، و فیلترینگ سایت های تغییر، کرمان نما، جرس، موج سبز آزادی، سایت انجمن صنفی روزنامه نگاران، سحام نیوز، انتخاب، آینده، یاهو مسنجر، یوتیوپ، فیس بوک، پرشین بلاگ و بلاگفا اشاره کرده و می افزاید: حکومت در راستای اعمال محدودیت در حوزه اطلاع رسانی در روز انتخابات، شبكه پيام كوتاه كشور را در ساعات پاياني پنج شنبه 21 خردادماه 1388 درست يك‌ روز قبل از انتخابات قطع کرد، در سیستم تلفن همراه اختلال و به برخی از خبرنگاران خارجی اجازه فعالیت و ارسال گزارش هایشان را نداد و برخی از آنها همچون جان لاین خبرنگار دایمی بی بی سی در ایران را اخراج کرد.
نقض قانون در جریان محاکمه متهمان
این کانون در بخش دیگری از گزارش خود، به وضعیت آسیب دیدگان، مجروحان و جان باختگان حوادث پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و با انتشار نام کامل بازداشت شدگان، کشته شدگان، از اتفاقات رخ داده در جریان محاکمه و صدور حکم تعدادی از متهمان ابراز شگفتی کرده است. این گزارش با اشاره به دادگاه متهمان حوادث اخیر می نویسد: بر اساس ماده واحده‌اي که در مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب رسيده است، تشكيل جلسه دادگاه بدون حضور وكيل متهمان غيرقانوني است و همه متهمان بايد حق دسترسي به وكيل و حق سكوت را داشته باشند و طبق قانون اساسي نيز دادگاه بايد زمينه دسترسي به وكيل را براي همه فراهم آورد.این گزارش با اشاره به صدور حکم اعدام برای محمدرضا علی زمانی، آرش رحمانی‌پور، حامد روحانی‌نژاد و داود فریچه میراردبیلی به اتهام عضویت در"انجمن پادشاهی ایران" و ناصر عبدالحسینی به اتهام ارتباط با مجاهدین خلق بر این نکته تاکید دارد که این متهمان قبل از حوادث مربوط به انتخابات بازداشت شده بودند.
برخورد با دانشجویان پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
در این گزارش با اشاره به برخورد های صورت گرفته با دانشجویان، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، از این افراد بعنوان دانشجویان بازداشت شده نام برده شده است: افتخار برزگریان، کاوه اولاد، ایوب نعمتی، محسن جعفری مقدم، علی رفاهی، کاظم رضائی، غلامرضا حسین زاده، محبوبه خادمی، دلیر بارخدا، علی صالح پور، محمد امین کریمی، حمزه بنام، عباس رحمتی، وحید استخر، حمداله نامجو، اسماعیل جلیلوند، آرش گیتی، علی قاسمی، میلاد سرحدی، سیامک یاقوتی، محسن صنعتی پور ، شایان صارمی ، امین ریاحی، مهدی خسروی، حسام سلامت، عزت تربتی، امیر حسین استیری، احسان نجفی، آیدین خواجه ای، فراز زهتاب، سجاد طاهرزاده، سهند بختیارپور، مصطفی منفرد، مهدی کریمی، حسین رحیمی، امین نیک زاده، سعید شجاعی زاده، خسرو موسی وند، سیاوش حاتم ، مهدی مسافر، حجت بختیاری، پوریا شریفیان، رضا جعفریان، ناصح فریدی، علیرضا عاشوری، نیما نحوی، ایمان صدیقی، محسن برزگر، حسام الدین باقری، سیاوش سلیمی نژاد، حمیدرضا جهان تیغ، علی تقی پور، مهرداد اسلام خواه، امین استادی، میلاد گاراژیان، بهزاد پروین، علی سپندار، اشکان ذهابیان، محمد اسماعیل زاده، امیر کلهر، حسام نصیری، علی شجاعی، پیام حیدر قزوینی، نسیم ریاحی، مجتبی رحیمی، عطا رشیدی، سیامند غیاثی، محمد جعفری، مجید دری، مصطفی مهدی زاده، امین نظری، علیرضا کیانی، میلاد حسینی کشتان، علی نظری، سیاوش صفوی، علی دیناری، رحمان یعقوبی، مازیار یزدانی، علی عباسی، شوانه قادری، امیر حسین سرحدی، بهرام بهرامیان، شهریار حسین بر، احمد ریگی، سعید ارباب زهی، لیلا اسفاری، علیرضا بابالو، مجتبی خداکرمی، سامان ولدبیگی، مصطفی آهو خش، مسلم زمانی، عمر حسابی، منصور یاقوتی و مهدی (سهیل) یادگاری.
کانون مدافعان حقوق بشر از احضار تعداد زیادی از دانشجویان به کمیته های انضباطی و صدور احکام انضباطی، پلمپ دفاتر انجمن اسلامی دانشجویان در برخی از دانشگاهها، بازداشت تعدادی از استادان، برخورد با تجمعات دانشجویی، محرومیت تعدادی از دانشجویان از تحصیل، و به آتش کشیدن دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه سیستان و بلوچستان از دیگر موارد غیر قانونی صورت گرفته در دانشگاههای کشور یاد کرده است. به گفته این کانون، احزاب و نهادهای مدنی نیز پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از برخورد های غیر قانونی مصون نماندند. این کانون به پلمپ دفتر « انجمن دفاع از حقوق زندانيان»، دفتر « انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران»، دفتر کميته منتخب موسوی- کروبی برای پيگيری امور بازداشت شدگان و آسيب ديدگان و جان باختگان جنبش سبز، دفتر شخصی مهدی کروبی، دفترهای حزب اعتماد ملی و حزب مشارکت ایران اسلامی، دفتر نشر آثار آيت الله سید محمد حسینی بهشتی ( اولین رییس شورای عالی قضایی) و پلمپ ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان از جمله ستاد معروف به « قیطریه» اشاره دارد.
وضعیت حقوق بشر در نیمه اول سال 1388
کانون مدافعان حقوق بشر در بخش دوم این گزارش به وضعیت حقوق بشر در نیمه اول سال 88، مطابق روال سالانه خود پرداخته و با یادآوری الحاق ایران به برخی میثاق نامه های بین المللی که متضمن حقوق مدنی و سیاسی شهروندان است، موارد نقض حقوق مدنی و سیاسی شهروندان را برشمرده است. این گزارش موارد نقض قانون را در سه بخش بازداشت ها، محاکمه های سیاسی و عقیدتی و صدور احکام قضایی مورد بررسی قرار داده است و موارد دیگری از برخوردهای صورت گرفته با شهروندان همچون اتفاقات رخ داده درون زندانها و انتقال برخی از زندانیان به بیمارستانها را به آن اضافه کرده است.نقض قانون در حوزه کتاب، مطبوعات ، نویسندگان و روزنامه نگاران، دانشجویان و دانشگاهیان، زنان، اعدام نوجوانان و نقض حقوق افرادی که از دین اسلام به دین دیگری گرویده اند از جمله مواردی است که بعنوان نقض حقوق مدنی و سیاسی افراد، در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است.
حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
کانون مدافعان حقوق بشر با تاکید بر الحاق ایران به میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواستار التزام ایران به تعهدات بین المللی خود مطابق مفاد این میثاق نامه شده و آورده است: دولت ایران از آنجا که میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1966) را امضا کرده و به موجب مجموعه تعهداتی که پذیرفته است، در مقابل ایرانیان و جهانیان مسئولیت داخلی و بین المللی دارد، باید درتأمین برابری واقعی افراد و فراهم ساختن رفاه همگانی تلاش کند. با این حال در طول شش ماه اول سال 1388 کمتر حوزه ای از زندگی ایرانیان اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شاخص امیدوار کننده ای را ترسیم می کند.
این گزارش به اظهارات محمد نهاوندیان رئیس اتاق ایران اشاره دارد که با بیان این که رکود در اقتصاد ایران جدی است، می گوید: « در اکثر مناطق صنعتی کشور، حدود 50 درصد از واحدهای تولیدی در حال تعطیلی هستند و طبق تحلیلی که اتاق ایران انجام داده است، اکثر واحدهای تولیدی کشور با کمتر از 30 درصد ظرفیت اسمی‌شان مشغول کار هستند و این بدان معناست که ما در صنعت و نیروی انسانی تضییع منابع داریم.» این در حالی است که محمد جهرمی، وزير وقت کار و امور اجتماعی، و همین طور مرکز آمار ايران اعلام کردند، نرخ بيکاری در ايران به 12.5 درصد رسيده است. همچنین مدیر کمیته مبارزه با مواد مخدر گفته در ایران یک میلیون و 200 هزار معتاد وجود دارد و میانگین سن معتادین 32 سال است.
گزارش کانون مدافعان حقوق بشر در حوزه های اقتصادی و اجتماعی در فاصله زمانی بهار و تابستان 1388 به وضعیت معلمان اشاره دارد و از بازداشت عده ای از معلمان در روز جهانی معلم و اعمال فشار بر فعالان حقوق معلمان در شهرهای مختلف ایران انتقاد کرده است. این گزارش همچنین نپرداختن حقوق در سال 88 را مهمترین مشکل جامعه کارگری می داند و می آورد: نپرداختن حقوق سبب برخی اعتراض ها و اعتصاب ها شد. از سوی دیگر تعدادی از كارخانه ها به دليل ركود اقتصادي و حجم بي رويه واردات، ناچار شدند كارخانه خود را تعطيل و كارگران خود را اخراج كنند. اخراج کارگران شرکت آهنگرى تراکتورسازي، کبريت‌سازى تبريز، مجتمع صنعتى ‏شمال‌غرب، شرکت نقش جهان و چند واحد توليدى ديگر در حدي بود که نگراني نمايندگان مجلس اسلامي از « تبعات» ‏اين اخراج ها را برانگيخت. از سوی دیگر قراردادهاي سفيد، قراردادهاي موقت كار، كار با دستمزدي اندك، كار در محيط معدن با كم‌ترين تجهيزات، كار بدون بيمه تأمين اجتماعي و بيش از 8 ساعت كه كارگران جهان سالهاست از آن برخوردارند، بخشي از واقعيت‌هاي جامعه كارگري در ایران است. بنابراین جامعه كارگري ايران در کنار مشكلات معيشتي، معضلات منحصر به ‌فردی را نيز تجربه مي‌كند. نبود امنيت شغلي، آينده‌اي نيمه روشن، نازل بودن استانداردهاي بهداشتي و امنيتي محيط‌هاي كار و بي‌تفاوتي برخی مسوولان در برابر مشكلات، محورهاي اصلي مشكلات کارگران است.
این گزارش می افزاید کشاورزان نیز با مشکل هایی مواجه بوده اند. به گونه ای که سرمایه گذاری در بخش کشاورزی 4/8 درصد کاهش یافت. کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه با برشمردن مواردی از بازداشت کارگران و فعالان جامعه کارگری، این اقدامات را خلاف قانون و در تناقض با حقوق شهروندان خوانده است.
تخریب میراث فرهنگی و محیط زیست آخرین موارد نقض حقوق و قانون مورد توجه نویسندگان گزارش کانون مدافعان حقوق بشر قرار گرفته است.
این کانون در خاتمه تصریح کرده است: کانون مدافعان حقوق بشر در شرایطی که همچنان تحت شدیدترین فشارها برای جلوگیری از فعالیتش قرار دارد، بار دیگر با اعلام ایمان خود به حقوق بنیادین بشر، حیثیت و ارزش شخصیت انسانی، مجموعه قانونگزاران، مجریان و ناظران را بر حسن اجرای قوانین و انجام تکالیف قانونی خود، طبق قانون اساسی ایران و اسناد لازم الاجرای حقوق بشری فرا می خواند و یاد آور می شود که منافع ملی و پیشرفت کشور در گرو اجرای قوانین و رعایت حقوق و آزادی های بنیادین افراد است. کانون مدافعان حقوق بشر همچنین با اعتراض نسبت به برخوردهای صورت گرفته با شهروندان و کنشگران سیاسی و مدنی به خصوص در حوادث پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، خواستار انجام اقدام های مؤثر برای جلوگیری از نقض حقوق شهروندان و رفع تنش موجود میان شهروندان به ویژه فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و مسئولان شده و می افزاید: تضییق حقوق ملت به ویژه حقوق تصریح شده در فصل سوم قانون اساسی از جمله اصل 27 قانون اساسی نه تنها نقض آشکار حقوق بشر بلکه نادیده گرفتن قوانین داخلی است.
اعضای این کانون ازمسئولان خواسته اند تا به حقوق سياسی و مدنی شهروندان ایرانی از جمله آزادی بيان و آزادی تجمع احترام بگذارند و اعلام کرده اند: الزام مقام های دادستاني، انتظامي و امنيتي به رعايت موازین دادرسی عادلانه، آزادی سریع همه بازداشت شدگان عقیدتی و سیاسی، خواسته ما در کانون مدافعان حقوق بشر است.
*****
وقتی خورشید خاموش شد
اعدام بی پناه ترین مادر ایرانی در هفته بهداشت روان
سهیلا قدیری به جرم قتل کودک 5 روزه اش به اعدام محکوم شد. تنها پس از اجرای حکم اعدام بود که هویت واقعی وی فاش شد. مراجعه دایی خانم قدیری نقاط تاریکی از زندگی این زن سی ساله را روشن کرد. این اتفاق تردید های قضایی در مورد عادلانه بودن این "حکم اعدام" را افزایش داد.

