سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۰/۲۷

یکشنبه: 27/10/1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از میان ایمیل های دریافتی:
وکالت تسخیری، ابزار سرکوب
مهرانگیز کار

استفاده از وکیل تسخیری برای متهمینی که اتهام وارد شده بر آنها سنگین است یک «حق» است که نظام قانونی ایران آن را رسمیت بخشیده است. همچنین اجرایی شدن این حق توسط دادگاه و کانون وکلای دادگستری یک تکلیف قانونی است. در بخشهایی از قوه قضاییه که زیر سلطه کانونهای خاصی از قدرتهای سیاسی – نظامی است و فراقانونی عمل می کنند، استفاده از وکیل تسخیری تبدیل به ابزار سرکوب شده و متهمین سیاسی – مطبوعاتی به بهانه آن از حق انتخاب وکیل تعیینی محروم می شوند. شکل کار این گونه است که دادگاه، متهمین سیاسی – مطبوعاتی خاصی را زیر فشار می گذارد تا از حق انتخاب وکیل تعیینی منصرف شده و تقاضای استفاده از وکیل تسخیری را تقدیم دادگاه کنند. در این فرضها قاضی در دادگاههای زیر سلطه کانونهای قدرت سیاسی – نظامی، یک وکیل تسخیری انتخاب می کند و خطوط شیوه های دفاعی او را متناسب با هدفهای سیاسی خود و حامیانش طراحی کرده و محاکمه را بر وفق مراد کانونهای قدرت هدایت می کند. به عبارت دیگر از وکیل تسخیری سوء استفاده می شود، به خصوص در مواردی که وکیل تسخیری به هر دلیل از خود ضعف نشان بدهد. پیش از انقلاب تعیین وکیل تسخیری در جرایمی که مجازات قانونی آن اعدام یا جبس ابد بود ضرورت داشت. پس از انقلاب به صراحت تبصره 1 ذیل ماده 186 قانون آیین دادگستری کیفری، در جرایمی که مجازات آن به موجب قانون، قصاص نفس، اعدام، سنگسار و حبس ابد است، در صورتیکه متهم وکیل معرفی نکند، تعیین وکیل تسخیری از سوی دادگاه برای او الزامی است. با این وصف متهم نمی تواند تقاضای وکیل تسخیری را مطرح کند، مگر در مواردی که ماده 187 قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی کرده است.
قوانین ناظر بر وکالت تسخیری از دیر باز به گونه ای است که به دادگاه و عوامل اجرایی زیر نظر آن حق نمی دهد متهم را زیر فشار بگذارند، او را فریب بدهند یا تهدید کنند که هر گاه از اصرار بر دعوت از وکیل تعیینی انصراف داشته باشد به دیده تخفیف بر اتهاماتش می نگرند و در غیر این صورت هرگاه برای دعوت از وکیل تعیینی بر اصرار خود ادامه دهد به اشد مجازات محکوم خواهد شد. این شکل از برخورد با متهم ناشی از آن است که قضات سیاسی کار، قوانین را متناسب با نظر سیاسی مجموعه ای که نمایندگی آن را در قوه قضاییه به عهده گرفته اند تعریف و تفسیر می کنند. این قضات با یک تیر دو نشان می زنند. از طرفی نیروی دفاع متهم را در کنترل خود می گیرند. از طرف دیگر در محافل جهانی حقوق بشری وانمود می کنند همه جنبه های شکلی را در محاکمات مراعات کرده و محاکمه با حضور وکیل مدافع انجام شده است. ظاهر را چنان می آرایند که گویی همه جنبه های قانونی مراعات شده و این شخص متهم بوده که با اراده آزاد از انتخاب وکیل امتناع کرده و در این امتناع، دادگاه دست و نقشی نداشته است.
با آنکه نهادهای قضایی ایران تا سالها موفق شدند با این شگردها نهادهای جهانی حقوق بشر را تا حدودی تحت تأثیر قرار داده و از شدت اعتراض انها نسبت به نقض حقوق متهم بکاهند، اما اکنون شگردها بی اثر شده و نهادهای جهانی حقوق بشر پیاپی به قوه قضاییه ایران هشدار می دهند تا متهم را از داشتن وکیل تعیینی منع نکند. در آخرین مورد دیده بان حقوق بشر صدور احکام غیر عادلانه ای را که علیه گروهی از متهمان حوادث پس از انتخابات صادر شده از تبعات نبود وکیل تعیینی در عرصه دفاع اعلام کرد و خواستار الغاء این احکام شده است. در بیانه آمده است: «مقامهای قضایی ایران بارها با درخواست زندانیان برای دسترسی به وکیل» مخالفت کرده اند.
اعتراض صریح سازمان دیده بان حقوق بشر نسبت به عدم دسترسی متهم به وکیل در مراحل رسیدگی قضایی نشانه ای است بر این که شگردهای قضات سیاسی کار در جامعه جهانی دیگر تأثیر گذار نیست و فاش شده که قوه قضاییه ایران به فلسفه وجودی وکیل تسخیری وفادار نیست و حق متهم برای استفاده از وکیل تعیینی را به رسمیت نمی شناسد. بلکه او را مجبور به انصراف از این حق می کند. در اغلب پرونده های سیاسی – مطبوعاتی، حتی اگر شخص متهم که در اسارت و زیر فشار است نتواند خواسته خود را اعلام کند، افراد خانواده اعلام کرده اند می توانند هزینه های وکیل تعیینی را بپردازند. با این وصف مقامات قضایی بدون اعتنا به توانایی های مالی خانواده، طوری صحنه را می چرخانند که متهم با خانواده اش تماس می گیرد و به آنها می فهماند مصلحت در این است که او از وکیل تسخیری منتخب دادگاه استفاده کند.
قوانین ایران به اندازه ای بر اختیار و آزادی اراده متهم در انتخاب وکیل احترام می گذارد که اگر یک متهم پس از اعلام انصراف از داشتن وکیل تعیینی، در هر مرحله از رسیدگی تغییر عقیده بدهد و بخواهد از وکیل تعیینی بهره مند بشود، دادگاه مکلف است او را به مقصود برساند. این حق در تبصره ذیل ماده 314 قانون قدیم آیین دادرسی کیفری (پیش از انقلاب) به صراحت تعیین شده است. به موجب آن با توجه به حق شخص در انتخاب وکیل و عدم زوال آن در هر شرایط، حتی در مواردی که وکیل تسخیری حسب تقاضای متهم، وارد پرونده شده است، اگر پس از ورود وکیل تسخیری، متهم در هر مرحله ای از رسیدگی تصمیم بگیرد و اراده کند تا وکیل انتخابی به دادگاه معرفی نماید، دادگاه مکلف به پذیرش خواست متهم است و بلافاصله پس از دریافت درخواست متهم، وکالت تسخیری مرتفع می شود و وکیل تعیینی دفاع را بر عهده می گیرد. در قوانین کنونی (بعد از انقلاب) هر چند موضوع با این روشنی بیان نشده، اما ذات و فلسفه وجودی وکیل تسخیری به قدر کافی روشن بوده و دلالت دارد بر این که اراده متهم در هر مرحله از دادرسی برای انتخاب وکیل محترم است و دادگاه ملزم به مراعات آن است.
شیوه های ستمگرانه ای که بخش سیاسی شده قوه قضاییه ایران برگزیده است تا فرصت قانونی «وکالت تسخیری» را بر ضد حقوق متهم کارسازی کند به معنای آن نیست که وکلای تسخیری در ایران افرادی ناصالح بوده و با قاضی سیاسی کار عموماً سر و سری دارند و همدستی می کنند. بلکه در نظام قضایی کنونی به قدری وکالت تسخیری مورد سوء استفاده سیاسی کاری در قوه قضاییه قرار گرفته که شائبه همدستی وکیل تسخیری در پرونده های خاص با قاضی در اذهان عمومی جا افتاده است. این شائبه برای اعتبار و آبروی همه وکلای مدافع در ایران زیانبار است. وکیل تسخیری نوع خاصی از وکیل نیست. فردی که در پرونده ای وکیل تسخیری است، در پرونده دیگری وکیل تعیینی است. البته نمی توان این احتمال را نادیده گرفت که تنی چند از وکلا که داوطلب انجام وکالت تسخیری می شوند در پرونده های خاصی برای همکاری و همسویی با جناحهای قدرت آمادگی، استعداد یا نفع شخصی دارند. اما این یک امر عمومی نیست و نمی توان دامنه داوری را به کل وکلای مدافع ایران سرایت داد.
تا پیش از رایج شدن رویه ای که بر پایه آن متهم زیر فشار از داشتن وکیل انتخابی منع می شود، وکیل تسخیری از احترام و اعتبار بسیاری برخوردار بود. حضورش در دادگاه بر حیثیت و اعتبار کانون وکلای دادگستری می افزود. کانون وکلای دادگستری طبق قانون مکلف است امکانات لازم، به منظور دسترسی اشخاص کم بضاعت و آنهایی که امکان پرداخت حق الوکاله در زمان بهره مندی از خدمت وکیل ندارند را فراهم نماید. اینک کانون وکلای دادگستری مکلف است با هدف حفظ حیثیت و اعتبار خود روند غیر عادلانه استفاده از وکلای تسخیری را به نقد کشیده و به صورت رسمی در این باره گزارشی تقدیم مردم کند. در صورت ادامه سکوت کانون وکلای دادگستری، این معنا متبادر به ذهن می شود که کهن ترین نهاد مدنی ایران دغدغه فروکاستن از حیثیت حرفه ای اعضا و اعتبار اجتماعی خود را ندارد. کانون وکلای دادگستری و مدیران آن نیک می دانند دست نشانده ها در قوه قضاییه کشور هر گاه می خواهند متهمی را از معرفی وکیل مورد اعتمادش منصرف کنند، ابتدا برایش پرونده های اخلاقی می سازند و بعد به او القا می کنند چنانچه وکیل تعیینی داشته باشد، وکیل همه اتهامات اخلاقی را فاش می کند. همچنین کانون وکلای دادگستری و مدیران آن نیک می دانند متهمین خاصی زیر فشارهای جسمی و روحی در مرحله تحقیقات که در آن وکیل حضور ندارد، وادار به اعلام انصراف از «حق» قانونی خود شده و از دادگاه وکیل تسخیری درخواست می کنند. نقد این روند غیر قانونی که حقوق مردم را تضییع کرده است در حوزه تکالیف مدیران کانون وکلای دادگستری است. سکوت سنگین این کانون باعث شده روندی که بر پابه آن نخست متهم از حق انتخاب وکیل محروم و سپس وکیل تسخیری در اذهان عمومی سکه یک پول می شود و بکلی اعتبار از دست می دهد ادامه یابد. تداوم سکوت کانون وکلا در این باره مصداق ناباوری به نقشی است که کانون وکلا در هر شرایطی مکلف به اجرای آن است. در غیر این صورت صلاحیت و شایستگی هیئت مدیره کانون وکلا قابل تردید است.
*****
خبرگزاری های داخلی از این پس زیر نظر هیات نظارت بر مطبوعات خواهند بود
بی بی سی: با اصلاح قانون مطبوعات ایران، از این پس مدیر عامل، نویسندگان و تهیه کنندگان مطالب خبرگزاری های داخلی ایران از نظر قانونی دارای همان مسئولیت هایی هستند که برای مدیر مسئول و نویسنده مطبوعات چاپی در نظر گرفته شده است. ماده یک قانون مطبوعات ایران که در سال ۱۳۶۴ تصویب شده بود، پیش از این در روز هشتم آذرماه ۱۳۸۸ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اصلاح شد و قانون جدید آن به تصویب رسید. محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران امروز رسما طی نامه ای به وزارتخانه های دادگستری و فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابلاغ این حکم، اصلاح صورت گرفته در بند یک قانون مطبوعات را اجرایی کرد. در اصلاحیه جدید، متن تبصره ای به ماده یک قانون مطبوعات اضافه شده است که بر اساس آن: "خبرگزاری های داخلی از حیث حقوق، وظایف، حمایت های قانونی و جرایم و مجازات ها و مرجع و نحوه دادرسی، مشمول احکام مقرر در این قانون و اصلاحات آن هستند". البته پبش از این هم در عمل، هیات نظارت بر مطبوعات نهادی بود که در موارد لزوم، اقدام به تذکر و اخطار کتبی به بعضی از خبرگزاری ها می کرد. از جمله طی هفته های اخیر خبرگزاری کار ایران، ایلنا، دست کم دو بار به دلیل "انتشار مکرر مطالب خلاف قوانین و مغایر با ضوابط و رسالت رسانه ها" از سوی هیات نظارت بر مطبوعات اخطار کتبی دریافت کرده بود. حمید رسایی، رییس کمیته رسانه و هنر مجلس شورای اسلامی هم پیش از این ضمن لازم الاجرا دانستن قانون اصلاح ماده یک قانون مطبوعات گفته بود: "با تصویب این قانون باید ببینیم که آیا شمول قانون مطبوعات برای خبرگزاری ها و رسانه های دیجیتالی مشکلاتی را در بر خواهد داشت؟ پیش بینی ما این بوده است که مشکلات این رسانه ها کمتر خواهد شد". در ماه های اخیر و با روی کار آمدن محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد ایران فشار بر مطبوعات ایران افزایش یافته است و تقریبا اکثر روزنامه های نزدیک به جناح اصلاح طلب در ایران یا توقیف شده اند و یا با محدودیت ها و نظارت های شدیدی به فعالیت خود ادامه می دهند. علیرضا نامور حقیقی، تحلیلگر مسایل ایران، معتقد است با توجه به اینکه بیشتر خبرگزاری های داخلی در ایران حامی دولت و یا به نوعی وابسته به آن هستند، در عمل اصلاح ماده یک قانون مطبوعات به منظور شمول قانون مطبوعات برای سایت های خبری و راحت تر کردن برخوردهای قانونی با این سایت ها بوده است. به هر شکل به نظر می رسد فشارهای برخی از نمایندگان مجلس به وزارت فرهنگ و ارشاد برای ارایه قانون جامع رسانه ها زمینه ساز برخوردهای جدی تری با مطبوعات شود. این فشارها در حدیست که حمید رسایی، رییس کمیته رسانه و هنر مجلس شنبه ۲۶ دیماه ۱۳۸۸ در اظاهاراتی که به نظر می رسد پیش از ابلاغ قانون جدید بیان شده باشد، ضمن تاکید بر اندیشیدن به تمهیداتی برای "مقابله با ابزارهای جنگ نرم" در مورد قانون جامع رسانه ها گفته است: "با توجه به اینکه این موضوع چندین بار از طرف وزیر ارشاد وعده داده شده است اگر در ارائه آن تاخیر شود، احتمال دارد که مجلس بعد از راهکار سئوال به سمت استیضاح وزیر ارشاد برود".
*****
شرایط بد روحی یک زندانی و عدم رسیدگی پرشکی به وی در زندان اوین
یک زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین به دلیل فشارهای متعدد روحی و جسمی منجر به از دست دادن تعادل روحی و عدم توان تحمل حبس اقدام به خود زنی نمود.
به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد حسین سهرابی راد از فعالان ستاد مهدی کروبی که از شهریور ماه گذشته به اتهام همکاری با سایت سحام نیوز در تهیه فیلمی در خصوص وقایع بازداشتگاه کهریزک از سوی وزارت اطلاعات ازداشت شده بود در شرایط وخیم روحی و روانی قرار دارد.نامبرده که دو ماه پیش به علت مشکلات روحی و روانی از بند 209 به بند 350 منتقل شده بود در مقابل "بزرگ نیا" رئیس این بندبه نشانه اعتراض اقدام به خود زنی نمود که به همین جهت برای تنبیه مجددا به انفرادی های بند 240 بازگردانده شد. این زندانی که به گواه پزشکی زندان قادر به تحمل شرایط زندان نیست کمی پیش از بازداشت ازدواج کرده و فرزند یکی از شهدای جنگ هشت ساله است. گفتنی است پیشتر نیز یکی از زندانیان سیاسی بند 350 در نامه خود به کمیسیون اصل نود نسبت به وضعیت سهرابی راد ابراز نگرانی کرده بود.
*****
قانونی نانوشته؛ ترکی ننویسید!

رادیو زمانه: از تبریز خبر می‏‌رسد که چاپ‏خانه‏ها و محل‏های فروش توزیع و فروش پوسترهای تبلیغاتی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز، توسط ماموران اماکن نیروی انتظامی پلمپ شده است.
مامورین این اداره در تبریز، با مراجعه به لیتوگرافی و چاپ‏خانه‏هایی نظیر چاپ‏خانه‏های «عافیت» و «نگار» که این پوسترها را منتشر کرده‏اند و هم‏چنین مغازه‏های صوتی و تصویری‏ای که این پوسترها را به فروش می‏رسانده‏اند، آن‏ها را پلمپ کرده‏اند.
پلمپ اداره‏ی اماکن به دنبال چاپ و انتشار پوستری با شعارهای ملی در حمایت از تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در شهرهای مختلف آذربایجان صورت گرفته است.
ماموران هم‏چنین با مراجعه به مغازه‏ی صوتی‌−‌تصویری «آذربایجان»، فردی به نام داوود شیری، صاحب مغازه را بازداشت و اقدام به تفتیش مغازه‏ی او و ضبط کیس کامپیوتر و پوسترهای این تیم کرده‏اند. گرچه آقای شیری پس از دو روز آزاد شده، اما با سپردن ضمانت، تعهد داده است که هرزمان او را بخواهند باید به دادگاه مراجعه کند.
پلمپ مراکز چاپ و انتشار پوسترهای تیم تراکتورسازی تبریز و آزار صاحبان این مراکز، در حالی صورت می‏گیرد که این پوسترها پس از کسب مجوز نشر از اداره‏ی ارشاد و باشگاه تراکتورسازی تبریز انتشار یافته است.
مسابقات تیم تراکتورسازی تبریز در ماه‏های اخیر به صحنه‏های طرح مطالبات زبانی آذری‏ها تبدیل شده است. ماموران امنیتی نیز سعی در محدودکردن این‏گونه ابراز احساسات داشته‏اند.
پیش از این نیز مردم در برابر حضور محمود احمدی‏نژاد در تبریز، به جای شعار به نفع او، آن‏گونه که در چنین ملاقات‏هایی مرسوم است، به نفع تیم تراکتورسازی تبریز شعار می‏داده‏اند.
در ارتباط با این مسایل با یاشار حکاک‏پور، فعال مدنی آذری، گفت‏وگو کرده‏ام.
آقای حکاک‏‏پور، اخیرا چاپ‏خانه‏هایی که پوسترهای تیم تراکتورسازی تبریز را منتشر کرده‏اند، تهدید شده‏اند و حتی برخی از آن‏ها پلمپ شده‏اند. انتشار یک پوستر از یک تیم محبوب در آذربایجان چرا باید موجب پلمپ چاپ‏خانه بشود؟
از آن‏جایی که مسابقات تیم تراکتورسازی تبریز، به عرصه‏ی طرح مطالبات ملی و زبانی آذربایجانی‏ها تبدیل شده است، ماموران امنیتی ایران به این مساله حساس شده‏اند و می‏خواهند بروز احساسات بعد از این مسابقات را محدود کنند. در همین راستا، اقدام به پلمپ چاپ‏خانه‏ای که این پوسترها را زده، کردند و عده‏ای را نیز بازداشت کردند.
علت جمع‏آوری و ممنوع‌شدن این پوسترها چیست؟
بر اساس اطلاعاتی که به ما رسیده، علت اصلی ممانعت از چاپ این پوسترها، جمع‏آوری آن‏ها و بستن چاپ‏خانه‏ها، نوشته‏هایی به زبان آذربایجانی بر روی این پوسترها مبنی بر «زنده باد آذربایجان» و «زنده باد تیم تراکتورسازی» است. برخی از مطالبات ملی آذربایجانی‏ها نیز به طور ضمنی در برخی از این پوسترها ذکر شده است.
در میان فعالین آذربایجان گفته می‏شود که تیم تراکتورسازی نقش مهمی در طرح مطالبات ملی آذربایجانی‏ها در ماه‏های گذشته داشته و آذربایجانی‏ها این تیم را فقط به چشم یک تیم فوتبال نگاه نمی‏کنند.
گویا 2 روز پیش (جمعه ۲۵ دی ماه) تیم تراکتورسازی در تهران بازی داشته است. اخبار پراکنده‏ای مبنی بر درگیری‏هایی در این بازی انتشار پیدا کرده است. آیا شما خبر دقیق‏تری در این باره دارید؟
بله، روز جمعه تیم تراکتورسازی تبریز در تهران با تیم استقلال تهران بازی داشت. حدود ۴۰هزار نفر از هواداران تیم تراکتورسازی تبریز به ورزش‌گاه رفتند و تیم آذربایجانی را با شعارهای «یاشاسین آذربایجان» تشویق کردند.
در حین بازی و بعد از آن نیز درگیری‏هایی بین ماموران امنیتی و هواداران تیم تراکتورسازی که چنین شعارهایی سر می‏دادند، روی داده است.
اخبار جسته‌گریخته‏ای در ارتباط با بازداشت تعدادی از افراد به ما رسیده است. الان هم پی‏گیر هستیم که اسامی دقیق این افراد را به‏دست بیاوریم.
گویا زمانی که آقای احمدی‏نژاد به تبریز سفر کرده بودند، مردم به‌جای سردادن شعار به نفع ایشان، شعارهایی در هواداری از تیم تراکتورسازی تبریز می‏دادند.
این روی‏داد ممکن است تاثیری روی برخورد‏ با هواداران تیم تراکتورسازی و محدودیت‏های اخیر گذاشته باشد؛ منتها کلیت قضیه این است که چون این تیم تبدیل به وسیله‏ای برای طرح مطالبات آذربایجانی‏ها شده، حساسیت ماموران امنیتی ایران را برانگیخته است.
یاشار حکاک‌پور می‌گوید: «در حین بازی و بعد از آن نیز درگیری‏هایی بین ماموران امنیتی و هواداران تیم تراکتورسازی که چنین شعارهایی سر می‏دادند، روی داده است.»
همان‏طور که می‏دانید، مردم تبریز در جریان استقبال از آقای احمدی‏نژاد، به جای این که آقای احمدی‏نژاد را تشویق کنند، تیم تراکتورسازی را تشویق کردند. ضمن این‏که تعداد کمی از مردم برای استقبال از آقای احمدی‏نژاد به ورزش‌گاه رفته بودند.
یعنی انتشار هرنوع پوستری به زبان ترکی ممنوع است؟
متاسفانه این، قانون نانوشته‏ای در آذربایجان شده است. بر اساس اطلاعاتی که از افراد نزدیک به مسوولین چاپ‏خانه گرفته‏ایم، این مساله قانون نانوشته‏ای شده که چاپ نوشته به زبان ترکی ممنوع است؛ حتی پوستر یک تیم ورزشی یا آگاهی مجلس ترحیم.
زمانی که من در مراغه ساکن بودم، مامورین امنیتی به چاپ‏خانه‏ها دستور داده بودند که از چاپ هرگونه آگهی مجلس ترحیم و تشییع‏ جنازه به زبان ترکی امتناع کنند و تهدید کرده بودند که در غیر این صورت مجوز این چاپ‏خانه‏ها را باطل می‏کنند.
*****
نماینده ورامین؛ به بخشدار سیلی زد/ استاندارتهران:این بت (نماینده ورامین) را بشکنید

