سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۹/۲۵

چهارشنبه: 25/9/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:03 بامداد چهارشنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فیلم کوتاهی از تجمع اعتراضی دانشجویان در روز دوشنبه 23 آذرماه

*****

اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی همدان به چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند
4 تن از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی همدان در مجموع به چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند.
بر اساس حکمی به آقای دکتر شجاعپوریان وکیل چهار تن از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه های همدان ابلاغ گردیده است سیاوش حاتم (دبیر کل انجمن اسلامی)، سیدرضا جعفریان (دبیر سیاسی)، پوریا شریفیان (دبیر صنفی) و مهدی مسافر (دبیر فرهنگی) هرکدام به یک سال حبس تعزیری صادره از طرف شعبه یک دادگاه انقلاب همدان محکوم شدند.
این حکم صادر شده با وجود اینکه در تاریخ چهاردهم شهریورماه (14/6/88) صادر شده است ولی روز گذشته دوشنبه بیست و سوم آذرماه از طرف شعبه یک دادگاه انقلاب همدان به وکیل این دانشجویان ابلاغ شده است.
دادگاه انقلاب همدان اتهام این دانشجویان را به شرح زیر عنوان کرده است:
1- اجتماع وتبانی برای ارتکا به جرائم از طریق شرکت در تجمع غیر قانونی و بدون مجوز در 24 و 25 خرداد ماه در دانشگاه همدان
2- ایجاد تخریب وتحریق در دانشگاه
3- سردادن شعار علیه مسئولین نظام
4- ایجاد جو آشوب ونا امنی در دانشگاه و خیابان های اطراف
مطابق بر حکم صادر شده، دادگاه انقلاب همدان بر اساس مواد 610 و نیز رعایت بند 5 ماده 22 قانون مجازات اسلامی، این 4 دانشجو به حبس در زندان محکوم کرده است.
لازم به توضیح است که درخصوص مورد انتسابی جرائم تخریب وتحریق اموال عمومی دانشگاه، دادگاه برای خود علیرغم اعلام رضایت دانشگاه همدان قرار عدم صلاحیت صادر کرده است. به عبارت دیگر اتهام انتسابی از این جهت هنوز مفتوح و قابل رسیدگی در دادگاه عمومی همدان می باشد.
سیاوش حاتم، رضا جعفریان، پوریا شریفیان و مهدی مسافر پیش از این نیز در هفته پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از تاریخ بیست و چهارم خرداد ماه تا یازدهم تیرماه به مدت 16 روز در اداره اطلاعات همدان در بازداشت انفرادی بوده و سپس با قرار کفالت آزاد شدند.
*****

استاندار تهران: نیازی برای تمهيدات ويژه امنيتی برای ماه محرم نداريم
استاندار تهران معتقد است در مقطع فعلی فضای تهران و شهرهای استان کاملا عادی است.
به گزارش خبرنگار ايلنا مرتضی تمدن در حاشيه تجليل از پژوهشگران برتر استان تهران در پاسخ به سئوال خبرنگار ايلنا مبنی بر اينکه آيا برای راهپيمايی مجمع روحانيون مبارز در جهت تحريم اهانت به ساحت امام خمينی نياز به دريافت مجوز هستند، افزود: اين مجمع به ما نگفته‌اند که می‌خواهند راهپيمايی کنند اما اگر واقعا دليل برای راهپيمايی وجود دارد بايد کتبا دلايل خود را ارائه کنند و درخواستشان از مجاری قانونی طی شود و در صورتی که تمام دلايل برای چنين اقدامی کافی بود آن وقت تصميم گرفته می‌شود. وی ادامه داد: فکر می‌کنم بنا به توصيه مقام معظم رهبری همه بايد به اين مرحله ورود پيدا کنند که از راه امام و مسير آن که برای ما ترسيم کرده‌اند حفاظت کنيم. حالا اين حفاظت حتما نياز به راهپيمايی ندارد. آن هم می‌تواند در غالب يک بيانيه و اعلام موضع هم انجام دهند.
تمدن گفت: ساده‌ترين راه را برای ابراز وفاداری به امام و ملت ايران بايد انتخاب کنند حالا اگر خواستند راهپيمايی کنند بايد حتما تن به ضوابط و معيارهای قانونی بدهند.
استاندار تهران در مورد وضعيت امنيت تهران بعد از وقايع ۱۶ آذر گفت: فضای عمومی و امنيت آن مشکلی نداشته و الان هم وضعيت امنيت مناسب است آنچه که در دانشگاه‌ها رخ داد ما به آن ورود پيدا نکرديم ما اطراف فضای دانشگاه را برای اينکه عبور و مرور مختل نشود و رفت‌و‌آمد و آسايش مردم به هم نريزد، نيروی انتظامی با استقرار خود آن را مديريت کرد.
وی افزود: فضای تهران و شهرهای استان کاملا عادی بوده و روند موجود استمرار دارد و ما هيچ تمهيد و نگرانی ويژه امنيتی نداريم و پليس به روند انتظامات کمک می‌کند و امنيت مردم طبق روال گذشته انجام می‌شود.
تمدن در پاسخ به اين سئوال که آيا کار صدا و سيما را برای نشان دادن هتک حرمت به امام تائيد می‌کنيد، گفت: ما در حال حاضر چشم و گوش پنهان نداريم آنچه که در معرض ديد عمومی است رسانه نمی‌تواند در خبررسانی سانسور کند.حقايق را بايد به مردم بگويد و قضاوت‌کننده اصلی مردم باشند.
تمدن تصريح کرد: صدا و سيما نيز در نشان دادن اين تصاوير حقايق را نشان داد و منعکس‌کننده وقايعی بود که انجام شد ولی آنهايی که اهانت کرده‌اند به عکس امام قبل از آن به روح امام اهانت کرده‌اند آنها با اعمالشان و کارهايی که پس از انتخابات کرده‌اند به جای اهانت به عطف روح امام را آزردند و بايد پاسخگوی اعمال خود نزد خدا و روح امام و شهدا باشند.
تمدن گفت: آنها بايد پاسخ بدهند که چرا بدون هيچ دليلی کشور و جامعه و مردم را آزردند و مزاحم مردم در مسائل کار و روزانه‌شان شدند. به جای اينکه وقت کشور صرف توسعه و پيشرفت شود صرف مسائل اين چنينی کرده‌اند. اما در جايی که به عکس امام توهين شد با عکس‌العمل مردم مواجه شده است.
تمدن گفت:‌ اما بنا به فرمايشات رهبر بايد همه ما کمک کنيم برای حفظ آرامش در فضای جامعه و اين در حالی است که جريان مخالف در برابر رای و اراده مردم حرکت کرده و در برابر آن حرکت توفنده حل می‌شود.
استاندار در پاسخ به سئوال ديگری در زمينه اينکه بعضی از گروه‌ها با صدور بيانيه‌هايی اعلام کردند که در ايام محرم اقدام به برگزاری گردهمايی می‌کنند و آيا در اين زمينه تمهيدات ويژه‌ای در نظر گرفته شده‌ است، گفت: هيچ تمهيدات ويژه‌ای در نظر نداريم چرا که مردم و ما را هم برای بازگشايی دانشگاه‌ها ترساندند. ديديد دانشگاه‌ها باز شد و دانشجويان با هوشياری در صحنه مراقبت کردند و چيزی نشد. آنها آمدند تبليغات کردند که از ۱۳ آبان ما را بترسانند اما خروش مردم آنها را حل کرد. در ۱۶ آذر جوسازی راه‌ انداختند اما با حضور موافق و مخالف دانشجو مواجه شدند و اجازه نداده‌اند دشمنان از اين موقعيت سوء استفاده کنند و در يک جا که دشمن توانست و حرکت زشت و توهين کرد جلوی آن ايستاديم و ما نيز مانند خود دانشجويان که اعلام کردند کار آنها نبوده قبول داريم کار دشمنان دانشجويان بوده است.
وی تاکيد کرد: ما نگران اين مسائل اين نيستيم و معتقديم هوشياری مردم ايران مسائل را مديريت می‌کند بنابراين نياز به تمهيدات ويژه امنيتی نداريم.
استاندار تهران گفت:‌اما اين نکته اهميت دارد که حفظ انتظامات شهر با تمهيدات ويژه‌ امنيتی متفاوت است. حضور پليس اگر در جايی پر رنگ است برای حفظ آرامش مردم است و اين وظيفه ذاتی پليس است و در روزهای تاسوعا و عاشورا که حضور پر رنگ‌تری را از پليس خواهيم داشت برای حفظ و امنيت آرامش مردم است.
تمدن تصريح کرد:‌در ايام محرم نيز تلاش داريم که رهنمودهای مقام معظم رهبری در آماده کردن فضايی برای مردم که بتوانند به راحتی سوگواری خود را انجام دهند، است و اگر امنيتی هم است تامين امنيت هيات‌ها و دسته‌جات عزاداری است و در اين زمينه برخی از نکات را به هيات‌ها تاکيد کرده‌ايم تا مديريت کنند و مواظب باشند که خدای ناکرده عرصه زيبای عزاداری تحت تاثير برخی از افراد قرار گيرد.
*****
ادامه اعتراضات دانشجویی؛ تجمع در دانشگاه تهران، درگیری در دانشگاه همدان

رادیو فر دا: اعتراضات روز دانشجو با گذشت یک هفته همچنان ادمه دارد.
تجمع در دانشگاه تهران
روز دوشنبه، دانشجویان به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه تهران در سالن چمران دانشکده فنی گرد هم آمدند و تجمعی را به مناسبت روز دانشجو و حوادث و رخدادهای روز‌های اخیر در دانشگاه‌های ایران با حضور چهره‌های شاخص جناح اصلاح طلب برگزار کردند. در گفت‌وگویی با بهزاد عطایی، از نزدیکان به انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران، از او درباره کم و کیف برگزاری همایش روز دانشجو در دانشگاه تهران پرسیده‌ایم:

بهزاد عطایی: اين برنامه چهار سخنران داشت؛ آقايان ظفرقندی، نجفقلی حبيبی، رهامی و خانم دکتر الهه کولايی.
محور صحبت‌های آقای ظفرقندی در مورد اهانت به حضرت امام و محکوم کردن اين عمل بود. او اشاره کرد که اصلاح طلبان فکر می‌کنند در شش ماه اخير توهين به امام به مراتب بيش از آن چيزی بوده که امروز آقايان فقط با يک عکس دارند آن را تبليغ می‌کنند.
اشاره آقای ظفرقندی به بی توجهی به فرمايشات امام در ارتباط با عدم دخالت نيروهای نظامی در مسايل سياسی، اقتصادی و انتخابات بود که اين خود اهانتی بسيار بزرگ است. کما اين که ميان نيروهای معترض به وضع موجود کسی نيست که بتوان گفت با امام مشکل دارد، يعنی مجموع نيروهای سياسی معترض مشکلی با امام ندارند و اين مسئله را توطئه می‌دانند.
آقای ظفرقندی گفت که از پزشکان آقای نبوی بوده و تمام پزشکان متخصص درباره مشکلات آقای نبوی تاکيد کرده بودند که ايشان نمی‌تواند شرايط زندان را تحمل کند و برای اين که شائبه سياسی بودن و کارشناسی نبودن اين نظر پيش نيايد، پزشکی قانونی هم کميسيونی تشکيل داد و در آن کميسيون به اتفاق آراء به اين نکته اشاره کردند که آقای نبوی از نظر جسمی تحمل شرايط زندان را ندارد.
هدف آقای ظفرقندی در ارتباط با مهندس نبوی، اشاره به اين بود که چرا ياران امام مانند مهندس نبوی که سابقه زندان قبل از انقلاب را دارند، بايد در اين شرايط قرار گيرند.
با توجه به اين که خانم کولايی عضو جبهه مشارکت ايران اسلامی هستند و بيشتر اعضای اين طيف در ماه‌های اخير بازداشت شده‌اند، رويکرد ايشان در اين سخنرانی چه بود؟
ايشان هم به اين موضوع اشاره داشت که بسياری از ياران امام و کسانی که سابقه جبهه و جنگ دارند و در دفاع از نظام زحمات بسيار کشيده‌اند و خط امامی هستند، اکنون در بازداشت به سر می‌برند. به عنوان مثال آقای ميردامادی که از رهبران جريان تسخير لانه جاسوسی بود و اين انگ ضديت با امام به اين‌ها نمی‌چسبد.
آقای نجفقلی حبيبی درباره بيانيه هشت ماده ای حضرت امام صحبت کرد که آقای مهندس موسوی هم به درستی در زمان انتخابات اين بيانيه را يادآوری کرده بود.
آيا انتقاد مستقيمی هم نسبت به سياست‌های دولت آقای احمدی نژاد و يا انتخابات بحث انگيز اخير صورت گرفت؟
نه، خيلی وارد اين مباحث نشدند. بيشتر تاکيد آنها بر تضييع حقوق شهروندی مردم و حقوق قانونی بازداشت شدگان پس از انتخابات بود.
در پايان آقای رحامی صحبت کرد که بحثی حقوقی بود درارتباط با نحوه برگزاری دادگاه‌ها و اشاره کرد اين نحوه برگزاری دادگاه‌ها از نظر حقوقی ايراداتی دارد. پيرو صحبت آيت الله محقق داماد که به نقل از يکی از مراجع اعلام کرده بود که اين دادگاه‌ها موجب وهن قضايی اسلام است، آقای رهامی دراين راستا ايرادات حقوقی اين دادگاه‌ها و تضييع حقوق زندانيان را مطرح کرد.
مراسم به چه صورت پايان يافت و آيا دانشجويان در واکنش به اين سخنرانی‌ها شعارهای خاصی سر دادند؟
دانشجويان بارها در حمايت از زندانيان سياسی شعار دادند و شعارهايی در راستای محکوميت پاره کردن عکس امام و محکوميت اتفاقاتی که در هفته پيش در دانشگاه‌ها رخ داده بود. درانتهای برنامه هم بدون هيچ درگيری دوستان پراکنده شدند و ساعت پنج برنامه تمام شد.
دانشجويان دانشگاه تهران به خصوص فعالان دانشجويی نگران وضعيت بازداشت شدگان اخير هستند، از جمله بازداشت آقايان بلخاری و مجتبی‌ هاشمی. ما نگران اين هستيم که خدای نکرده بازداشت اين‌ها دسيسه‌ای باشد برای اين که عمل شنيع اهانت به حضرت امام را به برخی از فعالان دانشجويی نسبت دهند که اصلاً در قاموس اين عزيزان نمی‌گنجد. يعنی آقای بلخاری و آقای‌هاشمی از دانشجويان بسيار معتقد، خط امامی و مذهبی هستند و ما تعجب می‌کنيم که چرا آن‌ها را بازداشت کرده‌اند.
*

