سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۴/۱۹

آدینه: نوزدهم تیرماه 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فشار بر فعالان مدنی از راه "گروگان‌گیری"
دويچه وله : پس از اعتراض‌های اخیر در ایران، بازداشت فعالان اجتماعی ادامه یافته است. اخباری که از ایران می‌رسد، نشانگر آن است که دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی برای فشار بر فعالان مدنی متوسل به روش‌هایی می‌شود که برخی از فعالان مدنی از آن به عنوان "گروگان‌گیری" یاد می‌کنند.از جمله پیش آمده است که ‌برای گرفتن فعالی اجتماعی مراجعه کرده و یکی دیگر از افراد خانواده را با خود برده‌اند. چنین چیزی در مورد مهسا امرآبادی پیش آمده است. مهسا امرآبادی، روزنامه‌نگار است. در روز ۲۴ خرداد ماه ماموران امنیتی برای دستگیری همسر وی، مسعود باستانی که او هم خبرنگار است به خانه‌ی این زن و شوهر مراجعه می‌کنند. آنها در نبود آقای باستانی، مهسا امرآبادی را که باردار است، با خود می‌برند.سپس در روز ۱۴ تیرماه مسعود باستانی خود را به دادگاه انقلاب معرفی می‌کند تا بلکه همسرش را آزاد کنند. قاضی حداد در دادگاه انقلاب به ماموران اطلاعاتی تلفن می‌کند و ماموران او را با خود می‌برند و مهسا امرآبادی هم آزاد نمی‌شود.
کسی که می‌خواهند نیست، دیگری را با خود می‌برندخانم مریم امرآبادی، مادر مهسا امرآبادی، همراه با ابرازنگرانی در مورد وضعیت دختر و داماد خبرنگارش، در این مورد به دویچه وله چنین توضیح داد: «روزی اینها به خانه‌ی مهسا آمدند و دنبال مسعود همسرش بودند. مسعود فکر می‌کرد اگر خودش را معرفی کند، همسرش را آزاد می‌کنند. اما بعد که مسعود پیش همان آقای قاضی آمد، وی گفت که نه، این پرونده‌اش جداست و باید جداگانه به آن رسیدگی شود. در صورتی که آن روزی که به خانه‌ی آنها آمده بودند، دنبال مسعود آمده بودند، نه دنبال مهسا، اما مهسا را با خود بردند.» هم اکنون مهسا امرآبادی حدود یک ماه است که در زندان و در بند ۲۰۹ اوین به سر می‌برد. خانواده تا کنون نتوانسته نه برای او و نه برای مسعود باستانی وکیلی بگیرد، زیرا برخلاف روند قانونی که اتهام متهم بایست پس از ۴۸ ساعت به او تفهیم شود، هنوز معلوم نیست اتهام او چیست و گفته‌اند که هنوز بازجویی از او تمام نشده است.موارد دیگری از شیوه‌های شبیه به "گروگان‌گیری" به اطلاع دویچه وله رسیده است. از جمله فرزند نوجوان یکی از فعالان مدنی را که در خیابان دستگیر کرده بودند، برای مدتی طولانی در زندان نگاه داشته‌‌اند،‌بی‌آنکه خانواده را از محل حبس وی مطلع کنند. همراهان این نوجوان پس از یک هفته آزاد شده‌اند، اما او را چند روز بعدتر آزاد کرده‌اند. خانواده‌ی این جوان گمان می‌برند که بازداشت طولانی‌مدت‌تر وی احتمالاَ به دلیل آن بوده که پدرش یک فعال مدنی است.
*****
دکتر کیان تاجبخش؛ روشنفکر ایرانی بازداشت شد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که ماموران امنیتی انتظامی، دکتر کیان تاجبخش را در منزل خود در تهران در بعدازظهر دیروز 18 تیرماه بازداشت کردند. ماموران هنگام بازداشت دکتر تاجبخش هیچ توضیح یا سند قانونی ارائه نکرده و او را به مکان نامعلومی بردند.کیان تاجبخش نیز به خیل عظیم بازداشت شدگانی پیوست که بیش از 240 نفر از فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، وکلا، مدافعان حقوق بشر، اساتید و دانشجویان دانشگاه های آن تاکنون شناسایی شده اند. این افراد بدون هیچ گونه احضاریه ای در منزل خود یا محل کار توسط ماموران ناشناس، بازداشت شده و به مکان های نامعلومی برده شده اند. این بازداشت شدگان در بازداشت های بدون ارتباط با دنیای خارج بسر می برند و مقامات از ارائه هر گونه خبری در مورد آنها اعم از اتهاماتشان یا شرایط بازداشتشان به خانواده هایشان سر باز می زنند.کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نگرانی های عمیق خود را در باره سرنوشت این افراد بازداشت شده که هر روز به تعداد آنها اضافه می شود ابراز کرد. کمپین بین المللی حقوق بشر بر این بارو است که این افراد در سلول های انفرادی نگهداری می شوند و احتمالا برای اعترافات جعلی تحت شکنجه هستند.
*****
دانشجویان ربوده شده خوابگاه گلشن آزاد شدند/ روزبهانی مدیر امور فرهنگی دانشگاه امیرکبیر: 20 نفر با هویت نامشخص وارد خوابگاه شدند اما مساله ای نبود...!!
خبرنامه امیرکبیر: شب گذشته در پی حمله نیروهای لباس شخصی به خوابگاه گلشن دانشگاه امیرکبیر، 4 دانشجوی این خوابگاه توسط این افراد ناشناس ربوده شده و پس از ساعاتی آزاد شدند.
نوید گرگین یکی از دانشجویانی که توسط نیروهای لباس شخصی شب گذشته ربوده شد، در ساعت ساعت 3 بامداد در کوچه های اطراف خوابگاه با چشم بسته رها شد.
سیروان علیمرادی و ابوذر تقوایی نیز 2 دانشجویی دانشگاه امیرکبیر هستند که پس از ساعاتی آزاد شدند اما جای ضربات باتوم بر بدن آنها به وضوح مشخص است.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر نیروهای لباس شخصی مجهز به سلاح های سرد و گرم شب گذشته به خوابگاه گلشن دانشگاه امیرکبیر حمله کرده و ضمن شلیک گاز اشک آور تعدادی از دانشجویان را بازداشت و پس از ساعاتی آزاد کردند.
با این وجود امروز، روزبهانی مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه امیرکبیر در مصاحبه ای با دروغگویی مدعی شد: «هیچ گونه خسارتی به دانشجویان وارد نشده و به هیچ یک از دانشجویان تعرضی صورت نگرفته است».
روزبهانی همچنین نیروهای لباس شخصی مجهز به سلاح را "20 نفر با هویت نامشخص" اعلام کرده و برای توجیه حمله این افراد به خوابگاه گفته است که یک نفر غیردانشجو وارد خوابگاه شده و این "20 نفر با هویت نامشخص" نیز برای دستگیری فرد مورد نظر وارد خوابگاه شدند.
مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه امیرکبیر اما در مصاحبه خود به استفاده نیروهای لباس شخصی از گاز اشک آور، تخریب برخی از وسایل و همچنین بازداشت چند ساعته 4 دانشجوی این خوابگاه اشاره ای نکرده است.
*****
بیانیه "همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران"
دبیرخانه ی همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران
وبلاگ هواداران جبهه متحد دانشجویی
مردم ایران از ۲۲ خرداد تا کنون یعنی حدود یک ماه،از خود رشد فکری شگفت انگیزی نشان دادند.ان ها برای اولین بار به نظر نهاد های حکومتی بی توجهی کرده و نتیجه ی اعلام شده از سوی شورای نگهبان را نپذیرفتند. ان ها به خیابان ها ریخته و از انفعال خارج شدند. این مبارزه به صورت خودجوش صورت گرفت.حتا دست به راهپیمایی ملیونی زدند. در این راهپیمایی های ملیونی اما مسالمت امیز شعور سیاسی خود را به نمایش گذاشتند. تا ان جا که به مردم مربوط بود حتا خون از دماغ کسی نیامد.
با وجود این که رهبر جمهوری اسلامی که اینک اصلاح طلب ها بر این باور هستند که به دلیل تقلب در انتخابات و حذف جمهوریت رژیم به رهبر دولت کودتایی تبدیل شده است،مردم را به سرکوب شدید تهدید کرد،اما با این حال مردم دست به نافرمانی مدنی زده و به مقاومت پرداختند که شنبه ی سیاه حاصل مقاومت مدنی و مسالمت امیز مردم از یک سو و سرکوب عریان حکومت از دیگر سو بود.بنا بر این مقاومت مدنی یا نافرمانی مردم ،هر دو روی یک سکه است که از سوی مردمی گزینش شده که تا پیش از این ،صرفا تماشگر داوری ها و نظرات رهبر یا شورای نگهبان و سایر نهاد های حکومتی بودند.
به هر دلیل مردم صلاح نمی دیدند دست به اعتراض بزنند . اما در شرایط فعلی ،مردم این تصمیم را گرفتند و به ان عمل کردند. مبارزات مسالمت امیز از طریق تظاهرات خیابانی و شعار های شبانه یا از طریق اینترنت ادامه یافت تا به دنیا نشان بدهند که این حکومت نماینده ی مردم ایران نیست و ایرانیان خواهان صلح و دموکراسی هستند.
۱۸ تیر ماه روزی بود که مردم به دعوت اپوزسیون به خیابان ها ریختند تا بار دیگر ایران تیتر یک بسیاری از خبرگزاری های مهم باشد و جنبش ازادی خواهی زنده بماند.امروز خیابان های تهران میدان مانور نیرو های گوناگون از امنیتی،لباس شخصی،انتظامی ، نظامی و شبه نظامی بود.این مانور برای مقابله با مردمی بود که مسالمت امیز و با دست خالی به خیابان ها امده بودند.
تظاهرات امروز به خوبی نشانگر این است که در ایران بسیاری از معادلات برهم ریخته و مردم نا راضی از سرکوب واهمه ای ندارند.به راستی باید از این مردم شجاع و خردمند سپاسگذار بود.مردم راه اعتراض و مقاومت را یاد گرفته اند. حکومت اما هنوز به شیوه ی پیش،بر این گمان است که می تواند با سرکوب و بگیر و ببند،مردم را به خانه ها برگرداند. به راستی این گمانی باطل است و حکومت باید بداند که شرایط متفاوت است و مردم تصمیم گرفته اند سرنوشت خود را تغییر بدهند.حکومت به صورت افراطی از خشونت عریان برای سرکوب مردم استفاده می کند.این خشونت عریان را تا مرز توحش ادامه داده است.باید به این لحاظ به حکومت گران هشدار داد. زیرا جامعه را بیش از پیش به دام خشونت می کشاند.
همچنین باید از ایرانیان برون مرز سپاسگذار بود که با همبستگی بی نظیر خود ،از هم میهنان درون مرز پشتیبانی کرده اند.اگر این همبستگی و پشتیبانی ادامه یابد به طور قطع در مبارزات درون مرز تاثیر خواهد داشت. این مبارزه ادامه دارد.