چگونه "خورشید" خاموش شد
ماجرای تکان دهنده "سهیلا قدیری" مرداد ماه سال 86 در روزنامه ها چاپ شد. سهیلا در اولین جلسه دادگاه اینگونه خود را معرفی کرد: "من سهیلا قدیری 28ساله هستم. هیچ كس را ندارم. پدرم باران است و مادرم سنگ چرا كه من روی سنگ و زیر باران بزرگ شده ام. زندگی ام را در خیابان گذراندم. من یك زن تن فروش نبودم. سختی های زندگی من را به این روز انداخت. در سن 14 سالگی با پسری آشنا شدم. او به من ابراز علاقه می كرد و می گفت قصد ازدواج دارد. با آن پسر به تهران فرار كردم. قرار بود با هم ازدواج كنیم.آن پسر من را رها كرد. راه بازگشت به خانه نداشتم. قطعاً خانواده ام مرا می كشتند. در تهران آواره و سرگردان ماندم. جایی نداشتم. غذایی نداشتم. دختری 14ساله و حیران و سرگردان بودم.
وی در جلسه دادگاه می افزاید: "هیچ كدام از كسانی كه در جلسه محاكمه من نشسته اند نمی دانند تحمل سرمای زیر صفر دی ماه آن هم نیمه شب و بدون لباس كافی یعنی چه. مجبور بودم به خاطر یك لقمه نان تن به خواسته كثیف كسانی بدهم كه به من به چشم یك حیوان نگاه می كردند. من را به خانه می بردند، مشروب می خوراندند و مورد آزار قرار می دادند". و از دلایل قتل کودک پنج روزه اش اینگونه می گوید:" چرا فرزند من باید زنده می ماند ، آیا او روزهایی بهتر از روزهای زندگی من می داشت؟ من فرزندم را كشتم چون سرنوشتی بهتر از من در انتظارش نبود".
سهیلا پیشنهاد وکیلش مبنی بر اعلام اینکه دچار جنون آنی شده است را نمی پذیرد و اعلام می کند:" من عاشق کودکم بودم زیرا به غیر از او کسی را نداشتم ولی نمی خواستم فرزند یک مرد معتاد و یک زن ولگرد بی پناه به روزگار من دچار شود".
تلاش های وکیل خانم قدیری موجب پیدا شدن پدر فرزند سهیلا می گردد. وی به عنوان ولی دم رضایت می دهد اما قاضی پرونده اعلام می کند که "چون سهیلا با مردان زیادی رابطه داشته، معلوم نیست ادعای این مرد در مورد اینكه پدر كودك است یا نه درست است. بنابراین نمی توان ادعای او را پذیرفت".اینکه آیا امکان اینکه با تحقیقات پزشکی بتوان مشخص نمود آن مرد به واقع پدر کودک کشته شده است یا خیر هیچگاه مطرح نشد. و دادگاه ترجیح داد ساده ترین راه حل را برای سهیلا و جامعه انتخاب کند. در سحرگاه چهارشنبه 29 مهر ماه صورت مسئله پاک شد. سهیلا به همراه چند متهم دیگر به دار آویخته شد درحالی که پیش از آن به خاطر رابطه نامشروع "حد شرعی" بر او جاری شده بود.
بی پناه ترین مادر
پس از اعدام سهیلا قدیری جمعی از استادان دانشگاه، جامعه شناسان، روانشناسان، روانپزشكان و مددكاران اجتماعی در بیانیه ای نسبت به اعدام وی ابراز تاسف نمودند. در بخشی از این بیانیه آمده است : "ناباورانه با دلی داغدار از مرگ انسانیت، درگذشت سهیلا قدیری شهروند ایرانی یكی از شمار هزاران دردمند بی پناه را تسلیت می گوییم. در گذشت این مادر تنها كه به درستی بی پناه ترین مادر ایرانی لقب گرفت در زمانی كه اتفاقاً مقارن با "هفته بهداشت روان" بود افزون بر تاثر بسیاری از انسان دوستان موجب سرافكندگی فعالان حمایت از حقوق بیماران روانی نیز شد. امید كه در دیار باقی در رحمت و غفران خداوند رحمان و رحیم به آرامشی دست یابد كه مسئولان رفاه و سلامت اجتماعی نتوانستند برایش مهیا كنند".
کسی اعدام شد که حتی هویتش مشخص نبود
خبرگزاری ها خبر دادند که هویت واقعی زن جوانی كه هفته گذشته به اتهام قتل نوزاد 5 روزه‌اش به دار آویخته شد با مراجعه یكی از بستگانش به دادسرای جنایی تهران فاش شد.
مرد میانسالی با موهای سفید و دستانی لرزان وارد شعبه اجرای احكام دادسرای جنایی می شود و در حالی كه یك جلد شناسنامه و صفحه روزنامه‌ای در دست داشت، می گوید: "من دایی خورشید هستم. همان دختری كه صبح چهارشنبه 29 مهر در زندان اعدام شد".
در مقابل چشمان حیرت زده قاضی جابری دایی خورشید (سهیلا قدیری) داستان زندگی خواهر زاده اش را اینگونه روایت می کند:" متأسفانه زندگی خورشید حدود 10 سال قبل وقتی پدرش در یك نزاع محلی كشته شد، از هم پاشید و وضعیت زندگی‌اش به هم خورد؛ بعد هم از خانه فرار كرد. او برایم پیغام گذاشته بود دفترچه خاطراتش را بخوانم تا علت فرارش را بدانم. وقتی خورشید از خانه فرار كرد دنبالش نرفتیم؛ چون ما از یك قوم متعصب و از ساكنان یكی از شهرهای جنوب كشور هستیم و دختری كه از خانه فرار كند، دیگر ارزش و اعتباری برای خانواده ندارد".
وی اینگونه ادامه می دهد:"اردیبهشت امسال خانم مددكاری از زندان با ما تماس گرفت و گفت: خواهرزاده‌ام در زندان است و می‌خواهد با ما صحبت كند. اما با شنیدن این جمله آنقدر عصبانی شدم كه گفتم: اعدامش كنید و نگذارید آزاد شود."
دایی خورشید كه اشك در چشمانش حلقه زده بود، می افزاید: "باور كنید نمی‌دانم چرا این حرف را زدم اما به خدا بلافاصله پشیمان شدم و گفتم تلفن را بدهید با او صحبت كنم. وقتی صدایش را شنیدم دلم گرفت. از آن همه شادابی و نشاط 10 سال قبل هیچ اثری در صدایش نبود. او مثل یك زن جا افتاده صحبت می‌كرد، گفت: دایی اینجا غیر از خانم مددكار هیچ كس هویت واقعی مرا نمی‌داند. به همه گفته‌ام كسی را در این دنیا ندارم اما تو می‌دانی كه من چقدر فامیل دارم اما اینجا تنها و غریبم. در این سال‌ها خیلی سختی كشیدم. اگر می‌توانی بیا و برایم كمی پول بیاور. گفتم: پول می‌خواهی چه كار؟ گفت: اینجا فقط غذا مجانی است اما دلم میوه می‌خواهد. وقتی بقیه هم سلولی‌هایم میوه یا شیرینی می‌خورند من هم دلم می‌خواهد. چون 3 سال است كه میوه نخورده‌ام!"
دایی سهیلا با ابراز بی اطلاعی از صدور حکم اعدام برای او می گوید:" صبح 28 مهر – یك روز قبل از اعدام – وقتی رفتم خانه خواهرم، پسرش گفت: خورشید تلفن كرده و گفته اگر می‌توانید مامان را به اینجا بیاورید تا ببینمش. دلم خیلی برایش تنگ شده و فقط همین امشب را فرصت دارم.اما متأسفانه نتوانستیم بیاییم. یعنی فكرش را هم نمی‌كردیم بخواهند اعدامش كنند. اما حالا بشدت ناراحتم، خیلی زیاد. ای كاش به دیدنش آمده بودیم. باور كنید من تمام ماجراهای زندگی‌اش را بعد از مرگش و چاپ عكسش در روزنامه‌ها فهمیدم".
دایی خورشید داستان زندگی او را اینگونه روایت می کند:" او دختری بدبخت و كوچك‌ترین فرزند خانواده بود. متأسفانه پدرش بعد از بازنشستگی، یك دكه كوچك راه انداخت و خورشید را در نوجوانی وادار می‌كرد سیگار بفروشد. از همان جا بود كه كم‌كم مسیر زندگی‌اش عوض شد. خورشید دختر زیبایی بود اما در مسیر درستی قرار نگرفت و در سن كم به خاطر مشكلات خانواده‌اش به بیراهه رفت شاید هم مردن برای او بهتر بود. چون دیگر راه برگشتی برایش وجود نداشت".
شبهات حقوقی و احتمال عدم تعادل روانی
از خانم قدیری به عنوان متهمی بدون شاکی خصوصی یاد می شود که بر طبق مدارک، ولی دم مقتول نیز از شکایت خود اعلام انصراف نمود اما به حکم و اصرار دادستان مورد مجازات قرار گرفت. حکم اعدام وی از جهات قضایی و حقوقی شبهات بسیاری را به همراه داشت.
محمد مصطفایی ، وکیل دادگستری در این مورد معتقد است: "این زن به قدری مشکل داشت که حتی در مراحل دادرسی به پرونده خود از نام واقعی اش دریغ می ورزید. قاضی عزیزمحمدی ریاست شعبه 71 دادگاه کیفری استان و دیگر مستشاران نیز هویت وی را نفهمیدند".وی تصریح می کند:" آنان به این علم و یقین نرسیدند که سهیلایی در کار نبود. آنها متوجه چنون ادواری و بیماری وی نشدند. فقط چون طفلی از دنیا رفته بود می خواستند قصاصش کنند. آنها نفهمیدند که این مادر مستحق مرگ نبود. آنها ندانستند که سهیلا نه ببخشید خورشید قصد خودکشی داشت و این راه را برگزید و خواست به همه ما بگوید که من هستم".
آخرین وصیت خورشید
خورشید در وصیتنامه اش پیش از اعدام می نویسد:" اینجانبه سهیلا قدیری، فرزند عبدالمحمد از شما قاضی اجرای احکام و مسئولین محترم زندان عاجزانه و ملتمسانه تقاضا دارم در صورت رضایت ندادن شاکیم –مدعی العموم- و اعدام من، جسدم را بی نام و نشان و به صورت مجهول الهویه به خاک بسپارید و آدرس و مشخصا مزارم را به هیچکدام از اعضای خانواده و بستگانم و فامیلهایم نگویید. منظورم این است که هر کدام از اعضای خانواده و فامیلهای پدری و فامیلهای مادریم و بستگانم بر سر مزار من حتی برای دو دقیقه هم بیایند روح من عذاب می کشد و ناآرام می شود. پس اصلا دوست ندارم هیچ کدام از آنها مزار مرا بلد باشند و نه فاتحه ای و نه خیراتی از طرف آنها و به دست آنها نمی خواهم".
خورشید درخواست دیگری نیز داشت: "وصیت دومم این است که تا جایی که امکان برایتان هست مرا در نزدیک مزار بچه ام دفن کنید و جسد را به شهرستان یا استان محل تولدم منتقل نکنید."
در این حال قاضی جابری اعلام نمود: "خورشید از زمان دستگیری‌اش به اتهام قتل پسر 5 روزه‌اش در بهزیستی – شهریور 85- خود را سهیلا معرفی كرده و تمام مراحل قانونی پرونده با این هویت – كه البته برای ما جعلی بودنش محرز بود – طی شد. اما اگر مشخص شود مددكار زندان از هویت واقعی سهیلا مطلع بوده تلاش خواهیم كرد در صورت اثبات هویت واقعی‌اش، جسد را به خانواده‌اش تحویل دهیم."
**
جنبش همبستگی دانشجویان ایران: تف به شرافت (ناداشته)شما که برای شانه خالی کردن از هزینه های کفن و دفن، حتا به وصیت او عمل نمی کنید و تلاش دارید که جنازه را به خانواده اش تحویل دهید....!!
*****
شاهان کتابهای درسی تاریخ؛ مردد میان ماندن و رفتن
سلسله های شاهنشاهی از کتاب های درسی تاریخ کشور حذف شد. معاون پژوهشى وزير آموزش و پرورش در حالی این خبر را اعلام کرد که یک ماه پیش مقامات این وزارتخانه آن را تکذیب کرده بودند.

بيست و نهم شهريور و اول مهر دو خبر با دو عنوان متفاوت منتشر شد؛ در خبر اول یعقوب توکلی رئيس گروه مطالعات تاريخ وزارت آموزش و پرورش از آغاز تغییرات جدید در کتب تاریخ مقاطع راهنمایی و متوسطه خبر داده و گفته بود: "در تغییرات جدید تاریخ نگاریهای نظامی و پادشاهان از کتب تاریخ این مقاطع تحصیلی حذف می شود".
اما بلافاصله علی ذوعلم، مدیرکل برنامه‌ریزی‌ و تالیف کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ضمن تكذيب این خبر تاکید کرد: "پادشاهان و چهره های مهم در تاریخ ایران از کتابهای درسی حذف نمی شوند و تنها برخی از چهره های علمی به این کتابها اضافه خواهند شد."
توضیحات ذوعلم نتوانست از حجم اعتراضات به احمدی نژاد در مورد این تصمیم بکاهد تا جایی كه مديركل دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتب درسي از سمت خود استعفا داد. البته رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي اين استعفا را به دلايل ديگري غير از موضوع حذف پادشاهان از كتب درسي عنوان كرد.
به هر حال هم اکنون و با تایید محى‌الدين بهرام محمديان، معاون پژوهشى وزير آموزش و پرورش معلوم شده که تاریخ شاهان در کتاب های جدید درسی دچار تغییرات اساسی شده است. گو این که معاون وزیر سعی دارد تا به نوعی واکنشهای احتمالی به این تغییرات را تعدیل کند: "شاه را حذف نکرد‌ه‌ ايم، بلکه سلسله شاهنشاهى را از تاريخ کشور حذف کرده‌ ايم". معاون پژوهشى وزير آموزش و پرورش افزوده است: "در حال حاضر دانش ‌آموزان تاريخ‌ هاى مختلف از قبيل تاريخ تولد و مرگ پادشاهان و وقوع يک حادثه تاريخى را به خاطر مى‌ سپارند و به طور معمول ذهن دانش ‌آموزان انباشته از عدد و رقم است، در حالى که معتقديم در آموزش تاريخ بايد به چرايى آن پرداخته شود تا بتواند چراغ راه آينده ما و آينه ‌اى از گذشتگان باشد." وى در پایان سخنانش گفته: "در تاريخ به عنوان آينه گذشتگان به نام شاهان نيز اشاره مى‌ شود ولى در کنار آنها مردم نبايد غايب باشند بلکه بايد حضور داشته باشند."
