سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۷/۰۹

پنجشنبه: 9 / 7 / 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:07 بامداد پنجشنبه
یاران، هم میهنان و میهن دوستان عزیز بامدادتان گرامی و خجسته باد. دقایقی است که نیمه شب چهارشنبه را پشت سر نهاده و بامداد پنجشنبه نهم مهرماه را آغاز کرده ایم. کمتر از 10 روز پیش بود که برایتان نوشتیم دوستی گرانقدر پیشنهادی بسیار سودمند به ما دادند مبنی بر آن که برای ایجاد تحولی در انتشار مطالب خویش، از روش معمول در تمامی سایت ها و یا وبلاگ ها تبعیت کرده و انتشار مطالب را از نخستین مطلب آغاز و سپس مطلب بعدی را پس از آن بیاوریم و یا بقول معروف روش انتشار را Upside down بنماییم که ما بلافاصله این روش را بکار گرفتیم که در ابتدا با اقبال بسیاری روبرو شد. اما طی چند روز اخیر ( پس از فیلتر شدن 24 ساعته سایت و راه اندازی مجدد آن) بسیاری از هم میهنان داخل وطن طی بیشمار پیامها و ایمیل های ارسالی از ما خواسته اند که به همان روش قدیم باز گردیم یعنی نخستین مطلب در بالای صفحه و مطالب دیگر بتدریج افزوده و از پی هم بیاید.
ما بدرستی نمی دانیم که علت اینهمه پیام و درخواست برای بازگشت به روش قبلی چیست اما از آنجایی که همیشه پیرو خواست اکثریت هستیم، از امروز برای آسانی کار خودمان و کاستن از بار سنگینی که بدلیل کم شدن سرعت اینترنت در حد "صفر" برای انتشار مطالب از پی هم به ما تحمیل می گردد، ضمن بازگرداندن صفحه به روش قدیم "ترفندی" دیگر را نیز آزمایش می نماییم. بدین معنا که در هر روز بجای یک صفحه طولانی که هربار برای افزودن آخرین خبرها بدان باید ساعتی در انتظار بنشینیم تا سیستم اینترنت لاک پشتی گشوده شود، بنا داریم که "پست" هر روز را به سه یا چهار بخش تقسیم نماییم . برای مثال هر 4 یا 6 ساعتی صفحه ای جدید با تاریخ همان روز بگشاییم و مطالب را بترتیب ساعت و زمان رسیدن یا وصول انتشار دهیم.
توضیح این که این روش یا متد برای شما عزیزانی که بازدید کننده و خواننده مطالب سایت هستید هیچ فرقی نخواهد داشت زیرا که شما با ورود به صفحه هر روزی، مطالب را پی در پی مشاهده نموده و خواهید خواند.
نخستین "پست" امروز را با پیامی کوتاه که از حامی و پشتیبان گرامی و بنیانگزار جنبش همبستگی دانشجویان، آقای دکتر رضا بحری دریافت کرده ایم آغاز می نماییم:
**

نقش "یک" در کنار "صفر"ها
یاران و همرزمان عزیزم درود بر شما. ما از سه روز پیش که روز آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی دانشگاههای کشور بود شمارش معکوس برای سرنگونی رژیم پلید دجالان تازی صفت را آغاز کرده ایم و همانگونه که در سه روز گذشته خود شما نوشتید و تکرار کردید، امید داریم این شمارش معکوس، تا پیش از روز منحوس 22 بهمن به نتیجه رسیده و امسال بیست و دوم بهمن ماه را سرآغاز و سرفصل تاریخ نوین ایران و ایرانی بسازیم. امید داریم که آن روز را مبدل به روز جشن و سرور ایرانیان و آغاز بازسازی ویرانی هایی قرار دهیم که طی 31 سال اشغال میهن بدست تازیان گرگ منش و پیروان ابلیس بر سرزمین آباد و سرفراز ما واقع گردید.
اگرچه که پاکسازی میهن از آثار جنایات و ویرانگری های میهن ستیزان شاید قرنی بطول انجامد، اما چه باک. ما صبورانه و هشیار و بیدار آماده ایم که چون "کاوه آهنگر" این "بار" گرانبها را بدوش گیریم و تا زمانی که نفسی باقی است در راه تحقق خواسته هایمان برای رساندن میهن به رونق و شکوه گذشته بکوشیم و زمانی که دیگر نفس از "نای" ما بر نیاید ، خواهند بود دیگرانی که جای خالی هریک از ما را پر نمایند و ادامه راه ما را تداوم بخشند.
عزیزانم، همانگونه که در طی سالها بارها و بارها گفته و تکرار کرده ام، رمز موفقیت ما برای پاکسازی سرزمین کهنسال ایران از کثافت وجود و پلیدی "رژیم ولایت وقیح و سفیه" و سپس آغاز به بنا نمودن آن بر ویرانه های سی و یک سال گذشته، غیر از فداکاری و همت و سلحشوری (که در شما فرزندان عزیزم به وفور یافت می شود) اتحاد و همبستگی است.
اینک زمانی است که باید بدور از هرگونه جبهه گیری و آرایش و ویرایش فکری و مسلکی و عقیدتی، فقط و فقط در فکر اتحاد و یگانگی باشیم. هر عقیده و نظر و راهکاری از سوی هرکسی را مشروط بر آن که عقل سلیم و احساس پاک و اندیشه و ضمیر بی آلایش به ما تاکید می کند که برای رسیدن به هدف مطلوب کار ساز و مفید است باید بپذیریم و بکار گیریم تا ابتدا مشکل و "سد" ایجاد شده در راه آزادی میهن را از سر راه بر داریم. زمانی که به هدف اصلی یعنی از پیش روی برداشتن اشغالگران نایل گشتیم، آنگاه فرصت خواهیم داشت که هر طرز تفکر و عقیده سیاسی و ملی و مذهبی و مسلکی را بررسی کرده و آنها را طی یک همه پرسی صد در صد آزاد و دموکراتیک به ملت شریف خویش ارایه دهیم تا بهترین را انتخاب نمایند. اما پیش از رسیدن به آن روز خجسته، اینک فقط باید اتحاد و همبستگی و یگانگی داشته باشیم.
یاران و فرزندان سلحشورم، من این را قبلن هم بارها گفته ام و اینک نیز تکرار می کنم که اگر ما ده ها، صدها، و یا حتا هزاران "صفر" را کنار هم بگذاریم، تمامی این "صفر"ها در حد همان "صفر" (...) هستند اما زمانی که فقط یک عدد "یک" در کنار این صفرها بگذاریم، آنگاه است که آن عدد "1" در کنار یک "صفر" مبدل به 10 و دو "صفر" مبدل به 100 و سه "صفر" مبدل به 1000 و یا در کنار شش یا هفت یا هشت "صفر" مبدل به "میلیون و میلیارد" می گردد.
این عدد "1" همان اتحاد است. این "یک" به معنای یکی شدن است. این یعنی که "یکی" برای همه و "همه" برای یکی. "ایران" برای میلیونها ایرانی و "میلیونها ایرانی" برای ایران. ما تا زمانی که متحد نشویم در حد "صفر" باقی میمانیم.
به جای به چالش کشیدن نظریات و عقاید و مرام ها و مسلک های متفاوت، عدم "همبستگی و یکی شدن" را به چالش بکشیم و متحد شویم. ما بسیاریم و تشکیل اکثریت را میدهیم و این جبر زمانه و تاریخ است که همیشه اکثریت شاهد مقصود را در آغوش کشیده و پیروز می گردد.
موفق و پیروز باشید
*****
از میان ایمیل های دریافتی
توجه: درج ایمیل ها و پیام های دریافتی از سوی هم میهنان گرامی دلیل پذیرش نظریات و عقاید مطرح شده در پیام، از سوی ما نیست. اما همانگونه که بارها نوشته و توضیح داده ایم، ما هر نظریه و پیامی را که قابل درج و باعث گشوده شدن دریچه ای برای گفتمان و بحث و بررسی اوضاع سیاسی یا اجتماعی و احساسی باشد، درج کرده و انتشار میدهیم.
*
آيا هدف نابودي ايران است؟
در چند ساله اخیر جریانی بر سر كار امده كه تنها و تنها خود را بر حق می پندارد و هیچ صدای مخالفی را بر نمی تابد. واقعا نیت این جریان چیست؟ شاید تیتر مطلب با بدبینی همراه باشد اما مروری بر آنچه در چهار ساله اخیر بر ایران گذشته و اینك در ایران در حال جریان است لزوم بازنگری در اهداف جریان حاكم را می طلبد.
در 4 ساله اخیر عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران دستخوش تغییرات بسیاری گردیده است. در عرصه سیاسی ایران در 4 ساله اخیر همواره بر روی خط قرمزها حركت كرده است حركتی انتحاری كه هر آن می تواند سبب جنگ با دیگران شود. نفی هولوكاست و سیاست انتحاری در موضوع هسته ای از نمونه های بارز این سیاست است. سیاست هایی كه جز تحریم تاكنون برای ایران منفعتی در بر نداشته است.
در عرصه اقتصاد با توجه به خیل عظیم درآمد نفتی تنها و تنها تورم و فقرگریبانگیر مردم شده است. بیشتر طرحها صورت نمایشی به خود گرفته اند. تورم ملعبه دست سیاستمداران گردیده است. خط فقر سركاری و آمار و بازی با اعداد تنها برای فریب مردم بكار گرفته شده است. اما در زیر پوست شهر انچه كه جریان دارد تورم است، فقر است و دربدری.
در عرصه فرهنگ متاسفانه فرهنگ انگ زنی، تهمت زنی و دروغ در جامعه رواج فراوانی داشته است. كافی است شما طرفدار جریان حاكم باشید می توانید به راحتی و به راحتی به هركس و هر شخصیتی هر نسبت دروغی را بدهید و از مصونیت قضایی نیز برخوردار باشید.
اما اینك عرصه اجتماعی ایران در حال از هم پاشیدن و گسست است. در عرصه اجتماعی بحران هر روز دارد بیشتر و بیشتر می شود اما فریاد رسی وجود ندارد. انكار بحران نه تنها بحران را خاتمه نمی دهد بلكه باعث انفجار می گردد. هنوز بسیاری از نخبگان و مردم در مورد نتایج انتخابات اقناع نشده اند. و این عدم اقناع باعث شده تا به هر نحوی اعتراض خود را نشان دهند.
از سوی دیگر جریان حاكم هر صدای مخالفی را در نطفه خفه كرده است. هر منتقد را با عنوان واهی عوامل اغتشاش و كودتای مخملی دستگیر یا مورد اتهام قرار داده است. بنابراین بحران اجتماعی ایران هر روز بیشتر و بیشتر می شود. درست مانند ظرف غدایی كه بر روی آتش باشد. نه سرد شود و نه این امكان وجود داشته باشد تا هوای ظرف به بیرون انتقال یابد. این ظرف محكوم به انفجار است محكوم به از هم پاشیده شدن است. وقتی صدای مخالفین شنیده نشود و اخبار درست به مردم نرسد، اخبار كانالیزه و سانسور شد دیر یا زود بحران به مرز انفجار می رسد. این امری محتوم است.
نگاهی به تاریخ كشورها نشان می دهد هر حكومتی كه با نقد مخالف بوده با آزادی های مشروع مردم مخالفت كرده و فضای سانسور به وجود آورده با شكست روبرو شده است. مروری بر سرگذشت رژیم سابق یا شوروی كافی است كه بدانیم اگر فضای آْزاد برای نقد و تحمل مخالف وجود نداشته باشد یكپارچگی و استقلال كشور به خطر می افتد جریان حاكم نه می تواند مانند استالین میلیونها انسان را بكشد و نه مانند بلوك شرق سابق می تواند صدای مخالفان را در نطفه خفه كند. پس باید از سرنوشت آنان درس بگیرد.
چون جریان حاكم در چهار ساله اخیر همه چیز را تنها در انحصار خود خواسته است هر چیز اگر تنها برای تایید او بوده مطلوب و غیر از آن خس و خاشاك بوده است اگر سعی در باز كردن فضای نقد و بیشتر كردن ظرفیت خود جهت شنیدن صدای مخالفان نكند سهوا یا عمدا گام در جهت نابودی كشور برداشته است. بحران اجتماعی حال حاضر ایران نه بحران اقتصادی است كه با كمتر خوردن و قناعت حل شود و نه بحران سیاسی است كه انتحاری عمل كند. بلكه بحرانی است كه هر لحظه به مرز انفجار نزدیك می شود بحرانی كه می تواند استقلال و تمامیت ایران را دچار مشكل نماید.
حتی اگر این بحران در همین حد نیز باقی بماند گسست اجتماعی ایجاد شده میان مردم و جریان حاكم زمینه را برای دفاع از حقانیت ایران در عرصه های بین المللی نیز از بین می برد. حال این سئوال اساسی مطرح است جریان حاكم كه به هیچ وجه حاضر به پذیرش وجود بحران در كشور نیست تا بخواهد به حل آن بیاندیشد آیا هدفش نابودی ایران است؟
آیا میراث خوران انقلاب دارند از انقلاب و ایران انتقام می گیرند؟
*****
عصبانیت رحیمی از پخش خبر مدرک دکترای جعلی وی
شکایت از روزنامه جمهوری‏اسلامی، تابناک و فرارو
محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت کودتا که خود پرونده‏های قضایی مفتوح متعددی دارد، از روزنامه جمهوری‏اسلامی و پایگاه‏های خبری تابناک و فرارو، به خاطر درج خبر مدرک دکترای جعلی وی شکایت کرده و معلوم نیست با تکیه بر کدام جایگاه قانونی از مقام قضایی خواسته است تا علیه آن‏ها دستور توقیف و فیلترینگ صادر نماید!
فرارو در این‏باره آورده است:
در تاریخ بیست و پنجم مرداد ماه سال جاری، «فرارو» از مفتوح بودن پرونده ای علیه محمدرضا رحیمی در شعبه 1057، با اتهام "تحصیل مال نامشروع" و "تصرف غیرقانونی در اموال دولتی" خبر داد. در خبر منتشر شده آمده بود که قاضی شعبه 1057، برای محمد رضا رحیمی اخطار کتبی فرستاده است اما وی بدان توجه نکرده است، به همین دلیل قاضی در آستانه صدور دستور جلب برای وی است. «بی اعتنایی به قانون»، موجب شد تا «فرارو» این اتفاق را مورد توجه قرار دهد و خبر آن را از باب «نصیحت مسئولان» و برای وادار ساختن متهم صاحب منصب، منتشر سازد.
پس از انتشار خبر مذکور، بلافاصله از دفتر آقای رحیمی چندین بار با «فرارو» تماس گرفته شد و با ملایمت و نرمخویی درخواست شد که خبر «محمدرضا رحیمی تحت تعقیب است» از خروجی سایت برداشته شود اما زمانی که سردبیر، بنابر ملاحظات حرفه ای، با آن مخالفت کرد، تهدید به اقدام قضایی شد.
تهدید برای حذف فوری خبر نتیجه نداد؛ از آن رو محمدرضا رحیمی یکی از مسوولان محترم...!!! کشور را نزد مدیر مسوول فرارو واسطه کرد و پیام داد که اگر اقدامی برای حذف خبر نشود، علیه وی شکایت خواهد کرد؛ این تهدید نیز ثمربخش نیافتاد. بعد از این ماجراها بود که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به خدمت گرفته شد و معاون هماهنگ کننده رحیمی در ریاست جمهوری، طی مصاحبه ای با این خبرگزاری اعلام کرد که «اين خبر کاملا کذب و از پايه و اساس دروغ است و با هدف جوسازي، ايجاد فشار و مانع تراشي در مسير خدمتگزاري دولت به مردم است.»
معاون اول رییس جمهور زمانی که اطمینان حاصل کرد که منابع موثق خبری «فرارو» در مورد پرونده ی او کاملا مطلع اند و تکذیب های او کار را خراب تر خواهد کرد، به دفترش دستور داد تا توضیحی در اختیار «ایرنا» قرار دهد. در این توضیح آمده است که «موضوع پرونده‌اي كه در شعبه 1057 مجتمع ويژه كاركنان دولت مطرح شده از اين قرار است كه در 18 سال پيش نماينده شركت آب منطقه‌اي غرب در استان كرمانشاه يك دستگاه خودرو شخصي متعلق به جناب آقاي رحيمي را به مبلغ سه ميليون و دويست هزار تومان خريده وجه آن را پرداخت نموده است...»
بدین ترتیب آقای رحیمی، که به خاطر خرید مدرک جعلی دکترای حقوق دانشگاه آکسفورد و استفاده از آن برای عضویت در دانشگاه آزاد اسلامی و نیز دریافت حقوق قاعدتا باید احساس فشار اجتماعی کند، این بار برای آن که خبر مذکور مانع تصمیم آقای احمدی نژاد برای منصوب ساختن اش به عنوان معاون اول نشود، از موضع تکذیب عدول کرد و توضیحاتی ارائه نمود که در پایان آن باز هم تاکید شده که این خبر از سوی بدخواهان و معاندان برای خدشه وارد ساختن به چهره تابناک جناب آقای احمدی نژاد و دولت خدوم دهم منتشر شده است.(!)
به هر حال، روز یکشنبه در پی شکایت رحیمی علیه «فرارو» به اتهام "افترا و نشر اکاذیب"، محمدحسین خوشوقت، مدیر مسوول این سایت در شعبه دوازدهم بازپرسی کارمندان دولت حاضر شد تا از خود دفاع کند.
محمدرضا رحیمی علاوه بر «فرارو»، از «روزنامه جمهوری اسلامی» و «سایت تابناک» نیز به خاطر درج خبر مذکور شکایت کرده زیرا معتقد است که انتشار اینگونه مطالب و خبرهای کذب، از سوی برخی سایت های مخفی و ضد انقلابی و ضد نظام قانونی ولایت فقیه (..!!) مورد سواستفاده قرار گرفته و در حد گسترده باعث تشویش اذهان عمومی می گردد (..!!!) و از مقام قضایی خواسته است تا علیه آنها دستور توقیف و فیلترینگ صادر نماید!
*
و اما چند نکته:
ضمن ادای احترام به تمامی مسوولان نیک کردار و خدمتگزار به ملت..!!!!، توجه آقای رحیمی و امثال ایشان را به این نکته جلب می کنیم که: ما به عنوان یک رسانه مستقل و حرفه ای اساسا به دنبال سیاسی بازی های مزورانه و مزدورانه جهت دستیابی خود یا دیگران به اهداف و مطامع سیاسی و امثال آن نیستیم.
ما دلسوزانه می کوشیم تا پرده از حقایق برکشیم و ملت را در شناخت هر چه درست تر از واقعیت ها مدد رسانیم... ما در این مسیر پر خطر، افراد و جریان ها را با "حق" می سنجیم نه آن که ملاک تشخیص حق را "افراد و جریان ها" بدانیم. و البته می دانیم که این گونه زیستن و عمل کردن، قرین خطرات و محرومیت ها و فشارهایی است که باید به سود اصلاح کاستی ها و مفسده ها و ترویج حق و حق طلبی تحمل شوند.
*****
سپاه با سلامت تهرانی ها بازی می کند
مرتضی نیک پندار
منابع خبری متعدد در تهران گزارش می دهند که دور جدیدی از ارسال پارازیت بر روی شبکه های ماهواره ای از سوی سپاه پاسداران آغاز شده است. در حالی که اثرات مخرب امواج پارازیت بر روی سلامت جسمی و روانی انسان ثابت شده است، شنیده می شود که این بار قدرت امواج پارازیت ارسال شده افزایش چشمگیری داشته است.
گفته می شود سیستم جدید ارسال پارازیت به تازگی از کشور روسیه خریداری شده است. این در حالی است که شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران)که وابسته به وزارت دفاع و تحت کنترل نیروهای سپاه پاسداران است نیز چند سالی است که تولید سیستم های ارسال پارازیت را از روی مدل های خارجی همچون "اریکسون" آغاز کرده است. به ادعای سایت خبری پیک ایران سیستم مجهز روسی که به تازگی خریداری شده در جنگ هاي مدرن الكترونيك براي اختلال در رادارها استفاده مي شود، اما شرکت صاایران با ایجاد تغییرات غیر استاندارد در این سیستم به قدرت بالایی برای ارسال امواج دست یافته است. در اين سیستم اسيلاتورهايي در پهناي باند مايكروويو استفاده شده كه تمامي كانال هاي ماهواره اي را دچار اختلال می كند.
سپاه پاسداران نصب فرستنده های پارازیت در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد. در این سال دستگاه های پارازیت از کمپانی اریکسون که بخشی از بازار فروش تلفن همراه ایران را نیز در اختیار دارد، خریداری شد. سیستمی که سپاه از طریق آن به تولید و ارسال امواج پارازیت دست می زد "Terrestrial Interference" نام دارد و امواج تولید شده از آن با عنوان امواج زميني راديويي يا مايكرو ويو شناخته مي شوند. این امواج همانند سيگنال از یک برج راديويي فرستاده شده و بر روي سيگنالهاي اصلي ماهواره سوار مي شوند و باعث مي شوند كه تصاوير ماهواره بصورت شطرنجي ديده شوند. یکی از دستگاه های مجهز تولید پارازیت بر بالای برج میلاد تهران نصب شده است. گفته می شود شرکت"مهندسي افق توسعه صابرين" وابسته به بنیاد تعاون سپاه واردات این دستگاه ها را از سال ۱۳۸۵ به عهده داشته است.