*****
عضو خبرگان: بی‌اعتماد شدن مردم یک واقعیت است و باید به آن اعتراف کرد
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت:«اعتماد مردم به دولت و مسئولان بزرگترین سرمایه یک نظام و کشور محسوب می‌شود.» به گزارش مهر، آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران گفت:«مسئولان باید در مسیر جلب اعتماد مردم هر هزینه‌‌ای پرداخت کنند زیرا در صورت فقدان اعتماد در جامعه شاهد هزینه‌‌های شدیدتر خواهیم بود.» وی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات گفت:«جو بی ‌اعتمادی به عنوان یک واقعیت در جامعه وجود دارد، بنابراین باید به آن اعتراف کرد و به فکر درمان آن به عنوان یک درد بود.» هریسی با اشاره به حوادث اخیر در کشور عنوان کرد:«اگر چنانچه برای این حوادث هزار دلیل آورده شود و آنها را توجیه کنیم تنها حرف زده‌‌ایم.» نماینده آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان اعتماد مردم به دولت را بزرگترین سرمایه یک نظام و کشور دانست و گفت:«اعتماد سرمایه‌ای است که در صورت وجود جذب کننده سایر سرمایه‌ها و در صورت فقدان آن فراری دهنده تمام سرمایه‌های نظام است.» وی با تاکید بر ضرورت بازگرداندن جو اعتماد به جامعه گفت:«طبیعتا این اعتمادسازی باید از مسئولان رده بالای نظام آغاز شود اعتماد سازی نیاز به اقدامات شفاف دارد تا مردم احساس کنند که این امر جدی بوده و مسئولان نسبت به مردم صداقت دارند.» آیت الله هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه اعتماد سازی باید عملا ثابت شود اقدام همه مسئولان و رهبران فکری و سیاسی را ضروری برشمرد و عنوان کرد:«مردم نیز در مقابل باید کمتر وسواس به خرج دهند و هر چیزی را به بی صداقتی حمل نکنند.» این نماینده مجلس خبرگان رهبری ضمن تاکید بر وجود سعه صدر متقابل در مردم و مسئولان اضافه کرد:«وقتی مردم به نظام اعتماد نداشته باشند دنیا نیز بی‌اعتماد خواهد شد بنابراین این موضوع دردی مشترک برای مردم و دولت است.» عضو مجلس خبرگان رهبری مسئولیت صاحبان قدرت را مسئولیتی اولی‌‌تر نسبت به سایر افراد دانست و گفت:«اقداماتی در جهت ایجاد شفافیت، پاسخگویی به مردم اهمیت بالایی دارد.» وی تاکید کرد:«رسانه‌ها و مطبوعات خصوصا رسانه ملی، احزاب و جناحهای سیاسی باید در ایجاد اعتماد بین مردم قدم بردارند.» هاشم زاده هریسی بار مسئولیت را بر دوش صاحبان مناصب در نظام سنگین تر دانست و گفت:«طبیعتا تاثیر اعتماد سازی از سوی این افراد بیشتر خواهد بود و آنان نسبت به دیگران مقدم‌تر هستند.»
*****
"پرس تی وی"، شبکه تلويزيونی رژیم:
پرس تی وی به نقل سایت تابناک گزارش داده که در تظاهرات دیروز جمعا 20 نفر درتهران دستگیر شدند [که این یکی دیگر از دروغ های بسیار بزرگ و نهایت وقاحت رژیم است زیرا فقط در تهران بیش از 250 نفر گرفتار و توسط مامورین رسمی و غیررسمی به نقاط مختلف انتقال یافتند و طبق گزارش یاران ما از سایر شهرها، شاید صدها نفر در سراسر ایران آمار دستگیر شدگان دیروز می باشد.]
در همين حال شاهدان عينی خبر دادند که روز گذشته تجمعاتی در محدوده ميدان انقلاب، خيابان جمالزاده تا ميدان ولی عصر صورت گرفت که با هشدار پليس و برخوردهای جزيی ميان معترضين و پليس پايان يافت.شبکه خبری انگليسی زبان پرس تی وی از تجمع صدها نفری معترضين در حوالی دانشگاه تهران خبر داد.
به گزارش خبرنگار "تابناک"، اين شبکه خبری ديروز در گزارشی خبر داد که صدها نفر در اطراف دانشگاه تهران، پس از ناآرامی های اخير انتخاباتی تجمع کرده اند. در اين گزارش که به همراه پخش تصاويری از تجمعات همراه بود، آمده است که نيروهای امنيتی حضوری پر رنگ و چشمگير داشتند و سعی کردند به متفرق کردن جمعيت مبادرت کنند.

"پرس تی وی" در ادامه گزارش خود دليل اين تجمعات را فرارسيدن سالروز حادثه کوی دانشگاه در سال ۷۸ عنوان کرد. در ادامه اين گزارش آمده است که مقامات انتظامی و دولتی ايران پيش از اين، دريافت هرگونه مجوزی برای برپايی مراسم يادبود حادثه کوی دانشگاه را رد کرده و نسبت به چنين تجمعاتی هشدار داده بودند.
در همين حال شاهدان عينی خبر دادند که روز گذشته تجمعاتی در محدوده ميدان انقلاب، خيابان جمالزاده تا ميدان ولی عصر صورت گرفت که با هشدار پليس و برخوردهای جزيی ميان معترضين و پليس پايان يافت.
همچنين "سی ان ان"در گزارشی، تعداد تظاهرکنندگان را دو تا سه هزار نفر اعلام کرده و از دستگيری حدود ۲۰ نفر خبر داد.
دانشجويان دانشگاه اميرکبير نيز مدعی شدند که نيروهای لباس شخصی در ساعت ۲۰:۳۰ ديشب در حمله لباس شخصی ها به خوابگاه گلشن در خيابان به آفرين، و ورود آنها به خوابگاه، تعدادی از دانشجويان و نگهبانان خوابگاه را مورد ضرب و شتم قرار داده و بخش هايی از ساختمان و امکانات خوابگاه را تخريب کرده اند. در حمله ادعا شده، اين افراد از گاز اشک آور استفاده کرده و به سالن مطالعه، حمام، نمازخانه و طبقات مختلف خوابگاه گلشن حمله کرده اند.
گزارشهايی نيز از تجمعاتی در خيابان اميرآباد رسيده است که با هشدار پليس مواجه شده و پس از مدتی به پايان رسيده است.
گفتنی است تاکنون از تعداد افراد دستگير شده و آسيب ديدگان احتمالی اين تجمعات از سوی منابع رسمی خبری منتشر نشده است.
*****
اتحادیه اروپا به ایران: گفت‌وگو بر سر انتخابات، یا بررسی تحریم بیشتر
کمیسیون روابط خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کرد در صورتی که ایران راه حل گفت‌وگو برای حل مسئله نتیجه انتخابات را رد کند، این اتحادیه وضع تحریم‌های بیشتر را بررسی خواهد کرد.بنیتا فررو – والدنر، کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا، که برای حضور در سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد به خبرنگاران گفت: «اگر [در جهت حل مسئله انتخابات] اتفاقی نیفتد، راه حل تحریم‌های بیشتر و تشدید تحریم‌های گذشته بار دیگر در اتحادیه اروپا مطرح خواهد شد.» این تازه‌ترین واکنش اتحادیه اروپا به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران است که از جمله به بازداشت ۹ کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران به اتهام دخالت در ناآرامی‌ها نیز انجامید. روز سه‌شنبه گذشته نیز سفرای سه کشور اروپایی با حضور در وزارت امور خارجه ایران خواستار آزادی آخرین نفر از این کارمندان شدند که هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برد. مديران كل سياسى وزارتخانه‌هاى امور خارجه ۲۷ كشور اروپايى نیز در نشست هفته گذشته خود در جزيره كورفو در يونان اعلام كردند كه پيشنهاد بريتانيا مبنى بر فراخواندن تمام سفيران كشورهاى عضو اتحاديه اروپا را در دستور كار دارند.خانم فررو – والدنر اشاره کرد که جامعه بین‌الملل در مورد موضع خود در قبال جمهوری اسلامی یکپارچه و متحد است و «اگر می‌‌خواهیم به ایران نشان دهیم که نباید پای خود را از حدی فراتر بگذارد» وضع تحریم‌های بیشتر را بررسی خواهد کرد. بررسی «عدم صدور ویزا برای مقامات ایرانی» در اتحادیهدر همین زمینه روزنامه فایننشال تایمز چاپ آلمان نیز گزارش کرده است که اتحادیه اروپا قرار است امروز جمعه راه حل منع سفر مقامات ایرانی به اروپا را بررسی کند. این روزنامه به نقل از دیپلمات‌های اروپایی در استکهلم که به نام آنها اشاره‌ای نشده است می‌گوید در صورت تصویب این راه حل کشورهای عضو اتحادیه اروپا «تا اطلاع ثانوی برای دیپلمات‌ها و وابستگان دولت ایران ویزا صادر نخواهند کرد». کشور سوئد که هم‌اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد پیشتر به جمهوری اسلامی هشدار داده بود که در صورت آزاد نشدن کارمند سفارت بریتانیا این اتحادیه «آماده دست زدن به اقدامات لازم» است. در حالی که نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی به سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در تهران و دیگر شهرها ادامه می‌دهند، کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا بارها از دولت جمهوری اسلامی خواسته‌اند به آزادی عقیده و بیان و همین طور آزادی تجمعات احترام بگذارند. این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به این کشورها هشدار داده است که از «دخالت» در ایران پرهیز کنند.رهبر جمهوری اسلامی که انتخابات اخیر را سالم خوانده و حمایت قاطع خود را از محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده است، روز دوشنبه گفت: «ما اظهارات و رفتارهای مداخله‌جويانه اين دولت‌ها را محاسبه خواهيم کرد و قطعاً در آينده روابط جمهوری اسلامی ايران با آنها تاثير منفی خواهد داشت.»
*****
ادعای کشف اتاق ضبط شبكه بي‌بي‌سي فارسي در ستاد انتخاباتي موسوي
سحام نیوز:رسانه های حامی احمدی نژاد با ادعای کشف اتاق ضبط شبكه بي‌بي‌سي فارسي در ستاد انتخاباتي موسوي به گونه ای در صدد ساخت سناریوای به شیوه و اهداف خویش شدند.این رسانه ها در اقدامی هماهنگ و با ارتباط با گروه های خاص امنیتی و نظامی اقدام به تشریح این سناریو کردند:به گزارش خبرنگار سرويس "فضاي مجازي " خبرگزاري فارس، خبرنامه دانشجويان ايران گزارش داد؛ پس از كشف مكان اصلي ستاد جنگ و عمليات رواني ميرحسين موسوي در برج 10 طبقه اي واقع در قيطريه، شواهد و اطلاعات بسياري در مورد ارتباط تنگاتنگ تشكيلاتي ستاد موسوي با بي بي سي فارسي به دست آمد. بر اساس اين گزارش، در ستاد مستقر در اين برج 10 طبقه كه متعلق به "م.ه " است، استوديوي ضبط برنامه‌هاي انتخاباتي كشف شد كه متعلق به شبكه بي‌بي‌سي فارسي بوده و از اين مكان برنامه‌هاي مكرر تلويزيوني براي پخش در اين شبكه ضبط مي‌شده است. لازم به ذكر است، مديريت ستاد عمليات رواني مذكور را "محسن امين‌زاده " از اعضاي اصلي حزب مشاركت بر عهده داشته است. ارتباط تشكيلاتي بي‌بي‌سي فارسي با ستاد انتخاباتي ميرحسين موسوي آنجا عميق‌تر مي‌شود كه بدانيم سردبيري اين شبكه تلويزيوني كه با مصوبه مستقيم مجلس انگليس آغاز به كار كرد را فردي به نام "علي‌اصغر رمضان‌پور " بر عهده دارد كه وي معاون فرهنگي عطاءالله مهاجراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت خاتمي بود. گفتني است، اعضاي حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب به عنوان احزاب دوقلوي حامي ميرحسين موسوي در انتخابات در ايام پيش از آغاز تبليغات انتخاباتي در جلسات محفلي خود با اشاره به قطعيت حمايت بي‌بي‌سي فارسي از كانديداي متبوع خود، اذعان مي‌كردند كه با توجه به ذهنيت منفي ايرانيان نسبت به دولت انگليس و رسانه دولتي بي‌بي‌سي، بايستي اين حمايت به صورت غيرمستقيم و حرفه‌اي انجام شود، اما شكست قاطع اين كانديدا در انتخابات و رأي 25 ميليوني مردم به رقيب وي، موجب شد كه رسانه مذكور با زير پا نهادن اصول حرفه‌اي رسانه‌اي، به صورت مستقيم وارد گود شده و قسمتي از برنامه‌هاي پيش‌بيني شده اغتشاشگران و طرفداران انقلاب مخملي را رأسا به دوش بكشد كه البته ناموفق ماند. این در حالی است که منابع این گزارش مشخص نمی باشد و به راحتی به افراد و گروه های مختلف حتی پیش از آنکه اسمی از آنان از طریق مراجع قضایی برده شود اتهم زده می شود.