نماینده مردم ورامین در مجلس به صورت بخشدار یکی از روستاهای بخش جوادآباد سیلی زد.
به گزارش مهر در جلسه بررسی مشکلات مردم خاوه (یکی از روستاهای بخش جوادآباد ورامین)، نماینده مردم ورامین در مجلس پس از درگیری لفظی با بخشدار به صورت وی سیلی زد که پیگیری های مقامات اجرایی هم باعث شد تا استاندار تهران دستور دهد: این بت را بشکنید!
در این جلسه که بعد از نماز مغرب و عشای شامگاه جمعه با حضور مردم و اعضای شورای روستا در مسجد خاوه برگزار شد، فرماندار شهرستان ورامین، نماینده مردم ورامین در مجلس و بخشدار جوادآباد نیز حضور داشتند.
اواسط این جلسه، درگیری لفظی میان سیدحسین نقوی، نماینده ورامین در مجلس و حسن بختیاری، بخشدار جوادآباد بر سر مشکلات حل نشده روستا، بخش جوادآباد و کمبود اعتبارات این بخش همچنین عملکرد منفی نماینده شهرستان ورامین در این بخش روی داد که به دنبال این امر، نماینده شهرستان در مقابل مردم و مسئولان به صورت بخشدار سیلی زد.
این درحالیست که تنها دو ساعت پس از این درگیری، بازتاب این عمل در میان مردم جوادآباد و شهرستان بسیار منفی بوده و خبر درگیری یادشده خانه به خانه در حال انتشار است. امروز خبر جریان فوق به وزارت کشور و اداره اطلاعات هم رسید.
فرماندار و بخشدار در استانداری
فرماندار شهرستان ورامین ضمن تایید خبر درگیری» در ورامین گفت: جلسه فوق العاده ای با حضور بخشدار جوادآباد و براتلو، معاون سیاسی و انتظامی استانداری تهران و عضو شورای تامین این استان در استانداری تهران تشکیل و جوانب این درگیری بررسی شده است.
سیدمحمد میربزرگی خاطرنشان کرد: در پی سرکشی به روستاهای شهرستان ورامین از سوی مسئولان، عصر جمعه ساعت 17 جمعی از مسئولان بخش جوادآباد و شهرستان ورامین از جمله معاون راه و ترابری، رئیس تربیت بدنی، رئیس شورای روستای "خاوه" و بخشدار جوادآباد به همراه رئیس اداره برق شهرستان و رئیس دفتر نماینده شهرستان ورامین(جعفر اردستانی) از روستای خاوه بازدید و مشکلات را بررسی کردند.
وی ادامه داد: ظاهرا غلامرضا تاجیک که یکی از سه عضو شورای روستای خاوه است، خواسته بود که نماینده شهرستان ورامین بیاید و تکلیف مشکلات را روشن کند. تاجیک طی صحبت با بنده از عملکرد دیگر اعضای شورای روستا و بخشدار جوادآباد انتقاد و ادعا کرد که حق اوست که دهیار باشد.
این مسئول بیان کرد: در جواب این انتقاد و ادعا از وی خواستم برای سخنان خود دلایل مستند بیاورد، همچنین به وی گفتم که در نتیجه این حرفها فضای نامطلوبی حکمفرما می شود درحالیکه ما باید مشکل مردم را حل کنیم .
میربزرگی ادامه داد: بعد از نماز عشا در مسجد خاوه، تاجیک یکی از سه عضو شورای روستای خاوه پیش نقوی، نماینده مردم ورامین در مجلس رفت و گفت که بخشدار گفته که من را قبول ندارد. به دنبال این امر، نقوی در حضور جمعیت حدود 150 نفری حاضر در مسجد رو به بختیاری(بخشدار جوادآباد) کرد و گفت: "چرا این عضو شورا را قبول نداری؟" بختیاری نیز در جواب گفت: "قبول ندارم زیرا همیشه ساز مخالف می زند، در روستا تنش و برای شورا مشکل ایجاد می کند."
درگیری آغاز شد
وی افزود: به دنبال این امر، نقوی فریادی زد و سپس در مقابل جمعیت، دو سیلی به گوش بختیاری زد. ما نیز آنها را از هم جدا کردیم. من از بخشدار خواستم خویشتندار باشد و به او گفتم: مقابله به مثل نکن و فرصت شکایت را برای خود نگهدار.
مبربزرگی خاطرنشان کرد: به دنبال این امر، بختیاری را به کنار دیوار مسجد بردم اما ناگهان راننده آقای نقوی به سمت بختیاری حمله ور شد و چند لگد به پای او زد. بخشدار نیز او را هل داد و از مجلس خارج شد. پس از رفتن بخشدار، نقوی را به خاطر رفتارش سرزنش کردم و او نیز در پاسخ گفت: "من به نمایندگی از طرف مردم توی گوش بخشدار زدم."
ماجرا به استانداری کشیده شد
این مسئول افزود: بخشدار در زمان خروج از مسجد با امام جمعه جوادآباد مواجه شد و امام جمعه پس از اطلاع از قضیه با استاندار تماس گرفت و استاندار نیز با نقوی تماس گرفت و از وی پرسید: "شما به صورت بخشدار من سیلی زدی؟" نقوی نیز در پاسخ گفت: "بله، من سیلی زدم زیرا گفته که شورای روستا را قبول ندارم و من نیز به نیابت از طرف مردم توی گوشش زدم."
میربزرگی اضافه کرد: نقوی در سخنرانی اش دولت، بخشدار جوادآباد، بخشدار قرچک و نیز نیز نماینده سابق مجلس - که سفیر فعلی ایران در کشور عمان است - را زیر سئوال برد. به دنبال این امر، استاندار پس از تماس با نقوی یا من تماس گرفت و گفت: "برای چه در مجلسی که بخشدارت مورد هتک حرمت قرار گرفته، نشسته ای.... همین الان به همراه همه مدیران دستگاههای اجرایی حاضر در جلسه، آنجا را ترک کنید."
این بت را بشکنید!
وی افزود: به دنبال این امر، به همراه سایر مسئولان جلسه را ترک کردیم و به اتفاق بخشدار جوادآباد به استانداری تهران رفتیم و در آنجا استاندار توصیه کرد که بختیاری شکایت خود را پیگیری کند تا هم به حق خودش برسد و هم حق نماینده سابق شهرستان(حسین نوش آبادی) ضایع نشود زیرا ایشان نیز مورد هتک حرمت واقع شده اند. همچنین استاندار تاکید کرد: "افکار عمومی را آماده کنید، برای ائمه جمعه شهرستان و مدیران ادارات توضیح دهید و نگذارید شرایط به صورت ناحق پیش رود . زیرا اگر فردا وزیر هم پیش نقوی برود، ممکن است کتک بخورد. همچنین استاندار تاکید کرد: "این بت را بشکنید و نگذارید این اتفاقات تکرار شود و تا احقاق کامل حقتان عقب نشینی نکنید."
سرپرست فرمانداری ورامین خاطرنشان کرد: پس از صحبت استاندار با وزیر کشور، وزیر نیز دستور داد که با این نماینده فقط در حد قانون رفتار کنید. ایشان از این به بعد حق دخالت در کار اجرایی را ندارد، او فقط حق قانونگذاری و نظارت دارد و می تواند تنها در همین چارچوب رفتار کند. به دنبال این امر، دیگر قرار نیست آقای نقوی در هر جلسه ای حاضر شود و هر اداره ای که دلش خواست برود."
شکایتم به مقامات عالی کشور و شهرستان رسید
حسن بختیاری، بخشدار جوادآباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در ورامین گفت: "شکایتم را تقدیم مراجع قانونی کرده ام و پیگیر شکایتم تا آخر هستم. در جلسه درگیری، فرماندار، رئیس حراست فرمانداری و رئیس اداره اطلاعات شهرستان نیز حضور داشته اند و شاهد ماجرا بوده اند. همچنین فایل سخنرانی آقای نقوی هم دست من است.
"آقای نقوی ادعا می کند به نمایندگی از طرف مردم به من سیلی زده درحالیکه من روز تعطیل از استراحت خود زده ام و به خاطر پیگیری مشکلات مردم، راهی روستای "خاوه" شده ام. شکایتهای من به دادسرای کارکنان دولت، کمیسیون اصل 90 مجلس، رئیس مجلس، استانداری، وزارت کشور و شخص رئیس جمهور رسیده است."
گفتنی است نماینده ورامین از نمایندگان اصولگرای مجلس است.
*****
بررسی ادعاهای سردار احمدی مقدم آیا کنترل ارتباطات اینترنتی ممکن است؟

آفتاب: سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی روز جمعه گفت: اس‌ام‌اس ها و ایمیل‌ها از جایی فرستاده می‌شود که کاملاً در کنترل ما قرار دارد.
او به کاربران اینترنتی هشدار داد: تصور نکنند که آنتی پروکسی جلویش را می‌گیرد و این تصور اشتباه را نداشته باشند که کنترل نمی‌شوند چرا که تاکنون در رابطه با آنها نیز مدارا می‌شده است.
صحبت‌های فرمانده نیروی انتظامی باعث ایجاد نگرانی در میان شهروندان درباره حریم خصوصی خود و مطرح‌شدن این سوال شده است که آیا ایمیل‌های خصوصی افراد قابل رویت و کنترل از سوی فردی دیگر غیر از خود فرد است.
شایان ایرانمنش در این باره به برخی از سوالات پاسخ داده است.
«آنتی پروکسی» چیست؟
ما چیزی به اسم آنتی پروکسی نداریم. این یک واژه به اشتباه جا افتاده در ایران است که به جای لغاتی مانند آنتی فیلتر به طور کلی روش یا نرم افزاری برای عبور از سد فیلترهای ایجاد شده توسط ISP ها استفاده می‌شود.
آیا کنترل پیامک‌ها و ایمیل‌ها به نحوی که سردار اسماعیل احمدی مقدم اعلام کردند از لحاظ فنی عملی هست؟
در رابطه با اس‌ام‌اس این مطلب خیلی دور از واقعیت نیست و کنترل اس‌ام‌اس از لحاظ فنی کاملا عملی و قابل اجراست اما در رابطه با ایمیل متاسفانه این جمله تا حدی نامفهوم است. ایشان فرمودند «ایمیل‌ها از جایی که فرستاده میشود که کاملا در کنترل ما قرار دارد» که بنده به بررسی این موضوع خواهم پرداخت.
ایمیل‌ها به طور کلی از جای خاصی که فرستاده نمی‌شوند که قابل کنترل باشند یا خیر. هر آدرس ایمیل با توجه به نام دامنه آن ایمیل (Domain) از روی سرور مخصوص به خود ارسال می‌شود. به طور مثال ایمیل‌های یاهو (Yahoo) از طریق سرورهای یاهو و ایمیل‌های جیمیل (GMail) از روی سرورهای جیمیل که متعلق به گوگل است ارسال می‌شود. طبیعتا سرورهای این سایت‌ها در ایران نیستند و طبیعتا در کنترل هیچ نهاد و شخصی هم در ایران نمی‌توانند باشند. مگر آنکه منظور ایشان این باشد که با هک کردن این سرورها کنترل آنها را بدست آورده‌اند که می‌توان گفت این امر هم تقریبا محال و البته غیرقانونی است.
حالت دیگری نیز وجود دارد که ممکن است منظور ایشان این حالت باشد. آن هم برای ایمیل‌هایی که روی دامنه‌های شخصی قرار دارند و نه دامنه‌های عمومی و رایگان مانند یاهو یا جیمیل. در این حالت اگر شخص یا شرکت یا موسسه‌ای برای خود نام دامنه ثبت کرده باشد و ایمیل خود را روی آن نام دامنه ایجاد کند و همچنین سرور مورد استفاده خود را از دیتا سنترهای (Data Center) داخل ایران تهیه کرده باشد، ممکن است نیروی انتظامی یا هر نهاد دیگری به صورت فیزیکی کنترل آن سرور را در اختیار بگیرد.
نظر شما در رابطه با جمله دیگری از سردار احمدی مقدم مبنی بر تصور اشتباه مردم در مورد کنترل نشدن ایمیل‌ها چیست؟
اجازه بدهید ابتدا توضیحی در رابطه با کنترل ایمیل‌ها و هر استفاده دیگری از اینترنت بدهم. به طور کلی هر استفاده‌ای از اینترنت اعم از ارسال و دریافت ایمیل، چت و محتوای آن، مشاهده صفحات اینترنتی و محتویات آنها همگی در اکثر موارد قابل کنترل و قابل شنود است. اما راه‌هایی هم برای جلوگیری از این کنترل و شنود وجود دارد که در ادامه توضیح خواهم دارد.
برای مثال فرض کنید شما با تلفن صحبت می‌کنید و فردی در اتاق کنار شما و یا در مرکز مخابرات با برداشتن یک گوشی دیگر مکالمات شما را شنود می‌کند. حال برای جلوگیری از این شنود اگر شما مبدا و طرف دیگر مقصد باشید، در مبدا شما یک جمله را به طور رمزگذاری شده ارسال می‌کنید و در مقصد هم با همان روش آنرا رمزگشایی می‌کنند. حالا شخصی که در میانه راه مشغول شنود مکالمات است فقط یک جمله رمزگذاری شده دریافت می کند. در این روش احتمال رمزگشایی این جمله نزدیک به صفر است.
در ایران راه‌های مختلفی برای عبور از سد فیلتر وجود دارد که تقریبا تمام آنها در یک نکته مشترک هستند. فیلترشکن‌ها راه عبور اطلاعات را تغییر می‌دهند و از دید نرم‌افزارهای فیلترینگ پنهان می‌کنند. به طور مثال اگر منزل و محل کار شما در یک خیابان است و حالا در بین راه خیابان بسته شده است، شما می‌توانید از خیابان پشتی برای رسیدن به محل کار خود استفاده کنید. خیابان پشتی همان فیلترشکن شماست.
یکی از این فیلترشکن‌ها وی‌پی‌ان (VPN) است. وی‌پی‌ان به طور کلی در تمام دنیا استفاده می‌شود اما نه به منظور عبور از فیلتر. یکی از کاربردی‌ترین امکانات وی‌پی‌ان استفاده از آن برای افزایش امنیت اطلاعات و جلوگیری از شنود است.
وی‌پی‌ان علاوه بر اینکه مسیر اینترنت شما را تغییر می‌دهد، تمام اطلاعات ارسالی و دریافتی کامپیوتر شما را رمزگذاری می‌کند و در نتیجه هیچ بسته اطلاعاتی ارسالی یا دریافتی شما قابل شنود نخواهد بود. این بسته‌ها می‌تواند مربوط به یک ایمیل، چت و یا‌ یک صفحه مورد بازدید شما باشد.
در رابطه با ایمیل راه دیگری نیز برای جلوگیری از شنود آن وجود داد. ممکن است کاربران در برخی سایت‌ها مخصوصا محیط ارسال و دریافت ایمیل خود دیده باشند که گاهی در ابتدای آدرس‌های اینترنتی به جای HTTP از HTTPS استفاده می‌شود.
حرف «S» در انتهای HTTP به این معنی است که کاربر در صفحه‌ای قرار دارد که از پروتکل SSL استفاده می‌کند و به زبان ساده‌تر به این معنی خواهد بود که تمام اطلاعات ارسال شده و دریافت شده در این صفحه به صورت رمزگذاری شده ارسال و دریافت می‌شود. در نتیجه حتی در صورت استفاده نکردن از VPN اگر کاربران دقت داشته باشند هنگام استفاده از ایمیل خود از HTTPS استفاده کنند ایمیل‌های ارسالی و دریافتی قابل شنود نخواهند بود.
ممکن است برنامه‌های دیگری نیز در دسته فیلترشکن‌ها وجود داشته باشند که اطلاعات دریافتی و ارسالی را رمزگذاری کنند اما استفاده از دو روشی که ذکر شد از جمله مطمئن‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از شنود ایمیل‌ها هستند و همچنین این نکته باید در نظر گرفته شود که تمام راه‌های عبور از فیلتر این قابلیت را ندارند و ممکن است اطلاعات مورد شنود قرار بگیرند.
در رابطه با گفت‌وگوی صوتی در اینترنت چطور؟ خیلی‌ها چت صوتی (Voice Chat) انجام می‌دهند و نگران هستند که مکالمه آنها شنود شود.
این ارتباط هم دقیقا مانند چت نوشتاری است. در صورت استفاده از VPN یا سرویس مشابهی که ارتباط را رمزنگاری کند استفاده از وویس چت هم کاملا امن و غیر قابل شنود است. البته با اینکه شنود ویس چت از شنود چت های نوشتاری بسیار مشکل‌تر است اما در صورت رمز نشدن ارتباط و بسته‌های صوتی ارسالی و دریافتی از لحاظ فنی شنود این ارتباط ها ناممکن نیست.
*****
زنان بازداشتی از برخورد فیزیکی ماموران مرد آزرده شده‌اند
روزنامه سلام: باید توجه داشته باشیم که بازداشت طیفی از زنان در حوادث اخیر متعلق به زمانی است که اوضاع امنیتی کشور طبیعی نیست لذا بروز ضعف هایی در این باره اجتناب ناپذیر است.
اگرچه که هنوز موج دستگیری ها پایان نیافته و هر هفته شاهد بازداشت جمعی از فعالان سیاسی و حقوق بشر هستیم اما استمرار این رویه سبب شده است ماهیت بازداشت ها طبیعی جلوه کند ودر این میان آنچه خبر ساز می شود نحوه وسبک برخورد با بازداشت شدگان است .
مدتی است که ابراز ناراحتی جمعی از زنان فعال عرصه ها سیاسی ،حقوق بشر و رونامه نگار از برخوردهای زننده بازجویانشان در بازداشتگاهها نگرانی هولناکی را در این طیف ایجاد کرده است ،آنچنان هرچنداین اخبار زمزمه وار در میان زنان رد و بدل می شود اما هراس از صحت آن دل خانواده های دستگیر شدگان وفعالان زن را به درد آورده است .
در این باره با زهره الهیان تنها نماینده زن عضو کمیته 15 نفره رسیدیگ به وضعیت بازداشت شدگان پس از انتخابات به گفتو گو نشستیم مشروح گفتگو ما به الهیان به شرح زیر است:

همان طور که در گزارش کمیته آمده است شما مسئول پیگیری وضعیت زنان و دختران بازداشت شده بودید برغم این امر در گزارش هیچ عنوانی از مشکلات زنان بازداشتی به میان نیامده بود؟
همانظور که گفتید بنده به همراه اعضای کمیته که برای ملاقت با بازدشت شدگان به زندان اوین می رفتیم و در زمانی که انها وضعیت بازداشت شدگان را بررسی می کردند من نیز از بند نسوان بازدید می کردم و از نزدیک وضعیت بازداشت شدگان زن حوادث پس انتخابات را دیدم حوشبختانه زنان بازداشت شده بجز بلاتکلیفی یا طولانی بودن زمان بازداشت شان گلایه ایی از زندان اوین نداشتند و وضعیت آنها از لحاظ حقوق شهروندی ،انسانی و بهداشتی مساعد بود لذا موضوع مشخص و حائز اهمیتی در این باره وجود نداشت که در گزارش بصورت مجزا به آن بپردازیم .
در کنار اینکه گلایه از وضعیت بهداشتی بازداشتگاه که همواره مطرح بوده اما برخی از زنانی که بواسطه نا ارامی های اخیر در اوین بازداشت بوده اند و یا حتی هم اکنون نیز در بازداشت هستند ازاینکه توسط بازجوهای مرد مورد آزار قرار می گیرند ابراز ناراحتی می کنند؟
منظور شما آزار جنسی توسط بازجویان مرد است ؟
بله متاسفانه، برخی از بازداشت شدگان زن به نزدیکانشان اعلام کرده اند که در طول زمان بازجویی چه از طیق سخنان زننده و فحاشی و چه ازطریق برخورد فیزیکی آزار جنسی دیده اند.
به عقیده بنده اینکه عده ایی عنوان می کنند در حین بازجویی ها توسط برخی بازجوهای مرد مورد ازار و اذیت قرار گرفته اند صحت ندارد چرا که من شخصا در بازدیدهایم از بند نسوان زندان اوین هرگز چنین سخنی از هیچیک از زندان بازداشت شده نشنیدم ،تاکید من بر شایعه بودن این سخن به این دلیل است که خودم ساعتها با تک تک زنان به گفتگو نشستم و انها در این باره هيچ شکایتی نداشتند و تنها شکایت آنها در باره آزار هایی از این دست مربوط به زمان دستگیری شان توسط ماموران مرد بوده که در مواردی انها به خاطر برخی برخورد های فیزیکی آزرده شده اند.به همین دلیل هم قویا بحث ازار جنسی را در گزارش مان تکذیب کردیم .
بر اساس قانون بازجویی از زنان و دختران بازداشت شده باید توسط بازجوی زن صورت گیردو اگر بازجوی زن نبود باید همیشه یک مامور زن در روند و سیر بازجوییها حضور داشته باشد، پس چرا به قانون عمل نمی شود؟
ما در زندانهایمان بازجو و قضات زن داریم و تا جایی که امکان پذیز باشد بازجویی از زنان به آنها سپرده شده است اما متاسفانه به خاطر فقدان نیروی متخصص زن در این امر بازجویی از زنان در مواردی به بازجوهای مرد سپرده شده است.
به نظرتان آزاردیدن زنان بازداشته شده حین دستگیری توسط ماموران مرد اهمیت مختصر اشاره‌ایی در گزارش کمیته ویژه را ندارد تا در کنار دیگر نقص‌های مطرح شده قوه قضاییه برای رفع آن اقدام کند؟
ما این موضوع را پیش از تدوین گزارش با دستگاه قضایی مطرح کردیم و قرار هم بر آن شداین رویه را اصلاح کنند و فقط در زمانی که دسترسی به خانم های مامور امکان پذیر نبود از ماموران مرد استفاده شود.
به عقیده ما همانطور که در زندان های ماموران زن حضور دارند و نیروی انتظامی نیز از نیروهای زن ماهر و متخصص برخوردار است این نقص باید برطرف شود.
تا کنون هرگز اعلام نشده که برای دستگیری زنان فعال سیاسی ،حقوق بشر یا روزنامه نگار که در ساعات نیمه شب هم صورت می گیرد مامور زن حضور داشته است ،این نقص کی برطرفل می شود؟
ما در کمیسیون امنیت با جدیت پیگیری این امر هستیم و در این زمینه هم گزارشات متعدد ی تهیه و به مراجع ذیربط ارسال کردیم تا مراجع قضایی و کارشناسانشان به دقت و آگاهی بیشتر در صدد رفع نقوص مربوط به دستگیری، بازداشت و حبس زنان برایند.
این گزارش را به هیچ نهادها و مراجعی ارسال کرده اید و واکنش آنها په بوده است ؟
به دستگاههای مربوط به این امر ارسال کردیم که بهتر است عنوانی از آنها برده نشود هنوز رایزنی ها و جلسات ما نتیجه مبسوطی که قابل اطلاع رسانی باشد نداشته است.
فعلا همه موضوعات در دست بررسی است و در زمانش نتایج را رسانه ایی خواهیم کرد.
فکر نمی کنید که یکی از دلایلی که باعث عدم توجه به اجرای قانون بازداشت و دستگیری زنان می شود ورود نهادهای مختلف امنیتی به این مقوله است واینکه بازداشتها از سوی یک نهاد مشخص انجام نمیشود؟
این موضوع هم می تواند یکی از دلایل امر باشد منتها اینکه ما در بررسی هایمان در کمیسیون امنیت ملی موارد متعددی را برای این امر مد نظر قرار داده ایم و در غالب گزارشاتی به مسئولان مربوط اعلام کرده‌ایم .
دیگر موارد بروز این اقدام خلاف قانون چیست ؟
ببینید در شرایطی که اوضاع امنیتی و سیاسی کشور عادی باشد هیپگاه این دست بی قانونی ها رخ نمی دهد با ید توجه داشته باشیم که بازداشت طیفی از زنان در حوادث اخیر متعلق به زمانی است که اوضاع امنیتی کشور طبیعی نیست لذا بروز ضعف هایی در این باره اجتناب ناپذیر است.
چرا این امور را در گزارش کمیته ویژه قید نکردید که هم اذهان عمومی در جریان بررسی هایتان قرار بگیرند و هم اینکه بیکباره هم مسائل مورد بررسی قرار گیرد؟
مسائل مربوط به زنان بازداشت شده از جمله اموری است که ترجیح کمیسیون بر پیگیری جداگانه آن بود تا زودتر به آنها پرداخته شود.
آیا فعالیت کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگ پایان یافته است یا دیگر موارد را نیز مورد بررسی قرار خواهید داد؟
ادامه فعالیت کمیته به شرایط کشور و صلاحدید رییس مجلس بستگی دارد در صورتی که مواردی باشد که نیاز به ورود مجدد مجلس داشته باشد ما بطور قطع وارد می شویم.
*****
شبكه خبري ملت فيلتر شد
به گزارش تابناک سایت خبری ملت از دسترس هموطنانمان در داخل كشور خارج شده است.
این سایت در مطلبی درباره دلیل فیلتر شدن مدعی شد:به نظر مي‌آيد كه رويكرد انتقادي سايت و تلاش براي شموليت خبري در حوزه مسائل داخلي و سياسي از عوامل فيلتر شدن سايت ملت باشد.

*****
در دومین سالمرگ ابراهیم لطف اللهی
10 دانشجو در سنندج دستگیر شدند
10 دانشجوی شرکت کننده در دومین سالگرد مرگ ابراهیم لطف اللهی در حالی دستگیر شده اند که هنوز برخی از دستگیرشدگان اولین مراسم یادبود این دانشجوی کرد، علیرغم اتمام قانونی دوره حبس ، آزاد نشده و پرونده مرگ مشکوک لطف اللهی نیز به بایگانی سپرده شده است. صالح نیکبخت، وکیل پرونده لطف اللهی و برخی از دستگیرشدگان روز پنج شنبه هم در تماس تلفنی به روز می گوید: " خانواده موکل های بنده و بسیاری از بازداشت شدگان از دلایل و علت بازداشت و همچنین مکان نگهداری آنها مطلع نیستند".
بنا به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران عصر روز پنج شنبه 24 دی ماه دست کم 10 تن از دانشجویان شرکت کننده در مراسم دومین سالگرد مرگ ابراهیم لطف اللهی دانشجوی کرد، به صورت پراکنده توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
در این مراسم که با دعوت خانواده لطف اللهی و اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد برگزارشده بود، سخنگوی جبهه متحد کرد و جمعی از اعضای اصلی اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد دستگیر شدند.
انشتار این خبر در حالیست که یکی از اعضای سازمان حقوق بشر کردستان در مصاحبه با رادیو زمانه گفته است نیروهای انتظامی و امنیتی از ساعاتی پیش از برگزاری مراسم، محوطه‏ برگزاری مراسم را که گورستان «بهشت محمدی» سنندج بوده است، تحت تدابیر شدید امنیتی درآورده و حضور بسیار گسترده و چشم‏گیری در آن‏جا داشته اند.
کاوه قاسمی کرمانشاهی در مصاحبه با این منبع خبری، با اعلام اسامی دستگیر شدگان افزوده است: "مختار زارعی، عضو شورای مرکزی «جبهه‏ی متحد کرد»، مهدی دعاگو، دبیر اتحادیه‏ی دمکراتیک دانشجویان کرد، آزاده‏ لطف‏اللهی پور، خلیل شهبازی، لقمان احمدی، دارا حسینی، سیوان اداک، امید شیخی و همچنین یک فعال دانشجویی دانشگاه کردستان اهل لرستان و یک تن دیگر که تاکنون هویت آنها مشخص نشده است از جمله دستگیر شدگان روز پنج شنبه بودند".
این فعال حقوق بشر که خود شاهد دستگیری برخی از دانشجویان بوده، از احتمال شناسایی قبلی بعضی از فعالین کرد توسط نیروهای امنیتی خبر داده و افزوده است: "مختار زارعی سخنگوی جبهه ی متحد کرد را از ماشین پیاده و بقیه را که در دو گروه جداگانه حضور داشتند، دستگیر کردند".
در همین ارتباط یکی از نزدیکان مختار زارعی در جبهه متحد کرد که نخواست نامش ذکر شود با اشاره به پیگیری خانواده بازداشت شدگان در تماس تلفنی با روز می گوید: "اگر چه به طور رسمی هیچگونه اطلاعی از محل بازداشتیهای روز پنج شنبه در دست نیست، ولی برخی از منابع امنیتی به طور نیمه رسمی به خانواده ها گفته اند فرزندانشان در تا اطلاع ثانوی در ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج نگهداری خواهند شد."
از سوی دیگر صالح نیکبخت وکیل یکی از دستگیر شدگان در ارتباط با هویت دستگیرشدگان به روز می گوید: " دستگیرشدگان یا ازدانشجویان فعلی اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد می باشند و یا از دانشجویانی هستند که قبل از فارغ التحصیلی عضو این اتحادیه بوده و همچنان ارتباط خود را با اتحادیه حفظ کرده اند".
وی با اشاره به اینکه علت دستگیری این افراد مشخص نیست، گفت: "با توجه به اینکه دانشجویان قبل از مراسم تصمیم گرفته بودند فقط برای مراسم فاتحه خوانی بر سر مزار ابراهیم لطف اللهی حاضر شوند و در مراسم نیز هیچگونه سخنرانی یا شعاری داده نشده بود، معلوم نیست دلایل بازداشت آنها چه بوده است".
این وکیل دادگستری با اعلام بی خبری خانواده دانشجویان از وضعیت بازداشت شدگان افزود: " تا عصر دیروز هیچ یک از خانواده های موکلان بنده و دیگر بازداشت شدگان از دلایل یا علت بازداشت و همچنین مکان نگهداری مطلع نشده اند".
بایگانی پرونده مرگ لطف اللهی
ابراهیم لطف الهی دانشجوی حقوق دانشگاه پیام نور سنندج 15 دی ماه 1386 توسط ماموران اداره اطلاعات اين شهر بازداشت و 10 روز بعد خبر مرگ وی به خانواده‌اش اعلام شد. اداره اطلاعات سنندج علت مرگ این دانشجوی کُرد را خودکشی عنوان کرد، اما گفته مي‌شود وي بر اثر شدت شكنجه جان خود را از دست داده است.
وکیل پرونده این دانشجوی کرد با رد احتمال خودکشی وی به روز می گوید: " امکان خودکشی و حلق آویز کردن به وسیله زیرپیراهن و آویزان کردن یک جوانی با حدود 50 تا 60 کیلو وزن از دوش سلولی که ابراهیم در آن بازداشت بود، دور از ذهن است"
صالح نیکبخت در ادامه با اشاره به بایگانی کردن پرونده لطف اللهی پس از مرگ وی می افزاید: "علیرغم درخواستهای مکرر اینجانب دایر بر اینکه فیلم و عکس صحنه حلق آویز شدن به خانواده لطف اللهی داده شود، بازپرس شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب سنندج از تحویل آن خودداری کرده و با وجود اعتراض اینجانب به منع پیگرد صادره دادگاه کیفری استان کردستان نیز، قرار صادره را عینا تایید و پرونده را بایگانی نموده اند".
بنا به اظهارات این وکیل دادگستری، به درخواستهای خانواده لطف اللهی برای رسیدگی مجدد پرونده ترتیب اثر داده نشده و نامه وی نیز به رئیس قوه قضاییه هنگام سفر او به سنندج درسال 86 عملا بلا اقدام مانده و علت فوت مشکوک ابراهیم لطف اللهی همچنان برای خانواده وی در ابهام باقی مانده است.
جواد علیزاده همچنان در اعتصاب
به بایگانی سپردن پرونده مرگ مشکوک ابراهیم لطف اللهی و دستگیری شرکت کنندگان در دومین سالگرد مرگ وی در حالیست که جواد علیزاده، فعال حقوق بشر و دانشجوی محروم از تحصیل که در اولین مراسم سالگرد مرگ این دانشجوی کرد از سوی نیروهای امنیتی در سنندج دستگیر شد، علیرغم اتمام دوره حبس، هنوز از زندان آزاد نشده است و منابع خبری از ادامه اعتصاب غذای وی خبر داده اند.
بنا به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جواد علیزاده، دانشجوی محروم از تحصیل و مدافع حقوق بشر که ایام محکومیت یکساله خود را به صورت تبعید در زندان دیزل آباد کرمانشاه سپری می کند در اعتراض به ممانعت دستگاه امنیتی از آزادی خود دست به اعتصاب غذای خشک زده است.
این گزارش با اشاره به بیماری جواد علیزاده افزوده است: "این فعال حقوق بشر علیرغم اینکه از عارضه خونریزی معده در طی سه ماهه اخیر رنج برده است، در پی اقدام غیرقانونی مذکور از تاریخ 19 دیماه اعلام اعتصاب غذا و از روز گذشته مورخ 23 دیماه اعلام اعتصاب غذای خشک (امتناع از نوشیدن آب و غذا) نموده است. آقای علیزاده طی نامه ای به مسئولان مربوطه مسئولیت پیامدهای این اعتصاب در تمامی ابعاد آن را تنها بر عهده مسئولان مربوطه دانسته است".
اعتصاب غذای این فعال حقوق بشر در حالی صورت گرفته که بعضی از منابع حقوق بشری کردستان از قول مسولان دادگستری سنندج به صورت شفاهی اعلام کرده اند قراربوده او صبح دیروز آزاد شود. اما به گزارش خبرنگار روز در کرمانشاه،علیرغم حضور اقوام وی در مقابل زندان دیزل آباد این شهر، نام جواد علیزاده در لیست آزاد شدگان دیروز نبوده است. با این حال با پیگیری نزدیکان علیزاده، مسولان دادگستری سنندج بار دیگر بر آزادی وی در صبحگاه دیروز تاکید کرده اند.
*****
شمار تلفات زلزله پورتوپرنس به 150 هزار نفر رسيد
فاجعه هائيتي، گسترده تر از پيش بيني ها
فاجعه در هائيتي بسيار گسترده تر از پيش بيني ها است. تاکنون در حالي که عمليات جست و جو هنوز به پايان نرسيده است اجساد 150 هزار نفر از زير آوار بيرون کشيده شده و اين آمار با پيشرفت کارهاي خاکبرداري افزايش خواهد يافت.اکنون قبرستان هاي «پورتوپرنس» ديگر جايي براي دفن مردگان ندارند و جنازه ها در سطح شهر، کوچه و خيابان و ميدان ها تلنبار شده و هنوز کسي نمي داند با اين پيکرها که به زودي متعفن خواهند شد و مي توانند به عاملي براي شيوع و گسترش بيماري هاي عفوني تبديل شوند چه بايد کرد. آراميک لوئيس وزير امنيت عمومي هائيتي گفت؛ شمار کشته شدگان به 150 هزار نفر رسيده و ما فقط حدود 40 هزار جنازه را در گورهاي جمعي دفن کرده ايم. علاوه بر اين هنوز هزاران نفر زير آوار هستند و هيچ اميدي به زنده بودن شان نيست.
«يوري لاتاپدود» از سناتورهاي بلندپايه هائيتي هم پيش بيني کرده است شمار قربانيان به 500 هزار نفر برسد.در همين حال هشدارهاي پياپي سايه وحشت را بر سر بازماندگان زلزله 3/7 ريشتري سه شنبه هفته گذشته گسترانده است. اين هشدارها درباره زمين لرزه هاي شديدي است که ممکن است به عنوان پس لرزه به وقوع بپيوندند. «پاوول من» استاد مرکز زمين شناسي دانشگاه «تگزاس» امريکا تصريح کرد؛ زماني که روند بازسازي هائيتي زلزله زده آغاز مي شود مردم نبايد خيال کنند فاجعه پايان يافته است. «اريک کاله» زمين شناس سرشناس فرانسوي هم گفت؛ سال ها پيش درباره خطر چنين زلزله يي به سران هائيتي هشدار داده بوديم اما اقدام خوبي براي مقابله با پيامدهاي ناشي از اين فاجعه طبيعي نکردند. البته حالا نبايد دولت هائيتي را سرزنش کنيم.
مسوولان اين کشور اگر با دقت هم به اين هشدار گوش مي دادند کار زيادي از پيش نمي بردند چون اين زلزله، زودتر و قوي تر از آن چيزي شکل گرفت که انتظار مي رفت. مهم ترين نگراني رئيس جمهور و نخست وزير هائيتي پس از فاجعه اين است که نااميدي و گرسنگي، مردم مصيبت زده را به جان هم بيندازد. هم اکنون ماموران امنيتي در جدال با آوارگاني هستند که به غارت اموال باقيمانده از قربانيان رو آورده اند. با اين وجود گفته مي شود در خشونت هاي خياباني پس از زلزله «پورتوپرنس» چند نفر کشته شده اند.از سوي ديگر، کساني که در اردوگاه ها يا چادرها مستقر شده اند نه غذايي براي خوردن دارند و نه فريادرسي و از دارو و امکانات بهداشتي هم خبري نيست. در اين بين صليب سرخ جهاني نيز براي کمک به مردم زلزله زده با مشکلات بسيار جدي روبه رو است و اگرچه سازمان ملل متحد 10 ميليون دلار و دولت آمریکا یکصد میلیون دلار کمک اضطراري به هائيتي اختصاص داده اند و کشورهاي امريکاي لاتين و بسياري ديگر از کشورهاي جهان براي فرستادن نيروهاي کمکي و کالاهاي اساسي به پايتخت ويران هائيتي اعلام آمادگي کرده اند اما به خاطر ويران شدن راه هاي ارتباطي، امکان ياري به زلزله زدگان بسيار محدود است.
*****
نشريه فيلم «سايت اند ساوند» اعلام کرد
"دِه" کيارستمي يکي از فيلم هاي برتر دهه اخير
فيلم «ده» ساخته عباس کيارستمي در فهرست 30 فيلم برتر دهه گذشته سينماي جهان از نگاه نشريه سينمايي معتبر «سايت اند ساوند» قرار گرفت.
هفته نامه فيلم «سايت اند ساوند» در تازه ترين شماره خود فهرست 30 فيلم برتر دهه گذشته سينماي جهان را که بر اساس حروف الفبا تنظيم شده است، اعلام کرد. در اين فهرست، فيلم «ده» ساخته عباس کيارستمي کارگردان ايراني برنده نخل طلاي کن تنها نماينده سينماي ايران است. اين فيلم اولين بار در بخش رقابتي جشنواره کن سال 2002 به نمايش درآمد و پس از آن در جشنواره هاي ادينبورگ، تورنتو، نيويورک، ونکوور، پالم اسپرينگز، رتردام، توکيو و تسالونيکي حضور يافت. در اين فهرست فيلم «اقتباس» ساخته اسپايک جونز در رتبه اول قرار دارد. به گزارش ايسنا از جمله معروف ترين آثار حاضر در فهرست «سايت اند ساوند» مي توان به «اولتيماتوم بورن» ساخته پائول گرين گراس، «پنهان» ساخته ميشاييل هانکه، «در ستايش عشق» ساخته ژان لوک گدار، «من و خوشه چينان» ساخته آنيس واردا و«امپراتوري درون» ساخته ديويد لينچ اشاره کرد. «در حال و هواي عشق» ساخته وونگ کارواي، «پنج ممنوعه» ساخته لارس فون ترير، «پسر» ساخته برادران داردن، «با او حرف بزن» ساخته پدرو آلمادوار، «خون به پا مي شود» ساخته پائول توماس اندرسون و «دور» ساخته نوري بيلگه جيلان از ديگر فيلم هاي مطرح در اين فهرست هستند. سال گذشته نيز اين نشريه با نظرسنجي از50 منتقد سينما بهترين فيلم هاي سال 2008 را برگزيد که در آن نظرسنجي فيلم «شيرين» عباس کيارستمي که اين روزها اکران جهاني اش آغاز شده است، برگزيده سردبير نشريه کايه دو شد. همان سال نيوه مانگ بهمن قبادي از سوي يک منتقد امريکايي و اسب دوپا سميرا مخملباف از سوي يک منتقد قزاق انتخاب شد. اما در نظرسنجي اخير اين نشريه «ده» کيارستمي تنها نماينده سينماي ايران است.
*****
تلاش کارآگاهان براي افشاي هويت يک مقتول
رديابي عاملان قتل پسر ناشناسي به خاطر به دست نيامدن هويتي از مقتول به بن بست رسيده است. جسد اين جوان که نشان مي دهد قرباني جنايتي مرموز شده است، روز 22 دي ماه سال 82 در حوزه انتظامي کلانتري گاندي کشف و با ارجاع پرونده به اداره ويژه قتل پليس آگاهي، تحقيقات در خصوص شناسايي مقتول و در ادامه دستگيري متهم يا متهمان آغاز شد، اما کارآگاهان با هويت هاي مختلفي از مقتول مواجه شدند و توانستند سوابق کيفري متعددي را با اسامي مستعار از وي به دست بياورند. سوابق پسر ناشناس حاکي از آن بود که وي با اين اسامي چند بار به زندان رفته بود. با معلوم نشدن هويت مقتول و مراجعه نکردن اعضاي خانواده اش براي شناسايي وي «بهروز هنرمند» بازپرس شعبه چهارم دادسراي جنايي خواستار انتشار بدون پوشش چهره مقتول شد و افرادي که او را مي شناسند مي توانند اطلاعات خود را در خصوص مقتول يا خانواده اش در اختيار کارآگاهان اداره دهم قرار دهند.
*****
تلاش صدا و سيما براي بازسازي وجهه خود
آيا مناظره ها تداوم مي يابد
نسبت به هورا کشيدن هاي جناحي بي اعتنا باشي
د
رئيس سازمان صدا و سيما از شخصيت هايي که در مناظره هاي تلويزيوني شرکت مي کنند درخواست کرد به هورا کشيدن هاي جناحي و قبيله يي بي اعتنا باشند و هدف اصلي آنان در اين گفت وگوها صرفاً رضاي خدا و منافع مردم باشد.به گزارش ايلنا ضرغامي همچنين با تاکيد بر اهميت جنبه منطقي و استدلالي مناظره ها، هرگونه رفتار احساسي، عصبي، تخريبي و سياه نمايي را از آسيب هاي جدي اين امر دانست.رئيس سازمان صدا و سيما با تشکر از اظهارنظرها و پيشنهادهاي صاحب نظران و دلسوزان آگاه درباره برنامه هاي مناظره در صدا و سيما گفت؛ اميدوارم با همکاري و تعامل سازنده همه نخبگان و جريانات مختلف فکري بتوانيم آزادانديشي واقعي را در جامعه نهادينه کنيم.
روزنامه اعتماد: درست همان زماني که رياست صدا و سيما تنها هدف برگزاري مناظره ها را رضاي خدا و منافع مردم عنوان کرد، تمام اصحاب سياست نيک مي دانستند که کاهش وجهه عمومي صدا و سيما پس از انتخابات در اتخاذ اين سياست موثر بوده است و اين نکته يي بود که عزت الله ضرغامي در روزهاي پس از انتخابات به آن اعتراف کرد که صدا و سيما بيش از 60 درصد مخاطبان خود را از دست داده است. بنابراين نزديک به 10 روز پيش برنامه رو به فردا روي آنتن رفت تا به اين ترتيب شکاف ايجاد شده ترميم شود. اما حجم زيادي از وقت اضافه به انتقاد از احمدي نژاد و مديريت وي اختصاص يافت به گونه يي که دولت وي آماج حملات اصلاح طلبان و اصولگرايان منتقد قرار گرفت از همين رو برخي بر اين نظرند که روند برگزاري مناظره ها به زودي متوقف مي شود همچنان که برخي خبرها حاکي از آن است که اين برنامه به زودي تنها روزهاي پنجشنبه پخش خواهد شد.
هدف صدا و سيما و سياستگذاران رسانه ملي گامي در جهت کاهش رويکرد مردم به بي بي سي و صداي امريکا است به گونه يي که پس از انتخابات دهم رسانه هاي خارجي به مرجع خبري بسياري از مردم تبديل شدند. بر اين اساس بسياري بر اين باورند که اين مناظره ها ديرهنگام شروع شده اما نفس برگزاري آن را بسيار خوب توصيف مي کنند. البته نظر حاميان دولت بسيار متفاوت است به گونه يي که کاظم انبارلويي در روزنامه رسالت نوشت؛ «وقتي يک طرف مناظره منکر همه فجايعي است که همه روزه از تلويزيون بي بي سي و رسانه هاي صهيونيستي و استکباري عليه نظام و مردم ايران پخش مي شود، وقتي آنها منکر حمايت رسمي دولت امريکا و انگليس و رژيم صهيونيستي از جنبش به اصطلاح سبز هستند و حاضر نيستند هيچ سند و مدرک معتبري را گردن بگيرند، دهان به دهان شدن با آنها در رسانه ملي چه فايده يي دارد؟»سردبير روزنامه رسالت در ادامه با بيان اينکه «آنها منتظرند ببينند فرماندهان آنها، از آن سوي مرزها چه مي گويند» افزود؛ لذا با مناظره هاي تلويزيوني مي خواهند زمان بگيرند و دوباره همان شرارت ها را تکرار کنند.انبارلويي در ادامه با بيان اينکه «با بالا بردن کرکره، مناظره همان راهي را پيمود که هفت ماه پيش پيموده شد»، پيش بيني کرد؛ «حريف به زودي به بهانه همين مناظره ها و دور جديد افشاگري اصولگرايان مجدداً به خيابان برمي گردد.»اين روزنامه حامي دولت نوشت؛ هفت ماه پيش وقتي طرف در مناظره ها کم آورد فرمان اردوکشي خياباني را صادر کرد. مردم در پاسخ به اين اردوکشي در شعارهايشان آوردند؛ «پرونده ها روميزه هي ميگه چيزه چيزه». تا موقعي که طرف مقابل تن به يک رسيدگي حقوقي در مورد عملکرد خود نمي دهد و دنبال راه حل سياسي مي گردد، به جايي نمي رسد.