مدتی کوتاه پس از آن که سپاه پاسداران ارسال امواج پارازیتی را آغاز کرد، نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم خواهان برخورد با کانون های ارسال پارازیت شدند. در آن زمان گزارش ارسال پارازيت به روي امواج ماهواره‌ اي و راديوئي، در کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي بررسي شد و دستور متوقف ساختن آن به شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ارسال شد.
سید محمد خاتمی، رئيس جمهوري وقت ایران، در پي دريافت گزارشی از وزارت پست، تلگراف و تلفن و نیز پس از نامه نمایندگان مجلس دستور داد ارسال پارازيت سريعا متوقف شود. رسول مهرپرور و علي‌اکبرموسوي خوئيني‌، که در آن زمان از اعضاي کميسيون صنايع و معادن مجلس بودند، اعلام کردند که اماکني در تهران شناسائي شده‌اند که تداخلات موجي يادشده از آنجاها نشات مي‌گيرند و منتشر مي‌شوند.
به گفته آن دو نماينده، علاوه بر مراکز ثابت ارسال پارازيت، تعدادي واحدهاي سيار که توسط کاميونت حمل مي‌شوند، نیز درارسال پارازيت نقش دارند. در آن زمان نام سپاه به صراحت به عنوان عامل ارسال پارازیت برده نشد و تنها به ذکر آن که این امواج از سوی "یکی از مجموعه های نظامی" مورد استفاده قرار می گیرد، اکتفا شد. محمد رضا علي حسيني، رئيس كميته ارتباطات كميسيون صنايع و معادن مجلس ششم در گفت و گویی خبر داد که نماینده سپاه حاضر به شرکت در جلسه کمیسیون مجلس برای بررسی ارسال پارازیت نشده است. وی همچنین گزارش داد که اتحاديه‌ جهاني مخابرات نیز در مورد ارسال پارازيت بر روي ماهواره ها به ايران اعتراض كرده است.
مسعود داوري نژاد رئيس سابق رگولاتوري وزارت ارتباطات نیز فاش کرد که ارسال پارازيت باعث اختلال در تجهيزات مخابراتي سفارتخانه هاي خارجي مي شد و شکايت آنها را به دنبال داشته است. به هر حال تلاش های نمایندگان مجلس ششم و دولت خاتمی برای بازداشتن سپاه از ارسال پارازیت با موفقیت همراه نشد. پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد دیگر هیچ مزاحمی بر سر راه سپاه در ارسال پارازیت وجود نداشت. در این مدت سپاه توانست به راحتی به آزمایش سیستم های ساخته شده در صاایران و سایر دستگاه های خریداری شده از خارج بپردازد.
گزارش ها و تحقیقات متعددی حکایت از خطرناک بودن امواج پارازیتی زمینی برای سلامت جسمی و روانی انسان دارد . وزارت بهداشت در دوران خاتمی طی گزارشی به کمیسیون صنایع مجلس احتمال وجود خطرات و مضرات اين نوع امواج را بسيار بالا دانست. مهندس مولوي عضو هيات علمي دانشكده پست و مخابرات، پیش از این گفته بود که "امواج مايكروويو پس از نفوذ به بدن انسان نوعي اثر گرمايي توليد مي كنند و باعث مي شود درجه حرارت بدن بالا رود." به گفته او "طبق مطالعات انجام شده از بين رفتن تعادل دماي بدن، به طوري كه بيش از ۵ درجه سانتيگراد باشد، براي انسان مرگ آور است و بيشتر از يك بمب اتمي براي افراد خطرناك است."
دكتر اميراحمد سپهري، استاد برق و الكترونيك دانشگاه اميركبير نیز خاطرنشان کرده است که "امواج مورد نظر به شدت سرطان زا هستند و به ويژه سرطان نخاع را به دنبال دارد ." به گفته دکتر سپهری "تأثير اين امواج بر روي كودكان بيش از ديگر افراد جامعه است. اين امواج برروي مردان نيز تأثيرات نامطلوبي دارد و آنها را عقيم مي كند و از طرفي زنان باردار را گرفتار عوارضي سوء مي كند كه جبران ناپذير است. حتي اگر فرد به اين امواج خيلي نزديك باشد، فوراً كور مي شود و اينها همه زنگ خطري براي شهروندان تهراني است." تحقیقات همچنین نشان داده که امواج پارازیت تاثیرات مخربی بر اعصاب و روان انسان نیز بر جای می گذارند.
همچنین این امواج ممكن است در اثر تداوم ناشنوايي مزمن را به همراه داشته باشد. امواج پارازیت علاوه بر تهدید سلامت، درسيستم مخابراتی و الکترونيکی کليه دستگاههای ايمنی، از جمله سيستم های پزشکی بيمارستان ها، شبکه بانکی و سيستم هدايت هواپيما نیز تداخل ایجاد می کنند. یکی از دلایلی که ارسال این امواج در تهران معمولا پس از ساعات کار اداری آغاز می شود، همین است تا بدین ترتیب سیستم های مخابراتی و الکترونیکی دولتی از کار نیافتند.
شایعاتی وجود دارد که علت سقوط هواپیمای تهران - ایروان در اطراف قزوین نیز به دلیل اختلال در سیستم ناوبری هواپیما از سوی امواج پارازیت بوده است. دلیل سقوط این هواپیما تاکنون به صورت شفاف و کامل از سوی مقامات دولتی ذکر نشده است.
*****
با ثبت در ليست ميراث يونسکو، نوروز جهاني شد
سرانجام پس از طي چهار سال انتظار، «نوروز» در فهرست ميراث ناملموس يونسکو ثبت و اين آيين جهاني شد. اين اتفاق ساعت 11 روز هشتم مهرماه و در کشور ابوظبي رخ داد و طي آن نوروز به فهرست ميراث ناملموس "غمعنويف" جهان پيوست.
پرونده ثبت نوروز از سوي کشورهاي فلات ايران به يونسکو ارائه شده است و علاوه بر کشورمان، هند، جمهوري آذربايجان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکيه نيز ساير کشورهاي تشکيل دهنده اين پرونده بوده اند. پرونده نوروز به صورت چندمليتي براي ثبت در اين فهرست آماده شده و مسووليت تدوين آن برعهده محمد ميرشکرايي مردم شناس و رئيس سابق پژوهشکده مردم شناسي سازمان ميراث فرهنگي بوده است. يک فيلم 10دقيقه يي، يک فيلم يک ساعته و کتابچه يي حاوي مستندات درباره نوروز به اضافه يک برنامه اجرايي، محتويات اين پرونده را تشکيل مي دهند. برنامه اجرايي داراي زيرفصل هاي چگونگي حفاظت، چگونگي حمايت، چگونگي احيا و چگونگي اشاعه است.
آثار ديگري که روز گذشته در فهرست ميراث ناملموس جهاني ثبت شدند، «موسيقي عاشيق لار» از جمهوري آذربايجان و «رقص تانگو» از کشور آرژانتين بودند.اجلاس ميراث ناملموس يونسکو از 28 سپتامبر (ششم مهرماه) در ابوظبي کشور امارات آغاز شده است و تا دوم اکتبر (دهم مهرماه) ادامه مي يابد.
مسعود علويان صدر معاون حفظ و احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي در پاسخ به اين سوال «ميراث خبر» که چرا کشورهاي تاجيکستان و افغانستان که مراسم نوروز در آنها برگزار مي شود در تشکيل اين پرونده نقش نداشتند، گفت؛ «تاجيکستان هنوز به عضويت کنوانسيون ميراث ناملموس جهاني درنيامده است و افغانستان نيز به تازگي به اين کنوانسيون ملحق شده و نتوانست خود را براي همکاري در اين پرونده آماده کند.»نوروز مجموعه آييني چند هزارساله است که از روز چهارشنبه سوري آغاز مي شود و غروب سيزدهم فروردين پايان مي يابد.
فهرست ميراث ناملموس يونسکو
جمعي از کارشناسان فرهنگي در مقر يونسکو در پاريس در سال 2003 کنوانسيون ميراث معنوي غناملموسف را براي حمايت و حفاظت از آيين ها و آداب و رسوم ملل مختلف بنيان گذاشتند.تاکنون حدود 90 اثر در اين کنوانسيون ثبت شده و مواردي چون تخته بازي مردم سومالي در شاخ آفريقا و رقص کوکولو جمهوري دومينيکن جزء آخرين پرونده هاي ثبت شده است.ايران همچون بسياري از کشورهاي جهان براي حفاظت از ميراث معنوي خود در سال 1384 به اين کنوانسيون پيوست و چهار سال پيش طرح ثبت نوروز در فهرست يونسکو را درانداخت. اما از آنجا که نوروز مجموعه آيين هايي است که در چند کشور همسايه با اندکي تفاوت جشن گرفته مي شود، قرار شد به صورت پرونده يي مشترک از سوي اين 10 کشور ارائه شود.
سه سال پيش ايران که ميزبان نخستين اجلاس کشورهاي حوزه تمدني نوروز بود، پرونده يي با همکاري اين کشورها تهيه کرد که در آن دوره موفق نشد نظر موافق يونسکو را جلب کند و رد شد. رد اين پرونده در حالي که رسانه ها فراوان به آن پرداخته بودند و گزارش هاي متعددي از روند آماده سازي و تحويل پرونده به يونسکو منتشر کرده بودند، بازتاب هاي زيادي ميان اهالي فرهنگ کشور داشت و برخي در آن دنبال پيدا کردن سرنخ هاي سياسي ميان کشورهاي منطقه گشتند. کار آنقدر بالا گرفت که سيدمحمد بهشتي رئيس سابق اين سازمان نيز گفت؛ «به ثبت نشدن نوروز مشکوک هستيم.» اما تيم آماده سازي پرونده اعلام کرد فقط نقص فيلم 10 دقيقه يي و برنامه اجرايي کشورها مانع ثبت نوروز شده است.
همزمان با اين اتفاق يونسکو هم ضوابط قبلي را کنار گذاشت و براي پرونده هاي ميراث معنوي ضوابط جديدي تدوين کرد و قرار شد کشورهايي که درخواست ثبت اثري در حوزه ميراث معنوي را دارند تا سپتامبر سال 2008 پرونده هايشان را ارسال کنند. پيرو اين قانون، دومين اجلاس کشورهاي حوزه تمدني ايران بدون شرکت افغانستان و ترکمنستان از دوم تا چهارم شهريور سال گذشته در تهران برگزار شد. در اين اجلاس مقرر شد يک فيلم 10دقيقه يي، يک فيلم يک ساعته و کتابچه يي حاوي مستندات درباره نوروز آماده و به يونسکو ارسال شود. سال گذشته ميرشکرايي گفت؛ «احتمال موفقيت اين پرونده بسيار بالاست و به عنوان کارشناس معتقدم اين پرونده صددرصد تاييد خواهد شد.» نظري که روز گذشته حقانيت آن ثابت شد.
رديف هاي موسيقي سنتي ايران در گوش جهان
پرونده «رديف هاي موسيقي سنتي» ايران نيز روز گذشته پس از بررسي در اجلاس يونسکو، به تاييد اعضا رسيد و به عنوان دومين پرونده ميراث ناملموس ايران در فهرست جهاني ثبت شد. اين پرونده از سه سال گذشته در حال جمع آوري و آماده سازي از سوي خانه موسيقي بود و با ارائه فهرست جديد ضوابط ثبت ميراث معنوي از سوي يونسکو، پرونده تکميل شد. يکي از مهم ترين بخش هاي اين پرونده به فيلم مستندي مربوط است که درباره رديف موسيقي سنتي ايران بايد تهيه مي شد.
اين فيلم با حضور بزرگان رديف آوازي مانند محمدرضا شجريان، حسين عليزاده، حاتم عسگري، فرهاد فخرالديني، کياني، طلايي، ظريف و ديگر استادان حوزه آوازي و با کمک استادان دانشگاه تهران و استادان خانه موسيقي و يکي از مستندسازان آماده شد.
*****
تاييد بازنشسته شدن سه استاد حقوق
معاون آموزشي دانشگاه علوم خبر بازنشسته کردن سه استاد مطرح حقوق را تاييد کرد.
به گزارش ايلنا، دکتر شفيع آبادي با تاکيد بر قانوني بودن اين مساله اظهار داشت؛ کليه بازنشستگي ها در دانشگاه طبق قانون بازنشستگي صورت مي گيرد و هيچ استادي، پيش از موعد بازنشسته نمي شود.
به گزارش ايلنا، دکتر سيدعلي آزمايش، دکتر حسين شريفي طرازکوهي و دکتر محمدرضا ضيايي بيگدلي سه استاد مطرح و نام آشناي حقوق در دانشگاه علامه طباطبايي بازنشسته شدند. وي افزود؛ استادان بسياري در اين دانشگاه وجود دارند که علاوه بر اينکه سال ها است از سن بازنشستگي آنها مي گذرد اما همچنان سعي داريم از حضور آنها بهره مند شويم و کماکان نيز حضور دارند. او با اشاره به اينکه اگر بازنشستگي در اين دانشگاه صورت گيرد با اصرار و سماجت خود استادان انجام مي شود، اظهار کرد؛ نمي خواهيم استادان را بي دليل بازنشسته کنيم و اگر هر کسي بازنشسته مي شود به اصرار خود اوست وگرنه ما سعي داريم پيش از موعد بازنشستگي آنها از حضورشان استفاده کنيم.
به گزارش ايلنا، حسين شريفي طرازکوهي از جمله فعالان حقوق بشر است که داراي تعداد زيادي مقالات علمي و پديدآورنده طرح تقويت ظرفيت هاي آموزش و پژوهش حقوق بشر، حقوق بشر، نظريه ها و رويه ها است. در مقابل محمدرضا ضيايي بيگدلي از فعالان حقوق در دانشگاه هاي کشور در طول سال هاي اخير بوده است که در کارنامه کاري خود آثاري همچون حقوق معاهدات بين المللي، نگرشي اجمالي به حقوق، حقوق جنگ و رفتار با اسيران جنگي، جامعه مدني جهاني و حقوق بين الملل، اسلام و حقوق بين الملل دارد. براساس اين گزارش، سيد علي آزمايش نيز از استادان نام آشناي حقوق در دانشگاه هاي مطرح کشور است که بيش از 20 مقاله حقوقي به زبان فارسي و بيش از 10 مقاله بين المللي به زبان خارجي دارد، همچنين زمينه علمي مقالات و آثار وي در مورد حقوق کودک، تحولات حقوق کيفري، حقوق کيفري بازرگاني، حقوق اساسي، جرائم جنگ و حقوق جزايي بين المللي، حقوق بشر است.
*****
نشست ژنو امروز با انتظارات متفاوت حاضران برگزار مي شود
حضور مديرکل جديد آژانس در مذاکرات ژنو
امروز نشست ايران و گروه 1+5 که به نشست اول اکتبر معروف شده در سوئيس برگزار مي شود؛ نشستي که اگرچه از آن انتظارات متفاوتي وجود دارد اما طرفين بر اين باورند که بايد مذاکراتي جدي انجام شود.
اهميت اين نشست که با حضور نمايندگان ايران، امريکا، انگليس، فرانسه، آلمان، روسيه و چين برپا مي شود به قدري است که يوکيا آمانو مديرکل جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در اقدامي غيرمنتظره تصميم گرفته تا در نشست امروز شرکت کند. به اين ترتيب وضعيت به وجود آمده در پرونده هسته يي ايران که ناشي از اعلام ساخت دومين کارخانه غني سازي اورانيوم در نزديکي تهران است، به گونه يي شده که براي اولين بار در چند سال گذشته، مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي تصميم دارد با حضور در کنار مذاکره کنندگان، شخصاً توضيحات سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي و مذاکره کننده هسته يي ايران را درباره سايت جديد هسته يي ايران بشنود. شايد اگر هفته گذشته خبر تاسيس مرکز غني سازي قم رسماً اعلام نمي شد، ديدار امروز تا اين ميزان مورد توجه قرار نمي گرفت. غربي ها موضعي منفي در برابر اين خبر گرفتند. اين در حالي بود که ايران تاکيد داشت ساختن سايتي جديد کاملاً منطبق با قوانين آژانس است ضمن آنکه مقامات هسته يي کشورمان تصريح کردند بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي مي توانند به دومين مرکز غني سازي ايران دسترسي داشته و از آن بازرسي کنند.
در چنين شرايطي ديروز منابع خبري گزارش دادند مديرکل جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در مذاکرات ايران و گروه 1+5 شرکت مي کند.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري آلمان، «يوکيا آمانو» که از آذرماه فعاليت خود را به عنوان مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي آغاز مي کند، در مذاکرات ايران و شش قدرت جهاني که قرار است امروز در ژنو برگزار شود، شرکت خواهد کرد.علاوه بر مديرکل آژانس، نمايندگان گروه 1+5 به همراه خاوير سولانا رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در اين نشست حضور دارند.
از کشور امريکا ويليام برنز معاون وزير امور خارجه که از 2008 در اين سمت بوده است به عنوان نماينده اين کشور در اين نشست شرکت مي کند. وي در سابقه خود پست هايي از جمله سفير امريکا در روسيه، اردن و دستيار وزير خارجه در امور خاور نزديک را دارد. در مذاکرات لندن ميان ايران با 1+5، نماينده امريکا براي اولين بار در اين مذاکرات وارد شد، اما بيشتر نقش ناظر را در اين گفت وگوها ايفا کرد، اما به نظر مي آيد امريکا قرار است در مذاکرات 9 مهرماه در ژنو به طور فعال شرکت داشته باشد.
به گزارش ايسنا همچنين، «هي يافي» معاون وزير امور خارجه که از 2008 در اين سمت قرار گرفته است، نماينده چين در مذاکرات ژنو است. وي پيش از اين پست هايي از جمله دستيار وزير امور خارجه، مديرکل امريکاي شمالي و اقيانوسيه و مديرکل خلع سلاح را در وزارت خارجه چين برعهده داشته است.
نماينده روسيه در اين گفت وگوها نيز سرگئي ريباکوف معاون وزير امور خارجه روسيه است که او هم از 2008 در اين سمت قرار گرفته است. وي پيش از اين سمت هايي از جمله رئيس بخش همکاري هاي اروپا و رئيس بخش OSCE را در وزارت امور خارجه برعهده داشته و در پست هاي مختلف سفارتخانه هاي روسيه سابقه فعاليت دارد.
انگليس نيز مارک ليال گرانت مديرکل سياسي وزارت امور خارجه اش را به اين مذاکرات فرستاده است. وي پيش از اين نماينده عالي انگليس در پاکستان بوده و قرار است جايگزين «جان ساورز» نماينده انگليس در سازمان ملل شود.
همچنين ژاک اوديبر مدير کل امور سياسي و امنيتي وزارت امور خارجه فرانسه نمايندگي کشورش در مذاکرات با ايران را بر عهده دارد. وي جانشين «جرارد آرو» است که در حال حاضر به عنوان سفير فرانسه در سازمان ملل انتخاب شده است.
از آلمان نيز فولکر اشتانسل مديرکل امور سياسي وزارت امور خارجه که از 2007 در اين سمت بوده است به عنوان نماينده آلمان به ژنو مي رود. وي پيش از اين سفير آلمان در چين، مديرکل امور آسيا و پاسيفيک و رئيس بخش عدم اشاعه در وزارت امور خارجه، مشاور سياست خارجي حزب سوسيال دموکرات بوده و پست هاي مختلف در سفارتخانه هاي آلمان در رم، توکيو، عدن و پکن داشته است.
سعيد جليلي نيز به عنوان سرپرست هيات مذاکره کننده ايراني روز گذشته راهي سوئيس شد.جليلي هنگام ترک تهران در گفت وگو با خبرنگاران گفت ايران با «نگاه مثبت و حسن نيت» وارد مذاکره با کشورهاي 1+5 مي شود.وي در عين حال افزود «نگاه جمهوري اسلامي به اين گفت وگوها، نگاهي راهبردي، بلندمدت و مبتني بر همکاري است» و مذاکرات قدرت هاي جهاني با اين کشور را «فرصتي براي ثبات، امنيت و توسعه همکاري ها» توصيف کرد. دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود؛ دولت ايران در حال حاضر داراي توانايي هاي قابل توجهي از لحاظ ملي، منطقه يي و بين المللي است و پيشنهادهايي را براي همکاري در جهت حل مسائل مختلف جهاني ارائه مي کند.
سرپرست مذاکرات هسته يي ايران همچنين به بيانيه شماري از نمايندگان مجلس اشاره کرد و گفت اين بيانيه يک پشتوانه قوي براي نظام است و با يادآوري انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري افزود؛ «ما در عرصه هاي مختلف مي توانيم براساس پشتوانه مردمي که در انتخابات هم به بهترين شکل بروز کرد و اقتدار نظام را بيش از پيش نشان داد، وارد گفت وگوها شويم.»
نمايندگان مجلس در بيانيه خود به گروه 1+5 هشدار داده بودند مرتکب اشتباه نشوند و از «فرصت تاريخي» مذاکرات ژنو براي برخورداري از همکاري جمهوري اسلامي بهره برداري کنند.از سوي ديگر منوچهر متکي وزير خارجه در ديدار با بان کي مون گفت مذاکره با 1+5 بايد مانند خياباني دوطرفه باشد.