*****
اکونومیست: دانشجویان"مخالف رژیم" زیر زمینی می شوند
هفته نامه اکونومیست چاپ لندن در شماره 10 ژوئیه مطلبی را به پیش بینی روند تحولات سیاسی ایران در پی نا آرامی های اخیر اختصاص داده است.
این گزارش با عنوان "دانشجویان مخالف رژیم زیر زمینی می شوند" چاپ شده و در آن آمده است که اگرچه در ظاهر امر، وضعیت در ایران به شرایط عادی باز می گردد، اما ممکن است اوضاع در زیر زمین متفاوت باشد.
این نشریه می نویسد که با وجود تجدید سرکوب دانشجویان توسط نیروهای امنیتی، آنان در جستجوی راه های هوشمندانه ای برای ادامه تلاش در راه دسترسی به دموکراسی هستند اما چنین اقدامی مستلزم مبارزه ای سخت است زیرا دولت تقریبا تمامی روزنامه نگاران خارجی، به استثنای معدود خبرنگاران آژانس های خبری، را از ایران اخراج کرده، وبسایت هایی مانند بی بی سی و فیس بوک را مسدود کرده و سیستم مبادله پیامک گاه در دسترس است و گاه نیست با این هدف مجاری ارتباطی قطع شود.
اکونومیست می افزاید که دولت گاه به گاه تعطیل عمومی اعلام می کند و به مردم می گویند تا به دلیل خطرات ناشی از آلودگی هوا، به خیابان ها نیایند، لباس شخصی های دولتی رهگذران، به خصوص جوانان را در چهار راه ها متوقف و آنان را تفتیش و برگه هویتشان را بازبینی می کنند، ارتباط بین تهران و سایر شهرهای این کشور با اختلال مواجه است و گفته می شود دهها تن از دانشجویان در شهر اصفهان بازداشت شده اند.
در ادامه این مطلب آمده که دولت، دانشگاه تهران را، که محل آغاز انقلاب سال 1979 (1357) بود، بسته و ماه گذشته این محل شاهد برخورد خونین پلیس با دانشجویان بود و در حال حاضر هم، ماموران امنیتی با چهره هایی مانند سنگ در برابر در ورودی دانشگاه قراول می دهند و به درهای دیگر دانشگاه هم قفل زده اند و تنها به معدود معلمان و استادان مورد علاقه مقامات اجازه ورود و خروج داده می شود.
اکونومیست می نویسد که امتحانات نهایی دانشگاه تهران تا پائیز به تعویق افتاده و دیوار نوشته های حمایت از میر حسین موسوی، نامزد معترض انتخابات، از دیوار ها پاک شده و جای آن را یک نقاشی سفارشی دولت شامل تصویر مجسمه آزادی گرفته که به سوی زنان و کودکان بی پناه سنگ پرتاب می کند، و البته درهای سایر مراکز علمی تهران، مانند دانشگاه امیر کبیر و شریف هم قفل شده است.
دانشجویان در مسیر جنبش زیر زمینی
این هفته نامه می افزاید که بسیاری از دانشجویان معتقدند که همه چیز از دست رفته و به نقل از یک دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی می نویسد "اول کار، عصبانی بودم، بعد سرخورده شدم و حالا فقط احساس تهی بودن می کنم" و یکی از فارغ التحصیلان تازه دانشگاه شریف هم گفته است که او و همکلاسی هایش امیدشان را از دست داده اند.
به نوشته اکونومیست ، بدتر از همه اینکه نوعی رعب روانی است که فضا را پر کرده و از آنجا که شمار قابل توجهی از دانشجویان به عنوان پاداش خدمت در بسیج به دانشگاه راه یافته اند، محیط دانشگاهی پر از خبرچین های رژیم است و به همین دلیل، دانشجویان از گفتگو با خارجیان هراس دارند و بعضی حتی از نگاه کردن به آنان هم بیم دارند.
در ادامه این گزارش آمده است که دولت هم با تهدید به توسل به استفاده از تهاجم مرگبار در مقیاس گسترده، بر اعصاب جوانان اثر گذاشته و مقامات هم اذعان کرده که تا کنون ده تا بیست نفر را کشته اند و به گفته مبارزان حقوق بشر، در سراسر ایران، بیش از دو هزار نفر، از جمله صدها تن از افراد سرشناس نزدیک به میرحسین موسوی، محمد خاتمی و اکبر رفسنجانی، که در برابر محمود احمدی نژاد و مرشد او، آیت الله علی خامنه ای، مقاومت می کنند، به زندان انداخته اند.
اکونومیست می نویسد که در این شرایط، حرکت سیاسی دانشجویان به تدریج زیرزمینی می شود کما این که از "شش یا هفت" سال یک گروه بسیار فعال زیرزمینی با ده ها هزار عضو فعال در ایران فعالیت دارد و تا همین یک ماه پیش "وبسایت" فیلتر شده آنان از منابع موثق خبررسانی در ایران بود و پس از مسدود شدن آن، اینک "وبلاگ" آنان در ایران و سراسر دنیا بازدید کنندگان بیشماری دارد. اکونومیست می افزاید با توجه به جو موجود گروه های دیگری از معترضان و تشکل های دانشجوئی قصد دارند از این گروه تبعیت نمایند و در صدد هستند این مشعل را همچنان فروزان نگاه دارند.
این هفته نامه گزارش می کند که این روزها، معترضان روی اسکناس ها شعارهای ضد حکومتی می نویسند و شبها، رنگ سبز بر سطح خیابان می پاشند و از آنجا که ماموران دولتی فروش این رنگ را زیر نظر دارند، معترضان با مخلوط کردن رنگ های آبی و زرد، رنگ سبز می سازند.
اکونومیست می نویسد که اینگونه فعالیت ها تا کنون ضربه قابل توجهی وارد نساخته و به ظاهر، زندگی روزمره در تهران به حالت عادی باز می گردد اما در زیر این سطح ظاهری، بازی موش و گربه جریان دارد، دولت همچنان از سر گیری تظاهرات بیمناک است و فرا رسیدن چهلمین روز قتل ندا آقا سلطان، نماد مبارزات اخیر، می تواند بهانه خوبی برای چنین تظاهراتی باشد.این هفته نامه می افزاید که در تهران هنوز هم ایمیل هایی حاوی دعوت به تظاهرات رد و بدل می شود و اگرچه اعتراضات خیابانی کاهش یافته، اما تمام نشده و جو ایران، برای دانشجویان و سایر شهروندان، جو "صبر و انتظار" است.
****
امامی‌کاشانی در "شو"نماز جمعه در "مستراح بزرگ تهران":
حوادث بعد از انتخابات،‌ برای کشور عزا بود
قوه مقننه از اين قضايا تجربه بياندوزد و هرجا که فکر می‌کند اشکالی وجود دارد با قانونگذاری ايرادات را رفع کند تا اين مسائل در آينده رخ ندهد.
خطيب نماز جمعه اين هفته تهران حوادث تلخ بعد از انتخابات را برای کشور غمناک و عزا دانست و افزود: اما اين اتفاقات برای دشمنان جشن و سرور بود. به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله امامی‌کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران حماسه ۲۲ خردادماه ۱۳۸۸ را به عنوان قطعه‌ای تاريخی که درسی برای آيندگان است دانست و افزود: نکته اول از اين حماسه اين است که حضور گسترده مردم، شدنی است و اين طور نيست که در کشور ۷۰ ميليونی تنها ۲۰ ميليون نفر در انتخابات شرکت کنند بلکه حضور بيش از ۴۰ ميليون تن نيز امکان‌پذير است. تذکر و رهنمودهای مقام معظم رهبری هم در مقاطع مختلف بسيار موثر بود. در جامعه‌ای مثل ايران که مردم بيدارند و می‌دانند دنيا چشمش به اين کشور است، اين عوامل مختلف دست به دست هم داد و چنين پيش آورد. بايد اين را برای دوره‌های بعد و انتخابات مجلس ادامه داد و در همين راستا بايد توجه کنيم چه چيزی نشاط و حضور جامعه را بيشتر می‌کند.