درگیری در دانشگاه بوعلی همدان اما نه تنها در تهران بلکه اعتراضات روز دانشجو در شهرهای دیگر ایران نیز وارد چندمین روز پیاپی شده است.
از جمله روز دوشنبه دانشگاه بوعلی سینای همدان شاهد درگیری میان گروهی از موافقان سیاست‌های محمود احمدی نژاد و دانشجویان منتقد سیاست‌های دولت بود.
یکی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی سینای همدان در گفت‌وگو با محمد ضرغامی به جزییات این ماجرا پرداخته است:
امروز در دانشگاه بوعلی از طرف بسيج دانشگاه‌های همدان برنامه ای در رابطه با مذبوح شمردن هتک حرمت امام برگزار شده بود و آن طور که شاهدان عينی می‌گفتند شرکت کنندگان در اين تجمع افرادی با سنين پايين تا غير دانشجويانی که به تعبير دوستان پيرمرد و پيرزن بودند، حضور داشتند.
انجمن اسلامی هم امروز بحث آزاد داشت و اين برنامه ای است که هر هفته برگزار می‌شود ولی گويا امروز اين دو برنامه با هم تداخل پيدا کرده بودند.
گروهی که در حمايت از دولت راهپيمايی کرده بودند از مسجد دانشگاه به طرف دانشکده علوم دانشگاه بوعلی سينا حرکت کرده و در مسير خود با برنامه انجمن اسلامی مواجه شده بودند. آن‌ها درگير شده و به دانشجويان حمله کرده بودند، اما حراست دانشگاه مانع از درگيری بيشتر شده بود.
دليل به وجود آمدن درگيری بين اين دو گروه چه بود؟
اين طور که دوستان گزارش کردند در گيری از طرف بچه‌های ما نبوده و آن‌ها به سمت دفترهای بسته انجمن حمله کرده‌اند. دوستان ما هم فرار کرده و گوشه‌ای جمع شدند و در نهايت حراست مانع از حمله آنها به دانشجويان شده است.
البته با مسئولين دانشگاه که دراين رابطه صحبت شده بود، ماجرا را تکذيب کرده و نپذيرفتند.
چرا چنين برنامه‌ای در دانشگاه بوعلی همدان برگزار شده و آيا چنين برنامه‌هايی سابقه داشته که افرادی غير از دانشجويان بتوانند در آن حضور پيدا کنند؟
نه، من چنين چيزی در خاطرم نيست. دليل خاصی نمی‌توانم برای برگزاری چنين مراسمی ذکر کنم، ولی فکر می‌کنم برای اين که درهمدان نمايش قدرت بدهند. آن‌ها علاقمند بودند در برابر برنامه‌ای که هفته پيش از طرف دانشجويان در دانشگاه بوعلی برگزار شده بود، نيروهای زيادی را وارد دانشگاه کنند تا بتوانند تجمع گسترده‌ای داشته باشند.
*****
اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد شاهرود به دولت كودتا
مراسم دانشجویی تربیون آزاد دانشگاه آزاد شاهرود به مناسبت روز دانشجو به صحنه اعتراض گسترده دانشجویان دانشگاه آزاد به دولت كودتا تبدیل شد.
این مراسم ابتدا قرار بود در صحن دانشكده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد شاهرود برگزار شود، اما با فشارهای حراست به نمازخانه دانشگاه منتقل شد که سه دوربین فیلم برداری در نماز خانه همه حركات دانشجویان تحت نظر داشتند.
در این تریبون آزاد بیش از 10 تن از دانشجویان معترض و در مقابل سه نفر از دانشجویان حامی دولت صحبت کردند. دانشجویان در تریبون آزاد با اعتراض شدید به به سیاست های دولت، یاد و خاطره شهدای جنبش سبز را گرامی داشتند.
در انتهای این مراسم با خروج دانشجویان از نمازخانه دانشجویان مراسم به دخترانی كه در تریبون آزاد شركت داشتند حمله كردند كه باعث درگیری فیزیكی بین دانشجویان و شبه نظامیان بسیج صورت گرفت.
دانشجویان دانشگاه آزاد شاهرود به دلیل این بی حرمت بسیجی ها به دختران دانشجو دست به تجمع در حیاط دانشگاه زدند و با سردادن شعارهایی همچون "مرگ بر دیكتاتور"، "پول نقت چی شده خرج بسیجی شده" و با خواندن سرود یاردبستانی به دولت كودتا و حامیان نظامی اش در دانشگاه اعتراض كردند.
گفتنی است بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد با شروع سال تحصیلی صحنه اعتراض های بسیاری در علیه دولت كودتا بوده است.
بیش از صدها حكم محرومیت تحصیل برای دانشجویان این دانشگاه صادر شده و بسیاری از دانشجویان واحدهای تهران مركز تهران جنوب شیراز قزوین تهران شمال در بازداشت به سر می برند
.


*****
تجمع سكوت در دانشگاه صنعتي شيراز؛ اينجا هر روزش 16‌ آذر است

دانشجويان دانشگاه صنعتی شيراز، روز گذشته يك هفته پس از 16‌ آذر، روز دانشجو را گرامی داشتند.
دانشجويان در حالی كه تنها پلاكارد در دست داشتند و دهان‌بندهايی بر دهان بسته بودند، در اعتراض به هتك حرمت‌های چندماهه اخير به ساحت مقدس دانشگاه و يورش نيروهاي امنيتی و لباس‌شخصي به حريم علم و معرفت و ضرب و شتم و بازداشت گسترده‌ دانشجويان، 30 دقيقه تجمع سكوت برگزار كردند.
دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز تجمع خود را با خواندن سرود يار دبستانی به پایان رساندند.
لازم به ذکر است اين تجمع خودجوش در حالي يك هفته بعد از 16‌ آذر برگزار شد، كه عملا دولت با تعطيلی روزهای قبل از 16‌ آذر در صدد تخليه‌ دانشگاه‌ها در روز دانشجو بود.

*****
یک زندانی: محمد پورعبداله، دانشجویی در میان مجرمان خطرناک

می‌نویسد: «…در زندان وضعیت موجود را می‌دیدم. وضعیت موجودی که عریان شده و واقعیت سخت و چرکین‌اش را به روشنی به من نشان می‌داد. به عنوان یک زندانی نمی‌توانستم وضعیت موجودم را نشناسم. با تمام وجود وضعیت موجود را حس می‌کردم. وضعیت موجود را با سرمای سلول‌اش، با پارانویای حاصل از انفرادی، با فحش خوردن‌ها و کتک خوردن‌های بازجویی، با پوست و استخوان حس می‌کردم.»

این‌ها را محمد پورعبداله می‌نویسد، دانشجویی که بعد از ۱۰ ماه در «بازداشت موقت» بودن به ۶ سال حبس محکوم شده است. محکوم شده تا در سلول‌ها و بندهای زندان قزلحصار همراه مجرمان خطرناک حبس بکشد. پورعبداله متولد سال ۱۳۶۳ است، متولد تهران. سال ۱۳۸۱ وارد دانش‌گاه تهران می‌شود تا در رشته‌ی شیمی مشغول به تحصیل شود.