عدم اقبال به رسانه هاي خارجي هر چند برخي از حاميان دولت که اين انتقادات به مذاق آنها خوش نيامده، تلاش مي کنند کرکره مناظره ها را پايين بکشند اما در برابر قاطبه فعالان سياسي از اين مساله حمايت کردند به گونه يي که کواکبيان که با شريعتمداري مناظره کرد، اظهار داشت؛ ادامه مناظره هاي سياسي که اخيراً در صدا و سيما برگزار مي شود، با اصلاحاتي اندک مي تواند اعتراضات را از کف خيابان ها جمع کرده و بساط شبکه هاي فارسي زبان بيگانه را هم برچيند. به گزارش مهر مصطفي کواکبيان که خود به عنوان يکي از طرفين مناظره هاي اخير در صدا و سيما حضور يافته بود، افزود؛ اگر خواستار حل برخي مشکلات در کشور هستيم، همه بايد با دلسوزي و حسن نيت به برگزاري چنين مناظره هايي توجه داشته باشيم.وي با بيان اينکه برگزاري مناظره هاي سياسي اخير اقدام خوبي است، افزود اما این مناظره ها با ماه ها تاخير در حال انجام است. برگزاري اين مناظره هاي سياسي بايد براي رسيدن به حقايق باشد و ما همواره با عنوان يک بازي برد- برد به آن نگاه کنيم که در نهايت نتايج آن به نفع کشور و مملکت اسلامي خواهد بود.وي با تاکيد بر اينکه يکي از نکات مهم برگزاري چنين مناظره هايي در صدا و سيما تعطيلي بساط شبکه هاي VOA و BBC خواهد بود، گفت؛ بايد کم کم اين فضا در جامعه ايجاد شود و حاضرين در چنين مناظره هايي، بحث ها را به صورت جبهه يي مطرح نکنند.نماينده مردم سمنان در مجلس با تاکيد بر اينکه بايد کم کم شاهد حضور سلايق سياسي مختلف در اين برنامه براي مناظره باشيم، بيان کرد؛ صدا و سيما بايد تريبون همه جامعه اسلامي و صداهاي درون و پايبند به انقلاب باشد. کواکبيان در پايان تصريح کرد؛ ضرورت دارد مجري اين مناظره هم رعايت بي طرفي و عدالت را داشته باشد و بعضاً بحث ها را به سود يک طرف اين مناظره ها نکشاند.رعايت بي طرفي مورد تاکيد ساير فعالان سياسي نيز قرار گرفت.

به گزارش ايسنا احمد سالک نيز خواستار رعايت عدالت و عدم جفا به نظام شد. سخنگوي جامعه روحانيت مبارز ضمن ارائه پيشنهاد براي بهتر کردن مناظره ها اظهار داشت؛ مناظراتي که بخواهد به تصفيه حساب جرياني تبديل شود و طرفين در آن مشکلات را به گردن هم بيندازند، مفيد به فايده نخواهد بود اگرچه در آن روشنگري هم بشود. اين موضوع که در مناظرات گفته شود جمهوري اسلامي در 30 سال هيچ کاري صورت نداده، جفا به اين نظام مقدس است.سخنگوي جامعه روحانيت مبارز با تاکيد بر نگاه به آينده تصريح کرد؛ به هر ميزان جامعه ما نسبت به ارکان دين آشناتر باشد، در مقابل دشمنان مقاوم تر نيز خواهد بود زيرا امروز جهان تشنه معارف اسلام ناب است.وي همچنين درباره بررسي مشکلات جامعه به صورت هدفمند و پرهيز از پراکنده گويي در مناظره ها گفت؛ علت يابي در بحث مناظره ها بسيار مهم است به گونه يي که مبارزه با معلول نقشي نخواهد داشت و به جايي نخواهد رسيد و در اين بين مبارزه با فتنه ها بسيار مهم است.سالک تاکيد کرد؛ بايد توجه داشت که اين مباحث در حکومت جمهوري اسلامي ايران مطرح مي شود لذا بايد خطوط قرمز نظام رعايت شده و از آن عدول نشود.سخنگوي جامعه روحانيت مبارز همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص بي طرف بودن صدا و سيما در مناظره ها گفت؛ در يک مناظره، صحنه مناظره که ترکيبي از مجري و مناظره کنندگان است، رعايت اخلاق در مناظره ها، مستدل و عقلاني صحبت کردن، عدم ايجاد يأس در مناظره ها و اميد به آينده از جمله نکاتي است که بايد به آنها توجه شود.سالک تصريح کرد؛ طرح بحث هاي پراکنده راه به جايي ندارد و بايد موضوع در مناظره ها مشخص باشد و اين مجري است که مي تواند از بحث هاي پراکنده جلوگيري کند.اما محمدحسين فرهنگي معتقد است اين مناظره ها بايد بعد از انتخابات بلافاصله برگزار مي شد. وي ضمن استقبال از اين مساله گفت؛ هر کاري که به روشن شدن مسائل و عقلانيت، شفاف شدن جريانات سياسي و مواضع آنها کمک کند، مسلماً اقدام و حرکت مثبت و مناسبي است. نماينده تبريز تاکيد کرد؛ سخنان معترضان بايد گفته و شنيده شود و به کساني که براي آنها پاسخ هايي دارند، بايد مجال پاسخ گفتن داده شود، در غير اين صورت ممکن است شاهد يک نوع سرخوردگي در بين اقشار جامعه باشيم و اين سرخوردگي بستري براي سوءاستفاده کننده ها مي شود. البته بهتر بود اين مناظره ها بلافاصله بعد از انتخابات شروع مي شد.
افراد شاخص مناظره کنند
اما فارغ از اينکه فعالان سياسي خواستار تداوم مناظره ها شدند، بسياري بر اين باورند که بايد در اين مناظره ها افراد شاخص حضور يابند.اقبال محمدي ضمن استقبال از برگزاري و پخش برنامه هاي مناظره از صدا و سيما، اظهار داشت؛ براي تحليل بهتر شرايط و اوضاع کشور و همچنين نهادينه کردن وحدت بايد افراد شاخص و برجسته گروه هاي مختلف سياسي در اين گونه برنامه ها شرکت کنند.به گزارش مهر وي ادامه داد؛ متاسفانه صدا و سيما بايد اين موضوع را چندين ماه قبل در دستور کار قرار مي داد که بنا به هر دليلي اين مهم عملي نشد ولي با توجه به فضايي که هم اکنون در رسانه ملي ايجاد شده بايد زمينه را براي حضور افراد شاخص و تاثيرگذار گروه هاي مختلف سياسي در مناظره ها فراهم کنند.نماينده مردم شهرستان هاي مريوان و سروآباد در مجلس عنوان کرد؛ يکي از مهم ترين نيازمندي هاي مهم برگزاري اين مناظره ها در صدا و سيما فراهم کردن زمينه هاي لازم از سوي مسوولان براي افراد و طرف هاي شرکت کننده در آن است.محمدي گفت؛ بايد شرايط و زمينه را به گونه يي فراهم کرد که افراد با امنيت خاطر دغدغه ها و نظرات خود را به صورت شفاف و در چارچوب قانون بيان کنند و ترس از بازخواست بعد از پايان پخش برنامه را نداشته باشند.وي بيان داشت؛ با توجه به بازخوردهاي برنامه هاي پخش شده در هفته گذشته به نظر مي رسد تا حدودي رضايت مردم و مخاطبان را به دست آورده و اميدواريم با بهتر شدن فضا و همچنين حضور چهره هاي شاخص تر همچنان اين روند ادامه داشته باشد. البته افراد و طرف هاي مناظره نيز بايد تنها در راستاي ايجاد وحدت در جامعه تلاش کرده و ضمن بيان نظرات و ديدگاه هاي خود مباحث را به گونه يي مديريت کنند که در نهايت به وحدت هر چه بهتر در کشور بينجامد.بحث عملياتي شدن مناظره ها مورد تاييد يحيي زاده نيز قرار گرفت. وي تصريح کرد؛ اگرچه اين مناظره ها با چند ماهي تاخير در حال انجام است، اما افکار عمومي از برگزاري آن خوشحال هستند. وي ادامه داد؛ نسبت به اصل برگزاري اين مناظره ها نظر موافقي دارم اما بايد ضوابط و شرايطي به آن افزوده شود تا مناظره ها کارشناسانه تر، علمي تر و دقيق تر به مردم پيام بدهد.يحيي زاده درباره لزوم حضور تفکرات سياسي گوناگون در برگزاري چنين مناظره هايي گفت؛ اين حق طبيعي افراد يک جامعه است که در برگزاري چنين مناظره هايي کارشناسان سياسي با تفکرات گوناگون را شاهد باشند. وي اضافه کرد؛ افرادي که به عنوان کارشناس در چنين برنامه هايي حضور مي يابند حق دارند نسبت به نحوه اجرا، شخص مجري و برخي پارامترهاي چنين برنامه يي شرط بگذارند و با محقق شدن آن شرط در اين گونه برنامه ها حضور يابند.فرهاد تجري نيز خواستار رعايت قانون و حرمت افراد در مناظره ها شد. اما اظهارنظر بادامچيان به بي طرفي مجري مناظره معطوف شد. قائم مقام حزب موتلفه اظهار داشت؛ در برگزاري مناظره هاي تلويزيوني بايد اصل رعايت قانون و عدم توهين به افراد و شخصيت ها مد نظر باشد. وي درباره برگزاري مناظره هاي اخير از سوي صدا و سيما، برگزاري چنين برنامه هايي را در جهت روشن شدن افکار عمومي مثبت ارزيابي کرد.بادامچيان درباره زمان برگزاري اين مناظره ها با توجه به گذشت هفت ماه از انتخابات رياست جمهوري افزود؛ ماهي را هر وقت از آب بگيري تازه است لذا برگزاري اين مناظره ها اگرچه با تاخير اما سودمند است.نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي درباره رعايت اصل بي طرفي و اعتدال در برگزاري چنين مناظره هايي اظهار داشت؛ طبيعتاً برگزاري اين گونه برنامه ها يک عده را خوشحال مي کند و عده يي را هم ناراحت اما بايد اصل اين برنامه همواره مورد توجه باشد.بادامچيان در پايان خاطرنشان کرد؛ اصل برگزاري اين مناظره هاي سياسي کار مثبت و خوبي است و قطعاً به شفافيت فضا کمک مي کند.
*****
آخرين عکس بن لادن
وزارت امور خارجه امريکا با انتشار عکس جديدي از رهبر القاعده، آخرين تغييرات صورت گرفته احتمالي در چهره، موي سر و صورت وي را مشخص کرد. به گزارش شبکه خبري "بي بي سي" وزارت امور خارجه امريکا يکي از عکس هاي سال 1998 اسامه بن لادن رهبر القاعده را به صورت ديجيتال به روز رساني کرده و تغييرات فيزيولوژيک احتمالي در سر و صورت وي را در گذر زمان در 10 سال گذشته مشخص کرد. بر اساس اين گزارش، با مشاهده اين عکس جديد از رهبر القاعده، مشخص مي شود احتمالاً سن وي در حال حاضر حدود 52 سال باشد و رنگ ريش و موي سر وي نيز به خاکستري گراييده است. دولت امريکا به دنبال حمله 11 سپتامبر، جايزه کلاني به ارزش 25 ميليون دلار براي سر بن لادن تعيين کرد اما تاکنون نتوانسته است به اين هدف خود دست يابد.
*****
پيگيري حقوقي اظهارات مطهري عليه احمدي نژاد
رئيس دفتر احمدي نژاد گفت؛ بحث قطع رابطه ايران با انگليس از سوي وزارت خارجه ارائه نشده است. به گزارش ايلنا اسفنديار رحيم مشايي در حاشيه مراسم ثبت ملي چادر و حجاب اقوام ايراني در فهرست ميراث معنوي در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اظهارات علي مطهري نماينده مجلس مبني بر اينکه احمدي نژاد بايد به خاطر حوادث پس از انتخابات از مردم عذرخواهي کند و احتمال شکايت دولت از وي اظهار داشت؛ شکايات زياد شده است و حتماً پيگيري مي کنيم و در اين مورد نيز از طريق معاونت حقوقي رياست جمهوري پيگيري خواهيم کرد.
وي با بيان اينکه اين نوع اظهارات آنقدر سخيف و دور از انتظار است که اساساً نقد آنها نيز موضوعيتي ندارد، در مورد اينکه آيا اين نوع اظهارات سرپوش گذاشتن روي جرم سران فتنه نيست، اظهار داشت؛ شما بهتر از من مي فهميد سوال شما سوال نيست، جواب است و مردم بيشتر از همه مي فهمند و قضاوت آنها تعيين کننده است و هر کس حرف مي زند مسوول حرف هاي خود است و اگر به حرف هايش هم رسيدگي نشود زمان به حرف هاي وي رسيدگي خواهد کرد.
رئيس دفتر احمدي نژاد در مورد مذاکرات پيرامون احتمال قطع رابطه ايران با انگليس گفت؛ سابقه انگليس در ايران بسيار خراب است و دخالت هاي اين کشور در مسائل انتخابات و بعد از آن بر کسي پوشيده نيست و اينکه اين نوع بحث ها در کشور و محافل گوناگون مطرح مي شود، مساله يي طبيعي است. مشايي خاطرنشان کرد؛ در اين مورد دولت براساس منافع ملي تصميم مي گيرد چرا که قطع رابطه با هر کشوري فقط به آن کشور محدود نمي شود و مجموعه آثاري در پي خواهد داشت که دستگاه ديپلماسي با کار کارشناسي اين مساله را بررسي مي کند و پيشنهادهايي را مطرح خواهد کرد ولي تاکنون چنين بحثي از سوي وزارت خارجه ارائه نشده است.
*****
نشست ديپلمات هاي 5+1 درباره ايران با تفاوت ديدگاه اعضا و حضور حداقلي چين برگزار شد