وی در تبيين عوامل موثر در اين حضور گسترده اظهار داشت: تنوع کانديداها در صحنه رقابت‌های انتخاباتی تذکرات، توجه دادن و سوق دادن که مقام معظم رهبری نيز بر آن تکيه داشته و در مقاطع مختلف اهميت انتخابات را تذکر می‌دادند، از اين عوامل هستند. خطيب نماز جمعه تهران با تاکيد بر اينکه بايد اين تجربيات برای دوره‌های بعدی انتخابات اندوخته شود، افزود: دشمن هميشه فرصت‌طلب بوده و با استفاده از چند نفر منافق که از اطراف خود آنها را بسيج می‌کند، وارد عمل شده و ملت را به جان خود می‌اندازد بنابراين بايد چهره واقعی دشمن را شناخت. وی اهميت و ضرورت رهبری را به عنوان مساله مورد توجه ديگری مطرح کرد و با اشاره به برخی بيانات حکيمانه مقام معظم رهبری اظهار داشت: معظم‌له در ولادت حضرت علی(ع) فرمودند که دوست را به جای دشمن نگيريد. اين ۴۰ ميليون دشمن نيستند بلکه دشمن کسی است که از آمريکا و انگليس پول گرفته تا غائله راه‌بياندازند. توجه به اينکه جامعه بايد چطور کارش را پيش ببرد که دشمن نتواند کاری کند، بسيار مهم است. آيت‌الله امامی‌کاشانی با اشاره به سوابق ۱۸ ساله خود در شورای نگهبان اظهار داشت: من در طول اين مدت، مسوول برگزاری انتخابات بوده و به ريز و درشت و تمامی ابعاد اين امر آگاه هستم و در مواردی مهندس موسوی نيز که نخست‌وزير وقت بود، در پی مراجعات مسوولين به وی با بنده تماس می‌گرفت و من در مورد چگونگی مطلب به او توضيح می‌دادم. وی خطاب به قوه مقننه اظهار داشت: از اين قضايا تجربه بياندوزيد و هرجا که فکر می‌کنيد اشکالی وجود دارد با قانونگذاری ايرادات را رفع کنيد تا اين مسائل در آينده رخ ندهد. امامی‌کاشانی افزود: به عنوان مثال قوه مقننه در خصوص چگونگی مناظرات، چارچوب تبليغات و گفت‌وگوها را تصويب کند چراکه اگر چارچوب‌ها مشخص نباشد و به فردی توهين شود، بديهی است که طرفداران وی عصبانی می‌شوند. وی همچنين تاکيد کرد: از آنچه که آرامش و امنيت کشور را حفظ می‌کند، نبايد غفلت صورت گيرد. خطيب نماز جمعه با اشاره به سخن حضرت امام(ره) مبنی بر اينکه پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا آسيبی به مملکت نرسد، گفت: شما را به خدا به حرف رهبری گوش دهيد و بيانات وی را در گوش و دل خود فرو بريد. آنجا که رهبری می‌فرمايد در خصوص اينکه دوست را به جای دشمن نگيريد، توجه داشته باشيد. وی افزود: با وجود اين انقلاب و نظام و همچنين رهبری با چنين عظمتی، چرا بايد هر کسی به خود اجازه دهد هر طوری که می‌خواهد بنويسد، مصاحبه کند و سخنرانی کند. امامی‌کاشانی با اشاره به شهادت مروه‌الشربينی شهيده حجاب در آلمان خطاب به دولتمردان اين کشور گفت: چگونه اين کشور ادعای دارا بودن تمدن و همچنين ارائه فکر و ايدئولوژی به جهان را دارد در حالی که يک بانوی مسلمان را به خاطر حجاب به دادگاه کشانده و در دادگاه نيز وی از سوی مجرم با ضربات چاقو به شهادت می‌رسد و شوهرش نيز از سوی پليس زخمی می‌شود. وی در پايان با بيان اينکه اين چه تمدنی است، تاکيد کرد: وقوع چنين حوادثی جزئی نيست که اسلام برای دنيای کفر مشکل‌آفرين است و اين واقعه هشداری به امت ۱/۵ ميلياردی مسلمانان است که به اسلام اهميت دهند. وی در خطبه‌های اول نمازجمعه‌ اين هفته‌ تهران با اشاره به آموزه‌های دينی، گفت: آنچه در ميان جامعه اسلامی اساس است، اخلاق است، و اقتصاد و سياست در فرع قرار دارند. لقب‌های زشت دادن و با الفاظ زشت راجع به افراد حرف زدن جامعه را می‌لرزاند. ما نمی‌دانيم در درگاه خدا چه کسی بزرگ و عزيز است، چطور می‌توان گفت من از آن فرد بهترم يا جمعيت ما از جمعيت آنها بهتر است؟
*****
سربازان و جانباختگان گمنام...!!
ایمیلی دریافت کرده ایم از [....] خواهر نازنین و گرامی یکی از یاران همرزم ما که در حمله ناجوانمردانه اوباشان رژیم به دفتر(مخفی) سابق ما در "کوی گیشا"، همراه با چهار تن دیگر از یارانمان ابتدا دستگیر و سپس بطرزی وحشیانه کشته شدند.
ما در اینجا قصد نداریم مطالبی را که این خواهرک جوان ما برایمان نوشته بازگو نمائیم، اما در پاسخ به غمنامه اش می نویسیم:
[....] عزیز و دوست داشتنی در هر جنگ و نبردی برای دفاع از میهن، سربازان بسیاری با نام و نشان کشته می شوند که پیکرهای پاک آنان به میهن شان حمل شده و مورد تقدیر و حقشناسی قرار می گیرند، اما هستند سربازان گمنامی هم که یا بر اثر مفقود شدن، یا بر اثر منهدم شدن پیکر و چهره هایشان و یا بهر دلیل دیگری شناسایی یا پیدا نمی شوند و دقیقن بهمین دلیل است که در سرزمین های آزاد در سراسر دنیا، گورها و بناهای یادبودی بنام "گور سرباز گمنام" برپا شده است که نمادی است از تمامی آنانی که اینچنین بدون نام و نشان جانشان را برای دفاع یا آزادی میهن خویش هدیه نمودند.
برادر بسیار گرانقدر تو و یار عزیز ما نیز در زمره چنین سربازان گمنام به حساب می آید زیرا که ما بدلیل رعایت موازین ایمنی برای خانواده ها، نباید و نمی توانیم نام هیچیک از جانباختگان یا اسیران گروه خویش در زندانهای رژیم را با مشخصات کامل نوشته و از آنان قدردانی نمائیم. اما سرافرازیم که لااقل، یکی از مزدورانی را که در قتل "پریسا"ی نازنین ما و همچنین سرکرده گروهی را که به خانه مخفی ما یورش برده و برادرت را همراه با چهارتن دیگر از یارانش ربوده و سپس کشتند، شناسایی کرده و هر دو این پلیدان نامرد را "اعدام انقلابی" نمودیم و از این بابت نه عذاب وجدانی داریم و نه شرمساریم، بلکه به خود میبالیم.
در مورد یکی دیگر از جانباختگان گروه ما، یعنی شیرزن مبارز "پریسا" که هماهنگ کننده تشکیلات ما نیز بود، باین دلیل نام واقعی اش فاش گردید که توانستیم خانواده او را، شامل همسر و دخترک 5 ساله اش، و نیز مادرش را بلافاصله از طریق کوه به آنسوی مرزها انتقال دهیم و آنان اینک در سرزمینی دیگر و در محیطی امن بسر میبرند.

برای آگاهی تو عزیز دلبند و سایر همرزمان و هم میهنان خویش؛ جانباختگان و گرفتاران دربند و زنجیر، یا مفقود شدگان "جنبش همبستگی دانشجویان ایران" طی وقایع چند هفته اخیر در سراسر ایران را بدون ذکر نام و نشان بشرح زیر اعلام می داریم:
**
جانباختگان:
تهران : (با احتساب پریسا و آن پنج نفری که برادر تو هم جزو آنان بوده) جمعا 10 نفر / -
اراک: یک نفر/ - کاشان: یک نفر / - اصفهان: سه نفر / - تبریز: یک نفر / - ارومیه: یک نفر / - شیراز: یک نفر / - گرگان: یک نفر / - اهواز : دو نفر / - زاهدان : سه نفر / -
**
مفقودین و دستگیر شدگان:
تهران: 38 نفر / - شیراز: 7 نفر / - اصفهان: 5 نفر / - همدان: یک نفر / - قم: 2 نفر / - کرمانشاه: 4 نفر / - سنندج: 9 نفر / - اهواز: 3 نفر / - زاهدان: 6 نفر / - بابل: 2 نفر / - کرج: یک نفر / - یزد: 2 نفر / - رشت: یک نفر / - مشهد: 3 نفر / - خرم آباد: 3 نفر / - تبریز: 3 نفر / - ارومیه : 2 نفر / -
*****
باز هم برای ندا
در میان سیل پیام هایی که امروز تا این لحظه (حدود ساعت 6:45 بامداد) دریافت کرده و به بیشتر آنها تا حد توان خویش پاسخ داده ایم، ایمیلی بسیار پرمحبت و سرشار از مهر دریافت نموده ایم از یک شیرزن ایرانی از "سوئیس - زوریخ" که خود را با نام مستعار "گل سرخ" معرفی کرده و لینک ویدئوی دیگری برای "ندا" مظهر قیام ملت ایران را ارسال کرده.
این ویدئوی زیبا و پراحساس بوسیله هنرمند ارجمند آقای"سیاوش قمیشی" ساخته و خوانده شده است که بدلیل تراکم مطالب امروز، نه می توانیم ایمیل "گل سرخ" عزیز را در این صفحه جای دهیم (زیرا نوشته ای طولانی است) و نه اصل ویدئو را در اینجا بگنجانیم بنابراین لینک آن را در زیر می نویسیم. کسانی که مایل هستند کلیک کرده و آن را در یوتیوب تماشا کنند:
*****
اعتراض یکپارچه در ایران
پرستو سپهري
**
با وجود تهدید مقامات امنیتی و نظامی، دیروز مردم در نقاط مختلف کشوربه خیابان ها ریختند و سالگرد 18 تیر رابا شعار"مرگ بر دیکتاتور"آغاز و با فریاد "الله اکبر" ،که تا دیروقت به گوش می رسید، به پایان رساندند تا عزم خود رابرای مقابله با کودتای انتخاباتی نشان دهند.
شهرهای مختلف کشوردیروزدر حالی شاهد حضور گسترده مردم بود، که نیروهای ضد شورش، بسیجی و لباس شخصی از صبح روز 5 شنبه خیابان های مسیر راهپیمایی ها را اشغال کرده بودند. همزمان بسیجیانی هم که ازچند روز پیش در مساجد و ادارات دولتی مستقر شده اند تا در صورت لزوم برای مقابله با اعتراضات مردمی به خیابان ها بریزند،به خیابان ها گسیل شده بودند.
حضور پررنگ زنان
در تهران تظاهرات مردمی از نقاط مختلف شهر آغاز شد ودر زمانی کوتاه،راهپمایان در مسیرهای انقلاّب،بلوار کشاورز، آزادی،وصال،طالقانی.... به هم پیوستند و به سمت نقاط مرکزی شهر راه افتادند.تجمع مردم بعد از مدتی کوتاه با حرکت های خشونت آمیز نیروهای امنیتی، نظامی و لباس شخصی رو به رو شد که از یک سو تیرهوایی شلیک می کردند واز طرف دیگر می کوشیدندبا شلیک گازاشک آور،آنهارا متفرق کنند.در عین حال موتورسواران بسیجی و لباس شخصی نیز با سرعت زیاد به سوی جمعیت جمعیت می رفتند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دادند.
در تظاهرات دیروز آنچه بیش از همیشه به چشم می خورد حضور زنان در سنین مختلف بود؛یکی از مردان تظاهر کننده به روز گفت:"امروز علاوه بر اینکه حضور جمعیت بیش از حد انتظارست،حضور خانم ها نیزپررنگ تر از همیشه است."
او افزود:" درود بر زن ها و دختر ان ایرانی که آدم از شجاعت آنها شرمند مي شود."
زنان که در میان آنان از سنین مختلف دیده می شد در میان شلیک هوایی،گاز اشگ آور، و چماق های آماده لباس شخصی ها فریاد می زدند:"مرگ بر دیکتاتور"،"دولت کودتا،استعفا،استعفا"،"زندانی سیاسی آزاد باید گردد"،"نترسیم،نترسیم، ما همه با هم هستیم"...
ضرب و شتم افراد سالخورده
با بالا گرفتن شعارها که در برخی نقاط با گفتن «مجتبی ،مجتبی،بمیری،رهبری رو نبینی»به فرزند آیت الله خامنه ای نیز رسید، نیروهای ضد شورش،به طرز بی سابقه ای به ضرب و شتم مردم پرداختند که این برخورد شامل افراد مسن نیز شد. به گفته یک شاهد عینی وقتی مردم از سمت جنوبی خیابان انقلاب، در مسیر غرب به شرق در حرکت بودند، نیروهای بسیجی به پیر مردی که نمی توانست با سرعت مورد نظر آنها،خیابان را ترک کند،حمله کردند و او را به باد کتک گرفتند.در اینجا مردم در دفاع از مرد سالخورده برآمدند وفریاد زدند:خجالت،خجالت.