بدین ترتیب معلوم نیست که چرا مقامات وزارت آموزش و پرورش احمدی نژاد پیش از این شتابزده به تکذیب خبر تغییر کتاب های درسی تاریخ پرداخته بودند. یعقوب توکلی پیش از این عنوان کرده بود: "در این رویکرد پادشاهان و جنگجویانی نظیر چنگیزخان مغول یا سلطان محمدشاه و پادشاهان دیگری از این قبیل حذف و به جای آنان به چهره های تمدن سازی همچون خواجه نصیرطوسی، زکریای رازی، ابوعلی سینا و... پرداخته و توجه می شود." مدیرکل برنامه ریزی و تالیف کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز همین موضوع را به صورت ضمنی تایید کرده و گفته بود: "متاسفانه هم اکنون در کتاب های تاریخ ما فقط نام پادشاهان و جنگ های آنان و زمان ورود و خروج آنها آمده و کمتر به تمدن ایرانی پرداخته ایم به همین دلیل در نظر داریم چهره های علمی زمان آنها و عملکرد فرهنگی و اقتصادی سلسله های مختلف را نیز در کنار سایر موارد وارد کتاب های درسی کنیم تا خلأهای موجود برطرف شود."
معاون وزیر علوم نیز در همین زمینه تاکید کرده: "بايد بدانيم تاريخ شخصيت‌هايي مانند ابوعلي سينا، محمدبن زكرياي رازي، ابوريحان بيروني و فارابي در كدام قسمت تاريخ ايران زمين بايد مطرح شود، آيا بايد اين شخصيت‌هاي عظيم ايراني در كتب تاريخ دانش‌آموزان معرفي شوند يا اينكه ما بايد منتظر بنشينيم تا ديگران اين شخصيت‌ها را از ما غصب و مصادره كنند و به تبع آن، مولوي، ترك، سنايي‌غزنوي، افغان و ابن سينا هم عرب معرفي شود.
یک استاد تاریخ در واکنش به تغییرات اعمال شده در کتب تحصیلی گفت: "هنوز نمی دانیم دقیقا چه اتفاقی بر سر کتاب های درسی تاریخ افتاده است. اگر تنها سعی شده باشد که اعداد و ارقام تاریخی که چندان جذاب نیستند حذف شوند و در کنار آنها تاریخ اجتماعی ایران نیز وارد کتب درسی شود، کار ناپسندی نیست. اما هر گونه حذف پادشاهان و سلسله های پادشاهی، چه خوب و چه بد، چه خونریز و چه عادل و چه کسانی که ایران را اشغال کرده اند و یا پادشاهانی که جهانگیر بوده اند به معنای تلاش آگاهانه برای تحریف تاریخ از اذهان نسل های آینده ایرانی است. "
خسرو معتضد كارشناس مسائل تاريخي كشور نيز پیش از این در واكنش منفي به حذف پادشاهان از كتاب‌هاي تاريخ مدارس عنوان كرده بود: "حذف پادشاهان از كتاب‌هاي درسي يك نظر ناپخته‌اي است که يك سري آدم بي‌معلومات براي شيرين زباني در يك جلسه اين نظر ناپخته را مي‌دهند ". وي افزوده بود: "حتي يك ورق از تاريخ ايران هم نبايد حذف شود. انسان از شكست‌هاي پيش آمده در تاريخ بايد درس بگيرد و اگر افرادي مانند سلطان محمد خوارزمشاه باعث شكست‌هاي بسيار در ايران شده‌اند و انسان‌هاي ابلهي بوده‌اند، ما بايد به جاي حذف آنها از اقدامات آنها عبرت بگيريم. "
گفتنی است پیش از این و در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی کتاب تاریخ سال دوم دبیرستان که از صفویه تا دوران معاصر را در بر می گیرد توسط یک هیات سه نفره مورد بازبینی قرار گرفت. کتاب جدید در سال تحصيلى ۸۰ - ۱۳۷۹ در اختيار دبيران و دانش‏آموزان قرار گرفت اما تنها پس از یک ترم تدریس با فشار شدید محافل سیاسی کنار گذاشته شد. منتقدان آن کتاب معتقد بودند که زمینه های مذهبی تاریخ معاصر حذف شده و تاکید زیادی بر فرهنگ ایرانی شده است. آنان همچنین از مطرح شدن نام افرادی چون ملكم‏خان و تقى‏زاده، مصدق و حتی مهندس بازرگان و آیت الله منتظری در کتاب جدید شدیدا برآشفته شده بودند. این انتقادات موجب شد تا مجددا تیم دیگری با سرپرستی ولایتی، مشاور خامنه ای در امور خارجه به تدوین مجدد این کتاب درسی بپردازند. نتیجه این کار سه سال پیش به دبیرستان ها راه یافت و اگر چه مورد پسند جمهوری اسلامی بود اما انتقادات شدید محافل مستقل و اصلاح طلب را برانگیخت.
*****
ايران در دهه آينده وارد كننده نفت خواهد بود
روزنامه ابرار: سهم ايران از سبد نفتى اوپك در سال گذشته اندكى بيش از ۱۲ درصد بوده است. به نظر مركز پژوهش هاى مجلس، با در نظر داشتن افزايش توليد كشورهاى عضو اوپك، سهم ايران با حفظ ميزان توليد كنونى، تا سال ۲۰۳۰ ميلادى به كمتر از نصف كاهش پيدا مى كند.بر اساس گزارش دويچه وله اين سناريوى خوش بينانه وضعيت توليد و صادرات نفت ايران، و شرط تحقق آن تامين چهار و نيم ميليارد دلار سرمايه گذارى سالانه است.با توجه به ميزان سرمايه جذب شده در دو سال گذشته اين سناريو نيز با واقعيت فاصله ى بسيارى دارد؛ كل سرمايه هاى خارجى كه ايران در سال هاى ۸۶ و ۸۷ موفق به جذب آنها شده اندكى بيش از سه ميليارد دلار بوده است كه ۶ ميليارد دلار كمتر از سرمايه ايست كه براى حفظ ميزان توليد و صادرات كنونى نفت نياز دارد. وضعيت توليد و صادرات نفت، ايران را در موقعيتى حساس قرار داده است. كاهش سهم ايران از سبد نفتى اوپك مى تواند به تنزل جايگاه ايران در معادلات منطقه و جهان منجر شود و به صفر رسيدن صادرات نفت براى كشورى كه درآمد اصلى ارزى خود را از اين راه به دست مى آورد چشم انداز روشنى ترسيم نمى كند.
سناريوهاى مختلف آينده ى نفت
مركز پژوهش هاى مجلس براى آينده توليد و صادرات نفت سه سناريوى مختلف پيش بينى و آنها را «خوش بينانه، پايه و بدبينانه» طبقه بندى كرده است.بر اساس بررسى هاى اين مركز در حالت بدبينانه «صادرات نفت خام ايران تا ۸ سال آينده به صفر خواهد رسيد و ايران از يك كشورصادركننده نفت به يك كشور واردكننده آن تبديل خواهد شد كه با در نظر گرفتن سناريوى پايه، اين زمان به ۱۶ سال افزايش خواهديافت.در صورت ادامه شرايط موجود وضعيت صنعت نفت ايران در حالت «خوش بينانه» نيز چندان روشن نخواهد بود. ايران در صورتى كه بتواند سرمايه هاى لازم را براى توقف روند نزولى صادرات نفت خام تامين كنند و ميزان آن را ثابت نگه دارد، باز هم قادر به حفاظت از جايگاه كنونى خود در بازار جهانى نخواهد بود.
كمبود سرمايه گذارى خارجى
محافل اقتصادى بين المللى ايران را يكى از پر ريسك ترين كشورهاى جهان براى سرمايه گذارى هاى خارجى معرفى مى كنند.بى ثباتى در سياست هاى كلان اطمينان لازم را براى فعاليت درازمدت شركت هاى خارجى فراهم نمى كند. مركز پژوهش هاى مجلس در گزارشى كه اول آبان ماه منتشر شد به اين نتيجه رسيده كه صنعت نفت به دليل «افزايش چشمگير مصرف داخلى» و «روند رو به استهلاك مخازن ايران» دچار كاهش صادرات شده است. مطابق اين گزارش «براى جبران اين كاهش، صنعت نفت ايران نياز به يك سلسله سرمايه گذارى هاى اساسى و جدى دارد.» مركز پژوهش ها در گزارش خود ميزان سرمايه گذارى لازم را سالانه چهار و نيم ميليارد دلار ارزيابى كرده ومى نويسد «با توجه به رشد منفى سرمايه گذارى خارجى در كشور، تامين اين ميزان سرمايه بعيد به نظر مى رسد.»
سرمايه هايى كه وارد كشور نمى شوند
«بعيد بودن» امكان تامين سرمايه لازم، از جمله به موانعى بازمى گردد كه در راه جذب سرمايه هاى خارجى وجوددارد. در سال هاى اخير تفاوت ميان حجم سرمايه گذارى هاى خارجى كه به تصويب رسيده با ميزانى كه واقعا جذب شده ابعاد اين معضل را آشكارتر مى كند.بهروز عليشهرى رئيس سازمان سرمايه گذارى گفته است «يكى از نقاط ضعف و شكاف بين سرمايه گذارى مصوب و سرمايه گذارى جذب شده فرآيند گردش كار و نظام ادارى در كشور است.» وى مى گويد «سرمايه گذاران پس از ورود به كشور با مشكلات متعددى مواجه مى شوند.» يكى ديگر از موانع به مشكلات پيش از ورود سرمايه هاى خارجى مربوط است كه قطعنامه هاى تحريمى شوراى امنيت سازمان ملل در آن نقشى تعيين كننده دارد.
آيا ايران واردكننده ى نفت مى شود؟
وضعيت توليد و صادرات نفت، ايران را در موقعيتى حساس قرار داده است.در چهار سال گذشته توليد نفت خام در ايران رو به كاهش گذاشته است. كارشناسان احتمال مى دهند با ادامه روند فعلى و با توجه به افزايش مصرف داخلى، ايران در كمتر از يك دهه به واردكننده نفت تبديل شود.بر اساس برنامه پنجم توسعه، كه از ابتداى سال ۱۳۸۹ اجرايى مى شود ايران بايد توليد نفت خود را روزانه به پنج ميليون و ۲۰۰ هزار بشكه در روز افزايش دهد. از چهار سال پيش ميزان توليد نفت سيرى نزولى داشته و به كمتر از چهار ميليون بشكه در روز رسيده است.
*****
راهور «ناجا»: آمار حوادث و تلفات جاده ای دیگر اعلام نمی شود
از این پس تعداد کشته ها و مجروحان حوادث جاده ای کشور به دلیل تشویش اذهان عمومی و مغایرت با آمار سازمان پزشکی قانونی اعلام نخواهد شد. سرهنگ اسماعیلی رئیس پلیس راهور ناجا در بخشنامه ای به بخش های مختلف این پلیس، اعلام کرده اخبار مربوط به حوادث رانندگی، تعداد کشته ها و زخمی ها به دلیل تشویش اذهان عمومی و مغایرت با آمار پزشکی قانونی نباید منتشر شود. این در حالی است که به گفته سرتیپ کمال هادیان معاون فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، میزان حوادث جاده ای ایران هفت برابر کشورهای توسعه یافته است.
به گفته معاون فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، در کشورهای توسعه یافته در مقابل هر هزار نفر جمعیت، سه نفر در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند در حالی که در ایران در مقابل هر هزار نفر جمعیت، 32 نفر در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند.
او می افزاید: «تعداد کشته های حوادث رانندگی در ایران سالانه حدود 23 هزار نفر اعلام شده که نسبت به سه سال پیش کاهش چشمگیری نشان می دهد.»
براساس گزارشی که وزارت بهداشت منتشر کرده در سال 1384 تعداد کشته های حوادث رانندگی حدود 27 هزار و 764 نفر بوده اما در چهار سال اخیر تعداد کشته های رانندگی به دلیل اطلاع رسانی و آموزش های مختلف نزدیک به پنج هزار نفر کاهش پیدا کرده است.
کاهش آمار تلفات انسانی در تصادفات رانندگی در چند سال اخیر کم سابقه است با این حال کارشناسان می گویند جاده های ایران با بیش از400 هزار تصادف در سال مرگبارترین جاده های جهان هستند.
کارشناسان حمل ونقل، جامعه شناسان و روانپزشکان با ابراز تعجب از تصمیم رئیس پلیس راهور ناجا، صدور این بخشنامه را مغایر تمامی اصول اطلاع رسانی، آموزش و پیشگیری از حوادث مرگبار می دانند و معتقدند این بخشنامه میزان قربانیان جاده ای در کشور را بالا خواهد برد.
دکتر غلامحسین معتمدی، روانپزشک، با اشاره به اینکه به نظر می رسد سرهنگ اسماعیلی قصد پاک کردن صورت مساله را دارد، معتقد است: «در کشور های توسعه یافته که میزان مرگ و میر جاده ای سه نفر در مقابل هر هزار نفر است، اطلاع رسانی دقیق و شفاف انجام می شود اما در ایران که به گفته متخصصان حمل ونقل بالاترین آمار مرگ و میر جاده ای اتفاق می افتد، حرکت رئیس پلیس راهور شگفت آور است.»