اميدواري مسکو به توافق با تهران در زمينه غني سازي
نشست ديپلمات هاي 5+1 سرانجام ديروز با حاشيه هايي که داشت، برگزار شد؛ حاشيه هايي که بر محوريت چين مي چرخيد و سرانجام همان طور که از قبل نيز اعلام شده بود، پکن مقام سطح پاييني را به اين مذاکرات راهي کرد. نمايندگان ارشد کشورهاي امريکا، روسيه، فرانسه، آلمان و انگليس روز گذشته در نيويورک در مقر سازمان ملل گردهم آمدند. اين در حالي بود که چنين تصميم گرفته بود سطح نماينده اعزامي اش را کاهش دهد.
برخي، مسائل فني و نرسيدن ديپلمات ارشد چيني به اين نشست به دليل مشغله هاي از پيش تعيين شده را علت اتخاذ چنين تصميمي از سوي پکن دانستند اما گروهي ديگر مخالفت چين با اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران را دليل اعزام نماينده يي در سطح پايين تر اعلام کردند. در اين ميان برخي منابع خبري ضمن رد اين دو احتمال خاطرنشان کردند اين تصميم چين، نوعي اعتراض به فروش سلاح هاي امريکايي به تايوان بوده است. با وجود اين، نشست نمايندگان 5+1 روز گذشته در نمايندگي دائم ناظران اتحاديه اروپا در سازمان ملل متحد برگزار شد تا طرفين اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران را به دليل فعاليت هاي هسته يي اش بررسي کنند. در اين نشست همچنين پاسخ ايران به پيشنهاد تبادل سوخت هسته يي رآکتور تهران مورد ارزيابي قرار گرفت.
اما پيش از آغاز نشست، خبرگزاري هاي غربي به نقل از ديپلمات هاي غربي از انتظارات کشورهاي حاضر در نشست گزارش دادند. در همين راستا خبرگزاري رويترز گزارش داد ديپلمات هاي 5+1 براي گفت وگو بر سر اينکه آيا ايران بايد با تحريم هاي جديد سازمان ملل مواجه شود يا نه، تا فعاليت هسته يي حساس اش را متوقف کند، در نيويورک با يکديگر ملاقات کردند، اما مقامات غربي گفته اند تصميم چين براي فرستادن يک مقام دون پايه به اين نشست دستيابي به يک توافق سريع را منتفي کرد.
به گزارش ايسنا به نقل از رويترز يک ديپلمات با اعلام اين خبر گفت؛ برآورد ما اين است که نماينده چين يک متخصص سياسي بدون قدرت تصميم گيري باشد. بي توجهي ذاتي چين به نشست 5+1 موجب حيرت چهار عضو در اين نشست شد که اميدوار بودند نشست ديروز به يک توافق درباره آماده کردن يک پيش نويس قطعنامه جديد شوراي امنيت عليه تهران دست يابد. همچنين يکي از ديپلمات هاي 5+1 گفت؛ هرچند اميد زيادي به اين جلسه با وضعيت حضور چين وجود ندارد، اما ما قصد داريم آن را داشته باشيم. وي افزود؛ ما نياز داريم پيامي به ايران بفرستيم که ما اين مساله را رها نمي کنيم. کرولي سخنگوي وزارت خارجه امريکا نيز به خبرنگاران گفت؛ ما انتظار يک نتيجه مشخص دريافت کردني از اين نشست را نداريم. نمايندگان اروپا و امريکا معتقدند ايران زمان کافي براي پاسخگويي به آنچه آنها «پيشنهاد سخاوتمندانه» به تهران مي نامند را داشته است، اما ژانگ يسويي نماينده چين در سازمان ملل چندي قبل گفته بود اکنون زمان صحيح يا لحظه مناسب براي تحريم ها نيست زيرا تلاش هاي ديپلماتيک هنوز در حال کارند. ديپلمات هاي غربي پيش بيني کردند فرآيند مذاکرات درباره قطعنامه تحريم هاي جديد احتمالاً چندين ماه به طول انجامد.
از سوي ديگر خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد؛ در حالي که باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا، براي سرعت بخشيدن به روند تحريم عليه ايران در قبال برنامه هسته يي اش قدم برمي دارد، اما چين با ترمز بر درخواست ها سرعت حرکت در اين راستا را کاهش مي دهد. در ادامه اين گزارش آمده است؛ چين با اعزام ديپلمات سطح پايين به نشست تلويحاً نظر مخالف خود را با تحريم ها اعلام مي کند و از تلاش براي تحريم ايران طفره مي رود. به گزارش ايسنا در همين باره کنت کازمان يک کارشناس خاورميانه در سرويس تحقيقاتي پژوهشگري کنگره در واشنگتن گفت؛ اين اقدام از چين اصلاً شگفت انگيز نيست. آنها گفته بودند زمان براي تحريم هاي جديد نرسيده و ديپلماسي هنوز از دور خارج نشده است. از سوي ديگر مقامات رسمي امريکا معتقدند نشست مذکور به رغم بي توجهي چين مفيد خواهد بود. در اين باره فيليپ کراولي سخنگوي وزارت خارجه امريکا گفت اين نشست با وجود بي توجهي نماينده چين مهم است. وي افزود؛ امريکا تلاش مي کند چين را قانع کند که فوريت شرايط نه تنها به حضور نيازمند است که چين از فشار اضافه يي که آشکارا به آن مايل است (اقدام مي کند)حمايت مي کند. کازمان گفت؛ چين به صورت سنتي مايل به تحريم نيست اما توضيح براي فقدان شيفتگي در اين مورد خاص مي تواند تغييري ايجاد کند و تحريم هاي غرب ممکن است فشاري ايجاد کند. اما در حالي که امريکا نسبت به نتايج اين مذاکره خوشبين است، وزير خارجه چين در ديدار با همتاي آلماني خود در پکن با اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران مخالفت کرد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آلماني «ولفزبورگرآلگماينه»، «گوئيدو وستروله» در نخستين سفر به آسيا پس از ترک ژاپن روز جمعه وارد پکن شد و با «يانگ جيه چي» ديدار کرد. بر اساس اين گزارش دو طرف در اين ديدار درباره مسائل تبت، حقوق بشر و آزادي رسانه ها از جمله اينترنت گفت وگو کردند. وستروله اين ديدار را دوستانه و موثر توصيف کرد اما در عين حال گفت نمي توان تفاوت بين ديدگاه هاي دو طرف را کتمان کرد. در جريان اين گفت وگوها وستروله بر اين موضوع تاکيد کرد که در صورتي که با مذاکرات نتوان ايران را از برنامه هسته يي خود بازداشت، اعمال تحريم هاي بيشتر درباره اين کشور ضروري است و چين با وضع تحريم هاي بيشتر عليه ايران مخالفت کرد و يانگ جيه چي گفت اين حق هر کشوري است که از انرژي هسته يي استفاده صلح آميز داشته باشد. وي همچنين بر ادامه راهکار ديپلماتيک در حل مساله هسته يي ايران تاکيد کرد. همچنين سخنگوي وزارت خارجه روسيه اعلام کرد مساله هسته يي ايران را همچنان مي توان از طريق سياسي - ديپلماتيک حل کرد.
به گزارش ايلنا به نقل از نووستي، «آندره نسترنکو» گفت؛ «معتقديم زمينه براي مانور دادن در مذاکرات هسته يي ايران همچنان فراهم است تا در اجراي توافق هاي به عمل آمده ديدار ماه اکتبر سال گذشته ميلادي بين نمايندگان ايران و گروه 1«5 در ژنو و از جمله درباره پيشنهاد آژانس بين المللي انرژي اتمي در زمينه نحوه خروج اورانيوم با غناي پايين نطنز از ايران براي ارتقاي آن و توليد ميله هاي سوختي براي رآکتور تحقيقاتي تهران، پيشرفتي حاصل شود.» اين ديپلمات روس با اشاره به اينکه بارها شنيده شده است ايران خود به ارتقاي غناي اورانيوم خواهد پرداخت، گفت؛ «از نظر ما در اين مرحله بايد بر يافتن راه حل هاي قابل قبول براي طرفين درباره پيشنهاد آژانس مبني بر تحويل سوخت به رآکتور تهران متمرکز شد.» وي افزود تهران در اوايل ماه ژانويه سال جاري ميلادي به آژانس بين المللي انرژي اتمي راه حل خود را در زمينه صدور سوخت براي رآکتور تهران ارائه کرده است. سخنگوي وزارت خارجه روسيه همچنين گفت؛ «در حال حاضر اين پيشنهاد ها را همراه با ديگر اعضاي طرح بررسي مي کنيم و اميدواريم بتوانيم راه حلي کلي براي آن پيدا کنيم.» وي افزود اجراي موفق اين روش مي تواند نمونه خوبي براي همکاري ايران با جامعه جهاني در مساله استفاده صلح آميز از انرژي هسته يي بوده و به نخستين گام واقعي در راه احياي اعتماد جامعه بين الملل به صلح آميز بودن برنامه هسته يي ايران نيز مبدل شود و جو لازم را براي اعتماد در آغاز گفت وگو بر اساس احترام متقابل فراهم کند.
______________________________________________
یکشنبه: 27/10/1388
*****
مصاحبه صدای آمریکا با شهبانو فرح
به مناسبت روز 26 دیماه، روز خروج شاهنشاه فقید در سال 1357 از ایران، تلویویزیون صدای آمریکا با شهبانو فرح درباره وقایع آن زمان (31 سال پیش) و علل این خروج که منجر به سقوط نظام پادشاهی مشروطه و روی کار آمدن رژیم وحشی و لجام گسیخته "ولایت وقیح" در میهن ما گردید مصاحبه ای انجام داده که در زیر آن را مشاهده می نمایید:

*****
از میان ایمیل های دریافتی:
تحلیل های روز توسط آقای دکتر کورش عرفانی تحلیلگر مسایل ایران:


*****
عامل انفجار بمب در مشهد کشته شد

شنبه شب (چند ساعت پیش) انفجار بمبی در مقابل استانداری خراسان رضوی شهر مشهد را لرزاند و باعث ضایعاتی گردید.
ایرنا نوشت:عامل انفجار شنبه شب در مشهد بر اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشته است.
فارس نیز به نقل از منابع آگاه از مرگ عامل انفجار بمب در حوالی استانداری خراسان رضوی در بیمارستانی در مشهد خبر داد.
به گزارش خبرآنلاین یک شی دست ساز شنبه شب مقابل استانداری خراسان رضوی توسط فردی ناشناس منفجر شد..
انفجار این شی دست ساز هیچگونه خسارت جانی ومالی نداشته و تنها عامل انفجار به شدت مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان در گذشته است.
امیرالله شمقدری سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی شنبه شب گفت: فردی مشکوک درچهار راه استانداری بااقدامات خود موجب شک ماموران شده بود.
وی افزود: درحالی که ماموران به سمت این فرد درحال حرکت بودند، وی وسیله انفجاری را رها کرد که بلافاصله منفجر شد.
وی گفت: این وسیله طبق اطلاع یک سه راهی چدنی لوله آب حاوی مواد منفجره بوده که انفجار آن منجر به آسب دیدگی شدید عامل آن شده است.
شمقدری گفت: نیروهای انتظامی و امنیتی درمورد انگیزه وهویت این شخص درحال بررسی هستند و اطلاعات دقیق تر دراختیار مردم قرارخواهد گرفت.
*****
وضعیت نگران‌کننده محمد حسین سهرابی‌راد در زندان اوین

وضعیت جسمی و روحی محمد حسین سهرابی‌راد از نزدیکان ستاد مهدی کروبی که از شهریورماه گذشته در بازداشت به سر می‌برد، نگران‌کننده گزارش شده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، وی حدود دو ماه پیش در پی فشار‌های روحی وارده در بند 209 و سپس 350 زندان اوین اقدام به خودزنی و زدن رگ دست چپ خود کرده است و در پی آن به بهداری زندان اوین انتقال یافت. پس از این اتفاق وی به سلول انفرادی طبقه چهارم بند 240 منتقل شد.
یکی از زندانیان سیاسی نیز با ابراز نگرانی در مورد شرایط روحی وی از دو مورد خودزنی مجدد این زندانی سیاسی در سلول انفرادی خبر داد و گفت: « شرایط سهرابی راد واقعا نگران کننده است. وی به شدت مستاصل یافتم و وی از تمامی همبندان و فعالین حقوق بشر تقاضا داشت نسبت به سرنوشتش بی‌تفاوت نباشند و به یاریش بشتابند.»
گفتنی است برخی دلیل بازداشت محمد حسین سهرابی‌راد را همکاری با داوری، سردبیر سحام‌نیوز در تهیه فیلمی در مورد رخدادهای صورت پذیرفته در بازداشتگاه کهریزک جهت ارائه به قوه قضاییه می‌دانند. گفتنی است وی در ابتدا در بند 209 نگهداری می‌شد و پس از اتمام بازجویی‌ها به بند 350 زندان اوین انتقال یافت. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از زندانیان سیاسی دستگیرشده در روزهای پس از انتخابات همچون احمد زید آبادی ، هدایت اقایی ، داود سلیمانی ، جهانبخش خانجانی ، مسعود باستانی ، پیمان عارف ، عبدالله مومنی، محمد رضا نوربخش ، بهمن احمدی امویی ، مجید دری ، ضیاء نبوی ، مسعود لواسانی و... در این بند نگهداری می‌شوند.
لازم به ذکر است سهرابی راد که در زمان دستگیری به تازگی ازدواج کرده ، فرزند یکی از شهدای جنگ تحمیلی است و مادر وی در بی‌خبری مطلق از فرزندش به سر می‌برد.
پیشتر نیز یکی از زندانیان سیاسی بند 350 در نامه خود به کمیسیون اصل نود نسبت به وضعیت سهرابی راد ابراز نگرانی کرده بود.

*****
کامران دانشجو: از آمار احکام انضباطی اطلاع ندارم
وزیر علوم رژیم و کابینه کودتا می‌گوید که از تعداد احکام انضباطی دانشجویان اطلاعی ندارد و امتحان پایان ترم دانشگاه‌ها نیز در حال برگزاری است.
کامران دانشجو دیروز (شنبه) در حاشیه گردهمایی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها در پاسخ به پرسش‌ها درباره آمار دقیق احکام کمیته انضباطی دانشگاه‌ها گفت: "در شرایطی که پس از انتخابات رخ داد، شما چه انتظاری از آمار احکام کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها دارید" کمیته‌های انضباطی برخی دانشگاه‌های ایران در چند هفته اخیر، ده‌ها دانشجو را احضار و احکام سنگین انضباطی برای آنها صادر کرده‌اند. دانشگاه‌های امیرکبیر، علم و صنعت، بابل، مشهد و دزفول از جمله دانشگاه‌هایی هستند که دانشجویان آنها با احکام سنگین کمیته‌های انضباطی مواجه شده‌اند. فشار‌ها بر فعالان دانشجویی در ایران همزمان با آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی (مهرماه) افزایش یافته است. در برخی از دانشگاه‌های ایران، تجمع دانشجویان با حمله نیرو‌های لباس شخصی به خشونت کشیده شده و برخی از دانشجویان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.
خبرگزاری مهر به نقل از آقای دانشجو گزارش کرده که پنج تا ۱۰ درصد کسانی که در حوادث پس از انتخابات دستگیر شده‌اند، دانشجو هستند. وی همچنین گزارش‌ها درباره تحریم امتحانات پایان ترم برخی دانشگاه‌ها را رد کرده و خطاب به خبرنگاران گفته است: "برای اینکه از این شایعات بیرون بیائید، در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنید" آن‌طور که منابع دانشجویی می‌گویند، در اعتراض به برخورد‌های صورت گرفته با دانشگاهیان، دانشجویان معترض حاضر به شرکت در امتحانات پایان ترم نشده‌اند. این منابع می‌گویند که دانشگاه امیرکبیر در مجموع ۹ هزار صفر در کارنامه دانشجویان معترض منظور کرده است، اما مسئولان این دانشگاه این آمار را قبول ندارند.
*****
بازداشت دو تن از فعالین دانشجویی دانشگاه نجف آباد

دو تن از دانشجویان دانشگاه نجف آباد پس از وقایع روز عاشورا بازداشت و روانه زندان شدند.
به گزارش سایت خبری تا آزادی زندانیان سبز، کسری سالاری دو روز پس از عاشورا در منزل مسکونی خود در حسن آباد اصفهان بازداشت شد.
سالاری پیش از این نیز به دلیل پخش اعلامیه در روز قدس بازداشت شده بود اما این بار اتهام او ساخت بمب دستی در مراسم روز دانشجو عنوان شده است.
کسری سالاری که هم اکنون در زندان دستگرد به سر می برد طی ملاقات با مادر خود از فحاشی و تهدید از سوی بازجویان خبر داده است.
این سایت همچنین از دستگیری احسان خانی یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه نجف آباد به اتهام شرکت در تجمعات دنشجویی خبر داد.