در اینجا بودکه نیروهای انتظامی از لباس شخصی ها و بسیجی ها خواستند«آرام تر» عمل کنند و مردم آنها را تشویق کردند. در تقاطع خیابان وصال و انقلاب، نیروهای ضد شورش کوشیدند مانع عبور مردم شوند و آنها رابه طرف خیابان شهدای ژاندارمری برانند؛ جایی که نیروهای امنیتی و بسیجی با گاز اشگ آور،انتظار آنها را می کشیدند.به این ترتیب تظاهر کنندگان در لابلای نیروها گیر افتادند،اما مامورین ناگهان در پشت سرخود گروه دیگری از تظاهر کنندگان را دیدند که به یاری مردمی که در این خیابان گیر افتاده بودند،می آمدند.
یکی از عابران در این مورد می گوید: در حالی که ما به سوی بلوار کشاورز در حرکت بودیم ناگهان صدای شعار دادن جمعیت را از سر تقاطع شنیدیم و فهمیدیم جمعیتی که نیروهای امنیتی و انتظامی مانع حرکتشان شده بودند، در آن تقاطع جمع شده و شعار می دهند.
شعارهای مردم در این نقطه عبارت بود:"یاحسین میر حسین"،"الله و اکبر"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد ".
یار دبستانی درپیاده رو
در تقاطع ولی عصر ـ طالقانی نوازنده ای که با فرزند کوچک خود کنار خیابان نشسته بود، با تار،آهنگ یار دبستانی را می زد.تظاهر کنندگان نیز دور او جمع شدند و ترانه یاردبستانی را با ساز وی خواندند.
در این خیابان حضور مردم چنان چشمگیر بود که در بعضی موارد می شد بسیجیانی را که بین مردم گیر افتاده و در حال فرار بودند،مشاهده کرد.
در خیابان طالقانی،مردم با شعار "ایرانی باغیرت،حمایت،حمایت"،عابران را به ورود به صف خود دعوت کردند وهمراه با حضور آنان فریاد زدند:"مرگ بر دیکتاتور"و"دولت کودتا، استعفا، استعفا".در این خیابان نیز مانند سایر خیابان ها رانندگان اتومبیل ها بازدن بوق،با تظاهر کنندگان همراهی می کردند.
یکی دیگر از شعارهایی که در این نقطه نیز مانند سایر نقاط به گوش می رسیدشعار"یا حسین،میرحسین" بود؛ آن هم در حالیکه این خبر بین مردم دهان به دهان می گشت که میرحسین موسوی،عملا امکان ارتباط با بیرون را ندارد و سایت کلمه هم هک و پیام تسلیت موسوی به داغداران حوادث اخیر از روی آن حذف شده است.
راهپیمایان در تقاطع طالقانی ـ ولی عصر،به سمت میدان ولی عصر پیچیدند که در اینجا با حمله نیروهای گارد ویژه همراه با باتوم و شلیک گاز اشک آور روبه رو شدند. مردم به همین علت حرکت خود را مجددا به سمت خیابان طالقانی ادامه دادند که در آنجا، بعد از رسیدن به کلانتری 107 فلسطین،دوباره با حمله این نیروها روبرو شدند.نکته جالبی که در این راهپیمایی دیده می شد این بود که مردم بعد از حمله نیروهای حکومتی،به سرعت متفرق می شدنداما به همان سرعت هم دوباره گردهم می آمدند و فریاد می زدند:نترسیدیم،چون همه با هم بودیم.
یک شاهد عینی در این مورد می گوید:وقتی صدای شلیک بالا گرفت،مردم باسطل های آشغال،عرض خیابان را مسدود و با انداختن کاغذ و چوب در درون این سطل ها آنها را به آتش کشیدند تا هم مانع حمله نیروهای امنیتی ـ لباس شخصی شوند و هم مانع تاثیر گذاری گاز اشک آور.
دستگیری های گسترده
اما در خيابانهای ۱۶ آذر ، کارگر و خیابان های اطراف دانشگاه،درگیری ها گسترده تر بود و به نظر می رسید جمعيت بیشتری در آنجا حضور داشتند.هزاران نفر از مردمی که در این خیابان ها گرد آمده بودند،با نیروهای سرکوب گر درگیر و تعداد زيادی از تظاهر کنندگان، به ویژه جوانان، دستگير شدند. بیشتر دستگیر شدگان به کلانتری خیابان انقلاب،نبش کاخ منتقل شدند. تعداد مجروحین در خیابان های اطراف دانشگاه تهران نیز که اغلب در اثر ضربات باتوم و چماق لباس شخصی ها،زخمی شده بودند،بسیار زیاد بود.در این منطقه نیروهای حکومتی علاوه بر ضرب و شتم مردم ،به صورت گسترده ای از گاز اشک آور و گاز فلفل استفاده کردند.در هر هجوم این نیروها به مردم و دستگیری تظاهر کنندگان،بقیه فریاد می زدند: "مرگ بر ديکتاتور"و "نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم".
بیشتر این تظاهر کنندگان که ماسک های سبز بر صورت داشتند،با وجود شلیک گاز اشک آور از سوی نیروهای انتظامی و ضرب و شتم مامورین لباس شخصی،دوباره جمع می شدند و به شعار دادن ادامه می دادند.تظاهرات دیروز که با سرکوب شدید رو به رو بود نسبت به روزهای دیگر یک تفاوت آشکار داشت:مردم،بدون هیچ سازماندهی،از روش های تازه ای استفاده می کردند و مانند کسانی بودند که روزهای تمرین را پشت سر گذاشته اند.
*****
گزارشی از فرانسه
شهردار پاریس در جمع تظاهر کنندگان ایرانی و فرانسوی:
ما در کنار مردم ایران هستیم

در شامگاه 17 تیر به دعوت شهرداری پاریس و با همکاری "کمیته ضد سرکوب شهروندان ایرانی" مراسمی در مقابل ساختمان شهرداری این شهر برپا شد. در این مراسم برتراند دولانوئه شهردار پاریس، عبدالکریم لاهیجی نایب رییس فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر، اعضای شورای شهر پاریس، معاونین شهردار و جمع زیادی از ایرانیان و فرانسویان مدافع حقوق بشر حضور داشتند.
در مراسم پاریس که به مناسبت حمایت از مردم ایران و در اعتراض به سرکوب معترضان به انتخابات توسط جمهوری اسلامی صورت گرفته بود، چادری مقابل ساختمان شهرداری پاریس افتتاح شد. در این چادر فیلم های مستندی از مبارزات مردم در روزهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به مدت سه روز به نمایش گذاشته می شود.
شهردار پاریس در خصوص علت حضورش در این برنامه گفت: من فکر می کنم این بسیار اهمیت دارد که در این مقطع، اهالی شهر پاریس اعم از زن و مرد ارزش های مطلوب خودشان را برای مردم ایران آرزو نمایند. این ارزش ها عبارتند از دموکراسی، آزادی، حقوق بشر و عدالت. اینها ارزشهایی هستند که ما از صمیم قلب برای مردم ایران آرزو می کنیم و در راه مبارزه این مردم برای رسیدن به دموکراسی و حقوق بشر خودمان را در کنارشان احساس می نماییم.
شهردار پاریس افزود: ما ایران و مردم آن را بسیار دوست داریم و به همین جهت در مبارزه مردم ایران برای رسیدن به دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، قویا از آنان حمایت می کنیم .
همچنین، عبدالکریم لاهیجی با اشاره به موارد گسترده نقض حقوق بشر پس از برگزاری انتخابات 22 خرداد و نیز مخدوش بودن کلی این انتخابات، بر خواست فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر برای ارسال نماینده ای شخصی از سوی بانکی مون دبیر کل سازمان ملل متحد به ایران تاکید کرد.
لاهیجی خاطرنشان کرد که با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور، نماینده مزبور می تواند به منظور تکمیل گزارش دبیرکل در باره وضعیت حقوق بشر در ایران برای شصت و چهارمین مجمع عمومی این سازمان در پاییز امسال به تحقیق و جمع آوری اطلاعات بپردازد. نایب رئیس فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر در بخش دیگری از اظهارات خود به شواهد حاکی از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، سرکوب آزادی بیان، نقض حق آزادی تشکل و تجمع، دستگیری های گسترده و بازداشت های خودسرانه و نقض حق دفاع از حقوق بشر در ایران از سوی مقامات حکومتی اشاره کرد و بخشی از مستندات مربوط به هریک از تخلفات فوق را تشریح نمود.
وی در گفت و گو با خبرنگار روز با یادآوری نصب تصاویر بزرگ اینگرید بتانکورت، گروگان مشهور کلمبیایی در محل بسیاری از شهرداری های فرانسه، که تا زمان آزادی وی ادامه داشت، اهمیت این حرکت را در بسیج افکار عمومی در خصوص وضعیت وی یادآور شد و حرکت اخیر شهرداری پاریس راجع به ایران را زمینه ای برای آغاز حرکتی مشابه دانست.
یاشار محتشم هماهنگ کننده ایرانی مراسم پاریس و عضو "کمیته ضد سرکوب شهروندان ایرانی" نیز در توضیح این مراسم گفت: این بسیار با اهمیت است که شهردار پایتخت فرانسه به این شکل از جنبش مردم ایران حمایت می کند و اجازه می دهند در مقابل ساختمان شهرداری این فضا و امکان به کمیته ای ایرانی داده بشود که بتوانند از جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران حمایت کنند.
وی افزود: شاید برای اولین بار باشد که شهرداری پاریس، در این سطح از مبارزات حق طلبانه و دموکراسی خواهانه مردم ایران حمایت کرده باشد.
در کنار مراسم، طومار "احمدی نژاد رئیس جمهور من نیست" نیز از سوی ایرانیان امضا می شد. این طومار سبز رنگ از قبل در چندین کشور در معرض امضاهای ایرانیان قرار گرفته و با استقبال گسترده مواجه شده است. طومارهای سبز تهیه شده در هر کشور، با انبوهی از امضاهای شهروندان ایرانی مقیم خارج از ایران در نهایت به هم متصل و بر برج ایفل آویزان خواهد شد. طومار شهر پاریس به مدت سه روز تا 11 ژوئیه در معرض امضاهای ایرانیان مقیم قرار خواهد گرفت.
*****
گزارش 18 تیر از استان مازندران
یاران و همرزمان ما از مازندران گزارشی درباره آنچه که دیروز در شهرهایشان منصه ظهور یافت برایمان ارسال کرده اند:

دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
همایش های اعتراض آمیز دانشجویان در شهرهائی چون بابل، بابلسر و ساری در اعتراض به وقایع 18 تیر ده سال قبل و همچنین اعلام انزجار از وقایع یکماهه اخیر از روزهای قبل از انتصابات تا امروز، با استقبال بی نظیر و همراهی و پشتیبانی اهالی شهرهای یاد شده بالا روبرو گردید.
این اعتراضات طبق قرار قبلی از ساعت 5 پس از نیمروز آغاز و تا پاسی پس از نیمه شب (آغاز امروز آدینه) ادامه داشت.