به گزارش ايلنا منوچهر متکي افزود؛ آنها روي کاغذ ادعاي به رسميت شناختن حق ايران براي استفاده از انرژي صلح آميز هسته يي را دارند ولي اين موضع گيري کتبي کافي نيست.
درخواست ضمانت هاي قاطعانه
در همين حال خاوير سولانا با اشاره به ديدار قريب الوقوعش با جليلي گفت؛ قدرت هاي غربي در نشست روز پنجشنبه خواستار ضمانت هاي قاطعانه از ايران مبني بر اينکه برنامه هسته يي اش کاملاً صلح آميز است، خواهند شد.
به گزارش ايسنا، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا افزود؛ اميد من اين است که ما بتوانيم تعامل برقرار کنيم تا از ايران تضمين هايي را دريافت کنيم. به گزارش خبرگزاري فرانسه، سولانا که اين اظهارات را در حاشيه گفت وگوهاي بين وزراي دفاع اتحاديه اروپا در گوتنبرگ در جنوب سوئد اظهار مي داشت، افزود؛ در حال حاضر ما تضمين هايي بي طرفانه درباره اينکه اين پروژه صرفاً صلح آميز است به دست نياورده ايم. من فکر نمي کنم اين کار راحتي باشد، اما به تلاش هايمان ادامه خواهيم داد.
رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در ادامه اظهاراتش گفت؛ اگرچه اقدامات اخير ايران به اين مفهوم است که مذاکرات روز پنجشنبه در فضايي متفاوت برگزار خواهد شد اما اکنون زمان مناسبي براي گفت وگو درباره تحريم ها نيست. وي گفت؛ اين مساله در روزهاي اخير آهنگ گرفته است، اما ما در اتحاديه اروپا مايليم شاهد حل آن به صورت ديپلماتيک و سياسي باشيم.
از سوي ديگر امريکا بار ديگر اعلام کرد، در صورتي که ايران از صحبت درباره برنامه هاي هسته يي اش در نشست روز پنجشنبه خودداري کند، واشنگتن نگراني هايش را درباره فعاليت هاي غني سازي تهران مطرح خواهد کرد.
به گزارش ايسنا، رابرت گيبس سخنگوي کاخ سفيد روز سه شنبه در پاسخ به اين سوال که آيا مذاکره کنندگان امريکايي مساله دومين مرکز غني سازي اورانيوم در ايران را پيش خواهند کشيد، گفت؛ مقامات ايراني ممکن است اين کار را نکنند، اما ما مي کنيم. به گزارش خبرگزاري فرانسه، گيبس مدعي شد؛ آنچه غيرقابل انکار است اين است که يک نيروگاه ساخته شده که نقض وظايف آنها نسبت به معاهده منع گسترش تسليحات هسته يي (ان پي تي) و نيز قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل را به همراه داشت. سخنگوي کاخ سفيد افزود؛ ما خواستار اين خواهيم شد که بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي دسترسي نامحدودي به اين تاسيسات، پرسنل و اسناد مربوط به آن داشته باشند. به عقيده من اين مسووليت بر دوش ايران است که به جهان نشان دهد برنامه اش يک برنامه صلح آميز براي توليد انرژي است، نه يک برنامه پنهاني براي ساخت تسليحات هسته يي.
اما علاوه بر غربي ها اعراب نيز با جديت پيگير مذاکرات امروز ژنو هستند. در همين زمينه دبيرکل اتحاديه عرب اعلام کرد ديپلماسي بايد «تنها راه» براي حل مساله هسته يي ايران باشد و تهران «حق کامل» براي استفاده از انرژي هسته يي را دارد. به گزارش شبکه خبري پرس تي وي عمرو موسي گفت؛ اين جاده يي طولاني است اما برخورد با ايران از طريق ديپلماسي مهم و حياتي است و بايد تنها راه اتخاذ شده باشد. دبيرکل اتحاديه اروپا افزود؛ کشورهاي عرب يک موضع يکپارچه را اتخاذ کرده اند. خاورميانه نيازي به برنامه تسليحاتي هسته يي ندارد. اين شامل اسرائيل که خارج از محدوده معاهده منع گسترش تسليحات هسته يي (ان پي تي) است نيز مي شود. موسي در عين حال افزود؛ ايران حق کامل براي استفاده از کاربردهاي صلح آميز انرژي هسته يي را دارد.
از سوي ديگر محمد البرادعي مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت ايران بايد پيشنهاد رئيس جمهوري امريکا براي «مشارکت در مذاکرات جامع بدون پيش شرط» را بپذيرد.
به گزارش ايلنا به نقل از جروزالم پست البرادعي که براي شرکت در کنفرانس بين المللي استفاده صلح آميز از انرژي اتمي به دهلي نو سفر کرده است، با اشاره به نشست 1+5 و ايران ابراز اميدواري کرد اين ديدار، گفت وگويي جامع و معنادار را به دنبال داشته باشد. البرادعي در ارتباط با دومين تاسيسات غني سازي اورانيوم ايران اعلام کرد «علي اکبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي ايران به وي گفته است در اين تاسيسات جديد هيچ دستگاه سانتريفوژ و همچنين سوخت هسته يي وجود ندارد. مديرکل آژانس در ادامه برخي اتهام هاي وارده به وي مبني بر اينکه در گذشته به راحتي از کنار مسائل مربوط به ايران گذشته است را رد کرد و گفت؛ «معتقدم ايران در حال حاضر برنامه نظامي هسته يي در دست اجرا ندارد.»
*****

منتفي شدن واردات بنزين از ونزوئلا
چاوز هم مانند رفیقش "احمدی نژاد" بلوف زن قهاری است
رئيس کميسيون انرژي روز گذشته اعلام کرد واردات بنزين از ونزوئلا منتفي است. او مدعي شد طرح اين موضوع تنها براساس اظهارنظر آقاي چاوز بوده که حتي احمدي نژاد هم نظري نسبت به آن ارائه نداده است.
اين اظهارات کاتوزيان اما درحالي مطرح مي شود که در نشست خبري مشترک احمدي نژاد و چاوز در مشهد هنگامي که دست در دست يکديگر داشتند احمدي نژاد از امضاي تفاهمنامه مشترک بين ايران و ونزوئلا خبر داد و هوگو چاوز در حالي که در کنار احمدي نژاد ايستاده بود اين خبر را اين گونه تکميل کرد؛ کشور ما از ماه اکتبر روزانه 20 هزار بشکه بنزين به ايران صادر خواهد کرد.
او همچنين افزود؛ اين موافقتنامه به امضا رسيده است که از اهميت بالايي برخوردار است. چاوز در ادامه با اشاره به رسانه هاي حاضر در آن جلسه اظهار کرد؛ اين موافقتنامه را نيز شما رسانه هاي گروهي انعکاس دهيد و تنها عکس نگيريد. اين 20 هزار بشکه بنزين معادل 800 ميليون دلار خواهد بود و اين نيز از اهميت بالايي برخوردار است. او با اعلام اينکه البته نوع فروش مانند تفاهمنامه ونزوئلا با آرژانتين است، اظهار کرد؛ همچنين کشور ونزوئلا 50 ميليون دلار دارو نياز خواهد داشت که از ايران اين را خواستاريم. در ابتداي اين نشست تفاهمنامه هاي همکاري هاي مشترک براي ساخت دارو و تجهيزات پزشکي، همکاري در زمينه نفتي و همکاري مشترک بازرگاني ميان دو کشور به امضاي طرفين رسيد. پس از آن نيز مسعود ميرکاظمي خبر واردات بنزين از ونزوئلا را تاييد کرد. او در گفت وگويي اعلام کرد؛ در سفر اخير هوگو چاوز به تهران موافقتنامه يي مابين ايران و ونزوئلا براي واردات بنزين به ايران امضا شده است. ميرکاظمي افزود؛ قرار شده از ماه آينده (اکتبر) ونزوئلا هر روز 20 هزار بشکه بنزين به ايران صادر کند و اين بسيار مهم است.
و حالا چگونه است که آقاي کاتوزيان ادعا مي کند طرح اين موضوع تنها بر اساس اظهارنظر آقاي چاوز بوده و رئيس جمهور نظري نسبت به اين طرح نداشته اند در حالي که در مشهد مقدس و در کنار آقاي چاوز ايستاده و در نشست مشترک هنگام اداي اين جملات حضور داشتند.
*****
افزايش برداشت غارتگران میهن،از حساب ذخيره ارزي
معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي اعلام کرد ميزان استفاده دولت از موجودي حساب ذخيره ارزي نسبت به سال 86 افزايش يافته است.
به گزارش روابط عمومي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رقم خالص دارايي هاي مالي معادل 187 هزار ميليارد ريال بوده که اين امر مبين افزايش استفاده از موجودي حساب ذخيره ارزي، واگذاري شرکت هاي دولتي و دريافت وام نسبت به ميزان بازپرداخت وام، تعهدات و واگذاري سهام در سال 1387 بوده است. با توجه به همين گزارش منابع عمومي دولت در قانون بودجه سال 1387 کل کشور مرکب از 1/23 درصد منابع مالياتي، 8/31 درصد منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده هاي نفتي بوده است.
همچنين ديگر منابع عمومي دولت شامل 17 درصد از منابع حساب ذخيره ارزي، 7/9 درصد سود سهام شرکت هاي دولتي، 1/8 درصد منابع درآمدهاي اختصاصي دولت و 9/4 درصد منابع حاصل از فروش شرکت هاي دولتي بود. اين گزارش تصريح مي کند از آنجا که منابع حساب ذخيره ارزي از عوايد حاصل از فروش نفت تامين مي شود مي توان چنين استنتاج کرد که ميزان وابستگي بودجه عمومي دولت به درآمد نفت بالغ بر 8/48 درصد بود و چنانچه ماليات شرکت ملي نفت ايران هم به رقم مذکور افزون شود، اين رقم در سال 1387 ، 7/52 درصد خواهد بود.
*****
افراد آلوده به ايدز در کشور 20 هزار نفرند
رئيس مرکز مديريت بيماري هاي واگيردار وزارت بهداشت با اعلام اينکه شيوع ايدز ظرف 15 سال گذشته در جهان چهار برابر شده است، آخرين تخمين هاي ارائه شده راجع به همه گيري اين بيماري در دنيا را مربوط به سال 2007 ميلادي دانست و گفت؛ در سال 2007 ميلادي حدود 33 ميليون نفر مبتلا به اين عفونت در دنيا وجود داشتند.
به گزارش ايسنا محمد مهدي گويا در نشست تخصصي سياستگذاران سلامت در زمينه پيشگيري از اچ آي وي / ايدز افزود؛ اين در حالي است که در سال 2007 ميلادي 7/2 ميليون مورد مبتلاي جديد و همچنين مرگ و مير ناشي از ايدز در جهان رخ داده است. به گفته وي حدود دو ميليون کودک زير 15 سال مبتلا به ايدز در سال 2007 ميلادي و در عين حال 5/15 ميليون زن در سنين باروري مبتلا به اين عفونت در جهان نيز زندگي مي کردند.
رئيس مرکز مديريت بيماري هاي واگيردار وزارت بهداشت مرگ و مير ناشي از اين بيماري در سال ياد شده را دو ميليون نفر عنوان کرد که 8/1 ميليون نفر از اين افراد بالغ و 270 هزار نفر کودک بوده اند. وي با ارائه گزارشي از مقايسه شيوع ايدز در دهه هاي1990 ، 2000 و 2010 ميلادي تخمين شيوع ايدز در بين چند کشور جهان يادآور شد؛ پيش بيني مي شود تعداد مبتلايان به ايدز در روسيه تا سال 2010 ميلادي به جمعيتي بالغ بر پنج تا هشت ميليون نفر برسد.
گويا ادامه داد؛ تا مهرماه سال جاري تعداد افراد شناسايي شده آلوده به ايدز کشور به حدود 20 هزار نفر مي رسد که 3315 نفر از آنها فوت کرده و 1975 نفر نيز وارد مرحله نهايي اين بيماري شده اند.
*****
تجمع اعتراضي براي وزارت بهداشت
جمعي از فارغ التحصيلان رشته بهداشت دهان و دندان در اعتراض به عدم امکان ادامه تحصيل شان در مقطع دکترا در مقابل مجلس تجمع کردند.
به گزارش ايلنا تجمع کنندگان حدود 30 نفر بودند که خودشان را نماينده 180 نفر از فارغ التحصيلان رشته بهداشت دهان و دندان معرفي مي کردند. يکي از تجمع کنندگان به ايلنا گفت؛ بر اساس قانون و آيين نامه وزارت علوم فارغ التحصيلان رشته کاردان فني بهداشت دهان و دندان که مدارک شان معادل کارشناسي محسوب مي شود بايد بتوانند در رشته دندانپزشکي به ادامه تحصيل تا مقطع دکترا بپردازند. اما متاسفانه وزارت بهداشت حاضر به اجراي اين قانون نيست و نه تنها به ما بورس نمي دهد بلکه از خدمات ديگر همچون استخدام هم محروم هستيم.
*****
فرید هاشمی در مصاحبه با روز:
قدرت در دانشگاه ها به حراست واگذار شده
حسین محمدی

با فرید هاشمی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در مورد وضعیت دانشگاه ها و پیسوتن دانشگاه آزاد به اعتراضات اخیر سخن گفته ایم.او می گوید: "دانشگاه ها امسال در میانه ی انقلاب فرهنگی نرم و در وضعیتی که انقلاب فرهنگی نرم شدت می گیرد باز شده اند، متولیان امور حلقه ی محاصره را علیه فضای آکادمیک تنگ تر کرده اند، به اسم کنترل فضای علمی دانشگاه و برای آرام سازی فضای دانشگاه، فضای امنیتی در دانشگاه تشدید شده، فعالین دانشجویی با شدت بسیار بیشتری نسبت به قبل محروم از فضای رفاهی خوابگاه های دانشگاه ها می شوند، فعالیت کمیته انضباطی تشدید و قدرت در دانشگاه ها به حراست واگذار شده است."
هاشمی با اشاره به اعتراضاتی که در سطح جامعه وجود دارد و کشیده شدن این اعتراضات به دانشگاه ها و تلاش مسوولان برای مهار آن چنین گفت: "پیش از آنکه اعتراضات طبقه ی متوسط به دانشگاه ها وارد شود و شاهد آن در میان دانشجویان باشیم، متولیان با استفاده از توان بوروکراتیک خود در تلاش برای جلوگیری از هرگونه تحرک در فضای دانشجویی هستند."
اما آیا این رفتارها قابلیت کنترل فضای دانشجویی را دارد؟ "امسال فضای دانشجویی با همیشه متفاوت است، فضایی که حتی در سال های اوج گیری و شکوفایی اصلاحات نیز دیده نشد. دانشگاه و دانشجو متأثر از فضای کلی کشور بیش از همیشه سیاسی است و محتملا تشدید فضای امنیتی و رعب و وحشت نخواهد توانست در بلند مدت منجر به جلوگیری از اعتراضات دانشجویی شود، جالب است شاهد نوعی پختگی فعالیت های دانشجویی هم هستیم و نوع و نحوه ی اعتراضاتی که تاکنون رخ داده به صورتی است که گویا دانشجویان انرژی خود را یک جا خرج نمی کنند."
این عضوشورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت درباره برخوردهای امنیتی ـ قضایی با دانشجویان و تاثیر آن بر فعالیت های دانشجویی اما چه نظری دارد؟ "مسلما تشدید فضای امنیتی برای تحت تاثیر قرار دادن فضای دانشگاه و فعالین دانشجویی بوده است تا در پناه این فضای امنیتی تشدید شده امواج اعتراضات دانشجویی کنترل شود و همینطور برنامه های انقلاب فرهنگی نرم پیش برده شوند، بررسی ها حاکی از این است که برخورد با فعالین دانشجویی کاملا سیاستگذاری شده و در سراسر کشور همسان با هم در سه سطح پیگیری می شود: سطح اول برخوردهایی است که در فضای خود دانشگاه و وزارت علوم انجام می شود؛ برخوردی راکه با دانشجویان در دانشگاه می شود می توان در دو دسته کلی برخوردهای خشن و مستقیم مثل احضار دانشجویان به حراست و کمیته انضباطی، محروم کردن دانشجویان از تحصیل و امکانات رفاهی بخصوص خوابگاه ها ـ محروم کردن تعداد زیادی از دانشجویان از خوابگاه واقعا یکی از بزرگترین تحدید هاست ـ تبعید و اخراج دانشجویان، تعطیلی تشکل ها و نشریات دانشجویی و برخوردهای فریبکارانه مثل افزایش برنامه های تفریحی و ورزشی در دانشگاه ها گنجاند. برخورد سطح دوم احضار دانشجویان به دفاتر پیگیری وزارت اطلاعات در سراسر کشور و دادگاه های انقلاب است و برخورد سطح سوم بازداشت فعالین دانشجویی است. این برخورد ها هم به منظور پیشگیری و هم برای جلوگیری از تشدید و ادامه اعتراضات انجام می شود و اینکه تا چه میزان موفقیت آمیز باشند هنوز تاثیر خود را نگذاشته اند چرا که احتمالا حتی اگر میزان فضای امنیتی صفر هم می بود اعتراضات فراتر از آنچه تاکنون صورت گرفته نمی بود، هرچند معتقدم امنیتی کردن فضا بلاخره تاثیر خود را خواهد گذاشت و در کوتاه مدت موثر خواهد بود ولی تنها می توانند بصورت مُسَکِن عمل کنند و اثرگذاری آنها در میان مدت و بلند مدت به شدت کاهش می یابد و تقریبا کم اثر می شوند و علی رغم هر تمهیدی که اندیشیده شود اعتراضات ادامه خواهد یافت و دلیل آن نیز بیش از هر چیز، ویژگی های خاص جنبش سبز امروز است، امروز افراد بسیاری وارد فرایند اعتراضات شده اند که پر انرژی و تازه نفس هستند و برخورد امنیتی با این تعداد کاری محال است."
وی با اشاره به ظهور و بروز جنش سبز در سطح جامعه اضافه کرد: "مرحله ی جدیدی در حیات جنبش سبز با دانشگاه آغاز می شود و متولیان امور در مراکز تحصیلی زمین گیر می شوند. دانشگاه بالذات روح منتقد و معترضی دارد که ناشی از همزیستی آن با عقل مدرن است. علم با سوال آغاز می شود و سوال ناشی از شک است؛ بعلاوه دانشجویان نیز از دو مولفه ی بسیار مهم جوانی ( انرژی، انگیزه، نشاط و احساس ) و کمترین میزان وابستگی به محیط اطراف برخوردارند، دانشجویان کمترین چیزها را برای از دست دادن دارند. موج سبز با اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات آغاز شد، با اعتراضات حقوق بشری به وضعیت بازداشت گاه ها و زندانیان ادامه پیدا کرد و امروز وارد دانشگاه شده است. دانشجویان و دانشگاه بزرگترین همراه موج سبز هستند چون اصولا موج سبز نتیجه ی نارضایتی طبقه ی متوسط از وضع موجود است و دانشگاه نیز بخشی از طبقه ی متوسط است."
وی درباره تفاوت های میان اعتراضات در دانشگاه و سطح جامعه گفت:"موج سبز در دانشگاه با دو تغییر همراه خواهد شد : بدلیل متمرکز بودن تعداد زیادی انسان معترض در یک محیط ( دانشگاه ) آن هم بصورت دائمی، اعتراض کردن بصورت یک روند دائمی در خواهد آمد و موج سبز از حالت سلبی در دو مرحله ی اول خود ( اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات و اعتراضات حقوق بشری ) بصورت ایجابی در خواهد آمد."
اما اکنون وضعیت دفتر تحکیم وحت به عنوان بزرگ ترین تشکل دانشجویی چگونه است؟ "دفتر تحکیم پیش از این در سال هایی که کمتر کسی حاضر به فعالیت می شد رسالت خود را انجام داده است، دفتر تحکیم وحدت بدلیل شناخته شده بودن اعضای آن و فعالیت علنی، شفاف و آشکار آن بشدت درفضای امنیتی امروز کنترل می شود ولی ویژگی مثبت جنبش اجتماعی کلانی که تحت عنوان موج سبز تغییر شناخته می شود غیر متمرکز بودن آن است. این جنبش علی رغم کلان بودن متمرکز نیست و دارای هسته های خود بنیاد بسیار زیاد و عمدتا ناشناخته است که با یکدیگر ارتباطی ندارند، همدیگر را نمی شناسند ولی در یک مسیر گام بر می دارند."
وی با اشاره به نقش مهم تشکل ها در اعتراضات اخیر، افزود: "در چنین فضایی تشکل هایی مثل دفتر تحکیم وحدت کارایی و ثمر بخشی شان به حداقل ممکن می رسد. اتحادیه ای مانند دفتر تحکیم وحدت که پیش از این سخنگوی خواسته ی دانشجویان معترض برای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر بود، امروز تنها بدلیل سبقه ی فعالیت هایش احتمالا باید دارای احترام بیشتری باشد وگرنه این مجموعه احتمالا تماشاچی ای در میان اعتراضات دانشجویی خواهد بود."
*****
گزارشی از فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده تجمعات اعتراضی خانواده های دستگیر شدگان 27 شهریور در مقابل دادگا انقلاب و زندان اوین ادامه یافت.خانواده ها خواهان مطلع شدن از وضعیت فرزندان و بستگانشان و آزادی آنها هستند.