این روانپزشک می افزاید:
«به نظر می رسد پلیس راهور با این کار قصد پاک کردن صورت مساله را دارد اما متوجه نیستند با انتشار این خبر چه پیام هولناکی به جامعه داده اند. این نیرو به جای آنکه با شفاف سازی، اطلاع رسانی و آموزش مناسب راه حل مناسبی برای مشکل ایجاد شده پیدا کند با برخورد نامناسب با معضل تصادفات آن را ناخودآگاه افزایش می دهد.»
حسین احمدی زاده کارشناس حمل ونقل می گوید: «هیچ کس نمی خواهد کشته یا مجروح شود اما به علت عدم رعایت قوانین و مشکل جاده ها و خودروها، آمار کشته ها بالا است. به همین دلیل آگاهی بخشی و اطلاع رسانی نه تنها تشویش اذهان عمومی نیست بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.»
او با ابراز تعجب از رفتار پلیس راهور می افزاید: «پلیس در صداوسیما و اتوبان های کشور با ساخت برنامه های مختلف و نصب تابلوهای مختلف سعی دارد میزان آگاهی مردم را افزایش دهد، اما با صدور این بخشنامه تمام زحمات چندین ساله خود را ویران کرد و سبب ساز افزایش سرسام آور قربانیان جاده ای خواهد شد.»
*****
مدیر حراست زیمنس در چاله ایران افتاد
هفته‌نامه "اشپیگل" خبر داده که تماس گرت− رنه پلی، مدیر حراست زیمنس، با سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی، دردسرآفرین شده است. زیمنس چندی پیش، پلی را که قبلا رییس اداره امنیت و مقابله با تروریسم اتریش بود، اخراج کرد.
رنه ‌پلی اتریشی است و موجبات آمدن‌اش به مونیخ را پتر لوشر، رییس زیمنس، فراهم کرد که هم‌وطن اوست. به نقل از "اشپیگل"، فاش شدن تماس پلی با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی جایی برای ادامه کار او در زیمنس باقی نگذاشت.
بنا بر این گزارش که در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۹ منتشر شده، تذکرمحافل سیاسی آلمان در باره پلی به مسئولان زیمنس، از مدت‌ها قبل آغاز شده بود. گویا آمریکا و اسراییل هم حضور پلی در زیمنس را "مشکلی بزرگ" تلقی کرده و همکاری با وی را رد کرده‌ بودند. هفته‌نامه "اشپیگل" با اشاره به این خبرها، نظر فردی بدون نام در مونیخ را نیز نقل کرده که می‌گوید، شرکتی جهانی همانند زیمنس، نیازمند کسانی است که از توان تعامل و مذاکره پیرامون مسائل امنیتی برخوردار باشند.
گزارش "اشپیگل" حاکی از آن است که سفارت آمریکا در وین، بارها به وزارت کشور اتریش در باره مناسبات پلی با ایران شکایت کرده بود. این شکایت‌ها، مربوط به زمانی هستند که پلی ریاست اداره امنیتی و مقابله با تروریسم اتریش را بر عهده داشت.
هنوز جانشینی برای گرت−رنه پلی در زیمنس تعیین نشده است. پست مدیر حراست، مسندی کلیدی در هر کنسرن تولیدی و صنعتی است. وظیفه مدیر حراست شرکت‌های عظیم تولیدی و صنعتی، مواجهه با مخاطرات امنیتی مانند افشای قراردادهای محرمانه، سرقت تکنولوژی، خرابکاری یا سوءقصد است. سخنگوی زیمنس در گفتگو با نشریه "فایننشال تایمز آلمان" خبر داده که مذاکره برای انتخاب جانشین پلی در جریان است وبه پیشرفت‌هایی نیز دست یافته است. سخنگوی زیمنس، بازگشت موقتی مدیر حراست پیشین زیمنس، نوربرت ولف، به سر کار را منتفی ندانسته است.
روزنامه‌ی آلمانی "تاتس" چندی پیش به نقل از "وال‌استریت ژورنال" نوشته یود که شرکت زیمنس‌ـنوکیا به شبکه‌ی ایرانی "TCI" که خدمات اینترنتی در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهد، نرم‌افزاری موسوم به DPI فروخته است که با آن می‌توان مجموعه‌ای از داده‌ها را فیلتر کرد. نرم افزار "Inspection Packet Deep"، اساساً برای ردگیری ویروس یا هرزنامه‌ها و جدا کردن و فرستادن آنها به قرنطینه‌ ساخته شده است، با آن اما می‌توان اطلاعات هم گرد آورد و گفت‌وگوهای کاربران را نیز شنود کرد.
*****
دانشگاه تهران در محاصره لباس شخصی ها
بالاترین: از ساعات اولیه صبح امروز10 ابان88 دانشگاه تهران در محاصره لباس شخصی ها قرار گرفته است. با نزدیک تر شدن به 13 آبان ماه،ماموران امنیتی به شدت مراکز حساس و پیشرو در امر مبارزه با حکومت را تحت نظر گرفته اند. دانشگاه تهران همواره یکی از مهمترین هسته های مقاومت بر علیه دیکتاتوری داخلی بوده است؛ از آنجا که دانشجویان در جریان حوادث بعد از انتخابات در امر مبارزه با دولت کودتا پیشگام بوده اند و در چند هفته گذشته برای برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در 13 آبان، اعلام آمادگی کرده اند,لذا نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها به شدت دانشگاه تهران را زیر نظر گرفته اند. بسیاری از دانشجویان در خیابان های منتهی به پردیس مرکزی دانشگاه واقع در میدان انقلاب, تعداد زیادی از ماموران حکومتی و لباس شخصی ها را در حین گشت زنی در اطراف دانشگاه مشاهده کرده بودند.
*****
افزایش قیمت خدمات دانشجویی برای جبران تاثیر هدفمندسازی یارانه‌ها/ افزایش شهریه‌ها و کاهش کیفیت
معاون مالی اداری دانشگاه ملی (شهید بهشتی) درباره تاثیر هدفمند کردن یارانه ها بر فضاهای دانشگاه گفت: در صورت عدم حمایت دولت از دانشگاههای سراسری که متعلق به دولت است دانشگاهها مجبور به افزایش هزینه خدمات دانشجویی می شوند.
بهروز دری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طرح هدفمند کردن یارانه ها سیاستی مطلوب برای کشور است درباره تاثیر این هدفمندسازی بر دانشگاههاافزود: در خصوص اینکه دولت تا چه حد باید هزینه ها و مسائلی را که برای دانشگاهها پیش خواهد آمد جبران کند مسئله ای است که باید بررسی و کارشناسی شود.
معاون مالی اداری دانشگاه ملی گفت: به هر حال دانشگاههای سراسری وابسته به دولت هستند که هزینه هایشان در برنامه ریزی مالی دولت محسوب می شود.
بهروز دری تاکید کرد: هزینه های هر دانشگاه بسته به میزان و نوع فعالیتهای علمی و پژوهشی و تعداد دانشجو متفاوت بوده و نمی توان برای تمامی دانشگاهها حکمی واحد صادر کرده و جایگزین یارانه ها کرد.
وی افزود: دانشگاهها ممکن است مجبور شوند برای جبران هزینه های جاری در قیمتهای برخی خدمات خود مثل غذا و یا هزینه خوابگاه تجدید نظر کرده و با افزایش قیمت، بخشی از هزینه ها را توسط مصرف کننده که همان دانشجو است، تامین کنند.
تأثیر هدفمند کردن یارانه‌ها برآموزش عالی/ افزایش شهریه‌ها و کاهش کیفیت
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأثیر لایحه هدفمند کردن یارانه ها بر دانشگاههای دولتی و غیردولتی را تشریح کرد و گفت: در صورت عدم حمایت دولت از دانشگاههای غیر دولتی این دانشگاهها مجبور به افزایش شهریه یا کاهش کیفیت خواهند شد.
علی عباسپور تهرانی فرد در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه اجرا شدن لایحه هدفمند کردن یارانه ها به طور قطع بر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تأثیرگذار است، افزود: در صورت افزایش هزینه آب، برق، گاز و در کل انرژی، دانشگاهها نیز درگیر می شوند و دانشگاههای دولتی می توانند از 20 درصدی که برای جبران هزینه ها در اختیار دولت قرار می گیرد استفاده کنند.
وی افزود: بر اساس آنچه در لایحه آمده است این 20 درصد برای دستگاههای دولتی در نظر گرفته شده که دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را نیز شامل می شود و باید از این اعتبار دانشگاههای دولتی نیز سهم داشته باشند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: البته علیرغم اختصاص این اعتبار این مسئله پیش می آید که آیا این اعتبار می تواند با هزینه های دانشگاهها که به دنبال هدفمند کردن یارانه ها به وجود می آید برابری کند یا خیر که این موضوع جای تأمل دارد.
وجود ابهام در جبران هزینه های ناشی از لایحه هدفمندکردن یارانه ها در دانشگاهها
وی با بیان اینکه این ابهام وجود دارد که این 20 درصد می تواند هزینه ها را جبران کند یا خیر؟ گفت: دانشگاههای غیردولتی بر اساس لایحه قرار است مشمول بخش خصوصی شوند و 30 درصد از هدفمند کردن یارانه ها نیز قرار است به این بخش اختصاص یابد. عباسپور افزود: اگر این اعتبار به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیردولتی پرداخت نشود، مجبورند شهریه ها را افزایش دهند تا افزایش هزینه ها جبران شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه همیشه از قشر مستضعف نیز در دانشگاههای غیردولتی حضور دارند این افزایش شهریه مشکلاتی را به وجود می آورد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس راه دیگر جبران هزینه های ناشی از هدفمند کردن یارانه ها برای دانشگاههای غیردولتی را افزایش اعتبار صندوق رفاه دانست و به مهر گفت: البته این راهکار نیز به خودی خود مشکلاتی را به وجود می آورد زیرا وام شهریه سال 88 که 120 میلیارد تومان در مجلس به تصویب رسیده بود تاکنون به صندوق رفاه دانشجویان پرداخت نشده است.
وی به راهکار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای رفع مشکلات ناشی از هزینه اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها برای دانشگاههای شهریه ای اشاره کرد و گفت: ما در کمیسیون آموزش پیشنهاد داده ایم که آموزش فرزندان جامعه هدف مورد نظر قرار گیرد.
عباسپور تأکید کرد: در هر حال دولت باید در آئین نامه اجرایی این لایحه حمایت از دانشگاهها را به صورت دقیق لحاظ کند. در غیر این صورت نتیجه این لایحه افزایش شهریه برای دانشگاههای غیر دولتی و یا کاهش کیفیت خواهد بود.
وی گفت: در نهایت در صورت اجرای این لایحه، دانشگاهها نیز مانند سایر اقشار جامعه باید راهکارهای کاهش هزینه ها و صرفه جویی در مصرف انرژی را در پیش گیرند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: در کل ما تصویر روشن و دقیقی از این مسئله نداریم و دولت نیز تا کنون تصویر روشنی از جزییات لایحه ارائه نداده است.
تاثیرات منفی آزادسازی قیمت انرژی بر دانشگاهها/ تدبیری اتخاذ نشده است
مدیرکل بودجه و منابع وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر هدفمند کردن یارانه ها بر دانشگاهها گفت: آزاد شدن قیمت انرژی عمده ترین مشکل را در حوزه دانشجویی وزارت بهداشت ایجاد می کند و منجر به افزایش هزینه های خوابگاهی، تردد و غذای دانشجویی می شود.
مسعود ابوالحلاج در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: موضوع هدفمند کردن یارانه ها در مجلس شورای اسلامی هنوز به طور کامل مشخص نشده است و اینکه از چه دوره زمانی اجرایی می شود نیز هنوز مشخص نیست اما آنچه مشخص است این است که هزینه هایی را به حوزه دانشجویی وزارت بهداشت وارد می کند.
وی اضافه کرد: آزادسازی قیمت انرژی و هزینه های آب، برق و گاز بر روی خوابگاههای دانشجویی و ایاب و ذهاب دانشجویان و غذای دانشجویان تاثیر می گذارد. البته اینکه این لایحه در چه بخش هایی از حوزه بهداشت و درمان تاثیر می گذارد نیز هنوز برای وزارت بهداشت مشخص نیست.
ابوالحلاج خاطرنشان کرد: در هر صورت واقعیت این است که ما در مجموعه دانشجویی و در مجموع اعتبارات دانشگاههای علوم پزشکی با مشکل مواجه هستیم و کمبودهایی را هم داریم که با توجه به اینکه این کمبودها هنوز جبران نشده است اگر هدفمند شدن یارانه ها بخواهد امسال اجرایی شود باید به طور اساسی در این زمینه فکر کرد.
وی گفت: ما در حوزه دانشجویی باید شرایط آرامی را برای دانشجویان خود در حوزه علوم پزشکی فراهم کنیم و این مسئله می تواند عوارض ناخوشایندی در حوزه دانشجویی ایجاد کند و به مشکلات خوابگاهها و هزینه های ایاب و ذهاب دانشگاهها دامن بزند، همچنین بر هزینه های غذای دانشجویی و سایر هزینه هایی رفاهی دانشجویان نیز اثر می گذارد.
مدیرکل بودجه و منابع وزارت بهداشت با اشاره به پیش بینی های وزارت بهداشت در این زمینه به مهر گفت: ما در وزارت بهداشت برآورد هزینه داریم اما اینکه مکانیسم پرداخت چگونه است برای ما مشخص نیست و اینکه کدام بازگشت اعتبار در بخش دانشجویی و کدام در بخش درمانی خواهد بود، هنوز مبهم است.
وی اضافه کرد: در بندهایی از این لایحه آمده است که بخشی از درآمدها باید در سلامت هزینه شود که البته این هزینه کرد عمدتاً مشکلات بخش بهداشت و درمان را رفع می کند اما اینکه در بخش دانشجویی چگونه این موضوع جبران می شود باید دید که دولت در بودجه سال 89 چگونه این سهم را جبران می کند که البته هنوز تدبیری برای آن اتخاذ نشده است.