این راهپمائی ها و اعتراضات که در اکثر نقاط با سکوت و بدون شعار آغاز شده بود با حمله گاردهای ضد شورش سپاه و مزدوران بسیجی مبدل به نمایشی از خشم ملت گردید و بلافاصله پس از آغاز حملات مزدوران، فریادها و شعارهای مردم در هر کوی و برزنی طنین افکند. وجه مشترک اکثر شعارها < خامنه ای حیا کن – سلطنتو رها کن> بود.... البته نوکر آستان او "احمقی نژاد" نیز سهم بسزائی از این شعارها نصیبش گردید.
تا این لحظه (ساعت حدود 3 بامداد آدینه) که این گزارش را برایتان ایمیل می کنم، سیستم اینترنتی تقریبا فلج و همچنین خطوط تلفن بین شهری و موبایل نیز از کار افتاده بودند اما اینک خطوط اینترنتی بکندی و با تاخیر بسیار بر قرار می گردد.
طبق گواهی شاهدان عینی و نیز گزارش یاران خود ما، در ساری بیش از 10 نفر، در بابل هفت نفر و در بابلسر چهار نفر توسط عمال رژیم دستگیر شده و به نقاط نامعلومی انتقال یافته اند. از تعداد مضروبین و زخمی های حملات وحشیانه بسیجی ها و عمال ولایت سفیه، به مردم بی دفاع اطلاع دقیقی در دست نداریم اما طبق گفته شهود، شاید در مجموع بیش از 45 نفر در این راهپیمائی های اعتراض آمیز زخمی و مضروب شده اند.
*****
مزدوران "ولایت وقیح" در زیر اراده استوار آزادیخواهان لگدمال شده اند
جعفر پویه
**
بر خلاف همه تهدیدات و رجز خوانیهای گماشتگان ولی فقیه و اوباشان سرکوبگر آن، دیروز(پنجشنبه 18 تیر) هزاران زن و مرد آزادیخواه با حضور در خیابانهای شهرهای مختلف کشور به ویژه تهران، مخالفت خود با رژیم ستمگر را با صدای بلند ابراز داشتند. حضور دلاورانه زنان و مردان رشید میهن در عرصه مبارزه ای رویارو با نیروهای تا دندان مسلح رژیم ولی فقیه بار دیگر ثابت کرد که سرکوبگران در مقابل اراده تزلزل ناپذیر آنان هیچ اند.
جوانان مبارز و آزادیخواه آنچنان عرصه را بر نیروهای سرکوبگر رژیم ستمگران تنگ کردند که هر ترفند آنان به سرعت به ضد خود تبدیل شده و شکست را همچون شرنگ به حلقوم شان فرو کرد. پای کوبیدن مردمی که از ستمگری و ظلم رژیم دجالان به تنگ آمده اند و خواهان دستیابی به آزادی هستند و همبستگی قهرمانانه آنان، چشم همه جهانیان را به سوی دلاوریهای آنان دوخته است. امروز دیگر تنها این ایرانیان تبعیدی و فعالان و کوشندگان سیاسی و اجتماعی در خارج نیستند که نگران فرزندان مبارز میهن اند و سعی در کمک رسانی به آنان را دارند بلکه، هر آزادیخواهی در هر گوشه جهان که اخبار و کوشش دیگر مردمان را دنبال می کند و یا بدان علاقمند است، چشم و گوش به اخبار رسیده از ایران سپرده است و با توجه ویژه این اتفاقات را دنبال می کند.
در روزهای گذشته رژیم سعی کرد با دندان نشان دادن توسط فرماندهان نیروهای سرکوبگر و تهدید به وسیله اوباش سرشناس، امکان برگزاری تجمع اعتراضی و راهپیمایی در روز 18 تیر را نا ممکن جلوه دهد.
مرتضی تمدن، استاندار تهران نیز با قمه بستن از رو برای مردم گفت: "هیچ مجوزی برای تجمع در روز ۱۸ تیر درخواست و صادر نشده است. اگر چنانچه افراد معدودی بخواهند با گوش دادن به فراخوان شبكه‌های ضد انقلاب تحرك ضد امنیتی داشته باشند زیر گامهای مردم هوشیار ما له خواهند شد."
این گماشته بی مقدار ولایت سفیه نمی فهمد و یا نمی خواهد بفهمد مردمی که از ظلم و ستم رژیم دجالان به تنگ آمده اند برای حق خواهی و عدالت جویی نه تنها درخواست تجمع از سرکوبگران نکرده و نخواهند کرد بلکه، این او و رژیم ددمنش اش هستند که زیر گامهای استوار زنان و مردان دلاور آزادیخواه درحال له شدن هستند. به همین دلیل دیروز همه خیابانهایی که به دانشگاه تهران ختم می شود، توسط اوباش سرکوبگر رژیم اشغال شدند تا اجازه هیچ تحرکی را به مردم ندهند. همچنین هلیکوپترهای سپاه بر فراز شهر به چرخ زدن درآمدند تا هر فعل و انفعال مردم را به سرعت گزارش کنند. اما با همه کنترل شدید امنیتی خیابانهای شهر و اخلال در سیستم تلفن همراه و قطع پیامک، مردم زیر گوش نیروهای سرکوبگر، تجمعهای چندین هزار نفری برگزار کردند و روسیاهی بزرگی برای گماشتگان سرکوبگر و ولی فقیه آنان به بار آوردند. حال این ولی وقیح ارتجاع و سردمداران اوباش سرکوبگر هستند که زیر گامهای استوار آزادیخواهان همبسته احساس له شدگی می کنند یا برعکس؟
به عزم دلاورانه همه زنان و مردان رشیدی که با حضور در خیابانهای شهر شرنگ شکست را به حلقوم ولایت سفیه و وقیح ریختند و داغ ننگ سرکوبگری را بر پیشانی عوامل استبداد او کوبیدند درود می فرستیم. اراده پولادین فرزندان رشید میهن برای آزادیخواهی را می ستاییم و همبستگی بی مانندشان برای رسیدن به مقصود را ارج می نهیم.
ننگ ابدی بر ستم پیشه ای چون ولی فقیه و گماشتگان و عمال استبداد او که به سوی جوانان رشید میهن شلیک می کنند و با ریختن خون آنان نفرت ابدی را برای خود و رهبران بی وجدانشان ذخیره می سازند.
*****
حضور خانواده بازداشتی های دیروز مقابل کلانتری 148
در پی اعتراضات دیروز 18 تیرماه در نقاط مختلف تهران، بسیاری از افراد حاضر در مناطق مرکزی شهر بازداشت شدند. بسیاری از افراد خارج از محل تجمعات بازداشت شده اند . یورش نیروهی نظامی و شبه نظامی به افرادی که به صورت متفرق در حال عبور از خیابان ها بوده اند موجل بازداشت عده زیادی از شهروندان شده است، از محل انتقال و نگهداری بازداشت شدگان 18 تیرماه اطلاعی در دست نیست.نکته قابل توجه در بازداشت های امروز، منتقل کردن افراد با اتومبیل های ون های بدون آرم و با پلاک شخصی بوده است. بر اساس گزارش شاهدان عینی، بسیاری از افرادی که بازداشت شده‌اند، خارج از محدوده تجمعات بوده اند و به وسیله لباس شخصی‌ها بازداشت می‌شدند. در هنگام بازداشت، مامورین لباس شخصی، علاوه بر توهین به افراد و استفاده از الفاظ زشت، مخصوصا در مورد دختران، آن‌ها را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار می دادند و در بسیاری از موارد دیده شده است که مامورین در هنگام بازداشت افراد روبه‌روی صورت افراد و در فاصله کم، گازهای اشک آور دستی هم‌چون اسپری فلفل را می‌زدند که احتمال آسیب به چشم افراد را بسیار بالا می‌برد.در پی این دستگیری‌ها، بسیاری از خانواده‌ها تا پاسی از شب 18 تیرماه و بامداد 19 تیرماه در مقابل کلانتری 148 انقلاب و همچنین کمیته پیگیری وزارت اطلاعات واقع در چهارراه ولیعصر تجمع کرده‌اند و جویای وضعیت آن ها شده‌اند. ولی تا این لحظه هیچ آماری از تعداد بازداشت‌ها، اسامی افراد بازداشت شده و محل نگه‌داری بسیاری از آن ها حاصل نشده است.
*****
نمایشی دیگر از حماسه سازان دیروز، در تهران

*****
از میان خبرها - رادیو دویچه ولو:
اتحادیه‌ی اروپا دیگر به دیپلمات‌های ایران روادید نمی‌دهد
اتحادیه‌ی اروپا صدور روادید برای دیپلمات‌ها و وابستگان دولت ایران را متوقف کرد. آنان دیگر از هیچ یک از ۲۷ کشور اتحادیه‌ی اروپا روادید دریافت نخواهند کرد.
به گزارش روزنامه «فایننشیل تایمز آلمان»، دیپلمات‌های بلندپایه‌ی اتحادیه‌ی اروپا توافق کردند که «مدت زمان بررسی درخواست روادید از سوی دیپلمات‌ها و دارندگان گذرنامه‌های دولتی ایران» را طولانی کنند. این مساله در نامه‌ی دولت سوئد، رییس ادواری شورای اتحادیه‌ی اروپا، به ۲۷ کشور عضو اعلام شده است. مطابق آن، «این کشورها دیگر تا اطلاع بعدی مجاز نیستند، درباره‌ی درخواست روادید تصمیم بگیرند». بر این پایه، دیپلمات‌ها و وابستگان دولت ایران، تا اطلاع بعدی روادید تازه‌ای دریافت نخواهند کرد و روادید‌های کهنه‌ی آنان نیز دیگر تمدید نمی‌شود. اگر چه درخواست روادید دیپلمات‌های ایرانی از سوی کشورهای اتحادیه‌ی اروپا رد نمی‌شود، ولی روادیدی هم برای آنان صادر نمی‌شود. این اقدام اتحادیه‌ی اروپا، از اعتراض‌های این اتحادیه علیه بازداشت کارمند سفارت بریتانیا در تهران فراتر می‌رود. اتحادیه‌ی اروپا روز جمعه (۳ ژوییه) تصمیم گرفت، همه‌ی سفیران ایران را احضار کند. افزون بر آن، یک هیئت نمایندگی اتحادیه‌ی اروپا در ایران ماموریت یافت، رسما به مقامات جمهوری اسلامی اعتراض دیپلماتیک کند. هر دو اقدام با این هدف صورت گرفت که بر اعتراض اتحادیه‌ی اروپا تاکید بیشتری شود. تفاوت ممنوعیت صدور روادید و توقف اداری آن توقف اداری صدور روادید برای دیپلمات‌ها، با ندادن رسمی روادید به وابستگان دولت ایران متفاوت است. مورد دوم، دشوارتر از بررسی نکردن درخواست روادید است. البته اتحادیه‌ی اروپا مشغول بررسی اقدام دوم نیز هست. به گفته‌ی محافل دیپلماتیک، کشورهای اتحادیه‌ی اروپا، این هفته به بررسی ممنوعیت رسمی صدور روادید خواهند پرداخت. این ممنوعیت شامل کسانی خواهد شد که با احتمال تقلب انتخاباتی، خشونت علیه تظاهرکنندگان، یا ارعاب پرسنل سفارتخانه‌ها در ایران در ارتباط قرار دارند. هنوز معلوم نیست چنین مجازاتی اعمال شود. در نامه‌ی ریاست ادواری شورای اتحادیه‌ی اروپا، در این زمینه چیزی گفته نشده است. در آن نامه فقط آمده است: «اتحادیه‌ی اروپا آماده است به شماری اقدامات دست بزند تا برای مقامات ایران سنگینی وضعی را که ایجاد کرده‌اند مورد تاکید قرار دهد».