روز چهارشنبه 8 مهرماه بيش از 100 نفر از خانواده بازداشت شده ها همچون روزهاي گذشته از صبح در مقابل دادگاه انقلاب تجمع كردند.و خواهان رسيدگي به وضعيت عزيزانشان و آزادي آنها بودند.تعداد زيادي از اين خانواده ها به دليل وعده هاي دروغين مسئولين دادگاه انقلاب تا پايان وقت اداري به انتظار خبر كفالت و آزادي عزيزانشان مي ايستند.اذیت و ازارهای مسئولين دادگاه انقلاب به جاي جواب دادن به آنها هر روز با وعده های دروغین آنها را به جاهاي مختلف پاس مي دهند.
در زندان اوين به آنها مي گويند به مسئول امور زندانها در دادستاني مراجعه كنيد يك روز مي گويند به قاضي پرونده مراجعه كنيد كه خانواده ها حتي نمي دانند قاضي پرونده چه كسي است؟ و بايد به چه كسي مراجعه كنند؟ يك روز مي گويند پرونده ها هنوز در دست بررسي است و بايد با بازپرسي تماس بگيريد فعلا به قاضي هيچ ربطي ندارد.
از طرفي به خانواده ها استعلام رايانه اي داده نشده تا بدانند پرونده در كدام شعبه بازپرسي است .يك روز مي گويند همه چيز دست دادستاني و قوه قضاييه است به آنها مراجعه كنيد و هر از چند روزي براي ساكت نگهداشتن خانواده ها نام عده اي را براي گذاشتن كفالت و آزادي اعلام مي كنند. و به بقيه مي گويند برويد خودمان با شما تماس مي گيريم و ماندنتان در اينجا بي فايده است و اگر خانواده اي اعتراض كند به او وعده دروغین انتظار کشیدن می دهند و مي گويند تا آخر وقت اداري منتظر باش شايد اسامي جديدي اعلام شود در صورتي كه خود كاركنان و منشي هاي دادگاه انقلاب مي دانند كه اسامي جديدي اعلام نخواهد شد.
اگر هم قرار كفالت براي بازداشتي گذاشته بشود خانواده را مدتها پشت در زندان اوين به انتظار آزادي عزيزانشان نگه می دارند و حتي به آنها اجازه استفاده از سرويس بهداشتي بخش اداري را داده نمی شود.تمامي خانواده ها اعتراض مي كنند كه هر روزبلاتكليف و سرگردان تر از روز قبل مي شوند و از آنجايي كه هيچ خبري از عزيزان خود ندارند روز به روز به نگراني آنها افزوده مي شود. در مقابل زندان اوين هم حدود 50 نفر از خانواده ها تجمع كردند و خواهان ملاقات و آزادي عزيزانشان بودند.
با توجه به اينكه امروز آخرين روز هفته كاري است تعدادي از خانواده پوشاك براي عزيزان خود آورده بودند كه بعد از چند ساعت معطل نگهداشتن خانواده ها به بهانه هاي مختلف بالاخره لباس ها از انها گرفته شد.اما بعد از آن ماموران جلوي درب دژباني مانع ايستادن آنها شدند و با فرياد خانواده ها را به پايين زندان فرستادند و خانواده ها در زير پل به تجمع خود ادامه دادند.
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران، عدم آزادی،بی اطلاع نگه داشتن خانواده ها و تحت فشارهای مختلف قرار دادن خانواده را محکوم می کند وکمیسر عالی خواستار وسایر سازمانهای حقوق بشری خواستار اقدامات عملی برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران است.
*****
صالح نيکبخت:جز يک نفر با هيچ يک از موکلينم ديدار نکرده ام
ایلنا: صالح نيکبخت وکيل گروهي از بازداشت شدگان فعالان سياسي در حوادث اخير در خصوص آخرين وضعيت پرونده موکلان خود گفت: از زمان اعلام وکالت در اين پرونده ها، تا کنون به جز مهندس صفايي فراهاني با هيچ يک از موکلان خود يعني آقايان نبوي، ابطحي، مازيار بهاري نه ملاقات کردم و نه در مورد پرونده آنها اطلاعي دارم. وي افزود: تاکنون بارها به شعبه 15 انقلاب مراجعه کرده ام اما نتوانستم با قاضي صلواتي رئيس شعبه ملاقات کنم. اما از بعضي مقامات دادسراها شنيده ام که پرونده هاي موکلانم که تاکنون چند مرتبه به دادگاه فراخوانده شده اند و کيفرخواست عليه آنها هم قرائت شده، پرونده شان به دادگاه ارسال شده است اما هنوز پرونده آنها براي مطالعه و ملاقات در اختيار ما قرار نگرفته است. وي با اشاره به گذشت بيش از سه ماه از زمان دستگيري موکلانش گفت: حضور متهمان در دادگاه نشان دهنده تکميل تحقيقات مقدماتي است اما آنها همچنان با قرار بازداشت در زندان به سر مي برند و مشخص نيست اگر تحقيقات تکميل شده چرا قرار بازداشت موقت و نگهداري آنها ادامه دارد؟ اگر تحقيقات تکميل شده چگونه اين افراد به صورت کلي به دادگاه چندبار اعزام شدند. نيکبخت تصريح کرد: همين موضوعات باعث شده که وکلاي دادگستري به اظهارات آيت الله لاريجاني که تاکيد کرده قانون آيين دادرسي کيفري بايد در محاکم اجرا شود ، خوشبين باشند اما همين وکلا معتقدند که رعايت قانون آيين دادرسي کيفري نبايد محدود به اعمال تبصره ذيل ماده 188اين قانون باشد.
وي تاکيد کرد: در مورد متهمان از بدو دستگيري تاکنون برخي از مواد قانون آيين دادرسي کيفري نقض شده و در اين خصوص اينجانب و همه وکلايي که وکالت بازداشت شدگان حوادث اخير را برعهده دارند حاضريم موارد نقض شده را به استحضار آيت الله لاريجاني و يا نماينده ايشان برسانيم تا معلوم شود چگونه به نام حمايت از نظام، قانون اساسي و قوانين عادي نقض مي شود و آثار آن هم به نظام و کساني باز مي گردد که تنها دغدغه آنها حفظ قانون اساسي وتفکيک قوا در قانون اساسي است.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
آزموده را آزمودن خطاست
سعيد رضوي فقيه
قریب سه دهه از رویداد موسوم به انقلاب فرهنگی می گذرد. حادثه ای که به قصد بستن دانشگاهها و تخلیه و تصفیه ی آن از گروههای سیاسی معارض شروع شد تا نظام سیاسی بتواند فارغ از تنشهای بی پایان موجود ،به تثبیت نظم سیاسی مورد نظر خود بپردازد اما بعدها این رشته سر درازی پیدا کرد و با تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی قرار شد دانشگاهها با معیارهای ارزشی اسلام و انقلاب انطباق یابند. در همین سمت و سو، تعدادی استاد و دانشجو که البته کم هم نبودند اخراج شدند و برنامه های آموزشی دانشگاهها نیز از حیث کم و کیف و محتوا دستخوش تغییراتی شد.
بازگشایی دانشگاهها از پس سه سال و چند ماه تعطیلی به مرور و با گذشت زمان- اگرچه نه به سرعت ـ نشان داد رویای دانشگاهی همتراز با شعارهای روزمره ی انقلابیها تعبیری در خور ندارد . هم از آن رو بود که همه ی درها و پنجره های بسته شده را از نو گشودند و همه ی بناهای فروریخته در هیجانات کاذب را از نو برافراشتند چرا که به تجربه دریافتند دانشگاه در درجه ی اول دانشگاه است و در درجات بعد عوارض و خواص ثانویه دارد .
طرفه آنکه بسیاری از سردمداران منطبق ساختن دانشگاه با معیارهای ارزشی انقلاب، با گذشت یک دهه یا کمی بیشتر و کمتر خود به عبث بودن این تلاشها پی بردند . اینان که دستی در امر آموزش و پژوهش داشتند و سری در کتابها و مقالات ، زودتر از دیگران دریافتند که دانش و فرهنگ در ذات خود نسبت به عقاید و علایق و سلایق بی طرف است هرچند که در مقام تحقق در عرصه ی اجتماع می توان آن را در این سمت و یا آن سو و به نفع این و ضرر آن به کار بست.
حکایت انقلاب فرهنگی اما با همه ی اما و اگرهایش و با همه ی اندوه و اسف هایش گذشت و شاید هم از وقوع آن در سپیده دمان یک انقلاب گزیری نبود. جز جماعتی محدود و اقل من القلیل عموم دست اندرکاران در تب انقلاب می سوختند و هر کدام در دستگاهی نغمه ای مخالف با دیگران ساز می کرد و هذیانات خود را با هیجانی مناسب آن روزها فریاد می کشید.از اینها گذشته لفظ انقلاب فرهنگی هم با ابهام و ایهامی که داشت مشکل افزای مساله بود. عنوانی بزرگ و پرطمطراق برای کلافی سر در گم.
آن سالها، خوب یا بد گذشت هرچند حالتی رفت که محراب به فریاد آمد و اتفاقاتی نیز افتاد که نباید می افتاد و این مختصر جای یاد کرد هیچکدام از آنها نیست . اما به هر حال هرچه بود گذشت و انقلاب هم به سن عقل رسید و هیجانات روزهای نخست فروکش کرد و دست اندرکاران از خامی و بی تجربگی گذر کرده و در گذر ایام تجربه ها اندوختند تا جایی که بپذیرند تاریخ و جغرافیا هر دو بزرگتر از پندار آنهاست .
در این سه دهه متاسفانه دانشگاه نیز مثل بسیاری صحنه های دیگر، صحنه ی آزمون و خطاهای پیاپی بوده است. از آزمون ورود به دانشگاهها گرفته تا نحوه ی صدور مدرک تحصیلی، علی الدوام دستخوش تغییر بوده است. اما به هر حال تقریبا به جایی رسیدیم که باید می رسیدیم و دانشگاه آرام آرام می رفت تا در جایگاه خود قرار بگیرد اما در این سالها زیاد شنیدیم زمزمه ی شرح انقلاب فرهنگی دیگری را که چون پیش لرزه های یک زلزله ی بزرگ و ویرانگر، آرام و قرار از اهل فن می گیرد و هوش از سر اهل نظر می رباید . اخراج و بازنشستگی اجباری استادانی که همچنان در اوج شکوفایی علمی قرار دارند پیش در آمد این نغمه ناموزون بود که این روزها به تغییر نظام آموزشی در حوزه ی علوم انسانی رسیده است و معلوم نیست فردا تا کجاها خواهد رفت و گریبان چه کسی و چه چیز را خواهد گرفت.
ظاهرا بناست نه تنها از تجربه های دیگران در دیگر کشورها بلکه از تجربه ی سالهای نزدیک کشور و نظام خود نیز درس نیاموزیم. ثمره ی انقلاب فرهنگی چین و ایدئولوژیک کردن علوم انسانی و غیر انسانی در شوروی را به چشم خویش دیده ایم . هم فروپاشی شوروی و اضمحلال تئوریک دستگاههای شبه آکادمیک آن را شاهد بوده ایم و هم تغییر ذائقه ی نسل جدید چین را که سالها پس از انقلاب فرهنگی حق و باطل را به هم آمیخته اند و از بغض نظام تمامیت خواه کمونیستی، به خوب و بد غرب پناه برده اند. اتفاقی که در ایران خودمان نیز افتاده و همچنان خواهد افتاد.
از اینها که بگذریم اما تجربه انقلاب فرهنگی هنوز زنده و صاحب آثار قابل رویت در برابر ماست که ظاهرا نمی توانیم یا نمی خواهیم از نیک و بد آن درس بیاموزیم و این آزموده را بار دیگر با چشم بسته نیازماییم.
*****
وقتی"عنتری نژاد" مزه می‌پراند!
به گزارش الف به نقل از ایسنا، رييس‌ کودتاچیان صبح روز چهارشنبه در حاشيه جلسه‌ هيات دولت غیرقانونی و غاصب، در ارتباط با موضوعات مختلف به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که گفتگوی همراه با طنز وی با یکی از خبرنگاران با حاشیه‌های تأمل برانگیزی همراه بود.
در انتهای مصاحبه با خبرنگاران، خبرنگاري پرسيد: ارزيابي شما از طرح آقاي هاشمي براي ايجاد تفاهم ملي چيست؟
عنتری نژاد پاسخ داد: من چنين چيزي نشنيده‌ام.
همان خبرنگار گفت: همان طرحي كه آقاي هاشمي در خبرگان مطرح كردند براي برون رفت از وضعيت فعلي.
عنتری‌نژاد نيز به شوخي پرسيد: منظورتان نحوه‌ بيرون رفتن از مجلس خبرگان است وقتي كه جلسه تمام مي‌شود؟
اين بار خبرنگاران با هم گفتند: ايشان خبر از تدوين طرحي در ارتباط با برون رفت از وضعيت فعلي كشور ارائه داده‌اند.
عنتری‌نژاد هم پرسيد: وضعيت موجود چه مشكلي دارد؟
خبرنگاري گفت: ايشان (هاشمي) بايد توضيح بدهند.
عنتری‌نژاد پاسخ داد: چرا از من مي‌پرسيد، از خود ايشان در اين ارتباط بپرسيد.
وي هم‌چنين در پاسخ به اين سوالي مبني بر حضورش به صورت مرتب در جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام (غیرقانونی) از هفته آينده باز هم با خنده گفت: من چنين خبري را نشنيده‌ام.
*****
احمدی نژاد: هيچ اتفاق خاصی در اقتصاد ما نيفتاده
روزنامه آفتاب یزد: ‌احمدي ‌نژاد در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران گفت : مي‌خواهم به ملت عزيز عرض كنم ما امروز هيچ موضوع غيرعادي را در بازار ‌اقتصاد نداريم ولي اين طبيعي است كه در بازار جهان بحران اقتصادي است و دو سه سال اين ‌بحران خودش را نشان داده است و ما در توليد و صـنـعـت مـان كار را جلو مي‌بريم، اما مي‌بينيم كه برخي‌ها ‌خبر دروغي را مي‌سازند؛ از دهن يك مسئول رده چندم مي‌گيرند تا آشفتگي در بازار و زندگي مردم ايجاد ‌كنند. مردم بايد هوشيار باشند و از رسانه‌ها خواهش مي‌كنم به خاطر مردم مراعات كنند و خبري كه هيچ ‌مبنايي ندارد و تنش در ذهن مردم ايجاد مـي‌كنـد و به مردم آسيب مي‌زند را مطرح نكنند. ‌عده‌اي به دنبال اين هستند كه با خبرهاي جعلي قيمت كالايي را بالا ببرند، اين جز به ‌نفع عده‌اي آدم سوء‌استفاده‌چي كه پشت صحنه هستند و با خبر دروغ مي‌خواهند كالايي را به چند برابر قيمت ‌بفروشند، به نفع چه كسي است؟ اين به ضرر مردم است امروز هيچ اتفاق خاصي در اقتصادما نيفتاده است.
این در حالیست که رئیس اتاق بازرگانی ایران، از تعطیلی 50 درصد واحدهای صنعتی در برخی مناطق کشور خبر داده است. به گفته نهاوندیان، اکثر واحدهای تولیدی در کشور نیز با کمتر از 30 درصد ظرفیت اسمی‌شان مشغول به کارند. رئیس اتاق بازرگانی ایران در رابطه با عامل این وضعیت اظهار داشت، عوامل اقتصادی کلان بر عهده دولت است و یک فشار 20 درصدی به تولیدکننده داخلی از طریق تورم وارد می‌شود. طبق تحلیل‌های اتاق بازرگانی، در حال حاضر اقتصاد کشور دچار بحران است و التهاب بسیار سنگین و چالش بسیار سختی در اقتصاد کشور وجود دارد.
*****
پیشنهاد مذاکرات هسته ای در سطح سران: احمدی نژاد در پی چیست؟
"در حالی که محمود احمدی نژاد پیشنهاد کرده است که مذاکرات با پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان، تا سطح سران ادامه یابد، محمد البرادعی ، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام نمود ایران مقررات آژانس را نقض کرده است."سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ایران پيش از عزيمت به ژنو براي گفت و گو با گروه 1+5 با بيان اينكه با يك نگاه مثبت و با حسن نيت وارد گفت‌و‌گوها خواهيم شد، گفت: "نگاه ما به اين گفت و گوها راهبردي، درازمدت و مبتني بر همكاري است".
وی اضافه کرد : "اين گفت و گوها يك فرصت و آزمون است و ما با حسن نيت، نگاه مثبت، راهبردي و درازمدت وارد گفت و گوها مي‌شويم و اين به نوع تعاملي كه با نگاه ما صورت گيرد، بستگي دارد. "
در همین حال احمدی نژاد با طرح این موضوع که اين مذاكرات موقعيتي استثنايي براي چند كشور اروپايي و دولت آمريكا است كه شرايط خود را تغيير داده و نحوه تعامل خود با ملت‌ها را اصلاح كنند، گفت: "ما يك ساختار اجرايي مذاكرات پيشنهاد كرده‌ايم كه بر اساس آن سه كميته تخصصي تشكيل خواهد شد. اين كميته‌ها تصميمات خود را پس از تصويب به شوراي نمايندگان كشورهاي مذاكره‌كننده ارجاع داده و سپس مصوبات آنها به مجمع سران كشورها منتقل خواهد شد".
گرچه به گفته احمدي‌نژاد مصوبات مجمع سران كشورها به عنوان يك تعهد جمعي تلقي خواهد شد، اما اجرایی شدن این پیشنهاد به توافق شش کشور دیگر منوط خواهد بود.
احمدی نژاد درپی مشروعیت داخلی و بین المللی
برخی کارشناسان معتقدند تغییر روند فعلی و ارائه سازوکارهای جدید برای مذاکرات تنها فرصت بیشتر را به ایران خواهد داد تا اهداف هسته ای خود را دنبال نمایند. همچنین احمدی نژاد با پیشنهاد تشکیل جلسه سران در پی بازسازی چهره مخدوش دولت دهم در سطح بین المللی و داخلی است. این کارشناسان معتقدند که اعتراضات پس از انتخابات و متهم شدن احمدی نژاد به تقلب و انجام کودتای انتخاباتی مشروعیت دولت را با چالش های جدی روبرو کرده است.
به هر حال درخواست ایران برای حضور همزمان سران ایران و آمریکا بر میز مذاکرات خبر از تغییر سیاست ایران در قبال آمریکا می دهد. تغییری که بخشی از آن احتمالا ناشی از ضعف دولت دهم در عرصه داخلی است.
با این وجود به نظر نمی رسد کشورهای غربی، خصوصا ایالات متحده آمریکا، موافقت نمایند چنین اعتباری را برای رئیس جمهور ایران قائل شوند؛ اگر تضمینی از سوی طرف ایرانی مبنی بر "توافقی مهم و بزرگ" داده نشود. همچنین واکنش اپوزیسیون دولت دهم ایران نیز برای کشور های غربی بسیار مهم است. آنها نمی خواهند به هیچ عنوان در کشمکش های داخلی قدمی در جهت تقویت دولت محمود احمدی نژاد برداشته شود.
ضرب الاجل غرب یا مذاکرات بلند مدت
محمد البرادعی ، مدیر کل آژانس انرژی اتمی در تازه ترین اظهاراتش در مورد برپایی دومين تاسيسات غنی‌سازی ايران گفت: پنهان ‌کاری ايران عدول از اصل همکاری کامل و شفاف با آژانس است و بايد به بازرسان آژانس اجازه داده شود هر چه زودتر از این تاسيسات که در نزدیکی قم است، بازديد کنند.
از سوی دیگر خاوير سولانا، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا، نیز روز سه ‌شنبه گفت که قدرت‌های غربی این هفته از ايران خواهند خواست در مورد صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای خود تضمین‌هایی محکم بدهد.همچنین در واکنشی دیگر نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه هشدار داد که اگر ایران تا اول ماه دسامبر (۱۰ آذر) به خواسته های شورای امنیت (که توقف غنی سازی اورانیوم یکی از آنها است) عمل نکند، با تحریم هایی سختگیرانه تر مواجه خواهد شد.
این در حالی است که محمود احمد نژاد گفته است مذاکرات "طولانی"، "هدفمند" و "سازنده" خواهد بود. با این اوصاف نمی توان به دستیابی به نتایج مشخصی در کوتاه مدت خوشبین بود.
در دور جدید گفتگوها ويليام برنز معاون وزير امورخارجه آمریکا ، خه يافي معاون وزير امورخارجه چین ، سرگئي ريابكوف معاون وزير امورخارجه روسيه ، فولكر اشتانسل مديركل امور سياسي وزارت امورخارجه آلمان ، مارك ليال گرانت مديركل سياسي وزارت امورخارجه انگلیس ، ژاك اوديبر مدير كل امور سياسي و امنيتي وزارت امورخارجه فرانسه ، خاوير سولانا نماينده عالي سياست خارجي و امنيتي مشترك اتحاديه اروپا و رابرت كوپر مدير كل امور خارجي و سياسي- نظامي شوراي اتحاديه اروپا حضور دارند.