ابوالحلاج با اشاره به ابهامات موجود در لایحه هدفمند کردن یارانه ها اظهار داشت: تا مختصات و مصوبات مجلس در خصوص لایحه هدفمند کردن یارانه ها مشخص نشود، ابهام وجود دارد. ما برآورد هزینه ای داریم ولی اینکه چگونه آن را از بودجه عمومی دولت بازیافت می کنیم هنوز نامشخص است.
وی در خصوص صرفه جویی در حوزه دانشگاه های علوم پزشکی گفت: موضوع صرفه جویی در وزارت بهداشت با فعال شدن ستادهایی انجام گرفته است که بیشتر معطوف بخش بهداشت و درمان و حوزه های نسخ دارویی و نحوه مصرف دارو ومراجعات بیماران است اما در حوزه دانشجویی نیز مصرف انرژی خوابگاهها به سمت گازسوز شدن پیش رفته است.
*****
بی خبری از سرنوشت یک زندانی سیاسی کرد
زندانی سیاسی، فردین مرادی اوایل هفته گذشته از بند پاک دو زندانی مرکزی سنندج به دستور رئیس زندان به قرنطینه این زندان منقل شده است.
به گزارش هرانا به نقل از واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانی سیاسی فردین مرادی اوایل هفته گذشته از بند پاک دو زندانی مرکزی سنندج به دستور خسروی، رئیس زندان به قرنطینه منتقل شده است.
نامبرده در مدت هفته گذشته هیچگونه تماس و ملاقاتی با خانواده اش نداشته و این بی خبری سبب نگرانی خانواده ی ایشان شده است.
لازم به ذکر است آقای مرادی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به سه سال زندان محکوم شده، وی حدود 26 ماه از دوران محکومیت خویش را در زندان مرکزی سنندج سپری کرد اما در تاریخ 11 مهرماه در ادامه موج جدید فشار به زندان سیاسی کردستان در یک اقدام غیر قانونی به زندان مرکزی خرم آباد تبعید شد ولی به سبب مخالف دادستان شهر خرم آباد و عدم پذیرش وی از سوی زندان مرکزی خرم آباد بار دیگر به زندان مرکزی سنندج منتقل شده است.
*****
دادگاه "مجید دری" روز سوم آذرماه برگزار می شود
مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، روز 18 تیرماه در جریان بازداشت‌های گسترده فعالان سیاسی پس از انتخابات، دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.
دري به علت فعالیت در "شوراي دفاع از حق تحصيل" با اتهام ارتباط با سازمان مجاهدين خلق مواجه شد. نام وي در كيفرخواست اوليه‌ی محاكمات عوامل دخيل در وقايع پس از انتخابات نیز ‌آمده است. اين درحالي است كه مجید دري به علت تحت تعقيب بودن، در تهران نبوده و هيچ نقشي در اعتراضات مردمي پس از انتخابات نداشته است.
وی که هم‌اکنون چهارمین ماه بازداشت موقت خود را در زندان اوین می‌گذراند، قرار بود با قرار وثیقه تا زمان برگزاری دادگاهش از زندان آزاد شود، اما این امر با دستور قاضی حداد معاونت امنیت دادستان، متوقف شد.
اعضای شورای دفاع از حق تحصیل که با عنوان " دانشجویان ستاره‌دار" شناخته می‌شوند، در روزهای منتهی به انتخابات، اعتراضات گسترد‌ه‌ای را علیه محمود احمدی‌نژاد، انجام دادند. این دانشجویان که در دوران ریاست جمهوری وی از ادامه تحصیل محروم شده بودند، در تجمع‌های خود، به سخنان وی در جریان مناظرات تلویزیونی اعتراض کردند. احمدی‌نژاد در این مناظره‌ها ادعا کرده بود که هیچ دانشجوی ستاره‌داری در دوره‌ی او وجود نداشته است.
6 تن از این دانشجویان ستاره‌دار، در روزهای پس از انتخابات بازداشت شده و حداقل 2 ماه را در بازداشتگاه وزارت اطلاعات گذراندند. مجید دری، پیمان عارف و ضیا الدین نبوی، دانشجویان محروم از تحصیلی هستند که همچنان در زندان اوین نگه‌‌داری می‌شوند.
*****
کروبی در دیدار با شورای مرکزی ادوار تحکیم:‌
نتایج انتخابات سهمیه بندی بود/ ملت از این شیوه اداره کشور احساس حقارت می‌کند
ادوارنیوز: جمعی از اعضای شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) با مهدی کروبی، کاندیدای مورد حمایت این سازمان در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دیدار و گفتگو کردند.به گزارش خبرنگار ادوارنیوز، در این دیدار شیخ مهدی کروبی با اشاره به آزادی تعدادی از زندانیان و ابراز امیدواری برای آزادی تمامی فعالان سیاسی دربند گفت: "همیشه وقتی به زندانیان فکر می‌کنم احمد زیدآبادی و عبدالله [مومنی] در نظرم می‌آیند و به یاد آنها هستم".کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سخنان مطرح شده در خصوص احتمال بازداشت‌ و برخوردهای جدید و اینکه آیا برخی سخنان اخیر تعبیر حقوقی دارد نیز گفت: "به اعتقاد ما حرف جدیدی در این خصوص مطرح نشده و همه حرف‌ها همانی است که در ماه‌های گذشته مرتبا تکرار شده اما سوال ما از آقایان این است که مگر بازداشت‌هایی که تا امروز رخ داده بر مبنای موازین حقوقی بوده که امروز به دنبال توجیه حقوقی برای برخورد می‌گردند؟ مردم می‌دانند و شکی هم نیست که تمامی بازداشت‌ها و دادگاه‌ها صرفا یک مساله سیاسی بوده است".کروبی همچنین با بیان اینکه "تاکید دارند که از عبارت تقلب استفاده نشود" افزود: "ما معتقدیم که در نتایج انتخابات آراء سهمیه‌بندی شده بود؛ تمامی تلاش آقایان این است که برای مردم جا بیندازند که سهمیه آقای احمدی‌نژاد در این انتخابات 25 میلیون بوده است و از قرار اعلام شده سهمیه بنده هم 330 هزار رای بوده است".
دولت فعلی نمی‌تواند به کار ادامه دهد
کروبی به موقعیت حساس کشور و جنبش اصلاحی اشاره کرد و گفت: "وضعیت امروز ما بسیار حساس است. من امروز به هر حادثه‌ای در راه انجام وظیفه تن خواهم داد اما در وضعیت حساسی که هستیم باید با تدبیر و دوراندیشی به پیش رویم و در عین حال قرص و محکم بر مواضع خود بایستیم. سختی‌ها و دشواری‌ها اگرچه فراوان است اما نباید تزلزلی به خود راه دهیم. چرا که معتقدیم دولت فعلی با این شیوه‌ها و اعمال این فشارها نمی‌تواند به وظایفی که قانون برای او تعیین کرده عمل کند و بنابراین مسوولین ناگزیر خواهند بود تا به خواسته‌های مردم تن دهند". کروبی ادامه داد: "امروز مردم خواسته‌های خود را در همه جا پیگیری می‌کنند. در دانشگاه‌ها مساجد و محافل مذهبی و علمی خواسته‌های مردم به روشنی بیان می‌شود و به اعتقاد ما آنچه مردم می‌خواهند در چارچوب انقلابی است که امام در سال 57 رهبری کردند".کاندیدای معترض به نتایج انتخابات همچنین تاکید کرد: "ضرب المثلی وجود دارد که می‌گویند مواظب باش تا سرت به سنگ نخورد. ما می‌گوییم اگر سرمان به سنگ خورد مراقب باشیم تا باردیگر این اتفاق تکرار نشود و به همین دلیل باید بررسی شود که اصلاحات از چه نقاطی ضربه خورد؟ چرا اصلاحات با آن عظمت و شور و با آن آرای میلیونی به جایی رسید که امروز به آسانی به ما اعلام کنند فلان فرد 25 میلیون رای آورده است؟ بنابراین می‌خواهم به شما جوان‌ترها که قطعا آینده از آن شماست بگویم که روی کار آمدن این دولت نتیجه یک یا دو شب برنامه‌ریزی نبوده و طرف مقابل مدت‌ها بر روی نقاط ضعف ما کار کرده است بنابراین معتقدیم با کنار نهادن حب و بغض‌ها آسیب شناسی روند اصلاحات یک امر ضروری است. چرا که امروز ما معتقدیم این سختی‌ها و دشواری‌ها با توجه به حضور عظیم مردم و ایستادگی آنها دوامی نخواهد داشت بنابراین باید با دوراندیشی مراقب باشیم که مبادا دوباره به آن مشکلات دچار شویم تا وضعیت فعلی بار دیگر تکرار شود".
تاکید بر لزوم حفظ ارتباطات و تشکیلات حزبی
کروبی با تاکید بر لزوم حفظ نیروها و انسجام تشکیلاتی، به اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت گفت: "در این شرایط لازم است که افراد فعال ارتباطات خود را حفظ کنند از فرصت‌ها برای دیدار و از نشست‌ها و ملاقات‌ها استفاده کنند و نگذارند افراد در گوشه و کنار منزوی شوند، فعالان باید ایده‌های خود را بیان کنند و در ایده‌ها و روشها باید بر مواردی که بر هویت ملی و مذهبی ایران عزیزمان استوار است همچون ایام بهمن‌ماه، عید قربان و عاشورا تاکید کرد. امروز سفارش من حفظ نیروها و حفظ اندیشه و ایستادگی بر مواضع به حقمان است".کروبی در بخش دیگری از سخنان‌اش با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها گفت: "امروز اگرچه دانشجویان را زندانی می‌کنند و اجازه تحصیل به آنها نمی‌دهند اما تلاش کنید تا نیروها را حفظ کنید، رابطه‌ها را تقویت کنید و جلسات خود را برگزار کنید".کروبی همچنین از گروه‌های سیاسی و دانشگاهی خواست ارتباط خود را با محافل مذهبی و علما و مراجع دینی حفظ کنند.رییس مجلس اصلاحات ادامه داد: "امروز ما اگر حرفی می‌زنیم نه به آن خاطر است که کسی در حکومت از طرح برخی مسایل ناراحت شده چرا که هر حرفی هم از سوی ما طرح شود آقای شریعتمداری در کیهان وظیفه‌اش را به خوبی انجام خواهد داد اما حرف ما ایجابی است، واقعیت آن است که در فلسطین حقی ضایع و سرزمین‌هایی اشغال شده البته ممکن است عده‌ای از مردم هم بگویند وضعیت کشور خودمان در اولویت است اما نباید به گونه‌ای حرکت کرد که برخی فکرهای غلط بکنند که امروز جوانان ما با حرف اسراییلی‌ها هم سو شده‌اند،‌ ما می‌گوییم بر اساس دستور دینی تولی و تبری، با هر کار خیر و خوبی در دنیا موافقیم و از هر امر ناحقی تبری می‌جوییم".مهدی کروبی در پایان سخنان خود نیز گفت: "سرنوشت ایران عزیز با آن سابقه و تمدن پرافتخار وضعیت کنونی نیست چرا که وضعیت اداره کشور به گونه‌ای است که ملت ما احساس حقارت می‌کند، اما بدانیم که در این سختی‌ها، برکت‌ها و ای بسا عبرت‌هایی برای همه ما نهفته است".در ابتدای این دیدار اعضای شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران گزارشی از برخوردهای صورت گرفته با این سازمان و نیز شرایط دبیرکل و سخنگوی زندانی خود را مطرح کرده و همچنین مواضع و تحلیل‌های سازمان ادوار تحکیم وحدت را به اطلاع مهدی کروبی رساندند.شورای مرکزی ادوار تحکیم همچنین از مواضع حق‌طلبانه، شجاعت و ایستادگی مهدی کروبی تقدیر کردند و در عین حال با تاکید براینکه "هرگونه تعرض و برخورد با کروبی عواقب غیرقابل پیش‌بینی برای حاکمیت درپی خواهد داشت" نسبت به اجرایی شدن برخی تهدیدها هشدار دادند.گفتنی است سازمان دانش آموختگان ایران در آخرین بیانیه خود که هفته گذشته منتشر شد تاکید کرده بود "آیا حمله، تهدید و ایراد جراحت به مهدی کروبی این قهرمان بی بدیل ایران زمین، پرسش‌های بی‌پاسخی را که او مطرح کرد از یادها می‌برد؟ آیا حاکمیت با انکار کروبی می‌تواند جنایات بی‌سابقه‌ای را که علیه شهروندان خود مرتکب شده است، لاپوشانی کند؟"
*****
سرانجام ملاقات احمد زیدآبادی با خانواده‌اش
ادوارنیوز: احمد زیدآبادی دبیرکل زندانی سازمان دانش آموختگان ایران، پیش از ظهر امروز (یکشنبه) پس از 50 روز بی‌خبری در زندان اوین با خانواده خود ملاقات کرد.
مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی با اعلام این خبر همچنین گفت: "در این دیدار روحیه آقای زیدآبادی بسیار عالی و خوب بود و همچنین از نظر جسمی مشکل ویژه‌ای نداشت".
خانم محمدی همچنین افزود: "آقای زیدآبادی مجددا تاکید کرده‌اند که از ابتدای بازداشت یعنی بیش از چهار ماه و نیم گذشته همواره در انفرادی بوده‌اند".
همسر زیدآبادی ادامه داد: "در مورد تمدید قرار بازداشت نیز احمد گفت که تنها در روز اول پس از بازداشت یک قرار وثیقه 200 میلیونی به او نشان داده‌اند و دیگر هیچ قراری را به او ابلاغ نکرده‌اند" .
خانم محمدی همچنین از تهدید همسرش از سوی بازجو مبنی بر بازداشت اعضای خانواده خبر داد و گفت:‌ "به آقای زیدآبادی گفته‌اند که اگر همسرت مصاحبه‌هایش را در مورد اتهامات و وضعیت تو ادامه دهد او را نیز بازداشت خواهیم کرد".