*****
بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در محکومیت حکم صادرشده برای ضیا نبوی

انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با صدور بیانیه ای، حکم صادر شده برای عضو این انجمن را محکوم کرد. این انجمن در بیانیه خود ضمن اعتراض به حکم صادر شده، گفته است که این گونه اعمال گام های دانشجویان را محکم تر و سقوط عوامل سرکوب را نزدیک تر خواهد کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:
جنبش دانشجویی روز های سخت و بی سابقه ای را تجربه می کند. تقریبا روزی نیست که خبر از احضار و تعلیق و بازداشت و محکومیت دانشجویی را نشنویم و دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی نیز طعم تلخ دوری از یاران دبستانی را چشیده اند. و اکنون صدور حکم کم سابقه 15 سال زندان و 74 ضربه شلاق برای ضیاء نبوی، عضو سابق و راهنمای همیشگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل کاممان را تلخ تر کرد.
طرح اتهامات واهی نظیر ارتباط با گروه تروریستی مجاهدین خلق، نشانه کینه ای است که دستگاه سرکوب از این چهره سرشناس و خوش نام داشت. چطور ممکن است انسان صلح جویی مثل آقای نبوی که تمام تلاشش در جهت ایجاد فضای گفتمان و مبارزه با فرهنگ حذف رقیب بوده ، با چنان گروهی ارتباط داشته باشد؟
با شناخت چند ساله ای که از ایشان داریم آقای نبوی حتی از نظر ایدئولوژیک نیز فرسنگ ها با آن سازمان فاصله دارند و اخبار واصله نیز حاکی از آن است که ضیا نبوی حتی تحت فشار نیز چنین اتهام ننگ آوری را نپذیرفته است.
کینه سرکوب گران از این جهت بود که در حالی که اکثر فعالان مدنی در شاخه های دیگر نظیر آزادی رسانه و مطبوعات و ... مشغول بودند، آقای نبوی به یک باره جبهه مبارزه در جهت دفاع از حق بنیادین تحصیل را گشود و با تاسیس شورای دفاع از حق تحصیل و ردیابی محرومین از تحصیل، ابعاد این فرایند ضد انسانی را نمایان تر می ساخت.
بدین وسیله انزجار خود را نسبت به چنین حکم ناعادلانه ای ابراز می کنیم و به عوامل سرکوب نیز هشدار می دهیم که این گونه اعمال، گام های مارا محکم تر و سقوطشان را نزدیک تر می کند.
نام ضیا نبوی و امثالش در تاریخ به نیکی ثبت خواهد شد. مطمئنا یاد و راه ضیا نبوی برای همیشه در این دانشگاه زنده خواهد مانند و باعث افتخار این انجمن است که روزگاری عضوی چون او داشته است.
در پایان از تمامی اعضا و دوستان استدعا می کنیم تحت شرایط فشار بر احساس خشم ونفرت خود غلبه نموده و در دام خشونت که اتفاقا طرف مقابل نیز طالب آن است نیفتند. باشد که این جنبش آزادی خواهانه به سرمنزل مقصود برسد.
انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابِل
*****
نگهداری کلیه اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم در سلول های انفرادی

کلیه اعضای شوراي مرکزی دفتر تحکیم وحدت در زندان انفرادی نگهداری می شوند. ميلاد اسدی بیش از 46 روز است که در انفرادی بسر می برد . در همین حال بهاره هدایت، مهدی عربشاهی و مرتضی سیمياري که پس از عاشورای خونین بازداشت شدند نیز در انفرادی نگهداری می شوند و تاکنون هیچگونه تماسي با خانواده خود نداشته اند.‫بنا به این گزارش روز پنجشنبه در پی مراجعه خانواده این دانشجویان به اوین به آنها اعلام شد که فرزندانشان تا اطلاع ثانوی ممنوع الملاقات هستند.
*****
اکبر اجدادی به دو سال و چهار ماه زندان تعزیری محکوم شد

دادگاه تجدید نظر اکبر اجدادی از بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات را به دو سال و چهاره ماه زندان تعزیری محکوم کرد.
به گزارش سایت تا آزادی زندانیان سبز اکبر اجدادی 20 ساله که در حوادث بعد از انتخابات بازداشت شد و مدت 6 ماه در بند 350 زندان اوین بازداشت بود، در دادگاه تجدید نظر شعبه 54 که به ریاست قاضی موحدی برگزار شد با کسر چهار ماه از حکم دادگاه بدوی به دو سال و چهار ماه زندان تعزیری محکوم شد.
این سایت خبری همچنان به نقل از مادر اکبر اجدادی علت بازداشت او را گزارش اشتباه یکی از مشتریان مغازه محل کار او عنوان کرده است. این جوان در تارخ 6 تیرماه در محل کارش واقع در سعادت آباد تهران بازداشت شد. به گفته مادر وی، اجدادی تنها نان آور خانواده بوده که پس از دستگیری او خانواده با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شده است.
گفتنی است خانواده وی ساکن قیام دشت ورامین می باشد.

*****
مراسم یادبود دکتر علی محمدی امروز (یکشنبه 27 دیماه) در دانشگاه تهران
رئیس پردیس علوم پایه دانشگاه تهران درباره برنامه های دانشگاه تهران به مناسب یادبود شهادت مرحوم دکتر مسعود علی محمدی فیزیکدان ایرانی گفت: مراسم یادبود این مرحوم روز یکشنبه در پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار می شود. علی مقاری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر افزود: مراسم یادبودی از سوی پردیس علوم پایه دانشگاه تهران در بعدازظهر روز یکشنبه ساعت ۱۱ تا ۱۲ در محل مسجد دانشگاه تهران برگزار می شود. دکتر مسعود علی محمدی فیزیکدان ایرانی صبح روز سه شنبه ۲۲ دی ماه ۸۸ طی یک عملیات بمب گذاری در قیطریه تهران شهید شد. وی استاد فیزیک دانشگاه تهران بود.
پیکر مرحوم دکتر مسعود علیمحمدی فیزیکدان ایرانی صبح روز پنجشنبه ۲۴ دی ماه جاری از مقابل منزل وی تشییع شد.
*****
پاداش خوشرقصی های یکی از عوامل رژیم
فیلمنامه محسن مخملباف رفع توقیف شد ...!!
علیرضا سجادپور مدیر کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی خبر از رفع توقیف فیلم "شاعر زباله ها " به نویسندگی محسن مخملباف، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما خبر داد.
به گزارش جهان،. این فیلم را محمد احمدی کارگردانی کرده و در آن بازيگراني چون ليلا حاتمي، محمد اسكندري، فرزين محدث، صابر ابر، هوشنگ قوانلو، فرامرز هاشم‌زاده، احمد مهران‌فر و اقبال فتحعلي‌زاده به ايفاي نقش پرداخته‌اند.
گفتنی است در روزهاي گذشته، فيلم‌هايي نظير صد سال به اين سال‌ها، تسويه حساب،‌ نامزد آمريكايي من،‌ محفل ايكس و شبانه‌روز رفع توقيف شده بودند.
*****
شاگرد مصباح یزدی لباس شخصی ها را معرفی کرد!
قاسم روانبخش از شاگردان مصباح یزدی درباره لباس شخصی ها گفت : همه مردم لباس شخصی هستند.
وی با تاکید بر اینکه « موضوع لباس‌شخصی‌ها از زمان دولت آقای خاتمی مطرح شد و هر جا کروبی یا خاتمی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند از لباس شخصی‌ها سخن گفتند» ، افزود: در آن زمان معنای لباس شخصی جوانان انقلابی با ظاهری مذهبی و حزب‌اللهی بود.
روانبخش در گفت وگو با تهران امروز در پاسخ به سوال « یعنی شما به حضور نیروهای لباس شخصی یا خودسر در تجمعات اعتقاد ندارید؟ » ، جواب داد : نه. تصاویر لباس شخصی‌ها را در سایت سپاه منتشر کرده‌اند و دور آنها را خط قرمز کشیده‌اند تا شناسایی شوند. هم آنهایی که اغتشاش می‌کنند و هم آنهایی که برای دفاع از انقلاب و نظام تلاش می‌کنند، لباس شخصی هستند.
وی در ادامه تصریح کرد :‌ هر کس از هر دو جناح که به صورت غیرقانونی به خیابان بیاید و شعار دهد و برخورد کند، نیروی خودسر است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جوانان انقلابی از اقدامات خودسرانه بپرهیزند، هر گونه اقدام خودسرانه از جانب ما محکوم است و باید با افراد خودسر برخورد شود. هر کس تابع ولایت است از حرکات خودسرانه باید خودداری کند.
روانبخش هم چنین برای آرام شدن اوضاع پیشنهاد داد تا میرحسین موسوی بیانیه هجدهم خود را صادر کرده و در آن عنوان کند که « تنها 14 میلیون به او و 25 میلیون به احمدی‌نژاد رای داده‌اند. بگوید که سندی دال بر تقلب در انتخابات ندارد و دولت را قانونی می‌داند.»
وی گفت :‌ما موسوی را سیاستمدار نمی‌دانیم زیرا 20 سال خانه‌نشین بوده است. اگر موسوی سیاستمدار بود، به جای افتادن در دام دشمن که درصدد کودتای مخملی در ایران بود، حزب سیاسی تشکیل می‌داد و فعالیت‌های قانونی می‌کرد و در انتخابات یازدهم، رئیس‌جمهور بود.
*****
انتشارلیست سیاه مدیران درحال پاکسازی نفت

سایت حامی احمدی نژاد جهان نیوزخبر داده بررسی آخرین وضعیت تغییر و تحولات مدیریتی وزارت نفت نشان می دهد که پس از برکناری و یا جابه جایی نزدیک به ۵۰ مدیرعامل، مدیر کل و برخی از مدیران میان دستی در طی سه ماه گذشته، اخیرا مشاوران ارشد سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت در خارج و داخل صنعت نفت لیست های جدیدی را برای آغاز دور جدید تغییرات مدیران صنعت نفت تهیه کرده اند. مشاوران میرکاظمی با بررسی پرونده و پایش سابقه مدیریتی اکثر مدیران ارشد و میان دستی صنعت نفت قصد دارند آن دسته از مدیرانی که از دوران دولت هشتم و هفتم هنوز در سطوح مختلف فعالیت می کنند را برکنار کنند. همچنین در تصمیم دیگری قصد دارند تعدادی از مدیران صنعت نفت که در دولت نهم در پستی منصوب شده اند را با دیگر مدیران جابه جا کنند. این لیستها پس از تدوین و پایش نهایی به مدیران عامل شرکت های ملی نفت ایران، گاز، پالایش و پخش نفتی و پتروشیمی ارسال شده است که به استثنای “سیف الله جشن ساز” سایر معاونین وزیر نفت قصد انجام تغییرات بر اساس لیست های مورد اشاره را دارند. گفته می شود با توجه به اختلاف سید مسعود میرکاظمی و سیف الله جشن ساز، تاکنون مدیرعامل شرکت ملی نفت حاضر به تغییر مدیران شرکتهای مختلف نفتی بر اساس نظر وزیر نفت نشده است. از سوی دیگر قرار است تغییرات جدید مدیریتی در سطح شرکت های ملی گاز، پالایش و پخش نفتی و پتروشیمی در دو دوره زمانی ( تا اسفند ۸۸ – تا اردیبهشت ۸۹) انجام شود. به طوری که آن دسته از مدیرانی که به طور مستقیم برای تامین گاز و فرآورده های نفتی صنایع، نیروگاهها و مردم در فصل زمستان مسئولیت دارند، قرار شده در فاز دوم تغییرات و تا اردیبهشت ماه سال آینده که برودت هوا افزایش می یابد، تغییر کنند. لیست برخی از مدیران ارشد و سطح بالای صنعت نفت به استثنای شرکت ملی نفت ایران به شرح ذیل است.
حسن منتظر تربتی مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران
مصطفی علوی مدیرعامل شرکت گاز خودرو ایران
باقر بان مدیر نظارت بر تولید و هماهنگی شرکت ملی گاز ایران
اصغر سهیلی پور مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران
ناصر رئیسی رئیس کارگروه اصل ۴۴ شرکت ملی گاز ایران
رضا الماسی مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران
منوچهر طاهری مدیرعامل پالایشگاه گاز بید بلند
رسول رزاقی مدیرعامل پالایشگاه گاز فجرجم
علی پاک سرشت مدیر پژوهش و فن آوری شرکت ملی گاز ایران
علیرضا غریبی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی گاز ایران
ناصر نوروز شاد مدیر عامل شرکت بازرگانی گاز ایران
مسعود حسنی مدیرعامل پالایشگاه گاز هاشمی نژاد
حسین ایزدی مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران
فرید عامری مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی
منوچهر آقانژاد مدیر عامل شرکت پالایش نفت ایران
علیرضا امینی مدیر سامانه هوشمند سوخت
غلامرضا ربانی مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران
علیرضا ابهجی مدیر عامل پالایشگاه نفت آبادان
علیرضا امین مدیر عامل پالایشگاه نفت بندرعباس
اصغر صالحی مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران
اصغر ساجدی مدیر مهندسی و ساختمان شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران
علی یزدانی مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پتروشیمی
علی محمد بساق زاده مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی
محمد حسن پیوندی مدیر برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی
داوود شاد دل مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی
محمد صفائیان مدیر تشریفات شرکت ملی صنایع پتروشیمی
همچنین در این لیستها تغییرات مدیرتی در شرکتهای گاز استانی، شرکتهای پخش فرآورده های نفتی استانهای مختلف، مناطق عملیاتی انتقال گاز، مناطق عملیاتی خطوط لوله و مخابرات نفت، واحدهای مختلف پتروشیمی و برخی از اعضای هیات مدیره شرکتهای پتروشیمی نیز پیش بینی شده است که به نظر می رسد این دور از تغییرات در زمان دورتری انجام شود. قابل ذکر است برخی از مدیرانی که در لیست ذیل به اسمی آنها اشاره شده به زودی بازنشسته می شوند ضمن آنکه تعدادی از مدیران نیز در سطوح مختلف قرار است جابه جا شوند.
*****
کاهش 93 درصدی حجم سرمايه‌گذاری‌ خارجی در سال ۸۷
حجم سرمايه‌گذاری خارجی در ايران در سال ۸۷ نسبت به سال قبل از آن حدود ۹۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. علاوه بر اين، تعداد طرح‌های ويژه سرمايه‌گذاری خارجی در سال ۸۷ در مقايسه با سال ۸۶ حدود ۱۶ درصد کاهش يافته است.
به گزارش ایلنا حجم سرمايه‌گذاری خارجی در ايران در سال ۸۷ نسبت به سال قبل از آن حدود ۹۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. علاوه بر اين، تعداد طرح‌های ويژه سرمايه‌گذاری خارجی در سال ۸۷ در مقايسه با سال ۸۶ حدود ۱۶ درصد کاهش يافته است.کارشناسان اقتصادی بر تاثير دو عامل بر کاهش تعداد طرح‌ها و حجم سرمايه‌گذاری‌های خارجی در ايران اتفاق نظر دارند.براساس آمار ارائه شده توسط سازمان سرمايه‌گذاری‌های خارجی، در سال ۸۶، مبلغ سرمايه‌گذاری‌های خارجی حدود ۱/۱۲ ميليارد دلار بوده که در سال ۸۷ با ۹۳ درصد کاهش به ۸۲۲ ميليون دلار در سال ۸۷ کاهش يافته است.
از طرفی در اين سال يعنی سال ۸۶ تعداد طرح‌ها ۱۰۲ طرح بوده که در سال ۸۷ به ۸۶ طرح رسيده است. بررسی آمار اين دو سال بيانگر کاهش ۱۶ درصدی طرح‌ها در مدت زمان ياد شده است.روند کاهش حجم سرمايه‌گذاری‌ها و تعداد طرح به سال ۸۷ خلاصه نمی‌شود و روند کاهشی آن همچنان ادامه دارد. تعداد طرح‌ها در سال ۸۸ به ۳۴ طرح می‌رسد که نسبت به سال قبل از آن حدود ۶۰ درصد کاهش دارد. حجم سرمايه‌گذاری‌ها در سال ۸۸ حدود سه ميليارد دلار بوده که نشان‌دهنده روند افزايشی نسبت به سال ۸۷ و روند کاهشی نسبت به سال ۸۶ است.در اين بين نبايد از ياد برد که آمار ارائه شده توسط سازمان سرمايه‌گذاری در سال ۸۸، تا پايان آبان سال جاری برآورد شده است. با اينکه هنوز دو ماه به پايان سال مانده و چهار ماه پايانی سال در برآوردها، محاسبه نشده است اميد می‌رود که بر آمار سازمان سرمايه‌گذاری افزوده شود اما کارشناسان معتقدند به دليل ادامه بحران مالی جهانی و مقابله اقتصادی با ايران، آمار حجم سرمايه‌گذاری‌ها و طرح‌های مربوط به آنها تنها اندکی افزايش خواهد داشت.صاحبنظران در حوزه اقتصاد بين‌الملل معتقدند: زمانی که بحران مالی جهانی اتفاق افتاد، سرمايه‌گذاران به گريز از ريسک روی آوردند و در نتيجه منابع مالی در جهان کاهش يافت. از سوی ديگر کشورهای سرمايه‌فرست ترجيح دادند که سرمايه‌های خود را صرف تامين منابع مالی داخل کشور خود کنند. در اين حالت بحران مالی بيش از پيش بر کاهش منابع مالی تاثيرگذار است. بحران مالی جهانی علاوه بر ايران ساير کشورها را در تامين منابع مالی دچار مشکل کرد اما ايران علاوه بر اين با معضل ديگری روبروست که فشار ايران در تامين منابع را دوچندان می‌کند و آن عامل مقابله اقتصادی با ايران است.سازمان سرمايه‌گذاری‌های خارجی علاوه بر آمار سه سال گذشته به ارائه کل آمار از سال ۷۲ تاکنون اقدام کرده است. کل مبلغ سرمايه‌گذاری خارجی که در ايران انجام شده حدود ۳۷ ميليارد و ۷۰۴ ميليون دلار است که توانسته منابع مالی ۵۴۷ طرح را فراهم کند. اگر آمار کل حجم سرمايه‌گذاری‌ها و تعداد طرح‌ها را از زمان آغاز تاکنون در نظر بگيريم ايران به طور متوسط هر سال حدود ۳۲ طرح را به مبلغ دو ميليارد و ۲۱۷ ميليون دلار تامين اعتبار کرده که رقم قابل توجهی نيست و ايران برای اجرای طرح‌های بيشتر به بيش از اين مقدار نياز به جذب منابع خارجی دارد که بايد چاره‌ای برای آن انديشيده شود.
*****
ممانعت از تودیع قرار وثیقه سنگین یک فعال کارگری