ورود به دانش‌گاه آغاز دوره‌ی بیداری است و محمد در دانش‌گاه بیدار می‌شود. هم‌چون هزاران دانش‌جوی ایرانی درد ایران را درد خود می‌داند، آن هم به روشی که خود برمی‌گزیند؛ دانشجوی آزادی‌خواه و برابری طلب. فعالیت‌های دانش‌جویی‌اش را آغاز می‌کند و در نشریه‌های دانش‌جویی فعالیت می‌کند. و سرانجام در سال ۸۶ به دانش‌گاهی می‌رود که خانه‌ی انتهایی فعالیت هر دانش‌جویی است؛ به اوین.
در سال‌روز بازداشت‌اش در این‌باره می‌نویسد: «…راهی دانش‌گاهی بزرگ شدم. دانش‌گاهی با بیش از ۲۰۰ کلاس درس، تعداد نامعلومی دانش‌جو و تعداد اندکی استاد که در آن مکان کارشناس! نامیده می‌شدند. از آن‌جایی که حجم مطالب آموزشی بسیار زیاد بود، حق زیادی نگاه کردن به اطراف را به کمک یک وسیله کمک آموزشی به نام «چشم بند» از دانش‌جو می‌گرفتند تا چشمان فضول دانش‌جو، مشکلی در روند آموزشی ایجاد نکند… اگر هم دانش‌جو به درس گوش ندهد،استاد درس آن روز را کف دست‌های‌اش سنگین‌ می‌نویسد و به صورت‌اش می‌کوبد.
از آن‌جایی که بیرون از دانش‌گاه، دانش‌جو زیادی با دوستان خود شیطنت! می‌کند، در این دانش‌گاه دانش‌جویان در کلاس‌های درس انفرادی نگه داشته می‌شوند، تا در تنهایی بیش‌تر فکر کنند و بیش‌تر بر روی درس آن روز تمرکز کنند… کتاب، روزنامه، رسانه و … همه‌گی مزاحم درس خواندن هستند و استفاده از آن‌ها اینجا قدغن است…» یک ماه بعد از این نوشته است که محمد دوباره به کلاس درس این دانش‌گاه بازگردانده می‌شود. در ۲۴ بهمن ۸۷ وی دوباره بازداشت می‌شود و به مدت ۳۰ روز در سلول انفرادی می‌ماند. این بازداشت اما و اگر زیادی دارد.
پیش تر از آن پورعبداله به خاطر بازداشت سال قبل قرار بود در شهریور و آذر ۸۷ محاکمه شود، اما به علت عدم حضور نماینده دادستان جلسه‌ی دادگاه به تعویق می‌افتد. تاریخ بعدی دادگاه ۳۰ بهمن ۸۷ اعلام می‌شود، اما شش روز قبل از این تاریخ، محمد بازداشت و در تاریخ تعیین شده در سلول انفرادی زندان اوین است. یک شب مانده به شب عید ۸۸ محمد به زندان قزلحصار کرج منتقل می‌شود، همان شبی که امیدرضا میرصیافی برای همیشه از جمع ما پر کشید و در زندان اوین جان خود را از دست داد. قزلحصار کرج محل نگه‌داری اشرار از جمله چاقوکش‌ها و قداره‌بندها، قاچاقچیان موارد مخدر، متجاوزان به عنف، سارقان، قاتلان افغانی و… است،‌ سبک‌ترین محکومان و متهمان این زندان کسانی هستند که به جرم خرید و فروش و خوردن مشروب زندانی شده‌اند. به قول زندانیان این زندان نطفه و خاک این زندان را با مواد مخدر بسته‌اند.
اگر در یک روز این زندان را به اندازه‌ی یک فرش یک متری کنند و آن را بتکانند ده‌ها کیلو مواد مخدر بیرون خواهد ریخت، از در و دیوار این زندان مواد مخدر می‌ریزد. آماری می‌دهم، از ۱۲۱ زندانی سالن ۵ واحد ۳ زندان قزلحصار که زمانی حدود دو ماه در آن بودم، ۱۰۹ زندانی مواد مخدر مصرف می‌کردند که بیش از نیمی از این‌ها ماده‌ی مخدر مصرفی‌شان «کراک» بود. و بد این‌که از زندانیان آن‌جا شنیده‌ام در مردادماه امسال پورعبداله داستان ما در همین سالن بوده است. آن زمان این سالن محل تبعیدی‌های زندان بود و شرورترین مجرمان در آن بودند، به درخواست بازجوی‌ام به آن‌جا منتقل شده بودم، نمی‌دانم اکنون نیز همان وضعیت هست یا نه. محمد قصه‌ی تلخ ما را دو ماه بعد به انفرادی زندان اوین بازمی گرداند تا برگه‌های بازجویی را امضا کند، شیرمرد ما سر باز می‌زند. قاضی پرونده گفته بود: «از آن‌جایی که پورعبداله، برگه‌های اتهامات خود را امضا نکرده، مجددن به سلول انفرادی انتقال می‌یابد، تا دوباره مورد بازجویی قرار گیرد.» اما چون جوابی نمی‌گیرند،‌ دوباره به قزلحصار بازگردانده می‌شود و در این زندان می‌ماند.
اطاله‌ی دادرسی، عملی است که در مورد پورعبداله به شیوه‌یی غیرقانونی اجرا می‌شود، چیزی در حدود ۱۰ ماه او را در بازداشت نگه می‌دارند و حتا از صدور وثیقه خودداری می‌کنند. سرانجام روز دوشنبه ۲۰ مهر ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی جلسه‌ی دادگاه پورعبدالله برگزار می‌شود و مطابق قوانین عجیب و غریب زندان قزلحصار او را با «دست‌بند و پابند» در حالی که دستان‌اش را با یک معتاد ۷۰ ساله به یک دست‌بند زده بودند به دادگاه می‌آورند.
مادرش می‌گوید: «…ولی یک پسر ۲۳-۲۴ ساله دانش‌جو را با یک مرد ۷۰ ساله معتاد دست بند زدند، آن‌جا {دادگاه انقلاب} صندلی خالی هست، اما اجازه نمی‌دهند این‌ها بنشینند، روی زمین نشستند، روی خاک. مگر این‌ها انسان نیستند؟» (در مورد رفتار ماموران و ضابطان قضایی به ویژه در دادگاه انقلاب و زندان قزلحصار مطلب مفصلی خواهم نوشت) پازل تلخ سرگذشت ۱۰ ماه و خورده‌یی محمد پورعبداله با صدور حکم سنگین ۶ سال زندان به استناد ماده‌ی ۵۰۰ و ۶۱۰ کامل‌تر می‌شود و تا لحظه‌ی آزادی و خروج از آن زندانی که نمی‌دانم نام‌اش را چه بگذارم ادامه خواهد یافت.
ماده‌ی ۶۱۰ می‌گوید: «هر گاه دو نفر یا بیش‌تر اجتماع و تبانی کنند که جرائمی بر ضد امنیت داخلی یا خارج کشور مرتکب شوند یا وسائل ارتکاب آن را فراهم کنند در صورتی که عنوان محارب بر آنان صادق نباشد به دو تا پنج سال حبس محکوم می‌شوند.» که پورعبداله به ۵ سال زندان محکوم می‌شود.
ماده‌ی ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی کند، به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.» که باز هم پورعبداله به اشد مجازات این ماده هم، یعنی یک سال، محکوم می‌شود.» و می‌دانیم که این‌ها همه دروغ است؛ محمد نوشته بود: «بهترین راه‌ها برای تمرکز در این دانش‌گاه ارائه می‌شوند: چوب خط کشیدن روی دیوار برای جلوگیری از فراموش کردن روزها، درست کردن ساعت خورشیدی برای جلوگیری از گیج شدن درباره زمان، گوش کردن به صدای دمپایی‌های نگه‌بان برای تمرین همیشه گوش به زنگ بودن برای امتحان. اساتید این دانش‌گاه مثل همه اساتید، همیشه دروغ می‌گویند.»
*****
آخرين وضعيت بازداشت شدگان اعلام شد
پرونده سحرخيز آماده ارسال به دادگاه
وکيل عيسي سحرخيز از اخذ آخرين دفاع از سوي بازپرس پرونده خبر داد و گفت؛ در حال حاضر پرونده موکلم آماده صدور کيفرخواست و ارسال به دادگاه است. مينا جعفري در گفت وگو با ايلنا با اعلام اين مطلب اظهار داشت؛ با توجه به اينکه آخرين جلسه بازپرسي عيسي سحرخيز روز يکشنبه هفته جاري برگزار شد و وي به دفاع از خود پرداخت، اميدوارم پرونده موکلم به دليل شرايط جسماني وي هرچه سريع تر به دادگاه ارسال شود. وي فعاليت تبليغي عليه نظام، توهين به رهبر معظم انقلاب و اجتماع و تباني به قصد برهم زدن نظم عمومي را از اتهامات سحرخيز عنوان کرد. جعفري با بيان اينکه موکلش حدود شش ماه است که در بازداشت به سر مي برد، ادامه داد؛ تاکنون چندين بار نسبت به ادامه قرار بازداشت موکلم اعتراض کرديم اما همچنان قرار بازداشت وي از سوي بازپرس پرونده تمديد مي شود. جعفري که وکالت صالح دلدم از اعضاي کميته ستاد هنري مهدي کروبي در شرق تهران را نيز برعهده دارد درباره اين پرونده نيز گفت ؛ موکلم از 27 خردادماه بازداشت شده و هنوز پرونده وي تعيين تکليف نشده است. وکيل دلدم افزود؛ بازپرس شعبه دوم دادسراي انقلاب قرار وثيقه صادر کرده اما هنوز روال قانوني جهت توديع وثيقه از سوي خانواده موکلم فراهم نشده است. وي از وضعيت جسماني موکل خود ابراز نگراني کرد و درباره اتهام دلدم گفت؛ به دليل عدم مطالعه پرونده موکلم از وضعيت و اتهامات آن هيچ اطلاعي ندارم.
درخواست تجديدنظرخواهي نسبت به حکم کامبيز نوروزي
همچنين وکيل مدافع کامبيز نوروزي از درخواست تجديدنظرخواهي نسبت به حکم موکلش خبر داد و گفت؛ پرونده براي رسيدگي به شعبه 54 دادگاه تجديدنظر ارجاع شد. عليزاده طباطبايي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهار کرد؛ پس از ابلاغ حکم کامبيز نوروزي، در مهلت مقرر نسبت به حکم صادره از سوي شعبه 26 دادگاه انقلاب درخواست تجديدنظرخواهي صورت گرفت. عليزاده طباطبايي با اشاره به اينکه حکم سعيد ليلاز و شاپور کاظمي به تازگي به ما ابلاغ شده است، گفت؛ فرصت براي درخواست تجديدنظرخواهي وجود دارد و ما نسبت به راي صادره اعتراض خواهيم کرد. وي همچنين از برگزاري دومين جلسه دادگاه جهانبخش خانجاني در شعبه 15 دادگاه انقلاب در هفته آينده خبر داد. بر اساس اين گزارش، شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامي کامبيز نوروزي را به اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام و اخلال در نظم عمومي، به دو سال حبس تعزيري و 76 ضربه شلاق محکوم کرده است.
درخواست تجديدنظرخواهي نسبت به حکم عطريانفر
وکيل مدافع محمد عطريانفر نيز گفت؛ نسبت به حکم صادره براي موکل درخواست تجديدنظرخواهي صورت گرفته است. حسين عليزاده طباطبايي در گفت وگو با ايسنا اظهار کرد؛ پس از ابلاغ حکم صادره از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب، در مهلت مقرر درخواست تجديدنظرخواهي نسبت به حکم صورت گرفت. وي يادآور شد به دادگاه تجديدنظر براي اطلاع از تعيين شعبه براي رسيدگي به پرونده موکل مراجعه خواهد کرد. محمد عطريانفر از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب مجموعاً به شش سال حبس تعزيري محکوم شده است.
*****
تهدیدهای جدی جامعه جهانی در برابر ماجراجویی های هسته ای ایران
کلاف پیچیده هسته ای طی چند ماه گذشته با فراز و نشییب های زیادی روبه رو بوده است. از یک سو مقامات ایرانی در اجلاس ها لبخند توام با رضایت می زنند و از سوی دیگر با ارسال پیام و نامه ناخرسندی خود را از توافقات اعلام می کنند. هر پیشنهادی از سوی آژانس و کشورهای گروه 5+1 با اندکی تاخیر از سوی ایران " ناعادلانه" توصیف می شود و نرمش سران کشورهای اروپایی ، چین و روسیه تاکنون نتوانسته است مردان احمدی نژاد را برای یک گفت وگوی جدی و تضمین فعالیت های صلح جویانه به میز مذاکره بکشاند. مهلت ایران در حال اتمام است و دی ماه ضرب العجلی است که برای حاکمان تهران مقررشده است.
هیلاری کلینتون هم از ناامیدی سران کاخ سفید برای یافتن راه حلی برای بحران ایران خبرداد. او گفت که " تلاش هاى تقريبا يك ساله دولت اوباما براى حل مسئله اتمى ايران از راه گفت و گو به ثمر ننشسته است؛ از اين رو، براى واداشتن جمهورى اسلامى به ارائه اطلاعات بيشتر در زمینه فعاليت هاى اتمى اش، به تحريم هاى بيشتر نياز است. كلينتون گفت: "نگرانى ما در مورد قصد و هدف هاى برنامه اتمى دولت ايران، با افشاى تاسيسات پنهانى غنى سازى در قم تشديد شد و اين كه مقام هاى ايرانى از پى گيرى گفت و گوها بر سر مبادله اورانيوم غنى شده براى راكتور پژوهشى تهران سرباز زدند."
ایران در انتظار تحریم های بیشتر
جفری فلتمن، دستیار ویژه وزیر امور خارجه امریکا در امور خاورمیانه در حاشیه کنفرانس امنیتی در منامه، ضمن اشاره به نادیده گرفتن مقررات و قوانین بین المللی در خصوص فعالیتهای هسته ای از سوی ایران، اعلام کرد که این کشور با تحریمهای بیشتری روبرومی شود. وی خاطر نشان کرد که تشدید تحریمها علیه ایران، گزینه نخست ایالات متحده امریکا نیست. ایالات متحده ترجیح می دهد که ایران از راههای دیگری اعتماد جامعه بین المللی را جلب نماید. این دیپلمات امریکایی "اجازه دسترسی به اسناد و اطلاعات مربوط به فعالیت های هسته ای و کارکنان تاسیسات غنی سازی اورانیوم قم" از سوی ایران از جمله اقداماتی دانست که می تواند در جهت جلب اعتماد بین المللی نسبت به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران موثر واقع شود.
انرژی هسته ای حق مسلم ماست
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در ششمین اجلاس امنیتی منطقه خلیج فارس موسوم به نشست منامه، به بحرین سفر کرده تهدید ایران به تحریم را گامی به عقب ، غیر قانونی و محکوم به شکست خوانده است. وی تصریح کرد که ایران از حقوق خود صرفنظر نخواهد کرد و این کشور برای تامین برق نیازمند اورانیوم 20 درصد غنی شده و 15 نیروگاه هسته ای است.
طرح ایران که با تاخیر از سوی وزیر امور خارجه اعلام شد بار دیگر مخالفت کاخ سفید را بر انگیخت.امریکا با رد این طرح اخیر ایران آن را در تضاد با پیشنهاد اتمی سازمان ملل متحد دانسته است. یک مقام کاخ سفید نسبت به این پیشنهاد ابراز نارضایتی کرده و گفته است در راستای پیشنهاد آژانس نیست. مقامات آمریکائی گفته اند که پیشنهاد ایران برای مبادله پایاپای سوخت هسته ای با پیشنهاد به میانجیگری ناظر هسته ای سازمان ملل متحد ناسازگار است.
منوچهر متکی، وزیرخارجه ایران، از تمایل تهران برای معامله پایاپای اورانیوم کم غنی شده خود را در بسته های کوچک در جزیره کیش خبر داده بود. وی گفته بود که ایران حاضر است 400 کیلوگرم اورانیم با غلظت سه و نیم درصد را در کیش تحویل دهد و در ازای آن از آژانس سوخت با غلظت 20 درصد دریافت کند.
اما مقامات امریکا معتقدند که بنظر نمی رسد این پیشنهاد با طرح عادلانه آژانس که با مشورت آمریکا، روسیه و فرانسه تهیه شده بود همسویی داشته باشد.وی با تاکید بر اینکه پیشنهاد ایران حاوی "هیچ نکته جدیدی" نیست از تهران خواست "فرصت کنونی را از دست ندهد" و 75 درصد از اورانیم با غلظت پایین خود را "یکجا" تحویل آژانس دهد و در مقابل سوخت حاوی اورانیم 20 درصدی دریافت کند.گفتنی است مقام های سازمان ملل متحد نیز پیشتر با مبادله سوخت در خاک ایران مخالفت کردند
ایران د ر حال ساخت بمب اتمی؟
در همین حال انتشار گزارش اخیر روزنامه تایمز لندن در خصوص انجام آزمایش‌هایی توسط ایران می‌تواند منجر به ساخت بمب اتمی شود فضای ملتهب علیه تهران را دامن زده است.
به نوشتۀ تایمز، بر اساس سند ایرانی که به یک طرح هسته ای نظامی چهارسالۀ - از حساس ترین طرح های ایران - مربوط می شود از آزمایش قطعه ای سخن می گوید که از اجزاء بمب هسته ای است و می تواند باعث انفجار شود.
به باور کارشناسان این سند بارزترین دلیل بر این است که ایران یک برنامۀ تسلیحات هسته ای را دنبال می کند.دیوید اولبرایت، از مؤسسۀ مطالعات استراتژیک در واشنگتن، می گوید جمهوری اسلامی ایران شاید بازهم بر این امر پا قشاری کند که برنامۀ هسته ای این کشور مسالمت آمیز است ولی این آزمایش هیچ گونۀ مورد اسفادۀ غیر نظامی ندارد.برای این کارشناس ، سند ایران دلیلی محکم بر تحقیقات تسلیحاتی هسته ای در ایران است.
ناامیدی شورای اروپا
شورای اروپا تاکید کرده که اتحادیه اروپا از چهار سال پیش در حال فعالیت برای یافتن راه حلی سیاسی برای موضوع برنامه هسته ای ایران بوده است. شورای اروپا نگرانی جدی خود در این مورد را ابراز کرده که ایران تا کنونی اقدامی برای ایجاد مجدد اعتماد جامعه بین الملل به این مسئله که برنامه هسته ای آن صرفا صلح آمیز است، انجام نداده است. بر اساس این بیانیه این که ایران وجود تاسیسات غنی سازی در نزدیکی قم را مخفی کرده بود و اعلام قصد دولت این کشور برای ساخت تاسیسات بیشتر، نگرانی های شورای اروپا را عمیق تر کرده است.
شورای اروپا در این بیانیه مجددا ایران را ترغیب کرده که به تعهدات خود در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی بطور کامل و بدون تاخیر بیشتر عمل کند و به ویژه از شرایط مندرج در قطعنامه مورخ 6 آذرماه 1388 شورای حکام پیروی کند.
ایران که شانس همکاری با آژانس را در زمان ریاست البرادعی از دست داد اینک به هر دستاویزی متوسل می شود تا بتواند مانع اجماع جهانی در تحریم های بیشتر بین المللی شود.
کارشناس انمی گم شده!
گفته می شود شهرام امیری کارشناس اتمی ایران اخیرا بازرسان آژانس اتمی سازمان ملل را در جریان فعالیتهای هسته ای ایران قرار داده است. وی که پس از سفر به عربستان به گفته مقامات ایران ربوده شده است, از متخصصانی است که در تاسیسات زیرزمینی فردو در نزدیکی قم کار کرده است. موضوع امیر شهرامی از جمله موارد اختلاف مقامات تهران و ریاض طی ماههای اخیر است.
کوهنوردهای امریکایی
ایران از یک سو تلاش دارد که از سه کوهنورد امریکایی نهایت استفاده را ببرد و منوچهر متکی از محاکمه آنان خبر می دهد. اما هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا از ایران خواسته است سه شهروند آمریکایی را که هنگام کوهنوردی در مرز عراق وارد ایران شدند آزاد کند.وی معتقد است که هیچ اتهامی متوجه این سه تن نخواهد بود و آمریکا از ایران می خواهد هر چه سریعتر آنها را آزاد کند. آگاهان سیاسی معتقدند اصرار ایران برای نگهداری این افراد حاکی از آن است که مقامات تهران می خواهند از آنان بعنوان اهرم فشار در مذاکرات خود با امریکاییها استفاده کنند.
اعراب نگران
در همین حال کشورهای حاشیه خلیج فارس که همواره از قدرت گرفتن ایران در منطقه بیمناک هستند, این بار با ماجراجویی های احمدی نژاد در تولید سلاحهای هسته ای خواستار مشارکت در گفت و گوها درزمینه حل بحران برنامه هسته ای ایران شده اند. شواهد حاکی است که سران این کشورها به وعده های صلح جویانه حاکمان ایران اعتمادی ندارند و خواستار ضمانت بیشتر هستند.تجربه نشان داده است که در صورت تصمیم جامعه جهانی مبنی بر اعمال تحریم های بیشتر, سران عرب هم در کنار سایر کشورهای دنیا رای مثبت خود را علیه ایران خواهند داد.
در همین حال با لغو اجلاس سران برای بررسی فعالیت های هسته ای ایران در حاشیه نشست کپنهاک, گفته می شود که هنوز کشورهای غربی نتوانسته اند نظر مساعد چین و روسیه را برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران جلب کنند.این در حالی است که پیش از این روسیه و چین نیز در اجلاس سران حکام رای مثبت خود را علیه ایران اعلام کرده بودند. وبعید است که مقامات پکن و مسکو نیز درجبهه همتایان خود خارج شوند. پیش بینی کارشناسان سیاسی حاکی از آن است که ایران در سال نوی میلادی روزهای سختی را در انتظار دارد. . از یک سو گسترش ناآرامی های داخلی که هر روز ابعاد تازه تری بخود می گیرد و تقاضاهایی که روز به روز بالاتر می رود وتمامی ارکان مشروعیت نظام را به چالش می کشد. و از سوی دیگر اجماع جهانی برای مهار بیشتر حاکمان اسلامی که ماجراجویی های آنان در عرصه سیاست خارجی نگرانی همسایگان و حتی کشورهای دیگر را نیز برانگیخته است. بی شک با توجه به سابقه مداخله ایران در درگیری های داخلی کشورهایی چون عراق, یمن, افغانستان, لبنان و.... هیج کشوردوست و برادری هم حاضر به قبول ایران مجهز به سلاح هسته ای در کنار مرزهای خود نیست. زمستان پیش روی حاکمان ایران, وعده کوران و برف شدیدی را می دهد و بنظر نمی آید که مردان احمدی نژاد برای چنین ایامی آماده باشند.
*****
شكايت فاطمه كروبي از وطن امروز