به گفته همسر احمد زیدآبادی، همچنین دادستان تهران به آقای زیدآبادی وعده داده است تا به زودی وی را از سلول انفرادی خارج کرده و به سلول‌های دو نفره منتقل کنند.
*****
اویل استات هیدرو سرمایه گذاری را راکد نهاد
وال استریت ژورنال: سخنگوی یکی از بزرگترین شرکت های نفت جهان از تعلیق سرمایه گذاری و انجام لرزه نگاری برای کشف میادین نفت و گاز در ایران خبر داد.
ماریا دوترود سخنگوی شرکت نفت و گازی اویل استات هیدرو نروژ گفت: در شرایط فعلی، سرمایه گذاری در ایران را متوقف کرده ایم و حتی پروژه خود در خرم آباد را نیز به حالت تعلیق در آورده ایم.
وی در تشریح دلیل ترک فعالیت لرزه نگاری به منظور تحقیقات اکشافی و نفت و گاز در خرم آباد گفت: قرارداد ما با طرف ایرانی پیش از سال 2009 میلادی منعقد شده بود ولی به دلیل وجود تحریم های اخیر علیه ایران، نمی توانیم اقدام به استخراج نفت و گاز از این میادین کنیم.
دوترود در ادامه تاکید کرد: فعالیت ما از سال گذشته تا کنون در ایران کاهش داشته است و اکنون به خاطر فشارهای اعمال شده از سوی آمریکا، مجبور به ترک بازار ایران شده ایم.
*****
احضار دو تن از فعالان كمپين يک ميليون امضا به دادگاه انقلاب
تغییر برای برابری - دیروز شنبه 9 آبان 1388، جلوه جواهري و كاوه مظفري، از كنشگران كمپين يك ميليون امضاء، براي «ارائه پاره اي توضيحات» به شعبه سوم بازپرسي امنيت دادسراي انقلاب اسلامي تهران احضار شدند. در متن احضاريه، كه تاريخ صدور آن 29 مهرماه است، توضيح بيشتري درباره علت احضار نيامده و آنها موظف هستند كه حداكثر تا سه روز پس از رويت برگ احضاريه به شعبه سوم امنيت مراجعه كنند.
اين دو مدافع حقوق برابر، پيش از اين نيز به دادسرا احضار شده و مورد اتهام قرار گرفته بودند. جلوه جواهري، اخيراً به خاطر بازداشت در 23 خرداد 87، در دادگاه بدوي به اتهام تبليغ عليه نظام به شش ماه حبس تعزيري محكوم شده بود. كاوه مظفري نيز در تاريخ 18 تير 1388 دستگیر شده بود كه پس از 40 روز بازداشت با قرار كفالت از زندان آزاد شد.
*****
وضعیت زنان و کودکان کار در یک شرکت تولیدی قطعات خودرو
روزنامه خراسان: صدای کوبش سخت صفحات ثابت و متحرک فلزی بر قطعات فولادی در فضای نه چندان بزرگ کارگاه مملو از ذرات معلق و ریز براده و حرکت تند دستان کوچکی که ظرافتشان را از دست داده اند، با دقت اما سریع، قطعات شکل گرفته را از زیر دستگاه می ربایند تا مبادا در یک لحظه کوتاه غفلت دست یا انگشتی در هر کوبش له یا کوبیده شود، در حالی فیلم عصر جدید چارلی را در ذهن به تصویر می کشد که نمایه کوچکی از نمایشی که در آن انسان ها جزئی از ماشین شده و هم آهنگ با صدای چرخ دنده ماشین بی آن که از مغز فرمان بگیرند هر صدای کوبش فرمان جدیدی را برایشان صادر می کند! اما بازیگران این صحنه ها چارلی و چند هنرپیشه آماتور یا حرفه ای نیستند که تراژدی یک درد را به تصویر می کشند آن ها انسان هایی ضعیف در صحنه واقعی زندگی اند. کودکان کار و زنان سرپرست خانوار در پشت صحنه صنعت خودروسازی کشور در قرن بیست و یکم، به ایفای نقش می پردازند. این جا کارگاهی است در اراک که در آن با دستان زنان و کودکان کار قطعات سبک و سنگین یکی از شرکت های خودروسازی کشور تولید، بسته بندی و حمل می شود. مدیران و سرمایه گذاران این شرکت هر چند شتاب زده به دلیل حضور ناخوانده ما در شرکت در رابطه با کار به قول خودشان انسانی، به کارگیری زنان و دختران به جای نیروی کار قوی تر در کاری کاملا مردانه، بر توجیه کلامی به جای تفسیر قانونی و منطقی تاکید دارند اما ناخواسته حقایقی که از دید ناظران قانون پنهان مانده است را برای ما بیان می کنند. پاسخ آن ها در چرایی به کارگیری نیروی زن به جای مرد در صنعت تولید قطعات خودرو و استفاده از پسران نوجوان این است؛ برخی از مردها دائم با هم مشاجره دارند. مواد مصرف می کنند، خمارند و حوادث ناشی از کارشان بسیار است و وقتی در مقابل کارکرد ضعیفشان اعتراض می کنیم دست به یقه می شوند یا به راحتی و خونسردی می گذرند و... اما زن ها چون گاه برای از دست دادن کارشان هراس دارند، اهل درگیر شدن نیستند، دقت کارشان بالاتر است، ظریف کار می کنند و... قانع هستند.
وقتی از این مدیران لیست حقوقی و قرارداد کاری کارگران را مطالبه می کنیم می گویند: «قبل از این که آن ها (منظورشان کارگران است) بگویند خودمان می گوییم. قراردادها سفیدامضاست، حقوق ها زیرقانون کار و دستی دریافت می شود و لیست پرداخت و دریافتی نداریم» در لیست بیمه آن ها که به تامین اجتماعی ارسال می شود وقتی نگاه می کنیم شاید برای پیش گیری از جریمه حقوق ها همه مطابق قانون کار آمده اما شنیده های ما از دریافتی ها چیز دیگری است بین ۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان که این حقیقت تلخ را هم تلویحا مدیران تایید می کنند و در توجیه پرداخت نکردن دستمزد مطابق قانون کار به زنان و کودکان کار می گویند: «اگر شما می توانید بهتر اداره کنید شرکت را تمام و کمال تحویل بگیرید. صنعتگران و مدیران کلان تولید خودرو قطعات را با همان نرخ سال ۱۳۸۰ از ما خریداری می کنند در حالی که همراه با تورم و افزایش نرخ مواد اولیه، نرخ کارگر نیز افزایش می یابد و...»
بوی مطبوع غذای مدیران و کارگران محروم از غذا
چون ساعت حضورمان در شرکت هم زمان با وقت ناهار است، بوی دلچسب غذا در محوطه کوچک مشام را نوازش می دهد اما نگرانی ما وقتی افزون تر می شود که از زبان مدیران شرکت می شنویم «کارگران سهمیه غذا ندارند و هر کدام غذایی برای خودشان می آورند»، بوی مطبوع هم مربوط به آشپزخانه مدیریت است چرا که در سالن غذاخوری کارگران، آشپزخانه کوچک ۲ در ۳، همه چیز مرتب است و حتی اثری از خرده نان یا دانه ای برنج روی زمین و در اطراف تنها میز ۴ نفره به چشم نمی خورد. در آشپزخانه (سالن غذاخوری) به راهرویی باریک که ظرفشویی و دستشویی و توالت مشترکا در آن پیش بینی شده باز می شود زنی جوان لیوان ها را در داخل آبریز باریکی که در زیر ۴ شیر آب (سرد) تعبیه شده است با دستانی که سرخ شده است شست و شو می دهد.
تصویر ترس در نگاه های ساده و معصوم
در سالنی کمتر از ۱۰۰ متر مربع دستگاه ها در کنار هم با سرعت تمام کار می کنند و دختران نوجوان و زنان جوان بدون هیچ گونه لباس کار ایمنی، عینک و دستکش و گوشی در فضایی پر از صدای زبر و خشن قطعات را به زیر دستگاه قرار می دهند با ضربه محکم پا اهرم بالابرنده را به سوی بالا هدایت و پس از کوبش سخت صفحات بر قطعه سپر خودرو را از زیر گیره بیرون می کشند. سمباده می زنند، صاف می کنند و پس از شمارش در دسته های ۵۰ تایی و چیده شدن روی سطح مقابل دختری جوان که از بقیه درشت تر است دسته ۵۰ تایی را در آغوش به سختی می فشارد و به سوی خودروی حمل که پسرکی نوجوان، آن را می راند خمیده و لنگان قدم برمی دارد.
در سالن کوچک مجاور نیز قطعات دیگر که کوچکترند در بسته های ۱۵۰۰ تا ۴ هزارتایی شمارش و با نظم بسیار در کارتن چیده می شوند و کارتن ها را دخترک ۱۷ ساله که از او به جای ماشین حمل استفاده می شود در فرغون می چیند و در گوشه اتاق روی هم قرار می دهد تا توسط خودروی دیگر که پسر نوجوان دیگری رانندگی اش را بر عهده دارد به سوی خودروهای حمل بار منتقل شود. اگرچه طاهره که سابقه اش از همه بیشتر است حدود ۷ سال، در مقابل نگاه تیز کارفرما، کمد پر از لوازم و ابزار و لباس ایمنی را نشانمان می دهد و علت استفاده نکردن کارگران از این وسایل را بی توجهی آنان به امکانات موجود عنوان می کند اما در یک لحظه کوتاه غیبت کارفرما، می گوید: «حادثه کار کم داریم چون بچه ها دقت می کنند اتفاقی برایشان نیفتد اما کار سخت و سنگین است.
حمل بسته های سنگین، براده های فلزات معلق در هوا، خستگی بدون استراحت، بوی تند نامطبوع حاصل از تراش و سمباده قطعات با حقوق ۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان درد همه بچه هاست. ناچاریم، از بدبختی روزگار این جا کار کنیم و بیشتر این ها تنها نان آور خانه
اند.»
*****
احتكار كالاها بر‌ای گران‌فروشی پس از حذف يارانه‌ها
رزونامه آفتاب یزد: از حدود يك ماه پيش كه لايحه موسوم به تحول اقتصادي و بخش مربوط به حذف يارانه‌ها در آن، به مرحله بررسي و تصويب در مجلس رسيد، تعدادي از نمايندگان مجلس نگراني خود را از پيامدهاي آن براي عرصه‌هاي مختلف اقـتصادي كشور ابراز داشتند. برخي از نمايندگان با اشاره به تجربه ناتواني دولت در كنترل قيمت‌ها، نگراني خود در اين مورد را ابراز داشتند كه منابع پرداختي به عنوان يارانه نقدي نتواند گراني‌هاي موردي ناشي از حـذف يارانه‌ها و تاثير آن بر قيمت ساير كالاها و خدمات را جبران نمايد و فشارهاي اقتصادي را به خصوص بر اقشار ضعيف جـامـعه افزايش دهد. ديروز چند تن از نمايندگان مجلس به نگراني مهم د يگري اشاره كردند كه تاكنون كمتر به آن پرداخته شـــده اســت. بــراســاس هـشــدار ايــن نمايندگان، احتمالا برخي از توليدكنندگان و كساني كه كالاهاي مختلف را در اختيار دارند از هم اكنون به احتكار و مخفي كردن آنـهـا خواهند پرداخت تا پس از حذف يارانه‌ها، به هـمين بهانه كالاهاي خود را با قيمت گــران‌تـر بـه فـروش بـرسـانند. نگراني از افــزايـش يـكـباره قيمت مسكن به بهانه حــذف يـارانـه مواد ساختماني و گراني ناگهاني بعضي از خدمات، دغدغه ديگري است كه تعدادي از نمايندگان مجلس به آن اشـــاره كـــردنــد. ديـروز نـايـب‌رئـيـس كميسيون اجتماعي مجلس در واكنش به پذيرش گراني از سوي احمدي‌نژاد گفت: اگــرچــه تــاكـنــون وي ايــن مـوضـوع را نپذيرفته بود، اما حتما در برنامه‌ريزي‌ها و تخصيص منابــع، شاهـــــــد افزايش هزينه‌هاي دولــــت بــوده‌ كــه در نـتيجـه آن، شعـاررفاه عمومـي فـرامـوش شـده اسـت. ‌مجيـد نـصـيرپور در گفتگو با ايلنا، تصريح كرد: در حال حاضر ركود اقتصادي و ‌تورم با يكديگر هــمـراه شـده و لازم اسـت بـراي تـامـين هــزينه‌هاي مردم، روش‌هايي انديشيده شود. اما با اجراي ‌لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در شرايطي كه بازارهاي جهاني و داخلـي و تـوليد در ركود به سر مي‌برند، مـي‌تـوانـد تبعـات جبـران‌نـاپذيري داشتــه بـاشـد. وي افـزود: تحميـل ايـن فشارها با شعار رفاه عمومي كه مورد توجه دولت نهم و دهـم بـوده است كاملا متفاوت ‌است. ‌نماينده سراب تاكيد كرد: با اجراي لايحه هـدفمنـد كـردن يـارانـه‌هـا، قـطعـا شاهد افزايش بيش از حد نرخ ‌تورم و قيمت‌ها بــرخـلاف آنـچـه كـه دولت ادعا مي‌كند، خــــواهــيـم بـــود. ‌عــضـــو فـــراكـسـيــون خـط امــام گفت: افزايش قيمت كالاها و خـدمات به بخش‌هاي مختلف تسري پيدا خواهد كرد و قطعا دولت ‌براي آن بخش كه از اجراي اين لايحه آسيب مي‌بيند، بـرنـامـه و راهــكــــاري پــيـــش‌بـينــي نكــرده اســت.
*****
تقلبات بسرعت رو به افزایش است
فروش پایان نامه صفحه ای 600 تومان
خبرگزاری مهر: تقلب علمی در حال تبدیل شدن به اپیدمی است و این یک فاجعه است. مراکزی در همین شهر و در نزدیکی ما به درآمدزایی مشغولند که پایان نامه را نه بر اساس مقطع تحصیلی بلکه بر اساس تعداد صفحات به فروش می رسانند و کسی مانع آنها نیست.