دادگستری شهرستان شوش از تودیع قرار وثیقه یک فعال کارگری در بند ممانعت به عمل آورد.به گزارش واحد کارگری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادستان شهرستان شوش برای آزادی موقت رضا رخشان مسئول روابط عمومی سندیکای کارگران هفت تپه قرار وثیقه 150 میلیون تومانی صادر نموده است که از تودیع آن توسط خانواده وی نیز ممانعت به عمل می آورد.نامبرده از سوی دادگاه عمومی و انقلاب به اتهام نشر اکاذیب ، تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام در روز 14 دی ماه سالجاری در محل کار خود توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.
*****
اطلاعیه روابط عمومی حزب اعتماد ملی پیرامون برنامه رو به فردا
روابط عمومی حزب اعتماد ملی در اطلاعیه ای ضمن استقبال از برگزاری مناظره های تلویزیونی و به رسمیت شناختن بخشی از حقوق مردم؛ از اقدام برنامه رو فردا نسبت به القای حضور نماینده آن حزب در مناظره تلویزیونی انتقاد نمود.
متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است:
باسمه تعالی
پیرو حضور آقای دکتر اطلاعت و آقای دکتر زاکانی در برنامه رو به فردا در شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی، بدینوسیله به اطلاع میرساند که آقای دکتر جواد اطلاعت از همکاران سابق و شایسته این حزب بودند که شش ماه پیش از انتخابات اخیر ریاست جمهوری همکاری سیاسی خود را با این حزب قطع و فعالیت سیاسی خود را با بنیاد باران پیگیری کردند.این تصمیم ایشان علیرغم تغایر با سیاست های مصوب حزب، مورد احترام دبیر کل محترم و سایر اعضا واقع شد.
شایسته بود هنگامیکه مجری محترم برنامه رو به فردا؛ دو مرتبه از ایشان بعنوان عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نام بردند، مشارالیه به عدم همکاری با این حزب اشاره می کردند که شائبه فرصتی از سوی سیمای جمهوری اسلامی به این حزب در جهت بیان دیدگاه ها پیرامون انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری ( 1384) و انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری (1388) و پیامد های پس از آن بوجود نیاید. حزب اعتماد ملی که در حال حاضر دفتر آن، دفتر شخصی دبیرکل و روزنامه رسمی اش (اعتماد ملی) پلمپ گردیده از تصمیم دیرهنگام مقامات کشور در برگزاری مناظره ها و به رسمیت شناختن بخشی از حقوق مردم استقبال کرده و آمادگی حضور نماینده و یا نمایندگان خود را در برنامه فوق الذکر که بطور رسمی از سوی دبیر کل محترم حزب اعتماد ملی به سیمای جمهوری اسلامی معرفی خواهد شد، اعلام می نماید.
روابط عمومی حزب اعتماد ملی
*****
سایت اصلاح طلب سلام نیوزهم فیلتر شد
سایت خبری اصلاح طلب "سلام نیوز" دقایقی پیش فیلتر شد.
به گزارش خبرنگار جرس، این سایت حامی جنبش راه سبز که همواره مواضع معتدل و میانه رو داشت پیش از این و در روز 24 خرداد نیز فیلتر شده بود.
گفتنی است در آن زمان آدرس سایت سلام نیوز "دات.کام بود" که پس از فیلتر شدن، این سایت تحلیلی با آدرس "دات آی آر" شروع به کار کرد که دقایقی پیش بار دیگر فیلتر شد.

*****
همسر الهام برابر با « كل نظام» شد...!!!!
سایت آینده: در حالی كه خانم فاطمه رجبی (شما بخوانید فاطمه ارّه) مدعی شده مراسم بزرگداشت پدرش در فرهنگسرای ابن‌سینا به میتینگ سیاسی ضدنظام تبدیل و در آن كودتای سبز تبلیغ شده، بررسی‌های خبرنگار «آینده» مفهوم دقیقتر میتینگ ضدنظام از دیدگاه این بانوی شهیر عرصه فرهنگ و ادب را روشن كرده است.طبق متن مصاحبه خبرگزاری فارس با خانم رجبی، در مراسم یادبود استاد دوانی در فرهنگسرای ابن‌سینا، ‌در این مراسم علاوه بر حمایت از سران فتنه و كودتای مخملی توسط سخنران مراسم، شعارهایی توسط برخی حاضرین علیه مسئولان نظام سرداده شد و سخنران اصلی برنامه، بدون هیچ‌گونه ارتباط و شناختی از پدر مرحوم ایشان و یا حتی قرابت فكری با علامه دوانی، مراسم یادبود را تبدیل به میتینگ سیاسی كرده و به تبلیغ كودتای سبز كه توسط ملت ایران خنثی شد، پرداخته است.در حالی كه وی به حضور معدود بستگان پدرش در این مراسم اشاره كرده، هر سه پسر ایشان شامل آقایان محمد، محمدعلی و محمدحسن رجبی كه هر سه از چهره‌های شاخص فرهنگی و فعال در حوزه تهران، نگارگری و تاریخ،‌هستند در مراسم حضور داشته و دعوت از سخنرانان نیز توسط آنان انجام شده است.
همچنین برخلاف ادعای خانم رجبی كه مدعی ترك مراسم توسط آیت‌الله نورانی شده ، آیت‌الله نورانی تا پایان مراسم و حتی صرف شام نیز حضور داشته و ترك مجلس از سوی وی صحت ندارد.از سوی دیگر، بررسی تصاویر و فیلم این برنامه، اثری از شعار علیه مسئولان نظام یا سخنی علیه نظام دیده نمی‌شود و تنها جمله سیاسی كه حجت‌الاسلام محمدجواد حجتی كرمانی، بیان كرده، انتقاد از عملكرد خانم رجبی بدون آوردن نام او بوده كه به اعتقاد وی باعث درگذشت مرحوم دوانی بوده است.با این وصف به نظر می‌رسد خانم رجبی بیان یك جمله علیه خود را به معنای تبدیل مراسم بزرگداشت پدرش به میتینگ ضدنظام می‌داند.گفتنی است در ماه‌های پایانی حیات استاد علی دوانی كه فاطمه رجبی نیز به انتشار برخی نوشته‌های ویژه خود در خصوص شخصیت‌های نظام روی‌آورده بود، آن مرحوم از دخترش خواست به این شیوه خود پایان دهد، اما..لازم به ذكر است بزرگداشت استاد دوانی، بیست و چهارمین مورد از سلسله برنامه های فرهنگسرای ابن سیناست كه با هدف تكریم و نكوداشت مفاخر شهر تهران برگزار شده است. تا كنون بزرگانی از جمله دكتر علی شریعتمداری، دكتر كاردان، غلامعلی افروز ، دكتر عباس شیبانی، دكتر اعوانی، دكتر دینانی، دكتر گرجی، علامه طباطبایی و... مورد تقدیر قرار گرفته اند و هیچ گونه جهت گیری، مباحثه، شعار و یا سخنرانی سیاسی در این جلسه انجام نشده.
*****
اعتراض خانواده محسن صفایی فراهانی به عدم صدور حکم از سوی دادگاه

بیش از ۲۰۰ روز از دستگیری محسن صفایی فراهانی می گذرد و بیش از ۳۷ روز از برگزاری اخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات او نیز سپری شده است ولی هنوز حکم نهایی دادگاه محسن صفایی فراهانی صادر نشده است. همین جریان اعتراض خانواده محسن صفایی فراهانی را به همراه داشته است. فرشاد صفایی فراهانی در اعتراض به عدم صدور حکم از سوی دادگاه پدرش چنین گفت:حسب اطلاعات موجود، دادگاه ایشان قراربود که روز سوم شهریور برگزارشود که این امر محقق نشد و سپس بعد از یک دوره بلاتکلیفی طولانی، به ۲۳آبان موکول شد که مجدداٌ به تعویق افتاد و تاریخ ۱۸آذر تعیین شد که بازهم با وجود حضور ایشان در دادگاه، به علت عدم حضور قاضی، جلسه به چهارشنبه ۲۱آذر موکول و نهایتاً در آن تاریخ جلسه پس از یک دوره انتظار قریب به چهارماهه برگزارشد. فرزند محسن صفایی فراهانی ادامه داد: درحال حاضر نیز با گذشت مدت سی و سه روز از برگزاری جلسه دادگاه و علیرغم تمامی پیگریهای به عمل آمده، هنوز حکم مربوطه صادرنشده و برای تبدیل قرارایشان به وثیقه نیز هیچ اقدامی صورت نگرفته است، در حالیکه براساس قانون، ظرف مدت یک هفته باید حکم دادگاه صادر می شد. به این ترتیب به نظر میرسد که پس از چهارماه انتظار برای برگزاری دادگاه، حالا باید منتظر یک دوره طولانی از بلاتکلیفی و انتظار برای صدور حکم و تبدیل قراربود. اینجاست که با نگاهی به سی سال خدمات صادقانه ایشان در مقام یک مدیرارشد اقتصادی، صنعتی و ورزشی کشور با یک کارنامه پربار و سرشار از موفقیت، به نظر میرسد که پایان دادن به این وضعیت و بلاتکلیفی موجود، ضروریتر از هرزمان دیگری است.
*****
حضور اعضای شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در منزل بهاره هدایت

ادوارنیوز: جمعی از اعضای شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت با حضور در منزل بهاره هدایت، عضو زندانی شورای مرکزی این اتحادیه دانشجویی با امین احمدیان همسر خانم هدایت دیدار کردند.
دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت در این دیدار با اشاره به سوابق درخشان خانم بهاره هدایت و هزینه های بسیاری که وی در راستای دفاع از کیان دانشگاه و عمده ترین تشکل سیاسی در دانشگاه های کشور یعنی دفتر تحکیم وحدت، متحمل شده است قدردانی از خدمات و تلاش های این فعال دانشجویی را وظیفه خود دانستند.
اعضای شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت همچنین در مورد آخرین وضعیت بازداشت سه عضو دیگر این اتحادیه دانشجویی، آقایان میلاد اسدی، مهدی عربشاهی و مرتضی سمیاری گفتگو کردند.
همچنین امین احمدیان، عضو شورای مرکزی سازمان دانش اموختگان ایران و همسر بهاره هدایت نیز توضیحاتی درخصوص پرونده همسرش ارائه داد و نسبت به بی اطلاعی از وی ابراز نگرانی کرد.
*****
وکيل کلوتيد ريس: موکلم همه اتهامات کيفرخواست را رد کرده است

وکيل مدافع کلوتيد ريس - تبعه فرانسوی - از برگزاری سومين و آخرين جلسه دادگاه موکلش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به صورت غير علنی خبر داد. محمدعلی مهدوی ثابت، وکيل کلوتيد ريس در گفت‌وگو با پايگاه خبری راهبردی سلام با بيان اين مطلب اظهار داشت: صبح دیروز(شنبه) سومين و آخرين جلسه دادگاه کلوتيد ريس با حضور نماينده دادستان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی برگزار شد و اين جلسه تا ساعت ۱۱:۴۵دقيقه به طول انجاميد.
وی با بيان اين‌که در اين جلسه آخرين دفاع از سوی من و موکلم انجام شد، گفت: در اين جلسه بنده و موکلم همه اتهامات مطروحه در کيفرخواست را رد کرده وموکلم اعلام کرد که هيچ سوء نيتی برای فعاليت عليه ايران نداشته و اقدامی نکرده است.
مهدوی ثابت در پايان گفت: هفته آينده طبق قانون بايد دادگاه حکم نهايی را اعلام نمايد که ما نيز اميدواريم اين حکم تبرئه خانم ريس از اتهامات باشد.
*****
صدور احکام انضباطی برای دانشجویان دانشگاه چمران اهواز برای جلوگیری از تحریم امتحانات

طی هفته گذشته کمیته انضباطی دانشگاه شهید چمران اهواز در اقدامی شتاب زده دست به صدور حکم ۲ ترم محرومیت از تحصیل برای ده ها تن از فعالین دانشجویی این دانشگاه زد.
هنوز از تعداد دقیق دانشجویان احضار شده مشخص نیست اما بیش از ۲۰ دانشجوی اهواز به کمیته انضباطی احضار شده اند. این دانشجویان به صورت جداگانه به حراست و کمیته انضباطی فرا خوانده شده و تحدید به دستگیری توسط وزارت اطلاعات شدند.
این اقدام برای ایجاد رعب و وحشت در بین دانشجویان دانشگاه چمران اهواز به منظور جلوگیری از لغو امتحانات صورت گرفته است.
همزمان احمد ابراهیمی از فعالین انجمن اسلامی دانشکده مهندسی از سوی دادگاه انقلاب شهر اهواز و از سوی دادگاه انقلاب تهران احضاریه دریافت کرده است.
محمد پیروزمند یکی دیگر از اعضا انجمن اسلامی دانشکده مهندسی در حالی که چند روز بیشتر تا شروع امتحانات باقی نمانده، از تحصیل محروم و به دانشگاه ممنوع الورود شده است.
لازم به ذکر است سجاد پیرفلک و مهرداد طافی از فعالین دانشجویی دانشکده علوم دانشگاه چمران اهواز چند ماه پیش برای یک ترم از تحصیل محروم شدند.
*****
دیدار اعضای سازمان ادوارتحکیم با خانواده عماد باقی/ شرافت و آزادگی، قانون مداری و حق طلبی از ویژگی‌های باقی است
ادوارنیوز: جمعی از اعضای شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم) با حضور در منزل عمادالدین باقی، فعال سرشناس حقوق بشر، با خانواده وی دیدار کردند.
در این دیدار اعضای سازمان دانش آموختگان ایران با تجلیل از خدمات عمادالدین باقی در عرصه حقوق بشر، "شرافت و آزادگی"، "قانون مداری" و "حق طلبی" را از ویژگی‌های آقای باقی دانستند و دفاع از حقوق بازداشت شدگان عقیدتی - سیاسی به ویژه شخصیت‌هایی همچون عمادالدین باقی را تکلیفی انسانی و اخلاقی خواندند.
عوارض دیسک کمر باقی در انفرادی 240 شدت یافته است
در این دیدار همچنین، خانم فاطمه کمالی احمد سرایی، همسر آقای باقی با تشریح روند بازداشت ایشان، گفت: "آقای باقی در تنها تماسی که طی چند روز اخیر داشته‌اند، پخش گفتگوی خود با مرحوم آیت الله العظمی منتظری را که مربوط به تابستان سال 86 می‌باشد به عنوان تنها اتهام خود معرفی کردند".
فاطمه کمالی احمد سرایی با اشاره به اینکه "آقای باقی در بند 240 در انفرادی است" افزود: "همچنین در این تماس کوتاه تلفنی آقای باقی از ما خواستند که به دلیل شدت گرفتن عوارض ناراحتی دیسک کمر، کمربند طبی ایشان را به زندان ببریم و این مساله موجب نگرانی ما شده است".
*****
انتفال اردوان تراکمه به بند عمومی/ تداوم بازجویی و نگهداری امید منتظری در بند 240