صالح نيك‌بخت با اعلام شکایت موکلش از روزنامه ی وطن امروز گفت:‌ در ابتدا اين شكايت به شعبه 6 بازپرسي ارجاع گرديد ولي در همان زمان دادستان وقت تهران به جهاتي كه هنوز مشخص نيست پرونده را از بازپرس خواسته و بعد از تاييد دادستان سير رسيدگي به پرونده روال قانوني به خود گرفت.
وكيل فاطمه كروبي در گفتگو با اینا اظهار داشت:‌ به دليل اينكه مهرداد بذرپاش در مهلت قانوني در دادسرا حاضر نشده بود،بازپرس پرونده در مورد وي تصميم قانوني اتخاذ كرده و مراتب براي الزام به حضور وي در شعبه بازپرسي به يكي از كلانتري‌ها ابلاغ شد.وي افزود‌: در نتيجه وي در بازپرسي حضور يافته و با ارجاع ساير پرونده‌هاي روزنامه وطن امروز به شعبه يك بازپرسي دادسراي كاركنان دولت و تاييد آن از سوي دفتر دادسرا ،پرونده به شعبه يك بازپرسي ارجاع شد.
نيكبخت ادامه داد:‌حسب اعلام مرجع قضايي بذرپاش در شعبه يك بازپرسي حضور يافته و براي تقديم لايحه درخواست استمهال كرده است.وكيل كروبي در پاسخ به اين پرسش كه علت اين شكايت چه بوده است،خاطر نشان كرد:‌ موضوع شكايت به سال 80 و دور دوم رياست جمهوري خاتمي و تشكيل پرونده شهرام جزايري بازمي‌گردد. اين رونامه داستاني را نقل كرده كه در حضور سران سه قوه وقت و با ادعاي اينكه در نواري كه پخش شده مطالبي به فاطمه كروبي منتسب شده كه وي اين ادعا را قويا تكذيب كرده است.
نيكبخت ادامه داد:‌فاطمه كروبي براي اثبات ادعاهاي خود به غير ازهمسرش ،درخواست اخذ شهادت از آيت‌الله هاشمي شاهرودي ،حجت الاسلام خاتمي و عده‌اي از معاونين ،نمايندگان و وزرا را كرده است.وكيل كروبي در پاسخ به اين پرسش كه چرا تاكنون اين پرونده خبري نشده است،گفت‌:در همين مقداري كه جنبه خبري و اعلام وضعيت موكل است عده‌اي برآشفته مي‌شوند و خط ونشان مي‌كشند.
*****
ساسان آقايی به بند عمومی منتقل شد
ساسان آقایی در حالی به بند عمومی زندان اوین منتقل شده است که تا پیش از این در یکی از سلول های انفرادی بند 209 نگهداری می شده است.به گفته خانواده اين روزنامه نگار، ساسان آقايی اکنون در کنار رضا نوربخش، احمد زيدآبادی، عبدالله مومنی، مهدی حسين زاده و مسعود باستانی، در يک بند زندانی است.
لازم به یادآوری است که این روزنامه نگار اصلاح طلب به اتهام تبلیغ علیه نظام، اول آذرماه توسط نیروهای امنیتی پس از بازرسی و تفتیش منزلش دستگیر شد.
*****
تدارکات انتظامی و امنیتی برای تاسوعا و عاشورا
دويچه وله : به گفته‌ی استاندار تهران، در روزهای تاسوعا و عاشورا پلیس حضور پر رنگ‌تری در سطح شهر خواهد داشت. او این اقدام را لازمه حفظ امنیت و آرامش مردم دانسته است. قرار است "همیاران پلیس" برای حفظ امنیت وارد عمل شوند.
مرتضی، تمدن استاندار تهران، به طور تلویحی خواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری راهپیمایی در محکومیت پاره‌کردن تصویر آیت‌الله خمینی را رد کرد. او گفت که چنین خواستی باید از سوی احزاب مطرح شود. وی همچنین در واکنش به خواست مشابه مجمع روحانیون مبارز گفت که «این مجمع به ما نگفته‌اند که می‌خواهند راهپیمایی کنند، اما اگر واقعا دلیل برای راهپیمایی وجود دارد باید کتبا دلایل خود را ارائه کنند و درخواستشان از مجاری قانونی طی شود و در صورتی که تمام دلایل برای چنین اقدامی کافی بود آن وقت تصمیم گرفته می‌شود.»
به گزارش ایلنا، تمدن در ادامه‌ی اظهارات خود به طور ضمنی از این تشکل روحانی اصلاح‌طلب نیز خواست که با صدور بیانیه، در حمایت از آیت‌الله خمینی موضع بگیرند و از خواست راهپیمایی صرفنظر کنند.
خواستی که پیوسته با مخالفت روبرو شده است
در هفته‌ها و ماه‌های پس از انتخابات، بارها معترضان به نتایج اعلام‌شده‌ی انتخابات خواهان اجازه راهپیمایی شده‌اند. آنها با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی راهپیمایی نیازمند مجوز رسمی نیست، طرح چنین درخواستی را بیشتر در خدمت نشان دادن "عدم انعطاف" دولت و "خنثی‌کردن بهانه‌گیری‌های" آن می‌دانسته‌اند. ارزیابی معترضان این است که دولت به هیچ وجه با راهپیمایی رسمی و مجوزدار موافقت نمی‌کند، زیرا بیم دارد که عرصه‌ای برای حضور گسترده و چشمگیر مخالفان بدل شود.
استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود، فضای شهر تهران در روزهای ۱۳ آبان و ۱۶ آذر را غیرامنیتی توصیف کرد. این در حالی است که رسانه‌های مستقل و تصاویری که از این روزها در اینترنت منتشر شدند، از حضور چشمگیر نیروهای پلیس و بسیج حکایت داشتند. تمدن اما این حضور را امری عادی خواند و گفت: «حفظ انتظامات شهر با تمهیدات ویژه‌ امنیتی متفاوت است. حضور پلیس اگر در جایی پر رنگ است برای حفظ آرامش مردم است و این وظیفه ذاتی پلیس است.» وی افزود که این "حضور چشمگیر" در روزهای تاسوعا و عاشورا هم تکرار خواهد شد.
همیاران کاورپوش پلیس
پیش از این گزارش‌هایی انتشار یافته بودند که به موجب آنها، دولت برای مقابله با تظاهرات و تجمعات اعتراضی در روزهای اول محرم، ستاد بحران ایجاد کرده است. مقام‌های رسمی این خبر را تکذیب کرده‌اند، اما در اکثر اظهارات آنها بحث "تامین امنیت" در این روزها جنبه محوری دارد.
سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروهای انتظامی، روز دوشنبه ۲۲ آذر، در جمع خبرنگاران از به کارگیری "همیاران پلیس" برای برقراری امنیت در روزهای یادشده سخن گفت. او تصریح کرد: «از بیرون هیات‌های مذهبی کسی را مامور نمی‌کنیم. نیروی انتظامی همچون گذشته امنیت را برقرار می‌کند و همیاران پلیس نیز در هیات‌های مذهبی به کار گرفته می‌شوند.» وی در ارتباط با ماهیت "همیاران پلیس" گفت:‌ «بسیج و غیربسیج فرقی ندارد و با هماهنگی خود هیات‌ها این جوان‌ها معرفی می‌شوند و امکانات و کاور در اختیارشان قرار می‌گیرد».
*****
فشار به دانشجويان زنداني براي اعتراف به پاره كردن عکس خمینی
دانشجويان بازداشت شده در 16 آذر و روزهاي بعد از آن كه هنوز در بازداشت به سر می برند، براي اعتراف دروغين مبنی بر پاره کردن عکس امام راحل تحت فشار هستند.سایت نوروز به نقل از منابع مختلف خبر داد كه تعدادی از دانشجويان بازداشت شده در سلول انفرادي در بند 240 زندان اوین توسط بازجويان سپاه تحت فشار قرار دارند تا به پاره كردن عكس خميني اعتراف كنند.
به نظر مي‌رسد بازجويان سپاه اين تعداد را به طور موازي تحت فشار گذاشته‌اند تا بتوانند چند نفر از آنان را به اعتراف وادارند و به سناريوي شكست خورده پاره كردن عكس امام متصل كنند.
قابل ذكر است كه دانشجويان دربند، از خيمه شب بازي‌اي كه كودتاچيان در اين مورد پس از بازداشت آن‌ها به راه انداخته اند، اطلاعي ندارند و نمي‌دانند اعتراف به پاره كردن يك عكس قرار است در چه سناريويي به كار گرفته شود.
دادستان تهران ديروز از بازداشت يكي از "عوامل پاره كردن عكس" خبر داده بود. اين در حالي است كه علي لاريجاني، رییس مجلس در نطق پيش از دستور خود بعد از اين ماجرا گفته بود كساني كه عكس امام را پاره كردند، دانشجو نبودند.
*****
دادگاه منیره ربیعی 29 آذرماه برگزار خواهد شد
دادگاه رسیدگی به اتهامات منیره ربیعی در حالی روز 29 آذرماه برگزار خواهد شد که قاضی پیرعباسی رئیس شعبه 26 دادگاه انقلاب اظهار امیدواری کرده است پس از تشکیل جلسه محاکمه، با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه، شرایط آزادی او را مهیا کند.
مادر این زندانی سیاسی که این روزها بیش از همیشه نگران وضعیت فرزند خود است، در مورد وضعیت دخترش در زندان می‌گوید:" شرایط رفاهی و بهداشتی بند عمومی به هیچ‌وجه مناسب نیست و دخترم در زندان مرتب دچار بیماری‌های مختلف می‌شود و رسیدگی پزشکی نیز وجود ندارد."
یکی از اتهامات این زن 32 ساله" ارتباط با سازمان مجاهدین خلق" است. به گفته منیره ربیعی، این اتهام تنها به دلیل نسبت‌های فامیلی او و حضور یکی از بستگانش در شهر اشرف به او وارد شده است .
اتهام " ارتباط با سازمان مجاهدین" هم‌اکنون رایج‌ترین عنوان اتهامی است که در مورد بازداشت‌شدگان سیاسی به کار برده می‌شود.
لازم به یادآوری است منیره ربیعی، مهندس شیمی که در تاریخ 15 مهرماه حسب احضاریه‌ای که از سوی دادگاه انقلاب برای وی احضار شده بود، به دادگاه مراجعه کرده و به دلایلی نامعلوم بازداشت شده بود.
*****
بازداشت آرمان رجبی و بی خبری از وضعیت 4 دانشجوی دانشگاه گیلان