*****
نامه سرگشاده همسران زندانیان سیاسی به رئیس قوه قضائیه
**
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله صادق لاریجانی ئیس محترم قوه قضائیه با سلام و احترام
حدود سه ماه و نیم از بازداشت غیرقانونی همسران ما، مجاهدان فی سبیل الله و آزادگان دربند آقایان، محسن امین زاده، سید مصطفی تاجزاده، دکتر عبدالله رمضان زاده، دکتر داود سلیمانی، مهندس محسن صفایی فراهانی، فیض الله عرب سرخی، دکتر محسن میردامادی و بهزاد نبوی می گذرد.
فشاری که بر عزیزان دربند ما طی این مدت در سلول های انفرادی و در خلأ اطلاعاتی محض و تحت بازجویی های مداوم و طویل المدت آمده تنها برای کسانی که شرایط مشابه را تجربه کرده باشند قابل درک است و عمق رنجی که ما خانواده های زندانیان سیاسی که همانا فرزندان مجاهد و خدمتگزاران راستین این ملک و ملت هستند، طی این مدت متحمل شدیم تنها توسط مادران و همسران دردکشیده، رادمردانی که در پایان سه دهه مرارت و زحمت برای استواری نظام و حفظ آرمان های انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن تاوان عمل صالح و خدمتگزاری بی شائبه شان را می پردازند قابل فهم است.
بی تردید ما و عزیزان دربندمان با خدا معامله کرده ایم و خدمتگزاری این ملت فهیم را وظیفه خود دانسته و می دانیم و راه حقی که پیموده ایم هیچ منتی بر مردم نداشته و نداریم بلکه خدای را شاکریم که دعای عاقبت به خیری پدران و مادرانمان و صالحین و نیکوکاران را در حقمان اجابت نموده و پایمان را در صراط مستقیم و دفاع از حق و حقیقت و مهم تر از آن دشمنی ظالم و یاوری مظلم استوار کرده است.
اما نگرانی ما اینک از تأثیرات نامطلوبی است که گفتار و رفتار کژاندیشان و بیراهه روندگان از راه امام، در این برهه از تاریخ انقلاب اسلامی بر اذهان نسل جوان که روزهای تلخ و تاریک ستم شاهی را تجربه نکرده اند، گذاشته و می گذارد تا آنجا که فرزندانمان انگشت اتهام را در این بلوای نفس پرستی و زیاده خواهی و دنیاطلبی کسانی که باید خادم این ملت و پاسدار ارزش های انقلاب اسلامی باشند، به سوی ما نشانه گرفته و پرسشگرانه همه ساختارشکنی هایی که برای نابودی کاخ ستم و برافکندن بنیان ظلم کردیم به نقد می کشند و ما نمی توانیم این نسل پرسشگر و پویا را ملامت کنیم که اهداف والای انقلاب را از لابلای عملکرد مسئولین فعلی جستجو می کنند و هزار افسوس که آنچه آنان امروز می بینند با آنچه از پیشینه ها و سوابق و تاریخچه انقلابی که تنها سه دهه از عمر آن گذشته، ثبت و ضبط شده فاصله بسیار دارد.
ریاست محترم قوه قضائیه
اینک ما در فقدان نبی اکرم و غیبت امام زمان از شدت فتنه هایی که کشور اسلامی و ملت رشیدمان را دربرگرفته شکوه ها داریم که به خدا می بریم اما از آنجا که حضرتعالی از ابتدای پذیرش مسئولیت سترگ ریاست قوه مستقل قضائیه مکرراً بر اهمیت رعایت قانون و توجه به حقوق حقه مردم بویژه زندانیان محروم از حقوق اولیه شان تأکید داشته اید، انتظار داریم پس از گذشت یک ماه از قرار گرفتن در مقام قاضی القضاتی به ما که علاوه بر پاسخگویی به خانواده و فرزندانمان، هزاران پرسش مقدر را از جانب مردم حق خواه و آزادی طلبمان پیش رو داریم بفرمایید که چرا هیچ مرجع رسمی و قانونی نمی تواند سوال ساده ما را که عزیزانمان به چه جرمی حدود صد روز حبس انفرادی در شرایطی سخت و طاقت فرسا را متحمل می شوند و ما به چه جرمی باید از برخورداری شرایط طبیعی و اولیه به عنوان یک شهروند دارای کرامت انسانی محروم باشیم، پاسخ دهد.
ما خانواده مجاهدان که بیش از صد روز است در اسارت به سر می برند انتظار داشتیم در پایان یک ماه روزه داری و کفّ نفس و تصفیه روح و زلالی دل که بر اثر عبادات این ماه مبارک و حضور در این ضیافت الهی باید برای همه مسلمانان خصوصاً آنان که رسالت هایی بزرگ چون قضاوت و قرارگرفتن در کرسی عدل و انصاف را به عهده دارند، آثار بندگی خدا و رهایی از غیر او را بیش از پیش شاهد باشیم و اینک بار دیگر از باب اتمام حجت شرعی دست تظلم گشوده شما را در پیشگاه حضرت حق و پیامبر رحمت للعالمین و آیات رحمانی کتاب وحی به رعایت عدل و انصاف و یا به قول خودتان قانونگرایی می خوانیم و تقاضا می کنیم که اگر مردم را محرم نمی دانید لااقل این حق را برای ما که عزیزترین هایمان دربندند قائل شوید که از موانعی که شما و همکاران پرهیزگار و باتقوایتان در قوه مستقل قضائیه برای استقرار و حاکمیت قانون و عمل به مرّ قانون با آن مواجهید مطلع شویم. باشد که با انتقال آن به مراجع و بزرگان و دلسوزان نظام، چاره اندیشی شود و هرچه زودتر قائله ای که دنیاطلبان تاریک دل آفریده اند ختم به خیر شود و بیش از این کینه و نفرت در دل مظلومان کاشته نشود که دود ظلم ظالمین عاقبت به چشم خود آنان خواهد رفت.
در پایان آرزو می کنیم ناامیدی شما از عمل به مرّ قانون در چارچوب نظام موجود که اعتقاد و خواست قلبی تان است به این زودی ها حاصل نشود و دخالت در امر قضا که متأسفانه این روزها به انحاء مختلف شاهد آن هستیم با شیطنت ها و نقش آفرینی های اهریمنی رسانه های دولتی هرچه زودتر پایان پذیرد.
موارد تخلفات قانونی از باب تذکر و نیز ثبت در جریده تاریخ ضمیمه می باشد.
والعاقبة للمتقین
مهناز اصغرزاده (امین‏زاده) سکینه کریم زاده (رمضانزاده) مریم یوسفی (سلیمانی) عفت خطیبی (صفایی‏فراهانی) مریم شربت‏دار قدس (عرب‏سرخی) فخرالسادات محتشمی‏پور (تاجزاده) زهرا مجردی (میردامادی) هنگامه رضوی (نبوی)
1- عدم رعایت موارد112 قانون آئین دادرسی کیفری: شایان ذکر است حضور متهم بوسیله احضار نامه به عمل میاید و علت احضار مگر در جرائمی که مصلحت اقتضا نماید ذکر نمی شود، این موضوع درخصوص متهمان اخیر رعایت نگردیده است.
2- رفتار با متهمان شبیه مجرمانی که مجازات قانونی آنان، قصاص، اعدام، قطع عضو بوده
مطابق ماده 118 ق.آد.ک دستور جلب بدون ارسال احضارنامه فقط در شرایط زیر امکان پذیر است. الف- در جرائمی که مجازات قانونی آنها، قصاص، اعدام و قطع عضو می باشد ب- متهمینی که محل اقامت یا شغل و کسب آنها معین نباشد
3- عدم رعایت ماده 124 ق.آد.ک درخصوص احضار یا جلب
در اکثر بازداشت ها دلایل کافی جهت احضار یا جلب وجود نداشته و اکثر بازداشتی ها فله ای بوده است تا اینکه متهم در بازداشت اقرار به امری نماید که دلیل موجه بازداشت باشد.
4- عدم رعایت ماده 128 ق.آد.ک ، اصل 35 قانون اساسی و بند 3 ماده واحده قانون حفظ حقوق شهروندی
اصل بر این است که وکیل در تحقیقات مقدماتی حضور داشته باشد و اطلاع از نوع و دلایل اتهام داشته و از موکل خود دفاع نماید که این امر رعایت نگردیده است.
5- عدم اطلاع خانواده ها از جریان رسیدگی و مکان نگهداری زندانیان
یکی از اصول بنیادین حقوق بشر اطلاع رسانی شفاف و صادقانه است، این موضوع خاصه درخصوص متهمان دربند جهت رفع نگرانی از لوازم و اصول دادرسی است درحالیکه خانواده ها طی مدت طولانی از محل نگهداری و روند رسیدگی به پرونده اطلاعی نداشتند که این موضوع مخالف بند 5 ماده واحده قانون حفظ حقوق شهروندی است.
6- حضور متهمان در بازداشتگاه ها انفرادی
حضور متهمان در بازداشتگاه انفرادی براساس نظریه مقام رهبری و بخشنامه رئیس سابق قوه قضائیه شکنجه و برخلاف اصول حقوقی است.
7- اقدامات خلاف آئین نامه سازمان زندانها
اگرچه براساس آئین نامه سازمان زندانها، متهمین باید از نشریات معتبر و مجلات موردنیاز بهره مند گردند ولی متأسفانه بعضاً حتی از داشتن کتب ادعیه نیز استفاده ای نبردند.
8- صدور کیفرخواست عمومی
در هیچ یک از نصوص حقوقی در داخل و خارج کشور عنوانی تحت نام کیفرخواست عمومی وجود ندارد اگرچه قانونگذار مطالبی تحت نام کیفرخواست شفاهی و کتبی ذکر نموده اما کیفرخواست عمومی مطالب بدیعی است که اخیراً توسط مقامات قضایی مطرح گردیده است.
9- حضور متهمان در جلسه علنی دادگاه بدون توجه اتهام
آنکه دادستان ساعتها مطلبی را تحت نام کیفرخواست عمومی قرائت می کند بدون آنکه اتهامی به هیچ یک از متهمان تفهیم گردد، مخالف اصل تساوی سلاحها بوده و این موضوع دادگاه را از بی طرفی خارج می سازد.
10- حضور متهمان در نمایش تلویزیونی بدون داشتن حق دفاع
اینکه فردی با لباس زندانی و بعنوان متهم در محکمه ای که هیچ ارتباطی به وی ندارد و مرتباً دوربین های تلویزیونی وی را نشان می دهند خلاف اصل 22 قانون اساسی و فرمان 8 ماده ای امام خمینی که حیثیت افراد را مصون از هرگونه تعرض دانسته اند می باشد.
11-ابلاغ اوقات رسیدگی دادگاه توسط دادستان به متهمان و وکلای آنان
دادگاه عنصری بی طرف بین دادستان و متهم است و اساساً دادستان یک طرف دعوا و متهم طرف مقابل اوست اینکه دادگاه اجازه داده دادستان اوقات دادگاه را تعیین و به متهم و وکلای آنان ابلاغ کند و اساساً وکلای متهمین نزد دادستان حاضر و پرونده ها را مطالعه می کنند حکایت از آن دارد که دادستان و دادگاه در یک طرف دعوا و متهم بدون حضور وکیل در طرف مقابل دعوا قرار دارد.
12- رسیدگی دادگاه به اتهاماتی است که در صلاحیت وی قرار ندارد
بعضی از اتهامات مطرح شده اساساً در صلاحیت ذاتی دادگاه قرار ندارد و دادگاه مخالف ماده 5 قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب مبادرت به رسیدگی می نماید .
13- عدم توانایی رسیدگی جمعی به پرونده ها توسط یک نفر قاضی
دادگاه انقلاب با داشتن چنین شعبه ی رسیدگی قادر است به اتهامات متهمان به صورت دقیق و عادلانه و با مطالعه لازم رسیدگی نماید چگونه ممکن است یک قاضی دادگاه به اتهام صدها نفر رسیدگی کرده، پرونده آنها را به دقت مطالعه نماید و حکم عادلانه صادر کند، یا باید فرصت لازم به وی داده شود یا وی را فردی خارق العاده بدانیم یا آگاه باشیم که مطالع دقیق و رسیدگی عادلانه نخواهد بود، لذا لازم است که پرونده ی متهمان به شعبات دیگر هم ارجاع شود (اگر نیروهای امنیتی اطمینان لازم دارند که خللی به احکام موردنیاز آنان وارد نمی شود) چه آنکه قضات دیگر دادگاه انقلاب نیز صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارند.
لذا لازم است فقط:
1= اجازه حضور به وکیل داده شود: اگر مقامات قضایی ترسی از مسائل مطروحه ندارند
2= اجازه مطالعه پرونده ها به وکلا داده شود
3= فرصت کافی جهت دفاع به وکلا داده شود
4= اجازه ملاقات با متهمین وکلا فراهم گردد
پرونده توسط قاضی بی طرف- نه لزوماً شعبه ی 15 دادگاه انقلاب- رسیدگی شود اگر حیثیت دستگاه قضایی در خطر نیفتد- که می افتد- شرایط قانونی فوق مهیا شود اینها بخشی از تخلفات دستگاه قضایی است که قطعاً وکلا بعد از مطالعه دقیق پرونده مسائل دیگر را مطرح خواهند نمود.
14- عدم رعایت مواد 24، 129، 192 قانون آ.د.ک و اصل 32 قانون اساسی
محاکم و مراجع قضایی مکلفند بلافاصله پس از اعلام مشخصات فردی نسبت به تفهیم اتهام و دلایل اتهام اقدام نمایند، متهم نسبت به موضوع اتهام از خود دفاع و چنانچه دلایلی در رد اتهام خود داشته باشد به محکمه ابراز می دارد، حال آنکه متهمان بدون آنکه تفهیم اتهام گردند مطالبی را که هیچ تناسبی با موضوع اتهام ندارد روبروی تلویزیون اعلام می دارند اگرچه طرح اینگونه مطالب اقرار محسوب نمیگردد و نمی توان به خاطر آن شخصی را که در دادگاه حضور ندارد تا از مطالب معنونه از خود دفاع نماید تحت تعقیب قرار داد اما می توان مستند به ماده 188 ق.آ.د.ک آمر پخش تلویزیونی را تحت تعقیب قرار داد (براساس ماده 697 ق. مجازات اسلامی)
چرا اقرار محسوب نمی شود:
اقرار= اقرار یعنی: اخبار به حقی به نفع دیگری و به ضرر خود = قانون مدنی
اقرار = باید به ضرر خود باشد نه به ضرر دیگری
اقرار = باید به نفع دیگری باشد نه به نفع خود
اقرار = باید منطبق و مقرون به واقع باشد = م. 194 ق.آ.د.ک
اقرار = باید شفاف و صریح و بدون هرگونه شک و شبهه باشد- م.194ق.آ.د.ک
اقرار = باید متناسب با موضوع اتهام باشد نه خارج از موضوع اتهام= مثل آنکه: اتهام قتل باشد متهم اعلام کند که شخص ثالث مرتکب یک فقره سرقت گردیده.
اولاً: چنین موضوعی اقرار نیست بلکه ممکن است حسب مورد شهادت یا گواهی و یا ادعا باشد
ثانیاً: ارتباطی با موضوع اتهام یعنی قتل ندارد چرا که اساس اتهام- در فرض فوق- قتل است نه سرقت
ثالثاً: حق دفاعی برای چنین ادعایی که متهم اعلام نموده و برای شخص غایب جهت دفاع از خود منظور نگردیده و این خلاف عدالت است که در غیاب وی متهم به ارتکاب جرمی گردد و بدون آنکه حق داشته باشد از خود دفاع نماید و حیثیت وی در معرض تعرض واقع شود (اصل 22 ق. اساسی)
چرا می توان آمر پخش تلویزیونی را تحت تعقیب قرار داد؟
تبصره 1 ماده واحده قانون اصلاح تبصره 1 ماده 188 ق.آ.د.ک و الحاق 3 تبصره به آن مصوب 24/3/85 :
منظور از علنی بودن محاکمه عدم ایجاد مانع جهت حضور افراد در جلسات رسیدگی است، خبرنگاران رسانه ها می توانند با حضور در دادگاه از جریان رسیدگی گزارش مکتوب تهیه کرده و بدون ذکر نام یا مشخصاتی که معرف هویت فردی یا اجتماعی شاکی یا مشتکی عنه باشد منتشر نماید. تخلف از قسمت اخیر این تبصره در حکم افترا است:
اولاً: رسانه های تلویزیونی حق ندارند گزارش تصویری تهیه نمایند.
ثانیاً: درصورت تهیه گزارش حق پخش گزارشات را قبل از قطعیت ندارند ثالثاً: پخش گزارشات مکتوب باید بدون ذکر نام و مشخصات فردی یا اجتماعی آنان باشد ابعاً: طرح اسامی صرفاً مختص شاکی و مشتکی عنه می باشد که در جلسه دادگاه حضور دارند و حق دفاع از اتهامات انتسابی علیه خود را دارند، البته اسامی باید به گونه ای طرح شود که مبین و معرف هویت واقعی شاکی یا مشتکی عنه نباشد پس به قیاس اولی شخصی که نه بعنوان متهم و یا شاکی در جلسه رسیدگی حضور ندارد را نمی توان بصورت کامل معرفی نمود و هویت فردی و اجتماعی وی را زایل ساخت.
*****
سال حبس تعزیری برای مهدی گرایلو از فعالان دانشجویی چپ
مهدی گرایلو،از فعالان دانشجویی طیف چپ از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران به تحمل 5 سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه رسیدگی به اتهامات وی ، اوایل مردادماه در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ای برگزار شد که طی آن، وی به همراه وکیلش اتهامات وارده را رد نموده و به دفاع از خود پرداخت. این حکم صبح امروز به پیام ابوطالبی، وکیل این فعال دانشجویی ابلاغ شد.
گرایلو، به مدت 20 روز زمان خواهد داشت تا نسبت به حکم صادره اعتراض نماید.
مهدی گرایلو فارغ التحصیل فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی کارشناسی ارشد ژئوفیزیک دانشگاه تهران روز 11 آذر ماه 86 و در آستانه مراسم 16 آذر در هنگام خروج از منزل دستگیر و به زندان اوین منتقل شده بود.وی به مدت 66 روز در بند 209 زندان اوین به سر برد و سپس با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
در روزهای گذشته، کیوان امیری الیاسی، دیگر فعال دانشجویی چپ نیز از سوی همین شعبه به 5 سال حبس تعزیری محکوم شد. صدور این احکام سنگین و کم سابقه علیه فعالان دانشجویی درحالی صورت می گیرد که در ماههای اخیر فشار بر فعالان دانشجویی افزایش یافته است.
شنبه گذشته نیز دادگاه سعید حبیبی از فعالان شناخته شده دانشجویی در همین شعبه تشکیل شد و وی هم اکنون در انتظار صدور حکم به سر می برد.
*****
پارازیت ها از روسیه می آیند
سایت فرارو در تهران: برخی شنیده ها حاکی از آن است که سیستم های روسی جهت ارسال پارازیت بر شبکه های ماهواره ای در تهران فعال شده اند. سیستم مجهز روسی ارسال پارازیت كه اغلب در جنگ هاي مدرن الكترونيك براي اختلال در رادارها استفاده مي شود با تغییراتی به قدرت بالایی برای ارسال امواج جهت اختلال در پخش شبکه های ماهواره ای دست یافته است. در اين سیستم اسيلاتورهايي در پهناي باند مايكروويو استفاده شده كه تمامي كانال هاي ماهواره اي را دچار اختلال می كند. قدرت باندهاي ارسال شده بالاتر از قدرت امواج مايكروويو يعني از 1 تا چند گیگا هرتز است که اثرات سوء براي بدن انسان و موجودات زنده دارد. طی روزهای گذشته دسترسی به شبکه های ماهواره ای در برخی مناطق تهران با اختلال های گسترده مواجه است.
*****
شرایط نامساعد جسمی میثم رودکی، فعال سیاسی در زندان اوین
وضعیت جسمی میثم رودکی، زندانی سیاسی که با گذشت قریب به 50 روز از زمان بازداشت در اندرزگاه 7 زندان اوین نگهداری می شود، نگران کننده گزارش شده است. وی دچار بیماری شدید گوارشی و زخم معده بوده و نیازمند استفاده از داروهای سایمتیلن و آلومینیم ام جی (شربت معده) است. گزارش‌ها حاکی از خودداری مسئولان بند 7 از تحویل داروهای مورد نیاز زندانی است.
میثم رودکی، فعال سیاسی 14 مرداد ماه امسال توسط ماموران امنیتی دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. وی در زمان دستگیری تلاش داشت تا گزارش‌هایی از موارد نقض حقوق بشر در ایران را به دفتر سازمان ملل در تهران تحویل دهد.
وی پیش از این در شهریور ماه سال 86 همراه با 5 فعال سیاسی دیگر به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده و قریب به هفتاد روز را در بند امنیتی 209 گذراند.
یکی از زندانیان سیاسی که 7 مهرماه 88 وی را در سلولش از نزدیک ملاقات نموده شرایط وی را به لحاظ روحی و جسمی ناگوار می کند. به گفته‌ی این منبع وی دچار کاهش شدید وزن شده است. متذکر می‌شود توسط شعبه 2 امنیت دادسرای انقلاب تهران قرار وثیقه به مبلغ 30 میلیون تومان برای وی صادر شده که به علت عدم توانایی تامین وثیقه کماکان در زندان باقی مانده است.