بین انواع و اقسام آگهی ها و تبلیغات اطراف دانشگاه تهران، آگهی فروش پایان نامه های دانشجویی شاید کمتر به چشم بیاید اما برای خیل عظیم دانشجویان ترم آخر کارشناسی و یا کارشناسی ارشد احتمالا این داستان به گونه دیگری رقم خواهد خورد.
شاید حتی تصور تجارت خانه ای که اسباب تجارت آن انواع و اقسام پایان نامه های دانشجویی باشد در ذهن نگنجد. تجارت خانه ای که به مرحمت حضور پر برکتش هر دانشجویی به راحتی و با صرف هزینه ای نه چندان زیاد می تواند از طی راه پر پیچ و خم تحقیق و مطالعه و جمع آوری پایان نامه رهایی یابد.
حتی فکر کردن به چنین مکانی و چنان امکانی وسوسه انگیز و اغوا کننده است چه رسد به آنکه ناغافل چشم بگشایی و خود را در برابر چنین بهشت برینی بیابی که راهی چندین و چند ماهه را در زمانی کمتر از یک ساعت می پیماید.
اما مژده این که به لطف نظارت و ارزیابی دقیق بر فعالیتهای مختلف دانشگاهها و موسسات آموزش عالی (!) چنین بهشت رویا و کم نظیری برای دانشجویانی که علاقه ای به تلاش علمی ندارند در خیابانهای تهران موجود است.
یکی از این بهشتها در نزدیکی میدان انقلاب است. این بهشت وسعت چندانی نداشته و از حدود مغازه ای کوچک در کنج زیر زمین ساختمانی تجاری فراتر نمی رود.
سه دستگاه رایانه و سه کارمند کلیه امکانات مورد نیاز مکانی هستند که ظاهرا امتیاز انحصاری بانکی منحصر به فرد از پایان نامه ها و پروژه های مختلف دانشجویی را برای دستیابی به هرگونه پایان نامه در هر مقطع از هر رشته تحصیلی و با هر سوژه ای که بخواهی دارد. تنها کافی است که کمی سر کیسه را شل کنی. البته زحمت انتخاب نیز با خود شماست. هر چند کارمندان زحمت کش این موسسه فنی آن قدر دلسوز هستند که در زمان انتخاب پایان نامه نیز شما را راهنمایی کرده و مشاوره رایگان ارائه می دهند.
خیل عظیم دانشجویانی که بیرون و داخل مغازه یافتن پایان نامه های موعود خویش را انتظار می کشند نشان از آن دارد که این موسسه از اقبال عمومی درخور توجهی برخوردار است.
فرایند سفارش پایان نامه در موسسه ...
عجیب این که پایان نامه های مقاطع مختلف تحصیلی اعم از لیسانس و فوق لیسانس و دکتری از نظر قیمت تفاوتی با یکدیگر نداشته و تنها عامل تعیین کننده قیمت پایان نامه ها تعداد صفحات آنهاست
روند کاری این موسسه بدین شکل است که ابتدا دانشجویان سوژه های مد نظر خود را روی کاغذ نوشته و به منشی ارائه می دهند. پس از چندی انتظار نه چندان طاقت فرسا، شما را فراخوانده و لیستی چند صفحه ای از پایان نامه های مرتبط و یا نزدیک به سوژه های مورد نظر شما را در برابرتان می گذارند.
در اینجا راهنمایی و مشاوره رایگان برای انتخاب پایان نامه ای درخور و شایان توجه ارائه می شود که البته انتخاب استفاده از مشاوره با خود مشتری خواهد بود.
عجیب این که پایان نامه های مقاطع مختلف تحصیلی اعم از لیسانس و فوق لیسانس و دکتری از نظر قیمت تفاوتی با یکدیگر نداشته و تنها عامل تعیین کننده قیمت پایان نامه ها تعداد صفحات آنهاست.
بعد از انتخاب پایان نامه مورد نظر، تعداد صفحات آن را شمرده و قیمت تمام شده را به عبارت صفحه ای 600 تومان محاسبه می کنند که برای یک پایان نامه صد و چند صفحه ای که قسمت من بود چیزی نزدیک به 80 هزار تومان هزینه در بر داشت.
البته با وجود آن که 80 هزار تومان برای دریافت یک پایان نامه تخصصی 130 صفحه ای کارشناسی ارشد نرخ چندان زیادی به نظر نمی رسد، مسئولان این موسسه از سر خیرخواهی نوع دیگری از پایان نامه را نیز آماده ارائه دارند که منابع تحقیق آنها فرق داشته و طبعا قیمت پایین تری دارد.
این پایان نامه ها هر صفحه 400 تومان قیمت دارند که متعلق به دانشجویان بیچاره ای است که پایان نامه های خود را برای تایپ و یا صحافی و ویرایش به این موسسه سپرده اند.
اما شما این را نخواهید فهمید چرا که پشت میز بوده و از اطلاعات داخل رایانه مسئول محترم این موسسه فنی و یا بانک جامع پایان نامه های فروشی بی خبر هستید.
اما چنانچه مثل خبرنگار مهر کمی جسارت و زرنگی به خرج داده و به آن سوی میز متمایل شوید تازه می توانید ببینید که پایان نامه هایی با قیمت صفحه ای 400 تومان در قالب بانکی گسترده در رایانه موسسه موجود است و پایان نامه هایی با قیمت صفحه ای 600 تومان از طریق جستجو در پژوهشگاهی که پایگاهی علمی و معتبر در خصوص پایان نامه های دانشجویی دانشگاههای مختلف است به دست می آید.
وقتی با چهره ای نگران از امکان لو رفتن و یا مشخص شدن دزدی بودن پایان نامه حرف می زنید و در این باره سئوال می کنید، مسئولین بانک جامع پایان نامه های دزدی با چهره ای آرام به شما این نوید را می دهند که در صورت تغییری جزئی در تیتر پایان نامه و کشیدن دستی بر ظاهر مطالب آن، جای هیچگونه نگرانی در این باره وجود نخواهد داشت.
یکی از کارمندان این موسسه با لبخندی آرامش بخش می گوید: این کار همیشگی ماست و روزانه کار مشتری های متعددی را بدین طریق راه انداخته ایم که تا کنون به مشکل خاصی بر نخورده اند.
کارمند دیگری تاکید می کند که نام دانشگاه و استاد راهنمای این پایان نامه ها مشخص است لذا با چک کردن آنها با دانشگاه و اساتید مشتری می توان از لو نرفتن کپی برداری از پایان نامه ها اطمینان حاصل کرد.
در آخرین گردهمایی معاونین پژوهشی دانشگاههای سراسر کشور مقرر شد ثبت پیشنهاد تحقیق یا پروپزال پایان نامه توسط تمامی دانشگاهها در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات اجرایی شود. این موضوع با هدف جلوگیری از ارائه طرحهای تحقیقاتی و پروپزال های تکراری پیش بینی و تصویب شده که تمامی دانشگاه های کشور ملزم به اجرای آن هستند.
حال این سئوال مطرح می شود که آیاد با وجود تمام پیش بینی های وزارت علوم و دانشگاهها برای جلوگیری از تقلب و تکرار در ارائه پایان نامه ها آیا تغییری مختصر در تیتر و ظاهر این پایان نامه ها همه تمهیدات پیش بینی شده را نقش بر آب خواهد کرد؟
اگر پاسخ منفی است که تکلیف دانشجویانی که برای اخذ پایان نامه های تقلبی و بی اساس مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری صفحه ای 600 تومان پول می دهند چیست و اگر پاسخ مثبت است که چه کسی پاسخگوی سهل انگاری مسئولان در این زمینه خواهد بود؟
*****
بعد از شکست دادگاه های نمایشی؛کودتاگران درصدد برگزاری محاکمه غیرعلنی مصطفی تاجزاده و بهزاد نبوی
با شکست پروژه دادگاه های نمایشی و ناکامی دستگاه اعتراف سازی کودتاگران اکنون درصدد انتقام از فعالان سیاسی در بند برآمده اند و قرار است مصطفی تاج زاده و بهزاد نبوی را در دادگاه های غیر علنی محاکمه کنند.
صالح نیکبخت وکیل بهزاد نبوی روز شنبه اعلام کرد که قرار است چریک پیر اصلاحات در دادگاه غیر علنی محاکمه شود و احتمالا این دادگاه امروز یک شنبه برگزار خواهد شد.
این درحالی است که بهزاد نبوی 68 ساله پس از ماه ها بازداشت در سلول انفرادی از هفته ها پیش به بیمارستان خاتم الانبیای سپاه منتقل شده و تحت تدابیر شدید امنیتی در روی تخت بیمارستان همچنان دربند کودتاگران حاکم است.
مصطفی تاج‌زاده‌، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت‌ و سازمان مجاهدین انقلاب نیز در حالی که نزدیک به 5 ماه از بازداشتش می گذرد، هنوز موفق به ملاقات با وکیل خود نشده است. با این حال قرار است دادگاه او هفته آینده برگزار شود. به گفته فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاج‌زاده‌"با وجود اینکه وکیل برای مطالعه پرونده به 7 تا ده روز زمان نیاز دارد، اما تاکنون وکلای همسرم موفق به بررسی پرونده او نشده اند، با این حال دادگاه او در همین هفته برگزار می شود."وی به " ایران صدا" گفت که "مصطفی تاجزاده هنوز به بند عمومی انتقال نیافته است.مصطفی تاجزاد به همراه سایر سران احزاب اصلاح طلب کشور یکروز پس از کودتای انتخاباتی 22 خرداد بازداشت شد.اغلب فعالان سیاسی اصلاح طلب پس از تحمل 120 روز حبس در سلول انفرادی به سلول های دو نفره منتقل شدند.مصطفی تاجزاده و محسن امین زاده، معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات در یک سلول به سرمی برند. فحرالسادات محتشمی پور در این گفتگو ابراز امیدواری کرد ک"قانون اساسی به صورت جدی در کشور اجرا شود" و تاکید کرد که"محمود احمدی‌نژاد برای نشر تک صدایی آمد، درحالی که نه تنها در حکومت بلکه در میان مردم نیز موفق به اشاعه تک صدایی نشد."
فخرالسادات محتشمی‌پور، رییس شاخه زنان جبهه مشارکت، در بخش دیگری از گفتگوی خود با پایگاه "ایران صدا" مورد عملکرد رسانه‌ها در انتشار اخبار پس از انتخابات گفت: "در جریان حوادث اخیر بسیاری از روزنامه نگاران مستقل که به هیچ حزبی وابستگی ندارند، دستگیر شدند و در این میان بسیاری از رسانه ها امکان اطلاع رسانی درست را از دست دادند." این فعال سیاسی با اشاره به اینکه از کودتای بیست و دوم خرداد ممنوعیت اطلاع رسانی در مورد وضعیت فعالان سیاسی و خبرنگاران بازداشتی وجود داشته است، افزود: "در این دوران بسیاری از روزنامه ها سفید منتشر می شد و سخنان کاندیداهای معترض به هیچ طریق منعکس نمی شد، این در حالی بود که روزنامه ها و رسانه های دولتی تمامی تلاش خود را برای ایجاد شرایط تحریک کننده انجام دادند." محتشمی‌پور گفت که در این دوران خانواده برخی از بازداشت شدگان تحت فشار بوده و مجبور به بیان سخنان غیر واقعی می شدند.وی افزو"در این خصوص شخصا از خبرگزاری فارس و ایرنا به دلیل نشر اکاذیبی که از زبان من اعلام می کردند، شکایت کرده ام که تاکنون نتیجه ای دریافت نکرده ام." وی همچنین با تاکید براینکه"چطور است که رسانه ای که با بیت المال اداره می شود اینگونه عمل کرده و هیچ تذکری از وزارت ارشاد و مراجع قانونی نمی گیرد" گفت"در حال حاضر رسانه های مستقل کشور در اختناق و سانسور شدید مطبوعاتی به سر می‌برند، رسانه‌ها رسالت بزرگی رابرعهده دارند و من از تمامی رسانه‌ها یی که صاحب اراده و رای آزاد هستند، تشکر می‌کنم."
*****
اعتراضات در دانشگاه شریف ادامه دارد
دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به اعتراضات خود نسبت به وضعیت سیاسی کشور، وضعیت نابسامان دانشگاهها و حالت پادگانی در مراکز علمی و تحصیلی و همچنین مسایل صنفی دانشجویان کماکان ادامه میدهند.
ظهر امروز این اعتراضات در سلف سرویس دانشگاه به اوج خود رسید و دانشجویان هنگام طرف ناهار بصورت از قبل پیش بینی نشده و خودجوش شروع به دادن شعارهای تندی علیه دولت کودتا نمودند. به فیلمی درین مورد توجه نمایید:

*****
برنامه‌ریزی کودتاگران برای حمله به سفارت انگلیس در روز 13 آبان
روزنامه حامی دولت کودتا، کیهان، که در سرکوب‌ها و سانسورهای پس از انتخابات نقش پررنگی ایفا کرد و دست‌اندرکارانش دو شغل بازجویی و روزنامه‌نگاری غیرحرفه‌ای را در کنار هم دنبال می‌کنند، در مطلب روز سه‌شنبه هفته پیش خود در ستون اخبار ویژه مدعی شد: "برخی خبرها حاکی از آن است که عناصر ضد انقلاب در تدارک برای حاشیه‌سازی در روز 13 آبان، پیام‌ها و اس‌ام‌اس‌هایی را مبنی بر لزوم تسخیر سفارت انگلیس ارسال می‌کنند". این خبر در حالی از سوی روزنامه وابسته به رهبری منتشر می‌گردد که هیچ‌کدام از رسانه‌های نزدیک به جنبش سبز در این مورد مطلب و یا نظری منتشر نکرده‌اند.