آرمین رجب پور، دانشجوی دانشگاه گیلان و چهار دانشجوی دختر دیگر این دانشگاه که روز ۱۵ آذر در شهر لاهیجان دستگیر شدند، همچنان در بازداشت به سر می برند.
ماموران امنیتی این دانشجویان را در منزل شخصی خود دستگیر کردند. آنها پس از تفتیش منزل دانشجویان و کامپیوترهای شخصی انها را ضبط کردند.
لازم به ذکر است که یکی از دختران دانشجو آزاد شده، ولی از وضعیت دیگر دانشجویان هیچ خبری در دست نیست. همچنین آرمان رجبی، دانشجوی مکانیک این دانشگاه نیز دیروز دستگیر شد.
*****
ازدواج دختران دانش آموز براي جلوگيري از گسترش فساد در جامعه
مثل اينکه موضوع ازدواج چه دائم و چه موقتش قرار نيست به اين زودي ها دست از سر جامعه خبري ايران بردارد. پس از اظهارات دو روز پيش وزير آموزش و پرورش مبني بر اينکه «از ازدواج دختران دانش آموز خوشحال مي شوم» روز گذشته سرپرست موقت مرکز امور زنان و خانواده اعلام کرد با ازدواج دانش آموزان دختر موافق است و آن را راه حلي براي جلوگيري از شيوع فساد در جامعه مي داند، هرچند تاکيد کرد با ازدواج موقت دانش آموزان موافق نيست.
زهرا سجادي در گفت وگو با ايلنا در رابطه با ازدواج دختران دانش آموز گفت؛ ازدواج دختران دانش آموز هيچ گونه مغايرتي با اسلام ندارد، بنابراين ازدواج آنها اشکالي ندارد. او ادامه داد؛ دختران در سنين دبيرستان از نظر جسمي آمادگي ازدواج را دارند، بنابراين اگر خانواده هاي اين دانش آموزان با ازدواج آنها موافق باشند، ازدواج آنها نه تنها بلامانع است بلکه ازدواج آنها بهتر از اين است که در جامعه شاهد فساد باشيم. سرپرست موقت مرکز امور زنان و خانواده با ازدواج موقت دانش آموزان موافق نيست. او هر چند معتقد است از نظر شرعي اگر پدري به دخترش اجازه ازدواج موقت را بدهد، اين دختر مي تواند ازدواج کند ولي ازدواج موقت را راه حل مناسبي براي جلوگيري از فساد در جامعه نمي داند زيرا ازدواج موقت باعث بي بند و باري در بين جوانان مي شود و از آنجايي که مسوولان اجتماعي نمي توانند نظارت هاي لازم را روي جوانان داشته باشند، بنابراين بهتر است دختران ازدواج دائم کنند. او از مسوولان آموزش و پرورش خواست اين قدر سختگيري براي حضور دختران دانش آموز ازدواج کرده در کلاس ها نداشته باشند و در صورتي که دختري بپذيرد ضوابط مدرسه را رعايت کند و مانند يک دختر نه يک زن ازدواج کرده در کلاس هاي درس حاضر شود و از ازدواج خود با کسي صحبت نکند، اجازه حضور او را در کلاس هاي درس بدهند. سجادي گفت؛ در هر حال در برخي از مدارس غيرانتفاعي کشور با همت مديران برخي از دختران ازدواج کرده با رعايت ضوابط و اصول لازم در کلاس ها حاضر مي شوند.