*****
بازداشت یک دیپلمات آرژانتینی در تهران
خبرگزاری حکومتی مهر: "طی یک اقدام سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات، از خروج حجم قابل توجهی از میراث گرانبهای تاریخی و فرهنگی کشور توسط یک دیپلمات خارجی جلوگیری به عمل آمد. روابط عمومی وزارت اطلاعات خبر داد : یکی از دیپلمات های سفارت آرژانتین در تهران که بر خلاف عرف دیپلماتیک و مقررات وقوانین گمرکی، قصد خروج اشیای تاریخی از کشور را داشت با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان از خروج آنها ممانعت و کشف و ضبط گردید."
گفتنی است روابط جمهوری اسلامی و آرژانتین از دو سال پیش به دلیل صدور حکم جلب از سوی دستگاه قضايی آرژانتین برای شماری از مقامات رژیم به اتهام شرکت در بمب گذاری مرگبار سال 1994 در مرکز جامعه یهودیان بوینس آیرس دچار تنش شده است.
*****
فرهاد حاج میرزایی به ده سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد
فرهاد حاج میرزایی، فعال سیاسی کرد هفته‌ی گذشته در دادگاه انقلاب شهرستان سنندج محاکمه و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در گروهک‌های معاند مارکسیستی، تجمع و تبانی علیه نظام، حمل اسلحه و آلات جنگی غیرمکشوفه (؟) به ده سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد.
حاج میرزایی در جریان برخورد با دانشجویان چپگرا در تاریخ بیست و دوم اسفند ماه سال جاری توسط ماموران امنیتی در شهرستان سنندج دستگیر و پس از یک شب بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به بند 209 منتقل شد.
بر طبق گزارش‌های موجود این فعال سیاسی به منظور اخذ اعتراف در طول این مدت تحت شکنجه های شدید جسمی و روحی قرار گرفته است. از جمله شکنجه‌های اعمال شده به وی می توان به دستبند قپانی، شوک الکتریکی و بی خوابی های طولانی مدت اشاره کرد.
وی با گذشت بیش از یک سال از زمان بازداشت سرانجام در تاریخ 26 مرداد 88 در حالی با قید وثیقه ۴۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد که 3 ماه پیش از آن به قید همین وثیقه آزاد و بعد از یک هفته مجددا دستگیر شده بود.
*****
پدر داماد احمدی نژاد: کلهر دو تا کشيده به من بدهکار است
روزنامه اعتماد: روز گذشته گفت وگويي در رسانه ها منتشر شد که در آن مهدي کلهر مشاور رسانه يي محمود احمدي نژاد ضمن ناديده گرفتن نقش تاثير گذار امام(ره) در دوران دفاع مقدس، ظلم ستيزي جوانان در جنگ تحميلي را متاثر از فيلم هاي وسترن امريکايي و ايتاليايي دانسته است. نکته جالب توجه در اين گفت وگو، انتشار آن در خبرگزاري دولتي ايرنا بود که واکنش هاي زيادي را بر انگيخت. در همين زمينه «احمد خورشيدي» دبيرکل جمعيت خدمتگزاران و سردار دوران دفاع مقدس در گفت وگو با شفاف ضمن اظهار تعجب از بيان چنين گفته هايي، اظهار داشت؛ به عنوان فردي که از ابتدا تا انتهاي جنگ تحميلي هم فرمانبري کردم و هم فرماندهي از شنيدن اين سخنان دلم گرفت.وي که پدر داماد محمود احمدي نژاد و از منتقدان وي نيز هست با بيان اينکه اگر آقاي کلهر اين سخنان را گفته باشد بايد مشخص شود که اين خط و حرف را از کجا گرفته است، گفت؛ بهتر است ايشان تجديد نظري در گفته هاي خود بکند و در زمينه هايي که هيچ تجربه يي ندارد وارد نشود.اين سردار دفاع مقدس با اشاره به اينکه اظهارنظر کسي که حتي براي چند دقيقه در جبهه هاي جنگ تحميلي نبوده فاقد ارزش و اعتبار است، افزود؛ چگونه ايشان به خود اجازه مي دهد در رابطه با رزمندگاني که غير از ياد خدا و امام و دفاع از مملکت و ناموس شان چيزي در ذهن نداشتند اين گونه صحبت کند.وي عنوان داشت؛ من که در جنگ تحميلي شرکت کردم و در 11 عمليات شرکت داشتم و برادر سه شهيد هستم، مي گويم که رزمندگان ما مخلصانه و نه تحت تاثير فيلم هاي وسترن به جهاد در جبهه هاي جنگ رفتند.خورشيدي با بيان اينکه اگر گفته هاي آقاي کلهر صحت داشته باشد بنده به عنوان سردار دوران دفاع مقدس از ايشان شکايت خواهم کرد، گفت؛ «اگر اين دولت نيز به شکايت من رسيدگي نکند، آقاي کلهر بداند که به خاطر اين حرف زننده اش دو تا کشيده به من بدهکار است.»
*****
اعتراض در آذربایجان با آغاز سال تحصیلی
شهرهای مختلف آذربایجان در هفته اول مهر ۸۸ شاهد پخش اعلامیه و دیوار نویسی وتجمعات اعتراضی به مناسبت بازگشائی مدارس بوده است و فعالین مدنی آذربایجانی در شهرهای مختلف با پخش اعلامیه و نوشتن شعارهایی بر روی دیوارها و کیوسکهای تلفن اعتراض خود را به سیستم آموزشی ایران اعلام کردند.
بر اساس گزارشات رسیده فعالین آذربایجانی در جنوب شهر تهران، شهر ری و رباط کریم با چسباندن اعلامیه های مجلس ترحیم زبان مادری نسبت به ممنوعیت تحصیل به زبان مادری اتنیکهای ترک، کرد، عرب،بلوچ و ترکمن اعتراض کردند.
به گزارش ساوالان سسی همچنین جوانان طرفدار تیم تراکتور سازی تبریز در روز سه مهر ۸۸ و پس از اتمام بازی این تیم با فولاد خوزستان در استادیوم باغشمال این شهر با راهپیمایی به سوی مرکز این شهر و سردادن شعارهای «تورک دیلینده مدرسه»، «یاشاسین آذربایجان» دست به راهپیمایی اعتراض آمیز زدند.
خبرهای رسیده از شهرهای تبریز،ارومیه، اردبیل، زنجان، مراغه، میانه، خوی، نقده(سولدوز) و دیگر شهرهای آذربایجان نیز حاکیست فعالین آذربایجانی با نوشتن شعارهایی با عناوین «اوز دیلینده مدرسه اولمالیدیر هر کسه»، «منیم دیلیم اولن دئیل باشقا دیله دونن دئیل»، «تورک دیلینده مدرسه» بر روی دیوارهای مدارس و مکانهای پر رفت و آمد شهری و محلات و کیوسکهای تلفن به ممنوعیت تحصیل به زبان مادری آذربایجانیها و اتنیکهای غیر فارس در ایران اعتراض کردند که بدنبال این امر فضای شهرهای آذربایجان حالتی امنیتی به خود گرفته است.
ممنوعیت و عدم آموزش به زبان مادری آذربایجانیها و دیگر جامعه های غیر فارس در مدارس ایران باعث گردیده که این روز در بین آذربایجانیها به عنوان روزی نمادین و سالروز شروع تبعیض زبانی در ایران شناخته شود. آذربایجانیها هرساله با برگزاری تجمعات اعتراضی مسالت آمیز به سیاستهای تبعیض آمیز حکومت ایران اعتراض کرده و خواهان رسمی شدن زبان ترکی آذربایجانی و تحصیل به زبان مادری در مدارس می شوند.
*****
آمریکا: صدور ویزا برای متکی بمعنای ملایم شدن موضع نیست
واشنگتن، 9 مهر، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "فیلیپ کرولی" معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام داشت که وزارت امور خارجه ایالات متحده اجازه داد که برای "منوچهر متکی" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ویزا صادر شود.
وی روز چهارشنبه افزود: "من ترجیح می دهم از این هیچ نتیجه گیری ویژه ای نکنم. این سوالی مستقیم بود و ما آن را تایید کردیم".
به گفته وی، تصمیم صدور ویزا برای متکی طی شبانه روز اخیر اتخاذ شد. کرولی خاطر نشان نمود که وزیر امور خارجه ایران از سفارت پاکستان در واشنگتن بازدید می کند که حافظ منافع ایران است، اما صحبتی درباره دیدار با نمایندگان مقامات آمریکا نیست.
کرولی تاکید کرد علیرغم اینکه یک روز مانده به مذاکرات مهم نمایندگان 1+5 و ایران در ژنو پیرامون مشکل هسته ای ایران برای متکی ویزا صادر شد، نباید چنین تصمیمی را بمعنای ملایم شدن موضع آمریکا تلقی کرد.
*****
سایه بحران‌های اجتماعی بر خانواده‌های تنگدست
آسیب شناسان اجتماعی بر این باورند که ریشه بخش اعظمی از بحران‌ها و معضلات اجتماعی را باید در لابه‌لای مشکلات اقتصادی جستجو کرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی «فردا»، در غبار رقابت‌های سیاسی و برخی جنجال‌های بی‌حاصل، گران شدن قیمت کالاها و مایحتاج اساسی مردم، موضوعی تقریباً تکراری و عادی شده که مردم همواره منتظر بروز چنین اتفاقی هستند. اما اینکه قیمت‌ها برای چند نوبت تا پایان سال افزایش یابد، مسئله‌ای نیست که بتوان با آن کنار آمد و اعتراضی نداشت.
متاسفانه وضعیت درآمدی اکثریت جامعه با هزینه‌های یک زندگی ساده و حداقلی همخوانی ندارد و از این رو، شاهد بروز نابسامانی‌های عدیده اجتماعی هستیم که ریشه در مشکلات اقتصادی دارد. به طوری که وقتی، پرونده‌های طلاق و دعواهای خانوادگی را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که بیشتر اختلافات زن و شوهرها، نشأت گرفته از عدم همخوانی دخل و خرج خانه دارد و در نهایت زن، تاب و طاقت ایستادگی در برابر مشکلات اقتصادی را از دست می‌دهد و بهانه‌ها برای دعوا با شوهر آغاز می‌شود.
وقتی حقوق دریافتی یک کارگر خدمات در بخش خصوصی ماهانه 250 هزار تومان است و اگر فرض بگیریم او چهار سر عائله دارد که دو تای آنها هم محصل باشند، به نظر می‌رسد که دوام زندگی در چنین خانواده‌هایی کمی سست و لرزان شود. به طوری که برخی از این قبیل خانواده‌ها را می‌توان در راهروهای دادگاه‌های خانواده دید.
البته این اتفاقات ناخوشایند زمانی دو چندان دشوارتر می‌شود که متوجه شویم اغلب این قبیل خانواده‌ها، صاحب خانه نیستند و مجبورند حداقل نیمی از درآمد ناچیز خود را بابت اجاره بهای خانه آن هم در حومه تهران پرداخت کنند. به این هزینه، می‌توان هزینه‌های آب، برق، گاز، تلفن و مایحتاج روزانه را اضافه کرد و آن وقت متوجه شد که دخل و خرج خانواده‌های کم درآمد، هیچ وقت با هم نمی‌خواند و در نتیجه، تنش و دعوای خانوادگی در این قبیل خانواده‌ها شدت می‌یابد.
وقتی، پای صحبت والدینی می‌نشینیم که فرزندشان به اتهام سرقت و...، در زندان به سر می‌برد، آنها به مشکلات اقتصادی اشاره می‌کنند و اینکه توانایی تأمین خواسته‌های معقول فرزندشان را نداشته و در نتیجه معاشرت با دوستان ناباب، گرفتار زندان شده‌اند.
کارشناسان و آسیب شناسان اجتماعی معتقدند که وقوع بزه و مفاسد اجتماعی در هر جامعه‌ای، ریشه در بحران‌های اقتصادی دارد و نمی‌توان منکر این واقعیت شد که چنین اتفاقات ناگواری در جامعه ما به وقوع می‌پیوندد اما همچنان نسبت به ارائه راهکاری برای مقابله با آن، ناتوان هستیم.
متأسفانه فشارهای اقتصادی که متوجه اقشار آسیب‌پذیر جامعه است، آنها را برای تلاش بیشتر در جهت داشتن یک زندگی آبرومند، از نفس انداخته و توان مقابله با مشکلات را از آنان گرفته است ولی متأسفانه گیر افتادن در بحران‌های اقتصادی، تنها مشکل آنها نیست و آنچه بیش از پیش سلامت روانی و اجتماعی مردم را تهدید می‌کند، سقوط در منجلاب فساد و حواشی آن است.
روند رو به افزایش طلاق، پایین آمدن سن افراد سیگاری که در پی آن سن گرایش به مواد مخدر نیز کاهش می‌یابد، سرقت و...، از جمله آسیب‌های اجتماعی است که ریشه در مشکلات اقتصادی دارد و می‌بایست هرچه زودتر، راهکارهایی برای مقابله با آنها ارائه داد.
*****
بیاینه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاههای ایران
بامدادخبر: دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاههای ایران، در تازه‌ترین بیانیه‌ خود که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، صادر کرده‌اند، ضمن تحلیل فضای سیاسی کشور، دانشگاه را به عنوان نهاد "مروج اندیشه‌های مدرن در جامعه، مهم‌ترین پایگاه نقد و انتقاد از حکومت، رابط میان روشنفکران و توده‌های مردم و نماد امید و آرمان‌گرایی در اجتماع"، در نزاع با "دیکتاتوری نظامی-مذهبی حاکم" به عنوان پاسدار "ارتجاع مذهبی و ارزشهای سنتی"، دانسته‌اند و تاکید کردند که اگر کسانی دانشگاه‌ها را با انقلابی فرهنگی تهدید کنند، دانشگاه‌ها نیز ناگزیر آنان را به انقلابی دیگر تهدید خواهند کرد.
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
1- سال پیش روی تحصیلی در شرایطی آغاز می شود که دیگر با قویترین چشمهای مسلح نیز نمی توان جمهوریتی در این مخلوق ناقص الخلقه اسلام سیاسی و کمونیسم روسی سراغ کرد و ولایت فقیه قوه فقاهتش را در سلولهای انفرادی به رخ می کشد و ولایتش را بر لوله های تفنگ استوار کرده است. دولت کودتا به این بسنده نکرده و با به راه انداختن دادگاه‌هایی که میراث شوم استالین برای جامعه جهانی است، سعی در تخریب چهره‌های اصلاح‌طلب و منتقد نظام دارد و بر آن است تا با گروگان‌گیری این چهره‌ها از جنبش مردمی شکل گرفته انتقام‌جویی کند و نسبت به چند سال حقارت خود در برابر منتقدان‌اش عقده‌گشایی کند. در این میان کودتاچیان برآن‌اند که با تخریب شخصیت عبدالله مؤمنی- شاخص‌ترین چهره یک دهه گذشته جنبش دانشجویی در ایران- کل جنبش دانشجویی را فلج کند و از این راه ضربه‌ای بزرگ بر پیکر جنبش دموکراسی‌خواهی در ایران بزند. اما هر چه می‌گذرد بیش‌تر ماهیت دروغین این دادگاه‌های فرمایشی بر همگان عیان می‌شود. از این رو نه تنها از محبوبیت و مقبولیت چهره‌های شاخص جریان دموکراسی‌خواهی و اصلاح‌طلبی در ایران کاسته نمی‌شود که هر روز بر محبوبیت آن‌ها نزد عموم مردم افزوده می‌شود.
2- کودتای خرداد 88 از سویی ادامه نزاع روحانیون– نظامیان بود و از سوی دیگر ادامه نزاع بر سر دموکراسی بیش‌تر و جامعه به‌تر به شمار می‌رفت. نظام جمهوری اسلامی پس از کودتای خرداد 88 بیش از پیش به یک دیکتاتوری نظامی تبدیل شده است و اینک روحانیتی که پیش از این بازویی نظامی برای خود بر ساخته بود بیش از پیش به ابزار دست نظامیان صاحب تفنگ تبدیل می‌شود. تبدیل جمهوری اسلامی به دیکتاتوری نظامی هنوز به تمامی انجام نشده‌است اما با سرعتی فراتر از باور در حال انجام است. دگردیسی حکومتی مذهبی مبتنی بر مشروعیت الهی به دیکتاتوری نطامی پیش از این نیز در تاریخ اسلام سابقه داشته‌است که شناخته‌شده‌ترین نمونه‌اش در رابطه با خلفای عباسی و سرداران ترک قابل مشاهده‌است. در چنین وضعیتی جامعه روز به ‌روز به سوی نزاع نهایی در حال حرکت است و دانشگاه نیز به عنوان بخشی از جامعه مدنی بخواهد یا نخواهد بخشی از این نزاع است.
3- دانشگاه اما فراتر از تعلق کلی‌اش به جامعه مدنی در نزاع با دیکتاتوری نظامی مذهبی از آن رو که پیدایش‌اش به عنوان ابزاری برای نوسازی جامعه که طبیعتاً به تقابل با ارتجاع مذهبی و اندیشه سنتی رخ داده‌است، در نزاعی خاص و ویژه با جمهوری اسلامی به عنوان حکومتی پاس‌دار ارزش‌های قرون وسطایی نیز که از سویی مبتنی بر بنیادگرایی اسلامی است و از سوی دیگر ایدئولوژی تمامیت‌خواه اسلام سیاسی را رهبری می‌کند درگیر است. از این روست که حکومت اسلامی می‌کوشد با تمامی توان خود دانشگاه را به عنوان مروج اندیشه‌های مدرن در جامعه، مهم‌ترین پایگاه نقد و انتقاد از حکومت، رابط میان روشنفکران و توده‌های مردم و نماد امید و آرمان‌گرایی در اجتماع منکوب کند. در نزاع حوزه و دانشگاه، اینک بیش از سی سال است که حوزه بر دانشگاه جفا می‌کند و حوزویان بر جایگاهی تکیه زده‌اند که از آن آنان نیست، شایستگی آن را ندارند و برای آن تربیت نشده‌اند.
4- دولت کودتا بسیار مجدانه‌تر از قبل به کار پرونده‌سازی و ستاره‌دار کردن دانشجویان مشغول است. ستاره‌دار کردن دانشجویان اگر چه در سال‌های گذشته نیز سبب محرومیت بسیاری از نخبگان علمی کشور از ادامه تحصیل شد، اما در سال تحصیلی جدید رنگ و بویی دیگر گرفته‌است و به تهدیدی جدی برای رشد علمی و پویایی فضای دانشگاه‌ها تبدیل شده‌است. ستاره‌دار کردن دانشجویان علاوه بر آن‌که سبب نقض حقوق مصرح دانشجویان در قانون اساسی کشور و اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌شود، ظلمی به جامعه علمی کشور است که اثرات شوم آن روند آینده توسعه و پیشرفت کشور را نیز مکدر می‌کند. از سوی دیگر دولت کودتا می‌کوشد با تهدید دانشگاهیان درباره به راه انداختن یک انقلاب فرهنگی دیگر و تهدید و اخراج دانشجویان از دانشگاه‌ها، دانشگاه‌ها را به سکوت قبرستانی بکشاند و از این رو بسیار در این باره لازم به ذکر است که تعطیلی دانشگاه‌ها تهدیدی توخالی ‌است که ضررش بیش از دانشجویان دامان حکومت کودتایی ناکارآمدی را خواهد گرفت که دانشگاه‌ها را به عنوان فضایی برای مشغول کردن نیروی کاری که کاری برایش وجود دارد بیش از پیش گسترش داده‌است. تعطیلی دانشگاه‌ها بیش از آن که جامعه را به خمودگی بکشاند، خیابان‌ها را جولانگاه جوانانی آگاه و انقلابی خواهد کرد و دریچه‌های جدیدی را به روی جنبش دموکراسی‌خواهانه مردم ایران خواهد گشود. ایران دهه هشتاد دیگر ایران دهه ینجاه نیست و عصر این ترک‌تازی‌های سیاسی به سرآمده است. اینک دانشگاه نیست که در محاصره اوباش ارتجاع و حاشیه‌نشینان شهری است، اینک این اوباش و ارتجاع هستند که در محاصره دانشگاهیان‌اند. اگر کسانی دانشگاه‌ها را با انقلابی فرهنگی تهدید کنند، دانشگاه‌ها ناگزیر آنان را به انقلابی دیگر تهدید خواهند کرد.
5- خواست مشخص دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران هم‌چون اکثریت مردم ایران به رسیمت شناخته شدن مهندس موسوی به عنوان رئیس جمهور منتخب وقانونی ملت، استعفای دولت کودتا و محاکمه آمرین و عاملین جنایت‌های پس از انتخابات تا عالی‌رتبه‌ترین مقامات مسئول است. از این رو ما سال تحصیلی پیش رو را سال "مبارزه علیه دولت کودتا" نام‌گذاری می‌کنیم و از آحاد دانشجویان می‌خواهیم دوشادوش هم تا رسیدن به این خواست مشروع از پای ننشینند.