در همین زمینه یکی از فعالان سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان به موج سبز آزادی گفت: "جنبش سبز ایران که نشان داده است در مسیر اعتدال و پرهیز از خشونت و قانون گرایی گام بر می‌دارد، اولین اصل خود را احترام به حقوق دیگران می‌داند. یکی از این حقوق عدم تجاوز به حریم و خاک دیگر کشورهاست. سفارتخانه‌ها خاک کشورها محسوب می‌گردند و در این مورد قوانین بسیار روشن بین‌المللی وجود دارد".
این فعال سیاسی تصریح کرد: "اگر قرار به اعتراض به کشورهای خارجی به علت دخالت در امور داخلی ایران باشد قطعا به شیوه قانونی و در کمال آرامش صورت خواهد گرفت و مطمئنا در این شرایط کشورهای چین و روسیه به علت حمایت‌های بی‌دریغ‌شان در سرکوب مردم ایران در جریان حوادث اخیر در اولویت قرار دارند".
این فعال سیاسی با اشاره به سابقه تاریخی دخالت آمریکا و انگلیس در ایران افزود: "ما هر گونه دخالت دولت‌های غربی را محکوم می‌کنیم و برای ما سرسپردگی به غرب به همان میزان منزجر کننده است که کرنش‌های مکرر دولت احمدی‌نژاد در مقابل روسیه و شرق. ما همچنان بر شعارهای اصیل خودمان یعنی استقلال و آزادی پافشاری می‌کنیم".
هشدار یک کارشناس مسائل امنیتی
روزنامه وابسته به بیت رهبری در ادامه خبر ویژه خود مدعی شد: "[جنبش سبز می‌خواهد] با به فراموشی سپردن ماهیت شیطان بزرگ و بردن تجمع بزرگ ملت به سوی سفارت انگلیس، مقابل لانه جاسوسی سابق را کمی خلوت‌تر کند تا شاید بتواند با تحرک چند ده نفره و ضبط چند دقیقه هیاهو همانند تجمع حاشیه‌ای(!) روز قدس چنین القا کنند که دو طیف راهپیمایی برگزار شده و مردم در مخالفت یا موافقت با دشمنی‌های آمریکا دو شقه شده‌اند".
در اینباره یک کارشناس مسائل امنیتی به خبرنگار موج سبز آزادی گفت :"باید در این شرایط هشیار بود. کیهان با اینگونه نوشته‌ها برخی حوادث را زمینه‌چینی و حتی برنامه‌ریزی می‌کند. ممکن است آن‌ها بخواهند در این شرایط به چند سفارت‌خانه از جمله انگلستان حمله کنند و جنبش سبز را در این اقدام متهم نمایند. همانند تخریب اموال عمومی و شعار‌نویسی‌هایی که به دست خودشان انجام می‌شد و به حیثیت نیروی انتظامی به شدت ضربه وارد نمود."
حضور پررنگ و خط‌دهی فرزند حسین شریعتمداری به گروه فشار حامی دولت
این کارشناس مسائل امنیتی با اشاره به راهپیمایی روز قدس و حضور سیدمحمد خاتمی در میان راهپیمایان با یادآوری اقدامات فرزند حسین شریعتمداری به همراهی عده‌ای از اراذل و اوباش لباس شخصی و حمله به رئیس جمهور دولت اصلاحات افزود: "پسر نماینده ولی‌فقیه در روزنامه کیهان، پیش از این نیز در چند تجمع اعتراضی به همراه همین گروه با سلاح گرم و سرد، به تهدید شهروندان پرداخته بود. به نظر می‌رسد این احتمال وجود دارد که وی اینبار در قالب گروهی سبزپوش بخواهد به اعمال غیر قانونی دیگری دست بزند".
*****
درخواست بهزاد نبوی برای برگزاری علنی دادگاه
بهزاد نبوی، عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب که چند روز بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری بازداشت شده بود صبح امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی حاضر و رسیدگی به اتهاماتش آغاز شد.
وکیل بهزاد نبوی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با اعلام این مطلب، اتهامات موکل خود را شرکت در راهپیمایی اعتراضی به نتیجه انتخابات و رئیس‌جمهوری احمدی‌نژاد در روزهای 23 و 25 خردادماه، اخلال در ترافیک در روزهای مذکور، تبلیغ علیه نظام و نگهداری اسناد محرمانه عنوان کرد.
صالح نیکبخت با بیان اینکه زمان برگزاری موکلش سه‌شنبه هفته گذشته به وی اعلام شد، اظهار داشت: در این مدت کوتاه نتوانستم تمام پرونده را قرائت کنم از سوی دیگر بهزاد نبوی نیز آمادگی برای تقدیم دفاعیه را نداشت به همین دلیل از دادگاه تقاضای استمهال 5 هفته‌ای برای برگزاری جلسه بعدی را کردیم که دادگاه با درخواست استمهال موافقت اما 5 هفته فرصت را نپذیرفت.
وی ادامه داد: با توجه به اختیارات دادگاه نسبت به تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه یا وکالت و با توجه به اینکه موجبات صدور قرار بازداشت طبق بند «د» ماده 32 قانون آیین دادرسی کیفری برطرف شده است و از طرف دیگر صدور قرار بازداشت در اتهام انتصابی به موکل جنبه الزامی ندارد و با عنایت به اینکه بهزاد نبوی بیش از 5/4 ماه در بازداشت بوده و شرایط جسمانی وی و اینکه وی نباید در محیط استرس‌زا قرار گیرد به تایید پزشکی قانونی و پزشکان متخصص رسیده است، درخواست تبدیل قرار او را کردیم.
نیکبخت خاطر نشان كرد: همچنین در دادگاه، بهزاد نبوی از رئیس دادگاه درخواست کرد با توجه به اینکه وی دو جلسه در دادگاه حاضر شده و علیه وی کیفرخواست مفصلی قرائت شد و در آن به نبوی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اتهاماتی وارد شده است، جلسه دادگاه‌اش به صورت علنی برگزار شود تا وی بتواند به این اتهامات پاسخ دهد و اتهاماتی که الزامات محرمانه دارد به صورت غیرعلنی برگزار شود که قرار شد دادگاه در مورد درخواست تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه یا کفالت و نیز برگزاری علنی یا غیرعلنی دادگاه بعدا اعلام نظر کند.
وی تاکید کرد: در مورد قرائت پرونده و ملاقات با بهزاد نبوی هیچگونه ممانعتی به عمل نیامد.
گفتني است بعد از پايان دادگاه،بهزاد نبوي به بيمارستان منتقل شد.
*****
تجمع اعتراضی خانواده های زندانیان سیاسی و اسرای جنبش سبز؛ دوشنبه 11 آبان مقابل ساختمان مجلس
خانواده های زندانیان سیاسی و اسرای جنبش سبز با انتشار بیانیه چهاردهم خوداعلام کردند که فردا دوشنبه 11 آبان 88 برای رساندن برای اعتراض به تداوم بازداشت غیرقانونی بستگان شان در میدان بهارستان و مقابل خانه ملت تجمع خواهند کرد.
خانواده های زندانیان سیاسی و اسرای جنبش سبز در این بیانیه با تاکید براینکه"ما آزادی فرزندانمان را می خواهیم. آزادی همسرانمان را. آزادی پدران و مادرانمان را" اعلام کردند که"یک روز جدایی از آن ها حقی است که مسئولین نظام اسلامی از ما سلب کرده اند و ما این حق مسلم خود را تنها موکول به آخرت نمی کنیم که دین اسلام، دین خاتم، پاسخ گوی حق و نیاز امروز است و ما نیاز امروزمان را همین امروز مطالبه می کنیم" و "فردا خانواده های زندانیان سیاسی مقابل بهارستان گرد هم می آیند و بی صدا فریاد می کنند که : گرمی را در آغاز این فصل سرد به خانه هایمان بازگردانید."
متن کامل بیانیه چهاردهم خانوادهای زندانیان سیاسی و اسرای جنبش سبز چنین است:
*
بسم رب المظلومین یازینب یازینب
ما خانواده های زندانیان سیاسی روزهای سختی را می گذرانیم. روزهای بلاتکلیفی و پریشانی. روزهای بیماری خودمان، فرزندانمان و آسیب پذیری های ناشی از آلام روحی فراوانی که طی این حدود چهارماه و نیم هجوم و بی خبری و داغ شدن بازار شایعات و سهل انگاریها در سامان دادن به بی قانونی ها و یا اصرار بر دامان زدن به این التهابات و بی توجهی به درخواست های حقوقی ما و عزیزانمان، برایمان فراهم شده است. ما هم پای عزیزان دربندمان از همه این بی عدالتی ها رنج می کشیم و منتظر بیداری و اقدامات فوری مدعیان حقوق بشر اسلامی هستیم تا عذر خطاها را بخواهند و جبران مافات کنند. و تا آن زمان برای استقامت و پایداری خودمان و عزیزانمان از درگاه حضرت حق استعانت می جوییم و از مردم مومن و آگاهمان همچون گذشته، طلب دعای خیر داریم.
درد و رنج خانواده زندانی سیاسی را تنها کسانی به واقع درک می کنند که خود شرایط مشابه را تجربه کرده باشند و در میان مسئولین فعلی این عده کم شمار نیستند. هرچند انتظار ما این بوده و هست که لااقل شاهد ابراز هم دردی آنان باشیم اما انگار جز عده محدودی اهل مروت و وفا الباقی مصلحت ندیشی پیشه کرده اند. اما هم دلی و همراهی هم وطنان عزیز و مهربان و مراجع بزرگواری که مستقیم و غیرمستقیم پیام های مهرآمیزشان موجب قوت قلب ما بوده و هست و بزرگان و اندیشمندان و آزادگان همراه دراحزاب و گروه ها و اصناف گوناگون که هم دردی هایشان پشتیبانمان بوده است، ما را در راه حقمان استوارتر کرده است.
اینک که هنوز همه وکلای تعیینی موفق به دیدار با موکلینشان و قرائت پرونده های آنان نشده اند و نوعی بازدارندگی مرموز و غیرشفاف این حق قانونی و ابزار حقوقی را از بی گناهان دربند سلب نموده است و تأخیر در وعده آزادی عزیزانی که پیش تر ها خانواده هایشان منتظر رهایی شان بوده اند و این خلف وعده های مکرر موجب دست یازیدن به شیوه های نامتعارف چون اعتصاب غذا توسط آنان شده است، بر خود واجب می دانیم که بار دیگر با تجمعی آرام و این بار در مقابل خانه خودمان، خانه ملت که بیش از یکصد سال پیش پدران و مادرانمان برای مقابله با ظلم زورمداران، تمنای آن کردند و با پیروزی نهضت مشروطیت بدان دست یافتند، صدای اعتراضمان را به وضعیت موجود به نمایندگان مردم می رسانیم. با این امید که استقلال قوا بهانه ای برای عدم پاسخگویی مسئولین قوه قضائیه به سوالات پی در پی ما نباشد.
ما آزادی فرزندانمان را می خواهیم. آزادی همسرانمان را. آزادی پدران و مادرانمان را. یک روز جدایی از آن ها حقی است که مسئولین نظام اسلامی از ما سلب کرده اند و ما این حق مسلم خود را تنها موکول به آخرت نمی کنیم که دین اسلام، دین خاتم، پاسخ گوی حق و نیاز امروز است و ما نیاز امروزمان را همین امروز مطالبه می کنیم. فردا خانواده های زندانیان سیاسی مقابل بهارستان گرد هم می آیند و بی صدا فریاد می کنند که : گرمی را در آغاز این فصل سرد به خانه هایمان بازگردانید.
*****
هنگامه شهیدی هنوز آزاد نشده است
خانواده هنگامه شهیدی در مقابل زندان اوین منتظر آزادی او هستند. به گزارش سایت نوروز، تا این لحظه (ساعت 17:45عصر یکشنبه) هنوز این روزنامه نگار آزاد نشده است. مسئولان قول آزادی او تا ساعات پایانی امشب را داده اند.
گفتنی است دادستان تهران صبح امروز با هنگامه شهیدی، روزنامه نگار دربند که در هشتمین روز اعتصاب غذا و دارو است، در زندان اوین دیدار کرده بود.
*****
ملاقات فریبا پژوه با خانواده
خانواده‌ی فریبا پژوه صبح امروز –یکشنبه- با وی از طریق کابین ملاقات داشتند.
به گزارش هرانا به نقل از واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز خانواده‌ی فریبا پژوه پس از حدود 10 روز که مسئولان زندان اجازه‌ی ملاقات حضوری با فرزندشان را به آن‌ها نداده‌ بودند، توانستند با وی ملاقات کابینی داشته باشند.
بنا به گزارش‌های رسیده فریبا پژوه به علت آنفولانزا اعتصاب خود را شکسته است اما از درد قفسه‌‌ی سینه رنج می‌برد که پزشکان زندان علت آن‌را فشارهای عصبی وارد شده به وی در طول دوران بازداشت عنوان کرده‌اند.
هم‌چنین وی به علت فشارهای روحی از خواب مناسب در شب نیز برخوردار نیست و به لحاظ روحی در شرایط خوبی قرار ندارد.
پس از انتقال هنگامه شهیدی به بند عمومی، هم اکنون یک زندانی که به اتهام حمل مواد مخدر دستگیر شده است، با فریبا پژوه در بند 209 زندان اوین به سر می‌برد.
فریبا پژوه روز اول ماه رمضان یعنی 31 مرداد نزدیک افطار در منزل‌ پدری‌اش توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شد و مدت یک ماه را در سلول انفرادی گذراند. در طول بازداشت وی بارها مورد هتاکی زندانبانان قرار گرفته و برای اعتراف‌گیری تحت فشارهای روحی شدید است. وی بعد از یک ماه با هنگامه شهیدی دیگر روزنامه‌نگار زندانی در یک سلول بوده است. نامبرده کماکان در وضعیت بد روحی و بصورت بلاتکلیف به سر می برد.
*****
-
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