*****
آغاز جمع آوری امضا در دانشگاه تهران برای استعفای فرهاد رهبر
طرح جمع آوری امضا برای استعفای فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران، از امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران آغاز شد.
این طرح که در قالب نصب طوماری در اغلب دانشکده های دانشگاه تهران صورت خواهد گرفت، در هر دانشکده دو روز نصب خواهد بود و دانشجویان به امضا بر روی آن مبادرت خواهند کرد.
موارد مطرح در این طومار استعفای فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران، رسیدگی به اتهامات و بی کفایتی های وی در ماجرای روزهای 16 و 17 آذر امسال دانشگاه تهران و آزادی هرچه سریعتر دانشجویانی است که غیرقانونی در بازداشت به سر می برند.
این طرح از صبح سه شنبه 24آذر آغاز شده و پیش بینی می شود تا 10 روز ادامه یابد.
*****
تخريب ميراث طبيعي اين بار در الموت
پروژه احداث جاده از روستاي معلم کلايه استان قزوين به تنکابن در حالي در دستور کار قرار گرفته که بار ديگر کارشناسان محيط زيست نسبت به تخريب جنگل، گونه هاي نادر گياهي و تلف شدن حيوانات کمياب در منطقه الموت هشدار مي دهند. به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، وزارت راه قصد دارد با احداث جاده از منطقه الموت به تنکابن مسير دسترسي جديدي از استان قزوين به شمال ايران ايجاد کند.
اين در حالي است که منطقه شکار ممنوع الموت محل گونه هاي جانوري کميابي مانند خرس قهوه يي، هوبره، کل، پلنگ و سياه گوش است و احداث اين جاده به تخريب زيستگاه اين جانوران کمياب مي انجامد. همچنين احداث اين جاده به طول حدود 40 کيلومتر باعث تخريب جنگل هاي بکر تنکابن مي شود. جنگل هاي دوهزار و سه هزار تنکابن يکي از جاذبه هاي گردشگري مشهور منطقه شمال ايران است. اما احداث جاده جديد به طور قطع با تخريب جنگل ها و آلودگي هاي زيست محيطي همراه خواهد بود.
فعالان محيط زيست معتقدند هرگونه فعاليت راه سازي مي تواند موجب حساسيت گونه ها و در نتيجه تغيير فرآيند رشد و کيفيت زندگي حيات وحش و طبيعت شود. توليد صداهاي ناهنجار و خراشيدن طبيعت بر اثر راه سازي به خودي خود مي تواند موجب ترس و تغيير مکان فعاليت گونه ها شود. تاکنون سازمان حفاظت محيط زيست اقدام جدي در مخالفت با احداث اين جاده انجام نداده است، اما مخالفت خود را با اين پروژه نشان داده است. پيش از اين معاون سابق محيط طبيعي سازمان محيط زيست گفته بود اين سازمان مخالفتي با احداث اين جاده ندارد و بر اساس ماده 12 آيين نامه قانون حفاظت، هرگونه فعاليت توسعه يي در اين منطقه مانعي ندارد و دستگاه هاي توسعه يي با هماهنگي سازمان محيط زيست مي توانند فعاليت کنند لذا راه سازي در اين منطقه مانعي ندارد.
*****
همايون خرم در مراسم يادبود «پايور»:
شاگردان پايور نام او را زنده نگه خواهند داشت
مراسم يادبود فرامرز پايور آهنگساز و نوازنده سنتور شامگاه گذشته در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد. در اين مراسم که شامگاه 24 آذرماه برگزار شد، همايون خرم در سخناني گفت؛ «فرامرز پايور قفس دنيا را رها کرد و جانش به جانان پيوست و هر کس چون او عمل کند، جاودان خواهد شد.»
به گزارش ايسنا اين هنرمند در ادامه مطرح کرد؛ «آنچه در اين روزها همه را متاثر کرد درگذشت و از دست دادن استاد فرامرز پايور بود. در حقيقت همه هنرها از خداوند است و اوست که به هر کس هر مقداري که بخواهد مي دهد و به استاد ابوالحسن صبا بزرگوار هنرهايي داد تا شاگردان برجسته يي به هنر اصيل ايراني تحويل بدهد.» او ادامه داد؛ «پايور بسيار به وقت اهميت مي داد و بر اين اعتقاد بود که اگر اهل موسيقي وقت شناس نباشند، ممکن است زمان هاي ارزنده يي را از دست بدهند.» همايون خرم يادآور شد؛ «اولين ديدار من با پايور در ارکستر ابوالحسن صبا بود؛ زماني که او با جديت تمام قطعاتي را که صبا آنها را نوشته بود، اجرا مي کرد.»
او اظهار کرد؛ «پايور در تمام دوران زندگي اش وفاداري اش را به استاد ابوالحسن صبا حفظ کرد و هر سال براي او سالگرد درگذشت مي گرفت.» همايون خرم در پايان سخنانش گفت؛ «همان طور که پايور شاگرد خوبي براي ابوالحسن صبا بود، شاگردان پايور هم نام او را زنده نگه خواهند داشت.»
*****
جنبش سبز "هک" شده است
سایت جنبش سبز متعلق به میرحسین موسوی از ساعاتی پیش از بامداد امروز "هک" گردیده و دسترسی بدان ممکن نیست.
گفتنی است که با مراجعه به لینک آدرس سایت، صفحه سیاهی گشوده می گردد که در آن با قرار دادن عکسی با تهدید و خط و نشان کشیدن مبنی بر این که اگر رهبر اجازه دهد می کشیم و چنین و چنان می کنیم، در بالای عکس نیز به انگلیسی نوشته اند: This site has been Hacked by Iranian Cyber Army و حتا ایمیل آدرسی نیز بجای نهاده شده است.
تا جایی که ما می دانیم اینها همان گروه مستقر در لجن نامه کیهان و از اوباشان حسین بازجوی مفلس و بی آبرو هستند.
*****
لیست جدیدی از دستگیرشدگان 16 آذر
ادامه اعتراضات خانواده ها و لیست جدیدی از دستگیر شده ها ی 16 آذر
از صبح امروز چهارشنبه 25 آذر ماه بيش از 100 نفر از خانواده بازداشت شده هاي 16 آذر در مقابل دادگاه انقلاب تجمع كردند و خواستار ملاقات فوری با عزیزانشان وآزادي آنها بودند. خانواده های دانشجویان زندانی از شکنجه و وادار به اعتراف عزیزانشان سخت نگران هستند .امروز همچنین تعدادي از خانواده بازداشت شده ها به نمايندگي از بقيه خانواده ها به دادستاني مراجعه كردند و تا ساعت 13 نماينده ها هنوز نتوانسته بودند دادستان را ملاقات كنند .به امور زندانها واقع در دادستاني هم مراجعه كردند تنها پاسخي كه از طرف منشي مسئول زندانها داده شده بود اين بود كه بايد وقت قبلي بگيريد تنها كمكي كه مي توانم به شما بكنم اين است كه نامه اي بنويسيد و خواسته هاي خود را عنوان كنيد من تنها مي توانم نامه شما را بدست آنها برسانم. پرونده بازداشت شده ها به شعبه 2 و 3 بازپرسي امنيت منتقل شده اما همچنان به خانواده ها به خصوص خانواده دانشجويان گفته مي شود كه بازجويي ادامه دارد پرونده ها هنوز تكميل نشده.اکثر دانشجویان دستگیر شده از زمان دستگیری تا به حال تماسی با خانوادهای خود نداشتند و گزارشاتی حاکی از شکنجه دانشجویان برای گرفتن اعترافات دروغین توسط بازجویان سپاه پاسداران است.خانواده ها خواستار ملاقات با عزيزانشان هستند چرا كه گفته می شود بازداشت شده ها را به زندانهاي ديگر منتقل كرده باشند اگر كه همه در اوين هستند و حالشان خوب است حداقل به آنها ملاقات دهند. تعدادی از بازداشت شده ها با قيد كفالت تا به امروز آزاد شده اند اما تعداد زیادی همچنان در بازداشت به سر مي برند .با وجود سردي هوا خانواده ها از صبح تا ساعت 12 در دادگاه انقلاب مي مانند و هنگام نماز كه دادگاه انقلاب را به مدت 1 ساعت تعطيل مي كنند باز خانواده ها به خصوص مادران و خانواده هايي كه از شهرستان آمده اند در سرما پشت در دادگاه انقلاب مي ايستند تا ثابت كنند كه تهديد ها و فشارها بر آنها كار ساز نيست و در هر شرايطي به پيگيري وضعيت عزيزانشان ادامه مي دهند .
لیست اسامی تعداد دیگری از بازداشت شدگان روز 16 آذر ماه برای ارسال به سازمانهای حقوق بشری و اطلاع عموم انتشار می یابد.با این لیست تا به حال اسامی 98 نفر از بازداشت شدگان 16 آذر منتشر شده است.
1- زهرا حسيني 28 ساله دانشجوي دانشگاه آزاد اراك در ولي عصر بازداشت و به اوين منتقل شده
2- عاطفه هاشمي مقدم 26 ساله در انقلاب بازداشت و به اوين منتقل شده
3- شيرين رضايي 28 ساله در انقلاب بازداشت و به اوين منتقل شده
4- علي عباسي 30 ساله ليسانس نقشه كشي در وصال بازداشت و به اوين منتقل شده
5- عماد سلطاني نيا 23 ساله مكان بازداشت نامعلوم به اوين منتقل شده
6- بنيامين مظلومي 20 ساله در ولي عصر بازداشت و به اوين منتقل شده
7 - محمود حيدرزاده 29 ساله در حافظ بازداشت و به اوين منتقل شده
8- مرتضي مهاجري 22 ساله در ولي عصر بازداشت و به اوين منتقل شده
9- مهدي صادقي 31 ساله در حوالي دانشگاه صنعتي شريف بازداشت و به اوين منتقل شده
10- امين فاطمي 20 ساله در ولي عصر بازداشت و به اوين منتقل شده
11- محمد حسن محتشمي پور 25 ساله در فلسطين بازداشت و به اوين منتقل شده
12- عليرضا جوادي 30 ساله در انقلاب بازداشت و به اوين منتقل شده
13- علي بابائيان 26 ساله محل بازداشت نامعلوم به اوين منتقل شده
14 نويد اقبال دوست 26 ساله در ولي عصر روبروي دانشگاه پلي تكنيك بازداشت و به اوين منتقل شده
15- سعيد ملكي 25 ساله در انقلاب بازداشت و به اوين منتقل شده
16- محسن مير علوي 30 ساله در ولي عصر بازداشت و به اوين منتقل شده
17- وحيد شاهين فر 28 ساله در فلسطين بازداشت و به اوين منتقل شده
18- جمال نصيري كوهبناني 32 ساله محل بازداشت و نگهداري نامعلوم
19- مازيار قنبرزاده 26 ساله در انقلاب بازداشت و مكان نگهداري نامشخص
گزارشات حاکی از بازجوئی و شکنجۀ دانشجویان زندانی توسط بازجویان سپاه پاسداران و حتی بازداشت دانشجویان در بازداشتگاههای غیر از بند 209 می باشد.آنها با شکنجه و گرفتن اعترافات سعی دارند با پرونده سازی زمینه صدور احکام سنگینی علیه دانشجویان آزادیخواه را برنامه ریزی می کنند تا بدین طرق از آنها انتقام بگیرند. بخصوص از دانشجوی در بند مجید توکلی که با خطر جدی شکنجه و اذیت وآزار مواجه است.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،تحت شکنجه واذیت وآزار قرار دادن بازداشت شده های 16 آذر و بخصوص دانشجویان و بی اطلاع نگه داشتن خانواده های آنها از وضعیت عزیزانشان را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای آزادی فوری و بی قید وشرط زندانیان سیاسی در ایران است.
*****
بیانیه مشترک صفحه فیس بوک حامیان موسوی و گروه انقلاب سبز: جمعه تجمع می کنیم
به حساس ترین مرحله از مبارزات مدنی رسیده ایم
صفحه حامیان میرحسین موسوی در فیس بوک و گروه انقلاب سبز با انتشار بیانیه مشترکی از مردم خواستند روز جمعه، مقابل سر در اصلی دانشگاه تهران تجمع کنند.
به گزارش خبرنگار جرس، متن کامل این بیانیه بدین شرح است:
ملت بزرگ ایران طی 6 ماه گذشته در برابر خشونت وحشیانه دولت دروغ و تجاوز مقاومت کرده است و اینک در آستانه ماه محرم به حساس ترین مرحله از مبارزات مدنی خود رسیده ایم.
در این مدت کودتاچیان تمام ابزارهای خشونت و سانسور و سرکوب را به کار بردند تا مشعل سبز حق طلبی و آزادی خواهی ملت ایران را برای همیشه خاموش کنند و هر بار با هوشیاری و اتحاد ملت شکستی سخت را متحمل شدند. اما در 16 آذر ماه، آخرین و کثیف ترین نمایش خود را تدارک دیدند تا ملت حق طلب ایران را به کینه توزی و انتقام جویی متهم ساخته و به این بهانه منتخبان واقعی ملت را حذف کنند. اما آگاهی شهروندان و هوشیاری منتخبان ملت سبب شد این نیرنگ به خودشان برگردد و جمعه 27 آذر ماه فرصتی دیگر برای حضور میلیونی ملت آزادی خواه ایران در خیابانها فراهم شود؛ و مکرو مکر الله و الله خیر الماکرین!
نمایش قرآن بر نیزه کردن کودتاچیان به فرصتی تبدیل شد که یک بار دیگر با حضور عظیم خود چشم جهانیان را خیره سازیم. ما همچون روز قدس سبز، روز 13 آبان و روز 16 آذر به خیابان می آییم که اثبات کنیم که با هیچ اندیشه ای سر ستیز نداریم. اما اجازه نمیدهیم که تحت هیچ عنوانی رای و سرنوشت مان را از ما بدزدند. هیهات که سرنوشت ما این نیست که تحت حاکمیت دروغ و وقاحت زندگی کنیم! به خیابان می آییم که فریاد بزنیم میزان رای ملت است و هیچ کس حق ندارد خود را قیم این ملت رشید بداند. به خیابان می آئیم تا اجازه ندهیم دیکتاتوری خود را به نام دفاع از مذهب و روحانیت توجیه کنند.
این بار هم مانند تجمع خودجوش 7 تیر، محتاج حمایت و همدلی تک تک شهروندان هستیم. فرصت کوتاه است و رسانه ها محدود شده اند، اما شب پرستان مخفیانه مشغول جمع آوری نیروهای خود برای نمایش قدرت در روز جمعه هستند. این بار هم رسانه شمائید. دراین ساعات حساس باقی مانده، نیازمند اطلاع رسانی وسیع تک تک شهروندان مسئول و آگاه ایرانی هستیم
جمعه 27 آذر 88 ، بعد از نماز جمعه، محل تظاهرات دولتی: مقابل سر در اصلی دانشگاه تهران
*****
گزارشی از انجمن دفاع اززندانیان سیاسی وحقوق بشرایران
جمهوری اسلامی میخواهد مصلح زمانی را به جرم داشتن رابطه خلاف شرع با دوست دخترش روز پنجشنبه اعدام کند!