*****
گزارش درگیری های روز ۱۸ تیر در تهران
BBC :
با وجود تلاش نیروهای امنیتی برای ممانعت از برگزاری تجمع معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سالگرد حادثه ۱۸ تیر، تجمع هایی در میدان انقلاب، خیابان انقلاب، خیابان کارگر، بلوار کشاورز، خیابان فلسطین و برخی نقاط دیگر تهران برگزار شده و اخباری درباره شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان و تیراندازی هوایی توسط مأموران دولتی منتشر شده است.
این اعتراض ها چهار هفته پس از اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی صورت گرفته است که مقامات سیاسی و انتظامی این کشور هشدار داده بودند با هر تجمعی "به شدت" برخورد خواهند کرد.
گزارش ها از تهران حاکی است که تجمع معترضان در مواردی به درگیری با نیروهای امنیتی انجامیده و به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس در بعضی مناطق مجبور شده است برای متفرق کردن جمعیت به تیراندازی هوایی اقدام کند.
بر اساس اخبار دریافتی نقاط مختلفی از شهر تهران، از جمله خیابان کارگر و نزدیکی میدان انقلاب، صحنه وقوع تجمع های اعتراضی بوده و خبرگزاری رویترز، درگیری های پیش آمده را شدیدترین درگیری ها از زمان توقف اعتراض‌های عمومی در تهران توصیف کرده است.
خبرگزاری فرانسه از شکسته شدن شیشه های یک بانک دولتی در جریان اعتراض ها خبر داد و نوشت مأموران انتظامی پلاک بعضی اتومبیل ها را که رانندگانشان بوق می زدند ضبط می کرده اند.
به گفته یک شاهد عینی، غرب میدان انقلاب تهران و کوچه های خیابان جمالزاده و خیابان آزادی محل تجمع تعداد زیادی از معترضان بود که برای حرکت به سمت میدان انقلاب تلاش می کردند.
اما به گفته این منبع هجوم افراد معترض به سمت میدان انقلاب با پرتاب گاز اشک آور از سوی نیروهای امنیتی مواجه شد و آنها پس از تجمع دوباره به کوچه های اطراف رانده شدند.
گزارش شده که عده ای از معترضان توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده اند، اما هنوز تعداد دقیق دستگیر شدگان مشخص نیست.
دلیل تجمع در غرب میدان انقلاب، حضور گسترده و تلاش نیروهای امنیتی برای در اختیار گرفتن کنترل مناطق شرقی این میدان بود که دانشگاه تهران در آنجا قرار دارد.
گزارش هایی مبنی بر قطع خدمات تلفن همراه در برخی مناطق تهران نیز مخابره شده است.
یکی از تصاویری که از طریق سایت یوتیوب منتشر شده، معترضان را در بلوار کشاورز، مقابل ساختمان وزارت کشاورزی نشان می دهد که شمار زیاد آنها باعث توقف ترافیک به سمت خیابان کارگر شده است.
معترضان در این ویدئو از ممانعت نیروهای امنیتی از حرکت تظاهرکنندگان به سمت میدان انقلاب سخن می گویند.
رویترز همچنین به نقل از یک شاهد عینی دیگر از گردهم آیی "گروهی از اصلاح طلبان" مقابل دفتر سازمان ملل متحد در شمال تهران خبر داد.
آخرین بار، تهران حدود یازده روز قبل و در مراسمی که به مناسبت سالروز حادثه بمبگذاری هفتم تیر برگزار شد، صحنه برگزاری تجمعی از معترضان به نتیجه انتخابات بود.
با فرا رسیدن شب، از شدت اعتراض های خیابانی کاسته شده و شعار "الله اکبر" از بام خانه های تهران شنیده می شود.
ممانعت از تجمع مقابل دانشگاه تهران
منابع مختلف بعد از ظهر روز پنجشنبه نهم ژوئیه از حرکت گروهی از معترضان به سمت دانشگاه تهران خبر دادند که شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر داده بودند.
شبکه سی ان ان شمار معترضان در اطراف میدان انقلاب را بین چند ده هزار نفر برآورد کرد.
خبرگزارش آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشته که این اعتراض ها در شرایطی انجام شد که شمار زیادی از مأموران انتظامی در کنار لباس شخصی ها و اعضای بسیج در چهار راه های مختلف خیابان انقلاب در مرکز تهران مستقر شده بودند.
این خبرگزاری عنوان کرده است که تظاهر کنندگان که ماسک های سبز به صورت داشتند مقابل در اصلی دانشگاه تهران متوقف شدند و شروع به شعار دادن کردند که با واکنش پلیس مواجه شدند.
یک شاهد عینی دیگر از حمله نیروهای امنیتی به حاضران در خیابان کارگر خبر داد و علاوه بر تایید ضرب و شتم معترضان و عابران از سوی این نیروها، گفت که برخی از افراد که مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند دستگیر شدند.
این شاهد عینی همچنین از مسدود شدن کلیه خیابان های منتهی به میدان انقلاب از سوی نیروهای انتظامی خبر داد.
خبرگزاری رویترز هم گزارش داد که نیروهای لباس شخصی سوار بر موتورسیکلت در اطراف دانشگاه تهران مشغول گشت زنی بوده اند.
آسوشیتدپرس از تجمع صدها تظاهر کننده در میدان ولی‌عصر تهران خبر داده است که با وجود شلیک گاز اشک آور از سوی نیروهای انتظامی، دوباره جمع شدند.
خبرگزاری فرانسه که پیش از آغاز ناآرامی ها فضای منطقه اطراف میدان انقلاب را پر تنش و متاثر از حضور نیروهای ضدشورش توصیف کرده بود، مدتی بعد از شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان و تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان خبر داد.
خبرگزاری رویترز هم از زبان یک شاهد عینی از شعار دادن تجمع کنندگان در حمایت از میرحسین موسوی خبر داده است.
رویترز به نقل از دیگر شاهدان عینی اعلام کرد نیروهای امنیتی در بعضی میادین دیگر شهر تهران هم حضوری گسترده داشته اند.
این تجمع در شرایطی رخ داد که اسماعیل احمدی مقدم، رئیس نیروی انتظامی ایران یک روز قبل اعلام کرد درخواستی برای برگزاری تجمع یادبود حوادث ۱۸ تیر ۱۳۷۸ دریافت نشده و هشدار داد پلیس با هرگونه تجمع به شدت برخورد خواهد کرد.
۱۰ سال پیش در روز هجدهم تیر سال ۱۳۷۸ و در پی اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به تعطیلی روزنامه اصلاح طلب "سلام"، نیروهای امنیتی به کوی دانشگاه تهران حمله کردند که به پنج روز ناآرامی منجر شد.
*****
گوشه دیگری از تظاهرات و قیام غرور برانگیز دیروز مردم

*****
دیگر کسی نمی ترسد، همه آمده بودند، اینها رفتنی اند
گزارش ارسالی برای ما و نشریه دانشجویی بذر:
چه صلابتی دارد این 18 تیر. همه آمده اند. جوان و پیر و میانسال. نه فقط در یک خیابان؛ که اینبار آموخته اند از روزهای پیش. در هفت هشت نقطه مرکزی تهران تظاهرات های توده ای بر پاست. سکوتی در کار نیست. همه شعار می دهند. بعضی ها الله اکبر می گویند اما به سرعت مرگ بر دیکتاتور! دولت کودتا استعفا استعفا! جانشینش می شود. مرکز درگیری ها چهارراه ولی عصر – انقلاب است: پارک دانشجو. جمعیت متمرکز و فشرده است و گاردهای ضد شورش با گازاشک آور و باتوم یورش می برند. چهره ها خونین است. جمعیت مرتب از پیاده رو به خیابان و خیابان به پیاده رو جا به جا می شود. ماشین ها مثل دو هفته پیش همه بوق می زنند. بوق های ممتد. باز هم مشت ها در آسمان است و دو انگشت به نشانه پیروزی و همبستگی. موج مردم از همه خیابان های اصلی به سمت میدان انقلاب و دانشگاه سرازیر است. اینبار شعار طولانی جدیدی را به سبک دوران انقلاب 57 همه می خوانند:محمود خائن آواره گردی/ خاک وطن را ویرانه کردی/ کشتی جوانان وطن آه و واویلا..... مرگ بر تو! مرگ بر تو.... مــــرگ بــر تــــو!گاز اشک آور مثل نقل و نبات بر جمعیت می بارد ولی باور نکردنی است انگار همه عادت کرده اند. حال هیچکس به هم نمی خورد. فقط فورا آتشی روشن می کنند. بعضی ها دود سیگار را به چشم کنار دستی می فرستند. در تقاطع بلوار کشاورز و خیابان کارگر هستیم. از پایین گارد ویژه به سمت ما هجوم می برد. شعار گویان به سمت بالا می دویم. از طرف خیابان فاطمی جمعیت فشرده ای به ما ملحق می شوند و دوباره به سمت پایین بر می گردیم با شعار: نترسین! تنرسین! ما همه با هم هستیم!خبری از تیراندازی در این قسمت نیست. از بقیه جاها هم هنوز خبری در این مورد نرسیده. چقدر دختر! چقدر مادر! در صف اول. خشمگین و شاداب و الهام بخش! دوباره به سمت ما هجوم می برند. اینبارلباس شخصی ها را هم آورده اند ولی تعدادشان نسبت به روزهای قبل کمتر است و مشخص است که تحت تاثیر افشاگری های این سه هفته در مورد جنایت های بسیجی هاست. به بعضی از اینها لباس فرم سپاه پوشانده اند که منظمتر به نظر بیایند. حالا با تعداد زیاد و با موتور به جمعیت حمله می برند. چند صد نفری وارد بازارچه جنب پارک لاله می شوند که راه در رو ندارد و آنجا گیر می افتند. همراه با چند نفر از روی نرده ها و سیم خاردار می پریم و وارد محوطه پارک می شویم. مقصد خیابان امیرآباد است. دارند از نبش فاطمی خیابان را می بندند که جمعیت امیرآباد به جمعیت اطراف پارک نپیوندند. امیرآباد غلغله است. نبش کوچه ای که ندا در آنجا جان باخت، جمعیت ایستاده اند و شعار مرگ بر دیکتاتور می دهند. پیرمردی که می گوید 80 سال دارد با خوشحالی می گوید دیگر کسی نمی ترسد. همه آمده اند. اینها رفتنی اند. ببین اینهمه جمعیت ولی بر عکس سال 57 یک عمامه به سر هم در میانمان نیست! انتقام خون ندا را این مردم می گیرند! راست می گوید.مردم وضعیترا خوب درک کرده اند. ضعف و شکنندگی رژیم را دریافته اند. دیگر هیچکس نمی ترسد. پیر و جوان شعار می دهند. محکمتر و مصممتر از سه هفته پیش. خودرویی که در آن خانواده ای نشسته است و بوق ممتد می زنند به آهستگی به سمت شمال خیابان امیرآباد در حرکت است. پسر خانواده سرش را بیرون آورده و به مردم می گوید: باز هم می خواهید مسالمت آمیز مبارزه کنید! نمی بینید که اینها اسلحه دارند! خواهرش هم با شعار مرگ بر دیکتاتور همراهیش می کند!! تنها عکس العمل من تکرار شعار با آنان و بالا بردن مشت است.خود را سریعا به اینترنت می رسانم و این گزارش را می نویسم. امشب خیلی داغ خواهد بود. شعارها بر بام ها غوغا خواهد کرد. زخمی ها و دستگیری ها هم کم نیست. هنوز هوا تاریک نشده، ایست های بازرسی را در گوشه و کنار گسترده اند با بسیجی های یونیفرم پوش. به خیال خود می خواهند ارعاب کنند و به مردم حالی کنند که وضع فوق العاده است! چه حماقتی!! این هزاران هزار مردمند که امروز با حضور قدرتمند خود در خیابان ها به رژیم حالی کردند که هوا پس است! از بقیه شهرها هنوز خبری ندارم. ولی بدون شک 18 تیر امسال در تهران، یک واقعه به شدت تاثیرگذار بر روند تحولات جاری خواهد بود. بدون شک.