اردوان تراکمه فرزند یونس تراکمه، داستان‌نویس و منتقد نام‌آشناست که به همراه مهین فهیمی از مادران صلح، در شامگاه ششم دی‌ماه در منزل شخصی مهین فهیمی به همراه عده‌ای دیگر از مهمانان بازداشت شدند. ماموران امنیتی سپس همراه اردوان تراکمه به محل سکونتش رفته و کامپیوتر، کتاب‌ها و دستنوشته‌های او را با خود ‌بردند.به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، امید منتظری فرزند مهین فهیمی و حمید منتظری از زندانیان سیاسی اعدام‌شده در سال 67 نیز، روز هفتم دی‌ماه زمانی که برای پیگیری وضعیت مادر و دوستش اردوان تراکمه و مهمانان بازداشت‌شده دیگر به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه نموده بود، بازداشت گردید.تاکنون هریک از این افراد یک تماس تلفنی با خانواده‌های خود داشته‌اند اما از اتهامات احتمالی آنان اطلاعی در دسترس نیست.در روزهای گذشته حدود هفتاد نويسنده، شاعر، مترجم و روزنامه‌نگار فرهنگی برای آزادی "اردوان تراکمه" به رئيس قوه‌ی قضاييه نامه نوشتند. در این نامه آمده است: «پيگيری خانواده برای آگاهی از دليل دستگيری اردوان تراکمه که در راهپيمايی عاشورا نيز شرکت نداشته، تا کنون به نتيجه نرسيده است. اردوان تراکمه دانشجوی سال دوم رشته‌ی کارگردانی سينماست و مقاله‌های او در حوزه‌ی نقد سينما در مطبوعات رسمی کشور منتشر شده است. با توجه به سابقه‌ی فعاليت فرهنگی و حوزه‌ی تحصيلی اين جوان، ما امضاکنندگان اين نامه و اهالی فرهنگ و هنر تقاضا داريم مسئولان، استعدادهای جوان فرهنگی و هنری را که اميدهای آينده اين سرزمين هستند به ديده‌ی دقت بنگرند.»
*****
ورود نیروهای امنیتی به کوی و بازرسی اتاق دکتر فرزاد کلبعلی
بعد از ظهر روز چهارشنبه مورخ ۲۳ دی ۸۸ ماموران اداره اطلاعات با همکاری حراست کوی دانشگاه تهران وارد کوی شده و اتاق دکتر فرزاد کلبعلی که در روز ۱۶ آذر بازداشت شده است را بازرسی کردند. در پی این اقدام، ماموران وزارت اطلاعات کامپیوتر و تعداد زیادی از کتاب ها، جزوه ها و دست نوشته های این دانشجو را ضبط و از کوی خارج کردند.
این یکی از اقدامات نادر در کوی دانشگاه بوده که نیروهای اطلاعاتی وارد کوی شوند و اقدام به بازرسی اتاق دانشجوبان و بردن وسایل آنها کنند.
در طی روزهای اخیر فضای کوی دانشگاه بسیار امنیتی شده و به طور شدیدی بر دانشجویان اعمال نظارت می شود
گفتنی است که در همان روز چهارشنبه در اقدامی دیگر حراست دانشگاه اقدام به شکستن درب اتاق دو تن از دانشجوبان که در ساختمان ۷ –اتاق ۳ کوی ساکن هستند کرده و این دو دانشجو را به پلیس امنیت تحویل دادند. از هویت و وضعیت این دانشجویان خبری در دست نمی باشد.
فشارها بر دانشجویان کوی دانشگاه تهران در حالی همچنان ادامه دارد که تکلیف پرونده حمله به کوی دانشگاه در خردادماه همچنان نامشخص است.
همچنین پرونده همکاری حراست و ریاست دانشگاه تهران در گسیل نیروهای نظامی به دانشگاه تهران و ضرب و شتم دانشجویان روزهای ۱۶ و ۱۷ آذر بررسی نشده است.
*****
احمدی نژاد و یوتوپیای ایرانی بدون فقیر و بیكار!
جوان فردا - محمود احمدی نژاد در سفر به استان خوزستان و در جمع مردم اهواز به اشاره به تصویب طرح تحول اقتصادی در مجلس ، مدعی شد با اجرای صحیح این طرح تا سه سال آینده یك نفر فقیر و بیكار در كشور باقی نمی ماند! در خصوص این مدعا توجه به نكاتی چند ضروری به نظر می رسد:1. محتوای آنجه این روزها احمدی نژاد و سایر دولت مردان از آن تحت عنوان طرح تحول اقتصادی یاد می كنند فی الواقع چیزی نیست جز برنامه چهارم توسعه كه ابتدا توسط اصولگرایان در مجلس هفتم و سپس دولت احمدی نژاد كاملا به محاق رفت. اصولگرایانی كه امروز طرح تحول اقتصادی را تصویب نمودند می باید پاسخ دهند چرا در مجلس هفتم با نیات پوپولیستی و با تصویب طرح "تثبیت قیمتها" اجرای منطقی و تدریجی آزادسازی قیمت ها را متوقف ساختند تا امروز ناچار به آزادسازی ناگهانی كالاهای اساسی باشند. البته در غیاب یك نظام پارلمانی حزبی بدیهی است كه كسی مسئولیت این قبیل رفتارهای متناقض و فاجعه بار را به عهده نمی گیرد.2. احمدی نژاد مدعی است پیگیری طرح تحول اقتصادی توسط دولت بر مبنای اهداف عدالت طلبانه صورت می گیرد و در اجرای این طرح بسط عدالت در كشور مد نظر است. واكاوی شرایط اقتصادی كشور اما واقعیات دیگری را آشكار می كند كه چون دم خروس از پس قسم حضرت عباس احمدی نژاد عیان می شود. واقعیت این است كه یكی از عوامل اصلی طرح تحول اقتصادی "كسری بودجه" دولت است. احمدی نژاد از یك سو با سیاست های نابخردانه صندوق ذخیره ارزی كشور را كه محصول دوران طلایی قیمت نفت بود خالی نمود و از سوی دیگر با سیاست های پولی نادرست ، طرح های عمرانی فاقد توجیه در سفرهای عمرانی ، افزایش هزینه های نظامی و افزودن بر نهادهای خرج ، بودجه كشور را نامتعادل كرد. به گونه ای كه در صورت تداوم پرداخت یارانه ها تا دو سه سال آینده بودجه كشور كاملا قفل خواهد شد. می گویند خود كرده را تدبیر نیست ، جناب احمدی نژاد اگر برای گریز از بی خردی های صورت گرفته قصد دارند كاری انجام دهند بهتر است نام عدالت خواهی بر آن ننهند و پوششی دیگر بیابند البته ایشان بارها نشان داده اند در این قبیل لفاظی ها ید طولا دارند.3. احمدی نژاد مدعی است با اجرای طرح تحول اقتصادی تا سه سال آینده در كشور هیج بیكار و فقیری باقی نمی ماند. كمونیست های اتحاد جماهیر شوروی نیز مدعی بودند در كشور شان فقیر و بیكار وجود ندارد و سرانجام شد آنچه دیدیم. البته گفته اند یزد دور و گز نزدیك. سه سال آینده نیز به زودی فرا می رسد و امید است در آن هنگام در كشور هیچ بیكار و فقیری باقی نمانده باشد. اما امیدواریم در آن روزها در صورتی كه آمارها از رشد دهشتناك فقر و بیكاری حكایت می كرد ، احمدی نژاد با تمسك به شیوه های كمونیستی ، منتقدان را عوامل مافیای هاشمی رفسنجانی! و یا مواجب بگیران امپریالیسم جهانی ننامد!
*****
سایه سنگین اعتصاب بر روی بزرگترین پروژه کشور
ستاره خلیج فارس" یکی از هفت پالایشگاهی است که دولت احمدی نژاد وعده داده بود تا سال ۱۳۹۱ آماده بهره برداری شوند و ایران را از واردات بنزین بی‌نیاز سازند. تولید این پالایشگاه به تنهائی روزی ۳۵ میلیون لیتر بنزین و هزینه ساختمان آن ۶ میلیارد یورد برآورد شده است. ۱۷ درصد پیشرفت در سه سالبه گزارش دویچه وله، از آغاز عملیات ساختمانی ستاره خلیج فارس اکنون ۳ سال می‌گذرد. خطر تحریم صدور بنزین به ایران بیش از همیشه تشدید شده و شورای نگهبان نیز لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را تایید کرده است. با اجرای این لایحه، یارانه‌ای که دولت تاکنون برای بنزین می‌پرداخت قطع می‌شود و مردم باید بنزین را به بهای تمام شده بخرند. در چنین شرایطی، روز شنبه (۱۲ دیماه) محمد اسماعیل کراچیان مدیرعامل ستاره خلیج اعلام کرد:«عملیات ساختمانی پالایشگاه تاکنون ۱۷ درصد پیش رفته و ۴۰۷ میلیون یورو تجهیزات خارجی مورد نیاز آن خریداری شده است.» این در حالی است که ۶ ماه پیش شهنازی مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران پیشرفت فیزیکی پالایشگاه را ۱۹ درصد اعلام کرده بود. در همان زمان شهنازی وعده داده بود که این پالایشگاه در سال ۱۳۹۱ آماده بهره‌برداری می‌شود. احتمال اعتصاباما همه شواهد نشان می‌دهد که اجرای پروژه ستاره خلیج متوقف مانده و خطر اعتصاب مهندسان و کارکنان همه پیمانکاران آن را تهدید می‌کند. براساس گزارش پایگاه اینترنتی "هم میهن" بزرگترین پروژه دولتی ایران، مطالبات ده پیمانکار خود را نپرداخته و این پیمانکاران بین سه تا ۵ ماه است که نتوانسته‌اند حقوق کارکنان خود را بپردازند. به گزارش هم‌میهن، مهندسان مشاور پروژه، پس از مدت‌ها تلاش برای دریافت حقوق عقب افتاده خود تهدید به رها کردن کار کرده‌اند. شرکت‌های "تهران جنوب" و "بینا" دو پیمانکار اصلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز بیش از سه ماه است که حقوق و دستمزد مهندسان و کارکنان خود را پرداخت نکرده‌اند.در ایران از پالایشگاه ستاره خلیج به عنوان بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه نام برده می‌شود. هم میهن می‌نویسد:«درواقع به پشتوانه همین پالایشگاه بود که محمود احمدی‌نژاد بارها مدعی شد به‌زودی کشور در برابر تحریم احتمالی بنزین مصونیت خواهد یافت.» اثرات تحریم‌های بین‌المللی دولت احمدی‌نژاد همواره تاکید کرده که تحریم‌های بین‌المللی هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد گذاشت. اما توقف پروژه‌های زیربنائی ایران نشان دهنده اثرات این تحریم‌ها است. دولت ایران، در آبان‌ماه امسال کمیته ویژه‌ای برای اولویت بندی پروژه‌های نفت و گاز تشکیل داد. کارشناسان دولتی مجبور شده بودند اعتراف کنند که در نتیجه تحریم‌ها، برنامه ایجاد هفت پالایشگاهی که قرار بود بنزین ایران را تامین کند عملی نیست و پروژه‌های گازی پارس جنوبی نیز دستخوش رکود شده‌اند. بر پایه گزارش روزنامه خبر، در همان زمان مسئولان شرکت نفت از وجود بحران در ۹۰ درصد پروژه‌های نفتی خبر دادند و اعلام کردند که ۵۰ درصد پروژه‌های نفتی در دست اجرا، کاملا متوقف شده اند. هاشمی رفسنجانی رئيس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام یک هفته پیش در دیدار با دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه آزاد هشدار داد که عدم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت سبب شده است که تولید نفت ایران روز به روز کاهش یابد. توقف سرمایه‌گذاری‌های زیربنائی بر پایه گزارش هم‌میهن، به دلیل شرایط ویژه ایران، دولت از سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کلان اقتصادی که تضمین‌کننده دورنمای کشور هستند منصرف شده و قصد دارد سرمایه‌های اندکی را که هنوز در اختیار دارد، در پروژه‌هائی به کار بیاندازد که می‌توانند در کوتاه مدت بازدهی داشته باشند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز اول مهرماه امسال نشست ویژه‌ای در شرکت‌پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تشکیل شد که هدف آن تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت بود. در این نشست تصمیم گرفته شد که فعالیت‌ها روی بهینه‌سازی و توسعه ظرفیت پالایشگاه‌های موجود متمرکز شود تا آن‌ها بتوانند به جای سایر فراورده‌های نفتی، حتی‌المقدور بنزین بیشتر تولید کنند.
*****
وزیرعلوم: 5 تا 10 درصد بازداشتیها دانشجویند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رژیم با تشریح جزئیاتی از احکام کمیته های انضباطی دانشجویان در روزهای اخیر گفت: در مقایسه با آماری که وزارتخانه های اطلاعات و کشور ارائه می دهند از تعداد افرادی که در جریانات اخیر دستگیر شده اند تعداد کمی یعنی شاید 5 تا 10 درصد دانشجو هستند.به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو دیروز شنبه در حاشیه گردهمایی مدیران روابط عمومی دانشگاهها در وزارت علوم در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه احکام کمیته های انضباطی دانشگاهها در روزهای اخیر افزایش یافته است یا خیر گفت: در یک مجموعه ای که یکسری مسائل اتفاق می افتد مسئولین موظف هستند به مسئولیت خود عمل کنند اما در این مسئولیت نگاه باید عاطفی باشد نه تنبیهی. می دانم که دانشگاهها چنین نگاهی درباره دانشجویان داشتند پرونده های زیادی را خود دانشگاهها کنار گذاشتند و پرونده های زیادی نیز در کمیته انظباطی مرکزی وزارت علوم کنار گذاشته شده است.وی با بیان اینکه آمار دقیقی از احکام کمیته های انضباطی در روزهای اخیر را ندارم، گفت: در شرایطی که پس از انتخابات رخ داد شما چه انتظاری از آمار احکام کمیته های انظباطی دانشگاهها دارید.5 تا 10 درصد بازداشتی های اخیر دانشجو هستندوزیر علوم اظهار داشت: با تمام اینها در مقایسه با آماری که وزارتخانه های اطلاعات و کشور ارائه می دهند از تعداد افرادی که در جریانات اخیر دستگیر شده اند تعداد کمی یعنی شاید 5 تا 10 درصد دانشجو باشند.وی افزود: برخورد با این افراد نیز بیشتر به دانشگاه منتقل می شد اما برخورد با افرادی که از بیرون هدایت شده و احیانا بحث امنیتی دارند به بیرون از وزارتخانه بر می گردد. دستگاههای امنیتی با افردی که بخواهند با انقلاب مقابله کنند، برخورد می کنند.تأکید بر حفاظت از دانشمندان با رعایت امنیتی نشدن فضای دانشگاههاکامران دانشجو با اشاره به بحث حفاظت فیزیکی از دانشمندان که به دنبال شهادت دکتر علیمحمدی اتفاق افتاد، گفت: در دیدار با خانواده شهید علیمحمدی این سئوال مطرح شد که چرا از این دانشمندان درست حفاظت نمی شود از این رو وزارتخانه ها و نهادهای مربوط باید بین حفاظت از این دسته افراد را انجام بدهند اما باید به نحوی این امر صورت گیرد که فضای دانشگاهها امنیتی نشود.حوادث پس از انتخابات در کوی دانشگاه به فراموشی سپرده نشده استوی درباره اینکه بررسی و پیگیری حوادث اخیر در کوی دانشگاه که پس از انتخابات رخ داد، گفت: کوی دانشگاه به فراموشی سپرده نشده و مسئولین این موضوع را همانند بازداشتگاه کهریزک که یک عده می گفتند به فراموشی سپرده شده پیگیری می کنند و درنهایت قوه قضائیه باید در این زمینه به جمع بندی برسند.
*****
انحراف پرواز ایران ایر از باند فرودگاه استکهلم
استکهلمیان - پرواز شماره 762 ساعت 12.15 شرکت هواپیمایی ایران ایر از استکهلم به مقصد تهران قبل از بلند شدن از روی زمین و در ساعت 12.30 به دلیل نامعلوم و احتمالا لغزندگی زمین از باند پرواز منحرف شد. تلاشها جهت بیرون کشیدن هواپیما تاکنون به نتیجه نرسیده است.شایان ذکر است که خطری متوجه هیچکدام از سرنشینان هواپیما نشده است اما مسافران شوکه شده و در حال حاضر هواپیما را ترک کرده اند. مسافران به ترمینال \"اف\" فرودگاه بین المللی استکهلم منتقل شده اند.هواپیمای ایران ایر از ساعت 12.30 در حاشیه باند پرواز باقی مانده و چندین اتوموبیل امنیتی و کمکی در اطراف آن دیده می شوند.هنوز مشخص نیست که هواپیما موفق به حرکت بسوی تهران خواهد شد یا خیر .

*****
بيانيه بيش از 60 تن از روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق‌بشر، عليه کشتار انسان‌ها به نام "محاربه"
در پاسخ به اعلام جمهوری اسلامی برای محاکمه دستگيرشدگان در تظاهرات عاشورا به اتهام «محاربه با خدا»، وبلاگ نويسانِ جوانِ ايرانی با اعلام کمپين «من هم يک محارب هستم»، زبان و انديشه‌یِ مرگ انديش حاکمان را به سخره گرفتند و همياريشان را با همه دستگيرشدگان و زندانيان سياسی اعلام کردند.در همبستگی با اين اقدام نمادين، ما هنرمندان، نويسندگان، روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر، استادان دانشگاه و فعالان حقوق زنان از همه آزاديخواهان در خارج از کشور می‌خواهيم با امضای بيانيه زير و يا به هر شکل ديگری که می‌توانند برای پيشگيری از اعدام مخالفان، اعتراض به سرکوب و آزادی همه زندانيان سياسی اقدام کنند.عليه کشتار انسان‌ها به نام «محاربه با خدا» به پا خيزيم !با متهم کردن بازداشت‌شدگان تظاهرات روز عاشورا به «محاربه با خدا»، رژيم ايران بار ديگر به ايرانيان و سراسر جهان اعلام می‌کند که من نماينده خدا روی زمين هستم و هر آنکس مخالف من بيانديشد و سخن گويد و گام بردارد محارب با خداست و محکوم به توبه و يا مرگ.در سراسر جهان، بسياری از مدافعان حقوق انسانی با ره آورد چنين جهان‌بينی که حاصل دگرديسی مذهب به ايدئولوژی سياسی است آشنايند و به نتايج فاجعه بار آن در ايران آگاهی دارند: صدها هزار پيکر تازيانه خورده ! دهها هزار سر بر دار و جانِ ويران از آتش تيربار ، صدها قتل فراقضايی با پرونده نامعلوم در داخل و خارج کشور.به همت فعالان حقوق بشر اسناد و شواهد کافی درباره اين جنايت‌ها در دست است و نهادهای بين المللی مدافع حقوق انسانی بارها به صدای بلند از اين جنايات سخن گفته اند.اين تجربه می‌بايد که به کار اقدام هشيار امروز آيد، تا سدی بسازد در مقابل موج سرکوب که همراه با خيزش آزادی‌خواهانه مردم بالا گرفته است. با علم کردن اتهام نخ نمای «محاربه با خدا» حاکمان در تدارک قتل دگر انديشان و مخالفان هستند. حاکمان بار ديگر به خود مقام خدايی اعطا کرده اند تا خواست آزادی را سرکوب کنند و خون انسان‌هايی را که جز حقوق شهروندی هيچ چيز نخواسته اند مباح سازند .پس شايسته است ما شهروندان ايرانی که خواهان حقوق انسانی خود هستيم، برای اقدام فوری عليه سرکوب و کشتار مخالفان، به صف آزادی‌خواهانی بپيونديم که با صدای بلند می‌گويند : «من هم يک محارب هستم»با تدارک هزارها اقدام اعتراضی عليه سرکوب و اعدام و برای آزادی زندانيان سياسی، از جنايات تازه عليه بشريت به نام خدا پيش‌گيری کنيم.يک‌صدا و با تمام قوا از آزادی‌خواهان سراسر جهان، از تمامی نهادهای بين المللی مدافع حقوق بشر و از سياستمدارانی که از ارزش های دمکراتيک سخن می‌گويند بخواهيم از وقوع قتل‌های سياسی در ايران پيشگيری و به سرکوب مخالفان اعتراض کنند.

۱.گيل آوايی (شاعر - هلند)۲.هادی ابراهيمی (روزنامه نگار - ونکوور)3.شبنم اسداللهی (فعال حقوق بشر - اتاوا)۴.رضا اغنمی (نويسنده - لندن) 5.حميد اکبری (استاد دانشگاه - شيکاگو)۶.بهمن امينی (ناشر - پاريس)7.اصغر ايزدی (فعال حقوق بشر - فرانکفورت)8.مهرداد بران (آهنگساز و نوازنده - پاريس)۹.ناهيد باقری (نويسنده - وين)۱۰.بهنام باوندپور (نويسنده - بن)۱۱.منيره برادران (فعال حقوق بشر - فرانکفورت)۱۲.سيروس بينا (استاد دانشگاه – مينه سوتا)۱۳.ناصر پاکدامن (نويسنده – پاريس)۱۴.جهانبخش پاکزاد (پژوهشگر علوم سياسی – پاريس)۱۵.مهشيد پگاهی (فعال جنبش زنان - دُرتموند)۱۶.حميد جاودان (کارگردان و بازيگر تئاتر - پاريس)۱۷.محمد جلالی - م. سحر (شاعر - پاريس)۱۸.گلرخ جهانگيری (فعال جنبش زنان - برلين)۱۹.جواد جواهری (نويسنده - پاريس)۲۰.نسيم خاکسار (نويسنده - اوترخت)۲۱.نسيم خسروی مقدم (شاعر و سينماگر - استراليا)۲۲.آذر خونانی (فعال جنبش زنان - شيکاگو)۲۳.هايده درآگاهی (فعال جنبش زنان - استکهلم)۲۴.مهرداد درويش پور (استاد دانشگاه - استکهلم)۲۵.مهشيد راستی (فعال جنبش زنان - استکهلم)۲۶.نسرين رحيميه (رييس مرکز ايرانشناسی دانشگاه کاليفرنيا - ارواين)۲۷.يدالله رويايی (شاعر - پاريس)۲۸.صدرالدين زاهد (کارگردان و بازيگر تئاتر - پاريس)۲۹.حميد زنگنه (استاد دانشگاه - سانفرانسيسکو)۳۰.بابک سالاری (عکاس – مونترآل)۳۱.امير سلطانی (نويسنده - يوتا)۳۲.بهرام شفيعی (فعال حقوق بشر - لندن)۳۳.روحی شفيعی (نويسنده - لندن)۳۴.شهلا شفيق (نويسنده - پاريس)۳۵.کاظم شهرياری (نويسنده و کارگردان تئاتر - پاريس)۳۶.بهروز شيدا (نويسنده - استکهلم)۳۷.پرويز صادقی (فعال حقوق بشر - دُرتموند)۳۸.الهه صدر (فعال جنبش زنان - کلن)۳۹.سياوش عبقری (استاد دانشگاه - آتلانتا)۴۰.شهلا عبقری (استاد دانشگاه - آتلانتا)۴۱.سپيده فارسی (سينماگر - پاريس)۴۲.آراز فانی (فعال حقوق بشر - گوتنبرگ)۴۳.سياوش فرجی (فعال حقوق بشر - استکهلم)۴۴.رضا قاسمی (نويسنده - پاريس)۴۵.فرهنگ قاسمی (فعال حقوق بشر - پاريس)۴۶.منيره کاظمی (فعال حقوق بشر - فرانکفورت)۴۷.شيما کلباسی (شاعر - واشنگتن - دی سی)،۴۸.رضا مرزبان (روزنامه نگار - پاريس)۴۹.گرجی مرزبان (فعال حقوق بشر - وين)۵۰.شاهرخ مُشکين قلم (رقصنده و طراح رقص – پاريس)۵۱.عباس معیّری (نقاش - پاريس)۵۲.ليلی مظاهری (وکيل - واشنگتن - دی سی)۵۳.ابراهيم مکّی (نويسنده و کارگردان تئاتر - پاريس)۵۴.باقر مومنی (نويسنده - پاريس)۵۵.رضا مهاجری نژاد (فعال حقوق بشر - سانفرانسيسکو)۵۶.حميد مهدی پور (ناشر - کلن)۵۷.انور ميرستاری (فعال حقوق بشر - بروکسل)۵۸.رضا ناصحی (فعال حقوق بشر - پاريس)۵۹.منوچهر نامور آزاد (کارگردان و بازيگر تئاتر - پاريس)۶۰.شُکوه نجم آبادی (بازيگر تئاتر - پاريس)۶۱.علی نگهبان (نويسنده - ونکوور)۶۲.شهين نوائی (پژوهشگر و فعال جنبش زنان - برلين)۶۳.رضا هيوا (شاعر - پاريس)
______________________________________________