6- ما معتقدیم کارنامه ناموفق سی سال اخیر ریشه‌هایی عمیق‌تر از اشخاص و نهادها دارد. مسئله تنها حاکمان یا نهاد ولایت فقیه نیست. معضل اصلی جامعه ما در سی سال اخیر، گفتمان اسلام سیاسی به عنوان یک ایدئولوزی تمامیت‌خواه بوده‌است. دانشگاه‌ها به عنوان روح نقاد جامعه نه تنها محق‌اند بلکه موظقند این گفتمان عمیقاً ضدحقوق بشری، ضد دموکراتیک و ناکارآمد را که منجر به عقب‌ماندگی میهن عزیزیمان شده‌است وجز جنایت و خباثت یادگاری از خود به جای نگذاشته‌است، نقد کنند. کسانی می‌کوشند به بهانه وحدت کلمه و موقعیت خطیر کنونی جلو به بوته نقد کشیده شدن اسلام سیاسی را بگیرند. تأسف‌بار آن که اینان خود نصیحت خود را به گوش جان نمی‌شنوند و پیوسته دست اندرکار نقد الگوی حکومت لیبرالی هستند که سال‌هاست کارنامه ای موفق از خود بر جای گذاشته است و در این راه آلودگی قلم و دریدگی دهان و درندگی زبان مارکسیست‌های اسلام‌پناه را نیز به همراه دارند. ما باور داریم دانشجویان و دانشگاهیان می‌توانند با نقد منصفانه و عالمانه گفتمان اسلام سیاسی، جنبش دموکراسی‌خواهی مردم ایران را یاری دهند و آینده‌ای بهتر برای تمامی فرزندان ایران رقم بزنند.
دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاههای ایران
*****
وابستگی 53 درصدی بودجه کشور به نفت
میزان وابستگی بودجه عمومی دولت به درآمد نفت با احتساب مالیات شرکت ملی نفت ایران در سال 87 معادل 52.7 درصد بوده است.
بر اساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، بررسی قانون بودجه سال 1387 کل کشور گویای این موضوع است که میزان افزایش بودجه عمومی دولت نسبت به سال 1386 برابر 35.7 درصد و میزان افزایش بودجه شرکتهای دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانکها 21.2 درصد بوده است.
رقم خالص داراییهای مالی معادل 187 هزار میلیارد ریال بوده که این امر مبین افزایش استفاده از موجودی حساب ذخیره ارزی، واگذاری شرکتهای دولتی و دریافت وام نسبت به میزان بازپرداخت وام، تعهدات واگذاری سهام در سال 1387 بوده است.
با توجه به همین گزارش، منابع عمومی دولت در قانون بودجه سال 1387 کل کشور مرکب از 23.1 درصد منابع مالیاتی، 31.8 درصد منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی بوده است.
همچنین دیگر منابع عمومی دولت شامل 17 درصد از منابع حساب ذخیره ارزی، 9.7 درصد سود سهام شرکتهای دولتی، 8.1 درصد منابع درآمدهای اختصاصی دولت و 4.9 درصد منابع حاصل از فروش شرکتهای دولتی بود.
این گزارش تصریح می‌کند: «از آنجا که منابع حساب ذخیره ارزی از عواید حاصل از فروش نفت تامین می‌شود، می‌توان چنین استنتاج کرد که میزان وابستگی بودجه عمومی دولت به درآمد نفت بالغ بر 48.8 درصد بوده و چنانچه مالیات شرکت ملی نفت ایران هم به رقم مذکور افزون شود، این رقم در سال 1387، 52.7 درصد خواهد بود».
بر اساس مفاد همین گزارش، قانون بودجه سال 1387 کل کشور در بعد مصارف نیز گویای آن است که 26 درصد مصارف بودجه عمومی معادل 244.6 هزار میلیارد ریال به تملک داراییهای سرمایه‌ای اختصاص یافته است که 32.6 درصد از رقم مشابه در سال1386 بیشتر است.
از طرفی، سقف اعتبارات هزینه ای ( از جمله 4.3 درصد یارانه کالاهای اساسی، 3.2 درصد یارانه واردات بنزین و نفت گاز و 13 درصد یارانه شفاف سازی قیمت انرژی) برابر 583.1 هزار میلیارد ریال تعیین شده که 62.1 درصد مصارف بودجه عمومی دولت است و 46 درصد بزرگتر از رقم اعتبارات هزینه‌ای در سال 1386 است.
ذکر این موضوع هم ضروری است که 8.1 درصد مصارف دولتی در سال 1387 از محل درآمدهای اختصاصی تامین شده است.
*****
گزارش فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
یورش مامورین وزارت اطلاعات به یک چاپخانه در تهران و دستگیری صاحب آن
بنابه گزارشات رسیده از بند 209 زندان اوین ،آقای جعفر کاظمی از زندانیان سیاسی سابق، اوایل هفتۀ گذشته بایورش مامورین وزارت اطلاعات به چاپخانه اش دستگیر و به نقطۀ نامعلومی منتقل گردید.آقای جعفر کاظمی 47 ساله که گفته می شود روز شنبه 28 شهریور ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات به محل کارش دستگیر و به نقطۀ نامعلومی منتقل گردید.مامورین وزارت اطلاعات به چاپخانه اش یورش بردند و پس از مدتی طولانی بازرسی کردن از چاپخانه، دفتر تلفن و آدرس ها ی کاری وی را در چاپخانه ضبط کردند سپس همراه با مامورین وزارت اطلاعات به منزلش برده شد و منزل او را برای چند ساعت مورد بازرسی قرار دادند و در حین بازرسی مقداری از وسائل منزل وی را تخریب نمودند.مامورین وزارت اطلاعات پس از بازرسی، وسائل شخصی و خانوادگی را جمع آوری کردند و با خود بردند که از جملۀ آنها آلبومهای عکس خانوادگی،دفتر تلفن،مدارک شناسائی خود و حتی بعضی از اعضای خانواده ؛کتابها ،یادشتها،سی.دی و وسائل دیگر را با خود بردند.مامورین وزارت اطلاعات در پایان بازرسیهای طولانی و غیر انسانی از تمامی نقاط منزل و اعضای خانواده فیلم برداری نمودند و آقای کاظمی را با خود به نقطۀ نامعلومی منتقل کردند. آقای جعفر کاظمی صاحب چاپخانه ای در تهران است که با بعضی از دانشگاهها قرار داد چاپ کتاب را دارا بود از جمله آنها دانشگاه امیر کبیر است.او همچنین در دهۀ 60 نزدیک به 10 سال در زندان بسر برد که 3 سال آن را در سلولهای انفرادی تحت شکنجه های وحشیانه و غیر انسانی بود.از زمان دستگیری تا به حال از وضعیت و شرایط و محل بازداشت او خبری در دست نیست. مراجعات خانواده وی به دادگاه انقلاب و زندان اوین برای آگاهی از وضعیت و شرایط او تا به حال بی نتیجه بوده. دادگاه انقلاب به خانواده وی جوابهایی مانند ؛تحت بازجوئی است،هنوز پرونده به ما ارجاع نشده است و ما اطلاعی از وی نداریم و جوابهای دیگراست. این در حالی است که دستگیریها با حکم قضائی حسن زارع دهنوی معروف به حسن حداد صورت می گیرد.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، یورش به منازل و محل کار مردم و دستگیریهای مستمر،شکنجه های جسمی و روحی و بی اطلاع نگه داشتن خانواده های از وضعیت عزیزانشان را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به نقض مستمر و سیستماتیک حقوق بشر در ایران است.
*****
بازداشت شاعر آذربایجانی در زرین آباد زنجان
محبوب بوداقی شاعر و نویسنده آذربایجانی در زرین آباد زنجان توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و اکنون در زندان تبریز به سر می برد.
به گزارش ساوالا سسی ، به گفته نزدیکان خانواده بوداقی ماموران اداره اطلاعات تبریز روز ۲۶ مرداد ۸۸ پس از مراجعه به مغازه این فعال فرهنگی آذربایجانی در شهر زرین آباد زنجان وی را بازداشت کرده اند.ماموران پس از بازداشت بوداقی با مراجعه به منزل وی، اقدام به بازرسی منزل کرده و دست نوشته ها و کتابهای وی را با خود برده اند.بوداقی پس از تحمل ده روز بازداشت در سلول انفرادی ادارات اطلاعات زنجان و تبریز به بند مالی زندان تبریز منتقل شده است.
اعلام خبر بازداشت بوداقی پس از گذشت یک و نیم ماه از بازداشت وی در حالی صورت می گیرد که مسئولین قضایی در این مدت از پاسخگویی به سوالات خانواده این فعال فرهنگی در خصوص علت دستگیری و اتهامات او امتناع کرده اند و وی از حق ملاقات با وکیل محروم بوده است. این شاعر آذربایجانی در زندان بیمار شده و از امکان دسترسی به معالجه پزشکی مناسب را ندارد. بوداقی عضو انجمن ادبی اشراق زنجان و عضو هیات تحریریه ماهنامه فرهنگی بایرام زنجان است.
*****
گزارش پزشکی از شیوع آنفولانزای نوع A در زندان اوین
خبرگزاری هرانا : امروز صبح طی تماس تلفنی آقای پیمان عارف از اندرزگاه 8، سالن 9، زندان اوین با من مطلع شدم، که آقای حمیدرضا محمدی، علائمی، همچون طب بالای 41 درجه سانتیگراد، همراه با عطسه، صرفه، درد عضلانی و درد مفاصل دارند. در ضمن نامبرده از روز گذشته دچار علائم ضعف، بی حالی و بی اشتهایی شده و امروز شاهد علائم گوارشی همچون اسهال و استفراغ شده اند.کلیه این علائم حاکی از بروز آنفولانزای نوع A (آنفولانزای خوکی) است و به نظر می رسد طبق این شواهد آقای حمیدرضا محمدی به این بیماری مبتلا گردیده اند. این بیماری، بیماری بسیار خطرناک و مهلکی است که هم برای شخص هم برای اطرافیان خصوصا در مراکزی با ازدهام جمعیت همچون زندان ها بسیار خطرناک است و شیوع این بیماری می تواند جان بسیاری از زندانیان را به خطر بیاندازد.امروز صبح نیز نامبرده به پزشک کشیک اندرزگاه 8 مراجعه کرده و پس از تایید بیماری پزشک کشیک خواستار انتقال وی به مراکز درمانی خارج از زندان را داشته که ظاهرا مسئولین زندان از انتقال وی ممانعت به عمل آورده اند.انتظار است مسئولین زیربط همچون مسئولین بهداری زندان ها، به خصوص زندان اوین و کمیته ی ویژه ی پیگیری آنفولانزای نوع A در وزارت بهداشت هرچه سریعتر به درمان و پیشگیری از این امر پرداخته و این خطر را جدی بگیرند.
دکتر حسام فیروزی
*****
پشت پرده‌ی خصوصی‌سازی در ایران
خصوصی‌سازی و آنچه در ایران اجرای اصل ۴۴ نامیده می‌شود، با خصوصی‌سازی واقعی و کاهش تصدی‌گری دولت در امور اقتصادی هیچ نسبتی ندارد. آنچه که انجام می‌شود "انتقال سهام بخش آشکار دولت به بخش پنهان دولت" است.
در سه سالی که از آغاز اجرای خصوصی‌سازی در ایران می‌گذرد، کمتر حادثه‌ای همانند آنچه یکشنبه‌ی گذشته (۵ مهر ۱۳۸۸) در بورس تهران اتفاق افتاد، ماهیت واقعی این فرایند را در معرض دید مردم و کارشناسان قرار داده بود. در این روز در معامله‌ای که نیم ساعت به طول انجامید ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات ایران به ارزش ۸ میلیارد دلار به "کنسرسیوم اعتماد مبین" وابسته به سپاه پاسداران واگذار شد.
بنابر گزارش‌های انتشار یافته‌، در معامله‌ی روز یکشنبه در بورس تهران، هیچگونه رقابتی در کار نبوده و "كنسرسیوم پیشگامان كویر یزد"، تنها رقیب شركت خریدار، چند ساعت قبل از معامله با نامه‌ی رئیس "سازمان خصوصی‌سازی"، از معامله كنار گذاشته شد.
"كنسرسیوم پیشگامان كویر یزد" خود را برای رقابت در خرید سهام مخابرات آماده کرده بود، اما به بهانه‌ی "فقدان صلاحیت امنیتی" از حضور آن جلوگیری شد. این در حالی است که گفته می‌شود صلاحیت این شرکت در پروسه‌ای چند ماهه از ابعاد مختلف اقتصادی، حقوقی و امنیتی، تأیید شده بود.
بنابر گزارش‌ها، برای اینکه سپاه پاسداران بتواند با بهای دلخواه و بدون هرگونه مانعی ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات را تصاحب کند، تنها رقیب این معامله‌ی تاریخی با "فشارهای پنهانی" کنار گذاشته می‌شود.
علاوه‌بر این گفته می‌شود "کنسرسیوم اعتماد مبین" که ۵۱ درصد سهام مخابرات را خریده، توانایی تامین یک و نیم میلیارد دلار پیش‌پرداخت این معامله را نداشته و ضمانت‌های قانونی لازم را نیز ارائه نداده است.
وبسایت خبری "آینده" در این باره نوشته است: «گفته می‌شود گروهی از عناصر ذی‌نفوذ در این نهاد (سپاه) قصد دارند، ادعاهای بستانكاری شركت‌های اقتصادی وابسته به سپاه مانند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و... را به عنوان مطالبات سپاه از دولت تجمیع كرده و سپس از سازمان خصوصی‌سازی بخواهند به جای بخش عمده پیش پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی (یک و نیم میلیارد دلاری)، از این مبلغ استفاده كند.»
به نوشته‌ی وبسایت "آینده"، تلاش‌هایی در جریان است كه "کنسرسیوم اعتماد مبین"، خریدار سهام مخابرات از دادن ضمانتنامه نیز معاف شود. همچنین ۸۰ درصد این معامله به صورت قسطی پرداخت می‌شود. یعنی بنیاد خریدار با استفاده از درآمد هنگفت شركت مخابرات، اقساط آن را پرداخت خواهد کرد.
انتقال به بخش پنهان دولت
مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی، بنیان اقتصاد ایران "دولتی" است و فعالیت بخش خصوصی تنها به‌عنوان مکمل و در شاخه‌های پایین‌دست پذیرفته می‌شود. در سال ۱۳۸۴ تفسیر جدیدی از این اصل توسط آیت‌الله خامنه‌ای ارائه شد که فعالیت بخش خصوصی را در بخش‌های بالادستی و بنیانی اقتصاد مجاز اعلام می‌کرد. آقای خامنه‌ای یک سال بعد تفسیر بند "ج" اصل ۴۴ را نیز به دولت ابلاغ کرد که براساس آن بخش خصوصی می‌توانست در بخش‌های کلان اقتصاد نیز حضور و فعالیت داشته باشد.
اما کارشناسان می‌گویند آنچه که در این سه سال در عمل به اجرا درآمده قرابتی با "خصوصی‌سازی" ندارد و واحدهای دولتی عموما به نهادهای دیگر حکومتی منتقل شده‌اند. علی‌اکبر ناطق نوری رئیس پیشین مجلس و رئیس دفتر بازرسی آیت‌الله خامنه‌ای تابستان سال گذشته (شهریور ۱۳۸۷) در سخنانی این نوع خصوصی‌سازی را "انتقال سهام بخش آشکار دولت به بخش پنهان دولت" نامید.
ناطق نوری گفت: «آقايان اعلام می‌کنند ظرف پنج دقيقه بخشی از سهام يک شرکت دولتی واگذار شد، وقتی جويا می‌شويد، می‌بينيد يک دستگاه عمومی مانند صندوق بازنشستگی و سازمان تامين اجتماعی آن هم از بودجه عمومی، سهام را خريداری کرده است.»
اما موسسات شبه‌دولتی مثل صندوق بازنشستگی و سازمان تامين اجتماعی تنها خریداران شرکت‌های دولتی واگذارشده نبودند. بنا بر گزارش‌های روزنامه‌های ایران، حضور شرکت‌های وابسته به سپاه در فعالیت‌های اقتصادی در دو سال اخیر گسترش کم‌سابقه‌ای یافته است. بنا بر این گزارش‌ها، مجموعه‌های وابسته به سپاه پاسداران فعال‌ترین خریداران سهام در بورس تهران هستند.
خصوصی‌سازی واقعی ممکن نیست
واگذاری سهام مخابرات به موسسه‌ی وابسته به سپاه با انتقاد برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس مواجه شد. آنها این کار را مغایر با اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کردند. این انتقادها اما تازه نیست. پیش از این ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی، اعضای اتاق بازرگانی ایران و بسیاری از اقتصاددانان از این روند انتقاد کرده‌اند، با این حال هیچیک از این مخالفت‌ها تغییری در سمت‌وسو و ماهیت خصوصی‌سازی در ایران ایجاد نکرده است. تحلیل‌گران آشنا به اوضاع ایران می‌گویند حکومت و دولت ایران در ادعاهای خود برای کاهش تصدی‌گری دولت در امور اقتصادی صادق نیستند و نظام حکومتی ایران هیچگاه تن به "خصوصی‌سازی" واقعی نخواهد داد. به‌نظر این‌ها، خصوصی‌سازی واقعی یعنی صرفنظر کردن از بخشی از قدرت حکومتی و واگذار کردن آن به دیگران است و این کاری است که نظام‌های سیاسی بسته و ایدئولوژیک هیچگاه حاضر به تن دادن به آن نیستند.
این گرایش در دولت‌های اقتدارگرا حتی تا به‌ آنجا امتداد می‌یابد که اساسا مخالف بخش خصوصی سالم و مقتدرند. بی‌جهت نیست که در کمتر کشوری می‌توان بخش خصوصی نیرومندی یافت که در آن نظام سیاسی بسته‌ای حاکم باشد.
*****
نامه دانشجوی محروم از تحصیل بهایی
نامه یک دانشجوی محروم از تحصیل بهایی در رابطه با محرومیت از تحصیل
خبرگزاری هرانا : نامه یک دانشجوی محروم از تحصیل بهایی در رابطه با نحوه محرومیت از تحصیل اینجانب منا رضایی متولد سال 1368 در ککور سراسری 88-87 در دانشگاه سجاد مشهد در رشته کاردانی برق الکترونیک پذیرفته شدم.پس از طی مراحل اداری ثبت نام به عنوان دانشجو در این موسسه با دوستان واساتیدی مهربان شروع به تحصیل کردم. پس از گذشت یک سال تحصیل من در این موسسه مسئول اموردانشجویی مرا برای تکمبل پرونده احضار کرده و در این رابطه از بنده سوالاتی راجع به دین پرسیده و نظر شخصی خویش(نظری کاملا متعصبانه وخلاف واقعیت بود) را بیان و اظهار داشتند که بهاییان حق تحصیل ندارند.در روز 21/6/88 که برای انتخاب واحد ترم 3 به سایت مراجعه نمودم فرم انتخاب واحد من بسته شده بود و من قادر به انتخاب واحد نبودم. به آموزش دانشگاه مراجعه نموده و علت را جویا شدم که مسئول مربوطه این موضوع را به مدیریت آموزشی دانشگاه ارجاع دادند. مدیریت آموزشی دانشگاه نیز در جواب سوال من در رابطه با منع انتخاب واحد فرمودند "ما از سازمان سنجش بخش نامه ای دریافت کردیم که شما مشمول این بخشنامه شده و از ادامه تحصیل منع شده اید. برای پیگیری و ادامه مراحل به گزینش دانشجو و استاد سازمان سنجش در تهران مراجعه کنید".پس از مراجعه به حراست نیز همین جواب را دریافت کردم .در مقام مشخص شدن علت منع تحصیل خود به شورای آموزشی دانشگاه نامه ای ارسال کرده ام که منتظر جواب هستم . هر چند برای اولین بار نیست که ما بهاییان از حقوق حقه خود محروم می شویم ولی امیدوارم آخرین بار باشد و می دانیم که روزی خواهد رسید که ایران گلستان شود امیدوارم ما نیز در این راه سهم بسزایی داشته باشیم.
منا رضایی، دانشجوی محروم از تحصیل
*****
اعتراف وزیر راه به دزدی علمی
به گزارش خبرگزاری ایسنا، حمید بهبهانی با ارسال نمابری به خبرهای مربوط به دزدی علمی خود پاسخ داد.
حمید بهبهانی در نمابر ارسال شده از سوی وزارت راه، آورده است: «برای عموم كارشناسان ارشد و دارندگان پایه دكترا كاملا مبرهن است كه به‌كارگیری قسمتی از مقالات دیگران با ذكر منبع و ماخذ كاملا مجاز بوده و اینجانب كه صاحب بیش از پانصد مقاله علمی هستم نیز بر این مساله وقوف دارم. از آنجاكه این مقاله تلخیصی از یك پایان‌نامه‌ی دكترای حدودا چهارصد صفحه‌ای بوده است و دارای 60 تا 70 رفرنس و مرجع، مقاله‌ی مذكور به تلخیص از آن پایان نامه، در دوازده صفحه خلاصه شده است. لذا تعدد منابع و ماخذ موجب شده است كه اشتباها ذكر نام برخی منابع از قلم بیفتد».
به گزارش خبرنامه امیرکبیر، بنابراین گفته حمید بهبهانی (استاد پیشین احمدی نژاد) در پاسخ ارسال شده خود اذعان داشته است که در تلخیص مقاله اش از پایان نامه ی دکترای خود، ذکر برخی منابع را فراموش کرده است. با نگاهی ساده به تعریف دزدی علمی
(plagiarism) می توان دریافت که در همه دانشگاه ها و مراکز علمی دنیا هر گونه کپی برداری بصورت نقل به مضمون یا نقل قول مستقیم بدون اشاره دقیق و متدولوژیک به منبع، دزدی علمی محسوب می شود.