*****
تظاهرات 18 تير در تهران- گزارشی از یک هم وطن
ما با ماشين از خيابان كارگر به سمت كشاورز رفتيم اولش نااميد شديم و گفتيم حربه‌ي دولت گرفت و مردم رفتند مسافرت، ولي هر چه جلوتر رفتيم اميد در دلهاي‌مان شعله زد!
تقريبن از تقاطع كشاورز درگيري‌ها شروع شد و نيروي‌هاي انتظامي بودند كه مردم را متفرق مي‌كردند و چشم‌هاي خودشان هم از گازاشك‌آور پر بود از اشك! ما به سمت 16 آذر رفتيم، تمامي ورودي‌ها به پايين بسته بود، برگشتيم! گويا نيروهاي انتظامي نتوانسته بودند آن‌طور كه خواسته حكومت بود مردم را متفرق كنند براي همين يك‌دفعه نيروهاي ضد شورش آمدند. تمام پارك لاله و خيابان حجاب پر شد از گاز اشك‌آور و مردمي كه در پارك براي تفريح آمده بودند با بچه و پيك نيك و سفره‌هاي‌شان زير بغل به سمت كارگر شمالي و فاطمي در حال دويدن بودند هر كسي كه سيگاري بود تند تند سيگار روشن مي‌كرد و تو چشم زن و بچه‌ها فوت مي‌كرد! فضاي خيابان‌هاي اطراف پارك لاله كاملن امنيتي بود و پر بود از ماموران ضد شورش با رنگ‌هاي خاكستري و آبي و سبز !
ما به سمت كشاورز غربي رفتيم تا وارد چمران بشيم كه اون‌جا به اولين تقاطع كه رسيديم ديديم تقريبن چهار راه دست مردمه و جمعيتي بالغ بر 3 هزار نفر در حال شعار "مرگ بر خامنه‌اي" و "خامنه‌اي حيا كن ... سلطنت را رها كن" بودند! و وسط چهار راه هم آتيش روشن كرده بودند براي مقابله با گاز اشك‌آور!
زمان هر چه جلوتر مي‌رفت اوضاع براي حكومت وخيم‌تر مي‌شد تا اين‌كه بالاخره آخرين نيروي خود يعني نوپو و بسيج را هم وارد ميدان كردند!
جلوتر كه رفتيم سر يك چهار راه ديگه كه خلوت‌تر بود منظره جالبي رخ داد! دقيقن اتفاقي كه براي خودم افتاده بود (گفتم يه روزي ميگم!) داشت براي يه مردي كه از قضا هم قيافه‌ و هم‌سن خودم بود رخ مي‌داد و يه موتوري دو تركه بسيجي دنبالش مي‌كردند كه مرد به طرفي كه ما بوديم آمد و موتوري هم از بريده‌گي خيابان گذشت و پيچيد جلوي پيكاني كه داشت مرد را از صحنه دور مي‌كرد و آن را متوقف كرد!
بايد كاري مي‌كردم (چرا كه مردم هم در يوسف‌آباد براي من هم همين كار را كردند، وگرنه الان من تو خونه نبودم!) ماشين را نگه داشتيم و به بچه‌ها گفتم بريد جلوش را بگيريد تا مرد را نبرند دو سه تا ديگه از مردم هم اومدند جلو يكي از بسيجي‌ها داشت مرد بي‌چاره را كه قلبش مثل گنجشك مي‌زد به سمت موتور رفيقش مي‌برد مردم سعي كردند از دست اون بيرونش بيارند ولي بسيجي با كمال وقاحت اسپري فلفل را از جيب بيرون آورد به سمت مردم پاشيد تقريبن داشت مرد را مي‌برد و با تجربه‌اي كه از سال‌هاي قبل داشتم مي‌دانستم چه بر سر او خواهد آمد همين‌طور سر دوستان داد مي‌زدم كه كاري كنيد كه يك‌باره يك جوان تقريبن 18 ساله كه انگاري فرشته نجات باشد از اون طرف خيابان دوان دوان خود را به بسيجيه رساند و خودش را انداخت روي بسيجيه و با اسپري فلفلي كه داشت مقابله به مثل كرد و دقيقن تو چشم‌اش زد!
بسيجي داد زد آي كور شدم كور شدم! مرد را رها كرد و داد زد "سيد بيا من رو ببر... زود باش" تا سيد بيايد و بسيجي سوار شود كتك بود كه مي‌خورد و بالاخره توانست از ميان مردم بگريزد و با رفيقش فرار كند!
مرد رها شده و راننده پيكان كه انگاري دنيا را به آنها داده باشند هم از راه ديگري رفتند!
مردم هم چنان از اين حركت خود و آن جوان احساس شعف داشتند تو گويي قدرتي دوباره يافته‌اند و به سمت تجمع حركت كردند!
ما تقريبن تا ساعت 10 همان حوالي و اميرآباد بوديم!
آخر وقت (حوالي ساعت 10) نمي‌دانم چه اتفاقي در كوي و اميرآباد يا پارك لاله افتاده بود كه چيزي در حدود دو سه هزار نيروي ضد شورش و بسيجي‌ و نوپو در لباس‌هايي با رنگ‌هاي خاكستري و آبي و سبز و شخصي سرتاسر كارگر از انقلاب تا كوي را پوشانده بودند!
دوستي كه تازه برگشته بود تلفن زد و گفت همين داستان در ميدان ونك و خيابان يوسف‌آباد و هفت‌تير و انقلاب هم بوده است!
شد آن‌چه كه بايد مي‌شد!
من هيچ سالگردي از 18 تير را به شكوهي و با عظمتي و شلوغي امسال نديدم! اگر سال‌هاي قبل فقط دانشجو بود امسال پير و جوان از هر قشر بودند و سه روز تعطيلي و سفارش‌هاي مكرر مجري‌هاي خود‌فروخته صدا و سيما براي رفتن مردم به مسافرت و شمال هم كارگر نشد و مردم هم‌چنان در ميدان بودند و حكومت هم شوكه شد!
*****
گزارشی از اعتراضات و درگیریهای 18 تیر در تهران
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

از ساعت 4 بعد از ظهر نيروهاي گارد و ضدشورش و بسيج و لباس شخصي باتوم به دست در خيابان هاي اصلي و ميدان هاي اصلي شهر مستقر شده بودند .حتي در جلوي مترو و داخل مترو نيز نيروهاي گارد ويژه حضور داشتند.چندين هلي كوپتر بر بالاي سر جمعيت در ميدان هاي اصلي مانند ازادي و انقلاب و ولي عصر حركت مي كرداز سمت آزادي به ميدان انقلاب به فاصله هاي كمي نيروهاي گارد ايستاده بودند.خيابان توحيد توسط نيروها بسته شده بود جمعيت تقريبا هزار نفري كه از ازادي و شهرك غرب به سمت انقلاب حركت مي كردند در حاليكه شعار مرگ بر ديكتاتور مي دادند مجبور شدند مسير خود را تغيير بدهند و به سمت ازادي حركت كنند .تعدادي نيز از كوچه ها و خيابان هاي فرعي خود را به سمت انقلاب رساندند.ميدان انقلاب به خصوص در جلو درب اصلي دانشگاه تهران مملو از نيروهاي گارد و بسيج و لباس شخصي بود و هر نيم ساعت حدود 50 نيروي گارد را با ماشين به ميدان انقلاب مي اوردند و در انجا مستقر مي كردند.نيروهاي گارد به مغازه هايي كه باز بود حمله مي كردند و فروشنده را وادار به بستن مغازه مي كردند تا جلوي پناه دادن مردم را بگيرند.و3 مغازه دار را بازداشت و درحاليكه با ضربات باتوم به جانشان افتاده بودند آنها رابه داخل ماشين بردند.اتحاد مردم بسيار عالي بود هر نيروي گاردي كه فردي رو دستگير مي كرد مردم به سمت او حمله مي كردند و در چند مورد توانستند مردم رو از دست نيروهاي گارد نجات بدهند.با اين وجود تعداد زيادي مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و نزديك به 50 نفر در اطراف میدان انقلاب بازداشت شدند..مردم با هر حمله آنها شعار مرگ بر ديكتاتور و مرگ بر خامنه اي و مرگ بر احمدي نژاد و مجتبي بميري رهبري رو نبيني، نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم را سر مي دادند . در مقابل دانشگاه تهران نيز عده اي از جوانان شعار دانشجوي زنداني آزاد بايد گردد را فرياد مي زدند .درگيري ها از ميدان اصلي انقلاب به خيابان هاي فرعي انقلاب مانند خيابان كارگر و جمالزاده و 16 آذر، فروردين هم كشيد شد .ساعت 8:20 نيروهاي گارد موتور سوار از سمت ولي عصر و خيابان وصال به سمت جمعيت واقع در ميدان انقلاب يورش اوردند.و مردم چه زن و چه مرد با پرتاب آجرو به آتش كشيدن لاستيك و سطل هاي زباله انها رو مجبور مي كردند كه عقب بكشند در ميدان انقلاب دو موتور نيروهاي گارد توسط مردم به آتش كشيده شد.جمعيت آنقدر زياد بود كه نيروهاي گارد و ضد شورش براي مقابله با جمعيت از گاز اشك آور استفاده مي كردند و مردم با آتش زدن سطل هاي زباله در وسط خيابان به مقابله با گاز اشك آور مي پرداختند.هر كس از داخل اتومبيل شعار مي داد نيروهاي بسيج و گارد به طرف او يورش مي بردند و شيشه هاي اتومبيل را خرد مي كردند.اين درگيري ها از خيابان آزادي تا انقلاب و ولي عصربا وجود تاريكي هوا همچنان ادامه دارد و از ساعت 10 شب مردم در خيابان ها و پشت بام ها شعار الله اكبر و مرگ بر ديكتاتور را سر مي دهند و همچنان فرياد ها بلند است.
*****
از آنجائی که تنظیم و انتشار خبرهای مربوط به همایش و حضور ستایش برانگیز دیروز(پنجشنبه 18 تیر) اقشار مردم همیشه در صحنه میهن ما ساعتی وقت می گیرد و ما برآنیم که طبق معمول، نخستین "پست" امروز خویش (آدینه 19 تیرماه) را دقایقی پس از آغاز بامداد یعنی در ساعت 00:25 بامداد انتشار دهیم، بنابراین بعنوان شروع، به انتشار عکس هائی که تا این لحظه از نقاط مختلف تهران بدست ما رسیده است بسنده می نمائیم تا در فرصت مناسب (شاید پس از ساعتی) گزارشات مربوطه را بتدریج به نظرتان برسانیم.



ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