مصلح زمانی 17 سال داشت که توسط پلیس انتظامی سنندج به جرم رابطه نامشروع وبیرون رفتن ازشهر با دوست دخترش دستگیر ومدت شش سال درپشت میله های زندان درانتظار حکم اعدام با کابوس مرگ دست وپنجه نرم میکند.حکم اعدام مصلح زمانی توسط دادگاه سنندج صادر وبعد از تجدید نظرخواهی حکم برای دومین بار درشعبه ششم دیوانعالی قضایی تایید گردید. خانواده ومردم شهرسنندج درتیرماه 1386 دوسال پیش درمقابل دادگستری شهرسنندج به اجرای حکم اعتراض کردند وحکم درآنموقع متوقف شد.دوست دختر مصلح رضایت کتبی خود را رسما به دادگاه اعلام کرده است وازدادگاه خواسته است که مصلح را اعدام نکنند.مسولین قضایی وامنیتی استان کردستان براعدام مصلح زمانی اصراردارند وبرای جلوگیری ازاعتراض مردم شهرسنندج ابتدا پرونده مصلح را به استان کرمانشاه ارسال کرده اند وپس ازآن مصلح را اززندان سنندج به زندان دیزل آباد کرمانشاه انتقال داده اند.هفته جاری مسولین زندان دیزل آباد به ایشان ودیگرزندانیان میگویند مصلح را به قصابخانه می بریم. مصلح با شنیدن این خبردچارفلجی از ناحیه پاهایش می شود.زندانبانان مصلح را کشان کشان به داخل سلول انفرادی می برند. شب 20 آذرماه میخواهند مصلح را اعدام کنند اما پزشک زندان اعلام می کند مصلح ازلحاظ شرعی وقانونی قادربه راه رفتن پای دارنیست!زندانیان به خانواده مصلح خبرمی دهند که میخواهند مصلح را اعدام کنند. خانواده مصلح همراه وکیل مصلح ودوست دخترش روز گذشته 23 آذرماه به شعبه هفتم تجدید نظر دادگاه کرمانشاه مراجعه میکنند وجویای حال مصلح می شوند که با برخورد قاضی ومسولین دادگاه مواجه می شوند. دوست دخترش برای چندمین بار رضایت نامه ثبتی وقانونی را به قاضی ارایه میدهد اما قاضی اصراردارد که باید مصلح به دارآویخته شود.
اعتراض وکیل ، خانواده ودوست دخترش بابرخورد غیرانسانی نیروهای امنیتی دادگاه کرمانشاه مواجه می گردد. برادر، مادر، پدروهمراهانشان مورد ضرب وشتم قرارمیگیرند و برای آنها پرونده سازی می شود.قاضی دادگاه شعبه هفتم تجدید نظراستان کرمانشاه خلاف همه قوانین جاری درایران تقاضای فرجام خواهی و وکیل ورضایت نامه دوست دختر مصلح را بی تاثیر اعلام میکنند. وبه خانواده اش اعلام میکنند اینجا آخر خط است مصلح را باید کشت تا عبرتی برای دیگر جوانان شود.تقاضای فرجام خواهی وکیل مصلح برای رییس قوه قضاییه طرح شده است اما هنوز پاسخی نداده اند.قاضی اجرای احکام و رییس اداره زندانها استان کرمانشاه گفته اند باید روزپنجشنبه یک روز قبل از ماه محرم مصلح همراه دیگرزندانیان اعدام درزندان دیزل آباد به دارآویخته شود.
جان مصلح درمعرض خطرجدی است. خانواده و وابستگان مصلح تقاضای حمایت ازنهادهای مدافع حقوق بشرومردم انسان دوست کرده اند.به گزارش "کمیته تلاش برای نجات جان مصلح زمانی" هزاران نفراز مردم شهر سنندج طوماری را برای ممانعت ازاعدام مصلح زمانی امضا کرده اند.انجمن دفاع اززندانیان سیاسی وحقوق بشرایران ازهمه نهادهای مدافع حقوق انسان، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ، سازمان عفو بین الملل ، نهادهای مدنی وسیاسی ورسانه های جمعی میخواهد که عاجلانه برای نجات جان مصلح زمانی وانسانهایی که در ایران محکوم به اعدام شده اند تلاش کنند.
*****
سپاه و راهکارهای مقابله با «جنبش سبز» و «تضعيف منطقه اى» جمهورى اسلامى
اداره سياسى نمايندگى ولى وقیح در سپاه پاسداران طى گزارشى ويژه «هاديان سياسى» ضمن ابراز نگرانى از موقعيت داخلى و منطقه اى جمهورى اسلامى تاكيد كرده است: «در شرايط كنونى كه تهاجمات دشمن و عوامل آن عليه مسلمانان كشورهاى منطقه افزايش يافته است بايد از هر گونه اقدامى كه سبب ملتهب شدن فضاى داخلى كشور مى شود، جلوگيرى كرد تا فعاليت دشمن در جنگ نرم و سخت با بن بست مواجه شود». اين گزارش كه با عنوان «جدى شدن دشمن در جنگ نرم و سخت» در سايت «بصيرت» وابسته به دفتر نمايندگى ولى فقيه در سپاه منتشر شده است به استناد سخنرانى هاى اخير آيت الله خامنه اى، و با اشاره به اينكه «درحال حاضر مهمترين عنصر تاثيرگذار بر مسائل كشور و منطقه، افزايش تهديدات دشمن است» خواستار به اجرا در آمدن راهكارهايى براى عبور از اين وضعيت شده است.
اداره سیاسی سپاه در مقدمه گزارش خود از شرايط «نامناسب» و تضعيف جمهورى اسلامى ایران و متحدانش در منطقه ياد كرده و هفت راهكار برای مقابله با این وضعیت پیشنهاد کرده که همگى داخلى هستند. در اولين راهكار تاكيد شده كه بايد از «ترويج شايعات و شبهات عليه مسئولان نظام و آنان كه در مناصب مهم نظام مشغول خدمت هستند، در سطح جامعه و محافل علمى و دانشگاهى» جلوگيرى شود و در این مسیر «نظارت دقيق بر مطبوعات جهت جلوگيرى از ترويج شايعات و ابهام افكنى در افكار عمومى بايد انجام شود». دومين راهكار ارائه شده از سوى سپاه پاسداران به برخورد با مطبوعات و رسانه هاى اينترنتى مربوط است و در آن خواستار «برخورد جدى با مطبوعاتى» شده كه به ادعاى اين گزارش «نقد از دولت را به سمت سياه نمايى وضعيت كشور مى برند و بى پروا هر گونه انتقادى را نسبت به دولت مطرح مى كنند».
اگر چه در عمر چهارساله دولت محمود احمدى نژاد ده ها روزنامه، هفته نامه و ماهنامه توقيف شده و شمار روزنامه نگاران و وب نگاران بازداشت شده تنها در شش ماه اخير بنابر اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز به بيش از ۱۰۰ نفر رسيده است، در گزارش اداره سياسى سپاه از دولت خواسته شده به «بى تفاوتى نسبت به رسانه ها پايان دهد» و به برخورد «منطقى و قاطع» عليه «سياه نمايى هاى مطبوعات و رسانه هاى ديجيتال» اقدام كند. «عدم بزرگنمايى اخبار مربوط به جريان مخالف، تذكر به مطبوعاتى كه مواضع غير قانونى و ساختار شكنانه افراد اين جريان» را منتشر مى كنند و اين گزارش از آن به عنوان عامل «تحريك افكار عمومى» نام برده، راهكار سومى است كه سپاه پاسداران اجراى آن را ضرورى دانسته است. اداره سياسى سپاه تاكيد كرده كه در مقابل تشديد فشار و ايجاد محدوديت براى مخالفان بايد «اهتمام فكرى و رسانه اى به نيازهاى اساسى كشور و كمبودهاى معيشتى مردم، تقدير از سفرهاى استانى دولت و نحوه مديريتى دولت، و خلاصه هدايت افكار عمومى كشور به سمت نيازها و خلاءهاى واقعى جامعه» در دستور كار قرار گيرد. سپاه همچنين هشدار داده كه در صورت تداوم انتشار بيانيه ها و مواضع فعلى معترضان «بزرگنمايى مواضع و بيانيه هاى اين جريان سبب بازتوليد آن ها خواهد شد». «تبليغ و ترويج وحدت در سه سطح وحدت مسئولان با يكديگر، وحدت مردم با همديگر، و وحدت مسئولان و مردم با هم» راهكار چهارم اداره سياسى سپاه در «شرايط فعلى» عنوان شده است.
راهكارهاى سپاه براى مقابله با «جنبش سبز»
اداره سياسى نمايندگى ولى فقيه در سپاه در اين گزارش خطاب به هاديان سياسى تاكيد كرده كه نبايد «جمع زياد راى دهندگان» به ميرحسين موسوى و مهدى كروبى را «هوادار جنبش سبز ناميد» تا از «مصادره راى دهندگان موسوى و كروبى به هواداران جنبش سبز» جلوگيرى شود». اين گزارش كه از «جنبش سبز» به عنوان «يك اصطلاح مبهم و رومانتيك كه صرفا دستاويز بسيج عده اى عليه وضعيت نظام شده» نام برده است به عنوان راهكار پنجم به هاديان سياسى توصيه كرده تا بر «احساسى بودن جنبش سبز»، «بى ارتباطى جنبش سبز با خواسته هاى مردم و باورهاى اسلامى» ، و «غير سياسى بودن» هواداران جنبش سبز تاكيد كنند. اداره سياسى سپاه براى توجيه هاديان سياسى نسبت به غير سياسى بودن شركت كنندگان در راهپيمايى ها ادعا كرده است:«بسيارى از افرادى كه در حوادث بعد از انتخابات اقدام به خرابكارى و آتش زدن اماكن مى كردند از سوابق منفى و انحرافات اجتماعى نظير اعتياد برخوردارند» و «هيچ نسبتى بين آن ها و خواسته هاى حتى غير منطقى سياسى وجود نداشته است». اين گزارش همچنين تاكيد كرده كه «لازم است ماهيت حقيقى سردسته هاى شورشگر حوادث اخير نيز به مردم معرفى شود تا افكار عمومى تصور نكنند جمعى با منطق و استدلال روشن و خواسته هاى منطقى به شورشگرى پرداخته اند». «زمينه سازى تكنولوژيكى و ارتقاء فناورى جهت مقابله با شبكه هاى خبرى بيگانه» راهكار بعدى سپاه براى عبور از شرايط فعلى است.«اقداماتى نظير شايعه پراكنى در سطح جامعه و مطبوعات، اتهام زدن عليه نظام وشخصيت هاى نظام، زير سوال بردن اقدامات دولت و سياه نمايى وضعيت كشور، حمايت از رهبران غائله هاى اخير و انعكاس گسترده مواضع غير منطقى آن ها، ناآرام سازى محيط هاى علمى و سوء استفاده از مراسم هاى مذهبى و انقلابى و مصادره آن به نفع اهداف مبهم و غير قانونى فتنه سبز، از جمله مصاديق جنگ نرم عليه نظام بوده كه ضمن به چالش كشيدن نظام، اقدامات دشمن در سطح منطقه اى را نيز تسهيل مى كند». در اين بخش از گزارش اداره سياسى سپاه پاسداران آمده است: «اين شبكه ها با وجود كار حرفه اى اما حربه اصلى آنها تاكتيك فريب بوده و سعى مى كنند با ابزارهايى نظير تكرار، يك تحليل وارونه را در افكار عمومى نهادينه كنند» و «از اين رو ضمن ارائه و تبليغ گسترده تحليل صحيح حوادث، لازم است تكنيك هاى فريب اين رسانه ها را نمايان ساخت».
نگرانى از تضعيف منطقه اى جمهورى اسلامى
در بخشى ديگرى از گزارش اداره سياسى سپاه پاسداران شرايط فعلى جمهورى اسلامى در منطقه از جمله لبنان، غزه، عراق و افغانستان «نامناسب» ارزيابى و تاكيد شده است كه «با نگاهى به تحولات منطقه اى و آنچه در كشور بعد از انتخابات رخ داد، مى توان فهميد كه امروزه دشمن با تمام توان عليه مسلمانان و نظام اسلامى وارد عمل شده است». اداره سياسى سپاه با اشاره به اينكه «مجموعه حوادث رخ داده در منطقه وجهان اسلام طى سال جارى با چند نشانه جدى شدن اقدامات دشمن را بيان مى كند» تاكيد كرده كه «گستره جغرافيايى حوادث از غزه و لبنان تا پاكستان و يمن وسعت گرفته است». در اين گزارش ادعا شده كه «اختلاف افكنى قومى ومذهبى دشمن ميان مسلمانان صورت عينى ترى به خود گرفته و انجام اقدامات تروريستى با انگيزه هاى اعتقادى و حتى راه افتادن جنگ در يمن به سبب همين اختلاف اندازى هاى دشمن رقم خورده است». بخش سياسى نمايندگى ولى فقيه در سپاه همچنين از برخورد با گروه هاى افراطى در پاكستان ابراز نگرانى كرده و افزوده است: «دامنه جنگ از افغانستان به پاكستان كشيده شد؛ شيعيان يمن با لشكر كشى همه جانبه عربستان و دولت يمن مواجه شدند؛ محاصره غزه و حملات پراكنده صهيونيست ها عليه مردم آن سخت ترين شرايط را بر آن ها حاكم كرد و جمهورى اسلامى ايران نيز از شرّ ترورهاى كور در امان نماند». اداره سياسى سپاه با بیان اینكه «آنچه در غزه، لبنان، پاكستان و يمن» رخ مى دهد «تهاجمات سخت افزارانه» و «به صورت نيابت از دشمن توسط عوامل منطقه اى» عليه جمهورى اسلامى صورت مى گيرد، تاكيد كرده كه «ورود مستقيم دشمن عليه مسلمانان و جمهورى اسلامى در قالب جنگ نرم است». در اين گزارش خطاب به هاديان سياسى سپاه آمده است: «اقداماتى نظير شايعه پراكنى در سطح جامعه و مطبوعات، اتهام زدن عليه نظام وشخصيت هاى نظام، زير سوال بردن اقدامات دولت و سياه نمايى وضعيت كشور، حمايت از رهبران غائله هاى اخير و انعكاس گسترده مواضع غير منطقى آن ها، ناآرام سازى محيط هاى علمى و سوء استفاده از مراسم هاى مذهبى و انقلابى و مصادره آن به نفع اهداف مبهم و غير قانونى فتنه سبز، از جمله مصاديق جنگ نرم عليه نظام بوده كه ضمن به چالش كشيدن نظام، اقدامات دشمن در سطح منطقه اى را نيز تسهيل مى كند». اداره سياسى سپاه علت تضعيف موقعيت منطقه اى جمهورى اسلامى را «چالش داخلى در ايران» تحليل كرده و افزوده است: «دشمن در زمان مواجه ام القراى جهان اسلام با چالش، در سطح منطقه عليه كشورهاى اسلامى جولان بيشترى مى دهد». سپاه پاسداران در قبال تضعيف موقعيت منطقه اى جمهورى اسلامى نيز از «برجسته كردن مصائب جهان اسلام در رسانه ها و مطبوعات و هشدار دادن نسبت به اقدامات دشمن در منطقه عليه مسلمانان» به عنوان راهكار ياد كرده است.
*****
تعمیق بحران مشروعیت نظام در ایران
دویچه وله: بسیاری از ناظران حوادث اخیر ایران، اوضاع را همچون نویسنده‌ی روزنامه‌ی "فرانکفورتر آلگماینه" می‌ببینند: تابوها می‌شکنند، در رژیم چیزی نمی‌ماند که مورد تمسخر و انتقاد قرار نگیرد. حکومت الاهی دچار بحران مشروعیت شده است. روزنامه‌ی "فرانکفورتر آلگماینه" (Frankfurter Allgemeine) می‌نویسد که «رژیم ایران خواست دانشجویی را مضحکه کند؛ عکسی از او گرفتند با لباس زنانه. حال اپوزیسیون ضربه‌ی متقابل را می‌زند. در روی پلاکادرها رهبر مذهبی آیت‌الله خامنه‌ای را می‌توان دید که به عنوان "جنس لطیف" ماتیک بر لب زده است». تیتر مقاله‌ی "فرانکفورتر آلگماینه" چنین است: "تابوها پیاپی در حال شکستن‌اند".
تابوشکنی
بسیاری از ناظران حوادث اخیر ایران، اوضاع این کشور را همچون نویسنده‌ی "فرانکفورتر آلگماینه" می‌ببینند: تابوها می‌شکنند، در رژیم چیزی نمی‌ماند که مورد تمسخر و انتقاد قرار نگیرد. حکومت الاهی دچار بحران مشروعیت شده است. برخی از رسانه‌ها ماجرای نشان دادن عکس پاره‌شده‌ی آیت‌الله خمینی در تلویزیون دولتی را هم نشانه‌ای از این بحران می‌دانند. روزنامه‌ی تایمز مالی (Financial Timmes) در گزارشی درباره‌ی حرکت‌های اعتراضی برانگیخته شده با ۱۶ آذر (روز دانشجو) نوشته است: جنبشی که با انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد، این هدف را داشت که میرحسین موسوی را به جای محمود احمد‌ی‌نژاد بنشاند. «اما برای دانشجویانی که در روز دوشنبه (۱۶ آذر) در محوطه‌ی دانشگاه‌های کشور تظاهرات کردند، دیگر رئیس جمهور هدف نبود. در تندترین صحنه‌های اعتراضی شش ماه اخیر، یعنی از زمانی که جنبش شروع شد، دیده نمی‌شد که هدف آیت‌الله خامنه‌ای باشد. این بار اما دانشجویان خشم خود را بر سر رهبر جمهوری اسلامی خالی می‌کردند، بر سر کسی که تا این اواحر جایگاهی مقدس‌وار داشت.» بنابر این گزارش، معترضان دیگر نه فقط با رئیس جمهور رژیم، بلکه با خود رژیم مخالف‌اند. "بحران مشروعیت رهبری تعمیق یافته است». "کریستین ساینس مانیتور" (Christian Science Monitor)، نیز وضعیت را همین گونه می‌بیند. در گزارش این روزنامه درباره‌ی ماجرای عکس پاره‌شده‌ی آیت‌الله خمینی آمده است که عکس خود آیت‌الله خامنه‌ای در تظاهرات اعتراضی مدام پاره می‌شود. در این گزارش از قول کسی که از نزدیک شاهد قضایاست، اما نامش ذکر نشده، آمده است که آیت‌الله خامنه‌ای از این موضوع آگاه است، اما پرده‌پوشی کرده و از این رو عکس آیت‌الله خمینی را بهانه می‌کند. رهبر نمی‌خواهد به این موضوع اشاره کند که «مردم او را دوست ندارند».