با این تعریف پذیرفته شده و استاندارد، وزیر راه و ترابری کابینه احمدی نژاد در پاسخ خود به دزدی علمی اذعان نموده است. چرا که پاسخ وی در توجیه ابهام پیرامون دزدی علمی وی، دقیقا مطابق با دزدی علمی در متون و ادبیات دانشگاهی است.
گذشته از آن که حمید بهبهانی به عنوان استاد یک دانشگاه، با این اظهارات بر دزدی علمی خود را صحه گذارده است، اما نکته دیگری که در پس پاسخ او نهفته است بیگانگی او با مسائل علمی و استانداردهای
دانشگاهی است.
*****
سرقت علمی وزرای ایرانی و واکنش زیان‌دیدگان
دویچه وله:
انتشار خبر سرقت علمی دو وزیر راه و علوم ایران، باز هم در مجله‌ی نیچر بازتاب یافت. دبیران مجلاتی که مقالات «تقلبی» این دو وزیر در آنها به چاپ رسیده گفته‌اند، این مقالات را از مجلات خود حذف خواهند کرد. مجله‌ی علمی نیچر روز چهارشنبه (۳۰ سپتامبر ـ ۸ مهر) مقاله‌ای با عنوان «وزرای ایرانی در صف سرقت علمی» به چاپ رساند. در این مقاله پس از اشاره به سرقت علمی کامران دانشجو، وزیر علوم ایران، به خبری که به تازگی در مورد سرقت علمی حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری، به چاپ رسیده پرداخته شده است.
در این مقاله آمده است، بررسی‌های نیچر نشان می‌دهد که مقاله‌ای که به طور مشترک توسط حمید بهبهانی، حسن زیاری، معاون وزیر راه و مدیر عامل راه‌آهن ایران و محمد خبیری نوشته شده، در بخش‌های وسیعی از مقاله‌ای که پیش از این توسط محققان دیگری نوشته شده بود کپی‌برداری شده است.
محمد خبیری در آن زمان دانشجوی دوره‌ی «پی اچ دی» بود. نیچر با همراه کردن لینک مقاله‌ی کپی‌برداری‌شده و مقالات اصلی می‌افزاید، قسمت اعظم این مقاله که وزیر راه ایران و دو تن دیگر آن را در سال ۲۰۰۶ در مجله‌ی علمی "ترانسپورت" چاپ کرده‌اند، پیش از این در سه مقاله‌ی دیگر به چاپ رسیده بود. نیچر یادآوری می‌کند که بهبهانی استاد راهنمای محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ایران، در کسب دکترا در رشته‌ی مهندسی و برنامه‌ریزی حمل و نقل بود.
مواضع نویسندگان اصلی
بین جیانگ، محقق دانشگاه "یول" (Gävle) سوئد و یکی از نویسندگان مقالات اصلی می‌گوید: «در این مقاله‌ی تقلبی از روی دو مقاله‌ی من کپی‌برداری شده است» و می‌افزاید: «این کار شنیع است.».
کریستوف کلارامونت، یکی از نویسندگان مقاله‌‌ای که از روی آن کپی‌برداری شد، در گفت‌وگو با نیچر این سرقت علمی را «کاملا واضح» خواند. وی که مدیر بخش تحقیقات آکادمی دریایی مؤسسه‌ی برست در فرانسه است در ادامه افزود: «ما منتظر واکنش متناسب سردبیر مجله‌ی ترانسپورت هستیم.». نیچر تلاش کرده با مؤلفان مقالات تقلبی هم تماس بگیرد، اما تا کنون موفق نشده است.
به نوشته‌ی نیچر، بررسی‌های این نشریه کپی‌برداری هر دو وزیر ایرانی را آشکار کرده است. این مجله‌ی معتبر علمی همچنین خاطرنشان می‌سازد که سه مجله‌ی علمی که مقاله‌ی کامران دانشجو در آنها به چاپ رسیده بود گفته‌اند که این مقاله را از ژورنال حذف کرده‌اند.
سرقت علمی وزیر علوم
نیچر هفته‌ی پیش در مقاله‌ای که به صورت آنلاین منتشر شد عنوان کرد که قسمت‌های وسیعی از متن مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ی Engineering withComputers توسط کامران دانشجو و مجید شهروی به چاپ رسید از روی مقاله‌ی محققان کره‌ی جنوبی، منتشر شده در سال ۲۰۰۲ در مجله‌ی Journal of PhysicsD کپی‌برداری شده است. نیچر با ذکر لینک‌های مربوطه می‌نویسد، بخش‌های دیگر مقاله نیز از روی جز‌و‌ه‌ی چند تن از محققان گرفته شده و قسمتی از آن نیز مربوط به مقاله‌ای است که در سال ۲۰۰۶ در International Journal of Impact Engineering به چاپ رسیده است. نیچر می‌نویسد، کمپانی Springer که دفتر آن درنیویورک است و مسئول چاپ مجله‌ی "مهندسی با کامپیوتر" است تصریح کرده که این مقاله را حذف خواهد کرد. به گفته‌ی نیچر، کپی‌برداری مشابهی از همین نویسندگان در مجلات Springer´sJournal of Mechanical Technology یا JMST و Taiwanese Journal ofMechanics و ژورنال ایرانی Mechanical and Aerospace Engineering به چاپ رسیده است که متن آنها تقریبا مشابه مقاله‌ای است که در مجله‌ی "مهندسی با کامپیوتر" منتشر شده است. مارک د یونخ Mark de Jongh، دبیر ژورنال JMST می‌گوید، این مجله قصد دارد که دومین مقاله را از این ژورنال حذف کند. او تصریح می‌کند‌‎: «من به این نتیجه رسیده‌ام، مقاله‌ای که مشکوک به تقلبی بودن است ۵۰ درصد با مقاله‌ای که پیش از این در ژورنال فیزیک D به چاپ رسید مشابهت دارد.». به گفته‌ی نیچر، Journal of Mechanics هم می‌خواهد اقدام مشابهی انجام دهد. یی ـ چونگ شو (Yi-Chung Shu)، دبیر اجرایی این ژورنال و یکی از محققان در مهندسی مکانیک در دانشگاه ملی تایوان به نیچر گفت: «ما به تازگی تحقیقات خود در این مورد جدی را به پایان برده و به این نتیجه رسیده‌ایم که مقاله‌ای که به قلم کامران دانشجو و مجید شهروی منتشر شده از روی مقالات دیگران کپی‌برداری شده است.». وی افزود: «این مقاله قطعا از این ژورنال حذف خواهد شد.».
*****
درخواست برخورد با «مدعیان تقلب در انتخابات»
رادیو زمانه:
جبهه پیروان خط امام و رهبری با صدور بیانیه‌ای خواستار برخورد با «مدعیان تقلب در انتخابات» شد. در این بیانیه که با امضای حبیب‌الله عسگر اولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری منتشر شده، از مراجع قضایی خواسته‌ شده با معترضان به نتایج انتخابات برخورد «قانونی» داشته باشند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب می‌گویند که در انتخابات «تقلب» شده و نتایج حاصل از آن را قبول ندارند.
برخی مراجع تقلید و بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی از این دو نامزد معترض حمایت کرده‌اند. جبهه پیروان خط امام و رهبری پیش از این نیز طی بیانیه‌هایی خواستار برخورد با معترضان به نتایج انتخابات شده بود. در بیانیه این حزب سیاسی آمده‌ است: «وقایع چند ماه اخیر در بعضی شهرهای کشور، بیانگر هم‌پوشانی دو جریان بیرونی و درونی در امر اثرگذاری روی افکار بخشی از جامعه بود.» این بیانیه می‌گوید که «جریان بیرونی» امیدوار به تکرار تجربه براندازی نرم است و «جریان درونی» نیز در مسیر اهداف خارجی قرار گرفته‌است.
در ادامه این بیانیه آمده‌ است: «جریان درونی متاثر از نوعی رقابت انتخاباتی منحصر به فرد مسیر کاهش اعتماد عمومی به نظام و عبور از بعضی از خطوط قرمز و خدشه‌دار نمودن وحدت مردم را با ترویج شایعه تقلب در انتخابات رقم زد». در ۱۰۰ روز گذشته بیش از چهار هزار نفر از معترضان به نتیجه انتخابات دستگیر شده‌اند.
جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام کرده که با توجه به سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران در خطبه‌های نماز عید فطر، همه «خواص و نخبگان سیاسی» باید به توصیه‌های وی در «راستای تحقق گسترش فضای اخلاقی و برادرانه در جامعه» توجه کنند.
این بیاینه اضافه کرده ‌است: «اعتقاد ما بر این واقعیت استوار است که تجارب گذشته نشان داده ظرفیت بالای نظام که بار اصلی خود را از باورهای دینی مشترک مردم می‌گیرد، به خوبی توان حل چنین مشکلاتی را دارد و تنها کافیست نخبگان و خواص در وسط میدان باشند و با شناختی صحیح و معرفتی دقیق، مصلحانه و پدرانه تاثیرگذاری لازم را اعمال کنند».
این حزب حامی محمود احمدی ‌نژاد ادامه داده است: «باید با مبنا قراردادن جاذبه حداکثری و دافعه حداقلی که مورد تائید رهبر انقلاب است، افکندن سایه رافت اسلامی بر سر تعدادی افراد ساده‌اندیش که فریب تحلیل‌های مغرضانه همراه با خط و نشان‌های دشمن خارجی را خوردند در سرلوحه کار قرار دهیم.» جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرده ‌است: «حساب قلیل افرادی ‌که بر طبل ادعای بزرگ تقلب در انتخابات کوبیدند» را از دیگران جدا می‌داند. این بیانیه همچنین خواستار کنار گذاشتن آنچه «خطوط فرضی ترسیم شده بین مردم و نیروهای انقلاب» نامیده، شده ‌است و از همگان خواسته که پای «ارزش‌های الهی و انسانی اسلامی نظام» ایستادگی کنند. درخواست برخورد با سران اصلاح‌طلب، مدت‌هاست که از سوی گروهی از محافظه‌کاران و رسانه‌های وابسته به آنها دنبال می‌شود.
*****
در نشست ژنو هيچ پيشرفتی حاصل نشده است
ایسنا: روزنامه گاردين در گزارشي درباره‌ نشست امروز ژنو نوشت: يك ديپلمات غربي گفت كه در جلسه صبح هيچ پيشرفتي حاصل نشده است. وي گفت كه اين جلسه در حالي آغاز شد كه هر دو طرف بر مواضع پيشين‌شان تاكيد مي‌كردند.
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت، سعید جلیلی، مذاکره کننده جمهوری اسلامی امروز در نشست ژنو بر ادامه فعالیتهای هسته ای تاکید کرد و گفت تهران هرگز از حقوق خود در این زمینه چشم پوشی نخواهد کرد.
گزارش پیشین: گفتگوها میان نمایندگان شش قدرت بزرگ درگیر در مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی و فرستادگان رژیم تهران صبح امروز در ژنو سوئیس آغاز شد. اهميت اين نشست که با حضور نمايندگان پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل (آمريکا، انگلستان، فرانسه، روسيه و چين) بهمراه نماینده آلمان برگزار می شود به حدی است که يوکيا آمانو مديرکل جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز در اقدامی غيرمنتظره تصميم گرفته تا در این نشست شرکت کند.
روزنامه اعتماد در تهران در باره نشست امروز ژنو نوشت، وضعيت به وجود آمده در پرونده هسته يي جمهوری اسلامی که ناشي از اعلام ساخت دومين کارخانه غني سازي اورانيوم در نزديکي تهران است، به گونه يي شده که براي اولين بار در چند سال گذشته، مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي تصميم دارد با حضور در کنار مذاکره کنندگان، شخصاً توضيحات سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت و مذاکره کننده هسته يي جمهوری اسلامی را درباره سايت جديد هسته يي بشنود. شايد اگر هفته گذشته خبر تاسيس مرکز غني سازي قم رسماً اعلام نمي شد، ديدار امروز تا اين ميزان مورد توجه قرار نمي گرفت. غربي ها موضعي منفي در برابر اين خبر گرفتند.
در همین حال روزنامه واشنگتن پست نوشت: آمريكا در نظر دارد در صورت شكست مذاكرات روز پنج شنبه، رژيم تهران را منزوى سازد و روابط اقتصادى اين رژيم را با كشورهاى جهان قطع كند.
این روزنامه نوشت، هدف باید تحريم های فلج كننده اى باشد كه دولت اوباما تهديد كرده است. تحريم هايی که تا کنون اعمال شده، رژیم تهران را وادار به دست كشيدن از برنامه تسليحات اتمى خود نخواهد كرد. احمدى نژاد و خامنه اى، برنامه تسلیحات هسته ای و بقاى خود را وابسته به يكديگر مى دانند.
واشنگتن پست نوشت رفتار رژیم تهران در جريان انتخابات و بعد از آن، شكاف جبران ناپذيرى را ميان اين رژيم و بخش بزرگى از جامعه ايران ايجاد كرده است. به همین دليل است كه بايد تحريم های فلج كننده را هر چه سريعتر به جريان انداخت. ایالات متحده در زمينه تغيير وضعیت در ايران، منافع استراتژيک اساسى دارد. بايد باور كرد يک ايران دموكراتيک ممكن است از تسليحات هسته ای چشم پوشى کند.
*****
بهزاد نبوی در بيمارستان بستری شد
بهزاد نبوی، عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی به علت عود بيماری فتق به بيمارستان بقيه الله اعزام شد. به گزارش نوروز، بنا به تشخيص پزشکان بيمارستان بقيه الله، نبوی به جراحی نياز دارد. از سوی ديگر بهزاد نبوی که پيش از اين به دليل همين عارضه توسط دکتر ظفرقندی جراحی شده است، ترجيح می دهد برای بار دوم نيز توسط پزشک معالج خود عمل شود، چرا که نمی تواند به پزشکانی که نمی شناسد اعتماد و اطمينان کند. دکتر ظفرقندی، قبلا به بهزاد نبوی توصيه کرده بود که اين عمل جراحی را هر چه زودتر انجام دهد، اما چريک پير به دليل مشغله زياد اين کار را به تعويق انداخته بود. مهندس نبوی به دليل تأخير در درمان فتق که اکنون به مرحله حادی رسيده است، دچار افت فشار خون شده که به گفته پزشکان می تواند خطرناک باشد. بهزاد نبوی که ۶۷ سال دارد، در سال های اخير عمل قلب باز انجام داده که اين مساله نيز نگرانی هايی را نسبت به سلامتی او برای خانواده اش ايجاد کرده است. بهزاد نبوی که در عرصه سياست ايران به "چريک پير" معروف است، روز ۲۳خرداد بازداشت شد و در حالی که ساعت يازده روز بعد آزاد و به خانه بازگشت، اما نيمه شب همان روز ماموران به منزل او يورش برده و بدون ارائه کارت شناسايی و حکم بازداشت او را مجددا دستگير کردند. بهزاد نبوی تاکنون فقط يک بار و با حضور بازجو با خانواده خود ملاقات کرده است. اين ملاقات سه ماه بعد از بازداشت او صورت گرفت. نبوی که سابقه وزارت و نمايندگی مجلس در جمهوری اسلامی دارد، بر اساس اعلام نماينده دادستانی از هرگونه اعتراف دروغ سرباز زده و تنها جمله ای که از او در کيفرخواست آمده، اين است: "من به آقای موسوی خيانت نمی کنم".
*****
بیانیه فعالان زن و انتقاد از فضای اختناق
مژگان مدرس علوم:
بیش از سه ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران می‌گذرد. انتخاباتی که اعلام نتیجه آن، موج گسترده معترضانی را به خیابان‌ها سرازیر کرد که خواهان باز پس گیری آراء خود بودند و مسئولین نظام به سرکوب آنان مبادرت کردند.
در واکنش به این اقدامات غیر قانونی، مدافعان و فعالین زنان بارها با انتشار بیانیه‌ها و نامه‌های گوناگون، سرکوب معترضان ر ا در ایران محکوم و برخوردهای خشونت‌بار را به باد انتقاد گرفتند.فضای اختناق منجر به سرکوب حرکت های مسالمت جویانه می شودبرخی از فعالان جنبش زنان در حمایت از دانشگاهیان و جنبش دانشجویی بیانیه ای صادر کردند و در آن هشدار دادند که "فضای اختناق همچنان هر حرکت مسالمت جویانه ای را به خشن ترین شیوه ها سرکوب می کند."
بیانیه فعالین زنان در حالی منتشر می شود که علی رغم تمامی تلاش های گسترده امنیتی نظام طی هفته های گذشته به منظور تحت کنترل در آوردن دانشگاهها، جامعه شاهد تظاهرات دختران و پسران دانشجو در دانشگاههای تهران و شریف بوده است. دانشجویان در این دو دانشگاه مشروعیت دولت بر خاسته از انتخابات 22 خرداد را به چالش کشیدند.
در بخشی از این بیانیه آمده است:" سه ماه از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در ایران می گذرد. خیابان های شهر در این روزها شاهد حضور پر رنگ زنان و مردانی بود که به اعتراض برخاستند، حضور زنان در راهپیمایی ها فضای مسلط مردانه ای را به چالش کشید که این بار حتی ابزار تجاوز جنسی را نیز برای برخورد سیاسی در اختیار گرفته بود. اعتراضات مسالمت آمیز مردم بارها به خون کشیده شد و خبر فجایع رخ داده در بازداشتگاه کهریزک و دیگر بازداشتگاه های ناشناخته بر هراسمان از آینده ی مردمان و عملکرد دولت افزود."
زمزمه انقلاب فرهنگی دوم
همچنین با انتقاد شدید ازفشاربر دانشجویان و اساتید همزمان با بازگشایی دانشگاه ها از جمله ستاره دار کردن دانشجویان، احضار دانشجویان به کمیته های انضباطی و همچنین خانه نشینی استادان دانشگاه به بهانه های مختلف هشدار داده اند که زمزمه های نگران کننده ی "انقلاب فرهنگی دوم" به گوش می رسد. و حوزه علم و دانش نیز از تیررس پروژه کودتا مصون نمانده است و از همین رو لازم است که هوشیارانه در مقابل آن ایستادگی کنیم. در بخش دیگری از بیانیه با اشاره به "خشونت و سرکوب سیستماتیک دولتی" جنبش های مدنی همچون جنبش دانشجویی و زنان وغیره، برپرهزینه و پر بها بودن مقاومت و اعتراضات مسالمت آمیز آنان تاکید شده است. زندان های ایران که این روزها محبس بسیاری از هموطنانمان شده در این سال ها میزبان نامهربان کسانی چون عالیه اقدام دوست، منصور اسانلو، عبدالله مومنی ، فرزاد کمانگر، شبنم مدد زاده ، پیمان عارف ، احمد زیدآبادی، بهمن احمدی امویی و دیگرانی بوده است که در این مسیر گام برداشته اند.
فعالین جنبش زنان در پایان این بیانیه ضمن حمایت از"جنبش گسترده دموکراسی خواهی در ایران"، به گسترش فضای پادگانی و نظامی در فضاهای شهری و دانشگاهی اعتراض کرده و خواستار آزادی کلیه زندانیان عقیدتی و به ویژه فعالان جنبش دانشجویی شده و در ادامه تاکید کرده اند که "هرگونه تشدید فضای سرکوب در دانشگاه ها اتحاد دیگر جنبش های مدنی را تقویت خواهد کرد و جنبش زنان نیز همگام با گروه های دیگر جامعه به حمایت از جنبش دانشجویی برخواهد خاست."
باسخ آیت الله منتظری به مجمع زنان اصلاح طلب
این در حالیست که پیش از این نیزمجمع زنان اصلاح طلب طی نامه ای به مراجع تقلید بر نگرانی خود ازعدم امنيت ديني و اخلاقي زنان در جامعه ای که به دست نااهلان افتاده و همچنین نگرانی از آينده فرزندان خود تاکید کرده بودند.آیت‏الله منتظری نیز در پاسخ به نامه مجمع زنان اصلاح طلب تاکید کردند که در دنياى امروز با ايجاد‏ ‏خفقان و رعب و وحشت و جو پليسى و بگير و ببند منتقدان و پر كردن‏ ‏زندانها از انديشمندان و آزادى خواهان و اجبار نمودن آنان به اعتراف و‏ ‏اقرار نسبت به امور خلاف واقع نمى توان حكومت نمود. در حكومتى كه‏ ‏نخبگان منتقد و فعالان سياسى در زندان و تحت فشار و محروميت بوده و‏ ‏مداحان تملق گو و چاپلوسان، مورد تأييد و تكريم باشند، جامعه و مردم‏ ‏هرگز به فلاح و سعادت و رشد و ترقى راهى نخواهند يافت.
ایشان اظهار داشتند: مجددا به مسئولين مربوطه تذكر مى‎دهم از سرنوشت حكومت شاه و ساير‏ ‏حكومتهاى استبدادى در جهان عبرت بگيرند. اميدوارم تا دير نشده مسئولين ما به خود آيند و روش و شيوه خود را تغيير‏ ‏دهند و اشتباهات گذشته را جبران نموده و فاصله بين مردم و نظام را از بين ببرند.
*****
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