معضل اصلاح‌طلبان
در گزارش " تایمز مالی" به نقل از حمیدرضا جلائی‌پور، از چهره‌های اصلاح‌طلب، آمده است که کانون هدایتگر در جنبش کنونی جانشین ناپذیر نیست. او می‌گوید: «این به خاطر شبکه‌ی اجتماعی است: فرد پشت کامپیوترش می‌نشیند و متصل می‌شود به شبکه‌ی وسیعی از دوستان و بستگانش؛ و با آنان خبر و تفسیر سیاسی رد و بدل می‌کند. اگر رهبران این جنبش دستگیر یا کشته شوند، این شبکه‌ها، که زیر پوست جامعه عمل می‌کنند، با یک رهبر دیگر سر برمی‌آورند.» چهره‌های اصلی جنبش اعتراضی، که از جناح اصلاح‌طلب هستند، خود نیز به نوعی، از بحران مشروعیت خود رژیم رنج می‌بینند. در گزارش "تایمز مالی" آمده است: «معضل اصلاح‌طلبان این است که جزء رژیمی هستند که با آن می‌گنجند.»
*****
تلاش كميته انضباطي براي ارعاب دانشجويان معترض در دانشگاه سيستان و بلوچستان
مسئولين دانشگاه سيستان و بلوچستان براي سركوب اعتراضات دانشجويي به تهديد رسمي و علني دانشجويان رو آورده اند. كميته انضباطي دانشگاه سيستان و بلوچستان در روز سه شنبه 24 آذر ماه اقدام به پخش اطلاعيه اي تهديد آميز در سطح دانشگاه نمود. در اين اطلاعيه با لحن تهديد آميزي اعلام شده است كه با هرگونه تجمع "غيرقانوني" ممكن است با حكم 4 ترم محروميت از تحصيل برخورد شود. اين اقدام كميته انضباطي در حالي صورت مي گيرد كه در چند روز گذشته دانشجویان چندین باردست به تجمع و اعتصاب غذا زده اند.
*****
ادامه تحصن دانشجويان دانشگاه تهران در روز سه شنبه در دانشكده ادبيات/ متن بيانيه دانشجويان متحصن
روز سه شنبه 24 آذر تحصنی در اعتراض به حوادث 16 و 17 آذر و عملکرد فرهاد رهبر درمورد این وقایع در صحن دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد. به گزارش خبرنامه اميركبير در این تحصن دانشجویان روي زمین نشستند و عده­ای از آنان نیز به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند.
در پایان اين تحصن بیانیه ای از طرف دانشجويان متحصن خوانده شد که متن آن در زیر آورده می شود:
به نام خدایی که انسان را آزاد آفرید
دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور است. دانشگاه تهران و چند دانشگاه مادر دیگر موقعیت علمی ویژه­ای در ایران دارند. همان عواملی که باعث جایگاه علمی متمایز این دانشگاهها هستند، سبب میشوند که بینش و بصیرت مذهبی، اجتماعی و سیاسی دانشجویان آن نیز آگاهانه و متمایز باشد. هرگونه خشونت و هتک حرمت دانشگاه، در واقع خشونت ورزی و توهین به خانواده­ی علمی کشور است و هر اقدامی که آرامش و امنیت را از اهالی این خانواده سلب کند مسلماً ضربه­ی جبران ناپذیری بر توسعه و پیشرفت علمی، اخلاقی و معنوی جامعه­ی ما خواهد بود. دانشجو، در دانشگاه فقط دانش نمی­آموزد، بلکه پی­جوی آن است که این دانش را چگونه و از چه طریقی به کار گیرد تا در نظام فکری و ارزشی جامعه خود راهی به سوی تعالی و شکوفایی را هموار گرداند. دانشجو، حیات علمی دارد و نحوه­ای از زیستن را در دانشگاه تجربه میکند که در تمام موضع­گیریهای او متجلی میشود. دانشجو اهل عقلانیت است، نه خشونت. دانشجو اهل تحقیق است نه تحقیر. دانشجو به دنبال حقیقت است نه آنکه حقیقت را به دنبال خود بکشاند. دانشجو خود را در مقابل مردمش و آرمانهای آنان مسئول میداند نه اینکه مردم را در برابر خود و آرمانهایش مسئول بداند. دانشجو در دوردست افقهای نیک را برای همگان میبیند و برای تحقق آن در تلاش است. او به دنبال منافع موقت خویش نیست. دانشجو سرنوشت و منافع خود را جدا و منفک از سرنوشت و منافع مردم نمی­داند بلکه در تلاش است تا با مشاهده­ی واقعیتها، روندی متقابل و رو به کمال را در ارتباطش با اقشار دیگر جامعه تنظیم­ کند. دانشجو به دنبال فریب دیگران و خود نیست. هرگاه جنبش دانشجویی در اثر آگاه شدن اقشار دیگر جامعه توانسته است خود را به مطالبات آنان نزدیک کند و ارتباطی عمیق با مردم داشته باشد خشونت و زور سرکوب شده است (همانند 16 آذر). تفرقه و ناامنی در میان اقشار هر گروه و جامعه­ای راه را برای منفعت­طلبان کوته­نگر هموارتر میگرداند. بیش از نیم قرن از نامگزاری 16 آذر به عنوان روز دانشجو میگذرد. امسال شاهد بودیم که مراسم روز دانشجو متفاوت با سالهای پیش بود. عده­ای که مشخص نبود از کجا آمدند، 2 روز در دانشگاه تهران قدم زدند، خشونت اعمال کردند، به تحمیل و تحقیر پرداختند، با فریب حقیقت را به خود منسوب کردند، آرمان­های اخلاقی مردم را نادیده گرفتند و فکر کرندن که با دو روز نمایش حقیقت تاریخی جنبش و زیست دانشجویی محو میشود. آنان نمیدانستند و چنین کردند، ولی آیا مسئولان دانشگاه نیز از همان جایی آمده اند که این نادانان؟ مسئولان دانشگاه و در رأس آنان رئیس دانشگاه، نمیداند که نا­آرام کردن فضای دانشگاه بر نفع هیچ کس نیست؟ نمیداند که فجایع 25 خرداد و 16 و 17 آذر هشتاد و هشت فراموش نخواهد شد؟ نمیداند که او باید نسبت به دانشجویان پاسخ گو باشد؟ یا فکر میکند پاسخ دادن به عوامل «ناشناس» اولی­تر از پاسخگویی به دانشجویان است؟ همه­ی این اتفاقات بدین دلیل است که با آگاه­تر شدن مردم و واقع­بین­تر شدن دانشجویان مطالبات آنها به هم نزدیک شده است و منفعت­طلبان خود را در خطر دیده­اند. آنان فکر میکنند میتوانند با نمایشهای عجیب و اغتشاشگر خواندن دانشجویان منافع خویش را هم چنان حفظ کنند. می­پندارند با تحریک احساسات دانشجویان از طریق بازداشتها و ایجاد فضای رعب و وحشت و خشونت، میتوانند دانشگاه را از فضای سالم علمی منحرف بسازند ولی دانشجو اهل خشونت نیست و آرامش را پی میجوید تا در آن، برنامه­های علمی و اجتماعی خویش را به بهترین نحو پی گیرد. ما دانشجویان از رئیس دانشگاه خواستاریم با ارائه­ی پاسخی محترمانه و عقلانی که در شأن رئیس دانشگاه باشد در اینجا و این فضای آرام نقش خود را ایفا کند و مهمترین گام در این راه، احقاق حقوق ضایع شده­ی دانشجویان است و اگر چنین کاری نکند و بر موضع فعلی خود پای بشفرد این ظن به او هم رواست که به دنبال ناآرامی دانشگاه است و اگر چنین باشد باید به وی هشدار داد که ماهی­ای که قصد صیدش از این آب گل­آلود را دارد، از پیش مرده است. رئیس دانشگاه نشان داده است که در ماجرای حمله به کوی دانشگاه و دستگیریها و صدور احکام نامتعارف برای دانشجویان، هیچگونه احساس مسئولیتی ندارد و گویی اصلاً عضوی از خانواده­ی دانشگاه نیست. علاوه بر رئیس دانشگاه درباره­ی حوادث روز دانشجو و فاجعه­ی کوی سایر مسئولان نیز باید در باره­ی این وقایع موضعی شفاف اتخاذ کنند تا مشخص شود قرابت آنان با خانواده­ی دانشگاه در چه حد است.
*****
ادامه فشارها بر دانشجويان دانشگاه شيراز
برخوردهاي شديد امنيتي و انضباطي با دانشجويان دانشگاه شيراز همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرنامه اميركبير به دنبال آزادي 5 دانشجوي دانشگاه شيراز كه در بازداشت نيروهاي امنيتي بودند، روز سه شنبه سعید خسرو آبادی و سجاد بنام دو دانشجوي ديگر به اداره اطلاعات شيراز احضار شدند. همچنين در ادامه احضار دانشجويان به كميته انضباطي 5 دانشجوی دیگر به نامهای مسعود مهدوی، بهنام پور صدر، اشکان قندچی، کورش چرخی، کمال عبداللهی و سعید لطفی به کمیته انضباطي احضار شدند. گفتني است سعيد لطفي كه به كميته انضباطي احضار شده هم اكنون در بازداشت به سر مي برد.
*****
از میان ایمیل های دریافتی
دل شوره ها و دل نوشته ها و یک تشکر از شهروند روزنامه نگاران بالاترین
مسیح علی نژاد
۱- دانشگاه و درس پسرک تعطیل شد و حالا من مسافرم ای بادهای همواره. کاش مسافر ایران بودم ولی هنوز پسرک دلش رضا نمی دهد . اولین سفر دونفره ام با پسرکم و دنیایی از هیجان و ترس و عشق.
۲- شب و روز دلشوره است این روزها و هر آن فکر می کنم موسوی و کروبی را بازداشت کرده اند و مردم فداکارانه به خیابان آمده اند و تنم می لرزد از اینکه شنبه ای دیگر تکرار شود این بار بهانه اش یک عکس باشد. عکس همان کسی که من کودکی هام از عشق آقاجان به دیوار طویله نقاشی کردم تا وقتی آقاجان اصولگرایم از سرکار بر می گردد و یک راست می رود تا به گوساله و گاو اش سری بزندِ آن را ببیند وخوشحال شود که من به فکرش بوده ام اما قیامت شد در خانه کوچک ما.
۳- خبر همراهی مردانی که با اخیتار، حجاب به سر کرده اند تا با مجید توکلی دانشجوی دربند پلی تکنیک همراه شوند و در عین حال به حجاب اجباری نیز انتقاد کنند این روزها در بسیاری از رسانه های معتبر دنیا گزارش می شود. خبری که شهروند روزنامه نگاران ایران آن را به رسانه های معتبر جهان تحمیل کرده اند. برای همین به عنوان یک روزنامه نگار بی روزنامه، یک تشکر به شهروند روزنامه نگاران سایت ایرانی « بالاترین» بدهکارم. به کسانی که نمی شناسم شان و گمان هم نمی کنم اصراری بر شناخته شدن داشته باشند با ان اکانت های عجیب و غریبی که برای کاربرهایشان انتخاب می کنند.
شبی که پیشنهاد حمایت از مجید توکلی دانشجوی پلی تکنیک را نوشتم، هرگز باورم نبود که در جامعه مردسالارانه ایرانی جنبشی چنین درخشان در بگیرد که مردان یکی یکی حجاب به اختیار بر سر کنند تا در یک اعتراض نمادین این پیام روشن را برای خبرگزاران دولت و سپاه( ایرنا و فارس) مخابره کنند: مجید توکلی تکثیر شد، نه تحقیر.
خبر با تیتر جنجالی روی سایت بالاترین رفت اما آنقدر مورد نقدهای تند قرار گرفت که من هم جا زدم . به همین سادگی. پیام فرستادم تا تلطیف کنم آن بایدی که در تیتر به کار رفته از آن ما نیست، این تنها یک پیشنهاد ساده است و نه فتوا برای مردان سبز. اگر نبود انرژی مثبت آرش عاشوری نیا عکاس جوان ایرانی که او هم از دیگران برای تهیه عکس های با روسرسی دعوت کرد و از طرفی همراهی کاربران فیس بوک که این طرح را به نظر سنجی گذاشته بودند، به گمانم این موج همراهی با مجید توکلی و در عین حال انتقاد به حجاب اجباری را یاری کرد. اما در کنار همه اینها اولین عکس مردی که روسری بر سر کرد و همراه مجید شد دوباره روی سایت بالاترین نشست و دوباره بحث های جدی تر در گرفت. بی شک این ایده بسیاری از کسانی بود که همزمان در جای جای دنیا برای اجرایی شدن اش برنامه ریزی می کردند اما آنچه نمود بیرونی یافت این بود که اینبار شهروندان در مقام خبررسانان وارد عمل شده بودند و از یک پیشنهاد ساده که در ذهن بسیاری از مردان و زنان جریان داشت یک موج جدی به راه انداختند. ممکن نبود رسانه های معتبر دنیا همانند بی بی سی انگلیسی. سی ان ان، تلوزیون واشنگتن، تلوزیون بی بی سی، صدای آمریکا، فاکس نیوز، تایم، آبزرور، رادیو زمانه، رادیوفردا ، روز آن لاین و بسیاری از وب سایت های مهم خبری ، این پیشنهاد را در حد و اندازه خبر بدانند و توجهی به آن بکنند اما شهروند روزنامه نگاران ایران، انعکاس و انتشار این خبر را به رسانه های معتبر دنیا تحمیل کرده اند. به اصطلاح خودمان همیشه در تحریریه های روزنامه مراقب بودیم که خبر خوردگی نداشته باشیم.
این اصطلاح یعنی خبری که فراگیر شده است را ما ناگزیر هستیم در روزنامه هایمان پوشش خبری دهیم حتی اگر عقیده ای به متن و بطن خبر نداشته باشیم بدین ترتیب اگر آن را از قلم بیاندازیم بی شک این خبرخوردگی چندان حرفه ای. نخواهد بود.
یک بار دیگر با یاد آوری پای بحث های در گرفته این روزها پیرامون همراهی مردان با حجاب با مجید توکلی از یک سوی و یادآوری احترام به حق انتخاب حجاب از سوی دیگر باید تاکید کنم، خوب می دانم که دغدغه اول مردم ایران این روزها، اعتراض به حجاب اجباری نیست اما از دل همین دغدغه های سرخورده و سانسور شده است که ناگهان جرقه همراه شدن با مجید توکلی شکل می گیرد. به عنوان یک زن می دانم سخت است در قامت جنسیت دیگر در آمدن اما اگر سالها اجبار را تجربه نکرده بودم هرگز آن روز با دیدن عکس مجید توکلی به یاد سالهای اجبار خواهران سرزمینم نمی افتادم و از سویی دلم برای خواهر تنی ام که با حجاب اختیاری اش هم در خانه غریب است نمی گرفت.
پی نوشت:
یکی از دوستان مذهبی ام که همسرش نیز محجبه است، روسری زیبای همسرش را به سر کرد تا با مجید توکلی همراه باشد برای قدردانی برایش نوشتم می دانم کار دشواری بود و پاسخ زیبایش این بود: نکته همین سختی داستان است. برای من روسری به سر کردن حکم نحوه ای قربانی کردن چیزهایی را در درونم داشت که حتی نمی دانستم و نمی دانم دقیقا چه هستند.
*****

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